Ja daar ben ik, dank V_ger. Was een drukke dag met alle mails, ik zal geen reclame maken;)
Ik heb al de nodige vragen voor bij zien komen, dus ik zal proberen er zo veel mogelijk te beantwoorden.
De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.
Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.
Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.
Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.
De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.
Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.
@
V_ger zo heb ik het netjes gedaan toch, zonder reclame te maken?
Fijne avond allen