Kijk, dat is duidelijk!Robertvg65 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:00:
Voor de rijders met een auto van de zaak: ere vergoedingen zijn volgens de belastingdienst geen verkapt loon.
https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg204202616-vergoeding-ere-certificaten-opladen-elektrische-auto-van-de-zaak/
Tenzij de werkgever er zelf een stokje voorsteekt.
31 juli kwam de mijne met een verklaring: ERE niet toegestaan voor lease rijders. (Zelf geen last van geen leaseauto) Schept iig helderheid.
31 juli kwam de mijne met een verklaring: ERE niet toegestaan voor lease rijders. (Zelf geen last van geen leaseauto) Schept iig helderheid.
Haha, dat is dan direct een mooi vervolg voor het juridische topic (wat we zonet nog wilden sluiten). Op welke basis kan jouw werkgever je onthouden van de rechten die je hebt om voor een laadpaal achter jouw energiemeter de ERE certificaten te verkopen (even behoudens een laadpaal door de werkgever betaald aangesloten op een backend waar de werkgever een contract mee heeft).frank_b schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:56:
Tenzij de werkgever er zelf een stokje voorsteekt.![]()
Kansloze verklaring.frank_b schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:56:
Tenzij de werkgever er zelf een stokje voorsteekt.![]()
De werkgever heeft geen enkele rechtsgrond om het de verkoop van ERE certificaten te kunnen verbieden.
Behoudens dat je de data eruit kan krijgen hebben ze nog steeds geen mogelijkheid tot een verbod.Batilan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:53:
[...]
(even behoudens een laadpaal door de werkgever betaald aangesloten op een backend waar de werkgever een contract mee heeft).
[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 03-08-2026 19:58 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Gezien de poll in de ts zijn er redelijk veel joulo gebruikers.
Er was al homeassitant ondersteuning doormiddel van yaml rest api configuraties maar een intergratie leek me mooier:
https://www.github.com/crryp/joulo-ha
PR voor de hacs library is aangevraagd, maar via custom repo is die al te gebruiken!
/f/image/dL9psyyJQ7yB230JDiFlM0QL.png?f=fotoalbum_large)
Er was al homeassitant ondersteuning doormiddel van yaml rest api configuraties maar een intergratie leek me mooier:
https://www.github.com/crryp/joulo-ha
PR voor de hacs library is aangevraagd, maar via custom repo is die al te gebruiken!
/f/image/dL9psyyJQ7yB230JDiFlM0QL.png?f=fotoalbum_large)
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Er is idd geen wettelijke grond, maar geen idee of ze extra regels voor de lease auto kunnen opstellen. (sowieso voor nieuwe contracten) Maar dit is er rondgestuurd: (naam bedrijf verwijderd, niet nodig voor de discussie) ik snap de redenering. Controleren kunnen ze het niet, maar ik weet niet of je het alsnog moet doen dan. Komt niet netjes over.Batilan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:53:
[...]
Haha, dat is dan direct een mooi vervolg voor het juridische topic (wat we zonet nog wilden sluiten). Op welke basis kan jouw werkgever je onthouden van de rechten die je hebt om voor een laadpaal achter jouw energiemeter de ERE certificaten te verkopen (even behoudens een laadpaal door de werkgever betaald aangesloten op een backend waar de werkgever een contract mee heeft).
Ik wil er ook geen bedrijfsbash post van maken, het is de keuze van het bedrijf. Elk bedrijf zal hier waarschijnlijk anders mee omgaan.
------------------------------------------------
ERE-certificaten voor thuisladen leaseauto’s
Published 31/07/2026
Naar aanleiding van vragen van medewerkers en de Ondernemingsraad is onderzocht of medewerkers met een elektrische leaseauto kunnen deelnemen aan de ERE-regeling. Na beoordeling heeft <mijn Bedrijf> vastgesteld dat deelname aan deze regeling voor medewerkers met een leaseauto niet is toegestaan.
<mijn Bedrijf> vergoedt de daadwerkelijk gemaakte kosten voor het thuisladen van leaseauto’s volledig. Daarom past een aanvullende financiële vergoeding via ERE-certificaten niet binnen ons vergoedingenbeleid. Daarnaast is deelname aan deze regeling afhankelijk van de persoonlijke woon- en laadsituatie van medewerkers, waardoor niet iedereen onder dezelfde voorwaarden kan deelnemen.
Om een consistente toepassing van onze arbeidsvoorwaarden en gelijke behandeling van medewerkers te waarborgen, faciliteert en staat <mijn Bedrijf> deelname aan de ERE-regeling voor leaseautorijders niet toe.
De werkgever staat dus buiten spel.Robertvg65 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:00:
Voor de rijders met een auto van de zaak: ere vergoedingen zijn volgens de belastingdienst geen verkapt loon.
https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg204202616-vergoeding-ere-certificaten-opladen-elektrische-auto-van-de-zaak/
Hoewel ik beslist geen nieuwe belastingpolemiek wil starten, merk ik op, dat deze link specifiek gaat over loonbelasting (inkomen uit arbeid), niet over inkomstenbelasting.
Maar de ERE-inkomsten verlagen wel de integrale kostprijs van het laden, mocht je die vergoed krijgen. Als de vergoeding is gebaseerd op de marktprijs kan je de ERE-inkomsten buiten beschouwing laten.Robertvg65 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:00:
@frank_b De zienswijze van jouw bedrijf sluit hier dus goed op aan. Omdat zij al de daadwerkelijke kosten vergoeden, mag je niet ook nog ERE-certificaten verkopen. Doe je dat wel, dan moet je de opbrengsten daarvan terugbetalen aan je werkgever. Vergeet je dat, dan wordt dat bedrag belast met loonbelasting.
[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 03-08-2026 20:33 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Energiecontract en aansluiting op naam partner en klaar...
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Inkomstenbelasting is o.a. loon belasting.Claude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
De werkgever staat dus buiten spel.
Hoewel ik beslist geen nieuwe belastingpolemiek wil starten, merk ik op, dat deze link specifiek gaat over loonbelasting (inkomen uit arbeid), niet over inkomstenbelasting.
Doe het dan wel even in dat andere topic;
[EV][ERE] Mogelijke belastingrisico's/heffingen op ERE Cer.
[EV][ERE] Mogelijke belastingrisico's/heffingen op ERE Cer.
Mijn boefje is liev!
Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.