• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-07 11:37
To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:09:
[...]

No Problemo..

Zit zelf tussen Joulo en LekkerLaden te twijfelen.
Voordelen LekkerLaden is idd dat Achmea hier achter staat wel een dikke plus.
Nadeel is dan wel de 25% die ze pakken.

Joulo is best wel veel over te vinden hier bij Tweakers.
Pakkenn 20% en als je aanmeld bij Timber zelfs 10% andere energie maatschapijen geven 1 of 2% inboek korting. Je kan dus al snel op 18% of lager zitten.
Nadeel net als heel veel andere zijn alemaal vrij nieuwe bedrijven. Je weet niet wat de toekomst brengt.

Er zijn momenteel zo'n 30+ inboekers actief. dat maakt het lastig..
Vind zelf in dit topic ook niet echt waarom je nou voor die of die leverancier zou moeten kiezen behalve onderbuik gevoelen als. Leverancier mailt mij heel transparant.. of Ik heb hele goede ervaringen met support

veel mensen kiezen vaak toch voor de goedkoopste of waar de meeste andere mensen zitten.
Het verschil in fees is over het algemeen te verklaren door de gemaakte koppelingen. Lekkerladen betaald hiervoor aan partners zodat er een incentive is voor de partner om de infrastructuur en data kwaliteit hoog te houden. En belangrijkste dat er met terugwerkende kracht data opgehaald kan worden.

Werkt een partij met OCPP en betaald niet voor de data, komt er over het algemeen dus geen historische data terug. Maar ben je dus wel goedkoper uit als klant. Zonder al te veel verklappen zit daar het verschil in fee. Dus het is denk ik een afweging tussen gemak en financiën .

Zie het onderwerp toch regelmatig terug komen met bijvoorbeeld een Zaptec als voorbeeld, waar een koppeling het bij X dan tijdelijk niet doet. Dus ik dacht, laat ik het even toe lichten.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-07 22:51

rik

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Het artikel verwijst weer door naar de website van de Nea.
Daar staat in "Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt.".
Een secundaire allocatiepunt bij een kleine 3x25A netaansluiting wordt niet meer geplaatst bij consumenten.
Thanks, het artikel verwoordt dit anders (en verkeerd, vermoed ik. Helaas gaat de vlieger niet op.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Het artikel verwijst weer door naar de website van de Nea.
Daar staat in "Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt.".
Een secundaire allocatiepunt bij een kleine 3x25A netaansluiting wordt niet meer geplaatst bij consumenten.
Hoe kom je aan de informatie dat dit niet meer geplaatst wordt?

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:08
FAQ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Hoe kom je aan de informatie dat dit niet meer geplaatst wordt?
Dat had Liander mij verteld. In het geval dat het wel kanm: Naast de huidige meter moet voldoende vrije ruimte zijn. De minimale afmetingen hiervoor zijn: 25 cm (breedte) en 58 cm (hoogte).

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:36
Iemand een aanrader voor de ERE partij welke vlekkeloos met, een 1 dezer dagen te installeren, Solar Edge EV Home One Pro communiceert, wil er niet al te veel en ingewikkeld gedoe mee.

Is trouwens 1 op 1 exact de gelijke van de Next Bleu EV Lader, die hier geloofik al een paar keer werd genoemd?

Er wordt veel benoemd en besproken in dit topic, al zoekend vindt ik toch nog geen aanbeveling, van iemand die bovenstaande werkend heeft.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@dinandus Ik raad je aan om vanaf dag 1 je laadpaal via OCPP te koppelen met een backend provider die ook ERE doet. Dan heb je al je laad historie bij 1 partij. Ik heb zelf voor Tap Electric gekozen omdat zij op OCPP vlak de meeste flexibiliteit bieden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:39
BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Dat had Liander mij verteld. In het geval dat het wel kanm: Naast de huidige meter moet voldoende vrije ruimte zijn. De minimale afmetingen hiervoor zijn: 25 cm (breedte) en 58 cm (hoogte).
Het zou me ook verbazen als deze manier goedkoper zou zijn dan een andere laadpaal met MID kopen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn Oplaadgeschiedenis bij ERE-registratie.nl staat sinds enkele weken op 0 en bij de individuele laadsessies staat "On-Hold". Ik download zelf de laadpunt transacties uit de 50Five omgeving (per maand, sinds januari), en upload ze naar ere-registratie.nl.

Desgevraagd antwoordt Ere-registratie: "We zijn nog in gesprek met de NEa over hoe de audit er van hun kant gaat uitzien. Voor nu lijkt het zelf opvoeren van de gegevens voldoende. Maar wellicht dat dit dus nog verandert of dat we nog wat extra informatie van je nodig hebben. Vandaar dat de gegevens on hold staan."

Zijn er meer gebruikers die dit hebben?

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:38
wickydude schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:50:
[...]

Het zou me ook verbazen als deze manier goedkoper zou zijn dan een andere laadpaal met MID kopen.
Mij ook. Daarnaast, wil je die ruimte in de meterkast opgeven voor zoiets? Ik weet natuurlijk niet hoe groot deze is, maar ik heb elke cm2 al nodig voor de reguliere zaken.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-07 09:58
r0el schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:51:
Mijn Oplaadgeschiedenis bij ERE-registratie.nl staat sinds enkele weken op 0 en bij de individuele laadsessies staat "On-Hold". Ik download zelf de laadpunt transacties uit de 50Five omgeving (per maand, sinds januari), en upload ze naar ere-registratie.nl.

Desgevraagd antwoordt Ere-registratie: "We zijn nog in gesprek met de NEa over hoe de audit er van hun kant gaat uitzien. Voor nu lijkt het zelf opvoeren van de gegevens voldoende. Maar wellicht dat dit dus nog verandert of dat we nog wat extra informatie van je nodig hebben. Vandaar dat de gegevens on hold staan."

Bij mij hetzelfde. Handmatige upload en alles on-hold. Ik kan ook geen foto van mijn mid-meter meer sturen. Dat kon bij de eerste upload nog wel. Hopelijk gaat het straks goed, want je kan ook niet (makkelijk) overstappen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 09:31

djiwie

Wie?

To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Zit zelf tussen Joulo en LekkerLaden te twijfelen.
Voordelen LekkerLaden is idd dat Achmea hier achter staat wel een dikke plus.
Nadeel is dan wel de 25% die ze pakken.

Joulo is best wel veel over te vinden hier bij Tweakers.
Pakkenn 20% en als je aanmeld bij Timber zelfs 10% andere energie maatschapijen geven 1 of 2% inboek korting. Je kan dus al snel op 18% of lager zitten.
Probleem is dat je qua harde afspraken alleen naar de commissiepercentages kunt kijken, maar dat ondertussen wel veel uitmaakt voor welke partij de ERE's kan verkopen. Als er 80% overblijft van een hoge verkoopprijs kan dat lucratiever zijn dan 90% van een slechte verkoopprijs. En niet iedere inboeker zal even goed of handig de ERE's kunnen verhandelen.

Hier staat een overzicht van de grotere aanbieders waarbij ook gerekend wordt met de gerealiseerde verkoopprijs, als die bekendgemaakt is. Benieuwd hoe die lijst zich de komende tijd gaat ontwikkelen (en sowieso welke partijen er over gaan blijven).
SimonBR39 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ik zag 'm ook langskomen. Eerlijk gezegd oogt het rijkelijk laat, als je richting het einde van het jaar komt met een product, is het maar de vraag of iedereen niet al ergens vast zit...
ANWB kennende zou het me niet verbazen als ze dit via een andere partij gaan aanbieden met extra commissie voor ANWB zelf. Zo zijn ze paar jaar terug ook met ANWB Energie begonnen. Ik zou ook niet weten waarom je voor hun zou kiezen, maar ze hebben via hun ledenmagazine (die iedereen die wegenwacht heeft verplicht ontvangt) wel een groot bereik om zulke producten aan de man te brengen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Dat lijkt me onzin vanuit Liander, kan volgens mij via mijnaansluiting.nl gewoon aangevraagd worden.

• BartjeBoos
FAQ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Dat lijkt me onzin vanuit Liander, kan volgens mij via mijnaansluiting.nl gewoon aangevraagd worden.
Het is geen onzin dat ze dat tegen mij hebben gezegd. Kan zijn dat ze standaard dat tegen de consument zeggen omdat er veelal in de praktijk te weinig vrije ruimte in de meterkast is. De 2e achtergrondplaat (of hoe dat technisch heet) waarop de meter zit moet tegen de eerste aan komen. Bij aanmelden via mijnaansluiting.nl moet je ook een duidelijke foto uploaden van de meterkast/ ruimte. Verder is het aanvragen van een sap veelal niet zinvol tov het vervangen van je laadpaal met een nieuwe met mid-meter. Eenmalige kosten sap zo'n 300 euro, 46 euro per jaar voor het uitlezen van de meter en x vaste kosten aparte energiecontract.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:36
BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Het is geen onzin dat ze dat tegen mij hebben gezegd. Kan zijn dat ze standaard dat tegen de consument zeggen omdat er veelal in de praktijk te weinig vrije ruimte in de meterkast is. De 2e achtergrondplaat (of hoe dat technisch heet) waarop de meter zit moet tegen de eerste aan komen. Bij aanmelden via mijnaansluiting.nl moet je ook een duidelijke foto uploaden van de meterkast/ ruimte. Verder is het aanvragen van een sap veelal niet zinvol tov het vervangen van je laadpaal met een nieuwe met mid-meter. Eenmalige kosten sap zo'n 300 euro, 46 euro per jaar voor het uitlezen van de meter en x vaste kosten aparte energiecontract.
Eerder kon je met een SAP een gereduceerd belastingtarief aanvragen wanneer je deze enkel gebruikte voor de laadpaal. Die regel is komen te vervallen waarmee nog een business case voor een SAP bij particulieren wegvalt.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 09:31

djiwie

Wie?

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Dat is dan wel een hoop moeite en er blijft dan niet veel over. Alleen al aan vastrecht kost een los energiecontract zo'n 80 a 100 euro per jaar, als je die 300 euro uitsmeert over 5 jaar en de extra netbeheerkosten erbij telt kom ik op ruim 200 euro per jaar aan extra kosten (1030 in 5 jaar tijd).

En dan moet je hopen dat alle inboekers de route via losse MID meter ook willen (blijven) ondersteunen de komende jaren.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Logde na langere tijd in op het Joulo-dashboard. Zag daar dat je ervoor kunt kiezen om 0 tot 100% van je netto-opbrengst (nadat de commissie voor Joulo is ingehouden) te doneren aan Trees for All. Dat vind ik een sympathieke propositie.

Omdat ik met onze twee EV's grotendeels thuis laad tijdens de goedkope uren en deels op eigen zonnestroom, zijn de kosten voor autorijden al laag. De ERE voelt daardoor toch een beetje als gratis geld. Van die BP en Shell centen mogen best wat bomen worden geplant :-)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 19:10
Iets heel bijzonders.

De data van Lekkerladen laat zien dat ik op 14 Juli 33 kWh geladen heb. Op 15 Juli is er geen data. Evcc laat deze zelfde data ook zien. Maar Homewizard en de Peblar laadpaal zelf laten op 14 Juli 5 kWh zien en op 15 Juli 28 kWh. Samen ook 33 kWh maar dan over 2 dagen. Tussen beide laadsessies zat ongeveer 18 uur.

Hoe kan dit???

Ik heb een mogelijke oorzaak al weet ik het zelf niet meer zeker en weet ik ook niet of ik het in de log van evcc terug kan vinden.
De auto staat wel vaker meerdere dagen aan de lader, zonder dat de kabel eruit gaat. Het laden gaan dan vooral overdag als er genoeg zon-overschot is en/of de prijs gunstig is.
Wellicht dat dit als 1 sessie gezien wordt en geboekt wordt op de dag de stekker in de auto geplaatst is.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:57
Athome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:58:
Iets heel bijzonders.

De data van Lekkerladen laat zien dat ik op 14 Juli 33 kWh geladen heb. Op 15 Juli is er geen data. Evcc laat deze zelfde data ook zien. Maar Homewizard en de Peblar laadpaal zelf laten op 14 Juli 5 kWh zien en op 15 Juli 28 kWh. Samen ook 33 kWh maar dan over 2 dagen. Tussen beide laadsessies zat ongeveer 18 uur.

Hoe kan dit???

Ik heb een mogelijke oorzaak al weet ik het zelf niet meer zeker en weet ik ook niet of ik het in de log van evcc terug kan vinden.
De auto staat wel vaker meerdere dagen aan de lader, zonder dat de kabel eruit gaat. Het laden gaan dan vooral overdag als er genoeg zon-overschot is en/of de prijs gunstig is.
Wellicht dat dit als 1 sessie gezien wordt en geboekt wordt op de dag de stekker in de auto geplaatst is.
Ik heb een Zaptec en daarbij is de sessie pas afgerond als de stekker eruit gaat. HomeWizard kijkt alleen naar het directe verbruik. Bij evcc zie je per sessie ook de start en eindtijd staan.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:58:
Iets heel bijzonders.

Hoe kan dit???

Bij mijn Tesla Wall Connector icm EVCC duurt een sessie van moment van inprikken tot moment van afkoppelen. Staat de auto van donderdag t/m zondag vol te druppelen op zonneladen dan is dat 1 lange sessie die afgerond wordt op moment dat de auto afgekoppeld wordt. Dus dat klopt allemaal gewoon keurig, maar OCPP gaat niet tussendoor een lopende sessie bijwerken oid.

• BartjeBoos
Bezzerk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Eerder kon je met een SAP een gereduceerd belastingtarief aanvragen wanneer je deze enkel gebruikte voor de laadpaal. Die regel is komen te vervallen waarmee nog een business case voor een SAP bij particulieren wegvalt.
De situatie ging over iemand die een laadpaal heeft zonder ingebouwde mid meter en zonder sap aansluiting.

• BartjeBoos
djiwie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Dat is dan wel een hoop moeite en er blijft dan niet veel over. Alleen al aan vastrecht kost een los energiecontract zo'n 80 a 100 euro per jaar, als je die 300 euro uitsmeert over 5 jaar en de extra netbeheerkosten erbij telt kom ik op ruim 200 euro per jaar aan extra kosten (1030 in 5 jaar tijd).

En dan moet je hopen dat alle inboekers de route via losse MID meter ook willen (blijven) ondersteunen de komende jaren.
Bij een sap aansluiting heb je geen losse mid meter nodig omdat de meter van de netbeheerder wordt gebruikt. Zakelijk wordt het veelal wel ondersteunt omdat de jaarlijkse controle door een derde partij wordt gedaan.

• Athome
  • Laatst online: 22-07 19:10
@Sander en @mrunknown223. Dank jullie. Weer wat geleerd.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
Ik vraag me af of het initiatief van de EC om de industrie meer tijd te geven om te verduurzamen nog (indirect) van invloed kan zijn op de (prijs van) ERE certificaten. Hoewel ETS2 los staat van de ERE certificaten, zijn ERE certificaten wel ook kostenverhogend voor de industrie (voor de vervoers component).

De ERE regeling is intussen verankerd in wetgeving en kan niet zo snel worden ongedaan gemaakt of gewijzigd. Dus veel meer dan speculeren kunnen we op dit moment niet, maar het lijkt me wel zaak om te bekijken wat de bovenliggende beweging voor concrete gevolgen kan krijgen (vinger aan de pols houden).

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 19-07-2026 13:32 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-07 21:35

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

osluis schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Mij ook. Daarnaast, wil je die ruimte in de meterkast opgeven voor zoiets? Ik weet natuurlijk niet hoe groot deze is, maar ik heb elke cm2 al nodig voor de reguliere zaken.

[ Voor 34% gewijzigd door corsat op 19-07-2026 21:19 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-07 21:35

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Hier hetzelfde. Mijn eerder opgevoerde kilo watjes en ere certificaten zijn verdwenen en ik kreeg dezelfde boodschap. Ik begin mijn geduld langamerhand te verliezen in deze partij. Ga mijn zoveelste mail sturen hoe ze nu verder willen gaan en vooral wanneer ze nu een werkend systeem denken te hebben.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48

Fiets

A.K.A. Bambi

Same here, had het ook nagevraagd en kreeg ongeveer het zelfde antwoord. (Eneco Emobility naar hun) Apart dat ze altijd in de avond reageren alsof het een side-project is.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 07:41

Movinghead

ing.

Avond,

Aangaande LekkerLaden en Zaptec Go2, moet je hierbij inloggen met je Zaptec gegevens (of een extra account aanmaken als bv lekkerladen@xyz.com?

Idealiter wil je dat men enkel de API van Zaptec gebruikt en niet de "eigenaar" of "service" rechten heeft in m'n portal. Dezelfde vragen ook gevraagd aan LekkerLaden, maar die geven dan eenvoudig aan, ja volg de App maar naar de registratie dan wordt het wel duidelijk.... Ofwel men is niet transparant m.i. in het voortraject.

Overweeg ze overigens nog wel, naast Zeres. Zeres moet dan wel weer eigenaar hebben, of gaan zij ook een API gebruiken? Idealiter wil je namelijk niemand anders die rechten geven. Dat men enkel de gegevens kan uitlezen is prima natuurlijk, maar modify/owner lijkt me over de top voor het doel.

• walsan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
Vanwege deze topic (ERE-certificaten), ben ik aan het nadenken over het vervangen van mijn Zapi laadpaal met een MID geregistreerde laadpaal (Ratio Solar of Zaptec Go).
Bij de installatie van mijn eerste laadpaal is mijn meterkast 'omgebouwd' naar 3-fase.

1) Lees ik nu goed dat bij het installeren (en registreren) van deze nieuwe laadpaal weer een aanpassing in de meterkast nodig is (met bijbehorende kosten)?

2) Ik heb een aanbieding van SlimmeMeterPortal, die in samenwerking met Laadpremie (dé specialist op het gebied van ERE-certificaten voor elektrisch rijden ... ?) de ERE-regeling kan verzorgen.

Heeft iemand daar ervaring mee?

• RichieB
  • Nu online
@walsan Waarom denk je dat voor het wisselen van laadpaal een verandering in je meterkast nodig is. Wat zou daar moeten worden aangepast? De afzekering is er al, de kabel is al getrokken. Meestal is de enige aanpassing nodig op de plek waar de laadpaal hangt of staat.

[ Voor 32% gewijzigd door RichieB op 20-07-2026 23:00 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:17
RichieB schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:56:
@walsan Waarom denk je dat voor het wisselen van laadpaal een verandering in je meterkast nodig is. Wat zou daar moeten worden aangepast? De afzekering is er al, de kabel is al getrokken. Meestal is de enige aanpassing nodig op de plek waar de laadpaal hangt of staat.
Zijn groepenkast (een meterkast is wat anders) wordt aangepast van 1 naar 3 fasen.

*sowieso

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:36
walsan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:42:
Vanwege deze topic (ERE-certificaten), ben ik aan het nadenken over het vervangen van mijn Zapi laadpaal met een MID geregistreerde laadpaal (Ratio Solar of Zaptec Go).
Bij de installatie van mijn eerste laadpaal is mijn meterkast 'omgebouwd' naar 3-fase.

1) Lees ik nu goed dat bij het installeren (en registreren) van deze nieuwe laadpaal weer een aanpassing in de meterkast nodig is (met bijbehorende kosten)?

2) Ik heb een aanbieding van SlimmeMeterPortal, die in samenwerking met Laadpremie (dé specialist op het gebied van ERE-certificaten voor elektrisch rijden ... ?) de ERE-regeling kan verzorgen.

De specialist op het gebied van ERE…. Dat zijn ze allemaal toch :+

Het enige wat anders kan zijn is dat je via de P1 meter de load balancing laat doen. Ik verwacht dat de andere laders geen gebruik zullen maken van dezelfde CT-spoelen van Zappi (als je die hebt).

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:07:
[...]

Zijn groepenkast (een meterkast is wat anders) wordt aangepast van 1 naar 3 fasen.
Dat wordt hij niet, dat is hij al bij de installatie van de eerste laadpaal.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

walsan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:42:

1. Nee. Je stopcontact wordt vervangen door een slimme met een MID meter. Je hebt verschillende merken, soorten en voor elk merk is wel een topic (zoals voor Zaptec). Kijk even wat je leverancier deze week in de bonus heeft en zoek het topic erbij ;)

2. Er is geen dè specialist. Er zijn vele partijen; lees dit topic voor ervaringen, ook hier geldt dat sommige van die partijen een eigen topic hebben - en dat er cowboys tussen zitten die hier dan weer vrij snel gemeld zijn.

I have usernames older than you.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:38:
@dinandus Ik raad je aan om vanaf dag 1 je laadpaal via OCPP te koppelen met een backend provider die ook ERE doet. Dan heb je al je laad historie bij 1 partij. Ik heb zelf voor Tap Electric gekozen omdat zij op OCPP vlak de meeste flexibiliteit bieden.
Bij welke inboeker zit jij nu? Mijn paal heb ik nu een paar maanden via Tap lopen en van de eerste 3 maanden heb ik een PDF export van 50five.
Is er nog iets te halen met de historie of heb ik pech?
Ook bij Tap gaan ze pas tellen als je het activeert?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-07-2026 08:36 ]

• RichieB
  • Nu online
@CyBeRSPiN Ik heb nog geen inboeker gekozen, maar in neig naar Tap. Als je Tap gaat gebruiken voor het inboeken van ERE dan nemen ze alle sessies vanaf 1-1-2026 die ze in hun systeem hebben staan. Andere sessies aanmelden zonder OCPP ondersteunt Tap niet.

[ Voor 12% gewijzigd door RichieB op 21-07-2026 08:48 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:31
Voor de twijfelaars (waar ik er 1 van was). Ik heb thuis een Peblar Business welke ik (afgelopen weekend) via OCPP met Joulo verbonden heb (dit is eenvoudig zelf te doen). Na het leggen van de koppeling stuurt Joulo een set commando's naar je laadpaal die ervoor zorgen dat de paal ook in een offline situatie direct start met laden en niet op autorisatie van Joulo wacht. Hierdoor ben je dus NIET afhankelijk van Joulo/Internet voor het starten van een laadsessie. Ik wilde eerst met een OCPP proxy aan de slag maar na wat onderzoek bleek dit niet nodig te zijn. Voor de details, deze instructies stuurt Joulo naar je laadpaal (indien ondersteund).

* AuthorizeMode=Automatic
* AllowOfflineTxForUnknownId=true:
* LocalAuthorizeOffline
* LocalPreAuthorize
* AuthorizationCacheEnabled

Ik heb deze functie ook getest door een deny rule aan te maken in de firewall voor de laadpaal. Je ziet de pogingen gedropt worden maar het laden begint gewoon zonder vertraging.

[ Voor 11% gewijzigd door PisPix op 21-07-2026 12:35 ]

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 22:24
https://www.ad.nl/economie/marktwaakhond-zet-prijsopbouw-van-benzine-en-diesel-online-zoveel-verdienen-raffinaderijen-per-liter~aa11e7675/

Tja, raffinaderijen die hun marge flink opkrikken. Het aankopen van ERE's zal toch ergens vandaan moeten komen. Op die manier zal het prijzig blijven voor mensen die geen middelen hebben om over te stappen naar een EV.

• deejeebv
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Bij welke inboeker zit jij nu? Mijn paal heb ik nu een paar maanden via Tap lopen en van de eerste 3 maanden heb ik een PDF export van 50five.
Is er nog iets te halen met de historie of heb ik pech?
Ook bij Tap gaan ze pas tellen als je het activeert?
Bij Tap gaan ze tellen vanaf het moment dat je Tap als backoffice hebt (of vanaf 1-1-2026)., dus niet vanaf het moment dat je ERE hebt geactiveerd. Maar met je laadbeurten van voor Tap als backoffice is ingesteld doen ze niets.

• JB
  • Laatst online: 18:04

JB

Cédric roelt!

vanderwolf schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:20:
https://www.ad.nl/economie/marktwaakhond-zet-prijsopbouw-van-benzine-en-diesel-online-zoveel-verdienen-raffinaderijen-per-liter~aa11e7675/

Tja, raffinaderijen die hun marge flink opkrikken. Het aankopen van ERE's zal toch ergens vandaan moeten komen. Op die manier zal het prijzig blijven voor mensen die geen middelen hebben om over te stappen naar een EV.
Er zit klaarblijkelijk nog genoeg marge :? Anders gaan de raffinaderijen het vanzelf voelen, want ze _naaien_ uiteindelijk zichzelf hiermee.

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:10
vanderwolf schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:20:

Ik zie de link met ERE's niet zo snel. Oliebedrijven gingen bij krapte en grote vraag naar raffinage ook 20 jaar geleden de prijzen wel verhogen. ERE of niet. Dit krikt gewoon de winstcijfers op en dempt de winstvermindering op basis van ruwe olie (die prijs ligt helemaal niet zo hoog).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
JB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Er zit klaarblijkelijk nog genoeg marge :? Anders gaan de raffinaderijen het vanzelf voelen, want ze _naaien_ uiteindelijk zichzelf hiermee.
Raffinage capaciteit is schaars o.a. door de beschietingen en schade in Oman en de beperkte toegang tot capaciteit achter de Straat van Hormuz. Je kunt daar wel brandstof laten raffineren, maar hoe krijg je het vervolgens bij je eindklant?

En capaciteit is niet zo cyclisch, hoge toetredingsdrempels tot deze markt. Je zet er morgen niet een paar bij. Vergunningen, milieueisen, kapitaal, techniek.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• wickydude
PisPix schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:00:
Voor de twijfelaars (waar ik er 1 van was). Ik heb thuis een Peblar Business welk ik (afgelopen weekend) via OCPP met Joulo verbonden heb (dit is eenvoudig zelf te doen). Na het leggen van de koppeling stuurt Joulo een set commando's naar je laadpaal die ervoor zorgen dat de paal ook in een offline situatie direct start met laden en niet op autorisatie van Joulo wacht. Hierdoor ben je dus NIET afhankelijk van Joulo/Internet voor het starten van een laadsessie. Ik wilde eerst met een OCPP proxy aan de slag maar na wat onderzoek bleek dit niet nodig te zijn. Voor de details, deze instructies stuurt Joulo naar je laadpaal (indien ondersteund).

* AuthorizeMode=Automatic
* AllowOfflineTxForUnknownId=true:
* LocalAuthorizeOffline
* LocalPreAuthorize
* AuthorizationCacheEnabled

Ik heb deze functie ook getest door een deny rule aan te maken in de firewall voor de laadpaal. Je ziet de pogingen gedropt worden maar het laden begint gewoon zonder vertraging.
Met Lekkerladen werkt het met een Peblar via een API connectie en heb je ook geen ocpp nodig. Nog beter.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 22:59
Vanmidag mijn Tesla Wall Connector 3 met MID ontvangen. Ik had al de oude TWC3, dus 4 schroefjes los, lader vervangen en 4 schroefjes vast... even de app koppelen, al met al 1 lunchpauze werk :P

Via Joulo (want heb Tibber hier, dan ga je naar slechts 10% kosten opslag) accountje aangemaakt met Google. Kan je direct verder. Gelijk Tesla login gekoppeld en de registratie aangevraagd. Dat was ook met een paar minuten goedgekeurd.

Al met al nog geen half uur bezig geweest en mijn eerste twee test-laadsessies staan al in het systeem. Super simpel allemaal! Erg benieuwd waar we over een paar maanden op uitkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• deejeebv
  • Nu online
Al weer een nieuwe partner van Joulo. Vandaag kreeg ik een mailing van Iungo waarmee ze aankondigen dat je in via de Iungo je ERE kunt verhandelen via Joulo. Zie https://iungo.nl/meer-vrijheid-bij-ere-vergoedingen-met-iungo/

Ik heb me al aangemeld bij TAP, omdat daar mijn backoffice loopt, ik weet niet of ik als ik nu zou moeten kiezen het anders zou doen.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:35
deejeebv schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:00:
Al weer een nieuwe partner van Joulo. Vandaag kreeg ik een mailing van Iungo waarmee ze aankondigen dat je in via de Iungo je ERE kunt verhandelen via Joulo. Zie https://iungo.nl/meer-vrijheid-bij-ere-vergoedingen-met-iungo/

Ik heb me al aangemeld bij TAP, omdat daar mijn backoffice loopt, ik weet niet of ik als ik nu zou moeten kiezen het anders zou doen.
Geen haast hoor, het is rommelen in de marge (letterlijk) :-) Kijk het eens een jaartje aan en dan kijk ik wel hoe of wat.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• gwg
  • Registratie: Juni 2026

gwg

Ik weet niet hoe ik kan zoeken in dit topic specifiek, dus vraag ik het maar. Bestaan er Granny chargers met MID meter? En zijn die dan ook goedgekeurd voor deze regeling?

[ Voor 17% gewijzigd door gwg op 21-07-2026 20:59 ]

• -PeeWee-
gwg schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:58:
Ik weet niet hoe ik kan zoeken in dit topic specifiek, dus vraag ik het maar. Bestaan er Granny chargers met MID meter? En zijn die dan ook goedgekeurd voor deze regeling?
Geen idee, nog nooit van gehoord.

• deejeebv
  • Nu online
gwg schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:58:
Als ze al bestaan lijkt het me niet dat die goedgekeurd zijn, ze zijn namelijk niet vast aan je aansluiting gekoppeld. ERE krijg je op basis van je EAN aansluiting.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Account aangemaakt bij Joulo, want Tibber. En ze zeggen ergens dat je handmatig je cijfers van 50five kan uploaden. Precies wat ik zoek dus.

Eenmaal ingelogd nergens een optie voor een handmatige upload, berichtje naar support, krijg ik vrij kortaf: "klopt, dat kan niet" :? en als vervolg "eerst maar eens koppelen".

Mensen hier met Joulo én 50five die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Vindt het een beetje vreemde manier van klanten winnen en daarna naar mijn idee vrij bot reageren. Ik kan er ook niks aan doen dat ik (verplicht) bij de slechtste backend van Europa zit.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:21
Ethirty schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:21:
Account aangemaakt bij Joulo, want Tibber. En ze zeggen ergens dat je handmatig je cijfers van 50five kan uploaden. Precies wat ik zoek dus.

Eenmaal ingelogd nergens een optie voor een handmatige upload, berichtje naar support, krijg ik vrij kortaf: "klopt, dat kan niet" :? en als vervolg "eerst maar eens koppelen".

Mensen hier met Joulo én 50five die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Vindt het een beetje vreemde manier van klanten winnen en daarna naar mijn idee vrij bot reageren. Ik kan er ook niks aan doen dat ik (veplicht) bij de slechtste backend van Europa zit.
Zoals je wellicht wel gezien hebt op hun website is de meeste content met AI gegenereerd. Dus dan is het wel logisch dat dit soort foutjes erin sluipen als ze snel snel alles af willen hebben om zo veel mogelijk klanten te krijgen. Ik ben blij dat mijn koppeling van mijn Peblar lader naar Joulo wel goed werkt en ook de handmatige upload met CSV van de eerdere laadsessies is zonder problemen geaccepteerd.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-07 19:01
Als je alles wilt weten over ERE certificaten, zoek dan eens de podcast over ERE certificaten op van de energienerds.

22,29 kWh/100km

• gwg

gwg

deejeebv schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Als ze al bestaan lijkt het me niet dat die goedgekeurd zijn, ze zijn namelijk niet vast aan je aansluiting gekoppeld. ERE krijg je op basis van je EAN aansluiting.
Duidelijk. Zoiets dacht ik al.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Zijn er hier meer die hun lader publiek beschikbaar maken? Mijn Peblar business kan dat en er is in 2 maand tijd ~300kWh geladen door anderen. Zowel door familie bezoek van de buren als door toeristen.

In het verleden stuurde ik wel eens een betaal verzoekje maar dankzij de ERE verdien ik er nog iets aan terwijl het tarief dat ik reken zeer concurrerend is.

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:56
k0enf0rNL schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Zoals je wellicht wel gezien hebt op hun website is de meeste content met AI gegenereerd. Dus dan is het wel logisch dat dit soort foutjes erin sluipen als ze snel snel alles af willen hebben om zo veel mogelijk klanten te krijgen. Ik ben blij dat mijn koppeling van mijn Peblar lader naar Joulo wel goed werkt en ook de handmatige upload met CSV van de eerdere laadsessies is zonder problemen geaccepteerd.
Als ik inlog heb ik op de pagina 'Laadstations' een oranje knop 'laaddata aanleveren'.

Maar.... na vorige week mijn data aangeleverd te hebben, en er nu nog steeds niets verwerkt is, heb ik support ook een bericht gestuurd. ik krijg dezelfde botte reactie dat het niet kan en dat ik maar naar een ander moet.

• wickydude
denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:00:
Zijn er hier meer die hun lader publiek beschikbaar maken? Mijn Peblar business kan dat en er is in 2 maand tijd ~300kWh geladen door anderen. Zowel door familie bezoek van de buren als door toeristen.

In het verleden stuurde ik wel eens een betaal verzoekje maar dankzij de ERE verdien ik er nog iets aan terwijl het tarief dat ik reken zeer concurrerend is.
Nee, staat bij mij op de oprit en is niet openbaar.

Maar als het bij jou zo makkelijk gaat, waarom werk je dan niet met een tag of met een backoffice voor de verrekening?

• -PeeWee-
denneappel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:00:

Laadpaal kan het wel, maar dan moeten mensen de auto op mijn oprit zetten :-) Daar staan al 2 auto's. Burrn krijgen eigen laadstation, dus tja, niet echt praktisch

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:23
rogervdh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:50:
Vanaf 1 januari is er geld te verdienen via ERE certificaten (Emissie Reductie Eenheden) bij thuisladen van de EV. De vergoeding per geladen kWh zou zo'n 7 tot 10 cent per kWh zijn, aldus verschillende sites. De daadwerkelijke waarde is echter afhankelijk van vraag en aanbod en kan dus stijgen en dalen. Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een lader waarbij er een MID gecertificeerde meter in de laadpaal zit. Sommige aanbieders accepteren voor het jaar 2026 nog een losse MID gecertificeerde kWh meter voor de laadpaal, maar vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.Status van het wetsvoorstel: aangenomen.
  • Twee kamer: Het voorstel (EK, A) is op 2 oktober 2025 aangenomen door de Tweede Kamer.
    Voor: SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, NSC, ChristenUnie, SGP, CDA, VVD, BBB en JA21.
    Tegen: PVV, PvdD en FVD.
  • Eerste kamer: De plenaire behandeling in de Eerste Kamer vond plaats op 24 maart 2026. Tijdens het debat zijn twee moties ingediend.
    De Eerste Kamer heeft het voorstel op 31 maart 2026 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
    Voor: GroenLinks-PvdA, Volt, ChristenUnie, CDA, SGP, D66, SP, VVD, Fractie-Van de Sanden en OPNL.
    Tegen: FVD, PvdD, PVV, JA21, BBB, Fractie-Visseren-Hamakers, Fractie-Walenkamp en Fractie-Beukering.
    Afwezig: 50PLUS en Lid-Van Gasteren.
Om gebruik te kunnen maken van ERE certificaten dient er gebruik gemaakt te worden van een inboekdienstverlener, welke de ERE certificaten kan registreren en verkopen.
Overzicht inboekdienstverleners:
AanbiederServicekosten (% of vast bedrag)UitbetalingEigen meetapparatuur?BijzonderhedenManier van aanleveren laadgegevens
Den HartogLooptijdafhankelijk: 25% voor 1 jaar, 20% voor 3 jaar, 15% voor 5 jaarVoorjaar (bijv. april)Nee-EV-backoffice of installateursomgeving
ere-registratieLooptijdafhankelijk: 27,5% voor 1 jaar, 25% voor 2 jaar, 22,5% voor 3 jaarJaarlijks in maartNee-Handmatig of via EV-backoffice
Joulo20%, maar is te verlagen tot 10% via referrals (zie bijzonderheden)Per kwartaalLevering externe MID-meter is gestopt, aangezien dit vanaf 2027 niet meer is toegestaan.Servicekosten zijn via referrals en partners te verlagen.Handmatig of automatisch. Gratis OCPP backend is beschikbaar
Laadloon20%?NeeHandmatig inboeken gratis, automatisch uitlezen (in de toekomst)Handmatig per kwartaal of automatisch uitlezen
Lekker Laden25%Per kwartaal of jaarlijksNeeOnderdeel van AchmeaAutomatisch, behalve als er geen back-end is of deze niet gekoppeld is.
Tap Green CreditsLooptijdafhankelijk: 24% voor 1 jaar, 22% voor 2 jaar, 20% voor 3 jaarJaarlijks, eerste uitbetaling 31 maart 2027NeeLink naar uitleg werking ERE's in Nederland en FAQHet is niet mogelijk om met terugwerkende kracht laadsessies in te laden.

Gratis OCPP backend is beschikbaar
Zeres19%Per kwartaalJa, optioneelIndien een laadpunt geen MID-meter heeft, kan Zeres er een plaatsen. Deze wordt in bruikleen gegeven. De installatiekosten zijn € 750,- exclusief btw.ERE prijs voor 2026 staat vast bij Zeres en is € 0,12 / kWh. Zie dit artikel op de Zeres websites voor meer informatie.
Poll: Voor welke ERE inboekdienstverlener heb jij gekozen?
Den Hartog
ere-registratie
Joulo
Laadloon
Lekker Laden
Tap Green Credits
Zeres
Overig...
Ik wacht nog even
[Afbeelding]

Resultaten:
https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407520

Achtergrondinformatie afkomstig van @Bob Lieftink (werkzaam bij Lekker Laden):

De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.

Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.

Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.

De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.

Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.

Inboekdienstverleners moeten zich de aankomende maanden melden bij de NEa. De NEa vernieuwd het inboekingsregister (register energie voor vervoer), deze zal dan in Mei opengaan. Al zou het mij niet verbazen als dit ook weer iets langer duurt. Op het moment dat deze ingaat kunnen de kWh's per EAN worden ingeboekt met terugwerkende kracht en worden ze dus omgezet in ERE's. Alles tot dat moment is dus "mogelijke" ERE's/verdiensten maar nog niet ingeboekt.

Verkoop ERE's:
Onder de partijen die moeten voldoen aan de brandstofverplichting of te wel de kopers van de ERE's zijn ook verschillende risicoprofielen. De ene partij zal gedurende het jaar de ERE's die hij/zij nodig heeft opbouwen in lijn met de veroorzaakte uitstoot voor die periode. Of te wel steady inkopen.

De andere partij zal de hele bulk aan het einde van het jaar willen kopen, of Q1 van T+1, of op een moment dat zij de prijs gunstig achten. Het is eigenlijk aan ons als inboekdienstverlener om de vraag van de consument te matchen met het risico appetijt van een brandstofleverancier.

Wat goed is om hierbij te vermelden is, de hoeveelheid ERE's moet de brandstofleverancier aan het einde van Q1 van T+1 op de balans hebben staan. Dus op het moment dat een inboekdienstverlener en brandstofleverancier een deal maken voor levering en afname zal de levering plaats vinden na de verificatie, Deze verificatie is is ook in Q1 van T+1. Hoe eerder je wil uitbetalen hoe groter dus de discount op de prijs die je krijgt, gezien de afnemer dat kapitaal niet meer voor andere doeleinden kan inzetten.
Hallo

Ik kwam toevallig op dit topic uit en zag dat het startstatement niet (meer) helemaal klopt.

Laadloon kan iig ook automatisch inlezen via Plugchoice.

Geen idee of iemand dat kan corigeren

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:58
snip: topicwarning

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 22-07-2026 12:09 ]

__/`\__/`\__

• JB

JB

Cédric roelt!

snip: graag via topicreport

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 22-07-2026 12:10 ]

Mijn boefje is liev!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

de Peer

under peer review

Meer ervaringen met overheid / rijk?

Wij hebben laadpaal van werkgever en laden daar zowel auto van de zaak als onze privé auto mee op. Via Ayvens/Groendus. We hebben daar 'ERE verkopen' aangevinkt.

Nu komt er een bericht van werkgever (rijk/overheid) dat er voorlopig een negatief advies is en dat als je toch ERE's verkoopt dit mogelijk op het salaris ingehouden zal worden. Daarnaast de opmerking dat de belastingdienst hier mogelijk inkomstenbelasting op wil heffen.

in de tussentijd gaan ze beleid uitwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 22-07-2026 10:17 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Zou eerst even de mods vragen of je die discussie wel mag voeren…

Mijn boefje is liev!

• -PeeWee-
de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:08:

Wij hebben laadpaal van werkgever en laden daar zowel auto van de zaak als onze privé auto mee op. Via Ayvens/Groendus. We hebben daar 'ERE verkopen' aangevinkt.

Nu komt er een bericht van werkgever (rijk/overheid) dat er voorlopig een negatief advies is en dat als je toch ERE's verkoopt dit mogelijk op het salaris ingehouden zal worden.

Er zijn meer voorbeelden hier gepost van werkgevers die hierop vooruit liepen en later hun keutel weer ingetrokken hebben. Men weet het namelijk niet.

Sowieso zegt de regelgeving hier niets expliciet over, en kunnen ze dit ook niet met terugwerkende kracht doen. Als er dus ene besluit over valt, welke kant op ook, dan geldt deze vanaf dat moment.

Wel grappig dat ook de overheid zelf niet geheel weet hoe dit nu te benaderen (niet geheel gek, maar je zou zeggen dat zij als eerste op de hoogte zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door -PeeWee- op 22-07-2026 10:14 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:12:
Zou eerst even de mods vragen of je die discussie wel mag voeren…
Hoezo? Ik vraag gewoon om ervaringen. Het is verder iets tussen mij en werkgever. Geen overtreding van regels ofzo.

• JB

JB

Cédric roelt!

de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Hoezo? Ik vraag gewoon om ervaringen. Het is verder iets tussen mij en werkgever. Geen overtreding van regels ofzo.
Was met een korreltje zout. De voorgaande discussies over dergelijke zaken, werden afgebroken.

Mijn boefje is liev!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:58
JB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Zie disclaimer onderin. Gemist voordat je reageerde?

[...]
Yep, gemist, excuses.

__/`\__/`\__

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nu komt er een bericht van werkgever (rijk/overheid) dat er voorlopig een negatief advies is en dat als je toch ERE's verkoopt dit mogelijk op het salaris ingehouden zal worden. Daarnaast de opmerking dat de belastingdienst hier mogelijk inkomstenbelasting op wil heffen.

Werken jullie allebei voor de overheid?

Ik zou het energiecontract op naam zetten van de ander. Op die manier kan de werkgever het niet claimen op je salaris (de opbrengsten worden immers niet aan jou uitbetaald).

Inkomstenbelasting zou inderdaad kunnen, is een kwestie van afwachten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JB

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zou het energiecontract op naam zetten van de ander. Op die manier kan de werkgever het niet claimen op je salaris (de opbrengsten worden immers niet aan jou uitbetaald).

Is dat zo? De laadpaal is niet van hunzelf?

Mijn boefje is liev!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Is dat zo? De laadpaal is niet van hunzelf?
Eigendom van de laadpaal is niet relevant voor de ERE regeling. Wel wie voor de elektriciteit betaald, de 'eigenaar' van de EAN code.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Nee ik werk zelf niet voor overheid. En contract staat op mijn naam. Dus ik ben not amused Dat ze mogelijk ook moeilijk doen over de ERE's van de privé auto, dat is nog niet duidelijk voorlopig.

• JB

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Eigendom van de laadpaal is niet relevant voor de ERE regeling. Wel wie voor de elektriciteit betaald, de 'eigenaar' van de EAN code.
Dat is dus de vraag? Want de paal moet ingesteld worden voor de ERE regeling. Hoe werkt eigendom dan voor dat stuk?

Mijn boefje is liev!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Nee ik werk zelf niet voor overheid. En contract staat op mijn naam. Dus ik ben not amused Dat ze mogelijk ook moeilijk doen over de ERE's van de privé auto, dat is nog niet duidelijk voorlopig.
Lekker laten kletsen dan.

Vind het altijd amusant dat delen van de overheid moeilijk doen over regelingen van andere delen van de overheid :+

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Geen ervaring, maar: de laadpaal is van de werkgever, wordt de backoffice ook door hen geregeld, c.q. zijn zij partij in het contract met de backoffice? Anders kunnen ze er sowieso niet achterkomen wat jij met je laadpaal doet lijkt me.

Daarnaast het stukje laden van je privé- vs. leaseauto. Als je voor privéladen een aparte (0-tarief) tag gebruikt kun je prima uitsplitsen hoeveel kWh je privé of zakelijk laadt. Aangezien de vergoeding ook per kWh is kun je zakelijke kWh * ERE-vergoeding doen om te kijken wat er dan evt. ingehouden zou moeten worden; het lijkt me dat dit dan van de onkostenvergoeding voor laden af gaat. Met de kWh die je niet zakelijk laadt heeft je werkgever niets te maken. Of de Belastingdienst daar mogelijk iets mee wil gaan doen is al een aantal keer discussie gevoerd in het topic, maar de meningen zijn erg verdeeld. Er worden vergelijkingen gemaakt met andere beloningen als airmiles of andere spaaracties, de Belastingdienst zelf heeft nog niets concreet gemeld over de ERE-vergoeding.

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Dat is dus de vraag? Want de paal moet ingesteld worden voor de ERE regeling. Hoe werkt eigendom dan voor dat stuk?
Dat faciliteert de leasemaatschappij gewoon in mijn geval. Ik kan in de webportal gewoon aanvinken dat ik ERE wil verkopen, de rest gaat vanzelf.

Ingevoerd door rijksoverheid, maar nu zelf moeilijk doen als eigen ambtenaren er gebruik van willen maken :+

@Sandro! Ik kan alleen aanvinken dat ik voor alle auto's aan mijn laadpaal ERE wil verkopen. Kan dus geen onderscheid maken. Dat laat ik ook maar zo. Moet de overheid het deel van de zakelijke auto maar inhouden op het salaris van mijn vriendin. :+

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 22-07-2026 11:05 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De paal hoeft niet ingesteld te worden voor de ERE regeling. Voor de ERE regeling is relevant dat de paal een ingebouwde MID meter heeft die uitleesbaar is. Natuurlijk is er de voorkeur om zaken te automatiseren: zeker met een laadpaal die zakelijk gebruikt maak je gebruik van een backend die de financiële kant afhandelt (via het OCPP protocol). Die partij ligt het meest voor de hand om de ERE's voor je te claimen, maar dat is zeer zeker niet verplicht.

Je kan je ook bij andere toko's aanmelden. Je kan bijv. naar Joulo gaan. Je laadt de laadpaal dan verbinding maken met de Joulo OCPP proxy en laad Joulo het verkeer forwarden naar de echte backend. Joulo claimt dan de ERE's voor je. En dit kan vast met meer toko's..

Je kan ook handmatig exports maken uit je laadpaal als die dat kan.

Lang verhaal kort: ERE's claimen via je backend provider is niet verplicht, het mag ook via andere partijen. Partijen waar een eventuele werkgever geen band mee heeft.

• JB

JB

Cédric roelt!

de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Dat faciliteert de leasemaatschappij gewoon in mijn geval. Ik kan in de webportal gewoon aanvinken dat ik ERE wil verkopen, de rest gaat vanzelf.

Ingevoerd door rijksoverheid, maar nu zelf moeilijk doen als eigen ambtenaren er gebruik van willen maken :+
Ja dit is Nederland ten voeten uit… Ben benieuwd naar de uitkomst. Sowieso dreigen met mails zonder de onderbouwing, ga ik heel slecht op.

Hoe werkt het privé laden nu dan precies?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:03:
De paal hoeft niet ingesteld te worden voor de ERE regeling. Voor de ERE regeling is relevant dat de paal een ingebouwde MID meter heeft die uitleesbaar is. Natuurlijk is er de voorkeur om zaken te automatiseren: zeker met een laadpaal die zakelijk gebruikt maak je gebruik van een backend die de financiële kant afhandelt (via het OCPP protocol). Die partij ligt het meest voor de hand om de ERE's voor je te claimen, maar dat is zeer zeker niet verplicht.

Je kan je ook bij andere toko's aanmelden. Je kan bijv. naar Joulo gaan. Je laadt de laadpaal dan verbinding maken met de Joulo OCPP proxy en laad Joulo het verkeer forwarden naar de echte backend. Joulo claimt dan de ERE's voor je. En dit kan vast met meer toko's..

Je kan ook handmatig exports maken uit je laadpaal als die dat kan.

Lang verhaal kort: ERE's claimen via je backend provider is niet verplicht, het mag ook via andere partijen. Partijen waar een eventuele werkgever geen band mee heeft.
Aah ja dat is geheel terechte opmerking. Ik zat vanuit automation gedachtengoed, maar je kunt inderdaad ook handmatige exports etc. gebruiken. Moet je wel toegang hebben tot de backoffice, maar dat lijkt @de Peer te hebben. Nu is ERE wel al aangevinkt, als ik het goed begrijp…

Mijn boefje is liev!

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Hoe werkt het privé laden nu dan precies?
Gewoon met aparte tag die whitelisted is waardoor er niet gedeclareerd wordt voor de privé auto. Maar dat staat los van ERE

• JB

JB

Cédric roelt!

de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Gewoon met aparte tag die whitelisted is waardoor er niet gedeclareerd wordt voor de privé auto. Maar dat staat los van ERE
Deels, maar dan kun je mooi terugvallen op je voorgaande opmerking; dat zij het onderscheid maar maken obv laadsessies…

Mijn boefje is liev!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:02:
@Sandro! Ik kan alleen aanvinken dat ik voor alle auto's aan mijn laadpaal ERE wil verkopen. Kan dus geen onderscheid maken. Dat laat ik ook maar zo. Moet de overheid het deel van de zakelijke auto maar inhouden op het salaris van mijn vriendin. :+
Ja, dat snap ik, dat is ook de normale gang van zaken. Maar als de werkgever dan per se de ERE-opbrengst in mindering wil brengen op de laadkostenvergoeding, zou dat dus alleen moeten gelden voor de zakelijke kWh. Zoals je zelf ook zegt. Dus stel: werkgever zegt tegen backoffice "vertel mij even hoeveel mevrouw De Peer aan ERE-opbrengst heeft ontvangen", moet de backoffice alleen de ERE-vergoeding per kWh * het aantal zakelijke kWh doorgeven, en niet het totaal. Mocht puntje dus bij paaltje komen is dat wel iets om te controleren.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Dan is de oplossing toch simpel? Zakelijke auto op kosten van de werkgever bij publieke palen laden (met bijbehorende tarieven). Kan er nooit discussie ontstaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Dan is de oplossing toch simpel? Zakelijke auto op kosten van de werkgever bij publieke palen laden (met bijbehorende tarieven). Kan er nooit discussie ontstaan.
Ik ga natuurlijk geen extra moeite doen (alleen om werkgever te pesten, die dat toch niet merkt) terwijl er een laadpaal op de oprit staat.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-07-2026 11:51 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

anboni schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:49:
[...]

:D Ja dat werkt wel een goede stimulans in de hand om het goedkoop te houden voor de werkgever :+

Mijn boefje is liev!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
wickydude schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 06:57:
[...]

Maar als het bij jou zo makkelijk gaat, waarom werk je dan niet met een tag of met een backoffice voor de verrekening?
Ja, dat doe ik inderdaad. TAP regelt de EREs en het beheren van de lader waardoor deze te vinden is in bijvoorbeeld de ANWB of Shell app. Vroeger deed ik betaalverzoekjes voor familie bezoek of een verdwaalde toerist als de laadpaal verderop bezet was. Deze oplossing bevalt mij wel. Iedereen kan inpluggen en TAP verekend.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:38

Wel typisch dat het juist het rijk is dat hier tegen in verweer komt. Je zou verwachten dat een partij die er geen moeite mee heeft om btw te rekenen over de energiebelasting het ook wel zou snappen als een andere mogelijk ook eens een extra voordeeltje pakt.

Bovenstaande is voor mij ook wel aanleiding om te adviseren om een andere aprtij te gebruiken voor de ERE vergoeding dan de partij die de finaciele afhandeling van de werkgever voor zich neemt. Liefst ook zonder automatische koppeling met de laadpaal, want dat valt mogelijk ook nog eens ergens te achterhalen? Veel succes dan met bepalen of ik wel of geen ERE vergoeding krijg. De eventuele afhandeling voor de inkomstenbelasting is dan ook een zaak tussen mij en de Belastingdienst en daar heeft de werkgever zich ook maar buiten te houden.

• Ken Wood
  • Laatst online: 22-07 16:24
Het is nog niet zo dat het Rijk heeft gezegd dat het definitief niet mag. Er isgeadviseerd om voorlopig geen ERE's te verkopen omdat er Rijksbreed beleid in de maak is. Achterliggende reden is volgens mij dat de verkoop van ERE's niet aansluit bij de groene ambititie.

Daarnaast zou ik het ook niet gek vinden als de overheid het de ambtenaren verbiedt om ERE-vergoedingen op te strijken met laadstroom die door de overheid zelf is betaald.

• Pr088
Ken Wood schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:12:
Het is nog niet zo dat het Rijk heeft gezegd dat het definitief niet mag. Er isgeadviseerd om voorlopig geen ERE's te verkopen omdat er Rijksbreed beleid in de maak is. Achterliggende reden is volgens mij dat de verkoop van ERE's niet aansluit bij de groene ambititie.

Daarnaast zou ik het ook niet gek vinden als de overheid het de ambtenaren verbiedt om ERE-vergoedingen op te strijken met laadstroom die door de overheid zelf is betaald.
Volgens mij is de achterliggende gedachte dat het mogelijk strijdig is om een vergoeding te krijgen voor laden en tegelijkertijd ERE te verkopen als particulier. Het kan dan voorkomen dat je werkgever meer vergoed dan de daadwerkelijke kosten en daar mogelijk belasting over moet betalen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Klopt. Ja er kan best logica achter zitten en kan ik ook wel inkomen.

Wat ik wel vervelend vind is dat het hierdoor ook onduidelijk is hoe het met mijn privé auto zit.

• de Peer

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is de achterliggende gedachte dat het mogelijk strijdig is om een vergoeding te krijgen voor laden en tegelijkertijd ERE te verkopen als particulier. Het kan dan voorkomen dat je werkgever meer vergoed dan de daadwerkelijke kosten en daar mogelijk belasting over moet betalen.
Tsja dat is sowieso meestal al het geval. Werkgever betaalt het inkoop stroom tarief terwijl ik al 10 jaar een negatieve energie rekening heb vanwege salderen en terugleververgoeding.

Dus verdienen aan de vergoeding is bijna niet te voorkomen zelfs

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Achterliggende reden is volgens mij dat de verkoop van ERE's niet aansluit bij de groene ambititie.
Dat is echt een achterlijke gedachte om twee redenen.

Ten eerste: het hele idee van ERE's is juist om groen vervoer te stimuleren direct bij de gebruiker van groen vervoer. Als we dat niet wilden, dan hadden we het bij de oude HBE's kunnen laten (die kon je immers alleen zakelijk claimen).

Ten tweede: het is ronduit debiel dat de overheid beleid in de wet verankerd waar diezelfde overheid niet achterstaat. Direct in strijd met het 'met een mond spreken' principe (wat het kabinet bijv. ook nastreeft). Het ene deel van de overheid gaat hier lijnrecht in tegen het andere. Dat dit dan vanuit de Rijksoverheid gebeurd, is ronduit kwalijk te noemen.

Ik heb het gevoel dat een of andere anti-klimaat ambtenaar probeert te saboteren.

• Ken Wood
Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Dat is echt een achterlijke gedachte om twee redenen.

Ten eerste: het hele idee van ERE's is juist om groen vervoer te stimuleren direct bij de gebruiker van groen vervoer. Als we dat niet wilden, dan hadden we het bij de oude HBE's kunnen laten (die kon je immers alleen zakelijk claimen).

Ten tweede: het is ronduit debiel dat de overheid beleid in de wet verankerd waar diezelfde overheid niet achterstaat. Direct in strijd met het 'met een mond spreken' principe (wat het kabinet bijv. ook nastreeft). Het ene deel van de overheid gaat hier lijnrecht in tegen het andere. Dat dit dan vanuit de Rijksoverheid gebeurd, is ronduit kwalijk te noemen.

Ik heb het gevoel dat een of andere anti-klimaat ambtenaar probeert te saboteren.
Het is geen achterlijke gedachte hoor. Ik ben het met je eens dat het doel van ERE's is om groen vervoer te stimuleren. Echter heeft de overheid die stimulans niet nodig (althans niet op dit punt). De Rijksoverheid kiest uit eigen beweging al voor een elektrisch wagenpark. Door de ERE's niet te verzilveren kunnen deze ook niet worden opgekocht en gebruikt door producenten van fossiele brandstoffen. Er zijn daardoor minder ERE's op de markt waardoor de prijs van de ERE stijgt en fossiele brandstoffen dus duurder worden. Zie hier de verduurzamingswinst!

De Rijksoverheid spreekt zichzelf dus niet tegen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Ken Wood ERE's zijn voor eindgebruikers. De werkgever speelt er geen enkele rol in al zullen ze dat graag willen.

En laten we eerlijk wezen: elektrisch vervoer kan na de afgelopen 2 jaar wel weer een stimulans gebruiken. In die 2 jaar is de bijtelling en wegenbelasting al verhoogd waardoor voor veel mensen de nadelen van elektrisch rijden niet meer opwegen tegen rijden op brandstof.

• Ken Wood
@Glashelder Of de overheid uiteindelijk wel of niet toestaat dat medewerkers hun ERE's kunnen verkopen heeft geen enkele invloed op het wel of niet elektrisch zakelijk rijden door die medewerkers. De overheid bepaalt de brandstof van de dienstauto, niet de medewerker zelf.

Dus ja, de ERE's zijn een stimulans om elektrisch te rijden, maar dat geldt niet voor de Rijksoverheid omdat die toch al streeft naar zoveel mogelijk elektrisch rijden. De enige mogelijke negatieve invloed zou kunnen zijn dat ambtenaren of hun huisgenoten ook geen ERE-vergoedingen meer kunnen krijgen voor hun privévoertuigen, zoals @de Peer ook aangaf. Maar dat zou heel krom zijn.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:37
Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:08:
@Ken Wood ERE's zijn voor eindgebruikers. De werkgever speelt er geen enkele rol in al zullen ze dat graag willen.

En laten we eerlijk wezen: elektrisch vervoer kan na de afgelopen 2 jaar wel weer een stimulans gebruiken. In die 2 jaar is de bijtelling en wegenbelasting al verhoogd waardoor voor veel mensen de nadelen van elektrisch rijden niet meer opwegen tegen rijden op brandstof.
Gelukkig is brandstof niet duurder geworden 😉

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zie vooral wederom een reden waarom je een laadpaal vooral zelf wilt beheren een aanleggen. Dan kunnen ze van alles vragen waar je geen antwoord op schuldig bent.

Mijn laadpaal is van mij en ik wens ze veel succes om te verbieden die ERE's te claimen.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:03

thof

FP ProMod
Glashelder schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:53:
Ik zie vooral wederom een reden waarom je een laadpaal vooral zelf wilt beheren een aanleggen. Dan kunnen ze van alles vragen waar je geen antwoord op schuldig bent.

Mijn laadpaal is van mij en ik wens ze veel succes om te verbieden die ERE's te claimen.
Plus als je elders laadt (publiek of buren bijvoorbeeld) er alsnog sprake kan zijn van verkoop van ERE's maar dan totaal buiten het zicht van de medewerker en werkgever...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• rovegt
  • Laatst online: 22-07 19:23
snip: topicwarning gemist ?

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 22-07-2026 19:23 ]

• -PeeWee-
[...]

Is overigens voor de belastingdienst niet relevant. Beiden voeren een gezamenlijk huishouden en hebben dus toegang en beschikking over het resultaat van de ERE. Je kan op die wijze het niet ontlopen. Hoe dat gaat uitpakken mbt werkgevers, who knows...

• -PeeWee-
Ken Wood schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:24:
@Glashelder Of de overheid uiteindelijk wel of niet toestaat dat medewerkers hun ERE's kunnen verkopen heeft geen enkele invloed op het wel of niet elektrisch zakelijk rijden door die medewerkers. De overheid bepaalt de brandstof van de dienstauto, niet de medewerker zelf.

Dus ja, de ERE's zijn een stimulans om elektrisch te rijden, maar dat geldt niet voor de Rijksoverheid omdat die toch al streeft naar zoveel mogelijk elektrisch rijden. De enige mogelijke negatieve invloed zou kunnen zijn dat ambtenaren of hun huisgenoten ook geen ERE-vergoedingen meer kunnen krijgen voor hun privévoertuigen, zoals @de Peer ook aangaf. Maar dat zou heel krom zijn.
Je kan niet iets in de wet verankeren (= gelijk voor IEDEREEN) en dan vervolgens zeggen, maar voor mij als rijksoverheid geldt dat niet. Dus OF we hanteren de wet (en die zegt dat ongeacht wie of wat er laadt, de eigenaar van de aansluiting de ERE's mag verkopen), OF we veranderen de wet weer, waardoor alles teruggaat naar hoe het was.

Zelf even bepalen of de wet wel of niet van toepassing is, omdat je toch al je doelen behaalt, is natuurlijk uit den boze.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
-PeeWee- schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Je kan niet iets in de wet verankeren (= gelijk voor IEDEREEN) en dan vervolgens zeggen, maar voor mij als rijksoverheid geldt dat niet. Dus OF we hanteren de wet (en die zegt dat ongeacht wie of wat er laadt, de eigenaar van de aansluiting de ERE's mag verkopen), OF we veranderen de wet weer, waardoor alles teruggaat naar hoe het was.

Zelf even bepalen of de wet wel of niet van toepassing is, omdat je toch al je doelen behaalt, is natuurlijk uit den boze.
Misschien is het goed als we ons beperken tot de originele vraag van @de Peer . Nu lijken we weer in de fuik van een juridisch / fiscale discussie te belanden waarin iedereen zijn eigen juridisch of fiscaal inzicht tentoon gaat spreiden en we steeds verder afdrijven van de oorspronkelijk door de Peer gestarte discussie. Misschien is het het beste als @de Peer ons op de hoogte houdt van ontwikkelingen over dit 'dossier' of iemand die in een vergelijkbare situatie zit nieuwe ontwikkelingen te melden heeft.

Is overigens niet specifiek voor deze reactie van @-PeeWee- maar is toevallig op dit moment de laatste in de sequence :)

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 22-07-2026 21:25 ]

• walsan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
Ik zie bij verschillende overzichten bij uitkering door Zeres een opbrengst van €0,12 / kWh.
Er zal toch ook nog een jaarlijkse auditfee moeten worden betaald (€150 ?) dat de netto opbrengst toch negatief beinvloedt?

Kleine correctie:
(net iets beter op hun site gekeken):
Particulieren hebben geen kosten.
Bedrijven en VvE's: € 150,- exclusief btw per EAN per jaar

[ Voor 25% gewijzigd door walsan op 24-07-2026 00:07 ]

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.