Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 10:19:
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik de beschikbaarheid over een mobilitietbudget van ongeveer 1250 euro. Daarvoor kan ik een lease auto kiezen (incl benzine) maar ook bijv kilometers/ of treinkaartjes netto declareren en alles wat over is bruto bij mijn salaris optellen. Ik ga redelijk dicht in de buurt van mijn werk wonen (hoop op fietsafstand <10km) en ik heb verder niet echt wat met autos. Door mijn salaris zal alles wat mijn loon op komt belast worden in de hoogste belasting schaal (52% dacht ik).
[...]
Ik weet niet of mijn berekening zou helemaal accuraat is maar dit komt dus neer op een netto verschil van 400 euro p maand.
Zie ik iets over het hoofd? Ik dacht altijd dat leasen zo goedkoop was?
Als je een mobiliteitsbudget hebt, is zelf rijden bijna altijd goedkoper dan leasen. De winst zit in de volgende factoren:
1. de mogelijkheid om tweedehands te rijden i.p.v. nieuw.
(als je heel zuiver wilt vergelijken moet je natuurlijk nieuw met nieuw vergelijken. maar toch, je hebt in ieder geval de vrijheid om tweedehands te kopen en daarmee te besparen - een leaserijder heeft die mogelijkheid niet)
2. voor mensen die niet al teveel rijden: je leaseprijs wordt gebaseerd op veel meer kilometers dan je werkelijk rijdt: typisch 30.000 a 40.000 km/jaar.
3. een leasemaatschappij betaalt vanwege het zakelijk gebruik van de auto veel meer voor een verzekering (reken maar factor 3 a 4 ten opzichte van een prive all-risk verzekering bij 75% no-claimkorting)
4. een leasemaatschappij heeft een winstmarge, en die is groter dan wat ze met volumekortingen op hun inkoop bedingen.
Eigenlijk zijn alleen 14% auto's (met name de hybrides) in de lease goedkoper dan in eigen beheer.
Over je berekening: kosten van een eigen auto lijken realistisch o.b.v. een jonge tweedehands polo en 15000 km/jaar. Als ik reken met een kosten van 500 euro en geen zakelijke kilometers, dan heb je netto 1250 /2=625 netto - 500 autokosten = 125 euro per maand over van je budget.
Wat betreft de lease.
Leaseprijs van een gemiddelde Polo zal inderdaad 650 a 700 euro zijn. Bijtelling in die klasse meestal 20%, over een catalogusprijs van pakweg 18000 euro. Kost je netto 52%*20%*18000/12 = 150 euro per maand.
Blijft over een resterend mobiliteitsbudget van 550 euro = 275 netto. Onder de streep dus 125 euro netto voor jou.
Ik zie dus geen verschil van 300 euro per maand, maar ongeveer lood om oud ijzer
EDIT: hier zit je rekenfout:
Als ik voor eenzelfde auto zou kiezen (polo) als lease auto dan kost dit me dit aan bijtelling al 206 euro per maand (ik weet de lease prijs niet maar dit zal rond de 700 euro liggen?). De totale kosten zijn dan (206+700*0.48-[(1200-700)*0.48])= 302 euro p maand.
Je telt bijtelling (die je met 206 euro al vrij ruim telt) en daarbovenop nog eens 48% belasting over het leasebedrag.
Dat is een dubbeltelling. Het leasebedrag wordt door de werkgever aan de leasemaatschappij betaalt en valt buiten de loonbelasting. In plaats van belasting over het leasebedrag betaal je belasting over de fiscale bijtelling van je auto.
[
Voor 11% gewijzigd door
t_captain op 02-09-2011 11:24
]