Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:31
Lease blijft natuurlijk ideaal om een nieuwe technologie te proberen, omdat je toch na een aantal jaar met zekerheid kan omzetten.

Dat niet hebben als particulier heeft me toch nog laten kiezen voor een ICE als hoofdgezinsauto. Op papier was een PHEV eigenlijk de beste keuze maar daar ben ik helemaal geen fan van, die technologie sla ik liever over.

Huidige doel is onze tweede auto nog wat laten afschrijven, misschien wachten op nog een jaar of 2 doorontwikkeling en dan die BEV om te zetten.

We doen veel vakanties in Scandinavië, met name in Denemarken maan je je soms al een beetje vreemde eend in de bijt als je als enige benzine staat te tanken met zicht op 30 snelladers 😁 Ik denk dat we daar binnen 5 jaar ook wel zijn, als de overheid eindelijk eens een rechte lijn trekt in de fiscaliteit.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15
@Darks, wat heeft je doen besluiten toch voor ICE te gaan ipv BEV? Zo nieuw is de techniek natuurlijk niet meer, al ontwikkeld het zich nog wel altijd uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Friendly reminder mbt dit puntje uit de TW:

'geen zin en onzin van elektrisch rijden'

De laatste discussie gaat die kant toch echt op :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:31
@Card Nox Kort samengevat om niet verder OT te gaan, ik kon geen BEV vinden die voor mijn budget aan dezelfde eisen kon voldoen waar ik nu wel nog een ICE voor heb kunnen kopen.

Mijn interesse blijft wel in die zin dat ik er over denk om onze tweede auto op termijn om te schakelen naar een BEV (daarom dat ik dit topic ook actief volg). Daar zijn de persoonlijke eisen lager (grootte, range, ...) maar het budget natuurlijk ook. Ik zou dan op een terugverdieneffect rekenen (zelf laden ipv tanken, geen wegenbelasting, onderhoud, ) maar toch zit je al snel tegen de 30.000 EUR en dat is een smak geld. Nieuw denk ik dan bv. Renault 5 EV, maar dat is al krap als de kinderen eens mee moeten.

Dus mss nog even wachten tot de jonge tweedehandsmarkt wat meer gegroeid is dan enkel Model 3's waar ik niet echt warm voor loopt.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
Inspired schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Er staat gewoon een vinkje in de tabel op de link die je deelde. Gewoon zelf beter kijken dus.
Maar die pagina is volgens @Bazi niet meer up to date. Want dan zou er op https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity ook een vinkje moeten staan bij 'Kaarten met live verkeersinformatie'. En daar staat geen vinkje, kijk nog maar eens goed. Misschien ben je in de war met het vinkje dat wél staat bij 'Navigatie met realtime verkeersinformatie op de route', maar we hadden het over live verkeersinformatie buiten het navigeren. Dat zou heeft Tesla, zoals de meeste andere merken, volgens die pagina dus ook niet zonder abonnement hebben. Maar blijkbaar klopt de informatie van Tesla dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Darks schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:50:
Lease blijft natuurlijk ideaal om een nieuwe technologie te proberen, omdat je toch na een aantal jaar met zekerheid kan omzetten.

Dat niet hebben als particulier heeft me toch nog laten kiezen voor een ICE als hoofdgezinsauto. Op papier was een PHEV eigenlijk de beste keuze maar daar ben ik helemaal geen fan van, die technologie sla ik liever over.
Ik rij particulier, maar kon als lease-rijder toch echt zelf kiezen. Ik moest alleen even overleggen met de mede-directeur (mijn partner) of we een benzine-auto of EV zouden leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Maar die pagina is volgens @Bazi niet meer up to date. Want dan zou er op https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity ook een vinkje moeten staan bij 'Kaarten met live verkeersinformatie'. En daar staat geen vinkje, kijk nog maar eens goed. Misschien ben je in de war met het vinkje dat wél staat bij 'Navigatie met realtime verkeersinformatie op de route', maar we hadden het over live verkeersinformatie buiten het navigeren. Dat zou heeft Tesla, zoals de meeste andere merken, volgens die pagina dus ook niet zonder abonnement hebben. Maar blijkbaar klopt de informatie van Tesla dus niet.
Kaarten met live verkeers info zit alleen in Premium. Dus tabel klopt volgens prima. Bij standaard connectivity zie je dit alleen op de huidig ingestelde rit. Niet op een random andere plek op de kaart. Daarvoor is premium dus nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Darks schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:50:

Huidige doel is onze tweede auto nog wat laten afschrijven, misschien wachten op nog een jaar of 2 doorontwikkeling en dan die BEV om te zetten.

We doen veel vakanties in Scandinavië, met name in Denemarken maan je je soms al een beetje vreemde eend in de bijt als je als enige benzine staat te tanken met zicht op 30 snelladers 😁 Ik denk dat we daar binnen 5 jaar ook wel zijn, als de overheid eindelijk eens een rechte lijn trekt in de fiscaliteit.
Nou ik had voor mijn privé tesla een Skoda Octavia vRS RS (dat is de gti van Skoda zeg maar) en daarvoor een golf GTI.
Toen ik de GTI had wilde ik iets anders en had toen in de ev6 en ioniq 5 proef gereden en later ook nog in de Skoda Enyaq coupé.
Ik vond het allemaal perfect rijden.
Toen kwam ik ineens een Skoda Octavia vRS tegen deze ineens gekocht echter bleef electrisch trekken en na een jaar de Skoda verkocht en de tesla gekocht twijfelde nog tussen de Skoda enyaq coupé en de ev6.
Maar het laadnetwerk en efficiëntie maar ook een 10 a 20k lager bedrag tov de ev6 (10k) en enyaq coupé RS (20k) deed me toch voor de tesla kiezen.
Nu 2 jaar verder ben ik er nog steeds blij mee, ja de musk en tesla berichten zijn minder.
Maar voor het geld is het een super wagen.
Net terug van de 2e vakantie met caravan erachter.
In die 2 jaar nog 0 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Inspired schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Kaarten met live verkeers info zit alleen in Premium. Dus tabel klopt volgens prima. Bij standaard connectivity zie je dit alleen op de huidig ingestelde rit. Niet op een random andere plek op de kaart. Daarvoor is premium dus nodig.
Dus dan had ik toch gelijk. Gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:50
Bazi schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Nee, dat zei ik dus, dat hebben ze eind vorig jaar aangepast. Die pagina die je linkt is achterhaald.
Verkeersinformatie op de kaart is voor iedereeen zonder betaald abonnement beschikbaar. Ik heb zelf een Tesla dus ik zie het elke dag.

https://www.notebookcheck...eather-maps.926728.0.html
Niet helemaal correct wat je hier zegt. Je ziet het inderdaad op je route, maar alle andere omliggende wegen hebben geen verkeersdrukte weergave. Daar heb je wel premium connectivity voor nodig.
Vehicles without premium connectivity can now see traffic on their navigation route

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 11-08-2025 11:15 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:43
Getwijfeld of het hier het beste past of in het topic van de openbare laadpalen. Maar aangezien ik vermoed dat het iets met de auto is, toch maar hier geplaatst.

Gisteren reed ik terug van Charleroi en wilde ik snelladen bij een tankstation van Total met mijn Citroen E-C4 (2023). De laadpaal gaf daar een communicatieerror bij 2 laadpalen van dezelfde aanbieder. Naast mij was een nieuw type Peugeot 208 aan het laden. Deze zou dezelfde lader moeten hebben en kon gewoon laden. Ik heb ook dezelfde paal en laadkabel (CCS) als de 208 geprobeerd en ook hier een communicatierror. Daarnaast bij een Q8 tankstation proberen te laden en ook daar een communicatieerror. Nu weet ik de aanbieders van de laadpalen niet, maar het waren 2 duidelijk verschillende palen, maar de interface was hetzelfde. Verschillende laadpassen en mijn credit card geprobeerd, maar niets hielp. Wat ook logisch is, want het gaat mis met de communicatie tussen de laadpaal en de auto. Vandaag geprobeerd te laden bij Fastnet en dat ging zonder problemen. Voorheen heb ik met deze auto nooit bij een snellader gestaan, waardoor ik geen idee heb of het probleem vaker voorkomt. Laden met 11/22 kW is geen probleem (thuis en en publieke laders). Wat is de oorzaak van de communicatieproblemen? Ik vond de stekkers in België erg los zitten. Kan dat oorzaak zijn (en hoe voorkom ik problemen in de toekomst)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 21:45
L.N. schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:31:
Getwijfeld of het hier het beste past of in het topic van de openbare laadpalen. Maar aangezien ik vermoed dat het iets met de auto is, toch maar hier geplaatst.

Gisteren reed ik terug van Charleroi en wilde ik snelladen bij tankstation van Total met mijn Citroen E-C4 (2023). De laadpaal gaf daar een communicatieerror bij 2 laadpalen van dezelfde aanbieder. Naast mij was een nieuw type Peugeot 208 aan het laden. Deze zou dezelfde lader moeten hebben en kon gewoon laden. Ik heb ook dezelfde paal en laadkabel (CCS) als de 208 geprobeerd en ook hier een communicatierror. Daarnaast bij een Q8 tankstation proberen te laden en ook daar een communicatieerror. Nu weet ik de aanbieders van de laadpalen niet, maar het waren 2 duidelijk verschillende palen, maar de interface was hetzelfde. Verschillende laadpassen en mijn credit card geprobeerd, maar niets hielp. Wat ook logisch is, want het gaat mis met de communicatie tussen de laadpaal en de auto. Vandaag geprobeerd te laden bij Fastnet en dat ging zonder problemen. Voorheen heb ik met deze auto nooit bij een snellader gestaan, waardoor ik geen idee heb of het probleem vaker voorkomt. Laden met 11/22 kW is geen probleem (thuis en en publieke laders). Wat is de oorzaak van de communicatieproblemen? Ik vond de stekkers in België erg los zitten. Kan dat oorzaak zijn (en hoe voorkom ik problemen in de toekomst)?
Ik weet dat bij sommige auto's de CCS stekkers wat "zwaar" kunnen zijn. Bij onze EV9 helpt het wel eens om de stekker wat om hoog te helpen op het moment dat er contact gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
voog schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Ik weet dat bij sommige auto's de CCS stekkers wat "zwaar" kunnen zijn. Bij onze EV9 helpt het wel eens om de stekker wat om hoog te helpen op het moment dat er contact gemaakt wordt.
En de communicatiepinnen zitten in het T2 deel van de CCS stekker. Met mn e-208 ook vaak genoeg het probleem gehad als ik aan de verkeerde kant van de laadpaal stond. PSA auto's zoals Peugeot en Citroën schijnen hier sneller last van te hebben omdat ze gevoelig zijn voor kleine verstoringen. Bij reviews van Bjørn Nyland best vaak voorbij zien komen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het normaal als ik een reset uitvoer via twee knopje op het stuur dat mijn range bijvoorbeeld na het laden van 200/230 km vaak naar 260/290 km gaat? Rij in een Nissan Townstar en als ik rechts van het stuur de knop omhoog en omlaag tegelijkertijd in hou, gaat mijn range vaak flink omhoog, ook als ik ergens ben kan ik soms plotseling 10 tot 40 km verder rijden. Heb veel meegemaakt maar dit valt bij mij onder de categorie magie, 2 knopjes inhouden en tada zo 30 km erbij getoverd.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

itsalex schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:42:
Is het normaal als ik een reset uitvoer via twee knopje op het stuur dat mijn range bijvoorbeeld na het laden van 200/230 km vaak naar 260/290 km gaat? Rij in een Nissan Townstar en als ik rechts van het stuur de knop omhoog en omlaag tegelijkertijd in hou, gaat mijn range vaak flink omhoog, ook als ik ergens ben kan ik soms plotseling 10 tot 40 km verder rijden. Heb veel meegemaakt maar dit valt bij mij onder de categorie magie, 2 knopjes inhouden en tada zo 30 km erbij getoverd.
Je krijgt geen range erbij. Je reset alleen de boordcomputer met het gemiddelde verbruik. De range die je eerst zag was een inschatting gebaseerd op het gemiddelde verbruik tijdens de afgelopen X aantal kilometers. Bij het resetten krijg je gewoon weer de "fabrieksrange" te zien

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:06
Denk niet dat je daadwerkelijk range erbij krijgt. Je reset gewoon de GOM die eerst een waarde had berekend aan de hand van je rijgedrag. En na het resetten staat die gewoon op op default setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Je krijgt geen range erbij. Je reset alleen de boordcomputer met het gemiddelde verbruik. De range die je eerst zag was een inschatting gebaseerd op het gemiddelde verbruik tijdens de afgelopen X aantal kilometers. Bij het resetten krijg je gewoon weer de "fabrieksrange" te zien
Dat is niet zo want kan meer rijden dan voorheen (laatst nog getest en zou thuis niet halen, toen reset uitgevoerd en kwam met 3% resterend (±15 km) thuis) en zie aan de ritten welke ik totaal maak, dat die "geresette" range wel wordt gehaald, makkelijk soms. Heb dat al vele malen gezien want door die "extra" 20/30 km soms die ik onderweg erbij "tover", dat ik ook daadwerkelijk met die extra range aankom.
Ik rij gemiddeld rond de 15,5 tot 20 kWh en een range van 200 km na het opladen zou niet berekend moeten worden, dat zou op zijn minst rond de 250-270 km moeten zijn, toch schat de Nissan Townstar vaak veel te laag in. Heb dat laatst weer gehad dat er 230 km range stond en na reset 290 km. Heb net ook "gecontroleerd" met aantal km dat ik nu heb gereden en mijn range (gaat lastig met die ritregistratie die er niet meer is), maar ik zou zelfs totaal 310 km range moeten hebben.
Voorheen had ik een range van 140 km tot maximaal 180 km want er was een probleem en de Nissan Townstar heeft daardoor net 7 weken voor reparatie bij de dealer gestaan vanwege problemen met mijn lader en start nog steeds barslecht.

Kan bij deze auto niet eens zien wat ik sinds laadbeurt aantal km's heb gereden, die tripcomputer begint ergens in het midden en geen idee, heb ook de slogan voor deze Nissan, back to basic. Heb het idee dat ik soms in het stenentijdperk ben beland met de functies van die auto, wel oude fysieke knoppen om kachel te bedienen maar volume bedienen is drama net als een andere bron of radio opzetten met de touch.

[ Voor 11% gewijzigd door itsalex op 16-08-2025 11:21 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
En als je niet reset, kom je dan niet gewoon even ver en wordt de range langzaam aangepast?

Ik schat dat resetten je alleen een veiliger gevoel geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

itsalex schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Dat is niet zo want kan meer rijden dan voorheen (laatst nog getest en zou thuis niet halen, toen reset uitgevoerd en kwam met 3% resterend (±15 km) thuis) en zie aan de ritten welke ik totaal maak, dat die "geresette" range wel wordt gehaald, makkelijk soms. Heb dat al vele malen gezien want door die "extra" 20/30 km soms die ik onderweg erbij "tover", dat ik ook daadwerkelijk met die extra range aankom.
Ik rij gemiddeld rond de 15,5 tot 20 kWh en een range van 200 km na het opladen zou niet berekend moeten worden, dat zou op zijn minst rond de 250-270 km moeten zijn, toch schat de Nissan Townstar vaak veel te laag in. Heb dat laatst weer gehad dat er 230 km range stond en na reset 290 km. Heb net ook "gecontroleerd" met aantal km dat ik nu heb gereden en mijn range (gaat lastig met die ritregistratie die er niet meer is), maar ik zou zelfs totaal 310 km range moeten hebben.
Voorheen had ik een range van 140 km tot maximaal 180 km want er was een probleem en de Nissan Townstar heeft daardoor net 7 weken voor reparatie bij de dealer gestaan vanwege problemen met mijn lader en start nog steeds barslecht.

Kan bij deze auto niet eens zien wat ik sinds laadbeurt aantal km's heb gereden, die tripcomputer begint ergens in het midden en geen idee, heb ook de slogan voor deze Nissan, back to basic. Heb het idee dat ik soms in het stenentijdperk ben beland met de functies van die auto, wel oude fysieke knoppen om kachel te bedienen maar volume bedienen is drama net als een andere bron of radio opzetten met de touch.
Wel knap dat, in jouw woorden, je stenentijdperk Nissan een knopje heeft op het stuur die de range vergroot. Dat zal vast wel elke EV-rijder willen. In de praktijk doet dat natuurlijk helemaal niets en anders zit het tussen je oren. Maar wat denk je met je specifieke EV-problematiek gerelateerd aan jouw specifieke auto te kunnen bereiken in het algemene EV topic terwijl deze vraag wellicht ook opgelost kan worden door in het instructieboekje te kijken of de dealer te vragen?

Met maar liefst 30 registraties (!) in heel Nederland denk ik dat de dealer meer gaat weten over je auto dan we hier op GoT weten: https://allecijfers.nl/auto/nissan-townstar/ :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11
Ja dit is normaal :+
Wat wil je nou bereiken met je vraag? De mijns inziens correcte antwoorden die al gegeven zijn wijs je af.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 04-09 12:01
Zo, onze elektrische (camper) bus rijdt, en de eerste vakantie zit erop :)

Hele tijd terug er iets over gepost, dat ik een kapotte elektrische bus had gekocht. Daarna lag het even stil omdat ik informatie miste, en er soms simpelweg geen tijd voor had. In afgelopen maanden het project weer opgepakt, en hij is nu met APK op de weg.
Gaat dus om een 6 meter Mercedes Sprinter die door het leven gaat als een German E-Cars Plantos. German E-Cars is de fabrikant, en die is allang failliet.
Enigszins ingehaald door de ontwikkelingen (snelle afschrijving van grote tweede hands elektrische bussen) weet ik niet of ik nog een keer deze keuze zou maken, maar het doel was om ook zelf te bouwen en daarvan te leren.
En nu hij nog niet is omgekeurd tot camper, heb ik op kenteken 8 zitplaatsen en 2000kg trekgewicht. Dat vind je niet zo snel.
Hij stond met ledig gewicht als 2770 kilo op kenteken, met slechts 40kWh accu capaciteit (zware LiFeYPo)
Nu heb ik er een BMW IX3 accu ingezet met een bruto capaciteit van 80kWh. Daarna heb ik hem op de weegbrug gezet (met 1 achterbank minder) en zit ik op 2670 kilo.
Nu moet ik hem nog wegen met de eerste simpele camper inbouw. Later zal er toch een (slaap)hefdak op moeten zetten.

Er is nog genoeg te doen, zo heb ik het terug genereren nog niet aangezet. Dat zal ik komende tijd testen. En ook is de stroommeting nog niet werkend, waardoor ik geen accuraat plaatje heb van verbruik.
Zonder het terug generen met rustig rijden, lijkt het erop dat een bereik van 250km haalbaar is (ik heb nog niet helemaal leeggereden)
Binnenkort exactere cijfers met stroommeting en regeneratief remmen.

Een elektrische camper is niet altijd even nuttig omdat je hem weinig gebruikt, maar het idee is dat hij gaat draaien als grote thuis accu. Maar dat komt later pas (moet er ook een goede plek voor vinden)

De bus kan nu 3 fase laden en 3 fase stroom leveren, dus we gebruiken lekker inductiekookplaten, waterkoker en oven gebruiken, vermogen zat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
!null schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:20:
Zo, onze elektrische (camper) bus rijdt, en de eerste vakantie zit erop :)

Hele tijd terug er iets over gepost, dat ik een kapotte elektrische bus had gekocht. Daarna lag het even stil omdat ik informatie miste, en er soms simpelweg geen tijd voor had. In afgelopen maanden het project weer opgepakt, en hij is nu met APK op de weg.
Gaat dus om een 6 meter Mercedes Sprinter die door het leven gaat als een German E-Cars Plantos. German E-Cars is de fabrikant, en die is allang failliet.
Enigszins ingehaald door de ontwikkelingen (snelle afschrijving van grote tweede hands elektrische bussen) weet ik niet of ik nog een keer deze keuze zou maken, maar het doel was om ook zelf te bouwen en daarvan te leren.
En nu hij nog niet is omgekeurd tot camper, heb ik op kenteken 8 zitplaatsen en 2000kg trekgewicht. Dat vind je niet zo snel.
Hij stond met ledig gewicht als 2770 kilo op kenteken, met slechts 40kWh accu capaciteit (zware LiFeYPo)
Nu heb ik er een BMW IX3 accu ingezet met een bruto capaciteit van 80kWh. Daarna heb ik hem op de weegbrug gezet (met 1 achterbank minder) en zit ik op 2670 kilo.
Nu moet ik hem nog wegen met de eerste simpele camper inbouw. Later zal er toch een (slaap)hefdak op moeten zetten.

Er is nog genoeg te doen, zo heb ik het terug genereren nog niet aangezet. Dat zal ik komende tijd testen. En ook is de stroommeting nog niet werkend, waardoor ik geen accuraat plaatje heb van verbruik.
Zonder het terug generen met rustig rijden, lijkt het erop dat een bereik van 250km haalbaar is (ik heb nog niet helemaal leeggereden)
Binnenkort exactere cijfers met stroommeting en regeneratief remmen.

Een elektrische camper is niet altijd even nuttig omdat je hem weinig gebruikt, maar het idee is dat hij gaat draaien als grote thuis accu. Maar dat komt later pas (moet er ook een goede plek voor vinden)

De bus kan nu 3 fase laden en 3 fase stroom leveren, dus we gebruiken lekker inductiekookplaten, waterkoker en oven gebruiken, vermogen zat.
Gaaf!
Kijk altijd met bewondering naar youtube-filmpjes van mensen die hun vehikels ombouwen naar elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:06
Zjanzjak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Gaaf!
Kijk altijd met bewondering naar youtube-filmpjes van mensen die hun vehikels ombouwen naar elektrisch.
Als je geen probleem hebt met Duits, dan moet je eens naar Marcos Moderne Welt kijken. Enkele afleveringen over een Volvo 340:

Het begint met deze: YouTube: Diesen SLEEPER erwartet NIEMAND! - Volvo 340 - OLDTIMER mit TESLA-Te...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
In deze bus hing dus al een degelijke Siemens motor, dus ik hoefde niet zoveel mechanisch werk te doen (gelukkig). Alleen, deze Siemens motor is al niet licht, en deze hangt aan de standaard Sprinter versnellingsbak met 6 versnellingen en achteruit. Dus je hebt gewicht en verlies door versnellingsbak en differentieel. Een gemiddelde EV motor is veel lichter met minder verlies.
Echter, nu draai ik hem tijdelijk nog maar op 80 a 90pk, en dan zijn versnellingen nog pure noodzaak.
Lage vermogen komt omdat het een 650v bus was die nu onder de 400v draait.
De nieuwe accu kan veel meer leveren, dus nu ga ik ook testen met de max van de motor combinatie. Dan zal hij pieken rond de 170pk, wat al fijner is, dan hoeft er minder geschakeld te worden.
(En mogelijk is het koppel gelimiteerd in de instellingen)
Grappig is ook dat elektromotor natuurlijk nog steeds in zijn achteruit te zetten is, dus ik zou in theorie in de 6e versnelling achteruit kunnen laten draaien :D maar dat zou echt een heel slecht idee zijn.

Sowieso heb je allemaal interessante zaken als je op een elektromotor op een versnellingsbak met koppeling, en de toerenteller nog niet werkt :+
Maar het is te doen.

Ik wil nog meer capaciteit erin leggen en dus naar hoger voltage gaan (700v) maar dan zal ik vermoedelijk de bus moeten opwaarderen tot 4250kg, wat je nu al in NL op B rijbewijs mag rijden en straks Europees.
Er moet even een lange termijn visie komen met omkeuren naar camper + 4250kg opwaarderen en verbetering achteras vering. Dan zou ik met 250 a 300 kilo extra accu's op 125kWh kunnen eindigen, echter zal dat niet lukken met camper interieur onder de 3500kg te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@!null
Heel gedurfd allemaal. Respect!
Zo'n project verdient een eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Rzaan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:00:
@!null
Heel gedurfd allemaal. Respect!
Zo'n project verdient een eigen topic.
Dan wordt het meer een project topic, en weet niet of dat de bedoeling is op tweakers?
Meer discussie/vraag topics toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Overigens heb ik nu niks over de vakantie zelf gezegd. Die was lekker in Nederland, gelukkig met dit weer.
Volgende keer hopelijk wat verder.
We zijn overigens met z'n vieren. Voorin is het een drie zits, waarvan het twee zits bankje om kan draaien waardoor we 4 zit plaatsen tegen over elkaar krijgen.

We konden nu nog maar met 9kW laden.
Dat moet veranderd worden naar 14kW.
Daarnaast wil ik de originele ~20kW laders weer werkend krijgen.
Dan zou ik in theorie heel asociaal twee laadpalen bezet kunnen houden en met 34kW kunnen laden.
Of de laadport upgraden zoals een Renault Zoe, dat je op een enkele port heel hard AC laadt. (maar dat is aan het uitsterven)
Snelladen kan er ook op, maar: Dat kost nog best veel geld met CCS, en ik heb nu geen vloeistofkoeling op de accu dus dan moet je toch snel gaan limiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

!null schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:09:
[...]
Dan wordt het meer een project topic, en weet niet of dat de bedoeling is op tweakers?
Nee, er zijn ook showtopics.
Zeker als daarin ook de problematiek aan bod komt en mensen ideeën uitwisselen.
Zoals dit topic Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Of mijn eigen topic over mijn verbouwing van een woning.

Bijvoorbeeld deze zin maakt me nu al razend nieuwsgierig: Voorin is het een drie zits, waarvan het twee zits bankje om kan draaien waardoor we 4 zit plaatsen tegen over elkaar krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Rzaan op 19-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Nee hoor. Er zijn genoeg project topics te vinden op tweakers.

Worden meestal ook zeer op prijs gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 08:44
ASW1 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:01:
Zolang er meer mensen van ICE naar BEV gaan dan andersom...
Precies, ik heb dit met de motorfiets gedaan, voor mij nooit meer een benzinemotor.

Met de auto kijk ik nog even de kat uit de boom tot de prijzen van gebruikte ID.3 Pro S'en nog een beetje zakken, ik koop er bijna een (wordt waarschijnlijk import).

Vergeet niet dat in de gebruiktemarkt de prijzen gemiddeld gezien nog hoog zijn, er zijn heel veel mensen die auto's kopen van 9000-16000 EUR, daar heb je nog niet echt goede EV's in die ook geschikt zijn voor vakanties.

Met een Renault Zoe kan je gerust 3 dagen uittrekken als je naar oostenrijk wlt rijden :'(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:31
barta123 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Precies, ik heb dit met de motorfiets gedaan, voor mij nooit meer een benzinemotor.

Met de auto kijk ik nog even de kat uit de boom tot de prijzen van gebruikte ID.3 Pro S'en nog een beetje zakken, ik koop er bijna een (wordt waarschijnlijk import).

Vergeet niet dat in de gebruiktemarkt de prijzen gemiddeld gezien nog hoog zijn, er zijn heel veel mensen die auto's kopen van 9000-16000 EUR, daar heb je nog niet echt goede EV's in die ook geschikt zijn voor vakanties.

Met een Renault Zoe kan je gerust 3 dagen uittrekken als je naar oostenrijk wlt rijden :'(
Al meermalen op wintersport geweest met 4 personen in Oostenrijk met een Ioniq 28 uit 2017 (1e keer in 2018). Gewoon in binnen 14 uur te doen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
De Kia Niro valt inmiddels ook gewoon binnen dat budget. Snelladen is niet meer conform met hedendaags aanbod maar prima werkbaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met een originele Zoe misschien. Maar de nieuwere versies hebben een 40kWh of 52kWh accu met ditto bereik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@!null Mocht je een eigen topic openen, zet je hier dan aub een linkje neer?
Je hebt dan in ieder geval al 1 volger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
BarryH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Al meermalen op wintersport geweest met 4 personen in Oostenrijk met een Ioniq 28 uit 2017 (1e keer in 2018). Gewoon in binnen 14 uur te doen.
een Ioniq is dus geen Zoe. Die Ioniq testte Bjorn Nyland in zijn 1000km challenges en was een van de eerste goede EVs daarvoor. Kleine accu, maar zuinig en redelijk snel laden.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
zonoskar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Met een originele Zoe misschien. Maar de nieuwere versies hebben een 40kWh of 52kWh accu met ditto bereik.
Het zit hem niet alleen in een dikke doos met cellen die je ver zou brengen, je moet ook consistent over meerdere laadbeurten een goede laadsnelheid hebben met een goede efficientie. Ik ben niet anti Zoe ofzo, het had ook de Leaf (OG rapidgate) kunnen zijn. De Leaf is helemaal geen goede 1000km auto... ;)

Tesla was daar vanaf begin eigenlijk al goed in (ik ben niet pro Tesla ofzo, eerder pro DEUTSCHE automobielen) - eerste Model 3 deed al 1000km in 10h in Bjorn Nyland zn tests.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:37
Mijn allereerste EV (tegen alle verwachtingen in was dat een Model 3 geworden, de ID.3 zou pas na anderhalf jaar kunnen geleverd worden) was in een hele ontnuchtering. In die zin dat ik vooreerst (véél) meer geld kwijt was dan voorheen (EV's kostten wel 't één en 't ander). En ook het was er allemaal (bijna op het onaangename af) heel wat onpersoonlijker aan toegegaan dan alle eerdere auto's die ik voorheen had gekocht. Het gevoel, bij 't ophalen van de auto, dat daarbij dicht in de buurt was gekomen, was dat van een brood uit de automaat halen. Wat je dan wél weer wist, was dat je zo goed als géén opties had hoeven kiezen, maar dat je er wel een (héél) behoorlijk uitgeruste auto voor zou krijgen.

Na enkele jaren begin ik nu mijn ogen zo'n beetje open te houden naar EV alternatieven. De keuze is al enigszins beperkender door niét voor een ("dikke") SUV te zullen kiezen. Blijven dus enkel de "gewone" personenwagens over.

Helaas. Nu (eigenlijk: "nu pas") besef ik net zo goed dat de "andere", "traditionele" merken nog steeds hun oude afgeleefde verkoopmodel behouden. En laat mij nu net dát tegenzitten. Nu voelt het "broodautomaat" gevoel van weleer net heel bevrijdend. Toen had ik tenminste die keuzestress niet die nu opnieuw de kop opsteekt...

Ik trek het op flessen, maar wil ik pakweg interval op m'n ruitenwissers, dan zit dit in het "comfort" pack. Wil ik betere audio, dan zit dit in het "interior" pack. Bredere velgen zitten dan weer in het "dynamic" pack. Tesamen kosten die 3 packs pakweg 8000€. Je kunt die opties ook apart kopen, dan kosten die 7000€. Alleen krijg je dan net niet dat ene kleurtje dat je zo graag ziet, want dat is enkel leverbaar als je minstens 2 packs koopt, én er nog eens 2000€ bijlegt. Kortom, zelfs een raketwetenschapper krijgt daar grijs haar van.

Het is op dat moment dat ik het liefst, zonder al die poespas, een brood uit de broodautomaat haal. Of het nu "dik gesneden boterhammen, meneer?" moeten zijn of "gewoon gesneden" boterhammen? WTF. De honger zal wel over zijn...

De exponent van die stupiditeit hoorde ik onlangs in een podcast, waarbij de ID.3 een optie heeft van 27 extra pk, waarbij je kunt kiezen tussen een maandabonnement, een jaarabonnement, of een éénmalige betaling van asociaal veel geld om het permanent ter beschikking te hebben.

Lieve "traditionele merken", waar gaat dit nog over? Kunnen we niet gewoon kiezen tussen pakweg "de standaarduitvoering" of "de luxe-uitvoering" zonder depressief te worden van keuzestress? OK, Tesla heeft zijn eigenaardigheden (ik hoef er geen nieuwe, hoe tevreden ik er ook over moge zijn - maar ome Elon heeft het mij een beetje te bont gemaakt), maar is dit niet hét moment om een goed idee over te nemen?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18
flupp schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:01:
Lieve "traditionele merken", waar gaat dit nog over? Kunnen we niet gewoon kiezen tussen pakweg "de standaarduitvoering" of "de luxe-uitvoering" zonder depressief te worden van keuzestress? OK, Tesla heeft zijn eigenaardigheden (ik hoef er geen nieuwe, hoe tevreden ik er ook over moge zijn - maar ome Elon heeft het mij een beetje te bont gemaakt), maar is dit niet hét moment om een goed idee over te nemen?
Het moeilijker maken voor jezelf is een keuze.
Bij VW kun je ook gewoon een willekeurige ID.x "samenstellen" als Pro S limited edition (zit het meeste wel op), kleurtje en klaar. Je bent niet verplicht om over alles na denken...

[ Voor 62% gewijzigd door mitsumark op 23-08-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Mijn allereerste EV (tegen alle verwachtingen in was dat een Model 3 geworden, de ID.3 zou pas na anderhalf jaar kunnen geleverd worden) was in een hele ontnuchtering. In die zin dat ik vooreerst (véél) meer geld kwijt was dan voorheen (EV's kostten wel 't één en 't ander). En ook het was er allemaal (bijna op het onaangename af) heel wat onpersoonlijker aan toegegaan dan alle eerdere auto's die ik voorheen had gekocht. Het gevoel, bij 't ophalen van de auto, dat daarbij dicht in de buurt was gekomen, was dat van een brood uit de automaat halen. Wat je dan wél weer wist, was dat je zo goed als géén opties had hoeven kiezen, maar dat je er wel een (héél) behoorlijk uitgeruste auto voor zou krijgen.

Na enkele jaren begin ik nu mijn ogen zo'n beetje open te houden naar EV alternatieven. De keuze is al enigszins beperkender door niét voor een ("dikke") SUV te zullen kiezen. Blijven dus enkel de "gewone" personenwagens over.

Helaas. Nu (eigenlijk: "nu pas") besef ik net zo goed dat de "andere", "traditionele" merken nog steeds hun oude afgeleefde verkoopmodel behouden. En laat mij nu net dát tegenzitten. Nu voelt het "broodautomaat" gevoel van weleer net heel bevrijdend. Toen had ik tenminste die keuzestress niet die nu opnieuw de kop opsteekt...

Ik trek het op flessen, maar wil ik pakweg interval op m'n ruitenwissers, dan zit dit in het "comfort" pack. Wil ik betere audio, dan zit dit in het "interior" pack. Bredere velgen zitten dan weer in het "dynamic" pack. Elk apart kosten die 3 opties pakweg 8000€. Je kunt die opties ook apart kopen, dan kosten die 7000€. Alleen krijg je dan net niet dat ene kleurtje dat je zo graag ziet, want dat is enkel leverbaar als je minstens 2 packs koopt, én er nog eens 2000€ bijlegt. Kortom, zelfs een raketwetenschapper krijgt daar grijs haar van.

Het is op dat moment dat ik het liefst, zonder al die poespas, een brood uit de broodautomaat haal. Of het nu "dik gesneden boterhammen, meneer?" moeten zijn of "gewoon gesneden" boterhammen? WTF. De honger zal wel over zijn...

De exponent van die stupiditeit hoorde ik onlangs in een podcast, waarbij de ID.3 een optie heeft van 27 extra pk, waarbij je kunt kiezen tussen een maandabonnement, een jaarabonnement, of een éénmalige betaling van asociaal veel geld om het permanent ter beschikking te hebben.

Wat jij beschrijft is de reden dat ik nog nooit een Duits premium merk heb geleased, toen ik dat nog via het werk mocht doen. Ik houd van een auto met opties. Dan mag je bij de Duitse drie nog 30 tot 50% bij de basisprijs optellen. Neem je bijvoorbeeld Ford, dan kies je de enige drie pakketten die er zijn en heb je alle opties, voor een fractie van de prijs. Neem er dan ook nog eens bij dat in bijvoorbeeld het C segment een Duitse premium bak eigenlijk ook niet echt veel toevoegt tov een net niet premium merk zoals Ford of VW.

Dit model van opties is onderdeel van het verdienmodel van die merken. Dus dat gaan ze niet zomaar aanpassen. Als ze de auto's standaard fully loaded in de prijslijst zetten schrikt iedereen. Psychologisch jaag je dan een hoop klanten weg. Ze willen ze in de showroom hebben en dan vervolgens word verleid om steeds meer opties aan te kruisen. En veel mensen voelen zich daar nog goed bij ook. Dat is ook weer een psychologisch ding.

Dus nee, dit is niet het moment dat die merken het Tesla model over gaan nemen. Want als ze dat doen, wordt direct veel te pijnlijk duidelijk dat de premium merken veel te weinig toevoegen om de hoge prijs te rechtvaardigen. Die merken hebben het al moeilijk, maar dat zou hun doodsteek worden.

Overigens kun je ook eens bij de Aziaten kijken als je weinig keuzestress wil hebben voor een schappelijke prijs. Ik heb ooit een uitstapje naar Aziatisch gemaakt, maar dat beviel me echt totaal niet. Toch een hele andere auto dan een Duitser of Duitse Amerikaan (Ford).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zijn merken die voor heel veel geld een marktonderzoek hebben gedaan en dan niet tot de conclusie komen dat ze gewoon voorgelogen worden en daardoor hopeloos achter blijven en toch in dat verouderde verkoopsconcept moeten blijven zitten omdat ze denken dat ze daardoor meer verdienen.

Ondertussen kun je bij die merken ook nog altijd onderhandelen over de prijs, dus wat ze je aanbieden heeft nog een veel te grote marge.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:12
mitsumark schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Het moeilijker maken voor jezelf is een keuze.
Bij VW kun je ook gewoon een willekeurige ID.x "samenstellen" als Pro S limited edition (zit het meeste wel op), kleurtje en klaar. Je bent niet verplicht om over alles na denken...
Niet echt. Even snel gekeken naar de BYD Sealion 7 - want die haal ik binnenkort op.
3 uitrustingsniveaus - Comfort, Design AWD, Excellence AWD
4 kleuropties exterieur
2 kleuropties interieur
2 velgen (19" voor Comfort, 20" voor Design en Excellence, geen keuze in want staat vast per uitvoering)
Verschillen:
Excellence AWD heeft groter accupakket dan de rest en kan sneller snelladen. Heeft nappalederen interieur en HUD.
Comfort vs Design is keuze tussen meer of minder pk's.

Audi Q6 etron:
3 uitrustingsniveaus, 3 motorversies
8 kleuropties exterieur (velgen buiten beschouwing gelaten), bumpers niet standaard in kleur meegespoten
5 verschillende velgen
3 verschillende stuurwielen
12 losse opties (in NL configurator bij configureren vanaf basisversie)
64 accessoires (in NL configurator bij configureren vanaf basisversie)

En dan heb je bij Audi ook nog het fantastische 'optie X kan alleen i.c.m. pakket Y' erin zitten. Dus nee, je doet het jezelf niet aan. Het is een keuze van de fabrikant om het op deze wijze aan te bieden. Zij geloven dat ze hiermee meer marge per voertuig kunnen behalen. De Chinezen (want niet alleen BYD werkt op bovenstaande wijze, bijna allemaal doen ze dit) geloven dat ze door standaardisatie in het fabricageproces meer marge per verkocht voertuig kunnen bereiken. Tijd zal leren welke variant de beste blijkt.

Overigens, om te kunnen zeggen " willekeurige ID.x "samenstellen" als Pro S limited edition (zit het meeste wel op)" moet je je al enigszins verdiepen in wat de mogelijkheden en verschillen per uitvoering zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 24-08-2025 21:50 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
PauseBreak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Niet echt. Even snel gekeken naar de BYD Sealion 7 - want die haal ik binnenkort op.
4 kleuropties exterieur
2 kleuropties interieur
2 velgen (19" voor Comfort, 20" voor Design en Excellence, geen keuze in want staat vast per uitvoering)
Verschillen:
Excellence AWD heeft groter accupakket dan de rest en kan sneller snelladen. Heeft nappalederen interieur en HUD.

Audi Q6 etron:
8 kleuropties exterieur (velgen buiten beschouwing gelaten), bumpers niet standaard in kleur meegespoten
5 verschillende velgen

En dan heb je bij Audi ook nog het fantastische 'optie X kan alleen i.c.m. pakket Y' erin zitten. Dus nee, je doet het jezelf niet aan. Het is een keuze van de fabrikant om het op deze wijze aan te bieden. Zij geloven dat ze hiermee meer marge per voertuig kunnen behalen. De Chinezen (want niet alleen BYD werkt op bovenstaande wijze, bijna allemaal doen ze dit) geloven dat ze door standaardisatie in het fabricageproces meer marge per verkocht voertuig kunnen bereiken. Tijd zal leren welke variant de beste blijkt.

Overigens, om te kunnen zeggen " willekeurige ID.x "samenstellen" als Pro S limited edition (zit het meeste wel op)" moet je je al enigszins verdiepen in wat de mogelijkheden en verschillen per uitvoering zijn.
In China geproduceerde auto's moeten best lang op een boot staan voordat ze hier aan de klant geleverd kunnen worden, zou je ze zelf kunnen configureren dan zouden ze erg lange levertijden hebben (en dat geldt natuurlijk ook voor andere Aziatische auto's).

Die standaard pakketten zijn leuk, maar hebben ook nadelen. Zo wil ik geen kunstleren bekleding in mijn auto en daardoor kon ik bij mijn vorige auto (MG ZS) geen comfort pakket nemen omdat dat er altijd bij zat.

Daarnaast zijnn opties natuurlijk puur marketing, bedacht om de klant zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Opties staan qua meerprijs meestal niet in verhouding tot het kale basisvoertuig waarmee ze klanten naar de showroom lokken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
PauseBreak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

4 kleuropties exterieur
2 kleuropties interieur
Verschillen:

Audi Q6 etron:
5 verschillende velgen

Toevallig had ik onlangs die Q6 Etron geconfigureerd naar mijn wensen. Evenzo een BMW i5. Denk aan stuurverwarming, stoelen met geheugen, stoelventilatie, goede audio, niet de kleinste velgen, automatisch centreren in de rijbaan. In dat segment voor mij het minimale, anders koop ik wel een Dacia. Het kwam er letterlijk op neer dat ik álle pakketten moest nemen. In elk pakket zat wel een "basis"optie aangevuld met minder voorkomende / minder belangrijke opties. Een pakket met alleen basisopties was niet beschikbaar. Vroeger kon je bij de Duitsers de meeste opties nog los aanvinken. Nu dwingen ze je naar incomplete pakketten zodat je eigenlijk alles nodig hebt. Dan kosten ze beide circa €100.000 met de misbt krachtigere motor. Een extra elektromotor kost je zomaar 20-40k extra. 8)7

En dan krijg je bij in ieder geval de BMW geen frunk, een middentunnel en nauwelijks extra ruimte onder de vloer van de kofferbak. Het rijdt wel super en ook de infotainment is tegenwoordig prima.

Maar toch, wat lopen ze nog achter zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:36
Sinds afgelopen vrijdag t/m komende maandag met een EV3 rondrijdend als leenauto omdat mijn huidige auto (Model Y) niet te veel km's meer mag pakken voor die ingeruild wordt. Heb er bijna 1000km mee gemaakt sinds vrijdag, en ben blij dat ik geen EV3 heb gekocht als nieuwe wagen.

Sinds 2018 rijd ik EV, destijds een 3 tal Leafs (24 > 30 > 40kWh) achter elkaar, waarvan de 40kWh voor 180.000km, daarna bijna 100.000km in een Model 3 2022, en sinds eind 2024 / 40.000km in een Y RWD.

Tussendoor incidenteel wel eens het een en ander geproefd van andere merken. En nu dus een soort van duurtestje met een EV3 met het grote (78kWh) accupakket. Catalogusprijs volgens de RDW: €46k, pakweg net zo duur als een nieuwe Y RWD dus.

Eerst the good:
- 78kWh geeft duidelijk iets meer bereik dan de pakweg 53kWh (van de 58) die mijn Y RWD me beschikbaar stelt, maar niet verschrikkelijk veel meer. Met mijn rijgedrag (erg rustig) in de zomer heb je het over pakweg 600km voor de EV3 vs 450 voor de 2024 Y RWD.
- De vering is iets comfortabeler dan mijn Y
- V2L is top, gewoon een stopcontact in je auto is fijn.
- Matig infotainment wordt prima gecompenseerd door draadloze carplay, alleen dan geen inschatting van resterende lading bij aankomst, tenzij er geïntegreerd wordt met apps als ABRP etc.

Minder top:
- Alle zeurende rij-assistenten die elke rit uitgezet "moeten" worden, waardoor je een minuut staat te wachten tot het kreng opgestart is. Als het goed zou werken geen issue, maar de "kijk-je-wel-vooruit" melding die begint te zeuren als ik vrijwel stil sta, met mijn richtingaanwijzer aan, en om me heen kijkend of er geen fietsers aankomen is het toppunt van irritant, net als de snelheidsdetectie / waarschuwing die me midden op de snelweg (A1 Apeldoorn > Amersfoort) zonder actieve matrixborden elke 30-40 seconden opnieuw begon te waarschuwen dat de snelheidslimiet 50 zou zijn. Snelheidsmelding uit, stopt ook de weergave van de snelheidslimiet op het dashboard. WHY
- Het automatisch sturen dat ook zonder cruise control "zomaar" werkt, maar er zonder waarschuwing gewoon mee stopt, en geen optie lijkt te hebben om alleen te sturen als de CC aan staat. Levensgevaarlijk.
- De cruise control die elke rit opnieuw "aangezet" moet worden, net als de automagisch sturen functie.
- One Pedal driving heeft een vrij hakkerige aangrijping van de schijfremmen rondom de 7km/h.
- Met optrekken is de reactie van het acceleratiepedaal niet lineair, de eerste pakweg 5cm van het intrappen van het pedaal gebeurt er nauwelijks iets, en dan ineens is er vermogen.
- Infotainment systeem is 1 grote flustercluck. Het vinden van instellingen, ondanks dat ik er al een uurtje of zo in heb zitten poeren om te ontdekken wat er allemaal kan, is lastig, met submenu onder submenu onder submenu op vaak (voor mij) onlogische plekken.
- De stoelen zitten, ondanks uitgebreid in en afstellen erg matig, en voor een "hogere" auto heb ik nog steeds het gevoel erg laag te zitten, ondanks dat de stoel op zijn hoogste stand staat.
- Het stuur bedekt de climate control instellingen, en de bovenste rij iconen op het hoofdscherm in mijn stand.
- De kofferbak is klein, maar de frunk is bijna komisch klein, zo klein dat ik me afvraag waarom ze de moeite genomen hebben om hem te maken.
- De "rijstrookoverschrijdingspreventie" was me vanmorgen op een "smalle" 60-weg met onderbroken strepen op pakweg een meter uit de zijkant van de weg constant aan het corrigeren, en probeerde me meermaals gewoon tegen tegemoetkomend verkeer aan te sturen. Gevaarlijk, irritant, gelukkig kan het ook uit :+
- De vergrendeling van de deuren die wel automatisch open gaat als ik erop af loop, maar NIET dicht gaat als ik uit stap. Net als de auto die niet "vanzelf" aangaat als ik instap, en uitgaat als ik uitstap. Waarom moet ik hiervoor op een knop drukken? Misschien iets dat met een digitale sleutel in een app beter is? Ik heb geen app helaas voor de leenwagen.
- De sleutel die enorm is, met knopjes op gekke plekken langs de rand.
- De laadklep die handmatig is, die ik tot zover elke keer dat ik geladen heb vergeten ben dicht te doen :+.
- De auto die het opladen stopt als ik bij mijn auto in de buurt kom omdat dan de auto ontgrendeld.
- Bij 20% accu al een vrij serieus uitziende melding met "weinig bereik" als er nog 77-139km aan geschat bereik is.

En dan ben ik er alleen nog maar mee weggeweest zonder DC laden, dat ergens deze week ook nog eens ontdekken of en hoe dat bevalt.

TL:DR: Best heel "ok" maar er is te veel te mopperen imho qua dingen die écht beter moeten kunnen zijn. Het énige échte pluspunt is imho de grote accu voor relatief weinig geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mar.tin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:56:
Sinds afgelopen vrijdag t/m komende maandag met een EV3 rondrijdend als leenauto omdat mijn huidige auto (Model Y) niet te veel km's meer mag pakken voor die ingeruild wordt. Heb er bijna 1000km mee gemaakt sinds vrijdag, en ben blij dat ik geen EV3 heb gekocht als nieuwe wagen.

Sinds 2018 rijd ik EV, destijds een 3 tal Leafs (24 > 30 > 40kWh) achter elkaar, waarvan de 40kWh voor 180.000km, daarna bijna 100.000km in een Model 3 2022, en sinds eind 2024 / 40.000km in een Y RWD.

Tussendoor incidenteel wel eens het een en ander geproefd van andere merken. En nu dus een soort van duurtestje met een EV3 met het grote (78kWh) accupakket. Catalogusprijs volgens de RDW: €46k, pakweg net zo duur als een nieuwe Y RWD dus.

Eerst the good:
- 78kWh geeft duidelijk iets meer bereik dan de pakweg 53kWh (van de 58) die mijn Y RWD me beschikbaar stelt, maar niet verschrikkelijk veel meer. Met mijn rijgedrag (erg rustig) in de zomer heb je het over pakweg 600km voor de EV3 vs 450 voor de 2024 Y RWD.
- Matig infotainment wordt prima gecompenseerd door draadloze carplay, alleen dan geen inschatting van resterende lading bij aankomst, tenzij er geïntegreerd wordt met apps als ABRP etc.

Minder top:
- Alle zeurende rij-assistenten die elke rit uitgezet "moeten" worden, waardoor je een minuut staat te wachten tot het kreng opgestart is. Als het goed zou werken geen issue, maar de "kijk-je-wel-vooruit" melding die begint te zeuren als ik vrijwel stil sta, met mijn richtingaanwijzer aan, en om me heen kijkend of er geen fietsers aankomen is het toppunt van irritant, net als de snelheidsdetectie / waarschuwing die me midden op de snelweg (A1 Apeldoorn > Amersfoort) zonder actieve matrixborden elke 30-40 seconden opnieuw begon te waarschuwen dat de snelheidslimiet 50 zou zijn. Snelheidsmelding uit, stopt ook de weergave van de snelheidslimiet op het dashboard. WHY
- Het automatisch sturen dat ook zonder cruise control "zomaar" werkt, maar er zonder waarschuwing gewoon mee stopt, en geen optie lijkt te hebben om alleen te sturen als de CC aan staat. Levensgevaarlijk.
- De cruise control die elke rit opnieuw "aangezet" moet worden, net als de automagisch sturen functie.
- One Pedal driving heeft een vrij hakkerige aangrijping van de schijfremmen rondom de 7km/h.
- Met optrekken is de reactie van het acceleratiepedaal niet lineair, de eerste pakweg 5cm van het intrappen van het pedaal gebeurt er nauwelijks iets, en dan ineens is er vermogen.
- Infotainment systeem is 1 grote flustercluck. Het vinden van instellingen, ondanks dat ik er al een uurtje of zo in heb zitten poeren om te ontdekken wat er allemaal kan, is lastig, met submenu onder submenu onder submenu op vaak (voor mij) onlogische plekken.
- De stoelen zitten, ondanks uitgebreid in en afstellen erg matig, en voor een "hogere" auto heb ik nog steeds het gevoel erg laag te zitten, ondanks dat de stoel op zijn hoogste stand staat.
- Het stuur bedekt de climate control instellingen, en de bovenste rij iconen op het hoofdscherm in mijn stand.
- De kofferbak is klein, maar de frunk is bijna komisch klein, zo klein dat ik me afvraag waarom ze de moeite genomen hebben om hem te maken.
- De "rijstrookoverschrijdingspreventie" was me vanmorgen op een "smalle" 60-weg met onderbroken strepen op pakweg een meter uit de zijkant van de weg constant aan het corrigeren, en probeerde me meermaals gewoon tegen tegemoetkomend verkeer aan te sturen. Gevaarlijk, irritant, gelukkig kan het ook uit :+
- De vergrendeling van de deuren die wel automatisch open gaat als ik erop af loop, maar NIET dicht gaat als ik uit stap. Net als de auto die niet "vanzelf" aangaat als ik instap, en uitgaat als ik uitstap. Waarom moet ik hiervoor op een knop drukken? Misschien iets dat met een digitale sleutel in een app beter is? Ik heb geen app helaas voor de leenwagen.
- De laadklep die handmatig is, die ik tot zover elke keer dat ik geladen heb vergeten ben dicht te doen :+.
- De auto die het opladen stopt als ik bij mijn auto in de buurt kom omdat dan de auto ontgrendeld.
- Bij 20% accu al een vrij serieus uitziende melding met "weinig bereik" als er nog 77-139km aan geschat bereik is.

En dan ben ik er alleen nog maar mee weggeweest zonder DC laden, dat ergens deze week ook nog eens ontdekken of en hoe dat bevalt.

TL:DR: Best heel "ok" maar er is te veel te mopperen imho qua dingen die écht beter moeten kunnen zijn. Het énige échte pluspunt is imho de grote accu voor relatief weinig geld.
Mooi lijstje, maar wat ik me afvraag is welke dingen hiervan tegenwoordig verplicht zijn en dus op deze auto maar nog niet op je MY? Ik bedoel dan dus alle hulp- en waarschuwingssystemen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03
Termy schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Mooi lijstje, maar wat ik me afvraag is welke dingen hiervan tegenwoordig verplicht zijn en dus op deze auto maar nog niet op je MY? Ik bedoel dan dus alle hulp- en waarschuwingssystemen.
Helaas is het overgrote deel van die meuk inderdaad verplicht, hoewel merken zich nog wel kunnen onderscheiden in hoe eenvoudig je ze uit kunt zetten.

Begrijp niet dat er nog geen onderzoek gedaan is (tenminste, dit is bij mij niet bekend) over de daadwerkelijke impact van al die systemen. Vermoed zelf dat het eerder negatief dan positief uitpakt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
[...]

Ik zag laatst een review van een EV waar je met een druk op een knop al die systemen kon uitzetten. Dus wettelijk mag dat dan toch wel, dus is het m.i. een keuze van de fabrikant met al dat gepiep e.d.. Voor mij een reden voor een ander merk/model te gaan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:59
GekkeRipper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:44:
[...]

Toevallig had ik onlangs die Q6 Etron geconfigureerd naar mijn wensen. Evenzo een BMW i5. Denk aan stuurverwarming, stoelen met geheugen, stoelventilatie, goede audio, niet de kleinste velgen, automatisch centreren in de rijbaan. In dat segment voor mij het minimale, anders koop ik wel een Dacia. Het kwam er letterlijk op neer dat ik álle pakketten moest nemen. In elk pakket zat wel een "basis"optie aangevuld met minder voorkomende / minder belangrijke opties. Een pakket met alleen basisopties was niet beschikbaar. Vroeger kon je bij de Duitsers de meeste opties nog los aanvinken. Nu dwingen ze je naar incomplete pakketten zodat je eigenlijk alles nodig hebt. Dan kosten ze beide circa €100.000 met de misbt krachtigere motor. Een extra elektromotor kost je zomaar 20-40k extra. 8)7

En dan krijg je bij in ieder geval de BMW geen frunk, een middentunnel en nauwelijks extra ruimte onder de vloer van de kofferbak. Het rijdt wel super en ook de infotainment is tegenwoordig prima.

Maar toch, wat lopen ze nog achter zeg...
Ja, en in leasing gaat er weer 30% af, of ze gooien de paketten er gratis bij...
De i5 loopt achter en je ziet dat die niet als EV ontworpen is, en dus te veel compromissen heeft.
De Q6/A6 doet het beter, en 40k extra voor de quattro is gewoon niet waar, en je moet dan ook vergelijken met de versie met de grote batterij.

En achter lopen... de Audi's laden in elk geval een heel stuk sneller dan een Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:24
Tommie12 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Ja, en in leasing gaat er weer 30% af, of ze gooien de paketten er gratis bij...
De i5 loopt achter en je ziet dat die niet als EV ontworpen is, en dus te veel compromissen heeft.
De Q6/A6 doet het beter, en 40k extra voor de quattro is gewoon niet waar, en je moet dan ook vergelijken met de versie met de grote batterij.

En achter lopen... de Audi's laden in elk geval een heel stuk sneller dan een Tesla.
Toch benieuwd waar die focus op het snelladen altijd vandaan komt. Ik zie het ook telkens voorbij komen in autotesten en reviews. Ik vraag me af hoe vaak mensen daadwerkelijk snelladen.
Na 4 jaar EV in mijn geval maar 12% van de tijd, ofwel enkel die 1 of 2 keer per jaar dat je met de auto op vakantie gaat. En zelfs dan vind ik een auto die tussen de 150 en 250 kw laadt vaak snel genoeg (soms zelfs nog sneller dan ik ben, zeker als ik op pad ben met het gezin). Die krankzinnige laadsnelheden die je nu langzaam ziet opkomen, zie ik dan ook meer als een nice to have dan een must.

Ik realiseer me dat het natuurlijk verschilt per persoon. Ben je voor je werk veel onderweg dan zijn snellaadprestaties wel heel belangrijk, maar toch benieuwd hoe de balans tussen gewoon laden en snelladen is voor het gros van de EV rijders.

En als een auto sneller kan laden wil dat niet per definitie niet zeggen dat een auto ineens voorloopt. Ik kan me heel erg vinden in de punten die bijvoorbeeld @Mar.tin en @GekkeRipper aanhalen. Een EV is zoveel meer dan snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Helaas is het overgrote deel van die meuk inderdaad verplicht, hoewel merken zich nog wel kunnen onderscheiden in hoe eenvoudig je ze uit kunt zetten.

Begrijp niet dat er nog geen onderzoek gedaan is (tenminste, dit is bij mij niet bekend) over de daadwerkelijke impact van al die systemen. Vermoed zelf dat het eerder negatief dan positief uitpakt.
Je had ook even kunnen googlen.
Er is namelijk best wat onderzoek naar gedaan, en dit soort systemen verminderen wel degelijk het aantal ongevallen in de praktijk.

Dus bij mij blijven ze aan, ookal vindt ik ze irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Deels zit het natuurlijk in dat soort zaken, maar op zowel mijn huidige Y, als de Y die ik proefgereden heb (dus vermoedelijk mijn nieuwe Y) kun je bijvoorbeeld de snelheidswaarschuwing met 1 tikje op de snelheid uitzetten, (of permanent met een S3XY commander).
De rijbaanoverschrijdingspreventie is ook veel minder aggressief op dergelijke wegen, waar je met je rechterwiel gewoon op de wegrand moet rijden. T moppert wel met een trillend stuur, maar dat is veel beter te negeren dan een auto die je actief naar links aan het sturen is.

Zaken als One Pedal Driving en Cruise control die hakkerig zijn zijn zaken die gewoon opgelost hadden moeten zijn onderhand.

Ik reed gister een stuk in een file achter een vrachtwagen, en hoewel de cruise control op lage snelheid in de Tesla niet altijd alles is, was de EV3 hier aan het oscilleren tussen 2 snelheden (13-17-13-17), en dat bleef gebeuren toen de file weer harder ging (70-73-70-73 etc) heeeeeeeeeeeel irritant. Zal wel komen door hoe de radar de vrachtwagen detecteerde oid. Was de rest van de rit weer weg.

Ook dingen als gebrek aan opbergruimte in de middenconsole, dat gekke tafeltje wat er zit met knopjes op het uiteinde die ik alleen nog maar per ongeluk heb ingedrukt. :+.

Ik kan nog wel even doormopperen. Het is duidelijk geen wagen voor mij, ookal rijdt ie, als je eenmaal alles uitgezet hebt, best prima. Doch blijft het gebrek aan een "degelijk" infotainment een ding. De ingebouwde navigatie is niet amazing, en via Carplay kun je weer niet met 2 vingers zoomen in waze bijvoorbeeld. Dus het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Zal van de week ABRP nog eens proberen met een dongeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
tim.w schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Toch benieuwd waar die focus op het snelladen altijd vandaan komt. Ik zie het ook telkens voorbij komen in autotesten en reviews. Ik vraag me af hoe vaak mensen daadwerkelijk snelladen.
Na 4 jaar EV in mijn geval maar 12% van de tijd, ofwel enkel die 1 of 2 keer per jaar dat je met de auto op vakantie gaat. En zelfs dan vind ik een auto die tussen de 150 en 250 kw laadt vaak snel genoeg (soms zelfs nog sneller dan ik ben, zeker als ik op pad ben met het gezin). Die krankzinnige laadsnelheden die je nu langzaam ziet opkomen, zie ik dan ook meer als een nice to have dan een must.

Ik realiseer me dat het natuurlijk verschilt per persoon. Ben je voor je werk veel onderweg dan zijn snellaadprestaties wel heel belangrijk, maar toch benieuwd hoe de balans tussen gewoon laden en snelladen is voor het gros van de EV rijders.

En als een auto sneller kan laden wil dat niet per definitie niet zeggen dat een auto ineens voorloopt. Ik kan me heel erg vinden in de punten die bijvoorbeeld @Mar.tin en @GekkeRipper aanhalen. Een EV is zoveel meer dan snelladen.
Er is imho zéker een grens waarop het te langzaam gaat, maar of het 5 minuten of 15 minuten duurt boeit me niet zoveel.
Een half uur is dan weer gauw te lang voor de gemiddelde stop. Ik sta tóch elke pakweg 2 uur wel even stil voor een plasje, even benen strekken etc. Als ik dan met een minuut of 10 laden weer 2 uur kan rijden ben ik blij, maar als ik elke 2 uur 30 minuten moet wachten... dat wordt m niet hoor.
Met een minuut of 10 zit het laden in elk geval niet in de weg. Sneller dan dat is overwegend te snel, dan is de auto "vol" voordat ik goed en wel kan plassen. Met incidenteel, als ik wat aan het eten ben zelfs wel eens wens voor langzamer laden omdat de auto anders vol is, en er idle-fees gerekend gaan worden als het druk is bij de laders.

Het is in elk geval ook voor mij als iemand die ergens tussen de 700 en de 2000km per week, overwegend op AC laden, met een "instap" Model Y doet, geen heel groot ding.
Een goed laadnetwerk waar ik gemakkelijk en betrouwbaar kan stoppen is veel belangrijker.
Dat ik gewoon kan instappen en zeggen: ik wil wel naar Zuid Frankrijk, en dat de auto zegt: Top gaan we doen, je eerste stop is daar en daar over X tijd met X procent resterend.
Dat is fantastisch. Ik ben best doorgewinterd EV rijder, dus een tripje Apeldoorn > Maastricht > Apeldoorn dit weekeind gaat prima op mijn eigen inschattingsvermogen. Maar volgend weekeind wellicht "even" naar Dresden heen en weer, dan heb ik liever wat meer info.

Zal vanmiddag eens terugnavigeren op de ingebouwde nav van de auto.

Edit: Even opgezocht, mijn gemiddelde snellaadsessie in mijn Y is 15 minuten (7 uur en 36 minuten verdeeld over 30 snellaadsessies tijdens de 40.000km die ik ermee gereden heb)
Totaal 848kWh geladen, of 28,2kWh per laadsessie. Gemiddeld dus zo'n 112kW. / 12km per minuut (uitgaande van 140Wh/km). Of 180km bereik in 15 minuten.

Werkelijke resultaten zijn natuurlijk anders, er zijn plenty laadsessies geweest dat ik rustig 40-60 minuten heb zitten lunchen / dineren bij een rustig laadstation en aangestekkerd ben blijven staan, en dus wel minuten "laadsessie" geteld heb, maar geen enkele kWh geladen heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 25-08-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
PeterZ(on) schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:13:
Ik zag laatst een review van een EV waar je met een druk op een knop al die systemen kon uitzetten. Dus wettelijk mag dat dan toch wel, dus is het m.i. een keuze van de fabrikant met al dat gepiep e.d.. Voor mij een reden voor een ander merk/model te gaan.
Alle nieuwe Renault's en Alpine's hebben een knopje links naast het stuur, klik er 2x op en alles staat uit.
Ik lees trouwens in een aantal topics (van andere automerken) dat sommigen het gewoon aan laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
Mar.tin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Een goed laadnetwerk waar ik gemakkelijk en betrouwbaar kan stoppen is veel belangrijker.
Dat ik gewoon kan instappen en zeggen: ik wil wel naar Zuid Frankrijk, en dat de auto zegt: Top gaan we doen, je eerste stop is daar en daar over X tijd met X procent resterend.
Dat is fantastisch. Ik ben best doorgewinterd EV rijder, dus een tripje Apeldoorn > Maastricht > Apeldoorn dit weekeind gaat prima op mijn eigen inschattingsvermogen. Maar volgend weekeind wellicht "even" naar Dresden heen en weer, dan heb ik liever wat meer info.
Eens.
Ik ben ook met andere EV's op vakantie geweest en een punt dat me vaak ook opviel is hoe lang de handshake tussen de laadpaal en de auto duurde. Voordat je de laadkabel had aangesloten, het pasje voor de lezer had gehouden en hij daadwerkelijk begon te laden zat soms wel 2 minuten. En dan waren er ook nog laadpalen waar of de laadsessie niet startte door een fout of de kabel niet meer ontkoppelde waardoor je een helpdesk kon bellen.
Het zijn voor mij dat soort zaken als software, een laadnetwerk dat perfect geïntegreerd is en het snel en makkelijk kunnen laden zonder gedoe die een EV ervaring compleet maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:25
[...]

Ik had het er onlangs nog over met mijn vader (70+). Die wil binnen een jaar of 2 ook aan de EV.

Maar de vaste parkeerplaats ligt aan het einde van de tuin, ongeveer 50m van de dichtstbijzijnde elektrische aansluiting. Als je daar een 11kW lader wil plaatsen dan wordt dat al een hele stevige kabel leggen. Plus een sleuf graven 60cm diep.

Maar mijn vader rijdt maar 8000km per jaar.
Dus conclusie: een stevige neopreen 2,5mm² werfkabel een beetje strategisch tussen de struiken leggen en laden met 10A zal ook wel lukken.
En op vakantie dan gewoon de dc-laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
[...]

Die focus komt wellicht niet alleen van de EV rijders maar ook van de laadpaal aanbieders. Sneller laden is gewoon meer auto's per uur aan de paal en dus minder infra nodig. En dat kan op het totaal natuurlijk best oplopen als je ziet hoeveel ruimte sommige laadpleinen innemen en we nog aan het begin van de EV adoptie staan.

Ben het als EV rijder overigens wel met je eens hoor, ik vind alles boven de 130kW (met vlakke laadcurve) eigenlijk wel prima. Mijn auto is nu ook vaak sneller klaar dan ik fijn vind op vakantie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Die focus komt wellicht niet alleen van de EV rijders maar ook van de laadpaal aanbieders. Sneller laden is gewoon meer auto's per uur aan de paal en dus minder infra nodig. En dat kan op het totaal natuurlijk best oplopen als je ziet hoeveel ruimte sommige laadpleinen innemen en we nog aan het begin van de EV adoptie staan.
De vraag is of de laadpaal aanbieders wel genoeg stroom aangeleverd kunnen krijgen ?
Kan me voorstellen dat het nu al flinke aanvoer moet zijn, wellicht staan er wat accu's tussen op sommige plekken. Maar zeker als je nog sneller gaat laden zijn die op een erg drukke (zwarte zaterdag) op een gegeven moment ook leeg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

ZeRoC00L schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

De vraag is of de laadpaal aanbieders wel genoeg stroom aangeleverd kunnen krijgen ?
volgens mij is dat niet de vraag en is dat voorlopig niet aan de orde.

Het is meestal het aantal palen zelf dat de beperkende factor is. En als stroom beperkt zou zijn, dan kun je de palen altijd nog begrenzen op de piektijden, daar zie je al wat krantenartikelen over verschijnen zo nu en dan.

Als stroom de beperkende factor zou zijn, dan zouden die laadpaalaanbieders daar geen laadpalen geplaatst hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 25-08-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Wozmro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Ik had het er onlangs nog over met mijn vader (70+). Die wil binnen een jaar of 2 ook aan de EV.

Maar de vaste parkeerplaats ligt aan het einde van de tuin, ongeveer 50m van de dichtstbijzijnde elektrische aansluiting. Als je daar een 11kW lader wil plaatsen dan wordt dat al een hele stevige kabel leggen. Plus een sleuf graven 60cm diep.

Dus conclusie: een stevige neopreen 2,5mm² werfkabel een beetje strategisch tussen de struiken leggen en laden met 10A zal ook wel lukken.
En op vakantie dan gewoon de dc-laders.
Tja dat had ik met mijn moeder ook die is 79.
en hoeft dan niet zo een lange kabel, maar vroeg me ook moet ik een paal plaatsen.
Ik zei gewoon met je granny charger want zoveer rijden ze niet en in een nachtje heb je meer dan zat energie erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Himalaya schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Ben het als EV rijder overigens wel met je eens hoor, ik vind alles boven de 130kW (met vlakke laadcurve) eigenlijk wel prima. Mijn auto is nu ook vaak sneller klaar dan ik fijn vind op vakantie.
@tim.w

Tijdens een middagpauze is 30min om terug naar 80% te laden uiteraard prima, maar er zijn bij mij toch regelmatig situaties waar ik echt zit te wachten op de auto, en dan is 30minuten lang.
Dat een Tesla boven de 50% direct onder de 100kW duikt en bij 70% amper 50kW doet vind ik niet onoverkomelijk... maar niet meer echt bij de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Tommie12 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

De BMW i5 xDrive40 Touring met M sportpakket pro is er vanaf bijna €83.000. De BMW i5 M60 xDrive Touring, standaard met dat M sportpakket pro is er vanaf €106.000. Een verschil van €23.000. Wellicht zit er nog wat verschil in de uitrusting, maar blijft een enorme meerprijs. De accu is gelijk.

Bij de A6 is de goedkoopste avant 60k met een 83kWh bruto accu. Een stapje hoger krijg je een grotere accu à 100kWh en een iets sterkere motor, hoewel nog steeds 1 motor, voor 72k. 12k extra dus voor slechts 17kWh meer. En als je een extra motor wil moet je ook de grotere accu nemen. Die kost minimaal 76k. Dat is dan maar 4k extra voor de motor zou je kunnen denken, maar 12k voor alleen een grotere accu klopt ook niet helemaal. Dus bij de Audi wil ik je wel gelijk geven.

Bij de Mercedes EQE valt het zelfs helemaal mee met een meerprijs van €3k voor 4matic.

En zelfs bij Porsche valt het mee met €5k prijsverschil tussen de Taycan instapper met 1 motor en de Taycan 4 met twee motoren. Voor wat extra vermogen rekenen ze wel de hoofdprijs. Bijvoorbeeld €110k voor de Taycan 4 en €216k voor de Taycan Turbo S (heeft ook 16kWh grotere accu).

BMW springt er dus negatief tussenuit van de Duitse 3.

Snelladen is op enkele kleine auto's daargelaten overal wel snel genoeg. Sowieso probeer ik daar zo min mogelijk te staan. Groot voordeel van de EV is tenslotte dat je op je oprit kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GekkeRipper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Snelladen is op enkele kleine auto's daargelaten overal wel snel genoeg. Sowieso probeer ik daar zo min mogelijk te staan. Groot voordeel van de EV is tenslotte dat je op je oprit kunt laden.
Ik zeg ook niet dat er niet mee te leven valt, feit is dat Tesla op gebied van snelladen niet meer voor loopt op al de rest.

Als ik privé onderweg ben, ben ik per definitie een pak minder gehaast en kan me dat half uur echt niet schelen.
Professioneel vind ik het minder leuk om te lang aan de paal te staan wachten. Met de Y doe ik dan wel eens laden tot 50%, dan door rijden en 150km verder weer aan de paal... En dan is het niet meer de maag of de blaas die beslist..
Soms is het ook niet 1 rit waarop je moet snelladen, maar je moet naar een bestemming zowat 300km van huis waar je niet direct op de parking of zo kan laden. Je vertrekt dan met 20% of zo, en je moet direct gaan laden.. Dan wil ik ook gewoon zo snel mogelijk door. En al zeker als er nog een afspraak of zo volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Tommie12 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Ik zeg ook niet dat er niet mee te leven valt, feit is dat Tesla op gebied van snelladen niet meer voor loopt op al de rest.

Als ik privé onderweg ben, ben ik per definitie een pak minder gehaast en kan me dat half uur echt niet schelen.
Professioneel vind ik het minder leuk om te lang aan de paal te staan wachten. Met de Y doe ik dan wel eens laden tot 50%, dan door rijden en 150km verder weer aan de paal... En dan is het niet meer de maag of de blaas die beslist..
Soms is het ook niet 1 rit waarop je moet snelladen, maar je moet naar een bestemming zowat 300km van huis waar je niet direct op de parking of zo kan laden. Je vertrekt dan met 20% of zo, en je moet direct gaan laden.. Dan wil ik ook gewoon zo snel mogelijk door. En al zeker als er nog een afspraak of zo volgt.
Eens. Tesla moet nog een stapje maken naar 800V met de mainstream modellen. Qua efficiëntie maken ze wel veel goed waardoor ze toch een respectabel aantal km/minuut weten te behalen. Die Chinezen zijn zo inefficiënt maar zetten daar weer sneller snelladen tegenover. De Duitsers zijn ook behoorlijk efficiënt.

De beste tip tegen veel bij de snellader moeten staan is minder rijden ;) Lekker thuis werken of dichter bij huis. Dan wint iedereen. Maar dat is niet EV gerelateerd natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Eerst the good:

Minder top:

Het lijkt wel of je in één bak ellende hebt gereden. Ik ben het overigens niet helemaal met je eens (zeg ik niet geheel onafhankelijk als eigenaar van een EV3 GT-Line).

De sleutel, die heb je niet meer nodig. Auto gaat automatisch open en als je uitstapt kun je gewoon op de deurgreep klikken om de auto af te sluiten. Ik vind dit juist een fijn gevoel, controle kun je zeggen. Ik weet zeker dat de auto op slot zit en vertrouw toch automatisch sluiten minder.

Ik vind de kofferbak ruim genoeg, we zijn dan met slechts 2 personen en voor vakantie prima. Zeker met het verlagen van de plank kan er nog extra bij en als er eens een meubel wordt verkocht is de ruimte een stuk groter door het verlagen van de achterbank.

De stoelen zitten sportief en comfortabel. Ik kan ze elektrisch verstellen in hoogte, zitpositie, lendensteun en naar voren en naar achteren. Als daar echt niets voor je bij zit dan kan dat haast niet aan de auto liggen in mijn optiek.

ccNC (infotainment UI) heeft een award gewonnen: het is prettig in gebruik, oogt fris en rustig en kan worden aangepast naar wens. De instellingen vind ik overzichtelijker dan bij andere automerken, maar ook dat kan dus heel persoonlijk zijn. Je kunt de tegels, zenders en toetsen naar wens instellen. De fysieke toetsen hebben vaak bij lang drukken een dubbele betekenis, maar dat moet je dan maar net weten (wie leest de boekjes nog?).

Het stuur bedenkt inderdaad de Climate Control, maar die heb je amper nodig: je kunt met de fysieke toetsen makkelijk de temperatuur en het klimaat instellen. Toch via het scherm? Rechtsboven zit een plusje en dan kun je via het infotainmentscherm alles naar wens instellen.

In de Sportstand gaat het optrekken wel sneller dan wat jij hier aangeeft. Dan is die eerste 5 seconden een stuk minder en ben je zo weg bij het verkeerslicht. Ook het stuur is dan wat strakker afgesteld.

One Pedal gebruik ik zelf niet veel, wel de EV2 en EV1 en dat is fijn. Het regeneren werkt prettig en voldoet in mijn optiek. Met EV3 sta je wel vrijwel gelijk stil en regenereert het meeste.

In mijn oude Ford Fiesta moest ik ook de Cruise Control bij elke rit opnieuw instellen, ik weet dus niet beter. Blijkbaar kan het anders. Het opstarten van de auto is voor mij als oud ICE-rijder dan ook niet anders. Het bevreemd mij juist dat je direct kunt wegrijden als de auto open is. Ik vind een knopje persoonlijk geen enkel probleem.

Over de knopjes gesproken: je kunt met één lange druk op het rechter scrollwiel op het stuur de waarschuwingsgeluiden allemaal killen. Met één lange druk op het linker scrollwiel kom je bij de bestuurderswaarschuwingen in het infotainmentscherm. De enige optie die je hoeft uit te schakelen is 'vooruit kijken'. Je behoudt dan dus gewoon de verkeersbordherkenning zonder geluiden. Dit had nog makkelijker gekund, maar ik moet toch een gordel om doen. In die tijd is het al uit.

Het automatisch sturen werkt prima op de Nederlandse wegen die goed belijnd zijn. Op één baans provinciale wegen is het heerlijk, op snelwegen kan het minder prettig zijn. Ieder zijn voorkeur.

Jammer dat je niet tevreden bent over de EV3 en gelukkig mag je weer terug naar je Tesla. Maar ik ben van mening dat veel van de minpunten persoonlijk zijn.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
THE_BASE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
In mijn oude Ford Fiesta moest ik ook de Cruise Control bij elke rit opnieuw instellen, ik weet dus niet beter. Blijkbaar kan het anders. Het opstarten van de auto is voor mij als oud ICE-rijder dan ook niet anders. Het bevreemd mij juist dat je direct kunt wegrijden als de auto open is. Ik vind een knopje persoonlijk geen enkel probleem.
Wat bedoelen jullie met de CC opnieuw instellen?
In mijn Volvo XC40 Recharge (nu EX40) stelde ik een snelheid in en als ik op de rem druk, schakelde hij die uit, maar door op de CC knop te duwen ging hij terug naar de ingestelde snelheid. Nu rijdt ik een Tesla, en moet ik telkens bij het stilstaan de CC opnieuw op die snelheid zetten, vond ik dus idealer bij de Volvo. Bedoelen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wozmro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:11:

Ik rij dan weliswaar hybride (Ford Explorer PHEV) maar ik laad ook gewoon op via een normaal stopcontact. Sterker nog, ik heb niet eens een kabel voor een laadpaal. Als ik ver ga, heeft het ook niet heel veel zin om wel een goede kabel te hebben. Als de accu helemaal vol is, kan ik 35 km rijden.

Ik ga zelf pas een laadpaal aanschaffen als het bidirectioneel laden enigszins op gang komt en de EU eindelijk een keuze heeft gemaakt voor een systeem. Want volgens mij houdt dat de boel nog tegen.
Dan koop ik ook een EV die ik als thuisaccu ga gebruiken. Opladen met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Wat bedoelen jullie met de CC opnieuw instellen?
In mijn Volvo XC40 Recharge (nu EX40) stelde ik een snelheid in en als ik op de rem druk, schakelde hij die uit, maar door op de CC knop te duwen ging hij terug naar de ingestelde snelheid. Nu rijdt ik een Tesla, en moet ik telkens bij het stilstaan de CC opnieuw op die snelheid zetten, vond ik dus idealer bij de Volvo. Bedoelen jullie dit?
Bij opstarten auto is CC standaard niet ingeschakeld. Druk op de knop als je de snelweg oprijdt en voila: cruise control is aan.

Bij de EV3 kun je op OK drukken om de snelheid weer op te pakken na remmen. Ik vind dat normaal gedrag overigens.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Ik rij dan weliswaar hybride (Ford Explorer PHEV) maar ik laad ook gewoon op via een normaal stopcontact. Sterker nog, ik heb niet eens een kabel voor een laadpaal. Als ik ver ga, heeft het ook niet heel veel zin om wel een goede kabel te hebben. Als de accu helemaal vol is, kan ik 35 km rijden.

Ik ga zelf pas een laadpaal aanschaffen als het bidirectioneel laden enigszins op gang komt en de EU eindelijk een keuze heeft gemaakt voor een systeem. Want volgens mij houdt dat de boel nog tegen.
Dan koop ik ook een EV die ik als thuisaccu ga gebruiken. Opladen met zonnepanelen.
Het is ieder voor zich, maar met een eigen oprit en zonnepanelen is een eigen laadpaal toch wel erg makkelijk. We kozen voor een Zaptec Go 2 die voorbereid is op bidirectioneel laden, als die niet bij de goedkeurde apparaten hoort, zien we het dan wel weer.

Ik heb een investering gedaan voor een goede EV, dan wil ik ook een fatsoenlijke laadpaal die op 3 fase 11kW kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
THE_BASE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Bij opstarten auto is CC standaard niet ingeschakeld. Druk op de knop als je de snelweg oprijdt en voila: cruise control is aan.
Lijkt mij logisch dat dit niet is ingeschakeld bij het opstarten van de auto, zowel bij de Volvo als Tesla moet ik op een knopje drukken, was ook zo bij mijn vorige ICE auto's.
Bij de EV3 kun je op OK drukken om de snelheid weer op te pakken na remmen. Ik vind dat normaal gedrag overigens.
Ik vond dit ook makkelijk... maar dit mist de Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

Het is ieder voor zich, maar met een eigen oprit en zonnepanelen is een eigen laadpaal toch wel erg makkelijk. We kozen voor een Zaptec Go 2 die voorbereid is op bidirectioneel laden, als die niet bij de goedkeurde apparaten hoort, zien we het dan wel weer.

Ik heb een investering gedaan voor een goede EV, dan wil ik ook een fatsoenlijke laadpaal die op 3 fase 11kW kan laden.
Maar ik heb (nog) geen fatsoenlijke EV, dus heb ik ook nog geen fatsoenlijke laadpaal nodig.
Makkelijk wellicht, maar ik wacht gewoon tot er eentje komt met de juiste aansluiting en dan koop ik een EV.
Waarom zou ik nu enkele honderden €'s uitgeven voor een paal die straks misschien niet kan gebruiken.
Voor een hybride die ik misschien 2 of 3 x per week gebruik is het goed genoeg. In 4 of 5 uurtjes zit ie ook weer vol via het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Maar ik heb (nog) geen fatsoenlijke EV, dus heb ik ook nog geen fatsoenlijke laadpaal nodig.
Makkelijk wellicht, maar ik wacht gewoon tot er eentje komt met de juiste aansluiting en dan koop ik een EV.
Waarom zou ik nu enkele honderden €'s uitgeven voor een paal die straks misschien niet kan gebruiken.
Voor een hybride die ik misschien 2 of 3 x per week gebruik is het goed genoeg. In 4 of 5 uurtjes zit ie ook weer vol via het stopcontact
Begrijp ik, hoor! Wij waren wel toe aan een andere auto en de keuze naar EV was makkelijk gemaakt. Het leven is soms ook te kort om ergens op te wachten of uitstellen wat binnen bereik ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
THE_BASE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Het lijkt wel of je in één bak ellende hebt gereden. Ik ben het overigens niet helemaal met je eens (zeg ik niet geheel onafhankelijk als eigenaar van een EV3 GT-Line).
Allereerst dank voor je zeer uitgebreide reactie :) Het is zéker geen bak ellende, ik ben best tevreden over de range en de vering, en uiteindelijk, het is een kneiter nieuwe auto met inmiddels bijna 9000km op de klok, écht ruk kan het niet zijn natuurlijk :).
De sleutel, die heb je niet meer nodig. Auto gaat automatisch open en als je uitstapt kun je gewoon op de deurgreep klikken om de auto af te sluiten. Ik vind dit juist een fijn gevoel, controle kun je zeggen. Ik weet zeker dat de auto op slot zit en vertrouw toch automatisch sluiten minder.
Misschien dat het beter is met alleen de Digitale sleutel, die heb ik helaas niet beschikbaar. Ik vind de meegeleverde sleutel maar log en onhandig.
Ik ben gewoon dat alles via de smartphone gaat (en dus die hele logge sleutel niet meer mee hoef te zeulen), ik gewoon kan instappen en rijden. Het hele instappen > aanzetten > uitzetten > Afsluiten voelt vergeleken daarmee als relatief veel werk. Ik realiseer me derdege dat het gezeik in de marge is, maar het zijn nou eenmaal de kleine dingen die het verschil maken (voor mij dan). Net als de gesynchoniseerde profielen in de cloud, ik heb toegang tot 3 Tesla's in mijn account, als ik daar naar toe loop stap ik in en rijd ik weg. Staat mijn stoel goed, en gaat zelfs Spotify verder waar hij in de andere auto gebleven was, staat mijn thuisadres goed etc. Dat is echt geniaal naar mijn nederige mening
Ik vind de kofferbak ruim genoeg, we zijn dan met slechts 2 personen en voor vakantie prima. Zeker met het verlagen van de plank kan er nog extra bij en als er eens een meubel wordt verkocht is de ruimte een stuk groter door het verlagen van de achterbank.
De kofferbak is prima, maar gewoon kleiner dan ik gewend ben, voornamelijk ondieper, in de hoogte iets beter denk ik dan de Y, maar weer minder praktische opbergvakken, en kamperen in de auto wordt hem bijvoorbeeld niet met mijn 195cm. :).
De stoelen zitten sportief en comfortabel. Ik kan ze elektrisch verstellen in hoogte, zitpositie, lendensteun en naar voren en naar achteren. Als daar echt niets voor je bij zit dan kan dat haast niet aan de auto liggen in mijn optiek.
Ze zijn "prima" wellicht dat het tussen uitvoeringen nog wat scheelt. De bestuurdersstoel heeft wel alles elektrisch (incl lendesupport, maar die is weer niet in hoogte te verstellen alleen in hardheid) en de bijrijder niet. Maar ik krijg het niet voor elkaar om er écht lekker in te zitten, en heb er al wel een 10-15 minuten mee zitten rommelen om dat voor de bakker te krijgen. Ik zit ook niet rot, maar zéker niet zo lekker als in mijn eigen auto, en na een 30-40 min moet ik gaan verzitten en iets verdraaien om de zoveel minuten om de rug heel te houden / lekker te blijven zitten.
Mijn formaat zal me hier wel niet in meehelpen, ik zit in veel auto's niet erg lekker, de 2019 3 van de ouders hoort daar ook bij.
ccNC (infotainment UI) heeft een award gewonnen: het is prettig in gebruik, oogt fris en rustig en kan worden aangepast naar wens.
De instellingen vind ik overzichtelijker dan bij andere automerken, maar ook dat kan dus heel persoonlijk zijn. Je kunt de tegels, zenders en toetsen naar wens instellen. De fysieke toetsen hebben vaak bij lang drukken een dubbele betekenis, maar dat moet je dan maar net weten (wie leest de boekjes nog?).
Voor iemand die al jaren 1 menu gewend is is het onoverzichtelijk.
De laadinstellingen zijn bijvoorbeeld niet te vinden onder de normale "EV" instellingen maar via een los "EV" menu op de homepagina, via waar de EV instellingen in het instellingenmenu wel weer te bereiken zijn, maar niet andersom (tenminste zoals deze wagen ingericht staat).
Ik was alweer 2 dagen op zoek naar die instellingen om te kijken of de V2L minimumlimiet omlaag kon naar 0% (van het weekeind op weg naar huis ging de 220V ineens uit bij 20%), schijnbaar kan dat niet lager:+ Gewenningsdingetje i'm sure, want als je eenmaal weet waar het zit vergeet je het niet meer natuurlijk.
Het stuur bedenkt inderdaad de Climate Control, maar die heb je amper nodig: je kunt met de fysieke toetsen makkelijk de temperatuur en het klimaat instellen. Toch via het scherm? Rechtsboven zit een plusje en dan kun je via het infotainmentscherm alles naar wens instellen.
Die knoppen zijn top inderdaad, de climate control zelf moet ik nog even een beetje uitvinden, gebrek aan voor-koeling (wederom omdat ik geen app heb denk ik) mis ik wel een beetje. Standje 1 qua blazen is nog steeds best hard vind ik maar kan gelukkig met de vents wel getemperd worden, mag wel standje 0,1 worden ofzo. Automatisch is helemaal vrij heftig maar dat is t in m'n Y ook, dus dat is universeel denk ik :+.
In de Sportstand gaat het optrekken wel sneller dan wat jij hier aangeeft. Dan is die eerste 5 seconden een stuk minder en ben je zo weg bij het verkeerslicht. Ook het stuur is dan wat strakker afgesteld.
Heb het idee dat het een eigenschapje is van de one pedal driving stand.
Hij is best rap, alleen wil ik vaak soepel optrekken, en de eerste paar centimeter pedaal-travel gebeurt er gewoon nauwelijks iets, hij gaat dan "kruipen" en dan ineens is er pit. Het voelt net alsof je door de rem heen aan het gassen bent. Ik krijg het ook na tientallen ritjes en inmiddels 1000km niet soepel voor de bakker. Ook overpakken van de CC naar zelf gasgeven en andersom bllijft hakkerig bij mij, terwijl ik daar gewoonlijk geen moeite mee heb.
One Pedal gebruik ik zelf niet veel, wel de EV2 en EV1 en dat is fijn. Het regeneren werkt prettig en voldoet in mijn optiek. Met EV3 sta je wel vrijwel gelijk stil en regenereert het meeste.
Ik heb de verschillende standen vanmiddag even uitgebreid geprobeerd, alsmede de automatische regen stand, daarvoor moet ik de handleiding eens lezen denk ik, want die reageert alleen op voorgangers (lijkt het), en ik geniet er juist wel van als een pedaal gewoon altijd hetzelfde doet en dat niet afhankelijk is van de omgeving, de stand van de planeten, etc.
Mijn Leaf deed dat wat dat betreft tot zover het beste. Volle of lege accu, kou of hitte, regeneratievermogen of niet, altijd dezelfde afremming bij dezelfde pedaalbeweging. Door whatever reden geen regeneratie beschikbaar? Vlekkeloos werden de remmen erbij geblend. Heerlijk. Niet altijd het zuinigst, maar wel lekker consistent. De Y doet dat ook goed, en de EV3 "meestal", vaak is het goed, en dan soms blijft ie ineens doorrollen... ondanks dat "i-pedal" aan staat en hij gewoon op regen 3 staat, en dan moet ik alsnog de rem intrappen om te voorkomen dat ik over de stopstreep rol (met 2km/u)
Dat was soort van mijn conclusie ook, dat het voor de mensen die een ICE gewend zijn, wellicht wel heel erg als thuiskomen voelt. Veel dingen zijn gewoon lekker hetzelfde en wat dat betreft "veilig". En dat is ook prima natuurlijk. Ik vind het gemak van instappen, Gordel om / voet op de rem, auto in drive en gaan heerlijk. Net als het omgekeerde, de P knop indrukken hoeft niet eens perse, gordel los? Auto zet zichzelf wel in P. Ik heb al 4x buiten de auto gestaan aan de passagierskant te trekken om mn boodschapjes te pakken, die niet open ging omdat ik de auto vergeten was uit te zetten.. :+.
Over de knopjes gesproken: je kunt met één lange druk op het rechter scrollwiel op het stuur de waarschuwingsgeluiden allemaal killen. Met één lange druk op het linker scrollwiel kom je bij de bestuurderswaarschuwingen in het infotainmentscherm. De enige optie die je hoeft uit te schakelen is 'vooruit kijken'. Je behoudt dan dus gewoon de verkeersbordherkenning zonder geluiden. Dit had nog makkelijker gekund, maar ik moet toch een gordel om doen. In die tijd is het al uit.
Dit is top, hier heb ik net al 4x plezier van gehad. Het is wel nóg een knopje / handeling, maar dat het niet zoert is heerlijk. Ik rijd zelden / nooit te hard. Maargoed, 33 in een woonwijk rijd je zomaar, net als 52 binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld.
Het automatisch sturen werkt prima op de Nederlandse wegen die goed belijnd zijn. Op één baans provinciale wegen is het heerlijk, op snelwegen kan het minder prettig zijn. Ieder zijn voorkeur.
Het sturen is top. Ik vind het vervelend dat het altijd aan of altijd uit is, en het niet meegeregeld kan worden met de CC, als ik zelf gas geef, wil ik ook zelf sturen, en dan mag ie best gaan meesturen als ik de CC aan zet. Het is ook wel eens fijn, maar op plekken met een middenberm / oversteekplaats waar je 50 mag hier in de bebouwde kom stuurt ie me steevast wel keurig rechts, maar voor de retourbocht naar links zegt ie dan zonder pling of signaal behalve een stuurtje dat grijs wordt "zoek het maar uit". Dus ik kan er niet op bouwen in dat opzicht dat ie me altijd helpt, dus ik kan er niet op rekenen. Van alle piepjes die het apparaat geeft, is er geen eentje die duidelijk maakt dat ie stopt met meesturen.

Verder is het sturen veel minder nerveus dan in mijn Y, dus dat is chill, op de meeste van mijn dagelijkse routes werkt het top. Dus daar verder niets over te mopperen.
Jammer dat je niet tevreden bent over de EV3 en gelukkig mag je weer terug naar je Tesla. Maar ik ben van mening dat veel van de minpunten persoonlijk zijn.
Ik vind het waardevol om het een weekje / 2500km te beleven. Met een proefritje is alles wel prima overwegend. Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb, maar ik snap ook best dat er mensen zijn waarvoor de auto beter aansluit op hun wensen. :). Voor het geld koop je best een bak range namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Begrijp ik, hoor! Wij waren wel toe aan een andere auto en de keuze naar EV was makkelijk gemaakt. Het leven is soms ook te kort om ergens op te wachten of uitstellen wat binnen bereik ligt.
We hebben een Ford Explorer PHEV. Rijdt als de brandweer en als hij ooit weg moet, ga ik huilen.
Het is niet de Europese die ze ook (onbegrijpelijk) Explorer hebben genoemd.
Ik zou liever een Full Electric Amerikaanse Explorer hebben, maar die werd steeds uitgesteld door Ford en nu totaal uit de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Allereerst dank voor je zeer uitgebreide reactie :) Het is zéker geen bak ellende, ik ben best tevreden over de range en de vering, en uiteindelijk, het is een kneiter nieuwe auto met inmiddels bijna 9000km op de klok, écht ruk kan het niet zijn natuurlijk :).

[...]

Misschien dat het beter is met alleen de Digitale sleutel, die heb ik helaas niet beschikbaar. Ik vind de meegeleverde sleutel maar log en onhandig.
Ik ben gewoon dat alles via de smartphone gaat (en dus die hele logge sleutel niet meer mee hoef te zeulen), ik gewoon kan instappen en rijden. Het hele instappen > aanzetten > uitzetten > Afsluiten voelt vergeleken daarmee als relatief veel werk. Ik realiseer me derdege dat het gezeik in de marge is, maar het zijn nou eenmaal de kleine dingen die het verschil maken (voor mij dan). Net als de gesynchoniseerde profielen in de cloud, ik heb toegang tot 3 Tesla's in mijn account, als ik daar naar toe loop stap ik in en rijd ik weg. Staat mijn stoel goed, en gaat zelfs Spotify verder waar hij in de andere auto gebleven was, staat mijn thuisadres goed etc. Dat is echt geniaal naar mijn nederige mening

[...]

De kofferbak is prima, maar gewoon kleiner dan ik gewend ben, voornamelijk ondieper, in de hoogte iets beter denk ik dan de Y, maar weer minder praktische opbergvakken, en kamperen in de auto wordt hem bijvoorbeeld niet met mijn 195cm. :).

[...]

Ze zijn "prima" wellicht dat het tussen uitvoeringen nog wat scheelt. De bestuurdersstoel heeft wel alles elektrisch (incl lendesupport, maar die is weer niet in hoogte te verstellen alleen in hardheid) en de bijrijder niet. Maar ik krijg het niet voor elkaar om er écht lekker in te zitten, en heb er al wel een 10-15 minuten mee zitten rommelen om dat voor de bakker te krijgen. Ik zit ook niet rot, maar zéker niet zo lekker als in mijn eigen auto, en na een 30-40 min moet ik gaan verzitten en iets verdraaien om de zoveel minuten om de rug heel te houden / lekker te blijven zitten.
Mijn formaat zal me hier wel niet in meehelpen, ik zit in veel auto's niet erg lekker, de 2019 3 van de ouders hoort daar ook bij.

[...]

Voor iemand die al jaren 1 menu gewend is is het onoverzichtelijk.
De laadinstellingen zijn bijvoorbeeld niet te vinden onder de normale "EV" instellingen maar via een los "EV" menu op de homepagina, via waar de EV instellingen in het instellingenmenu wel weer te bereiken zijn, maar niet andersom (tenminste zoals deze wagen ingericht staat).
Ik was alweer 2 dagen op zoek naar die instellingen om te kijken of de V2L minimumlimiet omlaag kon naar 0% (van het weekeind op weg naar huis ging de 220V ineens uit bij 20%), schijnbaar kan dat niet lager:+ Gewenningsdingetje i'm sure, want als je eenmaal weet waar het zit vergeet je het niet meer natuurlijk.

[...]

Die knoppen zijn top inderdaad, de climate control zelf moet ik nog even een beetje uitvinden, gebrek aan voor-koeling (wederom omdat ik geen app heb denk ik) mis ik wel een beetje. Standje 1 qua blazen is nog steeds best hard vind ik maar kan gelukkig met de vents wel getemperd worden, mag wel standje 0,1 worden ofzo. Automatisch is helemaal vrij heftig maar dat is t in m'n Y ook, dus dat is universeel denk ik :+.

[...]

Heb het idee dat het een eigenschapje is van de one pedal driving stand.
Hij is best rap, alleen wil ik vaak soepel optrekken, en de eerste paar centimeter pedaal-travel gebeurt er gewoon nauwelijks iets, hij gaat dan "kruipen" en dan ineens is er pit. Het voelt net alsof je door de rem heen aan het gassen bent. Ik krijg het ook na tientallen ritjes en inmiddels 1000km niet soepel voor de bakker. Ook overpakken van de CC naar zelf gasgeven en andersom bllijft hakkerig bij mij, terwijl ik daar gewoonlijk geen moeite mee heb.

[...]

Ik heb de verschillende standen vanmiddag even uitgebreid geprobeerd, alsmede de automatische regen stand, daarvoor moet ik de handleiding eens lezen denk ik, want die reageert alleen op voorgangers (lijkt het), en ik geniet er juist wel van als een pedaal gewoon altijd hetzelfde doet en dat niet afhankelijk is van de omgeving, de stand van de planeten, etc.
Mijn Leaf deed dat wat dat betreft tot zover het beste. Volle of lege accu, kou of hitte, regeneratievermogen of niet, altijd dezelfde afremming bij dezelfde pedaalbeweging. Door whatever reden geen regeneratie beschikbaar? Vlekkeloos werden de remmen erbij geblend. Heerlijk. Niet altijd het zuinigst, maar wel lekker consistent. De Y doet dat ook goed, en de EV3 "meestal", vaak is het goed, en dan soms blijft ie ineens doorrollen... ondanks dat "i-pedal" aan staat en hij gewoon op regen 3 staat, en dan moet ik alsnog de rem intrappen om te voorkomen dat ik over de stopstreep rol (met 2km/u)

[...]

Dat was soort van mijn conclusie ook, dat het voor de mensen die een ICE gewend zijn, wellicht wel heel erg als thuiskomen voelt. Veel dingen zijn gewoon lekker hetzelfde en wat dat betreft "veilig". En dat is ook prima natuurlijk. Ik vind het gemak van instappen, Gordel om / voet op de rem, auto in drive en gaan heerlijk. Net als het omgekeerde, de P knop indrukken hoeft niet eens perse, gordel los? Auto zet zichzelf wel in P. Ik heb al 4x buiten de auto gestaan aan de passagierskant te trekken om mn boodschapjes te pakken, die niet open ging omdat ik de auto vergeten was uit te zetten.. :+.

[...]

Dit is top, hier heb ik net al 4x plezier van gehad. Het is wel nóg een knopje / handeling, maar dat het niet zoert is heerlijk. Ik rijd zelden / nooit te hard. Maargoed, 33 in een woonwijk rijd je zomaar, net als 52 binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld.

[...]

Het sturen is top. Ik vind het vervelend dat het altijd aan of altijd uit is, en het niet meegeregeld kan worden met de CC, als ik zelf gas geef, wil ik ook zelf sturen, en dan mag ie best gaan meesturen als ik de CC aan zet. Het is ook wel eens fijn, maar op plekken met een middenberm / oversteekplaats waar je 50 mag hier in de bebouwde kom stuurt ie me steevast wel keurig rechts, maar voor de retourbocht naar links zegt ie dan zonder pling of signaal behalve een stuurtje dat grijs wordt "zoek het maar uit". Dus ik kan er niet op bouwen in dat opzicht dat ie me altijd helpt, dus ik kan er niet op rekenen. Van alle piepjes die het apparaat geeft, is er geen eentje die duidelijk maakt dat ie stopt met meesturen.

Verder is het sturen veel minder nerveus dan in mijn Y, dus dat is chill, op de meeste van mijn dagelijkse routes werkt het top. Dus daar verder niets over te mopperen.

[...]

Ik vind het waardevol om het een weekje / 2500km te beleven. Met een proefritje is alles wel prima overwegend. Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb, maar ik snap ook best dat er mensen zijn waarvoor de auto beter aansluit op hun wensen. :). Voor het geld koop je best een bak range namelijk.
Jij ook bedankt voor je vriendelijke reactie en uitleg. Ik begrijp je nu wel beter. Als je een andere auto gewend bent, zijn andere manieren misschien niet zo prettig als in je eigen auto. Voor ons is het een hele vooruitgang en alhoewel in sommige punten je mening deel, ben ik toch blij met de auto. Ik heb natuurlijk geen Tesla gereden, dus weet ook niet dat het wellicht beter kan. Houden zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

Eerst the good:

Minder top:

Wat je schrijft vind ik echt heel typisch voor een Aziaat. Te veel is gewoon niet goed doordacht of voelt niet af. Vind ik ook van Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
GekkeRipper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Eens. Tesla moet nog een stapje maken naar 800V met de mainstream modellen. Qua efficiëntie maken ze wel veel goed waardoor ze toch een respectabel aantal km/minuut weten te behalen. Die Chinezen zijn zo inefficiënt maar zetten daar weer sneller snelladen tegenover. De Duitsers zijn ook behoorlijk efficiënt.

De beste tip tegen veel bij de snellader moeten staan is minder rijden ;) Lekker thuis werken of dichter bij huis. Dan wint iedereen. Maar dat is niet EV gerelateerd natuurlijk :)
Tsja maar als je op vakantie gaat wil je natuurlijk wel een goede snellaadperformance.

Mercedes-Benz heeft nu wel een goede met de AMG GT XX? (of hoe hij mag heten)

cellen gekoeld in een niet ionisch geleidende olie, 850kW gemiddeld, 5479km in 24 uur. Met 850kW laden laad je gewoon in 5 min 400km reeele range erbij. Dat is echt zo snel als tanken. :)

In mijn geval helemaal, want ik laat hem altijd nog even uitpruttelen voordat ik hem uitgooi op de snelweg ielige(turbomotor)

Ik ga in elk geval sparen voor een mooie A6 E-tron Performance sportback :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
barta123 schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:35:
[...]

Tsja maar als je op vakantie gaat wil je natuurlijk wel een goede snellaadperformance.

cellen gekoeld in een niet ionisch geleidende olie, 850kW gemiddeld, 5479km in 24 uur. Met 850kW laden laad je gewoon in 5 min 400km reeele range erbij. Dat is echt zo snel als tanken. :)

In mijn geval helemaal, want ik laat hem altijd nog even uitpruttelen voordat ik hem uitgooi op de snelweg ielige(turbomotor)

Maar jammer genoeg zijn er nog nauwelijks megaWatt laders, en die er zijn staan op laadplekken voor vrachtauto's.
Waar nog bij komt dat zo'n megaWatt lader een andere laadstekker heeft dan de gebruikelijke CCS.
Dus 'reken jezelf voorlopig nog maar niet rijk'.
Edit:
Overigens hoef ik op vakantie me niet te haasten, dus voor mij hoeft het zo snel niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 08-09-2025 18:54 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

Hoewel sneller laden uiteraard fijner is, heb ik het in mijn ervaring nog niet echt nodig gehad. Op vakantie hebben we eigenlijk altijd naar 100% kunnen laden. Een stop met wat eten en toiletbezoek duurt snel langer dan je denkt. Met kinderen, dat scheelt.

De focus op snellaadprestaties is er vooral bij niet-EV eigenaren. Zo schraal als de oude generatie wil je het ook niet hebben. Maar elk recent model laadt gewoon snel genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tim.w
[...]

Oneens. Snelladen heb je slechts 1 of 2 keer per jaar iets aan tijdens de vakanties. Als ik na 3 uur eindelijk even stop heb ik met 400-volt nog altijd het gevoel dat de auto vaak sneller is dan wij.
Efficiëntie heb je het hele jaar profijt van, daarom vind ik dat veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
-

[ Voor 99% gewijzigd door tim.w op 08-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
GekkeRipper schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:34:
[...]

Hoewel sneller laden uiteraard fijner is, heb ik het in mijn ervaring nog niet echt nodig gehad. Op vakantie hebben we eigenlijk altijd naar 100% kunnen laden. Een stop met wat eten en toiletbezoek duurt snel langer dan je denkt. Met kinderen, dat scheelt.

De focus op snellaadprestaties is er vooral bij niet-EV eigenaren. Zo schraal als de oude generatie wil je het ook niet hebben. Maar elk recent model laadt gewoon snel genoeg.
Zowel eens als oneens. Tot 100% laden duurt echt een stuk langer en als je bij de steeds drukker wordende laadpleinen dat doet zit je anderen in de weg. Ik laad soms zelfs maar tot 60% zodat anderen eerder aan de beurt zijn, wij moeten toch vaker pauzeren dan de auto moet laden. Maar eens dat de auto vaak sneller op 80% is dan ik klaar ben met pauzeren.

Maar sneller laden betekent uiteindelijk dat we minder laad infrastructuur nodig hebben in het geheel. We staan natuurlijk nog maar aan het begin van de EV transitie. Dus ik snap die focus wel.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Himalaya schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:04:
[...]

Zowel eens als oneens. Tot 100% laden duurt echt een stuk langer en als je bij de steeds drukker wordende laadpleinen dat doet zit je anderen in de weg. Ik laad soms zelfs maar tot 60% zodat anderen eerder aan de beurt zijn, wij moeten toch vaker pauzeren dan de auto moet laden. Maar eens dat de auto vaak sneller op 80% is dan ik klaar ben met pauzeren.

Maar sneller laden betekent uiteindelijk dat we minder laad infrastructuur nodig hebben in het geheel. We staan natuurlijk nog maar aan het begin van de EV transitie. Dus ik snap die focus wel.
Wij zaten anderen niet in de weg hoor. Laadplein was zo goed als leeg. Bij een druk laadplein maakt Tesla het zelfs onmogelijk, dan wordt je laadsessie eerder afgebroken. Na 5 minuten krijg je vervolgens kosten per minuut aan je broek.

Uiteraard is sneller laden beter. Zeker in het grote geheel. Echter, de meeste mensen die je het vergelijk met tanken hoort maken hebben zelf nog nooit een EV gehad. Ze praten uit onderbuik of aannames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
GekkeRipper schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:56:
[...]

Wij zaten anderen niet in de weg hoor. Laadplein was zo goed als leeg. Bij een druk laadplein maakt Tesla het zelfs onmogelijk, dan wordt je laadsessie eerder afgebroken. Na 5 minuten krijg je vervolgens kosten per minuut aan je broek.

Uiteraard is sneller laden beter. Zeker in het grote geheel. Echter, de meeste mensen die je het vergelijk met tanken hoort maken hebben zelf nog nooit een EV gehad. Ze praten uit onderbuik of aannames.
Oh ik begrijp je zeker. Wij zijn hier beide al 6 jaar met de EV onderweg (tweede Tesla en tweede ZOE) en hebben al veel gezien en meegemaakt. En hebben zelf al helemaal geen moeite meer met 300+ km (WLTP) bereik en 130kW laadsnelheid maar dat wil niet zeggen dat in het grotere geheel sneller laden uiteindelijk op vele vlakken voor een versnelling van de transitie gaat zorgen. En ik ben met mijn tweede Tesla bezig dus ook daar alle ervaring mee, al kom ik steeds minder vaak bij een SuC omdat ik steeds meer laad als het kan en niet als het moet en bijvoorbeeld in Frankrijk (en NL) kun je dan bij bijna elke plek langs de snelweg wel terecht. Mede daardoor is mijn reistijd zoals ik die jaren vanuit de Alpen naar huis reed tegenwoordig met de EV net zo lang als die met de dieselwagen was.

Met de caravan achter de Model Y naar Italië, dat was overigens nog wel een beetje een avontuur, elke 170km moeten laden en hopen dat je plek hebt om je caravan even te stallen of een laadplaats hebt waar hij er achter kan blijven hangen was wel weer ouderwets, beetje zoals het in 2019 was om met de EV een roadtrip te doen.

Maar ons zul je nooit meer in een ICE zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

tim.w schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:50:
[...]

Oneens. Snelladen heb je slechts 1 of 2 keer per jaar iets aan tijdens de vakanties. Als ik na 3 uur eindelijk even stop heb ik met 400-volt nog altijd het gevoel dat de auto vaak sneller is dan wij.
Efficiëntie heb je het hele jaar profijt van, daarom vind ik dat veel belangrijker.
Je hebt een punt, 95% van mijn laadsessies zijn tot 11kW. Maar ik ben wat blij dat mijn auto 10-80% bij een degelijke snellader gemiddeld 120 kW kan doen en dat was absoluut deel van mijn overweging.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
tim.w schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:50:
Wat voor profijt dan, die 5 euro besparing per maand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:53:
[...]

Wat voor profijt dan, die 5 euro besparing per maand?
Het gaat niet alleen om geld.

Met mijn huidige EV (Hyundai Inster) rijdt ik 11,3 kWh/100km. Daarmee krijg ik er 90km range bij per uur dat ik aan een AC laadpaal sta.

De vorige (MG ZS) zat gemiddeld rond de 23 kWh/100km. En daarmee kreeg ik maar de helft van de kilometers erbij per uur.

Het gevolg is dat ik nu eigenlijk altijd voldoende kan opladen bij AC laders en dus nooit aan de snellader hoeft (buiten een echt lange vakantierit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als de duitsers niet opletten zijn ze weer de 'perfectly irrelevant engineering' aan het toepassen.

Die 400km in 5minuten bijladen, daar zou ik 2 keer per jaar nut van hebben.
Al die andere keren dat ik snellaad (ca 10% van mijn energiebehoefte) ben ik gewoon perfect tevreden met iets van 150kW of zo. Dan wil je toch eten en is een stop van 25minuten al kort.

Laat de Duitsers maar wat meer energie steken in het verlagen van de prijs, het verbeteren van hun software en verhogen van hun update cycli voor software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:00:
[...]

Als de duitsers niet opletten zijn ze weer de 'perfectly irrelevant engineering' aan het toepassen.

Die 400km in 5minuten bijladen, daar zou ik 2 keer per jaar nut van hebben.
Al die andere keren dat ik snellaad (ca 10% van mijn energiebehoefte) ben ik gewoon perfect tevreden met iets van 150kW of zo. Dan wil je toch eten en is een stop van 25minuten al kort.

Laat de Duitsers maar wat meer energie steken in het verlagen van de prijs, het verbeteren van hun software en verhogen van hun update cycli voor software.
Jij = niet iedereen. Ik wil wel een auto waarmee je vlot kan doorrijden zonder op max 120kph te zitten en dan verplicht te zijn een half uur stil te staan.

Toevallig doet de ID.7 toch wat je zegt? Lagere prijs, uiterst efficiente motor (APP550), 175kW laden, betere software dan waar de ID.3 en ID.4 destijds mee geintroduceerd werden. What's the point really?

Er zijn genoeg mensen die met de auto naar wintersport gaan, dan heb je veel hoger verbruik door verwarming, nat wegdek (koude accu etc) en wil je dus sneller laden. Des te sneller, des te beter.

Maar goed, voor mij is het niet zo relevant wat de gemiddelde mensch vindt, je moet als fabrikant niet alleen luisteren naar wat mensen 'nodig denken te hebben' je moet uitvogelen wat ze nodig hebben voordat ze dat zelf door hebben ;)

En dat is in dit geval nog steeds iets wat dichterbij het tappen van dinosap ligt dan wat we nu hebben :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

@tim.w

Tijdens een middagpauze is 30min om terug naar 80% te laden uiteraard prima, maar er zijn bij mij toch regelmatig situaties waar ik echt zit te wachten op de auto, en dan is 30minuten lang.
Dat een Tesla boven de 50% direct onder de 100kW duikt en bij 70% amper 50kW doet vind ik niet onoverkomelijk... maar niet meer echt bij de tijd.
Een stukje terug vraag je er zelf ook om.

't is niet alleen de Duitsers die sneller laden he, ook de Chinezen brengen dat (neemt niet weg dat ik never nooit een Chinese bak zou kopen) ik verkoop nog liever een nier om de Duitse industrie in leven te houden dan dat ik zo'n slavenarbeid kist ga kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
barta123 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:19:
[...]

Een stukje terug vraag je er zelf ook om.

't is niet alleen de Duitsers die sneller laden he, ook de Chinezen brengen dat (neemt niet weg dat ik never nooit een Chinese bak zou kopen) ik verkoop nog liever een nier om de Duitse industrie in leven te houden dan dat ik zo'n slavenarbeid kist ga kopen :+
Ja, maar is is nog een verschil tussen bij 50% inkakken naar minder dan 100kW (en dat doet mijn Tesla), en laden met 850 kW wat sowieso een dure grap wordt.

De id7 doet inderdaad wat nodig is, maar die mag nog wat goedkoper, dan blijven ze ook competitief.
Jij mag dan bereid zijn een nier te verkopen, niet veel mensen denken zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:47:
[...]

Ja, maar is is nog een verschil tussen bij 50% inkakken naar minder dan 100kW (en dat doet mijn Tesla), en laden met 850 kW wat sowieso een dure grap wordt.

De id7 doet inderdaad wat nodig is, maar die mag nog wat goedkoper, dan blijven ze ook competitief.
Jij mag dan bereid zijn een nier te verkopen, niet veel mensen denken zo ver.
Helemaal mee eens hoor, maar 850kW is meer om de staat der techniek te promoten (proof of principle), dan dat we dat morgen in een nieuwe S350 EQ gaan zien ofzo.

De lijn gaat de goeie kant op, ik zie nu een ander type accukoeling en wat dat voor potentie heeft. MB laat hiermee gewoon zien dat BEVs niks onder doen voor verbrandingsmotoren (met een dikke V8 bij deze snelheden moet je ook elke 250km 5 min stoppen om te tanken) een EV kan dat dus ook.

Maar als jij 300kW snellaadt, of 400kW, dan heb je eigenlijk al zat met een redelijk vlakke curve met efficiente motor. En dat is wat ik hieruit ophaal.

We zouden wel wat meer trots mogen zijn op ons Europa hoor, als wij allemaal Chinees gaan kopen, zakt heel Duitsland in mekaar.

Gelukkig komen ze ook met voordeligere auto's, de nieuwe ID.3 koop je ook al met bijna 60kWh accu voor ~30000 EUR, in de lease is dat prima te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
HandyLumberjack schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:59:
[...]

Het gaat niet alleen om geld.

Met mijn huidige EV (Hyundai Inster) rijdt ik 11,3 kWh/100km. Daarmee krijg ik er 90km range bij per uur dat ik aan een AC laadpaal sta.

De vorige (MG ZS) zat gemiddeld rond de 23 kWh/100km. En daarmee kreeg ik maar de helft van de kilometers erbij per uur.

Het gevolg is dat ik nu eigenlijk altijd voldoende kan opladen bij AC laders en dus nooit aan de snellader hoeft (buiten een echt lange vakantierit).
Ik ken, naast jou, helemaal niemand die iets geeft om AC laadtijden (in kmpu).
Hoe ziet je typische week eruit qua rijden en laden?
Je vergelijkt nu ook 2 compleet verschillende auto's, realistischer verschil tussen vergelijkbare auto's is misschien 20-30% in verbruik, geen 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 21:52
Ik geef er ook niks om. Ook al is het maar een keer per jaar, ik vind het toch heel erg belangrijk om EN veel range te hebben EN snel te laden. Dan is het ook leuker om even een roadtripje door Duitsland te doen :).

Dat vind ik vrijheid.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ecological schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:31:
Ik geef er ook niks om. Ook al is het maar een keer per jaar, ik vind het toch heel erg belangrijk om EN veel range te hebben EN snel te laden. Dan is het ook leuker om even een roadtripje door Duitsland te doen :).

Dat vind ik vrijheid.
Dat klinkt een beetje als vrachtwagenchauffeurs die het hebben over 'vrijheid'.
Je moet gewoon van A naar B over die route en je hebt het rijtijdenbesluit. Hoezo vrijheid.
Is vrijheid op de weg niet een een beetje een overschat begrip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ecological schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:31:

Dat vind ik vrijheid.
De vraag is dan natuurlijk: wat is "veel" en wat is "snel".

Ik zal er even bij zetten wat ik vind, en dat is dan voor een auto waarmee ik op vakantie kan en wil gaan.
Aanvaardbaar:
Range: 350km vanaf 100% bij temperaturen boven 0°C.
Laadsnelheid: 30min van 10 naar 80%, maar liefst 100kW tot 80%

Veel en heel snel
400km
20min

Alles daarboven is voor mij overkill

AC laden vind ik 5kW al aanvaardbaar. Ik gebruik thuis ook vrijwel nooit hogere laadsnelheden.
22kW AC vind ik overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 22:13

3_s

Ik laatd zelden onderweg, meestal thuis of op bestemming.
Maar als het eens nodig is, ben ik blij dat dit snel gaat (tot 250kWh, in mijn geval). Want dan wil ik zo snel mogelijk verder.
<edit> jaja, dat was slordig van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door 3_s op 09-09-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:04:
Ik laat zelden onderweg, meestal thuis of op bestemming.
Maar als het eens nodig is, ben ik blij dat dit snel gaat (tot 250kWh, in mijn geval). Want dan wil ik zo snel mogelijk verder.
Best accu? Op welke snelheid?

Ik rij nu bijna 2 jaar EV, en de keren dat ik aan de snellader heb gestaan zijn op 3 vingers te tellen. Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel wensen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:04:
Ik laat zelden onderweg, meestal thuis of op bestemming.
Wat laat je? Is een batterij van 250 kWh niet erg groot? ;) ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
mitsumark schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:23:
[...]

Ik ken, naast jou, helemaal niemand die iets geeft om AC laadtijden (in kmpu).
Hoe ziet je typische week eruit qua rijden en laden?
Je vergelijkt nu ook 2 compleet verschillende auto's, realistischer verschil tussen vergelijkbare auto's is misschien 20-30% in verbruik, geen 100%.
Ook 20-30% sneller kan het verschil maken tussen op locatie voldoende kunnen laden of toch nog een snellader nodig hebben. De zelfde discussie kun je hebben over 100 of 150kW snelladen, voor de meeste gebruikers zal dat ook maar weinig tijd schelen.

( Van de buitenkant zijn ze misschien compleet verschillend en is die MG ZS een halve meter langer dan de Inster. Maar dat is vooral loze ruimte o.a. onder de motorkap, ze hebben beide dezelfde wielbasis, en de lengte in het interieur is bij beide vergelijkbaar. De MG is aan de buitenkant 20cm breder, maar binnenin blijft daar maar de helft van over. En qua rijcomfort en uitrusting is de Inster zeker niet minder dan de MG. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:22:
[...]

Ook 20-30% sneller kan het verschil maken tussen op locatie voldoende kunnen laden of toch nog een snellader nodig hebben. De zelfde discussie kun je hebben over 100 of 150kW snelladen, voor de meeste gebruikers zal dat ook maar weinig tijd schelen.

( Van de buitenkant zijn ze misschien compleet verschillend en is die MG ZS een halve meter langer dan de Inster. Maar dat is vooral loze ruimte o.a. onder de motorkap, ze hebben beide dezelfde wielbasis, en de lengte in het interieur is bij beide vergelijkbaar. De MG is aan de buitenkant 20cm breder, maar binnenin blijft daar maar de helft van over. En qua rijcomfort en uitrusting is de Inster zeker niet minder dan de MG. )
In Nederland? Dat geloof je toch zelf niet he? Zo groot is Nederland niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 368 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic