• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Ja ik weet dat het wat summier is, maar eigenlijk alles wat je vraagt maakt mij niet zo heel veel uit.

Ik zoek gewoon een auto die elektrisch range heeft om zonder stress de 300km rit te kunnen doen. Ik hoef niet 120 te knallen over de snelweg, want ik weet dat dat een groot verschil maakt met 100. En in de winter met tegenwind zal het allemaal net wel of net niet lukken, maar dan gewoon even ergens een paar minuten stekkeren

En vooral een praktische/degelijke auto qua comfort icm een baby en uiteraard 3 fase laden ondersteuning voor thuis.

Probeer een beetje merken eruit te vissen waar bijvoorbeeld veel gekende problemen mee zijn? Het is toch een aardig bak geld namelijk.

En ook voornamelijk wat echt de dingen zijn waar je op moet letten? Las ook iets over bepaalde kabel aansluiting die je auto moet hebben, omdat dat een beetje de nieuwe standaard is?

Ik betaal liever 30k ipv 25k als het echt een flinke verbetering is op technisch vlak of qua ruimte bij wijze van spreken. Dus dan hierbij aan sneller laden, betere ondersteuning, enz..

Wij rijden nu twee benzine auto's die heel erg basic zijn qua functionaliteit. Mijn oude mitsubishi colt die eruit gaat heeft dan wel cruise control, maar dat lijkt mij zo'n basale functie dat alle auto's dat nu wel hebben. Vooral elektrische.

Qua rijhulp ben ik niks gewend dus, dus ook geen idee wat ik mis?

Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023? Geen idee of er veel must have verbeteringen zijn geweest voor EVs tussen 2020 en 2023? Anders vind ik ouder dan 2023 ook niet erg.

En de Kia Niro inderdaad vergeten om toe te voegen. Is inderdaad ook een gegadigde.
Ga vooral even bij die auto’s kijken, ook om gevoel bij de laadruimtes te krijgen. En ik heb een Polestar 2024 Standard Range en daarmee haal ik in de winter makkelijk 300km range mee. In optimaal lenteweer boven de 400.

Overigens zie ik Tesla niet terugkomen in je lijstje, maar qua range, ruimte en prijs misschien toch te overwegen. Maar die zou ik zeker eerst proefrijden en ervaren of het wat voor je is.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-05 19:06

Rzaan

Altijd zoekende

@!null
Wat een tof project! Ik ben al blij als ik mijn band kan verwisselen.
Als je ooit een eigen topic gaat starten, laat het vooral hier weten.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 14:16
Ronald.42 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Door de handgeschakelde versnellingsbak dacht ik dat je ook er zelf een elektromotor ingebouwd had, verkeerd gedacht dus :)
Ja snap ik, logische gedachte.

Het is van een Duits bedrijf German-E-Cars wat allang weer failliet is, ze waren er te vroeg bij.
Ze hebben er een paar honderd van gemaakt, en daarnaast een klein Suzuki/Opel model.
Opzich wel degelijk in elkaar, maar het is een 10.000rpm motor die op 6.000rpm begrenst is vanwege de versnellingsbak. In principe, als je genoegen nam met ietsje trager optrekken (0 tot 20 km/u ofzo) zou het best zonder versnellingsbak kunnen.
Maar goed, vermogen was ook gelimiteerd met de oude accutechniek.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RichieB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Dat soort kilometerstanden spelen bij een EV veel minder een rol. Natuurlijk zal er met een EV met 200.000 op de teller langer zijn gereden dan met 100.000 km maar een EV kan makkelijk 500.000 km halen zonder noemenswaardige problemen. Het is niet alsof je straks een V-snaar of versnellingsbak moet laten vervangen.
Kilometerstand kan je aan veel dingen merken. Zo kunnen stoelen na twee ton bijvoorbeeld een heel stuk beroerder zitten dan na de helft.

In mijn beleving kunnen auto's aandrijftechnisch vaak langer mee dan alle randzaken. Bij ICE was dat feitelijk al net zo.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Mooraalkikker, voor 25k heb je beste wat keuze (afhankelijk van hoeveel km je wilt hebben), voor 30k al helemaal. je hebt nu 1 kind, maar staan er meer op de planning, dan zou ik daar nu alvast rekening mee houden. Ik zou vanuit practisch oogpunt altijd voor een 5de deur kiezen (dus een royale opening naar de kofferruimte) en niet zo'n envelop stijl.

Nog een paar alternatieven om mee te nemen. Deze zijn allemaal wel een klasse groter/luxer dan de alternatieve die je al noemde.
  • EV6
  • Ioniq 5
  • Audi Q4
  • Skoda Enyaq
  • Model Y

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ja ik weet dat het wat summier is, maar eigenlijk alles wat je vraagt maakt mij niet zo heel veel uit.

Ik zoek gewoon een auto die elektrisch range heeft om zonder stress de 300km rit te kunnen doen. Ik hoef niet 120 te knallen over de snelweg, want ik weet dat dat een groot verschil maakt met 100. En in de winter met tegenwind zal het allemaal net wel of net niet lukken, maar dan gewoon even ergens een paar minuten stekkeren

En vooral een praktische/degelijke auto qua comfort icm een baby en uiteraard 3 fase laden ondersteuning voor thuis.

Probeer een beetje merken eruit te vissen waar bijvoorbeeld veel gekende problemen mee zijn? Het is toch een aardig bak geld namelijk.

En ook voornamelijk wat echt de dingen zijn waar je op moet letten? Las ook iets over bepaalde kabel aansluiting die je auto moet hebben, omdat dat een beetje de nieuwe standaard is?

Ik betaal liever 30k ipv 25k als het echt een flinke verbetering is op technisch vlak of qua ruimte bij wijze van spreken. Dus dan hierbij aan sneller laden, betere ondersteuning, enz..

Wij rijden nu twee benzine auto's die heel erg basic zijn qua functionaliteit. Mijn oude mitsubishi colt die eruit gaat heeft dan wel cruise control, maar dat lijkt mij zo'n basale functie dat alle auto's dat nu wel hebben. Vooral elektrische.

Qua kilometerstand max 100.000 en bouwjaar ergens rond 2023? Geen idee of er veel must have verbeteringen zijn geweest voor EVs tussen 2020 en 2023? Anders vind ik ouder dan 2023 ook niet erg.

En de Kia Niro inderdaad vergeten om toe te voegen. Is inderdaad ook een gegadigde.
Ik zou de Model Y zeker meenemen in de beoordeling. Dat is echt een ruimte wonder en qua betrouwbaarheid, efficientie (zeker op snelheid), en tech ga je geen beter alternatief vinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07

-tom-562

Oliesjeik

Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:26:
Beste tweakers,

Ik ben momenteel oriënterende voor een nieuwe auto en ik neig naar een elektrische. Dit ivm eigen oprit en zonnepanelen. Het plan is dan ook om een zaptec 2 laadpaal neer te zetten.

Maar je hebt vrij weinig aan een laadpaal als je natuurlijk geen auto hebt die ervoor bedoeld is. Nu is het feit dat ik eigenlijk niks met auto's heb, dus ook geen idee waar ik op moet letten.

Budget ligt rond de 25k wat wij er aan willen uitgeven.

Er is een kleine op komst, dus een beetje ruimte in de auto is ook wel een must. 3x in de week wordt er 120km op een dag gereden voor kantoor en zo 1x in de maand een uitstap naar België waar het maximaal aantal kilometers op 1 dag rond de 300 bedraagt. Daarnaast natuurlijk gewoon de standaard ritjes naar de supermarkt enz...

Nu vroeg ik mij dus af wat in deze casus een goeie EV is en waar ik ook vooral op moet letten, naast dat die je van punt A naar B brengt en omgekeerd.

Ik zat zelf te Googelen en kwam dan uit op de volgende potentiële auto's:

MG 4 luxury

Byd Atto 3

Polestar 2 (long range versie)

Volkswagen ID4 (deze bijvoorbeeld Volkswagen ID.4 occasion | SUV/Off-Road/Pick-Up | Grijs | in Tilburg voor € 27.900)

Deze auto's vielen wel redelijk in het budget en qua range had de polestar 2 dan wel de voorkeur, maar geen idee of dat een goede auto is en qua ruimte? Dan lijkt mij de Byd weer de voorkeur te hebben? Maar de MG4 is dan weer wat voordeliger, maar heeft geen over the air updates?

Het kan zijn dat ik niet volledig ben in mijn vraag, maar heb zo weinig verstand van auto's dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik naar moet kijken dus

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Alvast bedankt
Ex MG4 rijder en ondertussen ID4 rijder. Laat de MG4 links liggen als het budget het toelaat. ID4 is een stuk ruimer en een stuk degelijker gebouwd. Pluspunt van de MG4 vond ik alleen de wegligging, die is een stuk sportiever dan een ID4. Maar verder ID4 echt een stuk meer auto.
Plus je zit niet aan Van Mossel vast

Vaak bu'j te bang!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:15
Mooraalkikker schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:26:
Beste tweakers,

Ik ben momenteel oriënterende voor een nieuwe auto en ik neig naar een elektrische. Dit ivm eigen oprit en zonnepanelen. Het plan is dan ook om een zaptec 2 laadpaal neer te zetten.

Maar je hebt vrij weinig aan een laadpaal als je natuurlijk geen auto hebt die ervoor bedoeld is. Nu is het feit dat ik eigenlijk niks met auto's heb, dus ook geen idee waar ik op moet letten.

Budget ligt rond de 25k wat wij er aan willen uitgeven.

Er is een kleine op komst, dus een beetje ruimte in de auto is ook wel een must. 3x in de week wordt er 120km op een dag gereden voor kantoor en zo 1x in de maand een uitstap naar België waar het maximaal aantal kilometers op 1 dag rond de 300 bedraagt. Daarnaast natuurlijk gewoon de standaard ritjes naar de supermarkt enz...

Nu vroeg ik mij dus af wat in deze casus een goeie EV is en waar ik ook vooral op moet letten, naast dat die je van punt A naar B brengt en omgekeerd.

Ik zat zelf te Googelen en kwam dan uit op de volgende potentiële auto's:

MG 4 luxury

Byd Atto 3

Polestar 2 (long range versie)

Volkswagen ID4 (deze bijvoorbeeld Volkswagen ID.4 occasion | SUV/Off-Road/Pick-Up | Grijs | in Tilburg voor € 27.900)

Deze auto's vielen wel redelijk in het budget en qua range had de polestar 2 dan wel de voorkeur, maar geen idee of dat een goede auto is en qua ruimte? Dan lijkt mij de Byd weer de voorkeur te hebben? Maar de MG4 is dan weer wat voordeliger, maar heeft geen over the air updates?

Het kan zijn dat ik niet volledig ben in mijn vraag, maar heb zo weinig verstand van auto's dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik naar moet kijken dus

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Alvast bedankt
Al eens naar de Leapmotor B10 life gekeken? Volgens mij iets van 28k nieuwprijs. Erg ruime auto, 360km WLTP.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11
@Mooraalkikker
Ik zou ook zeker de twee Tesla’s, model 3 LR en een model Y LR in je lijstje zetten.

Zelfs een model 3 heeft verrassend veel opbergruimte.
Wij hebben ons er meer dan prima mee gered met 1 zoontje van 3 t/m 8 jaar. :)
Tweede kindje had vast ook gepast, maar die hebben we niet. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Puppetmaster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:33:
@Mooraalkikker
Ik zou ook zeker de twee Tesla’s, model 3 LR en een model Y LR in je lijstje zetten.

Zelfs een model 3 heeft verrassend veel opbergruimte.
Wij hebben ons er meer dan prima mee gered met 1 zoontje van 3 t/m 8 jaar. :)
Tweede kindje had vast ook gepast, maar die hebben we niet. ;)
Hier ook, rijden sinds 2019 Model 3 met een jong gezin, het is echt verbazingwekkend wat je aan bagage mee kan nemen, maar eerlijk. Dat ritje naar de Ikea moet al snel met de aanhanger, en de auto is wel erg laag als je kinderen in en uit het zitje moet tillen. Ik snap wel dat mensen dan liever zo'n SUV willen.

Ik vind het persoonlijk helemaal niets die SUV trend :X , doe mij maar een lekkere sedan of station :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:14
Ik zou ook eens kijken naar een Renault scenic.

Ik rij zelf met een relatief basic versie met 60kWh batterij en weinig extra opties. (Ik kom ook van een basic ICE dus voor mij is het allemaal luxe).

300km is zeker haalbaar. (430km fabrieksopgave)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:45
Peugeot e-308 SW of Astra electric station is ook het overwegen waard. Bescheiden accu en vermogen, maar nette verbruikscijfers en relatief licht en mrb-vriendelijk. En: een heerlijk praktische stationwagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Naafkap op 15-05-2026 13:02 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:54:
Peugeot e-308 SW of Astra electric station is ook het overwegen waard. Bescheiden accu en vermogen, maar nette verbruikscijfers en relatief licht en mrb-vriendelijk. En: een heerlijk praktische stationwagen.
Ik zou de Stellantis merken links laten liggen, die hebben het begrip EV nog niet goed onder controle. Zie de grote problemen met de oplaad unit en de mensen die maanden of een half jaar wachten op nieuwe onderdelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Naafkap
daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Ik zou de Stellantis merken links laten liggen, die hebben het begrip EV nog niet goed onder controle. Zie de grote problemen met de oplaad unit en de mensen die maanden of een half jaar wachten op nieuwe onderdelen.
We moeten proberen niet een heel concern af te schrijven denk ik. De boordlader-problematiek speelt niet bij de 308 / Astra. En de aandrijflijn is volgens Adac op de 7e plaats als het aankomt op efficiëntie. Maar goed, ik weet het. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:47:
[...]

We moeten proberen niet een heel concern af te schrijven denk ik. De boordlader-problematiek speelt niet bij de 308 / Astra. En de aandrijflijn is volgens Adac op de 7e plaats als het aankomt op efficiëntie. Maar goed, ik weet het. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vergeet ook niet de garantieafhandeling die erg beroerd schijnt te zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Naafkap
SpongeRob schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Vergeet ook niet de garantieafhandeling die erg beroerd schijnt te zijn.
Tsja, schijnt te zijn. Daar heb je het al. Ze geven nu 8 jaar garantie.

Maar goed, ieder z’n ding. Problematische OBC was trouwens Duits (mahle). Kijk even bij de EV6: eveneens problemen met OBC. Toch hoor je daar niemand over.

Efficiëntie van de aandrijflijn zit boven Tesla en ruim boven Atto 3. Getest door ADAC.

Doe ermee wat je wil. Het is aan een ieder om zelf een afweging te maken, maar de 308 / Astra presteert bovengemiddeld als het aankomt op efficiëntie en gewicht (en mrb). Bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/stromverbrauch-elektroautos-adac-test/

[ Voor 23% gewijzigd door Naafkap op 15-05-2026 15:32 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:31
Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Maar goed, ieder z’n ding. Problematische OBC was trouwens Duits (mahle). Kijk even bij de EV6: eveneens problemen met OBC. Toch hoor je daar niemand over.

Efficiëntie van de aandrijflijn zit boven Tesla en ruim boven Atto 3. Getest door ADAC.

Doe ermee wat je wil. Het is aan een ieder om zelf een afweging te maken, maar de 308 / Astra presteert bovengemiddeld als het aankomt op efficiëntie en gewicht (en mrb). Bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/stromverbrauch-elektroautos-adac-test/
De garantieafhandeling bij Stellantis is bij Radar besproken. Juist omdat die zo dramatisch was. Kia en Toyota gingen heel anders met exact dezelfde problemen om.

Het verlengen van de garantieregeling is een begin. Nu nog de afhandeling en service naar klanten toe.

Ik heb zelf ook alle Stellantis modellen uitgesloten door hoe zij met die boordladerproblemen omgingen. Laat ze eerst maar eens een paar jaar bewijzen dat ze dit soort problemen netjes kunnen en willen afhandelen.

Nee, merp!

• Naafkap
PauseBreak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:40:
[...]

De garantieafhandeling bij Stellantis is bij Radar besproken. Juist omdat die zo dramatisch was. Kia en Toyota gingen heel anders met exact dezelfde problemen om.

Het verlengen van de garantieregeling is een begin. Nu nog de afhandeling en service naar klanten toe.

Ik heb zelf ook alle Stellantis modellen uitgesloten door hoe zij met die boordladerproblemen omgingen. Laat ze eerst maar eens een paar jaar bewijzen dat ze dit soort problemen netjes kunnen en willen afhandelen.
Dat is je goed recht en is wat voor te zeggen. Anderzijds wijzen praktijkervaringen uit dat het geen slechte EV’s zijn, terwijl dat hier wel wordt beweerd. Dat bestrijd ik.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Qua software, techniek, specificaties is het Stellentis SA EMP2-platform gewoon erg matig als je dat met concurrenten vergelijkt. Tel daarbij op de reputatie van het concern, ik zou er als consument met een grote boog omheen lopen.

• Naafkap
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Qua software, techniek, specificaties is het Stellentis SA EMP2-platform gewoon erg matig als je dat met concurrenten vergelijkt. Tel daarbij op de reputatie van het concern, ik zou er als consument met een grote boog omheen lopen.
Toch bijzonder dat zo’n ‘matig’ platform dan toch zo goed presteert in praktijktesten zoals die van ADAC.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Toch bijzonder dat zo’n ‘matig’ platform dan toch zo goed presteert in praktijktesten zoals die van ADAC.
Autojournalisten en de markt oordelen anders, het is niet echt een verkoopknaller, en dat is niet zo vreemd.
Matige actieradius, laadsnelheid niet op niveau, brakke software, geen trekgewicht, slechte prestaties als het gaat om vermogen.

Mogelijk dat het tweedehands een goede optie is omdat niet veel mensen in de markt zijn voor deze auto's, en ze daardoor lekker afschrijven. Dat kan natuurlijk, maar uitmuntend presterend platform is het zeker niet.

/Edit: wel lekkere afschrijving inderdaad.
Nieuw 47k, 2 jaar en 32.000km later is er al 20.000 euro verdampt ;w

https://www.vanmossel.nl/voorraad/139634201-1-opel-astra-electric-54-kwh-gs-head-up-display-alcantara-360-camera?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2026 16:09 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:30
[...]

Mag t een onsje minder qua euros? Ik heb een Opel Ampera-E. Voldoet aan bijna al.je wensen en koop.je voor 13-14k. Hou je 10k in je zak;-)

Nieuwe accu (want er is een recall geweest) van 66 kWh, van binnen ruim en verder basic maar doet wel wat t moet doen. Alleen geen 3F boordlader maar slechts 1F. Hier geen problemen om in de winter 300km op een lading te rijden. Enige echte bezwaar is dat snelladen langs de weg (DC dus) niet rap gaat. Je koopt dus wat oudere technologie maar t prijsverschil is dan ook groot. In de VS verkocht als de Chevrolet bolt, heeft daar een hele schare aan fans.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Mag t een onsje minder qua euros? Ik heb een Opel Ampera-E. Voldoet aan bijna al.je wensen en koop.je voor 13-14k. Hou je 10k in je zak;-)

Nieuwe accu (want er is een recall geweest) van 66 kWh, van binnen ruim en verder basic maar doet wel wat t moet doen. Alleen geen 3F boordlader maar slechts 1F. Hier geen problemen om in de winter 300km op een lading te rijden. Enige echte bezwaar is dat snelladen langs de weg (DC dus) niet rap gaat. Je koopt dus wat oudere technologie maar t prijsverschil is dan ook groot. In de VS verkocht als de Chevrolet bolt, heeft daar een hele schare aan fans.
De Ampera-E is echt enorm onderschat als occasion EV, voor dat geld is het echt wel een goede deal inderdaad.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:15:
[...]

De Ampera-E is echt enorm onderschat als occasion EV, voor dat geld is het echt wel een goede deal inderdaad.
Vreet wel voorbanden volgens mij, dat ding is echt een wolf in schaapskleren :P

Vaak bu'j te bang!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
-tom-562 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Vreet wel voorbanden volgens mij, dat ding is echt een wolf in schaapskleren :P
Voor 10k verschil met de andere opties heb je veel voorbanden hoor ;) ik zit nu op 30k kms en 1 set banden maar weet niet hoe goed ze waren bij de start.

Ik vind t ook een ontzettende onderschattw optie en noem 'm daarom weer ff. Natuurlijk zijn er dingen leuker/beter aan nieuwere EVs. Er zit bijv ook geen navigatie ongebouwd maar t draait allemaal puur op wat je telefoon heeft (android auto of apple carplay). Maar als je dat prima vindt scheelt t echt heeul veel geld. En hier was de berekening makkelijk: 1x per jaar ver op vakantie en dan 2u langer bezig met laden? Prima, gaan we uit eten onderweg. Kost me 300 euro op jaarbasis extra misschien, schijntje dus

• daemonix
  • Niet online
Naafkap schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Dat is je goed recht en is wat voor te zeggen. Anderzijds wijzen praktijkervaringen uit dat het geen slechte EV’s zijn, terwijl dat hier wel wordt beweerd. Dat bestrijd ik.
Nee, dat wordt niet beweerd. Wat er wel wordt beweerd is dat ze de techniek nog niet op orde hebben. Wat de reden daarvoor is wordt niet gezegd, maar het zou zo maar kunnen zijn dat ze helemaal niet geïnteresseerd zijn in EV's vanwege invloeden van een deel van het concern dat in het westen van ons speelt.

• daemonix
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Ja, want die had wel de zaakjes min of meer op orde. De tegenhanger, de Kona EV biedt overigens veel meer maar zal duurder zijn.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
Card Nox schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:20:
@Mooraalkikker, voor 25k heb je beste wat keuze (afhankelijk van hoeveel km je wilt hebben), voor 30k al helemaal. je hebt nu 1 kind, maar staan er meer op de planning, dan zou ik daar nu alvast rekening mee houden. Ik zou vanuit practisch oogpunt altijd voor een 5de deur kiezen (dus een royale opening naar de kofferruimte) en niet zo'n envelop stijl.

Nog een paar alternatieven om mee te nemen. Deze zijn allemaal wel een klasse groter/luxer dan de alternatieve die je al noemde.
  • EV6
  • Ioniq 5
  • Audi Q4
  • Skoda Enyaq
  • Model Y
Ik zou de Q4, ID4 en Enyaq nooit privé kopen. Heb met die eerste twee veel kilometers gemaakt en de Enyaq is hetzelfde. Qua betrouwbaarheid zwaar ondermaats, bij beide auto’s zijn voor de ton al accucellen vervangen. Laadtijden bij de snellader zijn ook lang. Bij de Audi was de software en ondersteuning om te huilen.

Ze rijden in principe oké en zijn inderdaad ruim. Maar poe, de facturen logen er niet om. Gelukkig waren die voor de leasemaatschappij.

Qua techniek zou kiezen voor 800v in de Hyundai en Kia.

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 15-05-2026 18:58 ]

XXXVI

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ik zou de Q4, ID4 en Enyaq nooit privé kopen. Heb met die eerste twee veel kilometers gemaakt en de Enyaq is hetzelfde. Qua betrouwbaarheid zwaar ondermaats, bij beide auto’s zijn voor de ton al accucellen vervangen. Laadtijden bij de snellader zijn ook lang. Bij de Audi was de software en ondersteuning om te huilen.

Ze rijden in principe oké en zijn inderdaad ruim. Maar poe, de facturen logen er niet om. Gelukkig waren die voor de leasemaatschappij.

Voor 30k moet je een jonge ID4 kunnen krijgen, die hebben al die punten niet

Vaak bu'j te bang!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Moet je voor de gein de reeks van Uzico eens kijken :X, als je daar mee te maken krijgt ..

YouTube: VW: From Dieselgate to Batterygate
YouTube: You really can't make this SH*T up...

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2026 19:20 ]

• ephymerous
-tom-562 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Voor 30k moet je een jonge ID4 kunnen krijgen, die hebben al die punten niet
Voor dat geld wil je toch eigenlijk modernere techniek?

XXXVI

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Voor dat geld wil je toch eigenlijk modernere techniek?
Zo ouderwets is het ook niet?

Vaak bu'j te bang!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Tunnelvisie wel ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ephymerous
:?
-tom-562 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Het is geen stoomlocomotief nee. Maar als je weet dat er relatief veel problemen zijn met het type en er nieuwere techniek beschikbaar is… :)

[ Voor 20% gewijzigd door ephymerous op 15-05-2026 20:39 ]

XXXVI

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:15
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Moet je voor de gein de reeks van Uzico eens kijken :X, als je daar mee te maken krijgt ..

YouTube: VW: From Dieselgate to Batterygate
YouTube: You really can't make this SH*T up...
Ik heb ook een ID4 gereden en helaas ook dit probleem meegemaakt. Ik zou van een 2e hands ID4 vandaan blijven. Als die in de buurt van de 100K komt dan heb je grote kans op (accu) problemen.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-05 12:24
Interessant gesprek om te volgen. Ik ben ook in de markt voor een tweedehands elektrische auto met een budget van ~28k.

Voor mij moet de auto voldoen aan de volgende eisen: echte range van ~350km (ev-database), ruim genoeg voor (hopelijk) twee kinderen, bij voorkeur goede efficiëntie en eigenlijk liever geen SUV. Qua techniek kom ik van een 2010 Swift dus ACC, stoelverwarming en fijne fysieke knoppen zijn de enige echte eisen. Bonus is goede geluidsisolatie (in de Swift is het met 110km/h best lastig om de radio te horen) en upgrade van de speakers.

Ik vind de Ioniq 5 erg mooi en de MY2022 LR was mijn voorkeursauto, totdat ik hier over de ICCU problemen las. Ik wil als particulier liever niet het risico lopen op €3000+ reparatiekosten (ik snap dat je dat in principe altijd hebt), dus ik wacht de ontwikkelingen rondom garantie af. Toen werd de EV6 mijn voorkeur, maar ik lees eigenlijk dat die dezelfde ICCU problemen hebben. Het 800v platform van beide spreekt me erg aan voor de incidentele wintersport vakantie.

Ik zag de afgelopen tijd incidenteel ook een BMW i4 eDrive40 voorbij komen voor <€30.000 maar die kan ik nu niet meer vinden. Die heeft wel een lagere laadsnelheid dan de bovenste twee, maar is geen SUV en volgens mij ruim genoeg qua laadruimte.

Ik wil zelf principieel geen Chinese auto en mijn vriendin wil geen *knip* Tesla (dus de Model Y en 3 vallen af, ondanks dat de Y LR erg goed in de eisen past minus de bediening).

Had zelf nog gehoopt op de Scenic EV87, maar ik weet niet wat het is met die auto maar hij heeft tweedehands nauwelijks afschrijving. Niet in de buurt van de 30k te vinden. De EV60 heeft net te weinig (winter)range en laadvermogen voor mijn wensen en is ook nog steeds erg prijzig.

Mis ik nog auto's? Ik overweeg ook nog een klein beetje om nog een jaar of 4-5 privaat te leasen om te hopen op een i3 touring neue klasse over 5 jaar tweedehands.

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 16-05-2026 11:36 . Reden: geen toegevoegde waarde ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:39
Vergelijkende test tussen de y en de bmw ix3

https://supercarblondie.com/what-car-bmw-ix3-tesla-model-y-long-range-test-europe/?fbclid=IwdGRjcAR1E_xleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEebiUufOO27Epeteh5UuetYEI1LYwgiOddyh_XeqVBKOihllWT-9-5S6iIQkU_aem_U4JSxeA7cWFfBXDn8c71ow

Y is zoals verwacht de duidelijke winnaar. BMW kan terug naar de tekentafel zelfs met de “neue klasse”

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-05-2026 11:25 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16
En zoals ook verwacht is enige nuance ook op zijn plaats.

When it comes to the driving experience per se – this was hardly surprising – the BMW was king.

Ultimately, it seems the presenters brought us back to square one: the Model Y probably remains a better all-rounder, but the BMW can shine for people who want something a bit spicier.

Zoveel mensen zoveel wensen.
Oh, we zijn ook off-topic trouwens.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het EV bezemwagentje is langsgeweest, maak liever een TR aan ipv zelf in de pen te klimmen, dat maakt het vegen namelijk makkelijker ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Die discussie is voor een ander topic: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

i4 is stiekem een hele kleine auto, zeker vergeleken ioniq5 en ev6.
Tenzij je naast die kinderen geen spullen mee hoeft te nemen (dagje uit gaat wel, weekendje maybe, vakantie no way, of je moet met een extra dak/trakhaak koffer gaan werken).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 16-05-2026 11:44 ]

• mitsumark
  • Nu online
Ik vind de pagina moeilijk te lezen, maar de conclusie lijkt dat de Tesla alleen wint omdat ze uitgaan van het Tesla supercharger netwerk, dat is in Nederland/Europa compleet irrelevant.

• karel_G_1981
GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:26:
[...]

En zoals ook verwacht is enige nuance ook op zijn plaats.

When it comes to the driving experience per se – this was hardly surprising – the BMW was king.

Ultimately, it seems the presenters brought us back to square one: the Model Y probably remains a better all-rounder, but the BMW can shine for people who want something a bit spicier.

Zoveel mensen zoveel wensen.
Oh, we zijn ook off-topic trouwens.
Haha yes , excuses . Klopt helemaal. Ix3 is zeker geen verkeerde auto, alleen een beetje duur.

• mitsumark
  • Nu online
[...]

Voor 30k heb je ook een gloednieuwe skoda elroq 50, net iets minder grote kofferbak dan de enyaq maar echt nog wel behoorlijk.
YouTube: Skoda Elroq 60 banana box test

• Puppetmaster
800V komt in de nieuwe generaties van nu pas echt tot uiting.
In de eerste generaties zijn de verschillen met snelladende 400V auto’s minimaal, ook omdat die wagens vaak wat minder zuinig zijn.
1 extra keer moeten laden op een lange rit doet het laadsnelheid voordeel alweer teniet.

De vrijheid om zonder snelheidsverlies op 400V palen te kunnen laden vind ik nu nog een voordeel, al zal dat afnemen de komende jaren.
Als je Tesla SuC’s mee kan nemen in je planning heb je bijna een verdubbeling van laadpunten tov ChargeLeague.

Wat ik zelf altijd wel een aardige indicator vind is de “one-stop-range” van EV-database.

[ Voor 24% gewijzigd door Puppetmaster op 16-05-2026 12:04 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Lixis
DennisCle schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:46:
Interessant gesprek om te volgen. Ik ben ook in de markt voor een tweedehands elektrische auto met een budget van ~28k.

Voor mij moet de auto voldoen aan de volgende eisen: echte range van ~350km (ev-database), ruim genoeg voor (hopelijk) twee kinderen, bij voorkeur goede efficiëntie en eigenlijk liever geen SUV. Qua techniek kom ik van een 2010 Swift dus ACC, stoelverwarming en fijne fysieke knoppen zijn de enige echte eisen. Bonus is goede geluidsisolatie (in de Swift is het met 110km/h best lastig om de radio te horen) en upgrade van de speakers.

Ik vind de Ioniq 5 erg mooi en de MY2022 LR was mijn voorkeursauto, totdat ik hier over de ICCU problemen las. Ik wil als particulier liever niet het risico lopen op €3000+ reparatiekosten (ik snap dat je dat in principe altijd hebt), dus ik wacht de ontwikkelingen rondom garantie af. Toen werd de EV6 mijn voorkeur, maar ik lees eigenlijk dat die dezelfde ICCU problemen hebben. Het 800v platform van beide spreekt me erg aan voor de incidentele wintersport vakantie.

Ik zag de afgelopen tijd incidenteel ook een BMW i4 eDrive40 voorbij komen voor <€30.000 maar die kan ik nu niet meer vinden. Die heeft wel een lagere laadsnelheid dan de bovenste twee, maar is geen SUV en volgens mij ruim genoeg qua laadruimte.

Ik wil zelf principieel geen Chinese auto en mijn vriendin wil geen [mbr] *knip* Tesla [/] (dus de Model Y en 3 vallen af, ondanks dat de Y LR erg goed in de eisen past minus de bediening).

Had zelf nog gehoopt op de Scenic EV87, maar ik weet niet wat het is met die auto maar hij heeft tweedehands nauwelijks afschrijving. Niet in de buurt van de 30k te vinden. De EV60 heeft net te weinig (winter)range en laadvermogen voor mijn wensen en is ook nog steeds erg prijzig.

Mis ik nog auto's? Ik overweeg ook nog een klein beetje om nog een jaar of 4-5 privaat te leasen om te hopen op een i3 touring neue klasse over 5 jaar tweedehands.
Ik heb ongeveer een maandje geleden een Polestar 2 gekocht uit 2023 (85k op de teller). Die zijn regelmatig voor onder de 30k te vinden, veel ex-lease.

Nu in het voorjaar 450 km echte range. In de winter zou je de 350 km wel moeten halen lijkt me, maar dus nog geen ervaring mee. Hij heeft wel minder binnenruimte dan een Ioniq 5 of een Model Y, maar meer dan een i4.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
mitsumark schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik vind de pagina moeilijk te lezen, maar de conclusie lijkt dat de Tesla alleen wint omdat ze uitgaan van het Tesla supercharger netwerk, dat is in Nederland/Europa compleet irrelevant.
Carwow heeft ook een leuk vergelijk gemaakt tussen de BMW iX3, Tesla Model Y en Audi Q6.

YouTube: This BMW has a BIG PROBLEM
Hier komt Tesla ook goed uit, verrassend ook op bouwkwaliteit/afwerking de winnaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 16-05-2026 12:06 ]

https://wren.co/join/Devian

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mitsumark schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:44:
[...]

CarWoW heeft een heel goede gebalanceerde review. Model Y vs IX3 vs e-Tron Q6. De Model Y komt daar op meerdere punten als winnaar uit de bus.

/edit lol: dubbel iemand was mij voor zie ik hierboven :D

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2026 12:36 ]

• daemonix
  • Niet online
Devian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Carwow heeft ook een leuk vergelijk gemaakt tussen de BMW iX3, Tesla Model Y en Audi Q6.

Hier komt Tesla ook goed uit, verrassend ook op bouwkwaliteit/afwerking de winnaar.
Verrassend voor degenen die denken dat old auto zo goed is. ;) Niet voor mensen die al een Tesla rijden. ;)

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-05 12:24
mitsumark schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:40:
Die discussie is voor een ander topic: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

i4 is stiekem een hele kleine auto, zeker vergeleken ioniq5 en ev6.
Tenzij je naast die kinderen geen spullen mee hoeft te nemen (dagje uit gaat wel, weekendje maybe, vakantie no way, of je moet met een extra dak/trakhaak koffer gaan werken).
Dat is goed om te weten. De laadruimte lijkt qua volume best oke, maar in de praktijk dus tegenvallend?
Lixis schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Ik heb ongeveer een maandje geleden een Polestar 2 gekocht uit 2023 (85k op de teller). Die zijn regelmatig voor onder de 30k te vinden, veel ex-lease.

Nu in het voorjaar 450 km echte range. In de winter zou je de 350 km wel moeten halen lijkt me, maar dus nog geen ervaring mee. Hij heeft wel minder binnenruimte dan een Ioniq 5 of een Model Y, maar meer dan een i4.
Ja ook een mooie auto die helaas afvalt omdat ie Chinees is. Veel plezier ermee.

• Puppetmaster
Voor wie hem zelf wil importeren lijkt me dit ook een mooie:

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

Een vroege ID.7 77kWh netto.
Verkoopprijs: € 35.980
Kilometerstand: 72.080 km
Bouwjaar: 11/2023

Ik zou wel checken of deze ook over kan op ID.software 5.x

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 16-05-2026 13:25 ]

• karel_G_1981
Devian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:04:
[...]

[YouTube: This BMW has a BIG PROBLEM]

Niet verrassend hoor, rij regelmatig ook in een bmw van de zaak en zo “premium” als vroeger Is dat niet meer.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:
[...]

CarWoW heeft een heel goede gebalanceerde review. Model Y vs IX3 vs e-Tron Q6. De Model Y komt daar op meerdere punten als winnaar uit de bus.

/edit lol: dubbel iemand was mij voor zie ik hierboven :D
Niet echt heel diepgaand en bovendien weer typisch op dingen focussen die veel mensen niet eens opmerken (bijv dragrace of hoe groot een bezel rond een scherm is ofzo). Conclusie is dan ook weinig zeggend: de tesla is de beste all rounder en heeft de beste value for money. Ja, dat gold jarenlang ook voor een Subaru. Is toch logisch dat een BMW duurder is?

• ephymerous
daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:35:
[...]

Verrassend voor degenen die denken dat old auto zo goed is. ;) Niet voor mensen die al een Tesla rijden. ;)
Ik heb geregeld in een Tesla gereden. De afwerking vond ik altijd ondermaats. Rammeltjes en rijgeluiden die er niet thuishoren. Blijkbaar heeft Tesla een enorme stap gemaakt :)

Overigens blijf ik ze enorm lelijk vinden. De Y is voor mij niveau Multipla. Maar dat is smaak.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 16-05-2026 20:00 ]

XXXVI

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
ephymerous schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb geregeld in een Tesla gereden. De afwerking vond ik altijd ondermaats. Rammeltjes en rijgeluiden die er niet thuishoren. Blijkbaar heeft Tesla een enorme stap gemaakt :)

Overigens blijf ik ze enorm lelijk vinden. De Y is voor mij niveau Multipla. Maar dat is smaak.
De laatste jaren wordt het verschil in de premium merken en de value for money merken kleiner. De premium merken bezuinigen te veel, de value for money merken krijgen kostenverlaging en stabiele kwaliteit steeds beter onder de knie. Daardoor komen ze dichter bij elkaar qua algehele beleving van de auto's.

• PauseBreak
DennisCle schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:46:

Aangezien je de Scénic hebt genoemd: Mégane EV? Zelfde platform maar al wat langer op de markt dus past mogelijk beter in je budget/zoektocht.

Nee, merp!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Aangezien je de Scénic hebt genoemd: Mégane EV? Zelfde platform maar al wat langer op de markt dus past mogelijk beter in je budget/zoektocht.
Ik heb ook naar een megane gekeken maar vond de hoge rand waar je de spullen over heen moet tillen in de kofferbak niet praktisch. Maar goed mischien heb alleen ik daar een probleem mee ik ben een vlakke vloer gewend.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Atomius
  • Laatst online: 20:12
Vraagje. Ik probeer te bedenken of ik een EV zou willen maar kom er niet uit.

Op dit moment hebben we een relatief jonge Octavia station uit 2020 met 640L kofferbak rn 115k op de teller. Een heerlijke, zuinige auto met voldoende ruimte voor vakantiebaggage. Daarnaast een oud Ibizaatje die we niet heel veel gebruiken.

We rijden zo'n 28k km per jaar en hebben iets van 2300 kWh overschot. 3x25A maar geen paal nog.

Als ik dan ga afpellen kom ik er dus niet uit. Op zich leuk om het woon werk van 50-120km per dag elektrisch te gaan doen, maar ik wil wel een beetje fijn rijden. Een Ioniq classic vond ik een stap terug in beleving i.v.m. de Octavia. Toen kwam ik de Leaf tegen, maar geen gekoeld accupakket en slechte cellen. Toen de E-golf, maar met krap 200km voor 11-12K voelt dat ook niet als een goede investering. De Zoë lijkt me ook geen fijne voor veel snelweg. Dan de Stellantis auto's, daar lees ik slechte support voor apps over en bedenkelijke kwaliteit (?). E-niro en Konas zitten als je 4g en 3 fase wil over de 20K (ik geef liever zo'n 12K uit) en een Model 3 zou nog kunnen voor 16-17K maar dan heb je een standard range met 80% SoH en 200+ op de teller. En die dingen zijn relatief duur qua MRB en verzekering. De ID3 is ook relatief duur en heeft softwareproblemen schijnt. E-niro op vakantie is trouwens A) te klein qua kofferbak en B) laadt ie DC relatief langzaam. Als je dan ook nog moet wachten op het laden ben je zo een uur verder.

Dan het idee om de Octavia in te ruilen voor een Enyaq 60, maar de vrouw is daar niet voor te porren want laadstress op vakantie. Ook schijnt die weer rijhulpdingen te hebben. Daarbij voelt het zonde om de Octavia nu al weg te doen. Een MY lost de laadstress op maar is duur en schijnt ook kwaliteitsissues te hebben?

Dus ja, nog maar even een paar jaar wachten? Ik heb werkelijk geen idee. Enerzijds is het zonde die benzine van 3500 euro per jaar. Anderzijds heb je van een 2e EV ook aanschafkosten en hogere MRB en verzekering dan nu. En er komen nog kosten voor een paal bij.

Iemand die richting kan geven in wat wijsheid is?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:58
@Atomius
Je hebt het eerdt over een Ioniq/Leaf/e-Golf maar vervolgens moet een Niro perse 3F zijn?

Als je aan huis kunt laden is de meerwaarde van 3F wat mij betreft beperkt. Voor value for money zou ik juist voor het oude 1F model gaan.

Hoe dan ook, met 28kkm/jaar, mogelijkheid laden op eigen terrein én overschot PV zou ik geen moment nadenken en direct overstappen op elektrisch.

Zelfs als je voor een €20-€25k Ioniq/EV6/Enyaq met 80kWh gaat kan dat nog wel uit financieel.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 17-05-2026 08:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Atomius
assje schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:48:
@Atomius
Je hebt het eerdt over een Ioniq/Leaf/e-Golf maar vervolgens moet een Niro perse 3F zijn?

Als je aan huis kunt laden is de meerwaarde van 3F wat mij betreft beperkt. Voor value for money zou ik juist voor het oude 1F model gaan.

Hoe dan ook, met 28kkm/jaar, mogelijkheid laden op eigen terrein én overschot PV zou ik geen moment nadenken en direct overstappen op elektrisch.
Naja ik bedoel vooral je komt in een soort Rabbithole terecht van "als ik net even een paar duizend meer uitgeef is het een betere investering". Maar zo kom ik dus van een Leaf naar een MY in mijn gedachtegang. Niet helpend, vandaar mijn vraag.

Maar jij zou dan zeggen doe een 1 fase Niro van 64 kWh als 2e auto? Is dat interessanter dan een Model 3 met 250k km voor dezelfde prijs?

Overigens, is het wel zo'n no brainer m.b.t. elektrisch in mijn situatie? Benzine is nu 3500 per jaar, maar straks zonder salderen en met een hogere MRB en verzekeringspremie voor een EV duurt het best een tijd voordat je iets van voordeel bemerkt.

• Puppetmaster
@Atomius
Dit lijkt nog wel een aardige?
SoH 91,3%

Verkoopprijs: € 19.500
Kilometerstand: 130.388 km
Bouwjaar: 12/2019

Een tesla Model 3 kost overigens relatief weinig in de MRB voor een EV, omdat ze vrij licht zijn (~1800kg).

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:44:

Dan het idee om de Octavia in te ruilen voor een Enyaq 60, maar de vrouw is daar niet voor te porren want laadstress op vakantie. Ook schijnt die weer rijhulpdingen te hebben. Daarbij voelt het zonde om de Octavia nu al weg te doen. Een MY lost de laadstress op maar is duur en schijnt ook kwaliteitsissues te hebben?

Dus ja, nog maar even een paar jaar wachten? Ik heb werkelijk geen idee. Enerzijds is het zonde die benzine van 3500 euro per jaar. Anderzijds heb je van een 2e EV ook aanschafkosten en hogere MRB en verzekering dan nu. En er komen nog kosten voor een paal bij.

Hele verhaal ervoor is niet zo relevant als je eerst deze issues niet oplost.
1. Je vrouw met laadstress op vakantie. Dat is een mening die maar moeilijk met feiten tegen te gaan is. Onze XC40 had 67kWh accu, maar niet heel zuinig en daar hebben we geen seconde laadstress mee gehad onderweg naar de Ardeche (wat lokaal niet heel veel laadpalen heeft) en Gardameer. Zeker lokaal rij je eigenlijk maar weinig en onderweg heb je zoveel laadpalen tegenwoordig. Een keer een EV lenen en een lange rit mee doen om te kijken hoe dat gaat?

Als je in wil stappen en in 1 keer door wil stampen naar zuid zonder pauzes, dan niet heel geschikt voor een EV. Wij deden altijd elke 2 uur pauze, dus dat is nu zo gebleven. Onder de streep zijn we dus niet langer onder weg dan met een ICE, enige verschil is elke pauze even aan de paal gaan hangen. (Ardeche - NL, 1100km in 13 uur)
2. Voelt zonde om de Octavia al weg te doen. Dat is aan je zelf om te bepalen, niet aan ons ;) Ook de octavia schrijft gewoon af en heeft onderhoudskosten.
3. Waarom lost een MY laadstress op? De Enyaq kan toch ook bij Tesla laden? Elke auto heeft zijn kwaliteitsdingetjes, dat is bij een ICE nooit anders geweest.
4. Rijhulpdingen. Welkom in de tegenwoordige wereld :+ , alle nieuwe auto's hebben verplicht rijhulpdingen. Veel is ook gewoon uit te zetten en sommige dingen zijn echt wel fijn (Highway Assist in onze BMW is echt wel relaxed in DE).

Straks is je overschot van de zonnepanelen geen cent meer waard (letterlijk). Een EV is juist een goede verbruiker om daar nog wat van te verbruiken. Die 28k km zouden in mijn geval ongeveer 1180 euro kosten. Daar komen nog eventuele ERE certificaten bij als je toch nog een laadpaal moet ophangen. Voordeel met een eigen laadpaal is dat je juist je stroomprijs iets meer zelf in de hand hebt. We zien nu al dat door de Iran oorlog de benzineprijs omhoog geschoten is. Die 3500 euro kan ook nog wel wat stijgen komende jaren (dalen kan ook, maar waarschijnlijk niet zo hard als dat het gestegen is).

Duurdere verzekering en MRB, ja klopt. Minder onderhoudskosten vergeet je voor het gemak en die kunnen toch ook wel vrij hoog zijn.

Wat zou uberhaupt de prijscategorie zijn waar je in kijkt?

Eigen oprit, zonnepanelen, overschot is inderdaad een no brainer voor een EV. In ons geval zelfs 2 EV's. Wij hebben juist geen stress als de benzine prijs weer eens omhoog schiet :)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24
Als je er vanuit gaat dat een EV langer (meer kilometers) meegaat dan een ICE voordat hij zoveel problemen krijgt dat je hem wilt vervangen, kan je dan je budget niet 1,5x of 2x nemen? 😇

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• SirLenncelot
  • Niet online

Op dit moment hebben we een relatief jonge Octavia station uit 2020 met 640L kofferbak rn 115k op de teller. Een heerlijke, zuinige auto met voldoende ruimte voor vakantiebaggage. Daarnaast een oud Ibizaatje die we niet heel veel gebruiken.

We rijden zo'n 28k km per jaar en hebben iets van 2300 kWh overschot. 3x25A maar geen paal nog.

Als ik dan ga afpellen kom ik er dus niet uit. Op zich leuk om het woon werk van 50-120km per dag elektrisch te gaan doen, maar ik wil wel een beetje fijn rijden. Een Ioniq classic vond ik een stap terug in beleving i.v.m. de Octavia. Toen kwam ik de Leaf tegen, maar geen gekoeld accupakket en slechte cellen. Toen de E-golf, maar met krap 200km voor 11-12K voelt dat ook niet als een goede investering. De Zoë lijkt me ook geen fijne voor veel snelweg. Dan de Stellantis auto's, daar lees ik slechte support voor apps over en bedenkelijke kwaliteit (?). E-niro en Konas zitten als je 4g en 3 fase wil over de 20K (ik geef liever zo'n 12K uit) en een Model 3 zou nog kunnen voor 16-17K maar dan heb je een standard range met 80% SoH en 200+ op de teller. En die dingen zijn relatief duur qua MRB en verzekering. De ID3 is ook relatief duur en heeft softwareproblemen schijnt. E-niro op vakantie is trouwens A) te klein qua kofferbak en B) laadt ie DC relatief langzaam. Als je dan ook nog moet wachten op het laden ben je zo een uur verder.

Ik zou het andersom benaderen, wat wil je maximaal uitgeven, wat kun je dan krijgen en hoe verhoudt zich dat tot je wensen? Nu lijkt het wel alsof je overspoeld wordt door mogelijkheden en meningen terwijl dit issue best rationeel te benaderen is.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Gewoon nog een beetje wachten is toch ook een optie?

Of eventueel die Ibiza vervangen door een kleine, goedkope EV om er wat in te komen? En eventueel wat afdekking te hebben moesten de brandstofprijzen echt extreem worden of zelfs het aanbod dalen.

Mijn eigen vorige auto was 9 jaar oud en had 265k kilometers.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

De software problemen met de ID.3 zijn de eerste maanden/jaren al opgelost en dat is nu echt geen probleem meer. Wij hebben een ID.3 (Pure 45 kWh) en dat is een hele fijne auto waar je goed 250-300 km op een accu mee kunt rijden. Ik vind 'm soms zelfs fijner rijden dan een Ioniq 5 al is de Ioniq wel wat ruimer natuurlijk!

Voorbeeldje: ID.3, 58 kWh, 54k, 2022, SoH 94%, €20.200,-: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-id-3-pro-58-kwh-adaptive-stoel-en-stuurverw-elektrisch-grijs-14adc135-c993-4bef-b843-692a2aeecefe

[ Voor 6% gewijzigd door Fidai op 17-05-2026 10:02 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Eigen oprit, zonnepanelen, overschot is inderdaad een no brainer voor een EV. In ons geval zelfs 2 EV's. Wij hebben juist geen stress als de benzine prijs weer eens omhoog schiet :)
Laten we aub wel genuanceerd blijven over het hele 'ik heb zonnepanelen, dus een EV is een nobrainer'

Als je je auto dagelijks voor werk gebruikt dan heb je al veel minder aan al die zonnestroom.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is er mis met nog even wachten met de aanschaf van een EV? Je hebt net de grootste afschrijving gehad (2020>2026), dus de komende jaren is de afschrijving van de Skoda relatief laag, de techniek bij EV's is hetzelfde als bij computers 20 jaar geleden, de EV die je vandaag koopt is morgen al achterhaald qua techniek. Zeker bij occasions.

Ik heb zelf een ID3 (2023) bijvoorbeeld, prima auto maar voor vakantie ritten vind ik de range te laag. Los van de beperkte bagageruimte.
De ID5/ID7 zou een prima opvolger van je Skoda zijn, maar die zitten boven je budget. Als je 2-4 jaar wacht dan zijn die auto's ook betaalbaar, een ID7 van 2025 schrijft waarschijnlijk de komende 3 jaar veel harder af dan jouw Skoda uit 2020.

Qua opbrengst pv panelen, ik heb 26 pv panelen en in de maanden oktober - februari is het overschot nihil en wat over is gaat de warmtepomp in. Vanaf maart tm september kunnen we de auto's laden met zonne energie, mits de auto overdag thuis staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2026 10:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Ophidian
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Laten we aub wel genuanceerd blijven over het hele 'ik heb zonnepanelen, dus een EV is een nobrainer'

Als je je auto dagelijks voor werk gebruikt dan heb je al veel minder aan al die zonnestroom.
Jammer dat je alleen die ene regel eruit pakt. Want juist je eigen lagere stroom tarieven, altijd plek op de oprit en overschot die daadwerkelijk geen klap meer waard is negeer je voor het gemak even. ;)

Ik werk 4 dagen in de week, maar weet vaak zat in die overige 3 dagen toch even expres de auto aan de lader te hangen als de zon veel schijnt en ik overschot heb. Al is dat maar 500kWh in het jaar, is toch "gratis" geld wat je van je overschot afhaalt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• jeroenkb
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Jammer dat je alleen die ene regel eruit pakt. Want juist je eigen lagere stroom tarieven, altijd plek op de oprit en overschot die daadwerkelijk geen klap meer waard is negeer je voor het gemak even. ;)

Ik werk 4 dagen in de week, maar weet vaak zat in die overige 3 dagen toch even expres de auto aan de lader te hangen als de zon veel schijnt en ik overschot heb. Al is dat maar 500kWh in het jaar, is toch "gratis" geld wat je van je overschot afhaalt.
Omdat het me niet om al die extra zaken ging ;)

Ik rijd al 8 jaar EV en heb zonnepanelen. Maar mijn woon-werk is met de fiets. Denk dat mijn auto 1 keer in de 2 weken geladen moet worden. Dus voor mij is het hebben van zonnepanelen niet een no-brainer om dan maar een EV aan te schaffen (ik denk dat ik zowat de enige persoon ben die EV is gaan rijden primair om de milieuaspecten ;) )

Ik wil dus alleen maar aangeven dat het geen automatisme is en voor al degene die vooral een financiële afweging maken de soms maar paar honderd euro per jaar die je eigen zonnepanelen besparen op stroomkosten niet de grootste impact gaan maken op de beslissing

• Puppetmaster
En als je twee EV’s hebt, is er vaak wel eentje thuis om te zonneladen. :)
Of je doet een timeshift met een thuisaccu.

• Puppetmaster
jeroenkb schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Ik rijd al 8 jaar EV en heb zonnepanelen. Maar mijn woon-werk is met de fiets. Denk dat mijn auto 1 keer in de 2 weken geladen moet worden. Dus voor mij is het hebben van zonnepanelen niet een no-brainer om dan maar een EV aan te schaffen (ik denk dat ik zowat de enige persoon ben die EV is gaan rijden primair om de milieuaspecten ;) )
Zeker de afgelopen 8 jaar heb je juist veel aan je zonnepanelen gehad met je EV.
Immers door het salderen kan je alle verbruik tegen elkaar wegstrepen. Dat lukt met een ICE nooit, dus wat dat betreft was het wel een no-brainer.
Straks wordt het uiteraard anders.

Ps. Mbt het milieu-aspect sta je niet alleen hoor. Dat was m’n primaire reden, de rest zijn fijne meevallers.

• Puppetmaster
Wozmro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:48:
Of eventueel die Ibiza vervangen door een kleine, goedkope EV om er wat in te komen?
Persoonlijk vind ik dat geen handige strategie ivm het hogere “afknaprisico”.
Ik denk dat je het best als eerste EV eentje kunt nemen met goede reisauto eigenschappen.
Anders ga je je juist ergeren aan de beperkingen ipv dat je inziet dat je heel goed zonder ICE kan.

6 jaar geleden ging ik ook van een Skoda Octavia stationwagen op LPG over op m’n eerste EV, een model 3 vergelijkbaar met die ik hier eerder als occasion linkte.
Daarmee geen enkele keer met weemoed teruggedacht aan de ICE.
Ook niet tijdens vakanties in zomer en winter.

• jeroenkb
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Zeker de afgelopen 8 jaar heb je juist veel aan je zonnepanelen gehad met je EV.
Immers door het salderen kan je alle verbruik tegen elkaar wegstrepen. Dat lukt met een ICE nooit, dus wat dat betreft was het wel een no-brainer.
Straks wordt het uiteraard anders.

Ps. Mbt het milieu-aspect sta je niet alleen hoor. Dat was m’n primaire reden, de rest zijn fijne meevallers.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het afschaffen van de saldering in mijn achterhoofd zitten bij het schrijven van mijn reactie.
Maar zelfs met salderingsregeling hebben de zonnepanelen de afgelopen jaren niet zoveel nut gehad voor mijn EV, maar dat komt voornamelijk doordat ik goedkoper aan de straat kon laden.

• mitsumark
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Persoonlijk vind ik dat geen handige strategie ivm het hogere “afknaprisico”.
Ik denk dat je het best als eerste EV eentje kunt nemen met goede reisauto eigenschappen.
Anders ga je je juist ergeren aan de beperkingen ipv dat je inziet dat je heel goed zonder ICE kan.
Ik denk juist andersom, grootste risico is dat het bereik/laden tegenvalt (al is dat steeds minder), dus beginnen met een EV waarmee vooral korte stukjes wordt gereden is juist prima om in te stappen.
Investering is ook een stuk minder, maar de besparing op benzine uiteraard ook.

• Puppetmaster
mitsumark schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Ik denk juist andersom, grootste risico is dat het bereik/laden tegenvalt (al is dat steeds minder), dus beginnen met een EV waarmee vooral korte stukjes wordt gereden is juist prima om in te stappen.
We bedoelen hetzelfde, dat was het afknaprisico waar ik op doelde.
Jouw strategie is een vermijdende, immers als je alleen korte stukjes rijdt en niet hoeft te snelladen, kom je dat aspect nooit tegen.
Het houdt je echter ook in het idee dat de EV alleen voor kleine stukjes / boodschappen autootje is.

Mijn strategie is meteen een EV kiezen die wel goed lange afstanden kan reizen incl. snelladen.
Dan merk je dat je de ICE niet hoeft te missen, edge cases daar gelaten.

• mitsumark
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:25:
[...]

We bedoelen hetzelfde, dat was het afknaprisico waar ik op doelde.
Jouw strategie is een vermijdende, immers als je alleen korte stukjes rijdt en niet hoeft te snelladen, kom je dat aspect nooit tegen.
Het houdt je echter ook in het idee dat de EV alleen voor kleine stukjes / boodschappen autootje is.

Mijn strategie is meteen een EV kiezen die wel goed lange afstanden kan reizen incl. snelladen.
Dan merk je dat je de ICE niet hoeft te missen, edge cases daar gelaten.
Ja, toen ik voor de keuze stond in 2021 was er imo geen keus voor een goede familie reisauto, dus is er eerst een boodschappen EV gekomen.
Alsnog vonden we het vervelend dat we niet retour naar oma konden zonder te laden ter plaatse (en dat is meerdere keren een uitdaging gebleken, op straat niks werkends beschikbaar, dus verplicht 45kW bij fastnet op de terugweg).
Nu heb je inderdaad meer mogelijkheden.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:38
Als 2de auto kun je ook naar een Fiat 500e kijken (hebben wij).

Voor de ander (een 64kWh e-Niro) kijk ik nu naar een nieuwe EV2. De GTline heeft door de 19inch velgen wat minder bereik, maar zo lang ik op vakantie 2 uur met 110km/uur vooruit kan is het wst mij betreft prima. In de meeste Europese landen hoef je niet echt laadstress te hebben. Ook met se Niro stopten we elke 2 uur en die laad maar met 77kW ongeveer als het niet te koud is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:58
jeroenkb schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:03:

Nuance is ook dat het situationeel is. Een gemiddelde forens kan het al bijna af met alleen in het weekend laden. Paar uurtjes opwek in ochtend of avond doet een deel van het jaar ook nog wat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ophidian
  • Nu online
Naar aanleiding van dit filmpje over het verbuik van een dakkoffer/trekhaakkoffer, vandaag ook eens geprobeerd wat het op het verbruik doet.
Heb onlangs een trekhaakkoffer gehaald voor de vakanties naar het zuiden, maar ook in NL als de hond meegaat. Levert toch lekker 340L extra ruimte op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85f6JH7Gdaohy2dHwKT1QhhaGjg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/phv4t7CpacsV3ZQKZFvTrrRe.jpg?f=user_large

Rit bestond uit hoofdzakelijk snelweg, 6km snelweg zuid, 12 km naar oost, 12 km west en weer 6km noord. en dan nog zo'n 1,8km binnendoor. Overal snelheidslimiet op de CC, nergens achter blijven hangen en de auto dmv cc op limiet laten accelereren de snelweg op enzo. Tijdens de rit geen boordcomputer in beeld, zodat je niet toch stiekem ernaar gaat rijden :+

Ventilatie stond uit zodat dit geen invloed had.

Rit 1 zonder koffer: Temperatuur maximaal 15,5 en minimaal 14 graden. Wind 16km/h ZZW. Accu temp start 11,6 graden, bij einde 12,8 graden. Afstand 37,7 km, 1,1 kWh regeneratie.
Rit 2 met koffer: Temperatuur maximaal 14,5 en minimaal 12,5 graden (Net een regenbui over geweest). Wind 16km/h ZZW. Accu temp bij start 12,9, bij einde 14,0 graden. Afstand 37,8km, 1,0 kWh regeneratie.

Tijd van rit 2 was 2 minuten langer, stoplicht de snelweg af ging net op rood en moest daar dus langer wachten en moest iets voorzichtiger de oprit achteruit op draaien ;)
Verbruik zonder koffer 16,1kWh/100km. Verbruik met trekhaakkoffer 15,6kWh/100km, dus 3,2% zuiniger.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 17-05-2026 16:35 ]

• Athome
Kwam laatst ook een video tegen van een EV vs. EV met fietsdrager (met fietsen) vs. EV met caravan. Daar blijkt het meerverbruik van de fietsdrager ook heel gering te zijn. Niet de moeite waard om er rekening mee te houden.

• ephymerous
Enerzijds is het zonde die benzine van 3500 euro per jaar. Anderzijds heb je van een 2e EV ook aanschafkosten en hogere MRB en verzekering dan nu. En er komen nog kosten voor een paal bij.
Vergeet ook niet dat veel EVs harder afschrijven. Daar kan je veel benzine voor tanken.

Persoonlijk vind ik een tweedehands auto altijd een loterij. Je weet wat je hebt nu en een nieuwe(re) auto kost sowieso geld.

XXXVI

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Athome schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:22:
Kwam laatst ook een video tegen van een EV vs. EV met fietsdrager (met fietsen) vs. EV met caravan. Daar blijkt het meerverbruik van de fietsdrager ook heel gering te zijn. Niet de moeite waard om er rekening mee te houden.
Dat hangt helemaal af van het type auto. Een sedan heeft met een hoge fiets op een fietsendrager een fors hoger verbruik, terwijl bij een SUV waar de fiets achter de auto verdwijnt het verschil erg klein is met normaal. Logisch toch?

• Puppetmaster
ephymerous schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:40:
[...]
Vergeet ook niet dat veel EVs harder afschrijven. Daar kan je veel benzine voor tanken.
Dat valt ook wel mee, ze zitten vaak in het segment waar ICE’s ook 50% in 5 jaar afschrijven.
Tesla’s 3 en Y zijn relatieve uitzonderingen omdat de nieuwprijzen ook enorm gedaald zijn.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Sport_Life schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Wat is er mis met nog even wachten met de aanschaf van een EV? Je hebt net de grootste afschrijving gehad (2020>2026), dus de komende jaren is de afschrijving van de Skoda relatief laag, de techniek bij EV's is hetzelfde als bij computers 20 jaar geleden, de EV die je vandaag koopt is morgen al achterhaald qua techniek. Zeker bij occasions.

Ik heb zelf een ID3 (2023) bijvoorbeeld, prima auto maar voor vakantie ritten vind ik de range te laag. Los van de beperkte bagageruimte.
De ID5/ID7 zou een prima opvolger van je Skoda zijn, maar die zitten boven je budget. Als je 2-4 jaar wacht dan zijn die auto's ook betaalbaar, een ID7 van 2025 schrijft waarschijnlijk de komende 3 jaar veel harder af dan jouw Skoda uit 2020.

Qua opbrengst pv panelen, ik heb 26 pv panelen en in de maanden oktober - februari is het overschot nihil en wat over is gaat de warmtepomp in. Vanaf maart tm september kunnen we de auto's laden met zonne energie, mits de auto overdag thuis staat.
Voor mij is je opmerking onzin. Meerdere malen per jaar wisselen wij ons huis met een schoonzus in omgeving van Zürich. Onze id3 heeft genoeg ruimte en laadcapaciteit om op en neer te rijden. 58 kWh id3 uit 2020

Goed plannen

• Puppetmaster
Ligt er ook aan welke accu hij heeft, de ID.3 kan ook met 77kWh uitgerust worden.

• PauseBreak
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:33:
Ligt er ook aan welke accu hij heeft, de ID.3 kan ook met 77kWh uitgerust worden.
En welk referentiekader hij heeft, welke eisen hij stelt aan dergelijke reizen etc etc. Het is heel persoonlijk, daarom ook gewoon zelf uitproberen.

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
PauseBreak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:34:
[...]

En welk referentiekader hij heeft, welke eisen hij stelt aan dergelijke reizen etc etc. Het is heel persoonlijk, daarom ook gewoon zelf uitproberen.
Precies! Ik kreeg een jaren 90 lucht in de neus bij een proeftit. Dus niet gedaan.

• SirLenncelot
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:21:
Naar aanleiding van dit filmpje over het verbuik van een dakkoffer/trekhaakkoffer, vandaag ook eens geprobeerd wat het op het verbruik doet.
[YouTube: Dakkoffer op een EV: dramatisch voor actieradius?]

Heb onlangs een trekhaakkoffer gehaald voor de vakanties naar het zuiden, maar ook in NL als de hond meegaat. Levert toch lekker 340L extra ruimte op.

[Afbeelding]

Rit bestond uit hoofdzakelijk snelweg, 6km snelweg zuid, 12 km naar oost, 12 km west en weer 6km noord. en dan nog zo'n 1,8km binnendoor. Overal snelheidslimiet op de CC, nergens achter blijven hangen en de auto dmv cc op limiet laten accelereren de snelweg op enzo. Tijdens de rit geen boordcomputer in beeld, zodat je niet toch stiekem ernaar gaat rijden :+

Ventilatie stond uit zodat dit geen invloed had.

Rit 1 zonder koffer: Temperatuur maximaal 15,5 en minimaal 14 graden. Wind 16km/h ZZW. Accu temp start 11,6 graden, bij einde 12,8 graden. Afstand 37,7 km, 1,1 kWh regeneratie.
Rit 2 met koffer: Temperatuur maximaal 14,5 en minimaal 12,5 graden (Net een regenbui over geweest). Wind 16km/h ZZW. Accu temp bij start 12,9, bij einde 14,0 graden. Afstand 37,8km, 1,0 kWh regeneratie.

Tijd van rit 2 was 2 minuten langer, stoplicht de snelweg af ging net op rood en moest daar dus langer wachten en moest iets voorzichtiger de oprit achteruit op draaien ;)
Verbruik zonder koffer 16,1kWh/100km. Verbruik met trekhaakkoffer 15,6kWh/100km, dus 3,2% zuiniger.
Mooie toevoeging voor het dakkoffer/trekhaakkoffer topic waar ook een andere mooie review staat. marcelcee in "Het grote trekhaakkoffer-topic"

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:24
ephymerous schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Persoonlijk vind ik een tweedehands auto altijd een loterij. Je weet wat je hebt nu en een nieuwe(re) auto kost sowieso geld.
Dat harder afschrijven is zowat gedaan. Met de hogere brandstofprijzen gaan 2dehands EVs hard.

Alleen is het aanbod van kleinere EVs tweedehands echt nog beperkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Atomius
Ophidian schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Hele verhaal ervoor is niet zo relevant als je eerst deze issues niet oplost.
1. Je vrouw met laadstress op vakantie. Dat is een mening die maar moeilijk met feiten tegen te gaan is. Onze XC40 had 67kWh accu, maar niet heel zuinig en daar hebben we geen seconde laadstress mee gehad onderweg naar de Ardeche (wat lokaal niet heel veel laadpalen heeft) en Gardameer. Zeker lokaal rij je eigenlijk maar weinig en onderweg heb je zoveel laadpalen tegenwoordig. Een keer een EV lenen en een lange rit mee doen om te kijken hoe dat gaat? Ja, dat is nog wel een idee.

Als je in wil stappen en in 1 keer door wil stampen naar zuid zonder pauzes, dan niet heel geschikt voor een EV. Wij deden altijd elke 2 uur pauze, dus dat is nu zo gebleven. Onder de streep zijn we dus niet langer onder weg dan met een ICE, enige verschil is elke pauze even aan de paal gaan hangen. (Ardeche - NL, 1100km in 13 uur) Ik heb gemerkt tijdens een weekend weg dat we elke 2-2,5 uur wel stoppen. Dus dat zal het probleem niet zijn. Ik bedoel meer, stel je hebt een laadfile. Dan moet je 20-30 minuten (of meer?) wachten en dan ook nog tot 45 minuten laden afhankelijk van hoe snel je EV laadt.

2. Voelt zonde om de Octavia al weg te doen. Dat is aan je zelf om te bepalen, niet aan ons ;) Ook de octavia schrijft gewoon af en heeft onderhoudskosten. Klopt

3. Waarom lost een MY laadstress op? De Enyaq kan toch ook bij Tesla laden? Elke auto heeft zijn kwaliteitsdingetjes, dat is bij een ICE nooit anders geweest. Ik dacht dat de Tesla's toch wel kampioen snelladen zijn en de batterij voorverwarmen als hij bijna moet laden. En je auto denkt mee over wanneer laden etc. Dus dat is gevoelsmatig allemaal wel een wat prettiger idee.

4. Rijhulpdingen. Welkom in de tegenwoordige wereld :+ , alle nieuwe auto's hebben verplicht rijhulpdingen. Veel is ook gewoon uit te zetten en sommige dingen zijn echt wel fijn (Highway Assist in onze BMW is echt wel relaxed in DE). Ja oke, maar als je bijv. zoekt op Enyaq reviews op Autoweek vind je best wel wat mensen die zich daar echt wel aan stoorden.

Straks is je overschot van de zonnepanelen geen cent meer waard (letterlijk). Een EV is juist een goede verbruiker om daar nog wat van te verbruiken. Die 28k km zouden in mijn geval ongeveer 1180 euro kosten. Daar komen nog eventuele ERE certificaten bij als je toch nog een laadpaal moet ophangen. Voordeel met een eigen laadpaal is dat je juist je stroomprijs iets meer zelf in de hand hebt. We zien nu al dat door de Iran oorlog de benzineprijs omhoog geschoten is. Die 3500 euro kan ook nog wel wat stijgen komende jaren (dalen kan ook, maar waarschijnlijk niet zo hard als dat het gestegen is). Ja klopt, alleen staat de EV dan wel vaak op het werk doordeweeks. Kan 's nachts wel thuisladen of in het weekend overdag.

Duurdere verzekering en MRB, ja klopt. Minder onderhoudskosten vergeet je voor het gemak en die kunnen toch ook wel vrij hoog zijn. Klopt

Wat zou uberhaupt de prijscategorie zijn waar je in kijkt?
Zie hierboven in het vet.

Laatste vraag ligt eraan:

1) Ik keek aanvankelijk naar Ibiza inruilen voor een goedkope EV (tot 12k) voor woon-werk (50-120km per dag) naast de Octavia. Kwam uit bij een Ioniq classic uit 2017 maar vond die tegenvallen qua autobeleving, vooral op de snelweg. Ook zat die range me niet lekker.

2) Toen bedacht ik, voor enkele duizendjes meer heb je een mooie 64 kWh Kona, E-niro of M3 LR als 2e auto (tot 16k). Maar dat feestje gaat niet meer op met de prijsstijgingen, denk ik.

3) En als laatste, maar gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat de vrouw dat (nog) niet wil, kunnen we de hoofdauto (Octavia benzine) inruilen voor een volwaardige gezins EV tot 25k. Maar over de Enyaq 80 die dan interessant lijkt lees ik dus niet alleen maar positieve verhalen. De E-niro als hoofdauto is voor vakanties te krap en laad relatief langzaam. Ook de M3 is niet ruim genoeg.
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:02:
@Atomius
Dit lijkt nog wel een aardige?
SoH 91,3%

Verkoopprijs: € 19.500
Kilometerstand: 130.388 km
Bouwjaar: 12/2019

Een tesla Model 3 kost overigens relatief weinig in de MRB voor een EV, omdat ze vrij licht zijn (~1800kg).
Ja, nette SoH en hij heeft nog wel garantie tot 12-2027 of 192k km.

Of zoiets. Die is dan al wel weg, maar is dit überhaupt interessant? 258k km klinkt als ontzettend veel. Daar is de prijs natuurlijk ook wel naar en de SoH is 88%, maar toch.
Sport_Life schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Helemaal niks mis mee met wachten. Dat is ook zeker een optie. Maar zoals half Nederland en zijn mama ben ik ook een beetje getriggered door de EV koophype en brandstofprijzen. Maar houd ook graag het hoofd koel, vandaar dat ik in dit topic mijn vragen heb gepost.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Atomius schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:43:
[...]

3) En als laatste, maar gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat de vrouw dat (nog) niet wil, kunnen we de hoofdauto (Octavia benzine) inruilen voor een volwaardige gezins EV tot 25k. Maar over de Enyaq 80 die dan interessant lijkt lees ik dus niet alleen maar positieve verhalen. De E-niro als hoofdauto is voor vakanties te krap en laad relatief langzaam. Ook de M3 is niet ruim genoeg.
Spoiler alert: Je zult over geen enkele auto (ICE of BEV of wat dan ook) alleen maar positieve verhalen lezen, je leest vaker negatieve dan positieve verhalen. Dat gezegd hebben heb ik me nooit verdiept in de Enyaq dus geen idee of het een 'goede' of 'slechte' auto is.

Mbt laadruimte in de eNiro. Je kunt de bodem eruit halen en evt een trekhaakkoffer kopen en dan heb je best serieus wat ruimte. Zo hebben wij het altijd gedaan toen we nog 2 kids hadden. Mbt het trage laden hebben we nooit als lastig ervaren, ook al laad hij maar met 70KW (iirc), de auto was altijd eerder klaar dan wij (toen waren de kids 3 en 4 oid, dus naar tankstation lopen, even plassen, wat eten en drinken bestellen, even eten en drinken, alles en iedereen weer schoonmaken ;), zeggen dat we nu niets kopen aan auto's en knuffels, terug naar de auto).

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 18-05-2026 12:58 ]

• ephymerous
Tommie12 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Dat harder afschrijven is zowat gedaan. Met de hogere brandstofprijzen gaan 2dehands EVs hard.

Alleen is het aanbod van kleinere EVs tweedehands echt nog beperkt.
En zometeen krijgen we variabele nettarieven waardoor ook EV laden duur(der) wordt. Zeker in de vier wintermaanden waarin de kosten (extra) hoog zijn en je amper tot niet met je eigen PV opbrengst kan laden. Het wordt allemaal niet makkelijker.

XXXVI

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:10
ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:55:
[...]

En zometeen krijgen we variabele nettarieven waardoor ook EV laden duur(der) wordt. Zeker in de vier wintermaanden waarin de kosten (extra) hoog zijn en je amper tot niet met je eigen PV opbrengst kan laden. Het wordt allemaal niet makkelijker.
Valt wel mee hoor. Juist in de donkere seizoenen waait het vaak hard en is het vooral 's nachts goedkoop (zeg ik op basis van twee jaar dynamische tarieven thuis).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:10

de Peer

under peer review

ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:55:
[...]

voor mensen die het laden goed kunnen sturen valt dat mee en kan het ook juist goedkoper uitvallen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Wanneer de energieprijzen omhoog gaan wordt elektriciteit duurder maar brandstof nog veel duurder. Het autorijden wordt er niet goedkoper op maar het verschil met fossiel wordt wel groter.

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Valt wel mee hoor. Juist in de donkere seizoenen waait het vaak hard en is het vooral 's nachts goedkoop (zeg ik op basis van twee jaar dynamische tarieven thuis).
Over 2 jaar gezien wel, maar het afgelopen jaar viel dat nogal tegen. De spread was klein.

• ephymerous
ASW1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:22:
Wanneer de energieprijzen omhoog gaan wordt elektriciteit duurder maar brandstof nog veel duurder. Het autorijden wordt er niet goedkoper op maar het verschil met fossiel wordt wel groter.
Ehm dat is vaak van toepassing maar niet met het voorstel dat de ACM heeft gepubliceerd en waar ik aan refereer. Zie ook deze LinkedIn post.
de Peer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:19:
[...]

voor mensen die het laden goed kunnen sturen valt dat mee en kan het ook juist goedkoper uitvallen.
In de wintermaanden zie ik dat niet gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 18-05-2026 19:36 ]

XXXVI

• de Peer

de Peer

under peer review

ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
[...]

In de wintermaanden zie ik dat niet gebeuren.
Ik wel. Als ik voor mezelf spreek met 1 thuiswerkdag per week. Dan heb ik dus het weekend + 1 werkdag om mijn auto op mooie momenten te kunnen opladen.

• jeroenkb
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Ik wel. Als ik voor mezelf spreek met 1 thuiswerkdag per week. Dan heb ik dus het weekend + 1 werkdag om mijn auto op mooie momenten te kunnen opladen.
moet je er wel even bij zeggen hoeveel panelen je hebt liggen ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:55:
[...]

moet je er wel even bij zeggen hoeveel panelen je hebt liggen ;)
Nou het ging nu even over de variable nettarieven, dus even los van PV.
Pagina: 1 ... 401 402 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic