Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:13:
[...]
Nou ja relatief weinig om eerlijk te zijn. Hij was wel ruim en reed lekker, maar was met name vies. Ik weet alleen dat de lane steering niet lekker was, maar ben wel benieuwd wat je verdere ervaringen waren. Gewoon interesse.

De Model Y was nog veel korter
Maar, hierbij dan alsnog wat uitgebreider onze ervaringen met 45 minuten in de Zeekr 7x, want ik ben de beroerdste niet

Fair warning: ik gebruik vaak teveel woorden

Ter referentie: we hadden al een Model Y gereden en we hebben zelf een Skoda Enyaq 80 van eind 2020. Wij vonden het uiterlijk op de foto's en video's mooier dan in het echt, dus op één of andere manier haalde de showroom niet het mooiste uit de auto, er stonden ook alleen donkere kleuren auto's (incl. de Privilege, waardoor het zwarte dak amper opviel).
We hebben gereden in een Core RWD t.w.v. 52.990. Het eerste wat je doet is de deuren open, en dat was meteen
goed. Degelijk systeem, de deur ging al even "open" voor je waardoor je niet nog aan een greep of iets dergelijks hoeft te trekken, maar je hoeft hem ook niet uit het "slot" te trekken. Perfect! Snel ingestapt. Achter en voor een mooie en ruime auto, met goed zicht om je heen, met uitzondering van naar achteren kijken met de binnenspiegel. De achterruit is niet heel groot. Het suède materiaal viel ons in negatieve zin op: dat was smoezelig. Mogelijk omdat iedereen er in een demo aanzit om het materiaal te voelen, maar wij vonden het niet fraai. Stoelen zaten wel direct lekker. Het infotainment reageert retesnel, zo hoort het.
Na een korte uitleg van de niet-zo-geïnteresseerde verkoper even de spiegels e.d. ingesteld - bijna identiek als bij Tesla - en daarna op weg gegaan in de omgeving Zeist. Gelijk de snelweg op, wat een boot! Het extra gewicht viel echt op t.o.v. de Enyaq: het voelde wat logger, desondanks wel snel van zijn plek en kon heel goed zijn werk doen op en richting de snelweg. Ik vond hem in de bochten echter wel meer overhellen dan de Enyaq, waardoor het wat minder zeker voelde in de bochten. Cruise control aanzetten was me uitgelegd, maar ik had er gelijk ruzie mee. Wat bleek? Het reageert niet direct, er zit wat vertraging in. Irritant, maar vast iets waar je aan went
maar wel irritant. Ook de one pedal drive gebruikt, op de sterkste stand, en die vond ik echt tegenvallen. Het duurde lang om tot stilstand te komen, de Tesla Model Y deed dat voor mij echt veel natuurlijker. Daar was ik er bijna direct aan gewend (de Enyaq heeft géén one pedal driving), maar met de 7x moest ik continu bijremmen bij stoplichten, hij liet zich te lang uitrollen.
Waar ik me echt op had verheugd, het schermpje voor het stuur, vond ik bij de 7x tegenvallen. Mogelijk was die nog veel verder in te stellen - daar heb ik echt niet naar gekeken - maar de standaard instelling laat alle auto's om je heen e.d. zien. Ik miste het scherm achter het stuur écht bij de Tesla, maar hier vond ik het dan weer véél te veel informatie geven (het is ook nooit goed hè

). De Enyaq is een stuk rustiger, maar ook de Polestar had dit wat mij betreft veel beter voor elkaar.
Mijn vrouw kreeg het in haar deel van de route nog wél voor elkaar om naast de Cruise Control nog de "assist" aan te zetten - haar aandeel geduld is iets meer dan bij mij - en dat werkte prima op het eerste oog, maar leek wel wat "rechterlijnvrees" te hebben. Tijdens het rijden werd zij wel echt doodgegooid met de melding dat ze moest opletten, terwijl ze gewoon voor zich keek. Dat was echt irritant.
Kortom: onze ervaring was positief, en niet. Volgens mij is het over het algemeen écht een mooie auto en biedt het veel waarde, comfort en ruimte voor het geld, dus ik kan me goed voorstellen dat hij hartstikke veel tevreden eigenaren heeft. Maar wij zullen daar niet aan toegevoegd worden.
[
Voor 4% gewijzigd door
Arjan90 op 02-06-2026 21:18
]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."