• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Ik heb ooit een testje gezien van een id3 met en zonder WP en daar was het verschil klein... Kijk, dan heb je de WP gewoon slecht geïmplementeerd...
Zeker bij temperaturen rond 0°C maakt een WP een pak meer warmte uit 1kWh dan gewoon een weerstand.
Dat soort 'testjes' heb ik ook vaker gezien maar daar werd eigenlijk nooit op de zelfde manier een praktijktest uitgevoerd zoals dat er in dat gelinkte filmpje gebeurde. Ik rijd zelf met een Full-Option 79kWh / 231PK MY25 ID.3 mét warmtepomp en ik ben dus benieuwd naar het verschil met een gelijkwaardige uitvoering zonder wamtepomp (welke er amper tot niet zijn) óf gewoon twee helemaal basis en kale ID.3's met als enige verschil de aanwezigheid van zo'n pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 08-01-2026 19:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:10
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Zeker bij temperaturen rond 0°C maakt een WP een pak meer warmte uit 1kWh dan gewoon een weerstand.
Juist niet, hoe hoger de buitentemperatuur hoe hoger de COP.
In absolute zin zul je wel meer besparen bij temperaturen waarbij de COP laag is maar de warmtebehoefte hoog.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Juist niet, hoe hoger de buitentemperatuur hoe hoger de COP.
In absolute zin zul je wel meer besparen bij temperaturen waarbij de COP laag is maar de warmtebehoefte hoog.
Die COP is hoe dan ook groter dan de COP van een weerstandselement (COP=1, per definitie). Een warmtepomp zal tussen de 2 en 3 zitten bij 0 graden Celsius.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:10
daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Die COP is hoe dan ook groter dan de COP van een weerstandselement (COP=1, per definitie). Een warmtepomp zal tussen de 2 en 3 zitten bij 0 graden Celsius.
Hoe lager de temperatuur, hoe kleiner het verschil met een PTC heater.
Ook defrosts hakken er flink in bij dat soort temperaturen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Will_M schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Dat soort 'testjes' heb ik ook vaker gezien maar daar werd eigenlijk nooit op de zelfde manier een praktijktest uitgevoerd zoals dat er in dat gelinkte filmpje gebeurde. Ik rijd zelf met een Full-Option 79kW / 231PK MY25 ID.3 mét warmtepomp en ik ben dus benieuwd naar het verschil met een gelijkwaardige uitvoering zonder wamtepomp (welke er amper tot niet zijn) óf gewoon twee helemaal basis en kale ID.3's met als enige verschil de aanwezigheid van zo'n pomp.
Hoe is 79kW hetzelfde als 231pk?
Volgens mijn rekenmachine is 79kW 107pk en 231pk is 170kW.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
SpongeRob schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

De accu bedoelt hij, niet de vertaling naar PK’s.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:07:
[...]

De accu bedoelt hij, niet de vertaling naar PK’s.
Dan is het kWh. Blijft tweakers hè? ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• daemonix
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Hoe lager de temperatuur, hoe kleiner het verschil met een PTC heater.
Ook defrosts hakken er flink in bij dat soort temperaturen.
Ik herhaal, de COP zal tussen de 2 en 3 liggen bij die temperatuur. Het verschil is kleiner maar zeker niet nul. Er zit nog een heleboel energie in de lucht, die is pas weg bij 0 K.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 08-01-2026 19:26 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pjot1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Dan is het kWh. Blijft tweakers hè? ;)
De ‘h’ is er even bij gezet 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:17
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ja, voor mij is een goed werkende ACC met lane centering en changing een must. Niet dat ik met een Multipla zou gaan rijden, maar een M-Pack of een S-Line kunnen me gestolen worden als dit er niet op zit en goed werkt.
Ik zou zeggen : doe dan eens een test met de i5 of i4 met driving assistance professional. Ik kom uit een Tesla en ben naar i5 overgestapt, rijhulpsystemen zijn echt een pak aangenamer (en geavanceerder).

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik herhaal, de COP zal tussen de 2 en 3 liggen bij die temperatuur. Het verschil is kleiner maar zeker niet nul. Er zit nog een heleboel energie in de lucht, die is pas weg bij 0 K.
En veel EV's halen ook restwarmte uit o.a. de motor en de batterij, dus vaak komt die energie helemaal niet uit de lucht.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 09-01-2026 07:15 . Reden: Laten we deze route maar niet nemen, ook niet in OT tags ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:42:
[...]

En veel EV's halen ook restwarmte uit o.a. de motor en de batterij, dus vaak komt die energie helemaal niet uit de lucht.
Met een rendement van 95% komt er niet veel uit de motor, en als je wegrijdt is de batterij ook koud. Nee dus.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12
sdgs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Ik zou zeggen : doe dan eens een test met de i5 of i4 met driving assistance professional. Ik kom uit een Tesla en ben naar i5 overgestapt, rijhulpsystemen zijn echt een pak aangenamer (en geavanceerder).
i5 vind ik te lang (en te kleine batterij), en de i4 te laag en te klein.
Maar ten gepaste tijde zal ik wel eens met een iX3 rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:34

-tom-562

Oliesjeik

daemonix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Met een rendement van 95% komt er niet veel uit de motor, en als je wegrijdt is de batterij ook koud. Nee dus.
En bij de ID.x serie is dat dus het probleem, die haalt (iig een groot gedeelte) van zijn warmte uit de batterij. Daar heb je dus vrij weinig aan (of je moet continu autobahn fahren, en veel schnell laden!)

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Is een i4 klein van binnen? Heb die nog niet in gezeten, vind hem van buiten wel één van de weinige die er nog echt uit ziet als een auto.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Is een i4 klein van binnen? Heb die nog niet in gezeten, vind hem van buiten wel één van de weinige die er nog echt uit ziet als een auto.
Mijn zoon heeft er een, en die is niet micro, maar instappen is wel als afdalen naar de kelder, en je zit laag.

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Mijn zoon heeft er een, en die is niet micro, maar instappen is wel als afdalen naar de kelder, en je zit laag.
Ja oké, hij is op een normale hoogte. Nu weet ik dat de SUV-look aardig toegenomen is in populariteit maar dat werd normaal altijd de bejaarden instap genoemd. :P

Qua kofferbak is hij niet klein zo te zien, maar het is lastig binnenmaten vergelijken als autoweek het van de helft van de modellen niet in het systeem heeft. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 09-01-2026 09:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
assje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Niet mee eens, collectief is stemmen met je portemonnee zeker wel effectief en dat werkt via lease net zo goed als prive. Als iederere consument zo redeneert is er voor China geen enkele incentive om maar te proberen een imago in stand te houden. Zuid-Korea staat voor mij stappen hoger dan China in dat opzicht, uiteraard is dat niet de enige overweging maar hij is wel relevant.
Idd, de maatschappij is het collectief van individuele keuzes. Daarnaast zijn veel keuzes vaak minder individueel dan het individu denkt. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gonadan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Zijn hulpsystemen dan iets waar je primair je keuze qua auto op baseert? Dat is toch meer een fancy extraatje wat nog lang niet altijd daadwerkelijk bruikbaar is?

Comfort, 'looks', afwerking, opties, etc. zou ik eigenlijk altijd boven hulpsystemen plaatsen op mijn wensenlijstje. Of ben ik nu weer een uitzondering? :P
Ik heb nergens gezegd dat de keuze hierom gemaakt is :). Zover ik weet vond ze dit de mooiste auto die lekker reed maar nu ze er meer in gereden heeft vindt ze dus de hulpsystemen een achteruitgang tov de oude model 3.

Ik heb haar gevraagd of ze Travel Assist heeft en of het wel aan staat, ik ben benieuwd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gonadan

Gonadan

Termy schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat de keuze hierom gemaakt is :). Zover ik weet vond ze dit de mooiste auto die lekker reed maar nu ze er meer in gereden heeft vindt ze dus de hulpsystemen een achteruitgang tov de oude model 3.

Ik heb haar gevraagd of ze Travel Assist heeft en of het wel aan staat, ik ben benieuwd.
Ik heb ook nergens gesteld dat jij die keuze hierom gemaakt hebt, ik stel juist de vraag. :P

Maar ik ben dan altijd wel benieuwd naar het waarom erachter. Niet om een mening te ontkrachten of de discussie aan te gaan maar om te begrijpen hoe het ervaren wordt en mijn eigen mening te vormen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:07
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Autorijders in 2026 be like "een auto van 4,78 lang, 1,85 breed en 2000kg... nahhh, te klein". Een Kia Picanto, die is klein. :P

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Autorijders in 2026 be like "een auto van 4,78 lang, 1,85 breed en 2000kg... nahhh, te klein". Een Kia Picanto, die is klein. :P
Tja, ik reed vroeger Sharan, A6, 5, V90, dan is een i4 klein, en zeker omdat BMW niet efficient omgaat met ruimte. De auto is aan de buitenkant groot, en biedt binnen te weinig plaats.
De BMW 5 die ik ooit overnam van een collega had van die dikke comfortstoelen met ventilatie. Daar was dus achterin echt heel weinig plaats.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
[...]

Hehe, sommige mensen hebben hun eigen wensen en dat is helemaal prima. Ik had mijn e-tron 55 ook net wat groter gewild. Toen we in Canada woonden hadden we een Ford Expedition v8, heerlijke auto, die zou ik graag elektrisch willen hebben. Voor iemand zegt dat Ford in NL ook een expedition heeft, ja maar die is echt klein naar mijn mening.

Ik vind de ontwikkelingen op EVs erg leuk in ieder geval en bijna elk merk maakt grote stappen, leuk om te zien.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
Volvo begint de EX60 nog wat te teasen.
WLTP 810 km en in 10min 420 km bijladen.
Niet verkeerd!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
[...]

Laatst in een i4 gezeten, daar zat ik gewoon klem met mijn hoofd tegen het dak. En ik ben lang maar niks extreems. Dan is een auto toch wel krap te noemen.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:41:
Niet verkeerd!
Erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen. De ES90 zit met 102 kwh bruikbaar op WLTP 700km (4wd, 17.1kwh/100km). Voor een wltp van 810 ga je dan naar 116 kwh netto. Past dat in de EX60? En wat weegt de Single motor versie gezien de gigacasting?

Ik ben ook zeer benieuwd of de Bowers & Wilkins audio in de ex60 komt. Er zit wel een lightversie in de Polestar 2, en de volledige versie in de EX90 en ES90.

• Tommie12
t0mmiiiii schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen. De ES90 zit met 102 kwh bruikbaar op WLTP 700km (4wd, 17.1kwh/100km). Voor een wltp van 810 ga je dan naar 116 kwh netto. Past dat in de EX60? En wat weegt de Single motor versie gezien de gigacasting?

Ik ben ook zeer benieuwd of de Bowers & Wilkins audio in de ex60 komt. Er zit wel een lightversie in de Polestar 2, en de volledige versie in de EX90 en ES90.
Ik vermoed dat ze zowel een AWD als een RWD versie gaan uitbrengen, en dat de 810km enkel geldig zal zijn voor de RWD, en dan zal de auto zeker een batterij van 100kWh+ moeten krijgen en verder behoorlijk efficient zijn.
De gigacasting zou dan ook het gewicht wat redelijk moeten houden.
In elk geval, Volvo heeft mijn aandacht.

Ik had een V90 met de HarmannKardon audio en die vond ik prima, maar de Tesla Y is beter door de goede subwoofer.
B&W kan interessant zijn, maar daar 7k voor bijbetalen gaat er dan weer over.

• marteltor
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:33:
[...]
en dat de 810km enkel geldig zal zijn voor de RWD
"Volvo belooft dat de EX60 tot 810 kilometer ver komt op een volle accu. Het gaat dan zelfs om een variant met vierwielaandrijving. "
https://www.autoweek.nl/a...uim-800-kilometer-bereik/

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:50:
[...]

"Volvo belooft dat de EX60 tot 810 kilometer ver komt op een volle accu. Het gaat dan zelfs om een variant met vierwielaandrijving. "
De vraag is dan natuurlijk of het om permantente vierwielaandrijving gaat, of per default RWD, en in geval van gripverlies of een bepaalde rijmodus (en dus niet in de WLTP cyclus) 2WD

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:56:
[...]

De vraag is dan natuurlijk of het om permantente vierwielaandrijving gaat, of per default RWD, en in geval van gripverlies of een bepaalde rijmodus (en dus niet in de WLTP cyclus) 2WD
Eerlijk gezegd, dat kan me behoorlijk aan mijn r... roesten.
Met RWD op gewone wegen rijden is nooit een probleem, en als je dan vast zit en dan trekt je 4WD je er uit, dan is dat meer dan prima. Ook een quattro van Audi doet niet veel als je met wettelijke snelheden van thuis naar het werk rijdt.
Als je dan tegen de grenzen van de grip stoot, dan is er wel iets mis met de plaats waar je dat wil testen.

Ik denk trouwens dat vrijwel alle EV's 95% van de tijd met de achterwielmotor rijden, en de andere motor pas bij schakelen als er gripverlies is.

• Tommie12
marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Tja, nog beter hé.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Met RWD op gewone wegen rijden is nooit een probleem, en als je dan vast zit en dan trekt je 4WD je er uit, dan is dat meer dan prima. Ook een quattro van Audi doet niet veel als je met wettelijke snelheden van thuis naar het werk rijdt.
Als je dan tegen de grenzen van de grip stoot, dan is er wel iets mis met de plaats waar je dat wil testen.

Ik denk trouwens dat vrijwel alle EV's 95% van de tijd met de achterwielmotor rijden, en de andere motor pas bij schakelen als er gripverlies is.
Snap ik en volgens mij heb je gelijk m.b.t. de meeste EV's. Maar het is maar net hoe de paarse broeken van de marketingafdeling gaan brengen

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Aangezien een goeddeel van de EV-rijders binair gas geeft kan ik me best voorstellen dat er regelmatig gripverlies is om eerlijk te zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
De nieuwe Mazda CX-6e:
Ik vind het een mooie auto..binnenkant beetje generiek.

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Aangezien een goeddeel van de EV-rijders binair gas geeft kan ik me best voorstellen dat er regelmatig gripverlies is om eerlijk te zijn. :P
Ja, ik durf het ook wel eens te doen, en sta iedere keer verwonderd dat een Tesla met ca 400pk ook op nat wegdek niet met doordraaiende banden weg sprint.
De ASR is bijzonder goed afgesteld, en ik denk ook dat de voorste motor snel bijspringt, anders haal je amper 0-100 in 5s.

• Ecological
  • Nu online
Niet verkeerd!
Wel een "Chinees". :+

Maar inderdaad erg goed, dit is toch wel echt waar ik paar jaar geleden je voor gek had verklaard als je zou hebben gezegd dat we in 2026 800+ WLPT zouden hebben.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
Designed and manufactured in Sweden...
Owned by Geely...

Ecological schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Wel een "Chinees". :+

Maar inderdaad erg goed, dit is toch wel echt waar ik paar jaar geleden je voor gek had verklaard als je zou hebben gezegd dat we in 2026 800+ WLPT zouden hebben.
Mja, vind het wel tijd worden. In 2018 kwam een S al op 630 oid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GeeMoney
Inspired schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Mja, vind het wel tijd worden. In 2018 kwam een S al op 630 oid.
Ben wel benieuwd, ik vermoed dat ze gewoon een grotere accu gebruiken, net als de nieuwe BMW’s. Dan valt de vooruitgang natuurlijk wel “mee”. Daar pomp je straks ook 110kWh in namelijk.
Het lijkt er dus op dat op efficiency de limieten nu in zicht komen maar op dichtheid/accu gebied er dus nog iets bereikt kan worden?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Niet verkeerd!
Elke keer als ik EX60 lees ga ik weer op zoek naar nieuws over een EC60 of ES60... Kan blijven hopen toch?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 21:14
Bij Volvo hebben ze bij de ES90 een nieuwe tactiek voor accu's geïntroduceerd. In het overzicht staat geen accucapaciteit (meer) benoemd. Maar berekenen kan wel. Bereik (volgens website) en accucapaciteit (berekend) voor de modellen:
- Core, single motor extended range = 650 km; 15.9 kWh/100 km = 103.35 kWh
- Plus, single motor extended range = 648 km; 16.0 kWh/100 km = 103.68 kWh
- Ultra, single motor extended range = 639 km; 16.2 kWh/100 km = 103.52 kWh
- Ultra, twin motor (en performance) = 700 km; 17.1 kWh/100 km = 119.70 kWh
Kans is groot dat ze hetzelfde bij de EX60 gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 09-01-2026 18:28 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• sdgs
t0mmiiiii schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

De EX60 is dan ook wel een tractor SUV, maar niet van het formaat van de ES90.
Range gaat echt niet alleen over de accu grootte, ook over de efficiëntie van de aandrijving en de luchtweerstand. Die luchtweerstand is bepaald door de dragcoëfficiënt (voor een SUV van nature uit steeds wat hoger) en het frontale oppervlak (ook hier steeds wat groter dan voor een berline, maar een EX60 kan hier makkelijk 10-20% winnen door wat lager en wat minder breed te zijn

• Tommie12
DrBOB101 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:26:
Bij Volvo hebben ze bij de ES90 een nieuwe tactiek voor accu's geïntroduceerd. In het overzicht staat geen accucapaciteit (meer) benoemd. Maar berekenen kan wel. Bereik (volgens website) en accucapaciteit (berekend) voor de modellen:
We zien wel.
Meer dan 100 kWh vind ik dan ook weer niet nodig in de 60.
Blijkbaar sparen ze 200kg uit door de monocasting, en blijkbaar steken ze dat in de batterij.

• sdgs
Neen, jouw berekening is gewoon fout.
De WLTP range is niet gelijk aan accu grootte x gemiddeld normverbruik. Het volgens de norm op te geven gemiddelde normverbruik moet met name ook rekening houden met de laadverliezen. Je gaat dus de grootte van de accu onderschatten met 5-10%

• sdgs
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Ja, ik durf het ook wel eens te doen, en sta iedere keer verwonderd dat een Tesla met ca 400pk ook op nat wegdek niet met doordraaiende banden weg sprint.
De ASR is bijzonder goed afgesteld, en ik denk ook dat de voorste motor snel bijspringt, anders haal je amper 0-100 in 5s.
Dat is dan ook echt niet moeilijk met een elektrische aandrijving, om die correct aan te sturen.
En ik voelde met mijn model 3 toch wel wat slip wanneer ik volle bak accelereerde, en al zeker wanneer ik op een rond punt wat te vlot gas bij gaf bij het verlaten van dat rond punt.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01
Ze staan misschien niet op de eigen site, maar de batterijcapaciteit is gewoon te vinden op het internet. Wikipedia bijv.: Single Motor 92kWh, Twin Motor 106kWh.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• SirLenncelot
  • Niet online
Tom Paris schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ze staan misschien niet op de eigen site, maar de batterijcapaciteit is gewoon te vinden op het internet. Wikipedia bijv.: Single Motor 92kWh, Twin Motor 106kWh.
Staat gewoon tussen de specificaties onder het kopje opladen https://www.volvocars.com...-electric/specifications/

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
Dat sommetje klopt niet.
In de WLTP-verbruiken zitten de laadverliezen ook al, en die komen dus niet in je accu terecht.
Vergelijk de getallen maar eens bij andere auto's, dan klopt het sommetje ook niet.
Je zult er zeker 10, maar misschien wel 15% vanaf moeten trekken.

Edit, zie de post eronder. Het gaat om 92 en 106 kWh.
Dat betekent dat er van de 119.7 kWh die je "tankt" maar 106 in de accu komt.
106/119.7 = 88.6%. Dus 11.4% laadverlies.
Bij de andere accu: 92/103.5 = 88.9% → 11.1% laadverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2026 19:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01 19:38
sdgs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:38:
[...]
Dat is dan ook echt niet moeilijk met een elektrische aandrijving, om die correct aan te sturen.
En ik voelde met mijn model 3 toch wel wat slip wanneer ik volle bak accelereerde, en al zeker wanneer ik op een rond punt wat te vlot gas bij gaf bij het verlaten van dat rond punt.
Zou het niet een beetje naïef zijn om volgas te willen geven op glibberige ondergrond en geen béétje slip te willen verwachten? Max 20 jaar geleden hing je nog zonder pardon in het decor 🤐

Model 3 LR AWD (model 2023)

• sdgs
flupp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Zou het niet een beetje naïef zijn om volgas te willen geven op glibberige ondergrond en geen béétje slip te willen verwachten? Max 20 jaar geleden hing je nog zonder pardon in het decor 🤐
Ik reed de 10 jaar ervoor met een RWD rond, nooit in het decor beland

• sdgs
Andrehj schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Dat sommetje klopt niet.
In de WLTP-verbruiken zitten de laadverliezen ook al, en die komen dus niet in je accu terecht.
Vergelijk de getallen maar eens bij andere auto's, dan klopt het sommetje ook niet.

Hou er ook nog rekening mee dat de range gebaseerd op de bruikbare accu-capaciteit, terwijl de accu-capaciteit die wordt aangegeven ook vaak de bruto-accucapaciteit is. en daar van 5 - 10% verschil tussen zitten

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01 19:38
sdgs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Ik reed de 10 jaar ervoor met een RWD rond, nooit in het decor beland
Met 400pk onder jouw kont?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:51

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:
De range is op zich meestal geen enorm probleem, alleen moet je er iets meer aan denken.

Als je auto maar 30% opgeladen is, en je moet toch een langere rit maken, dan kost je dat een half uur extra. Dat moet je dus in calculeren en plannen.
Met een benzine auto kost zoiets je hoop en al 5 minuten en dus wordt 'onvoorbereid zijn' veel minder afgestraft.
Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte. Eigen schuld natuurlijk en gelukkig gered, maar een benzineauto is op zo'n moment net wat praktischer.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• GeeMoney
Steeffoon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte. Eigen schuld natuurlijk en gelukkig gered, maar een benzineauto is op zo'n moment net wat praktischer.
Ik heb het hier zo gedaan dat hij altijd direct oplaad ongeacht wel of geen goedkoop stroom en wel of geen opwek tot 60km range. Op die manier kan ik in nood bij familie komen en ziekenhuis etc. bereiken.

Dit naar aanleiding dat ik een keer met hoge spoed naar een familielid moest en ik dat dus echt net haalde, kachel uit, radio uit etc. Niet prettig. 1x gebeurd in 6,5 jaar vol elektrisch rijden.

• Ecological
  • Nu online
GeeMoney schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:32:
[...]

Ik heb het hier zo gedaan dat hij altijd direct oplaad ongeacht wel of geen goedkoop stroom en wel of geen opwek tot 60km range. Op die manier kan ik in nood bij familie komen en ziekenhuis etc. bereiken.

Dit naar aanleiding dat ik een keer met hoge spoed naar een familielid moest en ik dat dus echt net haalde, kachel uit, radio uit etc. Niet prettig. 1x gebeurd in 6,5 jaar vol elektrisch rijden.
Dat is ook een extra reden waarom een ik een hoge wltp belangrijk. Ik laad ook altijd gewoon als ik thuis komt en ik zorg dat 1 van de twee auto’s op 90% is (of aan het laden is). Als de Russen komen kan ik snel wegrijden in ieder geval. :+

[...]

Dat sommetje klopt niet.

Laadverlies van 11% geloof ik helemaal niks van bij een moderne fatsoenlijke BEV op 11kW AC. 5% is echt de max. Mag Volvo wel eens met BMW gaan praten bv. Zelfs een Zoe doet het beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 10-01-2026 08:42 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:07
Ah, een batterij van meer dan 100 kWh, vandaar dat dat monster rond de 2,5 ton weegt 8)7 .

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• sdgs
[...]

Ik heb een cheatcode, er staat hier vrij dure snelladers (3 stuks) op 500m afstand (dus altijd plek). Daar kan ik altijd op zeer korte tijd bijladen

• sdgs
flupp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Met 400pk onder jouw kont?
Neen, maar meer dan voldoende, en in een wagen die bijna 400kg lichter was, die brak ook wel uit wanneer ik dat wou

• GeeMoney
sdgs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb een cheatcode, er staat hier vrij dure snelladers (3 stuks) op 500m afstand (dus altijd plek). Daar kan ik altijd op zeer korte tijd bijladen
Dat scheelt wel inderdaad maar bij deze temperaturen met een ijskoude accu aan die snellader kost je alsnog een minuut of 10 om echt wat range erbij te krijgen?
Ik heb hier geen snelladers in de buurt en ook niet op de route naar de familie helaas.

Na 60km bijgeladen te hebben stopt het laden hier als er geen goedkoop stroom of opwek is en gaat dan weer verder als die voorwaarden wel gehaald worden en als ik de volgende dag de deur uit moet pakt hij het goedkoopste moment om door te laden. Even wat geknutsel geweest met home automation maar tot nu toe wel tevreden.

Ik zit die ES90 ook even verder te bekijken en qua vormgeving en interieur vind ik hem wel sjiek maar qua specs als je even langer ernaar kijkt dan is het weer niet bijzonder? Ok, heel veel PK op het topmodel maar alsnog 4 seconden nodig naar de 100, best gek met 680pk ? Range denk je oh, dat is lekker maar dan kijk je weer verder en dan komt dat door een erg grote accu te plaatsen. Bagage ruimte is slechts 440liter en de frunk is ook maar 27 liter.
Ik ben heel benieuwd naar de beenruimte en het zit comfort achterin.

Prijzen lijken mij OK mits het echt een premium klasse is zoals de oude s90. Ooit eens gereden voor een periode en die had (herinner ik mij) echt heerlijke zetels en neigde wel naar een s-klasse qua gevoel maar dan van Volvo.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2026 09:21 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 22:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sdgs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Veel succes met bevroren LFP batterij :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Andrehj
Inspired schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:19:
Laadverlies van 11% geloof ik helemaal niks van bij een moderne fatsoenlijke BEV op 11kW AC. 5% is echt de max. Mag Volvo wel eens met BMW gaan praten bv. Zelfs een Zoe doet het beter.
Lekker makkelijk. Zeggen dat je het verhaal over de laadverliezen niet gelooft, maar vervolgens niet met een andere verklaring komen voor het feit dat het WLTP-verbruik in combinatie met de WLTP-range te groot is voor de accucapaciteit....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Lekker makkelijk. Zeggen dat je het verhaal over de laadverliezen niet gelooft, maar vervolgens niet met een andere verklaring komen voor het feit dat het WLTP-verbruik in combinatie met de WLTP-range te groot is voor de accucapaciteit....
Is er al een officieel WLTP document dan? Of officiele cijfers op de Volvo site?

• Andrehj
Inspired schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:21:
Is er al een officieel WLTP document dan? Of officiele cijfers op de Volvo site?
Dat die sommetjes WLTP-verbruik + WLTP-range i.c.m. accucapaciteit niet kloppen is bepaald niet uniek voor Volvo, maar zie je bij alle EV's. En steeds zit daar die 10-15% van de laadverliezen tussen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:04

Dat sommetje klopt niet.

Ik kan nergens een aanwijzing vinden voor je bewering dat laadverliezen meetellen in de WLTP, wellicht kun je een betrouwbare bron vermelden.
Hier is een uitleg voor de berekening van de WLTP bij EV's met bronvermelding:

De WLTP-test houdt in dat de acculading helemaal van 100% naar 0% wordt gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur. De meting is primair bedoeld om na te gaan of een auto aan de geldende emissienorm voldoet. De test wordt onder gelijkblijvende omstandigheden in een laboratorium uitgevoerd. Hierdoor is het mogelijk om auto’s onderling te vergelijken. De meetmethode is per 1 juli 2020 behoorlijk aangescherpt.........
Bron: https://www.autovanmorgen.nl/wltp-betekenis
En hier nog eentje:
Bij batterij-elektrische voertuigen meet de WLTP de actieradius van het voertuig op een volle batterij.

Net als auto’s met een verbrandingsmotor heeft elk EV-merk en -model een vaste WLTP-waarde waaraan het moet voldoen.
Bron: https://nl.ecarstrade.com...en-alles-wat-u-moet-weten

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Andrehj
Peter-036 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:23:
Ik kan nergens een aanwijzing vinden voor je bewering dat laadverliezen meetellen in de WLTP, wellicht kun je een betrouwbare bron vermelden.
Dan heb je niet goed gezocht.
De Google AI (zoek op "WLTP EV, how is consumption determined") is er heel duidelijk in:
How Consumption is Determined:
Test Cycle Phases: The test consists of four phases: Low, Medium, High, and Extra High, which simulate different speeds (up to 131.3 km/h) and driving behaviors like acceleration, braking, and idling.
Measurement Method: For electric vehicles, the test starts with a fully charged battery. The vehicle is driven on a dynamometer until the battery is empty (or near empty).
Calculation: The total electric energy consumption is calculated by measuring the energy required to recharge the battery back to 100% after the test, including charging losses.
Unit of Measurement: The result is typically expressed in kilowatt-hours per 100 kilometers (kWh/100km) or Watt-hours per kilometer (Wh/km).
Standardized Conditions: To ensure consistency, the test is conducted at a constant 23°C, with auxiliary systems like air conditioning turned off.
Vehicle Configuration: The test accounts for individual vehicle configurations, including weight and accessories, by testing the lightest and heaviest variants of a model.
Maar dan wil je natuurlijk weten waar die AI dat vandaan haalt...

Hier wordt het ook duidelijk uitgelegd. Dat het inclusief de laadverliezen is staat er zelfs twee keer: https://evdb.nz/wltp
  • WLTP-rated consumption includes charging loss
  • WLTP performs a battery recharge as part of its test, so consumption includes charging losses.
  • WLTP consumption allows drivers to compare energy costs (like litres per 100 km in a petrol car).
  • Electricity 'lost' during charging is typically between 7-12% (worse in cold weather).
  • In some cars, electricity from charging can be used to heat (or cool) the battery.
Of hier (https://www.electrive.com...nge-is-really-calculated/ ):
In a WLTP ... the calculated combined power consumption includes charging losses because these have to be paid by the owner.
En hier (https://ev-range-standard-converter.web.app/)
WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
WLTP is the current global standard for measuring EV range, adopted in Europe and many other regions. It uses a 30-minute, four-phase driving cycle (low, medium, high, extra high speeds) at 23°C, simulating both city and highway conditions. WLTP includes charging losses, making its consumption figures more realistic than older standards. However, real-world range can still be lower due to factors like temperature, speed, and driving style.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2026 15:46 ]

• Peter-036
Dank voor de bronnen @Andrehj maar ik zie daar niet of er AC of DC geladen wordt, waarbij het DC laden voor de consument netto afgerekend wordt (de CPO past daar het tarief op aan) en de thuislader/AC lader betaalt bruto (dus ook de laadverliezen), niet dat het veel uitmaakt, maar als het een 'standaard methode' is, zou dat ook vermeld moeten worden in die voorwaarden.
Maar WLTP is een maatstaf om EV's te kunnen vergelijken, en daarvoor is 'ie goed bruikbaar.
Edit:
Helaas leidt de 2e link naar een 'page not found',
en meldt de 3e link onderaan dat de gegevens van de 1e link afkomstig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Peter-036 op 10-01-2026 15:39 . Reden: aanvulling ]

• Andrehj
Peter-036 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:34:
Dank voor de bronnen @Andrehj maar ik zie daar niet of er AC of DC geladen wordt, waarbij het DC laden voor de consument netto afgerekend wordt (de CPO past daar het tarief op aan) en de thuislader/AC lader betaalt bruto (dus ook de laadverliezen), niet dat het veel uitmaakt, maar als het een 'standaard methode' is, zou dat ook vermeld moeten worden in die voorwaarden.
WLTP werkt met AC laden, omdat dat voor de meeste mensen de dagelijkse praktijk is. Bron ga ik nog even zoeken.
Maar WLTP is een maatstaf om EV's te kunnen vergelijken, en daarvoor is 'ie goed bruikbaar.
Edit:
Helaas leidt de 2e link naar een 'page not found',
Gefixt.

• Puppetmaster
Steeffoon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Precies inderdaad.
En in geval van nood, kan het een dingetje zijn. Ik moest eind december naar de dierenarts met enige spoed. Dat je dan bedenkt dat er nog maar zo'n 15 procent aan stroom in de auto zit, dat was geen geruststellende gedachte.
Hoe ver weg was de dierenarts dan?
Onze dierenarts is 7 km verderop, ook evt dienstdoende dierenartsen Max 10km.
Met 15% heeft jouw Kia normaliter nog 70km te gaan, nu misschien 50?
Zou geen probleem moeten zijn toch?

• sdgs
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik ken heel wat mensen die snel beginnen te panikeren wanneer de SOC van hun accu daalt (ik ben zelfs met zo iemand getrouwd).
Veel collega's snappen niet dat ik met 3-5% aankom bij een snellader. Terwijl dat er net voor zorgt dat je voldoende snel kan laden

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sdgs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Veel collega's snappen niet dat ik met 3-5% aankom bij een snellader.
Zou ik ook nooit doen. Iets te vaak meegemaakt dat snellader niet werkt of langdurig bezet is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
Ik heb specifiek voor een vlakke laadcurve gekozen, ik laad gewoon als kind of vrouw aan pauze toe zijn, en bij 30% inpluggen is dan ook prima.
https://evkx.net/models/m...ingcurve/chart/?battery=0

• marteltor
de Peer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Zou ik ook nooit doen. Iets te vaak meegemaakt dat snellader niet werkt of langdurig bezet is.
Ik doe dat dan ook alleen als er meerdere opties zijn..bijv Allego en Tesla naast elkaar.

• Puppetmaster
mitsumark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:29:
Ik heb specifiek voor een vlakke laadcurve gekozen, ik laad gewoon als kind of vrouw aan pauze toe zijn, en bij 30% inpluggen is dan ook prima.
https://evkx.net/models/m...ingcurve/chart/?battery=0
Het is idd geen tesla-piek, maar na 30% neemt het alleen gestaag af.
De sweetspot heb je dan al gehad.
Daarnaast, als jij met 10% aankomt, zit er nog 12kWh in!
M.i. ruime marge. :)
Ik hou meestal 5-10% aan ondanks dat hij tot 40-50% een plateau op 200kW heeft.
Afgelopen trip naar Berlijn was het spannender met nog 2% te gaan.
Maar idd, als je zeker bent van voldoende snelladers (meestal Tesla, toen EnBW), is dat geen enkel probleem.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Dat is circa 20 kilometer. Niet direct zweten, maar wel iets waar je bij een benzineauto minder over nadacht. Al kan dat best gewenning zijn.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

Snap dat goed inderdaad; is ook een idee. Maar ik ben weer zo'n pietlut die ook aan de gezondheid van de accu wil denken.

• Puppetmaster
Serieus?
Je hebt een 78kWh accu, 15% = dus 11,7 kWh
20km bereik daarmee zou een verbruik van 58,5 kWh/100km betekenen!?!
Das wel onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 10-01-2026 19:31 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik vind het verlies van vermogen vervelend wanneer de acculading diep zakt. Maar je kunt in ieder geval na de 0% nog wel een paar KM doorrijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZJ03H1RtfWRRsXgcvqUlAcoYCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzS3bGjkhvEFRfKCSQVOlCty.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door SirLenncelot op 10-01-2026 19:40 ]

Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Het is idd geen tesla-piek, maar na 30% neemt het alleen gestaag af.
De sweetspot heb je dan al gehad.
Daarnaast, als jij met 10% aankomt, zit er nog 12kWh in!
M.i. ruime marge. :)
Ik hou meestal 5-10% aan ondanks dat hij tot 40-50% een plateau op 200kW heeft.
Afgelopen trip naar Berlijn was het spannender met nog 2% te gaan.
Maar idd, als je zeker bent van voldoende snelladers (meestal Tesla, toen EnBW), is dat geen enkel probleem.
Een Model S heeft een redelijk vergelijkbare curve.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Serieus?
Achteraf is makkelijk praten, maar in zo'n situatie van ga je niet rekenen. En hij moet ook nog naar huis neem ik aan. Dan zit je al weer op 2x20km, en als je tot 0 zou rijden om 24,5kWh/100km. Niet heel gek met dit weer b.v..
Ik snap zijn reactie wel

Vaak bu'j te bang!

• mitsumark
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
Serieus?
Deze week dochter naar school gebracht in de kou. Onderstaand was het resultaat van 3.5km heen en 3.5km terug, met de airco op 16 graden.
Alleen de heenweg was het ruim boven de 50.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGTKHPnrllY1eNkYOaTcPfIHIXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcF24479RdWOFhOlxP92MCAp.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
Ja, 3,5km.
Dat is allemaal HVAC enz.
Maar als je verder rijdt middelt dat snel uit.
-tom-562 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Achteraf is makkelijk praten, maar in zo'n situatie van ga je niet rekenen. En hij moet ook nog naar huis neem ik aan. Dan zit je al weer op 2x20km, en als je tot 0 zou rijden om 24,5kWh/100km. Niet heel gek met dit weer b.v..
Ik snap zijn reactie wel
Tuurlijk is het makkelijk achteraf praten, maar er is ook wat ruis.
Ik weet niet hoe paniekerig de guess-o-meter van de KIA is, maar met 15% heb je doorgaans wel een stukje nog te gaan.
Met die 40km leeg rijden kom je op 29,3 kWh/100km.
Dat kan idd de eerste paar kilometer, maar zegt niet zoveel.
En als de spoed eraf is, kan je op de terugweg evt. snelladen. ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Puppetmaster op 10-01-2026 22:51 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
mitsumark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Deze week dochter naar school gebracht in de kou. Onderstaand was het resultaat van 3.5km heen en 3.5km terug, met de airco op 16 graden.
[Afbeelding]
Phoe.
Met de caravan erachter storm en flink regen zat ik ook boven de 400 op een dikke 100km.

Vandaag een 4km reis op 260wh/km meeste energie naar verwarmen (19c).

• Peter-036

Maar, hoewel een indrukwekkend verbruik per 100 km, je hebt op die 7 km ~3kWh verbruikt.
Wanneer men er zo naar kijkt is 10 of 15% aan SoC nog niet zo'n 'probleem'.
Ik citeer hier dit bericht alleen ter illustratie, niet alleen voor mitsumark.

Overigens, wanneer ik met minder dan 20% thuiskom, gaat de auto direct aan de lader.

• sdgs
Peter-036 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Overigens, wanneer ik met minder dan 20% thuiskom, gaat de auto direct aan de lader.
Dan gaat hij bij mij ook direct aan de lader, maar wanneer het de dag nadien mooi weer is en ik met de speedpedelec naar 't werk ga ik boven de 10% echt nog niets bijladen (10% is 50 km) en de wagen de dag nadien laten opladen op mijn zonne-energie

In de winter gaat die ook niet beginnen opladen, want ik start pas met laden om 24h00. Dat scheelt 5-10cts/kWh met mijn dynamisch tarief.

• mitsumark
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:58:
Ja, 3,5km.
Dat is allemaal HVAC enz.
Maar als je verder rijdt middelt dat snel uit.
Natuurlijk middelt dat uit op langere ritten, gelukkig wel.
Maar ik ken ook nog mensen die de AC hoger hebben ingesteld, dan mis je dat laatste stuk wat zakt naar 30 en kom je gemiddeld alsnog weer op 50 uit, misschien zelfs nog wel op 10km.
Ik denk dat het wel prettig is om altijd 10kWh in je accu te hebben just in case.

• sdgs
de Peer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Daar bestaan toch gewoon meer als voldoende systemen om je daar van te vergewissen? Een app als ABRP geeft gewoon wanneer er daar voor 't laatst succesvol geladen is, en hoeveel laadpalen er vrij zijn.

Belangrijk onderdeel van een verstandige strategie om met de BEV te rijden is altijd te navigeren naar plekken waar meerdere laadpalen staan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sdgs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Daar bestaan toch gewoon meer als voldoende systemen om je daar van te vergewissen? Een app als ABRP geeft gewoon wanneer er daar voor 't laatst succesvol geladen is, en hoeveel laadpalen er vrij zijn.

Belangrijk onderdeel van een verstandige strategie om met de BEV te rijden is altijd te navigeren naar plekken waar meerdere laadpalen staan.
dat is waar, met de juiste voorzorgsmaatregelen en de nodige ervaring zou het kunnen.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:36
[...]

[Afbeelding]
Klinkt als zeer lage snelheid, met PTC verwarming. 3.5km is natuurlijk een ritje van niks, in relatieve zin gebruik je dan heel weinig energie voor beweging, maar wel voor verwarming. Dus dan snap ik dit soort getallen wel.

Ik reed laatst ook 1 op 8 met mijn Polo, maar ik moest naar de milieustraat en heb 45 minuten staan wachten voor ik kon lossen, en ik ga mijn motor niet uitschakelen als het buiten miezert en rond het vriespunt is :9

Maar dit gaat over een EQE denk ik? Ja je ziet wel dat PTC veel meer stroom verbruikt dan een warmtepomp...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6WW67Mlc0Hp4QMHRfTArwHhufY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBy5cYo7fFRMJeWhfLauPKnG.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe CLA doet dat wel zoals de Tesla zoals ik het nu zie, dat is wel erg goed. Jammer dat nog steeds best wat EV's niet zo'n zuinig verwarmingscircuit hebben

[ Voor 18% gewijzigd door barta123 op 12-01-2026 09:50 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:59
Een interessant artikel n.a.v. een test door de ADAC. https://autobahn.eu/artik...eradius-verlies-test-adac

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:17
barta123 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Klinkt als zeer lage snelheid, met PTC verwarming. 3.5km is natuurlijk een ritje van niks, in relatieve zin gebruik je dan heel weinig energie voor beweging, maar wel voor verwarming. Dus dan snap ik dit soort getallen wel.

Ik reed laatst ook 1 op 8 met mijn Polo, maar ik moest naar de milieustraat en heb 45 minuten staan wachten voor ik kon lossen, en ik ga mijn motor niet uitschakelen als het buiten miezert en rond het vriespunt is :9

Maar dit gaat over een EQE denk ik? Ja je ziet wel dat PTC veel meer stroom verbruikt dan een warmtepomp...

[Afbeelding]

De nieuwe CLA doet dat wel zoals de Tesla zoals ik het nu zie, dat is wel erg goed. Jammer dat nog steeds best wat EV's niet zo'n zuinig verwarmingscircuit hebben
Mijn (Juniper) Y doet dergelijke getallen ook wel hoor als ik koud wegrijd voor 3,5km en hem dan weer neerzet. Opwarmen vanaf koud, de eerste paar minuten kost zo +- 7kW, bij 50km/u is dat 140Wh/km. Of 233Wh/km bij 30km/u. En daar komt dan het daadwerkelijk verplaatsen nog bij. Dus 3-400Wh/km bij rustig stadsverkeer is dan helemaal niet vreemd.

• Puppetmaster
Beetje tendentieuze site, getuige ook al van de openingszin:
Het is de grootste angst van elke EV-rijder: stranden in de sneeuw met een lege accu terwijl de boordcomputer vijf minuten geleden nog aangaf dat je thuis kon komen.
8)7

Desalniettemin doet mn ID.7 het nog steeds goed met ruim 400km bij vrieskou. :)

Ik kan overigens bij ADAC geen nieuwe uitgave van hun test vinden, of kijk ik er overheen?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:59
Puppetmaster schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Beetje tendentieuze site, getuige ook al van de openingszin:

[...]

8)7

Desalniettemin doet mn ID.7 het nog steeds goed met ruim 400km bij vrieskou. :)

Ik kan overigens bij ADAC geen nieuwe uitgave van hun test vinden, of kijk ik er overheen?
Ik heb geen idee of er een nieuwere test is, ik kwam dit tegen in mijn Whatsapp. Mij boeit het allemaal niet zo want minder bereik in de winter is toch niets nieuws. Zeker niet als je voor een paar km alles wilt opwarmen. Het bereik van de Ioniq is in de winter wel minder maar valt reuze mee en laden gaat nog steeds snel. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 22:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Zoals in dit artikel staat korte ritjes zijn killing voor de range. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg dus een kleine tien korte ritje om het halfuur of 3 kwartiertjes. Gruwelijk verbruik met het koude weer de afgelopen weken.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 22:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zo te zien heeft legacy auto weer wat geld overgemaakt wat een verschrikkelijk eenzijdig artikel, als ze sportief waren geweest dan hadden ze het artikel afgesloten dat ondanks al deze vreselijke ongemakken 95% van de nieuw verkopen in Noorwegen EV zijn en dat de Noren gek zijn op hun EV.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 12-01-2026 22:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Zo te zien heeft legacy auto weer wat geld overgemaakt wat een verschrikkelijk eenzijdig artikel, als ze sportief waren geweest dan hadden ze het artikel afgesloten dat ondanks al deze vreselijke ongemakken 95% van de nieuw verkopen in Noorwegen EV zijn en dat de Noren gek zijn op hun EV.
Goh, ik vind de conclusies en de data die ze posten wel correct.
Een auto zonder WP presteert bij die korte ritten gewoon enorm slecht, en zonder voorverwarmde batterij gaan snelladen is altijd een teleurstelling..
Maar ze schrijven ook dat de nieuwste auto's het veel beter doen.

Mijn woon-werkrit bevestigt alleen maar. Vandaag (9°C) 8% voor 32 km, vorige week (-3°C) was dat 14%...
én mijn auto heeft een WP, en ik zet de voorverwarming enkel minuten (maar ook echt geen kwartier) aan voor ik vertrek aan de paal. Dat verwarmt het interieur, maar doet amper iets voor de batterij.

En dat ze schrijven dat een Dacia Spring niet geschikt is voor lange ritten is gewoon de waarheid.

Ik heb al artikelen gezien die veel negatiever waren, en véél minder gebaseerd op feiten en metingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 13-01-2026 08:28 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
SpongeRob schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Ik denk dat er een 'h' ontbreekt van 79 kWh

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

niki_lauda schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Zoals in dit artikel staat korte ritjes zijn killing voor de range. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg dus een kleine tien korte ritje om het halfuur of 3 kwartiertjes. Gruwelijk verbruik met het koude weer de afgelopen weken.
Bij een ICE zijn die korte ritjes nog veel gruwelijker voor het verbruik.

Wat een dom artikel trouwens van Autobahn (maar ik had niet anders verwacht..). Er staat nergens hoe ze getest hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2026 10:38 ]

Vaak bu'j te bang!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:00
revolution-nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Dat laatste is toch totaal niet relevant voor het verhaal :?.

Het onderwerp van het artikel is dat EV's een (ten opzichte van de ICE waar 'iedereen' bekend mee is) bovengemiddelde hit qua range bij temperaturen onder nul krijgen. Dan is het toch niet zo vreemd dat daar een artikel aan wordt gewijd?

Dan hoeven daar 'ter compensatie' toch geen voordelen op andere gebieden bijgesleept te worden?
offtopic:
Als je het toch negatief wilt bekijken: de Noren zijn vooral zo gek op hun EVs omdat ICE's daar door fiscale maatregelen volstrekt onbetaalbaar zijn ;)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 379 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic