WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
@Arjan90 ongeacht je keuze, iedereen kan laden bij de Tesla SuperChargers. Wel 400V inderdaad maar het is dus geen USP voor een Tesla meer.
De keuze is reuze gelukkig, ik zou ook gewoon wat proefritjes maken, zo te lezen heb je geen bloed spoed dus rustig oriënteren is het advies.
Eentje waar net de kop af is (zeg 5000km gelopen) kan ook erg interessant zijn. Die eerste afschrijving heeft een ander gepakt, je kan dan op zoek naar een rijker uitgerust model voor wellicht nog een scherpere prijs als een kalere maar dan nieuw.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:52
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:36:
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.

Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte :o ) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets :+ En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...

Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
  • Zeekr 7GT - Maar kofferbak is te klein met vakantie, hond, etc.
  • Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
  • Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
  • Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
  • Model Y - Lijkt competitief qua ruimte en prijs.
  • Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
  • Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
  • BMW iX3 Neue Klasse - Op foto's vind ik hem allesbehalve mooi :X Wat een slagschip
Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
Mijn keuze zou zijn model Y als je geld wilt besparen dan de non premium - als je echt luxe wilt de 7x - wat een beest.

Die paar euro bij Fastned zou ik niet meenemen in je overweging dat doe je maar enkele keren per jaar en we hebben het hier over vele tienduizenden euro’s aan auto hah.

De andere auto’s zou ik zelf laten staan en spreken mij niet aan. Ben wel onder de indruk van de range van de BMW en zou graag zijn dat andere auto’s dat ook krijgen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:46
Even een sanity check van mede EV-rijders. Ik heb op dit moment een Enyaq iV 80 van eind 2020 (op enig moment geïmporteerd uit Duitsland), veel plezier van, behalve de infotainment die ons nog wel eens in de steek laat. Daarnaast vinden wij het laden e.d. maar matig qua snelheid.

Vrouwlief ging dit weekend kijken om haar Renault Zoë te vervangen (onbetrouwbare Dc heeft haar van de week 3x in de kou laten staan, ze kwam uiteindelijk met 3% aan bij een punt waar het wel lukte :o ) en kwam bij een Model 3 uit (prijs-kwaliteit lijkt voor haar echt ongeëvenaard, zolang je kan wennen aan het minimalistische principe van de auto). 's Avonds vroeg ze: "Maar, is die Model Y dan ook niet wat voor ons om de Enyaq te vervangen?". En tsja, dat kan best een mooie auto zijn in een complete configuratie, en op papier op bijv. kofferbak lijkt hij enorm maar de opgegeven 854 liter is kennelijk anders gemeten dan de Enyaq dus het zegt he-le-maal niets :+ En als ik kijk naar het verschil in 10-80% laden is het eigenlijk ook niet zo groot, maar ik heb het idee dat het voorconditioneren e.d. veel verschil maakt wat bij mijn oude Enyaq niet kan. Vooral richting Denemarken vorig jaar merkten we dat, stonden we bij een Tesla charger op 10% met 60kW te laden, hoezo 125kW...

Wat zijn nu auto's die ik mis om te overwegen om de Enyaq te vervangen? Belangrijk voor ons is dus een ruime gezinsauto voor vakantie, waarbij de hond soms ook meegaat. Bij de Enyaq hebben we bijv. ook wel eens twee fietsen op het dak + dakkoffer + fietsen achterop gehad. Wat ik op mijn lijstje had staan:
  • Zeekr 7X - Lijkt een optie, maar moet ik echt even induiken. Wel echt een bakbeest qua gewicht.
  • Volkswagen ID.7 - Ook wat groter en zwaarder, wel te bestellen met een grotere accu
  • Enyaq - Ik vind de facelift niet mooi omdat de voor- en achterkant voor mijn gevoel totaal geen geheel vormen, dus valt af.
  • Audi A6 e-tron - Andere prijsklasse, heeft wel optie voor een 100kWh accu, maar dan is hij ook echt prijzig. Ben bang dat je qua opties zo richting de 75k+ gaat. Misschien een tweedehandse Q6? Lees wel wat softwareproblemen met dat model trouwens...
  • Volvo EX60 - Andere prijsklasse, samengesteld met de P10 en incl. opties 74.000
  • BMW iX3 Neue Klasse - Op foto's vind ik hem allesbehalve mooi :X Wat een slagschip
Overwegingen zijn vooral dat ik wel zie dat de Volvo, Audi en Zeekr sneller laden door hun 800v technologie, maar dat onze ervaringen juist zijn dat je bij Tesla altijd kan laden en daar maken we graag gebruik van. Van wat ik zo kan vinden hebben zij echter een vnl. 400v netwerk, dus dan zijn we overgeleverd aan Fastned e.d. en daar betaal je ruim twee keer zoveel (tsja, wat is tijd je dan waard).
Staat je niet blind op 800 volt , vaak alleen bij dure en vaak trager bij 400volt laders . Die 800 volt EV ‘s zijn vaak ook grote onzuinige bakken dus netto schiet je er niets mee op. In jouw segment is de Y veruit de beste keuze denk ik , maar ik zeg er eerlijk bij dat ik als tesla rijder niet helemaal neutraal ben. Zou eens gaan proefrijden in een paar verschillende moderne EV’s dan kun je zelf vergelijken en je keuze maken. Oh als je een 2e hands Y koopt zou ik hem niet bij tesla kopen want dan strippen ze de oude autopilot eruit en kun je alleen nog fsd huren voor 99 per maand.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:45
karel_G_1981 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Staat je niet blind op 800 volt , vaak alleen bij dure en vaak trager bij 400volt laders . Die 800 volt EV ‘s zijn vaak ook grote onzuinige bakken dus netto schiet je er niets mee op.
Alleen Tesla heeft nog 400V laders; bij alle andere aanbieders heb je gewoon 800V dus dat is geen argument. En ook dat onzuinige slaat nergens op, want het een heeft niets met het ander te maken.

Heel veel merken gaan nu naar 800V dus het wordt denk ik toch wel de standaard: BMW, Mercedes, Volvo, Audi, Kia, Hyundai, Chinezen en andere merken als Renault hebben het al aangekondigd.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 31-05-2026 19:19 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45
JTHZZ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Alleen Tesla heeft nog 400V laders; bij alle andere aanbieders heb je gewoon 800V dus dat is geen argument. En ook dat onzuinige slaat nergens op, want het een heeft niets met het ander te maken.

Heel veel merken gaan nu naar 800V dus het wordt denk ik toch wel de standaard: BMW, Mercedes, Volvo, Audi, Kia, Hyundai, Chinezen en andere merken als Renault hebben het al aangekondigd.
De V4 charger van tesla zijn t/m 1000v hoor

@Arjan90 voor het geld blijft tesla nog steedse beste keuze.

Bij tesla laden met een tesla is ook nog eens stukken voordeliger.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 31-05-2026 19:34 ]

• JTHZZ
SpikeHome schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:29:
[...]

De V4 charger van tesla zijn t/m 1000v hoor
Niet in Europa

• Ecological
Het gedoe met het updaten, geen 800v en geen 100kWh batterij hebben mij persoonlijk toch wel laten twijfelen op dit moment of ik mijn model Y performance moet door laten gaan. Als het operationeel lease was dan was het prima maar ik wil hem wat langer houden. Ik vind het ook jammer dat ze BSD niet in de spiegel hebben verwerkt en een stom lampje hebben gemaakt… keuzes keuzes….

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:13
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:33:
Het gedoe met het updaten, geen 800v en geen 100kWh batterij hebben mij persoonlijk toch wel laten twijfelen op dit moment of ik mijn model Y performance moet door laten gaan. Als het operationeel lease was dan was het prima maar ik wil hem wat langer houden. Ik vind het ook jammer dat ze BSD niet in de spiegel hebben verwerkt en een stom lampje hebben gemaakt… keuzes keuzes….
Niet zo blindstaren op dat 800v. Als je kijkt naar laadsnelheid in km/min dan doet Tesla, nog steeds, mee met de top. En dan bespaar je nog geld ook elke laadbeurt.

Idem met de 100kw accu.. Andere fabrikanten hebben dat nodig om hun eigen inefficiëntie te maskeren.

https://wren.co/join/Devian

• Ecological
Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Niet zo blindstaren op dat 800v. Als je kijkt naar laadsnelheid in km/min dan doet Tesla, nog steeds, mee met de top. En dan bespaar je nog geld ook elke laadbeurt.

Idem met de 100kw accu.. Andere fabrikanten hebben dat nodig om hun eigen inefficiëntie te maskeren.
Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto. Helemaal als ik 70k neerleg. Dus ik zou zeggen niet zo blindstaren op je eigen mening en ook openstaan dat mensen wél goed geïnformeerd zijn en toch een andere mening hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Ecological op 31-05-2026 19:42 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:01

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto.
Waarom heb je de MY dan besteld?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto.
Laat je niet gek maken. Vroeger had je ook auto's die meer verbruikten dan anderen omdat ze prioriteiten anders hebben liggen. Werd nooit zo'n punt van gemaakt, iedereen koos wat hem het beste paste.
Ik zou niet weten waarom dat bij een EV anders moet zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Devian
[...]

Gelukkig kunnen we meningen en feiten gescheiden houden. Feit is dat een efficiëntere auto goedkoper laad en met minder grote accu en/of laadsnelheid af kan.

Wat ook de 1000km test laat zien:
https://docs.google.com/s...lview?pli=1#gid=866693557

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:33:
Welk gedoe met updaten?

Bij tesla gewoon voor de deur.

Andere fabrikanten naar de dealer auto dag kwijt zelfs met de nieuwe cla.

800v systemen kunnen niet overlaadden tenzij er een 800>400v converter zit mij de cla kost dat bijna €700,~ extra en die gaan vaak maar 100kwh anders afhankelijk van 800v only laadstations.

Ps de Y performance staat ook op mijn lijstje als vervanger voor mijn huidige Y AWD.

100kwh ook niet nodig auto onnodig zwaar.

En de auto’s nu met 100kwh komen net zover

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 31-05-2026 19:44 ]

• Gonadan

Gonadan

Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Gelukkig kunnen we meningen en feiten gescheiden houden. Feit is dat een efficiëntere auto goedkoper laad en met minder grote accu en/of laadsnelheid af kan.

Gelukkig mogen we gewoon nog een mening hebben als we iets kopen. Het leven omvat meer dan een spreadsheet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ecological
SpikeHome schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Welk gedoe met updaten?

Bij tesla gewoon voor de deur.

Andere fabrikanten naar de dealer auto dag kwijt zelfs met de nieuwe cla.

800v systemen kunnen niet overlaadden tenzij er een 800>400v converter zit mij de cla kost dat bijna €700,~ extra en die gaan vaak maar 100kwh anders afhankelijk van 800v only laadstations.

Ps de Y performance staat ook op mijn lijstje als vervanger voor mijn huidige Y AWD.

100kwh ook niet nodig auto onnodig zwaar.

En de auto’s nu met 100kwh komen net zover
Ah ja, ik had dat even moeten uitleggen. Ben op telefoon dus me er even makkelijk vanaf gemaakt. :+

Ik hou van FSD en van Tesla en kan niet stoppen met filmpjes over FSD kijken. Alleen door redenen die niet helemaal duidelijk zijn, worden de laatste 2 maanden auto’s uit de fabriek bij tesla niet geüpdatet. Dus dat betekent dat je niet FSD krijgt terwijl je er wel voor hebt betaald. Daarnaast is er ook “DMS-gate.”

800v en 100 kWh+ heb ik mijn eigen redenen voor. :)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Tja, ligt aan je laadvoorkeuren.
Op vakantieritten maak ik graag gebruik van Tesla SuC’s vanwege de ligging en grotere aantallen laadpalen per locatie.
De eerste generatie 800v haalt daar tussen de 70-120kW, da’s niet zo fijn.

De nieuwste zijn daar wel beter in, halen dan ook 175-200kW, maar die zijn er nog niet zo lang.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Ecological
Termy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Waarom heb je de MY dan besteld?
Omdat ik 5000 euro extra inruil kreeg op de Audi en je FSD niet meer kan kopen. Dus beetje fomo :+

Zelfs met deze nadelen (voor mij) vind ik de Tesla Model Y (performance) nog steeds een geweldige auto.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:40
Devian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Als je het bij feiten wilt houden kom je op een hele nare discussie uit. Want feitelijk bezien staat de gemiddelde auto 95% van de tijd stil. Soms ligt dat percentage zelfs hoger. Feitelijk bezien wonen heel veel forenzen binnen 15km van hun werk. Dat is een prima fietsafstand met een elektrische fiets. Feitelijk bezien hebben teveel mensen een auto, en feitelijk bezien is parkeren het duurste aspect aan woningbouwprojecten.

Dus, feitelijk bezien kan de meerderheid van de forenzen zonder auto. Toch hebben steeds meer mensen een auto. Het is bijna alsof we niet leven naar de feiten maar ons leven inrichten op gemak en comfort. Een auto kopen op basis van een uitzondering, zoals "lekker makkelijk naar de bouwmarkt" kunnen gaan of "supersnelladen op weg naar vakantie". Of in sommige gevallen gewoon "de dikste auto kopen of leasen die je kunt betalen omdat het kan".

Gelukkig is ons leven niet zo heel erg feitelijk maar vooral gewoon heel erg menselijk.

Nee, merp!

• karel_G_1981
[...]

Ik rij al 6 jaar EV, ik weet dat ik 800v wil en een grotere batterij. Dit is mijn persoonlijke mening wat ik zoek in een nieuwe auto. Helemaal als ik 70k neerleg. Dus ik zou zeggen niet zo blindstaren op je eigen mening en ook openstaan dat mensen wél goed geïnformeerd zijn en toch een andere mening hebben.
Dan koop je geen tesla want die hebben behalve de cyber truck die je hier helaas niet kan krijgen geen 800 volt en 100 kw batterij. Simpel toch ? Nieuwe bmw i3 of ix3 misschien ?

• Ecological
karel_G_1981 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Dan koop je geen tesla want die hebben behalve de cyber truck die je hier helaas niet kan krijgen geen 800 volt en 100 kw batterij. Simpel toch ? Nieuwe bmw i3 of ix3 misschien ?
Dat ik het wil betekent niet dat ik het ook krijg. Een auto kopen/leasen is altijd concessies doen.

Ik denk dat ik het nog een paar maanden aankijk.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Polestar 4 al gezien?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
Bedankt allemaal voor de reacties, maar mag het wat liever naar elkaar :> Laat elkaar en elkaars mening vooral in waarde. Alle meningen zijn voor mij in ieder geval erg fijn om te lezen. En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet? Mooie overwegingen en ervaringen, bedankt, ik ga het nog even goed doornemen en de opties bekijken!

Ik mag graag via EV-database naar bijv. de 1-stop range kijken en dan doet bijv. de Zeekr 7x het heel goed. Maar waar ik hier in het Noorden een Zeekr kan rijden, moet ik nog maar even naar kijken. Dat heeft Tesla overigens wel echt goed voor elkaar: gewoon een proefritje plannen en gaan.

Bij de Model Y kijken wij overigens naar de Premium RWD of AWD versie. De standard vinden we net te kaal vergeleken met wat we nu al verwend zijn. Ik maak er waarschijnlijk zelf een "poor smart man" Performance van met zwarte spiegelkappen en rood gespoten remklauwen. Het prijsverschil is, mede door de € 3.000 inruilpremie die je wel op de Premium RWD krijgt, nl. 15.000 euro. En onze voorkeur zal echt op comfort liggen. Tenzij ik een [b]yolo[/b] actie doe, maar dan vind ik de Zeekr eigenlijk logischer.

Ps. Ik maak al gebruik van Tesla laders met mijn Enyaq. Want er is eigenlijk altijd plek en vaak wel iets te eten te vinden, ook bij deze sorry aan alle Tesla rijders dat ik daarmee twee plekken in bezet neem :+ (Tesla kabels zijn kort, mijn Enyaq heeft de aansluiting rechtsachter zitten)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
Ik ben verliefd op de Polestar 4 O+ Maar de ruimte achterin met het gezin twijfel ik toch echt wel over, niet heel praktisch. Gisteren bij Polestar voor een Polestar 2 gekeken en ik was helemaal enthousiast over de 4. Wat een mooie auto :*) En toen zei die verkoper: "Nou, het toeval wil dat we er een paar hebben staan voor een mooie prijs". Lul :D

Ik sluit niet uit dat het toch een Polestar 4 wordt maar dan heb ik mijn vrouw te overtuigen om voor een Polestar 2 te gaan of andere auto te gaan, want zowel de Polestar 4 als Model 3 hebben een gesloten achterklep dus dat kan niet met de hond :+

[ Voor 53% gewijzigd door Arjan90 op 31-05-2026 20:38 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Ecological
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:31:
Bedankt allemaal voor de reacties, maar mag het wat liever naar elkaar :> Laat elkaar en elkaars mening vooral in waarde. Alle meningen zijn voor mij in ieder geval erg fijn om te lezen. En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet? Mooie overwegingen en ervaringen, bedankt, ik ga het nog even goed doornemen en de opties bekijken!

Ik mag graag via EV-database naar bijv. de 1-stop range kijken en dan doet bijv. de Zeekr 7x het heel goed. Maar waar ik hier in het Noorden een Zeekr kan rijden, moet ik nog maar even naar kijken. Dat heeft Tesla overigens wel echt goed voor elkaar: gewoon een proefritje plannen en gaan.

Bij de Model Y kijken wij overigens naar de Premium RWD of AWD versie. De standard vinden we net te kaal vergeleken met wat we nu al verwend zijn. Ik maak er waarschijnlijk zelf een "poor smart man" Performance van met zwarte spiegelkappen en rood gespoten remklauwen. Het prijsverschil is, mede door de € 3.000 inruilpremie die je wel op de Premium RWD krijgt, nl. 15.000 euro. En onze voorkeur zal echt op comfort liggen. Tenzij ik een [b]yolo[/b] actie doe, maar dan vind ik de Zeekr eigenlijk logischer.

Ps. Ik maak al gebruik van Tesla laders met mijn Enyaq. Want er is eigenlijk altijd plek en vaak wel iets te eten te vinden, ook bij deze sorry aan alle Tesla rijders dat ik daarmee twee plekken in bezet neem :+ (Tesla kabels zijn kort, mijn Enyaq heeft de aansluiting rechtsachter zitten)
Ik zou de Zeekr 7x zeker proefrijden! Maar Zeist is zeker best ver voor je?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:03

Nieuw of tweedehands? Oude IX3, of BMW i5? Smart #5 is ook goed geprijsd met de 10k? Of 4,5k? korting momenteel. Zelf rijd ik iX3 pre lcd, wil wel sneller laden maar alle auto’s die ik heb gereden vond ik maar een kleine upgrade. En de bijtelling van de nieuwe auto’s vind ik wat gortig worden dus overweeg om na november privé te gaan rijden en dan een tweedehands IX3 LCI te gaan rijden.
edit:
lijkt erop dat er nu minder korting op de smart zit

• karel_G_1981
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Ik zou de Zeekr 7x zeker proefrijden! Maar Zeist is zeker best ver voor je?
Van de Chinezen de meest begeerlijke. Als je toch Chinees kiest zou ik , zeekr, xpeng of polestar kiezen., mooie technieken en merken die i.i.g. blijven bestaan.

• PauseBreak
En de essentie van het gesprek is precies waar ik over twijfel, is 800v het echt waard of niet?
Heel flauw: daar kom je alleen achter door er langere tijd mee te rijden en te beoordelen of het bij je usecases past of dat het overkill is gebleken. Ik heb zelf een BYD Sealion 7 Excellence AWD 91,3kWh. Eigenlijk alleen omdat dit het compromis is waar mijn vrouw en ik op uitkwamen (ik wou een auto à la BYD Seal qua vormfactor maar dat vond zij te klein dus dan sluit je een compromis :+ ). Prima auto, heerlijk comfortabel, de pieklaadsnelheid en laadcurves zijn meer dan prima. Maar eerlijk gezegd: met een tikkie minder uitgeven krijg je een vrijwel net zo goede auto hoor.

En vooral: als je thuis kunt laden gebruik je dat snelladen eigenlijk alleen op vakantie. Dat is ook waar ik in mijn eerdere post naartoe ging. Hoe vaak ga je nu op vakantie en hoe noodzakelijk is het dan dat je in die uitzonderingssituatie zo snel mogelijk weer bij die snellader weg bent? In mijn geval (ik woon dicht bij Duitsland en heb familie overal en nergens) vrij regelmatig, maar met jong gezin zijn mijn kinderen echt nog niet klaar als de auto al lang en breed op 100% zit. Dus die 800v van de Sealion 7? Mja, niet écht nodig gebleken in mijn praktijk, maar dat is míjn praktijk. Niet per se de jouwe, dus ga rijden met wat je echt interessante auto's vindt en kies de auto die jij het fijnst vindt rijden.

Nee, merp!

• Arjan90
Thanks voor de overwegingen! Dat is inderdaad precies waar wij ook om zitten. We hebben twee kinderen van 9 en 12. De plaspauzes worden minder, maar vrouwlief kan er soms ook wat van :o Met 800v zal een snelle laadstop al weer wat prik erin stoppen en dat levert nu met de Enyaq gewoon te weinig op. Dat maakt het ook een beetje "theoretisch" voor ons. Behalve dan de lachende Tesla bestuurders (damn you!) die in dezelfde tijd als wij ruim de dubbele hoeveelheid kilometers hadden geladen (de Model Y is natuurlijk ook efficiënter).

Laatst één keer richting België, het was een graad of 16 denk ik, de 130kW zien aantikken. De auto had toen 10%. Dat hadden we nog nooit gezien, ging als een malle, dus de omstandigheden waren kennelijk perfect voor de auto.

En je hebt gelijk hoor, het is vooral met langere reizen dat je er last van hebt, en zo vaak is dat eigenlijk niet. Maar áls we dan toch aan het kijken zijn, dan kijken we ook zeker voor die ritten, de insteek is toch echt dat we de auto zeker 4-5 jaar gaan rijden.

• Gonadan

Gonadan

Overkill is een ander woord voor marge in deze context. Vaak niet nodig, soms wel lekker. Net als stevig vermogen of koppel. Meestal zwaar overkill, maar toch fijn om te hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:27:
Thanks voor de overwegingen! Dat is inderdaad precies waar wij ook om zitten. We hebben twee kinderen van 9 en 12. De plaspauzes worden minder, maar vrouwlief kan er soms ook wat van :o Met 800v zal een snelle laadstop al weer wat prik erin stoppen en dat levert nu met de Enyaq gewoon te weinig op. Dat maakt het ook een beetje "theoretisch" voor ons. Behalve dan de lachende Tesla bestuurders (damn you!) die in dezelfde tijd als wij ruim de dubbele hoeveelheid kilometers hadden geladen (de Model Y is natuurlijk ook efficiënter).

Laatst één keer richting België, het was een graad of 16 denk ik, de 130kW zien aantikken. De auto had toen 10%. Dat hadden we nog nooit gezien, ging als een malle, dus de omstandigheden waren kennelijk perfect voor de auto.

En je hebt gelijk hoor, het is vooral met langere reizen dat je er last van hebt, en zo vaak is dat eigenlijk niet. Maar áls we dan toch aan het kijken zijn, dan kijken we ook zeker voor die ritten, de insteek is toch echt dat we de auto zeker 4-5 jaar gaan rijden.
Wat in jouw geval dan eigenlijk veel relevanter is, is de laadcurve en daadwerkelijke laadtijd 10-80 (of 10-90 met LFP zoals bij BYD). Fastned heeft daar wel data over gepubliceerd, daar kan je eens naar kijken want dat is allemaal hoe de auto's daadwerkelijk op hun netwerk presteren. EV-database zegt er ook wel wat over, maar als ik kijk naar mijn eigen auto dan klopt er niet heel veel van hun cijfers.

En eerlijk gezegd denk ik dat iedere 800v auto wel voldoet voor het vakantietripscenario. Ook pubers moeten even naar de wc, even wat eten, etc. Je bent zo al een kwartier of langer verder en dan voldoet zoals gezegd eigenlijk iedere moderne EV wel.

Nee, merp!

• Ecological
Om aan te vullen, ik ben in 2021 met de Tesla Model 3 SR+ naar Grenoble gereden. 300km range. Ik vond het geweldig! Beetje pionieren en helpen laten zien aan mensen dat EV rijden prima kan.

Nu paar jaar later heb ik een bedrijf en wil ik meer road trips doen. Ook door Duitsland. Lekker even weg. Ik vind het tevens fijn nu om wat flexibeler te zijn met laad stops en met dynamische tarieven ook wat langer mee te gaan doordeweeks zodat ik hem met negatieve prijzen kan volgooien. :+

Daarnaast vind ik het leuk om de nieuwste techniek te hebben en een early adopter te zijn. Tevens wil ik een grote sleur hut kopen en dan helpt een grote accu en 800v ook.

Helemaal omdat ik de auto nog wel even wil houden zijn dit allemaal overwegingen.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007

Even geduld nog en de Rivian R2 is ook in Europa te koop.

• Ecological
Zjanzjak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Even geduld nog en de Rivian R2 is ook in Europa te koop.
De eerste paar worden nu in Amerika uitgeleverd, ik denk dat het nog wel paar jaar duurt helaas. Helemaal met de huidige geopolitieke ontwikkelingen duurt het uitrollen wel even.

Jammer want ik vind de R1 wel leuk :)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:27:

Ik heb een Ioniq 6, die laadt tegen 230kW max. Voor vakantie maakt het me niet zo heel veel uit, dat gebeurt niet zo veel en tegen dat je dan met z'n allen naar het toilet geweest bent, kan je weer verder.

Maar als je onderweg eens moet bijladen, omdat je het thuis weer eens vergeten bent, is het wel prettig dat je op 10 minuten weg bent.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

De nieuwe Y heeft nu 1 groot nadeel, en dat is dat je geen autosteer meer hebt tenzij je elke maand 100€ gaat aftikken voor FSD.

En de Y is geen range of laadkampioen meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:57:
De eerste paar worden nu in Amerika uitgeleverd, ik denk dat het nog wel paar jaar duurt helaas. Helemaal met de huidige geopolitieke ontwikkelingen duurt het uitrollen wel even.

Jammer want ik vind de R1 wel leuk :)
Ik ben van nature optimistisch ingesteld en verwacht de R2 toch in 2027 hier.
Bij mij is het glas altijd half vol (eigenlijk is het glas gewoon te groot maar goed).
Ze zijn iig al personeel aan het werven voor een kantoor in A'dam, maar goed, wie weet heb je gelijk.
We gaan het zien.

De R1 zie ik hier alleen niet komen. De R2, en later de R3 en R3X (hebben!) wel.

Alleen al voor de benaming voor sport modus wil ik er eentje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hckjgD7vaAVV-aKwHYG29Vp_Bo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t53n6VWFWE1Tyd362uTK2J5T.jpg?f=fotoalbum_large

Spicy! _O-

• Ecological
Zjanzjak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Ik ben van nature optimistisch ingesteld en verwacht de R2 toch in 2027 hier.
Bij mij is het glas altijd half vol (eigenlijk is het glas gewoon te groot maar goed).
Ze zijn iig al personeel aan het werven voor een kantoor in A'dam, maar goed, wie weet heb je gelijk.
We gaan het zien.

De R1 zie ik hier alleen niet komen. De R2, en later de R3 en R3X (hebben!) wel.

Alleen al voor de benaming voor sport modus wil ik er eentje:
[Afbeelding]

Spicy! _O-
Ik heb best veel Rivian aandelen (op goede prijs ingekocht ;)) en ik vind het echt een geweldig merk. Op Reddit zijn er veel klachten over het missen van Apple CarPlay. Maar ik denk dat dit een beetje overtrokken is.

2027 zou erg mooi zijn :+

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Ecological schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:22:
Daarnaast vind ik het leuk om de nieuwste techniek te hebben en een early adopter te zijn.
Early adopters waren de mensen die met een Nissan Leaf naar Zuid-Spanje reden met de laadinfastructuur van 2011. Met een auto met 300km range naar Frankrijk rijden in 2021 is voor mij eerder mainstream dan early adoption :>

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 01-06-2026 10:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
assje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Early adopters waren de mensen die met een Nissan Leaf naar Zuid-Spanje reden met de laadinfastructuur van 2011. Met een auto met 300km range naar Frankrijk rijden in 2021 is voor mij eerder mainstream dan early adoption :>
In 2021 was je waarschijnlijk nog bij de 1% die met een EV reden, dus ja, dat is early adopter.

Daarvoor waren het de pioniers.

• Ecological
assje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Beetje semantische discussie en Tommie heeft hem al rechtgezet.

Ik had het ook prima gevonden om in 2011 met een Nissan Leaf naar Zuid-spanje te rijden, beetje pionieren vind ik helemaal geen probleem. Een roadtrip naar het noordelijke puntje in Noorwegen lijkt me ook leuk, maar dat zal dan ook wel weer mainstream zijn. Helemaal met een 800v auto. :+

• Tommie12
Ecological schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Beetje semantische discussie en Tommie heeft hem al rechtgezet.

Ik had het ook prima gevonden om in 2011 met een Nissan Leaf naar Zuid-spanje te rijden, beetje pionieren vind ik helemaal geen probleem. Een roadtrip naar het noordelijke puntje in Noorwegen lijkt me ook leuk, maar dat zal dan ook wel weer mainstream zijn. Helemaal met een 800v auto. :+
Noorwegen met een EV. Dat is een comfort trip.

Elektrotrucker (YT) gaat met een electrische vrachtwagen de wereld rond, dat is pionieren. (route is nog niet gekend), maar ben toch benieuwd waar hij eerst naar toe trekt. Ik wil hem nog wel eens door Afrika zien rijden, of door landen als Kirgizie en Kazachstan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Elektrotrucker (YT) gaat met een electrische vrachtwagen de wereld rond, dat is pionieren. (route is nog niet gekend), maar ben toch benieuwd waar hij eerst naar toe trekt. Ik wil hem nog wel eens door Afrika zien rijden, of door landen als Kirgizie en Kazachstan.
Tip om te kijken: Long Way Up, leuk als je ook van motorrijden houdt. Ik moet zeggen dat ik 'm niet heb afgezet, want ik vond het ontzettend saai met die EV motoren en de continue range anxiety (en het schiet ook gewoon letterlijk niet op als je continu maar op 1 fase kan laden).
EV auto's zijn top, EV motoren zijn niet top :+

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Ecological
[...]

Ah ja, ElektroTrucker is geweldig! Zo leuk om te kijken. Als AI mijn overneemt dan ga ik nog paar jaartjes als safety-driver meerijden op een vrachtwagen.

Noorwegen is inderdaad een comfort trip haha, in de Noordelijke puntjes misschien nog wel. Of anders paar maanden naar Canada en daar in de Yukon rijden.... Wat lijkt me dat geweldig. 8)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
-tom-562 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:31:
[...]

EV motoren zijn niet top :+
Afhankelijk van je use case. Ik rijd een Zero FXE om gewoon af en toe wat te cruisen en dat bevalt erg goed, maar ik kom niet veel verder dan een groot rondje 'rund um Haus'.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Card Nox schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Afhankelijk van je use case. Ik rijd een Zero FXE om gewoon af en toe wat te cruisen en dat bevalt erg goed, maar ik kom niet veel verder dan een groot rondje 'rund um Haus'.
Ja, om b.v. woon-werk te tokkelen (met laden op het werk) is het prima ja. Alhoewel een Stark Varg ook wel weer bruut is (maar weer niet echt praktisch als je er serieus mee wilt crossen)

• Puppetmaster
[...]
EV motoren en de continue range anxiety (en het schiet ook gewoon letterlijk niet op als je continu maar op 1 fase kan laden).
Dat zal veranderen als de E-motoren van Verge op de markt komen. Die hebben tot 33 kWh en kunnen 200kW DC snelladen! :D

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:00:
[...]

De nieuwe Y heeft nu 1 groot nadeel, en dat is dat je geen autosteer meer hebt tenzij je elke maand 100€ gaat aftikken voor FSD.

En de Y is geen range of laadkampioen meer.
Is dat zo?
Heeft hij geen standaard autopilot meer?

• Puppetmaster
3_s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Ik heb een Ioniq 6, die laadt tegen 230kW max.
Dat is nog een eerste generatie 800V, dat bood niet veel extra tov snelle 400V auto’s.
Bij de nieuwe generatie 350+ kW auto’s het verschil pas echt merkbaar.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 13:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Tip om te kijken: Long Way Up, leuk als je ook van motorrijden houdt. Ik moet zeggen dat ik 'm niet heb afgezet, want ik vond het ontzettend saai met die EV motoren en de continue range anxiety (en het schiet ook gewoon letterlijk niet op als je continu maar op 1 fase kan laden).
De ontwikkelingen bij EV motoren gaan inderdaad langzaam, als het gaat om een inzetbaar totaalpakket waar je op een dag +500km kan rijden voor de langere roadtrips met een zelfde ervaring als een ICE motor.

Het merendeel van het spul is leuk voor woon-werk en een toerritje op een zaterdag maar dan houdt het buiten Verge en Energica ook wel op.

Ik heb zelf een BMW C Evolution die ik voornamelijk gebruik voor woonwerk in de zomer, en ik moet zeggen dat ik die wel heel graag zou willen hebben met 20kWh, 3fase en CSS laadfunctionaliteit. Een maxi-scooter is qua concept echt ideaal om te elektrificeren. Moet zeggen dat de inzetbaarheid van de C Evolution echt al stukken beter was geweest als er gewoon een 3 fase boordlader aanwezig was geweest. (laadsnelheid dan +/-130kmh)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 01-06-2026 16:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
Puppetmaster schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Is dat zo?
Heeft hij geen standaard autopilot meer?
Nope.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Dat zal veranderen als de E-motoren van Verge op de markt komen. Die hebben tot 33 kWh en kunnen 200kW DC snelladen! :D
Even gekeken, toffe techniek, maar de prijzen gaan natuurlijk nergens over :P En zo te zien behoorlijk complex qua onderdelene (remmen, band achter etc.). Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom er een mechanische achterrem op zit, maar dat zal wel verplicht zijn vanuit de wetgever.
Een Stark Varg (met 6,5kWh accu) i.c.m. een 3-fase lader zou wel perfect zijn als je op de baan gaat rijden 8)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Oh, wow, ik had gemist dat Tesla geen autosteer meer heeft (AutoWeek artikel). Elke andere auto in de prijsklasse van Tesla's Y hebben wel lane-keeping, maar bij Tesla moet je daar dan gelijk voor upgraden naar FSD met abonnement. 😳 Gewaagde zet.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Puppetmaster
Dat is echt een heel slechte zet! 8)7 -O-

Als ik nog geïnteresseerd was in een nieuwe tesla zou dat voor mij de dealbreaker zijn.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 13:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gertvdijk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Oh, wow, ik had gemist dat Tesla geen autosteer meer heeft (AutoWeek artikel). Elke andere auto in de prijsklasse van Tesla's Y hebben wel lane-keeping, maar bij Tesla moet je daar dan gelijk voor upgraden naar FSD met abonnement. 😳 Gewaagde zet.
Ik denk niet dat Tesla doorheeft dat de abonnement cultuur in Europa, en vooral Nederland net iets anders is dan in de US.

De stap van niets naar een FSD abonnement van 100 euro per maand is echt veel te groot. Ik heb FSD omdat ik 49 euro/pmnd betaal door EAP. Dat vind ik het nog net waard, 100 euro had ik niet betaald.

Als je dan in de markt ben voor een nieuwe auto dan kan je voor 40k ook een mooie Zeekr oppikken, met prima tech en AP functionaliteit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

Puppetmaster schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Dat is nog een eerste generatie 800V, dat bood niet veel extra tov snelle 400V auto’s.
Bij de nieuwe generatie 350+ kW auto’s het verschil pas echt merkbaar.
Klopt, maar als ik wat rondkijk, zit hij nog altijd bij de snellere.
revolution-nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Ik denk niet dat Tesla doorheeft dat de abonnement cultuur in Europa, en vooral Nederland net iets anders is dan in de US.

De stap van niets naar een FSD abonnement van 100 euro per maand is echt veel te groot. Ik heb FSD omdat ik 49 euro/pmnd betaal door EAP. Dat vind ik het nog net waard, 100 euro had ik niet betaald.

Als je dan in de markt ben voor een nieuwe auto dan kan je voor 40k ook een mooie Zeekr oppikken, met prima tech en AP functionaliteit.
En veel leaseauto’s. Zorg dan in ieder geval dat je meteen 4 jaar FSD kunt bestellen tijdens de lease. Bij ons is het volgens mij best lastig om het in de lease te krijgen achteraf. Ook al je er budget voor.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55
Het is inderdaad een domme zet van Tesla, maar als je TCO gebruikt om de kosten van een auto te berekenen is het simpel het aantal maanden x €99 erbij optellen. Dat zit Tesla alsnog lager dan veel van de concurrenten (met dezelfde specs).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:57
Misschien voor een (korte) lease (ik heb het lease rekensommetje niet gemaakt, kon nog wel eens tegenvallen), maar als ik een nieuwe auto zou kopen zou ik er 8+ jaar mee willen doen, dan heb je het over een goede 10.000 euro.
Een LR AWD met kleurtje en velgen zit dan op/over 70k.
En als het toch over zo'n lange periode is, kan die 10k voor een Duitser/"Zweed" er ook nog wel bij.

• SirLenncelot
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:21:
Het is inderdaad een domme zet van Tesla, maar als je TCO gebruikt om de kosten van een auto te berekenen is het simpel het aantal maanden x €99 erbij optellen. Dat zit Tesla alsnog lager dan veel van de concurrenten (met dezelfde specs).
99€ per maand is ongeveer 30% op het netto leasebedrag erbij bij zakelijke lease.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:08
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snHIca3BZUF_CJvbd3FjnR-qHYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTn5n3dNRk9aapJEffJvReeN.jpg?f=fotoalbum_large

Naja, Noorwegen kun je ook nog best spannend maken, als je in de winter rijdt :+ (woon er overigens)

Bij deze temperaturen van -32 kon m'n 2021 Model3 niet de coupé warm houden én de batterij op temperatuur brengen voor het snelladen. Dus het werd wat kouder binnen en veel kabaal van de warmtepomp.

Het verbruik is wat vertekend, want dit is na snelladen, maar dat lag rond de 320 Wh /km voor het laden.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:29:
[...]

99€ per maand is ongeveer 30% op het netto leasebedrag erbij bij zakelijke lease.
Waar kan jij een Tesla leasen voor 300€ pm?

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:17
Ach, ik zal autopilot niet missen. Heb het uit staan op mijn Y. In de vorige 3 gaf het ook meer ergernis dan vreugde. Het is een achterhaalde software stack die de auto dwangmatig in het midden houdt en soms enorme fouten maakt. Nee bedankt.

Bovendien vind ik zelf sturen veel minder vermoeiend dan zelf het pedaal bedienen om afstand te houden.

Online lees ik ook altijd geklaag over lane keep assistent. Iedereen wil altijd meteen alle hulpsystemen uitzetten kennelijk. Nou dan zal die grote groep de autopilot ook niet missen.

Ik denk dat Tesla heel goed weet wat ze doen. De early adopters betalen graag voor FSD. Je hebt dan ook weer iets exclusiefs ten opzichte van de niet betalers. Later zal dit ongetwijfeld goedkoper worden om de late majority over de streep te trekken.

• SirLenncelot
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Waar kan jij een Tesla leasen voor 300€ pm?
Grofweg berekend met 50k fiscale waarde:

((50000*0,22)/12)*0,375=343,75 (valt werkelijk iets anders uit door lager bijtellingstarief, verschuiving in arbeidskorting en eventueel hoger als je in de 49% schijf zit.)

((343,75+99)-343,75)/343,75=0,288 = 28,8% toename in prijs als je het abonnement afneemt bovenop de netto bijtelling.

Dus voor leaserijders in Nederland wordt de auto grofweg 30% duurder wanneer ze FSD afnemen.

ga ik er voor het gemak wel even vanuit dat abonnementen niet binnen de leaseconstructie door de werkgever afgerekend worden.

• mitsumark
SirLenncelot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Grofweg berekend met 50k fiscale waarde:

((50000*0,22)/12)*0,375=343,75 (valt werkelijk iets anders uit door lager bijtellingstarief, verschuiving in arbeidskorting en eventueel hoger als je in de 49% schijf zit.)

((343,75+99)-343,75)/343,75=0,288 = 28,8% toename in prijs als je het abonnement afneemt bovenop de netto bijtelling.

Dus voor leaserijders in Nederland wordt de auto grofweg 30% duurder wanneer ze FSD afnemen.

ga ik er voor het gemak wel even vanuit dat abonnementen niet binnen de leaseconstructie door de werkgever afgerekend worden.
Je rekent alleen met de bijtelling, en de aanschaf / vermindering op salaris dan?

Lease zit vaak toch al een factor 2 hoger.

• SirLenncelot
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Je rekent alleen met de bijtelling, en de aanschaf / vermindering op salaris dan?

Lease zit vaak toch al een factor 2 hoger.
Naja, vooruit dan, een exacte berekening voor iemand die 5k per maand verdient. En ik doe even de aanname dat een abonnement op FSD op persoonlijke titel afgesloten moet worden via de app en dus netto betaald.
ZonderMet
Fiscale waarde€ 50.999,00
Salaris€ 5.000,00€ 5.000,00
Bijtelling€ 0,00€ 834,82
Grondslag loonheffing€ 5.000,00€ 5.834,82
Brutoloon€ 5.000,00€ 5.000,00
Loonheffing€ 1.325,08€ 1.745,25
nettoloon€ 3.674,92€ 3.254,75
Verschil€ 420,17
FSD€ 99,00
Totaal netto€ 519,17
Verschil23,56%
Dus ja, valt inderdaad iets lager uit. Maar dan neem ik inderdaad een redelijk uitgevoerde Tesla. Kies je voor het meest basis model dan valt het nog ongunstiger uit:
ZonderMet
Fiscale waarde€ 36.990,00
Bijtelling€ 0,00€ 578,15
Grondslag loonheffing€ 5.000,00€ 5.578,15
Loonheffing€ 1.325,08€ 1.615,83
nettoloon€ 3.674,92€ 3.384,17
Verschil€ 290,75
FSD€ 99,00
Totaal netto€ 389,75
Verschil34,05%
En zonder dat dit meer Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 topic wordt:

Met deze actie maakt Tesla de auto door het weglaten van AP en pushen richting FSD een klap duurder voor de Nederlandse zakelijke leaserijder. Ben op zich vooral benieuwd of je dit terug gaat zien in de verkoopcijfers in NL het komende jaar.

natuurlijk zitten er nog veel nuances in de berekening zoals eventuele verminderingen van de grondslag of de effecten die dit kan hebben op toeslagen die je ontvangt.
edit:
berekening basisuitvoering aangepast, foutje met plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 01-06-2026 20:24 ]

• mitsumark
SirLenncelot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Naja, vooruit dan, een exacte berekening voor iemand die 5k per maand verdient. En ik doe even de aanname dat een abonnement op FSD op persoonlijke titel afgesloten moet worden via de app en dus netto betaald.
ZonderMet
Fiscale waarde€ 50.999,00
Bijtelling€ 0,00€ 834,82
Grondslag loonheffing€ 5.000,00€ 5.834,82
Loonheffing€ 1.325,08€ 1.745,25
nettoloon€ 3.674,92€ 3.254,75
Verschil€ 420,17
FSD€ 99,00
Totaal netto€ 519,17
Verschil23,56%
Dus ja, valt inderdaad iets lager uit. Maar dan neem ik inderdaad een redelijk uitgevoerde Tesla. Kies je voor het meest basis model dan valt het nog ongunstiger uit:
ZonderMet
Fiscale waarde€ 36.990,00
Bijtelling€ 0,00€ 578,15
Grondslag loonheffing€ 5.000,00€ 5.578,15
Loonheffing€ 1.325,08€ 1.615,83
nettoloon€ 3.674,92€ 3.384,17
Verschil€ 290,75
FSD€ 99,00
Totaal netto€ 389,75
Verschil34,05%
En zonder dat dit meer Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 topic wordt:

Met deze actie maakt Tesla de auto door het weglaten van AP en pushen richting FSD een klap duurder voor de Nederlandse zakelijke leaserijder. Ben op zich vooral benieuwd of je dit terug gaat zien in de verkoopcijfers in NL het komende jaar.

natuurlijk zitten er nog veel nuances in de berekening zoals eventuele verminderingen van de grondslag of de effecten die dit kan hebben op toeslagen die je ontvangt.
edit:
berekening basisuitvoering aangepast, foutje met plakken.
Je komt nu met een veel uitgebreidere berekening die een paar tientjes scheelt, maar doet nog steeds alsof de auto zelf gratis is.
Reken eens met echte leaseprijzen of andersom gemist mobiliteitsbudget, dan kom je op het dubbele, of meer en dan is die 100 per maand nog maar 10-15%

• SirLenncelot
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:15:
[...]
Je komt nu met een veel uitgebreidere berekening die een paar tientjes scheelt, maar doet nog steeds alsof de auto zelf gratis is.
Reken eens met echte leaseprijzen of andersom gemist mobiliteitsbudget, dan kom je op het dubbele, of meer en dan is die 100 per maand nog maar 10-15%
Ik heb het nadrukkelijk over zakelijke lease waarbij de werkgever een auto voorziet en de medewerker alleen afdraagt voor privégebruik.

De leaseprijs is irrelevant, dat zijn kosten voor de werkgever waar je als leaser niets van ziet. Je betaalt enkel belasting over bijtelling en eventueel nog eigen bijdrage als je zakelijk least in NL. Dat is de regeling vanuit de belastingdienst.

En met een verloren mobiliteitsbudget kun je inderdaad een groter verschil zien maar dat is een specifieke bedrijfsafhankelijke regeling die in veel variaties kent als die al aangeboden wordt, die kun je onmogelijk in een algemene vergelijking meenemen. Laat staan dat je dan alsnog zelf een auto moet leasen of kopen.

Veel (de meeste?) nieuwe auto’s in NL zijn zakelijke lease, een verhoging van pakweg 25-30% in de kosten door er 99€ netto aan toe te voegen is toch best significant.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55
SirLenncelot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Ben op zich vooral benieuwd of je dit terug gaat zien in de verkoopcijfers in NL het komende jaar.
[…]
Ik denk dat het feit dat je het nu per maand moet betalen ruimschoots gecompenseerd wordt door de mogelijkheid dat je nu echt een FSD functionaliteit kan gebruiken. Als je dat eenmaal hebt ervaren voelen alle andere hulpsystemen als hopeloos verouderd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mitsumark
SirLenncelot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Ik heb het nadrukkelijk over zakelijke lease waarbij de werkgever een auto voorziet en de medewerker alleen afdraagt voor privégebruik.

De leaseprijs is irrelevant, dat zijn kosten voor de werkgever waar je als leaser niets van ziet. Je betaalt enkel belasting over bijtelling en eventueel nog eigen bijdrage als je zakelijk least in NL. Dat is de regeling vanuit de belastingdienst.

En met een verloren mobiliteitsbudget kun je inderdaad een groter verschil zien maar dat is een specifieke bedrijfsafhankelijke regeling die in veel variaties kent als die al aangeboden wordt, die kun je onmogelijk in een algemene vergelijking meenemen. Laat staan dat je dan alsnog zelf een auto moet leasen of kopen.
Hier hebben we dan een meningsverschil over.
Veel (de meeste?) nieuwe auto’s in NL zijn zakelijke lease, een verhoging van pakweg 25-30% in de kosten door er 99€ netto aan toe te voegen is toch best significant.
Als je inderdaad denkt of het gevoel hebt dat je auto maar 400 per maand kost, is 100 meer inderdaad een 25% verhoging.

• SirLenncelot
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat het feit dat je het nu per maand moet betalen ruimschoots gecompenseerd wordt door de mogelijkheid dat je nu echt een FSD functionaliteit kan gebruiken. Als je dat eenmaal hebt ervaren voelen alle andere hulpsystemen als hopeloos verouderd.
Het is goed, maar ik betwijfel of het al goed genoeg is om 25% kostenverhoging te rechtvaardigen voor veel mensen. Imho is het (nog) niet dat geld waard en hebben we na de proefmaand niet verlengd. En als ik de reacties lees in Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD zijn best wat Tweakers dat met mij eens.

• SirLenncelot
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:41:
[...]
Hier hebben we dan een meningsverschil over.

[...]

Als je inderdaad denkt of het gevoel hebt dat je auto maar 400 per maand kost, is 100 meer inderdaad een 25% verhoging.
Ik nodig je graag uit om Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 verder te discussiëren en te delen wat jij denkt dat de auto dan zou kosten.

• Arjan90
Oriëntatieupdate! Vandaag toch maar nog even op pad gegaan. Per auto:
  • Eerst Model Y Long Range RWD gereden. Reed lekker, maar ik vind het persoonlijk wel erg minimalistisch en vind het gebrek aan HUD/scherm bij je stuur wel écht een gemis. Comfort was prima, stoel duidelijk beter dan de Model 3 waar we zaterdag in reden.
  • Daarna de Zeekr 7x gereden in een Core uitvoering. En dat viel eigenlijk een beetje tegen na de positieve verhalen die we online hadden gelezen: het interieur van onze demo (7k+ gelopen) was smoezelig, er zaten allemaal vetvlekjes e.d. op de suède achtige stof. Bij een nieuwe zagen we dat niet, maar bij de demo viel ons dat echt op (wat een detail al niet kan doen). De "Lane Steering" vonden wij best veel aan de linkerkant plakken. En de verkoper in Zeist vonden we allebei maar niets. Maar, hij reed wel heel comfortabel en de zittingen e.d. vonden we ook erg lekker zitten. Mooi ruim ook, zowel achterin als voorin.
  • Toen toch naar de Polestar 4 gegaan om een blik te werpen en de eerste verassing was er direct: hier kan de hond wél in (in tegenstelling tot de Model 3 met een gesloten kofferbak). Wij hadden ten onrechte bij de eerste korte blik erop geconcludeerd dat het een gesloten kofferbak was, maar dat was niet zo. Na wat gepraat ook hier in de auto gestapt, en voor mij "klikte" het direct. Lekkere auto, voelt erg degelijk aan, goed materiaal gebruik, niet te minimalistisch maar ook niet één grote knoppenbende. Wij vonden de balans wat dat aangaat echt heel goed in de cabine. De spiegel is wel vreemd, omdat je dus niet door je auto naar buiten kijkt, wat vooral t.o.v. zowel de Zeekr als Tesla véél beter zicht naar achteren gaf. En als je je auto volpropt, kun je ook naar achteren blijven kijken. We hebben een Rear Motor gereden.
Lang verhaal kort: we zijn er nog niet uit. De Zeekr 7x is voor ons wel afgevallen. De Tesla Model Y en Polestar 4 lijken nog de gegadigden. Ik heb voor de Polestar 4 een op het oog goede offerte gekregen (met Prime Pack, een nieuwe uitvoering) maar het is natuurlijk wel een prijzigere auto dan de Model Y. Maar even alles op papier zetten :) Tesla is wel echt raar met inruil trouwens, daar verwachten we bij onze auto nog wel wat op in te moeten leveren omdat ze geen foto's hebben en de velgen wel echt beschadigd zijn.

Keuzes, keuzes, keuzes.

• Gonadan

Gonadan

@Arjan90 viel de Zeekr qua auto zelf ook echt tegen ten opzichte van de rest? Je verhaal geeft meer over de nare ervaring van de proefrit dan nadelen over de auto zelf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Arjan90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:59:
Oriëntatieupdate! Vandaag toch maar nog even op pad gegaan. Per auto:
  • Eerst Model Y Long Range RWD gereden. Reed lekker, maar ik vind het persoonlijk wel erg minimalistisch en vind het gebrek aan HUD/scherm bij je stuur wel écht een gemis. Comfort was prima, stoel duidelijk beter dan de Model 3 waar we zaterdag in reden.
  • Daarna de Zeekr 7x gereden in een Core uitvoering. En dat viel eigenlijk een beetje tegen na de positieve verhalen die we online hadden gelezen: het interieur van onze demo (7k+ gelopen) was smoezelig, er zaten allemaal vetvlekjes e.d. op de suède achtige stof. Bij een nieuwe zagen we dat niet, maar bij de demo viel ons dat echt op (wat een detail al niet kan doen). De "Lane Steering" vonden wij best veel aan de linkerkant plakken. En de verkoper in Zeist vonden we allebei maar niets. Maar, hij reed wel heel comfortabel en de zittingen e.d. vonden we ook erg lekker zitten. Mooi ruim ook, zowel achterin als voorin.
  • Toen toch naar de Polestar 4 gegaan om een blik te werpen en de eerste verassing was er direct: hier kan de hond wél in (in tegenstelling tot de Model 3 met een gesloten kofferbak). Wij hadden ten onrechte bij de eerste korte blik erop geconcludeerd dat het een gesloten kofferbak was, maar dat was niet zo. Na wat gepraat ook hier in de auto gestapt, en voor mij "klikte" het direct. Lekkere auto, voelt erg degelijk aan, goed materiaal gebruik, niet te minimalistisch maar ook niet één grote knoppenbende. Wij vonden de balans wat dat aangaat echt heel goed in de cabine. De spiegel is wel vreemd, omdat je dus niet door je auto naar buiten kijkt, wat vooral t.o.v. zowel de Zeekr als Tesla véél beter zicht naar achteren gaf. En als je je auto volpropt, kun je ook naar achteren blijven kijken. We hebben een Rear Motor gereden.
Lang verhaal kort: we zijn er nog niet uit. De Zeekr 7x is voor ons wel afgevallen. De Tesla Model Y en Polestar 4 lijken nog de gegadigden. Ik heb voor de Polestar 4 een op het oog goede offerte gekregen (met Prime Pack, een nieuwe uitvoering) maar het is natuurlijk wel een prijzigere auto dan de Model Y. Maar even alles op papier zetten :) Tesla is wel echt raar met inruil trouwens, daar verwachten we bij onze auto nog wel wat op in te moeten leveren omdat ze geen foto's hebben en de velgen wel echt beschadigd zijn.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Als de Polestar 4 je bevalt, dan vind ik dat je ook eens naar de EX60 of ES90 moet gaan kijken. Die vind ik nog een stapje aantrekkelijker, en ik vermoed dat die grofweg in dezelfde prijscategorie vallen.

• Ecological
Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:17:
@Arjan90 viel de Zeekr qua auto zelf ook echt tegen ten opzichte van de rest? Je verhaal geeft meer over de nare ervaring van de proefrit dan nadelen over de auto zelf. :)
Ik ben ook wel benieuwd met het verschil naar de Privilege, die versie is wel echt compleet anders! Of misschien was die nooit de bedoeling. Maar de Polestar 4 is ook wel heel erg leuk.

• Gonadan

Gonadan

Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd met het verschil naar de Privilege, die versie is wel echt compleet anders! Of misschien was die nooit de bedoeling. Maar de Polestar 4 is ook wel heel erg leuk.
Wat maakt hem compleet anders dan? Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, de 7x zit niet echt in mijn hoek qua smaak. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ecological
Ik heb even een kleine tabel (laten) maken.

Aangeziens Arjan90s relaas ook over het interieur ging, die van de privilege is ook echt anders!
SpecificatieCore RWDLong Range RWDPrivilege AWD
Prijs (vanaf)€ 52.990€ 55.990€ 62.990
AandrijvingAchterwiel (RWD)Achterwiel (RWD)Vierwiel (AWD)
Vermogen310 kW / 421 pk310 kW / 421 pk475 kW / 646 pk
0-100 km/u6,0 sec6,0 sec3,8 sec
Batterij75 kWh (LFP)100 kWh (NMC)100 kWh (NMC)
Actieradius (WLTP)tot 480 kmtot 615 kmtot 543 km
DC snelladen 10-80%13 min16 min16 min
Actieve luchtveringNeeNeeJa
Elektrische deurenNeeNeeOptioneel (4x)
Velgen19 inch19 inch21 inch
InterieurTextielTextielNappa leer
Trekgewicht2000 kg2000 kg2000 kg
Kofferbak539 liter539 liter539 liter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NHVlmQIm9K3xVcGflKYufEPVIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1n8qciAsjXQzEkSETR9rc1RK.png?f=fotoalbum_large

Je kan ze vinden op deze URL en door de foto's bladeren: https://shop.zeekr.eu/nl-...nal_package=PBAGL023_1075

Het zijn vooral de stoelen die echt anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 02-06-2026 12:21 ]

• Gonadan

Gonadan

Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:21:
Ik heb even een kleine tabel (laten) maken.

Aangeziens Arjan90s relaas ook over het interieur ging, die van de privilege is ook echt anders!
SpecificatieCore RWDLong Range RWDPrivilege AWD
Prijs (vanaf)€ 52.990€ 55.990€ 62.990
AandrijvingAchterwiel (RWD)Achterwiel (RWD)Vierwiel (AWD)
Vermogen310 kW / 421 pk310 kW / 421 pk475 kW / 646 pk
0-100 km/u6,0 sec6,0 sec3,8 sec
Batterij75 kWh (LFP)100 kWh (NMC)100 kWh (NMC)
Actieradius (WLTP)tot 480 kmtot 615 kmtot 543 km
DC snelladen 10-80%13 min16 min16 min
Actieve luchtveringNeeNeeJa
Elektrische deurenNeeNeeOptioneel (4x)
Velgen19 inch19 inch21 inch
InterieurTextielTextielNappa leer
Trekgewicht2000 kg2000 kg2000 kg
Kofferbak539 liter539 liter539 liter
[Afbeelding]

Je kan ze vinden op deze URL en door de foto's bladeren: https://shop.zeekr.eu/nl-...nal_package=PBAGL023_1075

Het zijn vooral de stoelen die echt anders zijn.
Dus kort door de bocht vierwielaandrijving en daarmee logischerwijs meervermogen en al die andere specs die daarin mee veranderen. Plus de mogelijkheid tot actieve vering en knappe bekleding?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ecological
Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Dus kort door de bocht vierwielaandrijving en daarmee logischerwijs meervermogen en al die andere specs die daarin mee veranderen. Plus de mogelijkheid tot actieve vering en knappe bekleding?
Jep, maar ook dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA1MhFF8mNeApxC4vLbRphWEzZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZwhEarld9gNWLMemYFi9euC.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ben dan ook een optie-liefhebber. Voor mij maakt dit wel een auto compleet anders als die al deze functies heeft. Voor sommige mensen, moet ik ook toegeven zullen de verschillen minder zijn als je er niet om geeft.

• PauseBreak
Ecological schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Jep, maar ook dit:[Afbeelding]

Maar ik ben dan ook een optie-liefhebber. Voor mij maakt dit wel een auto compleet anders als die al deze functies heeft. Voor sommige mensen, moet ik ook toegeven zullen de verschillen minder zijn als je er niet om geeft.
Die automatische deuren (om het even zo te noemen) moeten je wel liggen. Ik hoor er van collega's die zo'n ding rijden niet allemaal positieve verhalen over maar dat is heel erg wisselend, dus mijn conclusie is dat dit iets is dat je óf ligt óf echt niet.

Nee, merp!

• Ecological
PauseBreak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Die automatische deuren (om het even zo te noemen) moeten je wel liggen. Ik hoor er van collega's die zo'n ding rijden niet allemaal positieve verhalen over maar dat is heel erg wisselend, dus mijn conclusie is dat dit iets is dat je óf ligt óf echt niet.
Ah ja, ik vind dat echt een hele(!) leuke feature die ik echt heel graag wil op mijn auto's. Ik ben misschien beetje raar daarin, maar zulke features maken mij heel erg blij. Je kan het vast ook wel uitzetten.

Ik vind het daarom ook zo leuk om naar wheelsboy te kijken. Hij reviewt allemaal gekke auto's uit China.

https://www.youtube.com/c/wheelsboy

• Gonadan

Gonadan

Ik dacht dat je enthousiast was over het audiosysteem, maar het gaat je dus om de deuren en massagestoelen? Dat moet je liggen dan denk ik inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arjan90
Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:17:
Dat stond er ook wel, toch? Deels ging natuurlijk over de proefrit ervaring, maar daar is het ook een proefrit voor. Over de hele linie was ik in ieder geval niet weg van de auto.

• Arjan90
Tommie12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Als de Polestar 4 je bevalt, dan vind ik dat je ook eens naar de EX60 of ES90 moet gaan kijken. Die vind ik nog een stapje aantrekkelijker, en ik vermoed dat die grofweg in dezelfde prijscategorie vallen.
Hebben we ook kort naar gekeken, maar die beginnen beide pas realistisch bij hogere bedragen. Wel mooie auto's, maar buiten wat we willen besteden :)

• Gonadan

Gonadan

Arjan90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Dat stond er ook wel, toch? Deels ging natuurlijk over de proefrit ervaring, maar daar is het ook een proefrit voor. Over de hele linie was ik in ieder geval niet weg van de auto.
Nou ja relatief weinig om eerlijk te zijn. Hij was wel ruim en reed lekker, maar was met name vies. Ik weet alleen dat de lane steering niet lekker was, maar ben wel benieuwd wat je verdere ervaringen waren. Gewoon interesse. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arjan90
Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Nou ja relatief weinig om eerlijk te zijn. Hij was wel ruim en reed lekker, maar was met name vies. Ik weet alleen dat de lane steering niet lekker was, maar ben wel benieuwd wat je verdere ervaringen waren. Gewoon interesse. :)
De Model Y was nog veel korter :+

Maar, hierbij dan alsnog wat uitgebreider onze ervaringen met 45 minuten in de Zeekr 7x, want ik ben de beroerdste niet :D Fair warning: ik gebruik vaak teveel woorden >:) Ter referentie: we hadden al een Model Y gereden en we hebben zelf een Skoda Enyaq 80 van eind 2020. Wij vonden het uiterlijk op de foto's en video's mooier dan in het echt, dus op één of andere manier haalde de showroom niet het mooiste uit de auto, er stonden ook alleen donkere kleuren auto's (incl. de Privilege, waardoor het zwarte dak amper opviel).

We hebben gereden in een Core RWD t.w.v. 52.990. Het eerste wat je doet is de deuren open, en dat was meteen goed. Degelijk systeem, de deur ging al even "open" voor je waardoor je niet nog aan een greep of iets dergelijks hoeft te trekken, maar je hoeft hem ook niet uit het "slot" te trekken. Perfect! Snel ingestapt. Achter en voor een mooie en ruime auto, met goed zicht om je heen, met uitzondering van naar achteren kijken met de binnenspiegel. De achterruit is niet heel groot. Het suède materiaal viel ons in negatieve zin op: dat was smoezelig. Mogelijk omdat iedereen er in een demo aanzit om het materiaal te voelen, maar wij vonden het niet fraai. Stoelen zaten wel direct lekker. Het infotainment reageert retesnel, zo hoort het.

Na een korte uitleg van de niet-zo-geïnteresseerde verkoper even de spiegels e.d. ingesteld - bijna identiek als bij Tesla - en daarna op weg gegaan in de omgeving Zeist. Gelijk de snelweg op, wat een boot! Het extra gewicht viel echt op t.o.v. de Enyaq: het voelde wat logger, desondanks wel snel van zijn plek en kon heel goed zijn werk doen op en richting de snelweg. Ik vond hem in de bochten echter wel meer overhellen dan de Enyaq, waardoor het wat minder zeker voelde in de bochten. Cruise control aanzetten was me uitgelegd, maar ik had er gelijk ruzie mee. Wat bleek? Het reageert niet direct, er zit wat vertraging in. Irritant, maar vast iets waar je aan went maar wel irritant. Ook de one pedal drive gebruikt, op de sterkste stand, en die vond ik echt tegenvallen. Het duurde lang om tot stilstand te komen, de Tesla Model Y deed dat voor mij echt veel natuurlijker. Daar was ik er bijna direct aan gewend (de Enyaq heeft géén one pedal driving), maar met de 7x moest ik continu bijremmen bij stoplichten, hij liet zich te lang uitrollen.

Waar ik me echt op had verheugd, het schermpje voor het stuur, vond ik bij de 7x tegenvallen. Mogelijk was die nog veel verder in te stellen - daar heb ik echt niet naar gekeken - maar de standaard instelling laat alle auto's om je heen e.d. zien. Ik miste het scherm achter het stuur écht bij de Tesla, maar hier vond ik het dan weer véél te veel informatie geven (het is ook nooit goed hè :+ ). De Enyaq is een stuk rustiger, maar ook de Polestar had dit wat mij betreft veel beter voor elkaar.

Mijn vrouw kreeg het in haar deel van de route nog wél voor elkaar om naast de Cruise Control nog de "assist" aan te zetten - haar aandeel geduld is iets meer dan bij mij - en dat werkte prima op het eerste oog, maar leek wel wat "rechterlijnvrees" te hebben. Tijdens het rijden werd zij wel echt doodgegooid met de melding dat ze moest opletten, terwijl ze gewoon voor zich keek. Dat was echt irritant.

Kortom: onze ervaring was positief, en niet. Volgens mij is het over het algemeen écht een mooie auto en biedt het veel waarde, comfort en ruimte voor het geld, dus ik kan me goed voorstellen dat hij hartstikke veel tevreden eigenaren heeft. Maar wij zullen daar niet aan toegevoegd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 02-06-2026 21:18 ]

• Ecological
Arjan90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Maar, hierbij dan alsnog wat uitgebreider onze ervaringen met 45 minuten in de Zeekr 7x, want ik ben de beroerdste niet :D Fair warning: ik gebruik vaak teveel woorden >:) Ter referentie: we hadden al een Model Y gereden en we hebben zelf een Skoda Enyaq 80 van eind 2020. Wij vonden het uiterlijk op de foto's en video's mooier dan in het echt, dus op één of andere manier haalde de showroom niet het mooiste uit de auto, er stonden ook alleen donkere kleuren auto's (incl. de Privilege, waardoor het zwarte dak amper opviel).

We hebben gereden in een Core RWD t.w.v. 52.990. Het eerste wat je doet is de deuren open, en dat was meteen goed. Degelijk systeem, de deur ging al even "open" voor je waardoor je niet nog aan een greep of iets dergelijks hoeft te trekken, maar je hoeft hem ook niet uit het "slot" te trekken. Perfect! Snel ingestapt. Achter en voor een mooie en ruime auto, met goed zicht om je heen, met uitzondering van naar achteren kijken met de binnenspiegel. De achterruit is niet heel groot. Het suède materiaal viel ons in negatieve zin op: dat was smoezelig. Mogelijk omdat iedereen er in een demo aanzit om het materiaal te voelen, maar wij vonden het niet fraai. Stoelen zaten wel direct lekker. Het infotainment reageert retesnel, zo hoort het.

Na een korte uitleg van de niet-zo-geïnteresseerde verkoper even de spiegels e.d. ingesteld - bijna identiek als bij Tesla - en daarna op weg gegaan in de omgeving Zeist. Gelijk de snelweg op, wat een boot! Het extra gewicht viel echt op t.o.v. de Enyaq: het voelde wat logger, desondanks wel snel van zijn plek en kon heel goed zijn werk doen op en richting de snelweg. Ik vond hem in de bochten echter wel meer overhellen dan de Enyaq, waardoor het wat minder zeker voelde in de bochten. Cruise control aanzetten was me uitgelegd, maar ik had er gelijk ruzie mee. Wat bleek? Het reageert niet direct, er zit wat vertraging in. Irritant, maar vast iets waar je aan went maar wel irritant. Ook de one pedal drive gebruikt, op de sterkste stand, en die vond ik echt tegenvallen. Het duurde lang om tot stilstand te komen, de Tesla Model Y deed dat voor mij echt veel natuurlijker. Daar was ik er bijna direct aan gewend (de Enyaq heeft géén one pedal driving), maar met de 7x moest ik continu bijremmen bij stoplichten, hij liet zich te lang uitrollen.

Waar ik me echt op had verheugd, het schermpje voor het stuur, vond ik bij de 7x tegenvallen. Mogelijk was die nog veel verder in te stellen - daar heb ik echt niet naar gekeken - maar de standaard instelling laat alle auto's om je heen e.d. zien. Ik miste het scherm achter het stuur écht bij de Tesla, maar hier vond ik het dan weer véél te veel informatie geven (het is ook nooit goed hè :+ ). De Enyaq is een stuk rustiger, maar ook de Polestar had dit wat mij betreft veel beter voor elkaar.

Mijn vrouw kreeg het in haar deel van de route nog wél voor elkaar om naast de Cruise Control nog de "assist" aan te zetten - haar aandeel geduld is iets meer dan bij mij - en dat werkte prima op het eerste oog, maar leek wel wat "rechterlijnvrees" te hebben. Tijdens het rijden werd zij wel echt doodgegooid met de melding dat ze moest opletten, terwijl ze gewoon voor zich keek. Dat was echt irritant.

Kortom: onze ervaring was positief, en niet. Volgens mij is het over het algemeen écht een mooie auto en biedt het veel waarde, comfort en ruimte voor het geld, dus ik kan me goed voorstellen dat hij hartstikke veel tevreden eigenaren heeft. Maar wij zullen daar niet aan toegevoegd worden.
Bedankt voor het uitschrijven, was leuk om te lezen! Ik ben heel benieuwd welke het wordt, allemaal prima keuzes volgens mij. :)

• Gonadan

Gonadan

Arjan90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Ja maar die ken ik al dus met anderhalve zin was ik het al met je eens. :+

Uitgebreide uitleg, top. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
@Arjan90, als je graag een schermpje achter het stuur wit hebben van een Tesla Model Y kun je die gewoon kopen, aanbod genoeg en kost de wereld niet.

• Arjan90
Yes, dat wist ik, dankjewel! Had die optie al gezien met bijv. de commander module. Kostte inderdaad niet heel veel, gelet op de kosten van de auto.

Ik heb ook nog een demo Polestar 4 op het oog, dan is de kop er al af en is het nog wel een 2026 model. Mijn gevoel neigt heel sterk naar de Polestar, ik vind het gewoon net wat meer auto, de cabine mooier, etc. Maar ik weet ook dat een Tesla ook echt geen slechte keuze is, maar toen hij vanmiddag achter me reed dacht ik toch "wat is het toch eigenlijk een rare vorm". En die achterkant, mwoah. Ik wen eraan. Het interieur minimalistisch maar verdomme, het werkt allemaal wel goed.

Ik las het ergens anders en dat past bij hoe ik het ervaar: qua efficiëntie en software is de Tesla ongeëvenaard. Maar qua premium gevoel en emotie moet je bij de Polestar zijn.

De aanstichter, vrouwlief, heeft de knoop al doorgehakt voor een Model 3, een enorme stap vanaf haar Zoe! Helaas wel met dat gare inruilprogramma van Tesla en het vage "als hij geleverd wordt moet je hem binnen 7 dagen ophalen, vakantie of niet".

• Card Nox
@Arjan90,.het zijn beide goede autos. Je moet een win-win keuze maken dus wat je ook beslist je wint 😉

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik ben heel blij met de display opstelling in de Polestar (2 in mijn geval). Lekker makkelijk op een voor mij logische plek de metrics over snelheid en accu in beeld. Mogelijkheid om navigatie te tonen en icm CarPlay en AppleMaps een extra rustige visualisatie. Ook vind ik het prettig dat het centrale display afwijkende gegevens kan tonen. Ik praat erover alsof het een speciale feature is, maar volgens mij werkt dit in de meeste moderne wagens zo en is Tesla de afwijking.

In de Model Y van vrouwlief blijf ik het onlogisch vinden om op het centrale display te moeten kijken voor basale info over snelheid, accu, climate control en verlichting. Ik kijk constant eerst verkeerd door het stuur en later pas op de juiste plek. Tevens vind ik de visualisatie van de omgeving erg onrustig.

Omdat ik er dus maar niet aan kan wennen heb ik dat op proberen te lossen met een aftermarket display (S3XY dash van Enhauto). En dat is prima, voegt wat extra gegevens toe maar is eigenlijk net te klein en de navigatie reageert een tikje te traag.

• PauseBreak
Arjan90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:53:
Yes, dat wist ik, dankjewel! Had die optie al gezien met bijv. de commander module. Kostte inderdaad niet heel veel, gelet op de kosten van de auto.

Ik heb ook nog een demo Polestar 4 op het oog, dan is de kop er al af en is het nog wel een 2026 model. Mijn gevoel neigt heel sterk naar de Polestar, ik vind het gewoon net wat meer auto, de cabine mooier, etc. Maar ik weet ook dat een Tesla ook echt geen slechte keuze is, maar toen hij vanmiddag achter me reed dacht ik toch "wat is het toch eigenlijk een rare vorm". En die achterkant, mwoah. Ik wen eraan. Het interieur minimalistisch maar verdomme, het werkt allemaal wel goed.

Ik las het ergens anders en dat past bij hoe ik het ervaar: qua efficiëntie en software is de Tesla ongeëvenaard. Maar qua premium gevoel en emotie moet je bij de Polestar zijn.

De aanstichter, vrouwlief, heeft de knoop al doorgehakt voor een Model 3, een enorme stap vanaf haar Zoe! Helaas wel met dat gare inruilprogramma van Tesla en het vage "als hij geleverd wordt moet je hem binnen 7 dagen ophalen, vakantie of niet".
Eigenlijk is de vraag voor jou dus: van welke auto word je blij?

Nee, merp!

• Menesis
In Noorwegen hebben ze weer de halfjaarlijkse "EL Prix" test uitgevoerd. Dat is een praktijktest met veel auto's die ze rijden tot de batterij simpelweg op is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeZ5F2SKgAPaPLC_fh32zXJzgbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18I9OI0jzCBZx1AYOq0BhwVN.avif?f=fotoalbum_large

BMW iX3 was de winnaar met 781,2 km, daarna Lucid Gravity Grand Touring en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

De rest lees je hier https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zO4dor/rekkeviddetest-sommer-2026
of via google translate
gebruik liever DeepL

[ Voor 9% gewijzigd door Menesis op 04-06-2026 13:42 ]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:31
Menesis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:
In Noorwegen hebben ze weer de halfjaarlijkse "EL Prix" test uitgevoerd. Dat is een praktijktest met veel auto's die ze rijden tot de batterij simpelweg op is.

[Afbeelding]

BMW iX3 was de winnaar met 781,2 km, daarna Lucid Gravity Grand Touring en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

De rest lees je hier https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zO4dor/rekkeviddetest-sommer-2026 of via google translate: https://www-tek-no.translate.goog/nyheter/nyhet/i/zO4dor/rekkeviddetest-sommer-2026?_x_tr_sl=no&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Google translate is wel een beetje vreemd.
Hieronder een stukje van de site over de Model Y.

De vertaling van Google:
Tijdens de zomertest van vorig jaar (2025) presteerde de Model Y Long Range AWD onder vrijwel identieke omstandigheden ronduit teleurstellend. Hij overtrof de opgegeven actieradius van 586 km en kwam uit op 653 km – een positieve afwijking van maar liefst 11,4 procent .

Vertaling van Deepl:
Tijdens de zomertest van vorig jaar (2025) presteerde de Model Y Long Range AWD namelijk uitstekend onder vrijwel identieke omstandigheden. Toen overtrof hij zijn opgegeven bereik van 586 km en haalde hij 653 kilometer – een positieve afwijking van precies 11,4 procent.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Menesis
driel24 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Google translate is wel een beetje vreemd.
Hieronder een stukje van de site over de Model Y.

De vertaling van Google:
Tijdens de zomertest van vorig jaar (2025) presteerde de Model Y Long Range AWD onder vrijwel identieke omstandigheden ronduit teleurstellend. Hij overtrof de opgegeven actieradius van 586 km en kwam uit op 653 km – een positieve afwijking van maar liefst 11,4 procent .

Vertaling van Deeple:
Tijdens de zomertest van vorig jaar (2025) presteerde de Model Y Long Range AWD namelijk uitstekend onder vrijwel identieke omstandigheden. Toen overtrof hij zijn opgegeven bereik van 586 km en haalde hij 653 kilometer – een positieve afwijking van precies 11,4 procent.
Wow ja daar klopt niks van! Ik lees zelf Noors dus had die vertaling niet gelezen..

• Devian
Menesis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:

[Afbeelding]

De rest lees je hier https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zO4dor/rekkeviddetest-sommer-2026
of via google translate
gebruik liever DeepL
Jammer zonder Tesla dit keer.

Maar, om selectief te quoten uit het artikel:
Met andere woorden: als Tesla de Model Y had ingezet in de test van dit jaar, is er alle reden om aan te nemen dat deze opnieuw vooraan zou hebben gestaan.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Devian schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:35:
[...]

[...]
Hoezo jammer?
Opnieuw testen van dezelfde auto biedt toch helemaal geen meerwaarde? Laat ze juist ook andere auto's testen, de resultaten van vorig jaar kun je er ook prima bij pakken en zien of een auto wel of niet zuinig rijdt. Als ze telkens doe 'zuinige' auto's opnieuw testen houden ze geen testers meer over voor andere auto's die je wellicht nog niet bij andere tests gezien hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Arjan90
PauseBreak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Eigenlijk is de vraag voor jou dus: van welke auto word je blij?
Het antwoord is zojuist gegeven: een Polestar 4! Nog wat onderhandeld over de prijs en uiteindelijk een mooie grijze Polestar 4, Single Motor met Prime pack, gekocht. Over een paar weken krijg ik hem :D

Ik zag weer een Model Y en dacht "Nope, ik vind het aan de buitenkant net niet mooi". In de showroom de Polestar 4 nog gezien en toen wist ik het, en dan heb ik het nog niet over het interieur O+

Bedankt iedereen hier voor de tips en overwegingen! Het is dus toch een 400v geworden ;)

• JTHZZ
Devian schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:35:
[...]

[...]
Vooraan als in ‘bij de bovenste X’ maar dus niet de absolute winnaar.. even voor de nuance
Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic