Yep, mijn non-MID laadpaal (Easee Charge Up) staat al 25+ keer op Marktplaats voor rond de €300. Ik denk niet dat iemand die nog gaat kopen. Ik wacht, misschien een beetje naïef, af op de inruilactie van Lekkerladen, als die gaat komen...Batilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Kun je een paar voorbeelden geven van dit soort palen voor €300,-? De 2e hands markt zal intussen ook wel aardig overspannen zijn?
Ik heb hem dit weekend verkocht voor 300 de Lite variant en een Charge Max gekocht voor 750, heb je geen installatie voor nodig verder. Dus een investering van 450 euro totaal. Ok even wat gekloot gehad omdat ik de baseplate verkocht voordat de nieuwe er was. Anders was het een stuk makkelijker geweest uiteindelijk.
Untappd: Louwke80
Inderdaad precies wat ik bedoel. De niet MID laadpalen worden nu volop gedumpt en zijn voor 'een habbekrats' te krijgen. @Glashelder had het echter over een MID gecertificeerde (en ik neem aan door inboek partijen erkende paal aangezien we hier in het ERE topic zitten, òf hij moet een businesscase zien om voor weinig een laadpaal te scoren waarbij de besparing op niet ERE geschikte laadpaal opwegen tegen de ERE inkomstenKnul schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Yep, mijn non-MID laadpaal (Easee Charge Up) staat al 25+ keer op Marktplaats voor rond de €300. Ik denk niet dat iemand die nog gaat kopen. Ik wacht, misschien een beetje naïef, af op de inruilactie van Lekkerladen, als die gaat komen...
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen appBatilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Kun je een paar voorbeelden geven van dit soort palen voor €300,-? De 2e hands markt zal intussen ook wel aardig overspannen zijn? Die 1500,- is vaak incl. Installatie en aanpassingen in de meterkast. Hoewel ik dus € 1900,- kwijt was voor een nieuwe paal (inclusief installatie, meterkast aanpassingen en echte paal). Voor mij was het geen vervanging maar 1e aanschaf vanwege aanschaf BEV. Ik wilde graag een kwalitatief goed product, met goede features qua load balancing en PV laden, zonder cloud afhankelijkheid met goede support qua nieuwe ontwikkelingen (en geen zelfbouw ook i.v.m erkenning door inboek dienstverleners).
En als het dan ook nog in eigen land wordt gefabriceerd geeft dat een nog beter gevoel
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Om een beetje idee van volume te geven, dit is dan wel een hele grote maar toch, post van gisteren:bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:12:
[...]
Een beetje EV vrachtwagen (waar deze regeling dus meestal al benut wordt voor de businesscase sinds 2015) zal een factor 10-25 meer ERE’s kunnen genereren. Alle publieke laadpunten dragen ook al jaar en dag bij. Ik denk dat het toevoegen van particuliere potentieel maar een kleine toevoeging is.
M3P - M3LR - 6320Wp
Eén van de reviews op bol.com schrijft:Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen app
Is dat geen probleem?Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Nee, want hij heeft gewoon OCPP en die kan je koppelen met elke aanbieder naar keus. Maar ik heb zojuist een tweede besteld.. als ie hangt zal ik laten weten of het een probleem isorf schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Eén van de reviews op bol.com schrijft:
[...]
Is dat geen probleem?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Je hebt ook de cfos die regelmatig voor EUR 599 te verkrijgen is.
https://shop.cfos-emobili...power-brain-wallbox-solar
https://shop.cfos-emobili...power-brain-wallbox-solar
Ik was klaar met mijn ev box elvi en dus een zaptec go2 besteld. Deze wilde ik al langer ivm de mogelijkheden 1fase laden en biderectioneel van mijn huidige auto, zodra wergeving dit toestaat.Batilan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
[...]
Inderdaad precies wat ik bedoel. De niet MID laadpalen worden nu volop gedumpt en zijn voor 'een habbekrats' te krijgen. @Glashelder had het echter over een MID gecertificeerde (en ik neem aan door inboek partijen erkende paal aangezien we hier in het ERE topic zitten, òf hij moet een businesscase zien om voor weinig een laadpaal te scoren waarbij de besparing op niet ERE geschikte laadpaal opwegen tegen de ERE inkomsten).
Alleen nu haalde ik de Elvi open, blijkt het een mid goedgekeurde meter te bevatten 🫣🙈
Dus die komt binnenkort op marktplaats.
Dus tip ze zijn er wel en misschien dumpt iemand wel ook een elvi met variant incl mid gecertificeerde meter (deze was toen optioneel kom ik nu achter) dan ben je voor weinig geld klaar. Tap integratie in app werkt iig.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Tenzij ze het niet beschikbaar maken voor particulieren , of verwacht je dat niet ?bokkow schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:19:
[...]
Niets. Er zijn nog een paar openstaande vragen van BBB Eerste Kamer leden welke niet van het kaliber goed/af-keur zijn. Meer een formaliteit om het nog een keer te laten passeren. Het is nu ook al heel lang een stimulans om de businesscase rond te rekenen voor zakelijke partijen die ik hierboven al noem, dat zal het nu ook zijn voor particulieren. Tja, gratis geld.. dit is meer gericht stimuleren (eigenlijk niet eens de reden), dan de zoveelste subsidie die direct uit de staatskas moet komen.
Lekkerladen.nl verwacht meer updates rond juni/juli.
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?Maurice- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:08:
Wat leuk dat je een topic bent gestart, ik zocht er net naar! In dit artikel wat achtergrondinformatie van twee grote spelers.
Transparantie in marge is tot op heden ver te zoeken bij de diverse tussenpersonen. Verstandig om nog even te wachten met registreren denk ik.
[Afbeelding]
Hoe zie je dat voor je als je dat plaatst binnen het kader van waar de Eerste Kamer voor bedoeld is?MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Tenzij ze het niet beschikbaar maken voor particulieren , of verwacht je dat niet ?
Lekkerladen.nl verwacht meer updates rond juni/juli.
Er ligt een wetsvoorstel en dat is reeds goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het proces van het maken van een wet is daarmee in principe klaar tenzij er echt grote bezwaren zijn.. een wet is niet uitvoerbaar, tegen de grondwet, etc.. Daar is in deze allemaal geen sprake van. Er sneuvelen sowieso maar weinig wetten in de Eerste Kamer en als het gebeurd zijn het vaak wat meer controversiële onderwerpen zoals over asiel enzo.
Dat is inderdaad wel een mooie prijs, ik begrijp dat Webasto ze niet langer maakt en de laadpalen zijn overgenomen door Ampure. Ook best wel compact en zo te zien ook goede integratie mogelijkheden. (had ik allemaal uit dit topic kunnen halenGlashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen app
Toch heb ik geen spijt van mijn aanschaf, ik koop de laadpaal voor een langere tijd, wil ook graag een vaste laadkabel, en support en garantie zijn allemaal goed op orde, en ook uiterlijk vind ik de Peblar een van de mooiste laadpalen. Maar als je een goede businesscase zoekt lijkt de Webasto Unite me een van de beste aanbiedingen. Goed dat ie weer een keer ter sprake komt
Hij kan ze gegarandeerd inboeken, ben benieuwd welke partij hij heeft.MaStar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:08:
[...]
En daarmee neem je de onzekerheid dat dit alles niet doorgaat op de koop toe ?
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?
En ze zeggen een MID meter te leveren voor laadpalen zonder gecertificeerde meter.
https://joulo.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 18-03-2026 17:20 ]
Bij ons zijn de documenten die ik heb geupload door de inboeker goedgekeurd. Het automatisch ophalen van data werkt nog niet. Daar zijn ze mee bezig maar positief dnek ik. Even gevraagd of ik de data handmatig moet inboeken of niet.
Geen idee hoe ze dat gaan doen dat automatisch uit onze Wallbox maar lijk allemaal positief te gaan en snelle reactie op mijn vragen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken en wat ermee bespaard kan gaan worden.
Abonnement voor 1 jaar afgesloten. Binnenkort de andere laadpaal vervangen voor een exemplaar met MID meter ingebouwd voor de andere auto.
Geen idee hoe ze dat gaan doen dat automatisch uit onze Wallbox maar lijk allemaal positief te gaan en snelle reactie op mijn vragen.
Abonnement voor 1 jaar afgesloten. Binnenkort de andere laadpaal vervangen voor een exemplaar met MID meter ingebouwd voor de andere auto.
Die jongens hebben een eigen white-label kWh MID meter gekocht. Net als HW bij Eastron langs geweest?RandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.
En ze zeggen een MID meter te leveren voor laadpalen zonder gecertificeerde meter.
Ik ben nog een beetje voorzichtig, ken de club totaal niet. Maar voor € 75 een MID meter leveren zou mij wel veel werk schelen voor een schijntje. (150 euro en 50% korting bij aanmelding).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zoals in de topic warning staat: De ERE schrijft een interne MID meter voor. Dan heb je dus helemaal niks aan die externe meter van Joulo.
Welke inboeker heb je gekozen?Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:21:
Bij ons zijn de documenten die ik heb geupload door de inboeker goedgekeurd. Het automatisch ophalen van data werkt nog niet. Daar zijn ze mee bezig maar positief dnek ik. Even gevraagd of ik de data handmatig moet inboeken of niet.
Laadloon.nl is 20% en Zeres 19% of 18% als je dit topic goed doorneemt. Dus ruim beneden de 25%MaStar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Alle dienstverlening zit rond 25% marge volgens mij op dit moment . Verwacht iemand dat er nog andere aanbieders komen waar dit gaat veranderen ?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Dat is interessant en voor mij zeker de moeite om verder te kijken dan lekkerladen.nl die 25% hanteert . Best veel helaas .mrme12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:55:
[...]
Laadloon.nl is 20% en Zeres 19% of 18% als je dit topic goed doorneemt. Dus ruim beneden de 25%
Zeres ziet er goed uit ook
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 18-03-2026 21:08 ]
En vervolgens zie je dit bij de faqRandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Hier één die ik van de week zag, zit op 20% en alles ziet er op de website wel profi uit.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Joulo bied wel een MID kWh-meter aan die te monteren is in de meterkast. Mooie optie voor eigenaren van een laadpaal zonder MID echter dit is toch niet toegestaan?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch
Precies wat ze zelf ook in hun faq aangeven, zie mijn vorige post.mcmiles schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:14:… echter dit is toch niet toegestaan?
Deze partij heeft zichzelf meteen gediskwalificeerd voor mij.
[ Voor 19% gewijzigd door wickydude op 18-03-2026 22:19 ]
Den Hartog.
Genoeg aanbieders dus blijft een gok. Maar goed contact en alles snel geregeld en dat geeft vertrouwen.
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 18-03-2026 23:17 ]
Ik ben nog op zoek naar een inboeker.
Op basis waarvan kiezen jullie deze?
Ik heb een Alfen paal met MID meter, maar zónder backoffice.
Dus ik moet de csv files aan kunnen leveren.
Maar hoe weten ze dat die bestanden authentiek zijn?
Op basis waarvan kiezen jullie deze?
Ik heb een Alfen paal met MID meter, maar zónder backoffice.
Dus ik moet de csv files aan kunnen leveren.
Volgens mij moet je dan gewoon de pdf inleveren? daar staat het periodetotaal op.Tweak_ers schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:38:
Is toch ook zo fraude gevoelig als wat, daarom snap ik de vraag van @Tweak_ers wel..Black Sparrow schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
[...]
Volgens mij moet je dan gewoon de pdf inleveren? daar staat het periodetotaal op.
Wie zegt hen dat ik die PDF niet zelf heb gemaakt of gewijzigd?
*sowieso
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:02:
[...]
Is toch ook zo fraude gevoelig als wat, daarom snap ik de vraag van @Tweak_ers wel..
Wie zegt hen dat ik die PDF niet zelf heb gemaakt of gewijzigd?
Als jij zelf PDFjes gaat manipuleren dan valt dat vanzelf op. Sowieso verwacht ik dat men goed gaat kijken naar patronen.
Ik snap wat je zegt maar wie gaat dat precies controleren dan? Welke instantie heeft er mankracht om dit te doen? Zo'n PDF aanleveren lijkt mij zo ontzettend fraudegevoelig. Vraag me af of dat voldoende gaat zijn.Glashelder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:10:
[...]
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.
Als jij zelf PDFjes gaat manipuleren dan valt dat vanzelf op. Sowieso verwacht ik dat men goed gaat kijken naar patronen.
*sowieso
Ik denk niet dat er ooit (afgezien van een persmoment) een auditor op huisbezoek gaat bij mensen. Wat wint hij ermee? Voor 2000kWh aan onechte certificaten als hij een keer de juiste controleert? Dat is 200 euroGlashelder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:10:
[...]
AFAIK loop je als consument ook gewoon het risico op een audit waarbij ze de meterstand van je MID meter bekijken. Onderdeel van de MID standaard is dat de meter een niet te resetten teller bijhoudt.
Het gaat helemaal nergens over wil ik maar zeggen.
En hetzelfde gaat op voor sjoemelen met bonnetjes declareren. Fraude blijft fraude
M3P - M3LR - 6320Wp
Gezien alle berichten over een losse kWh meter, heb ik geen goed gevoel bij deze aanbieder, de kWh meter die aangeboden word komt over een met de Estron kWh meter die door Home wizard word verkocht allen stukken duurder dan de HW kWh meterRandomNick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Ik zit ook nog in dubio, de overheid kennende gaat dit waarschijnlijk vanaf 2028 wel weer gestopt worden of belast, waardoor het voordeel weg is.
Heb een Zappi V2 die 4 jaar oud is, vooral fijn is de vaste kabel en het switchen tussen 1 en 3 fasen. Vraag me af of ik het nog terug zou verdienen als ik hem vervang voor een Zaptec Go 2 of een Easee Charge Max.
Heb een Zappi V2 die 4 jaar oud is, vooral fijn is de vaste kabel en het switchen tussen 1 en 3 fasen. Vraag me af of ik het nog terug zou verdienen als ik hem vervang voor een Zaptec Go 2 of een Easee Charge Max.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
75 euro is toch een prima prijs?Peterhardenberg schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:35:
[...]
Gezien alle berichten over een losse kWh meter, heb ik geen goed gevoel bij deze aanbieder, de kWh meter die aangeboden word komt over een met de Estron kWh meter die door Home wizard word verkocht allen stukken duurder dan de HW kWh meter
Lijkt mij ook fraudegevoelig. De inboeker is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens en als ik zo rondkijk kunnen de gevolgen van een onjuiste administratie voor de inboeker ernstig zijn.. dikke boetes of ontzeggen van toegang tot de regeling.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:14:
[...]
Ik snap wat je zegt maar wie gaat dat precies controleren dan? Welke instantie heeft er mankracht om dit te doen? Zo'n PDF aanleveren lijkt mij zo ontzettend fraudegevoelig. Vraag me af of dat voldoende gaat zijn.
Het lijkt mij dat er daarmee een behoorlijke druk ligt op de inboeker om te zorgen voor juiste gegevens. Ik vermoed zelf eigenlijk dat binnen relatief korte tijd alleen laadpalen mee mogen doen die een OCPP backend hebben. Dat gezegd hebbende lijkt het dus ook verstandig om als consument te kiezen voor een partij die niet zo losjes met de regels om gaat..
In het wetsvoorstel staat ook:
NEa kan tot 5 jaar na inboeken ambtshalve de hoeveelheid corrigeren bij falende verificatie
Goedemorgen allemaal hier, ben ook geïnteresseerd geraakt in ERE's.
Ik wil mijn newmotion laadpaal (zakelijk 50five) koppelen aan plugchoice alleen lukt dat niet.
Iemand hier die dat wel gelukt is en mij wat verder kan helpen mogelijk?
Ik wil mijn newmotion laadpaal (zakelijk 50five) koppelen aan plugchoice alleen lukt dat niet.
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
knipknip, hier stond een zure opmerking
[ Voor 161% gewijzigd door teacher op 20-03-2026 16:50 ]
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door wickydude op 19-03-2026 09:52 ]
Een laadpaal kan maar 1 OCPP connectie hebben.timvanloon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:53:
Goedemorgen allemaal hier, ben ook geïnteresseerd geraakt in ERE's.
Plugchoice kan, maar moet dan als enige aan de laadpaal gekoppeld zijn, en kan dan als OCPP proxy dienen waar de backoffice dan mee kan verbinden.
75 euro voor iets wat niet ondersteund wordt voor particulieren; namelijk een losse MID meter in het systeem. En dit weten ze zelf ook want dat staat in hun eigen FAQ. Wat is het doel hiervan dan?Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]
75 euro is toch een prima prijs?
[Afbeelding]
En de inboekdienstverlener staat ook nog niet op de lijst bij nea; https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners
Krijg nou niet echt een warm gevoel bij die partij.
knipknip, let it gooooo
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 20-03-2026 16:51 ]
knipknip, let it gooooo
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 20-03-2026 16:51 ]
*sowieso
Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]
Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco)![]()
https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen
Wel druk daar (denk ik). Het aanmeld schermpje blijft 'laden' .....
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Dit is de enige laadpaal onder de 600 euro die ik tegenkwam, maar deze reactie heeft me tegen gehouden:Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]
"Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!"
Je kunt ook deze lijn volgen;DutchAce schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Dit is de enige laadpaal onder de 600 euro die ik tegenkwam, maar deze reactie heeft me tegen gehouden:
"Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!"
Small Paullie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:03:
Dit zijn de goedkope/goedkoopste laadstations met MID meter:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
€399 (1 fase) resp. €499 (3 fase)
Ondersteunt OCPP 1.6J, dus kun je aan Home Assisant koppelen en van alles regelen...
Ik heb er eentje besteld, ben benieuwd....
Maar verder heb ik de search niet gebruiktb.sturm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:45:
[...]
Inmiddels is de Cabur sinds 2 weken geinstalleerd door de elektricien. Alles werkt, echter ik krijg de OCPP niet werkend via TAP electric. Heb alles goed ingesteld, maar geen connectie via de TAP app... Na meermaals contact gehad te hebben met TAP klantenservice geef ik het nu op. OCPP is geen must voor mij.
Inboekdienstverlener Laadloon.nl heeft bevestigd dat de Cabur voldoet aan de voorwaarden voor ERE certificaten. De gevraagde bewijsstukken kan ik t.z.t. aanleveren, dus ben er klaar voor.
Dit speelde ook al ten tijde dat ik hem kocht en ik heb geen problemen gehad om hem met OCPP aan de praat te krijgen. De app die je kan gebruiken om hem aan de praat te krijgen bestaat nog gewoon maar heet nu Ampure. De app ziet er nog exact zo uit als voorheen toen de app nog Webasto heette.DutchAce schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Dit is de enige laadpaal onder de 600 euro die ik tegenkwam, maar deze reactie heeft me tegen gehouden:
Komt nog bij dat de laadpaal een wifi netwerk opstart als ie van stroom voorzien wordt.. de gegevens staan in de bijgeleverde handleiding. Ik vermoed dat je gewoon de webinterface kan benaderen als je connect naar dat netwerk. Via de webinterface kan je alles instellen aan het ding..
Wat inderdaad niet meer bestaat is de backend waarmee je gratis je laadsessies kon bijhouden. Maar who cares? We zijn hier toch Tweakers. Daar clauden we iets voor in elkaar of we verbinden hem met een OCPP aanbieder naar keus. TAP is bijv. gratis (geen maandelijkse kosten) en als je daar voor je eigen pas dan bijv. free charging instelt.. De mijne is bijv. gekoppeld aan E-Flux.
Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.
Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ik zit ook bij eneco emobility. Heb me aangemeld bij Zeres, maar ook net bij Eneco. Even benieuwd naar hun comissie. Denk niet dat het voordeliger zal zijn dan Zeres, dus dan blijf ik daar.
Stop chasing the dream, you're already living it
Zelfde situatie hier. Ben ook benieuwd wat Eneco gaat doen. Kan geen 2e OCPP provider ernaast zetten dus dat wordt of via Eneco ERE doen of excel exports ergens uploaden.Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:28:
[...]
Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.
Wat ik (van mn schoonbroer heb begrepen (die werkt daar)) is het volgende:bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.
En laatste wat ik begreep is dat we een percentage verdeling willen doen. Dus dan is je opbrengst afhankelijk van de marktopbrengst.
*sowieso
klinkt weer ingewikkeld zeker met 50five als backoffice die het zakelijk laden verrrekend.wickydude schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
[...]
Een laadpaal kan maar 1 OCPP connectie hebben.
Plugchoice kan, maar moet dan als enige aan de laadpaal gekoppeld zijn, en kan dan als OCPP proxy dienen waar de backoffice dan mee kan verbinden.
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Hier staat inmiddels ruim 1700 kWh op de Peblar. Nog even wachten met aanmelden bij een inboeker totdat er wat meer bekend is.
mogelijk,
wellicht,
eventueel,
na wij dachten...
*sowieso
Echt een MID meter óf een KWh meter met een lcd schermpje?ErikVers schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Ik was klaar met mijn ev box elvi en dus een zaptec go2 besteld. Deze wilde ik al langer ivm de mogelijkheden 1fase laden en biderectioneel van mijn huidige auto, zodra wergeving dit toestaat.
Alleen nu haalde ik de Elvi open, blijkt het een mid goedgekeurde meter te bevatten 🫣🙈
Dus die komt binnenkort op marktplaats.
Dus tip ze zijn er wel en misschien dumpt iemand wel ook een elvi met variant incl mid gecertificeerde meter (deze was toen optioneel kom ik nu achter) dan ben je voor weinig geld klaar. Tap integratie in app werkt iig.
Toevallig een foto van die van jou? Want dan kan ik MP eens afstruinen naar eentje die het ook heeft.
Want ik zoek nog een 'koopje'
Last mile solutions (LMS) is ook wakker https://www.lastmilesolutions.com/nl/ere-subsidie/
Ik denk dat de werkgever iets moet doen hiervoor.
Ik denk dat de werkgever iets moet doen hiervoor.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee, staat duidelijk bij lekker laden genoemd dat het bedrag wat je gaat krijgen afhankelijk is van de ere prijs op het moment van verkoop/aankoop. Duidelijk en helder.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:51:
[...]
mogelijk,
wellicht,
eventueel,
na wij dachten...
Vandaag de Peblar geinstalleerd en ook maar eens in de ERE duiken.
Iemand daadwerkelijk ervaring met Zeres? Die lijken toch de beste deal te hebben met 19% of mis ik iets?
Iemand daadwerkelijk ervaring met Zeres? Die lijken toch de beste deal te hebben met 19% of mis ik iets?
Ik heb me daar ook aangemeld. Portal is geopend en gegevens heb ik ingevuld. Nu even afwachten hoe verder.ForrestX schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:20:
Heb je je laadsessies handmatig erin gezet of worden de sessies automatisch uitgelezen?
Bij de Zaptec Go 2 worden ze automagisch uitgelezen.Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Heb je je laadsessies handmatig erin gezet of worden de sessies automatisch uitgelezen?
Sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon vreemd. Men weet nog helemaal niet hoe of voor welk bedrag er verkocht gaat worden. Dus hoe komen ze op deze totaal berekening? Op basis van wat?onzenuub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]
Nee, staat duidelijk bij lekker laden genoemd dat het bedrag wat je gaat krijgen afhankelijk is van de ere prijs op het moment van verkoop/aankoop. Duidelijk en helder.
*sowieso
Waarschijnlijk op basis van de handelsprijzen van de voorganger van ERE’s, de HBE’s.
Daar zou ik tenminste naar kijken als ik het zou moeten inschatten.
Daar zou ik tenminste naar kijken als ik het zou moeten inschatten.
[ Voor 28% gewijzigd door wickydude op 19-03-2026 17:42 ]
Nou idd. Ik vind het ook wat voorbarig van lekkerladen.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon vreemd. Men weet nog helemaal niet hoe of voor welk bedrag er verkocht gaat worden. Dus hoe komen ze op deze totaal berekening? Op basis van wat?
Vooral de tekst 'tot nu toe heb je RECHT op...'
En daarna 'let op, dit kan nog wijzigen'.
Je hebt dus helemaal nérgens recht op
Je mist iets:ForrestX schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:20:
EnergienerdsWie zich bij Zeres aanmeldt en in het opmerkingenveld 👉 “ENERGIENERDS” vermeldt, ontvangt nog eens 1% extra korting. Het inhoudingspercentage daalt daarmee zelfs naar 18% per jaar (incl btw).
Oke. Mijn inboeker heeft dit nog niet ingericht.BOEFJE_NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:06:
[...]
Bij de Zaptec Go 2 worden ze automagisch uitgelezen.
Maar hoe doet de partij dit voor jou? Heb je de inlog van een portal gegeven van je laadpaal of iets?
Misschien een domme vraag maar ik ben hier niet heel erg in thuis.
Vandaag kreeg ik een bevestiging van Zeres. Heb daar de geladen kWh's van dit jaar ingevoerd (gewoon handmatig een datum een een hoeveelheid kWh ingevuld, dus nog niet via PDF, csv, backoffice of OCPP).
Gegevens controle
Na het invullen van de gegevens in de Zeres-portal controleren wij deze op volledigheid en correctheid.
U ontvangt een e-mail indien het niet correct is of onvolledig is. Hieronder het deel van de mail waar anderen misschien ook iets aan hebben.
Met name het invullen laadvolume in het eerste kwartaal geeft soms onduidelijkheden: dit is het volume vanaf 1 januari 2026 tot en met vandaag of later deze maand.
In het volgende kwartaal begint het volume mee te tellen vanaf vandaag of de opgegeven opnamedatum.
Vanaf het volgende kwartaal gaan we automatisch uitlezen, indien dit mogelijk is dan meten we het volume van het gehele jaar en verminderen het met het totaal wat u heeft opgegeven voor het eerste kwartaal.
Inboeken bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)
In april gaan we de laaddata inboeken bij de NEa, hierdoor ontvangen wij ERE's. Deze ERE's gaan we verhandelen en aan u uitbetalen.
De planning is dat wij vanaf eind april bij de NEa kunnen inboeken en u begin mei kunnen informeren over de uitbetaling en ontvangt u een specificatie.
De NEa heeft vertraging met het openen van het Register voor Energie voor het inboeken vanwege de aanpassingen voor particulieren. Wij houden u op de hoogte indien de opening van het register vertraagd is.
Automatisch uitlezen
We hebben uw laadpaal merk en laadpaal ID, daarmee kunnen wij u gericht instrueren over het automatisch uitlezen van de laaddata.
De manier waarop dit kan is verschillend per laadpaal merk en model. U krijgt in april informatie (handleiding) en instructies specifiek voor uw laadpaal.
Uit de mail:
Hiermee bevestigen wij uw aanmelding voor de ERE-vergoeding.Gegevens controle
Na het invullen van de gegevens in de Zeres-portal controleren wij deze op volledigheid en correctheid.
U ontvangt een e-mail indien het niet correct is of onvolledig is. Hieronder het deel van de mail waar anderen misschien ook iets aan hebben.
Met name het invullen laadvolume in het eerste kwartaal geeft soms onduidelijkheden: dit is het volume vanaf 1 januari 2026 tot en met vandaag of later deze maand.
In het volgende kwartaal begint het volume mee te tellen vanaf vandaag of de opgegeven opnamedatum.
Vanaf het volgende kwartaal gaan we automatisch uitlezen, indien dit mogelijk is dan meten we het volume van het gehele jaar en verminderen het met het totaal wat u heeft opgegeven voor het eerste kwartaal.
Inboeken bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)
In april gaan we de laaddata inboeken bij de NEa, hierdoor ontvangen wij ERE's. Deze ERE's gaan we verhandelen en aan u uitbetalen.
De planning is dat wij vanaf eind april bij de NEa kunnen inboeken en u begin mei kunnen informeren over de uitbetaling en ontvangt u een specificatie.
De NEa heeft vertraging met het openen van het Register voor Energie voor het inboeken vanwege de aanpassingen voor particulieren. Wij houden u op de hoogte indien de opening van het register vertraagd is.
Automatisch uitlezen
We hebben uw laadpaal merk en laadpaal ID, daarmee kunnen wij u gericht instrueren over het automatisch uitlezen van de laaddata.
De manier waarop dit kan is verschillend per laadpaal merk en model. U krijgt in april informatie (handleiding) en instructies specifiek voor uw laadpaal.
[ Voor 4% gewijzigd door 996 op 19-03-2026 20:32 ]
Een echte 👍Allewijn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:02:
[...]
Echt een MID meter óf een KWh meter met een lcd schermpje?
Toevallig een foto van die van jou? Want dan kan ik MP eens afstruinen naar eentje die het ook heeft.
Want ik zoek nog een 'koopje'
en om fraude te voorkomen zal ik de foto eerst moeten blurren voordat ik hem deel maar het is vrij simpel te herkennen; er zit een CE MID keurmerk op de kwh meter in de laadpaal.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Op basis van ERE prijzen uit het verleden en omdat resultaten uit het verleden geen zekerheid geven voor resultaten in de toekomst voor opbrengsten van ERE's. En juist daarom staat erbij vermeld dat dat bedrag nog kan wijzigen. Dit in tegenstelling tot andere sites die rekenvoorbeelden geven zonder erbij te zeggen dat nu de prijzen van ERE's in de toekomst niet bekend zijn en daarom de opbrengsten nog kunnen wijzigen. Duidelijk en helder.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon vreemd. Men weet nog helemaal niet hoe of voor welk bedrag er verkocht gaat worden. Dus hoe komen ze op deze totaal berekening? Op basis van wat?
Ze vergeten er bij te zetten dat e.e.a. nog niet door de eerste kamer is en dat invoering daar toch echt van afhankelijk is. Om dan nu toch al er van uit gaan dat op datum die en die, dat en dat zal gaan gebeuren is een beetje voorbarig volgens mij.996 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
Vandaag kreeg ik een bevestiging van Zeres. Heb daar de geladen kWh's van dit jaar ingevoerd (gewoon handmatig een datum een een hoeveelheid kWh ingevuld, dus nog niet via PDF, csv, backoffice of OCPP).Uit de mail:
[i]Hiermee bevestigen wij uw aanmelding voor de ERE-vergoeding.
Gegevens controle
Hoe kun je nou zeggen dat het 'duidelijk en helder' is als er een asterisk achter het verhaal staat omdat het hen zelf nog niet eens duidelijk is wat ze gaan uitkeren? Ze noemen nu gewoon een bedrag, maar... alles kan nog wijzigen. Ben jij verkoper daar, dat je telkens afsluit met "duidelijk en helder"? Want zo duidelijk en helder vind ik het nietonzenuub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Op basis van ERE prijzen uit het verleden en omdat resultaten uit het verleden geen zekerheid geven voor resultaten in de toekomst voor opbrengsten van ERE's. En juist daarom staat erbij vermeld dat dat bedrag nog kan wijzigen. Dit in tegenstelling tot andere sites die rekenvoorbeelden geven zonder erbij te zeggen dat nu de prijzen van ERE's in de toekomst niet bekend zijn en daarom de opbrengsten nog kunnen wijzigen. Duidelijk en helder.
*sowieso
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Hoe kun je nou zeggen dat het 'duidelijk en helder' is als er een asterisk achter het verhaal staat omdat het hen zelf nog niet eens duidelijk is wat ze gaan uitkeren? Ze noemen nu gewoon een bedrag, maar... alles kan nog wijzigen. Ben jij verkoper daar, dat je telkens afsluit met "duidelijk en helder"? Want zo duidelijk en helder vind ik het niet
Wel interessant hoe ieder weer een andere rekensom op de achtergrond doet. Laadloon doet het over de bruto opbrengst en de commissie dekt hun gemaakte kosten;
Ik blijf in ieder geval rustig wachten. Er is nog niets definitiefs...
Waar een zeres het op de netto opbrengst doet, want ze trekken eerst al hun kosten er af en dan komt pas de commissie er over heen.5.2 Laadloon.nl brengt een commissie van twintig procent (20%) in rekening over de bruto opbrengst van de gerealiseerde ERE’s. Deze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en uitbetaling. De commissie is exclusief btw, voor zover btw van toepassing is.
5.3 De netto vergoeding die aan de klant wordt uitgekeerd betreft de bruto opbrengst minus de in artikel 5.2 genoemde commissie.
Ook Den Hartog heeft zon bepalingWij ontvangen een commissie voor onze dienstverlening. Deze commissie is bij het aangaan van de overeenkomst vastgesteld en is leidend. De standaard commissie: 19% voor particulieren inclusief 21% btw. Het is 16% exclusief BTW voor rechtspersonen. De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.
Of zie ik iets over het hoofd?7.3 Uw uitkering
Uw uitkering is de Netto Verkoopopbrengst, verminderd met onze vergoeding.
Zo dan, ik was eigelijk van plan om mij bij zeres aan te melden, maar als je zo smerig te werk gaat dat je spelletjes gaat spelen en in je voorwaarden gaat verstoppen dat de ingehouden percentage over de netto opbrengst is en niet van de bruto, heb ik er al geen zin meer in. Je heb totaal geen zicht op hoe hoog de kosten gaat zijn.PTish schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:43:
Wel interessant hoe ieder weer een andere rekensom op de achtergrond doet. Laadloon doet het over de bruto opbrengst en de commissie dekt hun gemaakte kosten;
[...]
Waar een zeres het op de netto opbrengst doet, want ze trekken eerst al hun kosten er af en dan komt pas de commissie er over heen.
[...]
Ook Den Hartog heeft zon bepaling
[...]
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik betaal liever meer aan een partij die er wel transparant over is dan aan deze boefjes.
Dankjewel dat je mij/ons erop attendeert.
En de Zapteg Go 2 krijgt in mei een software update. Vanaf dan is het mogelijk om enkel stroom van de zonnepanelen te laden, stroom van zonnepanelen en het net. Wordt mooi samen met de Eres via Lekkerladen.
Is dit niet een verschil in wat iedereen bruto of netto noemt? En dat ze eigenlijk wel allemaal hetzelfde rekenen?PTish schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:43:
[...]
Waar een zeres het op de netto opbrengst doet, want ze trekken eerst al hun kosten er af en dan komt pas de commissie er over heen.
[...]
Ook Den Hartog heeft zon bepaling
[...]
Of zie ik iets over het hoofd?
Is bruto wat de koers doet? En netto wat de inboeker feitelijk krijgt (na administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt) waar dan % vanaf gaat.
Of is bruto wat de inboeker krijgt (waar dus al administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt vanaf zijn gegaan) en netto wat er dan overblijft als er % vanaf is gegaan?
Het rekenvoorbeeld van Zeres bijv is heel transparant namelijk
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Ik zou zeggen van nietlonkhuijzen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Is dit niet een verschil in wat iedereen bruto of netto noemt? En dat ze eigenlijk wel allemaal hetzelfde rekenen?
Is bruto wat de koers doet? En netto wat de inboeker feitelijk krijgt (na administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt) waar dan % vanaf gaat.
Of is bruto wat de inboeker krijgt (waar dus al administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt vanaf zijn gegaan) en netto wat er dan overblijft als er % vanaf is gegaan?
versusDeze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en uitbetaling.
De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.
Ja dat lijkt me ook, is meer interpretatie dan verschil. Ik zal het wel even navragen bij zeres.lonkhuijzen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Is dit niet een verschil in wat iedereen bruto of netto noemt? En dat ze eigenlijk wel allemaal hetzelfde rekenen?
graag, ben ik ook wel benieuwd naar!mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Ja dat lijkt me ook, is meer interpretatie dan verschil. Ik zal het wel even navragen bij zeres.
Don, zoals eerder in het topic aangegeven, bereken we dit bedrag op basis van de prijzen die nu bekend zijn voor ERE's. Er worden al ERE's verhandeld, gezien sommige partijen die een verplichting hebben deze gedurende het jaar inkopen. Iedere partij met een verplichting heeft een andere strategie, de één koopt het op het eind, de andere gedurende het jaar. Gezien de opbrengst afhangt van het moment van verkopen en het inboekregister nog niet open is, staat er inderdaad een asterix achter. Maar het is ook niet dat deze schatting uit de lucht komen vallen.DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Hoe kun je nou zeggen dat het 'duidelijk en helder' is als er een asterisk achter het verhaal staat omdat het hen zelf nog niet eens duidelijk is wat ze gaan uitkeren? Ze noemen nu gewoon een bedrag, maar... alles kan nog wijzigen. Ben jij verkoper daar, dat je telkens afsluit met "duidelijk en helder"? Want zo duidelijk en helder vind ik het niet
Dit is de informatie van Zeres:mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Ja dat lijkt me ook, is meer interpretatie dan verschil. Ik zal het wel even navragen bij zeres.
Dit klopt. De transactiekosten op de ETS zijn normaliter € 0,01 per ERE. Wij verkopen direct aan Shell of andere oliebedrijven. Niet aan Traders (zoals veel inboekers gaan doen). Hierdoor krijgen wij € 0,01 meer opbrengst. De waarde van een ERE-E op de beurs is vandaag € 0,465 (biedkoers).
En deze opmerking bij laadloon zal ik ook even checken:
"De commissie is exclusief btw, voor zover btw van toepassing is"
Want dat lijkt me gek, elke inboeker rekent btw over zijn dienstverlening. Dus dat zou juist betekenen dat laadloon naar 24,2% inhouding gaat (20% + btw). Maar ook deze ga ik even checken bij laadloon.
Ter info: bij Tap lijken de laadsessies nu te kloppen bij ERE Mandaat Details (eerst zaten er oude bij, daarna ontbrak de helft, nu compleet sinds 1-1-'26).
Even hier op terugkomen: Er is op dit moment een actieve discussie door de oorlog in de golf-regio om het ETS systeem op te schorten of te gebruiken als middel on de prijs te drukken. Italie is pro en een aantal andere landen ook. Dit is om te helpen met het drukken van de brandstofprijs. Artikelen zitten achter paywalls bij FD maar de podcast kun je wel luisteren (vanaf 6:30): https://fd.nl/economie/15...taat-ineens-ter-discussieGlashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:03:
De overheid heeft inderdaad geen goede reputatie maar de Eerste Kamer houdt over het algemeen eigenlijk alleen maar wetten tegen als men daar goede redenen voor heeft. In het geval van deze regeling lijken die er niet te zijn. Strikt gezien is het een gok - het is er immers nog niet door - maar het is meer een educated guess dan echt je maandsalaris op rood zetten.
De beurs is ook altijd gokken, en toch wordt daar goed geld verdiend. Inzetten op deze regeling lijkt daarmee vergeleken redelijk safe te zijn, zeker als je bedenkt dat de vraag naar deze certificaten naar verwachting alleen maar toe zal nemen.
Als dit zo makkelijk kan, waarom zou de ERE regeling dan geen zelfde lot beschoren zijn?
ik zou me rot lachen eerlijk gezegd. Beetje lullig natuurijk, maar al maandenlang volop discussie hier (want gratis geld), heel tweakers koopt extra laadpalen met MID etc, en dan gaat het feest niet doorSander schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Even hier op terugkomen: Er is op dit moment een actieve discussie door de oorlog in de golf-regio om het ETS systeem op te schorten of te gebruiken als middel on de prijs te drukken. Italie is pro en een aantal andere landen ook. Dit is om te helpen met het drukken van de brandstofprijs. Artikelen zitten achter paywalls bij FD maar de podcast kun je wel luisteren (vanaf 6:30): https://fd.nl/economie/15...taat-ineens-ter-discussie
Als dit zo makkelijk kan, waarom zou de ERE regeling dan geen zelfde lot beschoren zijn?
Heb ik gezegd dat het onmogelijk is? Volgens mij niet. Het lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk dat het hele systeem uit het raam gegooid gaat worden vanwege een oorlog. Dan is het ook nog eens zo dat als we de regeling het raam uit gaan gooien dat het ons langer gebonden zal houden aan olie. Er zijn altijd wel wat schreeuwende landen als er wat aan de hand is in de wereld.. Ik moet het nog zien.Sander schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Even hier op terugkomen: Er is op dit moment een actieve discussie door de oorlog in de golf-regio om het ETS systeem op te schorten of te gebruiken als middel on de prijs te drukken. Italie is pro en een aantal andere landen ook. Dit is om te helpen met het drukken van de brandstofprijs. Artikelen zitten achter paywalls bij FD maar de podcast kun je wel luisteren (vanaf 6:30): https://fd.nl/economie/15...taat-ineens-ter-discussie
Als deze oorlog lang gaat duren dan hebben we wel andere problemen dan balen over een relatief kleine investering van een laadpaal.de Peer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
[...]
ik zou me rot lachen eerlijk gezegd. Beetje lullig natuurijk, maar al maandenlang volop discussie hier (want gratis geld), heel tweakers koopt extra laadpalen met MID etc, en dan gaat het feest niet door
En als EV rijder kan je benzinerijders flink uitlachen.. en dat nu al.
Als Zeres transparant is, vertel mij dan eens welke kosten hun er vanaf trekken, hoe veel dat is en hoe we weten dat dit niet veranderd?lonkhuijzen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Zoals net gepost de info van Zeres: dus ze handelen rechtstreeks met traders daardoor is opbrengst hoger dan rechtstreeks op beurs en er gaat marginaal wat van de opbrengst af. Dus niets om druk over te maken, en de werkwijze zal voor de meeste inboekers identiek zijn. En de vergoeding is 19% (of 18% met kortingscode) en dat is inclusief btw. Dus heel transparant.PTish schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Als Zeres transparant is, vertel mij dan eens welke kosten hun er vanaf trekken, hoe veel dat is en hoe we weten dat dit niet veranderd?
Zolang de berekening als volgt is: bruto - niet gespecificeerd bedrag - 18 of19%, kan je met geen mogelijkheid zeggen wat de uitkomst gaat zijn.mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Zoals net gepost de info van Zeres: dus ze handelen rechtstreeks met traders daardoor is opbrengst hoger dan rechtstreeks op beurs en er gaat marginaal wat van de opbrengst af. Dus niets om druk over te maken, en de werkwijze zal voor de meeste inboekers identiek zijn. En de vergoeding is 19% (of 18% met kortingscode) en dat is inclusief btw. Dus heel transparant.
Ze hebben alleen iets gezegd over de transactie kosten die zeer laag zijn ivm directe handel, maar daar zal toch zeker nog wel wat extra bij komen mbt overhead aan de kant van Zeres? Kantoor, personeel, zulke dingen?
Ik weet nog dat er partijen waren die in het verleden bepaalde financiële producten aanboden gebaseerd op de AEX. Daar zijn toen veel mensen de boot mee in gegaan omdat niet duidelijk was hoeveel kosten er daadwerkelijk in rekening gebrachten werden op het product.
Nu wil ik niet beweren dat dit met Zeres ook het geval is, maar ik ben meestal een beetje terughoudend als men zegt dat ze kosten gaan doorbelasten zonder te vermelden exact wat en hoe hoog die kosten zijn.
Nee alleen die zeer lage transactiekosten omdat ze direct met handelaren dealen. Heel gebruikelijk, ook in de energiehandel (directe transacties). Dus staat volledig los van kantoorkosten, overhead enz. Die kosten worden juist gefinancierd met de 19% (of 18% met korting) en hebben verder niets met de opbrengst te maken.osluis schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:56:
[...]
Zolang de berekening als volgt is: bruto - niet gespecificeerd bedrag - 18 of19%, kan je met geen mogelijkheid zeggen wat de uitkomst gaat zijn.
Ze hebben alleen iets gezegd over de transactie kosten die zeer laag zijn ivm directe handel, maar daar zal toch zeker nog wel wat extra bij komen mbt overhead aan de kant van Zeres? Kantoor, personeel, zulke dingen?
Ik weet nog dat er partijen waren die in het verleden bepaalde financiële producten aanboden gebaseerd op de AEX. Daar zijn toen veel mensen de boot mee in gegaan omdat niet duidelijk was hoeveel kosten er daadwerkelijk in rekening gebrachten werden op het product.
Nu wil ik niet beweren dat dit met Zeres ook het geval is, maar ik ben meestal een beetje terughoudend als men zegt dat ze kosten gaan doorbelasten zonder te vermelden exact wat en hoe hoog die kosten zijn.
Ik lees dat toch anders.mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:02:
[...]
Nee alleen die zeer lage transactiekosten omdat ze direct met handelaren dealen. Heel gebruikelijk, ook in de energiehandel (directe transacties). Dus staat volledig los van kantoorkosten, overhead enz. Die kosten worden juist gefinancierd met de 19% (of 18% met korting) en hebben verder niets met de opbrengst te maken.
Zeres zegt zelf het volgende:
Wij ontvangen een commissie voor onze dienstverlening. Deze commissie is bij het aangaan van de overeenkomst vastgesteld en is leidend. De standaard commissie: 19% voor particulieren inclusief 21% btw. Het is 16% exclusief BTW voor rechtspersonen. De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.
Jij zegt dat de kosten gefinancierd worden met die 19/18%, maar ze zeggen zelf dat de volgende kosten er al af zijn voordat die percentage om de hoek komt: transactie-, administratie- of verkoopkosten
Of deze transactie-, administratie- of verkoopkosten richten zich uitsluitend op de trade van de ERE zelf en niet op de kosten die Zeres maakt. Dat is natuurlijk mogelijk, maar dichtgetimmerd is het iig niet in deze tekst en ik haal dat ook niet uit hun reactie eerder in dit topic. Daar verwijzen ze mijn inziens alleen naar de zeer lage transactiekosten en niet op de administratie- en verkoopkosten.
Ik zou me niet rot lachten. Als het ETS(2)-systeem op de schop gaat, dan gaan alle bedrijven in Europa linea recta terug naar fossiel en zijn de voorlopers in electrificatie per direct de l*l. Dan kunnen we de aanpak om klimaatverandering tegen te gaan wel in de prullenbak gooien.de Peer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
[...]
ik zou me rot lachen eerlijk gezegd. Beetje lullig natuurijk, maar al maandenlang volop discussie hier (want gratis geld), heel tweakers koopt extra laadpalen met MID etc, en dan gaat het feest niet door
Juist het ETS systeem is succesvol. Echt zo kortzichtig als de politiek dit nu doet.
Ik zeg: autoloze zondagen!
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja en dat is precies wat ik nagvraagd heb en gebruikelijk is bij dit soort transacties, enkel redelijk verwaarloosbare transactiekosten. Heeft dus niets met overhead, kantoorkosten of wat dan ook te maken en is een zeer klein bedrag op de gehele vergoeding. En lijkt me goed deze discussie nu te stoppen en het gewoon zelf even aan zeres na te vragen als je daar nog steeds twijfels hebt. Krijg je identiek antwoord. Want ik heb mezelf nu al 3 x herhaald merk ik ;-)osluis schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Ik lees dat toch anders.
Zeres zegt zelf het volgende:
Wij ontvangen een commissie voor onze dienstverlening. Deze commissie is bij het aangaan van de overeenkomst vastgesteld en is leidend. De standaard commissie: 19% voor particulieren inclusief 21% btw. Het is 16% exclusief BTW voor rechtspersonen. De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.
Jij zegt dat de kosten gefinancierd worden met die 19/18%, maar ze zeggen zelf dat de volgende kosten er al af zijn voordat die percentage om de hoek komt: transactie-, administratie- of verkoopkosten
Of deze transactie-, administratie- of verkoopkosten richten zich uitsluitend op de trade van de ERE zelf en niet op de kosten die Zeres maakt. Dat is natuurlijk mogelijk, maar dichtgetimmerd is het iig niet in deze tekst en ik haal dat ook niet uit hun reactie eerder in dit topic. Daar verwijzen ze mijn inziens alleen naar de zeer lage transactiekosten en niet op de administratie- en verkoopkosten.
Fijne opmerking... Onnodig in mijn ogen.de Peer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Mensen investeren niet alleen in gratis geld maar ook in duurzaamheid met EV's en het laden hiervan op allerlei manieren.
Het ziet er naar uit dat als je zelf laad met een laadpaal die geschikt is en je aansluit bij een inboeker er een vergoeding tegenover staat. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dit niet hebt gedaan of gaat doen.
Iemand al meer specifieke info hoe Vattenfall met deze ERE regeling en vergoeding omgaat? Heb je daar ook de combinatie "slim laden" en bijvoorbeeld een "Tijd Prijs Trend" energie contract voor nodig.
De regeling staat nog, in de kinderschoenen, zeg maar, en moet ook nog door de 1e Kamer. Maar vindt de info op de eigen Vattenfall site wel erg minimaal.
De regeling staat nog, in de kinderschoenen, zeg maar, en moet ook nog door de 1e Kamer. Maar vindt de info op de eigen Vattenfall site wel erg minimaal.
Wat ik van een vriend van mij begreep, is dat je bij Vattenfall een laadpaal door hun geplaatst zou moeten hebben en daar dan ook stroom afneemt. Dan zou je als 'externe' dat dus niet kunnen doen.
Zelfde geldt vermoedelijk voor Eneco eMobility. Ik dacht; ik ben toch klant bij Eneco [Energie] maar eMobility staat daar dus weer los van. Ik heb hen benadert voor meer info omtrent eventuele percentage kosten die zij dan inhouden maar daar konden ze mij geen antwoord op geven.
Aangezien ik mijn laadpaal niet door/via hun heb laten plaatsen kan ik waarschijnlijk ook niet via hun de ERE afhandeling regelen.
Zou wel jammer zijn, dan heb ik alles onder 'één' dak.
Zelfde geldt vermoedelijk voor Eneco eMobility. Ik dacht; ik ben toch klant bij Eneco [Energie] maar eMobility staat daar dus weer los van. Ik heb hen benadert voor meer info omtrent eventuele percentage kosten die zij dan inhouden maar daar konden ze mij geen antwoord op geven.
Aangezien ik mijn laadpaal niet door/via hun heb laten plaatsen kan ik waarschijnlijk ook niet via hun de ERE afhandeling regelen.
Zou wel jammer zijn, dan heb ik alles onder 'één' dak.
De hele ERE staat los van de energiemaatschappijen en hun contracten. Net als dat het los staat van de werkgever die de stroomkosten van de EV betaalt.dinandus schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:06:
Iemand al meer specifieke info hoe Vattenfall met deze ERE regeling en vergoeding omgaat? Heb je daar ook de combinatie "slim laden" en bijvoorbeeld een "Tijd Prijs Trend" energie contract voor nodig.
Het zou een beetje gek worden als je werkgever zou roepen dat je je hebt aangemeld voor ERE certificaten en dat je dat 10ct/kWh in mindering krijgt op je vergoeding "want je krijgt geld uit de ERE regeling".
De regeling gaat uit van het aantal kWhs wat je hebt geladen via een paaltje met MID meter op jouw eigen electriciteitsaansluiting. Energiecontract, laadtijden, zonnepanelen, het is allemaal niet van toepassing.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nou, laten we niet doen alsof mensen hier uit idealisme ERE's verkopen aan Shell en BP.Kevin1990 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Mensen investeren niet alleen in gratis geld maar ook in duurzaamheid met EV's en het laden hiervan op allerlei manieren.
oh jawel hoor, ik ga er ook wel proberen gebruik van te maken. Ik heb al een geschikte laadpaal.Het ziet er naar uit dat als je zelf laad met een laadpaal die geschikt is en je aansluit bij een inboeker er een vergoeding tegenover staat. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dit niet hebt gedaan of gaat doen.
Maar ik moet gewoon een beetje grinniken om de populariteit van het topic (vanwege gratis geld) en dat het hele feest mogelijk niet eens door gaat.
Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
:strip_exif()/f/image/kJYwjXpb7oZ7fxpTZnD79ZKs.jpg?f=fotoalbum_large)