Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:25:
En heb je daar een account en wachtwoorden van?
Zo ja heb je zelf toegang tot de software van de laadpaal en kan je deze voor stand alone gebruik vrij van back office instellen. Kan je zelfs als "Plug and charge" instellen (dus zonder RFID kaart/tag).
Zo neen zal je daar achter moeten zien te komen.
Lukt dat niet dan vrees ik ervoor.
na veel zoeken heb ik de vattenfall my charge portal ingelogd gekregen.
Deze staat wel op mijn oude werk e-mail adres, dit kan ik ook niet aanpassen.

Ik zie dat de laadpassen die erin stonden nog wel bestaan maar dat ze vanaf december 2024 uitgeschakeld zijn.

Of bedoel je de inlog van de Alfen paal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Inderdaad het laatste.
Om stand alone je laadpaal te beheren moet je in de software van de laadpaal zijn, niet bij de energieleverancier.
Normaal gezien zou de vorige beheerder van de laadpaal (back office) wel over de nodige wachtwoorden beschikken maar doorgaans zijn ze niet al te inschikkelijk om dat zomaar door te geven.
Onder firmware 4.x heb je geen wachtwoord nodig. Ga je upgraden kan je het dan zelf aanmaken.
Het standaard wachtwoord zit ook al eens op een sticker op de zijkant van de laadpaal of op een papiertje achter de cover van de laadpaal.

[ Voor 60% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 14:56 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Laatst online: 13:48
Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:54:
Inderdaad het laatste.
Om stand alone je laadpaal te beheren moet je in de software van de laadpaal zijn, niet bij de energieleverancier.
Normaal gezien zou de vorige beheerder van de laadpaal (back office) wel over de nodige wachtwoorden beschikken maar doorgaans zijn ze niet al te inschikkelijk om dat zomaar door te geven.
Onder firmware 4.x heb je geen wachtwoord nodig. Ga je upgraden kan je het dan zelf aanmaken.
Het standaard wachtwoord zit ook al eens op een sticker op de zijkant van de laadpaal of op een papiertje achter de cover van de laadpaal.
Hij verbind met een simkaart.
Als ik hem aanzet gaat hij dan updaten of kan ik ergens achterhalen welke firmware erop zit?
Ik kan ook even kijken of ik een wachtwoord kan achterhalen op de paal of de cover of iets.

Ik heb je vorige link wel geopend maar dat is een discussie van 300+ pagina's ik zie zo niet het bericht waar iemand zegt hoe het werkt om de ACE software te verbinden. Ik twijfel of dit dus wel kan m.b.t. de simkaart? (zit wel een P1 verbinding tussen uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
De 4G verbinding via een SIM heeft alleen nut voor communicatie met de backoffice.
Voor particulier gebruik heeft deze verbinding geen nut.
FW update (en toegang tot de softwre) doe je via de interfaces van Alfen (via een vaste UTP of wifi verbinding met de Windows Alfen ACE Service Installer of over de iOS/Android MyEve interface via wifi).

Zit je Alfen niet op je eigen wifi netwerk dan heb je alleen toegang door de cover van de laadpaal af te schroeven en een laptop (waarop de ACE Service Installer geïnstalleerd werd) rechtstreeks te verbinden met de ethernetpoort van de laptop (deze zitten links bovenaan, eentje is een RJ11 voor verbinding met een P1 poort van een DM en de andere is de RJ45 poort voor communicatie met wifi/laptop).

[ Voor 40% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 15:11 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 09:33
aburg schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:03:
Ik heb een vraag over aanschaf van een laadpaal. Ik denk aan de ABB Terra Wallbox TAC-W22-T-RD-MC-0. Ik heb een gewone 3 fase aansluiting, dus kan die 22 kW nooit gebruiken, maar door loadbalancing hoop ik dat deze laadpaal ook het lagere vermogen gewoon kan aansturen.
Mijn vraag is dus of dit een juiste aanname is?

Er is trouwens al een laadpaal aangesloten in de meterkast, maar die gaat weg en deze neemt zijn plaats in.
Ik had een gelijkaardig model (zonder 4G, scherm en MID meter) op het oog, omdat deze via modbus tcp aan te sturen is. Deze kan zeker op een lager vermogen werken.

Edit: als ik mij goed kan herinneren, dient dit met de installatie app (TerraConfig) ingesteld te worden

[ Voor 7% gewijzigd door IndyVS op 17-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

miicker schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:21:
Ik zie heel veel mensen in dit topic die Tibber hebben. Ik heb nu Greenchoice, is het verstandig om over te stappen naar Tibber als ik een EV + laadpaal heb?
dat is zo niet te zeggen.
Ik heb nog een heel gunstig greenchoice contract zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh, dat ik never nooit zou inwisselen voor Tibber.
Elke situatie is anders.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
[...]

dat is zo niet te zeggen.
Ik heb nog een heel gunstig greenchoice contract zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh, dat ik never nooit zou inwisselen voor Tibber.
Elke situatie is anders.
Aah oké. Ja mijn vast contract is daar afgelopen, dus ik heb nu bij greenchoice een variabel contract als ik me niet vergis.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zie trouwens de easee charge lite niet meer op de site van easee, is deze vervangen door de up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:35

Ethirty

Who...me?

miicker schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:21:
Ik zie heel veel mensen in dit topic die Tibber hebben. Ik heb nu Greenchoice, is het verstandig om over te stappen naar Tibber als ik een EV + laadpaal heb?
Wij zitten na jaren bij Greenchoice sinds het najaar bij Tibber. Tot nu toe is het voor ons duurder dan een vast contract (+250).

Wij laden onze auto slim op de beste momenten (ik kan max 2-3 dagen zonder laden) maar de warmtepomp trekt een veel sterkere tol op onze gemiddelde prijs. We komen uiteraard wel uit het najaar/winter maar daar had ik geen maand onder de 27ct.

Met de was overdag draaien voelen we ons wel goed maar het doet helemaal niks voor het gemiddelde. Het slimme laden drukte de prijs tenminste nog een beetje.

Kan alleen maar hopen dat de komende maanden een groter verandering laten zien. Zit inmiddels al weer op 14ct, na alle mooie dagen was dat 8ct.

Schrale troost is dat we meestal lager scoren dan de gemiddelde Tibber klant, maar denk dat het heel erg persoonlijk is. Zonnepanelen op zuid is nadelig bijvoorbeeld.

Wij hebben gewoon besloten het een jaar te testen, en het is sowieso per maand opzegbaar. Ik hou een spreadsheet bij zodat ik na een jaar zoveel mogelijk data heb om een goede afweging te kunnen maken wat we daarna gaan doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 17:01
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:00:
[...]

Hij verbind met een simkaart.
Als ik hem aanzet gaat hij dan updaten of kan ik ergens achterhalen welke firmware erop zit?
Ik kan ook even kijken of ik een wachtwoord kan achterhalen op de paal of de cover of iets.

Ik heb je vorige link wel geopend maar dat is een discussie van 300+ pagina's ik zie zo niet het bericht waar iemand zegt hoe het werkt om de ACE software te verbinden. Ik twijfel of dit dus wel kan m.b.t. de simkaart? (zit wel een P1 verbinding tussen uiteraard)
Installateurs plakken wachtwoorden vaak binnen in de kap, 6 torxjes en je weet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:21
Ethirty schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:32:
[...]

Wij zitten na jaren bij Greenchoice sinds het najaar bij Tibber. Tot nu toe is het voor ons duurder dan een vast contract (+250).

Wij laden onze auto slim op de beste momenten (ik kan max 2-3 dagen zonder laden) maar de warmtepomp trekt een veel sterkere tol op onze gemiddelde prijs. We komen uiteraard wel uit het najaar/winter maar daar had ik geen maand onder de 27ct.

Met de was overdag draaien voelen we ons wel goed maar het doet helemaal niks voor het gemiddelde. Het slimme laden drukte de prijs tenminste nog een beetje.

Kan alleen maar hopen dat de komende maanden een groter verandering laten zien. Zit inmiddels al weer op 14ct, na alle mooie dagen was dat 8ct.

Schrale troost is dat we meestal lager scoren dan de gemiddelde Tibber klant, maar denk dat het heel erg persoonlijk is. Zonnepanelen op zuid is nadelig bijvoorbeeld.

Wij hebben gewoon besloten het een jaar te testen, en het is sowieso per maand opzegbaar. Ik hou een spreadsheet bij zodat ik na een jaar zoveel mogelijk data heb om een goede afweging te kunnen maken wat we daarna gaan doen.
Waar kom je gemiddeld op uit per maand?
Ik betaal 28 cent de komende 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 18:10

tomtom901

Moderator General Chat
oomenit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:46:
Ik heb in deze topic een aantal vragen gesteld en naar ervaring gevist, dus vind ik het ook zo netjes om mijn eigen ervaringen te delen. Ook omdat er wat mensen hierboven bezig zijn met het oriënteren naar een laadpaal/wallbox.

Ik heb een paar weken terug de gok genomen en de - relatief onbekende - Volt Time One gekocht. Het ding ziet er, mijn inziens, strak uit met een simpel maar duidelijk display in het midden. En dat voor ongeveer 600 euro.

Ik vond vooral de functionaliteiten interessant, zoals ondersteuning voor OCPP (lokaal) en toegang tot de Volt Time Cloud. Mooie bijkomstigheid: dan krijg je toegang tot een proxy systeem, waarbij je 1 Leader kan instellen (een backoffice die de authorisaties afhandelt) en meerdere Followers (bijv. mijn Home Assistant). . Mocht de Cloud er ooit mee stoppen (lijkt een white label Last Mile Solution platform, overigens), hebben we altijd de lokale OCPP optie nog. Verder zit er een RFID lezer in, en werkt ie op zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen.

Het grappige is dat er een Chargee Sparky (P1 meter) bij in de doos zat. Eerst dacht ik dat het een extraatje was, maar die wordt dus ook echt gebruikt voor Load Balancing en houdt live alle fases in de gaten. Ook dat werkt prima: ik deed de oven als test aan, Sparky meette dat op fase 1 en gaf door aan de Volt dat deze nu maar 10A mocht pakken in plaats van 16A. Dat liep daarna weer netjes op naar 16A.

Solar Balancing, Peak Shaving, Dynamic Tariffs - ik zie het allemaal voorbij komen in de portal, dus dat lijkt ook allemaal prima voor elkaar.

Vervolgens heb ik Tap Electric als backoffice genomen. Er waren wat opstartprobleempjes, hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik tegelijkertijd ook aan het experimenteren was met E-Flux waardoor zo'n beetje alle laadapps in de war raakten en de zakelijke pas nooit geaccepteerd werd. Hulde overigens aan de (chat)hulp van Tap, die hebben met alle geduld van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek het aanpassen van de lader-naam voldoende om de laadapps te doen 'resetten'.

Het klinkt als een verkooppraatje, maar ik vind dat de positieve ervaringen ook zeker gedeeld moeten worden :D

Als iemand nog vragen heeft over die Volt Time of Tap, ben er aardig expert in geworden ondertussen door al mijn ge-experimenteer :P
+1. Ik heb de Volt Time Source 2S omdat de one toen nog niet in hun assortiment zat en ben daar heel tevreden over. Had wat bugs gemeld en die werden snel opgepakt, en een dikke plus dat het een Nederlands bedrijf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ASS-Ware schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:55:
[...]

Waar kom je gemiddeld op uit per maand?
Ik betaal 28 cent de komende 3 maanden.
Als ik de huidige maand weghaal zit ik nu op 27,7. Greenchoice zit nu op de 23,9ct voor 1 jaar, dat was een tijd 24,7ct.

Ik wilde gewoon een realistischer beeld schetsen dan "dynamisch is altijd goedkoper". Het scheelt ook nogal of je in de zomer of in de winter een vast contract kan afsluiten. :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:18
Volgens Tibber is mijn gemiddelde 15.1ct in 2025 tot nu toe. Met een accu, panelen en 2 ev's.

Maar goed echt weet ik dat pas in een oktober als e.e.a. een jaar 'draait' in de huidige opzet.

[ Voor 35% gewijzigd door janne_nl op 18-04-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:19

JB

Cédric roelt!

JB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:54:
Wie laadt er hier "slim" met een Easee icm backoffice? En zo ja, wat/hoe heb je dat dan ingesteld? Zie de Easee regelmatig "blauw" branden bij mensen thuis, hier staat ie nog mooi "wit" zodra ie begint te laden.

Zou er best wat slimme dingen mee willen doen, maar icm 3 fasen + PV, geen idee wat ik wel/niet kan.
Niemand?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:05
tomtom901 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:07:
[...]

+1. Ik heb de Volt Time Source 2S omdat de one toen nog niet in hun assortiment zat en ben daar heel tevreden over. Had wat bugs gemeld en die werden snel opgepakt, en een dikke plus dat het een Nederlands bedrijf is.
Wat mij nog steeds niet duidelijk is of we nu wel of niet een MID gecertificeerde meter nodig hebben voor de fiscus? Ik weet bijna zeker dat dit hier al ergens in dit topic besproken is maar aangezien het 600+ pagina's zijn leek mij dit sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:28
Rick2506 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:28:
[...]

Wat mij nog steeds niet duidelijk is of we nu wel of niet een MID gecertificeerde meter nodig hebben voor de fiscus? Ik weet bijna zeker dat dit hier al ergens in dit topic besproken is maar aangezien het 600+ pagina's zijn leek mij dit sneller.
Hmm, ik meen er ook iets over gelezen te hebben. Was er maar een functie in dit forum om dingen te zoeken, dat zou echt praktisch zijn.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:48
V_ger schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:39:
[...]

Hmm, ik meen er ook iets over gelezen te hebben. Was er maar een functie in dit forum om dingen te zoeken, dat zou echt praktisch zijn.
iets met MID en fiscus toch. >:). Ik lees verder rustig mee. Wil privé er 1 aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 18-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DonJuape schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:34:
[...]

De belastingdienst eist niks. Ik kan bij mijn werkgever/LM declareren met een uitdraai. Declaratie doe ik in de MTC app en daar upload ik de uitdraai.
De meeste mensen proberen niet hun werkgever een poot uit te draaien (niet netjes en niet handig voor je arbeidsrelatie in the long run) dus e.e.a. gaat toch op basis van vertrouwen. Je moet in de app ook de km stand opgeven dus eventueel kunnen ze checken op excessief verbruik.
Quote mezelf even maar dit had je inderdaad zo kunnen vinden door te zoeken op "MID gecertificeerde".

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Rick2506 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb er zelf wel een (die Volt Time dus) omdat ik ondernemer ben en je daar altijd omgekeerde bewijslast hebt, vond ik de zekerheid van de meter wel een extra argument om voor die te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb nu een offerte voor het plaatsen van een Easee Charge UP incl. aanpassingen aan de meterkast en incl. Easee Equalizer, grondkabel, 4P 20A aardlek, P1 splitter etc.

Totaalprijs is +- €1750.

Laadpaal is 813 ex.btw.

Het lijkt me allemaal vrij duur, of zijn dit gangbare prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
tomtom901 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:38:
[...]

Ik heb er zelf wel een (die Volt Time dus) omdat ik ondernemer ben en je daar altijd omgekeerde bewijslast hebt, vond ik de zekerheid van de meter wel een extra argument om voor die te gaan.
Ik ben ook ondernemer maar wil graag gebruik maken van een backoffice en van mijn Travelcard! Ben gewoon even zoekende wat handig is en ja er is al heel veel wijsheid gedeeld hier maar intussen wijzer geworden! Bij backoffice gebruik is een MID niet perse verplicht omdat je op een andere wijze registreert. Maar bevalt de kwaliteit van die Volt? En de sturing op solar en dynamisch ook ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:09
miicker schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:20:
Ik heb nu een offerte voor het plaatsen van een Easee Charge UP incl. aanpassingen aan de meterkast en incl. Easee Equalizer, grondkabel, 4P 20A aardlek, P1 splitter etc.

Totaalprijs is +- €1750.

Laadpaal is 813 ex.btw.

Minder dan 1000 euro voor de installatie, mwoah heb gekkere bedragen gezien. Het ligt ook helemaal aan hoe de kabel gelegd moet worden en hoeveel meter. Reken zelf bij ons zeker op €1500,-

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
JPD68 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:20:
[...]

Minder dan 1000 euro voor de installatie, mwoah heb gekkere bedragen gezien. Het ligt ook helemaal aan hoe de kabel gelegd moet worden en hoeveel meter. Reken zelf bij ons zeker op €1500,-
Ze rekenen 8 meter kabel. Graaf/grond werkzaamheden moet ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Zijn er meer mensen die problemen hebben om hun Travelcard te gebruiken hun thuislader?
Ik heb een backoffice bij Cube en ik kan al een aantal dagen niet laden met mijn Travelcard. Ander laadpalen doen het wel. Volgens Cube ligt het aan Travelcard die van systeem veranderd zijn. Ze moeten alle 600.000 laadpassen van Travelcard opnieuw toevoegen in hun systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

miicker schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:24:
[...]

Ze rekenen 8 meter kabel. Graaf/grond werkzaamheden moet ik zelf doen.
Ik heb offertes liggen tot 2300€, excl graafwerk. En dat is niet eens een dure Alfen, maar een zaptec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:21
V_ger schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:39:
[...]

Wat een idee.
Hoe kom je op zoiets?
600 pagina’s negeren, niet zoeken en gewoon vragen is toch veel eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Rick2506 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:38:
[...]

Ik ben ook ondernemer maar wil graag gebruik maken van een backoffice en van mijn Travelcard! Ben gewoon even zoekende wat handig is en ja er is al heel veel wijsheid gedeeld hier maar intussen wijzer geworden! Bij backoffice gebruik is een MID niet perse verplicht omdat je op een andere wijze registreert. Maar bevalt de kwaliteit van die Volt? En de sturing op solar en dynamisch ook ervaring mee?
Kwaliteit van Volt is super (klink bijna als een verkoper, maar het is echt zo). Sturing op dynamisch had ik wat issues mee icm mijn auto (Taycan). Voor gemaild en toen is er een firmware update uitgerold op de paal en sindsdien werkt het vlekkeloos. Ik heb niet genoeg solar om 3 fase laden te starten, maar het dynamische stuk wert naar volledige tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
tomtom901 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:54:
[...]

Kwaliteit van Volt is super (klink bijna als een verkoper, maar het is echt zo). Sturing op dynamisch had ik wat issues mee icm mijn auto (Taycan). Voor gemaild en toen is er een firmware update uitgerold op de paal en sindsdien werkt het vlekkeloos. Ik heb niet genoeg solar om 3 fase laden te starten, maar het dynamische stuk wert naar volledige tevredenheid.
Klinkt als het overwegen waard en helemaal icm dynamisch en vanaf 2027 ook zeker het solar gestuurd laden! Ga eens offerte opvragen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
JB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:54:
Wie laadt er hier "slim" met een Easee icm backoffice? En zo ja, wat/hoe heb je dat dan ingesteld? Zie de Easee regelmatig "blauw" branden bij mensen thuis, hier staat ie nog mooi "wit" zodra ie begint te laden.

Zou er best wat slimme dingen mee willen doen, maar icm 3 fasen + PV, geen idee wat ik wel/niet kan.
Je kunt een andere operator instellen voor de Easee, waaronder operators die ook als backoffice werken.
In dat geval kan de Easee niet zelf slim laden, maar kan de operator eventueel wel slim aansturen, maar dat ligt helemaal bij de operator en niet bij Easee.
Wat zou je precies willen doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:08:
[...]

Je kunt een andere operator instellen voor de Easee, waaronder ook operators die ook als backoffice werken.
In dat geval kan de Easee niet zelf slim laden, maar kan de oprator eventueel wel slim aansturen, maar dat ligt helemaal bij de operator en niet bij Easee.
Wat zou je precies willen doen dan?
Nou ik weet bijvoorbeeld niet of je een laadsessie op pauze kan laten zetten, als je geen stroom opwekt?

De backoffice is dan mijn operator toch? Die gaat daar niet in faciliteren lijkt me.

Of op welke manier wordt er “slim” geladen met een Easee (dus de blauwe LED)?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JB schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:25:
[...]
Nou ik weet bijvoorbeeld niet of je een laadsessie op pauze kan laten zetten, als je geen stroom opwekt?

De backoffice is dan mijn operator toch? Die gaat daar niet in faciliteren lijkt me.

Of op welke manier wordt er “slim” geladen met een Easee (dus de blauwe LED)?
Het hangt echt puur van de operator af welke mogelijkheden die geeft.
Meestal kan er niet veel qua slim laden wanneer het je echt om een backoffice gaat voor de financiële afhandeling. Met Tap electric kun je in de toekomst als het goed is ook op je PV overschot laden.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is 'heb ik wel een backoffice nodig?'
Zo nee dan kan er meer.

[ Voor 25% gewijzigd door ASW1 op 19-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Totaalprijs is +- €1750.

Laadpaal is 813 ex.btw.

Hier was ik 1250 kwijt voor easee, 10 m kabel, aardlek en equalizer. Had ook offertes van 1900 liggen, maar vond dat verschil te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
kokpol schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:32:
[...]

Hier was ik 1250 kwijt voor easee, 10 m kabel, aardlek en equalizer. Had ook offertes van 1900 liggen, maar vond dat verschil te groot.
Wat ik me afvraag. Zijn de maten van de laadkabel standaard? Mijn auto staat iets verder van de stoep door een tussen liggende groenstrook. Stel ik wil 15 meter hebben. Kan dit dan bij elke leverancier of wordt het een custom made kabel kopen? Ben me erin aan het verdiepen. Laadpaal aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Bestaat er eigenlijk een granny of schuko lader die je via domotica kan aan/uit-schakelen? Zodat ik kan in- en uitschakelen bij PV overschot?

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-04-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 17:18
Ik heb dat jaren gedaan door bruut de stroom te onderbreken naar de lader. Niet zozeer om op de zon te laden maar meer om de betreffende groep niet te overbelasten.

Echter, achteraf leerde ik dat ondanks het laadsysteem van de auto daar enigszins tegen bestand is, op de lange duur schade aan het laadsysteem kan onstaan. Nu gebeurde dat hier maar heel incidenteel dat het laden onder belasting werd onderbroken.

Is er geen mogelijkheid om dat via de auto te regelen? (Van afstand bedoel ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Bedankt voor de info. Momenteel nog geen EV, maar mogelijk eind dit jaar wel. Daarmee dat ik aan het kijken ben wat mogelijk is. Via de auto had ik nog niet gedacht omdat ik er (foutief) van uit ging dat de laadkabel de sturing zou beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Devke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:22:
[...]

Wat ik me afvraag. Zijn de maten van de laadkabel standaard? Mijn auto staat iets verder van de stoep door een tussen liggende groenstrook. Stel ik wil 15 meter hebben. Kan dit dan bij elke leverancier of wordt het een custom made kabel kopen? Ben me erin aan het verdiepen. Laadpaal aan huis.
Meeste kabels zijn 5 of 7,5 die ik ben tegengekomen. Maar DuckDuckGo is je vriend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er zijn ook langere kabels van 15m of meer. Alleen iets meer zoeken. Je kan je ook afvragen of je dan niet de paal wat dichterbij de auto wil hebben.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
JPD68 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:58:
[...]

Meeste kabels zijn 5 of 7,5 die ik ben tegengekomen. Maar DuckDuckGo is je vriend 😉
Net even gemeten hier. Vanaf gevel naar de auto 12 meter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ethirty schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:50:
Er zijn ook langere kabels van 15m of meer. Alleen iets meer zoeken. Je kan je ook afvragen of je dan niet de paal wat dichterbij de auto wil hebben.
Zeker. Dan zal de paal meer richting einde tuin moeten. Vandalisme?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:21

Totaalprijs is +- €1750.

Laadpaal is 813 ex.btw.

Als het graafwerk erbij zit is het een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
macfocus schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:17:
[...]

Als het graafwerk erbij zit is het een koopje!
Excl. graafwerk helaas. Dat moet ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:12
Hoi allen,
Al veel leeswerk gedaan maar kom nog niet tot een conclusie. Wil graag een toekomstgerichte oplossing installeren.

Situatie:
Zonnepanelen (2024 - 40st) op drie fases.
3x25A
Kia EV6 - 10-15k km pj
Afstand laadpaal <> meterkast is 25m (UTP+5 ader kabel ligt er al)

Toekomstig:
- all electric warmtepomp (vervanging voor nu 3000m3 gas, groot vrijstaand huis al vrij goed geïsoleerd, dus bespaar mogelijkheid beperkt)
- inductie koken
- elektrische boiler

Wens:
- laadpaal, 3 fase 11kw
(Bv Zappi, Wallbox pulsar, easee?)
- laden op zo min mogelijk zonnestroom & dynamisch contract
- load balancing
- zakelijk verrekenen is niet nodig (rfid ook niet)

Vragen:
- Heb ik een EMS nodig of plan ik gewoon de autolader en warmtepomp en laat ik de rest gewoon gaan?
- welke laadpaal bevelen jullie aan?
- CT klemmen lijkt beter maar is meer gedoe met installatie - kan dit net zo goed op p1?

Ps snap de overlap met huis elektra & goedkoop laden topics, maar zoek juist 1 oplossing(srichting). Laadpaal is de eerst volgende investering vandaar hier de vraag. Dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou altijd een paal met load balancing doen, die ga je vaak genoeg nodig hebben all-electric. Je auto laadt dan wat minder snel maar geen gedoe met de warmtepomp of de inductie.

EMS vind ik lastiger, ik ken nog weinig goede systemen. Tenzij je alles van 1 merk afneemt. Ik gebruik daar voor nu een jaartje Tibber als proef, maar het enige dat het echt doet is de laadpaal sturen (of in mijn geval eigenlijk de auto).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Excuses, mijn vraag hoort bij nader inzien thuis in een ander topic.
Deze post mag indien nodig verwijderd worden.

[ Voor 76% gewijzigd door stefanvverk op 20-04-2025 17:30 . Reden: Cross post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
stefanvverk schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:16:
Een vraag;
Wij willen een 1 fase 32A (7,4kW) laadpaal installeren. Deze komt op een 1x35A hoofdaansluiting.
Belasting en dus ook ruimte vrij houden voor alle apparaten in huis wordt geregeld via Active Load Balancing.

De installatie handleiding adviseert een 40A aardlekschakelaar. Mijn elektricien (lees: vader) adviseert een 32A aardlekschakelaar.

Wat adviseren jullie?
Zover als mijn kennis gaat (electrical engineer) heb je aardlekschakelaars die 40 ampere kunnen schakelen en bestaan ze niet in 32A! Als je wel een 32A aardlekbeveiliging wil dan moet je voor een aardlekautomaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:50
Ik heb een Wallbox Pulsar Max. Voorheen ging deze altijd met 11kW opladen, maar sinds drie dagen zit deze nog op maximaal 3,76kW (dus op 1 fase). Er zit een load balancer tussen. In het huis trek ik bijna geen vermogens en al mijn fasen werken nog.

Heeft iemand hier eerdere ervaringen mee en wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:58
MertijnW schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:00:
Ik heb een Wallbox Pulsar Max. Voorheen ging deze altijd met 11kW opladen, maar sinds drie dagen zit deze nog op maximaal 3,76kW (dus op 1 fase). Er zit een load balancer tussen. In het huis trek ik bijna geen vermogens en al mijn fasen werken nog.

Paar screenshots app en logs?
Andere auto zelfde probleem?
Zelfde auto andere laadpaal, zelfde probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MertijnW
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:20:
[...]

Paar screenshots app en logs?
Andere auto zelfde probleem?
Zelfde auto andere laadpaal, zelfde probleem?
Ik kan de logs niet vinden in de Wallbox app. Weet jij toevallig waar ik die kan vinden?

Ik ga zo even een openbare laadpaal testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MertijnW schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:00:

waarschijnlijk werkt je loadbalancing niet meer (verbindingprobleempje bijvoorbeeld) en is laden op 3,7 kW de veilige laadmodus oid.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:25:
[...]

waarschijnlijk werkt je loadbalancing niet meer (verbindingprobleempje bijvoorbeeld) en is laden op 3,7 kW de veilige laadmodus oid.
Als dat het geval is zou ik het raar vinden: hij schakelt dan terug naar 1 fase maar geeft op die ene fase dan ineens wel het maximum zijnde 16A*230V = 3.7kW. Zou ik heel straf vinden.
Vaak valt hij dan terug op een safe current, 6A en dat zou dan 3 fasen 6 ampere 4140W zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MertijnW
de Peer schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:25:
[...]

HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:30:
[...]

Als dat het geval is zou ik het raar vinden: hij schakelt dan terug naar 1 fase maar geeft op die ene fase dan ineens wel het maximum zijnde 16A*230V = 3.7kW. Zou ik heel straf vinden.
Vaak valt hij dan terug op een safe current, 6A en dat zou dan 3 fasen 6 ampere 4140W zijn...
Ik heb de laadpaal opnieuw opgestart. Nu trekt die gewoon weer 11kW. Ik ga het in de gaten houden... Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Stomme vraag misschien, maar als ik een laadpaal (bijvoorbeeld Easee) bestel via een webshop (bijvoorbeeld elktramat), dan kan die door een elektricien gewoon geïnstalleerd worden toch? Of hebben zij bepaalde codes o.i.d. nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:11
miicker schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:43:
Stomme vraag misschien, maar als ik een laadpaal (bijvoorbeelde Easee) bestel via een webshop (bijvoorbeeld elktramat), dan kan die door een elektricien gewoon geïnstalleerd worden toch? Of hebben zij bepaalde codes o.i.d. nodig?
Nee hoor, kan gewoon

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

miicker schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:43:
Stomme vraag misschien, maar als ik een laadpaal (bijvoorbeeld Easee) bestel via een webshop (bijvoorbeeld elktramat), dan kan die door een elektricien gewoon geïnstalleerd worden toch? Of hebben zij bepaalde codes o.i.d. nodig?
Kan zeker. Elektricien alhier gaf dan alleen geen garantie op het geheel en nam de paal ook niet in beheer. Dit kun je (ook) zelf doen met een installatie account :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
JB schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:38:
[...]

Kan zeker. Elektricien alhier gaf dan alleen geen garantie op het geheel en nam de paal ook niet in beheer. Dit kun je (ook) zelf doen met een installatie account :)
En kan iedereen zo'n installatie account aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
miicker schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:49:
[...]

Jep en anders kun je zelfs op het internet inlog gegevens vinden :)

https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen
Stap 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
miicker schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:49:
[...]

Easee heeft een eigen Installer app die je kan installeren op je gsm en waarmee je de laadpaal eerste keer kan activeren. Heb je geen installeur voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:43
stenbk schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:44:
Hoi allen,
Al veel leeswerk gedaan maar kom nog niet tot een conclusie. Wil graag een toekomstgerichte oplossing installeren.

Situatie:
Zonnepanelen (2024 - 40st) op drie fases.
3x25A
Kia EV6 - 10-15k km pj
Afstand laadpaal <> meterkast is 25m (UTP+5 ader kabel ligt er al)

Toekomstig:
- all electric warmtepomp (vervanging voor nu 3000m3 gas, groot vrijstaand huis al vrij goed geïsoleerd, dus bespaar mogelijkheid beperkt)
- inductie koken
- elektrische boiler

Wens:
- laadpaal, 3 fase 11kw
(Bv Zappi, Wallbox pulsar, easee?)
- laden op zo min mogelijk zonnestroom & dynamisch contract
- load balancing
- zakelijk verrekenen is niet nodig (rfid ook niet)

Vragen:
- Heb ik een EMS nodig of plan ik gewoon de autolader en warmtepomp en laat ik de rest gewoon gaan?
- welke laadpaal bevelen jullie aan?
- CT klemmen lijkt beter maar is meer gedoe met installatie - kan dit net zo goed op p1?

Ps snap de overlap met huis elektra & goedkoop laden topics, maar zoek juist 1 oplossing(srichting). Laadpaal is de eerst volgende investering vandaar hier de vraag. Dank alvast voor het meedenken.
Redelijk hetzelfde verhaal hier, alleen dan nog met een zendure batterij in aantocht. Zie echt door de bomen het bos niet meer. Zaptec Go, Peblar Home, Wallbox Pulsar. De meeste hebben tegenwoordig wel een P1 oplossing. Zaptec eigen Zaptec Sense, Wallbox de Wallbox P1 en Peblar werkt samen met Homewizard P1. Voor zover ik zie allemaal load balancing. Maar dan die termen op de sites. "Slim laden met zon", ja geen idee hoe of wat precies met de app gaat. Hoop ook op ervaringen van iemand hier die kan helpen een keuze te maken.

*edit*, ooh ja en nog een Zappi V2.1 op aanraden van iemand in Zendure batterij forum. Zeg het maar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nog een vraagje. Wat zouden jullie aanraden qua loadbalancer? Ik ga een Easee Charge Up kopen. Ik ga ook overstappen naar Tibber als energieleverancier. Wat is dan handigeren, Tibber Pulse of toch een Easee Equalizer?

Ik verwacht dat Tibber Pulse misschien beter werkt met grid rewards etc. en die is misschien eenvoudiger. Maar misschien is de Easee Equalizer beter bij de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:31
@stenbk @avdwerf ik ben in geen geval een expert maar met een soortgelijke situatie (gasloos huis +pv) ben ik voor de zappi gegaan.
Duidelijke app en het schakelen tussen de laadmogelijlheden (enkel pv overschot, pv overschot + van het net, iets meer van het net of op maximale capaciteit) werkt goed.

Ik heb geen geavanceerde smart home aansturingen of data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
miicker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:17:
Nog een vraagje. Wat zouden jullie aanraden qua loadbalancer? Ik ga een Easee Charge Up kopen. Ik ga ook overstappen naar Tibber als energieleverancier. Wat is dan handigeren, Tibber Pulse of toch een Easee Equalizer?

Ik verwacht dat Tibber Pulse misschien beter werkt met grid rewards etc. en die is misschien eenvoudiger. Maar misschien is de Easee Equalizer beter bij de laadpaal?
Als je Tibber wilt gebruiken dan moet je de Tibber pulse geïnstalleerd hebben.
Voor loadbalancing heb je dan dus de keuze tussen
A. Tibber Pulse
B. Tibber Pulse + Easee equalizer
Ik zou voor A gaan, B kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
avdwerf schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:56:
[...]

Redelijk hetzelfde verhaal hier, alleen dan nog met een zendure batterij in aantocht. Zie echt door de bomen het bos niet meer. Zaptec Go, Peblar Home, Wallbox Pulsar. De meeste hebben tegenwoordig wel een P1 oplossing. Zaptec eigen Zaptec Sense, Wallbox de Wallbox P1 en Peblar werkt samen met Homewizard P1. Voor zover ik zie allemaal load balancing. Maar dan die termen op de sites. "Slim laden met zon", ja geen idee hoe of wat precies met de app gaat. Hoop ook op ervaringen van iemand hier die kan helpen een keuze te maken.

*edit*, ooh ja en nog een Zappi V2.1 op aanraden van iemand in Zendure batterij forum. Zeg het maar 8)7
@Ethirty @Fromz
Ik neig nu naar Tibber icm Wallbox.
Laden gaat dan op dynamisch tarief en een inschatting van zonneproductie (beta).
Zie kopje slim Zonneladen: https://support.tibber.com/nl/articles/6474751-omvormers
Het uitschakelen van pv laat ik dan voorlopig zitten, wellicht interessant in 2027 als de prijs significant negatief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
stenbk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:01:
[...]

@Ethirty @Fromz
Ik neig nu naar Tibber icm Wallbox.
Laden gaat dan op dynamisch tarief en een inschatting van zonneproductie (beta).
Zie kopje slim Zonneladen: https://support.tibber.com/nl/articles/6474751-omvormers
Het uitschakelen van pv laat ik dan voorlopig zitten, wellicht interessant in 2027 als de prijs significant negatief blijft.
Ja de wallbox zag er idd leuk uit, alleen zou je hem dan niet met hun eigen P1 meter nemen? Ik zit bij zonneplan die hebben ook zo'n eigen ding, maar ben altijd bang dat je dan teveel leveranciergebonden bent. Als je overstapt, blijft dan alles qua laden nog wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:29
Ik heb via mp een alfen eve single pro-line met load balancing gekocht en mijn huis heeft een 1-fase aansluiting van 35A (gechecked bij netbeheerder). Ik ga nu de inkopen doen voor de aansluiting en overweeg om de boel op 32A aan te leggen, zodat ik in uitzonderlijke gevallen 32A kan laden.

Ik weet dat ik hiermee niet voldoe aan selectiviteit, maar gezien de load balancing functie en gezien het alleen voor uitzonderingen is denk ik dat het wel zou moeten kunnen. Ik twijfel wel een beetje, want ik lees op dit forum en elders verschillende berichten over deze optie. Maak ik een grote vergissing? Zou ik voor de zekerheid beter voor 25A max kunnen gaan?

nb. ik weet niet of het relevant is voor mijn vraag, maar er liggen 7 zonnepanelen op het dak.
nb2. ik ga mijn aansluiting niet naar 3x25A laten omzetten, dus die tips kunnen achterwege blijven

[ Voor 6% gewijzigd door Flumer op 23-04-2025 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:10
[...]

De peblar heeft een lokale API dat vond ik wel echt een plus. De meeste hebben cloud API of zelfs een API abo. En de installatie instructies zijn goed uitgedacht vind ik (iedereen kan dat installeren)

Vind het wel jammer dat je het fysiek aan de tweede peblar gekoppeld moet worden voor group load balancing, gezien ze beide wifi / LAN al hebben en ook via daar met de P1 communiceren snap ik dat niet helemaal. Maar goed dat is meer een nice to have O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:00:
Ik heb via mp een alfen eve single pro-line met load balancing gekocht en mijn huis heeft een 1-fase aansluiting van 35A (gechecked bij netbeheerder). Ik ga nu de inkopen doen voor de aansluiting en overweeg om de boel op 32A aan te leggen, zodat ik in uitzonderlijke gevallen 32A kan laden.

Ik weet dat ik hiermee niet voldoe aan selectiviteit, maar gezien de load balancing functie en gezien het alleen voor uitzonderingen is denk ik dat het wel zou moeten kunnen. Ik twijfel wel een beetje, want ik lees op dit forum en elders verschillende berichten over deze optie. Maak ik een grote vergissing? Zou ik voor de zekerheid beter voor 25A max kunnen gaan?

nb. ik weet niet of het relevant is voor mijn vraag, maar er liggen 7 zonnepanelen op het dak.
nb2. ik ga mijn aansluiting niet naar 3x25A laten omzetten, dus die tips kunnen achterwege blijven
ik zou gewoon voor 32A gaan inderdaad en daar gewoon standaard op laden, niet zo bang zijn.
zeker als je panelen ook aan het produceren zijn compenseert dat aardig de verbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:00:

Lijkt me geen probleem mits de bedrading naar het laadpunt voldoende dik is. Ik heb zelf zelfs een 3x32A aardlekautomaat bij een 3x25A aansluiting.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik heb een Shell Recharge laadpaal en sinds ruim een jaar start en stop ik de sessie's d.m.v. een script in NodeRed, afhankelijk van de dynamische prijzen. Het kan dan natuurlijk zijn dat de auto (EV6) op dat moment niet aan de laadpaal hangt. ik heb nog geen manier gevonden om dat te controleren. Nu is sinds kort de laadpaal defect (rood lampje en status Niet beschikbaar in de app). Vraag is nu of het 'slecht' is voor de laadpaal om te starten zonder dat er een auto aan verbonden is, en hoe ik eventueel kan nagaan welk component er defect kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Henry65 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:59:
Ik heb een Shell Recharge laadpaal en sinds ruim een jaar start en stop ik de sessie's d.m.v. een script in NodeRed, afhankelijk van de dynamische prijzen. Het kan dan natuurlijk zijn dat de auto (EV6) op dat moment niet aan de laadpaal hangt. ik heb nog geen manier gevonden om dat te controleren. Nu is sinds kort de laadpaal defect (rood lampje en status Niet beschikbaar in de app). Vraag is nu of het 'slecht' is voor de laadpaal om te starten zonder dat er een auto aan verbonden is, en hoe ik eventueel kan nagaan welk component er defect kan zijn.
Ik gebruik hier de app Jedlix voor in combinatie van een Enyaq en een New Motion laadpaal en dat werkt eigenlijk perfect en zeker in combinatie met mijn dynamische contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Rick2506 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:58:
[...]

Ik gebruik hier de app Jedlix voor in combinatie van een Enyaq en een New Motion laadpaal en dat werkt eigenlijk perfect en zeker in combinatie met mijn dynamische contract.
Ik heb even gekeken maar New Motion en/of Shell staat niet tussen de laadpaalleveranciers. Alleen Easee, Wallbox en Zaptec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
bmwgozer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:21:
[...]

De peblar heeft een lokale API dat vond ik wel echt een plus. De meeste hebben cloud API of zelfs een API abo. En de installatie instructies zijn goed uitgedacht vind ik (iedereen kan dat installeren)

Vind het wel jammer dat je het fysiek aan de tweede peblar gekoppeld moet worden voor group load balancing, gezien ze beide wifi / LAN al hebben en ook via daar met de P1 communiceren snap ik dat niet helemaal. Maar goed dat is meer een nice to have O-)
[...]

Alfen biedt deze dingen ook aan en is toch al een tijdje "een oude getrouwe" in de laadpaal gelederen en vooral heel universeel inzetbaar voor prive en leaserijders.
Ook relatief eenvoudig zelf te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Kan je geen voorwaarde instellen dat hij enkel het laden start wanneer er een voertuig aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoe doe je dat? Praat je tegen de auto of tegen de Shell? De Newmotion is bij mijn weten niet aanspreekbaar extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
KweNi schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:27:
[...]

Kan je geen voorwaarde instellen dat hij enkel het laden start wanneer er een voertuig aangesloten is?
Dat heb ik geprobeerd maar de paal en de auto zien elkaar niet als ik alleen de stekker in de auto steek, maar geen laadsessie start. Als ik vanuit de auto zou kunnen achterhalen dat die verbonden is met de laadpaal zou het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
HyperBart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:28:
[...]

Hoe doe je dat? Praat je tegen de auto of tegen de Shell? De Newmotion is bij mijn weten niet aanspreekbaar extern?
De NewMotion laadpaal kan je met NodeRed aansturen d.m.v. https://github.com/dgthomson/nodered-shellrecharge
Dit werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Henry65 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:32:
[...]

De NewMotion laadpaal kan je met NodeRed aansturen d.m.v. https://github.com/dgthomson/nodered-shellrecharge
Dit werkt prima
"Using the credentials used to login to the Shell Recharge website".

Ik denk dat het de Shell Recharge app naspeelt. Geen directe connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:20
bmwgozer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:21:
[...]

De group load balancing bij Peblar kan ook via Ethernet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
7o9 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:28:
[...]

"Using the credentials used to login to the Shell Recharge website".

Ik denk dat het de Shell Recharge app naspeelt. Geen directe connectie.
Als je bedoelt direct op de laadpaal dan heb je gelijk. Maar voor het starten en stoppen van een sessie (en info) werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Laatst online: 12:10
Kakola schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:43:
[...]

De group load balancing bij Peblar kan ook via Ethernet
Mmm vreemd, zo ver ik kon lezen is het een aparte aansluiting 1 op 1. De huidige connectie wilde in ieder geval niet. Maar zal het even dubbel checken dan, thanks!

Zou fijn zijn voor mijn situatie namelijk

[ Voor 6% gewijzigd door bmwgozer op 23-04-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
avdwerf schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:28:
[...]

Ja de wallbox zag er idd leuk uit, alleen zou je hem dan niet met hun eigen P1 meter nemen? Ik zit bij zonneplan die hebben ook zo'n eigen ding, maar ben altijd bang dat je dan teveel leveranciergebonden bent. Als je overstapt, blijft dan alles qua laden nog wel goed werken.
Hmm ja eens.

Ik snap de p1 meter van Wallbox niet. Waarom moet er een extra unit op de din rail geplaatst worden? Meet die beter dan de slimme meter zelf?
En wat voor kabel heb ik dan weer nodig? Ik heb ethernet en een 5 ader kabel liggen, maar dit is drie aders?

De tibber pulse kan je ook zelf benaderen via api, maar kan je dus niet (makkelijk) koppelen als je een ander contract hebt?
Waarom praat de tibber pulse niet direct met Wallbox?

Ik zag een andere oplossing gewoon met de p1 meter van homewizard, die heb ik toch al. Veel goedkoper ook dan deze twee opties. Lijkt erop dat er nog geen universele oplossing is, maar alleen heel specifiek per setup. Of ik zie het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
stenbk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:15:
Ik snap de p1 meter van Wallbox niet. Waarom moet er een extra unit op de din rail geplaatst worden? Meet die beter dan de slimme meter zelf?
En wat voor kabel heb ik dan weer nodig? Ik heb ethernet en een 5 ader kabel liggen, maar dit is drie aders?
Volgens mij hoef je hem niet persé op de dinrail te plaatsen, hij heeft alleen het ontwerp daarvoor zodat hij weggewerkt kan worden. Ik denk (maar ben geen expert) dat je hem ook gewoon ergens los in je meterkast kunt schroeven in een los installatieboxje. De kabel vanuit je wallbox gaat daar dan in en je hebt zo'n kabeltje nodig om vanuit de wallbox p1 naar je slimme meter te gaan https://www.bol.com/nl/nl...r-kabel/9200000111534146/. Ze hebben die losse meter omdat de wallbox an sich niet direct uit je slimme meter kan lezen wat op dat moment verbruikt/teruggeleverd wordt. Dat doen ze dan via hun eigen P1 om zo te bepalen hoeveel en wanneer er opgeladen wordt.
De tibber pulse kan je ook zelf benaderen via api, maar kan je dus niet (makkelijk) koppelen als je een ander contract hebt?
Waarom praat de tibber pulse niet direct met Wallbox?
Dat eerste durf ik niet te zeggen, volgens mij is dat gewoon per leverancier afhankelijk of zij een koppeling hebben gemaakt met wallbox. Volgens mij praat de tibber pulse wel gewoon direct met wallbox (https://tibber.com/nl/powerup/wallbox-power-up).
Ik zag een andere oplossing gewoon met de p1 meter van homewizard, die heb ik toch al. Veel goedkoper ook dan deze twee opties. Lijkt erop dat er nog geen universele oplossing is, maar alleen heel specifiek per setup. Of ik zie het niet. :)
Ik kon niet vinden dat wallbox al een integratie heeft voor homewizard. Als ik daarop zoek kom ik toch gewoon weer bij wallbox' eigen p1 uit. Het merk Peblar heeft dat bijv. weer wel maar die werkt volgens mij weer niet met tibber.

[ Voor 5% gewijzigd door avdwerf op 23-04-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:18
Ik krijg binnenkort een elektrische auto van de zaak en ben dus op zoek naar een laadpaal. Ik zit niet vast aan een merk o.i.d en kan zelf wat uitzoeken. Ik zit nu te denken aan een Peblar vanwege de lokale API en load balancing via Home wizard.

Ik moet wel een overzicht van het laden kunnen uitdraaien voor het werk zodat ik de stroomkosten kan terugvragen. Ik heb hiervoor geen backend provider nodig, ik mag zelf een overzicht maken
Ik kan echter voor de Peblar nog niet veel vinden over de mogelijkheden tot inzicht in de laadsessies. Online is wel het e.e.a. te vinden over het instellen via de webinterface, maar niet of het mogelijk is om een overzicht te maken.

Heeft een van de Peblar gebruikers hier ervaring mee?

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:42
jckw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:34:
Ik krijg binnenkort een elektrische auto van de zaak en ben dus op zoek naar een laadpaal. Ik zit niet vast aan een merk o.i.d en kan zelf wat uitzoeken. Ik zit nu te denken aan een Peblar vanwege de lokale API en load balancing via Home wizard.

Ik moet wel een overzicht van het laden kunnen uitdraaien voor het werk zodat ik de stroomkosten kan terugvragen. Ik heb hiervoor geen backend provider nodig, ik mag zelf een overzicht maken
Ik kan echter voor de Peblar nog niet veel vinden over de mogelijkheden tot inzicht in de laadsessies. Online is wel het e.e.a. te vinden over het instellen via de webinterface, maar niet of het mogelijk is om een overzicht te maken.

Je kan met een Peblar een CPO activeren en dus met RFID de laadkaart van de werkgever scannen.
Ik zie niet onmiddellijk de mogelijkheid om via de webinterface een rapport te trekken, wellicht kan dit wel via Home Assistant, maar daar maak ik geen gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:04
jckw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:34:

Ik zit met exact deze vraag, die hierboven net beantwoord lijkt. Dus valt deze af, zie door de bomen het bos niet meer. Wallbox lijkt ook een goede en of Zaptec Go.

Iemand nog tips voor "ons" probleem/vraag?

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
dennismaus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:38:
[...]

Ik zit met exact deze vraag, die hierboven net beantwoord lijkt. Dus valt deze af, zie door de bomen het bos niet meer. Wallbox lijkt ook een goede en of Zaptec Go.

De zappi v2.1 kan via de webinterface een overzicht maken, evt gefilterd op sessies die je aanvinkt als 'business use' en dat exporteren als csv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:21
[...]

In plaats van gepruts met excel of foto's maken van de meter kun je de Peblar ook op een backoffice aansluiten. Je kunt dan gewoon de laadpas van je werk gebruiken om thuis te laden. Facturatie gaat dan automatisch. Scheelt je een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:42
[...]

Ik ben wel iets vergeten te vermelden hierboven, ik heb de Peblar Home Plus, werd mij aangeraden ipv de Peblar Home omdat ik nu privé laad, maar in de nabije toekomst terug via een werkgever een wagen zou nemen. De Plus heeft een MID energiemeter voor correcte verbruiken weer te geven, en de Home is indicatief. Beiden hebben wel de mogelijkheid om CPO te activeren, maar de Plus zal makkelijker toegelaten worden door CPO's dan de non-Plus wegens die MID energiemeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
RigolleM schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:20:
[...]

Ik ben wel iets vergeten te vermelden hierboven, ik heb de Peblar Home Plus, werd mij aangeraden ipv de Peblar Home omdat ik nu privé laad, maar in de nabije toekomst terug via een werkgever een wagen zou nemen. De Plus heeft een MID energiemeter voor correcte verbruiken weer te geven, en de Home is indicatief. Beiden hebben wel de mogelijkheid om CPO te activeren, maar de Plus zal makkelijker toegelaten worden door CPO's dan de non-Plus wegens die MID energiemeter.
Het zal een risico wegnemen maar dat risico (niet MID) is relatief beperkt. Er heeft tot op vandaag nog geen enkele fiscus of werkgever daar een probleem rond gemaakt, het vertrouwen in de markt is daar groot genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Net een teleurstellende mail van de installateur van ons nieuwbouwproject, helaas is het trekken van een datakabel van de meterkast naar de laadpaal niet mogelijk. Vanuit de MK gaat er een dikke voedingskabel naar onze berging die op circa 5 meter van de parkeerplaats ligt. Vanuit de berging moet de laadpaal leverancier een kabel trekken naar de laadpaal. Er is geen mogelijkheid (meer) een datakabel aan te leggen naar de berging. De afstand is te groot voor WiFi, zeker met de huidige isolatienormen.

Nou vraag ik mij af zou het mogelijk zijn een powerline adapter (Ethernet over het stroomnetwerk) in de berging te gebruiken en vanaf hier de datakabel naar de laadpaal aan te leggen?

Iemand ervaring met zo'n constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Outdoor accesspoint ophangen, heb je meteen wifi voor als je in de tuin zit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:00
roel00 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:13:
[...]

In plaats van gepruts met excel of foto's maken van de meter kun je de Peblar ook op een backoffice aansluiten. Je kunt dan gewoon de laadpas van je werk gebruiken om thuis te laden. Facturatie gaat dan automatisch. Scheelt je een hoop werk.
Dat is wat ik ook gedaan heb. Ik heb Tap Electric als backoffice gedaan. Zij rekenen geen abonnementstarief, maar doen een opslag van 10% op jouw tarief. Ik hoef nu niets meer te declareren bij mijn werk, omdat alles via mijn laadpas loopt.

Ik kan mijn tarief zelf instellen op een vast bedrag, maar er zijn ook oplossingen met automation om variabele tarieven te hanteren. Ik heb 't nog simpel ingesteld, omdat ik een vast energiecontract heb.

Verder is er een nog voordeel van een backoffice, dat als iemand anders wil laden, deze er zelf voor betaalt. Los van je backoffice kun je volgens nog steeds RFID's aanwijzen die direct mogen laden (zoals je eigen laaddruppel van de paal ofzo). Maar dat is iets wat ik niet gebruik, dus ik kan het ook niet 100% zeker stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:13:
Outdoor accesspoint ophangen, heb je meteen wifi voor als je in de tuin zit.
Heb geen tuin, maar een dakterras dat aan de andere kant zit dan de parkeerplaats.En mag aan de gevel ook niets monteren, dus dat is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:20
[...]

Je kan in de Peblar uithalen hoeveel er is geladen per periode, en met de geijkte teller is dat genoeg voor het kWh-gebruik door te geven.
Als je echt een overzicht in detail wil per laadpas etc, ontkom je er niet aan om een CPO in te stellen. Dan beheert die alle laadbeurten etc.
Dat is dus geenzins een beperking van de Peblar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JPD68 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:09:
Net een teleurstellende mail van de installateur van ons nieuwbouwproject, helaas is het trekken van een datakabel van de meterkast naar de laadpaal niet mogelijk. Vanuit de MK gaat er een dikke voedingskabel naar onze berging die op circa 5 meter van de parkeerplaats ligt. Vanuit de berging moet de laadpaal leverancier een kabel trekken naar de laadpaal. Er is geen mogelijkheid (meer) een datakabel aan te leggen naar de berging. De afstand is te groot voor WiFi, zeker met de huidige isolatienormen.

Nou vraag ik mij af zou het mogelijk zijn een powerline adapter (Ethernet over het stroomnetwerk) in de berging te gebruiken en vanaf hier de datakabel naar de laadpaal aan te leggen?

Even zeker zijn dat ik het goed samenvat. Het probleem is dus een dataverbinding van je meterkast naar de berging?
Maw het probleem is dus het traject voor een dataverbinding tussen meterkast en berging? Dan is powerline of MoCA een oplossing ja. Moet je even goed opletten dat je op de juiste fase zit en die krengen van powerline worden best warm en gaan om de zoveel tijd eens stuk (jaren) maar het is een oplossing ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:40
JPD68 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:09:

Je moet ook nog met de tuin bezig neem ik aan? Kun je niet zelf een UTPtje trekken?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:21
HyperBart schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:35:
[...]

Even zeker zijn dat ik het goed samenvat. Het probleem is dus een dataverbinding van je meterkast naar de berging?
Maw het probleem is dus het traject voor een dataverbinding tussen meterkast en berging? Dan is powerline of MoCA een oplossing ja. Moet je even goed opletten dat je op de juiste fase zit en die krengen van powerline worden best warm en gaan om de zoveel tijd eens stuk (jaren) maar het is een oplossing ja.
Check even bij Easee, die heeft meen ik een eigen netwerk voor de communicatie.
Wellicht is dat iets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JPD68 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:00:
[...]

Heb geen tuin, maar een dakterras dat aan de andere kant zit dan de parkeerplaats.En mag aan de gevel ook niets monteren, dus dat is helaas geen optie.
Waarvoor heb je data nodig op de laadpaal ?
Backoffice ?
en/of Load Balancing ?

Want voor alleen load balancing zou je wellicht de paal ook nog (fixed) op half vermogen ofzo kunnen zetten.
Dan heb je al bijna geen kans meer op overbelasting van je hoofdstop. (afhankelijk van de energiebehoefte van de rest van je woning).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPD68
HyperBart schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:35:
Dat is inderdaad het probleem, heb inmiddels contact met de installateur gehad, door de lengte (40+meter) en de constructie(appartementengebouw) hebben ze voor deze oplossing gekozen, een kabel achteraf trekken naar de parkeerplaats is anders bijna onmogelijk en men is bang dat de leidingen koven dan open moeten.

Zal overleggen met de installateur of er een dedicated WCD in de meterkast bij kan komen die op dezelfde fase zit als de WCD in de berging.
Inspired schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:17:
[...]
Je moet ook nog met de tuin bezig neem ik aan? Kun je niet zelf een UTPtje trekken?
JPD68 in "Thuisladen van je EV deel 2"
ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:02:
Waarvoor heb je data nodig op de laadpaal ?
Backoffice ?
en/of Load Balancing ?

Want voor alleen load balancing zou je wellicht de paal ook nog (fixed) op half vermogen ofzo kunnen zetten.
Dan heb je al bijna geen kans meer op overbelasting van je hoofdstop. (afhankelijk van de energiebehoefte van de rest van je woning).
Puur voor de load balancing, BO had nog wel via een simkaart gekund. Kunstgrepen zijn vast mogelijk, maar heb daar geen zin in. De techniek is er om het goed te regelen.

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen