Vanwege de introductie van ERE's en de aanschaf van onze tweede EV zit ik met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie.
Huidige situatie:- Tesla Wall Charger (geen MID)
- 3×25A aansluiting
- zonnepanelen: ~5 kW omvormer met 7kWp op 1-fase.
- Homey aanwezig voor automatisering
Auto’s:- Tesla Model 3
- Kia Soul EV (Type-1, 1-fase ~16A)
Gebruik ongeveer:
- Tesla 15k km/jaar (lange ritten, dus ook regelmatig DC laden)
- Soul 15k km/jaar (korte ritten, vrijwel alles thuis laden)
Huidige laadopstelling:
Met Homey stuur ik via de Tesla-API de auto zelf aan op basis van zonne-overschot. Dat werkt eigenlijk heel goed: de Tesla kan daardoor tot 1A op 3-fase terugmoduleren, waardoor hij al vanaf 700 W overschot kan laden (en ja, ik ben bekend met de laadverliezen dan

).
Wat ik wil:- ERE-certificaten kunnen verkopen (dus MID-meter nodig)
- laden zoveel mogelijk op zonne-overschot
- Tesla liefst automatisch 1-fase naar 3-fase laten wisselen afhankelijk van overschot
- Soul op 1-fase PV-laden.
Optie 1
Tesla Wall Connector MID (~€570)
Voordelen: goedkope upgrade, huidige PV-regeling blijft werken (Tesla kan extreem laag moduleren).
Nadeel: Soul laadt gewoon vast ~3,7 kW.
Optie 2
Easee Charge Max + Equalizer (~€1000)
Voordelen: PV-laden voor beide auto's, fase-switching mogelijk, socket i.p.v. vaste kabel want de Soul is nog type-1 en de Tesla type-2.
Nadeel: minimum ~6A (~1,4 kW) en Tesla kan niet meer zo laag moduleren als nu.
Vraag:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Is het verschil in PV-benutting groot genoeg om de Easee + Equalizer te rechtvaardigen, of is een Tesla MID-lader hier eigenlijk de logischere keuze? Wisselen kan ik in beide gevallen zelf doen.
Extra detail: mijn zonnepanelen zitten op
fase 3, dus bij 3-fase laden komt een deel van het vermogen uit het net op L1/L2. Dat wordt door de laadpaal verrekend maar ik weet niet of de Easee Equalizer dat ook zo oppakt.
Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.
[
Voor 7% gewijzigd door
Destynx op 06-03-2026 14:49
]