oomenit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:46:
Ik heb in deze topic een aantal vragen gesteld en naar ervaring gevist, dus vind ik het ook zo netjes om mijn eigen ervaringen te delen. Ook omdat er wat mensen hierboven bezig zijn met het oriënteren naar een laadpaal/wallbox.
Ik heb een paar weken terug de gok genomen en de - relatief onbekende - Volt Time One gekocht. Het ding ziet er, mijn inziens, strak uit met een simpel maar duidelijk display in het midden. En dat voor ongeveer 600 euro.
Ik vond vooral de functionaliteiten interessant, zoals ondersteuning voor OCPP (lokaal) en toegang tot de Volt Time Cloud. Mooie bijkomstigheid: dan krijg je toegang tot een proxy systeem, waarbij je 1 Leader kan instellen (een backoffice die de authorisaties afhandelt) en meerdere Followers (bijv. mijn Home Assistant). . Mocht de Cloud er ooit mee stoppen (lijkt een white label Last Mile Solution platform, overigens), hebben we altijd de lokale OCPP optie nog. Verder zit er een RFID lezer in, en werkt ie op zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen.
Het grappige is dat er een Chargee Sparky (P1 meter) bij in de doos zat. Eerst dacht ik dat het een extraatje was, maar die wordt dus ook echt gebruikt voor Load Balancing en houdt live alle fases in de gaten. Ook dat werkt prima: ik deed de oven als test aan, Sparky meette dat op fase 1 en gaf door aan de Volt dat deze nu maar 10A mocht pakken in plaats van 16A. Dat liep daarna weer netjes op naar 16A.
Solar Balancing, Peak Shaving, Dynamic Tariffs - ik zie het allemaal voorbij komen in de portal, dus dat lijkt ook allemaal prima voor elkaar.
Vervolgens heb ik Tap Electric als backoffice genomen. Er waren wat opstartprobleempjes, hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik tegelijkertijd ook aan het experimenteren was met E-Flux waardoor zo'n beetje alle laadapps in de war raakten en de zakelijke pas nooit geaccepteerd werd. Hulde overigens aan de (chat)hulp van Tap, die hebben met alle geduld van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek het aanpassen van de lader-naam voldoende om de laadapps te doen 'resetten'.
Het klinkt als een verkooppraatje, maar ik vind dat de positieve ervaringen ook zeker gedeeld moeten worden
Als iemand nog vragen heeft over die Volt Time of Tap, ben er aardig expert in geworden ondertussen door al mijn ge-experimenteer