jhead22 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:55:
Beste Tweakers,
Ik ben van plan een laadpaal te plaatsen voor het opladen van een Hyundai Inster en wil hierbij zoveel mogelijk gebruikmaken van zelf opgewekte zonne-energie. Ik heb een plan uitgewerkt en zou graag jullie mening willen over veiligheid en efficiëntie.
Huidige situatie:
• Aansluiting woning: 3-fase, 25A
• Auto: Hyundai Inster (ondersteunt 3-fase laden, 46 kWh accu)
• Zonnepanelen: Solaredge HD-Wave SE3680H (1-fase, 3680 W), afgezekerd met een 1-fase 20A aardlekautomaat. Totaal vermogen: 4290 Wp
Plan laadpaal:
• Laadpaal: ZAPPI-2H22TB, 3-fasen, Type 2, 6,5 m kabel
• Meterkast: Er is een 3-fase AC aardlekautomaat 16A aanwezig voor de laadpaal.
• Bekabeling: YMVK 3-fase 2,5 mm² in PVC, 25 meter, inclusief Cat5e netwerkkabel
• Bescherming: Zappi zelf heeft bescherming tegen DC-lekstromen
Installatie:
• Drie CT-ringen op de inkomende fasen in de meterkast, verbonden met de Zappi via de Cat5e kabel
• Eén CT-ring op de zonnepanelen groep, aangesloten via Harvi draadloos op de Zappi, zodat de laadpaal exact weet hoeveel er opgewekt wordt en hoeveel teruggeleverd wordt aan het net
• Zappi wordt draadloos op het netwerk aangesloten
Instellingen Zappi:
• Eco+ modus: 1-fase laden met minimaal 6A (1380W) en maximaal 15A (3450 W), zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.
• Fast mode: 3-fase laden met 3x 15A (ook weer zodat de 16A-groep niet uitvalt en de kabels niet overbelast worden.)
• Eco+ kan ook overschakelen naar 3-fase, maar dan is het minimale vermogen 3x 6A = 18A = 4140 W, wat hoger is dan de omvormer (3680 W) kan leveren
Alternatief:
• Vervangen van de 3-fase 16A aardlekschakelaar door een 20A-model en de laadpaal instellen op max. 16A per fase, zodat Eco+ tot 3680 W kan laden (maximaal van de omvormer) (20A is minder selectief ten opzichte van de 25A hoofd automaten)
• Mogelijk moet de kabel dan worden vervangen door 4 mm²
Vragen:
1. Is dit een goede en veilige opzet?
2. Zijn er punten die ik over het hoofd zie?
3. Kunnen de kabels / automaten zo zwaar belast worden of is het verstandiger een limiet van bijvoorbeeld 1 fase 15A en 3 fase 14A aan te houden? Of misschien wel 3 fase 12A zodat de rest van het huis nog voldoende kan trekken.
Alvast bedankt voor jullie advies!