Misschien is het tijd om mijn auto op satan-sap aan de kant te zetten. Na de aanschaf van een nieuwe tent is het gewoon irritant om de huidige auto tijdens het kampeerseizoen als pakezel te gebruiken. Bank plat, overal spullen achter, onder en tussen. Nee; dat is niet mijn ding om dat 2, 3x per maand te doen.
Dus ondanks dat er hooguit 1x per jaar iemand achterin zit, is de Golf 7.5 5d hatchback te klein. De kofferruimte zou net een tikkie breder en dieper mogen zijn.
In het verleden heb ik EVs nooit serieus genomen door de beperkingen met het laden en de beperkte range. Maar de status quo is een stuk gunstiger. Veel meer snelladers en nu ook ruimte op eigen terrein om te laden. En vakanties? Die gaan naar het noorden en buiten het hoogseizoen. Dus ook dan is de kans op drukte een stukje kleiner dan richting het zuiden in het hoogseizoen. Combineer dat met een rijtijd van een uur of 3 na een half uurtje laden, dan is wat vaker stoppen wel te overzien.
Aantal kilometers per jaar 10.000. Waarvan het overgrote deel gewoon thuis geladen kan worden. Een paar keer per jaar zal er 5 minuten aan de snellader gestaan worden in Nederland. En op vakantie zal er 1500 a 2000km via een duurdere lader, publiek geladen worden.
Ik schat dat lokale kilometers vs lange afstand 50/50 is. Dus daar is veel winst te behalen voor het milieu. Ik had niet in de gaten dat er toch best wat lokale kilometers op benzine gereden worden terwijl de auto toch heel de week stil staat en alles te voet of op de fiets gedaan wordt.
Maar ik kom niet verder dan twee modellen op mijn shortlist met een budget van 40k euro en mijn eisenlijst.
- Polestar 2
- BMW i4
Eisen:
- In 30 minuten 300km laden als het nodig is, althans dat heb ik zelf verzonnen met nul ervaring.
- Ik moet er blij van worden...

Een auto moet iets meer zijn dan een vervoersmiddel. Dat heeft niet persee iets met vermogen of acceleratie te maken maar meer met de algehele beleving. Waar vermogen en rijgedrag deel van uitmaken.
- Geen SUV-achtige, hierdoor valt 95% af
- Donkere hemelbekleding
- Adaptive cruise control
- Trekhaak, fietsendrager
Wensen:
- Creature comforts
De oplettende lezer ziet dat een Tesla Model 3 ontbreekt. Twee redenen; sedan kofferbak, dus onhandig met kamperen. En hoewel ik de Highland echt een mooie auto vind om te zien heb ik een negatieve associatie met de Model 3 sinds de lease-hype in 2019.
Schiet maar op mijn overpeinzingen. Wat zie ik over het hoofd?