• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:14
daemonix schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Nee, dat is de inruilbonus, althans zo is het bedoeld door @Ecological
Nee, 4k is het verschil tussen de verwachtte inruilwaarde van de A4 en de nieuwe Y met korting. Liever dus rond de 30k, niet 35k.

Wil je er ook grotere afstanden mee rijden, of is een kleine accu voldoende?
Verder nog wensen, want de lijst is onnoemelijk lang met als filter alleen een gezins EV rond de 30k.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:21
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ja maar dan zit ik weer met een eigen opleg van 4k. Neem daarbij nog een laadpaal is weer 2k. Ik zou dus niet zo veel extra willen uitgeven...
Denk je die 4k niet terug te verdienen als je hem weer weg doet? Die andere Y is 3 jaar oud en van de vorige versie. En je hebt je auto zelf samen kunnen stellen (voor zover dat kan bij Tesla ;)
)

[ Voor 10% gewijzigd door voog op 25-08-2026 17:25 ]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:43
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:48:
Beste allen

Wegens gezinsuitbreiding en het plaatsen van zonnepannelen, en daarbij rij ik enkel korte afstanden (woon-werk is 40km/dag, toekomst créche erbij) ben ik aan het uitkijken om (particulier) een EV aan te schaffen. Ik verkoop hierbij dan ook mijn jonge (2023) AUDI A4, dit vermoedelijk rond de 31 000 euro. Dit is dan ook mijn budget.

Dit zal een tweedehands model zijn maar ik twijfel enorm tussen de verschillende modellen...

Wat ik nu op het oog heb zijn de volgende :
  • TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E
Online is het duidelijk dat elk zijn voorstanders en tegenstanders heeft.

Ik heb ondertussen volgende advertenties die mijn oog hebben :
  • TESLA Y - 32 000 km - 430km rijbereik - standaard versie @30 000 euro
  • TESLA Y - RWD PREMIUM- 2023 - 46 000km - 455km bereik @33 000euro
  • MERCEDES BENZ EQB 250 Business met nightpakket - 2023 - 35 000km - @31 950 euro
  • FORD MUSTANG MACH E - AWD standard range - 2023 - 60 000km @31 000euro
  • KIA EV6 - 77.4kwh RWD - 2023 - 40 000km @ 32 500 euro (particulier)
  • KIA EV6 58.0 kwh - 2024 - 10 000 km @29 000 euro (particulier)
Wat denken jullie? Andere aanraders? Zaken waar rekening mee te houden?
Voor wat betreft je daily use case zit ik vrijwel identiek, maar wellicht belangrijker zijn bv.: ga je met een caravan weg, lange auto vakanties etc.

Kortom, voor je daily use is vrijwel elke die je opgeeft meer dan adequaat.

3960wp SE | Model Y RWD

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:22
Binnenkort krijg ik een elektrische auto van de zaak: de Kia EV4 Plus Advanced.

De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget. Daarom wil ik zelf een laadpaal laten plaatsen.

Mijn situatie:
  • Ik heb een 3-fasen aansluiting.
  • Ik heb een eigen oprit, dus de laadpaal kan op eigen terrein worden geplaatst.
  • Op ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis staat een openbare laadpaal. Die kan ik uiteraard gebruiken, maar ik heb liever de mogelijkheid om gewoon op mijn eigen oprit te laden.
  • Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze hebben gezamenlijk een maximale opbrengst van bijna 4 kWh.
  • De Kia EV4 wil ik thuis bij voorkeur met 11 kW / 3 fasen kunnen laden.
  • Het gaat om een auto van de zaak en ik krijg hiervoor een zakelijke laadpas.
  • Mijn belangrijkste eis is dat ik die zakelijke laadpas ook voor mijn eigen laadpaal thuis kan gebruiken.
  • Daarnaast wil ik dat het aantal thuis geladen kWh automatisch wordt geregistreerd, zodat mijn werkgever de kosten kan vergoeden. Idealiter gaat dit volledig automatisch en hoef ik niet iedere maand zelf een overzicht te maken en te declareren.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk.

Mijn ideale situatie zou ongeveer zijn: Auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert aantal kWh → laadsessie wordt gekoppeld aan mijn zakelijke laadpas → werkgever krijgt de kosten gefactureerd → ik krijg de thuislaadkosten automatisch vergoed.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarbij ik thuis net zo makkelijk laad als met een zakelijke laadpas bij een openbare laadpaal.

Ik ben inmiddels wat aan het lezen over laadpalen, backoffices, RFID, MID-meters, load balancing, dynamische tarieven enz., maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.
Waar moet ik op letten?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.
  • Is een MID-gecertificeerde kWh-meter noodzakelijk/aan te raden voor de zakelijke verrekening?
  • Moet de laadpaal een eigen internetverbinding/4G hebben, of is WiFi voldoende?
  • Hoe belangrijk is de keuze van de backoffice?
  • Kan ik een willekeurige laadpaal kopen en daar vervolgens de zakelijke laadpas van mijn werkgever aan koppelen?
  • Of moet de laadpaal/backoffice specifiek samenwerken met de aanbieder van mijn zakelijke laadpas?
  • Zijn er bepaalde laadpassen/backoffices die hiervoor juist erg goed of slecht werken?
  • Is load balancing verstandig met een 3-fasen huisaansluiting?
  • Is het met mijn 15 zonnepanelen verstandig om een laadpaal te nemen die kan laden op zonne-energie / solar charging?
  • Is 1-fase/3-fase automatisch schakelen daarbij belangrijk?
  • Kan de laadpaal onderscheid maken tussen mijn zakelijke auto en eventueel een privéauto die later ook aan dezelfde paal zou kunnen laden?
  • Zijn er abonnementskosten voor de backoffice waar ik rekening mee moet houden?
  • Zijn er bepaalde merken/modellen die jullie hiervoor zouden aanraden of juist afraden?
En hoe zit het met de zonnepanelen?
Dit vind ik zelf nog een interessant onderdeel.

Ik wek met mijn 15 panelen bijna op top 4 kWh op. Een deel van die stroom zou ik dus rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.

Ik vraag me daarom af hoe dit in de praktijk wordt geregeld bij een auto van de zaak. Bijvoorbeeld: Zonnepanelen → laadpaal → auto van de zaak Wordt de werkgever dan nog steeds per geladen kWh vergoed, en hoe wordt bepaald tegen welk tarief? Of zijn er bij zonnepanelen juist zaken waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de laadpaal/backoffice?

Ik begrijp dat dit ook fiscaal/administratief wat anders kan liggen dan simpelweg mijn elektriciteitstarief van de energieleverancier doorberekenen. Ik hoor daarom graag hoe mensen dit in de praktijk hebben ingericht.
Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben
Ik wil vooral voorkomen dat ik nu een mooie laadpaal koop die technisch prima werkt, maar vervolgens niet goed samenwerkt met mijn zakelijke laadpas of de thuislaadverrekening.

Mijn prioriteiten zijn daarom ongeveer:
  1. Zakelijke laadpas thuis kunnen gebruiken
  2. Automatische registratie van de geladen kWh
  3. Automatische verrekening/vergoeding met mijn werkgever
  4. MID-meter / betrouwbare kWh-registratie
  5. 11 kW / 3 fasen
  6. Goede load balancing
  7. Mogelijkheid om mijn 15 zonnepanelen zo goed mogelijk te benutten
  8. Geen onnodig hoge maandelijkse abonnementskosten
  9. Een systeem dat ook over een paar jaar nog goed bruikbaar is
Ik zie bijvoorbeeld oplossingen van Kia zelf en merken als Zaptec voorbij komen, maar ik vraag me vooral af of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat er betere alternatieven zijn.

Wat zouden jullie in mijn situatie kopen? En nog belangrijker: welke combinatie van laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas werkt in de praktijk goed voor automatische thuislaadverrekening?

Ervaringen met concrete merken/modellen, installatie, abonnementskosten, backoffices en eventuele valkuilen zijn zeer welkom!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
@marcel19 Je zit in het verkeerde topic.

Hier moet je zijn: Thuisladen van je EV deel 2

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:40
mitsumark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Nee, 4k is het verschil tussen de verwachtte inruilwaarde van de A4 en de nieuwe Y met korting. Liever dus rond de 30k, niet 35k.

Wil je er ook grotere afstanden mee rijden, of is een kleine accu voldoende?
Verder nog wensen, want de lijst is onnoemelijk lang met als filter alleen een gezins EV rond de 30k.
Xrypta schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Voor wat betreft je daily use case zit ik vrijwel identiek, maar wellicht belangrijker zijn bv.: ga je met een caravan weg, lange auto vakanties etc.

Kortom, voor je daily use is vrijwel elke die je opgeeft meer dan adequaat.
Eisen heb ik niet echt. Ik wil dat het gewoon een praktische ruime SUV of stationwagen is met laadruimte.

Ik wil vooral kwaliteit - betrouwbaarheid en waar voor mijn geld. Ook geen fan van de Chinese spelers. Geen idee waarom… noem mij maar ouderwets.

Reizen is 1x per jaar richting zuiden van Frankrijk (zonder sleep).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Ik denk eerder dat in de (nabije) toekomst privé autobezit een achterhaald idee is en voorbehouden aan een klein deel van de bevolking (voornamelijk als hobby en statussymbool).
Dat zie ik nu al bij mijn eigen kinderen en hun vriendenkring Mijn auto = mijn vrijheid speelt daar al helemaal niet meer mee.
En zelf neig ik in een volgende fase niet naar lease maar naar een deelauto. Voor het beperkte aantal km dat wij nog met een auto rijden (minder dan 10K per jaar) is een eigen auto in verhouding veel te duur en vooral een sta in de weg. Laat de eigenaar van de deelauto maar parkeerplekken voorbehouden, de laadinfra voorzien, de aankoopkosten, verzekeringen, taksen en onderhoud financieren.
Dat is wel erg bubbel afhankelijk denk ik hoor. Misschien geldt dat in jouw omgeving maar als ik in mijn omgeving en op werk kijk willen verreweg de meesten toch nog wel een 'eigen' auto. Mijn voorspelling is dat de wens tot bezit nog echt wel een tijd blijft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

assje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

De discussie heeft plaats gevonden maar de technische conclusie wilde toen ook al niemand horen :+

Extra massa van EV's heeft dus geen (significante) invloed op de remweg uitgaande van remmerij en de rest van de auto die er op berekend/uitgelegd is.
Is dat een discussie dan? Het is toch algemeen bekend dat de remmelarij op het voertuig afgestemd is? Daarom rem je een lege vrachtwagen er niet uit en is opvoeren van voertuigen een slecht idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:11
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:48:
Beste allen

Wegens gezinsuitbreiding en het plaatsen van zonnepannelen, en daarbij rij ik enkel korte afstanden (woon-werk is 40km/dag, toekomst créche erbij) ben ik aan het uitkijken om (particulier) een EV aan te schaffen. Ik verkoop hierbij dan ook mijn jonge (2023) AUDI A4, dit vermoedelijk rond de 31 000 euro. Dit is dan ook mijn budget.

Dit zal een tweedehands model zijn maar ik twijfel enorm tussen de verschillende modellen...

Wat ik nu op het oog heb zijn de volgende :
  • TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E
Online is het duidelijk dat elk zijn voorstanders en tegenstanders heeft.

Ik heb ondertussen volgende advertenties die mijn oog hebben :
  • TESLA Y - 32 000 km - 430km rijbereik - standaard versie @30 000 euro
  • TESLA Y - RWD PREMIUM- 2023 - 46 000km - 455km bereik @33 000euro
  • MERCEDES BENZ EQB 250 Business met nightpakket - 2023 - 35 000km - @31 950 euro
  • FORD MUSTANG MACH E - AWD standard range - 2023 - 60 000km @31 000euro
  • KIA EV6 - 77.4kwh RWD - 2023 - 40 000km @ 32 500 euro (particulier)
  • KIA EV6 58.0 kwh - 2024 - 10 000 km @29 000 euro (particulier)
Wat denken jullie? Andere aanraders? Zaken waar rekening mee te houden?
Ik begrijp dat je een lijstje maakt met opties en bedragen, maar heb je al in 1 van deze autos gereden? Ik wist na een proefritje in de Model Y dat ik die echt niet wilde, wat een vervelend stijve auto met een lompe snelweg dreunend geluid. KIA EV6 kan lekker snel laden waarom lange vakantie ritjes echt chill zijn.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Impstoker schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:11:
[...]

Ik begrijp dat je een lijstje maakt met opties en bedragen, maar heb je al in 1 van deze autos gereden? Ik wist na een proefritje in de Model Y dat ik die echt niet wilde, wat een vervelend stijve auto met een lompe snelweg dreunend geluid. KIA EV6 kan lekker snel laden waarom lange vakantie ritjes echt chill zijn.
Bij gezinsuitbreiding heb je ook ruimte nodig, en dan kan je met de Y het beste uit de voeten.

De EV6 is stukken kleiner, en loopt af, niet handig met kinderwagens en volle lading.

Heb zelf de Mach-E 4 jaar gehad, veel gedoe, storingen, en extreem hard geveerd. Rijdt an sich wel fijn, totdat ik een proefrit in de Juniper maakte en het grote verschil voelde. Mijn nieuwe Y (Juniper dus) is stukken beter over het geheel qua auto, comfort, ruimte en veel efficiënter (bijna 30% tov de Ford!!!) De Y Juniper is ook stuk beter dan de 'oude' model Y, dus die 4k waarover gesproken wordt is meer dan enkel een nieuwe auto, minder waardeverlies en een betere auto. In jouw situatie lijkt me dat een no-brainer, maar smaken (en budgetten) verschillen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

-tom-562

Oliesjeik

Het vermelden waard denk ik, GTA:6 krijgt (natuurlijk) meer EV's, maar ook EV charging in game 8) :+

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Aldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:53:
De EV6 is stukken kleiner, en loopt af, niet handig met kinderwagens en volle lading.

In jouw situatie lijkt me dat een no-brainer, maar smaken (en budgetten) verschillen.
Inderdaad smaken en budgetten verschillen.
Mij krijgen ze (omwille van de smaak, zowel exterieur als interieur) niet in een Tesla 3 noch Y).
Maar toegegeven, inzake onderliggende techniek, range en verbruik kan je niet buiten een Tesla om.

Ik rij nu al meer dan 2 jaar in een EV6 GT-line (LR, single motor, MY2024). Enig issue was de compressor van de airco die onlangs stuk ging. Maar probleemloos onder garantie vervangen.
Range in de zomer nog altijd een 550 km (580 km op de GOM), laadsnelheid AC is 11 kW en DC (afhankelijk van de omstandigheden, SoC batterij, HPC) 30 tot 220 kW.
In de winter (met winterbanden) een min. range van 360 km.

Als ik toch nadelen zou moeten opsommen:
- relatief trage opstart van het infotainment systeem (je moet steeds wachten op een bevestiging voor je verder kan). Vooral onhandig wanneer je wenst te wisselen tussen de automatische stoelinstelling.
- Hij is redelijk lang (als dat een punt is moet je al zeker geen Tesla Y nemen) waardoor parkeren in beperkte (meestal ondergrondse) parkeervakken soms nogal een heikel punt is (en een relatief grote draaicirkel). De "autopark" rechtaan/rechttoe (om in- en uit smalle parkeervakken te rijden) kan daarbij nogal eens helpen (werkt goed). Het autofunctie zijdelings inparkeren werkt voor geen meter (voor wie een beetje zelf kan inparkeren).
- De kofferruimte is inderdaad in hoogte beperkt. (Maar voor 4/5 personen is het interieur zeker ruim genoeg, een zee aan beenruimte achteraan).
- slecht geplaatste touchbuttons op de middenconsole (maar tegenwoordig mag je blijkbaar al blij zijn dat je er nog krijgt en dat ze werken) voor o.a. stuur-, stoelverwarming en - koeling. Bij het bedienen van de middenconsole gaat de palm van je hand die knoppen nogal eens activeren wanneer het niet moet.

Voor de rest geen klagen over.
(En de nadelen zijn voor mij eerder "vitten op details" en zeker geen "no-go").

Over 2 jaar gaat ie eruit en de opvolger zal geen EV6 worden (en dat is louter persoonlijk, we vinden de auto veuuuls te groot voor doorgaans 2. Wat overigens geen gevoel is tijdens het rijden want ie rijdt heel vlot en voelt goed aan en nog eens relatief comfortabel ook maar vooral op smalle standaard parkeerplekken).

Maar laat vooral je eigen smaak en voorkeuren bepalen. Dat kan een ander niet voor jou.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2026 09:43 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Inderdaad smaken en budgetten verschillen.
Mij krijgen ze (omwille van de smaak, zowel exterieur als interieur) niet in een Tesla 3 noch Y).
Maar toegegeven, inzake onderliggende techniek, range en verbruik kan je niet buiten een Tesla om.

Ik rij nu al meer dan 2 jaar in een EV6 GT-line (LR, single motor, MY2024). Enig issue was de compressor van de airco die onlangs stuk ging. Maar probleemloos onder garantie vervangen.
Range in de zomer nog altijd een 550 km (580 km op de GOM), laadsnelheid AC is 11 kW en DC (afhankelijk van de omstandigheden, SoC batterij, HPC) 30 tot 220 kW.
In de winter (met winterbanden) een min. range van 360 km.

Als ik toch nadelen zou moeten opsommen:
- relatief trage opstart van het infotainment systeem (je moet steeds wachten op een bevestiging voor je verder kan). Vooral onhandig wanneer je wenst te wisselen tussen de automatische stoelinstelling.
- Hij is redelijk lang (als dat een punt is moet je al zeker geen Tesla Y nemen) waardoor parkeren in beperkte (meestal ondergrondse) parkeervakken soms nogal een heikel punt is (en een relatief grote draaicirkel). De "autopark" rechtaan/rechttoe (om in- en uit smalle parkeervakken te rijden) kan daarbij nogal eens helpen (werkt goed). Het autofunctie zijdelings inparkeren werkt voor geen meter (voor wie een beetje zelf kan inparkeren).
- De kofferruimte is inderdaad in hoogte beperkt. (Maar voor 4/5 personen is het interieur zeker ruim genoeg, een zee aan beenruimte achteraan).
- slecht geplaatste touchbuttons op de middenconsole (maar tegenwoordig mag je blijkbaar al blij zijn dat je er nog krijgt en dat ze werken) voor o.a. stuur-, stoelverwarming en - koeling. Bij het bedienen van de middenconsole gaat de palm van je hand die knoppen nogal eens activeren wanneer het niet moet.

Voor de rest geen klagen over.
(En de nadelen zijn voor mij eerder "vitten op details" en zeker geen "no-go").

Over 2 jaar gaat ie eruit en de opvolger zal geen EV6 worden (en dat is louter persoonlijk, we vinden de auto veuuuls te groot voor doorgaans 2. Wat overigens geen gevoel is tijdens het rijden want ie rijdt heel vlot en voelt goed aan en nog eens relatief comfortabel ook maar vooral op smalle standaard parkeerplekken).

Maar laat vooral je eigen smaak en voorkeuren bepalen. Dat kan een ander niet voor jou.
Exact. Helaas bepaalt in mijn geval de leasemij / keuzelijst mijn smaak...... Overigens is de Y maar 5cm langer dan de EV6, maar de ruimte zit vooral binnen. Uit deze lijst zou ik zou de looks van de Mach-E prefereren, met de rijeigenschappen en "motor" van de Y, met de stoelen van de Kia.;-). Maar zou ik hem prive moeten kopen, dan kan je eigenlijk (buiten smaak) niet om de Y heen in deze keuzelijst, meeste waar voor z'n geld, rijdt erg goed, nog afgezien van verbruik. Beste ga met alle auto's rijden, want ze rijden allemaal totaal anders, ook niet onbelangrijk

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Nou de lease bepaalde hier ook mijn smaak.
Daarom dat het een EV6 GT-line werd (want privé zou ik die nooit kopen noch de Y).

Met de individuele overweging dat ik de EV6 eigenlijk al te lang vind (en de Y dus nog eens 5 cm meer te lang :) ) en de interieurruimte van de EV6 al meer dan ruim genoeg is voor wat wij er mee moeten doen.

En wat smaak betreft en vooral gebruiksgemak , een auto die bespaart op fysieke knoppen (en waarvan de marketingafdeling je dan wil doen geloven dat dit het nieuwe "het van het is" en je eigenlijk achter loopt wanneer je dat niet wil) komt er bij mij niet in. Wat de andere voordelen ook mogen zijn.

Het leukste aan de EV6 vind ik zijn eigenzinnig koetswerk. Het is geen exterieur van de dertiende schoenendoos in een dozijn. Maar ik ben me er ook van bewust dat anderen datzelfde koetswerk (op het eerste zicht) ronduit lelijk vinden. :)

De Ford Mach-E kwam hier niet verder dan een korte blik in de showroom. Kreeg meteen een "nul" op het request volgens de WAF score.
Dan moet je 'm sowieso niet gaan rijden want puur tijdverlies. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2026 12:40 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
IvoB2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:39:
Nou de lease bepaalde hier ook mijn smaak.
Daarom dat het een EV6 GT-line werd (want privé zou ik die nooit kopen noch de Y).

Met de individuele overweging dat ik de EV6 eigenlijk al te lang vindt (en de Y dus nogeens 5 cm meer te lang :) ) en de interieurruimte van de EV6 al meer dan ruim genoeg is voor wat wij er mee moeten doen.

En wat smaak betreft en vooral gebruiksgemak , een auto die bespaart op fysieke knoppen (en waarvan de marketingafdeling je dan wil doen geloven dat dit het nieuwe "het van het is" en je eigenlijk achter loopt wanneer je dat niet wil) komt er bij mij niet in. Wat de andere voordelen ook mogen zijn.

Het leukste aan de EV6 vind ik zijn eigenzinnig koetswerk. Het is geen exterieur van de dertiende schoenendoos in een dozijn. Maar ik ben me er ook van bewust dat anderen datzelfde koetswerk (op het eerste zicht) ronduit lelijk vinden. :)

De Ford Mach-E kwam hier niet verder dan een korte blik in de showroom. Kreeg meteen een "nul" op het request volgens de WAF score.
Dan moet je 'm sowieso niet gaan rijden want puur tijdverlies. :+
Eens, ik vind de EV6 een heel eigenzinnig ontwerp hebben die meteen opvalt tussen alle andere auto's. Mijn oudste zoon vindt de Model Y eruit zien als een stofzuiger. Zelf vind ik de Model Y en vooral Juniper er prima uitzien, maar niet zo mooi als de EV6. Die is naar mijn mening meer uitgesproken en eigenzinnig.

En de EV6 heeft natuurlijk standaard lane keep assist wat ik heel fijn vind. Bij Tesla is dat nu helaas verdwenen en moet je FSD nemen om dat weer te kunnen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sonicfreak op 28-08-2026 12:40 ]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Sonicfreak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:38:
EV6. Die is naar mijn mening meer uitgesproken en eigenzinnig.

En de EV6 heeft natuurlijk standaard lane keep assist wat ik heel fijn vind. Bij Tesla is dat nu helaas verdwenen en moet je FSD nemen om dat weer te kunnen gebruiken.
Lane keep assist heb je sowieso niet zo veel aan in ons land vanwege de debiele wegbelijning met de onderbroken strepen aan de zijkant en geen strepen in het midden. De nep-fietsstroken.
Ik heb het bij mijn Volvo EX40 uitgezet. Viel niet mee te rijden met dat getril in het stuur de hele tijd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
Tranquility schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:17:
[...]

Lane keep assist heb je sowieso niet zo veel aan in ons land vanwege de debiele wegbelijning met de onderbroken strepen aan de zijkant en geen strepen in het midden. De nep-fietsstroken.
Ik heb het bij mijn Volvo EX40 uitgezet. Viel niet mee te rijden met dat getril in het stuur de hele tijd.
Nu doe je de veronderstelling dat het bij alle merken precies zo werkt als in jouw Volvo, en dat is niet zo.

• Tranquility
ASW1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:36:
Nu doe je de veronderstelling dat het bij alle merken precies zo werkt als in jouw Volvo, en dat is niet zo.
Mijn vorige auto, een Opel Ampera-e deed het net zo beroerd. Nu zullen er best auto's zijn die het beter doen, maar feit blijft dat wij hier absurde wegbelijning hebben met die optische wegversmallingen waarbij de auto constant in het midden wil rijden.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25
ASW1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:36:
[...]

Ben dan wel benieuwd welke auto het wel goed doet. Mijn BMW in ieder geval niet. Kia en Tesla van vrienden ook niet.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:00
@alexbl69 Tesla FSD supervised kan prima overweg met die “nep fietsstroken” zelfs als de weg geen lijn/strepen midden op de weg heeft. De auto blijft keurig rechts rijden en laat genoeg ruimte voor voertuigen van de andere kant.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:21
Tranquility schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:39:
maar feit blijft dat wij hier absurde wegbelijning hebben met die optische wegversmallingen waarbij de auto constant in het midden wil rijden.
Wat jij absurd vindt hoeft een ander niet absurd te vinden en daarom is je/een mening geen feit. ;)
alexbl69 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:10:
Ben dan wel benieuwd welke auto het wel goed doet. Mijn BMW in ieder geval niet. Kia en Tesla van vrienden ook niet.
Ik vind/vond het in de Renault Megane E Tech en de Alpine A290 enorm mee vallen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:05
De evolutie naar meer elektrisch rijden blijft duren:

https://newmobility.news/en/2026/09/07/icct-evs-cost-33-less-to-drive-as-battery-prices-tumble/

'The effect is visible in the showroom. The number of available battery models has quadrupled, while the choice of combustion vehicles is shrinking. Across the EU, there are now about 35 battery models priced below €30,000, up from almost none a few years ago.

In the medium, upper-medium, and luxury segments, EVs have already reached upfront price parity with their gasoline equivalents. The lower end of the market is still a different story, but the gap is narrowing.'

'Where the comparison really starts to disadvantage combustion engines is at the pump. The ICCT estimates that driving a battery car in 2025 costs 33 percent less in energy than running an equivalent gasoline vehicle, even for owners who split their charging between a less-costly home installation and more-expensive public charging points. '

'The study also quantifies the energy savings. As a whole, the EU is already avoiding roughly €4.5 billion per year in fossil-fuel imports simply because of the battery cars already on the road.'

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Tranquility
Zjanzjak schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:26:
Wat jij absurd vindt hoeft een ander niet absurd te vinden en daarom is je/een mening geen feit. ;)
Het is inderdaad een mening. Wel bijzonder dat jij het blijkbaar geen probleem vind dat de wegbeheerders er zo'n bende van maken met de weginriching. ;)

• Tranquility
RichieB schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:34:
@alexbl69 Tesla FSD supervised kan prima overweg met die “nep fietsstroken” zelfs als de weg geen lijn/strepen midden op de weg heeft. De auto blijft keurig rechts rijden en laat genoeg ruimte voor voertuigen van de andere kant.
Ik denk inderdaad dat Tesla één van de weinige merken is dit dit goed onder de knie heeft. Denk dat er ook een stuktje AI in zit en meer camera's denk ik. De auto pilot is ook één van de beste. Op mijn Volvo zit het ook, en op de snelweg gaat het prima, maar op provinciale wegen met van die vluchtheuvelbochten doet 'ie dat toch niet lekker. Heb een keer een filmpje van een Tesla gezien die op de auto pilot reed in de binnenstad van Amseterdam. Petje af van wat ik zag!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
Alleen als FSD actief is in mijn ervaring. Heb je FSD beschikbaar maar ben je zelf aan het sturen, dan is het met dat type wegen nog steeds een drama.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:29
Tranquility schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:09:
Het is inderdaad een mening. Wel bijzonder dat jij het blijkbaar geen probleem vind dat de wegbeheerders er zo'n bende van maken met de weginriching. ;)
Nederland staat internationaal bekend als één van de landen met de best ontworpen weg- en fietsinfastructuren ter wereld.

Altijd iets te klagen hebben is wel heel erg Nederlands.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
assje schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:02:
[...]

Nederland staat internationaal bekend als één van de landen met de best ontworpen weg- en fietsinfastructuren ter wereld.

Altijd iets te klagen hebben is wel heel erg Nederlands.
Het is ook een vervelende belijning en dat wordt nu onderstreept doordat auto's je straffen als je je aan de regels houdt.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook met AP op MY24 is al jaren geen probleem meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:09:
[...]

Ook met AP op MY24 is al jaren geen probleem meer.
Mweeh naar mijn ervaring met AP reageert die vaak nog heel sketchy, het is niet te vergelijken met FSD dat is echt een wereld van verschil _/-\o_

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 08:43
alexbl69 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:10:
[...]

Ik rij dagelijks over hele oude 60-wegen met wisselende breedtes van de fietssuggestiestroken en met de BYD echt geen enkel probleem. Wel is het zo dat je zelf moet sturen. ICC snapt het niet omdat er niet een rijstrook is, maar je hebt dan ACC voor de snelheid + afstand en verder ben je gewoon vrolijk aan het sturen. Geen getrek aan je stuur, geen getril, geen geblèr van waarschuwingspiepjes. Gaat prima.

Voorloop-Skoda was wel een drama, net als de VW ID3 die ik als huurauto mee had een tijd terug. Het is dus heel erg afhankelijk van de specifieke implementatie van de ADAS. Hoewel er Europese afspraken liggen onder de werking van ADAS zit er ook best veel ruimte in hoe fabrikanten daarmee omgaan. Vandaar dat ik altijd mensen aanraad om uitgebreid te gaan proefrijden want dit is nu net een van die verschillen die tegenwoordig echt veel uitmaakt voor hoe relaxt je achter het stuur zit.

Nee, merp!

• RichieB
@PauseBreak Met mijn Honda Jazz uit 2002 werkt dat ook prima. Gewoon cruise control aan en zelf sturen. 8)7

• daemonix
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:51:
@PauseBreak Met mijn Honda Jazz uit 2002 werkt dat ook prima. Gewoon cruise control aan en zelf sturen. 8)7
Ja, duh, mat TACC werkt het ook prima.

• PauseBreak
RichieB schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:51:
Ja dat is ook een manier om ons te laten weten dat je geen benul hebt waar het over gaat.

Nee, merp!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Hoezo bende? Het is de bedoeling dat je die weg niet als racebaan ziet en rekening houdt met fietsers en dat werkt zo best goed. Dat ze dat in Duitsland niet snappen en de hulpsystemen hard zuigen is een ander verhaal.
Ik had het hier laatst over een Audi A6 e-tron van een vriendin die haar agressief steeds in het midden van de weg wil laten rijden ongeacht tegenliggers. Dat zou in NL dan gewoon niet toegelaten moeten worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Zjanzjak
Dank dat je dat er nu even bijzet.
Wel bijzonder dat jij het blijkbaar geen probleem vind dat de wegbeheerders er zo'n bende van maken met de weginriching. ;)
En nu probeer je van jouw mening mijn mening te maken, maar ik moet je teleurstellen, ik vind niet dat de wegbeheerders er een bende van maken. Dat jij dat bijzonder vindt is daarnaast ook een mening, maar dat klopt wel een beetje, ik ben zeer bijzonder. Dank dat je dat inziet. :)

Maar goed, laten we het er verder bij laten want we gaan wat off-topic.

• Tranquility
Termy schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:23:

Hoezo bende? Het is de bedoeling dat je die weg niet als racebaan ziet en rekening houdt met fietsers en dat werkt zo best goed. Dat ze dat in Duitsland niet snappen en de hulpsystemen hard zuigen is een ander verhaal.
Ik had het hier laatst over een Audi A6 e-tron van een vriendin die haar agressief steeds in het midden van de weg wil laten rijden ongeacht tegenliggers. Dat zou in NL dan gewoon niet toegelaten moeten worden.
Oh, omdat ik de wegbelijning in ons land idioot vind insunueer je nu dat ik de weg gebruik als racebaan en geen rekening houd met fietsers? Nou hartelijk bedankt voor deze aantijging.
P.s. ben zelf ook fietser en ik heb het hier dan ook voornamelijk over de "nep fietsstroken" op wegen waar gewoon een verplicht fietspad naast ligt.

Frappant dat je het in je laatste alinea hebt over de Audi van een vriendin die hardnekkig in het midden van de weg blijft rijden door de wegbelijning. Hiermee raak je juist de kern van het probleem. Auto's snappen het niet en omdat er geen belijning aan de kant van de weg is kan de auto dus nooit weten wat de kant van de weg is en gaat in het midden rijden en geef je (de fabrikant van) de auto de schuld terwijl het probleem bij de wetgever ligt die besluit als enige in de wereld om deze wegbelijning aan te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 08-09-2026 08:06 ]

• PauseBreak
Tranquility schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:37:
[...]

Frappant dat je het in je laatste alinea hebt over de Audi van een vriendin die hardnekkig in het midden van de weg blijft rijden door de wegbelijning. Hiermee raak je juist de kern van het probleem. Auto's snappen het niet en omdat er geen belijning aan de kant van de weg is kan de auto dus nooit weten wat de kant van de weg is en gaat in het midden rijden en geef je (de fabrikant van) de auto de schuld terwijl het probleem bij de wetgever ligt die besluit als enige in de wereld om deze wegbelijning aan te brengen.
Nou in dezen leg ik de schuld echt wel bij de autofabrikanten. De fietssuggestiestroken of verlegde kantmarkering kennen we in Nederland al ver voordat LKA of andere vormen van ADAS gestandaardiseerd waren of ruim beschikbaar (hooguit had je ACC op een A8 of S-klasse). Dus ja, de fabrikanten laten hier nogal een steek vallen.

Nee, merp!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tranquility schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:37:
[...]

Oh, omdat ik de wegbelijning in ons land idioot vind insunueer je nu dat ik de weg gebruik als racebaan en geen rekening houd met fietsers? Nou hartelijk bedankt voor deze aantijging.
P.s. ben zelf ook fietser en ik heb het hier dan ook voornamelijk over de "nep fietsstroken" op wegen waar gewoon een verplicht fietspad naast ligt.

Hij die de schoen past trekke hem aan?

Ik zeg nergens dat jij dat doet, ik zeg dat dat het doel is. Ik ken in Noord Holland genoeg wegen waar absoluut geen ruimte is voor een fietspad naast de weg. Gewoon verbieden voor auto's dan maar of een 30km/u fietsstraat van maken?

Het stuk over de audi lijk je ook niet te willen snappen. Een auto met een systeem dat niet snapt hoe zo'n straat werkt zou hier niet toegelaten moeten worden, niet dat de weg aangepast moet worden aan het systeem.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• SanderH_
  • Laatst online: 13:12
Tijd voor een nieuwe leasewagen. Komende van een Mercedes CLA 250e Shooting Brake.

Gaat momenteel tussen:
  • Tesla Model Y Premium RWD
  • Mercedes GLC 250
  • Audi Q4 e-tron S Line Performance
Deze morgen een testrit gaan doen met de Model Y en ook al was ik vroeger nooit echt wild van Tesla was dit toch wel best indrukwekkend. Heerlijk rustig om in te zitten, de hele bediening (bvb parkeren), software op zich en uiteraard ook FSD (waar ik mss wel voor betalen). Werkt toch allemaal wel lekker. Ik voelde me toch een paar jaar terug in de tijd gekatapulteerd worden toen ik terug in mijn CLA naar huis reed, en dat is nu ook geen belabberde roestbak ook al is het een ander segment.

Volgende week eerst nog een testrit met de Q4 op de planning, al betwijfel ik dat die gaat halen ook al heeft die pas een facelift achter de rug. Toch een kleinere auto met ook wat minder opties.

Later ook nog eentje met de kakelverse GLC gepland, die toch wel best OK uitgerust is met het Advanced Plus pakket:
MBUX Entertainment pakket (Inbegrepen gedurende 3 jaar vanaf activering)[SA-03W]

MBUX Superscreen[SA-860]

Memory pakket (3 profielen)[SA-275]

Sfeerverlichting[SA-891]

SKY CONTROL panoramisch dak (Transparant of mat)[SA-398]
Verlichte grille[SA-4B7]

Verlichte instaplijsten met opschrift 'Mercedes-Benz' met verwisselbare afdekking[SA-U45]

Verlichte radiator grille[SA-5B6]

Verlichte ster[SA-3K0]

20" vijfspaaks lichtmetalen velgen[SA-53R]

Lavendelzilver metaallak[LU-689]

Lederlook ARTICO | Zwart[AU-101]
Zou er ongeveer zo gaan uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToHYYHKU8va34KqPNFWkTIOzfQk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j1eFKVEYEBDMIKRIMZeFRnJ7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3oGTScF-Wq_oprfl3bgIfP592w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hPwn2AG8miwFLrC2DGczjWFb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNWf82uxTUd2HHMuJQXov3zmVag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PBDGyMzQyOqY3rn6aZNL6D8W.png?f=fotoalbum_tile
Vooraf had ik denk ik blind voor de GLC gekozen maar heb hiervoor reeds 4 jaar met een A klasse (W177) en 2 jaar met de CLA (C118) achter de rug die eigenlijk ook min of meer dezelfde wagen waren. Dikke first world problems, maar ben misschien wel een beetje uitgekeken op Mercedes. Het is een ander segment dan waar ik nu mee rij en het zal waarschijnlijk allemaal nog net iets beter zijn (geluidsisolatie is bvb belabberd in de CLA) maar het is natuurlijk wel weer 5 jaar van "hetzelfde". Ergens wil ik ook wel een keertje iets anders.

Het wordt dus voor mij wat afwegen tussen: De gevestigde (relatief) dikke Duitse premium SUV, maar niet zo advanced qua technologie.... of het minimalistische interieur van de Tesla, maar toch wel veel betere tech en FSD waar ik eerlijk gezegd wel het geld voor over zou hebben. De superieure app (+ langer dan 3 jaar gratis itt Mercedes) en het Supercharger netwerk doen me ook meer en meer richting de Tesla kijken.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:11
SanderH_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:39:
Tijd voor een nieuwe leasewagen. Komende van een Mercedes CLA 250e Shooting Brake.

Gaat momenteel tussen:
  • Mercedes GLC 250
Deze morgen een testrit gaan doen met de Model Y en ook al was ik vroeger nooit echt wild van Tesla was dit toch wel best indrukwekkend. Heerlijk rustig om in te zitten, de hele bediening (bvb parkeren), software op zich en uiteraard ook FSD (waar ik mss wel voor betalen). Werkt toch allemaal wel lekker. Ik voelde me toch een paar jaar terug in de tijd gekatapulteerd worden toen ik terug in mijn CLA naar huis reed, en dat is nu ook geen belabberde roestbak ook al is het een ander segment.

Volgende week eerst nog een testrit met de Q4 op de planning, al betwijfel ik dat die gaat halen ook al heeft die pas een facelift achter de rug. Toch een kleinere auto met ook wat minder opties.

Later ook nog eentje met de kakelverse GLC gepland, die toch wel best OK uitgerust is met het Advanced Plus pakket:

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Vooraf had ik denk ik blind voor de GLC gekozen maar heb hiervoor reeds 4 jaar met een A klasse (W177) en 2 jaar met de CLA (C118) achter de rug die eigenlijk ook min of meer dezelfde wagen waren. Dikke first world problems, maar ben misschien wel een beetje uitgekeken op Mercedes. Het is een ander segment dan waar ik nu mee rij en het zal waarschijnlijk allemaal nog net iets beter zijn (geluidsisolatie is bvb belabberd in de CLA) maar het is natuurlijk wel weer 5 jaar van "hetzelfde". Ergens wil ik ook wel een keertje iets anders.

Het wordt dus voor mij wat afwegen tussen: De gevestigde (relatief) dikke Duitse premium SUV, maar niet zo advanced qua technologie.... of het minimalistische interieur van de Tesla, maar toch wel veel betere tech en FSD waar ik eerlijk gezegd wel het geld voor over zou hebben.
Ga lekker voor de Tesla, het is gewoon de beste waar voor je geld. De Audi gaat echt tegenvallen.

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Tesla is efficiënt maar zeker geen advanced technology zeg.
Accu is klein en t laden is super traag.
Het uiterlijk van de nieuwe Y is tenenkrommend en laad infrastructuur....je kunt overal snelladen, ook bij Tesla chargers.

Ikzelf hoef onderweg nooit te laden.
Ik begrijp overigens best dat je na zoveel jaar wat anders wil hoor ;)

Zeekr 7 x of Xpeng G6 niks?
Laadt 2x sneller dan een Tesla

• RichieB
Ferry34 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:54:
Tesla is efficiënt maar zeker geen advanced technology zeg.
Ik denk dat @SanderH_ de rijd- en infotainment techniek bedoelt. Daarin is Tesla superieur.
Accu is klein en t laden is super traag.
[...]
Ikzelf hoef onderweg nooit te laden.
[...]
Laadt 2x sneller dan een Tesla
Als je nooit onderweg hoeft te laden (ik ook niet, behalve vakanties) dan maakt dat toch allemaal niet uit? Deze zomer ook weer: elke keer als ik aan een Tesla SUC sta is mijn Model Y eerder klaar dan ik.

• SanderH_
Is idd exact wat ik bedoel @RichieB. Ik wacht nog even af tot ik met de GLC gereden heb, maar momenteel toch de Tesla op kop.

Catalogusprijs van beiden is respectievelijk 55k (Tesla) tov 70k (GLC), dus best grappig.

[ Voor 25% gewijzigd door SanderH_ op 12-09-2026 23:44 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:11
Je kan ook overdrijven de accu is niet klein en laden is niet “super traag”. Wel zijn het minpuntjes en ik hoop dat Tesla dit snel aanpakt. Maar dat zijn dan ook de enige twee minpuntjes die ik kan bedenken, ah ja en de 11 kW laden is beetje vervelend met 3 auto’s en 1 laadpaal met dynamische elektriciteit prijzen.

Als je het uiterlijk al tenenkrommend noemt dan heb je je bias tegen verandering al weggegeven. Dit is compleet subjectief en voegt helemaal niks toe aan een discussie, ik ken heel veel mensen die hem wel mooi vinden.

Maar de auto maakt _alles_ dubbel en dwars goed. Overigens valt elke auto al voor me af als die geen zelf rijdend systeem heeft, dit is namelijk echt compleet bevrijdend en dat meen ik echt. Dit zie je ook in Amerika waar mensen Lincoln’s laten staan omdat FSD zo’n geweldig USP is dat alle auto’s eigenlijk afvallen. En ik ben echt heel kritisch op mijn auto’s en hoewel mijn Zeekr en Audi heerlijk rijden is FSD heel erg fijn. Die batterij en snelladen maken echt helemaal niks uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecological op 13-09-2026 00:03 ]

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-09 09:23
SanderH_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:39:

Gaat momenteel tussen:
  • Mercedes GLC 250

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het wordt dus voor mij wat afwegen tussen: De gevestigde (relatief) dikke Duitse premium SUV, maar niet zo advanced qua technologie.... of het minimalistische interieur van de Tesla, maar toch wel veel betere tech en FSD waar ik eerlijk gezegd wel het geld voor over zou hebben. De superieure app (+ langer dan 3 jaar gratis itt Mercedes) en het Supercharger netwerk doen me ook meer en meer richting de Tesla kijken.
Van deze is de tesla de beste by far , zou alleen de dual motor pakken ivm de audio veel sneller en betere batterij

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
@SanderH_

Ik rijd een Y AWD (oude model en privé ook).

Ben ook aan het kijken naar een vervanger.

Bij mij stonde de nieuwe cla 250+ ook op het lijstje maar die is er vanaf omdat ik toch best veel problemen ermee lees, en als ik dan lees dat ze voor een software update naar de dealer moeten om vervolgens de auto 3 dagen kwijt te zijn daarvoor wil ik geen Mercedes meer.

ID7 staat er nog wel op maar dan moet eerst de facelift komen huidige mag namelijk maar 1000kg trekken (de gtx mag meer dan wel), gezien wij caravan hebben valt die af en GTX word te duur gezien ik er voor kies om full options te gaan (cla overigens nog wat duurder).

Xpeng dan p7+ oh g6, lfp accu’s supersnel laden (niet direct nodig) super complete auto, de software loop ik een beetje tegen aan, vooral spraak sturing, in de tesla bedien ik bijna alles met voice control of met grog wat gewoon super goed werkt.

Ik zou zelf wel de model 3 willen maar daar zit ik ook met het trekgewicht en staat de Y juniper dus bovenaan en wel de AWD weer al longt de performance ook.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
@SanderH_
Komende uit een CLA shooting break, is een elektrische CLA shooting break dan niet ook het bekijken waard?
Zeker als je ook al naar de GLC gaat kijken.

Qua auto kan ik de ID.7 tourer ook aanbevelen, alleen lijkt de nieuwe overstap naar Android auto weer veel bugs opgeleverd te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Puppetmaster op 13-09-2026 09:18 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SanderH_
@Puppetmaster @SpikeHome De nieuwe CL250+ kan ik ook kiezen (zowel SB als sedan) maar ga ik bewust niet doen aangezien ik momenteel ook een CLA heb en daarvoor ook al 4 jaar met een A klasse heb gereden.

Leuke wagen en vind hem er ook prima uitzien, maar wil eens iets anders. Stoor mij momenteel ook wel heel hard aan het lawaai (vooral op autostrade) in mijn huidige CLA.

ID.7 (Corporate Plus) staat ook op de lijst maar spreekt mij niet echt aan.

[ Voor 28% gewijzigd door SanderH_ op 13-09-2026 09:36 ]

• Puppetmaster
SanderH_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:35:
ID.7 (Corporate Plus) staat ook op de lijst maar spreekt mij niet echt aan.
Ga er eens in zitten en rijden, ik denk dat hij hoger zal scoren dan de Q4?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

@SpikeHome ik zit/zat ook naar de ID.7 Tourer te kijken en de GTX is best een interessante optie als je veel opties wilt. Is amper duurder dan een gelijk uitgevoerde Limited Plus. Tenzij ik niet goed kijk. Hoezo is die zoveel duurder dan een full options Limited Plus?

GTX komt op 66270 zonder WP maar met alle andere opties.

Limited Edition Plus met dezelfde opties komt op 64400.

Neig zelf echter iets meer naar de Peaq.

7GT anders een optie?

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 13-09-2026 10:38 ]

• Zjanzjak
Puppetmaster schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:14:
Qua auto kan ik de ID.7 tourer ook aanbevelen, alleen lijkt de nieuwe overstap naar Android auto weer veel bugs opgeleverd te hebben.
Zoals?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:07
RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:23:
[...]

Ik denk dat @SanderH_ de rijd- en infotainment techniek bedoelt. Daarin is Tesla superieur.

[...]
Niet akkoord, de navigatie van Tesla is veel slechter dan waze, en er is geen carplay. Wegafsluitingen kent hij pas weken nadien.

En zonder FSD is de acc gewoon heel matig met behoorlijk wat phantom brakes.

De infotainment van mijn Tesla is niet stabiel, verliest connectie zowel met mijn telefoon als met het internet. De ingebouwde google systemen bij Volvo bv zijn nu het beste wat er is op de markt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:45:
[...]

De infotainment van mijn Tesla is niet stabiel, verliest connectie zowel met mijn telefoon als met het internet. De ingebouwde google systemen bij Volvo bv zijn nu het beste wat er is op de markt.
:D Daar ging mijn koffie.
Tesla wordt vanuit de markt nog steeds als de benchmark geclassificeerd als het gaat om infotainment en de gehele software stack.

Dat Tesla niet jouw merk is, dat is een ander verhaal.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RichieB
@Tommie12 Ik denk dat jij een zondags Tesla hebt (gehad). Google Auto is best aardig maar is nog niet op het niveau van Tesla.

• Tommie12
revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:59:
[...]

Tesla wordt vanuit de markt nog steeds als de benchmark geclassificeerd als het gaat om infotainment en de gehele software stack.

En jij kan geen enkele kritiek op Tesla laten voorbij gaan.

Ik heb die problemen, en Tesla lost ze niet op ondanks tickets, dus is het rommel.

Je kan er echt niet omheen dat Tesla structureel met maanden oude kaarten werkt.

En afgelopen week was ik onderweg met een 3 jaar oude Audi Q8, en die kon wel correct de snelheidsborden lezen. Op 1000km geen stuurjerks of phantombrakes… net zoals ik dat kende uit mijn Volvo van 2018

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Lang niet door iedereen hoor :-) Het is snel en responsief maar qua interface, functionaliteiten en keuzes is er best veel op aan te merken.

• daemonix
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:29:
[...]

Lang niet door iedereen hoor :-) Het is snel en responsief maar qua interface, functionaliteiten en keuzes is er best veel op aan te merken.
Enlighten us?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

-tom-562

Oliesjeik

Tesla defence squad entered the building

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Tommie12
Heb ik al een paar keer geschreven, en dan blijft het wel eens stil

Podcasts beginnen opnieuw als je ergens parkeert en een paar uur later terug vertrekt.

Mijn telefoon koppelt zich regelmatig los (en dat heb ik echt nog nooit gehad in een andere auto)

Navi loopt hopeloos achter tov Waze, en behoorlijk regelmatig verliest de auto connectie terwijl de telefoon wel nog verbinding heeft.

TuneIn werkt slecht, kon in het in UK deze zomer niet aan de praat krijgen.

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:50:
[...]

Heb ik al een paar keer geschreven, en dan blijft het wel eens stil

Podcasts beginnen opnieuw als je ergens parkeert en een paar uur later terug vertrekt.

Mijn telefoon koppelt zich regelmatig los (en dat heb ik echt nog nooit gehad in een andere auto)

Navi loopt hopeloos achter tov Waze, en behoorlijk regelmatig verliest de auto connectie terwijl de telefoon wel nog verbinding heeft.

En dat kan niet incidenteel alleen bij jou zijn? Ik denk dat er heel veel meer geklaagd zou worden als dit algemeen zou zijn, met uitzondering van de vergelijking tussen Waze en de navigatie.

• RichieB
Ik herken de klachten van @Tommie12 wel, maar op zeer incidentele basis. Bijv. het verliezen van de internetverbinding was tijdens de zomer van 2025 een aantal weken een probleem. Daarvoor en daarna werkt het echter perfect. De navigatie wordt ook nog steeds verbeterd. Ik rijd altijd met TomTom er naast en waar 5 jaar geleden TomTom duidelijk betere routes en actuele informatie gaf is dat het laatste jaar vrijwel gelijk. Soms is die van Tesla nu zelfs beter. Om daarom het hele systeem als waardeloos te bestempelen, daar staat @Tommie12 echt alleen in.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:41
Tesla: Geen CarPlay dus niet de navigatie gebruiken die je fijn vindt, of teams of flitsmeister. Geen online kaart die actueel is maar wachten op ‘kaartupdates’, alleen automatisch navigeren langs superchargers terwijl je soms langs andere laders wilt. Niet voor iedereen belangrijk maar helaas heeft iedereen andere voorkeuren.. Anders zouden we allemaal hetzelfde merk auto rijden.
Maar goed, in dit topic zijn al zoveel Tesla vs. the rest discussies gevoerd.. daar kom je toch niet uit. Belangrijk voor iedereen is volgens mij: wat voor jou een no brainer lijkt, ligt voor anderen heeeeel anders..

[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 13-09-2026 20:49 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JTHZZ schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:47:
Tesla: Geen CarPlay dus niet de navigatie gebruiken die je fijn vindt, of teams of flitsmeister. Geen online kaart die actueel is maar wachten op ‘kaartupdates’, alleen automatisch navigeren langs superchargers terwijl je soms langs andere laders wilt. Niet voor iedereen belangrijk maar helaas heeft iedereen andere voorkeuren.. Anders zouden we allemaal hetzelfde merk auto rijden.
Maar goed, in dit topic zijn al zoveel Tesla vs. the rest discussies gevoerd.. daar kom je toch niet uit. Belangrijk voor iedereen is volgens mij: wat voor jou een no brainer lijkt, ligt voor anderen heeeeel anders..
Klopt ieder zijn voorkeuren, en dat is prima. Feit is dat de Tesla infotainment en software stack ansich in de automotive nog steeds door de markt als benchmark wordt beschouwd.

Dat past misschien niet in @Tommie12 zijn straatje en daar vind hij misschien iets, van dat mag. De markt zegt iets anders dan die n=1

Het klopt ook dat de mening van die markt dan weer wel in mijn straatje past. Ik heb ook draadloze carplay in de i3s van mijn vrouw, maar ik blijf dat gepiel en geprutst vinden. Wanneer je telefoon een keer niet draadloos koppelt ben je dan ook nog eens direct de sjaak :'(

Dan laat ik alle knoppen en wir-war aan menu's van de auto zelf nog buiten beschouwen. Ik raak altijd helemaal de weg kwijt in dat ding. Het gebeurt zelfs regelmatig dat ik de sleutel in de auto laat liggen als ik naar de supermarkt ga :D 8)7,

Qua rijden beleving blijft de i3s dan weer wel erg leuk _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 13-09-2026 21:01 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:58:
[...]

Klopt ieder zijn voorkeuren, en dat is prima. Feit is dat de Tesla infotainment en software stack ansich in de automotive nog steeds door de markt als benchmark wordt beschouwd.
Als ik deze willekeurige website zo lees staat Tesla inderdaad bovenaan, maar niet mijlenver. De concurrentie is blijkbaar in staat om heel dicht in de buurt te komen.

Dus vind het geen sterk argument om voor Tesla te kiezen eerlijk gezegd
If you want the most integrated, frequently updated experience, Tesla and Rivian lead. If you want a luxurious, AI-assisted system that still plays nicely with your phone, Mercedes MBUX and BMW iDrive are the picks. And if you live in Google's world, the growing roster of Google built-in EVs may suit you best. Whichever you choose, spend real time with the screen on a test drive — it's the interface you'll touch every single day.
https://truemotionauto.co...-ev-infotainment-systems/

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jeroenkb schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:28:
[...]

Als ik deze willekeurige website zo lees staat Tesla inderdaad bovenaan, maar niet mijlenver. De concurrentie is blijkbaar in staat om heel dicht in de buurt te komen.

Dus vind het geen sterk argument om voor Tesla te kiezen eerlijk gezegd

[...]

https://truemotionauto.co...-ev-infotainment-systems/
Er zijn zoveel variabelen om wel of niet voor een merk te kiezen, dat is allemaal zo persoonlijk.
Gelukkig valt er wat te kiezen.

• Tommie12
revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:58:
[...]

Dat past misschien niet in @Tommie12 zijn straatje en daar vind hij misschien iets, van dat mag. De markt zegt iets anders dan die n=1

Het klopt ook dat de mening van die markt dan weer wel in mijn straatje past. Ik heb ook draadloze carplay in de i3s van mijn vrouw, maar ik blijf dat gepiel en geprutst vinden. Wanneer je telefoon een keer niet draadloos koppelt ben je dan ook nog eens direct de sjaak :'(

Dan laat ik alle knoppen en wir-war aan menu's van de auto zelf nog buiten beschouwen. Ik raak altijd helemaal de weg kwijt in dat ding. Het gebeurt zelfs regelmatig dat ik de sleutel in de auto laat liggen als ik naar de supermarkt ga :D 8)7,

Qua rijden beleving blijft de i3s dan weer wel erg leuk _/-\o_
Ben wel benieuw waar jij haalt dat ‘de markt’ het Tesla systeem als superieur vindt? En… hoe lang is dat geleden.

3 jaar geleden gaf ikje misschien gelijk, nu zeker niet.

• Puppetmaster
Check de laatste 10 pagina’s van het ID.7 topic maar. Uitvallend infotainment, phantom brakes, niet werkende mobile keys.

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:20:
[...]

Ben wel benieuw waar jij haalt dat ‘de markt’ het Tesla systeem als superieur vindt? En… hoe lang is dat geleden.

3 jaar geleden gaf ikje misschien gelijk, nu zeker niet.
Jij mag misschien een maandagmorgen model hebben, maar tov het VW infotainment of CarPlay vond ik het toch wel een stuk beter. Ook de app integratie is veel beter.
En dat is alweer ruim een jaar geleden.

De travel assist vind ik wel weer fijner dan de oude autopilot. FSD supervised heb niet meer meegemaakt, lijkt me erg tof, maar de abo structuur staat me niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 13-09-2026 23:01 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu een BEV (zakelijke lease) plus prive een Ford Kuga plugin. We gebruiken deze prive auto 1x per week voor woon werkverkeer (voorheen precies op de EV) en vakanties.
Er is nu een probleem met de batterij waardoor de 70km range ineens nog maar 40km wordt. Er loopt al een juridische zaak met de dealer, maar ben ondertussen ook wat verder aan het kijken.

De inruilwaarde is ongeveer 25k en wil eigenlijk niet teveel uitgeven omdat we de leaseauto veel vaker gebruiken. Wat zijn nu een beetje goede gezinsauto's in deze prijsklasse? Ik dacht aan Enyaq 80/85 voor rond de 25-30k ? Model Y is iets duurder maar wel nieuw..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2026 23:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:33:
[...]

Check de laatste 10 pagina’s van het ID.7 topic maar. Uitvallend infotainment, phantom brakes, niet werkende mobile keys.
Phantom breaking heb ik echt nog niet gelezen in het ID.7 topic en ja ik heb elke post gezien ..

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:41
Sowieso vind ik het aantal meldingen van problemen op GoT niet echt een betrouwbare maatstaf. Als je dat als referentie pakt, dan blijft er geen enkele auto meer over die goed is want in alle topics wemelt het van de mensen met allerlei N=1 problemen met hun auto.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
TuneIn native carapp werkt in de UK ook niet standaard bij een Polestar 2, de mijne bijvoorbeeld, dat ligt niet aan Tesla.

Je kan het proberen op te lossen door op je mobiel een vpn naar een Belgische of Nederlandse server te leggen. Dan de connectie delen met je auto. Dan denkt TuneIn in de auto dat je gewoon op het vasteland bent, en tjoep, TuneIn doet het weer. Succes de volgende keer 😉

• Puppetmaster
True schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:19:
[...]
Phantom breaking heb ik echt nog niet gelezen in het ID.7 topic en ja ik heb elke post gezien ..
Noodstopacties dan.
Ben wel blij dat ik nog een MY26 heb. :)

• daemonix
  • Niet online
True schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:19:
[...]

Doet die aan break dancing dan?

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:05
Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:45:
[...]

Niet akkoord, de navigatie van Tesla is veel slechter dan waze, en er is geen carplay. Wegafsluitingen kent hij pas weken nadien.

En zonder FSD is de acc gewoon heel matig met behoorlijk wat phantom brakes.

Toen ik laatst in de bergen zat had mijn Tesla nog wel verbinding en mijn iPhone Pro kon nergens dekking vinden. Wat bedoel je precies? Tesla is volgens mij juist een van de beste systemen. Ik mis zelf iig Tesla als ik afentoe weer eens in een andere auto rijdt. Kan gewenning zijn, maar als UX designer denk ik dat ik ook vanuit mijn beroep wel durf te stellen dat Tesla een prima UI heeft ontworpen, binnen het domein van touchscreen bediening in auto's.

• jeroenkb
  • Niet online
Menesis schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:18:
[...]

Toen ik laatst in de bergen zat had mijn Tesla nog wel verbinding en mijn iPhone Pro kon nergens dekking vinden. Wat bedoel je precies? Tesla is volgens mij juist een van de beste systemen. Ik mis zelf iig Tesla als ik afentoe weer eens in een andere auto rijdt. Kan gewenning zijn, maar als UX designer denk ik dat ik ook vanuit mijn beroep wel durf te stellen dat Tesla een prima UI heeft ontworpen, binnen het domein van touchscreen bediening in auto's.
In ieder geval de eerste UI in de markt gezet waar rijders het nodig vonden om achteraf fysieke knoppen te bestellen om bepaalde zaken te kunnen bedienen ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jeroenkb schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:20:
[...]

In ieder geval de eerste UI in de markt gezet waar rijders het nodig vonden om achteraf fysieke knoppen te bestellen om bepaalde zaken te kunnen bedienen ;)
Ik ben geen Tesla fan, sterker nog ik vind ze afschuwelijk, maar Tesla is ook de enige auto waar het mogelijk is om fysieke knoppen toe te voegen. Ik mis die knoppen ook in mijn ID.7 ik miste ze al deels in mijn Octavia als ik die vergeleek met een Toyota of met een Mazda.
Maar bij Tesla is het mogelijk om toe te voegen, dat zie ik nergens anders gebeuren.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• jeroenkb
  • Niet online
True schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:30:
[...]

Ik ben geen Tesla fan, sterker nog ik vind ze afschuwelijk, maar Tesla is ook de enige auto waar het mogelijk is om fysieke knoppen toe te voegen. Ik mis die knoppen ook in mijn ID.7 ik miste ze al deels in mijn Octavia als ik die vergeleek met een Toyota of met een Mazda.
Maar bij Tesla is het mogelijk om toe te voegen, dat zie ik nergens anders gebeuren.
Dat zal best, maar ik vind het dan niet rijmen met de beste UI-uitspraken. Voor zover ik weet heeft Tesla ze nooit zelf verkocht en vanuit hun design filosofie ze ook nooit echt bedoeld. Slimme mensen hebben semi achterdeurtjes gevonden om er gebruik van te maken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:30:
[...]

Aghja, er is niets zo makkelijk te beïnvloeden als dat 'de mens' dat is echter is en blijft diezelfde mens ten alle tijden óók nog altijd een 'gewoontedier' waarbij iedere verandering automatisch een (nieuwe) gewenningsperiode afdwingt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Puppetmaster
jeroenkb schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:27:
[...]
Dat zal best, maar ik vind het dan niet rijmen met de beste UI-uitspraken.
Hoezo niet?
Het een sluit het ander niet uit.

Je kan best (op dit moment) de beste UI maken, die toch niet perfect is.
Soms worden er onhandige design keuzes gemaakt, zoals de afwezige richtingaanwijzer.
Dat is alweer teruggedraaid. :)

• Tommie12
[...]

De UI van Tesla vind ik prima, maar alles moet wel werken.

Als Tesla nu eens het volgende zou doen met de navi, dan staan ze weer aan de top:

- live verkeersgegevens van google of waze kopen.

- de data van een rit die de grens over gaat vooraf downloaden tot ca 10 km over de grens ipv van 500m.

- betere integratie van andere snelladers.

- meer kaartgegevens offline houden zodat je ook al kan zoeken naar een bestemming in een parkeergarage of zo.

Vandaag wou ik een Tesla Suc stop vervangen door een andere lader bij een McDo. Dus ik vraag aan Grok, annuleer de Tesla Suc en voeg de lader bij Mcdo toe.

Die lader toevoegen lukt als tussenstop, maar Grok krijgt die Suc er niet uit. Dat moet je zelf manueel doen… dat kon net iets eleganter vind ik.

• Tommie12
ReconE schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:45:
[...]

[...]

TuneIn native carapp werkt in de UK ook niet standaard bij een Polestar 2, de mijne bijvoorbeeld, dat ligt niet aan Tesla.

Je kan het proberen op te lossen door op je mobiel een vpn naar een Belgische of Nederlandse server te leggen. Dan de connectie delen met je auto. Dan denkt TuneIn in de auto dat je gewoon op het vasteland bent, en tjoep, TuneIn doet het weer. Succes de volgende keer 😉
Waarom zegt Tesla niet dat die app niet werkt in UK. Kan ik mee leven… alleen heb ik nu behoorlijk wat zitten klooien voor niks.

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Ik vind juist dat de UX best wat beter kan
  • Ontzettend veel kleine tekst is gewoon niet handig gebruiken tijdens het rijden. Zou beter zijn als er met duidelijke iconen gewerkt wordt. Maar de iconen zijn relatief klein op het scherm.
  • Functies die je tijdens het rijden nodig kunt hebben zitten soms onder een menuutje verborgen, mistlicht aanzetten bijvoorbeeld.
  • Ik snap echt geen fluit van de instellingen van de airco. Ik heb het nog nooit gekregen precies zoals ik wil terwijl ik daar in auto’s met meer traditionele indeling nog nooit moeite mee gehad heb. Bovendien kan het in onze auto achterin alleen aan of uit.
  • De animatie van de auto en omgeving voegt niets toe als je niet met FSD of EAP rijdt. Voor mij is het bewegende beeld een onnodige afleiding. Ook hier weer worden instructies met tekst aangegeven die zeker makkelijker te herkennen zijn met goede iconen of kleuren/lijnen in de animatie.
  • Het blauw op grijs op lichtgrijs met wit erdoor vind ik moeilijk leesbaar in de navigatie app.
  • De media speler bestaat uit veel vakjes, regels en knopjes. Dan vind ik de minimalistische speler uit CarPlay een stuk makkelijker. Ookal zou die minder functies bieden. Bovendien kan ik door het gebruik van één speler moeilijker het onderscheid maken tussen radio, spotify, podcast functies.
  • Ik vraag me echt af waarom ik op de kaart wel “Tina’s permanent gesloten pottenbakkerij” kan zien maar geen nuttige info over plaatsen, straten of knooppunten.
  • Waarom verspringt de plek van de klok? Na twee jaar Tesla rijden ben ik die nog steeds regelmatig aan het zoeken.
Dus sjah, de meningen over het succes van de interface kunnen uiteen lopen.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
Tommie12 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:52:
[...]

Waarom zegt Tesla niet dat die app niet werkt in UK. Kan ik mee leven… alleen heb ik nu behoorlijk wat zitten klooien voor niks.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt: TuneIn houdt per radio stream bij in welke geografische regio de stream mag worden beluisterd. Bijvoorbeeld publieke radio van BE/NL mag alleen in de EU worden beluisterd. UK is geen EU dus werkt dat niet. Je geolocatie wordt afgeleid van je isp, dus met een vpn kun je dat (nu nog) in de UK laten lijken alsof je in BE bent.

Commerciële streams werken net zo.

Kan Tesla niks aan doen hoor, dat een app van derden zo werkt.

• Gonadan

Gonadan

[...]

Dat zegt dan meer iets over de kwaliteit van de software in de autowereld dan dat die van Tesla zo goed is. Ik vind software en infotainment in auto's over het algemeen allemaal brandhout, óók die van Tesla.

Niet voor niets zijn Carplay en Android Auto nog steeds razend populair, terwijl daar ook al genoeg op aan te merken is. :D

En het is ook erg persoonlijk wat je lekker vindt werken, dus wat de één het beste vindt is voor de ander misschien toch minder prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Ik gebruik CarPlay in m’n ID.7 omdat het infotainment van VW dingen niet (goed) kan wat ik wel graag wil, maar ben verder niet mega enthousiast over CarPlay.

Met m’n vorige auto (tesla model 3) was CarPlay niet mogelijk, maar heb ik daar ook geen behoefte aan gehad.
Zelfs achteraf met de kennis van nu over CarPlay, zou ik daar in een tesla nog steeds geen behoefte aan hebben.

Zoveel mensen zoveel smaken. :)

• SpikeHome
Puppetmaster schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:
Ik gebruik CarPlay in m’n ID.7 omdat het infotainment van VW dingen niet (goed) kan wat ik wel graag wil, maar ben verder niet mega enthousiast over CarPlay.

Met m’n vorige auto (tesla model 3) was CarPlay niet mogelijk, maar heb ik daar ook geen behoefte aan gehad.
Zelfs achteraf met de kennis van nu over CarPlay, zou ik daar in een tesla nog steeds geen behoefte aan hebben.

Idem ik snap dat geneuzel over apple/android carplay allemaal niet als je een goede navi in je auto hebt zitten.
Tenzij je crappy navi erin hebt.
In mijn skoda vRS wel eens gebruikt wireless maar de telefoon werd zo warm en werd ook niet echt bijgeladen.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 15-09-2026 12:43 ]

• assje
SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:42:
Idem ik snap dat geneuzel over apple/android carplay allemaal niet als je een goede navi in je auto hebt zitten.
Persoonlijk vind ik alles behalve google maps "crappy". Die weet alles al van me en ik weet hoe hij werkt. Invoer van bestemming op een autodisplay is sowieso al tobben en spraakbediening heb ik sowieso echt helemaal niets mee.

Tenzij de navigatie in mijn auto is gekoppeld aan mijn google account en het dus gewoon direct overneemt zal ik de navigatie in mijn auto dus nooit gebruiken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• SpikeHome
assje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:50:
[...]

Persoonlijk vind ik alles behalve google maps "crappy". Die weet alles al van me en ik weet hoe hij werkt. Invoer van bestemming op een autodisplay is sowieso al tobben en spraakbediening heb ik sowieso echt helemaal niets mee.

Tenzij de navigatie in mijn auto is gekoppeld aan mijn google account en het dus gewoon direct overneemt zal ik de navigatie in mijn auto dus nooit gebruiken.
veel auto navi's zijn google based, zelfs tesla is google based.
enne voice control . . . ik gebruik niet anders, of stuur de destination vanaf mijn telefoon vast naar mijn auto.
zo 2000 alles typen.

• assje
SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:23:
enne voice control . . . ik gebruik niet anders, of stuur de destination vanaf mijn telefoon vast naar mijn auto.
zo 2000 alles typen.
Ieder zo zijn voorkeur. Ik heb de aantrekkelijkheid van voice control nog nooit begrepen. Ofwel zit ik met andere mensen (en kinderen) in de auto en moet ik moeite gaan doen voor stilte voor een voice command. Of ik zit alleen in de auto en dan staat 100% van de tijd muziek aan die ik moet gaan onderbreken voor een voice command.

Daarnaast heb ik nog nooit een voice command systeem gehad dat voor mij daadwerkelijk werkte maar dat kan ook aan mij liggen. Al mijn devices staan op het engels ingesteld en dat gaat met voice commands dan niet goed. Maar, nog nooit moeite gedaan het op te lossen want ik zie er toch het nut niet van in.

Doorgaans als ik ergens heen ga heb ik van tevoren op mijn mobiel al opgezocht waar ik heen ga, of er file staat etc. Als ik in de auto stap start de navigatie dan gewoon vanzelf (via android auto).

• jeroenkb
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]

Ieder zo zijn voorkeur. Ik heb de aantrekkelijkheid van voice control nog nooit begrepen. Ofwel zit ik met andere mensen (en kinderen) in de auto en moet ik moeite gaan doen voor stilte voor een voice command. Of ik zit alleen in de auto en dan staat 100% van de tijd muziek aan die ik moet gaan onderbreken voor een voice command.

Daarnaast heb ik nog nooit een voice command systeem gehad dat voor mij daadwerkelijk werkte maar dat kan ook aan mij liggen. Al mijn devices staan op het engels ingesteld en dat gaat met voice commands dan niet goed. Maar, nog nooit moeite gedaan het op te lossen want ik zie er toch het nut niet van in.

Doorgaans als ik ergens heen ga heb ik van tevoren op mijn mobiel al opgezocht waar ik heen ga, of er file staat etc. Als ik in de auto stap start de navigatie dan gewoon vanzelf (via android auto).
Ik vind voice control ook niets, maar ik ben dan ook geen snelwegtijger die 10 klanten per dag langs moet. Buiten vakantie gebruik ik denk ik 1 keer per maand de navigatie

• Gonadan

Gonadan

Mijn grote irritatie met voice control (en eigenlijk veel functionaliteiten) is dat het met toenemende mate afhankelijk is van internet. Het moet allemaal slimmer en met AI en zo, maar als je dan even verminderd bereik hebt dan hangt de boel.
Wat overigens ook geldt voor navigatie die z'n routeplanning online haalt. Dat vind ik echt wel een nadeel van de Google Maps-achtigen. :)
Puppetmaster schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:

Precies wat ik zei dus, en jouw voorkeur is onderhand wel algemeen bekend. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:43:
Precies wat ik zei dus, en jouw voorkeur is onderhand wel algemeen bekend. ;)
Die van jou niet?
Beetje vreemde opmerking imo…

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 08:12

Crazy D

I think we should take a look.

SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:42:
[...]

In mijn skoda vRS wel eens gebruikt wireless maar de telefoon werd zo warm en werd ook niet echt bijgeladen.
Bijvoorbeeld omdat je als je ergens in je Google Maps wat hebt opgezocht, je dit daarna makkelijk kunt selecteren. Of je hebt favorieten in je Google Maps staan. Of, of of... genoeg voorbeelden te bedenken waarom dat wel handig kan zijn. En daarbij voorlezen van sms en whatsapp berichte, ook via spraak kunnen antwoorden. Navigeren naar een afspraak die in je agenda staat. Best handig allemaal.

Exact expert nodig?

• Gonadan

Gonadan

Dat staat op zich los van CarPlay of AA toch? Zolang je auto maar Google Maps kan draaien.
Best een hoop merken hebben niet zo'n gesloten systeem en heb je geen AA nodig. Hangt een beetje van de filosofie van de fabrikant af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:48

3_s

En ik die dacht dat het hier over elektrische auto's ging.

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik zou het wel handig vinden als via een CarPlay/AA ook de charge en verbruiksgegevens uitgelezen werden. Die functionaliteit zit wel in de software van Apple en Google maar moet ondersteund worden door de fabrikant. In ieder geval Ford deed het in de Mach-E voor CarPlay maar verder ken ik maar weinig voorbeelden. Vooral bij AA wanneer die koppelt met AAOS vind ik dat opvallend, lijkt me iets waar Google in zou moeten kunnen voorzien.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:05
3_s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:17:
En ik die dacht dat het hier over elektrische auto's ging.
Ik maakte mij ook net de bedenking dat het al een tijd niet meer gaat over de elektrische aandrijving en de batterij.

Geen issue meer zeker?

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Gonadan

Gonadan

Wozmro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:10:
[...]

Ik maakte mij ook net de bedenking dat het al een tijd niet meer gaat over de elektrische aandrijving en de batterij.

Geen issue meer zeker?
Zou best wel eens kunnen dat de basis nu meestal al zo goed genoeg is dat andere delen van de auto de aandacht gaan krijgen.
Want laten we eerlijk zijn, software en infotainment is voor veel mensen een maker of breker van het rijplezier.
Het zou voor mij in ieder geval wel een belangrijk aspect zijn om naar te kijken als ik een nieuwe auto zou kopen, dus ben blij met alle ervaringen die genoemd worden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
Gonadan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:23:
Want laten we eerlijk zijn, software en infotainment is voor veel mensen een maker of breker van het rijplezier.
Voor een elektrische auto is er wel een extra aspect met het laden op lange ritten. De standaard systemen in de auto hebben toch vaak beperkingen waardoor veel mensen (Tweakers) er nog apps zoals ABRP naast hebben.

Daar is echt nog wel winst te behalen met mogelijkheden om apps te installeren of om informatie van de auto te delen met 3th party apps (zonder getob met een OBD dongel).

Pagina: 1 ... 409 410 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic