Binnenkort krijg ik een elektrische auto van de zaak: de
Kia EV4 Plus Advanced.
De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget. Daarom wil ik zelf een laadpaal laten plaatsen.
Mijn situatie:
- Ik heb een 3-fasen aansluiting.
- Ik heb een eigen oprit, dus de laadpaal kan op eigen terrein worden geplaatst.
- Op ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis staat een openbare laadpaal. Die kan ik uiteraard gebruiken, maar ik heb liever de mogelijkheid om gewoon op mijn eigen oprit te laden.
- Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze hebben gezamenlijk een maximale opbrengst van bijna 4 kWh.
- De Kia EV4 wil ik thuis bij voorkeur met 11 kW / 3 fasen kunnen laden.
- Het gaat om een auto van de zaak en ik krijg hiervoor een zakelijke laadpas.
- Mijn belangrijkste eis is dat ik die zakelijke laadpas ook voor mijn eigen laadpaal thuis kan gebruiken.
- Daarnaast wil ik dat het aantal thuis geladen kWh automatisch wordt geregistreerd, zodat mijn werkgever de kosten kan vergoeden. Idealiter gaat dit volledig automatisch en hoef ik niet iedere maand zelf een overzicht te maken en te declareren.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk.
Mijn ideale situatie zou ongeveer zijn:
Auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert aantal kWh → laadsessie wordt gekoppeld aan mijn zakelijke laadpas → werkgever krijgt de kosten gefactureerd → ik krijg de thuislaadkosten automatisch vergoed.
Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarbij ik thuis net zo makkelijk laad als met een zakelijke laadpas bij een openbare laadpaal.
Ik ben inmiddels wat aan het lezen over laadpalen, backoffices, RFID, MID-meters, load balancing, dynamische tarieven enz., maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.
Waar moet ik op letten?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.
- Is een MID-gecertificeerde kWh-meter noodzakelijk/aan te raden voor de zakelijke verrekening?
- Moet de laadpaal een eigen internetverbinding/4G hebben, of is WiFi voldoende?
- Hoe belangrijk is de keuze van de backoffice?
- Kan ik een willekeurige laadpaal kopen en daar vervolgens de zakelijke laadpas van mijn werkgever aan koppelen?
- Of moet de laadpaal/backoffice specifiek samenwerken met de aanbieder van mijn zakelijke laadpas?
- Zijn er bepaalde laadpassen/backoffices die hiervoor juist erg goed of slecht werken?
- Is load balancing verstandig met een 3-fasen huisaansluiting?
- Is het met mijn 15 zonnepanelen verstandig om een laadpaal te nemen die kan laden op zonne-energie / solar charging?
- Is 1-fase/3-fase automatisch schakelen daarbij belangrijk?
- Kan de laadpaal onderscheid maken tussen mijn zakelijke auto en eventueel een privéauto die later ook aan dezelfde paal zou kunnen laden?
- Zijn er abonnementskosten voor de backoffice waar ik rekening mee moet houden?
- Zijn er bepaalde merken/modellen die jullie hiervoor zouden aanraden of juist afraden?
En hoe zit het met de zonnepanelen?
Dit vind ik zelf nog een interessant onderdeel.
Ik wek met mijn 15 panelen bijna op top
4 kWh op. Een deel van die stroom zou ik dus rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.
Ik vraag me daarom af hoe dit in de praktijk wordt geregeld bij een auto van de zaak. Bijvoorbeeld:
Zonnepanelen → laadpaal → auto van de zaak Wordt de werkgever dan nog steeds per geladen kWh vergoed, en hoe wordt bepaald tegen welk tarief? Of zijn er bij zonnepanelen juist zaken waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de laadpaal/backoffice?
Ik begrijp dat dit ook fiscaal/administratief wat anders kan liggen dan simpelweg mijn elektriciteitstarief van de energieleverancier doorberekenen. Ik hoor daarom graag hoe mensen dit in de praktijk hebben ingericht.
Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben
Ik wil vooral voorkomen dat ik nu een mooie laadpaal koop die technisch prima werkt, maar vervolgens
niet goed samenwerkt met mijn zakelijke laadpas of de thuislaadverrekening.
Mijn prioriteiten zijn daarom ongeveer:
- Zakelijke laadpas thuis kunnen gebruiken
- Automatische registratie van de geladen kWh
- Automatische verrekening/vergoeding met mijn werkgever
- MID-meter / betrouwbare kWh-registratie
- 11 kW / 3 fasen
- Goede load balancing
- Mogelijkheid om mijn 15 zonnepanelen zo goed mogelijk te benutten
- Geen onnodig hoge maandelijkse abonnementskosten
- Een systeem dat ook over een paar jaar nog goed bruikbaar is
Ik zie bijvoorbeeld oplossingen van Kia zelf en merken als Zaptec voorbij komen, maar ik vraag me vooral af of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat er betere alternatieven zijn.
Wat zouden jullie in mijn situatie kopen? En nog belangrijker: welke combinatie van laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas werkt in de praktijk goed voor automatische thuislaadverrekening?
Ervaringen met concrete merken/modellen, installatie, abonnementskosten, backoffices en eventuele valkuilen zijn zeer welkom!