Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Dat is nogal vanuit benzine geredeneerd. Alles wat hoger is krijgt een toeslag, alles wat lager is krijgt korting. Je gaat eraan voorbij dat het al decennia verschillende tarieven zijn bij verschillende brandstoffen.
Alleen voor elektriciteit heeft men destijds nagelaten een eigen tarief te maken waardoor er nu de beeldvorming van korting is.
Ondertussen is er juist op benzine een accijns korting en wordt er alweer gesproken over een nog hogere accijns korting.
Op stroom zit geen accijns korting, wel een aandeel energiebelasting die niet onderdoet voor de benzine accijns.
Het is niet mijn redenatie, dit is zoals het beschreven staat bij ANWB en overheid en zo.
Verder is er nogal een verschil tussen een afwijkend tarief en een volledige vrijstelling. Een afwijkend tarief maken en zo ook benoemen voor EV had inderdaad een andere beeldvorming kunnen brengen.
Energiebelasting vergelijken met brandstofaccijns zit wel redelijk in dezelfde hoek inderdaad. Overigens zit daar ook gewoon een korting op en de tarieven dalen ook nog eens jaar na jaar voor elektriciteit, in tegenstelling tot de brandstofaccijns die zo hard toegenomen zijn dat de korting eigenlijk alweer door de groei gecompenseerd is.

Op dit moment is er alleen korting voor auto’s die zelf emissievrij zijn. De MRB is op gewicht en de korting die nu gehanteerd wordt effent grosso modo het meer gewicht van de accu vs de tank uit. Netto (zonder accu of tank) is de MRB daarmee al gelijk.
Bij niet zelf emissievrije auto’s speelt CO2 uitstoot geen rol. Ondanks de lagere CO2 uitstoot van diesel is het tarief voor diesel fors hoger, ook zónder roettoeslag.
Dus CO2 speelt wel degelijk een rol. Het enige wat verdwenen is zijn de verschillende treden binnen de benzinecategorie.
Dat ging ook niet perse over mezelf, maar ook om aan te geven dat de aankoopsubsidie (SEPP) maar voor een beperkte categorie was.
Dat was alleen voor particulier en met een maximum aankoopbedrag. Ik zat daar telkens boven/voor.
En wanneer je bedenkt dat (net als alle nieuwe aankoop) 70-80% van de EV’s zakelijk waren, dan heeft dat op het totaal weinig uitgemaakt.
Afgunst daarover is meer voor/door beeldvorming.
Alles gaat om beeldvorming, dat is juist mijn hele punt.
Je kunt linksom, rechtsom, of op wat voor route dan ook blijven argumenteren waarom mensen geen gevoel van afgunst of zoiets zouden mogen hebben, maar dat ga je gewoon niet winnen. Er is zoveel geweest aan voordelen, subsidies, veranderende regelingen, weer veranderende regelingen.
Het is voor de gewone consument die er niet diepgravend onderzoek naar doet niet te doorzien hoe alles nu precies zit en hoe alle nuances heden ten dage zitten.
En dan kan je boos zijn om de beeldvorming die de mensen ervaren, maar ik vind dat heel begrijpelijk. Ik doe er zelf hard mijn best voor om het allemaal te kunnen begrijpen en te kunnen nuanceren, maar als je het moet doen met de informatie die je uit de standaard publieke bronnen mee krijgt dan is het beeld heel anders.
Het hele verhaal begon met de stelling 'ik begrijp de afgunst niet'. Ik stel dus dat die afgunst heel goed te begrijpen is. Of hij (nog) terecht is kan je over discussiëren, maar ik begrijp wel waar hij vandaan gekomen is.
Maar het ging hier toch over auto's?