Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ze gaan een nieuwe plaatsen.Ethirty schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:38:
[...]
Ziet eruit als een white-label merkje dat ik op internet qua looks alleen terugvind als “E-tech”. Chinees spul waarschijnlijk.
Mooi beige alsof het al 20 jaar langzaam verkleurd is
Ik heb er niet zoveel verstand va maar ik wil , net als de rest van mijn kast, de zonnepanelen via een 3 fase attema aardlekautomaat laten lopen. Men geeft aan dat Attema dat niet heeft. Dat lijkt mij bijzonder.
Kunnen jullie dat bevestigen ? Ik heb namelijk
Bij voorkeur een kast met hetzelfde a merk.
Heb je al op de website van Attema gezocht?Smartbikers schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:14:
[...]
Ze gaan een nieuwe plaatsen.
Ik heb er niet zoveel verstand va maar ik wil , net als de rest van mijn kast, de zonnepanelen via een 3 fase attema aardlekautomaat laten lopen. Men geeft aan dat Attema dat niet heeft. Dat lijkt mij bijzonder.
Kunnen jullie dat bevestigen ? Ik heb namelijk
Bij voorkeur een kast met hetzelfde a merk.
Op je foto zie ik een Siemens automaat, dus er zit niet alleen maar Attema in je kast lijkt me?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik zie meerdere aardlekautomaten maar geen idee of er 1 passend is. B/c karakteristiek.SpongeRob schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:34:
[...]
Heb je al op de website van Attema gezocht?
Op je foto zie ik een Siemens automaat, dus er zit niet alleen maar Attema in je kast lijkt me?
Krachtgroep ja / nee.
Sorry maar dit zegt vermogensomzetters en is voor mij overduidelijk een regelgeving die verwijst naar PV omvormers. Voor mij is met dit geciteerd stukje dus nog niks bewezen, het spijt me.daemonix schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:28:
[...]
Ome Google heeft het antwoord voor je:
[...]
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2025-05-08
Svp niet blijven ontkennen, en misschien in de topicstart opnemen.
Welke laadpaal is nou handig:
- wil kunnen instellen dat zoveel mogelijk van de zonnepanelen geladen wordt en liefst zo dat automatisch bedacht wordt of vanaf het net geladen moet worden. Bv ik wil morgen om 11 de auto minimaal 80% vol hebben. Hij laadt dan van de zonnepanelen maar als de zon op is begint hij van het net te laden als hij anders niet op tijd vol is
- load balancing lijkt me ook handig zodat de stoppen er niet uitvliegen als ik vanalles in huis aan het gebruiken ben.
- uiterlijk bomt ons niet (hangt op onze oprit en niemand kijkt er tegenaan)
- vaste kabel
Ja en Nee,Andrehj schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:07:
[...]
Je vergeet dan even dat er een netcode is, die aangeeft (of vraagt) om niet meer dan 5 kW onbalans te veroorzaken, want daarmee trek je het net scheef. Voor het net is het dus beter om die grote belastingen over alle fasen te verdelen.
Als ik mijn auto zie schakelen tussen 1F en 3F zie ik een dip naar 0, dus 4kW naar 0 en dan 4,5kW terug op.
Die 30 sec knalt die 4,5kW het net op.
Als ik doorga met zonladen, staat mijn net aansluiting op 0, ook al gaat er 6kW van PV de auto in.
Dan kan door tot 11kW 1 fase (5kW net, 6kW PV) en voldoe ik nog steeds aan de netcode. En dat alles gaat iets rustiger dan die schakeling 1F naar 3F.
Je moet niet zonder PV 11-22kW 1 fase doen, maar dat is niet denk ik ook niet de bedoeling.
Wat heb je uiteindelijk gekozen?ASW1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:32:
[...]
Als je Tibber wilt gebruiken dan moet je de Tibber pulse geïnstalleerd hebben.
Voor loadbalancing heb je dan dus de keuze tussen
A. Tibber Pulse
B. Tibber Pulse + Easee equalizer
Ik zou voor A gaan, B kan altijd nog.
Hier thuis staan we aan de vooravond van een EV en daarbij komt (Ja...daag..leg ik zelf aan hè 🤣) natuurlijk een laadpaal. De easee up vind ik mooi en heeft met de equalizer of de pulse ook load balancing mogelijkheden.
[ Voor 1% gewijzigd door tcw82 op 21-09-2025 12:08 . Reden: Hele rare zin even herschreven. ]
Ik heb ze allebei maar ik gebruik op dit moment alleen de Tibber pulse vanwege grid rewards.tcw82 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:59:
[...]
Wat heb je uiteindelijk gekozen?
Hier thuis staan we aan de vooravond van een EV en daarbij komt (Ja...daag..leg ik zelf aan hè 🤣) natuurlijk een laadpaal. De easee up vind ik mooi en heeft met de equalizer of de pulse ook load balancing mogelijkheden.
Vanaf 2027 ga ik wellicht de equalizer gebruiken om zoveel mogelijk met PV te kunnen laden. (Hopelijk heeft Easee tegen die tijd het PV laden met 3 fasen wel goed geimplementeerd) Wintermaanden dan misschien wel met Tibber omdat er dan zelden genoeg PV zal zijn om te laden.
Ah, pv laden is niet Functioneel via /met Tibber? Heb jij de zonnepanelen omvormer in de Tibber app gekoppeld?ASW1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb ze allebei maar ik gebruik op dit moment alleen de Tibber pulse vanwege grid rewards.
Vanaf 2027 ga ik wellicht de equalizer gebruiken om zoveel mogelijk met PV te kunnen laden. (Hopelijk heeft Easee tegen die tijd het PV laden met 3 fasen wel goed geimplementeerd) Wintermaanden dan misschien wel met Tibber omdat er dan zelden genoeg PV zal zijn om te laden.
Proest. Wat denk je dat een auto icm laadpaal doet? Vermogen omzetten. Wat denk je dat een simpele elektrische verwarmingsradiator doet? Elektrisch vermogen omvormen in warmte. Het is voor het eerst dat ik deze struisvogel verklaring hoor.HyperBart schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:24:
[...]
Sorry maar dit zegt vermogensomzetters en is voor mij overduidelijk een regelgeving die verwijst naar PV omvormers. Voor mij is met dit geciteerd stukje dus nog niks bewezen, het spijt me.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik ben het met je eens dat het passend is om toe te voegen omdat het absoluut niet alleen over PV-omvormers gaat in de netcode, maar de zin geeft wat ruimte. Ik heb even gegooglet en kwam uit op een aantal posts waar ondergetekende ook o.a. aan geschreven heeft over de invulling hiervan: KoHa in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"daemonix schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:24:
[...]
Proest. Wat denk je dat een auto icm laadpaal doet? Vermogen omzetten. Wat denk je dat een simpele elektrische verwarmingsradiator doet? Elektrisch vermogen omvormen in warmte. Het is voor het eerst dat ik deze struisvogel verklaring hoor.
In praktische zin gaat het vooral om: tijdelijk 1 fase laden i.c.m. PV-opbrengst om eigen gebruik te maximaliseren én wanneer er wordt overgeschakeld kan dat kortstondig resulteren in een overgang waarbij er relatief veel wordt afgenomen op één fase of relatief veel wordt teruggeleverd.
De 'in de regel' in de wettekst tackelt de hele discussie voor dat praktische punt, of is er nog meer om over te hebben?
En ja, nog steeds zeg ik voeg het toe aan de TS.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Er staat nog steeds nergens in de netcode dat er geen onbalans (>5kW) tussen de fasen mag zijn. Er staat slechts dat apparaten met een vermogen >5kW op 3 fasen moeten worden aangesloten. En dan ook nog eens "in de regel".True schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:35:
[...]
Ik ben het met je eens dat het passend is om toe te voegen omdat het absoluut niet alleen over PV-omvormers gaat in de netcode, maar de zin geeft wat ruimte. Ik heb even gegooglet en kwam uit op een aantal posts waar ondergetekende ook o.a. aan geschreven heeft over de invulling hiervan: KoHa in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
In praktische zin gaat het vooral om: tijdelijk 1 fase laden i.c.m. PV-opbrengst om eigen gebruik te maximaliseren én wanneer er wordt overgeschakeld kan dat kortstondig resulteren in een overgang waarbij er relatief veel wordt afgenomen op één fase of relatief veel wordt teruggeleverd.
De 'in de regel' in de wettekst tackelt de hele discussie voor dat praktische punt, of is er nog meer om over te hebben?
En ja, nog steeds zeg ik voeg het toe aan de TS.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Op dit moment gebruik ik geen PV laden omdat ik nog tot 2027 mag salderen en geen terugleververgoeding oid betaal. Er is dus nog geen noodzaak om dat te doen.tcw82 schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:49:
[...]
Ah, pv laden is niet Functioneel via /met Tibber? Heb jij de zonnepanelen omvormer in de Tibber app gekoppeld?
Vanaf 2027 wordt dat anders.
Dat Easee PV laden voor 3 fasen verkeerd heeft geïmplementeerd (iig voor de NL markt, misschien dat het in Noorwegen anders werkt) heb ik al vaak over geschreven in dit topic, dat zou je terug moeten kunnen vinden.
Edit:
ASW1 in "Thuisladen van je EV deel 2"
[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 21-09-2025 15:43 ]
Dit klinkt niet heel hoopvol. April is een paar maanden terug. Is er (bij jou bekend) inmiddels iets verbeterd?ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]
3-fasen bij PV laden is echt dramatisch slecht geïmplementeerd door Easee.
Omdat het op het eerste gezicht misschien wel ok lijkt wat voorbeelden hoe dit in de praktijk uitspeelt
Voorbeeld A
-3 fasen omvormer, teruglevering 5A (of minder) op alle 3 de fasen.
Wat er zou moeten gebeuren: 15A PV laden op 1 fase.
Wat er gebeurt: niets, want 6A wordt op geen van de 3 fasen gehaald.
De auto wordt niet geladen en 15A PV wordt op het net ingevoed.
Voorbeeld B
-1 fase omvormer, 6A op teruglevering op fase 1, op fase 2 en 3 afname van 4A elk.
Wat er zou moeten gebeuren: niets want het totaal van de fasen is een afname van het net van 2A.
Wat er gebeurt: Easee gaat op 6A "PV laden" en trekt dus nog 6A extra uit het net.
Voorbeeld C
-Oost/west PV opstelling met 2 omvormers op 2 verschillende fasen.
1 omvormer levert 5A, de andere 6A.
Wat er zou moeten gebeuren: PV laden met 11A.
Wat er gebeurt: Easee laadt maar met 6A en de overige 5A gaat het net in ipv in de auto.
Kortom, Easee snapt niet hoe met het totaal van de som van 3 fasen omgegaan moet worden en kijkt alleen naar iedere fase apart, alsof het 3 losse aansluitingen zijn. PV laden gaat daardoor heel vaak mis en doet niet wat je ervan zou verwachten.
Heb je deze problemen bij easee onder de aandacht gebracht?
Volgens mij is er nog geen verbetering en ja, ik heb het bij Easee aangekaart.tcw82 schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:16:
[...]
Dit klinkt niet heel hoopvol. April is een paar maanden terug. Is er (bij jou bekend) inmiddels iets verbeterd?
Heb je deze problemen bij easee onder de aandacht gebracht?
Hoe meer mensen dat doen hoe beter.
Dan nog een vraag; wij hebben hier Tibber. Tibber kon voorheen de Volvo aansturen voor optimalisatie dynamische tarieven maar nu niet meer. De laadpaal kan niet aangestuurd worden, die gaat gewoon laden als de auto eraan gehangen wordt. De Jaguar zal dus aangestuurd moeten worden. Dat wordt ook niet ondersteund door Tibber. Ik ben dus op zoek naar een app die dat wel kan. Jedlix kwam ik tegen maar die zeggen bij Jaguar "We werken eraan om deze verbinding te herstellen..." daar ga ik dus maar niet op wachten. Ook ANWB heeft ook een dergelijke app. Daar staat dus dat de Jaguar i-Pace wordt ondersteund. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zijn er eventueel nog andere apps die de auto aan kunnen sturen op basis van dynamische tarieven?
Handmatig instellen kan uiteraard ook maar ik kan er weinig over vinden. Wel zie ik dat je niet in kunt stellen dat je bijvoorbeeld maar tot 80% wil laden. Hij gaat altijd vol als je hem aan de stekker laat hangen. Ook kan ik niet vinden of je het laden in verschillende tijdblokken kan instellen. Weet iemand dat?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Zie ook discussie bij EVCC: jaguar heeft vorig jaar de API aangepast, en integraties van 3rd parties zijn zo goed als dood.RikHa schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:37:
Wij overwegen hier ook een i-Pace neer te zetten. Het zijn best dikke wagens en voor wat je krijgt niet duur. Het rare is natuurlijk die 1 fase 32 A boordlader van dat ding. Wij hebben er een van 12-2020 op het oog. Onze ervaring met (PH)EV reikt niet verder dan de V60 diesel hybride waar we indertijd een 1 fase laadpaal voor hebben aangeschaft. Die V60 laadt met max 3,3 kW maar de laadpaal kan to 32 A aan. De huisaansluiting is 3x25A en die gaan we niet verhogen. Wel kan ik 1 fase vrijmaken voor de laadpaal. Er zit een flink Victron thuisbatterij systeem op dus we kunnen als er haast is laden met 32 A. Dat zal het Victron systeem wel compenseren. Echter, alles wat we meer laden dan de 25 A van de hoofdzekering moet dan via de DC bus van het Victron systeem gevoerd worden aan de omvormer van fase drie om de laatste 7 A bij te voeden. Die laatste 7 A zullen er in de praktijk 8,4 zijn vanwege de extra omzetverliezen. Het laden zal dus meestal op max 25 A gaan. Ik vertel dit omdat ik naar aanleiding van het verhaal van @FFW eens aan het kijken was naar zo'n Ecotap. Dat kende ik nog niet. Mooi systeem maar ontzettend duur. Bovendien zie ik op de website geen DC15 meer staan, de 30 is de kleinste. Ik laat het dus maar bij wat ik hierboven beschrijf. Zo'n thuisbatterij systeem wat hier staat kost weliswaar een veelvoud van de Ecotap maar dat staat er al. 7,4 kW wordt dus de max, geen 15..
Dan nog een vraag; wij hebben hier Tibber. Tibber kon voorheen de Volvo aansturen voor optimalisatie dynamische tarieven maar nu niet meer. De laadpaal kan niet aangestuurd worden, die gaat gewoon laden als de auto eraan gehangen wordt. De Jaguar zal dus aangestuurd moeten worden. Dat wordt ook niet ondersteund door Tibber. Ik ben dus op zoek naar een app die dat wel kan. Jedlix kwam ik tegen maar die zeggen bij Jaguar "We werken eraan om deze verbinding te herstellen..." daar ga ik dus maar niet op wachten. Ook ANWB heeft ook een dergelijke app. Daar staat dus dat de Jaguar i-Pace wordt ondersteund. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zijn er eventueel nog andere apps die de auto aan kunnen sturen op basis van dynamische tarieven?
Handmatig instellen kan uiteraard ook maar ik kan er weinig over vinden. Wel zie ik dat je niet in kunt stellen dat je bijvoorbeeld maar tot 80% wil laden. Hij gaat altijd vol als je hem aan de stekker laat hangen. Ook kan ik niet vinden of je het laden in verschillende tijdblokken kan instellen. Weet iemand dat?
Met EVCC en dynamic tarief is je beste optie nog een "offline" vehicle. gedurende het opladen. In de planning geef je op hoeveel kWh je wilt bijladen. (mogelijk kun je je SoC opgeven en EVCC de schatting laten doen hoe vol hij is gedurende het laden).
EVCC ondersteunt wel dynamische tarieven, waaronder Tibber https://docs.evcc.io/en/docs/tariffs#tibber
Ja dat begrijp ik maar dat heeft tot gevolg dat ik dan een goed werkende laadpaal moet weghalen en een nieuwe kopen. Dat is ook zomaar weer 800 ofzo. Beetje zonde. Maar goed, je hebt wel gelijk, dan is het maar klaar.daemonix schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:18:
Waarom kijk je niet bij Tibber welke laadpalen zij ondersteunen? Daarmee los je je probleem ook op.
Die kende ik nog niet. Ziet er veelbelovend uit. Ik ga me inlezen. Dank voor de tip.Get!em schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:28:
[...]
Zie ook discussie bij EVCC: jaguar heeft vorig jaar de API aangepast, en integraties van 3rd parties zijn zo goed als dood.
Met EVCC en dynamic tarief is je beste optie nog een "offline" vehicle. gedurende het opladen. In de planning geef je op hoeveel kWh je wilt bijladen. (mogelijk kun je je SoC opgeven en EVCC de schatting laten doen hoe vol hij is gedurende het laden).
EVCC ondersteunt wel dynamische tarieven, waaronder Tibber https://docs.evcc.io/en/docs/tariffs#tibber
Is alleen mogelijk als je wel minimaal aan/uit switch kunt doen van je laadpaal, anders is er zowel aan je voertuig als aan je charger niks te sturen.RikHa schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:50:
[...]
Ja dat begrijp ik maar dat heeft tot gevolg dat ik dan een goed werkende laadpaal moet weghalen en een nieuwe kopen. Dat is ook zomaar weer 800 ofzo. Beetje zonde. Maar goed, je hebt wel gelijk, dan is het maar klaar.
[...]
Die kende ik nog niet. Ziet er veelbelovend uit. Ik ga me inlezen. Dank voor de tip.
Ook dat kan niet. Het is een dom Chinees ding. Nou dan wacht ik eerst die i-Pace maar eens af of die werkt en anders toch maar een andere laadpaal. Bedankt voor je reactie.Get!em schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:00:
[...]
Is alleen mogelijk als je wel minimaal aan/uit switch kunt doen van je laadpaal, anders is er zowel aan je voertuig als aan je charger niks te sturen.
Twee domme apparaten, dan valt er simpelweg niks te sturen inderdaad.daemonix schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:35:
EVCC gaat je niet helpen hierbij.
Vanaf firmware 1.8 werkt Peblar met dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fases. Zoals ik het begrepen heb, werkt dit als volgt:
100% Zonneladen bij 17A overschot:
- 5,7A direct van Fase 1 zonnepanelen naar Fase 1 laadpaal
- 11,4A van Fase 2 en 3 zonnepanelen gaan naar hoofdzekering
- Peblar leest de hoofdzekering uit via HomeWizard en voegt 11,4A vanuit hoofdzekering toe aan Fase 1 laadpaal
- Fase 1 laadpaal zit daarmee op ruim 17A.
100% Zonneladen bij 19A overschot:
- 6,3A direct van Fase 1,2,3 zonnepanelen naar Fase 1,2,3 Peblar laadpaal.
Door het dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fase lijkt een 3X32A aardlekautomaat niet meer noodzakelijk. In beide gevallen heb ik voldoende aan een 3X20A of 3X25A aardlekautomaat. Maximaal 17A per fase in situatie 1.
Stel dat ik in de winter op maximaal vermogen wil laden, opbrengst zonnepanelen aanvullen tot 3X16A vanuit het net. Dan neem ik aan dat ik met een 3X20A aardlekautomaat ook voldoende heb? Immers, de meeste auto's laden op 3 fase maar op 16A maximaal.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
We hebben zonnepanelen en momenteel geen dynamisch contract. Nu dus aan in het inlezen welke laadpaal. Blijkt dat daar ook nog wel wat keuze in is.
Paal met kabel of socket. Maakt dat nog uit qua toekomstbestendigheid? Hoe groot is de kans dat de stekker wijzigt?
Slim laden; vooral laden wanneer er een surplus aan stroom (zon) is of op de goedkope momenten. Zin/onzin van een vast of dynamisch contract.
Prijs; range is zo'n 500-<net zo duur als je het wilt maken>. Dus ja, ik let ook graag op de centen, ik geef liever minder uit dat veel. Maar wil het wel goed regelen.
Ik ga het niet zelf aansluiten. Dus laat wel een installateur komen.
Ik wil rekening houden met het kunnen bijhouden van laadverbruik en doorberekenen aan werkgever. Dat is nu dus prive. Maar stel dat ik in de komende jaren toch van werkgever wissel die mij iets kan aanbieden, wil ik dat ook meteen kunnen regelen. Dat is tussen nu en 2 jaar reeel dat ik van werkgever wissel.
Kans dat de stekker nog gaat wijzigen in Europa de komende 10 jaar lijkt me nagenoeg nul. Zijn volgens mij geen problemen mee en alle snelladers hebben deze stekker ook (de versie met twee DC pinnen om precies te zijn maar het bovenste gedeelte van de stekker is hetzelfde).Upbeat78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:52:
Ik ben bezig met de aanschaf van een EV auto (99% zeker een gebruikte Tesla Y, als dat nog uitmaakt).
We hebben zonnepanelen en momenteel geen dynamisch contract. Nu dus aan in het inlezen welke laadpaal. Blijkt dat daar ook nog wel wat keuze in is.
Paal met kabel of socket. Maakt dat nog uit qua toekomstbestendigheid? Hoe groot is de kans dat de stekker wijzigt?
Slim laden; vooral laden wanneer er een surplus aan stroom (zon) is of op de goedkope momenten. Zin/onzin van een vast of dynamisch contract.
Prijs; range is zo'n 500-<net zo duur als je het wilt maken>. Dus ja, ik let ook graag op de centen, ik geef liever minder uit dat veel. Maar wil het wel goed regelen.
Ik ga het niet zelf aansluiten. Dus laat wel een installateur komen.
Ik wil rekening houden met het kunnen bijhouden van laadverbruik en doorberekenen aan werkgever. Dat is nu dus prive. Maar stel dat ik in de komende jaren toch van werkgever wissel die mij iets kan aanbieden, wil ik dat ook meteen kunnen regelen. Dat is tussen nu en 2 jaar reeel dat ik van werkgever wissel.
Dit waren gewoon twee voorbeelden. Ik lever in de zomer maximaal 9000w ongeveer 40A terug. Als ik de logica van Peblar goed begrijp, wordt vanaf 18A netto teruglevering overgeschakeld naar 3 fase opladen. Dat betekent dat er maximaal 17A door 1 fase gaat bij 18A netto teruglevering en dat een 3X32A aardlekautomaat dan niet meer nodig is.Inspired schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:27:
@TweakersOnly Wat wek je maximaal op? Als dat 19A is dan zou ik lekker op 1F gaan laden in de zomer. Je zit anders net op de grens en bij een wolk gaat hij weer terug naar 1F. Als de zon er weer is gaat hij weer naar 3F. Kan je auto 32A op 1 fase aan?
Nu krijgen we een laadpas, kan ik die ook tegen de Zappi houden? Ik geloof niet dat er zo'n chip in zit?
Er komt tzt een laadpaal bij dus dit is een tijdelijke oplossing.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je kan die pas zeker tegen de zappi houden. Je zal alleen zien dat er niks gebeurdSport_Life schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:42:
Ik heb een (recente) Zappi v2.1 maar snap nog niet hoe dat werkt met een laadpas van de werkgever. Ik begrijp dat ik de OCCP settings kan aanpassen en zelfs toewijzen aan een pincode, maar dan moet ik iedere keer een pincode intoetsen (en de PHEV staat dagelijks aan de lader want PHEV).
Nu krijgen we een laadpas, kan ik die ook tegen de Zappi houden? Ik geloof niet dat er zo'n chip in zit?
Die pas koppel je aan een code, en die moet je dan elke keer intoetsen. Of je wijst die pas toe aan alle laadsessies, dan blijft hij plug in charge.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Er zou een nieuwe Zappi komen die wel een lezer heeft. Al is het vrij stil sinds de aankondiging.Sport_Life schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:42:
Ik heb een (recente) Zappi v2.1 maar snap nog niet hoe dat werkt met een laadpas van de werkgever. Ik begrijp dat ik de OCCP settings kan aanpassen en zelfs toewijzen aan een pincode, maar dan moet ik iedere keer een pincode intoetsen (en de PHEV staat dagelijks aan de lader want PHEV).
Auto is gesloten, kabel aangesloten.
Als ik de lader op eco+ zet dan laad hij wel op het afgesproken tijdstip…. Logisch ?
/f/image/DCg1kgBillX4pxl0jXQbj5IG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Smartbikers op 24-09-2025 21:04 ]
Wat jij wil is een wens van veel Zappi gebruikers maar kan (nog) niet. Dus wel vanuit ECO of ECO+ een scheduled boost maar niet vanuit STOP.Smartbikers schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:52:
Ik probeer gepland laden in te stellen maar dit lijkt niet te werken op mijn Zappi. Doe ik iets verkeerd met de instellingen ? Ik wil dat de oplader alleen start rond dat tijdstip maar tot dat tijdstip niks (vandaar stop). Echter op het tijdstip springt hij niet aan.
Auto is gesloten, kabel aangesloten.
Als ik de lader op eco+ zet dan laad hij wel op het afgesproken tijdstip…. Logisch ?
[Afbeelding]
Er is een work-around met Amazon Alexa waarmee het wel kan.
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 24-09-2025 22:02 ]
Die is er: de Zappi GLO. Vooralsnog alleen in UK.Inspired schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:20:
[...]
Er zou een nieuwe Zappi komen die wel een lezer heeft. Al is het vrij stil sinds de aankondiging.
Ja. Nou ja. Er zou een + variant uitkomen in 2024. Ook in NL. Geen idee of die niet meer komt en dit de vervanger is.DonJuape schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:08:
[...]
Die is er: de Zappi GLO. Vooralsnog alleen in UK.
Dat denk ik wel. Er heeft vast iemand bedacht dat GLO beter klinkt dan Plus.Inspired schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:11:
[...]
Ja. Nou ja. Er zou een + variant uitkomen in 2024. Ook in NL. Geen idee of die niet meer komt en dit de vervanger is.
Helder.DonJuape schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:00:
[...]
Wat jij wil is een wens van veel Zappi gebruikers maar kan (nog) niet. Dus wel vanuit ECO of ECO+ een scheduled boost maar niet vanuit STOP.
Er is een work-around met Amazon Alexa waarmee het wel kan.
Mijn work around is dan op eco+ zetten want dat red die nooit voor 09:00 om 1400w zonne-energie te hebben. Dan blijft hij in die mode tot 09:00 en dan de boost erop.
Download gewoon de installer app, dat heb ik gedaan.rwr_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
Ik heb vandaag, nadat de elektricien is langsgekomen om de aansluiting in mijn meterkast aan te passen (o.a. de 3F automaat toegevoegd), zelf een Easee Charge Up geïnstalleerd. Echter, ik krijg hem niet toegevoegd omdat hij nog niet is toegevoegd via de Installer App. Hoe hebben de mensen die zelf een Easee hebben geïnstalleerd dit gedaan? Alleen voor deze configuratie een elektricien ingeschakeld? Of zijn er toch nog manieren om dit te omzeilen?
alles in home assistant
verbruik meet ik met een shelly 3em pro
2 zonnepanelen boxxen van SMA
een tesla model 3
een zendure ac2400 thuis batterij (die NOM wordt aangestuurd via Home Assistant)
- nog geen laadpaal (ik wil min 11 kw laden en heb 3fase) en ik zou hem graag tweedehands bemachtigen.
werkgever en pasjes zijn niet relevant, load balancing en aansturing wel.
- nog geen dynamisch contract.
ik zit te twijfelen tussen tibber en zonneplan.
mijn contract gaat wss een app aanbieden die via sommige laadpalen/auto's wat kan regelen. (maar ik wil geen p1 meter van een leverancier.)
ik kan dus voor sturing via home assistant gaan, of EVCC of een laadpaal die kan communiceren met mijn shelly.
er zijn zoveel mogelijkheden. Wat kunnen jullie voor zinnigs over mijn situatie zeggen?
contract, paal, aansturing.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Evcc mee installeren al dan niet als add on van home assistant (ik zou het er buiten doen)remcoXP schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:17:
mijn situatie, ik lees veel maar wordt geen van de mogelijkheden en de verdors die een bepaald merk of type ondersteunen.
alles in home assistant
verbruik meet ik met een shelly 3em pro
2 zonnepanelen boxxen van SMA
een tesla model 3
een zendure ac2400 thuis batterij (die NOM wordt aangestuurd via Home Assistant)
- nog geen laadpaal (ik wil min 11 kw laden en heb 3fase) en ik zou hem graag tweedehands bemachtigen.
werkgever en pasjes zijn niet relevant, load balancing en aansturing wel.
- nog geen dynamisch contract.
ik zit te twijfelen tussen tibber en zonneplan.
mijn contract gaat wss een app aanbieden die via sommige laadpalen/auto's wat kan regelen. (maar ik wil geen p1 meter van een leverancier.)
ik kan dus voor sturing via home assistant gaan, of EVCC of een laadpaal die kan communiceren met mijn shelly.
er zijn zoveel mogelijkheden. Wat kunnen jullie voor zinnigs over mijn situatie zeggen?
contract, paal, aansturing.
Alfen laadpaal met load balancing op de kop tikken, zorgen dat je het wachtwoord hebt bij de aankoop.
Installeren en gaan!
Waarom evcc buiten ha om?HyperBart schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:59:
[...]
Evcc mee installeren al dan niet als add on van home assistant (ik zou het er buiten doen)
Alfen laadpaal met load balancing op de kop tikken, zorgen dat je het wachtwoord hebt bij de aankoop.
Installeren en gaan!
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Makkelijker te configureren en te beheren als je het apart installeert.
Evcc als losse container op mijn proxmox draait volledig onafhankelijk van Homeassistant. Ik kan dus Homeassistant updaten/restarten zonder risico tijdens het laden van de EV.
Configuratie is overigens tegenwoordig 95% via interface te doen, zonder de evcc yaml in te gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 27-09-2025 18:10 ]
Ik vond geen verschil tussen beide daarom mijn vraag.HyperBart schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:03:
[...]
Makkelijker te configureren en te beheren als je het apart installeert.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb een Zappi (V2.0) aan de muur hangen. Die gebruik ik meestal voor mijn eigen auto, maar soms komt de vriendin van de buurman er ook gebruik van maken. Om die laatste reden staat de Zappi standaard in FAST-modus. En dan heb ik het over de instelling van de modus waarin hij opstart na bv een power failure.
De Zappi heb ik gekoppeld met Home Assistant en van daaruit kan ik de instellingen aanpassen. In het dagelijks gebruik zet ik de Zappi in ECO+, zodat ik kan laden met het overschot van mijn PV-panelen.
Het vervelende is nu dat wanneer ik mijn auto inplug, dat de Zappi dan spontaan kan veranderen van ECO+ naar FAST. Dat kan ik voorkomen door FAST als standaardmodus te kiezen, maar dan blijkt het omgekeerde te gebeuren als de 'buurvrouw' haar auto eraan hangt en ik de Zappi in FAST zet. Dan kan die spontaan weer teruggaan naar ECO+.
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, waarom die laadpaal spontaan omschakelt, maar ik zou dit graag aanpakken, want op deze manier werkt de boel niet echt betrouwbaar.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ikzelf heb een Kona en mijn schoonzoon een Peugeot EV, ik laad overdag allen op zon en hij soms in de avond als hun oprit bezet is door de camper. Hiervoor gebruik ik evcc icm een Peblar lader. Werkt perfect.Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:29:
Ik zit met een lastig punt en vraag me af of er anderen zijn die dit herkennen.
Ik heb een Zappi (V2.0) aan de muur hangen. Die gebruik ik meestal voor mijn eigen auto, maar soms komt de vriendin van de buurman er ook gebruik van maken. Om die laatste reden staat de Zappi standaard in FAST-modus. En dan heb ik het over de instelling van de modus waarin hij opstart na bv een power failure.
De Zappi heb ik gekoppeld met Home Assistant en van daaruit kan ik de instellingen aanpassen. In het dagelijks gebruik zet ik de Zappi in ECO+, zodat ik kan laden met het overschot van mijn PV-panelen.
Het vervelende is nu dat wanneer ik mijn auto inplug, dat de Zappi dan spontaan kan veranderen van ECO+ naar FAST. Dat kan ik voorkomen door FAST als standaardmodus te kiezen, maar dan blijkt het omgekeerde te gebeuren als de 'buurvrouw' haar auto eraan hangt en ik de Zappi in FAST zet. Dan kan die spontaan weer teruggaan naar ECO+.
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, waarom die laadpaal spontaan omschakelt, maar ik zou dit graag aanpakken, want op deze manier werkt de boel niet echt betrouwbaar.
Dank, maar mijn vraag gaat dus over de Zappi, al dan niet in combinatie met HA.klump4u schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:45:
[...]
Ikzelf heb een Kona en mijn schoonzoon een Peugeot EV, ik laad overdag allen op zon en hij soms in de avond als hun oprit bezet is door de camper. Hiervoor gebruik ik evcc icm een Peblar lader. Werkt perfect.
<John O`Mill>
Zal met de zappi niet anders zijn, wordt ook door evcc ondersteunt. Evcc kun je ook in HA installerenHippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:47:
[...]
Dank, maar mijn vraag gaat dus over de Zappi, al dan niet in combinatie met HA.
Helaas wordt niet iedere Zappi in EVCC ondersteund.klump4u schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:10:
[...]
Zal met de zappi niet anders zijn, wordt ook door evcc ondersteunt. Evcc kun je ook in HA installeren
Ik heb een Bluebuilt over kunnen nemen voor een klein bedrag. Niet wetende dat deze helemaal dichtgetimmerd is. Verder heb ik er niets bij gekregen qua wachtwoorden of RFID tag. Ik heb Coolblue gisten gemaild maar nog geen reactie. Peblar reageerde direct dat dit een Coolblue paal is.roel00 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:18:
[...]
Je zult in ieder geval het management van de laadpaal over moeten nemen. Hiervoor moet je een service afspraak met Coolblue Laadpalen maken. Ik heb dat inmiddels gedaan en wordt volgende week omgezet naar 'stand-alone'. De kosten hiervoor zijn 119 EUR incl btw! Ze dreigen ook met het vervallen van de garantie, maar dat is allemaal onzin natuurlijk. Ik ben ook nog in contact met Peblar. Ik zal laten weten wat er mogelijk is.
Als je de Bluebuilt om laat zetten naar een 'stand-alone' door Coolblue krijg je dan wel zelf toegang tot de web interface? In ieder geval om hem Plug & Charge te maken en misschien zelf een tag toe te voegen?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf
Volledig overgeleverd aan de willen en grillen van Coolblue.StephanS1984 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:58:
[...]
Ik heb een Bluebuilt over kunnen nemen voor een klein bedrag. Niet wetende dat deze helemaal dichtgetimmerd is. Verder heb ik er niets bij gekregen qua wachtwoorden of RFID tag. Ik heb Coolblue gisten gemaild maar nog geen reactie. Peblar reageerde direct dat dit een Coolblue paal is.
Als je de Bluebuilt om laat zetten naar een 'stand-alone' door Coolblue krijg je dan wel zelf toegang tot de web interface? In ieder geval om hem Plug & Charge te maken en misschien zelf een tag toe te voegen?
Die paal is samen met de Newmotion laadpaal zowat de meest rukke paal die je kan aankopen, kijk maar in dit topic.
Open laten zetten en als domme laadpaal gebruiken en weten dat je er niks aan kan beperken of aanpassen.
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 18:29 ]
Dus weer eens kijken voor een nieuwe laadpaal.
- Ik koop hem privé, dus goedkoper is beter 🤪
- Ik wil op zonnestroom kunnen laden.
- Ik heb een 1 fase paal (wat opzich prima werkt), maar er ligt wel een 3 fase kabel.
- meterkast is 3 fase, maar heb nog geen 3 fase aardlek etc.
- ik draai een HomeWizard P1 meter op de slimme meter
- geen auto of laadpas van de zaak.
- de paal is wel openbaar te gebruiken, er ligt een kabelmat bij, dus geen garantie dat ik de enige ben die er gebruik van maakt, maar als het veel duurder is vind ik dit niet zo’n punt.
- ik gebruik nu eigen kabels, dus laadpaal met socket, omdat 4 meter 9 van de 10 keer voldoende is. Heel af en toe sta ik verder van huis en pak ik de 8 meter kabel.
Wat is wijsheid?
Niet te duur, wel betrouwbaar en iets waar ik jaren mee vooruit kan.
Het goedkoopste is denk ik om je bestaande Newmotion zelf om te bouwen naar een SmartEVSE, die kan volgens mij alles wat je verlangt.Tweak_ers schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:
Nou, mijn NewMotion paal geeft weer de geest.
- Ik heb een 1 fase paal (wat opzich prima werkt), maar er ligt wel een 3 fase kabel.
- de paal is wel openbaar te gebruiken, er ligt een kabelmat bij, dus geen garantie dat ik de enige ben die er gebruik van maakt, maar als het veel duurder is vind ik dit niet zo’n punt.
- ik gebruik nu eigen kabels, dus laadpaal met socket, omdat 4 meter 9 van de 10 keer voldoende is. Heel af en toe sta ik verder van huis en pak ik de 8 meter kabel.
Wat is wijsheid?
Je zult dan wellicht wel de type 2 connector moeten vervangen als deze niet op 3-fasen is voorbereid.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Niemand anders die zijn Zappi gekoppeld heeft aan HA?Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:29:
Ik zit met een lastig punt en vraag me af of er anderen zijn die dit herkennen.
<John O`Mill>
Zeker wel, maar hier werkt het probleemloos.Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:43:
[...]
Niemand anders die zijn Zappi gekoppeld heeft aan HA?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zeker wel, bij mij werkt het feilloos: op het moment dat de kabel wordt ingeplugd maakt de camera op de garage een snapshot en kijk ik of mijn kenteken kan vinden (zodat ik niet heb dat er andere mensen gaan laden).Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:43:
[...]
Als mijn kenteken gevonden wordt springt hij van Stopped naar Eco++. Zodra ik de kabel weer verwijder schakelt hij weer terug naar Stopped.
In HA heb ik nog een dropdown waarmee ik kan instellen of hij naar Eco++ of Fast moet springen (dat laatste in de winter).
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Peblar Home voor €645Tweak_ers schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:
Nou, mijn NewMotion paal geeft weer de geest.
Wat is wijsheid?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Mijn Zappi kan helaas niet worden gekoppeld.Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:43:
[...]
@leejoowleejoow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:41:
[...]
Zeker wel, bij mij werkt het feilloos: op het moment dat de kabel wordt ingeplugd maakt de camera op de garage een snapshot en kijk ik of mijn kenteken kan vinden (zodat ik niet heb dat er andere mensen gaan laden).
Als mijn kenteken gevonden wordt springt hij van Stopped naar Eco++. Zodra ik de kabel weer verwijder schakelt hij weer terug naar Stopped.
In HA heb ik nog een dropdown waarmee ik kan instellen of hij naar Eco++ of Fast moet springen (dat laatste in de winter).
Das een mooie automatisering. Die brengt ne op ideeën.
Op welke stand staat jouw Zappi (standaardwaarde bij de instellingen dus)? Dat is de laadstand waarin die terugkomt na een onderbreking zoals een stroomstoring.
En ik zoek nu hoe ik er achter kan komen waarom die omschakeling plaatsvind bij mij.
Suggesties?
<John O`Mill>
@daemonixdaemonix schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:13:
[...]
Mijn Zappi kan helaas niet worden gekoppeld.
Ouder model (V1)?
<John O`Mill>
Ik ga over +/- 2 maanden (prive) elektrisch rijden. Nu heb ik niet de gelegenheid om thuis te laden, maar wel bij mijn loods.
Deze loods bevindt zich enkele honderden meters van mijn huis. Loods heeft een krachtstroom (3x25a) aansluiting. Er is geen internet aanwezig.
Auto kan laden met max. 11kW. Wat ik graag wil weten, zou ik voor een mobiele lader gaan of een (tweedehands) laadpaal. Het is puur voor incidenteel laden. De meeste keren zal er geladen worden bij mijn werkgever.
Voorbeeldje, ken het merk verder niet, maar er zijn tig varianten van dit type.
https://www.bol.com/nl/nl...erdicht/9300000236789388/
Was laatst bij een EV handelaar, en die had ook gewoon zo'n ding voor opladen van zijn EV's in de showroom/loods.
Idd zo'n mooi rood stopcontactGet!em schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Als je in je loods zo'n mooi rood stopcontact hebt, kun je de upgrade van de Granny Charger gebruiken
Was laatst bij een EV handelaar, en die had ook gewoon zo'n ding voor opladen van zijn EV's in de showroom/loods.
Dus of zoiets of een (tweedehands) wallbox. Weet niet wat de voor- en nadelen zijn van beide
Voordeel rood stopcontact: verder niets nodig. Geen nadelen. Nadeel laadpaal: prijs ten opzichte van het rode stopcontact.Jolige_Joffer schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Idd zo'n mooi rood stopcontact
Dus of zoiets of een (tweedehands) wallbox. Weet niet wat de voor- en nadelen zijn van beide
Daar begin dit verhaal toch mee?janne_nl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:57:
Je hebt natuurlijk ook een rode wanddoos nodig, anders zorgen de nokjes ervoor het het niet past he.
Get!em schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Als je in je loods zo'n mooi rood stopcontact hebt, kun je de upgrade van de Granny Charger gebruiken
<John O`Mill>
Denk dat het de laatste optie gaat worden. 😊
Bijzonder als je een 3x25A aansluiting hebtJolige_Joffer schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:11:
Zit alleen een 32a stopcontact, dus of een verloop (waar ikzelf niet zo gecharmeerd van ben) of aan de lader een 32a stekker monteren.
Denk dat het de laatste optie gaat worden. 😊

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ja dat klopt en als je er dan een 32A apparaat aanhangt kun je er nog niks mee. Dus het nut van een 32A aansluiting mis ik dan een beetje want je kunt het nooit maximaal belasten.Jolige_Joffer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:55:
Dan kan de wandcontactdoos toch nog steeds een 32A exemplaar zijn?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Daar heb je gelijk in, maar deze doos zit er nou eenmaal. Misschien dat ik het inderdaad wel verander naar een 16a uitvoering.adjego schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Ja dat klopt en als je er dan een 32A apparaat aanhangt kun je er nog niks mee. Dus het nut van een 32A aansluiting mis ik dan een beetje want je kunt het nooit maximaal belasten.
Je kan op zo'n 3-fase CEE wel goed laden met een 'mobiele laadpaal' of hoe ze het maar willen noemen. Ik vind de go-e wel gaaf.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zat te denken aan een Zaptec Go met Tibber Pulse. Hebben jullie tips/adviezen/dingen waar ik op moet letten?
Onderstaande is dan misschien gemakkelijker (als set) doordat er meteen een verloop naar een Schuko WCD bij zit (kun je het ding ook op vakantie wat vaker gebruiken, mocht dat ooit noodzakelijk zijn).
https://www.bol.com/nl/nl...pcontact/9300000240302672
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
[ Voor 99% gewijzigd door Leanderr op 03-10-2025 16:06 ]
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ons huis heeft geen kruipruimte en daarom besloten om het uit te laten besteden.
Heb daarbij onderstaand informatie proces gevolgd, mochten meer mensen twijfelen hoe je zo iets aanpakt als je niet alles zelf wilt of kunt doen:
- Lees je van te voren in welke lader het beste past voor jouw situatie (Google, Perplexity bijv en natuurlijk dit topic)
- Bepaal of je gebruik wilt maken van loadbalancing en zoja, hoe (in mijn geval had ik al een P1 meter van Homewizard)
- Heb je zonnepanelen en zo ja, hoeveel
- Welke aansluiting heb je in de meterkast en is die geschikt voor een laadpaal (1x35A, 3x25A) kun je nakijken bij de leverancier (Liander, Stedin etc)
- Maak goeie foto's van de situatie binnen en buiten de meterkast en van de plek waar je de lader gemonteerd wilt hebben.
- Meet afstanden op van meterkast tot de locatie van de lader en of er straatwerk benodigd is.
- Als je bijv gebruik moet maken van een mantelbuis die vanuit de meterkast ergens in je tuin loopt, kun je die gegevens opvragen bij het Kadaster (graafmelding maken en de kabels bekijken kan hier)
- Ga je gebruik maken van Wifi of wil je de lader bedraad laten aansluiten?
- Schrijf zorgvuldig op welke werkzaamheden je verwacht dat er uitgevoerd worden door de monteur.
- Vervolgens bundel je deze informatie in een PDF en vraag je meerdere offertes aan.
Wanneer de offertes binnen zijn, is het een kwestie van goed vergelijken en kijken of alle werkzaamheden goed staan aangegeven om appels met appels te kunnen vergelijken. Er zijn een hele hoop cowboys actief in deze branche dus wees zeer voorzichtig met het uitkiezen van je installateur!
Ik heb in het offerte traject een zeer negatieve ervaring gehad met het bedrijf charge24 en ben uiteindelijk in zee gegaan met laadpunt.nl wat zeer goed bevallen is en kan ze dan ook van harte aanbevelen.
Hoop dat iemand er wat aan heeft, succes !
Member of the Ukraine IT Army
https://a.aliexpress.com/_EHKdnOIGet!em schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Precies hetzelfde, vele malen goedkoper, zelf een CEE stekker opmaken en klaar. 16amp laden zonder warmte ontwikkeling!
Ik doe al twee jaar met een feyree drie fase 22 kw walbox. Instelbaar op vermogen en tegenwoordig ook load balancing. Voor 300 euro
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.
Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch werkt het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.
Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer
- Kia EV6 77KW 1st gen
Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.
Kun je niet de Kia Smart Charge app gebruiken? Of een andere app om het laden te sturen via de auto?
Nee, die ondersteund alleen maar de EV6 2nd gen….Inspired schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
Kun je niet de Kia Smart Charge app gebruiken? Of een andere app om het laden te sturen via de auto?
Mijn mening: nee. Tibber doet Grid rewards alleen met ondersteunde palen en auto’s. Tesla is sinds kort 1 vd eerste auto’s voor zover ik weet en omdat je al een backoffice gebruikt valt je paal ook af.macfocus schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:50:
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van bv Tibber en Grid Rewards? En andere leverancier behort ook tot de mogelijkheden natuurlijk, het gaat me er vooral om dat ik automatisch dynamisch kan laden.
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
De support desk van Easee wil mijn vraag nog niet echt begrijpen.
Ik heb een hele domme Newmotion paal, maar de directe aansturing van mijn Tesla door Tibber maakt dynamisch laden alsnog mogelijk. En de Grid rewards zijn sinds een paar dagen een leuke extra.
Alleen gewoon dynamisch laden kan misschien wel. Tibber lijkt wel ondersteuning voor Kia te bieden, maar geen idee wat de randvoorwaarden zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik krijg dezelfde foutmelding bij Zappi icm E-Flux.Tylen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:45:
Iemand hier de zappi al eflux gekoppeld?
Krijg het niet voor elkaar. Eflux blijft zeggen: Deze laadpaal is nog niet volledig geconfigureerd, en kan daardoor nog niet geregistreerd worden. Neem contact op met uw installateur.
De zappi werkt gewoon helemaal goed. Ik heb het volgende gedaan:
In Zappi:
Locken aan als auto is gekoppeld en niet is gekoppeld.
Heb op de myenergi portal een user aangemaakt met pincode.
OCPP geactiveerd is gewacht tot hij online is.
Chargebox id gekopieerd.
In e-flux:
In portal een werknemer toegevoegd.
Dan moet ik de laadpaal toevoegen.
Chargebox id invullen en zeggen “ik heb geen stikker”
En dat komt de foutmelding. Vergeet ik iets?
Is het jou uiteindelijk gelukt?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zappi heeft het opgelost. Had ticket ingeschoten ofzo. Of via hun forum. Kweet het niet meer. Maar het werkt.Sport_Life schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Ik krijg dezelfde foutmelding bij Zappi icm E-Flux.
Is het jou uiteindelijk gelukt?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ze heeft een 1x35a aansluiting thuis en ik wil voor haar een oplaadpunt maken op de oprit.
Dat zal dan dus een 1 fase 3.7kw oplaadpunt worden.
Mijn broer rijdt hybride, en daar heb ik eens een stopcontact op aparte groep aangelegd zodat hij kan opladen. Voor een hybride auto prima.
Voor volledig elektrisch gaat dat niet voldoende zijn neem ik aan.
Ik hoef verder geen extra opties voor slim laden oid. Het moet voor haar zo simpel mogelijk zijn...
Iemand tips over wat ik het best zou kunnen aanleggen?
Ik kom bijv tegen:
- loady pulse 3.7kw
- besen 3.7kw
- schneider 3.7kw
Of is dit wellicht een nog makkelijkere optie?
https://evplug.eu/product...-lader-type-2-naar-schuko
Zou fijn zijn om wat advies te krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 04-10-2025 15:27 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dat ding heeft een 22kWh accu.pentaw1nz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:04:
Mijn moeder heeft een elektrische Renault Twingo uit 2022 gekocht. Ze rijdt hele kleine stukjes, woon werk en supermarkt.
Ze heeft een 1x35a aansluiting thuis en ik wil voor haar een oplaadpunt maken op de oprit.
Dat zal dan dus een 1 fase 3.7kw oplaadpunt worden.
Mijn broer rijdt hybride, en daar heb ik eens een stopcontact op aparte groep aangelegd zodat hij kan opladen. Voor een hybride auto prima.
Voor volledig elektrisch gaat dat niet voldoende zijn neem ik aan.
Ik hoef verder geen extra opties voor slim laden oid. Het moet voor haar zo simpel mogelijk zijn...
Iemand tips over wat ik het best zou kunnen aanleggen?
Ik kom bijv tegen:
- loady pulse 3.7kw
- besen 3.7kw
- schneider 3.7kw
Of is dit wellicht een nog makkelijkere optie?
https://evplug.eu/product...-lader-type-2-naar-schuko
Zou fijn zijn om wat advies te krijgen.
Bij 10A met een granny lader heb je die dus in een uurtje of 10 vol als de accu helemaal leeg is.
Wat meestal niet zo zal zijn.
Als ‘s nachts laden de bedoeling is, dan is zo’n granny lader aan een goed stopcontact toch prima?
Een gewoon buitenstopcontact voor 16A op eigen groep is prima voor de situatie die je omschrijft. Daar kun je de grannylader aan hangen en klaar ben je.
Wel adviseer ik je om een echt A-merk stopcontact te gebruiken en niet een van de goedkopere uit de bouwmarkt te kiezen. Juist vanwege de langere tijd dat er serieuze stromen (10 of 12A?) door lopen en het vaker in- en uitpluggen maken dat het stopcontact wat bovengemiddeld belast wordt.
Bij een goedkoper stopcontact krijg je dan eerder slijtage bij de contacten, wat zorgt voor een klein beetje slechter contact en daardoor warmte-ontwikkeling. Uiteindelijk wordt dat steeds erger. Nu ga ik niet zeggen dat die dingen meteen brand veroorzaken, maar een tientje (als het dat al uitmaakt) meer uitgeven voor een goed stopcontact lijkt me in dit geval een goede investering.
<John O`Mill>
Gebruik een CEE wandcontactdoos. Die zijn gemaakt voor (langdurige) 16A belasting. Moet hij alleen een granny hebben/kopen met een dergelijke stekker.Hippe Lip schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:08:
@pentaw1nz
Een gewoon buitenstopcontact voor 16A op eigen groep is prima voor de situatie die je omschrijft. Daar kun je de grannylader aan hangen en klaar ben je.
Dat kan, maar dat maakt het weer complexer door afwijkend materiaal.jongetje schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
Gebruik een CEE wandcontactdoos. Die zijn gemaakt voor (langdurige) 16A belasting. Moet hij alleen een granny hebben/kopen met een dergelijke stekker.
Het is wel veilig, maar A-merk gewoon materiaal lijkt me goed genoeg. Er gaat bij gebruik van een granny geen 16A door. Die gaan (meestal) niet verder dan 12A.
<John O`Mill>
Dan ga ik een A klasse stopcontact aanleggen op eigen groep!
Er zijn denk ik geen opties om laden bij 90% pid te stoppen in deze situatie? Tbv de levensduur van de auto.
Slimme stekkers zie ik in de OP dat het geen goed idee is. Of geldt dat niet voor 1x16a
[ Voor 51% gewijzigd door pentaw1nz op 04-10-2025 18:21 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Mogelijk kun je de SoC tot 90% beperken met een app van de auto? Of heeft Renault dat niet? Het laadpunt of de granny weten niet wat de SoC van de auto is.pentaw1nz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:17:
Oke, bedankt voor jullie advies.
Dan ga ik een A klasse stopcontact aanleggen op eigen groep!
Er zijn denk ik geen opties om laden bij 90% pid te stoppen in deze situatie? Tbv de levensduur van de auto.
Slimme stekkers zie ik in de OP dat het geen goed idee is. Of geldt dat niet voor 1x16a
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen