Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:32
daemonix schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:33:
Fijn voor je. Ik zal aan je denken als ik weer Frankrijk doorrijd en stop bij laders en met gemiddeld 172 kW laad. Ik geniet wel van alle updates die er zijn. :P
De meest voorkomende snelladers in Noord / midden Spanje waren maar 50 / 150 KW en zelfs in Frankrijk zag je niet overal 300 kw laders. .

Een Franse familie met hun splinternieuwe Renault 5
Waar ik even mee sprak vertelde dat ze steeds een uur moesten wachten, de max 30 minuten die ik kwijt ben om de 2,5 uur zijn voor ons gewoon prima, ik zou er niets aan winnen als het sneller ging . ( Zie mijn uitgebreide verhaal)

Bij die Toyota komt dus vast een zwakke blaas en de nood aan koffie 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22
Dan moet de Renault 5 wel een hele slechte laadcurve hebben. Gemisten kans voor zo'n nieuw ontwerp.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ja ik was er ook wel verbaasd over , ik kwam bij een IONITY aan en daar stond die familie druk naar mij te zwaaien dat er geen stroom was ( was in de buurt van Bordeaux) zij vertelde dat 20 km verder een andere IONITY was ...

Ik moest eerst nodig naar de WC en warempel bij die volgende stond ik naast hun ( zij stonden daar dus al te laden) dus ik even babbelen en zij gingen dus ook naar San Sebastian, het was een leuk en gezellig gesprek maar toen de BZ4X de 90% aantikte was het toch echt tijd om verder te gaan...

Zij waren diep onder de indruk... ( Is maar net wat je gewend bent uiteraard) En vertelden dat het bij hen 45 minuten tot een uur duurde ( ik stond er toen ook 40 minuten door het kleppen over de Auto's )

Dus ja blijkbaar laad dat ding nogal beroerd ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:50
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:28:
Ja ik was er ook wel verbaasd over , ik kwam bij een IONITY aan en daar stond die familie druk naar mij te zwaaien dat er geen stroom was ( was in de buurt van Bordeaux) zij vertelde dat 20 km verder een andere IONITY was ...

Ik moest nodig naar de WC en warempel bij die volgende stond ik naast hun ( zij stonden daar dus al te laden) dus ik even babbelen en zij gingen dus ook naar San Sebastian, het was een leuk en gezellig gesprek maar toen de BZ4X de 90% aantikte was het toch echt tijd om verder te gaan...

Zij waren diep onder de indruk... ( Is maar net wat je gewend bent uiteraard) En vertelden dat het bij hen 45 minuten tot een uur duurde ( ik stond er toen ook 40 minuten door het kleppen over de Auto's )

Dus ja blijkbaar laad dat ding nogal beroerd ..
Een R5 is geen reisauto en heeft maar 55 of 70 kW snelladen, dus als zij meegeven dat het een uur duurt zal het wel de 55 kW versie geweest zijn, maar dan nog is dat trager dan wat EVDB meegeeft, daar zou het 33' om van 10-80% te laden en hebben een ook maar 70% van 40kWh = 28kWh te laden. Misschien laden zij van 10 naar 100% dan kan het ik het best geloven dat het 45' tot een uur duurt.

Volgend jaar staan ze naast een BMW iX3 neu klasse die op 10' van 10 naar 80% laadt, dan gaan ze denken, die BZ4X van vorig jaar was ook gene vette :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Nou de BZ4X kan 150 KW doen , maar de keren dat ik dat zag was ook maar heel eventjes dat hij dat aantikte. Dus misschien werkt dat ook zo bij die Renault, dus dat hij die snelheid maar eventjes pakt en aldus gemiddeld veel lager uitkomt?

Zoals al eerder aangegeven een Toyota DC laadcycle is 10% tot 80% en de belofte is dat dit niet langer als 30 minuten duurt , volgens mij klopt dit aardig ook al waren mijn laad stops meestal +- 20% naar +- 85% soms deed hij dat in 25 minuten en soms in 35 minuten dat varieert een beetje maar , voor mij is het dus prima!!

Feit is dus dat je makkelijk 1360 km kunt rijden met de Toyota BZ4X binnen 24 uur want dat heb ik bewezen door het te doen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Mijn ervaring, hoe snel een auto moet laden is zeer sterk afhankelijk van met wie je reist. Als je met kinderen op pad bent, ben je om de 2-3 uur makkelijk 30 minuten kwijt. Dus een auto die goed 400km snelweg bereik haalt (dus 300km 75%) en in 25-30 minuten 5-80 % kan laden, zou voor mij ideaal zijn.

Ik zou me wel elke keer zorgen maken als ik mijn auto soms 300-400kW zou inknallen. Hopelijk is die vrees onnodig :)

[ Voor 23% gewijzigd door mister_S op 19-09-2025 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 20:34
RichieB schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:18:
Dan moet de Renault 5 wel een hele slechte laadcurve hebben. Gemisten kans voor zo'n nieuw ontwerp.
Of onervaren EV rijders die steeds naar 100% laden. Die komen er steeds meer lijkt het. Die waren altijd gewend hun tank af te vullen tot de rand en doen dat nu ook met hun accu. Nou die laatste 20% gaan langzaam hoor…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:36
RichieB schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:18:
1 iemand hoort een verhaal van R5 bezitters, en jij neemt dat verhaal gelijk aan voor zoete koek.
En komt met die conclusie.
Jeetje.

Alpine A290 bezitter hier, een snellere R5 zeg maar, maar qua snelladen sta ik echt geen uur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
jdbiggelaa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:47:
[...]

Of onervaren EV rijders die steeds naar 100% laden. Die komen er steeds meer lijkt het. Die waren altijd gewend hun tank af te vullen tot de rand en doen dat nu ook met hun accu. Nou die laatste 20% gaan langzaam hoor…
Sterker nog wat ik deed was ook niet de snelste manier, ik gebruik nu ABRP met Enode en ik ben tijdens de reis aan het spelen geweest met de Laad tijd slider van ABRP , korter maar vaker laden kan best wel wat tijd opleveren, echter ik koos dus bewust voor lang en minder vaak laden , dus de slider helemaal naar links in ABRP .

Maar dus wel met 100% snelheid rijden, dus mocht je 130 dan reed ik dat ook gewoon.

Maar met een rij en laad strategie ( minder hard rijden en vaker kort laden) kun je volgens ABRP behoorlijk wat tijd winnen.

Wij kozen voor comfort , dus om de + 2 a 2,5 uur laden / stop voor toilet en koffie en dat is mij eigenlijk wel goed. Bevallen tijdens deze reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:03:
[...]

Sterker nog wat ik deed was ook niet de snelste manier, ik gebruik nu ABRP met Enode en ik ben tijdens de reis aan het spelen geweest met de Laad tijd slider van ABRP , korter maar vaker laden kan best wel wat tijd opleveren, echter ik koos dus bewust voor lang en minder vaak laden , dus de slider helemaal naar links in ABRP .

Maar dus wel met 100% snelheid rijden, dus mocht je 130 dan reed ik dat ook gewoon.

Maar met een rij en laad strategie ( minder hard rijden en vaker kort laden) kun je volgens ABRP behoorlijk wat tijd winnen.

Wij kozen voor comfort , dus om de + 2 a 2,5 uur laden / stop voor toilet en koffie en dat is mij eigenlijk wel goed. Bevallen tijdens deze reis.
Eigenlijk is dit het verkeerde topic hiervoor, je moet voor reisverhalen hier zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb al een tijdje geleden een BZ4X topic geopend maar wilde hier toch nog even op terugkomen , ik heb het uiteindelijk gedaan die roadtrip door Frankrijk en Spanje 3966 KM met een verbruik van 19,3 KWH/100 op de totale trip,

De terugreis heb ik speciaal in 1x gedaan Roses ---> Rotterdam 1360 KM , ja ik was kapot , maar de auto deed het gewoon prima en bij mijn laatste laadsessie in Antwerpen pakte hij nog gewoon 130 KW bij een Shell Recharge Lader en was ik in +- 20 minuten klaar om Rotterdam te halen met 20% rest .

Oh .... er is in al die tijd NOOIT iets aan mijn auto veranderd dus nog steeds dezelfde tractie software die al had dus van voor 17 Januari 2025 dus ook toen we de discussie voerde kon het dus ook gewoon zonder 'zogenaamde' beperkingen mits je auto dus 2025 software heeft .

Zie hier het volledige verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83430494
Goed, dan heeft Toyota die beperking toch op een of andere manier opgeheven.
130kW is prima als die dat lang genoeg vol houdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22
Zjanzjak schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:20:
[...]
1 iemand hoort een verhaal van R5 bezitters, en jij neemt dat verhaal gelijk aan voor zoete koek.
En komt met die conclusie.
Jeetje.
@MPCoreDeveloper kon wel snel laden, dus aan de laadpaal zal het niet gelegen hebben.
Alpine A290 bezitter hier, een snellere R5 zeg maar, maar qua snelladen sta ik echt geen uur. :)
Ok, met zo’n overtuigend verhaal ben ik helemaal om. De Renault 5 zal dan toch super snel kunnen laden. Van 0 - 100% in “echt geen uur”. 8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RigolleM
RichieB schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:35:
[...]

@MPCoreDeveloper kon wel snel laden, dus aan de laadpaal zal het niet gelegen hebben.

[...]

Ok, met zo’n overtuigend verhaal ben ik helemaal om. De Renault 5 zal dan toch super snel kunnen laden. Van 0 - 100% in “echt geen uur”. 8)7
Volgens EVDB 5u45 zelfs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5QInYcSBHAVW0Nl2nCi3UB-poU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLGGzn5CHvzZhlwgD8sWslSl.png?f=fotoalbum_large

Maar ff snel rekenen (52kW aan 70kWh voor 70% laden) zal het eerder 31 minuten zijn om van 10 naar 80% te laden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:25
RigolleM schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:46:
[...]

Volgens EVDB 5u45 zelfs:
[Afbeelding]

Maar ff snel rekenen (52kW aan 70kWh voor 70% laden) zal het eerder 31 minuten zijn om van 10 naar 80% te laden ;)
5u45 is AC
De (DC) 10-80% laadtijd is 33min staat er gewoon bij ;)

EVKX: https://evkx.net/models/r...2kwh_150hp/chargingcurve/
Charging time 0 - 100% 1 h 3 m 36 s
Charging time 10-100% 1 h 0 m 6 s
Charging time 10-80% 31 m 48 s

Maargoed, wie laad er nu tot 100% tijdens een lange rit? Alleen als je echt niet aan het wachten bent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:29:
[...]

Goed, dan heeft Toyota die beperking toch op een of andere manier opgeheven.
130kW is prima als die dat lang genoeg vol houdt.
Ik heb 'bijna' al het DC laden met de Shell Recharge Dongle gedaan , ik wilde een IONITY abo afsluiten maar ben blij dat ik dat dus NIET heb gedaan want de App werkte steeds niet bij mij dus gebruikte ik de Shell Dongle met Fastned heb ik auto charge ( gewoon voor het gemak )

Ik zie in de App dat mijn meeste laadsessies onder de 30 minuten zijn verscheidene zelfs maar 21 minuten en ik heb er wat excessen inzitten met 47 , 48 minuten en 1 van 1 uur en 3 minuten ( dat was toen we een provencaalse kip aan het verorberen waren als lunch ) de wat langere kan ik steeds terug traceren naar Aires met voorzieningen waar we gebruik van hebben gemaakt zoals toilet bezoek en koffie , eten dus dat was niet het laden maar door ons als mens die nog niet gereed waren . ik heb de auto dan steeds verder laten laden als dat ABRP aangaf dus ABRP zei 70% dan ging de auto gewoon naar 90% ofzo

Overigens kreeg ik aan het einde van mijn vakantie een aanbieding van IONITY om een IONITY laadpas aan te vragen ( lijkt iets nieuws te zijn ) dat heb ik dus meteen nu wel gedaan want dan kan ik wel de korting altijd pakken op een langere reis .

Het was een avontuur of dit wel zo`n goed idee was met de 'oude' Toyota BZ4X , maar het is mij eigenlijk eerder mee als tegen gevallen , en dat komt vooral door het feit dat ik en mijn vrouw merkte dat WIJ eerder de beperkende factor waren als de auto , Ja met de Eco Diesel deden we dezelfde rit ( Roses - Rotterdam ) veel sneller en ik durf zelfs te zeggen goedkoper , maar toen konden we 5 uur doorstampen en dat kunnen we nu gewoon echt niet meer , dus deze auto is gewoon ideaal voor ons in deze fase van ons leven dat is dus mijn conclusie .

Oh en we konden met deze auto wel veel meer meenemen uit Spanje :)

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 20-09-2025 10:29 . Reden: Typo fix ]

• RigolleM
mitsumark schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:57:
[...]

5u45 is AC
De (DC) 10-80% laadtijd is 33min staat er gewoon bij ;)
Nog niet goed wakker geweest of gisterenavond te diep gegaan :)

• RigolleM
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:29:
Ja met de Eco Diesel deden we dezelfde rit ( Roses - Rotterdam ) veel sneller en ik durf zelfs te zeggen goedkoper..
Tja, als je alles met de Shell Recharge doet wel ja... Met Electra (2 maand gratis abo). Ionity, IECharge, Tesla SuC,... allemaal al bewezen dat het ook goedkoper kan, nu heb je overal bijna de volle pot betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
RigolleM schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:58:
[...]

Tja, als je alles met de Shell Recharge doet wel ja... Met Electra (2 maand gratis abo). Ionity, IECharge, Tesla SuC,... allemaal al bewezen dat het ook goedkoper kan, nu heb je overal bijna de volle pot betaald.
Nou ik koos juist voor Shell recharge bij IONITY omdat deze vaak in Frankrijk lagere tarieven hanteert als ad-hoc betalen , liever had ik een IONITY abo afgesloten maar steeds had mijn telefoon geen bereik en werkte de app niet ( ODIDO is dus but voor Frankrijk en Spanje )

Ik heb tig laadpassen , Dongles en Apps en koos wat volgens ABRP de beste ( goedkoopste optie was van mijn passen , dat was dus vaak (80%) Shell recharge ) een paar keer kon ik zelfs gewoon mijn Fifty Five Zuid Holland Laadpas gebruiken want deze is stiekem gewoon een ENGIE pas

Het goedkoopste was ik overigens uit bij Carefour ( 22 cent )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:52
Nieuwe records met de Mercedes AMG GT XX op circuit van Nardo. Zojuist gehoord in deze podcast:
“Hoe ging dat met het laden? Want je moest wel de hele tijd die accu weer opladen.
Dat is eigenlijk het complexe ding. Iedereen denkt van, je laat hem vol en dan rij je tot hij leeg is en dan kom je weer binnen.

Maar sowieso wel met een snellader, denk ik. Ik bedoel, je gaat die daar.

Eigenlijk door AMG zelf ontwikkeld. Dus we konden 1100 kilowatt laden. Dus dat ging echt.

Ik heb meegereden, niet met jou helaas, maar met een van de engineers. En daarna liet ze ook even de laden zien. Volgens mij zag ik al 960 of zo, maar dat was niet optimaal.

Maar het is echt bizar. Dat is gewoon drie keer zo snel weer als hele snelle auto's nu bij een snelle station in Nederland doen. Maar je zegt dus ook niet helemaal vol laden en niet helemaal leeg rijden.

Maar waar zit het dan tussen?

De batterij bestaat eigenlijk uit allemaal kleine cellen. En sommige van die cellen worden iets minder snel opgeladen dan andere. In het begin is het wat moeilijker om het op te laden.

Dat is eigenlijk met telefoon hetzelfde. In het einde is het net iets moeilijker om[…]”

Van De Nationale Autoshow | BNR: NLer rijdt in 7,5 dag wereld rond in EV, 19 sep 2025
https://podcasts.apple.co...53?i=1000727516366&r=1837
Er zijn mogelijk auteursrechten op dit materiaal van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 21-09-2025 12:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:00

3_s

TeslaNerd schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:17:
Nieuwe records met de Mercedes AMG GT XX op circuit van Nardo. Zojuist gehoord in deze podcast:

[...]
Ook gehoord. Steeds laden van 22 tot 52%, ofzo. Iedere 4 rondes (minuten?) 100 seconden laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lusitert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09 16:07
Hallo,

Ik ben aan het kijken om particulier een elektrische wagen als 2e wagen aan te schaffen (minder dan 7500 km per jaar). Reden om hiervoor elektrisch te gaan is het feit dat in België jaarlijkse verkeersbelasting €0 is en het onderhoud ook een pak minder is. Maar waar ik mij wel bedenkingen over maak is het verlies aan capaciteit van de hoogspanningsbatterij bij stilstand (kan soms 2 a 3 weken zijn). Ik heb zelf een Fiat 500e met 42kwh batterij op het oog (tweedehands model uit 2023 met 10K km voor €17K), hoeveel %verlies mag ik zo per stilstaande week verwachten? Is er iemand met een gelijkaardige wagen die daar een idee van kan geven?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
Lusitert schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:56:
Hallo,

Ik ben aan het kijken om particulier een elektrische wagen als 2e wagen aan te schaffen (minder dan 7500 km per jaar). Reden om hiervoor elektrisch te gaan is het feit dat in België jaarlijkse verkeersbelasting €0 is en het onderhoud ook een pak minder is. Maar waar ik mij wel bedenkingen over maak is het verlies aan capaciteit van de hoogspanningsbatterij bij stilstand (kan soms 2 a 3 weken zijn). Ik heb zelf een Fiat 500e met 42kwh batterij op het oog (tweedehands model uit 2023 met 10K km voor €17K), hoeveel %verlies mag ik zo per stilstaande week verwachten? Is er iemand met een gelijkaardige wagen die daar een idee van kan geven?

Bedankt!
Onze ZOE met 52kWh accu is tijdens onze vakantie van 3 weken ongeveer 3% kwijtgeraakt. Vergelijkbaar met mijn ModelY die in een week stilstand ca 1% kwijt is (wel alles uit, app niet gebruiken en geen Sentry).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Hallo,

Bedankt!
Ik zou momenteel gewoon weg blijven van de Stellantis EV's. Die zijn nog niet rijp, en staan gekend voor problemen. Vooral de Corsa heeft nogal wat last met de inverter, en ik vrees dat dezelfde in de 500zit...
Ik zou eerder kijken naar Renault Zoe, R5(als het nieuw mag zijn), Niro, Kona , of zelfs een eGolf als de dagelijkse afstanden klein zijn.
Een Leaf zou ik ook vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
Hallo,

Bedankt!
Lees de blogs op evclinic.eu

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lusitert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09 16:07
BarryH schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:36:
[...]

Lees de blogs op evclinic.eu
Bedoel je de 3-delige reeks "If you drive a STELLANTIS vehicle, may God help you!" :D

Bedankt voor de reacties alvast (ook van de anderen), ik ga er rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Ik heb zelf een Fiat 500e met 42kwh batterij op het oog (tweedehands model uit 2023 met 10K km voor €17K),
Geen antwoord op je vraag maar een auto van 2 jaar oud met zo weinig kilometer op de teller zou ik persoonlijk niet persé als voordeel zien. Als die auto veel heeft stil gestaan en al die tijd op SOC 100% heeft gestaan kan de accudegradatie zomaar hoger zijn dan één die al 100kkm op de klok heeft (uiteraard wel aannemelijk dat andere slijtagedelen beter af zijn).

Met een kilometrage van 7.5kkm/jaar zou ik juist opteren om een occasion met relatief hoge kilomerstand te kopen; dat gaat qua afschrijving vrijwel zeker beter uit komen. Zeker met de juiste EV hoeft een hoge kilomerstand echt geen bezwaar te zijn.

Tot slot koop je voor veel minder geld al een Ioniq 28kWh die op vrijwel alle vlakken een betere auto is. Maar ja, die ziet er (in de ogen van vrouwen) natuurlijk niet zo leuk uit :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Tommie12 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zou momenteel gewoon weg blijven van de Stellantis EV's. Die zijn nog niet rijp, en staan gekend voor problemen. Vooral de Corsa heeft nogal wat last met de inverter, en ik vrees dat dezelfde in de 500zit...
Ik zou eerder kijken naar Renault Zoe, R5(als het nieuw mag zijn), Niro, Kona , of zelfs een eGolf als de dagelijkse afstanden klein zijn.
De nieuwe 500e is geen familie van de andere Stellantis EV's. Deze is door FCA ontwikkeld nog voor de fusie met PSA. De 500e heeft daarmee niet dezelfde problemen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:38
Tommie12 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:35:
[...]

Alleen is de Fiat 500e geen echte Stellantis EV. De 500e is ontwikkeld net in de periode voordat Fiat met PSA opging in Stellantis. Dus ik ben er vrij zeker van dat er een andere inverter in de Fiat 500e zit dan in de Corsa en co.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:37:
[...]

Alleen is de Fiat 500e geen echte Stellantis EV. De 500e is ontwikkeld net in de periode voordat Fiat met PSA opging in Stellantis. Dus ik ben er vrij zeker van dat er een andere inverter in de Fiat 500e zit dan in de Corsa en co.
OK, wist ik niet.
In elk geval, heb genoeg slechte ervaringen gehad met spul van Stellantis dat ik ze ook onwille van service en zo niet meer vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

guido66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:29:
[...]

De nieuwe 500e is geen familie van de andere Stellantis EV's. Deze is door FCA ontwikkeld nog voor de fusie met PSA. De 500e heeft daarmee niet dezelfde problemen.
Ik zie hier een 500e in de blog: https://evclinic.eu/2024/...-may-god-help-you-part-3/

Ziet er niet bemoedigend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik volg al een aantal jaar de privé facebook groep genaamd 'Fiat 500e NL/BE (EU)', zou je vraag daar ook even stellen. Aangaande vermeende problemen, dat lees ik in die groep niet zo veel.
Uiteraard heeft elke auto wel eens wat maar (wel puur afgaande op die groep) ik vind het allemaal meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Maar dat is een heel ander probleem. Die rant gaat er over dat het erg lastig is om als algemene garage een Fiat 500e te repareren, omdat er software-locks op zitten die via Stellantis unlocked moeten worden, en dat onderdelen als niet-Fiatgarage lastig te krijgen zijn.
Zoals gezegd: De Fiat 500e is niet onder Stellantis ontwikkeld. Eigenlijk zou de titel van deze pagina moeten zijn "If you drive an FCA vehicle, may God help you!"

En ondanks het gedoe met de gesloten software van de FIAT 500e, de conclusie is uiteindelijk:

"Although the Fiat 500e has its issues, I can’t say it’s a bad car. On the contrary, it’s one of the best small European electric cars".

Ziet er best bemoedigend uit.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Of-Aaargh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:45:
[...]

Maar dat is een heel ander probleem. Die rant gaat er over dat het erg lastig is om als algemene garage een Fiat 500e te repareren, omdat er software-locks op zitten die via Stellantis unlocked moeten worden, en dat onderdelen als niet-Fiatgarage lastig te krijgen zijn.
Zoals gezegd: De Fiat 500e is niet onder Stellantis ontwikkeld. Eigenlijk zou de titel van deze pagina moeten zijn "If you drive an FCA vehicle, may God help you!"

En ondanks het gedoe met de gesloten software van de FIAT 500e, de conclusie is uiteindelijk:

"Although the Fiat 500e has its issues, I can’t say it’s a bad car. On the contrary, it’s one of the best small European electric cars".

Ziet er best bemoedigend uit.
Dit stukje lees ik toch echt iets minder positief:
Case in point: this is the 14th 2022 Fiat 500e we have serviced for the same problem—battery failure with warranty denied at only 10,000 km. The service center demanded the owner pay €13,000 for a new battery.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:47

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb gegoogled, maar ik kan niet vinden of de introductie voor een norm voor de V2H of V2G al bepaald is door de EU. Dat zou moeten komen in 2025 naar ik eerder begrepen heb.

Ik rij nu in een hybride (Ford Explorer PHEV) en dat is echt een fijne auto. Maar een EV met redelijk wat capaciteit die ik als thuisaccu wil gebruiken staat op verlanglijst. Zijn er wel wat, maar ik wil wachten tot er een standaard is voor het laden en terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:05:
Ik heb gegoogled, maar ik kan niet vinden of de introductie voor een norm voor de V2H of V2G al bepaald is door de EU. Dat zou moeten komen in 2025 naar ik eerder begrepen heb.

Ik rij nu in een hybride (Ford Explorer PHEV) en dat is echt een fijne auto. Maar een EV met redelijk wat capaciteit die ik als thuisaccu wil gebruiken staat op verlanglijst. Zijn er wel wat, maar ik wil wachten tot er een standaard is voor het laden en terugleveren.
ik zou eerder verwachten rondom medio 2030 dat dit langzaamaan mogelijk moet gaan worden.
komende jaren zou ik nergens op rekenen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Er zijn ook best wel wat technische en juridische uitdagingen.

-Als de netspanning wegvalt dan moet de batterij ook stoppen met leveren. Hoe moet dat geregeld worden? Moet de auto dat detecteren? Of moet dat met een apart kastje in de woning?
- Is er garantie dat de beveiligingen in de meterkast nog correct zullen werken als de voeding vanuit de auto komt? Naar kortsluitstromen en zo verandert er toch wel een en ander (meestal veel lager bij een batterij dan uit het net).

En vooral: wie zal naar wie wijzen als het eens misloopt?

Het concept is heel erg goed maar het moet toch nog praktisch uitgewerkt worden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wozmro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:08:
Er zijn ook best wel wat technische en juridische uitdagingen.

-Als de netspanning wegvalt dan moet de batterij ook stoppen met leveren. Hoe moet dat geregeld worden? Moet de auto dat detecteren? Of moet dat met een apart kastje in de woning?
- Is er garantie dat de beveiligingen in de meterkast nog correct zullen werken als de voeding vanuit de auto komt? Naar kortsluitstromen en zo verandert er toch wel een en ander (meestal veel lager bij een batterij dan uit het net).

En vooral: wie zal naar wie wijzen als het eens misloopt?

Het concept is heel erg goed maar het moet toch nog praktisch uitgewerkt worden.
Het wordt al op kleine schaal toegepast. In o.a. Utrecht. Er zijn ook al individuele mensen die het doen. Je auto is in beginsel niets anders dan een thuisaccu, maar dan op wielen.
Bij een thuisaccu is ook alles goed geregeld.

Volgens EU-afspraken zou er vóór 2030 al een Europese laadstandaard worden doorgevoerd. Dat is het technische deel. Dan zijn er nog wat zaken zoals energiebelasting e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 25-09-2025 16:07 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:28
Zolang die EV een paar honderd watt gebruiken om te kunnen laden (en ontladen) zie ik het voordeel niet.

Thuisbatterijen worden ook snel goedkoper, ik zie nu al 16,1 kWh (om aan te sluiten op een hybride omvormer) voor €1799,-. En daarmee kun je wel savonds de auto laden als die overdag weg is geweest.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Rzaan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:57:
[...]

Het wordt al op kleine schaal toegepast. In o.a. Utrecht. Er zijn ook al individuele mensen die het doen. Je auto is in beginsel niets anders dan een thuisaccu, maar dan op wielen.
Bij een thuisaccu is ook alles goed geregeld.

Volgens EU-afspraken zou er vóór 2030 al een Europese laadstandaard worden doorgevoerd. Dat is het technische deel. Dan zijn er nog wat zaken zoals energiebelasting e.d.
Volgens mij is die testcase in Utrecht geen woningen. Evengoed zitten de laadpalen daar na een netontkoppelingskast. Zo'n kast kost evenveel als een gemiddelde EV.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HandyLumberjack schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:27:
Zolang die EV een paar honderd watt gebruiken om te kunnen laden (en ontladen) zie ik het voordeel niet.

Thuisbatterijen worden ook snel goedkoper, ik zie nu al 16,1 kWh (om aan te sluiten op een hybride omvormer) voor €1799,-. En daarmee kun je wel savonds de auto laden als die overdag weg is geweest.
Hij zal ook niet voor iedereen geschikt zijn. Maar wie zoals ik zonnepanelen heeft en relatief weinig rijdt, is het een mooie oplossing. De laadpalen die nu bidirectioneel kunnen laden en ontladen zijn nog duur, maar die zullen ook snel goedkoper worden.
Het gaat er me ook niet om of het een goed idee is, want dat vinden genoeg mensen om er een businessmodel van te maken. Het ging er me om wanneer de EU eindelijk eens klaar is met die laadstandaard die ze toegezegd hebben.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het wordt ook tegen gehouden door auto fabrikanten. Hoe zit het met garantie op de batterij?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33
Qua slimmer omgaan met opladen vind ik dit Fraunhofer Banula research project wel erg interessant: https://publica.fraunhofe...15-4cf5-95db-6a474e570e17

Het komt er in essentie op neer dat het niet meer uitmaakt waar je oplaadt, maar dat je overal je "eigen" elektriciteit kunt gebruiken, via blockchain technologie en volledige transparantie/compatibiliteit tussen de verschillende aanbieders.

Zeker in steden waar veel woningen wel zonnepanelen hebben, maar geen eigen oprit, is dat een interessant scenario.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

daemonix schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:29:
Het wordt ook tegen gehouden door auto fabrikanten. Hoe zit het met garantie op de batterij?
Nu steeds meer duidelijk wordt dat batterijen er blijkbaar niet veel van lijden, komen er ook steeds meer auto's die het kunnen.
Sommigen nog niet V2H of V2G, maar ook die zie je steeds meer.

• daemonix
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:34:
[...]

Nu steeds meer duidelijk wordt dat batterijen er blijkbaar niet veel van lijden, komen er ook steeds meer auto's die het kunnen.
Sommigen nog niet V2H of V2G, maar ook die zie je steeds meer.
Waar zie je die dan in het echt? :P Er zijn heel weinig auto's die officieel en echt V2H/V2G ondersteunen. Het blijven vooralsnog grote woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

daemonix schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:21:
[...]

Waar zie je die dan in het echt? :P Er zijn heel weinig auto's die officieel en echt V2H/V2G ondersteunen. Het blijven vooralsnog grote woorden.
De verschillende fabrikanten geven het in ieder geval aan. Zoals onlangs nog de Renault 5. Blijkbaar is het ook zo dat de auto's er in principe klaar voor zijn, maar dat er iets aangepast moet gaan worden in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 10:01
Rzaan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:01:
[...]

De verschillende fabrikanten geven het in ieder geval aan. Zoals onlangs nog de Renault 5. Blijkbaar is het ook zo dat de auto's er in principe klaar voor zijn, maar dat er iets aangepast moet gaan worden in de software.
Dan de eerste vragen: maakt wat zij (de autofabrikant) aanbieden als V2L gebruik van de interne omvormer van de auto, of geeft de auto DC 'vrij', en moet dat via een externe omvormer?
Hoe 'merkt' de auto/omvormer dat er iets niet goed gaat?
Waaraan moet de laadpaal/connectie met het net voldoen?
Allemaal dingen die (nu nog) niet duidelijk zijn, en zeker nog niet gestandaardiseerd.

Natuurlijk zegt elke autofabrikant, en verkoper, dat hun auto's er klaar voor zijn.......
Maar wanneer de voorwaarden (nog) niet bekend zijn, waar zijn ze dan klaar voor??

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Peter-036 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:40:
[...]

Dan de eerste vragen: maakt wat zij (de autofabrikant) aanbieden als V2L gebruik van de interne omvormer van de auto, of geeft de auto DC 'vrij', en moet dat via een externe omvormer?
Hoe 'merkt' de auto/omvormer dat er iets niet goed gaat?
Waaraan moet de laadpaal/connectie met het net voldoen?
Allemaal dingen die (nu nog) niet duidelijk zijn, en zeker nog niet gestandaardiseerd.

Natuurlijk zegt elke autofabrikant, en verkoper, dat hun auto's er klaar voor zijn.......
Maar wanneer de voorwaarden (nog) niet bekend zijn, waar zijn ze dan klaar voor??
En hoe ga je bijvoorbeeld voorkomen dat stroom geladen met de pas van de zaak (veel EV's zijn zakelijk) thuis privé weer wordt gebruikt? Gaat de belastingdienst ook wat van vinden.

Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren om eerlijk te zijn, zeker niet zolang EV's bij AC laden nog niet in staat zijn een ID mee tegeven zoals bij DC al wel kan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 13:42
Lang geleden dat ik hier nog iets post maar wij zitten thuis met het volgende: ikzelf rij al drie jaar met een Tesla model Y performance en in het algemeen erg tevreden over. OK de afwerking en kwaliteit van het interieur zijn niet top top maar reeds voldoende. Mijn vrouw heeft interesse in de Audi Q4 maar ik dacht waarom niet een Q8 (e-toen) die toont stoerder groter en misschien ook luxueuzer maar na enig onderzoek merk ik dat die modellen heel veel last hebben van defecte motoren en dan kunnen de kosten oplopen tot € 10.000 of meer als je garantie van vier jaar is vervallen. Nu zou ik toch voor een Q4 gaan of weten jullie een alternatief voor een SUV elektrisch? Ik merk toch nu dat de technologie bij Tesla zowel de batterij als de technologie in de wagen veruit de beste zijn die er op de markt is. Ook bij Audi stel ik vast dat het verbruik meermaals hoger ligt dan bij Tesla. graag jullie opinie.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22
Himalaya schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:52:
[...]

En hoe ga je bijvoorbeeld voorkomen dat stroom geladen met de pas van de zaak (veel EV's zijn zakelijk) thuis privé weer wordt gebruikt? Gaat de belastingdienst ook wat van vinden.

Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren om eerlijk te zijn, zeker niet zolang EV's bij AC laden nog niet in staat zijn een ID mee tegeven zoals bij DC al wel kan.
Niet alleen de belastingdienst. Ik denk dat je werkgever dat ziet als diefstal. De laadpas leverancier ziet dan vreemde verschillen in aantal geladen kWh's e gereden km's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27
Boy1308 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:21:
Lang geleden dat ik hier nog iets post maar wij zitten thuis met het volgende: ikzelf rij al drie jaar met een Tesla model Y performance en in het algemeen erg tevreden over. OK de afwerking en kwaliteit van het interieur zijn niet top top maar reeds voldoende. Mijn vrouw heeft interesse in de Audi Q4 maar ik dacht waarom niet een Q8 (e-toen) die toont stoerder groter en misschien ook luxueuzer maar na enig onderzoek merk ik dat die modellen heel veel last hebben van defecte motoren en dan kunnen de kosten oplopen tot € 10.000 of meer als je garantie van vier jaar is vervallen. Nu zou ik toch voor een Q4 gaan of weten jullie een alternatief voor een SUV elektrisch? Ik merk toch nu dat de technologie bij Tesla zowel de batterij als de technologie in de wagen veruit de beste zijn die er op de markt is. Ook bij Audi stel ik vast dat het verbruik meermaals hoger ligt dan bij Tesla. graag jullie opinie.
Als in voor erbij? Tesla Y is op ieder vlak beter dan de Q4. Los van het uiterlijk. En ben altijd een Audi fanaat geweest. Over de hele linie van modellen ook de lelijkste. Q6 niks?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:12:
[...]

Met een kilometrage van 7.5kkm/jaar zou ik juist opteren om een occasion met relatief hoge kilomerstand te kopen; dat gaat qua afschrijving vrijwel zeker beter uit komen. Zeker met de juiste EV hoeft een hoge kilomerstand echt geen bezwaar te zijn.
Grappig, zou heb ik er ook naar gekeken. In de hoofden van consumenten denkt zijn kilometerstanden boven de 150k een bezwaar, een gek genoeg heb ik het idee dat dit nog meer voor EV geldt.

Terwijl het tegenovergestelde het geval , de kans op een grote reparaties is bij EV's op een hoge kilometerstanden is juist kleiner, daarnaast is een EV minder gevoelig voor slecht onderhoud van vorige eigenaren. Ook bij EV geld natuurlijk wel dat er fabrikanten zijn waarbij modellen zwakke punten hebben waar je rekening mee moet houden bij aankoop. Een Stellantis, Leaf of oude Zoe zou ik bijv. niet aandurven.

Om die reden hebben wij vorig jaar ook een BMW i3s aangekocht met toen 168k op de teller voor een hele nette prijs. Gezien de betrouwbare reputatie van de i3 , de prijs en de bomvolle launch edition een no-brainer voor ons. Het is de tweede auto dus we rijden er maar 7,5k per jaar mee.

Ander voordeel zeker bij een jongere -- auto is dat je hoge kilometerstand, bij een laag kilometrage per jaar "verdampt" omdat de meeste auto's jaarlijks meer kilometers zouden maken, zeer gunstig voor de afschrijving _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2025 14:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:31
Ehm de Tesla model Y is een SUV toch? Volgens het kentekenbewijs overigens een MPV en daar kan ik me ook wel in vinden.

Zoek je een tegenhanger van de Q8 Etron dan zou ik naar de BMW iX kijken.

• HandyLumberjack
revolution-nl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:51:
[...]

Grappig, zou heb ik er ook naar gekeken. In de hoofden van consumenten denkt zijn kilometerstanden boven de 150k een bezwaar, een gek genoeg heb ik het idee dat dit nog meer voor EV geldt.

Terwijl het tegenovergestelde het geval , de kans op een grote reparaties is bij EV's op een hoge kilometerstanden is juist kleiner, daarnaast is een EV minder gevoelig voor slecht onderhoud van vorige eigenaren. Ook bij EV geld natuurlijk wel dat er fabrikanten zijn waarbij modellen zwakke punten hebben waar je rekening mee moet houden bij aankoop. Een Stellantis, Leaf of oude Zoe zou ik bijv. niet aandurven.

Om die reden hebben wij vorig jaar ook een BMW i3s aangekocht met toen 168k op de teller voor een hele nette prijs. Gezien de betrouwbare reputatie van de i3 , de prijs en de bomvolle launch edition een no-brainer voor ons. Het is de tweede auto dus we rijden er maar 7,5k per jaar mee.

Ander voordeel zeker bij een jongere -- auto is dat je hoge kilometerstand, bij een laag kilometrage per jaar "verdampt" omdat de meeste auto's jaarlijks meer kilometers zouden maken, zeer gunstig voor de afschrijving _/-\o_
Ik denk dat veel consumenten vooral ook bang zijn voor dure problemen met de batterij als die garantie verlopen is na (meestal) 8jr/ 160.000km.

Het was voor mij in ieder geval een van de redenen om toch maar een nieuwe EV te kopen, terwijl ik in het verleden toch best wat ICE auto's met hoge kilometerstanden heb gekocht/gereden (al zou ik dat ook niet zo snel meer doen met moderne ICE auto's).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat veel consumenten vooral ook bang zijn voor dure problemen met de batterij als die garantie verlopen is na (meestal) 8jr/ 160.000km.
Dat denk ik ook, terwijl dat statistisch gezien eigenlijk ongegrond is. Daarnaast kan je dat tegenwoordig ook gewoon verzekeren als je hier onzeker over bent. Nationale Nederlanden biedt dit aan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
Ik zou vooral even kijken naar repareerbaarheid motor (zie bv evclinic.eu)

Stellantis spullen zou ik even laten voor wat het is totdat de aftermarket repairs beschikbaar zijn.

En Nissan is echt een flinke generatie minder dan de rest.
Hoewel een leaf of evalia met muxsan upgrade natuurlijk technisch wel heel leuk is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geldt dat alles wat je vermeldt aangaande de Audi (Q8) nog steeds voor de huidige Q8 of is dat alleen een bekend euvel van de eerste generatie (waar je waarschijnlijk naar kijkt, gezien deze opmerking)? De motoren van de eerste generatie zijn overigens ook gewoon goed, het is het vloeistofkoelsysteem wat stuk (lees: lek) raakt waardoor tevens de gehele motor door kortsluiting semipermanent uitgeschakeld wordt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:09
Graag jullie visie op het volgende.

Momenteel rijdt ik een Zeekr X, private lease, nog 30 maanden voor €587 - €41 p.m subsidie, 12000 km per jaar.

Mijn persoonlijke omstandigheden zijn dus danig veranderd dat ik veel minder ga rijden en vind dan het maandelijks te betalen bedrag niet meer in verhouding staan.

Ik probeer van mijn private lease auto/contract af te komen via een overname, denk dat de kans of het lukt niet al te groot is maar wil wel ter voorbereiding de beste opties bekijken.

Mocht het lukken dan is de bedoeling om een wagen te kopen en ik twijfel of ik dan weer elektrisch moet kopen, wil er rond de €20/25.000 voor uit geven, wil wel een actieradius van minimaal 400Km, ik zag dat je voor dat bedrag diverse elektrische van een jaar of 3/4 oud kan kopen. Ik kan de subsidie nog een aantal jaren mee nemen. Heb geen eigen laad mogelijkheid. Wagen uit het B of C segment is prima ik rijdt er meest alleen in en veel in de stad.

Mijn grootste twijfel zit hem in de batterij, als deze defect gaat dan is dat een aardige kosten post.

Wat is wijsheid en welk merk zouden jullie een goede keuze vinden qua betrouwbaarheid ?

Een benzine wagen is natuurlijk ook een optie maar wil eerst eens kijken of een 2e hands elektrische wagen een optie is.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ramrodwillem schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:22:

Momenteel rijdt ik een Zeekr X, private lease, nog 30 maanden voor €587 - €41 p.m subsidie, 12000 km per jaar.

Mijn persoonlijke omstandigheden zijn dus danig veranderd dat ik veel minder ga rijden en vind dan het maandelijks te betalen bedrag niet meer in verhouding staan.

Ik probeer door een Lease swap van mijn auto/contract af te komen, denk dat de kans of het lukt niet al te groot is maar wil wel ter voorbereiding de beste opties bekijken.

Mocht het lukken dan is de bedoeling om een wagen te kopen en ik twijfel of ik dan weer elektrisch moet kopen, wil er rond de €20/25.000 voor uit geven, wil wel een actieradius van minimaal 400Km, ik zag dat je voor dat bedrag diverse elektrische van een jaar of 3/4 oud kan kopen. Ik kan de subsidie nog een aantal jaren mee nemen. Heb geen eigen laad mogelijkheid. Wagen uit het B of C segment is prima ik rijdt er meest alleen in en veel in de stad.

Mijn grootste twijfel zit hem in de batterij, als deze defect gaat dan is dat een aardige kosten post.

Wat is wijsheid en welk merk zouden jullie een goede keuze vinden qua betrouwbaarheid ?

Een benzine wagen is natuurlijk ook een optie maar wil eerst eens kijken of een 2e hands elektrische wagen een optie is.
Tesla M3, Kia Niro EV eventueel oude ('16- '19 meen ik) Hyundai IONIQ (WLTP van ~300 waar je ook echt 300 mee kunt rijden).
Maar dit had je zelf ook allemaal wel kunnen vinden toch? Waar zit 'm nu op vast? Of is dit verkapte reclame voor je PL swap?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• ramrodwillem
Ben je altijd zo wantrouwig ;)

Is geen verkapte reclame , ik zal de naam ook weg halen.

Het gaat mij er om of in mijn huidige situatie ik er verstandig aan doe om weer voor elektrisch te gaan zo ja wat is betrouwbaar vooral qua accu. Of toch weer terug naar benzine, mede gezien de oplopende wegenbelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 27-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
@ramrodwillem Als je veel in de stad rijdt: Is een (evt elektrische) fiets geen optie? Is veel goedkoper en zuiniger en bovendien geen kosten voor parkeren, wegenbelasting en verzekering.
En nog veel beter voor je gezondheid ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ramrodwillem
Andrehj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:39:
@ramrodwillem Als je veel in de stad rijdt: Is een (evt elektrische) fiets geen optie? Is veel goedkoper en zuiniger en bovendien geen kosten voor parkeren, wegenbelasting en verzekering.
En nog veel beter voor je gezondheid ook.
Nee, geen goed idee, veel ,maar niet alles, gemak dient de mens.

• HandyLumberjack
ramrodwillem schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:32:
Ben je altijd zo wantrouwig ;)

Is geen verkapte reclame , ik zal de naam ook weg halen.

Het gaat mij er om of in mijn huidige situatie ik er verstandig aan doe om weer voor elektrisch te gaan zo ja wat is betrouwbaar vooral qua accu. Of toch weer terug naar benzine, mede gezien de oplopende wegenbelasting.
Voor een dergelijke bedrag koop je ook een nieuwe Hyundai Inster long range. Dan weet je zeker dat je jarenlang geen hoge kosten hebt voor reparaties.

• ramrodwillem
HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:44:
[...]

Voor een dergelijke bedrag koop je ook een nieuwe Hyundai Inster long range. Dan weet je zeker dat je jarenlang geen hoge kosten hebt voor reparaties.
Thx , zal eens kijken

• Zjanzjak
wil wel een actieradius van minimaal 400Km
Is dat 400 km die je van 100% naar 0% rijdt (wat niet veel mensen doen) of meer het gangbare (ja ja uitzonderingen daargelaten) van 80 naar 20%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Zjanzjak schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:55:
[...]

Is dat 400 km die je van 100% naar 0% rijdt (wat niet veel mensen doen) of meer het gangbare (ja ja uitzonderingen daargelaten) van 80 naar 20%?
Er zijn bij mijn weten nog maar erg weinig EV’s die met 60% accu 400km kunnen halen. Tweedehands voor een dergelijk budget zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Een range van 400Km in theorie , zag dat qua financieel ook een VW ID3 ,Polstar 2 en een Ford Mustang een optie zou kunnen zijn , of het wat is weet ik niet ga er van de week eerst naar kijken en inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh

Ik probeer van mijn private lease auto/contract af te komen via een overname, denk dat de kans of het lukt niet al te groot is maar wil wel ter voorbereiding de beste opties bekijken.

Je kunt proberen te overleggen met je leasemaatschappij of je je jaarkilometrage kunt verlagen. Je leasecontract opbreken of overdragen kost altijd geld, en je kunt vaak beter blijven doorrijden. Hou in de gaten dat het leasebedrag ook de kosten voor onderhoud, defecten en verzekering omvat, en dan kan een andere C-segmenter kopen duurder uitvallen dan blijven leasen. Plus dat leasen zorgenvrij rijden is. En de Zeekr X is een fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Al met de lease maatschappij overlegt, kan het contract afkopen voor €9000 of proberen iemand te vinden om mijn contract over te nemen.Dat zijn mn opties.

Ik vind de maandelijkse lasten nu te hoog voor wat ik rij, as ik een benzine wagen koop ben ik aan vaste lasten per maand €€100/150 kwijt( verz en wegenb) en zo,n €150/175 pm aan benzine. Bij elektrisch zo,n €75 p.m aan oplaadkosten.

Eventuele kosten en afschrijving zijn voor mij dan maar ik heb in al die jaren nog nooit een wagen gehad die me veel aan defecten heeft gekost. Afschrijving is ook geen €100 in de maand. Bij aanschaf van een E wagen en de accu gaat kapot ja dan heb ik een probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door ramrodwillem op 28-09-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:54
ramrodwillem schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:31:
Afschrijving is ook geen €100 in de maand. Bij aanschaf van een E wagen en de accu gaat kapot ja dan heb ik een probleem.
Afschrijving kan makkelijk €100 per maand zijn afhankelijk van hoe je rekent. Ik reken altijd met 50% in 5 jaar.
€20.000 * 50% / 5j /12m = €166pm.

Bij aanschaf van een benzine auto en je motor gaat kapot 'heb je ook een probleem'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Afschrijving is ook geen €100 in de maand. Bij aanschaf van een E wagen en de accu gaat kapot ja dan heb ik een probleem.
Je had het over een aanschaf van €20-25k, ik weet niet hoe lang je dit wil rijden maar de afschrijving zal dat aannemelijk veel hoger zijn dan €100/maand.

Ik reken met "normale" kilometrages vaak met 12% jaarlijks. Na 5 jaar dus 0.88^5=47% afschrijving. Redelijk vergelijkbaar met hierboven (maar aan te passen naar verwachting duur eigendom).

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 28-09-2025 09:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Al met de lease maatschappij overlegt, kan het contract afkopen voor €9000 of proberen iemand te vinden om mijn contract over te nemen.Dat zijn mn opties.

Ik vind de maandelijkse lasten nu te hoog voor wat ik rij, as ik een benzine wagen koop ben ik aan vaste lasten per maand €€100/150 kwijt( verz en wegenb) en zo,n €150/175 pm aan benzine. Bij elektrisch zo,n €75 p.m aan oplaadkosten.

Eventuele kosten en afschrijving zijn voor mij dan maar ik heb in al die jaren nog nooit een wagen gehad die me veel aan defecten heeft gekost. Afschrijving is ook geen €100 in de maand. Bij aanschaf van een E wagen en de accu gaat kapot ja dan heb ik een probleem.
En doorrijden en bij afloop contract overnemen?

400km winter of zomer? Rijd een Mg4 standard met 51kw en die rijdt ook 400km in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ok, wat denk je wat de all-in TCO is bij een EV van 25k, dus incl. afschrijving? Dat gaat in de buurt komen van die 575 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Himalaya schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:21:
Er zijn bij mijn weten nog maar erg weinig EV’s die met 60% accu 400km kunnen halen. Tweedehands voor een dergelijk budget zeker niet.
Zit bij sommige non-EV-rijders soms niet tussen de oren, vandaar de vraag (en stukje bewustwording). ;)
ramrodwillem schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:44:
Een range van 400Km in theorie , zag dat qua financieel ook een VW ID3 ,Polstar 2 en een Ford Mustang een optie zou kunnen zijn , of het wat is weet ik niet ga er van de week eerst naar kijken en inlezen.
Ah ok, maar ga er vanuit dat in de zomer die 400 km in de winter nogal eens richting de 300 km gaat.
Mocht ik uit die 3 opties kiezen die jij noemt dan zou ik geheid voor de Polestar 2 gaan.
Mits binnen dezelfde prijsklasse.
Bij aanschaf van een E wagen en de accu gaat kapot ja dan heb ik een probleem.
Laat je niet gek maken door de facebook tokkie verhalen.
Als ik buiten loop en er valt een Boeing 747 op mijn kop dan heb ik ook een probleem. ;)

Een accu gaat waarschijnlijk net zo vaak kapot als de motor van een benzine auto van hetzelfde bouwjaar.
Uiteraard, uitzonderingen daargelaten maar ja, dan is het simpelweg pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22
Een ICE gebruikt in de winter ook wat meer. Dat merk je minder omdat een ICE altijd al 70% van hrt opgewekte vermogen als warmte naar buiten stuurt.

Ik denk dat er minder accu's kapot gaan dan motorblokken. En ja, een nieuwe motor is vast goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Himalaya schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:52:
[...]

Waarom zou een Nederlandse belastingmaatregel die slechts voor een subset van mensen van toepassing is een hinder moeten zijn voor een technologische verbetering?
Wat boeit mij dat hoe dat opgelost wordt, ik zou het op het asociale af vinden als iemand vindt dat dat een reden is om V2L te verbieden.

Dat is hetzelfde argument als "hoe verbied je mensen met een tankpas om een jerrycan te vullen en die thuis in de auto van de vrouw te gooien".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 18:31
janne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:59:
Een ICE gebruikt in de winter ook wat meer. Dat merk je minder omdat een ICE altijd al 70% van hrt opgewekte vermogen als warmte naar buiten stuurt.

Ik denk dat er minder accu's kapot gaan dan motorblokken. En ja, een nieuwe motor is vast goedkoper.
7k is een "nieuwe" gereviseerde batterij voor een Model 3 toch?
Nieuwe motor ben je ook al zo de helft aan kwijt.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maasluip schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:16:
[...]

Waarom zou een Nederlandse belastingmaatregel die slechts voor een subset van mensen van toepassing is een hinder moeten zijn voor een technologische verbetering?
Wat boeit mij dat hoe dat opgelost wordt, ik zou het op het asociale af vinden als iemand vindt dat dat een reden is om V2L te verbieden.
Er zijn inderdaad veel zaken waarmee mensen de boel kunnen tillen of de belasting benadelen. Dan kan het memoboard bij Appie ook wel weg, want daar zie ik vaak advertenties staan van 'hulp in de huishouding aangeboden'. Denk dat de meesten daarvan ook geen belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Rzaan schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:30:
[...]

Er zijn inderdaad veel zaken waarmee mensen de boel kunnen tillen of de belasting benadelen. Dan kan het memoboard bij Appie ook wel weg, want daar zie ik vaak advertenties staan van 'hulp in de huishouding aangeboden'. Denk dat de meesten daarvan ook geen belasting betalen.
Dat zal vast, maar dat betekend niet dat net als die jerrycan vullen met de zakelijk pas er niets van gevonden wordt. Zo kun je alles platslaan.

Een auto als thuisaccu gebruiken heeft gewoon aan alle kanten implicaties, technisch en organisatorisch. Reken er dus maar niet op dat dit (eventuele proefwijk oid uitgezonderd) binnen enkele jaren gemeengoed gaat worden. V2L is veel eenvoudiger te realiseren en kun je bij diverse modellen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:20:
[...]

Dat zal vast, maar dat betekend niet dat net als die jerrycan vullen met de zakelijk pas er niets van gevonden wordt. Zo kun je alles platslaan.

Een auto als thuisaccu gebruiken heeft gewoon aan alle kanten implicaties, technisch en organisatorisch. Reken er dus maar niet op dat dit (eventuele proefwijk oid uitgezonderd) binnen enkele jaren gemeengoed gaat worden. V2L is veel eenvoudiger te realiseren en kun je bij diverse modellen vinden.
Hoe gaat de auto V2L onderscheiden van V2G/V2H als de infra het eenmaal toe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Himalaya schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:20:
[...]

Nee, het tegenovergestelde juist van platslaan. Hoe een groep leaserijders het met hun baas en de belasting regelt, is aan hen. Daar hoeft de rest van Nederland toch niet onder te lijden? Je moet nu ook aan de belasting doorgeven wat je zakelijk rijdt of niet. Kun je ook frauderen.
Dat het technisch nog een hindernissenbaan is, snap ik. Maar alle andere zaken lijken me geen grote belemmeringen. Nu sta ik nergens meer van versteld in dit land, dus wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07

Jammer maar gegokt en (licht) verloren dan met die private lease. Je koopt gemak maar betaalt met minder controle/flexibiliteit.

Het gaat verreweg het goedkoopst zijn die lease gewoon uit te rijden. Je staat anders toch al 9k in de min, dan nog een leuke wagen kopen voor ~15k ofzo en je zit er alweer voor 24k in t.o.v. nu gewoon op je bankrekening houden. Is alleen aan rente al 40 euro per maand die je dan niet krijgt indien spaarrente dan 2% is.

Je onderschat echt totaal wat een auto kost. Mijn EV schrijft waarschijnlijk zo rond de 2 tot 3k af per jaar en dan rij ik al goedkoop. Doe daar wegenbelasting (weinig) , verzekering en wat onderhoud bij en ik ga makkelijk naar 4 tot 5k per jaar. En dat op een auto van 14k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01:53
Misschien is het tijd om mijn auto op satan-sap aan de kant te zetten. Na de aanschaf van een nieuwe tent is het gewoon irritant om de huidige auto tijdens het kampeerseizoen als pakezel te gebruiken. Bank plat, overal spullen achter, onder en tussen. Nee; dat is niet mijn ding om dat 2, 3x per maand te doen.

Dus ondanks dat er hooguit 1x per jaar iemand achterin zit, is de Golf 7.5 5d hatchback te klein. De kofferruimte zou net een tikkie breder en dieper mogen zijn.

In het verleden heb ik EVs nooit serieus genomen door de beperkingen met het laden en de beperkte range. Maar de status quo is een stuk gunstiger. Veel meer snelladers en nu ook ruimte op eigen terrein om te laden. En vakanties? Die gaan naar het noorden en buiten het hoogseizoen. Dus ook dan is de kans op drukte een stukje kleiner dan richting het zuiden in het hoogseizoen. Combineer dat met een rijtijd van een uur of 3 na een half uurtje laden, dan is wat vaker stoppen wel te overzien.

Aantal kilometers per jaar 10.000. Waarvan het overgrote deel gewoon thuis geladen kan worden. Een paar keer per jaar zal er 5 minuten aan de snellader gestaan worden in Nederland. En op vakantie zal er 1500 a 2000km via een duurdere lader, publiek geladen worden.

Ik schat dat lokale kilometers vs lange afstand 50/50 is. Dus daar is veel winst te behalen voor het milieu. Ik had niet in de gaten dat er toch best wat lokale kilometers op benzine gereden worden terwijl de auto toch heel de week stil staat en alles te voet of op de fiets gedaan wordt.

Maar ik kom niet verder dan twee modellen op mijn shortlist met een budget van 40k euro en mijn eisenlijst.

- Polestar 2
- BMW i4

Eisen:
- In 30 minuten 300km laden als het nodig is, althans dat heb ik zelf verzonnen met nul ervaring.
- Ik moet er blij van worden... :+ Een auto moet iets meer zijn dan een vervoersmiddel. Dat heeft niet persee iets met vermogen of acceleratie te maken maar meer met de algehele beleving. Waar vermogen en rijgedrag deel van uitmaken.
- Geen SUV-achtige, hierdoor valt 95% af
- Donkere hemelbekleding
- Adaptive cruise control
- Trekhaak, fietsendrager

Wensen:
- Creature comforts ;)

De oplettende lezer ziet dat een Tesla Model 3 ontbreekt. Twee redenen; sedan kofferbak, dus onhandig met kamperen. En hoewel ik de Highland echt een mooie auto vind om te zien heb ik een negatieve associatie met de Model 3 sinds de lease-hype in 2019.

Schiet maar op mijn overpeinzingen. Wat zie ik over het hoofd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:15:
Misschien is het tijd om mijn auto op satan-sap aan de kant te zetten. Na de aanschaf van een nieuwe tent is het gewoon irritant om de huidige auto tijdens het kampeerseizoen als pakezel te gebruiken. Bank plat, overal spullen achter, onder en tussen. Nee; dat is niet mijn ding om dat 2, 3x per maand te doen.

Dus ondanks dat er hooguit 1x per jaar iemand achterin zit, is de Golf 7.5 5d hatchback te klein. De kofferruimte zou net een tikkie breder en dieper mogen zijn.

In het verleden heb ik EVs nooit serieus genomen door de beperkingen met het laden en de beperkte range. Maar de status quo is een stuk gunstiger. Veel meer snelladers en nu ook ruimte op eigen terrein om te laden. En vakanties? Die gaan naar het noorden en buiten het hoogseizoen. Dus ook dan is de kans op drukte een stukje kleiner dan richting het zuiden in het hoogseizoen. Combineer dat met een rijtijd van een uur of 3 na een half uurtje laden, dan is wat vaker stoppen wel te overzien.

Aantal kilometers per jaar 10.000. Waarvan het overgrote deel gewoon thuis geladen kan worden. Een paar keer per jaar zal er 5 minuten aan de snellader gestaan worden in Nederland. En op vakantie zal er 1500 a 2000km via een duurdere lader, publiek geladen worden.

Ik schat dat lokale kilometers vs lange afstand 50/50 is. Dus daar is veel winst te behalen voor het milieu. Ik had niet in de gaten dat er toch best wat lokale kilometers op benzine gereden worden terwijl de auto toch heel de week stil staat en alles te voet of op de fiets gedaan wordt.

Maar ik kom niet verder dan twee modellen op mijn shortlist met een budget van 40k euro en mijn eisenlijst.

- Polestar 2
- BMW i4

Eisen:
- In 30 minuten 300km laden, althans dat heb ik zelf verzonnen met nul ervaring.
- Ik moet er blij van worden... :+ Een auto moet iets meer zijn dan een vervoersmiddel. Dat heeft niet persee iets met vermogen of acceleratie te maken maar meer met de algehele beleving. Waar vermogen en rijgedrag deel van uitmaken.
- Donkere hemelbekleding

Wensen:
- Creature comforts ;)

De oplettende lezer ziet dat een Tesla Model 3 ontbreekt. Twee redenen; sedan kofferbak, dus onhandig met kamperen. En hoewel ik de Highland echt een mooie auto vind om te zien heb ik een negatieve associatie met de Model 3 sinds de lease-hype in 2019.

Ik vind 40k uitgeven om 10k per jaar te rijden behoorlijk veel. Ik zou zeker tweedehands zoeken en misschien je drempel wat lager leggen, of gewoon wat langer met de Golf blijven rijden.
Als je plaats te kort komt op vakantie kan je misschien een trekhaakkoffer overwegen voor die paar trips per jaar.
Ik ben ook een dikke voorstander van EV, maar vind altijd dat de uitgaven een beetje in verhouding moeten zijn.

Als ik puur naar je specs kijk, dan kan de VW id7 er nog bij, maar geen idee of je die al kan vinden voor 40k of minder.
En als het kleiner mag, dan de Renault 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Ik vind 40k uitgeven om 10k per jaar te rijden behoorlijk veel. Ik zou zeker tweedehands zoeken en misschien je drempel wat lager leggen, of gewoon wat langer met de Golf blijven rijden.
Als je plaats te kort komt op vakantie kan je misschien een trekhaakkoffer overwegen voor die paar trips per jaar.
Ik ben ook een dikke voorstander van EV, maar vind altijd dat de uitgaven een beetje in verhouding moeten zijn.

Als ik puur naar je specs kijk, dan kan de VW id7 er nog bij, maar geen idee of je die al kan vinden voor 40k of minder.
En als het kleiner mag, dan de Renault 5.
De ID.7 Tourer heb ik zeker bekeken want mooi maar viel af omdat ik 'm gewoon te groot vind en daarnaast sowieso te duur, centenkwestie. O-) Gaat gebruikt richting de 50.000 euro zoals ik 'm zou willen. De R5 vind ik briljant maar we hebben geen twee auto's nodig. Een gele en blauwe R5 op de oprit. O+ Jammer dat ze te klein zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
De M3 heeft serieus veel inhoud. Ook daar kan de bank plat. Je kan achter in grote tas kwijt onder de ‘normale’ kofferbak. Die al erg diep is. In de frunk past ook een grote tas. Zou ‘m zeker niet afschrijven. Sterker nog, voor kamperen juist ideaal om een grote frunk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:25

- Polestar 2
- BMW i4

Eisen:
- In 30 minuten 300km laden als het nodig is, althans dat heb ik zelf verzonnen met nul ervaring.
- Donkere hemelbekleding

Wensen:
- Creature comforts ;)

De i4 en polestar 2 zijn beiden volgens mij niet groter dan de golf wat betreft ruimte.

Ik kom toch ook op de ID7, misschien wat langer maar als RWD wel heel goede draaicirkel.
Ook beter voor de comfort creatures, en toch ook nog wel sportief indien DCC.

i4 is natuurlijk wat sportiever, maar ook nog wel comfortabel.
Polestar 2 en model 3 (pre highland) zijn echt minder comfortabel. Model 3 highland eventueel wel een optie imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:33

- Polestar 2
- BMW i4

Eisen:
- Donkere hemelbekleding

Wensen:
- Creature comforts ;)

Het is wat dat betreft nét jammer dat je "suv achtig" afschrijft, want de huidige Y (of 3) doet het allemaal, is écht heel ruim van binnen, en is relatief tot zijn formaat ook echt gewoon fors zuinig.
Ruim zuiniger dan een Polestar 2 of een i4, die van binnen gewoon kleiner zijn.
Is standaard behoorlijk luxe aangekleed met allerlei zaken waar je elders (Fors) geld voor moet neerleggen.

En als je wil kun je er zelfs heel goed in kamperen met de kampeermodus, luchtbedje achterin en gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:49

- Polestar 2
- BMW i4

Eisen:
- Donkere hemelbekleding

Wensen:
- Creature comforts ;)

Kia EV6 misschien een optie? Is geen SUV, maar een crossover en kan razendsnel laden aaan de snellader 10-80% in 18 minuten en heeft een grote kofferbak en als je RWD neemt een frunk van 52 liter.
Ook handig met kamperen is dat de auto V2L heeft waardoor je een koffiezetapparaat of elektrische barbecue aan kan sluiten en de auto als accu kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sonicfreak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Kia EV6 misschien een optie? Is geen SUV, maar een crossover en kan razendsnel laden aaan de snellader 10-80% in 18 minuten en heeft een grote kofferbak en als je RWD neemt een frunk van 52 liter.
Ook handig met kamperen is dat de auto V2L heeft waardoor je een koffiezetapparaat of elektrische barbecue aan kan sluiten en de auto als accu kan gebruiken.
Lijkt me niet verkeerd idd.
Maar dan kan de Ioniq5 ook denk ik, en die is wat langer op de markt, dus met wat geluk ook wat goedkoper 2dehands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
STIMPPYYY schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:55:
De M3 heeft serieus veel inhoud. Ook daar kan de bank plat. Je kan achter in grote tas kwijt onder de ‘normale’ kofferbak. Die al erg diep is. In de frunk past ook een grote tas. Zou ‘m zeker niet afschrijven. Sterker nog, voor kamperen juist ideaal om een grote frunk te hebben.
Het gaat niet zozeer om de inhoud maar om de opening van een sedan. De kofferruimte zal groot genoeg zijn inderdaad. Maar ik zoek dus een stationwagen of sedan-achtige waarbij de achterruit ook omhoog gaat. En ik kom geen Model 3's tegen binnen budget met donkere hemelbekleding. Los van dat het toch echt geen Tesla wordt.
mitsumark schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

De i4 en polestar 2 zijn beiden volgens mij niet groter dan de golf wat betreft ruimte.

Ik kom toch ook op de ID7, misschien wat langer maar als RWD wel heel goede draaicirkel.
Ook beter voor de comfort creatures, en toch ook nog wel sportief indien DCC.

i4 is natuurlijk wat sportiever, maar ook nog wel comfortabel.
Polestar 2 en model 3 (pre highland) zijn echt minder comfortabel. Model 3 highland eventueel wel een optie imo.
Een i4 en Polestar zijn natuurlijk wel groter dan een Golf 5d hatchback qua bruikbare bagageruimte. (dat wil zeggen, onder de hoedenplank) En het hoeft geen verhuiswagen te worden. Het hoeft maar net iets groter te zijn in de breedte en er zit gewoon meer lengte in de kofferbak van een sedan. Maar misschien heb ik het mis. Ik zal eens met een rolmaat aan de slag gaan.
Mar.tin schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Het is wat dat betreft nét jammer dat je "suv achtig" afschrijft, want de huidige Y (of 3) doet het allemaal, is écht heel ruim van binnen, en is relatief tot zijn formaat ook echt gewoon fors zuinig.
Ruim zuiniger dan een Polestar 2 of een i4, die van binnen gewoon kleiner zijn.
Is standaard behoorlijk luxe aangekleed met allerlei zaken waar je elders (Fors) geld voor moet neerleggen.

En als je wil kun je er zelfs heel goed in kamperen met de kampeermodus, luchtbedje achterin en gaan.
Een Tesla wordt het gewoon echt niet. Daar heb ik mijn redenen voor en dat was al voor de bromance tussen Trump en Musk. En een SUV-achtige ook gewoon echt niet.
[...]

V2L had ik nog niet eens bij stilgestaan. Hoewel de campings waar we komen auto's op de tentplekken niet toestaan is het een doordachte opmerking.

De EV6 laadt echt razendsnel zeg, 1050km/u volgens de specs. En vanaf de GT-line ook met donkere hemelbekleding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:02:
En vanaf de GT-line ook met donkere hemelbekleding.
Je weet in ieder geval duidelijk wat je wil; wat een specifieke eisen :P

Ik zou niet eens weten wat de kleur van de hemelbekleding van mijn auto is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
assje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Zat net precies hetzelfde te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Lijkt me niet verkeerd idd.
Maar dan kan de Ioniq5 ook denk ik, en die is wat langer op de markt, dus met wat geluk ook wat goedkoper 2dehands.
Dat is ook een optie inderdaad, maar dat is wat meer een SUV dan de EV6. Dan zou Ioniq 6 nog kunnen misschien, maar dat is net als de Model 3 een sedan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
assje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Tsjah, anderen willen juist een panoramadak omdat het lekker licht is in de auto. Ik wil juist het omgekeerde. :)

In de buurt staat een EV6 GT. Kost je flink wat range maar ik ga toch maar eens kijken. Iets boven budget maar wel genoeg vermogen. Maar misschien ook wel een rijbewijsversnipperaar. :o Aan de andere kant kan de Golf dat ook al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Tsjah, anderen willen juist een panoramadak omdat het lekker licht is in de auto. Ik wil juist het omgekeerde. :)

In de buurt staat een EV6 GT. Kost je flink wat range maar ik ga toch maar eens kijken. Iets boven budget maar wel genoeg vermogen. Maar misschien ook wel een rijbewijsversnipperaar. :o Aan de andere kant kan de Golf dat ook al zijn.
EV6 is echt een fijne auto. Ik rijd de instapper dus de EV6 Light met lichte hemelbekleding ;), maar wat een genot is het om in te rijden. Snelladen op vakantie is geweldig, voordat je klaar bent met de plaspauze is de auto alweer voldoende opgeladen om verder te rijden. Je hebt bij wijze van spreken niet eens tijd om af te schudden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]
Kan jij zulke hoge wattages aan?
Ik heb een hybride (Ford Explorer PHEV) maar daar is het wattage erg beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Kia EV6 kan 3600 Watt aan met V2L.

Zie https://ev-database.org/nl/auto/3028/Kia-EV6-Long-Range-2WD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Moet het nieuw zijn? Anders misschien iets van een Xpeng of Zeekr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Heeft de V2L dan? :?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet niet of je het zo moet noemen, maar er zit een stopcontact in.
Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic