• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-04 21:59
Brent schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:21:
[...]

Ik denk over die goedkope Webasto Unite. Waar ik denk ik geen gehoor meer krijg ;)

Ik lees in dit topic dat sommige laadpunten een correcte draairichting lijken te vereisen, wat wss een fout zou opleveren indien 1 fase niet is aangesloten. Geen idee of deze Webasto daar last van zou hebben, en doorgaans natuurlijk ook geen situatie die langskomt in handleidingen.
De slimmere laders met loadbalancing die meten alle fases, dat kan potentieel een fout veroorzaken als ie maar 2 fases ziet.

Je hebt ook dommere laders, daar van gaat alleen fase 1 de electronica in, de andere 2 gaan alleen naar de contactor. Daar maakt het niks uit. Maar de recentere laders hebben allemaal meer electronica er in die alle fases meten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Makrolon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:52:
[...]

De slimmere laders met loadbalancing dieeten alle fases, dat kan potentieel een fout veroorzaken als ie maar 2 fases ziet.

Je hebt ook dommere laders, daar van gaat alleen fase 1 de electronica in, de andere 2 gaan alleen naar de contactor. Daar maakt het niks uit. Maar de recentere laders hebben allemaal meer electronica er in die alle fases meten.
Dan zoek ik dus een domme lader. Is de Webasto dat? Of welke dan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Makrolon
Brent schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:00:
[...]

Dan zoek ik dus een domme lader. Is de Webasto dat? Of welke dan?
Die unite denk ik niet.

Evhub, Newmotion 2.0/2.1 oudere evboxen. Dat zijn ze zo even die ik op kan noemen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Brent
Makrolon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:02:
[...]

Die unite denk ik niet.

Evhub, Newmotion 2.0/2.1 oudere evboxen. Dat zijn ze zo even die ik op kan noemen..
Heb je misschien een linkje naar een model/winkel/marktplaats (ik gok dat oudere modellen daar nog te vinden zijn)? Ik zie wel wat op MP, maar voor mij niet na te gaan wat voor vlees ik daarmee in de kuip heb.

• Termy
  • Laatst online: 12:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

drvinnie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:42:
[...]

Heb dit 2 dagen geprobeerd, maar dit zag er verschrikkelijk ongunstig uit. Gewoon niet laden terwijl ik volop productie uit panelen had en dan ineens vullen met 23 cent per kWh. Heb het lekker uitgezet.
Weet je zeker dat het voor 23 cent/kWh was? Bij Tibber kan dit ook gebeuren maar dan kun je zien dat je niet daadwerkelijk 23 ct/kWh betaalde maar minder dan 13 (nog nooit hoger dan 12 ct/kWh voor slim laden gezien).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:07
Termy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:51:
[...]
Weet je zeker dat het voor 23 cent/kWh was? Bij Tibber kan dit ook gebeuren maar dan kun je zien dat je niet daadwerkelijk 23 ct/kWh betaalde maar minder dan 13 (nog nooit hoger dan 12 ct/kWh voor slim laden gezien).
Nou dat stond er bijvoorbeeld 99 cent geladen en had ik 4kWh erbij. En direct vanaf de panelen lijkt me toch echt goedkoper dan dat. Dat heb ik daarna op de paal aangezet. Nu heb ik de hele week op eigen opwek gereden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Heb dit 2 dagen geprobeerd, maar dit zag er verschrikkelijk ongunstig uit. Gewoon niet laden terwijl ik volop productie uit panelen had en dan ineens vullen met 23 cent per kWh. Heb het lekker uitgezet.
Omdat Frank dan probeert om op de onbalans markt te acteren. Die loopt zeker niet synchroon met goedkoop laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:21
[...]

Bij Frank combineren ze het slim laden met handel op onbalans markten. Ze zijn er zelf erg vaag over (zoals gewoonlijk). Als het goed is krijg je het verschil ten opzichte van de meest gunstige planning terug. Het gaat dus verder dan de epex markt, daar moet je niet naar kijken. Jij krijgt vervolgens weer een bonus over de winst. Dit is dus een totaal andere aanpak van 'slim laden' dan jij verwacht! Dit heeft niets met PV opwek te maken maar het combineren van verschillende markten waar jij als particulier normaliter geen toegang tot hebt.
Zolang het totaal onduidelijk is wat ze precies doen zal niemand het gebruiken of juist uitzetten. Precies zoals jij doet. Ik heb het afgelopen week aangezet omdat ik bovenstaande ergens las en ben het nog aan het uitproberen.

Het hebben van zonnepanelen maakt het inderdaad lastiger, o.a. vanwege salderen. Of het slim laden in de (middel)lange toekomst nog zin gaat hebben zal afhangen van de hoogte van de eneregiebelasting en onbalanshandel.

Frank legt uit: waarom slim sturen soms tegen de stroomprijs in lijkt te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kanoet op 18-04-2026 15:50 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:32
Hoe/welke UTP kabel kan ik het beste mee trekken naar de laadpaal? Ik dacht simpelweg een F/UTP grondkabel, maar nu lees ik overal dat ik daar geen rj45 connector op krijg vanwege te stugge en dikke aders/kabel. Dan maar een gewone utp?

• Makrolon
nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:36:
Hoe/welke UTP kabel kan ik het beste mee trekken naar de laadpaal? Ik dacht simpelweg een F/UTP grondkabel, maar nu lees ik overal dat ik daar geen rj45 connector op krijg vanwege te stugge en dikke aders/kabel. Dan maar een gewone utp?
Elke utp kabel is voldoende. Als hij in de grond gaat zou ik wel een outdoor kabelmgebeuiken of een buisje er omheen. Connector krijg je er echt wel op hoor.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:21
Misschien dat F/STP vaak samengaat met solide aderkernen. Mocht het niet lukken om er een connector op te krimpen raadt ik een keystone met patchkabeltje aan. Dat krimpen is sowieso een ramp(mijn amateur niveau). Afhankelijk natuurlijk of je dit in de behuizing kwijt kan.

• nDirect090
Makrolon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:25:
[...]

Elke utp kabel is voldoende. Als hij in de grond gaat zou ik wel een outdoor kabelmgebeuiken of een buisje er omheen. Connector krijg je er echt wel op hoor.
Ik had deze op het oog, maar zag dat diameter 10mm is, dat wordt dan best lastig denk(?).

Of ik moet voor deze gaan, die is 5,8mm diameter.

Beide zijn grondkabels, met een PE mantel

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:15

Miezie

Niet te moeilijk doen...

nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:32:
[...]

Ik had deze op het oog, maar zag dat diameter 10mm is, dat wordt dan best lastig denk(?).

Als je een 50mm mantel oid door de grond legt met daarin de stroomkabel en utp kan je zelfs een bouwmarktdraad met de stekker er al op wel meetrekken. Werkt prima…

Je hebt maar 100mbit nodig. Gaan 10gbit…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Makrolon
nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:32:
[...]

Denk dat t wel gaat hoor. Maar pak gewoon cat5e. Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...cat-5e-per-meter-4080158/

• daemonix
  • Niet online
Cat5e volstaat prima, en is makkelijk hanteerbaar. Ik snap de wens tot hogere nummers niet zo ;).

• Makrolon
daemonix schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:51:
Cat5e volstaat prima, en is makkelijk hanteerbaar. Ik snap de wens tot hogere nummers niet zo ;).
Als ik bij tweakers een laadpaal kom plaatsen en de kabels zijn al voorbereid ligt er meestal cat 7 :+

• nDirect090
Makrolon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:48:
[...]

Denk dat t wel gaat hoor. Maar pak gewoon cat5e. Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...cat-5e-per-meter-4080158/
Ja cat5e zal prima zijn, maar zag daar geen f/utp van, alleen utp. Gezien die samen in mantelbuis naast een ymvk-as komt te liggen dacht ik dat foil wel handig zou zijn.

Awg is trouwens 23 van die cat6 in m’n eerdere post

• Brent
Makrolon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:02:
[...]

Die unite denk ik niet.

Ik zie wat Ev box 3161’s staan, is dat oud genoeg? Zie in de installatiehandleiding geen indicatie die me helpt. Is elke niet-load balancing box goed?

• Makrolon
Brent schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik zie wat Ev box 3161’s staan, is dat oud genoeg? Zie in de installatiehandleiding geen indicatie die me helpt. Is elke niet-load balancing box goed?
Link? Ik kan dat type zo niet vinden..

• Brent

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:57:
[...]

Ja cat5e zal prima zijn, maar zag daar geen f/utp van, alleen utp. Gezien die samen in mantelbuis naast een ymvk-as komt te liggen dacht ik dat foil wel handig zou zijn.

Je mag van mij een knotsdure kabel trekken hoor, maar het is niet nodig. Net als in 99% van de gevallen die je hier tegen komt…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nDirect090
Miezie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:54:
[...]

Je mag van mij een knotsdure kabel trekken hoor, maar het is niet nodig. Net als in 99% van de gevallen die je hier tegen komt…
Nah liever niet :P ik lees overigens net dat je F/UTP ook moet aarden wil je gebruik kunnen maken van de foil.

Kan ik gewoon die cat5e utp gebruiken die jij stuurde? Ik ben het een beetje zat tbh en wil inmiddels gaan beginnen haha. Kan het geen probleem als die dan samen met een ymvk-as in dezelfde mantelbuis onder de grond komt te liggen, ivm storingen etc?

Kwam deze cat6 ook nog tegen, las dat cat6 minder storingsgevoelig zou moeten zijn. Vandaar dat ik hem toch nog even benoem, het gaat me niet om de snelheid. Maar geen PE mantel zie ik nu.. dat heeft die cat5e wel

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:09
nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:14:
[...]

Nah liever niet :P ik lees overigens net dat je F/UTP ook moet aarden wil je gebruik kunnen maken van de foil.

Kan ik gewoon die cat5e utp gebruiken die jij stuurde? Ik ben het een beetje zat tbh en wil inmiddels gaan beginnen haha. Kan het geen probleem als die dan samen met een ymvk-as in dezelfde mantelbuis onder de grond komt te liggen, ivm storingen etc?

Kwam deze cat6 ook nog tegen, las dat cat6 minder storingsgevoelig zou moeten zijn. Vandaar dat ik hem toch nog even benoem, het gaat me niet om de snelheid. Maar geen PE mantel zie ik nu.. dat heeft die cat5e wel
Cat5e is gewoon prima om te gebruiken hiervoor

• daemonix
  • Niet online
[...]

Overbodig. Je doet geen gigabit ethernet over die kabel en cat 5e heeft een prima storingsonderdrukking.

• Makrolon
nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:57:
[...]

Hoeft niet, elke utp kabel voldoet ;)

• Makrolon

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Het kan geen kwaad. De twist in de kabel is voldoende voor de storingsgevoeligheid.

• daemonix
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:55:
[...]

Het kan geen kwaad. De twist in de kabel is voldoende voor de storingsONgevoeligheid.
Laat me dat even corrigeren voor je.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:14
[...]

Zelf heb ik recent deze gekocht. Ook om samen met een YMVK 5x4mm2 in 1 buis te leggen voor een laadpaal.
Is soepel en dus met een paar STP connectors ben je klaar

[ Voor 27% gewijzigd door ArPi75 op 19-04-2026 09:33 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
nDirect090 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:36:
Ik heb een paar kant-en-klare gekocht. Deze bijvoobeeld: https://www.amazon.es/s?k=network+cable+waterproof

• nDirect090
Top, dank allemaal! Inmiddels een cat5e grondkabel besteld.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-04 20:11
Iemand ervaring met Etappro?
https://www.evchargeking.com/etappro
Kan je binnen in garage opladen en eventueel meenemen in buitenverblijf en factureren.
Of afwisselend 2 wagens opladen 1 binnen en 1 buiten. zijn er goedkopere alternatieven.
Ook goed voor huurders die geen laadpaal kunnen plaatsen.

• Brent
Makrolon schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:48:
[...]

Ja die is oud genoeg volgens mij.
Ik zeur nog even door: ik zie ook mobiele 3-fase laders met CEE stekkers. Zou dat een optie zijn?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:57
Brent schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:30:

Ik zeur nog even door: ik zie ook mobiele 3-fase laders met CEE stekkers. Zou dat een optie zijn?
Ja, ik gebruik naar tevredenheid deze sinds mijn Alfen het opgaf:
https://www.bol.com/nl/nl...tekkers/9300000181324714/
Maar daar is geen ERE of zo mee mogelijk, je kunt alleen (vóór het afkoppelen!) zien wat er aan stroom gebruikt is.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Brent
Peter-036 schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:52:
[...]

Ja, ik gebruik naar tevredenheid deze sinds mijn Alfen het opgaf:
https://www.bol.com/nl/nl...tekkers/9300000181324714/
Maar daar is geen ERE of zo mee mogelijk, je kunt alleen (vóór het afkoppelen!) zien wat er aan stroom gebruikt is.
Voor de goede orde, het gaat me erom dat hij werkt ook wanneer ik maar 2 fasen in de CEE stekker monteer. Voor de auto is het geen probleem (die heeft maar 2 pinnen, L3 is leeg).

• Makrolon
Brent schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:30:
[...]

Ik durf het je niet te zeggen, geen idee of zon lader checkt of alle fases aanwezig zijn.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 16:10
BehindCorner schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Heb je hier nog een antwoord op gevonden?
Je kunt kijken op de zijkant van de BlueBuilt laadpaal, daar staat een QR en info over de lader. Daar staat ook een vermelding "Energy Meter". Dat is de MID-meter, dus wanneer dit op je laadpaal staat heb je er dus een.
Ik heb inmiddels mijn paal aangemeld voor ERE en deze inschrijving is ook geaccepteerd.

Limbids

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:29
Hallo,

we komen er niet helemaal uit wat wijsheid hier is.
We hebben onlangs via het werk van mijn vrouw een laadpaal laten installeren Eneco Connectric. Zij heeft een laadpas die ze gebruikt om thuis te laden. Echter hebben we ook prive een elecitrische auto en ik heb een ANWB druppel (rij niet zoveel met deze auto). Wat voor pas kan ik het beste aan gaan schaffen voor prive gebruik? Want thuisladen loopt nu via de ANWB waarschijnlijk?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pacod schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:09:
Hallo,

we komen er niet helemaal uit wat wijsheid hier is.
We hebben onlangs via het werk van mijn vrouw een laadpaal laten installeren Eneco Connectric. Zij heeft een laadpas die ze gebruikt om thuis te laden. Echter hebben we ook prive een elecitrische auto en ik heb een ANWB druppel (rij niet zoveel met deze auto). Wat voor pas kan ik het beste aan gaan schaffen voor prive gebruik? Want thuisladen loopt nu via de ANWB waarschijnlijk?
Eneco contacteren voor een nultarief laadpas, die zijn specifiek voor het laden buiten de backoffice om.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Peter-036
Brent schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:32:
Voor de goede orde, het gaat me erom dat hij werkt ook wanneer ik maar 2 fasen in de CEE stekker monteer. Voor de auto is het geen probleem (die heeft maar 2 pinnen, L3 is leeg).
Omdat ik zelf een foutje |:( gemaakt had bij het aansluiten van de CEE contactdoos, weet ik wel zeker dat die lader op 1 fase kan laden, en ik zou dan verwachten dat ook 2 fasen werkt, maar daarover heb ik geen zekerheid.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:57
Goedemorgen,

Ik (particulier, thuissituatie) heb mijn tweedehands Easee Charge Up geïnstalleerd op 1-fase en hij staat nu lekker te pruttelen met 2,7kW (12A). Ik had hem tijdens het configureren op maximaal 12A ingesteld zodat ik eventuele warmteontwikkeling in de groepenkast in de gaten kan houden, maar het wordt slechts lauwwarm, dus ik durf het nu wel aan om hem op 16A te zetten. Ik krijg hem echter met geen mogelijkheid meer ingesteld op 16A in de Easee App, 12 is de max. En in de Easee Installer App blokkeert hij bij dat er een installateur moet komen, maar dat ben ikzelf :-)
Ik zou zweren dat ik hem bij de initiële installatie wel op 16 kon zetten, maar om hem nu volledig te resetten en opnieuw te installeren vind ik ook weer zo wat. Kan ik hem niet eenvoudiger op 16A krijgen?

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:53
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:41:
Goedemorgen,

Ik (particulier, thuissituatie) heb mijn tweedehands Easee Charge Up geïnstalleerd op 1-fase en hij staat nu lekker te pruttelen met 2,7kW (12A). Ik had hem tijdens het configureren op maximaal 12A ingesteld zodat ik eventuele warmteontwikkeling in de groepenkast in de gaten kan houden, maar het wordt slechts lauwwarm, dus ik durf het nu wel aan om hem op 16A te zetten. Ik krijg hem echter met geen mogelijkheid meer ingesteld op 16A in de Easee App, 12 is de max. En in de Easee Installer App blokkeert hij bij dat er een installateur moet komen, maar dat ben ikzelf :-)
Ik zou zweren dat ik hem bij de initiële installatie wel op 16 kon zetten, maar om hem nu volledig te resetten en opnieuw te installeren vind ik ook weer zo wat. Kan ik hem niet eenvoudiger op 16A krijgen?
Gebruik je Loadbalancing? mogelijk wordt je instelling(en) daar door beperkt

WP Quatt 4 kW | 4770 wp | EV 70 kWh

• Brent
Peter-036 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:36:
[...]

Omdat ik zelf een foutje |:( gemaakt had bij het aansluiten van de CEE contactdoos, weet ik wel zeker dat die lader op 1 fase kan laden, en ik zou dan verwachten dat ook 2 fasen werkt, maar daarover heb ik geen zekerheid.
1 en 3 ondersteunen de meesten wel, omdat je meestal of 1 of 3 fasen hebt. Ik weet van tenminste 2 laders (waaronder de ABB wallbox) dat die specifiek bij 2 fasen een foutmelding geven. Immers, typisch is dat een aansluitfout. 1 fase betekent dan dat het max-toelaatbare amperage opgeteld wordt zodat je de bedrading niet overbelast.

Je wil het zeker niet even testen? ;)

Ik zoek naar een apparaat dat zo dom is dat het niet van zulke checks uitvoert en toch gewoon werkt ;)

• JiMiHeNdRiX
appelthee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:35:
[...]

Gebruik je Loadbalancing? mogelijk wordt je instelling(en) daar door beperkt
Nee, geen load balancing.

• Peter-036
@Brent Ik had wel alledrie de fasen aangesloten, maar was vanaf de 'verkeerde kant' begonnen met tellen.
Dus ik had fase 1 en nul verwisseld, na het 'opnieuw verwisselen' (maar nu met opzet) werkt die lader wel op 3 fasen. En, nee, ik wil het niet even gaan testen ;)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:29
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:41:
Goedemorgen,

Wat heb je ingesteld als automaat in de config van de laadpaal? Ik weet dat Easee een harde regel hanteert met betrekking tot 80% belasting van de automaat. Dus als je als automaat 16A hebt ingesteld mag je maar tot 12A laden. Ik weet ook niet wat voor automaat je gebruikt?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• JiMiHeNdRiX
adjego schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:52:
[...]

Wat heb je ingesteld als automaat in de config van de laadpaal? Ik weet dat Easee een harde regel hanteert met betrekking tot 80% belasting van de automaat. Dus als je als automaat 16A hebt ingesteld mag je maar tot 12A laden. Ik weet ook niet wat voor automaat je gebruikt?
Nou, ik ben er ondertussen achtergekomen en heb het getal aangepast naar 16A. Ik heb in de Easee Installer App het volledige "Elektrisch netwerk" (van 12A) verwijderd en een nieuwe van 16A geconfigureerd. Ik moest daar tussenin minuten lang wachten voordat gezien werd dat de backplate goed verwijderd was uit het oude Elektrisch netwerk, alvorens ik hem kon toevoegen aan het nieuwe Elektrisch netwerk. Daarna in de gewone Easee app de paal opnieuw toe moeten voegen, er stond mooi 16A , maar ging hij potdikkie nog steeds met 12A laden. Tweede poging, stekker uit de auto, opnieuw erin en weer laden en ja hoor toen ging hij mooi op 16A. Dus het werkt nu. Als antwoord op je vragen: ik had bij het configureren de keuze uit 80 of 100%, ik weet niet meer de letterlijke tekst die erbij stond, maar het was volgens mij geen harde regel zoals je zegt. Ik ga wel goed de temperatuur monitoren als hij straks een aantal uren staat te stampen op 16A, wil daar geen risico in lopen. Ik gebruik een 16A ALA.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:31:
[...]

Nou, ik ben er ondertussen achtergekomen en heb het getal aangepast naar 16A. Ik heb in de Easee Installer App het volledige "Elektrisch netwerk" (van 12A) verwijderd en een nieuwe van 16A geconfigureerd. Ik moest daar tussenin minuten lang wachten voordat gezien werd dat de backplate goed verwijderd was uit het oude Elektrisch netwerk, alvorens ik hem kon toevoegen aan het nieuwe Elektrisch netwerk. Daarna in de gewone Easee app de paal opnieuw toe moeten voegen, er stond mooi 16A , maar ging hij potdikkie nog steeds met 12A laden. Tweede poging, stekker uit de auto, opnieuw erin en weer laden en ja hoor toen ging hij mooi op 16A. Dus het werkt nu. Als antwoord op je vragen: ik had bij het configureren de keuze uit 80 of 100%, ik weet niet meer de letterlijke tekst die erbij stond, maar het was volgens mij geen harde regel zoals je zegt. Ik ga wel goed de temperatuur monitoren als hij straks een aantal uren staat te stampen op 16A, wil daar geen risico in lopen. Ik gebruik een 16A ALA.
Ik zou je willen adviseren om een reminder in je agenda te zetten om eens te kijken in eind juni/juli/augustus als het een keer echt 30°C buiten is en je PV-installatie ook op volle pond staat terug te leveren (als je die hebt) én je ook de auto op vol vermogen aan het laden bent.

• JiMiHeNdRiX
True schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:33:
[...]

Ik zou je willen adviseren om een reminder in je agenda te zetten om eens te kijken in eind juni/juli/augustus als het een keer echt 30°C buiten is en je PV-installatie ook op volle pond staat terug te leveren (als je die hebt) én je ook de auto op vol vermogen aan het laden bent.
Dat zal ik doen. Bedankt voor de tip!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn Zappi 2.1 was kapot (communicatie storing, heel snel opgelost overigens!), nieuwe gekregen die is geinstalleerd vandaag. Vorige keer ook lopen klooien met de fae draaing, na het wisselen van fase 2 en 3 laad de auto netjes op 3 fase maar ik heb het idee dat eea nog niet helemaal lekker is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phFfnCFlVyv9-1E64na7HbA5oFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/radbxx4q3K4VzCzLkntIivHg.jpg?f=fotoalbum_large
Nu denk je: wissel fase 2 en 3 om, echter laad hij dan helemaal niet op 3 fases maar altijd op 1. Kortom wat is hier nu loos? 8)7

Had voordat ze de oude weghaalde even een foto moeten maken van eea, maar dat ben ik natuurlijk vergeten.
Meetwaarde van CT2 zijn ook raar: 17 ampère maar 1500 watt correspondeert natuurlijk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 24-04-2026 21:27 ]

• Brent
17,1 * 0.39 levert echter precies dat vermogen op. Lijkt op loadbalancingfactoren dus.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:42
@Brent dat kan niet, load balancing past op alle 3 fasen dezelfde limitering toe.

@Tortelli Ik verwacht dat er een paar ct klemmen verwisseld zijn, die onderste regel zou 3x een waarde dicht bij nul moeten aangeven.

Bijvoorbeeld: mheerde in "Thuisladen van je EV deel 2"

[ Voor 16% gewijzigd door guido66 op 24-04-2026 22:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Brent
guido66 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:17:
@Brent dat kan niet, load balancing past op alle 3 fasen dezelfde limitering toe.
Waarom zie ik dan 3 factoren en niet 1, die steeds precies het geobserveerde verschil geven?

• guido66
Brent schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:32:
[...]

Waarom zie ik dan 3 factoren en niet 1, die steeds precies het geobserveerde verschil geven?
Waar heb je gelezen dat dit load balancing factoren zijn? Ik denk dat het cosinus phi is. En die moet op elke fase nagenoeg 1 zijn, anders zit er iets fout.

Zie ook dit topic
dyrc in "Zappi - fout verbruik gemeten door CT klemmen - HOW TO FIX?"

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 25-04-2026 08:11 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• daemonix
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:14:
17,1 * 0.39 levert echter precies dat vermogen op. Lijkt op loadbalancingfactoren dus.
cos(phi).

• Brent
guido66 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:10:
[...]

Waar heb je gelezen dat dit load balancing factoren zijn? Ik denk dat het cosinus phi is. En die moet op elke fase nagenoeg 1 zijn, anders zit er iets fout.
Feit is, die factor geeft precies de vermogens op je display.

• guido66
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:17:
[...]

Feit is, die factor geeft precies de vermogens op je display.
Ja, omdat het cosinus phi is.

• Makrolon
Tortelli schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:24:
Mijn Zappi 2.1 was kapot (communicatie storing, heel snel opgelost overigens!), nieuwe gekregen die is geinstalleerd vandaag. Vorige keer ook lopen klooien met de fae draaing, na het wisselen van fase 2 en 3 laad de auto netjes op 3 fase maar ik heb het idee dat eea nog niet helemaal lekker is:[Afbeelding]
Nu denk je: wissel fase 2 en 3 om, echter laad hij dan helemaal niet op 3 fases maar altijd op 1. Kortom wat is hier nu loos? 8)7

Had voordat ze de oude weghaalde even een foto moeten maken van eea, maar dat ben ik natuurlijk vergeten.
Meetwaarde van CT2 zijn ook raar: 17 ampère maar 1500 watt correspondeert natuurlijk niet.
hij laad nu op 3 fases, dus dan is je draaiveld goed.
enige wat je dan nog moet nalopen is of de ct klemmen goed om zitten, en of ct1 op dezelfde fase zit als op fase 1 van je zappi is aangesloten. zelfde voor 2 en 3 uiteraard ;)

• Brent
guido66 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:20:
[...]

Ja, omdat het cosinus phi is.
Op die manier vermogen van een AC berekenen is sowieso heel bijzonder en gaat je vanzelfsprekend verschillen geven als je het vergelijkt met P=V*A, wat gangbaar is. Of dit betekent meer dan je denkt, of je gebruikt het display anders dan bedoeld.

• daemonix
  • Niet online
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:24:
[...]

Op die manier vermogen van een AC berekenen is sowieso heel bijzonder en gaat je vanzelfsprekend verschillen geven als je het vergelijkt met P=V*A, wat gangbaar is. Of dit betekent meer dan je denkt, of je gebruikt het display anders dan bedoeld.
Voor wisselspanning geldt dan ook P=V*A*cos(phi). IS heel normaal. Spanning kan na ijlen op de stroom, stroom kan na ijlen op de spanning en dat geef je aan met de cos(phi). Dat is afhankelijk van een resistieve, capacitieve of inductieve belasting. De berekeningen daarvoor gebruiken complexe (als in complexe getallen waarin i^2=-i) wiskunde.

• Brent
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:31:
[...]

Voor wisselspanning geldt dan ook P=V*A*cos(phi). IS heel normaal. Spanning kan na ijlen op de stroom, stroom kan na ijlen op de spanning en dat geef je aan met de cos(phi). Dat is afhankelijk van een resistieve, capacitieve of inductieve belasting. De berekeningen daarvoor gebruiken complexe (als in complexe getallen waarin i^2=-i) wiskunde.
Maar dat is dat instantaan, op moment van meting van phi (die 50 per seconde ronddraait). Waarom zou je zo het vermogen willen weergeven en weten als je een auto laad?

• daemonix
  • Niet online
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:42:
[...]

Maar dat is dat instantaan, op moment van meting van phi (die 50 per seconde ronddraait). Waarom zou je zo het vermogen willen weergeven en weten als je een auto laad?
In dit geval geeft het aan dat, zoals @Makrolon al suggereerde dat de sensoren niet goed zitten. cos(phi) moet ongeveer 1 zijn bij het laden van de auto. De Zappi meet niet de juiste waarden als de sensoren niet goed om aangesloten zijn en daarom wordt het getoond.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:14
Brent schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:24:
[...]

Zoals eerder al aangegeven; kijk of de CT klemmen voor de 3 fasen overeen komen met de volgorde waarin de fasen ook op de Zappi zitten, dus L1 van de Zappi moet ook de CT van L1 zijn enz.
Verder even controleren of de CT-klemmen niet verkeerd om zitten; zover ik weet hebben de meeste klemmen namelijk ook een "stroomrichting". Vaak staat er een pijltje op in de richting dat de stroom normaal gesproken zou moeten lopen. Daarnaast als je CT-klemmen helemaal losgekoppeld geweest zijn, dan moet je kijken of je de beide draadjes van de CT-klemmen ook op de juiste manier hebt aangesloten (en niet precies andersom).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Tortelli

Tortelli

In mijn geval heeft eea probleemloos gewerkt, dus dat is het probleem niet. Ik ga even spelen met de CT klemmen!

Waardes kloppen qua amperage met mijn Home Assistant systeem, alleen het wattage klopt absoluut niet. Daarnaast zit die 4e waarde nog steeds niet rond de 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZC-HaIsgBbJtqi4Jxdr667Gy38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sGLzm21ccPo4mo5yzqyHcgue.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UjE2Vk4BtRu6a9x1XYf_1i991I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMplLPblEdiwkl2kN4atHbvU.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen op mijn woning leveren terug op 1 fase, lever soms 25 ampere terug :D. Anyway dit lijkt te kloppen, amperage sluit aan maar toch kloppen de gemeten waardes in kW totaal niet 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door Tortelli op 25-04-2026 13:21 ]

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:33

Steef

GoT's Most Eaten

Nog vier werkdagen te gaan in April, nog geen bericht van 50five betreffende de overname van Coolblue palen.

Iemand al wel wat gehoord?

https://support.50five.com/en/coolblue-50five-nl

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• guido66
Tortelli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:44:
In mijn geval heeft eea probleemloos gewerkt, dus dat is het probleem niet. Ik ga even spelen met de CT klemmen!

Waardes kloppen qua amperage met mijn Home Assistant systeem, alleen het wattage klopt absoluut niet. Daarnaast zit die 4e waarde nog steeds niet rond de 1.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Panelen op mijn woning leveren terug op 1 fase, lever soms 25 ampere terug :D. Anyway dit lijkt te kloppen, amperage sluit aan maar toch kloppen de gemeten waardes in kW totaal niet 8)7
Alle 3 de ct klemmen zitten 1 fase (120 graden) verschoven. L123 in je Zappi is duidelijk niet gelijk aan dat in je huis. Niet erg, maar je ct klemmen zitten dus nog steeds niet goed.

• Tortelli

Tortelli

Gelukt, beetje geschoven en het werkt.

• daemonix
  • Niet online
Tortelli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:02:
Gelukt, beetje geschoven en het werkt.
Wat is gelukt? Staat de cos(phi) nu op 90 graden?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 23:07
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:55:
[...]

Wat is gelukt? Staat de cos(phi) nu op 90 graden?
Ik neem aan dat je bedoelt: staat ie nu op ~1 (ongeveer 0 graden).

• daemonix
  • Niet online
Out.of.Control schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:09:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt: staat ie nu op ~1 (ongeveer 0 graden).
Dat was de test vraag. Zappi geefft phi in graden aan btw, zie de foto.

• Tortelli

Tortelli

Waardes staan idd weer op 1, daarme klopte de vermogens ook direct. Foto gemaakt hoe eea nu zit en opgeslagen 😄

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Tortelli schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:24:

Dit had ik toen de CT-klem niet overeen kwam met de fase. Dus fase 1 met CT 2 bijvoorbeeld. Had fase ingesteld 2-3-1 ivm zonnepanelen die op 2 zitten.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Tortelli

Tortelli

Wat doet die 231 setting eigenlijk?
Idealiter zou ik met 1 fase laden ook L2 willen gebruiken omdat ik daar 5kWh op 1 fase heb hangen (had ik achteraf anders gewild maargoed....). Heb een 2e set panelen draaien op 3 fases maar rond deze tijd van het jaar lever ik op L2 wel eens rond de 25 ampère terug :D.

• Ophidian
  • Nu online
Vandaag de Zappi V2.0 (na bijna 33.000kWh) van de muur geschroefd en naar een Peblar Business gegaan. Reden was de ERE certificaten, maar voornamelijk ook het gedoe met de Zappi. Over de levensduur heen toch wel vage foutmeldingen, verbinding met de HUB die uit de lucht ging en niet te herstellen was, zelf-testen die falen, crashes die de instellingen overhoop gooide. Was er wel klaar mee. Peblar voor 800 euro kunnen krijgen en zelf geinstalleerd. Voordeel is dat die ook de kabelinvoer rechtsonderin heeft en de gaten precies in de voegen vallen. Alleen nog 2 gaatjes in de bakstenen vullen van de Zappi :)

De netwerkkabel van de CT klemmen kunnen hergebruiken, 2 portjes aan beide uiteinde gepatchted en netwerkkabel direct in de Peblar en in de switch. Even de zes CT klemmen uit de meterkast verwijderd, levert ook een hoop ruimte op en meteen van het moment gebruikt om even de aardlekschakelaars te testen en even de meterkast na te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX0KJfiMAwaFcuKnXT95aVrGLME=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DV14oUqIjsY7zgxm4GSl14Dc.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYZb7ra-KEr6xMyrZu0mdwJsEN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KcTMIzXzOCwqEnLQdecEvtWj.jpg?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
  • Nu online
Tortelli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:58:
Idealiter zou ik met 1 fase laden ook L2 willen gebruiken omdat ik daar 5kWh op 1 fase heb hangen (had ik achteraf anders gewild maargoed....). Heb een 2e set panelen draaien op 3 fases maar rond deze tijd van het jaar lever ik op L2 wel eens rond de 25 ampère terug :D.
Als je Fase 2 op L1 zet, 3 op L2 en 1 op L3 geef je dat aan met die 2-3-1 setting.

Er is discussie of dat nodig is als je CT klemmen ook goed zet. Maar ik had hem wel zo staan, volgens mij door gedoe met de CT klemmen toen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 25-04-2026 21:01 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Tortelli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:58:
Dat kan niet. Bij op 1 fase laden wordt er geladen op fase 1 van de Zappi. De Zappi kan niet schakelen o.i.d. om zo een andere fase van het huis op fase 1 van de Zappi te krijgen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• guido66
DonJuape schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:10:
[...]

Dat kan niet. Bij op 1 fase laden wordt er geladen op fase 1 van de Zappi. De Zappi kan niet schakelen o.i.d. om zo een andere fase van het huis op fase 1 van de Zappi te krijgen.
Je kan het inderdaad niet met een instelling af en toe veranderen, maar wel permanent zo aansluiten, dus fase 2 van je huis op fase 1 van je Zappi, de 2 andere fasen verschuif je dan mee zodat de draairichting niet wijzigt. En vergeet de ct klemmen ook niet mee te verschuiven.

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:39
guido66 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:13:
[...]

Je kan het inderdaad niet met een instelling af en toe veranderen, maar wel permanent zo aansluiten, dus fase 2 van je huis op fase 1 van je Zappi, de 2 andere fasen verschuif je dan mee zodat de draairichting niet wijzigt. En vergeet de ct klemmen ook niet mee te verschuiven.
Ik heb heb bij mijn eassee charge lite ook 2 fases verwisseld om een betere huisverdeling over de fases te krijgen bij 1 fase laden.
Ik heb fase 2 en 3 gewoon gewisseld op de backplate, en fase 1 op de orginele positie laten zitten (dus niet fases mee verschoven).
De 3 fase draairichting is toch niet van toepassing op een laadstation? Deze gebruikt toch evt 3x 230 appart ipv 3x 400v neem ik aan?

Grtz Mark

• guido66
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:24:
[...]

Ik heb heb bij mijn eassee charge lite ook 2 fases verwisseld om een betere huisverdeling over de fases te krijgen bij 1 fase laden.
Ik heb fase 2 en 3 gewoon gewisseld op de backplate, en fase 1 op de orginele positie laten zitten (dus niet fases mee verschoven).
De 3 fase draairichting is toch niet van toepassing op een laadstation? Deze gebruikt toch evt 3x 230 appart ipv 3x 400v neem ik aan?

Grtz Mark
Bij de meeste maakt dit inderdaad niet uit, maar o.a. een Zappi werkt alleen rechtsdraaiend.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:24:
Ik begrijp ook niet waarom de richting van het draaiveld voor een EV of EV-lader belangrijk zou zijn, maar ik heb in dit topic toch al diverse malen gelezen dat een verkeerde richting tot problemen (niet laden, maar een foutmelding) leidt. Ik zou dus de draairichting in stand houden.
Ik las recent de handleiding van Peblar, en die schrijven ook voor dat je bij gebruik van meerdere laadpalen op één hoofdaansluiting de fasen steeds eentje op moet schuiven, zodat de L1 van de laadpaal steeds op een andere fase van het net zit. Maar ook daar doen ze dat door alle drie de fasen één positie op te schuiven, zodat de draairichting intact blijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:53:
[...]

Ik begrijp ook niet waarom de richting van het draaiveld voor een EV of EV-lader belangrijk zou zijn, maar ik heb in dit topic toch al diverse malen gelezen dat een verkeerde richting tot problemen (niet laden, maar een foutmelding) leidt. Ik zou dus de draairichting in stand houden.
Ik las recent de handleiding van Peblar, en die schrijven ook voor dat je bij gebruik van meerdere laadpalen op één hoofdaansluiting de fasen steeds eentje op moet schuiven, zodat de L1 van de laadpaal steeds op een andere fase van het net zit. Maar ook daar doen ze dat door alle drie de fasen één positie op te schuiven, zodat de draairichting intact blijft.
Dat is een ook stukje installatiegemak. Je weet niet of een elektricien met 30 jaar ervaring je handleiding naslaat terwijl die voor het eerst jouw merk lader installeert bij een eindgebruiker en dan ook dynamic group load balancing wil instellen of dat het iemand is met een kleur-op-kleur-elektromonteur certificaat. Het kan op meerdere manieren, maar het is manier waardoor je fouten minder snel maakt.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:54
Steef schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:13:
Nog vier werkdagen te gaan in April, nog geen bericht van 50five betreffende de overname van Coolblue palen.

Iemand al wel wat gehoord?

https://support.50five.com/en/coolblue-50five-nl
Nope, nog niets….

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mooie bende.

Coolblue zegt dat we vanaf 1 april bij Hoppenbrouwers & 50five moeten zijn, 50five linkt doodleuk naar een nummer van Hoppenbrouwers.

Ben benieuwd wat dit gaat worden. Het gebrek aan persoonlijke communicatie is wat mager allemaal.

Hoppenbrouwers namen overigens direct op, veel oud-coolblue is daar heen gegaan - blijkt aan de telefoon.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:09
Ik heb een EV Box Elvi 3160 met MID meter gekoppel aan TAP electric. Ik heb alle gewhiteliste dongles verwijderd. Hij lijkt alleen geen kWh te registeren. Moet ik nog iets instellen om dat mogelijk te maken?

Ik krijg in juli een EV van de baas en wilde met onze ANWB druppel checken of dit wordt geregistreerd en afgerekend. Voorlopig lukt dat dus niet. Ik heb een 1-fase aansluiting.

[ Voor 103% gewijzigd door Aziona op 28-04-2026 16:19 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• RoelsRules
  • Laatst online: 06:17
Steef schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:03:
[...]

Mooie bende.

Coolblue zegt dat we vanaf 1 april bij Hoppenbrouwers & 50five moeten zijn, 50five linkt doodleuk naar een nummer van Hoppenbrouwers.

Ben benieuwd wat dit gaat worden. Het gebrek aan persoonlijke communicatie is wat mager allemaal.

Hoppenbrouwers namen overigens direct op, veel oud-coolblue is daar heen gegaan - blijkt aan de telefoon.
Welkom bij 50five... Als je er weg kan gaan; ga!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:54
[...]

Mooie bende.

Ik had zelf nog een mailtje gestuurd naar laadpalen@coolblue.nl, geen reactie.

Vraag me eigenlijk ook af of het mogelijk is om de laadpaal door iemand anders in beheer te laten nemen. Ik weet nu al dat 50five alleen maar gezeik gaat worden.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mike.Litoris schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:03:
[...]

Ik had zelf nog een mailtje gestuurd naar laadpalen@coolblue.nl, geen reactie.

Vraag me eigenlijk ook af of het mogelijk is om de laadpaal door iemand anders in beheer te laten nemen. Ik weet nu al dat 50five alleen maar gezeik gaat worden.
Dat e-mail adres bestaat al niet meer, tevens zijn de mail adressen van de ex-coolblue medewerkers bij Coolblue niet meer actief - ze zijn administratief al over naar Hoppenbrouwers, lijkt het.

De Coolblue-paal is gemaakt door prodrive in Eindhoven, die ook de Peblar palen maken. Helaas lijkt het er op dat de palen te veel afwijken om een Peblar firmware op de palen te zetten.

Het is even afwachten welke firmware 50five op de palen gaat drukken om te zien wat we er achteraf nog mee kunnen. Ik heb wel gespeeld met het idee om de WAN verbinding van de paal uit te zetten zolang hij nog op de Coolblue firmware draait - maar dan wordt gebruik van ERE lastig, er lijkt in de huidige Coolblue firmware geen mogelijkheid te zijn om data te exporteren.

Maar even afwachten, wie weet valt het mee :D

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Steef schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
[...]

Dat e-mail adres bestaat al niet meer, tevens zijn de mail adressen van de ex-coolblue medewerkers bij Coolblue niet meer actief - ze zijn administratief al over naar Hoppenbrouwers, lijkt het.

De Coolblue-paal is gemaakt door prodrive in Eindhoven, die ook de Peblar palen maken. Helaas lijkt het er op dat de palen te veel afwijken om een Peblar firmware op de palen te zetten.

Het is even afwachten welke firmware 50five op de palen gaat drukken om te zien wat we er achteraf nog mee kunnen. Ik heb wel gespeeld met het idee om de WAN verbinding van de paal uit te zetten zolang hij nog op de Coolblue firmware draait - maar dan wordt gebruik van ERE lastig, er lijkt in de huidige Coolblue firmware geen mogelijkheid te zijn om data te exporteren.

Maar even afwachten, wie weet valt het mee :D
Ik geloof er niets van dat die palen daadwerkelijk afwijken. Ze zijn alleen geflasht met de 50Five firmware en je kunt er alleen wat anders op zetten met de juiste tools die alleen Peblar en 50Five hebben. En voor hen ook geen reden om af te wijken, immers verplicht op hun BO (die van 50Five; of wie het ook doet) betekent gewoon een stukje marge nemen.
Er is ook een speciaal topic voor de whitelist Peblar EVSEs: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziona schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:37:
[Afbeelding] Ik heb een EV Box Elvi 3160 met MID meter gekoppel aan TAP electric. Ik heb alle gewhiteliste dongles verwijderd. Hij lijkt alleen geen kWh te registeren. Moet ik nog iets instellen om dat mogelijk te maken? [Afbeelding]
Ik krijg in juli een EV van de baas en wilde met onze ANWB druppel checken of dit wordt geregistreerd en afgerekend. Voorlopig lukt dat dus niet. Ik heb een 1-fase aansluiting.
Ik snap je niet, je geeft wat vage informatie.
Maar de screenshot is van een laadsessie bij een Albert Heijn, dat moet toch een publieke EVSE zijn? Of heb je je eigen zo genoemd?

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:09
True schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:53:
[...] Of heb je je eigen zo genoemd?
inderdaad, die heb ik zo genoemd.

Ik lees net dat L1 met L2 en L3 moet worden doorverbonden op de kWh meter, weet niet of dat gebeurd is. Zal eens checken.

Blijkbaar stond in de app van de lader dat er geen kWh-meter aanwezig was, deze aangezet en zowaar wordt er nu wel verbruik geregistreerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Aziona op 28-04-2026 16:17 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Camiel Geurts
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 23:15
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een nieuwe thuislaadoplossing. Ik heb al rondgekeken bij de bestaande laadpaal/ERE topics, maar mijn situatie is net wat specifieker (zakelijk/privé scheiden + ERE + load balancing zonder extra kabels graven)

Huidige situatie
  • “Domme” EV Hub laadpaal 11 kW
  • Privé auto: Hyundai Kona Electric
  • Geen load balancing
  • Geen netwerk/P1-kabel van garage naar meterkast (en bijleggen is niet haalbaar zonder ±20m sleuf/werk)
  • Aanwezige groepen 3 -fase voor laadpaal + 1 fase voor de rest van de garage.
Nieuwe situatie / wensen
  • Er is een zakelijke EV leaseauto bijgekomen, met Ayvens laadpas/druppel
  • Ik wil de stroom voor de zakelijke auto via de laadpas kunnen laten verrekenen/declareren (privé laadsessies niet)
  • Voor beide auto’s wil ik ERE-certificaten gaan sparen (dus ik vermoed: laadpunt met ingebouwde MID-meter i.p.v. losse meter in de meterkast)
  • Er liggen inmiddels 22 zonnepanelen; voor de privé auto wil ik zoveel mogelijk op zonnestroom laden
  • Load balancing is gewenst i.v.m. elektrische kookplaat/oven/warmtepomp/airco
Beperkingen / randvoorwaarden
  • Geen mogelijkheid om een P1-kabel of datakabel van meterkast naar garage bij te leggen (geen graafwerk)
  • Idealiter een oplossing die met wifi/4G of een draadloze “meter/meetmodule” kan werken, of met CT-klemmen in de meterkast zonder dat er een datakabel naar de laadpaal hoeft (Homewizard P1-meter aanwezig en er is stabiel wifi bereik bij te plaatsen paal)
Waar ik concreet advies over zoek
  • Welke laadpalen hebben een praktische “zonneladen” modus (alleen overschot / zoveel mogelijk PV) die ook goed samengaat met:
    • load balancing
    • het scheiden van zakelijk/privé sessies
    • ERE-registratie (MID in laadpaal)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Camiel Geurts schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een nieuwe thuislaadoplossing. Ik heb al rondgekeken bij de bestaande laadpaal/ERE topics, maar mijn situatie is net wat specifieker (zakelijk/privé scheiden + ERE + load balancing zonder extra kabels graven)

Huidige situatie
  • Geen load balancing
  • Geen netwerk/P1-kabel van garage naar meterkast (en bijleggen is niet haalbaar zonder ±20m sleuf/werk)
Nieuwe situatie / wensen
  • Ik wil de stroom voor de zakelijke auto via de laadpas kunnen laten verrekenen/declareren (privé laadsessies niet)
  • Voor beide auto’s wil ik ERE-certificaten gaan sparen (dus ik vermoed: laadpunt met ingebouwde MID-meter i.p.v. losse meter in de meterkast)
  • Er liggen inmiddels 22 zonnepanelen; voor de privé auto wil ik zoveel mogelijk op zonnestroom laden
  • Geen mogelijkheid om een P1-kabel of datakabel van meterkast naar garage bij te leggen (geen graafwerk)
  • Idealiter een oplossing die met wifi/4G of een draadloze “meter/meetmodule” kan werken, of met CT-klemmen in de meterkast zonder dat er een datakabel naar de laadpaal hoeft (Homewizard P1-meter aanwezig en er is stabiel wifi bereik bij te plaatsen paal)
  • Welke laadpalen hebben een praktische “zonneladen” modus (alleen overschot / zoveel mogelijk PV) die ook goed samengaat met:
    • load balancing
Peblar Business voldoet aan al je wensen en kan met een P1-meter (bijv. die van HW) via WiFi verbinding maken, zolang dit op hetzelfde netwerk zit én het bereik voor WiFi goed is op de plek van de EVSE kan alles wat je wilt met de Peblar.
Concreet:
  • vervangen huidige EV Hub voor Peblar Business - let op je hebt een momentschroevendraaier nodig voor de juiste installatie
  • instellen/inrichten Peblar - dit moet wel lukken kwestie van de installatie doorlopen met beschrijving ernaast.
  • koppelen backoffice voor verrekening - persoonlijk heb ik ervaring met TAP en die kan wat jij wilt: EVSE publiek zetten, maar niet vindbaar, een tag koppelen als 'gratis' (voor privé)
Resultaat is dat je kunt laden met de gratis tag zonder verrekeningen en met je zakelijke pas voor verrekening +10% BO fee (betaald de werkgever).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:08
Camiel Geurts schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
Hoi Tweakers,

Huidige situatie
  • Geen load balancing
Nieuwe situatie / wensen
    • load balancing
Heb je de topicstart extra doorgenomen? Je kan met deze eisen prima af met een Alfen of een Peblar. Kern bij jou gaat zijn dat je er een back office aan gaat moeten koppelen zodat je een wagen met een "prive pasje" kan laden en de andere wagen van het werk kan laden met de Ayvens druppel als zijnde laden aan een publiek laadpunt.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 16:10
[...]

Mooie bende.

Volgens Coolblue zijn zij in de lead, zolang je geen bevestiging van 50Five hebt gehad dat jouw laadpaal gemigreerd is. Voor de hardware moet je wel bij Hoppenbrouwers zijn.

Daarnaast, ik ook nog niks gehoord van 50Five.

Limbids

• The big J
Eerst even wat achtergrond info:
- Sinds twee maanden hebben wij een Blue Current Umove22 laadpaal. Deze is op 3 fasen aangesloten en ook zo geconfigureerd.
- De (3 fasen) groep voor de paal is gezekerd met 3x 16A. De laadpaal is dus ook ingesteld op maximaal 16A.
- Onze hoofdaansluiting is 3x 25A.
- Op fase 1 zitten onze zonnepanelen aangesloten.
- Onze auto is een Audi Q4 etron 35. Deze kan op maximaal 7,2kW laden.
- Wanneer we de auto laden dan komt er altijd alleen belasting op fase 3.

Vragen/bevindingen:
- Tot nu toe laadt de auto nooit met meer dan 3.5kW. Hierbij moet ik wel zeggen dat hij dit ook nog nooit aan een andere laadpaal heeft gedaan. Dit zou dus aan de auto kunnen liggen.
- In het dashboard van Blue Current kun je per fase het huidige verbruik zien. Hierbij laat hij de opbrengst van de zonnepanelen zien als verbruik. Op fase 1 zie ik in het dashboard bijvoorbeeld 6/25 ampere. Als ik dan vervolgens in Home Assistant kijk geeft die netjes aan dat er 1.36kW opgewekt wordt. Is het normaal dat dit op deze manier wordt aangegeven? Het lijkt voor mij alsof fase 1 nu niet gebruikt wordt om te laden omdat de paal 'denkt' dat die fase al teveel belast wordt.

Iemand een idee of dit normaal is of indien het niet normaal is waar dit aan kan liggen?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@The big J Jouw auto kan maar op 1 fase laden. En een 11 kW lader kan maar 16A per fase geven. Je moet dus op zoek naar een 22 kW lader als je met meer dan 3.5 kW wilt laden. Maar die kun je op jouw huisaansluiting niet aansluiten (tenzij je iets slims doet met veel PV op die fase 3 en een goede load balancer).

Om de netbeheerder blij te maken zou ik wel je auto en je PV op dezelfde fase zetten. Van veel terugleveren op fase 1 en veel leveren op fase 3 wordt die niet blij, je veroorzaakt zo een grote scheeflast op het net.

[ Voor 82% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2026 11:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The big J
@Andrehj Volgens de handleiding van de laadpaal kan deze op maximaal 22kW laden (3-fasen)
De auto zou (volgens ev-database.org) maximaal kunnen laden op 7.2kW. Is dat dan alleen op 1 fase 32A of 2 fasen 16A?

De paal is sowieso aangesloten op 3-fasen, waarom laadt hij dan alleen maar via L3?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
The big J schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:46:
@Andrehj Volgens de handleiding van de laadpaal kan deze op maximaal 22kW laden (3-fasen)
De auto zou (volgens ev-database.org) maximaal kunnen laden op 7.2kW. Is dat dan alleen op 1 fase 32A of 2 fasen 16A?

De paal is sowieso aangesloten op 3-fasen, waarom laadt hij dan alleen maar via L3?
Omdat je paal geconfigureerd is op max 16A.
Waarom de auto maar een fase neemt is nog te onderzoeken.
Ik vind het trouwens bizar dat een Q4 maar op een fase kan laden?

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:52:
[...]

Omdat je paal geconfigureerd is op max 16A.
Waarom de auto maar een fase neemt is nog te onderzoeken.
Ik vind het trouwens bizar dat een Q4 maar op een fase kan laden?
Tot MY 2023 waren ze beperkt tot 7.2 kW door de on-board lader, vanaf MY 2024 kunnen ze 11 kW.

@The big J wat is het bouwjaar van jullie Q4?

• The big J
Steef schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:56:
[...]

Tot MY 2023 waren ze beperkt tot 7.2 kW door de on-board lader, vanaf MY 2024 kunnen ze 11 kW.

@The big J wat is het bouwjaar van jullie Q4?
Hij is van 2022 dus inderdaad maximaal 7.2kW
Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen