• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Eddy Burnett schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:02:
Ik hoef maar “ERE” te denken en ze ruiken het al :*)
Prompt een cashback-mail van Vattenfall.

[Afbeelding]
Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nú al actie ondernemen?

Och ja, je moet toch wat he.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nú al actie ondernemen?
Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Just_A_User
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.
Maar het is er dus ook nog niet door? Of dat wél inmiddels? Ja, ik heb wel een geschikte laadpaal, dus dat is het issue niet.

Mag je álle geladen stroom aanbieden? Want mijn vrouw heeft inmiddels ook een EV, dus dat tikt wel aan op die manier, maar ik neem aan dat ik gewoon 'geladen stroom' aan kan bieden, en niet 'geladen stroom van een specifieke auto'. Ik vraag het, omdat mijn auto zakelijk is, maar de auto van mijn vrouw heb ik privé gekocht.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Maar het is er dus ook nog niet door? Of dat wél inmiddels? Ja, ik heb wel een geschikte laadpaal, dus dat is het issue niet.

Mag je álle geladen stroom aanbieden? Want mijn vrouw heeft inmiddels ook een EV, dus dat tikt wel aan op die manier, maar ik neem aan dat ik gewoon 'geladen stroom' aan kan bieden, en niet 'geladen stroom van een specifieke auto'. Ik vraag het, omdat mijn auto zakelijk is, maar de auto van mijn vrouw heb ik privé gekocht.
Het is er al door, maar er is in de uitvoering nog e.e.a. onduidelijk. Het gaat om alle geladen kwh's door je MID meter heen. Dus alles wat door je laadpaal stroomt. 2 EV is dus dubbel cashen. Je kunt ook je buurman laten laden en nog meer verdienen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:50
Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.
De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.

• Just_A_User
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Het is er al door, maar er is in de uitvoering nog e.e.a. onduidelijk. Het gaat om alle geladen kwh's door je MID meter heen. Dus alles wat door je laadpaal stroomt. 2 EV is dus dubbel cashen. Je kunt ook je buurman laten laden en nog meer verdienen.
Wanneer is dat er dan doorgekomen? Want 'recent' was het nog dat het door de 1e kamer heen moest volgens mij, maar dat is dus inmiddels zo? Want dat zou op zich wel mooi zijn.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:46
Uit een stuk met interview met Vattenfall en Voltico:
Op de markt voor laadcredits zijn er weinig eisen waar bedrijven aan moeten voldoen om als dienstverlener te functioneren. Ze moeten alleen minstens twee miljoen kWh inboeken, of minimaal tweehonderd klanten hebben. Poot (CEO Voltico) noemt het positief dat Vattenfall zich nu ook op deze markt richt. “Het is goed dat een grote partij als Vattenfall positie inneemt en hiermee naar buiten komt.”

Veel andere, kleinere partijen tonen ook interesse in de markt. Poot vreest dat een aantal van hen onderschat hoeveel administratie hierbij komt kijken. “Ze hebben geen software en zeggen tegen klanten: stuur maar een excelbestand van je laadsessie op. Maar je krijgt als inboeker een audit en als je foutmarge hoger is dan 2%, dan krijgt geen van je klanten uitbetaald. Dan krijgen we straks uitzendingen bij Radar over gedupeerde thuisladers.”

Prijzen
Hoeveel consumenten kunnen verdienen aan de laadcredits, hangt af van de prijs waarvoor de ERE’s verhandeld worden. De meeste bedrijven rekenen een percentage commissie over de uiteindelijke prijs. Vattenfall doet dat anders en geeft klanten sowieso vijf cent per kWh. “Als de uiteindelijke prijs daaronder komt, dan is dat pech voor ons”, zegt Vattenfall woordvoerder Portier. Komt de prijs erboven, dan deelt Vattenfall deze extra inkomsten met de klanten volgens een nader te bepalen verdeelsleutel. De prijs van vijf cent lijkt aan de voorzichtige kant. De marktprijs voor ERE’s ligt momenteel rond de 15 cent per kWh. Portier vindt voorzichtig niet het goede woord. “Het is een markt die nog volop in ontwikkeling is en er wordt veel gesproken over wat er allemaal kan gebeuren. Wij zijn de enige leverancier die nu al komt met een prijsgarantie.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
hvandijk110 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:28:
[...]

De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.
Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Wanneer is dat er dan doorgekomen? Want 'recent' was het nog dat het door de 1e kamer heen moest volgens mij, maar dat is dus inmiddels zo? Want dat zou op zich wel mooi zijn.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik hield rekening met de 2de Kamer. Maar terugdraaien lijkt me niet erg waarschijnlijk.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.
En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?

Hier momenteel nog een 3 fasen TWC gen 3.
Moet nu echt op zoek naar een nieuwe wallcharger (mét MID), want vanaf 2027 houdt mijn vaste contract op, is jaar salderen gedaan en moet ik echt met mijn zonnestroom slim gaan laden...
Dus op zoek naar de aantrekkelijkste lader met MID, slim pv/dynamisch laden, load balancing, etc....
Ook beetje tweedehands kijken, want vindt 800+ euro nog wat gortig.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
@Just_A_User Hier staan de links naar de behandeling in de Eerste Kamer (die nog loopt):
RichieB in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Allewijn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:01:
[...]

En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?
Ik kan uit mijn laadpaal gewoon een CSV-bestand downloaden met de start- en eindtijden van de laadsessies en de start- en eindwaardes van de meter. Dat zou voldoende moeten zijn volgens sommige aanbieders.

Ik heb daarnaast Tap als backoffice ingesteld. Als ik uiteindelijk voor Tap kies als inboekdienstverlener hebben zij die kWh's al een keer voorbij zien komen vanuit hun rol als backoffice, maar dat is meer als achtervang voor optie #1.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:51

rammes

koekebakker 1e klas

Aanvullend over de Vattenfall deal:

De waarde van ERE's wisselt. Vattenfall maakt jaarlijks een overzicht van alle ERE-verkopen en berekent de gemiddelde verkoopprijs die wij hebben ontvangen. Van deze prijs trekken we 25% kosten af. Het resterende bedrag rekenen we om naar euro's per kWh en vermenigvuldigen dit met jouw thuisgeladen kWh over 2026. Je ontvangt minimaal €0,05 per thuisgeladen kWh, ook als de gemiddelde prijs lager uitvalt.

https://www.vattenfall.nl/klantenservice/thuislaadcashback/

Ik zou het doen!

• bokkow
rammes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:30:
Aanvullend over de Vattenfall deal:

De waarde van ERE's wisselt. Vattenfall maakt jaarlijks een overzicht van alle ERE-verkopen en berekent de gemiddelde verkoopprijs die wij hebben ontvangen. Van deze prijs trekken we 25% kosten af. Het resterende bedrag rekenen we om naar euro's per kWh en vermenigvuldigen dit met jouw thuisgeladen kWh over 2026. Je ontvangt minimaal €0,05 per thuisgeladen kWh, ook als de gemiddelde prijs lager uitvalt.

https://www.vattenfall.nl/klantenservice/thuislaadcashback/
Dit op zichzelf geeft een vertekend beeld van de waarde, dit plaatste ik een aantal reacties terug als quote uit Energeia:

“Hoeveel consumenten kunnen verdienen aan de laadcredits, hangt af van de prijs waarvoor de ERE’s verhandeld worden. De meeste bedrijven rekenen een percentage commissie over de uiteindelijke prijs. Vattenfall doet dat anders en geeft klanten sowieso vijf cent per kWh. “Als de uiteindelijke prijs daaronder komt, dan is dat pech voor ons”, zegt Vattenfall woordvoerder Portier. Komt de prijs erboven, dan deelt Vattenfall deze extra inkomsten met de klanten volgens een nader te bepalen verdeelsleutel. De prijs van vijf cent lijkt aan de voorzichtige kant. De marktprijs voor ERE’s ligt momenteel rond de 15 cent per kWh. Portier vindt voorzichtig niet het goede woord. “Het is een markt die nog volop in ontwikkeling is en er wordt veel gesproken over wat er allemaal kan gebeuren. Wij zijn de enige leverancier die nu al komt met een prijsgarantie.”

M3P - M3LR - 6320Wp

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:51

rammes

koekebakker 1e klas

ja en ze hebben nogal wat eisen:

Om je aan te melden heb je het volgende nodig:
  • Een Autel MaxiCharger laadpaal, deze is MID-gecertificeerd
  • Een Vattenfall Laadabonnement voor registratie van je verbruik
  • Een Vattenfall stroomcontract
  • De Vattenfall Energie-app
  • Geef Vattenfall toestemming voor registratie en verkoop van Emissie Reductie Eenheden in de Energie-app of Mijn Vattenfall

Ik zou het doen!

• bokkow
rammes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
ja en ze hebben nogal wat eisen:

Om je aan te melden heb je het volgende nodig:
  • Een Autel MaxiCharger laadpaal, deze is MID-gecertificeerd
  • Een Vattenfall Laadabonnement voor registratie van je verbruik
  • Een Vattenfall stroomcontract
  • De Vattenfall Energie-app
  • Geef Vattenfall toestemming voor registratie en verkoop van Emissie Reductie Eenheden in de Energie-app of Mijn Vattenfall
Ja, je moet wel heel graag bij Vattenfall zitten

M3P - M3LR - 6320Wp

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:14
Je kunt bij Vattenfall las ik vandaag ook met andere Walboxen terecht, althans dat werd gezegd in de wat uitgebreidere uitleg en het vragen topic.
Ze gaan dan kijken of er andere EV Boxen kunnen worden erkend door ze, Vattenfall.
Verder hebben ze een kortings actie lopen met dus het eerder aangehaalde merk Autel EV Lader.
Je kunt er ook nog de slim laden aan koppelen, heb je net wat meer korting op je inkoop stroom prijs.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 09:49
Zelf nog geen keuze gemaakt, maar als ik in dit topic zoek op ‘ENERGIENERDS’ dan krijg ik 1 resultaat en dat is niet het volgende bericht van energienerds.nl:
Wie zich bij Zeres aanmeldt en in het opmerkingenveld “ENERGIENERDS” vermeldt, ontvangt nog eens 1% extra korting. Het inhoudingspercentage daalt daarmee zelfs naar 18% per jaar (incl btw).
@rogervdh wellicht een idee om een paar extra personen aan de TS toe te voegen. De info in de tabel lijkt nu incompleet. Zeres staat op 16% maar dat is enkel zakelijk, particulier (en daar lopen we hier op het forum vast een paar rond) heeft een ander kostenpercentage.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 24-02-2026 06:22 ]

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
Small Paullie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:03:
Dit zijn de goedkope/goedkoopste laadstations met MID meter:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
€399 (1 fase) resp. €499 (3 fase)

Ondersteunt OCPP 1.6J, dus kun je aan Home Assisant koppelen en van alles regelen...

Ik heb er eentje besteld, ben benieuwd....
Nope, deze is goedkoper:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0B9JH965N

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:11
wp1970 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:27:
Hoi allen, ik heb, als digibeet, een vraag. Ik heb de laadpaal (ik denk een Alfen Eve Single Pro-line, 3-phase) bij mijn lease contract gekregen. Lease is beëindigd, auto overgenomen en laadpaal blijven staan. Hoe kan een "inboekdienstverlener" de gegevens/geladen Kwh-en van mijn laadpaal inzien? Ik kan dat zelf nu ook niet. Hoor het graag, waarvoor vast dank:)
Je zult een netwerkkabel moeten aansluiten op de alfen als die er nog niet aan zit. Zit een vrije poort in het binnenwerk. Ook zul je het admin wachtwoord moeten hebben, zelf heb ik die bij de installatie op een briefje gekregen. Dan kun je met de apps van alfen toegang krijgen. Ik verwijs je graag door naar het alfen topic daar staat zeer veel informatie.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125324/0

• Allewijn
  • Niet online
Hier ook een vraag over 'hoe' de inboekdienstverlener straks de waarden moet uitlezen/je het handmatig ieder jaar op moet geven:

Bij een simpele ev-wallbox zoals bijv die goedkope Webasto hierboven, zie ik aan de buitenste zijkant een simpel lcd schermpje. Daar komt het (mid) verbruik neem aan aan zichtbaar op.
Maar moet je dat dan eens per periode (welke periode?) handmatig visueel over nemen en doorgeven aan je gekozen inboekdienstverlener?
Of kunnen echt ALLE mid laadpunten, of ze nou een fysiek schermpje ingebouwd hebben of niet, via app/backend uitgelezen worden?

Is die Webasto die oa @mightym noemt trouwens slim&load balancing te maken? Want dat zoek ik als vervanging voor mijn helaas domme Tesla twc3.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Allewijn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:06:
Hier ook een vraag over 'hoe' de inboekdienstverlener straks de waarden moet uitlezen/je het handmatig ieder jaar op moet geven:
Goed punt, ik vermoed dat dit zich gaat uitdrukken in kostendifferentiatie bij de inboekers.
Of mogelijk zelfs dat ze bepaalde klanten niet willen omdat ze er teveel werk aan hebben en/of de uitlezing op afstand niet vertrouwen.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-02 11:40
@rogervdh volgens mij klopt de fee van Den Hartog in de eerste post niet meer. Op hun website lees ik 25% fee bij 1 jaar, 20% fee bij 3 jaar en 15% fee bij 5 jaar.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

bokkow schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Jij zit juist in de positie dat wissel van een Easee Lite naar Easee Max poepsimpel is, dit kan binnen 10 minuten en heb je geen installateur bij nodig als beetje tweaker zijnde; letterlijk oude resetten, stroom er af, kap er af, oude unit er uit schuiven, nieuwe unit er in schuiven, nieuwe kap er op en klaar.

Oude Easee Lite op marktplaats, zeker 300,- mogelijk paar tientjes meer.
Beetje offtopic, maar waarom de oude resetten? Ik ga exact deze wissel dit weekend uitvoeren namelijk.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
Allewijn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:06:

Bij een simpele ev-wallbox zoals bijv die goedkope Webasto hierboven, zie ik aan de buitenste zijkant een simpel lcd schermpje. Daar komt het (mid) verbruik neem aan aan zichtbaar op.
Maar moet je dat dan eens per periode (welke periode?) handmatig visueel over nemen en doorgeven aan je gekozen inboekdienstverlener?
Of kunnen echt ALLE mid laadpunten, of ze nou een fysiek schermpje ingebouwd hebben of niet, via app/backend uitgelezen worden?

Is die Webasto die oa @mightym noemt trouwens slim&load balancing te maken? Want dat zoek ik als vervanging voor mijn helaas domme Tesla twc3.
Best een leuk ding hoor, eenvoudig te integreren in Home Assistant en met een backend (bij E-Flux, Monta). Load balancing regel ik ook via Home Assistant, je kan gewoon via Modbus TCP tegen dat ding aan praten en vertellen welke laadstroom hij mag gebruiken. Beetje offtopic hier, maar als je meer details wilt hebben kan je me een PB sturen.
https://community.home-as...bus-integration/720172/36

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:35
Tjonge,
ik reed daarnet over de A2 langs Utrecht.
grote lichtreclame "verdienen met het laden van je elektrische auto".
Ik zat te sturen dus kon geen foto maken en ben de aanbieder ook vergeten.
Maar het wordt wel enorm gehyped.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bokkow
Moby schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Beetje offtopic, maar waarom de oude resetten? Ik ga exact deze wissel dit weekend uitvoeren namelijk.
Ik deed dat niet en gevolg was dat de volgende eigenaar in mijn “site” zijn locatie probeerde aan te maken en dat Easee helemaal van de leg was. Gelukkig een begripvol persoon dus we kwamen er samen wel uit, handiger is om dit vooraf getackeld te hebben. Dus terugzetten naar fabrieksinstellingen VOOR je de oude er uit haalt 🙃

M3P - M3LR - 6320Wp

• Allewijn
  • Niet online
Hoe zien jullie deze regeling eigenlijk?

Persoonlijk, toen ik er dus recent voor het eerst over las en me er in begon te verdiepen, werd ik even blij.
Want: Ik heb een privé oprit en een privé EV. Ik laad circa 3000kWh per jaar. Na al het 'negatieve' qua energie (ik baal bijv sterk dat de salderingsregeling 2027 stopt), was ik even blij met dit nieuwe 'verdien modelletje'. Paar honderd euro voordeel per jaar halen...

Maar het is toch eigenlijk een draak?
Het voegt niets toe aan bijv. netcongestie. Het is weer een regeling die alleen gunstig is voor de 'al wat rijkere Nederlandsers' met een eigen oprit/laadpaal, etc.
En voor al die Nederlandsers die moeten laden bij publieke laadpalen? Geven die publieke laadpalen straks ook ~10 cent korting? Zal wel niet...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Allewijn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:49:

Persoonlijk, toen ik er dus recent voor het eerst over las en me er in begon te verdiepen, werd ik even blij.
Want: Ik heb een privé oprit en een privé EV. Ik laad circa 3000kWh per jaar. Na al het 'negatieve' qua energie (ik baal bijv sterk dat de salderingsregeling 2027 stopt), was ik even blij met dit nieuwe 'verdien modelletje'. Paar honderd euro voordeel per jaar halen...

Het voegt niets toe aan bijv. netcongestie. Het is weer een regeling die alleen gunstig is voor de 'al wat rijkere Nederlandsers' met een eigen oprit/laadpaal, etc.
En voor al die Nederlandsers die moeten laden bij publieke laadpalen? Geven die publieke laadpalen straks ook ~10 cent korting? Zal wel niet...
Zit al jaren in de prijs verwerkt van de publieke laadpalen gezien zij dit al langer konden toepassen. En natuurlijk met marktwerking werkt dit door tussen de verschillende aanbieders, hè :+ .
/s
offtopic:
Maar is je punt niet meer iets voor AWM of voor het algemene BEV topic?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het milieu is een draak. Maar mensen krijg je alleen maar gepusht richting iets beters als je het slechte duurder maakt. En dat is feitelijk wat deze regeling doet. Er gaat geld vloeien vanaf de gebruikers van de fossiele industrie richting gebruikers van schoner vervoer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

...
Het voegt niets toe aan bijv. netcongestie.
...
Geven die publieke laadpalen straks ook ~10 cent korting? Zal wel niet...
Ik geloof dat het idee is dat de vervuilers mee moeten gaan betalen aan het vernieuwen van de oplaad infrastructuur. De oliereuzen hebben dus EREs nodig en wij en de commerciele laadplaalboeren hebben ze "over".
Voor mensen die nu nog gaan aanleggen is het misschien de juiste stimulans, maar had fijn geweest als het eerder bekend was. Ik heb 'toevallig' in een goede laadpaal geinvesteerd. Raar dat de paalverkopers dit vorig jaar niet al als verkoopargument gebruikten... maar dan wel V2G benoemden.

• Pr088
rhuijben schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Ik geloof dat het idee is dat de vervuilers mee moeten gaan betalen aan het vernieuwen van de oplaad infrastructuur. De oliereuzen hebben dus EREs nodig en wij en de commerciele laadplaalboeren hebben ze "over".
Voor mensen die nu nog gaan aanleggen is het misschien de juiste stimulans, maar had fijn geweest als het eerder bekend was. Ik heb 'toevallig' in een goede laadpaal geinvesteerd. Raar dat de paalverkopers dit vorig jaar niet al als verkoopargument gebruikten... maar dan wel V2G benoemden.
Die dachten alleen maar aan hun eigen verdienmodel. Inlezen in wetgeving is veel te moeiljk. 8)7

• Stefannn

In eerste instantie vond ik het ook een draak.
Inmiddels vind ik het eigenlijk wel briljant.
De grootste plus zit niet bij het verdienen op ERE certificaten maar de milieu winst zit bij de vervuilers die betalen. Die hebben zo een incentive om te vergroenen. Met dubbele werking: “van betalen naar verdienen”.
Het briljante is dat het geen belasting is waar dan heftige reacties jegens overheid op komen maar dat het een “budget neutrale maatregel binnen de sector” is.
Het voordeel is ook dat marktwerking de prijzen bepaalt. Bij minder vervuilers dalen de opbrengsten van ERE certificaten vanzelf zonder dat dat tot een heftige opstand leidt of tot geruzie over wetgeving.
Kijk naar het salderen. Dat begon leuk maar begon na verloop van tijd te wringen. Wetgeving voor geleidelijke afschaf duurde veel te lang waardoor het uiteindelijk met een knal en heel veel leed werd afgeschaft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:18
Heeft iemand al aangemeld bij Tap voor de ERE certificaten?

Wij hebben al tijdje geleden aangemeld maar status blijft staan op 'ingezonden'

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
mversluis schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:50:
Heeft iemand al aangemeld bij Tap voor de ERE certificaten?

Wij hebben al tijdje geleden aangemeld maar status blijft staan op 'ingezonden'
Als ik het goed begrepen heb ligt er nog wat papierwerk bij de eerste Kamer. Daarna moet alles nog in beweging komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:57
24 maart lijkt het behandeld te worden in eerste kamer?

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-02 23:39
Iemand idee of de New Motion vs 1 ook een MID meter heeft? ERE-registratie.nl zegt wel dat de De New Motion versie 2 en versie 3 worden ondersteund, maar over versie 1 zie ik geen informatie staan.

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt voor jullie 'visies' op mbt dat ik dit toch wel als een draak-van-een-regeling zie.
Daar jullie meningen kijk ik er ook weer wat anders naar...

Waar ik nog wel bang voor ben: Gaat er geen maximaal misbruik gemaakt worden straks?
Zo'n handmatig eens per jaar af te lezen/door te geven verbruik via een mid-verbruiksmetertje, of geautomatiseerd via een of ander uit de grond oppoppend inboekdienstverlenertje...

Stel dat men zijn laadbox direct 'aansluit' op zijn woning (en onder dat 'aansluiten' kan je natuurlijk allerlei provisorische manieren verstaan, via v2h, via thuisaccu's, type 2 verlopen rechtstreeks, etc):
Dan heb je dus zogenaamd een digitaal bewijs dat aantoont dat je co2 uitstoot hebt bespaard met het laden van energie en hier krijg (tot) 10 cent per kWh voor?!
Denk ik nu te simpel en zitten er in de praktijk voldoende veiligheden om fraude te voorkomen in?...

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:57
Allewijn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:01:
Bedankt voor jullie 'visies' op mbt dat ik dit toch wel als een draak-van-een-regeling zie.
Daar jullie meningen kijk ik er ook weer wat anders naar...

Waar ik nog wel bang voor ben: Gaat er geen maximaal misbruik gemaakt worden straks?
Zo'n handmatig eens per jaar af te lezen/door te geven verbruik via een mid-verbruiksmetertje, of geautomatiseerd via een of ander uit de grond oppoppend inboekdienstverlenertje...

Stel dat men zijn laadbox direct 'aansluit' op zijn woning (en onder dat 'aansluiten' kan je natuurlijk allerlei provisorische manieren verstaan, via v2h, via thuisaccu's, type 2 verlopen rechtstreeks, etc):
Dan heb je dus zogenaamd een digitaal bewijs dat aantoont dat je co2 uitstoot hebt bespaard met het laden van energie en hier krijg (tot) 10 cent per kWh voor?!
Denk ik nu te simpel en zitten er in de praktijk voldoende veiligheden om fraude te voorkomen in?...
Volgens mij vangt de MID meter dat allemaal op. Kijkt niet alleen OF er stroom wordt gebruikt maar ook vanaf welke bron, wanneer, etc. Weet niet 100% zeker maar kans is dan dus ook dat je zonnestroom of accustroom niet in aanmerking komt voor ERE? Dat het puur om afgenomen netstroom gaat?

En de inboekbureaus zijn nu nog beetje caliber cowboys maar zal zeker regulering en audits op plaatsvinden dus die zullen zich ook wel aan de regels willen houden. Boetes zullen anders de winst al snel teniet doen en ze moeten toch openbaar handelen met die ERE zooi vermoed ik.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:50

Denk dat daarom al de mid meter in de paal moet zitten, en ja je kunt wel provisorisch allemaal dingen uitproberen maar denk dat je zien dat je auto 40dkm heeft gereden in een jaar en omgerekend 50kwh per 100km hebt verbruikt je best wel eens een bezoekje kan verwachten..

Beetje het zelfde als je energiemeter gaat overbruggen. Iets wat je in deze wereld niet moet doen is de overheid proberen te belazeren :D

[ Voor 4% gewijzigd door flaskk op 25-02-2026 09:23 ]

• Allewijn
  • Niet online
Volgens mij kan/doet een MID meter dat helemaal niet.
Die met toch alleen (geijkt) kwh, spanning, stroom, vermogen, fasebalans...
Als het systeem alleen leunt op MID (+ eventueel IEC 61851) dan is dit soort fraude mogelijk.
Pas als er iets als ISO 15118 in komt kan echt gekeken worden naar koppeling laadsessie aan een specifiek voertuig, v2h, v2g, certificaten uitwissselen, handshake en laadcontrole, etc....

Ik heb het met mijn gedachten nog niet eens over 'bewuste' fraude die in mijn ogen met dit nog niet waterdichte systeem op de loer licht, maar dus ook met werkende V2H....

[ Voor 17% gewijzigd door Allewijn op 25-02-2026 09:24 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
flaskk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:21:
[...]

.....maar denk dat je zien dat je auto 40dkm heeft gereden in een jaar en omgerekend 50kwh per 100km hebt verbruikt je best wel eens een bezoekje kan verwachten.. ..
Er is in deze regelening (nog niet definitief) toch geen koppeling tussen auto en laadpunt ?
MAW de uitvoerders/controleurs van deze regeling hebben geen inzicht in de KMs die je maakt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Stefannn
ZeRoC00L schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Er is in deze regelening (nog niet definitief) toch geen koppeling tussen auto en laadpunt ?
MAW de uitvoerders/controleurs van deze regeling hebben geen inzicht in de KMs die je maakt ?
Maar je kan wel controle krijgen als je atypisch gedrag hebt.
10% extra zal niet zo snel opvallen maar is de moeite van het frauderen niet waard.
Eerlijk gezegd… je moet je zelfs afvragen of je voor 100% extra het risico wil lopen gesnapt te worden.
Als je 500% extra gebruikt ga je wel opvallen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet niet proberen alle fraude ten kostte van alles te willen voorkomen.

Kijk naar de toeslagenaffaire en Groningen om te zien wat daar van komt. In het eerste geval een batterij ambtenaren aan het werk om mensen het leven compleet zuur te maken en in het tweede geval een enorme pot met geld waarvan de helft niet bij de mensen terecht komt maar opgaat aan controles omdat we bang zijn voor fraude.

Soms moet je een regeling gewoon simpel houden. Dat is goedkoper dan alle mogelijke fraude uit te bannen.

En ja er gaat gefraudeerd worden. /care. Het grote merendeel zal dat naar verwachting niet doen. Moet ook gezegd worden dat 10 of 20k kWh uit een lader trekken wel op zal vallen in audits..
Een kleine besparing voor enkele gebruikers weegt niet op tegen het feit dat het grootste deel van het geld bij tussenpersonen en fraudeurs terechtkomt.
Een typisch VVD standpunt :p Burgers zijn slecht en frauderen. Laten we het voordeel dan maar lekker bij bedrijven liggen...

Die frauderen legaal door lekker met winsten te schuiven.

Zullen we niet op de zaken vooruit lopen? Ik kan me met de beste wil van de wereld gewoon echt niet voorstellen dat de meerderheid van de mensen met een paal thuis de moeite gaan nemen om grootverbruikers op hun laadpaal aan te sluiten... 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 25-02-2026 11:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Waarom komt het topic van fraude toch steeds weer terug? Er is zoveel waar je mee kunt frauderen. Die Type 2 -> EU stekker adapter kun je als zakelijke leaserijder ook gebruiken om je verbruikers op kosten van je werkgever te laten draaien, dat doet toch ook niemand? De mensen die willen frauderen zullen toch wel ergens een gaatje vinden, en de mensen die niet willen frauderen proberen niet tien verschillende manieren te bedenken om wél te kunnen frauderen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Maar je kan wel controle krijgen als je atypisch gedrag hebt.
10% extra zal niet zo snel opvallen maar is de moeite van het frauderen niet waard.
Eerlijk gezegd… je moet je zelfs afvragen of je voor 100% extra het risico wil lopen gesnapt te worden.
Als je 500% extra gebruikt ga je wel opvallen.
Waarom? Ik heb in verleden (en zal dat zeker na salderen meer gaan doen) regelmatig buren aan mijn laadpunt laten laden bij negatieve tarieven of zonneoverschot. Dit zijn buren met (prive) PHEV's waar ik liever mijn overschot aan geef dan gratis of tegen kosten het net op.

Controle en validatie zal echt moeten gaan gebeuren op basis van spot-checks en is waar ik met name voor de inboekers een risico zie, daar ligt (zoals ik de regeling nu lees) de grote verantwoordelijkheid. Los van dat het allemaal wel erg gaat lijken op het klassieke aftanken van de auto van de vrouw met de tankpas van de baas... Klinkt leuk maar dat zijn anno nu meer indianenverhalen dan de praktijk.

Daarnaast: Denk je dat die 5000 kWh van een thuisgebruiker ergens in de grotere opgave van de HBE/ERE's zoden aan de dijk gaat zetten? Een grote windmolen wekt 15 MW op en zal in een dag een veelvoud doen van wat die thuisgebruiker op jaarbasis doet...

• Stefannn
Sander schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:51:
[...]

Waarom? Ik heb in verleden (en zal dat zeker na salderen meer gaan doen) regelmatig buren aan mijn laadpunt laten laden bij negatieve tarieven of zonneoverschot. Dit zijn buren met (prive) PHEV's waar ik liever mijn overschot aan geef dan gratis of tegen kosten het net op.

Controle en validatie zal echt moeten gaan gebeuren op basis van spot-checks en is waar ik met name voor de inboekers een risico zie, daar ligt (zoals ik de regeling nu lees) de grote verantwoordelijkheid. Los van dat het allemaal wel erg gaat lijken op het klassieke aftanken van de auto van de vrouw met de tankpas van de baas... Klinkt leuk maar dat zijn anno nu meer indianenverhalen dan de praktijk.

Daarnaast: Denk je dat die 5000 kWh van een thuisgebruiker ergens in de grotere opgave van de HBE/ERE's zoden aan de dijk gaat zetten? Een grote windmolen wekt 15 MW op en zal in een dag een veelvoud doen van wat die thuisgebruiker op jaarbasis doet...
Eigen energie aan de buren geven is niet strafbaar.
De boel belazeren wel.
En zoals ik zeg: ik gok zo dat als je sterk atypisch gedrag hebt je een controle kan verwachten.
Maar goed,... dat is mijn gedachte.... het is nog niet eens begonnen.

• Sander
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Eigen energie aan de buren geven is niet strafbaar.
De boel belazeren wel.
En zoals ik zeg: ik gok zo dat als je sterk atypisch gedrag hebt je een controle kan verwachten.
Maar goed,... dat is mijn gedachte.... het is nog niet eens begonnen.
Van wie? Want de inboeker wordt gecontroleerd en die moet vervolgens aantonen dat wat ze leveren ook weer klopt. Dus het lijkt erop dat de inboeker hier de partji is die de eindklant moet controleren. En dat zijn dan kosten die ze maken, dus het zou me verbazen als dat gaat gebeuren. Ik zie eerder dat ze veel exotische situaties gewoon gaan afwijzen om in te boeken.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Was mijn eerdere modbreak mbt dubieuze praktijken bespreken c.q aanpassing van de topicwarning te subtiel om opgemerkt te worden?

Laat vooral het onderwerp met rust, is voor iedereen beter.

Xbox Live ID:Notna8310

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:16
Een paar dagen geleden hebben wij ons aangemeld bij LekkerLaden en inmiddels hebben we de eerste €82 al “verdiend”.

Begin dit jaar kon ik eindelijk mijn Wallbox Pulsar Plus de deur uit doen en hebben we een Zaptec Go 2 aangeschaft. Deze heb ik zelf geïnstalleerd, waardoor de netto investering net geen €600 bedroeg.
Sinds 8 februari maken we gebruik van de Zaptec Go 2 en naar schatting hebben we via de ERE-regeling inmiddels al €82 verdiend. Als dit zo doorgaat, hebben we de laadpaal in no-time terugverdiend.

Tot nu toe hebben we 850 kWh geladen met de Zaptec. Als dat €82 oplevert, komt dat neer op gemiddeld net geen €0,10 per kWh. Dat is wat mij betreft echt dikke prima.

Het aanmelden bij LekkerLaden verliep trouwens erg soepel: één keer inloggen bij Zaptec om de koppeling te maken en klaar. Daar ben ik erg tevreden over.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:43
kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:Tot nu toe hebben we 850 kWh geladen met de Zaptec. Als dat €82 oplevert, komt dat neer op gemiddeld net geen €0,10 per kWh. Dat is wat mij betreft echt dikke prima.

Het aanmelden bij LekkerLaden verliep trouwens erg soepel: één keer inloggen bij Zaptec om de koppeling te maken en klaar. Daar ben ik erg tevreden over.
Wij hebben ook de Zaptec Go 2 en lekkerladen en hebben met 2 auto's ook rond de 850 geladen. Ik heb trouwens alleen maar een dank voor je interesse-mail gekregen, maar geen mogelijkheid nog om te koppelen (als particulier)? In de Zaptec-app kun je trouwens alleen maar laatste week, maand en jaar weergeven ipv custom tijdsbereik of dit jaar. Wellicht is dit anders met de online portal?

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
Een paar dagen geleden hebben wij ons aangemeld bij LekkerLaden en inmiddels hebben we de eerste €82 al “verdiend”.
De regeling is toch nog helemaal niet actief? Of heb ik nu iets gemist?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
Sander schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:51:
[...]

Wanneer je het overschot van jouw zonne energie laat laden door buren, dan is de elektriciteit die via jouw paal geladen wordt besteed aan transport. En dat is nu net het idee achter deze regeling. Dus je volgt de regeling, geen fraude, geen controle nodig. En verder als je de inboekdienstverlener gaat machtigen, dan staat in die machtiging ook, als het goed is, dat je de inboekverificateur ook machtigt om ter plaatse van jouw laadpunt te komen controleren conform art. 10 lid 1 van het Besluit Energie Vevoer. Dus die kan inderdaad bij jouw thuis komen controleren.

• onzenuub
Timo002 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Wanneer jij je registreert bij lekker laden wordt je laadpaal gekoppeld en kun je op het dashboard zien wat je met de huidige ere prijs zou gaan krijgen.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:43
Klopt, maar je kunt je overal al aanmelden en zodra het goedgekeurd is gaat het ook nog eens net terugwerkende kracht in. Daarom staat zijn "verdiend" ook nog tussen haakjes en is een schatting.

En op lekkerladen staat trouwens ook
Vanwege de grote interesse behandelen nieuwe aanvragen gedoseerd. Wij vinden het belangrijk om goed naar je aanvraag te kijken. Vul de onderstaande gegevens in, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Dus de koppeling kan ook even duren.

[ Voor 43% gewijzigd door BOEFJE_NL op 25-02-2026 16:07 ]

• onzenuub
BOEFJE_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:03:

En op lekkerladen staat trouwens ook
[...]
Dus de koppeling kan ook even duren.
In de praktijk valt dat mee.

• kanvua
BOEFJE_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:38:
[...]
Wij hebben ook de Zaptec Go 2 en lekkerladen en hebben met 2 auto's ook rond de 850 geladen. Ik heb trouwens alleen maar een dank voor je interesse-mail gekregen, maar geen mogelijkheid nog om te koppelen (als particulier)? In de Zaptec-app kun je trouwens alleen maar laatste week, maand en jaar weergeven ipv custom tijdsbereik of dit jaar. Wellicht is dit anders met de online portal?
Er zat bij ons ook wat tijd tussen de “Yeah!! Hartelijk dank voor jullie interesse in Lekkerladen.com.” (4-2) mail en de “Hi Zaptec lader, Het is zover” (19-2) mail. Ik had me dus ook al aangemeld nog voordat ik officieel de Zaptec had hangen.

Betreft de filteren in de app is die inderdaad vrij beperkt. Je kan een laadrapport maken van enkel dit jaar maar de laadhistories lijken ook een rolling 12 month systeem te hebben. Enkel dit jaar zien lijkt dus niet mogelijk bij Zaptec.
Timo002 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Klopt, zoals BOEFJE al zei, “verdiend” heb ik bewust tussen quotes gezet. Om drie redenen. De regeling is nog niet actief, de prijs is nog niet vast en ik twijfelde of je verdiend met een D of een T schrijft 8)7.

• Eddy Burnett
  • Laatst online: 20:03
Wellicht al de vraag gesteld maar waarom zou je voor lekkerladen kiezen met een commissie van 25% terwijl er ook bv een Zeres is met 19% (of met icm een kortingscode 18%)? Scheelt toch weer wat en wat ik zo zie geen extra verborgen kosten voor particulieren.

EddyBurnett

• kanvua
Eddy Burnett schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:49:
Wellicht al de vraag gesteld maar waarom zou je voor lekkerladen kiezen met een commissie van 25% terwijl er ook bv een Zeres is met 19% (of met icm een kortingscode 18%)? Scheelt toch weer wat en wat ik zo zie geen extra verborgen kosten voor particulieren.
Gunfactor, vertrouwen en gemak.
De eigenaar en/of directeur is bijvoorbeeld ook actief in dit thread. Daarnaast hebben ze een directe integratie met Zaptec waardoor ik (als het goed is) niks meer handmatig hoef te doen.

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:10
Glashelder schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Je moet niet proberen alle fraude ten kostte van alles te willen voorkomen.

Kijk naar de toeslagenaffaire en Groningen om te zien wat daar van komt. In het eerste geval een batterij ambtenaren aan het werk om mensen het leven compleet zuur te maken en in het tweede geval een enorme pot met geld waarvan de helft niet bij de mensen terecht komt maar opgaat aan controles omdat we bang zijn voor fraude.

Soms moet je een regeling gewoon simpel houden. Dat is goedkoper dan alle mogelijke fraude uit te bannen.

En ja er gaat gefraudeerd worden. /care. Het grote merendeel zal dat naar verwachting niet doen. Moet ook gezegd worden dat 10 of 20k kWh uit een lader trekken wel op zal vallen in audits..

[...]

Een typisch VVD standpunt :p Burgers zijn slecht en frauderen. Laten we het voordeel dan maar lekker bij bedrijven liggen...

Die frauderen legaal door lekker met winsten te schuiven.

Zullen we niet op de zaken vooruit lopen? Ik kan me met de beste wil van de wereld gewoon echt niet voorstellen dat de meerderheid van de mensen met een paal thuis de moeite gaan nemen om grootverbruikers op hun laadpaal aan te sluiten... 8)7
Het is een beetje zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Daarom is de VVD zo bang voor fraude... :P

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:01
kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:16:
Klopt, zoals BOEFJE al zei, “verdiend” heb ik bewust tussen quotes gezet. Om drie redenen. De regeling is nog niet actief, de prijs is nog niet vast en ik twijfelde of je verdiend met een D of een T schrijft 8)7.
hoe dan ook is verdiend fout, je hebt namelijk nog niks verdiend, alleen een indicatie van een mogelijke uitbetaling in de toekomst die nog op elk moment gewijzigd kan worden, afhankelijk van de toekomstige ERE prijs.
Oftewel, je hebt nog helemaal niets. 8)7

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:13
Ik heb me drie dagen geleden ook ingeschreven bij Lekkerladen. Zie binnenkort hun bericht wel voorbij komen om te koppelen. Ben benieuwd!

• WishmasterNL
  • Laatst online: 16:00

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

kanvua schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Er zat bij ons ook wat tijd tussen de “Yeah!! Hartelijk dank voor jullie interesse in Lekkerladen.com.” (4-2) mail en de “Hi Zaptec lader, Het is zover” (19-2) mail.
[...]

Hier de "Welkom bij Lekker Laden" mail ontvangen op 19-01. En dat was het. Alleen wat tussentijdse updates, verder niks.

Aangemeld met een Peblar (Business) laadpaal, mocht dat verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door WishmasterNL op 26-02-2026 11:08 ]

• angelol1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:14
Ik hoor veel mensen springen over deze regeling, maar is dit wel echt zo mooi als dat het lijkt?
Hoe ik het zie:

- Dit staat in het teken van Greenwashing voor bedrijven als de Shell; consumenten zien eurotekens in hun ogen. Gevalletje van te mooi om waar te zijn.

- De waarde van een ERE op het moment van inboeken (en vanaf dan kan er pas verkocht worden) kan fluctueren. Deze was 0,20 door de weinige beschikbaarheid en is straks na verwachting 0,10. Stel dat iedereen op de ERE springt, dan kan het zo zijn dat tegen de tijd dat alles ingeboekt kan worden de marktwaarde nog 0,05 is. Haal hier een inboek fee af van 25% en je houdt 3-4 cent over per kWh.

Nog steeds gratis geld; maar weegt dit op tegen de aanschaf van een duurdere laadpaal, de contracten en eventuele handelingen die je zelf nog moet doen? Wat als je inboekpartij ook nog eens niet de administratieve zaken aan kan en er geen ERE's gerealiseerd kunnen worden?

Misschien ben ik sceptisch, maar iedereen is wel erg euforisch over zo'n vage constructie.
Er zal ongetwijfeld een middenweg zijn, de toekomst zal dit uitwijzen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:59
Juist de greenwashing zorgt ervoor dat ik niet mee doe. Hoe minder mensen meedoen hoe minder certificaten er zijn en hoe meer de vervuilers moeten betalen. Door mee te doen creëer je minder incentive aan bedrijven om zelf te verduurzamen.

(ja ik weet dat je eigen laadpaal een druppel in de oceaan is, maar het gaat om het principe)

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:46
angelol1 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:13:
Ik hoor veel mensen springen over deze regeling, maar is dit wel echt zo mooi als dat het lijkt?
Hoe ik het zie:

- Dit staat in het teken van Greenwashing voor bedrijven als de Shell; consumenten zien eurotekens in hun ogen. Gevalletje van te mooi om waar te zijn.

- De waarde van een ERE op het moment van inboeken (en vanaf dan kan er pas verkocht worden) kan fluctueren. Deze was 0,20 door de weinige beschikbaarheid en is straks na verwachting 0,10. Stel dat iedereen op de ERE springt, dan kan het zo zijn dat tegen de tijd dat alles ingeboekt kan worden de marktwaarde nog 0,05 is. Haal hier een inboek fee af van 25% en je houdt 3-4 cent over per kWh.

Nog steeds gratis geld; maar weegt dit op tegen de aanschaf van een duurdere laadpaal, de contracten en eventuele handelingen die je zelf nog moet doen? Wat als je inboekpartij ook nog eens niet de administratieve zaken aan kan en er geen ERE's gerealiseerd kunnen worden?

Misschien ben ik sceptisch, maar iedereen is wel erg euforisch over zo'n vage constructie.

Er zijn wel wat zaken die dit nuanceren. De hoeveelheid ERE's die elk jaar nodig zijn, neemt elk jaar toe, omdat het percentage elk jaar wordt verhoogd. Daarnaast komt het grootste gedeelte van het aanbod in ERE's nu uit biobrandstoffen en biogassen e.d (HBE's), dus stel dat alle laadpalen meedoen, gaat de prijs echt niet door de helft. De inkomsten uit ERE's dekken ook nog steeds niet de meerprijs van de extra kosten ten opzichte van bijv. normale diesel t.o.v. HVO-100. Dus er wordt ook niet verwacht dat er veel meer HVO-100 wordt verkocht (eerder minder), dit zal de prijs dus vermoedelijk opdrijven.

En vergeet niet dat Shell dit één op één doorbelast aan de consument. De benzine- en dieselrijders zijn hierdoor duurder uit, dus ik help graag mee om de kosten voor hen ook wat te verlagen :).

En over Greenwashing: dat is wat anders, dat is zeggen dat iets duurzaam is, terwijl dat het niet is. Daar is hier geen sprake van. Het is meer een extra milieubelasting die direct ten goede komt van electrische rijders, op zich best simpel.

• kanvua
StecaGrid schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:32:
Juist de greenwashing zorgt ervoor dat ik niet mee doe. Hoe minder mensen meedoen hoe minder certificaten er zijn en hoe meer de vervuilers moeten betalen. Door mee te doen creëer je minder incentive aan bedrijven om zelf te verduurzamen.

(ja ik weet dat je eigen laadpaal een druppel in de oceaan is, maar het gaat om het principe)
De vervuiler moet uiteindelijk gewoon betalen. Hoeveel dat is, hangt volgens mij van twee factoren af:
• De actuele prijs van een ERE-certificaat
• De norm die bepaalt hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂ te compenseren

Als er meer ERE-certificaten beschikbaar zijn, zal de prijs inderdaad dalen — dat is simpelweg hoe marktwerking werkt. Maar dat betekent niet automatisch dat vervuilers goedkoper uit zijn. De overheid kan namelijk ook de norm aanpassen: dus hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂-uitstoot te compenseren.

Ik heb zo snel geen exacte cijfers paraat, maar stel dat bedrijf X 100 kg CO₂ moet compenseren en daarvoor 1.000 ERE-certificaten moet kopen. Als er vervolgens een groot overschot aan certificaten ontstaat, kan de norm worden aangepast, zodat datzelfde bedrijf voor die 100 kg ineens 2.000 certificaten nodig heeft.

Dat zou twee dingen doen:
1. Het bedrijf betaalt alsnog meer voor zijn uitstoot.
2. De vraag naar certificaten stijgt, waardoor de prijs weer oploopt.

Het systeem is dus niet alleen afhankelijk van vraag en aanbod, maar ook van beleidskeuzes.

Overigens is dit principe van certificaten niet nieuw. In bijvoorbeeld Noorwegen is jarenlang veel verdiend aan de verkoop van vergelijkbare garanties van oorsprong (GvO’s), dankzij de grote hoeveelheid waterkracht uit stuwdammen. Ook daar kun je van alles van vinden — het voelt soms als een boekhoudkundige oplossing.

Op veel vlakken ben ik ook kritisch op marktwerking, maar in dit geval vind ik het juist positief dat consumenten eindelijk eens kunnen meeprofiteren van een regeling als deze, in plaats van dat alleen grote bedrijven of overheden er voordeel uit halen.

Wel een kleine nuance: consumenten worden in deze regeling eigenlijk al benadeeld. Er wordt namelijk niet gekeken naar hoeveel procent groene stroom jij daadwerkelijk afneemt bij jouw leverancier. De uitbetaling is gebaseerd op een gemiddeld percentage groene stroom (ik meen rond de 54%).
Bedrijven mogen wél doorgeven hoeveel procent groene stroom hun leverancier levert en krijgen op basis daarvan uitbetaald. Daar zit dus al een ongelijkheid.

Ik snap het principiële punt over greenwashing, maar minder deelnemers betekent niet automatisch dat vervuilers structureel meer betalen. Het systeem kent meerdere knoppen waar aan gedraaid kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door kanvua op 26-02-2026 12:05 ]

• Sander
  • Niet online
Hoe ik het zie:

Ik laat Shell liever betalen voor mijn groene gedachten dan de (mede-) belastingbetaler. Daarnaast profiteren bestaande groene (zakelijke) producenten van stroom (windmolens, biogas etc), maar ook laadpalen exploitanten al van deze regelingen. Het is dus niks nieuws en het is alleen dat consumenten nu niet buitengesloten worden.

Ik merk dat ik slecht kan tegen de moralistische houding tav deze marktwerking, terwijl velen hier wel een EV rijden met subsidie (danwel via bijtelling, danwel via korting op wegenbelasting etc), zonnepanelen zonder BTW met salderen (subdidie), warmtepomp (en soms zelfs 2) met subdie etc.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:14
Vattenfall zet denk ik niet voor niets de waarde op 5 Eurocent terug verdienen met je ERE`s.

Wel is dat de gegarandeerde opbrengst, lager niet beloven ze, en mogelijk iets hoger als het succesful uitpakt. Echter is natuurlijk een super commerciele firma, dus dat hogere beloofde zullen ze eerder in hun eigen grote zakken stoppen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sander schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Ik laat Shell liever betalen voor mijn groene gedachten dan de (mede-) belastingbetaler. Daarnaast profiteren bestaande groene (zakelijke) producenten van stroom (windmolens, biogas etc), maar ook laadpalen exploitanten al van deze regelingen. Het is dus niks nieuws en het is alleen dat consumenten nu niet buitengesloten worden.

Ik merk dat ik slecht kan tegen de moralistische houding tav deze marktwerking, terwijl velen hier wel een EV rijden met subsidie (danwel via bijtelling, danwel via korting op wegenbelasting etc), zonnepanelen zonder BTW met salderen (subdidie), warmtepomp (en soms zelfs 2) met subdie etc.
Shell betaald helemaal niets. Die berekent gewoon door aan eindafnemers. En dat zijn consumenten of bedrijven die weer doorberekenen aan consumenten.

Kosten worden hoe dan ook altijd links of rechtsom, waar mogelijk, bij consumenten neergelegd.

• Pr088
Hoe ik het zie:

Het is juist geen greenwashing. Het beprijst fossiel gebruik rechtstreeks.

• bokkow
Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Shell betaald helemaal niets. Die berekent gewoon door aan eindafnemers. En dat zijn consumenten of bedrijven die weer doorberekenen aan consumenten.

Kosten worden hoe dan ook altijd links of rechtsom, waar mogelijk, bij consumenten neergelegd.
Natuurlijk. Alsnog, vervuiler betaalt.

Grappig dat iedere tweede pagina in dit topic iemand dit topic net vindt en weer dezelfde discussie start.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Batilan
  • Nu online
Volgens mij is bovenstaande discussie meer iets voor de duurzame kroeg. Dit soort discussies vertroebelt m.i. dit topic. Ik vind het een prima discussie, maar volgens mij moeten we die niet in een topic voeren waar we proberen concrete informatie te delen m.b.t. het kunnen verkrijgen van een vergoeding voor de stroom die we in onze EV's stoppen.

• Sander
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Yep en dat gebeurd nu ook al, alleen omdat consumenten met hun kleine bijdrage mee mogen gaan doen is het ineens een probleem? Idem met SAF in de luchtvaart etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 26-02-2026 12:50 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:46
kanvua schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Wel een kleine nuance: consumenten worden in deze regeling eigenlijk al benadeeld. Er wordt namelijk niet gekeken naar hoeveel procent groene stroom jij daadwerkelijk afneemt bij jouw leverancier. De uitbetaling is gebaseerd op een gemiddeld percentage groene stroom (ik meen rond de 54%).
Bedrijven mogen wél doorgeven hoeveel procent groene stroom hun leverancier levert en krijgen op basis daarvan uitbetaald. Daar zit dus al een ongelijkheid.
Waar heb jij dit gelezen? Het enige wat ik weet is dat je 100% kunt krijgen als je kan aantonen dat je zelf 100% met zonnepanelen laadt. Je hebt dan wel wat extra meters en certificaten nodig.

Het percentage voor 2026 is 50,5% (dit is het percentage duurzame stroom op het net), dit wordt jaarlijks aangepast. Dus voor 2027 zal dit iets hoger zijn. (Of we moeten de kolencentrales weer aanslingeren.)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
1Will schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Waar heb jij dit gelezen? Het enige wat ik weet is dat je 100% kunt krijgen als je kan aantonen dat je zelf 100% met zonnepanelen laadt. Je hebt dan wel wat extra meters en certificaten nodig.
[...]
En een jaarlijkse audit die €750 kost. Die optie lijkt voorbehouden aan bedrijven, particulieren krijgen altijd uitbetaald via het aandeel duurzame energie in de nationale energiemix.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kanvua
1Will schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Het percentage voor 2026 is 50,5% (dit is het percentage duurzame stroom op het net), dit wordt jaarlijks aangepast. Dus voor 2027 zal dit iets hoger zijn. (Of we moeten de kolencentrales weer aanslingeren.)
Ik heb zonnepanelen op mijn eigen huis, een groot deel van de elektriciteit is dus duurzaam. Krijg ik daarvoor een hogere vergoeding?
Omdat het niet goed mogelijk is elektriciteit te oormerken wordt er bij het inboeken op basis van het laadpunt geen rekening gehouden met de oorsprong van de elektriciteit. Alle elektriciteit wordt gelijk behandeld. Momenteel wordt gerekend met een CO2 intensiteit van elektriciteit van 183gr/MJ en een aandeel duurzame energie van 50% in de energiemix. Bedrijven die kunnen aantonen dat de elektriciteit die ze gebruiken voor ERE's gegarandeerd duurzaam is opgewekt kunnen een hogere vergoeding krijgen.
https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Het precieze percentage heb ik verkeerd onthouden. Mea culpa.

• Pr088
kanvua schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:

Kleine nuance op de nuance: bedrijven moeten hiervoor waarschijnlijk een externe auditor inschakelen en jaarlijks reviewen. Als je dat als particulier ook zou moeten/kunnen doen, dan kun je zomaar tegen een audit van honderden euro's aanlopen. Ik denk dat dit een goede middenweg is, niet per se een nadeel.
En ja, ik heb pak em beet 8000 kWh opwek per jaar versus 6000 laadverbruik. Het is natuurlijk niet gelijktijdig.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:05

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Gisteren onze laadpaal geinstalleerd en zojuist ook bij Zeres ons aangemeld.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:07

Boost9898

Software developer

Ik vind Zeres echt extreem sketchy overkomen, als ik die site bekijk ziet er zo amateuristisch uit. De site is zeer vermoedelijk ook gebouwd met Squarespace, dat is ook niet echt professioneel te noemen.

Alles in me lijft zegt dat je niet met die partij in zee moet gaan.

• onzenuub
Mad-Matt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:09:
Gisteren onze laadpaal geinstalleerd en zojuist ook bij Zeres ons aangemeld.
Zeres BV, Zeeburgerdijk 490 Amsterdam even gegoogled. BV is bezig met onderhoud en reparatie van civiele schepen?…

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:05
Ik volg dit topic al een ruime tijd, maar ik krijg het gevoel dat er nog altijd veel onduidelijkheid heerst. Klopt dit?

Is er überhaupt al iemand hier die zich succesvol heeft aangemeld en al geld heeft ontvangen?

Reden dat ik dit vraag; ik heb enkele maanden geleden een Zaptec Go aangeschaft en geïnstalleerd, maar twijfel om deze te verkopen en een Zaptec Go 2 te halen (die wel een MID meter heeft).

Ik ga dit natuurlijk niet doen als nog veel onduidelijk is.

- Kleine update -

Ik denk dat het vrij lang gaat duren om break even te draaien op deze investering... Even snelle berekening; stel ik verkoop de zaptec go voor 350 euro. Vervolgens koop ik een Zaptec Go 2 voor 750 euro, dan ben ik ruim €400 extra kwijt.

Krijg ik 0,10 euro per kWh terug. Dan zou ik ruim 4000 kwh moeten laden. Vind dat wel een risicootje hoor!

[ Voor 28% gewijzigd door darkfujita op 26-02-2026 16:49 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
darkfujita schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:34:
Ik volg dit topic al een ruime tijd, maar ik krijg het gevoel dat er nog altijd veel onduidelijkheid heerst. Klopt dit?

Is er überhaupt al iemand hier die zich succesvol heeft aangemeld en al geld heeft ontvangen?

Reden dat ik dit vraag; ik heb enkele maanden geleden een Zaptec Go aangeschaft en geïnstalleerd, maar twijfel om deze te verkopen en een Zaptec Go 2 te halen (die wel een MID meter heeft).

- Kleine update -

Ik denk dat het vrij lang gaat duren om break even te draaien op deze investering... Even snelle berekening; stel ik verkoop de zaptec go voor 350 euro. Vervolgens koop ik een Zaptec Go 2 voor 750 euro, dan ben ik ruim €400 extra kwijt.

Krijg ik 0,10 euro per kWh terug. Dan zou ik ruim 4000 kwh moeten laden. Vind dat wel een risicootje hoor!
Euh, als je deze vragen stelt heb je vast veel gedaan, maar het topic lezen was daar niet bij....

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pr088

- Kleine update -

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent. De eerste uitbetalingen zijn nog niet gedaan. De regelgeving komt er wel, dat is het probleem niet. De vraag is wat het gaat opleveren per ERE / kWh.
Anderzijds: ik laad 6000kWh per jaar. ;). Is dan binnen een jaar terugverdiend.

• onzenuub

- Kleine update -

Van de site van lekkerladen. Is te zien na registratie :
Eerste uitbetaaldatum nog niet bekend
Tot nu toe heb je €……..gespaard.
2026 is een opstartjaar. De ERE-regeling is nieuw en de planning is daarom nog niet helemaal duidelijk. We wachten nog op toestemming van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) om de gegevens in het register te mogen zetten (verwacht rond juni/juli). Daarna controleert een onafhankelijke partij alles. Hierdoor kunnen we nu nog geen exacte uitbetaaldatum noemen. Zodra we meer weten, laten we het je weten. Vanaf 2027 verwachten we een normale uitbetaling per kwartaal.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er is onduidelijkheid omdat de regeling nog niet definitief is dus wordt veel gespeculeerd.

Maar als je dit topic volgt dan wist je dat al toch? :P
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent.
Dat is echt wel heel erg weinig. Ik kan je verzekeren dat het meer dan dat zal zijn :p

Zelfs voor bedrijven met vrachtwagens die 300k kWh per jaar laden is het dan niet rendabel.
offtopic:
En ja ik weet dat ik nu flauw bezig ben.. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 26-02-2026 18:35 ]

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
onzenuub schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Zeres BV, Zeeburgerdijk 490 Amsterdam even gegoogled. BV is bezig met onderhoud en reparatie van civiele schepen?…
Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl. Ook een gerenommeerde site voor co2 certificaten. Dus dit is beetje kort door de bocht wat mij betreft. Deze mensen weten hoe de markt werkt en hebben jarenlang ervaring in vergelijkbare sector.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Eddy Burnett
  • Laatst online: 20:03
mrme12345 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl...
Wat mij wel opvalt aan Zeres is dat het een zeer recent opgerichte onderneming is (oktober 2025) zonder lange staat van dienst. Dat is op zichzelf niet vreemd voor een startende partij, maar bij handel en inboeken van Ere-certificaten (waar geldstromen en uitbetalingen een rol spelen) is een bewezen trackrecord onder eigen naam wel prettig.
Daarnaast lijkt het bedrijf sterk persoonsafhankelijk: er is één bestuurder/oprichter en geen zichtbaar bredere organisatiestructuur. Ook staan er meerdere ondernemingen ingeschreven op hetzelfde KvK-adres, wat kan duiden op een verzamel- of administratiekantoor. Dat is niet ongebruikelijk, maar maakt het wat lastiger om een beeld te krijgen van de daadwerkelijke operationele omvang.
Verder zijn er nog geen jaarrekeningen of financiële cijfers beschikbaar (logisch gezien de recente oprichting) en is er weinig publieke reputatie of onafhankelijke klantfeedback te vinden. Dat betekent niet dat er iets mis is, maar wel dat er nog geen aantoonbare historie is waarop je kunt terugvallen.
Je kunt hier wel wat vraagtekens bij zetten maar hoeft ondanks dat niet te betekenen dat deze partij onbetrouwbaar is..

EddyBurnett

• asing
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Ik hou zelf rekening met 0,05 cent. De eerste uitbetalingen zijn nog niet gedaan. De regelgeving komt er wel, dat is het probleem niet. De vraag is wat het gaat opleveren per ERE / kWh.
Anderzijds: ik laad 6000kWh per jaar. ;). Is dan binnen een jaar terugverdiend.
De waarde is de handelswaarde van zo'n certificaat. Dan krijg je de vraag hoeveel van die certificaten je genereert met die 6000kWh en wat zo'n certificaat compenseert voor een bedrijf met een ongustige uitstoot.

De vraag is dan de complete benodigde compensatie en het aanbod is wat wij met zijn allen laden. Zijn er certificaten in overvloed, dan zijn ze goedkoop. Is er een tekort, dan gaat de prijs omhoog. Compenseert een bedrijf niet, dan zou daar een boete voor moeten staan (de vervuiler betaalt). De vervuiler gaat natuurlijk niet meer betalen voor de certificaten dan wat de boete zou kosten.

Je moet overigens niet je volledige verbruik tellen, maar een percentage ervan. Een deel van de energiemix is nog grijs. Alleen het groene deel telt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Allewijn
  • Niet online
asing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Je moet overigens niet je volledige verbruik tellen, maar een percentage ervan. Een deel van de energiemix is nog grijs. Alleen het groene deel telt.
Wat bedoel je hier mee?
Ik stop per jaar thuis circa 3000kWh in mijn Tesla.
Dat is toch het laadverbruik? En daar hopen we circa 10 cent per kWh over te gaan krijgen...

• onzenuub
mrme12345 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Zeres oprichter heeft jarenlang ervaring als mede oprichter greencarbon.nl. Ook een gerenommeerde site voor co2 certificaten. Dus dit is beetje kort door de bocht wat mij betreft. Deze mensen weten hoe de markt werkt en hebben jarenlang ervaring in vergelijkbare sector.
Ik zei ook niet meer dan wat er stond.

• Sander
  • Niet online
asing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:58:
[...]

De waarde is de handelswaarde van zo'n certificaat. Dan krijg je de vraag hoeveel van die certificaten je genereert met die 6000kWh en wat zo'n certificaat compenseert voor een bedrijf met een ongustige uitstoot.

De vraag is dan de complete benodigde compensatie en het aanbod is wat wij met zijn allen laden. Zijn er certificaten in overvloed, dan zijn ze goedkoop. Is er een tekort, dan gaat de prijs omhoog. Compenseert een bedrijf niet, dan zou daar een boete voor moeten staan (de vervuiler betaalt). De vervuiler gaat natuurlijk niet meer betalen voor de certificaten dan wat de boete zou kosten.
De ERE is min of meer de boete. Eerder voorbeeld gegeven door iemand die al met HBEs bezig is zakelijk is dat de prijs zich spiegelt aan die van bio brandstof. want het is fysiek bijmengen of afkopen. Het bijmengen is voordeliger zolang de prijs van biobrandstof lager ligt dan de HBEs, daarmee zal de prijs van de HBEs in de handel dus ook in de buurt van die van biobrandstof blijven

• onzenuub
Allewijn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Dat is toch het laadverbruik? En daar hopen we circa 10 cent per kWh over te gaan krijgen...
Voor particulieren dien je te rekenen met het vastgestelde netgemiddelde hernieuwbare stroom en dat is volgens mij vastgesteld op 50 a 54 %.

van de site EV update:

Thuisladen en zonnepanelen: waarom ‘mijn eigen stroom’ meestal niet automatisch telt
Hier zit de grootste kloof tussen verwachting en praktijk. Achter de meter lopen opwek van zonnepanelen, huishoudverbruik en laden door elkaar. Daardoor is het meestal niet hard te bewijzen welke kWh rechtstreeks van je dak naar je auto ging. In veel thuislaadsituaties wordt daarom gewerkt met het netgemiddelde aandeel hernieuwbare elektriciteit.

Wie méér wil claimen dan dat netgemiddelde, komt in een strenger bewijsregime terecht. Dan gaat het al snel over aparte meetopstellingen, duidelijke scheiding van stromen en soms zelfs het aantonen dat opwek en laden gelijktijdig plaatsvonden. Dat kan in specifieke opstellingen, maar het is geen standaard “thuis met zonnepanelen”-bonus.

• Allewijn
  • Niet online
@onzenuub dankjewel. Duidelijk.
Daar had ik nog niet eerder over gelezen/begrepen.
Nu ik van jou hoorde over het netgemiddelde hernieuwbare energie, ben ik er meer over gaan lezen en dat is vastgesteld op 50,5%

Dat maakt nog al verschil met wat ik eerst dacht qua wat het me per jaar zou gaan opbrengen :X

Zo wordt het de particuliere investering voor een nieuwe MID laadpaal mogelijk helemaal niet waard.
Dan moet voor mij die regeling minimaal 5 jaar (tegen 10 cent per kWh) gaan bestaan om de investering er überhaupt uit te halen (er van uit gaande dat een slimme mid paal me ~700 euro kost).

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:36:
Nu ik van jou hoorde over het netgemiddelde hernieuwbare energie, ben ik er meer over gaan lezen en dat is vastgesteld op 50,5%

Dat maakt nog al verschil met wat ik eerst dacht qua wat het me per jaar zou gaan opbrengen :X

Zo wordt het de particuliere investering voor een nieuwe MID laadpaal mogelijk helemaal niet waard.
Dan moet voor mij die regeling minimaal 5 jaar (tegen 10 cent per kWh) gaan bestaan om de investering er überhaupt uit te halen (er van uit gaande dat een slimme mid paal me ~700 euro kost).
Dat netgemiddelde neemt natuurlijk wel fors toe komende jaren, net zoals afgelopen jaren het geval is gewees als onderdeel van energietransitie.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je laadt per jaar. In mijn geval zo'n 10.000 kWh dus dan loont het wel de moeite.

• asing
Allewijn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Je krijgt alleen een vergoeding voor de groene stroom die je laadt. Het zou wat gek zijn als je een vergoeding kreeg voor met gas opgewekte kWh. Het percentage is vast en wordt voor Nederland vastgesteld. Heb je home assistant dan kan je daar ook je groene stroom laten berekenen.

Anyway, ik geloof dat dat percentage op 53% ligt. Pin me er niet op vast. Wel wordt de stroom ieder jaar groener dus dat percentage stijgt.

• asing

Volgens mij was die beloofde 10 cent al bedacht op het totaal, dus 20 cent per groene kWh.

Voorlopig is het nog lekker onduidelijk en dat zal ook wel zo blijven tot de eerste Kamer klaar is. Ik heb gelukkig al een toegestane paal dus ik hoef niet meer te doen dan opgeven.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:22

GVR

VRZ (Vereniging zakelijke rijders) gaf vandaag ook een update per mail over deze regeling. Wellicht dat ze via een partij een samenwerking aangaan oid.
Laatst vertelden we je over de nieuwe regeling waarbij EV-rijders geld kunnen verdienen door hun auto thuis slim op te laden. Dit initiatief komt voort uit de Renewable Energy Directive III (RED3) en onder andere Shell en BP zijn aangesloten.

Vooral voor leaserijders met een thuislaadpunt is dit interessant. Volgens VZR rijdt inmiddels ongeveer de helft van de leaserijders elektrisch, en het merendeel laadt thuis. Dat betekent: lagere laadkosten of zelfs een extra opbrengst, zonder dat je iets aan je rijgedrag hoeft te veranderen. Je moet hierbij wel beschikken over het juiste type laadpaal die aan de voorwaarden voldoet.

Ons advies: wacht nog even met afsluiten.

Wij komen op korte termijn met een interessant aanbod waarbij jij als VZR lid het hoogste bedrag zelf kunt houden en er zo min mogelijk geld aan de strijkstok blijft hangen. Je hoeft niet over te stappen van energieleverancier: het is puur een administratief proces waarbij jij betaald krijgt voor je thuislaadsessies.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.