Allereerst dank voor je zeer uitgebreide reactie

Het is zéker geen bak ellende, ik ben best tevreden over de range en de vering, en uiteindelijk, het is een kneiter nieuwe auto met inmiddels bijna 9000km op de klok, écht ruk kan het niet zijn natuurlijk

.
De sleutel, die heb je niet meer nodig. Auto gaat automatisch open en als je uitstapt kun je gewoon op de deurgreep klikken om de auto af te sluiten. Ik vind dit juist een fijn gevoel, controle kun je zeggen. Ik weet zeker dat de auto op slot zit en vertrouw toch automatisch sluiten minder.
Misschien dat het beter is met alleen de Digitale sleutel, die heb ik helaas niet beschikbaar. Ik vind de meegeleverde sleutel maar log en onhandig.
Ik ben gewoon dat alles via de smartphone gaat (en dus die hele logge sleutel niet meer mee hoef te zeulen), ik gewoon kan instappen en rijden. Het hele instappen > aanzetten > uitzetten > Afsluiten voelt vergeleken daarmee als relatief veel werk. Ik realiseer me derdege dat het gezeik in de marge is, maar het zijn nou eenmaal de kleine dingen die het verschil maken (voor mij dan). Net als de gesynchoniseerde profielen in de cloud, ik heb toegang tot 3 Tesla's in mijn account, als ik daar naar toe loop stap ik in en rijd ik weg. Staat mijn stoel goed, en gaat zelfs Spotify verder waar hij in de andere auto gebleven was, staat mijn thuisadres goed etc. Dat is echt geniaal naar mijn nederige mening
Ik vind de kofferbak ruim genoeg, we zijn dan met slechts 2 personen en voor vakantie prima. Zeker met het verlagen van de plank kan er nog extra bij en als er eens een meubel wordt verkocht is de ruimte een stuk groter door het verlagen van de achterbank.
De kofferbak is prima, maar gewoon kleiner dan ik gewend ben, voornamelijk ondieper, in de hoogte iets beter denk ik dan de Y, maar weer minder praktische opbergvakken, en kamperen in de auto wordt hem bijvoorbeeld niet met mijn 195cm.

.
De stoelen zitten sportief en comfortabel. Ik kan ze elektrisch verstellen in hoogte, zitpositie, lendensteun en naar voren en naar achteren. Als daar echt niets voor je bij zit dan kan dat haast niet aan de auto liggen in mijn optiek.
Ze zijn "prima" wellicht dat het tussen uitvoeringen nog wat scheelt. De bestuurdersstoel heeft wel alles elektrisch (incl lendesupport, maar die is weer niet in hoogte te verstellen alleen in hardheid) en de bijrijder niet. Maar ik krijg het niet voor elkaar om er écht lekker in te zitten, en heb er al wel een 10-15 minuten mee zitten rommelen om dat voor de bakker te krijgen. Ik zit ook niet rot, maar zéker niet zo lekker als in mijn eigen auto, en na een 30-40 min moet ik gaan verzitten en iets verdraaien om de zoveel minuten om de rug heel te houden / lekker te blijven zitten.
Mijn formaat zal me hier wel niet in meehelpen, ik zit in veel auto's niet erg lekker, de 2019 3 van de ouders hoort daar ook bij.
ccNC (infotainment UI) heeft een award gewonnen: het is prettig in gebruik, oogt fris en rustig en kan worden aangepast naar wens.
De instellingen vind ik overzichtelijker dan bij andere automerken, maar ook dat kan dus heel persoonlijk zijn. Je kunt de tegels, zenders en toetsen naar wens instellen. De fysieke toetsen hebben vaak bij lang drukken een dubbele betekenis, maar dat moet je dan maar net weten (wie leest de boekjes nog?).
Voor iemand die al jaren 1 menu gewend is is het onoverzichtelijk.
De laadinstellingen zijn bijvoorbeeld niet te vinden onder de normale "EV" instellingen maar via een los "EV" menu op de homepagina, via waar de EV instellingen in het instellingenmenu wel weer te bereiken zijn, maar niet andersom (tenminste zoals deze wagen ingericht staat).
Ik was alweer 2 dagen op zoek naar die instellingen om te kijken of de V2L minimumlimiet omlaag kon naar 0% (van het weekeind op weg naar huis ging de 220V ineens uit bij 20%), schijnbaar kan dat niet lager:+ Gewenningsdingetje i'm sure, want als je eenmaal weet waar het zit vergeet je het niet meer natuurlijk.
Het stuur bedenkt inderdaad de Climate Control, maar die heb je amper nodig: je kunt met de fysieke toetsen makkelijk de temperatuur en het klimaat instellen. Toch via het scherm? Rechtsboven zit een plusje en dan kun je via het infotainmentscherm alles naar wens instellen.
Die knoppen zijn top inderdaad, de climate control zelf moet ik nog even een beetje uitvinden, gebrek aan voor-koeling (wederom omdat ik geen app heb denk ik) mis ik wel een beetje. Standje 1 qua blazen is nog steeds best hard vind ik maar kan gelukkig met de vents wel getemperd worden, mag wel standje 0,1 worden ofzo. Automatisch is helemaal vrij heftig maar dat is t in m'n Y ook, dus dat is universeel denk ik

.
In de Sportstand gaat het optrekken wel sneller dan wat jij hier aangeeft. Dan is die eerste 5 seconden een stuk minder en ben je zo weg bij het verkeerslicht. Ook het stuur is dan wat strakker afgesteld.
Heb het idee dat het een eigenschapje is van de one pedal driving stand.
Hij is best rap, alleen wil ik vaak soepel optrekken, en de eerste paar centimeter pedaal-travel gebeurt er gewoon nauwelijks iets, hij gaat dan "kruipen" en dan ineens is er pit. Het voelt net alsof je door de rem heen aan het gassen bent. Ik krijg het ook na tientallen ritjes en inmiddels 1000km niet soepel voor de bakker. Ook overpakken van de CC naar zelf gasgeven en andersom bllijft hakkerig bij mij, terwijl ik daar gewoonlijk geen moeite mee heb.
One Pedal gebruik ik zelf niet veel, wel de EV2 en EV1 en dat is fijn. Het regeneren werkt prettig en voldoet in mijn optiek. Met EV3 sta je wel vrijwel gelijk stil en regenereert het meeste.
Ik heb de verschillende standen vanmiddag even uitgebreid geprobeerd, alsmede de automatische regen stand, daarvoor moet ik de handleiding eens lezen denk ik, want die reageert alleen op voorgangers (lijkt het), en ik geniet er juist wel van als een pedaal gewoon altijd hetzelfde doet en dat niet afhankelijk is van de omgeving, de stand van de planeten, etc.
Mijn Leaf deed dat wat dat betreft tot zover het beste. Volle of lege accu, kou of hitte, regeneratievermogen of niet, altijd dezelfde afremming bij dezelfde pedaalbeweging. Door whatever reden geen regeneratie beschikbaar? Vlekkeloos werden de remmen erbij geblend. Heerlijk. Niet altijd het zuinigst, maar wel lekker consistent. De Y doet dat ook goed, en de EV3 "meestal", vaak is het goed, en dan soms blijft ie ineens doorrollen... ondanks dat "i-pedal" aan staat en hij gewoon op regen 3 staat, en dan moet ik alsnog de rem intrappen om te voorkomen dat ik over de stopstreep rol (met 2km/u)
In mijn oude Ford Fiesta moest ik ook de Cruise Control bij elke rit opnieuw instellen, ik weet dus niet beter. Blijkbaar kan het anders. Het opstarten van de auto is voor mij als oud ICE-rijder dan ook niet anders. Het bevreemd mij juist dat je direct kunt wegrijden als de auto open is. Ik vind een knopje persoonlijk geen enkel probleem.
Dat was soort van mijn conclusie ook, dat het voor de mensen die een ICE gewend zijn, wellicht wel heel erg als thuiskomen voelt. Veel dingen zijn gewoon lekker hetzelfde en wat dat betreft "veilig". En dat is ook prima natuurlijk. Ik vind het gemak van instappen, Gordel om / voet op de rem, auto in drive en gaan heerlijk. Net als het omgekeerde, de P knop indrukken hoeft niet eens perse, gordel los? Auto zet zichzelf wel in P. Ik heb al 4x buiten de auto gestaan aan de passagierskant te trekken om mn boodschapjes te pakken, die niet open ging omdat ik de auto vergeten was uit te zetten..

.
Over de knopjes gesproken: je kunt met één lange druk op het rechter scrollwiel op het stuur de waarschuwingsgeluiden allemaal killen. Met één lange druk op het linker scrollwiel kom je bij de bestuurderswaarschuwingen in het infotainmentscherm. De enige optie die je hoeft uit te schakelen is 'vooruit kijken'. Je behoudt dan dus gewoon de verkeersbordherkenning zonder geluiden. Dit had nog makkelijker gekund, maar ik moet toch een gordel om doen. In die tijd is het al uit.
Dit is top, hier heb ik net al 4x plezier van gehad. Het is wel nóg een knopje / handeling, maar dat het niet zoert is heerlijk. Ik rijd zelden / nooit te hard. Maargoed, 33 in een woonwijk rijd je zomaar, net als 52 binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld.
Het automatisch sturen werkt prima op de Nederlandse wegen die goed belijnd zijn. Op één baans provinciale wegen is het heerlijk, op snelwegen kan het minder prettig zijn. Ieder zijn voorkeur.
Het sturen is top. Ik vind het vervelend dat het altijd aan of altijd uit is, en het niet meegeregeld kan worden met de CC, als ik zelf gas geef, wil ik ook zelf sturen, en dan mag ie best gaan meesturen als ik de CC aan zet. Het is ook wel eens fijn, maar op plekken met een middenberm / oversteekplaats waar je 50 mag hier in de bebouwde kom stuurt ie me steevast wel keurig rechts, maar voor de retourbocht naar links zegt ie dan zonder pling of signaal behalve een stuurtje dat grijs wordt "zoek het maar uit". Dus ik kan er niet op bouwen in dat opzicht dat ie me altijd helpt, dus ik kan er niet op rekenen. Van alle piepjes die het apparaat geeft, is er geen eentje die duidelijk maakt dat ie stopt met meesturen.
Verder is het sturen veel minder nerveus dan in mijn Y, dus dat is chill, op de meeste van mijn dagelijkse routes werkt het top. Dus daar verder niets over te mopperen.
Jammer dat je niet tevreden bent over de EV3 en gelukkig mag je weer terug naar je Tesla. Maar ik ben van mening dat veel van de minpunten persoonlijk zijn.
Ik vind het waardevol om het een weekje / 2500km te beleven. Met een proefritje is alles wel prima overwegend. Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb, maar ik snap ook best dat er mensen zijn waarvoor de auto beter aansluit op hun wensen.

. Voor het geld koop je best een bak range namelijk.