• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:36
janne_nl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:16:
[...]

De auto zelf dan wellicht wel, maar de CVT waardoor die evensnel voor- en achteruit kon is wel door veel merken overgenomen. En verdwijnt nu pas langzaam door de komst van de EV.
OT: zo populair was die CVT toch niet. Ik heb er een gehad in een Audi A6, maar door die CVT was dat model niet aanvaard in de VS bv. Het systeem was een beetje haat of liefde. Sommigen konden er niet mee overweg, ik vond het top.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:09:
[...]
OT: zo populair was die CVT toch niet. Ik heb er een gehad in een Audi A6, maar door die CVT was dat model niet aanvaard in de VS bv. Het systeem was een beetje haat of liefde. Sommigen konden er niet mee overweg, ik vond het top.
Eigenlijk wel gek, want een CVT is functioneel gezien superieur aan een handbak of automaat met vaste verzetten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die roepen 'BeLeViNg!!!1' en 'SpOrTiEf RiJden!!' :P

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:11:
[...]

Eigenlijk wel gek, want een CVT is functioneel gezien superieur aan een handbak of automaat met vaste verzetten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die roepen 'BeLeViNg!!!1' en 'SpOrTiEf RiJden!!' :P
OT: Ik hield wel van het rijgedrag. Bizar soms, je trapte het gas in, motor ging naar 3000t/min en bleef daar terwijl de auto versnelde. En natuurlijk geen schokken van schakelen.
Wat de juiste verhouding betreft is het systeem natuurlijk ideaal, maar blijkbaar was het minder efficient dan een goede automaat met DSG door de verliezen van de riem en de variabele wielen. Ook zou er toch wat vroegtijdige uitval geweest zijn. Maar als een belangrijk percentage van de klanten het niet wil, én je haalt een lager verbruik met een DSG, dan is het einde verhaal natuurlijk.

Nu ja, nog beter is gewoon geen versnellingsbak meer natuurlijk. Geen uitval, geen verliezen, geen olie, geen schokken... De beste onderdelen in een auto zijn de onderdelen die je niet mee sleept natuurlijk.
Daarom zal een electrische aandrijving altijd beter zijn...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ware het niet dat die vaak ook iets met een overbrenging doet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:27:
Ware het niet dat die vaak ook iets met een overbrenging doet. ;)
Ja, dat is een reductiekast, geen reductiekast met meerdere reducties (aka versnellingsbak :P) of een variabale reductie (de CVT :P)

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
-tom-562 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:34:
[...]

Ja, dat is een reductiekast, geen reductiekast met meerdere reducties (aka versnellingsbak :P) of een variabale reductie (de CVT :P)
En een simpele tandwieloverbrenging in een gesloten behuizing in olie slijt bijzonder weinig als die goed ontworpen is (en dat konden ze 100 jaar geleden al).
Het is helemaal iets anders als daar schakelmeschen en hydraulische koppelingen in zitten die bij elke schakelbeweging toch even gaan wrijven en dus metaaldeeltjes gaan af geven.
En wat er niet in zit kan niet defect...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Eens hoor, maar het blijft een versnellingsbak, ook al is het maar één versnelling. :P

Het zou nog mooier zijn als het zonder zou kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:51:
Eens hoor, maar het blijft een versnellingsbak, ook al is het maar één versnelling. :P

Dat kan bij wielmotoren, anders heb toch altijd een differentieel nodig.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dat kan bij wielmotoren, anders heb toch altijd een differentieel nodig.
Daar zat ik dan ook mee in mijn hoofd inderdaad. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16
Het “bak” gedeelte impliceert meerdere verhoudingen, ook een synoniem als “gangwissel” impliceert dat.

Wat mij betreft klopt je definitie dus niet als het een enkele overbrenging is.
Wikipedia: Versnellingsbak

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:15

Het is meer een reductiekast, er is maar een vaste overbrenging. (volgens mij bij een Tesla iets van 9:1 motor:wiel)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:56:
[...]

Daar zat ik dan ook mee in mijn hoofd inderdaad. :)
Je hoort er niet veel over bij EV's, buiten af en toe wat geruchten. En er moet waarschijnlijk ook een reductie in (planetair?).
De ingenieurs moeten dan in die kleine ruimte zowel de remmen als de motor kwijt, en het verhoogt de onafgeveerde massa wat niet goed is voor comfort en wegligging.

Een differentieel en cardanassen bestaan al decennia en zijn intussen waarschijnlijk goedkoop, simpel en betrouwbare tech die makkelijk voor handen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 01-04-2026 15:06 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Himalaya schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:03:
[...]

Het is meer een reductiekast, er is maar een vaste overbrenging. (volgens mij bij een Tesla iets van 9:1 motor:wiel)
Tuurlijk, maar zolang de fabrikanten zelf het woord 'versnellingsbak' blijven gebruiken, zullen wij dat dan ook maar doen? Scheelt weer een paar pagina's aan discussie over wat het nu eigenlijk precies is.
Volgens mij is het vrij eenvoudig:
D - vooruit
N- wasstraat
R - achteruit
P - overbodig, ik druk op start-stop en de auto doet de rest :+

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ah een semantische discussie, ik laat hem even voor wat het is jongens. Denk dat iedereen wel snapt wat er bedoeld wordt.
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
[...]

Je hoort er niet veel over bij EV's, buiten af en toe wat geruchten. En er moet waarschijnlijk ook een reductie in (planetair?).
De ingenieurs moeten dan in die kleine ruimte zowel de remmen als de motor kwijt, en het verhoogt de onafgeveerde massa wat niet goed is voor comfort en wegligging.

Een differentieel en cardanassen bestaan al decennia en zijn intussen waarschijnlijk goedkoop, simpel en betrouwbare tech die makkelijk voor handen is.
Het hoeft niet per se in het wiel hé? Je kunt een wiel ook een korte as geven waardoor je wat meer ruimte over hebt.
Overigens ben ik niet tegen een differentieel hoor, die dingen hebben zich inderdaad wel bewezen. En wellicht kan je twee losse motoren gebruiken die elkaar af kunnen wisselen?

Denk dat dat het uiteindelijk niet waard is omdat zo'n simpele overbrenging slijtvast genoeg is, maar meerdere motoren met eigen vaste overbrenging kan best interessant zijn. Maar dan denk ik eerder aan sport of luxe auto's, want voor een gewone wagen zal het daar eerder te duur van worden vrees ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Bij mijn weten heet dat ding reductiebak, had nog nooit iets anders gehoord dan dat.

• Puppetmaster
PauseBreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]

Tuurlijk, maar zolang de fabrikanten zelf het woord 'versnellingsbak' blijven gebruiken, zullen wij dat dan ook maar doen? Scheelt weer een paar pagina's aan discussie over wat het nu eigenlijk precies is.
Volgens mij is het vrij eenvoudig:
D - vooruit
N- wasstraat
R - achteruit
P - overbodig, ik druk op start-stop en de auto doet de rest :+
Punt is dat bij EV het een vaste overbrenging is en in R de motor de andere kant opdraait, terwijl in een versnellingsbak er een ander verzet gekozen wordt voor R.
Er zijn overigens ook EV’s met een versnellingsbak, Taycan en CLA, maar die zijn in de minderheid. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
Er zijn wel bedrijven druk mee bezig hoor, zoals YASA: https://yasa.com/
Die hebben een hub motor ontwikkeld die 1000 pk per wiel moet kunnen leveren, beide kanten op. En dus ook om te regenereren. Daarmee vinden ze dat het niet meer nodig is om een rem te monteren, omdat de motor al hard genoeg kan remmen/regenereren. En laat de motor nou ook net zo veel wegen als een (flinke) rem-installatie... theoretisch alleen maar voordelen dus.

Maar goed, eerst zien dan geloven uiteraard, maar het is wel iets meer dan geruchten inmiddels.

• PauseBreak
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:02:
[...]

Punt is dat bij EV het een vaste overbrenging is en in R de motor de andere kant opdraait, terwijl in een versnellingsbak er een ander verzet gekozen wordt voor R.
Er zijn overigens ook EV’s met een versnellingsbak, Taycan en CLA, maar die zijn in de minderheid. ;)
Punt is dat het een nutteloze discussie is en iedereen weet wat er wordt bedoeld met de term versnellingsbak. De semantische discussie is denk ik voor niemand interessant.

Nee, merp!

• Tommie12
Overspark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
[...]

Er zijn wel bedrijven druk mee bezig hoor, zoals YASA: https://yasa.com/
Die hebben een hub motor ontwikkeld die 1000 pk per wiel moet kunnen leveren, beide kanten op. En dus ook om te regenereren. Daarmee vinden ze dat het niet meer nodig is om een rem te monteren, omdat de motor al hard genoeg kan remmen/regenereren. En laat de motor nou ook net zo veel wegen als een (flinke) rem-installatie... theoretisch alleen maar voordelen dus.

Maar goed, eerst zien dan geloven uiteraard, maar het is wel iets meer dan geruchten inmiddels.
Met 1000pk per wiel zou je voldoende moeten kunnen vertragen…
Maar het grote probleem is dat je 2 volledig gescheiden kringen moet hebben, en dus minstens 2 omvormers en de batterij moet in 2 delen kunnen opgesplitst worden die elk dan 1000pk kunnen opnemen of leveren…
En dan is er nog de parkeerrem, die moet werken op een mechanische manier, en blijven werken als de stroom weg is.
Er zijn nog wat vragen die moeten beantwoord worden.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Helemaal geen remsysteem zou ik wel weer spannend vinden als ik eerlijk ben. Het is toch wel lekker dat het nu meestal een gescheiden systeem is wat niet zomaar nukken kan hebben en een autoreset nodig heeft om weer te kunnen werken.
Zit misschien meer tussen de oren maar puur op motoren remmen hoeft van mij niet per se. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:08:
Helemaal geen remsysteem zou ik wel weer spannend vinden als ik eerlijk ben. Het is toch wel lekker dat het nu meestal een gescheiden systeem is wat niet zomaar nukken kan hebben en een autoreset nodig heeft om weer te kunnen werken.
Zit misschien meer tussen de oren maar puur op motoren remmen hoeft van mij niet per se. :P
Gaat ook niet snel gebeuren.
Schijfremmen kosten 2 keer niks en is bewezen technologie.
Wil je die weg, dan moet je 4 zeer sterke motoren (en geen boormachientjes) gaan inbouwen, je batterij en electronica ontdubbelen etc.
Die motoren gaan altijd een pak duurder zijn dan 4 schijfjes. Dus mogelijk zien we dat op de volgende Taycan Turbo GT3 RS van 350k, maar niet op de auto's die hier regelmatig voorbij komen.
Laat ons eerlijk zijn, schijf en trommelremmen werken gewoon goed, zijn betrouwbaar en goedkoop.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Gaat ook niet snel gebeuren.
Schijfremmen kosten 2 keer niks en is bewezen technologie.
Wil je die weg, dan moet je 4 zeer sterke motoren (en geen boormachientjes) gaan inbouwen, je batterij en electronica ontdubbelen etc.
Die motoren gaan altijd een pak duurder zijn dan 4 schijfjes. Dus mogelijk zien we dat op de volgende Taycan Turbo GT3 RS van 350k, maar niet op de auto's die hier regelmatig voorbij komen.
Laat ons eerlijk zijn, schijf en trommelremmen werken gewoon goed, zijn betrouwbaar en goedkoop.
Goedkoop ben ik het meestal niet zo mee eens als ik bij de garage sta en ze rondom moet laten vervangen, maar verder heb je helemaal gelijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:25
Coasterfreak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:04:
[...]

een honda E kopen is niet rationeel, het leven is ook te kort om saaie autos te rijden denk ik dan. een honda E koop je omdat het je aanspreekt op bepaalde manieren dat een polestar of andere ev's die veel beter zijn (op papier) niet doen. het is ook een statement, maar ook gewoon een geile bak om te hebben.

tuurlijk kan ik voor 15k een kia soul uit 2019 met 64kwh accu pakken, 200% de betere EV. maar een honda E kan wel de betere auto zijn, afhankelijk van of het past met je leven en je wens om gewoon leuke autos te rijden.

alles gaat de deur uit wanneer je de honda e wilt goedpraten :9~
:o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3gTotx5c_aOQHcoZZDdC81WqUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyclFJYUi5ig5hUS8CrgQM0M.jpg?f=fotoalbum_large

een van de laatst geproduceerde exemplaar opgehaald bij onze oosterburen als volwaardige vervanger van de elektrische smart fortwo. nog nooit zo veel mensen aandachtig zien kijken naar wat er naast ze reed op de snelweg :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:20:
[...]

Goedkoop ben ik het meestal niet zo mee eens als ik bij de garage sta en ze rondom moet laten vervangen, maar verder heb je helemaal gelijk. :P
Correctie, arbeid is duur :P Mechanische remmen zijn eigenlijk belachelijk goedkoop en simpel.
Als je ze dan ook nog eens toepast op een EV, dan heb je eigenlijk nauwelijks onderhoud er aan. Het is niet voor niks dat het RWD MEB platform trommelremmen achter heeft. Die voldoen gewoon en daar heb je he hele autoleven geen omkijken naar

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

-tom-562 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:35:
[...]

Correctie, arbeid is duur :P Mechanische remmen zijn eigenlijk belachelijk goedkoop en simpel.
Als je ze dan ook nog eens toepast op een EV, dan heb je eigenlijk nauwelijks onderhoud er aan. Het is niet voor niks dat het RWD MEB platform trommelremmen achter heeft. Die voldoen gewoon en daar heb je he hele autoleven geen omkijken naar
Duur is een relatief begrip, maar ik noem een rondje remmen van fabrieksmerk niet goedkoop. Dan staat er gewoon een significant bedrag voor onderdelen op je factuur.

Trommelremmen zijn in mijn ervaring verre van onderhoudsvrij overigens. Dus tenzij ze die heel anders construeren tegenwoordig is het puur een budgetkeuze, niet omdat het nu van die goede dingen zijn. Auto's bouwen die een leven lang mee gaan is sowieso niet echt meer de prioriteit van fabrikanten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
-tom-562 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik lach me altijd kapot bij het zien van dikke EV's met grote velgen en rood of geel geverfde remklauwen.
Dude, je rijdt een EV en als het goed is gebruik je die remschijven niet eens behalve hij het parkeren of misschien een keer een noodstop. Een soort 'vertel me dat je EV's niet snapt' token.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:44:
[...]

Ik lach me altijd kapot bij het zien van dikke EV's met grote velgen en rood of geel geverfde remklauwen.
Dude, je rijdt een EV en als het goed is gebruik je die remschijven niet eens behalve hij het parkeren of misschien een keer een noodstop. Een soort 'vertel me dat je EV's niet snapt' token.
Vinden mensen gewoon mooi waarschijnlijk, niet alles hoeft met een praktisch nut te zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASW1
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:46:
[...]

Vinden mensen gewoon mooi waarschijnlijk, niet alles hoeft met een praktisch nut te zijn. ;)
Precies, het valt in de categorie spoilerkits en go-faster stripes.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat valt ook wel weer mee. Kleurige remklauwen heb ik ook niet zoveel mee, maar mooie velgen kan ik wel degelijk waarderen. Zeker gezien het feit dat de meeste EV's van die efficiënte wieldoppen als velg bestempelen, dat vind ik echt afzichtelijk, dan maar iets minder bereik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57
Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Als je echt wil spelen, en plezier wil beleven, dan moet je naar circuit en daar is een EV niet direct geschikt voor omdat de koelmogelijkheden amper voorzien zijn om langduring en herhaald naar 200+ te gaan. Denk maar aan de testjes met een Tesla op de Nurburgring. Meestal is de fun gedaan voor het rondje ten einde is.
Ik had vorig jaar geen problemen met paar rondjes Nurburgring met mijn M3 SR+. Oké ik reed niet als Verstappen op de grens van de kunnen van de auto, maar wel dicht tegen mijn eigen grens aan en op de grens van mijn passagiers. Hoop plezier.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
[...]

Ik zal maar niks zeggen met een Polestar 2 met Brembo remmen en gele remklauwen dan :+

Maar iets serieuzer: die noodstop is precies waar ze voor zijn. Zware auto = grote remschijven. Ik bekijk het dus andersom: ik heb die schrijven voor de paar keer per jaar dat ze wel nodig zijn om op tijd tot stilstand te komen. De rest van de tijd gebruik ik ze nauwelijks, en slijten ze dus ook nauwelijks. Onderaan de streep zouden ze dus aanzienlijk langer mee moeten gaan dan de goedkopere schijven in een ICE, en doet dat het prijsverschil van weer teniet. Is mijn theorie althans ;)

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Snap het dan blijkbaar niet maar deze waren standaard op mijn huidige EV. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldqxCnLe-1L91Vkn45Jn5OoLkZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1ov9OfzR2dnytmiUv2TxAOxy.jpg?f=user_large

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:15
China is wel echt next level als het op elektrische auto’s aankomt. In 5 minuten een volle tank “chargen” is een ding waar wij alleen nog van kunnen dromen.

https://www.reddit.com/r/nextfuckinglevel/s/nk4059dkTd

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:20:
[...]

Als je kijkt naar het aantal tussenpersonen tussen fabrikant en jij, dan snap je ook dat die dingen zeer goedkoop zijn als ze de autofabriek in gereden worden per volle vrachtwagen.
Remklauw en schijf zitten dan waarschijnlijk ruim onder de 50€ per stuk...
Het koper in die electromotor kost waarschijnlijk meer...

• ASW1
Metalman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:55:
[...]

Ik zal maar niks zeggen met een Polestar 2 met Brembo remmen en gele remklauwen dan :+

Maar iets serieuzer: die noodstop is precies waar ze voor zijn. Zware auto = grote remschijven. Ik bekijk het dus andersom: ik heb die schrijven voor de paar keer per jaar dat ze wel nodig zijn om op tijd tot stilstand te komen. De rest van de tijd gebruik ik ze nauwelijks, en slijten ze dus ook nauwelijks. Onderaan de streep zouden ze dus aanzienlijk langer mee moeten gaan dan de goedkopere schijven in een ICE, en doet dat het prijsverschil van weer teniet. Is mijn theorie althans ;)
Haha!
Leuke is natuurlijk wel dat de remkracht van de electromotor gelijk opgaat met het vermogen.
Dus grotere, snellere auto's hebben vanzelf ook meer remkracht.

Stiekem is het eigenlijk anderom; om een efficiente EV te maken moet je zorgen dat de schijfremmen niet gebruikt worden, en dus zorgen dat de elektromotor zoveel mogelijk kinetische energie kan absorberen. Die grote remkracht werkt ook andersom dus hebben EV's relatief veel vermogen.
Het zou best kunnen dat bij zo'n elektrische Dacia spring de schijfremmen een stuk meer aangesproken worden dan bij sportievere EV's, dus die zouden ze eigenlijk geel/rood moeten maken :+

Hier nu 150k gereden met de EV en de dikte van de remblokjes is nog ongeveer hetzelfde als op dag 1 _O-

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

[...]

Ik zou zeggen, verwijder ze bij jezelf eens en laat weten hoe goed je het concept remmen snapt |:(.
Als het goed is, heb ik mijn gordel en airbags ook niet nodig.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
Coasterfreak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:27:
een van de laatst geproduceerde exemplaar opgehaald bij onze oosterburen als volwaardige vervanger van de elektrische smart fortwo. nog nooit zo veel mensen aandachtig zien kijken naar wat er naast ze reed op de snelweg :9~
Gaaf!
Qua invoeren dan goedkoper uit dan kopen in Nederland? Of lood om oud ijzer?
Ik vind het gewoon mooi staan, en zoals velen weten in dit topic, er is, voor mij, maar 1 aspect waar ik een auto om kies en dat is, dat ik 'em mooi moet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWdfw_BhbAvSrFIjMYzQ_W1KyE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upLFN4YzzgSIU3stcmjDfOzm.jpg?f=fotoalbum_large
Range, laadcurve, etc. boeien mij een pak minder, al moet ik op sinaasappelkissies zitten zolang ik em aan de buitenkant maar mooi vind dan ist al snel goed. Ieder zijn ding toch?
Vind dat je een beetje kort door de bocht gaat met de 'dan snap je ev's niet' opmerking. ;)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:19:
[...]

Als je kijkt naar het aantal tussenpersonen tussen fabrikant en jij, dan snap je ook dat die dingen zeer goedkoop zijn als ze de autofabriek in gereden worden per volle vrachtwagen.
Remklauw en schijf zitten dan waarschijnlijk ruim onder de 50€ per stuk...
Het koper in die electromotor kost waarschijnlijk meer...
Hoe lang zou het duren voordat de airbagbrigades overstappen op het koper uit motoren? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:08:
[...]

Gaaf!

[...]

Ik vind het gewoon mooi staan, en zoals velen weten in dit topic, er is, voor mij, maar 1 aspect waar ik een auto om kies en dat is, dat ik 'em mooi moet vinden.
[Afbeelding]
Range, laadcurve, etc. boeien mij een pak minder, al moet ik op sinaasappelkissies zitten zolang ik em aan de buitenkant maar mooi vind dan ist al snel goed. Ieder zijn ding toch?
Vind dat je een beetje kort door de bocht gaat met de 'dan snap je ev's niet' opmerking. ;)
Wat een waanzinning mooie bak is dit. De kleur is geweldig en ik ben fan van dit model.

• ASW1
3_s schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
[...]

Ik zou zeggen, verwijder ze bij jezelf eens en laat weten hoe goed je het concept remmen snapt |:(.
Als het goed is, heb ik mijn gordel en airbags ook niet nodig.
Heb je je airbags en gordelspanners ook getuned?

• Coasterfreak
  • Laatst online: 15:25
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:08:
[...]

Gaaf!
absoluut. om je een idee te geven, deze honda e uit 2023 met als nieuwprijs rond de 41k is per maand bijna 800 euro afgeschreven. er zijn maar 5 honda e uit 2023 in nederland en maar een handjevol te koop verspreid over heel europa. in nederland vaak 2020 modellen met redelijk hogere km standen. in duitsland ongeveer 100 te koop, waarvan ongeveer kwart met bouwjaar 2022+, te koop voor ongeveer dezelfde prijs als wat 2020 modellen in nederland gaan. tuurlijk is de markt een beetje heet op dit moment, maar de honda e's die te koop staan in duitsland wisselen redelijk snel van eigenaar. en de rest verkoopt ze niet voor de juiste redenen

en ja, als je waarde hecht aan dingen zoals "NAP" heb je weinig keus, maar honda's hebben toch een digitaal onderhoudsboekje, daar maak ik mij geen zorgen om

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lh9IgU3.png

en verder komen alle EVs die ik tot nu toe heb geimporteerd steevast uit duitsland (smart fortwo, renault zoe, vw id3 en nu honda e). zijn wel goeie deals te hebben als je goed zoekt. de duitsers kopen op dit moment ook veel vw id3 uit nederland omdat ze hier "voordeliger" zijn dan in duitsland, soms gaan dingen ook andersom :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Tommie12
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:17:
[...]

Hoe lang zou het duren voordat de airbagbrigades overstappen op het koper uit motoren? :D
Die stelen de kabels van de snelladers al. Gaat sneller….

• Tommie12
tlpeter schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:51:
[...]

Wat een waanzinning mooie bak is dit. De kleur is geweldig en ik ben fan van dit model.
Ik was fan, tot ik zag hoe traag die wel is….
:+

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:16:
[...]

Ach, meer dan genoeg om vlot door het verkeer te raken.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Dan is de Renault 5 Turbo 3E wellicht een betere keus voor je? 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Afgezien van traag en traag laden, weinig bereik vind ik het ding gewoon spuuglelijk. Nog veel lelijker dan mijn eigen Y. Dat wil wat zeggen. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
SpongeRob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
[...]

Dan is de Renault 5 Turbo 3E wellicht een betere keus voor je? 8)
Voila, de auto ziet er uit alsof die snel is, en bevestigt dat.
Alpine is een sportmerk, en dan 0-100 trager dan een standaard Tesla.

Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.

Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.

• DeJurist
Coasterfreak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:27:
[...]

:o

[Afbeelding]

Ding heeft amper range, maar wat heb je ervoor betaald?

• DeJurist
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:30:
[...]

Haha!
Leuke is natuurlijk wel dat de remkracht van de electromotor gelijk opgaat met het vermogen.
Dus grotere, snellere auto's hebben vanzelf ook meer remkracht.

Stiekem is het eigenlijk anderom; om een efficiente EV te maken moet je zorgen dat de schijfremmen niet gebruikt worden, en dus zorgen dat de elektromotor zoveel mogelijk kinetische energie kan absorberen. Die grote remkracht werkt ook andersom dus hebben EV's relatief veel vermogen.
Het zou best kunnen dat bij zo'n elektrische Dacia spring de schijfremmen een stuk meer aangesproken worden dan bij sportievere EV's, dus die zouden ze eigenlijk geel/rood moeten maken :+

Hier nu 150k gereden met de EV en de dikte van de remblokjes is nog ongeveer hetzelfde als op dag 1 _O-
Ik ben het totaal met je oneens. Gekleurde remklauwen maken de juiste auto in mijn ogen gewoon mooier. Daarnaast is het ook verstandig om je remmen eens te gebruiken. Naast dat het roesten er niet uitziet, met van die bruine remschijven die nooit zijn gebruikt, heeft het remmen ook nog eens een functie. Het is altijd sneller dan one pedal en in noodsituaties altijd een must.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:09:
[...]

Heb je je airbags en gordelspanners ook getuned?
Waarom niet.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:53
[...]

Dat is maar relatief. De nieuwe Renault 5 is zelfs in de Urban Range basisversie nog steeds sneller dan de originele Renault 5 Alpine Turbo hot hatch waar iedereen helemaal weg van is. En nog niet zo lang geleden, voor de doorbraak van de elektrische auto, werd elke auto die de 0-100 in minder dan 10 seconden deed als een snelle auto gezien.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• PauseBreak
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]

Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.

Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.
De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.

Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.

Nee, merp!

• Zjanzjak
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen.
Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.

• daemonix
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:30:
[...]

Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.
Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR. :P

• PauseBreak
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:42:
[...]

Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR. :P
Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:20:
[...]

Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.
Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.

• PauseBreak
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:44:
[...]

Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.
Even aanpassen:

Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.

Nee, merp!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:55:
[...]

Even aanpassen:

Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.
Van een Tesla M3P weet ik het niet, maar een Polestar 2 AWD met Öhlins dempers toch een hele andere ervaring dan de basis RWD uitvoering.

• Puppetmaster
Tja, sportief is nogal subjectief.
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.
Het zijn uiteraard geen sportwagens, maar dat is een ander verhaal.

Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden. ;)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:23:
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.

Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden. ;)
Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Een Ioniq 5N is idd imo een van de weinige EV's die daadwerkelijk sportief is

Vaak bu'j te bang!

• daemonix
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]

Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Omdat die racegeluiden maakt? :P

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:42:
[...]

Misschien zelfs rood met een witte streep erop

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]

Dat is vanwege de historie, de originele Renault 5 Turbo is nooit een Alpine geweest. De Renault 5 Alpine turbo was gebaseerd op de standaard Rensult 5 en had dus voorwielaandrijving.
De Renault 5 Turbo was geloof ik een homologatiemodel voor de groep B rally.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Puppetmaster
-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]

Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn. :)
Sportief is maar een mening. ;)

• Wozmro
  • Laatst online: 22:26
En met een knopje om rook met een geurtje te produceren 🙂

(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:21
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
En met een knopje om rook met een geurtje te produceren 🙂

(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)
Nou dat is er al, Ford heeft zoiets. https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ASW1
Vergeet de rood of geel geverfde Brembo remklauwen niet.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Nee, omdat die daadwerkelijk het circuit op kan. Kijk bv. de tests van Misha Charoudin op youtube
Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
[...]

Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn. :)
Sportief is maar een mening. ;)
Klopt. Een Focus is wat dat betreft net zo sportief als een Model 3 :)

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 05-04-2026 02:21 ]

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
Je verwart een sportieve auto met een sportauto.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:00
[...]

Er zijn heel veel aftermarketsetjes hiervoor , paar tientjes bij alie

YouTube: Electronic active sound exhaust system Tesla model 3 electric #ENGIN...

• Tommie12
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
[...]

De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.

Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.
In feite… I couldn’t care less.

Trouwens, vind maar eens een algemeen aanvaarde definitie van een sportieve auto.
Bij mij vallen dan alle 4-deurs modellen, laat staan breaks af.
Zit te veel rommel op die je niet nodig hebt om snel te zijn.

• karel_G_1981
1736 als ik mijn kenteken invoer op RDW.nl (2025 rwd “premium” met 64kwh batterij) en dat is wat telt bij de mrb

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
322 km/u, maar helaas, niet sportief. |:(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:31
Ja bah, ziet er ook niet sportief uit.

Afbeeldingslocatie: https://unpluggedperformance.com/wp-content/uploads/2025/09/Tesla-Model-S-Plaid-2026-UP-Forged-CYBRHEX-Satin-Titanium-Wheels-1.jpg

https://wren.co/join/Devian

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Devian schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ja bah, ziet er ook niet sportief uit.

[Afbeelding]
En ik vind de mijne er al sportief uitzien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_lzD0iBGDWamNkY6aZsrbdIhpM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbD3pOQum0n4sbmUtA7Ywu3t.jpg?f=user_large

Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden. :>

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pjot1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:44:
[...]

En ik vind de mijne er al sportief uitzien!

[Afbeelding]

Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden. :>
Ik denk een van de laatste met open panadak ?
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak. Een enorm gemis bij hedendaagse Tesla's

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-04-2026 13:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik denk een van de laatste met open panadak ?
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak.
Volgens mij niet. September 2016 is deze, volgens mij werd het schuifdak tot en met begin 2018 geleverd. Correct me if i'm wrong.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Zjanzjak
Erg hè, dat mensen een andere mening hebben. :)

• DeJurist
Nieuw merk in Europa (grote speler in Azië). Ik vind dit ding er echt vet uitzien. Gaat dus in Nederland worden verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door DeJurist op 06-04-2026 16:09 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:08:
Nieuw merk in Europa (grote speler in Azië). Ik vind dit ding er echt vet uitzien. Gaat dus in Nederland worden verkocht.
[Video: Business class voor een PRIKKIE? Review DEEPAL S05 (2026) - AutoRAI TV]
Mooi afschrijvingskanon, leuk als je leased of snel van je geld af wilt.

Mij niet bellen

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DeJurist
revolution-nl schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:54:
[...]

Mooi afschrijvingskanon, leuk als je leased of snel van je geld af wilt.

Mij niet bellen
Alle auto’s, en met name elektrische auto’s, zijn afschrijvingskanonnen. Als het je daarom te doen is, moet je sowieso geen auto halen, maar lekker op de fiets gaan.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]

Alle auto’s, en met name elektrische auto’s, zijn afschrijvingskanonnen. Als het je daarom te doen is, moet je sowieso geen auto halen, maar lekker op de fiets gaan.
Chinese auto's net nog wat meer... Plus als particulier moet je jezelf afvragen of je het risico wilt lopen m.b.t. betrouwbaarheid, onderdelen voorziening etc.. Nee, dit zijn prima auto's om lekker goedkoop te (private) leasen zonder risico

Vaak bu'j te bang!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
DeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]

Zolang je m niet weg doet heb je geen afschrijving :+

• PauseBreak
-tom-562 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:03:
[...]

Chinese auto's net nog wat meer... Plus als particulier moet je jezelf afvragen of je het risico wilt lopen m.b.t. betrouwbaarheid, onderdelen voorziening etc.. Nee, dit zijn prima auto's om lekker goedkoop te (private) leasen zonder risico
Ik denk dat iedere elektrische auto een goede is om te leasen en minder om te kopen. Zeker nu de techniek zich erg snel lijkt te ontwikkelen de komende jaren is het risico op extra afschrijving echt wel aanwezig, ongeacht het land waar de BEV vandaan zou komen.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:23:

Met een bouwvakkerbus kan je ook sportief rijden, dat laten de bouwvakkers wel zien. Is het daarmee een sportieve bus? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zjanzjak schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:44:
[...]

Erg hè, dat mensen een andere mening hebben. :)
Je moet in dit topic erg uitkijken met gewoon je mening geven, voordat je het weet rijd je over wat tenen heen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:31:
[...]

Met een bouwvakkerbus kan je ook sportief rijden, dat laten de bouwvakkers wel zien. Is het daarmee een sportieve bus? ;)
The A-team had iig wel een sportieve bus!
Geen sportwagen uiteraard, maar wel een sportieve bus. ;)

• Puppetmaster
Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:33:
[...]

Je moet in dit topic erg uitkijken met gewoon je mening geven, voordat je het weet rijd je over wat tenen heen. ;)
Zolang je het verkondigt als je mening, dan is er niks aan de hand. Meningen zijn als smaak.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:37:
[...]

The A-team had iig wel een sportieve bus!
Geen sportwagen uiteraard, maar wel een sportieve bus. ;)
BA was een baas maar een echt lekkere vluchtauto bleek het meestal niet te zijn. Waren toch vaak wat explosieven nodig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat iedere elektrische auto een goede is om te leasen en minder om te kopen. Zeker nu de techniek zich erg snel lijkt te ontwikkelen de komende jaren is het risico op extra afschrijving echt wel aanwezig, ongeacht het land waar de BEV vandaan zou komen.
Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen. Gezien de ontwikkelingen van de brandstofprijzen en enorme besparingen die je nu al haalt verwacht ik dat die waardevastheid van een courante EV van een bewezen betrouwbaar merk (bv tesla , Kia, bmw) snel beter wordt in verhouding. Ik bespaar nu ruim 6000 euro per jaar tov benzine, enige wat ik mezelf verwijt is waarom ik niet veel eerder een EV gekocht heb.

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-04-2026 21:45 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:38:
[...]

Zolang je het verkondigt als je mening, dan is er niks aan de hand. Meningen zijn als smaak.
Dat werd ook duidelijk gedaan, maar toch weer twee pagina's fans in de verdediging. Het is klassiek. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:41:
[...]

Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen.
Dat is zeker waar.
Het kan echter wel zijn dat ze niet meer zo gewild zijn ivm de (dan) huidige staat van techniek.
Daardoor is het risico op meer afschrijving wat hoger.
Los van de price-cuts bij Tesla, is de afschrijving van veel nieuwe EV’s overigens vergelijkbaar met ICE’s.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]

Auto's worden als electronica, elk jaar is het nieuwe model beter. Mensen gaan daardoor wachten op een volgend model, want die zal beter zijn. Krijgen we ineens dezelfde keuzestress als je bij veel electronica ziet. :D

De ICE zit daarentegen meer in de groep zoals de mobiele telefoon. Innovaties zijn nog maar marginaal en voornamelijk op randzaken. Daar loont wachten op een nóg nieuwere veel minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:41:
[...]

Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen. Gezien de ontwikkelingen van de brandstofprijzen en enorme besparingen die je nu al haalt verwacht ik dat die waardevastheid van een courante EV van een bewezen betrouwbaar merk (bv tesla , Kia, bmw) snel beter wordt in verhouding.
Mijn punt gaat er ook niet over of een nu courante BEV over 5 jaar wel of niet bruikbaar is maar over de te verwachten extra afschrijving als gevolg van de snelheid van de technische ontwikkelingen die er naar verwachting vanaf 2027 aankomen (solid state e.d.). Dat geeft een risico op extra afschrijving die je moet nemen als je een auto hebt gekocht en wilt verkopen of inruilen, waar je dat risico niet hebt (of veel minder althans) bij lease.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:47:
[...]

Mijn punt gaat er ook niet over of een nu courante BEV over 5 jaar wel of niet bruikbaar is maar over de te verwachten extra afschrijving als gevolg van de snelheid van de technische ontwikkelingen die er naar verwachting vanaf 2027 aankomen (solid state e.d.). Dat geeft een risico op extra afschrijving die je moet nemen als je een auto hebt gekocht en wilt verkopen of inruilen, waar je dat risico niet hebt (of veel minder althans) bij lease.
Maar dan ben je die eventuele extra afschrijving sowieso al kwijt omdat lease ook aardig in de papieren loopt. Alleen heet het dan geen afschrijving maar betaal je gewoon meer voor destijds auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 06-04-2026 21:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:47:
[...]

Dat risico is vooral bij (veelal) Chinese merken waarvan je niet zeker weet of die over 5 jaar nog bestaan en er nog software ondersteuning is en onderdelen leverbaar blijven Bij een merk als bv tesla of een degelijk Europees merk als bmw hoef je daar niet bang voor te zijn. Zelfs de oudste modellen voelen nog als nieuw qua beleving en onderhoud kan iedere beunhaas.

• PauseBreak
Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]

Maar dan ben je die eventuele extra afschrijving sowieso al kwijt omdat lease ook aardig in de papieren loopt. Alleen heet het dan geen afschrijving maar betaal je gewoon meer voor destijds auto.
Er zal ongetwijfeld een opslag in de leaseprijs zitten, maar het risico wordt niet groter ingeschat voor een BYD dan voor een Audi of Mercedes gelet op de maandprijs die op de offertes stond. Zal er mede aan liggen dat een leasemaatschappij de opties (en Duitse merken hebben veel opties) volledig afschrijft in 4 jaar tijd.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
[...]

Er zal ongetwijfeld een opslag in de leaseprijs zitten, maar het risico wordt niet groter ingeschat voor een BYD dan voor een Audi of Mercedes gelet op de maandprijs die op de offertes stond. Zal er mede aan liggen dat een leasemaatschappij de opties (en Duitse merken hebben veel opties) volledig afschrijft in 4 jaar tijd.
Dat bedoel ik ook niet, maar leasen kost gewoon meer dan zelf kopen. Het is een lening in feite. Dus dat compenseert eventuele nadelen qua afschrijving weer wat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Niet altijd.
De ID.7 LE wordt in PL dermate gepushed dat kopen niet uit kan.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:07:
Niet altijd.
De ID.7 LE wordt in PL dermate gepushed dat kopen niet uit kan.
Uitzonderingen zijn er altijd, moet daar de focus op?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 396 397 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic