• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Ga je het vermogen van die lader alsjeblieft niet met een Shelly schakelen? Zet daar dan een magneetschakelaar tussen. Die kun je wél met een Shelly shcakelen.
Deze mobiele lader heeft dus een ingebouwde powered-by-shelly schakelaar, dus ik ga ervan uit dat dat gewoon goed en veilig werkt.

En eens dat vermogen iets omlaag zetten een goed idee is met een cee-naar-cee verloop er tussen.

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:36
Na veel zoeken (o.a. in dit topic) toch maar eens mijn vraag posten met de hoop op beter resultaat.

Ik heb bij mijn vorige werkgever in mijn leasecontract een EvBox Elvi laten monteren, alles koek en ei. Inmiddels al een hele tijd (3 jaar) over naar een andere werkgever, en ook daar geen problemen met de Evbox gehad; alles goed gegaan met nieuwe laadpas en ook met het automatisch terugbetalen van de laadsessies geen problemen gehad.

Zélfs na de overname van de backend services door 50five bleef mijn paal trouw opladen en ook daar bleef de automatische terugbetaling gewoon netjes werken.

Echter, sinds een aantal weken (laatste succesvolle sessie is van 5 februari jl.) wordt mijn laadpas niet meer geaccepteerd. De LED van de paal knippert rood, wat volgens het boekje betekent dat de kaart niet geautoriseerd is. De pas blijft werkt wel nogsteeds op andere (publieke) palen.

Dat is echter iets wat nooit is ingesteld, en ook nooit voor problemen heeft gezorgd. Ik laad (al jaren) met een MTC laadpas van mijn leasemaatschappij.

Ik heb al een ticket ingeschoten bij 50five, maar het verleden leert dat die niet heel vlot reageren...

Enige vergelijkbare ervaringen of hoeken waar in ik een oplossing kan gaan zoeken? Ik gebruikte de paal niet extreem veel, maar nu die het niet meer doet, mis je het ineens :+

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:16
McPoowl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:18:
Na veel zoeken (o.a. in dit topic) toch maar eens mijn vraag posten met de hoop op beter resultaat.

Ik heb bij mijn vorige werkgever in mijn leasecontract een EvBox Elvi laten monteren, alles koek en ei. Inmiddels al een hele tijd (3 jaar) over naar een andere werkgever, en ook daar geen problemen met de Evbox gehad; alles goed gegaan met nieuwe laadpas en ook met het automatisch terugbetalen van de laadsessies geen problemen gehad.

Zélfs na de overname van de backend services door 50five bleef mijn paal trouw opladen en ook daar bleef de automatische terugbetaling gewoon netjes werken.

Echter, sinds een aantal weken (laatste succesvolle sessie is van 5 februari jl.) wordt mijn laadpas niet meer geaccepteerd. De LED van de paal knippert rood, wat volgens het boekje betekent dat de kaart niet geautoriseerd is. De pas blijft werkt wel nogsteeds op andere (publieke) palen.

Dat is echter iets wat nooit is ingesteld, en ook nooit voor problemen heeft gezorgd. Ik laad (al jaren) met een MTC laadpas van mijn leasemaatschappij.

Ik heb al een ticket ingeschoten bij 50five, maar het verleden leert dat die niet heel vlot reageren...

Enige vergelijkbare ervaringen of hoeken waar in ik een oplossing kan gaan zoeken? Ik gebruikte de paal niet extreem veel, maar nu die het niet meer doet, mis je het ineens :+
Weglopen van 50five, een en al miserie met die club. Ze maken er zelfs al videoreportages van bij jullie in NL.

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-03 07:34
Dag, ik heb de volgende vraag. Hoe kan ik aantonen aan mijn werkgever dat ik thuis heb geladen.

Mijn situatie:
- Alfen 22 kW Eve Single Pro-line
- 3 fase aansluiting
- had backoffice service abbonnement bij vandenbron, is overgenomen door justplugin, achterstallige betalingen tot aan 6 maanden terug dus ga daar nu weg
- moet kosten kunnen declareren bij werkgever en daarbij aantonen dat ik op mijn thuisadres geladen heb
- heb nu MySkoda app waar wel laadgeschiedenis in zit en je een locatie kan toevoegen, echter in de csv export word helaas niet aangegeven per sessie welke locatie dit is.

Wat zijn mijn opties om dit zelf te kunnen meten? iWat ik begreep van de service providers is dat er nu een sim kaart in zit. Ik heb destijds ook utp kabel getrokken volgens mij maar nog niks mee gedaan. Ik heb niet zoveel zin om weer op zoek te gaan naar een nieuwe backoffice service. Collega raad mij https://tibber.com/nl maar zit ok niet te wachten om te switchen van energieleverancier.

Dank voor tips of suggesties!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:39
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:46:
Dag, ik heb de volgende vraag. Hoe kan ik aantonen aan mijn werkgever dat ik thuis heb geladen.

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting
- had backoffice service abbonnement bij vandenbron, is overgenomen door justplugin, achterstallige betalingen tot aan 6 maanden terug dus ga daar nu weg
- moet kosten kunnen declareren bij werkgever en daarbij aantonen dat ik op mijn thuisadres geladen heb
- heb nu MySkoda app waar wel laadgeschiedenis in zit en je een locatie kan toevoegen, echter in de csv export word helaas niet aangegeven per sessie welke locatie dit is.

Wat zijn mijn opties om dit zelf te kunnen meten? iWat ik begreep van de service providers is dat er nu een sim kaart in zit. Ik heb destijds ook utp kabel getrokken volgens mij maar nog niks mee gedaan. Ik heb niet zoveel zin om weer op zoek te gaan naar een nieuwe backoffice service. Collega raad mij https://tibber.com/nl maar zit ok niet te wachten om te switchen van energieleverancier.

Kun je geen overzicht uit de portal van justplugin halen? Dan matchen met de laadpas transacties en zou voldoende moeten zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• HyperBart
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:46:

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting

Als je Alfen verbonden is met je thuisnetwerk kan je met de ACE Service Installer een soort export draaien.
Je kan ook eens kijken met de zogenaamde EVE Connect App, ik weet dat die echt een mooi lijstje kan draaien van alle laadsessies.

Laten we eerst je declaratie even goed veiligstellen en daarna kunnen we gaan klussen/zoeken naar een nieuwe backend.

Ik zou persoonlijk ook niet de laadbeurten van de Skoda opleveren omdat je echt wil aantonen wat er bij jou verbruikt is (lees door de meter gegaan is), als de Skoda straks meet zonder de laadverliezen heb jij die wel betaald en niet vergoed gekregen door je werkgever. Juist is juist...

Goede backendproviders die hier regelmatig de revue passeren zijn E-Flux (ROAD) en TAP Electric. Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met E-flux. @JanHenk is meer voor de TAP. Maar alsjeblief, regel eerst je huidige laadbeurten voor je dingen gaat wijzigen. 6 maanden laadbeurten, da's een smakje geld.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2026 10:18 ]

• Undersound3
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Als je Alfen verbonden is met je thuisnetwerk kan je met de ACE Service Installer een soort export draaien.
Je kan ook eens kijken met de zogenaamde EVE Connect App, ik weet dat die echt een mooi lijstje kan draaien van alle laadsessies.

Laten we eerst je declaratie even goed veiligstellen en daarna kunnen we gaan klussen/zoeken naar een nieuwe backend.

Ik zou persoonlijk ook niet de laadbeurten van de Skoda opleveren omdat je echt wil aantonen wat er bij jou verbruikt is (lees door de meter gegaan is), als de Skoda straks meet zonder de laadverliezen heb jij die wel betaald en niet vergoed gekregen door je werkgever. Juist is juist...

Goede backendproviders die hier regelmatig de revue passeren zijn E-Flux (ROAD) en TAP Electric. Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met E-flux. @JanHenk is meer voor de TAP. Maar alsjeblief, regel eerst je huidige laadbeurten voor je dingen gaat wijzigen. 6 maanden laadbeurten, da's een smakje geld.
Dankjewel voor je reactie! Fijn om goede ervaringen over backendproviders te horen.
Even over justplugin, eerlijk is eerlijk, de maanden zijn inmiddels betaald maar pas na er boven op zitten en flink aandringen van mijn kant. Misschien verbeterd het in de toekomst maar voor nu ben ik daar weg.

Over het foutief meten van de MySkoda app ben ik niet zo bang maar het zou kunnen inderdaad. Ik dacht alleen die locatie erbij, even filteren in excell en ik ben klaar.

De ACE service installer daar heb ik eerder over gehoord maar volgens mij alleen windows?
Ik ga voor nu die Eve Connect app eens proberen. Dank

• HyperBart
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Fijn om goede ervaringen over backendproviders te horen.
Even over justplugin, eerlijk is eerlijk, de maanden zijn inmiddels betaald maar pas na er boven op zitten en flink aandringen van mijn kant. Misschien verbeterd het in de toekomst maar voor nu ben ik daar weg.

Over het foutief meten van de MySkoda app ben ik niet zo bang maar het zou kunnen inderdaad. Ik dacht alleen die locatie erbij, even filteren in excell en ik ben klaar.

De ACE service installer daar heb ik eerder over gehoord maar volgens mij alleen windows?
Ah, als je alleen voor de toekomstige beter wil gaan zitten dan is het wisselen naar een eigen/andere backend provider wel handig om nu te doen.
Waarom zeg ik "eigen", vaak doet je werkgever dit voor je en nemen ze de paal "bij hun" in beheer/portaal. Dan doen zij het overkoepelend "kostenbeheer" van alle werknemers/laadpalen.

Jij kan nu zelf je laadpaal op een andere backend hangen, dan heb je dus wat meer zelf te regelen maar daarna is het smooth sailing.

ACE is inderdaad Windows only en is zoals de naam een beetje aangeeft de app voor installateurs.
Ik raad je aan om de EVE connect app alleen als read only/uitlees ding te gebruiken en er geen aanpassingen in te gaan doen.
Stel dat je toch "honger krijgt" om je paal met EVE Connect aan te sturen (ik denk aan vermogensbeperking/planner/etc) dan verwijs ik je graag door naar het evcc topic hier.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Nou, die app doet alleen een benadering van de geladen energie op basis van delta in SoC en een veronderstelde batterij capaciteit. De ervaring leert dat de energie die door de meter gaat van het laadstation toch minimaal 10% hoger is. Lijkt me persoonlijk de minste goede bron.

Je thuislaadsessies kun je het beste uit de Alfen zelf halen. Eventueel een cross check met de gegevens van de Skoda app qua datum en tijd. Zie reeds gegeven instructies...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:26
En hij hangt inmiddels. Uiteindelijk het 'potdeksel-issue' opgelost met vulringen tussen frame en hout. Het is trouwens een Alfen Eve Single S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW8GON1RoVT4tSO_9EQe8bmeoQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WVFqpp2roYMrEs25bzS9m7l.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ernste schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:
En hij hangt inmiddels. Uiteindelijk het 'potdeksel-issue' opgelost met vulringen tussen frame en hout. Het is trouwens een Alfen Eve Single S.

[Afbeelding]
Netjes werk, @Ernste (y)
Dit ziet er beter uit dan het opvullen van die ruimte. Er zal vast wel wat vuil, blaadjes of zo, tussen komen. Dan kun je even met wat druklucht of een tuinspuit de boel weer schoonmaken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• HyperBart
Ernste schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:

[Afbeelding]
Zit die bovenste bout niet enorm krom/schuin tov de backplate in het hout?

• Ernste
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Wel iets maar de laadpaal paste er nog steeds prima op zonder forceren/wrikken. Er is dus in de constructie wel wat marge ingebouwd. Een baksteen muur is natuurlijk ook vaak niet helemaal vlak.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Zolang het niet naar binnen kan lekken lijkt me dat geen probleem.
Zit aan de binnenkant met een dopje waterdicht afgesloten, @Ernste ?

<John O`Mill>

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:21
[...]

Ik had mijn paal ook via Vandebron. Nu Justplugin en wil daar ook weg. Heb nog nooit in kunnen loggen.

Kreeg je het wachtwoord toen je weg ging?

• Undersound3
La1974 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Ik had mijn paal ook via Vandebron. Nu Justplugin en wil daar ook weg. Heb nog nooit in kunnen loggen.

Kreeg je het wachtwoord toen je weg ging?
Moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit ingelogd heb. Dat heeft een installateur toen allemaal gedaan.

• Ernste
Hippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Zolang het niet naar binnen kan lekken lijkt me dat geen probleem.
Zit aan de binnenkant met een dopje waterdicht afgesloten, @Ernste ?
Unit hangt waterpas op alle drie de assen, dus lijkt me niet zo’n probleem. En hij hangt aan de oostkant, dus dat helpt ook. Maar we gaan het zien :)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:21
Undersound3 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit ingelogd heb. Dat heeft een installateur toen allemaal gedaan.
Dan ga je toch niet kunnen inloggen op je paal?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Volgens mij kwam er een link naar een "slimme" granny voorbij maar ik kan het niet terugvinden. Met CEE, instelbaar vermogen en ook iets van schedules dacht ik.
Wie weet waar ik op doel en kan de link nogmaals delen?

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 05-03-2026 12:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:32
DonJuape schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:51:
Volgens mij kwam er een link naar een "slimme" granny voorbij maar ik kan het niet terugvinden. Met CEE, instelbaar vermogen en ook iets van schedules dacht ik.
Wie weet waar ik op doel en kan de link nogmaals delen?
Deze misschien? https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Die ja! Dankje.
Kun je die ook 1 fase aansluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 05-03-2026 13:41 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Verdicampo
DonJuape schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Die ja! Dankje.
Goeie vraag. Misschien als je maar 1 fase van zo'n 3 fase stopcontact aansluit, maar anders misschien even contact met Shelly opnemen?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
[...]

Die ja! Dankje.
Uit de reviews:
Great value for money, with some lacking functionality.

The device only supports 3 phase charging. Unfortunately, no option to single-phase charge. Therefore also switching charging power according to solar surplus is limited between 4.2kW and 11kW.
Dus nee helaas.

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-03 13:17
[...]

Die ja! Dankje.
Nee, niet mogelijk. Werkt alleen op 3 fase.

• Destynx
  • Laatst online: 15-03 21:31
Vanwege de introductie van ERE's en de aanschaf van onze tweede EV zit ik met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie.

Huidige situatie:
  • Tesla Wall Charger (geen MID)
  • 3×25A aansluiting
  • zonnepanelen: ~5 kW omvormer met 7kWp op 1-fase.
  • Homey aanwezig voor automatisering
Auto’s:
  • Tesla Model 3
  • Kia Soul EV (Type-1, 1-fase ~16A)
Gebruik ongeveer:
  • Tesla 15k km/jaar (lange ritten, dus ook regelmatig DC laden)
  • Soul 15k km/jaar (korte ritten, vrijwel alles thuis laden)
Huidige laadopstelling:
Met Homey stuur ik via de Tesla-API de auto zelf aan op basis van zonne-overschot. Dat werkt eigenlijk heel goed: de Tesla kan daardoor tot 1A op 3-fase terugmoduleren, waardoor hij al vanaf 700 W overschot kan laden (en ja, ik ben bekend met de laadverliezen dan :9 ).

Wat ik wil:
  • ERE-certificaten kunnen verkopen (dus MID-meter nodig)
  • laden zoveel mogelijk op zonne-overschot
  • Tesla liefst automatisch 1-fase naar 3-fase laten wisselen afhankelijk van overschot
  • Soul op 1-fase PV-laden.
Optie 1
Tesla Wall Connector MID (~€570)
Voordelen: goedkope upgrade, huidige PV-regeling blijft werken (Tesla kan extreem laag moduleren).
Nadeel: Soul laadt gewoon vast ~3,7 kW.

Optie 2
Easee Charge Max + Equalizer (~€1000)
Voordelen: PV-laden voor beide auto's, fase-switching mogelijk, socket i.p.v. vaste kabel want de Soul is nog type-1 en de Tesla type-2.
Nadeel: minimum ~6A (~1,4 kW) en Tesla kan niet meer zo laag moduleren als nu.

Vraag:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Is het verschil in PV-benutting groot genoeg om de Easee + Equalizer te rechtvaardigen, of is een Tesla MID-lader hier eigenlijk de logischere keuze? Wisselen kan ik in beide gevallen zelf doen.

Extra detail: mijn zonnepanelen zitten op fase 3, dus bij 3-fase laden komt een deel van het vermogen uit het net op L1/L2. Dat wordt door de laadpaal verrekend maar ik weet niet of de Easee Equalizer dat ook zo oppakt.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-F_BOOoQG2SHhPUkb2TrIDNJBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNXk2pnLmNHiyFQovAl7GxbR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Destynx op 06-03-2026 14:49 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
He wordt in de meter in de meterkast verrekend, niet in de paal. ;) Met EVCC kan de TWC ook fase switchen.

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 06-03-2026 16:42 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Undersound3
La1974 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Dan ga je toch niet kunnen inloggen op je paal?
Gelukkig een foto gemaakt van de gegevens toen de monteur hier was. Ik heb nu connectie met mijn laadpaal via de Eve app.

Bedankt iedereen !

• Destynx
daemonix schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:41:
He wordt in de meter in de meterkast verrekend, niet in de paal. ;) Met EVCC kan de TWC ook fase switchen.
Is dat zo? Volgens EVCC is de TWC zelf niet aan te sturen, je moet de auto aansturen en daarbij is geen optie om naar 1-fase te switchen helaas.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Undersound3
Ok even een dubbelcheck, ik heb in het verleden weleens iets gelezen over het niet updaten naar een bepaalde nieuwere firmwareversie.

Als ik naar Inzicht ga in de app zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLFluciEmsLzHQTy7RaOc7zCIT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S1ui2hr5xFxvhteDnhv8PZy.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik bij Instellingen -> Laadpaal -> Firmare op "Nieuwe firmware-update beschikbaar" klik zie ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2j8zxKl2SNzvbcly_wk3udZE_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLlm9mtk3w57JdW3ERfT86gt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Undersound3 op 06-03-2026 21:04 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:26:
Vanwege de introductie van ERE's en de aanschaf van onze tweede EV zit ik met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie.

Huidige situatie:
  • Tesla Wall Charger (geen MID)
  • 3×25A aansluiting
  • zonnepanelen: ~5 kW omvormer met 7kWp op 1-fase.
  • Homey aanwezig voor automatisering
Auto’s:
  • Tesla Model 3
  • Kia Soul EV (Type-1, 1-fase ~16A)
Gebruik ongeveer:
  • Tesla 15k km/jaar (lange ritten, dus ook regelmatig DC laden)
  • Soul 15k km/jaar (korte ritten, vrijwel alles thuis laden)
Huidige laadopstelling:
Met Homey stuur ik via de Tesla-API de auto zelf aan op basis van zonne-overschot. Dat werkt eigenlijk heel goed: de Tesla kan daardoor tot 1A op 3-fase terugmoduleren, waardoor hij al vanaf 700 W overschot kan laden (en ja, ik ben bekend met de laadverliezen dan :9 ).

Wat ik wil:
  • ERE-certificaten kunnen verkopen (dus MID-meter nodig)
  • laden zoveel mogelijk op zonne-overschot
  • Tesla liefst automatisch 1-fase naar 3-fase laten wisselen afhankelijk van overschot
  • Soul op 1-fase PV-laden.
Optie 1
Tesla Wall Connector MID (~€570)
Voordelen: goedkope upgrade, huidige PV-regeling blijft werken (Tesla kan extreem laag moduleren).
Nadeel: Soul laadt gewoon vast ~3,7 kW.

Optie 2
Easee Charge Max + Equalizer (~€1000)
Voordelen: PV-laden voor beide auto's, fase-switching mogelijk, socket i.p.v. vaste kabel want de Soul is nog type-1 en de Tesla type-2.
Nadeel: minimum ~6A (~1,4 kW) en Tesla kan niet meer zo laag moduleren als nu.

Vraag:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Is het verschil in PV-benutting groot genoeg om de Easee + Equalizer te rechtvaardigen, of is een Tesla MID-lader hier eigenlijk de logischere keuze? Wisselen kan ik in beide gevallen zelf doen.

Extra detail: mijn zonnepanelen zitten op fase 3, dus bij 3-fase laden komt een deel van het vermogen uit het net op L1/L2. Dat wordt door de laadpaal verrekend maar ik weet niet of de Easee Equalizer dat ook zo oppakt.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

[Afbeelding]
Als je maar een 5 kW omvormer hebt, waarom wil je dan op 3 fasen zonneladen? Dat werkt ook prima op 1 fase als je auto's tot 7,4 kW op 1 fase kunnen (wat vaak het geval is als ze ook 11 kW op 3 doen).

Wel praktisch om dan je laadpaal op dezelfde fase te hebben als je PV qua load balancing.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Als je maar een 5 kW omvormer hebt, waarom wil je dan op 3 fasen zonneladen? Dat werkt ook prima op 1 fase als je auto's tot 7,4 kW op 1 fase kunnen (wat vaak het geval is als ze ook 11 kW op 3 doen).

Wel praktisch om dan je laadpaal op dezelfde fase te hebben als je PV qua load balancing.
Omdat ik maar een 3x25a aansluiting heb (begin svp. niet over selectiviteit, daar ben ik me van bewust maar de installatie is al 5 jaar oud nooit issues gehad en kan nu niet meer aankloppen bij de installateur). Tevens kan mijn Tesla geen 7,4 kW op 1-fase doen. Ik zou dan een groot deel van de dag een deel van de PV overschot missen.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Omdat ik maar een 3x25a aansluiting heb (begin svp. niet over selectiviteit, daar ben ik me van bewust maar de installatie is al 5 jaar oud nooit issues gehad en kan nu niet meer aankloppen bij de installateur). Tevens kan mijn Tesla geen 7,4 kW op 1-fase doen. Ik zou dan een groot deel van de dag een deel van de PV overschot missen.
Ik heb ook 3x25A, wat is het probleem?

Weet je heel zeker dat je Tesla dat niet kan? Zover ik kan vinden wel nl.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb ook 3x25A, wat is het probleem?

Weet je heel zeker dat je Tesla dat niet kan? Zover ik kan vinden wel nl.
7,4kW op 1-fase betekend 32A, dan klapt de zekering van Liander er bij langdurig gebruik uit als ik hem 's nachts een keer wil gaan laden.

Je hebt wel gelijk dat de Tesla op 1-fase met 32A kan laden, daar was ik niet van op de hoogte. Lost alsnog bovenstaand probleem niet op helaas.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:07:
[...]

7,4kW op 1-fase betekend 32A, dan klapt de zekering van Liander er bij langdurig gebruik uit als ik hem 's nachts een keer wil gaan laden.

Je hebt wel gelijk dat de Tesla op 1-fase met 32A kan laden, daar was ik niet van op de hoogte. Lost alsnog bovenstaand probleem niet op helaas.
Maar dat is geen probleem. Je doet dat nl nooit. Je laadt op zonneoverschot dus als je 5 kW opwekt (en je huis verbruikt verder niks) dan gaat er 0 kW door je meter en 5 kW naar je auto. 25A afzekeren is genoeg voor je laadpaal. Zo heb ik (en vele anderen hier) het ook en dat werkt helemaal prima, zelfs als niet alle opwek op de laadfase zit.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Maar dat is geen probleem. Je doet dat nl nooit. Je laadt op zonneoverschot dus als je 5 kW opwekt (en je huis verbruikt verder niks) dan gaat er 0 kW door je meter en 5 kW naar je auto. 25A afzekeren is genoeg voor je laadpaal. Zo heb ik (en vele anderen hier) het ook en dat werkt helemaal prima, zelfs als niet alle opwek op de laadfase zit.
Dan kan ik in de winter nergens meer heen, want dan heb ik absoluut niet voldoende stroom uit de panelen, dus trekt de auto gewoon 7,4kW als ik ga laden. Tevens gaat het wel heel lang duren als ik hem op 5kW begrens in die periode er gaat ruim 75kW in mijn Tesla 8)7

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Dan kan ik in de winter nergens meer heen, want dan heb ik absoluut niet voldoende stroom uit de panelen, dus trekt de auto gewoon 7,4kW als ik ga laden. Tevens gaat het wel heel lang duren als ik hem op 5kW begrens in die periode er gaat ruim 75kW in mijn Tesla 8)7
Je begrijp het niet helemaal denk ik :). In de winter ga je gewoon 3fasen 11 kW laden. En sowieso met loadbalancing natuurlijk. Alleen zonladen doe je op 1 fase en op basis van overschot. Iets wat bv de Zappi kan (heb ik).

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Je begrijp het niet helemaal denk ik :). In de winter ga je gewoon 3fasen 11 kW laden. En sowieso met loadbalancing natuurlijk. Alleen zonladen doe je op 1 fase en op basis van overschot. Iets wat bv de Zappi kan (heb ik).
Dan ben ik toch erg nieuwsgierig naar jouw setup want dat klinkt precies als wat ik nodig heb! Hier is de laadpaal zelf afgezekerd met een 16a aardlekautomaat, dus de stroom die via de laadpaal zal lopen (32A) gaat wel over 1 van de 3 fases van die automaat, die vind dat denk ik niet leuk. Heb jij de Zappi met een 32A 3-fase aardlekautomaat afgezekerd?

Eventueel PB als dit teveel offtopic is!

• HyperBart
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Ik draai evcc en doe met een scriptje wat leuke dingen.
Zo heb ik een locatie waar ik evcc draai waar ik ‘s morgens alles naar 1 fase gooi en savonds alles naar 3 fasen.

Thuis en op die locatie heb ik Alfen’s staan en ben daar enorm tevreden van. Zeker icm evcc, fase wisselen, de planner en de stabiliteit van dit hele verhaal een echte aanrader.

Verder heb ik soortgelijke limitaties als jij met een netaansluiting van 20A zelfs en zware pv 4kW op een fase (die primaire fase van de laadpaal hangt op die fase met zwaarste PV) en verder heb ik nog een tweede Alfen laadpunt monofasig.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 06-03-2026 22:33 ]

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Dan ben ik toch erg nieuwsgierig naar jouw setup want dat klinkt precies als wat ik nodig heb! Hier is de laadpaal zelf afgezekerd met een 16a aardlekautomaat, dus de stroom die via de laadpaal zal lopen (32A) gaat wel over 1 van de 3 fases van die automaat, die vind dat denk ik niet leuk. Heb jij de Zappi met een 32A 3-fase aardlekautomaat afgezekerd?

Eventueel PB als dit teveel offtopic is!
Ik heb al verteld hoe m'n setup is :). Laadpaal op 25A afgezekerd en 3 fasen aangesloten. Er zit 2,3 kW aan PV op fase 1 en dat gaat prima met de loadbalancing.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Ik heb al verteld hoe m'n setup is :). Laadpaal op 25A afgezekerd en 3 fasen aangesloten. Er zit 2,3 kW aan PV op fase 1 en dat gaat prima met de loadbalancing.
Dat snap ik! Maar wat ik nog even mis is hoe de laadpaal 7,4kW kan leveren over fase 1 die op 25A is afgezekerd. Die 32A loopt wel degelijk door de aardlek voor je laadpaal en volgens jou is die op 25A. Dat de hoofdaansluiting er geen moeite mee heeft snap ik, die hoeft (7,4-2,3) 5,1kW te leveren, dat gaat prima op 25A.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:58:
[...]

Dat snap ik! Maar wat ik nog even mis is hoe de laadpaal 7,4kW kan leveren over fase 1 die op 25A is afgezekerd. Die 32A loopt wel degelijk door de aardlek voor je laadpaal en volgens jou is die op 25A. Dat de hoofdaansluiting er geen moeite mee heeft snap ik, die hoeft (7,4-2,3) 5,1kW te leveren, dat gaat prima op 25A.
Niet :). Je gaat nooit 7,4 kW op 1 fase doen met zonladen want je hebt maar maximaal 5 kW aan overschot beschikbaar (je omvormer). In mijn geval is dat ongeveer 5,8 kW. Vandaar de 25A. Als je wel 32A kan halen met je PV dan zeker je uiteraard af op 32A (en zorg je dat de kabel dat kan hebben!).

Als je opwek op een andere fase zit dan waar je op laadt dan kan je wel naar de grens van je hoofdzekering gaan maar met loadbalancing zou dat nooit fout moeten gaan. Idealiter zit het natuurlijk wel gewoon op dezelfde fase.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Niet :). Je gaat nooit 7,4 kW op 1 fase doen met zonladen want je hebt maar maximaal 5 kW aan overschot beschikbaar (je omvormer). In mijn geval is dat ongeveer 5,8 kW. Vandaar de 25A. Als je wel 32A kan halen met je PV dan zeker je uiteraard af op 32A (en zorg je dat de kabel dat kan hebben!).

Als je opwek op een andere fase zit dan waar je op laadt dan kan je wel naar de grens van je hoofdzekering gaan maar met loadbalancing zou dat nooit fout moeten gaan. Idealiter zit het natuurlijk wel gewoon op dezelfde fase.
Ah, ik snap je nu! Was even in de war door die eerste 7,4kW opmerking. Jouw Zappi pakt dus 5kW op 1-fase om jouw EV mee op te laden. Ik weet niet of andere laadpalen ook zo flexibel zijn (Zappi heeft nog geen MID meter ingebouwd) of dat ze of 16A of 32A pakken. Dat laatste vind mijn meterkast niet zo leuk 8)7.

• Destynx
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik draai evcc en doe met een scriptje wat leuke dingen.
Zo heb ik een locatie waar ik evcc draai waar ik ‘s morgens alles naar 1 fase gooi en savonds alles naar 3 fasen.

Thuis en op die locatie heb ik Alfen’s staan en ben daar enorm tevreden van. Zeker icm evcc, fase wisselen, de planner en de stabiliteit van dit hele verhaal een echte aanrader.

Verder heb ik soortgelijke limitaties als jij met een netaansluiting van 20A zelfs en zware pv 4kW op een fase (die primaire fase van de laadpaal hangt op die fase met zwaarste PV) en verder heb ik nog een tweede Alfen laadpunt monofasig.
Thanks! Daar ga ik me even in verdiepen! Die dingen zijn alleen niet de mooiste 8)7

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Ah, ik snap je nu! Was even in de war door die eerste 7,4kW opmerking. Jouw Zappi pakt dus 5kW op 1-fase om jouw EV mee op te laden. Ik weet niet of andere laadpalen ook zo flexibel zijn (Zappi heeft nog geen MID meter ingebouwd) of dat ze of 16A of 32A pakken. Dat laatste vind mijn meterkast niet zo leuk 8)7.
Hij pakt zoveel overschot als je beschikbaar hebt met een maximum wat je instelt op de paal, iig in geval van de Zappi. Helaas geen MID meter ingebouwd idd.

• daemonix
  • Niet online
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Is dat zo? Volgens EVCC is de TWC zelf niet aan te sturen, je moet de auto aansturen en daarbij is geen optie om naar 1-fase te switchen helaas.
Heb je mijn sig gezien? Daarin staat een Tesla. ;) DIe kan dat wel.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Ik heb het ook zo ongeveer als @Termy. Zappi gezekerd op 3x32A (6mm2 kabel). Hoofdaansluiting 3x25A dus loadbalancing op 25A. Omvormer 1 fase max. 5kW. Zonnestroomoverschot laden op 1 fase van 1,4kW tot 5kW (kan tot 7,4kW maar ik heb maar 5kW max zonnestroom). Snel laden 11kW op 3 fasen.

• Destynx
daemonix schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Heb je mijn sig gezien? Daarin staat een Tesla. ;) DIe kan dat wel.
Ah, hoe precies? Via de API gaat onze wel naar 1A maar altijd op 3-fase. Ik heb nog geen manier gevonden om de auto zelf te laten switchen naar 1-fase zonder dat de laadpaal daarvoor iets moet doen.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 23:01
Heeft iemand al ervaring met de ERE certificaten?
Dat klinkt wel heel interessant. Een paar honderd euro per jaar verdienen met je leaseauto (of je privéauto).
Ik denk dat er een provider moet worden gekoppeld aan je laadpaal (a la een back-office).

Ik heb zelf een Easee Charge Lite met een back-office en ik meen dat er maar 1 externe partij aan de laadpaal gekoppeld kan worden.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
macfocus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:36:
Dat klinkt wel heel interessant. Een paar honderd euro per jaar verdienen met je leaseauto (of je privéauto).
Ik denk dat er een provider moet worden gekoppeld aan je laadpaal (a la een back-office).

Ik heb zelf een Easee Charge Lite met een back-office en ik meen dat er maar 1 externe partij aan de laadpaal gekoppeld kan worden.
Zie [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Overigens heeft nog niemand echt ervaring omdat de regeling nog niet definitief is vastgesteld.

• macfocus
Dank! Leesvoer genoeg zie ik al.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

macfocus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:36:

Is deze wel MID gecertifieerd?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• HyperBart
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:42:
[...]

Thanks! Daar ga ik me even in verdiepen! Die dingen zijn alleen niet de mooiste 8)7
Je kan er een andere kap over doen of zoals mij de box plaatsen en de kabel alleen naar buiten brengen.

Maar idd, vergeleken met een Peblar beetje bulky.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 07-03-2026 19:46 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

deejeebv schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Zie [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Overigens heeft nog niemand echt ervaring omdat de regeling nog niet definitief is vastgesteld.
NOS had er ook nog een stukje over: https://nos.nl/artikel/26...sche-autobezitter-betalen
Ik vond het wel komisch om te lezen dat een geïnterviewde al "de afgelopen twee maanden zo'n 80 euro binnengehaald heeft" :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:59
True schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:13:
[...]

NOS had er ook nog een stukje over: https://nos.nl/artikel/26...sche-autobezitter-betalen
Ik vond het wel komisch om te lezen dat een geïnterviewde al "de afgelopen twee maanden zo'n 80 euro binnengehaald heeft" :+
Ik heb dit jaar ook al 150k bespaard door geen sportwagen aan te schaffen. Gaat best hard :+
Het zal wel gaan om een geprognotiseerde voorlopig ingeschatte opbrengst afhankelijk van omstandigheden waarschijnlijk uitkomend rond de circa 80 euro, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Verdicampo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Goeie vraag. Misschien als je maar 1 fase van zo'n 3 fase stopcontact aansluit, maar anders misschien even contact met Shelly opnemen?
Ik heb inderdaad contact opgenomen met Shelly over de TopAC portable charger en zij zeggen dat je deze wel op 1 fase kan aansluiten. Wel van belang dat de aangesloten fase in de 3 fasen CEE "WCD" overeenkomt met fase 1 van de lader (maar dat lijkt me logisch).
@ASW1 en @roel00 hebben jullie nog andere bronnen dan reviews? Het is advies voor een collega en ik wil hem niet iets adviseren dat niet werkt.
Nog even de link: https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r

• macfocus
klump4u schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Is deze wel MID gecertifieerd?
Nee, maar als ik idd 700,- p/j kan binnenhalen, dan hang ik wel een andere paal op.
Begint na een jaar geld op te leveren in mijn geval. (6100kWh per jaar in de auto)

• daemonix
  • Niet online
macfocus schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Nee, maar als ik idd 700,- p/j kan binnenhalen, dan hang ik wel een andere paal op.
Begint na een jaar geld op te leveren in mijn geval. (6100kWh per jaar in de auto)
Je hebt gezien dat er partijen zijn die de ERE handel voor je doen voor 40% van de opbrengst? Boeven!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

daemonix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Je hebt gezien dat er partijen zijn die de ERE handel voor je doen voor 40% van de opbrengst? Boeven!
Voor jou boeven. Maar voor iemand die er anders (om wat voor reden ook) nix mee zou doen toch mooi meegenomen.

<John O`Mill>

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-03 16:57
True schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Was ook een item in het journaal, waarschijnlijk dezelfde persoon. Hij liet de portal zien van lekkerladen.com, die laten inderdaad zien wat je zou krijgen op basis van wat nu bekend is. Met daarbij een enorme disclaimer dat het geen gegarandeerd bedrag is en dat er nog van alles kan veranderen.

• ASW1
DonJuape schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:52:

@ASW1 en @roel00 hebben jullie nog andere bronnen dan reviews? Het is advies voor een collega en ik wil hem niet iets adviseren dat niet werkt.
Nog even de link: https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r
Nee. Maar ze lijken te bedoelen dat hij ook kan laden met maar1 aangesloten fase?
En dan kan hij dus tussen de 1400 en 3600watt laden als ik het goed begrijp.

• macfocus
daemonix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Ik zag idd al wat vrij hoge percentage langskomen.
Kwestie van wat zaken uitvogelen.
15% lijkt me toch wel zo’n beetje de max.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Nee. Maar ze lijken te bedoelen dat hij ook kan laden met maar1 aangesloten fase?
En dan kan hij dus tussen de 1400 en 3600watt laden als ik het goed begrijp.
Dat is ook wat ik bedoelde. Gaat er mij om dat scheduling en LB dan nog correct werken. Of je op 1 fase tot 3,7kW of 7,4kW kan laden heb ik nog geen antwoord op van Shelly maar ik denk inderdaad 3,7kW.

• Undersound3
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Ah, als je alleen voor de toekomstige beter wil gaan zitten dan is het wisselen naar een eigen/andere backend provider wel handig om nu te doen.
Waarom zeg ik "eigen", vaak doet je werkgever dit voor je en nemen ze de paal "bij hun" in beheer/portaal. Dan doen zij het overkoepelend "kostenbeheer" van alle werknemers/laadpalen.

Jij kan nu zelf je laadpaal op een andere backend hangen, dan heb je dus wat meer zelf te regelen maar daarna is het smooth sailing.

ACE is inderdaad Windows only en is zoals de naam een beetje aangeeft de app voor installateurs.
Ik raad je aan om de EVE connect app alleen als read only/uitlees ding te gebruiken en er geen aanpassingen in te gaan doen.
Stel dat je toch "honger krijgt" om je paal met EVE Connect aan te sturen (ik denk aan vermogensbeperking/planner/etc) dan verwijs ik je graag door naar het evcc topic hier.
@HyperBart vraagje....
Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?

Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?

• HyperBart
Undersound3 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:08:
[...]

@HyperBart vraagje....
Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?

Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?
Kom even naar het Alfen topic, ik denk dat ze daar over de versies nog wat gemeld hadden.
Ik blijf lekker op een oude versie in de 6.6 reeks zitten, alles werkt.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Dat is ook wat ik bedoelde. Gaat er mij om dat scheduling en LB dan nog correct werken. Of je op 1 fase tot 3,7kW of 7,4kW kan laden heb ik nog geen antwoord op van Shelly maar ik denk inderdaad 3,7kW.
Update: Shelly heeft inderdaad bevestigd dat je op deze manier tot max. 3,7kW kan laden.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50
We zijn voornemens om een Kia e-Niro uit 2019 te kopen. Deze is geschikt tot max 7kW laden op 1-fase. Nu heb ik bijv voor onze inductiekookplaat een kookgroep met perilex aan laten sluiten. Kun je voor een e-Niro ook perilex gebruiken of is het echt een kwestie van een aparte zwarte groep met 32A aardlek?

• Verdicampo
onnaj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:07:
We zijn voornemens om een Kia e-Niro uit 2019 te kopen. Deze is geschikt tot max 7kW laden op 1-fase. Nu heb ik bijv voor onze inductiekookplaat een kookgroep met perilex aan laten sluiten. Kun je voor een e-Niro ook perilex gebruiken of is het echt een kwestie van een aparte zwarte groep met 32A aardlek?
Zou er niet een reden zijn dat je dit nooit ziet? Hoe / wat wil je aansluiten ná die perilex en als je het al zo wilt doen, waarom geen CEE verbinding die hiervoor beter geschikt is?

• ASW1
Heb je thuis een 1-fase aansluiting of 3 fasen? Gezien de perilex vermoed ik dat je 3x 25A hebt.
Dan kun je met maximaal 25A laden, ofwel 5,7 kW. Dat houdt niet over maar het is te doen. Wel moet je dan zeker loadbalancing toepassen en de lader aansluiten op een fase waar liefst geen andere grote verbruikers op zitten. Ook moet je goed oppassen welke lader je koopt, want ze kunnen weliswaar bijna allemaal ook op 1 fase laden maar vaak is dat maar 16A/3,6 kW. Een aantal laders kan ook 7 kW op 1 fase.

Met een 3 fasen aansluiting thuis ben je in principe beter af met een niro die wel op 3 fasen laden kan.
Het kan wel met een 1-fasemodel maar wees je bewust van de beperkingen met thuisladen.
Een ander nadeel is wanneer je elders openbaar AC wilt laden je ook meestal tegen die 16A/ 3,6 kW beperking aanloopt. Voor DC laden maakt het niet uit en ben je net zo snel.

Een autolader wordt normaal gesproken vast aangesloten met een eigen aardlekautomaar, en komt dus niet op een perilex (al zou het wel kunnen, maar waarom zou je dat willen)
Met een 1 fase huisaansluiting gaat dat idd op 32A, met een 3 fasenaansluiting op 3x 16A.

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 10-03-2026 19:19 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-03 15:24
Perilex kan prima op 1 fase.

Maar idd uitkijken welke lader je koopt. En ik zou gaan voor een Niro die op 3 fases kan laden en dan een paal waar je het vermogen kunt reguleren, zodat op een zonnige dag het meeste uit je panelen komt (of een paal die kan terugschakelen naar 1 fase). Zelf doe ik dat dmv terugschroeven van het vermogen en een accu.

• Verdicampo
janne_nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:14:

Maar idd uitkijken welke lader je koopt. En ik zou gaan voor een Niro die op 3 fases kan laden en dan een paal waar je het vermogen kunt reguleren, zodat op een zonnige dag het meeste uit je panelen komt (of een paal die kan terugschakelen naar 1 fase). Zelf doe ik dat dmv terugschroeven van het vermogen en een accu.
Perilex kan ook prima met 3 fasen, maar een lader die in een stopcontact steekt is vaak CEE en heeft vaak een temperatuursensor in de stekker. dus daarom de vraag, wat zit er achter die perilex, en waarom zou je dat precies willen?

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:43
Ik woon sindskort samen met mijn vriendin en wil graag een laadpaal laten installeren.
Kan je aan de hand van de foto's zien of de meter al geschikt is voor 3 fasen opladen en of er nog aanpassingen nodig zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E13ZxoBuLliy1IOgz91mFoKUeFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlRMLWzhswjz0h5trMcxEc2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn2rFCBHgbw2aMyrobbXkmW72As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwnTnf9zlNcJJc6lpiK41Nu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtoZ8ja0wh9dfFaLdz7cMy8s1ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRZ3ALvDYSJb2Kyx9YALMc5f.jpg?f=fotoalbum_large

Er loopt een leiding naar buiten toe (de grijze kabel of de 1ste foto) maar die komt uit op een normaal stopcontact waar ik de laadpaal graag zou willen laten installeren dus er hoeft dan volgens mij ook niet geboord te worden.

En met welke kosten zou ik realistisch kunnen verwachten voor het laten installeren van een Tesla WallCharger?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bobo221 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:41:
Ik woon sindskort samen met mijn vriendin en wil graag een laadpaal laten installeren.
Kan je aan de hand van de foto's zien of de meter al geschikt is voor 3 fasen opladen en of er nog aanpassingen nodig zijn:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er loopt een leiding naar buiten toe (de grijze kabel of de 1ste foto) maar die komt uit op een normaal stopcontact waar ik de laadpaal graag zou willen laten installeren dus er hoeft dan volgens mij ook niet geboord te worden.

En met welke kosten zou ik realistisch kunnen verwachten voor het laten installeren van een Tesla WallCharger?
Ja je meter is geschikt maat je zult een 5 aderige kabel naar de plek moeten brengen waar de laadpaal komt. Die grijze kabeel op de eerste foto is zeer waarschijnlijk de hoofdkabel die je huis met het net verbindt.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 10-03-2026 17:05 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Bij je netbeheerder kun je in je persoonlijke omgeving zien wat je aansluiting is.

Ik zie drie hoofdautomaten. Ik gok dat je al driefasen hebt.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
Gramser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
Bij je netbeheerder kun je in je persoonlijke omgeving zien wat je aansluiting is.

Ik zie drie hoofdautomaten. Ik gok dat je al driefasen hebt.
Ik weet het wel zeker

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@onnaj
Je kunt je e-Niro prima op 1 fase laden. Dat heb ik ook 6 jaar gedaan met mijn e-Niro uit 2019. Fabeltjes dat dit niet snel genoeg zou gaan. Alleen wanneer je ‘s avonds laat thuiskomt met nog 5% in de accu en de volgende ochtend om 6 uur weer weg moet voor een dag van 400 km dan wordt het wat krap. Verder nooit problemen mee gehad.
janne_nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:14:

Ik had (en heb nog steeds) een Zappi laadpaal, dus ook voor die 1-fase e-Niro uit 2019. Die kan prima loadbalancing doen, zodat je hoofdzekering gespaard blijft. En je kunt daarmee ook (in Eco+ stand) op puur je eigen zonnestroom laden.
Die Zappi kun je op 1 fase aansluiten, maar ik heb er destijds voor gekozen om die meteen op 3 fasen aan te sluiten.
Maakt voor je e-Niro niet uit, maar met 3 fasen ben je in één keer klaar, nu en in de toekomst.

<John O`Mill>

• Verdicampo
klump4u schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ja je meter is geschikt maat je zult een 5 aderige kabel naar de plek moeten brengen waar de laadpaal komt. Die grijze kabeel op de eerste foto is zeer waarschijnlijk de hoofdkabel die je huis met het net verbindt.
Ja precies, en daar zal geen stopcontact buiten aan vast zitten als het goed is :)

Mbt de wall changer, offertes aanvragen. Voor de nodige modificaties aan je groepenkast kan je in dit topic ook wel het eea vinden, maar dat mag niet heel veel meer dan een paar honderd euro kosten (een goede alamat is al €150).

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
klump4u schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Heb er niet zo veel kijk op, maar de kabel op de 1e foto lijkt me wel een erg marginale kabel als je dit als toevoer leiding hebt liggen voor je 3 Fasen aansluiting?

De poster schrijft zelf al dat dit een kabel is welke naar buiten loopt waar hij oorspronkelijk dan zijn EV lader op wil plaatsen?

Er staat vast een omschrijving op de kabel waarop af te lezen is wat deze bekabeling voor preciese specs heeft?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dinandus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Heb er niet zo veel kijk op, maar de kabel op de 1e foto lijkt me wel een erg marginale kabel als je dit als toevoer leiding hebt liggen voor je 3 Fasen aansluiting?

De poster schrijft zelf al dat dit een kabel is welke naar buiten loopt waar hij oorspronkelijk dan zijn EV lader op wil plaatsen?

Er staat vast een omschrijving op de kabel waarop af te lezen is wat deze bekabeling voor preciese specs heeft?
Die kast is verzegeld, daar kun je geen leidingen uit laten komen, zit bij mij ook zo met een grijze kabel, is meestal na sanering.

• janne_nl
Verdicampo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Perilex kan ook prima met 3 fasen, maar een lader die in een stopcontact steekt is vaak CEE en heeft vaak een temperatuursensor in de stekker. dus daarom de vraag, wat zit er achter die perilex, en waarom zou je dat precies willen?
Ik wil helemaal niks, ik reageerde op iemand die uit een perilex concludeerde dat het een 3 fase aansluiting betrof en dat is niet noodzakelijk zo. Perilex is een 5 polige stekker, die zeker niet bedoeld is als laadaansluiting voor een auto.

• ASW1
janne_nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Ik wil helemaal niks, ik reageerde op iemand die uit een perilex concludeerde dat het een 3 fase aansluiting betrof
Dat concludeerde niemand.

• onnaj
ASW1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Heb je thuis een 1-fase aansluiting of 3 fasen? Gezien de perilex vermoed ik dat je 3x 25A hebt.
Dan kun je met maximaal 25A laden, ofwel 5,7 kW. Dat houdt niet over maar het is te doen. Wel moet je dan zeker loadbalancing toepassen en de lader aansluiten op een fase waar liefst geen andere grote verbruikers op zitten. Ook moet je goed oppassen welke lader je koopt, want ze kunnen weliswaar bijna allemaal ook op 1 fase laden maar vaak is dat maar 16A/3,6 kW. Een aantal laders kan ook 7 kW op 1 fase.

Met een 3 fasen aansluiting thuis ben je in principe beter af met een niro die wel op 3 fasen laden kan.
Het kan wel met een 1-fasemodel maar wees je bewust van de beperkingen met thuisladen.
Een ander nadeel is wanneer je elders openbaar AC wilt laden je ook meestal tegen die 16A/ 3,6 kW beperking aanloopt. Voor DC laden maakt het niet uit en ben je net zo snel.

Een autolader wordt normaal gesproken vast aangesloten met een eigen aardlekautomaar, en komt dus niet op een perilex (al zou het wel kunnen, maar waarom zou je dat willen)
Met een 1 fase huisaansluiting gaat dat idd op 32A, met een 3 fasenaansluiting op 3x 16A.
Ik heb op dit moment een 1 fase meterkast welke vorig jaar nog compleet is vernieuwd. De Niro die ik op het oog heb kan laden met 1 fase en max 7kW.
Maar kan ik dan een elektricien een aparte groep laten maken met een 32A en extra dikke kabel en dan load balancing? We rijden zelf maar ca 5-7k per jaar dus mega snel laden is niet perse nodig

• ASW1
onnaj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:52:
[...]

Ik heb op dit moment een 1 fase meterkast welke vorig jaar nog compleet is vernieuwd. De Niro die ik op het oog heb kan laden met 1 fase en max 7kW.
Maar kan ik dan een elektricien een aparte groep laten maken met een 32A en extra dikke kabel en dan load balancing? We rijden zelf maar ca 5-7k per jaar dus mega snel laden is niet perse nodig
Ja dat kan.
Zoals gezegd realiseer je wel de beperking dat openbaar AC laden meestal zo traag zal zijn dat je voor de gevallen dat je onderweg wilt laden beter bij een snellader langs kunt gaan.
[Heb zelf die behoefte ook niet, ik laadt thuis AC en op reis snelladen. AC onderweg eigenlijk nooit nodig)

• janne_nl
ASW1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:07:
[...]

Dat concludeerde niemand.
Vermoeden/concluderen, lijkt me weinig verschil. Maar daar ging het niet over.

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 18:48
onnaj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:52:
[...]

Ik heb een 1-fase 16A laadpaal en eerst 5 jaar lang een Mitsubishi Outlander PHEV gereden, daarna 5 jaar een E-Niro 1-fase en nu sinds 2 jaar een EV-6. Ik rij ongeveer 25k per jaar en sta vrijwel nooit bij een snellader. Het is een kwestie van plannen maar dit werkt prima.

• ASW1
janne_nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Vermoeden/concluderen, lijkt me weinig verschil. Maar daar ging het niet over.
Het gaat er misschien niet over, maar je legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb en ook niemand anders hier, en daar vind ik wat van.
Dit is wat ik schreef:
ASW1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Een vermoeden uitspreken is iets heel anders dan een conclusie trekken.

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, doe dat maar niet. Je kookplaat is aangesloten met een perilex omdat er meerdere groepen (of fases) naar je kookplaat gaan (meestal twee: 16a voor de linkerkant, 16a voor de rechterkant).

Je auto kan 32a laden, maar kijk even naar de rest van je huis: je hoofdaansluiting is doorgaans 3x25a, of 1x35a.
In het eerste geval past het niet, in het tweede geval nét, en blijft er nog 690w over voor de rest van je huis.
Dus.... wat voor hoofdaansluiting heb je?

Wise enough to play the fool

• onnaj
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Nee, doe dat maar niet. Je kookplaat is aangesloten met een perilex omdat er meerdere groepen (of fases) naar je kookplaat gaan (meestal twee: 16a voor de linkerkant, 16a voor de rechterkant).

Je auto kan 32a laden, maar kijk even naar de rest van je huis: je hoofdaansluiting is doorgaans 3x25a, of 1x35a.
In het eerste geval past het niet, in het tweede geval nét, en blijft er nog 690w over voor de rest van je huis.
Ik zal dit eens navragen aan de elektricien, heb geen idee. Het is in ieder geval 1 fase dus zal dan 1x35A zijn denken jullie?

Als er 690W overblijft dan schiet dat niet op natuurlijk. De perilex trekt max al 7kW en we hebben ook nog een Elga Ace 6kW warmtepomp

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Dat zou ik zeker even checken (kan bij je netbeheerder).

Overigens: Je kookplaat trekt alleen vol vermogen als je alle pitten op standje 9/p zet. Je elga heeft een warmteopbrengst van 6kw en zal waarschijnlijk iets van 1500w doen. Ik zou wel kijken naar een laadpunt met load balancing.

Wise enough to play the fool

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
@Henry65 Wat is je gemiddelde laadvermogen als je thuis met je 16 A de auto laat? De standaard 3,6 Kw of toch meer, hier en daar lees ik dat het ook wel tot 7,4 kW kan? Veel meegelezen hier, maar ben er nog niet helemaal uit. Krijg naar verwachten einde mei een Inster Cross Long Range, welke tot 11 kW kan laden, heb echter ook een 1 x 35 A aansluiting. En denk erover om lader op 20 A aan te sluiten i.p.v. de standaard 16 A. O ja, bedrading naar het nog aan te schaffen laadpunt is een 5 x 2,5 mm bekabeling.

• ASW1
teacher schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Dat gaf hij voor jouw post al aan; een 1 faseaansluiting.
Dus gewoon een 1 faselader op 32A met loadbalancing en het is goed.

• Bobo221
Verdicampo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:40:
[...]

Ja precies, en daar zal geen stopcontact buiten aan vast zitten als het goed is :)

Mbt de wall changer, offertes aanvragen. Voor de nodige modificaties aan je groepenkast kan je in dit topic ook wel het eea vinden, maar dat mag niet heel veel meer dan een paar honderd euro kosten (een goede alamat is al €150).
ze heeft inmiddels de tekening opgevraagd bij de aannemer en die zei:
'staat een buis van rond 80 mm in vloer'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hs9mx2oI9TQFb4KmpBnjfztxGgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHDUP8OXGkJDMh9OhdyCSIfu.jpg?f=fotoalbum_large

De aannemer kwam er zelf mee dat hij de Easee voor ons kan installeren ben nu nog aan het wachten op hoeveel het gaat kosten.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Tesla Wall Charger met ingebouwde mid-meter ivm de ERE programms dat nu loopt.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
ASW1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Het gaat er misschien niet over, maar je legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb en ook niemand anders hier, en daar vind ik wat van.
Dit is wat ik schreef:

[...]

Een vermoeden uitspreken is iets heel anders dan een conclusie trekken.
Het is een vermoeden wat nergens op slaat, elke kookplaat word met een perilex aangesloten, 2x16 ampere 1 fase of 3 fase.
Dan snap ik wel dat daar op gereageerd word.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASW1
Makrolon schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Het is een vermoeden wat nergens op slaat, elke kookplaat word met een perilex aangesloten, 2x16 ampere 1 fase of 3 fase.
Dan snap ik wel dat daar op gereageerd word.
Er wordt iets beweerd wat ik nooit gezegd heb, namelijk dat ik de conclusie zou hebben getrokken dat het om een 3-fasenaansluiting ging.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Joh laat rusten :) Gaat niet meer over de inhoud inmiddels.

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 18:48
dinandus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:20:
@Henry65 Wat is je gemiddelde laadvermogen als je thuis met je 16 A de auto laat? De standaard 3,6 Kw of toch meer, hier en daar lees ik dat het ook wel tot 7,4 kW kan? Veel meegelezen hier, maar ben er nog niet helemaal uit. Krijg naar verwachten einde mei een Inster Cross Long Range, welke tot 11 kW kan laden, heb echter ook een 1 x 35 A aansluiting. En denk erover om lader op 20 A aan te sluiten i.p.v. de standaard 16 A. O ja, bedrading naar het nog aan te schaffen laadpunt is een 5 x 2,5 mm bekabeling.
Het laadvermogen is de standaard 3.6 kW (16A x 230V), ik heb een 3x25A huisaansluiting. Voordeel is dat ik er geen rekening mee hoef te houden als er geladen wordt omdat de grootverbruikers op een andere fase zitten en die 9A rest genoeg is.
Eigenlijk is dit uit nood geboren omdat er een 3x2,5 kabel ligt en ik geen zin heb om de bestrating open te halen, maar tot nu toe geen problemen.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Bobo221 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:41:

[Afbeelding]

Die grijze die de hoofdzekering kast ingaat is je voedende kabel vanuit de netbeheerder. Dus dat stopcontact zal via een andere manier gevoed worden. Waarschijnlijk komt die vanuit een doos vanuit de woonkamer waar deze aan grenst.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Bobo221
Bobo221 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:39:
[...]

ze heeft inmiddels de tekening opgevraagd bij de aannemer en die zei:
'staat een buis van rond 80 mm in vloer'
[Afbeelding]

De aannemer kwam er zelf mee dat hij de Easee voor ons kan installeren ben nu nog aan het wachten op hoeveel het gaat kosten.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Tesla Wall Charger met ingebouwde mid-meter ivm de ERE programms dat nu loopt.
Aannemer is terugkomen met een prijsvoorstel van 1250 a 1500 euro ex btw inclusief easee 11 kw box. Is dat een beetje redelijke prijs in mijn geval?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bobo221 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Aannemer is terugkomen met een prijsvoorstel van 1250 a 1500 euro ex btw inclusief easee 11 kw box. Is dat een beetje redelijke prijs in mijn geval?
Even 2 seconden googlen: https://www.wallboxdiscou...11kw-type-2-laadpaal.html dit is de 'lite' is het de 'lite'? €650
Aangenomen dat je load balancing wil: €150 (Easee Equalizer)
Aangenomen dat ze een A-merk aardlekautomaat plaatsen: €105 (https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html)
10meter 5x4 mm2 (dat is overkill, maar redelijk voor ballpark prijs): €57 (https://www.sandervunderi...-5-x-4-mm2-per-meter.html)
Klein materiaal zoals draad in je groepenkast en eventueel een extra mini-groepenkastje als je huidige vol is: ~€40
Totaal maakt dan €1000 incl. btw. t.o.v. €1513 à €1815.

Ik heb er zelf nu inmiddels drie aangesloten/geplaatst, als ik ze serieus elke zaterdag zou kunnen plaatsen met een marge van €410 tot €660 zou ik dat met alle plezier naast mijn werk doen.

Ter verduidelijking, 1250-1500 excl. btw. is voor deze paal mét nette aansluiting en A-merk automaat én overkill kabel echt een bizar goede marge, dit moet scherper kunnen.

• Verdicampo
Bobo221 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Inclusief aanpassingen groepenkast? Dat mag voor €1500 zeker wel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verdicampo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Inclusief aanpassingen groepenkast? Dat mag voor €1500 zeker wel.
Dat mag niets voorstellen, ik zet een kratje bier in op een (nieuwbouw)woning die afgelopen 4 jaar geleverd is of nog geleverd moet gaan worden. In dat geval is er niets aan te passen in de groepenkast in het uiterste geval is die kast vol en moet er een mini-kastje of volledige extra kast naast geplaatst worden. Dat is amper meerwerk dan een automaat plaatsen (omdat je toch al met draden bezig moet) en kost óf €15 inkoop of €100 voor een volledige kast (ABB HAF / Eaton System55).

Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen