Beste lezer/tweaker,
Dit topic schrijf ik op persoonlijke titel; hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Omdat mijn reacties in [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen - Mobiliteit - GoT werden verwijderd en er werd gesuggereerd om maar een eigen topic te openen, heb ik dat nu toch maar gedaan.
Om te beginnen: ik doe in het dagelijks leven iets met belastingen. Dit topic is dan ook bedoeld om inhoudelijk de discussie aan te gaan. Reacties die ongefundeerd zijn, zullen worden verwijderd.
Inhoudelijk discussiëren is top; inhoudsloos roepen dat er nog geen uitspraken over zijn, is vervelend.
Wat ERE precies zijn, gaan we hier niet behandelen. Wat wel belangrijk is om te vermelden, is dat ERE-certificaten verkregen kunnen worden door de eigenaar of contracthouder van de stroomaansluiting.
Voordat we beginnen over de mogelijke risico's van belastingheffing, moeten we het hebben over de verschillende verkrijgers van ERE.
Aangezien een particulier (uitgaande van een vast energiecontract) altijd meer aan stroomkosten kwijt is dan de ERE-certificaten opleveren, is het nettoresultaat onder de streep negatief. Er is dus geen sprake van een winstoogmerk, waardoor de opbrengsten niet belast kunnen worden als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).
Fiscaal gezien worden deze ERE-opbrengsten dan aangemerkt als loon uit dienstbetrekking. De werkgever vergoedt immers de stroom (en mogelijk de laadpaal) en faciliteert daarmee indirect het ontstaan van deze extra opbrengst. Volgens de wet is alles wat wordt genoten uit een dienstbetrekking belastbaar loon. Hier moet worden opgemerkt dat de Wet op de loonbelasting een veel ruimer loonbegrip kent dan het Burgerlijk Wetboek. Voor het Burgerlijk Wetboek moet je arbeid verrichten en daarvoor een vergoeding van de werkgever verkrijgen, terwijl uit de Wet op de loonbelasting blijkt dat al hetgeen uit dienstbetrekking wordt verkregen, belast is.
De nuance die ik hierbij wil maken, is dat een werkgever nooit zelf de ERE kan claimen die een werknemer kan claimen wanneer er thuis wordt opgeladen. Dit in tegenstelling tot de jurisprudentie over spaarzegels bij het tankstation. Er is echter wel een causaal verband tussen de door de werknemer verkregen certificaten en het opladen van de zakelijke auto thuis. Mijn persoonlijke mening is dat het niet meer dan logisch is dat er inkomstenbelasting over de certificaten betaald dient te worden. De werknemer draagt namelijk niet de lasten van de auto en het opladen daarvan, maar door het thuis opladen genereert hij wel direct extra inkomsten. Deze inkomsten zijn een direct gevolg van zijn dienstbetrekking.
Risico voor werkgevers: De Belastingdienst kan zich op het standpunt stellen dat de werkgever over deze ERE-opbrengsten loonheffingen had moeten inhouden. Het is daarom aannemelijk dat (grotere) werkgevers binnenkort met specifieke regelingen of policy-wijzigingen komen om naheffingen te voorkomen.
-----------------------------------------------------
Onderbouwde standpunten zullen worden toegevoegd!
Dit topic schrijf ik op persoonlijke titel; hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Omdat mijn reacties in [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen - Mobiliteit - GoT werden verwijderd en er werd gesuggereerd om maar een eigen topic te openen, heb ik dat nu toch maar gedaan.
Om te beginnen: ik doe in het dagelijks leven iets met belastingen. Dit topic is dan ook bedoeld om inhoudelijk de discussie aan te gaan. Reacties die ongefundeerd zijn, zullen worden verwijderd.
Inhoudelijk discussiëren is top; inhoudsloos roepen dat er nog geen uitspraken over zijn, is vervelend.
Wat ERE precies zijn, gaan we hier niet behandelen. Wat wel belangrijk is om te vermelden, is dat ERE-certificaten verkregen kunnen worden door de eigenaar of contracthouder van de stroomaansluiting.
Voordat we beginnen over de mogelijke risico's van belastingheffing, moeten we het hebben over de verschillende verkrijgers van ERE.
Particulier met een privéauto
Voor een particulier zijn ERE-opbrengsten in de basis belastingvrij. Deze opbrengsten worden voor de inkomstenbelasting namelijk niet aangemerkt als inkomen. Om dit wél als inkomen te kunnen belasten, moet er sprake zijn van een bron van inkomen (deelname aan het economisch verkeer met het oogmerk om winst te behalen).Aangezien een particulier (uitgaande van een vast energiecontract) altijd meer aan stroomkosten kwijt is dan de ERE-certificaten opleveren, is het nettoresultaat onder de streep negatief. Er is dus geen sprake van een winstoogmerk, waardoor de opbrengsten niet belast kunnen worden als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).
Auto van de zaak (thuis laden)
De situatie verandert volledig wanneer een werknemer een auto van de zaak thuis laadt en de stroomkosten worden vergoed door de werkgever (of de eigen bv). In dit scenario ontvangt de werknemer de ERE-opbrengsten, terwijl de werkelijke stroomkosten door de werkgever worden gedragen.Fiscaal gezien worden deze ERE-opbrengsten dan aangemerkt als loon uit dienstbetrekking. De werkgever vergoedt immers de stroom (en mogelijk de laadpaal) en faciliteert daarmee indirect het ontstaan van deze extra opbrengst. Volgens de wet is alles wat wordt genoten uit een dienstbetrekking belastbaar loon. Hier moet worden opgemerkt dat de Wet op de loonbelasting een veel ruimer loonbegrip kent dan het Burgerlijk Wetboek. Voor het Burgerlijk Wetboek moet je arbeid verrichten en daarvoor een vergoeding van de werkgever verkrijgen, terwijl uit de Wet op de loonbelasting blijkt dat al hetgeen uit dienstbetrekking wordt verkregen, belast is.
De nuance die ik hierbij wil maken, is dat een werkgever nooit zelf de ERE kan claimen die een werknemer kan claimen wanneer er thuis wordt opgeladen. Dit in tegenstelling tot de jurisprudentie over spaarzegels bij het tankstation. Er is echter wel een causaal verband tussen de door de werknemer verkregen certificaten en het opladen van de zakelijke auto thuis. Mijn persoonlijke mening is dat het niet meer dan logisch is dat er inkomstenbelasting over de certificaten betaald dient te worden. De werknemer draagt namelijk niet de lasten van de auto en het opladen daarvan, maar door het thuis opladen genereert hij wel direct extra inkomsten. Deze inkomsten zijn een direct gevolg van zijn dienstbetrekking.
Risico voor werkgevers: De Belastingdienst kan zich op het standpunt stellen dat de werkgever over deze ERE-opbrengsten loonheffingen had moeten inhouden. Het is daarom aannemelijk dat (grotere) werkgevers binnenkort met specifieke regelingen of policy-wijzigingen komen om naheffingen te voorkomen.
Zakelijke laadpaal
Als de laadpaal eigendom is van een onderneming (bv, nv, etc.), gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld op bedrijventerreinen staan, bij de plaatselijke supermarkt of als snellader langs de snelweg. Indien de onderneming de ERE gaat claimen, valt deze opbrengst gewoon onder de bedrijfsopbrengsten. Hierover is dus vennootschapsbelasting verschuldigd indien er onderaan de streep winst overblijft. De onderneming is immers degene die de ERE verkrijgt, en voor de ERE geldt geen vrijstelling van winstbelasting.Laadpaal van een IB-ondernemer
Nederland kent een grote groep zogeheten IB-ondernemers (inkomstenbelasting). Bij deze groep is het van belang hoe de auto en de laadpaal zijn geëtiketteerd. Indien de auto en (vaak ook) de laadpaal tot het zakelijk vermogen van de IB-onderneming behoren, zijn de opbrengsten van de ERE ook zakelijk.-----------------------------------------------------
Onderbouwde standpunten zullen worden toegevoegd!
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)