• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:07
ndrost schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Je hebt ook granny chargers met een langere kabel, dat lijkt mij dan een beter idee. Of, nog beter, je vervangt het stopcontact in je schuur door een cee stopcontact die wel gemaakt zijn op langdurig veel stroom. Daar heb je dan weer een granny charger met cee voor: https://voldt.nl/collections/mobiele-thuislader

Wel even kijken hoe de stroomvoorziening in de schuur is natuurlijk, als dat bedrading uit 1960 is zou ik er geen langdurige hoge belasting op zetten.
Ik heb een huis uit 2021.

Zoals al wel eerder vermeld zijn we bezig met een laadpaal op onze parkeer plek in de gesloten garage welke alleen voor bewoners is echter duurt dit erg lang via de VVE maar ik wil alle opties verkennen tot mogelijkheid opladen.

Thanks voor de info!

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:29:
[...]

zijn we bezig met een laadpaal op onze parkeer plek in de gesloten garage welke alleen voor bewoners is echter duurt dit erg lang via de VVE
Meestal wordt dat behoorlijk prijzig vergeleken met je eigen tarieven.

• Jeroenzer
ASW1 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Meestal wordt dat behoorlijk prijzig vergeleken met je eigen tarieven.
Absoluut.

Echter hebben ze hier een contract afgesloten en is laden 0,38ct per kwh, dus in mijn geval ben ik met mijn auto voor 17 euro vol, dat vind ik best meevallen.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:37
Of op eigen zonnepanelen van de VVE, zo proberen eventuele terug leverkosten te beperken.

Hier gaan we eerst beginnen met een ringleiding, waarop dan mogelijkerwijs later de eigen Wallbox op kan worden aangesloten.

Voordeel zoveel mogelijk zelf eigen zonne energie goedkoop door de mede eigenaren laten verbruiken

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:09
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Absoluut.

Echter hebben ze hier een contract afgesloten en is laden 0,38ct per kwh, dus in mijn geval ben ik met mijn auto voor 17 euro vol, dat vind ik best meevallen.
Dan heb je echt een enorme accu! Een vrachtwagen? ;)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
rube schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:36:
[...]

45kwh, das niet zo groot?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

Makrolon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:39:
[...]

45kwh, das niet zo groot?
Ha, nu mag ik je wijzen op de eenheidsfout :p. Er staat 0,38 cent/kWh.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jeroenzer
rube schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Sorry, ik ben wat duurder uit als van 0 naar 100% laad, ik heb 60kw accu en laden is hier op contract 0,38 cent per kwh.

Dus ben dan 22 euro kwijt -+.

In verschillende laad sessie met eflux pas geladen en daar heb ik bijvoorbeeld 53,08kwh geladen en die sessie kost mij 16,70euro

• rube
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Sorry, ik ben wat duurder uit als van 0 naar 100% laad, ik heb 60kw accu en laden is hier op contract 0,38 cent per kwh.
De accu is 60 kWh
En de kosten zullen zijn 0,38 euro of 38 cent per kWh. Geen 0,38 cent ;-).

Anders ben je maar 0,23 euro kwijt. Of je accu is toch een stuk groter, namelijk 6000 kWh. Beide lijken niet realistisch.

• Jeroenzer
rube schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:07:
[...]

De accu is 60 kWh
En de kosten zullen zijn 0,38 euro of 38 cent per kWh. Geen 0,38 cent ;-).

Anders ben je maar 0,23 euro kwijt. Of je accu is toch een stuk groter, namelijk 6000 kWh. Beide lijken niet realistisch.
Dit haal ik van internet bij zoeken: Kosten laadsessie berekenen...

Wat is dan fout aan mijn berekening ?

De kosten van een laadsessie bereken je door het aantal geladen kilowattuur te vermenigvuldigen met het laadtarief per kWh plus eventuele starttarieven.

Gemiddelde kosten (2026):
  • Thuis laden: € 0,24 - € 0,30 per kWh
  • Openbaar laden: € 0,35 - € 0,55 per kWh
  • Snelladen (onderweg): € 0,65 - € 0,90 per kWh
Rekenvoorbeelden
  1. Thuis laden (middenklasse auto, 40 kWh laden):
    40 kWh x € 0,27 = € 10,80\).
  2. Openbaar laden (accu 60 kWh van 10% naar 90%):
    48 kWh x € 0,40 = € 19,20\).
  3. Snelladen (onderweg, 30 kWh laden):
    30 kWh x € 0,85 = € 25,50\).
Ik noem ik dit geval alles na de comma euro cent 1,30 is voor mij 1 euro en 30 cent, dus is voor mij 0,38 38 cent.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenzer op 14-05-2026 16:33 ]

• Makrolon
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Ha, nu mag ik je wijzen op de eenheidsfout :p. Er staat 0,38 cent/kWh.
Haha Ohja 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Niet om het een of ander, maar ik neem aan dat iedereen die 0,38ct/kWh ziet staan snapt dat dat 0,38 euro/kWh is, zeker als het totaal 17 euro is.

Op zich zou 0.38ct/kWh nog wel kunnen met een dynamisch tarief, maar uit de context blijkt dat dat niet zo is. En het totaal zou dan 17ct zijn ipv 17 euro ;-)

• rube
janne_nl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:44:
Niet om het een of ander, maar ik neem aan dat iedereen die 0,38ct/kWh ziet staan snapt dat dat 0,38 euro/kWh is, zeker als het totaal 17 euro is.

Op zich zou 0.38ct/kWh nog wel kunnen met een dynamisch tarief, maar uit de context blijkt dat dat niet zo is. En het totaal zou dan 17ct zijn ipv 17 euro ;-)
Ja, dat is ook zo. Maar ik zie het vreemd genoeg nog vaak genoeg voorbij, ik kon het even niet laten om op te reageren >:)

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

vhoog20 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:49:
Hoi,

mijn laadpaal is nu ook overgezet van 50five naar coolblue.
Er zaten in de mail instructies bij over hoe het laadtarief is in te stellen via de app voor de zakelijke verrekeing, maar dat lijkt niet te kloppen.

Weet iemand toevallig hoe dat dit moet?
En ik zie ook nergens meer de MTC laaddruppel meer gekoppeld staan. Als ik die toevoeg bij kaarten krijg ik dat die onbekend is. Waar kan dat dan ergens ingevuld worden?

Heb weinig zin om elke dag bij de fastned te gaan stoppen ivm vergoeding of om het maar zelf te betalen
Bij mij waren de meegeleverde coolblue passen voor 'prive' laden automatisch overgezet. Die staan dan bij Mijn laadpas onder overige laadpassen. De MTC card voor het verrekenen moest ik daar opnieuw toevoegen dmv het plusje.

Bij Mijn laadpunt kun je dan bij Instellingen onder Automatische Terugbetaling het bedrag aanpassen en die pas toewijzen.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19
Zouden jullie eens willen meedenken met het volgende:

Ik heb een domme laadpaal ABL nog wat. Kostte 2 jaar geleden 250 euro, simpel, werkt top. Vaste kabel zit eraan, ideaal.

Maar nu het salderen eraf gaat en het misschien ook interessant is om ERE mee te snoepen zit ik te kijken naar een andere lader.

Bij 25k km per jaar zit je ongeveer op 4500 kwh incl laadverliezen. A 8 cent ere vergoeding per kWh, maakt 360 euro per jaar.

Ik wilde namelijk eerst mijn domme laadpaal blijven gebruiken en dan een home assistant installeren die via sems (goodwe) of homewizard p1 de actuele zonne energie opwekking meet en de tesla gaat aansturen via bluetooth of wat er dan ook mogelijk is. Nadeel is dat de paal niet kan schakelen tussen 1 en 3 fase, dus bij 1 fase zou je maximaal 3.7kw kunnen laden. Mijn PV levert op een zonnige dag 5kw. Wellicht is dit alsnog mogelijk via een relais waarbij je het laden stopt, relais schakelt en laden weer start, weet niet of dit mogelijk is.

Of een nieuwe zaptec go 2 kopen met mid en die dus ook zelf kan schakelen tussen 1 en 3 fasen.

Of een tweedehands elvi met mid kopen a 300 euro? Dan heb ik wel een MID meter maar moet ik alsnog zelf aan de gang met home assistant.

Ik vraag me ook af als er weinig zonneopwekking is of wolken of je de zaptec zo kan instellen dat hij dan relatief weinig van het net erbij pakt, of dat dit misschien beter te regelen is via een home assistent (of juist niet).

Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd ook naar jullie ervaringen

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 21:34
michaeltb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:58:
Zouden jullie eens willen meedenken met het volgende:

Ik heb een domme laadpaal ABL nog wat. Kostte 2 jaar geleden 250 euro, simpel, werkt top. Vaste kabel zit eraan, ideaal.

Maar nu het salderen eraf gaat en het misschien ook interessant is om ERE mee te snoepen zit ik te kijken naar een andere lader.

Bij 25k km per jaar zit je ongeveer op 4500 kwh incl laadverliezen. A 8 cent ere vergoeding per kWh, maakt 360 euro per jaar.

Ik wilde namelijk eerst mijn domme laadpaal blijven gebruiken en dan een home assistant installeren die via sems (goodwe) of homewizard p1 de actuele zonne energie opwekking meet en de tesla gaat aansturen via bluetooth of wat er dan ook mogelijk is. Nadeel is dat de paal niet kan schakelen tussen 1 en 3 fase, dus bij 1 fase zou je maximaal 3.7kw kunnen laden. Mijn PV levert op een zonnige dag 5kw. Wellicht is dit alsnog mogelijk via een relais waarbij je het laden stopt, relais schakelt en laden weer start, weet niet of dit mogelijk is.

Of een nieuwe zaptec go 2 kopen met mid en die dus ook zelf kan schakelen tussen 1 en 3 fasen.

Of een tweedehands elvi met mid kopen a 300 euro? Dan heb ik wel een MID meter maar moet ik alsnog zelf aan de gang met home assistant.

Ik vraag me ook af als er weinig zonneopwekking is of wolken of je de zaptec zo kan instellen dat hij dan relatief weinig van het net erbij pakt, of dat dit misschien beter te regelen is via een home assistent (of juist niet).

Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd ook naar jullie ervaringen
Mijn Etappro 11 lader kan het.

Laden met zelf opgewekte energie:

je ETAPpro kan zo ingesteld worden dat hij:

o Bij voorkeur laadt op zelf opgewekte energie: dit wil zeggen dat wanneer er geen energie opgewekt wordt de laadsessie blijft doorgaan, maar op het laagst mogelijke vermogen.

o Exclusief laadt op zelf opgewekte energie: dit wil zeggen dat wanneer er geen energie opgewekt wordt de laadsessie wordt onderbroken tot wanneer er weer voldoende lokale energieproductie is. Hou er rekening mee dat een wagen minstens 6A (1350W) nodig heeft per fase om te kunnen laden!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:16
In Leiden is sinds enkele dagen ook het laden over de stoep met kabelmat ook officieel mogelijk. Alleen hebben ze wel wat eisen voor matten:

Ook de kabelmat of platte laadkabel zelf moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten een antislipprofiel hebben en mogen niet dikker zijn dan vijf millimeter. Daarnaast moeten ze een CE-markering en geelzwarte strepen of retro reflecterend materiaal hebben. Hierdoor is de mat ook bij minder licht en door slechtzienden te herkennen. De kabelmat of platte laadkabel mogen niet voor overlast of gevaar zorgen. Je moet er makkelijk met een rollator, rolstoel, kinderwagen overheen kunnen.

Ik vind alleen de mat van logomatz die lijkt te voldoen, al staat daar niet dat die CE-gemarkeerd is. En bovendien is die voor 2 m breedte 115 euro, wat mij nogal veel lijkt voor een rubbere mat. Die bovendien makkelijk gejat is.

Is hier iemand die een goedkopere leverancier weet voor een mat die aan de eisen voldoet? Of een ander idee?

Ik gebruik nu een 3x4 mm kabel over de stoep die ik dan met CEE stekker aan de mobiele lader hang, alternatief zou wellicht een 3x4 mm platte kabel kunnen zijn.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alles wat in Nederland/EU/EER verkocht wordt moet CE markering hebben. Dat is het probleem niet. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
stat schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:50:
In Leiden is sinds enkele dagen ook het laden over de stoep met kabelmat ook officieel mogelijk. Alleen hebben ze wel wat eisen voor matten:

Ook de kabelmat of platte laadkabel zelf moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten een antislipprofiel hebben en mogen niet dikker zijn dan vijf millimeter. Daarnaast moeten ze een CE-markering en geelzwarte strepen of retro reflecterend materiaal hebben. Hierdoor is de mat ook bij minder licht en door slechtzienden te herkennen. De kabelmat of platte laadkabel mogen niet voor overlast of gevaar zorgen. Je moet er makkelijk met een rollator, rolstoel, kinderwagen overheen kunnen.

Ik vind alleen de mat van logomatz die lijkt te voldoen, al staat daar niet dat die CE-gemarkeerd is. En bovendien is die voor 2 m breedte 115 euro, wat mij nogal veel lijkt voor een rubbere mat. Die bovendien makkelijk gejat is.

Is hier iemand die een goedkopere leverancier weet voor een mat die aan de eisen voldoet? Of een ander idee?

Ik gebruik nu een 3x4 mm kabel over de stoep die ik dan met CEE stekker aan de mobiele lader hang, alternatief zou wellicht een 3x4 mm platte kabel kunnen zijn.
Temu 15 euro, Amazon 46,55

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@stat

Wel prettig dat meerdere gemeenten nu ook in beginnen te zien dat het thuisladen van EV's ook mee kan werken aan het ontlasten van het stoomnet doordat het thuisladen vaak buiten de avondspits bij de snelladers en op het net gebeurd.

Hier bij mij in de gemeente werd het altijd al wel gedoogd (waarbij de verantwoordelijkheid ook ten alle tijden bij de eigenaar van de kabel bleef liggen) maar ik heb inmiddels een verzoek ingediend om een 5-tal standaard trottoirtegels te mogen (laten?) vervangen door tegels met een kabelgoot er in, desnoods op eigen kosten. Ik ben benieuwd óf en wat voor een reactie ik daar op ga krijgen.

https://www.betondingen.n...0-cm-grijs-138321603.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dendecor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een nieuwe EQA 250+, wanneer ik deze met mijn thuislader wil laden met 10A (de 10A wordt wel zichtbaar aangenomen) geeft hij maar voor 8A stroom. De andere instellingen 6,8,13 en 16A geven wel de juist ingestelde stroom uit. Ik heb reeds 4 verschillende thuisladers geprobeerd met hetzelfde resultaat, dus het is de auto die de 10A wel weergeeft, maar slechts 8A aanneemt. De lader werkte zonder problemen op 10A bij een Volvo en Renault. 13 en 16A wil ik niet echt laden, dus de 10A zou toch moeten werken?

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben? Bij de garage zeggen ze dat het kan, maar het lijkt me toch niet logisch.

Alvast bedankt.

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Will_M schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:52:
@stat

Wel prettig dat meerdere gemeenten nu ook in beginnen te zien dat het thuisladen van EV's ook mee kan werken aan het ontlasten van het stoomnet doordat het thuisladen vaak buiten de avondspits bij de snelladers en op het net gebeurd.

Hier bij mij in de gemeente werd het altijd al wel gedoogd (waarbij de verantwoordelijkheid ook ten alle tijden bij de eigenaar van de kabel bleef liggen) maar ik heb inmiddels een verzoek ingediend om een 5-tal standaard trottoirtegels te mogen (laten?) vervangen door tegels met een kabelgoot er in, desnoods op eigen kosten. Ik ben benieuwd óf en wat voor een reactie ik daar op ga krijgen.
Ik woon in het Westland en daar kun je een verzoek indienen voor het aanleggen van kabelgoottegels. Je moet ze wel afnemen van de gemeente, maar je kunt ze eventueel zelf leggen. Ik heb ze laten leggen, omdat de gemeente ook bijbetaalde. Tegels zijn wel ± 55 euro per stuk. Ik vind het uitstekend hoe het hier geregeld is. _/-\o_

• daemonix
  • Niet online
dendecor schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:32:
Ik heb een nieuwe EQA 250+, wanneer ik deze met mijn thuislader wil laden met 10A (de 10A wordt wel zichtbaar aangenomen) geeft hij maar voor 8A stroom. De andere instellingen 6,8,13 en 16A geven wel de juist ingestelde stroom uit. Ik heb reeds 4 verschillende thuisladers geprobeerd met hetzelfde resultaat, dus het is de auto die de 10A wel weergeeft, maar slechts 8A aanneemt. De lader werkte zonder problemen op 10A bij een Volvo en Renault. 13 en 16A wil ik niet echt laden, dus de 10A zou toch moeten werken?

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben? Bij de garage zeggen ze dat het kan, maar het lijkt me toch niet logisch.

Alvast bedankt.
16 A altijd vermijden! Misschien wil de auto niet op 10 A laden.

• stat
daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:29:
Alles wat in Nederland/EU/EER verkocht wordt moet CE markering hebben. Dat is het probleem niet. ;)
Goed punt! Had ik me niet gerealiseerd.
onzenuub schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Temu 15 euro, Amazon 46,55
Dank voor de tip maar ik vind op Temu niets dat voldoet. Heb je een linkje? Amazon wel, maar dit is de prijs van 1 m en ik heb er 2 nodig.

• michaeltb
Ik neem aan dat mijn vraag ook past binnen dit topic, zo niet haal ik hem weg.

Of een tweedehands elvi met mid kopen a 300 euro? Dan heb ik wel een MID meter maar moet ik alsnog zelf aan de gang met home assistant. Zag ook nog evt 2e hands alfen, maar die gaan ook richting de 500 euro 2e hands..

Wat zouden jullie doen?

Weinig strategie => schopje naar thuisladen

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-05-2026 08:55 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Webasto Unite. 350 euro via Amazon, nieuw. Geschikt voor ERE. Prima aan te sturen via zowel OCPP als Modbus (EVCC).

Betere bang for buck is er niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dendecor
daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:18:
[...]

16 A altijd vermijden! Misschien wil de auto niet op 10 A laden.
Het is niet de bedoeling dat ik 13A of 16A ga laden, maar het gaat wel. De auto wil inderdaad niet laden op 10A en dat is het probleem, daarom de vraag of andere EQA auto's dit ook niet kunnen?

• daemonix
  • Niet online
dendecor schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Het is niet de bedoeling dat ik 13A of 16A ga laden, maar het gaat wel. De auto wil inderdaad niet laden op 10A en dat is het probleem, daarom de vraag of andere EQA auto's dit ook niet kunnen?
Blijkbaar een ontwerpkeuze. Waarom wil je per se op 10 A laden?

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik ben op zoek naar een laadpaal. Genoeg keus, maar juist daardoor weet ik niet welke ik moet kiezen. Ook zijn de mogelijkheden van de diverse merken/modellen niet altijd duidelijk. Vandaar mijn vraag hier aan de kenners of zij weten welke laadpaal het beste bij mijn wensen aansluit. Ik heb nu nog een vast energie contract en heb ook zonnepanelen. 3x25 ampere aanwezig voor de laadpaal.

Wat ik zou willen is het volgende:

- variabel kunnen laden met zonnestroom/netstroom.

- laden bij lage zonneoverschot

- automatisch schakelen 1-3 fase

- load balancing

- MID, ivm ERE certificaten

- Home Assistant integratie

Ik werk 2 dagen in de week thuis. Juist op die dagen zou ik de laadpaal willen gebruiken (mits voldoende zon) om mijn EV van zonnestroom te voorzien. Snelheid van laden is dan minder belangrijk, EV kan de hele dag laden. Bij onvoldoende zon overschakelen/bij schakelen op netstroom.

Ik neig zelf naar de Zaptec Go 2. Is met deze lader mogelijk wat ik wil?

Of zijn er andere laders die beter bij mijn wensen aansluiten?

• Makrolon
  • Nu online
codegro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:07:
Ik ben op zoek naar een laadpaal. Genoeg keus, maar juist daardoor weet ik niet welke ik moet kiezen. Ook zijn de mogelijkheden van de diverse merken/modellen niet altijd duidelijk. Vandaar mijn vraag hier aan de kenners of zij weten welke laadpaal het beste bij mijn wensen aansluit. Ik heb nu nog een vast energie contract en heb ook zonnepanelen. 3x25 ampere aanwezig voor de laadpaal.

Wat ik zou willen is het volgende:

- variabel kunnen laden met zonnestroom/netstroom.

- laden bij lage zonneoverschot

- automatisch schakelen 1-3 fase

- load balancing

- MID, ivm ERE certificaten

- Home Assistant integratie

Ik werk 2 dagen in de week thuis. Juist op die dagen zou ik de laadpaal willen gebruiken (mits voldoende zon) om mijn EV van zonnestroom te voorzien. Snelheid van laden is dan minder belangrijk, EV kan de hele dag laden. Bij onvoldoende zon overschakelen/bij schakelen op netstroom.

Ik neig zelf naar de Zaptec Go 2. Is met deze lader mogelijk wat ik wil?

Of zijn er andere laders die beter bij mijn wensen aansluiten?
Zaptec kan nog niet laden op zonneoverschot. Peblar business kan wel wat je wil.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
@codegro

Als je de laadpaal in home assistant kunt koppelen en aansturen, dan kun je ook EVCC gaan gebruiken.

Het maakt dan niet echt meer uit wat de mogelijkheden van de laadpaal zijn.

• codegro
djiedjee schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:59:
@codegro

Als je de laadpaal in home assistant kunt koppelen en aansturen, dan kun je ook EVCC gaan gebruiken.

EVCC kende ik nog niet, maar is eigenlijk precies wat ik wil. Nu nog een laadpaal die daar het beste op aansluit.

• daemonix
  • Niet online
djiedjee schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:59:
@codegro

Je hoeft geen home assistant te hebben voor EVCC, het kan ook volledig zelfstandig werken. KISS.

• dendecor
daemonix schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Blijkbaar een ontwerpkeuze. Waarom wil je per se op 10 A laden?
Mijn zonnepanelen leveren gemakkelijk 2300 watt, dus die zou ik zoveel mogelijk in mijn batterij van mijn auto willen steken. 8A is maar een 1850 watt, dus 2300watt zou efficiënter zijn.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Zaptec kan nog niet laden op zonneoverschot. Peblar business kan wel wat je wil.
Zal binnenkort een update komen van de Zaptec Go2 en dan is zonneladen wel mogelijk.

• Makrolon
  • Nu online
onzenuub schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Zal binnenkort een update komen van de Zaptec Go2 en dan is zonneladen wel mogelijk.
Eerst zien dan geloven met zulke beloftes ;) volgensij hebben ze t vanaf de go 1 ook vanaf t begin belooft.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08
dendecor schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:57:
[...]

Mijn zonnepanelen leveren gemakkelijk 2300 watt, dus die zou ik zoveel mogelijk in mijn batterij van mijn auto willen steken. 8A is maar een 1850 watt, dus 2300watt zou efficiënter zijn.
De rest van de spullen in huis moeten de stroom dan van het net halen?

• dendecor
ASS-Ware schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:11:
[...]

De rest van de spullen in huis moeten de stroom dan van het net halen?
Wanneer de zon schijnt haal ik 5000 watt/h, dus ruimte genoeg voor de rest van de spullen. Een plugin batterij helpt dan ook nog een handje.

Ik wil gewoon weten of andere EQA eigenaars ook niet op 10A kunnen laden.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:29:
Dit is toch echt niet zo... Alleen specifieke groepen moeten een ce keurmerk hebben. Een rubberen mat mi in de basis niet. Alleen als er stroom doorheen moet dan zou het wellicht kunnen. Ce keurmerk is overigens een papieren tijger en zegt niet super veel maar goed. Het moet er op staan als het product het heeft.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• stat
Dank voor de moeite maar dit is echt een mat, kan je niet buiten gebruiken volgens mij. Vrees dat er niets anders te krijgen is.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Webasto Unite. 350 euro via Amazon, nieuw. Geschikt voor ERE. Prima aan te sturen via zowel OCPP als Modbus (EVCC).

Nu zelfs €302 bij Bol.com.

Ik wil hem zelf ook aanschaffen en vraag me af of je gemakkelijk een vaste kabel erop kunt zetten?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

onnaj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Nu zelfs €302 bij Bol.com.

Ik wil hem zelf ook aanschaffen en vraag me af of je gemakkelijk een vaste kabel erop kunt zetten?
Grappig.. dan vermoed ik dat wat mensen hem teruggestuurd hebben.

En ja dat kan. In de webinterface kan je een kabel ‘permanent’ locken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• onnaj
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Grappig.. dan vermoed ik dat wat mensen hem teruggestuurd hebben.

En ja dat kan. In de webinterface kan je een kabel ‘permanent’ locken :)
Ik heb hem toch maar besteld. Ga er samen met de elektricien wel een vaste kabel aanzetten. Ik zal het speciale topic nog een doorlezen om te kijken hoe ik alles Installeer, ook voor MID (ere)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:03
Een vriend van mij wil graag zijn EV laden op de plek achter zijn schuur. Maar daar loopt slechts een 1,5 mm2 grondkabel naartoe en zijn huis is nog 1 fase aangesloten.

Hij heeft op zich alle tijd van de wereld om te laden en maakt weinig kilometers, dus ik zat te denken aan een 3kW stopcontact lader gekoppeld aan de noodstroom poort van een thuisbatterij in die schuur, eventueel aangevuld met zonnepanelen. Dan zou die (met een software begrenzing) ook nog wat uit het huis voor kunnen laden zodat de EV na gebruik rustig af kan toppen naar 80% (NMC model). Er liggen al zonnepanelen op het huis, dus dat overschot met bijvoorbeeld 1600W door de grondkabel trekken lijkt mij ook nuttig.

Ik zie hier en daar wat thuisbatterij modellen die in principe genoeg vermogen leveren en als hij de upgrade naar 3 fase kan voorkomen en een 11 kW laadpaal inclusief installatie niet hoeft te doen, dan lijkt mij dit qua kosten en baten best wel interessant.

@Taro Denk jij dat een Zendure Solarflow 4000 of Anker SOLIX Solarbank Max AC dit goed zou kunnen? Of is dat te veel gevraagd van dat soort systemen?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
netappie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:25:
Een vriend van mij wil graag zijn EV laden op de plek achter zijn schuur. Maar daar loopt slechts een 1,5 mm2 grondkabel naartoe en zijn huis is nog 1 fase aangesloten.

Hij heeft op zich alle tijd van de wereld om te laden en maakt weinig kilometers, dus ik zat te denken aan een 3kW stopcontact lader gekoppeld aan de noodstroom poort van een thuisbatterij in die schuur, eventueel aangevuld met zonnepanelen.
Een thuisbatterij zet voor een EV toch helemaal geen zoden aan de dijk? Die batterij kan (gedurende korte tijd) wel wat vermogen leveren, maar de energie-inhoud is meestal maar een paar kWh. Daar heb je bij het laden van een EV bijna niks aan. Kun je uitleggen wat je met die batterij probeert te bereiken?
En wie legt er nou een 1.5 mm² grondkabel? Volgens mij is dat in NL niet eens toegestaan....
Ik zou over zo'n dun kabeltje zeker niet met meer dan 10 A (dus 2.2 kW) gaan laden. En zo snel mogelijk die kabel upgraden. (Met het oog op de toekomst naar minimaal 5G4, maar liever nog 5G6)

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2026 11:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Een thuisbatterij zet voor een EV toch helemaal geen zoden aan de dijk? Die batterij kan (gedurende korte tijd) wel wat vermogen leveren, maar de energie-inhoud is meestal maar een paar kWh. Daar heb je bij het laden van een EV bijna niks aan. Kun je uitleggen wat je met die batterij probeert te bereiken?
En wie legt er nou een 1.5 mm² grondkabel? Volgens mij is dat in NL niet eens toegestaan....
Ik zou over zo'n dun kabeltje zeker niet met meer dan 10 A (dus 2.2 kW) gaan laden. En zo snel mogelijk die kabel upgraden. (Met het oog op de toekomst naar minimaal 5G4, maar liever nog 5G6)
Onder de geschetste omstandigheden zou zelfs (langdurig) 800 W (~3,5A) uit een thuisbatterij voldoende zijn (samen met wat er over die (te!) dunne draad komt) om over 1 fase een (PH)EV te laden....

Maar je moet dan geen haast hebben, de thuisbatterij kan dan uit de PV en/of uit het net geladen worden.

Dat het met een zwaardere grondkabel een stuk veiliger zal werken (en meer toekomstbestendig zal zijn) ben ik met je eens.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Andrehj
  • Niet online
Peter-036 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:07:
Onder de geschetste omstandigheden zou zelfs (langdurig) 800 W (~3,5A) uit een thuisbatterij voldoende zijn (samen met wat er over die (te!) dunne draad komt) om over 1 fase een (PH)EV te laden....
Een EV heeft een accu van ca 40 - 100 kWh.
Een thuisaccu ca 1/10 deel daarvan. Wat zou die thuisaccu (behalve nog meer laadverliezen, meer complexiteit en meer kosten) überhaupt toevoegen?
Als je over zo'n dun draadje een EV wil laden, dan moet je al die complexiteit en extra kosten weg laten en deze simpel met een granny charger op minimaal vermogen (6 A, ca 1400 W) laden. Efficient is anders, maar dat is nou eenmaal de consequentie van die dunne kabel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Peter-036 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Maar je moet dan geen haast hebben, de thuisbatterij kan dan uit de PV en/of uit het net geladen worden.

Dat het met een zwaardere grondkabel een stuk veiliger zal werken (en meer toekomstbestendig zal zijn) ben ik met je eens.
Zoals @Andrehj ook al (impliciet) zegt: 800W is onvoldoende omdat je minimaal 1,4kW nodig hebt per fase anders laadt je EV niet.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Andrehj
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:07:
Zoals @Andrehj ook al (impliciet) zegt: 800W is onvoldoende omdat je minimaal 1,4kW nodig hebt per fase anders laadt je EV niet.
Nou, ik ging nog uit van een vast aangesloten thuisaccu, op een eigen groep, en dus een PV-verdeler in de schuur. Maar dat geeft een heleboel installatiekosten, tegen geen meerwaarde.

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Nou, ik ging nog uit van een vast aangesloten thuisaccu, op een eigen groep, en dus een PV-verdeler in de schuur. Maar dat geeft een heleboel installatiekosten, tegen geen meerwaarde.
Dan is 1.5 mm2 al helemaal volstrekt onvoldoende en ronduit gevaarlijk.

• Andrehj
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:12:
Dan is 1.5 mm2 al helemaal volstrekt onvoldoende en ronduit gevaarlijk.
Nou, als die thuisaccu wordt begrensd op 2.2 kW (wat een heel gebruikelijk max vermogen is voor die dingen), en je in die PV-omvormer alle in- en uitgangen voorziet van een 13A automaat, dan is dat zeker niet gevaarlijk.
Dat dat kabeltje te dun is lijkt me overduidelijk, maar bij de juiste afzekering hoeft dat nog niet te betekenen dat het ook gevaarlijk is.

Probleem is alleen dat dit wel wat elektro-kennis vereist, en ik het idee heb dat die kennis bij de vriend van @netappie ontbreekt, en de wil om er een installateur voor in te schakelen ook.
Vandaar mijn suggestie om simpel te laden met een granny charger, op het laagst mogelijk vermogen (6 A → ca 1400 W).

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2026 14:19 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Ik heb een 3 fase lader en net wat weinig zonnepanelen om langere tijd meer dan 4kW te leveren. In de zomer wordt in de ochtend de batterij volgeladen en daarna wordt samen met de zon en een beetje hulp van de batterij de auto met 4 a 5 kW geladen. Tot de batterij ongeveer op de helft is, dan stop ik of het laden of de hulp komt uit het net. Ik moet in de avond immers wel de airco aan kunnen hebben zonder dat er iets van het net komt.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
@Andrehj en @DonJuape

Ik schreef toch echt dat het uit de (eventuele) thuisaccu, en uit het net over die te dunne draad moest kunnen....en die thuisaccu laadt uit de PV (bij een flink aantal van die dingen zit er daarvoor de voorziening al in) en uit het net. Misschien had ik daar nog bij moeten schrijven dat dat niet tijdens het laden van een EV kan, maar dat leek mij evident.

Ik ging ervanuit dat zoals de vraagsteller ( @netappie ) het omschrijft, er een grannyloader gebruikt zou gaat worden.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Nou, als die thuisaccu wordt begrensd op 2.2 kW (wat een heel gebruikelijk max vermogen is voor die dingen), en je in die PV-omvormer alle in- en uitgangen voorziet van een 13A automaat, dan is dat zeker niet gevaarlijk.
Dat dat kabeltje te dun is lijkt me overduidelijk, maar bij de juiste afzekering hoeft dat nog niet te betekenen dat het ook gevaarlijk is.

Probleem is alleen dat dit wel wat elektro-kennis vereist, en ik het idee heb dat die kennis bij de vriend van @netappie ontbreekt, en de wil om er een installateur voor in te schakelen ook.
Vandaar mijn suggestie om simpel te laden met een granny charger, op het laagst mogelijk vermogen (6 A → ca 1400 W).
Hmmm, een vaste thuis accu heeft meestal een (veel) hoger vermogen dan 2.4 kW hoor. 10-25 kW is niet ongebruikelijk.

• Andrehj
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:44:
Hmmm, een vaste thuis accu heeft meestal een (veel) hoger vermogen dan 2.4 kW hoor. 10-25 kW is niet ongebruikelijk.
Je hebt gelijk, maar ik doelde op iets als de Zendure 2400AC op een eigen groep. Die levert max 2.4 kW.

• netappie
Peter-036 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:36:
@Andrehj en @DonJuape

Ik schreef toch echt dat het uit de (eventuele) thuisaccu, en uit het net over die te dunne draad moest kunnen....en die thuisaccu laadt uit de PV (bij een flink aantal van die dingen zit er daarvoor de voorziening al in) en uit het net. Misschien had ik daar nog bij moeten schrijven dat dat niet tijdens het laden van een EV kan, maar dat leek mij evident.

Ik ging ervanuit dat zoals de vraagsteller ( @netappie ) het omschrijft, er een grannyloader gebruikt zou gaat worden.
Het zou dan inderdaad gaan om een flinke thuisaccu van 7 of 8 kWh die zelf een output van 3500W ot 4000W kan leveren en dan met een granny charger (wilde dat zo niet noemen) een EV bij laadt die misschien 100 km op een dag rijdt. Die kan vaak overdag aan de lader, en de schatting is nu dat er misschien 15 kWh per dag bij moet, dus dan heb je het over 5 uur. Als de accu vol zit en de bestaande 1,5 mm2 grondkabel de helft van die last pakt, dan gaat het helemaal goed.

stel even dat het ding 3200W trekt en de thuisaccu er 1600 van uit de grondkabel trekt, dan kan een 8 kWh thuisaccu die 1,6 kW 5 uur lang aanvullen.

Overigens is er in de betreffende schuur ook wel ruimte voor een uitbreiding, dus die 8 kWh kan naar 16 kWh en die 7 kWh kan naar 14 kWh als dat nodig is. Dan kan die gewoon midden in de nacht laden als het moet met energie die overdag de accu's in is "gedruppeld".

Het enige waar ik echt over twijfel is of deze thuisaccu's dat leuk gaan vinden. Dat noodstopcontact gaat wel heel wat uren maken op deze manier/

• netappie
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:11:
[...]

De bestaande grondkabel zit vanuit de bouw nog op een gedeelde groep. Dat is vrij snel uit elkaar getrokken en met een 8A groep kan je voorkomen dat een bug of gebruikersfout alsnog voor een doorgebrande grondkabel zorgt.

Ik weet niet of ik er een PV verdeler zou hangen. Nou ja, misschien voor de tuinverlichting en het veilig afschakelen van de thuisbatterij, maar niet met een bruikbaar stopcontact waar dan opeens zwaar gereedschap aan hangt qua vermogen. Dat zou volledig via het noodstopcontact moeten wanneer de EV niet staat te laden.

• Andrehj
  • Niet online
netappie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:01:
Ik weet niet of ik er een PV verdeler zou hangen.
Je zult wel moeten. Als de thuisaccu 16 A kan leveren, en daarbij nog de 10 of 13 A vanuit de woning komt, is het stopcontact voor de granny charger zonder een PV-verdeler niet juist beveiligd.
Ook de grondkabel is onvoldoende beveiligd.
Om dit goed te doen moet je:
1. De 1.5 mm2 kabel in de meterkast van de woning met 10 of hooguit 13 A afzekeren.
In de onderverdeler in de schuur:
2. De 1.5 mm2 kabel vanuit de woning met 10 of hooguit 13 A afzekeren.
3. De granny charger met 16 A afzekeren en
4. De thuisaccu ook met 16 A afzekeren.

Anders lezen we binnenkort weer een verhaal in de krant over brand door "kortsluiting" (journalisten snappen het verschil tussen overbelasting en kortsluiting nooit).

Dan heb je nog steeds de uitdaging van de juiste aansturing van het geheel. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke advies: Gewoon de auto zonder poespas met een granny charger op 6 of 8 A laden.

• onnaj
  • Nu online
Hoi allemaal!

We hebben sinds kort een e-Niro die evt via 3-fase te laden is. Voordat we hem kochten hebben we sowieso de meterkast om laten zetten naar 3x25A om alvast (grotendeels) future proof te zijn qua laden.

Nu moet er nog een laadpaal komen en eerlijk gezegd zie ik door het laadpalen bos de palen niet meer:-)

Ik heb gisteren de Webasto Unite besteld voor €300,- omdat die in principe alles heeft wat ik wens (DLB mogelijkheid, MID, 22kW) , maar hij schijnt nogal lastig te configureren te zijn en eigenlijk moet je dan dus ook een server draaien met Home Assistant of iets vergelijkbaars. Nu ben ik qua IT wel handig, maar heb eigenlijk geen zin om eerst weer een server te moeten kopen, installeren en dan urenlang gaan instellen. Ook de tijd ontbreekt hier op dit moment voor.

Nu zoek ik een alternatief maar hoop eigenlijk toch wel heel ruim onder de 1k te blijven alles bij elkaar met installatie. Dat zou met de Webasto heel goed lukken alleen is het veel gedoe.

Ik zag bijvoorbeeld de Wallbox Pulsar Max voor iets van €550 maar weet niet of dat wat is.

Zijn er andere rond deze prijsklasse die jullie kunnen adviseren?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:59
onnaj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:58:
Hoi allemaal!

We hebben sinds kort een e-Niro die evt via 3-fase te laden is. Voordat we hem kochten hebben we sowieso de meterkast om laten zetten naar 3x25A om alvast (grotendeels) future proof te zijn qua laden.

Nu moet er nog een laadpaal komen en eerlijk gezegd zie ik door het laadpalen bos de palen niet meer:-)

Ik heb gisteren de Webasto Unite besteld voor €300,- omdat die in principe alles heeft wat ik wens (DLB mogelijkheid, MID, 22kW) , maar hij schijnt nogal lastig te configureren te zijn en eigenlijk moet je dan dus ook een server draaien met Home Assistant of iets vergelijkbaars. Nu ben ik qua IT wel handig, maar heb eigenlijk geen zin om eerst weer een server te moeten kopen, installeren en dan urenlang gaan instellen. Ook de tijd ontbreekt hier op dit moment voor.

Nu zoek ik een alternatief maar hoop eigenlijk toch wel heel ruim onder de 1k te blijven alles bij elkaar met installatie. Dat zou met de Webasto heel goed lukken alleen is het veel gedoe.

Ik zag bijvoorbeeld de Wallbox Pulsar Max voor iets van €550 maar weet niet of dat wat is.

Als je wel de Webasto wilt blijven gebruiken: evcc kun je al draaien op een Raspberry Pi met een vooraf geconfigureerde image. Branden op een SD-kaart, inpluggen en gaan.

• onnaj
  • Nu online
Sandro! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Als je wel de Webasto wilt blijven gebruiken: evcc kun je al draaien op een Raspberry Pi met een vooraf geconfigureerde image. Branden op een SD-kaart, inpluggen en gaan.
Is die dan speciaal voor de Webasto of gewoon algemeen. Als ik het goed begrijp moet in dan een soort van API vanuit de Webasto koppelen aan evcc?

• Sandro!
onnaj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:53:
[...]

Is die dan speciaal voor de Webasto of gewoon algemeen. Als ik het goed begrijp moet in dan een soort van API vanuit de Webasto koppelen aan evcc?
evcc is algemene software om je laadpaal (en thuisbatterij, warmtepomp, elektrischefietsenlader, etc) slim aan te sturen o.b.v. de zon en/of dynamische prijzen. Je moet dan op de Webasto wel modbus (zien te) activeren, vervolgens regel je alles via evcc.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

netappie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:25:

Hij heeft op zich alle tijd van de wereld om te laden en maakt weinig kilometers, dus ik zat te denken aan een 3kW stopcontact lader gekoppeld aan de noodstroom poort van een thuisbatterij in die schuur, eventueel aangevuld met zonnepanelen. Dan zou die (met een software begrenzing) ook nog wat uit het huis voor kunnen laden zodat de EV na gebruik rustig af kan toppen naar 80% (NMC model). Er liggen al zonnepanelen op het huis, dus dat overschot met bijvoorbeeld 1600W door de grondkabel trekken lijkt mij ook nuttig.

Ik zie hier en daar wat thuisbatterij modellen die in principe genoeg vermogen leveren en als hij de upgrade naar 3 fase kan voorkomen en een 11 kW laadpaal inclusief installatie niet hoeft te doen, dan lijkt mij dit qua kosten en baten best wel interessant.

@Taro Denk jij dat een Zendure Solarflow 4000 of Anker SOLIX Solarbank Max AC dit goed zou kunnen? Of is dat te veel gevraagd van dat soort systemen?
1,5mm2 kabel in de grond mag continue 27A hebben volgens de NEN1010 (versie 2020). Zie pagina 672 tabel 52.B.3. Installatiemethode D2. Beveiliging met bijvoorbeeld 25A zou correct zijn qua overstroombeveiliging. Het gedeelte boven de grond (installatiemethode C?) mag echter maar 24A hebben volgens de NEN1010, dus dan zou 20A een betere overstroombeveiliging zijn. De generieke tabel en uitgangspunten van de NEN1010 kunnen natuurlijk afwijken van jou situatie.

• Andrehj
  • Niet online
@Dre , dat zijn de waarden voor 2.5 mm2....

• Dre
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:18:
@Dre , dat zijn de waarden voor 2.5 mm2....
Niet in mijn NEN1010, maar ik ga wel uit van XLPE aderisolatie, dus hogere temperatuur. Bij een zoektocht naar grondkabel leek XLPE wel gangbaar (correct if wrong).

PVC aderisolatie zit op 22A voor installatiemethode D2 en 19,5A voor installatiemethode C. Ook 1,5mm2 dus.

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens kan ik me qua verliezen (Spanning, vermogen en energie) voorstellen dat opladen via 1-fase 1,5mm2 niet optimaal is :) Ook de auto zelf heeft meer laadverliezen op laag vermogen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 18-05-2026 22:42 ]

• netappie
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Je zult wel moeten. Als de thuisaccu 16 A kan leveren, en daarbij nog de 10 of 13 A vanuit de woning komt, is het stopcontact voor de granny charger zonder een PV-verdeler niet juist beveiligd.
Ook de grondkabel is onvoldoende beveiligd.
Om dit goed te doen moet je:
1. De 1.5 mm2 kabel in de meterkast van de woning met 10 of hooguit 13 A afzekeren.
In de onderverdeler in de schuur:
2. De 1.5 mm2 kabel vanuit de woning met 10 of hooguit 13 A afzekeren.
3. De granny charger met 16 A afzekeren en
4. De thuisaccu ook met 16 A afzekeren.

Anders lezen we binnenkort weer een verhaal in de krant over brand door "kortsluiting" (journalisten snappen het verschil tussen overbelasting en kortsluiting nooit).

Dan heb je nog steeds de uitdaging van de juiste aansturing van het geheel. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke advies: Gewoon de auto zonder poespas met een granny charger op 6 of 8 A laden.
De grondkabel komt bij de groepenkast uit en is los af te zekeren.

In de schuur gaat die kabel nu naar een centraaldoos waar verlichting en een stopcontact aan zitten De thuisaccu met een werkschakelaar aansluiten kan dus in principe ook, al is dat misschien onhandig qua verlichting. Een echte PV verdeler met stopcontact is niet handig, want dan kan een zwaar stuk gereedschap dezelfde kabel belasten.

PV verdelers met stopcontact zijn eigenlijk bedoeld voor omvormers die alleen maar terug kunnen leveren omdat de teruglevering en verbruik elkaar dan hooguit opheffen en dus de gedeelde kabel niet overbelasten.

Maar een onderverdeler met alleen verlichting zou natuurlijk wel kunnen. De last van LED lampen is niet significant en met een zeer lage afzekering is die kabel dan voldoende beschermd.

Ik moet nog even kijken wat er precies beschikbaar is om die specifieke EV langzaam te laden. De boordlader gaat tot 11kW in 3 fase en 3,6 kW in 1 fase, maar een stopcontact kan eigenlijk veel minder hebben, dus ik kan mij voorstellen dat die granny charger niet in de buurt komt van 3,6 kW.

Wat zou het toch mooi zijn als er een stekkerbatterij was met een ingebouwde DC EV lader. Dan heb je al dat gedoe niet en kan dat ding zich gewoon vol druppelen met 800W (19,2 kWh per etmaal).

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
onnaj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:58:
Hoi allemaal!

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je op een laadpaal zou bezuinigen. Zoiets gebruik je toch jaren? Ik zou voor een gerenommeerd merk gaan, bijv. een Alfen.

• onnaj
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je op een laadpaal zou bezuinigen. Zoiets gebruik je toch jaren? Ik zou voor een gerenommeerd merk gaan, bijv. een Alfen.
Het is meer ook van waarom meer betalen als het niet hoeft?! ;-)

• turkeyhakan
onnaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Het is meer ook van waarom meer betalen als het niet hoeft?! ;-)
Neem als voorbeeld een Alfen Eve Single Plus. Deze is voorbereid op de toekomst, kan bidirectioneel laden. Als je zonnepanelen hebt, kun je ook volledig op zonne-energie laden (met een sw update die binnenkort wordt uitgebracht). En het is een Nederlands merk. Er is een goede interface en een app beschikbaar waarmee je de laadpaal kunt bedienen/beheren. Voor mij allemaal redenen om in ieder geval iemand die de keuzevrijheid heeft, deze laadpaal aan te raden :-)

Ik heb in 2022 een Tesla Wall Connector Gen 3 laten plaatsen. Heb daar nu wel spijt van. Ondanks het feit dat ik bijv. een MID meter in de meterkast heb laten monteren, mag ik deze waarden niet gebruiken voor ERE certificaten. Er zit ook geen load balancing in. Tegenwoordig wel mogelijk, maar dure oplossing en voor alsnog geen goede beschikbaarheid van onderdelen.

Kies voor een goed merk en je hebt er dan geen omkijken meer naar!

• ugene78
  • Laatst online: 17:29
Hi, ik wil graag wat advies over welke laadpaal aan te schaffen en hoop dat mede Tweakers me hier bij kunnen helpen.

Volgende maand komt mijn Tesla Model Y RWD welke via de werkgever is verstrekt. Deze voorziet niet in een laadpaal thuis waardoor ik zelf deze kosten moet maken (een deel is via bijtelling te verrekenen). De stoppenkast wordt vervangen voor een fatsoenlijke meterkast en een verzwaring naar 3x25 is ook al ingepland. We hebben ook zonnepanelen welke max 4700Watt op kunnen brengen waardoor evt. load balancing een optie kan gaan worden.

Nu twijfel ik om voor een Tesla Wall Connector 3 met MID meter te gaan of voor een Easee Charge Max of Zaptec Go 2. Ik kan mijn thuis geladen kWh via mijn werkgever terugkrijgen maar weet even niet welk kWh tarief men dan gaat betalen en of er (ook) gekeken wordt naar via zonnestroom geladen kWh. Het is voor mijn werkgever nog allemaal redelijk nieuw en er zijn nog geen richtlijnen voor opgesteld.

De vraag is of load balancing interessant is of dat ik mijn opgewekte stroom beter voor andere doeleinden in zou kunnen gaan zetten zoals d.m.v. airco gebruik bijvoorbeeld (moeten we nog laten plaatsen dan).

• Sandro!
ugene78 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:15:
Hi, ik wil graag wat advies over welke laadpaal aan te schaffen en hoop dat mede Tweakers me hier bij kunnen helpen.

Volgende maand komt mijn Tesla Model Y RWD welke via de werkgever is verstrekt. Deze voorziet niet in een laadpaal thuis waardoor ik zelf deze kosten moet maken (een deel is via bijtelling te verrekenen). De stoppenkast wordt vervangen voor een fatsoenlijke meterkast en een verzwaring naar 3x25 is ook al ingepland. We hebben ook zonnepanelen welke max 4700Watt op kunnen brengen waardoor evt. load balancing een optie kan gaan worden.

Nu twijfel ik om voor een Tesla Wall Connector 3 met MID meter te gaan of voor een Easee Charge Max of Zaptec Go 2. Ik kan mijn thuis geladen kWh via mijn werkgever terugkrijgen maar weet even niet welk kWh tarief men dan gaat betalen en of er (ook) gekeken wordt naar via zonnestroom geladen kWh. Het is voor mijn werkgever nog allemaal redelijk nieuw en er zijn nog geen richtlijnen voor opgesteld.

De vraag is of load balancing interessant is of dat ik mijn opgewekte stroom beter voor andere doeleinden in zou kunnen gaan zetten zoals d.m.v. airco gebruik bijvoorbeeld (moeten we nog laten plaatsen dan).
Hoe vindt de verrekening met je werkgever plaats? Aangezien het voor de werkgever allemaal redelijk nieuw is. Grofweg heb je twee opties: je stelt een backoffice in op je laadpaal, krijgt een laadpas van de werkgever en alle kWh die je laadt worden door de verstrekker van de laadpas aan je werkgever belast, of je gaat werken met Excelletjes die je uit de laadpaal exporteert. In beide gevallen heeft de laadpaal/backoffice geen idee hoeveel stroom eigen opwek is geweest vs. geïmporteerd van het stroomnet. Het is dan gewoon kWh × afgesproken tarief.

Load balancing is overigens het verlagen van het vermogen van de laadpaal op het moment dat er andere grote verbruikers aan worden gezet zodat je meterkast niet ontploft, dat heeft niet direct iets te maken met je zonnepanelen. Dat een laadpaal kan load balancen houdt dus niet per definitie in dat je ook puur op zonnestroom zou kunnen laden.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zou ook zeker naar een Peblar kijken en de Easee kan niet goed op 3 fasen zonnestroomoverschot laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:15

De reactie net boven je raad de Tesla charger af omdat daar geen interne MID meter in lijkt te zitten. edit: dus check of dit in jouw voorgestelde versie zit Zonde om het geld van de ERE certificaten te laten liggen.

Verder heeft je werkgever helemaal niets te maken met waar jij jouw stroom vandaan haalt. Zeker als jij zelf de investeringen doet om thuis te laden. Stel dat je werkgever aanbiedt om het contracttarief van je elektriciteitsrekening te betalen is dat een beetje vreemd. Jij haalt je van alles (bijtelling of niet) op de hals en hij zit voor een duppie op de eerste rij?

Vlieg het aan zoals @Sandro! aangeeft: met een backoffice. Je haalt je werkgever er tussenuit en baat je paal bijna zakelijk uit. Je kunt dan zelf het laadtarief bepalen. Als je hetzelfde tarief als bij jou in de buurt op straat hanteert is dat heel redelijk en heb je je investering er binnen enkele jaren uit.
Hiermee ontlast je je werkgever met al dit 'gedoe' en alle transacties gaan met de zakelijke laadpas op de grote hoop.

Laadpaal: als je voor Peblar gaat dan de business variant(MID meter) maar dit merk is zeker niet heilig. Zolang er een MID meter in zit en hij op 1 fase puur kan zonneladen. En of er via OCCP een backoffice ingesteld kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 19-05-2026 10:10 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Aanvullend daarop, is de Easee een beperking als je ook nog met dynamische tarieven wil werken. De Zaptec Go (2) is de enige die dat ondersteund icm een backoffice. Zonnestroom daarentegen?

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 19-05-2026 10:05 ]

Mijn boefje is liev!

• daemonix
  • Niet online
@Kanoet Wel juiste info verstrekken svp. Er is een TWC met MID meter beschikbaar.

• Kanoet
@deamonix Ik verstrek geen info ik verwijs naar een andere post. :X Maar bedankt voor de verduidelijking.

• Kanoet
Voor de topicstart van teacher heb ik een stuk geschreven over thuisladen voor voor lease-EV's. Hierin ga ik o.a. in op het gebruik van de backoffice als je zelf de investering voor de laadpaal doet. Bij vragen over laadpalen voor lease-EV's kan hiernaar verwezen worden.
Ik begrijp dat leaseregelingen kunnen verschillen én dat er verschillende meningen zijn mbt het instellen van tarieven. Dit heb ik objectief geprobeerd te beschrijven. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt.

• daemonix
  • Niet online
Kanoet schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:11:
@deamonix Ik verstrek geen info ik verwijs naar een andere post. :X Maar bedankt voor de verduidelijking.
Dat staat nergens. Je verwijst naar een post van iemand die jaren geleden een TWC heeft aangeschaft. Je kunt zelf bedenken dat er vooruitgang zit in apparaten.... ;)

• michaeltb
Glashelder schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Nog bedankt voor je reactie, zojuist besteld met wat kadobon korting 272 euro 😎

• codegro
JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:04:
Aanvullend daarop, is de Easee een beperking als je ook nog met dynamische tarieven wil werken. De Zaptec Go (2) is de enige die dat ondersteund icm een backoffice. Zonnestroom daarentegen?
Nextblue edge max kan het ook allemaal. Zweeds fabrikaat. Geschikt voor ERE, EVCC,.....

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

codegro schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Nextblue edge max kan het ook allemaal. Zweeds fabrikaat. Geschikt voor ERE, EVCC,.....
Maar kan die ook OCPP en API tegelijk toelaten? Dat is de crux met een backoffice + een Tibber voor een slim laadplan. Dan heb je 2 kapiteins op het schip, weinig palen die dat tot nu toe kunnen helaas.

Mijn boefje is liev!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kanoet schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:49:
Voor de topicstart van teacher heb ik een stuk geschreven over thuisladen voor voor lease-EV's. Hierin ga ik o.a. in op het gebruik van de backoffice als je zelf de investering voor de laadpaal doet. Bij vragen over laadpalen voor lease-EV's kan hiernaar verwezen worden.
Ik begrijp dat leaseregelingen kunnen verschillen én dat er verschillende meningen zijn mbt het instellen van tarieven. Dit heb ik objectief geprobeerd te beschrijven. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt.
Helder. Wellicht nog toevoegen dat je je laadpunt kosten en de kosten voor een eventuele 3 fasen aansluiting door de werkgever van de bijtelling kunt laten aftrekken.

Verder kan het wel "is uit te leggen aan de werkgever" zijn maar dan moet je dat "uitleggen" m.i. ook wel doen. De werkgever is namelijk de gene die betaalt.

• onnaj
  • Nu online
Wat zouden jullie adviseren qua plaatsing van de laadpaal. Tegen de voorgevel van het huis zodat de kabel maar een kort stukje hoeft te overbruggen of aan de zijkant van de oprit nog de voordeur. Bij de laatste optie ligt er natuurlijk altijd een langere kabel naar de Niro naast de auto. Moet je bijv tussendoor ff weg dan is het wellicht wat gedoe met oprollen van de kabel.

Aan de zijkant van de gevel helemaal vooraan is geen optie overigens. Dan kan ik de auto niet strak genoeg parkeren om er ook met de bakfiets nog langs op te kunnen.

Voordeel van plaatsen bij de voordeur is natuurlijk veel kortere kabel maar ook dat deze altijd droog hangt. Voor is wel een beetje meer de regen kant en de volle zon kant, maar in principe kan elke lader tegen regen en als het goed is ook in meer of mindere mate tegen hitte van de zon.

Het huis is helemaal onderkelderd dus ik kan overal redelijk eenvoudig naar buiten met de kabel. Ik wil er ook meteen een leiding voor LAN kabel bijleggen of deze nu meteen gebruik of niet.

Uiteindelijk wil ik ook met Home Assistant gaan werken. Werkt dit op vrijwel elke mini pc/raspberry of is het beter een wat dappere mini pc te hebben?

Vooralsnog blijf ik wel bij mijn keuze voor de Website Unite. Het werkt allemaal wat ingewikkelder voor load balancing en ERE, maar het is zoveel goedkoper (€300 dus) dat andere laadpalen voor mij op dit moment niet echt interessant zijn.

Of iemand moet een andere goede weten rond de €500-600 met MID en optionele load balancing.

Dank allemaal!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

onnaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:55:
Wat zouden jullie adviseren qua plaatsing van de laadpaal. Tegen de voorgevel van het huis zodat de kabel maar een kort stukje hoeft te overbruggen of aan de zijkant van de oprit nog de voordeur. Bij de laatste optie ligt er natuurlijk altijd een langere kabel naar de Niro naast de auto. Moet je bijv tussendoor ff weg dan is het wellicht wat gedoe met oprollen van de kabel.

Aan de zijkant van de gevel helemaal vooraan is geen optie overigens. Dan kan ik de auto niet strak genoeg parkeren om er ook met de bakfiets nog langs op te kunnen.

Voordeel van plaatsen bij de voordeur is natuurlijk veel kortere kabel maar ook dat deze altijd droog hangt. Voor is wel een beetje meer de regen kant en de volle zon kant, maar in principe kan elke lader tegen regen en als het goed is ook in meer of mindere mate tegen hitte van de zon.

Het huis is helemaal onderkelderd dus ik kan overal redelijk eenvoudig naar buiten met de kabel. Ik wil er ook meteen een leiding voor LAN kabel bijleggen of deze nu meteen gebruik of niet.

Uiteindelijk wil ik ook met Home Assistant gaan werken. Werkt dit op vrijwel elke mini pc/raspberry of is het beter een wat dappere mini pc te hebben?

Vooralsnog blijf ik wel bij mijn keuze voor de Website Unite. Het werkt allemaal wat ingewikkelder voor load balancing en ERE, maar het is zoveel goedkoper (€300 dus) dat andere laadpalen voor mij op dit moment niet echt interessant zijn.

Of iemand moet een andere goede weten rond de €500-600 met MID en optionele load balancing.

Dank allemaal!
Kun je het (al dan niet op papier) even snel uittekenen in een schets dat is wat duidelijker dan je tekstuele uitleg.

NB niet elke lader kan even goed tegen regen en zon, er zijn series die tegen een defecte temperatuursensor aanlopen. Als het zonder al te veel moeite kan zou ik 'm droog en beschut plaatsen, maar dat ligt ook aan je oprit/auto/kabellengte.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik zou de lader plaatsen daar waar het voor jou het makkelijkste is. Een langere losse kabel kun je kopen, je lader verplaats je niet zomaar meer.

• onnaj
  • Nu online
True schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Kun je het (al dan niet op papier) even snel uittekenen in een schets dat is wat duidelijker dan je tekstuele uitleg.

NB niet elke lader kan even goed tegen regen en zon, er zijn series die tegen een defecte temperatuursensor aanlopen. Als het zonder al te veel moeite kan zou ik 'm droog en beschut plaatsen, maar dat ligt ook aan je oprit/auto/kabellengte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pia5daPThvOyaRanS80RWP9Trwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5BGhTsSMQa99YAcdeO5bKyn.jpg?f=fotoalbum_large dit is even de enige foto die ik zo snel bij de hand heb :-)

Het idee dus om hem direct naast de voordeur onder de brievenbus te hangen (die daar op dat plaatje nog niet hangt ;))

Of anders voor op de muur. Dan kan ik de auto achteruit op de oprit zitten en de stekker voor de auto langs in de lader steken.

Zit de lader bij de voordeur dan moet ik dus een lange kabel hebben en ligt de kabel altijd op de grond naast de auto.

Vooraan op de oprit op de zijkant van de muur zou het mooiste zijn, maar dan kan ik de auto niet meer zodanig parkeren dat de bakfiets er gemakkelijk langs kan. Dat is nu al krap genoeg

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:10
Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst? Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels. Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

onnaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding] dit is even de enige foto die ik zo snel bij de hand heb :-)

Het idee dus om hem direct naast de voordeur onder de brievenbus te hangen (die daar op dat plaatje nog niet hangt ;))

Of anders voor op de muur. Dan kan ik de auto achteruit op de oprit zitten en de stekker voor de auto langs in de lader steken.

Zit de lader bij de voordeur dan moet ik dus een lange kabel hebben en ligt de kabel altijd op de grond naast de auto.

Vooraan op de oprit op de zijkant van de muur zou het mooiste zijn, maar dan kan ik de auto niet meer zodanig parkeren dat de bakfiets er gemakkelijk langs kan. Dat is nu al krap genoeg
Je wilt eigenlijk voorkomen dat een postbode over je kabel kan struikelen wanneer die bij de brievenbus moet zijn. Ik zou de plaatsing op een 'normale' hoogte van zo'n 1,20 - 1,50 doen. Als je de EVSE dichter bij de stoep plaats zou je eventueel twee auto's kunnen bereiken (mits je oprit/carport diep genoeg is, dat is wat lastig te zeggen gebaseerd op de foto).
Alternatief is het verplaatsen van je brievenbus om dat probleem en dat risico op te lossen, vergeet niet het is echt een risico is, jij bent verantwoordelijk als de postbode struikelt over je kabel.
M.b.t. plaatsing ten aanzien van de laadpoort, die EVSE ga je waarschijnlijk plaatsen voor 7 tot 15 jaar, blijf je ook altijd dezelfde auto rijden? Ik zou de plaatsing geschikt maken voor alle soorten auto's en mogelijk plekken van je laadpoort.
Nog een overdenking: als je geen voorverwarming van je ruiten/cabine hebt (remote/timer) wil je met vorst onder de carport staan, kan dat met hoe jij de plaatsing in het hoofd hebt?
Eventueel op een paaltje/sokkel in de voortuin?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:06
onnaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding] dit is even de enige foto die ik zo snel bij de hand heb :-)

Brievenbus naar voor verplaatsen, als ik de NL wetjes en regeltjes hier alweer hoor. Wat een gedoe en regeltjes op prive terrein.

Verder, je zegt Niro, dus die laadpoort zit in het midden? Al eens gedacht om de laadbox met vaste kabel lekker verstopt binnen te zetten en gewoon een lange laadkabel op maat via de holle palen van de carport of uit de muur te laten komen? Of zelfs uit die witte paal aan de andere kant? Want die kant daar rij je niet met de bakfiets? Of net wel?

Nu rij je een Niro, poort in het midden. Straks mss een Tesla, poort linksachter, of een BMW/VW, poort rechtsachter.

Je moet ‘m eigenlijk zo zetten dat je echt minimale handelingen en gedoe hebt om de auto in te pluggen.

Hierboven postte net ook iemand wat leuke kabelarmen (niet allemaal, die witte vouwarm vind ik echt verschrikkelijk onpraktisch, maar da’s mijn mening).

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:29
Weet iemand welke laadpaal er goed kan om gaan met 100% op de zon laden en een Hyundai Kona SX2? Op dit moment een zappi en die kan niet omgaan met het gedrag van de onboard charger tussen de 3*6A en 3*7.5A laadvermogen. Op dat moment gaat de Kona met 2*9A tot 2*10.5A laden waarbij hij de 3e fase op 0A zet. De load balancing van de zappi met puur op de zon laden gaat helemaal in de war. Voor de ERE zit ik te kijken naar een andere lader, maar welke doet het wel goed?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jwillemsen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:56:
Weet iemand welke laadpaal er goed kan om gaan met 100% op de zon laden en een Hyundai Kona SX2? Op dit moment een zappi en die kan niet omgaan met het gedrag van de onboard charger tussen de 3*6A en 3*7.5A laadvermogen. Op dat moment gaat de Kona met 2*9A tot 2*10.5A laden waarbij hij de 3e fase op 0A zet. De load balancing van de zappi met puur op de zon laden gaat helemaal in de war. Voor de ERE zit ik te kijken naar een andere lader, maar welke doet het wel goed?
Zoals ik ook al reageerde op het Zappi forum: waarom niet zonnestroomoverschot altijd op 1 fase laden? In 5 jaar nul problemen met KIA en Hyundai.

• Kanoet
wiemelen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:45:
Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst? Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels. Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.
Mooie lijst! Ik moest wel lachen om Chargehanger: ze hebben het probleem tot de bron opgespoord en maar even opgelost. _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p34Nz5oC7z6PgoyvxA754EC4iPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zyM2vFbG160eMTWEe6KLRHPB.png?f=fotoalbum_large
Maar ik denk eigenlijk dat garage's in NL nauwelijks voor het doel gebruikt worden. De m² zijn in NL te kostbaar om te gebruiken als luxe huisje voor een auto, en carports zijn ook niet echt standaard. Deze oplossingen zie je daarom ook niet zo snel.

Ik kon voor een lease-auto kiezen tussen een Elroq met laadklep aan de juiste kant en een EV3 met laadklep aan de verkeerde kant (en bijbetalen voor niet-wit). Die keuze was zo praktisch dat hij snel gemaakt was :+

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 20-05-2026 10:06 ]

• Kanoet
@onnaj voor HA kan je ook een minipc gebruiken ipv raspberry pi. Ligt er maar net aan hoeveel je er van eist. Het is gewoon mogelijk evcc te draaien op een rpi. Maar ik heb zojuist een zeer zuinige minipc gekocht voor betere prestaties.

Overigens heb ik evcc er weer afgegooid. In aanloop naar 2027 heb ik het getest en schijnbaar is een schatting van de verwachtte PV-opwek, dynamische tarieven én einde saldering nog een stap te ver. Of ik ben te kritisch, dat ook. Ik kan ook niet zeggen dat iedereen in dat topic laaiend enthousiast is.

• jwillemsen
DonJuape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Zoals ik ook al reageerde op het Zappi forum: waarom niet zonnestroomoverschot altijd op 1 fase laden? In 5 jaar nul problemen met KIA en Hyundai.
Ik heb 2 solaredge SE7k 3 fasen omvormers en rij redelijk veel, puur op 1 fase krijg ik de auto’s regelmatig dan niet vol

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jwillemsen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb 2 solaredge SE7k 3 fasen omvormers en rij redelijk veel, puur op 1 fase krijg ik de auto’s regelmatig dan niet vol
Ook niet als je de Zappi afzekert met 32A? Dan kun je tot 7,4kW op 1 fase laden.

• jwillemsen
DonJuape schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ook niet als je de Zappi afzekert met 32A? Dan kun je tot 7,4kW op 1 fase laden.
Dat ooit met de installateur bij installatie overlegd maar hij wilde daar niet aan mee werken, maar ik zoek ook geen oplossing meer om de zappi te blijven gebruiken, dat besluit is genomen. Ik zoek nu een nieuwe laadpaal die wel goed met de Kona SX2 kan omgaan (en andere Hyundai/KIA modellen) en dan een MID meter heeft, zonde om die ERE vergoeding te laten liggen.

• djodee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:41
Ik heb eigenlijk een redelijk korte vraag, maar kan het antwoord maar niet vinden. Welke backend provider kan ik particulier gebruiken (paar euro per maand prima) voor mijn net geïnstalleerde Webasto Unite met MID meter. Ik heb hem nu gekoppeld aan PlugChoice om flexibel te blijven. Ik wil graag:
  • mijn MultiTankCard laadpas automatisch gebruiken voor elke laadsessie thuis (ik ben de enige die hier laad en ik heb een lease auto).
  • welke billing provider zorgt er nu makkelijk voor dat de rekening van de laadsessies naar MTC gaat op basis van mijn ingestelde laadtarief en
  • dat ik wordt uitbetaald door de billing provider voor het ingesteld laadtarief?
En hoe stel ik eea precies in? Ik heb inmiddels de UID van mijn MTC card achterhaald dus heb alle gegevens die ik nodig heb volgens mij. Wie kan mij op weg helpen hiermee?

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
djodee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:41:
Ik heb eigenlijk een redelijk korte vraag, maar kan het antwoord maar niet vinden. Welke backend provider kan ik particulier gebruiken (paar euro per maand prima) voor mijn net geïnstalleerde Webasto Unite met MID meter. Ik heb hem nu gekoppeld aan PlugChoice om flexibel te blijven. Ik wil graag:
  • mijn MultiTankCard laadpas automatisch gebruiken voor elke laadsessie thuis (ik ben de enige die hier laad en ik heb een lease auto).
  • welke billing provider zorgt er nu makkelijk voor dat de rekening van de laadsessies naar MTC gaat op basis van mijn ingestelde laadtarief en
  • dat ik wordt uitbetaald door de billing provider voor het ingesteld laadtarief?
En hoe stel ik eea precies in? Ik heb inmiddels de UID van mijn MTC card achterhaald dus heb alle gegevens die ik nodig heb volgens mij. Wie kan mij op weg helpen hiermee?
https://tapelectric.app/nl/

Weet niet wat je bedoelt met Plugchoice? Weet ook niet of een Webasto kan bij Tap maar veruit de meeste laders zouden moeten werken.

Geen kosten voor jou, eer gaat alleen wat fee (10% geloof ik) bovenop de laadprijs die jij instelt.

[ Voor 10% gewijzigd door AA42 op 20-05-2026 21:47 ]

Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen