Neem even contact op met je wagenparkbeheerder (als het een paal via je werkgever is) en vraag naar de tussenpartij/contactpersoon die de installatie van deze palen regelt. Vaak kun je via via wel aan de informatie komen, dan geven ze prio aan een topic.Vronar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:05:
Ik heb zelf ook een home advanced 3.0 en krijg via de support van 50five helaas ook het admin wachtwoord niet. Frustrerend...
ik ben helaas ondertussen weg bij mijn werkgever en heb de paal overgenomen (het was van moeten). Dus die piste is helaas geen optie.
Kun je je oud-werkgever niet benaderen? Kun je toch duidelijk aangeven wat het probleem is en of ze je in contact willen brengen met een contactpersoon. Ik heb het geregeld via onze tussenpersoon. Maar ik kan helaas geen namen oid delen. Wel ben ik heel goed geholpen.Vronar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:28:
ik ben helaas ondertussen weg bij mijn werkgever en heb de paal overgenomen (het was van moeten). Dus die piste is helaas geen optie.
@jozy even een update: ik vond in de log mijn oorspronkelijke license string weer terug en heb die via ace service software weer kunnen activeren. Ik kan nu ook met de lolo3 communiceren met de MyEve en Eve connect app. Ook load balancing via Homewizard kunnen installeren. Zelfs alleen laden op zonne-energie werkt nu 😎. Heb voor nu even de back office registraties verwijderd. Misschien ga ik backoffice van TAP gebruiken. Maar Eve connect app geeft ook netjes alle laadsessies weer. Enige wat niet meer werkt is de led van de laadpaal. Die doet niets meer. Niet heel belangrijk, maar toch wel handig als dat mooie blauwe ledje weer brandt bij laden. Iemand een idee waar dat in te stellen is? Misschien een gevolg van de firmware updates van versie 4 in stapjes naar 7.3?jozy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:55:
Je kan alfen een mail sturen dan geven ze vaak wel een nieuwe license key omdat ze zien dat hij er op stond
Beetje weinig zon vandaag, maar hij laadt netjes bij voldoende zon en stopt wanneer niet genoeg.
/f/image/nMGEsmiKAQ1H2AKpGhPrxUK5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Robws op 14-05-2026 16:08 ]
Tip. Je kunt een melding maken bij de ACM. Heb ik ook gedaan. Je bent eigenaar en hebt recht tot toegang.Vronar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:05:
Ik heb zelf ook een home advanced 3.0 en krijg via de support van 50five helaas ook het admin wachtwoord niet. Frustrerend...
Het gijzelen van een product is niet toegestaan.
*hoe meer mensen klagen, des te eerder werkt 50five mee.
Hoi Rob, goed nieuws!Robws schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:48:
[...]
@jozy even een update: ik vond in de log mijn oorspronkelijke license string weer terug en heb die via ace service software weer kunnen activeren. Ik kan nu ook met de lolo3 communiceren met de MyEve en Eve connect app. Ook load balancing via Homewizard kunnen installeren. Zelfs alleen laden op zonne-energie werkt nu 😎. Heb voor nu even de back office registraties verwijderd. Misschien ga ik backoffice van TAP gebruiken. Maar Eve connect app geeft ook netjes alle laadsessies weer. Enige wat niet meer werkt is de led van de laadpaal. Die doet niets meer. Niet heel belangrijk, maar toch wel handig als dat mooie blauwe ledje weer brandt bij laden. Iemand een idee waar dat in te stellen is? Misschien een gevolg van de firmware updates van versie 4 in stapjes naar 7.3?
Beetje weinig zon vandaag, maar hij laadt netjes bij voldoende zon en stopt wanneer niet genoeg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je kunt de led instellingen rsetten en opnieuw opslaan dan doet hij het weer.
Ik had hem volledig naar factory settings gereset en daarna deed alles het weer.
Kan zijn dat je dus weer je licentie code opnieuw moet doen.
Tap heb ik ingesteld en werkt goed. Ik gebruik zonneladen via EVCC maar werkt enorm goed. De lolo3 is zo net zo goed of beter dan de huidige palen! Ik ben er heel blij mee
@jozy ja, ik overwoog ook al een factory reset, maar durfde dat nog niet aan. Firmware blijft dan onaangetast denk maar ik neem aan dat alle laadpas gegevens, logbestand en laadsessies er dan uit zijn?
Bedoel je trouwens met led instellingen resetten een factory reset? Of kun je die apart ergens resetten? Ik heb die optie nog niet ontdekt in de ace software of de eve app
Bedoel je trouwens met led instellingen resetten een factory reset? Of kun je die apart ergens resetten? Ik heb die optie nog niet ontdekt in de ace software of de eve app
[ Voor 30% gewijzigd door Robws op 15-05-2026 17:11 ]
Je kunt beginnen met de led instellingen resetten en anders factory reset. Allen via ace software.
Firmware blijft uiteraard staan maar de logs weet ik niet meer zeker had niet veel gedaan ervoor volgens mij blijft alles nog
Firmware blijft uiteraard staan maar de logs weet ik niet meer zeker had niet veel gedaan ervoor volgens mij blijft alles nog
[ Voor 40% gewijzigd door jozy op 15-05-2026 21:40 ]
Krijg je dan geen problemen met het wachtwoord? Ik heb namelijk niet de oorspronkelijke. Bij update naar firmware 7.3 heb ik zelf een wachtwoord mogen kiezen. Die werkt nu, maar wordt die niet gewist bij factory reset?
Ook hier een Newmotion 2.1 laadpaal met volledige toegang via ethernet, dankzij @Mouzer.
Vandaag de transitie gemaakt van 50five naar Tapeletric backend. Als je een beetje handig met HA, Curl of Nodered kun je met het OCCP charging profile via de Tapeletric API de laadstroom regelen in stappen van 1A met als minimum 6A. Mijn laadpaal is weliswaar 3 fasig echter op 1 fase aangesloten, Ik kan variëren tussen de 6 en 31A.
[ Voor 53% gewijzigd door edautz op 17-05-2026 18:37 ]
En er lekker warmpjes bij zitten.
Hi, ik zou graag meer informatie ontvangen over hoe ik dit voor elkaar krijg. bij voorbaat dank!Mouzer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:25:
Ik heb een manier om de paal te kraken zodat je vervolgens als admin kan inloggen en de backoffice url kan wijzigen
Wow, het is jou zelfs gelukt om over te stappen naar Tap?? Dat is wel heel vet.
Hoe weet ik welke versie laadpaal ik exact heb en of dat bij mij ook kan?
Ik de 50five app zie ik: shell_newmotion home_advanced_2.x
Hoe ben je erin geslaagd om deze login gegevens van 50five te krijgen. Mij weigeren ze deze te geven en sluiten meteen ticket af. Ik heb model shell_newmotion advanced_flex_1.x, is dat hetzelfde model als u? Onbegrijpelijk dat ze niet standaard deze opties beschikbaar maken voor de eindgebruiker...StefBon schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:36:
Voor degenen met een Shell Advanced Flex (of vergelijkbare 50five-lader): dit zijn onderhuids blijkbaar allemaal 'branded' Peblar boxen en ze zijn met een omweg volledig lokaal slim te maken!
Bij een support ticket bij 50five heb ik de lokale admin-wachtwoorden gekregen. (WLANAppPassword en ConfigPagePassword) Door de stroom kortstondig van de paal te halen, kun je de lokale setup-wifi triggeren en de lader verbinden met je eigen wifi netwerk.
Hiermee is de paal volledig lokaal aanstuurbaar via de Peblar-integratie in Home Assistant of via EVCC. Ik gebruik nu EVCC (op Proxmox) om dynamisch te laden op zonne-overschot en lage uurtarieven.
Het grote voordeel: de zakelijke afwikkeling/reimbursement via de 50five-backoffice (terugbetaling via werkgever) blijft gewoon intact (via de laadpas-activatie), terwijl ik thuis de volledige controle heb over de laadsnelheid.
Jammer dat Shell/50five dit niet standaard openstelt, de laadpaal kon meer dan ik dacht; je moet nu technisch goed onderlegd zijn om dit 'bij toeval' te ontdekken. Maar het werkt nu eindelijk zoals het hoort.
Ik dacht echt (onterecht blijkbaar) dat ik één van de domste laadpalen ooit had, maar nu niet meer.
Wat een verschrikkelijk bedrijf is 50five trouwens, het is onmogelijk om iemand aan de lijn te krijgen, alles via AI bot en ticketten waar je niet eens op kunt reageren...
Ik denk dat je geluk moet hebben met de support medewerker. Ik kreeg deze gegevens meegestuurd toen ik vroeg hoe ik laadpaal slim kon maken (op basis van PV opbrengst) of laadsnelheid kon aanpassen. Ik had nooit specifiek gevraagd naar de gegevens.ACbottol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Hoe ben je erin geslaagd om deze login gegevens van 50five te krijgen. Mij weigeren ze deze te geven en sluiten meteen ticket af. Ik heb model shell_newmotion advanced_flex_1.x, is dat hetzelfde model als u? Onbegrijpelijk dat ze niet standaard deze opties beschikbaar maken voor de eindgebruiker...
Wat een verschrikkelijk bedrijf is 50five trouwens, het is onmogelijk om iemand aan de lijn te krijgen, alles via AI bot en ticketten waar je niet eens op kunt reageren...
Alleszins vreemde procedure. Je bent toch eigenaar van de hardware, dus lijkt mij logisch dat ze dit moeten delen.
Kijk op de sticker die op de onderkant van de laadpaal staat. Inloggen via de console en/of SSH is mij gelukt met een Newmotion Home advanced 2.1 en 2.2. Het zou ook moeten lukken met een 2.0. @Mouzer heeft de procedure om aan de inlog gegevens te komen.Bseetje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Wow, het is jou zelfs gelukt om over te stappen naar Tap?? Dat is wel heel vet.
Hoe weet ik welke versie laadpaal ik exact heb en of dat bij mij ook kan?
Ik de 50five app zie ik: shell_newmotion home_advanced_2.x
Over Newmotion advanced flex kan ik niets zeggen, als je de laadpaal openschroeft en een paar foto’s van de print plaat maakt kan ik mogelijk zien of het dezelfdé hardware is.ACbottol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Hoe ben je erin geslaagd om deze login gegevens van 50five te krijgen. Mij weigeren ze deze te geven en sluiten meteen ticket af. Ik heb model shell_newmotion advanced_flex_1.x, is dat hetzelfde model als u? Onbegrijpelijk dat ze niet standaard deze opties beschikbaar maken voor de eindgebruiker...
Welke API call gebruik via TAP om de laadstroom aan te sturen? Moet je dan verschillende charging profiles toevoegen in de laadpaal admin die je dan bij naam via de API actief maakt?
Ik zoek ook nog zoiets. Momenteel aan het klooien met een P1 simulator om op die manier de laadpaal te knijpen door zogenaamd hoge belasting door te geven, maar dat werkt niet helemaal goed nog.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2026 01:16 ]
Thanks @edautz
Ik heb de instructie van Mouzer reeds gehad. Ik ga er na mijn verbouwing thuis even induiken.
Ik heb de instructie van Mouzer reeds gehad. Ik ga er na mijn verbouwing thuis even induiken.
Je kunt de occp charging profiles via de tapelectric api naar je laadpaal sturen. In deze profiles kun je in mijn geval het aantal amps aangeven dat de laadpaal richting auto moet beperken. Bij andere laadpalen mogelijk ook wattages, maar dat is bij mijn laadpaal niet het geval. Deze hoef je niet van te voren aan te maken maar gebruik je in de api call. Daar geef je de gewenste waarde aan. Ik gebruik dit niet om real time mijn zonnestroom overschot in mijn auto te sturen, daar ik daar zelf een p1 esp32 chip voor gemaakt heb die de laadpaal real time afknijpt. Verder weet ik ook niet hoeveel api call de tapelectric api aankan voordat deze calls begint te rejecten. Ik kan me voorstellen dat een apicall om de 1 of 10 seconden niet de bedoeling is voor de tapelectric api. Ander punt is de vertraging die deze api mogelijk heeft. Waar ik het wel voor gebruik voor automatische start/stop van de laadsessies en om het laden tijdelijk te stoppen als er op dat moment onvoldoende zonnestroom is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:39:
[...]
Welke API call gebruik via TAP om de laadstroom aan te sturen? Moet je dan verschillende charging profiles toevoegen in de laadpaal admin die je dan bij naam via de API actief maakt?
Ik zoek ook nog zoiets. Momenteel aan het klooien met een P1 simulator om op die manier de laadpaal te knijpen door zogenaamd hoge belasting door te geven, maar dat werkt niet helemaal goed nog.
[ Voor 3% gewijzigd door edautz op 20-05-2026 12:59 ]
@edautz ok, heb je auto charge aan staan? Ik kan via TAP alleen via de UI starten door de tag id mee te geven. Ik kon geen api vinden om te starten. Of doe je dat dan met die profiles dat je het profile lager of hoger dan 6A zet om het laden indirect te starten?
Kun je het algoritme van die P1 data delen? Ik maak gebruik van een soortgelijke simulator maar merk dat het lastig is. Je moet precies rond de 24A regelen omdat ie anders helemaal kapt met laden.
Kun je het algoritme van die P1 data delen? Ik maak gebruik van een soortgelijke simulator maar merk dat het lastig is. Je moet precies rond de 24A regelen omdat ie anders helemaal kapt met laden.
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2026 14:44 ]
Nee. Op mijn verzoek heeft Tapelectric de occp RemoteStartTransaction en RemoteStopTransaction functie toegevoegd. Hiermee kun je middels de api het laden starten en stoppen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
@edautz ok, heb je auto charge aan staan? Ik kan via TAP alleen via de UI starten door de tag id mee te geven. Ik kon geen api vinden om te starten. Of doe je dat dan met die profiles dat je het profile lager of hoger dan 6A zet om het laden indirect te starten?
Ik heb een 1 fase paal en balanceer rond de 32A. Bij het sturen van deze waarde blijft de laadstroom ongeveer gelijk. Als ik meer of minder wil laden stuur het verschil in relatie tot deze 32A. Bv 1A meer dan stuur ik 31A. Het duurt ff voordat de LP/auto hierop reageert. Zodra de nieuwe waarde gemeten geconsumeerd, stuur ik weer 32A. Ik relateer dat aan het overschot vermogen. Dat probeer ik op deze wijze zo dicht mogelijk bij 0 te houden. Dat lukt niet perfect wegens schommelingen in belasting, opbrengst en reactie snelheid LP en auto, maar is meer dan 90% effectief en bij strak blauwe dagen meer dan 98% effectief.
Bij lagere vermogens net boven de 6A moet je een beetje variëren met de waardes om het laden op laag vermogen aan de gang te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door edautz op 20-05-2026 15:19 ]
De respons van 50five op mijn request om de login gegevens te krijgen. Dik betaald voor een laadpaal die ik dus niet zelf kan aansturen...
Wij zijn contractueel niet verplicht om mee te werken aan een dergelijke overdracht.
Volgens de toepasselijke voorwaarden (Shell – Algemene Voorwaarden voor Verkoop en Algemene Voorwaarden The New Motion) is een overdracht van rechten en plichten aan derden enkel mogelijk mits voorafgaande schriftelijke toestemming. Deze toestemming kunnen wij niet geven, aangezien de voorwaarden bepalen dat garantie en support uitsluitend onder onze verantwoordelijkheid vallen. Technische aanpassingen door derden kunnen ertoe leiden dat deze waarborgen vervallen.
Daarnaast laten de voorwaarden niet toe dat beveiligingen, firmware of software worden omzeild of gewijzigd.
Tot slot verloopt het backofficebeheer, waaronder monitoring en updates, via onze leverancieromgeving. Hierdoor is aansluiting op een externe backend niet mogelijk.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Wij zijn contractueel niet verplicht om mee te werken aan een dergelijke overdracht.
Volgens de toepasselijke voorwaarden (Shell – Algemene Voorwaarden voor Verkoop en Algemene Voorwaarden The New Motion) is een overdracht van rechten en plichten aan derden enkel mogelijk mits voorafgaande schriftelijke toestemming. Deze toestemming kunnen wij niet geven, aangezien de voorwaarden bepalen dat garantie en support uitsluitend onder onze verantwoordelijkheid vallen. Technische aanpassingen door derden kunnen ertoe leiden dat deze waarborgen vervallen.
Daarnaast laten de voorwaarden niet toe dat beveiligingen, firmware of software worden omzeild of gewijzigd.
Tot slot verloopt het backofficebeheer, waaronder monitoring en updates, via onze leverancieromgeving. Hierdoor is aansluiting op een externe backend niet mogelijk.
Zo kennen we 50five. Totaal in zich zelf gekeerd. Zo een soort mail heb ik ook gehad nadat het contract al verlopen was/is.
Tip. Je kunt een melding maken bij de ACM. Heb ik ook gedaan. Je bent eigenaar en hebt recht tot toegang.
Tip. Je kunt een melding maken bij de ACM. Heb ik ook gedaan. Je bent eigenaar en hebt recht tot toegang.
Updaten van de firmware doen ze sowieso niet. Mijn oude lolo3 NewMotion paal had firmware versie 4.# terwijl de nieuwste versie 7.3 is.ACbottol schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:23:
De respons van 50five op mijn request om de login gegevens te krijgen. Dik betaald voor een laadpaal die ik dus niet zelf kan aansturen...
Ik heb een Newmotion 2.0 laadpaal die einde lease contract is in België en waarvan ik nu eigenaar ben. Graag had ik ook de instructies ontvangen van @Mouzer om deze zelf te beheren ipv 50five nog meer te subsidiëren.
Is het mogelijk om deze te koppelen aan een andere provider? In de toekomst zou de laadpaal vervangen worden door een nieuwe laadpaal van een andere provider (Stroohm). Deze gebruikt Last Mile Solutions (LMS) welke blijkbaar ook wordt gebruikt door 50five. https://www.lastmilesolutions.com Mijn voorkeur is om de huidige hardware te behouden ipv een nieuwe installatie.
Is het mogelijk om deze te koppelen aan een andere provider? In de toekomst zou de laadpaal vervangen worden door een nieuwe laadpaal van een andere provider (Stroohm). Deze gebruikt Last Mile Solutions (LMS) welke blijkbaar ook wordt gebruikt door 50five. https://www.lastmilesolutions.com Mijn voorkeur is om de huidige hardware te behouden ipv een nieuwe installatie.
Als je de laadpaal hebt vrijgespeeld, dan kun je de backend url wijzigen zodat je los komt van 50five. Zelf gebruik ik nu al een aantal weken Tapelectric. Ben zeer tevreden. Via hun api alles kunnen automatiseren, zoals start/stop laden, status en volume opvragen etc.
Voor mijn Shell Recharge newmotion 3.0 laadpaal, heb ik gisteren een nieuwe firmware versie ontvangen.
Nieuwe versie: 1.13.4.55
Oude versie 1.13.0.1
Sinds 2019 (Oude newmotion 2.0) en sinds 2+jaar een newmotion 3.0 laadpaal. Is dit de eerste firmware die ik ontvangen heb, zonder reden.
Disclaimer: Afgezien van de eerste keer bij Shell die mijn newmotion 2.0 brickte. Shell heeft uit coulance deze vervangen, omdat men per ongeluk een firmware 3.0 op mijn newmotion 2.0 installeerde. Omdat er laadsessies zomaar verdwenen. En natuurlijk bij de overgang van Shell naar 50five.
Een klein duiveltje in mij zegt mij, dat ze de beveiliging hebben geupgrade omdat men geen andere occp leveranciers willen op “hun toegeigende” laadpaal. Ja het zit mij dwars dat ik geen toegang krijg tot mijn eigen laadpaal en dat ze niet willen meewerken aan een andere leverancier voor mijn laadpaal.
Nieuwe versie: 1.13.4.55
Oude versie 1.13.0.1
Sinds 2019 (Oude newmotion 2.0) en sinds 2+jaar een newmotion 3.0 laadpaal. Is dit de eerste firmware die ik ontvangen heb, zonder reden.
Disclaimer: Afgezien van de eerste keer bij Shell die mijn newmotion 2.0 brickte. Shell heeft uit coulance deze vervangen, omdat men per ongeluk een firmware 3.0 op mijn newmotion 2.0 installeerde. Omdat er laadsessies zomaar verdwenen. En natuurlijk bij de overgang van Shell naar 50five.
Een klein duiveltje in mij zegt mij, dat ze de beveiliging hebben geupgrade omdat men geen andere occp leveranciers willen op “hun toegeigende” laadpaal. Ja het zit mij dwars dat ik geen toegang krijg tot mijn eigen laadpaal en dat ze niet willen meewerken aan een andere leverancier voor mijn laadpaal.
Hoe kan je zien dat je een nieuwe fiirmware hebt? In de app zie ik dit nergens.
Via lan is er een status webpagina.Pizzal520 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:59:
Hoe kan je zien dat je een nieuwe fiirmware hebt? In de app zie ik dit nergens.
De lan poort is nooit aangesloten door de technieker. Zal deze week dit doen. Is een speciale URL of kan je gewoon het ip gebruiken?
:strip_exif()/f/image/DQCKeP8eiX8zuYA88gRKOjNm.jpg?f=fotoalbum_large)