twinkey schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:31:
[...]
Kijk dit zijn de gouden tips. Ik heb ook een 50five lader en vond de opties om dingen in te stellen al erg mager. Ik kan wel een ERE certificaat instellen, wat ik graag wil, maar dingen als dynamische loadbalancing, stroombeperking, etc etc. erg lastig.
Heb je hier een soort van instructie van? Dan m.n. hoe je de lokale setup-wifi instelt?
Ik heb zelf alles via Gemini ook een beetje moeten achterhalen, want nergens waren er duidelijke instructies.
Wat wel sowieso vereist is, is dat je via 50five bepaalde credentials moet doorkrijgen. Die heb je zelf nooit by default. Je hebt dus echt WLANAppPassword en ConfigPagePassword nodig. Dit kan je wellicht aanvragen via 50five support, via de chatbot in de app bijvoorbeeld. De bot werkt goed om een ticket aan te maken, pas een week later krijg je veelal dan een antwoord van een echte persoon die de case behandeld. Het is dus heel erg random, er is geen vast proces om deze credentials aan te vragen of door te krijgen.
WLANAppPassword is het WiFi wachtwoord voor de local WiFi network dat de lader zelf aanmaakt. De lader maakt dit netwerk kortstondig aan als je de stroom van de laadpaal hebt gehaald (via jouw differentieel / zekering van de laadpaal). Als je verbind met dit WiFi netwerk (via jouw smartphone of laptop bvb) en dit wachtwoord invult, dan kan je via 172.16.0.1 de lokale webserver van de laadpaal bereiken.
Je komt dan op een inlogpagina terecht waar je ConfigPagePassword moet invullen. Nadien kan je alles instellen. Je kan dan bvb. de laadpaal verbinden aan jouw eigen thuis WiFi netwerk (of nog beter via UTP mocht deze zo verbonden zijn geweest - hier helaas niet). En kan je verder ook MODBUS etc openzetten of de REST API zodat je makkelijk de laadpaal nu kan verbinden aan Home Assistant of EVCC.
De Laadpaal zelf zou ook zelf software hebben om te kunnen koppelen met bvb. HomeWizard, maar ik doe alles via HomeAssistant en EVCC.
Zo heb ik eindelijk alles kunnen instellen qua stroombeperking, load balancing etc. Laadpaal volgt nu perfect de zonnepanelen of wat EVCC vraagt.
Helaas maken ze dus alles gesloten by default (wat ik ergens snap), maar de laadpaal heeft dus erg veel potentieel. Ik vond hier nergens echt informatie over terug, tot ik zelf via deze post en Gemini bepaalde dingen kon achterhalen (omdat ik bij toeval dus die ConfigPagePassword en WLANAppPassword doorkreeg vanuit een support case bij 50five.)