• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:57
Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?
Het wordt dan meer een principe kwestie ;-).

Sowieso wordt het in 2027 toch al een ander verhaal, omdat mijn energiemix dan veranderd.
Volstaat voor mij nu dat er geen intenties zijn hier wat mee te doen, noch in de toekomst.

[ Voor 22% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 14:39 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:04
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Het wordt dan meer een principe kwestie ;-).
Tja. Beetje triest wel.

Met gestrekt been.

• -PeeWee-
Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Tja. Beetje triest wel.
Dat mag ;-). En als die hele ERE niet doorgaat, ook goed. Maar de werkgever gaat niet ineens mij:

a) verplichten het te doen en b) nog verplichten dit af te dragen ook.

[ Voor 34% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 14:41 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55

JB

Cédric roelt!

Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Laat ik zo zeggen dat mijn leasemaatschappij (athlon/centraalbeheer) lastig doet op dit vlak. Ik had verwacht een paar 100€ per jaar extra te hebben, die vlieger gaat niet op lijkt het.
Hoe doen die lastig dan? Of is de laadpaal van hun?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?
Tanken aan de snelweg is ook duurder, dat doe ik ook niet voor mijn werkgever. Ik vind het een beetje een non-discussie. Nogmaals, zolang de werkgever gewoon een vast bedrag per kWh betaald (in mijn geval), ga ik de clubs ala LM niet sponsoren.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

PTish schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb heel veel bij kantoor geladen. Reden daarvoor was dat ik dan wat minder verschuivingen in financien had. In de zin van dat ik een voorschot aan de energiemaatschappij betaal en het achteraf pas terugkreeg van de lease maatschappij. Ook om mijn energie verbruik wat "zuiverder" te hebben hoeveel ik nu daadwerkelijk gebruik in huis.

Daar zijn misschien andere, praktische oplossingen voor, maar zo heb ik het tot aan eind vorig jaar gedaan. Sinds januari laad ik praktisch alleen nog maar thuis, vanwege de EREs.

Ik weet niet of ik het dan weer zou omdraaien of dat ik door blijf gaan zoals nu.
Dat kan je ook opvangen met een backoffice op je laadpaal. Dan wordt het voor je geregeld, net als bij de ERE.

Mijn boefje is liev!

• -PeeWee-
Van de Ayvens site:
In de praktijk zijn er verschillende manieren om als werknemer en werkgever met de opbrengst van de ERE's om te gaan. Welke optie het beste past? Dat verschilt per organisatie.

1.
1. De leaserijder krijgt het geld

Dit is standaard volgens de wet. De medewerker (als contracthouder van de energieaansluiting) krijgt alle ERE-opbrengsten.

2.
2. De werkgever krijgt het geld

Dit kan alleen als de contracthouder van de elektriciteitsaansluiting toestemming geeft. Anders is dit niet toegestaan.

3.
3. Het geld wordt verdeeld

Werkgever en contracthouder van de elektriciteitsaansluiting delen de opbrengst. Bijvoorbeeld via de verrekening van de thuislaadkosten. Ook hiervoor geldt: dit is alleen mogelijk met de toestemming van de contracthouder van de aansluiting.
en
Van wie is het geld van de ERE's?
De wet is hier duidelijk over. De opbrengst is voor degene op wiens naam de elektriciteitsaansluiting staat. Een thuislaadpaal staat bijna altijd op de naam van de leaserijder zelf.

Het maakt hierbij niet uit wie de auto betaalt, of wie de laadpaal betaalt of wie de laadkosten vergoedt. De ERE's horen meestal bij een privé-stroomcontract.

Wordt de ERE-opbrengst gezien als loon of inkomsten?
Nee, de opbrengst van ERE's wordt op dit moment niet gezien als loon of vergoeding van de werkgever. De opbrengst komt dus uit een privé-energiecontract. De verrekening van ERE's vindt plaats via een inboekdienstverlener.
Oftewel, als je het al anders zou willen doen, dan moet de contracthouder daar mee akkoord gaan.

• AcIDeR
  • Laatst online: 16:10
Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Eens, ze onderzoeken nu wel de mogelijkheid, maar willen ook gelijkheid creeëren voor werknemers die niet thuis kunnen laden.

En het punt wordt nu opeens aangedragen dat de belastingdienst de inkomsten uit ERE"s wellicht zou kunnen aanmerken als (verkapt) loon voor de leaserijder wat daar weer gevolg voor kan hebben.

Laat ik zo zeggen dat mijn leasemaatschappij (athlon/centraalbeheer) lastig doet op dit vlak. Ik had verwacht een paar 100€ per jaar extra te hebben, die vlieger gaat niet op lijkt het.
Meer loon is alleen maar goed toch? Zelfs na aftrek van belasting ;-)
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan