• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:47
pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Aantonen lijkt me, ook bij die toekomstige regeling, best lastig. Bij de huidige ERE-regeling wordt er ook afgerekend op basis van de verhouding groene/grijze stroom van het stroomnet en wordt niet gekeken naar eigen zonnestroom. Maar de vraag was of je je eigen opwek bij die nieuwe regeling mag salderen en dat lijkt mij wel logisch, omdat dat per definitie groene stroom is.
Dat is dus niet waar omdat je ook kan salderen met een thuisbatterij en dat is dan niet per definitie groene stroom. Ook de bewering dat groene stroom terugleveren 2x zo veel waard is, is ook niet waar omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Dat is dus niet waar omdat je ook kan salderen met een thuisbatterij en dat is dan niet per definitie groene stroom. Ook de bewering dat groene stroom terugleveren 2x zo veel waard is, is ook niet waar omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod.
Als je met een thuisbatterij wilt salderen dan zul je dat waarschijnlijk niet met een energiecontract met vaste prijzen doen. Daar zou dat compleet zinloos zijn. En dynamisch saldeert toch al per kwartier meen ik? Al is dat recentelijk weer verboden door de rechter.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:00
Glashelder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Als je met een thuisbatterij wilt salderen dan zul je dat waarschijnlijk niet met een energiecontract met vaste prijzen doen. Daar zou dat compleet zinloos zijn. En dynamisch saldeert toch al per kwartier meen ik? Al is dat recentelijk weer verboden door de rechter.
Que es?

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• BartjeBoos
Glashelder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Welk energiecontract je hebt is toch niet het onderwerp? Zijn bewering was dat teruggeleverde stroom per definitie groen was. Terugleveren kan zowel met zonnepanelen als met een thuisbatterij. Ook is het lastig om aan te kunnen tonen dat (op bepaalde momenten) de stroom door je laadpaal uit 100% groene stroom bestaat.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:21
Enige dat zou kunnen is dat de zonnepanelen een MID meter krijgen en je eenzelfde saldering hebt als met de laadpaal. Alleen kun je dan natuurlijk dubbel voordeel hebben

• -PeeWee-
Salderen maakt niet uit op welk contract, is gewoon afname - teruglevering, ongeacht de bron

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:44
joostdevriesede schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Je moet toch helaas eigenaar rechten geven in je zaptec account als je Joulo hebt. Met gebruiker rechten werkt het niet. Nog even nagevraagd bij de helpdesk, maar die gaven aan dat als ik geen laadsessies zie in het zaptec portal met gebruikers rechten dat zij ze dan ook niet konden zien. Nu maar eigenaar rechten gegeven aan een extra gebruiker zodat ik in ieder geval niet mijn eigen wachtwoord hoef te delen. Maar is weinig vooruitgang zo tov het eigen account opgeven wat ook eigenaar rechten heeft.
Begreep dat Joulo nog samen met Zaptec werken aan betere integratie met Zaptec zodat je geen username/password met eigenaar rechten hoeft te geven. Dus nog even geduld kennelijk.

Joost de Vries

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:18
BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Welk energiecontract je hebt is toch niet het onderwerp? Zijn bewering was dat teruggeleverde stroom per definitie groen was. Terugleveren kan zowel met zonnepanelen als met een thuisbatterij. Ook is het lastig om aan te kunnen tonen dat (op bepaalde momenten) de stroom door je laadpaal uit 100% groene stroom bestaat.
Maar maar, mijn energieleverancier belooft mij 100% groene stroom te leveren.

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-05 15:30
naffffffffff schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is een onmogelijke belofte. Er ligt geen leverancier specifieke kabel richting jouw woning.

Wat de leverancier probeert te zeggen is dat zij het aandeel van jouw afname voor 100% op het net brengen. Daarmee draag je hooguit bij aan een groenere mix.

Maar deze open deur had je waarschijnlijk zelf ook al ingevuld ;)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
naffffffffff schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Dat maakt niet uit voor de ERE. Elke particulier zit gebonden aan de 'landelijke mix' van (even uit mijn hoofd) ongeveer 51%. Zo is de regelgeving opgesteld.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:10
BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:54:
[...]

We hebben het hier over de ETS2-regeling. Energieleveranciers gaan dan CO2-heffingen berekenen aan consumenten. De vraag was of je dan teruggeleverde stroom kunt salderen met de afgenomen stroom (voor die ETS2-heffingen dus!). Bij de geleverde stroom wordt uitgegaan van een percentage fossiele en een percentage groene energie (nu ongeveer 50%). Opgewekte stroom is dan theoretisch twee keer zoveel waard omdat die 100% groen is. Heeft dus niets met vraag en aanbod te maken. Het gaat hier enkel om de CO2-heffing.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]

We hebben het hier over de ETS2-regeling. Energieleveranciers gaan dan CO2-heffingen berekenen aan consumenten. De vraag was of je dan teruggeleverde stroom kunt salderen met de afgenomen stroom (voor die ETS2-heffingen dus!). Bij de geleverde stroom wordt uitgegaan van een percentage fossiele en een percentage groene energie (nu ongeveer 50%). Opgewekte stroom is dan theoretisch twee keer zoveel waard omdat die 100% groen is. Heeft dus niets met vraag en aanbod te maken. Het gaat hier enkel om de CO2-heffing.
Wordt ETS2 wel toegepast op elektriciteit? Bij mijn weten gaat Nederland het -voor particulieren- alleen doen op aardgas, benzine en diesel?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• BartjeBoos
pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Het ging over salderen van teruggeleverde stroom via zonnepanelen. Dan moet je eerst kunnen aantonen dat het stroom is die is opgewekt met zonnepanelen en dat is erg lastig voor een huishouden. Ook al kun je aantonen dat het duurzaam is, dan nog hangt de prijs sterk af van vraag en aanbod. De kale prijs van zonnestroom is vaak negatief terwijl die van grijze stroom positief is.

En eigenlijk wat jij afvraagt: ik lever groene stroom terug die ik niet nodig heb. Neem later een mix van grijze en groene stroom af via mijn laadpaal die ik saldeer. Krijg ik dan 100% van de ere regeling ipv 50%?
Wat verwacht je zelf ...

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:33
joostdevriesede schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Begreep dat Joulo nog samen met Zaptec werken aan betere integratie met Zaptec zodat je geen username/password met eigenaar rechten hoeft te geven. Dus nog even geduld kennelijk.
Heb jij contact met Joulo? Ben hier wel benieuwd naar. Kan je ons op de hoogte houden? Ook hoeveel geduld we nog moeten hebben?

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:13
edit:
ik zal beter lezen :-)

[ Voor 77% gewijzigd door RetroHead op 13-05-2026 18:53 ]

Do more

• Currry
Ik zie vandaag al twee keer referrals van Joulo voorbij komen. Ik wil daar misschien straks ook heen. Is het een idee om een soort refferal pool te maken hier? Ik weet niet of dat mag van de mod?

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:37
Volgens mij is het juist best wel overduidelijk dat referrals in dit forum niet de bedoeling zijn

• BartjeBoos
Currry schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:43:
Ik zie vandaag al twee keer referrals van Joulo voorbij komen. Ik wil daar misschien straks ook heen. Is het een idee om een soort refferal pool te maken hier? Ik weet niet of dat mag van de mod?
In de huisregels en onderaan dit forum:
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan

• Currry
In zag het. Als referrals niet op Tweakers horen dan houdt het op, maar als het is om het topic niet te vervuilen kan een Excel in de TS misschien een oplossing zijn. Maar kan mij voorstellen dat het eerste de reden is.

• -PeeWee-
Currry schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:53:
In zag het. Als referrals niet op Tweakers horen dan houdt het op, maar als het is om het topic niet te vervuilen kan een Excel in de TS misschien een oplossing zijn. Maar kan mij voorstellen dat het eerste de reden is.
Het is het eerste. Gewoon niet de bedoeling.

• pzijde
BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Het ging over salderen van teruggeleverde stroom via zonnepanelen. Dan moet je eerst kunnen aantonen dat het stroom is die is opgewekt met zonnepanelen en dat is erg lastig voor een huishouden. Ook al kun je aantonen dat het duurzaam is, dan nog hangt de prijs sterk af van vraag en aanbod. De kale prijs van zonnestroom is vaak negatief terwijl die van grijze stroom positief is.

En eigenlijk wat jij afvraagt: ik lever groene stroom terug die ik niet nodig heb. Neem later een mix van grijze en groene stroom af via mijn laadpaal die ik saldeer. Krijg ik dan 100% van de ere regeling ipv 50%?
Wat verwacht je zelf ...
In een eerdere response zei ik al dat aantonen inderdaad lastig zou zijn. Nu reageerde ik enkel op 'omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod'. En dat is dus niet relevant omdat het enkel over het salderen van de certificaten gaat.

• pzijde
Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Wordt ETS2 wel toegepast op elektriciteit? Bij mijn weten gaat Nederland het -voor particulieren- alleen doen op aardgas, benzine en diesel?
O, dat zou zomaar kunnen. Ik reageerde ook maar een vraag/stelling van iemand anders. Aardgas terug leveren heb ik inderdaad nog niet van gehoord ;)

Update: Elektriciteit valt er inderdaad niet onder. Dat blijft onder ETS1 vallen, waarbij de centrales worden belast.

[ Voor 12% gewijzigd door pzijde op 13-05-2026 23:05 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:30
Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:35:
[...]

We betalen al sinds 2005 ETS1 via de producent. Elektriciteit opgewekt met fossiele bronnen, daar betaalt de producent ETS over, dat komt uiteindelijk in het tarief terecht natuurlijk.

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan