• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26
bvermeul schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:17:
[...]

Je kunt met de code ENERGIENERDS (van de groene nerds) 3% extra korting krijgen bij joulo.nl.

Deze code kun je ook achteraf toe laten voegen (met een bericht in het joulo dashboard).
Dank voor de tip, heb de vraag uitstaan

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 14:53
Will_M schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:34:
[...]

Meerdere OCCP instances gelijktijdig op één en dezelfde paal gaat volgens mij niet echt (lekker) werken? Voor de rest maak ik me er ook niet zo héél erg druk over gezien het feit dat de creditnota in mijn geval ook volledig door m'n werkgever betaald wordt tegen een bedrag per kWh wat ik zélf in kan stellen (inkoop loopt via een privé dynamisch tarief bij Essent).
Ik zit ook bij eneco eMobility en heb mij bij een aparte aanbieder aangemeld. Leek mij ook handiger als ik halverwege het jaar van eneco als back-office af wil, bijvoorbeeld als ik van baan wissel.
Ik zit zelf bij laadloon en zij accepteerde de export vanuit het dashboard van Eneco. Dus koppelen via occp is niet nodig. Wel dus even een keer export maken en deze daar uploaden. Eerste twee kwartalen zijn ingeboekt en verkocht. Je kan zo te zien ook in een keer een hele jaar export uploaden, is het nog minder werk.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
Zeres lijkt Joulo te volgen als het gaat om automatisch koppelen van laadpalen, ze hebben daar een aparte pagina voor gemaakt, maar het lijkt via hun helpdesk te lopen. Iemand al ervaring mee?

https://connect.zeres.nl

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:23
japie101 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:09:
Zeres lijkt Joulo te volgen als het gaat om automatisch koppelen van laadpalen, ze hebben daar een aparte pagina voor gemaakt, maar het lijkt via hun helpdesk te lopen. Iemand al ervaring mee?

Via deze link heb ik mijn laadpaal al een tijdje terug aangemeld. Na de eerste keer, kreeg ik een melding dat de Zaptec connectie on hold werd gezet. Na een maandje was die mogelijkheid weer terug voor Zaptec. Maar tot op heden zie ik voor dit kwartaal geen info staan. Ik wacht even tot het aangifte moment en hoop dat ze alle data in 1 keer kunnen ophalen. Laatste keer ging niet alles goed en heb ik mijn standen van het eerste kwartaal opnieuw moeten invoeren en daarna het tweede kwartaal daar achteraan gestuurd. Na controle zijn mijn waarden ingevoerd in hun portal

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 21:10

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 23:25
Zonneplan Charge 3 idd, ipv Charge 2. Upgrade Charge2 niet mogelijk helaas

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 23:25
wbdj schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:40:
Zonneplan Charge 3 idd, ipv Charge 2. Upgrade Charge 2 nagevraagd, niet mogelijk helaas. Business case upgrade alleen voor ERE niet heel positief.

Hoe schatten jullie ERE vergoeding in toekomst in? Meer dan 0,10 euro/kWh?

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

elsinga

=8-)

Wat de ERE prijs gaat doen in de toekomst is door het ontbreken van een werkende kristallen bol niet met zekerheid te zeggen. Het blijft een spelletje van vraag en aanbod. De vraag kan toenemen (meer fossiel gebruik) of afnemen (minder fossiel gebruik, wellicht door de energietransitie). En het aanbod neemt waarschijnlijk alleen maar toe nu ook particulieren mee mogen doen.

Als de vraag afneemt en het aanbod toeneemt zal de prijs gaan dalen. Hoeveel en wanneer, dat weet niemand. Als ik mijn laadpaal heb dan ga ik gewoon ERE's regelen en alles wat dat opbrengt is mooi meegenomen. Ik reken ze in elk geval niet mee in de kosten van elektrisch rijden.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20

Cordon

Lievelings jankert

elsinga schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:14:
Wat de ERE prijs gaat doen in de toekomst is door het ontbreken van een werkende kristallen bol niet met zekerheid te zeggen. Het blijft een spelletje van vraag en aanbod. De vraag kan toenemen (meer fossiel gebruik) of afnemen (minder fossiel gebruik, wellicht door de energietransitie). En het aanbod neemt waarschijnlijk alleen maar toe nu ook particulieren mee mogen doen.

Als de vraag afneemt en het aanbod toeneemt zal de prijs gaan dalen. Hoeveel en wanneer, dat weet niemand. Als ik mijn laadpaal heb dan ga ik gewoon ERE's regelen en alles wat dat opbrengt is mooi meegenomen. Ik reken ze in elk geval niet mee in de kosten van elektrisch rijden.
Zo rekenen wij ook, het is mooi meegenomen en het blijft 'mooi meegenomen', extra leuk als je het tegen elkaar volledig kan wegstrepen maar geen must. :P

Al is het toe nu toe dit jaar wel erg leuk. Nog steeds is het laden gratis dit jaar.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
IJsbeer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:02:
[...]

Partijen als TAP (en anderen) hebben een OCCP proxy. Die stel je dus in, en zij communiceren dan weer met Eneco. TAP doet dan alleen de laadsessies eruit halen, de rest gaat via je huidige backend. Kan dus wel.
Ik kan de OCCP proxy bij Tap niet vinden, in de zin van: de laadsessies worden door Tap afgehandeld, de ERE credits bij een andere partij, voor zover ik weet is deze combo er niet, Tap wil natuurlijk ook liever dat je de ERE's bij hun afhandelt. Of zie ik iets over het hoofd?

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:15
japie101 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:41:
[...]

Ik kan de OCCP proxy bij Tap niet vinden.
Die is er ook niet bij Tap.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:45
japie101 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:41:
[...]

Ik kan de OCCP proxy bij Tap niet vinden, in de zin van: de laadsessies worden door Tap afgehandeld, de ERE credits bij een andere partij, voor zover ik weet is deze combo er niet, Tap wil natuurlijk ook liever dat je de ERE's bij hun afhandelt. Of zie ik iets over het hoofd?
Je kan via joulo tap sessies in laten lezen voor eres ?

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 21:08
japie101 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:09:

Peblar lader dus ook via OCCP. Ik had een directe koppeling verwacht. Ik wil geen OCCP, dus ik geef dit jaar de cijfers wel per kwartaal door. Volgend jaar switchen naar een andere aanbieder die wel een rechtstreekse koppeling heeft.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09 13:36
Mail en duidelijkheid van Joulo!
Je ERE's zijn verkocht
Hoi x

Op 15 september 2026 hebben we twee verkopen gesloten. In de verkoop van € 0,4250 per ERE zaten 198,05 ERE van jou, goed voor € 68,18 netto. Voor die ERE's geldt de prognose niet meer: de prijs staat vast.

Uitbetaling begin oktober

€ 719,96

1.851 ERE, netto na servicekosten

Q1 2026 • 908 ERE • € 351,11 netto

Q2 2026 • 943 ERE • € 368,85 netto

Totaal verkocht tot nu toe: € 915,91 netto, 2.382 ERE
*O*

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

B R M schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:09:
Mail en duidelijkheid van Joulo!

[...]

*O*
Daar zijn ze snel bij, van lekkerladen nog geen bericht. Ik moet zeggen dat ik nu toe niet heel tevreden bent met hoe er gecommuniceerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2026 11:39 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:53
bokkow schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:15:
Wel mooi dat ik het antwoord geef en Bob er vandoor gaat met de plusjes 😂
Inderdaad: ERE wie ERE toekomt...

• Currry
  • Laatst online: 15:37
Hier net ook de mail van Joulo. Ik had verwacht zo 10-15cent per kW te krijgen. Er staat 0,42 cent in. Wat zegt dat over de toekomst. Dit is gratis laden zo en geld toe. Heerlijk. En dat is dan /3 voor de kw prijs, dus 'netto' 17 cent. Niet te blij worden dat het 0,42 is per kw.

[ Voor 26% gewijzigd door Currry op 18-09-2026 17:05 ]

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
revolution-nl schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:37:
[...]

Daar zijn ze snel bij, van lekkerladen nog geen bericht. Ik moet zeggen dat ik nu toe niet heel tevreden bent met hoe er gecommuniceerd wordt.
Dat geldt ook voor TAP. Nul communicatie over ERE. Misschien ben ik ongeduldig, maar mailing over de stand van zaken is natuurlijk ook snel verzonden. Per 1/1/2027 naar Joulo in ieder geval (is al geregeld, alleen TAP nog even tijdig opzeggen).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rogervdh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:08:
[...]

Dat geldt ook voor TAP. Nul communicatie over ERE. Misschien ben ik ongeduldig, maar mailing over de stand van zaken is natuurlijk ook snel verzonden. Per 1/1/2027 naar Joulo in ieder geval (is al geregeld, alleen TAP nog even tijdig opzeggen).
Ik denk dat ik dit ook maar ga doen, alles begint met communicatie. Het is niet de eerste keer dat ik mij hieraan irriteer bij lekkerladen.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:22
Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

Ik stap over van de zonneplan charge 2 laadpaal naar de Tesla wall connector.

Welke Ere maatschappij ( noem je dat zo? haha ) is de beste keuze afgezet tegen gebruik/commissie/ uitbetaling ( niet per jaar ).

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Masterchiev schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:14:
Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

Ik stap over van de zonneplan charge 2 laadpaal naar de Tesla wall connector.

Welke Ere maatschappij ( noem je dat zo? haha ) is de beste keuze afgezet tegen gebruik/commissie/ uitbetaling ( niet per jaar ).
Kies vooral wat zelf goed voelt. Enerzijds natuurlijk de condities (uitbetaling per xx, commissie percentage, mogelijkheid tot verlagen commissie via bijv. referrals) en anderzijds de look & feel van het platform, evt. smartphone app, communicatie omtrend verkopen, wellicht zelfs integratie in smarthome via API, etc. Via die criteria ben ikzelf bij Joulo uitgekomen voor 2027, maar dat moet iedereen vooral zelf bepalen wat zwaar weegt of juist niet. Zit nu bij TAP en daar hangt ERE maar wat erbij voor m'n gevoel (over de opbrengsten/verkopen kan ik nog niks zeggen).

[ Voor 7% gewijzigd door rogervdh op 18-09-2026 17:19 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Currry
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 18-09-2026 18:38 . Reden: referral ]

• Masterchiev
rogervdh schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:18:
[...]

Kies vooral wat zelf goed voelt. Enerzijds natuurlijk de condities (uitbetaling per xx, commissie percentage, mogelijkheid tot verlagen commissie via bijv. referrals) en anderzijds de look & feel van het platform, evt. smartphone app, communicatie omtrend verkopen, wellicht zelfs integratie in smarthome via API, etc. Via die criteria ben ikzelf bij Joulo uitgekomen voor 2027, maar dat moet iedereen vooral zelf bepalen wat zwaar weegt of juist niet. Zit nu bij TAP en daar hangt ERE maar wat erbij voor m'n gevoel (over de opbrengsten/verkopen kan ik nog niks zeggen).
Kan ik Dit ook Combineren bijv met slim laden op dynamisch tarief en zonneladen. Of bestaat deze integratie nog niet?

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:40
Currry schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:04:
Hier net ook de mail van Joulo. Ik had verwacht zo 10-15cent per kW te krijgen. Er staat 0,42 cent in. Wat zegt dat over de toekomst. Dit is gratis laden zo en geld toe. Heerlijk. En dat is dan /3 voor de kw prijs, dus 'netto' 17 cent. Niet te blij worden dat het 0,42 is per kw.
Die 0.42 euro is per ERE, niet per kWh. Je moet die 0,42 delen door drie om bij het bedrag per kWh te komen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:46
Masterchiev schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:25:
[...]

Kan ik Dit ook Combineren bijv met slim laden op dynamisch tarief en zonneladen. Of bestaat deze integratie nog niet?
Wat wil je combineren qua laden met je ere cerficaten?

Zou zelf als ik jou was niet te lang contractueel vastleggen.

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:42
Kun je dat rekensommetje ff uitleggen?

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 21:10
wbdj schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:40:
Zonneplan Charge 3 idd, ipv Charge 2. Upgrade Charge2 niet mogelijk helaas
Ik heb hetzelfde gevraagd, Zonneplan zegt de charge 2 niet te kunnen upgraden en bied aan de 2 voor een 3 te vervangen en meld expliciet erbij dat ze de 2 dan meenemen in ik die niet mag houden.

Slechts 1299,- euro.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

• Currry
Cupra KvG schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:49:
[...]

Kun je dat rekensommetje ff uitleggen?
Kleine correctie, ik had de verkeerde conversie.

0,42 per ere. Delen door 3 voor conversie. Is 0,14 cent per kW. Minus wat je aan fee moet betalen, maar dat verschilt per persoon.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
snip:AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 18-09-2026 19:32 ]

21,9 kWh/100km

• Masterchiev
Shandar04 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:49:
[...]

Ik heb hetzelfde gevraagd, Zonneplan zegt de charge 2 niet te kunnen upgraden en bied aan de 2 voor een 3 te vervangen en meld expliciet erbij dat ze de 2 dan meenemen in ik die niet mag houden.

Slechts 1299,- euro.
Ja mij hebben ze ook lang aan het lijntje gehouden. Continu zou er iets mogelijk zijn voor de charge 2. En ineens is de charge 3 er en mag ik idd voor een gereduceerd tarief van 1299,- swappen naar een charge 3. Ik heb bedankt, en een tesla wallcharger besteld voor 570€. Die heb ik in een jaar terugverdiend. Heeft geen loadbalancing dat klopt maar voor die geen problemen.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

elsinga

=8-)

Gezien de verschillen in communicatie, zou dat in de startpost ook een extra kolom in het overzicht van ERE leveranciers kunnen worden? Dan kun je wel of niet goed en vlot communiceren meenemen in de keuze van een aanbieder.

Hier nog geen laadpaal, ik lees mee voor de info, maar als er eentje komt (en dat is wel zeker, in de toekomst over naar een EV) ga ik waarschijnlijk TAP als laadsessie afhandelaar nemen. Ik dacht ook TAP als ERE partij te gaan nemen, want makkelijk bij 1 partij en dus je data niet bij nog een andere partij. Maar als TAP niet lekker communiceert hierover, dan ga ik richting een andere partij.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• crryp
elsinga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:55:
Gezien de verschillen in communicatie, zou dat in de startpost ook een extra kolom in het overzicht van ERE leveranciers kunnen worden? Dan kun je wel of niet goed en vlot communiceren meenemen in de keuze van een aanbieder.

Hier nog geen laadpaal, ik lees mee voor de info, maar als er eentje komt (en dat is wel zeker, in de toekomst over naar een EV) ga ik waarschijnlijk TAP als laadsessie afhandelaar nemen. Ik dacht ook TAP als ERE partij te gaan nemen, want makkelijk bij 1 partij en dus je data niet bij nog een andere partij. Maar als TAP niet lekker communiceert hierover, dan ga ik richting een andere partij.
Ik zou combi tap en joulo aanraden! Ben zeer tevreden over beide partijen

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:14
@elsinga TAP communiceert prima over ERE. Er staat een pagina op hun website en ze reageren snel en goed op vragen. Wat ze niet doen is mailings versturen over ERE of mogelijke opbrengsten laten zie die nog niet vast staan. Daar zit ik ook helemaal niet op te wachten. Ze handelen het per jaar af, dus de eerste keer dat er echt iets te melden valt is begin volgend jaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• 0xygen500
elsinga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:55:

Ik heb zelf tap als afhandelaar van de sessies en Joulo als ere inboeker. De koppeling was echt super snel geregeld. Ik zou dus niet zomaar tap kiezen omdat zij je sessies beheren.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 16:33
crryp schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:26:
[...]

Je kan via joulo tap sessies in laten lezen voor eres ?
Ja. Zo doe je dat:
  • https://web.tapelectric.app -> Account -> API -> Nieuwe API-app aanmaken
  • Geef de app (koppeling) een naam, bij mij: Extern Joulo
  • Kopiëer de primaire key
  • joulo.nl -> Dashboard -> Laadstation -> + Nog een laadstation toevoegen
  • Zoek je merk, Tap
  • Vul de API key in
Verder kan ik het niet meer achterhalen want alles staat al ingevuld. Maar vanaf hier wijst het voor zich. Je zult nu moeten zien dat Joulo alle gegevens ophaalt bij Tap.

[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 19-09-2026 09:28 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• RikHa
Mail van Joulo:
Je servicekosten gaan naar 10%

Hoi Rik,

Frank Energie en Joulo werken samen. Frank maakte dat op 16 september bekend: lees het nieuwsbericht van Frank. Voor jou betekent het één ding: zolang je klant bent bij Frank, betaal je bij Joulo nooit meer dan 10% servicekosten. Het standaardtarief is 20%.

Wat we voor je hebben gedaan

• Tarief omgezet. Je servicekosten staan vanaf vandaag op 10%. Zat je via referrals al lager? Dan houd je dat lagere tarief. Ga je weg bij Frank, dan geldt daarna weer je eigen tarief, inclusief de korting die je via referrals hebt opgebouwd.

• Ook over 2026. Alle laadsessies vanaf 1 januari 2026 die nog niet zijn uitbetaald, rekenen we af tegen het nieuwe tarief. Je hoeft niets te doen.

• Per kwartaal uitbetaald. Wij boeken je sessies in bij de NEa, verkopen de ERE's en betalen elk kwartaal uit. Je opbrengst zie je in je dashboard.

Straks ook in de Frank-app

Frank bouwt aan een overzicht van je ERE-opbrengst in de Frank Energie-app, naast Slim Laden en netcongestiesturing. De komende weken zie je je opbrengst dus op twee plekken: bij Joulo en bij Frank. Zodra het live is, hoor je dat van Frank.

Over de uitbetaling: de eerste uitbetaling volgt zodra het register van de NEa open is voor inboeken. We verwachten dat begin oktober. Tot die tijd zie je je opbrengst alvast in je dashboard.
Lekker hoor!
Link naar artikel: https://www.frankenergie.nl/nl/nieuws/ere-certificaten-joulo

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 19-09-2026 09:35 ]

• crryp
RikHa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:25:
[...]

Ja. Zo doe je dat:
  • https://web.tapelectric.app -> Account -> API -> Nieuwe API-app aanmaken
  • Geef de app (koppeling) een naam, bij mij: Extern Joulo
  • Kopiëer de primaire key
  • joulo.nl -> Dashboard -> Laadstation -> + Nog een laadstation toevoegen
  • Zoek je merk, Tap
  • Vul de API key in
Verder kan ik het niet meer achterhalen want alles staat al ingevuld. Maar vanaf hier wijst het voor zich. Je zult nu moeten zien dat Joulo alle gegevens ophaalt bij Tap.
Ik heb het inmiddels anders opgelost via proxy naar tap! Werkt ook prima

• RikHa
crryp schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb het inmiddels anders opgelost via proxy naar tap! Werkt ook prima
Hoe werkt dat?

• crryp
Je kan ocpp gewoon doorlaten zetten via een proxy jaar een backend in dit geval tap!

• RikHa
crryp schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:58:
[...]

Je kan ocpp gewoon doorlaten zetten via een proxy jaar een backend in dit geval tap!
Dan wordt de wedervraag natuurlijk; hoe?

• crryp
RikHa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:33:
[...]

In joulo instellingen bij je laadpaal staat ergens een post al over in dit topic (ik had dezelfde vraag toen

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57
revolution-nl schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat ik dit ook maar ga doen, alles begint met communicatie. Het is niet de eerste keer dat ik mij hieraan irriteer bij lekkerladen.
Bij lekkerladen kun je op het dashboard de actuele ERE prijs etc zien. Wat moeten ze dan hierover nog meer communiceren??? Verder hebben ze recent een mail verstuurd waarin de stand van zaken werd uitgelegd. Wat moeten ze dan nog meer communiceren? Hoe laat Bob Lieftink naar bed gaat of wat?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik keek wel uit naar de uitbetaling van Joulo deze maand, maar in de laatste mail staat dat ze alleen Q1 en Q2 sessies gaan uitbetalen. Q3 volgt later pas. Dat wist ik niet :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Richh schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:49:
Ik keek wel uit naar de uitbetaling van Joulo deze maand, maar in de laatste mail staat dat ze alleen Q1 en Q2 sessies gaan uitbetalen. Q3 volgt later pas. Dat wist ik niet :)
Q3 heeft ook nog anderhalve week te gaan...

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:27
Gisteren onze ABL EMH1 wallbox vervangen door een Webasto Unite en vanochtend de koppeling met Joulo gelegd. Super makkelijk via OCPP. Bedankt @bvermeul voor de vermelding van de Groene Nerds code, deze heb ik via de chat toe laten voegen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
RikHa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:33:
[...]

Kijk eens naar Plugchoice.
Dit is een gratis online OCCP proxy waarmee je de data naar bijvoorbeeld TAP en Joulo kunt sturen. Ik gebruik dit zelf en werkt tot nu toe feilloos.

• 0xygen500
Polster schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:03:
[...]

Kijk eens naar Plugchoice.
Dit is een gratis online OCCP proxy waarmee je de data naar bijvoorbeeld TAP en Joulo kunt sturen. Ik gebruik dit zelf en werkt tot nu toe feilloos.
Maar waarom zou je die gebruiken. Tap en Joulo kunnen zelf ook info uitwisselen zonder Plugchoice

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:01
De 42 cent is per ERE waarschijnlijk. En je krijgt niet betaald op basis van je laadvermogen (kW), maar op basis van je laadvolume (kWh). Dus lees even goed zodat je niet met verkeerde getallen rekent.

[ Voor 14% gewijzigd door Pr088 op 19-09-2026 17:30 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
0xygen500 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:44:
[...]

Maar waarom zou je die gebruiken. Tap en Joulo kunnen zelf ook info uitwisselen zonder Plugchoice
1. Je bent flexibeler en kunt makkelijk switchen.
2. De Joulo import vanuit TAP via de Api klopte bij mij voor geen meter. Er ontbraken sessies en sommige sessies hadden andere kWh waarden.

• 0xygen500
Polster schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:17:
[...]

1. Je bent flexibeler en kunt makkelijk switchen.
2. De Joulo import vanuit TAP via de Api klopte bij mij voor geen meter. Er ontbraken sessies en sommige sessies hadden andere kWh waarden.
Apart. Bij mij komt het 1 op 1 overeen en hoe ben je flexibeler?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
Richh schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:49:
Ik heb me 10 september aangemeld bij Joulo, daarbij sessies van Q1 t/m Q3 geladen (ging vlot overigens met inlezen via TAP). Helaas er was nog niets van verkocht in de 2 batches van 15 september, zal dus wel betrekking hebben op sessies die ze in Q1 en Q2 hebben ingeladen? Ik wacht geduldig (helaas lijkt de prijs wat de verkeerde kant op te bewegen, intussen toch zo;n 10% lagere handelsprijs dan de eerdere verkopen in juli).

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:21
Uiteraard zal ik mij melden bij Zeres, maar wellicht dat iemand hier het antwoord eerder weet.
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal gekoppeld met de Zeres OCPP.
De paal is geheel in eigenbeheer en ik heb een pas of 6 in omloop om het laden te starten.
Maar bij het instellen met OCPP van Zeres kan ik maar 1 pas toevoegen en nu worden alle andere passen niet geaccepteerd. Met de ACE installer zijn alle kaarten gewhitelist, maar dit helpt niet. Is dit iets wat ik zelf kan doen of moet Zeres nu alle andere passen toevoegen?

• Batilan
DrNizeGuy schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:46:
Uiteraard zal ik mij melden bij Zeres, maar wellicht dat iemand hier het antwoord eerder weet.
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal gekoppeld met de Zeres OCPP.
De paal is geheel in eigenbeheer en ik heb een pas of 6 in omloop om het laden te starten.
Maar bij het instellen met OCPP van Zeres kan ik maar 1 pas toevoegen en nu worden alle andere passen niet geaccepteerd. Met de ACE installer zijn alle kaarten gewhitelist, maar dit helpt niet. Is dit iets wat ik zelf kan doen of moet Zeres nu alle andere passen toevoegen?
Als het niet werkt via instellingen van de laadpaal en het niet in het beheer interface van Zeres zit dan moet Zeres het waarschijnlijk voor je regelen idd. Bij Tap kun je gratis gebruikers passen zelf beheren, of gebruikersgroepen aanmaken met zelf in te stellen tarieven, wel zo handig, en de kosten vallen met € 0,00 vooralsnog ook reuze mee d:)b

Maar hoezo "Uiteraard", we kennen je hier nog helemaal niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 20-09-2026 14:41 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Iemand een makkelijke oplossing voor als OCPP al in gebruik is maar niet compatible met de ERE partij? Gewoon als CSV aanleveren?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik laad met de Peblar ik zat net even op de Zeres webportaal te kijken en kan daar nu ook koppelen via dat occp gebeuren. Heeft iemand dat al actief werkend met een peblar? Ik zit nog even te twijfelen of ik dat van de week eens even zal regelen of gewoon kwartaal 3 maar via csv aanleveren. Ik heb nu niks van pasjes of zo de paal staat gewoon open voor iedereen en dat vind ik prima. Ik zou eventueel nog plug en charge kunnen doen via de auto, moet ik dat eerst ook weer uitvogelen.

Dus iemand al Zeres via occp op de peblar en kan de paal dan nog gewoon open staan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:33
Koen Hendriks schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:43:
Iemand een makkelijke oplossing voor als OCPP al in gebruik is maar niet compatible met de ERE partij? Gewoon als CSV aanleveren?
Via CSV aanleveren doe ik bij laadloon...maar deze zal niet de enige zijn. Vermoedelijk (bijna) allemaal.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 18:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kun je iets specifieker zijn in je vraagstelling, @Koen Hendriks? Dat helpt bij het inleven in je situatie.
Bijvoorbeeld: welke laadpaal en welke ERE-partij?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:22
Zelf toevallig vandaag Plugchoice ertussen gezet. Die kan als OCPP-proxy zowel naar een back-end als naar een ERE-partij sturen waarbij de back-end de afrekening blijft doen.
Geen abonnement bij plugchoice nodig om dit in te stellen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ben klant bij zeres, maar ben niet echt onder de indruk van de website en backend. Automatisch uitlezen van een Tesla TWC gen 3 MID kan niet. Heb foto’s geüpload van de MID meter, maar op de website staat not steeds “MID meter: onbekend”. Tot nu toe alleen deels uitbetaald voor Q1. Was te laat met aanleveren voor Q2, dus voor Q2 niets gehad (ook niet het ontbrekende gedeelte van Q1). Denk erover om als Tibber klant over te stappen naar Joulo. Iemand al ervaring met hoe zo’n overstap werkt? Kan dat per 1 Januari 2027, of pas na 12 maanden klant te zijn geweest?

<edit> Nou, dat ging soepel. Bij joulo kun je je aanmelden en dan selecteren dat het pas per 1 Jan 2027 in moet gaan. Je kan alvast je TWC koppelen en meteen de gegevens zien. In het Joulo dashboard zag ik ook direct het Tibber tarief. Fijne ervaring en ziet er allemaal strak uit vergeleken met Zeres.</edit>

[ Voor 21% gewijzigd door wian op 20-09-2026 18:34 . Reden: eigen vraag beantwoord ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik heb vandaag geladen tot 17:00 maar ik zie nog niks in de Joulo app. In mijn Zaptec app staat de laadsessie gewoon. Is dat normaal dat het even duurt ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• crryp
Erik1805 schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:26:
Ik heb vandaag geladen tot 17:00 maar ik zie nog niks in de Joulo app. In mijn Zaptec app staat de laadsessie gewoon. Is dat normaal dat het even duurt ?
Als ik even snel op de joulo site kijk, werkt zaptec via een API en niet via ocpp, dan kan het heel goed dat dit om de zoveel tijd bijgewerkt wordt en niet real time!

Zou even geduld hebben.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09 13:36
Erik1805 schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:26:
soms staat het er direct, soms duurt het een halve dag. No worries.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:59
@Erik1805 Kan ook afhangen van merk zonne installatie. Ikzelf heb ook Joulo, en een Solar Edge systeem. Die schijnt momemteel 1 x wekelijks je geladen kWh van je kWh`s naar Joulo door te geven, dit zou in de toekomst wat sneller gaan worden, werd me laatst door Joulo medegedeeld.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
De laadsessie van gisteren en het aantal kWh staan er in

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• pzijde
Ronald.42 schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:50:
Ik laad met de Peblar ik zat net even op de Zeres webportaal te kijken en kan daar nu ook koppelen via dat occp gebeuren. Heeft iemand dat al actief werkend met een peblar? Ik zit nog even te twijfelen of ik dat van de week eens even zal regelen of gewoon kwartaal 3 maar via csv aanleveren. Ik heb nu niks van pasjes of zo de paal staat gewoon open voor iedereen en dat vind ik prima. Ik zou eventueel nog plug en charge kunnen doen via de auto, moet ik dat eerst ook weer uitvogelen.

Dus iemand al Zeres via occp op de peblar en kan de paal dan nog gewoon open staan?
@Ronald.42 Ik heb dezelfde combi. Ik zit niet zo te wachten op een OCCP-koppeling. Ik lever dit jaar dus via CSV aan en kijk eind van het jaar of ergens rechtstreeks kan koppelen en welke prijzen de aanbieders hanteren.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pzijde schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:33:
[...]

@Ronald.42 Ik heb dezelfde combi. Ik zit niet zo te wachten op een OCCP-koppeling. Ik lever dit jaar dus via CSV aan en kijk eind van het jaar of ergens rechtstreeks kan koppelen en welke prijzen de aanbieders hanteren.
Met de Peblar Business en geen OCCP koppeling is er, naast CSV, idd maar 1 optie.

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 15:57

TurboNick3

Thedutchtravellers

pzijde schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:33:
[...]

Bedoel je hiermee dat als je geen RFID gebruikt je geen OCCP koppeling kan maken?
Ik kreeg de Pebblar Business niet aan zeres gekoppeld via hun handleiding die zeres support me doorstuurde. komt gewoon niet overeen met pebblars interface.

heb overigens ook nog nooit een uitbetaling van zeres ontvangen, geen idee wanneer je dat zou mogen verwachten.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IJsbeer schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:44:
[...]

Met de Peblar Business en geen OCCP koppeling is er, naast CSV, idd maar 1 optie.
Bij software integraties staan bij (filter op ERE) er nu 4. Al kan ik niet zien of ze ook OCCP integraties hier bedoelen:

https://peblar.com/nl/integraties

• IJsbeer
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:40:
[...]

Bij software integraties staan bij (filter op ERE) er nu 4. Al kan ik niet zien of ze ook OCCP integraties hier bedoelen:

https://peblar.com/nl/integraties
Daar staat Stekker ook bij, kan me niet voorstellen dat die een koppeling buiten OCCP hebben, gezien hun verdienmodel juist in het Slim Laden product zit, daar is OCCP voor nodig, gezien ze de paal willen aansturen....
Ik waag er een mail aan naar Peblar, kom erop terug.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

En gaat dat dan snel genoeg?
Heeft iemand hier daar ervaring mee?

<John O`Mill>

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 09:25
Ik heb mijn Easee Charge Max sinds een week of 6 gekoppeld bij Zeres. Sindsdien zo'n 440 kWh geladen, maar in het Zeres customer portal zie ik hier niets van terug. Ik zie het juiste serienummer en de laadpaal staat gemarkeerd als "verbonden".

Of is het zo dat ik pas aan het eind van het kwartaal het daadwerkelijke verbruik zie?

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:05
chielmi schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Ik heb mijn Easee Charge Max sinds een week of 6 gekoppeld bij Zeres. Sindsdien zo'n 440 kWh geladen, maar in het Zeres customer portal zie ik hier niets van terug. Ik zie het juiste serienummer en de laadpaal staat gemarkeerd als "verbonden".

Of is het zo dat ik pas aan het eind van het kwartaal het daadwerkelijke verbruik zie?
Bij mijn weten leest Zeres de laadpalen allemaal tegelijk uit aan het begin van elk kwartaal.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IJsbeer schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:59:
[...]

Daar staat Stekker ook bij, kan me niet voorstellen dat die een koppeling buiten OCCP hebben, gezien hun verdienmodel juist in het Slim Laden product zit, daar is OCCP voor nodig, gezien ze de paal willen aansturen....
Ik waag er een mail aan naar Peblar, kom erop terug.
Ik begreep net van iemand die de Peblar customization firmware van stekker.com uitelkaar heeft gehaald dat die firmware uit meerdere elementen bestaat: 1 APN naar hun server, 2 control/aansturing slimme laden en 3 vpn achtige tunnel/certificaat en dus de MID meters standen/sessies mbt ERE.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

Van wat ik weet (maar vraag het even in Peblar topic) kan de Peblar juist dubbel aangestuurd worden zowel lokaal (modbus) als via OCPP.
Savagegek in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

avdwerf in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

crryp in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 97% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:10 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even in een aparte reactie zodat quotes alleen dit oppakken:

Verder heeft EVCC ook een OCPP forward proxy, dus ook dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. https://docs.evcc.io/en/integrations/ocpp-forwarding/

Daarin is het ook mogelijk om external commands te negeren en alleen sessies door te geven aan een externe partij. Ik ben heel erg benieuwd of iemand dat al eens met ERE providers heeft gedaan. Dat zou namelijk alle nadelen van OCPP gekoppelde ERE bedrijven weghalen.

laat maar 1, De discussie op github is recent gevoerd, en deze forward functie is niet geschikt voor ERE, omdat het je verplicht de lader met OCPP aan EVCC te hangen. https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30232

edit2:

Toch een feature request met ERE en OCPP via EVCC: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/32989

Daarom ook een pull-request waarin al code beschikbaar is die getest wordt momenteel. Hoopvol!

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33320

Alsnog hoopvol: wel OCPP koppeling, geen remote control voor slim laden en geen blokkering van je lader door externe partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:13 ]

• RichieB
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.

• crryp
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:

Wat is je doel? Zonneladen of smart price laden? Want evcc praat gewoon lokaal via de modbus om dit aan te sturen dus dit blijft lokaal. Enige wat via de cloud gaat is de laad sessie autorisatie.

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:16:
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.
Waar doel je op, @RichieB?

<John O`Mill>

• RichieB
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.

• RichieB
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..

• crryp
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.
Ik dacht even dat we op het peblar thread zaten @Hippe Lip dus wat @RichieB zegt! Maar bij peblar is dit inderdaad lokaal via modbus en heb ik goeie ervaring mee. Zowel zonladen als price laden en loadbalancing werkt snel!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
Dank, @RichieB, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat EVCC juist OCPP gebruikte voor de koppeling met Peblar.

Ik heb nog geen Peblar, maar ben nu aan het inlezen over Peblar (die ik wel al bij iemand geïnstalleerd heb en daardoor een beetje ken), EVCC en DAO. Dat vooral ook als voorbereiding op 2027 = ex-salderingsregeling.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..
Het gaat mij niet zozeer om die schrijfrechten, als wel om het vaststellen wat er wel of juist niet meer kan als je je ERE-provider via OCPP koppelt.
Bovendien stuur ik mijn laadpaal liefst lokaal aan, zodat ik de minste kans op storingen of zo heb. Dat zit me met mijn huidige Zappi bijvoorbeeld niet lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2026 18:01 ]

<John O`Mill>

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:05
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
[...]

Sja, je zou ook kunnen stellen dat de eerste en beste bank waarvan een medewerker misbruik maakt van mijn pincode ook aan de schandpaal genageld wordt. De schade is bij mij ook minimaal, saldo herstellen en gaan toch? Toch geeft niemand publiekelijk het advies om je pincode aan bankmedewerkers te verstrekken.

Dienstverleners dienen te werken op een "need to know" basis. Ze krijgen van mij de data die ze nodig hebben en geen bit meer.

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 21-09-2026 19:11 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:23
chielmi schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:

Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:51:
[...]

Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.
Hier ook Zeres. Communicatie is zeer matig, verdere zie je ook geen ontwikkelingen op de site. Bv percentage commissie zie je nergens, en wat ze uit betaald hebben en hoe ze tot dat bedrag komen is ook zeer onduidelijk. Hopelijk verandert dat op korte termijn.

• pzijde
TurboNick3 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
[...]

Bedoel je hiermee dat als je geen RFID gebruikt je geen OCCP koppeling kan maken?
Ik kreeg de Pebblar Business niet aan zeres gekoppeld via hun handleiding die zeres support me doorstuurde. komt gewoon niet overeen met pebblars interface.

heb overigens ook nog nooit een uitbetaling van zeres ontvangen, geen idee wanneer je dat zou mogen verwachten.
Nee, dat kan prima. Je kunt ook gewoon lokaal aan blijven sturen.

Maar ik heb liever dat mijn Peblar niet aanstuurbaar is vanaf Internet en dat is bij OCCP het geval. Een koppeling voor enkel uitlezen van het verbruik is in principe makkelijk te ontwikkelen, dus ik hoop dat die er gaat komen. Anders installeer ik lokaal een OCCP-proxy. Van daaruit kan je koppelen met alleen leesrechten.

• IJsbeer
  • Niet online
pzijde schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:07:
[...]

Nee, dat kan prima. Je kunt ook gewoon lokaal aan blijven sturen.

Maar ik heb liever dat mijn Peblar niet aanstuurbaar is vanaf Internet en dat is bij OCCP het geval. Een koppeling voor enkel uitlezen van het verbruik is in principe makkelijk te ontwikkelen, dus ik hoop dat die er gaat komen. Anders installeer ik lokaal een OCCP-proxy. Van daaruit kan je koppelen met alleen leesrechten.
Of overstappen naar LekkerLaden, die kunnen dat wel via de API

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:55
Iemand toevallig ervaring met Laadcash (Dogantech)? Zie dat tot op heden niet voorbijkomen, maar werd mij aangeraden door de installateur. Zit een afbouw ingebouwd voor het commissie percentage, tot uiteindelijk 13%.

• Batilan
SimonBR39 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:39:
Iemand toevallig ervaring met Laadcash (Dogantech)? Zie dat tot op heden niet voorbijkomen, maar werd mij aangeraden door de installateur. Zit een afbouw ingebouwd voor het commissie percentage, tot uiteindelijk 13%.
Ik heb er geen ervaring mee, je bent de 1e die ze noemt op enig Tweakers forum (al is dit wel het beste topic :) ). Waarschijnlijk is jouw installateur partner van Laadcash, en verdient hij er ook een centje aan, op zich niets mis mee natuurlijk, maar dat zal de reden zijn dat hij ze aanraadt. Die 13% bereik je vanzelf door 8 jaar bij ze te blijven zie ik, en die 17% is een nette commissie om mee te starten.

• 0xygen500
Ziet er uit als een whitelabel reseller van Joulo en is dat blijkbaar ook. Als je bij Tibber zit heb je bij joulo direct 10% commissie ipv 20%

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Zoals al gecommuniceerd hier heeft lekkerladen de mogelijkheid om je contract te verlengen waarbij de zekerheid die je hen geeft zich vertaalt in een lagere comissie voor jou als contractant. Als je nu verlengt dan telt heel 2026 nog als jaar 1 mee en bij 3 jarig zit je dus tot 2028 aan hen verbonden tegen 18% (1jr =25%, 2jr= 22% en 3jr =18%).

Klinkt aantrekkelijk maar ik vroeg me dus af wat het betekent als gedurende de contractperiode voor alle nieuwe klanten hun comissie omlaag gaat. Gaan dan de commissiekosten voor contracthouders ook omlaag?

Heb deze vraag aan lekkerladen gesteld en geven aan dat als servicekosten omlaag gaan deze ook voor contracthouders omlaag zou moeten gaan. Het zou dan wel moeten gaan om de situatie waarbij de servicekosten van het 1 jaarscontact onder die van de 3 jaars contracten komt. De eventuele verlagingen worden dus niet evenredig doorgevoerd. Kortom het moet zich gaan uitwijzen als het zich voordat en ze geven aan daar een 'berekening' voor te hebben. Er wordt ook verwezen naar algemene voorwaarden waar dit in zou staan maar heb het niet kunnen vinden.

Een ander nieuwtje dat gedeeld word is dat er binnenkort een extra deal komt voor klanten die hoge aantallen kWh per jaar laden. Daarmee profiteren contracthouders verder. Wat het exact gaat inhouden is niet vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Manic op 23-09-2026 09:27 ]

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Uiteindelijk toch maar de keuze gemaakt voor Lekkerladen, mede omdat ik wel automatisch wil uitlezen, maar absoluut niet de controle kwijt wil via OCCP over mijn eigen aangeschafte Peblar Business.
Aanmelden is best soepel. Peblar Connect hub schuif aan, gegevens invoeren bij Lekkerladen en er is direct koppeling. De volgende ochtend stonden alle laadsessies erin.

• osluis
Mad_Manic schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:25:
Zoals al gecommuniceerd hier heeft lekkerladen de mogelijkheid om je contract te verlengen waarbij de zekerheid die je hen geeft zich vertaalt in een lagere comissie voor jou als contractant. Als je nu verlengt dan telt heel 2026 nog als jaar 1 mee en bij 3 jarig zit je dus tot 2028 aan hen verbonden tegen 18% (1jr =25%, 2jr= 22% en 3jr =18%).

Klinkt aantrekkelijk maar ik vroeg me dus af wat het betekent als gedurende de contractperiode voor alle nieuwe klanten hun comissie omlaag gaat. Gaan dan de commissiekosten voor contracthouders ook omlaag?

Heb deze vraag aan lekkerladen gesteld en geven aan dat als servicekosten omlaag gaan deze ook voor contracthouders omlaag zou moeten gaan. Het zou dan wel moeten gaan om de situatie waarbij de servicekosten van het 1 jaarscontact onder die van de 3 jaars contracten komt. De eventuele verlagingen worden dus niet evenredig doorgevoerd. Kortom het moet zich gaan uitwijzen als het zich voordat en ze geven aan daar een 'berekening' voor te hebben. Er wordt ook verwezen naar algemene voorwaarden waar dit in zou staan maar heb het niet kunnen vinden.

Een ander nieuwtje dat gedeeld word is dat er binnenkort een extra deal komt voor klanten die hoge aantallen kWh per jaar laden. Daarmee profiteren contracthouders verder. Wat het exact gaat inhouden is niet vermeld.
Een driejarig contract voor particulieren mag volgens de de wet van dam helemaal niet.

• Batilan
osluis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:14:
[...]

Een driejarig contract voor particulieren mag volgens de de wet van dam helemaal niet.
Dat klopt niet, een langjarig contract mag wel degelijk als daar een voordeel tegenover staat (ik geniet nog steeds van mijn 3-jarig energiecontract met Greenchoice met 11.5 cent/kWh teruglevering en geen teruglever kosten, indertijd kon je aan alles zien dat er terugleverkosten aan zaten te komen). Ook als er niet een direct voordeel aan zit mag het natuurlijk, bijvoorbeeld omdat je als consument meer zekerheid wilt.

De wet gaat m.i. vooral over stilzwijgende verlengingen en het aangaan van langjarige contracten zonder dat dat zeer expliciet duidelijk is voor de contractant. Het doel is vooral het beschermen van consumenten tegen slinkse praktijken van commerciële aanbieders.

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 23-09-2026 11:52 ]

• osluis
Batilan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:50:
[...]

Dat klopt niet, een langjarig contract mag wel degelijk als daar een voordeel tegenover staat (ik geniet nog steeds van mijn 3-jarig energiecontract met Greenchoice met 11.5 cent/kWh teruglevering en geen teruglever kosten, indertijd kon je aan alles zien dat er terugleverkosten aan zaten te komen). Ook als er niet een direct voordeel aan zit mag het natuurlijk, bijvoorbeeld omdat je als consument meer zekerheid wilt.

De wet gaat m.i. vooral over stilzwijgende verlengingen en het aangaan van langjarige contracten zonder dat dat zeer expliciet duidelijk is voor de contractant. Het doel is vooral het beschermen van consumenten tegen slinkse praktijken van commerciële aanbieders.
Artikel 6:237 BW - Grijze lijst - Wetboek+

Kijk maar eens bij lid k)

dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

Als een inboeker je dwingt om de volle 3 jaar uit te zitten zonder de optie om tussentijds maandelijks op te zeggen na het eerste jaar, dan handelen ze mogelijk in strijd met sub k. Ze moeten dan aantonen dat er substantiele economische voordelen voor de klant bestaan en ik vermoed dat je er met een paar procent korting niet gaat komen.

• Batilan
osluis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:19:
[...]

Artikel 6:237 BW - Grijze lijst - Wetboek+

Kijk maar eens bij lid k)

dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

Als een inboeker je dwingt om de volle 3 jaar uit te zitten zonder de optie om tussentijds maandelijks op te zeggen na het eerste jaar, dan handelen ze mogelijk in strijd met sub k. Ze moeten dan aantonen dat er substantiele economische voordelen voor de klant bestaan en ik vermoed dat je er met een paar procent korting niet gaat komen.
Persoonlijk vind ik het altijd lastig om wetsartikelen te lezen en te interpreteren, maar 237.k verwijst naar 236 j, p of q en die gaan nu net over de stilzwijgende verlenging die ik hierboven noemde.

Zullen we het weer over ERE's hebben :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Net even contact gehad met Joulo. Ze hebben Peblar Connect API ter vervanging van OCPP koppeling klaar voor goedkeuring.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 13:26 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:26:
Net even contact gehad met Joulo. Ze hebben Peblar Connect API ter vervanging van OCPP koppeling klaar voor goedkeuring.
Krijg net deze cryptische melding vanuit Peblar terug... Zal dus, minimaal, over hetzelfde gaan. Tijdspad blijft dus helaas onbekend.
Momenteel is alleen LekkerLaden gekoppeld aan onze CloudAPI. Alle overige partijen werken nu via OCPP. Ik voorzie dat hier wellicht in de toekomst verandering in kan komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IJsbeer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:47:
[...]

Krijg net deze cryptische melding vanuit Peblar terug... Zal dus, minimaal, over hetzelfde gaan. Tijdspad blijft dus helaas onbekend.

[...]
Klopt, Joulo zat in afwachting van Peblar zijde.
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.