iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Als je met 'perfect' bedoelt dat hij voor geen meter je opwek volgt zoals bv een Zappi dat op de seconde wel doet, dan is het idd perfect. Mijn definitie van perfect is dan wel anders.onzenuub schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Bij mij hangt de Zaptec Go2, zonneladen werkt perfect. Geen problemen mee gehad.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 11:05 ]
Ik zag die aanbieding ook, maar in de regels voor die aanbieding (inruilactie) staat dat je wel degelijk een lader terug moet sturen.Erwin_83 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ik zoek ook een lader met vaste kabel en ERE geschikt en kwam de raedian neo tegen.
Ben er nog niet zo in thuis en moet nog bestellen .
Is ook via een ERE toko te bestellen met 200 euro korting en dan moet je de oude lader retour sturen. Ze rekenen wel 25% fee en 3 jaar contract, dus moet nog even rekenen of het interessant is.
Nu had m'n pa nog zo'n oud ding van Newmotion liggen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste. Vergelijk hier bijvoorbeeld de premies https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders#korting
Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675.
Daarmee ben je uiteindelijk goedkoper uit denk ik (afhankelijk van hoeveel kWh je laadt in 3 jaar tijd) en je hoeft ook niks terug te sturen.
Ook nog even vergeleken met een Peblar Business met vaste kabel maar dan ga je toch al richting de 1.000€.
[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 21-06-2026 10:48 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Ik had dan toch die 375 er bij gelegd voor de peblar denk ik... Dan heb je in ieder geval wat fatsoenlijks hangen. Van die readian heb ik nog nooit gehoord.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Ik zag die aanbieding ook, maar in de regels voor die aanbieding (inruilactie) staat dat je wel degelijk een lader terug moet sturen.
Nu had m'n pa nog zo'n oud ding van Newmotion liggen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste. Vergelijk hier bijvoorbeeld de premies https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders#korting
Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675.
Daarmee ben je uiteindelijk goedkoper uit denk ik (afhankelijk van hoeveel kWh je laadt in 3 jaar tijd) en je hoeft ook niks terug te sturen.
Ook nog even vergeleken met een Peblar Business met vaste kabel maar dan ga je toch al richting de 1.000€.
Heeft ie wel loadbalancing?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Wat versta jij onder loadbalancing? Het is een begrip dat nogal ruim wordt gebruikt hier op GoTMakrolon schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Ik had dan toch die 375 er bij gelegd voor de peblar denk ik... Dan heb je in ieder geval wat fatsoenlijks hangen. Van die readian heb ik nog nooit gehoord.
Heeft ie wel loadbalancing?
Van wat ik heb gezien kun je in ieder geval het Ampèrage terugschroeven en ook een schedule instellen.
Je kunt er ook een kitje bij bestellen met 3 CT-klemmen voor het afstemmen op de opwek van je zonnepanelen en dynamic load balancing. Meer info hier.
Ik heb die CT-kit er niet bij besteld want ons - binnenkort - nieuwe huis heeft (nog) geen zonnepanelen. Bovendien heb ik nu een Charge Amps Halo en daarbij gebruik ik het ook niet, die heb ik gewoon via een schedule zo ingesteld dat ie alleen overdag oplaadt (heb hier wel panelen).
Wat interessanter wordt om straks uit te vinden is of de Raedian ook met Home Assistant te integreren valt. Hij ondersteunt gewoon OCPP 1.6 dus als het goed is zou je in ieder geval ook via die API commando's moeten kunnen sturen mocht ik dat ooit willen.
LB is dat het laadvermogen automatisch naar beneden wordt bijgeregeld als de som van het laadvermogen en het huisverbruik hoger dreigt te worden dan wat de hoofdzekering aan kan. Volgens mij is daar hier geen verwarring over. De meeste laadpunten met LB kunnen ook op zonnestroomoverschot laden.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Wat versta jij onder loadbalancing? Het is een begrip dat nogal ruim wordt gebruikt hier op GoT
Van wat ik heb gezien kun je in ieder geval het Ampèrage terugschroeven en ook een schedule instellen.
Je kunt er ook een kitje bij bestellen met 3 CT-klemmen voor het afstemmen op de opwek van je zonnepanelen en dynamic load balancing. Meer info hier.
Ik heb die CT-kit er niet bij besteld want ons - binnenkort - nieuwe huis heeft (nog) geen zonnepanelen. Bovendien heb ik nu een Charge Amps Halo en daarbij gebruik ik het ook niet, die heb ik gewoon via een schedule zo ingesteld dat ie alleen overdag oplaadt (heb hier wel panelen).
Wat interessanter wordt om straks uit te vinden is of de Raedian ook met Home Assistant te integreren valt. Hij ondersteunt gewoon OCPP 1.6 dus als het goed is zou je in ieder geval ook via die API commando's moeten kunnen sturen mocht ik dat ooit willen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Precies om deze reden vraag ik het, want het wordt vaak gebruikt als term voor het afstemmen op je zonnepanelen.DonJuape schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:31:
[...]
LB is dat het laadvermogen automatisch naar beneden wordt bijgeregeld als de som van het laadvermogen en het huisverbruik hoger dreigt te worden dan wat de hoofdzekering aan kan. Volgens mij is daar hier geen verwarring over. De meeste laadpunten met LB kunnen ook op zonnestroomoverschot laden.
Anyways, hoe doet die Peblar load balancing regelen? Heeft die daar een extra kitje voor nodig? Of kan ie het op middels een (indirecte) verbinding met de P1 van de slimme meter zonder klemmen?
Hij kan met de Homewizard P1 meter en volgens mij ook met CT klemmen maar dat weet ik niet zeker.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Precies om deze reden vraag ik het, want het wordt vaak gebruikt als term voor het afstemmen op je zonnepanelen.
Anyways, hoe doet die Peblar load balancing regelen? Heeft die daar een extra kitje voor nodig? Of kan ie het op middels een (indirecte) verbinding met de P1 van de slimme meter zonder klemmen?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Hij haalt bij mij de info uit de p1 van Homewizard. Voor laden op puur pv overschot alsook het bewaken van de max last op de hoofdzekeringFlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Precies om deze reden vraag ik het, want het wordt vaak gebruikt als term voor het afstemmen op je zonnepanelen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wat interessant aan die Raedian is is dat hij EVCC integratie doet zonder dat je een token hoeft te kopen. En hij biedt daarbij mA regeling en 1/3 faseswitching. Met bv een homewizard P1 kun je dan loadbalancen en nauwkeurig overschotladen. Volgens mij zit je verder nergens aan vast als je hem met die kortingscode bestelt.(ook al proberen ze de indruk te wekken van wel)FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Wat versta jij onder loadbalancing? Het is een begrip dat nogal ruim wordt gebruikt hier op GoT
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 21-06-2026 12:00 ]
Voor mij is het perfect. Voorheen laadde de paal niet op zonnestroom. Nu wel. 100 % verbetering in vergelijking met voorheen. Als het kwartiertje wachten ook nog kan veranderen naar korter dan nog beter. Voor mij nu perfect.Termy schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:26:
[...]
Als je met 'perfect' bedoelt dat hij voor geen meter je opwek volgt zoals bv een Zappi dat op de seconde wel doet, dan is het idd perfect. Mijn definitie van perfect is dan wel anders.
De Peblar kan niet met CT klemmen PV-gestuurd laden, maar wel met een P1 meter.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
[...]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ah kijk, jij hebt al meer info gevonden dan ik. Tof en thanks 😊ASW1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:59:
[...]
Wat interessant aan die Raedian is is dat hij EVCC integratie doet zonder dat je een token hoeft te kopen. En hij biedt daarbij mA regeling en 1/3 faseswitching. Met bv een homewizard P1 kun je dan loadbalancen en nauwkeurig overschotladen. Volgens mij zit je verder nergens aan vast als je hem met die kortingscode bestelt.(ook al proberen ze de indruk te wekken van wel)
Ik doe niet aan Homewizard, maar als er EVCC integratie mogelijk is dan is dat al super interessant en dan moet een Home Assistant integratie ook mogelijk zijn (meestal zo als de lader OCPP heeft).
Wat bedoel je trouwens met dat je bij de Raedian EVCC zonder token kunt gebruiken? Is EVCC dan gratis te gebruiken?
JaFlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:02:
[...]
Wat bedoel je trouwens met dat je bij de Raedian EVCC zonder token kunt gebruiken? Is EVCC dan gratis te gebruiken?
Uiteindelijk wel besteld en gister geïnstalleerd.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Ik zag die aanbieding ook, maar in de regels voor die aanbieding (inruilactie) staat dat je wel degelijk een lader terug moet sturen.
Door gepruts van GLS duurde het allemaal lang. Overigens was het contact hierover en de compensatie van Wallbox discounter wel netjes.
Spul ziet er degelijk uit, over de lange termijn is nog niks te zeggen. Kwa installatie staan er op internet voorbeelden en uitleg. Het boekje wat erbij zit is niet toereikend voor de particulier. De installateurs app is wel te downloaden en gebruiken.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Thanks voor de update.Erwin_83 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Uiteindelijk wel besteld en gister geïnstalleerd.
Door gepruts van GLS duurde het allemaal lang. Overigens was het contact hierover en de compensatie van Wallbox discounter wel netjes.
Spul ziet er degelijk uit, over de lange termijn is nog niks te zeggen. Kwa installatie staan er op internet voorbeelden en uitleg. Het boekje wat erbij zit is niet toereikend voor de particulier. De installateurs app is wel te downloaden en gebruiken.
Was er nog iets van controle of je werkelijk bij ere-registratie had aangemeld en/of je een oude wallbox terugstuurt, zoals hier in het stappenplan staat?
https://www.wallboxdiscou...met-mid.html?id=320952063
Kwa ERE koppeling nog niks gehoord. Wellicht dat ik netjes bij die ere club aanmeld. Ja die was duurder en uiteindelijk komt dat weer overeen met de korting. En wat ik nu niet betaal, hoef ik later niet terug te verdienen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Kan ik dan zonder toestemming een laadpaal kunnen plaatsen ? Heb overigens al een formulier ingevuld, maar het kan 6 weken duren op een reactie.
Iemand ervaring ?
Je vermeldt niet of je die laadpaal in je eigen tuin of in de gemeentegrond wilt plaatsen.
Of je in de tuin van je huurwoning een laadpaal mag plaatsen moet je aan je verhuurder vragen. En of dat in gemeentegrond mag aan je gemeente.
In beide gevallen geldt dat die parkeerplaats niet van jou is en je die ook niet kunt claimen. Dus als anderen daar hun auto parkeren zul je moeten wachten tot ze die weer weghalen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:28:
@Damper
Je vermeldt niet of je die laadpaal in je eigen tuin of in de gemeentegrond wilt plaatsen.
Of je in de tuin van je huurwoning een laadpaal mag plaatsen moet je aan je verhuurder vragen. En of dat in gemeentegrond mag aan je gemeente.
In beide gevallen geldt dat die parkeerplaats niet van jou is en je die ook niet kunt claimen. Dus als anderen daar hun auto parkeren zul je moeten wachten tot ze die weer weghalen.
Dan zou ik dus af moeten wachten op een reactie van de verhuurder begrijp ik. Hopen dan op een zsm antwoord zodat ik het èèn en ander kan plannen. Kan/mag dat niet ? Gaan we voor een zelfde model maar dan benzine, alhoewel ik graag de EV heb natuurlijk. Bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Damper op 22-06-2026 20:45 ]
Moet zeggen dat het me allemaal heel erg meevalt. Toegegeven, ik heb de auto pas maar een paar dagen, maar vooralsnog had ik dit waarschijnlijk al veel eerder moeten doen.
Ook wel interessant. Hoeveel procent laad je dan per keer, en hoelang duurt dat op zo'n stekker ?gwg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:47:
Ik heb de model 3, en heb thuis alleen maar normale stopcontacten. Ik laad de auto nu al een paar dagen op via het stopcontact. En ik moet zeggen, gaat prima. Auto staat meestal wel een complete dag stil, dus in mijn situatie hoef ik denk ik niet eens een laadpaal of iets te installeren. En een supercharger op 2 minuten rijden van mijn huis dus mocht ik een noodgeval hebben laad ik daar in een 10tal minuten op.
Moet zeggen dat het me allemaal heel erg meevalt. Toegegeven, ik heb de auto pas maar een paar dagen, maar vooralsnog had ik dit waarschijnlijk al veel eerder moeten doen.
Want ik werk vanuit huis en de auto staat dan dus ook smorgens/middag de gehele dag voor de deur. Dan zou een stopcontact/stekker voldoende moeten zijn ?
In principe laad ik hem telkens tot 78 procent. Ik heb hem vandaag zowat leeg gereden, en om hem weer tot het limiet te laden duurt 24 uur. Dus het gaat wel echt tergend langzaam (ongeveer 2KWh) maar goed als je dus niet dagelijks rijd met de auto kan het dus prima. Ik had gelezen dat van 0 tot 100 tussen de 40 en 60 uur kan duren, ligt ook aan het stopcontact zelf. Er zijn stopcontacten die 16A kunnen geven, die van mij maar 10A, dus dan duurt het langer.Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Ook wel interessant. Hoeveel procent laad je dan per keer, en hoelang duurt dat op zo'n stekker ?
Want ik werk vanuit huis en de auto staat dan dus ook smorgens/middag de gehele dag voor de deur. Dan zou een stopcontact/stekker voldoende moeten zijn ?
Ik weet natuurlijk niet precies hoeveel je rijdt, maar je kan het wel uitrekenen. In mijn situatie waarbij ik de auto dus niet dagelijks gebruik en hij vaak toch wel aan een stuk door minstens 24 uur stilstaat kan het prima. Als ik jou zo hoor moet het voor jou ook wel uitkomen.
Heel sec gezien mag de laadkabel niet over gemeentegrond heen zonder toestemming.Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.
Dan zou ik dus af moeten wachten op een reactie van de verhuurder begrijp ik. Hopen dan op een zsm antwoord zodat ik het èèn en ander kan plannen. Kan/mag dat niet ? Gaan we voor een zelfde model maar dan benzine, alhoewel ik graag de EV heb natuurlijk. Bedankt.
Het wel of niet parkeren is één van de vraagstukken waar je zelf al goed op hebt geantwoord. Stel dat ik verhuurder zou zijn zou mij dat nog het minst boeien. Waar ik wél bang voor zou zijn is geknoei in de meterkast. Ik neem aan dat je daar toestemming van de verhuurder voor nodig hebt. En de verhuurder wilt natuurlijk weten of de woning in originele staat kan worden opgeleverd (dus zonder gaten/elektrakabel uit de muur) als je verhuist.Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.
Laat het gerust weten als je je verhuurder met een goed plan kan overtuigen om toestemming te geven. Of als je het op een andere manier oplost ben ik ook wel benieuwd.
[ Voor 5% gewijzigd door Kanoet op 22-06-2026 21:27 ]
Ik heb ook jarenlang m'n EV's geladen vanuit het stopcontact, je moet alleen wel ff opletten dat de bedrading in orde is en als je een verlengkabel gebruikt heb je een dikke nodig met minimaal 2,5 mm2 aders. Ook is het verstandig je Tesla op maximaal 13 Ampère te laten laden. Bij 16A bestast de kans dat de stop eruit klapt.Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Ook wel interessant. Hoeveel procent laad je dan per keer, en hoelang duurt dat op zo'n stekker ?
Het enige nadeel is dat je wanneer het nodig is niet ff sneller kunt opladen. Maar misschien heb je een publieke laadpaal in de buurt.
Ik heb sinds november wel een Charge Amps Halo 11 kW lader, die is echt heel fijn. Vooral ook omdat je schema's in kunt stellen, of deze ook kunt koppelen aan een dynamisch tarief (bijvoorbeeld bij Tibber). Gaat binnenkort in de verkoop in verband met verhuizing (nieuwe huis heeft al een lader).
Als ik verhuurder was en mijn huurder zou op zijn eigen kosten door een fatsoenlijke elektricien een aansluiting laten maken dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Is juist een pluspunt voor het huis toch?Kanoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:25:
[...]
Het wel of niet parkeren is één van de vraagstukken waar je zelf al goed op hebt geantwoord. Stel dat ik verhuurder zou zijn zou mij dat nog het minst boeien. Waar ik wél bang voor zou zijn is geknoei in de meterkast. Ik neem aan dat je daar toestemming van de verhuurder voor nodig hebt. En de verhuurder wilt natuurlijk weten of de woning in originele staat kan worden opgeleverd (dus zonder gaten/elektrakabel uit de muur) als je verhuist.
Laat het gerust weten als je je verhuurder met een goed plan kan overtuigen om toestemming te geven. Of als je het op een andere manier oplost ben ik ook wel benieuwd.
Maximaal 10a bedoel je. En zelfs dan moet je alles goed in de gaten houden, zeker als je de 1e keren gaat laden.FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:28:
[...]
Ik heb ook jarenlang m'n EV's geladen vanuit het stopcontact, je moet alleen wel ff opletten dat de bedrading in orde is en als je een verlengkabel gebruikt heb je een dikke nodig met minimaal 2,5 mm2 aders. Ook is het verstandig je Tesla op maximaal 13 Ampère te laten laden. Bij 16A bestast de kans dat de stop eruit klapt.
Het enige nadeel is dat je wanneer het nodig is niet ff sneller kunt opladen. Maar misschien heb je een publieke laadpaal in de buurt.
Ik heb sinds november wel een Charge Amps Halo 11 kW lader, die is echt heel fijn. Vooral ook omdat je schema's in kunt stellen, of deze ook kunt koppelen aan een dynamisch tarief (bijvoorbeeld bij Tibber). Gaat binnenkort in de verkoop in verband met verhuizing (nieuwe huis heeft al een lader).
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Ja toch ?FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Als ik verhuurder was en mijn huurder zou op zijn eigen kosten door een fatsoenlijke elektricien een aansluiting laten maken dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Is juist een pluspunt voor het huis toch?
Ze hebben ons namelijk 5 jaar geleden ook zonnepanelen aangeboden. Was natuurlijk een keuze ( wel gestimuleerd door hun )en geaccepteerd. Salderen stopt straks. Is toch ook weer een uitkomst en pluspunt om de panelen te gebruiken voor het laden ? Ik debk persoonlijk ook dat het wel goed komt, alleen hoop ik zsm een atwoord te krijgen, ze zouden binnen 6 weken reageren. Zodra dat is gedaan laat ik het hier ook weten.
In principe helemaal mee eens. Zo kan een kleinere verhuurder reageren.FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Als ik verhuurder was en mijn huurder zou op zijn eigen kosten door een fatsoenlijke elektricien een aansluiting laten maken dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Is juist een pluspunt voor het huis toch?
De groteren hebben vast al genoeg meegemaakt. 'Nee' is goedkoper en sneller dan afstemmen en controleren of het wel een fatsoenlijke electricien is. Voor je het weet wordt er verhuist en is er gedoe om de borg omdat er een gat in de muur zit met een kabel er uit. De nieuwe bewoners hebben namelijk geen EV. Excuses voor het pessimisme, ik laat mij graag het tegendeel bewijzen door @Damper
Ja ik heb tevens een aanvraag bij Enexis ingediend om de meterkast te verzwaren naar Fase 3 ( momenteel fase 1 ). Ook dat heb ik vandaag laten weten aan de woonbedrijf en er toestemming voor gevraagd middels de formulier.Kanoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:25:
[...]
Het wel of niet parkeren is één van de vraagstukken waar je zelf al goed op hebt geantwoord. Stel dat ik verhuurder zou zijn zou mij dat nog het minst boeien. Waar ik wél bang voor zou zijn is geknoei in de meterkast. Ik neem aan dat je daar toestemming van de verhuurder voor nodig hebt. En de verhuurder wilt natuurlijk weten of de woning in originele staat kan worden opgeleverd (dus zonder gaten/elektrakabel uit de muur) als je verhuist.
Mochten ze aangeven dat alles weer terug moet zoals het was..tjah fase 3 is toch mooi meegenomen voor hen, al helemaal op mijn kosten. Gat in de muur moet dan zoiezo weer dicht maar dat is zo gepiept, de kabel kunnen ze dan ook gewoon afdoppen waardoor het niet geheel gedemonteerd hoeft te worden. Althans daar ga ik vanuit.
Ik laat het weten als ik een antwoord heb.
Laadkabel komt ook niet in aanraking met de straat of dergelijke. Ik kan de auto zelf dusdanig zo parkeren met de kont in de tuin zodat alles ook echt in de tuin blijft. Wat dat betreft zie ik helemaal geen probleem.True schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:21:
[...]
Heel sec gezien mag de laadkabel niet over gemeentegrond heen zonder toestemming.
Volgens Stedin heeft ons huis een 1x25A aansluiting; 3 fase is aangevraagd maar zal nog wel even duren gezien de huidige situatie. Tot mijn verbazing kwam er toen ik voor het eerst laadde bijna 7kW uit de laadpaal. Mogelijk werd de stroom van het net daarbij aangevuld met een beetje zon uit de panelen, maar Homewizard geeft nog steeds een piek van boven de 6kW die uit het net kwam aan. Dat is dus meer dan 25A op 220V.
De installateur blijkt de laadpaal aangesloten te hebben alsof wij op 1x35A zitten. De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?
Inmiddels is de paal ingesteld op 1x25A, maar dat verlaagt de laadsnelheid natuurlijk fors (volgens mij gaat hij tot max 20A nu). De vraag is: hoe kan het dat er überhaupt meer dan 25A uit de muur kan komen als dat de max van de aansluiting zou zijn? En kan ik veilig de boel toch op een hogere laadstroom zetten mocht het een keer nodig zijn om sneller te laden? Of loop ik daarmee een risico omdat de installatie er eigenlijk niet voor geschikt is? Of staat het gewoon verkeerd in het systeem bij Stedin en is mijn aansluiting wel 1x35A?
[ Voor 4% gewijzigd door Domipost op 22-06-2026 23:08 ]
Dit is een vraag voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3Domipost schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:05:
Ik heb sinds dit weekend eindelijk mijn Zaptec Go 2 werkend (was een probleempje met aarding), maar er is iets dat ik niet helemaal begrijp.
Volgens Stedin heeft ons huis een 1x25A aansluiting; 3 fase is aangevraagd maar zal nog wel even duren gezien de huidige situatie. Tot mijn verbazing kwam er toen ik voor het eerst laadde bijna 7kW uit de laadpaal. Mogelijk werd de stroom van het net daarbij aangevuld met een beetje zon uit de panelen, maar Homewizard geeft nog steeds een piek van boven de 6kW die uit het net kwam aan. Dat is dus meer dan 25A op 220V.
De installateur blijkt de laadpaal aangesloten te hebben alsof wij op 1x35A zitten. De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?
Inmiddels is de paal ingesteld op 1x25A, maar dat verlaagt de laadsnelheid natuurlijk fors (volgens mij gaat hij tot max 20A nu). De vraag is: hoe kan het dat er überhaupt meer dan 25A uit de muur kan komen als dat de max van de aansluiting zou zijn? En kan ik veilig de boel toch op een hogere laadstroom zetten mocht het een keer nodig zijn om sneller te laden? Of loop ik daarmee een risico omdat de installatie er eigenlijk niet voor geschikt is? Of staat het gewoon verkeerd in het systeem bij Stedin en is mijn aansluiting wel 1x35A?
In het kort, tijdens zon-uren zal het voltage wat hoger liggen zo rond de 235V of hoger dat maakt met 6kW dus 25,5A en je zekering gaat er op overbelasting pas uit na een tijdje (Google: uitschakelkarakteristiek smeltzekering).
Maar uhm .. gezien je post, je deel: "sinds dit weekend eindelijk [..] werkend [..] probleempje met aarding" lijkt het mij raadzaam wellicht toch te overwegen een expert te raadplegen.
10A voor de zekerheid om mee te beginnen is misschien wel een goed idee, maar ik laadde m'n Mach-e hier thuis zonder problemen gewoon met 13A uit het stopcontact in de meterkast, met verlengkabel naar de oprit. De verlengkabel kon sowieso 3.700 Watt hebben. De thuislader die Ford meeleverd kan zowel op 230V als op krachtstroom, dus die kan het ook makkelijk aan.Makrolon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:35:
[...]
Maximaal 10a bedoel je. En zelfs dan moet je alles goed in de gaten houden, zeker als je de 1e keren gaat laden.
P. S.
Als ik 10A had bedoeld dan had ik wel 10A geschreven. Misschien moet je nog even werken aan je communicatie?
[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 22-06-2026 23:59 ]
Het is gewoon onverstandig om 13a aan te raden.FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:58:
[...]
10A voor de zekerheid om mee te beginnen is misschien wel een goed idee, maar ik laadde m'n Mach-e hier thuis zonder problemen gewoon met 13A uit het stopcontact in de meterkast, met verlengkabel naar de oprit. De verlengkabel kon sowieso 3.700 Watt hebben. De thuislader die Ford meeleverd kan zowel op 230V als op krachtstroom, dus die kan het ook makkelijk aan.
P. S.
Als ik 10A had bedoeld dan had ik wel 10A geschreven. Misschien moet je nog even werken aan je communicatie?
Ook om het via een verlengsnoer te doen, stekkerverbindingen worden slechter met de tijd. Kwestie van tijd tot er een stekkerverbinding uit fikt.
Op het goedkope stekkerblok je wat je bij de action haalt staat ook op dat ie geschikt is voor 3000 watt
Als je hoofdzekerin 25A is, dan mag je in je meterkast niet afzekeren met 32A. Straks met je verzwaring naar 3 X25A blijft dit nog steeds 25A per fase dus mag die 32A ook niet, die moet er dus sowieso uit.Domipost schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:05:
De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?
En de hoofdzekering bedoel je de hoofdschakelaar mee neem ik aan, anders snap ik niets meer van je verhaal. Die schakelt niet automatisch af, alleen handmatig. Die 40A die daarop staat is alleen voor de maximale stroom die daar doorheen mag lopen.
Ik heb mijn laadpunt op 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Dat is veilig maar niet selectief maar dat is voor je huisinstallatie geen probleem.jongetje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Als je hoofdzekerin 25A is, dan mag je in je meterkast niet afzekeren met 32A. Straks met je verzwaring naar 3 X25A blijft dit nog steeds 25A per fase dus mag die 32A ook niet, die moet er dus sowieso uit.
En de hoofdzekering bedoel je de hoofdschakelaar mee neem ik aan, anders snap ik niets meer van je verhaal. Die schakelt niet automatisch af, alleen handmatig. Die 40A die daarop staat is alleen voor de maximale stroom die daar doorheen mag lopen.
Knip
[ Voor 82% gewijzigd door DonJuape op 23-06-2026 07:59 ]
Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.Makrolon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 05:41:
[...]
Het is gewoon onverstandig om 13a aan te raden.
Ook om het via een verlengsnoer te doen, stekkerverbindingen worden slechter met de tijd. Kwestie van tijd tot er een stekkerverbinding uit fikt.
Op het goedkope stekkerblok je wat je bij de action haalt staat ook op dat ie geschikt is voor 3000 watt
Mijn punt was dan ook meer, je kunt prima 13A eruit peuren, maar dan moet je dus wel zorgen dat het niet met goedkope meuk is
Het kan ook met dure meuk misgaan hoor. De prijs heeft hier niet zo veel mee te maken.FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.
Mijn punt was dan ook meer, je kunt prima 13A eruit peuren, maar dan moet je dus wel zorgen dat het niet met goedkope meuk is
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dus gewoon geen meuk kopendaemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Het kan ook met dure meuk misgaan hoor. De prijs heeft hier niet zo veel mee te maken.
Kijk, als je een sjappie bent die in z'n woonkamer z'n Alibaba elektrische step gaat opladen, dan snap ik dat die persoon waarschijnlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.
Maar bij het opladen van een elektrische auto verwacht ik dat je wel ff je verstand gebruikt en investeert in goed spul en evtl een expert erbij haalt (niet Beun de Haas).
Mocht het alsnog niet goed gaan, dan klapt in principe gewoon je zekering eruit en dan weet je dat 13A teveel is. Kwestie van uitproberen. Er bestaat natuurlijk ook nog een kleine kans dat een stopcontact smelt, maar dan is het dus meuk. Houd het in het begin dus ff goed in de gaten en ga in het begin ook niet 's nachts laden, zou mijn advies zijn.
[ Voor 65% gewijzigd door FlowDesign op 23-06-2026 11:14 ]
Als jij er dan aan werkt om gelijk zinvolle dingen te vermelden die mogelijk een onveilige situatie bij de lezer voorkomen zal ik werken aan mn communicatie ja?FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.
Je kan er, zeker in een ouder huis gewoon niet van uit gaan dat het allemaal geschikt is om lang 10 of 13a door te trekken. Misschien gaat dat buitenwcd wel langs 3 centraal dozen met brakke lasdoppen er in.
Dat kan je dus niet verwachten. Ook een niet technisch persoon koopt een electrische auto, krijgt er een stekkerlader bij die hij overal in kan prikken zonder uitleg er bij. Die staat daar echt niet bij stil.FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Dus gewoon geen meuk kopen
Kijk, als je een sjappie bent die in z'n woonkamer z'n Alibaba elektrische step gaat opladen, dan snap ik dat die persoon waarschijnlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.
Maar bij het opladen van een elektrische auto verwacht ik dat je wel ff je verstand gebruikt en investeert in goed spul en evtl een expert erbij haalt (niet Beun de Haas).
Mocht het alsnog niet goed gaan, dan klapt in principe gewoon je zekering eruit en dan weet je dat 13A teveel is. Kwestie van uitproberen. Er bestaat natuurlijk ook nog een kleine kans dat een stopcontact smelt, maar dan is het dus meuk. Houd het in het begin dus ff goed in de gaten en ga in het begin ook niet 's nachts laden, zou mijn advies zijn.
Doet ie dat wel vraagt ie aan chatgpt of het kan, en die zegt weer dat ze op tweakers zeggen dat het veilig kan.
Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?onzenuub schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Bij mij hangt de Zaptec Go2, zonneladen werkt perfect. Geen problemen mee gehad.
Vragen levert waarschijnlijk meer problemen dan antwoorden op. Weinig beleid...Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Als jij weet dat je er niemand mee lastig valt en dat niemand kan struikelen, gewoon doen.
Zeker gaat het direct de auto in maar als je met 11kW staat te laden en je panelen leveren op dat moment 3kW dan moet er nog 8kW door het net worden geleverd. Het zonnestroomoverschot laden is dus zodat het laadpunt precies de opwek volgt.targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?
De bedoeling van die functie is om zo hard te laden als er stroom uit je panelen beschikbaar is. Zo lever je dus niks terug aan het net. Dit is gunstig bij zowel een vast als dynamisch contract ivm een terugleverboete of als de kale tarieven 0 of negatief zijn (vooral relevant vanaf 2027).targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?
Maar dan moet het natuurlijk wel je opwek netjes volgen en daar gaat het bij zaptec niet geweldig aangezien het per kwartier de laadstroom aanpast ipv per seconde zoals bv de zappi. Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet eerder gehoord van een overschotlaadfunctie die niet op de seconde werkt dus waarom zaptec daar nu mee komt is me een raadsel.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nope, heb nog een goedkoop vast contract van n paar jaar geleden.targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Er stonden geen apparaten aan, wasmachines of waterkokers of stofzuigers of wat dan ook. Maar hij hing dus wel ruim 4 uur aan het stopcontact en trok zo'n 2,4KW erdoorheen al die tijd. Is het dan gewoon verstandig om een ander stopcontact te kiezen of wat is jullie advies hierin?
Dat doe je met een granny charger neem ik aan, zit daar niet een verklikkerlichtje op oid waaraan je de fout aflezen kunt? Misschien een temperatuursensor die getript is, wie zal het zeggen.gwg schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:11:
Ik ben bij een kennis waar ik de auto via een normaal stopcontact aan het opladen was. Op 10A. Nu is die er na 4:20 uur mee gestopt, de lader stopte er simpelweg gewoon mee. Nu kon ik hem wel gewoon weer aanzetten maar het intrigeerde mij waarom die gestopt was. Nu voelde ik aan de lader stopcontact zelf, die was vrij warm, en ook het stopcontact zelf was vrij warm. Er hing geen brandlucht en er was ook geen gesmolten plastic, en volgens mij is 10A ruim binnen de veilige marge om op te laden, maar ik vraag mij af of die dus gestopt is door overbehitting oid? Ik kan daar zelf niets over vinden.
Er stonden geen apparaten aan, wasmachines of waterkokers of stofzuigers of wat dan ook. Maar hij hing dus wel ruim 4 uur aan het stopcontact en trok zo'n 2,4KW erdoorheen al die tijd. Is het dan gewoon verstandig om een ander stopcontact te kiezen of wat is jullie advies hierin?
De lader heeft als het goed is een temperatuur sensor, daarom mag je geen verlengsnoer gebruiken. Beter stopcontact monteren kan helpen, maar ook de aansluiting van de draden moet perfect zijn.gwg schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:11:
Ik ben bij een kennis waar ik de auto via een normaal stopcontact aan het opladen was. Op 10A. Nu is die er na 4:20 uur mee gestopt, de lader stopte er simpelweg gewoon mee. Nu kon ik hem wel gewoon weer aanzetten maar het intrigeerde mij waarom die gestopt was. Nu voelde ik aan de lader stopcontact zelf, die was vrij warm, en ook het stopcontact zelf was vrij warm. Er hing geen brandlucht en er was ook geen gesmolten plastic, en volgens mij is 10A ruim binnen de veilige marge om op te laden, maar ik vraag mij af of die dus gestopt is door overbehitting oid? Ik kan daar zelf niets over vinden.
Ja klopt een granny charger. Ik zag eigenlijk niet zoveel behalve dat de LED groen aan het knipperen was, wat volgens mij indiceert dat de lader klaar is om te starten met opladen.ASW1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Dat doe je met een granny charger neem ik aan, zit daar niet een verklikkerlichtje op oid waaraan je de fout aflezen kunt? Misschien een temperatuursensor die getript is, wie zal het zeggen.
Oh well, ik heb hem op 8A gezet en weer aangezet op een ander stopcontact, kijken of dat iets doet.
Gebruik zeker geen verlengsnoer! Ik denk inderdaad dat die de temperatuur gewoon even te hoog vond, ik heb hem iets verlaagd naar 8A en kijk even hoe zich dat verhoudt de komende uren.daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:33:
[...]
De lader heeft als het goed is een temperatuur sensor, daarom mag je geen verlengsnoer gebruiken. Beter stopcontact monteren kan helpen, maar ook de aansluiting van de draden moet perfect zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door gwg op 23-06-2026 13:42 ]
Als je goed had gelezen, ik zei er meteen al bij ALS je bedrading het aankan. Dat moet je dus wel zeker weten en/of (laten) controleren. MITS je bedrading/aansluiting het aankan, dan is het geen enkel probleem. Ik heb bij twee verschillende huizen jarenlang uit een stopcontact jarenlang op 10A geladen bij het eerste huis en op 13A bij onze huidige woning zonder problemen.Makrolon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Als jij er dan aan werkt om gelijk zinvolle dingen te vermelden die mogelijk een onveilige situatie bij de lezer voorkomen zal ik werken aan mn communicatie ja?
Je kan er, zeker in een ouder huis gewoon niet van uit gaan dat het allemaal geschikt is om lang 10 of 13a door te trekken. Misschien gaat dat buitenwcd wel langs 3 centraal dozen met brakke lasdoppen er in.
Het punt lijkt me duidelijk. We zeggen beiden dat je het niet zomaar moet doen en ook niet bij twijfel.
[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 23-06-2026 22:56 ]
Ja dat had ik ook. En zaten ct klemmen bij. En nog eens extra in de set voor solar laden.FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:51:
[Afbeelding]
Heb vandaag de Raedian Neo 11kW binnen gekregen. Ziet er netjes uit. Wel grappig trouwens, hij is in grijs geleverd en er zitten extra zwarte panelen bij. Kan dus de kleur zelf kiezen
Wel stom dat ze dat er niet bij zetten.
Thanks! Zal er daar nog even wat dieper op ingaan.True schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:17:
[...]
Dit is een vraag voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3offtopic:
In het kort, tijdens zon-uren zal het voltage wat hoger liggen zo rond de 235V of hoger dat maakt met 6kW dus 25,5A en je zekering gaat er op overbelasting pas uit na een tijdje (Google: uitschakelkarakteristiek smeltzekering).
Maar uhm .. gezien je post, je deel: "sinds dit weekend eindelijk [..] werkend [..] probleempje met aarding" lijkt het mij raadzaam wellicht toch te overwegen een expert te raadplegen.
Probleem met de aarding had niet met de paal maar met een missende connectie in de algemene installatie te maken, is samen met een elektricien opgelost 🙂
Okay, dat wordt dus sowieso weer een ticket bij de installateur... Good to know 🙂 En nooit meer iets nieuws door deze prutsers laten doen 😅jongetje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Als je hoofdzekerin 25A is, dan mag je in je meterkast niet afzekeren met 32A. Straks met je verzwaring naar 3 X25A blijft dit nog steeds 25A per fase dus mag die 32A ook niet, die moet er dus sowieso uit.
Dat begrijp ik, alleen heb ik een dynamisch contract, dus ik laad vrijwel altijd bij prijzen van rond de 10cent per kWh, dus heb het liefste de auto dan z.s.m. vol zitten. Dan zet ik liever de PV opwek op het net terug voor een hogere prijs. met een Oost, west en zuid opstelling is komt dat vrij gunstig.DonJuape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Zeker gaat het direct de auto in maar als je met 11kW staat te laden en je panelen leveren op dat moment 3kW dan moet er nog 8kW door het net worden geleverd. Het zonnestroomoverschot laden is dus zodat het laadpunt precies de opwek volgt.
Sterker nog, Frank Energie stuurt mijn laadpaal aan, die zitten ook op de onbalansmarkt en delen die winst met je. In 2027 maar even kijken wat dat financieel het voordeligste is.
Selectiviteit is voor zowel laadpalen als batterijen een punt van discussie en een mening. De een wil voldoen aan de strikte eisen, de ander zegt (m.i. terecht) dat het allemaal wel meevalt. Het lijkt er op dat je installateur de laatste groep aanhangt, en dat maakt hem niet meteen tot prutser.Domipost schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Thanks! Zal er daar nog even wat dieper op ingaan.
Probleem met de aarding had niet met de paal maar met een missende connectie in de algemene installatie te maken, is samen met een elektricien opgelost 🙂
[...]
Okay, dat wordt dus sowieso weer een ticket bij de installateur... Good to know 🙂 En nooit meer iets nieuws door deze prutsers laten doen 😅
Dat snap ik maar in je OP zeg je: "...ik begrijp die functie niet zo..." maar blijkbaar begreep je het dus toch wel?targaryanwolf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Dat begrijp ik, alleen heb ik een dynamisch contract, dus ik laad vrijwel altijd bij prijzen van rond de 10cent per kWh, dus heb het liefste de auto dan z.s.m. vol zitten. Dan zet ik liever de PV opwek op het net terug voor een hogere prijs. met een Oost, west en zuid opstelling is komt dat vrij gunstig.
Sterker nog, Frank Energie stuurt mijn laadpaal aan, die zitten ook op de onbalansmarkt en delen die winst met je. In 2027 maar even kijken wat dat financieel het voordeligste is.
Ik heb de ct-klemmen niet besteld aangezien de lader ook via een API aan te sturen is (zoals via Home Assistant en/of ook middels EVCC). Als je dan ook de slimme meter via P1 en je PV inverter integreert, dan heb je die ct-klemmen niet nodigErwin_83 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:55:
[...]
Ja dat had ik ook. En zaten ct klemmen bij. En nog eens extra in de set voor solar laden.
Wel stom dat ze dat er niet bij zetten.
Dit alleen niet, inderdaad. Al vind ik 'm installeren alsof de aansluiting 1x35A is zonder dat te checken niet heel sterk. Maar ook los daarvan was er het nodige niet erg goed geregeld.daemonix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Selectiviteit is voor zowel laadpalen als batterijen een punt van discussie en een mening. De een wil voldoen aan de strikte eisen, de ander zegt (m.i. terecht) dat het allemaal wel meevalt. Het lijkt er op dat je installateur de laatste groep aanhangt, en dat maakt hem niet meteen tot prutser.
Maar goed, ander verhaal. Dank voor de input in ieder geval!
Hoe is je ervaring met slim laden? Hoeveel krijg je vergoed per, zeg, 1 mwh of een laadsessie? Ik heb Franks slim laden even geprobeerd maar vond het zo ondoorzichtig met weinig opbrengsten dat ik het niet gebruik. Zou je wat van je ervaringen en opbrengsten willen delen?targaryanwolf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Dat begrijp ik, alleen heb ik een dynamisch contract, dus ik laad vrijwel altijd bij prijzen van rond de 10cent per kWh, dus heb het liefste de auto dan z.s.m. vol zitten. Dan zet ik liever de PV opwek op het net terug voor een hogere prijs. met een Oost, west en zuid opstelling is komt dat vrij gunstig.
Klopt, ik begreep alleen de toegevoegde waarde niet zoDonJuape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Dat snap ik maar in je OP zeg je: "...ik begrijp die functie niet zo..." maar blijkbaar begreep je het dus toch wel?
Kanoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:05:
[...]
Hoe is je ervaring met slim laden? Hoeveel krijg je vergoed per, zeg, 1 mwh of een laadsessie? Ik heb Franks slim laden even geprobeerd maar vond het zo ondoorzichtig met weinig opbrengsten dat ik het niet gebruik. Zou je wat van je ervaringen en opbrengsten willen delen?
De kolom bespaart voeg niks toe, als ik zelf op die tijden had geladen, was ik net zo duur uitgeweest. Denk dat ze bespaard bedoelden op basis van de gemiddelde prijs?
Mijn ervaring is wel goed, alleen zie je dat de auto soms in blokjes doet laden, dan weer even een uurtje laden dan stop die weer even. Ik kijk het nog even aan want €1.82,- winst stuur ik mijn laadpaal liever zelf aan of via een andere tool. Las laatst op Tweakers een draadje over een opensource app (evcc) die je in een Docker op je nas zou kunnen laten draaien.
Ik kan ook mijn Tesla koppelen aan Frank Energie, volgens Frank zou dat wat nauwkeuriger laadgedrag laten zien, alleen kunnen ze dan altijd de locatie van de auto uitlezen en de SOC, daar vind ik wel wat van.
[ Voor 23% gewijzigd door targaryanwolf op 25-06-2026 10:43 ]
Die 1,6 is geen harde eis (meer), maar een uitstekende vuistregel. En je kunt zelf risico afwegen: hoe vervelend is het voor je als de hoofdzekering toch afslaat wegens te weinig selectiviteit? Kun je hem zelf bijv omgooien of moet je je netbeheerder laten komen? Door minder dan 1,6 te kiezen neemt het risico natuurlijk gewoon toe. Die afweging zou ik niet door een installateur laten maken, die heeft er geen last van als het zover is.daemonix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Selectiviteit is voor zowel laadpalen als batterijen een punt van discussie en een mening. De een wil voldoen aan de strikte eisen, de ander zegt (m.i. terecht) dat het allemaal wel meevalt. Het lijkt er op dat je installateur de laatste groep aanhangt, en dat maakt hem niet meteen tot prutser.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Met installatieautomaten is de wereld veranderd. Bij korstsluiting schakelen die dingen magnetisch af en dan is het nog maar de vraag welke er sneller uit gaat.
Toen ik nog een 1-fase aansluiting had, was de hoofdzekering een selectieve 35A automaat (met een 's' in een vierkantje erop gedrukt). Ik heb toen eens een kortsluiting gehad door een defect boormachine. De B16 van de groep ging er reproduceerbaar als eerste uit. Bij de verzwaring heeft Enexis er 3 x C25 van gemaakt en durf ik daar niet meer op te wedden.
C is trager dan B (en idd nu gangbaar als hoofdzekering) dus dat moet (meestalZwarteIJsvogel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:57:offtopic:
Met installatieautomaten is de wereld veranderd. Bij korstsluiting schakelen die dingen magnetisch af en dan is het nog maar de vraag welke er sneller uit gaat.
Toen ik nog een 1-fase aansluiting had, was de hoofdzekering een selectieve 35A automaat (met een 's' in een vierkantje erop gedrukt). Ik heb toen eens een kortsluiting gehad door een defect boormachine. De B16 van de groep ging er reproduceerbaar als eerste uit. Bij de verzwaring heeft Enexis er 3 x C25 van gemaakt en durf ik daar niet meer op te wedden.
Mijn punt is iig: de installateur hoeft niet te dealen met het doorslaan van stoppen, dus is niet de beste persoon om het aan te vragen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Zo te zien is je ervaring hetzelfde als die van mij maar je oordeel iets positievertargaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:37:
[...]
[Afbeelding]
De kolom bespaart voeg niks toe, als ik zelf op die tijden had geladen, was ik net zo duur uitgeweest. Denk dat ze bespaard bedoelden op basis van de gemiddelde prijs?
Mijn ervaring is wel goed, alleen zie je dat de auto soms in blokjes doet laden, dan weer even een uurtje laden dan stop die weer even. Ik kijk het nog even aan want €1.82,- winst stuur ik mijn laadpaal liever zelf aan of via een andere tool. Las laatst op Tweakers een draadje over een opensource app (evcc) die je in een Docker op je nas zou kunnen laten draaien.
Ik kan ook mijn Tesla koppelen aan Frank Energie, volgens Frank zou dat wat nauwkeuriger laadgedrag laten zien, alleen kunnen ze dan altijd de locatie van de auto uitlezen en de SOC, daar vind ik wel wat van.
Ik heb ook met evcc gestoeid. In principe is dit veelbelovend doordat het gebruik maakt van dynamische tarieven én een persoonlijke PV voorspelling. De combinatie daarvan was in het voorjaar nog niet goed genoeg dat evcc op de voordeligste momenten ging laden. Andere mensen met andere wensen en hardware hebben andere ervaringen.
Bij lichte of matige overbelasting wel, ja. Maar bij een keiharde kortsluiting kan het zomaar gebeuren dat die C er toch eerder uitvliegt dan die B. Of ze gaan allebei, dat heb ik ook eens meegemaakt. Op zich dat drie andere groepen op diezelfde fase toen ook zonder stroom zaten, maar dan moet je maar geen kortsluiting veroorzaken als je een lampje wilt monteren...Brent schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:
[...]
C is trager dan B (en idd nu gangbaar als hoofdzekering) dus dat moet (meestal) goed gaan.
Punctuality is the politeness of kings
Hier gingen ze alletwee toen een Samsung telefoon oplader de geest gaf, zowel de groep als de fase.dreamscape schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:45:
[...]
Bij lichte of matige overbelasting wel, ja. Maar bij een keiharde kortsluiting kan het zomaar gebeuren dat die C er toch eerder uitvliegt dan die B. Of ze gaan allebei, dat heb ik ook eens meegemaakt. Op zich dat drie andere groepen op diezelfde fase toen ook zonder stroom zaten, maar dan moet je maar geen kortsluiting veroorzaken als je een lampje wilt monteren...
Hier ook toen ik dacht dat ik wel even het vermogen van de afzuiging kon meten...daemonix schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Hier gingen ze alletwee toen een Samsung telefoon oplader de geest gaf, zowel de groep als de fase.
Afgelopen dagen, inclusief vandaag, laadt mijn zwarte Zappi v2.1 probleemloos volle bak terwijl hij vol in de zon hangt en het bijna 40 graden is in de schaduw.
Dat is mooiTermy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:20:
Aangezien de vraag hier wel vaker voorbij komt gooi ik er nog eens een datapunt in:
Afgelopen dagen, inclusief vandaag, laadt mijn zwarte Zappi v2.1 probleemloos volle bak terwijl hij vol in de zon hangt en het bijna 40 graden is in de schaduw.
En tevens denk ik, bij een AC-lader verwacht ik ook dat ie niet persé snel last zou moeten hebben van hitte, aangezien er geen converter in zit.
Met goede contacten zou het geen probleem moeten zijn idd, toch kwam/komt hier met regelmaat de vraag voorbij of het wel goed gaat met een (zwarte) laadpaal in de zon.FlowDesign schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:38:
[...]
Dat is mooi
En tevens denk ik, bij een AC-lader verwacht ik ook dat ie niet persé snel last zou moeten hebben van hitte, aangezien er geen converter in zit.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
lemming_nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:44:
Thuis heb ik een SmartEVSE laadpaal met Tap als backend zonder abbo. Hiermee laad ik mijn leaseauto op met een MTC laadpas. MTC claimt dat zij de laadkosten 1:1 doorgeven (zonder markup dus). Op de MTC factuur zie ik echter een 41.8% hogere prijs dan wat ik ingesteld heb. Weet iemand wat de daadwerkelijke markup is die Tap rekent? Ik kan wel vinden iemand met een Tap pas moet betalen bij mijn laadpaal maar niet wat er bij komt bij andere passen. Heeft iemand enig idee bij wie in de keten ik dit moet zoeken?
- Tap Electric rekent naar de uitbater van de EVSE niets (waar veel BO's wél een vast maandbedrag rekenen).
- Tap Electric rekent naar roaming klanten (dus non Tap Electric dongels/laadpassen) +10%.
- Tap Electric rekent naar Tap Electric dongels/laadpassen met 'Light abonnement' (gratis) +5%.
- Tap Electric rekent naar Tap Electric dongels/laadpassen met 'Roamer abonnement' (€2,50/mnd) +0% (dus geen cent meer).
Vraag: is je 141,8% factuur van MTC incl of excl btw?
Dan moet je het iets verder napluizen:lemming_nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:57:
Goed punt van de BTW, die zal er bij MTC bij zitten. Ze laten dat niet expliciet zien in de app. Eigen declaraties doe ik echter met BTW en die komen 1:1 terug in de geschiedenis. Ik ga er dan vanuit dat alles daar incl. BTW is. Dat scheelt het grootste stuk maar dan nog verklaart het niet alles. Onderstaande komt van de MTC website (en ik heb een MultiTankCard, niet een van de andere genoemde opties). Waar zou het verschil 'm dan in zitten?
[Afbeelding]
- wat staat er op bij de specificatie van Tap Electric, dat kun je per laadsessie terugvinden wat er gefactureerd wordt?
- wat staat er per laadsessie op je MTC factuur?
:strip_exif()/f/image/gFi58tBJFXg0UrcQ6hM3Qsnl.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Y21JNaDSfC3Pu2z3OGyLyRu0.png?f=user_large)
En dan op de factuur:
:strip_exif()/f/image/oqS2Sl2ZKPDivaj72cGbCxaQ.png?f=user_large)
Waar jij dit uit je MTC factuur moet halen en ik niet weet hoe goed zij zijn in duidelijk specificeren.
Als ik dan reken: €7,30*1,21 = €8,33 (afgerond), klopt.
Ik gebruik ook Tap in combinatie met een MTC laaddruppel van de werkgever. Voor zover ik heb kunnen nagaan zit het verschil hem in de volgende zaken:lemming_nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:57:
Goed punt van de BTW, die zal er bij MTC bij zitten. Ze laten dat niet expliciet zien in de app. Eigen declaraties doe ik echter met BTW en die komen 1:1 terug in de geschiedenis. Ik ga er dan vanuit dat alles daar incl. BTW is. Dat scheelt het grootste stuk maar dan nog verklaart het niet alles. Onderstaande komt van de MTC website (en ik heb een MultiTankCard, niet een van de andere genoemde opties). Waar zou het verschil 'm dan in zitten?
[Afbeelding]
- 10% opslag die Tap rekent
- circa 2 cent opslag (volgens mij omdat ik een MTC Europa (MTE) druppel heb, die wordt via Last Mile Solutions gehost ipv MTC zelf)
- 21% BTW
In mijn geval heb ik 35 cent ingesteld en dit komt per saldo in de app op circa 49 cent. Dat bestaat dan dus uit de Tap opslag (3,5 cent), MTE opslag (2 cent) en BTW (8,5 cent over 40,5 cent). In mijn geval is het verschil dan 40%, maar dit wordt uiteraard anders als je een ander basistarief instelt.
Die 2 cent opslag lijkt soms iets te variëren, want de ene keer is het totale tarief 49 cent en de andere keer richting 49,5 cent. Ik heb de exacte reden en bedrag nog niet kunnen achterhalen, maar het is wel een redelijk vaste opslag die onafhankelijk is van het geladen aantal kwh's. De fluctuatie zou ook in afronding kunnen zitten.
De toevoeging van BTW is op zich vrij logisch. Ik heb in mijn geval ingesteld dat Tap zonder BTW aan mij uitkeert. Echter moet Tap dit als bedrijf met BTW doorbelasten naar MTC en MTC belast het vervolgens ook weer met BTW door aan de leasemaatschappij of je werkgever. Het berekenen van BTW door Tap naar de laadpasverstrekker staat dus los van de instelling die je zelf bij Tap hebt gedaan m.b.t. de BTW over de laadvergoeding die je ontvangt.
[ Voor 11% gewijzigd door Erwin186 op 29-06-2026 14:31 ]
Wat @Erwin186 schrijft zou ik verwachten; +10% voor Tap en +21% voor BTW en dan misschien nog een kleine marge voor het een of ander. Ik zou ook verwachten dat het voor iedereen met Tap/MTC hetzelfde zou zijn. Zou het contract van de werkger met MTC nog uitmaken?
Voor de goede orde; ik denk niet dat er iets mis is, ik verbaas me over de hoge opslag en ben persoonlijk benieuwd waar dat door komt.
De werkgever/leasemaatschappij betaalt wel een maandelijkse fee per pas aan MTC, maar dit staat volgens mij los van het gebruik van de pas. MTC zal daar wellicht nog wel verschillende afspraken over maken met werkgevers of leasemaatschappijen, maar dat zou dan de laadkosten die je in de app ziet niet moeten beïnvloeden.
Ik heb vandaag de brief ontvangen, en ik mag gewoon een laadpaal plaatsen ( hoera! ), moet alleen nog aangeven waar de laadpunt komt en de brief ondertekend retour opsturen.Kanoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
[...]
In principe helemaal mee eens. Zo kan een kleinere verhuurder reageren.
De groteren hebben vast al genoeg meegemaakt. 'Nee' is goedkoper en sneller dan afstemmen en controleren of het wel een fatsoenlijke electricien is. Voor je het weet wordt er verhuist en is er gedoe om de borg omdat er een gat in de muur zit met een kabel er uit. De nieuwe bewoners hebben namelijk geen EV. Excuses voor het pessimisme, ik laat mij graag het tegendeel bewijzen door @Damper
Wel fijn dat de woningcorporatie totaal niet moeilijk doet. Wel wat voorwaarden, zoals geen hinder voor omwonenden, meterkast en alle overige laten doen door erkende installateurs, en bij eventuele verhuizing kan het ter overname worden aangeboden..etc.
[ Voor 17% gewijzigd door Damper op 30-06-2026 18:13 ]
Destijds zo stom geweest om dat via Coolblue Energie te doen. Heeft over de loop van 3 jaar een paar keer ellende op geleverd met hele slechte support.
Hun laatste actie is helemaal briljant. Ze hebben besloten hun activiteiten rondom laadpalen te verkopen aan 50Five. Daar was ik al niet blij mee, want 50Five staat erg slecht aangeschreven als partij.
Vandaag kreeg ik een e-mail van Coolblue. Ze hebben geprobeerd mijn laadpaal over te dragen aan 50Five maar dat is niet gelukt want mijn laadpaal is te oud! Hij is 3 jaar oud, ik vind het bizar.
Ik krijg nu nog een kleine 300 euro vergoeding (de dagwaarde volgens Coolblue) en voor de rest mag ik het zelf uitzoeken. Coolblue geeft geen ondersteuning meer, en 50Five heeft me geweigerd.
De laadpaal werkt nog prima, heeft een MID meter en ik ben er erg tevreden over. Ik moet nu op zoek naar een nieuwe partij die voor mij de laadpaal in beheer neemt, en daarna kan ik dan eens gaan kijken naar de ERE certificaten.
Ik zie diverse partijen die de laadpaal in beheer kunnen nemen, maar vind het lastig kiezen. Zijn er Tweakers die goede ervaringen hebben met overstappen? Zo ja, naar welke partij ben je gegaan? Of zijn er partijen waar ik sowieso met een grote boog omheen moet lopen?
Als je hem alleen privé gebruikt heb je toch geen backoffice nodig? Kun je de laadpaal aan je netwerk koppelen? In dat geval kun je de firmware updaten. Ik heb mij Pro line gekoppeld aan Tap electric.lfei schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:51:
Ik heb sinds 3 jaar een Alfen S-Line 11kW. Ooit aangeschaft voor zakelijk laden maar inmiddels alleen nog voor privé.
Destijds zo stom geweest om dat via Coolblue Energie te doen. Heeft over de loop van 3 jaar een paar keer ellende op geleverd met hele slechte support.
Hun laatste actie is helemaal briljant. Ze hebben besloten hun activiteiten rondom laadpalen te verkopen aan 50Five. Daar was ik al niet blij mee, want 50Five staat erg slecht aangeschreven als partij.
Vandaag kreeg ik een e-mail van Coolblue. Ze hebben geprobeerd mijn laadpaal over te dragen aan 50Five maar dat is niet gelukt want mijn laadpaal is te oud! Hij is 3 jaar oud, ik vind het bizar.
Ik krijg nu nog een kleine 300 euro vergoeding (de dagwaarde volgens Coolblue) en voor de rest mag ik het zelf uitzoeken. Coolblue geeft geen ondersteuning meer, en 50Five heeft me geweigerd.
De laadpaal werkt nog prima, heeft een MID meter en ik ben er erg tevreden over. Ik moet nu op zoek naar een nieuwe partij die voor mij de laadpaal in beheer neemt, en daarna kan ik dan eens gaan kijken naar de ERE certificaten.
Ik zie diverse partijen die de laadpaal in beheer kunnen nemen, maar vind het lastig kiezen. Zijn er Tweakers die goede ervaringen hebben met overstappen? Zo ja, naar welke partij ben je gegaan? Of zijn er partijen waar ik sowieso met een grote boog omheen moet lopen?
Oh dat is een goeie, dat had ik me niet eens gerealiseerd. Ik betaalde maar een klein bedrag per maand voor het beheer, dus vond het eigenlijk wel prima.deejeebv schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Als je hem alleen privé gebruikt heb je toch geen backoffice nodig? Kun je de laadpaal aan je netwerk koppelen? In dat geval kun je de firmware updaten. Ik heb mij Pro line gekoppeld aan Tap electric.
Ik heb lang geleden al eens gekeken of ik de paal kon overdragen, dat was toen naar Eneco. Maar dan moest er volgens Eneco een nieuwe chip in, en daarvoor vroegen ze 350 euro. Voor iets wat 10 minuten werk is. Toen ben ik afgehaakt.
Ik zal eens naar Tap kijken, dank!
Ik gebruik E-flux. Die heeft wel een maand abo maar dan weer geen extra kosten. Je kunt het ook zonder als je alleen prive rijdt.lfei schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Oh dat is een goeie, dat had ik me niet eens gerealiseerd. Ik betaalde maar een klein bedrag per maand voor het beheer, dus vond het eigenlijk wel prima.
Ik heb lang geleden al eens gekeken of ik de paal kon overdragen, dat was toen naar Eneco. Maar dan moest er volgens Eneco een nieuwe chip in, en daarvoor vroegen ze 350 euro. Voor iets wat 10 minuten werk is. Toen ben ik afgehaakt.
Ik zal eens naar Tap kijken, dank!
Dank!tlpeter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik gebruik E-flux. Die heeft wel een maand abo maar dan weer geen extra kosten. Je kunt het ook zonder als je alleen prive rijdt.
Ik heb vandaag nog een tweede e-mail gehad. Ze bieden me nu of een bedrag van 335 euro, of ik mag overstappen naar Groendus. Maar dat is geen optie wat mij betreft, die zijn me te duur.
Mijn laadpaal deed het ook niet meer. Met wat zoeken op internet wel voor elkaar gekregen om de laadpaal los te koppelen van de (niet meer werkende) backoffice. Dus ik kan nu wel weer laden gelukkig.
Misschien laat ik het voor nu maar even zo. Ik twijfel alleen nog over de firmware update. Er staat een firmware update klaar, en dat is een major upgrade van 6.40 naar 7.2.0.
Dat is denk ik de firmware update die mislukt is.
Welk risico loop ik als ik 'm toch uitvoer en hij mislukt? Loop ik dan het risico dat de paal het helemaal niet meer doet? Of is de paal zo slim dat hij dan weer teruggaat naar de laatst werkende versie?
Dat ligt aan hoe het wordt aangesloten en aan de EVSE, maar ja dat kan meestal zonder enige problemen.Damper schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:38:
Even een vraagje, kan ik nu alvast een fase 3 laadpaal laten installeren als fase 1 zonder dat er iets aan de meterkast gedaan is ? Maandag komt er wel iemand langs om de hoofdschakelaar te vervangen. Netbeheerder komt pas in november om de boel te verzwaren naar Fase 3, maar ik wil de auto dus eerder kopen en dan tijdelijk laden op fase 1 als dat kan ?
Mogelijk moet je de laadpaal opnieuw instellen nadat je de verzwaring gehad hebt.
Welk merk en type laadpaal gaat het om en ondersteunt deze überhaupt 1-fase èn 3-fase? Lang niet alle modellen kunnen beide.Damper schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:38:
Even een vraagje, kan ik nu alvast een fase 3 laadpaal laten installeren als fase 1 zonder dat er iets aan de meterkast gedaan is ? Maandag komt er wel iemand langs om de hoofdschakelaar te vervangen. Netbeheerder komt pas in november om de boel te verzwaren naar Fase 3, maar ik wil de auto dus eerder kopen en dan tijdelijk laden op fase 1 als dat kan ?
Welke 3 fase lader kan niet ook op een 1 fase laden? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.FlowDesign schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Welk merk en type laadpaal gaat het om en ondersteunt deze überhaupt 1-fase èn 3-fase? Lang niet alle modellen kunnen beide.
Bij sommige laders moet je 2 draden niet aansluiten om hem goed te laten werken op 1 fase, bij andere (peblar,zaptec) kan je hem software matig op 1 fase instellen. Dan kan je hem wel gewoon al helemaal (laten) aansluiten.
Ik heb er een van Schneider electric (type niet paraat) maar die kan alleen op 3 fase.Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:21:
[...]
Welke 3 fase lader kan niet ook op een 1 fase laden? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.
Bij sommige laders moet je 2 draden niet aansluiten om hem goed te laten werken op 1 fase, bij andere (peblar,zaptec) kan je hem software matig op 1 fase instellen. Dan kan je hem wel gewoon al helemaal (laten) aansluiten.
Als je hem op een fase aansluit gaat deze in storing.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het een Peblar worden.FlowDesign schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Welk merk en type laadpaal gaat het om en ondersteunt deze überhaupt 1-fase èn 3-fase? Lang niet alle modellen kunnen beide.
Die kun je (mits de installatie juist gedaan wordt) en er spanning op de 1-fase aansluiting staat op de Peblar (staat wel in de handleiding) perfect installeren als (tijdelijke) 1-fase EVSE.Damper schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk gaat het een Peblar worden.
Na de verzwaring van de netbeheerder moet dan enkel nog tussen de aardlekautomaat in de groepenkast en de hoofdschakelaar een verbinding gemaakt worden voor de 2e en 3e fase én moet de Peblar (via de webgui) opnieuw ingesteld worden, dat is een kwestie van een paar klikken. In het [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie kun je daar met een simpele vraag wel wat ondersteuning voor krijgen als je daar de EVSE-installateur niet opnieuw voor wilt laten langskomen.
Vragen over hoe dat goed aangesloten mag worden tussen de EVSE en de groepenkast zijn meer geschikt voor in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 topic.
Maar ik kwam er zojuist achter dat mijn laadpaal zichtbaar en beschikbaar is op bijv Chargemap en dat is niet de bedoeling. Ik heb al verschillende instellingen aangepast maar tot op heden niet bereikt wat ik wil bereiken en doordat de sync tussen TAP en Chargemap compleet random is, is het ook nog eens heel moeilijk om te zien wat welke instelling nou eignelijk doet. Ik wil een setup waarbij ik kan laden met de vaste laadpas maar de laadpaal niet zichtbaar en beschikbaar in verschillende 3rd party apps. Dit zal toch wel mogelijk moeten zijn met TAP?
Laadpaal locatie staat nu zo:
Je kan hem gewoon volledig bedraden! En de installateur kan hem op afstand instellen naar 3 fase.True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:35:
[...]
Die kun je (mits de installatie juist gedaan wordt) en er spanning op de 1-fase aansluiting staat op de Peblar (staat wel in de handleiding) perfect installeren als (tijdelijke) 1-fase EVSE.
Na de verzwaring van de netbeheerder moet dan enkel nog tussen de aardlekautomaat in de groepenkast en de hoofdschakelaar een verbinding gemaakt worden voor de 2e en 3e fase én moet de Peblar (via de webgui) opnieuw ingesteld worden, dat is een kwestie van een paar klikken. In het [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie kun je daar met een simpele vraag wel wat ondersteuning voor krijgen als je daar de EVSE-installateur niet opnieuw voor wilt laten langskomen.
Vragen over hoe dat goed aangesloten mag worden tussen de EVSE en de groepenkast zijn meer geschikt voor in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 topic.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
:strip_exif()/f/image/e3clZNx03dbyaELsOi3G2Kl6.jpg?f=fotoalbum_large)