• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Makkelijk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
Gezien de reputatie van autofabrikanten en software zou het me niks verbazen als een groot aantal Duitse en Franse fabrikanten het niet beter doet. Ook allemaal aannames van mij.
Als rijder van een auto van Franse makelij kan ik bevestigen dat mijn auto (Zoe) niet 1-3% batterij gebruikt bij het continue uitlezen van de api. Lijkt me sowieso bijzonder dat dit systeem hiervoor de tractiebatterij leegslurpt. Dit gaat naar mijn weten gewoon via de 12v batterij net als de rest van het infotainment systeem, display en dergelijke. Dit pakt echt niet zoveel stroom en deze aanname kan wmb direct in de fabeltjeskrant.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Wat een flauwe reactie. Nee ik ken niet elke api van elk merk jij ook niet gok ik zo. Dat claim ik niet en vind ik flauw dat je me zo weg wet

Ik heb wel verstand van api’s en idd: die roep je in de cloud aan die bepaalt of die je Volvo aanroept en met verkeerde aanroepen kun je een auto de hele dag wakker houden

Maar dat wil niet zeggen dat de stelling waarop ik reageer klopt. Daar staat vrij dat bij gebruik van api je je de auto de hele dag wakker houdt en dat dat 1 a 3 % energieverbruik kost.

En dat is onzin. Of als je het kennelijk eenmalige tesla issue als bewijslast aanhaalt: is een beter beschrijving misschien om het een klok en klepel verhaal te noemen
als je iets beter gelezen en/of gequote had, dan had je gezien dat mijn opmerking specifiek over Tesla ging. Jouw verhaal is N=1. En het is inmiddels opgelost bij Tesla mits je de camera functies uitschakelt.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:42
Fotos van de nieuwe BMW i5.

Ik vind het maar een druk rommeltje qua design, vooral de achterkant. Het interieur is wel mooi.

https://insideevs.fr/news...ule-electrique-different/

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:27
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:29:

Ik vind het maar een druk rommeltje qua design, vooral de achterkant. Het interieur is wel mooi.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie dikke auto. Denk dat de msport uitvoering wel een echte eyecatcher word.👍

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:11
De achterkant lijkt nu heel hoog doordat de onder bumpers mee gespoten zijn. Ik denk dat je als je één kleur hebt, m-sport en misschien de grill zwart maakt, dat het wel heel mooi eruit ziet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42

Bijna alles touch, dealbreaker.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die grill is toch volstrekt overbodig, en gewoon lelijk (IMHO dan)?

Wekt de indruk van een rijdende baksteen, goed voor het rendement. ;)

[Voor 35% gewijzigd door daemonix op 24-05-2023 14:15]

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Dat is toch juist de trend hij nieuwe electrische autos? Ik vindt dit ook onwenselijk, omdat met fysieke knopjes de boel zich makkelijker en sneller laat bedienen. Als ik soms al zie hoeveel moeite het kost om een bepaalde app op de smartphone te vinden, dan kun je voorstellen dat je in de auto al vele honderden meters afgelegd hebt.....

Die richting gaat het echter wel op met bijna alle nieuwe electrische autos: alles via een aanraakscherm en als je niet spraakcommandos wilt gebruiken, dan ben je het haasje.

Spraakcommandos gebruik ik enkel in Android Auto, voornamelijk omdat mijn dochtertje van 2 de hele tijd voor andere liedjes of afspeellijsten vraagt _O-

[Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 24-05-2023 14:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is toch juist de trend hij nieuwe electrische autos? Ik vindt dit ook onwenselijk, omdat met fysieke knopjes de boel zich makkelijker en sneller laat bedienen. Als ik soms al zie hoeveel moeite het kost om een bepaalde app op de smartphone te vinden, dan kun je voorstellen dat je in de auto al vele honderden meters afgelegd hebt.....

Die richting gaat het echter wel op met bijna alle nieuwe electrische autos: alles via een aanraakscherm en als je niet spraakcommandos wilt gebruiken, dan ben je het haasje.

Spraakcommandos gebruik ik enkel in Android Auto, voornamelijk omdat mijn dochtertje van 2 de hele tijd voor andere liedjes of afspeellijsten vraagt _O-
Dit is gewoon de trend met alle nieuwe auto’s, niet specifiek electrisch.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:53

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 4 serie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sham27
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
[...]
Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 serie.
Zeker mooier dan een iX en i7, maar dat is ook niet echt een prestatie natuurlijk :+

Ik vind het overigens geen lelijke auto hoor. Ik ben zelf alleen niet zo’n fan van al die drukke hoekjes, knikken en lijnen.

• DreZutphen
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat de spraakbediening in mijn Volvo echt supergoed werkt.
Werkt het wat minder dan is het idd echt een crime.

• Marco-Peters
  • Nu online
Makkelijk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Dit is gewoon de trend met alle nieuwe auto’s, niet specifiek electrisch.
Okay eens: maar bij electrische autos lijkt het nog verder te gaan. Tesla heeft tenminste een bugvrij systeem. Bij die Chinese EV's zitten die schermen vol met bugs, als ik de verhalen online mag geloven. Alsof die systemen besteld zijn bij AliExpress :+

Bij Volkswagen zou dat ook het geval geweest moeten zijn, toen ze net hun nieuwe identiteit op de markt brachten: of waar staat ID voor? Identiteit toch? Ik heb liever een systeem met aanraakscherm en traditionele knopjes, plus draaiknoppen.

Dan een systeem waarbij bijna alles met aanraakscherm gedaan moet worden, of via spraak commandos. In een auto vindt het altijd heel frustrerend, als van alles onnodig gecompliceerd gemaakt is. Die aanraakschermen maken het echt niet makkelijker, misschien voor de generatie die al als baby met aanraakschermen in aanraking kwam?

Maar ik ben van bouwjaar 1988 en van mij mag het wel wat minder, met die overvloed aan aanraakschermen in autos.
DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat de spraakbediening in mijn Volvo echt supergoed werkt.
Werkt het wat minder dan is het idd echt een crime.
Google assistant werkt ook prima, maar wat de spraakbediening in mijn Nissan Leaf kan? Ik heb begrepen dat ik er iemand mee kan laten opbellen, maar dan moet ik dus een hele lijst commandos uit mijn hoofd gaan leren?

Dus ik hou het lekker bij Google assistant, aangezien ik meestal toch Android Auto gebruik.

[Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 24-05-2023 15:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 serie.
Je begrijpt wel dat de mensen die de nieuwe 3 serie een lelijke auto vinden een heel klein groepje is haha.
De iX en de i7 vind ik overigens ook griezels.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:33
daemonix schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:37:
[...]

als je iets beter gelezen en/of gequote had, dan had je gezien dat mijn opmerking specifiek over Tesla ging. Jouw verhaal is N=1. En het is inmiddels opgelost bij Tesla mits je de camera functies uitschakelt.
ahum.... misschien even je eigen post goed lezen: op welke manier gaat

"Dat zal ook wel een rol spelen bij andere auto's die met een API bereikbaar zijn." enkel over een Tesla?

(dat was nl waarop ik reageerde...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Okay eens: maar bij electrische autos lijkt het nog verder te gaan. Tesla heeft tenminste een bugvrij systeem. Bij die Chinese EV's zitten die schermen vol met bugs, als ik de verhalen online mag geloven. Alsof die systemen besteld zijn ik AliExpress :+

Bij Volkswagen zou dat ook het geval geweest moeten zijn, toen ze net hun nieuwe identiteit op de markt brachten: of waar staat ID voor? Identiteit toch? Ik heb liever een systeem met aanraakscherm en traditionele knopjes, plus draaiknoppen.

Dan een systeem waarbij bijna alles met aanraakscherm gedaan moet worden, of via spraak commandos. In een auto vindt het altijd heel frustrerend, als van alles onnodig gecompliceerd gemaakt is. Die aanraakschermen maken het echt niet makkelijker, misschien voor de generatie die al als baby met aanraakschermen in aanraking kwam?

Maar ik ben van bouwjaar 1988 en van mij mag het wel wat minder, met die overvloed aan aanraakschermen in autos.

[...]

Google assistant werkt ook prima, maar wat de spraakbediening in mijn Nissan Leaf kan? Ik heb begrepen dat ik er iemand mee kan laten opbellen, maar dan moet ik dus een hele lijst commandos uit mijn hoofd gaan leren?

Dus ik hou het lekker bij Google assistant, aangezien ik meestal toch Android Auto gebruik.
Jaa google assistent werkt echt prima maar de meeste systemen van de fabrikanten zijn ruk.
In mijn VW was het ook onbruikbaar. Maarja die was gelukkig nog met knoppen.

• Jeroenneman

Jeroenneman

DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Je begrijpt wel dat de mensen die de nieuwe 3 serie een lelijke auto vinden een heel klein groepje is haha.
Denk je? Volgens mij werd de bever grille bijna unaniem afgekeurd. Zal wel de reden zijn dat op deze nieuwe i5 de grille weer een iets normale formaat heeft.

Net ff wat reviews gekeken. Toch weer wat tragische missers. Ten eerste de radar"plaat" die BMW niet wegwerkt, maar gewoon als zwart vlak op de grille plakt.
Ten tweede: geen frunk... Hoe kan dit jongens? Anno 2023 nog zo'n enorme motorkap, en dan daaronder gewoon hard plastic afdekplaat. Zonder opbergruimte...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Denk je? Volgens mij werd de bever grille bijna unaniem afgekeurd. Zal wel de reden zijn dat op deze nieuwe i5 de grille weer een iets normale formaat heeft.

Net ff wat reviews gekeken. Toch weer wat tragische missers. Ten eerste de radar"plaat" die BMW niet wegwerkt, maar gewoon als zwart vlak op de grille plakt.
Ten tweede: geen frunk... Hoe kan dit jongens? Anno 2023 nog zo'n enorme motorkap, en dan daaronder gewoon hard plastic afdekplaat. Zonder opbergruimte...
Weet je zeker dat je het over de 3 serie hebt? Een van de weinige BMW’s met nog een fatsoenlijke grille.

[Voor 6% gewijzigd door sham27 op 24-05-2023 15:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:44
DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Denk dat de doelgroep vooral voor het prestige van het merk en de rij-eigenschappen gaat en dan maar voor lief neemt dat ze het uiterlijk eigenlijk niet zo mooi vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:07
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Weet je zeker dat je het over de 3 serie hebt? Een van de weinige BMW’s met nog een fatsoenlijke grille.

[Afbeelding]
Vind je?
Die hele "mond" vooraan is toch afgrijselijk groot.
BMW design kan mij momenteel echt niet bekoren.

• sham27
Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:
[...]
Vind je?
Die hele "mond" vooraan is toch afgrijselijk groot.
BMW design kan mij momenteel echt niet bekoren.
Het ging over de nieren.
De nieuwe voorbumper van de M sport uitvoering is ook niet mijn ding.

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:44:
[...]

De 3 serie heeft muv de M3 geen bevergril.

De radarplaat is idd wel echt weer een gemiste kans en onbegrijpelijk. Als je dat vergelijkt met mijn Volvo waar die gewoon in het logo zit.

Het rijplezier zal met de i5 wel weer goed zitten zoals met bijna elke beamer.

• DreZutphen
jeroenkb schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Denk dat de doelgroep vooral voor het prestige van het merk en de rij-eigenschappen gaat en dan maar voor lief neemt dat ze het uiterlijk eigenlijk niet zo mooi vinden.
Goed dat je duidelijk zegt "denk dat".

De 3 serie word voornamelijk geroemd om de rijeigenschappen en het mooie uiterlijk.

Zoals benoemd zijn er niet veel mensen die een nieuwe 3 serie niet mooi vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

[Afbeelding]
Je was me al voor zie ik.

Wat een plaatje van een auto. Voor mij zijn de nieuwe 3serie en de nieuwe Alfa Guila de mooiste sportieve sedans.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Het ging over de nieren.
De nieuwe voorbumper van de M sport uitvoering is ook niet mijn ding.
Vind de bumpers van de msport pre facelift idd wat mooier.
Maar ik vond persoonlijk ook het dashboard in hetnpre face lift model wat mooier en handiger. De 'oude' driversdisplay en de klimaatknoppen etc zitten daar nog in.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-05 10:38
[...]

Zou een goede voice-assistant je gedachten hierover doen veranderen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:37
Grotbewoner schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Vroeger kon je met een paar knopjes alles bedienen wat je nodig had. Waarom zou dat nu plotseling via spraak moeten? Zet die knopjes gewoon terug, zet alle instellingen die je niet tijdens het rijden hoeft te maken achter dat touchscreen en er is geen enkel probleem meer.
Ik heb wat dat betreft nooit gesnapt dat functies die je tijdens het rijden nodig hebt via een touchscreen gaan. Als er iets onveilig is, is het wel tijdens het rijden op een schermpje moeten kijken...

[removed]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• alexbl69
Grotbewoner schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Nope. Kan een persoonlijk dingetje zijn hoor, maar ik hou er niet van.

Zal misschien m'n leeftijd zijn, maar ik vind het debieler omslachtiger om te zeggen 'Hey BMW, ik heb het koud' dan om een knop een stukje naar links te draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Nope. Kan een persoonlijk dingetje zijn hoor, maar ik hou er niet van.

Zal misschien m'n leeftijd zijn, maar ik vind het debieler omslachtiger om te zeggen 'Hey BMW, ik heb het koud' dan om een knop een stukje naar links te draaien.
Ik had hetzelfde gevoel, maar dat kwam omdat ik altijd last had met die assistenten.

In mijn Volvo ging dat:
‘Navigeer’
De navigatie opent
‘Naar welke plaats wil je navigeren’
‘Amsterdam’
‘Niet gevonden, is dit een plaats in België?’

Navigeer in Nederland.
‘Niet begrepen’
Ik geef het op…..

Tot je in een Tesla stapt, en alles gewoon doet van de eerste keer.
Zelfs Open butthole begrijpt die, en dan gaat de laadpoort open.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel, maar dat kwam omdat ik altijd last had met die assistenten.

In mijn Volvo ging dat:
‘Navigeer’
De navigatie opent
‘Naar welke plaats wil je navigeren’
‘Amsterdam’
‘Niet gevonden, is dit een plaats in België?’

Navigeer in Nederland.
‘Niet begrepen’
Ik geef het op…..

Tot je in een Tesla stapt, en alles gewoon doet van de eerste keer.
Zelfs Open butthole begrijpt die, en dan gaat de laadpoort open.
In de nieuwe volvo's geen last meer van met google assistent.

• Tommie12
DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:27:
[...]

In de nieuwe volvo's geen last meer van met google assistent.
Ik hoop het. In mijn Tesla gebruik ik het nu ook constant. Zeker navigeren is veel sneller via spraak dan via intikken.
Verder gebruik ik het ook voor het handschoenkastje, het unlocken van de laadpoort en om muziek te spelen via spotify.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zag het gisteren overal in het nieuws. Jeetje. Way to go BMW, ze hebben de laatste mooie BMW ook kapot gemaakt. Vond de ongoing 5 serie lekker proportioneel, niet te druk, elegant maar toch sporty.
Dit is echt een rommel waar men gewoon om 17.00 zn laptop moeten sluiten en klaar met de design, maar toch door gegaan tot middennacht, en het weekend, met 5 liter koffie. En voila. |:(

Enige positief is dat ze met i5 touring zouden komen. Ik snap nooit waarom zo weinig EV touring on the market. Ja je kan bij de MG terecht maar premieyum merken hebben nog niks.

[Voor 9% gewijzigd door SirLct op 25-05-2023 09:28]

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
[...]

[Afbeelding]
Vind de F30 serie nog steeds mooier dan deze generatie. Omdat het gewoon met simpele lijnen zijn gemaakt. Met M pakket is dit zo drukk met hoekige, vierkant, curves allemaal door elkaar. De nieuwe 5 is ook zelfde (erger zelfs).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
SirLct schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Ik zag het gisteren overal in het nieuws. Jeetje. Way to go BMW, ze hebben de laatste mooie BMW ook kapot gemaakt. Vond de ongoing 5 serie lekker proportioneel, niet te druk, elegant maar toch sporty.
Dit is echt een rommel waar men gewoon om 17.00 zn laptop moeten sluiten en klaar met de design, maar toch door gegaan tot middennacht, en het weekend, met 5 liter koffie. En voila. |:(
Wat vooral tegen valt is dat die auto weer langer wordt.
De i5 is nu 5m07cm. Dat is 10cm langer dan een Volvo V90, en bijna 40cm langer dan een Tesla MY.
En dat zonder dat de binneruimte echt heel veel groter geworden is. vooral de neus is enorm lang, en die heb je bij een EV eigenlijk amper nodig, tenzij je er een frunk ik kwijt wil (not).

Het is gewoon een ineffciente auto wat plaatsgebruik betreft, en een design dat behoorlijk tegen de borst kan stuiten. Waarom toch die grote enorme openingen vooraan?
En waarom moet elke auto er uit zien alsof die klaar staat voor een nieuw ronderecord op het circuit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 18:08
Tommie12 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Ik hoop het. In mijn Tesla gebruik ik het nu ook constant. Zeker navigeren is veel sneller via spraak dan via intikken.
Verder gebruik ik het ook voor het handschoenkastje, het unlocken van de laadpoort en om muziek te spelen via spotify.
Misschien ondertussen verbeterd maar iemand bellen in een Tesla was in mijn ervaring dramatisch. De juiste naam werd vrijwel nooit herkend. Dat kan Google Assistent beter. Die vraagt hooguit soms overbodig om een bevestiging (‘wil je X Y mobiel bellen?’) maar dat is te doen.

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

• sham27
[...]

Enige positief is dat ze met i5 touring zouden komen. Ik snap nooit waarom zo weinig EV touring on the market. Ja je kan bij de MG terecht maar premieyum merken hebben nog niks.
Die aflopende daklijn die overgaat in een aflopende kofferklep.. Het zal vast aërodynamisch zijn, maar brr.. ;w

Voor mij vanaf de B-stijl echt geen porum. De voorkant gaat nog wel, maar zeker geen natuurlijke schoonheid.

De touring kan dus wellicht uitkomst bieden voor het meest lelijke deel van deze auto.

Ach, kan hem toch niet betalen :+

• Jeroenneman

Jeroenneman

JTHZZ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Misschien ondertussen verbeterd maar iemand bellen in een Tesla was in mijn ervaring dramatisch. De juiste naam werd vrijwel nooit herkend. Dat kan Google Assistent beter. Die vraagt hooguit soms overbodig om een bevestiging (‘wil je X Y mobiel bellen?’) maar dat is te doen.
Had je veel exotische namen in je telefoonboek?

Bij mij is het tot nu toe in 3 jaar één keer misgegaan. Mariam werd iedere keer Mirjam/Maria (en die stonden er helaas ook in als optie). Andere namen zijn nooit een probleem geweest.

Vooral met de laatste update waarmee je kunt opnemen/ophangen met de scrollwieltjes aan het stuur is de ervaring echt helemaal prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SirLct
sham27 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Die aflopende daklijn die overgaat in een aflopende kofferklep.. Het zal vast aërodynamisch zijn, maar brr.. ;w

Voor mij vanaf de B-stijl echt geen porum. De voorkant gaat nog wel, maar zeker geen natuurlijke schoonheid.

De touring kan dus wellicht uitkomst bieden voor het meest lelijke deel van deze auto.

Haha ja met deze prijzen worden mn komende leaseauto's ook van dhr Musk.

Yep dat valt me ook op, wat een rare daklijn, achterruit, en kofferklep combinatie is het.
De achterlicht zelf vond ik nog meevallen (stiekem AMG GT-R achtig) maar de rest is echt meh.
Voorkant ben ik ook echt geen fan van, de koplamp is m.i. lelijk en zo ook de 2000 verschillende gaatjes en hoekjes. Heb je de sketch
En zoals @Tommie12 ook zegt, de lange neus.... Ja er zijn zeker nog markt voor de 6 in-lijn maar op gegeven moment moet je toch keuze maken lijkt me. Ze hebben het zo lang gemaakt om ruimte te creeren.
Zo gebeurt het bij de meeting: "Let's keep the same length but make it electric"
"But boss, you will have less space than a Model 3, which is a segment below"
"Oh shit, ok make the car longer then to keep our enormous nose"

• JTHZZ
Jeroenneman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Had je veel exotische namen in je telefoonboek?

Bij mij is het tot nu toe in 3 jaar één keer misgegaan. Mariam werd iedere keer Mirjam/Maria (en die stonden er helaas ook in als optie). Andere namen zijn nooit een probleem geweest.

Vooral met de laatste update waarmee je kunt opnemen/ophangen met de scrollwieltjes aan het stuur is de ervaring echt helemaal prima.
Nee niets exotisch maar is wel anderhalf jaar geleden in een Model 3. En opnemen/ophangen op je stuur is natuurlijk bij de meeste merken standaard. Kun je ook muten en unmuten op je stuur? Dat gebruik ik nu vaak in Teams gesprekken.

• Marco-Peters
  • Nu online
sham27 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Nu nog niet: misschien als occasion over 4 jaar wel _O-

• Tommie12
Marco-Peters schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Nu nog niet: misschien als occasion over 4 jaar wel _O-
Een tweedehands BMW klinkt zo marginaal...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Toen ik de foto snel voorbij zag komen van de voorkant dacht ik dat het de facelift van de 2serie was ..

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-05 12:42
Tommie12 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Wat vooral tegen valt is dat die auto weer langer wordt.
De i5 is nu 5m07cm. Dat is 10cm langer dan een Volvo V90, en bijna 40cm langer dan een Tesla MY.
En dat zonder dat de binneruimte echt heel veel groter geworden is. vooral de neus is enorm lang, en die heb je bij een EV eigenlijk amper nodig, tenzij je er een frunk ik kwijt wil (not).

Het is gewoon een ineffciente auto wat plaatsgebruik betreft, en een design dat behoorlijk tegen de borst kan stuiten. Waarom toch die grote enorme openingen vooraan?
En waarom moet elke auto er uit zien alsof die klaar staat voor een nieuw ronderecord op het circuit?
Ik zou denken, gericht op de Chinese markt? Voor alle duidelijkheid, ik ben er zelf totaal geen fan van, alleen vrees ik dat BMW dit soort schreeuwerige designs niet zal afleren omdat ze daar in een aantal groeiende markten voor beloond worden...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• alexbl69
noctilucus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Ik zou denken, gericht op de Chinese markt? Voor alle duidelijkheid, ik ben er zelf totaal geen fan van, alleen vrees ik dat BMW dit soort schreeuwerige designs niet zal afleren omdat ze daar in een aantal groeiende markten voor beloond worden...
Het klopt wel wat je zegt, maar heb dit altijd (vanuit in dit geval BMW) een hele vreemde redenatie gevonden.

Het design richt zich meer en meer op het meer excentrieke China. Die modellen zijn dan vervolgens in Europa minder populair. Hiermee creëer je een self-fulfilling prophecy (minder succes in de EU), waarna men zich geroepen voelt zich nog meer op China te richten.

Terwijl... hoe moeilijk moet het zijn om meerdere designs te maken? In ieder geval een wat meer behoudend en een wat meer excentriek? Lijkt me niet zo heel ingewikkeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:12
noctilucus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Zeker, Europa is eigenlijk de minst belangrijke markt voor BMW, dus is het logisch dat je je designs ook gaat richten op de markten die belangrijk zijn.

Het ironische is (vind ik dan) dat een merk als Volvo (c.q. Polestar) nog hele 'Europese' designs maakt, terwijl dat bedrijf juist uiteindelijk in handen is van Chinezen. Dus het omgekeerde van BMW.

Verder ben ik (nog steeds) geen voorstander van generieke ontwerpen voor ieder aandrijflijn. Je ziet meteen het nadeel, een lange neus waar een 6-in-lijn in de lengte in moet passen, relatief beperkte binnenruimte, een middentunnel voor de cardanas naar de achterwielaandrijving, etc. Ik kan hem niet betalen, maar een mogelijke i5 Touring zou eigenlijk om die reden al afvallen voor mij.

Ik heb liever een sublabel zoals bijv. VW doet met de ID-modellen op een platform dat enkel voor BEV's is gemaakt.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:38
JanHenk schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Zeker, Europa is eigenlijk de minst belangrijke markt voor BMW, dus is het logisch dat je je designs ook gaat richten op de markten die belangrijk zijn.
De vraag is hoe lang dat nog duurt, de Chinese vraag naar Duitse auto's loopt inmiddels behoorlijk terug.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Het klopt wel wat je zegt, maar heb dit altijd (vanuit in dit geval BMW) een hele vreemde redenatie gevonden.

Het design richt zich meer en meer op het meer excentrieke China. Die modellen zijn dan vervolgens in Europa minder populair. Hiermee creëer je een self-fulfilling prophecy (minder succes in de EU), waarna men zich geroepen voelt zich nog meer op China te richten.

Terwijl... hoe moeilijk moet het zijn om meerdere designs te maken? In ieder geval een wat meer behoudend en een wat meer excentriek? Lijkt me niet zo heel ingewikkeld.
Gevaarlijke politiek op een moment dat zowat alle europese fabrikanten stevig marktaandeel verliezen in China....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-05 12:42
alexbl69 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Terechte opmerking - ik heb geen idee wat die designers denken, maar die zien het waarschijnlijk rooskleurig in, zich lekker richten op een gigantische en groeiende automarkt...

Meerdere designs zou wel moeten lukken als die niet héél erg uiteen lopen qua basis. Een beetje zoals je nu het M-Sport pakket hebt t.o.v. de standaard uitvoering, krijg je toch al een andere neus en achterbumper. Of zoals Mercedes het doet met zijn "Lines" die ook wel behoorlijk van elkaar afwijken.
JanHenk schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Het ironische is (vind ik dan) dat een merk als Volvo (c.q. Polestar) nog hele 'Europese' designs maakt, terwijl dat bedrijf juist uiteindelijk in handen is van Chinezen. Dus het omgekeerde van BMW.

Verder ben ik (nog steeds) geen voorstander van generieke ontwerpen voor ieder aandrijflijn. Je ziet meteen het nadeel, een lange neus waar een 6-in-lijn in de lengte in moet passen, relatief beperkte binnenruimte, een middentunnel voor de cardanas naar de achterwielaandrijving, etc. Ik kan hem niet betalen, maar een mogelijke i5 Touring zou eigenlijk om die reden al afvallen voor mij.

Ik heb liever een sublabel zoals bijv. VW doet met de ID-modellen op een platform dat enkel voor BEV's is gemaakt.
Klopt absoluut wat je zegt ivm Volvo / Polestar. En zelfs "echte Chinese merken" zoals BYD en Nio hebben minder polariserende ontwerpen dan BMW momenteel...

Ook geen fan van de nadelen van een ICE ontwerp meeslepen bij een EV, zelfs met hergebruik van het onderstel zou ik denken/hopen dat ze best wat van die ICE elementen hadden kunnen wegnemen bij de i5. Per slot van rekening niet heel anders dan wat ze al doen/deden met 3 vs. 4 en 3 GT vs. 5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makkelijk
Ik vind de BMW i4 erg mooi eigenlijk, maar dit kan me weinig doen. Erg over de top.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:00
[...]

Raar argument, want vaak hoef je tijdens het rijden. (Tenminste bij een Tesla) helemaal niks bedienen via de touch.

1. Klimaatregeling van Tesla werkt superieur tegenover alles waar ik in gereden heb tot aan een S klasse AMG. Je stelt hem 1x in en alles gaat automatisch. Niet meer aankomen.(Ik heb hem op 20 graden, alles vol automatisch. Klaar nooit meer aankomen.)
2. De twee knoppen op je stuur kun je praktisch alles mee bedienen wat je tijdens het rijden wil bedienen. Voor dingen die je amper bedient, heb je nog voice commands voor die tenminste bij Tesla heel goed werken.
En met een nieuwe update kun je met je linker knop zelfs nog veel meer bedienen.

Mijn vraag, wat wil je dan bedienen via de touch tijdens het rijden? Noem eens voorbeelden op. Ik raak dat scherm helemaal niet aan tijdens het rijden. Volgens mij snappen mensen ook vaak niet hoe zulke nieuwe auto's werken.

Ik raak het scherm van mijn Model 3 praktisch nooit aan tijdens het rijden.

[Voor 10% gewijzigd door Immutable op 25-05-2023 17:44]

• DreZutphen
[...]

Jaaa werkt nagenoeg perfect. Laadpoort en handschoenenkastje hoeft niet maar navigatie, spotify, klimaat etc werkt nagenoeg foutloos. Erg fijn want het sensus systeem vond ik niet wat.
Wel een beetje karige bestuurdersdisplay met navi map in midden of niets.

• DreZutphen
Heb in de Volvo geen last van het gedeelde ICE platform.
Ik heb wel een frunk, opberg ruimte genoeg.
De auto heeft een tunnel waardoor er niet echt een 3e persoon comfortabel kan zitten. Vind ik alleen maar prettiger want 3 personen achterin is enkel voor hele korte ritjes.
Daarentegen heeft Volvo de tunnel gebruikt voor de battery pack en is de vloer bij de 2 achterpassagiers laag en hoeven ze niet te squaten zoals bij veel 'dedicated' EV platformen.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 20:17
DreZutphen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:50:
Heb in de Volvo geen last van het gedeelde ICE platform.
Ik heb wel een frunk, opberg ruimte genoeg.
De auto heeft een tunnel waardoor er niet echt een 3e persoon comfortabel kan zitten. Vind ik alleen maar prettiger want 3 personen achterin is enkel voor hele korte ritjes.
Daarentegen heeft Volvo de tunnel gebruikt voor de battery pack en is de vloer bij de 2 achterpassagiers laag en hoeven ze niet te squaten zoals bij veel 'dedicated' EV platformen.
Serieus? Ik dacht dat die packs altijd een soort van chocoladereep vorm hadden, maar bij de Volvo zit er dus een bult in het midden?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:21

DropjesLover

Dit dus ->

Tommie12 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Gevaarlijke politiek op een moment dat zowat alle europese fabrikanten stevig marktaandeel verliezen in China....
Ontwerpen zijn meerdere jaren in ontwikkeling. De marktomstandigheden bij launch zijn behoorlijk onzeker, ook omdat je niet (precies) weet wat de concurrentie doet. En ik denk dat de Europese merken de design en kwaliteitsverbetering (tegen Chinese) prijzen, en een groeiend anti-westers sentiment onderschat hebben.

Ik rij nu een oude Renault Megane 3 station, was ff bij de dealer voor een onderdeeltje. Stond ff te kijken bij een all-electric Megane. Man man man, ding is van binnen (en buiten) niet groter dan een Clio -O-

Nog even afwachten wat de laatste verbouwing/onderhoud en subsidies gaan kosten/opbrengen, dan weten we het budget voor een andere auto.
Twijfel tussen 6 jaar oude benzine stationwagen, of een nieuwe EV (formaat ID4/Enyaq/Ioniq 5), maar weet het nog niet echt.
Prijzen van tweedehands EV's zijn net zo hoog als nieuw. Tesla Y lijkt me kleiner (voor een familie met 2 jonge kinderen), design trekt me niet, en de bediening ook niet. Team knopjes. Opbokken met speaakgestuurd. Ook Google Assistant op mn telefoon probeer ik een paar keer per jaar, altijd een tijdrovende teleurstelling...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maharens
DropjesLover schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Ontwerpen zijn meerdere jaren in ontwikkeling. De marktomstandigheden bij launch zijn behoorlijk onzeker, ook omdat je niet (precies) weet wat de concurrentie doet. En ik denk dat de Europese merken de design en kwaliteitsverbetering (tegen Chinese) prijzen, en een groeiend anti-westers sentiment onderschat hebben.

Ik rij nu een oude Renault Megane 3 station, was ff bij de dealer voor een onderdeeltje. Stond ff te kijken bij een all-electric Megane. Man man man, ding is van binnen (en buiten) niet groter dan een Clio -O-

Nog even afwachten wat de laatste verbouwing/onderhoud en subsidies gaan kosten/opbrengen, dan weten we het budget voor een andere auto.
Twijfel tussen 6 jaar oude benzine stationwagen, of een nieuwe EV (formaat ID4/Enyaq/Ioniq 5), maar weet het nog niet echt.
Prijzen van tweedehands EV's zijn net zo hoog als nieuw. Tesla Y lijkt me kleiner (voor een familie met 2 jonge kinderen), design trekt me niet, en de bediening ook niet. Team knopjes. Opbokken met speaakgestuurd. Ook Google Assistant op mn telefoon probeer ik een paar keer per jaar, altijd een tijdrovende teleurstelling...
Design en behoefte aan knopjes is subjectief, maar de Model Y is objectief groter dan de modellen die je noemt volgens mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Immutable schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Raar argument, want vaak hoef je tijdens het rijden. (Tenminste bij een Tesla) helemaal niks bedienen via de touch.

1. Klimaatregeling van Tesla werkt superieur tegenover alles waar ik in gereden heb tot aan een S klasse AMG. Je stelt hem 1x in en alles gaat automatisch. Niet meer aankomen.(Ik heb hem op 20 graden, alles vol automatisch. Klaar nooit meer aankomen.)
2. De twee knoppen op je stuur kun je praktisch alles mee bedienen wat je tijdens het rijden wil bedienen. Voor dingen die je amper bedient, heb je nog voice commands voor die tenminste bij Tesla heel goed werken.
En met een nieuwe update kun je met je linker knop zelfs nog veel meer bedienen.

Mijn vraag, wat wil je dan bedienen via de touch tijdens het rijden? Noem eens voorbeelden op. Ik raak dat scherm helemaal niet aan tijdens het rijden. Volgens mij snappen mensen ook vaak niet hoe zulke nieuwe auto's werken.

Ik ben vaak positief over Tesla, maar de klimaatregeling nooit aanraken ben ik het niet mee eens.

For some reason default automatisch altijd maar naar één van de drie luchtopeningen, én in de wintermaanden blijft de blower voor de vooruit soms de gehele rit hangen op "defogging". Matig irritant.

• Marco-Peters
  • Nu online
[...]
Jij kijkt zeker naar autos van 1 of 2 jaar oud? Natuurlijk kosten die bijna net zoveel als nieuw, want ze werden maar mondjesmaat geleverd i.v.m. chips tekorten. Dat is bij ICE's niet anders, die kosten ook bijna net zoveel als nieuw wanneer ze nog maar 1 a 2 jaar oud zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Marco-Peters schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Jij kijkt zeker naar autos van 1 of 2 jaar oud? Natuurlijk kosten die bijna net zoveel als nieuw, want ze werden maar mondjesmaat geleverd i.v.m. chips tekorten. Dat is bij ICE's niet anders, die kosten ook bijna net zoveel als nieuw wanneer ze nog maar 1 a 2 jaar oud zijn.
Bij ICE's gaat er een flink deel van af.
Nadeel van EV's is dat de grotere versies pas sinds een jaar of 3 op de markt zijn, en zeer gewild zijn.
De enige oudere EV's zijn een S, 3, Zoë of Leaf (of A segment of kleine bestelbusjes of Twizzy's).
maharens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Design en behoefte aan knopjes is subjectief, maar de Model Y is objectief groter dan de modellen die je noemt volgens mij.
Misschien op papier, maar niet praktischer met die daklijn.

[Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 25-05-2023 19:28]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DreZutphen
maharens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:23:
[...]

Serieus? Ik dacht dat die packs altijd een soort van chocoladereep vorm hadden, maar bij de Volvo zit er dus een bult in het midden?
Serieus?

• Marco-Peters
  • Nu online
DropjesLover schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Bij ICE's gaat er een flink deel van af.
Nadeel van EV's is dat de grotere versies pas sinds een jaar of 3 op de markt zijn, en zeer gewild zijn.
De enige oudere EV's zijn een S, 3, Zoë of Leaf (of A segment of kleine bestelbusjes).
Ligt eraan welke ICE: bepaalde A-segmenters worden gebruikt ook voor bijna de nieuwprijs verkocht. Maar jij wilt natuurlijk een EV met 400km actieradius? Als ik zie hoeveel mijn tweedehands Nissan Leaf Tekna uit 2019 afgeschreven heeft, dan denk ik dat je simpelweg nog eventjes moet wachten. Ja ik heb wel maar 200km actieradius ( heb ik al gehaald en had nog zelfs nog 16% over )

Straks als al die EV's uit de lease komen: zal het aanbod ook wel stijgen, want wie gaat er nu zijn ID3 verkopen? Buiten die man van Wijkopenjouauto die schijnbaar heel ontevreden over zijn ID3 was, want hij biedt hem via Wijkopenjouauto aan _O-

Probleem is ook: al die EV's welke met subsidie gekocht worden, zullen tot 3 a 4 jaar in eigendom van de huidige eigenaar moeten blijven. Anders moeten ze gedeeltelijk de subsidie terug betalen. Dus ik denk dat de meeste kopers, dan de EV wel minimaal 3 a 4 jaar houden.

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 25-05-2023 19:33]

• maharens
Ik bedoel eigenlijk zit er een bult op het accu pack, dat die bult in de vloer er zit is een feit, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die gevuld is met accu's

• DreZutphen
maharens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Ik bedoel eigenlijk zit er een bult op het accu pack, dat die bult in de vloer er zit is een feit, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die gevuld is met accu's
Ohh haha d8 al.

Nee Volvo heeft een accu erin zitten die niet vlak is. Buitenkanten vlak en in het midden extra lagen cellen die psies in de tunnel vallen.

• Tommie12
[...]

Ga maar eens een proefrit maken met die Y, en probeer die bediening en de spraakcommando’s maar eens.
Het gaat bij mij echt bijna altijd goed.

• DreZutphen
[...]

Wat betreft de megane ben ik met je eens. Idd een erg kleine auto.

De Google assistent werkt wel echt heel erg goed. Ik heb google home thuis en android automotive in de auto. Geen problemen met opdrachten geven of snelheid van handelen. Mijn vrouw wel eens maar dan zit ze de assistent aan te roepen terwijl ze aan stofzuigen is. Zelfs dan doet die het de helft van de keren wel goed🤣👍.

Maar als je een knopjes man bent kan je de id4 wel van je lijstje af schrijven.
De VAG systemen muv Audi zijn trouwens ook erg traag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
Immutable schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Zou het kunnen dat @alexbl69 bedoelde de touch sensitive button wat de hele duitsland bezielde?
Ik vind de touchscreen aanpak van tesla ook goed, en ouderwetse knopjes goed, maar dat touch button hype van nu begrijp ik volledig niet.
In de model 3/y heb je gewoon touchscreen en physical "button"
Ja, die 2 dingen op het stuur is gewoon ouderwetse scrollwiel en knopjes.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de snelheid van mn cruise control moet swipen op het stuur.
Of dat ik volume omlaag moet gaan swipen.
Wat bezielde ze allemaal? BMW, VAG, Merc, allemaal...

Aan andere kant vind ik de implementatie van tesla zoals op het stuur van de nieuwe S/X echt heel stom.
Dat ze de stalk weghalen en dat je de versnelling doet op scherm is echt slecht.
En richtingaanwijzer op stuur idem ditto. Doe gewoon zoals de Model 3/Y, hoef de wiel niet opnieuw te vinden.

[Voor 7% gewijzigd door SirLct op 26-05-2023 10:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
[...]
Tesla Y lijkt me kleiner (voor een familie met 2 jonge kinderen), design trekt me niet, en de bediening ook niet. Team knopjes. Opbokken met speaakgestuurd. Ook Google Assistant op mn telefoon probeer ik een paar keer per jaar, altijd een tijdrovende teleurstelling...
MY kleiner dan wat? Ruimer dan je huidige Megane station.

Verder qua knopjes. Ik zit/zat ook in team knopjes, maar ik moet zeggen dat de huidige set-up in mijn Polestar me prima bevalt. De temperatuur zit altijd in beeld met duidelijke knoppen. Media gaat veel sneller via het scherm dan dat je dit met een i-drive achtige knop moet doen. En met fatsoenlijk formaat druk je niet snel mis, ook niet tijdens het rijden. Volume is gewoon een fysieke knop, net als play/pauze vd media. Verder gebruik ik geen knoppen tijdens het rijden.

Spraakbediening gebruikte ik nooit in mijn vorige auto's, want werkte helft van de tijd verkeerd. Nu gebruik ik dit standaard voor de navi en werkt als een trein.

Het enige wat ik mis tov mijn vorige BMW zijn een aantal zelf te configureren knoppen. Dat werkte echt super! Maar BMW is daar zelf ook vanaf gestapt (zo zonde!).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sham27 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:25:
[...]

MY kleiner dan wat? Ruimer dan je huidige Megane station.
Gevoelsmatig is een Y kleiner dan vergelijkbare die ik noemde.
Maar als ik het opzoek dan is de kofferbak 854l, terwijl die van Ioniq5 527l, of een Enyaq 585l is.
Maar wel nog steeds vanaf 50k tweedehands (60k nieuw) voor een long range.
En lelijk :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makkelijk
DropjesLover schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Maar als ik het opzoek dan is de kofferbak 854l, terwijl die van Ioniq5 527l, of een Enyaq 585l is.
Smaak is smaak, maar ik kan je garanderen dat een Model Y (ruim) groter is dan de andere auto's die je noemt. Hij is met name erg breed, ook in de laadruimte en laadopening. Het enige nadeel kan de aflopende daklijn zijn. Bijvoorbeeld een grote mountainbike schuif je er heel gemakkelijk in, maar sommige andere dingen zullen last krijgen van de daklijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JanHenk
DropjesLover schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Staat je niet blind op de aangegeven liters. De kofferbak van de Model Y is groot, maar het verschil is ook niet zo enorm als de specificaties.

De opgegeven liters zijn namelijk tot de rolhoes/hoedenplank of de bovenkant van de achterbank. Daarboven is juist waar bijvoorbeeld de Enyaq en de Hyundai meer liters halen dan de Model Y door z'n lage aflopende daklijn, maar die tellen dus niet mee.

De liters "onder" de vloer worden bij allen wel meegenomen en dat is juist waar de Model Y uitblinkt.

Het zijn allemaal best grote wagens in ieder geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:09
Die banana box test van Bjorn geeft dan eigenlijk nog het beste aan wat je laadruimte is:

https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-bananabox.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
chevsticks schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:49:
Die banana box test van Bjorn geeft dan eigenlijk nog het beste aan wat je laadruimte is:

Dit is een betere link, naar de originele spreadsheet.

En dan zie je dat de Model Y ongeveer gelijkwaardige ruimte heeft als de Enyaq en de Ioniq 5. Iets wat je niet zou denken als je de bagageruimte op specificaties qua liters gaat vergelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:55
[...]
Laadpoort? Ik weet niet welke Tesla jij hebt, maar bij mijn Model S kun je gewoon op de laadpoort van buiten drukken en dan gaat ie open. Nogal onnodig om daar stemcommando's voor uit te voeren.

offtopic:
Ik ben er overigens zelf pas 5 jaar na aanschaf achter gekomen dat dit werkt. Zo'n timesaver! :)

[Voor 12% gewijzigd door mjax op 26-05-2023 16:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
chevsticks schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:49:
Dat is alleszins geen officiële bron en lijkt enorm outdated.
Hier zijn de docs van Bjorn zelf : https://docs.google.com/s...echMVJH37kwgjE/edit#gid=0

Ik ben ook wel fan van de Bjorn zijn test. Het probleem met de liters die constructeurs aangeven is dat dat de inhoud is tot aan de hoedenplank. Echter bij breaks/SUVs is het grote voordeel net dat je die weg kan nemen en ruimte hebt tot aan het dak. Maar die inhoud wordt eigenlijk nooit opgegeven. Enkel bij Mercedes vond ik inhoudsmaten in allerlei configuraties.

EDIT: wat @JanHenk hierboven dus al allemaal zei dus... 8)7

[Voor 31% gewijzigd door Twixie op 26-05-2023 16:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
mjax schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Laadpoort? Ik weet niet welke Tesla jij hebt, maar bij mijn Model S kun je gewoon op de laadpoort van buiten drukken en dan gaat ie open. Nogal onnodig om daar stemcommando's voor uit te voeren.

offtopic:
Ik ben er overigens zelf pas 5 jaar na aanschaf achter gekomen dat dit werkt. Zo'n timesaver! :)
Je moet wel iets om het laden te stoppen en de kabel te kunnen losmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Tommie12 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Portier openmaken en de laadpas uit de middenconsole pakken volstaat bij mij altijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:55
Tommie12 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Laden stoppen werkt hetzelfde: gewoon het knopje bij de laadpoort indrukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
mjax schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Laden stoppen werkt hetzelfde: gewoon het knopje bij de laadpoort indrukken.
Welk knopje?

Mijn situatie is dat ik thuis ‘s morgens bij een volgeladen auto kom.
Dan kan ik mijn pasje nog eens tegen de Alfen lader die verbonden is met LMS houd, maar de kabel blijft vast zitten.
Pas als ik in de app of in de auto de laadpoort unlock wordt dat lampje wit en kan ik de kabel verwijderen.

Toevallig heb ik ook gevonden dat de poort wel unlockt als ik vooral de klimaatregeling aan zet (dan is er verbruik). Als ik dan met het pasje tegen de lader tik, dan wordt de kabel wel ontgrendeld.

• maharens
Tommie12 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Welk knopje?

Mijn situatie is dat ik thuis ‘s morgens bij een volgeladen auto kom.
Dan kan ik mijn pasje nog eens tegen de Alfen lader die verbonden is met LMS houd, maar de kabel blijft vast zitten.
Pas als ik in de app of in de auto de laadpoort unlock wordt dat lampje wit en kan ik de kabel verwijderen.

Toevallig heb ik ook gevonden dat de poort wel unlockt als ik vooral de klimaatregeling aan zet (dan is er verbruik). Als ik dan met het pasje tegen de lader tik, dan wordt de kabel wel ontgrendeld.
Ik vermoed dat ie het knopje op het handvat bedoelt bij een TWC of een Supercharger

• Tommie12
maharens schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Ik vermoed dat ie het knopje op het handvat bedoelt bij een TWC of een Supercharger
En dat werkt alleen om de laadpoort te openen als je wil inpluggen.

• maharens
Tommie12 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb daar ook wel eens een sessie mee gestopt volgens mij, dan ging ie van groen naar lichtblauw/wit en kon ik hem er uithalen. Sowieso thuis met de TWC werkt dat, moet ik wel mijn telefoon op zak hebben.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:39
Bij mijn Kona volstaat het om de auto te ontgrendelen, dan kan ik de laadkabel uittrekken. Werkt heel logisch, vind ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Het knopje op de stekker van een TWC / SUC doet 2 dingen: RF signaal sturen om de laadpoort te openen en 2 signaalpinnen met elkaar verbinden om de laadsessie af te breken. Zie bijv. hier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
sham27 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Verder qua knopjes. Ik zit/zat ook in team knopjes, maar ik moet zeggen dat de huidige set-up in mijn Polestar me prima bevalt. De temperatuur zit altijd in beeld met duidelijke knoppen. Media gaat veel sneller via het scherm dan dat je dit met een i-drive achtige knop moet doen.
Ik rijd zelf ook een polestar 2 (via werkgever) en hier klopt echt niets van. In een audi die ik eerder reed, was dit gewoon veel eenvoudiger en sneller op alle mogelijke manieren. En het heeft niets met gewenning te maken, ik gebruik genoeg tech om overal aan te kunnen wennen.

Informatie op scherm

Noch op het dashboard, noch op de middenconsole heb je ook maar de minste info van wat je aan het luisteren bent. Niet de radio, niet de naam van het nummer of podcast. Nergens een stukje scherm met info en wat controls. Ja, op het stuur wel. Maar de passagier mag niets meer doen in moderne auto's dan? Ik heb wel het gevoel dat wie dit allemaal geweldig vind (inclusief stembediening) eigenlijk nooit met passagiers rijdt en vaak alleen in zijn lease-auto zit.

Op zo'n groot scherm in het midden is er geen plaats voor wat media info en controls? Het dashboard achter het stuur is 'Scandinavisch minimalistisch', mooi hoor, maar op elke andere auto is er een lijntje plaats om de naam van het radiostation weer te geven. Of de track/nummer van de muziek.

Switchen van bronnen (wat ik regelmatig doe: als ik podcast beu ben, wil ik naar radio, en omgekeerd, en dat gebeurt regelmatig).

Op de audi had ik 2 'paddles', met elk 2 bronnen. Die kon ik blind omschakelen naar bluetooth, radio, navigatie, ...

Op de polestar dan. Als je telefoon bluetooth verbinding heeft (en dat bluetooth wil ook wel eens fout gaan, 1 kans op 10, en dan krijg je het gewoon NIET aan de praat tenzij je alles hard reset. Opgeven en radio luisteren dan maar. Polestar 2.7 met standaard iPhone 13, niets exotisch aan), moet je het volgende doen om van radio naar podcast te gaan.

Meestal staat google maps full screen, dus,
  • 1 klik op de app switcher (bovenaan),
  • 1 klik op het bluetooth icoon,
  • play drukken op het scherm op de auto (herneemt dus niet automatisch wat aan het spelen was op de telefoon, audi wel).
  • En dan weer twee klikken om de navigatie terug te brengen.
5 keer klikken dus, en intussen naar het scherm kijken want blind lukt je dat niet.

Audi, fysieke switch naar bluetooth klikken (blind), starten met ronde knop (blind), paddle naar navigatie klikken (blind). Klaar.

Zelfde flow om terug naar radio te gaan. Als je veel radio stations in je favorieten hebt, mag je vaak ook nog wat door de lijst scrollen op die touch screen om de juiste zender te vinden. Dus 4 a 5 keer tikken op je touchscreen en nog wat scrollen ook

Media op google automotive, of toch de polestar, is PURE ARMOEDE.

Extra rant

Je kan dus ook niets starten vanop de telefoon. Gisteren nog geprobeerd, je moet via het scherm van de auto je podcast starten. Ik begrijp de redenering, maar opnieuw, dat gaat ervan uit dat je passagier ook helemaal niets mag doen. Of iets starten als je stil staat voor je vertrekt.

De oplossing is dan apple carplay, waar je wel navigatie en audio controle tegelijk op het scherm krijgt. Maar dan heb je dus die teletubbie interface, en het nadeel dat de navigatie via apple carplay niets van de wagen kan uitlezen (SOC), wat dus essentieel is om EV te rijden (weten hoeveel je nog hebt bij vertrek/aankomst). De volgende polestars krijgen wellicht wel google automotive in splitscreen (nav + media), maar dat wordt blijkbaar niet doorgezet naar 'oudere' polestars. Wellicht onmogelijk voor een auto van dik 50-60k :z :')
En met fatsoenlijk formaat druk je niet snel mis, ook niet tijdens het rijden. Volume is gewoon een fysieke knop, net als play/pauze vd media. Verder gebruik ik geen knoppen tijdens het rijden.
Die ronde knop is nutteloos. Enkel voor play/pauze inderdaad. Ik had op zijn minst een 4-way fysieke toggle verwacht. Die je dus links/rechts, en voor/achter kan 'klikken'. Dit had al veel opgelost, maar was waarschijnlijk 5 euro duurder op de BOM/BOQ :')

Verder gebruik ik ook geen knoppen, want er zijn er geen.. :z
Spraakbediening gebruikte ik nooit in mijn vorige auto's, want werkte helft van de tijd verkeerd. Nu gebruik ik dit standaard voor de navi en werkt als een trein.
Aha, daar komt 'ie. De dooddoener bij elke EV. "inderdaad, bediening is armoede, maar dan gebruik je maar spraakbediening". Ik heb thuis niets 'smart-home', ik gebruik geen spraak met m'n telefoon, en ga echt niet als een volslagen idioot tegen een levensloos object lopen lullen. Ik zie me al bezig. Ik beslis zelf graag of ik tegen m'n tech moet lullen, maar tegenwoordig beslist de automaker dat voor je.

Voor navigatie gebruik ik het af en toe wel. En eerlijk is eerlijk, het werkt feilloos in de polestar, dus geen kritiek. Navigatie is ook logisch omdat adressen invoeren vaak lang en moeilijk is. Maar even de audiobron veranderen? Hoe doe je dat dan? "speel bluetooth"? Nee bedankt, en opnieuw, niet iedereen wil mee in dat tech utopia. Ik zie mijn ouders niet tegen hun auto lullen, en als ik eerlijk ben veel 'normies' van m'n leeftijd ook niet. Het is cringe.
Het enige wat ik mis tov mijn vorige BMW zijn een aantal zelf te configureren knoppen. Dat werkte echt super! Maar BMW is daar zelf ook vanaf gestapt (zo zonde!).
Geen enkel merk doet het nog, ICE of EV, want 2 knopjes kosten zowaar 2 euro en dan is er geen winst meer. Plus, het verkoopt lekker voor de marketing, al die star trek interfaces in een promo filmpje. Wat heb je anders nog om indruk te maken op familie, vrienden en buren? Geen fysieke knoppen, lekker cool

Alles is herprogrammeerbaar (dus met een beetje pech ziet je interface er bij elke update anders uit), maar dan vergeten ze te vermelden dat automakers shit software maken.

Eerlijk, als die polestar niet van de werkgever kwam, weet ik niet of ik 'm prive zou kopen. SMSR. Het is een mooie wagen, de mooiste EV van het moment imo. Dus dat dan weer wel. Maar met een range tijdens de winter van max. 230km of zo (90-10%) volledig onbruikbaar als je geen eigen laadpaal hebt (mijn situatie, snelladen of publieke paal). Nu in de zomer net aan bruikbaar voor binnenlands rijden. Vakantie wil ik niet eens aan beginnen, dit is totaal niet compatibel met hoe ik reis.

Dus de toekomst is een EV en ICE moeten kopen? Leuk.

Ik zie op dit moment veel meer in bvb de nieuwe prius. Een geslaagd design (voor het eerst vind ik een prius wel ok), en een grote batterij. Daarmee haal je gemakkelijk je eerste 100km volledig elektrisch. (genoeg voor dagelijkse ritjes) en dan ICE als je eens ver weg moet en niet aan de slag wil met pasjes, wachten, de juiste parkings en hotels kiezen en alle andere EV-sleur.

De nieuwe hybrids gaan naar 15-20kWh batterijen, en dat heeft op dit moment wel m'n interesse.

[Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 29-05-2023 13:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
Amos_x schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Ik rijd zelf ook een polestar 2 (via werkgever) en hier klopt echt niets van. In een audi die ik eerder reed, was dit gewoon veel eenvoudiger en sneller op alle mogelijke manieren. En het heeft niets met gewenning te maken, ik gebruik genoeg tech om overal aan te kunnen wennen.

Noch op het dashboard, noch op de middenconsole heb je ook maar de minste info van wat je aan het luisteren bent. Niet de radio, niet de naam van het nummer of podcast. Nergens een stukje scherm met info en wat controls. Ja, op het stuur misschien, maar de passagier mag niets meer doen in moderne auto's dan? Ik heb wel het gevoel dat wie dit allemaal geweldig vind (inclusief stembediening) eigenlijk nooit met passagiers rijdt en vaak alleen in z'n lease-auto zit.

Op zo'n groot scherm in het midden is er geen plaats voor wat media info? Het dashboard achter het stuur is 'Scandinavisch minimalistisch', mooi hoor, maar op elke andere auto is er een lijntje plaats om de naam van het radiostation weer te geven. Of de track/nummer van de muziek.

En dan switchen van bronnen (wat ik regelmatig doe: als ik podcast beu ben, wil ik naar radio, en omgekeerd, en dat gebeurt regelmatig). Op de audi had ik 2 'paddles', met elk 2 bronnen. Die kon ik blind omschakelen naar bluetooth, radio, navigatie, whatever.

Op de polestar dan. Als je telefoon bluetooth verbinding heeft, moet je het volgende doen om van radio naar podcast te gaan. (en dat bluetooth wil ook wel eens fout gaan, 1 kans op 10, en dan krijg je het gewoon NIET aan de praat tenzij je alles hard reset. Opgeven en radio luisteren dan maar. Polestar 2.7 met standaard iPhone 13, niets exotisch aan)

Meestal staat google maps full screen, dus, 1 klik op de app switcher (bovenaan), 1 klik op het bluetooth icoon, play drukken op het scherm op de auto (herneemt dus niet automatisch wat klaar stond op de telefoon, audi wel). En dan weer twee klikken om de navigatie terug te brengen. 5 keer klikken dus, en intussen naar het scherm kijken want blind lukt je dat niet.

Audi, fysieke switch/paddle naar bluetooth klikken (blind), starten met ronde knop (blind), paddle naar navigatie klikken (blind). Klaar.

Zelfde om terug naar radio te gaan. Als je te veel radio stations in favorieten hebt, mag je vaak ook nog wat door de lijst scrollen op die touch screen om de juiste zender te vinden. Dus 4 a 5 keer duwen op je touchscreen en nog wat scrollen ook

Media op google automotive, of toch de polestar, is PURE ARMOEDE.

Je kan dus ook niets starten vanop de telefoon. Gisteren nog geprobeerd, je moet via het scherm van de auto je podcast starten. Ik begrijp de redenering, maar opnieuw, dat gaat ervan uit dat je passagier ook helemaal niets mag doen.

De oplossing is dan apple carplay, waar je wel navigatie en audio controle tegelijk op het scherm krijgt. Maar dan heb je dus die teletubbie interface, en het nadeel dat de navigatie via apple carplay niets van de wagen kan uitlezen (SOC), wat dus essentieel is om EV te rijden (weten hoeveel je nog hebt bij vertrek/aankomst). De volgende polestars krijgen wellicht wel google automotive in splitscreen (nav + media), maar dat wordt blijkbaar niet doorgezet naar 'oudere' polestars. Wellicht onmogelijk voor een auto van dik 50-60k :z :')

[...]

Die ronde knop is nutteloos. Enkel voor play/pauze inderdaad. Ik had op zijn minst een 4-way fysieke toggle verwacht. Die je dus links/rechts, en voor/achter kan 'klikken'. Dit had al veel opgelost, maar was waarschijnlijk 5 euro duurder op de BOM/BOQ :')

Verder gebruik ik ook geen knoppen, want er zijn er geen.. :z

[...]

Aha, daar komt 'ie. De dooddoener bij elke EV. "inderdaad, bediening is armoede, maar dan gebruik je maar spraakbediening". Ik heb thuis niets 'smart-home', ik gebruik geen spraak met m'n telefoon, en ga echt niet als een volslagen idioot tegen een levensloos object lopen lullen. Ik zie me al bezig. Ik beslis zelf graag of ik tegen m'n tech moet lulllen, maar tegenwoordig belist de automaker dat voor je.

Voor navigatie gebruik ik het af en toe wel. En eerlijk is eerlijk, het werkt feilloos in de polestar, dus geen kritiek. Navigatie is ook logisch omdat adressen invoeren vaak lang en moeilijk is. Maar even de audiobron veranderen? Hoe doe je dat dan? "speel bluetooth"? Nee bedankt, en opnieuw, niet iedereen wil mee in dat tech utopia. Ik zie mijn ouders niet tegen hun auto lullen, en als ik eerlijk ben veel 'normies' van m'n leeftijd ook niet. Het is cringe.

[...]

Niemand doet het nog, ICE of EV, want 2 knopjes kosten zowaar 2 euro en dan is er geen winst meer. Plus, het verkoopt lekker voor de marketing, al die star trek interfaces in een promo filmpje. Wat heb je anders nog om indruk te maken op familie, vrienden en buren? Geen fysieke knop, alles is herprogrammeerbaar (dus met een beetje pech ziet je interface er bij elke update anders uit), maar dan vergeten te vermelden dat automakers shit software maken.

Eerlijk, als die polestar niet van de werkgever kwam, weet ik niet of ik 'm prive zou kopen. SMSR. Het is een mooie wagen, de mooiste EV van het moment imo. Dus dat dan weer wel. Maar met een range tijdens de winter van max. 230km of zo (90-10%) volledig onbruikbaar als je geen eigen laadpaal hebt (mijn situatie, snelladen of publieke paal). Nu in de zomer net aan bruikbaar voor binnenlands rijden. Vakantie wil ik niet eens aan beginnen, dit is totaal niet compatibel met hoe ik reis.

Dus de toekomst is een EV en ICE moeten kopen? Leuk.

Ik zie op dit moment veel meer in bvb de nieuwe prius. Een geslaagd design (voor het eerst vind ik een prius wel ok), en een grote batterij. Daarmee haal je gemakkelijk je eerste 100km volledig elektrisch. (genoeg voor dagelijkse ritjes) en dan ICE als je eens ver weg moet en niet aan de slag wil met pasjes, wachten, de juiste parkings en hotels kiezen en alle andere EV-sleur.

De nieuwe hybrids gaan naar 15-20kWh batterijen, en dat heeft op dit moment wel m'n interesse.
Echt niet lullig bedoeld maar wat een lap ondoorgrondelijke tekst.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:09
DreZutphen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:07:
[...]

TL;DR: De gebruiker heeft kritiek op het infotainmentsysteem van zijn werk-Polestar 2, en vergelijkt het met zijn vorige Audi. Hij mist een eenvoudige manier om tussen media te wisselen (bijv. van radio naar podcast) en bekritiseert het ontbreken van informatie over wat er momenteel wordt afgespeeld. Ook vindt hij dat spraakbesturing geen vervanging is voor handige fysieke knoppen, en dat autofabrikanten in het algemeen te veel focussen op flashy interfaces ten koste van bruikbaarheid. Hoewel hij de Polestar 2 als mooi en goed navigerend beschouwt, vindt hij de actieradius te beperkt voor zijn situatie zonder thuislaadstation. Hij ziet meer potentieel in nieuwe hybrides zoals de nieuwe Prius met grotere batterijen, die de voordelen van elektrisch rijden combineren met het gemak van een brandstofmotor voor langere afstanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
DreZutphen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Nee hoor, niet lullig bedoeld, toch bedankt. :z

Hoe moet je een punt overbrengen als je de workflow niet kan beschrijven? Wellicht krijg ik dan weer de kritiek dat het 'ongefundeerd' is. Dat het een hele lap tekst is om te beschrijven hoe je audio-bronnen wisselt, zegt genoeg over hoe omslachtig het is.

Een opmerking als zou de 'media' op een polestar 2 feilloos zijn en goed werken, kan ik echt niet serieus nemen. Of je komt uit een 2015 renault captur met resistief touchscreen.

Hoe dan ook, bedankt @jaroen89 om het samen te vatten. In het vervolg zal ik het veel korter houden. Als dat in de toekomst mag, want een kritische noot in het eenzijdige EV hosanna verhaal mag niet. Dat heb ik hier wel vaker gemerkt. Wat vermoedelijk ook wel de reden was voor je opmerking als we eerlijk zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
De conclusie is dus eigenlijk dat de auto niet bij jouw use case past. We moeten eens af van die utopie dat elke auto voor iedereen geschikt is, dan zijn we ook van die vermoeiende steekjes af dat iemand geen commentaar op een EV kan hebben.

Het is an sich jammer dat je niet wil gebruiken wat juist zo ideaal is in die auto en dat is er toch tegen praten. Je hebt geen aanraking nodig om de radio\muziek te starten of temperatuur aan te passen. Dat is nog minder dan in je Audi. :)

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:11

Crazy D

I think we should take a look.

Ophidian schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:37:
De conclusie is dus eigenlijk dat de auto niet bij jouw use case past. We moeten eens af van die utopie dat elke auto voor iedereen geschikt is, dan zijn we ook van die vermoeiende steekjes af dat iemand geen commentaar op een EV kan hebben.

Het is an sich jammer dat je niet wil gebruiken wat juist zo ideaal is in die auto en dat is er toch tegen praten. Je hebt geen aanraking nodig om de radio\muziek te starten of temperatuur aan te passen. Dat is nog minder dan in je Audi. :)
Maar dan kun je nergens kritiek op hebben. Want, als het je niet bevalt, dan past ie dus niet bij je use case... :P

Ik zit er ook niet op te wachten om alles met spraakbesturing te doen. Leuk dat het 90% van de tijd prima werkt, maar het probleem is nou juist die 10% van de gevallen. Terwijl het alternatief, knopjes, een user interface, etc, gewoon 100% van de gevallen werkt.

Ik rij tegenwoordig vooral in m'n Outlander.. De "Eco" stand onthoudt ie standaard niet, dus als ik weg rij moet ik er altijd aan denken om auto-hold (maar de verklaring waarom die niet onthouden wordt snap ik) en de eco stand aanzetten. Dat vind ik echt k-u-t. Maakt dat de auto niet geschikt voor mijn use case, of zou je dat als gewoon een brakke (ontbrekende...) functie mogen zien...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
Ophidian schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:37:
Ik snap eigenlijk sowieso niet hoe mensen spotify, podcasts enz willen gebruiken zonder touchscreen of voice? Ga je dan met 1 hand op je telefoon de juiste playlist opzoeken? Of zit daar dan ook een knop voor op het stuur?!

[Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 29-05-2023 13:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Amos_x schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Nee hoor, niet lullig bedoeld, toch bedankt. :z

Hoe moet je een punt overbrengen als je de workflow niet kan beschrijven? Wellicht krijg ik dan weer de kritiek dat het 'ongefundeerd' is. Dat het een hele lap tekst is om te beschrijven hoe je audio-bronnen wisselt, zegt genoeg over hoe omslachtig het is.

Een opmerking als zou de 'media' op een polestar 2 feilloos zijn en goed werken, kan ik echt niet serieus nemen. Of je komt uit een 2015 renault captur met resistief touchscreen.

Hoe dan ook, bedankt @jaroen89 om het samen te vatten. In het vervolg zal ik het veel korter houden. Als dat in de toekomst mag, want een kritische noot in het eenzijdige EV hosanna verhaal mag niet. Dat heb ik hier wel vaker gemerkt. Wat vermoedelijk ook wel de reden was voor je opmerking als we eerlijk zijn.
Ik bedoel het ook niet lullig. Ik zou graag je argumenten willen lezen en mijn mening erover willen geven. Het is te lang en op sommige punten onduidelijk wat je nu psies bedoelt.

Vanuit deze post kan ik zeggen dat de ontwikkeling van spraakherkenning en tochscreens niets met EV's te maken heeft maar met auto's in het algemeen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Crazy D schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Maar dan kun je nergens kritiek op hebben. Want, als het je niet bevalt, dan past ie dus niet bij je use case... :P

Ik zit er ook niet op te wachten om alles met spraakbesturing te doen. Leuk dat het 90% van de tijd prima werkt, maar het probleem is nou juist die 10% van de gevallen. Terwijl het alternatief, knopjes, een user interface, etc, gewoon 100% van de gevallen werkt.

Ik rij tegenwoordig vooral in m'n Outlander.. De "Eco" stand onthoudt ie standaard niet, dus als ik weg rij moet ik er altijd aan denken om auto-hold (maar de verklaring waarom die niet onthouden wordt snap ik) en de eco stand aanzetten. Dat vind ik echt k-u-t. Maakt dat de auto niet geschikt voor mijn use case, of zou je dat als gewoon een brakke (ontbrekende...) functie mogen zien...
Kritiek zorgt voor verbetering en is altijd goed.
Het gaat wel om waarover men kritisch is.
Bijvoorbeeld het wisselen van radio zenders en of muziek nummers via Spotify is bij bepaalde merken 1000% beter dan bij de ander.
Ik rij nu een aantal maanden in de Volvo en via spraakbediening kan ik bijna alles regelen zonder mijn ogen van de weg te halen. Mijn medepassagiers via "hey google" overigens ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
JTHZZ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Ik snap eigenlijk sowieso niet hoe mensen spotify, podcasts enz willen gebruiken zonder touchscreen of voice? Ga je dan met 1 hand op je telefoon de juiste playlist opzoeken? Of zit daar dan ook een knop voor op het stuur?!
Psies

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:55:
[...]
Mijn medepassagiers via "hey google" overigens ook.
Is niet altijd een voordeel: de “hey Google vertel eens een mop” van de kinderen ben ik inmiddels wel klaar mee 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Crazy D schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Juist wel. Maar dat zinnetje “ik mag hier geen commentaar geven, want bladiebla”, daar moeten we eens mee kappen. Soort misplaatste slachtofferrol.

Verder gaat het om het hele verhaal. De bedieining is shit, vakantie gaat er niet mee, range is te weinig in de winter. Use case klopt dus gewoon niet. Perfecte auto bestaat ook niet, maar dit lijkt wel een complete mismatch :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Is niet altijd een voordeel: de “hey Google vertel eens een mop” van de kinderen ben ik inmiddels wel klaar mee 8)7
Ja hahaha die is vreselijk🤣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
DreZutphen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Ah dit vertel ik onze kinderen maar niet :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kammika
Ophidian schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:37:

De bedieining is shit, vakantie gaat er niet mee, range is te weinig in de winter.
Da’s wel heel persoonlijk…

Ik vind de bediening prima. Al een paar keer weg fijn mee op vakantie geweest en de range is voldoende voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer (zo’n 260km) ook in de winter

Dus ik deel je mening niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
DreZutphen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Ik dacht dat Google Assistant niet zomaar naar een andere stem luistert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:05:
[...]

Da’s wel heel persoonlijk…

Ik vind de bediening prima. Al een paar keer weg fijn mee op vakantie geweest en de range is voldoende voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer (zo’n 260km) ook in de winter

Dus ik deel je mening niet.
Dat is wat de ander zegt he. ;) Ik ben zeer tevreden met beide EVs. Niet perfect, maar dat is geen enkele auto ooit geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Marco-Peters schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Ik dacht dat Google Assistant niet zomaar naar een andere stem luistert?
Dat kan je instellen indien gewenst.
Pagina: 1 ... 278 279 280 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee