Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
prettig schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:51:
[...]

Wie dan: 400nm, terugschakelen geeft alleen meer vermogen niet koppel.....

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden en kan het zelf niet beter uitleggen dan de bron.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-11 05:00

Kecin

Je keek.

Ik heb zojuist nog een reservering/wachtplaats ingestuurd voor de nieuwe VW ID.3. Volgend jaar september moet de BMW 2-serie cabrio alweer ophoepelen dus moet ik wel weer wat nieuws hebben. 200pk leek me wel geinig en stroom heb ik een overvloed van.

Voor mijn vriendin ook aan het kijken naar een privatelease hybride of elektrisch voor januari 2020. Lijstje blijft met 20k km per jaar vooral hangen op;
- Kia Niro hybrid (lekker vol en relatief goedkoop)
- Kia E-Niro (niet leverbaar)
- Hyundai Ioniq Electric (goedkoop, veel opties, leverbaar, maar eind deze maand een facelift?)
- VW E-golf (gewoon te saai vind ze, en best hoog qua prijs).
- Corsa E (weinig emotie en een slag kleiner dan hierboven genoemd)
- Tesla Model 3 (Private veel te duur)
- BMW i3 (Tja, het ontwerp :+, je vind er iets van)
- Nissan Leaf (Offerte viel duurder uit voor een first edition, nieuwe accupakketen maken de auto duurder, wel een mooie volle auto)

Kecin wijzigde deze reactie 09-07-2019 21:53 (4%)

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Luiaard schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:59:
Ik krijg niet eens een reiskostenvergoeding (verder gelukkig wel prima werk en arbeidsvoorwaarden). Ik kan alleen een bruto-netto uitruil doen op basis van de woon-werk afstand.
Ik heb exact dezelfde situatie, geen reiskostenvergoeding maar wel fiscale uitruil (42km enkele reis). Daarnaast heb ik het geluk dat ik gratis kan laden (op mijn eigen parkeerplek).

Voor mij is de keuze daardoor nog een heel stukje makkelijker maar ik koop hem ook zelf. Bij EV's toch nog wel echt een minderheid, ik krijg vaak verbaasde reacties als dat ter sprake komt.

Edit; bij het maken van mijn kentekenplaten (import) was er een foutje gemaakt en mijn kenteken gebruikt voor een witte plaat waar iemand anders voor kwam. Die dus gratis mee gekregen en maar gebruikt om mijn parkeerplek te personaliseren :9

Voor €225 een extra granny charger (13A) gekocht die met een slotje vast zit en ik daar dus mooi laat hangen. Tijdje terug ook nog een houder op de muur gekocht om het nog iets makkelijker te maken.

assje wijzigde deze reactie 10-07-2019 12:55 (28%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
Hebben anderen ook in de NewMotion App dat standaard gerekend wordt met laadtijd via een Shuko 3.7kW aansluiting?

Ongeacht welke paal je selecteert, de laadtijd blijft berekend worden op 3.7kw per uur.

Edit: range toename klopt ook niet. Andere auto selecteren geeft geen verschil..

Noord27 wijzigde deze reactie 10-07-2019 23:51 (33%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:10:
https://www.rdw.nl/partic...t/soorten-kentekenplaten:

[...]

Het moet dus al op je kentekenbewijs staan als je de Amerikaanse maat mag voeren.
Ik heb geen code 55. De RDW heeft in her begin eea wel toegestaan en dus code 55 meegegeven, maar is daar mee gestopt. Als ik de eisen lees dan hoeven ze het niet toe te kennen.

Maar kijk eens mee:

Met 18.2 plaat :Y

Met NL plaat: :/

Met NL rechthoek :r

Wise enough to play the fool

• assje

Ontopic, na met mijn Leaf eens met een lege batterij te hebben gestaan is me dat afgelopen maandag ook soort van gelukt met mijn Ioniq.

Het weekend doorgekomen zonder laden, ik had nog een range van 56km voor de 42km naar mijn werk. Echter door wat irritaties en niet opletten iets harder gereden dan bedoeld en daar ook later achter gekomen dan bedoeld. Toen ik de waarschuwing kreeg zou ik eigenlijk precies uitkomen, echter gezien de initiele range bovengemiddeld verbruikt dus flink van het gas af.

Wat later kreeg ik al de "reduced power mode" en reed ik als een slak, ik bleef echter net precies uitkomt met 2-4km marge. Echter net voor mijn afrit moet ik een tunnel omhoog en daar gingen alle alarmbellen af. Door mijn ervaring met de Leaf werd ik nu toch wel zenuwachtig en besloot ik toch te zoeken naar laadmogelijkheid om even paar minuutjes te pakken.

Inmiddels werd er geen range en geen percentage meer weergegeven.... Tijdens het rijden de laadpaalsuggestie van de Ioniq gebruikt op 250m, ik kreeg echter direct de melding dat dit buiten bereik was 8)7 Uiteraard lukte dit wel maar helaas bleek er in werkelijkheid geen laadpaal (de aansluiting al wel voorbereid :/ )

Ik moest nog 3km naar mijn werk maar durfde nu toch echt niet meer. 20 meter verder zat een soort groothandel, daar maar gevraagd of ik even het stopcontact mocht gebruiken. Dat was geen probleem en ik kreeg zelfs een kopje koffie. Na 20min laden mijn weg vervolgd en eind goed al goed.

Dit vind ik dus wel echt vervelend aan de manier waarop de reserve ingesteld is. Op zich geen probleem om geen reserve te hebben en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder te leggen. Echter, in dat geval moet wat mij betreft wel de range en % ook zichtbaar blijven (en het systeem er ook mee rekenen als je naar een laadpaal navigeert).

In eerste instantie wordt de range namelijk meegerekend maar als het er op aankomt is hij er niet. Waarschijnlijk had ik het gewoon gered als ik doorgereden was maar het is dus echt niet prettig rijden op die manier...

Awel, volgende keer gewoon iets meer marge houden of beter opletten op de snelheid als het een keer krap is :+

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

In de categorie "duurt nog even" komt er de Mini Rocketman EV.
Bron: https://www.auto-motor-un...-als-elektroauto-ab-2022/ (Duits) Engelse vertaling

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:48
Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:

Voorlopig zie ik nog geen enkele auto die ook maar in de buurt komt van de Sion. Het prototype was al ruimer dan alles in zijn klasse. De praktische ruimte was formaatje Niro en het productiemodel wordt groter. Dan heb je nog de zonnecellen, stroom tappen uit je auto, zelf repareren en makkelijk je auto verhuren. En vergeet het mos niet O-)

En er zijn veel mensen zijn die het belangrijk vinden dat het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk is. Daar is Sonomotors op dit moment uniek in.
Klinkt allemaal erg mooi maarrrrrr zullen we eerst eens afwachten wat er werkelijk geproduceerd en verkocht gaat worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
mvdam schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:37:
@assje ik kan je post even zo snel niet quoten, maar vandaag 84,6Wh/km Nieuwegein > Apeldoorn :+ (75km)

Wel metzonder airco :9
Vandaag met 36 graden zonder airco naar huis gereden om meneer van Dam te zieken met een verbruik <80; mislukt :'(

Ik overweeg nog eens vals te spelen met een ander traject, woon-werk is bijna volledig snelweg en dan valt het niet mee om in de 7x te komen.

assje wijzigde deze reactie 24-07-2019 17:03 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:52

mvdam

EV-Gekkie

assje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Vandaag met 36 graden zonder airco naar huis gereden om meneer van Dam te zieken met een verbruik <80; mislukt :'(

Ik overweeg nog eens vals te spelen met een ander traject, woon-werk is bijna volledig snelweg en dan valt het niet mee om in de 7x te komen.

[Afbeelding]
Ik ik had van de week +- halverwege de rit (na 27 km) 73,8Wh/km. :+ :9 #opscheppen

Was na 47 km opgelopen tot 80, en thuis 93 :*

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Erasmo
  • Laatst online: 22:48

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:18:
[...]
Mag ik vragen waar die plekken dan zijn?

Dat er locaties zijn waar zoiets wel uit zou kunnen weet ik wel. Bijvoorbeeld in Australië of Californië. Maar daar zetten commerciële bedrijven ook stationaire accu's neer om op die manier geld te verdienen. Niet heel toevallig ook precies locaties waar de Tesla Power Wall ook goed wordt verkocht.
Georgia in de VS bv:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:10
Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 04:42:
[...]

He het is ook maar iets wat ik uit de mouw schud op een zondagochtend. Maar het is zeker een goed idee met potentie in mijn ogen, helemaal nu V2G wat meer mainstream begint te worden is dit een powerwall op wielen.
Ach het idee is helemaal zo gek nog niet. De praktijk zal het uit moeten wijzen. Kijk je naar dit plaatje moet er toch weer 210 km in zitten (al zal het wel niet helemaal 'lineair' zijn).

Inmiddels weer wat meer details over de batterij:

en er werd een vergelijking gedaan in de laatste presentatie;

JeroenE schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 07:20:
[...]
In de huidige specs (die nog steeds niet definitief zijn trouwens) staat helemaal niets over V2G.

Zoals @_V_ al schrijft hebben ze nu alleen een standaard stopcontact van 3,7 kW en een mogelijkheid om als mobiele laadpaal van 11 kW te fungeren in de specs staan. Dat zijn natuurlijk op zich wel unieke mogelijkheden in EV-land. Het stopcontact kan ik nog wel begrijpen, maar of het echt nuttig is om als laadpaal te dienen? Wellicht is het voor een situatie die ik niet voor kan stellen omdat ik zelf een 1 fase lader in mijn EV heb zitten.
Specs zouden al wel min of meer bevroren moeten zijn, aangezien ze bezig zijn met productie, na een a-sample zou er aansich niet veel meer mogen veranderen.

Staat op twitter: https://twitter.com/sonomotors/status/970902698362056704 (comment 2)
Sion is capable of V2G, until now only over type 2. That means, you need a wallbox for it. Soonest the protocol of CCS is updated, we will integrate it in the Sion. Let's see, how long they take...

Specs

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kluutmaran schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:26:
De laadpalen in Lombok zijn er door We Drive Solar ism ELaadNL en Last Mile Solutions neergezet.
In dit verband laatst een interessant auto'tje zien staan in Utrecht:

Edit: kenteken gewist, maar was een Franse.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 01-08-2019 11:28 (9%)

Renault Zoe Q90

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prettig schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Ja op papier .... is er nog niet, 2021, kunnen ze leveren, niet getest ....... al genoeg gezien wat veel belooft en stuk minder waar maakt.
Volkswagen Will Be The Biggest Electric-Car Maker In 2018, It Says :D
https://www.greencarrepor...car-maker-in-2018-it-says

Volkswagen Missed Its 2018 Electric Vehicle Goal ;w
https://cleantechnica.com...cle-goal-by-217000-units/

Niet serieus te nemen die club, voordat men de ID in grote oplages kan produceren zijn we minimaal 3 jaar verder.

revolution-nl wijzigde deze reactie 03-08-2019 11:44 (4%)

5kWp solar | Tesla M3 | Gasloos

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

IvoB2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:19:
Mooie theorie dat rekensommetje maar in de praktijk gaat het toch iets langzamer en hangt het er vooral vanaf hoeveel er nog in de batterij zat toen je wou bijladen. Ook laadt geen enkele paal tegen zijn theoretische max. laadsnelheid.
Tussen 20-60/70% gaat het veel vlugger dan daarna.
Je berekende tijdsduur van "leeg naar vol" klopt dus al zeker niet.
Grofweg zeker wel hoor ;). Als het voor mijn Leaf al grofweg klopt, dan ga ik ervan uit dat een M3 tot het einde van zijn laadcyclus met bijna 11kW kan laden.

Bij de snellader kan ik tot 98% 11kW eruit persen. Dat je met 98% niet helemaal vol bent maar bijna vol is detail.

Op een volle lading van 5% naar 100% doet mijn Leaf gemiddeld ook 6kW over de hele linie (interne lader is 6,6). Dus, wederom ga ik ervan uit dat dat bij een M3 ook wel (grofweg) zo is.

Maargoed, doe jij het sommetje dan even maken ipv roepen dat het niet klopt en niet zelf met getallen komen ;). :*.

De vertraging in laadsnelheid op zulke grote pakketten komt pas bij de laatste paar % met zulke relatief "lage" laadvermogens als 11kW op 75kWh. Dat is een laadsnelheid van 0,14C, da's bijna niks O+

Voor een snellader heb je wellicht gelijk.

Edit: om mijn aannames wat sterkte bij te zetten: een grafiek van het snelladen:

Daarop zie je dat tot voorbij de 95% de laadsnelheid >10kW blijft.

mvdam wijzigde deze reactie 04-08-2019 16:37 (9%)

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 17:46
mvdam schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Grofweg zeker wel hoor ;). Als het voor mijn Leaf al grofweg klopt, dan ga ik ervan uit dat een M3 tot het einde van zijn laadcyclus met bijna 11kW kan laden.

Bij de snellader kan ik tot 98% 11kW eruit persen. Dat je met 98% niet helemaal vol bent maar bijna vol is detail.

Op een volle lading van 5% naar 100% doet mijn Leaf gemiddeld ook 6kW over de hele linie (interne lader is 6,6). Dus, wederom ga ik ervan uit dat dat bij een M3 ook wel (grofweg) zo is.

Maargoed, doe jij het sommetje dan even maken ipv roepen dat het niet klopt en niet zelf met getallen komen ;). :*.

De vertraging in laadsnelheid op zulke grote pakketten komt pas bij de laatste paar % met zulke relatief "lage" laadvermogens als 11kW op 75kWh. Dat is een laadsnelheid van 0,14C, da's bijna niks O+

Voor een snellader heb je wellicht gelijk.

Edit: om mijn aannames wat sterkte bij te zetten: een grafiek van het snelladen:

[Afbeelding]

Daarop zie je dat tot voorbij de 95% de laadsnelheid >10kW blijft.
Curve in de praktijk bij huidige beschikbare laders (v3 is er nog niet echt)...... ionity en fastned (200-175kw)
Weinig data van boven de 95%.....meeste laden niet zo lang, 11kw zal wel haalbaar zijn zo te zien.

Fastned:

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:43

midego

Hyundai Kona EV

Het begint inderdaad aardig interessant te worden en mooi "dekkend" te worden als je FastNed en Allego ook meetelt.

Ionity heeft er nu 2 in gebruik en 3 in aanbouw.

midego wijzigde deze reactie 04-08-2019 19:58 (13%)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• teacher
  • Laatst online: 00:22

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

midego schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:57:
Het begint inderdaad aardig interessant te worden en mooi "dekkend" te worden als je FastNed en Allego ook meetelt.

Ionity heeft er nu 2 in gebruik en 3 in aanbouw.

[Afbeelding]
Ionity bouwt als een malle:

Duitse a3 (e41) spessart nord bij rohrbrunn.

Wise enough to play the fool

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:18

https://ionity.evapi.de/#/charts
Gaat inderdaad erg hard met Ionity.
databeestje schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:06:
Een geweldige uitleg waarom waterstof rechtstreeks gebruiken in een verbrandingsmotor echt een heel erg slecht idee is, uitgelegd in het engels met australisch accent.

[YouTube: Everything wrong with hydrogen fuel for internal combustion engines | Auto Expert John Cadogan]
En hoe is dit relevant in dit topic? De enige relevantie van waterstof hier zijn fuel cells.

AndRo555 wijzigde deze reactie 05-08-2019 00:02 (4%)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

daemonix schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:53:
Knap van jullie. Ik rij braaf 100 (want traject controle) en kom niet boven de 220 km uit. Meestal minder, de Ioniq scoort beter dan de Leaf. Ik gebruik natuurlijk wel de airco... (14 km 70 en 80 km 100).
Ik zou toch maar eens gaan kijken of er niet wat mis is met je Leaf. :9

Ik kom op een totaalbereik van 316 km op basis van mijn gemiddeld verbruik. Zelfs op basis van mijn verbruik uit de muur kom ik nog op 268 km bereik. :>

Mijn GOM geeft regelmatig >345 km bereik aan :9

Edit:

--MeAngry-- schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:19:
[...]

Dat wordt zo vaak geroepen, maar ik kom met mijn 80% snelweg makkelijk op de 250km uit. Het verschil tussen 110km/u en 120km/u is gewoon gigantisch. Vandaar dat ik meestal op dat 1e hang. En dan gebruik ik volop ACC en airco.

Ik weet zeker dat ik makkelijk 300km haal als ik voortaan over de provinciale wegen ga. Gewoon een kwestie van vooral rustig optrekken en de Eco-stand altijd aanhouden.

Gelukkig is range hier sowieso geen issue meer, want ik kan voortaan overdag bij m'n werk opladen. :Y)
IMHO is provinciaal niet zo zuinig, relatief veel optrekken en afremmen, heuvel. Vrachtwagen"plakken" op de rechterbaan met ACC is veel zuiniger in mijn beleving.

Binnendoor pak ik makkelijk 150Wh/km (met 80 op de GPS) t.o.v. 90-120Wh/km over de snelweg afhankelijk van het weer en het verkeer. O+

mvdam wijzigde deze reactie 06-08-2019 08:00 (48%)

• PJ.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-11 16:09
Een ID.3 in het wild zonder camouflage:

Foto van Allego https://www.linkedin.com/company/allego/

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:58
De ID3 heeft ook geen frunk, dus zoveel verandering ga je niet echt merken ivm. een ontwerp gebaseerd op een verbrandingsmotor. Achterwiel aandrijving en dan stoppen ze de voorkant op met... wat eigelijk? Nuja, Kia en Hyundai doen dit ook niet, maar hun systeem is dan ook niet vanaf de grond af ontworpen voor elektrisch rijden. Verbaas me dat ze daarvoor miljarden en zoveel tijd nodig hadden.

En die koffer ziet er mij ook niet echt groot uit aan de hand van de foto die hier of hier of hier een tijdje geleden langskwam. Meer a la polo oppervlakte ipv. een golf.
Andere foto toont wel aan dat ze wel redelijk wat koffer zouden moeten hebben

Nog wat lectuur gevonden over het MEB-Platform. Teveel voor nu even aan te zitten :D
En tja, qua display.. ben er niet echt voor. Ziet er mij niet uit dat die knopjes / toetsen erg kwaliteitsvol aanvoelen. Gear selector zou zoals de BMW I3 moeten zijn.

bottom line wijzigde deze reactie 09-08-2019 15:53 (3%)

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:17

Chakotay

Lick here to continue

Pierz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:29:
Wat mij verbaast is dat nog geen fabrikant zich aan een station gewaagd heeft. Dat is toch de beste vorm voor ruimte met een goeie actieradius.
Dit idee? Van Nederlandse bodem zelfs, jammer dat ze gestopt zijn.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Renault Zoe Q90

• assje
Ja maar hij begon!
arsimo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:26:
Huh, wat staat daar nu? Je snapt het volgens mij niet helemaal. Niet erg hoor, maar lees je eens goed in.
En dan gebeurt dit, kan ik niets aan doen:

Maar allerlaatste woorden die ik er aan vuil maak;

Voor een model 3 de opties zoals goed beschreven door @mvdam :
1 Energie toevoegen (Optrekken of gelijke snelheid houden): 0-258kW
2 Geen energie toevoegen of terugwinnen (Uitrollen):
3 Energie regenereren (Afremmen op de motor): 0 tot -?kW

Met one pedal driving varieert de Tesla dus automatisch tussen deze 3 varianten, daar merk je als bestuurder niets van. Zonder dat je er iets van merkt laadt de Tesla dus je accu op zodra je aangeeft sneller te willen vertragen dan mogelijk zou zijn op basis van uitrollen (2). Op dat moment kom je dus vanzelf in (3) terecht.

Zodra je gebruik maakt van (3) is er sprake van verliezen. Het beste ben je dus uit als je probeert optie (3) zo min mogelijk te gebruiken. Uiteraard zal Tesla keurig zorgen dat het (3) alleen gebruikt als jij aangeeft dat je zo snel wilt vertragen, het punt is dat jij daar niet veel van meekrijgt. Als voor jou uitrollen prima zou zijn maar het gas iets harder los laat dan wordt er dus (onnodig) geregenereerd -> verlies.

De claim is dus niet dat Tesla onnodig regenereert, het gaat er om dat regenereren onder de streep energie kost. Je bent dus het efficiëntst als jij je pedaal niet verder loslaat dan wat met optie (2) vertraagd kan worden. Als je er vanuit gaat dat jij als bestuurder dit al perfect doet dan heb je gelijk, Tesla doet perfect wat het moet doen. Echter ben jij degene die bepaalt/vertelt wanneer Tesla dusdanig moet vertragen dat regeneratie noodzakelijk is, en dat is wanneer onnodig verlies optreedt.

Ik zeg hier helemaal niets dat niet al gezegd was maar hoop dat het toch nog duidelijker is. Hoe dan ook is dit het laatste dat ik er over gezegd heb.

assje wijzigde deze reactie 12-08-2019 15:25 (6%)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:01

mux

99% efficient!

En hij werkt!

De eerste e-nv200 met 400+km range (volgens de GOM)! Volgens Nissan-metrieken '69kWh' (bruto), ongeveer 62-63kWh daadwerkelijk bruikbaar (meegerekend dat de hoofdaccu al licht gesleten is). Als we de GOM even negeren en WLTP nemen zal het werkelijk bereik rond de ~320km liggen. Meer dan mijn Leaf... ugh, tijd om die batterijcapaciteit ook maar eens te vergroten.

Edit: ook wel leuk om op te merken: de batterijkoeling (of het gebruikspatroon?) van de e-nv200 lijkt echt te werken. De hoofdaccu heeft nog 20,7kWh resterende capaciteit, origineel zit-ie op 21,7kWh. En dat met 60.000km op de odometer. Leafs met minder kilometers hebben meer batterijdegradatie, de beste die ik totnogtoe heb gezien is een 2015 Leaf met 40000km en 19,5kWh.

mux wijzigde deze reactie 13-08-2019 10:11 (25%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@mux Hoe haalbaar is het om die warmtewisselaar ook in een normale Leaf-accu te kneien, al dan niet gewoon een loopje op de buitentemp.

Is de shell van de accu van de E-NV200 fors anders dan die van de Leaf? Of is hij hetzelfde, echter zonder de warmtewisselaar? :)

Edit: Ik zie op foto's al wel een heel aantal verschillen waardoor ze vast en zeker niet compatible zijn. #jammer :(

E-NV200

Leaf (2011)? Battery

mvdam wijzigde deze reactie 14-08-2019 09:20 (44%)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Om bij jouw voorbeeld te blijven, dus 27kWh en 1000 keer opladen en 200Wh p/km zit je maar aan een levensduur van 135.000km. Dus na een jaar of tien zit je al met een aardige beperking in het bereik en een nieuwe accu is kostbaar, dus daar begin je niet gauw aan. Hetzelfde als ik nu met de Leaf heb. Genoeg voor dagelijks gebruik maar te weinig voor langere trips.
Ik heb 1000 keer volledig ontladen/opladen als voorbeeld aangehaald omdat dit makkelijk rekent, maar dit was een fictief getal. Denk dat het meer in de orde grootte van 1500 zal liggen voor de Kia Soul EV (202.500 km tot 70% capaciteit) en voor iemand die 200Wh p/km doet en niet heel goed met zijn batterij omgaat. Mede omdat de garantie al 150.000 km is. In mijn geval kan het best wel eens 2500 cycles zijn met mijn batterij opladen aanpak. En dan kom ik al op 337.500 km uit. En aangezien ik ook nog 7 km per kWh haal, kom ik dan op 472.500 km uit.

In deze link in het artikel zie je het effect op hoe ver je laad/ontlaad op het aantal cycles. Het aantal cycles kan sterk varieren in dat voorbeeld voor die batterij (ik weet niet wat voor een batterij het was) afhankelijk van de ontlaad/oplaad strategie.

Met 40kWh heb je meer bereik en een levensduur van 200.000km en dat vind ik toch wel het minimum.

En verder hoe kleiner de accu, hoe groter het percentage wat je als reserve wil houden. Als je een minimale buffer van 40km wil aanhouden en ook niet helemaal vol wil laden, zeg 25km dan moet je bij grotere afstanden toch elke 70km een lader zoeken. Bij 40kWh is dat pas na 135km, dus bijna de dubbele afstand.

E.e.a. hangt natuurlijk helemaal van je gebruik en verbruik af en zal voor iedereen weer anders zijn maar is toch iets om over na te denken.
Ja, hoe groter de batterij hoe meer je er mee kunt rijden (want meer capaciteit + je zult deze normaal minder ver leeg rijden). De meeste zullen ook die grotere accu nog steeds tot 100% volladen. Ook daar kun je over nadenken, ga ik pas volladen tot 100% wanneer ik b.v. onder de 40% kom of laad ik zelfs bijna alleen maar op tot 80%.

Ik maak om de 4 weken een rit van 2x200 km. Dat betekent met 100% vertrekken en heenweg snelladen bij ongeveer 30% tot 80% en nog een keer kort tot 80%. Dus ja, dit kost extra tijd, totaal ongeveer een half uur. Maar dan kunnen we ondertussen een kop koffie drinken en de hondjes uitlaten.

De vraag die eenieder zichzelf moet stellen, is mij dit 7000 euro meer waard of kan ik dit kleine ongemak op de koop toe nemen.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:22:
Zijn er nog zaken waar ik specifiek op kan letten bij een 30kWh Leaf? Ga zaterdag bij eentje kijken. Business Edition. Schijnt identiek te zijn aan een Tekna uitvoering, alleen met lagere nieuwwaarde. Ze hebben allemaal toch standaard een Chademo aansluiting?

Auto is van september 2017. Standaard 3 jaar garantie toch?
Business Edition heeft standaard een Chademo aansluiting. Ook leer en bose system. staan er trouwens vandaag diverse op MP van Carnext met weinig op de klok.
12 strepen voor accu capaciteit, maar vragen om een uitlezing van de accu (degradatie) is nauwkeuriger.
5 jaar garantie op accu en aandrijflijn. :)
@Noord27 Garantie is nog beter en langer.

En er zit inderdaad een warmtepomp in de 30kWh versie.

BenEco wijzigde deze reactie 21-08-2019 19:03 (21%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Een mooi voorbeeld van de migratie van Tesla Model S naar Tesla Model 3 van 2018 naar nu.

http://iserv.nl/files/elektrisch/Model%20S%20into%20Model%203%20Sales%20transition.PNG

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:09
Waar gaat we naar toe als je dit zo ziet

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:06
Hierbij de laatste minuut van het laden van een e-Niro aan een wallbox 32A.
Dus tot op het eind full load power.
Einde 100% laden e-Niro wallbox 32A

Misschien dat e-tankers aan een 1f laadpaal deze 3 maal langer bezetten maar ipv een 3f te zetten en paalklevers te hebben (zeker s' nachts) kan men beter 3 1f palen zetten, kunnen 3 mensen een hele nacht kan laden zonder zich zorgen te maken om midden in de nacht de wagen te verplaatsen, wat je van niemand kan verwachten.
Een lege e-Niro heeft 9 à 10u laden nodig.

bruneelm wijzigde deze reactie 23-08-2019 10:06 (37%)

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:05
daemonix schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Je leest mijn opmerking buiten de context. Het ging over het Nederlandse netwerk waar commentaar op zou zijn, het overgrote deel van het Nederlandse netwerk is tot nu toe ook enkelfase en 35 of 40A. De opmerking kwam dat Nederland een camping netje zou zijn volgens Duitse netbeheerders. Het gaat daarbij niet om het thuisnetwerk maar om algehele stabiliteit van het net.
Nee het grote deel van het nederlandse net is 3 fasen, echter in de woningen maar 1X25 of 1X35, nergens is het 40. En dat is wat de duitsers bedoelen met campingnetje.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• assje
prettig schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:41:
De model 3 doet het het fijnste (mijn mening), regen is sterkste (instelbaar),
Volgens dit plaatje is regen trouwens niet het sterkst (qua vertraging) bij M3, nog geen andere bronnen gevonden.

prettig schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 07:52:
Coasten kan elke EV: kwestie van het pedaal in de juiste stand (ergens zit een stand neutraal: geen gas en niet remmen), is alleen bij elke anders (meeste hebben daar metertje voor).
Dat is duidelijk maar het vervelende is dat je actief bezig moet zijn om te coasten en dat vind ik een serieus nadeel.

De grootste pré van mijn Ioniq over mijn Leaf vond ik de optie voor "default coasten".

In sommige omstandigheden denk ik dat ik wel 20% van de tijd aan het coasten ben, al die tijd was ik anders actief bezig met balanceren.

Ik wil niet balanceren, ik wil coasten zo lang het redelijkerwijs kan en als dat niet meer kan regeneratief remmen.

assje wijzigde deze reactie 25-08-2019 08:03 (44%)

• johan_solar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-09 19:17
Na 3 weken kampeervakantie met de Nissan Leaf is het tijd om de balans op te maken. Het was een experiment. Vorig jaar reden we met een diesel Skoda met een grote tent en veel spullen. Dit jaar een kleinere tent en minder spullen. We zijn op de bonnefooi vertrokken en hebben elke camping/hotel een dag van te voren of op dezelfde dag 'geboekt'.

Uiteindelijk hebben we minimaal 2500 km gereden en verschillende campings en hotels bezocht.

Wat viel er op:
- Het viel eigenlijk wel mee allemaal. De angst van 'kan ik wel laden' hebben we niet gehad.
- Als ik terugkijk hebben we best veel kilometers gemaakt, maar het voelt niet zo.
- Op elke camping konden we met de granny laden (n=4)
- Ook bij de hotels konden we laden
- Met abetterrouteplanner is het makkelijk plannen
- Meerdere malen kon je gratis laden bij de Lidl en Aldi
- Een hete accu koelt af van 52 naar 30 graden in 14 uur (buitentemp=18)
- Bij elk laadpunt heb je wel een praatje van nieuwsgierige mensen
- Het rijden wordt ontspannender door de laadstops
- Het is ontspannen om achter een touringcar te 'plakken' met de ACC
- Het rijden in de bergen is fantastisch (Brennerpas bijvoorbeeld)
- De radiozender 'Absolut Relax' in Duitsland is absoluut relaxed :)
- De hotels zijn nodig omdat je nu eenmaal langer onderweg bent.
- Het verbruik zat soms op 11 kWh/100 km bij 80/90 kph, maar werd al snel hoger bij 110 kph

Je zit wel langer in de auto omdat de snelheid lager is, en met de Nissan is de oplopende accutemperatuur wel een punt van zorg. Als je hem onder de 40 graden houdt dan kun je nog net met 40kWh laden.

Omdat de Nissan een leaseauto is, heb ik geen kosten voor het laden, en er zitten voldoende prive kilometers in voor een aantal roadtrips.

Andere opties die we hebben overwogen:
- een vliegvakantie, maar dat is toch prijzig en niet zo'n combinatie met kamperen en ik wil ook een auto op lokatie hebben, bovendien hoef je voor het weer niet ver weg in de Europese zomer
- een camperbus huren, echter dat is rond 100 euro per dag volgens camptoo
- een auto huren, echter dat is toch ook prijzig, en het steekt dat ik dan de Nissan thuis voor de deur laat staan.

Zou ik het volgend jaar weer zo doen? Ik denk het wel. Met nog wat meer planning zijn stukken van 600 km ook wel mogelijk op een dag.

Echter denk ik dat een Tesla model 3 met trekhaak en kleine bagagewagen/vouwwagen nog beter is. Met actieve koeling, goede laadinfrastructuur... Maar ja je mag altijd blijven dromen toch :9

slr pwr

• databeestje
mvdam schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

Edit: Laat ik dat even nuanceren.

Ik vind dat ze met €41.000 een vrij prijzige 40kWh-er neerzetten, als je voor €48.000 een Kona kan kopen met 64kWh.
Hieronder de gemiddelde catalogusprijzen van deze augustus. De Model 3 is inmiddels de BMW I3S genaderd op 900 euro. Place your bets.
http://iserv.nl/files/elektrisch/gemiddelde%20prijzen%20augustus%202019.PNG

• Lekkere Kwal
  • Laatst online: 23:26

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

De prijs van de batterij wordt toch wel voor een aanzienlijk deel door kosten van de materialen bepaald:

Dus grofweg 25% fabricage 40% grondstoffen 35% marge. Uit Cost Projection of State of the Art Lithium-Ion Batteries for Electric Vehicles Up to 2030 uit 2017. Neemt niet weg dat puur de lithiumprijs (elektrolyt) of de cobaltprijs (kathode) ook weer slechts een fractie van die fractie bepalen. Met name de lithiumprijs zal dus geen groot effect kunnen hebben op het prijspeil, tenzij men het als excuusje gebruikt om kunstmatig hogere prijzen aan te houden.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• databeestje
Ok, misschien is dit een beetje off topic, ik heb knoppen in het stuurwiel ingebouwd in de Mitsubishi i-MiEV, en daar zijn er maar 150 van in NL. Dit zou ook voor mensen van de Peugeot Ion en Citroen C-Zero moeten passen, en misschien hebben er wel mensen een John Gold GoldCruise cruise control waar de arduino code weer handig voor zou kunnen zijn. Daarnaast is het misschien handig voor mensen die een arduino will gebruiken om bestaande knoppen te koppelen aan een bestaande stereo.

Je kan dan ook meteen zien hoe je de airbag, het stuurwiel en de klokspiraal kan vervangen :D

Anyhow, de enige link is dat mijn auto elektrisch is en dat het nu handiger werkt.
http://iserv.nl/files/pics/imiev/arduino/Steering%20wheel%20controls%20for%20the%20Mitsubishi%20i-MiEV_bestanden/image010.jpg

• databeestje
Tesla heeft deze laatste week van de maand ogenschijnlijk haast, ze hebben deze week elke dag 119 of meer auto's op kenteken gezet wat best fors is. Meer dan een week geleden is een nieuwe boot aangekomen in Zeebrugge en gezien de gemiddelde Model 3 prijs is de SR+ nu ook in Nederland leverbaar.

Afgelopen weekend was ik nog in de veronderstelling dat we op ~2100 stuks voor deze maand uit zouden komen, maar gelukkig zitten we al weer op 2600+ :9

http://iserv.nl/files/elektrisch/augustus%202019.PNG

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:06
Ben zelf naar de sneak peek van de VW ID3 geweest, heb de ID3 Sok en zit zelfs in de promo video van VW over de dag zelf, dus ben nu verplicht om de ID3 1st te kopen :+ .

Veel info is al bekend opzich maar kan het persoonlijk nog mededelen wat is bevestigd 2 maanden geleden:

Kleuren:
Magan Grey Metallic
Moonstone Grey
Makena Turkis Metallic
Glacier White Metallic

+ alle 1st's zijn 2-tone. zwart of grijs voor de lichtere kleuren.

Alleen 58KWH voor 1st, dus 420km wlpt

Konden zelf zitten in de "camouflage Id3" Dit is gewoon een testvoertuig ter promotiedoeleinde die gewoon rondtrekt.En ook hier waren de dashboards bedekt.

binnenruimte: als je achter zit is het net minder ruim dan een passat als achterpassagier, benen hebben ook goede steun.

Voorin zeeen van ruimte, komt voornamelijk doordat de dashboard gewoon naar voren kon. Stuur en alles leek qua afwerking nog op een polo, maar wellicht veranderd dat voor productie.

grappig genoeg was deze photoshop ook in het echt te zien. Had andere mooiere velgen, maar kleurenstelling was hetzelfde.

Kofferbak is groter dan een golf. bodem kan lager, en is ietjes dieper dan de golf en de dak is hoger dan de golf. dus je effectief meer laadruimte. is iedergeval veel meer laadruimte dan mn huidige golf gte.. das bijna vlak vanaf dorpel. bij de Id3 kon het nog bijna 25 cm lager met de verdiepte bodem.

Hierbij een primeur wat nog niet is verteld:
nast alle "1st" badges is er nog iets. De puntjes bij de kofferklep wordt bij alle '1st' toegepast, kun je niet opt-out'en. wil je het niet dan moet je voor een normale ID3, dus achteraan aansluiten.

Er zijn nog paar andere leuke dingen aan de auto

Simply1337 wijzigde deze reactie 02-09-2019 15:46 (4%)

• Simply1337
Volkswagen.de / ID3 "IAA 2019 Premiere"

Beneden scrollen en eerste video bekijken
https://www.volkswagen.de...-elektromobilit%C3%A4t-id

paar screencaps:

Nou die auto met die velgen stond op podium.

Nog 9 dagen en we weten meer.

• Simply1337
het hele circus komt overvliegen vanuit noorwegen naar schiphol.

Sneak Peek Event VW ID3

EDIT: denk dat ik een nieuwe topic moet creeren en onderhouden.. er gaat nog een bak aan informatie komen over een week..

Simply1337 wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:52 (57%)

• bottom line
MarcelGo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:40:
[...]

Ik ben geweest in Amsterdam, maar kon niet rijden, ook geen afspraak maken voor een latere datum......

https://www.nu.nl/tech/59...t-in-door-appstoring.html

Helpt ook niet echt.
Bullshit verhaaltje,

Model S en Model X werken met een keyfob als primaire sleutel. En ook de Model 3 kende hier geen probleem van, omdat die verbinding maakt via Bluetooth, en niet via de app.
Openen via de app is maar voor een enkeling een probleem geweest (en het was geen appstoring, maar een update, dus leuke troltitel)

• Simply1337
Z___Z schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:30:
Op internet wordt heftig gereageerd op de bijtellingsverhoging van volgend jaar. Dit zijn vooral de mensen die een EV boven hun budget leasen. Volgend jaar is met 8% tot 45k de Tesla 3 nog steeds een hele goede aanbieding als hij binnen je budget valt.
Dus ik denk niet dat Tesla NL zich zorgen hoeft te maken om de verkopen van de 3 volgend jaar. Bij 12% wordt het al wat lastiger.
In 2021 heb je straks de Q4 van Audi, ID3 van VW, BMW i4 misschien? Allemaal rond hetzelfde prijsniveau als de Model 3. Ik denk dat hij het dan wel moeilijk gaat krijgen.
Zelf denk ik m’n e-Niro in 2021 in te ruilen voor een Audi Q4 als die fatsoenlijk in de spullen zit voor 60k (dus niet helemaal kaal).
Vergeet even niet dat de plafond bedrag ook omlaag gaat en niet begint vanaf 50k.

dus in 2021 12% tot 40k en 22% erboven wordt nog een duur geintje.. met de huidige prijzen van een EV.. als de EV's qua prijs omlaag denderen, wat wel de gedachte is, komt het wel goed, maar Tesla zou dan een model kleiner moeten presenteren dan de model 3.. model Y wordt ook niet een verkoopknaller hier..

kanttekening: tabel komt uit de klimaatplannen.. dus nog niks definitiefs.. even wachten op prinsjesdag/autobrief III

Simply1337 wijzigde deze reactie 04-09-2019 08:44 (4%)

• bottom line
Pierz schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:44:
[...]

De Outlander heeft hem ook rechts.
Volledige elektrische auto's ;)
Waarom zou je een laadpoort links willen hebben eigenlijk? Lijkt me weer een mooi gevalletje van dure opties verkopen bij de E-tron ;)
Omdat de bestuurder, die normaal gezien toch sowieso in de auto zit :+ , dan ineens aan de correcte kant zit om de auto op te laden.
Rechts is inderdaad wel logischer als je parkeert op de baan.

Iemand heeft alle specs van de taycan naast elkaar gelegd trouwens:

bottom line wijzigde deze reactie 04-09-2019 21:56 (18%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
Pasje van Maingau lag vandaag in de bus. Perfect getimed. New Motion pas had ik al een tijd. Binnenkort eens langs de lokale Lidl: op 250m gratis snelladen.

Lekker stil hoor zo'n Leaf ten opzichte van een Prius PHEV. Qua ruimte vergelijkbaar. En stuurt veel fijner..

8)

Noord27 wijzigde deze reactie 06-09-2019 00:13 (16%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-11 13:02
Gisteren met nog zo'n 9 andere elektrische auto berijders een marktonderzoekje gehad.
We werden ondervraagd over onze bevindingen voor elektrisch rijden, Dit is voor een Chinees merk wat binnenkort op de Europese markt wil komen.

De Aiways U5, zal tussen de 30 en 35K gaan kosten en alleen via een (private)leaseconstructie geleverd worden.
Ze staan op dit moment met 2 auto's bij de IAA (buiten, hebben geen stand) en zijn met de prototypes vanuit china via Rusland, Scandinavie, Amsterdam, Parijs naar Duitsland gereden.

Is formaatje Ipace, veel is nog onduidelijk, maar ik had deze auto nog niet voorbij zien komen hier.

Zie ook o.a:
https://www.autozine.nl/aiways/u5/vooruitblik

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• looyenss
Wat een feest dat snelladen, zie je nog eens wat!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

looyenss schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:02:
Wat een feest dat snelladen, zie je nog eens wat!

[Afbeelding]

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-11 07:24

matroosoft

Lone Christian

Zat even op marktplaats te kijken voor een Nissan Leaf, kwam dit tegen: 8)7

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-11 07:24

matroosoft

Lone Christian

CyBeRSPiN schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:50:
[...]

Wat zegt dit? Niet 100% opgeladen of juist wel en is dit de max range?
Bij Nissan Leaf 1e en 2e generatie bestaat het rechtse balkje uit 2 delen, de grote strepen geven aan hoever de accu opgeladen is en de smalle streepjes uiterst rechts geven de resterende accucapaciteit aan. Bij een nieuwe leaf heeft die 12 streepjes wat staat voor 100% batterijconditie.

Deze heeft nog 1 of twee streepjes, en toch nog 50km bereik bij een nauwelijks geladen batterij. Benieuwd wat ermee aan de hand is, lijkt mij een foutje. Hierbij een voorbeeld hoe het er 'normaal' uit ziet:

Batterijlading 10/12
Batterijconditie 12/12

matroosoft wijzigde deze reactie 16-09-2019 13:00 (13%)

• databeestje
Na een hoop geploeter en akkeren door gigabytes aan RDW data ben ik eindelijk tot een, al zeg ik het zelf, teleurstellende grafiek gekomen. Hier staan de verkopen van de LPG, CNG en elektrisch in getekend.

.. snip, plaatje klopt niet...

Dan blijkt dus dat er het afgelopen decenium er feitelijk amper LPG is verkocht en een beetje voertuigen op Aardgas, hier zitten ook commerciele voertuigen tussen voor distributie en dergelijke. Moet opnieuw

Fix gemaakt, RDW interface hielp niet want kon geen nieuwe view aanmaken. Gelukkig nu nog maar 3 miljoen records :D
Plaatje upload ik morgen, maar het is niet zo een flat line als het eerder was, echter is sinds 2013-04 er duidelijk de smoor in gekomen.

Met betrekking tot import en export en de CO2 uitstootnormen/boetes wil ik even de volgende statistieken onder het ligt brengen. Zo is 30% van alle Nissan Leaf voertuigen en 70% van de (oude) Kia Soul verkopen in Noorwegen import vanuit de EU. En dat om boetes voor overschrijding van de norm te voorkomen.

http://iserv.nl/files/elektrisch/ontwijking%20EU%20uitstootnormen%20noorwegen.PNG

databeestje wijzigde deze reactie 18-09-2019 21:53 (19%)

• ucsdcom
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 19:57
jacovn schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:26:
[...]

Inderdaad €6000 voor een pakket waar dan led voor en achterlichten in zitten. Dat ze dat durven met een nieuwe EV. En wil je een warmtepomp moet je zelfs 50k aftikken..

En een maand om hem te bestellen, maar eens gaan kijken hoeveel inruil ze bieden. Zal wel moeilijk gesprek worden als de auto pas over maand of 8 komt.
Op de IAA in Frankfurt is de Volkswagen ID.3 gelanceerd. Er stonden ca. 7 modellen waar je in kon zitten.

Van buiten waren het mooie auto’s. Wel blijven ze door de lijn en de relatief lage carrosserie wat kleiner tonen dan ze echt zijn.

Ze hebben allemaal een zwart glanzend dak dat in de achterspoiler doorloopt. De onderkant van de dakspoiler is trouwens dan weer goedkoop donkergrijs hard plastic, maar dat zie je als je er achter staat niet.

De kleuren die op de beursvloer stonden waren: grijs, metallic wit, metallic lichtgrijs, metallic antraciet en metallic turquoise. De kleur is enorm bepalend voor hoe de auto toont.

Het dashboard is zeer futuristisch en een kopie van de BMW i3 lijkt het. Volgens mij goed doordacht en het ziet er met name leuk uit met een wit stuur. Je kan het ook in het zwart kiezen. Je dashboardkleur wordt dan 2 tinten grijs: donkergrijs met een lichtgrijze balk. Dat toont eigenlijk erg saai. Ik ben geen fan van witte bediening en interieurs. Vaak wordt dit snel geel of vervuid het. In de ID.3 neig ik toch wel naar het witte stuur. Het maakt de auto zo anders!

Als inschrijver er voor leek het mij de EV voor de toekomst te zijn. VW brengt het als een VW Golf achtige EV. Niets is echter minder waar als je hem in het echt ziet. Helaas vond ik het een enorm tegenvallende ervaring. Een dag later nogmaals terug geweest. Dat maakte het beeld iets minder somber. Maar nog geen auto om de vlag voor uit te hangen helaas.

Dit komt deels door de hoge verwachtingen die VW schept door het model telkens met een Golf te vergelijken met Passat binnenruimte. Eerlijk gezegd had ik een Golf achtige EV verwacht, dat is het niet.

Alles is goedkoop uitgevoerd, keiharde plastics, handmatig te verstellen stoelen, met een zit die minder goed voelde dan de e-UP. Eerder een VW Polo of Skoda Fabia ervaring, maar dan electrisch en super duur voor wat je krijgt. De versies met een electrisch verstelbare stoel, die zaten wel goed. Volgensde VW medewerkers komen die alleen in het hoogste uitrustingsniveau van de ID.3 (ca. 50.000,- euro model) van de first Ik hoop dat dat niet waar is. Ik ga er vanuit dat dit de “comfortstoelen” zijn en die zouden volgens “Next Move” al in het 2e uitrustingsniveau moeten komen. We zullen zien, De metalen sierstrip boven de ramen was doorbroken (bestond uit 2 delen met een lelijke las er tussen.) De modueuze First edition stipjes op de achterstijlen zijn gekleurde plakkertjes die deels al loslieten. De deurrubbers bestaan uit meerdere delen die bij alle deuren al loslieten waar ze verbonden hadden moeten zijn om het water goed af te voeren.

Zitruimte voorin is prima. De achterbank heeft wat weinig hoofdruimte omdat de daklijn afloopt. De beenruimte achterin is prima, wel Golf-achtig. Je kan er als volwassene net wel of net niet zitten met je hoofd. De zittingen staan erg schuin naar achteren om iets meer hoofdruimte te fixen op de achterbank. Als je daar langer zit maakt dat je zit oncomfortabel. Mee rijden en dan uren op de achterbank onderweg naar een ski vakantie zou ik niet graag doen in de ID.3.

Dan een laatste manco: de LED achterlichten zijn erg zwak. De zijkanten (waar vermoedelijk de LED’s zitten) zijn fel verlicht. Vervolgens moet het licht blijkbaar doorgeleid worden naar de achterkant, wat het licht enorm afzwakt. Alle ID.3’s hadden dit. Ook een die in een donkerdere hoek op de 2e etage stond. Bij Andere VW modellen die er 2 meter naast stonden was het wel goed. Dus het had helaas niets met de zaalbelichting te maken. NB. Deze foto is van een afstandje gemaakt, rect er achter, alsof je er achter rijdt. Om niet ongewenst teveel mensen er op te zetten die dat niet willen, heb ik de foto kleiner geknipt.

Voor de remlichten zitten er ook echt directe LED’s ingebouwd die in de vorm van kruizen oplichten. Die zijn zeker fel genoeg. De 2 rode lenzen naast de achterlichten (binnenzijde) lijken geen functie te hebben. Ik dacht nog dat dit mistlampen zouden zijn. Het mistlicht is echter miniscuul en blijkt links onderaan de achterbumper te zitten.

De gelijke Seat El Born die Seat nog niet mag lanceren, maar er wel stond....heeft dit probleem duidelijk niet.

De Seat wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de VW en ziet er veel stoerder uit wat mij betreft.

In de 2 keer dat we op de stand waren kregen de VW medewerkers die daar stonden om de auto aan te prijzen meermaals bakken met kritiek te verduren van bezoekers die blijkbaar ook teleurgesteld waren in wat er stond.

Enige troost: dit is productie serie 0. Ik ga er echter niet meer vanuit dat VW alle manco’s kan of gaat verhelpen voor de 1e productie start.

Iets om op te letten als je voor de ID.3 gaat: er zouden trommelremmen in plaats van duurdere schijfremmen gebruikt worden op de achteras om kosten te sparen. Ook zou hiermee uitbreken van de achterkant bij het recupereren en remmen tegelijk beter onder controle blijven. Ik dacht echter ondanks dat verhaal nu toch ook achter enkel schijfremmen te zien. Volgens de medewerkers zou de achteras nog steeds een goedkopere torsie as worden (geen multilink ophanging), omdat een torsieas het gewicht beter aan kan. Sowieso zie je die ook bij de goedkopere instap motorisering van de Golf.

Als anderen er ook zijn geweest, dan ben ik wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij neigen bij ons thuis nu sterk naar annuleren. Misschien even afwachten wat Pon nog met de prijs doet en of er nog verbeter beloften komen. Een prijs van tussen de 33.000,- en 37.000 zou voor de kwaliteit die het nu niet is een betere instapprijs zijn. Voor 50.000,- in de hoogste uitrusting wil zo echt niemand hem hebben.De concurrentie van de veel beter uitgeruste en uitgerijpte Kia, Hyundai, Opel en zelfs de in prijs verlaagde Tesla Model 3 is dan echt te groot. Die modellen toonden en voelden als veel meer premium.

ucsdcom wijzigde deze reactie 20-09-2019 00:43 (34%)

• databeestje
Ok, 3 dagen verder, maar eindelijk lijkt het ergens op. In de affgelopen 10 jaar is er op het vlak niet zo een grote verandering plaats gevonden dan de overschakeling naar elektrisch. Of dit komt door bijtelling of lagere kosten is niet helemaal duidelijk, het is waarschijnlijk beiden.

Laten we over 10 jaar eens kijken hoe het in verhouding staat.
http://iserv.nl/files/elektrisch/vergelijk%20lpg-cng-elektrisch.PNG

Er zijn tot op heden 171k LPG auto's/busjes, nog eens 17k op CNG (aardgas) en 646 op LNG. In dat perspectief geplaatst is de "toekomst" met 180 waterstof auto's ietwat spaarzaam.

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Vraag omtrent het laden van je auto over gemeenteterrein heen.

Ik heb nu nog een oliestoker, die moet er ergens half volgend jaar uit, dus ik wil vast gaan oriënteren voor elektrisch. Weet nog niet zeker of ik ervoor ga kiezen qua budget en dergelijke, misschien wordt het alsnog wel een benzine, maar één van de eisen is sowieso dat je thuis kan laden, en ik heb geen oprit, maar wel parkeervakken direct voor de deur. Gaat om de volgende situatie:

Ik zie best wel veel posts voorbijkomen op diverse fora dat sommige gemeentes het gedogen zolang je een kabelmat gebruikt, dat het soms gewoon mag, en soms ook niet. Dat zou ik natuurlijk kunnen uitzoeken, maar zijn er nog andere praktische bezwaren? Accepteert de LM dit bijvoorbeeld als fatsoenlijke laadmogelijkheid? En is het praktisch mogelijk om de wallbox te hangen aan een enkelsteens muurtje wat beide nissen scheidt van elkaar, met kabels onder de grond naar de meterkast? Wallbox aan de andere kant is vervelend met in en uit lopen van de woning (het is niet helemaal op schaal natuurlijk).

Ik kan eigenlijk altijd wel op één van de twee getekende plekken staan 's nachts, en als het niet zou kunnen, dan heb ik twee laadpalen op 100 meter lopen die vrijwel nooit worden gebruikt als back-up. Dus dat zou het probleem niet zijn.

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-11 20:20
Arnout schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb sinds een maand een tweedehands R240, 3 jaar oud.
Fantastisch. Geen problemen mee. Juist niet voor een quickcharge gekozen, want niet nodig.
Heb de Zoë nu 2,5 maand en gebruik hem voor woon-werkverkeer. Ervaring is fantastisch. Geen laadproblemen en laad structureel op op het werk bij private TNM palen (22 kW :9) met de TNM pas.

De 'My Renault' app werkt ook eindelijk (de activatiecode was het probleem), en daarmee heb ik ook toegang tot de Renault ZE API, heb er een leuk grafana dashboard van kunnen maken: :9

Arnout wijzigde deze reactie 21-09-2019 12:28 (5%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dit heb ik niet eerder gezien: meer dan 500!! km met een EV, de Tesla Model X Long Range Raven, als je 90 km/u rijdt.

Bron screenshot: Reddit thread
Bron eigenlijke data: YouTube Tesla Björn

Renault Zoe Q90

• bottom line
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:45:
[...]

Dat is een beetje cherry picking - De Model S/X - duiken onder de 30 kW bij 80%. Dat is 5x langzamer dan de piek. Daar doelde ik op. Als ik een Model 3 zou rijden zou ik bij 60% verder rijden en eventueel een extra laadstop pakken. De V3 laadcurve kan je voorlopig vergeten in NL. Misinformatie.

De e-Niro laad veel langer op zijn piek en het is nuttig die piek af te wachten. Daar zit je tijdwinst. Dat dit in kW en in range minder is dan bij een Model 3 is niet mijn punt. Per auto is er een ander optimum en per gebruiksdoel ook.

Ik heb het niet over degradatie gehad. Onderwerp op zich.
Misinformatie doe je zelf lekker aan mee :X
De model 3 heeft een piek die 2x hoger ligt als elk ander merk, en die pas vanaf 80% onder de laadnorm gaat van de E-Niro / Kona en alle anderen.
Dus wat heb je dan aan een e-niro als die langer op zijn piek van 80kw zit, terwijl je met een model 3/S/X een piek hebt van 150kw. Je zit 4x sneller aan de 80% dan met eender welke auto (I-Pace / E-Tron / Taycan terzijde).

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:43
prettig schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:55:
[...]

Denk ook dat de sr+ nog beperkt is qua laadsnelheid. Of nog niet genoeg data of gewoon marketing om meer mensen de LR te laten kopen. Hoe is de laadcurve eigenlijk, blijft die lang vrij hoog ? Zou je wel verwachten omdat de accu dat makkelijk aan kan.
Tot 50-51% laad je nog op met 100kW

Hier een plaatje van de laadcurve (Model 3 SR+)

Stef87 wijzigde deze reactie 23-09-2019 20:42 (11%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:04

greatgonzo

schit-te-rend!

vorige week ook al eens in het ID3 topic geplaatst..

Als je het hebt over grootte, en dan met name de kofferbak.. dan komt de LEAF er gewoon beter uit..

Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451
ID3: 100*80*40(48): opgave 390

Heb het dan niet over de ruimte waar je zit.. Kan inderdaad zo zijn dat de ruimte voor de passagiers achterin kleiner is (krijg je met die kleine aziaten ;) )

Bjorn Nyland deed begin dit jaar de bananabox test..

Af en toe wat vals spelen.. want bijvoorbeeld de Niro zou meer pakken dan de Leaf.. Ja dat klopt, hij haalt de onderste plank eruit en dan kun je meer de hoogte in..

greatgonzo wijzigde deze reactie 25-09-2019 08:56 (13%)

• Arnout
Nu het deze week herfst is geworden merk ik dat vooral als het regent en vochtig is, de Zoe moeite heeft om de ruiten van binnen niet beslagen te houden. Kan het zo zijn dat de ventilatie maar modus tegelijk heeft? Dus óf verwarmen, óf koelen/ontvochtigen?
Want dat is wel goed om te weten en een belangrijk verschil met ICE, die kan namelijk (en bij default) de airco aanhebben plus verwarmen. Waarbij je tot een graad of 5 buitentemperatuur dus aanzienlijk drogere lucht in de auto krijgt.

Dit plaatje (van deze site) lijkt te ondersteunen dat het systeem 1 werkingsmodus heeft:

• Kluutmaran
  • Laatst online: 15-11 15:36
greatgonzo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:46:
[...]

het is wel zo dat vorig jaar door de enorme EV boost de grondstoffen voor de accu's veel duurder zijn geworden, en daardoor de prijzen omhoog zijn gegaan.

Zo werd de SION ook eerst in de markt gezet voor €20.000. Dat werd uiteindelijk €25.000
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Weinig stijging afgelopen jaar.

http://www.infomine.com/i...tal-prices/cobalt/5-year/

Welke grondstof is volgens jou duurder geworden dan?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:52
Plaatje erbij:

Dit is de koppel/vermogenscurve van de 2015 Zoe.
Duidelijk is te zien dat de motor door de inverter tot 30 km/u begrensd is op koppel, tot 100 km/u door de inverter begrensd is op vermogen en daarboven daalt het vermogen omdat de impedantie te hoog wordt.
In principe is met een andere inverter de kromme nog wel door te trekken, maar het is een slecht verhaal voor een sportwagen als hij bij hogere snelheden minder vermogen heeft.
Bovendien wordt het steeds moeilijker een hoge efficiëntie in de inverter te halen naarmate de frequentie hoger wordt.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15-11 09:58
Schaamteloze crosspost, maarja een maandje gratis bij Allego laden is wel lekker :9

ááááánd it's gone

Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Hachy wijzigde deze reactie 05-10-2019 17:47 (32%)

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Pimmeh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-11 09:06
Een schaamteloze crosspost maar ik ben best wel blij! Sinds vandaag trotse eigenaar (naja lease, maar het voelt wel tof!) van een Nissan Leaf E+ met 62 kWH accu's. De range ligt volgens de WLTP op 380 km, een flinke upgrade ten opzichte van de vorige (Renault Zoë). :D Volgens de dealer was ik één van de eerste die hem geleverd heeft gekregen. Net al even 200 km mee gereden en wat een verbetering op alle vlakken. Maar vooral die range is fijn, straks in de winter helemaal relaxt. Daar kwam de Zoë tot 175 km soms en ik hoop deze op 300. Heel erg blij mee! :D

http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/nissan_leaf_e_plus.jpg

• wouter1971
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14-11 21:53
Ik lees bij de polestar 2 dat hij op een normaal stopcontact van 0-100% oplaad in 8-10 uur. Dat klopt toch totaal niet? Op 1 fase dus als ik het zo lees. Lijkt me misleidend. 8)7
Een laadpaal is geen “gewoon” stopcontact.

Polestar2

Link aangepast

wouter1971 wijzigde deze reactie 12-10-2019 22:24 (18%)

[ Tesla M3 LR AWD 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ]

• wouter1971
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14-11 21:53
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Wij? Koninklijk meervoud? :)
Betere afwerking is een feit toch? Betwist jij dat? Qua EV techniek is Tesla de betere uiteraard.
offtopic:
En draag Tesla een warm hart toe, ben alleen geen roze brildrager, dat mag toch?
Ik heb een hoop collega’s overtuigd om voor de Model 3 te gaan. Hoe meer EV rijders hoe beter..

Ja superslecht _O-

[ Tesla M3 LR AWD 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ]

• Erasmo
  • Laatst online: 22:48

Erasmo

Laadpaaljager

BlakHawk schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Ik heb geen eigen parkeerplek en ben afhankelijk van erg drukke publieke laders.

Supercharger nog niet in de buurt van de haag zonder veel om te rijden
Voor die ene keer per week dat je moet laden is er zat mogelijk om in te pluggen, is het niet thuis dan is het vaak wel op werk of als je bij een winkel oid bent. Op iedere uitvalsweg vanuit Den Haag staan meerdere snellaadstations die allemaal meerdere snelladers hebben.
BlakHawk schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:25:
[...]

En gewoon doen is geen optie?
Leuk leesvoer:
Oplaadkabelgate: we've got her!
prettig schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Ik vindt dit werkelijk briljant, 2e hands e-NV200 die beter is dan een nieuwe en beter dan alles wat er nu qua elektrische bestelwagen beschikbaar is en veel goedkoper dan wat er aan gaat komen.

Nederlander die dacht laat ik eens aan Leafjes gaan sleutelen. En hij is net begonnen.
Hij is ook lid van het forum hier onder de naam Mux. Je kunt hem altijd een berichtje sturen om te kijken wat er mogelijk is.

Qua laadkabel problematiek, wellicht zoiets in elkaar schroeven met wat PV-montage materieel wat je nog hebt liggen?

Erasmo wijzigde deze reactie 13-10-2019 16:51 (22%)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02:23
Dieken Taffert schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Tesla werkt al aan accu's die 3x zo lang mee gaan. Huidige accu's zouden het ca. 500.000 km kunnen volhouden, de nieuwe Tesla accu's zouden tot 1.5 miljoen km mee kunnen (!) gaan. Als ze dat waarmaken, is de levensduur van de accu geen factor meer van belang.

Overigens komt volgens jaar ca. 200 kWh beschikbaar; als je jouw reactie letterlijk neemt, ga je dus Tesla Roadster rijden ;)
ze hebben het over die magische 70%...
Ze degraderen wel degelijk (logisch)

70% heeft best veel impact... Juist op vakanties als je tussen de 10-80% blijft.
Dat betekent opeens nog maar 196km voor een long range, per etappe...

70% komt gelukkig ook niet vaak voor, maar het is wel duidelijk dat ook Tesla's binnen een jaar of 2/3: 5-10% accudegradatie kennen.

Met 10% degradatie, die ik in 5 jaar rijden wel verwacht mee te maken, moet ik op vakanties op 252km ((400*0.9) *0.7) per etappe rekenen. Nog wel acceptabel, maar als je dit met grotere pakketten kunt oprekken naar 400-500km juich ik dit alleen maar toe.

Accu's worden gelukkig steeds beter. Ook kleiner en meer energie, dus we gaan toch wel de kant op van grotere accu's.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak | 1-10 besteld, 11-11 Afleverafspraak -> 13-11 Afleverafspraak || https://ts.la/df83246

• assje
Dieken Taffert schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:58:

Wat de e-Golf betreft: dat is objectief gezien een slechte EV, weinig range, weinig performance, niets speciaals, maar in Autoweek (= AutoBild) en Auto Review wel testwinnaar! Ongetwijfeld zijn dat gekochte tests, daardoor is de publieke opinie veel te positief.
Inderdaad, €7k duurder dan een Ioniq:

Vooral dat snelladen is essentieel, een auto met kleine batterij is alleen maar praktisch bruikbaar als hij snel kan laden (en de snellaadinfrastructuur voldoet).

• Wilibrord
  • Laatst online: 15-11 12:51
Ik zag nog wat discussie over laadsnelheid en hoe lang die wordt volgehouden. Ik weet niet of hij hier al gepasseerd is, maar wil jullie volgende grafiek niet onthouden.

Wilibrord wijzigde deze reactie 16-10-2019 10:14 (21%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 02:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wilibrord schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:10:
Ik zag nog wat discussie over laadsnelheid en hoe lang die wordt volgehouden. Ik weet niet of hij hier al gepasseerd is, maar wil jullie volgende grafiek niet onthouden.
[Afbeelding]
Grappig, maar dat is wel weer een gedateerd grafiekje.
De nieuwe Ioniq laadt veel minder lang op hoge snelheid bijvoorbeeld:

En een Model 3 LR kan op een 350kW lader (Ionity of SuC V3 straks) zelfs kortstondig pieken op 200kW :)

Heeft Fastned overigens al laders actief op 350kW?

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-11 14:09
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
En een Model 3 LR kan op een 350kW lader (Ionity of SuC V3 straks) zelfs kortstondig pieken op 200kW :)
1250 km/h :o

Verder, op het moment dat ze kruisen en allebei op 142 kW laden:

Model 3: 932 km/h
e-Tron: 605 km/h

Nu is de e-Tron natuurlijk veel zwaarder, dus logisch, maar ik zou toch graag de laadsnelheidgrafieken willen zien in km/h, op basis van WLTP afstand. Dat lijkt me een veel nuttigere weergave dan kW/SoC.

• looyenss
DaCoTa schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

1250 km/h :o

Verder, op het moment dat ze kruisen en allebei op 142 kW laden:
[Afbeelding]

Model 3: 932 km/h
e-Tron: 605 km/h

Nu is de e-Tron natuurlijk veel zwaarder, dus logisch, maar ik zou toch graag de laadsnelheidgrafieken willen zien in km/h, op basis van WLTP afstand. Dat lijkt me een veel nuttigere weergave dan kW/SoC.
Gewoon een Porsche kopen

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 09:44

MAZDA MX-30
-actieradius van 200km (onbevestigd)
-€ 33.990
https://www.autoweek.nl/a...el/dit-is-de-mazda-mx-30/

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:08

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

daemonix schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Nee, het is geen trollen, jij hebt de commentaren toch ook gelezen. Waarom denk je dat ik niet quote maar link?

Ik vind het verbruik van de e-golf nogal tegenvallen. Vandaag met de Kona op pad geweest, Overal maximum snelheid gereden (100, grote stukken 120, en vanavond grote stukken 130 km/h). Toch kom ik dan nog steeds uit op een verbruik van 151 Wh/km. Stukken beter dan de e-golf.
Dat mag, Kona is natuurlijk ook vanaf de grond op ontworpen voor EV. Als ik echter op Spritmonitor kijk zitten de meeste mensen (42 van de 64) gemiddeld (dus over het hele jaar) op 15,1kWh/100km=exact het verbruik wat je hier noemt voor de Kona.

Tomba wijzigde deze reactie 26-10-2019 22:41 (4%)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Arnout
Heb nu een paar videos van de man gezien maar vind hem slordig in zijn conclusies.
In deze video het statement dat hij denkt dat de Zoë niet ontworpen is voor koud weer want de batterij zou niet geïsoleerd zijn. En dat terwijl hij geeneens CanZE heeft gebruikt omdat hij de ODB2 poort niet kon vinden... :X

Het is bij de Zoë toch zo dat de pre-heat functie ook de batterij mee voorverwarmt als het koud is? Ik lees nu sinds een week ook de batterij temp uit en die wordt zo te zien actief gestuurd... Zal komende tijd elke dag gaan voorverwarmen (Allego gratis pas :>) en kijken wat dat voor de batterij temp betekent.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 11:39

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Verbaasd mij dat in Duitsland ook best veel elektrische auto's worden verkocht, al is het in verhouding tot de hoeveelheid inwoners natuurlijk vrij beperkt (ca 2,0% volgens deze site).

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• fewips
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:27

fewips

Huurautospecialist

Onderweg naar Munich vandaag meerdere Taycan's ontmoet!
https://tweakers.net/ext/f/gvBm8tNWs0Yd8eoiO3CBQcW8/thumb.jpg
De rit is (zondag terug) te volgen via Polarsteps: https://www.polarsteps.co...-and-son-pappie-to-munich
En op https://twitter.com/electricfelix

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prettig schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:28:
SR+ gaat naar 170kw laden bij de volgende update, scheelt je minimaal de helft van de tijd.
Het verschil is minder. Wel een hele leuke update voor de grote vakantie die we met vouwwagen willen gaan doen. Verder kom ik praktisch nooit bij een SuC of snellader, wellicht hartje winter als de range wat terugloopt.

Nieuw

Huidig

revolution-nl wijzigde deze reactie 10-11-2019 12:32 (4%)

5kWp solar | Tesla M3 | Gasloos

• Kluutmaran
  • Laatst online: 15-11 15:36
https://bnef.turtl.co/story/evo2019?sf112162524=1

BloombergNEF maakt tenminste analyses over de EV markt waar unbiasded naar de markt gekeken wordt. Interessante is dat ze verwachten dat halverwege de 2020's (dus rond 2025) de EV en ICE auto's eenzelfde aanschafprijs gaan hebben. Ook mooi is het hoe ze laten zien dat de EIA de hele EV enorm onderschat zoals in onderstaand plaatje te zien.

Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True