Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Daar had ik nog niet aan gedacht, dus dank voor deze opmerking.Maurice- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:02:
[...]
En bij tegenvallende ERE opbrengsten is de kans op omvallen kleiner doordat het niet de hoofdbron van inkomsten is.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dank!Zwerius schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb ook een SMA EV-charger (11/22 kW) met optie "op zonne-overschot laden (1- en 3-fasig)"
De meter die er in zit is inderdaad MID gecertificeerd. Als je het typenummer van de meter opzoekt op de site van fabrikant Finder, dan kun je daar een specblad vinden dat aangeeft dat de meter MID gecertificeerd is. Voor mijn inboekdienstverlener was dit voldoende. Ik gebruik de gegevens uit EnnexOS, want die zijn gebaseerd op de meter in de EV-charger.
datasheet Finder
Mogelijk dat er in de zelfde serie SMA-chargers ook types zijn geleverd met een niet MID-gecertificeerde meter.
Toen ik bij SMA informeerde gaven ze aan, dat de MID-gecertificeerde meter in de nieuwere series EV-chargers zou komen. Tevens begonnen ze een heel verhaal over hoe verkeerd ik wel bezig was om zelf de kWh-meter te vervangen. Daardoor zou uiteraard alle garantie verdwijnen.
Erg goed lezen kunnen ze kennelijk niet, want ik had nergens gezegd dat ik de ingebouwde kWh-meter wilde vervangen.
Ik heb dezelfde Finder kWh meter in mijn EV charger (gecontroleerd met kap er af).
Voor welke inboekdienstverlener heb jij gekozen?
Prima, ga ik toevoegen, voor Tweakers kan dat interessant zijn. Voor 2026 zit ik bij TAP en voor 2027 bij Joulo, toevallig afgelopen weekend met hun REST API aan de slag geweest. Moet er nog ff rustig voor gaan zitten (en de 2026 laadsessies tellen sowieso niet mee bij hun, al haalt Joulo ze wel op bij TAP), maar het idee is leuk.Hippe Lip schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:21:
Nu heb ik nog nix gekozen, maar ben wel nieuwsgierig welke inboekdienstverleners de mogelijkheid hebben om met HA te koppelen. Van Joulo weet ik het; dat is recentelijk hier voorbij gekomen. Maar zijn er meer?
Ik heb hier gezocht, maar krijg het helaas niet duidelijk. Alleen van Joulo dus.
En is het een goed idee om die info ook in de OP te zetten in de tabel met inboekdienstverleners en hun kenmerken, @rogervdh?
12340Wp š - Daikin Altherma 3 8kW š„- Atlantic Calypso VM 150Lš§- Tesla M3 LR 2019 š - Peblar Business ā½ - Zehnder WHR960
LaadloonFranciesco schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Dank!
Ik heb dezelfde Finder kWh meter in mijn EV charger (gecontroleerd met kap er af).
Voor welke inboekdienstverlener heb jij gekozen?
Zwerius Kriegsman
Zet dan er svp ook in dat LekkerLaden een API koppeling met Peblar heeft, voor de mensen die geen OCCP willen gebruiken. Kan ook weer wat pagina's schelenrogervdh schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
Prima, ga ik toevoegen, voor Tweakers kan dat interessant zijn. Voor 2026 zit ik bij TAP en voor 2027 bij Joulo, toevallig afgelopen weekend met hun REST API aan de slag geweest. Moet er nog ff rustig voor gaan zitten (en de 2026 laadsessies tellen sowieso niet mee bij hun, al haalt Joulo ze wel op bij TAP), maar het idee is leuk.
Check mijn HA intergratie: https://github.com/crryp/joulo-harogervdh schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
Prima, ga ik toevoegen, voor Tweakers kan dat interessant zijn. Voor 2026 zit ik bij TAP en voor 2027 bij Joulo, toevallig afgelopen weekend met hun REST API aan de slag geweest. Moet er nog ff rustig voor gaan zitten (en de 2026 laadsessies tellen sowieso niet mee bij hun, al haalt Joulo ze wel op bij TAP), maar het idee is leuk.
Na een berichtje hebben ze alles vanaf 1 januari trouwens mee laten tellen voor ere's moest alleen eenmalig die sessies via CSV aanleveren. ZO te horen zou dat ik jou geval niet eens nodig zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door crryp op 31-08-2026 17:03 ]
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Waar heb je dat gelezen?crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:12:
@rogervdh volgens mij kan je tegenwoordig tot 0 procent fee bij joulo wellicht goed dit te updaten in de TS.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Nou ik heb 9, en dit staat in mijn scherm bij refferals:
Is dat niet tijdelijk? 7 dagen oid?crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:33:
[...]
Nou ik heb 9, en dit staat in mijn scherm bij refferals: [Afbeelding]
Overigens heb ik me wel aangemeld via de energienerds refferal en nu kan ik geen codes van vrienden toevoegen, want je mag geen korting stacken?
Bij mij staat dit:crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:33:
[...]
Nou ik heb 9, en dit staat in mijn scherm bij refferals: [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UkpMGkkByCbxQZqezE91AKnD.png?f=user_large)
Hoe kan dat nou?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Lijkt geen 7 dagen ding dit.
[ Voor 92% gewijzigd door crryp op 31-08-2026 22:44 ]
dat kan sowieso niet zei moeten jou ref code gebruiken binnen 24 uur na aanmelden.gebruikershaes schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Is dat niet tijdelijk? 7 dagen oid?
Overigens heb ik me wel aangemeld via de energienerds refferal en nu kan ik geen codes van vrienden toevoegen, want je mag geen korting stacken?
Uhm ja. Ik probeer iemand anders zān code toe te voegen. Heb me vandaag aangemeld. Waarom zou dat alleen andersom werken? Snap het niet?crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:45:
[...]
dat kan sowieso niet zei moeten jou ref code gebruiken binnen 24 uur na aanmelden.
Omdat jij je al heb aangemeld met een code. Werkt het nu alleen als iemand anders zich aanmeld met jou code.gebruikershaes schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:50:
[...]
Uhm ja. Ik probeer iemand anders zān code toe te voegen. Heb me vandaag aangemeld. Waarom zou dat alleen andersom werken? Snap het niet?
Aha ja logisch. Ik had niet helemaal door dat die energienerds ook een refferal was. Ik dacht meer iets als partnerkorting net als Greenchoice.crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:03:
[...]
Omdat jij je al heb aangemeld met een code. Werkt het nu alleen als iemand anders zich aanmeld met jou code.
Heb je het met deze integratie zo ingericht dat je de laadsessies van je lader op HA hebt en deze vanaf HA met Joulo deelt? Of begrijp ik de beschrijving op github niet goed?crryp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Check mijn HA intergratie: https://github.com/crryp/joulo-ha
Na een berichtje hebben ze alles vanaf 1 januari trouwens mee laten tellen voor ere's moest alleen eenmalig die sessies via CSV aanleveren. ZO te horen zou dat ik jou geval niet eens nodig zijn.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Nee het leest de rest api van joulo uit. Dus joulo -> naar HA sensors. Niet de andere kant op.FlowDesign schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:33:
[...]
Heb je het met deze integratie zo ingericht dat je de laadsessies van je lader op HA hebt en deze vanaf HA met Joulo deelt? Of begrijp ik de beschrijving op github niet goed?
Durf me hier bijna niet meer te laten zien als ik dit zo leesFlowDesign schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Sorry maar ik vind dit echt een beetje kul. Andere aanbieders hebben net zo goed hele mooie dashboards en out of the box werkende integraties waarmee je het in 10 minuten geregeld hebt, en vragen (met gebruik van een kortingscode) slechts 14% Ć 17% commissie. Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom je voor lekkerladen zou kiezen met 25% commissie.
Wij hebben er vanaf het begin voor gekozen om zoveel mogelijk via API-koppelingen te werken, vooral om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Gelukkig wordt dat ook door veel mensen gewaardeerd.
Omdat we er relatief vroeg bij waren, vroegen sommige partijen waar de laaddata vandaan komt daar destijds rond de 5% voor. Dat zijn dus gewoon kosten die ergens terugkomen.
Joulo is iets later gestart en heeft het technisch anders aangepakt, onder andere via OCPP. En dat doen ze hartstikke goed. Uiteindelijk ontwikkelt deze markt zich nog volop. Misschien is betalen per API-call straks wel de standaard zoals bij een Tesla en kunnen wij dat voordeel ook gewoon in onze fee doorvertalen.
Wel een kleine nuance bij de vergelijking hierboven: de percentages die je bij collegaās noemt zijn volgens mij allemaal na een actie, referral of via een andere specifieke constructie. Via partners kom je bij ons ook op 20%.
Vergelijken is appels met appels toch. Anders wordt het beeld al snel wat gekleurd.
Ik denk dat jullie het netjes doen hoor. En Joulo net wat minder netjes. Bij mijn lader bijvoorbeeld gaan ze voor een automatische OCPP koppeling, dat je daarmee de hele dynamische load balancing overboord gooit schrijven ze nergens over⦠kort door de bocht gaan kost minder, maar heeft wel gevolgen. Kan me niet voorstellen dat SolarEdge dat voor een paar centen een goed idee vindt na overlegā¦Bob Lieftink schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:05:
[...]
Durf me hier bijna niet meer te laten zien als ik dit zo lees.
Wij hebben er vanaf het begin voor gekozen om zoveel mogelijk via API-koppelingen te werken, vooral om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Gelukkig wordt dat ook door veel mensen gewaardeerd.
Omdat we er relatief vroeg bij waren, vroegen sommige partijen waar de laaddata vandaan komt daar destijds rond de 5% voor. Dat zijn dus gewoon kosten die ergens terugkomen.
Joulo is iets later gestart en heeft het technisch anders aangepakt, onder andere via OCPP. En dat doen ze hartstikke goed. Uiteindelijk ontwikkelt deze markt zich nog volop. Misschien is betalen per API-call straks wel de standaard zoals bij een Tesla en kunnen wij dat voordeel ook gewoon in onze fee doorvertalen.
Wel een kleine nuance bij de vergelijking hierboven: de percentages die je bij collegaās noemt zijn volgens mij allemaal na een actie, referral of via een andere specifieke constructie. Via partners kom je bij ons ook op 20%.
Vergelijken is appels met appels toch. Anders wordt het beeld al snel wat gekleurd.
Dus hartstikke goed? Nah, āhartstikke goedā.
[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 01-09-2026 07:43 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accuās, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Volgens mij werkt mijn loadbalancer nogsteeds tussen mijn homewizard p1 dongle en mijn peblar business nu ik bij joulo zit?Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:35:
[...]
Ik denk dat jullie het netjes doen hoor. En Joulo net wat minder netjes. Bij mijn lader bijvoorbeeld gaan ze voor een automatische OCPP koppeling, dat je daarmee de hele dynamische load balancing overboord gooit schrijven ze nergens over⦠kort door de bocht gaan kost minder, maar heeft wel gevolgen. Kan me niet voorstellen dat SolarEdge dat voor een paar centen een goed idee vindt na overlegā¦
Dus hartstikke goed? Nah, āhartstikke goedā.
Dank voor de toelichtingBob Lieftink schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:05:
[...]
Durf me hier bijna niet meer te laten zien als ik dit zo lees.
Ik had nog geen code gezien waarmee je bij jullie op 20% komt. Goed om te weten, dat maakt jullie aanbod een stuk interessanter.
Dat van de koppeling vind ik nu je het zegt ook wel een voordeel, want OCPP hiervoor gebruiken kan er indd eventueel voor zorgen dat andere zaken niet goed meer werken omdat OCPP ze overruled.
Hebben jullie toevallig al een integratie met Raedian?
Ik heb via zonneplan inderdaad de 20% gekregen.Bob Lieftink schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:05:
[...]
Via partners kom je bij ons ook op 20%.
Maar als ik nu verleng voor 1 of 2 jaar, ben ik duurder uit. (25 / 22 %)
Dus kan ik maar beter een maand van tevoren opzeggen en daarna opnieuw afsluiten via zonneplan?
Het wordt zo niet aantrekkelijker gemaakt en voor jullie een hoop administratie.
[ Voor 1% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2026 09:38 . Reden: Ik had jullie een mailtje gestuurd met dezelfde naam als mijn tw. account ]
Wat bedoel je hiermee, @Miezie?Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:35:
[...] dat je daarmee de hele dynamische load balancing overboord gooit schrijven ze nergens overā¦
Waar komt die info vandaan?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hier werkt loadbal gewoon prima. Heb het idee dat het allemaal beetje overdreven is tuurlijk kan je veel via ocpp. Maar als dat structrureel issues geeft via een inboeker kunnen ze snel ophouden.0xygen500 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:26:
[...]
Volgens mij werkt mijn loadbalancer nogsteeds tussen mijn homewizard p1 dongle en mijn peblar business nu ik bij joulo zit?
Zoals ik zei hier greep hij regelmatig in krijg daar meldingen van via HA.
en dan nog worst case kan je netbeheerder x langs komen..
Kunnen we stoppen met discussie over het gebruik van deze standaard? Volgens mij hebben mod's hier ook al paar keer op geĆÆntervenieerd...crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:55:
[...]
Hier werkt loadbal gewoon prima. Heb het idee dat het allemaal beetje overdreven is tuurlijk kan je veel via ocpp. Maar als dat structrureel issues geeft via een inboeker kunnen ze snel ophouden.
Prima idee.ThewillemkeP schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:03:
[...]
Kunnen we stoppen met discussie over het gebruik van deze standaard? Volgens mij hebben mod's hier ook al paar keer op geĆÆntervenieerd...
Blijft wel de vraag aan @Miezie wat hij bedoelt, waar zijn info vandaan komt. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
<John O`Mill>
Je kan ook die andere code nog gebruiken (binnen de 24 uur na aanmaken) door als je ingelogd bent gewoon de referral LINK te gebruiken! dus dubbel klikken op de link dan komt die 1% er alsnog bij! (Of eigenlijk eraf!) Andersom kan ook. dus eerst de link van een vriend gebruiken en dan als je ingelogd bent op de referral link te klikken van Energie Nerds. Tenminste dat kon halverwegen augustus 2026 nog!gebruikershaes schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Is dat niet tijdelijk? 7 dagen oid?
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Lees even topic regels aub
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Joulo heeft een tijd gehad dat je korting tot 0% kon dalen met referrals. Daar zijn ze mee gestopt en nu is het gecapt tot 10%. Er zijn dus mensen die eerder klant zijn geworden die wel naar de 0% kunnen zakken. Ikzelf zit nu bijvoorbeeld op 4%.RikHa schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:37:
[...]
Bij mij staat dit:
[Afbeelding]
Hoe kan dat nou?
Je hebt gelijk. Echter vind ik die regel absurd. Het moet kunnen om de mechaniek achter de refferals te bespreken. En daar gaat het in de laatste berichten over.mversluis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:56:
Zie weer heel veel vragen en berichten over of/en met betrekking tot kortingen en referrals.
Lees even topic regels aub
De beperking uit de topicwaarschuwing zal gaan over persoonlijke referal codes, neem ik aan. Die dingen waar er iemand persoonlijk beter van wordt.gebruikershaes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:05:
[...]
Je hebt gelijk. Echter vind ik die regel absurd. Het moet kunnen om de mechaniek achter de refferals te bespreken. En daar gaat het in de laatste berichten over.
Het is inderdaad niet heel duidelijk omschreven, maar ik naam aan dat kortingcodes vanwege je energieleverancier, je laadpaalproducent of dat soort referenties daar niet onder vallen en dat die hier gewoon besproken mogen worden?
<John O`Mill>
Bij SolarEdge werkt de dynamic load balancing niet met een 3rd party ocpp backoffice geconfigureerd op de SolarEdge One EV Charger. Dit heb ik gisteren bevestigt gekregen voor een andere mogelijke use case dan ERE. Concreet betekent dit dat de voorgeschreven manier van koppelen voor Joulo in elk geval een risico betekent op je huisinstallatie als je een SolarEdge ONE EV Charger Pro hebt...Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:51:
[...]
Wat bedoel je hiermee, @Miezie?
Waar komt die info vandaan?
En dat is op z'n zachts gezegd: niet echt positief.
edit: het zou wel kunnen werken als het goed heen en weer geproxied wordt... dat kan ik dus niet testen en zou ik vooraf willen weten...
[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 01-09-2026 16:07 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accuās, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik ben nog geen anderhalve maand klant en kan naar 0.marco.n schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:58:
[...]
Joulo heeft een tijd gehad dat je korting tot 0% kon dalen met referrals. Daar zijn ze mee gestopt en nu is het gecapt tot 10%. Er zijn dus mensen die eerder klant zijn geworden die wel naar de 0% kunnen zakken. Ikzelf zit nu bijvoorbeeld op 4%.
In mijn signature staat dat ik een SolarEdge lader heb.0xygen500 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:26:
[...]
Volgens mij werkt mijn loadbalancer nogsteeds tussen mijn homewizard p1 dongle en mijn peblar business nu ik bij joulo zit?
Het gaat me onderliggend om het signaal dat zoiets afgeeft... het kan voor jouw set-up best werken, bij mij duidelijk niet, beperking van de lader... maar een aggregator als Joulo moet dat gewoon netjes en correct doen of in de documentatie benoemen. Daar zit het verschil tussen de diverse aanbieders en het verschil dus ook o.a. in kosten......
Kortom: in mijn geval zou goedkoop duurkoop zijn, los van dat ik de manier van koppelen met direct OCPP een technisch niet zo toffe keuze vind. Ik zou echt niet weten waarom je de hele potentiƫle controle van je lader open zou stellen aan een ERE verwerker......
Bij mijn lader, zie verder de reacties hierboven. Het complete verhaal is vrij plat. Ik zie ze als cowboys... en dat vond ik toen ik mijn keuze maakte ook al.crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:55:
[...]
Hier werkt loadbal gewoon prima. Heb het idee dat het allemaal beetje overdreven is tuurlijk kan je veel via ocpp. Maar als dat structrureel issues geeft via een inboeker kunnen ze snel ophouden.
Tsja de hele OCPP discussie is hier al een keer langs gekomen...Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:23:
[...]
In mijn signature staat dat ik een SolarEdge lader heb.
Het gaat me onderliggend om het signaal dat zoiets afgeeft... het kan voor jouw set-up best werken, bij mij duidelijk niet, beperking van de lader... maar een aggregator als Joulo moet dat gewoon netjes en correct doen of in de documentatie benoemen. Daar zit het verschil tussen de diverse aanbieders en het verschil dus ook o.a. in kosten......
Kortom: in mijn geval zou goedkoop duurkoop zijn, los van dat ik de manier van koppelen met direct OCPP een technisch niet zo toffe keuze vind. Ik zou echt niet weten waarom je de hele potentiƫle controle van je lader open zou stellen aan een ERE verwerker......
25% is gewoon flink meer dan andere, prima als je daarvoor wilt betalen.
Ik was al afgehaakt een paar pagina's terug dus die discussie heb ik niet meegekregen, het is voor mij overigens ook geen discussiepunt.0xygen500 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:26:
[...]
Tsja de hele OCPP discussie is hier al een keer langs gekomen...
25% is gewoon flink meer dan andere, prima als je daarvoor wilt betalen.
Of een percentage hoog of laag is, ga ik niet wat van vinden... maar als je dat bekritiseert lijkt het me niet correct om die plat te slaan met een OCPP discussie. Ik geef slechts duiding van wat die keuze voor gevolg heeft in de situatie van een SolarEdge lader. En ja, daar wil je voor betalen, want als je stoppen klappen omdat je niet wist dat je dat risico nam hebben we weer een topic open over hoe slecht iets wel/niet is.
Voor nu vind ik het wel weer genoeg om kennis te delen. Want de kosten boeien mij persoonlijk niet echt, als iets slecht is zijn de kosten altijd te hoog.
Ik snap niet waarom je dan de ERE verwerker als veroorzaker ziet. Je hebt bij Solaredge gevraagd voor een andere use case of de load balancing blijft werken voor een andere use case dan de ERE. Op de website van Solaredge staat:Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:23:
[...]
In mijn signature staat dat ik een SolarEdge lader heb.
:strip_exif()/f/image/v6kF8NGq2jl5OcYWRssu4py0.png?f=user_large)
Letterlijk boven elkaar. En dan is de ERE verwerker de schuldige? Lijkt mij dat je Solaredge daarop aan zo moeten spreken.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Zogenaamd geeft men de gebruiker meer keuze, maar vervolgens wordt het zo ingewikkeld gemaakt dat de consument bijna als vanzelf bij de duurdere keuze uitkomt.
De 'slimme' consument kan voordeel pakken en de gewone consument wordt genaaid.
Dus de fabrikant implementeert OCPP niet juist en vervolgens is het de schuld van de ERE dienstverlener.Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:18:
[...]
Bij SolarEdge werkt de dynamic load balancing niet met een 3rd party ocpp backoffice geconfigureerd op de SolarEdge One EV Charger. Dit heb ik gisteren bevestigt gekregen voor een andere mogelijke use case dan ERE. Concreet betekent dit dat de voorgeschreven manier van koppelen voor Joulo in elk geval een risico betekent op je huisinstallatie als je een SolarEdge ONE EV Charger Pro hebt...
En dat is op z'n zachts gezegd: niet echt positief.
Juist ja. Gewoon geen paal kopen die vast zit aan een specifieke cloud. Heel simpel.
Sowieso vermoed ik dat het een kunstmatige beperking is, want Joulo forward gewoon OCPP verkeer naar je backend. Ze veranderen er niets aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 01-09-2026 13:20 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
En die zijn er juist maar heel weinig, want veel mensen willen een eigen app. Ik vind het overigens een aparte conclusie voor een merk als Solar Edge. Juist die partij heeft zo'n beetje alles in eigen beheer (panelen, accu en laadpaal, p1 meter). Juist om zoveel mogelijk via 'hun' te werken en alles slim aan te sturen.Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:18:
[...]
Juist ja. Gewoon geen paal kopen die vast zit aan een specifieke cloud. Heel simpel.
Dan is het toch apart dat ze dus 'zonladen' om zeep helpen als je OCCP aanzet. Mag aannemen dat dat niet klopt cq in een update wel werkend wordt gemaakt.
De keuze om OCPP zo lukraak te gebruiken of open te gooien is simpelweg niet mijn keuze. OCPI is daar voor als je het mij vraagt.. Enfin, andere discussie.
SolarEdge gebruikt OCPP voor hun platform en er kan maar 1 backend aan hangen, de aanschaf van het wevo platform en de huidige integrate daarva. geeft wel ongeveer de richting die ze op gaan⦠incl de nieuwe developer apis.IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:57:
[...]
En die zijn er juist maar heel weinig, want veel mensen willen een eigen app. Ik vind het overigens een aparte conclusie voor een merk als Solar Edge. Juist die partij heeft zo'n beetje alles in eigen beheer (panelen, accu en laadpaal, p1 meter). Juist om zoveel mogelijk via 'hun' te werken en alles slim aan te sturen.
Dan is het toch apart dat ze dus 'zonladen' om zeep helpen als je OCCP aanzet. Mag aannemen dat dat niet klopt cq in een update wel werkend wordt gemaakt.
Maar dat staat los van ERE. Nogmaals: het ging me om de risicoās van een flitsende partij die alles kanā¦
De fabrikant implementeert OCPP correct en gebruikt het in de integratie op het eigen platform en gebruikt uiteindelijk andere protocollen voor verdere integratie. Precies zoals het bedoelt isā¦Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:18:
[...]
Dus de fabrikant implementeert OCPP niet juist en vervolgens is het de schuld van de ERE dienstverlener.
Sowieso vermoed ik dat het een kunstmatige beperking is, want Joulo forward gewoon OCPP verkeer naar je backend. Ze veranderen er niets aan.
OCPI is duidelijk niet voor laadpalen maar voor communicatie tussen CPO's/MSP's.Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:58:
Ik wijs alleen maar op een onvolkomenheid bij SolarEdge of Joulo⦠ik verwacht dan geen verdediging van het ene of het andere. Ook het afschrijven van een laadpaal ging het niet om⦠en het gaat me ook nog eens niet om de keuze voor de consument.
De keuze om OCPP zo lukraak te gebruiken of open te gooien is simpelweg niet mijn keuze. OCPI is daar voor als je het mij vraagt.. Enfin, andere discussie.
Als het correct geimplementeerd is dan blijft het dus ook gewoon werken als er een OCPP proxy tussen zit.Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:03:
[...]
De fabrikant implementeert OCPP correct en gebruikt het in de integratie op het eigen platform en gebruikt uiteindelijk andere protocollen voor verdere integratie. Precies zoals het bedoelt isā¦
Een OCPP proxy is gewoon transparant. Stopt het met werken met een proxy, dan heeft men dus een kunstmatige beperking erin gezet.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klopt... en ik zou dus niet zonder meer er een proxy tussen zetten.........Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:08:
[...]
OCPI is duidelijk niet voor laadpalen maar voor communicatie tussen CPO's/MSP's.
[...]
Als het correct geimplementeerd is dan blijft het dus ook gewoon werken als er een OCPP proxy tussen zit.
Een OCPP proxy is gewoon transparant. Stopt het met werken met een proxy, dan heeft men dus een kunstmatige beperking erin gezet.
graviton schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:34:
Joulo leest hier ook de laadsessies van de SolarEdge ONE EV Charger Pro uit via een API koppeling, waarbij enkel een specifiek deel van het serienummer nodig is om de koppeling te maken.
Dank voor de link, @AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:14:
Lekkerladen nu ook in HA via HACS
https://community.home-as...ogram-integration/1022032
Puntje voor @rogervdh dus om bij te werken in zijn OP?
<John O`Mill>
Een benadering recht uit het hart, @MiezieMiezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:38:
[...]
Want de kosten boeien mij persoonlijk niet echt, als iets slecht is zijn de kosten altijd te hoog.
En uit de mijne.
Ik kies liefst eerst op functionaliteit en mogelijkheden. Pas daarna ga ik zonodig selecteren op prijs. Want wat heb ik aan goedkoop als het toch niet voldoet?
Je moet ook niet overal de laatste cent uit willen persen.
<John O`Mill>
Wel elke 7 dagen weer authenticate nodig zou ik niet vrolijk van worden! Is grok vibe coded, wellicht geen refresh meganisch gevonden maar die moet er zijnHippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:18:
[...]
Dank voor de link, @AUijtdehaag![]()
Puntje voor @rogervdh dus om bij te werken in zijn OP?
Staat in de github readme heb t niet getest ik zit niet bij lekkerladen!AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:27:
@crryp Mijn yaml met de bearer code methode werkte nog steeds de informatie bij op dezelfde key.
Zal beide methoden eens laten lopen.
Stekker.com gaat zelfs nog een stap verder voor de Peblar: een customization firmware...Miezie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:13:
[...]
Klopt... en ik zou dus niet zonder meer er een proxy tussen zetten.........
Peblar en ERE: verdient jouw laadpaal een vergoeding? | Stekker
White-label ERE-platform voor laadexploitanten (CPO) | Joulo
[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 01-09-2026 15:54 ]
Misschien moet je de documentatie even beter lezen. Ze forwarden niets. Ze mirroren het verkeer en er is er maar ƩƩn backend met return verkeer op de websocket. Dus Solaredge āontvangtā wel maar kan je lader niet meer aansturen.Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:18:
[...]
Dus de fabrikant implementeert OCPP niet juist en vervolgens is het de schuld van de ERE dienstverlener.
Cowboy implementatie om het met name hunzelf makkelijk te maken zo lijkt het.
Snap dat niet zo goed zo wordt t allemaal nog onduidelijker voor de consument.Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:47:
[...]
Stekker.com gaat zelfs nog een stap verder voor de Peblar: een customization firmware...
Of ze staan solaredge toe returnverkeer te doen... dat is mij dus niet duidelijk. Maar zou wel logisch zijn...GM15 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:03:
[...]
Misschien moet je de documentatie even beter lezen. Ze forwarden niets. Ze mirroren het verkeer en er is er maar ƩƩn backend met return verkeer op de websocket. Dus Solaredge āontvangtā wel maar kan je lader niet meer aansturen.
Ik meen dat stekker.com er aanvullende diensten mee probeert te verkopen: slim laden oa.crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:04:
[...]
Snap dat niet zo goed zo wordt t allemaal nog onduidelijker voor de consument.
Blijkbaar bij inboekdienst.nl die via zeres gaat naar 12% commissie. Maar dan wel weer met 2 jaar vast en 13cent vast (tenminste, er staat bijzonder weinig info op hun website).
Dat van die vaste prijs/kWh en daar commissie overheen, mag ook wel in de openingspost. Dat is best een risico. En staat absoluut onduidelijk op veel websites wat ze hanteren: handelsprijs of vast tarief, of vast tarief per jaar.
12% van 13cent vs 20% van 15cent (koers vandaag):
11.44 vs 12 cent...
[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 01-09-2026 16:37 ]
Mijn palen die via Joulo aan E-flux en TAP hangen ontvangen gewoon alle commandoās vanuit die backends.GM15 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:03:
[...]
Misschien moet je de documentatie even beter lezen. Ze forwarden niets. Ze mirroren het verkeer en er is er maar ƩƩn backend met return verkeer op de websocket. Dus Solaredge āontvangtā wel maar kan je lader niet meer aansturen.
Wat mis je nu precies dan? Meerdere backends die tegen de lader aan kletsen?
Het was voor hen 'een eerste keer', dus ze zijn zelf ook wel benieuwd eigenlijk
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
What? Dat is juist nog verder weg van wat je zou moeten willen volgens mij? Dan ben je overgeleverd aan een externe partij voor de software van je paal, no way!... Dan nog liever een OCCP kopelling.. Doe mij maar de API oplossing.Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:47:
[...]
Stekker.com gaat zelfs nog een stap verder voor de Peblar: een customization firmware...
Snap de insteek wel van Stekker.com gezien hun slim laden oplossing wat ze dus gaan integreren, maar voor mij niet op deze manier.
Idd gaat mij ook te ver. Theoretisch kunnen ze zelfs de upload new firmware daarna hiden en allen hun eigen firmware OTA aanbieden. Evenals de slimme laad opties die default in Peblar zitten.IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:44:
[...]
What? Dat is juist nog verder weg van wat je zou moeten willen volgens mij? Dan ben je overgeleverd aan een externe partij voor de software van je paal, no way!... Dan nog liever een OCCP kopelling.. Doe mij maar de API oplossing.
Snap de insteek wel van Stekker.com gezien hun slim laden oplossing wat ze dus gaan integreren, maar voor mij niet op deze manier.
Maar als jouw laadpaal geen ingebouwde MID heeft, dan voldoet die vanaf volgend jaar toch sowieso niet meer aan de regels voor ERE's?paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:09:
Ik denk dat het stekker.com wordt voor mij met mijn niet-MID-laadpaal achter SAP.
Het was voor hen 'een eerste keer', dus ze zijn zelf ook wel benieuwd eigenlijk
Die customization 'firmware' is niet de software van de paal. Het bevat alleen allerlei definities voor UI en koppelingen zoals deze. Grote kans dat er voor stekker.com gewoon een OCPP koppeling wordt toegevoegd die is voorgeconfigureerd voor hun portal.IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:44:
[...]
What? Dat is juist nog verder weg van wat je zou moeten willen volgens mij? Dan ben je overgeleverd aan een externe partij voor de software van je paal, no way!... Dan nog liever een OCCP kopelling.. Doe mij maar de API oplossing.
(bron: toen ik m'n Peblar net had heb ik zelf wat zitten pielen om aan de .json file in die customization een generieke ocpp entry toe te voegen. Lukte me niet omdat er in de metadata nog een of andere checksum zit waar ik geen zin meer in had om dat verder uit te zoeken)
Een SAP heeft een eigen EAN en geijkte meter. Als daar alleen een EVSE achter hangt is het verbruik van de aansluiting 1:1 gelijk aan het verbruik van de EVSE, dan hoeft er geen MID-meter in de EVSE te zitten.FlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:59:
[...]
Maar als jouw laadpaal geen ingebouwde MID heeft, dan voldoet die vanaf volgend jaar toch sowieso niet meer aan de regels voor ERE's?
Wat @Sandro! zegtFlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:59:
[...]
Maar als jouw laadpaal geen ingebouwde MID heeft, dan voldoet die vanaf volgend jaar toch sowieso niet meer aan de regels voor ERE's?
staat wel in de mail nog 10% transactie kosten maar klanten van joulo en tibber staat toch op 0. Dus volle opbrengst lijkt me.
Ligt eraan hoeveel kwh er tegenover die 144 ere stond.loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:33:
Net een mail gehad, 144 ere's verkocht a 0.46 cent, dat is toch not too shabby of niet?
staat wel in de mail nog 10% transactie kosten maar klanten van joulo en tibber staat toch op 0. Dus volle opbrengst lijkt me.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Bij welke inboekdienstverlener, @loewie1984?loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:33:
Net een mail gehad, 144 ere's verkocht a 0.46 cent, dat is toch not too shabby of niet?
Als ik het goed heb krijg je 1 ERE voor ongeveer 3 kWh laden. Dat betekent dat je zo'n 15 cent per kWh krijgt. Deze zomer kon ik veelvuldig laden voor 14 cent en minder. Dat betekent dat ik dan zelfs zou verdienen op elektrisch rijden wat de 'brandstofkosten' betreft.
Maar ik moet mijn laadpaal nog kiezen en dan de inboekdienstverlener uitzoeken. Ik neig op dit moment naar Peblar Business en TAP.
<John O`Mill>
Zat toevallig even door de CSV data te bladeren. Tussen EAN en Laadpaal (Type Tuya achter 38 meter kabel) 'mis' ik ca 7% in kWh. Maar dat zal idd incl standby / eigenverbruik zijn.Glashelder schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:41:
SAP is wel zo fijn, omdat je dan ook ERE's krijgt voor niet alleen je verliezen tussen meterkast en lader, maar ook het stand-by verbruik van je lader
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 02-09-2026 13:11 ]
Dan moeten ze dat verduidelijken. Als ik zie dat ik een custom firmware moet uploaden, ben ik er al direct klaar mee. En wat je aangeeft is een vermoeden, het is dus onbekend. Wat ik al aangaf: ik zie wel meerwaarde voro Stekker met een eigenfirmware ivm het slim laden. Dat laaste komt in Q4 dit jaar volgens die site, en dat is wel meer dan alleen wat 'json' files aanpassen.anboni schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:01:
[...]
Die customization 'firmware' is niet de software van de paal. Het bevat alleen allerlei definities voor UI en koppelingen zoals deze. Grote kans dat er voor stekker.com gewoon een OCPP koppeling wordt toegevoegd die is voorgeconfigureerd voor hun portal.
(bron: toen ik m'n Peblar net had heb ik zelf wat zitten pielen om aan de .json file in die customization een generieke ocpp entry toe te voegen. Lukte me niet omdat er in de metadata nog een of andere checksum zit waar ik geen zin meer in had om dat verder uit te zoeken)
Dus ja, ik zie meerwaarde, maar niet voor mij als consument geschikt. Maar kan me voorstellen dat veel consumenten dit wel juist als meerwaarde zien.
Ik ga voor de LekkerLaden API koppeling met de peblar (en evcc). Hou ik alles lokaal en in eigen beheer.
Hun antwoord:
Die kun je dus bijna bijschrijven in je lijstje van de OP, @rogervdhBeste Hippe Lip,
Dank voor je bericht en je interesse in de ERE-API.
Goed nieuws: de ERE-registraties zijn inderdaad via de publieke API uit te lezen, en dat is read-only ā je kunt je eigen geboekte ERE-sessies ophalen zonder schrijfrechten. De API en het webportaal tonen dezelfde data, dus wat je in het portaal ziet, kun je ook via de API opvragen.
Om de API te gebruiken heb je een API-key nodig. Die vind je in het webportaal onder Account > API. Met die key kun je de ERE-registraties van je eigen account uitlezen.
Over je specifieke vraag of dit als particulier (en niet alleen als zakelijke gebruiker) volledig werkt, wil ik het even precies voor je nagaan bij ons team, zodat ik je geen onjuiste toezegging doe. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.
Met vriendelijke groet,
Tap Electric Support
<John O`Mill>
Dat hoop ik toch niet. Dat maakt het helemaal fuzzy. Als de ERE opbrengst verschilt (wat logisch is, immers verkoopprijs van de inboeker), maar als de omrekenfactor ook nog eens per inboeker wisselt...djrednas schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:50:
[...]
Ligt eraan hoeveel kwh er tegenover die 144 ere stond.dat verschilt nog wel eens begreep ik. Het is in ieder geval niet 1-1, maar vaak meer 1-3 (ere naar kwh).
Maar als ik het zo lees klopt dat ook niet:
https://xolvere.nl/kenniscentrum/ere-waarde-per-kwh/Voor een volledig elektrische auto (BEV) die laadt op groene stroom ligt de factor op circa 0,40 ERE per kWh
Het is belangrijk te begrijpen dat de ERE-factor geen marktgegeven is maar een regulatoir gegeven. Hij staat niet los van de marktprijs maar is wel onafhankelijk van vraag en aanbod. De certificaatprijs fluctueert. De ERE-factor is stabieler, maar kan bij wetswijzigingen ook veranderen..
Lijkt dus dat die per jaar door de NEA wordt bepaald op basis van 'percentage groene stroom op het net en andere factoren'
De omrekenfactor staat voor een jaar vast. Omdat voor het hele jaar word gewerkt met hetzelfde percentage groene stroom in netstroom.IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:18:
[...]
Dat hoop ik toch niet. Dat maakt het helemaal fuzzy. Als de ERE opbrengst verschilt (wat logisch is, immers verkoopprijs van de inboeker), maar als de omrekenfactor ook nog eens per inboeker wisselt...
Maar als ik het zo lees klopt dat ook niet:
[...]
https://xolvere.nl/kenniscentrum/ere-waarde-per-kwh/
Lijkt dus dat die per jaar door de NEA wordt bepaald op basis van 'percentage groene stroom op het net en andere factoren'
De Nederlandse Emissieautoriteit hanteert een vertraging van twee jaar om tot dit officiƫle cijfer te komen. Het percentage van 50,5% is gebaseerd op de daadwerkelijke energiemix uit het jaar 2024
Volgend jaar zal dus het percentage van 2025 worden gebruikt voor de thuislader.
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000
Het aandeel hernieuwbaar is inderdaad de energiemix van 2 jaar geleden zoals @Bob Lieftink aangeeft, voor 2024 was dat 50,5% en dat wordt dus voor de formule van 2026 gebruikt. 1 ERE heeft dus een vaste hoeveelheid kWh en andersom.
Dus 50,5% x 183 x 3.6 = 0.332694 of te wel net geen 1/3 ~33,33%Sandro! schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:28:
De formule voor ERE naar kWh staat vast (bron: NEa):
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000
Het aandeel hernieuwbaar is inderdaad de energiemix van 2 jaar geleden zoals @Bob Lieftink aangeeft, voor 2024 was dat 50,5% en dat wordt dus voor de formule van 2026 gebruikt. 1 ERE heeft dus een vaste hoeveelheid kWh en andersom.
Dus 1 ERE = ~3 kWh
Ik zit bij Joulo en TibberHippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:09:
[...]
Bij welke inboekdienstverlener, @loewie1984?
Als ik het goed heb krijg je 1 ERE voor ongeveer 3 kWh laden. Dat betekent dat je zo'n 15 cent per kWh krijgt. Deze zomer kon ik veelvuldig laden voor 14 cent en minder. Dat betekent dat ik dan zelfs zou verdienen op elektrisch rijden wat de 'brandstofkosten' betreft.![]()
Maar ik moet mijn laadpaal nog kiezen en dan de inboekdienstverlener uitzoeken. Ik neig op dit moment naar Peblar Business en TAP.
Eerdere verkopen terugkijkend: ⬠0,483, ⬠0,481 en ⬠0,4775.
Ik zit ook bij joulo, maar nog geen verkopen gemeld.joepie de p schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:50:
Joulo meldt net een plukje ERE te hebben verkocht voor bruto ā¬Ā 0,4630 per stuk.
Eerdere verkopen terugkijkend: ⬠0,483, ⬠0,481 en ⬠0,4775.
Overigens ook net een reclame mail van laadkompas(geen connecties mee), die melden voor 2026 100% uitkering, dus 0 commissie. Lekker sustainable...
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nee, dat verschilt dus niet. De verhouding ERE:kWh is vast gedefinieerd, gebaseerd op de energie mix. Dat getal kun je vast terugvinden bij de NEa. Wat wel varieert is de waarde van die EREs. Die ligt nu rond de 46ct, waarbij volgens lekkerladen de prijs per kWh op ongeveer 15ct uitkomt.djrednas schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:50:
[...]
Ligt eraan hoeveel kwh er tegenover die 144 ere stond.dat verschilt nog wel eens begreep ik. Het is in ieder geval niet 1-1, maar vaak meer 1-3 (ere naar kwh).
Rekening bij de NEa
Lekkerladen heeft anderhalve week geleden als eerste inboekdienstverlener een rekening gekregen bij de Nederlandse Emissie autoriteit. Dit betekent dat Lekkerladen.com netjes aan de voorwaarden van de NEa voldoet. De software van de NEa is nu nog in ontwikkeling en men verwacht deze eind september/oktober werkend te hebben. Op dat moment kunnen wij ons ook voorbereiden om te gaan uitbetalen conform alle regels.
En suggestie wekken. Dat ze de eerste zijn, rechtvaardigt geen enkele conclusie en zegt ook niets over anderen. Misschien lagen ze gewoon bovenop het stapeltje. Ik ben ook benieuwd hoe je niet-netjes wƩl aan de voorwaarden kan voldoen trouwens.
Er kon met behoud van de boodschap best wat tekst worden weggelaten.
Ik vind dat zowiezo met die hele ERE een hoog "we verwachten"' gehalte. Voor iets wat vanaf 1 januari dit jaar actief was is het erg laat dat er in september nog geen volledige duidelijkheid is over wanneer de inboekdienstverleners daadwerkelijk kunnen gaan uitbetalen...
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Wel belangrijke nuance dat het met terugwerkende kracht actief is vanaf 1 januariArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:04:
[...]
Ik vind dat zowiezo met die hele ERE een hoog "we verwachten"' gehalte. Voor iets wat vanaf 1 januari dit jaar actief was is het erg laat dat er in september nog geen volledige duidelijkheid is over wanneer de inboekdienstverleners daadwerkelijk kunnen gaan uitbetalen...
Welkom bij nationale regelingenArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:04:
[...]
Maar in het begin had ik een laadpaal zonder MID meter en gaf de inboeker voorlopig nog akkoord te gaan met een externe MID meter met fotos.
Daarna bleek het toch niet te mogen dus een nieuwe laadpaal extra gekocht met MID meter.
We hebben 2 EV's dus prima.
De nieuwe laadpaal aangemeld via de website, automatische koppeling is er nog miet.
Ik krijg net een mail dat mijn laadpaal niet voldoet. Dit is de oude laadpaal, als ik deze niet binnen 2 weken verwijder van de portal wordt mijn account verwijderd. Vervallen dan ook mijn geladen kWh's van de nieuwe laadpaal?
Ik ben niet heel gecharmeerd van het mailtje.
Ik heb 1 of 2x handmatig van de oude laaadpaal data aangeleverd maar nadat er bekend was dat dit niet goedgekeurd zou worden gelijk mee gestopt.
In totaal vanaf eind juni 2000kWh geladen. Geen enorm bedrag mocht dit niet meer tellen maar toch zonde...
[ Voor 8% gewijzigd door Kevin1990 op 02-09-2026 18:48 ]
Als ze je account verwijderen vervalt ook de machtiging lijkt me. Dan kunnen de kWh door een andere partij worden ingeboekt. Dat zul je dan waarschijnlijk wel even handmatig moeten regelen met een export uit je laadpaal o.i.d.Kevin1990 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:44:
Vervallen dan ook mijn geladen kWh's van de nieuwe laadpaal?
Bij Tap is het toch zo dat ze alleen de kWh's laten meetellen vanaf het moment dat je bij ze inschrijft? Dus kWh's van eerder dit jaar tellen dan niet mee?Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:16:
Omdat ik onder andere kijk welke inboekdienstverleners een goede API hebben en ik nu neig naar TAP, heb ik ze aangeschreven. Ze hebben een nogal uitgebreide API, redelijk goed gedocumenteerd en ik heb daarom gevraagd of de ERE-registraties met die API uit te lezen zijn. Dat staat namelijk niet heel duidelijk in de documentatie.
Hun antwoord:
[...]
Die kun je dus bijna bijschrijven in je lijstje van de OP, @rogervdh
Bij Tap kun je geen export inleveren van je eerdere kWh. Ik heb Tap als backoffice ingesteld sinds begin januari, maar heb nog nergens een machtiging voor de ERE afgegeven. Omdat Tap al sinds begin januari mijn kWh kan bijhouden, kan ik die bij Tap ook omzetten naar ERE.Bezzerk schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:15:
[...]
Bij Tap is het toch zo dat ze alleen de kWh's laten meetellen vanaf het moment dat je bij ze inschrijft? Dus kWh's van eerder dit jaar tellen dan niet mee?
Dus Tap boekt alleen kWh in die via OCPP naar hen zijn verstuurd, maar je hoeft nog geen machtiging te hebben afgegeven voor de ERE/Green Credits.
wat is het nut hiervan nu weer? extra tussenpartijen, wat voegt het toe?Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:53:
Joulo is ook aan het whitelabelen naar andere merken. Hier een whitelabel kloon: GridCredits: inboekdienstverlener voor ERE-certificaten
White-label ERE-platform voor laadexploitanten (CPO) | Joulo
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.