[EV][ERE] Mogelijke belastingrisico's/heffingen op ERE Cer.

Pagina: 1
Acties:

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Beste lezer/tweaker,

Dit topic schrijf ik op persoonlijke titel; hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Omdat mijn reacties in [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen - Mobiliteit - GoT werden verwijderd en er werd gesuggereerd om maar een eigen topic te openen, heb ik dat nu toch maar gedaan.

Om te beginnen: ik doe in het dagelijks leven iets met belastingen. Dit topic is dan ook bedoeld om inhoudelijk de discussie aan te gaan. Reacties die ongefundeerd zijn, zullen worden verwijderd.

Inhoudelijk discussiëren is top; inhoudsloos roepen dat er nog geen uitspraken over zijn, is vervelend.

Wat ERE precies zijn, gaan we hier niet behandelen. Wat wel belangrijk is om te vermelden, is dat ERE-certificaten verkregen kunnen worden door de eigenaar of contracthouder van de stroomaansluiting.

Voordat we beginnen over de mogelijke risico's van belastingheffing, moeten we het hebben over de verschillende verkrijgers van ERE.
Particulier met een privéauto
Voor een particulier zijn ERE-opbrengsten in de basis belastingvrij. Deze opbrengsten worden voor de inkomstenbelasting namelijk niet aangemerkt als inkomen. Om dit wél als inkomen te kunnen belasten, moet er sprake zijn van een bron van inkomen (deelname aan het economisch verkeer met het oogmerk om winst te behalen).

Aangezien een particulier (uitgaande van een vast energiecontract) altijd meer aan stroomkosten kwijt is dan de ERE-certificaten opleveren, is het nettoresultaat onder de streep negatief. Er is dus geen sprake van een winstoogmerk, waardoor de opbrengsten niet belast kunnen worden als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).
Auto van de zaak (thuis laden)
De situatie verandert volledig wanneer een werknemer een auto van de zaak thuis laadt en de stroomkosten worden vergoed door de werkgever (of de eigen bv). In dit scenario ontvangt de werknemer de ERE-opbrengsten, terwijl de werkelijke stroomkosten door de werkgever worden gedragen.

Fiscaal gezien worden deze ERE-opbrengsten dan aangemerkt als loon uit dienstbetrekking. De werkgever vergoedt immers de stroom (en mogelijk de laadpaal) en faciliteert daarmee indirect het ontstaan van deze extra opbrengst. Volgens de wet is alles wat wordt genoten uit een dienstbetrekking belastbaar loon. Hier moet worden opgemerkt dat de Wet op de loonbelasting een veel ruimer loonbegrip kent dan het Burgerlijk Wetboek. Voor het Burgerlijk Wetboek moet je arbeid verrichten en daarvoor een vergoeding van de werkgever verkrijgen, terwijl uit de Wet op de loonbelasting blijkt dat al hetgeen uit dienstbetrekking wordt verkregen, belast is.

De nuance die ik hierbij wil maken, is dat een werkgever nooit zelf de ERE kan claimen die een werknemer kan claimen wanneer er thuis wordt opgeladen. Dit in tegenstelling tot de jurisprudentie over spaarzegels bij het tankstation. Er is echter wel een causaal verband tussen de door de werknemer verkregen certificaten en het opladen van de zakelijke auto thuis. Mijn persoonlijke mening is dat het niet meer dan logisch is dat er inkomstenbelasting over de certificaten betaald dient te worden. De werknemer draagt namelijk niet de lasten van de auto en het opladen daarvan, maar door het thuis opladen genereert hij wel direct extra inkomsten. Deze inkomsten zijn een direct gevolg van zijn dienstbetrekking.

Risico voor werkgevers: De Belastingdienst kan zich op het standpunt stellen dat de werkgever over deze ERE-opbrengsten loonheffingen had moeten inhouden. Het is daarom aannemelijk dat (grotere) werkgevers binnenkort met specifieke regelingen of policy-wijzigingen komen om naheffingen te voorkomen.
Zakelijke laadpaal
Als de laadpaal eigendom is van een onderneming (bv, nv, etc.), gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld op bedrijventerreinen staan, bij de plaatselijke supermarkt of als snellader langs de snelweg. Indien de onderneming de ERE gaat claimen, valt deze opbrengst gewoon onder de bedrijfsopbrengsten. Hierover is dus vennootschapsbelasting verschuldigd indien er onderaan de streep winst overblijft. De onderneming is immers degene die de ERE verkrijgt, en voor de ERE geldt geen vrijstelling van winstbelasting.
Laadpaal van een IB-ondernemer
Nederland kent een grote groep zogeheten IB-ondernemers (inkomstenbelasting). Bij deze groep is het van belang hoe de auto en de laadpaal zijn geëtiketteerd. Indien de auto en (vaak ook) de laadpaal tot het zakelijk vermogen van de IB-onderneming behoren, zijn de opbrengsten van de ERE ook zakelijk.

-----------------------------------------------------

Onderbouwde standpunten zullen worden toegevoegd!

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:40
Aangezien een particulier (uitgaande van een vast energiecontract) altijd meer aan stroomkosten kwijt is dan de ERE-certificaten opleveren, is het nettoresultaat onder de streep negatief. Er is dus geen sprake van een winstoogmerk, waardoor de opbrengsten niet belast kunnen worden als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/sJ-wRPWFRNwAAAAM/pedro-monkey-puppet.gif

Printscreens weggehaald, veel te groot:
  • Kosten year-to-date dynamisch: €571,50
  • Vastgeklikte verwachte opbrengst year-to-date ERE: €603,-
Geen wereldschokkende netto verdiensten, maar toch. Denk niet dat de belastingdienst hier een systeem voor op gaat tuigen.

[ Voor 51% gewijzigd door bokkow op 28-07-2026 12:23 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Komt op mij over als iemand zonder leaseauto die het niet eerlijk vindt en mensen bang wil maken met dit topic. Zou fijn zijn als je wat bronnen toevoegd voor je statements.

Deze bv;
Fiscaal gezien worden deze ERE-opbrengsten dan aangemerkt als loon uit dienstbetrekking.
Bron?

Verder kan de BD en de WG van alles gaan doen in de toekomst. Moeten we daar nu over gaan speculeren? Verder zal het allemaal wel los lopen imho. Het gaat over een paar EUR per maand oid. Als het niet zou mogen zet ik het weer uit en ga ik weer lekker verder met mijn leven. :)

• Leanderr
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:21:
Komt op mij over als iemand zonder leaseauto die het niet eerlijk vindt en mensen bang wil maken met dit topic. Zou fijn zijn als je wat bronnen toevoegd voor je statements.

Deze bv;

[...]

Bron?

Verder kan de BD en de WG van alles gaan doen in de toekomst. Moeten we daar nu over gaan speculeren? Verder zal het allemaal wel los lopen imho. Het gaat over een paar EUR per maand oid. Als het niet zou mogen zet ik het weer uit en ga ik weer lekker verder met mijn leven. :)
Bang maken wil ik zeker niet. Wil alleen het risico wel bespreken. Bron is de wet op de Loonbelasting 1964 artikel 10. In combinatie met Fiscale behandeling van spaarsystemen in de zakelijke sfeer | Belastingdienst

Ik zal mijn hoofdpost dit weekend verder uitbreiden met bronnen en verwijzingen naar wetteksten.

Het kan bij verschillende lease rijders om aanzienlijke bedragen gaan. En zeker de grotere wagenpark beheerders hebben beste en risico.

[ Voor 11% gewijzigd door Leanderr op 28-07-2026 12:31 ]

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Leanderr
  • Nu online
bokkow schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

Printscreens weggehaald, veel te groot:
  • Kosten year-to-date dynamisch: €571,50
  • Vastgeklikte verwachte opbrengst year-to-date ERE: €603,-
Geen wereldschokkende netto verdiensten, maar toch. Denk niet dat de belastingdienst hier een systeem voor op gaat tuigen.
Vergeet ook niet dat je de kosten voor de auto ook mee moet nemen. Omdat je zonder auto de ERE niet kunt claimen. Hier zitten dus ook afschrijvingskosten etc aan. Vandaar dat ik geen werkelijke bron van inkomen verwacht. Want bij ROW mag je de kosten wel de kosten meenemen. Dit kan ik eventueel nog uitgebreider omschrijven.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Leanderr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Bang maken wil ik zeker niet. Wil alleen het risico wel bespreken. Bron is de wet op de Loonbelasting 1964 artikel 10. In combinatie met Fiscale behandeling van spaarsystemen in de zakelijke sfeer | Belastingdienst
Ondernemers of werknemers kunnen een bonus ontvangen in de vorm van spaarpunten en/of goederen of diensten in de promotionele sfeer. Het besluit van 26 april 2001, nr. CPP2001/911 handelt over de fiscale behandeling van dergelijke spaarsystemen in de zakelijke sfeer.
Dit heeft toch geen betrekking op EREs? Maar goed, we gaan het wel mee maken.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:24
Persoonlijk vind ik het vrij dom dat in de memorie van toelichtingen bij de wet die de ERE heeft ingesteld het effect op de inkomstenbelasting niet is besproken. Dan was het direct helder geweest voor iedereen. Nu moeten we het doen met de wetten die daar al over gaan. @Leanderr vat dit volgens mij goed samen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:59
Risico voor werkgevers: De Belastingdienst kan zich op het standpunt stellen dat de werkgever over deze ERE-opbrengsten loonheffingen had moeten inhouden. Het is daarom aannemelijk dat (grotere) werkgevers binnenkort met specifieke regelingen of policy-wijzigingen komen om naheffingen te voorkomen.
De ERE's is hier ook de discussie van de dag. Bij ons krijgt iedere medewerker met een "auto van de zaak" een laadpaal thuis, en het stroomverbruik wordt door de werkgever vergoed a.d.h.v. de werkelijke kosten. Samengevat, het laden thuis kost de werknemer niets, maar de geclaimde ERE's gaan wel volledig naar de werknemer. Met een beetje goeie wil kan je dit als werkgever ook wel als "diefstal" bestempelen, als de werknemer dit niet correct communiceert. Hier gaat de belastingdienst zonder meer iets van vinden, gezien de frontale aanval die de BV Nederland de laatste jaren voert op zakelijke auto's:
  • MRB op elektrische voertuigen
  • Schuiven (ten nadele) met de bijtellingregels voor 100% elektrisch
  • BPM op grijs kentekens
  • Pseudo eindheffing
Boven gestelde risico vind ik wel een interessante, ik kan als wagenparkbeheerder (en beheerder van de laadpalen) niet eens zien of voorkomen (50five laadpalen) dat een werknemer die ERE's aanvraagt. Dat de belastingdienst dit gaat zien als "loon in natura" ligt wel in lijn met het gevoerde beleid.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:57
Je betaalt toch al bijtelling omdat je loon in natura geniet in de vorm van een auto van de zaak? Daarbij maakt het ook niet uit of ik 1.000 of 10.000km prive rij. Die bijtelling blijft hetzelfde.
Overigens vind ik "diefstal" ver gezocht. De ERE's worden immers niet door de werkgever bekostigd, maar door een andere partij. De kosten voor de WG zullen hoe dan ook niet anders worden.

Overigens zijn er ook allerlei variaties / scenario's denkbaar waardoor dit echt een administrative hel gaat zijn.
Ik heb bijvoorbeeld een eigen laadpaal waarbij ik zelf de backoffice bekostig. Daarmee laad ik zowel een prive wagen als de auto van de zaak. Het energiecontract staat op mijn naam, de auto van de zaak niet...
De opbrengst van de ERE's zullen over het algemeen ook niet in hetzelfde jaar vallen als de kosten..lachen man.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:48

lasharor

7 december 2004

Bushie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:08:
[...]

De ERE's is hier ook de discussie van de dag. Bij ons krijgt iedere medewerker met een "auto van de zaak" een laadpaal thuis, en het stroomverbruik wordt door de werkgever vergoed a.d.h.v. de werkelijke kosten. Samengevat, het laden thuis kost de werknemer niets, maar de geclaimde ERE's gaan wel volledig naar de werknemer. Met een beetje goeie wil kan je dit als werkgever ook wel als "diefstal" bestempelen, als de werknemer dit niet correct communiceert. Hier gaat de belastingdienst zonder meer iets van vinden, gezien de frontale aanval die de BV Nederland de laatste jaren voert op zakelijke auto's:
  • MRB op elektrische voertuigen
  • Schuiven (ten nadele) met de bijtellingregels voor 100% elektrisch
  • BPM op grijs kentekens
  • Pseudo eindheffing
Boven gestelde risico vind ik wel een interessante, ik kan als wagenparkbeheerder (en beheerder van de laadpalen) niet eens zien of voorkomen (50five laadpalen) dat een werknemer die ERE's aanvraagt. Dat de belastingdienst dit gaat zien als "loon in natura" ligt wel in lijn met het gevoerde beleid.
ERE's zijn op basis van allocatiepunt, niet op basis van laadpaal. Dat werknemers de MID meter in de laadpaal gebruiken om ERE's te claimen doet daar niet aan af. Een werkgever kan er ook bewust voor kiezen om laadpalen te verstrekken zonder die MID meter. Dan is er geen "diefstal".

• jvg9
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:46
Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever voor de stroomkosten. Ik stel mijn laadpaal ter beschikking voor een bepaald bedrag. Dat wordt netjes doorbelast (door in dit geval 50five) aan mijn werkgever en ik krijg van 50five mijn vergoeding. Of als iemand anders laad met zijn laadpas wordt dit doorbelast naar zijn bankrekening/werkgever/whatever.

Mijn werkgever ziet volgens mij niet of het om een laadpaal op priveterrein gaat of een laadpaal welke langs de weg staat.

Naar mijn idee heb ik daarmee geen opbrengsten voor de inkomstenbelasting waar mijn werkgever iets mee moet. Omdat er geen verschil is waar ik laad (naast misschien dat de prijs van een laadpaal langs de weg hoger is).

• Leanderr
  • Nu online
jvg9 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:38:
Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever voor de stroomkosten. Ik stel mijn laadpaal ter beschikking voor een bepaald bedrag. Dat wordt netjes doorbelast (door in dit geval 50five) aan mijn werkgever en ik krijg van 50five mijn vergoeding. Of als iemand anders laad met zijn laadpas wordt dit doorbelast naar zijn bankrekening/werkgever/whatever.

Mijn werkgever ziet volgens mij niet of het om een laadpaal op priveterrein gaat of een laadpaal welke langs de weg staat.

Naar mijn idee heb ik daarmee geen opbrengsten voor de inkomstenbelasting waar mijn werkgever iets mee moet. Omdat er geen verschil is waar ik laad (naast misschien dat de prijs van een laadpaal langs de weg hoger is).
Het is allemaal leuk hoe je het opschrijft en tussenstappen verzint. Feit is dat er geld van jouw werkgever naar jou gaat voor de afgenomen stroom. Die vergoeding is belastingvrij zolang deze niet meer bedraagt dan de kostprijs.

Wanneer je meer ontvangt dan de kostprijs van de stroom is dat belast. Blijkt ook uit de standpunten van de Belastingdienst. Een stelling van de Belastingdienst kan zijn dat de ERE vergoeding bij de verkregen stroomprijs moet worden geteld en dus belast is.

[ Voor 11% gewijzigd door Leanderr op 28-07-2026 13:52 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Leanderr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Het is allemaal leuk hoe je het opschrijft en tussenstappen verzint. Feit is dat er geld van jouw werkgever naar jou gaat voor de afgenomen stroom.
Nee dat is niet zo? Er wordt geladen op een "publieke laadpaal" met een laadpas. De werkgever betaald alleen de laadkosten aan de LM?

Mijn boefje is liev!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
Maar ik heb zelf een privé laadpaal. Want privé EV en lease EV. Ik zal de paal moeten afschrijven, laten we uitgaan van een redelijk termijn van 5jaar voor economische afschrijving. discussie over technische levensduur laten we dan ook maar voor het gemak weg. >:)

Deze vergoed mijn werkgever nu niet want privé paal. Daarnaast heb ik een backoffice, uit eigen keuze want ik heb geen zin in maandelijkse administratie.

Paal aanschaf +- 1000euro (door zelf installatie ect) = 200euro/jaar afschrijving
kosten backoffice = +-60euro per maand.

Mag ik die dan weer van de ERE winst afhalen? :o wordt een beetje een moeilijk verhaal denk ik...

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dezelfde discussie had ook al gevoerd kunnen worden over mensen met een dynamisch contract.
Bij veel werkgevers werkt het zo: je geeft in de portal van de laadpaal-backend “naar eer en geweten” de prijs van een kWh op.
Maar hier is verder geen controle op. En wat vul je in als je een dynamische tarieven hebt? Je gaat dat tarief echt niet elk uur updaten en je kiest een tarief dat aan de hoge kant zit.

Ik ken ook gevallen waar mensen de stroomprijs hoger invullen om de installatie van de laadpaal “terug te verdienen” of om gewoon meer geld via de werkgever of eigen zaak te krijgen.

Praktisch allemaal niet of nauwelijks te controleren. Net als mensen die zwart bijverdienen.

Fiscaal heb je wel een punt, maar qua misgelopen inkomsten voor onze schatkist zijn er grotere vissen waar de inspecteurs werk van moeten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-07-2026 14:12 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:58
Leanderr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Een stelling van de Belastingdienst kan zijn dat de ERE vergoeding bij de verkregen stroomprijs moet worden geteld en dus belast is.
En wat als ik geen ERE vergoeding aanvraag? Hoe moet ik bewijzen dat ik iets niet heb? Of de aansluiting staat op naam van een partner en die vraagt ERE aan? Moet je dan de ERE vergoeding van je partner invullen als deel van jouw salaris?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1