marcel19 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:24:
@
Sandro! @
elsinga @
FlowDesign @
onzenuub
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties! Hier kan ik al een stuk meer mee. 😊
Voor mij begint het inderdaad steeds duidelijker te worden dat de keuze niet alleen om de laadpaal zelf draait, maar vooral om de combinatie van laadpaal + MID-meter + backoffice/CPO + zakelijke laadpas.
De Peblar Business lijkt op basis van jullie ervaringen erg interessant. Vooral de combinatie van MID-meter, load balancing en de mogelijkheid om hem via OCPP aan verschillende backoffices te koppelen spreekt me aan. Ook de combinatie met een HomeWizard P1 voor load balancing en eventueel laden op zonne-overschot klinkt voor mijn situatie interessant.
Tegelijkertijd kwam ik zelf ook de
Zaptec Go 2 tegen. Die is qua aanschafprijs behoorlijk interessant en lijkt technisch ook aardig goed bij mijn wensen aan te sluiten. Voor zover ik kan vinden heeft de Go 2 onder andere een MID-meter, dynamische load balancing, OCPP en ondersteuning voor solar charging. Ook het automatisch kunnen schakelen tussen 1- en 3-fasen bij solar charging vind ik interessant vanwege mijn zonnepanelen.
Daarom ben ik eigenlijk benieuwd waarom jullie in mijn situatie specifiek voor de
Peblar Business zouden kiezen en niet voor bijvoorbeeld de
Zaptec Go 2.
Mijn belangrijkste criterium blijft daarbij niet zozeer de laadpaal zelf, maar de zakelijke verrekening. Ik wil uiteindelijk het liefst:
auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert de sessie → backoffice koppelt de sessie aan de laadpas → werkgever betaalt via de laadpas/CPO → ik hoef zelf niets maandelijks te declareren.
Als ik de reacties goed begrijp, zou ik dus bijvoorbeeld een Peblar of Zaptec kunnen nemen, die aan een backoffice zoals Tap Electric of E-Flux koppelen en vervolgens gewoon met mijn zakelijke laadpas thuis kunnen laden. De backoffice handelt de verrekening dan af en betaalt mij de opbrengst van de thuislaadsessies uit. Klopt dat inderdaad zo?
En hoe zit dat precies met de
zakelijke laadpas? Ik weet op dit moment nog niet welke pas mijn werkgever/leasemaatschappij gaat verstrekken. Is het voldoende dat de gekozen backoffice de laadpas ondersteunt, of zijn er daarnaast nog specifieke eisen aan de laadpaal zelf?
Ik ga dit uiteraard ook bij mijn werkgever/leasemaatschappij navragen, maar ik wil vooral voorkomen dat ik straks een laadpaal koop die technisch alles kan, maar waarbij de zakelijke thuislaadverrekening vervolgens lastig blijkt.
Nog een paar dingen waar ik inmiddels over twijfel:
- Is de MID-meter vooral van belang voor de administratieve/zakelijke verrekening, of zijn er nog andere redenen om die te nemen?
- Is er in de praktijk verschil tussen Peblar en Zaptec qua backoffice-integraties en mogelijkheden voor zakelijke thuislaadverrekening?
- Zijn er ervaringen met Tap Electric + Peblar of Tap Electric + Zaptec Go 2 specifiek voor thuisladen met een zakelijke laadpas?
- Hoe bevalt de solar charging-functionaliteit in de praktijk?
- Zou je voor mijn situatie eerder voor 1-/3-fase automatisch schakelen kiezen, of is dat vooral interessant als je echt zoveel mogelijk zonne-overschot wilt benutten?
- En zijn er nog verborgen/terugkerende kosten waar ik rekening mee moet houden bij de verschillende backoffices?
Mijn panelen hebben trouwens inderdaad een maximaal vermogen van ongeveer
4 kW, niet 4 kWh. 😄 Bedankt voor de correctie!
Voor mij staan momenteel dus vooral
Peblar Business versus Zaptec Go 2 op de shortlist. Als iemand beide systemen kent of bewust voor de één boven de ander heeft gekozen vanwege de zakelijke verrekening/backoffice, hoor ik graag waarom.
En als iemand een concrete combinatie heeft van
laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas waarmee dit in de praktijk volledig automatisch werkt, ben ik vooral benieuwd naar die ervaringen.