• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar als een werkgever de stroomkosten volledig terugbetaalt vind ik het vrij normaal dat hij ook de kortingen en subsidies krijgt.
Waarom zou een werknemer de moeite nemen om zich aan te melden voor de ere regeling als hij "achteraf" de vergoeding volledig aan zijn werkgever moet overdragen?
Zeker als hij persoonlijke gegevens moet overdragen zoals jaarnota energie rekening.

  • osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:55
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Bij publieke laadpalen leidt de ERE-regeling op termijn tot lagere prijzen. Die concurreren immers met andere aanbieders.
Geloof ik weinig van. De aanbieders koppelen hun prijzen aan de olieprijzen. Prijs aan de pomp omhoog, prijs aan de laadpaal gaat mee. Ik voorzie zelfs dat de ERE-regeling prijsopdrijvend werkt, want de een Shell en Total zullen certificaten moeten inkopen --> prijs omhoog. Wat denken de laadpaal exploitanten, verhip we worden te goedkoop, we kunnen de prijs best een beetje opdrijven.

Kijk maar wat er gebeurd is met de laadtarieven het afgelopen jaar. Overdag zijn de epex prijzen soms zwaar negatief, toch is de prijs aan de paal tot een recordhoogte gestegen.

  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Hoezo leidt dit tot lagere prijzen? Voor de ere regeling was er de HBE regeling. Dit heeft niet aantoonbaar geleid tot lagere prijzen bij openbare laadpalen.
Dat is nou juist het hele idee van CO2-certificaten: fossiele energie wordt duurder en groene energie goedkoper. Laadpaalexploitanten hebben kosten en gooien daar wat winst bovenop. Als hun kosten lager zijn dan zullen de prijzen op termijn dus ook lager worden. Anders doen de concurrenten het en raken ze kanten kwijt.

  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Waarom zou een werknemer de moeite nemen om zich aan te melden voor de ere regeling als hij "achteraf" de vergoeding volledig aan zijn werkgever moet overdragen?
Zeker als hij persoonlijke gegevens moet overdragen zoals jaarnota energie rekening.
Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.

  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
osluis schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Geloof ik weinig van. De aanbieders koppelen hun prijzen aan de olieprijzen. Prijs aan de pomp omhoog, prijs aan de laadpaal gaat mee. Ik voorzie zelfs dat de ERE-regeling prijsopdrijvend werkt, want de een Shell en Total zullen certificaten moeten inkopen --> prijs omhoog. Wat denken de laadpaal exploitanten, verhip we worden te goedkoop, we kunnen de prijs best een beetje opdrijven.

Kijk maar wat er gebeurd is met de laadtarieven het afgelopen jaar. Overdag zijn de epex prijzen soms zwaar negatief, toch is de prijs aan de paal tot een recordhoogte gestegen.
Het hele idee van CO2-certificaten is juist dat fossiele energie duurder wordt en groene energie goedkoper. Snelladen is bij bepaalde aanbieders (met abonnement) nu best goedkoop en er wordt flink geconcurreerd om klanten binnen te halen. Lagere kostprijzen helpen daar zeker bij.

  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Dat is nou juist het hele idee van CO2-certificaten: fossiele energie wordt duurder en groene energie goedkoper. Laadpaalexploitanten hebben kosten en gooien daar wat winst bovenop. Als hun kosten lager zijn dan zullen de prijzen op termijn dus ook lager worden. Anders doen de concurrenten het en raken ze kanten kwijt.
Nogmaals: voor de ere regeling was er de hbe regeling.
Toon dan eerst aan dat de hbe regeling voor een lagere kWh tarief zorgde bij openbare laadpalen

  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.
Dat is kansloos. Niet iedere werknemer heeft een laadpal via zijn werkgever die op zijn huisaansluiting zit aangesloten.
Die van mij staat bij een parkeerplek in de vve. De vve bepaalt het tarief en ontvangt de ere vergoeding.

  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:47:
[...]

Op straat had je die omzettingsverliezen ook gehad?
Maar dat betaal ik niet, de werkgever betaald die. Thuislaadpaal betaald ik de standby verbruik wel zelf.

  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Nogmaals: voor de ere regeling was er de hbe regeling.
Toon dan eerst aan dat de hbe regeling voor een lagere kWh tarief zorgde bij openbare laadpalen
Het zijn geen twee scenario's die je kunt testen of zo. Aantonen door vergelijken kan dus niet. Maar dat is hoe een concurrerende markt werkt. Een kwestie van logisch denken.

  • Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 07:53
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Die van mij staat bij een parkeerplek in de vve. De vve bepaalt het tarief en ontvangt de ere vergoeding.
Oh, maar dan weet ik een mooie oplossing. Ik laad met mijn leaseauto bij de buurman en de buurman met zijn leaseauto bij mij. Werkgever(s) betaalt het volle pond en de buurman en ik krijgen ERE subsidie.

  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Dat is kansloos. Niet iedere werknemer heeft een laadpal via zijn werkgever die op zijn huisaansluiting zit aangesloten.
Die van mij staat bij een parkeerplek in de vve. De vve bepaalt het tarief en ontvangt de ere vergoeding.
Als de VVE minder kosten heeft dan is het logisch dat het tarief omlaag gaat. Of minder omhoog als de stroomkosten hoger worden, bijvoorbeeld door het wegvallen van de salderingsregeling. Als lid van de VVE zou ik daar in ieder geval voor pleiten.

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Als de VVE minder kosten heeft dan is het logisch dat het tarief omlaag gaat. Of minder omhoog als de stroomkosten hoger worden, bijvoorbeeld door het wegvallen van de salderingsregeling. Als lid van de VVE zou ik daar in ieder geval voor pleiten.
Als je lid bent met een EV wel, als ik lid was zonder EV zou ik juist willen dat de extra opbrengst te goede komt aan de VVE. ALs de meerderheid van de leden geen EV heeft lijkt me helder wat er gebeurt.

Aanvulling:
Zelf als ik een EV heb en de baas betaalt de stroom heb ik misschien liever dat de ERE opbrengst ten goede van de VVE komt.

[ Voor 10% gewijzigd door deejeebv op 08-05-2026 15:16 ]


  • DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 14:42
onzenuub schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Bidirectioneel werkt nog niet in Nederland.
Waarom kijkt de hele EV-wereld naar vijftig Renault 5’s in Utrecht?

Renault brengt in eerste helft van 2026 v2g-dienst voor thuisgebruik in NL uit - Tweakers

De dienst werkt alleen met Renault-EV's die voorzien zijn van een v2g-bidirectionele boordlader. 'In eerste instantie' zijn dat de Renault 5 E-Tech electric, de Renault 4 E-Tech electric en de Alpine A290. Klanten kunnen via de dealer controleren of hun EV geschikt is voor v2g. Klanten moeten ook de Solar Life-wallbox van We Drive Solar hebben. Deze kan de auto met maximaal 22kW laden en het terugladen gaat met maximaal 11kW. De auto kan dus sneller opgeladen worden dan deze kan terugleveren.

Onze nieuwe Renault 5 zou het ook moeten kunnen. (Alle nieuwe uitgeleverde 5's hebben standaard V2G ingebouwd)
Het probleem is alle voorwaarden die er nu nog zijn...

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
asing schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Ik zit te kijken op de site van lekkerladen. Zij hebben een FAQ en onder punt 2 staat dat ze ook koppelen als je betaalt via een backoffice als e-flux en last mile.

Zou dat kloppen dan hoef je niet te wachten op lms of ecotap.
Ik dacht, ik meldt me aan bij lekkerladen :) . Ik kwam tot stap 2 : welk merk laadpaal heeft u? Ecotap 8) . En toen werd het een jammer maar helaas. Automatische verwerking is niet mogelijk. Je kan wel de gegevens uploaden, dus ik heb de facturen geupload. Volgens de website moet dat nu handmatig verwerkt worden en dan krijg ik te zien wat het op zou leveren.

De eerste 3 maanden was een slordige 1400kWh. Ben benieuwd!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06 22:43

mdeiman

Projet 45

Ik baal wel dat ik straks een EV krijg die een stuk zuiniger is dan de huidige. Daar gaat een deel van de opbrengst...
;-)

Shit happens.


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
mdeiman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:17:
Ik baal wel dat ik straks een EV krijg die een stuk zuiniger is dan de huidige. Daar gaat een deel van de opbrengst...
;-)
Ik rij tegenwoordig ook met de ramen open en de kachel op zijn hoogst!

  • denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:44
Ik ben neem ik aan niet de enige waarbij de batterij vannacht gewoon leegloopt op de verwarming. Morgen weer gratis vullen met PV en dus EREs opstrijken. Alles voor de emissie reductie!

  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:29
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.
8)7 Een werkgever die gaat ‘verplichten’ wat ik wel of niet privé moet doen. Moest er even om lachen en dat blijf ik dan ook maar doen. 8)7

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.
Beetje onzinnig. Mijn werkgever vergoed de stroomkosten, net als dat de werkgever de ICE rijders een tankpas geeft. Had ik geen plek voor een paaltje gehad dan was ook het feest niet doorgegaan. Ik rijdt teveel. Ik zal iedere nacht moeten laden. Als de straatpalen allemaal volhangen met klevers of defect zijn heb ik een uitdaging. Vandaar dat paaltje.

De stroomkosten zijn gedekt. Dat is geregeld, net als de aansluiting van het paaltje en het paaltje. De 3 fase conversie heb ik zelf moeten betalen, net als de complete vervanging van de meterkast. Dat zijn kosten die je wel hebt maar die niet vergoed worden.

Verder is het mijn aansluiting en als ik daar ERE certificaten mee kan genereren dan heeft mijn werkgever daar niets mee te maken. Een ERE is iets virteels, het bestaat niet echt. Je kan het niet stelen, niet in brand steken, en niet overdragen naar 2027. Vergelijk het met een ICE. De werkgever betaalt de benzine. Een collega van je opdracht woont 2 straten verder. Dus jullie carpoolen. Heeft je werkgever dan recht op geld van de collega omdat die mee mag rijden? Nog gekker, als het initiatief vanuit de werknemers zelf komt heeft de carpoolende collega ook recht op reiskostenvergoeding. Als de werkgever het initiatief neemt heeft de collega dat recht niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Laten we eerlijk zijn, er is geen werkgever die zich hier tegenaan gaat bemoeien. De overhead en administratie van het hele geheel kost meer dan het eventueel op zou brengen. Die geloven het wel.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Zo links en rechts lees ik wat berichten over het (deels) uit handen geven van het beheer van je eigen laadpaal wanneer een ERE inboeker gaat gebruiken.
Voor mijn gevoel is het complete onzin. Het gaat toch alleen om de meterstanden?

In dit topic kom ik TAP, Zeres, Joulo veel tegen en vanwege bestaand Zonneplan dynamische energie is voor mij Lekkerladen ook interessant.

Met deze 2 punten heb ik Gemini ook een geraadpleegd en kreeg het volgende antwoord. Aangezien je AI niet blindelings volledig kan vertrouwen, graag ook jullie input over het antwoord.

Samenvatting antwoord Gemini.

1.
Koppeling met inboeker loop via OCPP. Waarover de autorisatie ook loopt. Volgens de regels zijn schijnt de inboeker aan te moeten kunnen tonen (als er om gevraagd wordt) dat de verbruikte energie ook echt een EV in gegaan is en niet bijvoorbeeld om een zwembad mee te verwarmen. Daarvoor is het beheer over de autorisatie nodig.

2.
Volgens Gemini nemen Zeres en Joulo vergaand het beheer van je laadpaal over. Waardoor je zelf eigenlijk niet meer kan met je laadpaal. Alles moet via de portal/app van Zeres of Joulo.
Bij TAP en Lekkerladen zou je alleen het beheer over de autorisatie kwijt. Wat gezien punt 1 dus eigenlijk de minimaal noodzakelijk beheer over je laadpaal is.

  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:24
Athome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 01:04:
Zo links en rechts lees ik wat berichten over het (deels) uit handen geven van het beheer van je eigen laadpaal wanneer een ERE inboeker gaat gebruiken.
Voor mijn gevoel is het complete onzin. Het gaat toch alleen om de meterstanden?
De meeste laders ondersteunen 1 OCPP-koppeling voor 1 centrale backend, dat dekte de meeste situaties. Nu met EREs niet altijd meer. Om te zorgen dat mensen met zo'n lader toch mee kunnen doen zonder een nieuwe lader te hoeven te kopen, ondersteunen de inboekers OCPP. Ze willen geen beheer van je laadpaal, maar je laadpaal geeft het automatisch uit handen aan de partij die jij instelt met je OCPP-koppeling.
Voor mensen die al een OCPP-backend-koppeling hebben ontstaat zo een probleem, daar hebben de inboekers verschillende workarounds voor. Veelal koppelen ze geheel los van OCPP via een API van de laadpaalfabrikant, of een API van een backend-provider. Dat moeten ze dus wel voor iedere fabrikant en backend los ontwikkelen en daar gaan dus verschillen ontstaan tussen inboekers en ook laadpalen.
Zeres koppelt bijvoorbeeld rechtstreeks aan Zaptec, maar kan dit alleen met gebruikersrol "Eigenaar", omdat de rol "Gebruiker" alleen het verbruik van die gebruiker toont en er geen alleen-lezen-rol is.
Joulo heeft daarnaast hun proxy, waar de back-endkoppeling transparant doorheen gaat en zij "meeluisteren". Een slimme oplossing waar ze in 1 klap een hele hoop extra situaties ondersteunen naast de "klassieke" OCPP-methode.

Omdat TAP zowel een backend als ERE-registratie over dezelfde OCPP-koppeling aanbiedt, omzeilen zij bovenstaand probleem ook. Maar door de aard van de OCPP-verbinding ben je dus op dezelfde manier het "beheer kwijt", zij doen dat niet anders dan andere partijen.

Dat autorisatie aantoont dat de energie naar een EV gaat, is pure hallucinatie. Autorisatie is überhaupt bij geen enkele inboeker vereist om ERE-KWh's in te boeken, en je vrijgeschakelde laadpaal mag ook gewoon.

Ik wilde nog ingaan op je punt 2, maar gezien de rest van mijn verhaal is hopelijk wel duidelijk dat de werkelijkheid totaal anders is.

Ik snap eigenlijk helemaal niet wat nu je echte vraag is. Als je al een laadpaal en/of backend hebt, bepaalt dat je opties. Als je nog geen laadpaal hebt maar je wilt er per se 1 waarbij de beheersituatie belangrijk is, dan is dat een andere vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarsparc op 09-05-2026 06:27 ]


  • Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Voor mij als prive rijder is een aparte backend overbodig omdat ik niets met laadpassen etc, doe. ERE's zijn op zich best interessant maar om het mogelijk te maken moet je als het ware iemand toelaten tot je laadpaal en die een soort beheerder maken. Terwijl dat voor mijn gevoel niet nodig is. Het gaat immers alleen maar om de meter standen.

Het voelt een beetje als de electrameter. Het hangt in je meterkast maar je moet er met je handen vanaf blijven. Het verschil is dat de electrameter niet van jou is en de laadpaal wel.

Daar komt de vraag vandaan.

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
Solarsparc schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 05:58:
[...]
Omdat TAP zowel een backend als ERE-registratie over dezelfde OCPP-koppeling aanbiedt, omzeilen zij bovenstaand probleem ook. Maar door de aard van de OCPP-verbinding ben je dus op dezelfde manier het "beheer kwijt", zij doen dat niet anders dan andere partijen.
[...]
Je bent met Tap Electric geen "beheer kwijt". Je kan op de Tap website zelf alle OCPP instellingen aanpassen. Je houdt dus gewoon zelf het complete beheer over je laadpaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:45
denneappel schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:48:
Ik ben neem ik aan niet de enige waarbij de batterij vannacht gewoon leegloopt op de verwarming. Morgen weer gratis vullen met PV en dus EREs opstrijken. Alles voor de emissie reductie!
Batterij?

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
RichieB schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Je bent met Tap Electric geen "beheer kwijt". Je kan op de Tap website zelf alle OCPP instellingen aanpassen. Je houdt dus gewoon zelf het complete beheer over je laadpaal.
Heb je geen backend dan heb jij dus het beheer over je paal op de paal zelf. Je bepaalt dus zelf hoe de paal gebruikt wordt en door wie. Met een backendprovider loopt het via de die provider. Voor mogelijkheden zal het in praktijk weinig uitmaken maar er zit een middleman tussen. Deze middleman bepaald dan in feite wat je mag en wat je niet mag aanpassen. Dat is het verschil.

  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Overigens kan ik in TAP backend meer instellen dan in de webinterface van Peblar.

Wil ik dat Tap geen toegang meer heeft , reboot ik de peblar en zet de backend config uit.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Het zijn geen twee scenario's die je kunt testen of zo. Aantonen door vergelijken kan dus niet. Maar dat is hoe een concurrerende markt werkt. Een kwestie van logisch denken.
Concurrerende markt? Of openbare laadpalen van verschillende exploitanten naast elkaar staan ...
Prijs is veelal niet eens het belangrijkste. Gaat meer om het gemak (dicht bij eindbestemming), beschikbaarheid en/ of urgentie.

Voor de duidelijkheid: ere is de opvolger van hbe.

  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Als de VVE minder kosten heeft dan is het logisch dat het tarief omlaag gaat. Of minder omhoog als de stroomkosten hoger worden, bijvoorbeeld door het wegvallen van de salderingsregeling. Als lid van de VVE zou ik daar in ieder geval voor pleiten.
Zo werkt het niet bij een vve. O.a. een vve is risico mijdend. Je gaat het laadtarief niet verlagen als je niet zeker weet wat de precieze ere vergoeding is of als je de zekerheid niet hebt dat je het überhaupt krijgt.

Punt is dat een vve niet verplicht is om de (verwachte) ere vergoeding te verrekenen in het laadtarief. Een vve heeft in het algemeen non-profit en daardoor (behalve betalen van btw) hoeft deze geen belasting te betalen over de inkomsten van ere's. 

Verder is het ook een erg tegenstrijdige uitspraak dat zolang er kan worden gesaldeerd het laadtarief lager zou zijn. Immers vve leden met een laadpaal hebben niet extra geïnvesteerd in zonnepanelen dan vve leden zonder laadpaal.

  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Je bent met Tap Electric geen "beheer kwijt". Je kan op de Tap website zelf alle OCPP instellingen aanpassen. Je houdt dus gewoon zelf het complete beheer over je laadpaal.
Je bent in die situatie in ieder geval afhankelijk van de beschikbaarheid van de server.
En in algemene zin ben je overgeleverd aan de mate van whitelisting van het beheer door een andere partij.

  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:24
Athome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Heb je geen backend dan heb jij dus het beheer over je paal op de paal zelf. Je bepaalt dus zelf hoe de paal gebruikt wordt en door wie. Met een backendprovider loopt het via de die provider. Voor mogelijkheden zal het in praktijk weinig uitmaken maar er zit een middleman tussen. Deze middleman bepaald dan in feite wat je mag en wat je niet mag aanpassen. Dat is het verschil.
Je hoeft geen automatische koppeling, hè? Je mag bij veel inboekers ook gewoon meterstanden opsturen. Nogmaals, jouw lader ondersteunt niet anders.
Bij TAP stel jij zelf in wie er geautoriseerd is. TAP handhaaft dat vervolgens. Als je die partij niet vertrouwt, gebruik dan een ander.
Of draai je eigen backend met de lokale proxy van Joulo.

Dit is een semantische discussie over het begrip "beheer" die niet aansluit bij de werkelijkheid. Ja, er is een middleman. Nee, hij heeft niet eens het wachtwoord van je laadpaal. Inloggen, backend-instelling veranderen en je backend kan nooit meer bij je laadpaal.
De wereldoverheersing van OCPP-backendproviders is schromelijk overdreven.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Simpele vraag:

Heeft iemand al de combi Peblar-Tapelectric-Joulo draaiend?

Hoe werkt het verwerken van de laadsessie van vóór mijn eventuele aanmelding bij Joulo? Lezen zij mijn Peblar uit of moet ik iets mailen?

  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AA42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Hoe werkt het verwerken van de laadsessie van vóór mijn eventuele aanmelding bij Joulo? Lezen zij mijn Peblar uit of moet ik iets mailen?
De koppeling Peblar-Joulo zou ergens in mei uitkomen. De datum is nog onbekend.
Na de launch worden de exacte procedures pas gepubliceerd. Tot die tijd is het speculeren hoe het zou kunnen werken.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Ja beetje tegenstrijdige info op hun website want ze zeggen dat je je al kan aanmelden maar mijn Business wordt niet herkend als MID gecertificeerd en dan kun je verder niks….

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
AA42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:54:
Ja beetje tegenstrijdige info op hun website want ze zeggen dat je je al kan aanmelden maar mijn Business wordt niet herkend als MID gecertificeerd en dan kun je verder niks….
Eerst moet de customization firmware update voor je peblar nog uitkomen voordat je daar de juiste config in kunt voeren, dus de koppeling is er domweg nog niet, dus kan er nog helemaal niet vastgesteld worden of je MID gecertificeerd is.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Ja dan moeten ze dát op hun website zetten en NIET zoals er nu staat dat je je alvast aan kunt melden….

  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
AA42 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:41:
Ja dan moeten ze dát op hun website zetten en NIET zoals er nu staat dat je je alvast aan kunt melden….
Ze regelen dat in na je aanmelding en daarna kun je nog met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 je ERE's verzilveren.

energienerds.nl


  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Pffffdfft ik ga dus never nooit geen klant bij Joulo worden, zet ik m’n oude laadpaal op MP krijg ik gelijk van 1 of andere idioot een referral code voor m’n nieuwe laadpaal. Zucht!

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:42
Steef schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:40:
[...]


Navraag bij Coolblue / Hoppenbrouwers levert nog niet direct een bevredigend antwoord, ze zijn aan het bekijken hoe ze dit kunnen beantwoorden. Fingers crossed!

Hoppenbrouwers nam wel direct op - fijn! :)
Heb je hier wellicht al wat meer info over gekregen?

  • Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 14:46

Steef

GoT's Most Eaten

Mike.Litoris schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Heb je hier wellicht al wat meer info over gekregen?
Helaas doodse stilte, twee weken geleden een reminder gemaild zonder succes.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art


  • zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 12:00
ERE eeft als uitzondering voor een MID laadpaal dat je een SAP mag gebruiken.

Mag je dan eventueel ook je zonnepanelen aansluiten op de SAP ?

Dit vanwege het salderen?

Hier is namelijk niks nuttigs over te vinden behalve dat alleen de laadpaal als enige verbruiker aangesloten mag worden.


Wij hebben nu op dit moment 2 laadpalen zonder mid en een SAP aansluiting

[ Voor 12% gewijzigd door zonnepaneelxl op 11-05-2026 10:45 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP


  • NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:40
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Gisteren kreeg ik een (hele nette) mail van lekkerladen.com in relatie tot mijn 50five backoffice (“Beste 50five gebruiker”). Met een verzoek en een aankondiging. Het verzoek was om csv te uploaden ipv pdf (ik had bewust gekozen voor pdf omdat je die niet kunt bewerken, maar ik snap natuurlijk wel dat csv gemakkelijker is om te verwerken). De aankondiging was dat men bezig is met 50five om een automatische koppeling te maken: “In de tussentijd werken wij hard aan een automatische koppeling, daar mag je ook even op wachten want die verwachten we de aankomende weken.”. Leek me wel aardig om dat met jullie te delen.
Vandaag kreeg ik het bericht dat de csv is verwerkt. Ziet er nu uit zoals onderstaand plaatje. Ik hoop dat er te zijner tijd ook getallen bij het grafiekje komen te staan. De AI assistent kon nog geen antwoord geven waarom dit nu nog niet het geval is. En ook v.w.b. de 60,65 wordt er nog een voorbehoud gemaakt. Maar ik vind dat allemaal niet zo erg en tot op zekere hoogte in deze fase ook wel logisch. Gewoon leuk om te zien hoe het allemaal stapje voor stapje vooruit gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHHqUj66_G-awWKWwf6K1NemN3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61ew4mqRXWBLpEOYiUhBSNMW.jpg?f=fotoalbum_large

  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:48
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Vandaag kreeg ik het bericht dat de csv is verwerkt. Ziet er nu uit zoals onderstaand plaatje. Ik hoop dat er te zijner tijd ook getallen bij het grafiekje komen te staan. De AI assistent kon nog geen antwoord geven waarom dit nu nog niet het geval is. En ook v.w.b. de 60,65 wordt er nog een voorbehoud gemaakt. Maar ik vind dat allemaal niet zo erg en tot op zekere hoogte in deze fase ook wel logisch. Gewoon leuk om te zien hoe het allemaal stapje voor stapje vooruit gaat.[Afbeelding]
Hoe veel kwh heb je doorgegeven voor die 60,65?

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:40
PTish schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:10:
[...]


Hoe veel kwh heb je doorgegeven voor die 60,65?
Ja da’s natuurlijk een relevante vraag en dat precies wat ik eigenlijk in het dashboard terug had willen zien. Maar dat gaat op termijn vast allemaal wel komen. In antwoord op je vraag: 613,746 kWh. Net iets minder dan 10 eurocent per kWh. Lijkt me dat dit (in deze fase nog) een soort van vast verrekenbedrag is.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Sander schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:32:
Pffffdfft ik ga dus never nooit geen klant bij Joulo worden, zet ik m’n oude laadpaal op MP krijg ik gelijk van 1 of andere idioot een referral code voor m’n nieuwe laadpaal. Zucht!
Wat is daar erg aan? Ik vind het systeem van Joulo wel prima. Doordat ik bij Tibber zit en door een linkje van een bepaalde website zit ik al op slechts 15% en daar hoefde ik dus verdraaid weinig voor te doen.
En daar hoef ik niet, zoals bijv. bij Tap een 3 jarige overeenkomst voor te sluiten, wat nog steeds tot slechts 20% leidde, korter is nog duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 11-05-2026 12:33 ]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zonnepaneelxl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:41:
ERE eeft als uitzondering voor een MID laadpaal dat je een SAP mag gebruiken.

Mag je dan eventueel ook je zonnepanelen aansluiten op de SAP ?

Dit vanwege het salderen?

Hier is namelijk niks nuttigs over te vinden behalve dat alleen de laadpaal als enige verbruiker aangesloten mag worden.


Wij hebben nu op dit moment 2 laadpalen zonder mid en een SAP aansluiting
Dit lijkt me alleen maar nadelig als het al zou mogen? Als je dan laadt op zonnestroom dan blijft ook je ERE teller (=de SAP meter) op nul staan.

Maar AFAIK mag er met de SAP oplossing niets anders op aangesloten zijn dan de laadpaal (of palen).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18
AA42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Wat is daar erg aan? Ik vind het systeem van Joulo wel prima. Doordat ik bij Tibber zit en door een linkje van een bepaalde website zit ik al op slechts 15% en daar hoefde ik dus verdraaid weinig voor te doen.
En daar hoef ik niet, zoals bijv. bij Tap een 3 jarige overeenkomst voor te sluiten, wat nog steeds tot slechts 20% leidde, korter is nog duurder.
Ze blijven wel sleutelen aan de voorwaarden voor de fee bij Joulo. Dit staat nu in de voorwaarden van 5 mei.

5.2 Particulieren: standaard 20% van bruto-opbrengst, inclusief btw. De servicevergoeding daalt met 1 procentpunt per verlengjaar, gedurende de eerste 3 verlengjaren. Via actieve referrals kan de servicevergoeding verder dalen tot minimaal 10%.

Bijzonder want sinds medio april stond ineens op de site dat de vergoeding niet minimaal 15% maar 0% kon zijn met genoeg referrals. Dat lijkt nu weer te zijn beperkt tot 10% op de pagina's die ik net heb bekeken. En die jaarlijkse verlaging was ik nog niet eerder tegengekomen bij hen. Dus het moment van aanmelden maakt bij Joulo waarschijnijk veel verschil voor welke voorwaarden je tekent.

  • LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:29
Ik heb net mn eerste sessies ingeboekt bij laadloon. Maar ik zie dat er een conversiefactor is om van KwH naar ERE-E te gaan, deze is 0.3327. Dus voor 1000 kWh krijg ik 332 ERE certificaten.

Is deze factor voor alle inboekdienstverleners gelijk ?

  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:27
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Ja da’s natuurlijk een relevante vraag en dat precies wat ik eigenlijk in het dashboard terug had willen zien. Maar dat gaat op termijn vast allemaal wel komen. In antwoord op je vraag: 613,746 kWh. Net iets minder dan 10 eurocent per kWh. Lijkt me dat dit (in deze fase nog) een soort van vast verrekenbedrag is.
Klopt helemaal en zijn we mee bezig om het wat duidelijker te maken 8)

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LastSamurai schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:51:
Ik heb net mn eerste sessies ingeboekt bij laadloon. Maar ik zie dat er een conversiefactor is om van KwH naar ERE-E te gaan, deze is 0.3327. Dus voor 1000 kWh krijg ik 332 ERE certificaten.

Is deze factor voor alle inboekdienstverleners gelijk ?
Ja

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 21:15
SuperUser schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Ze blijven wel sleutelen aan de voorwaarden voor de fee bij Joulo. Dit staat nu in de voorwaarden van 5 mei.

5.2 Particulieren: standaard 20% van bruto-opbrengst, inclusief btw. De servicevergoeding daalt met 1 procentpunt per verlengjaar, gedurende de eerste 3 verlengjaren. Via actieve referrals kan de servicevergoeding verder dalen tot minimaal 10%.

Bijzonder want sinds medio april stond ineens op de site dat de vergoeding niet minimaal 15% maar 0% kon zijn met genoeg referrals. Dat lijkt nu weer te zijn beperkt tot 10% op de pagina's die ik net heb bekeken. En die jaarlijkse verlaging was ik nog niet eerder tegengekomen bij hen. Dus het moment van aanmelden maakt bij Joulo waarschijnijk veel verschil voor welke voorwaarden je tekent.
Als je kijkt bij Referrals, zie je dan “tot 0%” of tot 10%”? Bij mij staat er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbhL1Id8mYQdBtV-tJdDjuHh7pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BIU4dwJ931xXn7gcm11mtcY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet zoveel vrienden 😄.

[ Voor 14% gewijzigd door hvandijk110 op 11-05-2026 20:39 ]


  • denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:44
hvandijk110 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Ik heb niet zoveel vrienden 😄.
Of weinig succes op Marktplaats?

  • SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18
hvandijk110 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Als je kijkt bij Referrals, zie je dan “tot 0%” of tot 10%”? Bij mij staat er dit:

[Afbeelding]

Ik heb niet zoveel vrienden 😄.
Daar staat bij mij ook (nog) tot 0%, maar ik heb me al begin april aangemeld toen 15% de ondergrens was. Dashboard zal binnenkort vermoedelijk weer wel bijgewerkt worden naar die 10%, dat heeft toch minder status dan de algemene voorwaarden.

Voor 99% van de klanten zal het ook weinig uitmaken omdat je niet snel onder die 10% komt en de jaarlijkse afbouw is een voordeel, maar ze hebben de algemene voorwaarden dus al meerdere keren bijgesteld zonder mij te informeren en de oude voorwaarden staan ook niet meer online volgens mij.

  • helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
SuperUser schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 05:56:
[...]

Daar staat bij mij ook (nog) tot 0%, maar ik heb me al begin april aangemeld toen 15% de ondergrens was. Dashboard zal binnenkort vermoedelijk weer wel bijgewerkt worden naar die 10%, dat heeft toch minder status dan de algemene voorwaarden.

Voor 99% van de klanten zal het ook weinig uitmaken omdat je niet snel onder die 10% komt en de jaarlijkse afbouw is een voordeel, maar ze hebben de algemene voorwaarden dus al meerdere keren bijgesteld zonder mij te informeren en de oude voorwaarden staan ook niet meer online volgens mij.
Dat is (op z'n minst gezegd) niet heel netjes.

Nu ben ik geen jurist, maar het lijkt mij sowieso onhandig om concrete percentages, bedragen etc in de voorwaarden te zetten. Kpn of Ziggo zetten ook niet in hun voorwaarden wat je maandelijks concreet moet betaalen voor je internet verbinding. Dat soort gegevens leg je vast in het individuele contract wat je sluit met een klant.

[ Voor 18% gewijzigd door helloitsme op 12-05-2026 07:28 ]


  • sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik ben bezig om mijn SmartEVSE via een (Joulo) OCPP Proxy te verbinden aan Tapelectric (er komt straks nog een OCPP koppeling naar e-flux bij), maar ik zit met 1 vraag, waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

Ik gebruik geen RFID tag op dit moment, ik wil eigenlijk dat op het moment dat mijn auto aan de lader hangt, dat hij begint met opladen en dat er dus eigenlijk geen verificatie plaats vind.

Ik zie in Tapelectric inderdaad dat mijn laadpaal online is, maar hij gaf aan dat er een unknown token gebruikt is. Ik heb mijn laadpaal op Closed access staan, om er voor te zorgen dat het geen publieke paal wordt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTECE5_mwOU1Ju6KFgi8wRham6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhJGK0vj1cCHzK8FC78Ri6Fk.png?f=fotoalbum_large

Toen dacht ik, als ik nou eens een random token nummer invul in SmartEVSE en auto-authorize aanzet, maar dat helpt ook niet.

Op het moment dat ik in SmartEVSE mijn control mode omzet van OFF naar een andere modus, springt hij direct weer terug naar OFF.

Is er iets speciaals wat ik moet doen om dit werkend te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 12-05-2026 07:59 ]


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
@sorted.bits Deze vraag heeft niets met ERE te maken en kan je beter stellen in Thuisladen van je EV deel 2

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:07
Iemand al gelukt om een Zaptec te koppelen met Joulo waarbij je een Zaptec account gebruikt die de rol gebruiker heeft (mijn standaard account heeft rol eigenaar en die gebruik ik liever niet)? Volgens de helpdesk moet het kunnen, maar als ik daarmee koppel dan zie ik geen laadsessies. Op het Zaptec portal zie ik overigens ook geen laadsessies als ik daar inlog met dat account met "gebruiker" rol.

Joost de Vries


  • kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:49
joostdevriesede schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:20:
Iemand al gelukt om een Zaptec te koppelen met Joulo waarbij je een Zaptec account gebruikt die de rol gebruiker heeft (mijn standaard account heeft rol eigenaar en die gebruik ik liever niet)? Volgens de helpdesk moet het kunnen, maar als ik daarmee koppel dan zie ik geen laadsessies. Op het Zaptec portal zie ik overigens ook geen laadsessies als ik daar inlog met dat account met "gebruiker" rol.
Hier ben ik ook benieuwd naar!

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
Vanaf 2028 moeten ook particulieren ERE-certificaten aankopen.

Ik mag toch hopen dat ik eerst mijn eigen gegenereerde certificaten mag salderen zonder dat een inboekdienstverlener daaraan gaat verdienen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
RichieB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:
Vanaf 2028 moeten ook particulieren ERE-certificaten aankopen.

Ik mag toch hopen dat ik eerst mijn eigen gegenereerde certificaten mag salderen zonder dat een inboekdienstverlener daaraan gaat verdienen.
Beetje off topic, maar wel een Interessante stelling. De certificaten worden doorberekend via de energieleverancier. Lijkt me logisch dat teruggeleverde stroom daar vanaf getrokken wordt. Sterker nog: de opgewekte stroom is 100% groen, terwijl de afgenomen stoom nog 50% fossiel is. Dus eigenlijk zou de teruggeleverde stroom dubbel gerekend moeten worden.

  • Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:57
RichieB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:
Vanaf 2028 moeten ook particulieren ERE-certificaten aankopen.

Ik mag toch hopen dat ik eerst mijn eigen gegenereerde certificaten mag salderen zonder dat een inboekdienstverlener daaraan gaat verdienen.
Je gaat hier niet zelf certificaten voor kopen, dat doet je leverancier en verwerkt dit in de prijs van het product.

Als je gaat tanken in de literprijs, bij gasverbruik aan huis in de m3 prijs.

  • Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Met 1x35A kun je inderdaad heel veel. Je moet alleen slimmer omgaan met Energie. Netbeheerders hebben het vooral over capaciteitsproblemen op de piekmomenten. Wanneer mensen bijv. buiten 16-21u hun auto gaan opladen dan is er nog enorm veel mogelijk.

Powered by KPN


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
In belgie is het volgens mij al langer zo dat excessief stroomgebruik tijdens de piekuren (zoals het laden van een elektrische auto) extra wordt belast.

Hanteer je normaal gebruik, geen probleem. Ga je ineens overmatig veel stroom gebruiken, auto, wasmachine, droger op momenten dat het spitsuur is, kassa.

Op zich wel zinnig denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 12-05-2026 15:50 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:
Vanaf 2028 moeten ook particulieren ERE-certificaten aankopen.

Ik mag toch hopen dat ik eerst mijn eigen gegenereerde certificaten mag salderen zonder dat een inboekdienstverlener daaraan gaat verdienen.
Hahaha nee dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Je mag je eigen ERE's terugkopen met provisie aan twee kanten.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:
In belgie is het volgens mij al langer zo dat excessief stroomgebruik tijdens de piekuren (zoals het laden van een elektrische auto) extra wordt belast.

Hanteer je normaal gebruik, geen probleem. Ga je ineens overmatig veel stroom gebruiken, auto, wasmachine, droger op momenten dat het spitsuur is, kassa.

Op zich wel zinnig denk ik.
In Belgie kijkt men naar je hoogste piekverbruik per maand en daar wordt je netkosten op bepaald.
Steek je dus 1x je auto in de lader zonder na te denken dan ben je voor die maand de hoge netkosten verschuldigd.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 12-05-2026 15:56 ]


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
-PeeWee- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:
In belgie is het volgens mij al langer zo dat excessief stroomgebruik tijdens de piekuren (zoals het laden van een elektrische auto) extra wordt belast.

Hanteer je normaal gebruik, geen probleem. Ga je ineens overmatig veel stroom gebruiken, auto, wasmachine, droger op momenten dat het spitsuur is, kassa.

Op zich wel zinnig denk ik.
Het is toch te gek voor woorden dat je 50+ jaar niet investeert in een bestaand stroomnet en dan als iets realiteit wordt wat men al 20 jaar zag aankomen het probleem bij de burger wordt neergelegd.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Het is toch te gek voor woorden dat je 50+ jaar niet investeert in een bestaand stroomnet en dan als iets realiteit wordt wat men al 20 jaar zag aankomen het probleem bij de burger wordt neergelegd.
Hoe zou het anders moeten dan? Links of rechtsom komt de rekening toch altijd bij burgers terecht. Zij zijn uiteindelijk de bron van al het geld.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:56:
[...]


In Belgie kijkt men naar je hoogste piekverbruik per maand en daar wordt je netkosten op bepaald.
Steek je dus 1x je auto in de lader zonder na te denken dan ben je voor die maand de hoge netkosten verschuldigd.
Kwestie van je lader limiteren dus, duurt wat langer, maar kan aardig wat geld schelen dan.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Kwestie van je lader limiteren dus, duurt wat langer, maar kan aardig wat geld schelen dan.
En je gezin opvoeden. Geen waterkoker als de oven of wasmachine aan staat, niet koken op 4 pitten etc etc.

Of gewoon de hoofdprijs betalen en je leven leven.

  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Het is toch te gek voor woorden dat je 50+ jaar niet investeert in een bestaand stroomnet en dan als iets realiteit wordt wat men al 20 jaar zag aankomen het probleem bij de burger wordt neergelegd.
Lekker negatief, volgensmij is ons stroomnet één van de beste van de wereld, kan mij niet meer heugen dat ik een stroomstoring had. Er is vast wel geld ingestoken. Maar daarnaast is ons stroomnet prima capabel om ons van stroom te voorzien echter op de piekuren is het een probleem aan het worden. Beetje het zelfde dat onze snelweg rond de spits volloopt moeten we daar dan ook maar 8 baans van maken?

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
flaskk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:48:
[...]


Lekker negatief, volgensmij is ons stroomnet één van de beste van de wereld, kan mij niet meer heugen dat ik een stroomstoring had. Er is vast wel geld ingestoken. Maar daarnaast is ons stroomnet prima capabel om ons van stroom te voorzien echter op de piekuren is het een probleem aan het worden. Beetje het zelfde dat onze snelweg rond de spits volloopt moeten we daar dan ook maar 8 baans van maken?
Eens, met dat verschil dat de overheid niet proactief aan het promoten is ons de auto in te krijgen.

Maar het principe blijft hetzelfde. We maken gebruik van een infrastructuur. Dat kost geld. En daar moet je voor betalen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Kan ook 'gratis'. Dan gaan gewoon de gemeentelijke belastingen omhoog.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Eens, met dat verschil dat de overheid niet proactief aan het promoten is ons de auto in te krijgen.

Maar het principe blijft hetzelfde. We maken gebruik van een infrastructuur. Dat kost geld. En daar moet je voor betalen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Kan ook 'gratis'. Dan gaan gewoon de gemeentelijke belastingen omhoog.
En de nettarieven worden variabel vanaf 1-1-2028 is het voornemen wat al grotendeels uitgewerkt is. En dan kost elektriciteit verbruiken tijdens piekuren ook meer geld. Dat lijkt het enige wat werkt, de prijs verhogen tijdens piekuren.

energienerds.nl


  • joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:07
kreekel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar!
Je moet toch helaas eigenaar rechten geven in je zaptec account als je Joulo hebt. Met gebruiker rechten werkt het niet. Nog even nagevraagd bij de helpdesk, maar die gaven aan dat als ik geen laadsessies zie in het zaptec portal met gebruikers rechten dat zij ze dan ook niet konden zien. Nu maar eigenaar rechten gegeven aan een extra gebruiker zodat ik in ieder geval niet mijn eigen wachtwoord hoef te delen. Maar is weinig vooruitgang zo tov het eigen account opgeven wat ook eigenaar rechten heeft.

Joost de Vries


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
flaskk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:48:
[...]


Lekker negatief, volgensmij is ons stroomnet één van de beste van de wereld, kan mij niet meer heugen dat ik een stroomstoring had. Er is vast wel geld ingestoken. Maar daarnaast is ons stroomnet prima capabel om ons van stroom te voorzien echter op de piekuren is het een probleem aan het worden. Beetje het zelfde dat onze snelweg rond de spits volloopt moeten we daar dan ook maar 8 baans van maken?
Een groot deel is nog oliepapierkabel van 50 tot 75 jaar oud terwijl we inmiddels meer dan €700 netbeheerkosten per jaar betalen. Dat had al lang en breed (en tijdig) verzwaard kunnen worden maar dit krijg je met een monopolie.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Een groot deel is nog oliepapierkabel van 50 tot 75 jaar oud terwijl we inmiddels meer dan €700 netbeheerkosten per jaar betalen. Dat had al lang en breed (en tijdig) verzwaard kunnen worden maar dit krijg je met een monopolie politiek die de vrijheid heeft om financiële middelen in te zetten daar waar ze niet voor bedoeld zijn.
Fixed.

De fout zat in de politiek. Die hebben de winsten van de netbeheerders jarenlang afgeroomd om gaten in hun eigen begroting te dichten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Fixed.

De fout zat in de politiek. Die hebben de winsten van de netbeheerders jarenlang afgeroomd om gaten in hun eigen begroting te dichten.
Ja, en als ze die winsten hadden geïnvesteerd was er niets om af te romen. Het is maar hoe je het bekijkt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Fixed.

De fout zat in de politiek. Die hebben de winsten van de netbeheerders jarenlang afgeroomd om gaten in hun eigen begroting te dichten.
We hebben er wel speeltuinen en wijkcentra voor teruggekregen O-)

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:07
Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Ja, en als ze die winsten hadden geïnvesteerd was er niets om af te romen. Het is maar hoe je het bekijkt.
"De aandeelhouders van de Nederlandse netbeheerders zijn volledig publiek: gemeenten, provincies en de Nederlandse staat. Deze netbeheerders, zoals Alliander, Enexis en Stedin, zijn 100% in handen van lokale en regionale overheden. De landelijke netbeheerders TenneT (elektriciteit) en Gasunie (gas) zijn in handen van de Nederlandse staat" Zij hebben er voor gekozen om dividenden uit te betalen aan zichzelf in plaats van te investeren

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Ja, en als ze die winsten hadden geïnvesteerd was er niets om af te romen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Dat mocht niet van de ACM :)
Netbeheerders konden echter niet zomaar het elektriciteitsnet gaan uitbreiden. Omdat zij feitelijk monopolies zijn afnemers zijn gebonden aan hun regionale netbeheerder staan zij onder toezicht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die bepaalt de tarieven die netbeheerders aan hun afnemers mogen rekenen. En alleen zogeheten 'efficiënte investeringen' in het netwerk werden door de ACM verwerkt in de tarieven. "Wij moesten bij wijze van spreken met een lijst van nieuwe afnemers naar de ACM om te vragen: mogen wij hier het net uitbreiden?", zegt Hans-Peter Oskam, directeur energietransitie van Netbeheer Nederland.

Hier komen we bij het tweede deel van het antwoord van de experts op de vraag waarom het Nederlandse elektriciteitsnet zo is vastgelopen. En dat is een stelsel dat zo gericht is op efficiëntie en lage kosten, dat netbeheerders nauwelijks konden inspelen op de aanstaande veranderingen.

Het systeem van tariefregulering door de ACM werkte jarenlang erg goed, zegt Paul Nillesen van PwC. "Het zorgde lange tijd voor een betrouwbaar elektriciteitsnet tegen zeer lage kosten." De keerzijde daarvan was dat netbeheerders heel conservatief te werk gingen. Alleen die investeringen die aantoonbaar noodzakelijk waren werden uitgevoerd.

In 2012 deed Nillesen in opdracht van ACM een onderzoek(opent in nieuw venster) naar de vraag: is de manier waarop ACM de tarieven vaststelt nog wel toegesneden op de toekomst, zeker met het oog op de aanstaande energietransitie? Een van de conclusies: netbeheerders hebben in het systeem "geen prikkel om in te spelen op verwachte toekomstige ontwikkelingen". Nillesen waarschuwt de ACM hier rekening mee te houden, en zo nodig de manier waarop de tarieven worden vastgesteld aan te passen.

Waarschuwingen genegeerd
Het was niet de eerste waarschuwing die de ACM kreeg. Al in 2008 constateerde(opent in nieuw venster) de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat door de focus op efficiëntie "publieke waarden" als duurzaamheid en "toegankelijkheid op langere termijn" onder druk kunnen komen. In 2010 waarschuwt brancheorganisatie Netbeheer Nederland: "Al vrij snel zal de capaciteit van de elektriciteitsnetten kunnen gaan knellen vanwege nieuwe energievragers zoals elektrische mobiliteit, elektrische warmtepompen en nieuwe energiebronnen met een fluctuerend karakter zoals wind en zon."

De ACM laat weten de waarschuwing uit het onderzoek van PwC uit 2012 'zeker ter harte te hebben genomen'. Toch legt de toezichthouder het advies op dat moment naast zich neer. "Wij zagen destijds nog niet de noodzaak om onze methode als zodanig te wijzigen", aldus ACM-voorzitter Martijn Snoep.

Ook het ministerie van Economische Zaken ziet in 2013 dat er veel investeringen nodig zullen zijn vanwege de energietransitie. Toenmalig minister Henk Kamp wijzigt daarom de wet(opent in nieuw venster). Naast kostendoelmatigheid moet de ACM ook het belang van leveringszekerheid en van duurzaamheid gaan meewegen.

Maar ook in de jaren daarna blijft de ACM vasthouden aan de manier waarop het de tarieven vaststelt. Vorig jaar nog heeft de ACM in een zogeheten 'methodebesluit' vastgesteld hoe het de tarieven voor de periode 2022-2026 berekent. En dat gebeurt grotendeels op dezelfde manier waarvan PwC in 2012 waarschuwde dat het netbeheerders eerder remt dan aanmoedigt om het elektriciteitsnet uit te breiden met het oog op de energietransitie. Netbeheerders moeten eerst zeker weten dat aansluitingen gebruikt gaan worden, voordat zij kunnen besluiten het elektriciteitsnet uit te breiden en te verzwaren.

"Wat belangrijk is, is dat er geen investeringen worden gedaan die achteraf niet nodig blijken te zijn", zegt ACM-voorzitter Snoep. "Daarvoor is het nodig dat eerst duidelijk wordt waar er precies behoefte aan aansluitingen is." Dat is nog altijd het uitgangspunt, bevestigt Snoep. "Je kunt een euro maar een keer uitgeven. Doe dat dan op de plek waar het het meest van belang is om de energietransitie te bevorderen. En daarvoor moet je weten waar dat nodig is."

De ACM ontkent onvoldoende op het belang van leveringszekerheid of duurzaamheid te hebben gelet. Ondanks het feit dat duurzame energie op steeds meer plaatsen niet op het elektriciteitsnet past. Of dat nieuwe aansluitingen op een wachtlijst terecht komen.
Ik dacht overigens dat dit het energierekening topic was 8)7 Dit topic gaat echt alle kanten op.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Beetje off topic, maar wel een Interessante stelling. De certificaten worden doorberekend via de energieleverancier. Lijkt me logisch dat teruggeleverde stroom daar vanaf getrokken wordt. Sterker nog: de opgewekte stroom is 100% groen, terwijl de afgenomen stoom nog 50% fossiel is. Dus eigenlijk zou de teruggeleverde stroom dubbel gerekend moeten worden.
OK, hoe ga je aantonen dat je stroom 100% duurzaam is (vooral is combinatie met een thuisbatterij) ? Het is nog niet mogelijk om je pv-installatie te certificeren door Verticer.
En dan ook nog een dubbel waard volgens jou. Dan moeten er wel voldoende afnemers zijn die er überhaupt voor willen betalen ...

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51
de huidige weergave en stand van zaken in mijn Joulo app omgeving. Koppeling met 50Five getest en die werkt realtime, wat fijn is. Geen complexiteit.

Inmiddels vast geregistreerd - op naar de eerste verhandeling. Benieuwd naar de handelsprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHGFWAMCXWOONGHWEJwPL8A9CtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azFUWnxY0jhrQbXjGAfXTKXA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 13-05-2026 08:03 ]


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:39
MaStar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:42:
de huidige weergave en stand van zaken in mijn Joulo app omgeving. Koppeling met 50Five getest en die werkt realtime, wat fijn is. Geen complexiteit.

Inmiddels vast geregistreerd - op naar de eerste verhandeling. Benieuwd naar de handelsprijs.

[Afbeelding]
Holy moly, hoeveel rij jij wel niet per jaar?

  • Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 07:53
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:56:
In Belgie kijkt men naar je hoogste piekverbruik per maand en daar wordt je netkosten op bepaald.
Beetje rar dat er überhaupt niet wordt gekeken wanneer die piek plaatsvindt. In Nederland hebben we juist 's ochtends en 's avonds een capaciteitsprobleem.

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:10
HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:58:
[...]

In nagenoeg alle gevallen kun je van het gas en benzine/diesel af zonder verzwaring, je moet alleen wat aan loadbalancing doen.
Je praat er wel erg makkelijk over, maar load balancing betekent dus dat je moet kiezen tussen je auto laden, koken of je huis verwarmen.. dat is best een compromis wat mij betreft.

*sowieso


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
DonJunior schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Je praat er wel erg makkelijk over, maar load balancing betekent dus dat je moet kiezen tussen je auto laden, koken of je huis verwarmen.. dat is best een compromis wat mij betreft.
Nee, load balancing betekent dat je laadpaal het vermogen afstemt op het overige verbruik. En een slimme warmtepomp kan z'n stroomverbruik ook sturen naar tijden met overschot op het net.

[ Voor 10% gewijzigd door anboni op 13-05-2026 09:57 ]


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:30
DonJunior schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Je praat er wel erg makkelijk over, maar load balancing betekent dus dat je moet kiezen tussen je auto laden, koken of je huis verwarmen.. dat is best een compromis wat mij betreft.
Over een 1*35A aansluiting kun je 200kWh per dag trekken. Dat is meer dan genoeg voor alle 3, je moet het alleen niet allemaal tegelijk doen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Hier ook 3x25a maar heb de paal op 7kwh staan, loopt ie snachts mooi rustig vol.

April bijna 800kw getrokken.

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
MaStar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:42:
de huidige weergave en stand van zaken in mijn Joulo app omgeving. Koppeling met 50Five getest en die werkt realtime, wat fijn is. Geen complexiteit.

Inmiddels vast geregistreerd - op naar de eerste verhandeling. Benieuwd naar de handelsprijs.

[Afbeelding]
Joulo met 50Five werkt inderdaad goed. Ik wist niet dat er een app was, thnx 👍🏻

Tot nu toe gaat het hier ook wel lekker qua prognose 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymU-skcOeV66K_nIgLqQEnvLxkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkqIDomWBv2o6Rtwt1W8Naku.jpg?f=fotoalbum_large

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51
VidaR-9 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Joulo met 50Five werkt inderdaad goed. Ik wist niet dat er een app was, thnx 👍🏻

Tot nu toe gaat het hier ook wel lekker qua prognose 😬

[Afbeelding]
En inmiddels op 15% fee - dus dat is ook fijn !

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
flaskk schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:36:
Hier ook 3x25a maar heb de paal op 7kwh staan, loopt ie snachts mooi rustig vol.

April bijna 800kw getrokken.
800kWh hoop ik? Als jij 800kW trekt dan ben je soort eigen laagspanningsstation >:)
Of niet, want dan liggen je stoppen er wel uit.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
BartjeBoos schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:05:
[...]

OK, hoe ga je aantonen dat je stroom 100% duurzaam is (vooral is combinatie met een thuisbatterij) ? Het is nog niet mogelijk om je pv-installatie te certificeren door Verticer.
En dan ook nog een dubbel waard volgens jou. Dan moeten er wel voldoende afnemers zijn die er überhaupt voor willen betalen ...
Aantonen lijkt me, ook bij die toekomstige regeling, best lastig. Bij de huidige ERE-regeling wordt er ook afgerekend op basis van de verhouding groene/grijze stroom van het stroomnet en wordt niet gekeken naar eigen zonnestroom. Maar de vraag was of je je eigen opwek bij die nieuwe regeling mag salderen en dat lijkt mij wel logisch, omdat dat per definitie groene stroom is.

  • punk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 22:35
Zijn er meer mensen met een zelfbouwoplossing (SmartEVSE in losse meterkast binnen) die bericht hebben gekregen van Den Hartog met verzoek tot verwijdering laadpaal omdat deze niet zou voldoen aan ERE-regeling?

Aantal maanden geleden aangemeld en goedgekeurd en toen was er nog geen enkel probleem.

  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

ik ga mijn lader vervangen voor een easee charge max. Ik lees hier veel Joulo als inboekdienstverlener. Ik rij ongeveer 4000kwh per jaar privé te betalen. Iemand met de huidige stand van zaken een argument TEGEN joulo? Anders pak ik gewoon die :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:39
Japie.G schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:04:
ik ga mijn lader vervangen voor een easee charge max. Ik lees hier veel Joulo als inboekdienstverlener. Ik rij ongeveer 4000kwh per jaar privé te betalen. Iemand met de huidige stand van zaken een argument TEGEN joulo? Anders pak ik gewoon die :-)
Nop, heb ik deze setup genomen, werkt uitstekend!
Knip

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:35 . Reden: Referral verwijderd ]


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:36 . Reden: Slowchat ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
pzijde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Aantonen lijkt me, ook bij die toekomstige regeling, best lastig. Bij de huidige ERE-regeling wordt er ook afgerekend op basis van de verhouding groene/grijze stroom van het stroomnet en wordt niet gekeken naar eigen zonnestroom. Maar de vraag was of je je eigen opwek bij die nieuwe regeling mag salderen en dat lijkt mij wel logisch, omdat dat per definitie groene stroom is.
Dat is dus niet waar omdat je ook kan salderen met een thuisbatterij en dat is dan niet per definitie groene stroom. Ook de bewering dat groene stroom terugleveren 2x zo veel waard is, is ook niet waar omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BartjeBoos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Dat is dus niet waar omdat je ook kan salderen met een thuisbatterij en dat is dan niet per definitie groene stroom. Ook de bewering dat groene stroom terugleveren 2x zo veel waard is, is ook niet waar omdat in veel gevallen er minder vraag is dan aanbod.
Als je met een thuisbatterij wilt salderen dan zul je dat waarschijnlijk niet met een energiecontract met vaste prijzen doen. Daar zou dat compleet zinloos zijn. En dynamisch saldeert toch al per kwartier meen ik? Al is dat recentelijk weer verboden door de rechter.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:07
Glashelder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Als je met een thuisbatterij wilt salderen dan zul je dat waarschijnlijk niet met een energiecontract met vaste prijzen doen. Daar zou dat compleet zinloos zijn. En dynamisch saldeert toch al per kwartier meen ik? Al is dat recentelijk weer verboden door de rechter.
Que es?

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
Glashelder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Als je met een thuisbatterij wilt salderen dan zul je dat waarschijnlijk niet met een energiecontract met vaste prijzen doen. Daar zou dat compleet zinloos zijn. En dynamisch saldeert toch al per kwartier meen ik? Al is dat recentelijk weer verboden door de rechter.
Welk energiecontract je hebt is toch niet het onderwerp? Zijn bewering was dat teruggeleverde stroom per definitie groen was. Terugleveren kan zowel met zonnepanelen als met een thuisbatterij. Ook is het lastig om aan te kunnen tonen dat (op bepaalde momenten) de stroom door je laadpaal uit 100% groene stroom bestaat.
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.