New Motion / Shell Recharge / 50five laadpaal zelf beheren?

Pagina: 1
Acties:

• SunSear
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 16:22
Sinds 2 weken kon ik niet meer zelf laden aan mijn eigen New Motion laadpaal. Het laadbeheer daarvan was een aantal maanden geleden overgenomen door 50five nadat het jaren door Shell Recharge redelijk goed beheerd was. In het 50five laadbeheer platform kon ik zelf geen laadpas koppelen, mijn nieuwe Shell en Vattenfall laadpassen werden allebei niet geaccepteerd door hun software en mijn oude Shell Recharge passen werden geblokkeerd door Shell, nog steeds geen idee waarom ze al die passen weg wilden hebben. Het gevolg was dat ik dus publiek moest laden tot vanochtend. Toen een workaround gevonden, zal die oplossing zo delen in een reactie.

Ik blijf alleen wel een vraag overhouden. Weet iemand of het mogelijk is om mijn New Motion Advanced 2.0 laadpaal aan een netwerkkabel te koppelen en dan middels bv Man in the middle open te breken en eigen laadbeheer platform eraan te hangen?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:06
Daar is al een uitgebreid topic over:

Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• SunSear
Om een New Motion Advanced 2.0 laadpaal helemaal uit het 50five laadplatform weg te halen en gewoon open te zetten, kun je de SIM-kaart en/of de netwerkkabel uit de laadpaal trekken. Hij komt dan open te staan, waardoor je zonder laadbeheer in ieder geval zelf gewoon aan je paal kunt laden. Aangezien hij open staat, kan iedereen er dan laden, maar als je je eigen oprit hebt, of het niet erg vindt om je stop om te slaan op het moment dat je hem niet wilt gebruiken, is er geen probleem.

Zo werkte dit voor mij:
Laadpaal van de stroom af
Zorg allereerst dat je laadpaal in de meterkast geen stroom meer heeft. Heeft altijd een eigen schakelaar, maar als je het echt zeker wilt weten, kun je ook je hoofdschakelaar omzetten.
Behuizing van de laadpaal verwijderen
Eerst 1 verwijderen, dan 2 en 3 losdraaien en als laatste de kap naar je toe trekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYeNb6EBgGo-VozGNt10RjXh5dY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/De2hbqsnn4UIHY9vuarNYKY4.png?f=fotoalbum_large
Simkaart verwijderen
Het simkaart houdertje zit rechts in het midden. Deze kan naar links geschoven worden en klapt dan open. Simkaart eruit trekken en weer dicht doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkF1Zrlvu1p_S2xp45FdUXQscMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNtmfQzoCZFe1X9Knr9snysq.png?f=fotoalbum_large
Alles weer dicht doen en aanzetten
Zonder simkaart gaat de laadpaal in "open" modus en kun je dus gewoon stekkeren en laden.

• SunSear
Heb dat topic doorgelezen, maar dit leek me een specifieke vraag die wel een eigen topic kon gebruiken. Moet het anders?

• Mouzer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 19:46
Ik heb een manier om de paal te kraken zodat je vervolgens als admin kan inloggen en de backoffice url kan wijzigen

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mouzer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:25:
Ik heb een manier om de paal te kraken zodat je vervolgens als admin kan inloggen en de backoffice url kan wijzigen
Wat kan je er nog meer mee? Ik wil de paal onafhankelijk maken en de max laad stroom dynamisch kunnen regelen.
Heb je dan ook een soort “backoffice emulator” waarmee je dan alles kan regelen?

• bendeh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:26
Heb net de simkaart eruit gehaald en weer aangezet, lampje blijft bij mij geel. Moet ik ook de telefoonstekker eruithalen?

• Bseetje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Werkt de loadbalancer nog wel gewoon als ik deze truc toepas?

• jellehamers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 22:25
Ik heb ook dezelfde vraag: werkt de loadbalancer nog als je de laadpaal offline haalt/uit het 50five platform?

En ik lees ook dat je dat offline halen ook aan kunt (moet) vragen bij 50five, is dat nodig of kan het ook door de SIM eruit te halen?
https://support.50five.com/laden-zonder-abonnement-voor-0-nl

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-03 15:45
Ben hier ook wel benieuwd naar. Sinds de overzetting van Shell naar 50Five betalen vrienden 80ct!! per sessie dit loopt dus best in de papieren met een hybride die er meerdere keren per dag aan staat. Als we de sim verwijderen blijft hij een paar dagen werken maar daarna blijft het lampje geel branden en krijgen we hem niet aan het laden.

Kan je hem via die management portal in altijd laden zetten?

• mlowijs
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-03 00:03
bendeh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:25:
Heb net de simkaart eruit gehaald en weer aangezet, lampje blijft bij mij geel. Moet ik ook de telefoonstekker eruithalen?
Bij mij moet ik nog wel een random laadpas scannen, dan begint het laden.

• bendeh
Thanks, ga ik dat straks even proberen!

• bendeh
Dat werkte goed! En zonder simkaart kan hij die laadactie niet linken aan de gebruikte druppel dus krijg ik geen facturen meer van 50five.
In de app van mijn auto zie ik de laadhistorie, die ga ik gewoon gebruiken voor de vergoeding van thuisladen vanuit mijn werk. Thanks!

• Bseetje
Misschien als je hem eerst door 50five op “automatisch beginnen met laden” laat zetten en hem daarna offline haalt, dat je er niet steeds een pasje bij moet houden steeds?

Of had je hem al zo geconfigureerd?

• bendeh
Had ik misschien beter wel kunnen doen inderdaad. Maar nu moet ik daarvoor weer de stroom eraf halen, laadpaal openschroeven en simkaart erin doen. Klusje voor als het wat mooier weer is!

• Bseetje
bendeh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:39:
Had ik misschien beter wel kunnen doen inderdaad. Maar nu moet ik daarvoor weer de stroom eraf halen, laadpaal openschroeven en simkaart erin doen. Klusje voor als het wat mooier weer is!
Mocht je dit nog doen, dan zou ik heel graag de uitkomst horen!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 20:53
Bseetje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:15:
Werkt de loadbalancer nog wel gewoon als ik deze truc toepas?
jellehamers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:29:
Ik heb ook dezelfde vraag: werkt de loadbalancer nog als je de laadpaal offline haalt/uit het 50five platform?

En ik lees ook dat je dat offline halen ook aan kunt (moet) vragen bij 50five, is dat nodig of kan het ook door de SIM eruit te halen?
https://support.50five.com/laden-zonder-abonnement-voor-0-nl
Ja. Ik heb de paal via bovenstaande link en communicatie met 50five afgemeld van het abonnement en heb een loadbalancing module. Deze werkt nog steeds, wordt ook gewoon lokaal geregeld.

• Bseetje
Boeie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:03:
Ja. Ik heb de paal via bovenstaande link en communicatie met 50five afgemeld van het abonnement en heb een loadbalancing module. Deze werkt nog steeds, wordt ook gewoon lokaal geregeld.
En begint jouw laadpaal wel automatisch met laden, of moet je er ook eerst een random pasje tegenaan houden?

• Boeie
Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:09:
[...]

En begint jouw laadpaal wel automatisch met laden, of moet je er ook eerst een random pasje tegenaan houden?
Nee, sinds hij vrijgegeven is begint hij vanzelf met laden. Ik heb mijn auto wel gekoppeld met Tibber op het moment en die stuurt verder het laden.

• Boudenoodty
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-03 10:57
Is het mogelijk me hiervoor te kontakteren Mouzer op yvo@boudenoodt.com aub ?
Heb een 2-tal laadpalen die ik wil naar een andere provider omzetten om de dingen terug zelf onder controle te krijgen met een goeie support ...

[ Voor 19% gewijzigd door Boudenoodty op 23-02-2026 11:01 . Reden: extra uitleg ]

• Mouzer
CyBeRSPiN schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Wat kan je er nog meer mee? Ik wil de paal onafhankelijk maken en de max laad stroom dynamisch kunnen regelen.
Heb je dan ook een soort “backoffice emulator” waarmee je dan alles kan regelen?
Als je eenmaal toegang hebt tot de paal kan je er eigelijk alles mee, koppelen aan een nieuwe backoffice, of stand alone op home assist.

Of alle instellingen van de paal wijzigen, van stroom sterktes tot heartbeat tijden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mouzer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Als je eenmaal toegang hebt tot de paal kan je er eigelijk alles mee, koppelen aan een nieuwe backoffice, of stand alone op home assist.

Of alle instellingen van de paal wijzigen, van stroom sterktes tot heartbeat tijden.
Krijg je dan ook het volledige overzicht van de laadsessies te zien?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Mouzer
Atlas schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Krijg je dan ook het volledige overzicht van de laadsessies te zien?
Ja die kan je uit het log van de paal halen

• Bseetje
Dat zou ik ook wel willen. Hoe regel ik dat?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mouzer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Enig idee of dat DLB (Dynamic Load Balancing) nog blijft werken als de simkaart er uit is?
En is er een kans dat ie via LAN alsnog naar 50five probeert te connecten en zodoende last van firmware updates zou kunnen krijgen?

Nevermind, bericht van @Boeie gemist. Ik kan dus sowieso over op dat "0 euro" abonnement.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2026 13:35 ]

• Mouzer
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Enig idee of dat DLB (Dynamic Load Balancing) nog blijft werken als de simkaart er uit is?
En is er een kans dat ie via LAN alsnog naar 50five probeert te connecten en zodoende last van firmware updates zou kunnen krijgen?
DLB Durf ik niet met zekerheid te zeggen, als je je OCPP server wijzigt en ook de ‘Fallback OCPP’ dan kunnen zij er in principe niet meer in. Wel even simkaart verwijderen of een nieuwe iot sim plaatsen

• Bseetje
Die load balancer kijkt actief in de meterkast naar het live verbruik van ‘je meterkast’. Als je auto aan het laden is, maar de totale hoeveelheid gevraagde energie(stroom) overstijgt de waarde van je hoofdzekering (meestal 25A per fase max), dan zorgt de loadbalancer dat de auto direct afschaalt, of meer stroom uit een fase trekt waar wel ruimte is.

Dat gebeurt allemaal superrealtime, anders werkt dat niet goed natuurlijk. Het is bij mij ook een aparte RJ-11 of 15 ofzo, richting de laadpaal. Zolang je die laat zitten, zou het naar mijn idee moeten blijven werken, tenzij 50Five deze als ‘dienst’ kan disablen ofzo.

Edit: Ik werd hieronder gecorrigeerd, waarvoor dank! De loadbalancer verdeelt de stroom dus niet over de verschillende fasen, maar zorgt wel dat je niet teveel stroom verbruikt met laden als 'je huis' ook veel stroom vraagt.

[ Voor 16% gewijzigd door Bseetje op 23-02-2026 18:06 ]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
Zolang je die laat zitten, zou het naar mijn idee moeten blijven werken, tenzij 50Five deze als ‘dienst’ kan disablen ofzo.
Ja, dat deed New Motion / Shell wel. Die "dienst" kostte 5 euro/maand.
Maar 50five gelukkig dus niet begrijp ik van @Boeie.

Ik ga ook eens naar die Home Assistant OCPP integratie kijken. Als ik daarmee de max. laadstroom kan afstemmen op mn PV overschot zou dat echt top zijn met het oog op einde saldering en terugleververgoeding.

• Bseetje
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, dat deed New Motion / Shell wel. Die "dienst" kostte 5 euro/maand.
Maar 50five gelukkig dus niet begrijp ik van @Boeie.

Ik ga ook eens naar die Home Assistant OCPP integratie kijken. Als ik daarmee de max. laadstroom kan afstemmen op mn PV overschot zou dat echt top zijn met het oog op einde saldering en terugleververgoeding.
Ik kom zelf ook bij NewMotion vandaan, maar ik heb nooit een euro betaald voor mijn load-balancer. Dat is een fysiek apparaat in mijn meterkast die ik het destijds bij heb gekocht.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Ik kom zelf ook bij NewMotion vandaan, maar ik heb nooit een euro betaald voor mijn load-balancer. Dat is een fysiek apparaat in mijn meterkast die ik het destijds bij heb gekocht.
Bij mij is het destijds (eind 2018) wel als zodanig verkocht, misschien zijn ze er later op teruggekomen. Heb wel echt een schurfthekel aan dit soort "abonnementen" voor iets dat eigenlijk een vaste prijs zou moeten hebben. Heb verder niks los betaald voor de cemex P1 module die een DSMR5 slimme meter emuleert met CT-klemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMqWtWWb7gAtoVmx851fpCKQNrw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ACuppWHvRn07dyew2mzEOhCx.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2026 16:18 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:06
Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
Die load balancer kijkt actief in de meterkast naar het live verbruik van ‘je meterkast’. Als je auto aan het laden is, maar de totale hoeveelheid gevraagde energie(stroom) overstijgt de waarde van je hoofdzekering (meestal 25A per fase max), dan zorgt de loadbalancer dat de auto direct afschaalt, of meer stroom uit een fase trekt waar wel ruimte is.

Dat gebeurt allemaal superrealtime, anders werkt dat niet goed natuurlijk. Het is bij mij ook een aparte RJ-11 of 15 ofzo, richting de laadpaal. Zolang je die laat zitten, zou het naar mijn idee moeten blijven werken, tenzij 50Five deze als ‘dienst’ kan disablen ofzo.
Dat afschalen klopt, maar meer stroom trekken uit een andere fase niet. Alle 3 de fasen worden evenveel afgeschaald. De zwaarst belaste fase bepaalt hoeveel.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

guido66 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Dat afschalen klopt, maar meer stroom trekken uit een andere fase niet. Alle 3 de fasen worden evenveel afgeschaald. De zwaarst belaste fase bepaalt hoeveel.
Precies. Heb momenteel een 1-fase EV maar met een 3-fase 22kW Home Advanced (zodat ik max 25A kan laden op 1 fase). Heb het bewust als 1 fase laten configureren met 1 CT klem om te meten, om te voorkomen dat er ivm hoge load op fase-2 en fase-3 geknepen wordt op de enige fase voor de laadpaal.

• Bseetje
Ah kijk. Weer wat geleerd. Hij 'balanced' dus alleen tussen het huis en de auto. Niet helemaal zoals ik een loadbalancer vanuit de IT ken ;) .. Ik en mijn aannames..

Anyway. Hoe 'hack' je die paal nou dusdanig dat het beheer (zoals het wel of niet automatisch starten met laden enzo) helemaal zelf kan doen, zonder tussenkomst van een partij zoals 50Five?

• Mouzer
Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:04:
Ah kijk. Weer wat geleerd. Hij 'balanced' dus alleen tussen het huis en de auto. Niet helemaal zoals ik een loadbalancer vanuit de IT ken ;) .. Ik en mijn aannames..

Anyway. Hoe 'hack' je die paal nou dusdanig dat het beheer (zoals het wel of niet automatisch starten met laden enzo) helemaal zelf kan doen, zonder tussenkomst van een partij zoals 50Five?
Ik heb je een pm gestuurd ;)

• Boeie
Bseetje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:58:
[...]

CyBeRSPiN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Bij mij is het destijds (eind 2018) wel als zodanig verkocht, misschien zijn ze er later op teruggekomen. Heb wel echt een schurfthekel aan dit soort "abonnementen" voor iets dat eigenlijk een vaste prijs zou moeten hebben. Heb verder niks los betaald voor de cemex P1 module die een DSMR5 slimme meter emuleert met CT-klemmen.
[Afbeelding]
Ik heb het ook alleen maar over een fysiek in de meterkast aanwezig loadbalancer met CT voelers op alle fases.
https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf

Niet eentje die het via een P1 module regelt. Kom zelf overigens ook van Newmotion, dus weet niet hoe Shell dat regelde.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Boeie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:06:
[...]

[...]

Ik heb het ook alleen maar over een fysiek in de meterkast aanwezig loadbalancer met CT voelers op alle fases.
https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf

Niet eentje die het via een P1 module regelt. Kom zelf overigens ook van Newmotion, dus weet niet hoe Shell dat regelde.
Ja dat ding heb ik ook en was nog NewMotion destijds.

• Bseetje
Dat is inderdaad ook degene die ik heb.
Ik ga ergens dit jaar loskoppelen van 50five. Het moment is afhankelijk van wanneer de auto van de zaak naar privé gaat.

Tzt zal ik delen of de loadbalancer nog goed werkt.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
Ik heb DLM via de p1 aansluiting maar met de nieuwe software op de lolo3 van Alfen kun je hem ook aansturen middels modbus met EVCC of direct met homewizard middels de API.

Ik heb hem nu via homewizard aangesloten en hij regelt keurig op het beschikbare vermogen ook zonder 50five

Voor de 2.1 versies zal het ook wel gaan denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door jozy op 07-03-2026 08:58 ]

Pagina: 1