Thanks. Zie dat die ook een HA addon hebben, ik ga er vnvd eens induiken of dat allemaal te combineren is.curkey schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]
Ik las hier ergens dat EVCC ook de Peblar kan aansturen, onder meer een fase wisseling. Ik heb zelf allen (nog) geen tijd gehad die tool te bekijken en uit te vlooien.
Aah ja duidelijk. Dat fast solar is dan nog niet echt iets als je zoveel mogelijk zon wil gebruiken en het niet erg is als het wat langer duurt voordat hij vol is.Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]
Verschil in die zonneladen modi staat in hun blog uitgelegd.
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
(in dat blog stond dat ze ook in hun (web)app de 1/3fase switch zouden toevoegen na update, maar dat hebben ze dus weer weggehaald).
Jazeker, zie argro in "Thuisladen van je EV deel 2"Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:44:
[...]
Ben je er nog achter gekomen wat t probleem was?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Heerlijk die puzzels met specificaties van zowel auto’s als laadpunten.argro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:51:
[...]
Jazeker, zie argro in "Thuisladen van je EV deel 2"
En dan standaard vs opties en licenties.
Autoverkopers die met moeite kunnen zeggen of een auto wel 3 fase heeft en of hij zowel software updates als ook alle terugroep acties heeft. Je moet t als koper maar zelf uitzoeken.
Van mijn warmtepomp weet ik ondertussen al meer dan mijn monteur die langskomt. En hij maakt steeds de fouten….nu weer een software update fout.
We zijn langzamerhand op een punt dat je als automonteur/verkoper , installateur en loodgieter een hbo+ nodig hebt, in de IT.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 22:30 ]
Vandaag ook de peblar home laten installeren, ging vrij vlotjes.Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]
Verschil in die zonneladen modi staat in hun blog uitgelegd.
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
(in dat blog stond dat ze ook in hun (web)app de 1/3fase switch zouden toevoegen na update, maar dat hebben ze dus weer weggehaald).
Heel fijn dat het allemaal lokaal draait en de home assistant integratie werkte vlot.
Valt me alleen op dat bij pure solar, dat hij toch vaak afneemt terwijl er onvoldoende stroom wordt opgewekt. (vandaag bewolkte dag dus sprong ook wel op en neer, maar zou verwachten dat hij conservatiever is dan dat)
Leek wel also op hij smart solar ingesteld bleef, ondanks rebooten en switchen naar scheduled charging en weer terug.)
Hallo,
Ik ga vanuit de werkgever een aanbod krijgen om een Van Mossel Energie laadpaal (manual)te laten plaatsen. Ik wil een tegenaanbod doen omdat ik denk dat ik een slimmere wil.
Mijn situatie:
- 50 kwh EV op de planning
- 4.8kwp Enphase systeem (3 fase, levert max 3.5kw door lichte aftopping).
- Enphase metered Envoy(met CT spoelen). Er is een nieuwe mogelijkheid om via TCP/IP gebruik te maken van deze spoelen. Of de P1 poort. Ook aanleg van een energiemeter is geen probleem.
- De bekabeling wordt nieuw aangelegd. Netwerkkabels oid zijn geen probleem.
- Ik plan een 3 fase Victron ESS.
De laadpaal zal enige eisen moeten hebben om te kunnen verrekenen met mijn werkgever. Ik heb niet genoeg kennis hoe dit precies werkt. Waar moet een laadpaal aan voldoen?
Mijn wensen:
- Laadsnelheid aanpassen aan PV output en sowieso voldoende terug kunnen schroeven. Automatische fasewisseling?
- Zelf automatiseringen oid kunnen toevoegen (bijvoorbeeld thuisaccu ontladen tot 25%).
- Load balancing
- Bidirectioneel laden is een kleine plus (ik verwacht hier niet teveel van)
- Liefst niet teveel apps of automatiseringsstappen.
Ik heb zelf twee kanshebbers gevonden:
* Enphase IQ EV Charger.
+ Zelfde systeem als PV
+ Kan laadvermogen aanpassen aan PV opbrengst
+ Automatische fasewissel. 1.4kw vermogen mogelijk
- Enphase gesloten systeem
* Smappee EV Wall charger
+ Zou dynamisch kunnen schakelen naar 1 fase (aldus chatgpt, ik vind dit nergens op de website)
+ Gebruikt een of andere 'AI' PV voorspelling?
+ Zou zelf aan te sturen zijn op verschillende manieren, bijvoorbeeld met Victron (aldus chatgpt, maar weer nergens te vinden op de website)
- Klinkt omslachtig om in te stellen, en wellicht afhankelijk van cloud api en niet lokaal?
Of is de Van Mossel laadpaal hier gewoon voor te gebruiken? Van Mossel bied soms ook de Alfen Eve Single Pro-line. Mijn werkgever doet dit niet, maar is wellicht wel makkelijker te onderhandelen. Is deze Alfen een optie?
Zijn er nog andere kanshebbers voor mijn situatie? Wat raden jullie aan?
Ik ga vanuit de werkgever een aanbod krijgen om een Van Mossel Energie laadpaal (manual)te laten plaatsen. Ik wil een tegenaanbod doen omdat ik denk dat ik een slimmere wil.
Mijn situatie:
- 50 kwh EV op de planning
- 4.8kwp Enphase systeem (3 fase, levert max 3.5kw door lichte aftopping).
- Enphase metered Envoy(met CT spoelen). Er is een nieuwe mogelijkheid om via TCP/IP gebruik te maken van deze spoelen. Of de P1 poort. Ook aanleg van een energiemeter is geen probleem.
- De bekabeling wordt nieuw aangelegd. Netwerkkabels oid zijn geen probleem.
- Ik plan een 3 fase Victron ESS.
De laadpaal zal enige eisen moeten hebben om te kunnen verrekenen met mijn werkgever. Ik heb niet genoeg kennis hoe dit precies werkt. Waar moet een laadpaal aan voldoen?
Mijn wensen:
- Laadsnelheid aanpassen aan PV output en sowieso voldoende terug kunnen schroeven. Automatische fasewisseling?
- Zelf automatiseringen oid kunnen toevoegen (bijvoorbeeld thuisaccu ontladen tot 25%).
- Load balancing
- Bidirectioneel laden is een kleine plus (ik verwacht hier niet teveel van)
- Liefst niet teveel apps of automatiseringsstappen.
Ik heb zelf twee kanshebbers gevonden:
* Enphase IQ EV Charger.
+ Zelfde systeem als PV
+ Kan laadvermogen aanpassen aan PV opbrengst
+ Automatische fasewissel. 1.4kw vermogen mogelijk
- Enphase gesloten systeem
* Smappee EV Wall charger
+ Zou dynamisch kunnen schakelen naar 1 fase (aldus chatgpt, ik vind dit nergens op de website)
+ Gebruikt een of andere 'AI' PV voorspelling?
+ Zou zelf aan te sturen zijn op verschillende manieren, bijvoorbeeld met Victron (aldus chatgpt, maar weer nergens te vinden op de website)
- Klinkt omslachtig om in te stellen, en wellicht afhankelijk van cloud api en niet lokaal?
Of is de Van Mossel laadpaal hier gewoon voor te gebruiken? Van Mossel bied soms ook de Alfen Eve Single Pro-line. Mijn werkgever doet dit niet, maar is wellicht wel makkelijker te onderhandelen. Is deze Alfen een optie?
Zijn er nog andere kanshebbers voor mijn situatie? Wat raden jullie aan?
[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 07-05-2025 22:41 ]
Alfen, top. Al jaren een beetje de de facto standaard voor leaserijders met installatie door werkgevers.
@Kanoet Die “Van Mossel Energie” (wat een onzin) is gewoon een whitelabel Peblar.
De hamvraag is, zit er custom firmware op, of niet?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ongetwijfeld, anders verkochten ze hem wel onder de naam Peblar.JanHenk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:35:
@Kanoet Die “Van Mossel Energie” (wat een onzin) is gewoon een whitelabel Peblar.
Zeker niet aan beginnen dus, net als de whitelabel Peblar van Coolblue, beperkte mogelijkheden in de firmware en vendor lock-in qua back-office abonnement waar je niet vanaf kunt.
Ik acht de kans ook groot, maar op dit moment is dat nog wel een aanname en geen zekerheid.ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Ongetwijfeld, anders verkochten ze hem wel onder de naam Peblar.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bedankt voor de input. Zijn er nog ervaringen met de Enphase lader? Deze klinkt mij erg gunstig omdat hij vanaf 1.4kw kan lader. Dat is erg gunstig om optimaal gebruik te maken van de paneeltjes.
Hun eigen logo staat erop afgedrukt dus 100% dat dit niet de normale Peblar is.JanHenk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:49:
[...]
Ik acht de kans ook groot, maar op dit moment is dat nog wel een aanname en geen zekerheid.
Van Mossel levert ook de Alfen single pro, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je die door hen laat installeren je ook niet de inloggegevens erbij krijgt en je dus alsnog tot het einde der tijden aan hun back-office vastzit.
Ik heb thuis een laadstation van Shel Recharge.
Ik zou graag zelf het laadstation-instellingen willen benaderen om o.a. instellingen voor vertraagd laden en gepland laden in te stellen. Hiervoor moet ik toegang hebben tot het laadstation.
Iemand die dit al via de leverancier/lease-maatschappij heeft kunnen regelen?
Ik maak gebruik van een Shell Recharge Advanced Flex 1.
Ik zou graag zelf het laadstation-instellingen willen benaderen om o.a. instellingen voor vertraagd laden en gepland laden in te stellen. Hiervoor moet ik toegang hebben tot het laadstation.
Iemand die dit al via de leverancier/lease-maatschappij heeft kunnen regelen?
Ik maak gebruik van een Shell Recharge Advanced Flex 1.
Ik heb juist een Eneco Connectric geïnstalleerd gekregen. Dit is in feite ook een Peblar.ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:21:
[...]
Hun eigen logo staat erop afgedrukt dus 100% dat dit niet de normale Peblar is.
Van Mossel levert ook de Alfen single pro, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je die door hen laat installeren je ook niet de inloggegevens erbij krijgt en je dus alsnog tot het einde der tijden aan hun back-office vastzit.
De firmware is dezelfde als de originele Peblar, alleen de interface is anders.
Hij werkt feilloos met HA Peblar integratie.
Gebruik je HA? Dan wil het wel eens gebeuren dat die de settings bepaald.Flaggie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:23:
[...]
Vandaag ook de peblar home laten installeren, ging vrij vlotjes.
Heel fijn dat het allemaal lokaal draait en de home assistant integratie werkte vlot.
Valt me alleen op dat bij pure solar, dat hij toch vaak afneemt terwijl er onvoldoende stroom wordt opgewekt. (vandaag bewolkte dag dus sprong ook wel op en neer, maar zou verwachten dat hij conservatiever is dan dat)
Leek wel also op hij smart solar ingesteld bleef, ondanks rebooten en switchen naar scheduled charging en weer terug.)
Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd (via werk, dus niet zelf gekozen). Nu de auto nog..
Bij ombouw naar 3fasen in januari 2025 is ook een nieuwe slimme meter geïnstalleerd, waar de HomeWizard P1 dongle het zonder externe voeding op deed (tot vandaag).
VoltTime gebruikt een Sparky (Chargee app) op de P1meter voor load balancing.
Ik had om een actieve splitter gevraagd, omdat ik ook mijn HomeWizard P1 meter wilde behouden, maar deze is niet geleverd. Volgens de installateur werkt het splitten niet.
Zijn er mensen die deze combi wel werkend hebben (of er vertrouwen in hebben dat dit moet kunnen, Sparky+HomeWizard op P1.
Zouden jullie dit dan adviseren met:
https://www.homewizard.nl/p1-splitter @cossy nl
of
https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Splitter-laadpalen (voor Alfen)
of
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter @vinom @srkoster
Bij ombouw naar 3fasen in januari 2025 is ook een nieuwe slimme meter geïnstalleerd, waar de HomeWizard P1 dongle het zonder externe voeding op deed (tot vandaag).
Ik had om een actieve splitter gevraagd, omdat ik ook mijn HomeWizard P1 meter wilde behouden, maar deze is niet geleverd. Volgens de installateur werkt het splitten niet.
Zijn er mensen die deze combi wel werkend hebben (of er vertrouwen in hebben dat dit moet kunnen, Sparky+HomeWizard op P1.
of
of
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s
De Sparky heeft een ingebouwde (actieve) splitter, die werkt prima (hier ook in gebruik).
Zorg er dan wél voor dat ie powered aangesloten is, anders werkt het niet lekker.
Dus P1 > Sparky > HomeWizard
Zorg er dan wél voor dat ie powered aangesloten is, anders werkt het niet lekker.
[ Voor 10% gewijzigd door oomenit op 08-05-2025 14:07 ]
Ik had de iungo een tijd lang en dat werkte prima, maar sinds kort over op de Homewizard splitter in verband met een thuis accu die niet werkte met de iungo en wel met HW. Ik heb een alfen laadpaal.SBL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:02:
Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd (via werk, dus niet zelf gekozen). Nu de auto nog..
of
of
Ik heb een e-auto welke op 1 fase kan laden met max 7 kW. Mijn huis is 3 fase en direct vanaf hoofdschakelaar heb ik een Zappi laadpaal. Ik wil graag meer dan de 3.7 kW kunnen laden. Klopt het dan dat ik de installatieautomaat in de foto hieronder kan vervangen door een 20A variant en dan ook met 20A kan laden?
Als ik een 25A plaats ben ik niet meer selectief lijkt mij.
:strip_exif()/f/image/1Nsy9VudYubWvPaTsazIINuP.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee waar je een laadkabel van 2 meter kunt kopen voor mínder dan een 5 meter kabel? De laadpoort van mijn auto zit binnen een meter van mijn auto dus ik heb geen zin in massa's kabel die ik niet gebruik, maar ik heb ook weinig zin in 150 euro lappen voor 2 meter.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Voor selectiviteit wordt de factor 1,6 gebruikt, dan zou je bij een aansluiting van 3x25 ampere een 16 ampereautomaat moeten gebruiken. Voor driefaselaadpalen wordt nog wel eens alsnog een 20A automaat gebruikt, niet om met meer vermogen te laden maar omdat langdurig je automaat op maximaal belasten hitteproblemen kan opleveren. Tegelijkertijd lees ik ook wel van mensen die netjes alles selectief hebben draaien dat bij het eruit klappen van de 16A automaat alsnog de hoofdzekering meeging enzo. NEN geeft in ieder geval factor 1,6 aan. Maar als dat puur gaat om het draaiend houden van het huis, dan lijkt het mij dat het geen veiligheidsdingetje is. Disclaimer: ik ben een leek die alleen goed op internet kan zoeken dus neem mijn advies NIET als waarheid aanuibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
Ik heb een e-auto welke op 1 fase kan laden met max 7 kW. Mijn huis is 3 fase en direct vanaf hoofdschakelaar heb ik een Zappi laadpaal. Ik wil graag meer dan de 3.7 kW kunnen laden. Klopt het dan dat ik de installatieautomaat in de foto hieronder kan vervangen door een 20A variant en dan ook met 20A kan laden?
[Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Aangezien we tijdelijk een BEV hebben (volgende week komt de PHEV), vond ik het wat overkill om een 11kWh charge point te installeren.
Dus heb ik een buiten stopcontact aangelegd met daar een aftermarket granny charger in (die tot 16A aankan)
/f/image/jOWIM3sj4oSpqhty0qyIQSJL.png?f=fotoalbum_large)
Uiteraard wel met een gewapende kabel, en meteen ook een met dikkere aders (2.5 mm?) zodat dat geen beperkende factor is (en oververhitting veroorzaakt)
/f/image/zjlnmptlD5ap2Pac4Ujm62zo.png?f=fotoalbum_large)
De kabel kan makkelijk 16+A aan maar de UK plugs hebben een 13A zekering dus de lader ingesteld op 13A en dat laad goed op.. in daluren (0:30- 05:30) kan ik de accu 20-25% per nacht optoppen, genoeg voor gemiddeld verbruik.. moet ik verder van huis dan laad ik hem langer op..
/f/image/wcAoHXPSE79nf2zYKxusmSHx.png?f=fotoalbum_large)
Nog even gespeeld om de lader op 16A te zetten, dat werkte an sich wel, maar levert wel extra risico op snachts, dus maar terug gezet..
Dus heb ik een buiten stopcontact aangelegd met daar een aftermarket granny charger in (die tot 16A aankan)
/f/image/jOWIM3sj4oSpqhty0qyIQSJL.png?f=fotoalbum_large)
Uiteraard wel met een gewapende kabel, en meteen ook een met dikkere aders (2.5 mm?) zodat dat geen beperkende factor is (en oververhitting veroorzaakt)
/f/image/zjlnmptlD5ap2Pac4Ujm62zo.png?f=fotoalbum_large)
De kabel kan makkelijk 16+A aan maar de UK plugs hebben een 13A zekering dus de lader ingesteld op 13A en dat laad goed op.. in daluren (0:30- 05:30) kan ik de accu 20-25% per nacht optoppen, genoeg voor gemiddeld verbruik.. moet ik verder van huis dan laad ik hem langer op..
/f/image/wcAoHXPSE79nf2zYKxusmSHx.png?f=fotoalbum_large)
Nog even gespeeld om de lader op 16A te zetten, dat werkte an sich wel, maar levert wel extra risico op snachts, dus maar terug gezet..
/f/image/PvobuQNRDZU81xgPyAuOox2G.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door ToolkiT op 08-05-2025 15:19 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Top, dat werkt!oomenit schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:07:
De Sparky heeft een ingebouwde (actieve) splitter, die werkt prima (hier ook in gebruik).
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s
Ik heb de Zappi afgezekerd met 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Dan kun je op 1 fase in theorie tot 7,4kW komen op een combinatie van PV en net. Is gewoon veilig mits je draden dik genoeg zijn. Ik heb 6mm2 maar 4mm2 kan ook nog geloof ik.uibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
[Afbeelding]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wat ik merk met de P1 splitter van HomeWizzard (nu er even nu tussen zitten) dat de Master die op de P1 zit de snelheid beinvloed van de slave. Geen enkel idee waarom, maar zal van de week eens testen. Maar merkte het in HomeAssistant dat als mijn Alphen laadpaal op de master hangt dat de HA op de slave een lagere interval data binnen krijgt.SBL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:02:
Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd ..
Wij hebben een PHEV met granny charger die max 10A laadt, dat bevalt op zich goed. Ivm berichten over smeltende stopcontacten toch eens de wandcontactdoos in de garage opengedraaid en daar zie ik een fasedraad die eruitziet alsof hij wel flink toasty is geweest. Dus vanuit veiligheidsoogpunt laad ik daar liever niet meer.
Dus ik kan dat stopcontact (laten) verbeteren zodat deze continue minimaal 10A aan kan, maar als de electricien toch langskomt; waarom dan niet meteen een simpel laadpunt buiten? Die tweede heeft eigenlijk mijn voorkeur, met meteen een eigen groep.
Een laadpunt hoeft voor mij eigenlijk niets bijzonders te kunnen. Geen loadbalancing, geen smart solar charging, geen app, geen hoge laadvermogens, ik heb niet eens een lange kabel nodig; 2 meter zou voldoende zijn. 1 fase 10A zou ook genoeg zijn. Hij mag zo goedkoop mogelijk, maar wel veilig. Wat ik begrijp is dat een simpel laadstation in essentie niets meer is dan een stekker die met de auto kan praten. Soms met ingebouwde lekstroombeveiliging.
Dat klinkt dus simpel. Ik verwachtte aardig was opties te kunnen vinden in dezelfde range als een type 2 kabel of granny charger ~100 tot 200 euro. Maar in de wereld van de laadpunten zijn vrij weinig echt goedkope opties, zo lijkt het. Helaas geen pricewatch van Tweakers, dus vergelijken is lastig. De meeste zitten snel boven de 600 euro, met minimaal 400 euro.
Wel gevonden:
webasto next 11 kW 3 fase, 11kW, 280 euro.
De ervaring die ik heb met webasto (standkachel) was echt extreem matig, vooral de app was waardeloos.
Technisat Technivolt 100 3 fase, 11kW, 170 euro.
Maar dan heb ik ook nog een kabel nodig a 100+ euro dus ongeveer dezelfde prijs als de webasto.
Is dat wat het is qua aanbod? Mis ik iets of zoek ik verkeerd? Ik zie het niet zitten er zelf een te knutselen.
Eigenlijk wil ik gewoon een ingebouwde granny charger. De losse heb je al voor minder dan 100 euro, maar als het kastje aan de muur zit dan is het ineens 400+ of dus minimaal 280?
Dus ik kan dat stopcontact (laten) verbeteren zodat deze continue minimaal 10A aan kan, maar als de electricien toch langskomt; waarom dan niet meteen een simpel laadpunt buiten? Die tweede heeft eigenlijk mijn voorkeur, met meteen een eigen groep.
Een laadpunt hoeft voor mij eigenlijk niets bijzonders te kunnen. Geen loadbalancing, geen smart solar charging, geen app, geen hoge laadvermogens, ik heb niet eens een lange kabel nodig; 2 meter zou voldoende zijn. 1 fase 10A zou ook genoeg zijn. Hij mag zo goedkoop mogelijk, maar wel veilig. Wat ik begrijp is dat een simpel laadstation in essentie niets meer is dan een stekker die met de auto kan praten. Soms met ingebouwde lekstroombeveiliging.
Dat klinkt dus simpel. Ik verwachtte aardig was opties te kunnen vinden in dezelfde range als een type 2 kabel of granny charger ~100 tot 200 euro. Maar in de wereld van de laadpunten zijn vrij weinig echt goedkope opties, zo lijkt het. Helaas geen pricewatch van Tweakers, dus vergelijken is lastig. De meeste zitten snel boven de 600 euro, met minimaal 400 euro.
Wel gevonden:
De ervaring die ik heb met webasto (standkachel) was echt extreem matig, vooral de app was waardeloos.
Maar dan heb ik ook nog een kabel nodig a 100+ euro dus ongeveer dezelfde prijs als de webasto.
Is dat wat het is qua aanbod? Mis ik iets of zoek ik verkeerd? Ik zie het niet zitten er zelf een te knutselen.
Eigenlijk wil ik gewoon een ingebouwde granny charger. De losse heb je al voor minder dan 100 euro, maar als het kastje aan de muur zit dan is het ineens 400+ of dus minimaal 280?
Lidl gooide laatst zijn wallboxen in 50% korting. Nu uitverkocht volgens mij. Wel een topic over op Tweakers.
Verder heb je nog mobiele chargers (soort van upgraded granny), maar dan moet je alsnog een stekker aansluiting maken met eigen groep.
Verder heb je nog mobiele chargers (soort van upgraded granny), maar dan moet je alsnog een stekker aansluiting maken met eigen groep.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 08-05-2025 18:25 ]
Je moet weten welke kabel is gebruikt voor je zappi. Dat is de beperkende factor, en ik denk dat die 16 ampère niet voor niets is gekozen.uibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb HA integratie geïnstalleerd, maar nog geen enkele automation daarop staan. Ook binnen Home assistant heb ik hem gewoon op puur solar staanTheone098 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:50:
[...]
Gebruik je HA? Dan wil het wel eens gebeuren dat die de settings bepaald.
Laadgedrag en totaal p1 verbruik inclusief auto van vandaag;
/f/image/UfqteCMs5OErHuOyZaVc4TDd.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou verwachten dat hij wat eerder zou afschakelen lijkt nu toch telkens een kwartier door te laden ondanks dat er niet afdoende terug geleverd wordt. (met lader aan zou ik p1 verbruik van 0 of minder willen)
Snap dat je niet telkens de lader aan en uit zou willen, maar bijvoorbeeld de laad sessie rond 15.00 daar is al een tijd goed geladen en zou ik de afschakeling dus ook wel wat sneller verwachten.
Aan gaan van de lader lijkt ook al binnen 30-45 seconde aan voldoende teruglevering te gebeuren, wat voor een bewolkte dag wellicht wat snel is.
kijk het nog een paar dagen aan en zal anders is een berichtje aan peblar sturen, tot op heden waren ze altijd vrij rap met reacties.
4 mm2 ligt er naar de laadpaal, dat is niet de beperkende factorMakrolon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:26:
[...]
Je moet weten welke kabel is gebruikt voor je zappi. Dat is de beperkende factor, en ik denk dat die 16 ampère niet voor niets is gekozen.
Gewoon 25a afzekeren dan als het geen 30m kabel is.uibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:48:
[...]
4 mm2 ligt er naar de laadpaal, dat is niet de beperkende factor
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
@Flaggie Ik merk een beetje hetzelfde als jij. Bij PureSolar gaat hij pas uit als er meer dan 1400W afgenomen wordt van het net.
Nu dit is makkelijk te verhelpen door een automation te maken waar de knop laden uit gaat bij een afname van het net van meer dan 0W bvba (of 100W, naar gelang wat je wilt) en dan bij minder dan 1400W terug aan. Eventueel met extra voorwaarde dat Pure Solar geselecteerd staat.
Nu dit is makkelijk te verhelpen door een automation te maken waar de knop laden uit gaat bij een afname van het net van meer dan 0W bvba (of 100W, naar gelang wat je wilt) en dan bij minder dan 1400W terug aan. Eventueel met extra voorwaarde dat Pure Solar geselecteerd staat.
6A is de normale drempelwaarde waarbij het laden begint.Kanoet schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:11:
Bedankt voor de input. Zijn er nog ervaringen met de Enphase lader? Deze klinkt mij erg gunstig omdat hij vanaf 1.4kw kan lader. Dat is erg gunstig om optimaal gebruik te maken van de paneeltjes.
Zo hebben ze dat bepaald.
yes maar bij Enphase schakelt hij over naar 1x6a bij een 3x16a aansluiting. Bij andere merken is het minimale amperage moeilijk te vinden en al helemaal niet of hij dynamisch kan wisselen (dus naar 1x6a ipv 3x6a)tukker999 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:43:
[...]
6A is de normale drempelwaarde waarbij het laden begint.
Zo hebben ze dat bepaald.
Vandaag voor het eerst de auto aan de Peblar Home gehangen, het puur laden op zon werkt perfect. Zodra hij minder levert dan 4kw (bijv. als er een wasmachine aan gaat) schakelt hij netjes terug naar laden op 1 fase zodat er gewoon doorgeladen wordt. Hij meet dat met de homewizard P1 en dat lijkt allemaal goed te gaan.
Inmiddels ook bijna alles (alleen de auto nog, die had nog een nieuw abonnement nodig) in EVCC dus binnenkort daar eens naar kijken.
Inmiddels ook bijna alles (alleen de auto nog, die had nog een nieuw abonnement nodig) in EVCC dus binnenkort daar eens naar kijken.
Ik heb een Easee Home laadpaal waarbij ik in de app aangaf dat mijn hoofdzeker 25A is. Dit klopt uiteraard ook. Vandaag is deze door de netbeheerder vervangen voor een 35A exemplaar. Echter mijn Easee laad nog steeds met 3,6kW. Mijn auto zou 7,4kW moeten kunnen doen bij een 1-fase 32A aansluiting. Echter hij laadt nog steeds met 3,6kW.
Ik heb de hoofdzekering in de Easee app al aangepast naar 35A bij laadlocatie-instellingen.
Iemand de gouden tip?
Ik heb de hoofdzekering in de Easee app al aangepast naar 35A bij laadlocatie-instellingen.
Iemand de gouden tip?
ehhhh..HOI
@avdwerf Is dit een Eneco Connectric of een andere.
Ik heb een collega met de Eneco Connectric, maar die wilt niet switchen naar 1 fase en wilt helemaal niet Pure Solar of Smart Solar laden. Hij heeft een 3 fase aansluiting.
In de API staat "force 1 phase allowed = false"
Ik heb een 1 fase aansluiting en bij mij werkt het als een zonnetje.
Hij heeft hem opnieuw geconfigureerd als 1 fase, dan kan hij wel Pure Solar en Smart solar laden, maar hij laadt dan nog steeds met de 3 fases en dus aan minimum 4.2kW.
Ik heb een collega met de Eneco Connectric, maar die wilt niet switchen naar 1 fase en wilt helemaal niet Pure Solar of Smart Solar laden. Hij heeft een 3 fase aansluiting.
Hij heeft hem opnieuw geconfigureerd als 1 fase, dan kan hij wel Pure Solar en Smart solar laden, maar hij laadt dan nog steeds met de 3 fases en dus aan minimum 4.2kW.
Waarop is de easee afgezekerd en correspondeert die waarde met de circuit waarde instelling in de app?krizzziz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:
Ik heb een Easee Home laadpaal waarbij ik in de app aangaf dat mijn hoofdzeker 25A is. Dit klopt uiteraard ook. Vandaag is deze door de netbeheerder vervangen voor een 35A exemplaar. Echter mijn Easee laad nog steeds met 3,6kW. Mijn auto zou 7,4kW moeten kunnen doen bij een 1-fase 32A aansluiting. Echter hij laadt nog steeds met 3,6kW.
Iemand de gouden tip?
Als dit in NL is dan moet je vrijwel zeker een 'kookgroep' aan laten leggen. Dat zijn dus twee 16A groepen die elektrisch en mechanisch met elkaar zijn verbonden.krizzziz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:
Iemand de gouden tip?
Vrijwel zeker is niet helemaal. Een laadpaal zeker je gewoon af met 1 zekering van bv 32a. Je hebt ook helemaal geen mogelijkheid in een laadpaal om hem als kookgroep aan te sluiten.Nanuk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:03:
[...]
Als dit in NL is dan moet je vrijwel zeker een 'kookgroep' aan laten leggen. Dat zijn dus twee 16A groepen die elektrisch en mechanisch met elkaar zijn verbonden.
1x35A wordt toch niet meer uitgeleverd? Of heb je 3x35A (peperduur) en ook je laadpaal op 3 fasen aangesloten? Ik kan me voorstellen dat in dat geval niet meer dan 16A per fase geladen kan worden.krizzziz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:
Iemand de gouden tip?
Of is de gebruikte laadkabel begrensd op 16A?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
1 fase met smelthoofdzekeringen heb je gewoon 35a hoor.guido66 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:19:
[...]
1x35A wordt toch niet meer uitgeleverd? Of heb je 3x35A (peperduur) en ook je laadpaal op 3 fasen aangesloten? Ik kan me voorstellen dat in dat geval niet meer dan 16A per fase geladen kan worden.
1x35 wordt nog toegepast . Bij upgrade vanaf 1x25a zelfs kosteloosguido66 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:19:
[...]
1x35A wordt toch niet meer uitgeleverd? Of heb je 3x35A (peperduur) en ook je laadpaal op 3 fasen aangesloten? Ik kan me voorstellen dat in dat geval niet meer dan 16A per fase geladen kan worden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Helaas niet bij iedere netbeheerder. De netbeheerder hier wil alleen maar upgraden naar 3x25A (we hebben nu 1x25A), incl de bijbehorende investering.BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:54:
[...]
1x35 wordt nog toegepast . Bij upgrade vanaf 1x25a zelfs kosteloos
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Kun je niet naar 1x40? Bij Enexis kan/kon dat.
Ik heb een DS203NC B16 (link) van ABB erachter dus 16A.Makrolon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:32:
[...]
Waarop is de easee afgezekerd en correspondeert die waarde met de circuit waarde instelling in de app?
:strip_exif()/f/image/gcvmFsG5o9rS4mCpnOVzo1X3.jpg?f=fotoalbum_large)
En die komt idd overeen met de circuit waarde instelling.
:strip_exif()/f/image/1FmjorNaqnjCVI4JF8mmbXvo.jpg?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Gisteren nog bij mij gedaan. Van 1x25A naar 1x35A. Reden is dat de transportcapaciteit bij mij in de wijkbus bereikt en daarom 3x25A niet kan.Bravo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:40:
[...]
Helaas niet bij iedere netbeheerder. De netbeheerder hier wil alleen maar upgraden naar 3x25A (we hebben nu 1x25A), incl de bijbehorende investering.
ehhhh..HOI
Veel van je limieten staan nog op 16A, dus het lijkt me dat hij daarom niet sneller dan met 3.7kw laad op 1 fase. (maar aangezien je aangeeft dat je zekering ook maar 16A is zou ik dat niet aanpassen)krizzziz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb een DS203NC B16 (link) van ABB erachter dus 16A.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(dank @guido66 voor de correctie
[ Voor 6% gewijzigd door Flaggie op 10-05-2025 12:16 ]
Ik zie toch echt een 3 fase automaat voor je laadpaal, weet je zeker dat je aansluiting 1x35A is en niet de peperdure 3x35A?krizzziz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:48:
[...]
Gisteren nog bij mij gedaan. Van 1x25A naar 1x35A. Reden is dat de transportcapaciteit bij mij in de wijkbus bereikt en daarom 3x25A niet kan.
Per fase kan er door deze automaat nooit meer dan 16A, ofwel 3,7 kW (@Flaggie :zonder h)
[ Voor 12% gewijzigd door guido66 op 10-05-2025 12:07 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Welke is dit?Bravo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:40:
[...]
Helaas niet bij iedere netbeheerder. De netbeheerder hier wil alleen maar upgraden naar 3x25A (we hebben nu 1x25A), incl de bijbehorende investering.
Want een paar maanden terug gaf Enexis een presentatie dat ze minder dogmatisch naar 3fase willen:
YouTube: De warmtepomp in het elektriciteitsnet, door Cor Brockhoven, Enexis
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan klopt het precies wat hij doet. Welke auto heb je? Ik denk een 1 fase auto. Je kan maar 16 ampère laden op 1 fase, dat is 3,7 kw. Hoger ga je niet redden met deze setup.krizzziz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb een DS203NC B16 (link) van ABB erachter dus 16A.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles is aangelegd voor 3-fase, omdat ik een verzwaring had aangevraagd voor 3-fase. Helaas vanwege maximum transportcapaciteit. Wordt dit niet uitgevoerd.guido66 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:04:
[...]
Ik zie toch echt een 3 fase automaat voor je laadpaal, weet je zeker dat je aansluiting 1x35A is en niet de peperdure 3x35A?
Per fase kan er door deze automaat nooit meer dan 16A, ofwel 3,7 kW (@Flaggie :zonder h)
Ik snap dus nu het probleem en waarom ik die 7,6kW niet haal! Misschien nog even kijken met de elektricien hoe we dit tijdelijk kunnen omzeilen. Ik heb nog genoeg ruimte in de kast om het tijdelijk op 1-fase in te richten voor de laadpaal.
ehhhh..HOI
Ik heb een 3-fase auto, maar snap het probleem nu.Makrolon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Dan klopt het precies wat hij doet. Welke auto heb je? Ik denk een 1 fase auto. Je kan maar 16 ampère laden op 1 fase, dat is 3,7 kw. Hoger ga je niet redden met deze setup.
ehhhh..HOI
Ik heb gewoon de 'echte' Peblar Home. Heb hier al meer gelezen dat die whitelabel peblars allemaal niet echt lekker hun ding doen. Volgens mij is daar vrij weinig aan te doen.KweNi schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:24:
@avdwerf Is dit een Eneco Connectric of een andere.
Mits de bedrading dik genoeg is kun je met 7,2 kW laden op 1 fase.krizzziz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Alles is aangelegd voor 3-fase, omdat ik een verzwaring had aangevraagd voor 3-fase. Helaas vanwege maximum transportcapaciteit. Wordt dit niet uitgevoerd.
Ik snap dus nu het probleem en waarom ik die 7,6kW niet haal! Misschien nog even kijken met de elektricien hoe we dit tijdelijk kunnen omzeilen. Ik heb nog genoeg ruimte in de kast om het tijdelijk op 1-fase in te richten voor de laadpaal.
Je moet dan wel die B16 alamat vervangen door een B35, dat hoeft uiteraard geen 4 polige te zijn maar kan wel mocht je vermoeden in de toekomst alsnog naar een 3 fase aansluiting te gaan.
Met een 35A automaat achter een 35A hoofdzekering ben je wel je selectiviteit kwijt (is de hoofdzekering een automaat of een smeltzekering?) en moet je absoluut loadbalancing toepassen.
Ik zou voor een B32 gaan, dat is het maximum dat je laadpunt kan en ook het maximum dat je auto op 1 fase kan.ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Mits de bedrading dik genoeg is kun je met 7,2 kW laden op 1 fase.
Je moet dan wel die B16 alamat vervangen door een B35, dat hoeft uiteraard geen 4 polige te zijn maar kan wel mocht je vermoeden in de toekomst alsnog naar een 3 fase aansluiting te gaan.
Met een 35A automaat achter een 35A hoofdzekering ben je wel je selectiviteit kwijt (is de hoofdzekering een automaat of een smeltzekering?) en moet je absoluut loadbalancing toepassen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De nieuwe laadkabel voor mijn Zappi kwam vanmiddag eindelijk binnen.
Gelijk maar even tijd gemaakt om hem te monteren.
Is gelukkig een redelijk makkelijk klusje. Ik had vooraf veel foto's gemaakt waar alle kabels naar toe moesten.
De nieuwe kabel wordt geleverd zonder de knikbescherming die op de invoerwartel geschroefd wordt.
Het was even klooien om die van de oude kabel af te krijgen en weer op de nieuwe kabel te schuiven.
/f/image/Lq7XoHlIvgignxRZB0nUnmjO.png?f=fotoalbum_large)
De rubberen klemring heb ik ook overgezet.
Daarna is het een kwestie van alle draden op de juiste plek vastschroeven of stekkertjes inpluggen.
Alle kabeleinden van de nieuwe kabel waren netjes voorzien van krimpverbindingen en stekkertjes voor de aftakkingen van een paar kabels.
Vooraf nog even gemeten of de communicatiedraad bij deze kabel wel continuïteit had. Dat had deze kabel gelukkig wel, oude kabel was dus gewoon kapot.
/f/image/fhnUxdnPy1umcfyeAiEGWpXB.png?f=fotoalbum_large)
Nadat alles in elkaar was gezet en 3x gecontroleerd heb ik de auto er weer aangehangen en die ging gelijk laden!
Alles lijkt dus weer te werken. Straks alleen nog even controleren of de HUB en de Harvi nog verbonden zijn met de Zappi.
Gelijk maar even tijd gemaakt om hem te monteren.
Is gelukkig een redelijk makkelijk klusje. Ik had vooraf veel foto's gemaakt waar alle kabels naar toe moesten.
De nieuwe kabel wordt geleverd zonder de knikbescherming die op de invoerwartel geschroefd wordt.
Het was even klooien om die van de oude kabel af te krijgen en weer op de nieuwe kabel te schuiven.
/f/image/Lq7XoHlIvgignxRZB0nUnmjO.png?f=fotoalbum_large)
De rubberen klemring heb ik ook overgezet.
Daarna is het een kwestie van alle draden op de juiste plek vastschroeven of stekkertjes inpluggen.
Alle kabeleinden van de nieuwe kabel waren netjes voorzien van krimpverbindingen en stekkertjes voor de aftakkingen van een paar kabels.
Vooraf nog even gemeten of de communicatiedraad bij deze kabel wel continuïteit had. Dat had deze kabel gelukkig wel, oude kabel was dus gewoon kapot.
/f/image/fhnUxdnPy1umcfyeAiEGWpXB.png?f=fotoalbum_large)
Nadat alles in elkaar was gezet en 3x gecontroleerd heb ik de auto er weer aangehangen en die ging gelijk laden!
Alles lijkt dus weer te werken. Straks alleen nog even controleren of de HUB en de Harvi nog verbonden zijn met de Zappi.
Ik zie dat 35A alamats niet eens bestaan of in ieder geval niet regulier zijn; het gaat van 32 naar 40 lijkt het.DonJuape schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:00:
[...]
Ik zou voor een B32 gaan, dat is het maximum dat je laadpunt kan en ook het maximum dat je auto op 1 fase kan.
De vraag is of je de 80% regel wilt aanhouden (automaat niet meer dan 80% van de rating belasten gedurende langere tijd)
Als 32A 80% is dan zou je dus eigenlijk een 40A exemplaar moeten plaatsen.
Eehh andersom toch?ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:26:
[...]
Ik zie dat 35A alamats niet eens bestaan of in ieder geval niet regulier zijn; het gaat van 32 naar 40 lijkt het.
De vraag is of je de 80% regel wilt aanhouden (automaat niet meer dan 80% van de rating belasten gedurende langere tijd)
Als 32A 80% is dan zou je dus eigenlijk een 40A exemplaar moeten plaatsen.
Het idee is dat je een automaat niet langdurig moet belasten op 100%, Easee adviseert dat zelf ook. Als je voor 80% belasting gaat en je wilt met 32A laden dan moet je dus een 40A automaat plaatsen.
Stedin wilde een half jaar terug niet praten over het vergroten van een 1 fase aansluting. Als we wilde verzwaren werd het 3x25A (of groter). We zitten overigens niet in een zone waar sprake is van overbelasting.BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Welke is dit?
Want een paar maanden terug gaf Enexis een presentatie dat ze minder dogmatisch naar 3fase willen:
YouTube: De warmtepomp in het elektriciteitsnet, door Cor Brockhoven, Enexis
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Het blijft heel apart.Bravo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:09:
[...]
Stedin wilde een half jaar terug niet praten over het vergroten van een 1 fase aansluting. Als we wilde verzwaren werd het 3x25A (of groter). We zitten overigens niet in een zone waar sprake is van overbelasting.
Ik denk dat de bron hiervan in het 3fase denken zit. Maar in een huis gaat bijna geen apparatuur 3 fase functioneren.
Wat wel kan is:
1/ de PV. Maar als de hele rij 1 fase is, en de meeste huizen in de rij hebben PV dan is het verschil alleen bij iedereen in de voortuin
2/ de auto laden: maar 3 fase laden is minimaal 3x6A = 18A = 4200watt. Terwijl ze eigenlijk piekafvlakking willen. Dus dan toch maar 1 van de 3 fases gebruiken. MAAR dan gaat bij 3 fase 2/3 van de PV naar de straat en weer via fase 3 terug naar de autolader die netjes probeert de zonneopwek in huis te houden

Maar je gaat een max 32A apparaat toch niet afzekeren met 40A?ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:02:
[...]
Het idee is dat je een automaat niet langdurig moet belasten op 100%, Easee adviseert dat zelf ook. Als je voor 80% belasting gaat en je wilt met 32A laden dan moet je dus een 40A automaat plaatsen.
Waar, 3 fasen voor huisaansluitingen is eigenlijk heel raar. Doe dan gewoon zoals in de UK een 60, 80 of 100A zekering op 1 fase.BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Het blijft heel apart.
Ik denk dat de bron hiervan in het 3fase denken zit. Maar in een huis gaat bijna geen apparatuur 3 fase functioneren.
Wat wel kan is:
1/ de PV. Maar als de hele rij 1 fase is, en de meeste huizen in de rij hebben PV dan is het verschil alleen bij iedereen in de voortuin
2/ de auto laden: maar 3 fase laden is minimaal 3x6A = 18A = 4200watt. Terwijl ze eigenlijk piekafvlakking willen. Dus dan toch maar 1 van de 3 fases gebruiken. MAAR dan gaat bij 3 fase 2/3 van de PV naar de straat en weer via fase 3 terug naar de autolader die netjes probeert de zonneopwek in huis te houden.
3 fasen maakt eigenlijk dat je 3 verschillende aansluitingen hebt met ieder een limiet, het maakt de groepenkast onnodig complex, lastig om gebruikers over fasen te verdelen, risico op schade bij fouten door 400v, lastig met salderen, thuisaccu's etc. Een 1 fase woningaansluiting maakt alles in je installatie zoveel makkelijker, simpeler, goedkoper en meer bullet proof.
Het enige voordeel dat ik zie is met 11 kW kunnen laden ipv met 7 kW, maar dat laatste is vrijwel altijd voldoende, er zijn weinig gebruikersscenario's waarbij 11 kW een significant voordeel biedt.
Anyway ik ben ook een gasloze spijtoptant; ben naar 3x25A gegaan maar achteraf liever 1x 40A gehad dat had prima gepast.
Ben het met je eens dat het raar aanvoelt, afzekeren is vooral bedoeld om de installatie inclusief de bedrading te beveiligen. Met een 40A automaat moet er dus wel bedrading aanwezig zijn die dat aankan.DonJuape schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Maar je gaat een max 32A apparaat toch niet afzekeren met 40A?
Je telefoonlader zit ook achter een 16A zekering waardoor die pas ingrijpt wanneer je lader langere tijd aanzienlijk meer dan 3600 watt gebruikt, wat bij een dergelijk apparaat gewoon vette kortsluiting betekent.
De automaat beveiligt de installatie maar niet het apparaat zelf.
En in dit voorbeeld zou de 35A hoofdzekering er wellicht eerder uit klappen, al is dat (indien automaat) een C karakteristiek ipv een B. De meningen over selectiviteit zijn verdeeld.
Goeie info in dit topic, binnenkort ook een PHEV van mn werk, ga voor de Peblar Home Plus mooie laadunit en goeie ervaringen gelezen hier.
Als een telefoonlader kortsluiting veroorzaakt door een defect, zal de automaat direct uitschakelen via de elektromagnetische beveiliging. Dit is iets anders dan de thermische beveiliging tegen overbelasting, die werkt met een bimetaal en trager reageert.ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Ben het met je eens dat het raar aanvoelt, afzekeren is vooral bedoeld om de installatie inclusief de bedrading te beveiligen. Met een 40A automaat moet er dus wel bedrading aanwezig zijn die dat aankan.
Je telefoonlader zit ook achter een 16A zekering waardoor die pas ingrijpt wanneer je lader langere tijd aanzienlijk meer dan 3600 watt gebruikt, wat bij een dergelijk apparaat gewoon vette kortsluiting betekent.
De automaat beveiligt de installatie maar niet het apparaat zelf.
En in dit voorbeeld zou de 35A hoofdzekering er wellicht eerder uit klappen, al is dat (indien automaat) een C karakteristiek ipv een B. De meningen over selectiviteit zijn verdeeld.
Lijkt me fijn, kortsluiting op 100A...ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:38:
[...]
Waar, 3 fasen voor huisaansluitingen is eigenlijk heel raar. Doe dan gewoon zoals in de UK een 60, 80 of 100A zekering op 1 fase.
3 fasen maakt eigenlijk dat je 3 verschillende aansluitingen hebt met ieder een limiet, het maakt de groepenkast onnodig complex, lastig om gebruikers over fasen te verdelen, risico op schade bij fouten door 400v, lastig met salderen, thuisaccu's etc. Een 1 fase woningaansluiting maakt alles in je installatie zoveel makkelijker, simpeler, goedkoper en meer bullet proof.
Het enige voordeel dat ik zie is met 11 kW kunnen laden ipv met 7 kW, maar dat laatste is vrijwel altijd voldoende, er zijn weinig gebruikersscenario's waarbij 11 kW een significant voordeel biedt.
Anyway ik ben ook een gasloze spijtoptant; ben naar 3x25A gegaan maar achteraf liever 1x 40A gehad dat had prima gepast.
Accu, salderen etc maakt niet uit. Voor 1 of 3 fasen. Salderen over de fasen gebeurt in de meter.
En gevaar...als je de kennis niet hebt moet je het installeren uitbesteden.
Bedankt voor deze overweging. Ik was al half bezig met een aanpassing naar 3x25. Niet alleen vanwege laden maar ook overstap naar induktie kookplaat. (In de maat die ik wil is er weinig keuze onder de 11kW).ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:38:
[...]
Ik heb nu 1x50A en dat ga ik mooi zo laten 😁
Ik lees hier wat verhalen over 80% belasting bij een installatieautomaten. Mijn ervaring is dat je installatieautomaten met 120% belasting niet uitgeschakeld krijgt in een gemiddelde huisinstallatie. Moet wel zeggen dat ik getest heb in een groepenkast waarbij de naastliggende automaten niet belast werden. Bij 100% belasting is zijn de I^2*R verliezen al veel minder dan 120%.
Ik zou dus gewoon 25A door een 25A (hoofd)zekering jagen
Bij ons kantoorpand ook al jaren een B25 eindgroep voor EV (2x11 kW paal) op een 25A hoofdzekering. De installateur werd er wel nerveus van en vond dat we maar flink wat meer vastrecht moesten gaan betalen en dat de eindgroep naar C-karakteristiek zou moeten
. Nou nee dus en nooit een probleem geweest.
Bij ons kantoorpand ook al jaren een B25 eindgroep voor EV (2x11 kW paal) op een 25A hoofdzekering. De installateur werd er wel nerveus van en vond dat we maar flink wat meer vastrecht moesten gaan betalen en dat de eindgroep naar C-karakteristiek zou moeten
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 11-05-2025 12:58 ]
Goedemiddag allemaal. Ik heb sinds gisteren de Zaptec Go 2 laadunit met Sense en werkt in basis prima. Nu wil ik dat hij (de Ioniq 6)laadt op wat maximaal op dat moment aan zonne-energie (nog) beschikbaar is, in plaats van de volledige 11kW te trekken (dus dan ook uit het net) . Iemand tip hoe dit voor elkaar te krijgen? Ik heb ook nog 2 HomeWizard batterijen (op aparte groep, "unlocked") en uiteraard de P1 meter. De P1 en Zaptec Sense zitten op de HomeWizard P1-versterker. Wat het ook best ingewikkeld maakt is dat ik mij afvraag welke apps (Hyundai Smartcharge of Zaptec) nu werkelijk in de lead zijn. Alvast dank voor jullie advies.
[ Voor 24% gewijzigd door BOEFJE_NL op 11-05-2025 14:16 ]
Dat komt omdat mensen zonder verstand van zaken en zonder ervaring wat gaan roeptoeteren op basis van halve info. En de ellende is dat ze elkaar ga natoeteren.
Hier ook gewoon meerdere fatsoenlijke 16A automaten die op 16A belast wordt.
PV, EV en thuisaccu.
PV, EV en thuisaccu.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Het gaat om de warmteontwikkeling bij langdurige maximaal belasten en niet om korte piekstromen of het uitschakelen (bij de eindgroep automaten)Dre schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:56:
Ik lees hier wat verhalen over 80% belasting bij een installatieautomaten. Mijn ervaring is dat je installatieautomaten met 120% belasting niet uitgeschakeld krijgt in een gemiddelde huisinstallatie. Moet wel zeggen dat ik getest heb in een groepenkast waarbij de naastliggende automaten niet belast werden. Bij 100% belasting is zijn de I^2*R verliezen al veel minder dan 120%.
Bij ons kantoorpand ook al jaren een B25 eindgroep voor EV (2x11 kW paal) op een 25A hoofdzekering. De installateur werd er wel nerveus van en vond dat we maar flink wat meer vastrecht moesten gaan betalen en dat de eindgroep naar C-karakteristiek zou moeten. Nou nee dus en nooit een probleem geweest.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Hier ook, maar dan afgezekerd op 32 A, we hebben een Zappi v1 die op 32 A laadt, en een TWC op 3x16A.V_ger schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:34:
Dat komt omdat mensen zonder verstand van zaken en zonder ervaring wat gaan roeptoeteren op basis van halve info. En de ellende is dat ze elkaar ga natoeteren.
PV, EV en thuisaccu.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zover ik weet kan de Zaptec go 2 dat (nog) niet met alleen de Sense… met HA of Homey zal het wel werken maar ze wekken inderdaad de indruk dat ‘ie het zelfstandig zou kunnen 🤷🏻♂️BOEFJE_NL schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:57:
Goedemiddag allemaal. Ik heb sinds gisteren de Zaptec Go 2 laadunit met Sense en werkt in basis prima. Nu wil ik dat hij (de Ioniq 6)laadt op wat maximaal op dat moment aan zonne-energie (nog) beschikbaar is, in plaats van de volledige 11kW te trekken (dus dan ook uit het net) . Iemand tip hoe dit voor elkaar te krijgen? Ik heb ook nog 2 HomeWizard batterijen (op aparte groep, "unlocked") en uiteraard de P1 meter. De P1 en Zaptec Sense zitten op de HomeWizard P1-versterker. Wat het ook best ingewikkeld maakt is dat ik mij afvraag welke apps (Hyundai Smartcharge of Zaptec) nu werkelijk in de lead zijn. Alvast dank voor jullie advies.
Bron:
YouTube: Zaptec Go 2 EV charger | Review
[ Voor 6% gewijzigd door easywoods op 11-05-2025 16:37 ]
Vandaag ook weer uitgevonden dat je ook niet zomaar een Granny aan moet sluiten op een willekeurige wandcontactdoos. Ook niet als hij er robuust, en voor outdoor use, uitziet....
Ik had al zo mijn twijfels, dus ik had hem daar ook niet aangesloten, maar ik gebruikte zowel de WCD aan achterkant als aan voorkant garage al regelmatig voor bijv zagen, grasmaaien, compressor etc.
Vandaag trok ik één van de verbindingslasdozen open en constateerde dat de vorige bewoner dat gewoon bij elkaar geprutst heeft.... op verschillende plekken was in de garage de bruine draad niet gebruikt, maar was er de dunne zwarte draad gebruikt . Nog een klus erbij dus....
WCD zelf was ook wonderlijk aangesloten.
Had ook al andere constateringen van dezelfde orde in huis waar ik even goed over na moest denken om dat op te lossen. Slaapkamers zitten op twee verschillende groepen... Grootste slaapkamer heeft wel aarding aangesloten in de WCD, maar vanuit meterkast loopt geen aarding... kabels waren in uitbouw op 1cm in dekvloer ingelegd, incl de coax.
Ik had al zo mijn twijfels, dus ik had hem daar ook niet aangesloten, maar ik gebruikte zowel de WCD aan achterkant als aan voorkant garage al regelmatig voor bijv zagen, grasmaaien, compressor etc.
Vandaag trok ik één van de verbindingslasdozen open en constateerde dat de vorige bewoner dat gewoon bij elkaar geprutst heeft.... op verschillende plekken was in de garage de bruine draad niet gebruikt, maar was er de dunne zwarte draad gebruikt . Nog een klus erbij dus....
Had ook al andere constateringen van dezelfde orde in huis waar ik even goed over na moest denken om dat op te lossen. Slaapkamers zitten op twee verschillende groepen... Grootste slaapkamer heeft wel aarding aangesloten in de WCD, maar vanuit meterkast loopt geen aarding... kabels waren in uitbouw op 1cm in dekvloer ingelegd, incl de coax.
:strip_exif()/f/image/jSRvqN8y7UJ5CMhmZD0D56Ys.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 12-05-2025 09:15 ]
Gelukkig is de bovenste aansluiting wel goed, daar heb je 2x een bruine draadGet!em schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:15:
Vandaag ook weer uitgevonden dat je ook niet zomaar een Granny aan moet sluiten op een willekeurige wandcontactdoos. Ook niet als hij er robuust, en voor outdoor use, uitziet....
Had ook al andere constateringen van dezelfde orde in huis waar ik even goed over na moest denken om dat op te lossen. Slaapkamers zitten op twee verschillende groepen... Grootste slaapkamer heeft wel aarding aangesloten in de WCD, maar vanuit meterkast loopt geen aarding... kabels waren in uitbouw op 1cm in dekvloer ingelegd, incl de coax.[Afbeelding]
Op zich is het wel "netjes" alleen jammer dat het verkeerd is.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat is het 400v stopcontact voor als het grasmaaien snel klaar moetV_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:46:
[...]
Gelukkig is de bovenste aansluiting wel goed, daar heb je 2x een bruine draad![]()
En zwarte kabel is normaal voor schakeldraad toch?V_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:46:
[...]
Gelukkig is de bovenste aansluiting wel goed, daar heb je 2x een bruine draad![]()
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja, om lampjes te schakelen, niet om WCDs te schakelen.miicker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:04:
[...]
En zwarte kabel is normaal voor schakeldraad toch?
Beun de haas gebruikt het vast ook wel, scheelt weer koper.
Maar dit is meer voor een ander topic. Om even ON topic te gaan.
@Get!em Goed dat je hebt gecheckt wat voor een aansluiting je hebt voordat je er langdurig veel A-tjes doorheen gaat jassen.
[ Voor 25% gewijzigd door V_ger op 12-05-2025 10:09 ]
Is dat wel 2,5 mm2 dan, zwart is heel vaak 1,5 mm2 en daar zou ik geen granny op willen aansluiten.miicker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:04:
[...]
"normaal" voor lamparmatuur schakelingen, met lage belasting.miicker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Niet voor zwaardere toepassingen.
Is ondertussen mijn gewoonte nadat ik afgelopen 2 jaar meerdere doorgebrande aansluitingen heb gezien, op zowel camping als thuis.V_ger schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:07:
[...]
@Get!em Goed dat je hebt gecheckt wat voor een aansluiting je hebt voordat je er langdurig veel A-tjes doorheen gaat jassen.
Camping: steeds meer zwaardere verbruikers. Mensen willen daar van het gas af en hebben oven en inductie in de caravan, of gaan stiekem toch hun granny aansluiten op de camping. (Campings zijn vaan 6A, 10A of 16A, die laatste alleen bij luxe campings, de 10A is meest gewoon voor recente campings). Echter als het ze al lukt om de automaat niet te laten klappen, beseffen ze niet dat de langdurige load alsnog voor problemen zorgt.
Thuis: mijn vorig jaar geïnstalleerde warmtepomp (door officiele installateur, incl vernieuwing meterkast en compleet nieuwe bekabeling) was op 2 plekken doorgebrand, op 2 verschillende fases.
Voor de WCD waarop ik de Granny uiteindelijk aansloot, dus ook gekozen voor de kortst mogelijke route tussen meterkast en die WCD, en mezelf er van verzekerd dat hij op een andere fase zit dan de Inductie en Warmtepomp. Anders heb ik ook nog een klapperende hoofdzekering.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 12-05-2025 10:25 ]
Zwart kan ook L2 zijn bij 3 fase. In dit geval lijkt het gewoon een 5x2,5 YMvK te zijn. Dus geen 1,5mm schakeldraad.miicker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zal idd zo even nakijken, had hem alleen ff opengetrokken en niet gekeken of het 2,5mm2 is, dan is er idd niet zoveel aan de hand. Thanks alvast voor meedenken.Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:25:
[...]
Zwart kan ook L2 zijn bij 3 fase. In dit geval lijkt het gewoon een 5x2,5 YMvK te zijn. Dus geen 1,5mm schakeldraad.
Staat ook wel ergens op de YMvK mocht die ergens in het zicht lopen.Get!em schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:29:
[...]
Zal idd zo even nakijken, had hem alleen ff opengetrokken en niet gekeken of het 2,5mm2 is, dan is er idd niet zoveel aan de hand. Thanks alvast voor meedenken.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Is je stopcontact upgraden niet de goedkoopste oplossing?daan! schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:59:
Wij hebben een PHEV met granny charger die max 10A laadt, dat bevalt op zich goed. Ivm berichten over smeltende stopcontacten toch eens de wandcontactdoos in de garage opengedraaid en daar zie ik een fasedraad die eruitziet alsof hij wel flink toasty is geweest. Dus vanuit veiligheidsoogpunt laad ik daar liever niet meer.
Wel gevonden:
Ik heb deze laadkabel: https://www.amazon.co.uk/dp/B0DMJVH2MX en volgens mij heb je die ook met EU stekkers..
Net even uitgezocht, en waarom ik 2x op verkeerde been werd gezet.Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Staat ook wel ergens op de YMvK mocht die ergens in het zicht lopen.
Aanvoer is een YMvK 5 aderige. Daarvan wordt (uiteraard) de zwarte niet gebruikt. De aansluiting naar buiten toe is middels lasdoos aangesloten emt een YMvK 3 aderig.
De 3 ader is dunner dan de 5 ader. Zodoende zag ik dus direct na openen, snel kijkend, een 'dikke' bruine aangesloten worden op een "dunne" zwarte. En een zwarte ader in een 3 aderige YMvK is natuurlijk ook niet de default.
Anyhow, is dus 4mm2 --> 2,5mm2. Alleen de bruine draad in WCD is minder helder, maar alsnog prima, maar voor de rest dus alles OK
(nadat ik hem voor het eerst opendraaide, werd ik gebeld, en moest weg, dus had toen even niet verder gekeken).
Hallo !
Een vraag voor de mensen met een Easee laadpaal met loadbalancing.
Ik heb de unit al aan de muur hangen, morgen komt de kabel en de automaat binnen, dan kan ik hem aansluiten.
Ik ga er een leaf mee opladen, die kan op 1 fase max 6.6KW laden. Nu heb ik een 3x25A aansluiting, uiteraard op alle fases ook zonnepanelen. Welke waardes geven jullie aan in de app ? Ik wil dat hij niet meer dan 22A opneemt uit het net, maar hij mag dan ook nog van de zonnepanelen afpakken wat hij wilt, heeft dat invloed op de waardes die ik daar in ga vullen ? De paal komt achter een 25A alamat ( ja ik weet het , niet selectief )
Ik heb de unit al aan de muur hangen, morgen komt de kabel en de automaat binnen, dan kan ik hem aansluiten.
Ik ga er een leaf mee opladen, die kan op 1 fase max 6.6KW laden. Nu heb ik een 3x25A aansluiting, uiteraard op alle fases ook zonnepanelen. Welke waardes geven jullie aan in de app ? Ik wil dat hij niet meer dan 22A opneemt uit het net, maar hij mag dan ook nog van de zonnepanelen afpakken wat hij wilt, heeft dat invloed op de waardes die ik daar in ga vullen ? De paal komt achter een 25A alamat ( ja ik weet het , niet selectief )
De hoofdzekeringen blijven 25A, maar vanwege de zonnestroom ga je die minder snel bereiken.Galaxis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:16:
Hallo !
Dus je kunt als hoofdzekering 22A instellen, maar 25 A kan ook gewoon prima, en dan voor de instelling van de groep zou je ook 25 A kunnen doen. Dan zal de Easee daar 80% van pakken en dat geeft je 20A aan laadvermogen voor de auto.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Thnx !, dan gaan we dat zo instellen. Alles sneller dan 3,7kW is winst haha.adjego schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:29:
[...]
De hoofdzekeringen blijven 25A, maar vanwege de zonnestroom ga je die minder snel bereiken.
Dus je kunt als hoofdzekering 22A instellen, maar 25 A kan ook gewoon prima, en dan voor de instelling van de groep zou je ook 25 A kunnen doen. Dan zal de Easee daar 80% van pakken en dat geeft je 20A aan laadvermogen voor de auto.
80% is de standaardinstelling van Easee, maar je kunt dit wel aanpassen naar 100%adjego schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Dan zal de Easee daar 80% van pakken en dat geeft je 20A aan laadvermogen voor de auto.
Dat had ik net ook al gevonden, die zet ik mooi op 100% dusASW1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:00:
[...]
80% is de standaardinstelling van Easee, maar je kunt dit wel aanpassen naar 100%
Ja daar lijkt het wel op. Ik was misschien vooral verbaasd over het gebrek aan simpele goedkope vaste laadstekkers, gezien de prijs van een normale laadkabel met stekker.ToolkiT schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Is je stopcontact upgraden niet de goedkoopste oplossing?
In essentie leek het me niet veel anders dan een granny charger met een doosje eromheen die aan de muur zit, maar de prijs is al snel 4x zoveel.
Er zal wel geen markt zijn voor vaste laders met laag vermogen, waardoor die dus niet gemaakt worden.
Ik heb zelf een Voldt Granny Charger. Ideaal omdat ik hem in kan stellen van 8A tot 16A. Met de kabel van 20 meter kan ik 3 openbare parkeervakken bereiken. Met deze houder van amazon zit hij bij de voordeur op slot. De kabel gaat door het kelderraampje en de stekker zit direct in de groepenkast. (binnenkort op een eigen groep met losse HW meter).daan! schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Ja daar lijkt het wel op. Ik was misschien vooral verbaasd over het gebrek aan simpele goedkope vaste laadstekkers, gezien de prijs van een normale laadkabel met stekker.
In essentie leek het me niet veel anders dan een granny charger met een doosje eromheen die aan de muur zit, maar de prijs is al snel 4x zoveel.
Er zal wel geen markt zijn voor vaste laders met laag vermogen, waardoor die dus niet gemaakt worden.
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Mee eens die laders zijn eigenlijk vrij domme dingen, de EV zelf heeft alle regulering...daan! schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Ja daar lijkt het wel op. Ik was misschien vooral verbaasd over het gebrek aan simpele goedkope vaste laadstekkers, gezien de prijs van een normale laadkabel met stekker.
Enige voordeel met die laadpalen is dat je sneller kan laden.. maar als je dat niet nodig hebt, is een snelle grannycharger plenty..
Vraagje voor de mensen met verstand van zaken. Afgelopen zondag zorgde de loadbalancer van m'n laadpaal ervoor dat er met max 3,7kW geladen werd ipv 11kW die ik eigenlijk wilde. Ik verbruikte niet veel in huis, niets extra's dan het normale (geen apparatuur). Alleen de 15 zonnepanelen die stroom opleverden maar verder niets. Ik begreep dat het kan dat zo'n (domme?) loadbalancer dan niet kan zien welke kant de stroom opgaat en daarom ook de ingaande stroom ziet als uitgaande en daardoor eerder op z'n grenswaarde komt. Hoe werkt dat? Ik had eigenlijk verwacht dat die loadbalancer wat slimmer was.....
Ik heb een Zaptec Go 2 met Sense.
Is je loadbalanver niet kapot waardoor je laadpaal naar een failsafe vermogen gaat?
Ik denk dat je wel met 16A aan het laden was, maar maar op 1 fase. Anders had je namelijk 4.2kW gezien. Fase wisselen tijdens het laden ben ik geen fan van. Geeft alleen maar gezeik, zowel op de korte als lange termijn.josduisings schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:12:
Vraagje voor de mensen met verstand van zaken. Afgelopen zondag zorgde de loadbalancer van m'n laadpaal ervoor dat er met max 3,7kW geladen werd ipv 11kW die ik eigenlijk wilde. Ik verbruikte niet veel in huis, niets extra's dan het normale (geen apparatuur). Alleen de 15 zonnepanelen die stroom opleverden maar verder niets. Ik begreep dat het kan dat zo'n (domme?) loadbalancer dan niet kan zien welke kant de stroom opgaat en daarom ook de ingaande stroom ziet als uitgaande en daardoor eerder op z'n grenswaarde komt. Hoe werkt dat? Ik had eigenlijk verwacht dat die loadbalancer wat slimmer was.....
Kies vooraf wat je wil, 1 of 3 en stick to the plan. Al die suboptimalisatie is niets waard.
Precies. Ik laad zonnestroomoverschot altijd op 1 fase (32A afgezekerd) en normaal laden doe ik op 3 fasen.V_ger schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:25:
[...]
Ik denk dat je wel met 16A aan het laden was, maar maar op 1 fase. Anders had je namelijk 4.2kW gezien. Fase wisselen tijdens het laden ben ik geen fan van. Geeft alleen maar gezeik, zowel op de korte als lange termijn.
Kies vooraf wat je wil, 1 of 3 en stick to the plan. Al die suboptimalisatie is niets waard.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen