• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:14
Naafkap schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Ach, ik heb zelf ervaring met de 1.2 puretech. Prima blok en toen bleek dat de riem niet goed meer was, is deze zonder problemen kosteloos vervangen. Dat van de boordladers, akkoord dat ze er in het begin niet goed mee omgingen. Nu is dat gelukkig anders. Ga eens bij Kia/hyundai kijken hoe het gaat met de boordladers. Of bij de problemen met tractiebatterijen bij VAG-auto’s. 12V problemen bij Toyota. Ja Toyota. Inefficiënte motoren bij Volvo EV’s. Overal is er wel wat.
En weer gaat het alleen om de boordlader. Makkelijk praten als je zelf niet het gezeur van zo’n auto heb. Ook leuk om 40k euro voor een auto af te tikken en dan maanden niks ermee te kunnen. Bij ons ging inderdaad als eerst de boordlader. Bijna een maand bij de dealer gestaan. Leenauto een Fiat panda, leuk als je van een full option auto komt en naar een simpel barrel gaat met alleen airco. Daarna ging de versnellingspook. Met pijn en moeite bij de dealer gekomen, ging steeds naar stand N. Gelukkig niet naar P, want dan stond je gewoon stil. Weer 2 weken bij de dealer gestaand. Vervolgens diverse elektrische storingen, weer steeds dagen bij de dealer. Weer steeds de Panda. Vervolgens ging in hartje zomer de airco compressor. Weer 3 weken bij de dealer, waren bang dat ie niet zou koelen als hij aan het laden was. Uiteindelijk viel het mee en mocht ie weer terug, maar geruime tijd in de bloedhitte gereden zonder airco. En steeds kwamen wij met iets en kwamen er achter elkaar auto’s binnen met dezelfde problemen. After sales persoon was daar uiteindelijk ook heel eerlijk in.

Ja elke auto heeft wel wat, maar zoveel problemen bij de hele serie EV’s van Peugeot, Citroën, Opel waren allemaal terug te voeren op hele zwakke onderdelen. Inefficientie vind ik dan een heel ander soort probleem dan dit soort defecten overigens.

Stellantis is qua klantenbeleving mi gewoon slecht. De app was zeer beroerd, nooit verbetering ingekomen. Voorheen een Grandland gehad. Deze werd gewoon geleverd zonder internet terwijl er nog Opel Onstar op had moeten zitten. Was er gewoon uitgelaten, niks voor in de plaats gegeven. Dat heb ik bij Volvo en BMW nog nooit meegemaakt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Naafkap schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:56:
Ga eens bij Kia/hyundai kijken hoe het gaat met de boordladers.
Heb ik gedaan (rij sinds begin 2019 met Hyundai en Kia).
Met de eerste (Kona EV) geen issues gehad.
Met de tweede (e-Niro) op eigen aangeven een ratel in de gearbox en vervolgens in garantie probleemloos de volledige elektromotor + gearbox vervangen (en een EV6 GT-line als vervangwagen).
Met de derde (EV6 GT-line) na twee jaar de airco stuk en probleemloos de compressor vervangen bij de dealer.
Overal is er wel wat.
Volstrekt mee eens. Maar als er eens wat is hangt het vervolgens van de dealer af hoe het verder in het voordeel van de klant wordt opgelost.
Na bijna 8 jaar elektrisch Hyundai/Kia rijden vooralsnog op dat vlak geen problemen.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:53
Ophidian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ja en dan die app. Hoop dat ze daar wat aan gedaan hebben, want dat was echt schandalig.

We hebben nu onze vierde EV. Alleen met de Stellantis echt veel gedoe gehad. Onder de streep dik 7000 euro aan reparaties, gelukkig grootendeels garantie/coulance. Maar mijn vrouw gruwelt nog steeds van de Panda leenauto die ze steeds meekreeg.
De eerste generatie Corsa e / e-208 was inderdaad niet goed. Komt bij alle merken voor, slechte auto’s. Ook bij Volvo en BMW. Dat is vervelend en je goed recht om daar geen auto’s meer van te kopen. Insinueren dat dit uniek is voor Stellantis en daarmee insinueren dat alle Stellantis-auto’s slecht zijn, is natuurlijk onzin.

• Ophidian
Naafkap schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

De eerste generatie Corsa e / e-208 was inderdaad niet goed. Komt bij alle merken voor, slechte auto’s. Ook bij Volvo en BMW. Dat is vervelend en je goed recht om daar geen auto’s meer van te kopen. Insinueren dat dit uniek is voor Stellantis en daarmee insinueren dat alle Stellantis-auto’s slecht zijn, is natuurlijk onzin.
Ik zei dat ik nooit meer een Stellantis koop en dat ik de klantenbeleving slecht vind. Wat een ander daarmee doet moet hij zelf weten. :)

De problemen met de boordlader zijn overigens nog lang doorgegaan. Zelfs vervangen boordladers die zogenaamd beter waren gaven gewoon een tweede keer de geest.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Volstrekt mee eens. Maar als er eens wat is hangt het vervolgens van de dealer af hoe het verder in het voordeel van de klant wordt opgelost.
Na bijna 8 jaar elektrisch Hyundai/Kia rijden vooralsnog op dat vlak geen problemen.
En hier zit het probleem bij Stellantis. Niet erkennen dat er problemen zijn. Zelfs Radar afleveringen over geweest.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47
Jeetje ik durf bijna mijn “probleem” met mijn vorige Tesla Model Y niet meer te noemen. Die maakte na een paar maanden een raar geluid bij het vertragen. Onder garantie en binnen 1 dag is toen de achterste motor vervangen. Daarbij werd vastgesteld dat de oliepomp ook “out of spec” was, dus die weer een maand later ook binnen 1 dag vervangen. Auto niet kwijt geweest, steeds gewoon met de tram op en neer naar het werk en weer eind van de dag opgehaald. Zo kan het dus ook.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is niet gewoon het grootste issue dat de Stellantis auto’s op EV vlak nergens echt in uitblinken? Worden met relatief kleine accu’s, geen laag verbruik, niet echt snel laden geleverd. Daarnaast zijn er in bijna alle categorieën mbt formaat, ruimte, type auto steeds alternatieven te vinden die het beter doen of hetzelfde maar dan zonder de matige spec-sheet.

Kun je natuurlijk nog verliefd worden op een bepaald design. De Peugeots zou ik nog wel herkennen, maar de overige merken uit hun stal kan ik de designs niet eens echt voor de geest halen. En met iconen als Alfa in is dat best treurig eigenlijk.

• Naafkap
SirLenncelot schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:35:
Is niet gewoon het grootste issue dat de Stellantis auto’s op EV vlak nergens echt in uitblinken? Worden met relatief kleine accu’s, geen laag verbruik, niet echt snel laden geleverd. Daarnaast zijn er in bijna alle categorieën mbt formaat, ruimte, type auto steeds alternatieven te vinden die het beter doen of hetzelfde maar dan zonder de matige spec-sheet.

Kun je natuurlijk nog verliefd worden op een bepaald design. De Peugeots zou ik nog wel herkennen, maar de overige merken uit hun stal kan ik de designs niet eens echt voor de geest halen. En met iconen als Alfa in is dat best treurig eigenlijk.
De 156 pk EV aandrijflijn is juist heel erg zuinig. Maar verder eens hoor, werk aan de winkel voor stellantis. Ik hoop dat ze het redden, de auto’s zien er mooi uit vind ik.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Naafkap schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

De 156 pk EV aandrijflijn is juist heel erg zuinig. Maar verder eens hoor, werk aan de winkel voor stellantis. Ik hoop dat ze het redden, de auto’s zien er mooi uit vind ik.
De aandrijflijn wel maar de auto? ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Naafkap
daemonix schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

De aandrijflijn wel maar de auto? ;)
De e-208 en e-308 met die aandrijflijn scoren als top 5 zuinigste auto’s in de praktijk volgens ADAC.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:08
assje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Ik laad gemiddeld maar 1x per week dus als ik een LPF zou hebben zou het standaard tot 100% worden.

Enige optimalisatie die er dan nog resteert is om dit zo kort mogelijk voor vertrek te doen.
Toen mijn vrouw ermee reed was het dus 1x/week opladen naar 100% inderdaad!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:12
Naafkap schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ik moet altijd een beetje glimlachen als mensen een heel merk of in dit geval een heel concern afschrijven als ze eens een slechte ervaring hebben. Alle merken, ook de premiums, hebben problemen.
Elk bedrijf heeft idd hier en daar een probleem, het gaat er vooral om hoe je daar als bedrijf mee om gaat.

Ik kan er met geen enkele van mijn hersencellen bij dat het 6 maand kan duren om een on board lader te vervangen. Die gaan in elke nieuwe auto…

En bovendien zie je de Stellantis groep op hoger niveau heel bedenkelijke beslissingen nemen. Die zijn echt hun toekomst zwaar aan het hypothekeren. En bovendien zijn ze eigenheden van hun merken compleet aan het weg gooien. Van die boer geen aardappelen voor mij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Naafkap
Tommie12 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Elk bedrijf heeft idd hier en daar een probleem, het gaat er vooral om hoe je daar als bedrijf mee om gaat.

Ik kan er met geen enkele van mijn hersencellen bij dat het 6 maand kan duren om een on board lader te vervangen. Die gaan in elke nieuwe auto…

En bovendien zie je de Stellantis groep op hoger niveau heel bedenkelijke beslissingen nemen. Die zijn echt hun toekomst zwaar aan het hypothekeren. En bovendien zijn ze eigenheden van hun merken compleet aan het weg gooien. Van die boer geen aardappelen voor mij.
Eens hoor. Dat kan inderdaad niet.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09

headout

Oi oi!

Bas van Putten (oa. Autoweek) schreef er een mooie column over. Gratis te lezen:
Het maakt niet uit welke auto je koopt, ze zijn toch allemaal hetzelfde

In de kern is dit het:
Dit alles is het gevolg van het fenomeen platformstrategie, wat inhoudt dat je als autowarenhuis zoveel mogelijk modellen op dezelfde technische grondslag baseert. Onder één concernparaplu produceer je massaal klonen die formeel elkaars concurrenten zijn. Je bespaart kosten en aan de buitenkant ziet toch niemand dat jouw Skoda eigenlijk een Audi of VW is.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maar is het design niet een probleem van de meeste merken tegenwoordig? 15 jaar geleden lachte ik mij kapot om een Chinese kloon van BMW, nu is het BMW die de gedrochten maakt en zelfs de Chinezen het beter doen qua design. How times have changed.

Veruit het beste doet Renault het i.m.o. (for the record: ik rijd geen Renault btw). Leuk design van het recente modellen, 5, 4, Twingo, allemaal mooie verschijningen.

Stellantis, met hun vele gebreken (zeker qua software), levert daarentegen toch wel een paar modellen die er een stuk aantrekkelijker uit zien dan de meute vind ik. Maserati GranTurismo Folgore EV bijvoorbeeld (veel mooier dan een Taycan). Betaalbaarder dan, de e-208 / e-308 (SW) / e-corsa / e-astra, 500e, of de nieuwe grande panda. Allemaal mooier dan bijvoorbeeld elke Tesla / Koreaans / Japanners / en de meeste Duitsers.

Goed, ja, qua software, drivetrain, specs, accu's, etc zijn ze mediocre at best, maar qua design komt er niet zoveel in de buurt (behalve Renault dan).

• Tommie12
Bartjuh schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:58:
[...]

Maar is het design niet een probleem van de meeste merken tegenwoordig? 15 jaar geleden lachte ik mij kapot om een Chinese kloon van BMW, nu is het BMW die de gedrochten maakt en zelfs de Chinezen het beter doen qua design. How times have changed.

Veruit het beste doet Renault het i.m.o. (for the record: ik rijd geen Renault btw). Leuk design van het recente modellen, 5, 4, Twingo, allemaal mooie verschijningen.

Stellantis, met hun vele gebreken (zeker qua software), levert daarentegen toch wel een paar modellen die er een stuk aantrekkelijker uit zien dan de meute vind ik. Maserati GranTurismo Folgore EV bijvoorbeeld (veel mooier dan een Taycan). Betaalbaarder dan, de e-208 / e-308 (SW) / e-corsa / e-astra, 500e, of de nieuwe grande panda. Allemaal mooier dan bijvoorbeeld elke Tesla / Koreaans / Japanners / en de meeste Duitsers.

Goed, ja, qua software, drivetrain, specs, accu's, etc zijn ze mediocre at best, maar qua design komt er niet zoveel in de buurt (behalve Renault dan).
Mooie overwegingen, maar als bij mij technisch iets niet in orde is, of onbetrouwbaar, dan wil ik het niet. Mag nog zo mooi zijn…

Beetje als Alfa Romeo vroeger. Ofwel had je 1 Alfa, en dan nooit meer, ofwel was je stapelverliefd, stekeblind en konden de kosten en onbetrouwbaarheid je aan je reet roesten (dat deden Alfa’s ook nog toen alle andere merken dat onder controle hadden), en bleef je geld verkwisten aan die mooi maar rotslechte auto’s.

Los daarvan, ik ken geen mooie Opels, en Peugeot vind ik ook niet direct mooi design.

De Volvo EX60 heeft voor mij momenteel het mooiste interieur, en de buitenkant kan ik accepteren.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:48
Bartjuh schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:58:
[...]
Allemaal mooier dan bijvoorbeeld elke Tesla / Koreaans / Japanners / en de meeste Duitsers.

Het grappige is dus "mooier" is dus subjectief. Ik vind die Maserati niks, en de andere Stellantis modellen ook niet. Ik vind de Taycan veel mooier. Enige wat ik wel kan waarderen is een Jeep Wrangler, maar die is niet in EV, en erg duur.

De specs zijn dan wel weer "objectief" een stuk slechter. Dus tjah, mensen mogen helemaal zelf weten wat ze mooi vinden, en wat ze niet mooi vinden. Andere mensen vinden weer andere dingen mooi. Uiteindelijk moet degene die de aankoop doet de auto mooi vinden, wat andere mensen van die auto vinden, maakt helemaal niks uit. Het blijft ook maar terugkomen. Maar onze omgeving heeft ook een grote invloed in wat we mooi vinden.

Ik kijk puur naar prijs/kwaliteit en comfort. En ik moet hem mooi vinden. Wat andere mensen van het uiterlijk vinden, maakt me helemaal niks uit.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is allemaal een kwestie van smaak, maar ik vind wel dat een model eigenlijk wel een eigen smoel moet hebben. Het is nu grotendeels eenheidsworst en heel veel jatwerk, ik heb moeite om daartussen iets écht mooi te vinden.
Je krijgt nu bijna dat je juist de excentrieke modellen mooier gaat vinden omdat die een wat eigen karakter hebben in plaats van het uitwisselbare gevoel, terwijl je die vroeger wellicht niet eens mooit gevonden zou hebben. Subjectiever krijg je het bijna niet. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33
Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:38:
Het is allemaal een kwestie van smaak, maar ik vind wel dat een model eigenlijk wel een eigen smoel moet hebben. Het is nu grotendeels eenheidsworst en heel veel jatwerk, ik heb moeite om daartussen iets écht mooi te vinden.
Je krijgt nu bijna dat je juist de excentrieke modellen mooier gaat vinden omdat die een wat eigen karakter hebben in plaats van het uitwisselbare gevoel, terwijl je die vroeger wellicht niet eens mooit gevonden zou hebben. Subjectiever krijg je het bijna niet. :P
Kan ik me wel in vinden. De net aangekondigde Audi ID3 Neo A2 e-tron vind ik om die reden op de eerste beelden ook niks. Het is teveel eenheidsworst.
Juist de retro Renaults (4/5/Twingo) vind ik weer hartstikke leuk om die reden. De 4 en 5 delen het platform maar hebben toch een heel eigen uitstraling. Meer van dat graag.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nu is de A2 altijd een vreemde geweest wat dat betreft maar eens, dit spreekt niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Als je een fijn rijdende EV wilt als tweede auto dan kan ik van harte de VW e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e aanraden. Wij rijden de Seat en dat is toch een heel fijn rijdende auto voor een A-segmenter.
Wij kijken hier nu ook naar maar ik maak me wat zorgen over de Skoda Connected services. Die dingen komen met een MOD1 modem, maar 2G/3G wordt overal uitgefaseerd. Mijn vrouw draait vaker nachtdiensten in de zorg en zeker in de winter is het erg fijn als de auto niet compleet dicht zit als je naar huis wil.

Volgens Skoda is MOD1 niet affected, maar ik zou graag de specs van dat modem willen weten ipv dat ik straks een (nog steeds behoorlijk) prijzige 2e hands Citigo e-iV heb waarbij slimme functies verloren gaan.

Mijn boefje is liev!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 07:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben ook van plan de overstap naar volledig elektrisch te maken. Onze 2e auto is al volledig elektrisch (Corsa-e) en dat bevalt heel goed (de auto goed, elektrisch rijden ook, de app uiteraard niet :)).

Mijn reis gaat van een hybride Niro naar een PHEV Kuga (Vignale) naar een BEV dus nu. Wat ons de laatste jaren wat tegenhield, was dat we 2x per jaar op wintersport gingen in de Alpen. Ongetwijfeld koudwatervrees, maar ook niet meer van toepassing nu we het wintersporten in Scandinavië hebben ontdekt. In de zomer ben ik ook veel in de Alpen, maar dat is zeker te doen met een BEV.

We zijn met zijn tweeën, maar hebben wel wat ruimte nodig. Twee golftassen, trolleys en dan nog tassen/koffers…Dan kom je op ongeveer het formaat van de Kuga uit :). Zoals gezegd, dat was een Vignale, dus echt elke optie zit erop en dat bevalt wel. Dan komen uiteraard de Chinezen snel om de hoek kijken. Bijv een Geely X5. Maar misschien ook wel een Q4 etron (met minder opties, maar iets minder is niet heel erg)? Of, onze huurauto in Noorwegen, een BZ4X…Die reed ook heel fijn en heeft ruimte zat…

Met het merk Skoda heb ik niets, verder maakt het merk me niet zoveel uit. Ik vind het fijn als er goede audio in zit, maar ik vond het standaard geluid systeem in mijn V60 (voor de Niro) ook prima. De Niro was een tikje minder. De Kuga heeft een premium systeem wat prima is. De Corsa van mijn vriendin is weer net wat minder.

Ik heb een oprit, een laadpaal, zonnepanelen, dynamisch contract, werk veel thuis dus al die vinkjes kan ik zetten :). Mijn woon-werk is lokaal, mijn golfclub red ik nu elektrisch heen en terug met de PHEV, maar andere banen die ik speel zijn soms verder en ik moet zo nu en dan richting Tilburg, wat ik ook graag zonder te laden zou doen. Al met al volgens mij een prima use case om nu over te stappen.

Tot nu toe heb ik, sinds het stoppen met een auto van de zaak, private lease gereden. Terugkijkend, zeker met de Kuga, was dat financieel een uitstekende keus (zeker met de rentederving die een contante aankoop met zich meebrengt), dus dat zou voor nu ook prima zijn. Nieuw of occasion, dat maakt me niet zoveel uit. Een optie is ook om een goede occasion te kopen, maar dan zou ik niet veel meer dan 30k willen uitgeven.

Ik ga dus hier maar eens goed teruglezen :D

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:23
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:46:
Ik ben ook van plan de overstap naar volledig elektrisch te maken. Onze 2e auto is al volledig elektrisch (Corsa-e) en dat bevalt heel goed (de auto goed, elektrisch rijden ook, de app uiteraard niet :)).

Mijn reis gaat van een hybride Niro naar een PHEV Kuga (Vignale) naar een BEV dus nu. Wat ons de laatste jaren wat tegenhield, was dat we 2x per jaar op wintersport gingen in de Alpen. Ongetwijfeld koudwatervrees, maar ook niet meer van toepassing nu we het wintersporten in Scandinavië hebben ontdekt. In de zomer ben ik ook veel in de Alpen, maar dat is zeker te doen met een BEV.

We zijn met zijn tweeën, maar hebben wel wat ruimte nodig. Twee golftassen, trolleys en dan nog tassen/koffers…Dan kom je op ongeveer het formaat van de Kuga uit :). Zoals gezegd, dat was een Vignale, dus echt elke optie zit erop en dat bevalt wel. Dan komen uiteraard de Chinezen snel om de hoek kijken. Bijv een Geely X5. Maar misschien ook wel een Q4 etron (met minder opties, maar iets minder is niet heel erg)? Of, onze huurauto in Noorwegen, een BZ4X…Die reed ook heel fijn en heeft ruimte zat…

Met het merk Skoda heb ik niets, verder maakt het merk me niet zoveel uit. Ik vind het fijn als er goede audio in zit, maar ik vond het standaard geluid systeem in mijn V60 (voor de Niro) ook prima. De Niro was een tikje minder. De Kuga heeft een premium systeem wat prima is. De Corsa van mijn vriendin is weer net wat minder.

Ik heb een oprit, een laadpaal, zonnepanelen, dynamisch contract, werk veel thuis dus al die vinkjes kan ik zetten :). Mijn woon-werk is lokaal, mijn golfclub red ik nu elektrisch heen en terug met de PHEV, maar andere banen die ik speel zijn soms verder en ik moet zo nu en dan richting Tilburg, wat ik ook graag zonder te laden zou doen. Al met al volgens mij een prima use case om nu over te stappen.

Tot nu toe heb ik, sinds het stoppen met een auto van de zaak, private lease gereden. Terugkijkend, zeker met de Kuga, was dat financieel een uitstekende keus (zeker met de rentederving die een contante aankoop met zich meebrengt), dus dat zou voor nu ook prima zijn. Nieuw of occasion, dat maakt me niet zoveel uit. Een optie is ook om een goede occasion te kopen, maar dan zou ik niet veel meer dan 30k willen uitgeven.

Ik ga dus hier maar eens goed teruglezen :D
Ik vind eigenlijk dat je geen auto zou moet kiezen op basis van de twee keer per jaar dat je een paar volgeladen lange ritten maakt.. Je kunt ook voor de vakanties een auto huren en de andere 50 weken een kleinere auto rijden. Een Corsa-e bijvoorbeeld. ;)

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Of-Aaargh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:04:
Ik vind eigenlijk dat je geen auto zou moet kiezen op basis van de twee keer per jaar dat je een paar volgeladen lange ritten maakt.. Je kunt ook voor de vakanties een auto huren en de andere 50 weken een kleinere auto rijden. Een Corsa-e bijvoorbeeld. ;)
Een sympathiek idee maar een paar weken een auto huren kost al snel meer dan het verschil in kosten van een grotere auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Ook wel eens over gedacht hoor, maar in een Corsa-e passen helaas niet echt 2 golftassen/trolleys voor onze tripjes naar de golfbaan en ik denk dat de twee racefietsen die we regelmatig ergens heen slepen ook niet passen :).

Het PHEV stuk was idd voor de vakanties, maar dat is echt niet meer nodig.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[...]

Wanneer iemand een auto wil uitzoeken en aangeeft voor bepaalde edge cases ook geschikt te willen zijn komen er altijd dit soort opmerkingen. Goed bedoeld, maar helpt niet.
Een auto huren is duur, hij moet beschikbaar zijn, maar dat is nog te overleven.

Het belangrijkste is dat mensen die al moeite steken in het goed bekijken welke auto aan hun wensern voldoet dit dan ook gewoon op vakantie kunnen hebben. Dan kies je een lekkere wagen die je bevalt met alle opties die je wilt, inclusief die genoemde goede audio, je weet precies hoe hij rijdt en hoe alles werkt. En dan moet je voor de meest lange en intensieve ritten ineens iets anders gaan rijden waarvan alles nieuws is en je maar moet afwachten of het aansluit bij wat je zelf zou kiezen. Vakanties zijn nog wel de momenten dat ik het meest geniet van mijn auto omdat je er dan vele uren gebruik van maakt en dan is het extra fijn als je een fijne auto hebt.

Om eerlijk te zijn ken ik in het echte leven ook niemand die daadwerkelijk structureel met een huurauto op vakantie gaat in plaats van de eigen auto. Ik ken wel voorbeelden waar het incidenteel eens gebeurd is, een auto lenen omdat ineens aanhang mee moest of wat dan ook.
Online zie ik het veel vaker langs komen, al vraag ik mij dan sterk af of die mensen het dan zelf ook daadwerkelijk structureel doen of dat het meer een principedingetje is.

Hoe dan ook, het gros van de mensen wil gewoon graag een primaire auto die in alles kan voorzien wat zij in hun gewone leven tegen komen. Ook de minder voorkomende scenario's wil men gewoon graag lekker in hun eigen bolide kunnen doen. Je investeert niet voor niets een hoop tijd en geld om iets te vinden wat aan al je eisen voldoet, dan moet hij ook alles kunnen wat je wilt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Ik huur alleen een auto als ik ver weg op vakantie ga en eerst minstens 1000-2000km vlieg, en dan is een auto in de 'Golf' klasse meestal meer dan voldoende.

Vakantieritten zijn makkelijk 20-30% van de jaarlijkse afstand waarvoor we de auto gebruiken, en dan wil ik juist maximaal comfort en een auto die groot genoeg is voor comfortbagage (koelkast, stoeltjes, wandel en sportschoenen, en net die dingen mis ik als ik vlieg+huur.

Voor de rit van 25 km naar het werk, of 3 km naar de supermarkt zou een Dacia Spring ook goed zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:36:
Voor de rit van 25 km naar het werk, of 3 km naar de supermarkt zou een Dacia Spring ook goed zijn.
Die hebben we proefgereden (voor mijn vriendin) en eerlijk gezegd vond ik die paar km al te lang, iets meer comfort vind ik wel fijn, zelfs voor die korte stukjes.

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 06-08-2026 09:40 ]

• ephymerous
  • Laatst online: 08:16
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Een auto huren is duur, hij moet beschikbaar zijn, maar dat is nog te overleven.
En de rest van het jaar rijd je in een klein gebakje met dito comfort en veiligheid :X

XXXVI

• Tommie12
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Ook wel eens over gedacht hoor, maar in een Corsa-e passen helaas niet echt 2 golftassen/trolleys voor onze tripjes naar de golfbaan
Los daarvan kom je niet aan bij een golfbaan met een Corsa, dat moet iets "Premium" zijn, liefst een Jag of Range Rover.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

Los daarvan kom je niet aan bij een golfbaan met een Corsa, dat moet iets "Premium" zijn, liefst een Jag of Range Rover.
Dat valt gelukkig op veel plekken wel mee en los daarvan: dat interesseert me niet zo :). Maar het is wat @Gonadan zegt: ook de langere ritten zijn ergens gewoon heel fijn in je eigen auto. Maar linksom of rechtsom: ik vind zelf een kleine auto niet handig, los van de vakanties. Waar anderen een grote auto willen om hun kroost te vervoeren, wil ik ruimte voor mijn hobbies :D.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
@ZieMaar!
Ook een ID.7 Tourer overwogen?
Heerlijke reiswagen en golfclubs passen er makkelijk in. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
JB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:40:
[...]

Wij kijken hier nu ook naar maar ik maak me wat zorgen over de Skoda Connected services. Die dingen komen met een MOD1 modem, maar 2G/3G wordt overal uitgefaseerd. Mijn vrouw draait vaker nachtdiensten in de zorg en zeker in de winter is het erg fijn als de auto niet compleet dicht zit als je naar huis wil.

Volgens Skoda is MOD1 niet affected, maar ik zou graag de specs van dat modem willen weten ipv dat ik straks een (nog steeds behoorlijk) prijzige 2e hands Citigo e-iV heb waarbij slimme functies verloren gaan.
Stel je ook niet teveel voor van die connected functies. Klimatiseren werkt alleen indien de laadkabel aangesloten is volgens mij?
Of ik doe iets niet goed… ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:20:
@ZieMaar!
Ook een ID.7 Tourer overwogen?
Heerlijke reiswagen en golfclubs passen er makkelijk in. ;)
Eigenlijk niet, maar dat is meer onbekendheid. In mijn ogen wel meer een station dan een SUV (of iig de iets hogere zit die ik toch wel prettig vind), maar aangezien de Audi en Volkswagen dealers hier precies hetzelfde zijn zal ik eens een blik werpen.

Ik heb ooit een Passat Variant gehad. Wat een ruimte had ik daar _/-\o_

• JB

JB

Cédric roelt!

Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Stel je ook niet teveel voor van die connected functies. Klimatiseren werkt alleen indien de laadkabel aangesloten is volgens mij?
Of ik doe iets niet goed… ;)
Is dat zo? Dus een timer instellen, heeft alleen zin als de auto aan een stekker zit?

Er staat wat beeldmateriaal online van een man uit Finland. Die heeft het over inbouwen preheater, zodat ie niet zoveel stroom/range kwijt is bij het gebruik van preheating auto zelf :? Voor ons is range geen issue.

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 06-08-2026 10:35 ]

Mijn boefje is liev!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 16:58
[...]

Waarom? Qua verbruik maakt het vrij weinig verschil. Mooi voorbeeld: volgens Real EV database (enigszins betrouwbaar imo) doet een ID.3 162Wh/km en een ID.7 ook 162Wh/km. Bij de bouw worden wat meer grondstoffen verbruikt, maar gedurende de levensduur van de auto scheelt het elkaar niets. Idem voor de openbare ruimte, ze houden allebei één parkeervak bezet.

Door de absurd kleine draaicirkel van de ID-serie is de ID.7 ook prima te gebruiken in de stad, alleen fileparkeren is een ding met bijna 5 meter aan auto ;)

• IvoB2
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

En de rest van het jaar rijd je in een klein gebakje met dito comfort en veiligheid :X
Nou, ik vind de PV5 nu niet precies klein uitvallen.
En voor dagelijks gebruik is - afhankelijk van je eigen wensen en waar je woont - een elektrische deelauto ook een optie. Je moet jaarlijks al meer dan 12000 km doen om duurder uit te komen en je kan, naargelang de behoeften telkens kiezen tussen verschillende auto's (van kleine stadsauto tot PM). En geen gedoe met onderhoud, verzekringen, taksen, afschrijvingen, financiële noodzaak om de auto minstens 10 jaar te rijden, laadpassen,....
En zowat iedere auto is tegenwoordig in normale gebruiksomstandigheden veilig en comfortgevoel is een individueel gegeven waar je een ander weinig raad in kan geven.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd.

• ephymerous
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

En voor dagelijks gebruik is - afhankelijk van je eigen wensen en waar je woont - een elektrische deelauto ook een optie. Je moet jaarlijks al meer dan 12000 km doen om duurder uit te komen en je kan, naargelang de behoeften telkens kiezen tussen verschillende auto's (van kleine stadsauto tot PM). En geen gedoe met onderhoud, verzekringen, taksen, afschrijvingen, financiële noodzaak om de auto minstens 10 jaar te rijden, laadpassen,....
En zowat iedere auto is tegenwoordig in normale gebruiksomstandigheden veilig en comfortgevoel is een individueel gegeven waar je een ander weinig raad in kan geven.

Ieder z’n ding laten we maar zeggen ;)

Wij gebruiken een deelauto als tweede auto omdat we die simpelweg maar 2 of 3x per jaar nodig hebben. Als enige auto zou ik dat echt niet fijn vinden. Maargoed, ieder z’n ding ;)

XXXVI

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Deelauto is goed voor zeer occasioneel gebruik, max 1-2 keer per week, maar eerder 2-3 keer per maand.

En die keuze... dat valt op veel plaatsen nogal tegen. Hier staat via Cambio een aftandse Renault Kangoo (voor als je meer plaats nodig hebt), een Peugeot 208 en Citroen C3. Allemaal rammelbakken, slecht onderhouden en zeker ongeschikt voor langere afstanden, maar dat zal wel aan mijn verwachtingen liggen.

Een PV 5 vind ik dan weer veel te groot. Waarom geen Kia EV5, ID3, ID4, Scenic in die vloten zit... wie zal het zeggen?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-08 16:39
JB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:40:
[...]

Bij onze Seat Mii Electric werkt de Seat app al heel lang niet vanwege een storing. We hebben het meerdere keren gemeld, maar het lukt Seat niet om het op te lossen. Op een gegeven moment werd er gezegd dat het modem vervangen moest worden, maar dat ging flink geld kosten. We hebben het maar zo gelaten want de functionaliteiten van de app missen we niet.

Het enige wat fijn was geweest is het voorverwarmen, maar dat werkt alleen als de auto aangesloten is op de laadpaal. Met voorruitverwarming is dit ook geen gemis. Je kunt ook niet zien hoe vol de accu al is tijdens het laden, maar die functie missen we eerlijk gezegd ook niet. Er valt wel mee te leven. Of dat voor jou ook zo is, kun je zelf het beste bepalen.

Wij hebben voorheen 5 jaar met een Hyundai Ioniq Electric 28 kWh gereden en die had niet eens app ondersteuning. Maar goed, voor ons is de Seat Mii Electric een tweede auto en mijn vrouw mist de app niet.

• Puppetmaster
JB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Is dat zo? Dus een timer instellen, heeft alleen zin als de auto aan een stekker zit?

Er staat wat beeldmateriaal online van een man uit Finland. Die heeft het over inbouwen preheater, zodat ie niet zoveel stroom/range kwijt is bij het gebruik van preheating auto zelf :? Voor ons is range geen issue.
Ik gebruikte eerst alleen een heel beperkte app die alleen werkte in de auto.
Maar ik zie nu dat er idd opties zijn om op de accu te klimatiseren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbWny0g9lNH5r6x6PbxXCt0mzic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQZBib7hOO5mV0KfrwREMf8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL65vTLM6baER4wmx8B14RhPQCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNZsYWoUHdkYj2t7JVrO8NGU.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Eigenlijk niet, maar dat is meer onbekendheid. In mijn ogen wel meer een station dan een SUV (of iig de iets hogere zit die ik toch wel prettig vind), maar aangezien de Audi en Volkswagen dealers hier precies hetzelfde zijn zal ik eens een blik werpen.

Vanwege het accupakket zit je in de ID.7 iets hoger dan normaal, maar hij is niet zo hoog als een echte SUV.
Misschien het proberen waard?

Zeker als je de losse instelbare laadvloer verwijdert heb je hierin ook een zee van ruimte. Ook op de achterbank heerlijk ruim. :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Ik gebruikte eerst alleen een heel beperkte app die alleen werkte in de auto.
Maar ik zie nu dat er idd opties zijn om op de accu te klimatiseren!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja zo lijkt het in ieder geval wel, maar als je net als @Sonicfreak tegen de beperkingen van het modem aanloopt... Daar krijg ik ook nog geen helderheid over. Skoda heeft hun schema met de MOD1 modem in april 2025 op NO staan, maar past later in november alles aan naar YES :? Dus wat ligt daar aan ten grondslag. Verder ook vreemd als een modem defect is, dit niet vanuit garantie oogpunt wordt vervangen. Er zit immers ook 10 jaar Connected Services op. Als VAG te cheap was met een MOD1 modem, dan lossen ze het maar op. Er zijn ook BMWs van 2015 die al 4G aan boord hebben...!

https://www.skoda-auto.co...e0-4d19-a832-0c362b5f7c78

https://www.skoda-auto.co...76-4916-9de3-cb96a5f3c851

Bij de een is het NO bij de ander is het YES?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMOdxvN3hsT9cD1Mhy4OwNpj9c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEoKtCgrW1jJ9fGmKwhzW3yi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rkzAxlWFtRplBteuAHwwS19ceg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcWJYVcQBlTOsrujrGElpkoF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• IvoB2
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:37:
Inderdaad.
Afhankelijk van situatie en woonplaats.
Woon je in de stad (en werk je daar of werk je niet) vlak bij standplaatsen van deelauto's (die allemaal zo goed als nieuw zijn en gaan van een Renault Zoë, e-Corsa over een Renault 5, MG5, Leaf, Mégane/Scénic, Kangoo tot Nissan Evalia) is dat een ander scenario dan wanneer je in de middle of nowhere woont en dagelijks meer dan 100 km moet forenzen om op je werk te geraken en terug en alleen van een aanbieder gebruik kan maken die afdankertjes aanbiedt.

Het scheelt uiteraard ook al een stuk wanneer je een auto alleen gebruikt om occasioneel grotere zaken/meerdere personen van A naar B en terug te vervoeren of wanneer dat ook moet dienen om dagdagelijks naar buiten toe de "standing" te benadrukken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:33 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-08 16:16
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

Leasen is dus sommige maanden goedkoper, sommige maanden duurder. Maar:
  • De Zoë kan ik niet voorverwarmen/voorverkoelen
  • Ik moet er op de fiets heen en als het regent heb ik pech
  • 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
ephymerous schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:37:
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:53:
Inderdaad.
Afhankelijk van situatie en woonplaats.
Of... wat je simpelweg een mooie elektrische wagen vindt die binnen je budget past.
Mij interesseert het amper wat de grootte, of de range, of de laadsnelheid en ga zo maar door, is.
Ik moet 'em mooi vinden en klaar, wat is het leven soms simpel. :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
ZieMaar! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Een no-brainer in dat segment (Kuga) blijft toch wel de Model Y hoor, blijft imho een ijzersterke auto, zeer efficient met prima range, zeer ruim, qua EV klopt er gewoon heel veel aan. En veel leuks voor de Tweaker :) klachten over een app of over integraties heb je bij Tesla niet.
Xpeng heeft sinds kort ook de L03, die is een klein beetje kleiner, maar lijkt ook een goede aanbieding te zijn. Zoek je wat traditionelers, dan is de nieuwe Toyota CHR+ best een prima EV voor een faire prijs.

Mag het wat minder premium, dan zou ik eens bij Leapmotor kijken (B05, minder dan 30k voor 480km wltp, wel iets kleiner).
Wil je juist luxe, dan is de Mazda 6e best een scherpe aanbieding rond dit prijssegment. Mag het nog wat duurder, dan heeft Zeekr bijv. de 7X. Zeker als je nog een beetje range anxiety hebt gaat het snelladen van die auto het wel bij je weghalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-08-2026 17:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
ik rij zelf met een Renault scenic. En ik vond het tijdens de vakantie op afstand starten van de airco wel een leuk voordeeltje van een EV (sommige ICE modellen schijnen het ook te kunnen maar dan moet de motor op afstand gestart worden wat nogal discutabel is en niet overal mag vanwege milieuwetgeving).

Wandeling van het strand naar de geparkeerde auto(in volle zon) was ongeveer 15min. Genoeg tijd om toch bij een iets koelere auto te arriveren.

De airco van de Renault hoor je wel brommen tot op 30m afstand, dat is dan weer iets minder.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:56
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
Ik heb de business case wel eens berekend met deelauto vs. als 2e auto een kleine BEV leasen.

Bij het gemeentehuis hier staan 6 Renault Zoës van MyWheels, voor het gemak ga ik ervan uit dat er altijd wel een beschikbaar is. Ik rij gemiddeld iedere week 1x naar kantoor, 160 km retour. Ik vertrek om 06:00 en ben meestal rond 16:00-17:00 weer terug. Met het Pro-abo van € 25 mag je de huur tot 2 uur inkorten en krijg je 25% korting, standaard zou het tarief voor 10 uur € 113,30 zijn, met Pro-abo gaat daar dus per rit al meer af dus die nemen we er bij - ook omdat ik dan altijd tot 17:00 kan reserveren en de auto om 16:00 weer kan terugzetten als het toch 10u bleek te zijn. Per maand 4-5 keer naar kantoor, kost dus tussen de € 340 (4x, 10u per keer) en € 441 (5x, 11u per keer), plus € 25 voor het abonnement.

Als tegenhanger een Fiat 500e Icon (24 kWh) met 10.000 km/jr, voldoende om 52 keer 160 km te rijden. Incl. panodak, Pack Style, Pack Comfort BEV, Laag eigen risico, Aanvullende verzekering kwam die op € 417,47.

• 52 weken 160 km retour is 8.320 km, dus ik hou nog een kleine 1700 km over waardoor ik desnoods een paar weken 2-3 keer naar kantoor kan zonder hoge extra kosten
Ja, ook ik heb af en toe vakantie, en er zijn weken dat ik niet naar kantoor hoef of dat ik wél de gezinsauto kan pakken, daar staat tegenover dat er ook weken zijn waarin ik juist vaker naar kantoor moet of de auto voor andere ritten kan gebruiken.

Puur financieel ontlopen deelauto en private lease elkaar niet echt in deze situatie, maar als ik de praktische voordelen (niet hoeven fietsen, altijd in een geacclimatiseerde auto instappen) en flexibiliteit meeneem, ga ik toch liever voor die Fiat.
Precies, en dan is jouw voorbeeld niet eens zo’n scherpe aanbieding voor het type auto. Regelmatig zie je aanbiedingen voor rond de 400-450 euro, waarbij je nog een stuk meer auto krijgt dan die 500e.

Absolute no brainer dus, tenzij je vanwege principiële redenen een deelauto wil rijden.

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 20:53
Wij hebben met 5 volwassenen, bagage en een topkoffer een road trip Noorwegen gemaakt. In een byd atto 3,60kW, ongeveer 300 tot 350 kilometer op een volle accu. Noorwegen is max. 80km/pu dus dat helpt, maar heeft ook veel hoogteverschillen. Voor deze trip heb ik de route app abrp gebruikt icm een odb2 dongle voor routeplanning en oplaadplanning. Af en toe een afgrijselijke app maar het werkt wel.geen seconde range anxiety gehad. Zou ik een auto kiezen voor die 2 weken per jaar voor meer range, nee. Meer ruimte, zeker. Maar dat kiezen is super persoonlijk. Fly-drive is in het hoogseizoen van onwijs duur,voor mij geen optie.

Ps Noorwegen is supergoed georganiseerd qua electrische infrastructuur.

Just my 2 cents

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-08 06:57
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.

Pluspunten van Skoda Peaq vinden wij;
- Rijdt 'zuiniger' als in even ver of verder dan de Ioniq op een kleinere accu.
- Ziet er meer uit als een auto en iets minder breed dus makkelijker parkeren
- Minder maandelijkse kosten (verzekering goedkoper, belasting en minder stroomkosten accu helemaal van 0-100% laden is bij Ioniq 9 €5 duurder).

Minpunten Skoda Peaq;
- Vrij nieuw dus welke kinderziektes heeft het
- 7 Volwassenen gaat, maar het is ook niet super comfortabel
- Als je dezelfde functies wil of soortgelijk als op de Ioniq 9 kom je bijna op hetzelfde bedrag uit als de Ioniq 9 'kaal'

Pluspunten Ioniq 9 vinden wij;
- Meer beenruimte omdat ie zo'n 20cm langer is
- Meer functies voor het geld, we hebben een mooie deal gekregen waardoor het verschil met de Peaq ongeveer €5000 is terwijl dat normaal rond de €10000 zou zijn.
- Langer Fabrieksgarantie

Minpunten Ioniq 9;
- Erg groot, vooral in de breedte
- Iccu problemen waar wij wel een beetje bang voor zijn
- Hogere maandlasten

• IvoB2
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:

Zoals meermaals het geval is: ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
Maar:
- ik ben er nog nooit verder dan 500 km mee op vakantie geweest.
- nog nooit aan voorverwarming noch voorkoeling gedaan.
- afstanden tot 120 km (H/T) leg ik liever met de speedpedelec af (verbruik ong. 1 kWh /100 km) dan met de auto.

Dan is de overstap van een eigen auto op de oprit naar een deelauto iets minder "zwaar" dan in andere situaties. Al helemaal niet wanneer een deelauto meer en korter bij beschikbaar is en goedkoper dan de prijzen die een ander aanhaalt. En nog minder wanneer je van een dorp verkast naar een stad waar alle faciliteiten op wandelafstand van je eigen woning liggen.

Iedere situatie en wensen zijn anders. Daarom dat de keuzes en gevolgen ook uiteenlopend zijn.

• PauseBreak
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:29:
Vandaag weer de Skoda Peaq bekeken en zijn er inmiddels wel uit dat het of de Skoda Peaq wordt of de Hyundai Ioniq 9. Wij kunnen alleen niet heel goed kiezen ze hebben beide plus en minpunten.
Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?

Nee, merp!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb nu een bedrijfsauto ter beschikking (EV6 GT line) waarmee je zowat overal binnen de EU gratis kan laden.
[…]
Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

Of... wat je simpelweg een mooie elektrische wagen vindt die binnen je budget past.
Mij interesseert het amper wat de grootte, of de range, of de laadsnelheid en ga zo maar door, is.
Ik vind het vinden van een écht mooie EV nog niet zo simpel, maar ik snap wat je bedoelt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frax1988
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

Ik neem aan dat je met beiden een uitgebreide proefrit hebt mogen doen, dus in welke voel je je fijner? Van welk model wordt je blij als je erheen loopt of instapt? Van welk model niet?
Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..

• IvoB2
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat “gratis” in deze context betekent dat jij niets betaalt, maar je werkgever wel? Totaal overbodige toevoeging dus.
Bedankt voor de correctie.
Iedere goede verstaander zal wel al begrepen hebben dat het gratis is voor de gebruiker en dat het voor de werkgever een (fiscaal aftrekbare) kost is. Net zoals een loon dat ook is.
Ik ken maar weinig mensen die bij een loonsverhoging er een punt van willen maken dat dit voor hun werkgever weer een bijkomende kost is. :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:59 ]

• PauseBreak
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Van de Peaq nog geen proefrit kunnen doen want dat kanpas in oktober, Ioniq 9 wel. Reed verder prima. Wordt van beide wel warm al zou ik qua 'luxe' meer neigen naar de Peaq omdat het daar net een tikkie minder luxe is. Het is natuurlijk fijn dat het erin zit, maar we zouden er als we er extra voor moeten betalen niet voor kiezen.

Voorbeeld; Lane assist dat ie netjes in het midden blijft is bij de Peaq alleen beschikbaar als extra, hij kan wel tussen de lijntjes blijven maar schommelt meer ipv dat ie in het midden blijft rijden (zoals de dealer het uitlegde) bij de Ioniq 9 zit dit er standaard in. Is het nodig? Niet perse is het fijn? Lijkt ons wel, maar moeilijk te zeggen want wij komen echt van een auto af waar het meest luxe ofwel de Airco is of het navigatiesystem..
Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.

Nee, merp!

• frax1988
PauseBreak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Als je geen haast hebt zou ik wachten tot je een proefrit kunt doen met die Peaq. Dan kan je ze goed vergelijken. Ik zou dan wel datzelfde weekend een proefrit met de EV9 doen, dan kan je ze kort na elkaar vergelijken.

Qua 'luxe': ik heb zelf een auto waar alles wel op zit. Een BYD Sealion 7 Excellence. Daarvoor een Mercedes C200cdi uit 2011, daar zat ook weinig aan luxe op zoals je nu in een auto krijgt. Waar je in mijn ervaring vooral op moet letten is de werking van de standaard aanwezige (want verplicht door EU regelgeving) veiligheidsassistenten (snelheidspingel/addw) en als je daar niet blij van wordt, hoe snel en gemakkelijk je het uit kunt zetten (bij BYD kan je er snelkoppelingen voor maken, dus dat heb ik gedaan). Daarnaast kijk goed naar de systemen die je echt dagelijks gebruikt. Dus voor mijn auto zijn dat bijvoorbeeld de ACC en ICC. Met ICC rijdt het ding min of meer zelf (wel zelf op blijven letten natuurlijk).
De werking van dit soort systemen verschilt erg tussen merken en soms zelfs modellen of opties. Ik kon zelf echt geen vrienden worden met het systeem van VW, dus dat viel voor mij gewoon af. Maar let wel: dat is persoonlijk.
Ieder merk heeft zo zijn eigen implementatie van dit soort systemen, dus denk goed na wat je écht iedere rit gebruikt en waar je wel en niet mee kunt leven. Desnoods kan je een keer een luxere/nieuwere auto een dag of weekend huren om er wat meer ervaring mee op te doen als je je geen voorstelling kan maken wat je belangrijk vindt.
Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:45
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Dat had ik het liefste gehad inderdaad dat ik kan proefrijden in de Peaq, maar de offerte die we hebben met de korting is helaas maar nog 1 week geldig. Ben bang dat ik daarna gewoon weer zo €5000 extra ga betalen en dan is het verschil te groot vinden we zelf en zullen we automatisch voor de Peaq kiezen. Maakt het voor ons gewoon erg lastig dit..

Ben bij de Ioniq denk het meest huiverig ook over de ICCU waar je best wel wat horror verhalen over hoort en niet duidelijk is hoe het zit met de toekomst en het vervangen ervan. Oudere modellen is de garantie daarvan flink opgerekt naar 15 jaar, maar bij nieuwe modellen niet. Maar goed, je weet ook niet wat de Peaq brengt qua problemen, probleemloze auto's zijn er denk ook niet maar die ICCU klinkt als een serieus probleem als je het krijgt...

ICC heb je overigens ook wel op de Peaq maar betaal je dan wel extra voor. Ioniq 9 heeft dit wel standaard erop zitten. Wat betreft functies zoals gezegd loopt de Ioniq wel flink voorop.

Ik zie overigens dat jouw BYD ook redelijk breed is, heb je daar veel 'last' van met parkeren enzo?
het trucje van een deadline die men zelf verzint werkt dus. Laat je niet beetnemen en kies wat je belangrijk vindt.

• PauseBreak
frax1988 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Ik heb wat zitten googlen naar die ICCU issues maar wat ik terug kan vinden is dat nu geen probleem meer bij nieuwe Kia/Hyundai modellen. Daar zou ik me niet druk om maken en bovendien heb je 7 jaar / 150k km garantie.

Over een dergelijke deadline zou ik me niet druk maken. Einde van het jaar zijn er ook altijd weer aanbiedingen, dus laat je niet sturen door dat soort zaken.

Tsja, wat is last. In een standaardparkeervak (breedte 2m) past ie wel. Ik parkeer zelf altijd schuin in vakken. Dan is het geen probleem. Bij oude parkeergarages (of Duitse, aangezien ik vlakbij Duitsland woon) kan het wel eens een uitdaging zijn om een geschikt vak te vinden.
Maar goed, ik parkeer dus standaard zo in, dan heb je meer ruimte voor de deuren die je gebruikt en je blijft in je eigen vak.
Heb ik er "last" van? Tsja, het is niet de Twingo III van mijn vrouw die je echt overal en nergens kwijt kunt maar in de praktijk vind ik altijd wel een geschikte plek.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jd0p8x.png

Nee, merp!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

[...]

En traag ook dacht ik hé.

• Tommie12
Richh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Een no-brainer in dat segment (Kuga) blijft toch wel de Model Y hoor, blijft imho een ijzersterke auto, zeer efficient met prima range, zeer ruim, qua EV klopt er gewoon heel veel aan. En veel leuks voor de Tweaker :) klachten over een app of over integraties heb je bij Tesla niet.
Hemel Tesla niet te hard op, ik heb sinds het begin miserie met wegvallend internet, podcasts die telkens stil vallen en van nul beginnen. Internet radio werkt …. soms. En de navigatiekaarten zijn veel minder up to date dan Google of Waze.

Apple Car Play of een systeem dat draait op Google is echt beter.

En verder, range is niet meer top, laadsnelheid zeker niet en 7% degradatie op 100k is ook meer dan verwacht.

Doe daar bij dat EAP waarvoor ik 3800€ uit mijn budget gehaald heb, nooit deftig heeft gewerkt, en je leest toch wat teleurstellingen bij elkaar.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Tommie12 ik heb nu EAP ter beschikking zo lang de tweede proefperiode van FSD loopt, maar die doet toch gewoon wat men verkocht heeft? Rijstrook wissel en uitvoegen? Ik vind dat best ontspannen rijden namelijk.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:15:
@Tommie12 ik heb nu EAP ter beschikking zo lang de tweede proefperiode van FSD loopt, maar die doet toch gewoon wat men verkocht heeft? Rijstrook wissel en uitvoegen? Ik vind dat best ontspannen rijden namelijk.
Minstens 1 keer op 3 lukt rijstrookwissel niet. En bij iets drukker verkeer is het echt waardeloos.

• Richh
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Hemel Tesla niet te hard op, ik heb sinds het begin miserie met wegvallend internet, podcasts die telkens stil vallen en van nul beginnen. Internet radio werkt …. soms. En de navigatiekaarten zijn veel minder up to date dan Google of Waze.

Apple Car Play of een systeem dat draait op Google is echt beter.
Ik denk dat smaken verschillen mbt wel/geen Carplay/Android Auto. Ik vind het echt een fors voordeel dat je niet de telefoon hoeft te verbinden. Alles werkt direct, ook zonder kabeltje in te pluggen, ofwel wireless met een kokend en leeg toestel op bestemming. Ik heb nul problemen met TuneIn, internet stabiliteit heb ik geen klachten over, vergelijkbaar met smartphone ook (en anders zou ik een automation opzetten die een hotspot opzet, dat is altijd nog lichter voor je telefoon dan een wireless videostream).

Voor zover ik weet komen de navigatiekaarten letterlijk van Google, en dat dingen niet uptodate zouden zijn herken ik ook niet.
En verder, range is niet meer top, laadsnelheid zeker niet en 7% degradatie op 100k is ook meer dan verwacht.
Range voor de prijs is wel degelijk top imho, zeker in vergelijking met de Westerse competitie.

Snelladen kan inderdaad aanzienlijk vlotter tegenwoordig, maar ook dat is een kwestie van perspectief. Ze laden met 180kw nog altijd sneller dan gelijk geprijsde concurrenten rond de 40k (VW/VAG, Toyota en menig Koreaan in hetzelfde segment). Er worden nog steeds EV's verkocht die de 100kw al lastig vinden.

Sneller laden kan heel goed met 800v platforms tegenwoordig, maar daar moet je eigenlijk altijd een stuk dieper voor in de buidel tasten.
En vergis je niet, vervolgens moet je de efficiency ook meenemen voor een vergelijk in praktisch gebruik. Een Hyundai Ioniq 5 (63kwh / 800v) kan in 18 minuten van 10-80% laden, waar de Tesla Y (met ook zo'n 60kwh) daar 24 minuten over doet. Echter perst de Tesla 370km uit die 70% bijladen waar Hyundai met diezelfde 70% 308km kan rijden (wltp gerekend). Als je met een Model Y diezelfde 308km wltp-kilometers wil bijladen en je start op 10%, dan doe je daar ongeveer 19 minuten over ;)
Doe daar bij dat EAP waarvoor ik 3800€ uit mijn budget gehaald heb, nooit deftig heeft gewerkt, en je leest toch wat teleurstellingen bij elkaar.
Als je nou op HW3 ging klagen over FSD dan kon ik er wel inkomen, maar over wat EAP wel en niet kan, dat had je bij een proefrit kunnen weten. Begrijp me ook goed he, tis heus niet allemaal geweldig, ik ben vooral zeer teleurgesteld in de aftersales en service van Tesla. En ik snap ook best dat het interieur en heel veel dingen ook niet bij iedereen past.

Maar qua EV zie ik Tesla wel degelijk nog altijd als de benchmark. Er zijn heel veel dingen die 'gewoon kloppen', zoals de app incl phone key, zoals infotainment software, zoals Superchargers en navigatie daarop.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Iedereen heeft een eigen smaak. Ik noemde niet voor niks ook veel andere modellen in mijn oorspronkelijke post.

• Tommie12
Ik haal met mijn Y LR DM gren 350km vanaf 100% als ik autostrade doe aan 120 km/h.

Zo efficient is die ook niet.

En dat ik had kunnen weten wat EAP kon… ja, maar met hun superieure software en maandelijkse updates zou dat allemaal snel beter worden. En nu FSD uit is op HW4 wordt er niks meer gedaan aan EAP. Fased out…

navigatie is zwak en wat je schrijft klopt niet. Er is een jaarlijkse update van de kaarten, maar dat loopt dus altijd achter. Kan best zijn dat de kaarten van google komen, maar ze zijn outdated. Waze, Apple Maps en Google maps zijn zo veel beter. Die hebben me nog nooit in een eenrichtingsstraat gestuurd vanaf de verkeerde kant.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat ik mij eens af zat te vragen, hoe langzaam kan jullie EV?

Wanneer ik een aanhanger koppel rijd ik op de camera de trekhaak precies onder de kogel. Het is een automaat dus ik houd hem gewoon op de rem en laat dat steeds een klein beetje vieren waardoor je echt centimeter voor centimeter kunt kruipen.
Met mijn vorige handbak was zoiets al heel veel lastiger omdat je dan met gas moet kruipen en weer remmen als je te hard gaat, dat maakt het tricky.

Maar hoe zit dat met een EV? Die dingen hebben zo'n acceleratie dag je ook gewoon je hele dissel in je kofferbak kunt zetten als je te enthousiast bent. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• IvoB2
  • Niet online
Dat hangt gewoon af van het feit hoe goed de bestuurder controle heeft over zijn of haar rechtervoet.
Met een EV moet je ook niet spelen met de verhoudingen tussen gaspedaal/koppeling/rem maar alleen met het stroompedaal (dat, naargelang de instellingen, eveneens rempedaal is).

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 09:58 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Doseren van onze beide EV's is uitermate eenvoudig bij zowel vooruit als achteruit rijden. We hebben geen trekhaak noch de behoefte daaraan. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:35
@Gonadan, ik kan langzamer dan 1kmph rijden, de auto in chill/eco zetten helpt wel omdat het gas response minder direct is.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:36

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:52:
Die van mij stopt helemaal met de one pedal drive en als ik m'n voet een beetje optil kruipt ie zo langzaam dat ik nieteens weet hoe langzaam precies. :P
Maar hoe zit dat met een EV? Die dingen hebben zo'n acceleratie dag je ook gewoon je hele dissel in je kofferbak kunt zetten als je te enthousiast bent. :P
Ik heb de eco-stand altijd aanstaan, dan is de gasresponse niet zo heftig en kan je heel rustig wegrijden.

Saved by the buoyancy of citrus

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Wozmro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:19:
..

De airco van de Renault hoor je wel brommen tot op 30m afstand, dat is dan weer iets minder.
Dat is logisch ook toch? Lijkt mij met elke airco zo te zijn. Mijn vorige EV (VW ID3) deed dit ook, en mijn huidige EV (BMW i4) doet dit net zo.
Logisch ook want de airco moet best hard werken om de binnentemperatuur van de auto (in de volle zon echt wel meer dan 40 graden) terug te brengen naar rond de 21 ofzo.

*sowieso

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Gonadan zowel de Kia EV6 als de BMW i4 die ik heb kunnen kruipen wanneer het rempedaal los gelaten wordt en auto hold uit staat. Zonder gaspedaal kun je dus alleen het rempedaal iets laten vieren om de auto langzaam te laten rijden.

Met de Tesla Model 3 die ik eerder had was de kruipfunctie softwarematig aan/uit te zetten dacht ik. Maar die auto kon je ook zonder de kruipfunctie actief met het gaspedaal heel langzaam en vloeiend laten rijden.

Oftewel: gedoseerd lanzgaam rijden is met alle elektrische auto's die ik tot nu toe gehad heb en nog steeds heb geen enkel probleem.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Voor mij is de scenic mijn eerste EV. Dus ik kan moeilijk vergelijken met andere merken EV's

Ik dacht dat dat iets typisch was voor de scenic.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:09
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Dat is logisch ook toch? Lijkt mij met elke airco zo te zijn. Mijn vorige EV (VW ID3) deed dit ook, en mijn huidige EV (BMW i4) doet dit net zo.
Logisch ook want de airco moet best hard werken om de binnentemperatuur van de auto (in de volle zon echt wel meer dan 40 graden) terug te brengen naar rond de 21 ofzo.
Mijn vorige EV zonder warmtepomp was duidelijk stiller. Ik denk dat die warmtepomp een rol speelt.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21

PeaceNlove

Deugleuter

Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:52:

Wanneer ik een aanhanger koppel rijd ik op de camera de trekhaak precies onder de kogel. Het is een automaat dus ik houd hem gewoon op de rem en laat dat steeds een klein beetje vieren waardoor je echt centimeter voor centimeter kunt kruipen.
Met mijn vorige handbak was zoiets al heel veel lastiger omdat je dan met gas moet kruipen en weer remmen als je te hard gaat, dat maakt het tricky.

Autohold uitschakelen en gewoon zoals jij ook met je automaat doet met het rempedaal.

• Puppetmaster
Meeste EV’s hebben wel een kruipfunctie, ofwel geen volledige OPD, of een uitzetbare auto-hold enz.
Ook een goede beheersing van de rechtervoet evt met milde instelling van de gas respons maken het in de praktijk niet anders dan nu met je automaat.

Test het uiteraard wel bij de proefrit om teleurstelling achteraf te voorkomen, maar met m’n ID.7 kruip ik net zo als vroeger bij een automaat. Doseren met de rem en je schuift je trekhaak zo onder de koppeling.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:45:
Meeste EV’s hebben wel een kruipfunctie, ofwel geen volledige OPD, of een uitzetbare auto-hold enz.
Ook een goede beheersing van de rechtervoet evt met milde instelling van de gas respons maken het in de praktijk niet anders dan nu met je automaat.

Test het uiteraard wel bij de proefrit om teleurstelling achteraf te voorkomen, maar met m’n ID.7 kruip ik net zo als vroeger bij een automaat. Doseren met de rem en je schuift je trekhaak zo onder de koppeling.
Ja dat zijn echt van die dingen die je in je hoofd moet prenten dat je het wilt testen maar de kans reëel is dat je het vergeet. Je zou bijna een lijstje aanleggen met de scenario's waarin je keiharde eisen hebt voor een auto.
Als je zoiets pas op vakantie constateert bij je nieuwe auto dan is dat aardig teleurstellend vermoed ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Ja dat zijn echt van die dingen die je in je hoofd moet prenten dat je het wilt testen maar de kans reëel is dat je het vergeet. Je zou bijna een lijstje aanleggen met de scenario's waarin je keiharde eisen hebt voor een auto.
Als je zoiets pas op vakantie constateert bij je nieuwe auto dan is dat aardig teleurstellend vermoed ik. :P
Met de huidige LLMs kan je ze prima per model een checklist laten maken. Zet je dan zelf nog even dit kruipverhaal bij.
Al lijkt het mij een non issue. Het is gewoon een automaat wat dat betreft maar dan met een of meer elektrische motoren. De elektrische auto’s die ik heb gereden kunnen allemaal kruipend achteruit (ik parkeer altijd achteruit in, dan kan je het meteen mooi testen).

Nee, merp!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:04
PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Met de huidige LLMs kan je ze prima per model een checklist laten maken. Zet je dan zelf nog even dit kruipverhaal bij.
Al lijkt het mij een non issue. Het is gewoon een automaat wat dat betreft maar dan met een of meer elektrische motoren. De elektrische auto’s die ik heb gereden kunnen allemaal kruipend achteruit (ik parkeer altijd achteruit in, dan kan je het meteen mooi testen).
Ik zag een foto hoe jij achteruit inparkeert maar je rem is niet het probleem inderdaad :+ .

• PauseBreak
GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Ik zag een foto hoe jij achteruit inparkeert maar je rem is niet het probleem inderdaad :+ .
Het achteruit inparkeren ook niet hoor. Is een geheel bewuste keuze. Had je ook al kunnen lezen als je dat had gewild natuurlijk.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Je bedoelt door een LLM de beoordeling laten doen? Nee dank je, die baseren hun kennis op wat men op internet zet. Daar zit onherroepellijk meer gekleurde mening en onzin in dan daadwerkelijk feiten. :+
Vandaar dus mijn vraag, om ervaringen te horen en dus te weten of dit iets is waar je op moet letten of niet.
Maar dan nog zal ik de dingen die ik echt belangrijk vind altijd in de praktijk willen proberen hoor. Ik ben vrij kritisch en kan soms hoge eisen stellen, het is me al vaak genoeg overkomen dat iemand iets prima vond en ik daar toch anders over denk. Niets persoonlijks maar ik voel altijd het prettigst bij dingen zelf in de hand hebben en controleren. Wellicht iets wat bij een tweaker hoort. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Je bedoelt door een LLM de beoordeling laten doen? Nee dank je, die baseren hun kennis op wat men op internet zet. Daar zit onherroepellijk meer gekleurde mening en onzin in dan daadwerkelijk feiten. :+
Nee, je vraagt een LLM gewoon om de aandachtspunten per model zonder de kleuring. Gewoon wat het voertuig allemaal kan, waar het zit en hoe het werkt. Als het een tweedehands is kan je ook vragen om mechanische aandachtspunten tijdens de proefrit.
Voorbeeldje van Gemini voor mijn eigen auto:
2. Rijden op de Snelweg & ADAS (In de spits)

[ ] ICC (Intelligent Cruise Control) volg-afstand: Schakel ICC in bij druk verkeer. Klik de volg-afstand naar de kortste stand. Voel of het gat op de Nederlandse A-wegen 'natuurlijk' aanvoelt of dat medeweggebruikers er continu tussen duiken.

[ ] Gaspedaal Override: Blijft het ICC-systeem netjes op stand-by als je even het gaspedaal kort intrapt om op een gaatje aan te sluiten, en pakt hij het daarna weer rustig op zonder 'schok'?

[ ] Rijwind & NVH (Noise, Vibration, Harshness): Trek op naar 130 km/h. Luister ter hoogte van de A-stijl en de panoramadak-rand naar eventuele windruis en luister naar het afrolgeluid van de 20-inch wielen.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Nee, je vraagt een LLM gewoon om de aandachtspunten per model zonder de kleuring. Gewoon wat het voertuig allemaal kan, waar het zit en hoe het werkt. Als het een tweedehands is kan je ook vragen om mechanische aandachtspunten tijdens de proefrit.
Voorbeeldje van Gemini voor mijn eigen auto:

[...]
Ja dat kan wel handig zijn. Op de één of andere manier lees je altijd pas wanneer een probleem hebt dat het blijkbaar een standaard probleem is en je dat had kunnen weten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Ja dat kan wel handig zijn. Op de één of andere manier lees je altijd pas wanneer een probleem hebt dat het blijkbaar een standaard probleem is en je dat had kunnen weten. :+
Precies, zo'n LLM kan je dat van tevoren al vertellen. Een stuk eerlijkere verkoper wat dat betreft :+

Nee, merp!

• assje
assje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:03:
Nou... helaas blijk ik aan de verkeerde kant van de statestiek te vallen. Gisteren een melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen". Zojuist bij de Skoda garage geweest; indicatie isolatiefout in HV accu. Advies, niet meer mee rijden; accupakket moet er onderuit en meest aannemelijk module vervangen. Indicatie kosten; minimaal €5k. Verder op dit moment nog geen plek in de planning voor September dus eerste indicatie eerder maanden dan weken. Dit is onze enige auto dus ik ga vervangend vervoer nodig hebben.

Tellerstand is 167kkm terwijl de garantie bij 165kkm verlopen is |:(

Ik heb de auto gekocht bij een garage met standaard BOVAG garantie net iets meer dan een half jaar geleden. Nu de vraag of dit zou moeten/kunnen vallen onder de 12 maanden BOVAG garantie.

In parallel ga ik op zoek naar onafhankelijke reparatiebedrijven die wellicht sneller/goedkoper zijn; mocht iemand daar tips voor hebben hoor ik het graag.
Een update; wellicht interessante referentie voor anderen.

Skoda/PON
Offerte van de VAG/Skoda garage voor diagnose + vervangen één celmodule (meest voor de hand liggende scenario): €6.943 waarvan €3.120 voor de module 8)7 Verder, nog geen garantie wanneer het uitgevoerd kon worden; stellen diagnose richting september, daarna rekening houden met tijd om herstel in te plannen (auto dus eerder maanden dan weken kwijt).

Aanvraag gedaan bij PON voor coulance (167k v.s. 160k garantie) -> niets. PON verkoopt dus een inferieur product en rekent vervolgens commercieel tarief om dat op te lossen.

Verkoper
Het bleek dat ik de auto had gekocht met 3 maanden garantie (6 maanden geleden), geen jaar BOVAG garantie dus. Echter, na wat verdieping in conformiteit (wettelijke garantie) leek het voor mij een vrij kansrijke casus, zie bijvoorbeeld:
Non-conformiteit
Gebreken kunnen dusdanig ernstig zijn dat er sprake is van non-conformiteit (artikel 7:17 e.v. BW). Van non-conformiteit is sprake wanneer de auto niet de eigenschappen bezit die de consument voor een normaal gebruik wel mocht verwachten. Per geval kan dat verschillend zijn. Van een erg oude auto en met een hoge kilometerstand kan namelijk minder worden verwacht dan een (vrijwel) nieuwe auto, bijvoorbeeld omdat een onderdeel op enig moment vervangen moet worden. Non-conformiteit wordt sneller aangenomen op moment dat het niet mogelijk is om, op een normale en veilige manier, aan het verkeer deel te nemen. Daarvoor is de auto immers gekocht. Te denken valt aan een defecte motor.

Het vermoeden van non-conformiteit
Omdat de consument ten opzichte van een professionele verkoper als zwakkere partij wordt aangemerkt, kunnen consumenten een beroep doen op wettelijke bepalingen die bedoeld zijn ter bescherming van de consument.

Zo wordt een consument geholpen op het moment dat gebreken zich voordoen. In de wet staat namelijk een zogeheten bewijsvermoeden. Dit houdt in dat, als er binnen 12 maanden na aankoop een gebrek zich voordoet, de auto vermoedt wordt non-conform te zijn. Het is dan aan de verkoper om dit vermoeden te weerleggen.
Ik heb contact opgenomen met mijn verkoper waar ik de auto 6 maanden en 10kkm geleden gekocht en gemeld onder richting non-conformiteit. Zij stelden voor de auto te vervoeren naar een herstelbedrijf in Breda waar ze goede ervaringen mee hadden. Zij hebben dit geregeld/in gang gezet. Transportdienst van die partij was op vakantie, omdat het vanaf mij 40km was en de verkopende garage 100km de verkeerde kant op zit heb ik het tranport geregeld; kosten €300.

Reparatiebedrijf
De volgende dag diagnose gesteld: bevestiging module vervangen; kosten herstel €2.500. Contact gehad met de verkopende partij; hun voorstel kosten 50/50 inclusief mijn kosten transport. Ik heb harstikke goed contact gehad met deze partij bij aankoop en ook bij de opvolging van dit issue. Ik vond het voorstel reeel dus akkoord gegeven.

Dag erna vervanging module afgerond en zojuist opgehaald. Het contrast met gang van zaken bij Skoda garage kon niet groter zijn....

Ik kijk na wat verder inlezen in de materie wel iets anders aan tegen het risico rondom de accu buiten garantie specifiek voor de VAG groep, zie bijvoorbeeld ook deze eerdere post:
revolution-nl in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Nog maar even nadenken wat ik daar van vind. Bij mijn auto waren bij de eerste eigenaar al 2 modules vervangen. Inmiddels dus 3 van de 12 modules vervangen.Inmiddels voel ik me met mijn Skoda een stuk minder comfortabel op dit vlak dan voorheen met mijn Kia.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PauseBreak
Heel eerlijk gezegd is dit gewoon de manier waarop PON handelt. Pas wanneer genoeg mensen met hun portemonnee gaan spreken en ze ook juridisch het leven zuur gaan maken zal dat veranderen.

Het verhaal is hun normale handelen, al decennialang. Van de sjoemeldiesels, schraapveren, interne vervuiling, TDI problemen, multitronic problemen, dsg problemen. Het is altijd beroerd afgehandeld terwijl je over de grens heel veel beter wordt behandeld. Bij mijn pa is in Zwitserland destijds (was een Zwitserse auto) de 1.6TDI onder garantie meermaals vervangen door olieverbruik. In Nederland was exact hetzelfde euvel een “producteigenschap” en was de opstelling van de dealer exact hoe ze zich nu opstellen rondom defecte accucellen.

Nee, merp!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:42:
Heel eerlijk gezegd is dit gewoon de manier waarop PON handelt. Pas wanneer genoeg mensen met hun portemonnee gaan spreken en ze ook juridisch het leven zuur gaan maken zal dat veranderen.

Het verhaal is hun normale handelen, al decennialang.

[...]
Het is algemeen bekend, dat Pon de garantie op de door hen geïmporteerde auto's heeft afgekocht. Daardoor blijft de Nederlandse garantie beperkt tot de wettelijke garantie van 2 jaar. Verlenging daarvan tegen betaling, zoals in het buitenland wordt aangeboden, is niet mogelijk.
Daardoor krijg je altijd gedoe bij een mankement na afloop van de garantie, ook als je de nonconformiteit-kaart speelt.

• ephymerous
assje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Een update; wellicht interessante referentie voor anderen.

Skoda/PON
Offerte van de VAG/Skoda garage voor diagnose + vervangen één celmodule (meest voor de hand liggende scenario): €6.943 waarvan €3.120 voor de module 8)7 Verder, nog geen garantie wanneer het uitgevoerd kon worden; stellen diagnose richting september, daarna rekening houden met tijd om herstel in te plannen (auto dus eerder maanden dan weken kwijt).

Aanvraag gedaan bij PON voor coulance (167k v.s. 160k garantie) -> niets. PON verkoopt dus een inferieur product en rekent vervolgens commercieel tarief om dat op te lossen.

Verkoper
Het bleek dat ik de auto had gekocht met 3 maanden garantie (6 maanden geleden), geen jaar BOVAG garantie dus. Echter, na wat verdieping in conformiteit (wettelijke garantie) leek het voor mij een vrij kansrijke casus, zie bijvoorbeeld:

[...]

Ik heb contact opgenomen met mijn verkoper waar ik de auto 6 maanden en 10kkm geleden gekocht en gemeld onder richting non-conformiteit. Zij stelden voor de auto te vervoeren naar een herstelbedrijf in Breda waar ze goede ervaringen mee hadden. Zij hebben dit geregeld/in gang gezet. Transportdienst van die partij was op vakantie, omdat het vanaf mij 40km was en de verkopende garage 100km de verkeerde kant op zit heb ik het tranport geregeld; kosten €300.

Reparatiebedrijf
De volgende dag diagnose gesteld: bevestiging module vervangen; kosten herstel €2.500. Contact gehad met de verkopende partij; hun voorstel kosten 50/50 inclusief mijn kosten transport. Ik heb harstikke goed contact gehad met deze partij bij aankoop en ook bij de opvolging van dit issue. Ik vond het voorstel reeel dus akkoord gegeven.

Dag erna vervanging module afgerond en zojuist opgehaald. Het contrast met gang van zaken bij Skoda garage kon niet groter zijn....

Ik kijk na wat verder inlezen in de materie wel iets anders aan tegen het risico rondom de accu buiten garantie specifiek voor de VAG groep, zie bijvoorbeeld ook deze eerdere post:
revolution-nl in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Nog maar even nadenken wat ik daar van vind. Bij mijn auto waren bij de eerste eigenaar al 2 modules vervangen. Inmiddels dus 3 van de 12 modules vervangen.Inmiddels voel ik me met mijn Skoda een stuk minder comfortabel op dit vlak dan voorheen met mijn Kia.
Geheel in lijn met mijn ervaringen met VAG EV’s. De zoveelste bevestiging dat je daar met een grote boog omheen moet lopen. Wat ga jij doen? Doorrijden of verkopen?

XXXVI

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@assje hoe oud is die? Er zat nog best wat verschil tussen de verschillende generaties qua problemen toch? Of zijn de problemen bij de nieuwere generaties gewoon nog niet gevonden? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
Augustus 2022 dus precies 4 jaar oud. Ik denk dat je van veel problemen weinig hoort omdat het nog onder garantie opgelost wordt.

Dan man bij de repairshop was ook niet heel positief over de betrouwbaarheid van VAG versus andere merken.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 07-08-2026 16:15 ]

• assje
ephymerous schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:03:
Wat ga jij doen? Doorrijden of verkopen?
Ik ga nog niet direct verkopen aangezien ik ook nog niet weet wat ik ervoor terug zou willen. Dit is precies model en uitvoering naar onze wens. Inruilen voor dezelfde auto met lagere km stand is ook weer zo wat....

Maar, bij de juiste kans is de kans wel groter dat hij er eerder uit gaat.

• Richh
Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
Ik haal met mijn Y LR DM gren 350km vanaf 100% als ik autostrade doe aan 120 km/h.

Zo efficient is die ook niet. ~
Dat is dan ook een andere graadmeter dan WLTP.
Punt is dus; met een Ioniq 5 63kwh haal je dat ook niet.

De Model Y, en dan met name de nieuwe, zijn efficienter dan menig concurrent in dezelfde prijsklasse. Daar valt weinig op af te dingen.
En dat heeft positief effect op de hoeveelheid snelheidkilometers die je kan bijladen.

Of je kon weten dat EAP EOL was kunnen we het lang over hebben, is wel wat offtopic hier, verklaart wel je frustratie.
navigatie is zwak en wat je schrijft klopt niet. Er is een jaarlijkse update van de kaarten, maar dat loopt dus altijd achter. Kan best zijn dat de kaarten van google komen, maar ze zijn outdated. Waze, Apple Maps en Google maps zijn zo veel beter. Die hebben me nog nooit in een eenrichtingsstraat gestuurd vanaf de verkeerde kant.
2026.8 staat hier, en ik heb in 3 jaar Tesla rijden oprecht geen foute navigatie meegemaakt die Google toen wel had. Volgens mij komt de navigatie gewoon uiteindelijk (indirect) van Google servers af als je premium connectivity hebt?
Kan best dat dit klopt hoor, maar herken de klachten simpelweg niet.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

assje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Ik ga nog niet direct verkopen aangezien ik ook nog niet weet wat ik ervoor terug zou willen. Dit is precies model en uitvoering naar onze wens. Inruilen voor dezelfde auto met lagere km stand is ook weer zo wat....

Maar, bij de juiste kans is de kans wel groter dat hij er eerder uit gaat.
Het kan ook zomaar zijn dat dit het enige is waar je de komende jaren last van hebt en dat je er verder gewoon nog veel plezier van gaat hebben. En bij een occasion was het over het algemeen niet vreemd als de eerste beurt serieus geld ging kosten of dat er nog wel een keer iets stuk ging. Dit lijkt alleen dan weer iets structureels, en daar word je nooit blij van. Dat is zo lastig met dit soort dingen want het gevoel begint wel met 1-0 achter zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Het kan ook zomaar zijn dat dit het enige is waar je de komende jaren last van hebt en dat je er verder gewoon nog veel plezier van gaat hebben.
Inmiddels 3 van de 12 accumodules vervangen, dan lijkt het me redelijk waarschijnlijk dat er meer zullen volgen.

Ik zou nadenken over inruilen.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000

[ Voor 73% gewijzigd door Speedster op 07-08-2026 17:42 ]

Knipt U thuis ook kaartjes?

• PauseBreak
Claude schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Het is algemeen bekend, dat Pon de garantie op de door hen geïmporteerde auto's heeft afgekocht. Daardoor blijft de Nederlandse garantie beperkt tot de wettelijke garantie van 2 jaar. Verlenging daarvan tegen betaling, zoals in het buitenland wordt aangeboden, is niet mogelijk.
Daardoor krijg je altijd gedoe bij een mankement na afloop van de garantie, ook als je de nonconformiteit-kaart speelt.
En daarom geef ik ook dat dit alleen gaat veranderen wanneer genoeg mensen het PON wel moeilijk gaan maken. Nu laten teveel mensen zich met een kluitje in het riet sturen of nog veel erger, na een dergelijke ervaring kopen ze doodleuk nog een auto die via datzelfde PON wordt geïmporteerd.

Nee, merp!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:49
PauseBreak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

En daarom geef ik ook dat dit alleen gaat veranderen wanneer genoeg mensen het PON wel moeilijk gaan maken. Nu laten teveel mensen zich met een kluitje in het riet sturen of nog veel erger, na een dergelijke ervaring kopen ze doodleuk nog een auto die via datzelfde PON wordt geïmporteerd.
Ik heb een andere ervaring met onze Skoda Citigo. Er was een storing in accu. Deze is onder garantie opgelost, terwijl de auto al 5 jaar oud was. De service dealer waar hij in onderhoud was kon bij gebrek aan gecertificeerd personeel de reparatie niet uitvoeren. Zij stuurden nog wel een factuur voor onderzoekskosten. Toen naar Vallei Auto groep gegaan die de de reparatie gratis uitgevoerd heeft.

• assje
deejeebv schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:55:
Ik heb een andere ervaring met onze Skoda Citigo. Er was een storing in accu. Deze is onder garantie opgelost, terwijl de auto al 5 jaar oud was.
Op de Citigo zit toch ook gewoon garantie 8 jaar/160kkm? Dan is het niet zo gek dat het opgelost wordt.

Pagina: 1 ... 406 407 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic