Ik weet niet of ik nu wat doorsla in het laden op dynamische tarieven, maar heb met enige moeite de SOC van mijn auto in HA gekregen. BMW heeft de API vorige maand op slot gegooid, maar via BMW cardata stream kun je het toch binnen halen. (alleen read)
Ben er alleen nog niet uit hoe ik data kan halen. Ik moet nu steeds wachten tot ie binnenkomt.
SOC gaat schijnbaar on the fly merk ik aan diverse sensoren, maar de target SOC niet.
Hoe dan ook, target SOC - SOC = x%
totale energie 107 kWh, x% daarvan = xx:xx min
Op basis daarvan laat ik de sensor de dip van het goedkope tijdvak bepalen waarin hij die x% SOC er het goedkoopst bij kan laden

Zonder de SOC te weten is dat een wilde gok.
Als het goed is begint ie dus om 02:00 te laden en is het target SOC (hier 90%) bereikt zo tegen 05:00.
Ik heb hem in de auto echter al een half uur geleden op 80% gezet, maar zie dat nog niet verwerkt in HA terug helaas. Ook de lader al opnieuw ingeplugd, maar ook dat heeft geen update van die status gegeven.
edit:
Hij heeft hem zojuist toch opgepikt.
Ik kan het ook gewoon overrulen en handmatig laden, of een range instellen in km's.
Op basis van het seizoen reken ik dan met 5km, 4.5km of 4km/kWh.
Alle laadacties gaan met fasebewaking automations in HA.
Op mijn primair allocatiepunt zit een HW P1 meter; op de SAP een tibber pulse.
De EVSE zit aan een HW 3fase MID meter.
HW P1 en Tibber Pulse samen zijn de totale stroomlast per fase. De HW 3 fase MID laat zien hoeveel stroom hij pakt per fase.
Ik kan met een wifi relais een contactor schakelen die 2 fases van de lader afschakelt en zo terugschakelt naar 1 fase. De auto maakt dan in ongeveer 1 sec een nieuwe handshake en het laden gaat verder.
:strip_exif()/f/image/SAo8odsoThmU4QKAouaSECao.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat 1 fase laden is handig op het primair allocatiepunt waar ik dan het PV-overschot in de auto kan stoppen.

Met een omschakelaar koppel ik de ESVE dan aan de PAP ipv SAP. Ik moet nog even zien hoevaak ik dat in de praktijk ga gebruiken. Als dat vaak is, dan probeer ik ook dat nog te automatiseren. Maar dat is best een gedoe met omschakelcontactors. Niet alleen dat, maar het is bedradingstechnisch best ingrijpend.
[
Voor 13% gewijzigd door
paQ op 20-10-2025 23:50
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.