• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?
Tanken aan de snelweg is ook duurder, dat doe ik ook niet voor mijn werkgever. Ik vind het een beetje een non-discussie. Nogmaals, zolang de werkgever gewoon een vast bedrag per kWh betaald (in mijn geval), ga ik de clubs ala LM niet sponsoren.

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

PTish schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb heel veel bij kantoor geladen. Reden daarvoor was dat ik dan wat minder verschuivingen in financien had. In de zin van dat ik een voorschot aan de energiemaatschappij betaal en het achteraf pas terugkreeg van de lease maatschappij. Ook om mijn energie verbruik wat "zuiverder" te hebben hoeveel ik nu daadwerkelijk gebruik in huis.

Daar zijn misschien andere, praktische oplossingen voor, maar zo heb ik het tot aan eind vorig jaar gedaan. Sinds januari laad ik praktisch alleen nog maar thuis, vanwege de EREs.

Ik weet niet of ik het dan weer zou omdraaien of dat ik door blijf gaan zoals nu.
Dat kan je ook opvangen met een backoffice op je laadpaal. Dan wordt het voor je geregeld, net als bij de ERE.

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
Van de Ayvens site:
In de praktijk zijn er verschillende manieren om als werknemer en werkgever met de opbrengst van de ERE's om te gaan. Welke optie het beste past? Dat verschilt per organisatie.

1.
1. De leaserijder krijgt het geld

Dit is standaard volgens de wet. De medewerker (als contracthouder van de energieaansluiting) krijgt alle ERE-opbrengsten.

2.
2. De werkgever krijgt het geld

Dit kan alleen als de contracthouder van de elektriciteitsaansluiting toestemming geeft. Anders is dit niet toegestaan.

3.
3. Het geld wordt verdeeld

Werkgever en contracthouder van de elektriciteitsaansluiting delen de opbrengst. Bijvoorbeeld via de verrekening van de thuislaadkosten. Ook hiervoor geldt: dit is alleen mogelijk met de toestemming van de contracthouder van de aansluiting.
en
Van wie is het geld van de ERE's?
De wet is hier duidelijk over. De opbrengst is voor degene op wiens naam de elektriciteitsaansluiting staat. Een thuislaadpaal staat bijna altijd op de naam van de leaserijder zelf.

Het maakt hierbij niet uit wie de auto betaalt, of wie de laadpaal betaalt of wie de laadkosten vergoedt. De ERE's horen meestal bij een privé-stroomcontract.

Wordt de ERE-opbrengst gezien als loon of inkomsten?
Nee, de opbrengst van ERE's wordt op dit moment niet gezien als loon of vergoeding van de werkgever. De opbrengst komt dus uit een privé-energiecontract. De verrekening van ERE's vindt plaats via een inboekdienstverlener.
Oftewel, als je het al anders zou willen doen, dan moet de contracthouder daar mee akkoord gaan.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 12:28
Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Eens, ze onderzoeken nu wel de mogelijkheid, maar willen ook gelijkheid creeëren voor werknemers die niet thuis kunnen laden.

En het punt wordt nu opeens aangedragen dat de belastingdienst de inkomsten uit ERE"s wellicht zou kunnen aanmerken als (verkapt) loon voor de leaserijder wat daar weer gevolg voor kan hebben.

Laat ik zo zeggen dat mijn leasemaatschappij (athlon/centraalbeheer) lastig doet op dit vlak. Ik had verwacht een paar 100€ per jaar extra te hebben, die vlieger gaat niet op lijkt het.
Meer loon is alleen maar goed toch? Zelfs na aftrek van belasting ;-)

  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:08
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Dat kan je ook opvangen met een backoffice op je laadpaal. Dan wordt het voor je geregeld, net als bij de ERE.
Dat heb ik.

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Mogelijk kunnen we het hier meer gaan hebben over de ERE en niet over werkgevers, or en belasting etc.

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
201WD schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:11:
Mogelijk kunnen we het hier meer gaan hebben over de ERE en niet over werkgevers, or en belasting etc.
Er valt niet zoveel over te vertellen ;-)

Regels duidelijk, tijdslijnen ook, aanmeldingen ook. Alle rest is speculatie.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 17:05
201WD schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:11:
Mogelijk kunnen we het hier meer gaan hebben over de ERE en niet over werkgevers, or en belasting etc.
Zelf vind ik deze ontwikkelingen juist wel interessant, en hoe verschillende werkgevers dat aanvliegen.

De meeste palen die ere's kunnen genereren zijn betaald door de werkgever ivm die mid meter voor de verrekening.

De meeste particulieren kozen toch de meest goedkope laadpaal. Tot nu dan ;-)

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:04:
[...]


Er valt niet zoveel over te vertellen ;-)

Regels duidelijk, tijdslijnen ook, aanmeldingen ook. Alle rest is speculatie.
Ja juist .

Maar wel bij het onderwerp blijven en niet afdwalen

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
201WD schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Ja juist .

Maar wel bij het onderwerp blijven en niet afdwalen
Het is gerelateerd en in die zin bij het onderwerp. Want laten we eerlijk zijn, een zeer groot gedeelte van de laadpalen zijn daar ooit zakelijk geplaatst, ook al is het nu mijn eigendom.

[ Voor 22% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 21:57 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Kunnen werkgevers/LM die palen bij mensen thuis in beheer hebben, ook aanmelden voor ERE, zodat zij de voordelen hebben? Het aanmeldproces vraagt verder niks mbt thuis aansluiting toch?

Mijn boefje is liev!


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
Kunnen werkgevers/LM die palen bij mensen thuis in beheer hebben, ook aanmelden voor ERE, zodat zij de voordelen hebben? Het aanmeldproces vraagt verder niks mbt thuis aansluiting toch?
De EREs komen toe aan de contracthouder van de aansluiting. Misschien dat een WG of LM een SAP kan laten aanleggen en daar het contract op afsluiten, maar dat heeft een flinke impact op de tvt, laat staan winst...

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
Kunnen werkgevers/LM die palen bij mensen thuis in beheer hebben, ook aanmelden voor ERE, zodat zij de voordelen hebben? Het aanmeldproces vraagt verder niks mbt thuis aansluiting toch?
Vraagt niks, maar verwijst de opbrengsten expliciet naar de contracthouder. Dus dat aanvragen heeft niet zoveel zin.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
Kunnen werkgevers/LM die palen bij mensen thuis in beheer hebben, ook aanmelden voor ERE, zodat zij de voordelen hebben? Het aanmeldproces vraagt verder niks mbt thuis aansluiting toch?
Dat is tegen de wet.. maar ik heb zo’n voorgevoel dat leasemaatschappijen dit wel gaan aanbieden met zakelijke laadpalen en dat de overheid (NEA) hier niets tegen gaat doen.

De overheid gaat zelden tegen het grootkapitaal in.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is tegen de wet.. maar ik heb zo’n voorgevoel dat leasemaatschappijen dit wel gaan aanbieden met zakelijke laadpalen en dat de overheid (NEA) hier niets tegen gaat doen.

De overheid gaat zelden tegen het grootkapitaal in.
Volgens mij moet de netaansluiting op dezelfde naam staan als diegene die de ERE's verkoopt aan de tussenpartij?
U komt in aanmerking als u:
  • een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
  • eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
  • een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 19-05-2026 22:38 ]


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
Sander schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Volgens mij moet de netaansluiting op dezelfde naam staan als diegene die de ERE's verkoopt aan de tussenpartij?


[...]
Dat is dus bijna altijd een particulier, danwel VVE, al komen andere constructies voor.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Sander schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Volgens mij moet de netaansluiting op dezelfde naam staan als diegene die de ERE's verkoopt aan de tussenpartij?


[...]
Maar wordt dat gecontroleerd tijdens het aanmelden/uitkeren bij/van EREs? Ik lees simpelweg gewoon inloggen met laadpaal gegevens om via een API te koppelen? Dat kan een LM ook?

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Maar wordt dat gecontroleerd tijdens het aanmelden/uitkeren bij/van EREs? Ik lees simpelweg gewoon inloggen met laadpaal gegevens om via een API te koppelen? Dat kan een LM ook?
Een LM gaat dat nooit doen. Dat is per definitie fraude en staan hoge boetes op, om van de reputatieschade maar te zwijgen. Er is maar 1 werknemer nodig die een melding doet en bingo.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:03:
[...]


Een LM gaat dat nooit doen. Dat is per definitie fraude en staan hoge boetes op, om van de reputatieschade maar te zwijgen. Er is maar 1 werknemer nodig die een melding doet en bingo.
Lijkt me ook niet, als het zo geregeld is :)

Mijn boefje is liev!


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Maar wordt dat gecontroleerd tijdens het aanmelden/uitkeren bij/van EREs? Ik lees simpelweg gewoon inloggen met laadpaal gegevens om via een API te koppelen? Dat kan een LM ook?
Je moet het EAN van je electriciteitsmeter opgeven en de contractnaam daarvan moet hetzelfde zijn als degene die de machtiging afgeeft. Je kunt dus die koppeling domweg niet tot stand brengen als die gegevens niet overeenkomen (tenzij de inboeker z'n zaken niet op orde heeft, maar dan komen ze gewoon niet door de accreditatie en kun je sowieso fluiten naar je EREs)

  • AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-06 12:28
anboni schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:37:
[...]

Je moet het EAN van je electriciteitsmeter opgeven en de contractnaam daarvan moet hetzelfde zijn als degene die de machtiging afgeeft. Je kunt dus die koppeling domweg niet tot stand brengen als die gegevens niet overeenkomen (tenzij de inboeker z'n zaken niet op orde heeft, maar dan komen ze gewoon niet door de accreditatie en kun je sowieso fluiten naar je EREs)
Ean codes zijn openbaar toegankelijk en vindbaar op basis van postcode huisnummer?Feitelijk vind er dus tijdens aanmelding geen controle plaats?

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
AcIDeR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:25:
[...]

Ean codes zijn openbaar toegankelijk en vindbaar op basis van postcode huisnummer?Feitelijk vind er dus tijdens aanmelding geen controle plaats?
Als je het stukje van de matchende naam voor de contracthouder negeert niet nee.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:03:
[...]


Een LM gaat dat nooit doen. Dat is per definitie fraude en staan hoge boetes op, om van de reputatieschade maar te zwijgen. Er is maar 1 werknemer nodig die een melding doet en bingo.
De vraag is dus of de NEA hierop gaat handhaven bij leasemaatschappijen ;) De VVD zit wederom in het kabinet, dat is een goede eerste aanwijzing :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:12
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:03:
[...]


Een LM gaat dat nooit doen. Dat is per definitie fraude en staan hoge boetes op, om van de reputatieschade maar te zwijgen. Er is maar 1 werknemer nodig die een melding doet en bingo.
Ik verwacht dat op termijn grote zakelijke laadpaalboeren zoals Eneco werkgevers actief gaat benaderen.

"He werkgever, wij kunnen de ERE aanvraag voor de paal van je werknemer regelen, we hebben alle gegevens al, enkel toestemming nodig. De medewerker krijgt de opbrengst maar die verekenen we met de kWh vergoeding die we maandelijks uitkeren. Scheelt je op het hele bedrijf tonnen per jaar".

Werkgever gaat vervolgens voor nieuwe leasecontracten deze toestemming standaard maken.

Bij bestaande leasecontracten vereist dit een wijziging van het contract. Iets lastiger in de uitvoering..

  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-06 09:05
Ik werk bij werkgever die gekscherend die bijnaam kruidenier heb gegeven. De eerste reacties op Viva suggereerde een collega het al, want anders is het oneerlijk voor de mensen die geen leaseauto hebben 🤐. Ik hou me hart vast.

  • helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
MR. RHS schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:44:
Ik werk bij werkgever die gekscherend die bijnaam kruidenier heb gegeven. De eerste reacties op Viva suggereerde een collega het al, want anders is het oneerlijk voor de mensen die geen leaseauto hebben 🤐. Ik hou me hart vast.
Als mensen met een leaseauto de ERE's 'in moeten leveren' maar mensen zonder leaseauto (maar die wel een laadpaal hebben) ze wel mogen houden, dat is ook oneerlijk :). Gaat de reiskostenvergoeding van x cent per km dan ook verlaagd worden?

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 20-05-2026 08:58 ]


  • helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door helloitsme op 20-05-2026 08:57 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

helloitsme schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Als mensen met een leaseauto de ERE's 'in moeten leveren' maar mensen zonder leaseauto (maar die wel een laadpaal hebben) ze wel mogen houden, dat is ook oneerlijk :). Gaat de reiskostenvergoeding van x cent per km dan ook verlaagd worden?
En wanneer dan? Als je zelf de paal koopt en dus investeert? Of als de paal van werkgever is?

Mijn boefje is liev!


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:17:
[...]

En wanneer dan? Als je zelf de paal koopt en dus investeert? Of als de paal van werkgever is?
Leaserijders. Doen huurkoop, via het leasecontract. De laadpaal is direct van de werknemer. Niet van de werkgever. (Of lm) (ja, dat is anders dan bij de auto)

Dus ik weet niet wat je wat je wil bereiken met je tekst.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 20-05-2026 09:45 ]


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
Van wie de paal is, is in deze context gewoon niet relevant. Enkel de energie contracthouder.

Het maakt tevens niet uit wie er laadt, jezelf, de buren, je schoonouders, whatever.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

-PeeWee- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:49:
Van wie de paal is, is in deze context gewoon niet relevant. Enkel de energie contracthouder.

Het maakt tevens niet uit wie er laadt, jezelf, de buren, je schoonouders, whatever.
Als een werkgever EREs gaat opeisen (daar ging het mijn inziens over ikv “niet eerlijk” discussie, hierboven), maakt het wel degelijk uit. Huurkoop is ook zeker niet altijd het geval als je kiest voor een laadpaal via/icm het leasecontract.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 20-05-2026 09:52 ]

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Als een werkgever EREs gaat opeisen, maakt het wel degelijk uit. Huurkoop is ook zeker niet altijd het geval als je kiest voor een laadpaal via/icm het leasecontract.
De ERE's kunnen niet worden opgeeist, dus die hele discussie is niet relevant. Van wie de infrastructuur is, is ook niet relevant, ook niet als de paal via een huurkoop constructie is verstrekt. De voorwaarden en wie de rechtmatige eigenaar van de ERE's is, staat duidelijk vastgelegd.

Dat werkgevers dan iets aan de vergoeding willen doen staat daarbuiten.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

-PeeWee- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:54:
[...]


De ERE's kunnen niet worden opgeeist, dus die hele discussie is niet relevant. Van wie de infrastructuur is, is ook niet relevant, ook niet als de paal via een huurkoop constructie is verstrekt. De voorwaarden en wie de rechtmatige eigenaar van de ERE's is, staat duidelijk vastgelegd.

Dat werkgevers dan iets aan de vergoeding willen doen staat daarbuiten.
Beter verwoord, dank.

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
Het is natuurlijk wel zo dat er al tijden een verschil is tussen hen die wel een leaseauto hebben (bijtelling), zij die dat niet hebben (geen bijtelling en vaak een bruto mobiliteit uitkering), en zij die wel een leaseauto hebben, maar geen eigen laadpunt (want geen mogelijkheid voor laadpunt op eigen terrein) (bijtelling).

In hoeverre dat eerlijk is, is een andere discussie. Ik ben het volledig eens met het feit dat werknemers die WEL een eigen laadpunt hebben nu een voordeel behalen ten opzichte van hen die dat niet hebben.
Then again, die hebben daar ws ook een groter huis met hogere kosten voor nodig ;-).

In mijn geval klaag ik uiteraard niet, maar dat verschil is er wel degelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 20-05-2026 10:02 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Het is ordinair graaien IMHO, welke andere drijfveer is er?

Mijn boefje is liev!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
Het is ordinair graaien IMHO, welke andere drijfveer is er?
Dat kan je echt heel ver doortrekken. Jaren geleden hadden we van die dieseltjes met 14% bijtelling die zogenaamd beter voor het milieu waren. Waren die mensen ook allemaal graaiers?

Dit is gewoon een stukje financiële beloning voor gewenst gedrag (elektrisch rijden).

Met alle maatregelen die de overheid neemt momenteel was het broodnodig dat er weer iets in het voordeel van EV rijders zou komen, want het is dat Trump zo gek geweest is Iran aan te vallen, anders had zich de vlucht van EV naar brandstofauto's onverminderd voortgezet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-06 09:05
helloitsme schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Als mensen met een leaseauto de ERE's 'in moeten leveren' maar mensen zonder leaseauto (maar die wel een laadpaal hebben) ze wel mogen houden, dat is ook oneerlijk :). Gaat de reiskostenvergoeding van x cent per km dan ook verlaagd worden?
Als de kruidenier de move gaat maken breng ik deze in 😉

  • Hydrogentje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 17:55
Ik denk dat door de ERE's het model veranderd waarbij de werkgever nog een hele laadpaal gaat faciliteren. Laat de medewerkers het zelf regelen, want ze profiteren er financieel van. Dan mogen ze er ook wat voor doen. Hoogstens een budget via de werkkostenregeling aanbieden.

De vergoeding van de kwh's blijft een verantwoordelijkheid van de werkgever. Dat verschuift naar andere oplossingen dan via een gemanagede laadpaal met backoffice door de werkgever/LM.

  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
MR. RHS schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Als de kruidenier de move gaat maken breng ik deze in 😉
Nog een leuke.

Benzine en diesel rijders krijgen airmiles, bij Shell. Gaat de werkgever dit ook opeisen? Op jaarbasis is dit ook een leuk (indirect) bedrag. Zeker als je 40-50k rijdt.

of deze. Als je benzine tankt, krijg je korting op wc bezoek. Wie gaat dat aankaarten dat het oneerlijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 20-05-2026 10:56 ]


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
internet4me schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Nog een leuke.

Benzine en diesel rijders krijgen airmiles, bij Shell. Gaat de werkgever dit ook opeisen? Op jaarbasis is dit ook een leuk (indirect) bedrag. Zeker als je 40-50k rijdt.

of deze. Als je benzine tankt, krijg je korting op wc bezoek. Wie gaat dat aankaarten dat het oneerlijk is.
Zo kan je nog wel even doorgaan, al vertegenwoordigen airmiles denk ik geen 500,- per jaar (geen idee, gebruik ze nooit).

Feit blijft, afhankelijk van je gekozen vervoer methode, heb je hier en daar voor- en nadelen. Lijkt me ondoenlijk deze over de volle breedte gelijk te trekken.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 13:28
heb bericht gehad van Zeres, mijn laadpaal (wallbox Pulsar Max) wordt niet onderstuend. ze hebben geprobeerd om het bij de overheid er doorheen te krijgen om seperaat geinstalleerde MID meters te accepteren. dit is niet gelukt. dus mijn installatie zou niet geschikt zijn bevonden om ERE's uitbetaald te krijgen. uiteindelijk verder nagdacht en bedacht dat als ik een andere behuizing maak en daar de MID meter in bouw dat dit dan wel geschikt zou zijn, en Zeres bevestigde dit aan aan mij.

dus ik ga de KWH meter verplaatsen nadat ik een andere behuizing heb gemaakt

TLDR mensen met een externe KWH meter..... er zijn nog wel andere oplossingen dan een compleet andere laadpaal.

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:00
Tvdl2000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:20:
heb bericht gehad van Zeres, mijn laadpaal (wallbox Pulsar Max) wordt niet onderstuend. ze hebben geprobeerd om het bij de overheid er doorheen te krijgen om seperaat geinstalleerde MID meters te accepteren. dit is niet gelukt. dus mijn installatie zou niet geschikt zijn bevonden om ERE's uitbetaald te krijgen. uiteindelijk verder nagdacht en bedacht dat als ik een andere behuizing maak en daar de MID meter in bouw dat dit dan wel geschikt zou zijn, en Zeres bevestigde dit aan aan mij.

dus ik ga de KWH meter verplaatsen nadat ik een andere behuizing heb gemaakt

TLDR mensen met een externe KWH meter..... er zijn nog wel andere oplossingen dan een compleet andere laadpaal.
Interessant, al is het gewoonweg vervangen van de laadpaal voor de meeste mensen het meest eenvoudig en niet eens enorm duur...

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:15
Tvdl2000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:20:
heb bericht gehad van Zeres, mijn laadpaal (wallbox Pulsar Max) wordt niet onderstuend. ze hebben geprobeerd om het bij de overheid er doorheen te krijgen om seperaat geinstalleerde MID meters te accepteren. dit is niet gelukt. dus mijn installatie zou niet geschikt zijn bevonden om ERE's uitbetaald te krijgen. uiteindelijk verder nagdacht en bedacht dat als ik een andere behuizing maak en daar de MID meter in bouw dat dit dan wel geschikt zou zijn, en Zeres bevestigde dit aan aan mij.

dus ik ga de KWH meter verplaatsen nadat ik een andere behuizing heb gemaakt

TLDR mensen met een externe KWH meter..... er zijn nog wel andere oplossingen dan een compleet andere laadpaal.
Dat was vanaf het begin toch al duidelijk dat apart geïnstalleerde MID meters niet goedgekeurd waren. Lijkt met van Zeres etc alleen maar begonnen om vanaf het begin zieltjes te winnen en dan te zeggen: tsja, we hebben t geprobeerd maar de overheid wil het niet. Als jij je wel geregistreerd hebt ondertussen hebben ze die registratie in ieder geval binnen voor als je een andere,wel goedgekeurde, laadpaal neemt.

  • whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41
-PeeWee- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:02:
[...]


Zo kan je nog wel even doorgaan, al vertegenwoordigen airmiles denk ik geen 500,- per jaar (geen idee, gebruik ze nooit).

Feit blijft, afhankelijk van je gekozen vervoer methode, heb je hier en daar voor- en nadelen. Lijkt me ondoenlijk deze over de volle breedte gelijk te trekken.
1000 airmiles = 1 kado bon bij Bol.com van 5€

En per liter krijg je 1 airmile(s)

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:46
whazaaaa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:28:
[...]


1000 airmiles = 1 kado bon bij Bol.com van 5€

En per liter krijg je 1 airmile(s)
Dus stel je rijdt 1 op 15, 3000 liter tanken, 45k km. Dan krijg je 15 euro aan bol.com bonnen

Lijkt me mooi als een HR-afdeling zich hierover druk gaat maken :D

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Blik1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Dus stel je rijdt 1 op 15, 3000 liter tanken, 45k km. Dan krijg je 15 euro aan bol.com bonnen

Lijkt me mooi als een HR-afdeling zich hierover druk gaat maken :D
Dan kun je beter bij Esso tanken :D Ook per liter een punt, met 485 punten heb je bol.com 5 euro te pakken.

Mijn boefje is liev!


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
whazaaaa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:28:
[...]


1000 airmiles = 1 kado bon bij Bol.com van 5€

En per liter krijg je 1 airmile(s)
In mijn diesel tijdperk kon ik per maand 1 keer door de wasstraat a,8.50 euro. Alleen op airmiles. Destijds vond ik dat het meest eerlijks. Voor mij en de werkgever.

  • Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 13:28
-PeeWee- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:21:
[...]


Interessant, al is het gewoonweg vervangen van de laadpaal voor de meeste mensen het meest eenvoudig en niet eens enorm duur...
dat ligt er maar net aan. mijn paal is 22kw en heb load balancing. als ik dezelfde functionailteit met ingebouwde KWH meter wil hebben ben ik minimaal 1000 euro verder en dan zou het ook nog uren van een geschikte instalalteur kostten.

in dit geval gaat het er om dat men dus al een MID meter heeft. en als de spanning er af is kan iedereen met een schroevendraaier het voor elkaar maken voor een habekrats

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

internet4me schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:40:
[...]

In mijn diesel tijdperk kon ik per maand 1 keer door de wasstraat a,8.50 euro. Alleen op airmiles. Destijds vond ik dat het meest eerlijks. Voor mij en de werkgever.
Dat is gewoon enabled op de tankpas, je auto wassen :) Je wil toch netjes voor de dag komen bij de klant?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 20-05-2026 11:44 ]

Mijn boefje is liev!


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Dat is gewoon enabled op de tankpas, je auto wassen :) Je wil toch netjes voor de dag komen bij de klant?
Nee. Dat moet (nog steeds) zelf betaald worden. M.a.w. nu betaal ik er gewoon voor. Vroeger was het “gratis”, via airmiles.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:46
JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Dat is gewoon enabled op de tankpas, je auto wassen :) Je wil toch netjes voor de dag komen bij de klant?
Dat is echt per werkgever verschillend.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Blik1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Dat is echt per werkgever verschillend.
Iets met kruideniers die ERE inkomsten willen innen :+

Mijn boefje is liev!


  • V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26
Ach, straks is de vaste nettarief component ineens omgeslagen per kWh. Dan komt het er weer bij. Allemaal gedoe in de marge. Als ze mijn EREs gaan opeisen kan ik ineens niet meer thuis laden. Dan is die laadpaal ineens alleen voor prive en niet meer geschikt voor lease. Heeel naar. Dan moet je duur laden bij de commerciele aanbieder bij kantoor. Die vast zijn ERE's niet af gaat geven aan zijn klanten.

Stel he, dat ik korting krijg op mijn inkomstenbelasting. Door zeg HRA. Dan zegt WG toch ook niet dat mijn brutoloon wel omlaag kan omdat ik netto toch meer overhoud? Mijn collega die huurt is anders slechter af. Dit gaat toch helemaal nergens over..

[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 20-05-2026 12:35 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:42
V_ger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:26:
Ach, straks is de vaste nettarief component ineens omgeslagen per kWh. Dan komt het er weer bij. Allemaal gedoe in de marge. Als ze mijn EREs gaan opeisen kan ik ineens niet meer thuis laden. Dan is die laadpaal ineens alleen voor prive en niet meer geschikt voor lease. Heeel naar. Dan moet je duur laden bij de commerciele aanbieder bij kantoor. Die vast zijn ERE's niet af gaat geven aan zijn klanten.

Stel he, dat ik korting krijg op mijn inkomstenbelasting. Door zeg HRA. Dan zegt WG toch ook niet dat mijn brutoloon wel omlaag kan omdat ik netto toch meer overhoud? Mijn collega die huurt is anders slechter af. Dit gaat toch helemaal nergens over..
Nettariefkosten kan men nu al meerekenen. De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:31
Werkgevers die de ERE's van jou claimen, Belastingdienst die hier heel erg geïnteresseerd in zou zijn...

Gisteren weer nog een "Bulgaren" fraude bekend gemaakt....en dat is vast maar een topje van de ijsberg.
Ik denk dat ze daar wel wat andere dingen aan hun hoofd hebben dan deze grijpstuivers.

Oh en nog een dingetje:

Vroeger had ik een tankpas van de Shell via de LM van mijn werkgever. Reed 70.000 km per jaar . Dan spaarde je Airmiles (die waren in het begin nog echt wat waard). Wij boekten daar een leuk retourvluchtje van naar Londen met de NLM vanaf Rotterdam....

Ik zit nog steeds op mijn ex-werkgever te wachten die die Airmiles claimt, en de belastingdienst die me een naheffing stuurt over deze enorme hoeveelheid verkapt onbelast loon die ik genoten heb.......

[ Voor 16% gewijzigd door AA42 op 20-05-2026 14:00 ]


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:31
Nog een leuke:

Ik heb een ING bankrekening, o.a. om mijn salaris te kunnen ontvangen. Dit ben je gewoon verplicht in Nederland tegenwoordig, anders kun je je salaris simpelweg niet ontvangen (en kan de belastingdienst niet lekker meekijken).

Omdat ik lang klant ben en ook andere producten van ING gebruik ontvang ik "ING punten". Daarmee kan ik dingen kopen als bioscoopkaartjes met korting etc.

Moet ik die ook afstaan aan mijn werkgever? Of opgeven als loon bij de Belastingdienst?

De analogie is vrij compleet: zowel de bankrekening heb ik voor zakelijk (ontvangst salaris, voorschieten onkosten) en privé, net zoals mijn elektriciteitsaansluiting welke ik privé en zakelijk gebruik......

[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 20-05-2026 13:53 ]


  • Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 07:51
Vraagje zijn 6 of 7 partijen waar je bij kan aanmelden om ERE-certificaten.

Moet je je bij 1 aanmelden of mag je je ook bij zeg allemaal aanmelden.

<GOT>DrOPje #2516


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
Raoul.TLS schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:17:
Vraagje zijn 6 of 7 partijen waar je bij kan aanmelden om ERE-certificaten.

Moet je je bij 1 aanmelden of mag je je ook bij zeg allemaal aanmelden.
Aanmelden mag bij allemaal. Echter je mag maar 1 volmacht afgeven.

*symantics is belangrijk. Ja ik ben de leukste thuis.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 20-05-2026 14:20 ]


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
internet4me schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Aanmelden mag bij allemaal. Echter je mag maar 1 volmacht afgeven.

*symantics is belangrijk. Ja ik ben de leukste thuis.
En om echt even scherp te zijn: semantiek in goed Nederlands. Als je leuk wilt doen moet je ook de grappigste zijn. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:34
Ik kom nu in de situatie dat mijn Zaptec Go 2 defect is door een temperatuur sensor die blijft zeuren. Hij wordt komende week onder garantie vervangen. Ik verwacht dat de nieuwe lader een eigen serienummer heeft.

Betekent dit ook dat ik deze bij een andere partij kan aanmelden?

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
xobdorp schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:33:
Ik kom nu in de situatie dat mijn Zaptec Go 2 defect is door een temperatuur sensor die blijft zeuren. Hij wordt komende week onder garantie vervangen. Ik verwacht dat de nieuwe lader een eigen serienummer heeft.

Betekent dit ook dat ik deze bij een andere partij kan aanmelden?
Ik vermoed dat de machtiging gekoppeld is aan de EAN van je huisaansluiting, niet aan de specifieke laadpaal.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Van Eneco eMobility kreeg ik vanmiddag onderstaande in m'n mailbox:
Beste Will_M,

Je hebt je eerder bij Eneco eMobility aangemeld voor onze dienst rondom ERE’s: Emissiereductie-Eenheden Elektriciteit. Daarmee kun je mogelijk een vergoeding ontvangen voor de CO₂-besparing van de stroom die via jouw thuislaadpunt wordt geladen.

We willen je graag een duidelijke update geven.

De belangrijkste ontwikkeling: de wetgeving rondom ERE’s is officieel aangenomen. Daarmee is duidelijk dat elektrisch laden vanaf dit jaar onderdeel wordt van de nieuwe regeling voor emissiereductie in vervoer.

Tegelijkertijd is de markt nog volop in ontwikkeling. Dat betekent dat aanbieders zich nu al kunnen voorbereiden en klanten kunnen registreren, maar dat definitieve registratie, verkoop en uitbetaling afhankelijk blijven van uiteindelijke marktwaarde van ERE's.

Feiten en fabels.
We zien dat sommige partijen al actief communiceren met concrete bedragen, deadlines of de indruk dat je snel moet beslissen. Ons advies: laat je daar niet door opjagen. Juist omdat je maar bij één inboekdienstverlener tegelijk kunt inschrijven, is het belangrijk om bewust te kiezen en goed te begrijpen waar je voor tekent.

Waarom we hier bij Eneco eMobility zorgvuldig mee omgaan.
Wij willen dit goed regelen. Niet met losse beloftes, maar met een oplossing die klopt voor onze klanten, uitvoerbaar is en voldoet aan de eisen van de regeling. Ook bereiden we ons voor op een specifiek aanbod voor jou als EV-rijder.

Wat kun je nu van ons verwachten?
Op dit moment hoef je niets te doen. Je aanmelding staat bij ons geregistreerd. Zodra onze ERE-dienst klaar is voor de volgende stap, nemen we opnieuw contact met je op. Dan leggen we duidelijk uit:
  • of jouw laadpunt geschikt is;
  • welke gegevens nodig zijn;
  • hoe de machtiging werkt;
  • welke voorwaarden gelden;
  • hoe de vergoeding wordt berekend;
  • hoe jouw gegevens veilig worden verwerkt;
  • en hoe de uitbetaling uiteindelijk plaatsvindt.
We snappen dat ERE’s vragen oproepen, aantrekkelijk zijn en dat er veel informatie rondgaat. Juist daarom kiezen wij voor een duidelijke en betrouwbare aanpak. Ons doel is simpel: als jij recht hebt op een vergoeding voor thuisladen, willen wij dit zo makkelijk, veilig en zorgvuldig mogelijk voor je regelen.

Bedankt voor je aanmelding. We houden je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Eneco eMobility
Met een zakelijke BackEnd (via m'n werkgever) welke via Eneco-eMobility loopt én een privé Alfen EVE Single Pro laadpaal thuis (incl. MID meter) is het wel prettig dat die ERE's meteen ook dáár met me verrekend gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 20-05-2026 18:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Vandaag kreeg ik een mail van 50five met als kern: “Vanuit 50five kunnen wij u ondersteunen bij het realiseren van deze opbrengsten. Aangezien uw laadpalen actief zijn op ons platform, beschikken wij reeds over een groot deel van de benodigde gegevens. Hierdoor zijn wij in staat om u gedurende het hele proces te ondersteunen.”. Die zijn hun klanten nu dus actief aan het benaderen. Even los van de kwaliteit van hun dienstverlening: Ik verwacht dat zij hierdoor wel een stuk(je) van de ERE markt gaan meepakken. Zelf had ik overigens al gekozen voor een andere partij en daar gaat geen verandering in komen.

  • bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:08
internet4me schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Nog een leuke.

Benzine en diesel rijders krijgen airmiles, bij Shell. Gaat de werkgever dit ook opeisen? Op jaarbasis is dit ook een leuk (indirect) bedrag. Zeker als je 40-50k rijdt.

of deze. Als je benzine tankt, krijg je korting op wc bezoek. Wie gaat dat aankaarten dat het oneerlijk is.
Haha ja! Toen ik nog een diesel leasde en 60k km maakte per jaar was dit 250-400,- per jaar aan freebees

M3P - M3LR - 6320Wp


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bokkow schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:48:
[...]


Haha ja! Toen ik nog een diesel leasde en 60k km maakte per jaar was dit 250-400,- per jaar aan freebees
Ik mocht destijds alléén bij Shell tanken en moest het dus maar doen met Airmiles (= bol.com tegoed) / Walra badlakens, Disney knuffelbeesten + wasstraat beurten (én Lego poly-bags totdat Lego al in 2015 besloot om zichzelf niet meer met Shell te willen laten associëren)....

De ERE's gaan die goodie's nu eindelijk eens een keer vervangen, toch? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 21-05-2026 01:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:31
LOL, gelukkig herkenbaar dus. En fiscaal gezien exact hetzelfde.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AA42 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:26:
LOL, gelukkig herkenbaar dus. En fiscaal gezien exact hetzelfde.
Klopt. Je kunt als zakelijke rijder (mét een privé laadpaal aan huis) ook gewoon altijd bij bijv. een Shell Recharge (snel)lader gaan laden én dus alsnog airmiles op een privé airmiles pas laten bijschrijven

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Mag ik iedereen er op attenderen dat dit topic niet een slowchat kroeg is om het te hebben over tankpassen, Airmiles sparen en weet ik veel wat voor niet-ERE gerelateerde zaken?

Graag weer terug ontopic, dank!

Xbox Live ID:Notna8310


  • denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 22:44
Tvdl2000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
[...]

dat ligt er maar net aan. mijn paal is 22kw en heb load balancing. als ik dezelfde functionailteit met ingebouwde KWH meter wil hebben ben ik minimaal 1000 euro verder en dan zou het ook nog uren van een geschikte instalalteur kostten.
Je huidige 22kW lader is ook nog wat waard.

Ik heb 863 euro betaald voor een Peblar Business met al deze functies + een lange kabel en ondersteuning voor laadpassen. De vorige laadpaal (Zappi V2) verkocht voor 435 euro. De investering was hier onder de streep 428 euro + een half uurtje voor de installatie.

  • thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
Iemand nog een tip waar ik mijn oude ABL lader 22 kwh lader wellicht nog voor een beetje OK prijs kwijt kan? Onlangs een nieuwe Zaptec Go 2 laten installeren, maar ik zou graag van mijn oude afkomen om deze investering ietsjes te compenseren.

2ehandsje en marktplaats schiet (tot dusver) nog niet veel op.

  • thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:10
thijspillen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:29:
Iemand nog een tip waar ik mijn oude ABL lader 22 kwh lader wellicht nog voor een beetje OK prijs kwijt kan? Onlangs een nieuwe Zaptec Go 2 laten installeren, maar ik zou graag van mijn oude afkomen om deze investering ietsjes te compenseren.

2ehandsje en marktplaats schiet (tot dusver) nog niet veel op.
Niet echt denk ik... tenminste als ik het aanbod op marktplaats bekijk. Meer mensen hebben met hetzelfde idee gespeeld denk ik ;-)

  • FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

De Webasto Unite heeft ook een MID gecertificeerde meter aan boord en kan zowel 1-fase als 3-fase laden, tot 32A per fase. Nu nog te krijgen voor rond de €300, zie ook het topic elders op Tweakers. Geen ondersteuning meer van leverancier maar volledig OCPP compatible en Modbus over TCP.

[ Voor 30% gewijzigd door FAQ op 21-05-2026 08:53 ]


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21
thijspillen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:29:
Iemand nog een tip waar ik mijn oude ABL lader 22 kwh lader wellicht nog voor een beetje OK prijs kwijt kan? Onlangs een nieuwe Zaptec Go 2 laten installeren, maar ik zou graag van mijn oude afkomen om deze investering ietsjes te compenseren.

2ehandsje en marktplaats schiet (tot dusver) nog niet veel op.
Ik heb mijn Wallbox PP verkocht op 2dehands België. De prijzen liggen daar veel hoger doordat de particuliere ERE's nog niet van toepassing zijn.

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:37
Volgende week wordt hier een peblar business geplaatst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik wachten tot joule of heb ik meer opties voor ERE op een Peblar?

  • thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
nDirect090 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:25:
Volgende week wordt hier een peblar business geplaatst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik wachten tot joule of heb ik meer opties voor ERE op een Peblar?
Ik ben persoonlijk zelf voor Joule gegaan vanwege het eenvoudig koppelen met mijn Zaptec Go 2.

In mijn optiek moet je hoe dan ook een gokje wagen.

Hoeveelheid marge welke een partij neemt zegt namelijk ook niet alles, want je weet uiteindelijk niet hoe optimaal de ERE certificaten ingekocht gaan worden door de verschillende partijen. Daarnaast is het in mijn optiek ook niet in te schatten hoeveel verschil dat tussen de partijen gaat opleveren en ik zou niet weten of/ wanneer dit überhaupt inzichtelijk gaat worden.

Kortom, ik ben dus persoonlijk voor gemak gegaan...

[ Voor 1% gewijzigd door thijspillen op 21-05-2026 21:34 . Reden: Typo's ]


  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nDirect090 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:25:
Volgende week wordt hier een peblar business geplaatst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik wachten tot joule of heb ik meer opties voor ERE op een Peblar?
Je kan je gewoon in principe bij elke inboeker aanmelden, het verschil is (hooguit) dat je handmatig een export in csv of pdf moet maken en op moet sturen als je geen koppeling hebt (of wilt) met een backend.

(note: ik zie niet direct issues met inboekers die de Peblar Business niet accepteren, vandaar dat ik zeg; in principe kun je over al terecht)

Persoonlijk zou ik gewoon even wachten, je zou toch met terugwerkende kracht aan kunnen leveren (geloof dat TAP hier wel vanaf wijkt) dus even 'Zeres achtige acties' afwachten is mss niet heel raar...

[ Voor 13% gewijzigd door dizzytal op 21-05-2026 09:46 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 21:15
nDirect090 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:25:
Volgende week wordt hier een peblar business geplaatst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik wachten tot joule of heb ik meer opties voor ERE op een Peblar?
Als het goed is, komt Peblar morgen met een nieuwe firmware, waardoor registratie bij o.a. Joulo eenvoudig wordt. Goede timing dus!

  • Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 16:38
Uit de Lekkerladen portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoOTU7h7sRe-PAS8dQyuwt6BUeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1gLAlWJP7N9mtuoqJ4SkuvP.png?f=fotoalbum_large

VW ID.4 Max 2021


  • Frums
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:08
Ik ben inmiddels voor ERE certificaten aangemeld bij Joulo. Tot nu toe tevreden. Mooi platform en de acceptatie verliep soepel.

snip: zie topicwarning

[ Voor 48% gewijzigd door We Are Borg op 21-05-2026 12:18 ]


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
hvandijk110 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Als het goed is, komt Peblar morgen met een nieuwe firmware, waardoor registratie bij o.a. Joulo eenvoudig wordt. Goede timing dus!
Dat is niets meer dan het toevoegen van Joulo als backoffice. Er komt geen specifieke ondersteuning voor Joulo of andere ERE-inboekers.

  • Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 23:49
Heb mij ook aangemeld bij Joulo.nl, was zo geregeld met de Zaptec go 2 paal. Makkelijk verdiend denk ik dan.

  • NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Vandaag een nuttige nieuwsbrief van lekkerladen.com. Het gaat te ver om die helemaal te posten, maar ik vond het een goed verhaal. Het stukje wat ik wél met jullie wil delen is onderstaand. Dit komt dus letterlijk uit die nieuwsbrief.


Waar staan we nu?

Voordat we kunnen uitbetalen, moeten laadsessies eerst officieel worden geregistreerd in een landelijk systeem, het inboekregister van de NEa (Nederlandse Emissie autoriteit).

De verwachting is dat dit systeem van de overheid na de zomer live gaat. Wij spreken volgende week met de NEa om de planning scherp te krijgen. We houden je uiteraard op de hoogte. Wil je zelf meer lezen over de regeling? Bekijk de officiële uitleg van de NEa hier⚡️

  • hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 21:15
Sandro! schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Dat is niets meer dan het toevoegen van Joulo als backoffice. Er komt geen specifieke ondersteuning voor Joulo of andere ERE-inboekers.
Dat is toch precies wat ik zeg?knip

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2026 09:44 . Reden: Houd het vriendelijk ]


  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:37
dizzytal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Je kan je gewoon in principe bij elke inboeker aanmelden, het verschil is (hooguit) dat je handmatig een export in csv of pdf moet maken en op moet sturen als je geen koppeling hebt (of wilt) met een backend.

(note: ik zie niet direct issues met inboekers die de Peblar Business niet accepteren, vandaar dat ik zeg; in principe kun je over al terecht)

Persoonlijk zou ik gewoon even wachten, je zou toch met terugwerkende kracht aan kunnen leveren (geloof dat TAP hier wel vanaf wijkt) dus even 'Zeres achtige acties' afwachten is mss niet heel raar...
Goed punt, uberhaupt eerst maar even wennen en bekend worden met de Peblar zelf. Fijn dat het op terugwerkende kracht kan, zodat ik eerst nog even de kat uit de boom kan kijken

  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:37
hvandijk110 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Als het goed is, komt Peblar morgen met een nieuwe firmware, waardoor registratie bij o.a. Joulo eenvoudig wordt. Goede timing dus!
Ah top! Heel benieuwd naar

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Morgen komt mijn Easee Charge Max binnen. Ik zit nog een beetje te twijfelen qua dienstverlener. Ik neig naar Joulo of Zeres.
Nu zie ik in de TS dat Zeres vast staat op 12 cent/kWh, bij Joulo vind ik dit niet, daar kun je op hun site een berekening maken en kiezen tussen 10, 13 of 14 cent vergoeding. Ik weet dus niet wat daar realistisch gaat zijn. Qua kosten is Zeres natuurlijk wel interessant (19%). Op de site van Joulo staat 20%, te verlagen naar 10% middels referrals, in de TS staat 15% genoemd.

Hoe zit dat met Joulo? Kun je echt op 10% uitkomen? Of is het 15%?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:38
Achiel007 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:31:
Heb mij ook aangemeld bij Joulo.nl, was zo geregeld met de Zaptec go 2 paal. Makkelijk verdiend denk ik dan.
Ja, maar wel echt super jammer dat je dus je root wachtwoord geeft - ze hebben alle rechten.
Bij een eventuele attack kan een virus / malware dus volledig bij je lader.

  • GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:49

GVR

miicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:07:
Morgen komt mijn Easee Charge Max binnen. Ik zit nog een beetje te twijfelen qua dienstverlener. Ik neig naar Joulo of Zeres.
Nu zie ik in de TS dat Zeres vast staat op 12 cent/kWh, bij Joulo vind ik dit niet, daar kun je op hun site een berekening maken en kiezen tussen 10, 13 of 14 cent vergoeding. Ik weet dus niet wat daar realistisch gaat zijn. Qua kosten is Zeres natuurlijk wel interessant (19%). Op de site van Joulo staat 20%, te verlagen naar 10% middels referrals, in de TS staat 15% genoemd.

Hoe zit dat met Joulo? Kun je echt op 10% uitkomen? Of is het 15%?
Ik zit bij joulo nu op 12% door Tibber en vrienden referrals. Maak me verder niet zo druk over de uiteindelijke ere prijs. Tis een extra verdienste en het gaat nu ook weer niet over honderden euro's verschil.

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
GVR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:14:
[...]

Ik zit bij joulo nu op 12% door Tibber en vrienden referrals. Maak me verder niet zo druk over de uiteindelijke ere prijs. Tis een extra verdienste en het gaat nu ook weer niet over honderden euro's verschil.
Hoe zit het met Tibber dan? Ik heb zelf ook Tibber, levert dat extra korting op?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:49

GVR

miicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:15:
[...]


Hoe zit het met Tibber dan? Ik heb zelf ook Tibber, levert dat extra korting op?
Ja Tibber en Greenchoice zorgen voor 2%, sommige andere leveranciers 1%.

  • thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
Maurice- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Ik heb mijn Wallbox PP verkocht op 2dehands België. De prijzen liggen daar veel hoger doordat de particuliere ERE's nog niet van toepassing zijn.
Dan moet ik misschien nog iets aan mijn aanprijsteksten schaven, want het loopt niet bepaald storm bij mij :+

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Hoeft inderdaad niet langs de OR, maar wel langs de vakbonden. Auto en vergoeding laadkosten Is immers (verkapt) loon en onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Eenzijdig wijzigen lijkt mij dus kort door de bocht, zo niet onwettig.
Vergoeding laadkosten is dus juist geen (verkapt) loon ;)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BartjeBoos schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Wordt interessant hoe een werkgever dit dan wil verplichten. Hij heeft namelijk toch echt privé gegevens nodig zoals de EAN code van je netaansluiting. Verder mag een werkgever geen onderscheid maken tussen werknemers. Er zijn bijvoorbeeld ook werknemers waar de laadpaal zit aangesloten op de netaansluiting van de VvE of werknemers die al een laadpaal hadden (in eigen beheer).
Wat is er privé aan de openbare EAN code?

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

jan100 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Ja, maar wel echt super jammer dat je dus je root wachtwoord geeft - ze hebben alle rechten.
Bij een eventuele attack kan een virus / malware dus volledig bij je lader.
Waar ben je bang voor? Scrambled wachtwoord wat nergens anders gebruikt wordt, net zoals andere API koppelingen die je doet zoals bij Tibber :?

Mijn boefje is liev!


  • Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:27
miicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:07:
Morgen komt mijn Easee Charge Max binnen. Ik zit nog een beetje te twijfelen qua dienstverlener. Ik neig naar Joulo of Zeres.
Nu zie ik in de TS dat Zeres vast staat op 12 cent/kWh, bij Joulo vind ik dit niet, daar kun je op hun site een berekening maken en kiezen tussen 10, 13 of 14 cent vergoeding. Ik weet dus niet wat daar realistisch gaat zijn. Qua kosten is Zeres natuurlijk wel interessant (19%). Op de site van Joulo staat 20%, te verlagen naar 10% middels referrals, in de TS staat 15% genoemd.

Hoe zit dat met Joulo? Kun je echt op 10% uitkomen? Of is het 15%?
Je kunt zelfs op 0% uitkomen, ik zit op 12% en er staat: "Nog 12 actieve vrienden tot 0%"

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:41
Thodekroo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Je kunt zelfs op 0% uitkomen, ik zit op 12% en er staat: "Nog 12 actieve vrienden tot 0%"
Volgens mij was dat alweer terug gedraaid..
zie: SuperUser in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

*sowieso


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc88FyPW4Fd5-u8J-8dW14IUpJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40OLzvJfNBdqYLnFm57ltIo9.png?f=fotoalbum_large

Nee hoor, gewoon actief. Gaat lekker bij mij :+

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:41
Whiskey48 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:07:
[...]

[Afbeelding]

Nee hoor, gewoon actief. Gaat lekker bij mij :+
Mischien, gelden de nieuwe, aangepaste regels, voor nieuwe klanten? Ik quote alleen wat ik eerder heb gelezen.

*sowieso


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

DonJunior schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Mischien, gelden de nieuwe, aangepaste regels, voor nieuwe klanten? Ik quote alleen wat ik eerder heb gelezen.
Nieuwe klant, dit staat in de portal;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPMCHUqdKDYAyohNiNfqvsDUItc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CbtDwAmAsRFUIEdrez0GkG43.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:41
JB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Nieuwe klant, dit staat in de portal;

[Afbeelding]
Interessant, en wat staat er in de voorwaarden? Gewoon uit interesse hoor. Kan me namelijk voorstellen dat ze gewoon 1 portaal hebben voor alle klanten en deze nog niet laten meeschalen met de nieuwe regels. Lijkt mij dat de regels leidend zijn boven de UI van de portal.

*sowieso

Pagina: 1 ... 35 ... 42 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.