Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 142.448 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:28:
Een factor die een belangrijk verschil maakt is de verzekeringspremie. Ik kan bijvoorbeeld een BMW 320 prive voor 50 a 60 euro per maand volledig casco verzekeren. Zakelijk heb je het over het drie- tot viervoudige (gebaseerd op wat mijn ex-baas betaalde aan verzekeringspremie op mijn leaseauto's).
Dat klopt zeker! Wij laten incl. allrisk offreren (afzetten tegen leasenorm voor berijder) maar leasen vervolgens excl. verzekering. De verzekering wordt getotaliseerd voor alle leaseauto's met alle andere verzekeringen ondergebracht bij een aanbestede verzekeringsbroker en binnen andere overkoepelende verzekeringspakketen geaggreerd ondergebracht bij verzekeringsmaatschappijen. Daardoor is de incrementele bijdrage bij ons per leaseauto max 30 euro per maand. Scheelt inderdaad ontzettend veel!
Verder is het gewoon de afweging tussen alle kosten in de zaak (dus ten laste van de fiscale winst, daar tegenover de bijtelling op je belastbaar inkomen box 1 + BTW correctie) of in prive (19 cent per zakelijke kilometer ten laste van de winst + BTW compensatie, daar tegenover alle kosten uit prive).

Wat betreft de afschrijving, gewoon aanschafprijs halveren in 3 jaar, meestal vrij aardige indicatie. Rente: hangt van je kaspositie en fiscale behandeling af. Voor looptijd rond de 2 jaar gemiddeld uitstaand en financiering uit eigen vermogen kun je rekenen met 3 a 3.5% bruto. Zakelijk: ten laste van de winst. Prive: uitstaand saldo ten laste van belastbaar vermogen in box 3.
Aha, ik begrijp het. Ik dacht dat je redeneerde als natuurlijk persoon (prive rijden). In jouw geval speelt jouw zaak een rol hierbij dus dat is een andere (kosten-)vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Begin leasecontract: juni 2010
Leasemaatschappij: Avenu Autolease
Lease auto: VW EOS 1.4TFSI
Uitvoering: Highline
Cataloguswaarde incl opties: €42.600
Looptijd lease: 48 maanden
Bijtelling categorie: 25%
Aantal km/jaar: 25.000 km
Eigen risico: 325
Vervangende auto: ja (luxe)
Winterbanden regeling: ja (op andere velgen)
Leasetarief ex btw en incl brandstof indien van toepassing: €891,- exclusief brandstof
Opmerkingen: Ook met leer en nog wat foefjes

Werkgever: Cambrium B.V.
Functiegroep / schaal: Commercieel Directeur (schaal 13, tree 13)
Eigen bijdrage privegebruik: € 0
Eigen bijdrage overschrijding leasebudget: € -109

Hoop bij een volgende job weer vrije keuze te hebben. Zou heel graag een Mini Countryman (Cooper S (All4)) willen leasen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Floor-is op 15-08-2011 16:26 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:51:
[...]

Aha, ik begrijp het. Ik dacht dat je redeneerde als natuurlijk persoon (prive rijden). In jouw geval speelt jouw zaak een rol hierbij dus dat is een andere (kosten-)vergelijking.
Twee factoren zijn uniek voor een eigen zaak:

(1) BTW-correctie privegebruik (bij zakelijke auto) of BTW-compensatie zakelijk gebruik (bij prive-auto)
(2) het verschil tussen fiscale winst en belastbaar inkomen (winst wordt i.h.a. iets lager belast dan inkomen).

Voor de rest is het ook wel toepasbaar op werkgever-werknemer relaties. Dan moet je gewoon de vergelijking baseren op gelijke totale loonkosten voor de werkgever en kijken naar het nettoplaatje van de werknemer.
Floor-is schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:13:
Cataloguswaarde incl opties: €42.600
Opmerkingen: Sinds 15 juni 2010 en ik lever hem eind van de maand in omdat ik wegga bij de werkgever
Die afkoop gaat pijn doen, afhankelijk van je leaseregeling bij je baas of bij jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:19:

[...]

Die afkoop gaat pijn doen, afhankelijk van je leaseregeling bij je baas of bij jou ;)
Geen afkoop, de eigenaar rijdt nu in een Audi S8 en die gaat over naar 'mijn' EOS. Hij heeft in ~3 jaar wel 34.500km in de S8 gereden en schijnt een dealtje te hebben gemaakt met de leasemij/dealer. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Van een S8 naar een EOS, klinkt als iets met maatschappelijk verantwoord ondernemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Of niet langer ±€3.50 per km willen/kunnen betalen, exclusief brandstof dan natuurlijk.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
Begin leasecontract: 2011
Leasemaatschappij: ING
Leaseauto: Alfa Romeo Mito
Uitvoering: 1.3 Jtdm Eco Distinctive
Opties: Pack Premium Plus (leer, climate control, cruise control, parkeersensoren, etc.), Pack Instant Nav, Pack Sport 1 (17" velgen, etc.), Visibility Pack (licht en regensensor, automatisch dimmende spiegel), Bi-Xenon, Privacy Glass, Panoramadak, Bijverwarming, Stoelverwarming, Lendensteunverstelling passagier. Kortom alles zit erop.
Cataloguswaarde incl. opties: € 25.695,-
Looptijd lease: 48 maanden / 160.000
Bijtelling categorie: 14%
Eigen risico: Werkgever
Vervangende auto: Ja
Winterbandenregeling: Ja
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 753,-
Opmerkingen: Onbeperkt privé, tankpas Europa, afkoop vervroegd inleveren.

Werkgever: -
Functiegroep / schaal: -
Eigen bijdrage privégebruik: geen
Overschrijding budget: Ik heb nog 57 euro over die als bruto salaris uitgekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pauperesk schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:18:
Leaseauto: Alfa Romeo Mito
Opties: Pack Premium Plus (leer, climate control, cruise control, parkeersensoren, etc.), Pack Instant Nav, Pack Sport 1 (17" velgen, etc.), Visibility Pack (licht en regensensor, automatisch dimmende spiegel), Bi-Xenon, Privacy Glass, Panoramadak, Bijverwarming, Stoelverwarming, Lendensteunverstelling passagier. Kortom alles zit erop.
Cataloguswaarde incl. opties: € 25.695,-
Overschrijding budget: Ik heb nog 57 euro over die als bruto salaris uitgekeerd wordt.
Mooie aangeklede auto met weinig bijtelling en nog 57 euro bruto extra salaris. Doe je goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
Begin leasecontract: 2010
Leasemaatschappij: Leaseplan
Leaseauto: SEAT Leon 1.2 TSI
Uitvoering: Ecomotive Technology Sport
Opties: Regen-licht sensor, Parkeersensoren achter, schuif/kantel dak, Stoelverwarming + koplampsproeiers, Alcantara-bekleding, Bluetooth.
Cataloguswaarde incl. opties: € 24.375,-
Looptijd lease: 48 maanden / 165.000
Bijtelling categorie: 20%
Eigen risico: Max € 136,- per schadegeval.
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 702,-
Opmerkingen: 13.500 km privé (daarna € 0,10 per km bruto), Tankpas Nederland (buitenland tankingen declareren.

Werkgever: Alten PTS
Functiegroep / schaal: Software Test Engineer
Eigen bijdrage privégebruik: € 0,-
Overschrijding budget: € 8,- onder het budget gebleven.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lang geleden (+- 2004, 2005) had ik een collega die via PTS was ingehuurd.

Als ik het goed herinner, stond de leasenorm toen op ongeveer 690 euro. Wat dat betreft is er maar weinig indexatie geweest in 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
t_captain schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:08:
Lang geleden (+- 2004, 2005) had ik een collega die via PTS was ingehuurd.

Als ik het goed herinner, stond de leasenorm toen op ongeveer 690 euro. Wat dat betreft is er maar weinig indexatie geweest in 6 jaar.
Daar heb ik geen weet van, werk er pas na het samengaan van PTS Software en Alten. Ik vind het geen verkeerd leasebudget. Je krijgt de ruimte om er ook overheen te gaan, dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb redelijk geluk gehad met mijn leasetarief, want doordat het brandstof component laag is gehouden, viel alles netjes binnen mijn butget...;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

Ben nu aan het zoeken naar een nieuwe leaser en zit vast aan Arval. (werkgever is niet zo slim en heeft maar 1 leasemij.)
Wil graag metallic lak ipv uni wit (enige non metallic kleur en enige zonder extra kosten)
Alles leuk en aardig, maar de meerprijs van de lak komt 100% voor mijn eigen rekening.
Dwz 650 / looptijd = extra bedrag per maand

Wat vinden jullie hier nou van, imo is wit altijd minder gewild en zou het dus beter zijn voor de restwaarde als er een andere kleur op zat. (zwart metallic in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Tja, of het nou metallic lak is of een accessoire, de meerkosten komen voor rekening berijder. Het is jou keuze en dan vind ik het helemaal niet gek dat je het zelf mag betalen.
Een paar jaar geleden was wit juist erg populair en lijkt nu ook weer aan populariteit te winnen. Kan daarover eigenlijk weinig zinnigs zeggen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
We hadden een leaseregeling waar je accesoires tegen een verhouding 1:40 in je leasebedrag betaalde. In 48 maanden dus 120%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Mijn bedrijf kent eigen bijdrage van 25 euro/maand per iedere 1000 euro aan accessoires. Metallic lak altijd verplicht (parellak mag ook, eigen rekening) en wit ist verboten.

Ik zou zelf niet extra willen betalen voor een niet-witte auto, sterker nog; behalve een ingebouwd navigatiesysteem betaal ik niets extra's voor een auto (die niet van mij is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Bever! schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:10:
Ben nu aan het zoeken naar een nieuwe leaser en zit vast aan Arval. (werkgever is niet zo slim en heeft maar 1 leasemij.)
Wil graag metallic lak ipv uni wit (enige non metallic kleur en enige zonder extra kosten)
Alles leuk en aardig, maar de meerprijs van de lak komt 100% voor mijn eigen rekening.
Dwz 650 / looptijd = extra bedrag per maand

Wat vinden jullie hier nou van, imo is wit altijd minder gewild en zou het dus beter zijn voor de restwaarde als er een andere kleur op zat. (zwart metallic in dit geval)
Is dat omdat je met die keuze boven een leasebudget uitkomt? of omdat je werkgever een regeling heeft dat alles bovenop een standaardversie voor kosten van de berijder is?

Anders goed zoeken naar een uitvoering met metallic lak (veel business editions hebben standaard metallic lak)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit account heb ik even aangemaakt zodat ik echt anoniem mijn verhaal kan doen en jullie mening kan horen.

Bij mijn nieuwe werkgever heb ik de beschikbaarheid over een mobilitietbudget van ongeveer 1250 euro. Daarvoor kan ik een lease auto kiezen (incl benzine) maar ook bijv kilometers/ of treinkaartjes netto declareren en alles wat over is bruto bij mijn salaris optellen. Ik ga redelijk dicht in de buurt van mijn werk wonen (hoop op fietsafstand <10km) en ik heb verder niet echt wat met autos. Door mijn salaris zal alles wat mijn loon op komt belast worden in de hoogste belasting schaal (52% dacht ik).

Nu heb ik een paar berekeningen gedaan op anwb.nl (http://www.anwb.nl/auto/autokosten/toonKosten). Als ik bijvoorbeeld een 2 jaar oude polo zou kopen met minder dan 50000 km en ongeveer 10,000 tot 15,000 km zou rijden (wat al veel is denk ik) zou dit tussen de 400 en 500 euro per maand kosten. De kilometers voor het werk zou ik dan kunnen declareren voor 19 cent p km waarna het overige mobiliteitsbudget bij mijn loon wordt opgeteld (lets say (1250*0.48=)600 euro de 19 cent buiten beschouwing gelaten). De netto kosten zijn dan dus -100 (500-6000) euro per maand.

Als ik voor eenzelfde auto zou kiezen (polo) als lease auto dan kost dit me dit aan bijtelling al 206 euro per maand (ik weet de lease prijs niet maar dit zal rond de 700 euro liggen?). De totale kosten zijn dan (206+700*0.48-[(1200-700)*0.48])= 302 euro p maand.

Ik weet niet of mijn berekening zou helemaal accuraat is maar dit komt dus neer op een netto verschil van 400 euro p maand. Ik heb dan natuurlijk wel een nieuwe ipv een 2-3 jaar oude auto en onbeperkte kilometers. Maar zoals ik aangaf heb ik niet echt wat met autos en op vakantie ga ik liever met het vliegtuig dus de onbeperkte kilometers hebben ook niet echt zin.

Zie ik iets over het hoofd? Ik dacht altijd dat leasen zo goedkoop was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Dit account heb ik even aangemaakt zodat ik echt anoniem mijn verhaal kan doen en jullie mening kan horen.
Zo'n schokkende vraag stel je niet. Ik snap niet waarom je per se anoniem wilt zijn. Maar goed.
Da's niet altijd zo. Veel hangt af van de kilometers die je rijdt voor werk en privé. En het model (0, 14, 20 of 25 procent bijtelling)
Als je weinig werkkilometers maakt, krijg je een veel groter deel van je mobiliteitsbudget bruto uitgekeerd, maar maak je ook veel minder kosten. Voor een leaseauto maakt het niet uit hoeveel werkkm's je maakt, dat kost elke maand hetzelfde.

En hoeveel de lease je kost ligt aan het model dat je koopt. Met een (netto?) bijtelling van €206 per maand is het verre van het instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 10:19:
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik de beschikbaarheid over een mobilitietbudget van ongeveer 1250 euro. Daarvoor kan ik een lease auto kiezen (incl benzine) maar ook bijv kilometers/ of treinkaartjes netto declareren en alles wat over is bruto bij mijn salaris optellen. Ik ga redelijk dicht in de buurt van mijn werk wonen (hoop op fietsafstand <10km) en ik heb verder niet echt wat met autos. Door mijn salaris zal alles wat mijn loon op komt belast worden in de hoogste belasting schaal (52% dacht ik).

[...]

Ik weet niet of mijn berekening zou helemaal accuraat is maar dit komt dus neer op een netto verschil van 400 euro p maand.

Als je een mobiliteitsbudget hebt, is zelf rijden bijna altijd goedkoper dan leasen. De winst zit in de volgende factoren:
1. de mogelijkheid om tweedehands te rijden i.p.v. nieuw.
(als je heel zuiver wilt vergelijken moet je natuurlijk nieuw met nieuw vergelijken. maar toch, je hebt in ieder geval de vrijheid om tweedehands te kopen en daarmee te besparen - een leaserijder heeft die mogelijkheid niet)
2. voor mensen die niet al teveel rijden: je leaseprijs wordt gebaseerd op veel meer kilometers dan je werkelijk rijdt: typisch 30.000 a 40.000 km/jaar.
3. een leasemaatschappij betaalt vanwege het zakelijk gebruik van de auto veel meer voor een verzekering (reken maar factor 3 a 4 ten opzichte van een prive all-risk verzekering bij 75% no-claimkorting)
4. een leasemaatschappij heeft een winstmarge, en die is groter dan wat ze met volumekortingen op hun inkoop bedingen.

Eigenlijk zijn alleen 14% auto's (met name de hybrides) in de lease goedkoper dan in eigen beheer.

Over je berekening: kosten van een eigen auto lijken realistisch o.b.v. een jonge tweedehands polo en 15000 km/jaar. Als ik reken met een kosten van 500 euro en geen zakelijke kilometers, dan heb je netto 1250 /2=625 netto - 500 autokosten = 125 euro per maand over van je budget.

Wat betreft de lease.
Leaseprijs van een gemiddelde Polo zal inderdaad 650 a 700 euro zijn. Bijtelling in die klasse meestal 20%, over een catalogusprijs van pakweg 18000 euro. Kost je netto 52%*20%*18000/12 = 150 euro per maand.
Blijft over een resterend mobiliteitsbudget van 550 euro = 275 netto. Onder de streep dus 125 euro netto voor jou.

Ik zie dus geen verschil van 300 euro per maand, maar ongeveer lood om oud ijzer :)

EDIT: hier zit je rekenfout:
Als ik voor eenzelfde auto zou kiezen (polo) als lease auto dan kost dit me dit aan bijtelling al 206 euro per maand (ik weet de lease prijs niet maar dit zal rond de 700 euro liggen?). De totale kosten zijn dan (206+700*0.48-[(1200-700)*0.48])= 302 euro p maand.
Je telt bijtelling (die je met 206 euro al vrij ruim telt) en daarbovenop nog eens 48% belasting over het leasebedrag.
Dat is een dubbeltelling. Het leasebedrag wordt door de werkgever aan de leasemaatschappij betaalt en valt buiten de loonbelasting. In plaats van belasting over het leasebedrag betaal je belasting over de fiscale bijtelling van je auto.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 02-09-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Leasen is niet goedkoop. Verre van. Leasen geeft je wel een stuk vastigheid/zekerheid. Je weet wat je voor de wagen kwijt bent en daar blijft het bij. Zeker als vervangend vervoer er bij in zit hoef je je niet druk te maken over of je wel een auto hebt.

Edit: Ik sluit me bij hierboven aan. Ik rij nu een Civic Hybrid 14% auto en daar kan je lastig 'tegenop' rijden als je zelf wat koopt. Met 20% wordt dat al makkelijker en een 25% auto leasen is vanuit financieel oogpunt niet verstandig (als je het inkomen hebt om het te leasen en je wilt niet zelf gaan kopen etc kan het een geweldige optie zijn maar als je puur naar euro's kijkt kan je dan beter zelf rijden).

[ Voor 45% gewijzigd door Korvaag op 02-09-2011 10:44 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk geen schokkende vraag maar toch heb ik er voor gekozen het zo te doen..

Die polo is idd niet het standaard model, wel redelijk luxe volgens mij (maar zeker weten doe ik het niet, heb er geen verstand van). Best lastige keuze dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dan zou ik er maar eens wat verstand gaan kweken als ik jou was :) Best wel fijn dat je weet waartussen en warvoor je kiest.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 02-09-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 10:41:

Je telt bijtelling (die je met 206 euro al vrij ruim telt) en daarbovenop nog eens 48% belasting over het leasebedrag.
Dat is een dubbeltelling. Het leasebedrag wordt door de werkgever aan de leasemaatschappij betaalt en valt buiten de loonbelasting. In plaats van belasting over het leasebedrag betaal je belasting over de fiscale bijtelling van je auto.
Thanks voor de verbetering, in dat geval zou ik natuurlijk liever leasen. Meer zekerheid, en onbeperkte kilometers is toch wel makkelijk als de totale prijs niet veel uitmaakt. Je hebt ook gelijk dat je eigenlijk met een nieuwe auto zou moeten vergelijk maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit of een auto 1 week of 2 jaar oud is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met een 20% Polo is leasen best competitief. Bij duurdere auto's wordt het verschil tussen nieuw en tweedehands rijden relatief steeds groter en bovendien loopt de bijtelling flink op (hogere cataloguswaarde en 25% i.p.v. 20%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hij/zij rijdt niet heel veel kilometers. De vraag is of leasen dan uberhaupt wel een goede keuze is. Als je voor de rest de auto toch nergens voor gaat gebruiken is leasen gewoon weggegooid geld. Koop dan een miniwagentje dat 3-4 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525
  • Laatst online: 11-07-2024

V525

.

Leasemaatschappij: Terberg
Leaseauto: Audi A3 Sportback
Uitvoering: 1.2 TFSI S Tronic atraction pro line 5D 105PK
Opties: BOSE Audio, Automaat, Bluetooth handsfree, IPOD aansluiting, multifunctioneel ( Leer ) stuur, Vol automatische airco, Gletsjerwit Metallic, Donkere ramen vanaf B stijl
Cataloguswaarde incl. opties: € 30.940
Looptijd lease: 54 maanden
Jaar km trage: 35000
Eigen risico: Max € 150,- per schadegeval. ( In overleg betaald werkgever )
Leasetarief incl. btw en ex. brandstof: € 706
Leasetarief incl btw en incl brandstof: € 930
Opmerkingen: Tankpas Nederland (buitenland tankingen declareren. )

Werkgever: Semi-Overheid
Functiegroep / schaal: Project Engineer
Eigen bijdrage privégebruik: € 0,-
Overschrijding budget: € 105,-
NETTO KOSTEN P.M: €278,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korvaag schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:52:
Hij/zij rijdt niet heel veel kilometers. De vraag is of leasen dan uberhaupt wel een goede keuze is. Als je voor de rest de auto toch nergens voor gaat gebruiken is leasen gewoon weggegooid geld. Koop dan een miniwagentje dat 3-4 jaar oud is.
Inderdaad ga ik niet zoveel rijden waarschijnlijk, maar een auto voor de deur is altijd handig. Bijvoorbeeld als het regent (we leven in NL) of voor bezoek van vrienden oid, of een dagje weg. Als ik zelf de auto niet gebruik kan mijn partner de auto nog altijd gebruiken. Ik moet nog precies zien waar ik ga wonen afhankelijk daarvan zal ik een keuze maken. In ieder geval bedankt voor de reacties vooral de berekening was erg nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voor een wat meer nauwkeurige berekening: http://www.raet.nl/ProformaLite/Proforma%20Lite.aspx

Zoek een auto uit, schat de cataloguswaarde inclusief opties en neem het bijtellingspercentage over. (nuttige sites: autoweek.nl, merk > model > specificaties; directlease.nl > berekenen). Vul die gegevens in je Proforma pagina in en zie het effect op je nettoloon.

Het niet-gebruikte deel van de kilometervergoeding moet je niet bij je salaris tellen maar invoeren als "bruto vergoeding" o.i.d. Het verschil is bijvoorbeeld de pensioenpremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525

V525

.

Misschien is het leuk om een kopje NETTO KOSTEN P.M. erbij te plaatsen. Dit kan je goed berekenen via deze link:

http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html

[ Voor 10% gewijzigd door V525 op 05-09-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Netto kosten per maand zijn deels afhankelijk van andere zaken dan de leaseauto en leaseregeling, namelijk in welke belastingschijf je valt. Daardoor is het een bedrag waar een ander niet veel aan heeft.

Je persoonlijke antwoord valt natuurlijk te berekenen uit de eigen bijdrage en de cataloguswaarde + bijtellingspercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525

V525

.

Klopt inderdaad, wil je het dan duidelijk hebben zou je je belastingschijf er nog bij kunnen zetten...
( Via berekenhet.nl wordt er al rekening gehouden met jou schijf )
Maar ter vergelijking vind ik het toch wel geinig om te zien.

Bij ons is de maximale overschrijding vast gelegd op of rond de €100, ik ken iemand bij een ander bedrijf waar ze geen maximum handhaven. Die heeft als eerste een vaste eigen bijdrage prive gebruik van €150 daarnaast nog een eigen bijdrage overschrijding budget van €220. De auto die hij rijd valt in de 25% caterogie ( Wel een dikke GT, dat wel... )

Kortom deze persoon komt uit op een netto bedrag van rond de €500,- Volgens mij is dat wel zo'n beetje het hoogste wat iemand kan of wil hebben in die catelogus prijs. In dat opzicht is het leuk om te zien hoeveel geld mensen over hebben om een mooie auto te kunnen rijden.

[ Voor 69% gewijzigd door V525 op 06-09-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

V525 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:26:
Klopt inderdaad, wil je het dan duidelijk hebben zou je je belastingschijf er nog bij kunnen zetten...
( Via berekenhet.nl wordt er al rekening gehouden met jou schijf )
Maar ter vergelijking vind ik het toch wel geinig om te zien.

Bij ons is de maximale overschrijding vast gelegd op of rond de €100, ik ken iemand bij een ander bedrijf waar ze geen maximum handhaven. Die heeft als eerste een vaste eigen bijdrage prive gebruik van €150 daarnaast nog een eigen bijdrage overschrijding budget van €220. De auto die hij rijd valt in de 25% caterogie ( Wel een dikke GT, dat wel... )

Kortom deze persoon komt uit op een netto bedrag van rond de €500,- Volgens mij is dat wel zo'n beetje het hoogste wat iemand kan hebben... In dat opzicht is het leuk om te zien hoeveel geld mensen over hebben om een mooie auto te kunnen rijden.
Ach, een collega van mij heeft een leasebudget van zo'n 1100, heeft daarvoor een Mercedes C250 CDI uitgezocht met een leasewaarde van zo'n 1350 per maand. Auto zelf is ca. 50k, dus een netto kostenpost tussen de 550 en 650 euro. Punt met dit soort auto's is dat ze niet meer in te zetten zijn bij een ander als de originele leaser uit dienst gaat.

Zelf heb ik mijn auto op het "verkeerde" moment uit moeten zoeken. 20% regeling was net geintroduceert en dus nog bijna geen auto's beschikbaar, bovendien was de dieselprijs net flink gestegen. Kortom: als ik 6 maanden later had mogen kiezen had ik voor hetzelfde geld groter gereden. Nu rij ik een Suzuki Swift met 25% bijtelling - 19k fiscale waarde, dus een netto bijtelling van ca. € 166 per maand. Daarnaast krijg ik nog ongeveer € 40 per maand netto terug van mijn leasebudget. De netto kosten zijn dus rond de € 125.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525

V525

.

Geen andere lease rijders meer?

• Wimo.
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

Leasemaatschappij: Terberg
Lease auto: VW Scirocco
Uitvoering: 2.0 TDI 140PK
Cataloguswaarde incl opties: ~€ 34k
Bijtelling categorie: 25%
Aantal km/jaar: 40.000 km
Eigen risico: 160 euro per keer
Vervangende auto: ja
Winterbanden regeling: ja
Leasetarief ex btw en excl brandstof: 823
Opmerkingen:

Eigen bijdrag : 180 euro/maand

Advance pakket.

Verder rij ik nog geen 20k/jaar .. ik ben benieuwd :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 14-09-2011 14:21 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Luitjes, ook ik kan me binnenkort verheugen op een lease-auto.
Het budget is nieteens slecht met 700 euro ex brandstof. (48mnd, 25k km)
Zit nu alleen met één punt; er is nog een auto beschikbaar in de pool. Aangezien ik promotie maak, zou ik daar dus in eerste instantie in moeten gaan rijden.

Probleem is alleen; het is een Astra met open dak, en daar pas ik met mijn 200cm voor geen meter in... Daarnaast is het ding full-option en heeft dus aardig wat bijtelling. Moet daar dus nog even over onderhandelen. Vrees alleen dat ik op dat vlak aan het kortste eind ga trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2011 19:42 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ik ben zelf ook 2 meter en ik heb een tweetal voorloop auto's simpel geweigerd omdat het arbotechnosch echt niet kan. Als jij niet past lijkt het me zeer redelijk dat je een andere auto gaat krijgen...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Leasemaatschappij: Volker Wessels Business Lease
Leaseauto: Ford Fiesta
Uitvoering: 1.6 TI-VCT Titanium 120pk
Opties: X-Pack, Metallic Vision Blue, Reservewiel. (Titanium en X-Pack maken hem erg compleet)
Cataloguswaarde incl. opties: € ~18.600,-
Looptijd lease: 55 maanden / ~125.000
Eigen risico: Geen idee :P
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 569,-
Opmerkingen: Onbeperkt privé, tankpas Europa.

Overschrijding budget: Ik zit 70 euro boven budget.

En nu komt het leuke. De auto staat op de rdw voor een catalogusprijs van 24.531 euro. En mijn werkgever berekent de bijtelling over dat bedrag. Heb m'n loonstrookje nog niet gezien, maar HRM had het al bevestigd... -O- Wat dus niet klopt :/. Kost me verdorie ~40 euro netto per maand én het is echt een crime om dat recht te krijgen. Schijnt de importeur te moeten doen. Grmbl. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ik heb overigens erg veel schik met de auto. Leuk ding voor een fatsoenlijk betaalbaar eigen bijdrage en bijtelling.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Zo'n geintje had ik ook met mijn voorloop auto: een opel astra ecoflex. Volgens de website van Opel kent die 20% bijtelling, maar de RDW rekend 25% bijtelling. Voor mij gelukkig maar drie weken met deze auto gereden.
Heel vreemd dat die administraties zo afwijken bij het RDW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:16:
Zo'n geintje had ik ook met mijn voorloop auto: een opel astra ecoflex. Volgens de website van Opel kent die 20% bijtelling, maar de RDW rekend 25% bijtelling. Voor mij gelukkig maar drie weken met deze auto gereden.
Heel vreemd dat die administraties zo afwijken bij het RDW?
Niet zo raar hoor.
Voor mijn auto geeft Suzuki een CO2 uitstoot op van 124g/km, maar op de site van de RDW (even eigen kenteken checken) staat een uitstoot van 120g/km.

Die afwijking kan al zitten in de gekozen banden. Mooi voorbeeld was in 2009 de Mini Cooper D. Zodra je daar een uitvoering met LMV koos, ging de uitstoot precies over de grens van 116g/km heen, en had je 25% ipv 20% bijtelling.

@ Mojo:
Je kan de cataloguswaarde volgens het RDW (en dat is waarover je bijtelling wordt gerekend) opvragen bij de RDW, via je eigen kenteken. - Ook zou je bij aflevering een bon moeten hebben gekregen van leverancier/leasemaatschappij met de prijs (had ik wel van Arval). Hiermee moet je het ook kunnen regelen.
Tot slot zou je kunnen kijken of je het in je aangifte kan verwerken en het zo terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RagaBaSH schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:22:
[...]
Tot slot zou je kunnen kijken of je het in je aangifte kan verwerken en het zo terug kan krijgen.
Dat is niet mogelijk, het moet altijd via de salaris administratie van je werk geregeld worden. Ook dingen als verrekening van eigen bijdrage kun je niet zelf via de belasting aangifte doen. Eigenlijk moet alles wat met een lease-auto en de bijbehorende belasting te maken heeft via de salaris administratie.

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 16-09-2011 11:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Klopt. En de salarisadministratie geeft aan dat ze de waarden van het RDW moeten aanhouden. Dus die kunnen (zeggen ze) niks voor me doen.

Ik wacht het nog wel heel even af (Ford Nederland gebeld), maar als het niks wordt heb ik echt geen idee wat ik kan doen. Leasemaatschappij aansprakelijk stellen? Of van mijn werkgever eisen dat ze het aanpassen?

Een overzicht van de daadwerkelijke waarde van de auto heb ik wel natuurlijk.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Leasemaatschappij: ING Carlease
Leaseauto: VW Polo BlueMotion
Uitvoering: 1.2 TDI BM 55kW Comfortline
Opties: 5 deurs uitvoering
Cataloguswaarde incl. opties: € 17740,-
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 475,- (€358.60 lease+€116.73 brandstof)
Opmerkingen: Onbeperkt privé, tankpas NL.

Overschrijding budget: -€380,-

Krijg die 380 euro dus bruto bij mijn loon. Tov. mijn vorige auto scheelt de bijtelling ook iets van 350euro. Ga er dus iets van 380 euro netto op vooruit door deze auto te rijden; en dat gebruiken we om onze eigen auto te rijden.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leasemaatschappij: Mobility Partners
Leaseauto: Skoda Superb
Uitvoering: Ambition Businessline
Opties: Full option, behalve hondenrek. Achteraf leer, Incar Entertainment, Trekhaak
Cataloguswaarde incl. opties: €36.500
Looptijd lease: 42 maanden/40.000 per jaar
Categorie bijtelling: 20%
Aantal km/jaar: 35.000
Eigen risico: 135
Vervangende auto: ja
Winterbandenregeling: ja
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 1.045,00
Werkgever: Internationaal software leverancier
Functiegroep / schaal: Account manager
Eigen bijdrage privegebruik: €0
Eigen bijdrage overschrijding budget: € 45,00

Opmerking. Ik heb NS businesscard en reis 1e klas. Zit nog ruim binnen mijn budget maar betaal 45 euro bij om 1e klas te mogen rijden. Dat heb ik er wel voor over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Begin leasecontract: 2008
Leasemaatschappij: Van den Brandt, Boxtel
Leaseauto: Peugeot 308
Uitvoering: 1.6 HDiF XT
Opties: metallic lak, xenon, JBL-audio, trekhaak, bluetooth
Cataloguswaarde incl. opties: ~€31,5K
Looptijd lease: 48 maanden/140K*
Bijtelling categorie: 25%**
Winterbandenregeling: Nee***
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: ~€850 (Lease ex./ex. €726)
Opmerkingen: Onbeperkt privé, tankpas NL.

Functiegroep / schaal: Developer/consultant
Overschrijding budget: €76 (op papier ;) in praktijk €0)

Belastingschijf: 42%
Netto kosten per maand: €0**

*Normering voor berekening leasetarief; daadwerkelijke looptijd is 48 maanden/170K km
** Sinds 1-1-2010 rijd ik de auto alleen nog zakelijke en houd ik een km-registratie bij; ik heb dus geen bijtelling meer :)
*** Sinds 2010 worden winterbanden wel opgenomen in nieuwe leasecontracten

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 13:41:
Leaseauto: Skoda Superb
Uitvoering: Ambition Businessline
Cataloguswaarde incl. opties: €36.500
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 1.045,00
Klopt dit? Klinkt behoorlijk duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
42 maanden, 40.000 km/jaar.

Meestal wordt er met 35.000 a 40.000 per jaar gerekend en een looptijd van 48 maanden. Vandaar dat deze iets duurder uitkomt. Bovendien: veel opties, opties zijn naar verhouding duurder dan basismodellen.

Dan nog, 1045+brandstof = 1250 o.i.d. is niet goedkoop. Voor dat bedrag kun je in veel leaseregelingen een BMW 320d van 45000 euro rijden.

Verwijderd

Misschien even ter aanvulling.
auto kost 40600 incl. accesoires (leer, incar entertainment en trekhaak zijn acc., na aflevering)

Daarbij is 3,5 jaar niet standaard bij de calculatie.

Winterbanden, vervangende auto etc. is een normale dealeroptie en niet uitgekleed in de online varianten.
Online kost het gevalletje 970 euro dus plus 10% komt dit netjes uit.

@t_captain. Nee dat kan niet met vergelijkbare opties etc. want die calculatie heb ik ook gemaakt.
Los van het feit dat de BMW echt een belachelijke auto wil leveren voor het geld wat ze er voor vragen

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:15:

@t_captain. Nee dat kan niet met vergelijkbare opties etc. want die calculatie heb ik ook gemaakt.
Los van het feit dat de BMW echt een belachelijke auto wil leveren voor het geld wat ze er voor vragen
Als je een 320d aankleedt tot "slechts" 45k heb je waarschijnlijk niet alle opties als op een Superb van 40k. Zelf vind ik het geen belachelijke auto's, de rijdynamiek is ongeevenaard. Maar smaken verschillen ;)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:15:
Belachelijk mooi? Belachelijk goed? ;)

Belachelijk veel beter dan VAG cp. Audi? :X

Overigens vind ik de Superb echt een slagschip. Geweldig om daar achterin te zitten!

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 21-09-2011 10:46 ]

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

belachelijk hoeveel geld voor hoeweinig auto!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Begin leasecontract: augustus 2011
Leasemaatschappij: Leaseplan
Leaseauto: Lexus CT200h
Uitvoering: Business Line Pro (17'' lichtmetaal, achteruitrijcamera, cruise control, mistlampen, privacy glass, regensensoren, smart entry & start system)
Opties: Hard disk drive navigatiesysteem, pakerersensoren voor en achter, LED koplampen, metallic lak
Cataloguswaarde incl. opties: € 36.800,-
Looptijd lease: 36 maanden / 40.000 km / jaar
Eigen risico: € 150
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 743,-
Opmerkingen: Privé beperkt tot 15.000 km / jaar
Eigen bijdrage privégebruik: € 0
Overschrijding budget: € 0

[ Voor 9% gewijzigd door upje op 21-09-2011 12:14 ]

• BlakHawk
Ik krijg als het goed is volgende week mijn nieuwe leaseauto.

Begin leasecontract: september 2011 (als het tegen zit oktober 2011)
Leasemaatschappij: Athlon
Leaseauto: Fabia Combi
Uitvoering: Greenline + alle opties die ik kon aankruisen op de optielijst m.u.v. het rokerspakket + een extra 12v aansluiting in de achterbak.
Opties: Dat zijn dus de standaard opties voor de Greenline + metallic lak, gordijnairbags, climatronic, middenarmsteun, dakrailing zwart, Maxidot display, parking distance control, navigatiesysteem Amundsen, klein leerpakket, multifunctioneel stuurwiel, sunset ruiten achter, electronische raanbediening achter, bluetooth handsfree carkitvoorbereiding.
Cataloguswaarde incl. opties: € 19.400,-
Looptijd lease: 24 maanden / 35.000 km / jaar
Eigen risico: € 136
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 523,-
Eigen bijdrage privégebruik: € 0
Overschrijding budget: € -177
[/quote]

Van 250 euro netto bijtelling per maand ga ik dus naar 96 euro per maand netto bijtelling. Daarnaast 177 euro per maand bruto extra en ga ik voor 24 maanden leasen.

win - win - win.

Alleen stap uit uit een Volvo in een Skoda, tja, voor dat geld neem ik dat voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met eigen risico met zakelijke ritten?
Ik heb afgelopen week een steentje op de ruit gekregen en heb nu een flinke barst in de ruit.
De lease maatschappij zegt dat dit mij 65 euro eigen risico kost.

Ik gebruik de auto ook prive, maar een opspattend steentje is moeilijk te ontwijken.
Nu is 65 euro niet veel natuurlijk maar omdat het een zakelijk rit betrof vraag ik me af of het wel fair is dat ik die schade (eigen risico) moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525

V525

.

Wettelijk is het geregeld dat een werkgever geen eigen risico mag door belasten bij schade aan de auto tijdens een zakelijke rit, dat staat gewoon vast. ( Of je nu prive rijd of niet ) Punt is natuurlijk dat het dan altijd een zakelijke rit is met dit soort schade's. Schade door een ongeval wordt wel wat lastiger...

Dus die 60€ zal je werkgever gewoon moeten betalen, dit gebeurt alleen lang niet altijd. Maar goed elk zelfrespecterend bedrijf zal hier niet moeilijk om doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is mooi om te horen, heb het net ook via de mail bevestigd gekregen.

Heb nog een ander vraagje, ik ben het laatste jaar in gegaan van mijn leasecontract. en deze verloopt dus volgend jaar september.

Krijg je vanuit de wagenpark beheerder een seintje wanneer je mag rondkijken naar een vervanger of moet je dit zelf gaan aangeven??
En rond welke tijd zou je hierop actie moeten ondernemen? Je ziet/leest wel eens levertijden van 4-6 maanden namelijk..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:48:
Heb nog een ander vraagje, ik ben het laatste jaar in gegaan van mijn leasecontract. en deze verloopt dus volgend jaar september.
Hangt van je werkgever af, daar zal niemand iets zinnigs over kunnen zeggen. (tenzij de persoon je werkgever kent ;))

Even een belletje/mailtje naar wagenparkbeheer en je weet het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal ik doen, maar hoe gaat dit bij jullie? rond welke tijd kunnen jullie een andere auto uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:05:
Zal ik doen, maar hoe gaat dit bij jullie? rond welke tijd kunnen jullie een andere auto uitzoeken?
Hoe het normaal gesproken gaat weet ik niet, maar nu is er nog een wachtlijst omdat er nog een groot aantal werknemers is met een poolauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 21 september 2011 @ 12:40:
Alleen stap uit uit een Volvo in een Skoda, tja, voor dat geld neem ik dat voor lief.
Dus voor die paar euro heb jij je ziel verkocht? Ben jij er zo een ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
fredkroket schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:13:
Dus voor die paar euro heb jij je ziel verkocht? Ben jij er zo een ;).
Absoluut. Noem het maar een paar euro. Er zijn jaren dat ik geen 250 euro NETTO per maand loonsverhoging krijg ;)
Heb hem overigens afgelopen vrijdag opgehaald. Onderin de toeren valt hij tegen, maar vanaf 2000 toeren valt hij weer erg mee. Kan ook nog met inrijden te maken hebben.

Ik heb met mijzelf afgesproken nooit meer zo veel voor een auto te gaan betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 03-10-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 12-09 14:53
Lol, is hier nog iemand die net als ik gewoon 25% bijtelling schokt en een uitvoering met een fatsoenlijk vemogen besteld ipv een eco torretje dat niet vooruit te branden is? :)

Noem mij maar gek, maar ik heb er 200 netto per maand voor over om lekker wat pk's te hebben en niet op eco contact/energy meukbanden uit elke bocht te glijden.

(Denk dat ik in het verkeerde forum zit voor deze mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Anvil_ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:06:
Lol, is hier nog iemand die net als ik gewoon 25% bijtelling schokt en een uitvoering met een fatsoenlijk vemogen besteld ipv een eco torretje dat niet vooruit te branden is? :)

Noem mij maar gek, maar ik heb er 200 netto per maand voor over om lekker wat pk's te hebben en niet op eco contact/energy meukbanden uit elke bocht te glijden.

In de 20% bijtelling categorie zitten ook snelle bakken hoor.. Denk aan de Polo GTI.
en maar 750 euro in de lease incl brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Ik heb 6 maanden geleden een zoon gekregen en "lekker wat pk's" hebben geen voorrang meer op "praktisch". Zonder die kleine was ik waarschijnlijk voor een v50 of een 3 serie gegaan.

Maar een kind kost al genoeg en ik kies dus voor eieren voor mijn geld.

En ja hij heeft merkbaar minder vermogen, maar traag is een groot woord. Ik ben nog altijd 9 van de 10 keer als eerste weg bij het stoplicht. 150 km/u op de snelweg kost misschien een paar seconde meer, maar is nog steeds prima mogelijk...

Alles is relatief. En ach het is voor 2 jaar >:)
Ik heb overigens bewust voor maar 2 jaar leasen gekozen, voor als het niet zou bevallen. Ik wil niet 4 jaar aan een eco bak vastzitten. Ontwikkelingen gaan snel en wie weet is er over een jaar veel leukers te krijgen voor hetzelfde bedrag...

Dus over een jaar kan ik weer rond gaan kijken en over 1,5 jaar weer bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 03-10-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:41:
[...]

Ik heb 6 maanden geleden een zoon gekregen en "lekker wat pk's" hebben geen voorrang meer op "praktisch". Zonder die kleine was ik waarschijnlijk voor een v50 of een 3 serie gegaan.

Maar een kind kost al genoeg en ik kies dus voor eieren voor mijn geld.

En ja hij heeft merkbaar minder vermogen, maar traag is een groot woord. Ik ben nog altijd 9 van de 10 keer als eerste weg bij het stoplicht. 150 km/u op de snelweg kost misschien een paar seconde meer, maar is nog steeds prima mogelijk...

Alles is relatief. En ach het is voor 2 jaar >:)
Ik heb overigens bewust voor maar 2 jaar leasen gekozen, voor als het niet zou bevallen. Ik wil niet 4 jaar aan een eco bak vastzitten. Ontwikkelingen gaan snel en wie weet is er over een jaar veel leukers te krijgen voor hetzelfde bedrag...

Dus over een jaar kan ik weer rond gaan kijken en over 1,5 jaar weer bestellen.
Ik heb zelf een V50 2.0d gehad en daarna een S40 1.6d DrivE... Het was een wereld van verschil (voor het gevoel) terwijl die S40 nauwelijks trager was in de absolute zin. Een stuk zuiniger en € 100 per maand minder voor nagenoeg hetzelfde. Daarbij heb ik ook een kind (2 zelfs) en nu vind ik € 100 per maand voor mijn kinderen belangrijker dan voor een auto. Overigens tel ik helemaal niet bij, waardoor ik toch lekker gewoon een dikke bak heb genomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Met mijn leasebudget kan ik eigenlijk geen 25% ding uitkiezen, daar er tegenwoordig heel veel in 20% valt. Maar ik geef je groot gelijk. Ik heb zelf ook voor de (naar mijn mening) dikste/sportiefste auto binnen mijn leasebudget gekozen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zoveel mensen, zoveel wensen zal ik maar zeggen. Ik ben ook een enorme petrolhead dus leasen is voor mij niet geweldig interessant. Een beetje leuke leaseauto kost je aan bijtelling en eigen bijdrage evenveel als dezelfde auto tweedehands om prive te rijden. Maar een ander is gelukkig met een Fabia Greenline en rijdt voor <100 euro netto zorgeloos een nieuwe auto. Smaken verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:41:
[...]

Ik heb 6 maanden geleden een zoon gekregen [...]

Ik ben nog altijd 9 van de 10 keer als eerste weg bij het stoplicht. [...]
Nog even en je gaat jezelf afvragen wat nu het nut is van eerst weg te zijn bij het stoplicht. 100m verder sta je alweer stil... |:(

Het is een proces waar we van jong naar oud allemaal doorgaan, althans de meesten onder ons toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:15:
[...]

Het is een proces waar we van jong naar oud allemaal doorgaan, althans de meesten onder ons toch ;)
Allemaal. Sommigen wat prematuur als ze een jaar op 20 zijn, anderen wat aan de late kant rond de 75e verjaardag. En weer anderen als hun kinderen gaan studeren ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:15:
Nog even en je gaat jezelf afvragen wat nu het nut is van eerst weg te zijn bij het stoplicht. 100m verder sta je alweer stil... |:(

Dat bedoelde ik er juist mee.
Het heeft geen nut en geen enkel persoon geeft vol gas bij het wegrijden (9 van de 10 niet dus).

Dus als je zou willen, kun je met een greenline die 9 van de 10 keer ook als eerste weg zijn bij het stoplicht.
Iedereen kijkt alleen maar naar pk's en tijden, terwijl het er in de praktijk niet toe doet...

En dan heeft de Fabia Combi Greenline, relatief veel ruimte, voor het minste geld. Als ik alle opties erbij optel is hij best leuk uitgevoerd.

En natuurlijk rijdt het niet als een Volvo, maar naar mijn mening moet je dat helemaal niet bij VAG gaan shoppen. Prive zou ik het niet eens overwegen.
t_captain schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:58:
Allemaal. Sommigen wat prematuur als ze een jaar op 20 zijn, anderen wat aan de late kant rond de 75e verjaardag. En weer anderen als hun kinderen gaan studeren ofzo ;)
Die keuze van leaseauto zegt bij mij genoeg ;) Toen mijn zoon geboren werd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 07:42:
[...]

Het heeft geen nut en geen enkel persoon geeft vol gas bij het wegrijden (9 van de 10 niet dus).

Dus als je zou willen, kun je met een greenline die 9 van de 10 keer ook als eerste weg zijn bij het stoplicht.
Iedereen kijkt alleen maar naar pk's en tijden, terwijl het er in de praktijk niet toe doet...

En dan heeft de Fabia Combi Greenline, relatief veel ruimte, voor het minste geld. Als ik alle opties erbij optel is hij best leuk uitgevoerd.

En natuurlijk rijdt het niet als een Volvo, maar naar mijn mening moet je dat helemaal niet bij VAG gaan shoppen. Prive zou ik het niet eens overwegen.

[...]

Die keuze van leaseauto zegt bij mij genoeg ;) Toen mijn zoon geboren werd :+
Ik moet volgend jaar een nieuwe lease auto uitzoeken, ik rij nu een Seat Ibiza (laatste model maar wel in de 25% cat. met een 1.9TDI gechipt naar 135pk). betaal nu ongeveer 170 euro aan bijtelling.
Mijn voorganger heeft hem uitgezocht helaas.

Ik ben ook vorig jaar vader geworden en merk gewoon dat deze auto net te krap is, de kinderwagen past in de achterbak, maar dan zit die ook gelijk voor 75% vol. Dus als we een weekendje naar mijn schoon familie gaat moet er bagage naast de kleine op de achterbank. Niet echt optimaal.

Ook omdat we graag een 2e willen wordt deze auto echt te krap.

Als ik kijk naar de nieuwe focus die komt in de 14% categorie. (hopelijk de wagon ook), dan lever ik maar in op prestatie maar ga flink vooruit op confort en ruimte. En ik betaal qua bijtelling waarschijnlijk minder.
Als de wagon niet in de 14% cat valt maar gewoon in de 20% dan zal ik per maand hetzelfde ongeveer kwijt zijn aan bijtelling. Maar heb ik een zee van ruimte.

Enige voordeel van de pk's vind ik dat je makkelijker even kunt inhalen.. Nu is het ff terugschakelen en hoppa ik ben er langs, heb laatst in een corsa 1.3CDTI ecoflex gereden, en ik merkte echt het vermogens tekort bij 80+. je komt er wel langs maar het duurt gewoon even iets langer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:27:
[...]
Enige voordeel van de pk's vind ik dat je makkelijker even kunt inhalen.. Nu is het ff terugschakelen en hoppa ik ben er langs, heb laatst in een corsa 1.3CDTI ecoflex gereden, en ik merkte echt het vermogens tekort bij 80+. je komt er wel langs maar het duurt gewoon even iets langer.
Eigenlijk zijn we gewoon enorm verwend... :) Zo lang is het nog niet geleden dat 100PK een behoorlijke hoeveelheid was, en nu vinden we het maar weinig. Ik heb zelf een Mondeo met zo'n 115PK om de 1500 kilo vooruit te duwen. En ook al is het geen snelheidswonder je kunt er echt heerlijk mee rijden. (helaas wel 25% op zo'n 38K cataloguswaarde, das dan weer wat minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 07:42:

Volgens mij missen de personen die bovenstaande mening hebben (die ik helemaal begrijp) de clue waarom andere personen het wel belangrijk vinden om meer/voldoende vermogen te hebben: dit is een gevoelskwestie en dus volledig subjectief (natuurlijk maakt het geen moer uit om 1 seconde later op 100 te zitten). Ik ervaar het als irritant om in een auto van 90 pk te rijden dus kies ik ervoor dat niet te doen. Typisch voorbeeld is 'even snel' inhalen: ik kan me persoonlijk groen ergeren als ik het gevoel heb om er 10 seconde erover te doen om iemand voorbij te kunnen gaan. Dat moet gewoon vlot en 'hops' zijn (hoeft geen racemonster te zijn maar lekker vlot/snel komen in het verkeer vind ik een zeer belangrijke eigenschap van een auto (basis vereiste).

Dat dit (meer) geld kost: helaas maar waar. Maar dat is het me wel waard want ik zit 600 - 800 uur per jaar in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:21:
[...]

Volgens mij missen de personen die bovenstaande mening hebben (die ik helemaal begrijp) de clue waarom andere personen het wel belangrijk vinden om meer/voldoende vermogen te hebben: dit is een gevoelskwestie en dus volledig subjectief (natuurlijk maakt het geen moer uit om 1 seconde later op 100 te zitten). Ik ervaar het als irritant om in een auto van 90 pk te rijden dus kies ik ervoor dat niet te doen. Typisch voorbeeld is 'even snel' inhalen: ik kan me persoonlijk groen ergeren als ik het gevoel heb om er 10 seconde erover te doen om iemand voorbij te kunnen gaan. Dat moet gewoon vlot en 'hops' zijn (hoeft geen racemonster te zijn maar lekker vlot/snel komen in het verkeer vind ik een zeer belangrijke eigenschap van een auto (basis vereiste).

Dat dit (meer) geld kost: helaas maar waar. Maar dat is het me wel waard want ik zit 600 - 800 uur per jaar in een auto.
Oh maar het één sluit het ander niet uit hoor. Hoewel ik niet meer van het type "eerst aan de stoplichten weg" ben, is de wagen die ik momenteel rijd de meest krachtige ooit (ca. 150PK). En inderdaad, het voelt goed om het vermogen te hebben wanneer je bv eens een inhaalmaneuver od. wil doen.

Maar de laatste jaren rijd ik opvallend rustiger: inmiddels de 30 gepasseerd, kinderen, ook nu mijn eerste eigen wagen (voorbije 10 jaar altijd lease gereden).

De wagen (Merc C180) nodigt niet uit tot snel rijden, maar eerder comfortabel cruisen. Misschien heeft dat er ook wel mee te maken. Maar als je het gas induwt, gaat ie wel lekker vooruit hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:46:
Oh maar het één sluit het ander niet uit hoor. Hoewel ik niet meer van het type "eerst aan de stoplichten weg" ben, is de wagen die ik momenteel rijd de meest krachtige ooit (ca. 150PK). En inderdaad, het voelt goed om het vermogen te hebben wanneer je bv eens een inhaalmaneuver od. wil doen.
Helemaal mee eens, er zijn ook voldoende krachtige modellen die aantrekkelijk(er) geprijsd zijn. Ik rijd zelf een 320d corporate lease met 167 pk, lage CO2 uitstoot met een B label. Alleen jammer dat het een coupe is met 25% bijtelling ;) (in de sedan versie is deze motor een A-label met 20% bijtelling maar ja, das weer geen coupe...). Ik vind alleen persoonlijk dat ik niet in een 90-100 pk model meer ga rijden puur en alleen maar om nog goedkoper uit te zijn, want dan doe ik voor mijn gevoel veel te veel concessies voor mijn rijcomfort/-plezier (niet ivm minder snel naar de 100). Maar dat is persoonlijk.

Opmerking: goed voorbeeld hiervan is als ik in mijn vriendin's Peugeot 106 1.1 ga rijden. Dat moet echt niet gekker worden (voor de 320d reed ik een A6 3.0 TDI om even het contrast de afgelopen jaren weer te geven) :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Niks mis met 100pk. Je moet er alleen geen auto van 1200 kilo mee aandrijven :)

Op een motor is het best genoeg om met het verkeer mee te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:17:
Niks mis met 100pk. Je moet er alleen geen auto van 1200 kilo mee aandrijven :)

Op een motor is het best genoeg om met het verkeer mee te komen :)
Helaas zijn de auto's de afgelopen jaren alleen maar zwaarder geworden. Maar inderdaad: kijk maar b.v. naar de Golf 1 GTI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 12-09 14:53
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:50:
Opmerking: goed voorbeeld hiervan is als ik in mijn vriendin's Peugeot 106 1.1 ga rijden. Dat moet echt niet gekker worden (voor de 320d reed ik een A6 3.0 TDI om even het contrast de afgelopen jaren weer te geven) :9
Leuk die BMW, maar de echte petrolhead laat zn vrouw ook niet in een twingo oid rijden he :)

Mijn vrouwtje heeft 170pk onder de kap, al heb ik het geluk dat ze zelf ook waarde hecht aan een ruime auto met een fatsoenlijk vermogen. Ze maakt ook redelijk wat kilometers i.t.t. tot de meeeste dames. Erg grappig om te zien hoe ze regelmatig petjes in "getjoende" auto's eruit rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
+1 voor Anvil :)
/me gaat zaterdag weer met de vriendelijke mensen van VW praten over een Polo GTI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:02

GG85

.......

Polo GTI? Neem dan voor hetzelfde geld een Giulietta of desnoods een dikke Mito. Heb je iets wat rap is en er tenminste niet als een Volkswagen uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Giulietta is mooi. Maar wel meteen 5000+ euro duurder (170pk MultiAir + dual clutch versnellingsbak) en waarschijnlijk op de afschrijving nog een paar duizend extra ;) Mito heeft helaas geen vijfdeurs. Het blijft een vrouw, die kijken soms verassend praktisch naar auto's O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
in de 20% categorie zitten genoeg leuke auto's met voldoende pk's. Wat dacht je van de A5 1.8TFSI met 170pk. Nieuwe BMW 1-serie met 1.8 motor ongeveer zelfde aantal pk's.
Ik neem hoogstwaarschijnlijk de A5 met die motor. Anders wordt het een A4 Avant. Ik vind de A5 mooier maar A4 zit je ruimer. Dak is wat hoger. Twijfelgeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36

Prx

Het verschil tussen een kale Polo GTI en een kale Audi A5 Coupe (nixte S-line ofzo) is bij mij 250 euro per maand. En dan is hij nog niet eens aangekleed (wat bij een Audi altijd veel geld kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Prx schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:13:
Het verschil tussen een kale Polo GTI en een kale Audi A5 Coupe (nixte S-line ofzo) is bij mij 250 euro per maand. En dan is hij nog niet eens aangekleed (wat bij een Audi altijd veel geld kost).
Wat is "nixte" ?

Daarnaast lijkt me dat verschil van 250 euro overdreven. Een A5 in de 20% met proline is ongeveer 43.000. Rekensommetje: (43.000 x 0,20) / 12 x 0,52 = 372 Euro

Polo GTI: (23.490 x 0,2) / 12 x 0,52 = 203 Euro

Verschil in bijtelling is dus 170 euro en geen 250. Zit je in de 42% schijf, dan is het verschil 137 Euro. Heb je misschien een eigen bijdrage en die erin berekend?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een A5 is absoluut een mooie auto. Maar die begint in de meest basic uitvoering bij 39.400,- zonder afleveringskosten of ook maar 1 optie. Een aangeklede Polo GTI doet tussen de 28 en 30 rijklaar.
(mijn post ging niet over lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36

Prx

P. Mekes schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:59:
[...]

Wat is "nixte" ?

Daarnaast lijkt me dat verschil van 250 euro overdreven. Een A5 in de 20% met proline is ongeveer 43.000. Rekensommetje: (43.000 x 0,20) / 12 x 0,52 = 372 Euro

Polo GTI: (23.490 x 0,2) / 12 x 0,52 = 203 Euro

Verschil in bijtelling is dus 170 euro en geen 250. Zit je in de 42% schijf, dan is het verschil 137 Euro. Heb je misschien een eigen bijdrage en die erin berekend?
Met "nixte" bedoel ik dat ik de meest kale heb gepakt. Dus geen S-Line editie of wat dan ook. Verder heb jij het hier alleen over het verschil in bijtelling. Houd je er rekening mee dat de standaard leaseprijs en de brandstof bijdrage ook nog wel eens kan verschillen.

Speciaal nog even een breakdown van de kosten in onze lease applicatie:
Afbeeldingslocatie: http://resource.gerardklomp.nl/tweakers.net/lease_topic/audi_a5_vs_polo_gti_cost_breakdown.png

Hier nog één met een flink lease budget en hier dezelfde, maar dan in de 52% box.

[ Voor 14% gewijzigd door Prx op 05-10-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Bij ons is dezelfde A5 10% duurder wb leasetarief incl BTW. Berekening obv 35k km en 48mnd looptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De A5 uit de linker kolom doet 1065 incl brandstof, waarschijnlijk excl BTW (dat laatste is standaard). Lijkt me geen gekke leaseprijs voor zo'n auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, ik heb afgelopen vrijdag een voorlopertje in ontvangst mogen nemen...
Tis een Qasqai 2.0 DCI geworden, met zo'n beetje alles erop en eraan, wat resulteert in een catalogusprijs van €35k. En eigenlijk zwaar boven budget (mag 700 euro leasen, en deze kost 890)
Voorlopig voor twee maanden, hopen dat ik daarna zelf een autootje uit mag zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Wow, leasetarief voor deze Qasqai is ook niet slecht. Valt me echt mee. In jou geval kost het wel eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Chief-XL schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:05:
Wow, leasetarief voor deze Qasqai is ook niet slecht. Valt me echt mee. In jou geval kost het wel eigen bijdrage.
Bij een voorloper is dit natuurlijk vaak weer niet van toepassing. Vaak wordt het in je maag gesplitst en hoef je als compensatie geen eigen bijdrage te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 21:17
MikeyMan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:19:
Nou, ik heb afgelopen vrijdag een voorlopertje in ontvangst mogen nemen...
Tis een Qasqai 2.0 DCI geworden, met zo'n beetje alles erop en eraan, wat resulteert in een catalogusprijs van €35k. En eigenlijk zwaar boven budget (mag 700 euro leasen, en deze kost 890)
Voorlopig voor twee maanden, hopen dat ik daarna zelf een autootje uit mag zoeken ;)
Leuk voor je bijtelling zo'n auto... Ik weet niet of je al weet wat je van plan was om voor je zelf te gaan rijden? 25% bijtelling over 35k is een hoop namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Is nog wel te overzien. Netto kosten dik 300 euro per maand als je geen eigen bijdrage hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, tis inderdaad een aardige berg duiten...
Hoef de overschrijding van het leasebedrag niet te betalen, maar wel 45 euro voor eigen bijdrage privegebruik. (vast bedrag)
Kost dus netto 350 euro in de maand...

Maargoed, als ik zelf mag kiezen wordt het een superb van 32k, waar ik weer wat meer moet gaan betalen voor overschrijding leasebedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:19:
Hoef de overschrijding van het leasebedrag niet te betalen, maar wel 45 euro voor eigen bijdrage privegebruik. (vast bedrag)
Kost dus netto 350 euro in de maand...
Bij 42% inkomstenbelasting kom ik op 332,- per maand netto.

Bijtelling: 25%*35000 - (12*45) = 8210
--> extra belasting 8210*42% / 12 = 287,- per maand
+ eigen bijdrage 45 per maand = totaal 332.

/me heeft eigenlijk ook altijd netto kosten van 300 a 400 euro gehad voor een leaseauto, zo gek is dat bedrag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:51:
[...]

/me heeft eigenlijk ook altijd netto kosten van 300 a 400 euro gehad voor een leaseauto, zo gek is dat bedrag niet.
Je hebt gelijk, was de aftrek eigen bijdrage vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:51:
[...]

Die kosten zijn inderdaad niet zo vreemd. Pas sinds 2008 (14%) en 2009 (20%) zijn er mogelijkheden gekomen om een leaseauto voor een veel lagere prijs te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Klopt, bij voorloopauto geen variabele eigen bijdrage voor overschrijding normbedrag over het algemeen.

Ik neig nu naar de A5. Ik wil ook de Merc C220 testen die ook in 20% zit. Ik overweeg daarnaast serieus de Passat en de Superb. Die hebben welliswaar minder vermogen maar naar mijn gevoel meer waar voor je geld.

Ze vallen allemaal binnen mijn normbedrag maar de fiscale waarde maakt ook al een leuk verschil bij 52% belasting tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misshien een stomme vraag; maar hoe verwerk ik de lease auto in mijn aangifte?

Moet ik dat handmatig optellen bij mijn loon, of is er een apart scherm wat ik nog niet gevonden heb?

Gezien ik de auto op de 14e heb ontvangen, mag dit naar rato, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat hoef je niet te doen, als het goed is houdt je werkgever hier al rekening mee. Je kunt dit op je komende loonstrook nazien.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Yup. Werkgevers zijn verplicht het in je aangifte op te nemen. Bij je jaarlijkse afrekening doe je nodig hebt voor de aangifte is het dus al bij je loon opgeteld

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.