Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Dat is dus duidelijk.
Maar ....... er wordt dus gevraagd om een certificaat van de METER. In mijn EVBox Elvi zat een losse, DIN-rail Siemens MID gecertificeerde meter. Daarvan kun je dus zo'n certificaat overleggen.
Maar van mijn HomeWizard kWh meter kan ik dat ook.....
Waaruit leiden ze nou af of hij IN de paal zit of in de meterkast?
Beetje academisch omdat ik nu al geinversteerd heb in een Peblar Business en ik dus sowieso goed zit, maar wil wel weten of ik dat extra geld nu voor Piet Snot heb uitgegeven....
[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 03-02-2026 13:22 ]
Wat zoek je nu precies met je vraag?AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
"kWh-meters in de laadpunten"......
Dat is dus duidelijk.
Maar ....... er wordt dus gevraagd om een certificaat van de METER. In mijn EVBox Elvi zat een losse, DIN-rail Siemens MID gecertificeerde meter. Daarvan kun je dus zo'n certificaat overleggen.
Maar van mijn HomeWizard kWh meter kan ik dat ook.....
Waaruit leiden ze nou af of hij IN de paal zit of in de meterkast?
Beetje academisch omdat ik nu al geinversteerd heb in een Peblar Business en ik dus sowieso goed zit, maar wil wel weten of ik dat extra geld nu voor Piet Snot heb uitgegeven....
In de link van @blitzkrieg ;
Bedrijven die zelf inboeken worden geaudit.Een inboeker moet kunnen aantonen dat de kWh-meters in de laadpunten MID-gecertificeerd zijn met:
Natuurlijke personen boeken in via een inboekdienstverlener welke waarheid moet garanderen, wat ze doen door MID-gecertificeerde laadpunten te eisen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Een natuurlijk persoon moet een bewijs aanleveren van verbruik.Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:35:
Homewizard kan dus wel MID gecertificeerd zijn, maar het is maar zeer de vraag of er een inboeker te vinden is die daar een integratie mee heeft. Er is immers geen enkele standaard paal met ingebouwde home wizard meter.
Met "integratie" bedoel je bewijs van verbruik. Dat kan bij een aantal inboekdienstverleners een foto van de meterstand zijn, die integratie kan ook een multomap zijn in de kast van een inboekdienstverlener waarin de foto's zitten met de meterstanden.
Zo'n Homewizard oplossing is gewoon niet toekomstbestendig. Leuk dat zelf knutselen van alles en nog wat, maar feit is dat de kWh meter IN de de laadpaal moet zitten. Met in de meter bedoelen ze dan een MID meter die op de printplaat van de laadpaal verwerkt zit. Wellicht zijn er ook (af fabriek) constructies waarbij de kWh meter los in een laadpaal zit en dat deze rechstreeks met de laadpaal kan communiceren, waardoor de meetgegevens (te exporteren of OCPP) MID gecertificeerd zijn. Maar zelf een MID meter op een DIN railtje in een laadpaal zetten is natuurlijk redelijk kansloos (de laadpaal is daarmee nog steeds niet MID gecertificeerd). Ik had ook liever een Homewizard kWh meter ergens ertussen gezet (scheelde behoorlijk wat geld). Dan is andere verbruikers erachter zetten ook wel extreem gemakkelijk natuurlijk. Dat soort dingen wil je uitsluiten (en geen exotische constructies), dus gewoon MID laadpaal af fabriek.Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:35:
Homewizard kan dus wel MID gecertificeerd zijn, maar het is maar zeer de vraag of er een inboeker te vinden is die daar een integratie mee heeft. Er is immers geen enkele standaard paal met ingebouwde home wizard meter.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Waar lees je dat? In het linkje hierboven staat toch echt heel wat anders.rogervdh schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Zo'n Homewizard oplossing is gewoon niet toekomstbestendig. Leuk dat zelf knutselen van alles en nog wat, maar feit is dat de kWh meter IN de de laadpaal moet zitten. Met in de meter bedoelen ze dan een MID meter die op de printplaat van de laadpaal verwerkt zit. Wellicht zijn er ook (af fabriek) constructies waarbij de kWh meter los in een laadpaal zit en dat deze rechstreeks met de laadpaal kan communiceren, waardoor de meetgegevens (te exporteren of OCPP) MID gecertificeerd zijn. Maar zelf een MID meter op een DIN railtje in een laadpaal zetten is natuurlijk redelijk kansloos (de laadpaal is daarmee nog steeds niet MID gecertificeerd). Ik had ook liever een Homewizard kWh meter ergens ertussen gezet (scheelde behoorlijk wat geld). Dan is andere verbruikers erachter zetten ook wel extreem gemakkelijk natuurlijk. Dat soort dingen wil je uitsluiten (en geen exotische constructies), dus gewoon MID laadpaal af fabriek.
Mijn laadpaal heeft overigens gewoon een losse MID meter, in de laadpaal (Klefr 6934), geleverd door de fabrikant, op een DIN rail. Zit zelfs wat glas voor zodat je ‘m van buitenaf kan aflezen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zou er niet aan moeten denken om een miljoeknutselprojecten te moeten checken en dan een audit te krijgen. Dan liever een paal met specs die je gewoon uit kan lezen via de interface van de leverancier…
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ja hoor, het zijn gewoon dezelfde voorwaarden als rechtstreeks bij ERE Registratie alleen dan met een affiliate bijdrage van ~ €25,- voor ons erin verwerkt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen en directeuren van enkele andere partijen, sommigen zijn echt cowboys jongens, dus pas een beetje op met wie je zomaar in zee gaat.teacher schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:33:
[...]
@Hachy kan je iets meer vertellen over deze "goede voorwaarden" en in hoeverre die beter zijn dan rechtstreeks bij ere-registratie? En hoe verhoudt zich dit tot de andere aanbieders? En hoe herken je aanbieders die gouden bergen nemen?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Model 3 LR AWD (model 2023)
Waar lees je dat het mag? Dat staat er niet .Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]
Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:
Bob Lieftink in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.
bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan![]()
[Afbeelding]
MID meter in de laadpaal, dat zegt nog steeds niet dat het ding achteraf ingebouwd mag worden. Het is veel aannemelijker dat je laadpaal bekend moet staan(als jij je typenummer van je laadpaal aan de inboeker doorgeeft) als MID gecertificeerd .Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt
Dat is niet het geval als je zelf een MID meter in een niet gecertificeerde laadpaal bouwt.
Het blijft dan een niet geschikte laadpaal.
Technisch levert het in geval van jouw foto een vergelijkbaar resultaat op als met een MID gecertificeerde laadpaal . Echter brengt dat dermate veel administratieve lasten en foutmarge met zich mee dat niemand zich hier aan wil branden (consumenten laten bewijzen dat het achteraf is ingebouwd, dat dit degelijk is gebeurd, dat het echt jouw laadpaal is).
Ook alle zelfbouwsels zouden dan in aanmerking komen. Daar zit echt niemand op te wachten om dat allemaal te beoordelen op geschiktheid.
Tevens is 2026 specifiek als overgangsfase genoemd voor externe meters.
Dus daarom: 2026 overgangsjaar, 2027 gewoon een MID gecertificeerde laadpaal. Meest aannemelijk.
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2026 07:41 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Vanwege de grote interesse behandelen nieuwe aanvragen gedoseerd. Wij vinden het belangrijk om goed naar je aanvraag te kijken. Vul de onderstaande gegevens in, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Dat snap ik helemaal.
Uit nieuwsgierigheid/ongeduld...
Hoelang duurde dit ongeveer bij jullie? Ik heb mezelf op 22 jan. aangemeld, en heb al enkele nieuwsbrieven ontvangen, maar nog niets concreets.
(bedankt alvast)
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laad ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeien kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.Hachy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:28:
[...]
Ja hoor, het zijn gewoon dezelfde voorwaarden als rechtstreeks bij ERE Registratie alleen dan met een affiliate bijdrage van ~ €25,- voor ons erin verwerkt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen en directeuren van enkele andere partijen, sommigen zijn echt cowboys jongens, dus pas een beetje op met wie je zomaar in zee gaat.
Ik twijfel zelf ook nog, exact om dezelfde redenen. Het is een aardige extra investering met mogelijk weinig of geen upside. Ik heb echter niet de luxe om te kunnen wachten met een besluit maken, ik moet deze week ergens een keuze maken voor een laadpaal omdat mijn EV eind februari op de stoep staat.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Ik ga het laten schieten heb ik besloten.
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laadt ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeienn kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Ik ga het laten schieten heb ik besloten.
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laadt ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeienn kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Daar reageerde ik eerder, minder tactisch op met als gevolg een tik op de vingers, maar Tweakers lijkt mij niet het platform om mensen richting een aanbieder te duwen waar je zelf financieel voor gecompenseerd wordt. Vind dat @Bob Lieftink hier netjes mee omgaat in een adviserende en niet sturende rol, maar de "nieuwsbrief" van Laadpas is niet serieus te nemen.Bob Lieftink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.
Je kunt eerst eens een tijdje met een granny laden , heb ik ook maandenlang gedaan. Als je niet heel veel hoeft te rijden gaat dat ook prima.Blik1984 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:27:
[...]
Ik heb echter niet de luxe om te kunnen wachten met een besluit maken, ik moet deze week ergens een keuze maken voor een laadpaal omdat mijn EV eind februari op de stoep staat.
Door het wijzigen van de HBE naar ERE wordt het aanbod groter, echter zullen de duimschroeven op fossiel ook aangedraaid worden de komende jaren waardoor er meer vraag komt...AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Dat de ERE op nationaal niveau moet worden verrekend maakt het speelveld wel klein.
Ik heb de investering maar vast gedaan, FOMO
Er is een verschil tussen een vraag en een bewering. Ik stel nergens dat ik lees dat de HW MID na 2026 nog kan. Voor 2026 staat het letterlijk in de alinea ná het stuk wat jij aanhaalt:pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:35:
[...]
Waar lees je dat het mag? Dat staat er niet .
[...]
MID meter in de laadpaal, dat zegt nog steeds niet dat het ding achteraf ingebouwd mag worden. Het is veel aannemelijker dat je laadpaal bekend moet staan(als jij je typenummer van je laadpaal aan de inboeker doorgeeft) als MID gecertificeerd .
Dat is niet het geval als je zelf een MID meter in een niet gecertificeerde laadpaal bouwt.
Het blijft dan een niet geschikte laadpaal.
Technisch levert het in geval van jouw foto een vergelijkbaar resultaat op als met een MID gecertificeerde laadpaal . Echter brengt dat dermate veel administratieve lasten en foutmarge met zich mee dat niemand zich hier aan wil branden (consumenten laten bewijzen dat het achteraf is ingebouwd, dat dit degelijk is gebeurd, dat het echt jouw laadpaal is).
Ook alle zelfbouwsels zouden dan in aanmerking komen. Daar zit echt niemand op te wachten om dat allemaal te beoordelen op geschiktheid.
Tevens is 2026 specifiek als overgangsfase genoemd voor externe meters.
Dus daarom: 2026 overgangsjaar, 2027 gewoon een MID gecertificeerde laadpaal. Meest aannemelijk.
Zal hem nog even uitkauwen:
Blitzkrieg vraagt: voor dit jaar een losse MID-meter in mijn domme laadpaal bouwen en aanmelden, kan dat bij jullie gewoon?
Ik antwoord:
Voorts de vraag:Het is dus mogelijk om een Homewizard kWh meter tussen je laadpunt en aansluiting te plaatsen. Maar weet dan wel dat je slecht 1 jaar in aanmerking komt voor de regeling.
Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 10:25 ]
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
[ Voor 0% gewijzigd door sjoerd-p op 04-02-2026 10:25 . Reden: typo. ]
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Zo zie ik het ook. Ik heb een Easee Charge Lite, met 6000kWh jaarverbruik in 2025 (2 EV's). Een MID upgraden naar een Charge Max kost zo € 900 - € 350 (opbrengst Charge Lite 1 jaar oud?) = € 550. Bij een 10 cent vergoeding kom ik ook minstens op 2 jaar tvt. En als de prijzen dan tegenvallen....AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Overigens: de energiemix gaat natuurlijk wel groener worden
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
[...]
6000kWh
[...]
€ 550. Bij een 10 cent vergoeding kom ik ook minstens op 2 jaar tvt.
Zoals ik het begreep is de gemiddelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Kan ook wel goedkoper
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
bij de reviews:Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:03:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/
Kan ook wel goedkoper. Webasto verkoopt ze niet meer maar de mijne hier werkt voortreffelijk en MID gecertificeerd. En doet OCPP.
Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Anyway,
Ik kijk de kat ook nog even uit de boom.
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
- @kanvua , voor zover ik het begrijp is die 0.10euro de vergoeding bij 100% hernieuwbare energie. Voor een particuliere aansluiting wordt gerekend met half fossiel, half hernieuwbaar. En dan ben je ook nog 20..25% kwijt aan kosten voor de inboeker. Je krijgt dus waarschijnlijk maar 0.03 euro per kWh in handen.
- en het zijn "handels prijzen", als er meer aanbod is worden die lager. Als er minder vraag is (omdat meer mensen EV's gaan rijden) wordt het ook lager.
Het onderwerp is heel erg leuk, maar ik kijk de kat voorlopig nog even "op een active manier" uit de boom.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik had dat ook gelezen maar dat is gewoon een prutser. Je kan gewoon een willekeurige OCPP backend url opgeven in de webinterfaceStefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
[...]
bij de reviews:
Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Ben eigenlijk maar een halve Tweaker (dus niet heel erg ICT technisch en handig met OCPP) en wel gehecht aan mijn koppeling Easee en Tibber i.c.m. loadbalancing. Dus het kan allemaal wel anders, maar dat is weer werk hèGlashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:03:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/
Kan ook wel goedkoper. Webasto verkoopt ze niet meer maar de mijne hier werkt voortreffelijk en MID gecertificeerd. En doet OCPP.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Nou ja 'een groot gedeelte' weet ik niet, het is geen wetenschappelijk onderzoek ofzo. Maar laat ik het tactisch omschrijven dat ik bij twee bedrijven serieuze twijfels had over hun daadwerkelijke intenties, ik haalde daar persoonlijk in elk geval niet voldoende vertrouwen uit om samen te gaan werken, N=1 natuurlijk maargoed doe ermee wat je wil (of niet..). Misschien zit ik er wel compleet naast en valt het allemaal reuze mee.Bob Lieftink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Hi Hachy, ik ben wel benieuwd met wie je dan allemaal hebt gesproken. Zo komt het wel over of dat een groot gedeelte cowboy is.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Voor zover ik het nu kan zien wel. Ik heb de paal pas net inelkaar zitten en mijn privé auto komt over twee maanden pas. Maar ik ga het wel proberen te testen voor die tijd ;-) In Tap Electric heb ik een optie om bepaalde passen "gratis" te laten laden. Dus dan heb je geen kosten voor je privégebruik. Tap electric verdient dan aan twee dingen: gastgebruik rekenen ze 10 procent bovenop jouw ingestelde tarief aan de persoon die gaat laden. De persoon die gaat laden ziet dus een prijs die 10 procent hoger is dan wat jij hebt ingesteld. En op de ERE certificaten verdienen ze dus ook 20-24 procent als inboeker. Maar voor het laden voor eigen verbruik betaal ik geen maandelijkse abonnementskosten of wat dan ook voor zover ik het kon zien.Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
[...]
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
Het kan voordeliger zijn om een oude New Motion paal te kopen. In de Home Advanced zit bijvoorbeeld standaard een Inepro PRO380-MOD die bruikbaar is hiervoor. Ik heb de SmartEVSE, de Inepro, de contactors, RFID lezer en LED button allemaal in de behuizing van een New Motion Home Advanced 2.1 gestopt. De 2.1 had standaard de Redidual Current Monitor al in de paal zitten, dus die heb ik ook hergebruikt. Je koopt zo'n paal voor 100 Euro en alleen de Inepro MID meter en RCM zijn al meer dan dat waard en heb je gelijk een goede behuizing om alles in te bouwen. De ABB contactor/relais kun je helaas niet hergebruiken. Ander type en werkt te onbetrouwbaar met de SmartEVSE samen. Ook de LED en RFID lezer heb ik niet kunnen hergebruiken maar via Stegen besteld en in de New Motion paal geknutseld.- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Dat klopt, als de 10 cent per kWh daadwerkelijk wordt gehaald. Ik heb ook berekeningen gezien met 5 cent per kWh. Bij 10 cent kan het inderdaad wel snel uit.kanvua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:01:
[...]
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?
Zoals ik het begreep is de middelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb ook een flinke thuisaccu en zou dus eigenlijk wel het maximale rendement willen rekenen. Tot nu toe registreer ik geen laadsessies (naja, via een Homewizard meter in de meterkast, die zou ik einde van het jaar nog kunnen indienen denk ik).epicfailguy23 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:22:
Is er ook iets bekend voor als je een goede accu (48kWH) hebt staan waar je vervolgens uit gaat laden? is dat dan weer groen of grijs?
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb vooral voorbeelden gezien waarbij de opbrengst flink lager is, eerder richting de 3 cent per kWh en dat zet niet veel zoden aan de dijk als je daarvoor een flinke investering extra moet doenPr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Dat klopt, als de 10 cent per kWh daadwerkelijk wordt gehaald. Ik heb ook berekeningen gezien met 5 cent per kWh. Bij 10 cent kan het inderdaad wel snel uit.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik had voorheen een Wallbox Pulsar via OCPP gekoppeld aan Tap. Werkte ook prima. Maar is geen MID-gecertificeerde laadpaal. Oftewel, het is voor mij nog wel ongewis hoe Tap met jouw aanmelding voor ERE omgaat. Dat je je aan kán melden is leuk, maar dat zegt nog niet zoveel over de toelating... Toch? Voor zover ik weet, zit er tot op heden ook nog geen 'controle aan de poort' op de aanmelding in het systeem.sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Het prijsverschil is ook navenant. Bij de meeste gangbare merken kan het € 300-500 meer kosten.JanHenk schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:21:
@Blik1984 Als je nog een paal moet kopen zou het (voor mij in ieder geval) een no-brainer zijn om er één te nemen met MID-certificering. De meerkosten zijn relatief gering aan de ene kant. En de opbrengsten op de lange termijn weliswaar behoorlijk ongewis, maar er is wel een reële kans op een leuke upside, al dan niet op de lange termijn over de levensduur van de paal.
Maar als je privé elektrisch rijdt en een laadpaal wil aanschaffen, dan zou ik het ook doen.
Jouw zorgen mbt de fraudegevoeligheid spelen in principe voor ieder laadpunt. Niet alleen zelfbouw (ik heb er ook een, maar dan niet obv SmartEVSE). De kern van ERE is een betrouwbare en correcte metering. Vandaar de eis voor een MID gecertificeerde meter (en dus niet het laadpunt!!). Het punt is dat zo'n meter vrijwel altijd via modbus wordt uitgelezen door de laadpunt controller. Daar kan iedere Handige Harry mee frauderen. Maar of die kans zo groot is?sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
Ik ben overigens ook van mening dat de eis voor een MID meter IN het laadpunt geen enkele waarborg is tegen fraude t.o.v. diezelfde meter in je meterkast. Die situatie is nl letterlijk gelijk aan de toegestane variant met een een secundair allocatiepunt (en eigen slimme meter) met alleen een laadpunt eraan.
Mbt audits etc verwacht ik overigens wel dat een inboekdienstverlener een plausibiliteitscheck op de laadsessie data gaat doen en dat daar later wellicht nog wel aanvullende eisen op gaan komen (tijdens laadsessies iedere x seconen een meting?).
Ik zou willen dat ik de laadsessies van mijn laadpunt via een REST api aan een inboekdienstverlener kan sturen. Maar vooralsnog wordt het denk ik gewoon via een Excel-export (met vaak als nadeel jaarlijkse uitbetaling).
Ik heb Laadloon op t oog. Zijn benaderbaar, denken mee, en reageren sympatiek. En met 20% tarief nog betaalbaar ook.
€ 300 misschien wel, als ik bijv. kijk naar een Peblar Home versus Business, maar € 500 lijkt me aan de bovenkant. Meestal krijg je er dan ook wel wat meer bij, zoals een 22kW paal in plaats van 11kW in geval van de Peblar. Wat dan weer handig kan zijn bij laden op 1-fase (tot 32A). Op het totaal aan installatiekosten vind ik het, maar dat is wederom persoonlijk, goed te overzien.Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:26:
[...]
Het prijsverschil is ook navenant. Bij de meeste gangbare merken kan het € 300-500 meer kosten.
Maar als je privé elektrisch rijdt en een laadpaal wil aanschaffen, dan zou ik het ook doen.
Overigens hangt het ook sterk van je gebruik (kilometers) af hoe snel je die meerprijs kan terugverdienen natuurlijk. Als je max.10.000km per jaar doet en zeg 2.000 kWh aan het laden bent, gaat dat niet zo hard.
Zoals je zelf al zegt, de prijs zal fluctueren.kanvua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:01:
[...]
6000 kWh * €0.10 = €600. Dan is de tvt toch minder dan 1 jaar of mis ik iets in deze berekening?
Zoals ik het begreep is de gemiddelde opbrengst per kWh netto 10 cent. Die prijs zal fluctueren maar die 10 cent is de netto kWh opbrengst toch?
en de 10ct kan dus ook 5ct of 3ct zijn.
en je netto opbrengst is na aftrek van alle kosten, zowel van jou als van je aanbieder voor de Ere registratie.
Als jij moet investeren in een laadpaal en ook een abo voor de backend moet sluiten dan moet je die kosten natuurlijk ook meerekenen voordat je netto op een plus zit. En misschien lukt het (nu nog) zonder abo, of kan het gecombineerd worden. Er is nog veel onduidelijk.
(Dus ik doe voorlopig mee met hen die de kat uit de boom kijken, en dat kan nog even duren gezien de politieke situatie en wetgeving die er nog niet is.).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Woon je in het noorden, kijk dan uit dat de kat niet uit de boom valt vanwege de ijzel.eltron schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:02:
[...]
(Dus ik doe voorlopig mee met hen die de kat uit de boom kijken, en dat kan nog even duren gezien de politieke situatie en wetgeving die er nog niet is.).
Ik zou het doen!
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Probeer dit topic eens: HyperBart in "Thuisladen van je EV deel 2"rammes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
een paal die MID, op 100% zonnestroom kan laden en een backoffice heeft voor terugbetaling via de leasemaatschappij. Kan iemand mij vertellen welke palen dit zijn?
Vergeet het maar, dat kan als consument niet. Dat kan alleen zakelijk. En dan zit je ook aan een jaarlijkse audit van zo’n 750 euro vast. Niet heel zinvol voor één paal.
Verder zijn er genoeg palen die op zonnestroom kunnen laden..
Het enige dat je ècht nodig hebt is een laadpunt met een MID meter.rammes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
een paal die MID, op 100% zonnestroom kan laden en een backoffice heeft voor terugbetaling via de leasemaatschappij. Kan iemand mij vertellen welke palen dit zijn?
Handigste is dat je daar laadsessies uit kunt exporteren (zodat je die kunt uploaden naar je inboekingsdienstverlener) anders ben je aangewezen op periodiek foto's maken van de meter en niet iedere inboekingsdienstverlener zal daar op zitten te wachten.
Als je een OCPP laadpunt hebt (en een MID meter) kun je bij veel inboekingsdienstverleners een automatische koppeling realiseren. Maar dat kan lastig zijn als de laadpaal niet van jou is.
Als je laadpunt geen OCPP ondersteunt (maar dus wel een MID meter), kun je bij veel inboekingsdienstverleners handmatig laadgegevens (iig periodiek standen en bij voorkeur laadsessies (start/eind stand+datumtijd en volume, afh van de inboekingsdienstverlener)
Voor een particulier is er geen noodzaak (beter: mogelijkheid) om 100% zonnestroom in te boeken, tenzij je een specifieke installatie daarvoor hebt en je als bedrijf een jaarlijkse audit laat uitvoeren (à € 750 ofzo). Voor particulieren wordt uitgegaan van een 'netgemiddelde' aan zonnestroom.
Wat heeft je leasemaatschappij hiermee te maken? Het zijn jouw kilowatturen die jij laat registreren om daar ERE-certificaten voor te krijgen (en die vervolgens weer te verkopen. Dit staat helemaal los van de vergoeding die je van je leasemaatschappij krijgt. Die kàn ook helemaal geen ERE-certificaten obv de kilowatturen uit jouw laadpaal claimen omdat (daar ga ik vanuit) het energiecontract op jouw aansluiting niet op hun naam staat (dat is ook de reden dat jij geen ERE-certificaten kunt claimen op je publieke laadsessies, dat kan alleen de laadpunt exploitant)
Dat kan ook gewoon.Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]
bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan![]()
[Afbeelding]
Mijn zelfbouw laadpunt (met MID-meter en laadsessie registratie) kan ook gewoon.
Je zult dan wel zelf de laadsessies uit die meter moeten halen (an-sich niet zo lastig).
De inboekingsdienstverlener kan een audit komen doen op je installatie of om ander bewijs vragen (foto's), dus e.e.a. moet wel kloppen (dus MID-meter IN het laadpunt).
volgens mij begrijp je me niet. als ik een nieuwe paal wil moet die dus met een backend zijn want dat heb ik nu ook ivm de lease. dus kosten vergoeding. Daarnaast wil ik gezien de salderingsregeling mijn zonnestroom slim gebruiken, vandaar de 100% zonnestroom functie.edsub schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Het enige dat je ècht nodig hebt is een laadpunt met een MID meter.
Handigste is dat je daar laadsessies uit kunt exporteren (zodat je die kunt uploaden naar je inboekingsdienstverlener) anders ben je aangewezen op periodiek foto's maken van de meter en niet iedere inboekingsdienstverlener zal daar op zitten te wachten.
Als je een OCPP laadpunt hebt (en een MID meter) kun je bij veel inboekingsdienstverleners een automatische koppeling realiseren. Maar dat kan lastig zijn als de laadpaal niet van jou is.
Als je laadpunt geen OCPP ondersteunt (maar dus wel een MID meter), kun je bij veel inboekingsdienstverleners handmatig laadgegevens (iig periodiek standen en bij voorkeur laadsessies (start/eind stand+datumtijd en volume, afh van de inboekingsdienstverlener)
Voor een particulier is er geen noodzaak (beter: mogelijkheid) om 100% zonnestroom in te boeken, tenzij je een specifieke installatie daarvoor hebt en je als bedrijf een jaarlijkse audit laat uitvoeren (à € 750 ofzo). Voor particulieren wordt uitgegaan van een 'netgemiddelde' aan zonnestroom.
Wat heeft je leasemaatschappij hiermee te maken? Het zijn jouw kilowatturen die jij laat registreren om daar ERE-certificaten voor te krijgen (en die vervolgens weer te verkopen. Dit staat helemaal los van de vergoeding die je van je leasemaatschappij krijgt. Die kàn ook helemaal geen ERE-certificaten obv de kilowatturen uit jouw laadpaal claimen omdat (daar ga ik vanuit) het energiecontract op jouw aansluiting niet op hun naam staat (dat is ook de reden dat jij geen ERE-certificaten kunt claimen op je publieke laadsessies, dat kan alleen de laadpunt exploitant)
Ik zou het doen!
Dit is het topic voor ERE-certificaten, dus daar zullen de antwoorden ook op geënt zijn. Voor algemene vragen over welke laadpaal welke functionaliteiten ondersteunt is een algemener topic over thuisladen. Maar ook daar wordt enige eigen inzet verwachtrammes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:42:
[...]
volgens mij begrijp je me niet. als ik een nieuwe paal wil moet die dus met een backend zijn want dat heb ik nu ook ivm de lease. dus kosten vergoeding. Daarnaast wil ik gezien de salderingsregeling mijn zonnestroom slim gebruiken, vandaar de 100% zonnestroom functie.
Heb hier zelf, nadat ik over principes rondom certificaten heen ben gestapt als zijnde niet Roomser dan de Paus, niet langer dan 10 minuten over na hoeven denken. Bij 7000kWh per jaar laden en 3ct al 20% van mijn laadkosten zou besparen durf ik het wel aan. Die ERE’s die er bij gaan komen vanuit particulieren zullen nog altijd peanuts zijn ten opzichte van wat er al vanuit de zakelijke markt kwam (aan voorheen HBE’s). Daar komt bij, de elektrische energiemix is ieder jaar 4% meer duurzaam en HBE’s schommelden tussen de 10-15,- de afgelopen jaren. De gelijktijdige actie van Tibber om bij aankoop van een laadpunt €10,- per maand korting te geven 2 jaar lang, was nog een extra incentive.
M3P - M3LR - 6320Wp
Aangezien de wet er nog niet helemaal door is, is er ook geen vraag en aanbod…bokkow schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:01:
Ik ben blij te lezen dat er inmiddels zoveel de kat uit de boom gaan kijken, dat helpt in een vraag/aanbod gestuurd product
De schepen zijn al wel verbrand, geen weg meer terug naar HBE’s?wickydude schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
[...]
Aangezien de wet er nog niet helemaal door is, is er ook geen vraag en aanbod…
Joah. Dit gaat er wel door, openstaande vragen zijn geen showstoppers.wickydude schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
[...]
Aangezien de wet er nog niet helemaal door is, is er ook geen vraag en aanbod…
M3P - M3LR - 6320Wp
Als er stroom van mijn zonnepanelen in de auto gaat, krijg je dan daar ook de ERE vergoeding per kWh voor?
De MID meter in je laadpaal kan geen onderscheid maken waar je stroom vandaan komt. Dat kan hooguit afgeleid worden uit je slimme meter in de meterkast. Is het verplicht je inboeker toegang te geven tot de (EAN) van je slimme meter?
Het zou toch te krankzinnig voor woorden zijn als je stroom 100% uit een "hernieuwbare" bron komt (de zon) en je er dan GEEN ERE voor zou krijgen?
Aantonen van eigen zonnestroom is niet mogelijk binnen de regels.
Er wordt met certificaten gewerkt om de herkomst aan te tonen.
Om de overgang naar hernieuwbaar enigszins te versnellen had de wetgever misschien kunnen voorzien dat die private gebruikers met een 100% hernieuwbaar elektriciteitscontract die verdeelsleutel niet zouden hoeven toe te passen. Ook de controle erop kan niet moeilijk zijn, want het EAN van zo’n account (blijkbaar ook op te geven bij de ERE inboeker) is tevens gekoppeld aan een contract waarvan het (100% hernieuwbaar) karakter kan worden bevestigd.AA42 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:03:
Wat ik nog steeds niet snap:
Als er stroom van mijn zonnepanelen in de auto gaat, krijg je dan daar ook de ERE vergoeding per kWh voor?
De MID meter in je laadpaal kan geen onderscheid maken waar je stroom vandaan komt. Dat kan hooguit afgeleid worden uit je slimme meter in de meterkast. Is het verplicht je inboeker toegang te geven tot de (EAN) van je slimme meter?
Het zou toch te krankzinnig voor woorden zijn als je stroom 100% uit een "hernieuwbare" bron komt (de zon) en je er dan GEEN ERE voor zou krijgen?
Begrijpelijke frustratie, maar niets aan te doen. Weliswaar ook een gemiste kans vanwege de overheid.
Model 3 LR AWD (model 2023)
Helaas lukt het aanmaken van een 2e account op hetzelfde adres niet bij ere-registratie.nl. Al meer dan een week geleden via de contact functie een nieuw bericht gestuurd naar ere-registratie.nl en helaas nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik zou voor nu ere-registratie.nl nog maar even links laten liggen.sMoKeFiSh schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:11:
Ik heb inmiddels reactie van ere-registratie.nl betreffende 2 laadpalen op hetzelfde aprticuliere adres:
Bedankt voor je bericht. Helaas is het alleen bij een zakelijk account mogelijk om meerdere laadpalen te koppelen aan je account. Als particulier zul je dus voor iedere laadpaal een eigen account moeten aanmaken. Excuses voor het ongemak.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Er zijn toch tal (particuliere) stroomboeren zoals Vattenfall, tibber, frank energie etc. met 100% groene stroom garantie. Is dat niet voldoende of is een audit dan nog steeds verplicht? Ik kan dit nergens duidelijk vinden.Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:35:
@rammes gezien dit het ERE certificaten topic is: wil je onder de regeling vallen van laden met 100% groene stroom?
Vergeet het maar, dat kan als consument niet. Dat kan alleen zakelijk. En dan zit je ook aan een jaarlijkse audit van zo’n 750 euro vast. Niet heel zinvol voor één paal.
Verder zijn er genoeg palen die op zonnestroom kunnen laden..
Goede vraag maar het type contact is in de huidige implementatie van deze wetgeving irrelevant.kanvua schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:41:
[...]
Er zijn toch tal (particuliere) stroomboeren zoals Vattenfall, tibber, frank energie etc. met 100% groene stroom garantie. Is dat niet voldoende of is een audit dan nog steeds verplicht? Ik kan dit nergens duidelijk vinden.
Bij iedere aansluiting wordt het hetzelfde gemiddelde percentage hernieuwbare energie gerekend.
Zakelijke gebruikers kunnen een hoger percentage claimen en dat wordt dus geauditeerd. Als consument is dat gewoon niet mogelijk.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Het lijkt me niet ondenkbaar dat er nog een aantal volgen inderdaad. "Het is nog vroeg".
Voor nu kijk ik nog even de kat uit de boom, maar wat zou een goed alternatief voor de Zappi zijn? Ik wil er niet op achteruit (3-fasen, load balancing, netstroom/net+zon/alleen zon modi) en het liefst te bedienen via Home Assistant zodat ik 's avonds en in het weekend goedkoper kan laden (dag/nachttarief). Als ik Google lijken veel laadpalen met MID erin in de beschrijving vooral de voordelen voor zakelijke rijders te benadrukken, maar dat zijn wij niet.
Ben benieuwd wat er dan gebeurt in mijn situatie waar vanaf volgend jaar ca. 5× meer stroom aan de auto wordt geleverd dan wordt afgenomen uit het net.Sandro! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:29:
Wat is eigenlijk de gedachte achter de inboeker toegang geven tot de meterstanden van je slimme meter? Het enige wat de slimme meter meet is het aantal kWh dat daar doorheen gaat, dus afname van en teruglevering aan het net. In de zomer kan ik prima mijn auto volladen met zonnestroom die de slimme meter nooit ziet. De laadpaal zegt dan dat ik 50 kWh heb geladen, maar de slimme meter onderschrijft dat niet, dus fraudebestrijdend werkt het niet in dat geval. Ik zou ook de csv uit mijn laadpaal kunnen bewerken, her en der een paar kWh toevoegen en stellen dat dit allemaal zonnestroom is, toch? Ik ben er absoluut niet op uit om de boel te flessen, maar ben gewoon benieuwd wat de toegevoegde waarde is voor de inboeker.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dan zou ik voor de Peblar Business gaan. Lokale API (Home Assistant, EVCC, etc.) en kan alles wat je hierboven schrijft. Koppeling met de Homewizard P1 is mogelijk voor zonneladen en/of load balancing. Peblar kan ook automatisch switchen tussen 1 en 3 fase (prettig als er maar beperkt PV overschot is).redah schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:28:
Voor nu kijk ik nog even de kat uit de boom, maar wat zou een goed alternatief voor de Zappi zijn? Ik wil er niet op achteruit (3-fasen, load balancing, netstroom/net+zon/alleen zon modi) en het liefst te bedienen via Home Assistant zodat ik 's avonds en in het weekend goedkoper kan laden (dag/nachttarief). Als ik Google lijken veel laadpalen met MID erin in de beschrijving vooral de voordelen voor zakelijke rijders te benadrukken, maar dat zijn wij niet.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
De EAN is een identificatie van de netbeheerder voor jou electriciteitsaansluiting. Als jouw meter aan dezelfde aansluiting komt dan veranderd die volgens mij niet.japie101 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:19:
Ik krijg waarschijnlijk dit jaar te maken met de vervanging van mijn slimme meter (die gematigd slim is op dit moment), voor een nog slimmere. Betekent een andere meter ook een andere EAN of blijft het EAN bij een metervervanging gelijk.
Indien mijn EAN verandert vraag ik mij natuurlijk af hoe daar mee om te gaan in de context van dit topic.
Volgens mij klopt het niet wat je hier zegt. Door laadverliezen geeft mijn auto altijd een lagere waarde aan dan mijn paal.HRV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:17:
Met deze gegevens is het meer dan aannemelijk te maken dat de gegevens corresponderen.
De MID meter is leidend, maar het kan nooit meer zijn dan wat de auto(s) aangeven
Zou Zaptec Go 2 niet ook een goed alternatief zijn?rogervdh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:35:
[...]
Dan zou ik voor de Peblar Business gaan. Lokale API (Home Assistant, EVCC, etc.) en kan alles wat je hierboven schrijft. Koppeling met de Homewizard P1 is mogelijk voor zonneladen en/of load balancing. Peblar kan ook automatisch switchen tussen 1 en 3 fase (prettig als er maar beperkt PV overschot is).
Helemaal mee eens. De inboekdienstverlener moet de tenaamstelling van de EAN controleren, maar aan het uitlezen van het verbruik op de EAN hebben ze in de zomer vrij weinig. Heb je een thuisbatterij dan kan je ook in de winter flinke afwijkingen zien tov het laadgedrag.Sandro! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:29:
[...]
Ik zou ook de csv uit mijn laadpaal kunnen bewerken, her en der een paar kWh toevoegen en stellen dat dit allemaal zonnestroom is, toch? Ik ben er absoluut niet op uit om de boel te flessen, maar ben gewoon benieuwd wat de toegevoegde waarde is voor de inboeker.
Mbt de ERE is het voor laadpalen met loadbalancing perfect mogelijk om bij te houden hoeveel van het laden uit het net komt. Heb je dan geen thuisbatterij, dan moet de rest wel van PV komen. Dus je kan zo prima aantonen dat je ruim boven de gemiddelde energiemix op PV aan het laden bent. Wel jammer dat hier geen rekening mee wordt gehouden voor de ERE-cerificaten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is natuurlijk super kortzichtig van de wetgever. Als je als consument bewust inkoopt bij een energieleverancier die 100% groene stroom levert waarom mag je daar dan niet van profiteren bij de ERE-certificaten? Wellicht het uitzoeken waard of daar juridische stappen mogelijk zijn.. iets met gelijkheidsbeginsel.Glashelder schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:12:
[...]
Zakelijke gebruikers kunnen een hoger percentage claimen en dat wordt dus geauditeerd. Als consument is dat gewoon niet mogelijk.
Daar heb ik voor gekozen. Die heeft een HACS integratie en ik vond het belangrijk dat de laadpaal zou kunnen integreren met Tibber t.b.v. slim laden. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, is de Go 2 een stuk goedkoper (€760 bij proshop).Pr088 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Zou Zaptec Go 2 niet ook een goed alternatief zijn?
Het is maar net wat je wil. Bij de Zaptec werkt alles op basis van Cloud en is er geen lokale interface of api. Wel een cloud api, maar dat is dus een omweg en kan ook zo afgesneden worden. Persoonlijk vind ik het altijd een nadeel omwille van de stabiliteit en reactiesnelheid. Kan ook wel eens een voordeel zijn, zoals de hierboven genoemde koppeling met Tibber.Pr088 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Zou Zaptec Go 2 niet ook een goed alternatief zijn?
Beide hebben op papier nagenoeg dezelfde specs, maar in de praktijk zitten ze eigenlijk heel anders in elkaar.
Dat mag dus wel. Maar met een vast percentage van 50,5%.RichieB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:49:
[...]
Dat is natuurlijk super kortzichtig van de wetgever. Als je als consument bewust inkoop bij een energieleverancier die 100% groene stroom levert waarom mag je daar dan niet van profiteren bij de ERE-certificaten? Wellicht het uitzoeken waard of daar juridische stappen mogelijk zijn.. iets met gelijkheidsbeginsel.
Precies dat! Ikzelf ben heel erg ingesteld op alles zoveel mogelijk lokaal aan te sturen...en zo min mogelijk afhankelijkheid van de cloud. Fabrikanten kunnen support stoppen, geld vragen voor gebruik ervan, fabrikant kan failliet gaan, etc. etc. Beetje het Home Assistant verhaal. Denk dat beide laders helemaal prima zijn, afhankelijk van wat je zoekt of eisen zijn.JanHenk schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:23:
[...]
Het is maar net wat je wil. Bij de Zaptec werkt alles op basis van Cloud en is er geen lokale interface of api.
Beide hebben op papier nagenoeg dezelfde specs, maar in de praktijk zitten ze eigenlijk heel anders in elkaar.
De laadpaal kan je evt nu al laten installeren.Mad-Matt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:31:
Het hele ERE verhaal heeft mijn vrouw eindelijk over de streep getrokken om toch een laadpaal te nemen. We moeten nog wel even wachten, Stedin heeft pas op 4 mei tijd voor de aanpassing van de meterkast (3x25A) en daarna gaan we pas verder met de laadpaal. Genoeg tijd om dit hele verhaal te volgen en kijken hoe het ontwikkeld. Dat het interessant is is een feit, maar hoe het straks in de praktijk allemaal gaat werken is mij nog niet duidelijk (onzekere toekomst denk ik)
Bij mij kwam Liander ook pas latrer voor het omzetten.
Door de laadpaalmonteur is er een beperking gezet op het vermogen wat de paal mocht gebruiken.
Deze was in de meterkast al wel op 3 fase aangesloten, en met een soort van brug naar de 1-fase aansluiting gebracht.
Op het moment dat Liander hier kwam voor het daadwerkelijke overzetten is de brug ook verwijderd en kon ik daarna zelf de beperking in de paal aanpassen.
Zo kun je nu dus al beginnen met laden dmv een MID gecertificeerrde paal
Alfen Eve Single Pro?redah schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:28:
Wij hebben twee particulier elektrische auto's, en een MyEnergi Zappi 2.1 22kWh laadpaal. Per week gaat er minimaal 200kWh in onze auto's, dus met meer dan 10.000kWh per jaar is het wellicht interessant om de laadpaal te vervangen (of een extra bij te plaatsen) en die in 1 a 2 jaar terug te verdienen met ERE's.
Die kan alles wat jij wil. Gebruik ik zelf ook via HA.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ik ben geen fan van Alfen, het zit spartaans in elkaar maar de techniek is wel robuust, daarbij hebben alle laadpalen van Alfen S-Line en Pro Line een MID gecertificeerde meter aan boord.V-8 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Alfen Eve Single Pro?
Die kan alles wat jij wil. Gebruik ik zelf ook via HA.
Ik heb er zelf ook eentje, en zeker als je m gaat managen met bijvoorbeeld EVCC is het echt een fantastische combo. Alle apps van Alfen heb je dan niet nodig, behalve die ACE Installer voor de installatie, maar dat is 1 keer en daarna niet meer zolang er niets wijzigt.
Peblar Business en dan evcc draaien op HA. Gouden combinatie. Net zoals andere Peblars bezitter hier ben ik nogal van het onafhankelijk zijn van abonnementen, apps en clouddiensten die elk moment betaald of onderbroken kunnen worden.redah schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:28:
Wij hebben twee particulier elektrische auto's, en een MyEnergi Zappi 2.1 22kWh laadpaal. Per week gaat er minimaal 200kWh in onze auto's, dus met meer dan 10.000kWh per jaar is het wellicht interessant om de laadpaal te vervangen (of een extra bij te plaatsen) en die in 1 a 2 jaar terug te verdienen met ERE's.
[ Voor 8% gewijzigd door AA42 op 05-02-2026 15:32 ]
Een CE gecertificeerde laadpaal met een losse CE gecertificeerde MID meter wordt in 2026 nog goedgekeurd.
Wordt in 2027 ook een CE goedgekeurde MID meter geïntegreerd een CE goedgekeurde laadpaal goedgekeurd, of moet de MID meter in de laadpaal zitten en samen een eigen (nieuwe) keuring ondergaan?
Eens, ik manage ook alles via HA, en dat gaat goed hoor!japie101 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:05:
[...]
Ik ben geen fan van Alfen, het zit spartaans in elkaar maar de techniek is wel robuust, daarbij hebben alle laadpalen van Alfen S-Line en Pro Line een MID gecertificeerde meter aan boord.
Ik heb er zelf ook eentje, en zeker als je m gaat managen met bijvoorbeeld EVCC is het echt een fantastische combo. Alle apps van Alfen heb je dan niet nodig, behalve die ACE Installer voor de installatie, maar dat is 1 keer en daarna niet meer zolang er niets wijzigt.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Toevallig eind van de ochtend een maitje gehad van Stedin dat ik een afspraak in kon plannen (betaling was verwerkt) en tot mn verbazing kon ik 4 maart kiezen, dus ze komen op korte termijn al, daar wacht ik dan wel even op. Moet nog even kijken wat de levertijd van de Tesla Chargers zijn.WishmasterNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:04:
[...]
De laadpaal kan je evt nu al laten installeren.
Bij mij kwam Liander ook pas latrer voor het omzetten.
Door de laadpaalmonteur is er een beperking gezet op het vermogen wat de paal mocht gebruiken.
Deze was in de meterkast al wel op 3 fase aangesloten, en met een soort van brug naar de 1-fase aansluiting gebracht.
Op het moment dat Liander hier kwam voor het daadwerkelijke overzetten is de brug ook verwijderd en kon ik daarna zelf de beperking in de paal aanpassen.
Zo kun je nu dus al beginnen met laden dmv een MID gecertificeerrde paal
Ik krijg bij deze site de vraag of ik een aardlekautomaat mee wil bestellen? Heb ik dit nodig als een elektromonteur hem gaat installeren in de meterkast, neem aan dat hij dit dan doet.
https://www.wallboxdiscou...YQv8hI2pnuUAaAimtEALw_wcB
[ Voor 19% gewijzigd door Mad-Matt op 05-02-2026 16:28 ]
redah schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:28:
CE is GEEN certificering maar een door de fabrikant (of importeur indien van buiten de EU) ZELF afgegeven markering dat het product voldoet aan alle relevante EU-wetgeving.angelol1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:37:
Weet iemand waar ik de speregels exact zou kunnen terugvinden? Mijn kwestie is namelijk:
Een CE gecertificeerde laadpaal met een losse CE gecertificeerde MID meter wordt in 2026 nog goedgekeurd.
Wordt in 2027 ook een CE goedgekeurde MID meter geïntegreerd een CE goedgekeurde laadpaal goedgekeurd, of moet de MID meter in de laadpaal zitten en samen een eigen (nieuwe) keuring ondergaan?
Het hele CE verhaal komt nergens in de ERE regeling terug voor zover ik weet, simpelweg omdat een laadpaal zonder CE markering in de EU niet verkocht en/of gebruikt mag worden.
Er bestaat dus niet zoiets als CE goedgekeurd. Er is geen "KIWA" of "KEMA" of iets dergelijks die de apparaten nog eens apart keurt.
En bij MID werkt het net zo. Ook dat is niet een certificering maar een door de fabrikant aangebrachte markering op het product met een eigen verklaring dat het voldoet aan de gestelde eisen...
Ook voor kWh meters geldt dat die alleen met een CE markering in de EU verkocht en gebruikt mogen worden.
De MID is wel vereist vanuit het ERE verhaal. Voor na 2027 geldt dat je laadpaal van een kWh meter die aan de MID regels voldoet voorzien moet zijn.
Je bedoelt via evcc neem ik aan?pzijde schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:48:
Ik heb ook een Zappi. De Peblar Business lijkt voor mij de beste keuze op dit moment. Bijkomend voordeel voor mij is dat dit laadstation lokaal uitgelezen kan worden via WiFi en ik dus niet afhankelijk ben van een of andere clouddienst, zoals bij MyEnergi het geval is. Ik wil namelijk ook een thuisbatterij aanschaffen en alles aan gaan sturen via HomeAssistant.
[...]
Alfen ook (in ieder geval die van mij)martijn_van_eck schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:39:
Is de Peblar (Business) de enige laadpaad die met bedraad ethernet aangesloten kan worden (met MID meter)? De andere mereken die ik bekeken heb zijn allemaal via WIFI, maar de afstand bij mij is dermate groot dat WIFI niet toereikend/stabiel is.
Ben zelf ook voor de Alfen Single Pro gegaan. Staan er zat op mp, en heb een 2 jaar oude met alle opties (load balancing, 32A en eigen logo) en vaste laadkabel (dat was een vereiste) voor 550 euro op de kop getikt.japie101 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:05:
[...]
Ik ben geen fan van Alfen, het zit spartaans in elkaar maar de techniek is wel robuust, daarbij hebben alle laadpalen van Alfen S-Line en Pro Line een MID gecertificeerde meter aan boord.
Voor mij was het hebben van geen enkele cloud of niet lokale aansturing/setup vooral de drijfveer. Ook de bedrade P1 poort (in mijn huis is load balancing key in de winter) en vast ethernet gewoon het meest stabiel. Ken voor zover geen enkele andere laadpaal die dat beide bedraad kan. Ook terug regelen naar 1400w een fase is ook iets wat er maar weinig kunnen.
Verder is het een lelijk apparaat, gelukkig had vrouw lief thuis hierin geen zeggenschap
Inmiddels hangt hij aan de Tap Elektric backend en zie ik wel aan het einde van het jaar kijken wie ik de ere afhandeling ga laten doen.
en @HandyLumberjackSandro! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:29:
Wat is eigenlijk de gedachte achter de inboeker toegang geven tot de meterstanden van je slimme meter? Het enige wat de slimme meter meet is het aantal kWh dat daar doorheen gaat, dus afname van en teruglevering aan het net. In de zomer kan ik prima mijn auto volladen met zonnestroom die de slimme meter nooit ziet. De laadpaal zegt dan dat ik 50 kWh heb geladen, maar de slimme meter onderschrijft dat niet, dus fraudebestrijdend werkt het niet in dat geval. Ik zou ook de csv uit mijn laadpaal kunnen bewerken, her en der een paar kWh toevoegen en stellen dat dit allemaal zonnestroom is, toch? Ik ben er absoluut niet op uit om de boel te flessen, maar ben gewoon benieuwd wat de toegevoegde waarde is voor de inboeker.
je zonnepaneelinstallatie meldt je (verplicht) aan bij de netbeheerder.
Zodoende is dus exact bekend hoeveel zonnestroom jij produceert (op basis van piekvermogen en weersomstandigheden) en dus een heel logisch verband tussen afname net + productiezonnestroom <> laadpaal.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
De Peblar ondersteunt P1 bedraad, heeft ethernet en terug regelen tot 6A op 1 fase (1380W). Dus dat zijn er in ieder geval al 2 die dit kunnen.gyjo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:04:
[...]
Ben zelf ook voor de Alfen Single Pro gegaan.
[...]
Ook de bedrade P1 poort (in mijn huis is load balancing key in de winter) en vast ethernet gewoon het meest stabiel. Ken voor zover geen enkele andere laadpaal die dat beide bedraad kan. Ook terug regelen naar 1400w een fase is ook iets wat er maar weinig kunnen.
[...]
Dat weet ik nog niet, maar ik denk het niet. Ik heb alles al zo'n beetje in HomeAssistant: Mijn auto, zonneopbrengst, zonverwachting, Epex prijzen, HomeWizzard meter, huidige lader. Dat betekent dat ik enkel nog de Peblar en toekomstige thuisbatterij hoef op te nemen en een paar automatiseringen moet toevoegen.
Ik heb ook een Zappi 2.1 en stuur deze aan via een Homey en weet wel zeker dat dit ook kan via HomeAssistant. MyEnergi Cloud gebruik ik niet meer voor de aansturing. Vandaag een e-mail gestuurd naar MyEnergi Benelux over de ERE-Certificaten en kreeg daarbij volgend antwoord:pzijde schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:48:
Ik heb ook een Zappi. De Peblar Business lijkt voor mij de beste keuze op dit moment. Bijkomend voordeel voor mij is dat dit laadstation lokaal uitgelezen kan worden via WiFi en ik dus niet afhankelijk ben van een of andere clouddienst, zoals bij MyEnergi het geval is. Ik wil namelijk ook een thuisbatterij aanschaffen en alles aan gaan sturen via HomeAssistant.
[...]
Beste MyEnergi Benelux,
Ik zie verhalen verschijnen over ERE-Certificaten en dat hiermee als thuis lader van de EV een vergoeding mee verkregen kan worden. Voorwaarde is een MID Gecertificeerde Laadpaal, welke mijn huidige Zappi 2.1 lader niet is. Een andere mogelijkheid zou zijn om via OCPP de juiste kWh’s door te geven en hiermee de verrekening te voldoen.
Mijn vraag: zijn jullie op een of andere manier bezig met deze ERE Certificaten? Zien jullie een mogelijkheid om deze vergoeding te realiseren met de Zappi 2.1 lader?
Reactie MyEnergi Benelux:
Toelichting m.b.t. ERE-certificering van de zappi
De zappi van myenergi is een geavanceerde EV-lader die ontworpen is om slim gebruik te maken van zelf opgewekte zonne-energie. Echter, momenteel beschikt de zappi niet over een geïntegreerde MID-gecertificeerde energiemeter. Hierdoor voldoet het toestel op dit moment niet aan de vereisten voor ERE-certificering (Erkende Regeling Elektrische voertuigen) zoals vereist voor fiscale stimulering of bepaalde subsidieregelingen.
Actuele ontwikkeling:
Binnen myenergi zijn wij actief aan het onderzoeken en ontwikkelen hoe we de zappi op termijn alsnog in aanmerking kunnen laten komen voor ERE-certificering. Dit kan mogelijk via een externe MID-oplossing of integratie met een gecertificeerde meetmodule. Zodra hierover concrete ontwikkelingen zijn, zullen wij dit uiteraard communiceren.
Dus ik ga afwachten of er een oplossing gaat komen en teven ook nog eens even afwachten of dit voor een particulier wel interessant wordt. Dit topic wordt dus door mij gevolgd vanaf vandaag
Wie heeft dát verzonnen bij MyEnergi?MajaMestreech schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:09:
[...]
.... ERE-certificering (Erkende Regeling Elektrische voertuigen) ....
Nouja in hun eigen handleiding staat dat het alleen via de homewizard P1 kan. En dan gaat het dus weer door de lucht, of ik moet echt wat over het hoofd zien. Maar verder ook een prima laadpaal, maar de optie om hem via mp te scoren maakte hem wel paar honderd euro goedkoper.RichieB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:55:
[...]
De Peblar ondersteunt P1 bedraad, heeft ethernet en terug regelen tot 6A op 1 fase (1380W). Dus dat zijn er in ieder geval al 2 die dit kunnen.
Dit klopt niet helemaal. OCPP staat los van MID. Je moet een MID-meter hebben om de kWh te kunnen registreren.MajaMestreech schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Beste MyEnergi Benelux,
[...]Een andere mogelijkheid zou zijn om via OCPP de juiste kWh’s door te geven en hiermee de verrekening te voldoen.
Je kan de P1 meter aan een Peblar bedraad aansluiten via een P1 to RS485 converter. Dat staat gewoon op pagina 13 van hun handleiding.gyjo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Nouja in hun eigen handleiding staat dat het alleen via de homewizard P1 kan. En dan gaat het dus weer door de lucht, of ik moet echt wat over het hoofd zien.
[...]
O, dat is wel bijzonder. Dus dat werkt lokaal en niet via de MyEnergi API? Hoe heb je dat gedaan dan? Want de Zappi heeft naar mijn weten geen lokale API of een Modbus aansluiting.MajaMestreech schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Ik heb ook een Zappi 2.1 en stuur deze aan via een Homey en weet wel zeker dat dit ook kan via HomeAssistant. MyEnergi Cloud gebruik ik niet meer voor de aansturing.
Ik denk dat het van je installatie afhangt of de monteur m nodig heeft. Wellicht heb je al een extra aardlek.Mad-Matt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:25:
[...]
Ik krijg bij deze site de vraag of ik een aardlekautomaat mee wil bestellen? Heb ik dit nodig als een elektromonteur hem gaat installeren in de meterkast, neem aan dat hij dit dan doet.
Doorgaans bij een 3x25 installatie pakken ze de drie fasen voor je eigen meterkast en gebruiken ze die voor je laadpaal. Dan heb je een extra aardlek nodig (drie fasen type).
Die aardlek is ook erg handig om de paal te resetten of uit te kunnen zetten. Er wordt doorgaans geen schakelaar oid gemonteerd.
BIj mij had de monteur m zelf bij zich.
Dat ligt niet aan jou...kerath schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:36:
Ligt het aan mij of gaat het steeds meer off-topic de laatste tijd. Er zijn specifieke topics over laadpalen.