Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Om het weer over EV's te hebben, ik zag laatst wat video's over de komende Firefly, lijkt mij best een interessante EV. Ziet er leuk uit met handige opbergruimtes, doet een beetje denken aan de Honda E, niet al te zwaar en best efficiënt. Mist alleen een warmtepomp maar dat zou worden gecompenseerd door betere isolatie. Benieuwd naar de echte rijtesten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:59
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:52:
Om het weer over EV's te hebben, ik zag laatst wat video's over de komende Firefly, lijkt mij best een interessante EV. Ziet er leuk uit met handige opbergruimtes, doet een beetje denken aan de Honda E, niet al te zwaar en best efficiënt. Mist alleen een warmtepomp maar dat zou worden gecompenseerd door betere isolatie. Benieuwd naar de echte rijtesten.
Maarr...met een geschatte vanafprijs van 30000 euro...heb ik voorlopig geen spijt dat er hier een renault 5 staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:56:
[...]

Maarr...met een geschatte vanafprijs van 30000 euro...heb ik voorlopig geen spijt dat er hier een renault 5 staat :)
Die noemen ze ook als concurrent, net als de Mini. Maar echt vergelijken en een voorkeur hebben kun je pas als je beide gereden hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:05:
[...]

Die noemen ze ook als concurrent, net als de Mini. Maar echt vergelijken en een voorkeur hebben kun je pas als je beide gereden hebt.
Nou, er zijn ook wel factoren op basis waarvan ik ook vooraf al een voorkeur kan hebben ;)

Maar wat ik bedoelde, is dat ik verwacht dat ie iets te duur gaat zijn (als die prijs blijkt te kloppen) om de Nederlandse/europese koper massaal over de streep te trekken voor een vreemd (Chinees, mag ik dat zeggen hier?) merk.

Maar, op de vreemde koplampjes na, vind ik m er wel prima uitzien. Dat wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 25-04-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:08:
[...]

Nou, er zijn ook wel factoren op basis waarvan ik ook vooraf al een voorkeur kan hebben ;)

Maar wat ik bedoelde, is dat ik verwacht dat ie iets te duur gaat zijn (als die prijs blijkt te kloppen) om de Nederlandse/europese koper massaal over de streep te trekken voor een vreemd (Chinees, mag ik dat zeggen hier?) merk.
Wat uiterlijkheden kun je vooraf wel een voorkeur hebben. Zo vond ik vooraf de R5e erg interessant maar na een half rijden was dat toch aardig getemperd, niet afgeschreven maar iig niet direct overtuigd.

Wat prijs betreft eerst maar eens afwachten. En ja, een Chinese afkomst is zeker geen voordeel want waar moet je zijn voor onderhoud en garantie. Daar zullen ze nog veel werk aan hebben om mensen vertrouwen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:24
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:56:
[...]

30k is de first edition, die zijn vaak helemaal afgeladen met opties.
Zal me niks verbazen als de instapper onder de 25k komt, en daarbij is Nio echt een premium top merk (al weet ik niet wat dat zegt over dit model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:11:
[...]

30k is de first edition, die zijn vaak helemaal afgeladen met opties.
Zal me niks verbazen als de instapper onder de 25k komt, en daarbij is Nio echt een premium top merk (al weet ik niet wat dat zegt over dit model).
Ik dacht niet dat die first edition afgeladen is met opties, bijvoorbeeld geen lichtmetalen velgen hoorde ik zeggen maar leuke wieldoppen. En Firefly is een voordeliger sub merk van NIO. Maar goed, voorlopig heeft die mijn aandacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:18:
[...]

Ik dacht niet dat die first edition afgeladen is met opties, bijvoorbeeld geen lichtmetalen velgen hoorde ik zeggen maar leuke wieldoppen. En Firefly is een voordeliger sub merk van NIO. Maar goed, voorlopig heeft die mijn aandacht. :)
Valt met deze FE wellicht mee/tegen inderdaad.
Gek genoeg is ie in Noorwegen niet duurder dan de inster, omgerekend nog geen 24k euro.
YouTube: Firefly first impressions
Los daarvan lijkt het op het eerste zicht gewoon een veel betere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:08:
[...]

Valt met deze FE wellicht mee/tegen inderdaad.
Gek genoeg is ie in Noorwegen niet duurder dan de inster, omgerekend nog geen 24k euro.
YouTube: Firefly first impressions
Los daarvan lijkt het op het eerste zicht gewoon een veel betere auto.
Benieuwd naar de tijd in de 1000km challenge want het laden km/uur valt volgens de ev-database met 370km best wel tegen. Ja dat vind ik ook de betere auto, de Inster is gewoon te smal.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 26-04-2025 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-05 20:12
FijneKnul schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:02:
[...]

De Kona/Niro lijkt me ook in dat rijtje thuis te horen, of gebruiken die echt meer dan de M3?
De Kona en Niro zijn inderdaad vrij efficiënt, maar de Model 3 blijft qua verbruik echt de koning met zo'n 13-14 kWh/100 km. De Kona/Niro zitten eerder rond de 15-16. Zelf rijd ik een XXXX Premium >:) en haal nu 19 kWh/100 km, gemiddeld wat eigenlijk best netjes is voor dit formaat auto!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:19:
[...]

De Kona en Niro zijn inderdaad vrij efficiënt, maar de Model 3 Hyundai Ioniq blijft qua verbruik echt de koning met zo'n 13-14 12-13 kWh/100 km. De Kona/Niro zitten eerder rond de 15-16. Zelf rijd ik een XXXX Premium >:) en haal nu 19 kWh/100 km, gemiddeld wat eigenlijk best netjes is voor dit formaat auto!
FTFY. 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-05 22:42
De Firefly spreekt me veel meer aan dan de Renault 5, vooral door zijn fraaiere uiterlijk. Ik vermoed dat de beenruimte achterin ook royaler is. De sfeervolle ambianceverlichting en het snelle entertainmentsysteem zijn voor mij absolute pluspunten. Daarnaast vind ik de drie koplampen aan de voorkant een uniek en cool detail. De hele auto ademt een "geeky" sfeer en het is overduidelijk dat het een elektrisch voertuig betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Gister proefgereden in een i5 touring met m sport pakket.

Twee dingen die me het meest opvielen:
1. Ruimte: Wat een onwijs brede kofferbak, echt heel praktisch (de meeste kofferbakken zijn vanwege de wielkasten maar 100cm breed, deze is maar liefst 115cm breed).
Van binnen dan weer niet zo ruim als een ID7 (de lengte gaat op aan de "motorkap").
2. Comfort: Niet zo comfortabel als een ID7, en zeker niet als een EQS. Eerder vergelijkbaar met iets als een Zeekr001, maar het is lang geleden dat ik daarin heb gereden, dus lastig vergelijken.
Waarschijnlijk wel sportiever in de bochten, maar ik had mn vrouw mee, die vond de 340pk (ex boost) in een flauwe bocht al heel spannend (we hadden getekend voor 500 eigen risico tijdens proefrit) :P
Dat gezegd hebbende, misschien was het mijn onkunde, ik had nog wel met de "my profiles" gespeeld, maar merkte qua comfort geen verschil tussen sport en de andere standen, misschien is er een andere manier om hem comfortabeler te krijgen?
Daarnaast wil ik eigenlijk 20" velgen, deze stond op 19", daar wordt het niet beter van.
Waarschijnlijk maakt het na een weekje rijden helemaal niet meer uit, vergelijken doe je (dan) eigenlijk alleen met je vorige auto.

Over vrouw gesproken, de i5 had een enorme WAF, zeker in het rood, maar eigenlijk alle kleuren die er stonden wel prima (rood, blauw, "zilver").
Het rood van de ID7 vind ze dan weer niet mooi (op foto's, want een echte staat hier niet in de buurt) de zwarte en grijze die hier stonden waren/zijn echt veel te saai, maar rood dus ook niet, maybe blauw (marine of stonewashed)?

Ik neigde zelf tot gister steeds meer naar een rode ID7 GTX...
EQS blijft ook nog steeds een optie, die kost all-in pakweg 100 meer per maand dan de i5, welke zelf ook al 100 meer kost dan de ID7, afhankelijk van de variant.
200 per maand is 30k tegen pensioen, scheelt een jaartje later stoppen.
(en ja, ik "zoek" al een jaar, doe in ieder geval geen impuls aankoop ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:05:
[...]

Benieuwd naar de tijd in de 1000km challenge want het laden km/uur valt volgens de ev-database met 370km best wel tegen. Ja dat vind ik ook de betere auto, de Inster is gewoon te smal.
370kmpu is on par met concurrenten, valt niet tegen, ook niet best in class.
Vergelijk hem bv eens met de Renault 5 of zelfs 4 (met de kleinere accu).
Kleine accu's kun je nu eenmaal niet met een heleboel kW's vullen, de C-rate is de beperking.
Ik zie het ook meer als een auto voor de 500km challenge, 1000km zou ik er niet zo snel mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik geloof er weinig van dat de classic ioniq nog weer 10% zuiniger is (bij vergelijkbaar gebruik), waar heb je vergelijkbare data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
Een Ioniq is volgens mij ook zuiniger.

Overigens rij ik met mn BMW iX1 ook 12,4kw/100km en al een week of 2/520-540 km en t mooie weer moet nog komen dus dat gaat nog omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:25:
[...]

370kmpu is on par met concurrenten, valt niet tegen, ook niet best in class.
Vergelijk hem bv eens met de Renault 5 of zelfs 4 (met de kleinere accu).
Kleine accu's kun je nu eenmaal niet met een heleboel kW's vullen, de C-rate is de beperking.
Ik zie het ook meer als een auto voor de 500km challenge, 1000km zou ik er niet zo snel mee rijden.
De Ioniq uit 2016 doet 420km/uur, dan verwacht ik van een nieuw model toch minstens ook 420km/uur. Dus dan valt die 370km/uur mij toch wel tegen, ik wil er bij een nieuwe auto toch wel op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:17:
[...]

De Ioniq uit 2016 doet 420km/uur, dan verwacht ik van een nieuw model toch minstens ook 420km/uur. Dus dan valt die 370km/uur mij toch wel tegen, ik wil er bij een nieuwe auto toch wel op vooruit gaan.
De 28kWh Ioniq had inderdaad wel een erg vlakke laadcurve, dat maakt de 10-80% tijden en laadsnelheid nog "prima" (maar met zo'n kleine accu moet je ook wel tot 80-90% laden voordat je verder gaat).
Laad je steeds een kwartiertje (2nd leg), is de firefly wel iets sneller.

Je vergelijkt nu auto's uit een ander segment, je zou meer verliezen dan alleen laadsnelheid.
Een logischere vervanger zou een auto zijn van 45k euro (dat is wat een ioniq 2016 nu na inflatie zou kosten).
En dan kom je bij echt veel sneller ladende auto's met een nog veel groter bereik: Ioniq 5, Kia EV6, Elroq, Zeekr X, MG4, etc.
Of, als het alleen een iets nieuwere 2e hands moet zijn, een Tesla model 3.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 27-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:38:
[...]
De 28kWh Ioniq had inderdaad wel een erg vlakke laadcurve, dat maakt de 10-80% tijden en laadsnelheid nog "prima" (maar met zo'n kleine accu moet je ook wel tot 80-90% laden voordat je verder gaat).
Laad je steeds een kwartiertje (2nd leg), is de firefly wel iets sneller.

Je vergelijkt nu auto's uit een ander segment, je zou meer verliezen dan alleen laadsnelheid.
Een logischere vervanger zou een auto zijn van 45k euro (dat is wat een ioniq 2016 nu na inflatie zou kosten).
En dan kom je bij echt veel sneller ladende auto's met een nog veel groter bereik: Ioniq 5, Kia EV6, Elroq, Zeekr X, MG4, etc.
Of, als het alleen een iets nieuwere 2e hands moet zijn, een Tesla model 3.
Dat moet ik eerst nog zien of de Firefly met een kwartier laden sneller is, verbruik is ook hoger. Maar ik was ook benieuwd naar de 1000km challenge van Bjorn. Verder zijn die modellen die je opnoemt mij wat te groot en te zwaar.

Kortom, de Ioniq is vandaag de dag helemaal nog niet zo'n verkeerde EV, ook op langere afstand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:26:
[...]

Ik geloof er weinig van dat de classic ioniq nog weer 10% zuiniger is (bij vergelijkbaar gebruik), waar heb je vergelijkbare data?
Daar heeft @assje nog iets over geschreven een paar dagen geleden.
Mijn Ioniq staat op gemiddeld 11.1kWh/100km over de afgelopen 20.000 km en ruim 3 jaar.
Ik heb zelfs met de originele ecobanden ooit nog eens 8,9kWh/100km gescoord op een hele acculading, zonder te hypermilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:59
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:22:

1. Ruimte: Wat een onwijs brede kofferbak, echt heel praktisch (de meeste kofferbakken zijn vanwege de wielkasten maar 100cm breed, deze is maar liefst 115cm breed).
Van binnen dan weer niet zo ruim als een ID7 (de lengte gaat op aan de "motorkap").
2. Comfort: Niet zo comfortabel als een ID7, en zeker niet als een EQS. Eerder vergelijkbaar met iets als een Zeekr001, maar het is lang geleden dat ik daarin heb gereden, dus lastig vergelijken.
Waarschijnlijk wel sportiever in de bochten, maar ik had mn vrouw mee, die vond de 340pk (ex boost) in een flauwe bocht al heel spannend (we hadden getekend voor 500 eigen risico tijdens proefrit) :P
Dat gezegd hebbende, misschien was het mijn onkunde, ik had nog wel met de "my profiles" gespeeld, maar merkte qua comfort geen verschil tussen sport en de andere standen, misschien is er een andere manier om hem comfortabeler te krijgen?
Daarnaast wil ik eigenlijk 20" velgen, deze stond op 19", daar wordt het niet beter van.
Waarschijnlijk maakt het na een weekje rijden helemaal niet meer uit, vergelijken doe je (dan) eigenlijk alleen met je vorige auto.

Over vrouw gesproken, de i5 had een enorme WAF, zeker in het rood, maar eigenlijk alle kleuren die er stonden wel prima (rood, blauw, "zilver").
Het rood van de ID7 vind ze dan weer niet mooi (op foto's, want een echte staat hier niet in de buurt) de zwarte en grijze die hier stonden waren/zijn echt veel te saai, maar rood dus ook niet, maybe blauw (marine of stonewashed)?

EQS blijft ook nog steeds een optie, die kost all-in pakweg 100 meer per maand dan de i5, welke zelf ook al 100 meer kost dan de ID7, afhankelijk van de variant.
Leuk om jouw zoektocht mee te lezen. Ooit ga ik vermoedelijk ook een auto in die klasse kopen.

Bij de i5 touring kun je toch kiezen voor luchtvering of stalen vering vooraan? Ik geloof dat ie achter altijd luchtvering heeft. Welk onderstel had de auto waarin je reed? Er is ook weer een optie voor adaptieve dempers beschikbaar. In dit segment kunnen al die opties veel verschil maken voor het rijcomfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GekkeRipper schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:42:
[...]

Leuk om jouw zoektocht mee te lezen. Ooit ga ik vermoedelijk ook een auto in die klasse kopen.

Bij de i5 touring kun je toch kiezen voor luchtvering of stalen vering vooraan? Ik geloof dat ie achter altijd luchtvering heeft. Welk onderstel had de auto waarin je reed? Er is ook weer een optie voor adaptieve dempers beschikbaar. In dit segment kunnen al die opties veel verschil maken voor het rijcomfort.
Had wel het M sport pakket PRO, maar voor zover de website klopt alleen luchtvering achter.
Misschien toch 1 zoeken met rondom luchtvering ter vergelijk, en dan liefst zelfde dag ook een ID7 (gtx) en EQS nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 21:36
@mitsumark een 5-serie touring is niet met luchtvering rondom te krijgen. Ook nooit geweest (alleen op de achteras).
Voor het meeste comfort zul je waarschijnlijk elders moet kijken aangezien dat niet BMWs speerpunt is bij een 5-serie. In mijn ervaring met 2 verschillende 5-series (niet het huidige model) was het juist de mooie combi van sportiviteit met voldoende veercomfort wat ik erg fijn vond. Maar dit is uiteraard smaak gevoelig.
Het huidige model heb ik nog niet gereden.

En wat je eerder vertelde: de breedte van de kofferbak is inderdaad erg fijn en was eerder ook al zo. Dat mis ik nu nog regelmatig…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 20:38

Wat is er beter aan 20"?
Als auto leek kan ik alleen maar nadelen bedenken:
- minder zuinig, kleiner is zuiniger (toch?), zeker bij een elektrische wagen met dat je genoeg range wilt hebben wel zo handig?
- grotere banden zijn duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54

Heb de i5 niet gereden, wel eens goed bekeken bij de dealer.
Ik vind de binnenruimte idd klein. Er is minder ruimte achterin dan in mijn Y.
En dan die buitenafmetingen… Ding is bijna 5,1m lang. Dat is 40cm meer dan de Y, en bovendien nog eens heel breed. Een ietwat oudere parkeergarage, en je geraakt gewoon niet binnen.

Als ik binnen 3 jaar mag wisselen zal het gaan tussen A6 sportback, id7, Volvo EX60, of de BMW NK.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
MLPN schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:03:
[...]

Wat is er beter aan 20"?
Als auto leek kan ik alleen maar nadelen bedenken:
- minder zuinig, kleiner is zuiniger (toch?), zeker bij een elektrische wagen met dat je genoeg range wilt hebben wel zo handig?
- grotere banden zijn duurder
Looks 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enjTVdRFpbq9buvg2Vuwdw_t0-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uKoQtopo6eACakDiX4DdF1D.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit inderdaad wel wat verschil in verbruik, vooral smaller is zuiniger.
De maat van de velg zelf valt denk ik mee, het ontwerp (dicht/open) speelt volgens mij meer mee.
Vooral bij een ID7 zie je dan ook dat vaak de halve velg dicht is, maar dan deels zwart zodat het ontwerp nog enigszins OK is.

En daarnaast is de i5 al wel het minste wat betreft range en laden, zo'n 10% slechter dan de ID7 (met grotere accu), maar imo nog wel acceptabel, je moet toch ergens concessies doen :P
De EQS is natuurlijk een klasse apart.

Ik denk dat ik eens in de 4-5 jaar nieuwe banden moet, of een band dan 200 of 250 kost doet er niet zoveel toe.
Voor veelrijders op een krapper budget is het natuurlijk een grotere hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
SpongeRob schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:21:
[...]

Daar heeft @assje nog iets over geschreven een paar dagen geleden.
Mijn Ioniq staat op gemiddeld 11.1kWh/100km over de afgelopen 20.000 km en ruim 3 jaar.
Ik heb zelfs met de originele ecobanden ooit nog eens 8,9kWh/100km gescoord op een hele acculading, zonder te hypermilen.
Mooie scores! Zou ik nooit redden met dezelfde auto.

De data in de post van assje is van sprintmonitor, daar vergelijk je imo meer gebruikers, niet de auto an sich.
Daarnaast is de model 3 incl alle varianten, eigenlijk wil je alleen de RWD vergelijken met de ioniq.

Ik heb met een EV nog nooit geprobeerd extreem zuinig te rijden in vergelijking met normaal of zelfs sportief, dus kan alleen mn ervaring met ICE delen:
Alfa 156 2.4D: fabriek 1 op 15, praktijk normaal/sportief 1 op 15.
Fiat Punto 1.3MJ D, fabriek 1 op 27, praktijk normaal/sportief 1 op 17, praktijk "hypermilen 1 op 26.
BMW 320D, fabriek 1 op 22, normaal/sportief 1 op 16,5, praktijk hypermilen 1 op 24.
Ik rij dus met drie compleet verschillende auto's, met nagenoeg hetzelfde verbruik. Waarbij de BMW eigenlijk niks meer verbruikt dan de Fiat.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 27-04-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Franciesco schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:03:
@mitsumark een 5-serie touring is niet met luchtvering rondom te krijgen. Ook nooit geweest (alleen op de achteras).
Voor het meeste comfort zul je waarschijnlijk elders moet kijken aangezien dat niet BMWs speerpunt is bij een 5-serie. In mijn ervaring met 2 verschillende 5-series (niet het huidige model) was het juist de mooie combi van sportiviteit met voldoende veercomfort wat ik erg fijn vond. Maar dit is uiteraard smaak gevoelig.
Het huidige model heb ik nog niet gereden.

En wat je eerder vertelde: de breedte van de kofferbak is inderdaad erg fijn en was eerder ook al zo. Dat mis ik nu nog regelmatig…
Ah, dat verklaart, dacht dat het wel een optie was :)
Dan is mijn huidige ervaring gewoon wat het is, prima maar niet top comfort.
Voor zover de reviews is het onderstel van de G6x ook "beter" (sportiever?) dan de G3x (LCI).
Zal sportief gezien ook wel weer wat beter zijn dan ID7 en EQS. Al heb ik nog niet in de GTX gereden, maar wel de gewone met DCC.

Misschien dat mn huidige 3 serie dusdanig versleten is dat het wat "comfortabeler" aanvoelt dan de bedoeling is :+
Verschil tussen sport en comfort is overigens wel weer dag en nacht, zoiets miste ik in de gereden i5.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 27-04-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:19:
[...]
Mooie scores! Zou ik nooit redden met dezelfde auto.

De data in de post van assje is van sprintmonitor, daar vergelijk je imo meer gebruikers, niet de auto an sich.
Daarnaast is de model 3 incl alle varianten, eigenlijk wil je alleen de RWD vergelijken met de ioniq.

Ik heb met een EV nog ooit geprobeerd extreem zuinig te rijden in vergelijking met normaal of zelfs sportief, dus kan alleen mn ervaring met ICE delen:
Alfa 156 2.4D: fabriek 1 op 15, praktijk normaal/sportief 1 op 15.
Fiat Punto 1.3MJ diesel, fabriek 1 op 27, praktijk normaal/sportief 1 op 17, praktijk "hypermilen 1 op 26.
BMW 320D, fabriek 1 op 22, normaal/sportief 1 op 16,5, praktijk hypermilen 1 op 24.
Ik rij dus met drie compleet verschillende auto's, nagenoeg hetzelfde verbruik.
In dat geval zou je eens hier kunnen kijken, daar vergelijken ze allerlei electrische auto's met de Ioniq 28kWh.
De opgegeven verbruikscijfers zijn inclusief laadverliezen, dus die zijn waarschijnlijk wat hoger dan je gewend bent.
Ze hebben een hoop informatie op hun site staan, het is alleen wel in het Frans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
SpongeRob schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:45:
[...]

In dat geval zou je eens hier kunnen kijken, daar vergelijken ze allerlei electrische auto's met de Ioniq 28kWh.
De opgegeven verbruikscijfers zijn inclusief laadverliezen, dus die zijn waarschijnlijk wat hoger dan je gewend bent.
Ze hebben een hoop informatie op hun site staan, het is alleen wel in het Frans...
Ik heb net toevallig ook wat data van Bjorn erbij gehaald, en enigszins vergelijkbare omstandigheden gefilterd (rond het vriespunt en nat, de rest was niet echt vergelijkbaar omdat ie met de Ioniq alleen in nog extremer/kouder weer heeft gereden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhI4N2WLHALpHMJ-iz8grdcvMKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8W1dRuliUpdaRIUIvmkEnpA.jpg?f=fotoalbum_large

De beste in zijn dataset:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYM5XpiEerAlV6dvorQC8sHizAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmXsUUFGH9WBh8KnYp2HQHlA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: op de franse site lijkt het erop dat de Ioniq bij lagere snelheid zuiniger is, en op hoge snelheid gelijk of zelfs de M3 net iets zuiniger.

Mensen met een Ioniq 28kWh rijden natuurlijk ook gemiddeld kortere ritten met lagere snelheden dan de M3 rijders, dus dat verklaart ook een (groot) deel van het verschil bij gebruikers data zoals sprintmonitor.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 27-04-2025 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:55:
[...]

Ik heb net toevallig ook wat data van Bjorn erbij gehaald, en enigszins vergelijkbare omstandigheden gefilterd (rond het vriespunt en nat, de rest was niet echt vergelijkbaar omdat ie met de Ioniq alleen in nog extremer/kouder weer heeft gereden).

[Afbeelding]

De beste in zijn dataset:
[Afbeelding]

Edit: op de franse site lijkt het erop dat de Ioniq bij lagere snelheid zuiniger is, en op hoge snelheid gelijk of zelfs de M3 net iets zuiniger.
Het verbruik wat Bjorn weet te realiseren is altijd hoger dan mijn verbruik. Hij heeft altijd maximale reku en de standaard bandendruk volgens fabrikant. Ik had tijdens de terugreis van mijn laatste vakantie over 1450km vanuit noord Spanje rond de 12kWh met vrij fris weer en zo rond de 100kmh op de teller. Ik heb ook wel eens met een maat van mij die een Tesla heeft vergeleken tijdens gezamenlijke ritten en zijn verbruik was altijd een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:40:
[...]

Heb de i5 niet gereden, wel eens goed bekeken bij de dealer.
Ik vind de binnenruimte idd klein. Er is minder ruimte achterin dan in mijn Y.
En dan die buitenafmetingen… Ding is bijna 5,1m lang. Dat is 40cm meer dan de Y, en bovendien nog eens heel breed. Een ietwat oudere parkeergarage, en je geraakt gewoon niet binnen.

Als ik binnen 3 jaar mag wisselen zal het gaan tussen A6 sportback, id7, Volvo EX60, of de BMW NK.
Er hoeven bij mij geen honderden kilometers volwassenen of grote tieners achterin, dus die ruimte is niet extreem belangrijk. Zonde is die lange motorkap wel.. Wellicht dat ze dat bij de NK verbeteren, maar dat duurt me te lang, net als de EX60.
A6 heb ik nog niet echt overwogen, volgens mij biedt die weinig meer dan een ID7? Zo op video's/plaatjes spreekt de voorkant me nog minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:10:
[...]

Het verbruik wat Bjorn weet te realiseren is altijd hoger dan mijn verbruik. Hij heeft altijd maximale reku en de standaard bandendruk volgens fabrikant. Ik had tijdens de terugreis van mijn laatste vakantie over 1450km vanuit noord Spanje rond de 12kWh met vrij fris weer en zo rond de 100kmh op de teller. Ik heb ook wel eens met een maat van mij die een Tesla heeft vergeleken tijdens gezamenlijke ritten en zijn verbruik was altijd een stuk hoger.
Met wind uit het zuidwesten? :D
Vrij fris is niet rond het vriespunt gok ik, eerder 10-15 (of ga je in de winter naar noord spanje)?
Ik weet niet, de Ionic is wel echt zuinig, maar de M3 ook, en als de verschillen klein zijn vertrouw ik liever op iemand die herhaalbaar meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:23:
[...]

Met wind uit het zuidwesten? :D
Vrij fris is niet rond het vriespunt gok ik, eerder 10-15 (of ga je in de winter naar noord spanje)?
Ik weet niet, de Ionic is wel echt zuinig, maar de M3 ook, en als de verschillen klein zijn vertrouw ik liever op iemand die herhaalbaar meet.
Iets van 10gr of minder, windrichting was in het noorden van Frankrijk ook uit het noorden. Nee niet in de winter, begin deze maand, de 2e april. De dag ervoor van Calpe tot Figueras was het 9,5kWh maar dan 90/95kmh. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:18:
[...]

Er hoeven bij mij geen honderden kilometers volwassenen of grote tieners achterin, dus die ruimte is niet extreem belangrijk. Zonde is die lange motorkap wel.. Wellicht dat ze dat bij de NK verbeteren, maar dat duurt me te lang, net als de EX60.
A6 heb ik nog niet echt overwogen, volgens mij biedt die weinig meer dan een ID7? Zo op video's/plaatjes spreekt de voorkant me nog minder aan.
Als je een i5 overweegt, dan moet je zeker de A6 eens bekijken. Met hun ellenlange optielijsten kan je die voorkant waarschijnlijk wel in andere materialen krijgen.
In elk geval de A6 is efficienter, en kan je krijgen met een 100kWh batterij.
De i5 is wat dat betreft een stuk beperkter, maar die valt bij mij zeker door de mand onwille van de buitenafmetingen.

Een A4 etron als break zou me ook wel kunnen bekoren als je achteraan wat plaats hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:18:
[...]

Zonde is die lange motorkap wel..
Ik heb net even zitten zoeken waar die enorm lange neus goed voor is, in de verwachting dat je daar op z'n minst 2 koffers kwijt zou kunnen. 8)7
Dat doet die firefly toch beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 21:36
@ASW1 die neus is (o.a.) zo lang omdat er ook een V8 in moet passen (M5). De 5-serie is immers een model wat je ook met een fossiele aandrijving kunt nemen.
Maar goed, eens hoor: voor de i5 was het in theorie mogelijk geweest om er een frunk in te maken.

Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in de Neue Klasse, want dat platform zou juist voor puur elektrisch ontworpen moeten zijn. Tegen het eind van het jaar zou de nieuwe iX3 gepresenteerd moeten worden, volgend jaar de i3 en daarna de i3 touring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Franciesco schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:59:
@ASW1 die neus is (o.a.) zo lang omdat er ook een V8 in moet passen (M5). De 5-serie is immers een model wat je ook met een fossiele aandrijving kunt nemen.
Maar goed, eens hoor: voor de i5 was het in theorie mogelijk geweest om er een frunk in te maken.

Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in de Neue Klasse, want dat platform zou juist voor puur elektrisch ontworpen moeten zijn. Tegen het eind van het jaar zou de nieuwe iX3 gepresenteerd moeten worden, volgend jaar de i3 en daarna de i3 touring.
Hier ook meer interesse in een goed aangeklede NK met wat ruimte ipv zo'n gigant als de i5 die nog niet zo veel binnenruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 20:38
mitsumark schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:16:
[...]

Looks 8)
[Afbeelding]

Er zit inderdaad wel wat verschil in verbruik, vooral smaller is zuiniger.
De maat van de velg zelf valt denk ik mee, het ontwerp (dicht/open) speelt volgens mij meer mee.
Vooral bij een ID7 zie je dan ook dat vaak de halve velg dicht is, maar dan deels zwart zodat het ontwerp nog enigszins OK is.

En daarnaast is de i5 al wel het minste wat betreft range en laden, zo'n 10% slechter dan de ID7 (met grotere accu), maar imo nog wel acceptabel, je moet toch ergens concessies doen :P
De EQS is natuurlijk een klasse apart.

Ik denk dat ik eens in de 4-5 jaar nieuwe banden moet, of een band dan 200 of 250 kost doet er niet zoveel toe.
Voor veelrijders op een krapper budget is het natuurlijk een grotere hap.
Het duurde ff bij mij dat de auto's op de afbeelding verschillende wielen hadden, komt omdat ik daar echt weinig om geef denk ik :9 , maar over smaak valt niet te twisten.

De 20" banden zijn dus automatisch breder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 20:16
ASW1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:43:
Ik heb net even zitten zoeken waar die enorm lange neus goed voor is, in de verwachting dat je daar op z'n minst 2 koffers kwijt zou kunnen. 8)7
Dat doet die firefly toch beter.
De Firefly met een BMW i5 vergelijken is natuurlijk niet zo zinvol. Als het om kortste voorkant gaat gooi ik m'n BMW i3 in de strijd.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
DrBOB101 schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:31:
[...]

De Firefly met een BMW i5 vergelijken is natuurlijk niet zo zinvol. Als het om kortste voorkant gaat gooi ik m'n BMW i3 in de strijd.
Waar het om gaat is dat er een enorme lange motorkap op de BMW zit die nauwelijks een functie heeft, en dat als er in zo'n klein autootje al een hele grote frunk past BMW er ook iets nuttigs van had kunnen maken maar die kans hebben ze laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ASW1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:10:
[...]

Waar het om gaat is dat er een enorme lange motorkap op de BMW zit die nauwelijks een functie heeft, en dat als er in zo'n klein autootje al een hele grote frunk past BMW er ook iets nuttigs van had kunnen maken maar die kans hebben ze laten liggen.
Mee eens, dit had slimmer/beter gekunt imo, zeker als het platform EV only zou zijn. Andersom heb je achterin al 570L, extra hebben de meesten niet echt nodig.
Nu zit waarschijnlijk het meeste op dezelfde plek voor alle varianten (onderin zal wel loze ruimte zijn voor de 2e motor), en/of het is makkelijk onderhouden.
Daarnaast inderdaad ruimte voor radiator/intercooler voor de ICE modellen, die ruimte hebben ze niet kunnen benutten.
Voor de eDrive varianten kun je alsnog een frunk bestellen in Oostenrijk, dan heb je 28L voor dingen als je laadkabel of iets anders kleins. Voor de xDrive heb je dat niet, zal er toch een dingetje op een andere plek zitten.

Extra nutteloze lengte is op zich geen probleem tenzij je graag in krappe (stadse) straatjes parkeert.
De gemiddelde i5 bezitter zal wel een 2onder1 kap of villa bezitten.
Tot de overheid op oppervlakte gaat belasten, dan had ik liever 1m2 minder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 20:16
EVdriver schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:01:
Vraag: kunnen andere wel op basis van door de fabrikant opgegeven netto batterij capaciteit en het verbruik de werkelijk range berekenen en realiseren (binnen een <5% marge)?
Deze week de Volvo XC40 SMER MY2024 tot 90% opgeladen en eens rustig aan leeggereden tot 12%.
Volgens auto: 448,3 km x 129 Wh/km / 1000 Wh/kWh = 74.1 kWh, netto zou 79 kWh moeten zijn, 6% afwijking via verbruik van de boordcomputer, daar ik schrik hier niet van.
Bereik: 448,3 km / 78% verbruikt = 575 km, WLTP 572 km, vind ik heel erg netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1jaM9s59gRrSpLcgP8YNzzwr0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezSYvu7j8oC0xt9BwRYVrUc1.jpg?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-05 21:45
DrBOB101 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Deze week de Volvo XC40 SMER MY2024 tot 90% opgeladen en eens rustig aan leeggereden tot 12%.
Volgens auto: 448,3 km x 129 Wh/km / 1000 Wh/kWh = 74.1 kWh, netto zou 79 kWh moeten zijn, 6% afwijking via verbruik van de boordcomputer, daar ik schrik hier niet van.
Bereik: 448,3 km / 78% verbruikt = 575 km, WLTP 572 km, vind ik heel erg netjes.

[Afbeelding]
Dank, interessant!, dit is dus vergelijkbaar. Op basis van 74 kWh en verbruik kun je nu goed de range (volgende laadstop) berekenen. Ik heb net weer 1080 km met de i5 gedaan, meetwaarden nauwkeurig genoteerd, consistent rond de 74 kWh bruikbare capaciteit ipv de 80 die de fabrikant als netto waarde opgeeft. Het verschil zit volgens mij in 1) temperatuur (warmer word het iets beter), 2) de capaciteit onder 0% SoC, daar zit ook nog wat. Overigens 12,9 Wh/km is een mooi verbruik, netjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Afgelopen vrijdag een proefritje gemaakt met een Xpeng G6. Standaard of LR model, maakt voor de ervaring niet bijzonder veel uit.

Man wat een auto zeg, erg van onder de indruk. Ik rij nu een Kia eNiro maar het is bijzonder dat de catalogus prijs van mijn model hoger is dan een SR Xpeng G6. Terwijl vrijwel alles van die bak zo ongelofelijk veel beter is.

Op vrijdag ook gekeken naar een Skoda Elroq, een Kia EV3 moeten we nog meenemen. Maar feit is dat zodra je de EV3 een beetje aankleed met de LR uitvoering en een beetje degelijk pakket zoals Plus met bijv. verwarmde voorstoelen je al op de €44k. Zelfde met de Skoda, Business edition met 63kWh pakket erin, beetje degelijke opties erop (business upgrade plus) + warmtepomp + trekhaak en hop je zit al op €46K.

Dan komt die xpeng om de hoek kijken en je krijgt een erg net interieur van nepleer, bijzonder stille rit, 210kw snelladen, veel meer ruimte voor je passagiers achterin, groot panoramadak, allemaal technische toeters en bellen en 1500kg trekgewicht voor iets over de €44k. Bij alle bedragen komt nog afleverkosten en BPM bij.

Leuk om te zien hoe de innovatie is versneld sinds ik de eNiro heb gekocht. Nu irriteer ik mij rot aan die laadsnelheid van "maar" 75KW welke hij toch zelden haalt in de winter doordat het batterijpakket nooit snel warm genoeg zal zijn zonder batterijverwarming. Afijn ik ben zelf van mening dat het vandaag de dag geen goed moment is om een nieuwe EV te kopen: allerlei potjes welke er eerst waren zijn er niet meer, BPM moet worden betaald en ik profiteer nu nog van lage wegenbelasting met de huidige eNiro. Maar wie weet over een paar jaar dat die xPeng toch het nieuwe model gaat worden :)

Zijn er andere mensen die in de hoek kijken van de Skoda Elroq / Kia EV3? En mogelijk ook de Xpeng G6 in het vizier hebben?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Yariva schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:41:
Ik rij nu een Kia eNiro maar het is bijzonder dat de catalogus prijs van mijn model hoger is dan een SR Xpeng G6. Terwijl vrijwel alles van die bak zo ongelofelijk veel beter is.
offtopic:
Dat komt door de oneerlijke handelspraktijken.
Zijn er andere mensen die in de hoek kijken van de Skoda Elroq / Kia EV3? En mogelijk ook de Xpeng G6 in het vizier hebben?
Ik heb de Elroq wel bekeken in de showroom toen ik de buurt was. Een uitstekend bang/buck gehalte. Enig nadeel wat ik er in zie is dat met flink aankleden het wel een relatief duur ding kan worden. Die auto is echt gemaakte voor de Nederlandse leasemarkt. Ik denk dat die zonder moeite de komende jaren wellicht in de top 5 best verkochte auto's kan komen in NL.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
En mogelijk ook de Xpeng G6 in het vizier hebben?
In Het grote Xpeng-topic zijn er wel een aantal. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yes die had ik ook gespot. Alleen kreeg ik daar de indruk dat dat topic meer voor inhoudelijke informatie over de xpeng was en niet zo zeer vergelijkingen tussen EV's :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik hoor van TeslaBjorn dat veel Chinese autos nogal wat geluidjes maken. Daar moet je wel tegen kunnen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb sinds half december een eVito (60kWh netto) en dat bevalt wel goed verder, haal ongeveer 24kWh op 100km dus dat is voor een bus niet al te gek, range is zo'n 250km daarmee.

Zou vanochtend even gaan klussen, krijg ik de melding dat de laadkabel is aangesloten. Dus ik stap uit om die los te maken tot ik me herinner dat ik dat net gedaan had...

Wegenwacht gebeld, telefonisch wat trucjes geprobeerd maar dat helpt helaas niet.

En zo'n EV krijg je dan niet van z'n plek... en m'n andere auto kan ik ook niet gebruiken want die staat er achter...

Dus nu rustig wachten op de Wegenwacht.
Het is Bevrijdingsdag dus er is niet veel open, ook m'n dealer niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Leuk hoor dat zuinige rijden.

Ik rij voor mn werk als Regiotaxi chauffeur in een BMW iX1 64kwh en ik vind het een sport om zoveel mogelijk ritten te rijden, maar dan wel netjes rijden en dan ook zo zuinig mogelijk.

Vandaag had ik actieradius beginnend op 550 km en dat met een 64 kilowattuur accu.

Mijn vorige auto was een Kia E Soul en toen lukte mij dat ook zelfs 570 meerdere keren en twee keer 603/602 maar dat was extreem.

520/530km in lente zomer zonder enige moeite.
Ik zou voor de gein wel s willen weten wat ik in een 77kwh auto zou rijden....650 denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ferry34 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:42:

Ik rij voor mn werk als Regiotaxi chauffeur in een BMW iX1 64kwh en ik vind het een sport om zoveel mogelijk ritten te rijden, maar dan wel netjes rijden en dan ook zo zuinig mogelijk.

Vandaag had ik actieradius beginnend op 550 km en dat met een 64 kilowattuur accu.

Mijn vorige auto was een Kia E Soul en toen lukte mij dat ook zelfs 570 meerdere keren en twee keer 603/602 maar dat was extreem.

Ik zou voor de gein wel s willen weten wat ik in een 77kwh auto zou rijden....650 denk ik
Op zich is dat niet zo'n kunst als je niet op de snelweg komt en dus niet harder dan 80 rijdt. Dat was met de Kona ook prima mogelijk.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ferry34 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:42:

Ik denk dat het ook ligt aan de regio waar je rijdt. Zo lang je snelheden boven de 80 en onder de 20 kan vermijden kan je met een EV heel ver geraken, zeker als de airco niet al te hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13-05 14:26
Laatst filegereden met de MG ZS EV (2020) netto 42kWh maar na het weder opladen 329km in beeld. totaal surrealistisch, als ik 235km haal over de snelweg ben ik blij (sowiezo ben ik blij met de auto)

Wat denken jullie trouwens, is er behoefte aan een 'Het groot 2e hands EV" topic

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:05
zonoskar schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:18:
Ik hoor van TeslaBjorn dat veel Chinese autos nogal wat geluidjes maken. Daar moet je wel tegen kunnen.
Kan je dit concreet maken welke geluidjes “Chinese auto’s” hebben welke “Europese autos” niet hebben?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
daemonix schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Op zich is dat niet zo'n kunst als je niet op de snelweg komt en dus niet harder dan 80 rijdt. Dat was met de Kona ook prima mogelijk.
Dat zeg ik ook altijd.
Het is echter niet dat ik rustig aan kan doen want al mijn ritten moeten op een bepaalde tijd zijn.
Ook rij ik ver weg de meeste ritten van al mijn collega's en dat zijn er nog wel wat.

Maar dan nog rij ik ook nog eens verreweg het zuinigst.

Met de Kona kon dat ook ja aangezien die hetzelfde is als de Soul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ecological schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Kan je dit concreet maken welke geluidjes “Chinese auto’s” hebben welke “Europese autos” niet hebben?
Kijk gewoon eens naar een filmpje van de Nio of een BYD en je zal het wel zien.
Ik vind dat mijn Tesla al te veel piepjes heeft bij in en uitschakelen van de ACC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

De eVito rijdt weer na de "laadkabel is aangesloten" storing.

Wegenwacht erbij gehad, na wat dingen proberen en uitlezen toch maar de 12 volt accu even losgehaald (onder bijrijdersstoel). Daarna was de storing weg.

Heb nu een sleuteltje 10 in de bus gelegd voor de zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-05-2025 14:32 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:05
Tommie12 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Kijk gewoon eens naar een filmpje van de Nio of een BYD en je zal het wel zien.
Ik vind dat mijn Tesla al te veel piepjes heeft bij in en uitschakelen van de ACC.
Ik heb die filmpjes gezien, maar ik zie het niet terug.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dan komt die xpeng om de hoek kijken en je krijgt een erg net interieur van nepleer, bijzonder stille rit, 210kw snelladen, veel meer ruimte voor je passagiers achterin, groot panoramadak, allemaal technische toeters en bellen en 1500kg trekgewicht voor iets over de €44k. Bij alle bedragen komt nog afleverkosten en BPM bij.
Leuk tot de kwaaltjes komen en je een dealer nodig hebt. Blijkt geen dealer er mee overweg te kunnen en die dingen gewoon niet of nauwelijks gerepareerd kunnen worden. Het zou me niet verbazen met Chinese producten.

Ik zou ze nooit particulier kopen. Misschien (private) leasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Bartjuh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Leuk tot de kwaaltjes komen en je een dealer nodig hebt. Blijkt geen dealer er mee overweg te kunnen en die dingen gewoon niet of nauwelijks gerepareerd kunnen worden. Het zou me niet verbazen met Chinese producten.

Ik denk echt wel dat die chinezen dat voor elkaar krijgen.

Nu ja, alternatief is een europeaan die je makkelijk 20k extra kost…. Daar kan je behoorlijk wat herstellingen van laten doen….
Juist privé zou ik die XPeng G6 zeker overwegen, al zal ik zeker de beteouwbaarheidstatistieken in de gaten houden.
Die was bij Tesla ook niet goed bij de eerste modellen, inmiddels wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:25
[...]
Heb je met Europese merken ook, waar ze geen oplossing voor hebben, waar het 'by design' al fout zit. Zo had ik bij mijn Renault Scenic last van windgeruis, je wilt niet weten met wat ze allemaal afkwamen om dit op te lossen, na 5 jaar was het nog niet opgelost en heb ik hem maar ingeleverd voor een Volvo (XC40) :)
Zoals @Tommie12 zou ik deze eerder kopen dan een Europes wagen, wegens the most bang for the bucks. De G6 verslaat iedereen qua prijszetting, en zijn niet onderhevig aan de restwaarde en nadeel Chinese wagen zoals bij de LM's.

Maar ik wacht de Rivian R2 af... zou ergens 2026 naar Europa komen onder de VAG groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
[...]

Goh dit klinkt als mijn Hyundai dealer. Warmtepomp heeft een jaar geduurd bij twee verschillende dealers, want geen idee meneer. Nu laadt de 12V accu niet op, en kan ik over 6 weken pas terecht voor een uitgebreide diagnose, want na 2 dagen in de werkplaats hebben ze opnieuw geen idee...

Imo holt kennis en kunde bij alle merken achteruit, en de overgang naar EV helpt daar niet bij.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tom Paris schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Goh dit klinkt als mijn Hyundai dealer. Warmtepomp heeft een jaar geduurd bij twee verschillende dealers, want geen idee meneer. Nu laadt de 12V accu niet op, en kan ik over 6 weken pas terecht voor een uitgebreide diagnose, want na 2 dagen in de werkplaats hebben ze opnieuw geen idee...

Imo holt kennis en kunde bij alle merken achteruit, en de overgang naar EV helpt daar niet bij.
2 maanden voor je een afspraak krijgt, die dan nog eens afgezegd wordt de dag voordien bij Tesla. En dan weer 3 weken wachten.

EV's zijn betrouwbaarder dan ICE's (https://thedriven.io/2025...electric-cars-identified/)

En als je wat dieper gaat kijken was de Ioniq 5 niet goed, en zie je dat Tesla over de laatste 5 jaar elk jaar een behoorlijk stuk beter geworden is.

Dus.. er gebeurt niet veel fout met een EV, maar als er wat gebeurt, dan is het waarschijnlijk moeilijker om te weten wat er juist mis is.
En bij ICE's... ja, die mechaniekers kunnen perfect olie en een filter vervangen, remblokken lukt ook nog, maar als het complexer wordt, dan moet je ook iemand vinden die meer kan dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
RigolleM schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:28:
Maar ik wacht de Rivian R2 af... zou ergens 2026 naar Europa komen onder de VAG groep.
Was mijn intentie ook maar... geen geduld, en iets anders moois (met wel een hele goede deal) kwam op mijn pad. Tegen de tijd dat ik weer eens naar wat nieuws ga kijken (zal wel over 2 a 3 jaar zijn) is de R3....R3X er misschien wel, ga ik daar maar eens naar kijken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Was mijn intentie ook maar... geen geduld, en iets anders moois (met wel een hele goede deal) kwam op mijn pad. Tegen de tijd dat ik weer eens naar wat nieuws ga kijken (zal wel over 2 a 3 jaar zijn) is de R3....R3X er misschien wel, ga ik daar maar eens naar kijken. 8)
Wat rijd je nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Totaal wat anders dan de Rivian's, de Alpine A290.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Mooi en traag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Heel mooie auto! Rijdt ook echt leuk denk ik. Had iets meer power mogen hebben, maar eigenlijk kom je niks tekort denk ik. Heb zelf een EV met 500+ pk. Dat gebruik ik nauwelijks. Simpelweg omdat er te veel overig verkeer is dat of in de weg rijdt of niet kan anticiperen op mijn racesnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
GekkeRipper schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:33:
Heel mooie auto! Rijdt ook echt leuk denk ik. Had iets meer power mogen hebben, maar eigenlijk kom je niks tekort denk ik. Heb zelf een EV met 500+ pk. Dat gebruik ik nauwelijks. Simpelweg omdat er te veel overig verkeer is dat of in de weg rijdt of niet kan anticiperen op mijn racesnelheden.
Dank. Ik koop een auto om het uiterlijk, niet om zijn prestaties. ;)
Range, ruimte, laadsnelheid, etc., boeit mij ook een stuk minder.
500+ pk kan ook heel leuk en/of fijn zijn hoor, daar niet van, en of je het nu wel of niet gebruikt, of niet kan gebruiken is niet relevant, de keuze is ergens op gebaseerd, mooi toch. Het is alleen niet mijn ding.
Ieder zijn meug zeg ik altijd maar, maar voor mij telt eigenlijk maar 1 ding, ik MOET 'em mooi vinden.
Oh ja, het moet ook wel elektrisch zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 22:26
GekkeRipper schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:33:
[...]
of niet kan anticiperen op mijn racesnelheden.
Bestuurders anticiperen natuurlijk ook op wat binnen de gestelde kaders mag gebeuren in een situatie.
Racen buiten de racebaan hoort daar niet bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:25
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Is voor 2027 blijkbaar de R2 bij de R3(X) staat nog geen release datum voor Europa.

Mooie wagen die A290, ik draai mij toch iedere keer om als ik een R5 zie. Beetje te klein voor mij, maar als 2de wagen voor de vrouw zou het wel kunnen, en zou er dan ook wel eens mee rijden 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Dank. Ik koop een auto om het uiterlijk, niet om zijn prestaties. ;)
Range, ruimte, laadsnelheid, etc., boeit mij ook een stuk minder.
500+ pk kan ook heel leuk en/of fijn zijn hoor, daar niet van, en of je het nu wel of niet gebruikt, of niet kan gebruiken is niet relevant, de keuze is ergens op gebaseerd, mooi toch. Het is alleen niet mijn ding.
Ieder zijn meug zeg ik altijd maar, maar voor mij telt eigenlijk maar 1 ding, ik MOET 'em mooi vinden.
Oh ja, het moet ook wel elektrisch zijn. :P
Ik ben stiekem een beetje jaloers op je instelling. Ik denk toch iets rationeler. Zo had ik ooit een Toyota Corolla gekocht, maar dat was me toch te emotieloos en te Aziatisch en heb die na een half jaar verkocht. Dat was een dure grap.

Zo'n A290 vind ik geweldig om te zien. Maar alle rationele aspecten storen me dan. Met name dat ie duur en krap is. Zoals gezegd ben ik meer van de ratio. Maar ja, ik snap de aankoop zeker! Heerlijk autootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Holzschuh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:18:
[...]

Bestuurders anticiperen natuurlijk ook op wat binnen de gestelde kaders mag gebeuren in een situatie.
Racen buiten de racebaan hoort daar niet bij :P
Ja dat ben ik met je eens zo bedoelde ik mijn opmerking ook. Het verkeer in Nederland is gewoon te druk om snel te kunnen rijden. Dus wat heb je nou aan 500 pk? En dat zeg ik als autoliefhebber, ben regelmatig op en rond de Nürburgring te vinden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Traag? Welnee.

@Zjanzjak Gaaf, hoor! Het uiterlijk van de "normale 5" bevalt mij iets beter maar smaken verschillen. Ik vind die kruizen voorop bij de alpine bijvoorbeeld echt niet mooi. Maar buiten dat ben ik gewoon jaloers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:13
[...]

Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
emeralda schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Een dealer netwerk kun je opbouwen. Toyota en Tesla begonnen ooit ook op nul.
Tesla heeft nog steeds geen dealer netwerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:45
daemonix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Tesla heeft nog steeds geen dealer netwerk. ;)
Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Xrypta schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:42:
[...]

Welke voorwaarden hanteer jij dan voor een dealer netwerk?
Een dealer is een onafhankelijk bedrijf. Tesla heeft alleen eigen vestigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
Blijkbaar kan de nieuwe Mercedes CLA niet laden bij 400 volt laadpalen en dus alleen bij 800 volt laadpalen.

https://www.autoweek.nl/a...laden-aan-400v-snellader/

Dat doen Huyndai Ioniq 5 en 6 en Kia EV6 dan toch beter. Die kunnen wel gewoon laden bij een 400 volt laadpaal. Weliswaar langzamer dan bij een 800 volt laadpaal, maar je kan er wel laden.
Toch handig als je een keer bij een Lidl of McDonald's wilt laden bij een 50 kW laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
Sonicfreak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:01:
Blijkbaar kan de nieuwe Mercedes CLA niet laden bij 400 volt laadpalen en dus alleen bij 800 volt laadpalen.

https://www.autoweek.nl/a...laden-aan-400v-snellader/

Dat doen Huyndai Ioniq 5 en 6 en Kia EV6 dan toch beter. Die kunnen wel gewoon laden bij een 400 volt laadpaal. Weliswaar langzamer dan bij een 800 volt laadpaal, maar je kan er wel laden.
Toch handig als je een keer bij een Lidl of McDonald's wilt laden bij een 50 kW laadpaal.
Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.

De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:
At the root of the issue is the absence of a 400V-to-800V, DC/DC converter in models launched in Germany, Austria and Switzerland. This limits fast charging compatibility to potentially rare – depending on the region – high-power 800V chargers, effectively excluding Europe’s 400V DC charging points, including 50kW public chargers and a large portion of Tesla’s current Supercharger network.

Mercedes-Benz confirms the charging limitation of the CLA in its online configurator with the message: “Please note that charging at 400V charging stations is not possible, and for this reason, they are not shown in the navigation system.”
Maar verderop in het artikel staat juist ook:
Speculation suggests CLA models destined for the Norwegian market will include the DC/DC booster, though this has yet to be officially confirmed. It also remains unclear whether other European markets will follow suit. As of May 2, Mercedes-Benz’s Belgian and Dutch websites do not mention the 400V charging limitation.
Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tom Paris schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:10:

Oftewel, in sommige landen zal de CLA wel met 400V converter worden geleverd, in sommige landen misschien niet... Afwachten welke keuze er gemaakt worden naarmate de levering dichterbij komt, en wat Mercedes hierover officieel aankondigd ipv een bijzinnetje in de configurator.
Dat zou toch duidelijk moeten aangegeven worden! En het verwondert me dat Merc hier niet sneller duidelijkheid schept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:38

3_s

Dan zal het wel een optie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
[...]

Dit verhaal stond vorige week ook al op Autoblog, maar is imo meer clickbait dan nieuws.

De 'bron' van dit nieuws blijkt Wards Auto, die het als eersten oppikten obv de online-configurator van Mercedes:

[...]

[...]

Ik vind de keuze voor een DC-Booster altijd lastig te begrijpen als je ook de relatief eenvoudige "ingreep" kan doen om gewoon je pack "door midden te hakken" en er 2 400V packs van te maken.
Goedkoper, sneller, beter, zuiniger? Tesla doet het met de Cybertruck ook bijvoorbeeld.

Je hebt het dan over een paar extra contactors in plaats van een hele module die je weer ergens kwijt moet, en de voordelen van laden op volle bak ipv de limieten van die DC converter.

Maaaarja, wie ben ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
[...]

[...]

[...]

Ik vind het bijzonder dat de DC-DC omvormer niet bij de standaarduitrusitng zit. Lijkt mij een essentieel onderdeel van een elektrische auto vooral omdat er best veel 400 volt laadpalen zijn. Zoals ik al eerder zei doen Hyundai en Kia dat beter want die gebruiken de elektromotor en omvormer voor het omzetten van 400 volt naar 800 volt. En laat die nou standaard in elke auto zitten. ;)

Wanneer een meer algemene 400V-lader gebruikt wordt, zet de EV6 met behulp van de motor en omvormer van de wagen de 400V-stroom van het laadstation om in 800 V zodat de batterij kan worden opgeladen met het maximaal beschikbare vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
3_s schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:24:
Dan zal het wel een optie worden.
Pfff. Ze snappen het echt niet in Duitsland hé.

No way dat ik ooit een vink ga zetten bij 400 én 800V laden en daar dan 1000€ voor ga bijleggen. (elke optie bij Merc kost 1000€ :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:46
Goedemiddag!

Toch eens wat advies inwinnen van Tweakers, zit hier toch in een redelijke zoektocht verstrikt.

Op het moment rij ik in mijn Lynk & Co 01. Op zich redelijk tevreden, maar ik wil toch wel graag (weer terug) naar een volledig elektrische auto.

Op zich heb ik een paar eisen voor mezelf neergezet:
  • Minimaal 1400kg trekgewicht, trekgewicht ongeremd 750kg
  • Kwalitatief redelijk afgewerkt binnenin
  • Goed vlot snelladen voor de autovakanties, en een goed bereik
  • Meer bagageruimte vergeleken met mijn huidige L&C 01
  • Als occassion beschikbaar, max 100k op de teller, na 2021, en budget €40k (kan bij uitzondering paar duizend opgerekt worden)
  • AWD is toch wel een groot pluspunt, maar geen harde vereiste
Op zich nog geen gigantische lijst met eisen, dus ik heb er al een paar testgereden/bekeken:
  • KIA EV6 (Te weinig bagageruimte, redelijke afwerking
  • Skoda Enyaq (Was op zich netjes, maar trekgewicht is echt te weinig)
  • Hyundai Ioniq 5 (Ruimte was netjes, maar afwerking viel echt behoorlijk tegen)
  • Audi E-Tron 55 (Tot nu toe de beste optie, top luxe afgewerkt, maar wel zwaar/onzuinig en met aardige risico's m.b.t. de elektromotoren)
En er zijn al een aantal die ik voor mezelf heb afgeschreven. Volvo XC40/EC40/C40 (te saai), EX30 (te klein), KGM Torres EVX (te weinig power, binnenin niet kwalitatief echt afgewerkt, en trekgewicht ongeremd 500kg), Polestar 2 (te weinig bagageruimte), BYD Tang (oude model is echt net te ouderwets, nieuwe model nog niet in budget), Fisker Ocean (lijkt me vrij logisch, te veel risico).

Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen? Ik wil (ondanks dat ik echt tegen het anti-Tesla aanhik, sorry) toch een Model Y nog een keer in het echt bekijken en proefrijden, maar verder durf ik het niet echt te zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:36:
Goedemiddag!

Toch eens wat advies inwinnen van Tweakers, zit hier toch in een redelijke zoektocht verstrikt.

Op het moment rij ik in mijn Lynk & Co 01. Op zich redelijk tevreden, maar ik wil toch wel graag (weer terug) naar een volledig elektrische auto.

• Als occassion beschikbaar, max 100k op de teller, na 2021, en budget €40k (kan bij uitzondering paar duizend opgerekt worden)
Op zich nog geen gigantische lijst met eisen, dus ik heb er al een paar testgereden/bekeken:
  • Hyundai Ioniq 5 (Ruimte was netjes, maar afwerking viel echt behoorlijk tegen)
  • Audi E-Tron 55 (Tot nu toe de beste optie, top luxe afgewerkt, maar wel zwaar/onzuinig en met aardige risico's m.b.t. de elektromotoren)
En er zijn al een aantal die ik voor mezelf heb afgeschreven. Volvo XC40/EC40/C40 (te saai), EX30 (te klein), KGM Torres EVX (te weinig power, binnenin niet kwalitatief echt afgewerkt, en trekgewicht ongeremd 500kg), Polestar 2 (te weinig bagageruimte), BYD Tang (oude model is echt net te ouderwets, nieuwe model nog niet in budget), Fisker Ocean (lijkt me vrij logisch, te veel risico).

Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen? Ik wil (ondanks dat ik echt tegen het anti-Tesla aanhik, sorry) toch een Model Y nog een keer in het echt bekijken en proefrijden, maar verder durf ik het niet echt te zeggen...
Kijk eens of de BMW i4 past in je criteria van plaats en prijs?
Die mag ook 1500 of 1600kg trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:32

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Goedemiddag!

Ioniq 5 scoort toch hoog op al je punten.
1] Zijn tweedehands goed betaalbaar en hebben tweedehands vaak nog een zeer goede SoH (in tegenstelling tot andere merken)
2] Hebben een uitstekende rang, ruimte en kunnen zware lading trekken.
3] Het laden met de Ioniq gaat super snel, sneller dan veel van de andere merken gewend bent
4] De Koreanen komen met lange garanties... Geeft je vast ook wat meer zekerheid.
5] Heeft ook een AWD versie.

Je noemt dan dat de afwerking binnen behoorlijk tegenviel. Dat verbaast mij, ik vind juist het tegenovergestelde (in het 2023 model.)
Kijk nog even na of je in het 2021 - 2024 model hebt gezeten, of in het 2025 model dat nieuw bij de dealer staat. Wellicht dat er nog verschil in zit.

Ik ben wel benieuwd wat je dan behoorlijk tegenviel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 12:41
Goedemiddag!

Zo te horen heb je al goed huiswerk gedaan, het is iets van jouw lijstje of toch weer hybride dan.. ik zou in jouw geval voor een VAG concern auto gaan. De ID7 is te jong/duur.. Dat van het trekgewicht van de Skoda verbaast me, draait om de typegoedkeuring neem ik aan? Ionic 5 met een ander/gepimpt interieur?

Private (occasion) lease aanbieding overwogen? Je houdt die 40k in je zak en het scheelt je giga afschrijvingsrisico's op een eV. Dan kun je ook giga hokken als een Kia eV9 oid rijden.

Laatste sidenote: alle begrip voor je Elon/Tesla afkeer, maar hoe kunnen die mensen wel in een Chinese auto gaan rijden (indirect ook Volvo dus!) Elon zit bij een eng clubje dat op een totalitaire staat aanstuurt, true.. Maar jouw BYD en Volvo/Geely/Lync opties zijn gewoon keihard onderdeel van een totalitaire staats economie, inclusief dwangarbeid, spyware en nog wat morele nogo's ??

Dit blijft me verbazen, is dit puur omdat er op social media geen aandacht is hiervoor?

Concreet voorbeeld, dit gaat je met de producent van je ID7 of Kia nooit gebeuren:
https://edition.cnn.com/2...e-workers-conditions-intl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psnepvangers
Tommie12 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Kijk eens of de BMW i4 past in je criteria van plaats en prijs?
Die mag ook 1500 of 1600kg trekken.
Die ga ik ook eens goed bekijken. Vrouwlief is alleen wat minder van de lage auto's (nog vergeten in het lijstje met eisen). Was ook heel blij dat de Audi A3 E-Tron (vorige auto) verdwenen was, zeker op de vakantieritten. Denk dus niet dat ik er heel erg ver mee ga komen.
FijneKnul schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:51:
[...]

1] Zijn tweedehands goed betaalbaar en hebben tweedehands vaak nog een zeer goede SoH (in tegenstelling tot andere merken)
3] Het laden met de Ioniq gaat super snel, sneller dan veel van de andere merken gewend bent
4] De Koreanen komen met lange garanties... Geeft je vast ook wat meer zekerheid.

Je noemt dan dat de afwerking binnen behoorlijk tegenviel. Dat verbaast mij, ik vind juist het tegenovergestelde (in het 2023 model.)
Kijk nog even na of je in het 2021 - 2024 model hebt gezeten, of in het 2025 model dat nieuw bij de dealer staat. Wellicht dat er nog verschil in zit.

Klopt zeker! Grootste twijfel bij de Ioniq 5 (2022 Lounge AWD testgereden) zit hem toch in een paar punten:
  • Vergeleken met de Audi veel minder comfortabele rit (testritjes direct na elkaar gedaan, wat ook een wereld van verschil veroorzaakte)
  • Infotainment was wat traag
  • Afwerking binnenin was wat ondermaats naar mijn mening, deuren waren al aardig versleten na 60k km, blokjes aan de zijkant van de deur waren aardig beschadigd, veel gekraak)
  • Je leest toch wel aardig wat ICCU problemen, al zijn dit soort issues natuurlijk wel bij iedere EV. Ioniq 5/EV6 de ICCU, maar bij de E-Tron dan wel weer de elektro motoren...
Verder wel een top auto hoor, vlot laden, goed bereik, nette uitrusting. d:)b
_Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Zo te horen heb je al goed huiswerk gedaan, het is iets van jouw lijstje of toch weer hybride dan.. ik zou in jouw geval voor een VAG concern auto gaan. De ID7 is te jong/duur.. Dat van het trekgewicht van de Skoda verbaast me, draait om de typegoedkeuring neem ik aan? Ionic 5 met een ander/gepimpt interieur?

Private (occasion) lease aanbieding overwogen? Je houdt die 40k in je zak en het scheelt je giga afschrijvingsrisico's op een eV. Dan kun je ook giga hokken als een Kia eV9 oid rijden.

Laatste sidenote: alle begrip voor je Elon/Tesla afkeer, maar hoe kunnen die mensen wel in een Chinese auto gaan rijden (indirect ook Volvo dus!) Elon zit bij een eng clubje dat op een totalitaire staat aanstuurt, true.. Maar jouw BYD en Volvo/Geely/Lync opties zijn gewoon keihard onderdeel van een totalitaire staats economie, inclusief dwangarbeid, spyware en nog wat morele nogo's ??

Dit blijft me verbazen, is dit puur omdat er op social media geen aandacht is hiervoor?

Concreet voorbeeld, dit gaat je met de producent van je ID7 of Kia nooit gebeuren:
https://edition.cnn.com/2...e-workers-conditions-intl
Dank! Ja, ik ben er toch al een kleine 6 maanden mee bezig om rond te kijken... En iedere auto vakantie kijken we toch weer wat we tegenkomen onderweg.

Private lease zal ik denk ik nooit doen, inderdaad minder afschrijvingrisico's, maar blijft een stukje waar ik zelf niet echt achter sta. De bedoeling is ook wel om de komende auto 4-5 jaar te rijden, maar private leasen weiger ik zelf toch om te doen.

M.b.t. de sidenote, is niet zozeer richting de afkeer van Elon hoor, maar meer het design aspect van Tesla. Ik heb zelf echt moeite buiten om de modellen uit elkaar te houden (lijkt allemaal op elkaar), en binnenin blijft het 1 pot nat voor mij, allemaal vrij simplistisch, minimalistisch en alles via het touch screen. Moet je van houden, ik wil het met een testrit wel overwegen in plaats van alleen maar af te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
FijneKnul schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Ioniq 5 heeft wel wat technische issues, en er zijn wat rapporten dat de SOH die ze aangeven niet echt correct is... De laatste video van Nextmove behandelt dat punt.
YouTube: nextnews: Tesla Preissenkung, KIA-Hyundai-Batteriezertifikate falsch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Private lease zal ik denk ik nooit doen, inderdaad minder afschrijvingrisico's, maar blijft een stukje waar ik zelf niet echt achter sta. De bedoeling is ook wel om de komende auto 4-5 jaar te rijden, maar private leasen weiger ik zelf toch om te doen.

M.b.t. de sidenote, is niet zozeer richting de afkeer van Elon hoor, maar meer het design aspect van Tesla. Ik heb zelf echt moeite buiten om de modellen uit elkaar te houden (lijkt allemaal op elkaar), en binnenin blijft het 1 pot nat voor mij, allemaal vrij simplistisch, minimalistisch en alles via het touch screen. Moet je van houden, ik wil het met een testrit wel overwegen in plaats van alleen maar af te houden.
Ah helder. En je punten mbt Tesla zijn heel valide. En zelf vind ik al die zakelijk geleasde model 3's en Y 's ok eenheidsworsten, beetje de nieuwe burgerbak vw golf van vroeger.

Als dark horse zou ik dan toch eens gaan kijken naar een Model X in een leuke kleur/uitvoering, ticks all your boxes en het Ev gedeelde is onverslaanbaar goed.

Ik ben zelf absoluut niet van het geld lenen (of private leasen), maar heb het toch gedaan. Heb voor een gebruikte model S en een excel sheet afweging tussen kopen en private occasion lease gedaan. Vooralsnog geen spijt van, afschrijving was fors geweest, al diverse dure onderdelen gratis vervangen en de mijne heeft ook nog free supercharging. Lekker zorgeloos autorijden.

Ik wed dat jij in een Koreaan of die Audi gaat eindigen, succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen?
Mustang Mach-E, Mercedes EQA, Nissan Ariya?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
_Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Ah helder. En je punten mbt Tesla zijn heel valide. En zelf vind ik al die zakelijk geleasde model 3's en Y 's ok eenheidsworsten, beetje de nieuwe burgerbak vw golf van vroeger.

Als dark horse zou ik dan toch eens gaan kijken naar een Model X in een leuke kleur/uitvoering, ticks all your boxes en het Ev gedeelde is onverslaanbaar goed.

Ik ben zelf absoluut niet van het geld lenen (of private leasen), maar heb het toch gedaan. Heb voor een gebruikte model S en een excel sheet afweging tussen kopen en private occasion lease gedaan. Vooralsnog geen spijt van, afschrijving was fors geweest, al diverse dure onderdelen gratis vervangen en de mijne heeft ook nog free supercharging. Lekker zorgeloos autorijden.

Ik wed dat jij in een Koreaan of die Audi gaat eindigen, succes ;)
Model X is dan wel een stuk unieker inderdaad, maar wel een heel stuk duurder ;)

Overigens zie ik wel dat er veel mogelijk is om later nog aan te passen, wel een voordeel bij die Teslas. HUD/bestuurdersscherm, schermpje achterin zodat ze het klimaat/stoelverwarming zelf kunnen aanpassen, nieuwe stoelen met stoelverkoeling inbouwen is ook allemaal nog een optie... Zal het toch eens serieus moeten bekijken.
Tom Paris schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Mustang Mach-E, Mercedes EQA, Nissan Ariya?
Alle drie helaas te klein, voornamelijk qua bagageruimte... Wel overwegen en reviews van bekeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Model X is dan wel een stuk unieker inderdaad, maar wel een heel stuk duurder ;)

Overigens zie ik wel dat er veel mogelijk is om later nog aan te passen, wel een voordeel bij die Teslas. HUD/bestuurdersscherm, schermpje achterin zodat ze het klimaat/stoelverwarming zelf kunnen aanpassen, nieuwe stoelen met stoelverkoeling inbouwen is ook allemaal nog een optie... Zal het toch eens serieus moeten bekijken.
[...]

Alle drie helaas te klein, voornamelijk qua bagageruimte... Wel overwegen en reviews van bekeken. :)
Als je nog een tijdje doortwijfelt komt de BMW i5 in je range, prijzen zitten al bijna op de 50K ;) (of anders Duitse import?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 14:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

_Anvil_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Als je nog een tijdje doortwijfelt komt de BMW i5 in je range, prijzen zitten al bijna op de 50K ;) (of anders Duitse import?)
Ioniq 6 business line zit op 47K. Hoef je ook niet te klooien met stoelen vervangen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
zonoskar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Ioniq 6 business line zit op 47K. Hoef je ook niet te klooien met stoelen vervangen.
Helaas is de Ioniq 6 dan weer eens stuk krapper qua kofferbak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psnepvangers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Helaas is de Ioniq 6 dan weer eens stuk krapper qua kofferbak...
Iveco heeft ook iets heel mooi in het aanbod.. :o
Voldoende kofferruimte, en je trekt wat je wil.

Ik denk dat je toch je budget zal moeten optrekken….

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 13-05-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie, die ik hierin wel zou moeten overwegen?
Xpeng G6

of als wat meer kan:
BYD Sealion
Xpeng G9
Pagina: 1 ... 363 364 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic