Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Ik weet t niet, maar als iemand een wereldreis gaat maken en een jaar weg is met de auto in de opslag kan je m beter met 100procent weg zetten denk ik.
Zeer uitzonderlijke situatie dat iemand een EV heeft en dan de auto een jaar in opslag zet. Met de afschrijvingen op EVs kun je de auto beter verkopen. Anyway, neerzetten met 100% is slecht voor EVs dus niet doen. Laadadviezen bij de meeste merken zijn tot 80%.
Wat vooral 'schadelijk' is, is de auto wegzetten met een hoog accupercentage. Dus laden tot 100% en daarna wegrijden is prima.

I.h.k.v. thuisladen; laden tot 100% enkel vlak voordat je vertrekt of ingesteld dat die pas bij vertrek helemaal opgeladen is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 19:57
Hi tweakers,
Ik heb een EVBox Elvi laadpaal met beheeromgeving EVBox Everon. EVBox stopt ermee en ik moet overstappen naar een andere beheerder. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en begrijp ook niet wat alle verschillende spelers doen, noch hoe alles IT-technische in elkaar zit.

Hebben jullie een tip voor mij?

Wat ik zoek voor mijn EVBox Elvi:
  1. Laden met de laadpas van mijn werkgever (MTC laadpas) op mijn eigen laadpaal thuis (geen loss decla's meer).
  2. Behoud mogelijkheid tot load-balancing (via modbus nu) en evt. ook instelling voor laden bij zonne overschot.
  3. Nice-to-have: integratie met Home Assistant voor aanvullende automatisering.
Via Co-pilot heb ik gevonden dat Monta een community integratie heeft met Home Assistant, maar verder kan ik niks vinden over interoperabiliteit met mijn laadpas van MTC.

Op dit moment lijkt mij Laadnet het meest interessant om mijn laadpaal te beheren, maar er staan maar heel weinig recenties online. Ook in dit topic zie ik deze partij niet terug.

[ Voor 19% gewijzigd door MWDKing op 09-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:47
MWDKing schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:01:
Hi tweakers,
Ik heb een EVBox Elvi laadpaal met beheeromgeving EVBox Everon. EVBox stopt ermee en ik moet overstappen naar een andere beheerder. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en begrijp ook niet wat alle verschillende spelers doen, noch hoe alles IT-technische in elkaar zit.

Hebben jullie een tip voor mij?

Wat ik zoek voor mijn EVBox Elvi:
  1. Laden met de laadpas van mijn werkgever (MTC laadpas) op mijn eigen laadpaal thuis (geen loss decla's meer).
  2. Behoud mogelijkheid tot load-balancing (via modbus nu) en evt. ook instelling voor laden bij zonne overschot.
  3. Nice-to-have: integratie met Home Assistant voor aanvullende automatisering.
Via Co-pilot heb ik gevonden dat Monta een community integratie heeft met Home Assistant, maar verder kan ik niks vinden over interoperabiliteit met mijn laadpas van MTC.

Op dit moment lijkt mij Laadnet het meest interessant om mijn laadpaal te beheren, maar er staan maar heel weinig recenties online. Ook in dit topic zie ik deze partij niet terug.
702 pagina’s vol met info en dump hier je vraag maar.
Wat heb je zelf al gevonden?
Of koop je gewoon het eerste advies wat je ziet?
Koop een Easee Lite, ik heb ‘m zelf ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 19:57
ASS-Ware schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:27:
[...]

702 pagina’s vol met info en dump hier je vraag maar.
Wat heb je zelf al gevonden?
Of koop je gewoon het eerste advies wat je ziet?
Koop een Easee Lite, ik heb ‘m zelf ook.
Ik heb al een laadpaal. De vraag gaat over een laadpaal beheerder voor de EVbox Elvi. Ik heb gezorgd in het topic op de de mij gevonden en genoemde beheerders, maar daar is nauwelijks over gesproken. Vandaar de vraag naar ervaringen met die beheerders...

En het bericht dat EVbox stopt is van deze week en daarom ook actueel voor andere tweakers

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 09-06-2025 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23
MWDKing schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb al een laadpaal. De vraag gaat over een laadpaal beheerder voor de EVbox Elvi. Ik heb gezorgd in het topic op de de mij gevonden en genoemde beheerders, maar daar is nauwelijks over gesproken. Vandaar de vraag naar ervaringen met die beheerders...

En het bericht dat EVbox stopt is van deze week en daarom ook actueel voor andere tweakers
Zoek eens op "backend" en dan ga je wat ervaringen krijgen, dan kan je daarna een belezen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-06 22:45
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Na een dag of 2 is ie vol en ga je alsnog terugleveren aan het net.
Of laad je elke dag je auto op?
Ja elke dag wel opladen maar kan gedeeltelijk ook terugleveren dan aan onbalansmarkt heb ik begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-06 22:45
roel00 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Hoe had je die investering terug willen verdienen?
Handel op dynamische en onbalansmarkt en dan gedeeltelijk EV laden obv zonnepanelen en goedkopen moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
AaronV3366 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Handel op dynamische en onbalansmarkt en dan gedeeltelijk EV laden obv zonnepanelen en goedkopen moment
Dit hoort niet in dit topic thuis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:59
AaronV3366 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Over 1,5 jaar is de salderingsregeling weg en levert dat soort handel vrijwel niets meer op.
Wel kan je dan nog je PV overschot overdag tijdelijk opslaan en 's avonds verkopen.

Maar dit valt echt buiten de scope van dit topic, je kunt daarvoor beter hier terecht: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Daarnaast zijn er nog topics voor specifieke merken thuisaccu's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peblar en Pure solar vandaag.
Wasmachine draaide ook meerdere keren en warmtepomp ook op solarmode (extra warm tapwater)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJwGNHgI4MDsivJMJnqRRsV3_wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cr4DWBCV0yGqAQVuGmXZFvl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:00
jouwheld schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Moet er niet sowieso stroom naar je garage? Dus er wordt sowieso al gegraven, lijk mij dat een extra kabel dan de kosten niet zijn. Nu heb ik geen ervaring met meerwerk bij nieuwbouw, maar wel vaker gehoord dat er belachelijke prijzen worden gerekend. 1500 euro zijn ongeveer de arbeidkosten als je een laadpaal laat plaatsen in bestaande bouw inclusie graven. 2500 inclusief paal en materiaal. Dus je gaat er nu niet echt mee besparen tenzij je wilt voorkomen dat je tuin nog een keer open moet.
Ik zou checken of ze twee loze leidingen extra naar de garage kunnen leggen. Als je dan een paal nodig hebt kan de rest worden gedaan.
Alfen laadpaal werd hier (nieuwbouw appartementen, met eigen parkeerplaats) geoffreerd voor een kleine €5000,- daar trapte niemand in.
Nu heeft de installateur een voorzien getroffen door een stroomkabel naar de berging aan te leggen en vandaar een loze leiding naar de parkeerplaats. Zonder meerprijs, maar helaas ook zonder datakabel. Door de huidige isolatienormen en de VvE-regels is WiFi geen optie, dus nu is er een loadbalancing uitdaging.

Vanochtend wordt mijn lader geïnstalleerd en hoop ik via powerline adapters een dataverbinding te kunnen leggen.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:07
Via CT klemmen kun je ook aan de andere kant (lees in je huis) meten wat er naar je laadpaal gaat. En een wifi puntje buiten maakt je laadpaal vast weer bereikbaar. Want oa HR++ glas en wifi bijten elkaar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-06 14:27
Ik wil een laadpaal voor thuis aanschaffen. En twijfel nog tussen de volgende modellen:
- Easee Up
- Zaptec Go 2
- Wallbox Pulsar pro 22kw
- Peblar Business 22KW

De Easee Up incl. Equalizer heeft voor nu mijn voorkeur (design/compact en goedkoper). Eisen zijn als volgt:
- Zoveel mogelijk op zonnestroom laden (maar wel kunnen switchen om gewoon 11 kW te laden)
- Ook voorbereid op backoffice om zakelijk te laden (ook alleen met zonnestroom)
- Toekomstig wellicht dynamische prijzen, op dit moment echter niet
- Vaste kabel: nice to have

Ik lees m.b.t. de Easee alleen het volgende op de site (https://support.easee.com...zer-gebruiken-in-de-app):
Waarom verdeelt mijn Equalizer niet 100% van de beschikbare energie?
Onze laders vereisen dezelfde hoeveelheid energie op alle 3 fasen. Dit betekent dat als u 16 A beschikbaar heeft op L1, 10 A beschikbaar op L2 en 8 A beschikbaar op L3, onze Equalizer slechts 8 A zal toewijzen, waardoor er 8A overblijft op L1, en 2A op L2, en daarom zult u niet 100% van de beschikbare energie kunnen gebruiken.
Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum? En hoe gaan de andere laadpalen hier dan mee om, soortgelijk of kunnen deze dat dus wel volledig gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zytf44BlzvEk9p8z0v9aoWZTxsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10Lf1iq0rN5w9qgWDj6Gw7Dx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 16:28
ASS-Ware schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:14:
[...]

En dat is slecht want?
Sommige laadpalen doen alleen mobiel en/of wifi.
Ik zeg niet dat dat slecht is. Ik zeg dat als je de boel toch open hebt, het trekken van een datakabel niet veel meer werk is en je daar in de toekomst profijt van kunt hebben. Het gaat om een losstaande garage in de tuin. Je moet dus eerst de muur van de woning door en daarna nog een keer de muur van de garage. Hoe gaat het wifi-bereik daar zijn? Ook al heeft de paal geen ethernet en alleen wifi, hang je een access point aan de kabel en heb je snelle en stabiele wifi in je garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:43:

Ik lees m.b.t. de Easee alleen het volgende op de site (https://support.easee.com...zer-gebruiken-in-de-app):

[...]

Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum? En hoe gaan de andere laadpalen hier dan mee om, soortgelijk of kunnen deze dat dus wel volledig gebruiken?

[Afbeelding]
Zijn twee zaken:
Dynamic Loadbalancing

Solarcharging

Bij Loadbalancing probeert hij per fase vooral niet teveel over 1 fase heen te trekken.
Bij Solarcharging probeert hij over alle fases heen een Nul op de Meter te bereiken

Bij loadbalancing is bij meerdere ( alle?) merken het beleid: alle fases dezelfde hoeveelheid Ampere, dus als er een beperking load Amperes op 1 fase zit, beperkt die op alle fases bij laden naar dezelfde hoeveelheid Ampere.
BIj Solarcharging saldeert je meter over alle fases heen op W, je paal zal dus de A in stellen (op elke fase gelijk) zodanig dat W (over alle fases) een Nul op de Meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:43:
Ik wil een laadpaal voor thuis aanschaffen. En twijfel nog tussen de volgende modellen:
- Easee Up
- Zaptec Go 2
- Wallbox Pulsar pro 22kw
- Peblar Business 22KW

De Easee Up incl. Equalizer heeft voor nu mijn voorkeur (design/compact en goedkoper). Eisen zijn als volgt:
- Zoveel mogelijk op zonnestroom laden (maar wel kunnen switchen om gewoon 11 kW te laden)
- Ook voorbereid op backoffice om zakelijk te laden (ook alleen met zonnestroom)
- Toekomstig wellicht dynamische prijzen, op dit moment echter niet
- Vaste kabel: nice to have

[...]

Hoe moet ik dit nu zien? Ik wek bijv. 5 kW op met mijn panelen, alleen deze zijn niet evenredig of de fases verspreid (zie plaatje hieronder). Gaat de laadpaal dan nog wel met 5 kW laden (minus e.v.t. wat eigen verbruik) of een stuk langzamer omdat die de 'minste' fase pakt als maximum?
Precies dat laatste, tenzij je handmatig de boel instelt.
Ik laad met 6A per fase tussen 10:00 en 18:00 en daarmee pak ik zoveel mogelijk van de panelen.
Wekken de panelen minder op, dan wordt er wat uit het net gehaald.
Wekken de panelen meer op, dan wordt er met meer geladen.
Het is niet pefect, maar ik ben er wel tevreden over.
(Ik heb ook een Easee lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ik laad met 6A per fase tussen 10:00 en 18:00 en daarmee pak ik zoveel mogelijk van de panelen.
Dus jij hebt de optie Beperkt netgebruik aanstaan? En dan op 6A?
Ik heb sinds kort namelijk ook de easy up en wil zoveel mogelijk op zonne energie laden (auto komt pas volgende week)
En ik dacht dat dit voor nu de beste instelling was aangezien de zonnepanelen niet altijd 6a opwekken.
Waar stel je die tijd tussen 10 en 18 nog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Zijn twee zaken:
Dynamic Loadbalancing

Solarcharging

Bij Loadbalancing probeert hij per fase vooral niet teveel over 1 fase heen te trekken.
Bij Solarcharging probeert hij over alle fases heen een Nul op de Meter te bereiken

Bij loadbalancing is bij meerdere ( alle?) merken het beleid: alle fases dezelfde hoeveelheid Ampere, dus als er een beperking load Amperes op 1 fase zit, beperkt die op alle fases bij laden naar dezelfde hoeveelheid Ampere.
BIj Solarcharging saldeert je meter over alle fases heen op W, je paal zal dus de A in stellen (op elke fase gelijk) zodanig dat W (over alle fases) een Nul op de Meter krijgt.
Ah zo, qua loadbalancing snap ik dat inderdaad. Maar bij solarcharging is dat dan eigenlijk niet van toepassing. Want het is eigenlijk een 'negatieve' belasting, dus dan kan je altijd tenminste net zo snel laden als dat je anders zou terugleveren om Nul op de Meter te krijgen (A = opbrengst zon - verbruik). Klopt dat?
[...]

Wat bedoel je in deze zin met laatste?
- Dus wel gewoon net zo snel laden als dat je zou terugleveren aan het net
- Of juist de minste van de fase en dat je dus nog wel teruglevert (want laden kan maar tot 3x de max van de 'minste' fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
TheMystery schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Dus jij hebt de optie Beperkt netgebruik aanstaan? En dan op 6A?
Exact.
Zodra de panelen gaan opwekken wordt er minder uit het net gehaald en als je panelen per ase 6A opwekken, dan komt er niets meer uit het net.
Ik heb sinds kort namelijk ook de easy up en wil zoveel mogelijk op zonne energie laden (auto komt pas volgende week)
En ik dacht dat dit voor nu de beste instelling was aangezien de zonnepanelen niet altijd 6a opwekken.
Waar stel je die tijd tussen 10 en 18 nog in?
Schedule, naast de Pause knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo1_8zvhcFmzKS2FNK8IXuhXXRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlLbDZOsL5qZE15N9CbRTjWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBxhjhDutIE-IpXDW0587G77Aas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwqQepYrR8GVyWHqQNYkNFX0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door ASS-Ware op 10-06-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mussov schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Ah zo, qua loadbalancing snap ik dat inderdaad. Maar bij solarcharging is dat dan eigenlijk niet van toepassing. Want het is eigenlijk een 'negatieve' belasting, dus dan kan je altijd tenminste net zo snel laden als dat je anders zou terugleveren om Nul op de Meter te krijgen (A = opbrengst zon - verbruik). Klopt dat?
Als je omvormer teruglevert op 3 fases:

L1 4A
L2 6A
L3 8A

Dan zal de charger in solarmode gaan laden met 6A op alle fases (dat is namelijk sowieso al minimum 6A per fase). L1 en L3 worden "in je meter" gesaldeerd, maar in letterlijke zin komt er dus L1 2A import, en L3 2A export.

Als je omvormer teruglevert op 3 fases
L1 2A
L2 4A
L3 6A

Dan zal je charger in solarmode alleen kunnen laden met 1 fase (vanwege minimaal 6A per fase bij EV charging), meestal L1, en zal dan 12A gaan laden naar de auto. Op L1 ga je dan dus 10A importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Als je omvormer teruglevert op 3 fases:

L1 4A
L2 6A
L3 8A

Dan zal de charger in solarmode gaan laden met 6A op alle fases (dat is namelijk sowieso al minimum 6A per fase). L1 en L3 worden "in je meter" gesaldeerd, maar in letterlijke zin komt er dus L1 2A import, en L3 2A export.

Als je omvormer teruglevert op 3 fases
L1 2A
L2 4A
L3 6A

Dan zal je charger in solarmode alleen kunnen laden met 1 fase (vanwege minimaal 6A per fase bij EV charging), meestal L1, en zal dan 12A gaan laden naar de auto. Op L1 ga je dan dus 10A importeren.
Helaas, dit is hoe het zou moeten werken, maar bij Easee werkt solar charging niet zo.
Vraag me niet waarom maar ze hebben het gewoon niet goed geprogrammeerd.
Easee houdt er geen rekening mee dat de meter intern saldeert over de fasen, en is daarom ongeschikt wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt en goed op PV wilt kunnen laden.
Zo lang er niet 1 fase is die boven de 6A uitkomt gaat Easee helemaal niet laden, zelfs al is er bijvoorbeeld 15A (L1 5A + L2 5A + L3 5A) aan overschot beschikbaar.
De hoop is dat ze dit ooit gaan fixen, maar voorlopig werkt het gewoon bereslecht. Ik raadt Easee sterk af voor wie op PV overschot wil kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Helaas, dit is hoe het zou moeten werken, maar bij Easee werkt solar charging niet zo.
Easee houdt er geen rekening mee dat de meter intern saldeert over de fasen, en is daarom ongeschikt wanneer je een 3 fasen aansluiting hebt en goed op PV wilt kunnen laden.
Zo lang er niet 1 fase is die boven de 6A uitkomt gaat Easee helemaal niet laden, zelfs al is er bijvoorbeeld 15A (L1 5A + L2 5A + L3 5A) aan overschot beschikbaar.
De hoop is dat ze dit ooit gaan fixen, maar voorlopig werkt het gewoon bereslecht. Ik raadt Easee sterk af voor wie op PV overschot wil kunnen laden.
:o Holy shit dat is slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dat is wel hoe de zappi het doet.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Elac schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:20:
Dat is wel hoe de zappi het doet.
En de andere laadpunten die op 1 fase zonnestroomoverschot kunnen laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Exact.
Zodra de panelen gaan opwekken wordt er minder uit het net gehaald en als je panelen per ase 6A opwekken, dan komt er niets meer uit het net.

[...]

Schedule, naast de Pause knop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thx was in het menu aan het kijken en niet op de hoofdpagina, had alleen weekplan verwacht ipv vertraagde start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22
Ik ben inmiddels ook wat verder en zeker niet alle 703 pagina's gelezen, maar met zoeken kom je een eind.
Bij het huis wat wij hebben aangekocht vervalt de EV Box, zoals al eerder door iemand is aangegeven in dit topic stopt deze paal ermee. Wij mogen dus een nieuwe laadpaal uitkiezen die wordt bekostigd door de huidige bewoner.

Nu vind ik optisch de Easee wel een mooie paal, en levert ook prima functionaliteiten. Ik heb al een offerte ontvangen voor de Easee, inclusief installatie en wil de backoffice installeren van Tap Electric omdat ik lees dat je bij E-flux aan een abonnement vast zit en Tap Electric kan dat verrekenen voor 5% per laadsessie zonder abonnement.

Enige wat niet in de offerte staat is fase 1 naar fase 3 bekabeling. De huidige bewoner heeft waarschijnlijk 1 fase, die wil ik graag upgraden naar fase 3.

Zou bovengenoemde moeten werken? Zijn er nog dingen die ik moet weten als 'newb' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:39:

De huidige bewoner heeft waarschijnlijk 1 fase, die wil ik graag upgraden naar fase 3.
Dat zou ik eerst eens uitzoeken dan.
Alleen een lader omwisselen en instellen is een uurtje werk,
als je van 1 naar 3 fasen wilt dan moet ook de bekabeling en de groepenkast aangepast worden en zal het net zoveel werk zijn als een volledig nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:58:
[...]

Dat zou ik eerst eens uitzoeken dan.
Alleen een lader omwisselen en instellen is een uurtje werk,
als je van 1 naar 3 fasen wilt dan moet ook de bekabeling en de groepenkast aangepast worden en zal het net zoveel werk zijn als een volledig nieuwe installatie.
Vraag staat inderdaad uit met wat foto’s van de huidige situatie. Het is voor mij wel de moeite waard om dat in één keer goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:52
[...]

Het is een Noors bedrijf en ik gok even dat het salderen op die manier in Noorwegen werkt. Al contact gehad met de support afdeling? Wellicht weten ze gewoon niet dat het in andere landen anders werkt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Inspired schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Het is een Noors bedrijf en ik gok even dat het salderen op die manier in Noorwegen werkt. Al contact gehad met de support afdeling? Wellicht weten ze gewoon niet dat het in andere landen anders werkt.
Ze weten het maar geven er kennelijk weinig prioriteit aan het op te lossen.
Voor degenen die nog kunnen salderen zonder terugleverkosten is het nu nog geen issue, maar wordt het dat zeker wel. Wie terugleverkosten per kWh betaalt heeft nu al nadeel van de brakke implementatie door Easee van laden op PV overschot.

Nogmaals, het probleem treedt op als je een 3-fasen aansluiting hebt en je wilt je PV overschot in de auto kunnen duwen. Dan is Easee niet de lader voor jou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een kort advies van mijn kant:
Blijf weg van de Wallbox Pulsar plus.
Al 3 verschillende gehad onder garantie vanwege problemen. 2x geen wifi en 1x geen verbinding met de powerboost. Ik heb er 2 en beide met problemen.
En van vrienden hoor ik dezelfde problemen.
Slechte service, pas na enkele weken antwoord via mail. Telefoon helemaal niet…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPD68
janne_nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:44:
Via CT klemmen kun je ook aan de andere kant (lees in je huis) meten wat er naar je laadpaal gaat. En een wifi puntje buiten maakt je laadpaal vast weer bereikbaar. Want oa HR++ glas en wifi bijten elkaar een beetje.
Vooralsnog werkt de Powerline en een WiFi punt buiten mag niet van de VvE en zal bouwtechnisch ook een uitdaging worden. Heb een hoogwerker nodig om dat te plaatsen. CT klemmen kan, maar dat is voor mij echt abracadabra. En dan moet ik nog op de een of andere manier de lader vertellen wat die moet doen.

De lader is vandaag afgemonteerd op een custom made mount die op de paal van de carport is bevestigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCfEARp-b91Gb4tSNd3oe5DXtbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDOBPnP9lyd1nmspq27OB0kF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClqcT_t94WHUfaUM9OabrfxldYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbfmdIlgz3THpuOQPUIFZhw9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen komt de EV *O*

[ Voor 40% gewijzigd door JPD68 op 11-06-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:03
Beste forum leden,

Ik heb inmiddels een elektrische auto en een laadpaal van 11 kW. Die wil ik graag aansluiten op de onderverdeler in mijn schuur. Daarheen loopt een 5x6 mm²-kabel, afgezekerd in de meterkast met een 3x20A automaat (C-karakteristiek) en een selectieve aardlek. Alles destijds aangelegd door een erkend installateur.

In de onderverdeler overweeg ik een 3x16A automaat (B-karakteristiek), zoals de rest van de installatie. Tegelijkertijd lees ik vaak het advies om 3x20A te gebruiken. Ik neig daar ook naar, maar ik wil geen halfbakken oplossing of gepruts — het moet gewoon goed.

Wel vraag ik me af of 3x20A hier echt nodig is: ik heb geen zonnepanelen, wil niet meer dan 11 kW laden, en dankzij load balancing blijf ik sowieso onder de 3x25A hoofdaansluiting (oude smeltzekeringen). Veel discussies die ik lees gaan over 1-fase laadoplossingen of maximale vermogens benutten, maar dat is bij mij niet aan de orde.

Omdat ik alles nog moet aanleggen: is 3x20A in deze situatie écht logischer dan 3x16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
[...]

Dit is wel echt jammer. Dan ga ik toch voor een andere laadpaal kijken. Of is het met evcc (Home Assistant) wel mogelijk om dit goed aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 23:04
mussov schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dit is wel echt jammer. Dan ga ik toch voor een andere laadpaal kijken. Of is het met evcc (Home Assistant) wel mogelijk om dit goed aan te sturen?
Ik heb m'n easee aan evcc hangen en dat werkt top, wel is het zo dat ik op m'n panelen op 1 fase laad, en deze fase in de easee standaard fase 1 is. nu zitten mijn panelen daar ook op, maar anders saldeer je wel over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Ja technisch gezien is het geen enkel probleem.
Tibber gaat ook een PV laden functie toevoegen om te gebruiken i.c.m. (o.a.) Easee; ik neem aan dat dat wel op de juiste manier geïmplementeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:13
[...]

Ik laad mijn BMW IX3 ook zo ongeveer op, heb wat oudere set zonnepanelen en als ik zie dat ze ongeveer 2 Kw produceren ( doen max 2,7 KWh) begin ik met laden via Alfen laadpaal.Auto op laden met 6A ingesteld en hij laad vervolgens met 4,4 Kw continu dus verschil van opbrengst panelen naar 4,4 Kwh komt uit het net.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij langzaam laden er grote laadverliezen zijn, des te sneller het laden is des te kleiner de verliezen,weet iemand dit ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:56
Hans4545 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Ik laad mijn BMW IX3 ook zo ongeveer op, heb wat oudere set zonnepanelen en als ik zie dat ze ongeveer 2 Kw produceren ( doen max 2,7 KWh) begin ik met laden via Alfen laadpaal.Auto op laden met 6A ingesteld en hij laad vervolgens met 4,4 Kw continu dus verschil van opbrengst panelen naar 4,4 Kwh komt uit het net.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij langzaam laden er grote laadverliezen zijn, des te sneller het laden is des te kleiner de verliezen,weet iemand dit ??
Dat klopt. @Mar.tin heeft dit een keer uiteengezet in het Tesla topic, zie onderstaande post:

Mar.tin in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
ArieR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Dat klopt. @Mar.tin heeft dit een keer uiteengezet in het Tesla topic, zie onderstaande post:

Mar.tin in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Belangrijk daarbij te noteren is wél dat er voor een BMW iX3 andere laadverliezen zullen gelden dan voor een Model Y. Alleen al omdat de rustverbruiken anders zullen zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:47
Ik kan bij mijn EV 3 slechts een percentage van het laden instellen. Lager dan 60% kan al niet dus laden geschied altijd op 60% van 11kW dus ca 6,5 kW. Dat is ongeveer de top van mijn installatie hartje zomer tussen 13.00 en 14.00. Dus kan helaas geen Ampere’s instellen. De paal is helaas tijdens installatie vastgelopen dus wat die nog kan weet ik nog niet. Komende maandag komt installateur en expert van fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Skipper_NH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:58:
Ik kan bij mijn EV 3 slechts een percentage van het laden instellen. Lager dan 60% kan al niet dus laden geschied altijd op 60% van 11kW dus ca 6,5 kW. Dat is ongeveer de top van mijn installatie hartje zomer tussen 13.00 en 14.00. Dus kan helaas geen Ampere’s instellen. De paal is helaas tijdens installatie vastgelopen dus wat die nog kan weet ik nog niet. Komende maandag komt installateur en expert van fabriek.
Aansturen doe je inderdaad daarom liefst vanuit de paal. Vanuit de standaard laadprotocol is dat dan minimaal 1x 6A of 3x 6A , waarbij sommige palen nog kunnen switchen tussen 1 fase en 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Ze weten het maar geven er kennelijk weinig prioriteit aan het op te lossen.
Voor degenen die nog kunnen salderen zonder terugleverkosten is het nu nog geen issue, maar wordt het dat zeker wel. Wie terugleverkosten per kWh betaalt heeft nu al nadeel van de brakke implementatie door Easee van laden op PV overschot.

Nogmaals, het probleem treedt op als je een 3-fasen aansluiting hebt en je wilt je PV overschot in de auto kunnen duwen. Dan is Easee niet de lader voor jou
Bedankt voor de heads-up!! ik was net aan het kijken naar een Easee laadpaal voor zowel mijn ouders als voor bij ons thuis.
Wij hebben 2 sets zonnepanelen, beiden sets op een losse fase. ze hebben een piek productie op een goeie dag van 2000-2500 Watt. dus dat is niet een enorm hoog ampèrage. Wel hebben we een 3 fase meterkast dus de laadpaal wil ik op 3 fase aansluiten.
Ik wist niet (voor ik dit topic een beetje door ging scrollen) dat een EV pas kan laden bij 6A laadstroom.
Als mijn zonnepanelen op 2 verschillende fases maar 4A opwekken, begrijp ik dan goed dat er geen 1 laadpaal een EV zou kunnen laden met maar 4A op 2 van de 3 fases? Of schiet ik nu door met die conclusie?

Ik vond de Easee palen wel mooi omdat ze de P1 poort gebruiken voor loadbalancing en zonnepaneel productie meting. Zappi is ook een prima oplossing maar die CT klemmen worden krap in onze kast. Is er een andere laadpaal waar zonnepaneel overschot laden wel gewoon goed werkt die de P1 poort van de meter gebruikt? Alfen weliicht? of zijn er meer alternatieven die ik nog niet gevonden heb? :+
Ik mag het zelf betalen dus wel fijn om uit verschillende opties te kunnen kiezen en de prijs een beetje in de gaten te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wabs schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor de heads-up!! ik was net aan het kijken naar een Easee laadpaal voor zowel mijn ouders als voor bij ons thuis.
Wij hebben 2 sets zonnepanelen, beiden sets op een losse fase. ze hebben een piek productie op een goeie dag van 2000-2500 Watt. dus dat is niet een enorm hoog ampèrage. Wel hebben we een 3 fase meterkast dus de laadpaal wil ik op 3 fase aansluiten.
Ik wist niet (voor ik dit topic een beetje door ging scrollen) dat een EV pas kan laden bij 6A laadstroom.
Als mijn zonnepanelen op 2 verschillende fases maar 4A opwekken, begrijp ik dan goed dat er geen 1 laadpaal een EV zou kunnen laden met maar 4A op 2 van de 3 fases? Of schiet ik nu door met die conclusie?

Ik vond de Easee palen wel mooi omdat ze de P1 poort gebruiken voor loadbalancing en zonnepaneel productie meting. Zappi is ook een prima oplossing maar die CT klemmen worden krap in onze kast. Is er een andere laadpaal waar zonnepaneel overschot laden wel gewoon goed werkt die de P1 poort van de meter gebruikt? Alfen weliicht? of zijn er meer alternatieven die ik nog niet gevonden heb? :+
Ik mag het zelf betalen dus wel fijn om uit verschillende opties te kunnen kiezen en de prijs een beetje in de gaten te houden. :)
Een laadpunt dat wel correct op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden zou in jouw voorbeeld met 8A gaan laden. Het maakt namelijk niet uit op welke fase(n) het overschot zit.
Voor de Zappi kun je ook kleine CT klemmen kopen. Zijn geloof ik lastiger in gebruik maar dat hoeft maar 1 keer.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Een laadpunt dat wel correct op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden zou in jouw voorbeeld met 8A gaan laden. Het maakt namelijk niet uit op welke fase(n) het overschot zit.
Voor de Zappi kun je ook kleine CT klemmen kopen. Zijn geloof ik lastiger in gebruik maar dat hoeft maar 1 keer.
Merci, dat stelt mij dan weer een beetje gerust.
Dat is het "intern salderen in de meter" dat eerder genoemd werd neem ik dan aan?

Ik zal even kijken naar die kleinere zappi klemmen. Goeie tip.
Mocht iemand nog een andere laadpaal weten die het zelfde ongeveer kan... Ik ben het overzicht een beetje kwijt en zeker als ze de p1 poort gebruiken ipv klemmen.
Topic start is helaas wat verouderd dus daar staan een hoop merken niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wabs schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Merci, dat stelt mij dan weer een beetje gerust.
Dat is het "intern salderen in de meter" dat eerder genoemd werd neem ik dan aan?

Ik zal even kijken naar die kleinere zappi klemmen. Goeie tip.
Mocht iemand nog een andere laadpaal weten die het zelfde ongeveer kan... Ik ben het overzicht een beetje kwijt en zeker als ze de p1 poort gebruiken ipv klemmen.
Topic start is helaas wat verouderd dus daar staan een hoop merken niet tussen.
Peblar, hier is ook een apart topic van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:56
Wabs schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:44:
[...]

De ct klemmen van de zappi passen echt altijd. Heb nog nooit gehad dat ik ze niet kwijt raakte, al moet je soms wel een beetje creatief zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
[...]

Met een beetje zoeken heb je een Alfen Eve Single S met Load Balancing en RFID voor een lagere prijs als een Easee. Voor mij was de wijd verspreide kennis over de Alfen een pré om er één te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hans4545 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Dat heb ik meer dan eens getest en hier ook gepost.
Ik merk zeer weinig verschil tussen 4kW en 11kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 15:07
In vermogen is het laadverlies altijd ongeveer even groot, alleen is 500watt van 4kW een hoger percentage dan 500watt van 11kW.

De AC DC omvormer in je auto gebruikt ook stroom he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Welke kabel (ader) dikte wordt er normaalgesproken gebruikt voor het aansluiten van de laadpaal op de meterkast?
Hier hebben we een 3x25A hoofdaansluiting dus max 11kWh laden.
2.5mm2 voelt niet goed. Is 4mm2 gebruikelijk? Of 6mm2?
Lengte kabel wordt hier ongeveer 3 a 4 meter dus veel weerstand levert de lengte niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door Wabs op 13-06-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
@Wabs even zoeken in dit topic, zijn meerdere plaatjes gedeeld. Bijv door ASW1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wabs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:01:
Welke kabel (ader) dikte wordt er normaalgesproken gebruikt voor het aansluiten van de laadpaal op de meterkast?
Lengte kabel wordt hier ongeveer 3 a 4 meter dus veel weerstand levert de lengte niet op.
4 mm² is beter om ook PV overschot te kunnen laden.
Je kunt dan tot 25A (+evt. PV overschot op die fase) op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:08
ik gebruik zelf 5G6, en als mijn Zappi 7,4kW (1F) aan zonnestroom aan het laden is,
dan is de kabel na enige tijd net "lauw" te noemen, zowel letterlijk als figuurlijk :+

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugx
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-06 20:10
Makrolon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
[...]

De ct klemmen van de zappi passen echt altijd. Heb nog nooit gehad dat ik ze niet kwijt raakte, al moet je soms wel een beetje creatief zijn.
Die kleine CT klemmen van Zappi zijn niet echt gebruiksvriendelijk. Je moet wel heel graag een klein blokje willen. Er zit maar 10cm kabel aan, dus zelf verlengen met soldeerbout, snoer en krimpkous. Ook bij verkeerde polariteit, kan je CT klem dus niet open. Dat moet je of de draden aan de Harvi zijde omdraaien of de draad weer loshalen en andersom door de CT rijgen. Ook geen mooi stickertje op de CT waarop je kan vastleggen wat die meet. Ik koop zelf voortaan weer altijd de grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt allen, ik zal de plaatjes ook even terugzoeken.
Aanname dat 2,5mm2 wat weinig is klopt dus wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-06 14:42
Is deze prijs te mooi om waar te zijn? https://charge24.nl/produ...e-single-pro-line-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:59

bert pit

asdasd

LigeTRy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb m'n easee aan evcc hangen en dat werkt top, wel is het zo dat ik op m'n panelen op 1 fase laad, en deze fase in de easee standaard fase 1 is. nu zitten mijn panelen daar ook op, maar anders saldeer je wel over de fases.
Wat is er nodig qua hard en software om je easee aan evcc te hangen? Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt. Deze equalizer heb ik er van tussengehaald en ik zoek een alternatief.
Aan zon laden ben ik dus ook nog niet toegekomen.

Edit: ik zie een hele site met info.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 13-06-2025 11:29 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt.
Euh, wat? Heb je het nu over load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline doen ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Via Bol.com stond die volgens mij nog goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 01:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tot 11 kW (dus niet kWh) is 4 mm² wel voldoende. Maar als je 6 mm² neemt (kost bijna nix extra voor zo’n kort stukje) kun je er ook ooit 22 kW mee doen. Dat kan bv bij alle auto’s als je op één fase laadt.

Ik heb ook 3 x 25A hoofdzekeringen, maar door de toevoeging van mijn PV kan ik met meer laden. Nu is mijn laadpaal (Zappi) gezekerd op 32A. De sensoren (CT’s) van de Zappi zorgen dat de hoofdzekeringen niet meer dan 25A voor hun kiezen krijgen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:25:
[...]
Ik heb een easee en ben ontevreden over hoe de equalizer met fasen uitschakelen werkt.
@bert pit Wat is een equalizer (in deze context)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld. Dus voor 1 fase kan het wel interessant zijn maar 3 fase niet als ik het goed lees. Wat is een goed alternatief die wel op PV overschot kan laden over 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Euh, wat? Heb je het nu over load balancing?
Ja ik gebruik dynamische energie en dan wil je tijdens de goedkope uren in een zo kort mogelijke tijd laden dus op 3 fasen. Maar zodra je een apparaat aanzet, bijvoorbeeld de TV die 200W gebruikt wordt die fase uitgeschakeld en die komt er ook niet meer bij. 8)7
Uiteindelijk blijft de easee laden op 1 fase, langzaam dus.

Dit is de reden dat ik twee jaar geleden de equalizer er van tussen heb gehaald. Maar voor solar charge binnen het easee platform is dat apparaat wel noodzakelijk. Nu is dat nog geen punt, maar als de saldering stopt wil ik zoveel mogelijk energie zelf gebruiken. Vandaar mijn interesse in evcc.

@LigeTRy Mijn vraag is nu of daar ook de eqalizer voor nodig is, want ook evcc zal ergens de info van het stroomverbruik per fase vandaan willen halen. Mijn zonnepanelen zitten op fase 1, easee op fase 1,2,3, en de thuisbatterij op fase 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld. Dus voor 1 fase kan het wel interessant zijn maar 3 fase niet als ik het goed lees. Wat is een goed alternatief die wel op PV overschot kan laden over 3 fase?
Ik heb hem laten installeren en zowel de installateur als de fabrikant kwamen er niet uit. Zonder qualizer werkt het perfect en ondanks zonnepanelen, quooker, 2 ovens, elekrtisch koken en nu thuisbatterij heb ik nog nooit een overbelasting ervaren.

Maar goed ik heb begrepen dat via HA we het een en ander mogelijk is, maar dat is nog niet mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Had ik eindelijk de keus gemaakt voor Easee is het een soort anti Easee aan het worden hier, balen haha! Ik heb gelukkig nog niets besteld.
Heb er zelf één, heel tevreden over maar niet over die idiote PV functie.
Stuur hem op het moment via Tibber aan en dat werkt goed, Tibber komt dit jaar nog met een PV laden functie dus ik ben benieuwd hoe dat dan is.
Anders hoop ik wel dat Easee de software op orde krijgt want anders wordt het vervelend wanneer ik niet meer kan salderen per 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kW kan laden of tot 11kw Auto (mustang mach e) kan tot 11kw laden en meer prijs voor 22 is 70euro

[ Voor 8% gewijzigd door BaBoK op 13-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:32:
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kWh kan laden of tot 11kwH? Auto kan tot 11kwh laden en meer prijs voor 22 is 70euro
Slechte laadpaal als je maar tot 11 of 22 kWh kunt laden, daar kom je niet ver mee. ;) Je auto heeft ook geen grote accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
daemonix schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Slechte laadpaal als je maar tot 11 of 22 kWh kunt laden, daar kom je niet ver mee. ;) Je auto heeft ook geen grote accu...
Sorry bedoel je kw:) heb je een idee?

Ik ga voor de 11kw. Het is een huisaansluiting wordt anders behoorlijk lastig

[ Voor 12% gewijzigd door BaBoK op 13-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:32:
Verstandig om een Alfen paal te pakken die tot 22 kW kan laden of tot 11kw Auto (mustang mach e) kan tot 11kw laden en meer prijs voor 22 is 70euro
In beginsel is 11 kW genoeg. Het grootste deel van de auto's neemt ook niet meer en het is al een behoorlijk vermogen voor een huisaansluiting.

22 kW heeft wel als voordeel dat je over 1-fase tot 7,4 kW kan leveren (32 ampère). Of in ieder geval meer dan 16 ampère. Bij laden op zonnepanelen / -energie kan dat handig zijn om traploos tussen 1,4 kW en 7,4 kW (32A) vermogen te schalen.

Een 11 kW paal zal tot 16A (3,7 kW) kunnen gaan en daarna over moeten schakelen naar 6A over 3P oftewel minimum 4,1 kW. Daar zit dus een 'gat'. Nog los van dat je eigenlijk niet teveel wil schakelen ter bescherming van het relais.

Ik heb zelf wel een 11kW paal en in dat gat springt mijn thuisbatterij(tje) meestal wel. Daarnaast levert mijn PV-installatie niet vaak meer dan 3,7 kW terug, dus ik red me daar prima mee.

Oftewel, de meerwaarde van een 22 kW paal is usecase afhankelijk. Kies voor een 22kW paal dan moet je ook rekening houden met dikke bekabeling (bij voorkeur 6 mm²) en bijbehorende zekering in de groepenkast.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
JanHenk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:42:
[...]

In beginsel is 11 kW genoeg. Het grootste deel van de auto's neemt ook niet meer en het is al een behoorlijk vermogen voor een huisaansluiting.

22 kW heeft wel als voordeel dat je over 1-fase tot 7,4 kW kan leveren (32 ampère). Of in ieder geval meer dan 16 ampère. Bij laden op zonnepanelen / -energie kan dat handig zijn om traploos tussen 1,4 kW en 7,4 kW (32A) vermogen te schalen.

Een 11 kW paal zal tot 16A (3,7 kW) kunnen gaan en daarna over moeten schakelen naar 6A over 3P oftewel minimum 4,1 kW. Daar zit dus een 'gat'. Nog los van dat je eigenlijk niet teveel wil schakelen ter bescherming van het relais.

Ik heb zelf wel een 11kW paal en in dat gat springt mijn thuisbatterij(tje) meestal wel. Daarnaast levert mijn PV-installatie niet vaak meer dan 3,7 kW terug, dus ik red me daar prima mee.

Oftewel, de meerwaarde van een 22 kW paal is usecase afhankelijk. Kies voor een 22kW paal dan moet je ook rekening houden met dikke bekabeling (bij voorkeur 6 mm²) en bijbehorende zekering in de groepenkast.
Thanks voor je reactie.
De meeste plug-in hybrides kunnen die 3 fase 11 kWh laden of is dat juist 7,4kwh 1fase..?

Note: 5x6mm2 is reeds aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Sorry bedoel je kw:) heb je een idee?

Ik ga voor de 11kw. Het is een huisaansluiting wordt anders behoorlijk lastig
11 kW is voldoende, anders moet je je huisaansluiting verzwaren. Een PHEV zal over het algemeen niet heel snel kunnen laden, de vroege PHEV's kwamen niet verder dan 16 A op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline doen ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?
Eflux heeft geen sim nodig. Kan gewoon via je LAN.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:36:
[...]

@LigeTRy Mijn vraag is nu of daar ook de eqalizer voor nodig is, want ook evcc zal ergens de info van het stroomverbruik per fase vandaan willen halen. Mijn zonnepanelen zitten op fase 1, easee op fase 1,2,3, en de thuisbatterij op fase 2.
Er is een belangrijk verschil tussen load balancing en phase balancing. Load balancing kijkt naar alle 3 de groepen, en zodra er 1 bij z'n limiet komt, schakelen alle fases af. Phase balancing is net wat slimmer, en als je bijvoorbeeld fase 2 leegtrekt met je batterij, kan je op 1 en 3 nog laden op volle snelheid.

Voor de duidelijkheid, load balancing gebeurt op op de paal. evcc ondersteunt op het moment nog vrij weinig tot niets (stabiels) aan load balancing, dit komt er wel aan, zie https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

Zelf gebruik ik de tibber pulse om m'n data in home assistant en evcc te laden, m'n easee zit daar ook aan gekoppeld voor load balancing. Dat is soms wat traag en werk niet super optimaal, maar voor mij goed genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:43
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Thanks voor je reactie.
De meeste plug-in hybrides kunnen die 3 fase 11 kWh laden of is dat juist 7,4kwh 1fase..?

Note: 5x6mm2 is reeds aanwezig
En direct weer de verkeerde eenheid: Het laden gaat met xx kW en na 1 uur zit er dan xx kWh in je accu.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:52
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
Je kunt ook naar Tap kijken. Kost het je zelf niks en ook zonder contract. Heb er zelf goede ervaringen mee. Eerste configuratie kan beter, is wellicht ook al zo nu, maar als het eenmaal werkt is het dikke prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hugx schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Die kleine CT klemmen van Zappi zijn niet echt gebruiksvriendelijk. Je moet wel heel graag een klein blokje willen. Er zit maar 10cm kabel aan, dus zelf verlengen met soldeerbout, snoer en krimpkous. Ook bij verkeerde polariteit, kan je CT klem dus niet open. Dat moet je of de draden aan de Harvi zijde omdraaien of de draad weer loshalen en andersom door de CT rijgen. Ook geen mooi stickertje op de CT waarop je kan vastleggen wat die meet. Ik koop zelf voortaan weer altijd de grote.
Klopt, ik heb een setje voor nood in de bus liggen maar gebruik altijd de grote.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Tot 11 kW (dus niet kWh) is 4 mm² wel voldoende. Maar als je 6 mm² neemt (kost bijna nix extra voor zo’n kort stukje) kun je er ook ooit 22 kW mee doen. Dat kan bv bij alle auto’s als je op één fase laadt.

Ik heb ook 3 x 25A hoofdzekeringen, maar door de toevoeging van mijn PV kan ik met meer laden. Nu is mijn laadpaal (Zappi) gezekerd op 32A. De sensoren (CT’s) van de Zappi zorgen dat de hoofdzekeringen niet meer dan 25A voor hun kiezen krijgen.
Ja ik zag al dat 6mm2 nauwelijks meer kost dus dat was al het plan.
Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek. Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Dan kan ik in theorie van het net en de panelen samen meer dan 11kWh laden.
Juist begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wabs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek. Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Juist begrepen?
Klopt behalve dan de eenheid want die moet kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
bert pit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb hem laten installeren en zowel de installateur als de fabrikant kwamen er niet uit. Zonder qualizer werkt het perfect en ondanks zonnepanelen, quooker, 2 ovens, elekrtisch koken en nu thuisbatterij heb ik nog nooit een overbelasting ervaren.

Maar goed ik heb begrepen dat via HA we het een en ander mogelijk is, maar dat is nog niet mijn hobby.
Dat is wel interessant dat de load balancer in dit geval ervoor zorgt dat de laadpaal minder goed functioneert.

HA ben ik ook niet in thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
[...]
en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek.
16A voor langere tijd op 16A belasten is no bueno, eigenlijk wil je een aardlekautomaat op 80% belasten voor lange tijd, 20A zou voldoende moeten zijn, scheelt ook enorm veel in de warmte die zo'n aardlekautomaat afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Heb er zelf één, heel tevreden over maar niet over die idiote PV functie.
Stuur hem op het moment via Tibber aan en dat werkt goed, Tibber komt dit jaar nog met een PV laden functie dus ik ben benieuwd hoe dat dan is.
Anders hoop ik wel dat Easee de software op orde krijgt want anders wordt het vervelend wanneer ik niet meer kan salderen per 2027.
Het aansturen via Tibber, hoe moet ik dat zien? Je hebt Tibber als energieleverancier en stuurt de laadpaal aan via bijhorende app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LigeTRy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:03:
[...]

16A voor langere tijd op 16A belasten is no bueno, eigenlijk wil je een aardlekautomaat op 80% belasten voor lange tijd, 20A zou voldoende moeten zijn, scheelt ook enorm veel in de warmte die zo'n aardlekautomaat afgeeft.
Dan kan gewoon hoor. Schat ook dat het grootste deel van de 11kW laadpunten in Nederland is afgezekerd met 3x16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Het aansturen via Tibber, hoe moet ik dat zien? Je hebt Tibber als energieleverancier en stuurt de laadpaal aan via bijhorende app?
Ja. Je geeft de controle over het laadpunt dan uit handen aan Tibber en dan valt er via de Easee app vrijwel niets meer in te stellen, alleen de basic installatie/afzekering kun je dan nog wijzigen.
Daarna kun je via de Tibber app je laadpunt beheren, slimme laadschema's aan laten maken, load balancing instellen etc. (met de Tibber pulse jn de P1 poort van je meter)
Het kost aanvankelijk wel wat moeite om te doorgronden hoe dat slimme laden werkt en hoe je het beste je instellingen kunt zetten maar ben er erg over te spreken.
De beloofde PV laden functie ben ik benieuwd naar om later dit jaar uit te gaan proberen, we wachten nog op de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@bert pit Als ik jou geod begrijp dan werkt die equalizer dus eigenlijk binair: die schakelt een hele fase gewoon in een keer helemaal uit? De omschrijving heeft het over ‘load balancing’ wat lijkt te betekenen dat die de boel een bjeetje bijregelt zodat je precies op nul uitkomt, maar dat is dus niet zo? Balen! 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:23:
[...]

11 kW is voldoende, anders moet je je huisaansluiting verzwaren. Een PHEV zal over het algemeen niet heel snel kunnen laden, de vroege PHEV's kwamen niet verder dan 16 A op 1 fase.
Nee hoor. Mijn Zappi houdt de hoofdzekering in de gaten, dus kan ik (mits er nix anders in huis iets gebruikt) minimaal tot 3 x 25A gaan. En dan leveren mijn PV-panelen nog een hoop op bij zonnig weer zodat ik die 3 x 32A mss wel kan halen.

Ik heb daarom maar 3x6 mm² aangelegd. Kost niet zo heel veel meer en het hoeft er maar te liggen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@Wabs Mooi zo/ Goed idee. (y)
Ik ga een aardlekautomaat gebruiken en was aan het kijken naar 16A met een B karakteristiek.
Als je een Zappi gaat gebruiken kun je hier flink besparen. Zowel ruimte in me groepenkast besparen, want voor zover ik weet is er geen aardlekautomaat type B. Laadpalen hebben een aardlekschakelaar type B nodig; die beveiligt ook tegen gelijkstroomfouten. En dat is wat anders dan de B-karakteristiek van de zekeringautomaat.
En het bespaart je de aanschaf van zo’n aardlekschakelaar type B, want dat zijn dure krengen.

Maar een Zappi heeft een ingebouwde aardlekschakelaar van de juiste soort. Die beveiligt zowel tegen wisselstroomfouten als tegen gelijkstroomfouten. Daarom hoef je in de groepenkast helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen voor de groep van de Zappi.
Als ik jouw logica goed begrijp kan ik daar beter 32A van maken en de 25A hoofdzekering limiet instellen op de Zappi.
Juist begrepen?
Yep, helemaal juist. En als je huis nu (theoretisch) helemaal nix gebruikt en je PV levert minimaal 3x7A, dan kun je dus een EV laden met 3x32A.

Al zijn er niet zoveel EV’s die dat kunnen. Toevallig weet ik dat een Renault Scenic dat wel kan. Die stond kort geleden op mijn lijstje van opties voor een nieuwe auto
offtopic:
(maar het werd de Hyundai IONIQ 5).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:03:
Daarom hoef je in de groepenkast helemaal geen aardlekschakelaar toe te passen voor de groep van de Zappi.
Volgens mij hebben alle laders zo'n voorziening, maar hoe beveilig je de kabel tussen de groepenkast en de lader, als je daar een schop in steekt of een gaatje in boort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Volgens mij hebben alle laders zo'n voorziening, maar hoe beveilig je de kabel tussen de groepenkast en de lader, als je daar een schop in steekt of een gaatje in boort?
Nee, voor zover ik weet hebben zeker niet alle palen zomaar een gelijkstroomlekbeveiliging (6mA) ingebouwd.

En wat de beveiliging van die kabel onderweg? Tja, maar is een aardlekbeveiliging dáárvoor bedoeld? Ik dacht dat die is voor defecten in het aangesloten apparaat, de laadpaal dus in dit geval.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 22:03
Vanwege problemen met mijn huidige Shell (Newmotion) paal heeft Shell een aanbieding gedaan deze te vervangen door een nieuwe "Peblar" paal (op kosten van de lease maatschappij). Gezien de nieuwe mogelijkheden van deze Peblar paal ben ik geneigd hierop in te gaan. Kan iemand bevestigen dat de Peblar API / Home Assistant integraties ook beschikbaar zijn op de palen geleverd door Shell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Nee, voor zover ik weet hebben zeker niet alle palen zomaar een gelijkstroomlekbeveiliging (6mA) ingebouwd.

En wat de beveiliging van die kabel onderweg? Tja, maar is een aardlekbeveiliging dáárvoor bedoeld? Ik dacht dat die is voor defecten in het aangesloten apparaat, de laadpaal dus in dit geval.
Tegenwoordig heeft bijna elke lader dc lekstroom beveiliging ingebouwd. Ik zou er zo geen een nu nieuw verkrijgbaar kunnen noemen die het niet heeft.

Als de aarding van je woning goed genoeg is dan kan je het zonder aardlekbeveiliging in je meterkast af ja, maar dit moet je wel vooraf meten met dure apparatuur. Het veiligste is gewoon om de lader in de meterkast ook te beveiligen met een 30mah aardlekautomaat. Dan zit je altijd goed en hoef je ook niet te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ja. Je geeft de controle over het laadpunt dan uit handen aan Tibber en dan valt er via de Easee app vrijwel niets meer in te stellen, alleen de basic installatie/afzekering kun je dan nog wijzigen.
Daarna kun je via de Tibber app je laadpunt beheren, slimme laadschema's aan laten maken, load balancing instellen etc. (met de Tibber pulse jn de P1 poort van je meter)
Het kost aanvankelijk wel wat moeite om te doorgronden hoe dat slimme laden werkt en hoe je het beste je instellingen kunt zetten maar ben er erg over te spreken.
De beloofde PV laden functie ben ik benieuwd naar om later dit jaar uit te gaan proberen, we wachten nog op de release.
Helder! Als je een nieuwe laadpaal moest uitkiezen nu, zou je dan alsnog voor de Easee gaan of wat zou je alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
In mijn Eflux account dien ik in te voeren:
"Vul hier het serienummer of chargebox ID in"

Dit vul ik in vervolgens krijg ik de melding:
"We hebben geen laadpaal gevonden op basis van dit serienummer. Controleer de invoer van het serienummer of neem contact op met ons support team."

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
thisisjazz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Helder! Als je een nieuwe laadpaal moest uitkiezen nu, zou je dan alsnog voor de Easee gaan of wat zou je alternatief zijn?
Geen idee, in mijn specifieke situatie voldoet het op het moment wel.
Waarschijnlijk een ander merk met Tibber integratie waar PV laden wel goed geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Laatst online: 13:32
BaBoK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:32:

"We hebben geen laadpaal gevonden op basis van dit serienummer. Controleer de invoer van het serienummer of neem contact op met ons support team."

Iemand tips?
https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen

Je volgt wel deze stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BaBoK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:32:

Iemand tips?
Welke box heb je?
Bv bij Alfen is dat vaak iets à la MEMxxxxx of ACExxxxx.
Voor dat je 'm kan configgen moet een installateurs account bij E-Flux het config profiel valideren.
Dat is in principe stap 9. Als je wil kan ik dat doen voor je maar dan stuur je maar een DM.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 14-06-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
HyperBart schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Welke box heb je?
Bv bij Alfen is dat vaak iets à la MEMxxxxx of ACExxxxx.
Voor dat je 'm kan configgen moet een installateurs account bij E-Flux het config profiel valideren.
Dat is in principe stap 9. Als je wil kan ik dat doen voor je maar dan stuur je maar een DM.
Ik heb inderdaad een Alfen en zie inderdaad beide letters

Edit: tis gelukt! Paal werkt

[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 14-06-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:57
Vraagje voor mijn vader. Hij is inmiddels gepensioneerd maar was ooit elektricien dus best handig en gaat zelf elektrische laadpaal instaleren. Krijgt de EV3 over twee weken geleverd. Nu lijkt de Zappi V2.1 een goede optie te zijn, aangezien deze veel kan. Het is namelijk belangrijk dat de laadpaal goed zonnestroom kan laden, aangezien ze veel zonnestroom over hebben en gezien pensioen vaak overdag thuis om te laden. Daarnaast is load balancing belangrijk gezien, combinatie met warmtepomp en 3x25A aansluiting.

Nu is er wat onduidelijk wat er nodig is om het zonneladen mogelijk te maken. Als ik het goed begrijp hebben we niets extra's nodig behalve de CT-klemmen op de hoofd-fases. Geen Harvey of extra klemmen. Na wat telefoontjes krijgen we verschillende antwoorden zo wordt aangegeven dat er extra CT-klemmen nodig zijn op de groep van zonnepanelen?! Dat lijkt mij zee sterk, want wat de zonnepanelen doen is irrelevant, het doel is namelijk 0A over de fases en dat is ook afhankelijk van verbruik op andere groepen. Dus zou enkel CT-klemmen op de hoofd-fases voldoende moeten zijn? En de Harvey is enkel noodzakelijk als bedrading niet mogelijk is, maar dat heeft hij zo getrokken.

Mochten er andere laadpalen zijn die beter aansluiten bij de behoeftes van mijn vader hoor ik het ook graag.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

crepsly schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:45:
Vraagje voor mijn vader. Hij is inmiddels gepensioneerd maar was ooit elektricien dus best handig en gaat zelf elektrische laadpaal instaleren. Krijgt de EV3 over twee weken geleverd. Nu lijkt de Zappi V2.1 een goede optie te zijn, aangezien deze veel kan. Het is namelijk belangrijk dat de laadpaal goed zonnestroom kan laden, aangezien ze veel zonnestroom over hebben en gezien pensioen vaak overdag thuis om te laden. Daarnaast is load balancing belangrijk gezien, combinatie met warmtepomp en 3x25A aansluiting.

Nu is er wat onduidelijk wat er nodig is om het zonneladen mogelijk te maken. Als ik het goed begrijp hebben we niets extra's nodig behalve de CT-klemmen op de hoofd-fases. Geen Harvey of extra klemmen. Na wat telefoontjes krijgen we verschillende antwoorden zo wordt aangegeven dat er extra CT-klemmen nodig zijn op de groep van zonnepanelen?! Dat lijkt mij zee sterk, want wat de zonnepanelen doen is irrelevant, het doel is namelijk 0A over de fases en dat is ook afhankelijk van verbruik op andere groepen. Dus zou enkel CT-klemmen op de hoofd-fases voldoende moeten zijn? En de Harvey is enkel noodzakelijk als bedrading niet mogelijk is, maar dat heeft hij zo getrokken.

Mochten er andere laadpalen zijn die beter aansluiten bij de behoeftes van mijn vader hoor ik het ook graag.
Klopt helemaal, niks extra nodig. Je kunt overwegen de Zappi af te zekeren met 3x32A of 3x25A zodat je op 1 fase meer bereik hebt om zonnestroomoverschot te laden. Wel voldoende dikke kabel naar de Zappi leggen dan.

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen