In, theorie misschien.Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:24:
Het enige voordeel van accu's swappen is wat mij betreft het wisselen van grootte afhankelijk van je dagelijkse behoefte. Als je niet met een auto op vakantie gaat, dan kies je misschien wel voor de RWD ipv LR, daardoor is de aanschafprijs lager en verplaats je dagelijks veel minder gewicht. Even swappen voordat je op vakantie gaat naar een grotere accu, minder onderweg laden en bij thuiskomst weer swappen naar een kleinere accu.
Het swappen is volgens mij ook niet bedoeld om verder niet te hoeven laden, het is een extraatje/optie, niet ipv van.
Ik zie er iig geen toekomst in en het maakt alles onnodig duur, behalve in de hierboven genoemde situatie.
Ps. mochten er nu nog vele berichten over volgen, dan past dit beter in: Elektrische auto's - deel 5
In de praktijk heb je een tekort aan grote batterijen tijdens vakanties, en een overschot tijdens de rustigere periodes...
Als er nu een standaardmaat aan batterijen was die 80% van de auto's zou kunnen gebruiken, dan had dit misschien zin, maar een swap duurt ook 5 min, en je mag je auto niet uit, dus daarna komen nog 10 min voor verplaatsen, plasje, drankje, en de winst is helemaal weg.
En de investering in zo'n swapstation is niet te onderschatten.
Het idee om dan batterijen met trucks te gaan vervoeren is echt niet zinvol, dan kost dit pakken meer.
Sony A7 iv en wat recycled glas