• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Pannekoek81 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:07:
Wij hebben een uitdaging met het laden van onze Zoe Q210.

Situatie:
Wij rijden ongeveer 2 jaar elektrisch. Mijn vrouw een Zoe Q210 en ja ondanks de beperkte range is het voor haar meer dan voldoende. Ik rij sinds zo’n anderhalf jaar een iX1. Thuis hebben wij een Zaptec go met Tibber pulse voor de loadbalancer en dit werkte voor beide auto’s goed.

Sinds een maandje heeft de Zoe wat kuren, deze wil thuis niet laden maar wel elke andere laadpaal. De iX1 laadt zonder problemen.

Inmiddels al wat instellingen gewijzigd om te onderzoeken of het gaat werken zoals loadbalancer uitschakelen, stroom beperken op de laadpaal tussen de 13a en 16a, authenticatie uit.

En toen deed Zoe het weer een keer. Wel traag laden maar het werkte. Helaas was dit eenmalig.

Nu wordt het toch wat lastiger om te bepalen waardoor dit ontstaat. Iemand hier een idee?

Ik laat in Ieder geval een electricien de aardpen maar eens nakijken. Mogelijk dat deze niet meer goed is.
Niet toevallig powerline adapters in huis genomen voor t netwerk? Ik weet niet zeker of de zoe daar problemen mee heeft maar het kan wel voor problemen zorgen met sommige autos.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19
Makrolon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Niet toevallig powerline adapters in huis genomen voor t netwerk? Ik weet niet zeker of de zoe daar problemen mee heeft maar het kan wel voor problemen zorgen met sommige autos.
Nee die gebruiken wij niet.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:59
Pannekoek81 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:07:
Wij hebben een uitdaging met het laden van onze Zoe Q210.

Situatie:
Wij rijden ongeveer 2 jaar elektrisch. Mijn vrouw een Zoe Q210 en ja ondanks de beperkte range is het voor haar meer dan voldoende. Ik rij sinds zo’n anderhalf jaar een iX1. Thuis hebben wij een Zaptec go met Tibber pulse voor de loadbalancer en dit werkte voor beide auto’s goed.

Sinds een maandje heeft de Zoe wat kuren, deze wil thuis niet laden maar wel elke andere laadpaal. De iX1 laadt zonder problemen.

Inmiddels al wat instellingen gewijzigd om te onderzoeken of het gaat werken zoals loadbalancer uitschakelen, stroom beperken op de laadpaal tussen de 13a en 16a, authenticatie uit.

En toen deed Zoe het weer een keer. Wel traag laden maar het werkte. Helaas was dit eenmalig.

Nu wordt het toch wat lastiger om te bepalen waardoor dit ontstaat. Iemand hier een idee?

Ik laat in Ieder geval een electricien de aardpen maar eens nakijken. Mogelijk dat deze niet meer goed is.
Volgens deze video kan je problemen krijgen met de "neutral pin" van de Zoe als je veel 1 fase laadt (op hoog vermogen). Geen idee of dat het probleem is...

YouTube: Renault Zoe intermittent charging fault - overheated/burnt neutral p...

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:35
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47
maxvdh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.
Best altijd toekomstvoorzienig zijn en netjes 2 kabels, een voor het P1 signaal en een voor Ethernet.
Nu niet? Dan later mss wel nodig.
Alternatief voor de Peblar (scroll eens wat terug, 5 pagina's lezen) is Alfen.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 08:59
Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.
Peblar heeft volgens mij 2 varianten, Home en Business. De Home heeft volgens mij geen MID de Business heeft die wel. Heb zelf ook een Bluebuilt van CB, dus ook benieuwd naar MID.

Limbids

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:57

Twee vragen:

Ook een MY in bestelling, daarnaast rijdt mevrouw een ID.3. Deze maand wordt een Peblar Business geinstalleerd. Alfen en Zaptec waren mijn alternatieven om te overwegen maar Peblar bood het meest complete plaatje op papier (web interface, alles lokaal draaien, vaste kabel optie met oprollen om de lader/paal, uitgebreid qua zonnestroom opties). Hopelijk in praktijk ook :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Als er niet mee geadverteerd wordt dat er een MID meter in zit, dan ku je aannemen dat het er niet in zit.
Dat geldt overigens voor alle features.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-02 13:12
Hier ook aan het twijfelen tussen Peblar Business en Smappee.

Iemand pro-cons?

Afwezigheid van app en noodzaak van lokaal netwerk doen mij twijfelen aan Peblar.

Smappee lijkt me uitgebreider, overzichtelijker maar ook 1000+ euro duurder...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:52

Twee vragen:

Exact hetzelfde verhaal aan mijn kant, m.u.v. dat ik geen Home Assistant draai.

Maar ook gekozen voor de Peblar Business, met als belangrijkste redenen de redenen die jij noemt. Ik heb hem al binnen en woensdag gaat die aan de muur. Laatste open puntje is de auto zelf nog :)

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 08:59
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Nee dat zal niet zo snel gebeuren inderdaad, maar aangezien coolblue zelf ook iets met tarieven doet wil ik wel eerst zeker weten dat die tarieven niet op de een of andere manier aan die betreffende coolblue kaart zit geknoopt.

Ik wil niet het idee hebben dat ik een auto koop met het idee dat die geladen wordt tegen ons stroomtarief, maar in werkelijkheid nog ergens verborgen kosten zitten.

Die info staat dus nergens. Ik zal er mee kunnen laden en ik zie ook de hoeveelheden maar ik zie NIET het tarief. Dat zie ik pas op de maand afrekening, en als het dan een hoger tarief blijkt te zijn dan ben ik te laat als ik de auto al gekocht heb. Dus er zit niks anders op dan te wachten tot maandag dat ik kan bellen en het kan vragen aan coolblue zelf.
Ik heb een CB Bluebuilt met zakelijk abonnement, paal met RFID.

Coolblue laadpas: start je laadsessie, laden tegen je eigen stroomtarief.
Aangemelde "zakelijke" laadpas: start laadsessie tegen afgesproken/ingesteld tarief, wordt automatisch terugbetaald (zakelijk abonnement).
Andere laadpas: start laadsessie tegen 0,41 cent waarvan je 0,40 krijgt, automatisch terugbetaald (zakelijk abonnement).

Toevoeging. Ik heb een dynamisch contract, dus geen zicht op daadwerkelijke stroomtarief. Mijn zakelijke pas staat ingesteld (bij CB) op 0,35 cent en kan ik altijd (laten) aanpassen. Met een vast stroomtarief kun je dus heel makkelijk dat tarief instellen en krijg je dat dus automatisch terug (van Coolblue). Voor de werkgever is dit hetzelfde als laden bij een publieke paal met een X tarief. Je hoeft zo dus zelf niks bij te houden of te declareren.

[ Voor 14% gewijzigd door Limbids op 09-02-2026 16:30 ]

Limbids

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 21:32
Heb mijn oog laten vallen op de Zappi v2.1 ,maar zie ook recent de Peblar Business , Alfen EVE Single Plus op dit forum als alternatieve laadpaalopties langskomen ,maar ben er nog niet helemaal uit.
Wat mij nog steeds niet duidelijk is dat de website's van Peblar en Alfen nergens melding maken of deze ook op 100% zonnestroom kunnen laden, net zoals de Zappi in ECO+ mode. Zou wel een grote plus zijn.
Iemand ervaringen ? Tips zijn welkom !
Ter info : Zelf heb ik 24 zonnepanelen. en bnnenkort ontvang ik mijn KIA EV5 , mijn eerste EV en V2G "ready" (voor wat het waard is)
Bekabeling ( 5 x6mm2 en 2 x UTP , 1 x t.b.v. ethernet en 1x t.b.v. CT klemmen ) is aanwezig. Heb geen Home assistant o.i.d.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

rosch7 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:53:
Wat mij nog steeds niet duidelijk is dat de website's van Peblar en Alfen nergens melding maken of deze ook op 100% zonnestroom kunnen laden, net zoals de Zappi in ECO+ mode. Zou wel een grote plus zijn.
Heb je hier al eens gekeken? https://peblar.com/nl/blog/hoe-werkt-opladen-op-zonne-energie-met-peblar

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rosch7 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:53:
Heb mijn oog laten vallen op de Zappi v2.1 ,maar zie ook recent de Peblar Business , Alfen EVE Single Plus op dit forum als alternatieve laadpaalopties langskomen ,maar ben er nog niet helemaal uit.
Ter info : Zelf heb ik 24 zonnepanelen. en bnnenkort ontvang ik mijn KIA EV5 , mijn eerste EV en V2G "ready" (voor wat het waard is)
Bekabeling ( 5 x6mm2 en 2 x UTP , 1 x t.b.v. ethernet en 1x t.b.v. CT klemmen ) is aanwezig. Heb geen Home assistant o.i.d.
Lees topic start van Peblar hier op tweakers even ;)

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Twee vragen over de Zappi V2.1:
Waar kan ik in de app de huidige firmware versie zien?
Heeft de V2.1 automatische firmware update?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 21:32
Dank voor de tips !
Voor wie dezelfde dilemma's heeft als ik ( nieuwe EV V2G ready, zonnepanelen etc ,maar welke laadpaal kiezen ? ) Lees dan even verder.
Na het vinden van het Peblar topic, het Peblar Blog en het kijken van wat Youtube filmpjes lijkt de Peblar Business toch de hoogste ogen te gaan gooien in vergelijking met de Zappi 2.1 of Alfen
Voordelen :
- 100% solar charging mogelijk
- inmiddels automatisch switchen 1 < -> 3 fase bij solar charging
- V2G hardwarematig voorbereid
- MID meter ( denk evt aan ERE toepassing)
- eenvoudige installatie
- Load balancing eenvoudig via HomeWizard P1 dongle ( achter betaalmuur ?)
- voorbereid op de toekomst
- Nederlands product met 3 jaar garantie
- Goedkoper dan de Alfen , iets duurder dan de Zappi
Nadeel ? : Dynamisch laden (nog ) niet geintegreerd.

Wat handige links:
Hier de uitgebreide Peblar Business review van Ketel Klets :
YouTube: Review: Peblar EV laadpunt

Hier de Peblar installatie video:
YouTube: Peblar Home & Home Plus Charger Installation Guide - for Qualified I...

Hier de video over Puur zonneladen op 3 fasen met de Peblar :
YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase

Hier het Tweakers Peblar topic :
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
rosch7 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:27:
- Load balancing eenvoudig via HomeWizard P1 dongle ( achter betaalmuur ?)
Geen betaalmuur. P1-dongle inpluggen, lokale API aanzetten, instellen in de Peblar en je bent klaar. Je hebt geen abo van HomeWizard nodig, en je betaalt ook niets extra's aan Peblar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandro! op 10-02-2026 18:05 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DonJuape schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:03:
Twee vragen over de Zappi V2.1:
Waar kan ik in de app de huidige firmware versie zien?
Heeft de V2.1 automatische firmware update?
@DonJuape

1. Ik zie die o.a. in de app: hamburgermenu linksboven > tandwiel (instellingen) linksonder > Apparaat instellingen.
Dan zie ik onder ‘Zappi’ het serienummer en de geïnstalleerde firmware.
Het zal ook vast ergens op het apparaat zelf te zien zijn, maar de mijne hangt op ca. 120 cm hoogte en ik heb geen zin in lang krom staan om door de menu’s te bladeren… :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qml1LX2-gLn1oRpNTOnPUGUAic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptVJnf4WQNEdyoy8ZNLKFF3p.jpg?f=fotoalbum_large

2. Nee, gelukkig geen auto-update. Zoals met wel meer apparaten kun je beter niet elke nieuwe firmware-versie meteen installeren. Daar zitten soms dingen tussen die niet goed werken.
En: if it ain’t broken, don’t fix it!
Een enkele keer komt je op het forum een nieuwe fw-versie tegen met een nieuwe functie, maar dat is zeldzaam. En dan moet je ook maar net toevallig behoefte hebben aan die nieuwe functie.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Argarath
  • Laatst online: 21:23

Argarath

MasterBlaster

Dag allen,

een vraag m.b.t. het gebruik van Essent Slim Laden, een Peblar Home Business en een BMW IX. Ik krijg (naar mijn vermoeden sinds het aanzetten van Essent Slim Laden) tijdens het rijden continue meldingen in mijn navigatiescherm dat de auto de verbinding met een (steeds wisselend) MAC adres verliest. Na een beetje puzzelen vermoed ik dat de auto de verbinding met de Essent server verliest, maar ik weet het niet zeker. Zijn er hier mensen die dit gedrag herkennen voordat ik een afspraak maak met de dealer om dit te laten checken?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• HyperBart
Argarath schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:55:
Dag allen,

een vraag m.b.t. het gebruik van Essent Slim Laden, een Peblar Home Business en een BMW IX. Ik krijg (naar mijn vermoeden sinds het aanzetten van Essent Slim Laden) tijdens het rijden continue meldingen in mijn navigatiescherm dat de auto de verbinding met een (steeds wisselend) MAC adres verliest. Na een beetje puzzelen vermoed ik dat de auto de verbinding met de Essent server verliest, maar ik weet het niet zeker. Zijn er hier mensen die dit gedrag herkennen voordat ik een afspraak maak met de dealer om dit te laten checken?
iPhone?

• Sandro!
Argarath schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:55:
Dag allen,

MAC-adressen zijn niet routeerbaar over internet, dus het lijkt mij sterk dat jouw auto weet wat het MAC-adres van de Essent-servers is.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Precies, of mac rotatie op Android aangezet? Zogenaamde privacy feature...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Ja. Maar waarom is het dan steeds een ander MAC-adres?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-02 20:37

ITsEZ

parttime all-rounder

De app van zaptec lijkt vandaag storing te hebben, er valt een actie uit te voeren en afgelopen nacht heeft die schijnbaar niet geladen. Iemand enig idee hoe je het smart schedule kan overschrijven zonder de app nodig te hebben? Schiet niet erg op dit :(

What you see is always what you get.

• MaximumRush
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-02 18:58
Mijn ouders hebben enkele maanden geleden een Easee Charge Max laten plaatsen. Sinds vandaag werkt deze opeens niet meer. Het onderste ledje knippert wit, daarvoor brandde deze gewoon constant. Geprobeerd te resetten dmv zekering om te gooien, maar geen effect.
Heb vervolgens in de app gekeken en heel de lader staat er niet meer in. Er staan wel 2 laadlocaties in, maar daar staan geen laders meer onder. Ik weet wel zeker dat deze erin heeft gestaan, aangezien mijn vader het had laten zien.

Weet iemand waardoor dit kan komen?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:30
Effe de instalateur bellen. Die kan hem als het goed is weer toevoegen.

• Sandro!
Argarath schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Ja. Maar waarom is het dan steeds een ander MAC-adres?
Standaard wordt op iOS (en wellicht Android) het MAC-adres geroteerd zodat het moeilijker is voor wifi-netwerken om je te tracken (als in: AH wifi die iedere week ma:ca:dd:re:ss ziet: 'hee, daar is Piet weer voor zijn boodschappen'). Dit kun je uitzetten via Wifi > (i)'tje achter het netwerk > Privé wifi-adres aanpassen naar uit of vast. Dan hou je op de wifi van je auto altijd hetzelfde mac-adres en kun je in ieder geval kijken of dat het mac-adres is dat steeds voorbij komt op je scherm.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Denk niet dat het de telefoon is, het is dan eerder het interne netwerk van de auto (infotainment die praat met de boordcomputer en andere dingen.)
iOS wisselt continu van mac adres als die niet aan wifi verbonden is. Is die wel verbonden met een netwerk, dan behoud hij hetzelfde adres. Per wifi connectie wordt er een mac adres gebruikt. Van iOS 18 wil iOS elke 2 weken dat mac adres wijzigen. Zie je dus meerdere mac adressen binnen 2 weken, dan is het niet je telefoon. Het is natuurlijk wel lichtelijk een wassen neus, aangezien een iPhone zijn naam uitzend op het netwerk. Dus ook al heb je een ander mac adres, als de telefoon voor de rest wel een fingerprint uitzend heb je er niets aan)
(Android houdt gewoon het mac adres per wifi netwerk, handig voor mac whitelisting. als je randomization uit zet en weer aan krijg je weer een nieuw adres)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een kleine vraag aub. Ik heb een 16a CEE blauw stopcontact(zie foto) zitten op de buitenmuur en wil daar op max 11A mijn auto laden(zo langzaam omdat ik met piekbelasting zit in België). Kan ik d.m.v. dit soort granny charger(zie foto) mijn wagen laden? Ter info, de CEE zit niet op een aparte groep maar deze zit samen met de kamer erachter waar zo goed als niets ingestoken wordt(maximaal een tablet opladen). Ter info: De airco zit op een andere groep.

PS: Als ik sneller wil opladen doe ik dat buitenshuis/publiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyKMZX1F5FneWuoNVWDKz9QP6Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRRWzBvexsiZgzNoWJUHfD2b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyAUqqCSqdZkNU9RaRXZN6HJr38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGeMH1GARZTaLbkxRSKEQUoS.jpg?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Awesomo4k schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:37:
Ik heb een kleine vraag aub. Ik heb een 16a CEE blauw stopcontact(zie foto) zitten op de buitenmuur en wil daar op max 11A mijn auto laden(zo langzaam omdat ik met piekbelasting zit in België). Kan ik d.m.v. dit soort granny charger(zie foto) mijn wagen laden? Ter info, de CEE zit niet op een aparte groep maar deze zit samen met de kamer erachter waar zo goed als niets ingestoken wordt(maximaal een tablet opladen). Ter info: De airco zit op een andere groep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kan ik d.m.v. dit soort granny charger(zie foto) mijn wagen laden?
Lijkt me geen probleem. Zeker als de stekker niet steeds losgenomen wordt.

<John O`Mill>

• Awesomo4k
Hippe Lip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Lijkt me geen probleem. Zeker als de stekker niet steeds losgenomen wordt.
Ik wil hem eigenlijk laten insteken en misschien zelfs een afdakje maken.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ITsEZ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:44:
De app van zaptec lijkt vandaag storing te hebben, er valt een actie uit te voeren en afgelopen nacht heeft die schijnbaar niet geladen. Iemand enig idee hoe je het smart schedule kan overschrijven zonder de app nodig te hebben? Schiet niet erg op dit :(
Al twee dagen ellende inmiddels. Lukt het via de portal?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

THE_BASE schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Al twee dagen ellende inmiddels. Lukt het via de portal?
Helaas niet, gisteren werkte overnieuw inloggen wel om het op te lossen.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:45
ITsEZ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:16:
[...]

Helaas niet, gisteren werkte overnieuw inloggen wel om het op te lossen.
Als je inlogt op het Zaptec portal zie je dat daar melding van gemaakt wordt en dat opnieuw inloggen als tijdelijke oplossing genoemd wordt.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:02:
[...]

Als je inlogt op het Zaptec portal zie je dat daar melding van gemaakt wordt en dat opnieuw inloggen als tijdelijke oplossing genoemd wordt.
Gisteren een update in de App Store en alles werkt hier weer. Dus wie weet lukt dat daar ook?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

THE_BASE schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Gisteren een update in de App Store en alles werkt hier weer. Dus wie weet lukt dat daar ook?
Ik vind het overigens wel schrikbarend dat alles via de cloud lijkt te werken. Ik had toch verwacht dat de verbinding met de laadpaal ook direct gemaakt kon worden. Bij een eventuele storing op de server van Zaptec of een faillissement wordt je laadpaal dus onbruikbaar. :-(

• THE_BASE
  • Niet online
ITsEZ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Ik vind het overigens wel schrikbarend dat alles via de cloud lijkt te werken. Ik had toch verwacht dat de verbinding met de laadpaal ook direct gemaakt kon worden. Bij een eventuele storing op de server van Zaptec of een faillissement wordt je laadpaal dus onbruikbaar. :-(
Ik kon afgelopen week wel gewoon laden, dus het werkt blijkbaar ook offline. En gelukkig maar. Kon alleen geen informatie ophalen en niets bedienen. Dus hij werkt volgens de laatst bekende instellingen.

Overigens verwacht ik niet zo snel een faillissement van Zaptec, die partij doet het in heel Europa erg goed.

• schadefurdich
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-02 19:52
Beste heren en dames,

Ik zit eraan te denken om Lynk te kopen.
Nu heb ik nog allerlei mogelijkheden om het opladen voor te bereiden.

Granny lader met schuko aansluiting of 1 fase CEE 16 ampere zo’n blauwe.
Ik hoor veel over schuko die smelten onder continue belasting 16 ampere.

Laadpaal evt op 1 fase is redelijk goedkoop in aanschaf.

Is een laadpaal met MID meter aantrekkelijk ivm ERE certificaten? Plus dat deze oplossing nu veiliger opladen is.

Is stuk duurder maar voor de toekomst wel goed.

Hebben jullie enig idee van totaal prijs plaatje:
Zaptec go 2
5x4 mm2
Lengte door kruipruimte 4 meter
Inclusief aanpassen in meterkast

Dank alvast

[ Voor 30% gewijzigd door schadefurdich op 16-02-2026 10:21 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

schadefurdich schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:18:
Beste heren en dames,

Ik zit eraan te denken om Lynk te kopen.
Nu heb ik nog allerlei mogelijkheden om het opladen voor te bereiden.

Granny lader met schuko aansluiting of 1 fase CEE 16 ampere zo’n blauwe.
Ik hoor veel over schuko die smelten onder continue belasting 16 ampere.

Laadpaal evt op 1 fase is redelijk goedkoop in aanschaf.

Is een laadpaal met MID meter aantrekkelijk ivm ERE certificaten? Plus dat deze oplossing nu veiliger opladen is.

Is stuk duurder maar voor de toekomst wel goed.

Hebben jullie enig idee van totaal prijs plaatje:
Zaptec go 2
5x4 mm2
Lengte door kruipruimte 4 meter
Inclusief aanpassen in meterkast

Dank alvast
Veel te vaag zo, wat is 'Lynk'?
Granny met schuko wil je niet continu hebben lopen op 16A dat is brandgevaarlijk.
1-fase laadpaal is inderdaad relatief goedkoop.
ERE certificaten kun je zelf ook uitrekenen, ligt ook aan je te verwachten verbruik, te verwachten gereden kilometers en te verwachten thuislaad kWh, dan vul je dat in bij een van de ERE aanbieders (is ook een apart topic voor) en zie je hoeveel dat mogelijk oplevert (verwacht daar 33-50% van gezien iedereen en z'n moeder dit nu mag toepassen en dit de prijs waarschijnlijk zal drukken).

Aanpassen groepenkast is tussen de €60 + uurloon (1-fase ABB 25A aardlekautomaat). Of €1200 voor het vervangen van de groepenkast door een installatiebedrijf dat ABB/Eaton/SE/Hager toepast.

Over de duim genomen kun je:
  • Je favoriete paal en dan de onlineprijs incl. btw +10%
  • €400 installatiekosten (+€100 voor elk extra uur aan werk, ik ga uit van 4 uur)
  • €100 overige materialen, mits de groepenkast niet over de kop moet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• schadefurdich
True schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Veel te vaag zo, wat is 'Lynk'?
Granny met schuko wil je niet continu hebben lopen op 16A dat is brandgevaarlijk.
1-fase laadpaal is inderdaad relatief goedkoop.
ERE certificaten kun je zelf ook uitrekenen, ligt ook aan je te verwachten verbruik, te verwachten gereden kilometers en te verwachten thuislaad kWh, dan vul je dat in bij een van de ERE aanbieders (is ook een apart topic voor) en zie je hoeveel dat mogelijk oplevert (verwacht daar 33-50% van gezien iedereen en z'n moeder dit nu mag toepassen en dit de prijs waarschijnlijk zal drukken).

Aanpassen groepenkast is tussen de €60 + uurloon (1-fase ABB 25A aardlekautomaat). Of €1200 voor het vervangen van de groepenkast door een installatiebedrijf dat ABB/Eaton/SE/Hager toepast.

Over de duim genomen kun je:
  • Je favoriete paal en dan de onlineprijs incl. btw +10%
  • €400 installatiekosten (+€100 voor elk extra uur aan werk, ik ga uit van 4 uur)
  • €100 overige materialen, mits de groepenkast niet over de kop moet.
Het gaat om een Lynk&Co 01.
Nu zoek ik een goede 1 fase laadpaal.
Zaptec is zeker aan de prijs. Maar ook overbodig om dat de auto maar max kan laden met 3,7 kw.

• Gramser
  • Laatst online: 21:50
Lynk & Co 01? Dat is een PHEV toch, met een accupakket waar je zo'n 40-50km mee komt? Ik laad een Leon Sportstourer PHEV met een 20kWh accupakket (goed voor een realistische 100 EV-radius) met een een Schuko, op 2kW. Gewoon op een buitenstopcontact. In een avond/nacht is die dan weer vol. Kosten voor aanleg: €200,- aan materiaal waarbij de grondkabel verreweg het meest prijzig was. Met die snelheid en de actieradius van een Lynk, moet je je afvragen of je wel een laadpaal wil, vind ik.

Brandgevaar? Ik vond het ook wat spannend in het begin, om het zo te doen. Daarom heb ik meerdere keren gevoeld of er ergens in het traject onderdelen overdreven warm worden. Ik voel totaal geen verschil met andere componenten. Ik heb er wel vertrouwen in. Ik heb wel kwalitatief goede onderdelen gekozen voor de (zelf) aangelegde WCD en grondkabel.

Edit: ik lees dat-ie 70-80km op een lading zou komen? Verandert weinig aan de zaak: als je de tijd hebt om 'm op te laden, is een dedicated laadpaal misschien minder logisch dan je zou denken. In elk geval een fikse investering waar je een hoop stroom voor kunt afnemen, of benzine in de tank kunt doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 16-02-2026 10:51 ]

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-02 14:39
schadefurdich schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:39:
[...]
Het gaat om een Lynk&Co 01.
Nu zoek ik een goede 1 fase laadpaal.
Zaptec is zeker aan de prijs. Maar ook overbodig om dat de auto maar max kan laden met 3,7 kw.
Aangezien het een hybride is met een Netto accu van maar 14kWh zou ik overwegen om een granny charger te gebruiken. (in praktijk wss minder door degradatie)
Met een granny charger krijg je de accu gemakkelijk volgeladen in een paar uur.
Ik gebruik zelf ook al 2 jaar een granny charger in een buitenstopcontact om een EV met een relatief kleine accu te laden en dat werkt prima.

Als je een granny charger kan instellen op bijvoorbeeld 12A dan is het laden ook al een stuk veiliger. Controleer voor de zekerheid de 1e keer de temperatuur van componenten als je een tijd aan het laden bent. Als er niks (extreem) warm wordt dan zit je wel goed.

Een laadpaal zal wel wat meer comfort geven maar maakt het hele verhaal ook gelijk een stuk prijziger.
Met een laadpaal installatie ben je al gemakkelijk €1000+ kwijt.

Uiteraard is dit allemaal afhankelijk hoe vaak, hoe snel je wilt laden en of je geld wilt besparen of liever meer betaald voor comfort.

• Gramser
Nou, wat @dommegekke1 zegt, dus :). Dat zijn er al twee.

• schadefurdich
dommegekke1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Aangezien het een hybride is met een Netto accu van maar 14kWh zou ik overwegen om een granny charger te gebruiken. (in praktijk wss minder door degradatie)
Met een granny charger krijg je de accu gemakkelijk volgeladen in een paar uur.
Ik gebruik zelf ook al 2 jaar een granny charger in een buitenstopcontact om een EV met een relatief kleine accu te laden en dat werkt prima.

Als je een granny charger kan instellen op bijvoorbeeld 12A dan is het laden ook al een stuk veiliger. Controleer voor de zekerheid de 1e keer de temperatuur van componenten als je een tijd aan het laden bent. Als er niks (extreem) warm wordt dan zit je wel goed.

Een laadpaal zal wel wat meer comfort geven maar maakt het hele verhaal ook gelijk een stuk prijziger.
Met een laadpaal installatie ben je al gemakkelijk €1000+ kwijt.

Uiteraard is dit allemaal afhankelijk hoe vaak, hoe snel je wilt laden en of je geld wilt besparen of liever meer betaald voor comfort.
Als ik het op die manier bekijk is dat inderdaad wel stuk goedkoper en net zo makkelijk.
Ik ga het gewoon zo proberen en ervaar zelf hoe het is.
Het gaat niet om snelheid. Als die de volgende dag maar vol is. Dan blijft alleen nog over dat ik dat lelijke ding mooi weg gewerkt wil hebben.

• schadefurdich
Gramser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:49:
Lynk & Co 01? Dat is een PHEV toch, met een accupakket waar je zo'n 40-50km mee komt? Ik laad een Leon Sportstourer PHEV met een 20kWh accupakket (goed voor een realistische 100 EV-radius) met een een Schuko, op 2kW. Gewoon op een buitenstopcontact. In een avond/nacht is die dan weer vol. Kosten voor aanleg: €200,- aan materiaal waarbij de grondkabel verreweg het meest prijzig was. Met die snelheid en de actieradius van een Lynk, moet je je afvragen of je wel een laadpaal wil, vind ik.

Brandgevaar? Ik vond het ook wat spannend in het begin, om het zo te doen. Daarom heb ik meerdere keren gevoeld of er ergens in het traject onderdelen overdreven warm worden. Ik voel totaal geen verschil met andere componenten. Ik heb er wel vertrouwen in. Ik heb wel kwalitatief goede onderdelen gekozen voor de (zelf) aangelegde WCD en grondkabel.

Edit: ik lees dat-ie 70-80km op een lading zou komen? Verandert weinig aan de zaak: als je de tijd hebt om 'm op te laden, is een dedicated laadpaal misschien minder logisch dan je zou denken. In elk geval een fikse investering waar je een hoop stroom voor kunt afnemen, of benzine in de tank kunt doen.
Dank voor je antwoord. Net als dommegekke1.

• Gramser
Let er wel even op dat je 'm niet zomaar ergens in prikt he. Ik heb er wel een groep voor gekozen die weinig wordt gebruikt en waar weinig verbruikers op zitten. Ik moet alleen uitkijken met elektrisch tuingereedschap zoals kettingzaag of takkenshredder: als ik die aan zet als de auto laadt, zou het wel eens teveel kunnen worden voor de groep. Met een dedicated groep voor de auto heb je daar geen last van.

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
Ik laad mijn Ioniq Electric 38kWh de laatste 1,5 jaar bijna volledig (4.500 kWh/jaar) met de meegeleverde granny op 12A en rijdt vrijwel dagelijks en dit gaat voor 90% van de tijd snel genoeg. Dus met een PHEV gaat het helemaal goed komen. Inderdaad wel proberen een groep te gebruiken die verder niet gebruikt wordt en in het begin goed monitoren of niks te warm wordt.
offtopic:
Waarom ik geen laadpaal heb: geen mogelijkheid met mijn huidige huurhuis en ben al 2 jaar op zoek naar een huis. Inmiddels een huis met oprit(je) gevonden, en zal daar uiteraard een laadpaal installeren.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• Gramser
Overigens zit ik ook wel eens te mijmeren over een laadpaal, maar mijn specifieke situatie houdt me tegen: ik heb geen kruipruimte en de meterkast zit precies NIET aan de kant van mijn oprit. Het zou in mijn geval betekenen dat ik een grondkabel van rustig 20 meter moet aanleggen om bij de oprit uit te komen, schat ik in. Dat wordt aardig graven. Alternatief is een net zo lang laadsnoer en de laadpaal aan de verkeerde kant van het huis ophangen om de installatiekosten te drukken. Maar dan zit ik nog met een losse kabel voor het huis langs en over de oprit naar de auto... ook geen goed idee.

• schadefurdich
Gramser schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:09:
Let er wel even op dat je 'm niet zomaar ergens in prikt he. Ik heb er wel een groep voor gekozen die weinig wordt gebruikt en waar weinig verbruikers op zitten. Ik moet alleen uitkijken met elektrisch tuingereedschap zoals kettingzaag of takkenshredder: als ik die aan zet als de auto laadt, zou het wel eens teveel kunnen worden voor de groep. Met een dedicated groep voor de auto heb je daar geen last van.
Nee inderdaad dan trek ik daar zelf een nieuwe kabel + wcd voor en laat die aansluiten in meterkast door elektricien met 1 aparte groep en dan is het klaar.

• schadefurdich
Floris112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:25:
Ik laad mijn Ioniq Electric 38kWh de laatste 1,5 jaar bijna volledig (4.500 kWh/jaar) met de meegeleverde granny op 12A en rijdt vrijwel dagelijks en dit gaat voor 90% van de tijd snel genoeg. Dus met een PHEV gaat het helemaal goed komen. Inderdaad wel proberen een groep te gebruiken die verder niet gebruikt wordt en in het begin goed monitoren of niks te warm wordt.
offtopic:
Waarom ik geen laadpaal heb: geen mogelijkheid met mijn huidige huurhuis en ben al 2 jaar op zoek naar een huis. Inmiddels een huis met oprit(je) gevonden, en zal daar uiteraard een laadpaal installeren.
Ja oke maar waarom wil je dan wel graag een laadpaal bij je nieuwe huis?

• Gramser
Ik vermoed zomaar: omdat het toch een stuk sneller gaat. Misschien ook iets met kunnen aansturen van het laden op zonnekracht wat met einde salderen handig kan zijn? Dat zouden voor mij, zeker met een EV, in elk geval overwegingen zijn.

• Floris112
schadefurdich schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Ja oke maar waarom wil je dan wel graag een laadpaal bij je nieuwe huis?
Omdat ik dan echt altijd in een nacht kan volladen, zelfs als ik 's avonds laat thuis kom. En verder is het met een laadpaal ook makkelijker te aan te sturen met laden op zonnestroom of dynamische tarieven.

• schadefurdich
Floris112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Omdat ik dan echt altijd in een nacht kan volladen, zelfs als ik 's avonds laat thuis kom. En verder is het met een laadpaal ook makkelijker te aan te sturen met laden op zonnestroom of dynamische tarieven.
Ja dat is inderdaad allemaal waar.
Waar gaat je voorkeur naar uit?

• Floris112
Ik ga proberen de hele installatie van zonnepanelen, lader en thuisbatterij gelijk in één keer te doen zodat ik helemaal klaar ben voor de toekomst. Ik heb het Sigenergy DC systeem op het oog met DC lader van 12kW. Zonnepanelen, batterij, en lader zijn dan allemaal in een DC-toren zonder omvormingsverliezen. Voordeel is ook dat de laadsnelheid gematcht kan worden met de zonne-opbrengst op dat moment en dus teruglevering te beperken. Edit: verder kun je met deze laadpaal ook nog bi-directioneel (V2X) laden, voor wanneer dat in de toekomst mogelijk wordt.

Het systeem is een beetje premium geprijsd, maar het is op termijn terug te verdienen door meer eigen gebruik van zonnestroom ipv terugleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Floris112 op 16-02-2026 12:04 ]

• schadefurdich
Dan heb je het wel gelijk goed. Prijskaartje zal er naar zijn.
Je hebt je er al veel in verdiept.
Veel succes.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Floris112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:02:
Ik ga proberen de hele installatie van zonnepanelen, lader en thuisbatterij gelijk in één keer te doen zodat ik helemaal klaar ben voor de toekomst. Ik heb het Sigenergy DC systeem op het oog met DC lader van 12kW. Zonnepanelen, batterij, en lader zijn dan allemaal in een DC-toren zonder omvormingsverliezen. Voordeel is ook dat de laadsnelheid gematcht kan worden met de zonne-opbrengst op dat moment en dus teruglevering te beperken. Edit: verder kun je met deze laadpaal ook nog bi-directioneel (V2X) laden, voor wanneer dat in de toekomst mogelijk wordt.

Het systeem is een beetje premium geprijsd, maar het is op termijn terug te verdienen door meer eigen gebruik van zonnestroom ipv terugleveren.
Veel AC laadpunten kunnen ook op zonnestroomoverschot laden dus of je de meerprijs gaat terugverdienen is de vraag.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Floris112
Voordeel van de DC is dat ie niet minimaal 6A nodig heeft om het laden te kunnen opstarten. Als de panelen 2A leveren, gaat er direct zonder omvorming 2A de auto in. Dus ene kant geen omvormingsverliezen en andere kant zal elke 'druppel' zon de auto ingaan.

Maar eens, zo'n DC lader is primair natuurlijk gewoon mooi speelgoed en niet op korte termijn terug te verdienen. Ik koop het wel in pakket met hele PV-installatie + 9kWh batterij, dus kan de lader redelijk gunstig erbij toevoegen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Floris112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:17:
Voordeel van de DC is dat ie niet minimaal 6A nodig heeft om het laden te kunnen opstarten. Als de panelen 2A leveren, gaat er direct zonder omvorming 2A de auto in. Dus ene kant geen omvormingsverliezen en andere kant zal elke 'druppel' zon de auto ingaan.

Maar eens, zo'n DC lader is primair natuurlijk gewoon mooi speelgoed en niet op korte termijn terug te verdienen. Ik koop het wel in pakket met hele PV-installatie + 9kWh batterij, dus kan de lader redelijk gunstig erbij toevoegen.
Kan elke auto zonder meer met een laag vermogen DC laden dan?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Floris112 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:17:

De DC-lader van Sigenstor zit in die toren, toch? Hoe werkt het met de afstand tussen de DC-lader en de oprit? Weet jij hoe dat technisch werkt en hoe lang dat kan zijn?

De plaatsing van die toren maakt sowieso dat je ergens wat langere DC-links hebt. Ofwel tussen de PV-panelen op het dak en de Sigenstor ofwel tussen de Sigenstor en de oprit c.q. laadlocatie auto. Afhankelijk van of dat ding op zolder binnen staat, of buiten naast de oprit...

Lijkt misschien niet helemaal voor dit topic, maar DC-thuisladers gekoppeld aan panelen en thuisbatterij hebben ook mijn interesse dus zou graag de horizon wat verbreden :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De lader zit inderdaad in de toren geintegreerd met een kabel van5 of 7,5 meter. Die kan niet worden verlengd. Voor ons zou dat voldoende zijn omdat de toren voor de omgebouwde garage staat maar ik vind een DC lader vooralsnog veel te duur.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 16-02-2026 15:37 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Floris112
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:59:
[...]

De DC-lader van Sigenstor zit in die toren, toch? Hoe werkt het met de afstand tussen de DC-lader en de oprit? Weet jij hoe dat technisch werkt en hoe lang dat kan zijn?

De plaatsing van die toren maakt sowieso dat je ergens wat langere DC-links hebt. Ofwel tussen de PV-panelen op het dak en de Sigenstor ofwel tussen de Sigenstor en de oprit c.q. laadlocatie auto. Afhankelijk van of dat ding op zolder binnen staat, of buiten naast de oprit...

Lijkt misschien niet helemaal voor dit topic, maar DC-thuisladers gekoppeld aan panelen en thuisbatterij hebben ook mijn interesse dus zou graag de horizon wat verbreden :)
De SigenStor kan gewoon buiten staan. Bij mij wil ik de toren in het schuurtje naast de oprit laten installeren. De langste DC laadkabel is 10 meter. De directe DC kabels van de zonnepanelen zullen dus helemaal naar beneden moeten lopen en dan in het schuurtje worden verbonden aan de 'Energy Controller', oftewel omvormer. De SigenStor heeft dan zelf maar één 3-fase aansluiting met de meterkast voor zowel PV, laadpaal, en batterij. Als het het helemaal af wil maken kun je ook nog de Gateway die zorgt dat bij stroomstoring, het huis overschakelt op de batterij.

Je kunt het Sigenergy topic eens in de gaten houden: Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2.

Misschien is het nog het makkelijkst om eens wat van die installateurs om een offerte te vragen en dan kunnen ze bij een locatiebezoek aangeven wat mogelijk zou kunnen zijn. Dat levert gelijk de meeste kennis op.

Financieren van dit speelgoed kan met een beetje geluk ook nog eens via de Duurzaamheidslening (1,7%) van de gemeente, zolang te onderbouwen valt dat het CO2 uitstoot kan verminderen: https://www.consumentenbond.nl/energiebesparende-maatregelen/duurzaamheidslening-svn

• Floris112
True schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Kan elke auto zonder meer met een laag vermogen DC laden dan?
Volgens mij wel. Het is dan hetzelfde alsof je bij de snellader langs de snelweg staat en tot 100% gaat laden. Dan zal hij ook heel geleidelijk afbouwen. In principe heeft de auto er niks mee te maken omdat de DC lader direct toegang heeft tot de batterij. De auto moet alleen eerst met een 'hand shake' toestemming geven voor die directe toegang.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
Ik had eindelijk een keuze gemaakt voor een laadpaal: de peblar home. heb in dit topic goede verhalen over gelezen, nederlands en te integreren met evcc. Nu kom ik erachter dat je een gecertificeerde MID-meter moet hebben voor handelen in ERE-certificaten. Dus alternatief werd dan de peblar business (ik dacht de pebalr home plus, maar van laadpaaltje begrijp ik nu dat die niet meer met garantie verkocht wordt?), dat is direct meer dan 400 euro duurder. Ik merk dat Laadpaaltje heel erg pushed naar de Ratio-laadpalen. De Ratio io6 Pro is ook met MID-meter en 200 euro goedkoper dan de peblar business. Maar die blijkt niet te integereren met EVCC? Nu zie ik tegelijk ook dat ratio vanuit hun eigen app al kan zonneladen en op dynamische tarieven, dus begint de twijfel over de noodzaak van EVCC. Mijn vraag kortom: is de publar business de 400 euro meerprijs waard ivm de MID-meter? Of kan ik net zo goed voor de ratio gaan? Of dus de peblar home, maar dan consequentie dat ik niet kan handelen met ERE-certificaten? Ik heb ook een thuisbatterij, dus vandaar EVCC-voorkeur. Nadeel van peblar business is dan weer dat het geen vaste kabel heeft (minder praktisch bij huis)...

[ Voor 7% gewijzigd door Droplollie op 17-02-2026 11:39 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:00
Droplollie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:28:
Ik had eindelijk een keuze gemaakt voor een laadpaal: de peblar home. heb in dit topic goede verhalen over gelezen, nederlands en te integreren met evcc. Nu kom ik erachter dat je een gecertificeerde MID-meter moet hebben voor handelen in ERE-certificaten. Dus alternatief werd dan de peblar business (ik dacht de pebalr home plus, maar van laadpaaltje begrijp ik nu dat die niet meer met garantie verkocht wordt?), dat is direct meer dan 400 euro duurder. Ik merk dat Laadpaaltje heel erg pushed naar de Ratio-laadpalen. De Ratio io6 Pro is ook met MID-meter en 200 euro goedkoper dan de peblar business. Maar die blijkt niet te integereren met EVCC? Nu zie ik tegelijk ook dat ratio vanuit hun eigen app al kan zonneladen en op dynamische tarieven, dus begint de twijfel over de noodzaak van EVCC. Mijn vraag kortom: is de publar business de 400 euro meerprijs waard ivm de MID-meter? Of kan ik net zo goed voor de ratio gaan? Of dus de peblar home, maar dan consequentie dat ik niet kan handelen met ERE-certificaten? Ik heb ook een thuisbatterij, dus vandaar EVCC-voorkeur. Nadeel van peblar business is dan weer dat het geen vaste kabel heeft (minder praktisch bij huis)...
Om het makkelijk te maken: https://www.slimmelaadpun...-22kw-5-meter-met-display
Ook met 7,5 meter verkrijgbaar.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
Ik heb inmiddels toch de Peblar Home Plus aangeboden gekregen (is ook een stukje goedkoper dan de business). Enige verschil met de Business is geloof ik dat die niet V2G-ready is. Ik heb een Model 3 en volgens mij zijn er nog steeds geen plannen om die software V2G-klaar te maken? Dus denk dat dat dan maar de concessie is die ik ga doen.

• Gramser
En als je nou een mid-gevertificeerde kwh-meter op de groep zet? Of mocht dat niet voor die ERE certificaten?

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
Gramser schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:20:
En als je nou een mid-gevertificeerde kwh-meter op de groep zet? Of mocht dat niet voor die ERE certificaten?
Nee, dat mag niet. Hij moet echt in de laadpaal zitten.

• Gramser
Beroerd is dat. En jammer. Maar ik snap het ook weer wel anders geef je gewoon de stand van je kWh-meter op je warmtepomp ofzo door…

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
Gramser schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:23:
Beroerd is dat. En jammer. Maar ik snap het ook weer wel anders geef je gewoon de stand van je kWh-meter op je warmtepomp ofzo door…
Ik baal zelf ook, heb een Zappi en deze heeft geen MID-meter (HomeWizard-meter buiten de laadpaal). Twijfel nu zelf of ik deze wil omruilen, maar wacht denk ik eerst nog even de opbrengsten afwachten. Al is dat een beetje als aandelen, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook een granny charger van Voldt, deze kun je instellen op 8A, 10A, 13A of 16A. Dus 10A lukt prima en is veilig op die stekker.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• smartiedesnicke
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:37
Ik wil een kabel voorzien voor toekomstige wallbox. Ik heb monofase, maar ik heb begrepen dat je best een 5g kabel voorziet toekomst gericht. Ik zou een xvb 5g10 willen leggen (is bijna 30meter, moet van kelder naar zolder en zo terug naar beneden).
In de zolder moet ik dan een 3 tal meter via onderdak naar gelijkvloers, daar ligt de xvb dan tussen glaswol. Mag dit? Wordt dit niet te warm? Een wachtbuis was ideaal maar ik denk voor een 5g10 dat ik daar geen ruimte voor heb.

• Robert.r
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een probleem met mijn Zaptec Go 2 laadpaal en ben benieuwd of anderen dit herkennen.

Situatie:
• In ZapCloud zie ik de melding:
“Laadstation gedeactiveerd. Dit laadstation is gedeactiveerd in ZapCloud en moet eerst geactiveerd worden en verbinding maken met ZapCloud voordat laden is toegestaan.”
• In de Zaptec app krijg ik daarnaast:
“Er is een interne fout opgetreden (foutcode: 32768). Start het laadstation opnieuw.”

Wat ik al heb geprobeerd:
• Laadkabel losgekoppeld
• Laadstation herstart (stroom eraf / weer erop)
• Opnieuw verbinding laten maken - via de portals zie ik iig updates op verschillende data, ook in home assistant waar de paal aan gekoppeld is

Helaas blijft het laadstation gedeactiveerd en kan ik niet laden.

Vragen:
• Heeft iemand ervaring met foutcode 32768 bij Zaptec?
• Is dit iets wat alleen Zaptec / de installateur kan oplossen (bijv. heractivatie in ZapCloud)?
• Is dit uiteindelijk softwarematig opgelost of liep dit bij iemand uit op vervanging?

• onzenuub
Robert.r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:22:
Ik heb een probleem met mijn Zaptec Go 2 laadpaal en ben benieuwd of anderen dit herkennen.

Situatie:
• In ZapCloud zie ik de melding:
“Laadstation gedeactiveerd. Dit laadstation is gedeactiveerd in ZapCloud en moet eerst geactiveerd worden en verbinding maken met ZapCloud voordat laden is toegestaan.”
• In de Zaptec app krijg ik daarnaast:
“Er is een interne fout opgetreden (foutcode: 32768). Start het laadstation opnieuw.”

Wat ik al heb geprobeerd:
• Laadkabel losgekoppeld
• Laadstation herstart (stroom eraf / weer erop)
• Opnieuw verbinding laten maken - via de portals zie ik iig updates op verschillende data, ook in home assistant waar de paal aan gekoppeld is

Helaas blijft het laadstation gedeactiveerd en kan ik niet laden.

Vragen:
• Heeft iemand ervaring met foutcode 32768 bij Zaptec?
• Is dit iets wat alleen Zaptec / de installateur kan oplossen (bijv. heractivatie in ZapCloud)?
• Is dit uiteindelijk softwarematig opgelost of liep dit bij iemand uit op vervanging?
Lijkt mij dat deze door de installateur opnieuw geactiveerd moet worden.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb een equalizer en laadpaal van Easee. De laadpaal heeft geen MID meter, en dat wil ik wel. Is het dan zo makkelijk om gewoon de lader te vervangen? Werkt alles daarna nog hetzelfde?

Of moet er een installateur bij komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 19-02-2026 14:32 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Robert.r
onzenuub schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Lijkt mij dat deze door de installateur opnieuw geactiveerd moet worden.
Bij het opnieuw activeren volgens de procedure geeft Zaptec aan dat de laadpaal al in gebruik is.

Hoop dat het supportteam snel weet te helpen. Het ding lijkt een administratieve reset te moeten krijgen ofzo.

Update: Hij doet het weer! FFR:

- Laadstation gedeactiveerd
- Je hebt nu de mogelijkheid het serienummer aan te passen
- Pas 1 karakter van het serienummer aan - sla op
- Zet het originele serienummer terug - sla op
- Herstart de zaptec

[ Voor 23% gewijzigd door Robert.r op 19-02-2026 19:20 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
Moby schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:30:
Ik heb een equalizer en laadpaal van Easee. De laadpaal heeft geen MID meter, en dat wil ik wel. Is het dan zo makkelijk om gewoon de lader te vervangen? Werkt alles daarna nog hetzelfde?

Of moet er een installateur bij komen.
Je kan toch een MID meter in de meterkast plaatsen?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

ASS-Ware schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Je kan toch een MID meter in de meterkast plaatsen?
Nee, dat mag niet bij ERE certificaten

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Awesomo4k
Is er een shelly achtige stroommeter oplossing die ik in een CEE stekker blauw 16A mag plaatsen en misschien belangrijker, landuring mag belasten tussen de 10A en 16A? Ik wil dus niets in de meterkast bijzetten. Ik kan eventueel wel een wanddoos plaatsen om een metertje in te zetten. Ik wil de meter kunnen uitlezen via HA(mag wifi/zigbee/matter zijn). Schakelen van stroom hoef geen optie te zijn.

• Robert.r
Awesomo4k schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:55:
Is er een shelly achtige stroommeter oplossing die ik in een CEE stekker blauw 16A mag plaatsen en misschien belangrijker, landuring mag belasten tussen de 10A en 16A? Ik wil dus niets in de meterkast bijzetten. Ik kan eventueel wel een wanddoos plaatsen om een metertje in te zetten. Ik wil de meter kunnen uitlezen via HA(mag wifi/zigbee/matter zijn). Schakelen van stroom hoef geen optie te zijn.
de homewizard eenfase kwh meter kan prima hiervoor. meter kun je kwijt in een klein din-rail kastje

• Awesomo4k
Ahh dat lijkt me een prima alternatief tov Shelly en lijkt kwalitatief beter. Bedankt!

• Gramser
Komt die wel binnen WiFi-bereik op de plek van je laadpaal?

• Awesomo4k
Yes! Heb zeer goed wifi netwerk liggen en dat komt helemaal goed. Hoe werkt het zonder abonnement? Want draai het liefst alles lokaal. Ik zag woorden als local api... Dus leek me wel goed te zitten, maar klopt mijn verdict?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Awesomo4k Ja zeker. Heb je wel iets nodig om hem uit te lezen via die local api dan.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-02 15:34
Tip voor wie net iets actiever is dan één keer een laadpaal bij jezelf installeren en tevens ondernemer is:
Ik heb nu meerdere keren besteld bij slimmelaadpunt. Ook bij kennissen en famillieleden een laadpaal geinstalleerd. Dit doet ik niet bedrijfsmatig, maar 4x een peblar business bestellen viel ze kennelijk op en ik werd gecontact.
Met een KvK en dus signalen dat je niet voor eigen gebruik laadpalen aanschaft kun je je aanmelden voor laadpuntpro voor zakelijke klanten.

Om een inschatting te geven: Ik betaalde voor een peblar business met 7,5m laadsnoer de laatste keer 1019,- (actieprijs). Via zakelijk platform scheelt het een kleine 100 euro.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Ben aan het oriënteren naar een nieuwe laadpaal.
De laadpaal zal verborgen gemonteerd worden. Dus alleen een kabel buiten aan de muur. Dat heeft gevolgen.
Een aantal wensen/eisen:
- MID meter voor ERE. Verder geen enkele noodzaak.
- Moet kunnen werken met EVCC.
- Moeten kunnen werken met de Homewizard P1 meter voor de loadbalancing. Heb al rommel genoeg in de meterkast. Daar kan geen extra meter voor loadbalancing bij. Al zou EVCC de loadbalancing ook kunnen regelen. Als ik goed begrepen heb.
- Vanwege het verborgen aspect kan ik niet werken met een laadpas.
- Wil liever geen Plug and Charge gebruiken.

Voor mijn laatste wens/eis kan ik eigenlijk niet goed een antwoord op vinden.
- Het laden kunnen starten vanuit de app/web interface.

Op dit moment ligt mijn voorkeur bij een Alfen of een Peblar.

• onzenuub
Athome schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:00:
Ben aan het oriënteren naar een nieuwe laadpaal.
De laadpaal zal verborgen gemonteerd worden. Dus alleen een kabel buiten aan de muur. Dat heeft gevolgen.
Een aantal wensen/eisen:
- MID meter voor ERE. Verder geen enkele noodzaak.
- Moet kunnen werken met EVCC.
- Moeten kunnen werken met de Homewizard P1 meter voor de loadbalancing. Heb al rommel genoeg in de meterkast. Daar kan geen extra meter voor loadbalancing bij. Al zou EVCC de loadbalancing ook kunnen regelen. Als ik goed begrepen heb.
- Vanwege het verborgen aspect kan ik niet werken met een laadpas.
- Wil liever geen Plug and Charge gebruiken.

Voor mijn laatste wens/eis kan ik eigenlijk niet goed een antwoord op vinden.
- Het laden kunnen starten vanuit de app/web interface.

Op dit moment ligt mijn voorkeur bij een Alfen of een Peblar.
Zaptec Go2, kan gestart worden vanuit de app, wanneer het laadpas eenmaal geautoriseerd is hoeft dit verder niet meer gebruikt te worden. Load balancing via P1 meter en heeft MID meter.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
Hier nu een maand of twee een tevreden gebruiker van de Zaptec Go 2. Een praktische vraag tav laadprogramma's: Klopt het dat je geen load balancing meer hebt met gepland laden? Lijkt mij een rare mismatch qua features...

• Prom0
  • Laatst online: 15:51
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe laadpaal en ik hoop dat jullie met me mee willen denken.

Ik woon in een hoekwoning waarbij mijn hele tuin langs een rij van zes parkeerplaatsen loopt. Een ideale plek dus om een laadpunt te delen met mijn buren, want meerdere van hen rijden inmiddels elektrisch. Het lijkt me prettig als we allemaal op een vaste, vertrouwde plek kunnen laden, en met de nieuwe ERE‑regeling lijkt het misschien ook financieel interessant om dit netjes te faciliteren.

Mijn situatie nu:

Ik heb een Zappi, maar die is niet ERE‑gecertificeerd en niet geschikt om laadsessies van buren automatisch te verrekenen.

Ik overweeg daarom een andere laadpaal/box die wél OCPP ondersteunt, zodat ik via een backoffice (E‑Flux, LMS, etc.) tarieven kan instellen, laadpassen kan accepteren en ERE‑certificaten kan laten verwerken.

Ik denk aan een vaste kabel van ±8 meter zodat meerdere parkeerplekken bereikbaar zijn.

Load balancing via P1 lijkt me verstandig.

Mijn vragen aan jullie:

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laadpaal die gedeeld wordt met buren?
Denk aan OCPP, backoffice, load balancing, vaste kabel vs. socket, betrouwbaarheid, enz.

Flexibele energietarieven:
Zijn er laadpalen/backoffices die goed omgaan met dynamische tarieven of slimme aansturing?

Plaatsing aan de schuur:
Mijn schuur staat op eigen grond, maar de muur hangt boven gemeentelijke stoep.
Mag ik daar gewoon een laadbox ophangen zolang alles op mijn eigen perceel blijft?

Marktplaats:
Is een gebruikte laadpaal (bijv. Alfen Eve Single Pro) een verstandige keuze, of loop je dan risico’s qua garantie, load balancer, firmware, backoffice‑koppeling, MID‑meter, enz.?

Verdienen aan de laadpaal:
Mag je als particulier een tarief rekenen aan buren en hier wat aan overhouden?
En hoe kijkt de Belastingdienst hiernaar? Is dit “inkomsten uit overig werk” of valt het in de praktijk onder de radar zolang het geen echte onderneming wordt?

Alle tips, ervaringen en valkuilen zijn welkom. Ik wil het graag netjes en toekomstbestendig regelen.

Alvast bedankt!

• Gramser
Ik denk dat het verhaal al lastig wordt als je bedenkt dat je met je kabel je erf verlaat - als dat niet mag van je gemeente, houdt het op. Dus dat eerst uitzoeken.

• HyperBart
Prom0 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:37:
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe laadpaal en ik hoop dat jullie met me mee willen denken.

Ik woon in een hoekwoning waarbij mijn hele tuin langs een rij van zes parkeerplaatsen loopt. Een ideale plek dus om een laadpunt te delen met mijn buren, want meerdere van hen rijden inmiddels elektrisch. Het lijkt me prettig als we allemaal op een vaste, vertrouwde plek kunnen laden, en met de nieuwe ERE‑regeling lijkt het misschien ook financieel interessant om dit netjes te faciliteren.
Mooie gedachte en vanuit een financieel standpunt juich ik het helemaal toe maar euhm. Hoe zeg ik dit als Belg over Nederland.
Jullie fiscus en gemeentebesturen maken het wel heel ongezellig voor dit soort zaken bij jullie :+ .

Hier in België kom je er in een dode straat nog wel mee weg maar met al jullie pennenlikkers (BOA, HOA, Handhavers, Marechaussee, KLPD, wijkagent) die er rondlopen kan ik me wel voorstellen dat er daar bij jullie iets sneller iemand aanstoot aan neemt. Is het niet omdat er een kabelke op de stoep ligt dan wel omdat iemand het toch niet leuk vind omdat jij die dienst verleent en er al dan niet iets aan overhoudt.
Mijn situatie nu:
Ik heb een Zappi, maar die is niet ERE‑gecertificeerd en niet geschikt om laadsessies van buren automatisch te verrekenen.
Ik overweeg daarom een andere laadpaal/box die wél OCPP ondersteunt, zodat ik via een backoffice (E‑Flux, LMS, etc.) tarieven kan instellen, laadpassen kan accepteren en ERE‑certificaten kan laten verwerken.
Ik denk aan een vaste kabel van ±8 meter zodat meerdere parkeerplekken bereikbaar zijn.
Dat kan prima, je hebt bv Alfen en Peblar daarvoor, even nakijken of Peblar MID meter ingebouwd heeft of niet. Alfen weet ik zeker. Je ziet deze ook heel vaak in het straatbeeld bij sporthallen of bedrijven.
Mijn vragen aan jullie:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laadpaal die gedeeld wordt met buren?
Denk aan OCPP, backoffice, load balancing, vaste kabel vs. socket, betrouwbaarheid, enz.
Ik zou geen vaste kabel, altijd wel iemand die denkt "oh die kabel kan ik afknippen". Ik zou altijd een socket zetten op publieke plaatsen, mensen moeten dan maar hun eigen kabel gebruiken.
Betrouwbaarheid: Alfen is bewezen, Peblar ziet er ook goed uit maar veel jonger. Heeft Peblar een socket versie?
Leuk weetje: Alfen heeft ook modellen met dubbele uitgang. Dan kan je wel denken dat je dubbel vermogen nodig hebt maar het meest fijne is dat je twee auto's gelijktijdig kan bedienen op dezelfde oppervlakte. Het draait dus niet altijd om gelijktijdig laden maar gelijktijdig de beschikking hebben over aansluitingen.
Zijn er laadpalen/backoffices die goed omgaan met dynamische tarieven of slimme aansturing?
Weinig, je bent dan al redelijk snel veroordeeld tot energie maatschappijen waar je de controle van de laadpaal aan hen geeft.
Je kan ook met evcc aan de slag, daar is hier een topic voor en je kan daar planners voor gebruiken, ook heel interessant om je overtollige PV weg te duwen.
Plaatsing aan de schuur:
Mag ik daar gewoon een laadbox ophangen zolang alles op mijn eigen perceel blijft?
Tja, Nederland is niet zo los als België :+ , daarom vinden jullie ons gezelliger zeker? :*) .
Officieel moet je toch op je eigen erfgrens blijven, ook als het overhangt? Is jouw gemeente een fijne buur?
Als het een schuur met een straatje achterin is zal er minder drama van gemaakt worden, als het een schuur is op een hoek met doorgaand verkeer en oude vrouwtjes, kinderwagentjes, fietsers en Ome Henk die het vroeger allemaal beter vond dan gaat het volgens mij niet lang duren eer je miserie hebt.
Marktplaats:
Is een gebruikte laadpaal (bijv. Alfen Eve Single Pro) een verstandige keuze, of loop je dan risico’s qua garantie, load balancer, firmware, backoffice‑koppeling, MID‑meter, enz.?
Grootste risico is het niet krijgen van de wachtwoorden waardoor de facto je laadpaal niet kan geconfigureerd worden, verder prima hardware en bewezen.
En hoe kijkt de Belastingdienst hiernaar? Is dit “inkomsten uit overig werk” of valt het in de praktijk onder de radar zolang het geen echte onderneming wordt?
Alle tips, ervaringen en valkuilen zijn welkom. Ik wil het graag netjes en toekomstbestendig regelen.
Alvast bedankt!
Als ik dat lees dan zou ik er van weg blijven.
Het is een nobele gedachte maar je krijgt dit niet netjes en toekomstbestendig geregeld, want gemeente en buurtbewoners kunnen vervelend gaan doen en je moet het aangeven aan de belastingen. Ik denk dat @JanHenk hier wel wat over kan vertellen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoi allemaal,

Mijn situatie nu:

Mijn vragen aan jullie:

Plaatsing aan de schuur:

Marktplaats:

Alvast bedankt!
In Nederland mag je kabel niet zonder meer over gemeentegrond naar een plek waar de auto staat. Als het grond is van de VVE zou het kunnen als het van de VVE mag als het is zoals ik denk: hoekwoning, haaks parkeerplekken met een stoepje (al dan niet 20 cm ..) mag je daar niet een kabel hangen/neerleggen.
Eventueel mag dit met een kabelgoot of kabeltegels i.s.m. de gemeente.

Dit scherp krijgen is stap één.

Daarna, als je een VVE hebt zou ik het via de VVE plaatsen en de winsten (ERE) ook laten terugvloeien naar de VVE, dan heeft iedereen er baat bij in gebruik en in ERE waardoor dit de servicekosten kan drukken. Daarbij krijg je geen scheve gezichten als men er achter komt dat jij met ERE er ook nog eens winst op maakt.

@HyperBart in Nederland houden we het graag leefbaar. Onze 'pennenlikkers' zoals jij ze noemt hebben helemaal geen tijd om dit soort zaken proactief op te gaan pakken. Het valt sowieso niet in het vakgebied van de KMar en de politie. De VVE is er voor de huiseigenaren waar men dan ook zelf onderdeel van is en ook zelf voor gekozen heeft. De wijkagent gaat alleen op verzoek een gesprek aan en in zo'n geval is dit meer iets voor handhaving (dat zijn BOA's overigens). Maar ook die gaan niet proactief handhaven behalve als ze het zeer toevallig tegenkomen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en toegankelijkheid van de openbare grond en dus de stoep als daar iets overheen ligt is het aan hen, vandaar ook de handhaving hierop (als ze dit weten).

• Prom0
Ik woon toevallig waar het gebruikt van een mat gedoogd wordt. Zelf laad ik al jaren mijn elektrische auto's op via een kabel drempel. Ik heb ook de optie om deze boven mijn eigen terrein te hangen zoals mijn huidige Zappi dat ook doet maar het is wat minder toegankelijk.

• HyperBart
@True ik denk dat ik niet genoeg knipogen gebruikt heb blijkbaar.
VVE voor huiseigenaren. Ik dacht dat ze alleen in de VS met van die onnozeliteiten bezig waren. :') Exact dat is dus waar ik zeg "euh ja leefbaar, tis maar wat je leefbaar noemt.
Hier proberen we nog wat te leven volgens de geest van de wet, dus ja, laadkabeltjes mogen hier ook niet over de stoep, maar leg er een mat over en meestal gaat het dan wel goed.
Laten we de discussie maar stoppen, ik denk dat we in de kern dezelfde bezorgdheden aankaarten aan de vraagsteller @Prom0 .

Saillant detail dan @Prom0 , je zegt dat je die paal voor de buurt wil plaatsen, dan ga je er van uit dat iedereen die gedoogde mat gaat gebruiken?
Niet iedereen zit er even correct in als @True (risico's) of mezelf (risico mitigeren, lees: mat gebruiken minimaal). Je gaat moeten opletten als iemand de mat niet gelegd heeft en men dan komt aankloppen bij jou.

Ik kan de situatie niet inschatten zonder wat foto's maar ik zou de laadpaal sowieso op eigen terrein hangen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:05

Termy

valt er nog wat te fragge?

@HyperBart Een VvE in NL is wel echt een heel ander ding dan een HOA in de VS. Niet te vergelijken. Heb je dat helemaal niet in België? Lijkt me toch wel vreemd. Hoe regel je anders algemene zaken in bv een appartementencomplex met meerdere eigenaren?

@Prom0 Alleen een mat is gedoogd? Lijkt me niet ideaal met 8m kabel dat naar meerdere parkeerplekken moet kunnen. Ik zie jou trouwens niks zeggen over een VvE. Die is er dus niet? Gewoon puur jouw schuurtje naast wat openbare parkeerplaatsen? Wil je verdienen aan een openbare paal of hebben je buren ook echt aangegeven dat ze interesse hebben in zo'n paal die in jouw prive eigendom is of wat is de motivatie hier precies?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hoi allemaal,

Mijn situatie nu:

Mijn vragen aan jullie:

Plaatsing aan de schuur:

Marktplaats:

Alvast bedankt!
Ik zie een paar primaire struikelblokken:
  1. Je zegt dat je muur grenst aan de gemeentegrond. Dan gaat je laadpaal dus boven gemeentegrond hangen en moet je daarvoor precariorechten gaan betalen, als het überhaupt al toegestaan wordt.
  2. Tussen de parkeerplekken en jouw grond ligt nog een stoep, als ik het goed begrijp. Die moet dan overgestoken worden met de laadkabel. Dat een mat toegestaan wordt is aardig, maar als niet iedereen (elke met eigen mat?) daar zorgvuldig mee omgaat, zijn de problemen 100% voor jou.
  3. Je mag niet zomaar stroom (lees: energie) aan een ander verkopen. Daar zal je dan een hoe-heet-zo’n-partij tussen moeten zetten en die zet weer wat op het tarief dat jij graag ontvangt. Is het dan voor die anderen nog steeds interessant?

<John O`Mill>

• Prom0
Bedankt voor de reacties,

Om een beeld te geven van de situatie is hier een afbeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stDzSU_N33y6p1SJ5GtpmrQ6Chs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sM6Xi46VZmjrXVDjRttjDkn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJZWxRYWCK8yzMOJ-Q_we2Kq7xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHTnA7kld9NpNYaZYrrYAdhj.jpg?f=fotoalbum_largeelding

Het is misschien een beetje te zien, maar tussen de parkeerplaatsen en de auto loop de gemeentelijke stoep van 2m breed. Je ziet nog net mijn Zappi over de verlaagde schutting steken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Prom0 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:12:
Bedankt voor de reacties,

Om een beeld te geven van de situatie is hier een afbe[Afbeelding]

[Afbeelding]elding

Het is misschien een beetje te zien, maar tussen de parkeerplaatsen en de auto loop de gemeentelijke stoep van 2m breed. Je ziet nog net mijn Zappi over de verlaagde schutting steken.
My 2cts.
Ik zou persoonlijk ver weg blijven van het proactief aanbieden van je EVSE voor anderen in je buurt waarbij ze staan op de openbare plekken. Gezien je ongetwijfeld ook die ERE certificaten in het achterhoofd hebt, doe je het direct ook met een stukje winstoogmerk je hoeft maar één iemand tegen je in het harnas te hebben en je hebt de gemeente achter je aan.

Edit: en gedoogd en gemeentes gaat goed totdat ze het niet meer uitkomen, staat er ergens zwart op wit dat ze nu niet handhaven op kabelgoten? Of zie/hoor je er louter geen handhaving op reageren?

[ Voor 7% gewijzigd door True op 22-02-2026 23:39 ]

• Prom0
True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:38:
[...]

My 2cts.
Ik zou persoonlijk ver weg blijven van het proactief aanbieden van je EVSE voor anderen in je buurt waarbij ze staan op de openbare plekken. Gezien je ongetwijfeld ook die ERE certificaten in het achterhoofd hebt, doe je het direct ook met een stukje winstoogmerk je hoeft maar één iemand tegen je in het harnas te hebben en je hebt de gemeente achter je aan.

Edit: en gedoogd en gemeentes gaat goed totdat ze het niet meer uitkomen, staat er ergens zwart op wit dat ze nu niet handhaven op kabelgoten? Of zie/hoor je er louter geen handhaving op reageren?
Je hebt daar zeker een punt. In theorie lijkt het allemaal best sympathiek en misschien zelfs een beetje lucratief met ERE in het achterhoofd, maar zodra je het praktisch gaat bekijken is het vooral een hoop gedoe voor heel weinig profijt.

Je bent afhankelijk van gedoogbeleid dat zomaar kan veranderen, je zit met gemeentegrond, kabelgoten, aansprakelijkheid als iemand struikelt, en je hoeft inderdaad maar één buur te hebben die er anders over denkt en je hebt er direct ellende van.

Voor mezelf voelt het inmiddels ook meer als een risico dan als iets waar je écht beter van wordt.

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:56
3. Peblar Business of Zaptec Go 2…. Wie heeft dezelfde overweging gedaan?
En waarom gekozen voor…..
Heb je al een keuze gemaakt. Zit met dezelfde overweging.
Pagina: 1 ... 213 214 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen