Athome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 01:04:
Zo links en rechts lees ik wat berichten over het (deels) uit handen geven van het beheer van je eigen laadpaal wanneer een ERE inboeker gaat gebruiken.
Voor mijn gevoel is het complete onzin. Het gaat toch alleen om de meterstanden?
De meeste laders ondersteunen 1 OCPP-koppeling voor 1 centrale backend, dat dekte de meeste situaties. Nu met EREs niet altijd meer. Om te zorgen dat mensen met zo'n lader toch mee kunnen doen zonder een nieuwe lader te hoeven te kopen, ondersteunen de inboekers OCPP. Ze willen geen beheer van je laadpaal, maar je laadpaal geeft het automatisch uit handen aan de partij die jij instelt met je OCPP-koppeling.
Voor mensen die al een OCPP-backend-koppeling hebben ontstaat zo een probleem, daar hebben de inboekers verschillende workarounds voor. Veelal koppelen ze geheel los van OCPP via een API van de laadpaalfabrikant, of een API van een backend-provider. Dat moeten ze dus wel voor iedere fabrikant en backend los ontwikkelen en daar gaan dus verschillen ontstaan tussen inboekers en ook laadpalen.
Zeres koppelt bijvoorbeeld rechtstreeks aan Zaptec, maar kan dit alleen met gebruikersrol "Eigenaar", omdat de rol "Gebruiker" alleen het verbruik van die gebruiker toont en er geen alleen-lezen-rol is.
Joulo heeft daarnaast hun proxy, waar de back-endkoppeling transparant doorheen gaat en zij "meeluisteren". Een slimme oplossing waar ze in 1 klap een hele hoop extra situaties ondersteunen naast de "klassieke" OCPP-methode.
Omdat TAP zowel een backend als ERE-registratie over dezelfde OCPP-koppeling aanbiedt, omzeilen zij bovenstaand probleem ook. Maar door de aard van de OCPP-verbinding ben je dus op dezelfde manier het "beheer kwijt", zij doen dat niet anders dan andere partijen.
Dat autorisatie aantoont dat de energie naar een EV gaat, is pure hallucinatie. Autorisatie is überhaupt bij geen enkele inboeker vereist om ERE-KWh's in te boeken, en je vrijgeschakelde laadpaal mag ook gewoon.
Ik wilde nog ingaan op je punt 2, maar gezien de rest van mijn verhaal is hopelijk wel duidelijk dat de werkelijkheid totaal anders is.
Ik snap eigenlijk helemaal niet wat nu je echte vraag is. Als je al een laadpaal en/of backend hebt, bepaalt dat je opties. Als je nog geen laadpaal hebt maar je wilt er per se 1 waarbij de beheersituatie belangrijk is, dan is dat een andere vraag.
[
Voor 4% gewijzigd door
Solarsparc op 09-05-2026 06:27
]