StecaGrid schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:32:
Juist de greenwashing zorgt ervoor dat ik niet mee doe. Hoe minder mensen meedoen hoe minder certificaten er zijn en hoe meer de vervuilers moeten betalen. Door mee te doen creëer je minder incentive aan bedrijven om zelf te verduurzamen.
(ja ik weet dat je eigen laadpaal een druppel in de oceaan is, maar het gaat om het principe)
De vervuiler moet uiteindelijk gewoon betalen. Hoeveel dat is, hangt volgens mij van twee factoren af:
• De actuele prijs van een ERE-certificaat
• De norm die bepaalt hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂ te compenseren
Als er meer ERE-certificaten beschikbaar zijn, zal de prijs inderdaad dalen — dat is simpelweg hoe marktwerking werkt. Maar dat betekent niet automatisch dat vervuilers goedkoper uit zijn. De overheid kan namelijk ook de norm aanpassen: dus hoeveel certificaten nodig zijn om een bepaalde hoeveelheid CO₂-uitstoot te compenseren.
Ik heb zo snel geen exacte cijfers paraat, maar stel dat bedrijf X 100 kg CO₂ moet compenseren en daarvoor 1.000 ERE-certificaten moet kopen. Als er vervolgens een groot overschot aan certificaten ontstaat, kan de norm worden aangepast, zodat datzelfde bedrijf voor die 100 kg ineens 2.000 certificaten nodig heeft.
Dat zou twee dingen doen:
1. Het bedrijf betaalt alsnog meer voor zijn uitstoot.
2. De vraag naar certificaten stijgt, waardoor de prijs weer oploopt.
Het systeem is dus niet alleen afhankelijk van vraag en aanbod, maar ook van beleidskeuzes.
Overigens is dit principe van certificaten niet nieuw. In bijvoorbeeld Noorwegen is jarenlang veel verdiend aan de verkoop van vergelijkbare garanties van oorsprong (GvO’s), dankzij de grote hoeveelheid waterkracht uit stuwdammen. Ook daar kun je van alles van vinden — het voelt soms als een boekhoudkundige oplossing.
Op veel vlakken ben ik ook kritisch op marktwerking, maar in dit geval vind ik het juist positief dat consumenten eindelijk eens kunnen meeprofiteren van een regeling als deze, in plaats van dat alleen grote bedrijven of overheden er voordeel uit halen.
Wel een kleine nuance: consumenten worden in deze regeling eigenlijk al benadeeld. Er wordt namelijk niet gekeken naar hoeveel procent groene stroom jij daadwerkelijk afneemt bij jouw leverancier. De uitbetaling is gebaseerd op een gemiddeld percentage groene stroom (ik meen rond de 54%).
Bedrijven mogen wél doorgeven hoeveel procent groene stroom hun leverancier levert en krijgen op basis daarvan uitbetaald. Daar zit dus al een ongelijkheid.
Ik snap het principiële punt over greenwashing, maar minder deelnemers betekent niet automatisch dat vervuilers structureel meer betalen. Het systeem kent meerdere knoppen waar aan gedraaid kan worden.
[
Voor 6% gewijzigd door
kanvua op 26-02-2026 12:05
]