Ervaringen leasevergoedingen, -regelingen en -tarieven Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 58.071 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter

Deze draad is afgesplitst van Ervaringen bij ICT dienstverleners . Bediscussier hier de in en outs van leaseregelingen: hoogte van vergoedingen, opbouw van vergoedingen, eigen bijdrages, etc.

Dit topic is met name bedoeld voor ervaringen die betrekking hebben op arbeidsvoorwaarden en -regelingen. Voor andere lease onderwerpen, zoals puur fiscale of juridische, mag een apart topic in WI geopend worden (maar gebruik wel eerst de search).
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:12:
[...]
Het is dus 600 ex brandstof bij Sogeti, en bij de intro presentatie was het duidelijk kenbaar gemaakt dat wat je overhoudt, voor jouw is.
Da's genereus...
Bij de intro werdt zelfs verteld dat je prive zoveel kunt reiijden als je wilt. Zij zelf was net uit Duitseland met vak, gerenden op kosten van het bedrijf.
Dat is op zich normaal zodra je een privébijdrage moet betalen. Deze is nl ook weer aftrekbaar van je bijtelling. Dientengevolge kun/mag je alle privébrandstof declareren. Daar betaal je immers zelf voor.
Of ga je me nu vertellen dat ze je een auto van €600/mnd kale lease geven en alle brandstof kado doen?
Dan had ik indertijd beter daar kunnen gaan werken als bij de ballentent van een AO... ;)

Maar goed, ik ben er nu vanaf en mijn huidige werkgever doet niet aan strikte leascategorieën en eigen bijdrages.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 02-08-2006 22:30 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mphilipp schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:06:
[...]
Of ga je me nu vertellen dat ze je een auto van €600/mnd kale lease geven en alle brandstof kado doen?
Zo vreemd is dat niet hoor. Ik mag bij ordina een auto leasen voor € 565,- en de brandstof is daarbij gratis. Ook mag ik "onbeperkt" prive rijden zonder eigen bijdrage. "onbeperkt" omdat het natuurlijk gewoon fair-use is en niet de bedoeling dat je al je vrije tijd bezig bent met rondjes rijden.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 29-06-2006 19:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 21:44
rwb schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:38:
[...]

Zo vreemd is dat niet hoor. Ik mag bij ordina een auto leasen voor € 565,- en de brandstof is daarbij gratis. Ook mag ik "onbeperkt" prive rijden zonder eigen bijdrage. "onbeperkt" omdat het natuurlijk gewoon fair-use is en niet de bedoeling dat je al je vrije tijd bezig bent met rondjes rijden.
Ik ben bang dat je de memo over brandstof gemist hebt. Brandstof zit nu bij de leaseprijs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dyna18 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:35:
[...]

Ik ben bang dat je de memo over brandstof gemist hebt. Brandstof zit nu bij de leaseprijs in.
Het was toch een apart brandstof component zover ik gelezen heb? In princiepe zat het er nog bij maar voor extreem onzuinige autos moet je wat bij leggen en voor zuinige autos krijg je wat extra

[edit]
Ik heb het idd nog even opgezocht. Je krijgt een brandstof component bij je lease bedrag opgeteld wat het gemiddelde diesel gebruik in jouw lease klasse is. Als je dus een zuinigere auto rijdt dan betaal je minder voor je benzine en kun je een duurdere auto nemen. Neem je een minder zuinige auto moet je meer betalen voor je benzine en kun je dus een minder dure auto nemen. Voor de lease categorie €580 en €625 is het brandstof component €151 en dat wordt dus bij je lease bedrag opgeteld.

Als je zoals ik een niet al te grote auto hoeft te hebben kan het juist nog wel eens voordelig uit pakken.

[ Voor 45% gewijzigd door Woy op 28-06-2006 18:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48

K-Jay

Klaas Jan

mphilipp schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:06:
[...]
[..]
Om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen: van die €600 moet je bij Sogeti ook je brandstof betalen. Mijn kale leaseprijs is 376, brandstofvoorschot is 239, dat maakt €615. Gelukkig mag je wel zelf weten wat je least, geen verplichte auto's. Als je voor minder dan 600 least krijg je het verschil bij je bruto loon opgeteld.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

TheVMaster

Moderator WOS
K-Jay schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:48:
[...]

Om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen: van die €600 moet je bij Sogeti ook je brandstof betalen. Mijn kale leaseprijs is 376, brandstofvoorschot is 239, dat maakt €615. Gelukkig mag je wel zelf weten wat je least, geen verplichte auto's. Als je voor minder dan 600 least krijg je het verschil bij je bruto loon opgeteld.
WAuw..wat kun je leasen voor 376 euri (znoder brandstof)....volgens mij en VW Lupo ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:18
K-Jay schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:48:
[...]

Dat is helemaal krom. Als je dan toevallig een klus in je maag gesplitst krijgt waarvoor je per dag bijv. een paar honderd km moet rijden (en dus meer brandstof gebruikt dan die 239 per maand die jij nu blijkbaar gebruikt), dan mag je zelf voor die extra kosten opdraaien ?
Gelukkig mag je wel zelf weten wat je least
Dat kunnen ze makkelijk zeggen met zo'n laag bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 04:19
TheVMaster schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:52:
[...]

WAuw..wat kun je leasen voor 376 euri (znoder brandstof)....volgens mij en VW Lupo ofzo..
Ja dat is wel een extreem laag bedrag, kun je een Smartje van leasen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

haroldinho schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:12:
[...]

Ja dat is wel een extreem laag bedrag, kun je een Smartje van leasen ofzo
volgens mij nog niet eens. Dat is wel heel schraal.
Dan heb ik het zo gek nog niet met 700 p/maand (en onbeperkt prive rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
CaptBiele schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:37:
[...]

volgens mij nog niet eens. Dat is wel heel schraal.
Dan heb ik het zo gek nog niet met 700 p/maand (en onbeperkt prive rijden)
en wat voor auto rij je daarvoor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
Rukapul schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:46:
Modbreak:Dit topic gaat over ervaringen bij ICT dienstverleners. Lease auto's/vergoedingen zijn een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, maar discussies over welke auto je precies voor welk bedrag kunt leasen voegen niet bar veel toe aan de algemene discussie. Hoogte en opbouw van vergoedingen zijn dus prima, maar of het een Lupo, Smart of Leon wordt niet.
welk topic is daar dan voor te gebruiken? er zijn toch genoeg mensen die erin geinteresseerd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 14:00

Bene

list incomprehension

sverzijl schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:05:
Dat is helemaal krom. Als je dan toevallig een klus in je maag gesplitst krijgt waarvoor je per dag bijv. een paar honderd km moet rijden (en dus meer brandstof gebruikt dan die 239 per maand die jij nu blijkbaar gebruikt), dan mag je zelf voor die extra kosten opdraaien ?
Toch nog een stukje lease om dat Sogeti verhaal wat te verduidelijken (werk zelf sinds begin dit jaar bij Sogeti).

Dat brandstofbedrag is een 'vast' bedrag gebaseerd op type brandstof en gewicht auto, berekend op het geheel van alle Sogeti rijders. Als je met leasebedrag boven de eerder genoemde 600 euro uit komt kun je bruto (uit je "flex" pot) bijdragen. Ik werk bij Sogeti, heb een Clio diesel, 570 euro lease en brandstof en houdt per maand 30 euro mobiliteit over wat dus als loon wordt bijgestort.

Aardig: als je dus een eigen auto hebt en wat klussen in de buurt krijgt zie je je mobiliteitsbijdrage als salaris gestort, da's een fijne 380 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Bene schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:08:
[...]

Toch nog een stukje lease om dat Sogeti verhaal wat te verduidelijken (werk zelf sinds begin dit jaar bij Sogeti).

Dat brandstofbedrag is een 'vast' bedrag gebaseerd op type brandstof en gewicht auto, berekend op het geheel van alle Sogeti rijders. Als je met leasebedrag boven de eerder genoemde 600 euro uit komt kun je bruto (uit je "flex" pot) bijdragen. Ik werk bij Sogeti, heb een Clio diesel, 570 euro lease en brandstof en houdt per maand 30 euro mobiliteit over wat dus als loon wordt bijgestort.
Ok, dus eigenlijk heb je gewoon een leasenorm van 600-239=361 euro/maand, maar 600/maand klinkt natuurlijk leuker vindt Sogeti. Ik zie steeds meer bedrijven een brandstofcomponent toevoegen waardoor het meer lijkt dan het eigenlijk is.
Ik neem aan dat dit alleen maar geldt voor de laagste schaal, want ik blijf dit erg weinig vinden.(Momenteel heb ik een leasenorm van 625 en bij m'n nieuwe werkgever zelfs 850/maand.)
Als je met leasebedrag boven de eerder genoemde 600 euro uit komt kun je bruto (uit je "flex" pot) bijdragen.
De eigen bijdrage is altijd bruto (dwz fiscaal aftrekbaar), dat is niet iets specifieks voor Sogeti/'flex regelingen'. Zolang de eigen bijdrage maar 'eigen bijdrage voor prive gebruik' wordt genoemd door de werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 29-06-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 08:40
sverzijl schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:37:
Ik neem aan dat dit alleen maar geldt voor de laagste schaal, want ik blijf dit erg weinig vinden.
Nee, dit is voor alle schalen, daarin is iedereen gelijk.
Zolang de eigen bijdrage maar 'eigen bijdrage voor prive gebruik' wordt genoemd door de werkgever.
dat wordt hij niet, je kan het dus ook niet aftrekken van de bijtelling. Indirect gebeurt dat wel, omdat het uit dat flex stuk komt (dat is bruto salaris)

maar volgens mij hoort deze discussie in wat verdient een ict gemiddeld?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Laatst online: 14:40
[...]

Ok, dus eigenlijk heb je gewoon een leasenorm van 600-239=361 euro/maand, maar 600/maand klinkt natuurlijk leuker vindt Sogeti. Ik zie steeds meer bedrijven een brandstofcomponent toevoegen waardoor het meer lijkt dan het eigenlijk is.
Ik neem aan dat dit alleen maar geldt voor de laagste schaal, want ik blijf dit erg weinig vinden.(Momenteel heb ik een leasenorm van 625 en bij m'n nieuwe werkgever zelfs 850/maand.)
Geen idee waar je 239 vandaan haalt, maar goed.

Bij Sogeti krijg je 600 euro per maand mobiliteitsbijdrage. Je mag elke auto leasen die je wilt, alles boven de 600 euro mag je bruto uit je flex betalen. Kilometers zijn ongelimiteerd, ook in het buitenland.

Je kiest dus een auto voor een bedrag en daar hoort ook een bedrag brandstof bij, afhankelijk van de auto en brandstof soort. Deze tel je bij elkaar op en dat is je lease bedrag. Dan ben je klaar, ook geen eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor autos kan je uit kiezen dan bij Sogeti?
En wat zijn de prijzen ongeveer?

bah... waarchijnlijk moet dit idd in een andere topic, maar alles staat al lekker onderelkaar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:13:
In de post boven je staat "alles". Verder staat er nog een interessante mod-break. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
guidob schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:07:
[...]
Geen idee waar je 239 vandaan haalt, maar goed.
hier
Je kiest dus een auto voor een bedrag en daar hoort ook een bedrag brandstof bij, afhankelijk van de auto en brandstof soort. Deze tel je bij elkaar op en dat is je lease bedrag. Dan ben je klaar, ook geen eigen risico.
Het blijft hoe dan ook erg weinig. Met het oog op snel stijgende energie/brandstofkosten, is dat 'bedrag brandstof' een -voor de looptijd van de lease- vast bedrag of volledig variabel ?

Wel aardig dat je brandstof in het buitenland ook vergoed wordt. Had ik vroeger ook, maar tegenwoordig wordt buitenland alleen vergoed als het een zakelijke reis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:13:
En wat zijn de prijzen ongeveer?

bah... waarchijnlijk moet dit idd in een andere topic, maar alles staat al lekker onderelkaar hier.
Ik wil ook graag een speciaal topic over leasen bij bedrijven.. heb ook nog genoeg vragen erover!

OT: Ik heb een contract getekend bij Logica CMG. Bij Logica is het salaris voor iedereen gelijk, namelijk: het startsalaris is 1850,- excl leaseauto van 702.- en pensioen en collectieve ziektekostenverzekering. Denk niet dat ik als starter ontevreden mag zijn :) . (heb ook andere reacties gelezen hoor, over starters bij LCMG)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
Denk dat we dit topic maar moeten gebruiken voor al onze vragen ed over leasebedragen en wat je daar voor kunt leasen!!

ik ben benieuwd wat je voor 670euro (mobiliteitsvergoeding Cap) (incl. brandstof) kunt leasen!!

iemand ideeen/voorbeelden/eigen ervaringen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Volgens mij verschilt dat enorm per werkgever en per leasemaatschappij :) Maar ehh..incl. brandstof, da's niet zoveel ;)

Mijn normbedrag is 660 euri (excl brandstof) en daar kan ik (ongeveer) een Opel Astra Stationwagon 120PK voor leasen ;) (op basis van 40.000/48mnd)

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 29-06-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
www.directlease.nl ?
Voor 670 euro kan je veel leasen, alleen als je 60.000 km per jaar rijd kan je weer niet veel leasen. Kortom er moet meer info komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Het is allemaal heel lastig te vergelijken....
Want waar ben ik nou beter uit?
werkgever 1
700,- vergoeding
brandstof wordt door werkgever betaald, dus staat los van vergoeding
40.000 km jaar
10.000 km prive (alleen in nederland)
alleen diesel auto's

werkgever 2
630,- vergoeding
brandstof wordt NIET door werkgever betaald.Zit in de vergoeding
40.000 km jaar
onbeperkt prive (ook in buitenland)
keuze vrijheid brandstof

waar ben je dan beter uit?

voor 700 euro rij je een duurdere auto, maar met allerlei beperking en meer bijtelling (diesel is hogere catalogus waarde) voor die 630 rij je een minder grote auto maar heb je alle vrijheid (letterlijk van de wereld).

* -Jaap-io denkt iets over appels en peren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -Jaap-io op 29-06-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Voor zover ik het allemaal zie, is het allemaal een beetje hetzelfde bij de bedrijven :)

Ik ga dus 702 euro krijgen en er staat in het contract lettelijk: hierin zijn de verzekeringspremies en brandstofkosten inbegrepen.

Ben dus erg benieuwd wat ik ongeveer overhou en wat je hiervoor hebt, ik denk aan 550 excl brandstof?

Daarnaast ken ik ook de km's niet die Logica CMG rekent bij het leasen van een auto en de looptijd van de lease... en of het diesel moet zijn (neem aan van wel trouwens)

En zijn die prijzen van directlease.nl wel een beetje in verhouding, want als ik kijk op superlease.nl dan kom je toch gemiddeld 100 euro per maand duurder uit! Ow ja, directlease is standaard in gesteld op 20.000 per jaar, dat is natuurlijk wel erg weinig...

[ Voor 52% gewijzigd door Royz op 29-06-2006 17:28 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
-Jaap-io schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:50:
werkgever 1
700,- vergoeding
brandstof wordt door werkgever betaald, dus staat los van vergoeding
40.000 km jaar
10.000 km prive (alleen in nederland)
alleen diesel auto's

werkgever 2
630,- vergoeding
brandstof wordt NIET door werkgever betaald.Zit in de vergoeding
40.000 km jaar
onbeperkt prive (ook in buitenland)
keuze vrijheid brandstof

waar ben je dan beter uit?

voor 700 euro rij je een duurdere auto, maar met allerlei beperking en meer bijtelling (diesel is hogere catalogus waarde) voor die 630 rij je een minder grote auto maar heb je alle vrijheid (letterlijk van de wereld).

* -Jaap-io denkt iets over appels en peren ;)
Ehh..maar dat onbeperkt prive (ook in buitenland) mag je daarvan de brandstof ook declareren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
-Jaap-io schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:50:
werkgever 1
Knip

werkgever 2
Knip
offtopic:
Het lijkt me dat leasetarieven en vergoedingen nu niet datgene is waar je een werkgever op uit kiest. Zeker niet wanneer de verschillen klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

haroldinho schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:38:
[...]
en wat voor auto rij je daarvoor??
Ik heb nu een Seat Cordoba 1.9TDI

moet erbij zeggen dat het een kleine club is, waardoor je geen kwantumkorting krijgt die grote bedrijven wel hebben. Dat scheelt weer een paar tientjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
TheVMaster schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:24:
Volgens mij verschilt dat enorm per werkgever en per leasemaatschappij :) Maar ehh..incl. brandstof, da's niet zoveel ;)

Mijn normbedrag is 660 euri (excl brandstof) en daar kan ik (ongeveer) een Opel Astra Stationwagon 120PK voor leasen ;) (op basis van 40.000/48mnd)
had ff gekeken op internet en voor 670 incl. een peugeot 207 leasen (40.000/48)
dat vind ik toch nog wel redelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Laatst online: 07-08 14:00

Bene

list incomprehension

guidob schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:07:
[...]
Geen idee waar je 239 vandaan haalt.
(Een aardig gemiddelde.. Mijn cliotje doet 140 euro brandstof per maand, een stevige golf op benzine kost je 330)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Ik zit niet in de ICT branche maar zit in vergelijkbare luxe op dit moment :P

Als je een lease-auto neemt is het belastingtechnisch voordelig om zelf een bijdrage te te betalen. Dit wordt namelijk verrekend met je bijtelling (bruto minus netto verhaal).

Waar je wel naar moet kijken is het aantal kilometers prive rijdt. De meeste zullen rond 15000 kilometer zitten als je ook met de auto in de zomer op vakantie gaat. 5000km voor de zomer vakantie en 10000km (kleine 200km per week)voor het gehele jaar prive. Zorg er altijd voor dat je woon/werk kilometers los staan van je kilomters/brandsstof. Of zorg er voor dat je afspraken maakt als je verder van huis moet werken dan voorheen de bedoeling was (bijv. nieuw project 50km verder).

Daarnaast is het misschien voor de echte "Hollanders" interesant om te kijken wat je netto overhoudt als je ervoor kiest om geen lease-auto te nemen. Ik ken bedrijven die wel het openbaar vervoer 100% vergoeden zonder dat dit je salaris beinvloed.
Als je het namelijk niet al te bont maakt moet je voor rond de 400 euro (wegenb. verzek., afschr. etc.) netto p/maand een golf 4 uit 2001 (aanschaf +/- 10.000 euro) kunnen rijden.

Het kan dus lonen om geen lease-auto te kiezen of om heel goed je eigen situatie aan prive/woonwerk/brandstof uit te rekenen. Nogmaals wat je bruto verdient is niet wat je netto overhoud, vraag je werkgever dan ook dit te laten berekenen. Ik betaal als voorbeeld voor me Clio diesel nu dit jaar netto 300 euro per maand aan ex-minister Zalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:34

paQ

Roenie schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:32:
[...]

offtopic:
Het lijkt me dat leasetarieven en vergoedingen nu niet datgene is waar je een werkgever op uit kiest. Zeker niet wanneer de verschillen klein zijn.
Idd... mag hopen dat dat toch zeker geen criterium is... :{

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Laatst online: 14:40
sverzijl schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 15:17:
[...]

Het blijft hoe dan ook erg weinig. Met het oog op snel stijgende energie/brandstofkosten, is dat 'bedrag brandstof' een -voor de looptijd van de lease- vast bedrag of volledig variabel ?

Wel aardig dat je brandstof in het buitenland ook vergoed wordt. Had ik vroeger ook, maar tegenwoordig wordt buitenland alleen vergoed als het een zakelijke reis is.
Ik vind ook niet veel, maar weinig vind ik wat overdreven. Het is maar net wat je gewend bent. Ik vind het vooral fijn om lekker een nieuwe auto te rijden en voor 600 euro zit je in een Ibiza/Polo. Overigens ga je met wat opties daar al snel overheen. Ik had liever een bedrag gezien voor een gemiddelde Leon/Golf.

Brandstof is idd erg duur, ik ben benieuwd of het volgend jaar weer verhoogd wordt. De kosten zijn vast, dus je komt niet voor verassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bene schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:30:
[...]

(Een aardig gemiddelde.. Mijn cliotje doet 140 euro brandstof per maand, een stevige golf op benzine kost je 330)
Ik zou het niet precies weten maar bij ons heb je een brandstof component die gebaseerd is op een golf ( Diesel ) voor 40.000/48 maanden en die staat op 151 euro. Dus het lijkt me dat de diesel voor auto's zoals de Golf ongeveer 151 euro per maand zal kosten.

De brandstof wordt trouwens idd van te voren af gesproken. Dus het is niet zo zoals sommige hier lijken te denken dat je benadeeld wordt als je verder moet rijden. De afspraken worden gemaakt aan de hand van het lease contract ( Meestal dus 40.000 km per jaar ).

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 30-06-2006 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

ik d8 trouwens dat dat belastingvoordeel met je eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling niet meer mogelijk was sinds kort.... er was iig iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
TheVMaster schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:25:
[...]

Ehh..maar dat onbeperkt prive (ook in buitenland) mag je daarvan de brandstof ook declareren? :)
ja :)
Roenie schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:32:
[...]

offtopic:
Ik zeg ook niet dat het, het criterium is. Ik zeg alleen dat het moeilijk te verglijken is en dus lastig te bepalen wie een betere regeling heeft

[ Voor 50% gewijzigd door -Jaap-io op 30-06-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01

ralpje

Deugpopje

Miki schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:33:
betaal als voorbeeld voor me Clio diesel nu dit jaar netto 300 euro per maand aan ex-minister Zalm.
Maar als het goed is deed je dat voorgaande jaren ook, alleen ineens bij de belastingafrekening. Nu wordt het netjes elke maand verrekend, in mijn ogen een stuk handiger.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-08 09:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
CaptBiele schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:24:
ik d8 trouwens dat dat belastingvoordeel met je eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling niet meer mogelijk was sinds kort.... er was iig iets mee.
Daar is even discussie over geweest. Dat ging erom of een eigen bijdrage die wordt betaald om een duurdere auto te rijden dan de werkgever toestaat nog wel afgetrokken mocht worden van de bijtelling. Immers, dat is een luxe en geen noodzaak. Eerst was de mogelijkheid geschrapt maar de staatssecretaris zag ook wel in dat dit een oncontroleerbaar criterium zou zijn en heeft voor de duidelijkheid gezegd dat de gehele betaalde eigen bijdrage afgetrokken mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
ralpje schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:42:
[...]

Maar als het goed is deed je dat voorgaande jaren ook, alleen ineens bij de belastingafrekening. Nu wordt het netjes elke maand verrekend, in mijn ogen een stuk handiger.
Niet helemaal waar, de belasting tarieven zijn ook anders. Het is nu 22% van de catalogus waarde verdeeld over je salarisperiodes. Vorig jaar werd deze 22% bij je totaal salaris opgeteld en daarover pas de naheffing. Hoe gek het mag klinken betaal ik nu meer dan vorig jaar, kans is alleen groot dat ik volgend jaar iets terug krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 30-06-2006 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
man, wat ben ik blij een belgische IT'er te zijn...

Net nieuwe wagen kunnen kiezen (opel zafira 150PK full full option) en dat komt in belgië op een leasebedrag van 600€/maand (inclusief benelux onbeperkt tanken, winterbanden,....). In België moet je als leasewagen-gebruiker minimaal +/- 110€/maand zelf bijdragen voor het gebruik van een leasewagen. Voor die 110€/maand hebben wij dus in België een leasewagen ter beschikking als werknemer (zeker handig als 24 jarige, als je voor de rest nog geen andere vaste kosten hebt en zeker als je zoals mij veel privékilometers maakt om naar nederland te rijden in het weekend). _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Dailybits op 30-06-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 16-08 10:20

SeatRider

Hips don't lie

namreh82 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:45:
man, wat ben ik blij een belgische IT'er te zijn...

Net nieuwe wagen kunnen kiezen (opel zafira 150PK full full option) en dat komt in belgië op een leasebedrag van 600€/maand (inclusief benelux onbeperkt tanken, winterbanden,....). In België moet
Leasebedrag is laag, maar zal vast samenhangen met het gebrek aan BPM in Belgie :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:49:
[...]

Daar is even discussie over geweest. Dat ging erom of een eigen bijdrage die wordt betaald om een duurdere auto te rijden dan de werkgever toestaat nog wel afgetrokken mocht worden van de bijtelling. Immers, dat is een luxe en geen noodzaak. Eerst was de mogelijkheid geschrapt maar de staatssecretaris zag ook wel in dat dit een oncontroleerbaar criterium zou zijn en heeft voor de duidelijkheid gezegd dat de gehele betaalde eigen bijdrage afgetrokken mag worden.
Daarnaast is het niet alleen een bijdrage die in relatie staat tot de luxe. Bij ons hangt de eigen bijdrage af van de functie die je vervult. Men redeneert; iemand die een auto nodig heeft voor de vervulling van zijn functie moet minder bijdrage betalen dan iemand die eigenlijk de hele dag op kantoor aanwezig is.

Uit mijn hoofd, ongeveer: een developer betaald dus 200 euro, een consultant 150 euro, een project manager 90 euro en een accountmanager 50 euro. Management ... uiteraard niets :)

Daarbovenop kun je nog een eigen extra bedrag verwachten als je over je leasebedrag gaat. Daar is overigens een grens op gezet van het MT (% max), om mensen voor zichzelf in bescherming te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03
Als je een lease-auto neemt is het belastingtechnisch voordelig om zelf een bijdrage te te betalen. Dit wordt namelijk verrekend met je bijtelling (bruto minus netto verhaal).
Kan iemand mij eens uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat?
Stel:
Ik heb een leasebedrag van 500 euro in de maand. Dan zou het belastingtechnisch gezien voordeliger zijn om bijv. voor 550 euro per maand te leasen. Even doorrekenen:

40.000 km/jaar, looptijd 3,5 jaar, centrale inkoop, bedrag excl. brandstof

500 euro lease p/m: Opel Astra station 1.4 enjoy - € 21.545,- catalogusprijs
550 euro lease p/m: Opel Astra station 1.4 cosmo easytronic aut - € 24.195,- catalogusprijs

Voor de enjoy zijn de netto lasten obv 42% inkomstenbelasting: € 166,-
Voor de cosmo zijn de netto lasten obv 42% inkomstenbelasting : € 186,-

Lease is dus bruto 50 euro duurder en netto slechts 20. Is dat nou het voordeel, meer auto voor je geld krijgen? Of is het wel mogelijk om bruto meer te betalen en netto minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ronald Koeman schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:21:
[...]

Kan iemand mij eens uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat?
Stel:
Ik heb een leasebedrag van 500 euro in de maand. Dan zou het belastingtechnisch gezien voordeliger zijn om bijv. voor 550 euro per maand te leasen. Even doorrekenen:

40.000 km/jaar, looptijd 3,5 jaar, centrale inkoop, bedrag excl. brandstof

500 euro lease p/m: Opel Astra station 1.4 enjoy - € 21.545,- catalogusprijs
550 euro lease p/m: Opel Astra station 1.4 cosmo easytronic aut - € 24.195,- catalogusprijs

Voor de enjoy zijn de netto lasten obv 42% inkomstenbelasting: € 166,-
Voor de cosmo zijn de netto lasten obv 42% inkomstenbelasting : € 186,-

Lease is dus bruto 50 euro duurder en netto slechts 20. Is dat nou het voordeel, meer auto voor je geld krijgen? Of is het wel mogelijk om bruto meer te betalen en netto minder?
Nee je hele verhaal klopt niet. Het gaat om een eigen bijdrage, een x bedrag wat je aan je werkgever zou moeten betalen. Stel je neemt die enjoy a € 21.545, hiervan 22% = 4739,90 euro wat je per jaar via je salarisstrookje aan de belastingdienst schuldig bent. Das 394,99 euro bruto per maand.
Stel dat je werkgever je een bijdrage van 100 euro vraagt dan mag dit bruto worden afgetrokken van die 394,99 euro p/maand. Inplaats dat je dus inkomsten belasting betaalt op die 394,99 euro ga je dat betalen over 294,99. Je gaat dus minder aan de fiscus betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 11:52

JaQ

Ik zit niet in de ICT branche maar zit in vergelijkbare luxe op dit moment :P

Ik hoop dat je onvoordelig bedoeld? De eigen bijdrage betaal je immers netto, waarna je nogmaals belasting betaald over het restant. Je mag dus 100 euro bruto (bijtelling) wegstrepen tegen 100 euro netto.
Miki schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:35:
[...]
Stel dat je werkgever je een bijdrage van 100 euro vraagt dan mag dit bruto worden afgetrokken van die 394,99 euro p/maand. Inplaats dat je dus inkomsten belasting betaalt op die 394,99 euro ga je dat betalen over 294,99. Je gaat dus minder aan de fiscus betalen.
Is dit veranderd? Het was namelijk altijd netto?

ik betaal sinds 2 jaar geen eigen bijdrage meer

[ Voor 32% gewijzigd door JaQ op 30-06-2006 22:35 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Miki schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:35:
[...]

Nee je hele verhaal klopt niet. Het gaat om een eigen bijdrage, een x bedrag wat je aan je werkgever zou moeten betalen. Stel je neemt die enjoy a € 21.545, hiervan 22% = 4739,90 euro wat je per jaar via je salarisstrookje aan de belastingdienst schuldig bent. Das 394,99 euro bruto per maand.
Dat verandert volgens mij niets aan de situatie uit mijn voorbeeld. Je betaalt 100 euro netto extra voor je lease om over 100 euro bijtelling geen belasting te hoeven betalen -> een voordeel van zeg 42% * 100 euro is 42 euro. 100 euro betalen om 42 euro minder belasting te hoeven betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ronald Koeman schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:55:
[...]

Dat verandert volgens mij niets aan de situatie uit mijn voorbeeld. Je betaalt 100 euro netto extra voor je lease om over 100 euro bijtelling geen belasting te hoeven betalen -> een voordeel van zeg 42% * 100 euro is 42 euro. 100 euro betalen om 42 euro minder belasting te hoeven betalen :+
Gebruik anders eens google als je het niet snapt, "eigen bijdrage leaseauto" geeft genoeg hits. Daarbij geef ik ook aan dat het interesant kan zijn, niet dat het ten alle tijden voordeel opleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 21:59
Ik mag dat wel, (gelukkig, zit namelijk veel in het buitenland) Maar mijn collega's die normaal in NL werken kunnen dat wel.

De tankpas werkt dan vaak niet. Je zal het dan zelf moeten voorschieten en declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nou, ik heb een formulier binnen gekregen voor de bestelling van een lease auto. Kan een klasse B (of klasse HC) lease auto zonder eigen bijdrage krijgen. Zijn er websites met overzichten van klasse B auto's? Ik zie voorbeelden zoals een Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Seat Leon en Peugeot 307...

Waar valt bijvoorbeeld een Audi A3 onder of een BMW 1? Verschillen de klasses per lease maatschappij? MIjn dank is groot :)

Never mind, ik ga voor de Seat Leon (dat zeg ik nu... ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Royz op 02-07-2006 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 10:48

Cliffie

Trompetslet

Ik denk dat Miki nog even mag doorlezen en dat Ronald door gaat voor de koelkast :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Cliffie schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:32:
Ik denk dat Miki nog even mag doorlezen en dat Ronald door gaat voor de koelkast :)
Voor de laatste keer dan maar:

Eigen bijdrage voor duurdere lease-auto volledig aftrekbaar

19-06-2006
Werknemers kunnen een hogere eigen bijdrage wegens het rijden in een duurdere auto dan overeenstemt met hun functieschaal volledig in aftrek brengen. Essentieel is dat privé-overwegingen zoals meer comfort en meer status aan het rijden in een duurdere auto ten grondslag liggen. Het helpt hierbij als de autoleaseregeling van een werkgever uitdrukkelijk vermeldt dat de meerkosten van de auto van de zaak die voortvloeien uit privé-overwegingen van de werknemer, voor rekening van de werknemer komen. Dit blijkt uit een uitspraak van rechtbank Haarlem.

De eigen bijdrage voor het in privé mogen rijden in de auto van de zaak is aftrekbaar van het belastbare voordeel dat als loon in aanmerking wordt genomen. De hoogte van de aftrek kan echter niet meer bedragen dan het in aanmerking genomen loonbestanddeel. Het belastbare loonbestanddeel bedraagt op kalenderjaarbasis ten minste 22 procent van de cataloguswaarde van de auto (inclusief BTW en BPM). Rijdt een werknemer met de auto in een kalenderjaar minder dan 500 km in privé, dan bedraagt het belastbare voordeel nihil. Voor bestelauto’s gelden enige aanvullende bepalingen.

Rechtbank Haarlem heeft op 17 mei 2006 uitspraak gedaan over de aftrekbaarheid van de extra eigen bijdrage. De zaak was als volgt. Een werkneemster reed in 2003 in een duurdere auto van de zaak dan overeenstemde met haar functieschaal. Volgens de autoleaseregeling van de werkgever mochten werknemers in een duurdere auto rijden, op voorwaarde dat de betreffende werknemer voor de extra autokosten een hogere eigen bijdrage zou betalen. De werkgever wenste uit kostenoverwegingen niet bij te dragen aan extra autokosten die voortvloeiden uit privé-overwegingen van de werknemer. Dit had de werkgever ook op vragen van de belastinginspecteur geantwoord.

De vrouw betaalde in 2003 aan de werkgever een extra eigen bijdrage van 1.165 euro. De inspecteur weigerde de extra eigen bijdrage volledig in aftrek toe te laten en meende dat de extra bijdrage slechts voor eenderde deel aftrekbaar was omdat dit deel betrekking had op het privé-gebruik. Volgens ervaringscijfers van de Belastingdienst zou tweederde deel van de autokosten op zakelijk gebruik betrekking hebben.

De rechtbank stelde vast dat de extra eigen bijdrage geheel verband hield met het privé-gebruik. De rechtbank merkte daarnaast op dat een pro rata aftrek van de extra eigen bijdrage geen steun vond in de wettekst en de parlementaire geschiedenis van de betreffende wetsbepaling. Hieruit volgde dat de extra eigen bijdrage volledig aftrekbaar was van het toenmalige autokostenforfait.

Opmerking
Sinds 1 januari 2006 is het voordeel van een auto van de zaak van de inkomstenbelasting naar de loonbelasting overgebracht. Op het punt van de eigen bijdrage wegens privé-gebruik zijn geen veranderingen opgetreden. Daardoor heeft de uitspraak van de rechtbank ook na 1 januari 2006 zijn geldigheid behouden.

Bron: PriceWaterhouseCoopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 11:52

JaQ

Miki schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:31:
[...]

Eigen bijdrage voor duurdere lease-auto volledig aftrekbaar

<<snip>>

Maar er staat vervolgens nergens dat je dat geld bruto of netto inleverd. Ik kan het ook niet vinden met google, maar ik weet zeker dat in het verleden dit netto geld was. Het eenvoudige rekensommetje dat je 100 euro (netto) inlevert om 42 euro minder belasting te betalen blijft dus staan.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 21:19
Bene schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:08:
Als je met leasebedrag boven de eerder genoemde 600 euro uit komt kun je bruto (uit je "flex" pot) bijdragen. Ik werk bij Sogeti, heb een Clio diesel, 570 euro lease en brandstof en houdt per maand 30 euro mobiliteit over wat dus als loon wordt bijgestort.
Maar als je het van je flex betaalt mag je de eigen bijdrage niet meer aftrekken van je belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 16-08 10:48

Cliffie

Trompetslet

Miki schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:31:
[...]

bla bla bla
Wat hierboven staat is helemaal waar, maar ik zal het eens uit leggen in Jip en Janneke taal.

Als jij 100 euro meer betaald aan je werkgever voor een duurdere auto, mag je die inderdaad aftrekken van de belasting over de bijtelling, echter, je betaald dan (zoals hier boven ook al is gezegd) 42 euro minder netto per maand voor je auto. Alleen heb je ook al 100 euro extra betaald. Dan lever je nog steeds 58 euro in. Precies zoals Ronald het eerder verwoord heeft.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:50

FreakNL

Well do ya punk?

En die 600 bij Sogeti is dus wel inclusief brandstof, dus je houdt minder over.....

Ik zie hier iemand schrijven dat het een voordeel is dat je het restant van die 600 euro bij je salaris krijgt, maar als je daar echt voordeel van wil hebben, zul je in een Nissan Micra of Daihatsu Cuore moeten gaan rijden...

Van die 600 euro kan je ongeveer een Clio rijden met airco, niet al te snelle moter (1.4 diesel ofzo). Dan hou je nog 35 euro 'over' die je inderdaad bruto bij je loon krijgt.

Een 207 (1.4 diesel met airco) kost je al 650 euro, dus daar moet je al 50 euro bijleggen.....

Ik vind dat ze dat bij de intro bij Sogeti niet goed uitleggen. Ik heb zelf ook getekend als YP, en ik heb daar zeker geen spijt van, omdat de meeste dingen wel heel positief eruitspringen, maar verkijk je niet op die mobiliteitsvergoeding, je kan er niet al te veel van rijden, en bij de concurentie is het een stuk beter geregeld, moederbedrijf Cap werkt met een mobiliteitsvergoeding van 650 euro excl. brandstof (dus kan je veel verder gaan qua auto), en LogicaCMG werkt met 850 incl. brandstof. Dat is dus 250 euro meer dan bij Sogeti.....

Verplaatst van Ervaringen bij ICT dienstverleners naar dit topic.

[ Voor 78% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2006 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramzel
  • Laatst online: 03-04 11:00

bramzel

Hoezo dan?

FreakNL schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:18:
... en LogicaCMG werkt met 850 incl. brandstof. Dat is dus 250 euro meer dan bij Sogeti.....
702 euro incl brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
FreakNL schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:18:
En die 600 bij Sogeti is dus wel inclusief brandstof, dus je houdt minder over.....

Ik zie hier iemand schrijven dat het een voordeel is dat je het restant van die 600 euro bij je salaris krijgt, maar als je daar echt voordeel van wil hebben, zul je in een Nissan Micra of Daihatsu Cuore moeten gaan rijden...

Van die 600 euro kan je ongeveer een Clio rijden met airco, niet al te snelle moter (1.4 diesel ofzo). Dan hou je nog 35 euro 'over' die je inderdaad bruto bij je loon krijgt.

Een 207 (1.4 diesel met airco) kost je al 650 euro, dus daar moet je al 50 euro bijleggen.....

Ik vind dat ze dat bij de intro bij Sogeti niet goed uitleggen. Ik heb zelf ook getekend als YP, en ik heb daar zeker geen spijt van, omdat de meeste dingen wel heel positief eruitspringen, maar verkijk je niet op die mobiliteitsvergoeding, je kan er niet al te veel van rijden, en bij de concurentie is het een stuk beter geregeld, moederbedrijf Cap werkt met een mobiliteitsvergoeding van 650 euro excl. brandstof (dus kan je veel verder gaan qua auto), en LogicaCMG werkt met 850 incl. brandstof. Dat is dus 250 euro meer dan bij Sogeti.....

Verplaatst van Ervaringen bij ICT dienstverleners naar dit topic.
Cap werkt met 670 incl. voor Yp's. dus ook niet al te veel....maar in een jaar stijg je wel een aantal treden in salarisschaal dus kun je nu al iets boven je mob.vergoeding gaan zitten en een leuke auto leasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 06-08 22:32

vooghel

Cunning linguist

Hou er ook rekening mee dat door verschillen in afspraken tussen werkgevers en leasemaatschappijen, de leaseprijzen fors kunnen verschillen. Dit heeft te maken met het geschatte aantal km's, maar ook keuzevrijheid, toeslagen (bij Cap betaal je bijvoorbeeld een klein percentage om bij uit dienst je auto boetevrij te kunnen inleveren) en nog veel meer. Hierdoor zijn leasevergoedingen en -prijzen lastig met elkaar te vergelijken. Ik heb toen ik nog bij Cap zat gewerkt met een collega van een andere ICT-dienstverlener, en die kreeg bijna 150 euro minder leasevergoeding per maand dan ik. We konden echter wel zo'n beetje dezelfde auto leasen van dat bedrag!

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 23:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Pfoe, dit zijn toch wel krappe bedragen en voorwaarden die ik zo links en rechts lees :?
Ik mag officieel leasen tot €800,- (eigenlijk van 650,- tot 800,- maar dat is wat krom. Wie hou me tegen als ik voor 600,- wil leasen :?), maar mijn eigen leasebedrag is wat hoger. De leasebedragen zijn uiteraard ex brandstof.
In het buitenland mag ik prive niet tanken, maar ik mag ze wel op de een of andere manier declareren zodat ik ze van de belasting kan aftrekken ?

Over prive gebruik is het helemaal simpel : ik mag prive rijden. punt.
Geen beperkingen of wat dan ook.
Een van de voorwaarden is overigens wel dat het perse diesel moet zijn (LPG mag niet meer).

Aan de andere kant, wat ik dus weer niet heb : als ik voor 500,- zou leasen krijg ik niet spontaan 300,- per maand meer bij mijn salaris gestort.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 21:59
[b][message=26190655,noline]Aan de andere kant, wat ik dus weer niet heb : als ik voor 500,- zou leasen krijg ik niet spontaan 300,- per maand meer bij mijn salaris gestort.
Dan ging ik mooi die 800 euro volmaken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 11:03
Koffie schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:16:
Pfoe, dit zijn toch wel krappe bedragen en voorwaarden die ik zo links en rechts lees :?
Ik mag officieel leasen tot €800,- (eigenlijk van 650,- tot 800,- maar dat is wat krom. Wie hou me tegen als ik voor 600,- wil leasen :?), maar mijn eigen leasebedrag is wat hoger. De leasebedragen zijn uiteraard ex brandstof.
In het buitenland mag ik prive niet tanken, maar ik mag ze wel op de een of andere manier declareren zodat ik ze van de belasting kan aftrekken ?

Over prive gebruik is het helemaal simpel : ik mag prive rijden. punt.
Geen beperkingen of wat dan ook.
Een van de voorwaarden is overigens wel dat het perse diesel moet zijn (LPG mag niet meer).

Aan de andere kant, wat ik dus weer niet heb : als ik voor 500,- zou leasen krijg ik niet spontaan 300,- per maand meer bij mijn salaris gestort.
Dan kan jij ook wel een aardig leuk autotje rijden dus? Wat heb je nu voor 1?
Ik rijd zelf nu een Golf IV nog, overgenomen van een voorganger vanwege mijn jaarcontract.
Krijg binnekort een vast contract en ook een nieuwe auto, mag dan waarschijnlijk tot 750,= gaan.
Maar denk zelf dat ik niet tot het max ga, gezien de bijtelling
descon schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:02:
[...]

Dan ging ik mooi die 800 euro volmaken :*)
En je bijtelling dan :Y)
Tenzij je genoeg verdient natuurlijk

[ Voor 9% gewijzigd door Fire_Bird op 25-07-2006 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 16-08 10:20

SeatRider

Hips don't lie

Koffie schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:16:
Dat is ook niet zo gek. Om jou 300 euro bruto salaris te geven kost een werkgever ook nog ietsjes meer (werkgeverslasten die niet op jouw loonstrookje terugkomen) en daarbij is die 800 euro voor de lease auto aftrekbaar. Vandaar dat een auto veel interessanter en makkelijker is om mee te schermen dan met meer salaris. Wel zie jij een kleinere auto als verminderde bijtelling op je salarisstrookje terug :). Een auto van 30000 of 20000 scheelt je zo 100 euro netto in de maand.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-08 13:14
Goedenavond,

Ik ben momenteel op zoek naar een leaseauto. Daar ik keuze heb uit 10 merken (Volkswagen, Peugeot, Audi, Opel, Ford, Renault, Toyota, Nissan, Alfa Romeo, Volvo) en ik in de laagste categorie ben ingedeeld kom ik eigenlijk neer op de Peugeot 207 die mij het meeste aanspreekt (naast bijv. de opel corsa).

Nu heeft mijn werkgever gezegd dat hij vooralsnog geen onderhandelingspositie inneemt, oftewel dat ik vrij ben in het regelen van kortingen (waarvan wordt gezegd dat dit mogelijk is). Nu vraag ik mij af in hoeverre ik een korting kan krijgen (op opties, aanschafwaarde auto (hoeveel procent), contant geld??) Ik hoop dat iemand mij hierin wat meer duidelijkheid kan verschaffen want die kan ik niet krijgen van zowel mijn werkgever als van mijn naaste omgeving, aangezien beide weinig-geen ervaring hier mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ik betaal als voorbeeld voor me Clio diesel nu dit jaar netto 300 euro per maand aan ex-minister Zalm.
Dan heb jij een heel dure Clio zeg, ik heb voor een Golf IV diesel een BRUTO bijtelling van 367 euro per maand. Om netto aan dat bedrag te komen moet ik toch al gauw een auto van bijna 43000 euro voor de deur hebben staan. Weet je zeker dat het niet het bruto bijtellingsbedrag op je loonstrook is die 330? Zou een catalogusprijs van 18000 euro betekenen, wat me voor een Clio wat realistischer lijkt dan 43000...

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lijkt mij ook. Ik was van de week in een Renault garage, en daar stond een vet uitgebouwde Clio met zowat alle opties, en 200pk, en die was 'slechts' 32000 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Fire_Bird schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:04:
[...]
Dan kan jij ook wel een aardig leuk autotje rijden dus? Wat heb je nu voor 1?
Ik rijd een Saab 9-3 SE
En je bijtelling dan :Y)
Tenzij je genoeg verdient natuurlijk
Bijtelling heb je altijd, maar dan nog is het een bedrag waar ik dezelfde auto niet prive voor kan rijden, zeker niet gezien de prive kilometers die ik rijd.
Roncom schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:57:
Goedenavond,

Ik ben momenteel op zoek naar een leaseauto. Daar ik keuze heb uit 10 merken (Volkswagen, Peugeot, Audi, Opel, Ford, Renault, Toyota, Nissan, Alfa Romeo, Volvo) en ik in de laagste categorie ben ingedeeld kom ik eigenlijk neer op de Peugeot 207 die mij het meeste aanspreekt (naast bijv. de opel corsa).

Nu heeft mijn werkgever gezegd dat hij vooralsnog geen onderhandelingspositie inneemt, oftewel dat ik vrij ben in het regelen van kortingen (waarvan wordt gezegd dat dit mogelijk is). Nu vraag ik mij af in hoeverre ik een korting kan krijgen (op opties, aanschafwaarde auto (hoeveel procent), contant geld??) Ik hoop dat iemand mij hierin wat meer duidelijkheid kan verschaffen want die kan ik niet krijgen van zowel mijn werkgever als van mijn naaste omgeving, aangezien beide weinig-geen ervaring hier mee hebben.
Een auto kost xx euro. Dat zijn de adviesprijzen en daar valt voor 2 personen op af te dingen :
- De 'koper'
- De leasemaatschappij

De dealer kan je vaak x% korting geven, waarbij de leasemaatschappij een vast percentage zal opeissen. Wat overblijft kun jij onderhandelen.
Meest voorkomend is dat je voor xx euro aan opties gratis mag bestellen van de dealer.
Nog veel mooier zou uiteraard zijn als je opties niet op de oderlijst kun laten komen. Dan heb je en die optie, en hij staat niet bij de cataloguswaarde van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Roncom schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:57:
Goedenavond,

Lease bedrijven krijgen meestal standaard 5% korting.

Voor wat betreft mijn lease voorwaarden
Ik werk bij een klein detacheringsbureau.
Als ik werk + prive onder de 25.000km/j blijf mag ik benzine rijden anders LPG of diesel.
Bij benzine is het norm bedrag € 500,- op basis van 30.000km/48 mnd excl. brandstof.
Bij LPG of diesel is dat € 590,- op basis van 30.000km/48 mnd excl. brandstof.
Prive kilometers is onbeperkt (fair use policy), en brandstof in het buitenland wordt vergoed (ook prive). Verder mag je zelf bepalen welke auto je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:59

_Arthur

blub

RAF1 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 09:45:
Lease bedrijven krijgen meestal standaard 5% korting.
Nou, niet echt overal. Leaseplan heeft Ford bv een poot uitgedraait om verplicht 10% korting te geven (aan de leasetoko dus). Bij welke dealer de auto besteld wordt maakt dus niets meer uit als het via Leaseplan gaat.

Doorsnee korting is volgens mij al dik 8% overal. 1 tot 2% blijft dan over voor de consument om wat extra aan accesoires te kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nog wat meer smaken erin te gooien w.b.t. constructies:

Ik heb een leasevergoeding van 510 euro / maand excl. brandstofkosten (fair-ure / prive toegestaan) onder beding van 25.000 km per jaar / benzine / 48 maanden.

Die constructie is voor mij niet van toepassing omdat ik veel km's rijd. In dat geval offreer ik conform bovenstaande een auto en als die volstaat, dan wordt de diesel met kilometrage van 40K gekozen.

Hierdoor is het volgende nu besteld:
- Audi A3 Proline Attraction 1.9 tdi met extra opties (metallic lak, 17"" velgen, etc.)
- cataloguswaarde +- 32K
- 40K km / jaar met looptijd 48 maanden
- benzine leaseprijs 599 euro / maand voor 1.6 excl. brandstof (25K / jaar, 48 maanden) dus eigen bijdrage 89 euro / maand
- diesel leaseprijs: 829 euro excl. brandstofkosten

Auto kost me +- 380 euro / maand netto all-in (eigen bijdrage + belasting) maar ja, daar rijd je privé geen Audi A3 1.9 tdi voor (denk ook aan afschrijving / onderhoud, etc. naast de brandstofkosten, verzekering en wegenbelasting).

Overigens, verkijk je niet op de prijzen van directlease; daar ztten wat haken en ogen aan w.b.t. secundaire kwesties

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:55:
Om nog wat meer smaken erin te gooien w.b.t. constructies:

Ik heb een leasevergoeding van 510 euro / maand excl. brandstofkosten (fair-ure / prive toegestaan) onder beding van 25.000 km per jaar / benzine / 48 maanden.

Die constructie is voor mij niet van toepassing omdat ik veel km's rijd. In dat geval offreer ik conform bovenstaande een auto en als die volstaat, dan wordt de diesel met kilometrage van 40K gekozen.

Hierdoor is het volgende nu besteld:
- Audi A3 Proline Attraction 1.9 tdi met extra opties (metallic lak, 17"" velgen, etc.)
- cataloguswaarde +- 32K
- 40K km / jaar met looptijd 48 maanden
- benzine leaseprijs 599 euro / maand voor 1.6 excl. brandstof (25K / jaar, 48 maanden) dus eigen bijdrage 89 euro / maand
- diesel leaseprijs: 829 euro excl. brandstofkosten

Auto kost me +- 380 euro / maand netto all-in (eigen bijdrage + belasting) maar ja, daar rijd je privé geen Audi A3 1.9 tdi voor (denk ook aan afschrijving / onderhoud, etc. naast de brandstofkosten, verzekering en wegenbelasting).

Overigens, verkijk je niet op de prijzen van directlease; daar ztten wat haken en ogen aan w.b.t. secundaire kwesties
Voor die 380 euro rijd je inderdaad geen A3.

Maar: als je kiest voor een eigen auto ipv leasen, en je krijgt dan het lease budget uitgekeerd, is het dan nog steeds voordeliger om te leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24
Met snelle berekening: nee

Reken maar mee:
829 excl BTW = 986 incl. BTW
986 bruto uitkering = 414 netto uitkering (42%)
414 + 380 = 794 totale 'inkomsten'
48 maanden 794 = 38112 euro netto

Dan de 'kosten':
10240 Rente voor financiering (4*0.08*32000)
13630 Verzekering (allrisk bij FBTO, eerste advertentie die ik tegenkwam :))
20000 Afschrijving (beetje gok natuurlijk, maar A3's met bouwjaar 02 staan voor zo'n 15K bij de dealer, dus 12K terugkrijgen is niet zo'n gekke gok denk ik)
4000 Wegenbelasting
Totaal aan kosten: 47870

Dus leasen is grofweg 10K goedkoper (en dan heb ik voor het gemak de gratis diesel voor prive-gebruik en dingen als onderhoud/reparaties/beurten nog even buiten beschouwing gelaten). Per persoon zal er wel wat verschil in zitten, verzekering is afhankelijk van woonplaats/leeftijd e.d., 8% rente is misschien ook wel in de praktijk anders.

Je zou in eerste instantie ja denken (de lease-maatschappij moet immers ook verdienen..), maar blijkbaar verdient de lease-maatschappij minder dan de staat wanneer je van bruto uitkeringen naar netto gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:01

ralpje

Deugpopje

CubicQ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:29:

Reken maar mee:

Dan de 'kosten':
10240 Rente voor financiering (4*0.08*32000)
13630 Verzekering (allrisk bij FBTO, eerste advertentie die ik tegenkwam :))
20000 Afschrijving (beetje gok natuurlijk, maar A3's met bouwjaar 02 staan voor zo'n 15K bij de dealer, dus 12K terugkrijgen is niet zo'n gekke gok denk ik)
4000 Wegenbelasting
Totaal aan kosten: 47870

Dus leasen is grofweg 10K goedkoper (en dan heb ik voor het gemak de gratis diesel voor prive-gebruik en dingen als onderhoud/reparaties/beurten nog even buiten beschouwing gelaten). Per persoon zal er wel wat verschil in zitten, verzekering is afhankelijk van woonplaats/leeftijd e.d., 8% rente is misschien ook wel in de praktijk anders.

Je zou in eerste instantie ja denken (de lease-maatschappij moet immers ook verdienen..), maar blijkbaar verdient de lease-maatschappij minder dan de staat wanneer je van bruto uitkeringen naar netto gaat :)
Maar dan ga je er van uit dat je privé ook een A3 zou rijden, wat je waarschijnlijk niet zou doen.
Doe je de berekening over een auto van pak 'm beet 20K euro, dan wordt het een ander verhaal...
Om nog maar even buiten beschouwing te laten dat je privé waarschijnlijk geen diesel zal rijden maar benzine (en dus goedkoper uit bent) en je veel minder kilometers zal maken en je auto dus langer mee zal geen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En dat is dus appels met peren vergelijken.
In mijn situatie : zou ik prive dezelfde auto rijden als ik nu lease ? Neen. Waarom niet ? Veel te duur (alleen al in aanschaf).
Maar KUN je voor hetzelfde geld dezelfde auto rijden met hetzelfde aantal kilometers wat je nu prive kwijt bent aan een lease auto (belasting & evt. eigen bijdrage)? Vaak niet.
En daar zit het 'm dus in.
Als je een Alto uit het jaar nul neemt en die op gas zet, zul je idd vele malen goedkoper uit zijn dan leasen.
Maar als je dus gaat afvragen of je met een prive auto niet goedkoper uit bent moet je wel netjes de auto die je nu rijd vergelijken.

De auto zoals ik die nu lease, met alle opties en gemakken zoals nu, inclusief onderhoud, brandstof, verzekering etc. zou ik nooit voor dat geld prive kunnen rijden. En daar gaat het (mij) dus om.

Vergeet ook niet dat je met een leaseauto :

- Altijd onderhoud hebt
- Bij vervanging van materialen vrijwel altijd origineel materiaal ipv goedkoopie
- Zodra iets ook maar vervangen moet worden wordt dat al gedaan
- Zodra je pech hebt, wordt je netjes opgehaald en krijg je vervangend vervoer
- Zodra je voor een beurt weg moet, krijg je vervangend vervoer

Al deze voordelen zou je dan ook in je berekening mee moeten nemen.
Ja, ik ben behoorlijk veel kwijt aan mijn leaseauto per maand (iets van 330,- belasting) maar voor dat geld kan ik dus niet dezelfde auto prive rijden, al helemaal niet de privekilometers zoals ik die nu maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Ja, dat vergelijken is toch moeilijk.

Ik begin nu aan mijn eerste baan. De eerste maanden krijg ik iig nog geen lease auto. Vriendin en ik willen graag een A3. We hebben nu zelf een auto, die ik ga gebruiken voor mijn werk. We zijn nu een beetje aan het kijken om zelf een A3 te gaan kopen (andere auto gaat dan weg), of te wachten tot ik een lease aanbod krijg. Als we zelf een auto kopen, is dat natuurlijk geen nieuwe. We willen er een 10k-15k euro aan besteden. Als ik tzt mijn lease budget uit laat keren, houd ik nog wel een aardig deel over per maand. Daar moet ik dan wel mijn zakelijke kilometers van betalen. Al met al lijkt me dat fiscaal toch beter. Maar ik rij dan inderdaad geen nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:05:
En dat is dus appels met peren vergelijken.
In mijn situatie : zou ik prive dezelfde auto rijden als ik nu lease ? Neen. Waarom niet ? Veel te duur (alleen al in aanschaf).
Maar KUN je voor hetzelfde geld dezelfde auto rijden met hetzelfde aantal kilometers wat je nu prive kwijt bent aan een lease auto (belasting & evt. eigen bijdrage)? Vaak niet.
En daar zit het 'm dus in.
Als je een Alto uit het jaar nul neemt en die op gas zet, zul je idd vele malen goedkoper uit zijn dan leasen.
Maar als je dus gaat afvragen of je met een prive auto niet goedkoper uit bent moet je wel netjes de auto die je nu rijd vergelijken.

De auto zoals ik die nu lease, met alle opties en gemakken zoals nu, inclusief onderhoud, brandstof, verzekering etc. zou ik nooit voor dat geld prive kunnen rijden. En daar gaat het (mij) dus om.

Vergeet ook niet dat je met een leaseauto :

- Altijd onderhoud hebt
- Bij vervanging van materialen vrijwel altijd origineel materiaal ipv goedkoopie
- Zodra iets ook maar vervangen moet worden wordt dat al gedaan
- Zodra je pech hebt, wordt je netjes opgehaald en krijg je vervangend vervoer
- Zodra je voor een beurt weg moet, krijg je vervangend vervoer

Al deze voordelen zou je dan ook in je berekening mee moeten nemen.
Ja, ik ben behoorlijk veel kwijt aan mijn leaseauto per maand (iets van 330,- belasting) maar voor dat geld kan ik dus niet dezelfde auto prive rijden, al helemaal niet de privekilometers zoals ik die nu maak.
Klopt, ik zou prive ook geen nieuwe A3 tdi aanschaffen. Veel te duur (compleet pakket van wegenbelasting tot afschrijving); ik zou dan eerder een mooie 2e hands luxe auto nemen (ik reed hiervoor een Alfa 156 benzine). OK, afschrijving telt wat harder mee :) Maar daarentegen koop je een mooie met weinig km's voor relatief een happekrats.

Voor diezelfde A3 1.9 tdi 4 jaar prive rijden kom ik ongeveer tot de volgende persoonlijke lasten:
- rente financiering: +- 10K (nee, ik heb helaas niet zomaar even 32K op de rekening staan.. :));
- afschrijving: zeker 20K (ik rijd zakelijk +- 50K km's + 10K prive = 60K km's / jaar);
- verzekering: 10K (allrisk)
- wegenbelasting: 4K
- onderhoud: 6K (gezien aantal km's is dit wel een minimum);
- prive km brandstof: 2,5K (auto rijdt +- 1:18 gemiddeld met 10K prive km's tegen dieselprijs van 1,10 euro / l);

Totaal: 53.000 euro voor de 4 jaar betekent een netto maandlast van 1.100 euro. Dat is ruim 720 euro meer dan de 380 euro die ik nu voor de leaseauto kwijt ben.

Inderdaad: gegarandeerd dat ik niet dezelfde auto prive kan rijden voor het geld waarmee ik deze in de lease kan rijden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reken maar mee:
Dit is niet juist; er wordt 42% ingehouden maar je rekent het als 58% inhouding. Overigens zit ik in de 52% schaal dus zou het plaatje er als volgt uitzien:
- 986 bruto uitkering = 473 netto uitkering
- 473+380 = 853
- 48 maanden = +- 41K

Scheelt dus +- 7K (goedkoper om te leasen). Daarnaast acht ik de kans klein dat de werkgever dat bedrag uitkeert als vergoeding.

Bovenstaande is dus ook afhankelijk van de persoonlijke situatie want het scheelt +- 3K als je als werknemer bijvoorbeeld net onder 52% grens zit (waarbij je voor die 986 euro erover heen gaat) of dat diegene ruim onder de 52% grens zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ralpje schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:39:
[...]

Maar dan ga je er van uit dat je privé ook een A3 zou rijden, wat je waarschijnlijk niet zou doen.
Doe je de berekening over een auto van pak 'm beet 20K euro, dan wordt het een ander verhaal...
Om nog maar even buiten beschouwing te laten dat je privé waarschijnlijk geen diesel zal rijden maar benzine (en dus goedkoper uit bent) en je veel minder kilometers zal maken en je auto dus langer mee zal geen.
Eigenlijk moet je dan hier de vergelijking maken: leasen voor deze auto van 20K op benzine met een lage kilometrage.

Voorbeeld: Peugeot 307 1.4 XS:
- cataloguswaarde: 20K;
- benzine, 4 jaar, 20K km's / jaar
- leaseprijs +- 400 euro excl. BTW / brandstof

Voor iemand met een inkomen van +- 35K / jaar is de bijtelling 154 euro / maand voor deze auto (excl. eventuele eigen bijdrage) Rijd daar maar eens prive deze auto voor als je de leaseprijs laat uitkeren; dat lukt je niet....

"Besparing": 400 x 1,19 * 0,58 = 276 + 150 = 426 / maand = 20K voor 4 jaar
Kosten voor 4 jaar: afschrijving 10K + rente financiering 6,4K + verzekering 5K (allrisk) + wegenbelasting 1,6K + onderhoud 3K + prive brandstof 3,8K (brandstof, 10K km's / jaar prive; 1:15) = 30K

Scheelt +- 10K als voordeel om te leasen. Zoals je ziet: prive autorijden is gewoon duur en veel mensen vergeten cruciale zaken als rente vd financiering, afschrijving en onderhoud omdat ze alleen naar verzekering, brandstof en wegenbelasting kijken.

Bovendien: zelfs als je 20K cash op de rekening hebt staan, heb je nog altijd minimaal 3,5% renteverlies (internetspaarrekening) als je de auto koopt omdat je anders dat geld 4 jaar lang op je rekening had staan.

bron: leaseprijs en bijtelling auto vd zaak

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:14:
[...]

Dit is niet juist; er wordt 42% ingehouden maar je rekent het als 58% inhouding.
Euhm, oeps... 't was laat gisteren :) Maar toen m'n PC al uitstond merkte ik ook nog dat ik je eigen bijdrage ook nog ergens weggesjoemeld heb in die berekening. En, als je het goed wilt doen moet je ook nog even rekening houden met het feit dat je de lease-vergoeding maandelijks krijgt, in de berekening is uitgegaan van aan het einde van de 4 jaar (dat scheelt je wel redelijk wat rente). Maar goed, 't is een beetje theoretische discussie, want:
Daarnaast acht ik de kans klein dat de werkgever dat bedrag uitkeert als vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CubicQ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:29:
[...]

Euhm, oeps... 't was laat gisteren :) Maar toen m'n PC al uitstond merkte ik ook nog dat ik je eigen bijdrage ook nog ergens weggesjoemeld heb in die berekening. En, als je het goed wilt doen moet je ook nog even rekening houden met het feit dat je de lease-vergoeding maandelijks krijgt, in de berekening is uitgegaan van aan het einde van de 4 jaar (dat scheelt je wel redelijk wat rente). Maar goed, 't is een beetje theoretische discussie, want:
[...]
Het is je vergeven :Y)

Maar je hebt gelijk: et is erg theoretisch want bij bepaalde functies die ons aan de salarisplafonds van CAO-schalen zitten, heb je weliswaar de keuze om geen leaseauto te nemen maar je krijgt er dan geen euro bij bij je salaris... :/

Lekker keuze dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Bij mijn aanstaande werkgever kan ik dus wel een deel van het budget uitgekeerd krijgen.

Keerzijde van de medaille is dat mijn kilometer vergoeding vervalt, en ik van dat extra salaris dus ook alle zakelijke kilometers dien te betalen. Hoe groot mijn lease budget tzt gaat zijn, en hoeveel ik daarvan uitgekeerd zou krijgen weet ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Reken maar mee:
En daar ga je al fout. Aangezien je werkgever niet die 986euro bij jouw bruto salaris gaat optellen. Dit bedrag zal men eerst 'bruteren'. Dit zijn alle kosten die men maakt om jouw een brutosalaris te kunnen geven. Grofweg 40% gaat dan de 986 euro af. Hou je 590euro bruto over dat bij je salaris opgeteld wordt en waar je loonbelasting overbetaald. Blijft er 343euro netto over.

(Die 414euro klopte ook al niet, aangezien je 58% overhoud en 42% betaald..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
OK, los van de correctheid van de berekening is het punt denk ik wel gemaakt: wanneer het evt lease budget uitgekeerd wordt gaat een heel groot deel verloren aan belastingen, waardoor het fiscaal gezien niet zo'n fantastische regeling is. Denk dat ik me dan tzt een lease auto pak, km-registratie bijhouden en geen bijtelling krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Is het als je bij SOgeti dan niet intresanter om een eigen auto op diesel te kopen?
Dan is het namelijk 600,- bij je salaris + 0.19 per kilometer wat je mag declareren.
ALs ik kijk naar mijn eigen diesel die 1:20 rijd en ik 950 KM op een tank kan rijden.

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
TNT78 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:12:
Is het als je bij SOgeti dan niet intresanter om een eigen auto op diesel te kopen?
Dan is het namelijk 600,- bij je salaris + 0.19 per kilometer wat je mag declareren.
ALs ik kijk naar mijn eigen diesel die 1:20 rijd en ik 950 KM op een tank kan rijden.
Ja, hier heb je weer de appels/peren kwestie: je rijdt dan geen nieuwe auto, die je met een lease wel zou rijden. Dus als model en bouwjaar auto niet uitmaken (lees: je koopt een auto uit 2003 ofzo), dan kan het best aantrekkelijk zijn om eigen auto te rijden. Als je echter dezelfde auto wilt rijden (nieuwe dus), dan ben je met leasen voordeliger uit.

Maar: krijg je die 19 cent nog, als je ook de brandstofcomponent van je leasekosten uitgekeerd krijgt? Want dan zou het bedrijf je gewoon een loonsverhoging hebben gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Eerder werd hier door iemand de opmerking gemaakt dat de leasebedragen die bij directlease genoemd worden niet betrouwbaar zijn. Welke site is dat volgens jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, heb snel effe de draad doorgelezen en 'k vind het toch allemaal maar een ingewikkelde constructie.

Ik heb het gemakkelijker, maar vraag mij af of dat is dankzij m'n werkgever of dankzij 't feit dat 'k in Belgie woon.

We kunnen kiezen uit 6 auto's die onderverdeeld zijn in 2 klasses:
De lage klasse heeft een persoonlijke bijdrage van 110 euro, de hoge klasse kost 50 euro meer. Zelf heb ik gekozen voor de hoge klasse en ik rij met een Volvo V50 Diesel. Inbegrepen is een tankpas (denk dat deze enkel in Belgie of Benelux werkt) en ik mag privé onbeperkt aantal kilometers doen (zolang ik maar geen taxibedrijf speel ;)) .

Ligt het dan aan mij of is het zo dat je in Nederland voor hetzelfde met 'minder' auto kan rijden ? En ligt dit dan aan de overheid (extra belastingen/bijdragen) of de hogere autoprijs in Nederland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

TNT78 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:12:
Die 19 cent wordt netto uitgekeerd van die 600 ofzo. Heel vaag.

Het is dus niet en + en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Hmmmmm zo is het me dus niet verteld he.
Daar word ik niet vrolijk van.
Ook is me verteld dat die 600 lease vergoeding Incl brandstof is dat vertelde ook een collega die van Sogeti least.

Ik heb de HRMer waar ik de aanbieding van heb gekregen onderstaande mail gestuurd en ben zeer benieuwd op zijn reactie.

Ik ben voor mezelf nog eens aan het rekenen geweest hoe ik straks financieel uitkom.
Helaas hoor ik veel tegenstrijdige verhalen rond de mobiliteitsvergoeding.
Je zou mij een enorm plezier kunnen doen als je voor mij een netto salaris berekening zou willen toesturen met de gegevens:

Salaris: 3180,- (overgenomen van jou sheet)
Normbonus 170,- (Overgenomen van jou sheet)
Mobiliteitsvergoeding eigen auto uitgaande van 2000 zakelijke KM`s
(Ik had van jou begrepen dat het 600.- was + 0.19 per kilometer zoals ik ook in mijn vorige mail aangegeven had maar van collega`s begrijp ik dat van de 600,- die 0.19 netto betaald word en dat het andere deel bruto bij je salaris gestort word of in je flexloon gaat.).
Bijdrage Pensioen 98.01 (Overgenomen van jou sheet)
Onkostenvergoeding 25,- (Overgenomen van jou sheet)

Ik hoop dat je me hier in verder wilt helpen.

[ Voor 117% gewijzigd door TNT78 op 03-08-2006 00:11 ]

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:58:
Ligt het dan aan mij of is het zo dat je in Nederland voor hetzelfde met 'minder' auto kan rijden ? En ligt dit dan aan de overheid (extra belastingen/bijdragen) of de hogere autoprijs in Nederland ?
Auto's in Nederland zijn veel duuder dan in Belgie.

Een Volvo V50 2.0D (kaal) kost hier € 33.620,- (inc btw en bpm), in Belgie dezelfde auto: € 26.100,- (inc btw). Verschil van € 7520,- dus.

Daar zit het verschil dus. De zogenaamde BPM-diefstal van 45% die wij mogen wegdragen naar de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshal
  • Laatst online: 20-09-2022

marshal

Reality beats fiction by far

TNT78 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:52:
Hmmmmm zo is het me dus niet verteld he.
<knip>
Ik hoop dat je me hier in verder wilt helpen.
Bij Sogeti is het zo (tenminste toen ik een jaar geleden begon) dat de €600,- in je flexpot wordt gestort. Vervolgens declareer je per maand je gereden kilometers die je weer vanuit je flexpot uitgekeerd krijgt.

Zelf lease ik op dit moment een Ford Fiesta ST die kost mij €777,- per maand dus daar leg ik per maand €177,- bij vanuit m'n flexpot (en dan nog eens de bijtelling).

In die €777,- zit dus €298,47 brandstof en winterbanden. Dat alles is op basis van 160.000 km of 4 jaar.

Het frustrerende is echter dat je als voorloopauto een Hyundai Getz krijgt op diesel :(

Persoonlijk vind ik de regeling bij Sogeti zo slecht nog niet. Ik vind de vrije keuze wel fijn, dan rijdt je tenminste niet allemaal in dezelfde auto rond.
Een vriend van me die bij Atos werkt heeft het in ieder geval slechter. Hij kan voor zijn lease-bedrag geen fatsoenlijke auto leasen.
Bij Sogeti heb je voor €600,- in ieder geval de standaard Renault Clio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:58:
We kunnen kiezen uit 6 auto's die onderverdeeld zijn in 2 klasses:
De lage klasse heeft een persoonlijke bijdrage van 110 euro, de hoge klasse kost 50 euro meer. Zelf heb ik gekozen voor de hoge klasse en ik rij met een Volvo V50 Diesel. Inbegrepen is een tankpas (denk dat deze enkel in Belgie of Benelux werkt) en ik mag privé onbeperkt aantal kilometers doen (zolang ik maar geen taxibedrijf speel ;)) .

Dat is godsonmogelijk te zeggen. Het enige wat je noemt zijn de eigen bijdrage die je zelf bij moet lappen voor auto type X. Je rept met geen woord over looptijd, kilometrage, brandstof etc.
De auto's an sich zullen 'in de winkel' in belgie wel goedkoper zijn, maar uit jouw vorbeeld zoals je nu schetst kun je niet simpelweg zeggen dat het in Belgie akkelijker en/of goedkoper is.
Zo kan ik ook zeggen : ik betaal helemaal geen eigen bijdrage voor mijn auto en mag ook onbeperkt km rijden. Is het in NL nu simpeler en goedkoper :? Neen, want daarvoor mis je teveel informatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 14-08 08:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ronald Koeman schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:47:
Eerder werd hier door iemand de opmerking gemaakt dat de leasebedragen die bij directlease genoemd worden niet betrouwbaar zijn. Welke site is dat volgens jullie wel?
volgens mij is er verder geen site waar je zonder inlogcode leaseautobedragen kan bekijken. Ik hoop ook dat ik binnenkort mijn inlogcode krijg. Ik zit inclusief brandstof op 750 euro dus ik moet wel wat redelijks kunnen vinden denk ik zo.

zit te denken aan de
peugeot 207
ford focus
citroen C4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TrailBlazer schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:25:
volgens mij is er verder geen site waar je zonder inlogcode leaseautobedragen kan bekijken. Ik hoop ook dat ik binnenkort mijn inlogcode krijg. Ik zit inclusief brandstof op 750 euro dus ik moet wel wat redelijks kunnen vinden denk ik zo.

zit te denken aan de
peugeot 207
ford focus
citroen C4
Naast directlease heb je ook nog (zonder codes):
http://www.leaseplandirect.nl/
http://www.mycarlease.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MLC is dan wel weer een vertekend beeld omdat deze een prijsvechter is, en een aantal onderdelen van de lease soberder heeft of simpelweg niet voert.
Mijn ervaring is dat Directlease redelijk in de buurt komt, zeker als je de configuratie van je leasecontract naar werkelijkheid aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:12:
[...]

Dat is godsonmogelijk te zeggen. Het enige wat je noemt zijn de eigen bijdrage die je zelf bij moet lappen voor auto type X. Je rept met geen woord over looptijd, kilometrage, brandstof etc.
De auto's an sich zullen 'in de winkel' in belgie wel goedkoper zijn, maar uit jouw vorbeeld zoals je nu schetst kun je niet simpelweg zeggen dat het in Belgie akkelijker en/of goedkoper is.
Zo kan ik ook zeggen : ik betaal helemaal geen eigen bijdrage voor mijn auto en mag ook onbeperkt km rijden. Is het in NL nu simpeler en goedkoper :? Neen, want daarvoor mis je teveel informatie ;)
Looptijd is 4 jaar of 160000 Km (40000 Km/jaar). Als je dus veel kilometers doet, krijg je sneller een andere auto. Ik zelf rij niet zo veel, maar ik ken collega's die elke 2 jaar een nieuwe wagen mogen gaan bestellen. De motor+brandstof is geen vrije keuze, mijn firma geeft een lijst van 6 auto's waaruit ik mag kiezen, ik kan wel niet bij de dealer een krachtigere motor vragen of een duurdere uitvoering (tenzij ik zelf betaal). Mijn volvo V50 bvb heeft de 1.6D motor omdat die vermoedelijk fiscaal het voordeligst is in Belgie. (tussen haakjes, die motor voldoet best redelijk in zo'n "zware" auto).
Voor de brandstof heb ik een tankpas waarmee 'k dus in Belgie kan tanken (wel maar bij 1 merk).
Komt er dus op neer dat ik privé "gratis" rijd. Alleen als ik op vakantie trek naar 't buitenland moet 'k zelf m'n brandstof betalen, maar als je aan de grens nog kan bijvullen kan je met een zuinige diesel heel ver geraken ;)

Bij ons is het ook zo dat de firmawagen op 't einde van 't jaar niet extra belast wordt en niet als "inkomen" beschouwd wordt. Doordat wij een maandelijkse bijdrage betalen worden we vrijgesteld van belastingen wat onze leasebak betreft. Als jij geen eigen bijdrage betaald, krijg je dan op 't einde van 't jaar geen rekening gepresenteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:51:
Bij ons is het ook zo dat de firmawagen op 't einde van 't jaar niet extra belast wordt en niet als "inkomen" beschouwd wordt. Doordat wij een maandelijkse bijdrage betalen worden we vrijgesteld van belastingen wat onze leasebak betreft. Als jij geen eigen bijdrage betaald, krijg je dan op 't einde van 't jaar geen rekening gepresenteerd ?
In Nederland wordt altijd 22% van de nettocatalogus waarde van je leaseauto bij je loon opgeteld (bijtelling). Hierover dien je belasting te betalen. Dit staat geheel los van een eigen bijdrage voor prive gebruik of bijbetaling ivm overschrijding van de leasenorm. Wel mag je die eigen bijdrage/overschrijding weer aftrekken van je bijtelling.

Makkelijk he? :)

Ps: even een nuance verschil. Die 22% is dus alleen als je meer dan 500km prive rijdt per jaar met je leaseauto. Stel dat je dat niet doet en je hebt geen eigenbijdrage rijd je 'gratis' je zakelijke kilometers.

[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 03-08-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best makkelijk, maar wel duur als ik het zo zie. In Nederland lijkt het dan ook niet echt een geschenk, een firmwagen krijgen.

Want 22% van de aankoopprijs is best veel, dan ga je al een serieuze eigen bijdrage moeten hebben om niet te veel belast te worden.

Bij mij heb ik nu zo het gevoel : ik kan met een auto rondrijden die ik zelf niet zou kopen omdat 'k hem te duur vind (mijn vorige auto's waren altijd klein hatchbacks à la clio, peugeot 205 etc). Nu kan ik dus rondrijden met een grotere auto en hij kost mij een stuk minder dan wanneer ik privé een clio zou rijdende houden. Conclusie : ik hoop dat het Nederlandse systeem niet overwaait naar hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:02:
Best makkelijk, maar wel duur als ik het zo zie. In Nederland lijkt het dan ook niet echt een geschenk, een firmwagen krijgen.
Valt wel mee. Voor het bedrag kun je dezelfde auto prive niet krijgen: rekening houdend met afschrijving, onderhoud etc.

Daanaast heb ik even een korte vraag: kan iemand nagaan wat een Honda Civic 2.2 CDTi Sport kost bij Ordina?
Het zal niet veel toevoegen aan de discussie maar het zou mij wel helpen.

[ Voor 75% gewijzigd door Vozze op 03-08-2006 12:29 ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vozze schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:19:
[...]
Daanaast heb ik even een korte vraag: kan iemand nagaan wat een Honda Civic 2.2 CDTi Sport kost bij Ordina?
Het zal niet veel toevoegen aan de discussie maar het zou mij wel helpen.
:)

Ik heb voordat ik koos voor de A3 ook gekeken naar deze auto. De Honda Civic 2.2 CDTi Sport kostte bij Roteb-lease 769 euro excl. BTW / brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

zit te denken aan de
peugeot 207
ford focus
citroen C4
De 307 redt je ook wel voor dat bedrag volgens mij. Rijdt prettiger dan de 207 (tenzij je graag het model wilt; dat is wat anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:33:
MLC is dan wel weer een vertekend beeld omdat deze een prijsvechter is, en een aantal onderdelen van de lease soberder heeft of simpelweg niet voert.
Mijn ervaring is dat Directlease redelijk in de buurt komt, zeker als je de configuratie van je leasecontract naar werkelijkheid aanpast.
Directlease is een paar tientjes goedkoper dan Kamsteeg en Roteb-lease voor de condities diesel/ 40K km's / jaar voor 48 maanden. Dit op basis van de volgende geoffreerde auto's:
- Honda Civic 2.2 cdti sport;
- Golf V 2.0 tdi;
- Audi A3 1.9 tdi;
- Seat Leon 2.0 tdi

Volgens de wagenparkbeheerder kwam dat omdat Directlease geen vervangend vervoer buitenland biedt, geen vervangend vervoer garandeert binnen 2 uur regelt en verhoogd eigen risico kent als condities. Dat was bij de eerder genoemde leasemaatschappijen niet het geval. Let wel: dit is uit 3e hand, niet uit eigen ervaring...

Ik zou voor de zekerheid rekenen op prijs directlease + 30 euro.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.