Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 142.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 20:26
Misschien ben ik dan een uitzondering, ik rij ruim 130km per dag in een polo bluemotion...

Zit ook net in een startersfunctie, net van de uni af. Mobiliteitsbudget is genoeg voor een 308, golf of V40, maar omdat ik starter ben kreeg ik een voorloopauto. Deze had bij ontvangst al 67k km eropzitten, en inmiddels de 90k gepasseerd. Prive km is onbeperkt binnen reëele grenzen, dus niet 60k per jaar gaan rijden :+

Voordeel is dus de dikke vrijheid, gaan en staan waar ik wil, tripjes geen probleem. Mobiliteitsbudget is dusdanig dat ik bruto-netto verdien, dus alles zit erin; van lease tot privebijdrage, brandstof praktisch onbeperkt, winterbanden enz. en bijtelling van dik 200 euro :X

Maar ik klaag niet, hoef niet direct een leuke 308, golf, V40 of a3. Na mn huidige auto wordt het wel spannend met de nieuwe bijtelling categorieën ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Trishul schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:06:
Misschien ben ik dan een uitzondering, ik rij ruim 130km per dag in een polo bluemotion...

Zit ook net in een startersfunctie, net van de uni af. Mobiliteitsbudget is genoeg voor een 308, golf of V40, maar omdat ik starter ben kreeg ik een voorloopauto. Deze had bij ontvangst al 67k km eropzitten, en inmiddels de 90k gepasseerd. Prive km is onbeperkt binnen reëele grenzen, dus niet 60k per jaar gaan rijden :+

Voordeel is dus de dikke vrijheid, gaan en staan waar ik wil, tripjes geen probleem. Mobiliteitsbudget is dusdanig dat ik bruto-netto verdien, dus alles zit erin; van lease tot privebijdrage, brandstof praktisch onbeperkt, winterbanden enz. en bijtelling van dik 200 euro :X

Maar ik klaag niet, hoef niet direct een leuke 308, golf, V40 of a3. Na mn huidige auto wordt het wel spannend met de nieuwe bijtelling categorieën ;(
Ik heb zelfs jaren bij een groter budget vrijwillig een Polo geleased en reed ik 250+ km per dag 8)
Ik ben niet heel lang (1.73) en pas prima in zo'n auto. En indertijd was ik vrijgezel, dus waarom groter rijden en meer betalen voor ruimte die ik toch niet gebruik?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 21:00
Precies, ik laat mijn A4 lease budget uitkeren en rij een C1!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Trishul schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:06:
130km per dag is nog geeneens zo heel bijzonder, heb momenteel ook een polo maar maak iets meer km's per dag en dan zou een iets fatsoenlijkere stoel wel wenselijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
Hangt dan van de uitvoering af. Ik heb zelf een highline en vind de stoelen prima zitten. De stoelen van de easyline die ik wel eens als huurauto heb meegekregen vind ik waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Ah dat is goede informatie die ik wel kan gebruiken.
Bij mijn nieuwe baas mag ik een Polo of een Golf uitzoeken, betaal alleen de bijtelling.
Daarentegen denk ik ook wel reeel. Golf is leuk, maar meer extra dan noodzakelijk.

Als de stoelen van de Polo (mits een tikkeltje geupgrade) net zo goed zijn als de Golf, wordt de Polo een aantrekkelijkere optie...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:11

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

@FireDrunk, check dan wel even het geluidsniveau in beide type auto's. Een klasse lager kan zomaar betekenen dat de auto flink meer geluid produceert, kan zijn dat het geluid als vermoeiend kan worden ervaren.
Aan de andere kant kan het ook heel erg meevallen :)
Maar beide auto's even rijden met een proefrit zou ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
@FireDrunk: ga je dan de Polo aankleden om even duur te worden, of hou je budget over wat je terugkrijgt? In Dat laatste geval is de Polo een enorm goedkope auto om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, je krijgt niets terug. Ze leasen altijd in de hoogste lijn (Highline). Junioren krijgen een Polo, medior een Golf, Senior een Passat.

Wil je extreem veel opties ga je een klein beetje bijbetalen, maar als je niets extra's wil, betaal je alleen de bijtelling.

Het gaat dus tussen een aangeklede Polo BlueGT met Adaptive Cruise Control of een Golf 1.6TDI DSG-7 Highline met Adaptive Cruise Control.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hele andere auto's. De Polo heeft een sportieve inborst, de Golf is of comfort gericht. Ik zou ze allebei rijden.

Overigens is de 1.6 TDI in de Golf niet de hoogste lijn, dat zou de 2.0 GTD of de 1.4 TSI GTE zijn. In de Polo is de 1.4 TSI ACT Blue GT wel de top. (ik beperk me tot het zuinige deel / klimaatvriendelijke / lage bijtelling van het assortiment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb het misschien verkeerd gezegd, maar het ging vooral over de pakket lijn (Highline vs Comfortline enzo).

Voor de rest mag je relatief zelf kiezen, zelfs een GTD is volgens mij wel mogelijk, mits je een klein beetje bijbetaald, maar dat is mij te gek...

Ik vond de kale polo een beetje te saai, dus een BlueGT maakt het net wat leuker...

Ik rij nu een Ford Feest, dus een Polo BlueGT is al een leuke upgrade :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 20:26
Napo schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:30:
[...]

130km per dag is nog geeneens zo heel bijzonder, heb momenteel ook een polo maar maak iets meer km's per dag en dan zou een iets fatsoenlijkere stoel wel wenselijk zijn ;)
Hm, daar kan ik me wel in herkennen. De stoelen zijn niet zo comfortabel idd, tenminste, je kan de onderrug niet verstellen in de polo die ik heb. Weet niet hoe dat bij een hogere lijn is. Ik heb de zwarte stoelen die in het midden lichtgrijs zijn, met aan de zijkant een airbag-label :+ . Voor de rest is het wel een redelijke auto, op de snelweg voelt ie zich wel duidelijk beter dan in de binnenstad heb ik het idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Trishul op 15-01-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 00:40
ben even benieuwd, wat kun je nu eigenlijk krijgen voor 830 euro per maand? Stel ik wil lage bijtelling en dat de bijtelling ook uit het budget komt. Ik hoor namelijk dat het een vrij laag bedrag is, maar aangezien ik nooit een lease auto gehad heb kan ik me daar weinig bij voorstellen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 07:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

justice strike schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:47:
ben even benieuwd, wat kun je nu eigenlijk krijgen voor 830 euro per maand? Stel ik wil lage bijtelling en dat de bijtelling ook uit het budget komt. Ik hoor namelijk dat het een vrij laag bedrag is, maar aangezien ik nooit een lease auto gehad heb kan ik me daar weinig bij voorstellen.
De bijtelling gaat nooit uit dat budget, simpelweg omdat bijtelling iets is dat je met de belastingdienst mag regelen en je werkgever staat hier buiten (anders dan dat die dat doorgaans in je salarisstrook zal verwerken om een aanslag achteraf voor jou te voorkomen).

Voor 830 kan je aardig wat kiezen. Wat een lage bijtelling is zal je zelf moeten bepalen. Ik vind alles onder 300 euro laag, maar dat kan voor anderen zomaar anders zijn.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mwa, ik had begrepen dat je voor een 14% categorie (afhankelijk of de brandstof uit het budget gaat of niet) je best gebonden bent, bijv geen bmw's uberhaupt mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

830 kan veel zijn maar kan ook weinig zijn. Ligt aan wat de voorwaardes zijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

justice strike schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:08:
mwa, ik had begrepen dat je voor een 14% categorie (afhankelijk of de brandstof uit het budget gaat of niet) je best gebonden bent, bijv geen bmw's uberhaupt mogelijk.
Maar dat heb jij niet als criterium gegeven. Jij hebt het over een 'lage bijtelling'. En binnen mijn perspectief is het dan weinig om een auto van bijvoorbeeld 27.5k fiscale waarde te rijden waarover je 25% moet bijtellen tegen 52% belasting. Of een auto van 35k met 20% tegen 52% belasting.

Voor 830 euro kan je misschien wel een 14% Porsche leasen! Ga maar eens spelen met de leasetermijn en het kilometrage. Als je naar 10 jaar en 10k/jaar gaat, zal je best een eind komen qua leasebedrag!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
justice strike schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:08:
Er zijn geen BMW's in de 14% categorie zover ik weet. In de 4% of 7% heb je de i3 en de i8. De i8 ga je in ieder geval niet redden met een budget van in de € 800,-. De i3 kost € 40.000,- dus dat zal afhankelijk zijn van de voorwaarden waaronder je gaat leasen.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 27-01-2015 14:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- Moet je die 830 perse opmaken? Ja kan ook voor iets goedkopers kiezen, dat komt in jouw portemonnee uiteindelijk ook beter uit.

- Laat je niet opnaaien door kleurige folders van 120 grams papier en door peperdure buro's gemaakte reclamefilmpjes. Er zijn echt betere manieren om geld te besteden dan aan rijdend blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
neuh, ik hoef die 830 niet op te maken... maar ik heb geen flauw idee of dat wel of niet een hoog bedrag is. Verder zou ik graag alles vanuit die 830 willen doen als dat mogelijk is. Alles wat over blijft komt op mijn salaris dus vandaar dat ik zei allin met bijtelling 830 (of goedkoper).

enfin, ik probeer alleen maar een beeld te krijgen van wat je kunt kijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat is afhankelijk van veel factoren. Misschien een idee om even te kijken bij directlease.nl of justlease.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
A propos "bijtelling uit budget": ik denk dat justice strike doelt op een situatie waarin de auto netto niets kost. Die situatie kun je bereiken als je een stuk van je leasebudget overhoudt en uitgekeerd krijgt, wat de netto-effecten van je bijtelling compenseert.

Of dat mogelijk is, hangt van veel factoren af:

* de voorwaarden: wat is die 830 euro per maand waard? Is het inclusief of exclusief brandstof, inclusief of exclusief BTW-correctie privegebruik, wat is de looptijd en de kilometers per jaar waarmee gerekend moet worden.
* wordt een ongebruikt stuk budget uitgekeerd?
* welke auto's mag je wel of niet leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dr is nog een andere mogelijkheid: zorgen dat de eigen bijdrage hoger is dan de bijtelling. De bijtelling vervalt dan. Dus als je bijv 401 euro eigen bijdrage hebt (boven budget leasen) en een bijtelling van 400 euro, betaal je effectief maar 1 euro :)
Met een laag leasebudget en een dure auto met lage bijtelling (bijv V60 PHEV) red je dat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nee, ik dat geval betaal je 401 euro netto en heb je geen bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
t_captain schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:23:
Nee, ik dat geval betaal je 401 euro netto en heb je geen bijtelling.
effectief heb je dan wel een 400 euro duurdere auto zonder dat je onder de streep meer hoeft te betalen (klopt dat als ik dat zo vertaal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tijd voor een rekenvoorbeeld.

* Auto met cataloguswaarde 34.300 en 14% bijtelling. Telt 14% * 34.300 = 4800 per jaar bij.
* Leasebudget 600, leaseprijs 1000, eigen bijdrage 1000-600 = 400.

Je betaalt dus per maand netto 400 euro aan eigen bijdrage. Deze wordt verrekend met de fiscale bijtelling, die toevallig (okee, misschien niet zo toevallig) precies even hoog is. Blijft er geen bijtelling over. Deze auto kost je simpelweg 400 euro netto.

Stel dat je een andere auto zou rijden, die veel goedkoper in de lease is maar niet zo bijtellingsvriendelijk.

* Auto 30.000 euro, 20% bijtelling = 6.000 per jaar
* Leaseprijs 800, leasebudget 600, eigen bijdrage 200 per maand

In dit voorbeeld betaal je 200 netto eigen bijdrage. Deze mag worden verrekend met de bijtelling. Per saldo is je bijtelling 6000 euro - (12 * 200 verrekenbare eigen bijdrage) = 3600 euro per jaar. Dat kost aan belasting pakweg 1800 euro per jaar, 150 per maand. Plus je eigen bijdrage = 350 per maand.

De eerste auto is dus iets duurder, ondanks de lagere bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
t_captain schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:41:
Tijd voor een rekenvoorbeeld.

* Auto met cataloguswaarde 34.300 en 14% bijtelling. Telt 14% * 34.300 = 4800 per jaar bij.
* Leasebudget 600, leaseprijs 1000, eigen bijdrage 1000-600 = 400.

Je betaalt dus per maand netto 400 euro aan eigen bijdrage. Deze wordt verrekend met de fiscale bijtelling, die toevallig (okee, misschien niet zo toevallig) precies even hoog is. Blijft er geen bijtelling over. Deze auto kost je simpelweg 400 euro netto.

Stel dat je een andere auto zou rijden, die veel goedkoper in de lease is maar niet zo bijtellingsvriendelijk.

* Auto 30.000 euro, 20% bijtelling = 6.000 per jaar
* Leaseprijs 800, leasebudget 600, eigen bijdrage 200 per maand

In dit voorbeeld betaal je 200 netto eigen bijdrage. Deze mag worden verrekend met de bijtelling. Per saldo is je bijtelling 6000 euro - (12 * 200 verrekenbare eigen bijdrage) = 3600 euro per jaar. Dat kost aan belasting pakweg 1800 euro per jaar, 150 per maand. Plus je eigen bijdrage = 350 per maand.

De eerste auto is dus iets duurder, ondanks de lagere bijtelling.
dat klopt, maar in het eerste voorbeeld heb je dan wel weer een duurdere auto te pakken dan in het tweede voorbeeld. dus voor 50 euro extra krijg je 200 euro extra auto (om het zo maar te verwoorden.

je leasebedrag is namelijk 1000 euro in het eerste voorbeeld en 800 in het tweede voorbeeld. Je betaald in het eerste voorbeeld echter maar 50 euro extra. Dus netto ga je er 150 euro op vooruit ten opzichte van het tweede voorbeeld.

uiteraard is het wel in natura. Maargoed dat is dan ook nog het afwegen waard.

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 27-01-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies, de duurdere auto is relatief gunstig door de lagere bijtelling. Maar het blijft een afweging, en gratis is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een vraag, ik heb net een shortlease auto gekregen, Skoda octavia 14% uit augustus 2014.
Ondanks dat ik hem in 2015 heb gekregen geldt toch gewoon 14% bijtelling (ondanks dat deze in 2015 20% zou zijn)?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:21
martinusz schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:46:
Ik heb een vraag, ik heb net een shortlease auto gekregen, Skoda octavia 14% uit augustus 2014.
Ondanks dat ik hem in 2015 heb gekregen geldt toch gewoon 14% bijtelling (ondanks dat deze in 2015 20% zou zijn)?
Ik dacht eerst dat het ook bepaald werd op het moment dat de auto een nieuwe bestuurder krijgt, maar dat is dus niet zo.
Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto.
Bron: Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Tackleberry schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:58:
[...]

Ik dacht eerst dat het ook bepaald werd op het moment dat de auto een nieuwe bestuurder krijgt, maar dat is dus niet zo.

[...]

Bron: Belastingdienst
AH mooi :) dan hebben ze een foutje gemaakt bij de salarisadministratie, die hebben namelijk 20% gerekend deze maand.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan kunnen ze het best volgende maand corrigeren en slechts 8% bijtellen. Als de software daartoe in staat is. In het ergste geval blijft het zo staan en krijg je het verschil terug bij je aangifte IB 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik mij dan meteen altijd afvraag.. ben jij gewoon de eerste die dit is opgevallen en doet de salarisadministratie het bij iemand anders al meerdere jaren verkeerd. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 08:58:
In het ergste geval blijft het zo staan en krijg je het verschil terug bij je aangifte IB 2015.
Waar geef je dat tegenwoordig aan in het programma van de belastingdienst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hoef je niet aan te geven. Staat immers in je jaaropgave bij betaalde belasting en wordt dus automatisch verrekend met wat je volgens je aangifte had moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De leaseauto wordt niet meer apart aangegeven, maar wel als onderdeel van het loon van je werkgever. Je hebt drie velden:

* loon (loon voor belasting, de fiscale bijtelling zit hierin verwerkt)
* loonheffing (door werkgever ingehouden loonbelasting)
* arbeidskorting (de hoeveelheid arbeidskorting die de werkgever heeft toegepast in de loonheffing).

Als de werkgever teveel heeft bijgeteld, zou je dat kunnen corrigeren in het eerste veld. Er ontstaat dan een mismatch tussen de aangifte loonbelasting en de aangifte inkomstenbelasting. Je loopt het risico dan je aangifte weer wordt gecorrigeerd bij de belastingdienst maar daar kun je bezwaar tegen indienen. Bij inspectie moet blijken dat jouw aangifte de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
justice strike schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:31:
effectief heb je dan wel een 400 euro duurdere auto zonder dat je onder de streep meer hoeft te betalen (klopt dat als ik dat zo vertaal?)
401 euro bijtelling kost je aanzienlijk minder dan 400 euro eigen bijdrage.
Gezien alle complicaties met belastingkortingen tegenwoordig (evt. t/m toeslagen aan toe) zou ik de bijtelling en eigen bijdrage niet afzonderlijk bekijken, maar je totale nettosalaris uitrekenen voor verschillende situaties (of nog beter: op jaarbasis, incl. het effect op vakantiegeld). Alleen op die manier zie je echt de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Falcon: gewoon een bruto-netto calculator invullen zoals RAET proforma lite.

Je belastbaar inkomen gaat een euro of 400 omhoog (bijtelling valt weg, leasebudget komt erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik mag van mijn werkgever een auto leasen die duurder is dan mijn leasebudget. Dit bedrag boven mijn leasebudget moet ik betalen als eigen bijdrage. Ik betaal ook een eigen bijdrage voor privégebruik welke van het bijtellingsbedrag wordt afgetrokken. Wordt de eigen bijlage voor een duurdere auto ook van het bijtellingsbedrag afgetrokken?

Dat zou het voor mij natuurlijk interessanter maken om een iets duurdere auto te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:01

Bever!

3

Leolinedance schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:26:
Ik mag van mijn werkgever een auto leasen die duurder is dan mijn leasebudget. Dit bedrag boven mijn leasebudget moet ik betalen als eigen bijdrage. Ik betaal ook een eigen bijdrage voor privégebruik welke van het bijtellingsbedrag wordt afgetrokken. Wordt de eigen bijlage voor een duurdere auto ook van het bijtellingsbedrag afgetrokken?

Dat zou het voor mij natuurlijk interessanter maken om een iets duurdere auto te leasen.
Vraag aan hr of ze de eigen bijdrage en je boven budget leasen bij elkaar optellen. Staat bij mij als een bedrag eigen gebruik op de salaris strook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Bever! schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:38:
[...]

Vraag aan hr of ze de eigen bijdrage en je boven budget leasen bij elkaar optellen. Staat bij mij als een bedrag eigen gebruik op de salaris strook
Dat ga ik komende week zeker doen. Maar zijn hier geen vaste regels voor? Ik heb al wat gezocht maar kom er geen wijs uit. In een ander topic beweerde iemand dat het zelfs fraude kon zijn als je het bij elkaar optelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Laatst online: 08-06 23:32
Het antwoord uit ervaring en een handvol Google resultaten: http://www.autoenfiscus.n...ar-van-de-bijtelling.html

Ja, 9 vd 10 keer staat het netjes op je loonstrook en gaat het gewoon van de bruto bijtelling af (om er netto weer bij te komen).

Soortgelijke situatie:

(Auto 36k, 20%)
Bijtelling: 600 bruto
Eigen bijdrage: 100 netto
Buiten budget van lease auto: 25 euro

600 - 100 - 25 = 475 fiscale bijtelling bruto
Netto is dat 211 euro per maand

211 + 125 = 336 euro per maand netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
MMaster23 schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:54:
Het antwoord uit ervaring en een handvol Google resultaten: http://www.autoenfiscus.n...ar-van-de-bijtelling.html

Ja, 9 vd 10 keer staat het netjes op je loonstrook en gaat het gewoon van de bruto bijtelling af (om er netto weer bij te komen).

Soortgelijke situatie:

(Auto 36k, 20%)
Bijtelling: 600 bruto
Eigen bijdrage: 100 netto
Buiten budget van lease auto: 25 euro

600 - 100 - 25 = 475 fiscale bijtelling bruto
Netto is dat 211 euro per maand

211 + 125 = 336 euro per maand netto
Ik las iets over een rechtzaak waar er wel degelijk onderscheid werd gemaakt over de eigen bijdrage voor privégebruik en de eigen bijdrage voor een duurdere auto

Maar dat zou heel mooi zijn als het niet zo is. Mijn budget is 895 ex brandstof bij 48 maanden en 40k km's en de auto zit op ongeveer 950 ex. Dan kost het dus maar ca. 25 euro per maand extra. Dat is het mij wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Leolinedance schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:01:
[...]

Ik las iets over een rechtzaak waar er wel degelijk onderscheid werd gemaakt over de eigen bijdrage voor privégebruik en de eigen bijdrage voor een duurdere auto

Maar dat zou heel mooi zijn als het niet zo is. Mijn budget is 895 ex brandstof bij 48 maanden en 40k km's en de auto zit op ongeveer 950 ex. Dan kost het dus maar ca. 25 euro per maand extra. Dat is het mij wel waard.
Mwah, hoe hoog is je eigen bijdrage, ongeacht budget?
Als het puur om 25 euro gaat .. boeiend of het netto of bruto is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
MMaster23 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:28:
[...]

Mwah, hoe hoog is je eigen bijdrage, ongeacht budget?
Als het puur om 25 euro gaat .. boeiend of het netto of bruto is ;)
45 euro is de eigen bijdrage. Ik weet het, het is niet veel geld om bij te betalen. Maar ik rijd dan ook privé erg weinig en zakelijk erg veel. Ik wil dus wel een fijne auto gezien de km's maar ben niet bereid daarvoor teveel te betalen omdat ik deze >80% van de tijd voor zakelijke doeleinden gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
belangrijkere vraag die ik mezelf altijd stel is, wat zou ik doen als ik hem niet prive kan rijden? mijn netto bijtelling is iets van 330 euro per maand.. hoop geld wat ik liever naar mijn bankrekening stuur dan naar de BD. echter voor 300 per maand kan ik nooit met dezelfde luxe en ruimte rijden als dat ik nu gewend ben. en heel eerlijk: ik ben vrij lui.. kilometers schrijven? dat icm onzekerheid van prive auto aanschaf/onderhoud? nee dank je :)

auto vd zaak rijdt altijd.. al is hij stuk/gejat/gaar/in de prak.. er zal altijd een auto staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Misschien krijg je ook nog iets van je baas terug omdat je auto aanzienlijk minder kilometers rijdt? Hangt van je bedrijf af natuurlijk, maar het is wel een factor die je Ou moeten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met het rijden in auto's die door hun werkgever zelf zijn gekocht?

Dus geen lease auto maar een echte auto van de zaak.

Ik rij nu nog in een lease auto maar die moet ik binnenkort inleveren (einde leasecontract) en dan staat er een oude gebruikte auto voor mij klaar. In mijn arbeidsovereenkomst staat er dat mijn werkgever voor mij een auto moet regelen. Deze arbeidsovereenkomst was nog van werkgever A, we zijn overgenomen door werkgever B. Mijn contract is 1 op 1 overgenomen.

Het maakt mij niet uit dat ik nu eigenlijk "minder" ga rijden, dit is een tijdelijke auto en wat ik hierna ga rijden is nog vaag. Wel ben ik bang dat ik voor die auto een of andere overeenkomst moet tekenen. Werkgever B is nogal erg van de contractjes die je moet tekenen. Hier heb ik dus geen zin in.

Hoe zien jullie het tekenen van auto/lease overeenkomsten?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Contract en evt bijbehorende CAO of personeelshandboek zijn leidend. Handboek kan verwijzen naar een leaseregeling, en zowel het handboek als de leaseregeling kan een werkgever eenzijdig aanpassen. Zolang hij voldoet aan wat er in het contract en evt aanvullende bepalingen uit handboek of CAO voldoet heb je eigenlijk geen poot om op te staan.
De ene gebruiksovereenkomst is de andere niet. En voor de rest lijkt me gewoon onderhandelen met je werkgever, in geval van. Maar wacht eerst maar eens af waar ze mee aankomen - of vraag het even na bij personeelszaken of wagenparkbeheer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 13:42
300-350€ per maand voor een standaard gezinswagen (ga ik vanuit bij 30000€) is wel een hele boel seg.
Daartegen zijn bedrijfswagen in België 'gratis'...

Maar jullie kunnen er onderuit komen door kilometer registratie, dat kan bij ons dan weer niet. Zou trouwens na een gemiddeld weekend er al aanhangen omdat ik nogal veel in Nederland zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Len schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:59:
Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met het rijden in auto's die door hun werkgever zelf zijn gekocht?

Dus geen lease auto maar een echte auto van de zaak.

Ik rij nu nog in een lease auto maar die moet ik binnenkort inleveren (einde leasecontract) en dan staat er een oude gebruikte auto voor mij klaar.
Hou er wel rekening mee dat de bijtelling gewoon normaal (waarschijnlijk 25%) is voor oudere auto's jonger dan 15 jaar. Het zou kunnen dat een dergelijke auto een stuk duurder uitvalt dan prive een auto rijden dus ik zou dat wel even goed controleren en berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je kijkt naar de verhouding tussen de bijtelling en de werkelijke waarde van je privévoordeel, komen tweedehandsjes inderdaad slecht uit de bus.

Neem een gemiddelde Golf TDI van 2007. Bij een cataloguswaarde van 24k indertijd, worden je privékilometers gewaardeerd a 500 euro per maand. Tenzij je heel veel prive rijdt, is de werkelijke waarde lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

En ja hoor, ze kwamen met een contractje aan die ik maar moest ondertekenen. Er stond op zich niets raars in, alleen stond er wel in dat ik een eigen risico zou hebben bij schades. En dat die van mijn salaris afgehouden zou worden.
Ik was niet van plan om te tekenen maar toen kwamen toch de dreigementen tussen neus en lippen. Ik zou dan geen privé gebruikt mogen maken van de auto...

Ik heb uiteindelijke er in laten zetten dat het pas na 2 schades zou zijn. (Wat ze zelf ook aangaven.) En ik heb het getekend.

Nu heb ik thuis het weer zitten uitzoeken en heb ze het betreffende wetboek + uitleg gemaild.

http://www.verenigingauto...ails/eigen-risco-werktijd

Wat een stelletje maffioso's :|

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:45
Een berijdersovereenkomst en een eigen risico vind ik persoonlijk niet ongebruikelijk. Daarbij is bij de 2e keer schade pas eigen risico best coulant.
Het artikel wat je aanhaalt geeft aan dat er geen eigen risico geldt voor kilometers onder werktijd. Daar vallen dus woon-werk en privé niet onder dus ze kunnen prima een eigen risico in rekening brengen. Schade onder werktijd valt blijkbaar nog over te discuseren.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Woon-werk is ook werk verkeer. Zo heb ik het lig altijd begrepen. Sterker nog als je vanaf je werk naar huis rijd en je parkeer je auto voor je huis dan blijft het werk verkeer. Tenzij je tussendoor even privé bent weggeweest.

Correct me if i'm wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 24-04-2015 08:27 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Werktijd en zakelijk verkeer zijn twee verschillende begrippen, waarvoor andere normen kunnen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 13:42
Len schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:59:

Het maakt mij niet uit dat ik nu eigenlijk "minder" ga rijden, dit is een tijdelijke auto en wat ik hierna ga rijden is nog vaag. Wel ben ik bang dat ik voor die auto een of andere overeenkomst moet tekenen. Werkgever B is nogal erg van de contractjes die je moet tekenen. Hier heb ik dus geen zin in.

Hoe zien jullie het tekenen van auto/lease overeenkomsten?
Op zich is er niets mis met een overeenkomst, je krijgt (vaak) een duur ding toegestopt dat je naar believen mag gebruiken. Dat daar regels tegenover staan is niet meer dan normaal.
Len schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:31:

Nu heb ik thuis het weer zitten uitzoeken en heb ze het betreffende wetboek + uitleg gemaild.

Dat zijn zaken die je doet VOOR dat je het contract tekent. Als er iets instaat dat niet rechtsgeldig is kan je dat dan onmiddelijk aankaarten. Je had gewoon moeten zeggen dat je het thuis rustig wou bekijken en daarna zou tekenen.
Len schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:31:
Tenzij ze met een pistool naar je gericht stonden is dit onzin. Je hoeft een leasewagen niet aan te nemen als je daar niet akkoord mee bent. Die keuze is geheel vrij.

Ik heb ook een eigen risico in privétijd (99€ per schadegeval in schuld), net zoals ik voor privé verplaatsingen in het buitenland zelf moet tanken. Dat hoort erbij en is wettelijk volledig toegestaan, kan daar vrede mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

Engineer Stewie schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 08:39:
[...]

Op zich is er niets mis met een overeenkomst, je krijgt (vaak) een duur ding toegestopt dat je naar believen mag gebruiken. Dat daar regels tegenover staan is niet meer dan normaal.
Met regels kan ik leven. Mits ze redelijk zijn. En dat waren ze niet.
Dat zijn zaken die je doet VOOR dat je het contract tekent. Als er iets instaat dat niet rechtsgeldig is kan je dat dan onmiddelijk aankaarten. Je had gewoon moeten zeggen dat je het thuis rustig wou bekijken en daarna zou tekenen.
ik heb het aangekaart maar het werd van tafel geveegd. 'we zijn geen juristen dus laten we het daar niet over hebben'
[...]

Tenzij ze met een pistool naar je gericht stonden is dit onzin. Je hoeft een leasewagen niet aan te nemen als je daar niet akkoord mee bent. Die keuze is geheel vrij.
in de oude regeling mocht ik gewoon prive gebruik maken. Ik heb uiteindelijk getekend om de sfeer goed te houden.
Ik heb ook een eigen risico in privétijd (99€ per schadegeval in schuld), net zoals ik voor privé verplaatsingen in het buitenland zelf moet tanken. Dat hoort erbij en is wettelijk volledig toegestaan, kan daar vrede mee nemen.
Ik vind dat ook normaal. Nu staat er gelukkig in dat ik pas eigen risico betaal na de 3e schade.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498137

Vraagje. Niks over afgesproken, klein bedrijfje. Maar er zal binnenkort vast iets van een beoordeling plaatsvinden.

Wat als ik nu naast een kleine salarisverhoging vraag om mij een leasecategorie op te schuiven?
Dan wordt mijn eigen bijdrage kleiner en hou ik netto dus meer over. Is dat voor de werkgever voordeliger? Of komt dat gewoon op hetzelfde neer als salarisverhoging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of je netto meer overhoudt als je eigen bijdrage kleiner wordt is de vraag, maar dat kun je berekenen natuurlijk.
Vanuit werkgeverperspectief: hij betaalt het zelfde bedrag aan de auto, alleen jij geeft minder terug vanaf je brutoloon (in feite staat dat in een verhouding 1:1 op je bruto salaris). Onder de streep kost de auto de werkgever dus meer.

Persoonlijk zou ik gewoon om een salarisverhoging vragen. Eigen bijdrage gaat bij jou namelijk ook van je bruto salaris af, dus dat nivelleert ook.

Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je door een salarisverhoging in een hogere belastingschaal terecht zou kunnen komen. Dat zou het enige geval zijn waarin een leasebudget oprekken ipv extra salaris voor jou zin kunnen hebben. Nogmaals, voor de werkgever maakt het onder de streep niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Over een leasebedrag krijg je geen vakantiegeld en hoeft de werkgever geen pensioenpremie te betalen, dus het kan technisch gezien wel degelijk goedkoper zijn voor de werkgever om te doen.

Bij een hoger leasebedrag ga je niet in een hogere belastingschaal komen, dus daar hoef je je weer niet zo druk over te maken.

(Dit omdat het leasebedrag geen onderdeel uitmaakt van je brutoloon, daar is de bijtelling voor)

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2015 12:47 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Eagle schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:36:
Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je door een salarisverhoging in een hogere belastingschaal terecht zou kunnen komen. Dat zou het enige geval zijn waarin een leasebudget oprekken ipv extra salaris voor jou zin kunnen hebben. Nogmaals, voor de werkgever maakt het onder de streep niks uit.
Als het restantbedrag uitgekeerd wordt zal dat hetzelfde belast worden als extra salaris ( Hooguit in de voorheffing wat anders, maar dat wordt bij de definitieve aangifte dan weer gecorrigeerd ), alleen zal over het restant leasebudget idd geen vakantiegeld/bonus/pensioen berekend worden. Voor 100 euro salaris zul je dus minstens zo'n 120 euro leasebudget moeten krijgen om het vergelijkbaar te laten zijn ( Afhankelijk van de exacte regelingen voor vakantiegeld/bonus/pensioen )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hij heeft het over een eigen bijdrage, dus ik gok niet dat er een 'restant' leasebedrag is.
In dat geval zal hij dus wel minder eigen bijdrage gaan betalen.

Nadeel is wel weer dat er minder Eigen Bijdrage van je Bijtelling afgetrokken wordt.
Dus een verhoging van je leasebudget met 100,- scheelt je wel 100,- eigen bijdrage, maar daardoor stijgt je bijtelling ook weer met 100,- bruto.

Dus in het geval van 42% belasting, ga je er met 100,- meer leasebudget denk ik ongeveer 58 euro netto op voorruit :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3rg
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-05-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is heel lastig uit te rekenen, omdat het per leaseregeling kan verschillen hoeveel prive plezier je er van hebt.

Een pure leaseauto is nul euro bruto loon waard. Je rijdt er immers zakelijk in. Pas als je werkgever toestaat dat je er prive in rijd, heb je er lol van.

Hoeveel dat is, hangt af van de regeling. Wat je kan proberen te doen is uit te rekenen wat je voor een prive auto uit zou willen geven, en hoeveel bruto loon je erbij moet krijgen om dit netto waar te kunnen maken.

---

Voorbeeldje:

Je wil prive een Opel Astra van 3 jaar oud rijden. Die kost in aanschaf ongeveer 10.000 euro (gokje, fictief bedrag, is niet belangrijk). Als je met die auto 15.000 km per jaar rijd, en je wil er 4 jaar mee doen, moet je dus uitrekenen wat je kwijt bent.

2500 per jaar afschrijving, brandstof voor 15.000 km per jaar, onderhoud, wegenbelasting en verzekering.
Dit deel je weer door 12, dan weet je wat je netto nodig hebt.

Afhankelijk van je verdiensten (lees: belastingschijf) moet je dus even omrekenen wat je bruto meer moet verdienen voor dat bedrag.

[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 26-06-2015 15:14 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FireDrunk schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:12:
Een pure leaseauto is nul euro bruto loon waard. Je rijdt er immers zakelijk in. Pas als je werkgever toestaat dat je er prive in rijd, heb je er lol van.
Dat is wel iets te kort door de bocht, woon-werk verkeer wordt ook zakelijk gerekend, maar kan ook privé voordeel op leveren. Immers is het niet altijd goed haalbaar om voor € 0,19/km daadwerkelijk op je werk te komen.

Maar verder ben ik het met je post eens, het is erg lastig om daar een generieke regel voor te maken. Het is erg afhankelijk van hoeveel je daadwerkelijk privé rijdt, en hoe de lease regeling in elkaar zit.

Je zou moeten kijken wat je straks kwijt bent aan het rijden van een privé auto. Van die kosten moet je dan weer de reiskostenvergoeding + (netto)bijtelling aftrekken. Dat is het bedrag dat je netto voordeel had van je lease-auto. Dat bedrag kun je dan weer omrekenen naar een bruto salaris verhoging ( En daarbij inderdaad rekening houdend dat je over je salaris ook vakantiegeld, pensioen, 13e maand en bonus krijgt ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Woy schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:18:
[...]

Dat is wel iets te kort door de bocht, woon-werk verkeer wordt ook zakelijk gerekend, maar kan ook privé voordeel op leveren. Immers is het niet altijd goed haalbaar om voor € 0,19/km daadwerkelijk op je werk te komen.

[...]
Ik zou het nulpunt anders leggen.

* Een precies kostendekkende reiskostenvergoeding heeft loonwaarde 0. Een leaseauto zonder privegebruik idem.

* Een reisafstand met minder-dan-kostendekkende vergoeding heeft loonwaarde < 0.

* Een meer dan kostendekkende reiskostenvergoeding heeft loonwaarde > 0. Een leaseauto met privegebruik idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:23:
[...]

Ik zou het nulpunt anders leggen.

* Een precies kostendekkende reiskostenvergoeding heeft loonwaarde 0. Een leaseauto zonder privegebruik idem.

* Een reisafstand met minder-dan-kostendekkende vergoeding heeft loonwaarde < 0.

* Een meer dan kostendekkende reiskostenvergoeding heeft loonwaarde > 0. Een leaseauto met privegebruik idem.
Agreed, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de uitkomst van de som om het verschil te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

FireDrunk schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:12:
Dat is heel lastig uit te rekenen,
Je kan het ook sterk vereenvoudigen.

Neem je leasebudget, dat is namelijk wat je werkgever maximaal aan jou wil spenderen. Neem daar 2/3 van, want als het als loon uitgekeerd wordt, dan zal de werkgever er ook pensioen en andere premies over moeten afdragen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
B3rg schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:56:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3rg
@busta
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3rg
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:45:
[...]

Je kan het ook sterk vereenvoudigen.

Neem je leasebudget, dat is namelijk wat je werkgever maximaal aan jou wil spenderen. Neem daar 2/3 van, want als het als loon uitgekeerd wordt, dan zal de werkgever er ook pensioen en andere premies over moeten afdragen. Klaar.
Thanks, even kijken of ik meer onderbouwing kan vinden. Er is verrassed weinig echt concreet, andersom hoor je IT'ers die een auto aanvragen, aanzienlijk brutoloon inleveren. 300 euro bruto voor een VW UP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In een box zitten maakt niks uit. Je betaald alleen maar meer belasting over het gedeelte in de box, niet over je hele loon.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BastaRhymez schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:14:
Members only:
Hoe heb je dit uitgerekend dat je op 30 euro komt?
B3rg schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:34:
Thanks, even kijken of ik meer onderbouwing kan vinden. Er is verrassed weinig echt concreet,
Het is dan ook niet eenduidig te zeggen wat een leaseauto "waard" is. Je kan het budgetneutraal doen voor de werkgever, maar werkgever wil er juist op vooruit gaan. Budgetneutraal voor werknemer kan ook, maar werknemer wil ook beter af zijn. Zodoende kom je ergens in het midden uit. Ik denk dat 50% leasebudget > brutosalaris dan wat krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
B3rg schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:34:
[...]

Thanks, even kijken of ik meer onderbouwing kan vinden. Er is verrassed weinig echt concreet, andersom hoor je IT'ers die een auto aanvragen, aanzienlijk brutoloon inleveren. 300 euro bruto voor een VW UP
Wat bedoel je met "onderbouwing"? Er is weinig te vinden, omdat er geen regels o.i.d. zijn voor zoiets. Je zult er samen uit moeten komen.

Ik kan wel een voorbeeld noemen van hoe het bij mijn vorige werkgever geregeld was: er was een leasebudget (incl. brandstofcomponent) van X. Daarvoor kon je uiteraard gewoon leasen, maar je kon ook X bruto laten uitkeren als mobiliteitsvergoeding. Je kon ook goedkoop leasen en het restant laten uitbetalen. Omdat het een vergoeding was - en dus geen loon - werd geen pensioen over opgebouwd, telde niet mee voor een evt. WW-uitkering, etc). Je betaalde er uiteraard wel gewoon belasting over, dus de uitkering was bruto. Als je zakelijke kilometers maakte, werden die netto (à 19c/km) uitbetaald en van het brutobedrag afgetrokken.

Als je het leasebudget echt bij het loon zou optellen (en je er dus ook pensioen over opbouwt, etc), wordt het voor de werkgever duurder, dus zal de werkgever niet het hele leasebudget willen geven. Je kunt dan wel afspreken dat je de zakelijke kilometers gewoon netto uitgekeerd krijgt, zonder verrekening.

Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk: een gedeelte bij je loon op en een gedeelte als vaste vergoeding (voor onderhoud, parkeergeld, etc) en declarabele kilometers.

Maar daar zijn zoals gezegd geen harde regels voor, dus het is een kwestie van onderhandelen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:17:
[...]

Hoe heb je dit uitgerekend dat je op 30 euro komt?
Ik heb pro forma loonstroken aangevraagd, waarvan eentje met lease en eentje zonder lease.
Hierdoor is duidelijk wat de lease mij daadwerkelijk kost, namelijk het verschil tussen beide pro forma's (je kan overigens ook via autoweek e.d. opzoeken wat een lease auto je netto kost, maar had toch de pro forma's nodig).
Daarnaast heb ik gekeken wat mijn huidige auto mij kost (wegenbelasting, verzekering en brandstof). De brandstof heb ik vanaf het begin van het jaar (toen ik de auto kocht) bijgehouden. Ik kan dus een redelijk goede inschatting maken hoeveel kilometer dat ik rijd (zowel zakelijk als privé). Ik heb bewust de afschrijving en onderhoud buiten beschouwing gelaten, aangezien de afschrijving mede afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, net als het onderhoud. Als ik dus meer ga rijden, heb ik meer afschrijving en eerder onderhoud nodig.
Verder is bij contractueel vastgelegd wat ik aan kilometervergoeding krijg (€ 0,19 / km waarbij het aantal km naar beneden wordt afgerond 8)7)

Vervolgens is het een simpel sommetje:
Aan de ene kant weet je wat de lease kost (de twee loonstroken vergelijken en het verschil zijn de kosten voor lease).
Aan de andere kant weet ik wat mijn eigen auto kost (alle kosten bij elkaar optellen en daar de (vastgestelde) km vergoeding van af halen).

Members only:

Natuurlijk ga ik hier wel van een aantal zaken uit (die in mijn "voordeel" uitvallen):
1. Ik heb de auto al gekocht in januari en hoef dus nu niet ineens een auto aan te schaffen
2. De auto die ik niet meer ga rijden, gaat naar vrouwlief (haar auto gaat vervolgens de deur uit, omdat we daar minder op afschrijven). Als ik de auto had moeten verkopen, had ik waarschijnlijk mijn eigen auto blijven rijden en niet gekozen voor lease.
3. Het brandstofverbruik heb ik goed in kunnen schatten, omdat ik die nu goed heb bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BastaRhymez schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:57:
Ik heb pro forma loonstroken aangevraagd, waarvan eentje met lease en eentje zonder lease.
In dit geval kreeg jij dus niet (een deel van) het leasebudget bij je bruto salaris opgeteld? Anders zou ik veel meer verschil verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:37:
[...]

In dit geval kreeg jij dus niet (een deel van) het leasebudget bij je bruto salaris opgeteld? Anders zou ik veel meer verschil verwachten.
Nope, bij ons is het gebruikelijk dat je een auto uit een bijbehorende categorie kiest. Alleen als je een categorie lager kiest, kan je een bruto tegemoetkoming krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681439

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik krijg bij mijn nieuwe werkgever een vergoeding voor een lease auto.
Dit is een maandelijks bedrag.
Mag hiermee verder zelf uitzoeken hoe en of wat ik lease.

Moet ik over dit maandelijks te ontvangen bedrag belasting betalen?
Valt dit maandelijkse bedrag onder mijn loon?
Heeft alleen zakelijk en of ook prive rijden nog invloed?
Ik wil private leasen zodat alle kosten gedekt zijn.

Ik vraag me namelijk af hoeveel ik van het afgesproken bedrag over hou om werkelijk uit te geven.

Ik hoor het graag,

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Vraag je werkgever/HR bij welke leasemaatschappij je met dat maandbedrag mag gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 681439

RemcoDelft schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:22:
Vraag je werkgever/HR bij welke leasemaatschappij je met dat maandbedrag mag gaan shoppen.
Is helemaal vrije keuze....moet het gewoon zelf regelen. Hoe moet ik dat zien met mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Raar verhaal. Dan heeft het dus bar weinig met de klassieke leaseauto te maken.
Je vragen zijn nogal triviaal: ja, over salaris moet je belasting betalen. Private leasen heeft niets met zakelijk rijden te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 28-06-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je krijgt dus simpelweg een mobiliteitevergoeding. Over het algemeen is dat simpel: je kiest een leasebak uit en dan zit je vast aan de regeling zoals de werkgever die hanteert. Rij je dan prive, betaal je bijtelling.
Optie twee is je mobiliteitsbudget uit laten keren. Gaat dan bij je bruto salaris en betaal je dus inkomstenbelasting over. Mag je wel alles lekker zelf regelen, maar heb je geen bijtelling.
Heel soms kun je een restant van een mobiliteitsbudget als je onder je normbedrga least, uit laten betalen. Maar ook dat is aan de werkgever. Ga er dus maar niet vanuit, werkgevers geven niet snel iets weg tegenwoordig ;)

Tegenvraag: je wilt private leasen zodat alle kosten gedenkt zijn. Waarom ouden die kosten bij een leaseauto niet gedekt zijn volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 707373

Sorry voor de kick. Misschien een domme vraag, maar wat wordt er precies bedoelt als er staat 'leasebedrag inclusief branstof en excl. BTW'?
Betekent dit dat je totale budget verdeeld moet worden over zowel de auto en branstof? Dus stel je auto kost 400 euro en je leasebedrag is 500, dat je nog 100 euro krijgt voor de benzine? En hoe valt dat btw verhaal eronder?

Btw, wat ben je qua leasebuget kwijt voor een auto als de Ford Fiesta? Begreep van vrienden dat dit een zuinige auto is met weinig bijtelling, maar kan er niet helemaal uitkomen.

En een andere, misschien domme vraag, is: wordt er over je brandstofkosten e.d. ook bijtelling geheven of alleen over de auto zelf? Sorry voor al deze vragen, maar benmij aan het orienteren op de arbeidsmarkt en vind het lastig te bepalen wat er wel en niet bijzit, zeker als ik aanbiedingen met en zonder lease auto zie (het is nog niet zo concreet dat ik dit direct aan de HR vraag van de betreffende bedrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit kan je zelf toch ook wel uitzoeken?
Als ze het hebben over inclusief brandstof betekent het dat ze het brandstof component meenemen in de berekening. Dus op basis van het aantal kilometers en het verbruik rekenen ze uit wat een auto aan brandstof per maand kost. Dat tezamen met het budget voor de auto zelf bepaald de totale kosten. Dus als je budget 500 euro is, de auto 400 excl brandstof en 580 incl brandstof kost moet je 80 euro bijbetalen.
Bijtelling bereken je over de fiscale waarde, heeft niks met maandbedrag te maken.

Maar als je er ook maar een beetje tijd in stopt kan je het zelf ook uitzoeken. En dan weet je ook dat de kosten enorm verschillen afhankelijk van je voorwaarden. Een basic Fiesta voor 15k per jaar heeft een heel ander bedrag dan de business versie met 40k per jaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:51:
Dit kan je zelf toch ook wel uitzoeken?
Als ze het hebben over inclusief brandstof betekent het dat ze het brandstof component meenemen in de berekening. Dus op basis van het aantal kilometers en het verbruik rekenen ze uit wat een auto aan brandstof per maand kost. Dat tezamen met het budget voor de auto zelf bepaald de totale kosten. Dus als je budget 500 euro is, de auto 400 excl brandstof en 580 incl brandstof kost moet je 80 euro bijbetalen.
Bijtelling bereken je over de fiscale waarde, heeft niks met maandbedrag te maken.

Maar als je er ook maar een beetje tijd in stopt kan je het zelf ook uitzoeken. En dan weet je ook dat de kosten enorm verschillen afhankelijk van je voorwaarden. Een basic Fiesta voor 15k per jaar heeft een heel ander bedrag dan de business versie met 40k per jaar.
Bedankt voor je reactie. Heb echt de hele dag lopen google-en, maar kon het niet vinden. Ik ben dan ook niet zo bekend met alle regelingen. Ik snap dat er grote verschillen zijn tussen alle auto's en modellen en dat de waarde daarvan van groot invloed is op de totale prijs. Wat ik echter probeer na te gaan is hoeveel het mij netto gaat kosten. Zonder concrete voorbeelden is het lastig, dat weet ik. Ik probeer echter wat proefberekeningen te maken, maar kom er niet uit.

Ik begreep dat de bijtelling als volgt wordt berekend:
stel dat de cataloguswaarde 24.000 euro is en bijtelling 25% is (fictief) dat je dan dus jaarlijkse 6000 euro wordt belast? 6000/12 = 500 per maand? Dit wordt gezien als loon en daarover betaal je weer dus belasting (ca. 42%)?

Als je dus een auto neemt met een cataloguswaarde van ca. 13k (zag bij Leaseplan op de site een voorbeeld), is dan (ik neem even 12.5k als voorbeeld en 25% bijtelling) de bijtelling 250?
Laten we zeggen dat de leasemaatschappij dan ook nog eens 100 euro voor brandstofkosten rekent en je een eigen bijdrage van 50 euro hebt.

Betekent dit dat je dan
250 + 100 = 350 bijtellingen
350 - 50 (eigen bijdrage) = 300
Over die 300 wordt vervolgens inkomstenheffing gerekend? Ik ga even uit van 42%.
En netto wordt nog eens de eigen bijdrage van dat bedrag afgetrokken?

Heb ik het zo goed begrepen of mis ik iets. Ik probeer het te vinden en kijk dan ook de hele dag op de sites van leasemaatschappijen, maar het wordt me niet echt veel duidelijker :? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:34

Osxy

Holy crap on a cracker

(jarig!)
Bijtelling word berekend over puur de cataloguswaarde van de auto.
Eigen bijdrage en brandstofcomponenten hebben hier geen invloed op.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Osxy schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:26:
Bijtelling word berekend over puur de cataloguswaarde van de auto.
Eigen bijdrage en brandstofcomponenten hebben hier geen invloed op.
Dank, klinkt helder. Dus je kan de eigen niet aftrekken van het te belasten deel? Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:34

Osxy

Holy crap on a cracker

(jarig!)
Anoniem: 707373 schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:50:
[...]

Dank, klinkt helder. Dus je kan de eigen niet aftrekken van het te belasten deel? Of mis ik nu iets?
Nope. Het te belasten deel heeft namelijk niets te maken met het leasetarief of de leasemaatschappij maar is door de belastingdienst. Dus hoeveel eigen bijdrage je ook betaald je bijtelling blijft hetzelfde.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met uitzondering van de eigen bijdrage voor privegebruik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:07:
Met uitzondering van de eigen bijdrage voor privegebruik.
Inderdaad: als je met je werkgever hebt afgesproken dat een eigen bijdrage geldt als eigen bijdrage voor privé-gebruik, dan mag je die van de bijtelling aftrekken.

Dus in het voorbeeld hierboven:

Bijtelling: 250 (alleen over 25% van de waarde van de auto af-fabriek, niet over later aangebracht accessoires, brandstof o.i.d.)
Eigen bijdrage privé-gebruik: 50
Effectief 200 euro wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Daar betaal je het belastingtarief over dat geldt voor je verhoogde inkomen.

Verder zal je werkgever dan die 50 euro eigen bijdrage van je netto salaris inhouden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:41
alowa! Het is al even geleden dat hier actief op is gereageerd maar heb toch een vraag over een berekening van een nieuwe leaseauto :)

In de tool (van de lease) kom ik uit op 354.95 netto bijbetalen met een fiscale waarde van 37625 en een eigen bijdrage van 149,23

Echter als ik het uitreken via mijn salarisstrook kom ik op een veel lager bedrag uit.

Wat ze daar doen is het volgende :

Mijn salaris + de bijtelling van de auto - de eigen bijdrag van 149,23. Het bedrag wat daar uitkomt zal worden belast. De belasting gaat dan van mijn salaris af zonder de bijtelling etc en dan gaat er nogmaal die 149,23 af (netto dus).

Is dit gunstiger of is de berekening van de leasetool gewoonweg fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De rekenmethode van de werkgever lijkt me de juiste.

37625 x 25% - 1800 eigen bijdrage = 7600 bijtellen. Netto kosten daarvan zijn ongeveer 3800 (kan wat lager zijn als je hele bijtelling nog in de 3e schijf IB valt). Pakweg 215 per maand + die 150 eigen bijdage.

Als je auto slechts 21% bijtelt, kom je iets gunstiger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ls789 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:46:
Echter als ik het uitreken via mijn salarisstrook kom ik op een veel lager bedrag uit.
Dit is vrijwel onmogelijk om zelf te doen. Wellicht de inkomensafhankelijke heffingskorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29

Freakie1NL

Grote Baas

Iemand ervaring met Alphabet? Kan binnenkort een lease auto kiezen, maar wat precies binnen het budget valt weet ik nog niet. Weet uiteraard mijn leasebudget, en gebruik ik dan leaseplan direct om wat mogelijkheden te bekijken vraag ik mij af of dat eigenlijk wel realistische is. Daar kan ik voor het budget van 500 voor 5 jaar een Clio maar ook een Megane leasen. Eveneens als een Golf, maar dan weer geen Focus.

Gaat om een bedrijf met meer dan 4000 werknemers in Nederland dus zullen denk ik wel wat korting hebben maar iemand die iets nuttigs hierover kan zeggen. Uiteraard heb ik al contact opgenomen met toekomstig werkgever.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:30
Ik ben niet snel positief over leasemaatschappijen, maar ben zeer tevreden over Alphabet.

Vroegâh zat ik bij Leaseplan, een hoop gezeik. Op een gegeven moment weigerden ze nog sterretjes te laten repareren, omdat die volgens hen in veel gevallen alsnog doorscheurden. En we mochten niet meer naar merkdealers, maar moesten naar een of andere Leaseplan onderhoudsfabriek. Auto vaak smerig terug gekregen en denk maar niet dat je softwarepudates o.i.d. (tegenwoordig erg belangrijk!) krijgt.

Toen ik ben overgestapt naar een nieuwe werkgever is het contract overgenomen door Alphabet tegen een lager (!) leasetarief. Wat een verademing! Winterbanden netjes mee overgenomen, mag ik gewoon blijven wisselen bij Euromaster. Voor onderhoud gewoon naar de VW dealert en bij ruitschade mag je rechtstreeks de ruitspecialist bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 12:36
Ik lees hier en daar wel eens dat prijzen die je ziet als je een auto configureert bij bijv. directlease.nl, vaak niet reëel zijn als je bijvoorbeeld bij een detacheerder werkt die 300+ werknemers heeft waarvan ze bijna allemaal een auto rijden.
Maar, waar moet ik dan aan denken? Is dat goedkoper (lijkt me wel)? Maar hoeveel dan?

Een compleet kale Golf VII GTE met 5 jr / 30.000 km en winterbandenregeling kost bij directlease "€ 690 incl. brandstof voorschot excl. BTW". Nu weet ik niet eens precies wat dat inhoudt, maar in hoeverre is zo'n toch wel redelijk oppervlakkige/simpele prijsopgaaf een goede afspiegeling van de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is nogal afhankelijk van de leaseregeling van een bedrijf. Zo moet je ook dingen als eigen risico meenemen. Verder is 5 jr / 30.000 km denk ik niet representatief voor de meeste bedrijven. Bij de bedrijven waar ik werkte waren de leasebedragen altijd gebaseerd op lease voor 4 jaar, en 40k of 35k KM's per jaar. ( Dat betekend niet perse dat ze onder die voorwaarden geleased worden, maar dat is vaak wel waar je budget op gebaseerd is )

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 19-01-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Meestal moet je met 48 maanden rekenen ipv 60. Verder een paar tientjes aan opties (vervangend vervoer, lager eigen risico) erbij.

Maar bovenal: de BTW. Directlease prijs is excl BTW; een werkgever betaalt (als er ook privé gereden word) BTW correctie privégebruik. Ik meen 2.7% van de cataloguswaarde per jaar.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.