Enige dat zou kunnen is dat de zonnepanelen een MID meter krijgen en je eenzelfde saldering hebt als met de laadpaal. Alleen kun je dan natuurlijk dubbel voordeel hebben
Salderen maakt niet uit op welk contract, is gewoon afname - teruglevering, ongeacht de bron
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Begreep dat Joulo nog samen met Zaptec werken aan betere integratie met Zaptec zodat je geen username/password met eigenaar rechten hoeft te geven. Dus nog even geduld kennelijk.joostdevriesede schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:27:
[...]
Je moet toch helaas eigenaar rechten geven in je zaptec account als je Joulo hebt. Met gebruiker rechten werkt het niet. Nog even nagevraagd bij de helpdesk, maar die gaven aan dat als ik geen laadsessies zie in het zaptec portal met gebruikers rechten dat zij ze dan ook niet konden zien. Nu maar eigenaar rechten gegeven aan een extra gebruiker zodat ik in ieder geval niet mijn eigen wachtwoord hoef te delen. Maar is weinig vooruitgang zo tov het eigen account opgeven wat ook eigenaar rechten heeft.
Joost de Vries
Maar maar, mijn energieleverancier belooft mij 100% groene stroom te leveren.BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Welk energiecontract je hebt is toch niet het onderwerp? Zijn bewering was dat teruggeleverde stroom per definitie groen was. Terugleveren kan zowel met zonnepanelen als met een thuisbatterij. Ook is het lastig om aan te kunnen tonen dat (op bepaalde momenten) de stroom door je laadpaal uit 100% groene stroom bestaat.
Dat is een onmogelijke belofte. Er ligt geen leverancier specifieke kabel richting jouw woning.naffffffffff schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Maar maar, mijn energieleverancier belooft mij 100% groene stroom te leveren.
Wat de leverancier probeert te zeggen is dat zij het aandeel van jouw afname voor 100% op het net brengen. Daarmee draag je hooguit bij aan een groenere mix.
Maar deze open deur had je waarschijnlijk zelf ook al ingevuld
Dat maakt niet uit voor de ERE. Elke particulier zit gebonden aan de 'landelijke mix' van (even uit mijn hoofd) ongeveer 51%. Zo is de regelgeving opgesteld.naffffffffff schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Maar maar, mijn energieleverancier belooft mij 100% groene stroom te leveren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
We hebben het hier over de ETS2-regeling. Energieleveranciers gaan dan CO2-heffingen berekenen aan consumenten. De vraag was of je dan teruggeleverde stroom kunt salderen met de afgenomen stroom (voor die ETS2-heffingen dus!). Bij de geleverde stroom wordt uitgegaan van een percentage fossiele en een percentage groene energie (nu ongeveer 50%). Opgewekte stroom is dan theoretisch twee keer zoveel waard omdat die 100% groen is. Heeft dus niets met vraag en aanbod te maken. Het gaat hier enkel om de CO2-heffing.BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:54:
[...]
Dat is dus niet waar omdat je ook kan salderen met een thuisbatterij en dat is dan niet per definitie groene stroom. Ook de bewering dat groene stroom terugleveren 2x zo veel waard is, is ook niet waar omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod.
Wordt ETS2 wel toegepast op elektriciteit? Bij mijn weten gaat Nederland het -voor particulieren- alleen doen op aardgas, benzine en diesel?pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]
We hebben het hier over de ETS2-regeling. Energieleveranciers gaan dan CO2-heffingen berekenen aan consumenten. De vraag was of je dan teruggeleverde stroom kunt salderen met de afgenomen stroom (voor die ETS2-heffingen dus!). Bij de geleverde stroom wordt uitgegaan van een percentage fossiele en een percentage groene energie (nu ongeveer 50%). Opgewekte stroom is dan theoretisch twee keer zoveel waard omdat die 100% groen is. Heeft dus niets met vraag en aanbod te maken. Het gaat hier enkel om de CO2-heffing.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het ging over salderen van teruggeleverde stroom via zonnepanelen. Dan moet je eerst kunnen aantonen dat het stroom is die is opgewekt met zonnepanelen en dat is erg lastig voor een huishouden. Ook al kun je aantonen dat het duurzaam is, dan nog hangt de prijs sterk af van vraag en aanbod. De kale prijs van zonnestroom is vaak negatief terwijl die van grijze stroom positief is.pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]
We hebben het hier over de ETS2-regeling. Energieleveranciers gaan dan CO2-heffingen berekenen aan consumenten. De vraag was of je dan teruggeleverde stroom kunt salderen met de afgenomen stroom (voor die ETS2-heffingen dus!). Bij de geleverde stroom wordt uitgegaan van een percentage fossiele en een percentage groene energie (nu ongeveer 50%). Opgewekte stroom is dan theoretisch twee keer zoveel waard omdat die 100% groen is. Heeft dus niets met vraag en aanbod te maken. Het gaat hier enkel om de CO2-heffing.
En eigenlijk wat jij afvraagt: ik lever groene stroom terug die ik niet nodig heb. Neem later een mix van grijze en groene stroom af via mijn laadpaal die ik saldeer. Krijg ik dan 100% van de ere regeling ipv 50%?
Wat verwacht je zelf ...
Heb jij contact met Joulo? Ben hier wel benieuwd naar. Kan je ons op de hoogte houden? Ook hoeveel geduld we nog moeten hebben?joostdevriesede schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Begreep dat Joulo nog samen met Zaptec werken aan betere integratie met Zaptec zodat je geen username/password met eigenaar rechten hoeft te geven. Dus nog even geduld kennelijk.
edit:
ik zal beter lezen :-)
ik zal beter lezen :-)
[ Voor 77% gewijzigd door RetroHead op 13-05-2026 18:53 ]
Do more
Ik zie vandaag al twee keer referrals van Joulo voorbij komen. Ik wil daar misschien straks ook heen. Is het een idee om een soort refferal pool te maken hier? Ik weet niet of dat mag van de mod?
Volgens mij is het juist best wel overduidelijk dat referrals in dit forum niet de bedoeling zijn
In de huisregels en onderaan dit forum:Currry schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:43:
Ik zie vandaag al twee keer referrals van Joulo voorbij komen. Ik wil daar misschien straks ook heen. Is het een idee om een soort refferal pool te maken hier? Ik weet niet of dat mag van de mod?
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan
In zag het. Als referrals niet op Tweakers horen dan houdt het op, maar als het is om het topic niet te vervuilen kan een Excel in de TS misschien een oplossing zijn. Maar kan mij voorstellen dat het eerste de reden is.
Het is het eerste. Gewoon niet de bedoeling.Currry schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:53:
In zag het. Als referrals niet op Tweakers horen dan houdt het op, maar als het is om het topic niet te vervuilen kan een Excel in de TS misschien een oplossing zijn. Maar kan mij voorstellen dat het eerste de reden is.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
In een eerdere response zei ik al dat aantonen inderdaad lastig zou zijn. Nu reageerde ik enkel op 'omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod'. En dat is dus niet relevant omdat het enkel over het salderen van de certificaten gaat.BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:41:
[...]
Het ging over salderen van teruggeleverde stroom via zonnepanelen. Dan moet je eerst kunnen aantonen dat het stroom is die is opgewekt met zonnepanelen en dat is erg lastig voor een huishouden. Ook al kun je aantonen dat het duurzaam is, dan nog hangt de prijs sterk af van vraag en aanbod. De kale prijs van zonnestroom is vaak negatief terwijl die van grijze stroom positief is.
En eigenlijk wat jij afvraagt: ik lever groene stroom terug die ik niet nodig heb. Neem later een mix van grijze en groene stroom af via mijn laadpaal die ik saldeer. Krijg ik dan 100% van de ere regeling ipv 50%?
Wat verwacht je zelf ...
O, dat zou zomaar kunnen. Ik reageerde ook maar een vraag/stelling van iemand anders. Aardgas terug leveren heb ik inderdaad nog niet van gehoordPr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:35:
[...]
Wordt ETS2 wel toegepast op elektriciteit? Bij mijn weten gaat Nederland het -voor particulieren- alleen doen op aardgas, benzine en diesel?
Update: Elektriciteit valt er inderdaad niet onder. Dat blijft onder ETS1 vallen, waarbij de centrales worden belast.
[ Voor 12% gewijzigd door pzijde op 13-05-2026 23:05 ]
We betalen al sinds 2005 ETS1 via de producent. Elektriciteit opgewekt met fossiele bronnen, daar betaalt de producent ETS over, dat komt uiteindelijk in het tarief terecht natuurlijk.Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:35:
[...]
Wordt ETS2 wel toegepast op elektriciteit? Bij mijn weten gaat Nederland het -voor particulieren- alleen doen op aardgas, benzine en diesel?
M3P - M3LR - 6320Wp
Je zou toch denken dat de geproduceerde van een warmtepomp ook ERE certificaten moet opleveren... Kan er (nog) nergens iets over vinden.
Nee. Het gaat om compenseren van brandstof uitstoot in transport.denneappel schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 06:49:
Je zou toch denken dat de geproduceerde van een warmtepomp ook ERE certificaten moet opleveren... Kan er (nog) nergens iets over vinden.
M3P - M3LR - 6320Wp
Van een bevriende broker gehoord dat een eerste partij al een groot deel van de over dit jaar in te boeken ERE’s heeft verkocht in de markt zonder dat het inboekregister open is. Redelijk risico dus, zonder dat de verificateur ernaar heeft gekeken. Onder andere daarom is er een korting gegeven van 7,5% bij de verkoop. Partij geeft op de website aan dat ze direct handelen, maar is dus via een broker gehandeld. Begint met een Z
Cowboys, of is dit verkapte concurrentie berichtgeving
[ Voor 78% gewijzigd door Steef op 14-05-2026 10:44 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Lekker zo een inboeker. Je zal er maar klant van zijn. Lekker uit de naam van jou, korting geven. (Lekker makkelijk)Jvjadoe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:03:
Van een bevriende broker gehoord dat een eerste partij al een groot deel van de over dit jaar in te boeken ERE’s heeft verkocht in de markt zonder dat het inboekregister open is. Redelijk risico dus, zonder dat de verificateur ernaar heeft gekeken. Onder andere daarom is er een korting gegeven van 7,5% bij de verkoop. Partij geeft op de website aan dat ze direct handelen, maar is dus via een broker gehandeld. Begint met een Z
Met een enorm risico. Gelukkig zit ik niet bij Z.
Terug geleverde groene stroom door o.a. huishoudens is niet 2x zo veel waard zoals je eerder beweerde.pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:58:
[...]
In een eerdere response zei ik al dat aantonen inderdaad lastig zou zijn. Nu reageerde ik enkel op 'omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod'. En dat is dus niet relevant omdat het enkel over het salderen van de certificaten gaat.
Er zijn weinig huishoudens met zonnepanelen waar de stroom die ze verbruiken voor 50% of meer komt van rechtstreeks opgewekte stroom door die zonnepanelen.
Gemiddeld wordt 70% van de opgewekte stroom door huishoudens teruggeleverd aan het net. Als je terug levert is dat geen CO2 besparing. Zeker niet als er dan minder vraag is naar stroom dan aanbod.
Ik ben ook heel benieuwd hoe transparant de inboekers zijn straks over de waarde waarvoor de ERE zijn verkocht.
Je hebt best kans dat ze zeggen het is 10c en in werkelijkheid 20c is.
Leuk dan de lage fee 😉
Je hebt best kans dat ze zeggen het is 10c en in werkelijkheid 20c is.
Leuk dan de lage fee 😉
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Referrals zijn nogsteeds niet toegestaan, gelieve er ook niet op reageren, dat maakt het opruimen alleen maar moeilijker. En grote dank voor de TR's
Staat gewoon op hun website toch: https://www.zeres.nl/nieuws/zeres-verkoopt-ere-certificatenJvjadoe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:03:
Van een bevriende broker gehoord dat een eerste partij al een groot deel van de over dit jaar in te boeken ERE’s heeft verkocht in de markt zonder dat het inboekregister open is. Redelijk risico dus, zonder dat de verificateur ernaar heeft gekeken. Onder andere daarom is er een korting gegeven van 7,5% bij de verkoop. Partij geeft op de website aan dat ze direct handelen, maar is dus via een broker gehandeld. Begint met een Z
Zeres is groot genoeg om het risico financieel af te kunnen dekken.vahazabe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:25:
[...]
Staat gewoon op hun website toch: https://www.zeres.nl/nieuws/zeres-verkoopt-ere-certificaten
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Interessante ontwikkeling. 12 cent/ kWh klinkt in eerste instantie zonder aftrek commissie omdat een particulier 19% commissie betaalt en een zakelijk klant 16%. Maar dat is dan weer tegenstrijdig met de rekenvoorbeelden op hun website.vahazabe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:25:
[...]
Staat gewoon op hun website toch: https://www.zeres.nl/nieuws/zeres-verkoopt-ere-certificaten
Verder: gaat die "zekerheid" alleen voor laadstroom dat is afgenomen in het eerste kwartaal?
Dus als een nieuwe klant zich nu aanmeldt ontvangt hij met terugwerkende kracht die 12 cent/ kWh voor de laadstroom afgenomen in Q1 en de rest die is afgenomen vanaf april en later nog een verrassing?
Er staat bij dat die prijs voor heel 2026 zal gelden. Ze garanderen dus 12c per kWh.BartjeBoos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:39:
[...]
Interessante ontwikkeling. 12 cent/ kWh klinkt in eerste instantie zonder aftrek commissie omdat een particulier 19% commissie betaalt en een zakelijk klant 16%. Maar dat is dan weer tegenstrijdig met de rekenvoorbeelden op hun website.
Verder: gaat die "zekerheid" alleen voor laadstroom dat is afgenomen in het eerste kwartaal?
Dus als een nieuwe klant zich nu aanmeldt ontvangt hij met terugwerkende kracht die 12 cent/ kWh voor de laadstroom afgenomen in Q1 en de rest die is afgenomen vanaf april en later nog een verrassing?
En dat is na aftrek commissie. (wat je dus uitbetaald krijgt).
Dat betekent ook dat eventuele hogere inkomsten in de zak van Zeres verdwijnen (en verliezen ook)
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
"En dat is na aftrek commissie. (wat je dus uitbetaald krijgt). "-PeeWee- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Er staat bij dat die prijs voor heel 2026 zal gelden. Ze garanderen dus 12c per kWh.
En dat is na aftrek commissie. (wat je dus uitbetaald krijgt).
Dat betekent ook dat eventuele hogere inkomsten in de zak van Zeres verdwijnen (en verliezen ook)
Wat je nu zegt is dat het percentage commissie een wassen neus blijkt te zijn bij Zeres. Immers particulieren "betalen" 19% en zakelijke 16%.
Als het voor de laadstroom die wordt afgenomen gedurende dit hele jaar dan meldt ik mij pas ergens in december bij een inboeker. Of dat bij zeres is of een andere hangt af van de koers ontwikkeling van de ere ...
Op hun website staat dat ze geen vaste opbrengst garanderen: https://www.zeres.nl/werkwijze/
[ Voor 7% gewijzigd door BartjeBoos op 14-05-2026 16:49 ]
Het gaat er meer om dat hier eerder in het forum werd gepost dat men direct met een Shell handelt waardoor de beste prijs gerealiseerd zou worden.-PeeWee- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Zeres is groot genoeg om het risico financieel af te kunnen dekken.
En nu verkoopt met een flinke korting tov marktprijs. Prijs is 0,165 per kWh nu. Dus meer een transparantie ding. En wat heeft het met financieel risico te maken? Door alles nu te verkopen is dat er toch niet meer evenals dat er geen upside meer is?
Zelf ingeschreven bij Laadloon dus maakt me niet uit😉
Peblar koppeling met Joulo zou 22 mei moeten werken. Zie:
https://joulo.nl/blog/peblar-integratie-live-22-mei-2026
https://joulo.nl/blog/peblar-integratie-live-22-mei-2026
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Waar staat die actuele ERE prijs? Is daar een objectieve en actuele bron voor?Jvjadoe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Het gaat er meer om dat hier eerder in het forum werd gepost dat men direct met een Shell handelt waardoor de beste prijs gerealiseerd zou worden.
En nu verkoopt met een flinke korting tov marktprijs. Prijs is 0,165 per kWh nu. Dus meer een transparantie ding. En wat heeft het met financieel risico te maken? Door alles nu te verkopen is dat er toch niet meer evenals dat er geen upside meer is?
Zelf ingeschreven bij Laadloon dus maakt me niet uit😉
En @rogervdh zou wellicht die informatie in de start post gezet kunnen worden?
Ja maar dit betekent dus dat ik de OCCP koppeling met 50five moet verbreken voor de kosten die ik via mijn werk vergoed krijg?Ophidian schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:32:
Peblar koppeling met Joulo zou 22 mei moeten werken. Zie:
https://joulo.nl/blog/peblar-integratie-live-22-mei-2026
Via een aantal traders en brokers kan je een wekelijkse prijs update krijgen. Bijvoorbeeld; SFI Green markets.helloitsme schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:09:
[...]
Waar staat die actuele ERE prijs? Is daar een objectieve en actuele bron voor?
En @rogervdh zou wellicht die informatie in de start post gezet kunnen worden?
Je kan je inschrijven via: https://sfigreenmarkets.us14.list-manage.com/subscribe?u=c03816db4efa911bf1ce6f50f&id=2490c9b914
Vorige week was de prijs voor LRE-E; BID 0.48, OFFER 0.50.
Dat een kleine speler zoals Zeres een korting geeft is niet zo vreemd. Een inboeker heeft nu eenmaal met 2 partijen te maken (laadpaal eigenaar en co2 uitstoter). Dat een inboeker afspraken maakt met co2 uitstoters van: we kijken aan het eind van ieder kwartaal wat de gemiddelde prijs was en daar krijg je nog eens een x% korting op. Dit is in mijn ogen prima. Alleen is dat niet wat Zeres op hun website communiceren: "We garanderen geen vaste opbrengst — de ERE-markt fluctueert (€ 0,40–€ 0,51). We timen de verkoop voor een maximale opbrengst."Jvjadoe schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Het gaat er meer om dat hier eerder in het forum werd gepost dat men direct met een Shell handelt waardoor de beste prijs gerealiseerd zou worden.
En nu verkoopt met een flinke korting tov marktprijs. Prijs is 0,165 per kWh nu. Dus meer een transparantie ding. En wat heeft het met financieel risico te maken? Door alles nu te verkopen is dat er toch niet meer evenals dat er geen upside meer is?
Zelf ingeschreven bij Laadloon dus maakt me niet uit😉
Met terugwerkende kracht zelfs! Dat is zeker niet altijd het geval bij andere inboekers.Ophidian schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:32:
Peblar koppeling met Joulo zou 22 mei moeten werken. Zie:
https://joulo.nl/blog/peblar-integratie-live-22-mei-2026
Eens, maar voor zover ik begrijp zit de korting in het naar voren halen van de betaling voordat het inboekregister open is. Gezien de koper pas nodig heeft in 2027. Dus omdat je nu uit laat betalen lopen ze dan rente etc. misBartjeBoos schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Dat een kleine speler zoals Zeres een korting geeft is niet zo vreemd. Een inboeker heeft nu eenmaal met 2 partijen te maken (laadpaal eigenaar en co2 uitstoter). Dat een inboeker afspraken maakt met co2 uitstoters van: we kijken aan het eind van ieder kwartaal wat de gemiddelde prijs was en daar krijg je nog eens een x% korting op. Dit is in mijn ogen prima. Alleen is dat niet wat Zeres op hun website communiceren: "We garanderen geen vaste opbrengst — de ERE-markt fluctueert (€ 0,40–€ 0,51). We timen de verkoop voor een maximale opbrengst."
Inderdaad. Ik weet niet hoe ze dat willen gaan uitlezen, maar OCPP support dat niet.hvandijk110 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Met terugwerkende kracht zelfs! Dat is zeker niet altijd het geval bij andere inboekers.
Edit: misschien heeft Joulo samen met Peblar iets gemaakt, bijv. op basis van OCPP DataTransfer waarmee je custom data kan uitwisselen. Dat zou heel cool zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 15-05-2026 12:04 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat zou idd mooi zijn.RichieB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Edit: misschien heeft Joulo samen met Peblar iets gemaakt, bijv. op basis van OCPP DataTransfer waarmee je custom data kan uitwisselen. Dat zou heel cool zijn.
Ik hoop, dat Joulo wel met die koppeling het lokale beheer (webinterface) in tact laat. Anders wordt het wellicht toch de proxy-splitter van Joulo.
Ja. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom men denkt dat dit voor Joulo anders zou zijn. Er is gewoon een standaard voor het uitlezen van de laadpaal, wees blij dat niet iedereen houtje-touwtje-oplossingen aan het bedenken is.turkeyhakan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:13:
[...]
Ja maar dit betekent dus dat ik de OCCP koppeling met 50five moet verbreken voor de kosten die ik via mijn werk vergoed krijg?
Je kunt volgens mij wel de OCPP-proxy van Joulo gebruiken (of zelf draaien) zodat je laadsessies ook naar 50Five gaan.
Hoe werkt dit precies?Sandro! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Ja. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom men denkt dat dit voor Joulo anders zou zijn. Er is gewoon een standaard voor het uitlezen van de laadpaal, wees blij dat niet iedereen houtje-touwtje-oplossingen aan het bedenken is.
Je kunt volgens mij wel de OCPP-proxy van Joulo gebruiken (of zelf draaien) zodat je laadsessies ook naar 50Five gaan.
Ik denk dat Joulo dat het best kan uitleggen:
Joulo OCPP Proxy — Splits je laadstation naar meerdere CSMS
Je stelt dus een ander endpoint in op je laadpaal, waar al je data naartoe gaat. Vervolgens stuurt dat endpoint je data heen en weer naar je primaire OCPP-provider, in jouw geval 50Five. Daarnaast stuurt dat endpoint dezelfde data naar Joulo en/of andere partijen, zodat die kunnen meelezen (maar geen commando's kunnen sturen).
€ 1 per maand :-) Hopelijk bouwt Peblar zelf de mogelijkheid in om te mirrorren! THanks voor de tip!!Sandro! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat Joulo dat het best kan uitleggen:
Joulo OCPP Proxy — Splits je laadstation naar meerdere CSMS
Je stelt dus een ander endpoint in op je laadpaal, waar al je data naartoe gaat. Vervolgens stuurt dat endpoint je data heen en weer naar je primaire OCPP-provider, in jouw geval 50Five. Daarnaast stuurt dat endpoint dezelfde data naar Joulo en/of andere partijen, zodat die kunnen meelezen (maar geen commando's kunnen sturen).
Een laadpaal met meerdere OCPP endpoints en dat je dan per endpoint Read-Write of Read-Only kan instellen, dat zou inderdaad vernieuwend zijn!
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar 50five kun je toch via hun eigen platform koppelen?turkeyhakan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:13:
[...]
Ja maar dit betekent dus dat ik de OCCP koppeling met 50five moet verbreken voor de kosten die ik via mijn werk vergoed krijg?
https://joulo.nl/platform/50five
Luisteren is moeilijk voor sommigen, dus laat maar zitten. Is sowieso niet relevant, want inmiddels weet ik dat de levering van elektriciteit niet onder de ETS2-regeling valt.BartjeBoos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:32:
[...]
Terug geleverde groene stroom door o.a. huishoudens is niet 2x zo veel waard zoals je eerder beweerde.
Er zijn weinig huishoudens met zonnepanelen waar de stroom die ze verbruiken voor 50% of meer komt van rechtstreeks opgewekte stroom door die zonnepanelen.
Gemiddeld wordt 70% van de opgewekte stroom door huishoudens teruggeleverd aan het net. Als je terug levert is dat geen CO2 besparing. Zeker niet als er dan minder vraag is naar stroom dan aanbod.
[ Voor 8% gewijzigd door pzijde op 15-05-2026 15:46 ]
Inmiddels heb ik van Coolblue een BlueBuilt laadpaal specificaties document gekregen waar inderdaad in staat dat het om een MID meter gaat, maar geen certificaten / certificaatnummers. Ik vraag nog even door.Mike.Litoris schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:41:
[...]
Heb je hier wellicht al wat meer info over gekregen?
Ik vermoed dat ze die dus niet beschikbaar hebben bij CB / Hoppenbrouwers.
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Uit nieuwsgierigheid eens een mail gestuurd naar Joulo wanneer daadwerkelijk de eerste uitbetaling gedaan wordt.
Ik lees van alles maar nergens lees je echt wanneer de regeling daadwerkelijk start met uitbetalen.
Hun antwoord:
Eerste uitbetaling volgt in Q3.
De regeling is 31 maart 2026 goedgekeurd, op 5 mei gepubliceerd in de staatscourant en geld met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026.
Het wachten is op de rekeningen van het REV/NEa zodat de ERE's kunnen worden ingeboekt en verkocht. Verwacht eind juni/juli.
Ik lees van alles maar nergens lees je echt wanneer de regeling daadwerkelijk start met uitbetalen.
Hun antwoord:
Eerste uitbetaling volgt in Q3.
De regeling is 31 maart 2026 goedgekeurd, op 5 mei gepubliceerd in de staatscourant en geld met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026.
Het wachten is op de rekeningen van het REV/NEa zodat de ERE's kunnen worden ingeboekt en verkocht. Verwacht eind juni/juli.
De laadpunten die Coolblue heeft verkocht zijn of Alfen of whitelabel van Peblar en dan de business variant en daarmee mid gecertificeerd. Dit kan je zien aan de M(jaartal), bijvoorbeeld M23 die op de sticker staan aan de zijkant. Zou wel mooi zijn als de certificaten nog ergens zijn inderdaadSteef schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Inmiddels heb ik van Coolblue een BlueBuilt laadpaal specificaties document gekregen waar inderdaad in staat dat het om een MID meter gaat, maar geen certificaten / certificaatnummers. Ik vraag nog even door.
Ik vermoed dat ze die dus niet beschikbaar hebben bij CB / Hoppenbrouwers.
Het is inderdaad duidelijk dat ze een MID meter hebben en waarschijnlijk gecertificeerd zijn, maar de bijbehorende documenten heb ik nog niet boven water weten te krijgenBob Lieftink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:18:
[...]
De laadpunten die Coolblue heeft verkocht zijn of Alfen of whitelabel van Peblar en dan de business variant en daarmee mid gecertificeerd. Dit kan je zien aan de M(jaartal), bijvoorbeeld M23 die op de sticker staan aan de zijkant. Zou wel mooi zijn als de certificaten nog ergens zijn inderdaad
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Als je met 50five integratie werkt heb je de peblar integratie toch helemaal niet nodig?turkeyhakan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:13:
[...]
Ja maar dit betekent dus dat ik de OCCP koppeling met 50five moet verbreken voor de kosten die ik via mijn werk vergoed krijg?
@Solarsparc @GVR goede tip!! Bedankt hiervoor. Helaas zit er bij ons nog een andere partij tussen. De paal wordt dus beheerd door 50five, maar de verrekening gaat via Q8/Tango. Die laatste partij verzorgd de facturatie. Ik weet niet precies hoe ik dit in het geheel moet zien.
Thanks! Ben benieuwd. Ik zit nog te kloten dat ik mijn laadpaal portaal niet in kan omdat ik mijn inlog gegevens niet heb (vorige woning eigenaar ook niet meer). Van coolblue geen reactie bij aanvraag van de gegevens 😑.Steef schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Inmiddels heb ik van Coolblue een BlueBuilt laadpaal specificaties document gekregen waar inderdaad in staat dat het om een MID meter gaat, maar geen certificaten / certificaatnummers. Ik vraag nog even door.
Ik vermoed dat ze die dus niet beschikbaar hebben bij CB / Hoppenbrouwers.
Wanneer gaan ze het eigenlijk écht in gang zetten?
Er moet toch nog ergens een besluit genomen worden?
Er moet toch nog ergens een besluit genomen worden?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Wie zou er na de tweede en eerste kamer nog besluiten moeten nemen?NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:03:
Wanneer gaan ze het eigenlijk écht in gang zetten?
Er moet toch nog ergens een besluit genomen worden?
De koning moet tekenen en dan publicatie in de staatscourant.Shutdown98 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:11:
[...]
Wie zou er na de tweede en eerste kamer nog besluiten moeten nemen?
Dan pas is een wet/regel officieel van kracht.
Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee) V-moto CPx 2 025
De Regeling energie vervoer (RED III-uitvoeringsregeling), bekend als de ERE-regeling, is op 5 mei 2026 gepubliceerd in Stcrt. 2026 nr. 15748.Daantjezoveel schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:15:
[...]
De koning moet tekenen en dan publicatie in de staatscourant.
Dan pas is een wet/regel officieel van kracht.
Voor een ministeriële regeling (waar het tot voor kort nog op wachtte) is dan weer geen handtekening van de koning nodig.Daantjezoveel schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:15:
[...]
De koning moet tekenen en dan publicatie in de staatscourant.
Dan pas is een wet/regel officieel van kracht.
Nadat de Wet eerder al op 21 april 2026 werd gepubliceerd in het Staatsblad, is op 5 mei ook de Regeling gepubliceerd in de Staatscourant. Voor 100% official moet het Besluit ook nog in het Staatsblad. Maar dat is een formaliteit.hherrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:31:
[...]
Voor een ministeriële regeling (waar het tot voor kort nog op wachtte) is dan weer geen handtekening van de koning nodig.Wel publicatie in de Staatscourant, waar @Shutdown98 al op wees.
Ik zie ruwweg deze opties:turkeyhakan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:48:
@Solarsparc @GVR goede tip!! Bedankt hiervoor. Helaas zit er bij ons nog een andere partij tussen.
- Vragen of je de accountgegevens mag van 50five
- Mag je die niet, dan vraag je of zij voor je willen koppelen met de account
- Bij een "nee" in beide bovenstaande gevallen of omdat je gewoon geen gezeur wilt: proxy.
Je hebt wel voldoende toegang nodig tot de paal om de OCPP-koppeling te wijzigen, als je de proxy wilt gebruiken.
Dat is een vraag voor werkgever, 50five en/of Tango/Q8. Ik kan alleen aannames doen, ik neem aan dat 50Five voor jou een backendaccount draait die net zo werkt als alle accounts bij hen, en Q8/Tango haalt de gegevens op met die account en verwerkt ze verder. In principe zou je de gegevens van Q8/Tango dan niet nodig hebben, je hoeft immers alleen kWh's, maar zij zouden wel eens de "gatekeeper" van je account kunnen zijn. Zit niet veel anders op dan wat rondvragen, iemand zal het je wel uitleggen.De paal wordt dus beheerd door 50five, maar de verrekening gaat via Q8/Tango. Die laatste partij verzorgd de facturatie.
Ik weet niet precies hoe ik dit in het geheel moet zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 15-05-2026 20:29 ]
Wat hebben de certificaten voor meerwaarde?Bob Lieftink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:18:
[...]
De laadpunten die Coolblue heeft verkocht zijn of Alfen of whitelabel van Peblar en dan de business variant en daarmee mid gecertificeerd. Dit kan je zien aan de M(jaartal), bijvoorbeeld M23 die op de sticker staan aan de zijkant. Zou wel mooi zijn als de certificaten nog ergens zijn inderdaad
Ik heb een Easee Charge Max MID gekocht maar er zat geen certificaat bij.
Als het maar om een laadpaal gaat waar er volgens de fabrikant een MID meter in zit lijkt mij
Handigste lijkt toch wel gewoon te registreren voor ERE bij 50five, foolproof
Zal wel niet de goedkoopste worden
Zal wel niet de goedkoopste worden
Jij hebt dit probleem niet, want:Kevin1990 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:34:
[...]
Wat hebben de certificaten voor meerwaarde?
Ik heb een Easee Charge Max MID gekocht maar er zat geen certificaat bij.
Als het maar om een laadpaal gaat waar er volgens de fabrikant een MID meter in zit lijkt mij
https://download.easee.co...onformity-signert-pdf.pdf
Sommige inboekers zullen waarschijnlijk ook akkoord gaan met het certificaat van alleen de MID-meter plus de aannemelijkheid dat die vanaf fabriek aanwezig was.
Een productregel van een factuur van CoolBlue is misschien net wat te summier voor veel inboekers.
Is er zoiets ook van Alfen? Ik zie wel een MID vermelding staan in een product brochure. Maar niet zo'n 'officiele' verklaring.Solarsparc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:38:
[...]
Jij hebt dit probleem niet, want:
https://download.easee.co...onformity-signert-pdf.pdf
Sommige inboekers zullen waarschijnlijk ook akkoord gaan met het certificaat van alleen de MID-meter plus de aannemelijkheid dat die vanaf fabriek aanwezig was.
Een productregel van een factuur van CoolBlue is misschien net wat te summier voor veel inboekers.
In een soortgelijk document staat MID namelijk niet benoemd: https://eu-assets.contentstack.com/v3/assets/blt08d332658a89f766/blt6727513462547d9f/691efb78720d0a61b1eb1470/DoC_NL_1.0_Eve_Single_Pro-line.pdf
[ Voor 23% gewijzigd door helloitsme op 16-05-2026 07:27 ]
Nee. Al door beide Kamers heenNiGeLaToR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:03:
Wanneer gaan ze het eigenlijk écht in gang zetten?
Er moet toch nog ergens een besluit genomen worden?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bob Lieftink schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:04:
[...]
Nadat de Wet eerder al op 21 april 2026 werd gepubliceerd in het Staatsblad, is op 5 mei ook de Regeling gepubliceerd in de Staatscourant. Voor 100% official moet het Besluit ook nog in het Staatsblad. Maar dat is een formaliteit.
Thanks!
Dan de vervolgvraag: waar wachten ze nog op?
Qua definitief maken en vergoedingen uitkeren?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
het online handelsregister wordt momenteel vernieuwd vanuit een eerdere systematiek. Dit is nog niet gereed en dus nog niet open voor emissiehandel, en daarom wordt er dus ook nog niet uitgekeerdNiGeLaToR schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:02:
[...]
[...]
Thanks!
Dan de vervolgvraag: waar wachten ze nog op?
Qua definitief maken en vergoedingen uitkeren?
Ik heb nog even goed in de handleiding gekekenMike.Litoris schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Thanks! Ben benieuwd. Ik zit nog te kloten dat ik mijn laadpaal portaal niet in kan omdat ik mijn inlog gegevens niet heb (vorige woning eigenaar ook niet meer). Van coolblue geen reactie bij aanvraag van de gegevens 😑.
De laatste pagina van mijn Coolblue handleiding (voor een peblar white label paal) verwijst naar:
Downloads | Peblar
Daar staan documenten voor "Energy Meter Certifications":
T12409R4.pdf
CE-383-kWh-Prodrive-November 2025
Waarom Cooblue daar zelf niet mee komt weet ik niet, maar goed - ik denk dat het voor dit type Peblar white-label palen wel goed zit zo.
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Je zit niet in geldnood hoop ik?NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:02:
[...]
[...]
Thanks!
Dan de vervolgvraag: waar wachten ze nog op?
Qua definitief maken en vergoedingen uitkeren?
Heeft je nieuwsgierigheid zoveel averij opgelopen?
Probeer louter te begrijpen waarom iedereen doet alsof het een keer met terugwerkende kracht gaat gebeuren
Maar blijkt deze keer écht te gaan gebeuren
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Ik zag hier enkele vragen over Joulo & de Proxy.
Je kunt Joulo direct aan je backoffice koppelen, zonder dat aanvullende de proxy nodig is. Deze dienst is inclusief.
Ook is de TAG ID uitleesbaar gemaakt via de API. Alle laadsessies worden nu ook in mijn EVCC goed geboekt 😊
Je kunt Joulo direct aan je backoffice koppelen, zonder dat aanvullende de proxy nodig is. Deze dienst is inclusief.
Ook is de TAG ID uitleesbaar gemaakt via de API. Alle laadsessies worden nu ook in mijn EVCC goed geboekt 😊
Opvallend genoeg is deze blog verwijderd. Werkt weer zie ikOphidian schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:32:
Peblar koppeling met Joulo zou 22 mei moeten werken. Zie:
https://joulo.nl/blog/peblar-integratie-live-22-mei-2026
Knip
Volgens mij is de documentatie ook iets aangepast: https://joulo.nl/docs/peblar
De waarschuwing over de update is nieuw, blijkbaar gaat die ongeveer 22 mei uitkomen. Helaas is er geen backend te kiezen waar je een custom URL in kan vullen.
Maar je kan in Joulo de Peblar gegevens er al inzetten. Als de update er is en je de Peblar op managed modus zet met backoffice Joulo, zou het meteen moeten werken. Ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 17-05-2026 14:54 . Reden: Wachtwoord in screenshot ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat klinkt vooral als goed nieuws voor iedereen die niet bij Zeres zit. Hun analisten verwachten dus zeker een hogere prijs dan die 12 cent anders gaan ze die niet vast aanbieden. Net als bij een vast energiecontract is het dus niet slim om voor zo'n vast bedrag te gaan. Ook die jongens weten wat er gaat gebeuren en begroten daar hun prijzen op.-PeeWee- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Er staat bij dat die prijs voor heel 2026 zal gelden. Ze garanderen dus 12c per kWh.
En dat is na aftrek commissie. (wat je dus uitbetaald krijgt).
Dat betekent ook dat eventuele hogere inkomsten in de zak van Zeres verdwijnen (en verliezen ook)
Alleen mensen die niet van risico's/variabele prijzen houden zijn "goed" af bij Zeres.
Ze hebben de prijs vastgelegd voor hun klanten via jaarcontracten met grote bedrijven, dus de klanten lopen daardoor juist geen risico op lagere prijzen. Dit in tegenstelling tot veel andere inboekers waarbij je maar af moet wachten of deze ook zo'n hoge verkoopopbrengst gaan krijgen. En in de termijnmarkt weet er niemand wat er gaat gebeuren. Alle informatie zit verwerkt in de huidige prijzen. Niemand weet hoe de wereld er over 3 maanden uit ziet......AA42 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:35:
[...]
Dat klinkt vooral als goed nieuws voor iedereen die niet bij Zeres zit. Hun analisten verwachten dus zeker een hogere prijs dan die 12 cent anders gaan ze die niet vast aanbieden. Net als bij een vast energiecontract is het dus niet slim om voor zo'n vast bedrag te gaan. Ook die jongens weten wat er gaat gebeuren en begroten daar hun prijzen op.
Alleen mensen die niet van risico's/variabele prijzen houden zijn "goed" af bij Zeres.
Ik heb ook een tijdje een variabel energiecontract gehad tot ik er achter kwam dat een vast contract in mijn situatie voordeliger wasAA42 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:35:
[...]
Dat klinkt vooral als goed nieuws voor iedereen die niet bij Zeres zit. Hun analisten verwachten dus zeker een hogere prijs dan die 12 cent anders gaan ze die niet vast aanbieden. Net als bij een vast energiecontract is het dus niet slim om voor zo'n vast bedrag te gaan. Ook die jongens weten wat er gaat gebeuren en begroten daar hun prijzen op.
Alleen mensen die niet van risico's/variabele prijzen houden zijn "goed" af bij Zeres.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En toen ontdekte je dynamische contracten en voordelen uit flex vermogen aanbieden.TeslaNerd schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:54:
[...]
Ik heb ook een tijdje een variabel energiecontract gehad tot ik er achter kwam dat een vast contract in mijn situatie voordeliger was
M3P - M3LR - 6320Wp
Er is verkocht via een broker. Elke inboekdienstverlener kan nu verkopen en 0.165 per kWh krijgen voordat de fee eraf is. Die betaling van de koper vind dan plaats op het moment dat de koper ook echt aan de verplichting moet voldoen, dus volgend jaar. Omdat Zeres nu al heeft laten betalen hebben ze een korting moeten geven. Dus ja het is een mooie prijs maar eigenlijk betaald de klant voor het feit dat men de betaling naar voren heeft gehaald.mrme12345 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Ze hebben de prijs vastgelegd voor hun klanten via jaarcontracten met grote bedrijven, dus de klanten lopen daardoor juist geen risico op lagere prijzen. Dit in tegenstelling tot veel andere inboekers waarbij je maar af moet wachten of deze ook zo'n hoge verkoopopbrengst gaan krijgen. En in de termijnmarkt weet er niemand wat er gaat gebeuren. Alle informatie zit verwerkt in de huidige prijzen. Niemand weet hoe de wereld er over 3 maanden uit ziet......
Niet heel slim om je OCPP credentials hier te postenOphidian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:59:
[...]
Opvallend genoeg is deze blog verwijderd. Werkt weer zie ikIk zie dat je nu het laadstation wel al kan koppelen in Joulo:
knip
Volgens mij is de documentatie ook iets aangepast: https://joulo.nl/docs/peblar
De waarschuwing over de update is nieuw, blijkbaar gaat die ongeveer 22 mei uitkomen. Helaas is er geen backend te kiezen waar je een custom URL in kan vullen.
Maar je kan in Joulo de Peblar gegevens er al inzetten. Als de update er is en je de Peblar op managed modus zet met backoffice Joulo, zou het meteen moeten werken. Ben benieuwd.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 18-05-2026 09:44 . Reden: Quote edit ]
De bevestiging van koop en betaling (door de co2 uitstoter) kan elk uur/ dag plaats vinden. De druk om te kopen (als hij nog niet alle noodzakelijke ere's heeft) ligt het hoogst rond einde Q1. De uitbetaling aan de laadpaal eigenaar door Zeres vindt pas plaats als de ere's werkelijk zijn verkocht. Dus als Zeres in Q3 en Q4 vindt dat ze te weinig krijgen voor de ere's verkopen ze het een kwartaal later.Jvjadoe schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Er is verkocht via een broker. Elke inboekdienstverlener kan nu verkopen en 0.165 per kWh krijgen voordat de fee eraf is. Die betaling van de koper vind dan plaats op het moment dat de koper ook echt aan de verplichting moet voldoen, dus volgend jaar. Omdat Zeres nu al heeft laten betalen hebben ze een korting moeten geven. Dus ja het is een mooie prijs maar eigenlijk betaald de klant voor het feit dat men de betaling naar voren heeft gehaald.
Wat je door elkaar haalt is dat de Ere’s zijn verkocht alleen nog niet kunnen worden geleverd. Dus als je de opbrengsten eerder wil zoals gebeurt en bevestigd op de website, moet je een korting geven voor de onzekerheid van en omdat de koper rente inkomsten misloopt.BartjeBoos schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:57:
[...]
De bevestiging van koop en betaling (door de co2 uitstoter) kan elk uur/ dag plaats vinden. De druk om te kopen (als hij nog niet alle noodzakelijke ere's heeft) ligt het hoogst rond einde Q1. De uitbetaling aan de laadpaal eigenaar door Zeres vindt pas plaats als de ere's werkelijk zijn verkocht. Dus als Zeres in Q3 en Q4 vindt dat ze te weinig krijgen voor de ere's verkopen ze het een kwartaal later.
En @Notna dit is een voorbeeldwachtwoord van Joulo. Niet mijn occp wachtwoord en Peblar id nrk0enf0rNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Niet heel slim om je OCPP credentials hier te posten
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Verkocht houdt nog niet per definitie in dat er is betaald. Er is nog helemaal niet bekent welke inboekers een accreditatie hebben door de NEa. Een co2 uitstoter vindt veelal een van te voren vast bedrag voor ere's belangrijker dan rente over geld waar ze later toch ere's mee moeten aanschaffen met het risico dat die in prijs sterker zijn gestegen dan ze aan rente hebben ontvangen.Jvjadoe schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Wat je door elkaar haalt is dat de Ere’s zijn verkocht alleen nog niet kunnen worden geleverd. Dus als je de opbrengsten eerder wil zoals gebeurt en bevestigd op de website, moet je een korting geven voor de onzekerheid van en omdat de koper rente inkomsten misloopt.
Precies, dat klopt helemaal. Zoals je aangeeft als je nu 0,165 per kWh als marktprijs hebt en stel je krijgt nog niet betaald. Je communiceert je klant 0,12 per kWh, komt effectief neer op dat je een fee rekent van 27%.BartjeBoos schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:59:
[...]
Verkocht houdt nog niet per definitie in dat er is betaald. Er is nog helemaal niet bekent welke inboekers een accreditatie hebben door de NEa. Een co2 uitstoter vindt veelal een van te voren vast bedrag voor ere's belangrijker dan rente over geld waar ze later toch ere's mee moeten aanschaffen met het risico dat die in prijs sterker zijn gestegen dan ze aan rente hebben ontvangen.
Of er word al wel eerder betaald en daarvoor is een korting gegeven o.a. voor redenen die je zelf aangeeft😉. En met die korting kom je wel uit op de fee van 19? Zeg het maar. Transparant is het niet, marketing wel.
Die 19% fee zou op "papier" nog wel kloppen omdat er in de algemene voorwaarden (met een rekenvoorbeeld op hun website) eerst nog de verkoopkosten af gaat van de werkelijke verkoopprijs.Jvjadoe schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:56:
[...]
Precies, dat klopt helemaal. Zoals je aangeeft als je nu 0,165 per kWh als marktprijs hebt en stel je krijgt nog niet betaald. Je communiceert je klant 0,12 per kWh, komt effectief neer op dat je een fee rekent van 27%.
Of er word al wel eerder betaald en daarvoor is een korting gegeven o.a. voor redenen die je zelf aangeeft😉. En met die korting kom je wel uit op de fee van 19? Zeg het maar. Transparant is het niet, marketing wel.
Hoe hoger de verkoopprijs, hoe hoger de verkoopkosten :-0.
Wie is er belangrijker voor Zeres: de co2 uitstoter die 1 miljoen of meer ere's koopt gedurende 1 kalenderjaar of die consument die gemiddeld 1000 ere's verkoopt in 1 jaar. Met andere woorden: in wiens belang handelt Zeres of een ander inboeker.
De ZP Charge 2 heeft toch geen MID? Wat bedoel je met een MID upgrade?wbdj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:16:
Hopelijk komt Zonneplan toch met (meerprijs) MID upgrade voor ZP Charge2 laadpaal.
Dan zouden ze een Charge 2.1/ 3 moeten uitbrengen?
[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 18-05-2026 09:41 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Voor de geïnteresseerden (@Mike.Litoris), dit stelt de NEA over bewijslast voor de MID meters:
Hoe toon ik aan dat mijn meter MID-gecertificeerd is? | Nederlandse Emissieautoriteit
Ik ben nog in de bocht met Cooblue, nog geen sluitend antwoord.
@rogervdh misschien goed voor de topic start?
Hoe toon ik aan dat mijn meter MID-gecertificeerd is? | Nederlandse Emissieautoriteit
Ik ben nog in de bocht met Cooblue, nog geen sluitend antwoord.
@rogervdh misschien goed voor de topic start?
[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 18-05-2026 10:14 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat is wel bijzonder inderdaad, gezien de eigenaar van de energie aansluiting de uiteindelijke begunstigde is van de ERE's conform de regelingWP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.
***members only***
Vanwege de vergoeding van thuisladen in relatie tot de Wet op de loonbelasting ("al hetgeen wordt genoten uit dienstbetrekking is loon"), horen de opbrengsten van de ERE-certificaten in mijn optiek in mindering te komen op de kostprijs van de laadkosten voor de werknemer en dus ook op de vergoeding door de werkgever.
Volgens mij eisen ze niet direct de certificaten of de opbrengsten op (er staat feitelijk ook niet hoe of wat), maar kun je het fiscaal zien als een vermindering op de vergoeding van de laadkosten. Ze sorteren hier alvast op voor.
Die discussie is hier overigens al veel vaker gevoerd. Jij bent volgens mij wel de eerste die meldt dat zijn werkgever hier actief op voorsorteert.
Volgens mij eisen ze niet direct de certificaten of de opbrengsten op (er staat feitelijk ook niet hoe of wat), maar kun je het fiscaal zien als een vermindering op de vergoeding van de laadkosten. Ze sorteren hier alvast op voor.
Die discussie is hier overigens al veel vaker gevoerd. Jij bent volgens mij wel de eerste die meldt dat zijn werkgever hier actief op voorsorteert.
[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 18-05-2026 12:11 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Belangrijk is wat er in de overeenkomst met je werkgever staat wat is afgesloten toen je de leaseauto kreeg.WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.
***members only***
Verder lijkt het mij lastig voor een werkgever om een werknemer te verplichten om zich te laten registreren voor de ere regeling. Omdat die werknemer zijn jaarnota moet opsturen naar de inboeker.
Ook mag een werkgever geen onderscheid maken tussen werknemers met een laadpaal thuis en die gebruik maken van een openbare laadpaal.
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.
***members only***
Zomaar wat scenario's:
-Je hebt een eigen lader en je laadt met de laadpas van de zaak. Je lader heeft geen MID en komt dus überhaupt niet in aanmerking voor ERE vergoeding. Wat nu?
-Je hebt een eigen lader maar ook nog een tweede auto en misschien is er ook weleens familie die bij jou laadt. De werkgever eist dus alle ERE vergoedingen op?
Wat jij uitspookt met jouw eigen lader bij je eigen woning heeft je werkgever niets mee te maken, dat je jouw eigen lader ergens verplicht zou moeten aanmelden is natuurlijk onzin. Waar de werkgever iets over te zeggen heeft is waar je wel of niet mag laden en evt. tegen welk tarief. Dit is wel weer een reden om nooit een "laadpaal van de zaak" te laten installeren.
Ik zou me vooral opwinden over dat vaste laadtarief. Dat is hier 36 cent. Als ik dan van die 28 cent ook nog eens 10 tot 12 cent zou moeten inleveren dan kost elke kWh me 18 tot 20 cent 
ERE certificaten die niet zakelijk zijn is wel een goed punt. Ze kunnen nooit alle certificaten opeisen natuurlijk. Verder is hier wettelijk niets over geregeld dus is het een kwestie van goede afspraken maken.
ERE certificaten die niet zakelijk zijn is wel een goed punt. Ze kunnen nooit alle certificaten opeisen natuurlijk. Verder is hier wettelijk niets over geregeld dus is het een kwestie van goede afspraken maken.
[ Voor 36% gewijzigd door Glashelder op 18-05-2026 12:20 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nog een leuk scenario:ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Zomaar wat scenario's:
-Je hebt een eigen lader en je laadt met de laadpas van de zaak. Je lader heeft geen MID en komt dus überhaupt niet in aanmerking voor ERE vergoeding. Wat nu?
-Je hebt een eigen lader maar ook nog een tweede auto en misschien is er ook weleens familie die bij jou laadt. De werkgever eist dus alle ERE vergoedingen op?
Wat jij uitspookt met jouw eigen lader bij je eigen woning heeft je werkgever niets mee te maken, dat je jouw eigen lader ergens verplicht zou moeten aanmelden is natuurlijk onzin. Waar de werkgever iets over te zeggen heeft is waar je wel of niet mag laden en evt. tegen welk tarief. Dit is wel weer een reden om nooit een "laadpaal van de zaak" te laten installeren.
leasebedrag is bv x euro pm. Indien de auto duurder is dan x p.m. mag/moet je zelf een bijdrage betalen (tot een bepaald maximum). Mijn auto was net ietsjes boven het leasebedrag, echter toen kwamen de kosten van de laadpaal er nog bij. Die betaal ik dus soort van zelf d.m.v. een eigen maandelijkse bijdrage.
Met een prive laadpaal kunnen ze je toch niet verplichten om ERE opbrengsten af te staan? Dan zet je de lease auto toch aan de openbare laadpaal, mits redelijk in de buurt.
Ze kunnen je sowieso niets verplichten want de wet regelt hier niets over. Ze kunnen het je alleen vriendelijk vragen en uiteindelijk je leaseauto innemen. Een leaseauto ter beschikking stellen mag de werkgever voorwaarden aan verbinden. Zomaar de spelregels wijzigen bij een bestaand contract kan ook niet zomaar lijkt mijcodegro schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:27:
Met een prive laadpaal kunnen ze je toch niet verplichten om ERE opbrengsten af te staan? Dan zet je de lease auto toch aan de openbare laadpaal, mits redelijk in de buurt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Precies dat. Maar het houdt volgens mij ook niet op bij alleen een laadpaal van de zaak. Uit de mail haal ik dat als je zelf een laadvoorziening hebt aangelegd of aan hebt laten leggen dat je die óók moet aanmelden als je die gebruikt om je leaseauto mee op te laden.ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Zomaar wat scenario's:
-Je hebt een eigen lader maar ook nog een tweede auto en misschien is er ook weleens familie die bij jou laadt. De werkgever eist dus alle ERE vergoedingen op?
[...] Dit is wel weer een reden om nooit een "laadpaal van de zaak" te laten installeren.
Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.