[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Vanaf 1 januari is er geld te verdienen via ERE certificaten bij thuisladen van de EV. De vergoeding per geladen kWh zou zo'n 7 tot 10 cent per kWh zijn, aldus verschillende sites. De daadwerkelijke waarde is echter afhankelijk van vraag en aanbod en kan dus stijgen en dalen. Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een MID gecertificeerde lader, waarbij de MID gecertificeerde lader in de laadpaal zit. Zie ook dit artikel van de VER voor meer informatie voor ERE-certificaten.

Om gebruik te maken van ERE certificaten dient er gebruik gemaakt te worden van een inboekdienstverlener. Hieronder enkele inboekdienstverleners:
AanbiederServicekosten (% of vast bedrag)UitbetalingEigen meetapparatuur?BijzonderhedenManier van aanleveren laadgegevens
ere-registratie25%Jaarlijks in maartNee-Handmatig of via EV-backoffice
Laadloon??NeeHandmatig inboeken gratis, automatisch uitlezen tegen betaald abonnement (in de toekomst)Handmatig per kwartaal of automatisch (betaald) uitlezen
Lekker Laden25%Maandelijks, per kwartaal of jaarlijksNeeOnderdeel van Achmea
Zeres15%HalfjaarlijksJaRegistratie aantal geladen kWh gaat via kWh-meter met 4G router in bruikleen, welke € 750,00 excl. BTW kost, te verrekenen met eerste termijnbetalingenVia eigen kWh meter
Den Hartog?Voorjaar (bijv. april)Nee-EV-backoffice of installateursomgeving

[ Voor 65% gewijzigd door rogervdh op 16-01-2026 22:33 ]

12340Wp šŸŒž - Daikin Altherma 3 8kW šŸ”„- Atlantic Calypso VM 150LšŸ’§- Tesla M3 LR 2019 šŸš— - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

Alle reacties

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 14:17
Nee dient echt in de laadpaal te zitten aldus dit artikel: https://ere-registratie.n...rdware-voor-ere-metingen/

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:59
Greenwashing op zijn best. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:50
Wat leuk dat je een topic bent gestart, ik zocht er net naar! In dit artikel wat achtergrondinformatie van twee grote spelers.

Transparantie in marge is tot op heden ver te zoeken bij de diverse tussenpersonen. Verstandig om nog even te wachten met registreren denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdyfvAsTAHV0LRGklbLNU054GQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPPWCQsMb1MfxFbXCsnOeyUF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Maurice- op 15-01-2026 22:10 ]

• Maurice-
Vind dat wel krom (als het klopt).

Andere modellen zoals Easee, Zaptec of Wallbox hebben optioneel een MID meter.

Ik heb de MID meter in de meterkast omdat dat de enige optie is met een Wallbox, vervolgens staat verderop:

Een MID meter in de meterkast is niet voldoende, deze dient echt in de laadpaal te zitten.

Maar als ik het goed begrijp kun je zo dus ook +€0,10 per kWh verdienen als je eigen laadpaal openbaar door derden wordt gebruikt? Wat een land..

• Inspired
Maurice- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Vind dat wel krom (als het klopt).

Andere modellen zoals Easee, Zaptec of Wallbox hebben optioneel een MID meter.

Ik heb de MID meter in de meterkast omdat dat de enige optie is met een Wallbox, vervolgens staat verderop:

Een MID meter in de meterkast is niet voldoende, deze dient echt in de laadpaal te zitten.

Maar als ik het goed begrijp kun je zo dus ook +€0,10 per kWh verdienen als je eigen laadpaal openbaar door derden wordt gebruikt? Wat een land..
Hoeft niet eens door derden. Maar inderdaad. 10c verdienen zodat de Shells van de wereld kunnen blijven uitstoten. Leuker kunnen we het niet maken. :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens Poot van Voltico is nauwkeurige registratie van groot belang, omdat er bij de toekenning van ERE-certificaten een verschil is tussen laden met netstroom en met zelf opgewekte zonne-energie. ā€˜In het eerste geval telt de stroom voor 50 procent mee als groen, in het tweede geval voor 100 procent. Dat moet precies worden aangetoond.’
Dus je krijgt bij zonnestroom 10ct en bij inkoop 5ct?
En daarvan gaat 25% naar de aanbieders.

Blijft nog zo'n 100-200 euro per jaar over als je 30k km per jaar rijdt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Inspired
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:27:
[...]

Dus je krijgt bij zonnestroom 10ct en bij inkoop 5ct?
En daarvan gaat 25% naar de aanbieders.

Blijft nog zo'n 100-200 euro per jaar over als je 30k per jaar rijdt.
Vraag me wel af hoe ze dat gaan kunnen aantonen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Vraag me wel af hoe ze dat gaan kunnen aantonen.
Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig.. Doorgaans ook de duurdere laadpalen, volgens mij (Alfen).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2026 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Inspired
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig..
Die weet dat ook niet. Dat is alleen een teller.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Daar heb je dus die ingebouwde MID meter voor nodig..
Onzin natuurlijk, de privƩ laadpalen met een zakelijke back-end provider weten ook al sinds jaar en dag heel goed hoeveel stroom er door gaat (en wat er dus vergoed mag / moet worden aan de leaserijder met een eigen laadpaal).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Onzin natuurlijk, de privƩ laadpalen met een zakelijke back-end provider weten ook al sinds jaar en dag hoeveel stroom er door gaat (en wat er dus vergoed mag worden aan de leaserijder met een eigen laadpaal).
Dat klopt, heb ik zelf ook op 1 van de laadpalen...

Wat ik bedoel te zeggen is dat ERE certificaten een ingebouwde MID meter eisen.

• Inspired
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Maar hoe ze weten welke stroom er in mijn auto gaat vraag ik me wel af.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:36:
[...]

Da's niet zo heel moelijk. Alle laadsessies welke je met 'jouw' pasje of druppel start zijn jouw auto in gegaan volgens de 'back-end', alles wat met een andere pas is geladen wordt ƩƩn op ƩƩn (of duurder) doorbelast aan de houder van die betreffende pas / druppel.

• Inspired
Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Da's niet zo heel moelijk. Alle laadsessie welke je met 'jouw' pasje of druppel start zijn jouw auto in gegaan, alles wat met een andere pas is geladen wordt ƩƩn op ƩƩn (of duurder) doorbelast aan de houder van die betreffende pas / druppel.
Ik heb het over welke kWh er via PV geladen is en welke via het net.

In welke auto het gaat maakt niet uit. Een backend provider is blijkbaar ook niet nodig. Foto van de MID meter mag ook. Al is het voor mij onduidelijk hoe ze ooit gaan achterhalen wat ik via PV heb geladen en wat via het net.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 15-01-2026 22:48 ]

• Maurice-
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Laadloon schrijft hierover:

Let op: de regelgeving m.b.t. MID meters is nog niet finaal: we adviseren je geen uitgaven te doen op dit moment, maar je enkel aan te melden bij Laadloon.nl in dat geval.

En over de opbrengsten zijn ze wel heel voorzichtig.

We hopen voor jou een besparing te kunnen realiseren op je laadkosten van minimaal 10%.

Hopen op minimaal 10%? Dus dan heb je het over €0,023 ipv €0,10 met een gemiddeld contract.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:36:
[...]

Dat registreert de laadpaal, zie hieronder de info van de laadpaal app. Op dit moment natuurlijk geen zonnestroom :P

Helaas zonder MID meter in de Zappi.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2026 23:07 ]

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:21

ITsEZ

parttime all-rounder

Zeer interessant, wij hebben hier 2 elektrische auto's dus loopt aardig op.
Wel jammer dat ze zo weinig transparant zijn over de fees die ze rekenen.

Wat ik zo kan vinden:
ere-registratie 25% kosten (opbrengst 75%)
denhartogbv onbekend
zeres 15% (opbrengst 85%) + €750,- audit kosten per jaar + €750,- eenmalig installatie kosten
lekkerladen 25% (opbrengst 75%) - nagevraagd via chat
laadloon onbekend "Onze marge houden we zo laag mogelijk"

Bij de onbekende partijen heb ik het nagevraagd, overigens wil de laagste commissie niet perse de hoogste opbrengst betekenen. Zoals ik het lees verkopen ze de certificaten op verschillende momenten.

Ook lijkt er een groot verschil te zitten in uitbetaling. Ere-registratie geeft aan jaarlijks uit te betalen in maart, terwijl bijvoorbeeld lekker laden aangeeft ook maandelijks of per kwartaal te kunnen uitbetalen.

[ Voor 21% gewijzigd door ITsEZ op 16-01-2026 09:19 . Reden: lekkerladen toegevoegd ]

What you see is always what you get.

• Maurice-
De eigenaar van Lekkerladen heeft, op deze late avond, duidelijkheid kunnen verschaffen:

MID meters buiten de laadpaal
Vanaf 2026 mogen bedrijven en consumenten bepaalde leveringen niet meer inboeken. Dit gaat om leveringen van elektriciteit waarbij de MID-meter buiten de laadpaal is geplaatst. Dat mag op dit moment nog wel, waarbij geldt dat de meter in de laadpaal zelf de in te boeken hoeveelheid meet, en de MID-meter buiten de laadpaal contra-informatie levert. Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt. Vanwege de technische aanpassingen die nodig zijn voor bestaande situaties die hieraan niet voldoen, staat de NEa voor 2026 een overgangsperiode toe waarin zij niet op dit punt gaat optreden. Dat betekent dat bedrijven een constructie met een MID-meter buiten de laadpaal nog kunnen inboeken in 2026. Per 1 januari 2027 is dit niet meer toegestaan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En ik dacht, zal ik eens een topic typen over de ERE regeling, met een vergelijking van fees en marges van inboekdienstverleners. Is het er gewoon al! Thanks @rogervdh en @ITsEZ !
Voor de mensen die het VER artikel willen lezen: https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Hier sinds eind november een Peblar business, dus met mid meter en exportmogelijkheid van laadsessies. Dikke prima dus. Ik wacht ook nog even op iets meer transparantie van kosten van de inboekdiensten.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 15-01-2026 23:40 ]

Wise enough to play the fool

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 12:30
Ik heb dus een Wallbox Pulsar Pro waar ik twee elektrische auto's (zakelijk) laad en verreken via eFLUX (via onze druppels).

Volgens de website doet de Wallbox Pulsar Pro mee maar kan ik zelf nergens online vinden dat deze een ingebouwde MID meter heeft https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8PqCpNpCjdLxljq0i8dSYXcw6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6JZ0P4IRVCq0gM35VVLCsCRY.png?f=fotoalbum_large

Ik ga ze toch maar even contacteren, met bijna 11000 kWh geladen afgelopen jaar zou dit een leuk extraatje zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU6UKqM0l3oIsi2Jk-Uei2PpqYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXIBKwkqZlpwunpEyCTaZ43t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door lubbertkramer op 16-01-2026 00:54 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor de mensen welke benieuwd zijn of de eigen laadpaal misschien 'ERE' geschikt is (en dus een MID meter kent):

https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 16-01-2026 01:31 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

lubbertkramer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:50:
Ik heb dus een Wallbox Pulsar Pro waar ik twee elektrische auto's (zakelijk) laad en verreken via eFLUX (via onze druppels).

Volgens de website doet de Wallbox Pulsar Pro mee maar kan ik zelf nergens online vinden dat deze een ingebouwde MID meter heeft https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
[Afbeelding]

Ik ga ze toch maar even contacteren, met bijna 11000 kWh geladen afgelopen jaar zou dit een leuk extraatje zijn
[Afbeelding]
Als ik de datasheet bekijk: https://support.wallbox.c..._DS_Digital_PulsarPro.pdf heb ik geen goed nieuws voor je: optional features: external mid

Wise enough to play the fool

• Inspired
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Dat registreert de laadpaal, zie hieronder de info van de laadpaal app. Op dit moment natuurlijk geen zonnestroom :P

***members only***
Zeker niet alle palen. Mijn Alfen met MID mag gewoon mee doen maar heeft geen CT klemmen. Dus dit is niet inzichtelijk bij mij en vele andere palen met alleen P1. Of helemaal geen P1.

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
Bij veel partijen wordt gesproken over 10 cent

Bij zeres komen ze tot wel 30 cent uit, in geval van zonne energie of groene stroom; dat leggen ze netjes uit in hun offerte; welke enkel voor zakelijke relaties van toepassing is:
https://www.zeres.nl/s/of...sie-Reductie-Eenheden.pdf

De tussenhandel lijkt hier dus een goede marge op te maken, waar dan vervolgens op het restant nog 15-25% wordt ingehouden.

Moeten we als tweakers niet samen zo'n 'tussenpersoon' starten? Vanaf 2.000.000 KWh moet dat lukken dat zijn 500 aansluitingen ongeveer.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 12:30
teacher schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 01:46:
[...]

Als ik de datasheet bekijk: https://support.wallbox.c..._DS_Digital_PulsarPro.pdf heb ik geen goed nieuws voor je: optional features: external mid
Dat was inderdaad ook mijn conclusie, benieuwd naar de reactie aangezien zij hem wel als ondersteund opgegeven hebben.

Als ik de laadpaal (2 jaar oud) moet vervangen weet ik nog niet of ik dat het waard vind. Externe MID is namelijk vanaf volgend jaar ook niet meer toegestaan zoals @Maurice- liet weten

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:04:
[...]

***members only***
Maar dan moet je laadpaal toch een koppeling hebben met CT-klemmen, een P1 meter of een kWh meter achter de hoofdaansluiting? Anders is de zonnestroom toch niet inzichtelijk te krijgen? Er is alleen de eis voor een MID gecertificeerde meter in de laadpaal, maar verder niks.

12340Wp šŸŒž - Daikin Altherma 3 8kW šŸ”„- Atlantic Calypso VM 150LšŸ’§- Tesla M3 LR 2019 šŸš— - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:58
Will_M schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 01:30:
Voor de mensen welke benieuwd zijn of de eigen laadpaal misschien 'ERE' geschikt is (en dus een MID meter kent):

https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/
Wel bijzonder dat de Zaptec Go 2 hier niet staat maar als ik het registratie formulier doorloop en in het pulldown menu kijk kan ik naast de Pro wel de Go 2 kiezen. (En heeft ook de MID meter)
Lijkt er op dat de lijst op de url niet compleet is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDyb304x08zeZB8z1Jy3tz_x7Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFDj7WmgBj8ljjDcRfKAOOal.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zouden werkgevers hier niet ook gebruik van maken? Kan me voorstellen dat er geen twee partijen tegelijk hieraan mee kunnen doen qua vergoeding?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vraag me ook af wat de belastingdienst en werkgevers hiervan gaat vinden als je werkgever de laadkosten vergoedt, in principe zou je deze vergoeding van de kosten af moeten trekken.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:21

ITsEZ

parttime all-rounder

knoore schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:41:
Bij veel partijen wordt gesproken over 10 cent

Bij zeres komen ze tot wel 30 cent uit, in geval van zonne energie of groene stroom; dat leggen ze netjes uit in hun offerte; welke enkel voor zakelijke relaties van toepassing is:
https://www.zeres.nl/s/of...sie-Reductie-Eenheden.pdf

De tussenhandel lijkt hier dus een goede marge op te maken, waar dan vervolgens op het restant nog 15-25% wordt ingehouden.

Moeten we als tweakers niet samen zo'n 'tussenpersoon' starten? Vanaf 2.000.000 KWh moet dat lukken dat zijn 500 aansluitingen ongeveer.
Uit die offerte komen nog meer kosten naar voren.
Wij zijn verantwoordelijk voor elke transactie. Daarom
voert Zeres jaarlijks een verplichte audit uit op alle transacties. De kosten voor de audit bedragen € 750,
- per audit en worden bij de eerstvolgende termijnbetaling verrekend.
€750,- per jaar hakt flink in op je opbrengst. En eventueel nog €750,- voor het installeren van een MID meter + 4g router, maar die kosten zijn mij onduidelijk aangezien de mid meter in de laadpaal moet zitten :?

What you see is always what you get.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 11:37
Inspired schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:39:
In welke auto het gaat maakt niet uit. Een backend provider is blijkbaar ook niet nodig. Foto van de MID meter mag ook. Al is het voor mij onduidelijk hoe ze ooit gaan achterhalen wat ik via PV heb geladen en wat via het net.
Op ere-registratie.nl :
Back-end leverancier: <Zoals E-Flux, Robocharge of Maxem>
Mag ere-registratie toegang tot de back-end? Wanneer je toegang geeft, kunnen wij de volledige inboeking automatisch voor je regelen.
Ja : koppel ons als gebruiker door het e-mailadres data@ere-registratie.nl uit te nodigen in de back-end
Nee : aan het einde van je het dien je zelf een data export met alle laadsessies aan te leveren

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30
Gisteravond ook toevallig naar gekeken en direct enkele inboekers aangeschreven. Nu laad ik als particuler mijn Tesla M3 met een 'domme' Tesla Wall Connector zonder enige vorm van meting. De vraag die ik dus vooral heb en hier al gedeeltelijk bevestigd is of ik:
  1. Een nieuwe laadpaal moet installeren (bv de nieuwe Tesla Wall Connector met geintegreerde MID meter - EUR 600,-)
  2. Een losse MID meter moet installeren in mijn meterkast voor de laadpaal. (EUR 150,-)
Terugverdienen zal wel lukken met de 30.000km/jaar die ik voor 95% thuis erin pomp :D

[ Voor 10% gewijzigd door Gophlin op 16-01-2026 09:12 ]

majime-it.nl

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:25
Is toch belachelijk dat het een externe MID meter niet zou voldoen.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Mirved schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
In dit document:
Plaatsing van MID-gecertificeerde elektriciteitsmeters op het centraal aansluitpunt in de meterkast van
de laadpunten.

zakelijk zou dat dan wel mogen?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Mirved schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
Lijkt me anders enorm fraudegevoelig.

Als ik lekkerladen toegang geef tot mijn easee account komt daar voor 2025 een vergoeding uit van €64,11 voor 1253 kWh, ofwel een kWh vergoeding van slechts 5,1 cent.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiƫle opbrengst schromelijk wordt overdreven door de diverse aanbieders.

[ Voor 40% gewijzigd door ASW1 op 16-01-2026 09:20 ]

• V_ger
  • Laatst online: 23:10
Sport_Life schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:12:
Ik vraag me ook af wat de belastingdienst en werkgevers hiervan gaat vinden als je werkgever de laadkosten vergoedt, in principe zou je deze vergoeding van de kosten af moeten trekken.
Werkgevers helemaal niets. Voor de werkgever is er geen verandering in kosten. De ERE certificaten zijn voor de eigenaar van de E aansluiting. Of je nu op straat laadt of thuis, dat maakt niet uit. Iemand kan die greenwash certificaten krijgen. Je WG gaat ook niet aankloppen bij Allego dat ie nog 10 cent per kWh terugkrijgt omdat ze certifcaten hebben verkocht. En er waren al certificaten, alleen niet bereikbaar voor particulieren.

De belastingdienst heeft mogelijk wel wat te vinden. Het zijn immers inkomsten uit de verkoop van gebakken lucht...Maar het gaat om beperkte bedragen en geen idee hoe je dat dan aan zou moeten geven en hoe het te controleren is. En BTW?? ook geen idee. Misschien toch een laad onderneming beginnen.

Is het niet zo dat voor thuis het onduidelijk is welk deel van de stroom uit zon komt en wat uit het net en daarom de vergoeding lager is? Als je kan aantonen dat het wel 100% zon is (met meer administratie dus) kan de vergoeding wellicht hoger zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 16-01-2026 09:20 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

En een MID meter inbouwen in een domme laadpaal, mag dat dan wel?
Kan ik bijvoorbeeld een Homewizard 3-fase meter in mijn domme laadpaal bouwen? Daar zit gewoon een DIN-rail in en er is ruimte.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Inspired
catchingfire schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Op ere-registratie.nl :
Back-end leverancier: <Zoals E-Flux, Robocharge of Maxem>
Mag ere-registratie toegang tot de back-end? Wanneer je toegang geeft, kunnen wij de volledige inboeking automatisch voor je regelen.
Ja : koppel ons als gebruiker door het e-mailadres data@ere-registratie.nl uit te nodigen in de back-end
Nee : aan het einde van je het dien je zelf een data export met alle laadsessies aan te leveren
Moet dit een antwoord zijn op mijn vraag? Ik heb een backend maar die gaat nog steeds niet weten of de stroom uit mijn PV komt of uit het net.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Ik heb me deze ochtend ook aangemeld bij LekkerLaden, baat het niet dan schaadt het niet :).

Bij verificatie van mijn Zaptec Go 2 laadpaal kwam er een HTML error maar als ik nu in de app kijk zie ik wel dat LekkerLaden als service partner is toegevoegd.

Zijn er al meer die zich aangemeld hebben? Hoe werkt dit verder?

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:53
Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:14:
Ik heb me deze ochtend ook aangemeld bij LekkerLaden, baat het niet dan schaadt het niet :).

Bij verificatie van mijn Zaptec Go 2 laadpaal kwam er een HTML error maar als ik nu in de app kijk zie ik wel dat LekkerLaden als service partner is toegevoegd.

Zijn er al meer die zich aangemeld hebben? Hoe werkt dit verder?
Waarom heb je gekozen voor Lekkerladen en niet voor ƩƩn van de andere partijen? Ik kan namelijk niet echt een keuze maken haha

• Twizzler
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:42
Ik wacht nog even met aanmelden. De verschillen zijn groot in de kleine lettertjes ben ik inmiddels al achter.
Een aantal " kosten " zijn de verschillende aanbieders niet heel transparant is. Men beroept zich op marktontwikkeling en dergelijke.
BlueCurrent geeft bv helemaal geen transparantie in kosten en vergoedingen. Allemaal schattingen, maar niet waar het op gebaseerd is.
Iemand al wel scherp welke aanbieder de beste voorwaarden heeft?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50
https://www.laadloon.nl/ spreekt mij nu het meeste aan: klein familiebedrijf dat in dit gat is gesprongen. Goede, transparante informatie op hun website. Alleen de exacte marge die ze gaan rekenen ontbreekt nog. Als ze daarvoor harde percentages durven te noemen hebben ze mij als klant.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Road-runner83
WongWong schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Waarom heb je gekozen voor Lekkerladen en niet voor ƩƩn van de andere partijen? Ik kan namelijk niet echt een keuze maken haha
De site kwam goed over en ook het aanmelden lijkt allemaal makkelijk. Heb net nog wel een mail gestuurd hoe het verder allemaal werkt.

Daarnaast kan ik ook nog eenvoudig opzeggen lijkt het (in de Zaptec go zou ik LekkerLaden als Servicepartner weer kunnen verwijderen).

• Twizzler
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:42
Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:29:
[...]

De site kwam goed over en ook het aanmelden lijkt allemaal makkelijk. Heb net nog wel een mail gestuurd hoe het verder allemaal werkt.

Daarnaast kan ik ook nog eenvoudig opzeggen lijkt het (in de Zaptec go zou ik LekkerLaden als Servicepartner weer kunnen verwijderen).
Overal is het aanmelden makkelijk gemaakt. Maar lekkerladen is ook 1 van de partijen die niet heel transparant is. Waarom meld je je aan als je niet eens weet wat de vergoedingen en kosten zijn?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik heb mij aangemeld bij ere-registratie.nl omdat ik met mijn NewMotion Home Advanced met 50five backend geen servicepartner toe kon voegen en ere-registratie.nl de mogelijkheid biedt om zelf een uitdraai van de geladen kWh te sturen.
In de 50five webinterface kan ik heel makkelijk een uitdraai in Excel maken van de geladen kWh en die kan ik dan zelf versturen.

• Road-runner83
Twizzler schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Overal is het aanmelden makkelijk gemaakt. Maar lekkerladen is ook 1 van de partijen die niet heel transparant is. Waarom meld je je aan als je niet eens weet wat de vergoedingen en kosten zijn?
Dit stond er op de site: Laad je 2.000 kWh per jaar, dan verdien je ongeveer €200,-

Maar je hebt gelijk ik ben misschien wel iets te snel geweest. Maargoed kan ze ook zo weer verwijderen uit de Zaptec app dus ik volg dit topic met belangstelling :)

• V_ger
  • Laatst online: 23:10
@Bob Lieftink Dit topic al gespot? Wellicht kan je wat info delen.

[ Voor 30% gewijzigd door V_ger op 16-01-2026 10:40 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Ik heb een Peblar Home en twee EV’s, het houdt voor mij dus al snel op?

• Sonicfreak
Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Bij ere-registratie.nl kun je bij het aanmelden kiezen voor anders, namelijk en zelf je merk en model laadpaal invullen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Danielson Gezien het ontbreken van de MID-meter in de Home versie, is die installatie an sich niet toereikend, lijkt me.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≔ TH≔ CHANG≔

Ook ingeschreven bij lekkerladen, ben benieuwd :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Ik zit in dezelfde situatie, maar dan momenteel ƩƩn Peblar Home. Ik wil nog een tweede Peblar en dan zou ik dus de Business kunnen nemen, maar dan wordt dat andere laadpunt natuurlijk nooit gebruikt. Externe kWh MID zou veel handiger zijn (maar ook fraudegevoeliger).

• Maurice-
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Ook als de MID meter alleen gekoppeld is aan je laadpaal en de gegevens corresponderen met je OCPP uitdraai? Zie dat zelf als redelijk waterdicht.

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:07:
[...]

Zeker niet alle palen. Mijn Alfen met MID mag gewoon mee doen maar heeft geen CT klemmen. Dus dit is niet inzichtelijk bij mij en vele andere palen met alleen P1. Of helemaal geen P1.
Het is blijkbaar dus ook helemaal niet relevant of de geladen stroom uit het net komt, of van je eigen PV. En als het van het net komt, kan het net zo goed grotendeels door een gascentrale zijn opgewekt. Allemaal niet relevant volgens de regeling dus...?

Ik ben vooral even zoek naar de marges c.q. verdienmodellen per leverancier. De transparantie daarover ontbreekt nog grotendeels.

• plaaat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 11:02
Interessant! Ik moet dit jaar ook wisselen van back end provider aangezien ik van werkgever verwisseld ben. Ik heb zonnepanelen en een alfen eve single pro line dus ga binnenkort maar even uitpluizen wat de beste opties zijn

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Bij ere-registratie.nl kun je bij het aanmelden keizen voor anders, namelijk en zelf je merk en model laadpaal invullen.
Ik heb me aangemeld, nee had ik al, ja kan ik krijgen! :)

• THE_BASE
  • Niet online
WongWong schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Hier ook, maar eigenlijk ook pas gisteren ingedoken. Heb een Zaptec Go 2, dus zou moeten kunnen. Nog de de juiste aanbieder vinden.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Sonicfreak
RichieB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:29:
https://www.laadloon.nl/ spreekt mij nu het meeste aan: klein familiebedrijf dat in dit gat is gesprongen. Goede, transparante informatie op hun website. Alleen de exacte marge die ze gaan rekenen ontbreekt nog. Als ze daarvoor harde percentages durven te noemen hebben ze mij als klant.
Bij laadloon.nl is het automatisch uitlezen van je laadpaal niet gratis. Dan zul je dus zelf je geladen kWh moeten sturen. Niet erg, maar wees je daarvan bewust.

https://www.laadloon.nl/veelgestelde-vragen

Het is nog niet bekend wat het advanced abonnement gaat kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCsodGE5XCImdrh-jM8mN-pkGCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIC3IAEOsynVg57LY9HRl0o0.png?f=fotoalbum_large

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 13:37
lubbertkramer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde situatie met een Wallbox Pulsar Pro. Volgens de app zit deze er niet in en kun je een aparte, buiten de meter, MID meter nemen.

Echter in het ERE aanmeldformulier is deze wel onder de uitverkorene mogelijk samen met E-Flux. Dus ik heb me aangemeld, ben benieuwd ;)

• Inspired
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Het is blijkbaar dus ook helemaal niet relevant of de geladen stroom uit het net komt, of van je eigen PV. En als het van het net komt, kan het net zo goed grotendeels door een gascentrale zijn opgewekt. Allemaal niet relevant volgens de regeling dus...?

Ik ben vooral even zoek naar de marges c.q. verdienmodellen per leverancier. De transparantie daarover ontbreekt nog grotendeels.
Ik dacht dat ergens gezien te hebben. 100% vergoeding bij PV en 50% uit het net.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:41

paQ

Ik las op een van de aanbieders hun website dat een laadpaal achter een daarvoor bedoeld allocatiepunt ook goed genoeg was? (dus verder niets op dat allocatiepunt)

Kan het alleen niet meer terugvinden 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:22
Is er ook iets bekend voor als je een goede accu (48kWH) hebt staan waar je vervolgens uit gaat laden? is dat dan weer groen of grijs? O-)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≔ TH≔ CHANG≔

epicfailguy23 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:22:
Is er ook iets bekend voor als je een goede accu (48kWH) hebt staan waar je vervolgens uit gaat laden? is dat dan weer groen of grijs? O-)
Ik zou mijn thuis accu wel kunnen laden uit mijn Alfen laadpaal met een Type 2 -> Shuko -> 48v lader voor de Pylontechs :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• paQ

paQ

Van google ai:
Een ERE allocatiepunt is een technische term voor een secundair allocatiepunt (SAP), een extra elektriciteitsmeter achter de hoofdaansluiting, die nodig is om op ƩƩn aansluiting verschillende energieleveranciers te hebben, met name voor het apart verrekenen van levering en teruglevering (MLOEA), cruciaal voor de inboeking van Emissiereductie Eenheden (ERE) onder de nieuwe wetgeving. Het stelt je in staat om bij dezelfde of een andere leverancier aparte contracten af te sluiten en de energieverbruik en -opwekking afzonderlijk te laten meten voor bijvoorbeeld duurzame doelstellingen.
Wat het is:
Secundair Allocatiepunt (SAP): Dit is de wettelijke term voor een extra elektriciteitsmeter in de meterkast bij de bestaande aansluiting.
MLOEA (Meerdere Leveranciers op EƩn Aansluiting): De praktische toepassing, waardoor je verschillende leveranciers kunt hebben.
Waarom het belangrijk is voor ERE:
Aparte verrekening: Het is essentieel om je eigen opgewekte energie (bijvoorbeeld zon) en de afgenomen energie gescheiden te meten en verrekenen, wat nodig is voor de inboeking van ERE's bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Inboeking: Een secundair allocatiepunt (of SAP) is een voorwaarde om bij de NEa te kunnen 'inboeken' en zo je ERE's te registreren, waarbij ook het primaire allocatiepunt (de hoofdaansluiting) op naam van de inboeker moet staan.
edit:
Van de NEA zelf:

De NEa zal inboekingen van leveringen van elektriciteit aan vervoer via deze constructie accepteren, als aangetoond wordt dat het secundaire allocatiepunt exclusief voor deze leveringen bestemd is. Het secundaire allocatiepunt moet (net zoals de hoofdaansluiting) op naam staan van de partij die inboekt.

NB: Hierbij geldt nog steeds dat alleen de afnemer in de zin van de Elektriciteitswet inboeker kan zijn. Een partij die eigenaar is van een secundair allocatiepunt maar niet van de hoofdaansluiting, kan dus niet inboeken. Ook blijft het zo dat de hoeveelheid zoals gemeten door het bemeterde leverpunt (op de laadfaciliteit) leidend is bij het inboeken. Het gaat dus niet om de hoeveelheid op de inkoopmeter, die dient slechts als contra-informatie.

verwarrend.
Dus een SAP met alleen een laadpaal is goed (genoeg) mits de laadpaal of diens MID meter dezelfde waarde aangeeft?

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 16-01-2026 11:29 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:21
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Het is een subsidie om uitstoot van voertuigen terug te brengen. De bron van de elektriciteit is dus niet relevant. Als het zon is, dest te beter natuurlijk ;)

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Ik dacht dat ergens gezien te hebben. 100% vergoeding bij PV en 50% uit het net.
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000
De levering is de hoeveelheid geleverde elektriciteit in kWh;
Het aandeel hernieuwbaar is het netgemiddelde of 100%, afhankelijk van of er hernieuwbaar opgewekte elektriciteit wordt geleverd aan vervoer of elektriciteit van het net;
183 is de Europees vastgelegde fossiele uitgangswaarde (in g/MJ), waartegen hernieuwbare elektriciteit reduceert.
3,6 is nodig voor de omrekening van kWh naar MJ;
1000 nodig is voor de omrekening van gram naar kg.
Je hebt wel gelijk, maar dat gaat om het aantal ERE dat wordt ontvangen en niet over de vergoeding zelf. Komt op hetzelfde neer.

Maar, die data heb je simpelweg niet, als je alleen maar een MID-meter uit een laadpaal hebt. Je kan niet achterhalen wat de bron is voor deze energie. Dus, ik vermoed dat in de praktijk wordt gerekend met het percentage hernieuwbaar volgens het netgemiddelde.

Hier vond ik nog wat meer info hierover:
Inboeken voor natuurlijke personen
Inboekdienstveleners kunnen vanaf 2026 leveringen elektriciteit aan vervoer van huishoudens met een laadpaal inboeken. Alleen de gemeten aantallen kWh door het bemeterd leverpunt van de laadpaal zijn inboekbaar. In deze leveringen wordt geen onderscheid gemaakt tussen netleveringen of een directe levering van opgewekte energie op eigen locatie. Alleen het netgemiddelde percentage hernieuwbare elektriciteit is inboekbaar. Een MID-gecertificeerde meter op de laadpaal of een exclusieve aansluiting toont aan dat de hoeveelheden ingeboekte kWh uitsluitend naar vervoer zijn gegaan.
en
Onder ā€˜aandeel hernieuwbaar’ wordt het gemiddelde percentage hernieuwbare elektriciteit in het elektriciteitsnet verstaan. Het uitgangspunt voor dit netpercentage is gebaseerd op de situatie van twee jaar geleden.

Op basis van de cijfers van het CBS wordt jaarlijks het percentage vastgesteld. Het aandeel hernieuwbare elektriciteit is 100% indien de elektriciteit afkomstig is uit hernieuwbare bronnen via opwek op de leverlocatie of een directe lijn, direct aan vervoer wordt geleverd (zie kopje ā€˜100% hernieuwbare elektriciteit’ ).
Ook interessant, over de MID-meter. Die moet dus echt Ć­n de laadpaal zitten. Of op een SAP (secundair allocatiepunt) speciaal voor de laadpaal...
MID meters buiten de laadpaal
Vanaf 2026 mogen bedrijven bepaalde leveringen niet meer inboeken. Dit gaat om leveringen van elektriciteit waarbij de MID-meter buiten de laadpaal is geplaatst. Dat mag op dit moment nog wel, waarbij geldt dat de meter in de laadpaal zelf de in te boeken hoeveelheid meet, en de MID-meter buiten de laadpaal contra-informatie levert. Vanaf 2026 moet de meter in de laadpaal zelf MID-gecertificeerd zijn óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt. Vanwege de technische aanpassingen die nodig zijn voor bestaande situaties die hieraan niet voldoen, staat de NEa voor 2026 een overgangsperiode toe waarin zij niet op dit punt gaat optreden. Dat betekent dat bedrijven een constructie met een MID-meter buiten de laadpaal nog kunnen inboeken in 2026. Per 1 januari 2027 is dit niet meer toegestaan.

• AA42
Lekker dan! Ik sluit echt letterlijk NET mijn (2e, vervanging...) Peblar Home aan en lees nu dit!

Mijn ouwe trouwe EVBox Elvi kan dan wel niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, hij heeft wƩl een MID meter aan boord!
Ik vraag me af of het kunnen schakelen tussen 1p/3p met zonnestroom meer gaat opleveren dan deze ERE regeling want klinkt wel heel interessant. Rijden hier 2 EV's, 1 privƩ, 1 van de zaak, dus is echt interessant.

ECHTER ik heb destijds wel een Homewizard MID meter toegevoegd bij de 3 fasen alamat die de laadpaal leverancier geplaatst had. Mooi apart kastje ook.
Dat voldoet toch aan dit: "óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt." ?
Wat is een "allocatiepunt" eigenlijk?

Gelukkig is die Peblar Home dus nagelnieuw en mag ik hem onder consumentenrecht nog terugsturen. Dan zou ik voor een Peblar Business gaan. Die heeft wel een MID meter. Echer staat er geen enkele Peblar in de lijst waarnaar hier eerder verwezen is ??!!

• paQ

paQ

AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:

ECHTER ik heb destijds wel een Homewizart MID meter toegevoegd bij de 3 fasen alamat die de laadpaal leverancier geplaatst had. Mooi apart kastje ook.
Dat voldoet toch aan dit: "óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt." ?
Een tweede meter (SAP / Secundair AllocatiePunt)

Laat ik er daar toevallig een van hebben :P
Met daar alleen mijn laadpaal op (met MID meter tussen SAP en paal)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:56
Hoe zit dit met Belgiƫ? Geldt dit daar ook? (ERE).

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2026 11:44 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:56
AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
Lekker dan! Ik sluit echt letterlijk NET mijn (2e, vervanging...) Peblar Home aan en lees nu dit!

Mijn ouwe trouwe EVBox Elvi kan dan wel niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, hij heeft wƩl een MID meter aan boord!
Ik vraag me af of het kunnen schakelen tussen 1p/3p met zonnestroom meer gaat opleveren dan deze ERE regeling want klinkt wel heel interessant. Rijden hier 2 EV's, 1 privƩ, 1 van de zaak, dus is echt interessant.

ECHTER ik heb destijds wel een Homewizart MID meter toegevoegd bij de 3 fasen alamat die de laadpaal leverancier geplaatst had. Mooi apart kastje ook.

Gelukkig is die Peblar Home dus nagelnieuw en mag ik hem onder consumentenrecht nog terugsturen. Dan zou ik voor een Peblar Business gaan. Die heeft wel een MID meter. Echer staat er geen enkele Peblar in de lijst waarnaar hier eerder verwezen is ??!!
Zou jij nu niet eens gewoon beter voor een bewezen laadpaal gaan en een Alfen nemen, hmmm? :+

Allocatiepunt is eigenlijk een tweede meter van je netbeheerder. Hier roepen ze dan vaak PAP en SAP.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2026 11:44 ]

• Inspired
@JanHenk Ja, las net ook dat het voor particulieren niet uit maakt. Zakelijk dan weer wel.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
Ben benieuwd, nu nog in afwachting van mijn EV.
In oktober besteld, en blijf bij de Solar Egde, dus wordt dan een EV One Pro, die heeft de MID meter ingebouwd.
Ze zouden inderdaad de bonus, vergoeding moeten verdubbelen als je kunt aantonen dat je de eigen zon panelen productie hiervoor inzet.
Dat valt toch ook eenvoudig aan te tonen, gewoon je jaar productie van de zon installatie erbij doorgeven.
Maar eerst eens afwachten denk ik, begreep dat de vergoeding waar we het hier over hebben, nog eerst door de 1e kamer moet?

• JanHenk
  • Niet online
@AA42 Die eerder genoemde lijst is niet limitatief, de Peblar Business voldoet gewoon aan de voorwaarden. Bij Lekkerladen zie ik Peblar wel staan als merk.

De HomeWizard meter extern voldoet niet. Een allocatiepunt is echt een aparte aansluiting van de netbeheerder in mijn ogen, ook met apart energiecontract. En dient dus als 'contra-informatie' dus volgens mij is er uiteindelijk maar ƩƩn optie: een paal met MID-meter erin.

• Inspired
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
Ben benieuwd, nu nog in afwachting van mijn EV.
In oktober besteld, en blijf bij de Solar Egde, dus wordt dan een EV One Pro, die heeft de MID meter ingebouwd.
Ze zouden inderdaad de bonus, vergoeding moeten verdubbelen als je kunt aantonen dat je de eigen zon panelen productie hiervoor inzet.
Dat valt toch ook eenvoudig aan te tonen, gewoon je jaar productie van de zon installatie erbij doorgeven.
Maar eerst eens afwachten denk ik, begreep dat de vergoeding waar we het hier over hebben, nog eerst door de 1e kamer moet?
Dat zegt toch niks? Ik laad nu vaak 's nachts en lever overdag terug omdat dit voordeliger is.

• AA42
HyperBart schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Zou jij nu niet eens gewoon beter voor een bewezen laadpaal gaan en een Alfen nemen, hmmm? :+
Nee. De Alfen zijn ten eerste heel lelijk en ten tweede heel duur. Op basis van 1 "misser" (ik had deze Peblar Home op MP gekocht, gelukkig een zeer eerlijke verkoper die me netjes m'n geld terug heeft gegeven). Maar ik was inmiddels wel gecharmeerd van de Peblar. Ziet er mooi uit (hangt op een paal in m'n tuin, moet er een bƩƩtje chiq uitzien), prettige webinterface voor configuratie en dus de prijs.
Nu dus gewoon een nieuwe met 3 jaar garantie bij warmteservice gekocht......

En nu weer on-topic :)

• paQ

paQ

JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:46:
@AA42 Die eerder genoemde lijst is niet limitatief, de Peblar Business voldoet gewoon aan de voorwaarden. Bij Lekkerladen zie ik Peblar wel staan als merk.

De HomeWizard meter extern voldoet niet. Een allocatiepunt is echt een aparte aansluiting van de netbeheerder in mijn ogen, ook met apart energiecontract. En dient dus als 'contra-informatie' dus volgens mij is er uiteindelijk maar ƩƩn optie: een paal met MID-meter erin.
Nou, of dus een SAP. Snap alleen nog niet helemaal hoe dat dan plotseling wel voldoet aan de bewijsvoering :?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 16-01-2026 11:48 ]

• JanHenk
  • Niet online
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:45:
Jij kan het zelf wellicht aantonen, ik zou het ook kunnen, maar de wetgeving voorziet hier imo niet in als ik het goed bekijk. Dat kan alleen met GvO-certificaten:
100% hernieuwbare elektriciteit
Er zijn vanaf 2026 nog steeds twee manieren om hernieuwbaar opgewekte elektriciteit die geleverd is aan vervoer in te boeken.

...Voor beide geldt vanaf 2026 de eis dat men moet beschikken over een Garantie van Oorsprong (GvO) niet-netlevering voor de hernieuwbare energie.

• AA42
paQ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Nou, of dus een SAP. Snap alleen nog niet helemaal hoe dat dan plotseling wel voldoet aan de bewijsvoering :?
Precies. Als je met een simpele foto van je meter de verbruikte waardes mag doorgeven dan staat de deur wagenwijd open voor handige mensen (ik vermijd even een bepaald woord) die goed met bepaalde foto bewerkingsprogramma's overweg kunnen.
Om maar niet het idee te bespreken om AI zo'n foto te laten genereren.....dan kan iedereen hier lol van hebben,
Nee is goed over nagedacht dit....

• paQ

paQ

AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Precies. Als je met een simpele foto van je meter de verbruikte waardes mag doorgeven dan staat de deur wagenwijd open voor handige mensen (ik vermijd even een bepaald woord) die goed met bepaalde foto bewerkingsprogramma's overweg kunnen.
Om maar niet het idee te bespreken om AI zo'n foto te laten genereren.....dan kan iedereen hier lol van hebben,
nou, de SAP heeft een aantoonbare (en uitleesbare) meterestand. Als de verschillen telkens overeenkomen met de MID meter, dan is dat wel waterdicht.

• AA42
paQ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:54:
[...]

nou, de SAP heeft een aantoonbare (en uitleesbare) meterestand. Als de verschillen telkens overeenkomen met de MID meter, dan is dat wel waterdicht.
Maar als je helemaal geen SAP hebt. Dat _hoeft_ niet, een MID meter in je laadpaal is voldoende. Als ze daarvan een foto accepteren.....dat bedoel ik met mijn verhaal.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Als ik lekkerladen toegang geef tot mijn easee account komt daar voor 2025 een vergoeding uit van €64,11 voor 1253 kWh, ofwel een kWh vergoeding van slechts 5,1 cent.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiƫle opbrengst schromelijk wordt overdreven door de diverse aanbieders.
Waar heb je dit kunnen berekenen?

Verder baal ik nu wel een beetje. Vorig jaar een Easee Charge Up gekocht. Die heeft dus geen MID meter, de Easee Charge Max heeft dat wel en die is niet extreem veel duurder (scheelt iets an 175 euro). Dat geld had ik er (als ik reken met 5 cent per kWh) nu al zo ongeveer uit gehad.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• AA42
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:46:

OK da's best wel een beetje heel erg jammer.

De Home terugsturen en een Business bestellen in plaats daarvan is een optie. Denk wel dat ik die 314 euro prijsverschil in een jaar tijd terug zou verdienen. Bijkomend voordeel is dat die bi-directioneel voorbereid is....

Hopelijk is de achterbak van beide versies identiek (zou niet weten waarom niet) en wat ik van de video van Ketel Klets gezien heb wel....

[ Voor 7% gewijzigd door AA42 op 16-01-2026 12:02 ]

• Maurice-
AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Dat is met meer dingen in het leven en dan ga je uit van eerlijkheid en neem je steekproeven op locatie. Ik blijf mijn eigen situatie verdedigen; OCPP data die exact overeenkomt met je externe MID meter. Als de OCPP data voor de belastingdienst betrouwbaar genoeg zijn om zakelijk laden te verantwoorden, waarom dan niet bij deze constructie.

• AA42
Van harte met je eens Maurice. Dat zou voor mij ook een oplossing zijn. Maar ja.... zal niet meevallen dat voor elkaar te boksen. Misschien kan de VER daar iets in betekenen? Maar zal ook weer (flink) tijd overheen gaan. Voorlopig moet de regeling sowieso nog door de 1e kamer...

• paQ

paQ

AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Maar als je helemaal geen SAP hebt. Dat _hoeft_ niet, een MID meter in je laadpaal is voldoende. Als ze daarvan een foto accepteren.....dat bedoel ik met mijn verhaal.
Ik heb geen laadpaal met een ingebouwde MID of een backoffice gebeuren erachter. Wel een MID meter in de groepenkast. Als je een SAP hebt met alleen dat erachter moet dat ook volstaan begrijp ik. (of ik begrijp het verkeerd, dat kan natuurlijk ook)
Mijn puntje bewijsvoering ging meer om: hoe bewijs je dat de SAP alleen voor de laadpaal ingezet wordt zeg maar ;)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-01-2026 12:08 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Heeft iemand een idee wanneer het voorstel door de 1e kamer gaat? Kan dat zo snel niet vinden. Ik heb ook geen zin om nu al extra geld uit te geven en het is nog niet definitief en de transparantie tussen de inboekdienstverleners ontbreekt ook nog wel. Baal wel dat ik destijds niet voor een MID-versie gekozen heb, zoveel duurder was dat niet (maar zag ik als overbodig).

Verder heb ik geen ervaring met een back office achter de laadpaal....hoe werkt dat en wat kost dat? Ik heb nu een (zelf geĆÆnstalleerde) Peblar en die werkt verder gewoon volledig lokaal (Home Assistant-Homewizard P1 / Tibber Grid Rewards via Tesla integratie).

[ Voor 10% gewijzigd door rogervdh op 16-01-2026 12:14 ]

• JanHenk
  • Niet online
@paQ Even los van hoe de regelgeving werkt met betrekking tot de SAP: als ik de huidige dienstverleners bekijk is er geen enkele die dat accepteert.

Ze vragen allemaal 'gewoon' om een laadpaal met MID kWh-meter erin. Dan kun je wel zeggen dat jouw situatie voldoet aan de regels, maar zij zijn de inboeker en dienstverlener en als zij het niet accepteren, kom je alsnog niet verder, me dunkt.

• ASW1
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Waar heb je dit kunnen berekenen?
Hier: https://app.lekkerladen.com/login
Verder baal ik nu wel een beetje. Vorig jaar een Easee Charge Up gekocht. Die heeft dus geen MID meter, de Easee Charge Max heeft dat wel en die is niet extreem veel duurder (scheelt iets an 175 euro).
Precies hetzelfde hier, ik heb altijd geroepen dat MID nergens voor nodig is en nu is het ineens een vereiste. Tsja verkeerd gegokt.
Maar ik kan het evt. ook nog via mijn secundair allocatiepunt regelen wellicht.
Anderzijds, die berekening die ik voorgespiegeld kreeg gaf me 64 euro opbrengst en dat is echt de moeite niet om allerlei aanpassingen voor te gaan doen, en ook niet om een andere lader voor te kopen, dat duurt 10 jaar om ūberhaupt quitte te gaan spelen...

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:13:
Verder heb ik geen ervaring met een back office achter de laadpaal....hoe werkt dat en wat kost dat?
Ik gebruik Tap Electric, dat kost niets voor integratie van de laadpaal zelf.

Ik heb Nico van Tap gemaild of ze ook plannen hebben om te integreren met ƩƩn (of meerdere) inboekdienstverleners. Wordt vervolgd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 16-01-2026 12:20 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Ik gebruik Tap Electric, dat kost niets voor integratie van de laadpaal zelf.
Toevallig heb ik een Tap account (en laaddruppel), maar puur om in noodgevallen publiek te laden (primair gebruik ik Vattenfall daarvoor). Ik wil mijn lader niet openstellen voor derden... Kan ik m'n Peblar koppelen puur voor inzicht van de laadsessies op hun platform of hoe moet ik dat zien?

• THE_BASE
  • Niet online
Is het zo simpel als: aanvragen, koppelen en geld verdienen. Dat kan toch bijna niet bestaan?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• paQ

paQ

Zojuist even gesproken met ERE-registratie.

De smaken zijn:
1. laadpaal met ingebouwde MID meter
2. laadpaal met losse MID meter op een SAP met technische tekening. (audit eventueel mogelijk)

In geval van 2 vervalt wel je zonneladen opbrengst (als die er al zou zijn) want het SAP-telwerk wordt leidend, en die loopt niet op als je zonne-laadt.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Jij kan het zelf wellicht aantonen, ik zou het ook kunnen, maar de wetgeving voorziet hier imo niet in als ik het goed bekijk. Dat kan alleen met GvO-certificaten:

[...]
Hoe willen ze dan de mensen die met eigen zonnepanelen een naar ze schrijven een hogere vergoeding geven ten opzichte van degenen die puur net stroom gebruiken?

• paQ

paQ

THE_BASE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:24:
Is het zo simpel als: aanvragen, koppelen en geld verdienen. Dat kan toch bijna niet bestaan?
En dan verdienen de aggregators ook, en de groot-vervuilers zijn blij want zo ruilen ze je CO2 footprint.
World of capitalism \o/

(Is dat niet hoe Tesla jaaaaaren lang heeft 'verdiend'?)

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Hier: https://app.lekkerladen.com/login

[...]

Precies hetzelfde hier, ik heb altijd geroepen dat MID nergens voor nodig is en nu is het ineens een vereiste. Tsja verkeerd gegokt.
Maar ik kan het evt. ook nog via mijn secundair allocatiepunt regelen wellicht.
Anderzijds, die berekening die ik voorgespiegeld kreeg gaf me 64 euro opbrengst en dat is echt de moeite niet om allerlei aanpassingen voor te gaan doen, en ook niet om een andere lader voor te kopen, dat duurt 10 jaar om ūberhaupt quitte te gaan spelen...
Bij mij is het de moeite:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oVf4dGpoyjwgDDqgTSyGbWf1ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5Lj4bWePCNdhVSESi0phLJv.png?f=fotoalbum_large

En dan te bedenken dat ik pas sinds eind april een laadpaal heb. Dus als ik er nog drie maanden bij tel zit ik op iets van €220 per jaar. Mijn verbruik afgelopen 12 maanden was +-3400kWh.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• JanHenk
  • Niet online
dinandus schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Hoe willen ze dan de mensen die met eigen zonnepanelen een naar ze schrijven een hogere vergoeding geven ten opzichte van degenen die puur net stroom gebruiken?
Waar lees je dat, die hogere vergoeding, bij welke inboekdienstverlener?

Volgens mij kan dat dus niet. Gewoon kWh-meter en gaan...

• ASW1
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

En dan te bedenken dat ik pas sinds eind april een laadpaal heb. Dus als ik er nog drie maanden bij tel zit ik op iets van €220 per jaar. Mijn verbruik afgelopen 12 maanden was +-3400kWh.
176 euro voor 3400 kWh is ook 5,1 cent.
Ben benieuwd hoe ze dit rijmen met de 7 tot 10 cent die je overal voorgespiegeld krijgt.

• paQ

paQ

miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

*verdiend :F

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Bij laadloon.nl is het automatisch uitlezen van je laadpaal niet gratis. Dan zul je dus zelf je geladen kWh meoten sturen. Niet erg, maar wees je daarvan bewust.
[...]
Wat ik overal lees is dat je de meterstanden maar 1x per jaar door hoeft te geven. Dan is automatiseren leuk, maar geen noodzaak. Gewoon in m'n agenda zetten, net als de aangifte inkomstenbelasting..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 2 Laatste