Ging me vooral om de impact op de voorlopige teruggaaf... Maar nu ik daar wat langer over nadenk; ik blijf in hetzelfde belastingtarief zitten, dus dat maakt niet uit.
Aangifte loonbelasting: regelt de werkgever. Die houdt de extra belasting t.g.v. de bijtelling alvast in van je salaris en maakt het netjes over naar de belastingdienst.MikeyMan schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:52:
Misshien een stomme vraag; maar hoe verwerk ik de lease auto in mijn aangifte?
Moet ik dat handmatig optellen bij mijn loon, of is er een apart scherm wat ik nog niet gevonden heb?
Gezien ik de auto op de 14e heb ontvangen, mag dit naar rato, neem ik aan?
Aangifte inkomstenbelasting: regel je zelf in het voorjaar.
* Door de bijtelling is je belastbaar inkomen hoger. Dit bedrag kun je gewoon overnemen van je jaaropgaaf; de bijtelling is al in je "loon voor belasting" verwerkt.
* Ook de "ingehouden loonheffing" kun je overnemen van de jaaropgaaf. Dit bedrag is ook hoger dan zonder leaseauto (het verschil is natuurlijk wat de werkgever extra aan loonbelasting heeft ingehouden, zie boven).
Per saldo geef je dus een hoger inkomen op, maar ook een hoger bedrag aan reeds betaalde loonheffing. Daardoor mag het voor je teruggaaf/bijbetaling geen verschil meer maken.
Dus de berekening:
Catalogusprijs (incl. BTW, BPM en fabrieksopties) X %bijtelling (afhankelijk van gekozen auto) X% inkomstenbelasting = totale netto inhouding salaris per jaar.
Tenslotte delen door 12 en je hebt het netto bedrag per maand ?
Oftewel een auto van 27000 (20%) komt op 2268 / 12 = 189 ?
Trouwens; hoe zit dat met afleverkosten, rijklaar maken ed., worden die opgenomen in de 'totale' waarde van de auto of...?
Catalogusprijs (incl. BTW, BPM en fabrieksopties) X %bijtelling (afhankelijk van gekozen auto) X% inkomstenbelasting = totale netto inhouding salaris per jaar.
Trouwens; hoe zit dat met afleverkosten, rijklaar maken ed., worden die opgenomen in de 'totale' waarde van de auto of...?
Nee die beïnvloeden de catalogus waarde niet, maar alleen het lease-bedrag. Ook opties die achteraf gemonteerd worden beïnvloeden de bijtelling niet.v1nzent- schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:54:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het zou toch wel verschil maken op het moment dat je over de 52% belasting limiet komt? Dat kan je in hypotheekrenteaftrek schelen lijkt me?t_captain schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:05:
[...]
Aangifte loonbelasting: regelt de werkgever. Die houdt de extra belasting t.g.v. de bijtelling alvast in van je salaris en maakt het netjes over naar de belastingdienst.
Aangifte inkomstenbelasting: regel je zelf in het voorjaar.
* Door de bijtelling is je belastbaar inkomen hoger. Dit bedrag kun je gewoon overnemen van je jaaropgaaf; de bijtelling is al in je "loon voor belasting" verwerkt.
* Ook de "ingehouden loonheffing" kun je overnemen van de jaaropgaaf. Dit bedrag is ook hoger dan zonder leaseauto (het verschil is natuurlijk wat de werkgever extra aan loonbelasting heeft ingehouden, zie boven).
Per saldo geef je dus een hoger inkomen op, maar ook een hoger bedrag aan reeds betaalde loonheffing. Daardoor mag het voor je teruggaaf/bijbetaling geen verschil meer maken.
Klopt, als er geen eigen bijdrage van toepassing is.v1nzent- schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:54:
Dus de berekening:
Een eigen bijdrage moet je als volgt verwerken in de berekening:
- eerst de eigen bijdrage aftrekken van de fiscale bijtelling (bijvoorbeeld: 100 euro eigen bijdrage = 100 euro lagere bijtelling = 42 euro minder belasting betalen als je in schijf 3 valt).
- daarna wordt de eigen bijdrage netto ingehouden.
(100 euro eigen bijdrage kost je dus onder de streep 100 - besparing inkomstenbelasting; in bovenstaande voorbeeld 58 euro netto)
Nu weet je ook waarom de afleverkosten op nieuwe auto's gemiddeld 800 euro zijn: valt buiten de bijtelling, fiscaal dus gunstiger om een stuk dealermarge hier te stoppen dan in de prijs van de auto
Stel, je belastbaar inkomen zonder auto en eigen woning is 52.000 euro.MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:33:
[...]
Het zou toch wel verschil maken op het moment dat je over de 52% belasting limiet komt? Dat kan je in hypotheekrenteaftrek schelen lijkt me?
Bijtelling voor een auto: 6.000 --> de eerste helft van dit bedrag valt nog in schijf 3 (42%) en de bovenste helft in schijf 4 (52%). Effectief kost de bijtelling van de leaseauto je dus zo'n 47%.
Als je ook een eigen huis hebt, met bijvoorbeeld een saldo inkomsten eigen woning van -10.000 euro per jaar, dan trek je de bovenste 3.000 af tegen 52% en de rest tegen 42%. Effectief zakt dus de bijtelling over de auto weer terug in schijf 3.
De moraal van dit verhaal: elk nadeel heb ook z'n voordeel --> je moet de fiscale effecten van 1 bepaalde inkomens- of aftrekpost zien in de context van het hele plaatje.
Die bijtelling van de auto zou je 47% kosten als je geen andere aftekposten had (HRA etc), maar in combinatie met een eigen huis blijf je in schijf 3 en betaal je 42% over de bijtelling
en natuurlijk afhankelijk van de duur en het aantal km's per jaar, bedacht ik me later...t_captain schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:10:
[...]
Klopt, als er geen eigen bijdrage van toepassing is.
[...]
Contractduur en kilometers zijn bepalend voor de leaseprijs (en daarmee in veel gevallen voor de eigen bijdrage).v1nzent- schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:20:
[...]
en natuurlijk afhankelijk van de duur en het aantal km's per jaar, bedacht ik me later...
Op de bijtelling zijn die factoren niet direct van toepassing. Die is namelijk niet op de leaseprijs gebaseerd maar op de cataloguswaarde en CO2-uitstoot.
Dat is administratief wel zo eenvoudig, maar eigenlijk wel heel ruw.
Redelijker zou zijn om het leasebedrag pro rato privekilometers / totale kilometers om te slaan in een inkomensbijtelling. Maar dat is lastiger te administreren, om die reden zijn ze in 2006 ook van de verschillende tarieven voor minder of meer privegebruik afgestapt.
Gevolgen van de huidige regeling:
- Iemand die slechts 3000 van zijn privekilometers gebruikt betaalt evenveel bijtelling als iemand die 15.000 km per jaar prive rijdt in dezelfde leaseauto.
- Een auto met lage cataloguswaarde en relatief hoge operationele kosten is goedkoper in de bijtelling dan een auto met hogere cataloguswaarde maar lagere operationele kosten, ook als beide auto's hetzelfde leasebedrag kosten.
Anoniem: 35872
Ik mag volgend jaar voorjaar/zomer een nieuwe auto uit zoeken.
Nu ben ik 100% vrij in welke leasemaatschappij ik neem. We hebben als bedrijf geen contract met 1 maatschappij.. We doen wat losse zaken nu met Seat lease (zit mijn auto nu ook bij), maar die is zeer duur.
Zo betaalt mijn baas voor mijn ibiza'tje 900 euro incl brandstof en excl. BTW..
Als ik bv kijk op leasplandirect.nl kan ik voor dit geld een dikke A3 rijden..
Graag zou ik wat goede aanbevelingen krijgen welke maatschappij goed is.. maar ook prijs technisch niet de duurste is...
Hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, wil ook wel enige service indien nodig..
Nu ben ik 100% vrij in welke leasemaatschappij ik neem. We hebben als bedrijf geen contract met 1 maatschappij.. We doen wat losse zaken nu met Seat lease (zit mijn auto nu ook bij), maar die is zeer duur.
Graag zou ik wat goede aanbevelingen krijgen welke maatschappij goed is.. maar ook prijs technisch niet de duurste is...
Hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, wil ook wel enige service indien nodig..
Heb je dan wel rekening gehouden met de voorwaarden waarmee geleased word? ( Km's, duur, verzekering etc. )Anoniem: 35872 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:13:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Welke maatschappij is dit? Leaseplan, toch een van de duurdere dacht ik, zit voor ibiza st op < 600,- excl btw, incl diesel, obv 40k km, 48 mndAnoniem: 35872 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:13:
Seatleasing..LordSynn schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:09:
[...]
Welke maatschappij is dit? Leaseplan, toch een van de duurdere dacht ik, zit voor ibiza st op < 600,- excl btw, incl diesel, obv 40k km, 48 mnd
De voorwaarden zijn matig tot normaal, geen gratis vervangend vervoer bij onderhoud, wel ANWB zowel nationaal als internationaal, internationale tankpas, 150 euro eigen risico per schade. Zomer/Winterbanden zonder opslag.
In geval van grote schade wel vervangend vervoer.
@t_captain: bedankt voor je heldere antwoorden 
Vandaag bij dealer geweest (Opel) tbv een Astra Sports Tourer GT, welke ik wilde gaan bestellen.
Ik had in principe alleen een paar korte vragen en indien het bedrag wat het mij uiteindelijk zou gaan kosten aanstond (kijk niet op een paar tentjes) dan was er een deal..
Ik had middels de configurator en auto samengesteld met als tot. cataloguswaarde van 29000,-
Obv. mijn eerder genoemde berekening leek me dat een goede keus.
Bleek dat ze bij de dealer geen info konden verstrekken over lease..
Waar ik blijkbaar geen rekening mee gehouden had was dat het dus per merk/model verschilt wat de restwaarde is na de leaseperiode (om die reden kan een duurdere auto goedkoper zijn in de lease dan een goedkopere)...en dat 19" een meerprijs heeft per gereden km.
Uiteindelijk vroeg de dealer zich af het wellicht in mijn geval niet een optie zou zijn om er niet prive mee te rijden (ik rij +- 35k p. jr.) en vond het bedrag welke mijn werkgever betaald erg matig..heel bijzonder imho.
De maatschappij welke de lease verzorgd voor Opel Ned. neemt nog contact met me op tbv de verschillende offertes.
Valt allemaal nog niet mee blijkbaar, 2b continued..
Vandaag bij dealer geweest (Opel) tbv een Astra Sports Tourer GT, welke ik wilde gaan bestellen.
Ik had in principe alleen een paar korte vragen en indien het bedrag wat het mij uiteindelijk zou gaan kosten aanstond (kijk niet op een paar tentjes) dan was er een deal..
Ik had middels de configurator en auto samengesteld met als tot. cataloguswaarde van 29000,-
Obv. mijn eerder genoemde berekening leek me dat een goede keus.
Waar ik blijkbaar geen rekening mee gehouden had was dat het dus per merk/model verschilt wat de restwaarde is na de leaseperiode (om die reden kan een duurdere auto goedkoper zijn in de lease dan een goedkopere)...en dat 19" een meerprijs heeft per gereden km.
Uiteindelijk vroeg de dealer zich af het wellicht in mijn geval niet een optie zou zijn om er niet prive mee te rijden (ik rij +- 35k p. jr.) en vond het bedrag welke mijn werkgever betaald erg matig..heel bijzonder imho.
De maatschappij welke de lease verzorgd voor Opel Ned. neemt nog contact met me op tbv de verschillende offertes.
Heeft er iemand ervaring met JustLease? Het lijken nette prijzen... zover ik kan zien zijn de voorwaarden niet heel slecht. Maar hoe zijn ze verder in service bijvoorbeeld.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ten eerste: dealers weten niet veel over lease. Het enige wat ze op dat vlak doen, is uitzoeken of je belangstelling hebt voor operational lease of financial lease en vervolgens een offerteaanvraag aan de "eigen" leasemaatschappij of financial services afdeling sturen. Die nemen verder contact met je op. In jouw geval zou dat Opel lease zijn.v1nzent- schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:08:
Uiteindelijk vroeg de dealer zich af het wellicht in mijn geval niet een optie zou zijn om er niet prive mee te rijden (ik rij +- 35k p. jr.) en vond het bedrag welke mijn werkgever betaald erg matig..heel bijzonder imho.![]()
Maar: de meeste werknemers die een leaseauto mogen uitzoeken, zitten wel vast aan de leasemaatschappij van de baas. Als je wilt weten wat de auto kost, moet je niet beginnen bij de dealer maar bij afdeling wagenparkbeheer van je werkgever. Die hebben de prijslijsten waarop de specifieke kenmerken (looptijd, kilometers per jaar, kenmerken van de verzekering, winterbandenregeling en volumekorting) zijn verwerkt.
Een offerte van de dealer komt pas later in beeld, namelijk tegen de tijd dat je gaat bestellen. Dan gaat het niet meer om de prijs van de auto maar om de prijs van de opties. Stel dat een dealer graag zaken doet (ondanks dat de klant een leasemaatschappij is, dus weinig marge oplevert), dan kan hij bijvoorbeeld 5000 euro aan opties aanbieden voor 4000. Die dealerkorting komt op de offerte te staan en betekent dat je leasebedrag niet wordt gebaseerd op basisprijs + 5000 opties maar basisprijs + 4000 opties.
Wat zijn eigenlijk de normen van je leaseregeling (looptijd, km/jaar, leasebedrag, inclusief/exclusef brandstof)? Dan kan ik wel een inschatting maken van wat die auto je ongeveer gaat kosten.
Uitgaande van gemiddelde parameters (35.000 of 40.000 km/jaar en 4 jaar looptijd), denk ik dat een Astra Sport van 29.000 euro ergens tussen de 900 en 1000 euro per maand kost ex BTW incl brandstof. Dit is het leasetarief; je baas betaalt X en jij betaalt de rest als eigen bijdrage. X zit vaak tussen de 700 en 900 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 30-10-2011 13:58 ]
Er zijn geen afspraken met een bepaalde leasemaatschappij en heb op het werk geen afdeling wagenparkbeheer (of iemand die er echt verstand van heeft).t_captain schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:12:
[...]
Ten eerste: dealers weten niet veel over lease. Het enige wat ze op dat vlak doen, is uitzoeken of je belangstelling hebt voor operational lease of financial lease en vervolgens een offerteaanvraag aan de "eigen" leasemaatschappij of financial services afdeling sturen. Die nemen verder contact met je op. In jouw geval zou dat Opel lease zijn.
Wat zijn eigenlijk de normen van je leaseregeling (looptijd, km/jaar, leasebedrag, inclusief/exclusef brandstof)? Dan kan ik wel een inschatting maken van wat die auto je ongeveer gaat kosten.
Uitgaande van gemiddelde parameters (35.000 of 40.000 km/jaar en 4 jaar looptijd), denk ik dat een Astra Sport van 29.000 euro ergens tussen de 900 en 1000 euro per maand kost ex BTW incl brandstof. Dit is het leasetarief; je baas betaalt X en jij betaalt de rest als eigen bijdrage. X zit vaak tussen de 700 en 900 euro.
Als ik wist dat de dealers me niets of weinig konden vertellen had ik mezelf (en vriendin en oppas) de moeite bespaard.
Voor wat betreft de normen: die zijn er niet (da's bijzonder denk ik, maar die zijn er niet), hetgeen mij verteld is: zoek maar wat uit..(het liefst asap, dan kan mijn uidige auto naar een collega).
Heb 400 bruto beloning erbij gekregen tbv de auto.
Afgelopen paar dagen flink gestruind en ga morgenoctend zeer waarschijnlijk mijn bestelling online plaatsen.
Je gemiddelde parameters kloppen helemaal
Ik begrijp dat je werkgever dus geen leaseregeling heeft en ook niets voor je gaat regelen. Je krijgt 400 euro om je eigen reiskosten te regelen. Dat is geen leaseregeling; dat is een reiskostenvergoeding.
Wat betreft bruto of netto: een reiskostenvergoeding kan tot 19 cent per kilometer netto worden uitgekeerd. Uitgaande van je eerder genoemde 35.000 kilometer per jaar en 400 euro per maand, krijg je slechts 13.7 cent per kilometer vergoed. Dat kan dus gewoon netto worden uitgekeerd.
Dan het budget: ik zou gewoon een tweedehands auto kopen, leasen is in dit geval veel te duur (nieuwe auto; veel duurdere verzekering dan prive; marge leasemaatschappij). Bovendien is een Astra sport twee klassen duurder dan wat je voor 13.7 cent/km kan rijden. Die auto gaat je zo 500 euro van je eigen geld kosten bovenop de 400 van je baas.
Wat betreft bruto of netto: een reiskostenvergoeding kan tot 19 cent per kilometer netto worden uitgekeerd. Uitgaande van je eerder genoemde 35.000 kilometer per jaar en 400 euro per maand, krijg je slechts 13.7 cent per kilometer vergoed. Dat kan dus gewoon netto worden uitgekeerd.
Dan het budget: ik zou gewoon een tweedehands auto kopen, leasen is in dit geval veel te duur (nieuwe auto; veel duurdere verzekering dan prive; marge leasemaatschappij). Bovendien is een Astra sport twee klassen duurder dan wat je voor 13.7 cent/km kan rijden. Die auto gaat je zo 500 euro van je eigen geld kosten bovenop de 400 van je baas.
Anoniem: 399299
Van 400 bruto per maand (ong. 260 netto) kun je geen auto rijden voor 35.000 km per jaar inclusief brandstof. Je werkgever probeert je een poot uit te draaien. Als je hier de leasebedragen voorbij ziet komen had je dat zelf ook kunnen bedenken. Niets bestellen dus, morgen niet, nooit niet.v1nzent- schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:38:
Heb 400 bruto beloning erbij gekregen tbv de auto.
Ik haalde eruit dat hij 400 compensatie krijgt voor de bijtelling... Maar wellicht hebben jullie gelijk...
Inderdaad, 400 is veel te weinig. Overigens kan de werkgever de 400 gewoon netto uitkeren (valt binnen de fiscale ruimte van 19 cent/km). Mijn indruk was dat V1nzent i.c.m. de Astra sport 500 euro netto zou inleveren voor het privilege om voor z'n baas te rijdenAnoniem: 399299 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:36:
[...]
Van 400 bruto per maand (ong. 260 netto) kun je geen auto rijden voor 35.000 km per jaar inclusief brandstof. Je werkgever probeert je een poot uit te draaien.
Anoniem: 414752
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende, want ik kom er na veel zoekwerk niet uit.
Ik heb een aanbieding gekregen voor een baan met een leaseauto. In eerste instantie wilde ik de auto niet privé gaan rijden, dus heb ik niet verder naar de voorwaarden gevraagd. Nu blijk ik toch eigenlijk wel de auto privé te willen gaan gebruiken, maar ik weet de voorwaarden niet. Ik ben aan het kijken naar het financiële totaalplaatje en zou dus graag willen weten hoe het werkt.
Ik ga sowieso de bijtelling betalen afhankelijk van de nieuwwaarde van de auto en het bijtellingstarief. Maar hoe zit het met brandstof, krijg je altijd een brandstofpas waardoor je ook prive kan tanken voor een vast bedrag per maand? Ik vind dit een beetje stom om te gaan informeren, maar als dit toch nodig is, wat moet ik dan precies allemaal vragen?
Alvast bedankt!
Ik heb een aanbieding gekregen voor een baan met een leaseauto. In eerste instantie wilde ik de auto niet privé gaan rijden, dus heb ik niet verder naar de voorwaarden gevraagd. Nu blijk ik toch eigenlijk wel de auto privé te willen gaan gebruiken, maar ik weet de voorwaarden niet. Ik ben aan het kijken naar het financiële totaalplaatje en zou dus graag willen weten hoe het werkt.
Ik ga sowieso de bijtelling betalen afhankelijk van de nieuwwaarde van de auto en het bijtellingstarief. Maar hoe zit het met brandstof, krijg je altijd een brandstofpas waardoor je ook prive kan tanken voor een vast bedrag per maand? Ik vind dit een beetje stom om te gaan informeren, maar als dit toch nodig is, wat moet ik dan precies allemaal vragen?
Alvast bedankt!
Dat soort vragen horen echt bij je werkgever. Of je een brandstofpas krijgt en wat de voorwaarden zijn voor privegebruik kan verschillen van werkgever tot werkgever.
In het algemeen kan ik stellen dat:
- een leaseauto bijna altijd inclusief tankpas komt. of je ook in het buitenland mag tanken, verschilt van werkgever tot werkgever.
- er wordt door de meeste werkgevers geen verschil gemaakt tussen het leasebedrag tussen mensen die wel of niet prive rijden. je eigen bijdrage wegens overschrijding van het budget zal bij de meeste werkgevers niet veranderen door je keuze om prive te gaan rijden.
- sommige werkgevers hanteren wel een (vaste) eigen bijdrage voor privegebruik.
- je kunt je keuze voor wel of niet prive rijden slechts een keer per werkgever / kalenderjaar maken.
Tenslotte: een eventuele eigen bijdrage is wel weer verrekenbaar met de bijtelling. Het gevolg is dat je in de meeste gevallen de eigen bijdrage "uit bruto" betaalt. Als je niet prive rijdt, is een eigen bijdrage nergens mee verrekenbaar dus betaaal je hem volledig uit je nettoloon.
- een leaseauto bijna altijd inclusief tankpas komt. of je ook in het buitenland mag tanken, verschilt van werkgever tot werkgever.
- er wordt door de meeste werkgevers geen verschil gemaakt tussen het leasebedrag tussen mensen die wel of niet prive rijden. je eigen bijdrage wegens overschrijding van het budget zal bij de meeste werkgevers niet veranderen door je keuze om prive te gaan rijden.
- je kunt je keuze voor wel of niet prive rijden slechts een keer per werkgever / kalenderjaar maken.
Tenslotte: een eventuele eigen bijdrage is wel weer verrekenbaar met de bijtelling. Het gevolg is dat je in de meeste gevallen de eigen bijdrage "uit bruto" betaalt. Als je niet prive rijdt, is een eigen bijdrage nergens mee verrekenbaar dus betaaal je hem volledig uit je nettoloon.
Anoniem: 399299
Is het niet het belangrijkste om te controleren of er geen boeteclausule verbonden is aan het leasen van een auto in het geval dat je je arbeidscontract ontbindt terwijl het leasecontract nog loopt? In dat geval wordt leasen wel heel erg onaantrekkelijk als je over twee jaar bijvoorbeeld naar een andere werkgever wil wisselen.Anoniem: 414752 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:32:
Nu blijk ik toch eigenlijk wel de auto privé te willen gaan gebruiken, maar ik weet de voorwaarden niet.
Die boeteclausule is een goed punt.
Bij de meeste leaseregelingen die ik heb gezien maakt het voor de boete echter niet uit of je ook prive rijdt. Vaak is de beste weg tegen een vertrekboete om een auto te leasen die niet over je budget heen gaat, en/of een poolauto te leasen of een auto over te nemen van een collega. Soms kun je een boete bij voortijdig vertrek ook afkopen in je maandbedrag.
De regels zijn echter sterk verschillend tussen werkgevers, dus dit moet je navragen bij je werkgever.
Bij de meeste leaseregelingen die ik heb gezien maakt het voor de boete echter niet uit of je ook prive rijdt. Vaak is de beste weg tegen een vertrekboete om een auto te leasen die niet over je budget heen gaat, en/of een poolauto te leasen of een auto over te nemen van een collega. Soms kun je een boete bij voortijdig vertrek ook afkopen in je maandbedrag.
De regels zijn echter sterk verschillend tussen werkgevers, dus dit moet je navragen bij je werkgever.
Heel erg bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord! Ik zal dus de werkgever moeten vragen wat de algemene leasevoorwaarden zijn als ik prive ga rijden? Stel dat ik geen tankpas krijg, hoe gaat het dan in z'n werk?t_captain schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:02:
Dat soort vragen horen echt bij je werkgever. Of je een brandstofpas krijgt en wat de voorwaarden zijn voor privegebruik kan verschillen van werkgever tot werkgever.
Kom op, stel eerst je vragen aan je (nieuwer) werkgever. Als je dan nog vragen hebt stel die dan hier.Anoniem: 414752 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:11:
Heel erg bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord! Ik zal dus de werkgever moeten vragen wat de algemene leasevoorwaarden zijn als ik prive ga rijden? Stel dat ik geen tankpas krijg, hoe gaat het dan in z'n werk?
Hoe het in zo'n algemeen te werk gaat is niet van belang aangezien jouw situatie kan afwijken....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik probeer mij gewoon goed in te lezen zodat ik weet welke punten ik moet gaan vragen. Het punt over de boeteclausule is bijvoorbeeld iets wat ik zeker mee ga nemen. Jammer dat je je hier aan irriteert.ZeRoC00L schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:16:
[...]
Kom op, stel eerst je vragen aan je (nieuwer) werkgever. Als je dan nog vragen hebt stel die dan hier.
Hoe het in zo'n algemeen te werk gaat is niet van belang aangezien jouw situatie kan afwijken....
Voor de rest, bedankt voor jullie antwoorden.
Een leaseauto is eigenlijk altijd wel inclusief brandstof.Anoniem: 414752 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:11:
[...]
Stel dat ik geen tankpas krijg, hoe gaat het dan in z'n werk?
Als je geen tankpas hebt, zul je benzinebonnen moeten declareren. Je betaalt ze zelf en stuurt ze naar je werkgever voor vergoeding.
Omdat uiteindelijk een tankpas veel minder administratie met zich meebrengt + betere controle over de kilometerstanden en het brandstofverbruik van je wagenpark, hebben de meeste leaseauto's meteen een tankpas erbij. Bij huurauto's / tijdelijke auto's / voorloopauto's komt het iets vaker voor dat je bonnen moet declareren, maar bij de gewone leasecontracten zou ik gek opkijken als er geen pasje bij zat.
Maar opnieuw, dit is de algemene gang van zaken. Vraag je werkgever voor details want die kunnen altijd afwijken.
Mijn werkgever heeft mij ipv een tankpas een creditcard ter beschikking gesteld. Dit was in zijn ogen goedkoper dan een tankpas. CC kan ik dan ook gebruiken voor eventuele hotelovernachtingen ofzo, hoef ik dat niet meer voor te schieten.
Waarom? Omdat het kan!!
Ik dacht dat per auto kon. Het kan immers voorkomen dat bij het wisselen van auto de kosten dermate veranderen dat daar ook je keuze van wel of niet privé rijden mee veranderd.t_captain schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:02:
Nope... Je kunt maar 1x 500km rijden... Heb je dat gedaan, hang je er voor de rest van het jaar aan vast...Woy schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:00:
[...]
Ik dacht dat per auto kon. Het kan immers voorkomen dat bij het wisselen van auto de kosten dermate veranderen dat daar ook je keuze van wel of niet privé rijden mee veranderd.
Belastingdienst kijkt alleen naar de gereden kilometers. Alleen voor de bijtelling maakt het uit welke auto je gereden hebt in welk deel van het jaar: http://www.belastingdiens...voer/lb22_vervoer-38.htmlWoy schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:00:
[...]
Ik dacht dat per auto kon. Het kan immers voorkomen dat bij het wisselen van auto de kosten dermate veranderen dat daar ook je keuze van wel of niet privé rijden mee veranderd.
Dat gaat natuurlijk naar rato. Als je een auto maar een half jaar hebt mag je maar 250km rijden, als je van werkgever wisselt halverwege het jaar kan je bij de ene werkgever wel privé rijden, en bij de andere niet ( Als je daar minder dan 250km gereden hebt. Ik had echter het idee dat dat ook het geval zou zijn bij het wisselen van auto. In de link die celshof aanhaalt staat inderdaad duidelijk dat dat niet het geval isMikeyMan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:10:
[...]
Nope... Je kunt maar 1x 500km rijden... Heb je dat gedaan, hang je er voor de rest van het jaar aan vast...
U stelt van 1 januari tot en met 31 juli een auto ter beschikking met een grondslag voor de bijtelling privégebruik van € 24.000. Uw werknemer rijdt met deze auto niet privé. U telt daarom voor de loontijdvakken van januari tot en met juli niets bij het loon van uw werknemer. Van 1 augustus tot en met 31 december stelt u een auto ter beschikking met een grondslag voor de bijtelling privé-gebruik van € 30.000. Met deze auto rijdt uw werknemer van augustus tot en met december 1.000 kilometer privé. Omdat uw werknemer op kalenderjaarbasis meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet u voor het hele kalenderjaar privégebruik bij het loon tellen. Over de periode januari tot en met juli moet u dus alsnog bij het loon tellen 7/12 x 25% van € 24.000 = € 3.500. Bij een loontijdvak van een maand is de bijtelling € 500 per maand. Voor de aangiftetermijnen die voorbij zijn, moet u een correctie insturen. Vanaf 1 augustus moet u per maand bij het loon tellen 1/12 x 25% van € 30.000 = € 625.
Auto besteld
Begin leasecontract: 2011
Leasemaatschappij: ING Carlease
Leaseauto: Audi A5
Uitvoering: 1.8TFSI Pro Line
Opties: 5 deurs uitvoering, lederen bekleding, andere 17" velgen
Cataloguswaarde incl. opties: ~€45.500
Looptijd lease: 48 maanden
Km/jaar: 35.000
Bijtelling categorie: 20%
Eigen risico: Werkgever
Vervangende auto: Ja
Winterbandenregeling: Ja
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 1.385
Opmerkingen: Onbeperkt privé, tankpas Europa.
Overschrijding budget: ja, 135
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Chief-XL schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:42:
Auto besteld
Je hebt een heel aardig leasebudget dat deze auto er slechts 135 bovenuit gaatChief-XL schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:42:
Auto besteld
Mede door de 20% bijtelling is het nog wel aantrekkelijk om te leasen ook, ik tel een netto kosten van ongeveer 460 euro per maand (bij 52% IB). Valt niet tegen
Ik heb erg veel geluk. Mooie auto voor relatief weinig geld. Blij dat de A5 (en nieuwe A4) in de 20% klasse komen met redelijk wat vermogen. Meeste 20%-bijtelling auto's zitten rond de 100-120pk. Insignia is weer uitschieter naar boven met 160pk in hun diesel
BMW 320d EDE heeft ook >160 pk 
Lagere bijtelling scheelt in deze klasse ongeveer 100 euro per maand netto.
Lagere bijtelling scheelt in deze klasse ongeveer 100 euro per maand netto.
-
[ Voor 99% gewijzigd door wimpie op 29-03-2012 14:21 ]
Divide and conquer.
Eigen bijdrage overschrijding: 310,-
Eigen bijdrage privegebruik: 90,-
Totale kosten (52% IB): 625,- per maand. Plus 900 aan kosten voor de werkgever, had wellicht ook als reiskostenvergoeding of loonsverhoging kunnen worden uitgekeerd. Ik denk dat in dit geval leasen niet bijzonder interessant is
A propos wat snellere auto's in de 20% categorie: ik las vandaag dat Lexus de GS op 140 g/km heeft weten te krijgen. Dan heb je het niet over 160 pk maar over meer dan 300
Totale kosten (52% IB): 625,- per maand. Plus 900 aan kosten voor de werkgever, had wellicht ook als reiskostenvergoeding of loonsverhoging kunnen worden uitgekeerd. Ik denk dat in dit geval leasen niet bijzonder interessant is
A propos wat snellere auto's in de 20% categorie: ik las vandaag dat Lexus de GS op 140 g/km heeft weten te krijgen. Dan heb je het niet over 160 pk maar over meer dan 300

170 pk hé.t_captain schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:55:
Eigen bijdrage overschrijding: 310,-
Edit: waarschijnlijk zal hij gedurende looptijd zo goed als binnen budget vallen.
[ Voor 5% gewijzigd door wimpie op 24-11-2011 20:11 ]
Divide and conquer.
Hangt van je werkgever af (wat is er mogelijk met het uitgespaarde leasebudget als je geen leaseauto neemt). Van het aantal kilometers wat je zakelijk en prive rijdt. En van hoeveel belang je aan een nieuwe auto hecht.wimpie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:06:
[...]
Scenario dat je geeft is ook een optie, en juist niet interessant (voor mij). Voor uitbetaling + totale kosten die je schetst rij je geen nieuwe auto van dit bedrag met deze voorwaarden.
Uitgaande van 15.000 km/jaar prive prive en 20.000 km/jaar zakelijk, en een werkgever die zich flexibel opstelt, zou je netto ongeveer 600 euro per maand kunnen ontvangen (300 reiskosten + 600 bruto restant leasebudget = totaal 600 netto). Bovenop de 625 die de leaseauto netto zou kosten, speel je quitte als je deze auto 35.000 km/jaar kan rijden voor 1200 euro per maand. Moet lukken lijkt me, al zal de winst misschien niet spectaculair zijn.
Een auto in de klasse van een A5 rij je tweedehands (bj +- 2008) ongeveer 200 a 300 euro goedkoper dan nieuw. Als je minder waarde hecht aan nieuw rijden, zit daar wel winst. Verder zit er winst in een TDI rijden ipv een TFSI (bij 35.000km/jaar best wel wat goedkoper, zeker i.c.m. met de tweedehands optie hierboven). En tenslotte kan er winst zitten in het aantal kilometers: in een leaseregeling moet je altijd met X kilometer/jaar rekenen, terwijl de werkelijkheid daarvan kan afwijken.
Nice, wel doodzonde dat je voor een 5 deurs hebt gekozen.Chief-XL schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:42:
Auto besteld
Hahaha, daar heb je een punt. Coupe is wellicht mooier maar imho niet zo handig
. Knap dat Lexus de GS op140g/km heeft gekregen! vind het helaas niet zo'n mooie bak maar wel gruwelijk veel pk's
Gaan de sportbacks ook langs de sportschool voor een chip(en dan bedoel ik geen ABT troep
)?
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Weet ik nog niet. Ik heb die extra pk's niet echt nodig maar is altijd wel leuk
Mijn werkgever herberekend ieder jaar de leaseprijs van de auto, lijkt mij niet gebruikelijk.
Wat is daarin het voordeel voor de werknemer/werkgever?
Wat is daarin het voordeel voor de werknemer/werkgever?
Dus: je tekent voor 4 jaar maar weet niet hoeveel de auto je zal gaan kosten in het 2e, 3e en 4e jaar?
Ik vind het een erg vreemde gang van zaken. Een leasecontract wordt doorgaans voor een vast maandbedrag afgesproken met de leasemaatschappij. Hooguit dat zaken buiten het contract (denk aan apart geregelde tankpas en verzekeringspolis) kunnen varieren, maar dat lijkt me het risico voor de werkgever. Hij is immers degene die besluit of hij de verzekering en de brandstof mee-least.
Ik vind het een erg vreemde gang van zaken. Een leasecontract wordt doorgaans voor een vast maandbedrag afgesproken met de leasemaatschappij. Hooguit dat zaken buiten het contract (denk aan apart geregelde tankpas en verzekeringspolis) kunnen varieren, maar dat lijkt me het risico voor de werkgever. Hij is immers degene die besluit of hij de verzekering en de brandstof mee-least.
Bij ons vindt op 1 januari van elk jaar ook een herberekening plaats. Dit is op basis van verzekering en brandstof. Dit jaar werd er tevens gekeken naar de gemiddelde overschrijding van het brandstofbudget en is dit ook meegenomen. De werkgever heeft hierop een X bedrag ter compenstatie bovenop het maandelijkse lease bedrag gelegd, wat voor een groot deel de kosten dekt.
Ieder jaar herberekening, nog nooit meegemaakt. Beetje raar ook. Overschrijding brandstof budget, soit.
Lijkt mij ook beetje raar.
Tenzij ze dan ook de afschrijving mee berekenen. De auto is minder waard, dus dan gaat leasebedrag ook omlaag. Maar dat zal dan wel niet
Tenzij ze dan ook de afschrijving mee berekenen. De auto is minder waard, dus dan gaat leasebedrag ook omlaag. Maar dat zal dan wel niet
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Afschrijvingen worden in een vast leasecontract ook meegenomen. Afwijkingen van werkelijk aantal km's tov budget worden achteraf bij werkgever in rekening gebracht. Jaarlijkse herbereking is wellicht makkelijk als de extra km's ieder jaar aan de werknemer doorbelast wordt. Ik kan me dan voorstellen dat herberekening ieder jaar een beter beeld geeft dan 1 grote afrekening na afloop contract.
Wat betreft herberekening van het bedrag, nog nooit mee gemaakt. Ga er vanuit dat ze het hier niet doen want staat niet in het lease contract en dat heb ik getekend.
Verder staat er wel iets dat ik een max aantal km p/j heb, en bij de lease maatschappij staat een meerprijs per km. Het grappige is alleen dat in mijn contract niet staat dat ik die meerprijs moet betalen. We zullen wel zien. * Griffin heeft de auto nu net een paar maanden (maw nog een paar jaar te gaan)
Verder staat er wel iets dat ik een max aantal km p/j heb, en bij de lease maatschappij staat een meerprijs per km. Het grappige is alleen dat in mijn contract niet staat dat ik die meerprijs moet betalen. We zullen wel zien. * Griffin heeft de auto nu net een paar maanden (maw nog een paar jaar te gaan)
Ik weet nog dat ik bij een werkgever >15k meer reed dan budget maar hebben ze nooit in rekening gebracht. Scheelt dat overschrijding veelal werkgerelateerd was hoewel ik nooit prive/werk km's heb bijgehouden
Bij mijn vorige werkgever hadden ze ook het leasecontract aangepast, omdat ik teveel zakelijke kilomters had gemaakt. Maar dat had verder financieel geen gevolgden voor mij.
Leasecontract was eerst 40k/4j en dat hadden ze aangepast naar 50k/3,5j. Volgens mij is het ook goedkoper om het leasecontract uit te breiden, dan per km .. cent te betalen.
Leasecontract was eerst 40k/4j en dat hadden ze aangepast naar 50k/3,5j. Volgens mij is het ook goedkoper om het leasecontract uit te breiden, dan per km .. cent te betalen.
Ligt aan hoeveel km's je er overheen gaat. Als het bijvoorbeeld 5000 km p/j is dan betaal je (ik) bij 3ct per km dus €150 p/j. Per maand is dit €12,5 euro. Als ik dit vergelijk met de meerprijs per maand als ik mijn leasecontract aan pas is dit ongeveer €30p/m wat het lease bedrag omhoog gaat. Dit ivm meer afschrijving voor leasebedrijf maar ook dat er meer brandstof verbruikt word en dus het voorschot voor de brandstofpas omhoog gaat.Donde schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:37:
Bij mijn vorige werkgever hadden ze ook het leasecontract aangepast, omdat ik teveel zakelijke kilomters had gemaakt. Maar dat had verder financieel geen gevolgden voor mij.
Maar dit verschilt per leasebedrijf en situatie lijkt mij zo.
Leasemaatschappij: Leaseplan
Leaseauto: VW Jetta DSG 1.4 TSI benzine 160pk
Uitvoering: Highline
Opties: geen model- en typeaanduiding, DAB, 17" LM , getint glas, PDC, multimedia, diverse kleine pakketten, trekhaak
Cataloguswaarde incl. opties: € 34.500,-
Eigen risico: Nee, werkgever
Leasetarief excl. btw en incl. brandstof: € 1062
Opmerkingen: Brandstof buitenland vergoed
Werkgever: -
Functiegroep / schaal: -
Eigen bijdrage privégebruik: 13500km vrij, daarboven tranches van vergoeding per km
Overschrijding budget: € 294,-
Uitvoering: Highline
Opties: geen model- en typeaanduiding, DAB, 17" LM , getint glas, PDC, multimedia, diverse kleine pakketten, trekhaak
Eigen risico: Nee, werkgever
Werkgever: -
Functiegroep / schaal: -
Eigen bijdrage privégebruik: 13500km vrij, daarboven tranches van vergoeding per km
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Ik heb een maandje een gloednieuwe Jetta TDI gereden en dat was echt top! Met de nieuwere RNS310. Ik had de RNS510 in mijn Passat maar die is ERG diefstal gevoelig.
Halen ze 160pk uit een1.4 benzine motor? Da's behoorlijk
ik had hiervoor een 1.4 jetta met 170pk. die is te tsjippen naar 210, net als deze overigens;ik denk alleen niet dat de 7 bak DSG dat erg leuk vindt..
OT: wat is dit nou weer voor ongein:
onderstaand bericht komt uit Eindejaarstips voor belastingen. Ik heb ff zitten rekenen, maar dat kost me zo 1500 euri per jaar..
=================================================
Pas btw-correctie toe op auto van de zaak
Vanaf 1 juli moet u over het werkelijke privégebruik 19% btw
gaan betalen. Ook het woon-werkverkeer valt onder de privé
gereden kilometers. U kunt het werkelijke privégebruik berekenen
door een kilometeradministratie bij te houden, maar u mag
dit ook forfaitair berekenen. Voor de btw-heffing over het privégebruik
gaat u dan uit van 2,7% van de catalogusprijs (inclusief
btw en BPM) van de auto. De btw-correctie is hiermee niet meer
gekoppeld aan de bijtelling in de LB/IB.
Let op:
In de laatste btw-aangifte van 2011 moet u beide regelingen
toepassen. De oude regeling tot 1 juli en de nieuwe regeling
vanaf 1 juli. Vanaf 1 januari 2012 past u alleen nog de nieuwe
regels toe.
====================================================
onderstaand bericht komt uit Eindejaarstips voor belastingen. Ik heb ff zitten rekenen, maar dat kost me zo 1500 euri per jaar..
Let op:
regels toe.
Dat geldt voor zelfstandig ondernemers die op naam van hun bedrijf een auto leasen en die ook privé gebruiken.peter00 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:04:
ik had hiervoor een 1.4 jetta met 170pk. die is te tsjippen naar 210, net als deze overigens;ik denk alleen niet dat de 7 bak DSG dat erg leuk vindt..
Let op:
regels toe.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Moderne tijdenChief-XL schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:55:
Zit een compressor en een turbo op. Heerlijk blok overigens.
Inderdaad, want een werknemer heeft in principe niks met BTW te maken, maar alleen met de fictieve waardering die de belastingdienst aan het privé-gebruik van een auto hangt. Het is volgens mij alleen van belang voor de BTW administratie van de werkgever.Canaria schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:08:
[...]
Dat geldt voor zelfstandig ondernemers die op naam van hun bedrijf een auto leasen en die ook privé gebruiken.
Misschien dat het nog wel invloed heeft op de bijdrage voor privé gebruik die de werkgever rekent, maar dat kan natuurlijk niet zomaar gewijzigd worden voor bestaande regelingen.
Heel opmerkelijk dat woon-werk in deze context als prive wordt geteld.peter00 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:04:
gereden kilometers.
Als je namelijk een prive auto rijdt, mag je woon-werk als zakelijke kilometers ten laste van de winst brengen. Ook voor de verhouding prive/zakelijk voor de BTW-compensatie tellen ze mee aan de zakelijke kant.
De 7 DSG bak kan daar prima tegen. Je moet echter wel bij de juiste tsjipper langs en zoals altijd moet je dus niet gaan voor tsjipschuivers ABT, Ziptuning, etc..peter00 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:04:
Persoonlijk vind ik de 7 DSG bak niet geweldig maar dat is puur persoonlijk. Lijkt me lekker rijden in die JEtta van je! Highline is zeer compleet. Zeer complete auto met prima motor, automaat etc met een prima fiscale waarde. Je kan het slechter doen...!!
Thanks..al had ik liever die van jouChief-XL schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:40:
Persoonlijk vind ik de 7 DSG bak niet geweldig maar dat is puur persoonlijk. Lijkt me lekker rijden in die JEtta van je! Highline is zeer compleet. Zeer complete auto met prima motor, automaat etc met een prima fiscale waarde. Je kan het slechter doen...!!
Bwha, hoe je het bekijkt he. Ik betaal ook meer belasting. Zo zou ik ook liever een Aston Martin rijden
Vraagje..
Ik heb op dit moment een leaseauto en een budget van 900 euro (incl brandstof).
Straks in de zomer verloopt het leasecontract en heb ik de mogelijkheid om veel goedkoper uit te zijn.
Een auto is voor mij niet meer dan een vervoermiddel en aangezien je voor 600 euro een full option Polo BM kunt rijden houdt ik dus 300 euro over in mijn leasebudget..
Is het raar om te eisen dat ik die 300 euro als loonsverhoging wil?
Redenen voor loonsverhoging is dat ik straks in Juli ook afstudeer op mijn HBO en dus ook een HBO waardig salaris wil hebben. De manager heeft al aangegeven dat in de huidige situatie (met het huidige leasebudget) een serieuze verhoging moeilijk haalbaar is. En aangezien mij een auto niet uitmaakt, blijft het netto voor de baas hetzelfde, maar krijg ik meer loon.. Lijkt me een aardige compromis toch?
Leasebudget kan dan over 3 jaar herzien worden en evt bijgesteld worden..
Ik heb op dit moment een leaseauto en een budget van 900 euro (incl brandstof).
Straks in de zomer verloopt het leasecontract en heb ik de mogelijkheid om veel goedkoper uit te zijn.
Een auto is voor mij niet meer dan een vervoermiddel en aangezien je voor 600 euro een full option Polo BM kunt rijden houdt ik dus 300 euro over in mijn leasebudget..
Is het raar om te eisen dat ik die 300 euro als loonsverhoging wil?
Redenen voor loonsverhoging is dat ik straks in Juli ook afstudeer op mijn HBO en dus ook een HBO waardig salaris wil hebben. De manager heeft al aangegeven dat in de huidige situatie (met het huidige leasebudget) een serieuze verhoging moeilijk haalbaar is. En aangezien mij een auto niet uitmaakt, blijft het netto voor de baas hetzelfde, maar krijg ik meer loon.. Lijkt me een aardige compromis toch?
Leasebudget kan dan over 3 jaar herzien worden en evt bijgesteld worden..
Anoniem: 151099
Je kan vragen om het verschil (leasenorm - werkelijke kosten) uit te laten keren, het bedrijf bespaart 300, dus dat kan ten goede komen van de werknemer, sommige bedrijven leggen dit zelfs vast in de leaseregeling, dus het komt voor.
kortom niet raar om dit even van tevoren te vragen. nee heb je..
kortom niet raar om dit even van tevoren te vragen. nee heb je..
We mogen er dan dus wel vanuit gaan dat het binnen jouw organisatie op dit moment niet gebruikelijk is om het restant aan lease vergoeding bruto uit te keren? Anders wordt het namelijk al gewoon aan jou uitgekeerd en heb je zelf gezorgd voor de verhoging.
Auto besteld
Begin leasecontract: 2012 (half januari)
Leasemaatschappij: ALC
Leaseauto: Audi A4 Avant
Uitvoering: 2.0TDI ProLine S
Opties: Auto dimmende binnenspiegel, licht en regensensor, audi music interface, getint glas, afneembare trekhaak.
Cataloguswaarde incl. opties: ~€48.000
Km/jaar: 40.000
Bijtelling categorie: 25%
Leasetarief incl. btw en excl. brandstof: € 1.100
Begin leasecontract: 2012 (half januari)
Leasemaatschappij: ALC
Leaseauto: Audi A4 Avant
Uitvoering: 2.0TDI ProLine S
Opties: Auto dimmende binnenspiegel, licht en regensensor, audi music interface, getint glas, afneembare trekhaak.
Cataloguswaarde incl. opties: ~€48.000
Km/jaar: 40.000
Leasetarief incl. btw en excl. brandstof: € 1.100
[ Voor 0% gewijzigd door Tylen op 02-12-2011 12:45 . Reden: Oeps, ex ipv in ;) ]
Oei. Dat is een hoog tarief, ex BTW en excl brandstof
Ik zou het moeten nakijken in mijn lease overeenkomst.Prx schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:34:
We mogen er dan dus wel vanuit gaan dat het binnen jouw organisatie op dit moment niet gebruikelijk is om het restant aan lease vergoeding bruto uit te keren? Anders wordt het namelijk al gewoon aan jou uitgekeerd en heb je zelf gezorgd voor de verhoging.
De auto is van mijn voorganger geweest, ik heb bij indiensttreding gewoon een salaris afgesproken en kreeg de auto erbij.
Laatst informeerde ik bij P&O over de vervanging van de auto, en ze vertelde me wat mijn huidige auto nu koste, als richtlijn werd dus afgegeven dat dit ook het budget zal zijn voor een vervangende auto.
Het is al 2 jaar geleden dat ik mijn lease overeenkomst getekend heb, dus kan me niet alles herinneren. Zou het eens moeten opzoeken om te kijken wat er over in staat.
Maar mijn werkgever kennende staat dit er niet in..
Was incl. Excuus.Chief-XL schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:55:
Oei. Dat is een hoog tarief, ex BTW en excl brandstof
Hier ook een nieuwe (bedrijfs) auto besteld!
Wordt begin januari geleverd....
Begin leasecontract: januari 2012
Leasemaatschappij: ALD
Leaseauto: Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 70KW
Uitvoering: Titanium, Frozen White
Opties:
- Privacy Glass
- Navigatiesysteem 5 inch kleurenscherm (West-Europa), Sony audiosysteem 9 speakers, Bluetooth, Voice Control en USB-aansluiting voor iPod® / MP3-speler / USB-stick
- Easy Driver Pack (Active Park Assist, Elektrisc bedienbare portierramen rondom, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Elektrische voorruitverwarming, Active City Stop, Mistlampen vóór, Parkeersensoren vóór en achter.
- Bagageraster/hondenraster vast gemonteerd
- Trekhaak 13 polig
- Standaard op Titanium o.a.:
12-volts aansluiting achter16 inch 10x2-spaaks lichtmetalen velgen (D2XBS)
Ambient lightning; subtiele LED interieurverlichting
Armsteun in middenconsole
Automatisch dimmende binnenspiegel
Automatisch inschakelende dimlichten
Chromen afwerking onderzijde portierramen en grille voorzijde
Cruise Control
Donker getinte koplampbehuizing
Dual Zone automatische airconditioning (DEATC)
Elektrisch bedienbare portierramen rondom (incl. “one shot up/down” functie)
Elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels
Elektrische voorruitverwarming
met verwarmbare ruitensproeiers
FordPower startbutton
Guide-me-home verlichting
Hill Start Assist
Hoogglans grille voorzijde
In hoogte verstelbare voorstoelen met lendensteunverstelling
LED achterlichten (5 deur en Wagon)
Lederen bekleding op versnellingspook
Mistlampen vóór met chromen omlijsting
Regensensor
Sportstoelen
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)
Velours vloermatten voor en achter
Verlichte spiegels in zonnekleppen voor bestuurder en voorste passagier
Cataloguswaarde incl. opties: € 30.573,22
Looptijd lease: 60 maanden / 35.000 per jaar
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 664,44,-
Opmerkingen: onbeperkt privé gebruik inclusief brandstof binnenland
Eigen bijdrage privégebruik: gedeelte wat boven budget uitkomt, dus €14,44 p/mnd
Overschrijding budget: € 14,44
Het enige wat er gebeurd is dat er bestickering van het bedrijf op komt....ben een buitendienst monteur.
En de looptijd is niet realistisch, de auto zal na ongeveer 2½ jaar op de 180.000km zitten, wordt ie weer ingeleverd voor een nieuwe...
Wordt begin januari geleverd....
Begin leasecontract: januari 2012
Leasemaatschappij: ALD
Leaseauto: Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 70KW
Uitvoering: Titanium, Frozen White
Opties:
- Privacy Glass
- Navigatiesysteem 5 inch kleurenscherm (West-Europa), Sony audiosysteem 9 speakers, Bluetooth, Voice Control en USB-aansluiting voor iPod® / MP3-speler / USB-stick
- Easy Driver Pack (Active Park Assist, Elektrisc bedienbare portierramen rondom, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Elektrische voorruitverwarming, Active City Stop, Mistlampen vóór, Parkeersensoren vóór en achter.
- Bagageraster/hondenraster vast gemonteerd
- Trekhaak 13 polig
- Standaard op Titanium o.a.:
12-volts aansluiting achter16 inch 10x2-spaaks lichtmetalen velgen (D2XBS)
Ambient lightning; subtiele LED interieurverlichting
Armsteun in middenconsole
Automatisch dimmende binnenspiegel
Automatisch inschakelende dimlichten
Chromen afwerking onderzijde portierramen en grille voorzijde
Cruise Control
Donker getinte koplampbehuizing
Dual Zone automatische airconditioning (DEATC)
Elektrisch bedienbare portierramen rondom (incl. “one shot up/down” functie)
Elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels
Elektrische voorruitverwarming
FordPower startbutton
Guide-me-home verlichting
Hill Start Assist
Hoogglans grille voorzijde
In hoogte verstelbare voorstoelen met lendensteunverstelling
LED achterlichten (5 deur en Wagon)
Lederen bekleding op versnellingspook
Mistlampen vóór met chromen omlijsting
Regensensor
Sportstoelen
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)
Velours vloermatten voor en achter
Verlichte spiegels in zonnekleppen voor bestuurder en voorste passagier
Cataloguswaarde incl. opties: € 30.573,22
Looptijd lease: 60 maanden / 35.000 per jaar
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 664,44,-
Opmerkingen: onbeperkt privé gebruik inclusief brandstof binnenland
Eigen bijdrage privégebruik: gedeelte wat boven budget uitkomt, dus €14,44 p/mnd
Overschrijding budget: € 14,44
Het enige wat er gebeurd is dat er bestickering van het bedrijf op komt....ben een buitendienst monteur.
En de looptijd is niet realistisch, de auto zal na ongeveer 2½ jaar op de 180.000km zitten, wordt ie weer ingeleverd voor een nieuwe...
Ik ook maar even meedoen:
Begin leasecontract: 2011 September
Leaseauto: Skoda Octavia
Uitvoering: RS 2.0 TSI + DSG
Opties: PDC voor en achter, sunroof, geblindeerde ramen, MDI interface, verwarmde stoelen voor - Verder is de RS al vol van opties.
Cataloguswaarde incl. opties: €39.500
Km/jaar: 30.000
Winterbandenregeling: Ja - 18"
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 770
Overschrijding budget; 70 euro (dus eigen bijdrage)
Opmerking; tanken in buitenland vergoed (vakanties ed.)
Ik wilde dus een volle auto rijden, en dat is aardig gelukt
Begin leasecontract: 2011 September
Leaseauto: Skoda Octavia
Uitvoering: RS 2.0 TSI + DSG
Opties: PDC voor en achter, sunroof, geblindeerde ramen, MDI interface, verwarmde stoelen voor - Verder is de RS al vol van opties.
Cataloguswaarde incl. opties: €39.500
Km/jaar: 30.000
Winterbandenregeling: Ja - 18"
Leasetarief excl. btw en excl. brandstof: € 770
Overschrijding budget; 70 euro (dus eigen bijdrage)
Opmerking; tanken in buitenland vergoed (vakanties ed.)
Ik wilde dus een volle auto rijden, en dat is aardig gelukt
Kort vraagje: Als ik een VW Polo BM mag gaan leasen en de benzine is ook op kosten van de baas, hoeveel zou ik dan redelijkerwijs bij mijn salaris mogen optellen? Niet voor de belasting oid, maar puur kroegpraat.
edit: Bedankt voor de feedback. Hoe het allemaal precies zit moet ik nog achterhalen.
edit: Bedankt voor de feedback. Hoe het allemaal precies zit moet ik nog achterhalen.
[ Voor 17% gewijzigd door HenkEisDS op 19-12-2011 15:41 ]
Voor hoeveel km/per jaar? 32.000 / 40.000?HenkEisDS schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:35:
Kort vraagje: Als ik een VW Polo BM mag gaan leasen en de benzine is ook op kosten van de baas, hoeveel zou ik dan redelijkerwijs bij mijn salaris mogen optellen? Niet voor de belasting oid, maar puur kroegpraat.
Voor 32.000KM per jaar, kom je ongeveer op € 210,- per maand aan brandstof.
Mocht je hem inderdaad gaan leasen, kan je er dan zorg voor dragen dat je er gewoon diesel in gooit, geen benzine?HenkEisDS schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:35:
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:30
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Is dit niet wat hoog qua tarief? Paar reacties eronder een A4 voor 48k die ongeveer 50 euro meer moet kosten. Ook als ik kijk naar mijn auto (32,5k) voor 890 incl brandstof ex btw.peter00 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:06:
Hangt er vooral vanaf hoeveel je prive rijdt, en hoeveel je aan eigen bijdrage bij je werkgever betaalt (of hoeveel overgebleven leasebudget je werkgever aan jou uitkeert).HenkEisDS schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:35:
Stel dat je 10.000 km/jaar prive rijdt. Met een eigen auto in de klasse van een Polo zou je ongeveer 400 euro per maand kwijt zijn (vaste kosten + 10.000 kilometer).
Stel dat je de Bluemotion kunt leasen zonder eigen bijdrage, maar ook zonder geld erbij te krijgen. Dan kost de auto je zo'n 90 euro (bijtelling).
Bij deze parameters levert de BlueMotion je 310,- netto op. Bruto ongeveer 500 euro.
Die a4 is excl. brandstof heWe Are Borg schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:02:
[...]
Is dit niet wat hoog qua tarief? Paar reacties eronder een A4 voor 48k die ongeveer 50 euro meer moet kosten. Ook als ik kijk naar mijn auto (32,5k) voor 890 incl brandstof ex btw.
Vraagje,
Komend jaar komt de nieuwe A3 uit, Heb contact gezocht met een audi dealer en de 3d versie komt in juni/juli. maar de sportback (5d) pas begin 2013.
Mijn contract loopt in sept af.
Ik wil perse een 5d versie ivm kinderen die achterin moeten. Dit is gewoon praktischer.
Nu vind ik het huidige model ook zeer mooi, dus perse het nieuwe model hoeft niet. Maar zal het oude model nu goedkoper of dikker aangekleed worden omdat het een uitlopend model is? Dus meer waar voor je geld?
Of veranderd er niets?
Is het ook mogelijk om af te spreken met de leasemaatschappij dat ik de sportback versie wil, en tot de tijd dat hij uit is een voorloop auto krijg??
Of zal het beter zijn mijn huidige contract open te breken en de lease periode 4-5 maanden te verlengen tot de nieuw A3 SB uit is?
Komend jaar komt de nieuwe A3 uit, Heb contact gezocht met een audi dealer en de 3d versie komt in juni/juli. maar de sportback (5d) pas begin 2013.
Ik wil perse een 5d versie ivm kinderen die achterin moeten. Dit is gewoon praktischer.
Nu vind ik het huidige model ook zeer mooi, dus perse het nieuwe model hoeft niet. Maar zal het oude model nu goedkoper of dikker aangekleed worden omdat het een uitlopend model is? Dus meer waar voor je geld?
Of veranderd er niets?
Is het ook mogelijk om af te spreken met de leasemaatschappij dat ik de sportback versie wil, en tot de tijd dat hij uit is een voorloop auto krijg??
Of zal het beter zijn mijn huidige contract open te breken en de lease periode 4-5 maanden te verlengen tot de nieuw A3 SB uit is?
Vaak gaan ze wel stunten je met pakketen.
De A4 bijvoorbeeld kwam met BO pakket voor weinig en een plus pakket op de pro line S.
De A4 bijvoorbeeld kwam met BO pakket voor weinig en een plus pakket op de pro line S.
Ze hebben op dit moment aanbiedingen voor de A3 lopen met het advance pakket:Anoniem: 35872 schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:39:
Vraagje,
Of veranderd er niets?
[...]
► Telefoonvoorbereiding basis
► Multifunctioneel stuurwiel
► Volautomatische airconditioning
► Middenarmsteun vóór met opbergvak
► Audi radio/dvd-natigatiesysteem
► 16“ velgen “7-arm-parabel“-design
► Verwarmbare buitenspiegels en -ruitensproeierkoppen
► Parkeerhulp achter
► Metallic- of pareleffect lak
► Xenon plus verlichting
Niet leverbaar voor S3 en RS3
Meerprijs voor dit pakket is: € 1.695,- incl. BPM/BTW
Volgens de dealer 82% klantvoordeel.
Ik mag binnenkort een leaseauto gaan uitzoeken op basis van het volgende:
Maatschappij: Leaseplan
Budget: 750 euro per maand (excl. BTW, incl. brandstof NL)
Brandstof: Diesel
Gem. km per jaar: 40.000
Periode: 4 jaar of 180.000 km
Voor zover mij bekend is er geen winterbandenregeling o.i.d. bij dit contract inbegrepen.
Ik heb (nog) geen toegang tot de Leaseplan configurator, dus heb eigenlijk geen flauw idee welke auto's er binnen bereik zijn met een dergelijk contract. Ik vermoed dat bijvoorbeeld een VW Polo een optie is. Maar een Opel Astra (5-d.) of een Renault Megane (coupe), zou dat ook haalbaar zijn of zit dat er net boven?
Hoop eigenlijk dat hier iemand meeleest die toegang heeft tot die Leaseplan configurator en mij kan vertellen waar ik aan mag denken w.b. merk/type.
Maatschappij: Leaseplan
Budget: 750 euro per maand (excl. BTW, incl. brandstof NL)
Brandstof: Diesel
Gem. km per jaar: 40.000
Periode: 4 jaar of 180.000 km
Voor zover mij bekend is er geen winterbandenregeling o.i.d. bij dit contract inbegrepen.
Ik heb (nog) geen toegang tot de Leaseplan configurator, dus heb eigenlijk geen flauw idee welke auto's er binnen bereik zijn met een dergelijk contract. Ik vermoed dat bijvoorbeeld een VW Polo een optie is. Maar een Opel Astra (5-d.) of een Renault Megane (coupe), zou dat ook haalbaar zijn of zit dat er net boven?
Hoop eigenlijk dat hier iemand meeleest die toegang heeft tot die Leaseplan configurator en mij kan vertellen waar ik aan mag denken w.b. merk/type.
De Megane is binnen budget. Ik lease ook bij leaseplan en heb zelf de Megane Estate Bose. Laat ik er bij Autoweek nou net een review over geschreven hebben:
http://www.autoweek.nl/au...egane-estate-dci-110-bose
In die review staan ook wat auto's die ik ook overwogen heb. Als ik dat ook allemaal hier ga posten wordt het verhaal wat lang ben ik bang.
Overigens: Ik lease 3 jaar tegen 35.000 maar prijstechnisch scheelt dat misschien eens 2 tientjes per maand doordat jouw auto een lagere restwaarde heeft en dat ook weer in de leaseprijs berekend wordt etc. De leaseplan configurator is voor de rest gewoon publiek: http://www.leaseplandirect.nl/home.asp
Om auto's beter te vergelijken gebruik ik altijd http://www.directlease.nl Dan wel even de prijzen negeren maar deze geeft gewoon veel meer info.
Edit: overigens. De Megane is tot 1 juli in 14% verkrijgbaar he ! Hou daar ook ff rekening mee
In die review staan ook wat auto's die ik ook overwogen heb. Als ik dat ook allemaal hier ga posten wordt het verhaal wat lang ben ik bang.
Overigens: Ik lease 3 jaar tegen 35.000 maar prijstechnisch scheelt dat misschien eens 2 tientjes per maand doordat jouw auto een lagere restwaarde heeft en dat ook weer in de leaseprijs berekend wordt etc. De leaseplan configurator is voor de rest gewoon publiek: http://www.leaseplandirect.nl/home.asp
Om auto's beter te vergelijken gebruik ik altijd http://www.directlease.nl Dan wel even de prijzen negeren maar deze geeft gewoon veel meer info.
Edit: overigens. De Megane is tot 1 juli in 14% verkrijgbaar he ! Hou daar ook ff rekening mee
[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 27-12-2011 10:37 ]
UNOX: The worst operating system
Geld voor het percentage van de bijtelling eigenlijk de leverdatum of de besteldatum?
Leverdatum. Auto moet vóór 1 juli op kenteken staan.Woy schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:24:
Geld voor het percentage van de bijtelling eigenlijk de leverdatum of de besteldatum?
Dat kan dan dus nog spannend worden als je een auto besteld die net voor of na 1 juli op kenteken gezet word
Ja
Dat is goede afspraken maken met de dealer..
Overigens: op 20% is de auto ook nog geen ramp maar het zou zonde zijn als de dealer je 6% door je neus boort.
Kan een auto overigens als het chassisnummer bekend is al op kenteken gezet worden ? Ik weet niet precies hoe dat werkt
maar kan je een kenteken aanvragen als de auto nog half aan stukjes in Japan ligt?
Overigens: op 20% is de auto ook nog geen ramp maar het zou zonde zijn als de dealer je 6% door je neus boort.
Kan een auto overigens als het chassisnummer bekend is al op kenteken gezet worden ? Ik weet niet precies hoe dat werkt
Kijk das niet verkeerd, ik heb mijn sportback 5d september besteld. Uiteraard zonder dit pakketCrash schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:31:
[...]
Ze hebben op dit moment aanbiedingen voor de A3 lopen met het advance pakket:
► Telefoonvoorbereiding basis
► Multifunctioneel stuurwiel
► Volautomatische airconditioning
► Middenarmsteun vóór met opbergvak
► Audi radio/dvd-natigatiesysteem
► 16“ velgen “7-arm-parabel“-design
► Verwarmbare buitenspiegels en -ruitensproeierkoppen
► Parkeerhulp achter
► Metallic- of pareleffect lak
► Xenon plus verlichting
Niet leverbaar voor S3 en RS3
Meerprijs voor dit pakket is: € 1.695,- incl. BPM/BTW
Volgens de dealer 82% klantvoordeel.
Die was er toen nog niet... Ben weer net te vroeg geweest... Moet het doen met de Pro Line versie.
Maar meestal "pakken" ze al weinig op lease contracten en is er dus niet veel extra uit te slepen, met dit soort "stunt" pakketen pak je dan toch nog wat voordelen . Ik zeg zeker bestellen!
Je kan vragen of de dealer de auto al op kenteken zet voor levering maar na begin productie. Dat kan nl. Dat doet mijn dealer nl ook als het moet.Woy schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:29:
Dat kan dan dus nog spannend worden als je een auto besteld die net voor of na 1 juli op kenteken gezet word
Ah dat is handig om te weten, ik moet namelijk als het goed is in maart een auto uit gaan zoeken dus dat zou net krap kunnen worden.Chief-XL schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:15:
[...]
Je kan vragen of de dealer de auto al op kenteken zet voor levering maar na begin productie. Dat kan nl. Dat doet mijn dealer nl ook als het moet.
Het moet ook mogen van de leasemaatschappij he !
Het kan zijn dat ze dat niet willen omdat ze daarmee straks bij verkoop een 'oudere' auto hebben.
Het kan zijn dat ze dat niet willen omdat ze daarmee straks bij verkoop een 'oudere' auto hebben.
Thanks, goede informatie. Ik ga eens aan de slag op de manier zoals jij beschrijft (Directlease etc.).Korvaag schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 10:34:
De Megane is binnen budget. Ik lease ook bij leaseplan en heb zelf de Megane Estate Bose. Laat ik er bij Autoweek nou net een review over geschreven hebben:
Inmiddels toch maar even een belletje met de Audi dealer gedaan, blijkt dat de verwachte levertijd niet gehaald gaat worden.. Toen maar een balletje opgegooid of ik mijn bestelling niet kon wijzigen i.v.m. het nieuwe advance pakket. Krijg dan voor hetzelfde bedrag ( Cataloguswaarde ) Xenon plus / dvd scherm / parkeersensoren achter + nog €1000 over voor eventuele optie. Dus ja wel echt de moeite waard. Verkoper had hier niet veel problemen mee, mits lease akkoord is. Deze was ook vrij snel akkoord dus gelijk maar een afspraak voor morgen gemaakt bij de dealer.V525 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:34:
[...]
Kijk das niet verkeerd, ik heb mijn sportback 5d september besteld. Uiteraard zonder dit pakket![]()
![]()
![]()
Die was er toen nog niet... Ben weer net te vroeg geweest... Moet het doen met de Pro Line versie.
Maar meestal "pakken" ze al weinig op lease contracten en is er dus niet veel extra uit te slepen, met dit soort "stunt" pakketen pak je dan toch nog wat voordelen . Ik zeg zeker bestellen!
Schijnt sterk afhankelijk te zijn van type motor, ik heb een 1.2 s tronic en deze staat nu voor week 14 gepland.Anoniem: 35872 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:54:
Wat is eigenlijk de verwachte levertijd van een A3 SB?
Let op wel al bestel begin september.
Reken dus maar op minimaal 4-6 maanden al dan niet langer
Dit topic is gesloten.