Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 141.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Mede-auteurs:

Anoniem: 70425

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:22

mphilipp

Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - (Deel 3)
Index(je)
  1. Welkom!
  2. Handige links!
  3. De vorige delen

Welkom!
Welkom bij het derde deel van "Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven" Dit is het verzamel topic dat ruimte biedt voor het bespreken van leasetarieven, bijbehorende regelingen en tarieven.
In dit topic kun je je leasevergoeding vergelijken, bespreken en vragen stellen over je leasevergoeding.

Handige links!
De links die hieronderstaan hebben allemaal betrekking op de Nederlandse regelgeving. Ik ben niet bekend met de Belgische regelgeving, maar mocht iemand interessante links hebben dan hoor ik dat graag van je.

De vorige delen
Layout en inhoud grotendeels overgenomen van het "Wat verdient de ICT'er / GOT'er?" topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ZeRoC00L schreef op maandag 09 mei 2011 @ 17:18:
[...]

Dat is in ieder geval bij mijn huidige werkgever wel het geval, vanaf thuis wegrijden is voor werkgever.
Sterretjes in de voorruit is altijd werktijd O-)
Voor ruitschade ( zeker sterretjes ) is meestal ook geen eigen risico dus dat haalt niet zoveel uit. Zelfs toen mijn complete voorruit vervangen moest worden gold daar bij mij geen eigen risico voor. Ik heb echter ook een keer mijn buitenspiegel er af gereden, en daar had ik wel eigen risico voor.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 16:26

avotar

P0werd by Black Coffee

Woy schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:25:
[...]

Voor ruitschade ( zeker sterretjes ) is meestal ook geen eigen risico dus dat haalt niet zoveel uit. Zelfs toen mijn complete voorruit vervangen moest worden gold daar bij mij geen eigen risico voor. Ik heb echter ook een keer mijn buitenspiegel er af gereden, en daar had ik wel eigen risico voor.
Het hangt heel erg af van de verzekering die erbij afgesloten is.. hoe hoger de verzekering, hoe lager de kans op een eigen risico.. maar dus wel weer een hoger lease-tarief.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is inderdaad logisch, maar sterretjes zijn volgens mij altijd zonder eigen risico, zeker aangezien dat vaak al bij simpele WA verzekeringen gedekt word, en dus zeker bij all-risk verzekeringen zoals die voor lease-auto's zijn afgesloten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 15:17
Mijn vraag uit het vorige topic komt voort nadat ik de volgende pagina had gelezen:
http://www.verenigingauto...geling-werkgeversregeling

Hier wordt aangegeven dat schade aan door de wergever ter beschikking gestelde producten niet voor eigen risico van de werknemer mag worden gerekend (tenzij opzet of bewuste roekeloosheid of tijdens prive gebruik). Ik ben benieuwd naar hoe anderen hier naar kijken, en hoe zich dit verhoudt tot hun leasecontracten?

Het ging mij niet zo zeer om een sterretje in de ruit, maar eerder om het doorscheuren direct na de inslag bijvoorbeeld bij het naar je werk rijden, of een deur van een ander in je zijkant tijdens werktijd zonder dat er een briefje wordt achtergelaten.

[ Voor 10% gewijzigd door N3oC op 12-05-2011 10:46 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Bij ons staat in het contract dat nalatigheid of bewust veroorzaakte schades worden doorbelast. Ik heb in vijf jaar tijd gemeld:
4x mistlampglas door steenslag;
1x ruit
1x kadotje trekhaak voorkant
1x hagelschade
Eigen schade: 2x voorkant;

(Nog) niets doorbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Owkee, dit topic is al eventjes van de voorgrond verdwenen, maar desalniettemin zit ik met een vraagje.

Mijn 'toekomstige werkgever' (ik ben nog aant solliciteren als bijna-pas-afgestudeerde) stelt me dit voor:

€2700 bruto maandloon en ik kan eender welke auto (natuurlijk geen Ferrari's en dergelijke 8)7 ) leasen in hun naam. Wat zij dan doen is:
  1. Neem 80% van de leaseprijs excl. BTW
  2. Breng dat bedrag in vermindering bij het bruto maandloon
Is dit een alledaagse manier van werken? Ik ben nogal nieuw op de arbeidsmarkt en heb niet veel kaas gegeten van dit soort zaken.

Een concreet voorbeeld:
  1. €2700 bruto maandloon (ongeveer €1650 netto)
  2. leaseprijs excl. BTW is bvb. €420 voor een VW Golf 6
  3. €2700 - (0.80 * €420) = €2700 - €336 = €2364 bruto maandloon
  4. €2364 - <sociale bijdragen en andere loonkosten (België)> = €1430 netto maandloon
Het is dus zeker interessant om zo'n formule te gebruiken, vermits particulier een auto aanschaffen op vier jaar tijd zeker niet goedkoper is. In het bovenstaand vb'je rijd ik dus voor ongeveer €220 maandelijks met een VW Golf 6.

Wat mis ik allemaal in het plaatje?

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Je betaalt 80% van je auto zelf? Koop dan gewoon zelf een auto, ben je veel voordeliger uit en heb je geen lock-in bij je werkgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:04:
Je betaalt 80% van je auto zelf? Koop dan gewoon zelf een auto, ben je veel voordeliger uit en heb je geen lock-in bij je werkgever :)
Ehm, het zijn altijd kosten die de werkgever betaald, of hij het nu zo doet of een lager brutoloon en een aparte leasevergoeding. Zo'n constructie maakt het moeilijk vergelijken met andere situaties, maar bottomline geldt toch wel dat de werkgever een bepaalde loonskosten wil dragen (inc autokosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik weet niet zoveel van de Belgische leaseprijzen en bijtelling (fiscale pk enzo). Ik weet wel dat een leaseauto in BE gemiddeld 1 klasse goedkoper is als in NL (dus een Golf voor de prijs van een Polo of een 3 voor de prijs van een 1 of een Mondeo voor de prijs van een Focus). Dan nog lijkt 420 euro per maand me een zeer laag bedrag. Controleer eerst de voorwaarden van de lease (type contract, looptijd, kilometers per jaar, inclusief/exclusief verzekering, inclusief/exclusief brandstof). Dan pas kun je goed rekenen.

Gezien vanuit de NL situatie is zelf rijden vrijwel altijd goedkoper dan leasen als je zelf 80% van de lease mag betalen. Voor die 80% kun je namelijk dezelfde auto prive betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:15
En krijg je naast die €220 nog reiskosten vergoed? Of moet je die dan zelf gaan betalen. En wil je eigenlijk wel een nieuwe auto rijden, want voor €220/maand kun je een prima tweedehandsje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteBozeWolvin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-04-2021
@R3veNG: De manier van werken die je beschrijft ben ik gedurende mijn +-15 jaar ervaring met lease-rijden bij verschillende werkgevers in België nog nooit tegengekomen. Normaliter hoort bij je functie/loonschaal een bepaald leasebudget, waarbinnen je -binnen de regels van de car policy- je auto mag kiezen. Daarenboven krijg je een tankkaart.

Overigens genieten bedrijfswagens in België van een veel gunstiger fiscaal regime dan in Nederland. Geen bijtelling, maar een forfaitaire belasting gebaseerd op CO2 uitstoot en 5000 of 7500 privé-kilometers per jaar, afhankelijk van de afstand woon-werk (>25 km of >= 25km).

Een doorsnee startersauto (bijv. VW Polo Slowmotion o.i.d.) rijdt je op die manier al voor minder dan 100 euro netto all in.

[ Voor 0% gewijzigd door GroteBozeWolvin op 12-07-2011 08:59 . Reden: cijfertjes gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Wat ik zo gauw niet heb kunnen vinden:

De ondergrens van de belastingschijf voor 52% ligt in 2011 op 55.694 euro.

Stel nu dat je bruto inkomen inclusief bijtelling boven dat bedrag uitkomt, betaal je dan 52% over het deel van de bijtelling dat boven de 55.694 uitkomt?

[ Voor 14% gewijzigd door rb338 op 19-07-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

rb338 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:46:

Stel nu dat je bruto inkomen inclusief bijtelling boven dat bedrag uitkomt, betaal je dan 52% over het deel van de bijtelling dat boven de 55.694 uitkomt?
De wondere wereld van aftrekposten :)

Je betaalt de 52% belasting over het deel van je bijtelling die in dat loonvak komt.

Daar staat tegenover dat als je auto in dit vak komt, je ook 52% terug krijgt van de belasting over dat deel van je hypotheekrenteaftrek. Kortom: Netto doet het niet zo veel.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rb338 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:46:

Ja. Alleen gaat het niet om het brutoloon maar het loon voor belasting. Daarin zitten ook de belastingvrije vergoedingen van een werkgever (inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, premiebijdrage ZVW en/of andere verzekeringen). Een werknemerspremie voor het pensioen wordt weer in minderng gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 16:12

mindcre8r

Tradepedia

RagaBaSH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:49:
[...]

De wondere wereld van aftrekposten :)

Je betaalt de 52% belasting over het deel van je bijtelling die in dat loonvak komt.

Daar staat tegenover dat als je auto in dit vak komt, je ook 52% terug krijgt van de belasting over dat deel van je hypotheekrenteaftrek. Kortom: Netto doet het niet zo veel.
:) daar kwam ik ook achter nadat de accountant mijn aangifte had gedaan dit jaar, was een leuke bonus.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Door het overwegen van een nieuwe werkgever ben ik mij ook wat meer aan het verdiepen in het nemen van een lease auto. Nu ga ik zelf met het OV naar werk en rij ik prive een 2e hands autotje uit 97. Ik ga eens in de 2-3 weken op bezoek bij mijn ouders aan de andere kant van het land. Een simpele rekensom geeft aan dat dit mij rond de 600 euro per jaar aan benzine kosten kost. Mijn partner gaat binnenkort ook werken en heeft onze huidige auto nodig om op het werk te komen.

Het leek mij misschien financieel beter zijn als ik bij mijn volgende werkgever een lease-auto zou hebben waarbij ik onbeperkt prive en onbeperkt tanken mag. Als ik vervolgens met die auto bij mijn ouders bezoek ga en af en toe boodschappen doe, dan zou ik daarmee al de bijtellings kosten compenseren.

Vraag is echt of werkgevers uberhaupt de mogelijkheid bieden om onbeperkt prive te mogen rijden? Heeft iemand ervaring mte een soorgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51

PoweRoy

funky!

Ja ik heb over detacherings bureau's gehoord waar het onbeperkt is. Sommige wordt wel gekeken naar FUP. Niet dat je wereld reizen gaat maken.

Bij ons is het 12000KM per jaar, maar hier wordt dacht ik niet op gecontroleerd.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Batata007 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:48:
Door het overwegen van een nieuwe werkgever ben ik mij ook wat meer aan het verdiepen in het nemen van een lease auto. Nu ga ik zelf met het OV naar werk en rij ik prive een 2e hands autotje uit 97. Ik ga eens in de 2-3 weken op bezoek bij mijn ouders aan de andere kant van het land. Een simpele rekensom geeft aan dat dit mij rond de 600 euro per jaar aan benzine kosten kost. Mijn partner gaat binnenkort ook werken en heeft onze huidige auto nodig om op het werk te komen.

Het leek mij misschien financieel beter zijn als ik bij mijn volgende werkgever een lease-auto zou hebben waarbij ik onbeperkt prive en onbeperkt tanken mag. Als ik vervolgens met die auto bij mijn ouders bezoek ga en af en toe boodschappen doe, dan zou ik daarmee al de bijtellings kosten compenseren.

Vraag is echt of werkgevers uberhaupt de mogelijkheid bieden om onbeperkt prive te mogen rijden? Heeft iemand ervaring mte een soorgelijke situatie?
Hoeveel je prive mag rijden, in hoeverre dat negeleefd wordt, en wat de gevolgen zijn van overschrijding, hangt van het bedrijf af. Meestal is priverijden beperkt tot 12000 a 15000 km/jaar, onbeperkt komt echter ook wel voor. 20 keer per jaar naar je ouders op 250km afstand (gokje, 'andere kant van het land'=250km) is 10.000 km/jaar dus dat past er wel in.

Verder moet je niet alleen aan bijtelling denken. Een leaseauto kost doorgaans wel wat loonruimte (het moet uit de lengte of de breedte komen) en soms is er ook een eigen bijdrage voor privegebruik of omdat je een andere auto wilt dan er in het standaard budget past.
Aan de andere kant is de besparing ook groter dan alleen de benzine. Meer kilometers rijden zorgt ook voor meer afschrijving, meer onderhoud en meer banden. Ik denk dat deze kosten bij een gemiddelde auto optellen tot 5 a 8 cent per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42

bord4kop

maximaal 100KB!

Batata007 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:48:
.... Een simpele rekensom geeft aan dat dit mij rond de 600 euro per jaar aan benzine kosten kost.

Daar maak je toch een rekenfoutje denk ik;
Als je een bijtelling + eigenvergoeding hebt van 100 euro netto -hier zit je al snel aan hoor!- dan kost de leasert je 1200 per jaar. Dus meer.

Maar ik denk dat de leaseauto uiteindelijk toch goedkoper uit zal vallen. Als je partner de auto gebruikt, moet je er een auto bij kopen.
Misschien een idee om de auto niet prive te gaan rijden, dan kost het je niets!
Meestal mag dat wel, vaak fair use, maar controle daarop is nihil.
Tenzij jouw baas geen privé gebruik toestaat, maar dan heb je helemaal geen bijtelling of eigen bijdrage.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
12.000 per jaar lijkt mij plenty. Andere kant van het land is in mijn geval overigens 170 km enkele reis.
Dan kom ik dus uit op zo'n 6800 bij zo'n 20 heen en weer ritjes per jaar. Hou ik zo'n 5000 km over..

Overigens hoef ik geen niet-standaard auto's die bij het budget passen. Een leuke polotje maakt mij al blij genoeg. Een netto eigen vergoeding van 100 euro zou voor mij toch net iets te veel zijn... hoe gebruikelijk is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Alles hangt af van het bedrijf waar je gaat werken en bij sommige bedrijven van de functie.

Gangbaar bij de grote IT bedrijven is een leasebudget waarvan je een goede Polo of eenvoudige Golf kunt rijden. Als je binnen budget least, heb je alleen te maken met de bijtelling. Een Golf van 22.000 euro met bijtellingspercentage 20% kost je ongeveer 150,- netto aan bijtelling (bij 42% IB). Een Polo Bluemotion (18000 euro, 14% kost 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Batata007 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:09:
12.000 per jaar lijkt mij plenty. Andere kant van het land is in mijn geval overigens 170 km enkele reis.
Dan kom ik dus uit op zo'n 6800 bij zo'n 20 heen en weer ritjes per jaar. Hou ik zo'n 5000 km over..

Overigens hoef ik geen niet-standaard auto's die bij het budget passen. Een leuke polotje maakt mij al blij genoeg. Een netto eigen vergoeding van 100 euro zou voor mij toch net iets te veel zijn... hoe gebruikelijk is dit?
Hoeveelheid privekilometers is in veel gevallen gelimiteerd, al hoor je ook vaak dat dit een papieren oefening is - ze worden niet gecontroleerd of nageleefd.
Hou er wel rekening mee dat een aftopping vaak gerelateerd wordt aan de leasevoorwaarden.
15k km prive per jaar bij een jaarkilometrage van 45k laat nog 30k km voor zakelijk verkeer. Lease je echter op 20-25k km, dan zal het privegebruik ook lager uitvallen.

Ik merk bij mijn werkgever dat niemand zich zorgen maakt over het kilometrage, totdat je over je jaarkilometrage heen gaan. Dan gaat het namelijk extra niet-begrootte kosten met zich meebrengen.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

Wallie

Herr

Ik denk ook niet dat je een maximum aan prive kilometers kan handhaven in de praktijk. Ik heb ook een leaseauto, en rij er voor woon/werk al 40.000km per jaar mee. De auto's zijn geleast voor 40.000 p/j, dus voor m'n prive kilometers betalen ze extra hard. Maar goed, hoe ga je het controleren? Ik rijd elke dag Nijmegen <--> Nieuwegein, maar voor de klant ga ik ook wel eens door naar Den Haag. Maar ja, hoe vaak doe je dat, moet je dat dan bij gaan houden in een excelsheet ofzo? Of soms leent een collega mijn auto voor een zakelijke rit overdag... dat moet er dan ook weer in... volgens mij is het gewoon geen doen voor een wagenparkbeheerder, en is het meer om mensen die echt te bont maken (op 20km van de zaak wonen en toch 50.000km/j verstoken ofzo), op hun vingers te kunnen tikken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 15:36

Prx

Wallie schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:09:
Ik denk ook niet dat je een maximum aan prive kilometers kan handhaven in de praktijk. Ik heb ook een leaseauto, en rij er voor woon/werk al 40.000km per jaar mee. De auto's zijn geleast voor 40.000 p/j, dus voor m'n prive kilometers betalen ze extra hard. Maar goed, hoe ga je het controleren? Ik rijd elke dag Nijmegen <--> Nieuwegein, maar voor de klant ga ik ook wel eens door naar Den Haag. Maar ja, hoe vaak doe je dat, moet je dat dan bij gaan houden in een excelsheet ofzo? Of soms leent een collega mijn auto voor een zakelijke rit overdag... dat moet er dan ook weer in... volgens mij is het gewoon geen doen voor een wagenparkbeheerder, en is het meer om mensen die echt te bont maken (op 20km van de zaak wonen en toch 50.000km/j verstoken ofzo), op hun vingers te kunnen tikken.
Er zijn organisaties die medewerkers verplichten om een dergelijke administratie alsnog bij te houden, ondanks dat het privé gebruik van de auto wordt toegestaan. Het is natuurlijk eigenlijk een manier om mensen te ontmoedigen om de auto ook privé te gaan rijden, opdat het zoveel werk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00
Bij m'n vorige werkgever moesten we ook dagelijks het aantal zakelijke kilometers registreren (in ons urenregistratieprogramma, samen met of je wel/geen lunch op kantoor hebt genoten). Dat was niet als ontmoedigingsbeleid om prive te rijden, want ook mensen die de leaseauto niet prive reden moesten dat doen.

Op die manier kan je het maximum aan prive kilometers erg goed handhaven hoor... al zat je er 100km in een jaar boven, dat werd wel gewoon ingehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 03:49
Ok, ik krijg een leasebudget van €1.100 incl brandstof en btw denk ik. Wat voor auto kunnen we daarvoor leasen denk je, zonder additionele eigen bijdrage. Hebben we het over een Golf, A4? Iemand ervaring? Ik heb tijdje in buitenland gewoond en kan me weinig meer herinneren van het leasebudget wat ik daarvoor had.

oh, obv 35k km en 4 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 27-07-2011 08:46 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Chief-XL schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:27:
Ok, ik krijg een leasebudget van €1.100 incl brandstof en btw denk ik.
Inclusief BTW? Dat zou erg ongebruikelijk zijn. Zou waarschijnlijk excl BTW zijn.
Wat voor auto kunnen we daarvoor leasen denk je, zonder additionele eigen bijdrage.
[...]

oh, obv 35k km en 4 jaar
Hangt enorm af van:
- looptijd en kilometers (in jou geval zijn die bekend, 48/35k)
- additionele voorwaarden (vervangend vervoer, eigen risico etc)
- leasemaatschappij
- hoogte van de korting die je werkgever krijgt

Grove schatting: 1100 incl brandstof en excl BTW is waarschijnlijk een BMW318d of vergelijkbare A4 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ah, is het gebruikelijker zonder BTW? Dan zit ik er naast. But thanks. Snap dat andere voorwaarden zoals winterbanden enzo ook een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42

bord4kop

maximaal 100KB!

Ja, en de maatschappij waarbij geleast gaat worden.

Probeer anders even deze link van toplease Hier kun je vanalles invullen en zie je ongeveer wat eruit komt. Dit is een dochter van ING lease. Prijzen komen redelijk overeen.
Anders Athlon (ook een grote) eens proberen, daar kun je ook wat criteria invullen en kun je vergelijken.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Thanks! Dit is erg informatief. Zal eens gaan kijken als ik wat tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

bord4kop schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:55:
....
Maar ik denk dat de leaseauto uiteindelijk toch goedkoper uit zal vallen. Als je partner de auto gebruikt, moet je er een auto bij kopen. Misschien een idee om de auto niet prive te gaan rijden, dan kost het je niets!
Meestal wel ja (als je appels-appels vergelijkt) maar het hangt ook wel van de regelingen van de werkgever af.

Bij mijn vorige werkgever had ik de mogelijkheid om mijn leasebudget als bruto-toelage te ontvangen, terwijl ik recht hield op een goede reiskostenvergoeding. Voor mij zag het rekensommetje er dus zo uit:
  • Bruto leasebedrag 848 p/m = 407 euro netto p/m extra salaris
  • Reiskostenvergoeding = 445 euro netto p/m
  • Besparing bijtelling = 433 euro p/m (o.b.v. cataloguswaarde 40k x 25% bijtelling x 52% belastingschaal)
Ik had 1285 euto netto per maand te besteden in de vergelijking als ik prive-auto zou gaan rijden. Dit rekensommetje kwam niet uit voor een nieuwe prive-auto van 40k bij een kilometrage van 50.000 km p.j. (denk aan de hoge kosten voor afschrijving, renteverlies spaargeld, etc.!) maar wel een jonge diesel (zie deze post). En ja, ik had uiteraard een goedkopere prive-auto kunnen rijden en best veel geld in mijn zak kunnen houden maar ik ben een auto-liefhebber dus why not :P

Bij mijn nieuwe baan had ik deze keuze niet meer dus ben ik weer gaan leasen (BMW 320d coupe business line sport o.b.v. leasebudget EUR 1.077 p/m). Dieselt ook heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

is er eigenlijk bekend hoe het met de voordeel tarieven gaat?
Voor 1 aug 2012 een 14% auto op kenteken is de gehele lease periode 14% heb ik begrepen.

Hoe zit dit met de 20% bijtellers? krijgen die vrolijk in 2013 25% bijtelling?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-04 08:21
Bijtelling blijft gelden op kenteken. Dus eenmaal een auto voor 25/20/14% dan blijft dat voor altijd zo. Pas bij een nieuwe auto wordt de bijtelling bepaald op de dan geldende normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
L-VIS schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 11:54:
Bijtelling blijft gelden op kenteken. Dus eenmaal een auto voor 25/20/14% dan blijft dat voor altijd zo. Pas bij een nieuwe auto wordt de bijtelling bepaald op de dan geldende normen.
Maar de tarieven kunnen natuurlijk wel aangepast worden. Ze zullen alleen altijd ( Als het goed is ) blijven rekenen met de normen van het moment van op kenteken zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Niet volgens het voorstel wat er nu ligt: http://www.groenopweg.nl/nieuws.php?id=16768

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik lees toch echt:

"Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt."

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Het ging mij om dit stukje:
Maar de tarieven kunnen natuurlijk wel aangepast worden.
Volgens het voorstel worden de tarieven niet aangepast. Die blijven immers 14/20/25%. De normen worden wel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 12:33
Echter, wat zal er gebeuren met het leasetarief van de huidige wagen? Kan een leasemaatschappij dan ineens de maandelijkse kosten gaan verhogen met tientallen euro's omdat er ineens MRB betaald moet worden voor de Punto Evo?

Zeker voor een diesel kan dit dus enorm veel gaan schelen, ook natuurlijk geheel buiten de lease om, als je hem privé rijdt. Diesel MRB is immers niet mals. Ik meen een tijdje terug wel eens gelezen te hebben over een tussentarief om die klap dus te verzachten, maar daar lees ik nu dus ook niks meer over.

Om het verschil te illustreren: Op jaarbasis kost een Punto Evo dan €844,- aan MRB (provincie Utrecht). Dit geld zal dus ook ergens vandaan moeten komen. Dat is dus zo'n 70 euro per maand, wat gezien de huidige kosten, toch ineens voor velen een flinke verhoging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
L-VIS schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:14:
Het ging mij om dit stukje:

[...]

Volgens het voorstel worden de tarieven niet aangepast. Die blijven immers 14/20/25%. De normen worden wel aangepast.
In dit voorstel veranderen de tarieven inderdaad helemaal niet. Ik bedoel meer dat als de tarieven gaan veranderen dat dat waarschijnlijk wel invloed zal hebben op de huidige situatie. Dat was immers ook zo toen er van 20% naar 25% verhoogd werd.

Ik neem aan dat ze op zo'n moment gewoon de categorie bepalen aan de hand van de normen ten tijde van het op kenteken zetten, maar wel de nieuwe tarieven. Het zou natuurlijk best kunnen dat ze in de toekomst besluiten om de 14% categorie te verhogen of verlagen naar 15% of 13%

Voor nu is dat inderdaad niet aan de orde.
Cid Highwind schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:21:
Echter, wat zal er gebeuren met het leasetarief van de huidige wagen? Kan een leasemaatschappij dan ineens de maandelijkse kosten gaan verhogen met tientallen euro's omdat er ineens MRB betaald moet worden voor de Punto Evo?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de afspraken van het bedrijf met de lease-maatschappij. Maar je werkgever kan die (eventuele) kosten niet zomaar doorberekenen aan zijn werknemers, dat zou pas kunnen bij een nieuw lease-contract waar je als werknemer mee akkoord gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Woy op 28-07-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Woy schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:35:
[...]

In dit voorstel veranderen de tarieven inderdaad helemaal niet. Ik bedoel meer dat als de tarieven gaan veranderen dat dat waarschijnlijk wel invloed zal hebben op de huidige situatie. Dat was immers ook zo toen er van 20% naar 25% verhoogd werd.

Ik neem aan dat ze op zo'n moment gewoon de categorie bepalen aan de hand van de normen ten tijde van het op kenteken zetten, maar wel de nieuwe tarieven. Het zou natuurlijk best kunnen dat ze in de toekomst besluiten om de 14% categorie te verhogen of verlagen naar 15% of 13%

Voor nu is dat inderdaad niet aan de orde.

[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van de afspraken van het bedrijf met de lease-maatschappij. Maar je werkgever kan die (eventuele) kosten niet zomaar doorberekenen aan zijn werknemers, dat zou pas kunnen bij een nieuw lease-contract waar je als werknemer mee akkoord gaat.
toon volledige bericht
Toen we van 20 naar 25 gingen ging dat ook per direct, dus de looptijd van je auto moest je toen uitzitten met 25%

Maar kijk eens wat ik nu net vind: http://www.autoweek.nl/mobile/nieuws.php?id=16768

[ Voor 3% gewijzigd door mindcre8r op 28-07-2011 13:36 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:36

GG85

.......

Iemand enig idee wat een leuke auto is om een binnen het budget van Sogeti te leasen (€820)?
Ik verwacht zo'n 300km per week werkverkeer te gaan rijden dus denk aan een benzine maar ikheb geen idee wat Sogeti rekent voor de tankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sogeti hanteert bij mijn weten een leasenorm van 48 maanden, 40.000 km/jaar. Ongeacht van hoeveel je nu werkelijk rijdt, daarmee wordt de leaseprijs berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Thx. Enig idee welke site een realistisch beeld geeft van de prijs incl benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ken de regeling van Sogeti niet, maar mijn formule is: directlease.nl, vervangend vervoer luxe, eigen risico laagste, zelf dealer kiezen, inclusief brandstof, exclusief BTW. En dan 5 a 10% erbovenop tellen.

Werkte vrij goed om de leaseprijs van een auto bij Logica te schatten (Athlon en ING Car Lease). Omdat de grote IT bedrijven met hetzelfde kleine gezelschap van leasemaatschappijen zaken doen (LP, Athlon, ING meestal) en bovendien vergelijkbare bestelvolumes hebben, heeft de formule enige voorspellende waarde.

Uit het hoofd, eenvoudige Golf 1.6 TDI zal in je budget passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:18
Kale Golf 1.6BM zit 2 tientjes boven het budget, 1.2 TSI BM CL 1 tientje. Ga er maar van uit als je een auto met wat leuke opties wil leasen en binnen het budget wil blijven je in de klasse van een Polo moet kijken of op iets als een Auris uit komt

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy op 03-08-2011 09:07 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
/me wordt weer nostalgisch en denkt terug aan te tijd dat ICT-ers bekend stonden om dikke leaseauto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
CubicQ in "Ervaringen leasevergoeding, -regeling en..."
Hahahaha, waar je bij wijze van spreke (en volgens mij soms zelfs letterlijk) je sollicitatie gesprek in een auto showroom had :). Overigens werk in niet in IT.

Om het overzichtelijker te maken en ervaringen te delen, kunnen we wellicht zoiets posten:

Leasemaatschappij:
Lease auto:
Uitvoering:
Cataloguswaarde incl opties: €xxxx
Looptijd lease: xxx maanden
Bijtelling categorie: 25%/20%/14%
Aantal km/jaar: xxx km
Eigen risico:
Vervangende auto: ja/nee
Winterbanden regeling: ja/nee
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €xxxx
Opmerkingen: xxxxxx

Ik ga over aantal maanden weer een auto leasen in Nederland en zal dit dan delen

[ Voor 9% gewijzigd door Chief op 03-08-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Om dan maar meteen Chief-XL's lijstje te gebruiken:

Leasemaatschappij: ING carlease
Lease auto: Ford Mondeo
Uitvoering: 1.6 TDCI 85KW Econetic Titanium Wagon
Cataloguswaarde incl opties: € 38.264,-
Looptijd lease: 48 maanden
Bijtelling categorie: 20%
Aantal km/jaar: 40.000 km
Eigen risico: 1x per jaar betaald door werkgever
Vervangende auto: ja
Winterbanden regeling: ja
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: € 1.137,79
Opmerkingen:
  • Tyre Pressure Monitoring System
  • KeyFree-systeem met FordPower startbutton
  • Styling S-Pack
  • Bagagenet
  • Antislipmat
  • Business Pack
  • Trekhaak afn. kogel + verloopstekker
  • Geen typeaanduiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

GG85 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 22:09:
Thx. Enig idee welke site een realistisch beeld geeft van de prijs incl benzine?
Sogeti heeft zijn leaseportal waar jij dit prima kunt opzoeken :) ennuh trouwens het is 810 (incl. brandstof) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 03-08-2011 11:32 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Waarschijnlijk kan hij nog niet inloggen op die portal?

@ Dirbiter: super man! Hopelijk volgen er nog meer je voorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Precies, kan nog niet inloggen op het portal maar moet al wel beslissen of ik het aanbod goed vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Chief-XL schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:56:
CubicQ in "Ervaringen leasevergoeding, -regeling en..."
Hahahaha, waar je bij wijze van spreke (en volgens mij soms zelfs letterlijk) je sollicitatie gesprek in een auto showroom had :). Overigens werk in niet in IT.

Om het overzichtelijker te maken en ervaringen te delen, kunnen we wellicht zoiets posten:
Kleine edit, dan betrek je ook de leaseregeling erin en niet alleen de auto:

Begin leasecontract: jaar (maand)
Leasemaatschappij:
Lease auto:
Uitvoering:
Cataloguswaarde incl opties: €xxxx
Looptijd lease: xxx maanden
Bijtelling categorie: 25%/20%/14%
Aantal km/jaar: xxx km
Eigen risico:
Vervangende auto: ja/nee
Winterbanden regeling: ja/nee
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €xxxx
Opmerkingen: xxxxxx

Werkgever:
Functiegroep / schaal:
Eigen bijdrage privegebruik: €
Eigen bijdrage overschrijding leasebudget: € (kan ook negatief)

[ Voor 1% gewijzigd door t_captain op 03-08-2011 13:30 . Reden: Begin leasecontract: jaar (maand) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

om maar te starten:

Begin leasecontract: 2008 (oktober)
Leasemaatschappij: Arval (=BNP Paribas)
Lease auto: Suzuki Swift
Uitvoering: 1.3DDiS Exclusive
Cataloguswaarde incl opties: €19.000
Looptijd lease: 60 maanden of 180.000 km
Bijtelling categorie: 25%
Aantal km/jaar: 35.000 km
Eigen risico: 135€ - eerste keer op kosten werkgever
Vervangende auto: ja - klasse lager
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €700
Opmerkingen:
• Arrow pakket (bodykit + 16" velgen)
• CD Wisselaar
• Aftermarket cruisecontrol
• internationale tankpas

Werkgever: Marktleider consultancy
Functiegroep / schaal: Consultant
Eigen bijdrage privegebruik: €0
Brutering resterend leasebudget: ca. €80 (netto dus zo'n € 45 extra inkomen)
Opmerking:
Ik zit nog in de "oude" leaseregeling. Bij de nieuwe leaseregeling krijg ik in mijn functie €200 extra leasebudget. Maarja dat wordt niet op lopende contracten verwerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zet ik mijn laatste leaseauto er ook in. Ik vind het wel nuttig om een overzicht op te bouwen van wat je bij welke werkgever kunt leasen en tegen hoeveel kosten. Zijn de sollicitanten straks weer iets beter geinformeerd :)

Begin leasecontract: 2007
Leasemaatschappij: ING
Lease auto: BMW 118d
Uitvoering: Business Line
Cataloguswaarde incl opties: €33.500
Looptijd lease: 48 maanden tot max 180.000 km
Aantal km/jaar: 32.000 km (volgens leasenorm)
Eigen risico: in principe niet doorberekend
Winterbanden regeling: nee
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €920
Opmerkingen:
• internationale tankpas

Werkgever: Logica
Eigen bijdrage overschrijding budget: €210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 19:43

RvL

Dan zal ik mijn bolide hier ook eens posten

Begin leasecontract: 2011
Leasemaatschappij: Arval
Lease auto: Renault Mégane Estate dCi 110pk
Uitvoering: Serie Limitée Bose
Opties:
• Pack Lumiere (privacy glass achter, panoramisch schuifdak)
• Trekhaak
Cataloguswaarde incl opties: €29.280
Looptijd lease: 48 maanden/40.000 tot max 180.000 km
Aantal km/jaar: 60.000 - 70.000
Eigen risico: Afgekocht door werkgever
Vervangende auto: Ja
Winterbanden regeling: Ja
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €886,85
Opmerkingen:
• Internationale tankpas
• Onbeperkt aantal privé kilometers
• Auto kan worden gehaald en gebracht bij onderhoud (vanuit leasemij)

Werkgever: Sogeti
Functiegroep / schaal: Sr. Testengineer High Tech
Eigen bijdrage overschrijding budget: €76,85

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 04-08-2011 13:52 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
@RvL:
Wat gebeurt er eigenlijk bij de overschrijding van het aantal gereden kilometers? Als ik jouw staatje zo zie dan heb je de auto 48 maanden op contract met max.180K kilometers. Omdat je gemiddeld 65K per jaar rijdt zou je uitkomen op 260K km in 4 jaar tijd. Betaald je werkgever extra voor deze kilometers? Of krijg je gewoon bij 180K een andere auto, ongeacht de eerder afgesproken 4 jaar lease?

Wat is eigenlijk een gebruikelijke regeling als je ontslag neemt bij een bedrijf, maar je leasecontract is nog niet afgelopen? Blijf je dan gebonden aan het lease-contract, of is dit een probleem voor het bedrijf? Kun je je auto tussentijds overkopen van de leasemaatschappij, of is dit financieel niet zo interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 19:43

RvL

Bij Sogeti wordt ieder contract afgesloten op 40k km per jaar, met een max. van 160k bij bezine of LPG en 180k bij diesel. Bij deze kilometerstand dient de auto dan ook ingeleverd te worden. Mocht je meer rijden dan 40k per jaar, dan is dat geen probleem. Mijn vorige auto, een Citroën C4, is geleverd op 01 juli 2008 en ik heb 'm op 25-11-2010 ingeleverd met een km. stand van 163k.

Wat betreft ontslag. Dat varieert denk ik ook per bedrijf. In de meeste gevallen moet je, als je zelf ontslag neemt, of de auto meenemen naar je volgende werkgever of (zoals bij ons) een afkoopsom betalen. De hoogte van deze afkoopsom is bij ons afhankelijk van de resterende looptijd van het contract. Hierbij wordt uitgegaan van de looptijd in maanden en dus niet de verwachte looptijd o.b.v. de huidige kilometerstand.

Of tussentijds overkopen mogelijk is weet ik niet, dat zal geheel aan de leasemij liggen verwacht ik.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

Wallie

Herr

Leasemaatschappij: ING Carlease
Lease auto: Ford Focus Wagon 1.6 TDCI 115pk
Uitvoering: Trend Sport
Opties:
• Comfort pack (climate, zelfdenkende binnenspiegel, en nog iets...)
• Cruise Control
• Radio met bleutooth
• Reservewiel
Cataloguswaarde incl opties: €28.460
Looptijd lease: 48 maanden/40.000 tot max 160.000 km
Aantal km/jaar: 60.000
Eigen risico: €135 per geval, maar wordt in de praktijk nooit doorberekend
Leasetarief ex btw en incl brandstof: €830,14
Opmerkingen:
• Onbeperkt aantal privé kilometers, tankpas voor binnen NL

Werkgever: Grote detacheerder in Nederland
Functiegroep / schaal: Sr Software Developer
Eigen bijdrage overschrijding budget: €5,14

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Begin leasecontract: 2010
Leasemaatschappij: Athlon
Leaseauto: Audi A1
Uitvoering: Pro Line Business 1.4 TFSI S-tronic
Opties: veel :P
Cataloguswaarde incl. opties: €31095
Categorie bijtelling: 20%
Aantal km/jaar: 40.000
Eigen risico: geen
Winterbandenregeling: ja
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: €942
Opmerkingen:
• Onbeperkt aantal privékilometers, tankpas voor binnen NL

Werkgever: Sogeti
Functiegroep / schaal: Technology Specialist
Eigen bijdrage overschrijding budget: €132

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382854

Begin leasecontract: 2009
Leasemaatschappij: KBC (België)
Leaseauto: BMW 3
Uitvoering: 318d Berline
Opties: Navigatie pro, lederen interieur, sound system, cruise control, PDC voor & achter, 17in velgen,...
Cataloguswaarde incl. opties: €34000 (remember: België :-))
Looptijd lease: 48 maanden/35.000 tot max 140.000 km
Categorie bijtelling: geen
Aantal km/jaar: +/-40.000
Eigen risico: veel :-( (meer dan 1000 euro per schadegeval indien in fout)
Winterbandenregeling: neen
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: €850
Opmerkingen:
• Onbeperkt aantal privékilometers, tankkaart België

Werkgever: Grote consultancyspeler
Functiegroep / schaal: Manager & software architect
Eigen bijdrage privegebruik: €140/maand extra belast (dus niet netto te betalen) --> again, België
Eigen bijdrage overschrijding budget: €0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 15:36

Prx

Begin leasecontract: 08-2010
Leasemaatschappij: ING Carlease
Lease auto: Volkswagen Polo
Uitvoering: BlueMotion Comfortline
Opties:
• Licht & Zicht pakket
• Winter pakket
• Executive Plus pakket
• Multifunctioneel stuur
• Parkeersensoren achterzijde
• Metallic Lak
Cataloguswaarde incl opties: € 20.900,-
Looptijd lease: 48 maanden/144.000 KM
Bijtelling categorie: 14%
Aantal km/jaar: 50.000
Eigen risico: ~€ 135 (1ste schade: 0%, 2de schade: 50%, 3de en opvolgende: 100%)
Leasetarief ex btw en incl brandstof: € 578,38
Opmerkingen:
• 'Onbeperkt' aantal privé kilometers
• Tankpas geldig in de gehele EU (DKV/MTC)

Werkgever: Grote Consultancy Speler
Eigen bijdrage privegebruik: € 0,-
Eigen bijdrage overschrijding budget: -€ 246,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leasemaatschappij: MBK Lease
Lease auto: BMW 320d coupe
Uitvoering: Business Line Sport (corporate lease)
Cataloguswaarde incl opties: €51.245
Looptijd lease: 48 maanden tot max 180.000 km
Aantal km/jaar: 50.000 km
Eigen risico: -
Leasetarief ex btw: €1.194 excl. / €1.390 incl. brandstof
Opmerkingen:
• legio extra opties als dimmende binnenspiegel, zwarte hemel, etc.
• internationale tankpas
• onbeperkt prive-rijden (fair use)
• ik zou dik 1 op 20 moeten halen met deze auto maar gezien de extra brede banden + mijn kruissnelheid, is het nog niet eens 1 op 17. Ergo: met dat brandstofvoorschot red ik het absoluut niet :P

Werkgever: Energiebedrijf
Functiegroep / schaal: Directie
Eigen bijdrage privegebruik: -
Eigen bijdrage overschrijding budget: €104

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 05-08-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Laatst online: 06-04 12:06
Canaria schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:56:
Leaseauto: Audi A1
Uitvoering: Pro Line Business 1.4 TFSI S-tronic
Opties: veel :P
Cataloguswaarde incl. opties: €31095
WTF, meer dan 31 duizend euro voor een Audi A1? Dat moet wel een hele hele dikke zijn...

Mijn Mini Cooper is full-options (leer, navi, automatische airco, enz.) behalve een schuifdak en kost 27 duizend euro en een beetje...

NOFI!

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
A-Tray schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:14:
[...]

WTF, meer dan 31 duizend euro voor een Audi A1? Dat moet wel een hele hele dikke zijn...
Een Polo GTI met een set opties zit tegen de 28k aan (kale basisprijs 23.500 ofzo). Dan ben je nog niet fully loaded, maar heb je wel de meest gekozen opties (metallic, RNS, luxepakket).

De vergelijkbare Audi zal dus boven de 30 zitten. Heb je wel een 1.4TSI motor met 180 pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
Vandaar :)

Ik ben niet zo thuis in Audi, maar 185 PK op zo'n gewicht is wel een kanonnetje dan!

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
t_captain schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:36:
[...]

Een Polo GTI met een set opties zit tegen de 28k aan (kale basisprijs 23.500 ofzo). Dan ben je nog niet fully loaded, maar heb je wel de meest gekozen opties (metallic, RNS, luxepakket).

De vergelijkbare Audi zal dus boven de 30 zitten. Heb je wel een 1.4TSI motor met 180 pk.
Met de RNS in je auto is het ook vaste klant worden bij de ruitenboer, politie en de autodealer... ;)

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb de 122 pk-versie. Die van 185 pk kwam pas later.

Hij kan overigens nog dikker hoor, met alle opties kun je hem tot over de 40.000 euro aankleden.
Ik heb 'alleen' Pro Line Business en als extra Audi Sound System, 10-spaaks 16" velgen en xenon.

Het navigatiesysteem zit bij de A1 niet in het dashboard maar erachter en het scherm klapt uit. Totaal niet interessant voor criminelen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Leaseauto: Toyota Auris Full Hybrid
Uitvoering: Full Hybrid Executive
Opties: Witte parelmoere lak, Xenon, Schuifdakje, JBL speakers en dakdragers
Cataloguswaarde incl. opties: €29190 (offerte prijs: +- 32K)
Categorie bijtelling: 14%
Aantal km/jaar: 35.000
Eigen risico: 136 eerste keer
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: €631
Opmerkingen:
• 13.500 prive km, in praktijk geen controle op. Tankpas voor NL.
• De Executive is een mega-complete uitvoering. Veel te wensen is er dus niet meer :)
Werkgever: Detacheerder
Functiegroep / schaal: Software developer (.NET)

[ Voor 4% gewijzigd door L-VIS op 08-08-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
Leasemaatschappij: Mobility Partners
Leaseauto: Mini Cooper
Uitvoering: 10 years
Opties: Vol leder met stoelverwarming, navigatie, aut. airco, Cooper S velgen
Cataloguswaarde incl. opties: €27.360
Looptijd lease: 48 maanden/35.000 per jaar
Eigen risico: betaald door werkgever
Winterbandenregeling: nee
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: €665,43
Opmerkingen:
• Internationale tankpas/tolwegen pas
• 10 years uitvoering is bomvol, ik mis alleen het schuifdak
Werkgever: Financiële dienstverlener
Functiegroep / schaal: Account manager

Met voor het mooie een plaatje (oké twee :P ):

Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/8451/52425.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/8451/54434.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door A-Tray op 09-08-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 16:32
Leasemaatschappij: Dutchlease
Lease auto: VW Golf 6
Uitvoering: 1.4 TSI 122pk Highline
Cataloguswaarde incl opties: € 34.nogwat,-
Looptijd lease: 36 maanden
Aantal km/jaar: 40.000 km
Eigen risico: € 60,- voor ruitbreuk, € 135 voor andere unieke schades
Vervangende auto: ja, budget, na 24uur
Winterbanden regeling: nee
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: € 749,75+236 voorschot brandstof.
Opmerkingen:
  • Dynaudio speakers
  • RNS510
  • MDI input
  • trekhaak, afneembaar
  • Metallic lak graphite bleu
  • getint mafia glas achter.
  • Executive Plus pakket
Een hoop onderhandeld om de auto in het lease budget van 750 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Begin leasecontract: oktober 2008
Leaseauto: BMW 116i
Uitvoering: Business, spacegrau, 3d
Opties: Climate control, sportstoelen, M-sportstuurwiel/pook, navigatie, cruise control, middenarmsteun, opbergpakket, chrome line exterieur, meegespoten stootstrips, 16" LM, mistlampen, licht- en regensensor, 4-zitplaatsen, geen typeaanduiding.
Cataloguswaarde incl. opties: € 29.388,-
Looptijd lease: 48 maanden / 35.000
Eigen risico: Werkgever
Winterbandenregeling: Ja
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 807,-
Opmerkingen:
• KM's buitenland vergoed

Werkgever: -
Functiegroep / schaal: -
Eigen bijdrage privégebruik: 10% van budget
Onderschrijding budget: € 48,-

Divide and conquer.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Leasemaatschappij: Leaseplan
Leaseauto: Peugeot RCZ
Uitvoering: 2.0 HDiF
Opties: Metallic lak, Pack vision, 18" donkergrijze velgen
Cataloguswaarde incl. opties: €38.500
Looptijd lease: 48 maanden/40.000 per jaar
Categorie bijtelling: 25%
Aantal km/jaar: 40.000
Eigen risico: €135 per geval
Winterbandenregeling: nee
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: €823
Opmerkingen: Vrije dealerkeuze
Werkgever: kleine detacheerder
Functiegroep / schaal: technisch specialist
Eigen bijdrage overschrijding budget: €73

/(bb|[^b]{2})/

JohnR schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 07:51:
Leaseauto: Peugeot RCZ
Uitvoering: 2.0 HDiF
Opties: Metallic lak, Pack vision, 18" donkergrijze velgen
Coole bak en een flexibele werkgever dat je die auto mag kiezen! Bovendien een aantrekkelijk leasetarief voor een (minder courante auto) met een dergelijke cataloguswaarde!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 11-08-2011 10:08 ]

• t_captain
Anoniem: 61153 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:06:
[...]

Coole bak en een flexibele werkgever dat je die auto mag kiezen! Bovendien een aantrekkelijk leasetarief voor een (minder courante auto) met een dergelijke cataloguswaarde!
Volgens mij is de RC-Z wel te kiezen bij de meeste bedrijven?

Geen E/F/G label, geen cabrio, cataloguswaarde onder de SCM level 5 beveiligingsgrens ;)

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Anoniem: 61153 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:06:
[...]

M'n vriendin was er vanaf dag 1 dat ie langs de A2 bij de peugeot experience buiten "hing" helemaal gek van. Vind 'm zelf inderdaad ook wel erg fijn. Kostte trouwens wel wat moeite om 'm erdoor te krijgen :P
t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:08:
Volgens mij is de RC-Z wel te kiezen bij de meeste bedrijven?

Geen E/F/G label, geen cabrio, cataloguswaarde onder de SCM level 5 beveiligingsgrens ;)
Grootste uitdaging was dat het een pure tweezitter is. Ik geef toe dat er een achterbank in gemonteerd zit maar die is zelfs voor kleine kinderen eigenlijk al geen optie

/(bb|[^b]{2})/

• t_captain
Vroeger (toen ik nog met leaseregelingen te maken had :) ) was er bij mijn baas volgens mij geen regel tegen tweezitters. Vreemd genoeg wel tegen witte auto's.

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Begin leasecontract: 2010
Leaseauto: Volvo C30
Uitvoering: 1.6Drive Kinetic (109pk)
Opties: Metallic lak, 17" velgen, Introduction line pakket (Navigatie, Bluetooth, HP Audio, ..)
Cataloguswaarde incl. opties: €27.319
Looptijd lease: 48 maanden/35.000 per jaar
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: €790

Werkgever: -
Eigen bijdrage overschrijding budget: €80, incl. tanken in buitenland

• t_captain
(excl or incl fuel charge, fixed by poster)

[ Voor 94% gewijzigd door t_captain op 11-08-2011 15:42 ]

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
oeps, het copy-paste monster.. bedoelde natuurlijk incl. brandstof, fixed :)

JohnR schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:28:
Grootste uitdaging was dat het een pure tweezitter is. Ik geef toe dat er een achterbank in gemonteerd zit maar die is zelfs voor kleine kinderen eigenlijk al geen optie
Precies, dat was ook de reden dat ik de RCZ bij een medewerker weigerde: het is eigenlijk tweezitter die voor de gemiddelde leaserijder niet/minder geschikt is. Je kan er wel voorbij aan stappen maar als de berijder halverwege vertrekt en je een andere berijder met 2 kids verplicht nog 2 jaar in deze auto laat rijden, mag je als werkgever 2 jaar lang gezeik aanhoren ;) Bij mijn mag de RCZ er i.i.g niet in.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 12:35

mvz

muziek verslaafde

Leasemaatschappij: Stern
Leaseauto: Megane Estate
Uitvoering: Dynamique 1.5dCI EDC FAP (110pk)
Opties: Arkamys 3d audio / bluetooth / carminat tomtom / elect. handrem / electr. inklapb. spiegels / privacy glass / EDC automaat / dvd-spelers / parksensor voor /achter
Cataloguswaarde incl. opties: €29.950
Looptijd lease: 4 jaar of 180.000km
Aantal km/jaar: 50.000
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: €795

ex brandstof, mtc voor onbeperkt prive dieselen. behalve in het buitenland.

Werkgever: klein IT bedrijfje
Functiegroep / schaal: systeembeheerder (ambulant, langs klanten.)

[ Voor 11% gewijzigd door mvz op 11-08-2011 19:08 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• t_captain
Anoniem: 61153 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:31:
[...]

Precies, dat was ook de reden dat ik de RCZ bij een medewerker weigerde: het is eigenlijk tweezitter die voor de gemiddelde leaserijder niet/minder geschikt is. Je kan er wel voorbij aan stappen maar als de berijder halverwege vertrekt en je een andere berijder met 2 kids verplicht nog 2 jaar in deze auto laat rijden, mag je als werkgever 2 jaar lang gezeik aanhoren ;) Bij mijn mag de RCZ er i.i.g niet in.
Hangt ook weer van de voorwaarden van de leaseregeling af. Als je een regeling hebt waarin de werknemer zelf verantwoordelijk is voor de afkoop van het contract of overdracht van de auto, zal dit niet zo'n punt moeten zijn. Heb je een regeling waarin de werknemer vrijelijk kan vertrekken, dan snap ik je argument heel goed.

Overigens denk ik dat liefhebbers van sportieve auto's bij gelijke loonkosten bijna altijd voordeliger uit zijn om hun auto te kopen, dan te leasen (hoog leasebedrag, hoge bijtelling). Leasen is vooral lucratief voor auto's met een lage bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:35:
Hangt ook weer van de voorwaarden van de leaseregeling af. Als je een regeling hebt waarin de werknemer zelf verantwoordelijk is voor de afkoop van het contract of overdracht van de auto, zal dit niet zo'n punt moeten zijn. Heb je een regeling waarin de werknemer vrijelijk kan vertrekken, dan snap ik je argument heel goed.
True true. Maar in mijn sector is zo'n leaseregeling moeilijk af te dwingen.
Overigens denk ik dat liefhebbers van sportieve auto's bij gelijke loonkosten bijna altijd voordeliger uit zijn om hun auto te kopen, dan te leasen (hoog leasebedrag, hoge bijtelling). Leasen is vooral lucratief voor auto's met een lage bijtelling.
Ik denk het ook, al is het wel zo dat naar mate de auto steeds meer jonger is, die vergelijking steeds minder makkelijk opgaat. Maar als je b.v. kijkt naar een BMW 1-serie: alle modellen van het nieuwe type zijn volgens de advertentie langs de weg alleen maar in 20% bijtelling dus het kan niet anders zijn dat op termijn de EURO norm steeds verder zal worden aangescherpt (ivm kosten/inkomsten overheid en het drukken vd CO2 uitstoot). Dus het speelveld zal altijd wel blijven veranderen denk ik. Iets om m.i. over na te denken als je een diepte-investering in een nieuwe auto doet (bij keuze tussen prive of leasen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Anoniem: 61153 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:03:
[...]

Je zou daar ook wat creatiever in zijn. Afkopen bij exotische modellen, normaal contract bij courante modellen. Zo is dat bij ons ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L-VIS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:12:
[...]
Je zou daar ook wat creatiever in zijn. Afkopen bij exotische modellen, normaal contract bij courante modellen. Zo is dat bij ons ook.
Zou een goed compromis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 61153 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:03:
[...]

[...]

Ik denk het ook, al is het wel zo dat naar mate de auto steeds meer jonger is, die vergelijking steeds minder makkelijk opgaat. Maar als je b.v. kijkt naar een BMW 1-serie: alle modellen van het nieuwe type zijn volgens de advertentie langs de weg alleen maar in 20% bijtelling dus het kan niet anders zijn dat op termijn de EURO norm steeds verder zal worden aangescherpt (ivm kosten/inkomsten overheid en het drukken vd CO2 uitstoot).
Nou, een actuele 120i doet nog steeds 153 a 155 g/km (15 g/km boven de norm voor 20% bijtelling). Dat zullen ze zonder meer opgelost krijgen in het nieuwe model.
Maar een 130i doet 199 g/km (60 gram boven de norm). Voor die laatste zullen ze nooit de 20% gaan halen, tenzij ze hem vervangen door een 128i met het nieuwe 2.0 twinpower turbo blok.
Dus het speelveld zal altijd wel blijven veranderen denk ik. Iets om m.i. over na te denken als je een diepte-investering in een nieuwe auto doet (bij keuze tussen prive of leasen).
Ik wacht hem nog even lekker af. De twee auto's waarmee ik rondrij hebben allebei een lekker warm gekleurd energielabel en een CO2 uitstoot van ongeveer tweeeneenhalve Prius. Toch stoot ik per saldo minder CO2 uit dan toen ik nog met een zuinige diesel van de lease reed. Ik heb mijn zakelijke kilometers drastisch terugebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
L-VIS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:12:
[...]

Klinkt niet onredelijk. Je kunt bijvoorbeeld een lijst van "courante" auto's opstellen waarbij je soepele voorwaarden hebt bij voortijdige contractbeeindiging. Samen met een pool van auto's die door nieuwe en tijdelijke werknemers gereden kunnen worden.
Wil iemand heel graag een RC-Z dan heeft hij dit voordeel niet en dan laat je de boete bepalen door de afkoopsom van de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:01:
Nou, een actuele 120i doet nog steeds 153 a 155 g/km (15 g/km boven de norm voor 20% bijtelling). Dat zullen ze zonder meer opgelost krijgen in het nieuwe model.
Maar een 130i doet 199 g/km (60 gram boven de norm). Voor die laatste zullen ze nooit de 20% gaan halen, tenzij ze hem vervangen door een 128i met het nieuwe 2.0 twinpower turbo blok.
Zou zomaar kunnen: ik doelde idd op het nieuwe type waar ze nu mee adverteren (alle modellen 20% bijtelling), zal zeker met kleine lettertjes onder staan dat dit niet geldt voor x... ;)
Ik wacht hem nog even lekker af. De twee auto's waarmee ik rondrij hebben allebei een lekker warm gekleurd energielabel en een CO2 uitstoot van ongeveer tweeeneenhalve Prius. Toch stoot ik per saldo minder CO2 uit dan toen ik nog met een zuinige diesel van de lease reed. Ik heb mijn zakelijke kilometers drastisch terugebracht ;)
Beste is idd om zo min mogelijk te rijden ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Anoniem: 61153 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:09:
Beste is idd om zo min mogelijk te rijden ja :)
Ik wil liever die warme zomer dus kom maar op met die zakelijke kilometers O-)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:01:
[...]

Je kijkt dan naar de 2007 e.v. modellen.
De "nieuwe" 2011 e.v. modellen hebben tot nu toe allemaal een uitstoot die in de 20% range past.
Hierbij hebben we het dan wel over slechts 5 modellen (116i, 118i, 116d, 118d, 120d) met en zonder automaat.
De snellere benzines zijn er nog niet. Zal marketing technisch wel interessanter zijn zo :)
[...]

Helaas heeft niet iedereen die luxe.
Toch hoop ik dat we een keer van de relatief arbitraire CO2's afstappen voor bijtelling differentiatie. Regelmatig kom je studies tegen waaruit blijkt dat er een substantiele afwijking is tussen testcyclus uitstoot en real-world uitstoot. Nu is dat in principe niet echt, als de afwijking altijd gelijk is. Helaas blijkt dat de afwijking kan varieren tussen de 5% en 20%. Bij mijn eigen auto is de afwijking tussen label (124 g/km) en realiteit (ca. 165 g/km) zelfs nog hoger. Natuurlijk hangt e.e.a. af van de wijze waarop je rijdt. Maar ook dit is met leaseauto's te ondervangen. Immers vaak is de brandstofregistratie al geregeld door bijv. een tankpas of een brandstofdeclaratiesysteem icm de kilometerstand van de auto. Wel heeft dit nadelige gevolgen voor de voorspelbaarheid van de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RagaBaSH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:11:
Toch hoop ik dat we een keer van de relatief arbitraire CO2's afstappen voor bijtelling differentiatie. Regelmatig kom je studies tegen waaruit blijkt dat er een substantiele afwijking is tussen testcyclus uitstoot en real-world uitstoot. Nu is dat in principe niet echt, als de afwijking altijd gelijk is. Helaas blijkt dat de afwijking kan varieren tussen de 5% en 20%. Bij mijn eigen auto is de afwijking tussen label (124 g/km) en realiteit (ca. 165 g/km) zelfs nog hoger. Natuurlijk hangt e.e.a. af van de wijze waarop je rijdt. Maar ook dit is met leaseauto's te ondervangen. Immers vaak is de brandstofregistratie al geregeld door bijv. een tankpas of een brandstofdeclaratiesysteem icm de kilometerstand van de auto. Wel heeft dit nadelige gevolgen voor de voorspelbaarheid van de bijtelling.
Ik deel je mening. Alhoewel ik het principe van deze maatregel goed vindt (stellen van hogere normen en o.b.v. hiervan financieel prikkelen om innovatie te versnellen), vind ik dat de uitvoering te wensen over laat. Het stellen van absolute grenzen o.b.v. theoretische situaties die onvoldoende representatief zijn voor de werkelijkheid terwijl er significante financiele verschillen zitten tussen de grenzen, is m.i. uitermate arbitrair. Auto's worden zo afgesteld dat ze precies 1 fractie onder de norm komen, terwijl in common life die norm never nooit wordt gehaald. In geval van een auto die net boven de norm zit maar in real life minder utstoot dan een auto die net onder de norm zit maar in real life meer uitstoot, wordt de plank misgeslagen. De prikkel draagt niet optimaal bij aan het bereiken van het beoogde resultaat.

Beetje scheve vergelijking maar zie het maar als het preparen van een F1 auto bij de start voor de GP Monaco: allerlei fancy tools, aanpassing van pitstopstragegie, etc. en dat alles om maar bij de eerste bocht voorop te rijden (omdat inhalen zo moeilijk is). Maar dat wil zeker niet zeggen dat die instelling de beste is voor het tijdtechnisch zo snel mogelijk afleggen van de GP... (vond de analogie wel mooi gevonden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 61153 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:36:

[...]

Beetje scheve vergelijking maar zie het maar als het preparen van een F1 auto bij de start voor de GP Monaco: allerlei fancy tools, aanpassing van pitstopstragegie, etc. en dat alles om maar bij de eerste bocht voorop te rijden (omdat inhalen zo moeilijk is). Maar dat wil zeker niet zeggen dat die instelling de beste is voor het tijdtechnisch zo snel mogelijk afleggen van de GP... (vond de analogie wel mooi gevonden ;))
* RagaBaSH gaat rustig achterove zitten tot iemand gaten gaat schieten in je analogie
Maar ik ben het volledig met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lease auto: Seat Exeo
Uitvoering: 2.0TDI 143PK Style
Opties: 17" velgen, Getinte ramen, Bluetooth
Cataloguswaarde incl opties: €24.925
Looptijd lease: 48 maanden / 25.000 km
Aantal km/jaar: 50.000 km
Vervangende auto: ja (luxe)
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €706

Functie: Citrix engineer
Eigen bijdrage overschrijding budget: -€44 (Auto is onder budget)
Opmerkingen: Vrije dealerkeuze

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RagaBaSH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:11:
[...]

Je kijkt dan naar de 2007 e.v. modellen.
De "nieuwe" 2011 e.v. modellen hebben tot nu toe allemaal een uitstoot die in de 20% range past.
Hierbij hebben we het dan wel over slechts 5 modellen (116i, 118i, 116d, 118d, 120d) met en zonder automaat.
De snellere benzines zijn er nog niet. Zal marketing technisch wel interessanter zijn zo :)
Ja, zo kan ik een auto ook zuiniger maken :) Gewoon alle modellen met meer dan 200pk (diesel) of 150 pk (benzine) eruit. De overblijvers hadden ook in de 2007 generatie al groene labels en volgens mij de meeste van deze uitvoeringen hadden ook al 20% bijtelling.

Ik juich vergroening van auto's best toe. Ik denk dat er de laatste jaren een inhaalslag is gemaakt. Tegenwoordig rij je 1:15 met een auto die tien jaar geleden 1:12 zou hebben gereden.

Desondanks ben ik nog niet zo erg onder de indruk van de auto's met verlaagde bijtelling.

Als ik mijn huidige auto opnieuw zou kopen van het nieuwste model, daalt de uitstoot van 213 gram naar 154 gram/km. Dus nog steeds gewoon 25%, over een cataloguswaarde inclusief opties tussen 45.000 en 50.000 euro. Kost me 500 euro per maand aan belasting. Dan is prive rijden wel interessanter. Auto in de zaak zetten doe ik straks wel als ik een Tesla ga rijden (en de huidige belastingvoordelen er dan nog zijn). Of als ik op enig moment een bedrijf zou hebben in een land met een vriendelijker belastingregime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
Auto komt pas in november, maar toch:

Leasemaatschappij: Geen idee ;)
Lease auto: Audi A3 Sportback
Uitvoering: 2.0TDI 140 pk Pro Line S Sound
Opties: Licht- en regensensor, parkeerhulp achter, mechanische zonwering, winterbanden
Cataloguswaarde incl opties: €39.452
Looptijd lease: 48 maanden
Aantal km/jaar: 35.000 km
Vervangende auto: ja (luxe)
Winterbanden regeling: nee (maar zit bij opties)
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €987

Functie: Consultant
Eigen bijdrage overschrijding budget: € 150
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:49:
Als ik mijn huidige auto opnieuw zou kopen van het nieuwste model, daalt de uitstoot van 213 gram naar 154 gram/km. Dus nog steeds gewoon 25%, over een cataloguswaarde inclusief opties tussen 45.000 en 50.000 euro. Kost me 500 euro per maand aan belasting. Dan is prive rijden wel interessanter. Auto in de zaak zetten doe ik straks wel als ik een Tesla ga rijden (en de huidige belastingvoordelen er dan nog zijn). Of als ik op enig moment een bedrijf zou hebben in een land met een vriendelijker belastingregime.
Eens, als je in jouw vergelijking voor prive rijden niet dezelfde auto (dus geen nieuwe auto van 45-50k) in ogenschouw neemt. Maar, als "kosten" maatgevend is, kun je ook denken aan een goedkopere lease-auto van 20k die in de 14% bijtelling klasse valt. Rijd je voor ~100 euro netto per maand een nieuwe lease-auto. Daar rijd je dezelfde nieuwe auto van 20k prive absoluut niet voor. Kortom, afhankelijk van je keuze-variabelen, wordt m.i. bepaald wat de doorslag geeft bij prive vs lease. Voor beide mogelijkheden geldt m.i. wel dat je goedkoper dan de andere optie kunt rijden maar het type auto waarin je dan rijdt, verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 61153 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:06:
[...]

Eens, als je in jouw vergelijking voor prive rijden niet dezelfde auto (dus geen nieuwe auto van 45-50k) in ogenschouw neemt. Maar, als "kosten" maatgevend is, kun je ook denken aan een goedkopere lease-auto van 20k die in de 14% bijtelling klasse valt. Rijd je voor ~100 euro netto per maand een nieuwe lease-auto. Daar rijd je dezelfde nieuwe auto van 20k prive absoluut niet voor. Kortom, afhankelijk van je keuze-variabelen, wordt m.i. bepaald wat de doorslag geeft bij prive vs lease. Voor beide mogelijkheden geldt m.i. wel dat je goedkoper dan de andere optie kunt rijden maar het type auto waarin je dan rijdt, verschilt.
Ook met dezelfde auto (nieuwe auto 45 a 50k met 154 g/km uitstoot) kan ik beter prive rijden, al is het verschil onder de streep slechts enkele tientjes per maand :)

Maar je punt blijft overeind, de keuze tussen prive en zakelijk rijden hangt voornamelijk af van je voorkeur voor auto's. Hou je van de "lage bijtelling" modellen en rijd je graag nieuw, dan is zakelijk rijden eigenlijk altijd voordeliger. Hou je van wat minder politiek correcte auto's en/of vind je het niet erg om tweedehands te rijden, dan is prive meestal goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:56:
Ook met dezelfde auto (nieuwe auto 45 a 50k met 154 g/km uitstoot) kan ik beter prive rijden, al is het verschil onder de streep slechts enkele tientjes per maand :)
Ik zeg zeker niet dat ik je niet geloof maar ik ben wel erg geinteresseerd in je wijze van berekening (been there, done that myself). Ik neem aan dat je ook rendementsverlies op eigen vermogen (c.q. rentekosten voor geleend vermogen), reeële afschrijvingsvoet, dezelfde periode van rijden (4 jr lease = 4 jr nieuwe auto prive rijden i.v.m. bepaling periode afschrijving), etc. in aanmerking neemt? Want dit soort zaken maken juist het verschil m.i.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 15-08-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 61153 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:12:
[...]

Ik zeg zeker niet dat ik je niet geloof maar ik ben wel erg geinteresseerd in je wijze van berekening (been there, done that myself). Ik neem aan dat je ook rendementsverlies op eigen vermogen (c.q. rentekosten voor geleend vermogen), reeële afschrijvingsvoet, dezelfde periode van rijden (4 jr lease = 4 jr nieuwe auto prive rijden i.v.m. bepaling periode afschrijving), etc. in aanmerking neemt? Want dit soort zaken maken juist het verschil m.i.
Een factor die een belangrijk verschil maakt is de verzekeringspremie. Ik kan bijvoorbeeld een BMW 320 prive voor 50 a 60 euro per maand volledig casco verzekeren. Zakelijk heb je het over het drie- tot viervoudige (gebaseerd op wat mijn ex-baas betaalde aan verzekeringspremie op mijn leaseauto's).

Verder is het gewoon de afweging tussen alle kosten in de zaak (dus ten laste van de fiscale winst, daar tegenover de bijtelling op je belastbaar inkomen box 1 + BTW correctie) of in prive (19 cent per zakelijke kilometer ten laste van de winst + BTW compensatie, daar tegenover alle kosten uit prive).

Wat betreft de afschrijving, gewoon aanschafprijs halveren in 3 jaar, meestal vrij aardige indicatie. Rente: hangt van je kaspositie en fiscale behandeling af. Voor looptijd rond de 2 jaar gemiddeld uitstaand en financiering uit eigen vermogen kun je rekenen met 3 a 3.5% bruto. Zakelijk: ten laste van de winst. Prive: uitstaand saldo ten laste van belastbaar vermogen in box 3.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.