• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:18
Goedemorgen!

Met deze vrieskou komt er als verse EV rijder de volgende vraag bij mij op: moet ik mijn AC laadvermogen knijpen of de volledige 11kW benutten?
Ik heb een 2e hands Skoda Enyaq 60 (2021) en een Peblar Business lader. Op de lader valt genoeg in te stellen (1.4 kW-11kW). De accuconditionering is op dit eerste Enyaq model niet handmatig aan te zetten.
Ik begrijp dat laden met een lager vermogen inefficiënter is, maar denk ook dat er reden zijn om niet enkel hierop te focussen als dit beter is voor de accu qua temperaturen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of het conditioneren of opwarmen van de accu zoals bij DC laden ook van toepassing is bij AC laden.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kanoet schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:23:
Goedemorgen!

Met deze vrieskou komt er als verse EV rijder de volgende vraag bij mij op: moet ik mijn AC laadvermogen knijpen of de volledige 11kW benutten?
Ik heb een 2e hands Skoda Enyaq 60 (2021) en een Peblar Business lader. Op de lader valt genoeg in te stellen (1.4 kW-11kW). De accuconditionering is op dit eerste Enyaq model niet handmatig aan te zetten.
Ik begrijp dat laden met een lager vermogen inefficiënter is, maar denk ook dat er reden zijn om niet enkel hierop te focussen als dit beter is voor de accu qua temperaturen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of het conditioneren of opwarmen van de accu zoals bij DC laden ook van toepassing is bij AC laden.
Regelt het BMS van je EV allemaal zelf, hoef je niks aan te doen.
Bovendien is 11kW nog steeds "traag" voor de batterij. Je zou je EV wellicht een beetje kunnen "helpen" door direct na het rijden te starten met laden.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 26-12-2025 11:33 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:40
DonJuape schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:26:
[...]

Regelt het BMS van je EV allemaal zelf, hoef je niks aan te doen.
Bovendien is 11kW nog steeds "traag" voor de batterij. Je zou je EV wellicht een beetje kunnen "helpen" door direct na het rijden te starten met laden.
én andersom, direct na laden gáán rijden....
(batterij zal pietsie opwarmen, maar ieder pietsie is ietsie..) :henk

ikzelf doe bv gerust de auto met 25%SoC wegzetten,
en pas bijladen, als ik weet dat ik weer een stukkie ga rijden...

[ Voor 11% gewijzigd door Hansieo op 26-12-2025 12:51 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:36
Overdrijven we hier niet een tikkeltje?
Opwarmen van de accu is om zo snel mogelijk te kunnen laden bij hogere vermogens, niet voor thuis laden op 11kW.
Check de auto of lader maar, je zal zien dat hij gewoon, ook in de kou, de 11kW haalt.

Hang gewoon die kabel er in, laad tot 80% en hij kan gerust een week stil staan hoor.
Zo staat hij altijd klaar voor je, mocht je gaan rijden.

Ga je 3 weken op vakantie zonder de EV?
Zet hem dan 3 weken weg op 50% en laad hem weer naar 80% zodra je terug bent.

En mocht je in de zomer zoveel mogelijk opwek van de panelen willen benutten, dan loont het vaak om langzamer te laden, zo snel als wat de panelen kunnen leveren, maar dat is een andere discussie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

paQ

Hansieo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:49:
[...]

én andersom, direct na laden gáán rijden....
(batterij zal pietsie opwarmen, maar ieder pietsie is ietsie..) :henk

ikzelf doe bv gerust de auto met 25%SoC wegzetten,
en pas bijladen, als ik weet dat ik weer een stukkie ga rijden...
Nou, ik heb hem vannacht met 2% weggezet :+ en laad weer als de tarieven wat zakken, of wanneer ik toch echt de auto nodig blijk te hebben vandaag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ASS-Ware
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:05:
[...]

Nou, ik heb hem vannacht met 2% weggezet :+ en laad weer als de tarieven wat zakken, of wanneer ik toch echt de auto nodig blijk te hebben vandaag.
De accu op 2% laten staan is niet goed voor de accu.

• paQ

paQ

ASS-Ware schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:12:
[...]

De accu op 2% laten staan is niet goed voor de accu.
Hij hangt aan de lader hoor. Er zal heus zowel een moment voorbij komen dat ie laadt.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik zou ervoor kiezen om zsm tot 20% te laden. En pas bij lagere tarieven tot 80%.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:04
Zo heb ik de laadschema’s ingesteld - dan gaat hij bij inpluggen direct al laden tot 30%, en vervolgens pas verder als de voorkeurstijd van het schema is aangebroken. Instructieboekje zegt bij koud weer 40% aan te houden maar 30 zal ook wel goed zijn :+

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Van 11kW laden warmt de batterij wel degelijk wat op trouwens. Is alleen relevant voor lange reizen in combinatie met snellader, maar toch.

Morgen vertrekken wij op wintersportvakantie. Auto staat nu op ~30%, ik ga hem in één ruk tot 100% laden vlak voor vertrek. Met evcc is dat ook heel eenvoudig te doen.

In mijn ervaring warmt ie zo 8 a 10 graden op. (Kan het zien in Home Assistant, Volkswagen Connect). Die paar graden heb je maar weer ;)

Overigens ook eens met @janne_nl . Heb het zo ingesteld dat evcc altijd direct tot 20% laadt in de snelle modus en daarna overschakelt naar pv/laadplan/etc.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:40
ASS-Ware schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:03:
Overdrijven we hier niet een tikkeltje?
Opwarmen van de accu is om zo snel mogelijk te kunnen laden bij hogere vermogens, niet voor thuis laden op 11kW.
Check de auto of lader maar, je zal zien dat hij gewoon, ook in de kou, de 11kW haalt.

Hang gewoon die kabel er in, laad tot 80% en hij kan gerust een week stil staan hoor.
Zo staat hij altijd klaar voor je, mocht je gaan rijden.

Ga je 3 weken op vakantie zonder de EV?
Zet hem dan 3 weken weg op 50% en laad hem weer naar 80% zodra je terug bent.

En mocht je in de zomer zoveel mogelijk opwek van de panelen willen benutten, dan loont het vaak om langzamer te laden, zo snel als wat de panelen kunnen leveren, maar dat is een andere discussie.
Je hebt denk ik iets gemist, of je reactie moet voor iemand anders zijn dan voor mij.

Ik heb het niet over om je auto vóór te verwarmen "om 11kW te kunnen halen"
maar over de batterij die op 11kW laden gedurende enkele uren(?) ietsje opwarmt.
Je kan dit zien/merken als je een "koude" start maakt, je verbruik zakt dan sneller terug.

Wellicht dat ik met mijn Launch LRDM +power upgrade daarom zulke mooie lage cijfertjes haal???

Wie zal het zeggen O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• ASS-Ware
Hansieo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:02:
[...]

Je hebt denk ik iets gemist, of je reactie moet voor iemand anders zijn dan voor mij.

Ik heb het niet over om je auto vóór te verwarmen "om 11kW te kunnen halen"
maar over de batterij die op 11kW laden gedurende enkele uren(?) ietsje opwarmt.
ik reageerde o.a. op:
“Mijn vraag is dus eigenlijk of het conditioneren of opwarmen van de accu zoals bij DC laden ook van toepassing is bij AC laden.”

• Kanoet
Bedankt voor jullie verduidelijking mbt het laden (en wegrijden) bij vrieskou _/-\o_

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:44
Ik twijfel een beetje tussen twee merken:
-Peblar
-Alfen

Belangrijkste is dat met HomeWizard koppeling geïntegreerd op zonnestroom geladen kan worden en load balancing wordt toegepast zonder CT klemmen etc.

Voordeel van Alfen, buurman is elektricien en werkt samen met Alfen. Geeft ook korting op de paal, nadeel, moet nog een UTP erbij trekken. Ligt nu maar 1 utp naast de 3 fase kabel.

Peblar moet ik een ander voor zoeken en gaat de installatie meer kosten. Voordeel is WiFi, dus geen extra kabel trekken.

Voor beide geldt dat ik iets van een paal moet regelen. Staat nu een New Motion paal ingegraven.

Buurman zweert bij Alfen. Daar werkt hij mee samen.

Maar hoe vergelijk ik beide merken objectief?

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 27-12-2025 00:37 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:36:
Ik twijfel een beetje tussen twee merken:
-Peblar
-Alfen

Belangrijkste is dat met HomeWizard koppeling geïntegreerd op zonnestroom geladen kan worden en load balancing wordt toegepast zonder CT klemmen etc.

Voordeel van Alfen, buurman is elektricien en werkt samen met Alfen. Geeft ook korting op de paal, nadeel, moet nog een UTP erbij trekken. Ligt nu maar 1 utp naast de 3 fase kabel.

Peblar moet ik een ander voor zoeken en gaat de installatie meer kosten. Voordeel is WiFi, dus geen extra kabel trekken.

Voor beide geldt dat ik iets van een paal moet regelen. Staat nu een New Motion paal ingegraven.

Buurman zweert bij Alfen. Daar werkt hij mee samen.

Maar hoe vergelijk ik beide merken objectief?
Alfen heeft ook Wifi. Daarnaast is het mogelijk de UTP kabel te gebruiken voor zowel netwerk als load balancing, zie hiervoor het Alfen topic.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:22
deejeebv schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:03:
[...]

Alfen heeft ook Wifi. Daarnaast is het mogelijk de UTP kabel te gebruiken voor zowel netwerk als load balancing, zie hiervoor het Alfen topic.
Daarbij, als je HW gaat gebruiken voor LB heb je ook maar 1 UTP nodig. Dus snap even niet waarom er een UTP bij moet @Tweak_ers ?

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 27-12-2025 08:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tweak_ers
Inspired schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:11:
[...]

Daarbij, als je HW gaat gebruiken voor LB heb je ook maar 1 UTP nodig. Dus snap even niet waarom er een UTP bij moet @Tweak_ers ?
Buurman zei 1 voor netwerk 1 voor p1 meter.

Ik kan mij ook herinneren dat ik op een website keek naar laadpalen in combinatie met HW en dat dat erbij stond. Maar kan hem nu niet meer terugvinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Tweak_ers op 27-12-2025 08:42 ]

• Inspired
Tweak_ers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:22:
[...]

Buurman zei 1 voor netwerk 1 voor p1 meter.
LB via de HW gaat gewoon over LAN. Dus heb genoeg aan 1 UTP. Ook hebben nieuwere Alfens ook WIFI. Je hebt daarnaast ook nog de optie om P1 via de meter en netwerk over 1 UTP te doen. Een extra UTP trekken is dus sowieso niet nodig.

Ik ben zelf na de NM paal ook naar Alfen gegaan. Ben er blij mee. Hele verbetering tov Shell.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 27-12-2025 08:37 ]

• Tweak_ers
Inspired schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:34:
[...]

LB via de HW gaat gewoon over LAN. Dus heb genoeg aan 1 UTP. Ook hebben nieuwere Alfens ook WIFI. Je hebt daarnaast ook nog de optie om P1 via de meter en netwerk over 1 UTP te doen. Een extra UTP trekken is dus sowieso niet nodig.

Ik ben zelf na de NM paal ook naar Alfen gegaan. Ben er blij mee. Hele verbetering tov Shell.
Welk type ben jij gegaan en waarom?
Ik zie dat Alfen een nieuw type heeft: de Single Plus, inderdaad met wifi en V2G.

Zal eens verder kijken in dat topic, thnx!

• Inspired
Tweak_ers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:55:
[...]

Welk type ben jij gegaan en waarom?
Ik zie dat Alfen een nieuw type heeft: de Single Plus, inderdaad met wifi en V2G.

Zal eens verder kijken in dat topic, thnx!
Ik heb zelf een Proline. Die heefts sinds een bepaalde productiedatum ook WIFI. (Oude Sline ook zo te zien.)
The WiFi feature is available on Eve Single S-Line and Eve Single Pro-Line charging stations produced in March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Destijds was het Proline of Sline. Qua prijs zat er niet veel tussen. Riching 2027 wel prettig want kun je op 1F tot 32A laden. Maar verder is er weinig verschil tussen de twee.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 27-12-2025 09:09 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Tweak_ers Ik heb ervaring met beide. Thuis een Alfen, op kantoor gekozen voor Peblar.

Zelf vind ik de Peblar beter in elkaar zitten. Installatie is eenvoudig zelf te doen, documentatie is goed. Graafwerk en kabel trekken door mantelbuis is in mijn geval door een installateur gedaan. Daarna heb ik zelf het station opgehangen, aangesloten en geconfigureerd.

Daarnaast is de web interface van Peblar wat moderner dan de “ACE installer” van Alfen. En is mijn algehele indruk dat het hele product net wat beter in elkaar zit.

Alfen laadstation is echter ook geen slechte keuze. De verschillen zijn niet heel groot in de praktijk als ie eenmaal hangt en werkt. Maar in jouw geval zou ik misschien wel de Peblar halen en zelf aansluiten. :)

Zoals hierboven al gezegd, er is eigenlijk geen enkele reden meer om twee keer utp te leggen. Beide ondersteunen load balancing via een HomeWizard P1 meter. Dat gaat gewoon over LAN. De huidige utp kun je dan gewoon gebruiken, misschien de RJ12 vervangen voor een RJ45 aan beide kanten en klaar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
JanHenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:15:
@Tweak_ers Ik heb ervaring met beide. Thuis een Alfen, op kantoor gekozen voor Peblar.

Zelf vind ik de Peblar beter in elkaar zitten. Installatie is eenvoudig zelf te doen, documentatie is goed. Graafwerk en kabel trekken door mantelbuis is in mijn geval door een installateur gedaan. Daarna heb ik zelf het station opgehangen, aangesloten en geconfigureerd.

Daarnaast is de web interface van Peblar wat moderner dan de “ACE installer” van Alfen. En is mijn algehele indruk dat het hele product net wat beter in elkaar zit.

Alfen laadstation is echter ook geen slechte keuze. De verschillen zijn niet heel groot in de praktijk als ie eenmaal hangt en werkt. Maar in jouw geval zou ik misschien wel de Peblar halen en zelf aansluiten. :)

Zoals hierboven al gezegd, er is eigenlijk geen enkele reden meer om twee keer utp te leggen. Beide ondersteunen load balancing via een HomeWizard P1 meter. Dat gaat gewoon over LAN. De huidige utp kun je dan gewoon gebruiken, misschien de RJ12 vervangen voor een RJ45 aan beide kanten en klaar.
Hier sluit ik me bij aan. Zou ook voor de peblar kiezen tussen die 2.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• janne_nl
Beetje aan het rondkijken voor een laadpaal die mijn zoon nodig gaat hebben, maar een 3fase laadpaal met MID meter gaat toch al snel richting de 1000 euro zie ik. Dan heb ik wel naar de meeste bekende merken gekeken geloof ik. OCCP (1.6x) hebben ze allemaal wel. De paal komt in een garage, dus losse of vaste kabel maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Goedkopere zijn dan (voor mij) weer onbekende merken zoals Morek, Ratio, Besen / Khons / EV‑OneStop.

Zijn er nog andere, of iemand bekend met bovenstaande?

Backoffice lijkt TAP-electric de slimste op het moment.

Ik heb uiteraard hier ook gelezen (een tijd al), maar ook dat helpt nog niet echt. Zelf heb ik een Solardedge (Keba P30), maar los kost die rond de 1000.

Tips?

• Dartlink
  • Laatst online: 18:28
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:23:
Beetje aan het rondkijken voor een laadpaal die mijn zoon nodig gaat hebben, maar een 3fase laadpaal met MID meter gaat toch al snel richting de 1000 euro zie ik. Dan heb ik wel naar de meeste bekende merken gekeken geloof ik. OCCP (1.6x) hebben ze allemaal wel. De paal komt in een garage, dus losse of vaste kabel maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Goedkopere zijn dan (voor mij) weer onbekende merken zoals Morek, Ratio, Besen / Khons / EV‑OneStop.

Ik heb uiteraard hier ook gelezen (een tijd al), maar ook dat helpt nog niet echt. Zelf heb ik een Solardedge (Keba P30), maar los kost die rond de 1000.

Tips?
Mits je het zelf gaat doen, een tweedehands Alfen/Peblar een optie? Check Marktplaats voor de prijzen :)

• janne_nl
Plan was inderdaad het zelf te doen.
Stroomkabel (5 draden) en ethernet aansluiten zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Met de goede login info zou configureren ook wel moeten lukken.

Bottom line, goede tip wellicht ja.

• Dartlink
  • Laatst online: 18:28
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:37:
Plan was inderdaad het zelf te doen.
Stroomkabel (5 draden) en ethernet aansluiten zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Met de goede login info zou configureren ook wel moeten lukken.

Bottom line, goede tip wellicht ja.
Ik heb hetzelfde gedaan, netjes een kaartje erbij met het wachtwoord en werkend ter plekke gezien. Kan het zeker als je het zelf doet van harte aanbevelen als je weet waar je mee bezig bent :)

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:53
Mischien een ietwat vreemde vraag:
Eerdags komt mijn Inster Cross, en ben nog orienterend hoe thuis te laden?
Beste is natuurlijk met een Wallbox, heb echter ook een 4,8 kWp Zonnestroom installatie van Solar Edge, een 9,7 kWh 400 V opslag accu van ze, dus ook een inline meter geinstalleerd.
Met deze inline meter regel je dan trouwens toch al het veel besproken Load Balancing tijdens het laden van de accu van Solar Edge? En nog een kleine accu tussendoor laden op de zonnestroom zou dus eigenlijk wat betreft de mogelijke wall box niet meer zo veel uitmaken? Kan daar net zo goed een flink voordelige andere aanhangen Wallbox dan een Solar Edge EV One? Of doe ik mezelf dan tekort om optimaal de zonnestroom te gebruiken voor beiden accu`s te laden? Zo ja welke wall box kunnen jullie dan aanbevelen?
Verder lees ik regelmatig dan de HomeWizzerd P1 meter, gebruik meerdere items van hun, ook ingezet kan worden om load balancing te kunnen doen? Hoe funtioneert dat dan via deze P1 meter? Gebruik de P1 meter nu voornamelijk in combi met een tweetal Kwh meters en enige energie sockets.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:27
Ik ben momenteel aan het experimenteren met een zelf in elkaar geknutselde OCPP backend op mijn Alfen. Dit in combinatie met mijn (Loxone) huisdomotica. De Loxone blijft als vanouds stroomsterktes edm op de laadpaal wel nog zelf regelen (via de laadpaal modusregisters). Want de bedoeling is (momenteel) enkel nog maar een beetje rapportering via OCPP uit de laadpaal te halen (ik weet het, er zijn andere manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar inzichten opbouwen is óók een nuttige bezigheid).

Dit lukt allemaal redelijk voor het ogenblik (nu nog maar enkel met OCPP 1.6). Echter, het is in principe ook in OCPP mogelijk dat je er de (laad)stroomsterkte mee kunt regelen. Dat doe ik zelf dus niet vanuit OCPP. Maar intussen vraag ik mij wel af hoe dit dan 100% betrouwbaar kan werken. Heeft iemand hier een idee hoe dit bij laadpalen met een OCPP backend-instelling gebeurt?

Want in principe houdt niets toch tegen dat de OCPP backend denkt dat hij de stroomsterktes regelt, terwijl eender wie, of eender welke andere app, de (dezelfde) modbusregisters van de laadpaal overschrijft, achter de rug van de OCPP backend?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

We hebben een werkgever die niet echt mee wil denken. We hadden de keuze voor een branded Alfen paal a 2400 euro met verplicht abonnement die we ook naar rato moeten terugbetalen als we uit dienst gaan.

Dus zelf een paal laten installeren. Gevraagd of de kosten dan in mindering gebracht kan worden op de bijtelling (bruto > netto voordeel). Helaas kan ook niet.

Tarief hebben we heel netjes gezet op onze stroomkosten, maar de verleiding is wel heel groot om een opslag te gaan rekenen voor de paal... Over een jaar eindigt ons energie contract en dan zal de prijs van 39ct naar ~20ct gaan. Dan zitten we ruim onder de prijs van openbaar laden.

Is het iemand wel gelukt om de laadpaal te verrekenen met de bijtelling? Het lijkt mij toch niet zo'n probleem voor werkgever?

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2025 11:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sport_Life schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:24:
We hebben een werkgever die niet echt mee wil denken. We hadden de keuze voor een branded Alfen paal a 2400 euro met verplicht abonnement die we ook naar rato moeten terugbetalen als we uit dienst gaan.

Dus zelf een paal laten installeren. Gevraagd of de kosten dan in mindering gebracht kan worden op de bijtelling (bruto > netto voordeel). Helaas kan ook niet.

Tarief hebben we heel netjes gezet op onze stroomkosten, maar de verleiding is wel heel groot om een opslag te gaan rekenen voor de paal... Over een jaar eindigt ons energie contract en dan zal de prijs van 39ct naar ~20ct gaan. Dan zitten we ruim onder de prijs van openbaar laden.

Is het iemand wel gelukt om de laadpaal te verrekenen met de bijtelling? Het lijkt mij toch niet zo'n probleem voor werkgever?
Dat is mij als eerste gelukt bij ons (n.a.v. een post hier), daarna volgden meer collega's. Duurde wel even voor ik de juiste persoon had. Het snelste is denk ik de persoon die verantwoordelijk is voor salarisstrook mutaties. Je heb een factuur nodig waar alleen kosten voor laadpaal(-installatie) op staan (en eventueel omzetting naar drie fasen). Kost de WG niks, alleen moeite. Zou even wachten tot januari want het moet in 1 jaar van de bijtelling worden afgetrokken.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is toch mens eigen om altijd ergens een extra voordeel uit proberen te halen zo lang het niet jezelf betreft.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

klump4u schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:21:
Is toch mens eigen om altijd ergens een extra voordeel uit proberen te halen zo lang het niet jezelf betreft.
Waar doel je op?

• ASS-Ware

Kosten die je maakt voor een auto van de zaak zijn afrekbaar in de IB, omdat je bijtelling betaalt.
Kijk daar eens naar.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:09:
[...]

Kosten die je maakt voor een auto van de zaak zijn afrekbaar in de IB, omdat je bijtelling betaalt.
Kijk daar eens naar.
Dat kan niet, alleen de WG kan het van de bijtelling aftrekken. Heb het destijds uitgezocht. Weet niet waarom maar je mag het niet zelf aftrekken bij je aangifte.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:14:
[...]

Dat kan niet, alleen de WG kan het van de bijtelling aftrekken. Heb het destijds uitgezocht. Weet niet waarom maar je mag het niet zelf aftrekken bij je aangifte.
Maar je mag wel gewoon een opslag rekenen op de elektriciteitsprijs.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-12 16:03
Ik heb een vraag misschien dat ik deze ergens anders moet stellen. Maar ik kijk wel of jullie er misschien antwoord op hebben.

Degene met een elektrische auto hebben jullie een dynamische of een vast energie contract. Ik kan nu overstappen maar wil volgend jaar een elektrische auto aanschaffen. En zit even te kijken wat verstandig is, met een elektrische auto en huisverbruik kom ik waarschijnlijk tot een verbruik van rond de 9000 kW/h.

Ik rij aardig wat per jaar, dat is 1 van de redenen dat ik daarom wil overstappen kostenbesparend. Er zitten nu best leuke occasions tussen qua elektrische auto's.

Misschien dat iemand mijn vraag kan beantwoorden

• daemonix
  • Niet online
Ik ben overgestapt op een dynamisch contract van Tibber. In principe kan Tibber mijn Tesla sturen op goedkoop laden en tegelijk op onbalans waar de auto de volgende dag zeker vol is. Goedkoper kun je niet laden.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 27-12-2025 14:05 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

flupp schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:24:
Ik ben momenteel aan het experimenteren met een zelf in elkaar geknutselde OCPP backend op mijn Alfen. Dit in combinatie met mijn (Loxone) huisdomotica. De Loxone blijft als vanouds stroomsterktes edm op de laadpaal wel nog zelf regelen (via de laadpaal modusregisters). Want de bedoeling is (momenteel) enkel nog maar een beetje rapportering via OCPP uit de laadpaal te halen (ik weet het, er zijn andere manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar inzichten opbouwen is óók een nuttige bezigheid).

Dit lukt allemaal redelijk voor het ogenblik (nu nog maar enkel met OCPP 1.6). Echter, het is in principe ook in OCPP mogelijk dat je er de (laad)stroomsterkte mee kunt regelen. Dat doe ik zelf dus niet vanuit OCPP. Maar intussen vraag ik mij wel af hoe dit dan 100% betrouwbaar kan werken. Heeft iemand hier een idee hoe dit bij laadpalen met een OCPP backend-instelling gebeurt?

Want in principe houdt niets toch tegen dat de OCPP backend denkt dat hij de stroomsterktes regelt, terwijl eender wie, of eender welke andere app, de (dezelfde) modbusregisters van de laadpaal overschrijft, achter de rug van de OCPP backend?
Kijk eens naar plugchoice/volttime… bijvoorbeeld…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:57
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:23:

Tips?
Charge24 heeft een leuke promo voor een monofasige laadpaal van Alfen S Line Socket, kan je unlocken tot 7.4kW en dan ben je voor circa 650 EUR gesteld.
Loadbalancing inclus.
Kom je normaal wel mee toe, even kijken wat je kast/meter maximum stroomsterkte is.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2025 14:19 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Yolo2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:01:
Ik heb een vraag misschien dat ik deze ergens anders moet stellen. Maar ik kijk wel of jullie er misschien antwoord op hebben.

Degene met een elektrische auto hebben jullie een dynamische of een vast energie contract. Ik kan nu overstappen maar wil volgend jaar een elektrische auto aanschaffen. En zit even te kijken wat verstandig is, met een elektrische auto en huisverbruik kom ik waarschijnlijk tot een verbruik van rond de 9000 kW/h.

Ik rij aardig wat per jaar, dat is 1 van de redenen dat ik daarom wil overstappen kostenbesparend. Er zitten nu best leuke occasions tussen qua elektrische auto's.

Misschien dat iemand mijn vraag kan beantwoorden
Nu in de winter met dynamisch zit ik standaard onder de 10 cent kaal. Straks als de PV weer z’n werk doet daalt die dynamische prijs sterk. Daarnaast heb je nog onbalans laden. Dynamisch is hoe dan ook een no-brainer voor EV… maar eigenlijk ook voor normaal gebruik.

Voorwaarde om hier goedkoop mee te laden is wel een wallbox, want je wilt dan juist wel snelheid.

Wat is “aardig” wat kilometers? Je moet het gewicht van een EV meenemen, de hogere verzekeringspremie (nieuwwaarde) en de hogere afschrijving. Het omslagpunt moet je dus wel even een beetje uitrekenen ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:14:
Mischien een ietwat vreemde vraag:
Eerdags komt mijn Inster Cross, en ben nog orienterend hoe thuis te laden?
Beste is natuurlijk met een Wallbox, heb echter ook een 4,8 kWp Zonnestroom installatie van Solar Edge, een 9,7 kWh 400 V opslag accu van ze, dus ook een inline meter geinstalleerd.
Met deze inline meter regel je dan trouwens toch al het veel besproken Load Balancing tijdens het laden van de accu van Solar Edge? En nog een kleine accu tussendoor laden op de zonnestroom zou dus eigenlijk wat betreft de mogelijke wall box niet meer zo veel uitmaken? Kan daar net zo goed een flink voordelige andere aanhangen Wallbox dan een Solar Edge EV One? Of doe ik mezelf dan tekort om optimaal de zonnestroom te gebruiken voor beiden accu`s te laden? Zo ja welke wall box kunnen jullie dan aanbevelen?
Verder lees ik regelmatig dan de HomeWizzerd P1 meter, gebruik meerdere items van hun, ook ingezet kan worden om load balancing te kunnen doen? Hoe funtioneert dat dan via deze P1 meter? Gebruik de P1 meter nu voornamelijk in combi met een tweetal Kwh meters en enige energie sockets.
Ik ben voor SolarEdge gegaan, dan kan SolarEdge AI zijn werk straks goed doen… maar je kan ook een controller compatible lader nemen, dan zit je ook in het ecosysteem. Die controller moet je er dan wel even bij kopen.

Ik zou in deze SolarEdge leidend maken en niet ook nog op de P1 wat verzinnen, want dan hebben 2 loadbalancers die op elkaar gaan reageren… dat is vragen om problemen.

Ik denk vooral dat je jezelf tekort doet als je niet in het SolarEdge ecosysteem gaat zitten wat je al hebt… het is gemaakt voor zonnestroomladen en samenwerken met je accu.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:59:
[...]

Maar je mag wel gewoon een opslag rekenen op de elektriciteitsprijs.
In overleg met de WG wel. Zonder overleg/toestemming WG vind ik dat niet kunnen. Ook niet als je laadpunt publiek staat en het tarief lager is dan elders openbaar in de buurt. Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]

In overleg met de WG wel. Zonder overleg/toestemming WG vind ik niet kunnen. Ook niet als je laadpunt publiek staat en het tarief lager is dan elders openbaar in de buurt. Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad.
Je werkgever gaat daar niet over, het is jouw paal door jou betaald. Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Je mening is noted maar niet relevant. Relevant is wat de belastingdienst er van vindt en die vindt het prima.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:45:
[...]

Je werkgever gaat daar niet over, het is jouw paal door jou betaald. Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Je mening is noted maar niet relevant. Relevant is wat de belastingdienst er van vindt en die vindt het prima.
Waarom nu weer zo onvriendelijk?
Mijn WG gaat niet over mijn laadpunt maar wel degelijk over de laadkosten want die betaalt hij. Ik declareer (al dan niet via een derde partij) laadkosten bij mijn WG. Als jij bijvoorbeeld een beeldschermbril declareert bij je WG of als je op dienstreis bent geweest, gaat dat ook zonder bonnetjes/facturen? Denk het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 27-12-2025 15:05 ]

• janne_nl
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:18:
[...]

Charge24 heeft een leuke promo voor een monofasige laadpaal van Alfen S Line Socket, kan je unlocken tot 7.4kW en dan ben je voor circa 650 EUR gesteld.
Loadbalancing inclus.
Kom je normaal wel mee toe, even kijken wat je kast/meter maximum stroomsterkte is.
Dank je, maar 7.4 gaat regelmatig te weinig zijn helaas. 11 is wellicht soms al krap denk ik. 10% over dan zou er in een nacht (die soms pas na 12 uur begint en om 6 uur voorbij is) 70kWh bij moeten.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-12 16:03
Miezie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:24:
[...]

Nu in de winter met dynamisch zit ik standaard onder de 10 cent kaal. Straks als de PV weer z’n werk doet daalt die dynamische prijs sterk. Daarnaast heb je nog onbalans laden. Dynamisch is hoe dan ook een no-brainer voor EV… maar eigenlijk ook voor normaal gebruik.

Voorwaarde om hier goedkoop mee te laden is wel een wallbox, want je wilt dan juist wel snelheid.

Wat is “aardig” wat kilometers? Je moet het gewicht van een EV meenemen, de hogere verzekeringspremie (nieuwwaarde) en de hogere afschrijving. Het omslagpunt moet je dus wel even een beetje uitrekenen ;).
Bedankt voor je reactie

Ik zat te kijken naar bijvoorbeeld een model y long range tweedehands rond de 34000 eur. Kilometerstand 80.000. Nu kan ik bijvoorbeeld ook een benzine volvo v60 t5 of t6 kopen. Hybride wil ik niet meer, ik kom nu van een diesel ook een v60 d4 heeft nu 370000km erop staan. Deze heb ik 8 jaar geleden gekocht. Dus die is nu wel aardig op. Ik krijg een reiskosten vergoeding van rond de 430 per maand, ik rij op jaarbasis ongeveer 30.000 KM. Diesel is voor mij niet meer gunstig door de hoge mrb en hybride ook niet. Dus benzine of een EV. Nou is me doel wel om lang te rijden met een auto dus ik hoop dat een ev ook de afstand kan halen van 350000 km ongeveer. De meeste kilometers zullen snelweg zijn. woon werk verkeer. Daarnaast wintersport, wat stadsverkeer en een keer Frankrijk of Italie.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Maar rijd je dan ook die dag (en de meeste dagen) weer zoveel dat de accur < 3% is?
Dat kan natuurlijk, maar geldt niet voor de meeste mensen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:01
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:25:
[...]

Dank je, maar 7.4 gaat regelmatig te weinig zijn helaas. 11 is wellicht soms al krap denk ik. 10% over dan zou er in een nacht (die soms pas na 12 uur begint en om 6 uur voorbij is) 70kWh bij moeten.
Hoe vaak heb je de auto zo leeg dat je met 7.4kW de auto in een nacht niet vol krijgt en dat je ook de volgende dag een compleet volle accu echt nodig hebt?

Als dat heel incidenteel is, is op zo’n moment onderweg even een klein beetje bijladen aan de snellader dan erg? (15 minuten aan een snellader terwijl je zelf een bakje koffie doet lost het wel op vaak)

Wat moet je naast de duurdere laadpaal verder aan meerkosten maken voor een 11kW laadpaal?

Het naar steeds grotere accu’s toe willen en steeds sneller willen laden lijkt mij ook een vorm van range anxiety.

• Kanoet

Waarom zou je geen opslag rekenen als je de investeringskosten zelf betaald?
Ik had ook een werkgever die moeilijk deed. Op aanraden van GoT zelf een laadpaal met TAP als backoffice geïnstalleerd. De ingestelde laadkosten (incl BTW!) had ik gelijk getrokken met de openbare laadpalen (55 cent).
Gezien de mentaliteit en houding van de werkgever heb ik die niet ingelicht. In 3 a 4 jaar zou ik de laadkosten terug hebben verdiend en zou ik 'winst' zijn gaan maken. Niets mis mee want het risico lag bij mij. En inderdaad ben ik snel weggegaan bij die werkgever (blij dat ik niets hoefde bij te betalen aan een vendor locked white label paal). Mede doordat ik een werkloze privé laadpaal had staan ben ik ook maar privé EV gaan rijden. :+
Ergens heerst het idee dat een werkgever recht heeft op jouw gunstige stroomtarief. Dat is best gek 8)7 . Ik zie het als een gunst zolang een werkgever op een fatsoenlijke wijze een laadpaal vergoedt.
Enkel de belastingdienst zou er iets over te zeggen kunnen hebben als je een 'commercieel' tarief instelt (maar niemand die hier ervaring mee heeft. Iedereen houdt het netjes (<80c/kwh?)).

• Kanoet
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]

In overleg met de WG wel. Zonder overleg/toestemming WG vind ik dat niet kunnen. Ook niet als je laadpunt publiek staat en het tarief lager is dan elders openbaar in de buurt. Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad.
Een paar maanden eerder had ik je gelijk gegeven hoor. Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden dat niet elke werkgever (of HR persoon) vanuit redelijkheid en billijkheid beredeneerd. Sommige werkgevers gaan heel krampachtig om met alles waar ze geen grip op hebben. Ik heb mijzelf inmiddels iets te vaak in mijn vingers gesneden door te denken dat anderen hetzelfde morele kompas hebben als ik.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kanoet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:11:
[...]

Een paar maanden eerder had ik je gelijk gegeven hoor. Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden dat niet elke werkgever (of HR persoon) vanuit redelijkheid en billijkheid beredeneerd. Sommige werkgevers gaan heel krampachtig om met alles waar ze geen grip op hebben. Ik heb mijzelf inmiddels iets te vaak in mijn vingers gesneden door te denken dat anderen hetzelfde morele kompas hebben als ik.
Dat snap ik wel maar voor mij persoonlijk is een onredelijke WG (en die heb ik heus ook op vele punten) geen reden om mijn morele kompas dan maar te laten varen.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:51:
[...]

Waarom nu weer zo onvriendelijk?
Mijn WG gaat niet over mijn laadpunt maar wel degelijk over de laadkosten want die betaalt hij. Ik declareer (al dan niet via een derde partij) laadkosten bij mijn WG. Als jij bijvoorbeeld een beeldschermbril declareert bij je WG of als je op dienstreis bent geweest, gaat dat ook zonder bonnetjes/facturen? Denk het niet.
Hoezo onvriendelijk? Noch jouw mening, noch mijn mening zijn relevant, daar is niets onvriendelijks aan. Je doet een investering als gevolg van de (gedwongen) aanschaf van een EV, zonder die EV had je de investering niet gedaan. Van de belastingdienst mag je die prima terughalen middels een opslag. Niets mis mee. Jouw voorbeeld is heel scheef en heeft niets met de investering in een laadpaal te maken. Bonnetjes zijn niet relevant. Met zo'n eigenwijze werkgever valt niets te beginnen.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:25:
[...]

Dat snap ik wel maar voor mij persoonlijk is een onredelijke WG (en die heb ik heus ook op vele punten) geen reden om mijn morele kompas dan maar te laten varen.
Wat heeft het met moreel kompas te maken? Wat is er ethisch onjuist? Dat ontgaat me volledig. Sterker nog, je bewijst je werkgever ongevraagd een dienst (goedkoper dan op straat laden).

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 27-12-2025 17:27 ]

• HyperBart
[...]

Heb je Heeft hij dan de volgende dag ook opnieuw die 100% exact nodig?
Grootste "klik" die nieuwe EV rijders moeten maken is niet dat de batterij van het EV 100% vol moet zitten maar "vol genoeg om alle verplaatsingen van de volgende dag op redelijke wijze te kunnen doen".

Als je zegt dat 12h beginnen en 6h voorbij dan impliceert dat enorm lange dagen voor je zoon en dit iedere dag.
7.4kW versus 11kW vermogen ter beschikking is dan 44kWh versus 66kWh, beiden op 6h tijd.

Met een 80kWh batterij (want dat gaat hij dan wel nodig hebben als je dit soort kilometers consequent iedere dag doet?) is dat dan een verschil van 55% SoC "bijladen" versus 82% bijladen, dat is een verschil van 27% oftewel een dikke 100km afhankelijk van je verbruik, soort auto en seizoen.

Als je dat soort aantal kilometers per dag consequent iedere dag maakt dan ben je bijna de facto veroordeeld tot snelladen want dan ga je er ook niet komen met 11kW lijkt me?

@janne_nl Wat voor rijprofiel/beroep heeft hij?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2025 18:06 ]

• Makrolon
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:54:
[...]

Heb je Heeft hij dan de volgende dag ook opnieuw die 100% exact nodig?
Grootste "klik" die nieuwe EV rijders moeten maken is niet dat de batterij van het EV 100% vol moet zitten maar "vol genoeg om alle verplaatsingen van de volgende dag op redelijke wijze te kunnen doen".

Als je zegt dat 12h beginnen en 6h voorbij dan impliceert dat enorm lange dagen voor je zoon en dit iedere dag.
7.4kW versus 11kW vermogen ter beschikking is dan 44kWh versus 66kWh, beiden op 6h tijd.

Met een 80kWh batterij (want dat gaat hij dan wel nodig hebben als je dit soort kilometers consequent iedere dag doet?) is dat dan een verschil van 55% SoC "bijladen" versus 82% bijladen, dat is een verschil van 27% oftewel een dikke 100km afhankelijk van je verbruik, soort auto en seizoen.

Als je dat soort aantal kilometers per dag consequent iedere dag maakt dan ben je bijna de facto veroordeeld tot snelladen want dan ga je er ook niet komen met 11kW lijkt me?
22kw auto met 17kw laadstation thuis dan :P

Maar dan lijkt me dat je gewoon een diesel moet kopen als je zo veel rijd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• HyperBart
Makrolon schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:58:
[...]

Mwoah, net als je veel km’s rijdt lijkt mij dat een EV (nog) goedkoper is. Met zo een profiel geloof ik idd 100 pct dat een 22kW laadstations (kan je hier in BE prima, waarom is dat bij jullie in NL 17kW?) een gerechtvaardigde optie is.

In alle geval @janne_nl , ik ben reuze benieuwd naar zijn en jouw feedback en zijn rijprofiel.

• daemonix
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:37:
[...]

Mwoah, net als je veel km’s rijdt lijkt mij dat een EV (nog) goedkoper is. Met zo een profiel geloof ik idd 100 pct dat een 22kW laadstations (kan je hier in BE prima, waarom is dat bij jullie in NL 17kW?) een gerechtvaardigde optie is.

In alle geval @janne_nl , ik ben reuze benieuwd naar zijn en jouw feedback en zijn rijprofiel.
3x 25A. ;) 3x35 A is een stuk duurder (1000 euro per jaar).

• janne_nl
Makrolon schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:58:
[...]

Tjsa, hij is privechauffeur en laden (of tanken) met de klant is not done (behoudens een lange trip). Een diesel heeft tie nu en intens gelukkig wordt hij niet van een EV (niet geheel terecht vind ik). Ondanks de luxe en ruime wltp (I5 dacht ik). Dus thuis vol kunnen laden is wel handig. En vaak zal hij idd niet leeg zijn voor het laden begint....

Ik denk ook dat hij het somberder inziet dan nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 27-12-2025 19:51 ]

• Makrolon
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:48:
[...]

Tjsa, hij is privechauffeur en laden (of tanken) met de klant is not done (behoudens een lange trip). Een diesel heeft tie nu en intens gelukkig wordt hij niet van een EV (niet geheel terecht vind ik). Ondanks de luxe en ruime wltp (I5 dacht ik). Dus thuis vol kunnen laden is wel handig. En vaak zal hij idd niet leeg zijn voor het laden begint....

Als hij nog kan kiezen welke auto het word moet ie gewoon voor een 22kw auto gaan. Dan kan ie ook thuis toch een stukje sneller laden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kanoet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:51:
[...]

Waarom zou je geen opslag rekenen als je de investeringskosten zelf betaald?
Omdat de werkgever daar heel duidelijk over is. Helaas voor mij dus geen 'grijs gebied'.

Daar kan ik wat van vinden, maar dat heeft niet zoveel zin. Zijn wel meer dingen waar ik het niet zo mee eens ben ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Dan zou ik daar heel simpel mee omgaan: geen laadpaal op mijn terrein en op mijn kosten, en wanneer werkgever met alle geweld wel een laadpaal op mijn terrein wil laten plaatsen voor zijn gemak, dan gaat die laadpaal op zijn kosten weer weg wanneer mijn dienstverband eindigt!

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 27-12-2025 21:32 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Peter-036 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:31:
Dan zou ik daar heel simpel mee omgaan: geen laadpaal op mijn terrein en op mijn kosten, en wanneer werkgever met alle geweld wel een laadpaal op mijn terrein wil laten plaatsen voor zijn gemak, dan gaat die laadpaal op zijn kosten weer weg wanneer mijn dienstverband eindigt!
Dan betaalt ie gewoon huur voor de plaatsing en de gaten in mn huis.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:51
@Sport_Life Zoals al eerder is aangegeven, kan jouw werkgever niet beslissen welk tarief jij in rekening moet brengen.
Dit waren een paar van mijn persoonlijke overwegingen:
- Netjes is hopelijk wederzijds tussen jou en jouw werkgever.
- De regels worden door de belastingdienst gehandhaafd. Die heeft daar meerdere publicaties van een kennisgroep over.
- Als je het te bont maakt, loop je kans, dat bovenmatige kosten voor het laden niet passen binnen een eventueel leasebedrag en dan alsnog uit jouw salaris worden gehaald.

• Tweak_ers

Zelf een paal a €1500 inclusief installatie plaatsen.
Werkgever wil niet meedenken.

Zou voor mij genoeg reden zijn het tarief naar 50-60cent te knallen.

Maar goed, als je je niet wil verlagen tot wat hij doet, gewoon net onder het tarief gaan zitten wat op straat geldt. Dan is het een win-win situatie.

Je moest eens weten hoe dit bij installatiebedrijven eraan toe gaat. Mijn zwager werkt bij een groot installatie bedrijf als monteur en echt iedere monteur daar heeft zijn eigen paal (betaald door de werkgever) op maximale vergoeding van 99 cent staan.

Toen stapte hij over naar een andere grote jongen en daar was het niet anders. Allemaal maximaal instelbare.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Yolo2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor je reactie

Ik zat te kijken naar bijvoorbeeld een model y long range tweedehands rond de 34000 eur. Kilometerstand 80.000. Nu kan ik bijvoorbeeld ook een benzine volvo v60 t5 of t6 kopen. Hybride wil ik niet meer, ik kom nu van een diesel ook een v60 d4 heeft nu 370000km erop staan. Deze heb ik 8 jaar geleden gekocht. Dus die is nu wel aardig op. Ik krijg een reiskosten vergoeding van rond de 430 per maand, ik rij op jaarbasis ongeveer 30.000 KM. Diesel is voor mij niet meer gunstig door de hoge mrb en hybride ook niet. Dus benzine of een EV. Nou is me doel wel om lang te rijden met een auto dus ik hoop dat een ev ook de afstand kan halen van 350000 km ongeveer. De meeste kilometers zullen snelweg zijn. woon werk verkeer. Daarnaast wintersport, wat stadsverkeer en een keer Frankrijk of Italie.
Die kilometers kan het wel mee uit denk ik zo, vond ik althans wel in de zomer ;). Er is trouwens meer dan tesla hoor (komt er hier niet in), zeker in die prijsklasse met die kilometers. 👍

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Zonder gekheid, volgens mij zijn de originele NexBlue laders niet eens zo gek geprijsd… dan heb je de lader die SolarEdge wit geverfd heeft.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:23
Ik heb voor mijn gevoel een redelijk voordehandliggende vraag, maar toch kan ik op google niks vinden.
Ik wil mijn laadsnelheid overdag knijpen, om s'nachts voluit te blazen.

Ik heb een EvBox Livo, gekoppeld aan Monta op dit moment.
Via EVCC een poging gedaan, maar die wilde d'r niet mee samen werken.
Zijn er andere laadpaal providers die dit soort "power scheduling" ondersteunen?

• HyperBart
Valandin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:07:
Ik heb voor mijn gevoel een redelijk voordehandliggende vraag, maar toch kan ik op google niks vinden.
Ik wil mijn laadsnelheid overdag knijpen, om s'nachts voluit te blazen.

Ik heb een EvBox Livo, gekoppeld aan Monta op dit moment.
Via EVCC een poging gedaan, maar die wilde d'r niet mee samen werken.
Zijn er andere laadpaal providers die dit soort "power scheduling" ondersteunen?
De control loop van evcc is gebaseerd op PV of op goedkoop laden of laag in co2. Vermogenstijdsgebaseerd niet.
Wat je eventueel kan doen is een cronjobje toevoegen en je amperes limiten of opengooien op gezette tijden. Voordeel daarvan is dat de planner daar dan ook van op de hoogte is en daar ook vroeger of later mee begint te laden.

Wat bedoel je met laadpaalproviders? Fabrikanten? Alfen heeft scheduling. Wil je de paal vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2025 23:54 ]

• HyperBart
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:48:
[...]

Leuk, niet je typische EV rijder die hier thuis wil rijden aangezien zijn EV gebruiken in de kern zijn beroep is. Vertegenwoordigers/acct Mgrs/consultants daar wordt de auto gebruikt om ter plaatse geraken en arbeid te verrichten, bij hem is het verplaatsen de arbeid.

Ik rij zelf met een i5 en ik vind het een heerlijke wagen. Je zweeft over de weg, vanachter luchtvering.
Goed, dat gezegd zijnde moet je ook rekening houden dat dat batterijtype (wat in de i5 ligt) het advies mee krijgt om de dagelijkse limiet op 80% te zetten.
Je zou eens aan je zoon moeten vragen wat hij telkens aflegt per dag en dit afzetten tegen een verbruik van 20kWh per 100km. Daarna is het gewoon "boerenwiskunde", je hebt een vat van 80kWh, advies is om er grofweg 60 kWh van te gebruiken (daar doe je mee wat je wilt) en dan is het kwestie van te bepalen of het verbruik van de volgende dag afgevuld kan worden tijdens de voorgaande nacht.

Als hij de wagen nog moet bestellen dan zou ik in zijn geval zeker de 22kW boordlader optie aanvinken en een leuke Alfen ProLine 22kW installeren die je dan aftopt op 17kW max. Ben je bij charge24 voor 1069 EUR gesteld.

• ASS-Ware
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:14:
[...]

Dat kan wel.
Als je bijtelling betaalt, dan zijn alle kosten die je privé maakt voor die auto PERSOONLIJK aftrekbaar voor de IB.
Dus niet via de werkgever, maar via je eigen belastingaangifte.

• Inspired
ASS-Ware schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:23:
[...]

Dat kan wel.
Als je bijtelling betaalt, dan zijn alle kosten die je privé maakt voor die auto PERSOONLIJK aftrekbaar voor de IB.
Dus niet via de werkgever, maar via je eigen belastingaangifte.
Weet niet hoe het zit bij een eigen bedrijf maar in loondienst kan dit niet. Laadpaal/tol/wasstraat; moet allemaal via de WG.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb de Shell New Motion advanced 3.0 bij ons thuis hangen. Is via werk en geinstalleerd door een externe partij. Nu zou ik graag met Home Assistant geautomatiseerd willen zien hoeveel kWh ik besteed aan het laden van m’n auto. Weet iemand of dit kan met dit type laadpaal?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nog even de link die @Rvzoggie ooit deelde over aftrekken van de bijtelling: https://salure.nl/nieuws/aftrekposten-bijtelling
Is wellicht handig als je WG niet snapt hoe het werkt.

• Tweak_ers
Miezie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:58:
[...]

Die kilometers kan het wel mee uit denk ik zo, vond ik althans wel in de zomer ;). Er is trouwens meer dan tesla hoor (komt er hier niet in), zeker in die prijsklasse met die kilometers. 👍
Ik ben ook al een beetje rond aan het kijken, onze S zal er in 2026 ergens uitgaan.

Maar voor de ruimte, de prijs, de software en alle opties vind ik maar weinig alternatieven. Als je het eenmaal gehad hebt, wil je niet meer zonder denk ik.
De S komt uit 2018 en nog steeds updates, nieuwe functionaliteit, van de zomer nog nieuwe menustructuur voor muziekinstellingen.

Dan lees ik een reclame van Audi: “nu voor slechts €100 navigatie kaarten upgrade”.
Dan heb je het als merk echt niet begrepen.

Waarom ik tóch verder dan Tesla kijk, is V2H.
Hoeveel zin heeft het om daar nu serieus naar te kijken met een nieuwe laadpaal?

Ik zie dat bij Alfen de Plus het heeft, maar dit is een redelijk nieuwe paal die volgens mij nog niet echt verkocht wordt.

Beide auto’s nu ondersteunen het ook niet. Aan de kant van de auto’s lijkt het ook een beetje stil te staan hiermee.

Wachten auto’s en laadpalen fabrikanten op elkaar?

• janne_nl
HyperBart schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:08:
[...]

Leuk, niet je typische EV rijder die hier thuis wil rijden aangezien zijn EV gebruiken in de kern zijn beroep is. Vertegenwoordigers/acct Mgrs/consultants daar wordt de auto gebruikt om ter plaatse geraken en arbeid te verrichten, bij hem is het verplaatsen de arbeid.

Ik rij zelf met een i5 en ik vind het een heerlijke wagen. Je zweeft over de weg, vanachter luchtvering.
Goed, dat gezegd zijnde moet je ook rekening houden dat dat batterijtype (wat in de i5 ligt) het advies mee krijgt om de dagelijkse limiet op 80% te zetten.
Je zou eens aan je zoon moeten vragen wat hij telkens aflegt per dag en dit afzetten tegen een verbruik van 20kWh per 100km. Daarna is het gewoon "boerenwiskunde", je hebt een vat van 80kWh, advies is om er grofweg 60 kWh van te gebruiken (daar doe je mee wat je wilt) en dan is het kwestie van te bepalen of het verbruik van de volgende dag afgevuld kan worden tijdens de voorgaande nacht.

Als hij de wagen nog moet bestellen dan zou ik in zijn geval zeker de 22kW boordlader optie aanvinken en een leuke Alfen ProLine 22kW installeren die je dan aftopt op 17kW max. Ben je bij charge24 voor 1069 EUR gesteld.
Tis geen kwestie van bestellen, hij krijgt hem gewoon om in te rijden. Hij zal nooit lang op 100% staan.

Ik rij gewoon privé in EV's en doe het precies zoals je zegt. Altijd 80% en een keer of 10 per jaar naar de 100% denk ik. Als het echt koud is wat minder, maar met 80% nog steeds tegen de 380, genoeg om enkele reis heel NL te doorkruisen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tweak_ers schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:59:
[...]

Ik ben ook al een beetje rond aan het kijken, onze S zal er in 2026 ergens uitgaan.

Maar voor de ruimte, de prijs, de software en alle opties vind ik maar weinig alternatieven. Als je het eenmaal gehad hebt, wil je niet meer zonder denk ik.
De S komt uit 2018 en nog steeds updates, nieuwe functionaliteit, van de zomer nog nieuwe menustructuur voor muziekinstellingen.

Dan lees ik een reclame van Audi: “nu voor slechts €100 navigatie kaarten upgrade”.

Hoeveel zin heeft het om daar nu serieus naar te kijken met een nieuwe laadpaal?

Ik zie dat bij Alfen de Plus het heeft, maar dit is een redelijk nieuwe paal die volgens mij nog niet echt verkocht wordt.

Beide auto’s nu ondersteunen het ook niet. Aan de kant van de auto’s lijkt het ook een beetje stil te staan hiermee.

Regelgeving van de overheid speelt ook een rol. O.a. voorkomen dubbele energiebelasting en regels voor het aansluiten op de huisinstallatie.
Het kabinet was er mee bezig maar dat geldt voor meer zaken waar we nooit enig concreet plan voor hebben gezien.

Ik vond nog dit als "stand van zaken": https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 28-12-2025 09:24 ]

• daemonix
  • Niet online
[...]

V2H werkt met Tesla en een Sigenergy DC lader. Hoef je geen andere auto voor te kopen. ;) Wel een batterij met DC lader.

• Tweak_ers
daemonix schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:08:
[...]

V2H werkt met Tesla en een Sigenergy DC lader. Hoef je geen andere auto voor te kopen. ;) Wel een batterij met DC lader.
Nog een batterij, juist een tweede EV erbij gekocht zodat er nagenoeg altijd een EV en dus een accupakket voor de deur staat.

• daemonix
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:58:
[...]

Nog een batterij, juist een tweede EV erbij gekocht zodat er nagenoeg altijd een EV en dus een accupakket voor de deur staat.
Wij hebben en hadden ook 2 EV's. Maar waar worden die geladen als er geen stroom is? Bij ons uit de thuisbatterij en de zonnepanelen, en bij jou?

• flupp
daemonix schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:01:
[...]
Wij hebben en hadden ook 2 EV's. Maar waar worden die geladen als er geen stroom is? Bij ons uit de thuisbatterij en de zonnepanelen, en bij jou?
En hoe lang zing je dat liedje dan wel uit? 2 EV’s à 35kWh te laden, dus een thuisbatterij nodig van 70kWh, nog conservatief gerekend. Trouwens, de kans dat er geen stroom is, is vele malen kleiner dan de kans dat jouw thuisbatterij leeg is geraakt bij het laden van de auto.

Idem voor V2L. Wat komt daarna? Een EV met een optie “ingebouwde dampkap”, opdat je kunt koken in de auto zonder nare kookgeurtjes?

• daemonix
  • Niet online
Je vergeet de opbrengst van de zonnepanelen. :P De batterij wordt initieel gebruikt om het piekvermogen op te vangen. Niet om de auto vol te laden. En heb je de berichten gemist dat we rekening moeten gaan houden met stroomuitval? En ja, wij wonen in een gebied waar dat kan gebeuren volgens de netbeheerder.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Het gaat mij persoonlijk niet om fabrikanten die het niet begrijpen. Al voor de bromance met Trump vond ik een Tesla geen optie om Musk… en ik vind ze ook niet zo mooi 😅. Maar ieder moet dat zelf weten… principes kosten gewoon geld.

V2x investeer je pas in als je paal stuk is lijkt me en als je er een moet neem je het mee… Dat auto’s het nog niet echt kunnen lijkt me ook iets te maken te hebben met garanties en degradatie en een standaard die nog niet is uitontwikkeld.

• paQ

paQ

Vooralsnog een mooie affakkelmethode voor het PV overschot als de thuisaccu vol is.
Dus ipv V2G doe ik wel V2rijden

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 21:15 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

daemonix schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:08:
[...]

Het voordeel van die Sigenergy DC-lader is dat je niet gebonden bent aan het minimum van 6A dat een AC-lader heeft. Daarmee kun je dan je PV-overschot beter opvangen op momenten dat je PV-opwek dat minimum niet haalt.

Nadeel ervan vind ik dat je dan tóch weer zo’n stationaire thuisaccu nodig hebt, ondanks dat je zo’n flinke accu op wielen bij huis hebt staan. Ik kijk ook al heel lang hoe ik die V2G voor elkaar kan krijgen. Desnoods in zelfbouw.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Tweak_ers
Miezie schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:14:
[...]

Het gaat mij persoonlijk niet om fabrikanten die het niet begrijpen. Al voor de bromance met Trump vond ik een Tesla geen optie om Musk… en ik vind ze ook niet zo mooi 😅. Maar ieder moet dat zelf weten… principes kosten gewoon geld.

V2x investeer je pas in als je paal stuk is lijkt me en als je er een moet neem je het mee… Dat auto’s het nog niet echt kunnen lijkt me ook iets te maken te hebben met garanties en degradatie en een standaard die nog niet is uitontwikkeld.
Als het om producten gaat waar ik voor betaal, wil ik gewoon waar voor mijn geld.

Als je eenmaal Tesla hebt gereden ga je je zo ergeren aan bepaalde zaken bij anderen.

Waarom zou ik mijzelf straffen door meer te betalen voor een minder product? 😜

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tweak_ers schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:48:
[...]
Als je eenmaal Tesla hebt gereden ga je je zo ergeren aan bepaalde zaken bij anderen.
Oh, als je zo gaat beginnen: het omgekeerde kan ook hoor: ik heb in een Tesla gereden en rij nu wat anders. En in die Tesla kan ik me zó ergeren aan bepaalde zaken ten opzichte van andere EV’s 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2025 22:56 ]

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Tweak_ers schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:48:
[...]

Als het om producten gaat waar ik voor betaal, wil ik gewoon waar voor mijn geld.

Waarom zou ik mijzelf straffen door meer te betalen voor een minder product? 😜
Gelukkig is eea persoonlijk ;).

En meer betalen? Simpel: principes kosten geld.

• ASS-Ware
Inspired schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:49:
[...]

Weet niet hoe het zit bij een eigen bedrijf maar in loondienst kan dit niet. Laadpaal/tol/wasstraat; moet allemaal via de WG.
Dat moet helemaal niet via de werkgever. Belastingregels gaan via de IB.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:17:
[...]

Mijn collega's en ik en mensen in dit topic hebben het al gedaan via de WG zoals ook in deze link staat. We bedanken dat niet zelf hè. Is blijkbaar ook nog voordelig voor de WG. En al die WG's doen dat echt niet als het niet mag of kan want er komen accountants auditen.
https://salure.nl/nieuws/aftrekposten-bijtelling

Maar als jij het beter weet en het via je IB wil doen, succes daarmee! Laat je even weten of het gelukt is en onder welke aftrekpost op je aangifte dit precies valt?

[ Voor 30% gewijzigd door DonJuape op 29-12-2025 07:51 ]

• Inspired
ASS-Ware schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:17:
[...]

Kun je met een bron komen? En waar wil je dit op je IB formulier aftrekken?

Bijtelling, eigen bijdrage en gemaakte prive kosten voor de leaseauto gaan via de salarisadministratie.

@Hippe Lip vul rustig aan. Jij hebt dezelfde overtuiging gezien je plusje?

Zie ook https://www.salarisvanmor...-aftrekken-van-bijtelling of zo’n 50 andere links waaronder de VZR.

Iets meer dan “welles” graag. :) Helemaal omdat dit belastingfraude is.

[ Voor 42% gewijzigd door Inspired op 29-12-2025 08:18 ]

• Tweak_ers
Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:02:
[...]

Bijtelling, eigen bijdrage en gemaakte prive kosten voor de leaseauto gaan via de salarisadministratie.

Zie ook https://www.salarisvanmor...-aftrekken-van-bijtelling of zo’n 50 andere links waaronder de VZR.

Iets meer dan “welles” graag. :) Helemaal omdat dit belastingfraude is.
Kan inderdaad niet via IB, sinds 2006 vallen bijtelling gerelateerde zaken onder loonbelasting en niet inkomstenbelasting.

Loonbelasting wordt door de werkgever afgehandeld, inkomstenbelasting door de werknemer zelf.

• /TheDuke\
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Ik heb sinds half dec problemen met opladen via mijn Blue Current Umove. Al paar keer gebeld met Blue Current en er schijnen problemen te zijn met wifi verbinding icm de umove.
Inmiddels al kleurtjes qua foutmeldingne al gezien. Heel soms is de unmove weer online maar de oplaadsessie wordt snel afgebroken.

Al geprobeerd:
* Soft reset (aan/uit)
* Hard reset (5x aan/uit)
* Wifi reset/devices verplaatst (TP Link Mesh netwerk)

Iemand ook last van gehad / mogelijke oplossing?

[ Voor 15% gewijzigd door /TheDuke\ op 29-12-2025 10:46 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Oh, hebben we het daar niet al recentelijk heel uitgebreid over gehad? Of was dat in een ander topic?

Gewoon je eigen paal installeren, er zelf een (gratis) backoffice aan koppelen en het tarief zodanig instellen dat de prijs aan de paal (dus inclusief de opslag van de backoffice) hetzelfde of net iets lager is dan die van de paal op straat bij jou in de buurt.

Je benadeelt er op die manier niemand mee en je hebt alleen maar tevreden mensen: jij omdat je gewoon thuis kunt laden (en dus altijd een plek aan je paal hebt) en je baas omdat je tegen ‘standaard’ tarief (of zelfs nėt iets lager) laadt.

Je baas kan omnogelijk van je eisen dat jij je stroom aan hem levert tegen jouw inkooptarief. Al zou ik het tegen die WG niet in die woorden zeggen ;)
Gewoon installeren en gebruiken. Ik wed dat er werkelijk niemand gaat piepen.

Is dit duidelijk genoeg?

<John O`Mill>

• flupp
Hippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:38:
[...]

Je baas kan omnogelijk van je eisen dat jij je stroom aan hem levert tegen jouw inkooptarief. Al zou ik het tegen die WG niet in die woorden zeggen ;)
Ik ken eCarUp, maar zelfs dié is niet gratis. Welke gratis backoffices ken je dan wel?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:28:
[...]

Ik ken eCarUp, maar zelfs dié is niet gratis. Welke gratis backoffices ken je dan wel?
Tap electric is gratis voor de eigenaar van de paal, bij het laden wordt er 10% opslag op gezet.

• flupp
deejeebv schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:32:
[...]
Tap electric is gratis voor de eigenaar van de paal, bij het laden wordt er 10% opslag op gezet.
Ok, maar de “prijs” daarvan is dan, vermoed ik, wel dat die laadpaal als publiek wordt bekendgemaakt. Correct?

• Inspired
@Hippe Lip dit gaat over wat anders. Dus misschien even beter lezen. Begon hier; ASS-Ware in "Thuisladen van je EV deel 2"

Maar blijkbaar geef je random plusjes. :) Prima verder. Ook wel genoeg over gesproken nu denk ik. Neem ook aan dat @ASS-Ware verder ook geen bron gaat vinden.

Dit duidelijk?

[ Voor 97% gewijzigd door Inspired op 29-12-2025 12:56 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:35:
[...]

Ok, maar de “prijs” daarvan is dan, vermoed ik, wel dat die laadpaal als publiek wordt bekendgemaakt. Correct?
Je kan m zo instellen dat deze alleen zichtbaar is voor gebruikersgroepen. Als iemand dan de laadpaal toevallig tegenkomt en een tag erlangs haalt, werkt het wel, maar het staat niet op de kaart. Prima oplossing voor de meeste situaties denk ik. Met als voordeel dat je gelijk kan verrekenen met bezoekers.

• ASS-Ware
[...]

Ik kan het niet zo snel vinden, maar mijn boekhouder kwam er mee en een maat van me heeft het ook gedaan.
Hij heeft zelfs een after market stereo laten inbouwen in de lease auto van zijn werkgever en die kosten kunnen aftrekken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
ASS-Ware schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:32:
[...]

Ik kan het niet zo snel vinden, maar mijn boekhouder kwam er mee en een maat van me heeft het ook gedaan.
Hij heeft zelfs een after market stereo laten inbouwen in de lease auto van zijn werkgever en die kosten kunnen aftrekken.
Dat kun je niet aftrekken van de belasting. Hoogstens van de bijtelling, maar dat moet de loonadministratie van je werkgever doen zoals al gezegd. Verder is dit onderwerp meer voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen