Ik heb me ook aangemeld bij Joulo in de hoop de kosten nog wat te verlagen met de tijd. Let wel dat je met de inloggegevens van je laadpaal moet inloggen op de API om de verbinding op te zetten.
Bedoel je de de fabrieksinstelling van de inlog bij de laadpaal of de (gewijzigde) inloggegevens in het lokale netwerk? In vermoed het laatste, maar toch even voor de zekerheid informeren.JJFINKLE schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:02:
[...]
Let wel dat je met de inloggegevens van je laadpaal moet inloggen op de API om de verbinding op te zetten.
Deze is nu ook beschikbaar in een hosted versie; onder proxy.joulo.nl.Tasminos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:49:
Even voor mijn beeld. Is het naast OCPP koppelen ook op een andere manier mogelijk om automatisch je laadgegevens te sturen naar een ERE inboeker middels een koppeling? Of is handmatig opsturen via CSV bestand het enige alternatief?
edit: Ik ben me nu aan het inlezen over OCPP Proxy / Splitter op de website van Joulo. Volgens mij dus ook de optie om een docker lokaal te draaien waardoor je volledige controle behoud en wel je laadgegevens automatisch opstuurt naar de ERE inboeker. Iemand ervaring in de praktijk hiermee?
Zelf draaien is natuurlijk ook leuk.
Zijn er meer mensen van wie de laatste ere sessie bij Tap van 3 April is? Mijn laad sessies van daarna lijken nog niet bij de ere sessies te staan.
Nee van uur geleden en alle andere staan er ook gewoon bij.DanTm schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:
Zijn er meer mensen van wie de laatste ere sessie bij Tap van 3 April is? Mijn laad sessies van daarna lijken nog niet bij de ere sessies te staan.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Bedankt, dan ga ik tap eens een berichtje sturenmversluis schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:10:
[...]
Nee van uur geleden en alle andere staan er ook gewoon bij.
Laadsessies van gisteren staan gewoon erbij, maar ze kwamen wel met enkele uren vertraging erin te staan.DanTm schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Tarieven en info staat nu op de site van 50five:johantrip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:34:
[...]
Klopt, 50five heeft zich aangemeld als inboekdienstverlener. Tarieven zijn nog niet bekend.
Door de integratie met Joulo heb je een alternatief.
- 1 jaar met 23% fee (kalenderjaar 2026)
- 2 jaar met 21% fee (kalenderjaar 2026-2027)
- 3 jaar met 19% fee (kalenderjaar 2026-2028)
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/ere-registratie
Thanks voor het delen! Ik zit (verplicht) bij 50Five maar hier zou ik persoonlijk niet voor kiezen . Ik zie als 50five gebruiker dan veel meer voordeel in koppeling met Joulo.macxa4 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:32:
[...]
Tarieven en info staat nu op de site van 50five:Aanmelden voor particuliere kan vanaf 1 juni 2026.
- 1 jaar met 23% fee (kalenderjaar 2026)
- 2 jaar met 21% fee (kalenderjaar 2026-2027)
- 3 jaar met 19% fee (kalenderjaar 2026-2028)
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/ere-registratie
Allereerst is 50five is mega klant onvriendelijk, zie alleen al de recensies . Reageren nooit ergens op. En Joulo met eenvoudige 50five koppeling geeft met refferal codes tot 15% fee. Dat ging snel en eenvoudig.
[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 28-04-2026 08:43 ]
Ik zit ook verplicht bij 50five. Het bedrijf is erg slecht. Nooit bereikbaar. Als ik weg kan, ben ik binnen1 dag weg.
Ik zou dus nooit de ere registratie via hun doen.
Ik zou dus nooit de ere registratie via hun doen.
Nog maar een keer: de fee zegt niet per definitie iets over de opbrengsten. Het kan gewoon dat een partij met (bijvoorbeeld meer kennis en ervaring) de verkoop veel beter plant tegen 21% fee en de opbrengst hoger is dan een inboekingsdienstverlener die 15% vraagt.MaStar schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:34:
[...]
Ik zie als 50five gebruiker dan veel meer voordeel in koppeling met Joulo.
*knip*
En Joulo met eenvoudige 50five koppeling geeft met refferal codes tot 15% fee. Dat ging snel en eenvoudig.
In dit staatje zie je dat de prijs in een korte periode zowel 22% steeg als daalde. Het moment van verkoop is dus key.
:strip_exif()/f/image/1xPyPCYgqgp5TUVKcaf6l4VW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is jammer dat degenen verlegen om referrals hier continu Joulo zitten te promoten.
Er valt ook nog wel wat voor te zetten dat de data bij 1 partij blijft als je geen externe inboeker gebruikt.
Dat gezegd hebbende lijkt de fee bij 50five wat hoger dan andere partijen in de markt, ze zullen wel rekenen op de gemakszucht. Grote kans dat ze mij daar mee te pakken hebben, dit is toch allemaal onverwacht extra inkomsten en ik kan voorlopig niet om 50five heen
We gaan het zien, mensen met problemen schreeuwen het hardst - wie weet gaat het gewoon goed
Dat gezegd hebbende lijkt de fee bij 50five wat hoger dan andere partijen in de markt, ze zullen wel rekenen op de gemakszucht. Grote kans dat ze mij daar mee te pakken hebben, dit is toch allemaal onverwacht extra inkomsten en ik kan voorlopig niet om 50five heen
We gaan het zien, mensen met problemen schreeuwen het hardst - wie weet gaat het gewoon goed
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Over een jaar hebben we de uitkomsten van de verschillende partijen en kunnen we zien wie het verkoop spel het beste uitgevoerd heeft (en voor sommige partijen die per kwartaal uitbetalen krijgen we al eerder een beeld). Hebben we dan weer iets om over te praten :-)Maurice- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]
Nog maar een keer: de fee zegt niet per definitie iets over de opbrengsten. Het kan gewoon dat een partij met (bijvoorbeeld meer kennis en ervaring) de verkoop veel beter plant tegen 21% fee en de opbrengst hoger is dan een inboekingsdienstverlener die 15% vraagt.
In dit staatje zie je dat de prijs in een korte periode zowel 22% steeg als daalde. Het moment van verkoop is dus key.
[Afbeelding]
Het is jammer dat degenen verlegen om referrals hier continu Joulo zitten te promoten.
t.a.v. per kwartaal uitbetalen: is er een partij die al duidelijkheid gegeven heeft over wanneer ze voor het eerst gaan uitbetalen?
[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 28-04-2026 12:38 ]
En deels is het speculeren wat de markt doet, ergens is dat ook een factor geluk en timing.helloitsme schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
[...]
Over een jaar hebben we de uitkomsten van de verschillende partijen en kunnen we zien wie het verkoop spel het beste uitgevoerd heeft (en voor sommige partijen die per kwartaal uitbetalen krijgen we al eerder een beeld). Hebben we dan weer iets om over te praten :-)
t.a.v. per kwartaal uitbetalen: is er een partij die al duidelijkheid gegeven heeft over wanneer ze voor het eerst gaan uitbetalen?
Onze overheid geeft geen enkele garantie.jan100 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
is eigenlijk al bekend hoe lang deze regeling minimaal beschikbaar is?
Zojuist m'n Zaptec Go vervangen door een Go 2. Kwartiertje werk.
Aangemeld bij lekkerladen. Site lijkt er wel geregeld uit te leggen. Zou ook nog wel een HA integratie willen zien op een gegeven moment.
Aangemeld bij lekkerladen. Site lijkt er wel geregeld uit te leggen. Zou ook nog wel een HA integratie willen zien op een gegeven moment.
Neem contact op met @Bob Lieftink van Lekkerladen. Mogelijk kan hij hier iets over zeggenMikeyMan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:45:
Zojuist m'n Zaptec Go vervangen door een Go 2. Kwartiertje werk.
Will do... Werkt app.lekkerladen.com wel bij jou?onzenuub schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:16:
[...]
Neem contact op met @Bob Lieftink van Lekkerladen. Mogelijk kan hij hier iets over zeggen
Yes. Maar als je vandaag de aanmelding hebt voltooid, dan zie je morgen pas de vermoedelijke opbrengst.MikeyMan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:47:
[...]
Will do... Werkt app.lekkerladen.com wel bij jou?
Joulo heeft kennelijk hun referral progamma aangepast. Je kunt nu vrienden blijven toevoegen en uiteindelijk kan je je fee zelfs naar 0% krijgen als je 17 vrienden hebt overgehaald om Joulo te gebruiken. Bold move!
Heerlijk dagje trouwens afgelopen zondag met laden a -45cent per kwh (bij een dynamisch contract) en dan ook nog de ERE's er bovenop. Compenseert een beetje de pijn van de MRB die vrij hoog is inmiddels voor EV's
Heerlijk dagje trouwens afgelopen zondag met laden a -45cent per kwh (bij een dynamisch contract) en dan ook nog de ERE's er bovenop. Compenseert een beetje de pijn van de MRB die vrij hoog is inmiddels voor EV's
Joost de Vries
Dat het verplicht is om een lader te hebben met ingebouwde MID-kWh-meter is duidelijk.
Men wil de kans op knoeien (dus andere elektriciteit dan voor het laden van de EV ook via dezelfde meter gebruiken) verkleinen.
Hoewel, een garantie is het natuurlijk niet. Je kunt immers ook nog wel een kabeltje trekken vanuit je EV-charger naar binnen.
Maar goed, men controleert ook op het verbruikspatroon, dus laten we aannemen dat dat systeem goed werkt en er niet geknoeid wordt.
Waar ik weinig over hoor, is het inbouwen van een MID-gecertificeerde meter in een bestaande EV-charger. Daarmee voldoe je in principe aan de eis dat de meter in de laadpaal moet zitten.
Daarmee kun je toch een eerlijke meting creëren in een bestaande EV-charger zonder dat je deze hoeft te vervangen.
Wat is jullie mening daarover?
Men wil de kans op knoeien (dus andere elektriciteit dan voor het laden van de EV ook via dezelfde meter gebruiken) verkleinen.
Hoewel, een garantie is het natuurlijk niet. Je kunt immers ook nog wel een kabeltje trekken vanuit je EV-charger naar binnen.
Maar goed, men controleert ook op het verbruikspatroon, dus laten we aannemen dat dat systeem goed werkt en er niet geknoeid wordt.
Waar ik weinig over hoor, is het inbouwen van een MID-gecertificeerde meter in een bestaande EV-charger. Daarmee voldoe je in principe aan de eis dat de meter in de laadpaal moet zitten.
Daarmee kun je toch een eerlijke meting creëren in een bestaande EV-charger zonder dat je deze hoeft te vervangen.
Wat is jullie mening daarover?
Zwerius Kriegsman
@Zwerius Heb je een nieuw perspectief t.o.v. wat er al is gezegd hierover?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Doet het nu wel.onzenuub schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
[...]
Yes. Maar als je vandaag de aanmelding hebt voltooid, dan zie je morgen pas de vermoedelijke opbrengst.
Of er al een partij is weet ik niet maar het zou een gewaagde move zijn gezien de markt nog niet open is..helloitsme schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
[...]
.
Eind 2030!jan100 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
is eigenlijk al bekend hoe lang deze regeling minimaal beschikbaar is?
Ben het er mee eens dat de fee niet per definitie iets over de opbrengsten zegt.Maurice- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]
Nog maar een keer: de fee zegt niet per definitie iets over de opbrengsten. Het kan gewoon dat een partij met (bijvoorbeeld meer kennis en ervaring) de verkoop veel beter plant tegen 21% fee en de opbrengst hoger is dan een inboekingsdienstverlener die 15% vraagt.
[Afbeelding]
Ook de daadwerkelijke verkoopprijzen zeggen niet per definitie iets over wat het de klant oplevert.
Een inboeker heeft meerdere afnemers en die zullen niet alle op dezelfde dag handelen.
Een inboeker kan daarom bijvoorbeeld rekenen met de gemiddelde marktprijs gedurende een kwartaal maar de dan voor die periode aangeleverde kWh's verzilveren in ere's en die tegen een hogere prijs verkopen kort na het kwartaal (ze weten dan immers beter de prijs waarvoor ze het minimaal moeten verkopen).
Ik heb met mijn Zaptec Portal-account moeten inloggen bij Joulo om de integratie op te zetten.Claude schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:13:
[...]
Bedoel je de de fabrieksinstelling van de inlog bij de laadpaal of de (gewijzigde) inloggegevens in het lokale netwerk? In vermoed het laatste, maar toch even voor de zekerheid informeren.
Voor de gene met Eneco eMobility als backoffice voor de laadpaal (en waar waarschijnlijk Eneco geen inloggegevens voor de laadpaal heeft gegeven om zelf een OCPP in te stellen):
Ik heb met Joulo samen gewerkt om te integreren met de API van Eneco. Alle data van de laadpaal inclusief natuurlijk laadsessies worden direct opgehaald en verwerkt in Joulo. Ze werken alleen nog aan het herkennen of een laadpaal MID-meter heeft, dat geeft Eneco niet door.
Je ziet direct hoeveel ERE’s je sessies opleveren en wat ze potentieel waard kunnen zijn.
Ik heb met Joulo samen gewerkt om te integreren met de API van Eneco. Alle data van de laadpaal inclusief natuurlijk laadsessies worden direct opgehaald en verwerkt in Joulo. Ze werken alleen nog aan het herkennen of een laadpaal MID-meter heeft, dat geeft Eneco niet door.
Je ziet direct hoeveel ERE’s je sessies opleveren en wat ze potentieel waard kunnen zijn.
Ook hier een oude Shell recharge / newmotion paal met een backend van 50five (verschrikkelijke partij). Heb bewust even gewacht of er een goede integratie kwam of dat wellicht 50five zelf het licht heeft gezien. Dat laatste is niet het geval met de prijzen. Maar naar aanleiding van de berichten hier gekozen voor Joulo. Die koppelt inderdaad makkelijk. Leest alles netjes uit en de tarieven zijn ook normaal tot laag.
Reden om nu alvast te kiezen was ook dat ik dan dit jaar even kan kijken hoe het loopt.
Reden om nu alvast te kiezen was ook dat ik dan dit jaar even kan kijken hoe het loopt.
Is er ergens te vinden of is er wat zinnigs te zeggen over de (gemiddelde) ERE prijzen.
We hebben een elektrische auto en een "domme" laadpaal. Momenteel ben ik bezig met een stekker hybride kopen. De verwachting is dan zo'n 7000 kWh per jaar te laden, dus mogelijk wel interessant om aan de ERE te gaan en een geschikte lader te kopen.
Zag hier een paar berichten terug al dat de regeling in ieder geval tot en met 2030is, is er grote kans op verlening daarvan?
We hebben een elektrische auto en een "domme" laadpaal. Momenteel ben ik bezig met een stekker hybride kopen. De verwachting is dan zo'n 7000 kWh per jaar te laden, dus mogelijk wel interessant om aan de ERE te gaan en een geschikte lader te kopen.
Zag hier een paar berichten terug al dat de regeling in ieder geval tot en met 2030is, is er grote kans op verlening daarvan?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Een slimme laadpaal kan sowieso verstandig zijn met het oog op einde saldering. Je wilt dan een laadpaal hebben die dynamische tarieven kan hanteren of zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom op laag vermogen laadt. Geschatte opbrengst van de ERE ligt waarschijnlijk rond de 10 cent per kWh. Het is afhankelijk van de daadwerkelijke marktprijs voor ERE's.Erwin_83 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:59:
Is er ergens te vinden of is er wat zinnigs te zeggen over de (gemiddelde) ERE prijzen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tesla Wall Conector gen3 mét mid-meter is net binnen gekomen.
Zodadelijk even een Joulo.nl account aanmaken, hebben jullie nog tips?
Ik meende dat het adres/gegevens 100% overeen moeten komen, anders gaat het mis.
De oude wallbox had een losse kwh meter ... ik hou de standen bij; handmatig ... zou ik die nog kunnen indienen? Handmatig?
Ik meende dat het adres/gegevens 100% overeen moeten komen, anders gaat het mis.
De oude wallbox had een losse kwh meter ... ik hou de standen bij; handmatig ... zou ik die nog kunnen indienen? Handmatig?
Een verlenging van de regeling weet ik zo net nog niet. Het is een sub onderdeel welke bijdraagt aan het 'fit for 55 pakket' ook wel bekend als het streven naar 55% minder uitstoot in 2030. Kan me wel indenken dat er daarna weer iets anders om voort te borduren richting de doelstellingen in 2050.Erwin_83 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:59:
7000kWh kan zeker de moeite zijn!
[ Voor 4% gewijzigd door neek op 29-04-2026 14:21 ]
Naam die je opgeeft moet overeenkomen met wat op het energiecontract staat. Is soms iets om op te letten nav eventuele btw teruggave op naam van partner als je zelf geen BTW kon terugvragen destijds.Blasterxp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:12:
Tesla Wall Conector gen3 mét mid-meter is net binnen gekomen.
Joost de Vries
7000 kWh per jaar lijkt me wel veel voor een plugin hybride. Zit je dan niet al na een paar jaar aan het einde van je battery cycle life?Erwin_83 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:59:
[...]
[...]
Dat is zo'n 35.000-40.000km per jaar. Lijkt me niet onredelijk.Claude schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:40:
[...]
7000 kWh per jaar lijkt me wel veel voor een plugin hybride. Zit je dan niet al na een paar jaar aan het einde van je battery cycle life?
Ik zit ook op zo'n 6000-6500 per jaar (hybride)
Er zit voldoende reserve capaciteit op de accu. Volgende auto wordt waarschijnlijk wel een Full Electric
[ Voor 12% gewijzigd door rally op 29-04-2026 14:49 ]
http://www.deyterra.com
Hij schrijft dat hij een elektrische auto én een pi hybride heeft…
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Natuurlijk zegt de fee niet alles, maar als deze partij met een lage fee hetzelfde vangt voor een Ere, ben je natuurlijk gunstiger uit. Zo simpel is het ook.Maurice- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]
[Afbeelding]
Daarbij komt het gemak die bij deze partij het mogelijk maakt de fee snel en eenvoudig naar beneden te krijgen. Dat is toch prettig?
Zelfs het feit dat je een betrouwbare lader hebt, resulteert in 1% minder provisie. Dan kun je ook nog asngeven welke energiemaatschappij je hebt en voila, nóg 1% eraf. Dus zonder enige moeite zit je met 1 start-referral op 17%.
[ Voor 12% gewijzigd door hvandijk110 op 29-04-2026 15:04 ]
Hey, die had ik nog niet gezien, en staat eigenlijk ook niet zo op hun pagina waar ze uitleg over op welke manieren je korting kunt krijgen: https://joulo.nl/referralhvandijk110 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:03:
[...]
Natuurlijk zegt de fee niet alles, maar als deze partij met een lage fee hetzelfde vangt voor een Ere, ben je natuurlijk gunstiger uit. Zo simpel is het ook.
Daarbij komt het gemak die bij deze partij het mogelijk maakt de fee snel en eenvoudig naar beneden te krijgen. Dat is toch prettig?
Zelfs het feit dat je een betrouwbare lader hebt, resulteert in 1% minder provisie. Dan kun je ook nog asngeven welke energiemaatschappij je hebt en voila, nóg 1% eraf. Dus zonder enige moeite zit je met 1 start-referral op 17%.
[Afbeelding]
Net even gecheckt, maar Zaptec zijn ze kennelijk iest minder gek op ;-) Bij mij staat die extra korting er niet bij.
Staat trouwens ook dat als je plugchoice gebruikt om te koppelen je ook nog eens -1% krijgt. Interessant
Joost de Vries
Knip
[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 29-04-2026 15:50 . Reden: Zowel vragen als aanbieden zijn niet gewenst. Voor feedback over moderaties: zie de huisregels van GoT ]
Hoe krijg je nog eens 1% korting als je een peblar hebt. Ik heb een peblar en zie de korting niet terug op de dashboard. Wel voor energieleverancier bijv.hvandijk110 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:03:
[...]
Natuurlijk zegt de fee niet alles, maar als deze partij met een lage fee hetzelfde vangt voor een Ere, ben je natuurlijk gunstiger uit. Zo simpel is het ook.
[Afbeelding]
7000 kWh met een stekker hybride??Erwin_83 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:59:
Ik rij zakelijk 40k km per jaar met een volledig elektrische auto en kom op 6000 kWh. Hoeveel denk jij te gaan rijden?
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Het is voor beide auto's 7000 kWh. De Corsa deed in 2025 ruim 5000 kWh thuis laden. De Lynck gaat niet zoveel rijden, maar is ook niet zuinig.
Dus schat het even op 7000 kWh per jaar in totaal.
(Dus electrische auto en plug in samen )
Dus schat het even op 7000 kWh per jaar in totaal.
(Dus electrische auto en plug in samen )
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 29-04-2026 16:10 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zoals hierboven ook al gemeld, hij heeft al een EV en er komt een hybride bij. Dan is 7 MWh helemaal niet zo bijzonder. Lezen-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:55:
[...]
7000 kWh met een stekker hybride??
Ik rij zakelijk 40k km per jaar met een Volledig elektrische auto en kom en 6000 kWh. Hoeveel denk jij te gaan rijden?
True, Met 2 auto's al stuk minder ongebruikelijk.Sandro! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:27:
[...]
Zoals hierboven ook al gemeld, hij heeft al een EV en er komt een hybride bij. Dan is 7 MWh helemaal niet zo bijzonder. Lezen
Goed lezen is inderdaad een vak, maar 7000 kWh vind ik best aanzienlijk. Hou je dat jaren vol? Ik heb twee EV's, samen goed voor 7-8 dagen woon-werkreisdagen per week. Kom op 6000-6500 kWh.Sandro! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:27:
[...]
Zoals hierboven ook al gemeld, hij heeft al een EV en er komt een hybride bij. Dan is 7 MWh helemaal niet zo bijzonder. Lezen
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Natuurlijk is dat prettig voor wie zich daar heeft ingeschreven. Ik stoor mij er alleen ontzettend aan dat elke pagina opnieuw mensen hier direct- of indirect referrers proberen te ronselen voor die instantie door het hoofdzakelijk over hun lage fee te hebben. Punt is dat de fee niet zaligmakend is.hvandijk110 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:03:
[...]
Dat is toch prettig?
[Afbeelding][/url]
Heb je gekozen voor de Peblar Business?Tasminos schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:33:
[...]
Hoe krijg je nog eens 1% korting als je een peblar hebt. Ik heb een peblar en zie de korting niet terug op de dashboard. Wel voor energieleverancier bijv.
Wat levert dit op?jaguarxj16 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:46:
Ook hier een oude Shell recharge / newmotion paal met een backend van 50five (verschrikkelijke partij). Heb bewust even gewacht of er een goede integratie kwam of dat wellicht 50five zelf het licht heeft gezien. Dat laatste is niet het geval met de prijzen. Maar naar aanleiding van de berichten hier gekozen voor Joulo. Die koppelt inderdaad makkelijk. Leest alles netjes uit en de tarieven zijn ook normaal tot laag.
Ik laad mn auto op de New Motion van mn huiseigenaar waar ik naast woon.
Deze zal geen mid meter hebben verwacht ik.
Er zit n backoffice op voor de verrekening met mn werkgever... volgens mij ook 50five
Ik heb mn huiseigenaar verteld over deze ERE want dat is gunstig voor hem....want ik laad nogal veel ...750kwh per maand!
Maar dan moet er n andere wallbox komen, met backoffice voor de verrekening en dus ook n aanbieder voor de ERE pfff.
Mn huiseigenaar zei nog...dan krijg jij de helft 😎
Volgens mij wel. Ik denk dat ik weet waarom het nog niet zichtbaar is. Ik heb het toevoegen nog niet afgemaakt. OCPP verbinding staat bij mij op "wacht op verbinding". Ik wacht tot mei dat het via de portal kan.hvandijk110 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:52:
[...]
Heb je gekozen voor de Peblar Business?
Gewoon aparte laadpas, klaarFerry34 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:28:
[...]
Wat levert dit op?
Er zit n backoffice op voor de verrekening met mn werkgever... volgens mij ook 50five
Ik heb mn huiseigenaar verteld over deze ERE want dat is gunstig voor hem....want ik laad nogal veel ...750kwh per maand!
Maar dan moet er n andere wallbox komen, met backoffice voor de verrekening en dus ook n aanbieder voor de ERE pfff.
In de Joulo portal is het toevoegen van 'n Peblar sinds vandaag anders: je moet je Charge ID en het OCPP wachtwoord invullen en dat is het. Daarna moet je in de Peblar Joulo selecteren als backend. Ik verwacht dus binnenkort een nieuwe customization update voor de Peblar.
Met mijn fat etron zit op 7500 kWh bij slechts 25k kilometer….. blij met deze regeling dus haha!Pr088 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:29:
[...]
Goed lezen is inderdaad een vak, maar 7000 kWh vind ik best aanzienlijk. Hou je dat jaren vol? Ik heb twee EV's, samen goed voor 7-8 dagen woon-werkreisdagen per week. Kom op 6000-6500 kWh.
De Newmotion homeadvanced laadpalen 2.0/2.1/2.2 en 3.0 zijn MID gecertificeerd.Ferry34 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:28:
[...]
Wat levert dit op?
En er lekker warmpjes bij zitten.
Zie antwoord hierboven voor de laadpalen waar het werkt. Wat het precies oplevert weet niemand. Schatting kan je uiteraard wel maken. Zie eerdere discussies in dit topic. Stuur maar PB als je nog wat wil weten.Ferry34 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:28:
[...]
Wat levert dit op?
15kWh/100km met een Model Y gemiddeld over 12 maanden met laadverlies en sluimerverbruik? Dan zul je ook nog wel het nodige ergens anders laden.-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:55:
[...]
7000 kWh met een stekker hybride??
Ik rij zakelijk 40k km per jaar met een volledig elektrische auto en kom op 6000 kWh. Hoeveel denk jij te gaan rijden?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
90% gebeurt thuis, ik laad zelden ergens andersInspired schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:21:
[...]
15kWh/100km met een Model Y gemiddeld over 12 maanden met laadverlies en sluimerverbruik? Dan zul je ook nog wel het nodige ergens anders laden.
Ik vind Joulo inmiddels een beetje risicovol worden. Joulo wil graag de grootste speler op deze markt worden en is heel snel met het koppelen van zo veel mogelijk verschillende laadpalen en integreerd met veel andere partijen. Hier komt wel een risico bij kijken. Als bij een controle een foutje wordt intdekt dan kunnen ERE's zo ongeldig worden verklaard.joostdevriesede schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:19:
Joulo heeft kennelijk hun referral progamma aangepast. Je kunt nu vrienden blijven toevoegen en uiteindelijk kan je je fee zelfs naar 0% krijgen als je 17 vrienden hebt overgehaald om Joulo te gebruiken. Bold move!
Als ik dit combineer met de nog totaal onbekende verkoop strategie die gehanteerd wordt betaal ik graag een fee aan een degelijke / transparante partij. Ik maak zelf al jaren geruik van TAP electric vind het een fijn idee dat ze straks laten zien hoe / wanneer de ERE's verkocht gaan worden. Die 25% afdracht die ze rekenen voor een jaar vind ik prima.
Als tweaker ben ik juist erg blij dat een partij snel koppelt, mooie producten maakt een die transparant laat zien op GitHub repos. Ik heb overigens bij geen enkele inboeker informatie over handelstrategie gezien. Maar TAP is een gerenommeerd bedrijf, dus goed om keuzevrijheid te hebben.denneappel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:03:
[...]
Ik vind Joulo inmiddels een beetje risicovol worden. Joulo wil graag de grootste speler op deze markt worden en is heel snel met het koppelen van zo veel mogelijk verschillende laadpalen en integreerd met veel andere partijen.
Ligt het aan mij, of neigen sommige reacties hier naar reclame voor specifieke ere-inboekers?
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Als je die van Joulo bedoelt dan denk ik dat dat komt door het "piramide spel" dat ze een beetje gebruiken. Mensen struikelen hier over elkaar heen om hun referal slots te vullen. Doordat de beperking van 5 er nu niet meer is vrees ik dat dat niet minder wordt.Steef schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:19:
Ligt het aan mij, of neigen sommige reacties hier naar reclame voor specifieke ere-inboekers?
Het lijkt mij leuk om hier over een jaar een vergelijking te gaan maken. Als we de resultaten naast elkaar leggen dan kunnen we achterhalen hoe de verschillende partijen scoren met hun verkoop strategie.superyupkent schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:13:
[...]
Als tweaker ben ik juist erg blij dat een partij snel koppelt, mooie producten maakt een die transparant laat zien op GitHub repos. Ik heb overigens bij geen enkele inboeker informatie over handelstrategie gezien. Maar TAP is een gerenommeerd bedrijf, dus goed om keuzevrijheid te hebben.
Ik heb mij aangemeld bij ere certificaten en via mail begrepen dat ze pas volgend jaar in april de eerste uitbetaling gaan doen, ze gedurende het jaar de certificaten verkopen en de huidige prijs 10 cent per kW is en daar gaat dan nog zo’n 20% vanaf. Wij gaan het zien volgende jaar wat wijsheid is of was.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Er lopen hier mensen rond die referrals willen slijten, mensen die referrals willen hebben én het meest irritante: ERE bedrijven die onder persoonlijke accounts posten en reclame maken.Steef schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:19:
Mensen kijken niet naar de risico’s alleen of men 1 of 2 % (of meer) korting kunnen krijgen.Steef schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:19:
Dan gaan de hersencellen uit….met alle gevolgen van dien.
@ alle joule pushers. Als iedereen korting krijgt. Wat gaan er dan gebeuren met het business model??
Deze gaat onderuit of is niet houdbaar. Dan zal zich uiten in een fout. Deze fout zal alle ere’s van deze partij ongeldig maken.
@internet4me Joulo zal eindigen zoals elk piramidespel: de onderste laag betaalt voor alle andere lagen daarboven. Als je dat niet snapt als je hun strategie leest dan verdien je wat er gaat gebeuren..
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Behalve dat hun referral programma een piramide structuur is verwacht ik dat de winst niet alleen uit de fee wordt gehaald. Als voorbeeld: een inboeker maakt prijsafspraken met afnemers (shell e.d.) dat ze na ieder kwartaal een x aantal ere's kopen voor een gemiddelde marktprijs van dat afgelopen kwartaal + 1 cent. Wij krijgen dan een gemmiddelde marktprijs - de fee. De inboeker de fee + 1 cent/ kWh.internet4me schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:02:
[...]
Mensen kijken niet naar de risico’s alleen of men 1 of 2 % (of meer) korting kunnen krijgen.
Dan gaan de hersencellen uit….met alle gevolgen van dien.
@ alle joule pushers. Als iedereen korting krijgt. Wat gaan er dan gebeuren met het business model??
Deze gaat onderhoud of is niet houdbaar. Dan zal zich uiten in een fout. Deze fout zal alle ere’s van deze partij ongeldig maken.
Zo'n tactiek zal door alle ERE dienstverleners gebruikt kunnen worden, de transparatie is ver te zoeken en je kan feitelijk niet controleren voor hoeveel je ERE's zijn verkocht.BartjeBoos schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:35:
[...]
Behalve dat hun referral programma een piramide structuur is verwacht ik dat de winst niet alleen uit de fee wordt gehaald. Als voorbeeld: een inboeker maakt prijsafspraken met afnemers (shell e.d.) dat ze na ieder kwartaal een x aantal ere's kopen voor een gemiddelde marktprijs van dat afgelopen kwartaal + 1 cent. Wij krijgen dan een gemmiddelde marktprijs - de fee. De inboeker de fee + 1 cent/ kWh.
Dit heeft niet zo zeer met transparantie te maken. Een inboeker moet ook zijn afnemers (shell e.d.) te vriend houden. Als de inboeker steeds maar op de hoogste ere koers wil verkopen gaat de afnemer wel ergens anders shoppen.Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:36:
[...]
Zo'n tactiek zal door alle ERE dienstverleners gebruikt kunnen worden, de transparatie is ver te zoeken en je kan feitelijk niet controleren voor hoeveel je ERE's zijn verkocht.
Maar als je zo snel alles uit de grond stampt, is de kans groot dat het Vibe coded is. Dit hoeft niet per se slecht te zijn, maar je ziet er wel steeds meer verhalen over die minder positief zijnsuperyupkent schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:13:
[...]
Als tweaker ben ik juist erg blij dat een partij snel koppelt, mooie producten maakt een die transparant laat zien op GitHub repos. Ik heb overigens bij geen enkele inboeker informatie over handelstrategie gezien. Maar TAP is een gerenommeerd bedrijf, dus goed om keuzevrijheid te hebben.
Na de posts door gelezen te hebben twijfel ik tussen Joulo en Zeres.
Wij hebben zoals gezegd een plugin hybride(Cupra Terramar), zonnepanelen en een eigen laadpaal.
De laadpaal betreft de: NexBlue Edge Max die automatisch en handmatig uitgelezen kunnen worden en wordt door beide aanbieders ondersteund.
Nu denk ik te zien dat Joulo geen 100% vergoeding geeft voor de energie vanuit de zonnepanelen maar 55%…klopt dit?
Kunnen jullie tips geven welke ik zou moeten nemen gezien onze huidige situatie.
Ik wil eigenlijk vandaag de beslissing nemen omdat het toch verstandig is dit voor 1 mei te doen.
Alvast bedankt,
Gert-Jan
Wij hebben zoals gezegd een plugin hybride(Cupra Terramar), zonnepanelen en een eigen laadpaal.
De laadpaal betreft de: NexBlue Edge Max die automatisch en handmatig uitgelezen kunnen worden en wordt door beide aanbieders ondersteund.
Nu denk ik te zien dat Joulo geen 100% vergoeding geeft voor de energie vanuit de zonnepanelen maar 55%…klopt dit?
Kunnen jullie tips geven welke ik zou moeten nemen gezien onze huidige situatie.
Ik wil eigenlijk vandaag de beslissing nemen omdat het toch verstandig is dit voor 1 mei te doen.
Alvast bedankt,
Gert-Jan
Dat is gewoon hoe de regeling werkt. Alle kWh's ongeacht herkomst worden voor ongeveer de helft naar ERE omgezet omdat dat de energiemix is waarmee wordt gerekend. Dat is onafhankelijk van de inboekdienstverlener.vinkiegjh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:15:
Want? Volgens mij heb je tot Q1 volgend jaar om je kWh's van dit jaar in te boeken. En je weet wat ze zeggen over haastige spoed.Ik wil eigenlijk vandaag de beslissing nemen omdat het toch verstandig is dit voor 1 mei te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door anboni op 30-04-2026 12:18 ]
..op basis van?vinkiegjh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:15:
[..] omdat het toch verstandig is dit voor 1 mei te doen.
Dit hardnekkig fabeltje is door ANWB in de wereld geholpen maar is niet waar.
*sowieso
@denneappel — die vergelijking maken vind ik ook al een tijdje een gat in de markt, en eerlijk gezegd: dat is precies de reden dat we er recent zelf mee zijn begonnen. Even meteen open kaart, want ik zie hierboven terecht klachten over verkapte reclame: ik ben betrokken bij ere-vergelijk.nl. Geen referral-links, geen affiliate-deals, en ik ga hier ook niemand pushen om over te stappen — dat is sowieso tegen de huisregels en bovendien niet waar het ons om te doen is.
De aanleiding was simpel: toen we zelf probeerden uit te vogelen waar je nou het beste je kWh's kon laten inboeken, liepen we tegen exact de problemen aan die hier in de thread voorbij komen. Fees variëren van ~15% tot 35%, uitbetalingsmomenten verschillen (sommigen pas Q2 volgend jaar, anderen tussentijds), en over de daadwerkelijke verkoopstrategie van de NeA inboekers — waar Wolly hierboven terecht een punt van maakt — is bij vrijwel iedereen weinig hard te vinden. Wij hebben geprobeerd dat zo neutraal mogelijk naast elkaar te zetten op één pagina.
We staan nog in de startfase en ik weet dat dit publiek niet snel onder de indruk is, maar daar reken ik juist op. Een paar dingen waar ik benieuwd naar ben:
Welke inboekers missen er nog die jullie wel relevant vinden? (NeA geaccordeerd)
Welke criteria zijn voor jullie écht doorslaggevend en zien we over het hoofd? (Verkoopstrategie / transparantie staat sowieso op de roadmap.)
Klopt de info over je eigen inboeker, of zit er ergens iets scheef?
Schiet maar — kritiek is welkom, en als er fouten in staan hoor ik dat liever hier dan dat het blijft staan.
De aanleiding was simpel: toen we zelf probeerden uit te vogelen waar je nou het beste je kWh's kon laten inboeken, liepen we tegen exact de problemen aan die hier in de thread voorbij komen. Fees variëren van ~15% tot 35%, uitbetalingsmomenten verschillen (sommigen pas Q2 volgend jaar, anderen tussentijds), en over de daadwerkelijke verkoopstrategie van de NeA inboekers — waar Wolly hierboven terecht een punt van maakt — is bij vrijwel iedereen weinig hard te vinden. Wij hebben geprobeerd dat zo neutraal mogelijk naast elkaar te zetten op één pagina.
We staan nog in de startfase en ik weet dat dit publiek niet snel onder de indruk is, maar daar reken ik juist op. Een paar dingen waar ik benieuwd naar ben:
Welke inboekers missen er nog die jullie wel relevant vinden? (NeA geaccordeerd)
Welke criteria zijn voor jullie écht doorslaggevend en zien we over het hoofd? (Verkoopstrategie / transparantie staat sowieso op de roadmap.)
Klopt de info over je eigen inboeker, of zit er ergens iets scheef?
Schiet maar — kritiek is welkom, en als er fouten in staan hoor ik dat liever hier dan dat het blijft staan.
Ok, bedankt voor de tip.DonJunior schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:20:
[...]
..op basis van?
Dit hardnekkig fabeltje is door ANWB in de wereld geholpen maar is niet waar.
Ik zie het naast de ANWB ook op andere sites staan waarschijnlijk ook agv de mails en posts van de ANWB.
Ik begrijp echt niet hoe weldenkende tweakers zó snel een inboeker kunnen wegzetten als gevaarlijk, verdacht, te snel, etc. Het is ook nooit goed. Ik lees allerlei problemen, traagheid, hoge provisies en sndere vaagheden bij diverse inboekers. Dat een van deze inboekers het wél goed op orde heeft (tot zover we nu kunnen zien en ervaren) én via referrals iedereen blij maakt, wordt in een paar reacties afgedaan als onbetrouwbaar en verdacht. Hoe kan dit een pyramide zijn, als ik van 1 of 2 mensen referrals krijg? Wordt de ander daar slechter van of heeft die meer risico?
Wie kan het mij objectief uitleggen zonder meteen allerlei aannames te doen, waarvan er nu al een aantal niet kloppen (pyramide, vibecode die riskant is en dat er personeel van die inboeker hier actief reklame maakt)?
Je hebt als reageerder ook een verantwoordelijkheid. Positief en negatief heeft altijd impact!
Wie kan het mij objectief uitleggen zonder meteen allerlei aannames te doen, waarvan er nu al een aantal niet kloppen (pyramide, vibecode die riskant is en dat er personeel van die inboeker hier actief reklame maakt)?
Je hebt als reageerder ook een verantwoordelijkheid. Positief en negatief heeft altijd impact!
Je ziet zelf niet dat personeel/eigenaren/partners van inboekers hier posten en reclame maken?hvandijk110 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:56:
...
dat er personeel van die inboeker hier actief reklame maakt)?
Nee, dat zie ik niet. Kun je dat concreet maken?Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:00:
[...]
Je ziet zelf niet dat personeel/eigenaren/partners van inboekers hier posten en reclame maken?
Eentje die niet weggemod is: mrme12345 in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"hvandijk110 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:11:
[...]
Nee, dat zie ik niet. Kun je dat concreet maken?
Een ander actief account: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 30-04-2026 15:16 ]
Ik vind het op zich geen probleem dat deze mensen ook op het forum aanwezig zijn, kan juist positief zijn als een vorm van klantenservice. Zolang het maar duidelijk is waarvoor ze werken.Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:00:
[...]
Je ziet zelf niet dat personeel/eigenaren/partners van inboekers hier posten en reclame maken?
Zeker, maar gebruik dan een bedrijfsaccount zodat voor iedereen duidelijk is uit welke wind de hoek waait bij het lezen van de bijdragen.helloitsme schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:21:
[...]
Ik vind het op zich geen probleem dat deze mensen ook op het forum aanwezig zijn, kan juist positief zijn als een vorm van klantenservice. Zolang het maar duidelijk is waarvoor ze werken.
En waar zit de reklame precies? Het woord Joulo wordt niet eens genoemd! Kan het nog vager?Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:15:
[...]
Eentje die niet weggemod is: mrme12345 in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Een ander actief account: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Waar heb ik gezegd dat Joulo direct reclame hier maakt?hvandijk110 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:25:
[...]
En waar zit de reklame precies? Het woord Joulo wordt niet eens genoemd! Kan het nog vager?
In de vorige reacties werd steeds Joulo genoemd. En ook jij reageerde daarop.Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:28:
[...]
Waar heb ik gezegd dat Joulo direct reclame hier maakt?
Maar gelukkig krabbel je nu al terug.
Dit berichtje van je deed vermoeden dat je het over Joulo had, omdat Joulo met referrals werkt en er wat mensen positief over ze zijn, maar dat was wellicht een onterechte aanname.Wolly schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:58:
[...]
Er lopen hier mensen rond die referrals willen slijten, mensen die referrals willen hebben én het meest irritante: ERE bedrijven die onder persoonlijke accounts posten en reclame maken.
In zijn algemeenheid ben ik het wel eens met hvandijk110 dat er bepaalde bedrijven nu wel erg snel zwart worden gemaakt (door meerdere tweakers) zonder concreet bewijs.
Hele ERE verhaal is gewoon nog vaag omdat het nog nieuw is en nog steeds niet allemaal helemaal duidelijk is. Dus ik vermoed dat er nog wel dingen gaan zijn de komende tijd die toch ineens veranderen. Kan je de nog erg nieuwe bedrijfjes ook niet 100% aanrekenen. Het is in ieder geval wel duidelijk (en ook best logisch) dat die bedrijven zo snel mogelijk mensen willen binden. Hoeveel mensen zullen straks daadwerkelijk naar een andere switchen na bijvoorbeeld een jaar.
Ik ben vooral benieuwd of er inboekers gaan zijn die binnenkort concreter gaan worden over de wijze waarop ze precies gaan handelen/verkopen en of ze daar de klanten ook nog een keuze in gaan geven of niet. Want wat terecht eerder al werd gezegd is de fee maar 1 van de schakels qua kosten voordat er voor jou netto iets overblijft.
Joost de Vries
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 17:13
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
snip: zie modbreak, we zijn gestopt
[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 30-04-2026 16:16 ]
Is iemand eigenlijk al bekend met de accreditatie van verschillende aanbieders? Wat ik uit de berichtgeving haal is dat men zich bij de NEA moet registeren.
Maar vervolgens nog een accreditatie plaats dient te vinden?
Het zou natuurlijk zonde zijn als een tweaker zich bij een inboekdienstverlener inschrijft, maar vervolgens deze niet uitgekeerd worden vanwege problemen met de accreditatie. Iemand hier ervaring mee?
Het zou natuurlijk zonde zijn als een tweaker zich bij een inboekdienstverlener inschrijft, maar vervolgens deze niet uitgekeerd worden vanwege problemen met de accreditatie. Iemand hier ervaring mee?
snip: zie modbreak twee post boven die van jou
[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 30-04-2026 18:20 ]
Vraag, ik heb een Tesla Wall connector v2 laadpaal staan. Die heeft geen MID meter, dus ere certificaten werken niet. Wel een MID meter in mijn meterkast, maar dat geld helaas niet.
Zou het lonen om een nieuwe v3 aan te schaffen, als die zichzelf terugverdient over de tijd heen? Verbruik ongeveer 3000 kWh per jaar qua laden. Paal is € 570, maar het bedrag wat je terugkrijgt varieert nogal. Huidige paal is ook al 6 jaar oud.
Zou het lonen om een nieuwe v3 aan te schaffen, als die zichzelf terugverdient over de tijd heen? Verbruik ongeveer 3000 kWh per jaar qua laden. Paal is € 570, maar het bedrag wat je terugkrijgt varieert nogal. Huidige paal is ook al 6 jaar oud.
Geen ervaring mee, maar als deze eind 2026 nog niet is toegelaten door de NEa om wat voor reden dan ook, kun je je alsnog aanmelden bij een andere inboekdienstverlener toch?matje98 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:29:
Is iemand eigenlijk al bekend met de accreditatie van verschillende aanbieders? Wat ik uit de berichtgeving haal is dat men zich bij de NEA moet registeren.
Of het loont kan niemand zeggen. Als je echt 9 cent per kWh krijgt dan heb je dat in 2 jaar en 3 maanden terugverdiend.FoOnEeN schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:58:
Vraag, ik heb een Tesla Wall connector v2 laadpaal staan. Die heeft geen MID meter, dus ere certificaten werken niet. Wel een MID meter in mijn meterkast, maar dat geld helaas niet.
Moet de regeling wel ook 3 jaar gaan bestaan en de ERE markt niet instorten.
Toevallig vandaag 1tje besteld ook ter vervanging van de v3 (zonder MID). Wij doen ~3600 kWh per jaar gemiddeld per jaar afgelopen 3j en doorgerekend met bear-base-bull (aangezien het toch ook een markt is):FoOnEeN schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:58:
| Scenario | ERE-prijs netto | Jaaropbrengst | Payback TWC3 MID (€570) |
|---|---|---|---|
| Bear | €0,04/kWh | €145 | 3,9 jaar |
| Base | €0,08/kWh | €290 | 2,0 jaar |
| Bull | €0,12/kWh | €435 | 1,3 jaar |
In de Ace Service Installer staan in mijn geval alle sessies inclusief datum/tijd vanaf dag 1 (december 2020). Dus de paal c.q. de MID meter heeft keurig een RTC. De paal werkt al dik een jaar offline zonder backoffice. Gisteren even een netwerkkabel ingeprikt om op de paal in te loggen. Maar dit werkt dus gewoon, goed nieuws.JanHenk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:10:
Maar de Alfen heeft wel een geheugen voor alle laadsessies. Daarvoor hoeft er geen backoffice op te zitten. De MID-meter zelf heeft inderdaad geen weet van datum en tijd, die tikt gewoon (cumulatief) door.
Ik heb mijn eerste inboeking gedaan bij Laadloon. Ik heb er voor gekozen een handmatig bewerkte Excel als bewijs in te sturen. De export naar CSV vanuit de Ace Service Installer van Alfen is echt een gedrocht dat nergens op slaat (dat had bijv. @Tunestwo ook al gemerkt) dus daar moest ik wat mee klungelen.
Ben benieuwd of ze dit accepteren. Anders stuur ik de CSV wel op en mogen ze die zelf ontrafelen
Goedemorgen, moest even bij lezen hoor.onzenuub schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:50:
[...]
We vragen het eens aan @Bob Lieftink van Lekkerladen.
Wat betreft de prijs en de handel, is het inderdaad van belang om ervaring, kennis en een netwerk te hebben. Zodat de ERE's zo goed mogelijk weggezet kunnen worden. Daar zit een verschil in tussen de verschillende aanbieders maar dat zal ook weer niet zo groot zijn.
Dat de prijs nu relatief hoog is, komt doordat in Duitsland de dubbeltelling eraf gaat als gevolg van nieuwe implementatie RED3. De vraag naar certificaten is daar dus hoog en daar liften de ERE prijzen voorlopig op mee.
Zou niet prat gaan enkel op de percentages, want sessies kunnen ook worden afgekeurd als de compliance niet op orde is. Dus daar gaat een groter verschil in zitten. Partij moet kennis hebben van software, handel, en compliance. En dat bepaald uiteindelijk je eindresultaat.
Ik ga ze weer even contacten. Als ik wat hoor, laat ik het wetenBschnitz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:19:
@Bob Lieftink
Heb jij nog iets gehoord van ecotap? Doodstil hier. Reageren niet eens.
Krijg sterk mijn twijfels of ze ooit een koppeling tot stand kunnen brengen als communicatie niet eens loopt.
Fijn! Ik ben zelf begonnen met de nieuwsbrief van LastMileSolutions. Daar kon je je op aboneren. Ik heb van de week de eerste ontvangen maar geen woord over ERE.Bob Lieftink schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:43:
[...]
Ik ga ze weer even contacten. Als ik wat hoor, laat ik het weten
Hier een Ecotap paaltje aan de muur.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als je overigens Lekkerladen doet, die zijn nu bezig met de CSV export van mij in te lezen. Op zich is die best goed gestructureerd afgezien van dat er twee verschillende regels in staan. De meetwaardes van de mid meter en de laadsessie zelf. Ik zou het jezelf dus gewoon gemakkelijk maken en die CSV naar je partij van keuze opsturen. Als ze die al niet kunnen inlezen zou ik weinig vertrouwen in hun verdere technische oplossing hebben...Reinier schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:47:
[...]
In de Ace Service Installer staan in mijn geval alle sessies inclusief datum/tijd vanaf dag 1 (december 2020). Dus de paal c.q. de MID meter heeft keurig een RTC. De paal werkt al dik een jaar offline zonder backoffice. Gisteren even een netwerkkabel ingeprikt om op de paal in te loggen. Maar dit werkt dus gewoon, goed nieuws.
Ik heb mijn eerste inboeking gedaan bij Laadloon. Ik heb er voor gekozen een handmatig bewerkte Excel als bewijs in te sturen. De export naar CSV vanuit de Ace Service Installer van Alfen is echt een gedrocht dat nergens op slaat (dat had bijv. @Tunestwo ook al gemerkt) dus daar moest ik wat mee klungelen.
Ben benieuwd of ze dit accepteren. Anders stuur ik de CSV wel op en mogen ze die zelf ontrafelen
Doe maar, als het dit jaar niet lukt dan doe ik 1x via CSV en dan ga ik naar zonneplan met een nieuwe paal voor slimme sturing en ERE. Komt ik uiteindelijk denk ik ook weer bij jullie terecht.Bob Lieftink schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:43:
[...]
Ik ga ze weer even contacten. Als ik wat hoor, laat ik het weten
Ben die gasten beetje zat aan het worden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Nou ik heb de beslissing genomen. Heb me zojuist bij TapElectric aangemeld voor 3 jaar.
Ik zat al bij Tap i.v.m. laden met zakelijke laadpas op mijn eigen lader dus vind het prettig bij 1 partij mijn gegevens "af te geven".
Sinds gisteren werkte alles 100% (duurde even voordat de provider van de laadpas mijn lader "kende". Dus nu ook maar aangemeld voor de ERE's.
De support is ook prima bij Tap.
Ik denk ook niet dat er nog heel veel schokkend goedkopere aanbieders gaan komen. Vandaar mijn besluit.
We gaan het zien!
Ik zat al bij Tap i.v.m. laden met zakelijke laadpas op mijn eigen lader dus vind het prettig bij 1 partij mijn gegevens "af te geven".
Sinds gisteren werkte alles 100% (duurde even voordat de provider van de laadpas mijn lader "kende". Dus nu ook maar aangemeld voor de ERE's.
De support is ook prima bij Tap.
Ik denk ook niet dat er nog heel veel schokkend goedkopere aanbieders gaan komen. Vandaar mijn besluit.
We gaan het zien!
[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 02-05-2026 13:07 ]
Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan