Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even ondertitelen: pinkers is Vlaams voor richtingaanwijzers.Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:33:
@Gonadan
Een stalk is een hendel aan het stuur, aan de linkerkant meestal voor de pinkers (en verlichting), recht voor de PRND en soms ook voor andere dingen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Kijk eens aan hoe efficient we zijn.daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Even ondertitelen: pinkers is Vlaams voor richtingaanwijzers.
7 letters ipv 18
Sony A7 iv en wat recycled glas
Leugens!Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:24:
[
[...]
Ik schrijf niet 'een' maar gewoon scherm. Het bestaat allemaal uit dashboard en scherm, niet te moeilijk maken.
/f/image/fkoXuDr7mmnEJocdBL8oJNZI.png?f=fotoalbum_large)
maar goed, terug naar auto's dan maar
Dat zou kunnen, maar als je er nog niet in gezeten heb (zoals ik het begreep) is het lastig beoordelen.Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Je kunt toch prima als bijrijder beoordelen hoe het interieur aanvoelt? Daar hoef je geen proefrit voor te houden hoor. Sterker nog, als bijrijder heb ik daar meer tijd voor want dan hoef ik niet op het verkeer te letten.
De ID.7 als plastic afschrijven obv ervaring met ID.3/4 is iig niet correct.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Sonicfreak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:03:
Tesla stopt met de productie van Model S en X om plaats te maken voor productie van humanoïde robot Optimus. Cylons.
https://www.autoweek.nl/a...aken-plaats-voor-optimus/
Model S is naar mijn mening de mooiste Tesla en een pionier geweest. Einde van een tijdperk.
Catch a smile out there!
Ook gewoon in het Nederlands toch?daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Even ondertitelen: pinkers is Vlaams voor richtingaanwijzers.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh ik begreep dat hij er wel in had gezeten maar niet zelf gereden. Nou ja, was er zelf sowieso niet bij dus geen idee.Puppetmaster schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:58:
[...]
Dat zou kunnen, maar als je er nog niet in gezeten heb (zoals ik het begreep) is het lastig beoordelen.
De ID.7 als plastic afschrijven obv ervaring met ID.3/4 is iig niet correct.
Ja daar maar niet in de post waar je initieel op reageerde.SirLenncelot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Leugens!
[Afbeelding]
maar goed, terug naar auto's dan maar
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee wat pinker feitelijk betekent maar richtingaanwijzer is iig een onjuist woord. Dat was vroeger een mechanisch dingetje dat buiten de carrosserie stak en ook echt de richting aanwees. Het past nu nog het beste bij het oranje knipperlicht.Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Kijk eens aan hoe efficient we zijn.
7 letters ipv 18
Volgens mij is juiste benaming 'bedieningshendel richtingaanwijzers' of 'knipperlichthendel'.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja hoor, wij zijn te dom om te lange woorden te gebruiken.Gonadan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:04:
Pinker is toch gewoon knipper?
Waar slaat dat nou weer op?Tommie12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Ja hoor, wij zijn te dom om te lange woorden te gebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee.
Nee, richtingaanwijzer is een volstrekt correct woord en wijst de richting aan die je in wilt gaan. Sterker nog je meldt het zelf in je laatste zin.joepie de p schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:49:
[...]
Geen idee wat pinker feitelijk betekent maar richtingaanwijzer is iig een onjuist woord. Dat was vroeger een mechanisch dingetje dat buiten de carrosserie stak en ook echt de richting aanwees. Het past nu nog het beste bij het oranje knipperlicht.
Volgens mij is juiste benaming 'bedieningshendel richtingaanwijzers' of 'knipperlichthendel'.
Volgens mij zijn er veel belangrijkere dingen dan best-in-class 1000 km afleggen.revolution-nl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:54:
[...]
Uiteindelijk is 800v geen doel op zich toch, het doel is competitieve laadsnelheid in KMH, en daar is een Model S nog steeds best in class als je naar de 1000km reistijden kijkt.
Een auto moet vooral goed rijden comfortabel rijden. Ik herinner me een vergelijkende test van een i5, EQE en Model S op youtube, waar ze tot de conclusie komen dat de i5 op zowat alle vlakken het beste scoorde, alleen niet op range.
Ik rijd met een i5 voor exact dezelfde reden. Ik wil niet in een wagen rijden die minder leuk rijdt, een langere remasftand heeft gewoon omdat ik de vier keer per jaar dat ik 1000 km moet afleggen 30-40 min win.
Zeker niet als die snellere wagen een Tessla is. Zefls een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelde steen.
Ik reageerde volgens mij op het onderwerp laadsnelheid 400v vs 800v niet op andere elementen.sdgs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:06:
[...]
Volgens mij zijn er veel belangrijkere dingen dan best-in-class 1000 km afleggen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Met de S red je die snelle tijd alleen als je relatief vaak stopt, met de juiste SoC, want je wilt met die curve eigenlijk niet (ver) boven de 50-55% laden, en dan moet het laadnetwerk dat ook toelaten (niet dat je steeds 5km moet omrijden of dat je net iets langer moeten laden om de volgende gunstige locatie te halen).revolution-nl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Ik reageerde volgens mij op het onderwerp laadsnelheid 400v vs 800v niet op andere elementen.
Ik vind het dus realistischer om er een 20-30 minuten bij op te tellen, en dan zit je gewoon weer op het niveau van een ID7, met een snellere A6 voor je.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Wij vinden richtingaanwijzer veééél te lang.
Dat heeft in de grond niks met laadsnelheid te maken. Ik kan prima een 800v accu met 220kW 'snelladen'revolution-nl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Ik reageerde volgens mij op het onderwerp laadsnelheid 400v vs 800v niet op andere elementen.
Voordeel van 880v is dat je met minder stroom(amperes) dezelfde hoeveelheid kW's kun hebben. (P = U * I), waardoor je met dezelfde stroom dus meer kW's haalt.
Met andere woorden, je moet ergens best in class in zijn, of i.i.g. een USP hebben. De Model S ontbreekt dit sinds twee veranderingen:sdgs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:06:
[...]
Volgens mij zijn er veel belangrijkere dingen dan best-in-class 1000 km afleggen.
Een auto moet vooral goed rijden comfortabel rijden. Ik herinner me een vergelijkende test van een i5, EQE en Model S op youtube, waar ze tot de conclusie komen dat de i5 op zowat alle vlakken het beste scoorde, alleen niet op range.
Ik rijd met een i5 voor exact dezelfde reden. Ik wil niet in een wagen rijden die minder leuk rijdt, een langere remasftand heeft gewoon omdat ik de vier keer per jaar dat ik 1000 km moet afleggen 30-40 min win.
Zeker niet als die snellere wagen een Tessla is. Zefls een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelde steen.
1. Het vervallen van het levenslang gratis laden
2. Het beschikbaar zijn van concurrentie waarvan de range en laadsnelheid eveneens goed genoeg zijn
En qua prijs heb ik ook niet het idee dat Tesla mee heeft willen spelen met de markt.
Het feit dat er flink veel SUVs verkocht worden en ik de EQE SUV vaker zie dan de limousine, is ook een teken dat een 1000km challenge voor verreweg de meesten geen criterium is, zodra de wltp range zo rond de 600km hangt. Een half uurtje pauze na de eerste 400km / volgende 300km, is geen ramp.
Dat heeft er grotendeels wel mee te maken, want de limiterende factor is stroomsterkte. Boven de 500-600A krijg je echt teveel warmteontwikkeling, vandaar ook de koeling bij laders die 600A accepteren.janne_nl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Dat heeft in de grond niks met laadsnelheid te maken. Ik kan prima een 800v accu met 220kW 'snelladen'
Voordeel van 880v is dat je met minder stroom(amperes) dezelfde hoeveelheid kW's kun hebben. (P = U * I), waardoor je met dezelfde stroom dus meer kW's haalt.
600A x 400V = 240kW, dat is wel zo'n beetje de limiet op 400V (liever max 500A=200kW).
Op 800V kun je sneller laden dan dat, maar dat hoeft niet perse (de accu moet het ook kunnen).
Klopt toch? Eén groot scherm, en een kleintje achter het stuur.
Signatures zijn voor boomers.
U zit in de formule toch?mitsumark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Dat heeft er grotendeels wel mee te maken, want de limiterende factor is stroomsterkte. Boven de 500-600A krijg je echt teveel warmteontwikkeling, vandaar ook de koeling bij laders die 600A accepteren.
600A x 400V = 240kW, dat is wel zo'n beetje de limiet op 400V (liever max 500A=200kW).
Op 800V kun je sneller laden dan dat, maar dat hoeft niet perse (de accu moet het ook kunnen).
Neen. Meld ik niet. In beide termen zit 'hendel'. Met die hendel stuur je de richtingaanwijzer aan.daemonix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Nee, richtingaanwijzer is een volstrekt correct woord en wijst de richting aan die je in wilt gaan. Sterker nog je meldt het zelf in je laatste zin.
Tesla superchargers kunnen bij 400V accu-architectuur toch enkele minuten 250kW halen.mitsumark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Dat heeft er grotendeels wel mee te maken, want de limiterende factor is stroomsterkte. Boven de 500-600A krijg je echt teveel warmteontwikkeling, vandaar ook de koeling bij laders die 600A accepteren.
257kw is het hoogste dat ik op het scherm gezien heb.
We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch
rijden fiscaal aantrekkelijk.
Het hoe en wat ontbreekt en het moet natuurlijk wel een meerderheid gaan vinden in de 2de en 1ste kamer, maar goed, lichtpuntje is lichtpuntje.
Ik denk dat gewoon bewijst dat mensen gewoon niet nadenken. Eerst zo'n oversized tractor kopen, best nog met heel grote velgen, en dan klagen over de rangeCid Highwind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:55:
Het feit dat er flink veel SUVs verkocht worden en ik de EQE SUV vaker zie dan de limousine, is ook een teken dat een 1000km challenge voor verreweg de meesten geen criterium is, zodra de wltp range zo rond de 600km hangt. Een half uurtje pauze na de eerste 400km / volgende 300km, is geen ramp.
“ We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch
rijden fiscaal aantrekkelijk. We stimuleren het gebruik van deelauto’s, fiets en
openbaar vervoer”
Uit: https://www.kabinetsforma...coalitieakkoord-2026-2030niki_lauda schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:56:
In het regeerakkoord staat een tekst over het fiscaal aantrekkelijk houden van een elektrische auto.
“ We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch
rijden fiscaal aantrekkelijk. We stimuleren het gebruik van deelauto’s, fiets en
openbaar vervoer”
pag. 25
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Ik zeg het letterlijk 2 posts boven jou....niki_lauda schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:56:
In het regeerakkoord staat een tekst over het fiscaal aantrekkelijk houden van een elektrische auto.
openbaar vervoer”
Ik heb het regeerakkoord even voor de partijen gecorrigeerd.Zjanzjak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:28:
Klein lichtpuntje vanuit het nieuwe kabinet;
We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden maken elektrisch
rijden weer fiscaal aantrekkelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Of-Aaargh op 01-02-2026 07:58 ]
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Vaak bu'j te bang!
Of mensen willen het gewoon allebei, zoals bij hun vorige benzineauto: mooie dikke auto, grote velgen, grote range. Qua wens hoeft het één het ander niet uit te sluiten.sdgs schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Ik denk dat gewoon bewijst dat mensen gewoon niet nadenken. Eerst zo'n oversized tractor kopen, best nog met heel grote velgen, en dan klagen over de range
Eigenlijk is dat ook het grootste voordeel van 800V systemen, daar mee kan je gewoon ook wat langer aan de laadpaal blijven hangen en toch nog snel opladen. Je laadstrategie gaat minder impact hebben op de reistijd, tenzij je je EV gaat laden aan een 400V laadpaal, want dan gaat het echt traag.mitsumark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:58:
[...]
Met de S red je die snelle tijd alleen als je relatief vaak stopt, met de juiste SoC, want je wilt met die curve eigenlijk niet (ver) boven de 50-55% laden, en dan moet het laadnetwerk dat ook toelaten (niet dat je steeds 5km moet omrijden of dat je net iets langer moeten laden om de volgende gunstige locatie te halen).
Ik vind het dus realistischer om er een 20-30 minuten bij op te tellen, en dan zit je gewoon weer op het niveau van een ID7, met een snellere A6 voor je.
Ik zag dat de mercedes EQ-CLA nog aan 200kW laadt bij een SOC van 50% en nog aan 100 kW bij een SOC van 80%...
De model S is in de tests van Björn ook alleen maar zo snel omdat er in Noorwegen veel Tesla Superchargers aan de autosnelweg liggen. Een Tesla heeft een supercharger nodig om de spike in zijn laadcurve te maximaliseren, en haalt zijn laadcurve niet altijd aan andere snelladers omdat die onvoldoende hoge stroom kunnen leveren (Superchargers V3 gaan vlot tot boven 600A, en de model S laadt in het begin aan bijna 600A op, veel andere snelladers houden het voor bekeken bij 500A).
In BE, NL en FR, liggen die supercharges quasi nooit op de aire aan de autostrade, maar op de parking van een hotel of een winkelcentrum op enkele minuten van de afrit. Je verliest dan 5 minuten extra per laadbeurt om naar die supercharger te rijden...
Niet dat het belangrijk is, ik ga ook liever van de autosnelweg af om te laden , zo'n laadstation op een snelweg is me veel te druk.
Ik durf te stellen dat de mensen die een EV SUV rijden gemiddeld genomen beter/meer nadenken dan average Joe.sdgs schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Ik denk dat gewoon bewijst dat mensen gewoon niet nadenken. Eerst zo'n oversized tractor kopen, best nog met heel grote velgen, en dan klagen over de range
Aan de andere kant, ik ben blij dat ze ondanks de "slechte" range en imperfectie toch voor een EV kiezen, i.p.v. een ICE SUV, want is de andere optie, niet een zuinige kleine EV.
Doe eens een gok?-tom-562 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:59:
Fiscaal aantrekkelijk, zou dit dan alleen voor lease/zakelijke rijders gelden? Of houden ze ook rekening met de particuliere rijder (zou wel eerlijk zijn)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Particulieren zijn altijd het haasje als het op belastingvoordelen aankomt.
Ik herinner me een open brief van de CEO van BYD Germany toen de Duitse overheid opnieuw begin te spreken over fiscale steun bij aankoop BEV.Puppetmaster schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:04:
Mja, is ook niet heel veel voor nodig. Gewichtscompensatie in stand houden zolang er MRB op gewicht wordt geheven en bij voorkeur een landelijke prijs voor publiek AC laden zoals de SGZH concessie (0,45/kWh).
Zijn boodschap was dat die subsidie contraproductief was. Zolang er sprake is van die subsidie en ze er nog niet is, koopt niemand nog een BEV, want iedereen wil de kat uit de boom kijken.
Zijn boodschap : het enige wat de overheid moet doen om meer BEV op de weg te krijgen is
- Zorgen voor eerlijke en transparante DC charging tarieven
- Wettelijke regels opstellen betreffende de tarieven die serviceproviders aanrekenen op transacties van laadbeurten (maw opnieuw transparantie en zorgen dat er geen 3 of 4 bedrijven zijn die allemaal 5% of 20% marge nemen op iedere transactie
- Stimulatiemaatregels om plaatsing nieuwe laadpalen en DC laadstations te versnellen of aan te moedigen
Dat vertelt het coalitieakkoord niet.-tom-562 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:59:
Fiscaal aantrekkelijk, zou dit dan alleen voor lease/zakelijke rijders gelden? Of houden ze ook rekening met de particuliere rijder (zou wel eerlijk zijn)
Wat mij verder ook totaal niet boeit, fijn als het goed uitpakt voor mij als particuliere rijder, jammer als het niet zo is. Ik stem links van het spectrum met o.a. de gedachte dat het op dit vlak wellicht wat beter zou zijn/gaan, maar ja, dat heeft niet iedereen gedaan klaarblijkelijk. Het is, zoals het is.
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:50:
Particulieren zijn altijd het haasje als het op belastingvoordelen aankomt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbu7Ebi88IhZrvYshTKP8CaZ.jpg?f=user_large)
En dat gaat het aantal ev-rijders verhogen? Kan. Maar het meeste geklaag over prijzen komt juist van mensen die al een ev hebben, dit topic maar zeker het 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers'-topic laat dat ook wel zien. Het is meer de prijs die er betaald moet worden voor de ev zelf, gebruikt of nieuw, en de wegenbelasting die die keuze meer in de weg staat voor sommigen. Naast gemak van laadplek.sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Dus ik zou zeggen, niet alleen voor AC Laden landelijke prijs, maar ook voor DC laden. En die inderdaad beperken.
Nogal logisch.Zjanzjak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:50:
[...]
Dat vertelt het coalitieakkoord niet.
Wat mij verder ook totaal niet boeit, fijn als het goed uitpakt voor mij als particuliere rijder, jammer als het niet zo is. Ik stem links van het spectrum met o.a. de gedachte dat het op dit vlak wellicht wat beter zou zijn/gaan, maar ja, dat heeft niet iedereen gedaan klaarblijkelijk. Het is, zoals het is.
[...]
![]()
[Afbeelding]
[...]
En dat gaat het aantal ev-rijders verhogen? Kan. Maar het meeste geklaag over prijzen komt juist van mensen die al een ev hebben
Waarom zou je klagen over iets waar je geen last van hebt...
Ook als ik er 'last' van zou hebben klaag ik nog steeds niet.marteltor schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:01:
Nogal logisch.
Waarom zou je klagen over iets waar je geen last van hebt...
Wellicht dat ik er naar handel, en iets concludeer, maar klagen (in dit specifieke ev-gebeuren geval)... never.
Daar heeft hij helemaal gelijk in.sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Zijn boodschap was dat die subsidie contraproductief was. Zolang er sprake is van die subsidie en ze er nog niet is, koopt niemand nog een BEV, want iedereen wil de kat uit de boom kijken.
Plus dat die subsidie meer voor de producent is dan de consument.
DC gebruik ik niet veel, alleen op lange tochten. Ik denk dat dat voor de meeste particulieren geldt?Dus ik zou zeggen, niet alleen voor AC Laden landelijke prijs, maar ook voor DC laden. En die inderdaad beperken.
AC is wat dat betreft belangrijker.
In Frankrijk kan je op veel plaatsen aan 0.3 - 0.4 €/kWh opladen aan een snellader, ik ben de mening toegedaan dat dat de toegang tot EV's voor mensen die geen eigen oprit hebben vergemakkelijkt, maar goed, ik kan het mis hebben, misschien lokt het probleem dat die mensen 's avonds een vrije AC-laadpaal moeten gaan zoeken in de stad of de erg hoge DC prijzen net extra EV-rijders.Zjanzjak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:50:
[...]
En dat gaat het aantal ev-rijders verhogen? Kan. Maar het meeste geklaag over prijzen komt juist van mensen die al een ev hebben, dit topic maar zeker het 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers'-topic laat dat ook wel zien. Het is meer de prijs die er betaald moet worden voor de ev zelf, gebruikt of nieuw, en de wegenbelasting die die keuze meer in de weg staat voor sommigen. Naast gemak van laadplek.
Omdat je de mogelijkheid er niet toe hebt. Misschien heb je nu een eigen laadpaalPuppetmaster schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:44:
DC gebruik ik niet veel, alleen op lange tochten. Ik denk dat dat voor de meeste particulieren geldt?
AC is wat dat betreft belangrijker.
Maar als jij vandaag al aan publieke laadpalen laadt, dan kan ik me voorstellen dat wanneer je gewoon tijdens je bezoek aan de supermarkt kan snelladen aan een lage prijs, dat je die mogelijkheid toch niet gaat links laten liggen.
Op 5 km van mijn vakantiebestemming in Frankrijk staan 4 snelladers met een vermogen van 300kW waar ik aan 0.3 €:KWh kan laden. Ik ga echt niet liggen klooien met mijn EV en die aan een trage laadpaal aanleggen.
[ Voor 6% gewijzigd door sdgs op 01-02-2026 16:48 ]
Hoezo niet?
Hier bij de jumbo staan 2 snellaadpalen.
Het is nu niet competitief geprijsd, dus gebruik ik ze sowieso niet, maar ze zouden ook duidelijk goedkoper moeten zijn dan mn huidige laadpaal omdat ik ze ook minder handig vind.
DC palen vind ik ideaal voor onderweg bij doorreistochten.
Op de momenten dat je toch al moet/wilt pauzeren laad je meteen bij zodat het je nauwelijks tijd kost.
DC laden bij de supermarkt heeft weinig zin als ik er maar 5 minuutjes ben. Dan moet je je daar aan aanpassen, langer winkelen oid terwijl dat niet nodig is.
AC laden is gewoon ‘s avonds aanhaken en ‘s ochtends weer vol weg. Daar hoef ik niet op te wachten.
Jij hebt dus een eigen laadpaal, en moet dus 's avonds niet op zoek naar een laadpaal op de openbare weg om op te laden...Puppetmaster schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Hoezo niet?
Hier bij de jumbo staan 2 snellaadpalen.
Het is nu niet competitief geprijsd, dus gebruik ik ze sowieso niet, maar ze zouden ook duidelijk goedkoper moeten zijn dan mn huidige laadpaal omdat ik ze ook minder handig vind.
Dat vind jij, omdat je de luxe hebt om 's avonds je wagen aan je eigen laadpaal te hangen. Iemand die in 't centrum van Amsterdam op een appartement woont, heeft die luxe niet en moet op zoek naar een laadpaal op 't straat.DC palen vind ik ideaal voor onderweg bij doorreistochten.
Ik heb zelf ook mijn eigen laadpaal, maar EV's moeten makkelijker opgeladen kunnen worden voor mensen die zelf niet kunnen beschikken over een laadpaal
Gewoon 's nachts ja, gewoon op je eigen oprit. Voor iemand in 't centrum van de stad is dat niet gewoon, maar vaak iedere avond zoeken naar een laadpaal, wagen aanhangen en op veel plaatsen die verplicht 4-6 uur later gaan loskoppelen om laadpaalkleefboete te vermijden.AC laden is gewoon ‘s avonds aanhaken en ‘s ochtends weer vol weg. Daar hoef ik niet op te wachten.
Ik heb zelf 3 maanden met de EV gereden met een defecte laadpaal. De fun is er snel af wanneer je om de twee avonden een kartier moet rondrijden om een vrije laadpaal te vinden, en dan nog in de kou of de regen een wandeling van 1-2 km mag afleggen op thuis te geraken. Om dan enkele uren later opnieuw je wagen te gaan ophalen. Neen, op zo'n moment is je wagen 20-30 min aan een snellader hangen terwijl je winkelt een stuk handiger.
Dus als je auto lelijk zou zijn zou je daar wel last van hebben maar niet over klagen?Zjanzjak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:07:
[...]
Ook als ik er 'last' van zou hebben klaag ik nog steeds niet.
Wellicht dat ik er naar handel, en iets concludeer, maar klagen (in dit specifieke ev-gebeuren geval)... never.
Toch is een DC laadpaal niet bedoeld om altijd aan op te laden maar om te zorgen dat je thuis kunt komen. Laden doe je dan op straat als je slaapt. Het is aan de gemeente om te zorgen dat er voldoende laadpalen zijn.sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Dat vind jij, omdat je de luxe hebt om 's avonds je wagen aan je eigen laadpaal te hangen. Iemand die in 't centrum van Amsterdam op een appartement woont, heeft die luxe niet en moet op zoek naar een laadpaal op 't straat.
Ik heb zelf ook mijn eigen laadpaal, maar EV's moeten makkelijker opgeladen kunnen worden voor mensen die zelf niet kunnen beschikken over een laadpaal
[...]
Een DC lader van zeg 50-100kW is juist heel handig bij bv supermarkten. Daarmee kun je de batterij tijdens 30 minuten ofzo boodschappen doen (wat denk ik veel mensen doen die 1 á 2 keer per week inkopen doen) een heel eind vol krijgen.
Zelf heb ik dat in Nederland niet nodig omdat ik thuis kan laden. Maar in bv Frankrijk heb ik dergelijke laders al wel gehad bij een supermarkt. En vind ik ideaal tijdens vakanties. En ik kan me dan ook prima voorstellen dat dat ook handig is als je thuis niet kunt laden.
Ik begrijp nooit hoe mensen (en/of overheden, etc) denken dat dit gaat schalen. Ik woon in een grote flat, er zijn voor de deur 3 grote parkeerplaatsen. Moet, uiteindelijk, als er alleen nog maar EVs zijn, elk parkeervak op elke parkeerplaats een lader hebben? Zodat iedereen z'n auto thuis kan laden, ook als ze in een flat wonen? En dan ook in de straten met rijtjeshuizen bij elke parkeerplek een laadpaal?daemonix schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Toch is een DC laadpaal niet bedoeld om altijd aan op te laden maar om te zorgen dat je thuis kunt komen. Laden doe je dan op straat als je slaapt. Het is aan de gemeente om te zorgen dat er voldoende laadpalen zijn.
Wat dat betreft zijn tankstations vrij handig qua infra. Je hebt er, relatief aan het aantal auto's, een beperkt aantal. Je kan er met een handje vol tot een paar dozijn auto's tegelijkertijd tanken. Dat tanken duurt een paar minuutjes en dan ben je alweer weg. Elk tankstation is een gecentraliseerd punt, dus alles wat er nodig is om het ding te opereren kan je daar bouwen en/of daarheen brengen.
Voor context, ik ben iemand die heel graag EV wil rijden, maar vanwege mijn woonsituatie nog de kat uit de boom kijk, omdat ik thuis niet kan laden. En eigenlijk dus ook niet echt het vertrouwen heb dat "men" een idee heeft hoe dit in de toekomst gaat werken voor mensen zonder eigen oprit. In dat opzicht zijn grotere laadstations met snelladers wel "handig" in de zin dat het overeenkomt met het concept dat we al kennen van tankstations.
Ik volg je even niet.mitsumark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:10:
Dus als je auto lelijk zou zijn zou je daar wel last van hebben maar niet over klagen?
Buiten dat, velen in dit topic weten dat ik een ev kies grotendeels gebaseerd op 1 ding; ik MOET 'em mooi vinden dus in mijn ogen is mijn auto niet lelijk.
Maar om even on topic te blijven, alle genoemde zaken hier, mij zal je er niet over horen klagen.
Klagen zit sowieso niet zo in mijn bloed.
Wat zijn we weer lekker vriendelijk.sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Jij hebt dus een eigen laadpaal, en moet dus 's avonds niet op zoek naar een laadpaal op de openbare weg om op te laden...
[...]
Dat vind jij, omdat je de luxe hebt om 's avonds je wagen aan je eigen laadpaal te hangen.
[...]
Gewoon 's nachts ja, gewoon op je eigen oprit.
Niet iedereen woont in het centrum van Amsterdam. Zou ik dat wel doen, dan had ik mogelijk geen auto (nodig).
In het begin had ik nog geen eigen paal en laadde ik ook gewoon publiek. De paal (met 2 punten) staat 50-100m verderop en er is dagelijks 1 a 2 vrij.
Hij heeft ook geen tijdstarief, dus je kan idd gewoon ‘s avonds aanhaken en de volgende ochtend is je accu weer vol. Scheelt hier in de praktijk niet veel met thuis laden.
Alleen kan je niet salderen en is de prijs hoger.
Het gaat prima werken omdat:Rainbow schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Ik begrijp nooit hoe mensen (en/of overheden, etc) denken dat dit gaat schalen. Ik woon in een grote flat, er zijn voor de deur 3 grote parkeerplaatsen. Moet, uiteindelijk, als er alleen nog maar EVs zijn, elk parkeervak op elke parkeerplaats een lader hebben? Zodat iedereen z'n auto thuis kan laden, ook als ze in een flat wonen? En dan ook in de straten met rijtjeshuizen bij elke parkeerplek een laadpaal?
Wat dat betreft zijn tankstations vrij handig qua infra. Je hebt er, relatief aan het aantal auto's, een beperkt aantal. Je kan er met een handje vol tot een paar dozijn auto's tegelijkertijd tanken. Dat tanken duurt een paar minuutjes en dan ben je alweer weg. Elk tankstation is een gecentraliseerd punt, dus alles wat er nodig is om het ding te opereren kan je daar bouwen en/of daarheen brengen.
Voor context, ik ben iemand die heel graag EV wil rijden, maar vanwege mijn woonsituatie nog de kat uit de boom kijk, omdat ik thuis niet kan laden. En eigenlijk dus ook niet echt het vertrouwen heb dat "men" een idee heeft hoe dit in de toekomst gaat werken voor mensen zonder eigen oprit. In dat opzicht zijn grotere laadstations met snelladers wel "handig" in de zin dat het overeenkomt met het concept dat we al kennen van tankstations.
1. range wordt steeds groter
2. mensen kunnen vaak op werk laden
3. of tijdens boodschappen doen - even inpluggen.
4. laadpalen worden steeds goedkoper en met dynamisch laden is er veel te winnen.
Ik heb in 2021 anderhalf jaar Model 3 SR+ gereden, met geen laadpaal op 3 KM afstand. Soms even netflixen en laden was ook prima. Nu heb ik inderdaad een 3 fase laadpaal en een huis met eigen oprit. Maar het is allemaal niet zo moeilijk als je beschrijft. Ook juist in steden met appartementen is het des te belangrijker dat we snel van de benzine/diesel auto's afgaan, de luchtkwaliteit is al ongezond in veel NL steden.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Voilà, dit is net mijn puntRainbow schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Ik begrijp nooit hoe mensen (en/of overheden, etc) denken dat dit gaat schalen. Ik woon in een grote flat, er zijn voor de deur 3 grote parkeerplaatsen. Moet, uiteindelijk, als er alleen nog maar EVs zijn, elk parkeervak op elke parkeerplaats een lader hebben? Zodat iedereen z'n auto thuis kan laden, ook als ze in een flat wonen? En dan ook in de straten met rijtjeshuizen bij elke parkeerplek een laadpaal?
Goedkope DC laders zijn gewoon een logische keuze voor stadscentra. En dat is perfect mogelijk, daar is alleen maar politieke wil voor nodig. Zet die op plekken waar veel mensen komen, zodat je het vermogen kan balanceren tussen die laadpalen.
Tesal biedt zowat over heel Europa snelladen aan 0.3-0.35€/kWh. Er zijn in Frankrijk ook operatoren die die prijs aanrekenen.
Gemiddeld doet een auto 15000km per jaar of 300km per week.Rainbow schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Daar heb je iets van 3000kWh voor nodig per jaar of 60 kWh per week.
Aan 10 kW is dat 6 uurtjes aan de lader per week, en ga je dat trager laden of heeft de auto minder dan 300km bereik, dan zijn dat 2 nachtjes per week, of 1 nacht en nog ergens een stukje dag…
En voor de noodgevallen of de extra lange ritten zijn er de DC laders.
Het is allemaal zeker doenbaar, maar het vraagt een beetje planning, en nee, niet elke parkeerplaats moet een lader… ( en dat zou met PHEV meer het geval zijn als je tenminste dagelijks electrisch wil rijden. )
Ik reed een bmw e46 320d uit 2002 met elk jaar een hoop kosten qua onderhoud en fijnstof heffing enzovoort. Deze had een bereik van 1200km met een volle tank en was sceptisch over stekkerauto's vanwege actieradius en de standaard tegenargumenten.
Maar, het bevalt eigenlijk super! 98% van de gevallen superchargen en als het echt moet of noodgevallen of verkeerde planning heb ik een publieke laadpaal op 100m afstand en anders nog een granny charger. Maar vooral gratis laden maakt het allemaal wel erg makkelijk. Ondertussen spelletje spelen, Netflix, tv kijken of iets anders dus wachten is iets wat je anders ook zou doen.
Die keren dat ik publiek laad is vooral gemak en vanwege gratis superchargen maakt die paar tientjes per jaar ook niet uit. Kortom voorlopig nog lekker doorrijden met mn toekomstige klassieker!
[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 01-02-2026 22:10 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Waar kun je in Nederland en België voor die prijs bij Tesla laden? Ik zie een stuk hogere prijzen, zelfs als je de ‘lidmaatschapsprijzen’ bekijkt die Tesla rijders krijgen. België bijv overdag 9:00-22:00 0,46€ en voor niet-leden 0,64€..sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:37:
[...]
Voilà, dit is net mijn punt
Goedkope DC laders zijn gewoon een logische keuze voor stadscentra. En dat is perfect mogelijk, daar is alleen maar politieke wil voor nodig. Zet die op plekken waar veel mensen komen, zodat je het vermogen kan balanceren tussen die laadpalen.
Tesal biedt zowat over heel Europa snelladen aan 0.3-0.35€/kWh. Er zijn in Frankrijk ook operatoren die die prijs aanrekenen.
Dat gaan "we" als overheden doen door semi-snelladers (50-100kW) bij mobiliteitshubs en bij P+R locaties neer te plempen. Enschede heeft recent daar een aanbesteding voor gehouden, zie hier: https://www.enschede.nl/enschede-krijgt-vanaf-eind-2026-op-vijf-locaties-snellaadpalen-met-batterijenRainbow schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Dit soort zaken ga je veel vaker zien. Daarnaast zul je, verwacht ik, specifiek bij grotere flats dergelijke semi-snelladers gaan zien in een soort laadpleintjes. Zeg een stuk of 3 palen (dus 6 aansluitingen), eventueel met een PV-dak erboven. Er valt nog genoeg te doen, maar dat zijn nu zo'n beetje de ideeën die ik zo om me heen hoor.
Of het werkt of niet is afhankelijk van de prijs en natuurlijk het gedrag. Men moet wel die auto daadwerkelijk gaan verplaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 01-02-2026 22:55 ]
Nee, merp!
Tot november vorig jaar reed ik met een Tesla.JTHZZ schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:46:
[...]
Waar kun je in Nederland en België voor die prijs bij Tesla laden? Ik zie een stuk hogere prijzen, zelfs als je de ‘lidmaatschapsprijzen’ bekijkt die Tesla rijders krijgen. België bijv overdag 9:00-22:00 0,46€ en voor niet-leden 0,64€..
De tarieven van mijn snellaadbeurten in 2025 was 0.31 - 0.34 €/kWh, wel altijd in B en FR, omdat ik al meer dan een jaar op alle mogelijke manier probeer niets meer met dat bedrijf te maken te hebben. Dus indien ik die optie had, ging ik elders snelladen dan bij Tesla. Zo heb ik vorig jaar maar 5 keer bij een Tesla Supercharger geladen
Ook met een lidmaatschapabonnement betaal je als niet-rijder volgens mij nog steeds meer dan een Tesla eigenaar. Tesla heeft die laadpalen gewoon opengezet voor andere wagens omdat ze zo heel wat subsidies van de EU konden.
Zeker op P+R locaties, waar auto’s doorgaans meerdere uren staan, zijn DC-laders niet ideaal.PauseBreak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Dat gaan "we" als overheden doen door semi-snelladers (50-100kW) bij mobiliteitshubs en bij P+R locaties neer te plempen.
Daarvoor zou je liever meerdere AC-laders hebben. Werkenden die de P+ R gebruiken staan daar vaak >8u.
Ook een 50kW lader heeft je auto doorgaans in een uurtje oid weer vol.
Wie bepaalt dat?daemonix schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Toch is een DC laadpaal niet bedoeld om altijd aan op te laden maar om te zorgen dat je thuis kunt komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is misschien in België zo, maar bij mij in de buurt in Nederland kost laden bij Tesla eur 0,57/kWh.sdgs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:37:
[...]
Voilà, dit is net mijn punt
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Ik zit in hetzelfde Schuitje.Rainbow schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Met mogelijk het verschil dat ik veel professionele kilometers rij. Ongeveer 2500 á 3000km per maand.
Bij mij zal het waarschijnlijk een mix worden van laden bij klanten (ben daar meerdere uren) als die hun laadpalen opengezet hebben voor publiek laden, laden via AC laders in de straat op wandelafstand van de klant, laden bij dc-laders, laden bij ac-laders op wandelafstand van mijn huis (dat zijn er veel).
Bij mij is het vooral kwestie van durven springen. Ik heb echt geen zin meer om anno 2026 nog een ice te gaan kopen en op zich heb ik er ook het geld voor.
Ben begonnen met rondbellen voor testritten bij garages. Renault R5 en Volvo ex30 staan nu op het programma. Groot verschil tussen beide modellen, ik weet het. Maar ik moet ergens beginnen. Ik heb zelfs nog nooit in een EV gereden. Enkel al 2 keer heel kort met iemand meegereden als passagier en dat was dan nog op een bedrijfsterrein.
Ga kijken (als het budget het toelaat) naar een auto die vooral met snelladen snel is. Ikzelf heb een Renault Megane e-tech en daar is de max 130kW is waarbij je van 20% naar 80% gaat in 30 minuten. Dit isvniet heel snel maar voor mij geen probleem. Ik laad thuis en op mijn werk. Als je veel kilometer rijdt dan wil je snelladen zo kort mogelijk houden en de range zo groot mogelijk. De Renault 5 heeft een kleinere accu en doet ook ongeveer 30 minuten op 20%-80%Wozmro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Met mogelijk het verschil dat ik veel professionele kilometers rij. Ongeveer 2500 á 3000km per maand.
Ben begonnen met rondbellen voor testritten bij garages. Renault R5 en Volvo ex30 staan nu op het programma. Groot verschil tussen beide modellen, ik weet het. Maar ik moet ergens beginnen. Ik heb zelfs nog nooit in een EV gereden. Enkel al 2 keer heel kort met iemand meegereden als passagier en dat was dan nog op een bedrijfsterrein.
Ondanks dat ik een groot fan ben van de R5 (ik rijd zijn iets snellere broertje, de Alpine A290) raad ik je de Volvo dan aan, vanwege de afstanden die je dus rijdt. Gaat denk ik flink meer puzzelen worden met de R5 dan met de Volvo ex 30. Maar goed, er is nog meer tussen hemel en aarde dan die 2 modellen.Wozmro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:28:
Die staan er uiteraard ook of staan gepland. Er zijn veel verschillende soorten reizigers bij een P+R, en veel potentieel nieuwe soorten reizigers. Je aanbod moet daarbij aansluiten.Puppetmaster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Zeker op P+R locaties, waar auto’s doorgaans meerdere uren staan, zijn DC-laders niet ideaal.
Daarvoor zou je liever meerdere AC-laders hebben. Werkenden die de P+ R gebruiken staan daar vaak >8u.
Nee, merp!
Voor P&R wil je inderdaad gewoon een zeer ruim aanbod van AC, en dan het liefst wel gewoon 11kW stabiel zodat er mee te plannen valt dat de auto na 8 uur vol is. Dan hoef je tenminste ook niet dagelijks te prikken omdat je met 3.5kW net aan de heen en terugrit bij kunt houden. Of juist wel langzaam, maar dan het dubbele aantal.Puppetmaster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Zeker op P+R locaties, waar auto’s doorgaans meerdere uren staan, zijn DC-laders niet ideaal.
Verder vind ik de 50kW laders ideaal voor bij supermarkten, maar ook bij zwembaden en sportscholen zou het ideaal zijn. Overal waar mensen voor een bepaalde tijd heen gaan. Voetbalverenigingen met 11/22kW laders voorzien zou ook zeker de investering waard zijn. Wel graag met een gereserveerd uit-vak
Ik, dat zie je toch? ;P Iedere keer tot 100% laden is not done, dat noemen ze laadetiquette. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent.
Zolang je geen toegang hebt tot het rijschema van de stekkeraar, is het lastig oordelen. Of de snelheid van de bediening.daemonix schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:41:
[...]
Ik, dat zie je toch? ;P Iedere keer tot 100% laden is not done, dat noemen ze laadetiquette. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent.
Niemand laadt vrijwillig tot 100% om hem vervolgens daar 5 km verderop thuis mee weg te zetten, zonde van de tijd. Of wacht expliciet op 100% om de reis pas voort te zetten. Tenzij mijn toch al niet al te hoge verwachtingen aan de medemens alsnog te hoog zijn.
Nee daar ben ik mij niet van bewust. Het lijkt mij dat je een laadpunt niet onnodig bezet wilt houden maar als je een flinke dosis in je batterij wilt stoppen omdat je dat toevallig nodig vindt dan lijkt het mij niet dat je dat alleen thuis mag doen.daemonix schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:41:
[...]
Sterker nog, ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je bij een winkelcentrum aan het laden bent en je hebt wat meer nodig dat je gewoon nog even rustig een winkeltje extra bekijkt of een bakkie drinkt ergens.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
*knip* goed bedoeld, maar maak toch liever een TR aan
[ Voor 92% gewijzigd door twain4me op 02-02-2026 20:00 ]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Goh, als dat meestal 100-150km per dag is, dan lukt dat met beide modellen wel, zeker als je af en toe overdag aan de 11 kW kan.Wozmro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik zit in hetzelfde Schuitje.
Bij mij zal het waarschijnlijk een mix worden van laden bij klanten (ben daar meerdere uren) als die hun laadpalen opengezet hebben voor publiek laden, laden via AC laders in de straat op wandelafstand van de klant, laden bij dc-laders, laden bij ac-laders op wandelafstand van mijn huis (dat zijn er veel).
Bij mij is het vooral kwestie van durven springen. Ik heb echt geen zin meer om anno 2026 nog een ice te gaan kopen en op zich heb ik er ook het geld voor.
Maar is dat eerder meerdere dagen 20-50 km en dan eens 350 en 400, dan zijn beide minder geschikt. De EX30 raakt nu ook niet zo ver, en dan zou ik eerder naar een Tesla of id3 met grote batterij als tweedehands zoeken. Die vind je nu onder de 30k durf ik te hopen.
Het zal gewoon aanpassen zijn.
Ik zou me er niet al te druk om maken dan. Die uitschieters hoeven niet direct een probleem te zijn als je in de buurt van de bestemming of op bestemming kunt laden. En anders pak je op de terugweg even kort een snellader. Dat loopt wel los over het algemeen.Wozmro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:56:
Gemiddeld is het iets van een 90km per dag. Met uitschieters naar beneden 20km/dag en naar boven 280km.
Nee, merp!
Je volgt me inderdaad niet.Zjanzjak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Ik volg je even niet.
Buiten dat, velen in dit topic weten dat ik een ev kies grotendeels gebaseerd op 1 ding; ik MOET 'em mooi vinden dus in mijn ogen is mijn auto niet lelijk.
Maar om even on topic te blijven, alle genoemde zaken hier, mij zal je er niet over horen klagen.
Klagen zit sowieso niet zo in mijn bloed.
Het is makkelijk zeggen dat je er niet over zou klagen, als het je niks interesseert.
Maar stel, hypothetisch, elke auto zou eruit zien als een Multipla. Je hebt geen keus om een mooie auto te kopen maar hebt er toch 1 nodig, dan zou je niet klagen over het "feit" dat je auto lelijk zou zijn? (wetende hoe belangrijk je dat vindt).
Range voor de 1, is wat uiterlijk voor jou is.
Dus, je hebt een auto nodig, misschien moet het een EV zijn, maar die ene met 1000km range WLTP is niet te koop, mag je dan niet klagen over je second best met 500km WLTP?
Ik rij bijna dagelijks 160 a 170 km met de Megane. Ik laad dan thuis of op het werk (of allebij).Wozmro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:56:
Gemiddeld is het iets van een 90km per dag. Met uitschieters naar beneden 20km/dag en naar boven 280km.
Klagen mag altijd, maar wat schiet je ermee op?mitsumark schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:37:
[...]
Dus, je hebt een auto nodig, misschien moet het een EV zijn, maar die ene met 1000km range WLTP is niet te koop, mag je dan niet klagen over je second best met 500km WLTP?
Dat ligt eraan wie bij wie klaagt, maar autofabrikanten zouden zich er wat van aan kunnen trekken (en dan focussen op waarover geklaagd wordt).Puppetmaster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:41:
[...]
Klagen mag altijd, maar wat schiet je ermee op?
Als iedereen klaagt over range zou je wel stom zijn om geen R&D te steken in batterijtechniek (je concurrent doet dat namelijk wel).
EV’s zouden niet verkopen als het bereik nog op niveau iMiev lag (70km in de winter).
Beetje jammer imo is dat de gemiddelde consument meer kijkt naar het WLTP bereik, dan naar het verbruik zoals vroeger bij ICE’s ook gebruikelijk was.
Of dat daadwerkelijk zo is vraag ik mij sterk af. Bij een ICE kon je er redelijk van op aan dat de tank in verhouding met het verbruik was, en je had daardoor altijd wel een flink bereik als je hem bol gooide.Puppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
Mja, die ontwikkeling is er sowieso omdat er met ICE geconcurreerd moet worden. Ook is het hét criterium om elkaar mee af te troeven.
EV’s zouden niet verkopen als het bereik nog op niveau iMiev lag (70km in de winter).
Beetje jammer imo is dat de gemiddelde consument meer kijkt naar het WLTP bereik, dan naar het verbruik zoals vroeger bij ICE’s ook gebruikelijk was.
Bij een BEV kan het aanzienlijk variëren. Ik durf de stelling wel aan dat als het bij ICE's dermate had gevarieerd als bij BEV's nu dat men dan ook veel meer naar bereik had gekeken. Wellicht nog steeds iets minder omdat tanken nu eenmaal sneller gaat dan laden, maar dan nog.
Wat dat betreft is er een achterstand in te halen. Het is allemaal al heel veel beter dan in de beginjaren, maar die status is weer moeilijk uit de hoofden te krijgen bij velen. Dat gaat flink tijd kosten vrees ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2026 08:22 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bwah... ik kijk eerst naar de WLTP, en weet dat daar minstens een derde van af gaat in de winter.Puppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
Dan kijk ik naar de batterijgrootte en dan naar efficientie. De meeste nieuwe EVs zitten toch rond dezelfde waardes hoor. Motoren zitten allemaal in de 90% rendementsrange, en aerodynamica regels zijn er voor iedereen.
Het is nogal logisch dat een A6 met dezelfde batterij verder geraakt dan een Q6...
Die regels gelden dus ook voor de fabrikanten. Allemaal zoeken ze naar grote batterijen die goedkoop en licht zijn (al zijn het vooral chinese bedrijven die ze bouwen), en allemaal werken ze aan de efficientie van de motoren en een aero uiterlijk.
De tijd van de fat-Etron met 30kWh/100km op de autostrade is intussen voorbij.
Ah zo.mitsumark schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:37:
Je volgt me inderdaad niet.
Het is makkelijk zeggen dat je er niet over zou klagen, als het je niks interesseert.
Maar stel, hypothetisch, elke auto zou eruit zien als een Multipla. Je hebt geen keus om een mooie auto te kopen maar hebt er toch 1 nodig, dan zou je niet klagen over het "feit" dat je auto lelijk zou zijn? (wetende hoe belangrijk je dat vindt).
Range voor de 1, is wat uiterlijk voor jou is.
Antwoord: NEE, ik zou inderdaad niet klagen.
En ja, het is inderdaad belangrijk voor mij dat ik een wagen mooi moet vinden.
Vind ik het jammer? Ja. Klagen, nee.
Want, het is, zoals het is.
Als de Multipla de enige keuze is, dan is dat zo, daar leg ik mij zo makkelijk bij neer.
Klagen om iets waar ik niets aan kan doen is zo niet aan mij besteed.
Wellicht uit het oog verloren maar het ging hier om politieke keuzes waar ik aangaf dat ik daar niet over klaag omdat..... het is, zoals het is. Enige invloed die IK kan uitoefenen is welk bolletje ik rood inkleur elke 4 jaar (of eerder als een kabinet de 4 jaar niet haalt). Daarna kan IK er verder niets meer aan doen, leg ik mij neer bij de uitkomst en de politieke keuzes maar klaag ik niet. Jammer ja, klagen nee (never).
P.S. Ik vind de Multipla mooi van lelijkheid.
Is dat zo? Als mijn 3 al rond de 23 kWh/100 km zit met 130 op de teller, dan zal een SUV echt wel hoger zitten. (in de winter uiteraard)Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:26:
[...]
De tijd van de fat-Etron met 30kWh/100km op de autostrade is intussen voorbij.
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 03-02-2026 09:05 ]
Jij kijkt dus ook naar het verbruik, al noem je het efficiency.Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:26:
[...]
Bwah... ik kijk eerst naar de WLTP,
Dan kijk ik naar de batterijgrootte en dan naar efficientie.
De trend van alleen maar grotere accu’s zonder efficiency winst vind ik jammer. Bijvoorbeeld > 100kWh aan boord en dan maar 500km WLTP halen (iets gechargeerd). Je krijgt dan te zware wagens wat weer andere nadelen heeft.
Als er weer een doorbraak zou zijn in energiedichtheid, dat die 100kWh met de helft van het gewicht en volume kan, dan vind ik het prima.
Ik denk dat jouw 3 echt buiten de gemiddeldes valt dan.turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Is dat zo? Als mijn 3 al rond de 23 kWh/100 km zit met 130 op de teller, dan zal een SUV echt wel hoger zitten. (in de winter uiteraard)
Mijn Y LR AWD gaat naar 21 kWh/100km bij 125 constant.
De Q6 RWD van mijn collega zit rond de 22-23 bij 120 km/h.
Tesla heeft net een aankondiging gedaan dat ze de productie van Dry Electrode Batteries hebben kunnen opschalen: https://x.com/elonmusk/status/2018064502487482661Puppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Als er weer een doorbraak zou zijn in energiedichtheid, dat die 100kWh met de helft van het gewicht en volume kan, dan vind ik het prima.
Een LFP accu heeft 150 Wh/kg, DEB belooft 300-400 Wh/kg, dus die 2x zou haalbaar zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 03-02-2026 10:35 ]
Mwaoh, zo gechargeerd is dat niet. Dit 2700kg zware Chinese apparaat presteert het om met een 108kWh accu een WLTP van maar 530km te halen (BYD Tang)Puppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:11:
[...]
De trend van alleen maar grotere accu’s zonder efficiency winst vind ik jammer. Bijvoorbeeld > 100kWh aan boord en dan maar 500km WLTP halen (iets gechargeerd). Je krijgt dan te zware wagens wat weer andere nadelen heeft.
https://www.autoweek.nl/a...eter-bereik-en-goedkoper/
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 03-02-2026 10:44 ]
Dit is idd gewoon heel matig of zelfs slecht.JTHZZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Mwaoh, zo gechargeerd is dat niet. Dit 2700kg zware Chinese apparaat presteert het om met een 108kWh accu een WLTP van maar 530km te halen (BYD Tang)
In elk geval, die zou bij mij nooit een verlanglijst halen, net daarom.
Je leest continu die verhalen, maar ze komen echt maar traag naar de markt.Maasluip schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Tesla heeft net een aankondiging gedaan dat ze de productie van Dry Electrode Batteries hebben kunnen opschalen: https://x.com/elonmusk/status/2018064502487482661
Een LFP accu heeft 150 Wh/kg, DEB belooft 300-400 Wh/kg, dus die 2x zou haalbaar zijn.
Iedereen verwelkomt die ontwikkelingen hé. Lichter en compacter betekent meestal ook gewoon goedkoper.
Maar vooral, electrische aandrijving wordt dan weer een stukje bereikbaarder voor bv landbouw, grondwerk, off-road wat verder weg van de bewoonde wereld... etc.
De Tang is dan ook vergelijkbaar met een EQS SUV of GLS. Geen auto (gelukkig) die je veel ziet en met een beperkte usecase.JTHZZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Mwaoh, zo gechargeerd is dat niet. Dit 2700kg zware Chinese apparaat presteert het om met een 108kWh accu een WLTP van maar 530km te halen (BYD Tang)
Maar sowieso lijkt het bij BYD op dit moment niet zo top te gaan met de efficiëntie
Nee, merp!
Absoluut. Maar dat ze nu weten hoe ze het productieproces kunnen schalen maakt het allemaal wel een stuk dichterbij. Er wordt verwacht dat de eerste accu's met dit proces in 2028 op de markt komen. Dus inderdaad nog wel 2 jaar wachten.Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:52:
[...]
Je leest continu die verhalen, maar ze komen echt maar traag naar de markt.
Iedereen verwelkomt die ontwikkelingen hé. Lichter en compacter betekent meestal ook gewoon goedkoper.
Maar vooral, electrische aandrijving wordt dan weer een stukje bereikbaarder voor bv landbouw, grondwerk, off-road wat verder weg van de bewoonde wereld... etc.
Wat is jullie mening/ervaring met verschilen RWD of FWD?
Wij hebben hier lange tijd een megane e-tech gehad. Deze was FWD en daarom enorm voorspelbaar. Daarnaast was de achterbak vrij diep en de technologie niet te complex. Hele auto was ook vrij licht. Je merkte echter wel dat je snel tegen de grens van grip aanloopt bij voorwielaandrijving en EV power.
Nu hebben we een Elroq. Deze is RWD en eigenlijk het grootste verschil is het plezier. Je kan veel harder rammen met deze aandrijving. Nadeel is dat hij in de gladheid iets minder voorspelbaar is, maar de elektronica helpt daarbij enorm.
Als liefhebber van leuk autorijden gaat mijn voorkeur naar RWD, toch kan ik niet ontkennen dat vooral het uit de bocht trekken van een FWD erg prettig rijdt.
De fabrikanten lijjken ook niet eensgezind. Er werd altijd gezegd dat puur EV altijd RWD is want dat is meer efficient. Toch kiezen legio merken toch voor FWD.
Vroegah stond RWD voor sportief. Nu, geen idee? Het lijkt nu gewoon iets wat je of niks boeit of een optie die je kan kiezen.
Cadillac Escalade iQ. WLTP van 724 km!JTHZZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Wel met een accu van 200 kWh. Dus het verbruik is nog slechter. Maar wel 350 kW laden tot 50%
In het kader van elk voordeel hep zijn nadeel.
Technisch gezien is RWD beter. Geen drivetrain/motoren bij de sturende wielen, die kunnen dan meer sturen dus kleinere draaicirkel. RWD is bij acceleratie beter vanwege gewichtsverplaatsing. En de motorregeling makt zoveel vermogen helemaal niet meer lastig om te rijden. Ik denk zelfs dat het in sneeuw bergop beter is omdat je meer tractie hebt.twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:04:
Misschien verdient deze vraag een apart topic:
Het enige nadeel is dat het in moeilijke omstandigheden meer kwaliteit van de bestuurder vereist...Maasluip schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
Technisch gezien is RWD beter. Geen drivetrain/motoren bij de sturende wielen, die kunnen dan meer sturen dus kleinere draaicirkel. RWD is bij acceleratie beter vanwege gewichtsverplaatsing. En de motorregeling makt zoveel vermogen helemaal niet meer lastig om te rijden. Ik denk zelfs dat het in sneeuw bergop beter is omdat je meer tractie hebt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De eUp heeft al heel snel spinnende bandjes, vooral bij nat wegdek.
Een sportieve auto vind ik altijd zo'n foute uitspraak...twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:04:
Misschien verdient deze vraag een apart topic:
Wij hebben hier lange tijd een megane e-tech gehad. Deze was FWD en daarom enorm voorspelbaar. Daarnaast was de achterbak vrij diep en de technologie niet te complex. Hele auto was ook vrij licht. Je merkte echter wel dat je snel tegen de grens van grip aanloopt bij voorwielaandrijving en EV power.
Nu hebben we een Elroq. Deze is RWD en eigenlijk het grootste verschil is het plezier. Je kan veel harder rammen met deze aandrijving. Nadeel is dat hij in de gladheid iets minder voorspelbaar is, maar de elektronica helpt daarbij enorm.
Als liefhebber van leuk autorijden gaat mijn voorkeur naar RWD, toch kan ik niet ontkennen dat vooral het uit de bocht trekken van een FWD erg prettig rijdt.
De fabrikanten lijjken ook niet eensgezind. Er werd altijd gezegd dat puur EV altijd RWD is want dat is meer efficient. Toch kiezen legio merken toch voor FWD.
Vroegah stond RWD voor sportief. Nu, geen idee? Het lijkt nu gewoon iets wat je of niks boeit of een optie die je kan kiezen.
Wat is sportief?
Wat ik weet is dat je op de openbare weg vrijwel nooit de limieten kan en wil opzoeken als je legaal onderweg bent, en dan maakt RWD of FWD vrijwel nooit iets uit.
Enkel op sneeuw en ijs kan je een verschil merken, en ja dan is RWD soms wat 'tail happy'.
Maar... een ESC (stabiliteitscontrole) or ASR (aandrijfslipregeling) werkt zo veel nauwkeuriger op een EV dat het verschil weer wat kleiner wordt.
Stom voorbeeld: Met mijn Y LR AWD kan ik op natte weg vanaf 0 km/h het stroompedaal flooren (gedurende 2 seconden of zo), zonder dat de wielen door draaien of de auto met zijn kont gaat schudden.
Er is in elk geval meer dan genoeg vermogen, maar het wordt perfect geregeld.
Nu heb ik 3 dagen een vervangauto, en dat is een BMW 116i met een 3cilinder die 100pk of zo levert. Niet direct overpowered dus, en met voorwielaandrijving.
Op natte weg... beetje gas, en je hoort de voorwielen naar grip zoeken... dan valt vermogen terug, je hebt de indruk effe afgeremd te worden en dan gaat het terug vooruit. (in elk geval, deze auto is geen voorbeeld voor 'freude am fahren')
Ik moet eerlijk zijn, ik snap eigenlijk niet waarom EV's met 1 motor niet altijd RWD zijn, gewoon al onwille van de kosten. Die grotere kardans en draaiende voorwielen met aandrijfassen zijn altijd complexer dan een achteras met aandrijving.
Het zal dikwijls wel te maken gehad hebben met de ombouw van een ICE naar een EV en dat zal de keuze dan wel bepalen...
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic