12340Wp š - Daikin Altherma 3 8kW š„- Atlantic Calypso VM 150Lš§- Tesla M3 LR 2019 š - Peblar Home ā½ - Zehnder WHR960
Vraag
Alle reacties
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Transparantie in marge is tot op heden ver te zoeken bij de diverse tussenpersonen. Verstandig om nog even te wachten met registreren denk ik.
[ Voor 31% gewijzigd door Maurice- op 15-01-2026 22:10 ]
Vind dat wel krom (als het klopt).Magnetronkip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:06:
Nee dient echt in de laadpaal te zitten aldus dit artikel: https://ere-registratie.n...rdware-voor-ere-metingen/
Andere modellen zoals Easee, Zaptec of Wallbox hebben optioneel een MID meter.
Ik heb de MID meter in de meterkast omdat dat de enige optie is met een Wallbox, vervolgens staat verderop:
Een MID meter in de meterkast is niet voldoende, deze dient echt in de laadpaal te zitten.
Maar als ik het goed begrijp kun je zo dus ook +ā¬0,10 per kWh verdienen als je eigen laadpaal openbaar door derden wordt gebruikt? Wat een land..
Hoeft niet eens door derden. Maar inderdaad. 10c verdienen zodat de Shells van de wereld kunnen blijven uitstoten. Leuker kunnen we het niet maken.Maurice- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Vind dat wel krom (als het klopt).
Andere modellen zoals Easee, Zaptec of Wallbox hebben optioneel een MID meter.
Ik heb de MID meter in de meterkast omdat dat de enige optie is met een Wallbox, vervolgens staat verderop:
Een MID meter in de meterkast is niet voldoende, deze dient echt in de laadpaal te zitten.
Maar als ik het goed begrijp kun je zo dus ook +ā¬0,10 per kWh verdienen als je eigen laadpaal openbaar door derden wordt gebruikt? Wat een land..
Dus je krijgt bij zonnestroom 10ct en bij inkoop 5ct?Volgens Poot van Voltico is nauwkeurige registratie van groot belang, omdat er bij de toekenning van ERE-certificaten een verschil is tussen laden met netstroom en met zelf opgewekte zonne-energie. āIn het eerste geval telt de stroom voor 50 procent mee als groen, in het tweede geval voor 100 procent. Dat moet precies worden aangetoond.ā
En daarvan gaat 25% naar de aanbieders.
Blijft nog zo'n 100-200 euro per jaar over als je 30k km per jaar rijdt.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vraag me wel af hoe ze dat gaan kunnen aantonen.Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:27:
[...]
Dus je krijgt bij zonnestroom 10ct en bij inkoop 5ct?
En daarvan gaat 25% naar de aanbieders.
Blijft nog zo'n 100-200 euro per jaar over als je 30k per jaar rijdt.
Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig.. Doorgaans ook de duurdere laadpalen, volgens mij (Alfen).Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Vraag me wel af hoe ze dat gaan kunnen aantonen.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2026 22:31 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Die weet dat ook niet. Dat is alleen een teller.Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]
Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig..
Onzin natuurlijk, de privƩ laadpalen met een zakelijke back-end provider weten ook al sinds jaar en dag heel goed hoeveel stroom er door gaat (en wat er dus vergoed mag / moet worden aan de leaserijder met een eigen laadpaal).Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]
Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig..
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat klopt, heb ik zelf ook op 1 van de laadpalen...Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:32:
[...]
Onzin natuurlijk, de privƩ laadpalen met een zakelijke back-end provider weten ook al sinds jaar en dag hoeveel stroom er door gaat (en wat er dus vergoed mag worden aan de leaserijder met een eigen laadpaal).
Wat ik bedoel te zeggen is dat ERE certificaten een ingebouwde MID meter eisen.
Maar hoe ze weten welke stroom er in mijn auto gaat vraag ik me wel af.Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Dat klopt, heb ik zelf ook op 1 van de laadpalen...
Da's niet zo heel moelijk. Alle laadsessies welke je met 'jouw' pasje of druppel start zijn jouw auto in gegaan volgens de 'back-end', alles wat met een andere pas is geladen wordt ƩƩn op ƩƩn (of duurder) doorbelast aan de houder van die betreffende pas / druppel.Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:36:
[...]
Maar hoe ze weten welke stroom er in mijn auto gaat vraag ik me wel af.
Ik heb het over welke kWh er via PV geladen is en welke via het net.Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:39:
[...]
Da's niet zo heel moelijk. Alle laadsessie welke je met 'jouw' pasje of druppel start zijn jouw auto in gegaan, alles wat met een andere pas is geladen wordt ƩƩn op ƩƩn (of duurder) doorbelast aan de houder van die betreffende pas / druppel.
In welke auto het gaat maakt niet uit. Een backend provider is blijkbaar ook niet nodig. Foto van de MID meter mag ook. Al is het voor mij onduidelijk hoe ze ooit gaan achterhalen wat ik via PV heb geladen en wat via het net.
[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 15-01-2026 22:48 ]
Laadloon schrijft hierover:Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Dat klopt, heb ik zelf ook op 1 van de laadpalen...
Let op: de regelgeving m.b.t. MID meters is nog niet finaal: we adviseren je geen uitgaven te doen op dit moment, maar je enkel aan te melden bij Laadloon.nl in dat geval.
En over de opbrengsten zijn ze wel heel voorzichtig.
We hopen voor jou een besparing te kunnen realiseren op je laadkosten van minimaal 10%.
Hopen op minimaal 10%? Dus dan heb je het over ā¬0,023 ipv ā¬0,10 met een gemiddeld contract.
Dat registreert de laadpaal, zie hieronder de info van de laadpaal app. Op dit moment natuurlijk geen zonnestroomInspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:36:
[...]
Maar hoe ze weten welke stroom er in mijn auto gaat vraag ik me wel af.
Helaas zonder MID meter in de Zappi.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2026 23:07 ]
Wel jammer dat ze zo weinig transparant zijn over de fees die ze rekenen.
Wat ik zo kan vinden:
ere-registratie 25% kosten (opbrengst 75%)
denhartogbv onbekend
zeres 15% (opbrengst 85%) + ā¬750,- audit kosten per jaar + ā¬750,- eenmalig installatie kosten
lekkerladen 25% (opbrengst 75%) - nagevraagd via chat
laadloon onbekend "Onze marge houden we zo laag mogelijk"
Bij de onbekende partijen heb ik het nagevraagd, overigens wil de laagste commissie niet perse de hoogste opbrengst betekenen. Zoals ik het lees verkopen ze de certificaten op verschillende momenten.
Ook lijkt er een groot verschil te zitten in uitbetaling. Ere-registratie geeft aan jaarlijks uit te betalen in maart, terwijl bijvoorbeeld lekker laden aangeeft ook maandelijks of per kwartaal te kunnen uitbetalen.
[ Voor 21% gewijzigd door ITsEZ op 16-01-2026 09:19 . Reden: lekkerladen toegevoegd ]
What you see is always what you get.
MID meters buiten de laadpaal
Vanaf 2026 mogen bedrijven en consumenten bepaalde leveringen niet meer inboeken. Dit gaat om leveringen van elektriciteit waarbij de MID-meter buiten de laadpaal is geplaatst. Dat mag op dit moment nog wel, waarbij geldt dat de meter in de laadpaal zelf de in te boeken hoeveelheid meet, en de MID-meter buiten de laadpaal contra-informatie levert. Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt. Vanwege de technische aanpassingen die nodig zijn voor bestaande situaties die hieraan niet voldoen, staat de NEa voor 2026 een overgangsperiode toe waarin zij niet op dit punt gaat optreden. Dat betekent dat bedrijven een constructie met een MID-meter buiten de laadpaal nog kunnen inboeken in 2026. Per 1 januari 2027 is dit niet meer toegestaan.
Voor de mensen die het VER artikel willen lezen: https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze
Hier sinds eind november een Peblar business, dus met mid meter en exportmogelijkheid van laadsessies. Dikke prima dus. Ik wacht ook nog even op iets meer transparantie van kosten van de inboekdiensten.
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 15-01-2026 23:40 ]
Wise enough to play the fool
Volgens de website doet de Wallbox Pulsar Pro mee maar kan ik zelf nergens online vinden dat deze een ingebouwde MID meter heeft https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
/f/image/6JZ0P4IRVCq0gM35VVLCsCRY.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga ze toch maar even contacteren, met bijna 11000 kWh geladen afgelopen jaar zou dit een leuk extraatje zijn
[ Voor 56% gewijzigd door lubbertkramer op 16-01-2026 00:54 ]
https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 16-01-2026 01:31 ]
Als ik de datasheet bekijk: https://support.wallbox.c..._DS_Digital_PulsarPro.pdf heb ik geen goed nieuws voor je: optional features: external midlubbertkramer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:50:
Ik heb dus een Wallbox Pulsar Pro waar ik twee elektrische auto's (zakelijk) laad en verreken via eFLUX (via onze druppels).
Volgens de website doet de Wallbox Pulsar Pro mee maar kan ik zelf nergens online vinden dat deze een ingebouwde MID meter heeft https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
[Afbeelding]
Ik ga ze toch maar even contacteren, met bijna 11000 kWh geladen afgelopen jaar zou dit een leuk extraatje zijn
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Zeker niet alle palen. Mijn Alfen met MID mag gewoon mee doen maar heeft geen CT klemmen. Dus dit is niet inzichtelijk bij mij en vele andere palen met alleen P1. Of helemaal geen P1.Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:04:
[...]
Dat registreert de laadpaal, zie hieronder de info van de laadpaal app. Op dit moment natuurlijk geen zonnestroom
***members only***
Bij zeres komen ze tot wel 30 cent uit, in geval van zonne energie of groene stroom; dat leggen ze netjes uit in hun offerte; welke enkel voor zakelijke relaties van toepassing is:
https://www.zeres.nl/s/of...sie-Reductie-Eenheden.pdf
De tussenhandel lijkt hier dus een goede marge op te maken, waar dan vervolgens op het restant nog 15-25% wordt ingehouden.
Moeten we als tweakers niet samen zo'n 'tussenpersoon' starten? Vanaf 2.000.000 KWh moet dat lukken dat zijn 500 aansluitingen ongeveer.
Dat was inderdaad ook mijn conclusie, benieuwd naar de reactie aangezien zij hem wel als ondersteund opgegeven hebben.teacher schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 01:46:
[...]
Als ik de datasheet bekijk: https://support.wallbox.c..._DS_Digital_PulsarPro.pdf heb ik geen goed nieuws voor je: optional features: external mid
Als ik de laadpaal (2 jaar oud) moet vervangen weet ik nog niet of ik dat het waard vind. Externe MID is namelijk vanaf volgend jaar ook niet meer toegestaan zoals @Maurice- liet weten
Maar dan moet je laadpaal toch een koppeling hebben met CT-klemmen, een P1 meter of een kWh meter achter de hoofdaansluiting? Anders is de zonnestroom toch niet inzichtelijk te krijgen? Er is alleen de eis voor een MID gecertificeerde meter in de laadpaal, maar verder niks.Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:04:
[...]
Dat registreert de laadpaal, zie hieronder de info van de laadpaal app. Op dit moment natuurlijk geen zonnestroom
***members only***
12340Wp š - Daikin Altherma 3 8kW š„- Atlantic Calypso VM 150Lš§- Tesla M3 LR 2019 š - Peblar Home ā½ - Zehnder WHR960
Wel bijzonder dat de Zaptec Go 2 hier niet staat maar als ik het registratie formulier doorloop en in het pulldown menu kijk kan ik naast de Pro wel de Go 2 kiezen. (En heeft ook de MID meter)Will_M schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 01:30:
Voor de mensen welke benieuwd zijn of de eigen laadpaal misschien 'ERE' geschikt is (en dus een MID meter kent):
https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
Lijkt er op dat de lijst op de url niet compleet is.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Uit die offerte komen nog meer kosten naar voren.knoore schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:41:
Bij veel partijen wordt gesproken over 10 cent
Bij zeres komen ze tot wel 30 cent uit, in geval van zonne energie of groene stroom; dat leggen ze netjes uit in hun offerte; welke enkel voor zakelijke relaties van toepassing is:
https://www.zeres.nl/s/of...sie-Reductie-Eenheden.pdf
De tussenhandel lijkt hier dus een goede marge op te maken, waar dan vervolgens op het restant nog 15-25% wordt ingehouden.
Moeten we als tweakers niet samen zo'n 'tussenpersoon' starten? Vanaf 2.000.000 KWh moet dat lukken dat zijn 500 aansluitingen ongeveer.
ā¬750,- per jaar hakt flink in op je opbrengst. En eventueel nog ā¬750,- voor het installeren van een MID meter + 4g router, maar die kosten zijn mij onduidelijk aangezien de mid meter in de laadpaal moet zittenWij zijn verantwoordelijk voor elke transactie. Daarom
voert Zeres jaarlijks een verplichte audit uit op alle transacties. De kosten voor de audit bedragen ⬠750,
- per audit en worden bij de eerstvolgende termijnbetaling verrekend.
What you see is always what you get.
Op ere-registratie.nl :Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:39:
In welke auto het gaat maakt niet uit. Een backend provider is blijkbaar ook niet nodig. Foto van de MID meter mag ook. Al is het voor mij onduidelijk hoe ze ooit gaan achterhalen wat ik via PV heb geladen en wat via het net.
Back-end leverancier: <Zoals E-Flux, Robocharge of Maxem>
Mag ere-registratie toegang tot de back-end? Wanneer je toegang geeft, kunnen wij de volledige inboeking automatisch voor je regelen.
Ja : koppel ons als gebruiker door het e-mailadres data@ere-registratie.nl uit te nodigen in de back-end
Nee : aan het einde van je het dien je zelf een data export met alle laadsessies aan te leveren
- Een nieuwe laadpaal moet installeren (bv de nieuwe Tesla Wall Connector met geintegreerde MID meter - EUR 600,-)
- Een losse MID meter moet installeren in mijn meterkast voor de laadpaal. (EUR 150,-)
[ Voor 10% gewijzigd door Gophlin op 16-01-2026 09:12 ]
majime-it.nl
Mirved schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
Is toch belachelijk dat het een externe MID meter niet zou voldoen.
In dit document:
Plaatsing van MID-gecertificeerde elektriciteitsmeters op het centraal aansluitpunt in de meterkast van
de laadpunten.
zakelijk zou dat dan wel mogen?
Lijkt me anders enorm fraudegevoelig.Mirved schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
Is toch belachelijk dat het een externe MID meter niet zou voldoen.
Als ik lekkerladen toegang geef tot mijn easee account komt daar voor 2025 een vergoeding uit van ā¬64,11 voor 1253 kWh, ofwel een kWh vergoeding van slechts 5,1 cent.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiƫle opbrengst schromelijk wordt overdreven door de diverse aanbieders.
[ Voor 40% gewijzigd door ASW1 op 16-01-2026 09:20 ]
Werkgevers helemaal niets. Voor de werkgever is er geen verandering in kosten. De ERE certificaten zijn voor de eigenaar van de E aansluiting. Of je nu op straat laadt of thuis, dat maakt niet uit. Iemand kan die greenwash certificaten krijgen. Je WG gaat ook niet aankloppen bij Allego dat ie nog 10 cent per kWh terugkrijgt omdat ze certifcaten hebben verkocht. En er waren al certificaten, alleen niet bereikbaar voor particulieren.Sport_Life schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:12:
Ik vraag me ook af wat de belastingdienst en werkgevers hiervan gaat vinden als je werkgever de laadkosten vergoedt, in principe zou je deze vergoeding van de kosten af moeten trekken.
De belastingdienst heeft mogelijk wel wat te vinden. Het zijn immers inkomsten uit de verkoop van gebakken lucht...Maar het gaat om beperkte bedragen en geen idee hoe je dat dan aan zou moeten geven en hoe het te controleren is. En BTW?? ook geen idee. Misschien toch een laad onderneming beginnen.
Is het niet zo dat voor thuis het onduidelijk is welk deel van de stroom uit zon komt en wat uit het net en daarom de vergoeding lager is? Als je kan aantonen dat het wel 100% zon is (met meer administratie dus) kan de vergoeding wellicht hoger zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 16-01-2026 09:20 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Kan ik bijvoorbeeld een Homewizard 3-fase meter in mijn domme laadpaal bouwen? Daar zit gewoon een DIN-rail in en er is ruimte.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Moet dit een antwoord zijn op mijn vraag? Ik heb een backend maar die gaat nog steeds niet weten of de stroom uit mijn PV komt of uit het net.catchingfire schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Op ere-registratie.nl :
Back-end leverancier: <Zoals E-Flux, Robocharge of Maxem>
Mag ere-registratie toegang tot de back-end? Wanneer je toegang geeft, kunnen wij de volledige inboeking automatisch voor je regelen.
Ja : koppel ons als gebruiker door het e-mailadres data@ere-registratie.nl uit te nodigen in de back-end
Nee : aan het einde van je het dien je zelf een data export met alle laadsessies aan te leveren
Bij verificatie van mijn Zaptec Go 2 laadpaal kwam er een HTML error maar als ik nu in de app kijk zie ik wel dat LekkerLaden als service partner is toegevoegd.
Zijn er al meer die zich aangemeld hebben? Hoe werkt dit verder?
Waarom heb je gekozen voor Lekkerladen en niet voor ƩƩn van de andere partijen? Ik kan namelijk niet echt een keuze maken hahaRoad-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:14:
Ik heb me deze ochtend ook aangemeld bij LekkerLaden, baat het niet dan schaadt het niet.
Bij verificatie van mijn Zaptec Go 2 laadpaal kwam er een HTML error maar als ik nu in de app kijk zie ik wel dat LekkerLaden als service partner is toegevoegd.
Zijn er al meer die zich aangemeld hebben? Hoe werkt dit verder?
Een aantal " kosten " zijn de verschillende aanbieders niet heel transparant is. Men beroept zich op marktontwikkeling en dergelijke.
BlueCurrent geeft bv helemaal geen transparantie in kosten en vergoedingen. Allemaal schattingen, maar niet waar het op gebaseerd is.
Iemand al wel scherp welke aanbieder de beste voorwaarden heeft?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De site kwam goed over en ook het aanmelden lijkt allemaal makkelijk. Heb net nog wel een mail gestuurd hoe het verder allemaal werkt.WongWong schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Waarom heb je gekozen voor Lekkerladen en niet voor ƩƩn van de andere partijen? Ik kan namelijk niet echt een keuze maken haha
Daarnaast kan ik ook nog eenvoudig opzeggen lijkt het (in de Zaptec go zou ik LekkerLaden als Servicepartner weer kunnen verwijderen).
Overal is het aanmelden makkelijk gemaakt. Maar lekkerladen is ook 1 van de partijen die niet heel transparant is. Waarom meld je je aan als je niet eens weet wat de vergoedingen en kosten zijn?Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:29:
[...]
De site kwam goed over en ook het aanmelden lijkt allemaal makkelijk. Heb net nog wel een mail gestuurd hoe het verder allemaal werkt.
Daarnaast kan ik ook nog eenvoudig opzeggen lijkt het (in de Zaptec go zou ik LekkerLaden als Servicepartner weer kunnen verwijderen).
In de 50five webinterface kan ik heel makkelijk een uitdraai in Excel maken van de geladen kWh en die kan ik dan zelf versturen.
Dit stond er op de site: Laad je 2.000 kWh per jaar, dan verdien je ongeveer ā¬200,-Twizzler schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Overal is het aanmelden makkelijk gemaakt. Maar lekkerladen is ook 1 van de partijen die niet heel transparant is. Waarom meld je je aan als je niet eens weet wat de vergoedingen en kosten zijn?
Maar je hebt gelijk ik ben misschien wel iets te snel geweest. Maargoed kan ze ook zo weer verwijderen uit de Zaptec app dus ik volg dit topic met belangstelling
[ Voor 30% gewijzigd door V_ger op 16-01-2026 10:40 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Bij ere-registratie.nl kun je bij het aanmelden keizen voor anders, namelijk en zelf je merk en model laadpaal invullen.Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Ik heb een Peblar Home en twee EVās, het houdt voor mij dus al snel op?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit in dezelfde situatie, maar dan momenteel ƩƩn Peblar Home. Ik wil nog een tweede Peblar en dan zou ik dus de Business kunnen nemen, maar dan wordt dat andere laadpunt natuurlijk nooit gebruikt. Externe kWh MID zou veel handiger zijn (maar ook fraudegevoeliger).Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Ik heb een Peblar Home en twee EVās, het houdt voor mij dus al snel op?
Ook als de MID meter alleen gekoppeld is aan je laadpaal en de gegevens corresponderen met je OCPP uitdraai? Zie dat zelf als redelijk waterdicht.
Het is blijkbaar dus ook helemaal niet relevant of de geladen stroom uit het net komt, of van je eigen PV. En als het van het net komt, kan het net zo goed grotendeels door een gascentrale zijn opgewekt. Allemaal niet relevant volgens de regeling dus...?Inspired schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:07:
[...]
Zeker niet alle palen. Mijn Alfen met MID mag gewoon mee doen maar heeft geen CT klemmen. Dus dit is niet inzichtelijk bij mij en vele andere palen met alleen P1. Of helemaal geen P1.
Ik ben vooral even zoek naar de marges c.q. verdienmodellen per leverancier. De transparantie daarover ontbreekt nog grotendeels.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser