• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:25

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:56:
Artikel op ad.nl "Elektrische rijders krijgen een voordeeltje: thuisladen levert honderden euro's op"

Artikel kan ik niet lezen, maar de comments er onder wel. Die comments, die comments.... -O-

Hoe kan het toch dat het sentiment en de ongeïnformeerdheid wat je daar ziet anno 2026 nog zo leeft? Zie ik het nou echt allemaal verkeerd?
Het is natuurlijk wel een bepaald slag mensen dat reageert.
Die zitten de hele dag te loeren hoe ze nu weer Jetten/Rutte/Nato/EU/WEF/NPO ergens de schuld van kunnen geven.

Ik zag ergens (ik dacht bij YouTuber Tom Bötticher) dat in Duitsland nu weer een stap is gezet voor het terugleveren aan stroom aan het net. En dan niet over de techniek, maar meer over de juridische constructie.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Die leven niet onder een steen, de mensen die fanatiek onder artikelen van het AD gaan reageren is gewoon een specifieke doelgroep. En dat is toevallig niet echt een doelgroep voor de EV. ;)

[...]

V2G zie ik niet gebeuren, tenzij je de EV als tweede auto hebt en overdag kunt laten staan. Of je moet het zo zien dat mensen op hun werk de auto gaan volladen om dan die stroom 's avonds en 's nachts voor hun huis te gebruiken.
Maar dan loop je het risico dat én je auto 's ochtends een flink stuk leeg is én ik vraag mij af of dat financieel aantrekkelijk gaat zijn voor mensen.
Je kunt in de auto instellen tot hoever die leeg getrokken mag worden voor V2G of V2H zodat je nog voldoende range hebt voor het rijden.
En ja, als 2e auto het meest interessant. Mijn vrouw en ik zijn serieus aan het kijken naar een EV met V2H functie en hopen dat dit jaar het uitgerold wordt in NL. Verwachting is 2e helft van dit jaar.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:53:
V2G zie ik niet gebeuren, tenzij je de EV als tweede auto hebt en overdag kunt laten staan. Of je moet het zo zien dat mensen op hun werk de auto gaan volladen om dan die stroom 's avonds en 's nachts voor hun huis te gebruiken.
Maar dan loop je het risico dat én je auto 's ochtends een flink stuk leeg is én ik vraag mij af of dat financieel aantrekkelijk gaat zijn voor mensen.
Als je hem voor een prikkie kunt opladen op je werk...
Je kunt hem natuurlijk zo instellen dat er altijd minimaal een hoeveelheid energie in je accu blijft waarmee je makkelijk naar je werkt kunt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor alles kan je een oplossing bedenken, maar ik zie dit niet snel dé oplossing worden. Denk dat relatief gezien veel te weinig mensen daar actief mee bezig gaan zijn. Verreweg de meeste EV-rijders leven buiten de bubbel fanatiekelingen die we hier hebben. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ik begrijp die afgunst niet. EV's zijn nu al net zo duur of goedkoper in aanschaf als een brandstofauto. Helemaal als je tweedehands koopt.
Nieuw trouwens ook, kijk maar naar de ID. Polo die eraan komt dit jaar. Goedkoper dan de ICE variant.
Voor 25K stap je al in. Kom daar maar eens om bij de ICE variant. Die kost minimaal 27K.

En de Leapmotor B10 kost als EV 28K. Als hybride 30K.
Toen we in 2019 begonnen met een EV was de TCO al lager dan voor een ICE... Nu helemaal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ik begrijp die afgunst niet. EV's zijn nu al net zo duur of goedkoper in aanschaf als een brandstofauto. Helemaal als je tweedehands koopt.
Nieuw trouwens ook, kijk maar naar de ID. Polo die eraan komt dit jaar. Goedkoper dan de ICE variant.
Voor 25K stap je al in. Kom daar maar eens om bij de ICE variant. Die kost minimaal 27K.

En de Leapmotor B10 kost als EV 28K. Als hybride 30K.
Dat is enerzijds een gevoel van onrecht omdat EV aan alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld is, en nog steeds voordelen heeft om het betaalbaarder te maken.
Dit is overigens een feitelijke constatering, geen oordeel van mijn kant o.i.d.

Anderzijds reken je qua aanschafwaarde al wel weer heeeeeel erg in het voordeel van de EV bubbel. Het wordt vaak geroepen dat EV goedkoper is, maar dat is gewoon niet waar.
Voor Jan Modaal is 25k niet 'al', dat is voor Jan Modaal gewoon behoorlijk veel geld, die geeft waarschijnlijk heel veel minder uit voor een auto. En als mensen dan gaan roepen dat 'men' niet moet zeuren want je kunt 'al' voor 25 k 'ff een EV ophalen' dan is dat precies waarom mensen reacties gaan geven over 'rijke stinkerds met hun EV'.

Nofi, gewoon een spiegeltje. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:31:
Een Model 3 heeft dik 200PK meer dan een Dacia en is net zo zuinig ;)
Cid Highwind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:32:
ik durf het wel aan in twijfel te trekken dat het aan het formaat en vermogen van de motor ligt. Voor de proef op de som zou men de Dacia Spring motor in de Taycan moeten bouwen en vice versa :D Het zou me niet verbazen als blijkt dat de verschillen dan nog groter zijn. Een kleinere motor is immers gedacht voor goedkopere modellen, mag dus minder hoogwaardig zijn en is dus wellicht ook minder efficiënt.
Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote. Maar zoals jullie beiden terecht opmerken zijn er ook nog een heleboel andere factoren die meespelen. Zoveel meespelen zelfs, dat de efficiëntie van de elektromotor zelf in het totale plaatje niet eens zo belangrijk is, want elke EV is toch enorm efficiënter dan elke ICE auto. Maar kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen single en dual motor modellen van hetzelfde type, daar zit altijd een merkbaar verschil in efficiëntie in. Dat komt deels door het verschil in gewicht, maar ook omdat je minder motor mee laat draaien. Zo'n zelfde verschil heb je ook tussen een veel grotere en veel kleinere motor (komt wederom ook door gewicht).
assje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:02:
Een "stuk" zuiniger is nogal een overstatement. De grootste factor waardoor langzamer optrekken zuiniger is omdat de gemiddelde snelheid daardoor lager wordt.
Tijdens het optrekken maakt het een stuk uit ja. Dat het op een totale rit minder uitmaakt dan de gereden snelheid ben ik helemaal met je eens.

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Dat is enerzijds een gevoel van onrecht omdat EV aan alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld is, en nog steeds voordelen heeft om het betaalbaarder te maken.

Anderzijds reken je qua aanschafwaarde al wel weer heeeeeel erg in het voordeel van de EV bubbel. Het wordt vaak geroepen dat EV goedkoper is, maar dat is gewoon niet waar.
Voor Jan Modaal is 25k niet 'al', dat is voor Jan Modaal gewoon behoorlijk veel geld, die geeft waarschijnlijk heel veel minder uit voor een auto. En als mensen dan gaan roepen dat 'men' niet moet zeuren want je kunt 'al' voor 25 k 'ff een EV ophalen' dan is dat precies waarom mensen reacties gaan geven over 'rijke stinkerds met hun EV'.

Nofi, gewoon een spiegeltje. :)
Ik zeg ook niet dat 25K niet veel geld is voor veel mensen, maar kijk niet alleen naar nieuw. Kijk eens naar tweedehands. Voor 10K-15K koop je al een hele mooie EV met bruikbare range.
Koop eens een behoorlijke ICE tweedehands (van vergelijkbare grootte, uitrusting en leeftijd) en je bent minimaal hetzelfde bedrag kwijt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Overspark schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
Tijdens het optrekken maakt het een stuk uit ja. Dat het op een totale rit minder uitmaakt dan de gereden snelheid ben ik helemaal met je eens.
Is alsnog situationeel. Maximale motorefficientie kan zomaar op 70% belasting liggen. Optrekken heeft dus een hogere efficientie dan constante snelheid en met een Tesla model 3 is 70% al achterlijk snel. Ohmse verliezen nemen toe maar zijn redelijk verwaarloosbaar.

En inderdaad, in vergelijking met de impact van snelheid is het allemaal klein bier.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:00:
Voor alles kan je een oplossing bedenken, maar ik zie dit niet snel dé oplossing worden. Denk dat relatief gezien veel te weinig mensen daar actief mee bezig gaan zijn. Verreweg de meeste EV-rijders leven buiten de bubbel fanatiekelingen die we hier hebben. ;)
Maak het financieel aantrekkelijk en opeens staat half Nederland klaar om het ook te doen hoor. Op dit moment is het inderdaad alleen voor de fanatiekelingen, maar dat gaat ooit veranderen.

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zeg ook niet dat 25K niet veel geld is voor veel mensen, maar kijk niet alleen naar nieuw. Kijk eens naar tweedehands. Voor 10K-15K koop je al een hele mooie EV met bruikbare range.
Koop eens een behoorlijke ICE tweedehands (van vergelijkbare grootte, uitrusting en leeftijd) en je bent minimaal hetzelfde bedrag kwijt.
Ook 10-15 k is voor Jan Modaal gewoon heel veel geld. Wat zou jij voor dat bedrag aanraden als hele mooie EV?

Overigens was de afgelopen jaren de gemiddelde occassionprijs juist heel hard gestegen, dat gemiddelde zat al op zo'n 25 k dus je hebt het dan nog lang niet over nieuw. Dat ligt nog een stuk hoger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Overspark schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Maak het financieel aantrekkelijk en opeens staat half Nederland klaar om het ook te doen hoor. Op dit moment is het inderdaad alleen voor de fanatiekelingen, maar dat gaat ooit veranderen.
Dat is in de basis inderdaad de enige prikkel waarmee je ook de massa in beweging krijgt. Maar als er gestimuleerd moet gaan worden dan denk ik dat er eerder gekozen zal worden voor een focus op thuisaccu's dan specifiek EV's inzetten middels V2G.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Een gewone EV kan je ook beschouwen als een halve V2G, in 1 richting zeg maar: van net naar de auto.

Zet alle laadpalen tussen pakweg 16h en 20h op halve snelheid of maak ze duurder (of de andere uren goedkoper) en je zal zien dat mensen inspanning zullen doen om al dat meest belaste tijdsblok te ontwijken.

Niet perfect, maar het is altijd hetzelfde liedje: er kan nooit iets want ... tot men er voor staat, dan kan het plots wel en is het al snel het nieuwe normaal.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:10:
Is alsnog situationeel. Maximale motorefficientie kan zomaar op 70% belasting liggen. Optrekken heeft dus een hogere efficientie dan constante snelheid en met een Tesla model 3 is 70% al achterlijk snel. Ohmse verliezen nemen toe maar zijn redelijk verwaarloosbaar.
Een indicatieve/illustratieve samenvatting op basis van neutrale vraagstelling aan virtuele vriend op basis van een Tesla Model 3. Geen absolute waarheid maar het geeft een idee van verhoudingen.

Totaalrendament komt hier bij 75% acceleratie hoger uit dan 25%; dan ben je in verhouding met normaal wegverkeer écht al aan het scheuren. Voor een auto met minder (normaler) vermogen zullen de verhoudingen uiteraard wat verschuiven. Maar; het idee dat (redelijk) hard accelereren resulteert in een veel lagere efficientie is grotendeels een misvatting.
AcceleratieTotaalMotorOmvormerAccuOhmse
25%80–85%88–92%94–96%98–99%99–99.5%
50%87–92%94–96%97–99%97–98%98.5–99%
75%84–89%92–95%96–98%95–97%98–98.5%
100%80–86%90–94%95–97%93–96%97–98%
Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote.
Deze stelling gaat verder natuurlijk alsnog wél gewoon op.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 12-03-2026 14:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 19:28
[...]

[...]

Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote. Maar zoals jullie beiden terecht opmerken zijn er ook nog een heleboel andere factoren die meespelen. Zoveel meespelen zelfs, dat de efficiëntie van de elektromotor zelf in het totale plaatje niet eens zo belangrijk is, want elke EV is toch enorm efficiënter dan elke ICE auto. Maar kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen single en dual motor modellen van hetzelfde type, daar zit altijd een merkbaar verschil in efficiëntie in. Dat komt deels door het verschil in gewicht, maar ook omdat je minder motor mee laat draaien. Zo'n zelfde verschil heb je ook tussen een veel grotere en veel kleinere motor (komt wederom ook door gewicht).

[...]

Ja dat die dual motor modellen toch vaak behoorlijk in moeten boeten op efficiëntie, daar sta ik ook wel naar te kijken. Daar vraag ik me ook altijd af hoe groot het effect dan werkelijk is op de lange afstand bijvoorbeeld. Normaalgesproken schakelen ze enkel bij indien nodig, dus je zou zeggen dat ze op de snelweg eigenlijk weinig te doen hebben. Reden overigens ook waarom ik er weinig waarde aan hecht in de middenklasse en hoger. Die zijn allemaal snel zat, met 250 PK en 50km meer bereik ben ik sneller op m'n bestemming dan met 300pk meer.

Maar goed, ik dacht dat het om single motor vs single motor ging. En daar is het gewoon vooral het gevalletje efficiëntie wat telt. Daar kan het best zijn dat een 300pk motor efficiënter is dan die 120pk machines die je in de kleinere klasse nog wel eens ziet. Dat ligt dus misschien niet eens aan het vermogen per sé, maar dan vooral aan het feit dat het niet teveel mag kosten. Naar mijn weten draait een electromotor overigens ook niet, dat was toch ook precies het voordeel? Bij een V8 heb je simpelweg meer frictie vanwege het dubbele aantal cilinders t.o.v. een I4. Bij een electromotor is het vooral de vraag hoeveel stroom er verloren gaat bij het omzetten naar beweging. Daar kom je dan waarschijnlijk weer uit bij de vraag wat efficiënter is: Een kleine motor op 100% laten werken, of een grotere die het op z'n sloffen trekt. Misschien dat een electrotechneut hier uitkomst kan bieden :)

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ook 10-15 k is voor Jan Modaal gewoon heel veel geld. Wat zou jij voor dat bedrag aanraden als hele mooie EV?

Overigens was de afgelopen jaren de gemiddelde occassionprijs juist heel hard gestegen, dat gemiddelde zat al op zo'n 25 k dus je hebt het dan nog lang niet over nieuw. Dat ligt nog een stuk hoger.
Hyundai Ioniq Electric. Te koop voor 10K en 200 km range. Die heb ik zelf 5 jaar lang zakelijk gereden en ik kwam overal zonder problemen.
Als je het pre-facelift model koopt kun je snelladen met 69 kW en zit je accu met 19 minuten weer voor 80% vol.
Het facelift model komt 250 km ver, maar laadt een stuk langzamer met 44 kW en duurt 53 minuten.
Dus die is minder bruikbaar misschien. Tenzij je voldoende hebt aan de extra range en niet gaat snelladen.
Met 200 km range voor het pre-facelift model en zulke snellaadtijden kom je overal in NL en ook in het buitenland nog prima bruikbaar, zie de 1000 km ritten van Bjørn Nyland.

https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336

[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 12-03-2026 14:36 ]

• Gonadan

Gonadan

Wozmro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:20:
Een gewone EV kan je ook beschouwen als een halve V2G, in 1 richting zeg maar: van net naar de auto.

Zet alle laadpalen tussen pakweg 16h en 20h op halve snelheid of maak ze duurder (of de andere uren goedkoper) en je zal zien dat mensen inspanning zullen doen om al dat meest belaste tijdsblok te ontwijken.

Niet perfect, maar het is altijd hetzelfde liedje: er kan nooit iets want ... tot men er voor staat, dan kan het plots wel en is het al snel het nieuwe normaal.
Eh nee, V2G is van de auto naar het net. De andere kant op is geen V2G (eerder G2V) en zonder de route van auto naar net is het dus gewoon geen V2G. :D

Waar jij nu op doelt is stimuleren van het spreiden van laden. Dat is totaal iets anders maar kan wel werken. Zeker wanneer je dat middels financiële prikkels doet.
Bijvoorbeeld wanneer die certificatenshuffle je op piekmomenten minder of niets gaat opleveren en op andere momenten wel.
Moet je kijken wat mensen ineens bereid zijn aan moeite te doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Hyundai Ioniq Electric. Te koop voor 10K en 200 km range. Die heb ik zelf 5 jaar lang zakelijk gereden en ik kwam overal zonder problemen.
Als je het pre-facelift model koopt kun je snelladen met 69 kW en zit je accu met 19 minuten weer voor 80% vol.
Het facelift model komt 250 km ver, maar laadt een stuk langzamer met 44 kW en duurt 53 minuten.
Dus die is minder bruikbaar misschien. Tenzij je voldoende hebt aan de extra range en niet gaat snelladen.
Met 200 km range voor het pre-facelift model en zulke snellaadtijden kom je overal in NL en ook in het buitenland nog prima bruikbaar, zie de 1000 km ritten van Bjørn Nyland.

EV vs ICE 33 k vs 24 k nieuwprijs. Occassion EV qua prijs inderdaad concurrerend met de ICE. Logisch want gezien de specs zal de EV-variant niet populair zijn, daar kan je niet te veel voor vragen als handelaar.

Ik geloof best dat jij er goed mee weg kwam, er zijn er zat die er met plezier in gereden hebben. Maar je zult ook wel moeten toegeven dat dit niet echt de voorbeelden zijn van een auto waar je twijfelende ICE rijders mee over de streep trekt als je roept dat EV tegenwoordig goedkoper is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:48:
[...]

EV vs ICE 33 k vs 24 k nieuwprijs. Occassion EV qua prijs inderdaad concurrerend met de ICE. Logisch want gezien de specs zal de EV-variant niet populair zijn, daar kan je niet te veel voor vragen als handelaar.

Ik geloof best dat jij er goed mee weg kwam, er zijn er zat die er met plezier in gereden hebben. Maar je zult ook wel moeten toegeven dat dit niet echt de voorbeelden zijn van een auto waar je twijfelende ICE rijders mee over de streep trekt als je roept dat EV tegenwoordig goedkoper is. ;)
Als je het budget iets oprekt heb je voor 12K al een VW ID3. Die komt 350 km ver. Als dat ICE rijders niet over de streep trekt dan weet ik het ook niet meer. Je zult altijd mensen hebben die steeds weer een tegenargument hebben om niet naar een EV te willen. Sterker nog, zo heb ik er genoeg in de familie- en kennissenkring.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Waar koop je tegenwoordig nog ICE auto's van pakweg <10k die min of meer betrouwbaar zijn voor dagelijks woon/werk, boodschappen, vakantie,...

En dit voor de modale mens, niet voor de gepassioneerde auto-hobbyist met eigen atelier 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Als je het budget iets oprekt heb je voor 12K al een VW ID3. Die komt 350 km ver. Als dat ICE rijders niet over de streep trekt dan weet ik het ook niet meer. Je zult altijd mensen hebben die steeds weer een tegenargument hebben om niet naar een EV te willen. Sterker nog, zo heb ik er genoeg in de familie- en kennissenkring.
Ken je die uitspraak niet:
Er zijn mensen die voor elk probleem een oplossing willen en kunnen bedenken, maar er zijn er meer die voor elke oplossing een probleem bedenken.
In welk kamp zit je?

(uitspraak van één van mijn eerste bazen na een kritische opmerking van mij op het voorstellen van een nieuw maar twijfelachtig project. Liever proberen en falen dan niks doen was zijn punt. )

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:12
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:00:
Er wordt hard gewerkt aan de automatisering van dit soort zaken in een Home Energy Management System (HEMS). Dat kan dan standaard worden aangeboden door bijvoorbeeld de energieleverancier. Niks fanatieks meer aan, als het netto geld oplevert doen we allemaal mee.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Eh nee, V2G is van de auto naar het net. De andere kant op is geen V2G (eerder G2V) en zonder de route van auto naar net is het dus gewoon geen V2G. :D

Waar jij nu op doelt is stimuleren van het spreiden van laden. Dat is totaal iets anders maar kan wel werken. Zeker wanneer je dat middels financiële prikkels doet.
Bijvoorbeeld wanneer die certificatenshuffle je op piekmomenten minder of niets gaat opleveren en op andere momenten wel.
Moet je kijken wat mensen ineens bereid zijn aan moeite te doen. :P
Het werken met certificaten in combinatie met laadpalen gaat alleen leuk zijn voor de commerciële aanbieders ervan. Er zijn al wat plekken waar je de combinatie van (snel)laderstation + accu (meestal onder de grond of in de trafo) ziet ontstaan. Dat is geen toeval :+

V2G zelf zal voornamelijk de businesscase van deelmobiliteitsaanbieders verbeteren. Zie ook Utrecht.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Een elektrische Polo die half zo ver komt als een normale Polo terwijl je de ICE-variant voor minder kunt krijgen. Waarom zou dat ze dan wel over de streep trekken?

Let wel, ik speel even advocaat van de duivel. Voor iemand die EV wíl rijden is er altijd wel wat te vinden, maar voor iemand die er wel voor open staat maar niet te veel concessies wil doen is het gewoon nog lang niet altijd aantrekkelijk.
Er wordt in dit topic wel erg makkelijk toegerekend naar dat het bijna een no-brainer moet zijn om EV te willen rijden omdat het beter én goedkoper zou zijn, maar in de praktijk is dat voor de massa gewoon (nog) niet zo. :)

Los daarvan heb je inderdaad ook genoeg mensen die gewoon (nog) niet willen. Dan kan je van alles gaan beredeneren of argumenteren, maar als iemand niet wil dan wil die niet. Ook zonde van je tijd om je daar druk over te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

pmiddeld schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Er wordt hard gewerkt aan de automatisering van dit soort zaken in een Home Energy Management System (HEMS). Dat kan dan standaard worden aangeboden door bijvoorbeeld de energieleverancier. Niks fanatieks meer aan, als het netto geld oplevert doen we allemaal mee.
Als het makkelijk geld oplevert gaat je energieleverancier het in ieder geval niet standaard aanbieden, daar kan je bij voorbaat vanuit gaan. ;)

Verder gaat de techniek inderdaad hard, dat maakt veel dingen makkelijker en daardoor ook bereikbaar voor Jan met de Pet. Maar met de kans om in herhaling te vallen, dit ging specifiek over V2G en ik zie daar gewoon niet zoveel brood in zolang de meeste mensen een stroomoverschot hebben op het moment dat hun auto juist niet thuis is.

Een ideaalbeeld zou zijn dat bedrijventerreinen juist veel zonnepanelen bevatten en daarmee de EV's op de parkeerplaats voeden, wat je dan 's avonds en 's nachts thuis kunt inzetten voor je huis. Dat zou perfect de pieken kunnen opvangen.
Ik vrees echter dat er heel wat stimulerende subsidieconstructies nodig gaan zijn om tot zo'n situatie te komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Een elektrische Polo die half zo ver komt als een normale Polo terwijl je de ICE-variant voor minder kunt krijgen. Waarom zou dat ze dan wel over de streep trekken?

Let wel, ik speel even advocaat van de duivel. Voor iemand die EV wíl rijden is er altijd wel wat te vinden, maar voor iemand die er wel voor open staat maar niet te veel concessies wil doen is het gewoon nog lang niet altijd aantrekkelijk.
Er wordt in dit topic wel erg makkelijk toegerekend naar dat het bijna een no-brainer moet zijn om EV te willen rijden omdat het beter én goedkoper zou zijn, maar in de praktijk is dat voor de massa gewoon (nog) niet zo. :)

Los daarvan heb je inderdaad ook genoeg mensen die gewoon (nog) niet willen. Dan kan je van alles gaan beredeneren of argumenteren, maar als iemand niet wil dan wil die niet. Ook zonde van je tijd om je daar druk over te maken. :P
Dit heb ik ook ooit geleerd als je een grote verandering moet doorvoeren.
Je kan dan de populatie verdelen in een paar groepen die gaan van
- veranderen, ik ben er bij, en ik wil het vandaag nog
- ik zie het wel zitten, maar heb nog wat infomatie nodig
- pff, weeral veranderen. Ik ben nog niet overtuigd, geef me uitleg, ik wil nu wel eens echt weten waarom
- veranderen, ze doen maar, ik ga niet mee, het is allemaal slecht. Ze bekijken het maar.

Als je dan changemanager bent heb je altijd de neiging om eerst naar de laatste groep te gaan kijken, en daar aan te werken. Maar daar zitten ook mensen tussen die je nooit mee krijgt, en sommigen die heel veel energie vragen en dan nog maar 1 categorie opschuiven.
Wat veel beter werkt is die laatste 2 groepen in eerste instatie gewoon negeren, en er amper tijd aan te besteden behalve wat informeren.
Zorg dat je tijd steekt in de eerste groep, de tweede volgt dan vanzelf, en als dan groep 3 de voordelen begint te zien, dan lopen die ook wel mee.
En bij de laatste groep is het gewoon : take it or shake it. In een organisatie duw je die er dan uit, of voor EV's maak je de ICE's gewoon zo duur dat die toch moeten veranderen of maar gaan fietsen.

De vraag is dan nog hoe snel je moet of wil gaan.

• Gonadan

Gonadan

@Tommie12 die ken ik beroepsmatig ook inderdaad, is een behoorlijk valide aanvliegroute voor grote veranderingen. Al heb je het dan wel over veranderingen die in zijn geheel voor een groep en met beoogd tijdpad uitgevoerd worden. De transitie naar EV is wat dat betreft veel vrijer en individueel bekeken, maar er zijn wel wat parallellen.

Bij groep twee en drie zie je ook vaak de afweging 'whats in it for me?'. En dat is vaak een heel persoonlijke afweging. Daar kan je (nog) niet een algemeen oordeel aan hangen dat het voor iedereen sowieso het beste is.
Daarom is het nu gewoon blijven sleutelen aan de situatie en het aanbod waardoor het voor groep 2 en 3 steeds aantrekkelijker wordt. Parallel daar aan wordt het ook steeds gewoner waardoor nog meer mensen over zullen gaan stappen.

Maar veranderingen hebben ook gewoon tijd nodig. Een andere waarheid over veranderingen is dat echt grote veranderingen een generatie kosten. Ik denk dat deze transitie daar ook deels onder valt.
Je kunt als voorstander van EV heel hard gaan roepen dat het beter is en niet begrijpen waarom mensen nog niet gaan, maar daar heb je alleen jezelf mee. Het gaat niet harder dan het gaat, maar het stopt ook echt niet meer. Geef het tijd, het komt vanzelf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46
[...]
Zakelijk wordt er nog wel gestimuleerd, maar privé zie ik weinig.
Voor MRB is het niet bijzonder dat er een ander tarief geldt, immers Diesel en LPG hebben ook andere tarieven dan benzine.
BPM is al een CO2 gestuurd systeem, voor EV’s geldt de “volle bak”, als in de vaste voet.
Rest is gelijk?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PauseBreak
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Voor MRB is het niet bijzonder dat er een ander tarief geldt, immers Diesel en LPG hebben ook andere tarieven dan benzine.
BPM is al een CO2 gestuurd systeem, voor EV’s geldt de “volle bak”, als in de vaste voet.
Rest is gelijk?
Ik weet niet of ik het zakelijke gebruik nou echt "stimuleren" zou willen noemen. Die pseudo-eindheffing is gewoon een lompe actie om bedrijven naar BEV/PHEV te duwen met een hele grote bezem.

Maar verder? De bijtelling is gewoon weer lekker hoog. MRB zit er "gewoon" in. Het enige dat ik kan bedenken is dat de brandstoftoeslag lager is voor een BEV maar dat is meer een gevolg van een lager verbruik dan iets anders.

Nee, merp!

• Puppetmaster
PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Ik weet niet of ik het zakelijke gebruik nou echt "stimuleren" zou willen noemen. Die pseudo-eindheffing is gewoon een lompe actie om bedrijven naar BEV/PHEV te duwen met een hele grote bezem.
Het is meer de stok dan de wortel idd, maar de richting is wel duidelijk. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Rest is gelijk?
Er is jaren aankoop subsidie geweest en het hele MRB systeem is omgegooid in het voordeel van de EV (meer op uitstoot en type brandstof). Dat het nu allemaal afgebouwd wordt en steeds meer gelijk wordt klopt, maar dat verandert niets aan de perceptie van de afgelopen jaren en echt gelijk is het nog steeds niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Er is jaren aankoop subsidie geweest en het hele MRB systeem is omgegooid in het voordeel van de EV (meer op uitstoot en type brandstof). Dat het nu allemaal afgebouwd wordt en steeds meer gelijk wordt klopt, maar dat verandert niets aan de perceptie van de afgelopen jaren en echt gelijk is het nog steeds niet.
Nee, maar waarom zou de MRB gelijk aan benzine moeten zijn? Ik rij niet op benzine.
Waarom is diesel bijna twee keer zo duur als benzine in MRB?

De MRB is overigens niet obv CO2 uitstoot, das BPM.

Aankoop subsidie heb ik nooit gehad. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Puppetmaster op 12-03-2026 22:10 ]

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Nee, maar waarom zou de MRB gelijk aan benzine moeten zijn? Ik rij niet op benzine.
Waarom is diesel bijna twee keer zo duur als benzine in MRB?
Wie zegt dat dat moet? Ik constateer alleen wat er gebeurt. EV krijgt dikke korting, benzine heeft het normale tarief, diesel krijgt toeslag.
De MRB is overigens niet obv CO2 uitstoot, das BPM.
MRB ook, al jaren.
Aankoop subsidie heb ik nooit gehad. :)
Het gaat niet om jou , waarom betrek je het op jezelf? Ik verklaar alleen de perceptie van de niet EV-rijder en waar de reacties vandaan komen die men als 'afgunst' weg zet. Hoef je het niet mee eens te zijn maar het is wel verklaarbaar. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Maar verder? De bijtelling is gewoon weer lekker hoog. MRB zit er "gewoon" in. Het enige dat ik kan bedenken is dat de brandstoftoeslag lager is voor een BEV maar dat is meer een gevolg van een lager verbruik dan iets anders.
Alleen BEV toch? Over alles met een verbrandingsmotor moet de WG gaan betalen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• PauseBreak
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Alleen BEV toch? Over alles met een verbrandingsmotor moet de WG gaan betalen.
Kan ook, zal eerlijk zijn, heb me er niet al teveel in verdiept. Bij ons is BEV leasen al enige tijd verplicht als je wilt leasen (mobiliteitsbudget kan ook).

Nee, merp!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:34
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Voor 10-15 k die prijs koop je ook een tesla model 3 uit 2019 , heb je een auto die nog steeds up to date is , zeer snel en het supercharger netwerk

• Puppetmaster
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Wie zegt dat dat moet? Ik constateer alleen wat er gebeurt. EV krijgt dikke korting, benzine heeft het normale tarief, diesel krijgt toeslag.
Dat is nogal vanuit benzine geredeneerd. Alles wat hoger is krijgt een toeslag, alles wat lager is krijgt korting. Je gaat eraan voorbij dat het al decennia verschillende tarieven zijn bij verschillende brandstoffen.
Alleen voor elektriciteit heeft men destijds nagelaten een eigen tarief te maken waardoor er nu de beeldvorming van korting is.
Ondertussen is er juist op benzine een accijns korting en wordt er alweer gesproken over een nog hogere accijns korting.
Op stroom zit geen accijns korting, wel een aandeel energiebelasting die niet onderdoet voor de benzine accijns.
[...]

MRB ook, al jaren.
Op dit moment is er alleen korting voor auto’s die zelf emissievrij zijn. De MRB is op gewicht en de korting die nu gehanteerd wordt effent grosso modo het meer gewicht van de accu vs de tank uit. Netto (zonder accu of tank) is de MRB daarmee al gelijk.
Bij niet zelf emissievrije auto’s speelt CO2 uitstoot geen rol. Ondanks de lagere CO2 uitstoot van diesel is het tarief voor diesel fors hoger, ook zónder roettoeslag.
[...]

Het gaat niet om jou , waarom betrek je het op jezelf? Ik verklaar alleen de perceptie van de niet EV-rijder en waar de reacties vandaan komen die men als 'afgunst' weg zet. Hoef je het niet mee eens te zijn maar het is wel verklaarbaar. :)
Dat ging ook niet perse over mezelf, maar ook om aan te geven dat de aankoopsubsidie (SEPP) maar voor een beperkte categorie was.
Dat was alleen voor particulier en met een maximum aankoopbedrag. Ik zat daar telkens boven/voor.
En wanneer je bedenkt dat (net als alle nieuwe aankoop) 70-80% van de EV’s zakelijk waren, dan heeft dat op het totaal weinig uitgemaakt.
Afgunst daarover is meer voor/door beeldvorming.

[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 13-03-2026 14:24 ]

• Sonicfreak
Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Dat ging ook niet perse over mezelf, maar ook om aan te geven dat de aankoopsubsidie (SEPP) maar voor een beperkte categorie was.
Dat was alleen voor particulier en met een maximum aankoopbedrag. Ik zat daar telkens boven/voor.
En wanneer je bedenkt dat (net als alle nieuwe aankoop) 70-80% van de EV’s zakelijk waren, dan heeft dat op het totaal weinig uitgemaakt.
Daar komt nog bij dat door de SEPP de EV's duurder werden. Ik heb bij onze eerste privé EV (Citroën C-Zero) ook geen SEPP gehad omdat die pas daarna kwam. Bij de tweede EV (Seat Mii Electric) wel SEPP kunnen aanvragen, maar die EV was daardoor ook een stukje duurder en niet alleen vanwege de grotere accu.
PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Kan ook, zal eerlijk zijn, heb me er niet al teveel in verdiept. Bij ons is BEV leasen al enige tijd verplicht als je wilt leasen (mobiliteitsbudget kan ook).
Bij ons zijn ze niet zo wakker. :) Al een paar keer aangegeven dat ze de policy aan moeten passen maar blijkbaar moeten ze eerst en factuur krijgen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:36
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Daar komt nog bij dat door de SEPP de EV's duurder werden. Ik heb bij onze eerste privé EV (Citroën C-Zero) ook geen SEPP gehad omdat die pas daarna kwam. Bij de tweede EV (Seat Mii Electric) wel SEPP kunnen aanvragen, maar die EV was daardoor ook een stukje duurder en niet alleen vanwege de grotere accu.
Ik geloof wel dat er gemiddeld minder korting werd gegeven (zeker 2e hands), want de overheid betaalde een deel van de mogelijk korting, maar in de catalogus was er geen verschil.
Je 2 auto's vergelijken is natuurlijk appels met peren, daar kun je deze conclusie niet uit trekken.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:47
Ik kreeg deze week de nieuwe(?) aanslag voor de MRB van mijn e-Niro, wat me daar bij opviel is dat er naast de CO2 component die er al een tijdje op stond, er nu ook een brandstof component op stond.

Dat zou kunnen betekenen dat zodra de korting op gewicht weg is (of eerder), de CO2 component en de brandstof component wellicht omhoog gaan. Ik weet het zwaar koffiedik kijken, maar waarom zijn die componenten er.

Bottomline, ik denk dat sommige fervente ICE rijders zich (te) rijk rekenen (los van de brandstof prijs).

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Dat is nogal vanuit benzine geredeneerd. Alles wat hoger is krijgt een toeslag, alles wat lager is krijgt korting. Je gaat eraan voorbij dat het al decennia verschillende tarieven zijn bij verschillende brandstoffen.
Alleen voor elektriciteit heeft men destijds nagelaten een eigen tarief te maken waardoor er nu de beeldvorming van korting is.
Ondertussen is er juist op benzine een accijns korting en wordt er alweer gesproken over een nog hogere accijns korting.
Op stroom zit geen accijns korting, wel een aandeel energiebelasting die niet onderdoet voor de benzine accijns.
Het is niet mijn redenatie, dit is zoals het beschreven staat bij ANWB en overheid en zo.
Verder is er nogal een verschil tussen een afwijkend tarief en een volledige vrijstelling. Een afwijkend tarief maken en zo ook benoemen voor EV had inderdaad een andere beeldvorming kunnen brengen.

Energiebelasting vergelijken met brandstofaccijns zit wel redelijk in dezelfde hoek inderdaad. Overigens zit daar ook gewoon een korting op en de tarieven dalen ook nog eens jaar na jaar voor elektriciteit, in tegenstelling tot de brandstofaccijns die zo hard toegenomen zijn dat de korting eigenlijk alweer door de groei gecompenseerd is. :P
Op dit moment is er alleen korting voor auto’s die zelf emissievrij zijn. De MRB is op gewicht en de korting die nu gehanteerd wordt effent grosso modo het meer gewicht van de accu vs de tank uit. Netto (zonder accu of tank) is de MRB daarmee al gelijk.
Bij niet zelf emissievrije auto’s speelt CO2 uitstoot geen rol. Ondanks de lagere CO2 uitstoot van diesel is het tarief voor diesel fors hoger, ook zónder roettoeslag.
Dus CO2 speelt wel degelijk een rol. Het enige wat verdwenen is zijn de verschillende treden binnen de benzinecategorie.
Alles gaat om beeldvorming, dat is juist mijn hele punt. :D

Je kunt linksom, rechtsom, of op wat voor route dan ook blijven argumenteren waarom mensen geen gevoel van afgunst of zoiets zouden mogen hebben, maar dat ga je gewoon niet winnen. Er is zoveel geweest aan voordelen, subsidies, veranderende regelingen, weer veranderende regelingen.
Het is voor de gewone consument die er niet diepgravend onderzoek naar doet niet te doorzien hoe alles nu precies zit en hoe alle nuances heden ten dage zitten.

En dan kan je boos zijn om de beeldvorming die de mensen ervaren, maar ik vind dat heel begrijpelijk. Ik doe er zelf hard mijn best voor om het allemaal te kunnen begrijpen en te kunnen nuanceren, maar als je het moet doen met de informatie die je uit de standaard publieke bronnen mee krijgt dan is het beeld heel anders.

Het hele verhaal begon met de stelling 'ik begrijp de afgunst niet'. Ik stel dus dat die afgunst heel goed te begrijpen is. Of hij (nog) terecht is kan je over discussiëren, maar ik begrijp wel waar hij vandaan gekomen is. :)

Maar het ging hier toch over auto's? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Er is nog een belangrijk aspect dat niet naar voor kwam.
De autofabrikanten hebben zelf doelen te bereiken voor hun CO2 uitstoot, en die kunnen ze niet halen met hybride auto's.

Ze zullen zelf aan de bak moeten om EVs aantrekkelijker en ICE's of PHEVs minder aantrekkelijk te maken.
België heeft het ondertussen niet helemaal verboden om ICE leaseauto's te kiezen, maar er is een belangrijk verschil in taksen, en in de praktijk zijn zowat alle 'auto's van de zaak' ondertussen EVs.

Kan me niet voorstellen dat dat nog lang anders kan zijn in de omringende landen.

• Puppetmaster
Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Het hele verhaal begon met de stelling 'ik begrijp de afgunst niet'. Ik stel dus dat die afgunst heel goed te begrijpen is. Of hij (nog) terecht is kan je over discussiëren, maar ik begrijp wel waar hij vandaan gekomen is. :)
Ik ben niet boos en ik begrijp ook wel waar de afgunst vandaan komt. ;)
Het ging mij erom dat ik het tegenwoordig niet meer terecht vind omdat er weinig stimulering meer is.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Ik ben niet boos en ik begrijp ook wel waar de afgunst vandaan komt. ;)
Het ging mij erom dat ik het tegenwoordig niet meer terecht vind omdat er weinig stimulering meer is.
Hoe kom je er bij dat er nog maar weinig stimulering is? Emissievrij is toch een aparte categorie in de MRB? Daar kan je simpelweg niet omheen. Dat auto's die schoner en lichter zijn altijd al een voordeel hadden is natuurlijk waar, maar dat maakt het niet minder waar dat EV's nu ook gewoon flinke voordelen op dat vlak hebben.

EV's worden bevoordeeld en dat zal altijd zo blijven. Daar is ook niets mis mee, een stukje de vervuiler betaalt. En ja, dat kan dus zorgen voor afgunst bij mensen die daar niet aan mee doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:34
Cyphax schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Ik kan niet thuisladen helaas dus ik moet het doen met een publieke paal en ik kom uit op bijna 5,5ct/km (0,15kWh * 36ct) dus al met al is dat verschil enerzijds enorm (bijna het dubbele) maar in de praktijk scheelt het eigenlijk hoofdzakelijk enkele euro's.
(De "pijn" van niet thuis kunnen laden voel ik dan ook meer in het gegeven dat ik dus ook de V2H-ondersteuning van de auto niet kan gebruiken)
Zit hier in de mix publiek en thuislanden op 3,3 cent per km voor de laatste 10.000 km (tesla model 3)

• Puppetmaster
Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Hoe kom je er bij dat er nog maar weinig stimulering is? Emissievrij is toch een aparte categorie in de MRB? Daar kan je simpelweg niet omheen. Dat auto's die schoner en lichter zijn altijd al een voordeel hadden is natuurlijk waar, maar dat maakt het niet minder waar dat EV's nu ook gewoon flinke voordelen op dat vlak hebben.
Dat schreef ik eerder ook al.
De huidige korting komt grosso modo overeen met compensatie van het extra gewicht van de accu.
Het restant is dat vergelijkbare formaten/segmenten auto’s ongeveer gelijk zijn in MRB.
Die ingreep is nodig omdat NL al een van de weinige landen MRB heft obv het gewicht.
Het is dus enkel om te voorkomen dat EV’s zwaarder belast worden in de MRB dan vergelijkbare benzineauto’s. Idd onder het motto de vervuiler betaalt.
EV’s zijn allang niet meer “veel goedkoper” wat dat betreft.

• Gonadan

Gonadan

Dat zijn ze nooit geweest (hooguit in lease). En dat was de stelling ook niet, het ging om stimuleren en dat precies wat het principe wat jij beschrijft doet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Tommie12 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:23:
Er is nog een belangrijk aspect dat niet naar voor kwam.
De autofabrikanten hebben zelf doelen te bereiken voor hun CO2 uitstoot, en die kunnen ze niet halen met hybride auto's.

Ze zullen zelf aan de bak moeten om EVs aantrekkelijker en ICE's of PHEVs minder aantrekkelijk te maken.
België heeft het ondertussen niet helemaal verboden om ICE leaseauto's te kiezen, maar er is een belangrijk verschil in taksen, en in de praktijk zijn zowat alle 'auto's van de zaak' ondertussen EVs.

Kan me niet voorstellen dat dat nog lang anders kan zijn in de omringende landen.
Hoezo niet met hybride? Wat ik zo zie is de doelstelling 93,6 gram per kilometer tot 2029. Dat kan prima met een PHEV. En als ze een ICE rijder in een PHEV kunnen krijgen is dat een prima stap voor ze.

Inspired schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Hoezo niet met hybride? Wat ik zo zie is de doelstelling 93,6 gram per kilometer tot 2029. Dat kan prima met een PHEV. En als ze een ICE rijder in een PHEV kunnen krijgen is dat een prima stap voor ze.
Ook met de herrekende PHEV cijfers?
Ik dacht dat constructeurs nu moeten bewijzen dat die PHEVs ook echt geladen worden, wat bij leaserijders zonder eigen laadpaal niet dikwijls gebeurde.
Maar om dan van 93 naar 0 te gaan op 6 jaar word nog een hele klus.

• Puppetmaster
Gonadan schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:10:
Dat zijn ze nooit geweest (hooguit in lease). En dat was de stelling ook niet, het ging om stimuleren en dat precies wat het principe wat jij beschrijft doet. :P
Het ging niet om wel/niet stimuleren, benzine wordt zo bezien ook gestimuleerd.
Het ging om de mate van stimulering.
Jij zei dat EV’s nog van alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld worden.
Ik gaf aan dat dát niet meer het geval is, de mate van stimulering is sterk afgebouwd.
Zo wordt de EV qua MRB op het niveau van vergelijkbare benzineauto’s gehouden.
Dat en BPM is het enige wat resteert.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Het ging niet om wel/niet stimuleren, benzine wordt zo bezien ook gestimuleerd.
Het ging om de mate van stimulering.
Jij zei dat EV’s nog van alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld worden.
Ik gaf aan dat dát niet meer het geval is, de mate van stimulering is sterk afgebouwd.
Zo wordt de EV qua MRB op het niveau van vergelijkbare benzineauto’s gehouden.
Dat en BPM is het enige wat resteert.
Lees eens goed terug wat ik daadwerkelijk geschreven heb.
[...]

Daar is geen woord aan gelogen. We kunnen het cirkeltje nu nog pagina's lang blijven volhouden maar aan de conclusie gaat echt niets veranderen. Dus laten we het maar weer over de auto's zelf hebben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Tommie12 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Ook met de herrekende PHEV cijfers?
Ik dacht dat constructeurs nu moeten bewijzen dat die PHEVs ook echt geladen worden, wat bij leaserijders zonder eigen laadpaal niet dikwijls gebeurde.
Maar om dan van 93 naar 0 te gaan op 6 jaar word nog een hele klus.
Ja. Nieuwe berekening. Bewijzen dat iemand ook echt laad hoeft niet. Overigens is de EU alweer aan het bijstellen geweest. Het is nu 90% minder van de 2021 uitstoot per 2035. Zeg een 11 gram. Een Passat PHEV zit nu op 29. Accu x 1,5 en ICE nog wat efficienter en je bent er. :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:53

-tom-562

Oliesjeik

Inspired schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Ja. Nieuwe berekening. Bewijzen dat iemand ook echt laad hoeft niet. Overigens is de EU alweer aan het bijstellen geweest. Het is nu 90% minder van de 2021 uitstoot per 2035. Zeg een 11 gram. Een Passat PHEV zit nu op 29. Accu x 1,5 en ICE nog wat efficienter en je bent er. :)
Dat laatste is vrij problematisch :+

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
[...]

Het werkelijk verbruik wordt toch bij iedere beurt doorgegeven aan RDW?
Als er niet geladen wordt redt die Passat de 29 niet.
@Gonadan Fijn dat we het dan dus eens zijn dat EV’s nog maar weinig meer gestimuleerd worden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 14-03-2026 08:32 ]

• PauseBreak
  • Nu online
-tom-562 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 01:28:
[...]

Dat laatste is vrij problematisch :+
De EREV aandrijflijnen van verschillende Chinese merken halen dit al.

Nee, merp!

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:54:
[...]

Het werkelijk verbruik wordt toch bij iedere beurt doorgegeven aan RDW?
Als er niet geladen wordt redt die Passat de 29 niet.
@Gonadan Fijn dat we het dan dus eens zijn dat EV’s nog maar weinig meer gestimuleerd worden. :)
En de uitstoot van de autoproducenten wordt hierop aangepast? Bron? Dit is nieuws voor mij.

Als ik mijn BEV met grijze stroom vul dan is het ook geen 0 per kilometer.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 14-03-2026 10:40 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:10
Inspired schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:39:
[...]

En de uitstoot van de autoproducenten wordt hierop aangepast? Bron? Dit is nieuws voor mij.

OK, reken je voor de ICE ook alle uitstoot van de productie en vervoer van de brandstof?

• Puppetmaster
Inspired schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Klopt, dan haal je die 29 ook niet, wat wel al aangeeft dat dat voor de Passat al helemaal onhaalbaar is.

Of de uitstoot van de producenten wordt aangepast obv het uitgelezen verbruik weet ik niet, maar dat is wel een reeëler getal dan WLTP.

Dus als beleidsmaker zou ik dat wel doen, maar de fossiele lobby steekt daar vast weer een stokje voor. ;)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Klopt, dan haal je die 29 ook niet, wat wel al aangeeft dat dat voor de Passat al helemaal onhaalbaar is.

Of de uitstoot van de producenten wordt aangepast obv het uitgelezen verbruik weet ik niet, maar dat is wel een reeëler getal dan WLTP.

Dus als beleidsmaker zou ik dat wel doen, maar de fossiele lobby steekt daar vast weer een stokje voor. ;)
Hoe gaan ze dat dan stimuleren om te laden vraag ik mij af. Heb nu in Frankrijk een vervangauto gekregen, een plugin hybryde, maar daarmee ga ik op lange stukken niet aan een AC lader staan want dat uren duurt. Dus als je alleen lange afstanden rijdt zul je ook weinig laden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

[...]

Accu x1,5, en die is zo groot als een belangrijk aantal BEV’s….
En die brandstofmotor nog efficienter… daar werken ze al 100 jaar aan. Dat gaat nu op 5 jaar niet gebeuren.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:54:
[...]
Je gaat echt niet ophouden he? Zit het je echt zo dwars? :?

Jij mag vinden wat je wilt, maar leg mij geen classificaties in de mond die ik niet schrijf. Wat is weinig? Alles is relatief. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Zijn daar echt plannen voor of vind je dat zelf een goed idee? Klinkt wel slim om gewoon een gemiddelde te meten inderdaad. Beter dan zo'n test waar een speciale modus voor ontwikkeld wordt waar vervolgens bijna niemand in rijdt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Het uitlezen en doorgeven aan de RDW gebeurt al voor nieuwe auto’s bij de APK, wel met het doel om een realistischer beeld van het verbruik te krijgen.
Het mag helaas ook geweigerd worden.

Zie dit voor de keurende instantie:
https://www.rdw.nl/zakeli...de%20gestelde%20wetgeving.
Vanaf 1 januari 2024 moet u gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK en naar ons versturen. Dit geldt alleen voor personen- en bedrijfsauto's tot 3500 kg met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2021.

Wij verzamelen de gegevens over het verbruik en sturen deze 1 keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap. Hierdoor krijgt de EU een goed beeld van het echte verbruik van voertuigen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:26:
Het uitlezen en doorgeven aan de RDW gebeurt al voor nieuwe auto’s bij de APK, wel met het doel om een realistischer beeld van het verbruik te krijgen.

[...]
Jammer dat dit geweigerd mag worden idd. Klinkt mij als geniale wetgeving in de oren. Mijn ID.3 van december 2020 doet zo te zien echter niet mee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:59

3_s

Termy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Jammer dat dit geweigerd mag worden idd. Klinkt mij als geniale wetgeving in de oren. Mijn ID.3 van december 2020 doet zo te zien echter niet mee.
Ja, want ze weten nog niet genoeg.
Binnenkort krijg je boetes omdat je niet zuinig genoeg rijdt |:( .

• Termy

Termy

3_s schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:21:
[...]

Ja, want ze weten nog niet genoeg.
Binnenkort krijg je boetes omdat je niet zuinig genoeg rijdt |:( .
Niet wij, de fabrikanten..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Accu x1,5, en die is zo groot als een belangrijk aantal BEV’s….
En die brandstofmotor nog efficienter… daar werken ze al 100 jaar aan. Dat gaat nu op 5 jaar niet gebeuren.
Het is allemaal voor de mensen die denken dat een full-EV niet mogelijk is.
Doe dan 1,5x accu en 2/3e benzinemotor. Van nu 25 kWh en 150 pk naar 37 kWh en 100 pk (als voorbeeld VW Passat). Ga je qua prestaties niets van merken, 100 pk is meer dan genoeg om zo'n auto voort te bewegen (als je niet voortdurend 220 km/h rijdt) en met zo'n accu kun je genoeg buffer aanhouden om genoeg ondersteuning te bieden bij accelereren.

Signatures zijn voor boomers.

Termy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Niet wij, de fabrikanten..
Jij betaalt dan gewoon meer accijns.
Met die nederlandse dieselprijzen van 2,5€ loopt dat ook op.

• Gonadan

Gonadan

[...]
Het idee is niet verkeerd, maar wat gaan ze met de data doen? Of zijn daar niet echt plannen voor en is het meer en drukmiddel richting fabrikanten om opgave van verbruik enigzins realistisch te houden?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn vraag lijkt me te klein om een eigen topic te openen, vandaar hier.
De Maxus eTerron 9 en de Maxus eDeliver 7 hebben beiden een V2L aansluiting van ongeveer 6.6 kW.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRUwjzDulTGT2vVlHEimkkIrqFm0-J_87ks7g&s

Maar wat voor aansluiting zit daar dan op? Want dat is toch zoiets als krachtstroom?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbOkk1PXazRZBxCYPhS9jrnk6HDKXfpnBLNQ&s

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:
De Maxus eTerron 9 en de Maxus eDeliver 7 hebben beiden een V2L aansluiting van ongeveer 6.6 kW.

[Afbeelding]

Maar wat voor aansluiting zit daar dan op? Want dat is toch zoiets als krachtstroom?

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon een type 2 die via je laadpaal je meterkast ingaat?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Puppetmaster
Gonadan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Het idee is niet verkeerd, maar wat gaan ze met de data doen? Of zijn daar niet echt plannen voor en is het meer en drukmiddel richting fabrikanten om opgave van verbruik enigzins realistisch te houden?
Geen idee, het geeft allicht een beter beeld dan WLTP.
Idealiter zou dat gebruikt worden in de CO2 doelen, maar omdat nieuwe auto’s de eerste paar jaar geen APK hebben (ICE na 3j, EV na 4j) loopt de data wel altijd wat achter.
Vandaar ook dat in 2024 pas de data van 2021 zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Puppetmaster op 15-03-2026 12:40 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Is dat niet gewoon een type 2 die via je laadpaal je meterkast ingaat?
Nee, het is bedoeld om aangekomen op een klus, zware apparaten te kunnen aansluiten.

2.2 en 3.5 kW hebben al veel EV bedrijfsauto's, maar er komen er nu ook die hoger gaan.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Rzaan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
6,6kW kan prima over één fase, met een blauwe 3-polige 32A CEE form stekker bijvoorbeeld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Termy

Termy

Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Jij betaalt dan gewoon meer accijns.
Met die nederlandse dieselprijzen van 2,5€ loopt dat ook op.
Huh? Ten eerste betaal ik sowieso geen accijns, check even in welk topic je zit, en ten tweede is dit juist een manier om de claims van de fabrikanten in de praktijk te testen. Je kunt vast met wat slimmigheid uit zo'n berg data destilleren wat het gemiddelde vebruik zou moeten zijn door de zware en lichte rechtervoeten weg te strepen. Daar kunnen dan acties tegen de fabrikanten op volgen. Zo voorkom je ook een toekomste 'Dieselgate'.

• PeterZ(on)
  • Nu online

[...]
Daar hoeven ze toch niet weer een nieuw en kostbaar systeem voor op te tuigen, het verbruik van elk merk en type is toch wel op spritmonitor.de terug te vinden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

I.h.k.v. laadverliezen, even een quote uit een ander BEV topic:
Bokkiej schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Heb je dit destijds niet meegekregen? https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto. Mijn ervaring met een Leaf en een E-Niro op 3,7 kW is dat het dan over ongeveer 10% gaat. Het maakt op zulke kleine bedragen per kilometer niet zoveel meer uit maar toch...
Is mijn aanname correct, ook kijkend naar die tabel van de ANWB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYWeYdx17BgEXsbnZ2LAyXNlMBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KT1t0pKEWNoMlCDfd1h5duBo.png?f=fotoalbum_large

Dat de laadverliezen met 3,7 kW (16A 1-fase) vergelijkbaar zijn als met 11 kW (3x 16A 3-fase)? Gezien de boordladers eigenlijk geen 3-fasen laders zijn, maar 3x een 1-fase boordlader die (toevallig, niet echt ..) op andere fases aangesloten zijn?
Of zie ik dit verkeerd en er is onderwater nog een andere technische afhankelijkheid die ik nu over het hoofd zie?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Termy

Termy

True schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:55:
I.h.k.v. laadverliezen, even een quote uit een ander BEV topic:

[...]

Is mijn aanname correct, ook kijkend naar die tabel van de ANWB:
[Afbeelding]

Dat de laadverliezen met 3,7 kW (16A 1-fase) vergelijkbaar zijn als met 11 kW (3x 16A 3-fase)? Gezien de boordladers eigenlijk geen 3-fasen laders zijn, maar 3x een 1-fase boordlader die (toevallig, niet echt ..) op andere fases aangesloten zijn?
Of zie ik dit verkeerd en er is onderwater nog een andere technische afhankelijkheid die ik nu over het hoofd zie?
Al het verbruik van de auto voor 'aan staan' is ook verlies en dat deel is groter naar mate je laadsnelheid afneemt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb dat laadverlies gisteren wel goed kunnen zien (eerder nooit zo op gelet). Ik had de accu op 93%, ongeveer 20,7kWh verbruikt en bij thuiskomst heb ik 'm aan de lader gehangen (Alfen laadpaal van 11kW, maar met die snelheid kan de Leaf niet laden met de type 2 aansluiting), en 20,78kWh geladen (in 5 uur en 40 minuten), en toen stond ie op 86%. Dus het verschil van die 93% en die 86% is het laadverlies.

(Met die 20,7kWh die ik verbruikt heb niet de 1,59kWh regeneratie meegeteld trouwens dus die maakt wel weer het een en ander goed)

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 15-03-2026 14:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:47:
[...]

6,6kW kan prima over één fase, met een blauwe 3-polige 32A CEE form stekker bijvoorbeeld.
Maar dan heb je weer iets van een omvormer nodig waar je een 'gewone' stekker in kunt steken, toch?

Ben ook vooral benieuwd wat voor 'stopcontact' er aan de auto zit.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Rzaan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Maar dan heb je weer iets van een omvormer nodig waar je een 'gewone' stekker in kunt steken, toch?

Ben ook vooral benieuwd wat voor 'stopcontact' er aan de auto zit.
Nee, een simpel verloopje van CEE-form naar Schuko is voldoende.

Bij de meeste auto's met V2L zit een type 2 naar Schuko adapter meegeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door SpongeRob op 15-03-2026 16:08 ]

• daemonix
  • Niet online
SpongeRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Nee, een simpel verloopje van CEE-form naar Schuko is voldoende.

Bij de meeste auto's met V2L zit een type 2 naar Schuko adapter meegeleverd.
Niet voor stromen groter dan 16 A.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

daemonix schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Niet voor stromen groter dan 16 A.
Maar je kunt er dus wel meer vermogen aan hangen, dus een oven, gourmetstel en waterkoker tegelijkertijd ingeschakeld moet nog kunnen.
Sowieso heeft een apparaat dat meer verbruikt dat 16A geen Schuko stekker.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Maar je kunt er dus wel meer vermogen aan hangen, dus een oven, gourmetstel en waterkoker tegelijkertijd ingeschakeld moet nog kunnen.
Sowieso heeft een apparaat dat meer verbruikt dat 16A geen Schuko stekker.
Dus je kunt er wel meerdere apparaten gelijktijdig aanhangen die samen boven de 16A uitkomen?
Dus bijvoorbeeld 2 zaagmachines van ieder 2.000 Watt en ook nog een bouwlamp en een stofzuiger gelijktijdig?

(voor mij is het altijd lastig om al die waardes op de juiste manier te benoemen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Rzaan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Dus je kunt er wel meerdere apparaten gelijktijdig aanhangen die samen boven de 16A uitkomen?
Dus bijvoorbeeld 2 zaagmachines van ieder 2.000 Watt en ook nog een bouwlamp en een stofzuiger gelijktijdig?

(voor mij is het altijd lastig om al die waardes op de juiste manier te benoemen.
Uiteraard, zolang je die 6,6kW maar niet overschrijdt.
Het is gewoon een simpele optelsom wat de vermogens betreft.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013

Boost9898

Software developer

Hi all, sinds een aantal weken ben ik nu in het bezit van een Tesla Model 3 RWD en ik ben hier echt extreem van onder de indruk. Wat een rij- genot/gemak. Het rijdt bijna vanzelf waardoor ik veel minder vermoeid ben na een lange rit dan met mijn vorige benzine schakelbak.

En dan hebben we het nog niet gehad over de efficiëntie, sinds aanschaf heb ik een gemiddeld verbruik van ongeveer 12,5 kWh/100 km. Ik kan iedereen die van comfort houdt een EV aanraden!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SpongeRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Uiteraard, zolang je die 6,6kW maar niet overschrijdt.
Het is gewoon een simpele optelsom wat de vermogens betreft.
Die uiteraard is niet zo evident. Je hebt met dit soort apparatuur ook te maken met aanloopstromen dus dat ligt er maar helemaal aan of die Maxus waar de 6,6 kW discussie over begon ook hogere aanloopstromen aan zou kunnen.
Dat lijkt mij wel gezien ze deze auto in de markt zetten voor klussen off-grid, maar een zekerheid zonder in een brochure te duiken is het absoluut niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Daar hoeven ze toch niet weer een nieuw en kostbaar systeem voor op te tuigen, het verbruik van elk merk en type is toch wel op spritmonitor.de terug te vinden.
Mja, wat daar staat is best onderhevig aan selectiebias.

[ Voor 71% gewijzigd door Puppetmaster op 15-03-2026 21:41 ]

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Mja, wat daar staat is best onderhevig aan selectiebias.
Dat zal best zo zijn, bestuurders die verbruik niet interesseren zul je daar niet zo gauw vinden. Maar dat neemt niet weg dat je daar best een redelijk verbruik per merk en type kunt vaststellen.

• 3_s

3_s

SpongeRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Altijd gedacht dat die stekkers 3-fasig zijn.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
3_s schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:17:
[...]

Altijd gedacht dat die stekkers 3-fasig zijn.
Dan zou het een 5 polige stekker moeten zijn.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Dat zal best zo zijn, bestuurders die verbruik niet interesseren zul je daar niet zo gauw vinden. Maar dat neemt niet weg dat je daar best een redelijk verbruik per merk en type kunt vaststellen.
Het gaat mis voor PHEV’s. Net als in de WLTP zal je daar vooral mensen vinden die wèl veel laden, terwijl de klacht is dat veel PHEV (lease)rijders niet in dezelfde verhouding laden als er elektrisch is gereden in de WLTP.
Praktijkverbruik en WLTP liggen daardoor bij PHEV’s al gauw een factor 10 uit elkaar.

• Gonadan

Gonadan

Dat zou zo kunnen zijn, maar zou ook zomaar niet zo kunnen zijn. Feit is wel dat als er een officieel proces opgetuigd wordt je in ieder geval van die discussie af bent, je hoeft dan in ieder geval niet meer te twijfelen aan de samenstelling van de 'testgroep'.

Moeten we alleen nog wel even zorgen dat je dat niet meer kunt weigeren en dat het al bij een onderhoudsbeurt verplicht wordt om uit te lezen. Dat doen ze in feite toch al, dus is een upload naar een centraal systeem ook geen moeite zou je zeggen. :P

Kan je ook direct weer mooi gebruiken voor MRB per kilometer, of loop ik nu te hard van stapel? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 16-03-2026 08:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Het gaat mis voor PHEV’s. Net als in de WLTP zal je daar vooral mensen vinden die wèl veel laden, terwijl de klacht is dat veel PHEV (lease)rijders niet in dezelfde verhouding laden als er elektrisch is gereden in de WLTP.
Praktijkverbruik en WLTP liggen daardoor bij PHEV’s al gauw een factor 10 uit elkaar.
Een PHEV is eigenlijk natuurlijk een gedrocht van een concept, leuk in een ideale usecase maar in de praktijk van alle dag kan dat totaal verschillend uitpakken. Toevallig heb ik vorige week tijdens mijn reis naar Spanje mijn Ioniq in Frankrijk moeten achterlaten en heb Citroen C5 plugin meegekregen. Daar ga ik dus onderweg, met alleen een AC laadmogelijkheid, geen gebruik van maken. Dus als je er alleen lange afstanden mee rijdt zul je dus weinig laden, alleen voor korte lokale stukken is het dan mogelijk. Dus hoe wil je er dan iemand of een fabrikant op aanspreken.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:05:

Kan je ook direct weer mooi gebruiken voor MRB per kilometer, of loop ik nu te hard van stapel? :+
Waarom zou ik/iemand in NL MRB moeten betalen voor in het buitenland verreden km's? Mijn meeste km's zijn buitenlandse, en maar weinig in NL want meestal pak ik de fiets.

• Gonadan

Gonadan

PeterZ(on) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Een PHEV is eigenlijk natuurlijk een gedrocht van een concept, leuk in een ideale usecase maar in de praktijk van alle dag kan dat totaal verschillend uitpakken. Toevallig heb ik vorige week tijdens mijn reis naar Spanje mijn Ioniq in Frankrijk moeten achterlaten en heb Citroen C5 plugin meegekregen. Daar ga ik dus onderweg, met alleen een AC laadmogelijkheid, geen gebruik van maken. Dus als je er alleen lange afstanden mee rijdt zul je dus weinig laden, alleen voor korte lokale stukken is het dan mogelijk. Dus hoe wil je er dan iemand of een fabrikant op aanspreken.
Zo'n ding als leenauto voor langere afstanden is dan ook gewoon geen logische keuze. Een PHEV koop je als je weet dat je veel korte stukken doet en ook gewoon thuis kunt laden. Ideaal voor mensen die veel korte stukken doen maar soms toch verder moeten en op plekken komen die zeer beperkt zijn qua laadaanbod.
Maar dat principe is onderhand ook wel een beetje achterhaald door de enorme toename in laadinfrastructuur en dichtheid daarvan. Het was echt zo'n tussenproduct wat dat betreft.

Het aanspreken van een fabrikant gaat om gemiddelden. Leuk dat jij nu een edge case bedenkt maar de PHEV staat er niet geheel onterecht om bekend dat hij veel gebruikt wordt als gewone benzineauto maar wel de gunstige bijtelling kreeg omdat hij op papier heel veel elektrisch zou kunnen rijden.
Als je dat keurig registreert ga je dat gedrag op de grote getallen echt wel zien, ook al zitten er wat edge cases tussen die daarvan afwijken.
PeterZ(on) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Waarom zou ik/iemand in NL MRB moeten betalen voor in het buitenland verreden km's? Mijn meeste km's zijn buitenlandse, en maar weinig in NL want meestal pak ik de fiets.
Het zijn Europese regels, kan je er gelijk Europese MRB van maken. Ben je ook van dat elkaar pesten met tol en dergelijke af. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Niet online
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Geen gezeur over PHEV's svp!

• 3_s

3_s

Himalaya schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:39:
[...]

Dan zou het een 5 polige stekker moeten zijn.
Zonder neuter en zonder aarding 8).
Maar het zijn de rode die 3F zijn, zeker?
Soit, we wijken af.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
3_s schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Zonder neuter en zonder aarding 8).
Maar het zijn de rode die 3F zijn, zeker?
Soit, we wijken af.
correct, de rode stekkers zijn 3 fase 4 polig (dus zonder NUL) of 5 polig met aarde EN NUL

de blauwe zijn altijd enkele fase met NUL en aarde en zijn er in 16A, 32A en zelfs 63A vormen

de 4 en 5 polige stekkers zijn er in dezelfde stappen en dan nog een stapje zwaarder nl 125A te verkrijgen. ten alle tijden is er op de buitenkant af te lezen welke aansluiting het betreft
Pagina: 1 ... 393 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic