[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
Ben benieuwd, nu nog in afwachting van mijn EV.
In oktober besteld, en blijf bij de Solar Egde, dus wordt dan een EV One Pro, die heeft de MID meter ingebouwd.
Ze zouden inderdaad de bonus, vergoeding moeten verdubbelen als je kunt aantonen dat je de eigen zon panelen productie hiervoor inzet.
Dat valt toch ook eenvoudig aan te tonen, gewoon je jaar productie van de zon installatie erbij doorgeven.
Maar eerst eens afwachten denk ik, begreep dat de vergoeding waar we het hier over hebben, nog eerst door de 1e kamer moet?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@AA42 Die eerder genoemde lijst is niet limitatief, de Peblar Business voldoet gewoon aan de voorwaarden. Bij Lekkerladen zie ik Peblar wel staan als merk.

De HomeWizard meter extern voldoet niet. Een allocatiepunt is echt een aparte aansluiting van de netbeheerder in mijn ogen, ook met apart energiecontract. En dient dus als 'contra-informatie' dus volgens mij is er uiteindelijk maar één optie: een paal met MID-meter erin.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:59
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
Ben benieuwd, nu nog in afwachting van mijn EV.
In oktober besteld, en blijf bij de Solar Egde, dus wordt dan een EV One Pro, die heeft de MID meter ingebouwd.
Ze zouden inderdaad de bonus, vergoeding moeten verdubbelen als je kunt aantonen dat je de eigen zon panelen productie hiervoor inzet.
Dat valt toch ook eenvoudig aan te tonen, gewoon je jaar productie van de zon installatie erbij doorgeven.
Maar eerst eens afwachten denk ik, begreep dat de vergoeding waar we het hier over hebben, nog eerst door de 1e kamer moet?
Dat zegt toch niks? Ik laad nu vaak 's nachts en lever overdag terug omdat dit voordeliger is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-01 15:21
HyperBart schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Zou jij nu niet eens gewoon beter voor een bewezen laadpaal gaan en een Alfen nemen, hmmm? :+
Nee. De Alfen zijn ten eerste heel lelijk en ten tweede heel duur. Op basis van 1 "misser" (ik had deze Peblar Home op MP gekocht, gelukkig een zeer eerlijke verkoper die me netjes m'n geld terug heeft gegeven). Maar ik was inmiddels wel gecharmeerd van de Peblar. Ziet er mooi uit (hangt op een paal in m'n tuin, moet er een béétje chiq uitzien), prettige webinterface voor configuratie en dus de prijs.
Nu dus gewoon een nieuwe met 3 jaar garantie bij warmteservice gekocht......

En nu weer on-topic :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:41

paQ

JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:46:
@AA42 Die eerder genoemde lijst is niet limitatief, de Peblar Business voldoet gewoon aan de voorwaarden. Bij Lekkerladen zie ik Peblar wel staan als merk.

De HomeWizard meter extern voldoet niet. Een allocatiepunt is echt een aparte aansluiting van de netbeheerder in mijn ogen, ook met apart energiecontract. En dient dus als 'contra-informatie' dus volgens mij is er uiteindelijk maar één optie: een paal met MID-meter erin.
Nou, of dus een SAP. Snap alleen nog niet helemaal hoe dat dan plotseling wel voldoet aan de bewijsvoering :?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-01-2026 11:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JanHenk
  • Niet online
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
Jij kan het zelf wellicht aantonen, ik zou het ook kunnen, maar de wetgeving voorziet hier imo niet in als ik het goed bekijk. Dat kan alleen met GvO-certificaten:
100% hernieuwbare elektriciteit
Er zijn vanaf 2026 nog steeds twee manieren om hernieuwbaar opgewekte elektriciteit die geleverd is aan vervoer in te boeken.

...Voor beide geldt vanaf 2026 de eis dat men moet beschikken over een Garantie van Oorsprong (GvO) niet-netlevering voor de hernieuwbare energie.

• AA42
paQ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Nou, of dus een SAP. Snap alleen nog niet helemaal hoe dat dan plotseling wel voldoet aan de bewijsvoering :?
Precies. Als je met een simpele foto van je meter de verbruikte waardes mag doorgeven dan staat de deur wagenwijd open voor handige mensen (ik vermijd even een bepaald woord) die goed met bepaalde foto bewerkingsprogramma's overweg kunnen.
Om maar niet het idee te bespreken om AI zo'n foto te laten genereren.....dan kan iedereen hier lol van hebben,
Nee is goed over nagedacht dit....

• paQ

paQ

AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Precies. Als je met een simpele foto van je meter de verbruikte waardes mag doorgeven dan staat de deur wagenwijd open voor handige mensen (ik vermijd even een bepaald woord) die goed met bepaalde foto bewerkingsprogramma's overweg kunnen.
Om maar niet het idee te bespreken om AI zo'n foto te laten genereren.....dan kan iedereen hier lol van hebben,
nou, de SAP heeft een aantoonbare (en uitleesbare) meterestand. Als de verschillen telkens overeenkomen met de MID meter, dan is dat wel waterdicht.

• AA42
paQ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:54:
[...]

nou, de SAP heeft een aantoonbare (en uitleesbare) meterestand. Als de verschillen telkens overeenkomen met de MID meter, dan is dat wel waterdicht.
Maar als je helemaal geen SAP hebt. Dat _hoeft_ niet, een MID meter in je laadpaal is voldoende. Als ze daarvan een foto accepteren.....dat bedoel ik met mijn verhaal.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Lijkt me anders enorm fraudegevoelig.

Als ik lekkerladen toegang geef tot mijn easee account komt daar voor 2025 een vergoeding uit van €64,11 voor 1253 kWh, ofwel een kWh vergoeding van slechts 5,1 cent.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiële opbrengst schromelijk wordt overdreven door de diverse aanbieders.
Waar heb je dit kunnen berekenen?

Verder baal ik nu wel een beetje. Vorig jaar een Easee Charge Up gekocht. Die heeft dus geen MID meter, de Easee Charge Max heeft dat wel en die is niet extreem veel duurder (scheelt iets an 175 euro). Dat geld had ik er (als ik reken met 5 cent per kWh) nu al zo ongeveer uit gehad.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• AA42
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:46:

OK da's best wel een beetje heel erg jammer.

De Home terugsturen en een Business bestellen in plaats daarvan is een optie. Denk wel dat ik die 314 euro prijsverschil in een jaar tijd terug zou verdienen. Bijkomend voordeel is dat die bi-directioneel voorbereid is....

Hopelijk is de achterbak van beide versies identiek (zou niet weten waarom niet) en wat ik van de video van Ketel Klets gezien heb wel....

[ Voor 7% gewijzigd door AA42 op 16-01-2026 12:02 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:50
AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Dat is met meer dingen in het leven en dan ga je uit van eerlijkheid en neem je steekproeven op locatie. Ik blijf mijn eigen situatie verdedigen; OCPP data die exact overeenkomt met je externe MID meter. Als de OCPP data voor de belastingdienst betrouwbaar genoeg zijn om zakelijk laden te verantwoorden, waarom dan niet bij deze constructie.

• AA42
Van harte met je eens Maurice. Dat zou voor mij ook een oplossing zijn. Maar ja.... zal niet meevallen dat voor elkaar te boksen. Misschien kan de VER daar iets in betekenen? Maar zal ook weer (flink) tijd overheen gaan. Voorlopig moet de regeling sowieso nog door de 1e kamer...

• paQ

paQ

AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Maar als je helemaal geen SAP hebt. Dat _hoeft_ niet, een MID meter in je laadpaal is voldoende. Als ze daarvan een foto accepteren.....dat bedoel ik met mijn verhaal.
Ik heb geen laadpaal met een ingebouwde MID of een backoffice gebeuren erachter. Wel een MID meter in de groepenkast. Als je een SAP hebt met alleen dat erachter moet dat ook volstaan begrijp ik. (of ik begrijp het verkeerd, dat kan natuurlijk ook)
Mijn puntje bewijsvoering ging meer om: hoe bewijs je dat de SAP alleen voor de laadpaal ingezet wordt zeg maar ;)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-01-2026 12:08 ]

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Heeft iemand een idee wanneer het voorstel door de 1e kamer gaat? Kan dat zo snel niet vinden. Ik heb ook geen zin om nu al extra geld uit te geven en het is nog niet definitief en de transparantie tussen de inboekdienstverleners ontbreekt ook nog wel. Baal wel dat ik destijds niet voor een MID-versie gekozen heb, zoveel duurder was dat niet (maar zag ik als overbodig).

Verder heb ik geen ervaring met een back office achter de laadpaal....hoe werkt dat en wat kost dat? Ik heb nu een (zelf geïnstalleerde) Peblar en die werkt verder gewoon volledig lokaal (Home Assistant-Homewizard P1 / Tibber Grid Rewards via Tesla integratie).

[ Voor 10% gewijzigd door rogervdh op 16-01-2026 12:14 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• JanHenk
  • Niet online
@paQ Even los van hoe de regelgeving werkt met betrekking tot de SAP: als ik de huidige dienstverleners bekijk is er geen enkele die dat accepteert.

Ze vragen allemaal 'gewoon' om een laadpaal met MID kWh-meter erin. Dan kun je wel zeggen dat jouw situatie voldoet aan de regels, maar zij zijn de inboeker en dienstverlener en als zij het niet accepteren, kom je alsnog niet verder, me dunkt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Waar heb je dit kunnen berekenen?
Hier: https://app.lekkerladen.com/login
Verder baal ik nu wel een beetje. Vorig jaar een Easee Charge Up gekocht. Die heeft dus geen MID meter, de Easee Charge Max heeft dat wel en die is niet extreem veel duurder (scheelt iets an 175 euro).
Precies hetzelfde hier, ik heb altijd geroepen dat MID nergens voor nodig is en nu is het ineens een vereiste. Tsja verkeerd gegokt.
Maar ik kan het evt. ook nog via mijn secundair allocatiepunt regelen wellicht.
Anderzijds, die berekening die ik voorgespiegeld kreeg gaf me 64 euro opbrengst en dat is echt de moeite niet om allerlei aanpassingen voor te gaan doen, en ook niet om een andere lader voor te kopen, dat duurt 10 jaar om ūberhaupt quitte te gaan spelen...

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:13:
Verder heb ik geen ervaring met een back office achter de laadpaal....hoe werkt dat en wat kost dat?
Ik gebruik Tap Electric, dat kost niets voor integratie van de laadpaal zelf.

Ik heb Nico van Tap gemaild of ze ook plannen hebben om te integreren met één (of meerdere) inboekdienstverleners. Wordt vervolgd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 16-01-2026 12:20 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Ik gebruik Tap Electric, dat kost niets voor integratie van de laadpaal zelf.
Toevallig heb ik een Tap account (en laaddruppel), maar puur om in noodgevallen publiek te laden (primair gebruik ik Vattenfall daarvoor). Ik wil mijn lader niet openstellen voor derden... Kan ik m'n Peblar koppelen puur voor inzicht van de laadsessies op hun platform of hoe moet ik dat zien?

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het zo simpel als: aanvragen, koppelen en geld verdienen. Dat kan toch bijna niet bestaan?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• paQ

paQ

Zojuist even gesproken met ERE-registratie.

De smaken zijn:
1. laadpaal met ingebouwde MID meter
2. laadpaal met losse MID meter op een SAP met technische tekening. (audit eventueel mogelijk)

In geval van 2 vervalt wel je zonneladen opbrengst (als die er al zou zijn) want het SAP-telwerk wordt leidend, en die loopt niet op als je zonne-laadt.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Jij kan het zelf wellicht aantonen, ik zou het ook kunnen, maar de wetgeving voorziet hier imo niet in als ik het goed bekijk. Dat kan alleen met GvO-certificaten:

[...]
Hoe willen ze dan de mensen die met eigen zonnepanelen een naar ze schrijven een hogere vergoeding geven ten opzichte van degenen die puur net stroom gebruiken?

• paQ

paQ

THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:24:
Is het zo simpel als: aanvragen, koppelen en geld verdienen. Dat kan toch bijna niet bestaan?
En dan verdienen de aggregators ook, en de groot-vervuilers zijn blij want zo ruilen ze je CO2 footprint.
World of capitalism \o/

(Is dat niet hoe Tesla jaaaaaren lang heeft 'verdiend'?)

• miicker
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Hier: https://app.lekkerladen.com/login

[...]

Precies hetzelfde hier, ik heb altijd geroepen dat MID nergens voor nodig is en nu is het ineens een vereiste. Tsja verkeerd gegokt.
Maar ik kan het evt. ook nog via mijn secundair allocatiepunt regelen wellicht.
Anderzijds, die berekening die ik voorgespiegeld kreeg gaf me 64 euro opbrengst en dat is echt de moeite niet om allerlei aanpassingen voor te gaan doen, en ook niet om een andere lader voor te kopen, dat duurt 10 jaar om ūberhaupt quitte te gaan spelen...
Bij mij is het de moeite:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oVf4dGpoyjwgDDqgTSyGbWf1ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5Lj4bWePCNdhVSESi0phLJv.png?f=fotoalbum_large

En dan te bedenken dat ik pas sinds eind april een laadpaal heb. Dus als ik er nog drie maanden bij tel zit ik op iets van €220 per jaar. Mijn verbruik afgelopen 12 maanden was +-3400kWh.

• JanHenk
  • Niet online
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Hoe willen ze dan de mensen die met eigen zonnepanelen een naar ze schrijven een hogere vergoeding geven ten opzichte van degenen die puur net stroom gebruiken?
Waar lees je dat, die hogere vergoeding, bij welke inboekdienstverlener?

Volgens mij kan dat dus niet. Gewoon kWh-meter en gaan...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

En dan te bedenken dat ik pas sinds eind april een laadpaal heb. Dus als ik er nog drie maanden bij tel zit ik op iets van €220 per jaar. Mijn verbruik afgelopen 12 maanden was +-3400kWh.
176 euro voor 3400 kWh is ook 5,1 cent.
Ben benieuwd hoe ze dit rijmen met de 7 tot 10 cent die je overal voorgespiegeld krijgt.

• paQ

paQ

[...]

[Afbeelding]

*verdiend :F

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Bij laadloon.nl is het automatisch uitlezen van je laadpaal niet gratis. Dan zul je dus zelf je geladen kWh meoten sturen. Niet erg, maar wees je daarvan bewust.
[...]
Wat ik overal lees is dat je de meterstanden maar 1x per jaar door hoeft te geven. Dan is automatiseren leuk, maar geen noodzaak. Gewoon in m'n agenda zetten, net als de aangifte inkomstenbelasting..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:51
Wat betreft de opbrengsten die worden voorgespiegeld: ik zou er niet te veel naar kijken. Ik ga straks (als er wat meer duidelijkheid is tussen de aanbieder en of dit definitief door de EK komt) puur kiezen op basis van marge van de aanbieder.

Als dit breed bekend wordt (zal vast gebeuren) en iedereen gaat massaal zijn laadpaal koppelen (want is super simpel), dan zal er naar mijn idee megaveel aanbod van die ERE-certificaten ontstaan. En aangezien de prijs voor die certificaten een marktprijs is, zal die vervolgens dalen bij veel aanbod.

Ik zie het dan vooral als leuke meevaller maar zou er niet mijn installatie op aanpassen. Zeker niet in het eerste jaar.

Overigens heb ik makkelijk praten met een Zaptec Go 2 die dus wel al ondersteund wordt.

Ik blijf dit topic met veel interesse volgen!

• JanHenk
  • Niet online
@JeroenVerweij Op zich mee eens. Maar met die logica is het juist voor de early adopters interessant om snel in te stappen, voordat de rest instapt en de vergoedingen inderdaad lager worden.

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 13:10
Wie zegt dat je je niet bij 2 aanbieders kunt aanmelden? 1x automatisch en de andere gewoon 1x per jaar met een export van de gegevens. Of bij 3?

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01 14:14
Ik kreeg een mail van laadloon met de volgende tekst:
We mikken op minstens 3 cent per kWh. Meer als de markt stijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomas_ op 16-01-2026 13:18 ]

• JanHenk
  • Niet online
marciej123 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:10:
Wie zegt dat je je niet bij 2 aanbieders kunt aanmelden? 1x automatisch en de andere gewoon 1x per jaar met een export van de gegevens. Of bij 3?
Er is een controle op EAN-nummer van het CAR (Centraal Aansluitingenregister), dat nummer is leidend voor het inboeken. Ik schat zo in dat als meerdere dienstverleners dat willen doen, er ergens wel een foutmelding komt.

• THE_BASE
  • Niet online
Tomas_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:11:
Ik kreeg een mail van laadloon met de volgende tekst:

Dat is iets anders dan marketen met 10 cent per kWh.
[...]

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:59:
Als dit breed bekend wordt (zal vast gebeuren) en iedereen gaat massaal zijn laadpaal koppelen (want is super simpel), dan zal er naar mijn idee megaveel aanbod van die ERE-certificaten ontstaan. En aangezien de prijs voor die certificaten een marktprijs is, zal die vervolgens dalen bij veel aanbod.
Ben benieuwd hoe massaal dit gaat worden. Ik denk dat veel mensen tegen het euvel aanlopen dat hun bestaande laadpaal niet MID gecertificeerd is.... (en dan stap je toch een stuk minder makkelijk/aantrekkelijk in). Beetje Tweaker doet het vervangen zelf (en dan kost de MID lader nog genoeg), maar als je een bedrijf moet inschakkelen dan lopen de kosten snel op.

• zessen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:51
Ik heb nog een oude Lolo laadpaal van Shell recharge (NewMotion). Backoffice is gestopt, maar omdat vroeger het aantal kWh uitgelezen kon worden moet er toch wel een MID meter in zitten, toch?
Alleen, hoe lees ik nu die gegevens uit nu er geen app en geen account meer is?

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Wat zou de goedkoopste compatible laadpaal zijn? Zijn er lijsten beschikbaar van laadpalen die voldoen of iets?

• Pebbeles
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-01 13:44
zessen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:41:
Ik heb nog een oude Lolo laadpaal van Shell recharge (NewMotion). Backoffice is gestopt, maar omdat vroeger het aantal kWh uitgelezen kon worden moet er toch wel een MID meter in zitten, toch?
BO is overgegaan naar 50five.

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:05
rogervdh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ben benieuwd hoe massaal dit gaat worden. Ik denk dat veel mensen tegen het euvel aanlopen dat hun bestaande laadpaal niet MID gecertificeerd is.... (en dan stap je toch een stuk minder makkelijk/aantrekkelijk in). Beetje Tweaker doet het vervangen zelf (en dan kost de MID lader nog genoeg), maar als je een bedrijf moet inschakkelen dan lopen de kosten snel op.
Ik vermoed dat het ook mee gaat vallen.
Enkel de groep die al particulier een MID gecertificeerde paal heeft kan meteen instappen.

Bij de leaserijders met laadpaal in het contract vraag ik me af of de leasemaatschappij deze certificaten niet al langer verkoopt? Idem voor de energieleveranciers die palen plaatsen en beheren?

Voor de niet leaserijders met een enigszins normaal aantal km per jaar, die nog geen gecertificeerde paal hebben, denk ik niet dat het snel interessant is. De prijzen moeten al gelijk blijven of stijgen wil je het na installatie in 5-7 jaar terugverdienen. (Ja daar zitten wat uit de lucht gegrepen aannames achter)

De enkele, niet lease, grootverbruiker met meer dan 50.000 km op jaarbasis profiteert waarschijnlijk aardig van deze regeling. Ervan uitgaande dat menig leasemaatschappij hier al de vruchten van plukt.

[ Voor 3% gewijzigd door dev-random op 16-01-2026 13:50 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:43
dev-random schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Ik vermoed dat het ook mee gaat vallen.
Enkel de groep die al particulier een MID gecertificeerde paal heeft kan meteen instappen.

Bij de leaserijders met laadpaal in het contract vraag ik me af of de leasemaatschappij deze certificaten niet al langer verkoopt? Idem voor de energieleveranciers die palen plaatsen en beheren?

Voor de niet leaserijders met een enigszins normaal aantal km per jaar, die nog geen gecertificeerde paal hebben, denk ik niet dat het snel interessant is. De prijzen moeten al gelijk blijven of stijgen wil je het na installatie in 5-7 jaar terugverdienen. (Ja daar zitten wat uit de lucht gegrepen aannames achter)

De enkele, niet zakelijke of lease, grootverbruiker met meer dan 50.000 km op jaarbasis profiteert waarschijnlijk aardig van deze regeling.
Je kan ook gewoon een lease auto rijden en zelf een laadpaal hebben met e-flux. Dus heeft je leasemaatschappij niks mee van doen.

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-01 13:52
Ik rij een leaseauto van het werk, zo'n 3000-4000 kWh per jaar aan thuisladen, met een door de werkgever geplaatste Volttime lader met MID.
Het klinkt allemaal interessant, maar ik zou dit toch echt eerst met mijn werkgever overleggen. Als je de auto voornamelijk gebruikt voor zakelijke kilometers lijken de CO2 rechten daarvan ook tot beschikking van de werkgever te moeten staan toch?

• zessen
  • Laatst online: 00:51
Pebbeles schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:44:
[...]

BO is overgegaan naar 50five.
Ik kan niet meer verrekenen met een werkgever en de laadpaal is inmiddels prive eigendom, dus heb liever geen BO abbonement. BO is ook niet nodig begrijp ik (voor het onderwerp van dit topic). Maar hoe toon ik dan het aantal geladen kWh aan?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
The_Zohan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:52:
Ik rij een leaseauto van het werk, zo'n 3000-4000 kWh per jaar aan thuisladen, met een door de werkgever geplaatste Volttime lader met MID.
Het klinkt allemaal interessant, maar ik zou dit toch echt eerst met mijn werkgever overleggen. Als je de auto voornamelijk gebruikt voor zakelijke kilometers lijken de CO2 rechten daarvan ook tot beschikking van de werkgever te moeten staan toch?
Ik rijd ook een leaseaauto van de zaak, maar ik heb ook privé een elekrische auto. Ik heb me dus daarom gewoon aangemeld.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:02

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Zou dit gelden vanaf 1 januari 2026, of het moment van inschrijven?

Met het oog op de onduidelijke voorwaarden van de verschillende partijen, wacht ik liever nog even. Maar als ik daarmee laadbeurten misloop, kan ik misschien beter z.s.m. ergens inschrijven, en evt. volgend jaar overstappen als de verschillen duidelijker zijn.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• dev-random
Dersan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Je kan ook gewoon een lease auto rijden en zelf een laadpaal hebben met e-flux. Dus heeft je leasemaatschappij niks mee van doen.
Fair, dat is dus de voornaamste groep. Leaserijders met een zelf uitgezochte/geïnstalleerde laadpaal waarover nog geen certificaten worden gegenereerd.
Geen idee hoe groot deze groep is.

• Road-runner83
  • Laatst online: 20:56
Poehh het is druk hier :)

Heb reactie gehad (per mail) van Bob Lieftink van LekkerLaden:
De prijs per kWh omgerekend van HBE naar ERE bedroeg de afgelopen 2 jaar gemiddeld 0,09 eurocent per kWh. Op dit moment schommelt de marktprijs tussen de 0,14 en 0,16 eurocent per kWh. Deze verandert per dag. Wij spreken met onze partners vaste afname af omdat we vanuit Achmea werken. De prijs is net als de beurs dus enige voorzichtigheid vind ik wel realistisch.

Op het moment dat jij de koppeling hebt gemaakt en die werkt😉 omdat wij klaar zijn met de update heb je inzicht in je verdiensten tot nu toe. Als dat goed voelt, ga je verder in het proces en teken je een machtiging zodat wij conform de regelgeving voor je aan de slag kunnen. Dan geef je tevens je bankrekening zodat wij periodiek kunnen uitbetalen.

Zeker mag je het delen. Misschien nog de toevoeging meenemend dat mensen wel moeten kijken wat ze ondertekenen en bij wie. Ik wil nog wel meegeven dat het proces zeer streng gecontroleerd wordt. Wij zijn een spin-off van Achmea en daarmee gebonden aan allerlei strenge vereiste, dat we het ook echt goed doen. Als uw kWh niet goed worden ingeboekt en goedgekeurd omdat de partij die u heeft gemachtigd niet professioneel genoeg is, ontvangt u dus niets. Dus kijk goed naar de professionaliteit van een partij voor u een machtiging tekent. Niet mijn beste verkooppraatje, maar wel eerlijk😉

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 14:17
Ik had Tap gemailed met de vraag of ze een read only user konden aanmaken in de omgeving zodat ik ere-registratie.nl toegang kan geven.

Inmiddels mijn laadpaal ook weer bij hun in de backoffice gezet. Ben benieuwd waar ze mee komen!

Ik krijg het volgende terug van Mark:
Bedankt voor je e-mail. We zijn hier momenteel zelf mee bezig, we komen er volgende week bij je op terug met meer informatie, je kan dit namelijk ook via Tap doen!

Vriendelijke groet,

Mark

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• dev-random
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Er is een controle op EAN-nummer van het CAR (Centraal Aansluitingenregister), dat nummer is leidend voor het inboeken. Ik schat zo in dat als meerdere dienstverleners dat willen doen, er ergens wel een foutmelding komt.
Ga je dan uit van het gebruik van een SAP voor kWh registratie?

Ik heb nu bijvoorbeeld 1 laadpaal en er komt een tweede bij komende zomer.
Beide achter dezelfde meter.

Stel ik sluit nu een contract af bij dienstverlener A en paal #2 van de zomer bij dienstverlener B, omdat er betere voorwaarden/hogere vergoeding is. Dan zou het inboeken misgaan omdat beide laadpalen achter één EAN hangen?

• dev-random
Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:58:

De prijs per kWh omgerekend van HBE naar ERE bedroeg de afgelopen 2 jaar gemiddeld 0,09 eurocent per kWh. Op dit moment schommelt de marktprijs tussen de 0,14 en 0,16 eurocent per kWh. Deze verandert per dag. Wij spreken met onze partners vaste afname af omdat we vanuit Achmea werken. De prijs is net als de beurs dus enige voorzichtigheid vind ik wel realistisch.

Op het moment dat jij de koppeling hebt gemaakt en die werkt😉 omdat wij klaar zijn met de update heb je inzicht in je verdiensten tot nu toe. Als dat goed voelt, ga je verder in het proces en teken je een machtiging zodat wij conform de regelgeving voor je aan de slag kunnen. Dan geef je tevens je bankrekening zodat wij periodiek kunnen uitbetalen.

Zeker mag je het delen. Misschien nog de toevoeging meenemend dat mensen wel moeten kijken wat ze ondertekenen en bij wie. Ik wil nog wel meegeven dat het proces zeer streng gecontroleerd wordt. Wij zijn een spin-off van Achmea en daarmee gebonden aan allerlei strenge vereiste, dat we het ook echt goed doen. Als uw kWh niet goed worden ingeboekt en goedgekeurd omdat de partij die u heeft gemachtigd niet professioneel genoeg is, ontvangt u dus niets. Dus kijk goed naar de professionaliteit van een partij voor u een machtiging tekent. Niet mijn beste verkooppraatje, maar wel eerlijk😉
Is het Lekkerladen proces zeer streng en is dat daarmee een sales argument om voor hun dienstverlening te kiezen? Of is het inboeken in algemene zin zeer streng? En als ze mijn MID laadpaal via de systemen van de fabrikant uitlezen, wat gaan ze dan nog meer controleren? Ik zou ik hier met alle waardeloze zonne-energie de hele zomer de heel straat op kunnen laden en dan is er nog niks aan het handje, toch :o ?

• Inspired
Magnetronkip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:59:
Ik had Tap gemailed met de vraag of ze een read only user konden aanmaken in de omgeving zodat ik ere-registratie.nl toegang kan geven.

Inmiddels mijn laadpaal ook weer bij hun in de backoffice gezet. Ben benieuwd waar ze mee komen!

[...]
Nice. Zit ook bij Tap. En wilde ze idd ook vragen of zijn niet dit kunnen gaan doen. Moet toch niet zo moeilijk zijn als je al de infra voor de backend hebt.

• JanHenk
  • Niet online
Magnetronkip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:59:

[...]
Ik had de vraag ook gesteld, zoals ik eerder in het topic heb gemeld. Inmiddels dezelfde reactie gekregen als jij, 'coming soon'.

Ik wacht dus even af waar ze mee komen :)

• AA42
[...]

[Afbeelding]

Hmm, ik zit op 3671 vorig jaar maar beeld is vertroebeld door overgang werkgever, minder zakelijk rijden en aanschaf privé EV. Denk dat ik komend jaar een stuk hoger zou uitkomen met 2 EVs. Stel dat het het dubbele is dan zou ik de extra investering in een Peblar Business er in een jaar uit hebben...

EDIT: 2024 zat ik op bijna 5900kWh en dat was alleen voor de zakelijke EV..... wordt steeds interessanter....

[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 16-01-2026 14:32 ]

• JeroenVerweij
Ik zie dat je via LekkerLaden straks kunt kiezen voor de frequentie van uitbetaling: maandelijks, per kwartaal of per jaar.

Maandelijks lijkt het meest slim aangezien je opbrengsten gebaseerd zijn op marktprijzen. En het zou natuurlijk heel jammer zijn als je voor jaarlijks hebt gekozen en je jaar straks net voorbij is als de prijs op bijvoorbeeld 3 cent staat ipv bijvoorbeeld 9 cent een paar weken eerder.

In zijn algemeenheid ook goed om mee te wegen dus, in de selectie van de aanbieder waarbij je je gaat aansluiten.

• Sonicfreak
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:
Ik zie dat je via LekkerLaden straks kunt kiezen voor de frequentie van uitbetaling: maandelijks, per kwartaal of per jaar.

Maandelijks lijkt het meest slim aangezien je opbrengsten gebaseerd zijn op marktprijzen. En het zou natuurlijk heel jammer zijn als je voor jaarlijks hebt gekozen en je jaar straks net voorbij is als de prijs op bijvoorbeeld 3 cent staat ipv bijvoorbeeld 9 cent een paar weken eerder.

In zijn algemeenheid ook goed om mee te wegen dus, in de selectie van de aanbieder waarbij je je gaat aansluiten.
Maar bij LekkerLaden staan niet alle laadpalen erbij. Ik heb bijvoorbeeld een NewMotion Home Advanced en die staat er niet tussen. Daarom ben ik voor ere-registratie.nl gegaan.

• THE_BASE
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:

Het zijn toch dynamische tarieven, daar heeft uitbetalen of het contract weinig mee te maken als ik het goed begrijp?

• internet4me
  • Laatst online: 16-01 15:02
Heel interessant.
Ik rij al 7 jaar elektrisch en heb al genoeg meegemaakt met de diverse ev cowboys. Het idee is goed en is ook goed voor ons allemaal maar de cowboys duiken er direct op. En ja ik heb al genoeg negatieve ervaringen met de cowboys opgedaan.

Enkele red-flags.
1. Contracten die erg lang zijn. Tot wel 5 jaar. (Wat nou vrijheid van diensten..);
2. Uitbetalen per jaar. Echt niet…waarom zou ik het risico willen lopen.
3. Duidelijk nog niet volwassen. De ene leverancier pakt het beter op, dan anderen.
4. Sommige leveranciers, leggen direct de kosten en risico bij jou….waarom zou ik dan een contract met jou willen…

Wat ik zoek is een partij direct kan koppelen met je backoffice, zonder geneuzel en die per maand uitbetaald waarbij het contract niet te lang is. Liefst zo kort mogelijk en maximaal 1 jaar.

Ik ben nog op zoek….
Iemand tips. Laadpaal van Shell cq newmotion Recharge 3.0 met 50five als backend. Maandelijks uitbetalen, kort contract en snelle simpele aanmelding. Natuurlijk met de minste kosten 😎

• JeroenVerweij
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Maar bij LekkerLaden staan niet alle laadpalen erbij. Ik heb bijvoorbeeld een NewMotion Home Advanced en die staat er niet tussen. Daarom ben ik voor ere-registratie.nl gegaan.
Fair point. Je paal moet idd wel ondersteund worden

• JeroenVerweij
THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Het zijn toch dynamische tarieven, daar heeft uitbetalen of het contract weinig mee te maken als ik het goed begrijp?
Zoals ik het begrijp, is de prijs van de ERE-certificaten een op een markt (soort beurs?) vastgestelde prijs. Ik ben er in mijn stelling vanuit gegaan dat uitbetalen gelijkstaat aan het moment van verkoop van de certificaten door de tussenpartij.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze doorlopend verkocht worden tegen de dan geldende prijzen, je het geld “opspaart” bij de provider, en het op de door jou gekozen frequentie wordt uitbetaald.

• Sonicfreak
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Zoals ik het begrijp, is de prijs van de ERE-certificaten een op een markt (soort beurs?) vastgestelde prijs. Ik ben er in mijn stelling vanuit gegaan dat uitbetalen gelijkstaat aan het moment van verkoop van de certificaten door de tussenpartij.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze doorlopend verkocht worden tegen de dan geldende prijzen, je het geld “opspaart” bij de provider, en het op de door jou gekozen frequentie wordt uitbetaald.
Ik denk inderdaad het tweede dat de ERE-certificaten doorlopend verkocht worden tegen de dan geldende prijzen en dat je die dan per maand of per jaar uitbetaald krijgt. Dus dan maakt het niet uit of je maandelijks of jaarlijks uitbetaald wordt. Jaarlijks wordt het dan een mooi spaarpotje.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Jaarlijks wordt het dan een mooi spaarpotje.
Ik zou toch liever maandelijks (of per kwartaal) willen, voor het geval een partij failliet gaat ofzo. Je weet maar nooit. Een energieleverancier zie ik ook niet als bank met voorschotten. Zit zelf bij Tibber, maandelijkse pay as you use.

• Sonicfreak
rogervdh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zou toch liever maandelijks (of per kwartaal) willen, voor het geval een partij failliet gaat ofzo. Je weet maar nooit. Een energieleverancier zie ik ook niet als bank met voorschotten. Zit zelf bij Tibber, maandelijkse pay as you use.
Snap ik, maar zoals gezegd kon ik niet voor LekkerLaden kiezen omdat mijn laadpaal er niet tussen staat. Anders had ik die wel gekozen en voor maandelijkse vergoeding. Bij ere-registratie.nl heb je alleen jaarlijkse vergoeding.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb me net aangemeld bij LekkerLaden.com, website ziet er goed en duidelijk uit, intergratie is makkelijk en meerdere opties tot uitbetalen. Ook de holding (Achmea) er achter vind ik prettig. Daarnaast heb ik even gecheckt en de eigenaar staat keurig op LinkedIn en doet dit al een paar jaar.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:58:

Ik hoop toch €0.09 en niet 0.09 eurocent, want met mijn 5000kWh per jaar is dat welgeteld €4,50.

• JeroenVerweij
THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:03:
Ik heb me net aangemeld bij LekkerLaden.com, website ziet er goed en duidelijk uit, intergratie is makkelijk en meerdere opties tot uitbetalen. Ook de holding (Achmea) er achter vind ik prettig. Daarnaast heb ik even gecheckt en de eigenaar staat keurig op LinkedIn en doet dit al een paar jaar.
Met aanmelden bedoel je feitelijk “interesse kenbaar gemaakt” toch? Ik was ook aan het kijken en kon mijn laadpaal koppelen. Maar er werd aangegeven dat ik later meer informatie zou krijgen voor t vervolg.

Of heb jij al je rekeningnummer kunnen doorgeven en een machtiging gegeven enzo?

• Hans72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-01 15:31
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.

• THE_BASE
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Met aanmelden bedoel je feitelijk “interesse kenbaar gemaakt” toch? Ik was ook aan het kijken en kon mijn laadpaal koppelen. Maar er werd aangegeven dat ik later meer informatie zou krijgen voor t vervolg.

Of heb jij al je rekeningnummer kunnen doorgeven en een machtiging gegeven enzo?
Nope, ik had de mail intussen namelijk wel verwacht zodat ik verder kon. Maar goed, even geduld hebben.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik denk inderdaad het tweede dat de ERE-certificaten doorlopend verkocht worden tegen de dan geldende prijzen en dat je die dan per maand of per jaar uitbetaald krijgt. Dus dan maakt het niet uit of je maandelijks of jaarlijks uitbetaald wordt. Jaarlijks wordt het dan een mooi spaarpotje.
Als het een beurs is zullen er vast futures verkocht worden en zal je kunnen kiezen tussen een gegarandeerd bedrag of meegaan met de beurs.

En er zal tzt vast een aanbieder op hun bek gaan omdat ze al hun risico's niet goed afgedekt hebben. :+

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• AA42
Hans72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.
Alsof 50five geen cowboys zijn...

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Marcjeno1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Wat zou de goedkoopste compatible laadpaal zijn? Zijn er lijsten beschikbaar van laadpalen die voldoen of iets?
De goedkoopste die ik heb gevonden (waarbi expliciet staat dat de MID voldoet aan de eisen) is de Tesla Wall Connector voor 570 euro. Ook te koppelen aan Home Assistant.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:03:
Het feit dat ik vanochtend mij gegevens heb achtergelaten en niet eens een ontvangstbevestiging heb gekregen geeft bij mij niet direct een heel lekker beeld.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d94QY8NqujWmIBrWe0OvlyAo7tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC87Tj9kewEehvJjlOWpVH0V.jpg?f=fotoalbum_large

... ben benieuwd. ... Hij blijft alleen laden?

• Inspired
Hans72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
Paar posts boven je staat een reactie van Tap. Je zou de andere ook kunnen vragen. Het moet niet zo moeilijk te zijn om dit voor 10% als dienst aan te bieden lijkt me.

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Het feit dat ik vanochtend mij gegevens heb achtergelaten en niet eens een ontvangstbevestiging heb gekregen geeft bij mij niet direct een heel lekker beeld.
Nou, kan me voorstellen dat na de media aandacht en hier wat aanvragen binnen rollen en ze daar nog niet op ingespeeld zijn. Dus even geduld kan geen kwaad.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Nou, kan me voorstellen dat na de media aandacht en hier wat aanvragen binnen rollen en ze daar nog niet op ingespeeld zijn. Dus even geduld kan geen kwaad.
Dat snap ik alleen leven we natuurlijk wel in 2026 waar ik verwacht dat een start-up zoveel mogelijk automatiseert en ik als consument zo min mogelijk hoef te wachten op menselijke handelingen. Als een ontvangstbevestiging al niet lukt hoe zit het dan met de rest zoals de onboarding en facturatie straks.

Maar goed, laten we even rustig afwachten :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jbd-2
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-01 16:24
Toch is ff uitzoeken hoe ik al mijn energieverbruikers thuis achter een laadpaal kan koppelen...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jbd-2 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:24:
Toch is ff uitzoeken hoe ik al mijn energieverbruikers thuis achter een laadpaal kan koppelen...
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/221687/files/476226730/adapter-type-2-naar-schuko-stopcontact.jpg

>:)

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Laf ding, dan kan je beter een type 2 naar 32A CEE kopen. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:49
misschien de openingspost ook af en toe updaten? Dit gaat een trending topic worden. En wie heeft er ervaring met Hager MID meter? Daar zou je elke laadpaal geschikt mee moeten kunnen maken *edit* slechts tot 2027? Maar wellicht dat sommige providers het toch accepteren?

Waar de voorgaande regeling (HBE) vooral gericht was op grote laadpleinen en bedrijven, is de ERE-systematiek specifiek opengesteld voor iedereen met een laadpunt op eigen terrein, mits deze is voorzien van een MID-meter.

De Hager-meter: Een externe Hager MID-meter is het perfecte bewijsmiddel voor deze regeling. Omdat deze meter verzegelbaar is, voldoet hij aan de strengste eisen van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Geen subsidie: Het is geen subsidie vanuit de overheid, maar een marktmechanisme. Oliemaatschappijen zijn verplicht om de CO₂-uitstoot van de brandstoffen die zij verkopen te compenseren. Zij "kopen" als het ware jouw schone kilometers in de vorm van ERE-certificaten.

Hoe claim je dit als particulier?
Je kunt dit niet rechtstreeks bij de overheid doen. Je moet je aanmelden bij een inboekdienstverlener. Zij bundelen de kWh's van duizenden particulieren en verkopen deze als een groot pakket aan de brandstofleveranciers.

Populaire partijen voor particulieren in 2026:

Zeres: Rekent vaak een percentage commissie (geen hoge instapkosten).

Lekker Laden: Gericht op een eenvoudige app-ervaring voor thuisladers.

ERE-registratie.nl: Een partij die specifiek helpt bij het handmatig indienen van meterstanden via foto's (ideaal voor jouw Hager-meter).

Den Hartog Zero Emission: Een gevestigde naam die nu ook de particuliere markt bedient.

Wat heb je nodig voor de aanmelding?
Als je je aanmeldt bij een van deze partijen, vragen ze meestal om:

Een foto van de Hager MID-meter (beginstand en eindstand per jaar).

Een kopie van je energienota (om aan te tonen dat de aansluiting op jouw naam staat).

Het serienummer van je laadpaal (al is bij een externe meter de meter zelf het belangrijkste bewijs).

Tip: Let bij de keuze voor een partij goed op de servicefees. Sommige partijen vragen een vast bedrag per jaar, wat bij een laag verbruik onvoordelig kan zijn. Kies liever voor een partij die een percentage van de opbrengst inhoudt (bijvoorbeeld 20% of 25%), zodat je nooit verlies maakt.

De meeste laadpalen hebben geen gecerificeerde MID meter, deze kun je achteraf door een installateur in laten bouwen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-01 16:38
Ik heb met Zonneplan gebeld en ze geven aan geen MID meter te hebben en ook niet van plan te zijn deze te gaan leveren.
Verder is de wet nog niet door de eerste kamer, dus ik vraag me af of dit nog gevolgen voor externe MID kan hebben. Ook lijken sommige leveranciers deze wel te willen (kunnen) installeren en anderen beweren dat het niet mag. Indien de externe MID gecertificeerde kWh meter op de groep van de autolader zit, dan zie ik het probleem niet eerlijk gezegd.

Misschien is een aparte SAP nog een optie.
Als iemand particulier al ervaring met een externe MID meter heeft, hou ik me zeer aanbevolen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

• Sonny Snep
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:18
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:34:
misschien de openingspost ook af en toe updaten? Dit gaat een trending topic worden. En wie heeft er ervaring met Hager MID meter? Daar zou je elke laadpaal geschikt mee moeten kunnen maken
Waar de voorgaande regeling (HBE) vooral gericht was op grote laadpleinen en bedrijven, is de ERE-systematiek specifiek opengesteld voor iedereen met een laadpunt op eigen terrein, mits deze is voorzien van een MID-meter.

De Hager-meter: Een externe Hager MID-meter is het perfecte bewijsmiddel voor deze regeling. Omdat deze meter verzegelbaar is, voldoet hij aan de strengste eisen van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Geen subsidie: Het is geen subsidie vanuit de overheid, maar een marktmechanisme. Oliemaatschappijen zijn verplicht om de CO₂-uitstoot van de brandstoffen die zij verkopen te compenseren. Zij "kopen" als het ware jouw schone kilometers in de vorm van ERE-certificaten.

Hoe claim je dit als particulier?
Je kunt dit niet rechtstreeks bij de overheid doen. Je moet je aanmelden bij een inboekdienstverlener. Zij bundelen de kWh's van duizenden particulieren en verkopen deze als een groot pakket aan de brandstofleveranciers.

Populaire partijen voor particulieren in 2026:

Zeres: Rekent vaak een percentage commissie (geen hoge instapkosten).

Lekker Laden: Gericht op een eenvoudige app-ervaring voor thuisladers.

ERE-registratie.nl: Een partij die specifiek helpt bij het handmatig indienen van meterstanden via foto's (ideaal voor jouw Hager-meter).

Den Hartog Zero Emission: Een gevestigde naam die nu ook de particuliere markt bedient.

Wat heb je nodig voor de aanmelding?
Als je je aanmeldt bij een van deze partijen, vragen ze meestal om:

Een foto van de Hager MID-meter (beginstand en eindstand per jaar).

Een kopie van je energienota (om aan te tonen dat de aansluiting op jouw naam staat).

Het serienummer van je laadpaal (al is bij een externe meter de meter zelf het belangrijkste bewijs).

Tip: Let bij de keuze voor een partij goed op de servicefees. Sommige partijen vragen een vast bedrag per jaar, wat bij een laag verbruik onvoordelig kan zijn. Kies liever voor een partij die een percentage van de opbrengst inhoudt (bijvoorbeeld 20% of 25%), zodat je nooit verlies maakt.

De meeste laadpalen hebben geen gecerificeerde MID meter, deze kun je achteraf door een installateur in laten bouwen.
Bij welke partij accepteren ze dan een MID meter, ik heb zo meter op mijn laadpaal van Victron zitten. Verder heb ik ook EVCC draaien waarmee ik logboeken heb van laadsessies. Maar helaas heeft de Victron Lader zelf geen MID meter. Hoop dat ik dan toch mee kan doen aan deze regeling in plaats van weer een andere laadpaal aan te moeten schaffen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:49
Ik kreeg dit door van een installateur... dus hoopte dat er toch opties waren.

Volgens mij hangt het af van de platforms. mogelijk kun je ook je auto koppelen via bijv Jedlix/stekker.app

Letterlijk gisteren mijn peblar home opgehangen. Met de business versie had ik wel de ingebouwde MID meter...

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 16-01-2026 17:42 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• stanzoheetik
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 17:11
Ik probeer mijn Zaptec account te integreren via lekkerladen.nl maar krijg dan de volgende foutcode? Hebben andere hier ook last van? Heb al meerdere browsers geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiCXcDyrLWuN9RU-xmutP6IhaQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWAaxE2pTn8vqNvAHXqR54Mn.png?f=fotoalbum_large

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:28

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Had ik ook. Omdat het de eerste keer misging. Ze stonden dus al tussen toeganghebbende bedrijven. Nadat ik ze had verwijderd werkte het.

Even zelf in het dashboard inloggen, en onder permissions van je installatie lekkerladen verwijderen.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik heb een Peblar Home 11kw. Deze is niet voorzien van een MID meter. Tot een tijdje geleden had je van Peblar ook de Peblar Home Plus. Deze had wel een MID meter.
Ik vraag mij dan ook af of je niet een MID meter kan laten inbouwen in de Peblar Home.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:34
zessen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:41:
Als je de kap eraf klikt kun je gewoon de meterstand aflezen op de meter. Foto maken als bewijs.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een homewizard 3fase meter besteld, die is ook MID en die ga ik voor mijn SmartEvse laders hangen. Dat zijn er 2 in master/slave configuratie. Alle hardware zit in een aparte groepenkast naast mijn andere groepenkasten. Alle hardware van de laders zit dus in huis. Er zit alleen een hele lange laadkabel aan : :-)

Ga denk ik voor deze partij, gezien de ruimte die ze geven met bewijslast via foto.
https://www.denhartogbv.c...re-alles-over-mid-meters/

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:14
wian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:28:
[...]

De goedkoopste die ik heb gevonden (waarbi expliciet staat dat de MID voldoet aan de eisen) is de Tesla Wall Connector voor 570 euro. Ook te koppelen aan Home Assistant.
Ik heb beide maar het lijkt erop alsof ze echt een volle data export willen of toegang tot een back-end. Beiden bied de Tesla Wall Connector niet ?
Anders hoor ik graag hoe ik die extract moet maken en aanleveren :)

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb beide maar het lijkt erop alsof ze echt een volle data export willen of toegang tot een back-end. Beiden bied de Tesla Wall Connector niet ?
Anders hoor ik graag hoe ik die extract moet maken en aanleveren :)
Ligt aan de partij, er zijn ook partijen waarbij een foto voldoende is.

• Sonny Snep
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:18
Evcc op de homeassistant erbij zetten om de laadsessies aan te leveren ?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:14
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Ligt aan de partij, er zijn ook partijen waarbij een foto voldoende is.
Een foto van het overzicht totaal geladen kWh’s ofzo ?
Ik heb ook geen Tesla’s maar wel dus de Wall Connector en Home Assistant en zie daar wel totalen bijvoorbeeld.
Daarnaast heb ik voor de paal ook nog een MID meter zitten die ik los kan fotograferen?

Meer mensen die een TWC hebben en hier nu mee bezig zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2026 20:23 ]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:00

TFHfony

Professional Weirdo

Net maar eens aangemeld op ere-registratie. Mijn 5 jaar Alfen Even Single S-Linestaat gelukkig op de lijst als zijnde met een goedgekeurde MID meter. We gaan het zien :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
Leuk voor de thuis knutselaar. De communicatie tussen laadpaal en auto stelt natuurlijk niet veel voor. Je kan ook de thuisaccu wel laden via de laadpaal of (iets meer werk) de warmtepomp laten draaien op de laadpaal. Ongelofelijk dit soort pruts wetgeving.

• dev-random
bitjeverkeerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:29:
Leuk voor de thuis knutselaar. De communicatie tussen laadpaal en auto stelt natuurlijk niet veel voor. Je kan ook de thuisaccu wel laden via de laadpaal of (iets meer werk) de warmtepomp laten draaien op de laadpaal. Ongelofelijk dit soort pruts wetgeving.
Volgens mij is de wetgeving in deze vorm voldoende.

Waarom zou je iedereen overladen met regels tot het onwerkbaar wordt?
Oftewel, hoeveel pijn doet het en hoe groot is het probleem echt?

Ik zou zeggen dat de overlap tussen de handige jongens die hiertoe bereid zijn (gecertificeerde laadpaal kopen en knutselen) én bezitters van een thuisaccu waarbij dit praktisch haalbaar is, zonder de functionaliteit van de thuisaccu negatief te beïnvloeden, minimaal is.

In jouw voorbeeld van de warmtepomp kun je die opvallende cijfers direct filteren als dienstverlener. Het is tenslotte zeer onwaarschijnlijk dat jouw EV een weersafhankelijke laadcurve heeft.

En dan nog, zolang er een unieke laadpaal in de landelijke registratie komt te staan met technisch zuivere gegevens, tast dit de geloofwaardigheid van de certificaten nog niet aan. (aanname).

Zou je echter de legitieme en gecertificeerde laadpalen gegenereerde data kunnen laten uploaden naar de vertrouwde systemen van de fabrikant, zonder dat er ooit een kWh doorheen is gegaan, dan zou het een andere verhaal worden. Al is het waarschijnlijk snel afgelopen voor de fabrikant van de laadpaal waarbij dit mogelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door dev-random op 16-01-2026 21:52 ]

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50
Ik heb de Zaptec go (1) helaas valt die nergens bij omdat die geen MID meter heeft. Heeft intern wel een meter maar denk dan niet gecertificeerd ofzo

Ik kijk dit allemaal wel even aan want rijd wel veel en dan zou het interessant kunnen worden om nieuwe paal te halen

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:43
V_ger schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:39:
@Bob Lieftink Dit topic al gespot? Wellicht kan je wat info delen.
Ja daar ben ik, dank V_ger. Was een drukke dag met alle mails, ik zal geen reclame maken;)
Ik heb al de nodige vragen voor bij zien komen, dus ik zal proberen er zo veel mogelijk te beantwoorden.

De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.

Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.

Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.

De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.

Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.

@V_ger zo heb ik het netjes gedaan toch, zonder reclame te maken?

Fijne avond allen

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:42

LankHoar

Langharig tuig

knoore schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:41:
Moeten we als tweakers niet samen zo'n 'tussenpersoon' starten? Vanaf 2.000.000 KWh moet dat lukken dat zijn 500 aansluitingen ongeveer.
Dit zou ik wel prachtig vinden overigens. Een van/door community gedreven non-profit constructie. Geen idee of daar veel tijd in gaat zitten (opzetten/automatiseren is eenmalig en bij veranderingen, maar hoeveel tijd kost runnen?). Zou wel echt geniaal zijn, en mocht dit er echt door komen dan zou ik hier ook wel aan mee willen werken met uitdenken :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:43
stanzoheetik schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:05:
Ik probeer mijn Zaptec account te integreren via lekkerladen.nl maar krijg dan de volgende foutcode? Hebben andere hier ook last van? Heb al meerdere browsers geprobeerd.

[Afbeelding]
Hi Stanzo, klopt we zijn Zaptec net aan het upgraden. Slechtste timing ever. De upgrade is nu klaar en de bugs als het goed is verholpen. Op het moment dat je Lekkerladen verwijdert uit de Zaptec app en het vervolgens nog een keer probeert werkt het als het goed is. We houden je op de hoogte op de mail over de voortgang.

Fijne avond

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
Bob Lieftink schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ja daar ben ik, dank V_ger. Was een drukke dag met alle mails, ik zal geen reclame maken;)
Ik heb al de nodige vragen voor bij zien komen, dus ik zal proberen er zo veel mogelijk te beantwoorden.

De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.

Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.

Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.

De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.

Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.

Fijne avond allen
Ik vind het iig verhelderend en neutraal. Dank.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Frits1973
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:52
Je koopt al een Webasto SOD met mid meter voor 300 eu, ze bestaan zelfs met nog betere Eichrecht meter, geijkte en goedgekeurd voor energieverkoop vanaf je paal. Een externe midmeter aanschaffen is bijna duurder.
Vanaf de buitenzijde makkelijk af te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ0hwdst69ST02Edq7YUDu3UltQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cZlqk6HUAXRWaNpiNUwARsB.jpg?f=fotoalbum_large

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:21
Bob Lieftink schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Fijne avond allen
Bedankt voor de toelichting Bob! Zeer gewaardeerd 🙏🏻 Jullie noemen ergens dat het mogelijk is te kiezen voor uitbetaling per maand. Kun je dat toelichten?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Pagina: 1 2 Laatste