Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Precies. Dat staat ook in de disclaimer hieronder. Leuk dat je kan aantonen dat er niks tussen zit, maar dat kan morgen anders zijn.Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
Ja die is gewoon hetzelfde als je energiemeter van je netbeheerder. Alleen hij zit niet in de laadpaal en ik meende dat dat een harde eis was. Je zou immers tussen die SAP en je laadpaal nog meer verbruikers kunnen hebben.
Mijn boefje is liev!
Volgens de NEa zelf (https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren):JB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:54:
[...]
Precies. Dat staat ook in de disclaimer hieronder. Leuk dat je kan aantonen dat er niks tussen zit, maar dat kan morgen anders zijn.
* Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.
Kijk! Dan klopt hetgeen hieronder niet.anboni schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:57:
[...]
Volgens de NEa zelf (https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren):
[...]
Mijn boefje is liev!
Als je dat zo leest dan zou er een optie zijn idd, maar ik vraag me dan af of er nog extra voorwaarden zijn zoals een verzegelde aansluiting naar de paal of weet ik wat.anboni schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:57:
[...]
Volgens de NEa zelf (https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren):
[...]
Ik heb nog even lopen Googlen maar ik kan geen extra voorwaarden vinden betreffende de laadpaal op een SAP en er zijn een aantal inboekers die dat gewoon wel doen. Dus het zou moeten lukken lijkt me dan.
[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 06-08-2026 21:09 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Tja, als je verkeerd wilt. Er zijn ook verloopstekkers waarmee je andere apparaten via je laadstation van stroom kunt voorzien.Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
Ja die is gewoon hetzelfde als je energiemeter van je netbeheerder. Alleen hij zit niet in de laadpaal en ik meende dat dat een harde eis was. Je zou immers tussen die SAP en je laadpaal nog meer verbruikers kunnen hebben.
Daar ben ik mee op de hoogte, er is zelfs een topic over. Maar dat wou ik hier maar niet opperen. Het zal vast onder het kopje fraude vallen.pzijde schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 01:16:
[...]
Tja, als je verkeerd wilt. Er zijn ook verloopstekkers waarmee je andere apparaten via je laadstation van stroom kunt voorzien.
Wat bedoel je metBatilan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb mijn Peblar Business ingesteld met Tap als backend en kan nog steeds de verschillende zonne-laad strategieën gebruiken, ook nog met evcc als controller gebruikt, ook geen probleem. Dat lijkt dus allemaal goed te werken.
Ik moet mijn inboeker nog kiezen maar dat wordt dit jaar geen Tap omdat ik dan de sessies vanaf februari niet kan laten inboeken.
Omdat je je laadpaal nog maar net hebt zou je Tap kunnen kiezen. Hoewel Tap in mijn ogen een betrouwbare en transparante partij is, scoren ze met hun starre opstelling bij mij minder als inboeker.
" Ik moet mijn inboeker nog kiezen maar dat wordt dit jaar geen Tap omdat ik dan de sessies vanaf februari niet kan laten inboeken."
Ik zoek een inboeker en gebruik TAP en EVCC. Zou dus perfect zijn voor mij.
ehhhh..HOI
Als je dus met je laadpaal niet al het hele jaar bij TAP zit dan zijn zij een slechte keus omdat je de ERE certificaten van vóór je overstap niet ten gelde kan maken.
Dat maakt wel dat TAP waarschijnlijk een bijzonder betrouwbare administratie heeft en dus naar alle waarschijnlijkheid weinig problemen met audits zal hebben.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/07/23/webinar-inboeken-elektriciteit-22-juni-2026
@JB: het wordt al uitgelgd zie ik. Aan alle anderen die hierop reageren, dit komt van de website van Joulo.JB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:41:
[...]
Wat is een SAP? Je Zaptec word inderdaad niet ondersteund maar dat wist je vast zelf al
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Inmiddels is er inderdaad gereageert via Whatsapp maar een antwoord heb ik nog niet. Zal mij benieuwen. Eerder heb ik deze constructie geprobeerd aan te melden via Den Hartog maar diegene die ik daar als contact kreeg begreep er niks van. Wist niet wat een SAP was en na uitleg leek het hem dat alleen bedrijven een SAP kunnen krijgen. Een belachelijke aanname natuurlijk. Ook bij Laadloon ben ik hierover begonnen, nooit een reactie gekregen. Dat was allemaal in mei. Nu dacht ik, ik probeer het nog maar eens, ik heb de indruk dat ze bij Joulo meer kennis van zaken hebben.Samplex schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:44:
Ik kreeg via Whatsapp gewoon netjes antwoord, zat soms een poosje tussen.
Ik zal hier rapporteren hoe het afloopt.
Joulo heeft gereageerd. Ik ben voor hun (1 van) de eerste(n). Hun standpunt:RikHa schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:47:
Ik zal hier rapporteren hoe het afloopt.
Formeel moet de SAP uitgelezen worden. En er moet bewezen worden dat er niks anders achter de SAP zit. Hoe ik dat kan bewijzen, foto's, techniek. En hoe ik de SAP uitlees. Dat doe ik nu door de meter fysiek uit te lezen, fotograferen. Mijn vraag; hebben jullie een P1 oplossing of kunnen jullie de meter uitlezen of kunnen jullie dat via Frank Energie? Antwoord: Oh Frank, ja daar hebben we een deal mee, die gaat in september live, dan even kijken of we direct die gegevens op kunnen halen? Ik: prima, Tot dan even niks doen? Of zal ik vast foto's sturen? Antwoord: Ja graag. Ik: morgenochtend, nu vrijmibo!
Tot zover goed te spreken over de communicatie!
[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 07-08-2026 16:30 ]
Dan krijgen ze deze data gewoon als JSON files binnen met kwartierwaardes.
Als klant zijnde kan je dan gewoon Joulo autoriseren om jouw EAN uit te lezen. Hoef je ook geen aparte apparatuur zelf te regelen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
[quote]Beste Rik, Goed nieuws: je hebt een Secundair Allocatiepunt (SAP), dus een MID-upgrade van je laadstation is niet nodig. Je offerte-aanvraag laten we vervallen. Via de SAP-route kun je direct inboeken. Daarvoor hebben we drie dingen van je nodig:
1. Voeg je SAP-aansluiting toe. Log in op je dashboard en ga naar je aansluitingen. Voeg daar de EAN-code van je SAP toe (die vind je op de brief of factuur van je netbeheerder, 18 cijfers).
2. Upload een factuur van je energieleverancier voor deze aansluiting. Daarmee tonen we aan dat het leverpunt op jouw naam staat.
3. Bevestig dat de aansluiting alleen je laadstation voedt. Je vinkt dit aan in hetzelfde scherm en uploadt een korte verklaring.
Daarna controleren wij je aanvraag. Na goedkeuring tellen je laadsessies automatisch mee en betalen we per kwartaal uit. Je hoeft verder niets te doen.
Vragen? Stuur ons een bericht, we kijken met je mee.
[/quote]
Die werkt niet als je rechtsonder het reactievak visueel hebt gekozen ipv broncode.RikHa schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:45:
Waarom doet die quote het niet?
Zoek de bearerkey op als je inlogt (zie plaatje). Die wordt gebruikt als "secret" in ha.
Deze zal wel bij elke inlog anders zijn vermoed ik omdat er een unieke code via de mail verstuurd wordt. Maar voor nu werkt het.
:strip_exif()/f/image/i4dNnbHQOSq53TYFNu04C0Yz.jpg?f=fotoalbum_large)
secrets.yaml in config
1
2
3
4
5
| # Use this file to store secrets like usernames and passwords. # Learn more at https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/ some_password: welcome lekkerladen_api_auth: "Bearer 22IuxxxxxxxxxxxxMWtf2iTJvoorbeeldC1V" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| # lekkerladen.yaml • Lekkerladen sensors rest: - resource: https://api.lekkerladen.com/api/ere-rate scan_interval: 3600 headers: Authorization: !secret lekkerladen_api_auth sensor: - name: "Lekkerladen ERE Price" unique_id: ere_price icon: mdi:currency-eur value_template: "{{ value_json.erePrice | float(0) }}" unit_of_measurement: "€/ERE" - name: "Lekkerladen ERE per kWh" unique_id: ere_per_kwh icon: mdi:currency-eur value_template: "{{ value_json.perKwh | float(0) }}" unit_of_measurement: "€/kWh" - resource: https://api.lekkerladen.com/api/sessions scan_interval: 3600 method: POST headers: Authorization: !secret lekkerladen_api_auth sensor: - name: "Lekkerladen Last Session kWh" unique_id: last_energy_delivered_kwh value_template: "{{ value_json.data[0].energyDeliveredKwh | float(0) | round(2) }}" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy - name: "Lekkerladen Total kWh" unique_id: total_energy_delivered_kwh value_template: >- {{ value_json.data | map(attribute='energyDeliveredKwh') | map('float', 0) | sum | round(2) }} unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total - name: "Lekkerladen Remote User Id" unique_id: remote_user_id icon: mdi:card-account-details-outline value_template: "{{ value_json.data[0].remoteUserId | default('') }}" json_attributes_path: "$.data[0]" json_attributes: - startTime - endTime template: - sensor: - name: "Lekkerladen Total ERE Euro" unique_id: lekkerladen_total_ere_euro unit_of_measurement: "€" device_class: monetary state_class: total state: >- {{ (states('sensor.lekkerladen_total_kwh') | float(0) * states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') | float(0) * 0.8) | round(2) }} availability: >- {{ states('sensor.lekkerladen_total_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] }} - name: "Lekkerladen Last Session ERE Euro" unique_id: lekkerladen_last_session_ere_euro unit_of_measurement: "€" device_class: monetary state_class: total state: >- {{ (states('sensor.lekkerladen_last_session_kwh') | float(0) * states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') | float(0) * 0.8) | round(2) }} availability: >- {{ states('sensor.lekkerladen_last_session_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] }} |
:strip_exif()/f/image/2OMD5a5UMJrT4J5z714APUSc.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @crryp voor het dashboard
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2026 09:23 ]
Als je wilt kan je dit voorbeeld pakken: https://github.com/crryp/joulo-haAUijtdehaag schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:46:
Ik lees app.lekkerladen.nl nu ook uit.
Zoek de bearerkey op als je inlogt (zie plaatje). Die wordt gebruikt als "secret" in ha.
Deze zal wel bij elke inlog anders zijn vermoed ik omdat er een unieke code via de mail verstuurd wordt. Maar voor nu werkt het.
[Afbeelding]
secrets.yaml in configYAML:lekkerladen.yaml (ik heb een directory /packages waar al mijn yamls in staan)
1 2 3 4 5 # Use this file to store secrets like usernames and passwords. # Learn more at https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/ some_password: welcome lekkerladen_api_auth: "Bearer 22IuxxxxxxxxxxxxMWtf2iTJvoorbeeldC1V"YAML:Dashboard (peblar business)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 # lekkerladen.yaml • Lekkerladen sensors rest: - resource: https://api.lekkerladen.com/api/ere-rate scan_interval: 3600 headers: Authorization: !secret lekkerladen_api_auth sensor: - name: "Lekkerladen ERE Price" unique_id: ere_price icon: mdi:currency-eur value_template: "{{ value_json.erePrice | float(0) }}" unit_of_measurement: "€/ERE" - name: "Lekkerladen ERE per kWh" unique_id: ere_per_kwh icon: mdi:currency-eur value_template: "{{ value_json.perKwh | float(0) }}" unit_of_measurement: "€/kWh" - resource: https://api.lekkerladen.com/api/sessions scan_interval: 3600 method: POST headers: Authorization: !secret lekkerladen_api_auth sensor: - name: "Lekkerladen Last Session kWh" unique_id: last_energy_delivered_kwh value_template: "{{ value_json.data[0].energyDeliveredKwh | float(0) | round(2) }}" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy - name: "Lekkerladen Total kWh" unique_id: total_energy_delivered_kwh value_template: >- {{ value_json.data | map(attribute='energyDeliveredKwh') | map('float', 0) | sum | round(2) }} unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total - name: "Lekkerladen Remote User Id" unique_id: remote_user_id icon: mdi:card-account-details-outline value_template: "{{ value_json.data[0].remoteUserId | default('') }}" json_attributes_path: "$.data[0]" json_attributes: - startTime - endTime template: - sensor: - name: "Lekkerladen Total ERE Euro" unique_id: lekkerladen_total_ere_euro unit_of_measurement: "€" device_class: monetary state_class: total state: >- {{ (states('sensor.lekkerladen_total_kwh') | float(0) * states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') | float(0) * 0.8) | round(2) }} availability: >- {{ states('sensor.lekkerladen_total_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] }} - name: "Lekkerladen Last Session ERE Euro" unique_id: lekkerladen_last_session_ere_euro unit_of_measurement: "€" device_class: monetary state_class: total state: >- {{ (states('sensor.lekkerladen_last_session_kwh') | float(0) * states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') | float(0) * 0.8) | round(2) }} availability: >- {{ states('sensor.lekkerladen_last_session_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.lekkerladen_ere_per_kwh') not in ['unknown', 'unavailable'] }}
[Afbeelding]
Met dank aan @crryp voor het dashboard
en een lekkerladen intergratie maken!
Plus wat is de lifetime van die bearer token? Meestal maar 1 uur max (als ze security serieus nemen)
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Ik vrees dat dat een beetje boven mijn pet gaat. (zelfs met hulp van claude)
Ik krijg van lekkerladen een nieuwe inlogcode via de email bij een nieuwe inlog met mijn email adres.
Bij joulo werkt dat inloggen anders met email en een vast wachtwoord?
Geen idee hoe lang de bearercode aktief is, ik dacht al een paar dagen.
Ik laad hooguit 1x per week dus ik zie niet zo vaak een verschil.
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2026 10:24 ]
Mijn vriend en ik hebben recentelijk laadpalen laten installeren zodat we de overstap kunnen gaan maken om elektrisch te gaan rijden. Hier hebben wij ook bewust een meter mét interne MID-meter laten installeren, omdat wij over de ERE-certificaten hebben gehoord.
Ik lees nu over inboekdienstverleners, maar is het ook mogelijk om dit zelf te doen, zonder zo'n dienstverlener?
Edit: ik lees nu dat dit inderdaad verplicht via een dienstverlener moet.
Zoniet, wat zijn de ervaringen bij inboekers? Ik zie in de originele post een poll met daarop dat veel mensen voor een bepaalde partij hebben gekozen, maar daarna zijn er 186 paginas aan reacties bijgekomen, en dat zijn mij wel een beetje veel reacties om door te lezen
[ Voor 6% gewijzigd door IHVD op 09-08-2026 12:58 ]
Nee. Zelf doen is sowieso onmogelijk omdat er een drempel is van véél meer dan één aansluiting om te mogen handelen.IHVD schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:21:
Ik lees nu over inboekdienstverleners, maar is het ook mogelijk om dit zelf te doen, zonder zo'n dienstverlener?
Niet lullig bedoeld, maar 186 pagina’s aan ervaringen valt niet samen te vatten in paar posts.. je krijgt reacties van een aantal enthousiastelingen van Joulo, lekkerladen en Zeres en zult veel ervaringen missen.Zoniet, wat zijn de ervaringen bij inboekers? Ik zie in de originele post een poll met daarop dat veel mensen voor een bepaalde partij hebben gekozen, maar daarna zijn er 186 paginas aan reacties bijgekomen, en dat zijn mij wel een beetje veel reacties om door te lezen
Je zult aan de bak moeten om het topic al dan niet deels door te nemen.
Joulo heeft een developer api! Dus dat werkt met een api token.AUijtdehaag schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:16:
@crryp
Ik vrees dat dat een beetje boven mijn pet gaat. (zelfs met hulp van claude)
Ik krijg van lekkerladen een nieuwe inlogcode via de email bij een nieuwe inlog met mijn email adres.
Bij joulo werkt dat inloggen anders met email en een vast wachtwoord?
Geen idee hoe lang de bearercode aktief is, ik dacht al een paar dagen.
Ik laad hooguit 1x per week dus ik zie niet zo vaak een verschil.
als je code stopt kan het zijn dat je bearer token verlopen is! Als je naar https://jwt.io gaat en hem daar plakt kan je zien hoelang hij geldig is!
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Nee, consumenten moeten verplicht via een inboekdienstverlener. Geen uitzonderingen.IHVD schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:21:
Nou zijn we inmiddels een aantal maanden verder dan wanneer het topic is gestart.
Mijn vriend en ik hebben recentelijk laadpalen laten installeren zodat we de overstap kunnen gaan maken om elektrisch te gaan rijden. Hier hebben wij ook bewust een meter mét interne MID-meter laten installeren, omdat wij over de ERE-certificaten hebben gehoord.
Zoniet, wat zijn de ervaringen bij inboekers? Ik zie in de originele post een poll met daarop dat veel mensen voor een bepaalde partij hebben gekozen, maar daarna zijn er 186 paginas aan reacties bijgekomen, en dat zijn mij wel een beetje veel reacties om door te lezen
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De bekendste zijn Joulo, Lekkerladen en Zeres ongeveer. Mijn advies? Zoek in het Topic op deze drie (of eventueel een andere van je eigen voorkeur) en bekijk de ervaringen en opslag die ze rekenen. Zelf voor Zeres gegaan maar volgens mij had het iets goedkoper gekund bij een van de andere 2.Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:36:
[...]
Nee, consumenten moeten verplicht via een inboekdienstverlener. Geen uitzonderingen.
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Ik zag in de screenshot van LekkerLaden die langskwam een iets hogere ERE waarde dan ik bij Joulo heb, dat kan inmiddels ook een rol gaan spelen natuurlijk.Destynx schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:52:
[...]
De bekendste zijn Joulo, Lekkerladen en Zeres ongeveer. Mijn advies? Zoek in het Topic op deze drie (of eventueel een andere van je eigen voorkeur) en bekijk de ervaringen en opslag die ze rekenen. Zelf voor Zeres gegaan maar volgens mij had het iets goedkoper gekund bij een van de andere 2.
I have usernames older than you.
Maar heb jij de (maximale) fee-korting al gerealiseerd? Als je intstapt met Tibber bijvoorbeeld, ga je meteen van 20% > 10%pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Ik zag in de screenshot van LekkerLaden die langskwam een iets hogere ERE waarde dan ik bij Joulo heb, dat kan inmiddels ook een rol gaan spelen natuurlijk.
Mijn boefje is liev!
De vraag is of dat komt door 'beter verkopen' of gewoon door wisselende marktprijzen. Dat betekent dus niet zomaar dat LekkerLaden bij een volgende verkoopronde ook weer tegen hogere prijzen verkoopt. 'In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst'pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Ik zag in de screenshot van LekkerLaden die langskwam een iets hogere ERE waarde dan ik bij Joulo heb, dat kan inmiddels ook een rol gaan spelen natuurlijk.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het moment van verkoop is (of kan) behoorlijk uitmaken, dat blijft een gok voor de inboeker. Kun je net geluk of pech mee hebben.pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Met andere woorden, staar je niet (teveel) blind op de verkoopprijs van ERE's. (geen garantie dat jij die ook behaald)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Klopt, maar die prijs is onderheving aan marktwerking en ook maar een momentopname wanneer de ERE's verkocht worden. Sommige partijen verkopen ze volgens mij maar 1 keer per jaar, andere elk kwartaal.pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Daarnaast heeft Joulo volgens mij een 20% basis fee en Zeres maar 19%. Afgelopen verkoopronde betekende dat zo te zien €0,129 netto/kWh voor Joulo en €0,125 netto/kWh voor Zeres, terwijl de bruto verkoopprijs €0,161 voor Joulo en €0,154 voor Zeres was.
Daarnaast ligt het er ook weer aan wat jouw kortingspercentage op die fee is. Ik betaal maar 18% bij Zeres.
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Ik zit nu op 15 - ik tibber niet. Maar joulo heeft een eigen topic - het ging me er meer om dat de vraag was: welke inboeker moet ik kiezen en toen kwam er een lijstje maar er gaan ook verschillen (zoals 27 keer bevestigd) in de ERE waarde die gerealizeerd wordt ontstaan. Dat is prima, maar kan ook een reden zijn om te shoppen: uiteindelijk zijn de kW's die wij laden geld waard voor de inboekers, dus ik zie die 20% ook nog wel naar 2% als er een echte markt ontstaat.JB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:32:
[...]
Maar heb jij de (maximale) fee-korting al gerealiseerd? Als je intstapt met Tibber bijvoorbeeld, ga je meteen van 20% > 10%
Welke inboeker je moet kiezen is je eigen keuze en er zijn geen garanties uit het verleden, immers ERE voor particulieren is nieuw. Mijn advies zou zijn, leg je niet jarenlang vast.pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
Ik zit nu op 15 - ik tibber niet. Maar joulo heeft een eigen topic - het ging me er meer om dat de vraag was: welke inboeker moet ik kiezen en toen kwam er een lijstje maar er gaan ook verschillen (zoals 27 keer bevestigd) in de ERE waarde die gerealizeerd wordt ontstaan. Dat is prima, maar kan ook een reden zijn om te shoppen: uiteindelijk zijn de kW's die wij laden geld waard voor de inboekers, dus ik zie die 20% ook nog wel naar 2% als er een echte markt ontstaat.
Uiteindelijk gaat het bij de meeste mensen op enkele tientjes per jaar wat het mogelijke verschil zou kunnen zijn, met de nadruk op zou kunnen.pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
Ik zit nu op 15 - ik tibber niet. Maar joulo heeft een eigen topic - het ging me er meer om dat de vraag was: welke inboeker moet ik kiezen en toen kwam er een lijstje maar er gaan ook verschillen (zoals 27 keer bevestigd) in de ERE waarde die gerealizeerd wordt ontstaan. Dat is prima, maar kan ook een reden zijn om te shoppen: uiteindelijk zijn de kW's die wij laden geld waard voor de inboekers, dus ik zie die 20% ook nog wel naar 2% als er een echte markt ontstaat.
De fee is maar een deel van de som, de verkoopprijs ook. Voor mij is betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en uitbetaling per kwartaal belangrijker dan de fee. En de contractduur. Die is min/max 1 jaar, niet meer, niet minder
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Pr088 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:16:
[...]
….. immers ERE voor particulieren is nieuw…….
Klopt maar er zijn ook inboekers die al jaren actief zijn met ERE’s op de “zakelijke markt”. Die hebben meer ervaring en mogelijk betere prijzen
……Mijn advies zou zijn, leg je niet jarenlang vast…..
Helemaal mee eens !! Max 1 jaar en dan opnieuw bekijken wie het “beter” doet.
[ Voor 8% gewijzigd door Cupra KvG op 10-08-2026 20:07 ]
Plaats onderstaande in packages/laadloon.yaml
En maak in secrets.yaml laadloon_username en laadloon_password aan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| input_text: laadloon_access_token: name: Laadloon Access Token max: 255 sensor: - platform: rest name: Laadloon Bookings Raw resource: "https://app.laadloon.nl/api/me/bookings?page=1&page_size=1" method: GET headers: Authorization: "Bearer {{ states('input_text.laadloon_access_token') }}" Accept: "application/json" value_template: "{{ value_json.count }}" json_attributes: - bookings - summary scan_interval: 300 template: - sensor: - name: "Laadloon sessies" unique_id: laadloon_sessies state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'summary').sessions }}" unit_of_measurement: "sessies" state_class: measurement icon: mdi:ev-station - name: "Laadloon Totaal energie geregistreerd" unique_id: laadloon_quantity_kwh state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'summary').quantity_kwh }}" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total icon: mdi:lightning-bolt - name: "Laadloon Opbrengst indicatie" unique_id: laadloon_estimated_payout state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'summary').estimated_payout }}" unit_of_measurement: "EUR" device_class: monetary state_class: total icon: mdi:cash-clock - name: "Laadloon Opbrengst verkocht" unique_id: laadloon_actual_payout state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'summary').actual_payout }}" unit_of_measurement: "EUR" device_class: monetary state_class: total icon: mdi:cash-check - name: "Laadloon Laatste energie geregistreerd" unique_id: laadloon_laatste_kwh state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'bookings')[0].quantity }}" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: measurement icon: mdi:lightning-bolt - name: "Laadloon Laatste credits aantal" unique_id: laadloon_laatste_ere state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'bookings')[0].quantity_ere }}" unit_of_measurement: "ERE" state_class: measurement icon: mdi:certificate - name: "Laadloon Laatste opbrengst" unique_id: laadloon_laatste_opbrengst state: "{{ state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'bookings')[0].payout.customer_payout }}" unit_of_measurement: "EUR" device_class: monetary state_class: total icon: mdi:cash - name: "Laadloon Laatste sessie" unique_id: laadloon_laatste_sessie state: "{{ as_datetime(state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'bookings')[0].end_date) | as_local }}" device_class: timestamp icon: mdi:calendar-end - name: "Laadloon Laatste koers" unique_id: laadloon_laatste_prijs_per_kwh state: >- {% set booking = state_attr('sensor.laadloon_bookings_raw', 'bookings')[0] %} {% if booking.quantity | float(0) > 0 %} {{ (booking.payout.customer_payout / booking.quantity) | round(4) }} {% else %} {{ 0 }} {% endif %} unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement icon: mdi:currency-eur rest_command: laadloon_login: url: "https://app.laadloon.nl/api/auth/login/" method: POST content_type: "application/json" payload: '{"username": "{{ username }}", "password": "{{ password }}"}' automation: - alias: "Laadloon bootstrap login" trigger: - platform: time_pattern minutes: "/10" - platform: homeassistant event: start action: - service: rest_command.laadloon_login data: username: !secret laadloon_username password: !secret laadloon_password response_variable: login_result - service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.laadloon_access_token data: value: "{{ login_result.content.access }}" |
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Jazwaargeschapen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:50:
Wat gebeurt er precies als je een laadsessie afrondt en je internetverbinding is down op dat moment, wordt deze dan later alsnog doorgestuurd naar je inboeker?
:strip_exif()/f/image/NDqdX1Clh8txtnDSP32JBmj3.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn afgelopen week verhuisd en gisterenavond heb ik m'n nieuwe Raedian Neo 11kW met ingebouwde MID opgehangen, werkt prima.
Had deze voor relatief weinig geld nieuw uit Duitsland laten komen en tot m'n verbazing zat zelfs de bijbehorende ct-kit voor load balancing / solar charging in de doos erbij. Heb deze (nog) niet aangesloten, omdat ik (nog) geen zonnepanelen heb en in principe ook via Home Assistant de lader aan zou moeten kunnen sturen. Maar dat komt later allemaal wel
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Waar heb je die gekocht? Linkje?FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:27:
[Afbeelding]
We zijn afgelopen week verhuisd en gisterenavond heb ik m'n nieuwe Raedian Neo 11kW met ingebouwde MID opgehangen, werkt prima.
Had deze voor relatief weinig geld nieuw uit Duitsland laten komen en tot m'n verbazing zat zelfs de bijbehorende ct-kit voor load balancing / solar charging in de doos erbij. Heb deze (nog) niet aangesloten, omdat ik (nog) geen zonnepanelen heb en in principe ook via Home Assistant de lader aan zou moeten kunnen sturen. Maar dat komt later allemaal wel
https://wallboxcenter.de/...x-11kw-inkl-7m-ladekabel/
Hij komt in zilver, maar in de doos zitten ook nog los een zwarte backplate en front. 2 RFID pasjes en ct-kit ook erbij.
€670 inclusief BTW en verzenden.
ERE is nieuw. Ook zakelijk. Daarvoor waren er hbe's die alleen toegankelijk waren voor ondernemingen met veel laadpalen (vanaf zo'n 100.000 kWh op jaarbasis) . Voor bijvoorbeeld een VvE met 10 laadpalen waren hbe's niet eens interessant door de hoge vaste (controle) kosten.Cupra KvG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:05:
[...…..
immers ERE voor particulieren is nieuw…….
Klopt maar er zijn ook inboekers die al jaren actief zijn met ERE’s op de “zakelijke markt”. Die hebben meer ervaring en mogelijk betere prijzen
……Mijn advies zou zijn, leg je niet jarenlang vast…..
Helemaal mee eens !! Max 1 jaar en dan opnieuw bekijken wie het “beter” doet.
]
Hmmm dat is een beetje kort door de bocht.BartjeBoos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
ERE is nieuw. Ook zakelijk. Daarvoor waren er hbe's die alleen toegankelijk waren voor ondernemingen met veel laadpalen (vanaf zo'n 100.000 kWh op jaarbasis) . Voor bijvoorbeeld een VvE met 10 laadpalen waren hbe's niet eens interessant door de hoge vaste (controle) kosten.
ERE is echt de opvolger van HBE's, HBE's bestaan sinds 2015 en sinds 01-01-2027 is dit ook toegankelijk geworden voor kleinverbruikers/particulieren. HBE's waren ook vooral interessant voor bedrijven welke die de businesscase van een elektrische vrachtwagen rond moesten rekenen. Niet zo zeer voor veel laadpalen/locaties.
M3P - M3LR - 6320Wp
Helemaal correct. Behalve het gebruik van 'welke'. Die.bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:00:
[...]
Hmmm dat is een beetje kort door de bocht.
ERE is echt de opvolger van HBE's, HBE's bestaan sinds 2015 en sinds 01-01-2027 is dit ook toegankelijk geworden voor kleinverbruikers/particulieren. HBE's waren ook vooral interessant voor bedrijven welke de businesscase van een elektrische vrachtwagen rond moesten rekenen. Niet zo zeer voor veel laadpalen/locaties.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Ik zou zeggen Joulo. Die ondersteunen het ook gewoon: https://joulo.nl/home-assistantdonald_dick schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:14:
Welke ERE boer heeft de beste HA intergratie?
https://github.com/crryp/joulo-haGlashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:16:
[...]
Ik zou zeggen Joulo. Die ondersteunen het ook gewoon: https://joulo.nl/home-assistant
Sterker nog ik heb er een intergratie voor gemaakt
[ Voor 11% gewijzigd door crryp op 11-08-2026 16:35 ]
Je zit in een uitzonderingssituatie waarbij ik verwacht dat er niet verder wordt gekeken dan dat de EAN en het laadpunt niet elders als geregistreerd is. Het zou kunnen dat er gevraagd wordt om een jaarafrekening van de energieleverancier ter verificatie maar zo ver ik lees gaat dat alleen gevraagd worden wanneer er discussie ontstaat over aangeleverde gegevens. Gezien deze gegevens automatisch vanuit het laadpunt uitgelezen kunnen worden voorzie ik niet echt een reden tot discussie.Camo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:39:
Stel ik verhuis naar een woning welk een laadpaal met interne MID meter heeft, echter heeft de huidige bewoner deze niet geregistreerd bij een partij voor de ERE certificaten. Nu ben ik eigenlijk van plan om per oktober een energiecontract voor de woning af te nemen en nadat dit actief is mij ook aan te melden voor de ERE certificaten en dus met terugwerkende kracht ook alles van januari tot oktober beschikbaar krijg?
Beetje grijs gebied, ik zou zeggen een gelukje aan jouw kant dat de voorgaande bewoner de MID paal niet heeft geregistreerd. Dit is in die zin niet een dubieuze manier om winst pakken of te plegen fraude want of de voorgaande bewoner het nu heeft geladen, de buurman of een ver familielid, het is alsnog gebruikt om een EV mee te laden en volgt dus het principe van de regeling.
M3P - M3LR - 6320Wp
Geen grijs gebied, gewoon fraude. De ERE's komen toe aan de eigenaar van de EAN aansluiting, in dit specifieke geval de vorige eigenaar. Of hij deze wel of niet geclaimed heeft doet niet ter zake. Ten tijde van het laden, was de nieuwe eigenaar niet de eigenaar van de EAN aansluiting en heeft derhalve geen recht op de ERE.bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:06:
[...]
Je zit in een uitzonderingssituatie waarbij ik verwacht dat er niet verder wordt gekeken dan dat de EAN en het laadpunt niet elders als geregistreerd is. Het zou kunnen dat er gevraagd wordt om een jaarafrekening van de energieleverancier ter verificatie maar zo ver ik lees gaat dat alleen gevraagd worden wanneer er discussie ontstaat over aangeleverde gegevens. Gezien deze gegevens automatisch vanuit het laadpunt uitgelezen kunnen worden voorzie ik niet echt een reden tot discussie.
Beetje grijs gebied, ik zou zeggen een gelukje aan jouw kant dat de voorgaande bewoner de MID paal niet heeft geregistreerd. Dit is in die zin niet een dubieuze manier om winst pakken of te plegen fraude want of de voorgaande bewoner het nu heeft geladen, de buurman of een ver familielid, het is alsnog gebruikt om een EV mee te laden en volgt dus het principe van de regeling.
Dat gezegd hebbende, is het de vraag of men hierop controleert. Bij een audit loop je tegen de lamp, maar goede kans dat dit een edge case is waar men niet op controleert. Is ook een weinig voorkomende scenario.
Nee, gaat ook op naam.Camo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:39:
Stel ik verhuis naar een woning welk een laadpaal met interne MID meter heeft, echter heeft de huidige bewoner deze niet geregistreerd bij een partij voor de ERE certificaten. Nu ben ik eigenlijk van plan om per oktober een energiecontract voor de woning af te nemen en nadat dit actief is mij ook aan te melden voor de ERE certificaten en dus met terugwerkende kracht ook alles van januari tot oktober beschikbaar krijg?
Ik kan me zomaar voorstellen dat de inboeker (of de NEa zelf) kijkt naar de datum waarop de huidige tenaamstelling van de EAN tot stand is gekomen. Dat zal de startdatum voor de machtiging worden.Camo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:39:
Prima. Dit.-PeeWee- schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
…
Dat gezegd hebbende, is het de vraag of men hierop controleert. Bij een audit loop je tegen de lamp, maar goede kans dat dit een edge case is waar men niet op controleert. Is ook een weinig voorkomende scenario.
M3P - M3LR - 6320Wp
En je machtigt de inboeker, waarbij de naam op de machtiging hetzelfde moet zijn als de contracthouder voor het EAN...bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:45:
[...]
Wanneer? Je registreert alleen EAN en het laadpunt.
Hmhm, dat is niet historisch. Afijn, hele discussie om eigenlijk weinig, ik denk dat de vraagsteller echt een randgeval beschrijft waar geen haan naar kraait.anboni schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:01:
[...]
En je machtigt de inboeker, waarbij de naam op de machtiging hetzelfde moet zijn als de contracthouder voor het EAN...
M3P - M3LR - 6320Wp
In zekere zin speelt ditzelfde natuurlijk bij een overstap. Als jij van de ene inboeker overstapt naar een andere moet er ook een 'overdrachtsdatum' zijn. Lijkt me sterk dat je dan ook weer met terugwerkende kracht van dat jaar alles kan terugvragen (dus dubbel). Er moet dus ergens een gedeeld register tussen alle partijen die aangeeft welk EAN in gebruik is voor ERE.bokkow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:23:
[...]
Hmhm, dat is niet historisch. Afijn, hele discussie om eigenlijk weinig, ik denk dat de vraagsteller echt een randgeval beschrijft waar geen haan naar kraait.
Ook dat houdt EDSN keurig bij, bij het machtigen geef je vast in de kleine lettertjes toestemming om daarin te kijken. Het terugwerkende kracht is overigens een probleem van 2026, volgend jaar kan dat sowieso niet meer.IJsbeer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:28:
[...]
In zekere zin speelt ditzelfde natuurlijk bij een overstap. Als jij van de ene inboeker overstapt naar een andere moet er ook een 'overdrachtsdatum' zijn. Lijkt me sterk dat je dan ook weer met terugwerkende kracht van dat jaar alles kan terugvragen (dus dubbel). Er moet dus ergens een gedeeld register tussen alle partijen die aangeeft welk EAN in gebruik is voor ERE.
Je geeft een machtiging af per kalenderjaar. Tussentijds overstappen gaat niet, dus die datum zal in de praktijk altijd 1 januari zijn. De vorige inboeker was dan gemachtigd tot en met 31 december.IJsbeer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:28:
[...]
In zekere zin speelt ditzelfde natuurlijk bij een overstap. Als jij van de ene inboeker overstapt naar een andere moet er ook een 'overdrachtsdatum' zijn. Lijkt me sterk dat je dan ook weer met terugwerkende kracht van dat jaar alles kan terugvragen (dus dubbel). Er moet dus ergens een gedeeld register tussen alle partijen die aangeeft welk EAN in gebruik is voor ERE.
Wil je het 100% eerlijk doen, dan kun je m.i. twee dingen doen:
- Je registreert de laadpaal bij een inboeker die een export accepteert en je levert alleen de sessies in vanaf het moment dat jij eigenaar van de laadpaal/EAN bent geworden
- Je claimt alle ERE vanaf 1-1 en verrekent dat zoals je ook de gemeentelijke belastingen etc. verrekent
Dat zou op zich wel een nette zijn, maar die verrekening gebeurt normal gesproken bij de overdracht bij de notaris. Dan heb je natuurlijk nog geen zicht op de opbrengst.Sandro! schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
- Je claimt alle ERE vanaf 1-1 en verrekent dat zoals je ook de gemeentelijke belastingen etc. verrekent
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
We gaan namelijk een nogal dubieuze route op met de laatste discussie.
Klopt, ik bedoelde het meer als voorbeeld van andere dingen die je verrekent bij verkoop, niet zozeer het exacte moment waarop je het verrekent. Wil je het 99% eerlijk doen kun je kijken wat er gemiddeld per kWh is gerealiseerd en dat vermenigvuldig je met het aantal geladen kWh door de vorige eigenaar. Je kunt ook zeggen: Zeres garandeert € 0,12/kWh, die krijg je vast, mocht het dan € 0,14 worden (wat als verwachting op hun homepage staat) krijg je die € 0,02/kWh achteraf nog. Dan ga je weer richting 100% eerlijkanboni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:51:
[...]
Dat zou op zich wel een nette zijn, maar die verrekening gebeurt normal gesproken bij de overdracht bij de notaris. Dan heb je natuurlijk nog geen zicht op de opbrengst.
Maar goed, dat is allemaal wat moreel gezien het juiste is. Juridisch gezien kun je er alle kanten mee op.
Het was een reactie op een bericht waar werd gezegd dat “Klopt maar er zijn ook inboekers die al jaren actief zijn met ERE’s op de “zakelijke markt”.bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:00:
[...]
Hmmm dat is een beetje kort door de bocht.
ERE is echt de opvolger van HBE's, HBE's bestaan sinds 2015 en sinds 01-01-2027 is dit ook toegankelijk geworden voor kleinverbruikers/particulieren. HBE's waren ook vooral interessant voor bedrijven welke die de businesscase van een elektrische vrachtwagen rond moesten rekenen. Niet zo zeer voor veel laadpalen/locaties.
Daarvoor was er wel hbe alleen zakelijk waar een derde partij de audit deed.
Bij ere voor consumenten moet de inboeker nu de audit doen. Terwijl deze inboekers ook geen of weinig ervaring hebben met consumenten wat je vooral terug zag bij de introductie in de algemene voorwaarden. Zakelijke markt is toch echt anders.
Dasnie duur... Goeie tip!FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:54:
[...]
Hij komt in zilver, maar in de doos zitten ook nog los een zwarte backplate en front. 2 RFID pasjes en ct-kit ook erbij.
Heb je hem al hangen en geregistreerd?FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:54:
[...]
Als de ct-kit voor loadbalancing er bij zit is dat wel heel interessant. Heb je geluk gehad of zit die er altijd bij, aangezien de website ook nog een losse SC-kit aanbiedt.
Blaatschaap
Ik heb een Peblar Business met TAP als backend voor ERE en draai daarnaast evcc. TAP backend is geregeld via ocpp connectie. evcc stuurt de paal aan via het modbus protocol. Dus dat kan prima naast elkaar bestaan.krizzziz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:18:
[...]
Wat bedoel je met
" Ik moet mijn inboeker nog kiezen maar dat wordt dit jaar geen Tap omdat ik dan de sessies vanaf februari niet kan laten inboeken."
Ik zoek een inboeker en gebruik TAP en EVCC. Zou dus perfect zijn voor mij.
//Thapous
Geen idee hoe ze dit naderhand willen controleren/eisen, je kunt hem namelijk gewoon bestellen voor €499. Ik ben benieuwd hoe ze naderhand de registratie gaan checken.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
Ik had bij Wallboxdiscounter de inruilactie gezien voor een Raedian Neo, en m'n pa had nog zo'n oud ding van Newmotion liggen wat ik in had kunnen ruilen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste vergeleken met andere fees. https://energienerds.nl/i...ijking-aanbieders#korting
Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675, deze heeft ook MID. Iemand hier reeds ervaring met deze lader?
M'n pa heeft nu een Tesla Charger 3 MID. Volgens mij de goedkoopste MID meter die er te koop is, echter kun je daarvan het Ampèrage niet on the fly of via een schedule terugschroeven waardoor het altijd 11 kW is. Dat is niet ideaal icm zonnepanelen.
Wellicht dat ik het er op gok, €250 terug voor m'n oude lader zonder gedoe is niet heel gek. Marktplaats wordt inmiddels overspoeld met "oude" laders.
Blaatschaap
Hier hangt ie al ff. En de Nederlandse versie bij mij heeft ook 2 kleuren behuizing en ct klemmen. Die heb ik dus over, aangezien ik ook de ct kit had besteld. De ct klemmen schijnen genoeg te zijn voor load balancing, voor zonne laden heb je een extra meter nodig waarop de de ct klemmen aansluit en die zit in de ct kit.I_PANDA_I schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Heb je hem al hangen en geregistreerd?
Als de ct-kit voor loadbalancing er bij zit is dat wel heel interessant. Heb je geluk gehad of zit die er altijd bij, aangezien de website ook nog een losse SC-kit aanbiedt.
(Weet niet of de site al is aangepast, maar heb bovenstaande wel aangegeven bij Wallbox discounter)
[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 12-08-2026 18:38 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
I_PANDA_I schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Heb je hem al hangen en geregistreerd?
:strip_exif()/f/image/NDqdX1Clh8txtnDSP32JBmj3.jpg?f=fotoalbum_large)
Al wel hangen maar nog niet aangemeld voor ERE.
De ct-kit heb ik niet geïnstalleerd.
als ik die nieuwe, formele, toestemming niet geef zou ik dan gewoon kunnen overstappen naar Joulo met terugwerkende kracht?
Dat dat vinkje niet voldoet aan alle vereisten die de NEa stelt aan een machtiging, wil nog niet zeggen dat je geen geldig contract met Zeres hebt gesloten.sanzut schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:51:
Ik had een mail van Zeres gekregen dat ze nog met een officieel toestemmingsformulier komen voor het inboeken. Het eerdere vinkje in een formulier is blijkbaar niet voldoende. Nou zat ik te kijken dat hun commissie intussen bijna dubbel zo hoog is als Joulo icm Tibber.
als ik die nieuwe, formele, toestemming niet geef zou ik dan gewoon kunnen overstappen naar Joulo met terugwerkende kracht?
Heb jij een sponsor token aangeschaft om middels modbus de Peblar paal aan te sturen? Daar liep ik namelijk tegenaan, Peblar rechtstreeks koppelen aan EVCC (Middels modbus) vereist een sponsor token (kost iets van 150 euro eenmalig).Thapous schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:00:
[...]
Ik heb een Peblar Business met TAP als backend voor ERE en draai daarnaast evcc. TAP backend is geregeld via ocpp connectie. evcc stuurt de paal aan via het modbus protocol. Dus dat kan prima naast elkaar bestaan.
Ik heb hem nu alleen aan home assistant gekoppeld met de officiele peblar integration en als home assistant charger aan EVCC (Gratis), maar op deze manier communiceert Home Assistant op de lokale API, niet op Modbus. In de API is de 'current setpoint' een stuk grover dan in de modbus interface (ik geloof op 1A i.p.v. 0,1A, ergens in die orde grootte). Met als resultaat dat ik altijd een 'paar honderd watt' importeer/exporteer en zelden mooi rond de 0 watt op de meter uitkom.
35x 400Wp Solar | Audi e-tron + Peugeot e-2008 | DeWarmte Pompao 8kW + 10kW Leenders Wald + 2x5kW Daikin| todo:Thuisaccu
Ik realiseer dat we wat offtopic gaan, dus dit is m'n laatste reactie. Ja, ik betaal 2 dollar per maand idd, kan wel uit als je een dynamisch energiecontract hebt (heb nu 414 euro bespaard dit jaar). Bij vragen stuur rustig een pm.DutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
Heb jij een sponsor token aangeschaft om middels modbus de Peblar paal aan te sturen? Daar liep ik namelijk tegenaan, Peblar rechtstreeks koppelen aan EVCC (Middels modbus) vereist een sponsor token (kost iets van 150 euro eenmalig).
Ik heb hem nu alleen aan home assistant gekoppeld met de officiele peblar integration en als home assistant charger aan EVCC (Gratis), maar op deze manier communiceert Home Assistant op de lokale API, niet op Modbus. In de API is de 'current setpoint' een stuk grover dan in de modbus interface (ik geloof op 1A i.p.v. 0,1A, ergens in die orde grootte). Met als resultaat dat ik altijd een 'paar honderd watt' importeer/exporteer en zelden mooi rond de 0 watt op de meter uitkom.
//Thapous
Ik vind zelf de meerwaarde van een paar tientjes voor een bekende laadpaal met MID meter bij een Nederlandse partij dan toch interessanter. Zelf hier ook mijn Zaptec Go2 gekocht.
Easee Charge Max voor 729: https://www.acculaders.nl/easee-charge-max-black.html
Of 769 een Zaptec Go2: https://www.acculaders.nl/zaptec-go-2-laadstation-22kw-wifi-asphalt-black.html
[ Voor 23% gewijzigd door Destynx op 13-08-2026 09:26 ]
Ook niet slecht, maar voor mij vielen bij voorbaat alle laders zonder vaste kabel al af. Ik wil niet elke keer m'n laadkabel uit m'n auto halen en er weer terug indoen, als ik ook gewoon een wallbox kan kopen met 7,5m vaste kabelDestynx schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:22:
[...]
Ik vind zelf de meerwaarde van een paar tientjes voor een bekende laadpaal met MID meter bij een Nederlandse partij dan toch interessanter. Zelf hier ook mijn Zaptec Go2 gekocht.
Easee Charge Max voor 729: https://www.acculaders.nl/easee-charge-max-black.html
Of 769 een Zaptec Go2: https://www.acculaders.nl/zaptec-go-2-laadstation-22kw-wifi-asphalt-black.html
Ohja, nog vergeten te vermelden, voor de Raedian Neo hoef je geen token te kopen en kun je EVCC gratis gebruikenDutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
Heb jij een sponsor token aangeschaft om middels modbus de Peblar paal aan te sturen? Daar liep ik namelijk tegenaan, Peblar rechtstreeks koppelen aan EVCC (Middels modbus) vereist een sponsor token (kost iets van 150 euro eenmalig).
Dan pak je de Peblar Business, ook NL.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Ook niet slecht, maar voor mij vielen bij voorbaat alle laders zonder vaste kabel al af. Ik wil niet elke keer m'n laadkabel uit m'n auto halen en er weer terug indoen, als ik ook gewoon een wallbox kan kopen met 7,5m vaste kabel
Kan, maar die is wel duurder.
Met 7,5m kabel en zonder ct-kit zit je dan op minimaal €989,-. Dat is €320 meer oftewel 50% duurder dan de Raedian.
[ Voor 25% gewijzigd door FlowDesign op 13-08-2026 10:39 ]
Ik heb hier juist bewust gekozen voor geen vaste kabel. Die dingen worden tegenwoordig steeds vaker gestolen. Een vaste kabel vervangen is veel meer gedoe dan een losse.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Ook niet slecht, maar voor mij vielen bij voorbaat alle laders zonder vaste kabel al af. Ik wil niet elke keer m'n laadkabel uit m'n auto halen en er weer terug indoen, als ik ook gewoon een wallbox kan kopen met 7,5m vaste kabel
Echt jammer dat bij Peblar de keuze zo beperkt is tussen de Home zonder MID (wie wil die nog?) of de allerdikste: een Business met 22kW en MID en Eichrecht en ISO 15118. Ik heb ze al eens gemaild of ze niet een goedkopere Home MID kunnen uitbrengen, maar misschien moeten wat meer mensen die suggestie doen.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:35:
Met 7,5m kabel en zonder ct-kit zit je dan op minimaal €989,-. Dat is €320 meer oftewel 50% duurder dan de Raedian.
Peblar biedt als white label al een 'Home Connected' aan en die zou perfect zijn voor de meeste mensen: 11kW en een MID meter is meestal genoeg.
Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar begrijp de overweging.Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:50:
[...]
Ik heb hier juist bewust gekozen voor geen vaste kabel. Die dingen worden tegenwoordig steeds vaker gestolen. Een vaste kabel vervangen is veel meer gedoe dan een losse.
Wij wonen in een nette rustige wijk in een mooi dorp net buiten Eindhoven, dus ik durf het hier wel aan
Ja dat is dus precies het probleem.. stond laatst nog in het AD. Dat soort wijken hebben een relatief hoog aandeel elektrische auto's/laadpunten, dus daar komen ze gewoon even een nacht shoppen om alle kabels weg te knippenFlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar begrijp de overweging.
Wij wonen in een nette rustige wijk in een mooi dorp net buiten Eindhoven, dus ik durf het hier wel aan
Dat doen ze dus juist in dat soort wijken. Niet in de Schilderswijk.
De Easee kan overigens de kabel permanent locken, dat vind ik de mooiste optie, maar komt er dus wel €200 bovenop de lader zelf.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar begrijp de overweging.
Na 2-3 jaar is zo’n kabel behoorlijk vergrijsd in de zon (bij ons). Dus esthetisch misschien ook nog een ding.
Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
De Zaptec pro is een laadpaal zonder vaster kabel waar je kan instellen dat de losse laadkabel wordt vergrendeld (ook als de laadpaal daarna zonder stroom komt te staan). Verwacht dat meerdere laadpalen zonder laadkabel die optie hebben.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Zou wel triest zijn als dat allene voor het koper is. Dat levert ze geen drol op volgens mij.
Het is alleen voor het koper. Wegens de hoge prijs jatten ze dat overal. Dat er 400v en 16A op staat doet ze ook weinig.IJsbeer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:14:
Dat kunnen de meeste palen (Peblar ook), maar het punt is dus dat ze de kabel dus gewoon kapot knippen. Blijkbaar is de kabel, met maar 1 stekker, dus interessant..
Zou wel triest zijn als dat allene voor het koper is. Dat levert ze geen drol op volgens mij.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Heb je daar een bron van? Ik heb het nog nooit gelezen dat AC kabels weggeknipt worden.Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:07:
[...]
Ja dat is dus precies het probleem.. stond laatst nog in het AD.
(Wel van snelladerkabels uiteraard)
Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs
https://www.rtl.nl/nieuws...lektrische-autos-om-koperASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:58:
[...]
Heb je daar een bron van? Ik heb het nog nooit gelezen dat AC kabels weggeknipt worden.
(Wel van snelladerkabels uiteraard)
Je kunt bij de Ease Charge Max de kabel permanent vergrendelen, dan is het als ware een vaste kabel. Maar die je nog wel makkelijk kunt vervangen.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Ik had in eerste instantie bijna de Peblar besteld. Maar het verschil is wel echt groot, daarmee duurt het het een jaar langer voordat de investering is terug verdiend. En daarbij merk ik (met mijn huidige Wallbox) , dat ik na het eenmalig instellen er nog amper naar omkijk. Alleen plug&charge en een paar keer per jaar in de app kijken wat er op jaarbasis is geladen.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:35:
[...]
Dus als de Raedian doet wat hij moet doen, dan is het ook een keer instellen en verder zo min mogelijk naar omkijken.
Blaatschaap
Ik was aan het expirmenteren met HA + EVCC. Liep inderdaad ook hier tegenaan. Nu is dit met thuisaccus wel op te vangen maar toch. De vraag is ooit al gesteld bij Frenck de intergration eigenaar van peblar in HA. Wellicht als meer mensen commenten dat hij het heroverweegt (heb ik zojuist gedaan).DutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/135
Dat hoeft geen argument te zijn, eigenlijk alle wallboxen met socket hebben de optie om een kabel te vergrendelen. Bij mij zit de laadkabel dus ook permanent in de wallbox aan huis. Als ik op vakantie ga haal ik de kabel uit de wallbox en gaat ie in de kofferbak.FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Voor de Peblar hoef je ook niet per sé een token te kopen. Als je hem koppelt aan Home assistant, en dan een Home Assistant Charger Home Assistant Charger | evcc - smart charging. Alleen, zoals ik zeg, is de vermogensregeling iets grover (per 1a, oftwel 230w bij enkelfase en 690w bij 3fase).FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Ohja, nog vergeten te vermelden, voor de Raedian Neo hoef je geen token te kopen en kun je EVCC gratis gebruiken
35x 400Wp Solar | Audi e-tron + Peugeot e-2008 | DeWarmte Pompao 8kW + 10kW Leenders Wald + 2x5kW Daikin| todo:Thuisaccu
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Welke partij?Erwin_83 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:44:
Geen idee hoe het met andere merken werkt, maar de ERE registratie toko haalt de gegevens van het laden uit de Readian NEO op aan de hand van het serie nummer. 2 privé auto's hier, dus geen backoffice partij.
Ik neem aan dat ze niet met alleen een serienummer alles uit kunnen lezen? Want dan kan iedereen random serienummers uit proberen. Of hebben ze ook de pincode?
Blaatschaap
https://ere-registratie.nl geen idee of ik een pincode heb moeten geven, zal denk ook wel op de sticker hebben gestaan waarvan je een foto moet sturen.I_PANDA_I schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Welke partij?
Ik neem aan dat ze niet met alleen een serienummer alles uit kunnen lezen? Want dan kan iedereen random serienummers uit proberen. Of hebben ze ook de pincode?
Zoals ik zei heb frenck nogmaals gevraagd. En anders overweeg ik de intergratie te forken en die gewoon wel per ma te laten sturenDutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:41:
[...]
Voor de Peblar hoef je ook niet per sé een token te kopen. Als je hem koppelt aan Home assistant, en dan een Home Assistant Charger Home Assistant Charger | evcc - smart charging. Alleen, zoals ik zeg, is de vermogensregeling iets grover (per 1a, oftwel 230w bij enkelfase en 690w bij 3fase).
Zij gaven tevens aan dat ze op de lange termijn gaan stoppen met handmatige inboekingen via csv. (@rogervdh misschien kun je deze informatie toevoegen aan de vergelijkingstabel?)
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.