Prom0 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:37:
Hoi allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe laadpaal en ik hoop dat jullie met me mee willen denken.
Ik woon in een hoekwoning waarbij mijn hele tuin langs een rij van zes parkeerplaatsen loopt. Een ideale plek dus om een laadpunt te delen met mijn buren, want meerdere van hen rijden inmiddels elektrisch. Het lijkt me prettig als we allemaal op een vaste, vertrouwde plek kunnen laden, en met de nieuwe ERE‑regeling lijkt het misschien ook financieel interessant om dit netjes te faciliteren.
Mooie gedachte en vanuit een financieel standpunt juich ik het helemaal toe maar euhm. Hoe zeg ik dit als Belg over Nederland.
Jullie fiscus en gemeentebesturen maken het wel heel ongezellig voor dit soort zaken bij jullie

.
Hier in België kom je er in een dode straat nog wel mee weg maar met al jullie pennenlikkers (BOA, HOA, Handhavers, Marechaussee, KLPD, wijkagent) die er rondlopen kan ik me wel voorstellen dat er daar bij jullie iets sneller iemand aanstoot aan neemt. Is het niet omdat er een kabelke op de stoep ligt dan wel omdat iemand het toch niet leuk vind omdat jij die dienst verleent en er al dan niet iets aan overhoudt.
Mijn situatie nu:
Ik heb een Zappi, maar die is niet ERE‑gecertificeerd en niet geschikt om laadsessies van buren automatisch te verrekenen.
Ik overweeg daarom een andere laadpaal/box die wél OCPP ondersteunt, zodat ik via een backoffice (E‑Flux, LMS, etc.) tarieven kan instellen, laadpassen kan accepteren en ERE‑certificaten kan laten verwerken.
Ik denk aan een vaste kabel van ±8 meter zodat meerdere parkeerplekken bereikbaar zijn.
Load balancing via P1 lijkt me verstandig.
Dat kan prima, je hebt bv Alfen en Peblar daarvoor, even nakijken of Peblar MID meter ingebouwd heeft of niet. Alfen weet ik zeker. Je ziet deze ook heel vaak in het straatbeeld bij sporthallen of bedrijven.
Mijn vragen aan jullie:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laadpaal die gedeeld wordt met buren?
Denk aan OCPP, backoffice, load balancing, vaste kabel vs. socket, betrouwbaarheid, enz.
Ik zou geen vaste kabel, altijd wel iemand die denkt "oh die kabel kan ik afknippen". Ik zou altijd een socket zetten op publieke plaatsen, mensen moeten dan maar hun eigen kabel gebruiken.
Betrouwbaarheid: Alfen is bewezen, Peblar ziet er ook goed uit maar veel jonger. Heeft Peblar een socket versie?
Leuk weetje: Alfen heeft ook modellen met dubbele uitgang. Dan kan je wel denken dat je dubbel vermogen nodig hebt maar het meest fijne is dat je twee auto's gelijktijdig kan bedienen op dezelfde oppervlakte. Het draait dus niet altijd om gelijktijdig laden maar gelijktijdig de beschikking hebben over aansluitingen.
Flexibele energietarieven:
Zijn er laadpalen/backoffices die goed omgaan met dynamische tarieven of slimme aansturing?
Weinig, je bent dan al redelijk snel veroordeeld tot energie maatschappijen waar je de controle van de laadpaal aan hen geeft.
Je kan ook met evcc aan de slag, daar is hier een topic voor en je kan daar planners voor gebruiken, ook heel interessant om je overtollige PV weg te duwen.
Plaatsing aan de schuur:
Mijn schuur staat op eigen grond, maar de muur hangt boven gemeentelijke stoep.
Mag ik daar gewoon een laadbox ophangen zolang alles op mijn eigen perceel blijft?
Tja, Nederland is niet zo los als België

, daarom vinden jullie ons gezelliger zeker?

.
Officieel moet je toch op je eigen erfgrens blijven, ook als het overhangt? Is jouw gemeente een fijne buur?
Als het een schuur met een straatje achterin is zal er minder drama van gemaakt worden, als het een schuur is op een hoek met doorgaand verkeer en oude vrouwtjes, kinderwagentjes, fietsers en Ome Henk die het vroeger allemaal beter vond dan gaat het volgens mij niet lang duren eer je miserie hebt.
Marktplaats:
Is een gebruikte laadpaal (bijv. Alfen Eve Single Pro) een verstandige keuze, of loop je dan risico’s qua garantie, load balancer, firmware, backoffice‑koppeling, MID‑meter, enz.?
Grootste risico is het niet krijgen van de wachtwoorden waardoor de facto je laadpaal niet kan geconfigureerd worden, verder prima hardware en bewezen.
Verdienen aan de laadpaal:
Mag je als particulier een tarief rekenen aan buren en hier wat aan overhouden?
En hoe kijkt de Belastingdienst hiernaar? Is dit “inkomsten uit overig werk” of valt het in de praktijk onder de radar zolang het geen echte onderneming wordt?
Alle tips, ervaringen en valkuilen zijn welkom. Ik wil het graag netjes en toekomstbestendig regelen.
Alvast bedankt!
Als ik dat lees dan zou ik er van weg blijven.
Het is een nobele gedachte maar je krijgt dit niet netjes en toekomstbestendig geregeld, want gemeente en buurtbewoners kunnen vervelend gaan doen en je moet het aangeven aan de belastingen. Ik denk dat @
JanHenk hier wel wat over kan vertellen.