• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Zomaar wat scenario's:
-Je hebt een eigen lader en je laadt met de laadpas van de zaak. Je lader heeft geen MID en komt dus überhaupt niet in aanmerking voor ERE vergoeding. Wat nu?
-Je hebt een eigen lader maar ook nog een tweede auto en misschien is er ook weleens familie die bij jou laadt. De werkgever eist dus alle ERE vergoedingen op?

Wat jij uitspookt met jouw eigen lader bij je eigen woning heeft je werkgever niets mee te maken, dat je jouw eigen lader ergens verplicht zou moeten aanmelden is natuurlijk onzin. Waar de werkgever iets over te zeggen heeft is waar je wel of niet mag laden en evt. tegen welk tarief. Dit is wel weer een reden om nooit een "laadpaal van de zaak" te laten installeren.
Daar is heel makkelijk onderscheid in te maken door middel van een andere token de privé-auto op te laden, dat is uberhaupt de reden waarom er MID-meters zitten in laadpaal. Zodat er onderscheid tussen verschillende gebruikers te maken is.

  • WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:21
BartjeBoos schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Belangrijk is wat er in de overeenkomst met je werkgever staat wat is afgesloten toen je de leaseauto kreeg.
[...]
Van wat ik me kan heugen is dat altijd fluïde beleid geweest dat je in kon zien via het intranet. Is alweer een tijdje geleden dat ik de wagen heb overgenomen uit de pool, toen waren ERE's nog niet in beeld en zeker niet in het beleid opgenomen.

  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 17:52
WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Precies dat. Maar het houdt volgens mij ook niet op bij alleen een laadpaal van de zaak. Uit de mail haal ik dat als je zelf een laadvoorziening hebt aangelegd of aan hebt laten leggen dat je die óók moet aanmelden als je die gebruikt om je leaseauto mee op te laden.
Als je het laadtarief op 28 cent of lager hebt ingesteld zou ik zelf gewoon rustig afwachten tot eind van het jaar (en je niet registreren bij een inboeker). Er komt nog wel een nieuw bericht met aanpassingen hierop.

  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 17:19
Dan ben je toch behoorlijk kinderachtig als werkgever, uiteindelijk bespaart het hen omdat je thuis laad voor aanzienlijk lager tarief dan een collega die hem aan de publieke laadpaal knoopt.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Daar is heel makkelijk onderscheid in te maken door middel van een andere token de privé-auto op te laden, dat is uberhaupt de reden waarom er MID-meters zitten in laadpaal. Zodat er onderscheid tussen verschillende gebruikers te maken is.
Dat is leuk en aardig maar de werkgever heeft niets te zoeken of te bepalen m.b.t. een zelf aangelegde/betaalde lader. Je opdragen om voor je eigen lader een overeenkomst af te sluiten met een bepaalde inboekdienstverlener is van hetzelfde niveau als je op te dragen om je privé energiecontract af te sluiten bij partij x of y.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
mrme12345 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Ze hebben de prijs vastgelegd voor hun klanten via jaarcontracten met grote bedrijven, dus de klanten lopen daardoor juist geen risico op lagere prijzen. Dit in tegenstelling tot veel andere inboekers waarbij je maar af moet wachten of deze ook zo'n hoge verkoopopbrengst gaan krijgen. En in de termijnmarkt weet er niemand wat er gaat gebeuren. Alle informatie zit verwerkt in de huidige prijzen. Niemand weet hoe de wereld er over 3 maanden uit ziet......
Als jij nog in sprookjes gelooft moet je dat zelf weten. Elk bedrijf wil maar 1 ding: winst maken. Als zij die prijs vast zetten zorgen ze écht wel dat ze geen enkel risico lopen. Kortom: de gemiddelde ERE prijs komt ruim boven die 12 cent.

Bovendien: het is een leuke bonus maar ik ben er niet afhankelijk van. Alles is leuk meegenomen.

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
flaskk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:46:
Dan ben je toch behoorlijk kinderachtig als werkgever, uiteindelijk bespaart het hen omdat je thuis laad voor aanzienlijk lager tarief dan een collega die hem aan de publieke laadpaal knoopt.
Dat is niet per definitie zo. Eneco rekent mijn partners leasemaatschappij meer dan 2 keer zoveel als wat ik zelf in rekening breng. Aan de weg zou het de helft kosten. En zo zullen meer laadpasverstrekkers een vast tarief hanteren, ongeacht de locatie zoals dat ook met tankpassen zo is.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Dat is leuk en aardig maar de werkgever heeft niets te zoeken of te bepalen m.b.t. een zelf aangelegde/betaalde lader. Je opdragen om voor je eigen lader een overeenkomst af te sluiten met een bepaalde inboekdienstverlener is van hetzelfde niveau als je op te dragen om je privé energiecontract af te sluiten bij partij x of y.
Dat ben ik verder met je eens, maar de werkgever heeft ook het recht om te weten welk deel van de verbruikte kWh's op de laadpaal (al dan niet aangeschaft via de werkgever) hij moet vergoeden a 28 cent. Anders worden privé-kWh's ook vergoedt en dat is logischerwijs ook niet de bedoeling

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Daar is heel makkelijk onderscheid in te maken door middel van een andere token de privé-auto op te laden, dat is uberhaupt de reden waarom er MID-meters zitten in laadpaal. Zodat er onderscheid tussen verschillende gebruikers te maken is.
Tap gooit mijn privé en partners zakelijke kwh's op één hoop ondanks 2 tags.

  • Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 07:53
Maurice- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Tap gooit mijn privé en partners zakelijke kwh's op één hoop ondanks 2 tags.
Exporten en sorteren op RfidName

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.


***members only***
Die gemiddelde vergoeding vindt ik dan nog wel verdedigbaar. Ik heb zelf nu als klant bij Balans energie het probleem dat met AFRR (Zometeen) en Onbalans diensten (nu) het totaal ondoorzichtig wordt wat nu het daadwerkelijke tarief is, maar de ERE certificaten, wat een kruideniersgedrag zeg... Laat me raden: die kruidenier verwacht ook dat je het hele lease contract maar even afbetaald als je een nieuwe baan hebt?

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Dat ben ik verder met je eens, maar de werkgever heeft ook het recht om te weten welk deel van de verbruikte kWh's op de laadpaal (al dan niet aangeschaft via de werkgever) hij moet vergoeden a 28 cent. Anders worden privé-kWh's ook vergoedt en dat is logischerwijs ook niet de bedoeling
Uiteraard, maar je kunt geen overeenkomst afsluiten met een inboekdienstverlener voor een bepaald deel van de laadsessies. En de werkgever kan dat ook niet aangezien die overeenkomst wordt opgehangen aan de contracthouder van het energiecontract wat vaak maar niet altijd de werknemer zal zijn (bv de partner).

En hoe weet de werkgever überhaupt of je door de ballotage komt bij de inboekdienstverlener? Het hele verhaal komt op mij over alsof er een beslissing is gemaakt de ERE vergoedingen binnen te gaan harken maar er niet erg hard over is nagedacht hoe dat moet. Of misschien is er geen intentie om het grondig te doen en is men tevreden als er met weinig inspanning 70 of 80% binnengeharkt wordt.

Ik zou idd rustig achterover gaan zitten en voorlopig niets doen, want dit schrijven roept meer vragen op dan het beantwoordt.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Uiteraard, maar je kunt geen overeenkomst afsluiten met een inboekdienstverlener voor een bepaald deel van de laadsessies.En de werkgever kan dat ook niet aangezien die overeenkomst wordt opgehangen aan de contracthouder van het private energiecontract wat vaak maar lang niet altijd de werknemer zal zijn (bv de partner).

En hoe weet de werknemer überhaupt of je door de ballotage komt bij de inboekdienstverlener? Het hele verhaal komt op mij over alsof er een beslissing is gemaakt de ERE vergoedingen binnen willen te gaan harken maar er nog niet erg hard over is nagedacht hoe dat moet. Of misschien is er geen enkele intentie om het grondig te gaan doen en is men tevreden als er met weinig inspanning 70 of 80% binnengeharkt kan worden want makkelijk verdiend.

Ik zou ook rustig achterover gaan zitten en voorlopig niets doen, want dit schrijven roept meer vragen op dan het beantwoordt.
Ik ben het ook zeker eens met dat de werkgever deze kant niet op moet willen gaan om zo de ERE-vergoeding op te kunnen strijken, hoop extra gedoe voor wisselgeld (er even vanuitgaande dat gezien het niveau van communicatie dit geen grote multinationale is met duizenden lease-auto's).

Maar neem aan dat er nu sowieso al onderscheid gemaakt moet worden op privé laden en zakelijk laden, omdat ze anders ook de privé laadkosten aan het vergoeden zijn. Dus er zal in veel gevallen al een inboekdienstverlener zijn.

  • thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 17:05
BartjeBoos schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Belangrijk is wat er in de overeenkomst met je werkgever staat wat is afgesloten toen je de leaseauto kreeg.
Verder lijkt het mij lastig voor een werkgever om een werknemer te verplichten om zich te laten registreren voor de ere regeling. Omdat die werknemer zijn jaarnota moet opsturen naar de inboeker.
Ook mag een werkgever geen onderscheid maken tussen werknemers met een laadpaal thuis en die gebruik maken van een openbare laadpaal.
Zowiezo mag een regeling niet zomaar worden gewijzigd, dit moet altijd langs de OR

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Maurice- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Tap gooit mijn privé en partners zakelijke kwh's op één hoop ondanks 2 tags.
Qua EREs of in het algemeen? In dat laatste geval heb je echt iets niet goed ingesteld (kWh prijs op nul zetten voor privé laden).

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:22:
[...]


Maar neem aan dat er nu sowieso al onderscheid gemaakt moet worden op privé laden en zakelijk laden, omdat ze anders ook de privé laadkosten aan het vergoeden zijn. Dus er zal in veel gevallen al een inboekdienstverlener zijn.
Hier wordt het een beetje hypothetisch natuurlijk, want er zijn verschillende manieren waarop er vergoed kan worden, b.v. alleen aan de hand van een uitdraai van de laadsessies. Bij een eigen laadpaal kan het ook om een zelfgekozen back-end provider gaan. En welke back-end je gebruikt staat in principe weer los van welke ERE inboekdienstverlener je kiest.

Misschien een idee om je energiecontract over te zetten op de naam van je eventuele partner, een poging om de ERE's binnen te harken op naam van de werknemer zou dan sowieso moeten stranden.

  • Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 07:53
thecure schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Zowiezo mag een regeling niet zomaar worden gewijzigd, dit moet altijd langs de OR
Een leaseauto is onderdeel van de primaire beloning, hoeft in principe niet langs de OR. Voor draagvlak en het voorkomen van conflicten is het wel verstandig dat de bestuurde eerst de wijziging voorlegt aan de OR voordat hij hem invoert.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.


***members only***
Ik heb het hier al eerder genoemd maar werd toen afgemaakt door een aantal anderen. Dit verbaasd mij niets. Je werkgever kiest alleen wel voor een hele harde en lompe implementatie die juridisch nog niet zo klip en klaar is aangezien het geld naar de eigenaar van de aansluiting hoort te gaan.

Dat gezegd hebbende, het is mijns inziens niet gek dat een werkgever de ERE terug wil zien in de vorm van een lagere kWh vergoeding. Het is immers een vergoeding en geen loon.

Is te omzeilen door je laadpaal publiek te maken... Maar of dat mag hangt ook af van het contract met je werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 18-05-2026 13:40 ]


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Geim schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Een leaseauto is onderdeel van de primaire beloning, hoeft in principe niet langs de OR. Voor draagvlak en het voorkomen van conflicten is het wel verstandig dat de bestuurde eerst de wijziging voorlegt aan de OR voordat hij hem invoert.
Hoeft inderdaad niet langs de OR, maar wel langs de vakbonden. Auto en vergoeding laadkosten Is immers (verkapt) loon en onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Eenzijdig wijzigen lijkt mij dus kort door de bocht, zo niet onwettig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden.
Alleen al die holle PR frasen om te verhullen dat ze je niks gunnen en elke cent voor zichzelf willen houden, om te kotsen….

Als het bij mij zover zou komen laad ik alleen nog bij Fastned.

  • Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:57
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb het hier al eerder genoemd maar werd toen afgemaakt door een aantal anderen. Dit verbaasd mij niets. Je werkgever kiest alleen wel voor een hele harde en lompe implementatie die juridisch nog niet zo klip en klaar is aangezien het geld naar de eigenaar van de aansluiting hoort te gaan.

Dat gezegd hebbende, het is mijns inziens niet gek dat een werkgever de ERE terug wil zien in de vorm van een lagere kWh vergoeding. Het is immers een vergoeding en geen loon.
Er is ook een hele eenvoudige manier om die ERE's naar jezelf toe te halen als werkgever;
Stel een flink aantal laadpalen beschikbaar bij kantoor en vraag een ieder die primair te gebruiken.

  • thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 17:05
Geim schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Een leaseauto is onderdeel van de primaire beloning, hoeft in principe niet langs de OR. Voor draagvlak en het voorkomen van conflicten is het wel verstandig dat de bestuurde eerst de wijziging voorlegt aan de OR voordat hij hem invoert.
Misschien was ik niet geheel duidelijk. Bij ons en veel andere bedrijven is alles rondom mobiliteit, leaseauto's, laadpalen thuis e.d. vaak geregeld in een 'mobiliteitsregeling' of iets wat daarop lijkt.

Alle aanpassingen in een regeling moeten volgens de wet eerst instemming krijgen via de OR voordat deze geldig zijn.

Wanneer de regeling dus gewijzigd wordt m.b.t. ERE certificaten, zal dit eerst langs de OR moeten voor een instemmingsverzoek. Zomaar wijzigen mag dus niet.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Bezzerk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Er is ook een hele eenvoudige manier om die ERE's naar jezelf toe te halen als werkgever;
Stel een flink aantal laadpalen beschikbaar bij kantoor en vraag een ieder die primair te gebruiken.
Er zijn ook mensen die elke dag naar klanten rijden en nooit naar kantoor….

  • GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik verbaas me enorm over het bericht van die werkgever, ongetwijfeld zal die daar op terug gaan komen. Precies, dit is de reden om geen laadpaal vanuit je werkgever te nemen/leasen.

Daarnaast zie ik verschillende keren voorbij komen dat de ERE meterstanden bij een heel aantal inboekers berekend wordt op basis van de laadgegevens, en niet op basis van de MID meter. Gevolg is dat de laadsessies pas berekend worden nadat de OCPP koppeling is gemaakt, en daarmee de laadsessies niet met terugwerkende kracht tot 1-1-26 kan verwerken.

Bovengenoemde optie vereist altijd een OCPP koppeling die niet iedereen wil leggen met zijn/haar inboeker.
Is er niet een ander protocol waarmee de MID meterstand gestuurd kan worden naar de inboekers? Dat zou wat mij betreft de beste optie zijn voor een automatische verwerking.

  • Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:57
AA42 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Er zijn ook mensen die elke dag naar klanten rijden en nooit naar kantoor….
Uiteraard, en de laadsessies die iemand bij FastNed etc doet krijgt de werkgever ook niet, precies mijn punt ;)

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Bezzerk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Uiteraard, en de laadsessies die iemand bij FastNed etc doet krijgt de werkgever ook niet, precies mijn punt ;)
Een werkgever moet het geld van de ERE ook niet opeisen met het argument "het is ons geld". Het enige juiste argument luidt "wij zijn als werkgever mede aansprakelijk voor een juiste afdracht van de loonbelasting en kunnen een dikke vette boete krijgen van de Belastingdienst als we jou teveel onbelast uitkeren".

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Een werkgever moet het geld van de ERE ook niet opeisen met het argument "het is ons geld". Het enige juiste argument luidt "wij zijn als werkgever mede aansprakelijk voor een juiste afdracht van de loonbelasting en kunnen een dikke vette boete krijgen van de Belastingdienst als we jou teveel onbelast uitkeren".
Dan is het nog steeds indirect toch? Middels een laadpas? Ik kwam er ook pas veel later achter dat ik _overal_ hetzelfde in de facturatie terug zag, omdat mijn laadpas gewoon een vast bedrag doorbelast. Ideaal voor de LM of verstrekker laadpas...

Mijn boefje is liev!


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Een werkgever moet het geld van de ERE ook niet opeisen met het argument "het is ons geld". Het enige juiste argument luidt "wij zijn als werkgever mede aansprakelijk voor een juiste afdracht van de loonbelasting en kunnen een dikke vette boete krijgen van de Belastingdienst als we jou teveel onbelast uitkeren".
Dat is Schrödingers box, de werkgever kan daar niet in kijken en weet niet of en zo ja hoeveel de werknemer hiervan profijt heeft.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
JB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Dan is het nog steeds indirect toch? Middels een laadpas? Ik kwam er ook pas veel later achter dat ik _overal_ hetzelfde in de facturatie terug zag, omdat mijn laadpas gewoon een vast bedrag doorbelast. Ideaal voor de LM of verstrekker laadpas...
Wat jouw werkgever aan een laadpaalboer betaald staat volstrekt los van de kWh vergoeding die jij krijgt voor een kWh op je eigen oprit. Het idee van de kWh vergoeding is dat laden op eigen oprit jou geen geld kost maar ook geen geld oplevert.

@ASW1 daar heb je gelijk in. Het is wederom een draak van een wet. Maar ik kan je verzekeren dat je vragen gaat krijgen van je werkgever als je nu 80ct/kWh invult. Veel gaat straks dus neerkomen op "een realistisch vergoeding" en bij een forse afwijking kan je in theorie vragen krijgen..

[ Voor 19% gewijzigd door Kameelstok op 18-05-2026 14:01 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Wat jouw werkgever aan een laadpaalboer betaald staat volstrekt los van de kWh vergoeding die jij krijgt voor een kWh op je eigen oprit. Het idee van de kWh vergoeding is dat laden op eigen oprit jou geen geld kost maar ook geen geld oplevert.
Ik weet niet eens wat mijn werkgever afspreekt... ik zie alleen dat het _altijd_ dezelfde kWh prijs is, die doorbelast wordt via de tankpas. Dus ook als je duurder laadt. Waarom zou je dan je stroom goedkoper af moeten geven?

Mijn boefje is liev!


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
JB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Ik weet niet eens wat mijn werkgever afspreekt... ik zie alleen dat het _altijd_ dezelfde kWh prijs is, die doorbelast wordt via de tankpas. Dus ook als je duurder laadt. Waarom zou je dan je stroom goedkoper af moeten geven?
Omdat het in beginsel een vergoeding is van de door jou gemaakte kosten en geen salaris of winst voor je eigen bedrijf. Sla je mobiliteitshandleiding of overeenkomst er maar eens op na. En ik denk dat je doelt op de MTC app of gelijksoortig, ik vermoed dat die kWh tarieven later nog gecorrigeerd worden. Anders zou een werkgever niet zo sturen op laden op eigen oprit.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Omdat het in beginsel een vergoeding is van de door jou gemaakte kosten en geen salaris of winst voor je eigen bedrijf. Sla je mobiliteitshandleiding of overeenkomst er maar eens op na. En ik denk dat je doelt op de MTC app of gelijksoortig, ik vermoed dat die kWh tarieven later nog gecorrigeerd worden. Anders zou een werkgever niet zo sturen op laden op eigen oprit.
Wanneer dan? Ik zie dit al maanden, hoe moet ik dan weten welke vergoeding ik mag instellen als het later aangepast wordt en ik niet weet waar/hoeveel? Als het ten alle tijden 0,50 cent per kWh is, dan ga ik geen tarief instellen op 0,25 cent omdat het mijn gemiddelde is met dynamische tarieven? Helemaal niet als ik niet zeker weet wie die andere 0,25 cent krijgt? Als een werkgever allerlei zaken eist, zoals hierboven, wil ik ook inzicht in de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Mijn boefje is liev!


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
JB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Wanneer dan? Ik zie dit al maanden, hoe moet ik dan weten welke vergoeding ik mag instellen als het later aangepast wordt en ik niet weet waar/hoeveel? Als het ten alle tijden 0,50 cent per kWh is, dan ga ik geen tarief instellen op 0,25 cent omdat het mijn gemiddelde is met dynamische tarieven? Helemaal niet als ik niet zeker weet wie die andere 0,25 cent krijgt? Als een werkgever allerlei zaken eist, zoals hierboven, wil ik ook inzicht in de daadwerkelijk gemaakte kosten.
Om het heel plat te zeggen: wat jouw werkgever precies betaald per kWh is geen onderdeel van jouw contract en gaat je geen snars aan.

Verder adviseert bijvoorbeeld Eneco (een veel gebruikte provider) het volgende ten aanzien van de omgang met variabele tarieven:

"Met dynamische stroomtarieven raden wij je aan om vaker tariefwijzigingen door te voeren. Bijvoorbeeld 1 keer per week. Op deze manier blijft je stroomvergoeding zo goed mogelijk in lijn met je dynamische tarieven."

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Om het heel plat te zeggen: wat jouw werkgever precies betaald per kWh is geen onderdeel van jouw contract en gaat je geen snars aan.

Verder adviseert bijvoorbeeld Eneco (een veel gebruikte provider) het volgende ten aanzien van de omgang met variabele tarieven:

"Met dynamische stroomtarieven raden wij je aan om vaker tariefwijzigingen door te voeren. Bijvoorbeeld 1 keer per week. Op deze manier blijft je stroomvergoeding zo goed mogelijk in lijn met je dynamische tarieven."
Grappig genoeg blijkt mijn lange termijn gemiddelde nauwelijks te verschuiven. 1x per kwartaal is al vaak zat.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 17:36
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Om het heel plat te zeggen: wat jouw werkgever precies betaald per kWh is geen onderdeel van jouw contract en gaat je geen snars aan.

Verder adviseert bijvoorbeeld Eneco (een veel gebruikte provider) het volgende ten aanzien van de omgang met variabele tarieven:

"Met dynamische stroomtarieven raden wij je aan om vaker tariefwijzigingen door te voeren. Bijvoorbeeld 1 keer per week. Op deze manier blijft je stroomvergoeding zo goed mogelijk in lijn met je dynamische tarieven."
Altijd een lastige discussie, die prijs. Want hoe zit het dan als je met een thuisbatterij je bedragen laag houdt? Dan investeer je zelf in een accu, daarmee houd je je gemiddelde energietarieven laag, maar krijg je dus ook minder uitbetaald voor de geladen kwh's als je je eigen gemiddelde prijs aanhoud.

Volgens mij kunnen ze beter aangeven dat je de gemiddelde maandprijs moet aanhouden, zoals hier geplaatst: https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Wel interessant om de ontwikkelingen hieromtrent te zien. De communicatie vanuit de werkgever zoals hierboven gepost is op zijn zachts gezegd opmerkelijk. Wel begrijpelijk, maar wel behoorlijk kort door de bocht.

Zoals vaker genoemd hier, een en ander lijkt nog niet helemaal uitgedacht door de wetgever (zoals zoveel zaken rondom energie). Ik weet wel dat bovenstaande communique er bij mijn multinational er niet zomaar doorheen gaat komen, nog afgezien van het feit dat ik niet denk dat ze zich in dit wespennest gaan wagen. Veel te veel overhead en kosten en te weinig baten. Waarom zouden ze zich druk maken om die kruimels als daar enorme kosten in administratie tegenover staan, noch afgezien van de juridische houdbaarheid, waar ook nogal wat eieren over gelegd moeten worden.

Gewoon lekker afwachten wat hieromtrent gaat gebeuren. Sowieso wordt de boel weer anders zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft, waardoor de energiemix thuis ook anders wordt. Dit soort onduidelijkheden blijven totdat de wetgever zich eens verdiept in de daadwerkelijke praktische uitwerking.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
djrednas schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Altijd een lastige discussie, die prijs. Want hoe zit het dan als je met een thuisbatterij je bedragen laag houdt? Dan investeer je zelf in een accu, daarmee houd je je gemiddelde energietarieven laag, maar krijg je dus ook minder uitbetaald voor de geladen kwh's als je je eigen gemiddelde prijs aanhoud.

Volgens mij kunnen ze beter aangeven dat je de gemiddelde maandprijs moet aanhouden, zoals hier geplaatst: https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen
Er zijn er hier genoeg die menen dat die voordelen waar je zelf voor gezorgd hebt (door investeringen) niet in rekening gebracht mogen worden. En die discussie zal blijven totdat de wetgever (i.e. de belastingdienst) met praktische richtlijnen komt over hoe er met dergelijke complexe setups omgegaan moet worden. Oftewel, je moet je stroom gratis leveren (want dan maak je hoegenaamd geen kosten).

Discussie zal minder relevant worden zodra de saldering wegvalt en de energiemix veranderd.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-06 18:23
djrednas schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:42:
[...]
Altijd een lastige discussie, die prijs. Want hoe zit het dan als je met een thuisbatterij je bedragen laag houdt? Dan investeer je zelf in een accu, daarmee houd je je gemiddelde energietarieven laag, maar krijg je dus ook minder uitbetaald voor de geladen kwh's als je je eigen gemiddelde prijs aanhoud.
[...]
Dat klopt. Want dat is jouw kostprijs. Geef je een hogere kWh-prijs door aan je werkgever, dan maak je winst wat met inkomstenbelasting moet worden belast. Daar kan je werkgever bij een (niet heel erg waarschijnlijke) controle last mee krijgen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
RichieB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Dat klopt. Want dat is jouw kostprijs. Geef je een hogere kWh-prijs door aan je werkgever, dan maak je winst wat als inkomstenbelasting moet worden belast. Daar kan je werkgever bij een (niet heel erg waarschijnlijke) controle last mee krijgen.
Maar die kostprijs is niet alleen wat je betaalt, maar ook wat je niet krijgt (i.e. gederfde inkomsten, met name voor mensen met een thuisbatterij/zonnepanelen). Dat wordt nogal eens vergeten. Kosten zijn niet alleen dat wat je betaalt, maar ook wat je aan inkomsten misloopt.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

En de investering die je doet mbt aanschaf batterij? Backoffice kosten etc. Ik snap werkelijk niet dat men hier zo makkelijk denkt.
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Om het heel plat te zeggen: wat jouw werkgever precies betaald per kWh is geen onderdeel van jouw contract en gaat je geen snars aan.
Om het heel plat te zeggen; wat ik betaal per kWh is geen onderdeel van mijn contract met werkgever en gaat hun geen snars aan.

Winst maken != minder doorbelasten dan de daadwerkelijke kosten. Als ik zeker weet dat mijn werkgever daarin minder kosten maakt, is het prima en werk ik graag mee. Niet als de LM dat kwartje in eigen zak steekt. Mist transparantie? Hoe kan ik dan helpen?

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 18-05-2026 15:01 ]

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:58:
[...]

@ASW1 daar heb je gelijk in. Het is wederom een draak van een wet. Maar ik kan je verzekeren dat je vragen gaat krijgen van je werkgever als je nu 80ct/kWh invult. Veel gaat straks dus neerkomen op "een realistisch vergoeding" en bij een forse afwijking kan je in theorie vragen krijgen..
Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar er zullen niet zoveel mensen zijn die 80ct/kWh rekenen ;-).

Denk dat het overgrote deel gewoon het gemiddelde aanhoudt van de marktprijs, danwel het vaste tarief van hun contract en daarmee basta.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Hoeft inderdaad niet langs de OR, maar wel langs de vakbonden. Auto en vergoeding laadkosten Is immers (verkapt) loon en onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Eenzijdig wijzigen lijkt mij dus kort door de bocht, zo niet onwettig.
vakbonden? :?

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
-PeeWee- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar er zullen niet zoveel mensen zijn die 80ct/kWh rekenen ;-).

Denk dat het overgrote deel gewoon het gemiddelde aanhoudt van de marktprijs, danwel het vaste tarief van hun contract en daarmee basta.
Dat verwacht ik ook inderdaad. Dus zeg circa 20 tot 25 ct/kWh op dit moment. Met ERE gaat dat in theorie dalen naar 10-15 ct/kWh. Als je dat soort tarieven inklopt in het systeem zal je de gemiddelde werkgever echt niet horen aangezien het in de lijn der verwachting ligt en dus niet opvalt.

  • Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 07:53
Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Hoeft inderdaad niet langs de OR, maar wel langs de vakbonden. Auto en vergoeding laadkosten Is immers (verkapt) loon en onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Eenzijdig wijzigen lijkt mij dus kort door de bocht, zo niet onwettig.
Alleen als het een onderdeel is van de CAO voorwaarden, staat het hier niet in, dan is het een individuele- of bedrijfsovereenkomst.

Ook zijn en nog voldoende bedrijven die niet onder een CAO vallen.

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
AA42 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Qua EREs of in het algemeen? In dat laatste geval heb je echt iets niet goed ingesteld (kWh prijs op nul zetten voor privé laden).
ERE, daar gaat dit topic over toch? :9

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Lokaal Overleg.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
En wat als je geen CAO hebt of dat dit een afspraak is dat buiten de CAO-afspraken valt ? Die kans is namelijk best aanwezig

  • Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Steef schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:52:
Voor de geïnteresseerden (@Mike.Litoris), dit stelt de NEA over bewijslast voor de MID meters:

Hoe toon ik aan dat mijn meter MID-gecertificeerd is? | Nederlandse Emissieautoriteit

Ik ben nog in de bocht met Cooblue, nog geen sluitend antwoord.

@rogervdh misschien goed voor de topic start?
Mooi, volgens deze regel zou mijn zelfbouw laadpaal met geintegreerde MID meter dus goed moeten zijn.

Ze hebben het namelijk over:
Een inboeker moet kunnen aantonen dat de kWh-meters in de laadpunten MID-gecertificeerd zijn met:
Niks dus over certificering van de laadpaal zelf.

  • Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06 11:19
osluis schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Geloof ik weinig van. De aanbieders koppelen hun prijzen aan de olieprijzen. Prijs aan de pomp omhoog, prijs aan de laadpaal gaat mee. Ik voorzie zelfs dat de ERE-regeling prijsopdrijvend werkt, want de een Shell en Total zullen certificaten moeten inkopen --> prijs omhoog. Wat denken de laadpaal exploitanten, verhip we worden te goedkoop, we kunnen de prijs best een beetje opdrijven.

Kijk maar wat er gebeurd is met de laadtarieven het afgelopen jaar. Overdag zijn de epex prijzen soms zwaar negatief, toch is de prijs aan de paal tot een recordhoogte gestegen.
?
Stroomprijzen zijn afhankelijk van in hoeverre gascentrales de prijs zetten, dat is nu in de zomer maar zelden, in de winter een groter deel van de tijd. Vaststellen van de bandbreedte waarbinnen aanbieders hun prijzen kunnen stellen gebeurd in de concessies. Olieprijzen staan er echt compleet los van.
Doorberekenen van dynamische prijzen op de publieke laadpaal gebeurd (nog) nergens.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jeroen Vreeken schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Mooi, volgens deze regel zou mijn zelfbouw laadpaal met geintegreerde MID meter dus goed moeten zijn.

Ze hebben het namelijk over:


[...]

Niks dus over certificering van de laadpaal zelf.
Ze moeten dat kunnen aantonen maar hoeven dat dus voor je zelfbouw niet, het is veel makkelijker om op de markt zijnde palen met registratie te pakken dan hoef je niet voor tig zelfbouw toestanden wat te doen. Bovendien wie zegt dat jij die meter niet gewoon tussen je huisaansluiting knutselt om zo ere te vangen voor het verbruik van je huis. Dat gezegd hebbende kan ik ook wat anders voeden vanuit mijn laadpaal.. >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 23:36
Netsrek schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:16:
[...]


Dit even verder uitgezocht, hier ook via werkgever Groendus. Via informatie bij Groendus blijkt dat ze 25% pakken.

Van website Groendus:
"Kost ERE registratie geld?
Het aanmelden van jouw laadpunt voor ERE registratie is helemaal gratis. Om de rol van inboekdienstverlener goed te kunnen vervullen behoudt Groendus na het verhandelen van de ERE's een deel van de opbrengst (25%).

Als inboekdienstverlener zorgt Groendus dat ERE's volledig geautomatiseerd meerdere keren per jaar ingeboekt en verhandeld worden. Ook vindt er een audit plaats, om te controleren dat processen in lijn zijn met de wetgeving. Zo zorgen we dat jouw ERE's veilig en betrouwbaar worden ingeboekt. "
Ben je hier voor gegaan of een andere partij?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"


  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:48
Eneco eMobility heeft zijn pagina geüpdatet met feiten en fabels mbt ERE;

https://www.eneco-emobility.com/thuis/kennis-en-tips/verdien-geld-met-thuisladen

Apart daarin is dat ze zeggen dat er nog geen koppelingen met ze zijn, terwijl Joulo juist een koppeling met ze heeft.

https://joulo.nl/platform/eneco-emobility

[ Voor 6% gewijzigd door PTish op 18-05-2026 19:33 ]

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Jeroen Vreeken schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Mooi, volgens deze regel zou mijn zelfbouw laadpaal met geintegreerde MID meter dus goed moeten zijn.

Ze hebben het namelijk over:


[...]

Niks dus over certificering van de laadpaal zelf.
Quote van diezelfde pagina, letterlijk de regel erboven:

Een bedrijf dat elektriciteit wil inboeken voor het verkrijgen van HBE’s, maar niet levert via een exclusieve aansluiting voor vervoer, zal moeten leveren via MID-gecertificeerde laadpunten.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Dat is letterlijk de zin ervoor. Ik lees de zin erna toch echt als een verduidelijking. Het stukje 'HOE DAN?"
MID-gecertificeerde laadpunten
Een bedrijf dat elektriciteit wil inboeken voor het verkrijgen van HBE’s, maar niet levert via een exclusieve aansluiting voor vervoer, zal moeten leveren via MID-gecertificeerde laadpunten.

Een inboeker moet kunnen aantonen dat de kWh-meters in de laadpunten MID-gecertificeerd zijn met:
Op geen enkel punt wordt er in de rest van de tekst een certificaat voor het laadpunt gevraagd. Alles gaat over de meter in het laadpunt.

Mijn conclusie is nog steeds dat de meter IN het laadpunt moet zitten, en dat de METER gecertificeerd moet zijn.

  • Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 14:46

Steef

GoT's Most Eaten

Jeroen Vreeken schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Mooi, volgens deze regel zou mijn zelfbouw laadpaal met geintegreerde MID meter dus goed moeten zijn.

Ze hebben het namelijk over:


[...]

Niks dus over certificering van de laadpaal zelf.
Zo kun je het lezen, maar het blijft natuurlijk aan de inboeker of zij dat willen accepteren. Niets verplicht ze daartoe.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 15:10
WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.


***members only***
Zou wel een vraag stellen aan HR, hoe ze het verschil tussen laadsessies van je prive EV en de zakelijke EV onderscheiden.
ERE registratie is per laadpaal en maakt dit onderscheid niet namelijk. Of gaan ze een deel van de ERE vergoeding opeisen op basis van het aantal zakelijk afgerekende kWh?

*sowieso


  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-06 16:29
PTish schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:33:


Apart daarin is dat ze zeggen dat er nog geen koppelingen met ze zijn, terwijl Joulo juist een koppeling met ze heeft.
Joule heeft in die zin geen directe koppeling zoals ze op hun site ook uitleggen. Ze gebruiken ‘jouw account’ gewoon om in te loggen bij Emobility om data op te halen.

  • Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
Kapitein187 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Ben je hier voor gegaan of een andere partij?
Ik heb dezelfde situatie als @Netsrek: laadpaal en Groendus (namens Ayvens) via werkgever. Ik ben er wel voor gegaan. Ja, ze vragen 25%, maar het koste me werkelijk twee klikken om alles voor ERE in gang te zetten. Erg gemakkelijk en zonder zorgen in hetzelfde systeem met uitbetalen. Dat is mij het waard.

  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:48
GM15 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Joule heeft in die zin geen directe koppeling zoals ze op hun site ook uitleggen. Ze gebruiken ‘jouw account’ gewoon om in te loggen bij Emobility om data op te halen.
Lijkt me ook. Wat betekent dat zij je wachtwoord opslaan.... brr...

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PTish schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:47:
[...]


Lijkt me ook. Wat betekent dat zij je wachtwoord opslaan.... brr...
Ach.. Tweakers gebruiken overal unieke wachtwoorden toch? En als ze rare dingen doen verander je het gewoon weer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:48
Glashelder schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Ach.. Tweakers gebruiken overal unieke wachtwoorden toch? En als ze rare dingen doen verander je het gewoon weer.
Goed argument. Veranderen we het bankrekeningnummer ook meteen weer terug in het eneco account 😉

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Kameelstok schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Dat verwacht ik ook inderdaad. Dus zeg circa 20 tot 25 ct/kWh op dit moment. Met ERE gaat dat in theorie dalen naar 10-15 ct/kWh. Als je dat soort tarieven inklopt in het systeem zal je de gemiddelde werkgever echt niet horen aangezien het in de lijn der verwachting ligt en dus niet opvalt.
Welke theorie? Staat niks over in de wet nl. En binnen de werkgever gaat dan ook niet 1,2,3, aangezien daar nogal wat hobbels voor genomen moeten worden.

Dat blijft gewoon 25c + deel vaste lasten, ongeacht de ERE.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Jeroen Vreeken schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:45:
Dat is letterlijk de zin ervoor. Ik lees de zin erna toch echt als een verduidelijking. Het stukje 'HOE DAN?"


[...]

Op geen enkel punt wordt er in de rest van de tekst een certificaat voor het laadpunt gevraagd. Alles gaat over de meter in het laadpunt.

Mijn conclusie is nog steeds dat de meter IN het laadpunt moet zitten, en dat de METER gecertificeerd moet zijn.
Je hebt denk ik deels gelijk, maar er zal ergens een betrouwbare link moeten zijn waarmee gegarandeerd wordt dat meter en laadpaal bij elkaar horen als het een separate meter is. Geen inboeker gaat dat zelf checken.

Iets als een certificaat waarop staat dat laadpaal X geleverd is met meter Y die gecertificeerd is volgens blablabla.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Jeroen Vreeken schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:45:
Dat is letterlijk de zin ervoor. Ik lees de zin erna toch echt als een verduidelijking. Het stukje 'HOE DAN?"


[...]

Op geen enkel punt wordt er in de rest van de tekst een certificaat voor het laadpunt gevraagd. Alles gaat over de meter in het laadpunt.

Mijn conclusie is nog steeds dat de meter IN het laadpunt moet zitten, en dat de METER gecertificeerd moet zijn.
Je kan het natuurlijk altijd proberen. Nee heb je toch al. Maar houd er rekening mee dat het niet voldoende kan zijn.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ralph88 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Ik heb dezelfde situatie als @Netsrek: laadpaal en Groendus (namens Ayvens) via werkgever. Ik ben er wel voor gegaan. Ja, ze vragen 25%, maar het koste me werkelijk twee klikken om alles voor ERE in gang te zetten. Erg gemakkelijk en zonder zorgen in hetzelfde systeem met uitbetalen. Dat is mij het waard.
Hier kan ik het uiteindelijk nog niets doen. Onze leasemaatschappij ondersteunt de dienst nog niet (die zit er schijnbaar ook nog tussen) dus ik kan nog helemaal niks organiseren.

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Toch maar een Easee Charge Max besteld. Deze is nu te koop voor €639. Al blijf ik het zonde vinden om iets meer dan een jaar na de aanschaf van een Charge Up nu zo'n uitgave te doen om er een te hebben met MID. Ach ja, hopelijk snel terug verdient.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 17:19
Netsrek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Hier kan ik het uiteindelijk nog niets doen. Onze leasemaatschappij ondersteunt de dienst nog niet (die zit er schijnbaar ook nog tussen) dus ik kan nog helemaal niks organiseren.
Hier ook ayvens i.c.m groendus en kon via de website van Groendus aanmelden, ik zou ook niet weten wat de leasemaatschappij er mee te maken heeft?

  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
flaskk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:41:
[...]

Hier ook ayvens i.c.m groendus en kon via de website van Groendus aanmelden, ik zou ook niet weten wat de leasemaatschappij er mee te maken heeft?
Tsja, dat vind ik ook zo vreemd.

Via de website van Groendus kan het het zelf niet activeren, dus ben ik navraag gaan doen. De reactie:

"U least via Athlon, en voor deze leasemaatschappij kunnen/mogen wij dit nog niet. U kunt contact opnemen met Athlon hoe u dit kunt gaan doen."

Wellicht dat het te maken heeft met de laadpas/druppel die via de LM is georganiseerd.

  • Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:52

Fiets

A.K.A. Bambi

Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:03:
[...]

Tsja, dat vind ik ook zo vreemd.

Via de website van Groendus kan het het zelf niet activeren, dus ben ik navraag gaan doen. De reactie:

"U least via Athlon, en voor deze leasemaatschappij kunnen/mogen wij dit nog niet. U kunt contact opnemen met Athlon hoe u dit kunt gaan doen."

Wellicht dat het te maken heeft met de laadpas/druppel die via de LM is georganiseerd.
Of dat ze de certificaten zelf willen houden of aan de werkgevers aanbieden.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...


  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Fiets schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Of dat ze de certificaten zelf willen houden of aan de werkgevers aanbieden.
Zo lijkt het wel inderdaad, net een reactie gekregen:

“De laadkosten voor het thuisladen worden aan jou vergoed en vervolgens doorbelast aan je werkgever. Daardoor ontstaat ook de vraag wie recht heeft op een eventuele ERE-vergoeding. Dit is een onderwerp dat uiteindelijk in het beleid van de werkgever opgenomen dient te worden.”

Opzich een logisch statement, maar wel jammer voor mij.

  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:34:
Opzich een logisch statement, maar wel jammer voor mij.
Inderdaad jammer, ik ga er nl. van uit dat ik wat van jou terug ontvang van je ERE inkomsten aangezien ik reeds voor jouw lease-auto betaal?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-06 17:52
Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Zo lijkt het wel inderdaad, net een reactie gekregen:

“De laadkosten voor het thuisladen worden aan jou vergoed en vervolgens doorbelast aan je werkgever. Daardoor ontstaat ook de vraag wie recht heeft op een eventuele ERE-vergoeding. Dit is een onderwerp dat uiteindelijk in het beleid van de werkgever opgenomen dient te worden.”

Opzich een logisch statement, maar wel jammer voor mij.
Wordt interessant hoe een werkgever dit dan wil verplichten. Hij heeft namelijk toch echt privé gegevens nodig zoals de EAN code van je netaansluiting. Verder mag een werkgever geen onderscheid maken tussen werknemers. Er zijn bijvoorbeeld ook werknemers waar de laadpaal zit aangesloten op de netaansluiting van de VvE of werknemers die al een laadpaal hadden (in eigen beheer).

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

miicker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:58:
Toch maar een Easee Charge Max besteld. Deze is nu te koop voor €639. Al blijf ik het zonde vinden om iets meer dan een jaar na de aanschaf van een Charge Up nu zo'n uitgave te doen om er een te hebben met MID. Ach ja, hopelijk snel terug verdient.
Hoe snel ben je break-even? Blijf het ergens kansloos vinden (niet richting jou) dat we laadpalen gaan vervangen om geld te "verdienen" aan laden... Zou zelf ook zo'n 500 euro moeten investeren om een swap te maken.

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Zo lijkt het wel inderdaad, net een reactie gekregen:

“De laadkosten voor het thuisladen worden aan jou vergoed en vervolgens doorbelast aan je werkgever. Daardoor ontstaat ook de vraag wie recht heeft op een eventuele ERE-vergoeding. Dit is een onderwerp dat uiteindelijk in het beleid van de werkgever opgenomen dient te worden.”

Opzich een logisch statement, maar wel jammer voor mij.
Er staat in de wet expliciet opgenomen dat deze toekomen aan de contracthouder van de aansluiting. Dit wordt dus niet in het beleid van de werkgever opgenomen.

Wat uiteraard wel kan is dat ze, na instemming van OR, de vergoeding aanpassen.

Maar de ERE behoren expliciet niet toe aan de werkgever. Semantics...

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Hoe snel ben je break-even? Blijf het ergens kansloos vinden (niet richting jou) dat we laadpalen gaan vervangen om geld te "verdienen" aan laden... Zou zelf ook zo'n 500 euro moeten investeren om een swap te maken.
Dat sommetje is toch snel gemaakt als je er vanuit gaat dat je zo'n 10 cent per kWh terugkrijgt?

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Hoe snel ben je break-even? Blijf het ergens kansloos vinden (niet richting jou) dat we laadpalen gaan vervangen om geld te "verdienen" aan laden... Zou zelf ook zo'n 500 euro moeten investeren om een swap te maken.
Verschilt per berekening, maar als het goed is minder dan 2 jaar.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Gelukszak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Dat sommetje is toch snel gemaakt als je er vanuit gaat dat je zo'n 10 cent per kWh terugkrijgt?
Ja eens. Instappen kan nog steeds voor 2026 toch?

Mijn boefje is liev!


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Radiodurans schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Inderdaad jammer, ik ga er nl. van uit dat ik wat van jou terug ontvang van je ERE inkomsten aangezien ik reeds voor jouw lease-auto betaal?
Jij betaalt niet voor mijn leaseauto ;-) Ik betaal daar al meer dan genoeg voor

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Gisteren ook even met de OR vertegenwoordiger gesproken over dit punt binnen onze multinational. Dit staat nog niet op de agenda (dus geen concrete plannen in die richting), noch verwacht hij dat daar iets van gaat komen. Het wordt namelijk bijzonder lastig dit langs de OR te krijgen :-)

Het bedrijf snijdt zich namelijk in de vingers mochten enige voornemens zijn in deze richting, aangezien werknemers dan simpelweg weigeren thuis te laden en dit dan wel op de openbare paal op de hoek van de straat gaan doen, effectief de kosten ruim verdubbelend richting werkgever. Blijft een kosten/baten verhaaltje. Je gaat er meer op verliezen dan winnen.

Dus die battle gaart er, in ieder geval bij ons, ws niet komen.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:20:
Hoe snel ben je break-even? Blijf het ergens kansloos vinden (niet richting jou) dat we laadpalen gaan vervangen om geld te "verdienen" aan laden... Zou zelf ook zo'n 500 euro moeten investeren om een swap te maken.
Oude TWC gen 3 verkocht voor 250 euro en nieuwe TWC gen 3 met MID voor 570. Dit is een super simpele swap aangezien de backplate kan blijven zitten. Blijft 320 euro over, dus met 10 eurocent/kW moet ik 3200kW thuisladen. Dat verwacht ik binnen twee jaar wel te doen. Je zou zelfs nog een gebruiksnut kunnen aftrekken van die 320 euro, ik heb nl. wel gewoon 3 jaar gebruik gemaakt van die oude TWC. Oude TWC wordt nu naar tevredenheid gebruikt door een ander.

Al met al niet kansloos imho maar prima circulaire economie 8)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:46:
Jij betaalt niet voor mijn leaseauto ;-) Ik betaal daar al meer dan genoeg voor
Jouw baas heeft minder belastbare winst en dus zijn er minder belastinginkomsten. Bij gelijke uitgaven van de overheid compenseer ik die inkomsten met alle belastingen die ik betaal (imho ook reeds meer dan genoeg).

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:50:


Het bedrijf snijdt zich namelijk in de vingers mochten enige voornemens zijn in deze richting, aangezien werknemers dan simpelweg weigeren thuis te laden en dit dan wel op de openbare paal op de hoek van de straat gaan doen, effectief de kosten ruim verdubbelend richting werkgever. Blijft een kosten/baten verhaaltje. Je gaat er meer op verliezen dan winnen.
Welke laadpasverstrekker betaald het reguliere tarief bij een openbare lader? Lijkt mij sterk bij een "multinational".

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Maurice- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Welke laadpasverstrekker betaald het reguliere tarief bij een openbare lader? Lijkt mij sterk bij een "multinational".
Ze betalen ook niet mijn tarief, zeker significant meer.

En ik denk dat je een bedrijf met meer dan 500.000 medewerkers en operaties in meer dan 100 landen wereldwijd wel een multinational mag noemen...

[ Voor 20% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 13:44 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Ze betalen ook niet mijn tarief, zeker significant meer
Dus het maakt niet uit of je thuis of openbaar laadt, voor de goede orde.

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Radiodurans schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Jouw baas heeft minder belastbare winst en dus zijn er minder belastinginkomsten. Bij gelijke uitgaven van de overheid compenseer ik die inkomsten met alle belastingen die ik betaal (imho ook reeds meer dan genoeg).
Die compenseer ik al ruim met de bijtelling. Zo sponsor ik ook jouw belastingen. Oftewel, complete non discussie

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:04:
Die compenseer ik al ruim deels met de bijtelling.
FTFY, en dat weet je best.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Radiodurans schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:35:
[...]

FTFY, en dat weet je best.
Thanks :-)

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Maurice- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Dus het maakt niet uit of je thuis of openbaar laadt, voor de goede orde.
Ja. Ten alle tijden is dat bedrag hetzelfde. Zolang niet duidelijk is, of dit uiteindelijk terug gerekend wordt naar de werkelijk ingestelde tarieven en/of niet duidelijk is, wie daar van “profiteert” (de LM of werkgever), geef ik mijn stroom niet “gratis” weg.

Mijn boefje is liev!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
miicker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:58:
Toch maar een Easee Charge Max besteld. Deze is nu te koop voor €639. Al blijf ik het zonde vinden om iets meer dan een jaar na de aanschaf van een Charge Up nu zo'n uitgave te doen om er een te hebben met MID. Ach ja, hopelijk snel terug verdient.
Inmiddels alweer € 699, maar nog steeds goed betaalbaar. Ik zie op die site niet dat het een MID-meter is? Of zijn alle Charge Max per definitie MID-bemeterd?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Inmiddels alweer € 699, maar nog steeds goed betaalbaar. Ik zie op die site niet dat het een MID-meter is? Of zijn alle Charge Max per definitie MID-bemeterd?
Als het goed is hebben alle Easee Charge Max varianten een MID meter. Ik had de aanbieding gevonden op Pepper en in het begin was er geen lange levertijd, enkele mensen die hem binnen hebben meldde dat hij idd een MID meter heeft.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Hoe snel ben je break-even? Blijf het ergens kansloos vinden (niet richting jou) dat we laadpalen gaan vervangen om geld te "verdienen" aan laden... Zou zelf ook zo'n 500 euro moeten investeren om een swap te maken.
Ik heb het ook nog niet gedaan, heb een Easee Charge Lite zonder MID. Kost inderdaad circa 500 euro, geen installateur nodig. Ik laad wel 6000 kWh per jaar thuis (twee EV's). Dus dan is het sommetje wel te doen. Ik redeneer: als ik de laadpaal verkoop, bijvoorbeeld aan een plug-in hybride rijder, dan blijft de laadpaal in (her)gebruik.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb het ook nog niet gedaan, heb een Easee Charge Lite zonder MID. Kost inderdaad circa 500 euro, geen installateur nodig. Ik laad wel 6000 kWh per jaar thuis (twee EV's). Dus dan is het sommetje wel te doen. Ik redeneer: als ik de laadpaal verkoop, bijvoorbeeld aan een plug-in hybride rijder, dan blijft de laadpaal in (her)gebruik.
Ja ik reken inderdaad ook al de "verkoop prijs" van de oude paal hierin mee. Maar met 6000 kWh heb je dit in minder dan een jaar terug met 0,10 cent per kWh? Dat rendeert beter, dan je spaargeld :+

Mijn boefje is liev!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Ja ik reken inderdaad ook al de "verkoop prijs" van de oude paal hierin mee. Maar met 6000 kWh heb je dit in minder dan een jaar terug met 0,10 cent per kWh? Dat rendeert beter, dan je spaargeld :+
Eens. Maar er zijn andere factoren om rekening mee te houden. Mijn vrouw heeft de ogen op de bruiloft en wil niet over andere grote uitgaven nadenken. Plus het argument van 'een goede laadpaal vervangen'. Dus eerst in juni de bruiloft en duimen dat mijn broer een plug-in koopt. Dan heeft hij voor bijna niks een goede laadpaal en heb ik voor 500-600 piek een nieuwe laadpaal met ERE. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Er staat in de wet expliciet opgenomen dat deze toekomen aan de contracthouder van de aansluiting. Dit wordt dus niet in het beleid van de werkgever opgenomen.

Wat uiteraard wel kan is dat ze, na instemming van OR, de vergoeding aanpassen.

Maar de ERE behoren expliciet niet toe aan de werkgever. Semantics...
Eens, ze onderzoeken nu wel de mogelijkheid, maar willen ook gelijkheid creeëren voor werknemers die niet thuis kunnen laden.

En het punt wordt nu opeens aangedragen dat de belastingdienst de inkomsten uit ERE"s wellicht zou kunnen aanmerken als (verkapt) loon voor de leaserijder wat daar weer gevolg voor kan hebben.

Laat ik zo zeggen dat mijn leasemaatschappij (athlon/centraalbeheer) lastig doet op dit vlak. Ik had verwacht een paar 100€ per jaar extra te hebben, die vlieger gaat niet op lijkt het.

  • Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:37
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:50:
Gisteren ook even met de OR vertegenwoordiger gesproken over dit punt binnen onze multinational. Dit staat nog niet op de agenda (dus geen concrete plannen in die richting), noch verwacht hij dat daar iets van gaat komen. Het wordt namelijk bijzonder lastig dit langs de OR te krijgen :-)

Het bedrijf snijdt zich namelijk in de vingers mochten enige voornemens zijn in deze richting, aangezien werknemers dan simpelweg weigeren thuis te laden en dit dan wel op de openbare paal op de hoek van de straat gaan doen, effectief de kosten ruim verdubbelend richting werkgever. Blijft een kosten/baten verhaaltje. Je gaat er meer op verliezen dan winnen.

Dus die battle gaart er, in ieder geval bij ons, ws niet komen.
Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?

Met gestrekt been.


  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:48
Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?
Ik heb heel veel bij kantoor geladen. Reden daarvoor was dat ik dan wat minder verschuivingen in financien had. In de zin van dat ik een voorschot aan de energiemaatschappij betaal en het achteraf pas terugkreeg van de lease maatschappij. Ook om mijn energie verbruik wat "zuiverder" te hebben hoeveel ik nu daadwerkelijk gebruik in huis.

Daar zijn misschien andere, praktische oplossingen voor, maar zo heb ik het tot aan eind vorig jaar gedaan. Sinds januari laad ik praktisch alleen nog maar thuis, vanwege de EREs.

Ik weet niet of ik het dan weer zou omdraaien of dat ik door blijf gaan zoals nu.

[ Voor 5% gewijzigd door PTish op 19-05-2026 14:36 ]

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je niet meer thuios laden? Als je dat nu zonder ERE ook doet, waarom verandert dat als de baten (die je nooit gehad hebt) naar je werkgever gaan?
Het wordt dan meer een principe kwestie ;-).

Sowieso wordt het in 2027 toch al een ander verhaal, omdat mijn energiemix dan veranderd.
Volstaat voor mij nu dat er geen intenties zijn hier wat mee te doen, noch in de toekomst.

[ Voor 22% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 14:39 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:37
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Het wordt dan meer een principe kwestie ;-).
Tja. Beetje triest wel.

Met gestrekt been.


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Artbij schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Tja. Beetje triest wel.
Dat mag ;-). En als die hele ERE niet doorgaat, ook goed. Maar de werkgever gaat niet ineens mij:

a) verplichten het te doen en b) nog verplichten dit af te dragen ook.

[ Voor 34% gewijzigd door -PeeWee- op 19-05-2026 14:41 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

JB

Cédric roelt!

Netsrek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Laat ik zo zeggen dat mijn leasemaatschappij (athlon/centraalbeheer) lastig doet op dit vlak. Ik had verwacht een paar 100€ per jaar extra te hebben, die vlieger gaat niet op lijkt het.
Hoe doen die lastig dan? Of is de laadpaal van hun?

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.