Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:16
BarryH schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:51:
Iemand een tip voor zuinige 205/55R16 banden. Vandaag een stoepje met rioolput geraakt, dus moet 2 nieuwe banden :(

Vindt de bandenlabel info beetje lastig: zelfde band met verschillend label bij verschillende aanbieders..
En de beste (zuinigste) banden volgens de anwb test hebben label C...
Dunlop sport bluresponse ben ik wel tevreden mee. Zuinig en vooral stil. Dat laatste is bij mij de belangrijkste eigenschap van een band. Ik rijd nu nog diesel maar onder een EV zal ik deze ook monteren. De prijs is ook erg schappelijk.

Volgens een bandensite label B. Ik merk bij 120 km/u een verbruik van 5.0l/100km, waar dat met de michelins die ik eerder had 5.6l/100km was. En ze zijn heel veel stiller.
@BarryH de combinatie alles op het beste is natuurlijk ideaal, maar ik geloof niet dat die bestaat. Ik vind de remweg en geluid iets belangrijker dan de zuinigheid. Ik heb laatst twee Dunlop BluResponse aangeschaft (achterbanden hebben nog profiel genoeg) en dat bevalt verder prima.

Ik heb zelf een net iets andere maat maar voor jouw maat zouden het dan deze zijn:
https://www.banden-pneus-...onse/205-55-r16-91-h.html
Ik weet niet welke lastindex jouw auto heeft en ook niet welke snelheden je wil gaan rijden dus wellicht moet je toch nog een andere kiezen; ik heb er maar 1tje aangeklikt.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:34
TucanoItaly schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:30:
Interessant, de Renault Zoe R90 is verdwenen uit de EV lease selectie van de ANWB:
https://www.anwb.nl/auto/...nbod/brandstof=Elektrisch

Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe Zoe verschijnt, en voor welke prijs.
Ik had toevallig een paar dagen geleden geklikt en toen stond er "niet meer beschikbaar" bij de op is op actie. Dus die zijn leegverkocht voor de 389 euro p/m/10k km.

Wat mij al verbaasd is dat de Opel Corsa er al tussen staat die pas volgend jaar leverbaar wordt, dat is misschien een beetje voorbarig. Ze hebben er dan wel een half jaar na levering overheen kunnen zetten om daadwerkelijk een Tesla Model 3 op te nemen in het assorti.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:06
JeroenE schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:27:
@Philos31 hebben ze ook plannen voor 3 fasen laden ipv 1 of is het daar niet over gegaan?
Geen verdere specificaties bekend gemaakt, ik heb wel aangegeven dat 3 fasen voor mij een extra koopbereidheid zou opleveren en uitgelegd waarom.

Wat ik wel te horen heb gekregen is dat het merk niet Aiways heet maar A.I. - Ways, dus slim op weg smart, A.I.
Ik heb mn bedenkingen daarbij, maar goed. Ieder zn ding :-)

Ze zijn in ieder geval wel serieus bezig met de lancering, als ze echt waarmaken wat ze zeggen denk ik dat ze een heel sterke contender hebben, helaas hebben we al meer mooie praatjes gezien die in de praktijk anders uitpakken.
VW I.D. 3 gaat onder de 25 kosten en kost nu al 50 als je een warmtepomp wilt.
Sono onder de 20, is nog niet op de markt maar nu al minimaal 5000 euro duurder.
Model 3, 35k, krijg je hem ook echt niet voor

Plus, als deze chinese auto's een succes dreigen te worden zullen Duitsland en Frankrijk wel gaan huilen bij de EU (Ze zijn de EU) omdat het "oneerlijke concurentie" is, of omdat "de Chinese overheid ons spioneerd", en met een naam als A.I.-ways ga ik dat nog geloven ook :*)

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

@Philos31 bedankt voor de update; ik ben inderdaad ook meer van de variant: eerst zien dan geloven. Er wordt door alle fabrikanten altijd veel beloofd maar meestal duurt het langer en wordt het duurder dan aangekondigd.

Ik ben in ieder geval blij dat ik 4 jaar geleden een BEV heb genomen en niet heb gewacht op de Model 3 die nu echt ieder moment geleverd kon gaan worden. Nouja, nu zou ik natuurlijk wel liever een BEV hebben met meer actieradius, maar je moet wat te wensen overhouden 8)

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:51
mux schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:15:
W00t, ik heb een 40kWh accu onder m'n 2011 Leaf werkend gekregen! Nu heb ik incl. extenderaccu 57kWh :)

Goeie upgrade vanaf de originele 16kWh bruikbaar...
Wow! Goeie actie! Wat een accu.

Wat is je range nu ongeveer?
Hoe gaat het met rapidgate, heb je daar nog last van met je extender accu?

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:24
MarcelGo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:24:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met de Michelin X climate banden, ben je in een keer klaar...
Ik heb ook goede ervaring met de cross climates van Michelin. En ze zijn dan nog erkend als winterband met sneeuwvlok zodat een bandenwissel in de drukste periodes van het jaar in de bandencentrale aan mij voorbij gingen. Zelf reed ik zo'n 70k km met de voorbanden , de helft langer met de achterbanden. Heeft wel veel te maken hoeveel je aan je stuur draait als de wagen stil staat

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:25

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:15:
W00t, ik heb een 40kWh accu onder m'n 2011 Leaf werkend gekregen! Nu heb ik incl. extenderaccu 57kWh :)

Goeie upgrade vanaf de originele 16kWh bruikbaar...
Dat zijn trouwens wel Nissan-Cijfers die je hier quote toch? :+

Niet je bruikbare cijfers :> Wat is je bruikbare capaciteit? O+

mvdam wijzigde deze reactie 12-09-2019 10:41 (4%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:23

mux

99% efficient!

haaibaa2 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:22:
Wow! Goeie actie! Wat een accu.

Wat is je range nu ongeveer?
Hoe gaat het met rapidgate, heb je daar nog last van met je extender accu?
Weet nog niet - ik ben nu eerst bezig met alles netjes maken, 3-faseladen inbouwen, enz. Volgende week kun je pas de eerste echte resultaten verwachten. Volgeladen geeft de GOM iig 450km aan, en dat is met mijn verbruik niet onmogelijk. Rapidgate zou theoretisch opgelost moeten zijn met de extender, maar ik houd een slag om de arm tot we er daadwerkelijk mee heen en weer naar Frankfurt zijn geracet.
mvdam schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:35:
Dat zijn trouwens wel Nissan-Cijfers die je hier quote toch? :+

Niet je bruikbare cijfers :> Wat is je bruikbare capaciteit? O+
Ahem, pardon: de '40' kWh Nissan-accu heeft 38 bruikbaar
Onze '19,6'kWh accu heeft 17,6kWh bruikbaar

dus 59,6 Nissan-kWh

55,6 daadwerkelijk bruikbare kWh :)

mux wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:50 (5%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:25

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:48:

dus 59,6 Nissan-kWh

*neemt opmerking terug* :*

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-09 20:07
mux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:48:
[...]

Weet nog niet - ik ben nu eerst bezig met alles netjes maken, 3-faseladen inbouwen, enz. Volgende week kun je pas de eerste echte resultaten verwachten. Volgeladen geeft de GOM iig 450km aan, en dat is met mijn verbruik niet onmogelijk. Rapidgate zou theoretisch opgelost moeten zijn met de extender, maar ik houd een slag om de arm tot we er daadwerkelijk mee heen en weer naar Frankfurt zijn geracet.

[...]

dus 59,6 Nissan-kWh

Vindt dit een mooi (en knap) voorbeeld van wat er straks gaat gebeuren.
Bedrijven als muxsan gaan gewoon accu's vervangen en upgraden van, met name, gebruikte EV's.
En daar is straks flinke markt voor (EV's gaan technisch veel langer mee dan ICE's).

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:39
prettig schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:13:
(EV's gaan technisch veel langer mee dan ICE's).
Is dat niet eerder in theorie dan in de praktijk?
Ik heb in +40 jaar autogebruik eigenlijk nog nooit een auto "technisch dood" gereden. En ik ben nog maar aan mijn eerste EV toe. Een goed onderhouden dieselmotor gaat een eeuwigheid mee. In elk geval veel langer dan een doorsnee gebruiker hem in zijn bezit heeft.
De enige echte problemen die ik aan een ICE gehad heb was de electronica, nooit de motor. En laat een EV nu bijna puur elektronica zijn?
De verplichte onderhoudsbeurt van mijn laatste ICE stond trouwens op 30.000 km. Van mijn eerste EV op 10.000. Mijn eerste voertuig waar de max. km beurt eerder komt dan de jaarlijkse onderhoudsbeurt. |:(

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 14:30
Aangezien we nog zo'n kleine club zijn; Willen jullie de Vereniging Elektrisch Rijders helpen met een korte enquete? Resultaten worden meegenomen richting politiek Den Haag:

*knip* Enquetes moeten eerst door een moderator worden goedgekeurd.

Albantar wijzigde deze reactie 13-09-2019 14:53 (20%)

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Gedaan voor beide elektrische auto's.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• jinxedworld
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:38
Hachy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:43:
Aangezien we nog zo'n kleine club zijn; Willen jullie de Vereniging Elektrisch Rijders helpen met een korte enquete? Resultaten worden meegenomen richting politiek Den Haag:

*knip*
Done!

Albantar wijzigde deze reactie 13-09-2019 15:43 (8%)

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:28

Tripl3 D

Brother in Arms

*knip*
[kniesoor-modus]Alle auto's zijn op alfabet behalve de Ioniq, die staat 1 na laatste, terwijl die toch echt met een H begint

Vraag 4 vond/vind ik lastig te beantwoorden, omdat dit door de vaak extra standaard mogelijkheden op een BEV dit eigenlijk een vergelijk tussen appels en peren is.
[/modus]

Albantar wijzigde deze reactie 13-09-2019 15:43 (4%)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Pierz
IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:12:
[...]

Is dat niet eerder in theorie dan in de praktijk?
Ik heb in +40 jaar autogebruik eigenlijk nog nooit een auto "technisch dood" gereden. En ik ben nog maar aan mijn eerste EV toe. Een goed onderhouden dieselmotor gaat een eeuwigheid mee. In elk geval veel langer dan een doorsnee gebruiker hem in zijn bezit heeft.
De enige echte problemen die ik aan een ICE gehad heb was de electronica, nooit de motor. En laat een EV nu bijna puur elektronica zijn?
De verplichte onderhoudsbeurt van mijn laatste ICE stond trouwens op 30.000 km. Van mijn eerste EV op 10.000. Mijn eerste voertuig waar de max. km beurt eerder komt dan de jaarlijkse onderhoudsbeurt. |:(
Ik denk dat de markt vooral zal vragen om een grotere accu capaciteit van oude EV’s. Hele volksstammen zullen een oude Leaf, Zoe, Ioniq of Miev willen hebben als de range veel groter is.

Ik denk overigens dat het beste business model is om als bedrijf de accu te upgraden en dan de EV te verkopen. Of dat je dit in samenwerking met een handelaar doet.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

[mbr]*knip* Enquetes moeten eerst door een moderator worden goedgekeurd.[/]
Wat is precies het doel van deze enquete? Het voelt namelijk of ze willen aantonen dat mensen voor EV een duurder auto gaan rijden, maar dat is helemaal niet meer relevant als de EVs de komende jaren alleen maar goedkoper worden. Daarnaast zit in het huidige plan niet alleen om de bijtelling te verhogen, maar ook de energiebelasting op stroom aanzienlijk te verlagen.

• Hachy
Deveon schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:09:
[...]

Wat is precies het doel van deze enquete? Het voelt namelijk of ze willen aantonen dat mensen voor EV een duurder auto gaan rijden, maar dat is helemaal niet meer relevant als de EVs de komende jaren alleen maar goedkoper worden. Daarnaast zit in het huidige plan niet alleen om de bijtelling te verhogen, maar ook de energiebelasting op stroom aanzienlijk te verlagen.
Ik heb het even nagevraagd:

VER wil Den Haag te overtuigen van het feit dat EV rijders vaak relatief meer uitgeven aan hun EV.
De politiek gaat er van uit dat iemand die een EV koopt anders voor hetzelfde bedrag een brandstofauto had gekocht. Daarop bereken zij het bedrag van de subsidie aan EV's.

VER denkt dat de EV rijders vaak meer geld besteden aan eenzelfde klasse auto (t.o.v. brandstof).

Het doel is dus om daar inzicht in te krijgen.

Hachy wijzigde deze reactie 13-09-2019 15:17 (5%)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:03
Hachy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:16:
[...]

VER wil Den Haag te overtuigen van het feit dat EV rijders vaak relatief meer uitgeven aan hun EV.
De politiek gaat er van uit dat iemand die een EV koopt anders voor hetzelfde bedrag een brandstofauto had gekocht. Daarop bereken zij het bedrag van de subsidie aan EV's.

VER denkt dat de EV rijders vaak meer geld besteden aan eenzelfde klasse auto (t.o.v. brandstof).

Ik heb de enquete ingevuld en draag bij aan het beeld dat de gekozen EV auto duurder is dan de anders gekozen ICE auto.
Probleem hierbij is overigens dat ik niet naar de prijs van een auto kijk, maar naar de bijtelling (+eventuele eigen bijdrage). Concreet betekent dit dat ik voor maandelijkse kosten X kijk welke auto ik kan rijden en als het mogelijk is om voor ongeveer hetzelfde (of nu dus voor minder) een (toffe) EV te rijden dan doe ik dat.

Met naam en rugnummer:
Ik reed een Skoda Octavia combi à 320 EUR maandelijkse kosten (bijtelling)
Ik rij nu een Tesla Model 3 à 160 EUR maandelijkse kosten (bijtelling + eigen bijdrage)

Nu ik hem heb zou ik ook voor 320 EUR in de maand de Tesla gekozen hebben...

Persoonlijk vind ik de 4% bijtelling van de zotte, logisch dat veel mensen hier boos over zijn. De 8% van volgend jaar lijkt me veel redelijker. De 12% over 2 jaar (en zo langzaam verder) kan ook prima omdat tegen die tijd het aanbod eindelijk beter is geworden (lang leven de dwingende CO2 norm vanuit de EU 8) ).

Smobbo wijzigde deze reactie 13-09-2019 15:46 (10%)

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:51
[...]

Het is natuurlijk de vraag of dat zo blijft. Nu zijn er mensen die om wat voor reden dan ook een EV willen rijden ondanks de hogere aanschafprijs die dan maar voor lief nemen. Als straks iedereen aan de EV moet en het goedkoopst uit willen zijn zullen dat er niet voor over hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:46

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat dat volledig waar is. Maar ik denk ook dat dat vooral door bijtelling wordt gestuurd. Voor 100 euro een EV of honderden euro's voor een even dure ICE, dat doen er maar weinig (en diegenen die zich dat kunnen veroorloven boeit dat bijtelling dan sowieso wat minder). En dat ze voor een duurdere auto kiezen EV dan ICE, komt weer door het aanbod aangezien EV gewoon duurder is in aanschaf. Vind het dus nogal een open deur en bedroevend als 'ze in Den Haag' dat niet zelf in zien |:(

Exact expert nodig? itwize.nl

• daemonix
  • Niet online
Nieuwprijs is niet alles-bepalend. TCO is een betere maatstaf, en dan blijkt de EV, ondanks de veel hogere aanschafprijs niet veel duurder of zelfs goedkoper (zoals bij ons) uit te pakken.

• joerivds
  • Registratie: maart 2019
Ook ingevuld, ook al zijn de vragen te kort door de bocht gezien mijn situatie.

- nieuwe situatie: EV, leaseauto dus alleen bijtelling
- oude situatie: benzine-auto, privé bezit, 2e hands gekocht (toen 4 jaar oud, dus nieuwprijs doet niet ter zake)

• Hachy
Het is inderdaad triest om te concluderen dat de politiek kennelijk zelf niet tot dit inzicht komt, het enige wat je hoeft te doen om dat te checken is de Tweets van enkele politici te lezen.

Hachy wijzigde deze reactie 13-09-2019 16:31 (3%)

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:09

Superflip

*pwiet*

daemonix schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:11:
Nieuwprijs is niet alles-bepalend. TCO is een betere maatstaf, en dan blijkt de EV, ondanks de veel hogere aanschafprijs niet veel duurder of zelfs goedkoper (zoals bij ons) uit te pakken.
Je moet natuurlijk wel eerst alles op tafel leggen ;)
Superflip schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:38:
[...]

Daar heb je een lening voor :+

Sowieso is niet iedereen bereid om meer te betalen, ik denk de meeste mensen trouwens niet. Zelf is mijn EV niet veel duurder dan mijn vorige ICE (de TCO zelfs een stuk lager op dit moment) maar ben ik gewoon een kleinere wagen gaan rijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Of private lease...

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13:00
[...]

Gelukkig is dat zo geregeld in de automobiel wereld.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:55
Een Premium Ioniq voor €18,5k incl. Btw. Da's wel weer een nieuw dal (taxi geweest?)

https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share

Mileage: 125,000 km
First registration: 02/2018
Final price: € 18,500.-

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:06
assje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:16:
Een Premium Ioniq voor €18,5k incl. Btw. Da's wel weer een nieuw dal (taxi geweest?)

https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share

Mileage: 125,000 km
First registration: 02/2018
Final price: € 18,500.-
Ik zag er laatst een met 150000 voor 17,500
Volgens mij blijven die Ioniqs wel goed.... Ik zou het na een proefritje wel aandurven

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
[...]

Als EV rijders inderdaad meer geld uitgeven aan de auto dan als ze een ICE hadden gekocht is het des te logischer dat de overheid de EV bijtelling verhoogd. Het is niet de bedoeling van deze regel dat we zakelijke rijders sponsoren om in een duurdere auto te kunnen rijden, maar om mensen over te halen om in een gelijkwaardige EV te kunnen rijden. Dus als je normaal een Golf reed, je overtuigen om een e-Golf te nemen. Met de huidige regeling kan een Golf rijder een Tesla model 3 rijden. En dan gaan klagen dat de bijtelling van 4 naar 8 procent gaat, terwijl je een auto kan rijden die 50% duurder is voor minder bijtelling.

Volgend jaar blijft de EV gewoon ongekend populair door de 8% bijtelling. Iedereen die volgend jaar toe is aan een nieuwe auto heeft dan weer de keus tussen 22% of 8% en de keus in 8% auto’s onder de 45k is volgend jaar enorm. Dus ik verwacht volgend jaar gewoon weer dat de vraag het aanbod zal overstijgen.

Ik weet niet wat de VER wil bereiken. De leden zijn vooral mensen die al een 4% auto hebben. Ze snappen toch ook wel dat als het aantal EV rijders groeit deze enorme bijtellingskorting niet houdbaar is?

• Pierz
Leasepraat :O

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 06:16
[...]

Het is zeker een behoorlijke psychologische drempel voor veel mensen om eerst iets meer geld uit te geven voor iets, dat pas gaat besparen na een aantal jaren. Kijk maar hoe weinig bestaande huizen zonnepanelen hebben, terwijl het meestal vrij zeker is, dat de zonnepanelen in 5 tot 10 jaar zich terug verdiend hebben en daarna winstgevend zijn. Milieuwinst is natuurlijk wel direct, want iedere kWh opgewekt met zonnepanelen zorgt direct voor minder CO2-uitstoot dan electriciteit opgewekt met fossiele brandstoffen.

Zelfs op hele kleine schaal speelt dit. Sommige mensen willen geen LED lamp kopen, omdat het duurder is bij aanschaf. Terwijl de besparing op energie wel zorgt voor lagere TCO. Ik ben nu bezig om samen met de buurtbewoners om de buitenlampen te vervangen met LED lampen. LED is duurder (€8,55 vs €1,60), maar verbruikt 50% minder energie dan huidige PL spaarlamp, zodat na 2 jaar LED zich terug verdiend heeft. Toch zijn er heel wat buurtgenoten, die geen LED willen.

• databeestje
Tesla heeft de grafiek weer gesloopt, ze hebben een knappe week achter de rug met 368, 350, 107, 298 en 227 stuks. Het mooiste is nog dat de maand halverwege is _/-\o_

Ze hebben deze maand nu al 72% van alle elektrische verkopen.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:59
Mooie cijfers. Lezende in het Tesla topic zijn de leveringen ook iets beter kwa beleving.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tesla is goed bezig! En plukken nu de vruchten van het zwalkende beleid van de NL overheid. Velen die in paniek nu snel nog in 2019 geleverd willen. Orders van de Kona en e-Niro die geannuleerd worden om i.p.v. daarvan nog snel een Model 3 te fixen.
Vraag me af wat ze in december gaan doen, massaal alles meteen in de haven op kenteken zetten? Die verkopen ze in jan-mrt ook nog wel. Niemand die het dat erg vindt dat de auto op papier dan al niet meer “nieuw” is.

• MrBasta
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:59
daemonix schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:11:
Hier idem, heb onze BMW 318D verkocht en een Tesla model 3 SR+ gekocht. Gewoon als particulier. Op basis van huidige inzichten is de TCO lager. Gewoon als particulier overigens, verkoper wist me te vertellen dat 60% van de verkopen zakelijke lease is en de rest prive aankoop. Ik kan niet wachten tot hij geleverd wordt in elk geval :-))

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:45
Vandaag langs geweest bij een opendeurdag van een officiële Renault garage. Ik dacht mogelijk wat info van de nieuwe Zoe te vergaren. Jammer maar helaas. Er stond zelfs geen ZOE. Die pendelde tussen enkele Renault garage. En dat ging om de oude versie.
Die kwam pas rond december binnen. Verkoper zelf wist er eigelijk heel weinig van. Ook niet zo geïnteresseerd leek me. Prijzen waren intern ook nog niet gekend. Er werd me gevraagd om in december terug te komen.
Louter ter info:
Bij Peugeot kwam de e208 demowagen in maart binnen. Het gaat hier om Belgische filialen.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

gerre1 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:35:
Vandaag langs geweest bij een opendeurdag van een officiële Renault garage. Ik dacht mogelijk wat info van de nieuwe Zoe te vergaren. Jammer maar helaas. Er stond zelfs geen ZOE. Die pendelde tussen enkele Renault garage. En dat ging om de oude versie.
Die kwam pas rond december binnen. Verkoper zelf wist er eigelijk heel weinig van. Ook niet zo geïnteresseerd leek me. Prijzen waren intern ook nog niet gekend. Er werd me gevraagd om in december terug te komen.
Louter ter info:
Bij Peugeot kwam de e208 demowagen in maart binnen. Het gaat hier om Belgische filialen.
De mensen van Renault Nederland die over de ZE afdeling gaan heb ik destijds na de aankondiging van ZOE ZE50 gesproken. Ze weten nog niet wat voor aantallen geproduceerd gaan worden en daarna niet hoeveel daarvan naar Nederland gaan, ook omdat de prijs nog niet bepaald is voor NL. Ze lieten vallen dat ze wel de nieuwe bijtellingsregels voor wilden zijn, om de eersten die wel aangegeven dat ze willen upgraden of voor hun vloot willen komen van dienst te kunnen zijn. Ik hoor meer van die jongens als zij die informatie krijgen/hebben.

Mijn ervaring met verkopers matcht met jouw verhaal; zodra je bij een non-ZE garage komt, is het eerste wat ze doen: doorverwijzen - ander filiaal of een contactpersoon. Zonde.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• WeakAtTweaking
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17-09 20:58
We zijn aan het kijken voor een tweedehandse EV en twijfelen een beetje door de wisselende berichtgeving rond bereik en afname van de accucapaciteit.

De auto gaat het meest gebruikt worden voor woon/werk verkeer ~50km heen en terug. Zou een 24kwh Leaf snel onder de 100km zitten met z'n bereik? Las dat uit gegevens van Nissan (tja tja) bleek dat de accu's het goed volhouden. Zou dat in Nederland beter zijn doordat het hier niet vaak erg warm is? Alleen thuis laden zou natuurlijk wel mooi zijn, vandaar de twijfel.

Het prijsverschil met de latere 30kwh versie is best groot, net zoals bij de Zoe's. Zijn er nog andere modellen waar we naar kunnen kijken?

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:55
@WeakAtTweaking

Leaf 2011 model of 2013 model maakt behoorlijk verschil door o.a. warmtepomp (uit het jaar 2013 zijn beide modeljaren in omloop dus let daar op).

Afhankelijk zijn van 100km range is wat mij betreft nagenoeg onmogelijk maar zeker onwenselijk. 50km enkele reis kan je eventueel overwegen als je op beide locaties kan laden. Mijn ervaring worst case met nog beetje marge/verwarming/snelheid was ca. 70km, accu was nog ca. 85%.

Degradatie is echt wel een ding en gaat sneller dan je denkt. Als het al zou lukken weet je eigenlijk dat het binnen paar jaar alsnog krap wordt.

30kWh Leaf zag ik pas al voor €15k, dan valt het verschil mee. Ik zou echter liever bijleggen voor bijvoorbeeld de net genoemde Ioniq voor €18,5k.

Mijn mening, 24kwh Leaf gewoon niet aan beginnen voor deze case tenzij je bij Mux terecht kan.

assje wijzigde deze reactie 14-09-2019 23:38 (12%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Pierz
Eens met @assje. Ik heb een vergelijkbare case met 120km. Het is dat ik op de Sion aan het wachten ben, maar anders was het de Ioniq geworden. De meest efficiente EV (na de Model 3?). Geweldige aerodynamica, accu management en ook erg snel laden ondanks de kleine accu.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:27
WeakAtTweaking schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:23:
We zijn aan het kijken voor een tweedehandse EV en twijfelen een beetje door de wisselende berichtgeving rond bereik en afname van de accucapaciteit.

De auto gaat het meest gebruikt worden voor woon/werk verkeer ~50km heen en terug. Zou een 24kwh Leaf snel onder de 100km zitten met z'n bereik? Las dat uit gegevens van Nissan (tja tja) bleek dat de accu's het goed volhouden. Zou dat in Nederland beter zijn doordat het hier niet vaak erg warm is? Alleen thuis laden zou natuurlijk wel mooi zijn, vandaar de twijfel.

Het prijsverschil met de latere 30kwh versie is best groot, net zoals bij de Zoe's. Zijn er nog andere modellen waar we naar kunnen kijken?
Je kan eens kijken bij Auto Bleeker in purmerend (Vraag naar Gerrit, doe hem de groetjes).

Erg fijne zaak en eigenaar, gespecialiseerd in elektrische auto’s voor een mooie prijs en goede garantie. Ik en best wat andere hebben daar als particulier een leuke auto gekocht, voor ons was dat toen een Zoe die is geüpgrade naar een grotere batterij. (Recent verkocht voor 12.5k, excl. huurbatterij)

(Auto Bleeker heeft geen functionele website, al deuk genoeg met leveren aan o.a. Renault dealers)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RogerSch
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:12
MrBasta schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:20:
[...]

Hier idem, heb onze BMW 318D verkocht en een Tesla model 3 SR+ gekocht. Gewoon als particulier. Op basis van huidige inzichten is de TCO lager. Gewoon als particulier overigens, verkoper wist me te vertellen dat 60% van de verkopen zakelijke lease is en de rest prive aankoop. Ik kan niet wachten tot hij geleverd wordt in elk geval :-))
Gefeliciteerd met de nieuwe auto.
Qua verkopen zal best 60% Lease zijn en de overige 40% directe aankoop. Dit zal waarschijnlijk in meerderheid een zakelijke aankoop zijn en een kleiner deel privé aankoop.Zelf hebben wij de model 3 ook direct zakelijk gekocht zodat wij kunnen profiteren van de 2019 bijtellingsregeling. Bij onze Zoe in 2013 was de bijtelling zelf 0% O-)

Persoonlijk zou ik dit jaar privé geen Model 3 kopen in Nederland. Bij een privé aankoop heb je niets te maken met bijtelling en dan is er in 2020 geen verschil. Gezien de populariteit bij zakelijk lease/aankoop, verkoopt Tesla de Model 3 nu in Nederland tegen een relatieve hoge prijs (recentelijk weer zo`n 800 euro duurder geworden). In Duitsland is dezelfde auto zo`n 5000 euro goedkoper. En dan heb ik het BTW verschil gecorrigeerd en de Duitse Bafa subsidie verrekend in de Duitse prijs... Bij de Model 3 kan de hogere prijs niet de schuld worden gegeven aan de BPM zijn want die is op de model 3 ook 0....

Ik verwacht dat de prijs van de model 3 volgend jaar omlaag gaat omdat dan de andere merken ook eindelijk hun elektrische auto`s in grotere getale kunnen leveren en er dus meer concurrentie in Nederland komt.

• MrBasta
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:59
RogerSch schreef op zondag 15 september 2019 @ 07:14:
[...]

Gefeliciteerd met de nieuwe auto.
Qua verkopen zal best 60% Lease zijn en de overige 40% directe aankoop. Dit zal waarschijnlijk in meerderheid een zakelijke aankoop zijn en een kleiner deel privé aankoop.Zelf hebben wij de model 3 ook direct zakelijk gekocht zodat wij kunnen profiteren van de 2019 bijtellingsregeling. Bij onze Zoe in 2013 was de bijtelling zelf 0% O-)

Persoonlijk zou ik dit jaar privé geen Model 3 kopen in Nederland. Bij een privé aankoop heb je niets te maken met bijtelling en dan is er in 2020 geen verschil. Gezien de populariteit bij zakelijk lease/aankoop, verkoopt Tesla de Model 3 nu in Nederland tegen een relatieve hoge prijs (recentelijk weer zo`n 800 euro duurder geworden). In Duitsland is dezelfde auto zo`n 5000 euro goedkoper. En dan heb ik het BTW verschil gecorrigeerd en de Duitse Bafa subsidie verrekend in de Duitse prijs... Bij de Model 3 kan de hogere prijs niet de schuld worden gegeven aan de BPM zijn want die is op de model 3 ook 0....

Ik verwacht dat de prijs van de model 3 volgend jaar omlaag gaat omdat dan de andere merken ook eindelijk hun elektrische auto`s in grotere getale kunnen leveren en er dus meer concurrentie in Nederland komt.
Ohh dat onderscheidt had ik nog niet eens aan gedacht. Ik had gemerkt dat de prijs van de M3 weer iets verhoogt was op basis van mijn eerdere configuratie. Met Duitsland had ik niet vergeleken, verschil met Belgie was iets minder dan EUR2000. Op het totaalbedrag van de auto vond ik dat wel meevallen.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:38
@WeakAtTweaking
Wij hebben bij Bleeker een Zoe (grote accu) van 2018 met 8.000 Km gekocht voor 16.500,= En daarbij onze Prius van 2013 ingeruild voor 11.500,=. Wij vonden dat (gezien biedingen elders) een zeer goede deal.

Ook de After Service is uitstekend. Ik zou zeggen, ga daar eens een praatje maken. Ze hebben een terrein vol met vooral Zoe maar ook Nissan Leaf in alle prijsklassen.

• WeakAtTweaking
@assje Duidelijk. Twee keer laden tijdens een ritje naar familie 165km verderop is ook niet echt praktisch. Ook even naar de Ioniq gekeken, dat is ook een mooie optie.

@Pierz Bijzonder efficiënt ook inderdaad. Dat zegt toch ook wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn daar in Korea.

@Stef87 @TonVH Dat klinkt goed, zulke adresjes zijn erg waardevol (y) We wonen er wel een eindje vandaan, is het dan verstandig daar te gaan kijken met het oog op reparaties onder de garantie bv?

Dus een Zoe of Leaf met een grotere accu en als ik wat extra wil uitgeven een Ioniq. Zo ziet het er nu in m'n hoofd uit tenminste ;) Bedankt voor jullie reacties

• TonVH
WeakAtTweaking schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:57:
@Stef87 @TonVH Dat klinkt goed, zulke adresjes zijn erg waardevol (y) We wonen er wel een eindje vandaan, is het dan verstandig daar te gaan kijken met het oog op reparaties onder de garantie bv?
Ik heb de afspraak (en die is denk ik standaard) dat garantie reparaties door Renault kunnen worden uitgevoerd en dat de rekening dan naar Bleeker gaat. Ook de 1e service beurt wordt door Bleeker betaald.

• Pierz
WeakAtTweaking schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:57:
@assje Duidelijk. Twee keer laden tijdens een ritje naar familie 165km verderop is ook niet echt praktisch. Ook even naar de Ioniq gekeken, dat is ook een mooie optie.

@Pierz Bijzonder efficiënt ook inderdaad. Dat zegt toch ook wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn daar in Korea.

Dus een Zoe of Leaf met een grotere accu en als ik wat extra wil uitgeven een Ioniq. Zo ziet het er nu in m'n hoofd uit tenminste ;) Bedankt voor jullie reacties
De Ioniq staat denk ik een prijsdaling te wachten over de komende maanden aangezien het 39kwh model er aan komt. Dus als je nog even hebt zou je kunnen wachten tot budget en prijs bij elkaar komen.

• kepler
  • Laatst online: 15:21
TonVH schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:02:
[...]

Ik heb de afspraak (en die is denk ik standaard) dat garantie reparaties door Renault kunnen worden uitgevoerd en dat de rekening dan naar Bleeker gaat. Ook de 1e service beurt wordt door Bleeker betaald.
Dat was bij ons ook. We hadden na een aantal weken rare kreukels in de bestuurder stoel, die heeft hij zonder problemen gewoon vervangen. Erg aardige man, nette service en goede prijzen! Zou er zeker weer terug gaan!

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:50
WeakAtTweaking schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:23:

Als je maar een klein beetje kunt opladen op je werk (zelfs met granny charger) is het totaal geen probleem. Bij ons wordt de 24kWh Leaf veel in het weekend gebruikt voor vervoer naar sporttoernooien en ook familiebezoek. Met laden op de bestemming gaat dat perfect, tot een enkele reisafstand van 80-90km als ik zonder stress over de accucapaciteit wil rijden. Wel met een rustige rijstijl en 100km/u op de snelweg.

Kun je niet laden op je werk, dan is het net te ver, zeker als de wintermaanden komen en met wat degradatie ingecalculeerd. Dus je zou wel redelijk zeker moeten zijn van een parkeerplek met laadmogelijkheid, anders moet je investeren in iets met wat meer capaciteit. Een Kia Soul EV is ook een optie.

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

• WeakAtTweaking
Las in een advertentie van Bleeker dat het inderdaad standaard is dat een reparatie bij je in de buurt uitgevoerd kan worden. Wellicht van het weekend eens kijken daar.

@Pierz Ik las dat ze rond deze tijd ongeveer geleverd gaan worden en dat ze op voorraad zijn, dat zou een goede timing zijn.

@Luiaard Op het werk laden kan wel, hoeft ook maar even natuurlijk. Het is ook maar net wat we voor het gemak (vooral tijdens minder frequente lange ritten) willen uitgeven. Ik heb zelf weinig met auto's, maar zo'n EV met allemaal snufjes vind ik dan wel weer leuk haha. Ik zal ook eens naar de Kia Soul kijken, dankje.

• TonVH
WeakAtTweaking schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:14:
Las in een advertentie van Bleeker dat het inderdaad standaard is dat een reparatie bij je in de buurt uitgevoerd kan worden. Wellicht van het weekend eens kijken daar.
Bel even tevoren dan weet je zeker dat hij niet net met een ander bezig is.

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Glewellyn

is er ook weer.

Stef87 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:29:
[...]

Je kan eens kijken bij Auto Bleeker in purmerend (Vraag naar Gerrit, doe hem de groetjes).

Erg fijne zaak en eigenaar, gespecialiseerd in elektrische auto’s voor een mooie prijs en goede garantie. Ik en best wat andere hebben daar als particulier een leuke auto gekocht, voor ons was dat toen een Zoe die is geüpgrade naar een grotere batterij. (Recent verkocht voor 12.5k, excl. huurbatterij)

(Auto Bleeker heeft geen functionele website, al deuk genoeg met leveren aan o.a. Renault dealers)
Wij hebben onze Leaf (2014) ook bij Gerrit vandaan, zijn inderdaad goed geholpen voor een redelijke prijs.

*zucht*

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:46

matroosoft

Lone Christian

Zat even op marktplaats te kijken voor een Nissan Leaf, kwam dit tegen: 8)7

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat zegt dit? Niet 100% opgeladen of juist wel en is dit de max range?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

CyBeRSPiN schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:50:
[...]

Wat zegt dit? Niet 100% opgeladen of juist wel en is dit de max range?
Bij Nissan Leaf 1e en 2e generatie bestaat het rechtse balkje uit 2 delen, de grote strepen geven aan hoever de accu opgeladen is en de smalle streepjes uiterst rechts geven de resterende accucapaciteit aan. Bij een nieuwe leaf heeft die 12 streepjes wat staat voor 100% batterijconditie.

Deze heeft nog 1 of twee streepjes, en toch nog 50km bereik bij een nauwelijks geladen batterij. Benieuwd wat ermee aan de hand is, lijkt mij een foutje. Hierbij een voorbeeld hoe het er 'normaal' uit ziet:

Batterijlading 10/12
Batterijconditie 12/12

matroosoft wijzigde deze reactie 16-09-2019 13:00 (13%)

• PeterZ(on)
Het zal eerder vijf komma nul zijn ipv vijfitg.Erg vreemd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:36
matroosoft schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:57:
[...]

Bij Nissan Leaf 1e en 2e generatie bestaat het rechtse balkje uit 2 delen, de grote strepen geven aan hoever de accu opgeladen is en de smalle streepjes uiterst rechts geven de resterende accucapaciteit aan. Bij een nieuwe leaf heeft die 12 streepjes wat staat voor 100% batterijconditie.

Deze heeft nog 1 of twee streepjes, en toch nog 50km bereik bij een nauwelijks geladen batterij. Benieuwd wat ermee aan de hand is, lijkt mij een foutje. Hierbij een voorbeeld hoe het er 'normaal' uit ziet:

[Afbeelding]

Batterijlading 10/12
Batterijconditie 12/12
Hij start de Leaf net op, dan lichten de balkjes langzaam op als soort animatie toch? Zie ik wel vaker bij Leaf advertenties, dat hij bijvoorbeeld op 3 balkjes staat.

Een giveaway is dat de balkjes op gelijke hoogte zijn, die van de range en die van de health bars.
En de temperatuur van de accu is ijskoud (linker "meter")

Kodess wijzigde deze reactie 16-09-2019 13:57 (7%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

"Olieprijs knalt omhoog, en dat gaan we merken aan de pomp"
https://www.nu.nl/economi...e-merken-aan-de-pomp.html

Ik weet wel zeker dat ik helemaal niks ga merken aan de pomp :P

Renault Zoe Q90

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
MrBasta schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:20:
[...]

Het betekent niet dat 40 procent van de aangeschafte auto’s gewoon direct cash betaald worden zoals dat zou moeten.
9 van de 10 worden namelijk obv financial lease of met een lening betaald.
Als je de gegevens opvraagt van een dergelijke auto staat er particulier i.p.v. lease of business lease. Maar goed, als de model 3 fiscaal minder aantrekkelijk wordt, zal deze dus pakweg 50 procent minder verkocht worden. En niet zoals de s en x die opeens 95 procent minder verkocht worden sinds dit jaar.

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:09:
[...]

Het betekent niet dat 40 procent van de aangeschafte auto’s gewoon direct cash betaald worden zoals dat zou moeten.
9 van de 10 worden namelijk obv financial lease of met een lening betaald.
Als je de gegevens opvraagt van een dergelijke auto staat er particulier i.p.v. lease of business lease. Maar goed, als de model 3 fiscaal minder aantrekkelijk wordt, zal deze dus pakweg 50 procent minder verkocht worden. En niet zoals de s en x die opeens 95 procent minder verkocht worden sinds dit jaar.
Je mist het punt. Fiscaal minder aantrekkelijk geldt voornamelijk voor de zakelijke leaserijders, niet voor de pive rijders.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:45
daemonix schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:15:
[...]
Je mist het punt. Fiscaal minder aantrekkelijk geldt voornamelijk voor de zakelijke leaserijders, niet voor de pive rijders.
Dat zegt ie toch ook? Daarom blijven die 50% verkopen voor de 3 bestaan zelfs als ze niet meer fiscaal aantrekkelijk zijn, terwijl bij de s en de x de verkopen grotendeels zakelijk waren en dus gelijk instortten toen de fiscale aantrekkelijkheid wegviel. De 3 heeft dus een veel betere basis omdat ie kan concureren met 'normale' auto's en niet alleen maar veel verkocht wordt vanwege subsidies.

[removed]

• RogerSch
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:12
daemonix schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:15:
[...]

Je bedoelt zakelijke rijders.. Of de auto nu geleased wordt of direct gekocht op de zaak maakt niets uit voor de fiscale bijtelling.
Wij rijden de auto zakelijk maar leasen deze niet......

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:19
redwing schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:24:
[...]

Dat zegt ie toch ook? Daarom blijven die 50% verkopen voor de 3 bestaan zelfs als ze niet meer fiscaal aantrekkelijk zijn, terwijl bij de s en de x de verkopen grotendeels zakelijk waren en dus gelijk instortten toen de fiscale aantrekkelijkheid wegviel. De 3 heeft dus een veel betere basis omdat ie kan concureren met 'normale' auto's en niet alleen maar veel verkocht wordt vanwege subsidies.
Het terugvallen van de verkopen van S en X komt in Nederland voor een deel door de veranderde bijtelling, zeker, maar ook door het dit jaar in Nederland op de markt komen van de Model 3. Er is simpelweg sprake van kannibalisatie. Men ziet namelijk hetzelfde fenomeen overal ter wereld optreden waar Tesla's worden verkocht sinds de introductie van de Model 3 op die markten, ook waar geen of nauwelijks "ons" bijtellingsfenomeen of iets equivalents bestaat.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:45
arsimo schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:01:
[...]
Het terugvallen van de verkopen van S en X komt in Nederland voor een deel door de veranderde bijtelling, zeker, maar ook door het dit jaar in Nederland op de markt komen van de Model 3. Er is simpelweg sprake van kannibalisatie. Men ziet namelijk hetzelfde fenomeen overal ter wereld optreden waar Tesla's worden verkocht sinds de introductie van de Model 3 op die markten, ook waar geen of nauwelijks "ons" bijtellingsfenomeen of iets equivalents bestaat.
Je ziet natuurlijk wel dat de verkopen van de s en de x in Nederland relatief hoog waren juist door de bijtelling (net als dat je dat eerder met de prius zag). Voor de rest klopt dit natuurlijk, maar het belangrijkste dat je ziet is dat de Model 3 het eerste model van Tesla is dat ook particulier goed verkoopt. Voorheen werd ie vaak zakelijk gekocht vanwege fiscale redenen gecombineerd met de 'groene' uitstraling. Maar nu zie je dat het duidelijk een concurrent van de gevestigde merken is geworden.

[removed]

• Lekkere Kwal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:42

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

arsimo schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:01:
[...]

Dit wordt ook aangetoond doordat de 4% Model S'en die door de leasebedrijven waren ingekocht nog steeds te vinden zijn, Als de behoefte aan de S echt zo groot was maar de bijtelling het nu heeft 'verpest' dan zou die voorraad ook al in het eerste kwartaal weggewerkt zijn geweest. En behalve de Model 3 zijn er natuurlijk met andere luxere EV's ook stevige concurrentie ontstaan, zoals de e-tron en de I-pace (ook die werd flink verkocht in de laatste maanden van 2018) en de EQC komt er ook aan. Naar mijn idee is de bijtelling slechts een beperkte factor hierin geweest, niet de hoofdreden.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:19
redwing schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:11:
[...]

Je ziet natuurlijk wel dat de verkopen van de s en de x in Nederland relatief hoog waren juist door de bijtelling (net als dat je dat eerder met de prius zag). Voor de rest klopt dit natuurlijk, maar het belangrijkste dat je ziet is dat de Model 3 het eerste model van Tesla is dat ook particulier goed verkoopt. Voorheen werd ie vaak zakelijk gekocht vanwege fiscale redenen gecombineerd met de 'groene' uitstraling. Maar nu zie je dat het duidelijk een concurrent van de gevestigde merken is geworden.
De Model 3 zal ongetwijfeld meer particulier worden gekocht dan de X en S. Maar mijn indruk is dat wat nog meer voor verschuiving zorgt dan de toegenomen prive aankoop, is dat de X en S zo goed als alleen zakelijk geleased werden/worden in Nederland (>96% las ik ooit ergens) en dat de Model 3 veel meer dan de X en S ook zakelijk wordt gekocht, dus op naam van een (holding) bv en dan door de eigenaar of eigenaren van die bv wordt gereden.

Dan geniet men dezelfde bijtellingsvoordelen en is men uiteindelijk het goedkoopste uit, ook als men 60 maanden (5 jaar) later de auto naar prive wil brengen. Op zich kan dit met de S en X ook alleen dan wordt de financiering uit eigen middelen of zakelijke lening kostbaar/onaantrekkelijk - met de Model 3 is dat echter goed te overzien en wel bijzonder aantrekkelijk. Maar helaas wordt dat vanaf 2020 ook minder.

Toegegeven, dit is een indruk op basis van reacties, kleine polls e.d., (nog) niet op werkelijke verkoopanalyses. Die ik uiteraard niet heb.

• databeestje
Even een poging gedaan om wat cijfers te distilleren uit de ongeorganiseerde bak data die RDW heet.

Er is dus een dataset met kenteken-brandstof correlatie en daarin zit dus een veld "Brandstof volgnummer" alleen doet dat dus totaal niet wat je denkt dat het is. Dat kan dus 1,2 of 3 zijn ongeacht wat het ding verbruikt. Dat is jammer. Daarnaast zijn alle Toyota en Honda hybrides als brandstof elektrisch geclassificeerd. Grrrr..

Dan komt er dus een staatje uit als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Array
(
    [Elektriciteit] => 459328
    [LPG] => 171505
    [CNG] => 17142
    [Alcohol] => 3771
    [LNG] => 648
    [] => 7
    [Waterstof] => 177
    [Niet geregistreerd] => 16
)

Er zijn dus ~18k aardgas voertuigen en ik denk dat de LNG bij de CNG moet (Liquid Natural Gas/Compressed Natural Gas). Dan hebben we nog 7 voertuigen waar het label leeg is en 16 met een stom label dat nergens op slaat. Probeer het gewoon eens.

Dan blijft er dus 171k auto's over de LPG rijden, dus we moeten nog minimaal een jaar verkopen voordat elektrische auto's die in gaan halen. Gezien de puinbak die dit is wordt het wat lastig om er iets zinnigs van te maken ben ik bang. De kwaliteit van de data is mijn inziens erg slecht.

Oorspronkelijk wou ik de lijnen van LPG/CNG in de verkooptrend grafiek bij de elektrische zetten, maar zo schiet het niet op. Er zit geen datum in de brandstof tabel maar enkel een kenteken. Dat betekent de ~7,5GB aan RDW data doorakkeren tot ik het kenteken vindt zodat ik er een datum bij heb. 8)7

• daemonix
  • Niet online
@databeestje Zou dat de reden zijn om het 'big data' te noemen? ;)

Maar je bent goed bezig! Complimenten.

• prettig
databeestje schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:37:
Even een poging gedaan om wat cijfers te distilleren uit de ongeorganiseerde bak data die RDW heet.

Er is dus een dataset met kenteken-brandstof correlatie en daarin zit dus een veld "Brandstof volgnummer" alleen doet dat dus totaal niet wat je denkt dat het is. Dat kan dus 1,2 of 3 zijn ongeacht wat het ding verbruikt. Dat is jammer. Daarnaast zijn alle Toyota en Honda hybrides als brandstof elektrisch geclassificeerd. Grrrr..

Dan komt er dus een staatje uit als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Array
(
    [Elektriciteit] => 459328
    [LPG] => 171505
    [CNG] => 17142
    [Alcohol] => 3771
    [LNG] => 648
    [] => 7
    [Waterstof] => 177
    [Niet geregistreerd] => 16
)

Er zijn dus ~18k aardgas voertuigen en ik denk dat de LNG bij de CNG moet (Liquid Natural Gas/Compressed Natural Gas). Dan hebben we nog 7 voertuigen waar het label leeg is en 16 met een stom label dat nergens op slaat. Probeer het gewoon eens.

Dan blijft er dus 171k auto's over de LPG rijden, dus we moeten nog minimaal een jaar verkopen voordat elektrische auto's die in gaan halen. Gezien de puinbak die dit is wordt het wat lastig om er iets zinnigs van te maken ben ik bang. De kwaliteit van de data is mijn inziens erg slecht.

Oorspronkelijk wou ik de lijnen van LPG/CNG in de verkooptrend grafiek bij de elektrische zetten, maar zo schiet het niet op. Er zit geen datum in de brandstof tabel maar enkel een kenteken. Dat betekent de ~7,5GB aan RDW data doorakkeren tot ik het kenteken vindt zodat ik er een datum bij heb. 8)7
Waar verwerk je de data mee ? (splunk ?) Ik gooi dit soort data meestal in qlikview of sense en dan heb je vrij snel wat je wilt, maar ja als er geen veld is dat elektrisch uniek identificeert......moet je al zelf tabellen gaan toevoegen :( . Zelf tijdje terug beetje mee gerommeld en RDW is in ieder geval niet consequent, per merk en zelfs per type zijn velden anders ingevoerd.....gewoon slecht.

• daemonix
  • Niet online
prettig schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:09:
[...]

Zelf tijdje terug beetje mee gerommeld en RDW is in ieder geval niet consequent, per merk en zelfs per type zijn velden anders ingevoerd.....gewoon slecht.
Ik denk niet dat de RDW dat zelf invoert, maar dat de inconsistentie te maken heeft met invoer door de dealer en importeur.

• databeestje
daemonix schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:26:
[...]

Ik denk niet dat de RDW dat zelf invoert, maar dat de inconsistentie te maken heeft met invoer door de dealer en importeur.
Ik heb 7 verschillende noteringen voor de Fiat 500 E, dat is wel degelijk iets wat dealers in kunnen voeren. Er is bijvoorbeeld 1 "Nissan Leaf 40 kWh" in Nederland, de rest is "Nissan Leaf 40kWh". :D

Maar wat hierboven gezegd wordt, het is zelf tabellen bouwen. Ze hebben ook nog wel ergens een tabel voor model omschrijvingen, maar dat is codes die maar relatief kort leven. Daar kwam ik al achter toen ik capaciteit wou benaderen.

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
Dit komt omdat al die Fiats 2de hands geïmporteerd zijn, en 1 voor 1 handmatig ingevoerd worden. Als er bij andere modellen af en toe eentje afwijkt zal dat vast ook een importauto zijn.

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Lijkt erop dat de Porsch Taycan alweer verslagen is op de Nürburgring.. Door de Tesla Model S.
Met 20 seconden.

https://www.auto-motor-un...d-rundenzeit-elektroauto/
@matroosoft Het is net als met een papieren roddelblad. Als er een vraagteken achter staat is het geen feit.

• Beatman
  • Nu online
Even alle plannen die vandaag gepresenteerd zijn met betrekking tot elektrisch rijden bij elkaar:

Elektrisch auto rijden in 2020
Het kabinet stimuleert vanaf 2020 de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s. Daarvoor stelt het kabinet van 2020 tot 2024 € 100 miljoen beschikbaar. Met stimuleringsregelingen voor elektrische personen-, bestel- en vrachtauto’s, schonere brandstoffen en het instellen van zero-emissiezones in middelgrote steden werkt Nederland aan de doelen uit het Klimaatakkoord. Het kabinet werkt deze regelingen dit najaar verder uit. Denk bijvoorbeeld aan een aanschafsubsidie of laadtegoed voor je auto.

Daarnaast kunnen automobilisten vanaf 2020 hun elektrische auto koppelen aan slimme laadpalen. De komende jaren worden in totaal 1,8 miljoen laadpunten in Nederland geplaatst, waaronder slimme laadpunten. Deze laadpunten verbeteren de capaciteit van het stroomnetwerk.
https://www.rijksoverheid...jesdag/verkeer-en-vervoer

Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's
Als u een elektrische auto heeft, dan hoeft u hiervoor op dit moment geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen. Dit voordeel wordt verlengd tot 2025. Vanaf dat jaar gaat u wel mrb betalen. In 2025 betaalt u echter maar een kwart van de mrb. Vanaf 2026 betaalt u als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb.

Motorrijtuigenbelasting (mrb) voor plug-in hybrides
Heeft u een zogenaamde plug-in hybride? Dan krijgt u nu een korting van 50% op de mrb. Dit voordeel wordt ook verlengd tot 2025. In 2025 is de korting op de mrb nog 25%. Vanaf 2026 betaalt u als bezitter van een plug-in hybride* de volledige mrb.

Aanschafbelasting (bpm)
Kopers van een nieuwe elektrische auto hoeven op dit moment geen aanschafbelasting (bpm) te betalen. Ook dit voordeel wordt verlengd tot 2025. Koopt u in 2025 een nieuwe elektrische auto? Dan betaalt u hiervoor eenmalig een bedrag van € 360 per auto aan bpm. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

Bijtelling van elektrische auto's gaat omhoog
Als u een 'auto van de zaak' ook privé gebruikt, betaalt u hierover belasting: de zogenaamde bijtelling. Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto's stapsgewijs omhoog. In 2020 stijgt de bijtelling van 4% naar 8% over de catalogusprijs van de auto. Is de catalogusprijs hoger dan € 45.000? Dan geldt vanaf € 45.000 22% bijtelling. Nu is dit nog vanaf € 50.000. In de jaren erna gaat het bijtellingspercentage verder omhoog.
https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Dus met andere woorden, Tesla gaat nog enorm goed verdienen aan Nederland komende 3 maanden :+

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:51
bottom line schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:11:
Dus met andere woorden, Tesla gaat nog enorm goed verdienen aan Nederland komende 3 maanden :+
Daarna waarschijnlijk ook nog wel. Ook met 8% bijtelling is 'n Model 3 nog steeds een heleboel auto voor weinig voor een leaserijder.

• PeterZ(on)
Tesla heeft dit jaar sowieso het rijk alleen, want alle andere fabrikanten verkopen hun modellen het liefst pas volgend jaar als de strengere normen van kracht worden en hun gemiddelde CO2 uitstoot omlaag moet. Die ze dit jaar verkopen tellen dan niet mee.

• bottom line
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:30:
[...]

Daarna waarschijnlijk ook nog wel. Ook met 8% bijtelling is 'n Model 3 nog steeds een heleboel auto voor weinig voor een leaserijder.
Daarna ook wel, tuurlijk. Maar er gaan volgens mij hele schepen naar Nederland moeten gaan vermoed ik om aan de vraag te voldoen :+
Er komt nog een hele hype om die 4% te krijgen.

• Z___Z
  • Niet online
Geen concrete plannen voor aanschaf subsidie voor particulieren. Jammer. Wel goed dat MRB vrijstelling vast ligt tot 2025. Maar gezien de prijsstelling van de ID3 die even duur is als een vergelijkbare Golf, is een aanschaf subsidie wellicht niet eens meer nodig. De TCO van de ID3 is nu al lager dan van een Golf. Ik denk dat het omslagpunt op niet zoveel km/jaar ligt. Nog even uitrekenen hoeveel het ongeveer is.

PHEV MRB 50% ook verlengd. Eindelijk duidelijkeid hierover. Dat maakt PHEV rijden als occasion ook wel interessant voor particulieren. De Outlander gaat voor een appel en een ei weg en is met korte afstanden goed elektrisch mee te rijden. Dus prima optie voor particulieren. Zal in de handen van particulieren veel meer elektrisch gereden worden dan toen ze in de lease zaten.

• bottom line
  • Nu online
matroosoft schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:53:
Lijkt erop dat de Porsch Taycan alweer verslagen is op de Nürburgring.. Door de Tesla Model S.
Met 20 seconden.

https://www.auto-motor-un...d-rundenzeit-elektroauto/
_/-\o_ _/-\o_

• prettig
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:30:
Tesla heeft dit jaar sowieso het rijk alleen, want alle andere fabrikanten verkopen hun modellen het liefst pas volgend jaar als de strengere normen van kracht worden en hun gemiddelde CO2 uitstoot omlaag moet. Die ze dit jaar verkopen tellen dan niet mee.
Volgend jaar ook...... ze maken aantallen, de vw id3 (ook 46-50K+ in beetje trim): 30.000 stuks max in 2020 (Tesla 500.000 of zo....).
Kona, e-niro: 20.000-30.000 stuks of zo, niemand komt met aantallen in die range. Ook niet i-pace, e-tron, esq of polestar.

Ze gaan een veelvoud van het totaal van de rest doen in 2020 (model Y komt er ook nog bij).

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18:39
Z___Z schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:33:
Geen concrete plannen voor aanschaf subsidie voor particulieren. Jammer.
een subsidie voor 2e hands ev is een veel betere optie dan alle (ph)ev dat nu worden geexporteerd, heeft de particulier ook eens wat ipv leasers.

• prettig
Coasterfreak schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:57:
[...]

een subsidie voor 2e hands ev is een veel betere optie dan alle (ph)ev dat nu worden geexporteerd, heeft de particulier ook eens wat ipv leasers.
Uiteraard, maar heel eerlijk: daar zit een risico aan, bergen ondernemers die de EV "goedkoop" naar prive schuiven (of lease overname naar prive) en dan ook nog eens subsidie pakken.

Dan doorverkopen ? Weer subsidie voor volgende koper (of maar 1 x per kenteken)? Geen idee hoe ze dat dicht willen timmeren.....misbruik is te gemakkelijk. Best kans dat ze dan niet goedkoper worden (subsidie in geld werkt toch al vaak prijsverhogend).

• bottom line
  • Nu online
Coasterfreak schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:57:
[...]

Dat zal ook gewoon de prijzen van 2de hands auto's de hoogte injagen.
Dus nog meer redenen om nu een EV te kopen, en die later 2de hands voor een hogere prijs te verkopen (want de klant krijgt toch een subsidie)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18:39
prettig schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:06:
[...]

Uiteraard, maar heel eerlijk: daar zit een risico aan, bergen ondernemers die de EV "goedkoop" naar prive schuiven (of lease overname naar prive) en dan ook nog eens subsidie pakken.

Dan doorverkopen ? Weer subsidie voor volgende koper (of maar 1 x per kenteken)? Geen idee hoe ze dat dicht willen timmeren.....misbruik is te gemakkelijk. Best kans dat ze dan niet goedkoper worden (subsidie in geld werkt toch al vaak prijsverhogend).
bottom line schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:07:
[...]

Dat zal ook gewoon de prijzen van 2de hands auto's de hoogte injagen.
Dus nog meer redenen om nu een EV te kopen, en die later 2de hands voor een hogere prijs te verkopen (want de klant krijgt toch een subsidie)
als de binnenlandse prijzen ineens €x omhoog gaan door €x subsidie is het wellicht handiger om er eentje te importeren waar de 2e hands prijzen niet worden beïnvloed door subsidie. misschien regels zoals x jaar oud met y aantal kilometers en z eigenaar oid kan misbruik tegengaan...

hoe dan ook goed dat het geld niet alleen meer naar leasers gaat

• Beatman
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:30:
December telt ook al mee voor volgend jaar. Ik las dat er ergens in Spanje een terrein vol elektrische auto's te wachten staat die dan pas uitgeleverd worden. Alles om de boetes te voorkomen/verlagen want de huidige productieaantallen zijn nog niet genoeg om aan de eisen te voldoen.

Plugin hybrides tellen ook mee, en je ziet nu al dat autofabrikanten er daar meer van aankondigen. Ze moeten alles wel gaan elektrificeren. Daarom en met een lager MRB tarief de komende jaren zullen we ook weer meer plugins zien verwacht ik.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• databeestje
Na een hoop geploeter en akkeren door gigabytes aan RDW data ben ik eindelijk tot een, al zeg ik het zelf, teleurstellende grafiek gekomen. Hier staan de verkopen van de LPG, CNG en elektrisch in getekend.

.. snip, plaatje klopt niet...

Dan blijkt dus dat er het afgelopen decenium er feitelijk amper LPG is verkocht en een beetje voertuigen op Aardgas, hier zitten ook commerciele voertuigen tussen voor distributie en dergelijke. Moet opnieuw

Met betrekking tot import en export en de CO2 uitstootnormen/boetes wil ik even de volgende statistieken onder het ligt brengen. Zo is 30% van alle Nissan Leaf voertuigen en 70% van de (oude) Kia Soul verkopen in Noorwegen import vanuit de EU. En dat om boetes voor overschrijding van de norm te voorkomen.

http://iserv.nl/files/elektrisch/ontwijking%20EU%20uitstootnormen%20noorwegen.PNG

databeestje wijzigde deze reactie 18-09-2019 10:02 (7%)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:36
databeestje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:01:
Na een hoop geploeter en akkeren door gigabytes aan RDW data ben ik eindelijk tot een, al zeg ik het zelf, teleurstellende grafiek gekomen. Hier staan de verkopen van de LPG, CNG en elektrisch in getekend.
Grafiek is wel mooi toch, met duidelijk sterk stijgende trend voor EV, en die zal komende tijd nog wel verder oplopen.
Wat vind je hier teleurstellend aan?
LPG\CNG vind ik ook wel mager (wij hebben 2e auto op LPG), ook omdat dit zowel voor milieu als voor portemonnee een betere oplossing is dan benzine of diesel, maar het gaat hier om EV toch?

e-Niro besteld 26/11/18, aurora black pearl, verwacht sept 19

• Gerbenger
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
databeestje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:01:
[Afbeelding]
Dan blijkt dus dat er het afgelopen decenium er feitelijk amper LPG is verkocht en een beetje voertuigen op Aardgas, hier zitten ook commerciele voertuigen tussen voor distributie en dergelijke.

Met betrekking tot import en export en de CO2 uitstootnormen/boetes wil ik even de volgende statistieken onder het ligt brengen. Zo is 30% van alle Nissan Leaf voertuigen en 70% van de (oude) Kia Soul verkopen in Noorwegen import vanuit de EU. En dat om boetes voor overschrijding van de norm te voorkomen.

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd wat je teleurstellend vind aan de grafiek. Dat er eind vorig jaar een piek was, was al duidelijk. Tegen een achtergrond van teruglopende autoverkopen doen EVs het prima. De overheid heeft subsidie aangekondigd voor particulieren en er komen weer allerlei nieuwe modellen. Ik verwacht dat de lijn omhoog wel weer door gaat en ook eind dit jaar weer een piek in de leveringen.
Ik vind het een knap resultaat. Ik heb vroeger wat met CNG gedaan en dit soort informatie is normaal niet inzichtelijk. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk niet geweten hoe het met de verkoop van CNG voertuigen ging, omdat niemand daar over publiceerde. Ik zou het op prijs stellen als je hier iets van een blogpost of iets dergelijks over schreef, of mij de data voor CNG en LNG per bericht stuurde zodat ik dat kan doen.
LNG wordt trouwens (vooral) in vrachtwagens gebruikt. CNG in personenwagens en voor lokaal transport (bijv. vuilniswagens).

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Tesla Model 3 is nu de best verkochte auto in NL, en heeft daarmee onder andere de VW Polo ingehaald:

https://eu-evs.com/
http://www.allesovertesla...pende-auto-van-nederland/

Copy/paste van reddit:
YTD sales
Tesla model 3: 10,000 - starts at €49k
Volkswagen Polo: 9,529 - starts at €13k
Ford Focus: 8,265 - starts at €16k

Top 5 BEVs (not in the article):
Model 3: 10,000 (40% market share of all BEVs)
Kona: 3,291
Niro: 2,315
eGolf: 2,043
Leaf: 1,939

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:46

Crazy D

I think we should take a look.

matroosoft schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:14:
Tesla Model 3 is nu de best verkochte auto in NL, en heeft daarmee onder andere de VW Polo ingehaald:
Vind ik ook niet zo gek. Voor de bijtelling van een Polo rijdt je een model 3.

Exact expert nodig? itwize.nl

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:59
Crazy D schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:46:
[...]

Vind ik ook niet zo gek. Voor de bijtelling van een Polo rijdt je een model 3.
Niet overdrijven, he? Die Polo begint bij €13k, de M3 bij €49k. Dus die Polo is 46% meer bijtelling dan de M3. Van de bijtelling van een Polo rij je 1,46 M3. :o

• daemonix
  • Niet online
Leasebudget wordt niet alleen door bijtelling bepaald. Bij sommigen (zoals bij mij) komt het uit totaal salaris pot, en dan wordt de berekening compleet anders. En nee, ik wil geen VW, laat staan een Polo. ;)

• naii11
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:49
Dag mensen,

Ik heb een vraagje over Sentry mode. Zojuist stapte ik in mijn auto en bleek dat er 8 meldingen waren.

Hoe kun je de meldingen lezen en/of de beelden bekijken? Worden er automatisch beelden gemaakt?

Dank.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

naii11 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:34:
Dag mensen,

Ik heb een vraagje over Sentry mode. Zojuist stapte ik in mijn auto en bleek dat er 8 meldingen waren.

Hoe kun je de meldingen lezen en/of de beelden bekijken? Worden er automatisch beelden gemaakt?

Dank.
Google kan je heel goed helpen.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• bottom line
  • Nu online
naii11 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:34:
Dag mensen,

Dank.
Google ofwel in het correcte topic vragen.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True