Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 142.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 23:41
t_captain schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:56:
Voor velen was een 14% auto de kans om de koopkracht op peil te houden, en komt bij het verlopen van het leasecontract de klap van de achtergebleven salarisontwikkeling ineens. Ik kan de boosheid begrijpen, maar deze moet je op je werkgever richten i.p.v. de minister van financiën.
Exact de reden waarom ik nu na 5 jaar maar eens zelf om loonsverhoging heb gevraagd, met daarbij de lonen van het bedrijf waar ik gedetacheerd ben in de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 20:14
Dat is wel een goede, maar dan moet de baas dat ineens voor 2000 man in NL doen. Zal hem waarschijnlijk niet worden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Toch goed om te merken dat D66 en CDA kiezen voor meer belastingopbrengsten ten gunste van het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
filosofem schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:57:
Toch goed om te merken dat D66 en CDA kiezen voor meer belastingopbrengsten ten gunste van het milieu.
En jij denk dat er ook maar 1 cent meer aan milieu wordt uitgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@eigen risico discussie: leuk dat je werkgever aansprakelijk is omdat het tegen werktijd is, maar dat geldt natuurlijk alleen als er in je leaseregeling met de werkgever niks over staat. Anders teken je zelf voor aansprakelijkheid lijkt me. Werktijd of geen werktijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

De werkgever kan vanalles in een leasecontract zetten (ook als je tekent!), maar de wet gaat altijd voor.

Maargoed, dat is de theorie, in de praktijk ga je zoiets natuurlijk niet voor de rechter brengen, behalve als je sowieso al weg gaat ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
AllSeeyinEye schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:06:
Met alle respect, Niels, maar ik vind dit jouw visie (die je overal hoort tegenwoordig) werkelijk bullshit.

'Vroeger', toen er nog geen gedifferentieerde bijtellingspercentages waren, kon ook 'iedereen' een leaseauto rijden. Toen kwam er een korting op de percentages voor geselecteerde modellen, ter stimulatie van zuinigere auto's (qua co2 uitstoot) en zijn er een boel mensen met hun portemonnee gaan leasen. Die mensen zijn klaarblijkelijk gewend geraakt aan grotere auto's voor hetzelfde geld en doen nu huilie huilie omdat de korting op de bijtelling nu grotendeels komt te vervallen.

Binnen het budget dat je aan bijtelling kwijt wil zijn kan je zeker weten ook vanaf 2016 prima een auto leasen. Het zal dan alleen wellicht geen V60 meer zijn, maar een Polo worden. Maar heel zwart wit gezien hoort die Polo dan in de klasse waarin je altijd had zullen leasen, en heb je dus gewoon een paar jaar geluk gehad dat je voor hetzelfde geld meer auto kreeg.
Ik ben geen autofanaat hoor (rij een toegewezen Toyota Prius en daarvoor een Ford Fiesta) en inderdaad heb het oude systeem (22% danwel alleen 25%) nooit meegemaakt.

Neemt niet weg dat elke systeem wijziging (hoe lang een tijdelijke maatregel duurde) altijd gevoeld wordt door de groep die er door geraakt wordt; een soortgelijk voorbeeld is de verlaging/afbouw van de kinderbijslag. Degene die geraakt worden door het vervallen/veranderen van de regeling zullen hier in elk geval op reageren, is het eigenbelang? Ja tuurlijk.

Ik zal waarschijnlijk gewoon weer een fiesta (of polo) kiezen en dat zal zelfs in de 25% zeker goedkoper zijn dan zelf een auto rijden (zolang ik niet iets opgedrongen krijg :( ).
Dus ja ik ben een leaserijder die puur met de portemonnee kiest, kleine zuinige auto en dan hoop ik stiekem dat er tegen die tijd toch auto's in de 20% gaan vallen :+ .

De belangrijkste vraag is wat er gepoogd wordt te bereiken met het beleid, is het het stimuleren van zuinigere auto's? Want elke nitwit weet dat dat nu niet het geval is, hybride's en elektrische leaseauto's als "zuinige" leaseauto's werkt niet op de snelweg.
Verder is het plan van Wiebes budgetneutraal in die zin dat er gederfde inkomsten van de vrijstelling MRB op elektrische modellen (die in 2016 zou vervallen) toch gehandhaafd blijft (kosten 37 mio) die wordt verrekend via een extra uit de bijtelling.
Maar bij deze situatie is de term budgetneutraal natuurlijk een beetje creatief ;) , feitelijk gaat over het totale plaatje de kosten 37 mio omhoog, alleen niet bij de (geplande) MRB vrijstelling van de elektrische auto's maar in de bijtelling.

[ Voor 25% gewijzigd door Ikke_Niels op 28-10-2014 00:12 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Inderdaad, je zou verwachten dat er wel wat slimme adviseurs achter zo'n Minister staan, maar blijkbaar luisteren ze allemaal naar de verkeerde...

Van de week was er op BNR een Mevrouw van de VVD (weet even haar naam niet) en die snapte het wel weer. Die zei ook, dit is een verkeerde stimulans, omdat we de Diesel en Benzine rijders onterecht zwaar belasten, en de elektrische rijders in het voordeel stellen, terwijl we helemaal niet eens zeker weten hoe bijvoorbeeld die dingen geproduceerd worden. En de energie van de elektrische auto's komt in veel gevallen zelfs nog van oude kolencentrales... Laten we daar eerst maar eens wat aan doen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriontec
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 11:50
Beste mede-leasers het volgende:

Ik maak al jaren gebruik van de gunstige leaseregeling op kantoor. Ik heb momenteel een budget van €900,- incl. brandstof op basis van 30.000km voor 3 jaar.

Ongeveer een jaar geleden is de leaseovereenkomst niet aangepast maar werd er mondeling aangegeven alleen nog maar nieuwe lease verzoeken te accepteren waarbij de auto een A label heeft. Ik rijd nu dus ook in een A label auto. Dit heb ik zonder morren geaccepteerd.

Nu uit het niets komt ineens een nieuwe leaseovereenkomst. Deze overeenkomst is voor mij heel negatief. Het budget is gezakt met 150 euro en er wordt gesproken over een inhouding van €75,- brutoloon als men meer dan 5000 km p/j privé rijdt.

Mijn vraag is kan dit zo maar? En zijn er andere hier op het forum welke ook een bijstelling van de leaseovereenkomst gehad hebben. Ben je verplicht dit zomaar te accepteren?

Ik zie op de volgende website dat dit een zogenaamde "eenzijdige wijziging" is en dat er al meerdere rechtszaken geweest zijn tussen werknemer en werkgever omtrent eenzijdige wijzigingen. Werknemers zien immers het auto gebruik na jaren vaak als verkapt loon, dit is overig ook hoe ik het zie zeker in de IT branche waar ik in zit.

Hoor graag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
De leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Deze regeling kan eenzijdig worden aangepast, maar als de werknemers naar de rechter gaan moet de werkgever een zwaarwegend bedrijfsbelang motiveren.

Binnen een lopend leasecontract hoef je natuurlijk niets te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

t_captain schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:09:
De leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Deze regeling kan eenzijdig worden aangepast, maar als de werknemers naar de rechter gaan moet de werkgever een zwaarwegend bedrijfsbelang motiveren.
Mocht je hiertoe overgaan kan je natuurlijk wel rekenen op een minnetje voor je naam, dus mocht er gesaneerd moeten worden in het werknemersbestand, dan weet je wie er bovenaan de lijst staat...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En ook dat kan je weer aanvechten uiteraard. Je kan niet ontslagen worden met als reden: Hij wilde niet aan de leaseregeltjes voldoen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@FireDrunk: Als jij in januari een nieuwe auto mag uitzoeken, dan zou ik als de sodemieter zorgen dat je een octavia, leon, golf, 308 uit de voorraad (die al op kenteken staan) op je naam gereserveerd krijgt.. dealers willen de auto dan echt wel voor je vasthouden en dat jij dan met 14% rijdt.

Zo heeft een collega nog een Prius Wagon kunnen leasen, die nog ergens op voorraad stond met een km-stand van 1000 en op dec 2013 op kenteken was gezet... en het lease contract ging in op 15-6-2014.

Zo zijn er nog wel wat lage bijtelling auto's te krijgen, maar je moet wel zoeken ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Falcon op 15-11-2014 19:15 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:00
De Renault Clio (Estate) is ook in 2015 nog 14% !
Uitstoot is tijdje terug met 1 gram gedaald.

Uiteraard niet vergelijkbaar met de door jou genoemde octavia, leon, golf, 308 natuurlijk maar toch...

[ Voor 36% gewijzigd door JvdW op 15-11-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, heb al gebeld met Wageparkbeheer, maar krijg gewoon in Januari pas mijn uitnodiging zoals het er nu naar uit ziet. Ik dacht dat mijn auto 150K KM moest lopen, maar contract is gezet op 180K blijkbaar...
Dus dan geldt de 4 jaar contracttijd. En dan hebben ze bij ons een besteltermijn van 2 maanden, contract loopt tot 26 Februari, dus ik krijg zeer waarschijnlijk de eerste week van Januari een uitnodiging om een nieuwe te bestellen...

Balen, maar ach, we zien wel... Dan maar een simpelere 20% bak.. (Polo DSG ofzo...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan geldt nog steeds het zelfde verhaal. Leg bovenstaande neer bij een dealer en kijk of je iets kunt regelen...en geef die wagenparkbeheerder een krat bier ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom? 308, cactus en golf zijn in 2015 ook 14%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
308 niet? Autoweek.nl heeft volgens mij de verkeerde co2 uitstoot staan. Of heeft Peugeot al een nieuw model aangekondigd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik dacht de hatchback wel, maar ik baseer me idd op autoweek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 10:06
Momenteel ben ik de berijder van een Lexus CT200h Catalogus prijs van 36970 euro.
Deze auto loopt tegen zijn lease-termijn (1 mei 2015) aan en mijn werkgever heeft mij gevraagd me te gaan oriënteren op een nieuwe auto.
Het besteden leasebudget is 950 incl brandstof.

Graag maak ik uiteraard gebruik van de fiscale voordelen volgend jaar en ben bereid om plug-in te gaan rijden. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Audi A3 e-tron.

De Leasemaatschappij heeft hierbij de volgende prijzen opgegeven:
Fiscale waarde: 51677;
Kale leaseprijs auto 930 euro;
Brandstof component 200 euro (dit is benzine- / elektriciteit tanken).
Dit bij-elkaar opgeteld kom je op 1130 euro, ik heb dan een overschrijding van het leasebudget a 180 euro.

Om het allemaal ook eens in perspectief te plaatsen ben ik met Excel aan de slag gegaan :
Audi ETRON 220 Brandstof Lexus ct200h (huidige auto)
Cat Waarde 51677 36970
Bijtelling Cat 0,07 0,14
Bijtelling Bruto/Jr 3617,4 5175,8
Bijttelling Nett/Jr 1519,3 2173,84
Bijtelling Net/Mnd 126,6 181,15

LeaseBudget 950,0 900
LeaseTarief 1130,0 930
Rest Bruto -180,0 -30
Rest Netto -75,6 -12,6

Netto Kosten 202,2 193,75

• Wat zijn de fiscale mogelijkheden met de overschrijding leasebudget (180 euro);
• Zodra ik de gegevens invul op loonwijzer.nl zie ik een netto verschil van 87 euro op basis van mijn salaris (waarbij ik met de Lexus CT meer salaris heb);

Gekeken op groenopweg.nl zijn er weinig auto’s die in aanmerking komen volgend jaar in combinatie met een lage bijtelling en automaat. Het enige zinnige alternatief is mijn ziens een VW Golf GTE / CT instap en dan verfraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kennelijk vind je bijtelling en/of uitstoot heel belangrijk Met een leasenorm van 950 heb je binnen een redelijke eigen bijdrage toch een aardige keuze lijkt me. Ampera, PHEV, i3 etc komen toch wel in zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 10:06
Doel van mij is om een zo'n luxe mogelijke auto te berijden binnen het gestelde budget, waarbij de kosten niet ver uiteenlopen met de kosten van mijn huidige auto.
Het Elektrisch rijden, lijkt mij leuk en uitdagend om aan mee te doen probeer dit nu ook al zo goed mogelijk te doen in de huidige auto.

De Ampera plaats ik sowieso buiten het gezichtsveld.
PHEV / i3 hebben ook en vrij behoorlijke instapprijs:

PHEV Executive: 43990,-
i3, kaal zonder opties: 39990,-

Waar de leasemaatschappij volgens mij (terecht) angstig voor is het verbruik van de auto.
In eerste instantie gaf men aan dat het brandstof component 75 euro is, mijn inziens niet representatief.
Werkgevers spreekt trouwens niet van een leaseregeleing maar mobiliteitsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Voor dat geld rijd je ook een aangeklede gewone Golf of Octavia en is bij 20% bijtellen de maandelijkse last misschien 50 euro hoger.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien ben ik een zwartkijker, maar je weet het nooit met de regering. De regels zijn NU zo dat als je (bijvoorbeeld) een 14% auto leased je 60 maanden lang datzelfde bijtellingstarief blijft betalen. Maar blijft dat zo?

Ik zou dan ook nooit een auto van 50k leasen met 7% bijtelling. Wie weet wat voor regering er in die 4 jaar aan de macht komt en wat voor veranderingen er ineens optreden.

Als jij ervanuit durft te gaan dat het zo blijft kun je het natuurlijk wel doen, maar Ik zou zelf dat (toegeven, kleine) risico niet willen lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 20-11-2014 12:47 ]

• t_captain
Ik probeer ook mijn investeringen te kiezen aan de hand van hun rendement voor belastingen. Investeringen waarvan het nut door de belastingen wordt bepaald, bevatten een risico dat ik niet goed kan inschatten. Vandaar dat ik nog steeds een prive-auto rij tegen 19 cent + BTW-compensatie.

De kostengunstige alternatieven (youngtimer met hoge operationele kosten in verhouding tot de dagwaarde, electrische en deels electrische auto's) leunen te zwaar op specifieke belastingregels. Alternatieven die op een meer "normale" manier worden belast zijn qua kosten niet zo aantrekkelijk.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:46:
Misschien ben ik een zwartkijker, maar je weet het nooit met de regering. De regels zijn NU zo dat als je (bijvoorbeeld) een 14% auto leased je 60 maanden lang datzelfde bijtellingstarief blijft betalen. Maar blijft dat zo?

Ik zou dan ook nooit een auto van 50k leasen met 7% bijtelling. Wie weet wat voor regering er in die 4 jaar aan de macht komt en wat voor veranderingen er ineens optreden.

Als jij ervanuit durft te gaan dat het zo blijft kun je het natuurlijk wel doen, maar Ik zou zelf dat (toegeven, kleine) risico niet willen lopen.
Dit is wel een heel theoretische situatie - alle overheidscommunicatie hierover geeft aan dat dit voor 60 maanden vaststaat bij aanschaf.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ben ik met je eens, daarom praat ik ook over een klein risico. Maar het is ook weer niet compleet ondenkbaar. Er zijn in het verleden genoeg dingen teruggedraaid die aldus de regering (zogenaamd) vast stonden.

Daarom zeg ik, als je dat (kleine) risico durft te nemen, prima, en hoogstwaarschijnlijk komt het ook wel goed. Maar ik doe dat niet :) Ik pak volgend jaar iig een auto met redelijke normale fiscale prijs die 14% doet (de keus is niet groot, maar ze zijn er nog wel), als die dan onverhoopt toch 21% wordt (om wat voor reden dan ook) is het te overzien...

BTW (en dit is compleet persoonlijk), ik weet wel leukere dingen met mijn geld te doen dan het in een koekblik te stoppen. Ik zou echt nooit een A3 van 50k gaan leasen. Dan mag de bijtelling laag zijn, het leasebedrag gaat natuurlijk wel navenant omhoog. Waarom niet een Auris TS? Die is 14% in 2015, bijtelling zal ongeveer gelijk zijn maar het leasebedrag is wel een stuk lager en dat steek je dan wel in je eigen zak. Maargoed, als het je hobby is snap ik het weer wel hoor :), dus NOFI. Ik verbaas me alleen altijd over dat mensen, in het algemeen, zoveel geld in een auto steken. Nu valt het bij jou nog mee met het netto eindplaatje overigens, en misschien heb je het ook nodig voor representativiteit, maar hier om me heen zitten enkele collega's die een dikke Audi (tegen de 40k) leasen tegen 20%/25% (en die echt alleen maar voor woon- werkverkeer gebruiken), gewoon, omdat het kan, en tegelijkertijd klagen dat ze zo weinig verdienen en elke maand geld tekort komen. Dan denk ik, ga lekker in een normale 14% auto rijden, zo lang het tenminste nog kan... Maar nogmaals, dat hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden, zal ook wel niet, bedoel het meer algemeen dus :)

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 20-11-2014 15:35 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FreakNL schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:08:
Ben ik met je eens, daarom praat ik ook over een klein risico. Maar het is ook weer niet compleet ondenkbaar. Er zijn in het verleden genoeg dingen teruggedraaid die aldus de regering (zogenaamd) vast stonden.

Daarom zeg ik, als je dat (kleine) risico durft te nemen, prima, en hoogstwaarschijnlijk komt het ook wel goed. Maar ik doe dat niet :) Ik pak volgend jaar iig een auto met redelijke normale fiscale prijs die 14% doet (de keus is niet groot, maar ze zijn er nog wel), als die dan onverhoopt toch 21% wordt (om wat voor reden dan ook) is het te overzien...

BTW (en dit is compleet persoonlijk), ik weet wel leukere dingen met mijn geld te doen dan het in een koekblik te stoppen. Ik zou echt nooit een A3 van 50k gaan leasen. Dan mag de bijtelling laag zijn, het leasebedrag gaat natuurlijk wel navenant omhoog. Waarom niet een Auris TS? Die is 14% in 2015, bijtelling zal ongeveer gelijk zijn maar het leasebedrag is wel een stuk lager en dat steek je dan wel in je eigen zak. Maargoed, als het je hobby is snap ik het weer wel hoor :), dus NOFI. Ik verbaas me alleen altijd over dat mensen, in het algemeen, zoveel geld in een auto steken. Nu valt het bij jou nog mee met het netto eindplaatje overigens, en misschien heb je het ook nodig voor representativiteit, maar hier om me heen zitten enkele collega's die een dikke Audi (tegen de 40k) leasen tegen 20%/25% (en die echt alleen maar voor woon- werkverkeer gebruiken), gewoon, omdat het kan, en tegelijkertijd klagen dat ze zo weinig verdienen en elke maand geld tekort komen. Dan denk ik, ga lekker in een normale 14% auto rijden, zo lang het tenminste nog kan... Maar nogmaals, dat hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden, zal ook wel niet, bedoel het meer algemeen dus :)
Bijtelling betalen voor alleen woon werk verkeer???? Niet de meest slimme gasten dan ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En... Een dikke Audi voor 40k? Een goede aangeklede A3 gaat daar al ver overheen, laat staan als je een dikke Audi neemt. Dat begint toch pas bij de A4....

Sowieso, 40k is niet zoveel. Dat tikt mijn Skoda ook bijna aan.

[ Voor 17% gewijzigd door AllSeeyinEye op 20-11-2014 17:19 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hahaha, op dat vlak wellicht niet nee. Maargoed, het is woon-werk en vast en zeker ook flink wat privé. Maar inderdaad, het verbaast me soms dat er lease-rijders zijn die er eigenlijk geen idee van hebben wat hun auto hun netto kost. Daar hou je toch rekening mee?? willemvdvliet doet dat in ieder geval wel ;)

Heb het al meegemaakt dat iemand de bruto bijtelling noemde toen iemand vroeg hoe duur zijn auto was voor hem... Die dacht echt dat dat het netto bedrag was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik begrijp dat ook niet. Collega gehad die een 25% auto wilde hebben ipv de 20% toen 1.4TSI vs 1.2TSI.
0,2 seconden sneller en 10km hogere topsnelheid. Terwijl de 20% veel luxer was. Ach ieder zijn ding.

Maar ook niet goed weten wat je nu eigenlijk betaald voor zo'n auto.

Ik bereken altijd de impact op mijn nettoloon. Dan weet je pas echt wat een auto je kost. Zeker wanneer je boven je Leasebudget gaat leasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tylen schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:57:
[...]

Bijtelling betalen voor alleen woon werk verkeer???? Niet de meest slimme gasten dan ;)
Mwah, als je woon/werk alleen al op 200 km per dag zit kan ik me dat best voorstellen. Is in de detachering niet eens abnormaal ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

readytoflow schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:19:
Ik begrijp dat ook niet. Collega gehad die een 25% auto wilde hebben ipv de 20% toen 1.4TSI vs 1.2TSI.
0,2 seconden sneller en 10km hogere topsnelheid. Terwijl de 20% veel luxer was. Ach ieder zijn ding.

Maar ook niet goed weten wat je nu eigenlijk betaald voor zo'n auto.

Ik bereken altijd de impact op mijn nettoloon. Dan weet je pas echt wat een auto je kost. Zeker wanneer je boven je Leasebudget gaat leasen
Eens, voor mij viel de keuze altijd uit op liever een kleinere motor, dan minder bijtelling. De meerkosten gingen bij mij vooral zitten in het comfortabeler maken van de binnenkant (navigatie, climat control, etc) en niet in het iets sneller kunnen optrekken of lichtmetalen velgen.
The Eagle schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:51:
[...]

Mwah, als je woon/werk alleen al op 200 km per dag zit kan ik me dat best voorstellen. Is in de detachering niet eens abnormaal ook.
Dan juist ligt het er helemaal aan hoe je er in zit. Minder vermogen is in het begin irritant, maar al snel wen je er aan als je dat toestaat aan jezelf. Voor mij was het juist het comfort aan de binnenkant waar ik mijn voorkeur aan gaf. Belangrijker nog dan vermogen.

En 200 km per dag, dat zou ik voor tekenen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Dat mag je mij dan uitleggen. Want al zou ik een woon werk van 500km per dag hebben en dat alleen met de auto doen, dan zou ik nog geen bijtelling gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies, zolang je werkt op wisselende (klant)locaties zijn die ritten zakelijk en kunnen ze dus met een kilometeradministratie en verklaring geen privegebruik worden gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 22-11-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tylen schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:09:
[...]

Dat mag je mij dan uitleggen. Want al zou ik een woon werk van 500km per dag hebben en dat alleen met de auto doen, dan zou ik nog geen bijtelling gaan betalen.
Als je veel in de auto zit is het je tweede huis. Dan wil je je bij voorkeur een beetje omringen met luxe. En als je dan ook nog eens echt een rijder bent, dan ga je je op een gegeven moment ergeren aan die ecohokken en verlang je naar iets wat wel gewoon door trekt zoals het hoort. Als je dat van jezelf weet dan kies je al niet zo snel voor een lage bijteller, maar voor de auto die het beste bij je past qua rijstijl en uitvoering. Als je dan ook nog prive rijdt met het ding betaal je bijtelling. Die kun je zo laag mogelijk willen houden, maar je gaat al snel naar de 20 of 25 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Maar, Eagle, hoewel jouw relaas heel duidelijk is, beantwoordt het nog niet jouw stelling dat je bij uitsluitend zakelijk gebruik alsnog bijtelling betaald zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simpel, je hebt geen zin om een sluitende kilometeradministratie te voeren. Dan heb je toch bijtelling hoewel je misschien toch alleen zakelijk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635609

Is het heel onverstandig van me als ik een RCZ wil leasen terwijl ik een mobiliteitsvergoeding van rond de 800 euro heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Anoniem: 635609 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:25:
Is het heel onverstandig van me als ik een RCZ wil leasen terwijl ik een mobiliteitsvergoeding van rond de 800 euro heb?
Tsja, dat is uiteraard persoonlijk. (Overigens zou het bij ons niet mogen aangezien het een coupe is) maar als jij er gelukkig van wordt en het is het je waard, waarom zou je het dan niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Is die veel goedkoper dan een A3 cabriolet of Eos? Even klein, maar lijkt mij persoonlijk leuker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:20:
Maar, Eagle, hoewel jouw relaas heel duidelijk is, beantwoordt het nog niet jouw stelling dat je bij uitsluitend zakelijk gebruik alsnog bijtelling betaald zou moeten worden.
Er wordt over woon/werk verkeer gepraat. Dat sluit privegebruik niet per definitie uit natuurlijk. Als je geen zin hebt om kms bij te houden of je verwacht je incidentele privegegruik boven de 500 km, dan kun je zomaar bijtelling betalen.
Kan me overigens ook een situatie bedenken dat iemand in 2014 een nieuwe auto krijgt en die alleen zakelijk wil rijden, maar alsnog bijtelling betaalt omdat ie zijn vorige auto ook prive gebruikte. Gaat per jaar vziw, niet per auto :)

@RCZ verhaal: doe jezelf een lol en ga er eerst een keer in zitten voor je zoiets kiest. Ik ben zelf 1,78m en zat al met mijn hoofd tegen het dak aan.

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 22-11-2014 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Punt is dat ik een vrouw ben en met hakken aan pas 1.75 ;) Past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat helpt wel ja :+

Maar we hebben hier ook Keuze leaseauto - Deel 2
Denk dat je vragen daar beter passen :)

Tot slot: ik zie dat je in je profiel aangeeft dat je in Amsterdam woont. Collega van me heeft het voor elkaar gekregen om dr kosten van een parkeervergunning te mogen declareren. Is ook een leuke om dat in je budget op te kunnen nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:25:
Dat helpt wel ja :+

Maar we hebben hier ook Keuze leaseauto - Deel 2
Denk dat je vragen daar beter passen :)

Tot slot: ik zie dat je in je profiel aangeeft dat je in Amsterdam woont. Collega van me heeft het voor elkaar gekregen om dr kosten van een parkeervergunning te mogen declareren. Is ook een leuke om dat in je budget op te kunnen nemen :)
Ok, ga daar in verder thanks! Het proberen waard als ik mocht verhuizen idd, voorlopig niet nodig want het is gratis parkeren voor de deur. Éen van de weinige plekken in Amsterdam.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Dan zou ik een andere baan zoeken. Zeker als je in de detachering zit geldt dat je alleen met een goed cv op een klus zit, dus dan kun je die klus ook wel op eigen kracht vinden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
MrAcid schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:23:
[...]

Dit is wel een heel theoretische situatie - alle overheidscommunicatie hierover geeft aan dat dit voor 60 maanden vaststaat bij aanschaf.
Zo theoretisch is dat niet, de hebben de 0% ook naar 7% aangepast voor lopende contracten. Dus dat dat in de toekomst voor gaat komen is helemaal niet zo'n rare situatie, de overheid is op zijn zachts gezegd niet zo betrouwbaar.

[Edit]
Ik heb toch nog even gelezen Woy, blijkbaar is die maatregel nooit doorgevoerd.
Er was namelijk op een bepaald moment sprake van meen ik me nog levendig te herinneren van collega's (die er toch op zijn zachts gezegd niet gecharmeerd van waren :P) :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ikke_Niels op 24-11-2014 11:08 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ikke_Niels schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:46:
[...]

Zo theoretisch is dat niet, de hebben de 0% ook naar 7% aangepast voor lopende contracten. Dus dat dat in de toekomst voor gaat komen is helemaal niet zo'n rare situatie, de overheid is op zijn zachts gezegd niet zo betrouwbaar.
Volgens mij zijn de auto's die op 0% uitgegeven zijn nog steeds 0% hoor.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

The Eagle schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:46:
[...]

Er wordt over woon/werk verkeer gepraat. Dat sluit privegebruik niet per definitie uit natuurlijk. Als je geen zin hebt om kms bij te houden of je verwacht je incidentele privegegruik boven de 500 km, dan kun je zomaar bijtelling betalen.
Kan me overigens ook een situatie bedenken dat iemand in 2014 een nieuwe auto krijgt en die alleen zakelijk wil rijden, maar alsnog bijtelling betaalt omdat ie zijn vorige auto ook prive gebruikte. Gaat per jaar vziw, niet per auto :)

@RCZ verhaal: doe jezelf een lol en ga er eerst een keer in zitten voor je zoiets kiest. Ik ben zelf 1,78m en zat al met mijn hoofd tegen het dak aan.
Er werd "alleen" over woon/werk verkeerd gepraat. Dus niet prive verkeer.

En een sluitende kilometer administratie bijhouden, zou voor mij in de baas zijn tijd gebeuren. (Maar ik rijd wel privé, dus hoef dat niet.) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

PeaceNlove

Deugleuter

Ik ben benaderd door een bedrijf voor een vacature die zij hebben. Het grote verschil met mijn huidige werkgever is dat die nieuwe baan niet inclusief leaseauto is. Het betreft een interne functie, dus heel raar is dat niet.
Wat ik mij nu afvraag: hoe moet ik de leaseauto waar ik nu prive ook gebruik van maak meerekenen in het salarisplaatje?
Ik heb nu 750,- leasebudget inclusief brandstof op basis van 30.000km per jaar. Aan bijtelling ben ik momenteel zo'n 125 euro kwijt. Hoeveel meer brutoloon zou ik redelijkerwijs moeten vragen om te compenseren hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hangt van zoveel zaken af. Reistijd naar je nieuwe werkgever, reiskostenvergoeding bij je nieuwe werkgever, toegestaan privé gebruik bij je huidige werkgever en hoeveel waarde jij hecht aan het rond kunnen rijden in een nieuwe auto zonder zorgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:34
PeaceNlove schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:06:
Ik ben benaderd door een bedrijf voor een vacature die zij hebben. Het grote verschil met mijn huidige werkgever is dat die nieuwe baan niet inclusief leaseauto is. Het betreft een interne functie, dus heel raar is dat niet.
Wat ik mij nu afvraag: hoe moet ik de leaseauto waar ik nu prive ook gebruik van maak meerekenen in het salarisplaatje?
Ik heb nu 750,- leasebudget inclusief brandstof op basis van 30.000km per jaar. Aan bijtelling ben ik momenteel zo'n 125 euro kwijt. Hoeveel meer brutoloon zou ik redelijkerwijs moeten vragen om te compenseren hiervoor?
Je moet sowieso je huidige loon eerst berekenen zonder de bijtelling van de auto, dus dat is 125 euro netto extra. Dat is je referentieloon. Dan moet je idd vergelijken met de arbeidsvoorwaarden zoals km-vergoeding, locatie, etc en bekijken wat billijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou sowieso al snel 500 euro bruto meer vragen los van de regeling van je nieuwe werkgever. Je levert namelijk sowieso in op comfort (ik verwacht niet dat je eenzelfde auto privé rijdt als dat je voorheen via een leaseregeling had), en je levert in op zekerheid (pech onderweg).

Als ze dan bij de nieuwe werkgever zeggen dat ze je salarisvraag wat veel vinden, heb je twee redenen om dat salaris te vragen: 1: Je bent gewoon goed :), en 2: je krijgt geen leaseauto meer, en dat moet gecompenseerd worden.

Ik denk dat ze het hogere salaris daardoor wel eerder accepteren. Maar ik zou niet precies quitte proberen te spelen, liever wat extra's uiteraard :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

PeaceNlove

Deugleuter

Goed om reiskosten vergoedingen nog er bij te trekken. Door de huidige leaseauto was ik even vergeten dat dat ook nog bestond.
500 klinkt verder wel als een redelijk bedrag, maar dit hangt er ook nog vanaf in hoeverre ik het nieuwe woonwerk verkeer per trein of auto zal gaan doen. Het is ongeveer 80km per dag wat ik dan zal reizen, dus een goedkope boodschappenkar moet het ook niet zijn als ik dit met de auto ga doen.

Hoe dan ook: eerst maar eens voor een tweede gesprek en bedenken of ik uberahaupt wel wil wisselen van baan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn tip: Wees er wel eerlijk over, en zeg gewoon eerlijk dat je graag ofwel een ruime reiskostenvergoeding wil, of een klein beetje extra loon, omdat je dan wat makkelijker met vervoer om kan gaan...

A happy worker...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Toen ik voor die keuze stond, heb ik de leasevergoeding zonder brandstof (€550) opgeteld bij mijn toenmalige salaris en dat heb ik ook gekregen. Voor mij was het toen gelijkwaardig. Dat ik van een 40-urige naar een 36-urige werkweek ging en een 13e maand zou gaan ontvangen maakten het nieuwe aanbod het overwegen waard.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Niet alleen de leasekosten erboven op. Er moet nog veel meer bij. Je moet tenslotte een eigen auto aanschaffen en onderhouden etc. Dus ik zou toch echt 1000 erboven op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tylen schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:48:
Niet alleen de leasekosten erboven op. Er moet nog veel meer bij. Je moet tenslotte een eigen auto aanschaffen en onderhouden etc. Dus ik zou toch echt 1000 erboven op doen.
Aanschaf/financieringskosten en onderhoud zijn natuurlijk doorberekend in de leaseprijs. Daarbij is dat meestal ook nog gebaseerd op een flink aantal km's en een zakelijke verzekering en een nieuwe auto. Daarbij krijg je meestal ook nog gewoon € 0,19 netto/km reiskosten vergoeding. Nou is dat natuurlijk nooit helemaal dekkend, maar het dekt al wel een gedeelte van het woon/werk verkeer. Maar je mist ook de bijtelling, dus je houdt netto meer over.

Je zult dus moeten bepalen wat de daadwerkelijk kosten van het woon/werk verkeer zijn, en welke waarde je aan het prive-component hangt.

Reken overigens ook mee dat je met extra bruto salaris ook voordeel hebt v.w.b. pensioen, vakantiegeld, 13e maand en ww rechten.

€ 1000,- bruto lijkt mij extreem veel, maar het is natuurlijk erg persoonlijk, en ook afhankelijk van hoe goed de leaseregeling is die je nu hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Om dit topic maar weer eens een zetje te geven:

Wat vinden jullie een coulante prijs per KM als je met je leaseauto boven het gestelde limiet uit komt van je werkgever? Ik ben van de week een bedrijf tegengekomen, waar ze vrolijk 21ct/KM rekenen voor elke KM boven de 10.000.

Wat vinden jullie hiervan?

(PS: Ik begrijp dat dit Bruto van je salaris ingehouden kan worden, waardoor je er nog wat belastingvoordeel van hebt, maar laten we dat hier even buiten beschouwing laten)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Voor mijn nieuwe aankomende leasauto is de leaseprijs volgens de offerte 0,2506 cent per km. (ex brandstof, ex BTW).

Die 21 cent per km lijkt dan het reguliere leasetarief te zijn wat het de werkgever ook kost.

Overigens ook zelf uit te rekenen. Reken bv. eens met een leaseprijs van 700 euro per maand en 40.000 km. De km prijs is dan exact 21 cent per km.

[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2014 10:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@FireDrunk

Ik ben ook een bedrijf tegengekomen dat bij meer dan 10.000km prive per jaar, je bij moest betalen. Dit hield tevens in dat iedereen, ongeacht alleen zakelijk of ook prive, kilometerregistratie moest bijhouden. De kilometerkosten >10.000 waren 25ct/km extra.

Ik heb toen eens een berekening voor mezelf gemaakt en een aantal aannames gedaan:
Zakelijke kilometers worden gedekt, ongeacht of je ze in prive-auto of lease auto rijdt. (in voorbeeld bedrijf kreeg ik 32ct/km bruto bij zakelijke km, woon-werk viel hier NIET onder).
Prive kilometers bij prive auto komen compleet ten laste van jezelf
Prive kilometers bij lease auto kosten je de bijtelling + eigen bijdrage.

Ik kwam toen tot de versimpelde rekensom:
Als ik exact 10.000km/jaar prive zou rijden in beide auto's waren mijn kosten bij
prive auto: 21ct/km (bijgehouden voor toenmalige auto voor 2 jaar in excel, incl brandstof, onderhoud, belasting, afschrijving etc..
lease auto: 33ct/km (grofweg 280 euro per maand netto kosten bij <1000km/maand prive)
In beide gevallen had ik het over dezelfde auto, zelfde uitvoering.

Bijkomstigheid: zou ik minder dan 10.000 km prive maken, dan werd prive auto qua km-kosten marginaal duurder (druk vaste lasten over minder km verspreid en brandstof < 13ct/km) en totale lasten lager, maar lease auto werd per km veel duurder, omdat de totale lasten verdeeld worden over minder km, terwijl totale kosten gelijk blijven.
Bij meer dan 10.000km/j prive, zou de prive-auto per km goedkoper worden en totale kosten stijgen marginaal (ook onderhoud en afschrijving natuurlijk..). Bij lease auto, zou ik dan dus die extra 25ct/km moeten aftikken, dus totale kosten stijgen harder!

Conclusie voor mij was: onrendabel om mijn auto in te wisselen voor lease, ondanks dat ik voor woon-werk, zakelijk en prive samen meer dan 50.000km per jaar maakte. Bleef alleen nog het verschil in risico op ongepland onderhoud en ongevals risico tussen prive en lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wauw, best knap dat je voor 21ct/km in dezelfde auto kan rijden :)

Maar ik zie dus, dat dat helemaal zo gek nog niet is... Hmm, ik had het idee dat het uitzonderlijk hoog was...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nouja, 12 x de leaseprijs per maand gedeeld door het aantal km op jaarbasis levert een prijs per km op. Da's verder geen rocket science.

Gevoelsmatig is het veel, rekenkundig klopt het gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2014 11:42 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee begrijp ik, maar momenteel heb ik onbeperkt privé kilometers (binnen NL). Dat zou dus best een verschil zijn in Secundaire Arbeidsvoorwaarden :)

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 17-12-2014 11:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Question Mark schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:42:
Nouja, 12 x de leaseprijs per maand gedeeld door het aantal km op jaarbasis levert een prijs per km op. Da's verder geen rocket science.

Gevoelsmatig is het veel, rekenkundig klopt het gewoon.
Daaraan toe te voegen en de gevoelskwestie iets weg te halen:
Dat wat het de baas kost, en dus wat hij betaald wil zien, is op die manier te berekenen.
Dat wat het jezelf kost is een ander verhaal, omdat je eigen aantallen prive kilometers en type auto bepalen of het duur of goedkoop is ten opzichte van een lease contract bij andere werkgevers.

Tevens is het natuurlijk ook totaal afhankelijk welke categorie auto's we naar kijken. 25ct/km voor een Polo/Ibiza (daar ging het in mijn geval om) is gewoon aan de dure kant. Moet je het voor een 1-serie, golf of v40 betalen, dan is het best gunstig. Voor de prive-km kosten kun je best de rekenhulp van bijv ANWB gebruiken, die zit aardig in de buurt van de werkelijke kosten. Vul daar gewoon jaar kilometrage en aantal jaren bezit in en aanschafwaarde van je auto en dan heb je een beter referentiepunt voor die km kosten die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Zijn er hier mensen met ervaring met 2de hands auto's leasen?

Hier op de zaak heeft iemand dat idee geopperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
matty___ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:39:
Zijn er hier mensen met ervaring met 2de hands auto's leasen?

Hier op de zaak heeft iemand dat idee geopperd.
Ouder dan 15 jaar bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Nee auto met de kop eraf dus max 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Heeft voor de berijder geen enkel voordeel behalve dan dat je met hetzelfde leasebudget een 'duurdere' auto zou kunnen kiezen. (die dan weer als nadeel heeft dat je meer bijtelling om je oren krijgt)

Ik denk dat ik toch eens achter mijn oren zou krabben om te kijken of ik in dat geval een auto van de zaak zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Jeroen V schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:04:
Heeft voor de berijder geen enkel voordeel behalve dan dat je met hetzelfde leasebudget een 'duurdere' auto zou kunnen kiezen. (die dan weer als nadeel heeft dat je meer bijtelling om je oren krijgt)

Ik denk dat ik toch eens achter mijn oren zou krabben om te kijken of ik in dat geval een auto van de zaak zou willen.
We zijn aan het kijken wat mogelijk zou zijn. Dit zou trouwens om een prive leaseregeling gaan.

Leasevergoeding wordt uitbetaalt (wellicht hoger zodat netto bedragen dichter bij elkaar liggen) en van dat bedrag lease je prive een 2 jaar oude auto, wellicht geïmporteerd uit Duitsland.

Scheelt de gehele bijtelling omdat je van je netto salaris leased en het niet langer een sec. arbeidsvoorwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik kan mij niet voorstellen dat een leasemaatschappij een lager bedrag zou rekenen voor een tweedehands auto... Ze weten niet wat het ding in het verleden gedaan heeft, kunnen veel moeilijker anticiperen op onderhoudskosten...

Denk dat het allemaal lood om oud ijzer is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Nou is de afschrijving in het geval van een tweedehands auto lager dan die van een nieuwe, maar het onderhoud is zoals Matty al zegt weer hoger, dus ik vraag me af of dat wel zo'n verschrikkelijk groot verschil zal opleveren.

En ook al heb je geen bijtelling meer, je hebt wel inkomstenbelasting over het uitgekeerde leasebudget. (ok, de werkgever mag op basis van de gereden zakelijke kilometers eerst 19ct/km uitkeren, maar over de rest betaal je de inkomstenbelasting) Verder heb je geen BTW voordeel als de auto prive geleased zou worden, Alles bij elkaar heb ik het vermoeden dat het er niet veel goedkoper op zal worden.

En dan heb ik het nog niet eens over de priveverplichting die de werknemer aangaat als hij hiemee zou instemmen. (iets wat ik in ieder geval nooit zou doen) Leuk als de werkgever besluit je te ontslaan, dan heb je minder inkomsten maar nog wel een leasekontrakt aan je broek hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Jeroen V schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:46:
Verder heb je geen BTW voordeel als de auto prive geleased zou worden, Alles bij elkaar heb ik het vermoeden dat het er niet veel goedkoper op zal worden.
Echter is het bedrag veel lager waarvoor je least. Een auto verliest zo veel waarde de eerste 2 jaar.
Dus of ik nu een nieuwe voor 800 euro lease of een oude voor 500 maakt niet veel uit. Echter heb ik dan geen bijtelling meer (als je dan een auto hebt dat 25% zou zijn).

Maar de verplichting die je aangaat baart mij ook zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Ik denk niet dat dezelfde auto nieuw ex BTW 800,- kost en na twee jaar slechts 500,- incl BTW per maand... Verzekering en wegenbelasting zijn vrijwel hetzelfde voor de twee auto's maar het risico op onderhoud bij een auto aan het eind van de looptijd is vele malen hoger. (Zeker omdat er dan geen garantie meer op de auto zit)

En wat denk je van de praktische dingen? Vaak moet de brandstof direct betaald worden en worden de extra kilometers na de looptijd in rekening gebracht. Hoe denk je daar mee om te gaan als je de auto particulier gaat leasen en veel meer hebt gereden dan aanvankelijk werd ingeschat?

Mocht een werkgever dit ooit bij mij voorstellen dan zou ik toch liever een tweedehands auto aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Jeroen V schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:04:

Ik lease toch liever een nieuwe auto. Dan betaal ik wel wat meer of, als dat niet kan, neem ik een kleinere auto. Natuurlijk ben ik verwend dat ik vooral in nieuwe auto's heb gereden. Ik vind het configureren van een auto superleuk en heb ook nog vrij specifieke wensen op het gebied van opties.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• matty___
Canaria schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:37:
[...]

Ik lease toch liever een nieuwe auto. Dan betaal ik wel wat meer of, als dat niet kan, neem ik een kleinere auto. Natuurlijk ben ik verwend dat ik vooral in nieuwe auto's heb gereden. Ik vind het configureren van een auto superleuk en heb ook nog vrij specifieke wensen op het gebied van opties.
Zekers maar heb geen enkel probleem om een 3 jaar oude BMW of Audi te rijden die afgeladen is met opties.

Hoe dan ook heb nu wel een beeld van de bijkomende risico's waar je niet echt bij stil staat als je via je werkgever least

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
FireDrunk schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:46:
Om dit topic maar weer eens een zetje te geven:

Wat vinden jullie een coulante prijs per KM als je met je leaseauto boven het gestelde limiet uit komt van je werkgever? Ik ben van de week een bedrijf tegengekomen, waar ze vrolijk 21ct/KM rekenen voor elke KM boven de 10.000.

Wat vinden jullie hiervan?

(PS: Ik begrijp dat dit Bruto van je salaris ingehouden kan worden, waardoor je er nog wat belastingvoordeel van hebt, maar laten we dat hier even buiten beschouwing laten)
Zie je wel vaker, maar hoe gaan ze het controleren? Als je alleen woon-werk rijdt dan kunnen ze het zo uitrekenen maar als je veel naar klanten gaat en thuis werkt dan wordt het een lastig verhaal zonder KM administratie.

Daarnaast zijn het prive auto kosten die weer van je bijtelling ingehouden mag worden (dit kan alleen per maand) waardoor je weer minder belasting betaald waardoor je maar ongeveer de helft hoeft te betalen.1000km extra zou je netto ongeveer 100 euro kosten. Als je meer prive gaat rijden kan je misschien vragen of ze het al eerder per maand kunnen inhouden dan blijf je onder je bijtellingsbedrag per maand.

Overigens komt de limiet volgens mij vanuit de belastingdienst omdat je een zakelijke lease auto die je prive gebruikt niet weer zakelijk mag gebruiken (taxi rijden ofzo).

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 28-12-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat laatste heeft niets met de belastingdienst te maken maar alles met je arbeidsovereenkomst met je werkgever, de verzekeringskosten van de auto en de beheersing van het aantal niet-werkgerelateerde kilometers.

Van de belastingdienst mag je gewoon je leaseauto verhuren, mits je de inkomsten en omzetbelasting netjes aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij ons betaal je 19 cent/km boven de 10.000 p/j. In zover mogelijk aftrekbaar van de bijtelling. Opzich vind ik het wel een oké bedrag aangezien je voor 19 cent per km geen gelijkwaardige auto rijdt. Het betreft een Seat Ibiza uit 2010 of 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Crosspost omdat ik hem niet helemaal in het juiste topic had geplaatst: BigSmurf in "Keuze leaseauto - Deel 2"

Okee. Wat is wijsheid?

Ik sta op het punt een contract te tekenen in een buitendienstfunctie, startersfunctie. Dat betekent al vrij snel 3-4 dagen per week naar klanten toe. Ik krijg daarbij de keus tussen een lease auto of privé rijden en kilometers declareren, beiden te combineren met gedeclareerd OV indien dat makkelijker is (bijvoorbeeld bij een klant naast Amsterdam CS).

Nou heb ik tijdens m'n contractbespreking niet echt uitgeweid over de specificaties qua lease (ik vond salaris, opleidingsmogelijkheden en toekomstperspectief belangrijker om daadwerkelijk face to face te bespreken), behalve dat kilometers privé onbeperkt zijn bij betalen bijtelling. De precieze autoregeling zou ik opgestuurd krijgen per mail om door te nemen voordat ik het contract teken. Fair enough, dacht ik. Contractvoorwaarden die verder zijn besproken zijn prima in orde. Nu heb ik dus inmiddels de leaseregeling ontvangen, en die valt, in tegenstelling tot de rest van de voorwaarden dus, énorm tegen.

Er is welgeteld keuze uit twee 14% grasmaaierdieseltjes, een Polo Slowmotion en een Clio Estate. Beiden diesel, beiden met een nogal beperkt aantal vaste (!) opties en alleen keus qua lakkleur. Daarnaast nog twee leuke dingen: als je gaat leasen moet je verplicht ook bijtellen, je mag niet kiezen voor alleen zakelijk rijden en niet privé, en je moet altijd een kilometeradministratie bijhouden van je zakelijke kilometers :/ . Nou is geen bijtelling betalen en alleen zakelijk rijden financieel niet voordelig, maar ik word daarmee dus eigenlijk gedwongen om privé te rijden in een auto die totaal niet aan m'n wensen voldoet. Er is nul komma nul autovrijheid en er daarnaast niet eens keuze voor stuurwielbediening als extra optie, of bijvoorbeeld een winterpakket. Daarnaast moet ik, ondanks dat ik bijtelling betaal, alsnog een kilometeradministratie bijhouden? Ik heb even rondgevraagd in m'n omgeving, maar iedereen vond dat raar. Okee, dat schijnt redelijk normaal te zijn. Wist ik niet, weer wat geleerd. :)

Nu is de kilometerregeling met een privé auto op zich niet slecht (zakelijke ritjes is meer dan 19 c/km), maar alsnog moet je een behoorlijk oud hok kopen om daarmee uit te kunnen. Bovendien vind ik het minst aantrekkelijke daarin dat ik dan een investering van enkele duizenden euro's moet doen, en ook al het gezeur wat onderhoud etcetera heet zelf moet fixen. Dat is bij redelijk wat kilometers per jaar niet echt een fijn idee (hoeveel km je precies rijdt zakelijk is ook altijd een ongewis).

Bottem line: Ik had verwacht dat ik voor dezelfde cataloguswaarde (21-22k) in ieder geval iets potentere/sportievere/minder saaie modellen kon kiezen (bijv een 208 of DS3 1.6 Bluehdi 100), of in ieder geval zelf even de optielijst kon doorlopen. Ik zit er immers wel 4 jaar aan vast, grofweg 30k kilometer per jaar in en ik word verplicht bijtelling te betalen, terwijl ik op dit moment privé relatief weinig rij. Daarnaast heb ik bij een lease auto niet eens het voordeel van geen kilometeradministratie.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
wimmel_1 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:30:
[...]

Ik zou als éérste eens gaan vragen waarom je (toekomstige) werkgever een "bijtelling"' vereist op een auto welke je 100% zakelijk gaat rijden.
Dat is inderdaad vraag 1. Het is niet dat ik geen bijtelling wíl betalen, je kan privé nooit goedkoper rijden dan op die manier, maar ik vind het verplichten nogal apart.
The Eagle schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:42:
Exact. Bijtelling is iets van de belastingdienst. Probleem is alleen: de werkgever zal jou een verklaring geen privegebruik moeten geven. En ik weet niet of ze verplicht zijn daar aan mee te werken.
Km administratie bijhouden ook voor zakelijk zie je wel vaker trouwens. Iets met kosten die naar de klant doorbelast kunnen worden. Plus btw over het privegebruik die de werkgever niet kan terugvorderen.

Dat gezegd hebbend: onder voortschrijdend inzicht zou ik dit niet zomaar accepteren. Wat wel interessant is, is of er een boeteregeling op de auto zit bij vertrek voor einde leasecontract. Als die er niet is kun je het natuurlijk gewoon proberen en als het niks is auto inleveren en :W
Dat weet ik dus ook niet of ze daar verplicht toe zijn. Ik vind die administratie wel echt een apart iets. Ik wist niet dat men daaraan deed wanneer je bijtelling betaalt. Maar goed, dat vind ik nog niet eens een probleem, blijkbaar is dat normaal dan.

Er is geen boete bij vertrek. Dus die optie is er altijd. Maar dat heeft natuurlijk niet echt de voorkeur. ;)
jap85 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:44:
[...]

Ik zou bij zo'n regeling weer prive in een leuk uitgevoerde B segmenter gaan rijden. Als je dat echt niet wilt voor de Clio gaan, die 1.5dci is best OK en waarschijnlijk is ie ook completer uitgevoerd. Een kale polo bluemotion... Brrrr
Motorisch zou ik veel eerder voor de Clio gaan, maar het is verplicht een estate. En hij is kaler uitgevoerd dan de Polo, alleen navi bovenop de standaard uitvoering volgens mij. De Polo heeft nog wel een uitgebreid navipakket en een lichtpakket. Dus het is allebei gewoon niet briljant. Er is echt zoveel leukers te vinden in het B-segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Snap best dat je er vragen bij hebt en dat het wellicht wat schraal aanvoelt. Realiseer je echter wel dat auto's op maat configureren voor een starterfunctie in de meeste branches al een tijdje niet meer de norm is. Ik zeg niet dat het nergens meer kan, maar ook bij mijn werkgever (Big 4) heb je de eerste 4 jaar in dienst, als starter, gewoon géén keuze. Heel vreemd vind ik het dus niet.

Ik zou het vooral ook zoeken in de onbezorgdheid en de vrijheid die elke leaseauto je geeft. Natuurlijk is het leuker om het naar je eigen smaak en wensen te doen, maar ik heb me 3 jaar lang de koning te rijk gevoeld in een Fiat Punto Evo met airco en bluetooth telefoon als enige "luxe". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
MrAcid schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:17:
maar ik heb me 3 jaar lang de koning te rijk gevoeld in een Fiat Punto Evo met airco en bluetooth telefoon als enige "luxe". :)
Dan ben je snel tevreden :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Of niet zo verwend als de velen jaren-90 IT-ers hier, die 3-series op 18" verwachten voor een binnenfunctie op 10km van huis. :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrAcid schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:17:
Snap best dat je er vragen bij hebt en dat het wellicht wat schraal aanvoelt. Realiseer je echter wel dat auto's op maat configureren voor een starterfunctie in de meeste branches al een tijdje niet meer de norm is. Ik zeg niet dat het nergens meer kan, maar ook bij mijn werkgever (Big 4) heb je de eerste 4 jaar in dienst, als starter, gewoon géén keuze. Heel vreemd vind ik het dus niet.
Dat is eerlijk gezegd ook mijn ervaring. Ik ben nog wel in de goede tijd begonnen (2000/2001) maar ik kreeg toen als starter al een auto toegewezen: een fiat punto diesel met 60 PK in de basisuitvoering.

Je hebt twee keuzes, of zelf een auto aanschaffen of één van beide leaseauto's kiezen. Afgezien van een stuk emotie die er toch is bij het uitkiezen van een auto kunnen we niet in je portemonnenee kijken en adviseren wat je moet gaan doen.

Ik zou als ik jou was even kijken wat een leuke tweedehands auto doet, en de opties even in Excel gooien om te kijken wat de keuzes financieel betekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BigSmurf schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:43:
Daarnaast nog twee leuke dingen: als je gaat leasen moet je verplicht ook bijtellen, je mag niet kiezen voor alleen zakelijk rijden en niet privé, en je moet altijd een kilometeradministratie bijhouden van je zakelijke kilometers :/ .
Bijtelling is iets tussen jou en de fiscus. De fiscus verplicht je echt niet om prive te rijden... Als jouw kilometeradministratie aangeeft dat je alleen zakelijk rijdt, betaal je dat toch niet?!
Nou is geen bijtelling betalen en alleen zakelijk rijden financieel niet voordelig
Hoe dat? Of bedoel je eigen bijdrage i.p.v. bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je baas kan het gewoon koppig inhouden op je salarisstrook... Probeer dat maar eens ongedaan te maken :S

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RemcoDelft schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:19:
[...]

Bijtelling is iets tussen jou en de fiscus. De fiscus verplicht je echt niet om prive te rijden... Als jouw kilometeradministratie aangeeft dat je alleen zakelijk rijdt, betaal je dat toch niet?!

[...]
De vraag stond eerder in een ander topic. Ik heb al op dat punt gereageerd: Keuze leaseauto - Deel 2

TL/DR: Sinds bijtelling is ondergebracht in de loonbelasting, heb je medewerking van je werkgever nodig voor een verklaring geen privegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Laatst online: 23:18
Voor een startersfunctie lijken mij dat beiden geen gekke auto's.
De beperkte keuze vrijheid bij startersfuncties is tegenwoordig wel meer de norm heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TheJason schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:43:
Voor een startersfunctie lijken mij dat beiden geen gekke auto's.
De beperkte keuze vrijheid bij startersfuncties is tegenwoordig wel meer de norm heb ik het idee.
Heeft natuurlijk ook voordelen. Je zit meestal niet vast aan een leasecontract met potentiële kosten voor afkoop indien je binnen 3/4 jaar wilt vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Okee, blijkbaar had ik er meer van verwacht dan ik ervan had moeten verwachten. Overigens gaat het me niet eens echt om verwendheid. Dat ik een auto van de zaak met een cataloguswaarde van 22k onbeperkt privé mag rijden op mijn leeftijd is best een goede arbeidsvoorwaarde.

Het gaat me er vooral om dat ik dus word verplicht om bijtelling (ja bijtelling, je krijgt geen verklaring geen privégebruik, ook niet als je dat zou willen) te betalen, en dat er als ik dan toch privé erin rij, voor die 22k echt zóveel leukers te vinden is. Daarvan kan ik een UP! he-le-maal volhangen met opties en dan hou je nog dik geld over. Of de dikste leaseuitvoering van een 208 1.6 bluehdi nemen. Potenter, sportiever én net zo rijk of rijker uitgerust.

Ik ga van het weekend eens een rekenmodel in Excel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BigSmurf schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:09:
Het gaat me er vooral om dat ik dus word verplicht om bijtelling (ja bijtelling, je krijgt geen verklaring geen privégebruik, ook niet als je dat zou willen) te betalen
Dit vind ik eigenlijk je enige echte valide punt, en IMHO niet echt netjes. Maar als je toch van plan bent om er privé mee te gaan rijden zou ik je principe's gewoon laten varen in dit geval want het raakt je niet. Mocht je er niet privé mee willen rijden is het natuurlijk een ander verhaal, want dan jaagt de werkgever jou op kosten, en dat zou ik niet fair vinden.
en dat er als ik dan toch privé erin rij, voor die 22k echt zóveel leukers te vinden is. Daarvan kan ik een UP! he-le-maal volhangen met opties en dan hou je nog dik geld over.
Het is voor een bedrijf nou eenmaal handiger om standaard auto's te hebben, want die kan je ook makkelijk weer aan iemand anders geven op het moment dat er iemand uit dienst gaat. Tevens zijn er buiten de aanschafprijs nog andere factoren die meespelen v.w.b. de lease-kosten.

Zo slecht is een Polo Bluemotion of een Clio nou ook weer niet, dus zeker voor een startersfunctie lijkt dat mij best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
We kunnen uit de informatie nog niet afleiden of je de auto wel voortijdig mag inleveren. Vaak is dat een voordeel van standaard-auto's, maar dat hoeft hier niet het geval te zijn.

Maar de onmogelijkheid om zakelijk en prive te scheiden, dat is inderdaad het belangrijkste punt. Het betreft een functie waarvoor moet worden gereden naar verschillende klanten. Dan zou je moeten kunnen zeggen: "geef me de tool om het werk mee te doen". Helaas kan dat alleen als je 120 euro per maand aan inkomstenbelasting wilt betalen. Alternatief zou wel zijn om een OV-kaart te kiezen. Langere reistijden zijn voor de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BigSmurf schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:09:
Het gaat me er vooral om dat ik dus word verplicht om bijtelling (ja bijtelling, je krijgt geen verklaring geen privégebruik, ook niet als je dat zou willen) te betalen, en dat er als ik dan toch privé erin rij, voor die 22k echt zóveel leukers te vinden is.
Die prijs van 22K boeit niet, het gaat je werkgever om het maandelijkse leasebedrag wat hij kwijt is. En dat kan voor een vooraf vastgelegd model auto veel gunstiger zijn. Met een raamcontract heeft je werkgever waarschijnlijk afspraken gemaakt om een x-aantal dezelfde auto's af te nemen om zo korting te bedingen bij de leasemij. De leasemij kan dan korting bedingen bij een en dezelfde dealer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Woy schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:25:
[...]

Dit vind ik eigenlijk je enige echte valide punt, en IMHO niet echt netjes. Maar als je toch van plan bent om er privé mee te gaan rijden zou ik je principe's gewoon laten varen in dit geval want het raakt je niet
Eensch! Meest zinvolle opmerking in de hele naar mijn mening...

@BigSmurf: En even simnpel gezegd, als het aanbod met de bijbehorende voorwaarden je niet aanstaat, dan accepteer je het aanbod niet en kijk je toch verder?

Ik zou me hier in ieder geval niet zo heel erg druk over maken. Mijn eerste auto van de zaak was ook de meest kale uitvoering die van dat model bestond, maar ik kwam er prima mee van A naar B en later heb ik auto's kunnen uitzoeken die wel naar mijn zin waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 13:21
BigSmurf schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:43:
Crosspost omdat ik hem niet helemaal in het juiste topic had geplaatst: BigSmurf in "Keuze leaseauto - Deel 2"

Okee. Wat is wijsheid?

Ik sta op het punt een contract te tekenen in een buitendienstfunctie, startersfunctie. Dat betekent al vrij snel 3-4 dagen per week naar klanten toe. Ik krijg daarbij de keus tussen een lease auto of privé rijden en kilometers declareren, beiden te combineren met gedeclareerd OV indien dat makkelijker is (bijvoorbeeld bij een klant naast Amsterdam CS).

Nou heb ik tijdens m'n contractbespreking niet echt uitgeweid over de specificaties qua lease (ik vond salaris, opleidingsmogelijkheden en toekomstperspectief belangrijker om daadwerkelijk face to face te bespreken), behalve dat kilometers privé onbeperkt zijn bij betalen bijtelling. De precieze autoregeling zou ik opgestuurd krijgen per mail om door te nemen voordat ik het contract teken. Fair enough, dacht ik. Contractvoorwaarden die verder zijn besproken zijn prima in orde. Nu heb ik dus inmiddels de leaseregeling ontvangen, en die valt, in tegenstelling tot de rest van de voorwaarden dus, énorm tegen.

Er is welgeteld keuze uit twee 14% grasmaaierdieseltjes, een Polo Slowmotion en een Clio Estate. Beiden diesel, beiden met een nogal beperkt aantal vaste (!) opties en alleen keus qua lakkleur. Daarnaast nog twee leuke dingen: als je gaat leasen moet je verplicht ook bijtellen, je mag niet kiezen voor alleen zakelijk rijden en niet privé, en je moet altijd een kilometeradministratie bijhouden van je zakelijke kilometers :/ . Nou is geen bijtelling betalen en alleen zakelijk rijden financieel niet voordelig, maar ik word daarmee dus eigenlijk gedwongen om privé te rijden in een auto die totaal niet aan m'n wensen voldoet. Er is nul komma nul autovrijheid en er daarnaast niet eens keuze voor stuurwielbediening als extra optie, of bijvoorbeeld een winterpakket. Daarnaast moet ik, ondanks dat ik bijtelling betaal, alsnog een kilometeradministratie bijhouden? Ik heb even rondgevraagd in m'n omgeving, maar iedereen vond dat raar. Okee, dat schijnt redelijk normaal te zijn. Wist ik niet, weer wat geleerd. :)

Nu is de kilometerregeling met een privé auto op zich niet slecht (zakelijke ritjes is meer dan 19 c/km), maar alsnog moet je een behoorlijk oud hok kopen om daarmee uit te kunnen. Bovendien vind ik het minst aantrekkelijke daarin dat ik dan een investering van enkele duizenden euro's moet doen, en ook al het gezeur wat onderhoud etcetera heet zelf moet fixen. Dat is bij redelijk wat kilometers per jaar niet echt een fijn idee (hoeveel km je precies rijdt zakelijk is ook altijd een ongewis).

Bottem line: Ik had verwacht dat ik voor dezelfde cataloguswaarde (21-22k) in ieder geval iets potentere/sportievere/minder saaie modellen kon kiezen (bijv een 208 of DS3 1.6 Bluehdi 100), of in ieder geval zelf even de optielijst kon doorlopen. Ik zit er immers wel 4 jaar aan vast, grofweg 30k kilometer per jaar in en ik word verplicht bijtelling te betalen, terwijl ik op dit moment privé relatief weinig rij. Daarnaast heb ik bij een lease auto niet eens het voordeel van geen kilometeradministratie.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

[...]
Dat is inderdaad vraag 1. Het is niet dat ik geen bijtelling wíl betalen, je kan privé nooit goedkoper rijden dan op die manier, maar ik vind het verplichten nogal apart.
[...]
Dat weet ik dus ook niet of ze daar verplicht toe zijn. Ik vind die administratie wel echt een apart iets. Ik wist niet dat men daaraan deed wanneer je bijtelling betaalt. Maar goed, dat vind ik nog niet eens een probleem, blijkbaar is dat normaal dan.

Er is geen boete bij vertrek. Dus die optie is er altijd. Maar dat heeft natuurlijk niet echt de voorkeur. ;)
[...]
Motorisch zou ik veel eerder voor de Clio gaan, maar het is verplicht een estate. En hij is kaler uitgevoerd dan de Polo, alleen navi bovenop de standaard uitvoering volgens mij. De Polo heeft nog wel een uitgebreid navipakket en een lichtpakket. Dus het is allebei gewoon niet briljant. Er is echt zoveel leukers te vinden in het B-segment.
I see, lastig inderdaad zeg. Alsnog zou ik denk ik voor de Clio gaan, zit in ieder geval fijne navi in en de zaken die noodzakelijk zijn (zoals Cruise control) zijn ook standaard. Voor een estate is het model ook niet verkeerd en de ruimte kan misschien toch nog eens van pas komen.

Zoals je zegt is de bijtelling niet echt een probleem (zal nog geen 100eu per maand zijn?) maar wel een raar verhaal dat het moet en dat je alsnog adminstratie moet bijhouden. Maar aangezien de administratie niet voor de belastingdienst is en je onbeperkt prive KM's hebt kun je je hier wel makkelijk af maken denk ik en gewoon wat globaal invullen (want dus niet kan als je geen bijtelling betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Clio een fijne navi? Als dat dezelfde is als in de Megane, dan is het een ramp. Je kan iedere pixel zien en het ding is altijd ingezoomd tot 200m! Het constante gezeur om een betaalde dienst te nemen nog daargelaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robann
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 08:48
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:35:
Clio een fijne navi? Als dat dezelfde is als in de Megane, dan is het een ramp. Je kan iedere pixel zien en het ding is altijd ingezoomd tot 200m! Het constante gezeur om een betaalde dienst te nemen nog daargelaten!
Er zijn 2 navigatie opties op zowel de Clio als de Megane.

De R-Link optie is de enige goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
De Polo is echt geen slechte auto in een startersfunctie.
En zo goedkoop kun je zelf nooit iets rijden!

1,5x tanken in de maand en je hebt je 'kosten' er al uit!

Rittenlijsten bijhouden indien je bijtelling betaald is wel not-done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 11:23
AcIDeR schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:24:
Rittenlijsten bijhouden indien je bijtelling betaald is wel not-done
Dat veel van ons dat niet gewend zijn, maakt niet dat het not done is. Hoe wil je werkgever anders toetsen hoe veel privé kilometers je maakt (en die eventueel met je afrekenen mocht je boven een bepaald maximum komen)?

In een dergelijk geval is een blackbox plaatsen nog wel de makkelijkste optie (voor de berijder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
BiLLie- schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:56:
[...]

Dat veel van ons dat niet gewend zijn, maakt niet dat het not done is. Hoe wil je werkgever anders toetsen hoe veel privé kilometers je maakt (en die eventueel met je afrekenen mocht je boven een bepaald maximum komen)?

In een dergelijk geval is een blackbox plaatsen nog wel de makkelijkste optie (voor de berijder).
Zolang je de blackbox kan uitschakelen voor prive kilometers, iets met toch enige privacy houden enzo. De werkgever heeft, buiten het aantal km's dat je privé rijdt niets te maken waarheen dat is. In principe zou de werkgever genoeg moeten hebben aan de zakelijke km's in een periode, de beginstand en de eindstand van de periode. Alles wat overblijft is zijn privekilometers.

Km's bijhouden van werk gerelateerde ritjes is niet heel bijzonder ondanks dat je bijtelling betaald. Not done is nogal overdreven. Ik vraag mij dan ook af waarom dit als not-done wordt bestempeld door AcIDeR.

Belastingtechnisch is het trouwens ook niet zo dat die 14% bijtelling voor een polo altijd afdoende is, het kan zo zijn dat dit percentage omhoog gaat indien je persoonlijk gewin groter is al komt dat gelukkig vrijwel nooit voor. Ook om dit te voorkomen zou je ondanks dat je bijtelling betaald je ritten enigszins bij moeten houden om de discussie te voorkomen.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.