Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:11:
Ik zoek me het schompes, maar krijg het niet eenduidig gevonden. Bij het instellen van Tap Electic wordt gevraagd naar de BTW-instelling:
[Afbeelding]

Aangezien het een eigen paal is waarmee privé geladen wordt, MAAR wel op roaming staat voor bezoek e.d., lijkt mij de 3e optie de meest logische. Met extragratis waarschuwingsvinkje. Maar wat als ik over misschien 1,5 jaar zakelijk een EV heb? Moet dit dan weer anders ingesteld worden?
Kies voor "door zonder btw-nummer". Op nultarief-badge voor jezelf is er geen afrekening, dus dat komt goed. En voor de zakelijke EV krijg je dan gewoon je ingestelde tarief vergoed. Door Tap wordt dan btw gezet bovenop het (door jou) ingestelde tarief, maar dat zijn ze verplicht. Als de afnemer die btw kan verrekenen (doorgaans wel) dan gaat het per saldo allemaal goed.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
johnwoo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:19:
[...]
Dus je moet echt een nultarief hebben om die BTW ook op nul te krijgen (ik betwijfel of je dat bij TAP zo kunt instellen).
Ja, dat kan, bij nultarief is er geen btw verschuldigd want de tegenprestatie is nul (afwezig).
Eigenlijk snap ik de "verder zonder BTW nummer" optie niet zo; als je geen BTW hoeft af te dragen (alleen eigen gebruik of KOR) dan kies je "verder zonder BTW", en in andere gevallen (je levert aan derden en maakt geen gebruik van KOR) moet je ondernemer voor de BTW worden en krijg je een BTW-nummer, dus zou je voor "verder met BTW nummer" kiezen. Misschien is "verder zonder BTW nummer" alleen tijdelijk, als je je nummer nog niet hebt, of heeft TAP een mogelijkheid om de BTW namens jou af te dragen (en apart te factureren) oid... :?
Het "verder zonder btw nummer" is juist de facto de standaard bij alle backoffice CPO's, die rekenen altijd btw door over de geladen stroom. Tap is juist de enige die "verder zonder btw" überhaupt aanbiedt bij mijn weten. En volgens mij werkt dat dan alleen met een Tapkey en niet als je gaat laden op een Tap laadpunt (CPO) met een andere laadpas (MSP), immers rekenen die hun eigen btw.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

johnwoo

3S-GTE

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:09:
[...]

Ja, dat kan, bij nultarief is er geen btw verschuldigd want de tegenprestatie is nul (afwezig).

[...]

Het "verder zonder btw nummer" is juist de facto de standaard bij alle backoffice CPO's, die rekenen altijd btw door over de geladen stroom. Tap is juist de enige die "verder zonder btw" überhaupt aanbiedt bij mijn weten. En volgens mij werkt dat dan alleen met een Tapkey en niet als je gaat laden op een Tap laadpunt (CPO) met een andere laadpas (MSP), immers rekenen die hun eigen btw.
Maar als laadpaaleigenaar die aan derden levert moet jij wel BTW afdragen (BTW nummer nodig), of gebruik maken van KOR (maar in dit geval hoef je ook geen BTW af te dragen dus kun je ook voor "verder zonder BTW" kiezen). Waarom zou je als KOR laadpaalexploitant dan voor "verder zonder BTW nummer" kiezen ipv "verder zonder BTW"?

Overigens heb je als KOR ondernemer wel een BTW nummer (je bent alleen vrijgesteld van het in rekening brengen en afdragen van BTW), dus semantisch lijkt "verder zonder BTW" ook beter te matchen met de feitelijke situatie.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• JanHenk
  • Niet online
johnwoo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:18:
[...]

Maar als laadpaaleigenaar die aan derden levert moet jij wel BTW afdragen (BTW nummer nodig),
Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...

De backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.

Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.

Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.

Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:30
jongetje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Dat heeft niets met A-merk te maken maar met certificering.
Zoals deze mag 16A voor 6uur aan vermogen leveren: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/
Of deze, mag volgens de website continue belast worden met 16A: https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad
(was even een korte google zoektocht)
Om hier nog even terug op te komen. Het is nu zo goed als klaar dus wil de wandcontactdoos voor buiten gaan kopen. Maar deze van accu machine is toch gewoon hetzelfde als die van de karwei hieronder:

Accu-machine:
https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad

Karwei:
https://www.karwei.nl/ass...opcontact-zwart/p/B256381

Dan haal ik hem liever gewoon bij karwei, helft goedkoper. Daarnaast vind accu-machine ook wel een beetje een rare website, als er 20x dezelfde reclame blokken staan met teksten als:

“Investering van €20,95 voorkomt duizenden euro's schade”

Overigens limiteer ik de Tesla op 10A, dus sowieso geen 16A want dat kan de mobile connector niet aan. (Max 13A).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
@nDirect090 Is natuurlijk een keuze om heeeel langzaam te gaan laden met een granny op 1 fase.
Houd er wel rekening mee dat dit veel meer laadverlies (10 tot 20 procent extra) geeft tov laden met 11kW met een 3 fasen laadpaal.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

johnwoo

3S-GTE

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]

Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...
Voor zover ik kan vinden zijn alle prestaties die jij commercieel (tegen betaling, en niet incidenteel zoals bij bv low-volume marktplaatshandel van je tweedehandsspullen) aan derden doet, een vorm van ondernemerschap, waarbij in principe BTW dient te worden afgedragen (tenzij je BTW-vrijgestelde goederen of diensten of goederen of diensten met nultarief verkoopt, maar stroom is dat niet). Stroom verkopen valt daar ook onder gezien er nog geen speciale BTW regels voor zijn. Daar wordt, in het kader van de energietransitie en nieuwe technologieën, wel aan gewerkt op EU- en nationaal niveau, dus er is een beetje een grijs gebied, maar vooralsnog: als jij structureel stroom verkoopt, ben je in principe ondernemer voor de BTW. Dat geldt ook bij terugleveren van opgewekte zonnestroom (als het -na salderen- meer is dan de KOR vrijstelling), en voor zover ik kan vinden net zo goed bij verkopen via een laadpaal.

De definitie van "ondernemer" is ietwat grijs, zie: Belastingdienst: Ondernemer voor de BTW
Maar de puntjes "regelmatig inkomsten" en "vaste baan, maar daarnaast ook opdrachten waar u inkomsten uit hebt" lijken mij zeker van toepassing op het structureel verkopen van stroom via een laadpaal.

Ik denk dat ik trouwens wel heb gevonden waarvoor "doorgaan zonder BTW-nummer" mogelijk bedoeld is: behalve KOR (jij bent ondernemer voor de BTW, hebt een BTW-nummer, maar je omzet is <€20K dus mag je 0% BTW rekenen) is er nog een lagere vrijstellingsdrempel: als je minder dan €2200 omzet hebt, dan hoef je je helemaal niet te registreren als ondernemer voor de BTW, en dan heb je dus ook echt geen BTW-nummer. Net als bij KOR breng je dan geen BTW in rekening (je hoeft zelfs geen verkoopfacturen te maken).
Zie: Belastingdienst: Registratiedrempel voor kleine ondernemers
Het vinkje "ik weet wat ik doe" betekent dan dat je zelf snapt dat je je alsnog moet registreren als je omzet over de 2200 komt (c.q. BTW moet gaan afdragen als je uit de KOR valt boven de 20K).
De backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.

Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.
Het is dus een beetje de vraag of TAP alleen bemiddelaar is (en jouw "factuur" met 0% BTW aan de laadpasexploitant doorstuurt; in dat geval kan het met 0% BTW, want jij bent de verkoper met KOR of valt helemaal onder de omzetdrempel van €2200), of de stroom daadwerkelijk bij jou inkoopt (met of zonder BTW, dat hangt alleen van jou af) en vervolgens verkoopt: dan moeten ze inderdaad sowieso BTW rekenen (want zelf vallen ze zeker niet onder de KOR :+ )

Het feit dat ze (in het screenshot van Señor Sjon) aangeven "we rekenen geen BTW over je laadsessies" lijkt erop te wijzen dat ze, als je deze optie kiest, alleen bemiddelaar spelen en niet je stroom in- en wederverkopen (want dan moeten ze inderdaad wel altijd BTW rekenen, en ik denk dat je gelijk hebt dat weinig MSPs bereid zijn om dat te doen, het maakt hun boekhouding complexer).
Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.

Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.
Als hij inderdaad <2200 blijft qua omzet, dan ben ik het met je eens, dan is hij geen ondernemer voor de BTW.

[ Voor 9% gewijzigd door johnwoo op 12-11-2025 12:29 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• nDirect090
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:49:
@nDirect090 Is natuurlijk een keuze om heeeel langzaam te gaan laden met een granny op 1 fase.
Houd er wel rekening mee dat dit veel meer laadverlies (10 tot 20 procent extra) geeft tov laden met 11kW met een 3 fasen laadpaal.
I know, is voorlopig even voldoende. Kan grotendeels op werk (bij)laden. Zonde om nu te investeren in een laadpaal/aansluiting terwijl ik binnen X jaar ga verhuizen.

Maar zag verder geen verschil in die twee wandcontactdozen, dus was benieuwd of het niet gewoon dezelfde zijn.

• Roberto-NL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-11 15:43
Wij laden onze EV thuis via een Wallbox van Loxone.
Gekoppeld aan de loxone spot price optimizer.
Het is zo ingesteld dat op het moment van inpluggen er voor de komende 12 uren gekeken wordt wanneer dit het voordeligst is.

Erg blij met het product en werking.
Ook als er iets wijzigt in aan de situatie, stel Zonnepanelen of toch koppelen aan een laadpassen systeem. Dan is dit allemaal mogelijk.
Erg blij mee!
Roberto-NL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:35:
Wij laden onze EV thuis via een Wallbox van Loxone.
Gekoppeld aan de loxone spot price optimizer.
Het is zo ingesteld dat op het moment van inpluggen er voor de komende 12 uren gekeken wordt wanneer dit het voordeligst is.

Erg blij met het product en werking.
Ook als er iets wijzigt in aan de situatie, stel Zonnepanelen of toch koppelen aan een laadpassen systeem. Dan is dit allemaal mogelijk.
Erg blij mee!
Welke hardware heb je daar precies voor nodig? Zo'n miniserver? Dat is vrij kostbaar toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Roberto-NL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-11 15:43
Inspired schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:48:
[...]

Welke hardware heb je daar precies voor nodig? Zo'n miniserver? Dat is vrij kostbaar toch?
Wat ik zelf heb aangeschaft is:

- Loxone wallbox
650 ex btw ( air variant )
-Loxone miniserver compact zit op 495 ex btw
- Travo 12/24 volt travo voor de stroomvoorziening aan de miniserver.

Ik vond het in vergelijking met andere systemen meevallen, en je kunt er in deze veel meer mee aanpassen naar je eigen wens.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]

Tap gaat ervan uit dat je stroom verkoopt aan derden (vandaar dat zij btw berekenen), wat het geval is als je iemand anders laat laden waaronder je werkgever (zelfs al is het jouw leaseauto) of je eigen BV (BV > prive).

Wanneer jij zelf (prive koopt van prive) de stroom betaald vindt er geen verkoop plaats, dus zou ik zeggen dat er dan ook geen btw op de factuur hoeft te staan.

De oplossing voor @Señor Sjon is volgens mij de prive laadsessies buiten tap houden en alleen het bezoek via Tap laten laden (met btw dus).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2025 13:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JanHenk
  • Niet online
@Sport_Life Voor 'privé aan privé' heb je natuurlijk het nultarief met de Tapkey. Er buiten houden kan doorgaans ook niet, want dan moet je steeds de backoffice loskoppelen.

Verder is het resultaat hetzelfde als jij schetst.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:39:
@Sport_Life Voor 'privé aan privé' heb je natuurlijk het nultarief met de Tapkey. Er buiten houden kan doorgaans ook niet, want dan moet je steeds de backoffice loskoppelen.

Verder is het resultaat hetzelfde als jij schetst.
Je kunt bij tap aangegeven welke laadsessies buiten tap gaan. Die zijn dan niet zichtbaar op de factuur (ook niet met 0% btw).

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:43:
[...]

Je kunt bij tap aangegeven welke laadsessies buiten tap gaan. Die zijn dan niet zichtbaar op de factuur (ook niet met 0% btw).
Dat kan ook inderdaad, wist niet dat je dat bedoelde met 'buiten tap houden'. :P Zou zelf de voorkeur hebben voor nultarief Tapkey, dan staat de geladen stroom wel mooi opgesplitst.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
nDirect090 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:02:
[...]

Om hier nog even terug op te komen. Het is nu zo goed als klaar dus wil de wandcontactdoos voor buiten gaan kopen. Maar deze van accu machine is toch gewoon hetzelfde als die van de karwei hieronder:

Accu-machine:
https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad

Karwei:
https://www.karwei.nl/ass...opcontact-zwart/p/B256381

Dan haal ik hem liever gewoon bij karwei, helft goedkoper. Daarnaast vind accu-machine ook wel een beetje een rare website, als er 20x dezelfde reclame blokken staan met teksten als:

“Investering van €20,95 voorkomt duizenden euro's schade”

Overigens limiteer ik de Tesla op 10A, dus sowieso geen 16A want dat kan de mobile connector niet aan. (Max 13A).
De Tesla Mobile Connector kan met maximaal 32A opladen. Je kan er verschillende stekkers opzetten om dit mogelijk te maken. Als je toch een stopcontact gaat aanleggen zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke maken in plaats van zo'n schuko die inderdaad op 13A begrenst is.
Bij mijn model 3 kwam er standaard een CEE stekker van 16A bij, misschien is dat bij jou ook wel het geval.

Je hebt dan dit accesoire nodig van Tesla: https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
En bijvoorbeeld dit CEE stopcontact van 16A: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/

• nDirect090
Skix_Aces schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:07:
[...]

De Tesla Mobile Connector kan met maximaal 32A opladen. Je kan er verschillende stekkers opzetten om dit mogelijk te maken. Als je toch een stopcontact gaat aanleggen zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke maken in plaats van zo'n schuko die inderdaad op 13A begrenst is.
Bij mijn model 3 kwam er standaard een CEE stekker van 16A bij, misschien is dat bij jou ook wel het geval.

Je hebt dan dit accesoire nodig van Tesla: https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
En bijvoorbeeld dit CEE stopcontact van 16A: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/
Ding is meer dat de bekabeling naar het stopcontact toe niet geschikt voor 13A of meer is zou ik zeggen. Het is een contact doos die in het huis zat en die is weggehaald. De aansluiting gaat nu over op een grondkabel 2.5mm2 met lasklemmen. De grondkabel gaat onder de grond naar de schuur. Dus vandaar ik het niet vertrouw als ik meer dan 10A doe.

• Skix_Aces
  • Nu online
nDirect090 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:14:
[...]

Ding is meer dat de bekabeling naar het stopcontact toe niet geschikt voor 13A of meer is zou ik zeggen. Het is een contact doos die in het huis zat en die is weggehaald. De aansluiting gaat nu over op een grondkabel 2.5mm2 met lasklemmen. De grondkabel gaat onder de grond naar de schuur. Dus vandaar ik het niet vertrouw als ik meer dan 10A doe.
Het ligt aan de lengte van de kabel of een 2.5mm2 geschikt is om 16A te doen. Daar ga ik geen uitspraken over doen.

Normaal gesproken is de beperking bij een schuko het stopcontact zelf, niet de bekabeling. Verder prima als je hem op 10A wil beperken, maar dan heb je dus wel hogere laadverliezen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:16
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:49:
Niet altijd, zet dat er even bij AUB.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:25:
[...]

Niet altijd, zet dat er even bij AUB.
Vooralsnog ben jij de enige outlier...

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

Miezie

Niet te moeilijk doen...

nDirect090 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:14:
[...]

Dit is voor 16A alleen een probleem als je lasklemmen van inferieure specs hebt gebruikt…

Hier een tijd eenzelfde setup gebruikt waarbij de grondkabel 1,5mm2 was… niks aan de hand.

Grootste vraag is of er niet andere apparatuur op de groep zit voor je de auto vol 16A laat trekken… anders knalt de zekering er wel uit.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nDirect090
Miezie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:10:
[...]

Dit is voor 16A alleen een probleem als je lasklemmen van inferieure specs hebt gebruikt…

Hier een tijd eenzelfde setup gebruikt waarbij de grondkabel 1,5mm2 was… niks aan de hand.

Grootste vraag is of er niet andere apparatuur op de groep zit voor je de auto vol 16A laat trekken… anders knalt de zekering er wel uit.
Ja zit andere apparatuur op. Geen groot verbruikers. Alleen een koelkast en wat kleinere randzaken als een router.

Misschien dat 13A nog kan, maar ik vind 10A anzich ook goed genoeg.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 07:31
Via mijn leasemaatschappij wordt er een laadpaal geleverd van Peblar, de 22kw MID business variant. Ik hoef hier zelfs niet voor te betalen, mits ik niet binnen nu en 4 jaar uit dienst ga, daarna wordt het eigendom. Ik heb niet perse plannen om te vertrekken, maar ik zag in de offerte staan dat het 2900 euro kost voor de paal en het plaatsen, exclusief meerwerk als ze het niet goed kunnen aansluiten.

Als ik zelf zoek online naar deze specifieke laadpaal inclusief, kom ik op prijzen uit van 950-1100 euro. Het plaatsen kan toch nooit bijna 2000 euro zijn? Lijkt mij dat ons bedrijf veel te veel betaalt, of zie ik dat verkeerd?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Belecthor schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:53:
Via mijn leasemaatschappij wordt er een laadpaal geleverd van Peblar, de 22kw MID business variant. Ik hoef hier zelfs niet voor te betalen, mits ik niet binnen nu en 4 jaar uit dienst ga, daarna wordt het eigendom. Ik heb niet perse plannen om te vertrekken, maar ik zag in de offerte staan dat het 2900 euro kost voor de paal en het plaatsen, exclusief meerwerk als ze het niet goed kunnen aansluiten.

Als ik zelf zoek online naar deze specifieke laadpaal inclusief, kom ik op prijzen uit van 950-1100 euro. Het plaatsen kan toch nooit bijna 2000 euro zijn? Lijkt mij dat ons bedrijf veel te veel betaalt, of zie ik dat verkeerd?
€2900 is wel erg veel. Er moet een kabel aangelegd worden, maar is dat aan de andere kant van de muur of 30 meter verder. Er moet een 3 fasen aardlekautomaat aangelegd worden in de groepenkast. Is daar ruimte voor en heb je überhaupt 3 fasen? Ik vind het heel veel geld. Ik heb het pas zelf gedaan met een Easee charge up. Omdat er toch een nieuwe groepenkast moest komen zat er al een aardlekautomaat in. De kabel heb ik zelf gekocht en ingegraven. Ik was zo rond de €1000 a €1100 klaar.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Ter vergelijking: het plaatsen van mijn Peblar Business kostte € 2.070, incl. graafwerkzaamheden en het verzwaren van de meterkast van 1x35A naar 3x25A.

Let er bij Peblar ook héél goed op dat je inderdaad een laadpaal krijgt van het merk Peblar, en niet een white label-versie die door Peblar wordt geproduceerd (zoals via 50Five, Eneco of Coolblue). Deze hebben in de regel minder functionaliteit dan de echte Peblars.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

Wanneer het via de leasemaatschappij geleverd wordt is er dikke kans dat je geen echte Peblar geleverd krijgt maar een white-label via 50five of een andere partij.
Daar zit compleet andere firmware in en je kunt er zelf helemaal niets aan instellen, je hebt dan gewoon een domme lader die veel teveel geld kost en vastzit aan de 50five back-office.
Dus dat is wel een punt om vast te laten leggen alvorens je in zee gaat.

• Belecthor
@ASW1 Ja, er staat heel duidelijk dat het gaat om een Peblar, lijkt me heel raar dat er een ander merk ineens ingaat. Ik betaal er nogmaals zelf geen cent voor, maar ik vind het wel bizar dat ze dit durven te vragen aan mijn organisatie.
tlpeter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:00:
[...]

€2900 is wel erg veel. Er moet een kabel aangelegd worden, maar is dat aan de andere kant van de muur of 30 meter verder. Er moet een 3 fasen aardlekautomaat aangelegd worden in de groepenkast. Is daar ruimte voor en heb je überhaupt 3 fasen? Ik vind het heel veel geld. Ik heb het pas zelf gedaan met een Easee charge up. Omdat er toch een nieuwe groepenkast moest komen zat er al een aardlekautomaat in. De kabel heb ik zelf gekocht en ingegraven. Ik was zo rond de €1000 a €1100 klaar.
Het is echt maar een paar meter om het aan te leggen en ik zet er zelf een nieuwe meterkast in en er is gewoon 3-fase aanwezig. Ik laat ruimte over in de meterkast voor hen om de groep aan te leggen.

[ Voor 63% gewijzigd door Belecthor op 14-11-2025 14:35 ]

• ASW1
  • Nu online
Belecthor schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:22:
@ASW1 Ja, er staat heel duidelijk dat het gaat om een Peblar, lijkt me heel raar dat er een ander merk ineens ingaat.
Hij komt *van* Peblar, maar het is niet de Peblar die je geleverd krijgt als je zelf een Peblar koopt.
Via welke partij is dit? Ik durf er bijna om te wedden dat je alsnog een white-label geleverd krijgt.

Zie ook bijvoorbeeld hier: S913 in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

En ja, het is ook een hele stevige prijs.
Voor minder geld kun je een echte Peblar laten installeren met meer functionaliteit. Die kun je ook aan een back-office naar keuze hangen mocht dat door de werkgever gewenst worden.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:59

Veel te duur inderdaad 🙈 maar ze proberen het gewoon en blijkbaar is het gelukt haha

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Belecthor
ASW1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:32:
[...]

Hij komt *van* Peblar, maar het is niet de Peblar die je geleverd krijgt als je zelf een Peblar koopt.
Via welke partij is dit? Ik durf er bijna om te wedden dat je alsnog een white-label geleverd krijgt.

Zie ook bijvoorbeeld hier: S913 in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

En ja, het is ook een hele stevige prijs.
Voor minder geld kun je een echte Peblar laten installeren met meer functionaliteit. Die kun je ook aan een back-office naar keuze hangen mocht dat door de werkgever gewenst worden.
Oke, ik heb het even nagevraagd en heb de verificatie dat het geen white label is, maar een echte Peblar!

De prijs is inderdaad hoog, maar schijnbaar wordt de back-office en hosting ook uitbesteed en zit dit in de prijs.

Ik heb via mn werkgever gevraagd naar alternatieven, maar als ik het thuis laden wil laten vergoeden door mijn werkgever, dan moet dat met deze paal en voor dit geld.

Tja, het kost mij direct niets, dus ik vind het geen ramp, maar toch klinkt dit wel gek allemaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 14-11-2025 16:45 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Belecthor schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:44:
[...]
De prijs is inderdaad hoog, maar schijnbaar wordt de back-office en hosting ook uitbesteed en zit dit in de prijs.
Wederom een l*lverhaal. Backoffice bij E-Flux kost € 5/mnd en bij Tap Electric is het 'gratis': de eigenaar van de paal betaalt niets, de gebruiker 10% bovenop jouw ingestelde prijs. Voor een verschil van € 1.000 kun je ruim 16 jaar E-Flux betalen.

Gelukkig betaal je het niet zelf ;)

• Belecthor
Sandro! schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:12:
[...]

Wederom een l*lverhaal. Backoffice bij E-Flux kost € 5/mnd en bij Tap Electric is het 'gratis': de eigenaar van de paal betaalt niets, de gebruiker 10% bovenop jouw ingestelde prijs. Voor een verschil van € 1.000 kun je ruim 16 jaar E-Flux betalen.

Gelukkig betaal je het niet zelf ;)
Tja, dan tuint ons hele bedrijf er dus in. Jammer. De wagenparkbeheerder snauwde me in ieder geval af toen ik ernaar vroeg :'(

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons zelfde verhaal, we krijgen een paal die moet de werkgever 2400 euro kosten plus verplicht abonnement. Het wordt allemaal wel vergoed maar je zit wel minimaal 4 jaar aan werkgever vast.

We gebruiken nu nog een prive paal met backoffice, kijken of dat goed gaat. Vooralsnog wel maar ik heb een vermoeden dat werkgever niet door heeft dat we prive laden..

Als het werkt zetten we er nog zo'n laadpaal bij. Wagenpark beheer blijft maar hameren op de 'gratis' paal van werkgever maar die wil ik helemaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2025 20:21 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:20
Belecthor schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:10:
[...]

Tja, dan tuint ons hele bedrijf er dus in. Jammer. De wagenparkbeheerder snauwde me in ieder geval af toen ik ernaar vroeg :'(
Krijg je een laadpas? Indien ja: dank je wel werkgever ik zal wel publiek laden in de straat.
Zelf paaltje zetten thuis en klaar.

• Belecthor
HyperBart schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:23:
[...]

Krijg je een laadpas? Indien ja: dank je wel werkgever ik zal wel publiek laden in de straat.
Zelf paaltje zetten thuis en klaar.
Maar dan kan ik mijn laadsessies thuis niet declareren, dus dan betaal ik alsnog.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27
Ik zit met hetzelfde probleem. De lease-auto komt via Alphabet en als ik zonder zorgen via de lease-maatschappij een laadpaal wil aanschaffen dan komt er ruim € 60 per maand bovenop de leaseprijs; € 11,68 voor een backoffice abonnement en de rest voor het afbetalen van de laadpaal, wat neerkomt op € 2350 totaal voor de laadpaal plus installatie. Ik vond dat ook al veel, en ik heb het idee dat Eneco Mobility hier een verdienmodel van gemaakt heeft. Het gaat dan om een white-label Peblar, en als ik hierboven lees dat dat andere, dichtgetimmerde firmware is, dan begin ik al te twijfelen.

Daar komt nog het volgende bij: in mijn nieuwbouwhuis heb ik de aannemer een voorziening voor de laadpaal laten maken voor een bedrag van € 515. De kabel die daarvoor gebruikt is, is 3-fasen en 2,5 mm2. Eneco Mobility wil dat niet gebruiken omdat deze kabel te dun is om langduring grote stromen te hebben. Dus ze willen een nieuwe kabel leggen met 6 mm2 aders.
Ik ben daar best wel boos over. Blijkbaar heeft de aannemer willens en wetens mij een laadpaalvoorziening aangesmeerd die niet geschikt is, nu moet ik een nieuwe kabel aan laten leggen die dan bovendien met een lelijke buis vanuit de grond op de gevel gemonteerd wordt. En bovendien heeft de laadpaalvoorziening van de aannemer niet voorzien in een datakabel. :(

Ik denk er dus sterk over om inderdaad maar de laadpas van de leasemaatschappij te accepteren en verder alleen maar op straat te laden. Maar een eigen laadpaal is ook wel zo makkelijk. Dus ik weet het nog niet. :?

Twijfel twijfel...

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:18:
[...]

Maar dan kan ik mijn laadsessies thuis niet declareren, dus dan betaal ik alsnog.
Je hoeft ook niet te declareren. Je hebt een laadpas, that's it. Backoffice betaalt aan jou.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Belecthor
V_ger schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:29:
[...]

Je hoeft ook niet te declareren. Je hebt een laadpas, that's it. Backoffice betaalt aan jou.
Nee, ze willen niet een andere paal koppelen. Ik moet de paal gebruiken van mijn werkgever.

• V_ger
  • Nu online
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:31:
[...]

Nee, ze willen niet een andere paal koppelen. Ik moet de paal gebruiken van mijn werkgever.
Je hoeft ook niets te koppelen met je WG. Je hebt alleen een laadpas nodig. Je regelt zelf een paal met backoffice, that's it. Voor je WG is het dan niet anders dan dat je op straat laadt bij welke openbare paal dan ook.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Belecthor
V_ger schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:38:
[...]

Je hoeft ook niets te koppelen met je WG. Je hebt alleen een laadpas nodig. Je regelt zelf een paal met backoffice, that's it. Voor je WG is het dan niet anders dan dat je op straat laadt bij welke openbare paal dan ook.
Ah zo! Maar dan ben ik wel dat geld kwijt voor de laadpaal toch? Want mijn werkgever vergoedt dit niet.

• V_ger
  • Nu online
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:40:
[...]

Ah zo! Maar dan ben ik wel dat geld kwijt voor de laadpaal toch? Want mijn werkgever vergoedt dit niet.
Het is kiezen of delen. OF je laat je WG alles aankopen en beheren, OF je doet alles zelf. Dan koop je dus zelf een paal die je (laat) installeren. Die verbind je met een backoffice naar keuze. Meestal Tap of e-flux. En gaan. Dan stel je dus zelf je tarief in. Dat zal dan wat hoger moeten zijn dan wat je betaalt aan elektra omdat je ook je paal moet bekostigen.

Edit: Je WG bepaalt dus niet het tarief, dat doe jij. Naar redelijkheid en billijkheid. Ik ga niet verder in op de juiste waarde, geen zin in discussie daarover. Zoek en je komt erachter.

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 15-11-2025 10:46 ]

• Belecthor
V_ger schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:43:
[...]

Het is kiezen of delen. OF je laat je WG alles aankopen en beheren, OF je doet alles zelf. Dan koop je dus zelf een paal die je (laat) installeren. Die verbind je met een backoffice naar keuze. Meestal Tap of e-flux. En gaan. Dan stel je dus zelf je tarief in. Dat zal dan wat hoger moeten zijn dan wat je betaalt aan elektra omdat je ook je paal moet bekostigen.

Edit: Je WG bepaalt dus niet het tarief, dat doe jij. Naar redelijkheid en billijkheid. Ik ga niet verder in op de juiste waarde, geen zin in discussie daarover. Zoek en je komt erachter.
Dat klinkt ook goed. Ik zal dit wel transparant moeten communiceren naar de werkgever, omdat het wel anders is dan hun beleid.

Bizar dat zo’n wagenparkbeheerder akkoord gaat met zulke prijzen eigenlijk. Hij kon ook niet uitleggen waar de kosten in zaten.

• ASW1
  • Nu online
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:48:
[...]

Dat klinkt ook goed. Ik zal dit wel transparant moeten communiceren naar de werkgever, omdat het wel anders is dan hun beleid.

Bizar dat zo’n wagenparkbeheerder akkoord gaat met zulke prijzen eigenlijk. Hij kon ook niet uitleggen waar de kosten in zaten.
Er zullen toch ook werknemers zijn die in een appartement wonen of om andere reden geen laadvoorziening op eigen terrein kunnen of willen aanleggen?

Die krijgen neem ik aan gewoon een laadpas mee om publiek mee te laden, en dat is wat jij (misschien?) ook wilt.
Eigen lader neerzetten, zelf beheren via TAP of e-flux en 40 cent of wat gebruikelijk is bij jou in de buurt instellen. Laden met de laadpas van je werkgever, jij krijgt je stroom vergoed plus wat extra zodat je na x jaar die laadvoorziening hebt terugverdiend.

Een werkgever kan zelf zo'n laadvoorziening aanbieden maar je bent echt niet verplicht dat in je woning aan te leggen. Ik zou die hele discussie niet aangaan en zeggen dat je gewoon geen lader thuis wenst en dat je liever publiek laadt met de laadpas.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HeleBoel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:19:

Daar komt nog het volgende bij: in mijn nieuwbouwhuis heb ik de aannemer een voorziening voor de laadpaal laten maken voor een bedrag van € 515. De kabel die daarvoor gebruikt is, is 3-fasen en 2,5 mm2.
Ik ben geen expert, maar als je met de bouwer een kabel tbv 3 fase laadpaal hebt afgesproken a 515 euro en de kabel blijkt niet geschikt voor 3 fase dan zou ik hen toch vriendelijk verzoeken om deze te vervangen. Eventueel met de afwijzing van Eneco erbij.
Want je hebt niet gekregen wat je hebt afgesproken.

• Makrolon
Sport_Life schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:56:
[...]

Ik ben geen expert, maar als je met de bouwer een kabel tbv 3 fase laadpaal hebt afgesproken a 515 euro en de kabel blijkt niet geschikt voor 3 fase dan zou ik hen toch vriendelijk verzoeken om deze te vervangen. Eventueel met de afwijzing van Eneco erbij.
Want je hebt niet gekregen wat je hebt afgesproken.
Hij heeft wel een 3 fase kabel gekregen, alleen 2.5mm2. bij Eneco vinden ze blijkbaar dat dat minimaal 4mm2 moet zijn. (Wat nergens op slaat, 16a gaat prima door 2.5mm2.)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:04
@Belecthor Wat je ook kunt doen is nu akkoord gaan met die regeling, en tzt wanneer de lader/laadpaal jouw eigendom is geworden kun je alsnog een eigen apparaat aansluiten.....de bedrading ligt er dan al, dus die kosten heb je dan niet meer.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Belecthor
Peter-036 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:35:
@Belecthor Wat je ook kunt doen is nu akkoord gaan met die regeling, en tzt wanneer de lader/laadpaal jouw eigendom is geworden kun je alsnog een eigen apparaat aansluiten.....de bedrading ligt er dan al, dus die kosten heb je dan niet meer.
Ja, maar kan ik niet gewoon die koppeling verwijderen van de laadpaal van de werkgever na 4 jaar? Zodat ik m rechtstreeks kan gebruiken zonder pasje. Het is wel de officiële pebler.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:05:
[...]

Ja, maar kan ik niet gewoon die koppeling verwijderen van de laadpaal van de werkgever na 4 jaar? Zodat ik m rechtstreeks kan gebruiken zonder pasje. Het is wel de officiële pebler.
Dan moet je het wachtwoord hebben, de setup opnieuw doorlopen en de backoffice instellingen verwijderen. Hetzij naar plug&charge of met lokale autorisatie.

• Belecthor
Ricko1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:11:
[...]

Dan moet je het wachtwoord hebben, de setup opnieuw doorlopen en de backoffice instellingen verwijderen. Hetzij naar plug&charge of met lokale autorisatie.
Ah top, dan doe ik dat. Als ik er nu zelf eentje installeer kost het mij alsnog geld en schiet t z’n doel voorbij.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:15
Makrolon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:32:
[...]

Hij heeft wel een 3 fase kabel gekregen, alleen 2.5mm2. bij Eneco vinden ze blijkbaar dat dat minimaal 4mm2 moet zijn. (Wat nergens op slaat, 16a gaat prima door 2.5mm2.)
Gaat/mag wel... mooi is anders bij langdurig laden, zéker als het wat meer metertjes betreft.
Spanningsval gevoelige apparaten (lader??) zouden intermitterende handshake symptomen kunnen krijgen.
Als ik dan de meerprijs van 4mm2 tov 2,5mm2 zie, denk ik, man man, wat een installateur. m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Makrolon
Hansieo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:25:
[...]

Gaat/mag wel... mooi is anders bij langdurig laden, zéker als het wat meer metertjes betreft.
Spanningsval gevoelige apparaten (lader??) zouden intermitterende handshake symptomen kunnen krijgen.
Als ik dan de meerprijs van 4mm2 tov 2,5mm2 zie, denk ik, man man, wat een installateur. m2c
Ach nee, in een nieuwbouwhuis hebben we het waarschijnlijk over nog geen 10 meter kabel. Gaat echt meer dan zat op 2.5mm2. begrijp me niet verkeerd, ik leg ook standaard 4mm2 en ik zou nooit de voorbereidingen voor laadpaal bij een aannemer afnemen, dat is namelijk nooit perfect en scheelt je ook amper tot geen kosten bij de laadpaal installatie.

Maar Eneco moet niet janken, kan prima op 2.5.

• ASW1
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:29:
[...]

Ach nee, in een nieuwbouwhuis hebben we het waarschijnlijk over nog geen 10 meter kabel. Gaat echt meer dan zat op 2.5mm2. begrijp me niet verkeerd, ik leg ook standaard 4mm2 en ik zou nooit de voorbereidingen voor laadpaal bij een aannemer afnemen, dat is namelijk nooit perfect en scheelt je ook amper tot geen kosten bij de laadpaal installatie.

Maar Eneco moet niet janken, kan prima op 2.5.
Punt is dat ze waarschijnlijk een installatieprocedure hebben en waarin kabeldikte is vastgelegd.
Ik zou zelf ook nooit 2,5 mm² leggen, al is het maar om ook op 1 fase met meer dan 16A te kunnen laden, bijvoorbeeld wanneer je het overschot van je zonnepanelen in de auto wilt stoppen.
Met 2,5 mm² heb je dan een gat ziten tussen maximaal 3600 watt op 1 fase en minimaal 4200 watt op 3 fasen.
Als je tot max. 7400 watt op 1 fase kunt blijven zitten is dat natuurlijk wel zo prettig, maar dan heb je wel 4 mm² nodig.

• Makrolon
ASW1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:56:
[...]

Punt is dat ze waarschijnlijk een installatieprocedure hebben en waarin kabeldikte is vastgelegd.
Ik zou zelf ook nooit 2,5 mm² leggen, al is het maar om ook op 1 fase met meer dan 16A te kunnen laden, bijvoorbeeld wanneer je het overschot van je zonnepanelen in de auto wilt stoppen.
Met 2,5 mm² heb je dan een gat ziten tussen maximaal 3600 watt op 1 fase en minimaal 4200 watt op 3 fasen.
Als je tot max. 7400 watt op 1 fase kunt blijven zitten is dat natuurlijk wel zo prettig, maar dan heb je wel 4 mm² nodig.
Je hoeft mij niet te overtuigen ;) feit blijft dat t nergens op slaat dat Eneco niet wil installeren op 2.5mm2.

• HyperBart
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:18:
[...]

Als je een laadpaal thuis zet en je gebruikt een backoffice dan is jouw laadpaal functioneel gelijk aan een publieke laadpaal.

Je moet zelfs niks melden. Je zet een correct tarief zoals laadpalen in je buurt en je koppelt daarmee de hele discussie los. Je werkgever ziet gewoon laadbeurten op het pasje alsof je iedere dag op het dorpsplein staat te laden.

• Belecthor
HyperBart schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:26:
[...]

Als je een laadpaal thuis zet en je gebruikt een backoffice dan is jouw laadpaal functioneel gelijk aan een publieke laadpaal.

Je moet zelfs niks melden. Je zet een correct tarief zoals laadpalen in je buurt en je koppelt daarmee de hele discussie los. Je werkgever ziet gewoon laadbeurten op het pasje alsof je iedere dag op het dorpsplein staat te laden.
Kan ik dan eflux als back office gebruiken en accepteert mn leasemaatschappij dit zonder meer zoals een reguliere laadpaal die ik kan gebruiken met een rfid?

Ik weet bijvoorbeeld qua fair use niet zeker of ze hier akkoord mee gaan, omdat ik ook de optie heb om een eigen laadpaal te laten plaatsen via de WG en dan het tarief te hanteren van m’n energiecontract.

M’n wagenparkbeheer snapt hier zelf niets van.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Belecthor schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:35:
[...]

Kan ik dan eflux als back office gebruiken en accepteert mn leasemaatschappij dit zonder meer zoals een reguliere laadpaal die ik kan gebruiken met een rfid?

Ik weet bijvoorbeeld qua fair use niet zeker of ze hier akkoord mee gaan, omdat ik ook de optie heb om een eigen laadpaal te laten plaatsen via de WG en dan het tarief te hanteren van m’n energiecontract.

Het verschil zit in wie er investeert en wie er (dus) risico draagt.

Als je zelf een paal installeert (lf laat installeren) en er een backoffice aan koppelt, dan kun je een tarief instellen dat net iets lager is dan van de laadpaal in de buurt waar je anders zou staan.
Jij moet dan wel eerst (tijd en geld) investeren in die laadpaal, aanpassing van je groepenkast en installatiekosten. Je bent zelf vrij om merk en type paal te kiezen, o.a. aan de hand van de functionaliteiten.
Die paal verdien je daarna langzaam terug doordat je opbrengst per kWh hoger is dan wat je er zelf voor betaalt. Je blijft baas in eigen buik huis. Je werkgever kan het verschil niet zien of je langs de weg laad of thuis met die paal.

Als je je werkgever een paal laat installeren, dan zorgt die voor de investering en krijg jij alleen de kWh-prijs die je nu aan je energieleverancier betaalt (of een fractie hoger).
Het verschil merk je met name na afloop. Ik lees hier veelvuldig dat die palen zodanig dichtgetimmerd zijn (en je krijgt het wachtwoord niet want het is niet jouw paal) dat je er nix meer mee kan als je bij die werkgever weg bent.

Tussen die twee opties is het dus kiezen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• HeleBoel
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:14:
[...]

Als je zelf een paal installeert (lf laat installeren) en er een backoffice aan koppelt, dan kun je een tarief instellen dat net iets lager is dan van de laadpaal in de buurt waar je anders zou staan.
Jij moet dan wel eerst (tijd en geld) investeren in die laadpaal, aanpassing van je groepenkast en installatiekosten. Je bent zelf vrij om merk en type paal te kiezen, o.a. aan de hand van de functionaliteiten.
Die paal verdien je daarna langzaam terug doordat je opbrengst per kWh hoger is dan wat je er zelf voor betaalt. Je blijft baas in eigen buik huis. Je werkgever kan het verschil niet zien of je langs de weg laad of thuis met die paal.

Als je je werkgever een paal laat installeren, dan zorgt die voor de investering en krijg jij alleen de kWh-prijs die je nu aan je energieleverancier betaalt (of een fractie hoger).
Het verschil merk je met name na afloop. Ik lees hier veelvuldig dat die palen zodanig dichtgetimmerd zijn (en je krijgt het wachtwoord niet want het is niet jouw paal) dat je er nix meer mee kan als je bij die werkgever weg bent.

Tussen die twee opties is het dus kiezen.
Als ik dit zo lees, dan denk ik er hard over om aan de leasemaatschappij te laten weten dat ik afzie van hun laadpaal, en dat ik dan zelf een laadpaal laat installeren en aan een back-office koppel die ik zelf uitkies. Lijkt me veel goedkoper dan de offerte die er nu ligt van de lease-maatschappij/Eneco Mobility.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 11:06
Belecthor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:48:
[...]

Dat is de tegenwoordig alom aanwezige en wat mij betreft berucht “ontzorg premie”.
Van mijn werkgever kreeg ik ook het advies om dat toch vooral te doen.
Beetje navraag bij de LM leerde dat ik prima zelf de paal mocht aanschaffen en het bonnetje opsturen.
Werd het netjes in het leasebedrag opgenomen.
E-flux erop met een leuk tarief et voila.
De paal van de baas was ook voor mijn kosten, dus het was een hele simpele beslissing.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:14:
[...]

Een hoger tarief instellen "kan" natuurlijk alleen als dat mag van je WG.
Verder kun je de eigen investering in het laadpunt laten aftrekken van je bijtelling.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HyperBart
Belecthor schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ja, dat is het dus exact.

Fair use gaat twee kanten op.
Je wagenparkbeheerder is incompetent of onwetend, dan is het aan jou om daar gepast mee om te gaan.

Als je op een flat woonde dan moest je toch ook publiek laden? Klaar.
Ik zou daar niet te veel woorden aan vuil maken. Gewoon pasje aanvragen en zeggen dat je een passende laadoplossing ter beschikking hebt

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:37:
[...]

Een hoger tarief instellen "kan" natuurlijk alleen als dat mag van je WG.
Dat zie ik anders. Je werkgever kan je niet verplichten thuis een laadpaal te (laten) installeren, ongeacht wie die betaalt. Dat betekent dat als je dat niet wilt, dat je werkgever akkoord moet gaan met laden op straat.

Ga je nu zelf een laadpaal (met eigen-keus backoffice) installeren en je zorgt dat het tarief daarvan voor de werkgever net een paar cent goedkoper is dan op straat, wat zal de werkgever dan te klagen hebben? Dat je van hem steelt? Je investeert toch zelf in die paal? Je loopt als eigenaar toch zelf het afbreukrisico, moet 'm zelf afschrijven, 'm zelf onderhouden, zelf betalen als er storing is? Dat heet gewoon 'kostprijsberekening' en daar is echt nix mis mee hoor.

Die laadpaal van de werkgever hoef je helemaal niet te accepteren, het kan wel.
Verder kun je de eigen investering in het laadpunt laten aftrekken van je bijtelling.
Als je dat óók gaat doen, wat kan, dan moet je je kWh-prijs wel even goed berekenen. Het is reëel om je investering in zo'n laadpaal in 4 jaar terug te verdienen. Maak dus een inschatting van hoeveel kilometer je per jaar gaat rijden, wat het verbruik van de auto is om uit te rekenen hoeveel kWh je in die 4 jaar er doorheen gaat jagen en deel je investering plus een risico-opslag (storing en meer) door dat aantal kWh en je weet wat je extra mag rekenen.

Oh, vergeet trouwens niet de laadverliezen mee te rekenen bij dat aantal kWh's. Reken met zeker 15% laadverlies, dus het aantal kWh's moet je delen door 0,85 (dus niet er 15% bij optellen, want dat is te weinig!).

<John O`Mill>

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik ben bezig met een nieuwbouwproject waarvan de oplevering verwacht is in Q2 2027. We hebben nu een zappi 2.1 en ik vraag me af of ik die gewoon mee moet nemen (geen idee wat dit voor de waarde van het huis doet, ga ik dinsdag aan een makelaar vragen) of dat er al iets beters beschikbaar is (of tzt). We hebben deze zappi nu ruim 2 jaar en op zich werkt het prima maar als het gedoe is hem mee te nemen dan is een upgrade natuurlijk altijd leuk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Termy schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:16:
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject waarvan de oplevering verwacht is in Q2 2027. We hebben nu een zappi 2.1 en ik vraag me af of ik die gewoon mee moet nemen (geen idee wat dit voor de waarde van het huis doet, ga ik dinsdag aan een makelaar vragen) of dat er al iets beters beschikbaar is (of tzt). We hebben deze zappi nu ruim 2 jaar en op zich werkt het prima maar als het gedoe is hem mee te nemen dan is een upgrade natuurlijk altijd leuk.
Dat ding is in 2027 dus ruim 4 jaar oud. Kun je 'm dan ter zijner tijd zelf netjes afkoppelen en de aansluiting in de huidige groepenkast ook netjes zelf verwijderen, of moet je daar 'een mannetje' voor laten komen? Als je daar 'een mannetje' voor moet laten komen dan is het waarschijnlijk bij je nieuwe woning ook weer noodzakelijk om het ding opnieuw aan te laten sluiten....

3 keer raden wat 'long-term' voordeliger uit gaat pakken :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• HeleBoel
Als je de aannemer een voorziening laat maken voor een laadpaal, vraag dan om een 3-fase kabel met 6 mm2 aders, dan kun je ook grotere laadstromen aan.

(In mijn nieuwbouwhuis had ik de aannemer ook een voorziening voor een laadpaal laten maken, maar de aders zijn maar 2,5 mm2, en dat is te weinig bij lang laden met een groot vermogen.)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laten hangen zou ik doen, veel beter voor de verkoop. Scheelt ook weer kabels netjes wegwerken en evt een gat in de muur.
Advies van de makelaar zal toch grotendeels zijn eigen perceptie zijn van wel/niet electrisch rijden..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2025 08:07 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Sport_Life schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:06:
[...]

Laten hangen zou ik doen, veel beter voor de verkoop. Scheelt ook weer kabels netjes wegwerken en evt een gat in de muur.
Advies van de makelaar zal toch grotendeels zijn eigen perceptie zijn van wel/niet electrisch rijden..
Ter overname aanbieden. Vervolgens weghalen zonder wegwerken of van het geld een nieuwe kopen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jongetje
HeleBoel schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:50:
[...]

Als je de aannemer een voorziening laat maken voor een laadpaal, vraag dan om een 3-fase kabel met 6 mm2 aders, dan kun je ook grotere laadstromen aan.

(In mijn nieuwbouwhuis had ik de aannemer ook een voorziening voor een laadpaal laten maken, maar de aders zijn maar 2,5 mm2, en dat is te weinig bij lang laden met een groot vermogen.)
Met 2,5mm2 kun je prima lang laden met 3 X 16A. Daar mag namelijk 32A doorheen volgens de richtlijnen (neem even aan dat het een vaste kabel of draden in buis zijn.

Als je met 11kWh laad (wat volgens mij altijd voldoende is, zeker als je je zonnestroom wilt gebruiken) is 6mm2 overkill. Meer dan 32A ga je toch niet doen, dan moet je je huisinstallatie gaan verzwaren en de meeste auto's laden niet sneller dan 11kWh.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45

Lulukai

God's gift to women

Laat er geen twijfel over bestaan: aders van 2,5mm ofte 5G2,5 is prima geschikt om langdurig te laden aan 3x16A = 11 kW.
In realiteit laden mensen in Vlaanderen trouwens trager op dan dat, omwille van het capaciteitstarief (kosten worden deels berekend in hoeveel kW je per kwartier verbruikt, niet enkel hoeveel kWh je per maand verbruikt)

[ Voor 47% gewijzigd door Lulukai op 17-11-2025 09:41 ]

.

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-11 21:26
Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:06:
Zijn er hier ook belgische zelfstandigen die hun stroom willen inbrengen in hun zaak?

Mijn dochter wordt zelfstandig arts, en gaat een EV kopen met laadpaal thuis.

Ik vermoed dat je een laadpaal met abo nodig hebt.
Nu weet ik dat mijn werkgever bv alles via 50five laat lopen, maar die zijn waardeloos in antwoordtijd.

Welke bedrijven installeren en verzorgen daarna de afhandeling en facturatie?
Ik ben zelf begonnen met granny lader, achter kwh meter. Kwh verbruik wordt ingebracht als kosten. Intussen kan ik uitkijken naar betere oplossing, maar loopt goed op die manier, dus kans is klein dat er snel een laadpaal komt. Houdt er rekening mee dat in belgie laden aan 11kw of 22kw veel duurder kan uitvallen dan granny lader (capaciteitstarief). Ik ga wel eens kijken naar de andere reacties op je post ivm eflux en zo. Als ik toch laadpaal zet, wellicht via kleine zelfstandige installateur in de buurt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
sugarcube schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben zelf begonnen met granny lader, achter kwh meter. Kwh verbruik wordt ingebracht als kosten. Intussen kan ik uitkijken naar betere oplossing, maar loopt goed op die manier, dus kans is klein dat er snel een laadpaal komt. Houdt er rekening mee dat in belgie laden aan 11kw of 22kw veel duurder kan uitvallen dan granny lader (capaciteitstarief). Ik ga wel eens kijken naar de andere reacties op je post ivm eflux en zo. Als ik toch laadpaal zet, wellicht via kleine zelfstandige installateur in de buurt.
Zo lang je maar één EV hebt en het aanvaard wordt door je controleur is dat een prima oplossing.

Ik ben het helemaal met je eens dat je thuis absoluut niet hoeft te laden aan 11kW. Ik heb een lader via de lease en doe 30.000km per jaar met hoofdzakelijk thuis laden (>90%) en laad altijd aan 3.5 kW. Ik begrens het gewoon in de auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hippe Lip

Hippe Lip

sugarcube schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
[...]

Vergeet niet dat je laadverliezen bij lage laadstromen groter zijn dan bij hoge stromen. Ik heb al meermalen laadverliezen in de orde van 20% voorbij zien komen bij traag laden, niet alleen bij mezelf, maar ook bij anderen.

<John O`Mill>

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:04
Wegens het capaciteitstarief in België kun je beter wat laadverliezen op de koop toe nemen, dan voor al je stroom een hoger tarief betalen.......denk ik zo.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• HeleBoel
jongetje schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]

Met 2,5mm2 kun je prima lang laden met 3 X 16A. Daar mag namelijk 32A doorheen volgens de richtlijnen (neem even aan dat het een vaste kabel of draden in buis zijn.

Als je met 11kWh laad (wat volgens mij altijd voldoende is, zeker als je je zonnestroom wilt gebruiken) is 6mm2 overkill. Meer dan 32A ga je toch niet doen, dan moet je je huisinstallatie gaan verzwaren en de meeste auto's laden niet sneller dan 11kWh.
Lulukai schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:40:
Laat er geen twijfel over bestaan: aders van 2,5mm ofte 5G2,5 is prima geschikt om langdurig te laden aan 3x16A = 11 kW.
In realiteit laden mensen in Vlaanderen trouwens trager op dan dat, omwille van het capaciteitstarief (kosten worden deels berekend in hoeveel kW je per kwartier verbruikt, niet enkel hoeveel kWh je per maand verbruikt)
Waarom zit Eneco-Mobility bij mij dan zo te pushen dat er 6 mm2 aders gebruikt moeten worden?

(Situatie bij mij nu: kabel met 5 2,5mm2 adres, korter dan 10 meter, netjes vanuit de meterkast naar de gevel in een buis gelegd. De auto is een BMW iX1. Er liggen wel wat zonnepanelen, maar die leveren maximaal 2 kW (gelimiteerde omvormer). Ik vind het prima om met max. 11 kW te laden.)

• Hippe Lip

Hippe Lip

HeleBoel schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:14:
Waarom zit Eneco-Mobility bij mij dan zo te pushen dat er 6 mm2 aders gebruikt moeten worden?
Ik heb ook 6 mm² aangelegd naar mijn laadpaal (ca. 10 meter kabel). Je kunt mss volgens het boekje wel met 2,5 mm² toe, maar dan krijg je toch al snel wat meer spanningsval over die kabel, zeker als die langer is dan –zeg– 2 meter. De auto hangt er vele uren aan en als je dan die vele uren met 3 fasen 16A door de kabel stuurt heb je alles bij elkaar toch wel wat verliezen.

Technisch gezien –dus qua voorschriften– hoeft het mss niet, ik heb er toch wel voor gekozen.

Edit
De maximale belasting hangt ook nog af van hoe de verbinding is uitgevoerd: losse draden door een buis hebben een andere maximale continu-belasting dan YMVK-kabel in de open lucht. En die kabel in een buis of in de grond komt op weer een andere belastbaarheid. Daar zijn tabellen voor die ik nu niet zo bij de hand heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 17-11-2025 13:34 ]

<John O`Mill>

• jongetje
HeleBoel schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:14:
[...]

[...]

Waarschijnlijk verdienen ze daar meer aan door een nieuwe duurdere kabel te leggen?

Zolang het onder de 20 meter is maakt het echt weinig uit en maak je enorm veel kosten door een extra kabel te leggen. Denk dat je dat kleine beetje verlies nooit goed door een hele nieuwe kabel te leggen. En als je het dan doet, is 4mm2 ook (ruim) voldoende.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb ook 6 mm² aangelegd naar mijn laadpaal (ca. 10 meter kabel). Je kunt mss volgens het boekje wel met 2,5 mm² toe, maar dan krijg je toch al snel wat meer spanningsval over die kabel, zeker als die langer is dan –zeg– 2 meter. De auto hangt er vele uren aan en als je dan die vele uren met 3 fasen 16A door de kabel stuurt heb je alles bij elkaar toch wel wat verliezen.

Technisch gezien –dus qua voorschriften– hoeft het mss niet, ik heb er toch wel voor gekozen.
Mijn ouders ook, daar stond de laadpaal op 16A, 4mm2 kabel werd warm, dus laten vervangen door 6mm2. Misschien hebben ze eigen richtlijnen om 6mm2 te gebruiken, zodat het altijd goed is of minder gezeik geeft met verliezen. Zou kunnen dat ze er meer op kunnen verdienen, maar ik gok dat er een betere verklaring is. Wel lastig om 5G6 door een te kleine groepenkast te vlechten...

• Hansieo
jongetje schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]

Als je je laadpaal op 1F 32A kan laten laden (erg fijn met zonnestroom!!) dan ga je dat waarschijnlijk uren doen.
De kabel zal lauw worden (ja het mág...) en je verliezen nemen dus toe.

De vraag is, is het je die paar rotte centen mínder betalen waard?? die 2,5mm2?? en ja nogmaals, het mag.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hansieo
Tommie12 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:16:
[...]

Zo lang je maar één EV hebt en het aanvaard wordt door je controleur is dat een prima oplossing.

Ik ben het helemaal met je eens dat je thuis absoluut niet hoeft te laden aan 11kW. Ik heb een lader via de lease en doe 30.000km per jaar met hoofdzakelijk thuis laden (>90%) en laad altijd aan 3.5 kW. Ik begrens het gewoon in de auto.
ik ben óók een "thuislader" (ca 90% vanwege een mooie actieradius) en ja, veelal van mijn 9.500kWh opwek.

Maar na mijn mooie GC contract gaan we (hoogst waarschijnlijk...) naar Dynamisch,
en dan wil je dus binnen een beperkte "goedkope window" zo snel mogelijk laden.
En dan is 11kW er fijn/must. m2C

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
Hansieo schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:03:
[...]

En dan is 11kW er fijn/must. m2C
Niet in België, want dan betaal je gewoon te veel capa tarief.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:04
Iemand fijne ervaringen met een zappi monteur? Twee bedrijven gemaild. Nog een keer achteraan gebeld. Geen reactie terug…

• jongetje
Hansieo schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:58:
[...]

Als je je laadpaal op 1F 32A kan laten laden (erg fijn met zonnestroom!!) dan ga je dat waarschijnlijk uren doen.
De kabel zal lauw worden (ja het mág...) en je verliezen nemen dus toe.
Ho stop, ik had het over 16A per fase dus 11kW laden. Met 32A over een ader zou ik minimaal 4mm2 doen.

• Hansieo
jongetje schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:56:
[...]

Ho stop, ik had het over 16A per fase dus 11kW laden. Met 32A over een ader zou ik minimaal 4mm2 doen.
correct.
Als je auto één fase kan opsplitsen over 2 (ingebouwde) omvormers (dat kunnen veel EV's),
kan je prima va 1.4kW totaan 7.3kW laden, ideaal dus voor PV energie, zodat je niet steeds hoeft te switchen tussen 1F en 3F.
Vandaar mijn advies, voor een paar centjes meer minimaal 4mm2 leggen (ikzelf heb dus 6mm2 genomen, koste een drol extra tov wat ik ging installeren/aanpassen met de Zappi etc.)
(ps: ik snap dat het in België een ander verhaal is...)

[ Voor 20% gewijzigd door Hansieo op 17-11-2025 18:08 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wouter36 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:42:
Iemand fijne ervaringen met een zappi monteur? Twee bedrijven gemaild. Nog een keer achteraan gebeld. Geen reactie terug…
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Makrolon
HyperBart schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ja, dat is het dus exact.

[...]

Fair use gaat twee kanten op.
Je wagenparkbeheerder is incompetent of onwetend, dan is het aan jou om daar gepast mee om te gaan.

Als je op een flat woonde dan moest je toch ook publiek laden? Klaar.
Ik zou daar niet te veel woorden aan vuil maken. Gewoon pasje aanvragen en zeggen dat je een passende laadoplossing ter beschikking hebt
Als je in België gaat wonen is je wg ook meer km vergoeding kwijt, moet je dat dan maar door rekenen? Slaat natuurlijk nergens op.

• HyperBart
Makrolon schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:35:
[...]

Als je in België gaat wonen is je wg ook meer km vergoeding kwijt, moet je dat dan maar door rekenen? Slaat natuurlijk nergens op.
Ik begrijp je post niet.

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:04:
[...]

Dat zie ik anders. Je werkgever kan je niet verplichten thuis een laadpaal te (laten) installeren, ongeacht wie die betaalt. Dat betekent dat als je dat niet wilt, dat je werkgever akkoord moet gaan met laden op straat.
En jij kan de werkgever niet verplichten om mee te betalen aan jouw privé laadpaal.
Als ik de werkgever was, dan zou ik die lease auto terughalen als je zo gaat beginnen.

• Makrolon
Je verantwoord de keuze om een hoog tarief in te stellen op de laadpaal voor je wg door te stellen dat als je openbaar gaat laden hij het ook kwijt is.

Dan maak ik de vergelijking dat als je km vergoeding krijgt je de kilometers ook wel hoger aan kan gaan houden voor je wg, want als je verder weg zou wonen was hij het ook kwijt.

Dat vind ik nergens op slaan. Je krijgt loon van je wg, dat moet voldoende zijn. Als je dan je laadpaal tarief hoog in wil stellen moet je dat gewoon even overleggen met je werkgever.

Los van hoe je richting je werkgever over komt kan je er ook gezeik met de belastingdienst mee krijgen, want het is gewoon verkapt loon waar je geen belasting over betaald.

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:34:
[...]

Vergeet niet dat je laadverliezen bij lage laadstromen groter zijn dan bij hoge stromen. Ik heb al meermalen laadverliezen in de orde van 20% voorbij zien komen bij traag laden, niet alleen bij mezelf, maar ook bij anderen.
Ah daar heb je de laadverliezen weer.
Niet altijd, niet in elke situatie.

• Termy

Termy

Aan iedereen die gereageerd heeft: dank voor de input!

Ik zou de zappi vast zelf kunnen loskoppelen maar aangezien de paal in kwestie op een parkeerplaats tientallen meters weg van het huis staat is dat niet echt chill om zo achter te laten. Maar aanbieden ter overname en dan gewoon losmaken/meenemen als ze het niet willen kan prima. Ik ga ook weer geen zappi v2.1 cadeau doen :P.

Overgens biedt de aannemer wel meerwerk voor het voorbereiden van een laadpunt voor een EV maar alleen een buis, geen bedrading, dus dat kan niet fout gaan :). Tot mijn verbazing bieden ze zelfs 50mm aan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASS-Ware schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:45:
[...]

Ah daar heb je de laadverliezen weer.
Niet altijd, niet in elke situatie.
Ah, daar heb je die halve reacties weer. Iets half aanzwengelen zonder uitleg te geven wat je bedoelt, waar je het over hebt.

Dat moet toch beter, duidelijker kunnen?

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Termy schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:03:

Ik zou de zappi vast zelf kunnen loskoppelen maar aangezien de paal in kwestie op een parkeerplaats tientallen meters weg van het huis staat is dat niet echt chill om zo achter te laten. Maar aanbieden ter overname en dan gewoon losmaken/meenemen als ze het niet willen kan prima. Ik ga ook weer geen zappi v2.1 cadeau doen :P.

Overgens biedt de aannemer wel meerwerk voor het voorbereiden van een laadpunt voor een EV maar alleen een buis, geen bedrading, dus dat kan niet fout gaan :). Tot mijn verbazing bieden ze zelfs 50mm aan.
50mm, nice!

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:20:
[...]

Ah, daar heb je die halve reacties weer. Iets half aanzwengelen zonder uitleg te geven wat je bedoelt, waar je het over hebt.

Dat moet toch beter, duidelijker kunnen?
Jammer dat je niet het hele topic hebt gelezen, want ik heb minimaal 2 keer cijfers geplaatst hier.

• Makrolon
Termy schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:03:

Inderdaad, ik denk dat het in jouw situatie zeker meerwaarde heeft!

Ik zou zeker die 50mm afnemen. En zorg dan ook dat hij op de goede hoogte uit de muur komt. Anders heeft het alsnog geen zin... Als er gewoon een kruipruimte is en je een buisje over de muur niet erg vind zou ik helemaal geen voorbereiding afnemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASS-Ware schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:06:
Jammer dat je niet het hele topic hebt gelezen, want ik heb minimaal 2 keer cijfers geplaatst hier.
Jij weet dat en kan die twee keer ws makkelijk vinden. Dan maakt het voor alle lezers wel zo duidelijk als je er meteen een linkje naar die posts bij zet?

Een link of anders een paar woorden maken duidelijk wat je bedoelt. Nu is het gissen en maak je er voor veel lezers een zoektocht van.

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 18-11-2025 09:23 ]

<John O`Mill>

• HyperBart
Makrolon schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:42:
[...]

Je verantwoord de keuze om een hoog tarief in te stellen op de laadpaal voor je wg door te stellen dat als je openbaar gaat laden hij het ook kwijt is.

Dan maak ik de vergelijking dat als je km vergoeding krijgt je de kilometers ook wel hoger aan kan gaan houden voor je wg, want als je verder weg zou wonen was hij het ook kwijt.

Dat vind ik nergens op slaan. Je krijgt loon van je wg, dat moet voldoende zijn. Als je dan je laadpaal tarief hoog in wil stellen moet je dat gewoon even overleggen met je werkgever.

Los van hoe je richting je werkgever over komt kan je er ook gezeik met de belastingdienst mee krijgen, want het is gewoon verkapt loon waar je geen belasting over betaald.
Hoog heb ik niet gezegd, ik heb correct tarief zoals de laadpalen in de buurt. Correct kan voor mij eender waar tussen de naakte kWh prijs tot de publieke prijzen tot ergens tussenin liggen omdat de laadpaal op 4 jaar afgeschreven dient te worden.
Ik snap je punt wel. Bij ons heerst de filosofie dat als je het met droge ogen aan de HR medewerker kan vertellen aan de koffiemachine het OK is.
Wat mij stoort aan zijn werkgever is dat ze foute info geven, daarom dat ik die twee wil loskoppelen en dat kan hij doen door alles zelf te regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 18-11-2025 09:09 ]

• Termy

Termy

Makrolon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 06:59:
Inderdaad, ik denk dat het in jouw situatie zeker meerwaarde heeft!
Ja dat lijkt mij ook, kijken hoe de makelaar daar zo over denkt :).
Ik zou zeker die 50mm afnemen. En zorg dan ook dat hij op de goede hoogte uit de muur komt. Anders heeft het alsnog geen zin... Als er gewoon een kruipruimte is en je een buisje over de muur niet erg vind zou ik helemaal geen voorbereiding afnemen.
Wat is de goede hoogte? Zolang het maar grijpbaar is voor een volwassene zonder te bukken lijkt het me ok, toch?

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:05:
[...]

Jij weet dat en kan die twee keer ws makkelijk vinden. Dan maakt het voor alle lezers wel zo duidelijk als je er meteen een linkje naar die posts bij zet?

Een link of anders een paar woorden maken duidelijk wat je bedoelt. Nu is het gissen en maak je er voor veel lezers een zoektocht van.
Iedereen wordt altijd aangeraden om het hele topic te lezen voordat er vragen gesteld worden.
Ik ga er dus vanuit dat als iemand hier serieus meer over wil weten, dat hij of zij het topic leest.

Maar om je enigzins tegemoet te komen, ik heb meerdere keren op 11kW en 4,1kW geladen en de verschillen genoteerd tussen wat de auto, de laadpaal en de MID goedgekeurde kWh meter aangeven en de verschillen tussen 11 en 4,1 zijn bij mij minimaal.
Daarom blijf ik lekker laden op 4,1kW, om bij opwek van de panelen zo veel mogelijk uit de panelen te benuten en zo weinig mogelijk uit het net te trekken.

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:16
wat mij dan nieuwsgierig maakt over de verliezen van de laadpaal:

Waar worden die verliezen gemeten ?
Als ik een laadsessie van 40kwh heb gehad met 10% verliezen, komt er op de afrekening (uitdraai van de laadpaal) dan 44kwh of 40kwh te staan ?

of te wel, meet de laadpaal de laadstroom+spanning aan de ingang van de laadpaal of aan de bekabeling naar de auto ?

Verliezen van de lader in de auto wordt uiteraard niet gemeten door de laadpaal en zijn theoretisch ook aanwezig natuurlijk.
rene2807 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:16:

Als ik een laadsessie van 40kwh heb gehad met 10% verliezen, komt er op de afrekening (uitdraai van de laadpaal) dan 44kwh of 40kwh te staan ?

of te wel, meet de laadpaal de laadstroom+spanning aan de ingang van de laadpaal of aan de bekabeling naar de auto ?

Verliezen van de lader in de auto wordt uiteraard niet gemeten door de laadpaal en zijn theoretisch ook aanwezig natuurlijk.
AC lader bedoel je? 99% van de verliezen zitten na de laadpaal. De laadpaal zelf doet weinig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Skix_Aces
  • Nu online
rene2807 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:16:

In principe zijn er twee plekken waar verliezen kunnen plaatsvinden.

1. Tussen de hoofdaansluiting en je laadpaal.
Dit verlies wordt niet door je laadpaal meegenomen. Hij weet immers niet wat de verliezen zijn. Deze verliezen zijn voornamelijk afhankelijk van de kabellengte en aderdikte. Alle verliezen die hier optreden zullen niet op de afrekening komen te staan.

2. Tussen je laadpaal en de battery pack.
De verliezen die hier plaatsvinden zullen gewoon door de laadpaal worden getoond. De laadpaal laat zien hoeveel energie er door hem naar de auto is gestuurd. Het zou dus kunnen dat de laadpaal 44 kWh heeft geleverd, maar dat er daadwerkelijk maar 40kWh het accupakket is ingegaan door laadverliezen in de auto.
In dat geval zal er op de afrekening gewoon 44 kWh staan.
Pagina: 1 ... 196 197 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen