• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik ga mijn bril poetsen en wachten op het weekend. Mijn brein heeft het nodig blijkbaar :P

Limbids

• soepxkom
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 10-06 10:04
Kanoet schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Het feit dat de gemeente haar vingers er niet aan durft te branden door dit zwart-op-wit toe te staan wilt niet zeggen dat er direct consequenties zijn als je het wel doet. Vergeet niet dat ambtenaren 's avonds en in het weekend vrij zijn ;) Mocht je iemand met rollator zien voorbij lopen kan je wel even een praatje maken om begrip te kweken.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met de 'de elite' en ongelijkheid waar jij en @DarkShadow het over hebben. Ik ben niet op mijn teentjes getrapt maar begrijp het gevoel wel zeker! Hierbij wil ik wel de andere kant van het verhaal laten zien.
Een oprit kost gewoon vierkante meters perceelgrootte en dat kost geld(en aankoopbelasting). Daardoor is mijn huis ook meer waard en daar wordt gemeentelijke ozb-belasting over betaald. De gemeente legt daarmee voor jou een 'gesubsidieerde' parkeerplaats op openbaar terrein aan ;)
Die ERE certificaten lijken de ongelijkheid inderdaad te vergroten. Echter is er een voorstel voor een nieuw nettariefstelsel van de netbeheerders. Daarin ben je als 'goede duurzame burger' de sjaak omdat je opeens meer dan 400 euro aan netbeheerskosten gaat betalen t.o.v. iemand die niet elektrificeert (zie blz 28 van 'Verkenning alternatief nettariefstelsel kleinverbruik' door Berenschot. Voorbeelden Modaal tov Duurzaamheidsambitie). Ja kak! heb ik net geïnvesteerd en nu wordt ik afgestraft |:(
Lijkt me een slim idee om inderdaad een praatje te maken met die mensen. En inderdaad, wat niet weet, wat niet deert.

Ik snap je wel hoor! Maar de mensen in deze straat met een hoekwoning, een vrijstaande woning of een twee-onder-een-kap hebben een eigen oprit. De mensen in de rijtjeshuizen hebben dit niet, maar we hebben wel genoeg ruimte in de tuin om onze eigen auto te parkeren (praktisch gezien is het al een 'oprit', er missen alleen opritbanden en een 'parkeer'-bestemming). We hebben de auto nu gewoon op de weg staan, voor huis.

Fantastisch voorstel weer... _/-\o_ Het levert je misschien 300 euro per jaar op maar kost je ook weer 400. Net als terugleveringsboete voor zonnepanelen... Ach ja, ik ben het zo langzamerhand wel gewend.

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Sinds kort ben ik in het bezit van een Skoda Octavia VI met een 13kw accu. Een laadpaal vind ik wat teveel van het goede met het beperkte gebruik van de auto. Mijn idee is om een extra groep te laten aanleggen in de meterkast, een 230V buiten aansluiting aan te laten leggen die het aantal ampère kan trekken. En de granny lader buiten te hangen in een dergelijke houder als deze. Mis ik dan iets qua veiligheid? Volgens mij is de charger waterproof zolang ie niet in een plas komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXMLZfyaxF-TRF0NmEz16Tns1Hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/826VQ0f1TKu4aLJmA7KZxhOY.jpg?f=fotoalbum_large

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:32
CarbonCopy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:15:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Skoda Octavia VI met een 13kw accu. Een laadpaal vind ik wat teveel van het goede met het beperkte gebruik van de auto. Mijn idee is om een extra groep te laten aanleggen in de meterkast, een 230V buiten aansluiting aan te laten leggen die het aantal ampère kan trekken. En de granny lader buiten te hangen in een dergelijke houder als deze. Mis ik dan iets qua veiligheid? Volgens mij is de charger waterproof zolang ie niet in een plas komt.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je plugin!
Qua installatie zou ik het kabelwerk voorbereiden op een volledige EV. Dus 5x4mm² en ethernetkabel. Of alles in een mantelbuis. Dat maakt het over een x aantal jaar makkelijker en kost je nu minder dan straks alles overnieuw doen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde lader (voor een Seat Leon ST met het bijna dubbele bereik) en dat werkt voor ons prima! Maar die houder… waar heb je die gevonden..?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:51

[Afbeelding]
Het grote probleem is vaak het stopcontact waar je die lader in plugt. Standaard/gewone Stopcontacten zijn niet gemaakt om zo lang dat soort vermogens te verzetten.

Als je dus toch wil doorzetten met dat risico indachtig dan neem je best zo een stopcontact van Legrand, ik heb daar eerder ergens een linkje van gepost.

Dit dus:
https://www.zelektro.be/p...6,26733,46162,46178,46185

Voor de duidelijkheid: ik adviseer het niet. Bekijk dat nu eens op grotere schaal. Je zit eigenlijk al te rationaliseren dat hij volgens jou waterproof is zolang ie niet in een plas water ligt.
Je gaat dat ding iedere dag insteken, manipuleren en dan er 2 à 3kW aan vermogen door duwen.
Hang dan toch zo een kleine Webasto Unite, kost je 300 EUR en verder dezelfde installatiekosten als die kabel en stopcontact wat je ook ging trekken/zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 03-06-2026 11:11 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:45
HyperBart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Het grote probleem is vaak het stopcontact waar je die lader in plugt. Standaard/gewone Stopcontacten zijn niet gemaakt om zo lang dat soort vermogens te verzetten.

Als je dus toch wil doorzetten met dat risico indachtig dan neem je best zo een stopcontact van Legrand, ik heb daar eerder ergens een linkje van gepost.

Dit dus:
https://www.zelektro.be/p...6,26733,46162,46178,46185

Voor de duidelijkheid: ik adviseer het niet. Bekijk dat nu eens op grotere schaal. Je zit eigenlijk al te rationaliseren dat hij volgens jou waterproof is zolang ie niet in een plas water ligt.
Je gaat dat ding iedere dag insteken, manipuleren en dan er 2 à 3kW aan vermogen door duwen.
Hang dan toch zo een kleine Webasto Unite, kost je 300 EUR en verder dezelfde installatiekosten als die kabel en stopcontact wat je ook ging trekken/zetten.
Helemaal mee eens, bij mn buurman is het afgelopen week ook mis gegaan, wcd en stekker van de lader gesmolten. Is maanden goed gegaan maar het gaat een keer mis gewoon. En dan staat echt niet meteen je huis in de fik, maar je kan wel een nieuw wcd plus granny lader kopen. Dan had je beter gelijk een goedkoop laadstation kunnen laten ophangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Ik laad ondertussen wel al 2 jaar met een granny charger en nooit problemen gehad (geschat circa 4000kWh per jaar)

We hadden al een buitenstop contact bij de woning dus ik dacht het in ieder geval even te proberen. Zeker aangezien ik niet wist hoelang ik een EV zou gaan rijden. Ondertussen alweer even verder...

De eerste keren gecontroleerd of het stopcontact ofwel stekker niet warm werd na een aantal uur laden. De granny ingesteld op 10A en auto laadt meestal enkel een paar uur in de nacht.

Komende week komt er toch een laadpaal, heb er al langer over getwijfeld maar zeker een goed idee ivm veiligheid maar ook het vervallen van saldering en sinds dit jaar het verdienen van ERE certificaten.

Uiteraard kunnen we nu ook een stuk sneller laden, dat kan ook wel eens van pas komen.

• Gramser
  • Nu online
Vervallen van salderen snap ik in het rijtje niet zo goed.

• onzenuub
  • Laatst online: 13:01
Gramser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:05:
Vervallen van salderen snap ik in het rijtje niet zo goed.
Meer opgewekte stroom zelf gebruiken ipv terug leveren.

• Gramser
  • Nu online
onzenuub schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Meer opgewekte stroom zelf gebruiken ipv terug leveren.
Ah door het hogere vermogen van de laadpaal en mogelijkheid tot zonneladen. Ik zat even de andere kant op te redeneren: bij kleiner vermogen neem je minder snel van het net af.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:45
Voor bovengenoemde om met de 230 V en Granny de EV Laden, neem dan een Granny lader met de blauwe CEE stecker en bijbehorende CEE wand contact doos. Deze is net wat robuster uitgevoerd, dus zal die combi ook niet zo snel te warm worden, en ja met minder Ampere laden, om meer eigen zonne energie te bruiken lijkt me goed idee.

• HyperBart
dommegekke1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:53:
Ik laad ondertussen wel al 2 jaar met een granny charger en nooit problemen gehad (geschat circa 4000kWh per jaar)

We hadden al een buitenstop contact bij de woning dus ik dacht het in ieder geval even te proberen. Zeker aangezien ik niet wist hoelang ik een EV zou gaan rijden. Ondertussen alweer even verder...

De eerste keren gecontroleerd of het stopcontact ofwel stekker niet warm werd na een aantal uur laden. De granny ingesteld op 10A en auto laadt meestal enkel een paar uur in de nacht.

Komende week komt er toch een laadpaal, heb er al langer over getwijfeld maar zeker een goed idee ivm veiligheid maar ook het vervallen van saldering en sinds dit jaar het verdienen van ERE certificaten.

Uiteraard kunnen we nu ook een stuk sneller laden, dat kan ook wel eens van pas komen.
Ik maak me niet zo veel zorgen om diegene die de temperatuur gecheckt heeft. Ik maak me zorgen om diegene die dan zegt "ondertussen 2 jaar verder" en dus de temperatuur niet meer aan het checken is.
Het is net met verloop van tijd dat die draden evt wat los komen te zitten door uitzetten en krimpen of ooit niet goed aangedraaid/ingeklemd. Ook gewoon degradatie van het materiaal, plastic, minder strak dat de klemmetjes duwen op de pennen van de stekker in het stopcontact...

Maar het is ook heel menselijk, zoals je nu zelf ook als voorbeeld aanhaalt: we gaan pas over als het in onze portefeuille ons raakt, iedereen is nu als een gek naar die ERE aan het lopen... Dan worden we wakker.

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:04:
[...]

Ik heb dezelfde lader (voor een Seat Leon ST met het bijna dubbele bereik) en dat werkt voor ons prima! Maar die houder… waar heb je die gevonden..?
Op Facebook even zoeken naar de groep 'Skoda Octavia 4 iV'. Daar is iemand die ze verkoopt of het 3D printer bestand deelt. :-)

Dank allen voor de reacties. Via de Skoda app begrens ik nu al de lader op 8A om de boel nog een beetje heel te houden. En om inderdaad zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.
HyperBart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:05:
[...]

De Webasto Unite is wel een goede tip! Thanks. En aan te sturen middels EVCC zie ik. Ik ga er eens naar kijken.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03
Wat is nu de voordeligste paal om te kopen als je gebruik wil maken van de ERE certificaten? Ik laad al dik jaren met een Zappi V1 op 1 fase met load balancer, nu komt op die fase ook de helft van mijn zonnestroom binnen (de andere helft zit op een andere fase)

Nu lees ik dat de Easee Charge Max dus ook niet goed de som van alle fase pakt bij het bepalen van de laadsnelheid. Welke paal is op dit moment de beste optie als ik 2 PV installaties van 4000 WP heb op 2 verschillende fases. Liefst sluit ik de paal op 1 fase aan met later een upgrade naar 3 fase.

Op 1 fase kan ik nu ook met 25A-30A laden. Snel zat voor mij

Kom ook de Alfen Eve Single Pro-line 7.4 kW tegen, voor 599, maar het kost ruim 200 piek om load balancing toe te voegen, zie ik dat goed?

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 04-06-2026 10:17 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:59:
Wat is nu de voordeligste paal om te kopen als je gebruik wil maken van de ERE certificaten? Ik laad al dik jaren met een Zappi V1 op 1 fase met load balancer, nu komt op die fase ook de helft van mijn zonnestroom binnen (de andere helft zit op een andere fase)

Nu lees ik dat de Easee Charge Max dus ook niet goed de som van alle fase pakt bij het bepalen van de laadsnelheid. Welke paal is op dit moment de beste optie als ik 2 PV installaties van 4000 WP heb op 2 verschillende fases. Liefst sluit ik de paal op 1 fase aan met later een upgrade naar 3 fase.

Kom ook de Alfen Eve Single Pro-line 7.4 kW tegen, voor 599, maar het kost ruim 200 piek om load balancing toe te voegen, zie ik dat goed?
Peblar Home Plus of Business?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:37
Zaptec Go 2 ondersteunt nu ook zonneoverschot laden:
Hoe u zonne-energie laden inschakelt in de Zaptec-app
U schakelt zonne-energie laden in via de Zaptec-app. De stappen verschillen enigszins afhankelijk van of Zaptec Sense nieuw is of al is geïnstalleerd.
Voor nieuwe installaties
Vraag uw installateur om het volgende te doen:
  1. Installeer en configureer Zaptec Sense Generic of Zaptec Sense P1 in een Thuis TN-netinstallatie.
  2. Zorg ervoor dat de locatie is aangesloten op zonne-energieproductie en dat deze productie kan worden gemeten door Zaptec Sense.
  3. Zorg dat Zaptec Sense online komt zodat deze de nieuwste firmware kan ontvangen.
Doe vervolgens het volgende in de Zaptec-app:
  1. Open de Zaptec-app en selecteer uw installatie.
  2. Ga naar Laadmodus, en vervolgens naar Automatisch laden.
  3. U ziet een Aan de slag-knop onder de nieuwe functie Zonne-energie laden. Dit bereidt een update voor voor Zaptec Sense.
  4. Wanneer de update is voltooid en Zaptec Sense lokale productie heeft gedetecteerd, gaat u terug naar Automatisch laden en kiest u Overschot + net of Alleen overschot.
  5. Sluit uw auto aan zoals gebruikelijk.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

codegro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:37:
U schakelt zonne-energie laden in via de Zaptec-app. De stappen verschillen enigszins afhankelijk van of Zaptec Sense nieuw is of al is geïnstalleerd.
Voor nieuwe installaties
  1. Installeer en configureer Zaptec Sense Generic of Zaptec Sense P1 in een Thuis TN-netinstallatie.
  2. Zorg ervoor dat de locatie is aangesloten op zonne-energieproductie en dat deze productie kan worden gemeten door Zaptec Sense.
  3. Zorg dat Zaptec Sense online komt zodat deze de nieuwste firmware kan ontvangen.
  3. U ziet een Aan de slag-knop onder de nieuwe functie Zonne-energie laden. Dit bereidt een update voor voor Zaptec Sense.
  4. Wanneer de update is voltooid en Zaptec Sense lokale productie heeft gedetecteerd, gaat u terug naar Automatisch laden en kiest u Overschot + net of Alleen overschot.
Goed nieuws, hebben ze daar al iets over gedeeld op hun website?

Dit zou w.m.b. de Zaptec Go 2 op/naar een gelijk/hoger niveau trekken als/dan de Peblar Business voor het scenario dat er backoffice ondersteuning gewenst is voor verrekening met een werkgever. En PV-gestuurd laden gewenst is.
Waarbij de voordelen van de Zaptec dan zijn dat die ook directe integratie heeft met o.a. Tibber voor dynamische tarieven en een app heeft.
Waarbij in mijn optiek het gebrek aan een app c.q. 'required internet access' bij de Peblar weer een voordeel is >:) . Daarnaast is de Peblar ook met een vaste kabel te leveren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BasvanS
codegro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:37:
Voor nieuwe installaties
Heeft de Zaptec nu standaard MID, of is dat optioneel?

Verder zie ik dat ze gebruik maken van de Zaptec Sense.. maar volgens mij wil mijn Thuis accu gebruik maken van dezelfde P1 poort op de slimme meter... Dan moet dus de thuisaccu via CT klemmen?

• Gramser
  • Nu online
Je kunt altijd een mooie actieve splitter toevoegen...!

• codegro
  • Laatst online: 12:37
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Verder zie ik dat ze gebruik maken van de Zaptec Sense.. maar volgens mij wil mijn Thuis accu gebruik maken van dezelfde P1 poort op de slimme meter... Dan moet dus de thuisaccu via CT klemmen?
Zaptec Go 2 heeft standaard MID en is geschikt voor ERE

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Kan je ook een splitter gebruiken voor de p1 poort?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DarkShadow schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Dat kan altijd, soms is het noodzakelijk de splitter van een eigen voeding te voorzien.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:42
True schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Goed nieuws, hebben ze daar al iets over gedeeld op hun website?

Dit zou w.m.b. de Zaptec Go 2 op/naar een gelijk/hoger niveau trekken als/dan de Peblar Business voor het scenario dat er backoffice ondersteuning gewenst is voor verrekening met een werkgever. En PV-gestuurd laden gewenst is.
Waarbij de voordelen van de Zaptec dan zijn dat die ook directe integratie heeft met o.a. Tibber voor dynamische tarieven en een app heeft.
Waarbij in mijn optiek het gebrek aan een app c.q. 'required internet access' bij de Peblar weer een voordeel is >:) . Daarnaast is de Peblar ook met een vaste kabel te leveren.
Ik had destijds deze nadelen nog gevonden en ook de reden waarom ik dan toch voor een peblar ben gegaan:

- geen loadbalancing tijdens gepland laden

- loadbalancing via cloud

- duurdere sense p1, ipv homewizard p1

- geen zonneladen (<- nu dus opgelost)

- Terug switchen van 1 naar 3 fasen niet automatisch

- Geen vaste kabel (eigen kabel zal ver uitsteken)

• HyperBart
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:59:

Webasto unite
Alfen pro

• BasvanS
Wat is het addertje bij de Webasto Unite, Load balancing en MID voor een derde van de prijs van de overige merken?

• rupie99
  • Laatst online: 08:13
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Wat is het addertje bij de Webasto Unite, Load balancing en MID voor een derde van de prijs van de overige merken?
Geen app en geen ondersteuning meer van fabrikant, dus je moet veel zelf doen of genoegen nemen met simpele features zonder app. Zie ook het topic

• macfocus
  • Laatst online: 10-06 23:02
DarkShadow schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Je kunt zelfs twee splitter daisy-chainen.
Well allebei eigen voeding en uit ervaring weet ik dat je wel moet zorgen dat je aangesloten apparaten niet meer mogen vragen als je voeding kan leveren. Dus even goed kijken welke apparaat je waarop aansluit.

• macfocus
Ik heb even jullie hulp , kennis en ervaring nodig.

Situatie:
  • Kia EV6 van de baas
  • Eigen laadpaal (Easee Charge Lite)
  • E-flux voor de verrekening van de laadkosten naar de baas
  • Jaarlijks 3850 Kw opwek van zonnepanelen op 1 fase (Oudere installatie, met domme inverter)

Problemen en wensen (zoals iedereen)
  • Salderen gaat eraf, dus efficiënter om waar mogelijk op zonnestroom te laden
  • Wil ERE certificaten gaan doen
  • Moet ad-hoc laden op volle snelheid uit het net kunnen forceren.
  • Auto moet simpel op tijd "x" vol kunnen zijn.
  • De huidige Easee ondersteunt geen ERE dus moet dan vervangen worden.
  • Zonneladen op een Easee schijnt niet super te werken
  • Meerdere operators op een Easee schijnt ook niet te kunnen (E-flux + zonnestroom?)

Wie weet of ik met bv een Easee Charge Pro/MAx wel wegkom?
    Voordeel zou nl. zijn dat ik alleen de zogenaamde ChargeBerry hoef te vervangen (klik en klaar)
Of moet ik naar een hele andere paal en zo ja welke dan?

Ik hoef geen thuis automatisering, maar wil wel de paal zelf kunnen beheren en bv. zelf mijn prijzen bepalen.

• HyperBart
rupie99 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Geen app en geen ondersteuning meer van fabrikant, dus je moet veel zelf doen of genoegen nemen met simpele features zonder app. Zie ook het topic
@BasvanS bovenstaande kan je heerlijk oplossen met evcc.

• macfocus
Ik heb even jullie hulp , kennis en ervaring nodig. (Ff herplaatst want hij stond een tikkie onzichtbaar onder een reactie van mezelf op een ander bericht )

Situatie:
  • Kia EV6 van de baas
  • Jaarlijks 3850 Kw opwek van zonnepanelen op 1 fase (Oudere installatie, met domme inverter)

• Meerdere operators op een Easee schijnt ook niet te kunnen (E-flux + zonnestroom?)
  • Paal moet een socket hebben, geen vaste kabel

Wie weet of ik met bv een Easee Charge Pro/Max wel wegkom?
    Voordeel zou nl. zijn dat ik alleen de zogenaamde ChargeBerry hoef te vervangen (klik en klaar)
Of moet ik naar een hele andere paal en zo ja, welke dan?

Ik hoef geen thuis automatisering, maar wil wel de paal zelf kunnen beheren en bv. zelf mijn prijzen bepalen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:53:
Ik heb even jullie hulp , kennis en ervaring nodig. (Ff herplaatst want hij stond een tikkie onzichtbaar onder een reactie van mezelf op een ander bericht )

Situatie:
  • Kia EV6 van de baas

• Paal moet een socket hebben, geen vaste kabel

Wie weet of ik met bv een Easee Charge Pro/Max wel wegkom?
Of moet ik naar een hele andere paal en zo ja, welke dan?

Kijk eens naar:
  • Peblar Business
  • Zaptec Go 2
  • Alfen pro
Ik heb zelf een Peblar Business en die kan wat jij vraagt zonder dat er een cloud connectie nodig is en voor een redelijke prijs. Load balancing kan met een P1 meter.

• CABCCC
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 11:00
teacher schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:37:

THUISLADEN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN DEEL 2

[Afbeelding]

In dit topic bespreken we de mogelijkheden van thuisladen en de aanschaf van een laadunit of laadpaal. Dit onderwerp wordt steeds actueler nu meer particulieren tot aanschaf overgaan van een elektrisch voertuig en daarbij de mogelijkheden onderzoeken om de auto op de eigen oprit of voor de deur op te kunnen laden.

Een korte introductie:

De lader is eigenlijk geen lader.
We noemen het voor het gemak een lader, laadpaal of laadpunt, maar de eigenlijke AC lader zit in de auto zelf. Het enige wat het laadpunt doet is een paar controles (alles veilig, auto aangesloten?), een signaal aan de auto sturen (leesvoer), nog meer leesvoer en een relais bekrachtigen waarmee er 230V naar de eigenlijke lader in de auto gaat. Voor het gemak noemen we het natuurlijk wel gewoon een lader. 8)

DE STEKKER LADER
De eenvoudigste manier van je auto opladen is gewoon aan een huis tuin en keuken (schuko) stopcontact. Daar komt AC 230V uit op maximaal 16 Ampère. Hiervoor heb je een kabel nodig die een stekkerlader, nood-lader, granny charger of thuis-laadkabel wordt genoemd.
[Afbeelding]

De stekkerlader is ideaal voor op vakantie omdat elke camping wel een stopcontact heeft, of als je bij kennissen (of granny - oma) thuis bent en je hebt even 20 a 30 kilometer extra bereik nodig hebt. Het laden met een stekkerlader gaat doorgaans op lagere amperages, bijvoorbeeld 10A; ongeveer 2300 Watt. Hierdoor komt er elk uur ongeveer 2.3kWh in je accupakket, goed voor ongeveer 10 kilometer rijden. Het duurt daardoor wel erg lang van 0 naar 100%, afhankelijk van je batterijpakket tot wel 30 uur! Maar staat je auto elke avond / nacht stil en rij je doorgaans niet meer dan 120km per dag, dan is laden met de granny lader prima. Belangrijk punt: het stopcontact waarop je de lader aansluit moet wel in orde zijn en de bedrading er naar toe ook. Er gaat immers langere tijd 10-13A doorheen:
[Afbeelding]
raad eens op welke groep en welke aardlek de stekkerlader zit..
Je wil dus ook niets tussen de lader en het stopcontact doen, zoals een verlengsnoer, of een meetstekker ofzo:
[Afbeelding]
Meer lezen: Waarom gesmolten meetstekker?

Als je het verbruik van je stekkerlader wil meten, gebruik dan een din rail meter voor dat stopcontact.

LAADPUNT THUIS
Zoek je meer laadsnelheid, of heb je meer inzicht nodig in hoeveel je laadt, dan is een vast laadpunt the way-to-go. Laadpunten kan je op een aantal manier onderverdelen:

Met vaste kabel of met een mennekes type 2 socket
De eerste is supermakkelijk; auto inpluggen en klaar, maar wel wat gevoeliger voor vandalisme en je kennis-met-1e-model-leaf kan bij jou niet even bijladen; die gebruikt immers een type 1 stekker. Een socket is wat cleaner en dus minder gevoelig voor grijpgrage vingers, maar je zal dus altijd zelf je kabel moeten inpluggen. Doorgaans heeft een socket lader ook een pasje nodig om te kunnen starten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nog een manier om laadpunten te verdelen:
1-fase of 3-fase.
Een 1-fase laadpunt heeft meestal een vermogen van 3.7kW, dat is precies wat er op een standaard 16A groep in de meterkast past. Meer kan; soms zijn ze instelbaar naar hogere vermogens. Dit heeft wel gevolgen voor hoe je je meterkast in moet richten. Met zo'n laadpunt komt er elk uur 3.6kWh in je accu, zal je daarmee ongeveer 16-19 km per uur bijladen en kan na een nachtje dus bijna 200km rijbereik opleveren.
Als je een 1 fase huisaansluiting hebt is dat meestal 1x35A, dus met een 16A laadpunt heb je nog 19A over voor de rest van je huis.

Een 3-fase laadpunt heeft meestal een vermogen van 11kW, namelijk 3x3.7kW. Meer kan, soms zijn ze instelbaar naar een hoger vermogen, maar dat heeft gevolgen voor de inrichting van je meterkast.
Voor een 3-fasen laadpunt heb je dus wel een 3-fasen aansluiting nodig. Dit is aanwezig in veel huizen, maar checken bij je netbeheerder als je het niet zeker weet. Een standaard 3-fasen aansluiting is 3x25A, dus met een 3x16A laadpunt heb je nog 3x9A (27A = ongeveer 6200Watt) over voor de rest van je woning en dat is voldoende om nog elektrisch te kunnen koken en de wasmachine aan te hebben tijdens het laden.

slimme en domme laadpunten
Verder is het handig om te weten dat thuis laadpunten in domme en slimme varianten verkrijgbaar zijn. Een domme variant is niet meer dan een veredeld stopcontact. Maar op een eigen oprit is dit vaak meer dan genoeg. Vooral eentje met vaste kabel is goed bruikbaar voor dagelijks gebruik met zo min mogelijk gedoe. Thuiskomen, inpluggen, en naar binnen gaan.

Een slimme variant heeft een GPRS simkaart of is met een UTP kabel aangesloten op je thuisnetwerk waardoor er een koppeling met een backend systeem is van bijvoorbeeld Tap, 50five of eflux. Dan hebben ze ook RFID lezers. Sommigen kun je ook aansluiten op je P1 poort van je slimme meter voor loadbalancing doeleinden. Een 'gemanaged' laadpunt kost een paar euro per maand. In ruil daarvoor krijg je een vermelding in de laadpunten databases, inkomsten uit laadsessies van gasten met een laadpas, remote beheer van het laadpunt, online omgeving die allerlei metingen van jouw en je gastverbruik weergeeft en allerlei andere statistieken.

En dan is er ook nog een tussenweg. Een aantal laadpunten hebben meer intelligentie aan boord en zijn door de eindgebruiker lokaal met een app of PC uit te lezen, zonder dat er verplicht abonnement moet worden afgesloten. De laadoplossingen van Wallbox en Zappi zijn hiervan goede voorbeelden en geven via een app inzicht in het elektriciteitsverbruik of stellen de gebruiker in staat de tijdstippen van laden in te stellen.

sluipverbruik
Ja, een laadpunt verbruikt stroom, ook al wordt er niet geladen. Dit standby verbruik is doorgaans 3-5watt en zal je ongeveer 10 euro per jaar kosten.

Load balancing
Load balancing wil zeggen dat het laadpunt "weet" wat het verbruik is van de rest van het huis. Hiermee kan je op een hoger vermogen laden als er verder geen ander verbruik is. Zodra bijvoorbeeld een boiler, warmtepomp of kookplaat gebruikt wordt vermindert het laadpunt het vermogen.

Om loadbalancing te activeren is er een 4 aderige kabel noodzakelijk vanaf het laadpunt tot aan de P1 poort van de (dsmr5) slimme meter in de meterkast. De gegarandeerde lengte is hiervoor afgegeven tot 3 meter. Heb je meer lengte is het mogelijk om deze P1 signalen actief te versterken. Een andere optie om het verbruik door te geven aan het laadpunt is via inductieklemmen, dit als je bijvoorbeeld nog een oud type meter hebt. Een aantal laadpunten kan loadbalancen via modbus, hiervoor zal je wel een aanpassing moeten doen aan je meterkast. Nieuwere laadpunten werken ook met bijvoorbeeld de homewizard p1 meter, dat is lekker draadloos.

ELEKTRISCHE AANSLUITING
Bij het laden van elektrische voertuigen kunnen er grote elektrische stromen door de huisinstallatie lopen. De elektrische huisinstallatie moet hier geschikt voor zijn of voor worden gemaakt. Dat is specialistenwerk, schakel een installateur in als je niet zeker bent van de aanpassingen die hiervoor nodig zijn.

Een aantal specifieke onderwerpen die belangrijk zijn bij het aansluiten van een laadpaal:

DC Lekstromen
Een vast laadpunt moet altijd een beveiliging hebben tegen wisselstroomfouten én tegen gelijkstroomfouten die vanaf de auto naar je huis kunnen lopen (en dat wil je echt niet). Dat kan met een aardlekschakelaar type B; dat is wat anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek! Maar er zijn ook laadpalen die de gelijkstroombeveiliging ingebouwd hebben, zodat er in de meterkast een 'gewone' aardlekschakelaar (=type A) gebruikt kan worden.

Selectiviteit
Als je meerdere automaten of zekeringen achter elkaar wilt zetten, komt er selectiviteit bij kijken. Als je een 3x25A aansluiting hebt zijn de zekeringen eronder 16A, dit zodat je hoofdzekeringen nooit als eerste gaan. Het is verplicht om selectief te zijn ten opzichte van de hoofdzekering v/d netbeheerder. Binnen een eigen installatie is dat niet verplicht, maar sterk aanbevolen(hoofdmeterkast <> onderverdeler). Kijk voor meer onderwerpen en specialistisch advies op het gebied van elektriciteit in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties. Lees vooral de startpost, hier vind je een schat aan informatie.

Kabels
Als je een laadpunt aan gaat of laat leggen, is het verstandig om alvast een dikke 3 fasenkabel te gebruiken, ook al ben je van plan om maar een simpel en licht laadpunt op te hangen. Een kabel trekken is meestal veel werk, dat wil je maar 1 keer doen. Trek ook meteen 1 of 2 netwerkkabels mee, handig voor evt. online gebruik en/of loadbalancing.

[b]AANSTURING VAN DE LAADPAAL[/b]

Een laadpaal kun je op twee manieren beheren.
Lokaal beheer: als particulier stuur je deze meestal lokaal aan en heeft deze meestal geen verbinding met een derde partij via internet. Je houdt dan toegang tot alle functies die de laadpaal heeft.
Backoffice managed: Een werkgever die een laadpaal aan een werknemer met een lease-EV aanbiedt, werkt meestal met een zogenoemde ‘backoffice-provider’. Hierbij is de laadpaal verbonden met een partij (laadpasaanbieder, leasemaatschappij) waardoor er een waterdichte afrekening plaatsvindt met de werkgever. Een van de nadelen is dat de laadpaal functionaliteiten kan verliezen.

LAADPAAL VOOR JE LEASE-EV
Als je overstapt naar een elektrische leaseauto, dan biedt de werkgever vaak ook de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen als je een eigen oprit hebt. De gebruikelijke manier is het laten ontzorgen door de werkgever. Deze neemt dan de kosten op zich. Een andere manier is het zelf ‘zakelijk’ uitbaten van een laadpaal via een backoffice.

Laadpaal via werkgever
Als je werkgever een laadpaal aanbiedt, wordt dit vaak gedaan om twee redenen. De werknemer krijgt het gemak van een laadpaal op eigen grond, waardoor hij/zij niet op straat hoeft te laden. Ook de installatie wordt vaak ontzorgd door de werkgever. De werkgever kan hierdoor gebruik maken van lagere laadkosten ten opzichte van de tarieven bij een laadpaal op straat.
Hoewel de werkgever initieel de kosten op zich neemt, wordt er doorgaans een afkoopsom van 25% per dienstjaar afgesproken. Als je na 2 jaar van werkgever switcht moet je dus 50% van de kosten (laadpaal, installatie en evt. abonnement) afrekenen.
De afrekening van de laadkosten kan op verschillende manieren gebeuren en wordt door de werkgever voorgeschreven. Doorgaans wordt het tarief van je energiecontract aangehouden. Soms moet je dit handmatig aanleveren bij HR, soms kun je dit zelf instellen. De laadpaal heeft meestal verbinding met een ‘backoffice’. Hierdoor is bekend welke zakelijke laadpas verbinding maakt en hoeveel deze geladen heeft.
Er zijn ook enkele nadelen te noemen als een werkgever een laadpaal plaatst. Een laadpaal kan custom firmware hebben, waardoor deze enkel via de verkopende (lease)maatschappij te gebruiken is. Met een dergelijke ‘vendor lock-in’ kun je enkel via die leasemaatschappij gebruik maken van de laadpaal. Dat kan problematisch zijn als je naar een andere werkgever gaat.

’Zakelijk’ beheren van een laadpaal via een eigen backoffice
Er zijn situaties waarbij werknemers de laadpaal niet via de werkgever laten plaatsen. Het budget kan bijvoorbeeld niet voldoende zijn voor je woonsituatie of je wilt de installatie door een eigen monteur laten doen. Een andere reden kan zijn als je zelf privé een laadpaal hebt aangeschaft en de investering al hebt gedaan. Als je in deze situaties zowel een eigen laadpaal hebt én de investeringskosten wilt terugverdienen kun je er voor kiezen om de laadpaal via een backoffice uit te baten.
Als je de laadpaal verbindt met een backoffice, dan gaat het laden via de laadpas van de werkgever alsof je gebruik maakt van een laadpaal op straat. De laadpasaanbieder van de werkgever rekent vervolgens de door jou ingestelde laadkosten via jouw backoffice af. Deze krijg je vervolgens (zonder btw) terug van de backoffice.
Het tarief dat je instelt, is onderwerp van discussie binnen dit topic. Een goede richtlijn is om hetzelfde tarief aan te houden als de laadpalen in de buurt. Daarmee is dit marktconforme tarief uit te leggen aan zowel de werkgever als de belastingdienst.
In dit topic worden enkele diensten genoemd die open staan voor particuliere laadpaalbeheerders:
Tap Electric: https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/
E-Flux: https://www.e-flux.io/nl/producten/laadpaalbeheer

Op dit moment (begin 2026) wordt er begonnen met de uitrol van ERE-certificaten voor particuliere laadpaalbezitters. Bovengenoemde backoffices bieden deze diensten aan. Voor meer informatie zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Voor meer informatie over de werking van laadpassen en laadpalen zie:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

LAADSNELHEID AUTO
Niet iedere auto laadt even snel op. De laadsnelheid is afhankelijk van de grootte van netaansluiting op de woning (zie hierboven, in NL vaak 1x25/35/40A of 3x25A), de oplaadunit die wordt gebruikt en het laadvermogen van de auto zelf. Sommige auto's kunnen alleen op 1 fase laden, andere modellen op 2 of 3 fasen. Wil je weten wat de laadmogelijkheden van je auto zijn, kijk dan op https://ev-database.nl. Voor iedere type elektrische auto vind je daar een handige tabel met het laadvermogen en laadsnelheid bij de verschillende elektrische aansluitingen.

Best duur die laadpunten
Sommige laadpunten zijn knap bedacht en hebben mooie features. Daar betaal je dan ook voor.
Zoek je een iets budgetvriendelijkere optie, dan is een gebruikt laadpunt natuurlijk ook een idee.
Een aantal laadpaal leveranciers bieden occasions aan (soms met een beperkte garantie) of je doet een zoektocht op marktplaats. Een laadpunt is ook prima zelf te installeren, mits je voldoende vaardig bent.

Wat zit er allemaal in zo'n laadpunt? En kan ik dat ook zelf maken?
Jazeker kan je dat zelf maken. In een laadpunt zit namelijk niet heel veel bijzonders qua componenten.
Relais, stuurprintje en een aansluitblok kom je al een heel eind mee. Wil je daar nu meer over weten kijk dan eens hier: Zelfbouw Laadpaal ervaringen

TOT SLOT
Dit topic is nog in bewerking. Heb je goede ideeën of informatie om te voegen aan deze startpost, laat het dan weten in een bericht aan teacher.
Mooie en uitgebreide startpost! Ik heb wel een kanttekening bij de definitie van 'slimme' laadpunten. De tekst linkt 'slim' nu wel heel erg direct aan technieken zoals GPRS, backoffices en (betaalde!) abonnementen, veelal gesteund door OCPP. Dergelijke slimmigheden zijn vooral slim voor de aanbieders zoals netbeheerder en energieleverancier om HUN netcongestie te sturen via jouw laadpaal maar de vraag is of dat ook is of dat ook 'slim' voor mij is.

In de praktijk is een laadpaal al 'slim' zodra je invloed kunt uitoefenen op het laadproces, en dat hoeft de gebruiker helemaal geen geld te kosten. Veel moderne laders (of laadkabel, jazeker, die zijn er) werken tegenwoordig lokaal via wifi of bluetooth en worden aangestuurd met een app, soms zelfs gratis.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54
Ik heb mijn laadpaal aan Tap Electric gehangen en 30 cent per kWh ingesteld. Ik heb zes keer geladen met een Shell Recharge multitank kaart. Bij alle laadsessie zie ik Shell Recharge staan. Wat mij het meest verbaast is dat de kosten fors hoger zijn dan ik zou verwachten. Ik had verwacht dat de Shell Recharge kosten circa ((30 cent x kWh)+65 cent transactiekosten) x 1.21 zouden zijn.

Bijvoorbeeld: op 4 juni laad ik 25.24 kWh, volgens Tap levert dit 7.57€ op (0.30/kWh). De kosten volgens de Shell Recharge app zijn echter 19.81€. Waar komt dat verschil vandaan?

Ik heb ook een keer 2.11 kWh geladen, volgens Tap levert dit 0.63€ op en Shell Recharge rekent 1.28€. Dat is de enige keer dat die 65 cent op gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziona op 05-06-2026 14:20 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Arizona Het tarief dat de CPO rekent (Tap in casu) aan de MSP (Shell Recharge in casu) is in beginsel onafhankelijk van de afspraken van de MSP met de eindklant.

Shell Recharge hanteert volgens mij nog een vaste prijs per kWh, misschien wel blokkeerkosten, etc. De afspraken die "jij" (of je werkgever of wie dan ook) met Shell Recharge hebt, is leidend.

Er zijn wel steeds meer laadpassen die als tarief het CPO-tarief (met eventueel een opslag) rekenen. In dat geval is e.e.a. uiteraard wel aan elkaar verbonden. Maar Shell Recharge is typisch juist een uitzondering hierop. Het verschil komt in hun zakken terecht. Maar andersom komt ook voor: bij een CPO-tarief dat veel hoger is, moeten ze bijleggen. Daarom zie je dit business model steeds minder en komt Shell ter voorkoming van fraude dus ook met blokkeertarieven etc.

Ik zou een andere laadpas pakken. Een Tapkey bijvoorbeeld.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:08
Aziona schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:19:
Ik heb mijn laadpaal aan Tap Electric gehangen en 30 cent per kWh ingesteld. Ik heb zes keer geladen met een Shell Recharge multitank kaart. Bij alle laadsessie zie ik Shell Recharge staan. Wat mij het meest verbaast is dat de kosten fors hoger zijn dan ik zou verwachten. Ik had verwacht dat de Shell Recharge kosten circa ((30 cent x kWh)+65 cent transactiekosten) x 1.21 zouden zijn.

Bijvoorbeeld: op 4 juni laad ik 25.24 kWh, volgens Tap levert dit 7.57€ op (0.30/kWh). De kosten volgens de Shell Recharge app zijn echter 19.81€. Waar komt dat verschil vandaan?

Ik heb ook een keer 2.11 kWh geladen, volgens Tap levert dit 0.63€ op en Shell Recharge rekent 1.28€. Dat is de enige keer dat die 65 cent op gaat.
Wat bedoel je met 'Shell Recharge multitank kaart'? MTC (MultiTankcard) geeft voor zover ik weet geen Shell Recharge-passen uit. Bedoel je de laadpas die je van Shell Recharge hebt gekregen? Die pas hanteert zoals @True zegt een vast tarief van € 0,55/kWh.

• Aziona
JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:38:
@Arizona

Ik zou een andere laadpas pakken. Een Tapkey bijvoorbeeld.
Dank je wel, dat had ik mij niet gerealiseerd. Ik dacht dat ze gewoon de kosten van de derdenpartijen doorberekende met een eventuele opslag. Ik heb een ANWB laadpas die dat volgens mij wel doet.

Voor mijn leaseauto ben ik dus gebonden aan die MTC kaart.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Aziona
Sandro! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Wat bedoel je met 'Shell Recharge multitank kaart'? MTC (MultiTankcard) geeft voor zover ik weet geen Shell Recharge-passen uit. Bedoel je de laadpas die je van Shell Recharge hebt gekregen? Die pas hanteert zoals @True zegt een vast tarief van € 0,55/kWh.
Ik heb sinds kort een electrische lease auto en kreeg daar een laadpas bij met de opdruk van het Shell logo en de naam Shell Recharge en alsmede MultiTankcard alsmede het opschrift Deze pas blijft eigendom van Multi Tank Card BV. Op de andere kant staat het logo van een stekker met het kaartnummer, kenteken van de auto, maand/jaar waarin de kaart verloopt en een cvc code. De kaart heeft tevens een pincode maar ik weet niet waarvoor die gebruikt zou moeten worden (behalve om de kaart te registreren in de app van Multi Tank Card).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Aziona kijk ook eens naar mijn eerdere post: True in "Thuisladen van je EV deel 2"

Ik beschrijf daar precies het gedrag wat jij ziet. Oplossing is om of met je MTC te laden (liggend aan wat voor soort tarief zij hanteren) of je werkgever te vragen een Tap pas/dongel te leveren (of zelf te regelen en koppelen aan een betaalmiddel van je werkgever - meestal wat lastiger bij grotere organisaties).

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
Aziona schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:20:
[...]

Dank je wel, dat had ik mij niet gerealiseerd. Ik dacht dat ze gewoon de kosten van de derdenpartijen doorberekende met een eventuele opslag. Ik heb een ANWB laadpas die dat volgens mij wel doet.

Voor mijn leaseauto ben ik dus gebonden aan die MTC kaart.
Ik mis vast iets, maar het gaat toch om jouw eigen laadpaal?
Waarom heb je dan een pas nodig?
En als je een pas nodig hebt, omdat anders iedereen er bij kan, dan kun je toch een willekeurige verlopen pas nemen?
Wat is de relatie tussen jouw laadpaal en Shell?
Zoals ik al zei: Ik mis vast iets.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik mis vast iets, maar het gaat toch om jouw eigen laadpaal?
Waarom heb je dan een pas nodig?
En als je een pas nodig hebt, omdat anders iedereen er bij kan, dan kun je toch een willekeurige verlopen pas nemen?
Wat is de relatie tussen jouw laadpaal en Shell?
Zoals ik al zei: Ik mis vast iets.
Je krijgt die laadpas (of in mijn geval laad druppel) van je leasemaatschappij en je wordt geacht deze te gebruiken voor publiek laden en voor je laadpunt thuis om beide op dezelfde pas automatisch door de LM bij je WG in rekening te kunnen brengen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:33
Zo doe ik het ook. Eigen laadpaal met E-flux en een redelijk tarief ingesteld i.v.m. investering van de laadpaal. Na een jaar opnieuw berekenen en instellen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tlpeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:08:
Zo doe ik het ook. Eigen laadpaal met E-flux en een redelijk tarief ingesteld i.v.m. investering van de laadpaal. Na een jaar opnieuw berekenen en instellen.
Ik doe het overigens niet zo want ik heb een Zappi. Periodiek declareer ik mijn thuislaadkosten in de MTC app.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:13
soepxkom schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:09:
Hier zijn ze ook lekker bezig. Ik heb telefonisch contact gehad met de gemeente en de medewerker (en verdomme, ik ben vergeten het op te nemen) vertelde me dat het mag met een rubberen mat over de kabel. Prima. De hele reutemeteut aangeschaft (auto, laadpaal, laadkabel, equalizer, nieuwe meterkast).

Ik vroeg dit weekend of dat dan ook nog even zwart-op-wit gezet kon worden. Die ambtenaar heeft dat even gedaan, welteverstaan: Als gemeente staan we op dit moment niet toe dat er laadkabels over onze stoepen wordt gelegd. Ook niet wanneer dit plaatsvindt met een rubberen kabelmat of door middel van een kabelgoot. In uw situatie kunt u een aanvraag doen voor een laadpaal in de openbare ruimte.

Nou, die aanvraag is ook niks waard, want daar kreeg ik deze reactie op: Op korte termijn zullen er geen nieuwe laadpalen geplaatst worden. De verwachting is dat we de eerste laadpalen binnen de nieuwe aanpak tegen het einde van 2026 op z'n vroegst kunnen plaatsen. Tot die tijd zult u aangewezen zijn op de reeds aanwezige laadpalen bij u in de buurt of zult u onderweg of op bestemming moeten laden.

Welke laadpalen in de buurt? Ik woon in een dorp zonder laadpaal.

Aan alle kanten word je geforceerd om maar elektrisch te gaan rijden, maar dat is enkel weggelegd voor de elite met een oprit. De 'armen' moeten maar betalen. Maar goed, ik laat het hier niet bij zitten. Iemand enig idee of je hier nog iets mee kunt? Soortgelijke situaties, eventueel om iets anders maar in ieder geval deze onenigheid met de gemeente?
Zo'n 6,5 jaar geleden had ik ook het stomme idee eens na te vragen wat het beleid hierover was in mijn Gemeente.
Na 14 maanden (!!!!!!!!) ontving ik een antwoord.

De auto was er al lang, de laadpaal was er allang, de mat was er allang en ik had 0 klachten ontvangen van voorbijgangers.
Heb die auto 5 jaar gereden en voor de deur geladen. Als er eens een andere auto op 1 van de 2 mogelijke plekken stond dan accepteerde ik dat gewoon, soms laadde ik dan openbaar.

Ook nu nog hanteer ik deze praktijk.

Oh ja, het antwoord van de Gemeente: nee meneer dat is absoluut verboden. Ik had in mijn mail ook nog stoeptegels met goot voorgesteld (op eigen kosten) maar dat mocht natuurlijk ook niet.

Een jaar of twee geleden stond in het lokale sufferdje dat de Gemeente een proef ging doen met .....stoeptegels met een goot. Heb me er voor aangemeld maar ik werd uitgeloot.
Nog steeds hanteer ik deze laadmethode. Nog nooit een klacht gehad, sterker kreeg laatst een compliment van een dame in een scootmobiel dat ze zo blij was met die mat omdat ze er zonder problemen overheen kon.

Tegenwoordig zijn er overigens ook (knalgroene) platte laadkabels:
https://flatpower.tech/product/flatpower-laadkabel/?gad_source=1&gad_campaignid=23781444228&gbraid=0AAAABDeqeeiu0Pxz17YFP1JKJdT19Hzmi&gclid=Cj0KCQjw54nRBhDCARIsAMcY_SBRhqTQlgXez9ImxlHxLkCr1cvmMB-H3LbjqEILdxy6Ca8wxEsMi4MaAlQ9EALw_wcB

[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 01:02 ]

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:33

Steef

GoT's Most Eaten

@Mike.Litoris @Limbids

Zojuist is mijn Coolblue paal over gezet naar 50five.

De versie van de firmware is gelijk gebleven, maar de instellingen zijn aangepast. Momenteel kan ik het laden niet starten omdat er geen laadpas actief is. Mijn Coolblue pas is dus niet over gezet. Ik had geen service plan / abonnement bij Coolblue.

De Coolblue pas kan ik niet toevoegen aan de app, die weigert dat te accepteren.

Wat is de route hier? 50five pas aanvragen?

Ticket inmiddels geopend, maar ik vermoed dat jullie sneller reageren :9

[ Voor 12% gewijzigd door Steef op 06-06-2026 10:13 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Steef schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:10:
@Mike.Litoris @Limbids

De versie van de firmware is gelijk gebleven, maar de instellingen zijn aangepast. Momenteel kan ik het laden niet starten omdat er geen laadpas actief is. Mijn Coolblue pas is dus niet over gezet. Ik had geen service plan / abonnement bij Coolblue.

De Coolblue pas kan ik niet toevoegen aan de app, die weigert dat te accepteren.

Je hebt geen 50five pas nodig. Ik had exact hetzelfde in de app maar dan met een pas van MultiTankCard. Via een ticket heb ik dat toen ook op laten lossen.

Je denkt op een begeven moment dat je gek bent, maar het is echt een bug in de app.

Have you tried turning it off and on again?

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Je hebt geen 50five pas nodig. Ik had exact hetzelfde in de app maar dan met een pas van MultiTankCard. Via een ticket heb ik dat toen ook op laten lossen.

Je denkt op een begeven moment dat je gek bent, maar het is echt een bug in de app.
Hmmmmm, de 50five app lijkt aan te geven dat de Coolblue card niet onder de toegestane kaarten valt.

Ik zou verwachten dat ze bij overname gewoon mijn bestaande kaart overnemen, nu kan ik momenteel mijn eigen laadpunt niet gebruiken :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6CHZWdROTYd5-u3AuUYRjfQYRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvVDS4GMh7jMeUJuPVofEpMA.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Steef schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Hmmmmm, de 50five app lijkt aan te geven dat de Coolblue card niet onder de toegestane kaarten valt.

Ik zou verwachten dat ze bij overname gewoon mijn bestaande kaart overnemen, nu kan ik momenteel mijn eigen laadpunt niet gebruiken :X

[Afbeelding]
Oh, dat is wel een iets andere situatie dan die van mij. Kan ook best zijn dat ze die documentatie niet bijhouden. Het is niet het sterkste bedrijf in administratie voeren.

Maar dan nog heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met die bug, afgezien van of de kaart wel of niet geaccepteerd wordt.

Heb je de kaart echt nodig? Anders kan je proberen om tijdelijk geen autorisatie op de paal te zetten. Dat kan volgens mij ook via de app.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
@Mike.Litoris @Limbids

Mijn paal is tot op heden niet overgezet. Ben wel benieuwd, ik gebruik ook een Coolblue pas om de paal te activeren 😅

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Oh, dat is wel een iets andere situatie dan die van mij. Kan ook best zijn dat ze die documentatie niet bijhouden. Het is niet het sterkste bedrijf in administratie voeren.

Maar dan nog heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met die bug, afgezien van of de kaart wel of niet geaccepteerd wordt.

Heb je de kaart echt nodig? Anders kan je proberen om tijdelijk geen autorisatie op de paal te zetten. Dat kan volgens mij ook via de app.
Helaas moet ook het inschakelen van de authorisatie vrije modus via support.

Heel het weekend geen functionele laadpaal, lijkt mij. Zeer matig.

• AA42
Steef schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Helaas moet ook het inschakelen van de authorisatie vrije modus via support.

Heel het weekend geen functionele laadpaal, lijkt mij. Zeer matig.
Heel het weekend? Reken maar eerder op 3 a 4 weken. Zo lang duurde het voordat 50five mijn (voormalige) EVbox Elvi een keertje vrijgegeven had.
50five is de ergste club die er is.

• davasch
  • Laatst online: 14:14
AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:59:
[...]

...

Een jaar of twee geleden stond in het lokale sufferdje dat de Gemeente een proef ging doen met .....stoeptegels met een goot. Heb me er voor aangemeld maar ik werd uitgeloot.
Nog steeds hanteer ik deze laadmethode. Nog nooit een klacht gehad, sterker kreeg laatst een compliment van een dame in een scootmobiel dat ze zo blij was met die mat omdat ze er zonder problemen overheen kon.
Wat voor mat heb je in gebruik als ik vragen mag? Ik heb de flatpower kabel ook gezien en vind ik erg interessant, maar wil ook wel even een goede mat als optie er naast zetten :)

• AA42
davasch schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Wat voor mat heb je in gebruik als ik vragen mag? Ik heb de flatpower kabel ook gezien en vind ik erg interessant, maar wil ook wel even een goede mat als optie er naast zetten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO01eu9chYrrlNvMBAr21TpETzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1DGsKaanGmyNxc2w1S5Y9eX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcuhG73QrGNCqxIBrK4J9M6CRyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX34DNqFnwZzZgCz84N2Fevk.jpg?f=fotoalbum_large

Heb destijds flink moeten zoeken voor een goede. Ze zijn er nu ook in een bredere maat. Weet niet meer waar ik hem destijds besteld heb, alweer 6 jaar geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 16:02 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb destijds flink moeten zoeken voor een goede. Ze zijn er nu ook in een bredere maat. Weet niet meer waar ik hem destijds besteld heb, alweer 6 jaar geleden.
Voldoet deze mat wel aan de regels in jouw gemeente? Meestal moet de oplaadkabel over de gehele lengte van de grond door de kabelmat worden afgedekt. Dus echt de hele breedte van de stoep.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• AA42
stin00 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Voldoet deze mat wel aan de regels in jouw gemeente? Meestal moet de oplaadkabel over de gehele lengte van de grond door de kabelmat worden afgedekt. Dus echt de hele breedte van de stoep.
Die reactie (maar dan op een stuk minder vriendelijke manier) kreeg ik al eens eerder hier toen ik deze foto’s postte. Maar lees even mijn berichtje een paar postings terug en dan zul je begrijpen dat ik geen enkele boodschap heb aan wat de gemeente hier eventueel van zou vinden. Wat ik belangrijk vind is dat de “gebruikers” er tevreden mee zijn. Al zo’n 6,5 jaar geen enkele klacht of vraag of opmerking, in tegendeel zelfs een compliment van een dame in haar scootmobiel.

De mat lijkt smaller op de foto dan hij in het echt is. Hij is breed zat voor personen , fietsen, skelters, rollators,rolstoelen en scootmobielen. Als je er niet overheen kunt kun je niet sturen. Daarnaast hééft mijn gemeente geen officiële regels voor matten want zover ik weet is er niets veranderd in die 6,5 jaar (behalve dan dat ze een expiriment met goottegels hebben gehouden waar je daarna niks meer van hoort).

Daarnaast: die mat heb ik dus 6,5 jaar geleden gekocht. Het was toen zoeken naar een speld in een hooiberg. Er waren destijds geen andere maten. Nu zijn er veel meer opties. De mat was best prijzig destijds maar het is uitstekende kwaliteit gebleken. Gaan dus al 6,5 jaar mensen etc. over en hij ligt altijd buiten (op een stoel in de voortuin als hij niet in gebruik is). Zie geen enkele reden het te veranderen.

[ Voor 35% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 16:41 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Die reactie (maar dan op een stuk minder vriendelijke manier) kreeg ik al eens eerder hier toen ik deze foto’s postte. Maar lees even mijn berichtje een paar postings terug en dan zul je begrijpen dat ik geen enkele boodschap heb aan wat de gemeente hier eventueel van zou vinden. Wat ik belangrijk vind is dat de “gebruikers” er tevreden mee zijn. Al zo’n 6,5 jaar geen enkele klacht of vraag of opmerking, in tegendeel zelfs een compliment van een dame in haar scootmobiel.

De mat lijkt smaller op de foto dan hij in het echt is. Hij is breed zat voor personen , fietsen, skelters, rollators,rolstoelen en scootmobielen. Als je er niet overheen kunt kun je niet sturen. Daarnaast hééft mijn gemeente geen officiële regels voor matten want zover ik weet is er niets veranderd in die 6,5 jaar (behalve dan dat ze een expiriment met goottegels hebben gehouden waar je daarna niks meer van hoort).

Daarnaast: die mat heb ik dus 6,5 jaar geleden gekocht. Het was toen zoeken naar een speld in een hooiberg. Er waren destijds geen andere maten. Nu zijn er veel meer opties. De mat was best prijzig destijds maar het is uitstekende kwaliteit gebleken. Gaan dus al 6,5 jaar mensen etc. over en hij ligt altijd buiten (op een stoel in de voortuin als hij niet in gebruik is). Zie geen enkele reden het te veranderen.
Je had altijd kunnen kiezen voor twee matten die je deels over elkaar heen legt of dat je er eentje inneemt en aan de andere vast zou maken zodat je wel de hele strekkende stoep met een mat kunt overbruggen.
Ik snap je dilemma en het is waardeloos als een gemeente niet mee wilt bewegen of überhaupt niet reageert, maar dit is nu ook niet echt een volledig veilige oplossing waar je over naar huis kunt schrijven. :X

Het is ook niet dat het breed genoeg moet zijn zodat men er overheen kan maneuverer, maar ook iemand met een geleidehond of met een een visuele beperking niet net nog onder de opkrullende kabel vast komt en een flinke smakkert maakt.

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:07
wiemelen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:45:
Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst? Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels. Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.
Heb je inmiddels een oplossing gevonden?

Alles van Apple

• Limbids
@Mike.Litoris @Limbids

Ik heb ook een MTC en had een issue, lijkt erop dat ik een tiepvout had gemaakt en heb het uiteindelijk toegevoegd gekregen. Er stond al wel een pas toegevoegd in de app, maar heb niet gecheckt welke pas dat is en geloof idd dat deze ook als inactief staat.

Limbids

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Menno1234 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:28:
Heb je inmiddels een oplossing gevonden?
Beste oplossing die ik voorlopig gevonden heb is de "ev cable glide". Maar deze lijkt niet meer verkocht te worden.
https://youtu.be/LW9-3XR4-0o?si=GO9MlD1hyqXzyUiX
Maar de oplossing lijkt ook zelf te installeren via 2 katrollen en een kabelgeleider.
Helaas nog niet de kans gehad om naar een Gamma of zo te gaan om alvast eens uit te zoeken wat mogelijk is.
Auto komt ten vroegste eind augustus, dus ik heb nog even. Sowieso ga ik wachten tot de auto er is om het effectief te installeren.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Limbids schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb ook een MTC en had een issue, lijkt erop dat ik een tiepvout had gemaakt en heb het uiteindelijk toegevoegd gekregen. Er stond al wel een pas toegevoegd in de app, maar heb niet gecheckt welke pas dat is en geloof idd dat deze ook als inactief staat.
50five pas is blijkbaar niet gratis (maandelijks abonnement), dus dat is geen optie - vind ik.

Ik heb zelf een Coolblue pas (NL-SH0, blijkbaar Shell) en een ANWB pas (NL-ANW) - maar die slikt de app niet. Starten van de sessie via de app werkt op dit moment ook niet.

Kortom, kan niet privé laden :*) Er staan zat publieke palen in de wijk, maar even kijken hoe snel ze dit oplossen.

Een "gewone" Peblar kopen om van het gezeur af te zijn kan altijd nog, dan kan ik de huidige uit elkaar gaan trekken en kijken of de peblar firmware er op wil.

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:07
Een kort vraagje- dit is de eerste keer dat we de nieuwe laadpaal gebruiken. Situatie is dat we een nieuwe meterkast (3 fase ready) en peblar business laadpaal hebben. Op dit moment nog op 1fase, over een paar weken komt de netbeheerder langs voor 3fase. We zijn nu de auto aan het opladen voor het eerst en ik had verwacht dat we konden opladen met 3,6kW maar we komen niet boven de 1,5kW. Doen we iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsaVui-spBwA3HIJzX9WJ4l3gZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZfJEIGkjPqua209NVBkPLRK.jpg?f=fotoalbum_large

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
juwlez schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:52:
Een kort vraagje- dit is de eerste keer dat we de nieuwe laadpaal gebruiken. Situatie is dat we een nieuwe meterkast (3 fase ready) en peblar business laadpaal hebben. Op dit moment nog op 1fase, over een paar weken komt de netbeheerder langs voor 3fase. We zijn nu de auto aan het opladen voor het eerst en ik had verwacht dat we konden opladen met 3,6kW maar we komen niet boven de 1,5kW. Doen we iets verkeerd?

[Afbeelding]
Vertel eens wat al je instellingen zijn van de lader en van de auto.

• juwlez
ASS-Ware schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Vertel eens wat al je instellingen zijn van de lader en van de auto.
Het betreft een VW Tiguan ‘26. Ondersteund tot 22kW (ik heb even geen toegang tot de instellingen maar eerder met 11kW geladen). Live diagnostiek van de Peblar Business hieronder. Bedoel je deze instellingen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEVsbPwRZXAndHkPmvHvV7imh6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAWUO4DPi6LScBTsT3wxsi8C.jpg?f=fotoalbum_large

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06
Steef schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:47:
[...]

50five pas is blijkbaar niet gratis (maandelijks abonnement), dus dat is geen optie - vind ik.

Ik heb zelf een Coolblue pas (NL-SH0, blijkbaar Shell) en een ANWB pas (NL-ANW) - maar die slikt de app niet. Starten van de sessie via de app werkt op dit moment ook niet.

Kortom, kan niet privé laden :*) Er staan zat publieke palen in de wijk, maar even kijken hoe snel ze dit oplossen.

Een "gewone" Peblar kopen om van het gezeur af te zijn kan altijd nog, dan kan ik de huidige uit elkaar gaan trekken en kijken of de peblar firmware er op wil.
De oplossing is de peblar ;)

Het is rete irritant dat je niet elke pas kan toevoegen aan 50five. Wat ik heb gedaan is een gratis shell pas en de nieuwe pakt hij nu wel (heb nog helaas op 1 locatie een 50five paal)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Limbids
Steef schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Net gecheckt, bij mij is mijn Coolblue pas gewoon mee gemigreerd en dat was de al bestaande pas in 50Five app. Nog niet geprobeerd om hem te gebruiken.

In de app staat ook een "disclaimer" wanneer je Shell pas hebt en die niet werkt. Wellicht dus toch wachten op helpdesk?:(

Limbids

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

juwlez schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Het betreft een VW Tiguan ‘26. Ondersteund tot 22kW (ik heb even geen toegang tot de instellingen maar eerder met 11kW geladen). Live diagnostiek van de Peblar Business hieronder. Bedoel je deze instellingen?[Afbeelding]
Wat zegt je:
  • 'Systeem' -> 'Installatie' ? (graag screenshots van boven tot onder dus misschien 2 stuks)
  • 'Systeem' -> 'Diagnostiek' ? (graag screenshots van boven tot onder dus misschien 2 stuks) (die had je al, maar graag van hetzelfde moment dat is net iets meer zekerheid)
Ter info, er is zelfs ook een [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie topic, maar hier wordt je ook wel geholpen. ;)

• juwlez
True schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:20:
[...]

Wat zegt je:
  • 'Systeem' -> 'Installatie' ? (graag screenshots van boven tot onder dus misschien 2 stuks)
  • 'Systeem' -> 'Diagnostiek' ? (graag screenshots van boven tot onder dus misschien 2 stuks) (die had je al, maar graag van hetzelfde moment dat is net iets meer zekerheid)
Ter info, er is zelfs ook een [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie topic, maar hier wordt je ook wel geholpen. ;)
De auto staat niet meer gekoppeld maar hierbij meer informatie over de Peblar. Ik zal morgen de electricien ook berichten maar ik wil graag begrijpen hoe het werkt en wat de reden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj9eeZ5N7TTjarAdlcEFl1z1CX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh7ya4unrzdYdeQIR76bxTVP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G623k35IrpC_QaKlpiu0OXgTS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lnvwJJUbOB65C3h5D1yZVhF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOrNLapD3a8k1q_-mp275SOoQeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwQ9OD8ukYAylWqsAMFaGq4g.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38
juwlez schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:07:
[...]

De auto staat niet meer gekoppeld maar hierbij meer informatie over de Peblar. Ik zal morgen de electricien ook berichten maar ik wil graag begrijpen hoe het werkt en wat de reden is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je lader valt terug op 8A, max 1,8KW. Omdat er een brug geplaatst is op je hoofdschakelaar gaat het waarschijnlijk niet helemaal lekker met de loadbalancing en valt hij dus terug. Dus helaas gewoon even wachten op de netbeheerder.

• rupie99
  • Laatst online: 08:13
juwlez schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt maar 1 fase terwijl de paal ingesteld is op 3 fase. Waarschijnlijk dat ie daardoor op de minimale 6A gaat laden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rupie99 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Je hebt maar 1 fase terwijl de paal ingesteld is op 3 fase. Waarschijnlijk dat ie daardoor op de minimale 6A gaat laden.
Die vind ik wel onlogisch omdat de ingestelde terugval 8A is.
Ik zou verwachten dat de Peblar denkt dat die geen metingen ontvangt op fase 2 en 3 en dus terugvalt op de 'terugvalstroom dynamische loadbalancing' wat ik overigens vreemd vind want er zit wel weer verschil tussen 6 en 8A.

@juwlez je zou de Peblar opnieuw kunnen instellen als '1-fase aangesloten', als je elektriciën de Peblar correct heeft aangesloten voor 3-fasen gaat dat zonder problemen (herconfigureerknop). Na de verzwaring stel je die opnieuw in als 3-fase aangesloten en je bent er ook weer voor 3-fasen.
Dit gaat ook goed als er een brug op de hoofdschakelaar zit zoals @Ping83 aangeeft.
Je kunt eventueel de instellingen na het herconfigureren controleren met je screenshots - de stappen ogen wat vreemd en lijken wat dubbel.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 07-06-2026 21:08 ]

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:07
wiemelen schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Beste oplossing die ik voorlopig gevonden heb is de "ev cable glide". Maar deze lijkt niet meer verkocht te worden.
https://youtu.be/LW9-3XR4-0o?si=GO9MlD1hyqXzyUiX
Maar de oplossing lijkt ook zelf te installeren via 2 katrollen en een kabelgeleider.
Helaas nog niet de kans gehad om naar een Gamma of zo te gaan om alvast eens uit te zoeken wat mogelijk is.
Auto komt ten vroegste eind augustus, dus ik heb nog even. Sowieso ga ik wachten tot de auto er is om het effectief te installeren.
Slijt de kabel niet door de katrollen en het constante tegengewicht? Dan zou een positioner wellicht beter zijn (zie: https://www.youtube.com/watch?v=X7-6HAyUHcI). Ik ga nog even verder nadenken...

Alles van Apple

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Menno1234 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:18:
Slijt de kabel niet door de katrollen en het constante tegengewicht? Dan zou een positioner wellicht beter zijn (zie: https://www.youtube.com/watch?v=X7-6HAyUHcI). Ik ga nog even verder nadenken...
Slijtage kabel zal wel meevallen denk ik.
Het is niet dat er zware gewichten of hevige frictie bij betrokken zijn.
Wel even opletten op het materiaal waar de kabel over rolt.
Best van rubber en geen scherpe randen.

Ik was zelf nog niet bekend met een positioner, maar daar ga ik me nu wel eens in verdiepen.
Bij het zoeken naar alternatieven had chatgpt wel al aangegeven dat een spring balancer een (beter) alternatief is om de kabel naar beneden te trekken en in positie te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door wiemelen op 08-06-2026 14:03 ]

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:40
Als het goed is, zal die kabel nooit over het materiaal van zo'n katrol wrijven, dus die slijtage kun je verwaarlozen. Wellicht is het buigen van de laadkabel over die rol een (wat) grotere aanslag op de levensduur van de kabel.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Nokx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:32
Ik dacht ik gebruik dit topic om mijn vraag te stellen ipv een nieuw topic aan te maken.

Momenteel hebben we een Shell NewMotion Home Advanced 2.0 laadpaal staan via de werkgever van mijn vriendin, waar we onze zakelijke lease en privé elektrische auto's mee opladen.

Binnenkort gaan we verhuizen, maar het nieuwe huis heeft nog geen laadpaal. Via de werkgever zouden we een nieuwe laadpaal kunnen kopen voor +-€3150 'inclusief abonnementskosten' (voor de backoffice voor de automatische verrekening van laadsessies). Maar dit lijkt me erg gortig.

We hebben hierop zelf offertes opgevraagd voor zowel nieuwe laadpalen als voor het verhuizen van onze huidige laadpaal. Over het verhuizen hebben we echter teruggekregen dat het niet aan te raden is en dat ze sterk adviseren om een nieuwe lader aan te schaffen.

Herkennen jullie dit, of is dit een verkooppraatje?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Nokx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:16:
Ik dacht ik gebruik dit topic om mijn vraag te stellen ipv een nieuw topic aan te maken.

Momenteel hebben we een Shell NewMotion Home Advanced 2.0 laadpaal staan via de werkgever van mijn vriendin, waar we onze zakelijke lease en privé elektrische auto's mee opladen.

Binnenkort gaan we verhuizen, maar het nieuwe huis heeft nog geen laadpaal. Via de werkgever zouden we een nieuwe laadpaal kunnen kopen voor +-€3150 'inclusief abonnementskosten' (voor de backoffice voor de automatische verrekening van laadsessies). Maar dit lijkt me erg gortig.

We hebben hierop zelf offertes opgevraagd voor zowel nieuwe laadpalen als voor het verhuizen van onze huidige laadpaal. Over het verhuizen hebben we echter teruggekregen dat het niet aan te raden is en dat ze sterk adviseren om een nieuwe lader aan te schaffen.

Ik zou ‘m enkel en alleen al niet verhuizen omdat het een NewMotion is…

Misschien handig om er zelf eentje aan te schaffen en een elektricien het te laten aansluiten?

• Brent
  • Nu online

Deze hele markt is een verkooppraatje.

Zo'n ding kost 100-200 euro bij het magazijn, de rest is installatie en markup (en verdienmodel).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nokx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:32
Gr4mpyC3t schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Misschien handig om er zelf eentje aan te schaffen en een elektricien het te laten aansluiten?
Enige voordeel is dat we nu automatisch kunnen verrekenen van laadsessies zonder dat we iets hoeven af te vragen van abonnementskosten. Maar blijkbaar voor een nieuwe paal moet dat wel, aldus hoe ik de mails van haar werkgever lees.

M,b,t, de 'abonnementskosten' vragen ze nu 449 euro voor een abonnement van 5 jaar. Is dat dan de backoffice fee? In de openingspost van dit topic zie ik ook deze terugkomen die naar eigen zeggen gratis is https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/. Ja dan zullen we waarschijnlijk handmatig moeten declareren mbv rapporten uit Taps, maar dat is wellicht ook een oplossing.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer zo als ik zelf naar laadpalen ben aan het kijken. Wat zouden jullie aanraden voor onze situatie:
  • Laadpaal met vaste kabel
  • Load Balancing (we hebben een gasloze woning met warmtepomp + zonnepanelen)
  • We moeten in ieder geval op een manier laadsessies met de zakelijke leasewagen kunnen declareren
  • Maar ook onze privé auto kunnen opladen
  • Mogelijk nog iets van slimmigheid waardoor de auto's automatisch worden opgeladen wanneer er een overschot aan energie is (met het oog op het stoppen van de saldeerregeling). Ik zie oplossingen als evcc langskomen.

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 19:10
Verhuizen kan prima, in principe is een laadpaal niet meer dan een stekkerdoos met wat elektronica. Ik heb de mijne (ook een NewMotion) via MP gekocht en zelf aangesloten. Alleen voor het aansluitwerk in de mk heb ik een electricien gevraagd.

• Henry65
Gr4mpyC3t schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Want?

• RoelsRules
Omdat newmotion door 50five wordt beheerd.... En daar wil je weg van blijven

En als je dan toch een nieuwe koopt 1 die ook geschikt is voor ere.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:45

Je bent en blijft afhankelijk van de service van 50five met die Newmotion.

Daar ga je dan denk ik minimaal 500 voor betalen om hem te laten verhuizen. Een oude lader, waarschijnlijk zonder garantie. Als je het mij vraagt een no brainer om dan voor zon 1500-2000 euro een nieuwe lader met garantie te laten plaatsen. En dan ook nog een lader waar je zelf de volledige controle over hebt en waar je niet voor afhankelijk bent van een derde partij als 50five...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Zoals anderen al zeggen: 50five. Er zijn genoeg alternatieven te vinden waar je wel zelf controle hebt over je eigen laadpaal en aanbieder die iets met een backoffice doet.

Als je dan toch al geld uitgeeft..

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nokx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:43:
[...]

Enige voordeel is dat we nu automatisch kunnen verrekenen van laadsessies zonder dat we iets hoeven af te vragen van abonnementskosten. Maar blijkbaar voor een nieuwe paal moet dat wel, aldus hoe ik de mails van haar werkgever lees.

M,b,t, de 'abonnementskosten' vragen ze nu 449 euro voor een abonnement van 5 jaar. Is dat dan de backoffice fee? In de openingspost van dit topic zie ik ook deze terugkomen die naar eigen zeggen gratis is https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/. Ja dan zullen we waarschijnlijk handmatig moeten declareren mbv rapporten uit Taps, maar dat is wellicht ook een oplossing.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer zo als ik zelf naar laadpalen ben aan het kijken. Wat zouden jullie aanraden voor onze situatie:
  • Laadpaal met vaste kabel
  • Load Balancing (we hebben een gasloze woning met warmtepomp + zonnepanelen)
  • We moeten in ieder geval op een manier laadsessies met de zakelijke leasewagen kunnen declareren
  • Maar ook onze privé auto kunnen opladen
  • Mogelijk nog iets van slimmigheid waardoor de auto's automatisch worden opgeladen wanneer er een overschot aan energie is (met het oog op het stoppen van de saldeerregeling). Ik zie oplossingen als evcc langskomen.
Ik zou zelf een paal laten plaatsen (met MID meter voor ere certs) en dan verrekenen via Tap electric, dat werkt bij mij prima.
Laadpaal via werkgever kan hier ook met een verplicht abonnement, daar had ik geen zin in.

Van de Belastingdienst mag je de afschrijving van de laadpaal verrekenen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Ik zou zelf een paal laten plaatsen (met MID meter voor ere certs) en dan verrekenen via Tap electric, dat werkt bij mij prima.
Laadpaal via werkgever kan hier ook met een verplicht abonnement, daar had ik geen zin in.

Van de Belastingdienst mag je de afschrijving van de laadpaal verrekenen.
Wel even checken of dat ook van je werkgever mag. En je mag de kosten van de laadpaal ook door je werkgever van je bijtelling laten aftrekken.

• Henry65
RoelsRules schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:40:
Omdat newmotion door 50five wordt beheerd.... En daar wil je weg van blijven

En als je dan toch een nieuwe koopt 1 die ook geschikt is voor ere.
Ik heb geen problemen met 50five. Administratie is prima in orde, ze betalen keurig op tijd uit en ik kan de laadpaal gewoon met Domoticz uitlezen en bedienen.

Overigens heeft de Home Advanced 2 volgens mij een mid meter en is dus geschikt voor ere.

• RoelsRules
Henry65 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Ik heb geen problemen met 50five. Administratie is prima in orde, ze betalen keurig op tijd uit en ik kan de laadpaal gewoon met Domoticz uitlezen en bedienen.

Overigens heeft de Home Advanced 2 volgens mij een mid meter en is dus geschikt voor ere.
Ja zolang het werkt kan elke club het wel en dus gelukkig ook 50five. Totdat er iets niet werkt. Je een andere pas wilt toevoegen. Je iets wilt doen wat niet 100 procent standaard is. Je geen werkgever meer hebt en de paal zelf wilt onderhouden. Je iemand live wilt spreken. Etc

Ik ben al heel wat jaartjes op deze aarde en heel wat slechte bedrijven en nog slechtere backoffice/helpdesk/chat/.. meegemaakt, 50five zakt daar nog verder doorheen. Het heeft me een hoop geld gekost doordat ik niet kon laden en ik raad dus om vele redenen die toko meer dan af.

• Mad_Manic
  • Laatst online: 06:52
Heb thuis zonnepanelen van Enphase inclusief de CT spoelen (metered setup) en 3 fase gebaseerd. Heb een EV gekocht en er moet dus op korte termijn een laadpaal komen.

De integratie van de Enphase IQ EV Charger 2 met het enphase systeem lijkt me mooi. Je kunt aan loadbalancing doen maar ook enkel op zonnestroom laden waarbij het verschil tussen panelen opbrengst en eigen verbruik op dat naar je EV stuurt. Daarnaast zit er een mid meter in en kan ik de rapporten hiermee afdragen voor ERE certificanten. Manueel kan maar het is me onduidelijk of het middels een API of andere koppeling kan?

Nadeel is de prijs, het is erg dure lader (boven 1100) en ik vroeg me af een goedkopere Zaptec Go 2 of Peblar Business dit op eenzelfde intuitive wijze kan of vraagt dit veel development? Mis ik verder nog voordelen als ik me buiten het Enphase ecosysteem ga begeven?

Omdat er wel een Enphase topic is maar geen Enphase IQ EV charger topic is stel ik de vraag hier maar even. Het valt me tegen wat er over die Enphase lader te vinden is qua forumreacties (wel veel documentatie).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:29
Mad_Manic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:15:
Heb thuis zonnepanelen van Enphase inclusief de CT spoelen (metered setup) en 3 fase gebaseerd. Heb een EV gekocht en er moet dus op korte termijn een laadpaal komen.

De integratie van de Enphase IQ EV Charger 2 met het enphase systeem lijkt me mooi. Je kunt aan loadbalancing doen maar ook enkel op zonnestroom laden waarbij het verschil tussen panelen opbrengst en eigen verbruik op dat naar je EV stuurt. Daarnaast zit er een mid meter in en kan ik de rapporten hiermee afdragen voor ERE certificanten. Manueel kan maar het is me onduidelijk of het middels een API of andere koppeling kan?

Nadeel is de prijs, het is erg dure lader (boven 1100) en ik vroeg me af een goedkopere Zaptec Go 2 of Peblar Business dit op eenzelfde intuitive wijze kan of vraagt dit veel development? Mis ik verder nog voordelen als ik me buiten het Enphase ecosysteem ga begeven?

Omdat er wel een Enphase topic is maar geen Enphase IQ EV charger topic is stel ik de vraag hier maar even. Het valt me tegen wat er over die Enphase lader te vinden is qua forumreacties (wel veel documentatie).
Ik heb me er niet zo in verdiept maar elke lader met CT/P1 met optie tot laden op PV kan dit. Ik zou persoonlijk liever voor een merk gaan waar laadpalen de core is. Nog even los van de prijs. Qua functies en software verwacht ik bij een Peblar/Alfen meer dan van Enphase.

• Mad_Manic
Qua user interface (UI) kun je in de enphase (enlighten) app zelf gemakkelijk toggelen tussen 1) manueel laden 2) tijdsgepland laden of 3) op overschot van panelen laden. Hiermee kan mijn vrouw zelfs aan de slag omdat het geen hogere wiskunde is. Hoe zit het met die andere merken qua user interface/gebruikersgemak?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:08
Mad_Manic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:47:
Qua user interface (UI) kun je in de enphase (enlighten) app zelf gemakkelijk toggelen tussen 1) manueel laden 2) tijdsgepland laden of 3) op overschot van panelen laden. Hiermee kan mijn vrouw zelfs aan de slag omdat het geen hogere wiskunde is. Hoe zit het met die andere merken qua user interface/gebruikersgemak?
Peblar heeft een webinterface die je als app kunt installeren, die werkt alleen lokaal of met VPN naar je huisnetwerk. Afhankelijk van hoe technisch je vrouw is werkt dat heel goed of heel slecht :) Alfen heeft volgens mij wel een app.

• JanHenk
  • Niet online
Sandro! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Peblar heeft een webinterface die je als app kunt installeren, die werkt alleen lokaal of met VPN naar je huisnetwerk. Afhankelijk van hoe technisch je vrouw is werkt dat heel goed of heel slecht :) Alfen heeft volgens mij wel een app.
Ja, maar de web interface van Peblar werkt beter dan de app van Alfen in mijn ervaring. Daarnaast is ook die Alfen app niet (standaard) van buiten je lokale LAN benaderbaar, wat dat betreft lijken ze sterk op elkaar.

• Mad_Manic
Hmm vanuit internet benaderbaar zonder vpn is eigenlijk wel een pre, dat werkt nu ook zo mooi bij enphase. Daarnaast goede koppeling met stroomleveranciers voor dynamische prijzen is ook een pre.

• AA42
True schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:03:
[...]

Je had altijd kunnen kiezen voor twee matten die je deels over elkaar heen legt of dat je er eentje inneemt en aan de andere vast zou maken zodat je wel de hele strekkende stoep met een mat kunt overbruggen.
Ik snap je dilemma en het is waardeloos als een gemeente niet mee wilt bewegen of überhaupt niet reageert, maar dit is nu ook niet echt een volledig veilige oplossing waar je over naar huis kunt schrijven. :X

Het is ook niet dat het breed genoeg moet zijn zodat men er overheen kan maneuverer, maar ook iemand met een geleidehond of met een een visuele beperking niet net nog onder de opkrullende kabel vast komt en een flinke smakkert maakt.
Lijkt me dat twee matten half over elkaar een veel groter struikelgevaar oplevert....

• RoelsRules
Waarom vanaf internet te benaderen een pre? Je bent toch bij de paal als je wilt laden en dus thuis?

Hier de peblar business en dan via evcc gekoppeld. Vrouwlief daar toegang tot gegeven en dan is selectie van hoe je wilt laden ultra simpel. Overigens ook enphase omvormers, toch bewust gekozen voor niet enphase lader. Ja die maken mooi spul maar wilde meer zelf invloed kunnen uitvoeren. Daarom ook sinds gisteren niet enphase accu's hier in huis

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Is er iemand die zijn of haar laadpaal privé least (dus particulier)? Zo ja, wat waren de beweegredenen?

[ Voor 42% gewijzigd door Munki op 11-06-2026 12:09 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Munki Even de vraag omdraaien: wat is de overweging om de laadpaal er bij in te leasen? Ik zou bij een private lease wagen graag de laadpaal zelf regelen. Lijkt me goedkoper en kun je precies kopen wat bij je past.

Hier in het topic zie je juist regelmatig een zakelijke lease waarbij een laadpaal 'in het pakket' zit, waar mensen bewust van af zien om het zelf te gaan regelen.

• Gramser
  • Nu online
De enige overweging die ik me bij private lease kan voorstellen is dat je zelf het bedrag niet direct paraat hebt. En in zo’n geval kun je je afvragen of je het uberhaupt moet willen.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:39
Gramser schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:25:
De enige overweging die ik me bij private lease kan voorstellen is dat je zelf het bedrag niet direct paraat hebt. En in zo’n geval kun je je afvragen of je het uberhaupt moet willen.
Dat is wel een hele simpele redenering. Er zijn genoeg andere redenen om private lease te willen.

• Gramser
  • Nu online
La1974 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Dat is wel een hele simpele redenering. Er zijn genoeg andere redenen om private lease te willen.
Vooruit, verkeerd geformuleerd. Laat ik het zo stellen: ik kan me niet zo goed voorstellen waarom je het wèl zou willen als je de centjes wel zou hebben. Maar ik lees die overwegingen graag. Ik heb een keer een aantal jaar eenmalige in de private lease gehad. Dat bood op dat moment een hele praktische en betrouwbare oplossing na een vervelende auto. En we hadden niet meteen het geld voor een ander. Maar, je bent NOOIT goedkoper uit, dus nu gewoon met eigen centjes een auto gekocht.

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
@Munki Even de vraag omdraaien: wat is de overweging om de laadpaal er bij in te leasen? Ik zou bij een private lease wagen graag de laadpaal zelf regelen. Lijkt me goedkoper en kun je precies kopen wat bij je past.

Hier in het topic zie je juist regelmatig een zakelijke lease waarbij een laadpaal 'in het pakket' zit, waar mensen bewust van af zien om het zelf te gaan regelen.
Heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar onder andere onderhoud en service, maar ook omdat ik verhalen hoor dat laadpalen na X jaar mankementen krijgen (of dit helemaal klopt weet ik niet en dit zal natuurlijk per laadpaal verschillen). Bij een lease zou je de laadpaal makkelijker kunnen omwisselen en/of repareren.
Pagina: 1 ... 226 227 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen