Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Heb je de jongens van Laadpaaltotaal al gecheckt? Aanradertje hoor!Valandin schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:35:
[...]
Oei, ik had ook een offerte bij laadpaaltje opgevraagd en ik vond ze niet bepaald goedkoop in hun aanbod.
Maar het helemaal niet afwerken van een gat is wel écht slecht hoor. Zou me denk ik wel bezwaard voelen om een partij terug te laten komen voor het afdichten, maarja, moeten ze 't maar goed doen.
Heb je een foto van de situatie?
Heb je wel betaald voor A-merk automaten? Ik had dat ook uitgevraagd maar zag in mijn offerte de specificatie van de automaat en die was wel erg laag voor wat ik uitvroeg, dus kan ook 'n foutje zijn dat ze daar geen rekening mee hielden? (Dat was als enige wel gooedkoop)
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik stap uit deze discussie.Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:35:
[...]
Dàt is dus precies wat die werkgever niet lijkt te willen. Alleen maar administratieve rompslomp.
[...]
Vreemde definitie van oplichting heb je dan: het kost ‘m minder dan laden op straat. Dat noem je oplichting?
Doe je ding, ik blijf liever open en eerlijk.
Ik blijf ook graag open en eerlijk en heb een paar dagen geleden al mijn uitspraak gerectificeerd.ASS-Ware schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:47:
[...]
Ik stap uit deze discussie.
Vervolgens gaat de discussie vooral over wat rechtvaardig en gelijkwaardig is. Toch? Dat is enerzijds transparantie en anderzijds eerlijke lease voorwaarden voor werkgever en werknemer. Volgens mij zijn we het daar heel erg over eens.
We worden het alleen niet eens over laadpaalexploitatie… waar ik echt je mening begrijp, ook nog wel deel en het waarschijnlijk ook nog wel zou slikken als medewerker… maar niet voordat ik er alles aan gedaan zou hebben om het voor iedereen beter te krijgen.
Want het opene en eerlijke waar het hier over gaat is eerlijk, maar met een nadeel voor jezelf. Dat is gewoon niet zo rechtvaardig en gelijkwaardig. Dat is voor mij de crux.
En ik deel je mening: de discussie verdient een proost en daarmee een einde.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
- De adviseur geeft aan dat je in ieder geval één tijdvak in kunt stellen waarop de paal werkt.
- De installateur laat het SSID zien en dat je daarin configuratie kunt doen.
Diepe zucht. Hij is op kosten van de zaak geïnstalleerd, met een afschrijving over drie jaar. Tegen die tijd is er vast meer mooit in het thuislaad-landschap te vinden om zelf te doen. Deze gaat er dan per direct uit.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Hmm, werkt het in de commerciële laadpalerij niet precies zo? Je betaalt voor de geleverde stroom ÈN onderhoud ÈN afschrijving van die paal? (en uiteraard backend bla bla, maar goed, het idee. daar gaat het om)adjego schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:11:
[...]
Dit vind ik een raar zinnetje. Jouw werkgever bepaalt niet het tarief waar die paal op ingesteld staat, want dat moet gelijk zijn aan wat jij thuis aan stroomkosten maakt. Dit zou hetzelfde zijn als je een eigen laadpaal zou plaatsen lijkt mij.
Dat het tarief hoger zou zijn geldt alleen maar als je het hoger in zou stellen dan wat je zelf betaald. Dat is idd niet helemaal de bedoeling. Je kiest dan zelf voor een eigen laadpaal, dus die kosten zijn voor jezelf, en hoor je dan niet in het kWh tarief weer te willen terugverdienen.
En die paal wordt na 4 jaar jouw eigendom...pimk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:05:
[...]
Hmm, werkt het in de commerciële laadpalerij niet precies zo? Je betaalt voor de geleverde stroom ÈN onderhoud ÈN afschrijving van die paal? (en uiteraard backend bla bla, maar goed, het idee. daar gaat het om)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als ik de enige unieke grbruiker van die paal zou zijn, zou dat een optie zijn, mits de prijs bij dat scenario past.daemonix schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:07:
[...]
En die paal wordt na 4 jaar jouw eigendom...
In mijn geval kocht en installeerde ik 'm zelf.
Ik kreeg destijds het aanbod van mijn baas om een paal te leasen (niks gratis dus) en daar betaalde ik op die manier ruim €3600 voor (in 2019).
Dus ik doe nu net alsof ik een laapalenboer ben, met 1 laadpaal, waar alleen ikzelf mijn enige EV mee oplaad...
[ Voor 10% gewijzigd door pimk op 02-12-2025 12:13 ]
Ik zie deze te koop staan: e-mobileo.de/
(update: helaas shippen ze niet naar NL. Deze shop dan maar: laadpaaldiscounter]
Hij ondersteunt OCPP, dus volgens mij zou het home-assistant scenario moeten werken?
[ Voor 14% gewijzigd door fweijers op 02-12-2025 13:03 ]
Er lijkt een HA integratie te zijnfweijers schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:30:
Ik lees wat ervaringen over Webasto Next wat er goed uitziet, maar ben benieuwd of er iemand is deze lader aanstuurt vanuit home-assistant waarbij rekening gehouden wordt met loadbalancing, overschot van zonnepanelen, dynamische tarieven etc.
Ik zie deze te koop staan: e-mobileo.de/
(update: helaas shippen ze niet naar NL. Deze shop dan maar: laadpaaldiscounter]
Hij ondersteunt OCPP, dus volgens mij zou het home-assistant scenario moeten werken?
Het klinkt wel veel ja, maar het zal vooral afhangen van waar die 74 meter kabels allemaal langs/door/onder gelegd moeten wordenmstx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:03:
Heb net een offerte gekregen voor het leggen van 3 kabels (laadpunt, utp, wcd) (laadpunt zelf hebben we al liggen) naar de ondergrondse garage van ons appartementencomplex (goedgekeurd door de vve), lijkt me erg aan de hoge kant of staat er iets tussen de wensen wat het extra duur maakt?![]()
***members only***
Wat mij verder opvalt is dat ze van 2,5mm² naar 6mm² gaan als je 32A wil. Die 6 klopt wel, maar bij 74 meter zou ik voor 16A ook al wel 4mm² pakken...
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Die 2,5 mm² lijkt me inderdaad echt te krap voor een 16A constant over 75 meter. Maar ook, als je echt 32A wil trekken, lijkt me zelfs die 6 mm² aan de krappe kant over die afstand. Ik zou sowieso de 6 mm² pakken en dan zekeren met 20A aardlekautomaat. Al lijkt het erop dat ze een losse aardlekschakelaar en losse zekeringsautomaat willen gebruiken, zo staat het in de offerte althans. Kun je ook wat van vinden.johnwoo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:42:
[...]
Wat mij verder opvalt is dat ze van 2,5mm² naar 6mm² gaan als je 32A wil. Die 6 klopt wel, maar bij 74 meter zou ik voor 16A ook al wel 4mm² pakken...
Verder is er weinig over te zeggen, het kabeltracé en de benodigde arbeid is hier doorslaggevend.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Inderdaad meerdere offertes vragen. Uit ervaring weet ik dat zo berekeningen nogal met de natte vinger worden gedaan. Dus zeker minstens 3 of 4 offertes zoeken om te kunnen vergelijken.johnwoo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:42:
[...]
Het klinkt wel veel ja, maar het zal vooral afhangen van waar die 74 meter kabels allemaal langs/door/onder gelegd moeten wordenAlleen aan stroomkabel is dat al dik 600 euro, en als er veel geboord/gegraven/hersteld moet worden kan ik me voorstellen dat de arbeidskosten aantikken. De enige manier om te weten of het te hoog is, is meerdere offertes aanvragen en vergelijken.
En zonder plaatsbezoek is het onmogelijk om een deftige offerte te maken, dus vrees dat ook wij hiermee weinig kunnen helpen.
[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-12-2025 15:50 ]
Meerder offertes opvragen is helaas niet mogelijk want de vve vereist dat het wordt uitgevoerd door het bedrijf dat alle elektra in het pand doet sinds de bouw, dat betekent ook dat ze de hoofdprijs kunnen vragen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:49:
[...]
Inderdaad meerdere offertes vragen. Uit ervaring weet ik dat zo berekeningen nogal met de natte vinger worden gedaan. Dus zeker minstens 3 of 4 offertes zoeken om te kunnen vergelijken.
En zonder plaatsbezoek is het onmogelijk om een deftige offerte te maken, dus vrees dat ook wij hiermee weinig kunnen helpen.
Meneer is wel op locatie geweest en heeft ook alle bouwtekeningen nog dus dat zal wel accuraat zijn. Uit jullie reacties maak ik niet op dat het per definitie extreem te duur is, ik had alleen wat andere verwachtingen denk ik.
Ik had zelf ook al het idee dat 2,5mm² krap zou zijn dus waarschijnlijk laat ik het wel upgraden naar 4 of 6.
Ik zie dat er vaak nogal "paniekerig" gedaan wordt over de kabel lengtes en de kabel diktes.JanHenk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:47:
[...]
Die 2,5 mm² lijkt me inderdaad echt te krap voor een 16A constant over 75 meter. Maar ook, als je echt 32A wil trekken, lijkt me zelfs die 6 mm² aan de krappe kant over die afstand. Ik zou sowieso de 6 mm² pakken en dan zekeren met 20A aardlekautomaat. Al lijkt het erop dat ze een losse aardlekschakelaar en losse zekeringsautomaat willen gebruiken, zo staat het in de offerte althans. Kun je ook wat van vinden.
Verder is er weinig over te zeggen, het kabeltracé en de benodigde arbeid is hier doorslaggevend.
Als de zekering voor de kabel 16A is, dan kan dat prima over een 2,5mm2.
Bij een lengte van 75 meter praat je misschien over een spanningsverlies van +/- 9 volt.
Dus ipv 230V heb je bij de laadpaal nog 221V over.
Laadpaal vindt dit prima, die geeft er niet om.
Vaak is de netspanning een stuk hoger door invloed van zonnepanelen. Stel dat dit 240V is ( bij ons zelfs vaak hoger en rond de 243V ( mag volgens de netcode max. 253V zijn)) dan blijft er nog 231V over aan de laadpaal ingang.
Verlies in de kabel uit gedrukt in vermogen is dan ongeveer 144Watt bij vol vermogen laden.(16A)
Verlies met 6mm2 over de zelfde 75meter, is dan rond de 3,5V (bij 230V dus ook nog 56Watt bij vol vermogen laden) Dus je praat over een verschil van 88 watt.....
Als ik het spanningsverlies uitreken met 30 meter kabellengte en 2,5mm2 voedingskabel, dan heb je ook ongeveer 3,5V verlies bij vol vermogen laden...., en dat vinden wij dan een probleem omdat er "maar" 2,5mm2 gelegd is. maar 75 meter kabel met 6mm2, (waar je ook 3,5V verlies hebt) is dat geen probleem meer ?
even een rekenvoorbeeld om wat "gevoel" te krijgen bij getallen.
Stel je laad elke dag +/- 60Kwh met de maximale laadstroom van 16A op 1 fase, dan ben je ongeveer 16 uur aan het laden per dag.
88watt verlies in een kabel (verschil tussen 2,5mm2 en 6mm2 over een lengte van 75meter) gedurende 16 uur, is dus 1,4Kwh.
reken even voor het gemak €0,25 per Kwh, dan kost dit per dag €0,35
De meerprijs van de kabel upgrade naar 6mm2 is €590,- daar moet je dus +/- 1686 dagen (ruim 4,5 jaar) laden om dit terug te verdienen.
Bovenstaande is zelfs redelijk aan de hoge kant berekend.
De berekening is nu 16 uur laden, elke dag.....vaak wordt er niet elke dag geladen en ook niet altijd met vol vermogen (16A)
als je met minder vermogen laad dan zijn de verliezen in de kabel ook lager, dus langere terug verdien tijd.
[ Voor 18% gewijzigd door rene2807 op 02-12-2025 16:17 ]
Het gaat ook niet alleen om het verlies. Meer om de warmteontwikkeling. 16A voor 6+ uur door een 2,5mm ader jassen over 75 meter is gewoon niet slim. Met name qua warmteontwikkeling.rene2807 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:06:
[...]
Ik zie dat er vaak nogal "paniekerig" gedaan wordt over de kabel lengtes en de kabel diktes.
Bij een lengte van 75 meter praat je misschien over een spanningsverlies van +/- 9 volt.
Vaak is de netspanning een stuk hoger door invloed van zonnepanelen. Stel dat dit 240V is ( bij ons zelfs vaak hoger en rond de 243V ( mag volgens de netcode max. 253V zijn)) dan blijft er nog 231V over aan de laadpaal ingang.
Verlies in de kabel uit gedrukt in vermogen is dan ongeveer 144Watt bij vol vermogen laden.(16A)
Verlies met 6mm2 over de zelfde 75meter, is dan rond de 3,5V (bij 230V dus ook nog 56Watt bij vol vermogen laden) Dus je praat over een verschil van 88 watt.....
Als ik het spanningsverlies uitreken met 30 meter kabellengte en 2,5mm2 voedingskabel, dan heb je ook ongeveer 3,5V verlies bij vol vermogen laden...., en dat vinden wij dan een probleem omdat er "maar" 2,5mm2 gelegd is. maar 75 meter kabel met 6mm2, (waar je ook 3,5V verlies hebt) is dat geen probleem meer ?
Stel je laad elke dag +/- 60Kwh met de maximale laadstroom van 16A op 1 fase, dan ben je ongeveer 16 uur aan het laden per dag.
88watt verlies in een kabel (verschil tussen 2,5mm2 en 6mm2 over een lengte van 75meter) gedurende 16 uur, is dus 1,4Kwh.
De meerprijs van de kabel upgrade naar 6mm2 is €590,- daar moet je dus +/- 1686 dagen (ruim 4,5 jaar) laden om dit terug te verdienen.
De berekening is nu 16 uur laden, elke dag.....vaak wordt er niet elke dag geladen en ook niet altijd met vol vermogen (16A)
als je met minder vermogen laad dan zijn de verliezen in de kabel ook lager, dus langere terug verdien tijd.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
warmteontwikkeling = verlies, tenzij je een kachel hebt als doel.Inspired schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:20:
[...]
Het gaat ook niet alleen om het verlies. Meer om de warmteontwikkeling. 16A voor 6+ uur door een 2,5mm ader jassen over 75 meter is gewoon niet slim. Met name qua warmteontwikkeling.
De meeste halen de 30 meter niet eens, dan praat je over een warmteontwikkeling van 56watt....daar wordt je kabel echt niet heet van hoor.
voor de echte besparing en klimaat puristen onder ons, dan moet je het niet doen en zal ik zelfs adviseren om naar 16mm2 kabel te gaan om zo min mogelijk verlies te hebben......financieel gezien is het geen slimme investering tenzij je heel veel laad met heel veel vermogen.
Ik zal mij er verder niet over uiten om eindeloze discussies te voorkomen, maar wou deze inzichten toch even meegeven voor wie er wat aan heeft.
Een offerte opvragen kan dan alsnog toch?mstx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:01:
Meerder offertes opvragen is helaas niet mogelijk want de vve vereist dat het wordt uitgevoerd door het bedrijf dat alle elektra in het pand doet sinds de bouw, dat betekent ook dat ze de hoofdprijs kunnen vragen.
Gewoon om alle eventualiteiten uit te sluiten. Kans is bijna nihil dat dit het probleem verhelpt, maar er gebeuren gekkere dingen op deze wereld.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:38:
[...]
De E7 error code komt van de granny charger. In welke zin zou de auto op 16 A zetten helpen?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Een ander bedrijf er werk in laten steken terwijl die de klus toch niet gaat krijgen?Olaf van der Spek schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:37:
[...]
Een offerte opvragen kan dan alsnog toch?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik vind het heel veel geld. Tenzij het kabeltrace echt heel lastig is natuurlijk. Maar je deelt weinig over het kabeltrace.mstx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:03:
Heb net een offerte gekregen voor het leggen van 3 kabels (laadpunt, utp, wcd) (laadpunt zelf hebben we al liggen) naar de ondergrondse garage van ons appartementencomplex (goedgekeurd door de vve), lijkt me erg aan de hoge kant of staat er iets tussen de wensen wat het extra duur maakt?![]()
***members only***
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik zou de vve vertellen dat ze een beetje dunne kabel leveren voor de meters. 6mm2 zou ik toch wel willen voor dat geld.mstx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:01:
[...]
Meerder offertes opvragen is helaas niet mogelijk want de vve vereist dat het wordt uitgevoerd door het bedrijf dat alle elektra in het pand doet sinds de bouw, dat betekent ook dat ze de hoofdprijs kunnen vragen.
Meneer is wel op locatie geweest en heeft ook alle bouwtekeningen nog dus dat zal wel accuraat zijn. Uit jullie reacties maak ik niet op dat het per definitie extreem te duur is, ik had alleen wat andere verwachtingen denk ik.
Ik had zelf ook al het idee dat 2,5mm² krap zou zijn dus waarschijnlijk laat ik het wel upgraden naar 4 of 6.
Ik had hier voor iets meer dan 2000, 6mm2 over 15 meter met meterkast en lader voor elkaar… zelf wel geholpen, was een dag werk voor 2 man door alle bochten en gedoe. De 6k klinkt wat als een prijs waar geen concurrentie is, kan je uurtje factuurtje en een inschatting van uren vragen?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Tuurlijk moet je open en eerlijk blijven. Heb ik ooit het tegendeel beweerd? Dat was dan niet de bedoeling.ASS-Ware schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:47:
[...]
Ik stap uit deze discussie.
Wat ik probeerde is om drogredenen te ontmaskeren en dingen te nuanceren. En communicatie blijft natuurlijk belangrijk.
En verder heb je ook gelijk: alles is hierover nu wel gezegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 02-12-2025 19:19 ]
<John O`Mill>
Dan heb je mogelijk vergelijkbare prijzen denk ik.
Ik zou ondanks de verplichting van de VVE toch een 2e offerte laten opstellen, mogelijk kun je dan nog wat van de prijs eraf kunnen onderhandelen. Je hebt dan toch een betere uitgangs positie om nog eens over de geoffreerde prijs te praten.
Vindt het trouwens wel erg kort door de bocht van de VVE, dat het verplicht wordt bij 1 firma.
Ook de andere mogelijke installatie bedrijven zullen het gewoon volgens de wet en regel geving aanleggen, inclusief de mogelijke certificaties.
Ruikt beetje naar een groot aandeel houder, om maar geen vriendjes politiek te benoemen?
Ik vind 9 volt spanning verlies anders nogal veel... Ik zit hier in de piekuren nu in de winter rond de 221 volt bij de meter. Een Alfen kapt er gewoon mee rond de 215 volt om een brown out te voorkomen voor andere apparatuur.rene2807 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:06:
[...]
Ik zie dat er vaak nogal "paniekerig" gedaan wordt over de kabel lengtes en de kabel diktes.
Buiten dat zijn de meerkosten met zo'n flinke offerte van 6K+, niet echt significant meer. Dus gewoon 6mm² leggen voor die 75 meter en klaar d'r mee
Uiteraard zijn er genoeg situaties waar 2,5 mm² of anders 4 mm² echt wel ruim voldoet, als de afstand kort is. Dus op zich goed dat er even een rekensom aan wordt gegeven. Maar die overtuigt mij ook nog niet per se
Ik laad mijn tesla model 3 op met de tesla mobile connector. Via gewoon stopcontact (schuko). Dat gaat traag, maar dat is in principe geen probleem, de wagen staat veel thuis. Binnen de instellingen kan het echter heel traag (10A of minder), of gewoon traag (tot 13A). Ik woon in een nieuwbouw huis, elektriciteit, etc. is dus nog geen 3j oud. Mag ik de auto zonder mij zorgen te maken op 13A laten laden? ook voor langere periodes? Of is het toch best om permanent op 10A te laten staan? Of mag je bvb. een paar uur 13A (bij veel zonne-opbrengst) en dan weer verlagen naar 10A?
En als 13 te veel is, wat dan met 11 of 12? Alle beetjes helpen :-).
Verder zit op die groep quasi niks van verbruik (de internet modem en de waterverzachter, verwaarloosbaar dus).
[ Voor 6% gewijzigd door Sprinkler98 op 03-12-2025 14:43 ]
Auto op 6 A, code E7 (overcurrent).guido66 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:15:
[...]
Gewoon om alle eventualiteiten uit te sluiten. Kans is bijna nihil dat dit het probleem verhelpt, maar er gebeuren gekkere dingen op deze wereld.
Auto op 17 A, code E7.
Andere WCD, code E7.
Charger op 8 A, code E7.
De HomeWizard P1 live weergave laat ook totaal geen extra verbruik zien.
Tja, beetje afhankelijk van situatie. WCD direct aangesloten naar meterkast of via twee centraaldozen met wago's? Tesla lader direct in de WCD zonder verlengsnoer? Je kunt niet een CEE aansluiting aanleggen? Kun je tot 32A gaan.Sprinkler98 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:42:
Hallo iedereen, ik heb dit topic wat doorzocht en vind (net zoals overal op internet :-)) niet echt een eenduidig antwoord.
Ik laad mijn tesla model 3 op met de tesla mobile connector. Via gewoon stopcontact (schuko). Dat gaat traag, maar dat is in principe geen probleem, de wagen staat veel thuis. Binnen de instellingen kan het echter heel traag (10A of minder), of gewoon traag (tot 13A). Ik woon in een nieuwbouw huis, elektriciteit, etc. is dus nog geen 3j oud. Mag ik de auto zonder mij zorgen te maken op 13A laten laden? ook voor langere periodes? Of is het toch best om permanent op 10A te laten staan? Of mag je bvb. een paar uur 13A (bij veel zonne-opbrengst) en dan weer verlagen naar 10A?
En als 13 te veel is, wat dan met 11 of 12? Alle beetjes helpen :-).
Verder zit op die groep quasi niks van verbruik (de internet modem en de waterverzachter, verwaarloosbaar dus).
Precies zo doe ik het ook, kijk maar eens naar: https://www.elektramat.nl...0v-6h-32a-ip44-970623025/Inspired schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:45:
[...]
Tja, beetje afhankelijk van situatie. WCD direct aangesloten naar meterkast of via twee centraaldozen met wago's? Tesla lader direct in de WCD zonder verlengsnoer? Je kunt niet een CEE aansluiting aanleggen? Kun je tot 32A gaan.
Op een eigen groep nog beter.
EDIT: juiste URL aangepast.
[ Voor 7% gewijzigd door Mediacj op 03-12-2025 17:12 ]
(sry als al gevraagd is..)Olaf van der Spek schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:12:
[...]
Auto op 6 A, code E7 (overcurrent).
Auto op 17 A, code E7.
Andere WCD, code E7.
Charger op 8 A, code E7.
De HomeWizard P1 live weergave laat ook totaal geen extra verbruik zien.
-heb je de charger uitgesloten? (andere geprobeerd?) iemand een te leen? Marktplaats?
-heb je de auto uitgesloten?? (even langs dealer?)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik zou een vrouwlijke variant nemen voor aan de muur!Mediacj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:46:
[...]
Precies zo doe ik het ook, kijk maar eens naar: https://www.elektramat.nl...lig-230v-6h-32a-ip44-802/
Is dat handiger / significant minder duur dan een laad'paal' aan de muur?Mediacj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:46:
[...]
Precies zo doe ik het ook, kijk maar eens naar: https://www.elektramat.nl...lig-230v-6h-32a-ip44-802/
Je hebt helemaal gelijk, ik had de verkeerde te pakken, deze is beter: https://www.elektramat.nl...0v-6h-32a-ip44-970623025/mapsy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:58:
[...]
Ik zou een vrouwlijke variant nemen voor aan de muur!
Net deze post gedaan. Wat denk ik in overwegingen mee te nemen is, is dat je met slim
laden producten een extra “terugverdien punt” hebt van een EV laadpaal tov een granny. Toegegeven: je moet er denk ik wel wat meer voor rijden, maar het dure van een EV laadpunt tov een granny moet je wel echt narekenen en rationeel maken.
De verschillen waren ineens “in my face”.
Heb jij dan ook 75 meter kabellengte naar de paal toe, en laad jij ook altijd vol vermogen ?Dartlink schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:49:
[...]
Ik vind 9 volt spanning verlies anders nogal veel... Ik zit hier in de piekuren nu in de winter rond de 221 volt bij de meter. Een Alfen kapt er gewoon mee rond de 215 volt om een brown out te voorkomen voor andere apparatuur.
zo niet, dan is waarschijnlijk in jouw situatie geen enkel probleem om 2,5mm2 aan te leggen en blijf je ver onder de 9 volt spanningsverlies.
Ik heb juist dit voorbeeld aangehaald omdat er best wel wat extremen in dit voorbeeld zitten.
ik ken namelijk niemand in mijn eigen omgeving die 75 meter kabel aanlegt naar een laadpaal.....
Ik probeer alleen mensen bewust te maken dat een 2,5mm2 echt niet altijd "slecht" bestempeld hoeft te worden, wat naar mijn idee hier wel heel gauw geroepen wordt.
Het is niet per se slecht, in ons hele huis ligt 2,5mm2, ook naar de omvormers van de zonnepanelen op 3x16A (nieuwbouw). Als je echter de keuze hebt, ga dan wat dikker, het zijn de kosten niet... de ratio is wel op vakantie vaak.rene2807 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ik probeer alleen mensen bewust te maken dat een 2,5mm2 echt niet altijd "slecht" bestempeld hoeft te worden, wat naar mijn idee hier wel heel gauw geroepen wordt.
Persoonlijk had ik de keuze en hebben we 6mm2 door de buizen gewerkt, het was een klusje, maar het is wel fijn. Niks meer, niks minder.
Nee, ik zit op 40 meter inderdaadrene2807 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:36:
[...]
Heb jij dan ook 75 meter kabellengte naar de paal toe, en laad jij ook altijd vol vermogen ?
zo niet, dan is waarschijnlijk in jouw situatie geen enkel probleem om 2,5mm2 aan te leggen en blijf je ver onder de 9 volt spanningsverlies.
Ik heb juist dit voorbeeld aangehaald omdat er best wel wat extremen in dit voorbeeld zitten.
ik ken namelijk niemand in mijn eigen omgeving die 75 meter kabel aanlegt naar een laadpaal.....
Ik vond vooral jouw conclusie van "75 meter is maar 9 volt spanningsval, dus kan prima" vrij kort door de bocht. Persoonlijk ken ik geen installateur die een jaar lang voltage gaat monitoren. Technisch zou het absoluut kunnen, en valt inderdaad binnen de NEN1010, maar ik denk dat er dus in de praktijk behoorlijk wat mitsen en maren aan zitten.
Deze avond zat ik bijvoorbeeld al aan de 216 volt bij de meter (met een belasting van 160 watt), met een 9 volt spanningsval zou ik dus een brownout hebben
Waar ik dit op concludeer is, dat elektrische componenten volgens mij geschikt moeten zijn voor de vastgestelde waardes die in de netcode omschreven zijn.
Daar staat een -10% tot +10% spanningsverschil voor 95% van de tijd en zelfs tot een spanningsdip van 187V voor korte tijd (5%).
Dit is gebaseerd op 230V (wat nu de nominale spanning is). dus zouden alle elektrische apparaten geschikt moeten zijn voor een spanning tussen de 207V en 253V.
Meestal is dan een beetje spanningsverlies in de kabel geen enkel probleem, zeker omdat de meeste mensen geen 75 meter kabel aanleggen.
(ter info voor wie er wat aan heeft, hoe korter de kabel hoe minder spanningsverlies.)
De 9 volt spanningsverlies is dus gebaseerd op 75 meter lengte en 2,5mm2 kabel met een belasting van 16A door de kabel.
Na wat rondjes zoeken kom ik onze use case niet zo snel tegen. E-flux als backoffice lijkt een mogelijkheid maar kan ik de paal dan nog "vrij" zetten als ik zelf laad?
En is dat dan 9 volt per geleider? Dan heb je dus last van verlies van 18 (achttien) volt in totaal?rene2807 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:36:
[...]
Heb jij dan ook 75 meter kabellengte naar de paal toe, en laad jij ook altijd vol vermogen ?
<John O`Mill>
Precies. Ik kan de ongelovige @rene2807 adviseren eens het tabelletje op https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ te raadplegen voordat er meer slecht en gevaarlijk advies komt.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:27:
[...]
En is dat dan 9 volt per geleider? Dan heb je dus last van verlies van 18 (achttien) volt in totaal?
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 06-12-2025 08:51 ]
Bij TAP electric als backoffice kun je voor bepaalde laadpassen een nul tarief instellen. Voordeel van Tap is ook dat je geen maandelijkse kosten hebt.Maurice- schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:38:
Al een paar jaar rijd ik privé EV's. Mijn vriendin mag er ook zakelijk aan. Ik laad nu thuis met een Wallbox Pulsar Plus maar het zou mooi zijn om een deel(tje) van de investering terug te verdienen met de aanstaande zakelijke auto.
Na wat rondjes zoeken kom ik onze use case niet zo snel tegen. E-flux als backoffice lijkt een mogelijkheid maar kan ik de paal dan nog "vrij" zetten als ik zelf laad?
Ja. Je kan laadpassen een 0 tarief toekennen.Maurice- schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:38:
....
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Bij eflux alleen met het business abonnement toch?V_ger schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:58:
[...]
Ja. Je kan laadpassen een 0 tarief toekennen.
Tap Electric nultarief werkt overigens alleen met hun eigen passen, dus niet met een pas van derden. Je kan het wel instellen met een tag van een pas van derden, maar krijgt vervolgens alsnog gewoon het standaard tarief in rekening gebracht. Beetje vreemd vind ik persoonlijk, maar zo is Tap ingericht. Een vriend van mij liep hier recent tegenaan.
Dat werkt wel met E-Flux. Een 'privé' pas van een willekeurige derde MSP kan ook als nultarief ingesteld worden.
[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 07-12-2025 08:41 . Reden: Zie verderop ]
Ik heb het standaard abbo. Je kan volgens mij 1 normaal tarief instellen en een 0 tarief. Dan kan je passen toekennen aan die groepen. Het moeten volgens mij wel geldige passen zijn, dus niet een willekeurige token.Dartlink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:30:
[...]
Bij eflux alleen met het business abonnement toch?
Edit: Ik heb dus gewoon een lader met RFID en twee geldige laadpassen. 1 prive en 1 van de LM.
In het e-flux overzicht staan wel de prive sessies, maar die zijn letterlijk doorgestreept. En staan dus op 0.
Op de rekening staan dan ook niet de gratis geladen kWh's. Beetje minder handig zo kan ik niet direct zien wat ik totaal geladen heb.
[ Voor 30% gewijzigd door V_ger op 06-12-2025 10:04 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Heb je misschien een paar screenshots waar je dat instelt?V_ger schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:02:
[...]
Ik heb het standaard abbo. Je kan volgens mij 1 normaal tarief instellen en een 0 tarief. Dan kan je passen toekennen aan die groepen. Het moeten volgens mij wel geldige passen zijn, dus niet een willekeurige token.
Edit: Ik heb dus gewoon een lader met RFID en twee geldige laadpassen. 1 prive en 1 van de LM.
In het e-flux overzicht staan wel de prive sessies, maar die zijn letterlijk doorgestreept. En staan dus op 0.
Op de rekening staan dan ook niet de gratis geladen kWh's. Beetje minder handig zo kan ik niet direct zien wat ik totaal geladen heb.
Begrijp ik goed dat e-flux de lader dan publiek toegankelijk maakt om een betaalde laadsessie te starten maar dat deze ook direct blijft werken als je 'm zonder app inplugd? Dat zou ideaal zijn voor mijn situatie.JanHenk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:52:
Het nadeel van de Wallbox Pulsar Plus is dat ie geen RFID-lezer heeft. Ik heb een tijdje een Pulsar Plus gehad met E-Flux, maar deze stond op Plug-and-charge. Als je op verschillende passen wil factureren, is dat dus geen optie. Dan is je enige optie om laadsessies te starten, met de (bijbehorende) app(s) van de laadpas.
Tap Electric nultarief werkt overigens alleen met hun eigen passen, dus niet met een pas van derden. Je kan het wel instellen met een tag van een pas van derden, maar krijgt vervolgens alsnog gewoon het standaard tarief in rekening gebracht. Beetje vreemd vind ik persoonlijk, maar zo is Tap ingericht. Een vriend van mij liep hier recent tegenaan.
Dat werkt wel met E-Flux. Een 'privé' pas van een willekeurige derde MSP kan ook als nultarief ingesteld worden.
Nee, dat niet. Met plug and charge in de backoffice worden alle laadsessies zonder verdere authenticatie op één laadpas gefactureerd. Dat is dus geen optie voor jou.Maurice- schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:40:
[...]
Begrijp ik goed dat e-flux de lader dan publiek toegankelijk maakt om een betaalde laadsessie te starten maar dat deze ook direct blijft werken als je 'm zonder app inplugd? Dat zou ideaal zijn voor mijn situatie.
Maar iedere sessie starten met de app die je nodig hebt, dat zou wel kunnen.
Dit klopt niet, ik heb ook gewoon een Vattenfall pas op nultarief gezet. Het enige wat je moet doen ik de code van de pas opslaan.JanHenk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:52:
Hier 76 m en 10m2 op mijn aandringen aangezien ik via de zappi v2.1 op 1 fase overschot kan laden tot ~5.7 kW (25A afgezekerd dus). De meerprijs tov 6m2 ging nergens over m.i., 150 euro of zo. Dat was niet het gros van de kosten kan ik je vertellen.rene2807 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:36:
[...]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
10m²Termy schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:58:
[...]
Hier 76 m en 10m2 op mijn aandringen aangezien ik via de zappi v2.1 op 1 fase overschot kan laden tot ~5.7 kW (25A afgezekerd dus). De meerprijs tov 6m2 ging nergens over m.i., 150 euro of zo. Dat was niet het gros van de kosten kan ik je vertellen.
Hoop dat de koperdieven niet meelezen hier.
Je hebt gelijk, ik ben abuis, sorry. Het was andersom.deejeebv schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:19:
[...]
Dit klopt niet, ik heb ook gewoon een Vattenfall pas op nultarief gezet. Het enige wat je moet doen ik de code van de pas opslaan.
Een Tapkey als nultarief badge toevoegen in E-Flux, werkt niet. Tap brengt het standaard tarief in rekening, ook al krijg je van E-flux niets uitbetaalt… Dat heeft blijkbaar te maken met de “transparantie vooraf” filosofie van Tap, waarbij de laadkosten altijd gelijk zijn aan wat je in hun app ziet.
Ik heb er nog spierpijn van 😁
Goedkope stroom (dubbel tarief) en minder verbruikers dan overdag.
Toch als ik in de data keek van de chargee app (p1 loadbalancing),
Zag ik dat het laden frequent naar beneden bijgesteld werd nadat er een piek op 1 fase inkwam, waarna er weer naar het normale nivo bijgeregeld werd.
De oorzaak bleek de quooker te zijn.
Daar een slimme stekker tussen gezet.
In homey een flow gemaakt dat net voordat laden ‘s nachts start, de quooker uitgeschakeld wordt.
Dat was de oplossing, het laden is nu nagenoeg op alle 3 fases vlak.
Blijven natuurlijk nog diverse verbruikers en als mijn warmtepomp ‘s nachts defrost zal het ook zijn impact hebben, maar hoe vlakker de fases hoe beter ik het vind.
Mijn conclusie, load balancing doet wat t moet doen, maar frequent op neer bijregelen lijkt mij niet gewenst. Heb je 1 of meerdere P1 meters, check wat je fases doen tijdens het laden mbt voltage en amperage.
Wellicht valt er nog iets te optimaliseren.
Waarom lijkt je dat niet gewenst?MartindM schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:09:
In de donkere maanden laad ik ‘s nachts (wat de PV levert gaat op aan andere verbruikers).
Zag ik dat het laden frequent naar beneden bijgesteld werd nadat er een piek op 1 fase inkwam, waarna er weer naar het normale nivo bijgeregeld werd.
In homey een flow gemaakt dat net voordat laden ‘s nachts start, de quooker uitgeschakeld wordt.
Blijven natuurlijk nog diverse verbruikers en als mijn warmtepomp ‘s nachts defrost zal het ook zijn impact hebben, maar hoe vlakker de fases hoe beter ik het vind.
Mijn conclusie, load balancing doet wat t moet doen, maar frequent op neer bijregelen lijkt mij niet gewenst. Heb je 1 of meerdere P1 meters, check wat je fases doen tijdens het laden mbt voltage en amperage.
Als je bang bent voor het schaden van de hardware van auto of lader (waar ik me geen zorgen over ou maken) je doet nu het zelfde bij je quooker, alleen die zet je hard aan en uit met een slimme stekker.
Lijkt mij geen verstandige oplossing, een slimme stekker voor je Quooker. Vooral niet om een iets proberen op te lossen wat eigenlijk geen probleem is.MartindM schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:09:
In de donkere maanden laad ik ‘s nachts (wat de PV levert gaat op aan andere verbruikers).
Ben benieuwd hoe lang de Quooker dat leuk gaat vinden.
Nou ben ik toch wel benieuwd waarom een Quooker zoiets niet leuk zou vinden. Van computers (en computergestuurde dingen) weet ik dat die dat in- en uitschakelen niet leuk vinden, maar een Quooker is een behoorlijk dom ding: een verwarmingselement met een thermostaat. Verder geen enkele logica of wat dan ook.remmuz schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:37:
Lijkt mij geen verstandige oplossing, een slimme stekker voor je Quooker. Vooral niet om een iets proberen op te lossen wat eigenlijk geen probleem is.
Ben benieuwd hoe lang de Quooker dat leuk gaat vinden.
Die kun je dus schakelen wanneer je wilt.
<John O`Mill>
Wij hebben dan wel geen Quooker maar een Franke, en daar zit toch echt meer logica (lees processortje) dan jij denkt.Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
Nou ben ik toch wel benieuwd waarom een Quooker zoiets niet leuk zou vinden. Van computers (en computergestuurde dingen) weet ik dat die dat in- en uitschakelen niet leuk vinden, maar een Quooker is een behoorlijk dom ding: een verwarmingselement met een thermostaat. Verder geen enkele logica of wat dan ook.
Ik zou dat soort vermogens al helemaal niet met een slimme stekker willen schakelen.
Tja, meerdere mensen hebben het geprobeerd zonder goede resultaten. Ik heb het ook een tijdje gedaan en toen ging de tank stuk. Iets met de afbouw/opbouw van druk en het abrupt uitschakelen o.i.d. Je kunt beter een "Fingerbot" kopen en die de knop laten indrukken aan de bovenkant. Zo kan je nog wel heet water tappen (vrouw/kids blij) maar verwarmd het niet bij tot die knop weer ingedrukt wordt. Zo heb je ook de korte pieken niet meer op de momenten dat je dat niet wil.Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
Nou ben ik toch wel benieuwd waarom een Quooker zoiets niet leuk zou vinden. Van computers (en computergestuurde dingen) weet ik dat die dat in- en uitschakelen niet leuk vinden, maar een Quooker is een behoorlijk dom ding: een verwarmingselement met een thermostaat. Verder geen enkele logica of wat dan ook.
Maar goed, je bent vrij het uit te proberen en je ervaringen te delen : )
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Maar, you do you
Ik zou de faseverdeling eens tegen het licht houden dan… wat je nu omschrijft is bij een goede verdeling echt knap om voor elkaar te krijgen. Je hebt 9A over per fase, zelfs een wasmachine en droger moeten op verschillende fases nog wel ruimte vinden.MartindM schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:09:
Je hebt 2kW per fase over bij 11kW laden…
En optimaliseren op je auto laden lijkt me niet zo wenselijk, eerder een wat ruimere laadplanning…
Dan ga je op 8A laden, en dan halveert je spanningsverlies.rene2807 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:46:
ik snap je reactie dat het misschien wat kort door de bocht over komt.
Waar ik dit op concludeer is, dat elektrische componenten volgens mij geschikt moeten zijn voor de vastgestelde waardes die in de netcode omschreven zijn.
Daar staat een -10% tot +10% spanningsverschil voor 95% van de tijd en zelfs tot een spanningsdip van 187V voor korte tijd (5%).
Dit is gebaseerd op 230V (wat nu de nominale spanning is). dus zouden alle elektrische apparaten geschikt moeten zijn voor een spanning tussen de 207V en 253V.
Meestal is dan een beetje spanningsverlies in de kabel geen enkel probleem, zeker omdat de meeste mensen geen 75 meter kabel aanleggen.
(ter info voor wie er wat aan heeft, hoe korter de kabel hoe minder spanningsverlies.)
De 9 volt spanningsverlies is dus gebaseerd op 75 meter lengte en 2,5mm2 kabel met een belasting van 16A door de kabel.
Kun je verduidelijken hoe je dat hebt gedaan?deejeebv schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:19:
[...]
Dit klopt niet, ik heb ook gewoon een Vattenfall pas op nultarief gezet. Het enige wat je moet doen ik de code van de pas opslaan.
Is het ook mogelijk om een bepaald tarief toe te kenne aan een dergelijke pas?
Het tarief is niet per pas in te stellen. Je kunt in de Tap app keys voor gratis gebruik instellen door het Id van die pas in te geven.japie101 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:33:
[...]
Kun je verduidelijken hoe je dat hebt gedaan?
De tabel zei gewoon 10 m2 bij die afstand en stroom dus tja, hier heb ik verder geen boodschap aan.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
10mm2Termy schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:21:
[...]
De tabel zei gewoon 10 m2 bij die afstand en stroom dus tja, hier heb ik verder geen boodschap aan.
Lol ja fair enough
Je moet de id’s weten van de passen of de auto en die kun je in een groep drukken waar je een tarief op toepast.japie101 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:33:
[...]
Kun je verduidelijken hoe je dat hebt gedaan?
Die id’s zijn de rfid’s.
Ja, grapje.ASS-Ware schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:37:
[...]
Dan ga je op 8A laden, en dan halveert je spanningsverlies.
: Dan verdubbelt de laadtijd en heb je in totaal net zoveel verlies…
<John O`Mill>
Onze itho daalderop doet elk uur kortstondig ~400W, volgens mij kun je dat prima "slim" schakelen.daemonix schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:50:
[...]
Wij hebben dan wel geen Quooker maar een Franke, en daar zit toch echt meer logica (lees processortje) dan jij denkt.
Ik zou dat soort vermogens al helemaal niet met een slimme stekker willen schakelen.
Ontopic, ik wil binnenkort mijn Mercedes wallbox (laten) installeren, heeft elke random elektricien hier verstand van, moet ik een specialist inschakelen, of kan ik gewoon zelf aan de gang?
https://accessories.merce...laadkabel-ece-A0009063412
De Mercedes-Benz-wallbox mag uitsluitend worden geïnstalleerd door personen met een dienovereenkomstige professionele opleiding en is niet geschikt voor installatie door de eindgebruiker.
Volgens mij is de grootste uitdaging de kabel van de meterkast naar de lader krijgen..
Ik kreeg er tevens een load balancing kit bij, is dat nog aan te raden?
https://accessories.merce...ng-set-50-a-ece-B67822025
[ Voor 53% gewijzigd door mitsumark op 08-12-2025 00:53 ]
Nee, dat geldt alleen bij DC stromen, niet voor AC.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:27:
[...]
En is dat dan 9 volt per geleider? Dan heb je dus last van verlies van 18 (achttien) volt in totaal?
Dus je mag de spanningen niet bij elkaar optellen.
Er is niks gevaarlijks aan om een beetje spaningsverlies in een kabel te hebben.daemonix schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:32:
[...]
Precies. Ik kan de ongelovige @rene2807 adviseren eens het tabelletje op https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ te raadplegen voordat er meer slecht en gevaarlijk advies komt.
De zekering bepaald of het veilig is.
De kortsluitvastheid van de kabel zou je ook moeten meerekenen, maar de meeste gevallen zitten ook deze ruim binnen de marges.
Het tabelletje geeft geen andere info dan wat ik zelf ook aangaf.
En ik heb geen tabelletje nodig om de spanningsverliezen uit te rekenen, dat is mijn dagelijks werk.
Waarom denk je dat de meeste installateurs 2,5mm2 bij 16A afzekerwaarde in hun offerte zetten, wat dan hier door de "specialisten" dan weer wordt bekritiseerd en minimaal 6mm2 moet zijn ?
Als het onveilig zou zijn geweest, denk je dan dat een installateur dit advies zou geven op een offerte, wat uiteindelijk de klant zelf betaald ? waarom zou een installateur dit risico nemen als het onveilig zou zijn......
Dus jouw opmerking dat ik slecht en gevaarlijk advies zou geven vindt ik op zijn minst een "gevaarlijke" uitspraak.
"Ongelovige" laat ik dan maar even in het midden.
Reken zelf je spanningsverliezen maar eens uit, en zet dit weg tegen de meerprijs van 6mm2, je zou nog versteld staan hoe lang de terugverdien tijd is.
Wil je toekomst voorbereid zijn,....ja dan zou een dikkere kabel handig kunnen zijn.
maar waar ligt dan de grens van "toekomst voorbereid".......
Je moet wel rekenen met de totale kringlengte. Je berekeningen eerder in dit topic kloppen dus niet. Bij 75 meter met 2,5mm2 en 16A zit je op 18V ipv 9V. Dat is boven de norm en daarom geeft zo'n beetje iedereen aan dat je minimaal 4mm2 moet pakken. Misschien electrotechniek gewoon even aan de professional overlaten.rene2807 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:35:
[...]
Nee, dat geldt alleen bij DC stromen, niet voor AC.
[ Voor 99% gewijzigd door rene2807 op 08-12-2025 11:03 ]
Installateurs die ik gesproken heb voor de laadpaal kwamen standaard met 4mm2 aanzetten en de zeer serieuze kwam met 22kW op 6mm2.rene2807 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:53:
[...]
Er is niks gevaarlijks aan om een beetje spaningsverlies in een kabel te hebben.
De zekering bepaald of het veilig is.
De kortsluitvastheid van de kabel zou je ook moeten meerekenen, maar de meeste gevallen zitten ook deze ruim binnen de marges.
Het tabelletje geeft geen andere info dan wat ik zelf ook aangaf.
En ik heb geen tabelletje nodig om de spanningsverliezen uit te rekenen, dat is mijn dagelijks werk.
Waarom denk je dat de meeste installateurs 2,5mm2 bij 16A afzekerwaarde in hun offerte zetten, wat dan hier door de "specialisten" dan weer wordt bekritiseerd en minimaal 6mm2 moet zijn ?
Als het onveilig zou zijn geweest, denk je dan dat een installateur dit advies zou geven op een offerte, wat uiteindelijk de klant zelf betaald ? waarom zou een installateur dit risico nemen als het onveilig zou zijn......
Dus jouw opmerking dat ik slecht en gevaarlijk advies zou geven vindt ik op zijn minst een "gevaarlijke" uitspraak.
"Ongelovige" laat ik dan maar even in het midden.![]()
Reken zelf je spanningsverliezen maar eens uit, en zet dit weg tegen de meerprijs van 6mm2, je zou nog versteld staan hoe lang de terugverdien tijd is.
Wil je toekomst voorbereid zijn,....ja dan zou een dikkere kabel handig kunnen zijn.
maar waar ligt dan de grens van "toekomst voorbereid".......
Uiteindelijk moet je normconform gewoon een verlies berekening maken… en de millimeters even los laten.
En eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de 2.5mm2 voor de PV in ons huis niet had opgemerkt, anders was dat ook 4 geweest…
Op de toekomst voorbereid is veelal een kulargument, maar in deze als je kabels trekt zitten de kosten toch echt in de manuren, dan is het wel het overwegen waard… zeker als je ook nog
V2x gaat doen enzo, is laad- en ontlaad verlies beperken echt niet zo verkeerd.
Haha, toch tot inzicht gekomen dat het wel zo is?
Gebruik anders https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm of even GPT vragen;
Voor het berekenen van spanningsverlies bij een AC-installatie moet je de totale lengte van de stroomkring meenemen, dus heen én terug. Dat betekent:
Bij een kabel van 25 meter (fysieke lengte) gebruik je 50 meter in de berekening.
Reden: De stroom loopt door de fase (L) naar het verbruikspunt en via de nul (N) terug, waardoor beide aders weerstand hebben en samen het spanningsverlies veroorzaken.
Motiveer dat eens met een stukje theorie? Heb je wel een E achtergrond? Dit soort uitspraken doet mij twijfelen, vandaar mijn opmerking over gevaarlijke uitspraken. Bij AC niet optellen geldt alleen in een 3 fase verband hierbij vanwege de faseverschuiving van 120 graden. Als je op 1 ader de 16 A afneemt dan is de lengte 150 meter. Je zult toch rekening moeten houden met die situatie. Bij mijn voorbeeld van 32 A wordt het alleen maar erger.rene2807 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:35:
[...]
Nee, dat geldt alleen bij DC stromen, niet voor AC.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat laden zo goed mogelijk in kan stellen voor dynamische tarieven en dacht aanvankelijk dat dit min of meer automatisch door de Zappi gedaan kan worden. De praktijk lijkt toch wat weerbarstiger. Je kunt weliswaar een Scheduled Charge instellen, maar dan moet je voor elke laadsessie handmatig instellen tussen hoe laat en hoe laat dat laden mag gebeuren plus dat je moet opgeven hoeveel kWh je wilt/moet laden. Vooral dat laatste is natuurlijk elke keer anders.
Wie heeft er ook een Zappi plus dynamisch energiecontract en hoe heb je dat geregeld?
Laat je de Zappi dat doen met zo'n Schedule of heb je wat slimmers bedacht via Home Assistant en hoe dan?
Want voordat ik besluit of ik dit wil en ga doen, wil ik wel zeker weten of dit een zinvolle exercitie is.
<John O`Mill>
Verdiep je hier eens in Evcc slim laden met de zon en dynamische tarievenHippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
Jongens (m/v/x), mijn vaste energiecontract loopt op 1 januari af en ik overweeg overstap naar een dynamisch contract. Ik gebruik een Zappi V2.0 en rijd een 84kWh Ioniq 5.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat laden zo goed mogelijk in kan stellen voor dynamische tarieven en dacht aanvankelijk dat dit min of meer automatisch door de Zappi gedaan kan worden. De praktijk lijkt toch wat weerbarstiger. Je kunt weliswaar een Scheduled Charge instellen, maar dan moet je voor elke laadsessie handmatig instellen tussen hoe laat en hoe laat dat laden mag gebeuren plus dat je moet opgeven hoeveel kWh je wilt/moet laden. Vooral dat laatste is natuurlijk elke keer anders.
Wie heeft er ook een Zappi plus dynamisch energiecontract en hoe heb je dat geregeld?
Laat je de Zappi dat doen met zo'n Schedule of heb je wat slimmers bedacht via Home Assistant en hoe dan?
Want voordat ik besluit of ik dit wil en ga doen, wil ik wel zeker weten of dit een zinvolle exercitie is.
Als je dynamisch gaat in 2026 haal je voor nu nog het meeste uit dat contract met slim laden via Frank of Tibber. Dan stuur je waarschijnlijk aan via je auto, dus moet je even de ondersteunde auto’s checken. Plan B is daar je laadpaal.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
Jongens (m/v/x), mijn vaste energiecontract loopt op 1 januari af en ik overweeg overstap naar een dynamisch contract. Ik gebruik een Zappi V2.0 en rijd een 84kWh Ioniq 5.
Effectief besteed je de laadplanning dan uit aan je energieleverancier en profiteer je extra via de onbalansmarkt.
Ik zie niet zoveel heil in om dit te regelen via de auto zelf. Anderzijds is EVCC één van de mogelijkheden, en ook domotica-sturingen met Home Assistent, Loxone, en nog anderen worden vaak gebruikt. Ik heb het dus ook meer voor een sturing VAN de laadpaal dan voor een sturing DOOR de laadpaal.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
…
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat laden zo goed mogelijk in kan stellen voor dynamische tarieven en dacht aanvankelijk dat dit min of meer automatisch door de Zappi gedaan kan worden.
…
Zelf Loxone hier. Daarin stel je enerzijds het aantal uren in dat er moet worden geladen, en anderzijds tegen wanneer het laden beëindigd moet zijn. De domotica (Loxone, m.a.w.) pikt uit de beschikbare uren er de goedkoopste uit. Maar ik denk wel dat dit ook in Home Assistent heel vergelijkbaar werkt.
Model 3 LR (model 2023)
Helaas is ga je niet in op de vraag. De providerkeuze heb ik bewust weggelaten omdat die hier niet ter discussie staat. En die provider heeft geen mogelijkheden om mijn auto of Zappi aan te sturen.Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:58:
[...]
Als je dynamisch gaat in 2026 haal je voor nu nog het meeste uit dat contract met slim laden via Frank of Tibber. Dan stuur je waarschijnlijk aan via je auto, dus moet je even de ondersteunde auto’s checken. Plan B is daar je laadpaal.
Effectief besteed je de laadplanning dan uit aan je energieleverancier en profiteer je extra via de onbalansmarkt.
De vraag gaat dus echt over hoe ik dit binnen de gegeven omschrijving het beste aanpak.
<John O`Mill>
Ik had de vraag op zich goed gelezen, maar in de basis levert mijn antwoord wel het meeste op en daarvan wist ik niet of je het gecheckt had :-)Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]
Helaas is ga je niet in op de vraag. De providerkeuze heb ik bewust weggelaten omdat die hier niet ter discussie staat. En die provider heeft geen mogelijkheden om mijn auto of Zappi aan te sturen.
De vraag gaat dus echt over hoe ik dit binnen de gegeven omschrijving het beste aanpak.
Dan EVCC en als je Ioniq te oud is dan ondersteund Frank of Tibber het waarschijnlijk inderdaad niet.
Geen Zappi maar een Alfen en ik gebruik evcc en ben er ENORM tevreden van. We hebben er een leuk topic over. Core features: batterijbeheer/inzicht, laden op goedkope momenten, verschillende laadpalen en prioriteiten, uitlezen van de auto's, PV zonladen, CO2 bewust laden, peakshaving (maxPower globaal in kW uitgedrukt van het net, leuk voor mijn mede-Belgen en. het capaciteitstarief) en tot slot load balancing op de fases (ampère)Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
https://demo.evcc.io/#/
Ik leef me naar een dynamisch contract maar ik heb het nog niet. Dus ik gedraag en laad mijn wagens alsof ik al een dynamisch contract heb. Op termijn kan ik dan via een simulator en onze netbeheerder een op feiten gebaseerde analyse doen en niet moeten gissen.
In België komt dynamisch er nog niet uit als winnaar. Je moet echt heel wat verbruik kunnen shiften en de penaliteiten liggen ook hoog als je eens duur moet verbruiken, om nog niet te spreken over injectietarieven.
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 08-12-2025 13:52 ]
De providerkeuze staat vast (en dat is een andere, hier niet ter zake doende discussie): SamenOM, via een lokale energiecoöperatie. Die biedt sinds (zeer) kort nu ook dynamische tarieven aan.Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:36:
Ik had de vraag op zich goed gelezen, maar in de basis levert mijn antwoord wel het meeste op en daarvan wist ik niet of je het gecheckt had :-)
De auto is een Ioniq 5 van begin dit jaar (MY25 dus). Daarvan heb ik wel de integratie in HA, maar de aansturing verloopt niet altijd soepel en ik zou nu even niet weten hoe ik het aan moet sturen. Bovendien is er een maximum aantal keren dat je contact met de auto kan hebben per 24 uur, dus die weg is misschien niet de handigste.Dan EVCC en als je Ioniq te oud is dan ondersteund Frank of Tibber het waarschijnlijk inderdaad niet.
Blijft aansturing van de Zappi (V2.0) over. Dan ga ik me nu maar eens in dat EVCC-verhaal verdiepen.
<John O`Mill>
Inmiddels ook bevestiging vanuit E-flux dat het met een paal zonder RFID niet mogelijk is vanuit meerdere passen/apps een sessie te starten. Een nultarief en betaalde sessie naast elkaar is niet mogelijk. Of of.JanHenk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:52:
Het nadeel van de Wallbox Pulsar Plus is dat ie geen RFID-lezer heeft. Ik heb een tijdje een Pulsar Plus gehad met E-Flux, maar deze stond op Plug-and-charge. Als je op verschillende passen wil factureren, is dat dus geen optie. Dan is je enige optie om laadsessies te starten, met de (bijbehorende) app(s) van de laadpas.
@Woohooo en anderen:Woohooo schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:52:
Verdiep je hier eens in Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Begrijp ik nou goed dat EVCC zich richt op het optimaal gebruiken van PV en thuisaccu en niet op het gebruik van dynamische e-tarieven? In dat geval heb ik daar nix aan, want de Zappi regelt dat PV-overschot al prima zelfstandig.
En een thuisaccu heb ik niet en het lijkt erop dat die er ook niet gaat komen. Ten eerste vanwege de milieubelasting van de accu, maar belangrijker: ik werk nu met anderen hier binnen de lokale energiecoöperatie aan de voorbereiding van Local4Local. Als dat eenmaal werkt (doel is om het ingeregeld en actief te hebben op 01-01-2027), dan lijkt me een thuisaccu helemaal niet meer zinvol in te zetten.
Wat ik nu dus zoek is zoals ik al vroeg: hoe zorg ik dat mijn Zappi optimaal werkt met dynamische e-tarieven? iemand die daarin ervaring heeft en hoe heb je dat dan opgelost?
<John O`Mill>
Hangt er ook vanaf hoeveel geld je eraan wil spenderen. Home Assistent (HA) is goedkoper dan Loxone, maar je moet er meestal een computer voor hebben die blijft draaien (ook al heeft mijn zoon dit in een Velleman-device in zijn verdeelbord draaien als ik het goed heb). Loxone is dan een duurdere oplossing.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:21:
...
Wat ik nu dus zoek is zoals ik al vroeg: hoe zorg ik dat mijn Zappi optimaal werkt met dynamische e-tarieven? iemand die daarin ervaring heeft en hoe heb je dat dan opgelost?
Het eerste (HA) kan ik niet beter uitleggen. Maar van de werking van mijn Loxone voeg ik hierbij 2 screenshots:
/f/image/uM58BBReZrU6ug0b2zXLYHs7.png?f=fotoalbum_large)
Hier bepaal je tegen welk uur je wilt geladen hebben, en hoeveel uur er moet geladen worden. In het andere scherm hieronder …
/f/image/696lfmY2mPaygU5xdv1hPoYS.png?f=fotoalbum_large)
… zie je dan welke uren er daarvoor gekozen werden met de bijhorende tarieven. De tariefformule kun je aanpassen in functie van jouw eigen electriciteitsleverancier.
Je kunt zowel de Belgische als de Nederlandse marktprijzen selecteren.
Model 3 LR (model 2023)
Al die dingen doet evcc, dus ze doen EN PV gebruik, EN uitlezen van de thuisaccu EN het optimaal opladen met dynamische e-tarieven.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:21:
[...]
@Woohooo en anderen:
Begrijp ik nou goed dat EVCC zich richt op het optimaal gebruiken van PV en thuisaccu en niet op het gebruik van dynamische e-tarieven? In dat geval heb ik daar nix aan, want de Zappi regelt dat PV-overschot al prima zelfstandig.
Bron: ik gebruik evcc al 100 versienummers geleden. dynamische tarieven zit er iets later in.
Op dit moment werk bv met 2 elektrische wagens en slechts 1 laadpaal (tweede komt er zo bij) en stel ik een laadplanning in. Die laadplanning laadt op de goedkoopste momenten de auto's op tot 80% bij de ene en 100% bij de andere.
Als het zomer is dan zet ik die planning wat lager om meer ruimte vrij te houden voor PV stroom als een van de wagens toch thuis is en duw aldus dan de overtollige PV stroom in de wagen als de thuisbatterij vol genoeg is.
evcc installeren en de Zappi daar in gooien. Als ik de documentatie moet geloven mag je aan de slag met OCPP.Wat ik nu dus zoek is zoals ik al vroeg: hoe zorg ik dat mijn Zappi optimaal werkt met dynamische e-tarieven? iemand die daarin ervaring heeft en hoe heb je dat dan opgelost?
Echt niet. Basiskennis elektrotechniek. P=I^2/R. De R is constant. En het vermogensverlies in de kabel gaat dus kwadratisch met de stroom naar beneden.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:05:
Ja, grapje.![]()
: Dan verdubbelt de laadtijd en heb je in totaal net zoveel verlies…
Als je de stroom dus halveert, gaat het vermogensverlies naar een kwart.
Maar de tijd verdubbelt inderdaad, waardoor je onderaan de streep de kabelverliezen halveert!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer dit wel of niet zou werken, een aantal producten geeft aan dat het alleen werkt op een laadpaal met een type 2 stopcontact en dus niet met een vaste kabel. Op de gok heb ik er maar een gekocht met een plaatje dat suggereerde dat het kon (deze) maar helaas werkt het toch niet. De adapter past prima in de mennekes stekker van mijn laadpaal maar er komt geen spanning op de schuko contactdoos. Dit heb ik geprobeerd met de paal in een open stand zonder authenticatie, en ook met authenticatie via een NFC kaartje. In het laatste geval krijg ik wel blauw licht op de paal maar nog steeds geen contactor klik of spanning. Op de EV werkt de laadpaal prima uiteraard.
Is er iets fundamenteel anders tussen laadpalen met vaste kabel en met een contactdoos? Kan ik iets doen om eea te activeren, of kent iemand andere adapter producten die dit wel een vaste laadkabel ondersteunen?
Thnx. Die basiskennis lekt kennelijk toch langzaam weg met het vorderen van de jaren.Andrehj schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Echt niet. Basiskennis elektrotechniek. P=I^2/R. De R is constant. En het vermogensverlies in de kabel gaat dus kwadratisch met de stroom naar beneden.
Als je de stroom dus halveert, gaat het vermogensverlies naar een kwart.
Maar de tijd verdubbelt inderdaad, waardoor je onderaan de streep de kabelverliezen halveert!
En/of ik heb last van een memory leak…
<John O`Mill>
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen