Wij staan hier ook op het punt om de knoop door te hakken voor een nieuwe EV.
De shortlist heeft nu nog 3 opties: Grandland AWD Ultilmate, Xpeng G6 perf. AWD en MG IM6. Deze auto gaat uiteindelijk de Polestar 2 vervangen.
Aangezien wij in Noorwegen wonen en geregeld op de piste vertoeven is AWD de enige harde eis. Verder willen we een iets ruimere auto dan de Polestar. Ik heb met de Polestar het afgelopen jaar 2x aan de snellader gestaan dus het bereik van alle opties is ruim voldoende. keep in mind, de maximale snelheid is hier in de regio grofweg 80 km/u, dat komt het bereik dus ten goede).
Voor en nadelen Grandland:
+ Mooi design (persoonlijk uiteraard)
+ Goede stoelen
+ Matrix koplampen (ik rij erg veel in het donker op onverlichte b-wegen)
- Iets kleinere kofferbak dan de andere 2 opties
- Geen 800V laadsysteem
- Perfomance minder dan de P2 en andere alternatieven (325 pk)
Voor en nadelen Xpeng:
+ Goede performance
+ Goedkoopste optie van de 3
+ Interieur vind ik minder dan de grandland maar mooier dan de IM6
- Design vind in niet helemaal 100
- Geen matrix licht (wel grootlichtassistent)
- Geen skiluik
Voor en nadelen IM6:
+ Holy shit wat een power. 751 pk is bijna het dubbele dan de P2
+ Ruimste interieur en kofferbak
+ Design in donkergrijs is prima (al lijken de velgen wel klein ook al zijn deze 20 inch)
- Vind het interieur verschrikkelijk, overal grijs kunstleer en een witte dakhemel anno 2025)
- Geen matrix en geen grootlichtassistent
- ALLES gaat via een scherm wat behoorlijk laag zit
- Geen skiluik en geen daklast. Skiboks moet dus op de trekhaak
Een ander voordeel is dat de Grandland Duits/Frans (Stellantis) is en de overige China. Ook al is de betrouwbaarheid van Stellantis ook niet altijd even goed. Onderdelen zijn waarschijnlijk makkelijker te krijgen voor een europese auto. Hier is het eigenlijk appels en peren vergelijken. Ik lees op internet eigenlijk gemengde meninger over de software van alle 3.
De Xpeng en IM6 hebben meer technische snufjes, maar eigenlijk heb ik dat helemaal niet nodig. (Ik zit al genoeg achter een scherm).
Prijzen (in Noorwegen omgerekend naar euro):
Xpeng G6 AWD performance: ca. 43K
Opel Grandland AWD: ca. 45,5K
MG IM6: ca: 47K
Verstand zou zeggen kies een Xpeng G6. Pretfactor een IM6 (zal de hond achterin leuk vinden

) en hart een Grandland. What to do