• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:46:
[...]
Ze kunnen vernoemd hebben waarom ze het zo deden, maar als het al vernoemd werd, dan weet ik het niet. Maar in de praktijk is het niet altijd evident om de lagere percentages te bereiken, want je vindt niet altijd beschikbare snelladers, of je laadt bij een ander netwerk omdat je er een abonnement hebt, of (in het geval van de Mercedes) de lader moet een 800V lader zijn voordat de auto er zin in heeft, of je hebt range anxiety, of…, of…
Eens, maar met deze grote batterijen heb je dan nog zo'n 200 km range over bij 30%.

Ik denk eerder dat er dan een sanitaire stop nodig is als je met 100% bent begonnen... :)

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 18:34
wimpie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:56:
[...]

Mezelf maar weer eens quoten, 4 jaar later. Toendertijd uiteindelijk op de BMW i4 M50 full options uitgekomen. Over iets meer dan een half jaar loopt de (zakelijke) lease af, en moet ik weer wat kiezen. Ten opzichte van vorige keer eigenlijk niets veranderd, behalve dat de 2 kids een maatje groter zijn.

Destijds veel onbegrip over de shortlist ("waarom een Golf als je ook een Taycan kan rijden"), blijkbaar moet je eerst een Taycan kunnen rijden om dat te begrijpen. Het mag dus duur, maar dat moet ook in verhouding staan tot wat je krijgt. Je kan je euro's maar 1x uitgeven. Dus wat goedkoper en goed is ook prima.

Huidige long-list, moet full EV. Dus geen random ICE meer. Hoor graag of er nog opties zijn die ik zeker mee moet nemen:
  • Audi A6 Avant e-tron (denk dat deze afvalt)
  • BMW i4 M60 / huidige M50 verlengen (geweldige wagen... en ook echt snel boven de 100)
  • BMW iX3 Neue klasse (best mooi, stoelen zitten matig, verder indrukwekkende EV specs)
  • BMW i5 Touring e40 of M60 (zeer mooi, goede auto, last-gen EV specs. M60 wordt wel veel bijtelling)
  • BMW i3 Touring Neue klasse (nog niet uit, verwacht er veel van)
  • Kia EV9 (extreem groot, kijk niet uit naar de sub-par kwaliteit van stoelen, bandentrillingen en service in EV9 topic)
  • Tesla Model Y Performance (ziet er best aardig uit, complete package voor schappelijke prijs, maar heeft een paar dealbreakers zoals TACC/Autopilot i.p.v. limit of ACC)
  • Volkswagen ID.7 GTX Tourer (best mooie auto, ruim, schappelijke prijs)
Mooie lijst.
Als je de plaats van een EV9 niet nodig hebt, dan zou ik die nooit overwegen. Ja, ruimte is leuk, maar je betaalt dat wel terug in range en rijgedrag.

Kan je uitleggen waarom je de A6 al af schrijft en de Q6 niet op je lijst staat?

Ik weet niet hoe snel je moet beslissen, maar ik zou ook eens kijken naar de nieuwe GLC die volgend jaar komt en de VOLVO EX60 die al in Januari zou voorgesteld worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:58:
[...]

Dat van die abo’s was mij niet bekend, nog nooit als opmerking tegengekomen, en wordt in die test niet vermeld.

Is BMW in hetzelfde bedje ziek, eigenlijk? Want dit lijken mij allemaal (negatieve) dingetjes, sommige ja zelfs show-stoppers, waar je op moet letten en waar ze jou in de toonzaal uiteraard nooit zullen op wijzen. En waar je dan (in het slechtste geval) na aankoop, dus te laat, pas op zou kunnen botsen. Van addertjes onder het gras gesproken.

Zoals er sommige auto’s heden ten dage verkocht worden zonder snellaadmogelijkheid tout court: met al die onoverzichtelijke online configuratoren en hun tientallen onoverzichtelijk gepresenteerde vergelijkingspunten moet je op zoiets bijna als per toeval opbotsen.
Mijn zoon rijdt met een i4 en was 'vergeten' de adaptive cruise bij te bestellen. Dat kan nu met abo of een eenmalig bedrag en dat in 2025.
Snap niet dat dit op zo'n auto niet standaard in een business pack zit...

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:05:
[...]

Mijn zoon rijdt met een i4 en was 'vergeten' de adaptive cruise bij te bestellen. Dat kan nu met abo of een eenmalig bedrag en dat in 2025.
Snap niet dat dit op zo'n auto niet standaard in een business pack zit...
Inderdaad, zelfs bij een Hyundai Inster is het standaard, zelfs op de goedkoopste versie. :?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:19:
[...]

Inderdaad, zelfs bij een Hyundai Inster is het standaard, zelfs op de goedkoopste versie. :?
Maar ja, dan rijdt je niet een 'premium' merk ;)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:02
Inderdaad je mag wel verwachten dat zoiets bij BMW in het één of andere pack zal zitten. Dus zie je wat ik bedoel: je koopt bijvb. een (ik noem er zomaar een paar lukraak) “dynamic” of een “travel” pack, ervan uitgaande dat adaptive cruise control “er bij BMW toch al snel zal in zitten” (je checkt het daarom dus bewust niet, of je vergeet het te double-checken). En achteraf zit je dan met de online-configurator-gebakken-peren.

Hatelijk.

Model 3 LR (model 2023)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:10
Tsja, als je vroeger een optie vergeten was had je vaak pech. Nu kan het soms tegen betaling softwarematig achteraf geactiveerd worden. Wat is daar nu het probleem van?

• flupp
Franciesco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:38:
Tsja, als je vroeger een optie vergeten was had je vaak pech. Nu kan het soms tegen betaling softwarematig achteraf geactiveerd worden. Wat is daar nu het probleem van?
Dat er ondanks die “verbeteringen“ toch nog veel valkuilen overgebleven en/of bijgekomen zijn (abonnementen die moeten worden afgesloten maar waar dit op een andere pagina vermeld staat, online configuratoren die zonder het duidelijk te vermelden opties automatisch toevoegen of weglaten, en wat nog meer).

Model 3 LR (model 2023)

• Franciesco
Maar dan is de mogelijkheid tot het afsluiten van een abonnement dus niet het probleem. Maar de soms onduidelijkheid of een optie wel of niet aanwezig is in een configuratie. En dit laatste kan ik beamen maar is voor mij niks nieuws. En daarom controleer ik bij elke auto die ik uitzoek, of dat nou een Kia of een BMW is, nauwkeurig de offerte en bijhorend overzicht van de opties zodat ik weet of de voor mij belangrijke zaken er bij zitten. Aannames doen is altijd gevaarlijk…

• HandyLumberjack
  • Nu online
jeroenkb schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:26:
[...]

Maar ja, dan rijdt je niet een 'premium' merk ;)
Ik was destijds al een beetje verbaasd dat die Inster standaard zo rijk uitgerust was, maar ik had blijkbaar premium verwachtingen. 7(8)7

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:38:
Houd je je ogen open voor andere EV’s, dan bekijk je zo nu en dan eens een vergelijkende test. Ik kwam daarbij hierlangs, waar ze een Tesla Model 3 Long Range RWD met een Mercedes CLA 250+ (met 85kWh batterij) en een MG5 vergeleken. Die laatste viel enigszins uit de boot, want ze hadden een Long Range willen hebben, maar kregen een soort Performance model in de handen geduwd.

Markante bevindingen:
- de MG5 (800V architectuur) kon zijn laadvermogen-claim van 396kW nooit waar maken, haalde bij de 30 naar 80% laadtest gemiddeld 81kW (het zwakste van allemaal), met een allerbest gehaald laadvermogen van 270 kW
- de Model 3 en de CLA haalden een vergelijkbaar rendement (respectievelijk 3,8 à 3,6 mijlen/ kWh, dus respectievelijk ongeveer 16,5 à 17,5 kWh/100 km); de CLA geraakte verder op 1 batterijlading, weliswaar mede door zijn grotere batterij (maar kostte dan ook een pak méér)
- laden deden de Model 3 en de CLA gemiddeld (30 naar 80%) met 97 kW en 153 kW. Dikke score dus voor de (ook nog eens zuinige) Mercedes.
Maar…
- de CLA (800V architectuur) kon hierbij voor dit snelladen ENKEL bij 800V laders terecht. Geen mogelijkheid bij een 400V lader… tot voorjaar 2026, dan zal er een optie zijn om ook bij 400V snelladers terecht te kunnen. De clou, helaas: tegen betaling. Een oud verdienmodel doe je niet zomaar op de schop, natuurlijk. Helaas noem ik dat, tot spijt van wie het benijdt, “verdienen met eigen onvermogen”
- hierbij (in het VK, allicht ook bij ons?) zijn de prijzen per kWh aan 800V laders merkbaar duurder
- voor iedere EV bracht ik de testers-betaalde laadbedragen terug op de testafstand van 720 km, en daarbij kwamen de Model 3, de CLA en de MG5 op een “brandstofverbruik” uit van 98, 107 en 130€

Ik heb mij hierna 1 ding afgevraagd: is er ergens een site die de 800V laders aangeeft?

(edit) Toevoegend aan de test was ook vermeldenswaard dat de testers de CLA de beste van de 3 vonden om er lange afstanden mee af te haspelen. Ik moest onvermijdelijk terugdenken aan de dorpsslager van toen ik nog klein was. Die man reed toen met een Mercedes 300 D. Kloekgebouwd en niet op te jagen, de rust zelve achter het stuur. Had de lieve man nu nog rondgereden, dan acht ik de kans groot dat hij nu in zo’n CLA rondreed 🙂
Ik heb die test ook gezien.

Zelf heb ik al een proefrit gemaakt in de cla launch editie (heb zelf een tesla Y privé ook).
Rijd inderdaad goed maar bij samenstellen kom je gauw hoger uit als je niet voor de launch gaat.
Tegenvallen is dat je de kofferbak met de hand moet doen of je moet een luxere versie kiezen dan de lach.
Dat laden schijn wel dat de Mercedes navi alleen de juiste laders pakt dus 800v.
Ben nu gewend om bij lange afstanden Superchargers te pakken die ook nog eens goedkoop zijn en altijd werken met genoeg stals.

Dus blijf nog ff in de Y rijden verwacht ik.

• flupp
SpikeHome schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:30:
[...]

… al een proefrit gemaakt in de cla launch editie (heb zelf een tesla Y privé ook).
Rijd inderdaad goed maar bij samenstellen kom je gauw hoger uit als je niet voor de launch gaat.
Tegenvallen is dat je de kofferbak met de hand moet doen of je moet een luxere versie kiezen dan de lach.
Elk zijn idee daarover, natuurlijk, ik zou daar nu niets om geven. Maar soms héb je dan opties die je vergeten bent. Zo kwam onlangs de “standard” versie van de Model 3 uit waarbij je geen electrisch in de hoogte verstelbaar stuur hebt. “Heb ik toch evenmin,” dacht ik. Tot het mij begon te dagen dat ik het stuur héél in het begin één keer (electrisch, inderdaad) had ingesteld en daarna nooit meer had aangeraakt. Tja.

Model 3 LR (model 2023)

• Tommie12
Franciesco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:38:
Dat je in een premium auto nog opties moet aankruisen die tegnwoordig op elke chinese kar standaard zijn.

En het is niet dat de prijs er naar is.
Duitsers leren gewoon niet bij.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Misschien is het voor sommige fabrikanten wel de enige manier om een instapmodel nog voor een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden.
Accu’s zijn in Europa duurder dan in China, terwijl ze een groot deel van de kostprijs van een elektrische auto vormen. Bronnen hebben het over al gauw 30% duurder, en soms meer dan 30% van de waarde van auto: auto kost 10% meer. Dat verschil moet ergens worden opgevangen, bijvoorbeeld door simpeler uitrusting aan te bieden.
Je kunt de auto's dus ook 10% duurder maken en "alles" al bij de instapper aanbieden, levert dat meer klanten/omzet/winst op?

• Franciesco
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:46:
[...]

Dat je in een premium auto nog opties moet aankruisen die tegnwoordig op elke chinese kar standaard zijn.

En het is niet dat de prijs er naar is.
Duitsers leren gewoon niet bij.
Dat is geen probleem, dat is een keuze. Eerst van de fabrikant, en vervolgens van de koper of hij dat wel of niet acceptabel vindt. En tot dusver lijkt het er op dat de fabrikanten er mee wegkomen. Maar garanties uit het verleden…

En laten we niet doen alsof dit nieuw is, vroeger kon je hetzelfde zeggen van een Japanse auto versus een Duitse.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12 13:03
Franciesco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:03:
[...]

Dat is geen probleem, dat is een keuze. Eerst van de fabrikant, en vervolgens van de koper of hij dat wel of niet acceptabel vindt. En tot dusver lijkt het er op dat de fabrikanten er mee wegkomen. Maar garanties uit het verleden…

En laten we niet doen alsof dit nieuw is, vroeger kon je hetzelfde zeggen van een Japanse auto versus een Duitse.
Dit doet me denken aan de keer dat ik na een aantal brikjes (aziatisch) een keer een bmw e46 had gekocht. Allemaal zooi bij de bouwmarkt gekocht....kwam ik erachter dat de achterbank niet neerklapbaar was want dat was een optie _O- zelfs bij mijn nissan micra was dat standaard.

Gelukkig zat er wel een trekhaak op en waren er karretjes bij die bouwmarkt.. :P

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:04
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:02:
[...]

Mooie lijst.
Als je de plaats van een EV9 niet nodig hebt, dan zou ik die nooit overwegen. Ja, ruimte is leuk, maar je betaalt dat wel terug in range en rijgedrag.

Kan je uitleggen waarom je de A6 al af schrijft en de Q6 niet op je lijst staat?

Ik weet niet hoe snel je moet beslissen, maar ik zou ook eens kijken naar de nieuwe GLC die volgend jaar komt en de VOLVO EX60 die al in Januari zou voorgesteld worden.
Wat is er mis met de range van een EV9?

• Tommie12
voog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:56:
[...]

Wat is er mis met de range van een EV9?
Op de autostrade aan 120 km/h zal deze kort bij 30 kWh komen, en dan raak je met 80-10% amper 250 km ver. En de versie met de kleine batterij zou ik helemaal vergeten.

• Tommie12
Franciesco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:03:
[...]

Ze komen er vooral mee weg bij leaseauto’s waar dan dikke kortingen gegeven worden.
Het aantal BMW’s en Merc’s wat door een particulier cash betaald worden is homeopatisch.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:04
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:06:
[...]

Op de autostrade aan 120 km/h zal deze kort bij 30 kWh komen, en dan raak je met 80-10% amper 250 km ver. En de versie met de kleine batterij zou ik helemaal vergeten.
Met vouwwagen en volgeladen auto tik ik de 30 niet eens aan, dus in de praktijk valt dat behoorlijk mee. Mijn vrouw is voor werk naar de Dordogne gereden ( en die heeft een zware voet) en is met twee keer laden makkelijk thuis gekomen.

Daarbij lukt het me niet eens tot 80% te laden met sanitaire stop door de goede laadsnelheid.

• Tommie12
voog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:15:
[...]

Met vouwwagen en volgeladen auto tik ik de 30 niet eens aan, dus in de praktijk valt dat behoorlijk mee. Mijn vrouw is voor werk naar de Dordogne gereden ( en die heeft een zware voet) en is met twee keer laden makkelijk thuis gekomen.

Daarbij lukt het me niet eens tot 80% te laden met sanitaire stop door de goede laadsnelheid.
Tja, ik baseer me op de gegevens van Bjorn die de 1000km gedaan heeft en een verbruik had van 36 kWh/100km. Toegegeven, het was tussen -2 en 5°C, en hij reed met de AWD.

• mitsumark
voog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:15:
[...]

Een vouwwagen merk je achter een EV9 niet, weegt amper extra en aero wordt er misschien zelfs wel beter door :D

Hier ook 31,8kWh/100km bij 130kmpu.
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Als je dan nog rekening houdt met 10-70% hou je nog minder dan 250km range over.
Met kinderen natuurlijk geen probleem, moet je toch stoppen (en wie heeft er nu een EV9 zonder ten minste 3 kinderen?)

Laadsnelheid is natuurlijk wel goed 5-70%, vraag me alleen af of dat overal is.
https://evkx.net/models/k..._range_awd/chargingcurve/

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2025 09:34 ]

• Tommie12
mitsumark schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:20:
Misschien is het voor sommige fabrikanten wel de enige manier om een instapmodel nog voor een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden.
Accu’s zijn in Europa duurder dan in China, terwijl ze een groot deel van de kostprijs van een elektrische auto vormen. Bronnen hebben het over al gauw 30% duurder, en soms meer dan 30% van de waarde van auto: auto kost 10% meer. Dat verschil moet ergens worden opgevangen, bijvoorbeeld door simpeler uitrusting aan te bieden.
Je kunt de auto's dus ook 10% duurder maken en "alles" al bij de instapper aanbieden, levert dat meer klanten/omzet/winst op?
Nee, die redenering gaat niet op.
De radar en camera's die nodig zijn voor ACC moeten er op onwille van de regels ivm voetgangersveilighied etc. Dat je dan 1000€ vraagt voor een knop of een parameter die op 'aan' maakt het verschil niet voor een 'instapmodel'.
De premium auto's worden aan particulieren gewoon een heel pak duurder verkocht dan aan leasebedrijven. Dat heb ik zelf gezien bij meerdere van mijn firmawagens. De sterkste daarin was VOLVO. Dik 30% korting en een paar paketten gratis.
De merken die die niet of veel minder doen zijn Tesla, de japanners en de koreanen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:57:
[...]

Nee, die redenering gaat niet op.
De radar en camera's die nodig zijn voor ACC moeten er op onwille van de regels ivm voetgangersveilighied etc. Dat je dan 1000€ vraagt voor een knop of een parameter die op 'aan' maakt het verschil niet voor een 'instapmodel'.
De premium auto's worden aan particulieren gewoon een heel pak duurder verkocht dan aan leasebedrijven. Dat heb ik zelf gezien bij meerdere van mijn firmawagens. De sterkste daarin was VOLVO. Dik 30% korting en een paar paketten gratis.
De merken die die niet of veel minder doen zijn Tesla, de japanners en de koreanen.
Die kale versies zijn vooral ook bedoeld om mensen naar de showroom te lokken, in de hoop dat ze daar meer geld uitgeven. En op de opties maken ze dan de winst. Want de opties zijn eigenlijk bizar duur ten opzichte van wat je krijgt als je de kale versies koopt. En dat geldt ook voor de non-premium merken.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:01:
[...]

Elk zijn idee daarover, natuurlijk, ik zou daar nu niets om geven. Maar soms héb je dan opties die je vergeten bent. Zo kwam onlangs de “standard” versie van de Model 3 uit waarbij je geen electrisch in de hoogte verstelbaar stuur hebt. “Heb ik toch evenmin,” dacht ik. Tot het mij begon te dagen dat ik het stuur héél in het begin één keer (electrisch, inderdaad) had ingesteld en daarna nooit meer had aangeraakt. Tja.
Heel persoonlijk idd. Hier wordt de stuurverstelling iedere rit gebruikt als mijn vrouw voor mij heeft gereden. Andersom precies hetzelfde, voor ons zou elektrisch verstelbaar dus heel welkom zijn :)
Elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie vind ik belangrijker en dat zit wel op de volgende auto

[ Voor 5% gewijzigd door LuPo op 28-11-2025 10:24 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:01:
[...]

Dat zijn idd de opties die niet erg zijn om te missen. Maar als je bijv bij Renault extra moet betalen voor DC fast charging optie...Op een EV 8)7

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• flupp
mitsumark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:30:
[...]
Een vouwwagen merk je achter een EV9 niet, weegt amper extra en aero wordt er misschien zelfs wel beter door :D
Zegt meer over de non-aero van dat ding… 🤔

Model 3 LR (model 2023)

• Rene
  • Registratie: September 2007
Wij staan hier ook op het punt om de knoop door te hakken voor een nieuwe EV.

De shortlist heeft nu nog 3 opties: Grandland AWD Ultilmate, Xpeng G6 perf. AWD en MG IM6. Deze auto gaat uiteindelijk de Polestar 2 vervangen.

Aangezien wij in Noorwegen wonen en geregeld op de piste vertoeven is AWD de enige harde eis. Verder willen we een iets ruimere auto dan de Polestar. Ik heb met de Polestar het afgelopen jaar 2x aan de snellader gestaan dus het bereik van alle opties is ruim voldoende. keep in mind, de maximale snelheid is hier in de regio grofweg 80 km/u, dat komt het bereik dus ten goede).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZrkb7HbmWdFTx6GSdFJNlhstks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ey7LGxfrhaVw8bZSQ5HyDoQ3.webp?f=fotoalbum_large
Voor en nadelen Grandland:
+ Mooi design (persoonlijk uiteraard)
+ Goede stoelen
+ Matrix koplampen (ik rij erg veel in het donker op onverlichte b-wegen)
- Iets kleinere kofferbak dan de andere 2 opties
- Geen 800V laadsysteem
- Perfomance minder dan de P2 en andere alternatieven (325 pk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sock5s9DWwMas4yXIrcu5X-eJiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2ocwDwXjsljgIQ5o3zhwz3U.webp?f=fotoalbum_large
Voor en nadelen Xpeng:
+ Goede performance
+ Goedkoopste optie van de 3
+ Interieur vind ik minder dan de grandland maar mooier dan de IM6
- Design vind in niet helemaal 100
- Geen matrix licht (wel grootlichtassistent)
- Geen skiluik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDGt-4sTCfzYgytk2IdW8Fud6Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/x4Jzr3YP9t7vtGDVIvjkyyez.avif?f=user_large
Voor en nadelen IM6:
+ Holy shit wat een power. 751 pk is bijna het dubbele dan de P2
+ Ruimste interieur en kofferbak
+ Design in donkergrijs is prima (al lijken de velgen wel klein ook al zijn deze 20 inch)
- Vind het interieur verschrikkelijk, overal grijs kunstleer en een witte dakhemel anno 2025)
- Geen matrix en geen grootlichtassistent
- ALLES gaat via een scherm wat behoorlijk laag zit
- Geen skiluik en geen daklast. Skiboks moet dus op de trekhaak

Een ander voordeel is dat de Grandland Duits/Frans (Stellantis) is en de overige China. Ook al is de betrouwbaarheid van Stellantis ook niet altijd even goed. Onderdelen zijn waarschijnlijk makkelijker te krijgen voor een europese auto. Hier is het eigenlijk appels en peren vergelijken. Ik lees op internet eigenlijk gemengde meninger over de software van alle 3.

De Xpeng en IM6 hebben meer technische snufjes, maar eigenlijk heb ik dat helemaal niet nodig. (Ik zit al genoeg achter een scherm).

Prijzen (in Noorwegen omgerekend naar euro):
Xpeng G6 AWD performance: ca. 43K
Opel Grandland AWD: ca. 45,5K
MG IM6: ca: 47K

Verstand zou zeggen kies een Xpeng G6. Pretfactor een IM6 (zal de hond achterin leuk vinden 8)7) en hart een Grandland. What to do :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Ja, die MG is snel, maar hoe vaak gebruik je dat IRL? Dat is een paar keer leuk denk ik. Als je dan een aantal jaar tegen een (voor jou) lelijk interieur moet aankijken met irritante bediening, dan zou ik die dus niet kiezen. Die Xpeng heeft ook bijna 500pk en gaat in iets meer dan 4 sec. naar de 100 km/h, alsof je dat verschil merkt met de ~3,5sec. t.o.v. de MG, en alsof je dat uberhaupt nodig hebt :P
Ik zou zelf voor de Xpeng gaan

Vaak bu'j te bang!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Rene Dat is voor het eerst dat ik zie dat Stellantis als pluspunt gezien wordt. Normaal wordt aangeraden zover mogelijk verwijderd te blijven van dat concern. :P

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• mitsumark
zonoskar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:41:
@Rene Dat is voor het eerst dat ik zie dat Stellantis als pluspunt gezien wordt. Normaal wordt aangeraden zover mogelijk verwijderd te blijven van dat concern. :P
In vergelijking met MG, en Xpeng?

Ik vraag me vooral af hoe je tot deze 3 bent gekomen, wat waren je overwegingen tot nu toe?

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-12 16:58
heb je ook de app functionaliteit van die auto's gecheckt? lijkt me dat je in noorwegen wel makkelijk wilt kunnen voorverwarmen

heb zelf een Model Y Performance, die power blijft altijd leuk hoor :)

• Tommie12
zonoskar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:34:
[...]

Dat zijn idd de opties die niet erg zijn om te missen. Maar als je bijv bij Renault extra moet betalen voor DC fast charging optie...Op een EV 8)7
Enkel of de R5 dacht ik.
En ja, voor sommigen is dat een pure stadsauto, al zou ik het nooit weg laten.

• Rene
mitsumark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:42:
[...]

In vergelijking met MG, en Xpeng?

Ik vraag me vooral af hoe je tot deze 3 bent gekomen, wat waren je overwegingen tot nu toe?
Tja. Ik weet niet of Stellantis beter is dan SAIC (MG) of Xpeng ;) Ik heb hiervoor de VAG EV's gehad en deze hadden ook de nodige kwalen. Over de IM6 lees ik toch al behoorlijk wat klachten over de software (en vooralsnog geen OTA mogelijkheid). Maar dat is wellicht op te lossen? Xpeng G6 lees ik voornamelijk positieve geluiden over de software. Over de Grandland is het eigenlijk ook prima, maar dit systeem is een stuk minder uitgebreid dan de andere 2.

Ook nog naar gekeken:
- Enyaq, vind het design langzaam iets gedateerd en is een stuk duurder in een X versie
- Elroq, mooie auto
- ID7, eigenlijk prima, maar duurder en saai ontwerp
- Q4, met opties een stuk duurder
- BMW i4 M60, vrouw wilt geen Sedan
- Mazda 6e, zie boven, verder ontzettend veel wagen voor het geld. Niet te krijgen med AWD
- XC40, duurder en minder ruim
- Peugeot 5008 (evt. 3008), duur met AWD en goede opties. Interieur vond ik minder
- Tesla Model Y, prijs gunstig maar ik wil geen Tesla
- Hele rits andere (nieuwe) Chinese merken, geen zin en geen tijd om alles te gaan testrijden.

• Franciesco
@Rene Heb je de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Zeekr 7x, BYD Sealion 7 en Smart 05 overwogen? Die passen m.i. ook in het rijtje waar je naar gekeken hebt. Al weet ik niet of al die modellen ook in Noorwegen te krijgen zijn.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Rene schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:17:

De shortlist heeft nu nog 3 opties: Grandland AWD Ultilmate, Xpeng G6 perf. AWD en MG IM6. Deze auto gaat uiteindelijk de Polestar 2 vervangen.

Aangezien wij in Noorwegen wonen en geregeld op de piste vertoeven is AWD de enige harde eis. Verder willen we een iets ruimere auto dan de Polestar. Ik heb met de Polestar het afgelopen jaar 2x aan de snellader gestaan dus het bereik van alle opties is ruim voldoende. keep in mind, de maximale snelheid is hier in de regio grofweg 80 km/u, dat komt het bereik dus ten goede).

[Afbeelding]
+ Goede stoelen
- Geen 800V laadsysteem

[Afbeelding]
Voor en nadelen Xpeng:
+ Goede performance
- Geen skiluik

[Afbeelding]
Voor en nadelen IM6:
+ Design in donkergrijs is prima (al lijken de velgen wel klein ook al zijn deze 20 inch)
- Vind het interieur verschrikkelijk, overal grijs kunstleer en een witte dakhemel anno 2025)

Een ander voordeel is dat de Grandland Duits/Frans (Stellantis) is en de overige China. Ook al is de betrouwbaarheid van Stellantis ook niet altijd even goed. Onderdelen zijn waarschijnlijk makkelijker te krijgen voor een europese auto. Hier is het eigenlijk appels en peren vergelijken. Ik lees op internet eigenlijk gemengde meninger over de software van alle 3.

De Xpeng en IM6 hebben meer technische snufjes, maar eigenlijk heb ik dat helemaal niet nodig. (Ik zit al genoeg achter een scherm).

Verstand zou zeggen kies een Xpeng G6. Pretfactor een IM6 (zal de hond achterin leuk vinden 8)7) en hart een Grandland. What to do :D
Als je nog een beetje geduld hebt: Jeep Compass, is technisch gelijk aan de Grandland, maar ziet er een stuk strakker uit ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Rene
Franciesco schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:36:
@Rene Heb je de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Zeekr 7x, BYD Sealion 7 en Smart 05 overwogen? Die passen m.i. ook in het rijtje waar je naar gekeken hebt. Al weet ik niet of al die modellen ook in Noorwegen te krijgen zijn.
EV6 vind ik een zeer mooie auto. Alleen is een GT-line met trekhaak hier bijna 20% duurder dan bijvoorbeeld de grandland. Ioniq 5 vind ik qua design niet mooi. De overige 3 zijn niet overwegen, zal daar eens naar kijken.
guido66 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:42:
[...]

Als je nog een beetje geduld hebt: Jeep Compass, is technisch gelijk aan de Grandland, maar ziet er een stuk strakker uit ;)
Net even gekeken.... Dat gaat hem niet worden. Smaken verschillen ;)

Overigens kan ik niet zo lang wachten. Vanaf 1. jan. gaat de belasting hier omhoog. Alle genoemde modellen worden dan +- 5K duurder. Wellicht dat dealers hier nog wat kortingen op gaan geven maar ik vermoed dat de prijzen netto omhoog gaan.,,,

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:02:
[...]

Mooie lijst.

Volvo EX60 is een goede, die had ik gemist. Zou qua timing moeten passen. Heb liever een station dan een SUV, maar is geen dealbreaker. A6/Q6 ga ik nog wel bekijken, maar heeft voor mij (nog) niet echt de wow factor. En zijn aangekleed wagens die €90k kosten. Mercedes GLC ga ik ook bekijken, die frunk is echt mooi gedaan (in tegenstelling tot BMW, Tesla etc.).

Divide and conquer.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 17:52
flupp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:38:
Ik heb mij hierna 1 ding afgevraagd: is er ergens een site die de 800V laders aangeeft?
Zover ik weet zijn het vooral de Tesla laders en wat oude 50kW laders die nog hier en daar staan. Voor de rest zijn alle snelladers 800 volt. Het is jammer dat je Tesla SuC's moet missen, maar ik zou hem er niet voor laten staan. Snap trouwens niet waarom ze die optie niet direct standaard hebben ingebouwd, want alle andere 800 volt auto's kunnen ook 400 volt laden hetzij soms met wat mindere snelheid, bv Ioniq 5 en EV6.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Rene schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:24:
[...]

Tja. Ik weet niet of Stellantis beter is dan SAIC (MG) of Xpeng ;) Ik heb hiervoor de VAG EV's gehad en deze hadden ook de nodige kwalen. Over de IM6 lees ik toch al behoorlijk wat klachten over de software (en vooralsnog geen OTA mogelijkheid). Maar dat is wellicht op te lossen? Xpeng G6 lees ik voornamelijk positieve geluiden over de software. Over de Grandland is het eigenlijk ook prima, maar dit systeem is een stuk minder uitgebreid dan de andere 2.

Ook nog naar gekeken:
- Enyaq, vind het design langzaam iets gedateerd en is een stuk duurder in een X versie
- Elroq, mooie auto
- Mazda 6e, zie boven, verder ontzettend veel wagen voor het geld. Niet te krijgen med AWD
- Peugeot 5008 (evt. 3008), duur met AWD en goede opties. Interieur vond ik minder
- Hele rits andere (nieuwe) Chinese merken, geen zin en geen tijd om alles te gaan testrijden.
Ah ja, Enyaq RS in mamba green is wel een kekke verschijning. Voeg ik nog toe. Eens dat het ontwerp al wat langer meegaat.

Divide and conquer.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
[...]

Ook nog naar gekeken:
- Elroq, mooie auto
Wel Chinees, geen Tesla. Ondanks de beste kaarten lijkt. Blijft bijzonder 🙃

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:38:
[...]

Wel Chinees, geen Tesla. Ondanks de beste kaarten lijkt. Blijft bijzonder 🙃
Beste kaarten wat betreft EV. Maar ik zal niet de enige zijn die het minimalistische ontwerp en het ontbreken van vrijwel alle bedieningselementen en dashboard een dealbreaker vind. En dan heb ik het niet eens over de 'baas' van Tesla.

• Tommie12
guido66 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:42:
[...]

Allemaal van Stellantis... die hebben toch al bewezen dat ze geen betrouwbare EV kunnen bouwen. Laat anderen eerst maar eens bevestigen dat het intussen beter gaat.

• flupp
mitsumark schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:20:

Wel, zoals het nu aan het gebeuren is, steken ze er nu voor sommige mogelijke opties al alles in (dus hoe dan ook 10% duurdere productie), maar kun je ‘t niet gebruiken totdat je er dik(ker) voor hebt neergedokt, OF (het kwalijkste vind ik dan) er een abonnement voor MOET afsluiten. Laat je op dié manier dan tevredener klanten achter, vraag ik mij dan af.

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:07:
[...]
Enkel of de R5 dacht ik.
En ja, voor sommigen is dat een pure stadsauto, al zou ik het nooit weg laten.
Ik kan mis zijn, maar ik dacht dat je ook bij de (eerste) instap-Meganes moest oppassen of je wel snellaadmogelijkheid had.

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
jouwheld schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:20:
[...]
Zover ik weet zijn het vooral de Tesla laders en wat oude 50kW laders die nog hier en daar staan. Voor de rest zijn alle snelladers 800 volt. Het is jammer dat je Tesla SuC's moet missen, maar ik zou hem er niet voor laten staan.
Zo wil je niet plannen, denk ik dan weer : “95% van alle Fastned snelladers (langs de autostrades) zijn 800V”. Zal mij worst wezen wanneer je er met 3% aan die ene 400V Fastned snellader achter komt dat uitgerekend dié niét 800V is. Bij mijn weten is er geen app die kan filteren op 800V laders.

Snap trouwens niet waarom ze die optie niet direct standaard hebben ingebouwd, want alle andere 800 volt auto's kunnen ook 400 volt laden hetzij soms met wat mindere snelheid, bv Ioniq 5 en EV6.
En dat ze die optie (pas beschikbaar vanaf voorjaar ‘26) dan ook nog betalend maken. ‘t Is een teken dat je ofwel niet vooruitziend genoeg bent geweest om ‘t van begin af aan te voorzien, ofwel dat de engineering niet op tijd klaar is geraakt, waarmee je dan evenmin een goede beurt maakt.

Model 3 LR (model 2023)

• Tommie12
flupp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:35:
[...]

Ik kan mis zijn, maar ik dacht dat je ook bij de (eerste) instap-Meganes moest oppassen of je wel snellaadmogelijkheid had.
Bij sommigen is 22kW laden een optie, maar snelladen als optie heb ik nog niet gezien.

• mitsumark
flupp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:34:
Wel, zoals het nu aan het gebeuren is, steken ze er nu voor sommige mogelijke opties al alles in (dus hoe dan ook 10% duurdere productie), maar kun je ‘t niet gebruiken totdat je er dik(ker) voor hebt neergedokt, OF (het kwalijkste vind ik dan) er een abonnement voor MOET afsluiten. Laat je op dié manier dan tevredener klanten achter, vraag ik mij dan af.
ACC is niet alleen maar sensoren/camera, ook software (en misschien wel aansprakelijkheid/certificering/anders).
Als nu de helft van de mensen de optie aanvinkt en hier 1000 voor betaalt, dan zou het voor iedereen aanbieden (met dezelfde totale marge) de instappers effectief 500 duurder maken en de optie "500" goedkoper.
Doe je dat vaak genoeg (bij alle opties) heb je het opeens over 5000 euro.
Het via een optiepakket aanbieden geeft de mogelijkheid om meer van de kosten te leggen bij degenen die daar behoefte aan hebben, en "korting" te geven aan hen die dat niet perse hoeven, ook al reflecteert het niet altijd de daadwerkelijke waarde.
Al denk ik dat de softwareontwikkeling alleen van een goede ACC al honderden euro's per auto kan kosten.
Bij stoelverwarming heb ik daar weer een iets andere mening over :9

• HandyLumberjack
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
[...]

ACC is niet alleen maar sensoren/camera, ook software (en misschien wel aansprakelijkheid/certificering/anders).
Als nu de helft van de mensen de optie aanvinkt en hier 1000 voor betaalt, dan zou het voor iedereen aanbieden (met dezelfde totale marge) de instappers effectief 500 duurder maken en de optie "500" goedkoper.
Het via een optiepakket aanbieden geeft de mogelijkheid om meer van de kosten te leggen bij degenen die daar behoefte aan hebben, en "korting" te geven aan hen die dat niet perse hoeven, ook al reflecteert het niet altijd de daadwerkelijke waarde.
Al denk ik dat de softwareontwikkeling alleen van een goede ACC al honderden euro's per auto kan kosten.
Zo zal het vast werken soms, maar er zijn ook een boel klanten die naar de concurrent gaan omdat ze toch uiteindelijk wel erg veel moeten betalen voor die auto met voor hun essentiele opties.

• FitTiv
Rene schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:17:

[Afbeelding]
+ Goede stoelen
- Geen 800V laadsysteem

[Afbeelding]
Voor en nadelen Xpeng:
+ Goede performance
- Geen skiluik

[Afbeelding]
Voor en nadelen IM6:

Gezien je vrijwel nooit snellaad vind ik het 800V argument ontbrekend bij de grandland niet heel terecht.
Persoonlijk zou ik voor de Grandland gaan, je zit tenslotte vaak in je auto en dan is een mooi interieur prettig. Met je verstand moet je sowieso geen auto kopen als je 40+k gaat stukslaan :+ Xpeng en MG moeten zicht mi nog wat bewijzen (Xpeng vanwege nieuwigheid, MG vanwege matige onderdelenvoorziening). Stellantis is veel over geschreven maar zo slecht is het nou ook weer niet.
In mijn overweging speelt een 100% chinese auto overgins mee.

Tot slot heb je ze proefgereden? Ik heb wel eens in een MG3 gereden en dat vond ik echt k#t, allemaal piepjes, die wel uit te zetten waren maar door de buggy software bleven sommigen nog afgaan. Een verkeersborden assistent die het bordje 30 op de weg naast de snelweg leest en met 90 vol in de ankers duikt omdat de max 30 wordt geinterpreteerd. Bij rotondes, bordje 40, vol in de ankers en dan moet je het pedaal vloeren om nog wat gas te kunnen geven. Matrixborden worden niet gelezen. Wat een dramakar qua "intelligentie"

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 28-11-2025 15:35 ]

• Tommie12
mitsumark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:49:
[...]

Leg me dan maar uit waarom sommige merken het gewoon standaard aanbieden en niet failliet gaan.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:55:
[...]

Zo zal het vast werken soms, maar er zijn ook een boel klanten die naar de concurrent gaan omdat ze toch uiteindelijk wel erg veel moeten betalen voor die auto met voor hun essentiele opties.
Nee, want veel mensen zijn merkentrouw en niet uit op de laagste prijs. Anders zouden we allemaal op hetzelfde model uitkomen he?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
  • Nu online
daemonix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:40:
[...]

Nee, want veel mensen zijn merkentrouw en niet uit op de laagste prijs. Anders zouden we allemaal op hetzelfde model uitkomen he?
Kopers blijken juist steeds minder merktrouw (en zeker EV kopers).

En mensen hebben nu eenmaal andere wensen/behoeften/budgetten, dus we echt niet allemaal dezelfde auto rijden.

• Tommie12
daemonix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb nog nooit 2 auto's van hetzelfde merk na elkaar gehad, niet privé en ook niet als bedrijfsauto.
Ik kijk gewoon naar wat op dat moment het best bij mijn wensen en binnen budget uit komt.

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:57:
[...]

Ik heb nog nooit 2 auto's van hetzelfde merk na elkaar gehad, niet privé en ook niet als bedrijfsauto.
Ik kijk gewoon naar wat op dat moment het best bij mijn wensen en binnen budget uit komt.
N=1. Dat is in tegenspraak met wat de markt doet.

• mitsumark
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:44:
[...]

Leg me dan maar uit waarom sommige merken het gewoon standaard aanbieden en niet failliet gaan.
Omdat de prijs van een auto en de keuzes van standaard vs opties niet alleen over ACC of een enkele willekeurige optie gaan. Fabrikanten kijken naar volume, schaalvoordelen, platformgebruik, marketingstrategie, risicospreiding, etc, etc. Sommige merken kunnen (willen) ACC standaard aanbieden omdat ze die kosten over veel auto’s uitsmeren of omdat het hun waarde versterkt, terwijl andere merken het als optie aanbieden om de kosten bij geïnteresseerde klanten te leggen.

Maargoed, wij werken beide niet bij een automotive OEM, dus laten we niet doen alsof we precies weten wat elk merk denkt of zou moeten doen.
Als klant kun je gewoon kiezen wat het beste bij je past. Is dat geen premium Duitser omdat ACC in een pakket zit i.p.v. standaard vanaf de instapper, ook prima.

• flupp
daemonix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:03:
[...]

N=1. Dat is in tegenspraak met wat de markt doet.
Ware ik NIET in tegenspraak met wat de markt doet, dan was ik nu in een SUV aan het rijden ;)

Model 3 LR (model 2023)

• daemonix
  • Niet online
flupp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:27:
[...]

Ware ik NIET in tegenspraak met wat de markt doet, dan was ik nu in een SUV aan het rijden ;)
'De' markt rijdt in een benzine auto of diesel tenzij ze gedwongen (werkever etc) worden te rijden in een EV pf (P)HEV. Er zijn maar weinig mensen die vrijwillig in een EV gaan rijden, vergeet niet dat dit draadje de uitzonderingen bevat.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Deze kwam toevallig voorbij op mijn FB feed, ik vond 'm wel grappig. Een mooie range extender :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2hze91XP0QtFj9KASrSf_RMFV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXKEVj1AnKGfa8SFUZsv9EWv.jpg?f=fotoalbum_large

Vaak bu'j te bang!

• HandyLumberjack
  • Nu online
daemonix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:57:
[...]

'De' markt rijdt in een benzine auto of diesel tenzij ze gedwongen (werkever etc) worden te rijden in een EV pf (P)HEV. Er zijn maar weinig mensen die vrijwillig in een EV gaan rijden, vergeet niet dat dit draadje de uitzonderingen bevat.
Je onderbuik zit er behoorlijk naast:

43% van de EV's zijn namelijk prive bezit.

https://www.autoweek.nl/a...00-000-elektrische-autos/

En van de groep zakelijke leaserijders is er ook een aanzienlijke groep die vrijwillig kiest voor een EV vanwege o.a. de financiële voordelen (lagere bijtelling, eigen zonnestroom "duur" verkopen en evt. hoger lease budget).

Zelf twee keer vrijwillig voor een zakelijke lease EV gekozen, en inmiddels rij ik prive een EV.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-11-2025 20:34 ]

• flupp
[...]
Zijn mij dát wel krasse stellingen. Deze jongen hier was nu eens niét gedwongen, zie. Meer nog, ik hoef zelfs nóóit nog een ICE. Laat staan een SUV ;)

Model 3 LR (model 2023)

• Rene
FitTiv schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:29:
[...]

Gezien je vrijwel nooit snellaad vind ik het 800V argument ontbrekend bij de grandland niet heel terecht.
Persoonlijk zou ik voor de Grandland gaan, je zit tenslotte vaak in je auto en dan is een mooi interieur prettig. Met je verstand moet je sowieso geen auto kopen als je 40+k gaat stukslaan :+ Xpeng en MG moeten zicht mi nog wat bewijzen (Xpeng vanwege nieuwigheid, MG vanwege matige onderdelenvoorziening). Stellantis is veel over geschreven maar zo slecht is het nou ook weer niet.
In mijn overweging speelt een 100% chinese auto overgins mee.

Tot slot heb je ze proefgereden? Ik heb wel eens in een MG3 gereden en dat vond ik echt k#t, allemaal piepjes, die wel uit te zetten waren maar door de buggy software bleven sommigen nog afgaan. Een verkeersborden assistent die het bordje 30 op de weg naast de snelweg leest en met 90 vol in de ankers duikt omdat de max 30 wordt geinterpreteerd. Bij rotondes, bordje 40, vol in de ankers en dan moet je het pedaal vloeren om nog wat gas te kunnen geven. Matrixborden worden niet gelezen. Wat een dramakar qua "intelligentie"
Dank. Heb proefgereden en ben vanmiddag nog even bij MG en Opel naar binnen gelopen. Nog even met het infotainment zitten spelen en kwam eigenlijk direct tot de conclusie dat ik het interieur van de MG echt niks vind.

Bij Opel consul het prima. Blijkbaar begin ik wat ouder te worden en vind ik al die toeters en bellen niks. Lang verhaal kort, ik heb een Grandland AWD ultimate besteld. Komt rondt de kerst.

Een exacte kopie stond bij de dealer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUoUXOYiiUC_xO6VKQXPyw2uZ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcHp6bBfc6246c3uhRd3gUBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fYo35peVWIRt0g6psmk_XC6xrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeqQVqOPuqpEdfEPvGYu5jHN.jpg?f=fotoalbum_large

• FitTiv
Rene schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:19:
[...]

Dank. Heb proefgereden en ben vanmiddag nog even bij MG en Opel naar binnen gelopen. Nog even met het infotainment zitten spelen en kwam eigenlijk direct tot de conclusie dat ik het interieur van de MG echt niks vind.

Bij Opel consul het prima. Blijkbaar begin ik wat ouder te worden en vind ik al die toeters en bellen niks. Lang verhaal kort, ik heb een Grandland AWD ultimate besteld. Komt rondt de kerst.

Een exacte kopie stond bij de dealer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi kerstcadeautje! Veel plezier met de Opel

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:39
[...]

Ook nog naar gekeken:
- Elroq, mooie auto
never mind had niet doorgeklikt, lol.

Gefeliciteerd!

[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 28-11-2025 21:53 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:48
Je hebt het mis ja. ;)
Er zijn maar weinig mensen die vrijwillig in een EV gaan rijden, vergeet niet dat dit draadje de uitzonderingen bevat.
Ken er zat, zeker buiten dit draadje.
Een mening is geen feit. :)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
[...]
Dat was volgens mij alleen in Frankrijk waar de meest kale basis-versie geen DC-lader had. Gelukkig had de Nederlandse importeur anders besloten voor de Megane, wat toch ook een prima reis-auto is.

Nu is alleen de Renault 5 in de goedkoopste ‘FIVE’ uitvoering niet voorzien van een DC-lader. Er zijn best wel mensen die (bijna) nooit snelladen, bijvoorbeeld als je alleen korte afstanden rijdt of hem als tweede auto gebruikt. Dus als je er bewust voor kiest is dat geen probleem, met AC laad je die accu in een uur of vier ook weer vol.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• HandyLumberjack
  • Nu online
Wesco schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:25:
[...]

Dat was volgens mij alleen in Frankrijk waar de meest kale basis-versie geen DC-lader had. Gelukkig had de Nederlandse importeur anders besloten voor de Megane, wat toch ook een prima reis-auto is.

Nu is alleen de Renault 5 in de goedkoopste ‘FIVE’ uitvoering niet voorzien van een DC-lader. Er zijn best wel mensen die (bijna) nooit snelladen, bijvoorbeeld als je alleen korte afstanden rijdt of hem als tweede auto gebruikt. Dus als je er bewust voor kiest is dat geen probleem, met AC laad je die accu in een uur of vier ook weer vol.
Ik maak zelf ook bijna nooit gebruik van DC-laden.

Maar het lijkt me toch wel erg beperkt als je niet kan snelladen, net als 1-fase laden op sommige basismodellen.

Zeker bij een EV met een relatief kleine range is het toch altijd fijn om relatief snelle laadopties te hebben als het een keer tegenzit.

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:33:
[...]

Je onderbuik zit er behoorlijk naast:

43% van de EV's zijn namelijk prive bezit.

https://www.autoweek.nl/a...00-000-elektrische-autos/

En van de groep zakelijke leaserijders is er ook een aanzienlijke groep die vrijwillig kiest voor een EV vanwege o.a. de financiële voordelen (lagere bijtelling, eigen zonnestroom "duur" verkopen en evt. hoger lease budget).

Zelf twee keer vrijwillig voor een zakelijke lease EV gekozen, en inmiddels rij ik prive een EV.
Het gaat natuurlijk om het totale autopark. Niet om het percentage EV's binnen de groep eigenaren.

O, en wij hebben 2 EV's prive.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:00
Tommie12 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:44:
[...]

Ik vrees dat de Duitse auto industrie blijft vasthouden aan het oude business model. En ja dan heb je straks mogelijk niks meer in de EU behalve exclusieve merken als Porsche en Ferrari die dan mogelijk al in Aziatische handen zijn…

Korte termijn denken regeert nog steeds in onze regio.

[ Voor 6% gewijzigd door SL65 op 29-11-2025 09:28 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:21:
[...]

Het gaat natuurlijk om het totale autopark. Niet om het percentage EV's binnen de groep eigenaren.

Je stelt dat de markt benzine en diesel rijdt, maar er rijden inmiddels 50% meer EV's en PHEV's rondt als diesels, en die maken ook nog een bijna 50% meer kilometers dan de gemiddelde auto.

35% van de nieuwe verkochte auto's zijn full EV, en bijna de helft heeft inmiddels een stekker.

• flupp
SL65 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:25:
[...]
Ik vrees dat de Duitse auto industrie blijft vasthouden aan het oude business model. En ja dan heb je straks mogelijk niks meer in de EU behalve exclusieve merken als Porsche en Ferrari die dan mogelijk al in Aziatische handen zijn…

Korte termijn denken regeert nog steeds in onze regio.
Dit kwam mooi naar voor hoe de Europese autoconstructeurs (de CEO van Stellantis op kop) de EU verhaaltjes opdisselden over hoe onhaalbaar die uitstootnormen wel niet waren. En komt er dan eens een versoepeling van een jaar, dan leunen ze een jaar achterover voordat ze opnieuw in actie schieten, in plaats van de vrijgekomen ruimte te gebruiken om de achterstand op het uitgestippelde schema in te lopen.

Maar ze zullen dan echter nooit nalaten om in de verf te zetten dat er “door de strenge EU regels” tot wel 51000 banen zullen verdwijnen. Lijkt mij niet eerlijk.

Terwijl het overduidelijk is dat hun productiekosten te hoog zijn en er teveel mensen nodig zijn om hun spulletjes gemaakt te krijgen. ‘t Zou misschien een idee zijn om hun auto’s completer af te leveren en er minder uitgebreide optielijsten op na te houden: winst kun je ook maken door besparing op complexe productie (en de bijhorende -kosten). Maar dan alweer: een oud verdienmodel met dikke optielijsten en (te) dure opties gooi je niet zomaar op de schop, natuurlijk. 8)7

Model 3 LR (model 2023)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 22:07
Afgezien dat produceren in China goedkoper is dan in Europa zie je nog een groot verschil.
De Europese fabrikanten zitten met een legacy van ICE modellen. Hierdoor hebben ze een bepaalde hoeveelheid werknemers in dienst. Die door produktie van BEV overbodig raken of al zijn geworden. Aangezien werknemers in de EU vrij goed beschermt zijn tegen ontslag (ene land nog meer dan in een ander land), zitten de merken zoals de Duitse Automobiel industrie met deze overbodige werknemers in hun maag. Versoepelen van de regels lijkt de enige uitweg. Maar in mijn ogen wel een doodlopende weg.

Veel Chinese automerken zijn nieuw en zijn net als Tesla begonnen als fabrikant van BEV only. Hier is het personeelsbestand op aangepast. Zij kunnen dus lekker doorgaan op de ingeslagen weg.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
daemonix schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:21:
[...]

Wij ook 2 ev's prive.

En merkvastheid....bij mijn vriendengroep en collega's valt dat reuze mee.

En als de Europese fabrikanten niet opletten, rijden we over een aantal jaar allemaal in een Chinese EV. Ik las gisteren ergens dat dst aantal nu al gigantisch stijgt.

• flupp
Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:

De Europese fabrikanten zitten met een legacy van ICE modellen. Hierdoor hebben ze een bepaalde hoeveelheid werknemers in dienst.

… zitten de merken zoals de Duitse Automobiel industrie met deze overbodige werknemers in hun maag.

Veel Chinese automerken zijn nieuw en zijn net als Tesla begonnen als fabrikant van BEV only. Hier is het personeelsbestand op aangepast.
Daar is misschien wel iets van aan. Maar ook dan nog bestaat er ook nog iets als jouw werknemers “converteren”. Bijvb.: een deur die niet op een ICE moet worden gemonteerd, moet dan op een electrisch model worden gemonteerd. Meer is dat toch niet? Wetende dat “een deur monteren” deel uitmaakt van de core business van een autofabrikant, mag dát nu toch niet het grote probleem zijn, toch? Je werft daar dus toch geen 2de werknemer voor aan om vervolgens, na verloop van tijd, de eerste te ontslaan?

Model 3 LR (model 2023)

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:05
Het aantal EV's en chinese EV's zal significant stijgen.

De pseudo eindheffing belasting is nu door de 2e kamer
https://www.autoweek.nl/a...auto-van-de-zaak-duurder/

Dit zal er toe leiden dat er vanaf Q3/Q4 komend jaar geen benzine of hybride lease auto’s meer nieuw besteld mogen worden in de lease omdat geen enkele werkgever het risico wil lopen dat dat deze na 1 jan 2027 op kenteken worden gezet. En voor bestaande contracten geldt de belasting vanaf 1 juli 2030. Uitgaande van een standaard looptijd van 48 maanden zou het contract voor 1 juli 2026 in moeten gaan.

Ter info, de nieuwe belasting bedraagt 12 procent van de catalogusprijs voor auto’s tot 25 jaar oud. Dit is per maand 450 euro voor een auto van 45k. De werkgever mag dit niet doorbelasten en ik zie ook de leasebudgetten niet met > 50% stijgen.

Ik verwacht dat hierdoor private lease aantrekkelijker wordt en meer werknemers zullen kiezen voor een mobiliteitsbudget ipv leaseauto en dat meer mensen voor een Chinese auto gaan omdat deze goedkoper zijn in de bijtelling (en meestal meer bieden voor hun geld).

[ Voor 8% gewijzigd door Rudi01 op 29-11-2025 11:27 ]

• Athome
@flupp
Een groot gedeelte van een auto is bij ICE en BEV inderdaad gelijk. Dus daar zit het verschil niet. Het verschil zit vooral in de aandrijflijn. Een ICE aandrijflijn bestaat uit meer onderdelen en vraagt gewoon meer mensen.

Nu ga ik wat gokken.
Doordat je vanaf scratch een autofabriek begint kan je ook het produceren van een auto anders benaderen. Zie het verhaal over de Gigapressen waar Mister Musk zo vol van was/is. Dit is voor de oude fabrikanten ook wat lastiger. Niet perse onbetaalbaar maar eenvoudigere productieprocessen vragen meestal minder mensen en dan moet je weer in discussie met de vakbonden en wellicht overheid. Dit kost weer veel tijd.

• Tommie12
janne_nl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:47:
[...]

Wij ook 2 ev's prive.

En merkvastheid....bij mijn vriendengroep en collega's valt dat reuze mee.

En als de Europese fabrikanten niet opletten, rijden we over een aantal jaar allemaal in een Chinese EV. Ik las gisteren ergens dat dst aantal nu al gigantisch stijgt.
In procenten wel ja, in aantallen valt het nog mee.
In nogal wat landen worden de meeste nieuwe auto’s door bedrijven gekocht, en die houden toch meer vast aan EU auto’s.
Maar op de privé markt gaan ze wel potten breken.

• Tommie12
Rudi01 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:22:

Dit zal er toe leiden dat er vanaf Q3/Q4 komend jaar geen benzine of hybride lease auto’s meer nieuw besteld mogen worden in de lease omdat geen enkele werkgever het risico wil lopen dat dat deze na 1 jan 2027 op kenteken worden gezet. En voor bestaande contracten geldt de belasting vanaf 1 juli 2030. Uitgaande van een standaard looptijd van 48 maanden zou het contract voor 1 juli 2026 in moeten gaan.

Ter info, de nieuwe belasting bedraagt 12 procent van de catalogusprijs voor auto’s tot 25 jaar oud. Dit is per maand 450 euro voor een auto van 45k. De werkgever mag dit niet doorbelasten en ik zie ook de leasebudgetten niet met > 50% stijgen.

Ik verwacht dat hierdoor private lease aantrekkelijker wordt en meer werknemers zullen kiezen voor een mobiliteitsbudget ipv leaseauto en dat meer mensen voor een Chinese auto gaan omdat deze goedkoper zijn in de bijtelling (en meestal meer bieden voor hun geld).
Dat is een nederlands fenomeen, in Belgie is het weer anders, en in Duitsland nog anders….
In België is het al zo dat bedrijfswagens enkel aftrekbaar zijn als ze electrisch zijn sinds meer dan een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 29-11-2025 11:43 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rudi01 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:22:

Dat voordeel in de bijtelling wordt voor een groot deel teniet gedaan doordat leasemaatschappijen vaak hogere leasebedragen voor een Chinees van dezelfde prijs.

En er zijn genoeg leaserijders die de kosten minder belangrijk vinden dan andere aspecten. (Anders zag de leasemarkt er nu al heel anders uit).

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:19

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn volgende auto wordt hopelijk ook volledig EV.
Rijdt nu hybride (Ford Explorer PHEV) maar zou het liefst volledig EV rijden want ik heb een zooi zonnepanelen op mijn dak liggen. Wacht alleen nog op een goede EV die V2G of V2H is.
En de juiste laadpaal en andere installaties. Het wachten hierop ligt deels bij de EU die met een protocol zou komen.
Ik ben particulier rijder en zie juist in mijn buurt veel ouderen met EV's rijden. Is N=1.

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:05
HandyLumberjack schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:46:
[...]

Dat voordeel in de bijtelling wordt voor een groot deel teniet gedaan doordat leasemaatschappijen vaak hogere leasebedragen voor een Chinees van dezelfde prijs.

En er zijn genoeg leaserijders die de kosten minder belangrijk vinden dan andere aspecten. (Anders zag de leasemarkt er nu al heel anders uit).
Dat klopt. Maar door deze nieuwe belasting zal vanaf medio/eind 2026 de keuze voor zakelijke lease alleen maar EV zijn, dus geen benzine/hybride meer. Een van de belangrijkste keuzes valt weg en juist bij de EVs is het aanbod van Chinese fabrikanten zeer sterk. Ik verwacht dezelfde ontwikkeling als bij de Japanse en later de Koreaanse fabrikanten. Eerst vnl een kosten aspect en later een meer gangbare keuze.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:19

Rzaan

Altijd zoekende

Langzaam komt er wat op de markt. In Utrecht loopt ook al een proefproject, maar het wordt echt wachten op standaardisatie.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rudi01 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:39:
[...]

Dat klopt. Maar door deze nieuwe belasting zal vanaf medio/eind 2026 de keuze voor zakelijke lease alleen maar EV zijn, dus geen benzine/hybride meer. Een van de belangrijkste keuzes valt weg en juist bij de EVs is het aanbod van Chinese fabrikanten zeer sterk. Ik verwacht dezelfde ontwikkeling als bij de Japanse en later de Koreaanse fabrikanten. Eerst vnl een kosten aspect en later een meer gangbare keuze.
Je krijgt veel auto voor je geld bij de chinezen, maar mijn ervaring (MG ZS) is dat die auto van aanzienlijk slechtere kwaliteit is dan veel concurrenten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:51
Volgens mij zitten we volop in de implementatiefase. Van de theorie naar de praktijk zeg maar. De normen en protocollen zijn er.

Begin deze maand is er bijvoorbeeld ook in de Belgische wetgeving voor elektrische installaties een deeltje DC bijgekomen.
Omdat de verwachting is dat er een opkomst zal zijn van DC circuits (waar dit efficiënter is dan AC).

Misschien zien we binnen een paar jaar een warmtepomp op DC, of een vaatwasser op DC? Die dan zijn voeding krijgt vanuit de batterij van de EV, de thuisbatterij, de zonnepanelen?

Al die AC/DC omvormers zijn best duur en knagen aan het algemeen rendement.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
Afgezien dat produceren in China goedkoper is dan in Europa zie je nog een groot verschil.
De Europese fabrikanten zitten met een legacy van ICE modellen. Hierdoor hebben ze een bepaalde hoeveelheid werknemers in dienst. Die door produktie van BEV overbodig raken of al zijn geworden. Aangezien werknemers in de EU vrij goed beschermt zijn tegen ontslag (ene land nog meer dan in een ander land), zitten de merken zoals de Duitse Automobiel industrie met deze overbodige werknemers in hun maag. Versoepelen van de regels lijkt de enige uitweg. Maar in mijn ogen wel een doodlopende weg.

Veel Chinese automerken zijn nieuw en zijn net als Tesla begonnen als fabrikant van BEV only. Hier is het personeelsbestand op aangepast. Zij kunnen dus lekker doorgaan op de ingeslagen weg.
De Duitse industrie probeert inderdaad uit alle macht om van een flink deel van het personeel af te komen. Maar hoewel de vertrekpremies op kunnen lopen tot 4 ton, haalt men de gewenste aantallen bij lange na niet.

Stellantis topman Tavares heeft na een bezoek aan een volledig gerobotiseerde Chinese autofabriek gezegd dat de Europese auto-industrie volledig weggevaagd zal worden. Het is voor de legacy fabrikanten met hun honderdduizenden overbodige werknemers (waar ze niet vanaf komen) onmogelijk om te concurreren met (gesubsidieerde) startups. Terwijl de energieprijzen hier ook nog eens 2 tot 3 keer zo hoog zijn als in de VS en China.

Op de huidige manier lijken massale faillissementen de enige manier om van overtollig personeel af te komen. Misschien dat dan uit de as weer een (op den duur) gezonde EV fabrikant kan herrijzen. Zonder al die ballast uit het verleden.

We zouden wat mij betreft in ieder geval de fiscale bevoordeling van EVs per direct moeten stoppen. EVs gaan het op eigen kracht wel winnen. Het rijdt veel fijner, zijn veel eenvoudiger (goedkoper) te produceren en vereisen veel minder onderhoud. De enige reden dat EVs nu nog zo duur zijn is het feit dat de techniek nog zo snel evolueert. Dat betekent dat de ontwikkelkosten over relatief weinig auto's moeten worden uitgesmeerd, en dat de restwaarde relatief laag is omdat de nieuwste modellen zoveel beter zijn.

Zodra deze stormachtige ontwikkeling enigszins tot rust komt zullen EVs veel goedkoper worden dan ICE's/hybrides. Dat zie je nu al gebeuren. Daarom: behandel ze fiscaal hetzelfde als ICE's. Dat geeft de Europese fabrikanten nu iets meer lucht, en zorgt er ook voor dat je bij toenemende populariteit van EVs niet telkens hoeft te sleutelen aan het fiscale regime.

En daarnaast: zie heel goed toe op de trucs van fabrikanten om - ondanks de potentieel veel lagere gebruikskosten - op slinkse wijze toch zoveel mogelijk geld uit de klanten te blijven persen. Dat hele dealer-/garagenetwerk zal ook langzaam overbodig worden, dat hoeft niet op slinkse wijze in stand te worden gehouden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Ecological
HandyLumberjack schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:54:
[...]

Je krijgt veel auto voor je geld bij de chinezen, maar mijn ervaring (MG ZS) is dat die auto van aanzienlijk slechtere kwaliteit is dan veel concurrenten.
Een MG is te vergelijken met een Dacia, maar een Zeekr, Nio of Xpeng is toch wel op BMW/Audi niveau. En er zit weer veel verschil tussen de modellen, het is lastig te vergelijken - en op zulke punten zijn BMW/Audi weer sterker (service) maar qua materialen, de materialen in mijn 001 zijn mooier dan in die van mijn e-tron s-line.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
alexbl69 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:36:
[...]

En daarnaast: zie heel goed toe op de trucs van fabrikanten om - ondanks de potentieel veel lagere gebruikskosten - op slinkse wijze toch zoveel mogelijk geld uit de klanten te blijven persen. Dat hele dealer-/garagenetwerk zal ook langzaam overbodig worden, dat hoeft niet op slinkse wijze in stand te worden gehouden.
Ik denk eigenlijk dat het dealernetwerk steeds relevanter zal worden. En dan met name in hoe ze je als klant of potentiële klant behandelen. Met BEVs zit er minder verschil in de aandrijflijnen en op termijn ongetwijfeld ook de accupakketten. Het verschil zul je dus elders moeten maken en de dealer is daar een belangrijk onderdeel van denk ik. Niet voor niets heeft Louwman voor BYD dealers de verkopers bijna exclusief bij haar Lexus dealers weggehaald.

Nee, merp!

• flupp
alexbl69 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:36:
[...]
De Duitse industrie probeert inderdaad uit alle macht om van een flink deel van het personeel af te komen. Maar hoewel de vertrekpremies op kunnen lopen tot 4 ton, haalt men de gewenste aantallen bij lange na niet.
Dus ze slaagden er niet in om (tijdig) hun werknemers te reconverteren. Welke Chinees heeft dáár nu “schuld” aan??
Stellantis topman Tavares heeft na een bezoek aan een volledig gerobotiseerde Chinese autofabriek gezegd dat de Europese auto-industrie volledig weggevaagd zal worden. Het is voor de legacy fabrikanten met hun honderdduizenden overbodige werknemers (waar ze niet vanaf komen) onmogelijk om te concurreren met (gesubsidieerde) startups.
Als er nu iémand voorzienig genoeg had kunnen zijn, was hij (Tavares) dat dan niet? Maar wat heeft hij jarenlang gedaan? Lobbyen, iedere deadline proberen af te wenden, en moord en brand schreeuwen dat ze er in het opgelegde tijdsbestek nooit zouden geraken. Helaas, lobbywerk heeft niet tot “zijn” gewenste resultaat geleid, deadlines zijn niet “genoeg” uitgesteld, en al die energie is nu verloren.

Was hij, in plaats van mordicus voor maximalisatie van winst te blijven gaan en uitstelspelletjes met de EU te blijven spelen, een béétje voorzienig geweest en toén begonnen was met een béétje van die energie te steken in het reshufflen van zijn verschillende automerken en -fabrieken, dan had Stellantis er nu, met al die hefbomen die Tavares toen al tot zijn beschikking had, helemaal anders voorgestaan!

Maar ik merk dat hij niet verder is geraakt dan het op de markt brengen van een pakweg R5, of een Kangoo, waarvan de instapversies nog niet eens kunnen snelladen. En dat snelladen dan (Kangoo) een “whopping speed” van 80 kW betekent. Eh bien, mon ami Tavares, il faut le faire!

En het is al te makkelijk om de Chinese subsidies daar exclusief de schuld voor te geven. Zo heeft Musk, daarmee vergeleken, peanuts aan subsidies gekregen, maar voor een derde meer van de prijs van een high-end R5 heb je een Model 3, waarvoor Tavares best wel eens mocht blozen van schaamte (áls hij daar al ooit “last” van zou durven hebben).

Model 3 LR (model 2023)

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:50

PeaceNlove

Deugleuter

@flupp je kan dhr Tavares de schuld niet geven van de Renault 5 of de Kangoo. Hij was topman van Stellantis en Renault als merk valt daar niet onder.
Ik vind Renault als merk overigens best aardig bezig, ze waren er vroeg bij met de Zoe en hebben nu best een leuk gamma aan elektrische auto’s.

• flupp
PeaceNlove schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:00:
@flupp je kan dhr Tavares de schuld niet geven van de Renault 5 of de Kangoo. Hij was topman van Stellantis en Renault als merk valt daar niet onder.
Ik vind Renault als merk overigens best aardig bezig, ze waren er vroeg bij met de Zoe en hebben nu best een leuk gamma aan elektrische auto’s.
Ik ging ervan uit dat alle overgebleven grote Franse merken bij Stellantis zaten, maar dat is inderdaad niet het geval, zo blijkt. My bad. Als niet-Stellantis merk gaat mijn voorbeeld met de R5 dan uiteraard niet meer op, natuurlijk. Maar dat doet niets af dat ik allerminst onder de indruk ben van dat Stellantis concern en het deplorabel riedeltje en dito prestaties van Tavares (destijds).

Model 3 LR (model 2023)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Renault doet het inderdaad van de Europeanen nog erg goed inderdaad, de Duitsers blijven zoals gezegd nog teveel vasthangen in het verleden rn dat gaat men zeker voelen de komende jaren.

[ Voor 88% gewijzigd door SpongeRob op 29-11-2025 20:59 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Athome
@flupp
Winstmaximalisatie is altijd het doel van een producent. Minimale investeringen zorgen ook voor een betere winst. Dus het is niet vreemd dat de Europese fabrikanten lobbyen voor afzwakking van de regels.
Maar tegelijkertijd moet je ook vooruit kijken en daar je toekomstige investeringen op baseren.

Op dit moment lijkt het erop dat de Europese fabrikanten verkeerd gegokt hebben en dat de Chinese fabrikanten sneller op huidige niveau gekomen zijn dan de Europese fabrikanten dachten dat de Chinezen konden.

Ondanks dat het lijkt alsof er een stroomvloed aan Chinese EV's op de markt komen. Lijkt VW met zijn MEB platform en Stellantis het toch nog niet zo verkeerd te doen. Het vraagt veel investeringen van hun. Meer dan aandeelhouders zou willen zien (winstmaximalisatie) en kost ook arbeidsplaatsen (gedoe met vakbonden). Daar gaat het gedoe in de media vooral over.

Persoonlijk zie ik het niet zo donker in voor de Europese Autoindustrie. Verschillende Chinese fabrikanten zullen een blijvertje zijn maar er vallen er ook nog genoeg af. Al met al wordt de boel even lekker opgeschud.

Zelf ben ik het absoluut niet eens met afzwakken van de regels. Gewoon vasthouden aan de gestelde doelen. Wij als Europa kunnen dit prima aan. Het is vooral een mindset, een omschakeling die sneller gaat dan gewend. Een soort revolutie.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ecological schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:35:
[...]

Een MG is te vergelijken met een Dacia, maar een Zeekr, Nio of Xpeng is toch wel op BMW/Audi niveau. En er zit weer veel verschil tussen de modellen, het is lastig te vergelijken - en op zulke punten zijn BMW/Audi weer sterker (service) maar qua materialen, de materialen in mijn 001 zijn mooier dan in die van mijn e-tron s-line.
Kwaliteit is mijns inziens wat anders dan mooie materialen. Als je een MG op dat gebied met een Dacia vergelijkt doen ze het prima.

Maar als je het hebt over kwaliteit van bijvoorbeeld de lak, de roest preventie en de levensduur van materialen die gebruikt zijn in het interieur dan viel het mij echt zwaar tegen. En dat soort zaken heeft zelfs Dacia wel prima voor elkaar.

Leuk voor in de (private) lease, maar als ik een auto met mijn eigen geld koop, betaal ik graag wat meer voor een niet-chinees.

• Ecological
HandyLumberjack schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:51:
[...]

Kwaliteit is mijns inziens wat anders dan mooie materialen. Als je een MG op dat gebied met een Dacia vergelijkt doen ze het prima.

Maar als je het hebt over kwaliteit van bijvoorbeeld de lak, de roest preventie en de levensduur van materialen die gebruikt zijn in het interieur dan viel het mij echt zwaar tegen. En dat soort zaken heeft zelfs Dacia wel prima voor elkaar.

Leuk voor in de (private) lease, maar als ik een auto met mijn eigen geld koop, betaal ik graag wat meer voor een niet-chinees.
N = 1. Er is geen kwantitatief bewijs dat Dacia of Europese merken zaken als roest of lak beter voor elkaar hebben dan Chineze merken. Wat is een “Chinees” eigenlijk. De tijd zal het leren, voor nu lijken merken uit China zaken als de battery management system, de batterij structuur, de ac en dc aansluitingen echt beter voor elkaar te hebben, over het algemeen. Maar in generieke termen praten is niet handig en dit is dan ook geen gesprek met utiliteit. Overigens is “een Chinees” een dat vooral wordt gebruikt om denigrerend over auto’s met Chineze roots te praten. Wat ook niet helpt met een constructief gesprek en tevens ook een soort bias laat spreken.

• Tommie12
PauseBreak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:37:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het dealernetwerk steeds relevanter zal worden. En dan met name in hoe ze je als klant of potentiële klant behandelen. Met BEVs zit er minder verschil in de aandrijflijnen en op termijn ongetwijfeld ook de accupakketten. Het verschil zul je dus elders moeten maken en de dealer is daar een belangrijk onderdeel van denk ik. Niet voor niets heeft Louwman voor BYD dealers de verkopers bijna exclusief bij haar Lexus dealers weggehaald.
Ik denk dat er onder de dealers ook nog wel wat gaat geschoffeld worden. Onderhoud wordt minder, en meer mensen kopen online.
Ik heb echt geen behoefte aan slechte koffie en een verkoper die een toneeltje opvoert en met de handen in het haar komt vertellen dat hij nu echt de beste prins heeft en daarvoor zogezegd de arm van zijn baas heeft om gewrongen….

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:48
Tommie12 schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:10:
Ik heb echt geen behoefte aan slechte koffie en een verkoper die een toneeltje opvoert en met de handen in het haar komt vertellen dat hij nu echt de beste prins heeft en daarvoor zogezegd de arm van zijn baas heeft om gewrongen….
Laatste 2 auto's 'online' (nieuw) gekocht, tientallen mailtjes heen en weer dat wel maar 2x eruit gehaald wat ik er uit wilde halen, bij de laatste zelfs nog ietsies meer. Zegt natuurlijk wat over de marge aan de andere kant maar wat boeit het, ik heb er een heel fijn gevoel aan overgehouden. En uiteraard weet ik ook zeker dat er aan de andere kant vast ook 'winst' geboekt is. Ook nul behoefte aan het inmiddels jarenoude zelfde toneelspel.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 15:27

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zjanzjak schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
[...]

Laatste 2 auto's 'online' (nieuw) gekocht, tientallen mailtjes heen en weer dat wel maar 2x eruit gehaald wat ik er uit wilde halen, bij de laatste zelfs nog ietsies meer. Zegt natuurlijk wat over de marge aan de andere kant maar wat boeit het, ik heb er een heel fijn gevoel aan overgehouden. En uiteraard weet ik ook zeker dat er aan de andere kant vast ook 'winst' geboekt is. Ook nul behoefte aan het inmiddels jarenoude zelfde toneelspel.
Klinkt herkenbaar. Hier ook een Kia EV3, aan de andere kant van het land, maar het verschil was vele duizenden euro's. Hoef ook die spelletjes niet, maar als zij er zo instappen, stap ik er ook zo in :+

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
Tommie12 schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat er onder de dealers ook nog wel wat gaat geschoffeld worden. Onderhoud wordt minder, en meer mensen kopen online.
Ongetwijfeld. Overigens bij BYD en Xpeng geen toneelspel gehad hoor. Ligt misschien ook aan de andere wijze van autoverkoop die deze merken voorstaan. Alles dat je wilt hebben zit er al op. Dat maakt het allemaal veel eenvoudiger.

Nee, merp!

• flupp
Wie van ons gaat het eens aan al die constructeurs gaan zeggen? Heeft er iemand eerstdaags een dagje vrij? 😅

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic