• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Het bedrijf heeft zeker zelf de specificaties mogen aanleveren voor de gemeente Lochum?
Daar gaat iemand flink aan verdienen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:35:
@True De door jou al genoemde Ratio Solar is wel ongeveer het enige laadstation dat ik ken, die in 1-fase 32A beschikbaar is. Doorgaans heb je gelijk een 3P 32A, oftewel 22 kW, unit nodig om op één fase tot 32A te gaan. Lijkt me een prima keuze in casu.

Zelf zou ik misschien wel wat meer voorbereid op de toekomst willen zijn, een Peblar Business 22kW met vaste kabel heb je voor € 950 al, dat is maar weinig meer en die heeft nog wat meer functionaliteit
Die snap ik niet helemaal. Een Zappi kan prima 32A op één fase leveren. Dan moet-ie natuurlijk wel aangesloten zijn op een groep die 32A kan leveren, maar dan is het echt geen probleem hoor.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hippe Lip De Zappi is dan ook een 22 kW laadstation (3P) en geen 7,4kW (1P) station.

Dus ik ben het met je eens. 1-fase stations zie je heel weinig.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:23
JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:40:
@Hippe Lip De Zappi is dan ook een 22 kW laadstation (3P) en geen 7,4kW (1P) station.

Zappi is er ook in 1 fase 7,4kw. ;)

Ik zou hem alleen nooit (ver)kopen, maar dat zou ik met geen enkel 1 fase laadstation. Wil je toch over naar 3 fase, kan je een nieuw laadstation kopen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:43
Huh, is dat zo? Je kunt de pasl toch gewoon op 1 fase aansluiten? Mijn zonnepanelen en warmtepomp zijn ook op 1 fase aangesloten. Ik heb 3x25A…

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Ik zou hem alleen nooit (ver)kopen, maar dat zou ik met geen enkel 1 fase laadstation. Wil je toch over naar 3 fase, kan je een nieuw laadstation kopen..
Wij hebben zowel een TWC als een enkelfase Zappi. ;) Die Zappi is redelijk overbodig geworden sinds de EV box is vervangen door een TWC en beide enkelfase ladende auto's zijn vervangen door 3 fase laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• JanHenk
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat wist ik niet, maar dat is één van de weinigen die er dan (nog) zijn. Samen met de eerder genoemde ratio.
Ja klopt, eens.

Enige voordeel is dat de bijbehorende vaste laadkabel wat beter hanteerbaar is, van de 1-fase versie. :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:35:
@True De door jou al genoemde Ratio Solar is wel ongeveer het enige laadstation dat ik ken, die in 1-fase 32A beschikbaar is. Doorgaans heb je gelijk een 3P 32A, oftewel 22 kW, unit nodig om op één fase tot 32A te gaan. Lijkt me een prima keuze in casu.

Zelf zou ik misschien wel wat meer voorbereid op de toekomst willen zijn, een Peblar Business 22kW met vaste kabel heb je voor € 950 al, dat is maar weinig meer en die heeft nog wat meer functionaliteit
Die Peblar Business 22kW ziet er ook wel heel interessant uit voor mijzelf. Maar voor mijn schoonouders zal die overbodig zijn. Ze hebben het simpelweg niet nodig. Ze hebben al een 1-fase PV-installatie, ze hebben een relatief nieuwe inductiekookplaat, ze hebben al een hybride WP. Die gaan echt niets meer vervangen/upgraden voordat ze verhuizen. In het uitzonderlijke geval dat ze de keuken nog gaan doen, gaan ze gewoon weer voor een keukengroep-kookplaat oplossing om de 3-fase upgrade uit te sparen.

Zonde van het geld, wel ga ik wel een 5-aderig kabel trekken dan is het relatief eenvoudig voor hen of een toekomstige bewoner om te upgraden naar een 3-fase EVSE.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:55
JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Dat wist ik niet, maar dat is één van de weinigen die er dan (nog) zijn. Samen met de eerder genoemde ratio.
How es 😅, we hebben ook de Alfen nog altijd.
[...]

Ja klopt, eens.

Enige voordeel is dat de bijbehorende vaste laadkabel wat beter hanteerbaar is, van de 1-fase versie. :)

• HyperBart
True schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Die lijkt maar tot 16A te gaan (en op 1-fase is dat wat aan de trage kant), zeker als je met vol vermogen PV meer dan dat opwekt. Daarbij is die met load balancing €965 wat in vergelijking met die Ratio voor €800 een stuk meer is voor op papier dezelfde mogelijkheden met minder snel 1-fase laden.
Neen, hij is ook voor 50 Eur vrij te schakelen naar mono 7.4kW. De vraagsteller gaf ook aan dat hij dat vermogen niet nodig heeft.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Neen, hij is ook voor 50 Eur vrij te schakelen naar mono 7.4kW. De vraagsteller gaf ook aan dat hij dat vermogen niet nodig heeft.
Niet per se, maar voor een vergelijkbare prijs wordt natuurlijk de EVSE genomen die het volle vermogen aan zou kunnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:40:

@JanHenk
Het is weliswaar een 3p-laadpaal, maar ook de 3-fase versie is op één enkele fase aan te sluiten. Werkt dan prima en je bent meteen toekomstbestendig (wat de Zappi betreft).

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:42:
[...]

@JanHenk
Het is weliswaar een 3p-laadpaal, maar ook de 3-fase versie is op één enkele fase aan te sluiten. Werkt dan prima en je bent meteen toekomstbestendig (wat de Zappi betreft).
Ja, maar 3-fase laadpalen zijn er in overvloed, dat is niet bijzonder en ook niet mijn punt. Pure 1-fase palen (die dus echt fysiek maar één relais hebben die maar 1 fase schakelt, een eventuele vaste kabel met maar 1 fasedraad en die tot 32A) zijn er maar beperkt in het aanbod.

Dat was mijn punt. En dat mis je compleet.. :)

Voordeel van een echte 1-fase paal zou misschien zijn dat ze (iets) goedkoper in de aanschaf zijn; ze per definitie op 1-fase zonnestroom laden (tot 32A) indien mogelijk in de software en dat de eventuele vaste laadkabel wat beter te hanteren is.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:05:
Ja, maar 3-fase laadpalen zijn er in overvloed, dat is niet bijzonder en ook niet mijn punt. Pure 1-fase palen (die dus echt fysiek maar één relais hebben die maar 1 fase schakelt, een eventuele vaste kabel met maar 1 fasedraad en die tot 32A) zijn er maar beperkt in het aanbod.

Voordeel van een echte 1-fase paal zou misschien zijn dat ze (iets) goedkoper in de aanschaf zijn; ze per definitie op 1-fase zonnestroom laden (tot 32A) indien mogelijk in de software en dat de eventuele vaste laadkabel wat beter te hanteren is.
@JanHenk
Ik denk dat ik er minder naast zit dan je misschien denkt? Ik denk in functionaliteit en waar je functioneel naar op zoek lijkt te zijn: een paal waarmee je op 1 fase met 32A kunt laden. Toch?
En wat maakt het dan functioneel uit dat het technisch een 3-fasepaal is? Nix toch?
Die Zappi heeft misschien nog wel functies aan boord die ook handig voor je zijn en die andere palen niet hebben?

Die Zappi kan dus op 32A laden, op zonnestroom laden en is er met een vaste kabel. Dus sorry, ik snap je punt niet dat het per se een 1-fase lader moet zijn als die Zappi alles in zich heeft waarnaar je op zoek bent?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2026 21:20 ]

<John O`Mill>

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

Miezie

Niet te moeilijk doen...

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Er is geen voordeel, puur op 1 fase zonnestroom laden met 32A kan je 3 fase omvormer waarschijnlijk niet eens qua onbalans op de fases die je dan vraagt van die omvormer.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Hippe Lip

Hippe Lip

Miezie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Er is geen voordeel, puur op 1 fase zonnestroom laden met 32A kan je 3 fase omvormer waarschijnlijk niet eens qua onbalans op de fases die je dan vraagt van die omvormer.
Da’s wel een ongefundeerde opmerking…

<John O`Mill>

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:32
Hey, ik heb een challenge voor jou. Post eens 2 keer zonder "Alfen" in het bericht te typen.....

;) :D

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:15

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:
Mijn schoonouders hebben een CHR Plus besteld in de uitvoering Dynamic Limited Edition, hier ook de brochure: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf

Ik heb aangegeven dat ik de laadpaal wel kan installeren voor ze, zal een slok op een borrel schelen en veel meer keuze vrijheid. Dat gezegd hebbende de volgende details en overwegingen:
  • 1-fase woning;
  • EVSE aan de muur (meterkast, kruipruimte, door de muur, paar tegels er uit, omhoog laten komen onder de EVSE);
  • vaste laadkabel (lichte voorkeur);
  • per brochure 6,6 kW / 28A 1-fase laden;
  • of als het nog trager is met 3,7 kW / 16A 1-fase laden;
  • hoeft niet constant/altijd vol te zijn, laden hoeft niet per se heel snel te zijn;
  • 7k km/jr maakt 1400 kWh/jr met 20kWh/100km - beetje een aanname;
  • 90-95% van de ritten zijn <30 km.
Ik geloof dat het gewoon een 35A hoofdaansluiting is, inductiekoken, hybride WP, verder niet bijzonder. 3500 kWh teruglevering per jaar op zuid (dit maakt zo'n 3000 kWh in maart-september waar er wat (handmatige sturing kan zijn op laden) al met al voorspel ik met 25ct/kWh zo'n €80/jr besparing (zonder salderen) tot zo'n €160+/jr met 'zon gestuurd laden'.
Ik verwacht niet dat ze echt heel actief bewust gaan stekkeren met een domme lader dus die €80 zal waarschijnlijk minder zijn in de praktijk. Dat maakt met laten we zeggen 5 jaar gebruik (waarschijnlijk langer) toch zo'n €800 met een slimme lader die ook op teruglevering kan sturen t.o.v. bijna niets met een domme lader.

M.b.t. verder stroomverbruik ga ik nog even wat uitzoeken, wellicht komen ze weg met de EVSE instellen op 16A i.c.m. de rest, maar daarvoor moet ik even naar de labels kijken van de andere apparatuur en zekeren op 20A. Dan is een domme lader een optie. In het verleden heb ik die wel eens gezien voor een euro of 300.

Voor een slimmer alternatief heb ik de Ratio Solar (7.4 kW - fase 1 - 32A) op het oog voor €800. Voordeel is dat deze met P1 mogelijk lijkt en CT-klemmen altijd een dingetje zijn qua irritatiefactor bij een al bestaande en aanwezige groepenkast.

Aangenomen dat het mogelijk is (qua belasting), zijn er op het moment nog redelijke (bij voorkeur degelijke, non white label Chinese ..) domme EVSEs die hier geschikt zijn?
Zijn er nog alternatieven in een vergelijkbare prijsrange met de Ratio Solar die ik ook zeker moet overwegen als ze hier toch (waarschijnlijk) voor een slimme EVSE gaan die zowel load balancing als PV-laden kan?
Ik heb recent mijn 10 jaar oude " New Motion" Lolo laadpunt moeten vervangen omdat de nieuwe exploitant 50five deze niet meer ondersteund.

Ik heb vorig jaar op Aliexpress een Jigu lader gekocht, thuis geleverd voor all-in +/- € 210.
Deze kan je middels een app instellen op gewenste laadstroom.
Werk tot nu toe prima !

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Metsubsidie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:26:
Ik heb recent mijn 10 jaar oude " New Motion" Lolo laadpunt moeten vervangen omdat de nieuwe exploitant 50five deze niet meer ondersteund.

Ik heb vorig jaar op Aliexpress een Jigu lader gekocht, thuis geleverd voor all-in +/- € 210.
Werk tot nu toe prima !
Leuk zolang het goed gaat, maar 2 redenen waarom ik het nooit zou doen.
  1. De kwaliteit van het spul van Ali is allerminst zeker. En als het dan ook nog eens spul is waar vele uren grote stromen doorheen lopen, dan zou ik het al helemaal niet aandurven (risico op brand?).
  2. Als het alleen maar met een app aan te sturen is en niet eens rechtstreeks via een browser (lokaal netwerk), dan mag je hopen dat die app lang genoeg blijft leven. Het zou zomaar kunnen dat die app bij de volgende update van het OS op je telefoon (Android of iOS) het niet meer doet. Wat heb je dan nog aan die laadpaal?
Tja, het zijn allemaal overwegingen, maar hoe was die spreuk ook alweer?
"De bitterheid van slechte kwaliteit blijft lang hangen nadat de zoetheid van een lage prijs allang vergeten is" (vaak toegeschreven aan Benjamin Franklin).

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:14:
[...]

@JanHenk
Ik denk dat ik er minder naast zit dan je misschien denkt? Ik denk in functionaliteit en waar je functioneel naar op zoek lijkt te zijn: een paal waarmee je op 1 fase met 32A kunt laden. Toch?
En wat maakt het dan functioneel uit dat het technisch een 3-fasepaal is? Nix toch?
Die Zappi heeft misschien nog wel functies aan boord die ook handig voor je zijn en die andere palen niet hebben?

Die Zappi kan dus op 32A laden, op zonnestroom laden en is er met een vaste kabel. Dus sorry, ik snap je punt niet dat het per se een 1-fase lader moet zijn als die Zappi alles in zich heeft waarnaar je op zoek bent?
Hey, ik zoek geen paal hè. :P

Ik constateerde slechts dat de door @True besproken Ratio Solar 7,4 kW een pure 1-fase paal is. En dat die er niet veel (meer) zijn.

Ik ben het hélemaal met je eens dat je nét zo goed een 22 kW paal kan nemen. De meerprijs is gering, de keuze groter, functioneren hetzelfde en meer bestendig voor de toekomst. Daarom stelde ik zelf de Peblar Business voor als alternatief.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DAT detail was ik dan ff kwijt… 8)
Ik constateerde slechts dat de door @True besproken Ratio Solar 7,4 kW een pure 1-fase paal is. En dat die er niet veel (meer) zijn.

Ik ben het hélemaal met je eens dat je nét zo goed een 22 kW paal kan nemen. De meerprijs is gering, de keuze groter, functioneren hetzelfde en meer bestendig voor de toekomst. Daarom stelde ik zelf de Peblar Business voor als alternatief.
d:)b

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Da’s wel een ongefundeerde opmerking…
Mijn 3 fase omvormer kan het niet… Max 3kW verschil.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Leuk zolang het goed gaat, maar 2 redenen waarom ik het nooit zou doen.
  1. De kwaliteit van het spul van Ali is allerminst zeker. En als het dan ook nog eens spul is waar vele uren grote stromen doorheen lopen, dan zou ik het al helemaal niet aandurven (risico op brand?).
  2. Als het alleen maar met een app aan te sturen is en niet eens rechtstreeks via een browser (lokaal netwerk), dan mag je hopen dat die app lang genoeg blijft leven. Het zou zomaar kunnen dat die app bij de volgende update van het OS op je telefoon (Android of iOS) het niet meer doet. Wat heb je dan nog aan die laadpaal?
Tja, het zijn allemaal overwegingen, maar hoe was die spreuk ook alweer?
"De bitterheid van slechte kwaliteit blijft lang hangen nadat de zoetheid van een lage prijs allang vergeten is" (vaak toegeschreven aan Benjamin Franklin).
Mee eens, maar als deze het nog 2 a 3 jaar doet ben ik al tevreden.

Maar voor zg A kwaliteit lader welke na 7 a 10 jaar gewoon domweg niet meer wordt ondersteund geeft mij ook weinig vertrouwen. Was duur laadpunt van New Motion.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• AA42
En werd die ook niet meer "ondersteund" door een andere back-office dan? 50five is sowieso niet echt top (mijn ervaring dan). Ik snap het sowieso niet echt, wat moet een 50five nou voor effort doen om gewoon de data met zo'n "oude" lader te blijven laten draaien?

Maar om al deze ellende te voorkomen ben ik totaal van "alles af". De ERE zou wellicht iets kunnen veranderen in die situatie maar daar ben ik zeer geduldig mee.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Shell (opvolger van New Motion) heeft de hele portefeuille blijkbaar over gedaan aan 50five.

Over alternatieven is niet gesproken.

Als laadpaal bezitter dus weinig andere mogelijkheden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Metsubsidie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Werk tot nu toe prima !
"bij voorkeur degelijke, non white label Chinese"
Ik kom graag bij mijn schoonouders, ik wens hen en hun buren geen afgebrande woning toe.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Metsubsidie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:47:
Mee eens, maar als deze het nog 2 a 3 jaar doet ben ik al tevreden.
@Metsubsidie
Met dat 2 à 3 jaar verhoogde brandrisico zou ik helemaal niet tevreden zijn.
Het kan goed gaan, maar als het mis gaat heb je spijt als haren op je hoofd dat je niet iets meer uitgegeven hebt voor een ding dat hier gewoon door een keuring is gekomen. Die meerprijs is vast lager dan je brandschade, om het nog maar niet over de bijkomende ellende te hebben. Nee, dank je wel.

PS
Je weet: RISICO = KANS x GEVOLG
De kans is misschien niet heel groot, maar dat gevolg, hè…

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 29-01-2026 22:49 ]

<John O`Mill>

• HyperBart
AA42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Hey, ik heb een challenge voor jou. Post eens 2 keer zonder "Alfen" in het bericht te typen.....

;) :D
Maar… maar… -O- :'(

• AA42
Da's al 1, je bent goed op weg _/-\o_

We krijgen vast op onze kop van een mod in 3,2,1.....Maar grappig was het wel....en dat was het alleen he...een grapje.

On topic maar weer mensen :twk

• Gamer_Life
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-02 19:52
Gamer_Life schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:43:
Ik heb een vraag ( die ik stel want mijn ouders zitten niet op tweakers en vroegen of ik dat wou doen).

Mijn ouders mogen nu officieel eindelijk een laadpaal in de tuin zetten aangezien de gemeente lochem dit eindelijk toestaat, maar er mag alleen een platte kabel over de stoep gelegd worden.
Hier de echte vraag
Ik vond maar 1 merk genaamd flatpower maar is dit echt de enige die platte kabels maakt?

Als dit zo is dan is het wel apart want alle andere dingen zoals kabelgootje enzo zijn niet toegestaan en als er maar 1 bedrijf is die dit maakt dan voelt het voor mij aan alsof iemand er profijt van heeft die hier voor stemde( i know alu hoedje maar toch). Tenzij dit gewoon een regel is die overal geld als de kabel over de stoep gaat dat die maar 5mm hoog mag zijn.

Nuttige informat:
Gemeente: Lochem
Max hoogte kabel: 5mm
Max lengte: 10 meter
Kabel fase: 3
KW: 11 kw
Type aansluiting: Type 2
Type auto: Skoda Superb uit 2025
Link naar het artikel van de gemeente lochem over thuisladen:
https://www.lochem.nl/energie/thuisladen-in-openbare-ruimte
Nog iemand een idee waar ik een andere platte kabel voor over de stoep kan vinden ?
Of zitten mijn ouders vast aan dit bedrijf en moeten ze 350+ euro betalen voor een stukje kabel van 6 a 7 meter?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:37
Gamer_Life schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Nog iemand een idee waar ik een andere platte kabel voor over de stoep kan vinden ?
Of zitten mijn ouders vast aan dit bedrijf en moeten ze 350+ euro betalen voor een stukje kabel van 6 a 7 meter?
Dat je geen kabelgoot mag gebruiken (ook al zou je dat zelf betalen) dat staat in een ander artikel van de gemeente? Want nu lees ik alleen dat je een platte i.p.v. ronde kabel moet gebruiken.

• Gramser
Moet je er nog op gaan letten ook dat die kabel ook niet gedraaid op de stoep ligt 🙄

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 21:00
Miezie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Mijn 3 fase omvormer kan het niet… Max 3kW verschil.
Dat maakt toch ook helemaal niet uit, de meter saldeert intern wel.
Als je 9kW opwekt, kun je 9kW naar je auto sturen terwijl je in de meter 0 van net net afneemt. Daar heb ik geen 1 fase paal voor nodig.

En inderdaad die onlbalans vanit de omvormer. Bij mijn 5kW Solaredge mag dat max iets van 1.5 zijn dacht ik.

• HyperBart
Gamer_Life schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Kijk, je gaat er misschien mee lachen maar wat je zou kunnen doen is een klassieke laadkabel nemen, die strippen van zijn buitenmantel, de aders mooi langs elkaar leggen en "sandwichen" tussen twee kabelmatten en dan twee van die kabelmatten tegen elkaar lijmen.
Heb je het gesprek met de gemeente nog eens aangeknoopt? Even goed is het een gevalletje "letter van de wet" versus "geest van de wet" en interpretatie van die platte kabel en mag je misschien gewoon prima een gewone kabel ook onder een gewone mat leggen?

Alternatief is een platte kabel kopen met voldoende aders (minimaal N, L1, PE, CP) en er zelf een laadkabeltje van te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 30-01-2026 09:03 ]

• ASW1
HyperBart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Heb je het gesprek met de gemeente nog eens aangeknoopt? Even goed is het een gevalletje "letter van de wet" versus "geest van de wet" en interpretatie van die platte kabel en mag je misschien gewoon prima een gewone kabel ook onder een gewone mat leggen?
Volgens mij betreft het hier geen wet of regeling maar een gebruik van de discretionaire bevoegdheid van de gemeente bij handhaving op voorwerpen in de openbare ruimte.
Dit is een soort richtlijn die aangeeft wat getolereerd wordt en waarop niet gehandhaafd wordt.
Ik ben benieuwd hoeveel BOA's de gemeente Lochum (14 duizend inwoners) heeft rondlopen en of die er straks 's nachts met de schuifmaat op uitgestuurd worden om te kijken of de kabels wel plat (5 mm) genoeg zijn.
Opvallend dat de enige fabrikant van die peperdure platte kabels ze groen heeft gemaakt, en dat de officiële communicatie van de gemeente ook een afbeelding laat zien met een groene platte kabel, al dat maakt het handhaven ook eenvoudiger (er zal voor twijfelgevallen alsnog de schuifmaat bijgepakt moeten worden en zaklamp + vergrootglas om de aan- of afwezigheid van het eveneens verplichte CE keurmerk te kunnen constateren)

Zelf zou ik een gewone kabel nemen en er een mat overheen gooien en dan afwachten of er iets gebeurt.
Waarschijnlijk niet.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:39
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Bij mij staat de instelling voor de hoofdzekering goed in de Zappi: 25A. Ik neem aan bij @virtualJac ook.
Net even gekeken, deze staat op 25A.

Ik zal nog eens een analyse maken van wat er op welke fase zit en deze opnieuw verdelen. Zijn best wat zaken bij gekomen afgelopen jaren.

[ Voor 20% gewijzigd door virtualJac op 30-01-2026 09:37 ]

there's no tweak without the tweaker

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
virtualJac schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Net even gekeken, deze staat op 25A.

Ik zal nog eens een analyse maken van wat er op welke fase zit en deze opnieuw verdelen. Zijn best wat zaken bij gekomen afgelopen jaren.
Ja of iets van een overzicht hebben van het verbruik van je huis en fases op het moment dat het laden van de auto stopt.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Gamer_Life
Gamer_Life schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:43:
Ik heb een vraag ( die ik stel want mijn ouders zitten niet op tweakers en vroegen of ik dat wou doen).

Mijn ouders mogen nu officieel eindelijk een laadpaal in de tuin zetten aangezien de gemeente lochem dit eindelijk toestaat, maar er mag alleen een platte kabel over de stoep gelegd worden.
Hier de echte vraag
Ik vond maar 1 merk genaamd flatpower maar is dit echt de enige die platte kabels maakt?

Als dit zo is dan is het wel apart want alle andere dingen zoals kabelgootje enzo zijn niet toegestaan en als er maar 1 bedrijf is die dit maakt dan voelt het voor mij aan alsof iemand er profijt van heeft die hier voor stemde( i know alu hoedje maar toch). Tenzij dit gewoon een regel is die overal geld als de kabel over de stoep gaat dat die maar 5mm hoog mag zijn.

Nuttige informat:
Gemeente: Lochem
Max hoogte kabel: 5mm
Max lengte: 10 meter
Kabel fase: 3
KW: 11 kw
Type aansluiting: Type 2
Type auto: Skoda Superb uit 2025
Link naar het artikel van de gemeente lochem over thuisladen:
https://www.lochem.nl/energie/thuisladen-in-openbare-ruimte
Heeft iemand een idee of er ergens anders nog platte laadkabels te koop zijn of is dit echt het enige bedrijf die dit maakt?

• Gamer_Life
remmuz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Dat je geen kabelgoot mag gebruiken (ook al zou je dat zelf betalen) dat staat in een ander artikel van de gemeente? Want nu lees ik alleen dat je een platte i.p.v. ronde kabel moet gebruiken.
Mijn ouders hebben al gevraagd of ze het niet mochten afdekken( voor de gemeente eindelijk toe stond officeel dat je een laadpaal mocht hebben) en dat mocht niet.
Dus ik ga er vanuit dat dit echt alles is wat de gemeente Lochem toe staat.

• AA42
Verwijderd om de werkelijk diep droevige reacties hier.....

[ Voor 107% gewijzigd door AA42 op 30-01-2026 22:27 ]

• AA42
Idem

[ Voor 99% gewijzigd door AA42 op 30-01-2026 22:27 ]

• HyperBart
AA42 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Je bedoelt zoals ik al bijna 6 jaar probleemloos en zonder enig commentaar van wie dan ook doe?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dan ook wel lang naar deze mat moeten zoeken en helaas weet ik niet meer waar ik hem vandaan heb. Hij heeft in het midden een "dunner" stuk om de kabel doorheen te geleiden. Het oppervlak is zeer stroef door de structuur en de rand zeer goed zichtbaar door de gele markeringen.

Lijkt me beter dan zo'n platte kabel.

Oh ja, 6 jaar geleden had ik onze gemeente een mail gestuurd wat het beleid hierover was.

Na 8 (!!!!!!) maanden (paal geplaatst, auto geleverd, laadde al maanden probleemloos) kreeg ik een keer antwoord van onze brave ambtenaren.... was absoluut verboden. Ook het voorstel om op eigen kosten tegels met goot te plaatse was ondenkbaar.
Ik ben gewoon doorgegaan met deze m.i. voor iedereen prima oplossing. Ik claim de parkeerplek voor mijn deur NOOIT, ik weet dat ik er geen recht op heb.

Een jaar of twee geleden kondigden ze een experiment aan voor mensen die die tegels met goot wilden proberen. Ze moeten wel want anders kunnen ze nooit genoeg laders aanbieden. Heb me aangemeld maar ik was niet ingeloot. Daarna niks meer van gehoord over de opgedane ervaringen....

In ieder geval, ik ga lekker door hiermee. Val niemand er mee lastig. Rolstoelers, rollators, kinderfietsjes, wandelaars.....ze gaan er allemaal probleemloos overheen.

En de gemeentes hebben wel een grote mond, maar dit is niet veel anders dan een kabel van een stofzuiger over de stoep als je je auto aan het stofzuigen bent.

Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de mensen die eroverheen gaan. Dus moet je het maximaal mogelijke doen om ongevallen te voorkomen. M.i. heb ik dit (inclusief goede verlichting) dit voldoende gedaan.
Makker, da’s best proper! Ziet er ook echt gewoon degelijk uit…
Deze denk ik:
https://afzethekken.nl/product/kabelmat/

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AA42 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Je bedoelt zoals ik al bijna 6 jaar probleemloos en zonder enig commentaar van wie dan ook doe?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dan ook wel lang naar deze mat moeten zoeken en helaas weet ik niet meer waar ik hem vandaan heb. Hij heeft in het midden een "dunner" stuk om de kabel doorheen te geleiden. Het oppervlak is zeer stroef door de structuur en de rand zeer goed zichtbaar door de gele markeringen.

Lijkt me beter dan zo'n platte kabel.

Oh ja, 6 jaar geleden had ik onze gemeente een mail gestuurd wat het beleid hierover was.

Na 8 (!!!!!!) maanden (paal geplaatst, auto geleverd, laadde al maanden probleemloos) kreeg ik een keer antwoord van onze brave ambtenaren.... was absoluut verboden. Ook het voorstel om op eigen kosten tegels met goot te plaatse was ondenkbaar.
Ik ben gewoon doorgegaan met deze m.i. voor iedereen prima oplossing. Ik claim de parkeerplek voor mijn deur NOOIT, ik weet dat ik er geen recht op heb.

Een jaar of twee geleden kondigden ze een experiment aan voor mensen die die tegels met goot wilden proberen. Ze moeten wel want anders kunnen ze nooit genoeg laders aanbieden. Heb me aangemeld maar ik was niet ingeloot. Daarna niks meer van gehoord over de opgedane ervaringen....

In ieder geval, ik ga lekker door hiermee. Val niemand er mee lastig. Rolstoelers, rollators, kinderfietsjes, wandelaars.....ze gaan er allemaal probleemloos overheen.

En de gemeentes hebben wel een grote mond, maar dit is niet veel anders dan een kabel van een stofzuiger over de stoep als je je auto aan het stofzuigen bent.

Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de mensen die eroverheen gaan. Dus moet je het maximaal mogelijke doen om ongevallen te voorkomen. M.i. heb ik dit (inclusief goede verlichting) dit voldoende gedaan.
Persoonlijk vind ik dat wel echt een matige mat, veel te kort voor het trottoir. Als er twee mensen naast elkaar lopen struikelen ze mogelijk beiden. Als een moeder met een kind naast een kinderwagen er loopt struikelt het kind mogelijk.

De laadkabeltegels zijn niet voor niets van begin tot eind en niet beginnen na 30 cm en 30 cm voor de trottoirband stoppen.

• ASW1
True schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Persoonlijk vind ik dat wel echt een matige mat, veel te kort voor het trottoir. Als er twee mensen naast elkaar lopen struikelen ze mogelijk beiden.
Hij is er ook van 160 breed!
https://afzethekken.nl/product/antislip-kabelmat/

(Hoop geld voor een mat nog, en voor je het weet is ie gejat)

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 30-01-2026 20:50 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Je wilt gewoon niet dat er ook maar iemand op z’n giechel gaat doordat je de gemeentelijke regels negeert… hoeveel je er ook aan doet: je bent aansprakelijk.
De gemeente moet scheve tegels al recht leggen, burgers die dan laadkabels over de stoep gooien is (indien niet geregeld in een apv) gewoon not done imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 30-01-2026 21:31 ]

• HyperBart
Tja, ik ben wat dat betreft “geest van de wet”.
Het viel mij ook op dat de mat wat korter was maar het risico dat iemand op de zijkanten dan zo wandelt en struikelt is dankzij zo een zware mat wel heel klein.

Voor de aansprakelijkheid hebben we verzekeringen denk ik dan, als je als “goed mens” er een goede mat hebt overgelegd dan is het ook wel klaar. In Belgie heb je veel huizen met een oprit en/of inpandige garage, in NL ligt dat wel anders en snap ik het nog meer dat mensen zeggen “ja man, leuk eh zo een EV, maar ik moet het ook wel wat kostenefficient geladen krijgen”.

Komt ook nog eens bij dat lettertjes van de wet en uiteindelijke handhaving gelukkig vaak ook nog wel eens wat uit elkaar liggen.

Ik denk ook dat het een cultuurverschilletje is tussen BE en NL, wij zijn daar doorgaans iets losser in. Ik sta soms echt te kijken wat voor een regeltjesland Nederland is (geworden).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HyperBart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:48:
Tja, ik ben wat dat betreft “geest van de wet”.
Het viel mij ook op dat de mat wat korter was maar het risico dat iemand op de zijkanten dan zo wandelt en struikelt is dankzij zo een zware mat wel heel klein.

Voor de aansprakelijkheid hebben we verzekeringen denk ik dan, als je als “goed mens” er een goede mat hebt overgelegd dan is het ook wel klaar. In Belgie heb je veel huizen met een oprit en/of inpandige garage, in NL ligt dat wel anders en snap ik het nog meer dat mensen zeggen “ja man, leuk eh zo een EV, maar ik moet het ook wel wat kostenefficient geladen krijgen”.

Komt ook nog eens bij dat lettertjes van de wet en uiteindelijke handhaving gelukkig vaak ook nog wel eens wat uit elkaar liggen.

Ik denk ook dat het een cultuurverschilletje is tussen BE en NL, wij zijn daar doorgaans iets losser in. Ik sta soms echt te kijken wat voor een regeltjesland Nederland is (geworden).
Je kunt je afvragen of die aansprakelijkheidsverzekering nog dekt als je de regels negeert… dat weet ik dan weer niet… ik heb er persoonlijk wat minder begrip voor als er een kabel over straat ligt…

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
True schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Persoonlijk vind ik dat wel echt een matige mat, veel te kort voor het trottoir. Als er twee mensen naast elkaar lopen struikelen ze mogelijk beiden. Als een moeder met een kind naast een kinderwagen er loopt struikelt het kind mogelijk.

De laadkabeltegels zijn niet voor niets van begin tot eind en niet beginnen na 30 cm en 30 cm voor de trottoirband stoppen.
Eh, die gele strepen maken het toch wel iets dat je niet zomaar mist.
Maar inderdaad, als er blinde mensen naast elkaar gaan lopen dan kunnen ze struikelen.

Toevallig zat ik zelf ook naar deze te kijken. Bij mij zou die net passen tenzij iemand op de stoeprand gaat balanceren. Maar of dat ook zonder laadkabel een hele veilige hobby is met langs rijdende fietsers en auto's?

Ik vond deze:
https://www.logomatz.nl/kabelmat-rubber-eco-antislip

Maar wat zou jij aanraden als de gemeente geen model verkeersdrempel toelaat qua hoogte?

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 31-01-2026 07:03 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik zou zo iets toestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgT1ZGwHM5Z7gy2OcX6cEQuNju0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/FeI65D5v8BbOS9ZjalE7XtTz.webp?f=user_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• netappie
Handig als het hard regent 8)7

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:37
die is wel heel heftig hoor. Je hebt ook gewoon 30x30 tegels met een gootje.
Als je een beetje geluk hebt komt de gemeente ze zelf plaatsen (tegen betaling)
https://www.debilt.nl/verkeer-en-mobiliteit/kabelgoottegels

• klump4u
  • Niet online

klump4u

remmuz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:56:
[...]

die is wel heel heftig hoor. Je hebt ook gewoon 30x30 tegels met een gootje.
Als je een beetje geluk hebt komt de gemeente ze zelf plaatsen (tegen betaling)
https://www.debilt.nl/verkeer-en-mobiliteit/kabelgoottegels
Denk alleen dat na verloop van tijd de rubbers los komen waarschijnlijk en is veel gedoe om eerst los te halen, kabel erin en rubber erin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• klump4u
  • Niet online

klump4u

netappie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Handig als het hard regent 8)7
Als je een beetje logisch nadenkt komt het uiteinde uit in de goot van de straat. 8)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Denk alleen dat na verloop van tijd de rubbers los komen waarschijnlijk en is veel gedoe om eerst los te halen, kabel erin en rubber erin.
Nee joh. De kabel druk je er zo in. Mijn vader heeft die al jaren liggen. Zonder problemen.
(ja dat is mijn ouwe 🤣🤣)

[ Voor 11% gewijzigd door Tylen op 31-01-2026 08:20 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• netappie
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Als je een beetje logisch nadenkt komt het uiteinde uit in de goot van de straat. 8)
Los van het feit dat ik direct een bekeuring krijg als ik de stoeptegels verwijder, denk ik dat ze bij de gemeente helemaal schrikken als ik de stoeprand met een betonboor te lijf ga voor afwatering.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

netappie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Los van het feit dat ik direct een bekeuring krijg als ik de stoeptegels verwijder, denk ik dat ze bij de gemeente helemaal schrikken als ik de stoeprand met een betonboor te lijf ga voor afwatering.
Niet meteen in onmogelijkheden denken maar in mogelijkheden, ga in gesprek en leg of teken het duidelijk uit en is er dan afkeur kom dan negatief doen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tylen schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Nee joh. De kabel druk je er zo in. Mijn vader heeft die al jaren liggen. Zonder problemen.

[YouTube: Kabelgoot dé oplossing voor Peter Tielen]
(ja dat is mijn ouwe 🤣🤣)
Mooie oplossing inderdaad, ik dacht dat die rubber er telkens uit moest vandaar mijn opmerking, zoiets moet toch in ieder gemeente mogelijk zijn.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:27
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Mooie oplossing inderdaad, ik dacht dat die rubber er telkens uit moest vandaar mijn opmerking, zoiets moet toch in ieder gemeente mogelijk zijn.
Het probleem is dat die goot uitkomt op een openbare parkeerplaats waar iedereen mag staan. Dat gaat vaak wel goed, maar kan ook veel gezeur van komen als andere mensen er parkeren en hun auto niet willen verplaatsen. Snap wel dat gemeente (en dus de politie/ handhaving) daar niet altijd positief tegenover staat. Zeker in wijken met een hoge parkeerdruk.

En verder kan die kabel prima in het (regen)water liggen... Dat hoef je echt niet af te wateren.

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 31-01-2026 09:16 ]

• netappie
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Niet meteen in onmogelijkheden denken maar in mogelijkheden, ga in gesprek en leg of teken het duidelijk uit en is er dan afkeur kom dan negatief doen.
Ik heb al heel veel dingen voorgesteld. De gemeente keurde alles af en was gewoon heel duidelijk.

Inmiddels is de kabelmat hier gedoogd, dus ik ben nu aan het kijken wat voor mij de beste lader is en hoe ik dit netjes en veilig over die vier stoeptegels krijg.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:53

thijsco19

KTM 990 SMT

klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Dat dacht ik ook.
Hier (gemeente midden-Delfland) zijn ze eind afgelopen jaar begonnen aan een pilot met deze kabelgoottegels tbv het opladen van elektrische voortuigen.
Nou, mooi zou je direct denken! Nee dus. Pilot duurt 2 jaar (!!!) en er is ruimte voor 25 mensen. Dat is nog geen 0.13% van het inwonersaantal.

Heb al een mailtje getikt naar de contactpersoon van de pilot. Ik vind dit echt belachelijk, een pilot die 2 jaar duurt met een zeer beperkt aantal mensen. 8)7

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Het probleem is dat die goot uitkomt op een openbare parkeerplaats waar iedereen mag staan. Dat gaat vaak wel goed, maar kan ook veel gezeur van komen als andere mensen er parkeren en hun auto niet willen verplaatsen. Snap wel dat gemeente (en dus de politie/ handhaving) daar niet altijd positief tegenover staat. Zeker in wijken met een hoge parkeerdruk.

En verder kan die kabel prima in het (regen)water liggen... Dat hoef je echt niet af te wateren.
Ja dat is waarschijnlijk nog het grootste probleem, een andere auto die er al staat op de openbare weg en waarschijnlijk krijg je ook nog scheve gezichten als je verzoekt om even de auto te verplaatsen, kabel lijkt me inderdaad wel tegen water te kunnen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

thijsco19 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Dat dacht ik ook.
Hier (gemeente midden-Delfland) zijn ze eind afgelopen jaar begonnen aan een pilot met deze kabelgoottegels tbv het opladen van elektrische voortuigen.
Nou, mooi zou je direct denken! Nee dus. Pilot duurt 2 jaar (!!!) en er is ruimte voor 25 mensen. Dat is nog geen 0.13% van het inwonersaantal.

Heb al een mailtje getikt naar de contactpersoon van de pilot. Ik vind dit echt belachelijk, een pilot die 2 jaar duurt met een zeer beperkt aantal mensen. 8)7
Inderdaad zeer weinig maar gemeenten zullen ook denken dat als ze er te veel laten proberen/testen dat na die periode er velen denken dat het nu mag want de afgelopen twee jaar geen klachten gehad (klopt ook ergens wel maar een gemeente dekt zich altijd in)

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:06
Ik lees al een tijdje mee, met dit topic, want opzoek naar een laadpaal voor m'n EV.
Ik heb een 3 fase aansluiting en zonnepanelen en verwacht niet iedere dag te hoeven opladen, we rijden niet dagelijks. Er is vrijwel altijd de mogelijkheid ergens in de week overdag te laden, hiervoor m'n eigen zonne energie gebruiken lijkt mij een goede oplossing.
Volgens mij is de optimale situatie voor ons een Myenergi Zappi laadpaal V2.1 Type 2.

Nu heb ik toch nog wat vragen.
De Zappi heeft geen laadpaalfunctionaliteit. Betekent dit dan dat iedereen met mijn laadpaal kan opladen? Hoe weet de walbox dat mijn auto aan de oplader hangt, en niet de auto van een willekeurig iemand anders, bijvoorbeeld als ik niet thuis ben? De laadpaal staat niet aan de weg, maar is wel goed toegankelijk.
Als ik bezoek heb van iemand die z'n auto wil opladen, hoe werkt dat dan?

Als ik de Zappi aan m'n P1 poort aansluit, kan ik dan ook nog de items uitlezen die ik op dit moment via de P1 poort in HA uitlees?

De wallbox komt aan de muur te hangen. De auto staat niet strak tegen de muur aan, met de fiets moeten we tussen de muur en de auto door. Het zal dus gebeuren dat de oplaadkabel daar ligt. Kan dit kwaad?

[ Voor 0% gewijzigd door overcoat op 31-01-2026 13:34 . Reden: typo ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

overcoat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:33:
Ik lees al een tijdje mee, met dit topic, want opzoek naar een laadpaal voor m'n EV.
Ik heb een 3 fase aansluiting en zonnepanelen en verwacht niet iedere dag te hoeven opladen, we rijden niet dagelijks. Er is vrijwel altijd de mogelijkheid ergens in de week overdag te laden, hiervoor m'n eigen zonne energie gebruiken lijkt mij een goede oplossing.
Volgens mij is de optimale situatie voor ons een Myenergi Zappi laadpaal V2.1 Type 2.

De Zappi heeft geen laadpaalfunctionaliteit. Betekent dit dan dat iedereen met mijn laadpaal kan opladen? Hoe weet de walbox dat mijn auto aan de oplader hangt, en niet de auto van een willekeurig iemand anders, bijvoorbeeld als ik niet thuis ben? De laadpaal staat niet aan de weg, maar is wel goed toegankelijk.

Als ik de Zappi aan m'n P1 poort aansluit, kan ik dan ook nog de items uitlezen die ik op dit moment via de P1 poort in HA uitlees?

De wallbox komt aan de muur te hangen. De auto staat niet strak tegen de muur aan, met de fiets moeten we tussen de muur en de auto door. Het zal dus gebeuren dat de oplaadkabel daar ligt. Kan dit kwaad?
Volgens mij heeft de Zappi een vergrendeloptie, dan moet je een ingestelde pincode invoeren voordat een laadsessie start, dat is een optie - ik meen zoiets gezien te hebben toen ik er een geïnstalleerd heb, en online vind ik er zo snel ook wat van terug.
Als een kennis wilt laden moet je ook die code invoeren. De auto wordt niet herkend en standaard kan iedereen er laden, dit laatste lees en hoor ik echt nooit (uitzonderingen zijn de EVSE met een backoffice die op publiek staan, dat is een Zappi sowieso niet).

De Harvi werkt met CT-klemmen niet met een P1 aansluiting.

Zolang je niet struikelt over je eigen laadkabel is dat niet erg. Je kunt er gerust op staan of overheen gaan met de fiets. De kabel die ik gezien heb bij de Zappi zal vast nog heel blijven als je er incidenteel met de auto overheen rijdt. Wat je wilt voorkomen is hard trekken aan de stekker kant of de EVSE kant, dat zijn zwakkere plekken.

• ASW1
thijsco19 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat de uitvoerende ambtenaar niets kan met jouw mailtje; die pilot zal een besluit zijn van de gemeenteraad en daar moet je zijn als je het beleid wilt beïnvloeden.

• Rogier1975
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 16:55
Zelfde soort situatie hier: zonnepanelen, 3x25A, eigen oprit en overstappend naar EV (Tesla 3 2021, dus 11 of 22 kWh lader) die overdag vaak genoeg van de zonnestroom kan genieten. Ik zou een laadpaal niet durven doe-het-zelven (ophangen okay, geul graven evt ook nog, elektra durf ik niet), maar wil ook niet blind naar Coolbliue of zo toe. Ben liever goed voorbereid maar nog niet zover overcoat dat ik al weet welk merk laadpaal ik moet hebben. En waar ik die incl. installatie het beste kan aanschaffen volgens dit onvolprezen forum. Dus... wie helpt!?

a. Zonnepanelen dus de paal moet "Load balancing" aan kunnen?
b. Idem dus "geschikt voor zonnestroom", zeggen diverse leveranciers, wat is dit?
c. Feedback naar meterkast via P1 of klemmen - maakt dat uit?
d. Omvormer is 3-fase SMA, gekocht met SunPower panelen bij Zonnefabriek.nl. Is het simpeler te beheren door ook voor SMA-laadpaal te gaan dan?
e. Ik zie WIFI, 4G, Ethernet - wat is aan te raden?
f. Fijnste (kwaliteit, prijs/prestatie) partij om aan te laten leggen?

z. En buiten de laadpaal: waar kun je als particulier het beste je laadpas voor de incidentele laadsessie bij snellader of in parkeergarage aanschaffen? Simpel ANWB of zo tegenwoordig?

Dank alvast voor het meedenken!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rogier1975 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Zelfde soort situatie hier: zonnepanelen, 3x25A, eigen oprit en overstappend naar EV (Tesla 3 2021, dus 11 of 22 kWh lader) die overdag vaak genoeg van de zonnestroom kan genieten. Ik zou een laadpaal niet durven doe-het-zelven (ophangen okay, geul graven evt ook nog, elektra durf ik niet), maar wil ook niet blind naar Coolbliue of zo toe. Ben liever goed voorbereid maar nog niet zover overcoat dat ik al weet welk merk laadpaal ik moet hebben. En waar ik die incl. installatie het beste kan aanschaffen volgens dit onvolprezen forum. Dus... wie helpt!?

a. Zonnepanelen dus de paal moet "Load balancing" aan kunnen?
b. Idem dus "geschikt voor zonnestroom", zeggen diverse leveranciers, wat is dit?
c. Feedback naar meterkast via P1 of klemmen - maakt dat uit?
d. Omvormer is 3-fase SMA, gekocht met SunPower panelen bij Zonnefabriek.nl. Is het simpeler te beheren door ook voor SMA-laadpaal te gaan dan?
e. Ik zie WIFI, 4G, Ethernet - wat is aan te raden?
f. Fijnste (kwaliteit, prijs/prestatie) partij om aan te laten leggen?

z. En buiten de laadpaal: waar kun je als particulier het beste je laadpas voor de incidentele laadsessie bij snellader of in parkeergarage aanschaffen? Simpel ANWB of zo tegenwoordig?

Dank alvast voor het meedenken!
  1. Incorrect, load balancing is zorgen dat je met alles wat achter je hoofdzekering niet niet meer vermogen opneemt dan je zekeringswaarde en die dus laat ingrijpen.
  2. Wat leuk is, is je EVSE (laadpaal) laten inschakelen als er een overschot is aan zonne-energie binnen jouw huishouden zodat je laadt gebaseerd op je PV-opwek en het niet 'weg' laat glippen en je (na '26) niet meer over kunt salderen en je dus een hoger eigen gebruik hebt. Dit is waar de verkopers/plaatsers op doelen met dat soort termen.
  3. Persoonlijke voorkeur, CT-klemmen zijn zeker ingewikkelder om aan te sluiten, maar m.i. duurzamer, P1 is soms wat twijfelachtig, kabeltjes gaan nog wel eens stuk, zeer zelden lees je wat over slechte P1 sockets op de slimme meter. Als ik wat installeer heb ik liever P1 omdat dat gemakkelijker is en CT-klemmen best wat ruimte in kunnen nemen wat resulteert in meer 'gepiel' in de groepenkast, soms totaal geen probleem, soms erg vervelend.
  4. Ik ken de SMA PV-omvormer niet, maar zou echt totaal niets toevoegen lijkt mij t.o.v. een EVSE met loadbalancing (die ook zon-gestuurd kan laden).
  5. Boeit niet, met ethernet moet je een extra kabel trekken naar je EVSE. Daarnaast heb je een back office nodig? (daar is meestal 4G voor) - ik geloof het niet gezien je (aanname) particulier koopt en laadt?
  6. Ligt ook aan je regio, de grote zijn in ieder geval erg duur.
Z. [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Peblar zijn recent wag mindere ervaringen mee geweest. Zaptec go is beperkt qua eigen aansturing.

Ikv salderen en PV is evcc voor de meeste Tweakers een enorme pre.

Alternatief, zeker als je zelf ook installeert/aansluit is een Alfen. Ook van NL bodem en kwalitatief. Veel kennis van op het forum.
Wat is die beperking bij de Zaptec Go 2 i.c.m. een Tibber Pulse/HW P1 qua eigen aansturing? Wat ik er online van vind, moet die eigenlijk wel voldoen voor de dertien in dozijn Nederlander met een PV-installatie na salderen, of mis ik iets?

• overcoat
@Rogier1975
https://laadpastop10.nl/
Via bovenstaande link is info over laadpassen te vinden. De boodschap die ik eruit heb gehaald is "kies er één, kijk daarna of het je bevalt of dat je opties mist en pas evt. je keuze aan".
Ik heb voor nu voor Shell gekozen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:56
overcoat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:16:
@Rogier1975
https://laadpastop10.nl/
Via bovenstaande link is info over laadpassen te vinden. De boodschap die ik eruit heb gehaald is "kies er één, kijk daarna of het je bevalt of dat je opties mist en pas evt. je keuze aan".
Ik heb voor nu voor Shell gekozen.
Sinds Shell over is op de Shell app kan ik mijn bedrijfsnaam niet meer opgeven.
Jammer dan, knip door de Shell pas.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Hier in een gemeente in het Antwerpse (België).
We kunnen voor onze garage altijd parkeren, maar er loopt nog een voetpad tussen de parkeerplaats en de garage.

Wij mogen letterlijk niets doen om te laden.
Geen goot / aanpassing tegels / rubbermat /..
Ook geen laadarm over het voetpad. Niets. 😅

Weet niet of ze zouden bekeuren maar we doen het maar niet.
Oudere garage dus redelijk klein maar de auto past er net in. Kunnen geen passagiers instappen en moet bijna over de 'motorkap' om de garagepoort te sluiten maar dat is onze noodoplossing thuis. 😁

Letterlijke tekst :

Hoofdstuk VIII : Opladen van elektrische voertuigen
Artikel B.1.VIII.1
Opladen via een private laadpaal is enkel mogelijk indien je je auto ook op eigen terrein kan
parkeren. Het is niet toegelaten een laadkabel over het voetpad of fietspad te leggen of te
spannen. Dat verhindert een vlotte doorgang van het openbaar domein. Ook het gebruik van
kabelgoten of zwevende laadarmen is verboden.

[ Voor 27% gewijzigd door sonina op 31-01-2026 21:59 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dit leg ik over de kabel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leo5Y_rmY9O80F0393LC7I8fsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5Wp4drdCgoImvE3dMKv4vU9.jpg?f=fotoalbum_large

De Zappi werkt met CT klemmen niet met de P1.
Je kunt de Zappi met een pincode beveiligen en door voor elke auto een andere code te gebruiken kun je de laadsessie administratie per voertuig bijhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 31-01-2026 22:03 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Rogier1975
  • Laatst online: 02-02 16:55
True schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:44:
[...]
  1. Incorrect, load balancing is zorgen dat je met alles wat achter je hoofdzekering niet niet meer vermogen opneemt dan je zekeringswaarde en die dus laat ingrijpen.
  2. Wat leuk is, is je EVSE (laadpaal) laten inschakelen als er een overschot is aan zonne-energie binnen jouw huishouden zodat je laadt gebaseerd op je PV-opwek en het niet 'weg' laat glippen en je (na '26) niet meer over kunt salderen en je dus een hoger eigen gebruik hebt. Dit is waar de verkopers/plaatsers op doelen met dat soort termen.
  3. Persoonlijke voorkeur, CT-klemmen zijn zeker ingewikkelder om aan te sluiten, maar m.i. duurzamer, P1 is soms wat twijfelachtig, kabeltjes gaan nog wel eens stuk, zeer zelden lees je wat over slechte P1 sockets op de slimme meter. Als ik wat installeer heb ik liever P1 omdat dat gemakkelijker is en CT-klemmen best wat ruimte in kunnen nemen wat resulteert in meer 'gepiel' in de groepenkast, soms totaal geen probleem, soms erg vervelend.
  4. Ik ken de SMA PV-omvormer niet, maar zou echt totaal niets toevoegen lijkt mij t.o.v. een EVSE met loadbalancing (die ook zon-gestuurd kan laden).
  5. Boeit niet, met ethernet moet je een extra kabel trekken naar je EVSE. Daarnaast heb je een back office nodig? (daar is meestal 4G voor) - ik geloof het niet gezien je (aanname) particulier koopt en laadt?
  6. Ligt ook aan je regio, de grote zijn in ieder geval erg duur.
Z. [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Dank voor de uitleg!!
Voor het merk EVSE: Zapptec zie ik voorbij komen, Growatt, Ratio, Pebblar (NL-made!) - iets met door de bomen het bos niet meer zien. Prijzen van 400€ tot 1600€, ogenschijnlijk allemaal geschikt voor load balancing (dank voor de uitleg nogmaals!) en zonnestroom-optimalisatie. Da's wel veulll verschil he.

(Pasje: google leerde me dat je tegenwoordig je Tesla app ook voor 3rd party laders kunt gebruiken, dat lijkt me om te beginnen het eenvoudigste).

• jongetje
sonina schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:55:
We kunnen voor onze garage altijd parkeren, maar er loopt nog een voetpad tussen de parkeerplaats en de garage.

Oudere garage dus redelijk klein maar de auto past er net in. Kunnen geen passagiers instappen en moet bijna over de 'motorkap' om de garagepoort te sluiten maar dat is onze noodoplossing thuis. 😁

Letterlijke tekst :

Artikel B.1.VIII.1
Opladen via een private laadpaal is enkel mogelijk indien je je auto ook op eigen terrein kan
parkeren. Het is niet toegelaten een laadkabel over het voetpad of fietspad te leggen of te
spannen. Dat verhindert een vlotte doorgang van het openbaar domein. Ook het gebruik van
En een kabel onder de stoep door en de paal zetten waar je je wagen parkeert?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sonina schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:55:

Letterlijke tekst :

Artikel B.1.VIII.1
Kom op zeg, je zet je auto in de garage want die staat wel op eigen terrein en laadt jouw auto op.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gramser
Dat staat er toch ook? Dat is alleen wat onhandig want de auto is eigenlijk net te groot.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Gisteren bij mijn ouders voor het eerst opgeladen aan de Peblar Home die ik hen had aangeraden. Mooi apparaat! _/-\o_

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• sonina
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:34:
[...]

En een kabel onder de stoep door en de paal zetten waar je je wagen parkeert?
Dat gaat dus niet want dat is eigenlijk openbaar terrein. Wij kunnen het nog oplossen, gewoon spijtig dat de visie en wetgeving duidelijk niet klaar is voor die vooruitgang en men het daarom maar gewoon niet toelaat.

Moest men hier nu beter over nadenken en tijdig in actie schieten dan kon men bv. 1 standaard en veilige oplossing toestaan. Jammer genoeg doet men dat dus niet.
daemonix schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Kom op zeg, je zet je auto in de garage want die staat wel op eigen terrein en laadt jouw auto op.
Dat doe ik dus indien nodig, of ik zoek een openbare laadpaal in de buurt. De garage is eentje die vrijstaand gebouwd is +30j geleden toen de auto's ook nog iets kleiner waren. Jammer genoeg groeit die dus niet mee. :)

Het gaat me vooral over de wetgeving die niet tijdig en/of geen goed antwoord heeft en daarom maar gewoon niets toestaat. Ik ben namelijk niet de enige met dit probleem en zie vaak hier in de gemeente toch matten / goten /deurmatten of andere gebruikt worden.

[ Voor 37% gewijzigd door sonina op 01-02-2026 07:33 ]

• jongetje
@sonina Dat het voor jullie makkelijk en goedkoper zou zijn om aan de openbare weg te laden snap ik. Maar om dan te roepen dat de wetgeving achter loopt vind ik een eenzijdig standpunt.

Ik, als elektrische rijder, ben juist tegen al die kabels over de stoep. Hier laadt een buurman zijn plugin auto met 3 verlengsnoeren en een action matje eroverheen op. Veiliger wordt het er niet van... nog los van de claims die mensen gaan doen op openbare parkeerplekken.

Zou beter zijn als de overheid zorgt voor goedkopere tarieven aan de laadpalen. Hoeft echt niet onder de kostprijs maar als je met 1 eigen laadpaal al goedkoper bent dan een publieke. Dan kan die publieke prijs waar tientallen wagens laden best wat naar beneden.

• sonina
  • Nu online
Om een voorbeeld hier uit dezelfde gemeente aan te halen; een bouwwerf van de gemeente heeft stroom nodig aan de overkant van de straat.
Wat doet men dan? Ja, een zware verlengkabel leggen over het voetpad en een kabelgoot voorzien over datzelfde voetpad. En de kabel gaat omhoog over de straat via 2 palen in een betonnen voet.
Daar denkt men dus na over oplossingen om kabels te verlengen over openbaar domein.

Voor een werf kan dat dus en is dat geregeld en voorzien, voor een laadkabel kan dat jammer genoeg (nog) niet.

De discussie hier voor mij ging uitsluitend over het al dan niet voorzien of toelaten van één oplossing om de kabel veilig over het voetpad te leggen.

Alle andere problemen zoals de fysieke parkeerplaats, extra verlengsnoeren of andere zorgen er misschien mee voor dat men nogal weigerachtig staat tegen een standaard kabelgoot en daardoor maakt men misschien iets minder haast.

• netappie
jongetje schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:01:
@sonina Dat het voor jullie makkelijk en goedkoper zou zijn om aan de openbare weg te laden snap ik. Maar om dan te roepen dat de wetgeving achter loopt vind ik een eenzijdig standpunt.

Ik, als elektrische rijder, ben juist tegen al die kabels over de stoep. Hier laadt een buurman zijn plugin auto met 3 verlengsnoeren en een action matje eroverheen op. Veiliger wordt het er niet van... nog los van de claims die mensen gaan doen op openbare parkeerplekken.

Zou beter zijn als de overheid zorgt voor goedkopere tarieven aan de laadpalen. Hoeft echt niet onder de kostprijs maar als je met 1 eigen laadpaal al goedkoper bent dan een publieke. Dan kan die publieke prijs waar tientallen wagens laden best wat naar beneden.
Goedkoper openbaar laden zou ik ook toejuichen. Maar die laadpalen claimen net zo goed openbare parkeerplaatsen, terwijl je een EV voor je eigen deur best kan laden als er een keer toevallig niemand staat. Het blijft tenslotte vooral een openbare parkeerplaats. Of je (veilig) een kabel aansluit maakt niet uit.

Bovendien zijn er al decennia mensen die de openbare plek voor hun deur hun eigen bezit vinden. Daar verandert een laadkabel ook niks aan.

Zelf vraag ik de buurman soms of hij de auto even kan verplaatsen ivm veel zware boodschappen. Dat gaat ook prima. Dus als ik hier een laadmatje over 4 tegels heen leg als er toevallig niemand staat, dan zie ik niet zo'n probleem, vooral als het drukker gaat worden op de openbare laadplekken.

Hele kabels over straten heen leggen is natuurlijk niet de bedoeling.

• Gamer_Life
netappie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb al heel veel dingen voorgesteld. De gemeente keurde alles af en was gewoon heel duidelijk.

Inmiddels is de kabelmat hier gedoogd, dus ik ben nu aan het kijken wat voor mij de beste lader is en hoe ik dit netjes en veilig over die vier stoeptegels krijg.
Nou dit is dus precies wat mijn pa en ma hadden, de gemeente zei nee tegen alles en pa heeft toen maar tijdelijk een matje over de kabel gelegd. Liever wou die het goed doen maar ja dit werd dus kennelijk gedoogd.

En nu die belachelijke ris van een platte kabel van 5mm dikte waar maar 1 bedrijf voor is te vinden.

• netappie
Gamer_Life schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Nou dit is dus precies wat mijn pa en ma hadden, de gemeente zei nee tegen alles en pa heeft toen maar tijdelijk een matje over de kabel gelegd. Liever wou die het goed doen maar ja dit werd dus kennelijk gedoogd.

En nu die belachelijke eis van een platte kabel van 5mm dikte waar maar 1 bedrijf voor is te vinden.
Die flatpower is wel een mooie oplossing, maar hij is inderdaad erg duur en er is (nog) geen alternatief merk.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het fijn is dat er iets gekozen is. Met 20 buren 1 laadpaal delen lijkt mij een ramp en iedereen zijn eigen knutselwerk maakt het misschien ook geen gezicht.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 19:17
Doe ondertussen 3/4 jaar mee aan een proef in Zwolle met die kabelgoottegels.
Bevalt wel goed.
Het is wat lastiger om de kabel in die goot te proppen dan effe een matje er overheen leggen. Maar het is prima te doen. Van mij mogen die kabelgoottegels blijven liggen.

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 15:51
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?

• Athome
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.

• overcoat
DonJuape schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dit leg ik over de kabel:[Afbeelding]

De Zappi werkt met CT klemmen niet met de P1.
Je kunt de Zappi met een pincode beveiligen en door voor elke auto een andere code te gebruiken kun je de laadsessie administratie per voertuig bijhouden.
Ziet er netjes uit.

Ik zit ook nog te dubben over wel of geen ingebouwde MID meter.
Afgelopen jaren hebben we max zo'n 7000 (zevenduizend) km per jaar gereden.
Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Iemand die daar iets over kan zeggen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:23
Domipost schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:07:
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?
De zoe is een lastige auto qua laden... Ik verdenk ook de aarding, omdat hij het ergens anders wel doet en bij je thuis niet.

De aarding van je woning kan je na laten meten door een installateur, en als hij niet voldoende is een nieuwe aardpen laten slaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 15:51
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:16:
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.
Ja. Hij is altijd lastig geweest, en meerdere keren nagekeken. Het gaat na een update wat beter, maar hij staat ook gewoon bekend als moeilijk model.

@Makrolon Thanks! Zal ik eens uitzoeken 😊

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:50
overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Huh. Er zijn toch genoeg laders met MID en PV laden? Alfen/Peblar etc. Sowieso de meerderheid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Waar baseer je de 100 euro per jaar op? Op de helft aan kWh’s heb ik met slim laden van Frank Energie die 100 euro al gepakt van september tot vandaag… tel daarbij de 10 cent per kWh verschil tov de paal
In de straat maakt 450 euro in 5 maand…… daar komt straks nog ERE handel bij en de tijden met zonnestroom…

Bij mij zijn de besparingen toegenomen door de laadpaal te nemen, van september tot half november zaten we op de levering te wachten en hebben we meer op straat geladen doordat de 230V lader de auto soms niet vol kreeg…

De midmeter upgrade heb je met ERE waarschijnlijk in een jaar wel terug, een lager laadrendement zal het (voor zover mij bekend) niet hebben.

Ik las kWh ipv km, excuus.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:12
Sinds vorige week heb ik een Zaptec Go 2 hangen. Flinke upgrade tov granny laden.

Vannacht ergens heeft het ding echter besloten er weinig zin meer in te hebben, hij blijft op pauze staan, met in de app 'waiting to charge'. Geen mogelijkheid om laden te forceren.

Ik verdacht eerst de koppeling met Tibber, waar het contract vanacht geeindigd is, echter bedacht ik me later pas dat Tibber de auto, een '19 Model 3 aanstuurde en niet de lader. Tibber connectie ook verbroken. Verder geprobeerd:
- Lader herstarten
- Andere kabel
- Andere auto ('22 Niro PHEV)
- Authenticatie via Zaptec ipv Tap
- Authenticatie uit
- Groep van lader uitzetten
- Laadschema auto uit
- Direct laden zonder Zaptec Sense

Steeds hetzelfde resultaat, auto geeft een blauw lampje dat normaal betekent dat hij aangekoppeld is maar laden gepauzeer is. Display van de auto geeft ready to charge aan, maar ook een melding dat de lader geen stroom heeft. Bij een poging met een andere auto gaf die auto niets aan. Lader geeft meteen een groene ring met pauzeicoon.

Welke andere opties kan ik nog proberen? Ik heb het idee intussen wel aan het eind van mijn troubleshoot opties te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door R-R-L op 01-02-2026 21:03 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:03

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.
Heb je hier nog een antwoord op gevonden?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Athome
Gewoon effe de kap eraf halen en dan zie je kWh meter snel zitten. Zoveel zit er niet in een paal en zo groot is een 3-fasen kWh meter wel.
Afhankelijk van typenummer kan je zelf googlen of het een MID gecertificeerd exemplaar is.
Als er een kWh meter in zit, is deze vrijwel zeker MID gecertificeerd. Aangezien dit wel vaker een vereiste is voor backoffice diensten.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:38
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:52:
Gewoon effe de kap eraf halen en dan zie je kWh meter snel zitten. Zoveel zit er niet in een paal en zo groot is een 3-fasen kWh meter wel.
Afhankelijk van typenummer kan je zelf googlen of het een MID gecertificeerd exemplaar is.
Als er een kWh meter in zit, is deze vrijwel zeker MID gecertificeerd. Aangezien dit wel vaker een vereiste is voor backoffice diensten.
Een peblar heeft geen kWh meter zoals je die in een meterkast ziet. De vermogensmeting gebeurd gewoon op de PCB zelf, waarbij Peblar deze meting heeft laten keuren om aan de MID vereisten te voldoen. Voor zover bij mij bekend is de makkelijkste manier om te controleren of hij MID gecertificeerd is door een export te doen van je laad gegevens. In de gegenereerde export staat dan of het meetinstrument indicatief is, of MID.

• Just_A_User
  • Laatst online: 17:02
BehindCorner schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Heb je hier nog een antwoord op gevonden?
Ja. Ik heb de 22kW variant en die heeft een MID meter.

Och ja, je moet toch wat he.

• overcoat
Inspired schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Huh. Er zijn toch genoeg laders met MID en PV laden? Alfen/Peblar etc. Sowieso de meerderheid.
Ok...... ik kreeg de indruk uit de posts hier dat Zappie en Ratio Solar het beste "native" omgaan met PV laden.
Ik heb thuis wel home assistant draaien, maar wil daar niet afhankelijk van zijn bij het opladen van de auto, ook vanwege de WAF-factor. Wil eigenlijk ook geen aanvullend abonnement om instellingen uit te lezen of data te verzamelen.

[ Voor 9% gewijzigd door overcoat op 02-02-2026 08:38 ]

• AA42
De Peblar gaat perfect om met "zonneladen", kan tussen 1 en 3 fasen schakelen tijdens een laadsessie.
Ook is het juist bij de Peblar mogelijk om al je laadsessies in CSV of PDF bestanden te downloaden dus je hebt geen back-office nodig (heb ik ook niet).
Als je HA hebt, dan zou ik echt evcc aanraden voor het regelen van het laden, zeker met zonnestroom, maar ook als je dat niet hebt is het handig met dynamische tarieven en/of thuisbatterij.

En hoe bedoel je WAF? Ik heb alles onder evcc draaien en het laden start ik met RFID tags zoals het ook al was toen ik nog een "lease paal" had. Dit omdat mijn paal langs de openbare straat staat (wel op eigen grond) maar ik wil niet dat anderen kunnen laden. Als je de laadpaal in een garage of eigen oprit hebt dan kun je het zelfs zo instellen dat je alleen de auto hoeft aan te koppelen, dan start het laden automatisch (als je wil).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:50
Met die hele certificaten onzin kan het best handig zijn gewoon iets als TAP te gebruiken. Kost je verder niks en bezoek kan tegen een kostprijs laden. Maar goed, dat is ook een beetje wat je handig vindt. Ik heb het sowieso nodig voor mijn leaseauto maar vind het ook voor bezoek met leaseauto's wel handig. En als een random persoon bij me wil laden als ik er niet ben mag dat ook. Al zal niemand dat snel doen. Tenminste, afgelopen 5 jaar nog niet voorgekomen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:36:
En als een random persoon bij me wil laden als ik er niet ben mag dat ook. Al zal niemand dat snel doen. Tenminste, afgelopen 5 jaar nog niet voorgekomen.
Bij mij toevallig één keer, een volslagen onbekende toen ik op vakantie was. Er staan acht openbare palen bij ons in de straat dus ik vond het wel grappig dat ie precies bij mij op de oprit ging laden. Ook nog eens met een plug-in hybride.... Verder prima, heb de kosten vergoed gekregen. :)

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen