Afhankelijk van je auto kan je daar mogelijk ook instellen dat je met een beperkt vermogen wil laden, dat is dan wel verdeeld over de 3 fasen, maar je kan wel het totaal ermee beperken, en dus meer van je solar gebruiken (al gaat 't dan over de fases, maar dat heeft geen kosten-effect)mm.kool schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:04:
Ik heb een 3 fase laadpaal en een 3 fase auto. Ik laadt dus met 11 kw. Ik wil echter ook op 1 fase kunnen laden om zo min mogelijk stroom van het net te trekken en zo voornamelijk zonne-energie van de panelen te gebruiken. Kan ik volstaan met aanschaf/gebruik van een 1 fase laadkabel zodat ik op 1 fase (3,7 kw) kan laden ? Of werkt dat niet?
@mm.kool Heeft denk ik een laadpunt met socket dus kan hij of de 1 fase of de 3 fasen kabel gebruiken.RoelsRules schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:00:
Hij geeft aan 'ook' te willen laden op 1 fase. Aanpassen van de kabels is dan toch of?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb dat in de auto bekeken. De mogelijkheid bestaat in het menu in de auto maar het werkt (nog?) niet.sigio schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:08:
[...]
Afhankelijk van je auto kan je daar mogelijk ook instellen dat je met een beperkt vermogen wil laden, dat is dan wel verdeeld over de 3 fasen, maar je kan wel het totaal ermee beperken, en dus meer van je solar gebruiken (al gaat 't dan over de fases, maar dat heeft geen kosten-effect)
:strip_exif()/f/image/ixiebjcz6egKPtQZ2nYJ6DKo.jpg?f=fotoalbum_large)
Smart #5 Premium 2026
Heb je dan verschillende kabels van socket naar auto? Nooit geweten...DonJuape schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:10:
[...]
@mm.kool Heeft denk ik een laadpunt met socket dus kan hij of de 1 fase of de 3 fasen kabel gebruiken.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ja. 1 fase 16A of 32A en 3 fasen 3x16A (=11kW) of 3x32A (=22kW).RoelsRules schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:17:
[...]
Heb je dan verschillende kabels van socket naar auto? Nooit geweten...
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Lijkt me dat je dat daar dan moet kunnen instellen, maar dat werkt mogelijk alleen als je niet op dat moment aan het laden bent (dus eerst laden stoppen, dan snelheid instellen, dan weer starten)mm.kool schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:15:
[...]
Ik heb dat in de auto bekeken. De mogelijkheid bestaat in het menu in de auto maar het werkt (nog?) niet.
Klopt, dit is mijn wandlader.DonJuape schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:10:
[...]
@mm.kool Heeft denk ik een laadpunt met socket dus kan hij of de 1 fase of de 3 fasen kabel gebruiken.
Smart #5 Premium 2026
Heb ik gedaan maar hij bleef op 11 kw laden.sigio schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:22:
[...]
Lijkt me dat je dat daar dan moet kunnen instellen, maar dat werkt mogelijk alleen als je niet op dat moment aan het laden bent (dus eerst laden stoppen, dan snelheid instellen, dan weer starten)
Smart #5 Premium 2026
Weer wat geleerd... Dan zou dat zeker een optie zijn die voordeliger is... En toch zou ik kiezen voor een slimmere paal (met vaste kabel). Gemak is ook wat waard maar is zeker niet gratisDonJuape schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:20:
[...]
Ja. 1 fase 16A of 32A en 3 fasen 3x16A (=11kW) of 3x32A (=22kW).
Sinds begin 2019 heb ik een 32A3F Alfens Single Pro line zo werkend (aangesloten op 1F en op 1F 32A afgezekerd).DonJuape schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:00:
[...]
Dat laatste is overigens wel tricky want bij een domme laadpaal afgezekerd met 16A in de meterkast tript deze zekering dan. Is de laadpaal wel afgezekerd met 32A dan heb je mogelijk een probleem met je hoofdzekering (als het een domme laadpaal is zonder load balancing).
Er zit wel loadbalancing op maar die gebruik ik ook niet (heb de P1 poort van de DM oor andere zaken nodig en ia de HW op P1 is er geen bedrijfszekerheid).
De hoofdzekering (1x40A) is er hier nog nooit uitgegaan.
Maar, toegegeven, specifieke user case: doorgaans laden op 1,4 tot 5 kW op PV.
De laadpaal start standaard ook slechts op 1,4 kW op, volgt dan de overproductie van PV en gaat na beëindigen laadsessie terug naar 1,4 kW. Dus geen gevaar dat iemand anders onbedoeld de boel gaat overbelasten.
Gaat de overproductie onder de 1,4 kW (of komt er een een wolk oor de zon) stopt het laden ook niet en komt het "tekort" tijdelijk uit de thuisbatterij.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2026 19:51 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
De use case bij @mm.kool is echt anders. Daar is het laadpunt 3 fasen aangesloten dus waarschijnlijk is de hoofdaansluiting 3x25A. Als je dat laadpunt dan met 32A gaat afzekeren en een 1 fase 32A kabel gaat gebruiken dan tript de hoofdzekering.IvoB2 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:48:
[...]
Sinds begin 2019 heb ik een 32A3F Alfens Single Pro line zo werkend (aangesloten op 1F en op 1F 32A afgezekerd).
Er zit wel loadbalancing op maar die gebruik ik ook niet (heb de P1 poort van de DM oor andere zaken nodig en ia de HW op P1 is er geen bedrijfszekerheid).
De hoofdzekering (1x40A) is er hier nog nooit uitgegaan.
Maar, toegegeven, specifieke user case: doorgaans laden op 1,4 tot 5 kW op PV.
De laadpaal start standaard ook slechts op 1,4 kW op, volgt dan de overproductie van PV en gaat na beëindigen laadsessie terug naar 1,4 kW. Dus geen gevaar dat iemand anders onbedoeld de boel gaat overbelasten.
Gaat de overproductie onder de 1,4 kW (of komt er een een wolk oor de zon) stopt het laden ook niet en komt het "tekort" tijdelijk uit de thuisbatterij.
Een 1 fase 16A kabel is in het geval van @mm.kool sowieso slimmer als vooral zonnestroomoverschot de bedoeling is.
Ok, ik gaf gewoon een (eenvoudig) antwoord op zijn voorafgaande vraag. De historiek die er aan voorafging heb ik niet gevolgd.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2026 20:14 ]
IvoB2 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:14:
[...]
Ok, ik gaf gewoon een (eenvoudig) antwoord op zijn voorafgaande vraag. De historiek die er aan voorafging heb ik niet gevolgd.
offtopic:
Mooi woord: "Historiek". Doen jullie goed daar in het zuiden
Mooi woord: "Historiek". Doen jullie goed daar in het zuiden
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en dacht eigenlijk de keuze al gemaakt te hebben voor een myenergi Zappi. Mijn situatie:
Alleen ben ik nu aan het twijfelen, omdat de huidige Zappi geen MID-meter heeft en dus (voor zover ik begrijp) niet geschikt is voor de ERE-regeling.
Hebben jullie suggesties wat in mijn situatie dan wel handig is om te nemen?
- 3×25A aansluiting.
- 12×395 Wp zonnepanelen op een 4200Wp 1 fase omvormer.
- Vrijstaande laadpaal in de voortuin.
- Een 1 fase EV auto
- Ik wil vooral zoveel mogelijk op PV-overschot laden.
Alleen ben ik nu aan het twijfelen, omdat de huidige Zappi geen MID-meter heeft en dus (voor zover ik begrijp) niet geschikt is voor de ERE-regeling.
Zie bv deze post. True in "Thuisladen van je EV deel 2"Rsport40 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:05:
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en dacht eigenlijk de keuze al gemaakt te hebben voor een myenergi Zappi. Mijn situatie:De Zappi leek hiervoor ideaal vanwege Eco/Eco+, automatisch 1↔3-fase schakelen en de goede ervaringen met laden op zonnepanelen.
- 3×25A aansluiting.
- Een 1 fase EV auto
Als je de Zappi nieuw koopt ben je een dief van je portemonnee. Als je verwacht de komende 5 jr 1-fase only te blijven laden én je geen behoefte hebt aan ERE (eigenlijk is dat een zeer principiële keuze óf zeer weinig laden dat het weinig doet op de TCO).Rsport40 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:05:
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en dacht eigenlijk de keuze al gemaakt te hebben voor een myenergi Zappi. Mijn situatie:De Zappi leek hiervoor ideaal vanwege Eco/Eco+, automatisch 1↔3-fase schakelen en de goede ervaringen met laden op zonnepanelen.
- 3×25A aansluiting.
- Een 1 fase EV auto
Ze zijn tweedehands goedkoop te vinden omdat veel mensen overgaan op een EVSE mét ERE.
Ik zou als je laten we zeggen 15k+ km rijdt en thuis laad de Zappi laten liggen en voor de Peblar gaan. Flink dik bemeten 3-fase kabel naar de EVSE leggen zodat je zowel hoog vermogen 1-fase als 'gewoon' 3-fase kunt laden (toekomst bij een andere BEV) én ook wat euro's kunt meepakken met de ERE certificaten.
Peblar is ook prima geschikt voor PV-gestuurd laden, edoch dat moet ik eerlijk bekennen misschien iets minder perfect gestuurd op PV-opwek dan de Zappi*, maar toch wel huidig het beste out-of-the-box EVSE mét ERE.
*de verschillende laad-modellen bij de Peblar zie je hier: https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
Edit: en wat @Inspired zegt
[ Voor 3% gewijzigd door True op 06-07-2026 15:29 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Hier twee jaar lang geladen met granny op max 13A over een buitenstopcontact ( Berker 47633505 W.1 ) aangesloten met directe ymvk kabel op B16 groep. De wcd ziet er nog netjes uit. We hebben 'm alleen gebruikt voor de EV zodat contact niet slijt van andere pinnen.
Opengemaakt omdat ik de wcd heb vervangen door een Webasto. Ik was benieuwd naar de staat van het binnenwerk n.a.v. eerdere posts over schade. Hier was niets aan de hand.

Opengemaakt omdat ik de wcd heb vervangen door een Webasto. Ik was benieuwd naar de staat van het binnenwerk n.a.v. eerdere posts over schade. Hier was niets aan de hand.
edit:
Toegevoegd alleen voor evse gebruikt
Toegevoegd alleen voor evse gebruikt
[ Voor 14% gewijzigd door rupie99 op 06-07-2026 16:13 ]
You've got mail, toevallig dit weekend de Zappi vervangen door een Webasto.Rsport40 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:05:
- 3×25A aansluiting.
- Een 1 fase EV auto
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik ben er inmiddels uit. Ik kan in de auto de AC laadsnelheid verlagen met het schuifje op de foto. Ik verlaag hem nu naar 6A en dan laadt de auto met ruim 4 kW. Ik had het in eerste aanleg niet goed (niet laag genoeg) gedaan Voor mij is dit zo ideaal om de zonnestroom in de auto te pompen.mm.kool schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:15:
[...]
Ik heb dat in de auto bekeken. De mogelijkheid bestaat in het menu in de auto maar het werkt (nog?) niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Smart #5 Premium 2026
Ik heb een discussie met mijn zoon over een granny lader of laden met een technivolt 100. Ik heb een technivolt 100 nieuw in de doos maar volgens mij zoon is met een granny laden inderdaad trager maar niet gevaarlijk bij langdurig gebruik. Ik raad hem aan om de technivolt te installeren dat vele malen veiliger is. Hij heeft een 230v aansluiting in zijn schuur of is het verstandiger een nieuwe aansluiting aan te leggen? Het is een nieuwbouw woning.
Als je de kans hebt zou ik altijd een aparte kabel en groep voor je laadpunt regelen.... Zeker in een nieuwbouw.
Ik laad ook gewoon via de schuur. Is een brakke aansluiting, wordt erg warm in vergelijking met het stopcontact wat ik hier in Frankrijk gebruik. Beide gewoon granny aansluiting. Maar hier in Frankrijk kan ik gemakkelijk 16A doen zonder dat het stopcontact ook maar een klein beetje warm wordt, in mijn schuur wordt het wel echt warm warm. Doe het daar ook maar met 12A ipv 16. Sowieso heb ik het idee dat stroom in Frankrijk gewoon een stuk beter geregeld is dan in NL.Bolulla schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:39:
Ik heb een discussie met mijn zoon over een granny lader of laden met een technivolt 100. Ik heb een technivolt 100 nieuw in de doos maar volgens mij zoon is met een granny laden inderdaad trager maar niet gevaarlijk bij langdurig gebruik. Ik raad hem aan om de technivolt te installeren dat vele malen veiliger is. Hij heeft een 230v aansluiting in zijn schuur of is het verstandiger een nieuwe aansluiting aan te leggen? Het is een nieuwbouw woning.
Maar goed, op vakantie rijd ik toch best wat kilometers en als ik hem savonds aan de lader doe dan is die gewoon weer op 80% als ik sochtends wakker wordt. Stel ik kan thuis ook gewoon zonder warm stopcontact 16A laden zie ik eerlijk gezegd ook geen noodzaak voor een laadpaal aan huis.
gwg schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Ik laad ook gewoon via de schuur. Is een brakke aansluiting, wordt erg warm in vergelijking met het stopcontact wat ik hier in Frankrijk gebruik. Beide gewoon granny aansluiting. Maar hier in Frankrijk kan ik gemakkelijk 16A doen zonder dat het stopcontact ook maar een klein beetje warm wordt, in mijn schuur wordt het wel echt warm warm. Doe het daar ook maar met 12A ipv 16. Sowieso heb ik het idee dat stroom in Frankrijk gewoon een stuk beter geregeld is dan in NL.
Maar goed, op vakantie rijd ik toch best wat kilometers en als ik hem savonds aan de lader doe dan is die gewoon weer op 80% als ik sochtends wakker wordt. Stel ik kan thuis ook gewoon zonder warm stopcontact 16A laden zie ik eerlijk gezegd ook geen noodzaak voor een laadpaal aan huis.
Zijn auto staat soms twee dagen stil voor de deur daarom wil hij de granny gebruiken en niet een laadstation aan huis installeren.
Noodzaak niet nee...maar je loopt wel ERE mis als je geen (MID) laadpaal hebt. En je hebt niet de mogelijkheid aan huis om toch eens snel (11kW) te kunnen laden.gwg schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Ik laad ook gewoon via de schuur. Is een brakke aansluiting, wordt erg warm in vergelijking met het stopcontact wat ik hier in Frankrijk gebruik. Beide gewoon granny aansluiting. Maar hier in Frankrijk kan ik gemakkelijk 16A doen zonder dat het stopcontact ook maar een klein beetje warm wordt, in mijn schuur wordt het wel echt warm warm. Doe het daar ook maar met 12A ipv 16. Sowieso heb ik het idee dat stroom in Frankrijk gewoon een stuk beter geregeld is dan in NL.
Zeker waar, maar de vraag is hoelang zo iets blijft staan, voor hetzelfde geld valt de regering en gaat de volgende deze regeling per direct weer afschaffen. Is ook een beetje een groene gekte regeling vind je niet?codegro schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Noodzaak niet nee...maar je loopt wel ERE mis als je geen (MID) laadpaal hebt. En je hebt niet de mogelijkheid aan huis om toch eens snel (11kW) te kunnen laden.
Als die maar een jaar blijft staan is onze laadpaal volledig terugbetaald door de certificaten.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:43:
[...]
Zeker waar, maar de vraag is hoelang zo iets blijft staan, voor hetzelfde geld valt de regering en gaat de volgende deze regeling per direct weer afschaffen. Is ook een beetje een groene gekte regeling vind je niet?
Volgens mij is het een Europese afspraak, en loopt op zijn minst door tot 2030.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:43:
[...]
Zeker waar, maar de vraag is hoelang zo iets blijft staan, voor hetzelfde geld valt de regering en gaat de volgende deze regeling per direct weer afschaffen. Is ook een beetje een groene gekte regeling vind je niet?
Daar kan onze huidige of toekomstige regering hoog en laag springen, maar het is zover ik weet een vast gegeven tot en met 2030.
Ik hoor het graag als ik het hier mis heb.
Klopt helemaal.dinandus schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:52:
[...]
Volgens mij is het een Europese afspraak, en loopt op zijn minst door tot 2030.
Daar kan onze huidige of toekomstige regering hoog en laag springen, maar het is zover ik weet een vast gegeven tot en met 2030.
Goedkope laadpaal dan, of je laad ontiegelijk veel als ik lees dat je 10 cent per kwh kan terugverdienen?daemonix schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:49:
[...]
Als die maar een jaar blijft staan is onze laadpaal volledig terugbetaald door de certificaten.
Niets is zo veranderlijk als het leven. Als een volgende regering radicaal anders omgaat met EU kan het zomaar zijn dat we al eerder ervanaf zijn. Kleine kans, maar hij bestaat wel. Neemt niet weg dat het een subsidie blijft en subsidies zijn onbetrouwbaar, imo moet je geen laadpaal gaan installeren enkel en alleen omdat je hiervan wilt profiteren. Maar goed dat is mijn mening, jij of anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken.dinandus schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:52:
[...]
Die kans is nul gezien de verdragen. Het is geen subsidie trouwens, het wordt betaald door Shell c.s. als compensatie voor de vervuiling. Verdiep je er eens in.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:07:
[...]
Goedkope laadpaal dan, of je laad ontiegelijk veel als ik lees dat je 10 cent per kwh kan terugverdienen?
[/quote]
300 euro, 2 EV's dus het gaat sneller dan een half jaar.
[quote]
[...]
Niets is zo veranderlijk als het leven. Als een volgende regering radicaal anders omgaat met EU kan het zomaar zijn dat we al eerder ervanaf zijn. Kleine kans, maar hij bestaat wel. Neemt niet weg dat het een subsidie blijft en subsidies zijn onbetrouwbaar, imo moet je geen laadpaal gaan installeren enkel en alleen omdat je hiervan wilt profiteren. Maar goed dat is mijn mening, jij of anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken.
Spijtig dat ze tot op heden in België die EU regeling niet gelezen hebben.dinandus schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:52:
[...]
Of had/heeft Shell in BE niets vervuild? Kan ook hoor.
Maar is deze EU-regeling dan niet op alle EU lidstaten van toepassing?
edit:
Betreft blijkbaar een uitvoering van de RED3 regeling, voorlopig alleen van toepassing in NL en D.
Betreft blijkbaar een uitvoering van de RED3 regeling, voorlopig alleen van toepassing in NL en D.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2026 13:32 ]
Ik wordt een beetje moe van dat verdragen zijn heilig. Ik weet dat het geen politiek topic is hier, maar verdragen kan je gewoon opzeggen. Je kan gewoon uit de EU stappen. Je kan dat gewoon allemaal doen. Maar goed. Ik zal mij erin gaan verdiepen, en het hierbij laten, want dit is niet de plek voor die discussie, maar ik wordt er wel echt moe van. Verdragen zijn enkel en alleen verdragen, een land is soeverein, die kan gewoon beslissen om ermee te kappen. Daar is het een land voor. Dat we geen regeringen hebben die het niet doen, betekent niet dat het niet kan.daemonix schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:14:
[...]
Die kans is nul gezien de verdragen. Het is geen subsidie trouwens, het wordt betaald door Shell c.s. als compensatie voor de vervuiling. Verdiep je er eens in.
[ Voor 5% gewijzigd door gwg op 12-07-2026 13:59 ]
Ja niets is zeker...de wereld kan ook vergaan morgen... maar je moet toch ergens van uit gaan? En daar zijn verdragen voor. Als ik zo wantrouwend was als jij werd ik helemaal gek...gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Ik wordt een beetje moe van dat verdragen zijn heilig. Ik weet dat het geen politiek topic is hier, maar verdragen kan je gewoon opzeggen. Je kan gewoon uit de EU stappen. Je kan dat gewoon allemaal doen. Maar goed. Ik zal mij erin gaan verdiepen, en het hierbij laten, want dit is niet de plek voor die discussie, maar ik wordt er wel echt moe van. Verdragen zijn enkel en alleen verdragen, een land is soeverein, die kan gewoon beslissen om ermee te kappen. Daar is het een land voor. Dat we geen regeringen hebben die het niet doen, betekent niet dat het niet kan.
Geef het nog een paar jaar, dan zit je er hetzelfde bijcodegro schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Ja niets is zeker...de wereld kan ook vergaan morgen... maar je moet toch ergens van uit gaan? En daar zijn verdragen voor. Als ik zo wantrouwend was als jij werd ik helemaal gek...
Hoeveel blijft er over van die 10 cent/kWh wanneer er een administratiebureau/back-office tussen moet zitten, en hoe zeker is die 10 cent/kWh nu, en op termijn?gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:07:
Goedkope laadpaal dan, of je laad ontiegelijk veel als ik lees dat je 10 cent per kwh kan terugverdienen?
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Haha oke ja ik weet niet hoe oud je bent maar op een gegeven moment kom je tot de realisatie dat je de overheid niet kunt vertrouwen. Maar goed, we dwalen af.codegro schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Ja niets is zeker...de wereld kan ook vergaan morgen... maar je moet toch ergens van uit gaan? En daar zijn verdragen voor. Als ik zo wantrouwend was als jij werd ik helemaal gek...
Ik heb geen flauw idee, ik zie op ANWB dat je ongeveer 10cent terug kan krijgen. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/ere-certificatenPeter-036 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Hoeveel blijft er over van die 10 cent/kWh wanneer er een administratiebureau/back-office tussen moet zitten, en hoe zeker is die 10 cent/kWh nu, en op termijn?
Ja klopt, kijk maar naar de stikstofproblemen en de asielproblemen. Zijn allemaal het gevolg van verdragen. En die kun je gewoon opzeggen. Dat blijkt wel.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Ik wordt een beetje moe van dat verdragen zijn heilig. Ik weet dat het geen politiek topic is hier, maar verdragen kan je gewoon opzeggen. Je kan gewoon uit de EU stappen. Je kan dat gewoon allemaal doen. Maar goed. Ik zal mij erin gaan verdiepen, en het hierbij laten, want dit is niet de plek voor die discussie, maar ik wordt er wel echt moe van. Verdragen zijn enkel en alleen verdragen, een land is soeverein, die kan gewoon beslissen om ermee te kappen. Daar is het een land voor. Dat we geen regeringen hebben die het niet doen, betekent niet dat het niet kan.
De inboeker waar ik het bij probeerde geeft 12,5ct na aftrek kosten. Ging niet door want geen ingebouwde kWh meter. Hier is volgens mij een apart topic voor.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:21:
[...]
Haha oke ja ik weet niet hoe oud je bent maar op een gegeven moment kom je tot de realisatie dat je de overheid niet kunt vertrouwen. Maar goed, we dwalen af.
[...]
Ik heb geen flauw idee, ik zie op ANWB dat je ongeveer 10cent terug kan krijgen. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/ere-certificaten
Graag, want we hebben hier weinig behoefte aan domme ideeën en nog dommere uitvoeringen daarvan met weinig begrip van hoe de wereld in elkaar zit.gwg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Blijft het thuisladen van je EV. ERE certificaten helpen om de kosten te besparen.
Knip
[ Voor 109% gewijzigd door Notna op 13-07-2026 09:01 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]
Knip
[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 13-07-2026 09:01 . Reden: Graag een TR aanmaken ipv in het topic te reageren ]
omdat ik als Belg graag zelf veel controle heb over de laadsnelheid om mijn eigen consumptie te maximaliseren uit zonnepanelen, zocht ik een laadpaal uit wat ook kan switchen tussen 1faze en 3faze laden, naast ook de stroomsterkte aanpassen. Nu zou ik dus een range van 6A-1faze (1400W) tot 18A-1faze (4.2kW - kan technisch tot 32A-1faze), vervolgd met overgang naar 6A-3faze (4.2kW) en dan tot 32A-3faze (22kW).
Ik heb er eentje gevonden: GoodWe HCA:
/f/image/MFPDep7vZlvG7bRbnyaRL6ZW.png?f=fotoalbum_large)
In het verleden leek het enkel om zelfbouw laadpalen te gaan (e.g. OpenEVSE/SmartEVSE).
Het ding bevat ook al een 6mA DC stroom RCD (en 30mA type A), dus lijkt een normale type A in de eigen kast genoeg ervoor.
/f/image/MFPDep7vZlvG7bRbnyaRL6ZW.png?f=fotoalbum_large)
In het verleden leek het enkel om zelfbouw laadpalen te gaan (e.g. OpenEVSE/SmartEVSE).
Het ding bevat ook al een 6mA DC stroom RCD (en 30mA type A), dus lijkt een normale type A in de eigen kast genoeg ervoor.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Mijn ervaring met GoodWe is dat het allemaal via hun portal werkt, dus connecties met de cloud (lees China).bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:47:
omdat ik als Belg graag zelf veel controle heb over de laadsnelheid om mijn eigen consumptie te maximaliseren uit zonnepanelen, zocht ik een laadpaal uit wat ook kan switchen tussen 1faze en 3faze laden, naast ook de stroomsterkte aanpassen. Nu zou ik dus een range van 6A-1faze (1400W) tot 18A-1faze (4.1kW - kan technisch tot 32A-1faze), vervolgd met overgang naar 6A-3faze (4.1kW) en dan tot 32A-3faze (22kW).
~[Afbeelding]
Kan natuurlijk zonder meer uitstekend werken, maar gebaseerd op mijn gelimiteerde ervaring met Cloud met mijn PV-omvormer ben ik daar niet al tevreden over.
Is internettoegang noodzakelijk om dit bij deze GoodWe EVSE werkend te krijgen?
Als laatste je bericht lijkt te insinueren dat dit de eerste is die dit (fase wisselen) goed kan, maar dit zijn zaken die bijv. de Peblar Business, Zaptec Go 2 (met cloud), Alfen Eve Single Pro-Line (met de juiste add-on/licentie) en Webasto Unite (met OCPP) ook kunnen. Nu zijn die eerste drie iets duurder dan wat ik zo snel vindt qua prijs bij de GoodWe HCA en die vierde kan het mogelijk niet out-of-the-box, maar alternatieven zijn er zeker wel.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Goed om weten dat er alternatieven zijn, het was niet echt mijn bedoeling om dat zo uit te drukken. Ik had er ooit op zitten zoeken (is al wel een hele tijd geleden) en toen waren er weinig mogelijkheden, ook op wat forums rondgevraagd. Maar het kan ook aan mijn zoek-skills liggenTrue schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:56:
[...]
Mijn ervaring met GoodWe is dat het allemaal via hun portal werkt, dus connecties met de cloud (lees China).
Kan natuurlijk zonder meer uitstekend werken, maar gebaseerd op mijn gelimiteerde ervaring met Cloud met mijn PV-omvormer ben ik daar niet al tevreden over.
Is internettoegang noodzakelijk om dit bij deze GoodWe EVSE werkend te krijgen?
Als laatste je bericht lijkt te insinueren dat dit de eerste is die dit (fase wisselen) goed kan, maar dit zijn zaken die bijv. de Peblar Business, Zaptec Go 2 (met cloud), Alfen Eve Single Pro-Line (met de juiste add-on/licentie) en Webasto Unite (met OCPP) ook kunnen. Nu zijn die eerste drie iets duurder dan wat ik zo snel vindt qua prijs bij de GoodWe HCA en die vierde kan het mogelijk niet out-of-the-box, maar alternatieven zijn er zeker wel.
GoodWe inverter heb ik al, en ik kan die via HomeAssistant direct uitlezen/aansturen, die heeft een interne webpage. Cloud kan afgezet worden dacht ik, nog niet geprobeerd. Ik gebruik de SEMS portal feitelijk niet meer. Wil je zelf de WiFi er van afzetten, er is een ModBus mogelijkheid.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Heb je echt wel meer dan 4,2kW of 7,3kW (32A) zonnestroomoverschot? Oftewel is het automatisch schakelen wel nodig?bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:47:
omdat ik als Belg graag zelf veel controle heb over de laadsnelheid om mijn eigen consumptie te maximaliseren uit zonnepanelen, zocht ik een laadpaal uit wat ook kan switchen tussen 1faze en 3faze laden, naast ook de stroomsterkte aanpassen. Nu zou ik dus een range van 6A-1faze (1400W) tot 18A-1faze (4.2kW - kan technisch tot 32A-1faze), vervolgd met overgang naar 6A-3faze (4.2kW) en dan tot 32A-3faze (22kW).
[Afbeelding]
meestal niet "nodig", maar de omvormer kan tot 10kW leveren. En het dak ligt nog niet vol. In Juni is boven de 6-7kW productie mogelijk. Ik kan gerust een scenario inbeelden waar in de zomer 'snel' geladen moet worden, met ook een deel uit het lichtnet (zeker met negatieve prijzen). Daarnaast is het efficiënter met 3 fases laden (minder verlies), maar ook gemakkelijker andere gebruikers in huis te balanceren (3x6A vs 1x18A bijvoorbeeld).DonJuape schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:12:
[...]
Heb je echt wel meer dan 4,2kW of 7,3kW (32A) zonnestroomoverschot? Oftewel is het automatisch schakelen wel nodig?
Het is ook niet dat deze laadpaal bijzonder duurder is.
Je hebt gelijk, feitelijk had ik met een 1 fase ook al veel kunnen bereiken.
Geeft 3x1,4kW minder verlies dan 1x4,2kW? Waarom?bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:47:
[...]
meestal niet "nodig", maar de omvormer kan tot 10kW leveren. En het dak ligt nog niet vol. In Juni is boven de 6-7kW productie mogelijk. Ik kan gerust een scenario inbeelden waar in de zomer 'snel' geladen moet worden, met ook een deel uit het lichtnet (zeker met negatieve prijzen). Daarnaast is het efficiënter met 3 fases laden (minder verlies), maar ook gemakkelijker andere gebruikers in huis te balanceren (3x6A vs 1x18A bijvoorbeeld).
Het is ook niet dat deze laadpaal bijzonder duurder is.
Je hebt gelijk, feitelijk had ik met een 1 fase ook al veel kunnen bereiken.
ref: https://www.zonneplan.nl/...dverlies-elektrische-autoDonJuape schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:51:
[...]
Geeft 3x1,4kW minder verlies dan 1x4,2kW? Waarom?
uit mijn opleiding: je hebt geen "terugstroom" bij een 3-faze aansluiting. Zie het als 3x6A heen, geen terug, tegenover 18A heen en terug (ik weet dat is een DC visie van een AC circuit, maar ik hoop dat je de omzetting kunt doen). Daarnaast zijn de verliezen R*I^2 (dus weerstand maal stroom in het kwadraat), dus minder stroom per kabel is minder verlies.Heeft 1-fase of 3-fasen laden invloed op het laadverlies?
Ja, het gebruik van een 1-fase of 3-fase aansluiting beïnvloedt het laadverlies van een elektrische auto. 1-fase laden, dat stroom door één enkele fase levert, is meestal langzamer en kan hogere laadverliezen veroorzaken, variërend van 12% tot 25%. Daarentegen verdeelt 3-fase laden de stroom over drie fasen, wat efficiënter is en lagere laadverliezen oplevert, meestal tussen 6% en 9%. Dit komt doordat 3-fase laden hogere vermogens aankan, de stroomsterkte per fase verlaagt en vaak efficiënter is in de omzetting van AC naar DC, wat resulteert in een snellere en effectievere laadsessie.
Uiteindelijk heeft het te maken met hoe dik de koper draden zijn (dat bepaald de R), maar typisch heb je niet 3x de oppervlakte, of je kan gemakkelijker meer koper hebben met 3 faze (je hoeft niet echt veel koper te hebben voor de terug draad).
Bonus : de AC-DC omzetting in de auto kan ook efficiënter.
[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 14-07-2026 22:24 ]
Ik zou dat hele kleine laadverlies voor lief nemen en de voorkeur geven aan traploos kunnen laden over de hele 1,4 tot 7 kW breedte. Ook veel auto's die meermaals 1/3F omschakelen in een laadsessie niet kunnen waarderen. En tijdens de omschakeling raak je ook stroom kwijt die de autoaccu in had gekund.
Kijk anders eens naar EVCC.
Kijk anders eens naar EVCC.
Het verschil in weerstandsverlies in het koper is te verwaarlozen t.o.v. de andere verliezen bij 3x1,4kW versus 1x4,2kW. Verder geldt dat 3 fasen efficiënter is voor bijvoorbeeld elektromotoren maar niet voor AC-DC omvormers.bjp schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:15:
[...]
ref: https://www.zonneplan.nl/...dverlies-elektrische-auto
[...]
uit mijn opleiding: je hebt geen "terugstroom" bij een 3-faze aansluiting. Zie het als 3x6A heen, geen terug, tegenover 18A heen en terug (ik weet dat is een DC visie van een AC circuit, maar ik hoop dat je de omzetting kunt doen). Daarnaast zijn de verliezen R*I^2 (dus weerstand maal stroom in het kwadraat), dus minder stroom per kabel is minder verlies.
Uiteindelijk heeft het te maken met hoe dik de koper draden zijn (dat bepaald de R), maar typisch heb je niet 3x de oppervlakte, of je kan gemakkelijker meer koper hebben met 3 faze (je hoeft niet echt veel koper te hebben voor de terug draad).
Bonus : de AC-DC omzetting in de auto kan ook efficiënter.
Zelf zoek ik overigens altijd even verder als zonneplan mijn eerste bron is.
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 14-07-2026 22:53 ]
Zappi kan dat al heel lang. Zo uniek is het helemaal niet.bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:47:
[Afbeelding]
Edit en is niet afhankelijk van welke cloud dan ook. Veel betere optie.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 15-07-2026 15:11 ]
Ik heb geprobeerd dit topic door te lezen en te vinden wat ik zoek. Ook ben ik losgegaan op Google. Mijn kennis van deze materie is echter (nog) beperkt en vandaar mijn vraag hier.
Mijn vrouw heeft een Renault Captur Hybride en ik een Volvo XC40 Recharge.
De Renault laden we thuis met haar thuislader. De Volvo laad ik op de zaak of bij ons aan het eind van de straat.
Wij krijgen in Augustus 3x25A thuis. Nu zoek ik dus een lader waarmee alleen mijn vrouw en ik kunnen laden op onze oprit. Tweedehands zou leuk zijn (bv. van Marktplaats).
Ik wil een lader die ik en mijn vrouw alleen kunnen inschakelen. Een ander kan er niets mee. Nu heb ik het inschakelen voor haar geregeld via Homey. Hij schakelt 5min. na thuiskomst in, en gaat uit als het laden klaar is. Dit omdat zij regelmatig vergat hem aan te zetten
De lader die ik zoek zou ook iets dergelijk moeten kunnen, of met een eigen kaart. Geen 3e partij die zich er mee bemoeit.
Graag jullie hulp in deze, wat is een goede keus, als ik dit hier mag vragen
De Renault laden we thuis met haar thuislader. De Volvo laad ik op de zaak of bij ons aan het eind van de straat.
Wij krijgen in Augustus 3x25A thuis. Nu zoek ik dus een lader waarmee alleen mijn vrouw en ik kunnen laden op onze oprit. Tweedehands zou leuk zijn (bv. van Marktplaats).
Ik wil een lader die ik en mijn vrouw alleen kunnen inschakelen. Een ander kan er niets mee. Nu heb ik het inschakelen voor haar geregeld via Homey. Hij schakelt 5min. na thuiskomst in, en gaat uit als het laden klaar is. Dit omdat zij regelmatig vergat hem aan te zetten
De lader die ik zoek zou ook iets dergelijk moeten kunnen, of met een eigen kaart. Geen 3e partij die zich er mee bemoeit.
wat dacht je van een Peblar, een Nederlands product met goede ondersteuning en eigenlijk een mooie prijs.i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
Ik heb geprobeerd dit topic door te lezen en te vinden wat ik zoek. Ook ben ik losgegaan op Google. Mijn kennis van deze materie is echter (nog) beperkt en vandaar mijn vraag hier.
Wij krijgen in Augustus 3x35A thuis. Nu zoek ik dus een lader waarmee alleen mijn vrouw en ik kunnen laden op onze oprit. Tweedehands zou leuk zijn (bv. van Marktplaats).
Ik wil een lader die ik en mijn vrouw alleen kunnen inschakelen. Een ander kan er niets mee. Nu heb ik het inschakelen voor haar geregeld via Homey. Hij schakelt 5min. na thuiskomst in, en gaat uit als het laden klaar is. Dit omdat zij regelmatig vergat hem aan te zetten![]()
Heeft hier op Tweaker ook een heel actieve topic.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/JBBv4wMSVtlEhEW9hSkfAo5a.webp?f=user_large)
Ik zie prijzen vanaf rond de 635 euro incl. BTW.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 16-07-2026 11:10 ]
Ben je bang dat iemand anders op jouw oprit gaat parkeren om daar stiekem te gaan laden? Dat is geen veelvoorkomend probleem.i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
Ik wil een lader die ik en mijn vrouw alleen kunnen inschakelen. Een ander kan er niets mee.
@ASW1 , ik wil het op voorhand uitsluiten.
Ik heb al gehad dat men vrolijk geparkeerd stond op de oprit
Ik heb al gehad dat men vrolijk geparkeerd stond op de oprit
3x35A? Weet je het zeker? Dat kost je jaarlijks ±€1.500,- meer dan 3x25A wat in 99,9 van de gevallen afdoende is.i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
Wij krijgen in Augustus 3x35A thuis. Nu zoek ik dus een lader waarmee alleen mijn vrouw en ik kunnen laden op onze oprit. Tweedehands zou leuk zijn (bv. van Marktplaats).
Ik wil een lader die ik en mijn vrouw alleen kunnen inschakelen. Een ander kan er niets mee. Nu heb ik het inschakelen voor haar geregeld via Homey. Hij schakelt 5min. na thuiskomst in, en gaat uit als het laden klaar is. Dit omdat zij regelmatig vergat hem aan te zetten![]()
@Jan-tweak En ik zou op dit moment zeker voor een ERE compatible lader kiezen, dus niet de Peblar home, maar de business.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 16-07-2026 12:44 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
ERE heeft in mijn ogen wel pas zin als je toch redelijk aantal km's gaat rijden, en dan is de business uitvoering, die niet eens zo veel duurder is een beter alternatief.guido66 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:42:
[...]
3x35A? Weet je het zeker? Dat kost je jaarlijks ±€1.500,- meer dan 3x25A wat in 99,9 van de gevallen afdoende is.
@Jan-tweak En ik zou op dit moment zeker voor een ERE compatible lader kiezen, dus niet de Peblar home, maar de business.
en zolang je met 11 kW toch aan je max wat je auto's aan laden AC kunnen zit is volgens mij een 3*25A met de ingebouwde loadbalancer al voldoende.
Een Nextblue Delta Max kan wel wat je wil. Voor mijn zoon heb ik er 1, die moet ik alleen nog aansluiten en monteren. Zelfs loadbalancen per fase.
Geinig. Zelfde omhulsel als een SolarEdge One lader.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:51:
Een Nextblue Delta Max kan wel wat je wil. Voor mijn zoon heb ik er 1, die moet ik alleen nog aansluiten en monteren. Zelfs loadbalancen per fase.
LB per fase bestaat niet afaik. Tenmiste, hij kijkt gewoon naar de fase met hoogste verbruik en past het laden over alle drie fasen aan.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:51:
Klopt. De auto zou daar ook niets van snappen.Inspired schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:07:
[...]
LB per fase bestaat niet afaik. Tenmiste, hij kijkt gewoon naar de fase met hoogste verbruik en past het laden over alle drie fasen aan.
Typefout, is 3x25Aguido66 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:42:
[...]
3x35A? Weet je het zeker? Dat kost je jaarlijks ±€1.500,- meer dan 3x25A wat in 99,9 van de gevallen afdoende is.
De meeste EV's snappen prima hoe dat werkt en kunnen met verschillende stromen per fase overweg (ook oudere blijkbaar). Wellicht even in verdiepen en niet zo wat zeggen.
edit:
dit lijkt helaas niet te kloppen.
dit lijkt helaas niet te kloppen.
[ Voor 12% gewijzigd door janne_nl op 16-07-2026 14:04 ]
Sure. Welke auto en welke lader dan? Ze hanteren een ISO norm voor laden. Deze norm schrijft voor dat de stroom per fase gelijk moet zijn. Denk dat je de werking van de functie niet snapt waar je lader het over heeft. Dat gaat om wisselen tussen 1 en 3 fasen.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:41:
De meeste EV's snappen prima hoe dat werkt en kunnen met verschillende stromen per fase overweg (ook oudere blijkbaar). Wellicht even in verdiepen en niet zo wat zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 16-07-2026 13:47 ]
NexBlue_NexBlue_Delta_Max_Product_Sheet_V1.2.pdf Zoek even op phase balancing.
Bij de ev's ben ik nu wel bang dat je gelijk hebt. De laadpaal kan 3 verschillende stroomsterkten aanbieden, de EV zal de laagste voor alledrie kiezen. Blijkbaar een half jaar geleden niet goed gelezen. Sorry.
Bij de ev's ben ik nu wel bang dat je gelijk hebt. De laadpaal kan 3 verschillende stroomsterkten aanbieden, de EV zal de laagste voor alledrie kiezen. Blijkbaar een half jaar geleden niet goed gelezen. Sorry.
Ik zie er geen duidelijke beschrijving van staan. Daarbij, ze kunnen alles in een folder zetten. Het kan niet. Als een merk het in een folder zet dat het kan zou ik die sowieso al lekker laten liggen.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:51:
Bij loadbalancing (huiszijde) kiezen een aantal laadpalen zelfs voor de veilige optie om ongeacht de load op individuele fases, te loadbalancen op de fase met laagst beschikbare ruimte. Ook bij 1 fase laden.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:51:
Oudere Tesla hadden meerdere boordladers en konden/kunnen asymetrisch laden.
En verder tsja, folders hoef je niet te geloven.
Ook bij de Solaredge one zie je dat terug (ge-rebrande Nextblue). Net als een boel andere laadpalen blijkbaar. (bv Alflen).
Het nut hiervan is gaat me ook een beetje voorbij.
Ook bij de Solaredge one zie je dat terug (ge-rebrande Nextblue). Net als een boel andere laadpalen blijkbaar. (bv Alflen).
Bron? Mijn Alfen Proline kan dit sowieso niet. Laders (en auto’s) volgen doorgaans de standaard. De standaard geeft maar 1 amperage door. Hoe moet een auto weten hoeveel ampere hij kan trekken per fase?janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
Nu krijg ik via een collega een Easee Charge Lite aangeboden.
Ik lees in de handleiding dat deze eigenlijk kan wat ik wil. Of zijn er valkuilen?
Ik lees in de handleiding dat deze eigenlijk kan wat ik wil. Of zijn er valkuilen?
De Lite heeft geen ingebouwde MID meter, kan niet goed het zonneoverschot optimaal benutten (tenzij je Tibber icm de Pulse gebruikt), maar hij bevalt mij al ruim 2,5 jaar.i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:14:
Nu krijg ik via een collega een Easee Charge Lite aangeboden.
@ASS-Ware, thanks!
Ik heb geen zonnepanelen. Of die er ooit komen is een 2e.
Daarnaast werken we allebei buitenshuis, heel soms thuis.
Het is om het laden van mijn vrouw te versnellen. Die laad nu ruim 4u op haar thuislader.
Voor mijn Volvo is laden op de zaak het makkelijkst. 2x per week en daar red ik het mee. Thuisladen voor nu is dan een optie indien nodig.
Als ik hem met passen kan Aan/Uit zetten en verder niemand anders dan is dat precies wat ik nodig heb.
Kunnen zien wat er verbruikt is per laadactie zou handig zijn.
Ik heb geen zonnepanelen. Of die er ooit komen is een 2e.
Daarnaast werken we allebei buitenshuis, heel soms thuis.
Het is om het laden van mijn vrouw te versnellen. Die laad nu ruim 4u op haar thuislader.
Voor mijn Volvo is laden op de zaak het makkelijkst. 2x per week en daar red ik het mee. Thuisladen voor nu is dan een optie indien nodig.
Als ik hem met passen kan Aan/Uit zetten en verder niemand anders dan is dat precies wat ik nodig heb.
Kunnen zien wat er verbruikt is per laadactie zou handig zijn.
Tesla's konden niet asymmetrisch laden. Wat een Tesla wel kon (Model S/X) was 2 laders parallel schakelen zodat die 32 A kon laden in plaats van 16A.janne_nl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
Daar heb ik nog nooit aan gedacht, om mijn vrouw op te laden.i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:10:
Het is om het laden van mijn vrouw te versnellen.
Scheelt dat heel veel?
Eh … nou en?Die laad nu ruim 4u op haar thuislader.
Thuiskomen, aansluiten en van de avond genieten.
Morgen staat ie weer klaar.
Of mis ik iets?
Schijnt te kunnen met de Lite, maar ik gebruik geen pas.Voor mijn Volvo is laden op de zaak het makkelijkst. 2x per week en daar red ik het mee. Thuisladen voor nu is dan een optie indien nodig.
Dat kan sowieso.Kunnen zien wat er verbruikt is per laadactie zou handig zijn.
Veel sneller zal het niet gaan, de meeste hybrides hebben maar een simpele lader aan boord. Als ik de tech-specs van Renault mag geloven heb je 3 uur en een kwartier nodig om de 10,5 kWh accu te laden...i2Paq schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:10:
Ik ga binnen afzienbare tijd een EV aanschaffen (de kogel is door de kerk). Ik heb hier al ontzettend veel nuttigs gelezen, maar ik heb nog allerlei vragen.
De EV zal ISO 15118-2 ondersteunen of eventueel ISO 15118-20 (al dan niet na een software update). Daarmee is het in principe mogelijk om de State of Charge rechtstreeks uit de auto te krijgen i.p.v. via een connected services API.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Er moet ook een laadpaal komen. Daarvoor is een NexBlue Edge Max in beeld. Deze ondersteunt ISO 15118-2, ISO 15118-20, OCPP 1.6J en OCPP 2.01.
Zijn er nog andere laadpalen met vergelijkbare protocolondersteuning?
Ik heb niet direct een back office nodig (geen baas waar de rekening naartoe moet), maar wil eventueel een lokale OCPP server optuigen om laaddata te verzamelen (en allerlei leuke dingen te doen).
Is daar (open source) software voor beschikbaar?
De EV zal ISO 15118-2 ondersteunen of eventueel ISO 15118-20 (al dan niet na een software update). Daarmee is het in principe mogelijk om de State of Charge rechtstreeks uit de auto te krijgen i.p.v. via een connected services API.
Er moet ook een laadpaal komen. Daarvoor is een NexBlue Edge Max in beeld. Deze ondersteunt ISO 15118-2, ISO 15118-20, OCPP 1.6J en OCPP 2.01.
Ik heb niet direct een back office nodig (geen baas waar de rekening naartoe moet), maar wil eventueel een lokale OCPP server optuigen om laaddata te verzamelen (en allerlei leuke dingen te doen).
https://github.com/steve-community/steveZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:56:
Ik ga binnen afzienbare tijd een EV aanschaffen (de kogel is door de kerk). Ik heb hier al ontzettend veel nuttigs gelezen, maar ik heb nog allerlei vragen.
Misschien een shameless self-plug, maar uit frustratie/irritatie geboren bij het gebrek aan de beschikbaarheid van (openbare) integratiemogelijkheden, maar ik heb een plugin geschreven voor Home assistant die het mogelijk maakt om te communiceren met je laadpaal die aan de backoffice van 50Five gekoppeld zit.
Ik hoef nu nog alleen maar mijn kabel in de pluggen en de laadsessie wordt automatisch gestart wanneer mjin Home assistant acht dat het nodig is (obv agenda, zonnestroom, batterij SoC)
https://github.com/anoppe/homeassistant-50five
Laat vooral even weten of hij voor jullie ook werkt!
Ik hoef nu nog alleen maar mijn kabel in de pluggen en de laadsessie wordt automatisch gestart wanneer mjin Home assistant acht dat het nodig is (obv agenda, zonnestroom, batterij SoC)
Laat vooral even weten of hij voor jullie ook werkt!
offtopic:
Ik heb hem opgevoerd bij HACS, maar het lijkt er op dat nog wel even duurt voordat men daar bij is met het reviewen van alle lopen de verzoeken. Mocht ik dit in het verkeerde topic geplaatst hebben, verwijs me gerust door naar de juiste :)
Ik heb hem opgevoerd bij HACS, maar het lijkt er op dat nog wel even duurt voordat men daar bij is met het reviewen van alle lopen de verzoeken. Mocht ik dit in het verkeerde topic geplaatst hebben, verwijs me gerust door naar de juiste :)
Mijn ervaring is vooral dat de software goed moet zijn en de hardware iso ready… en persoonlijk ben ik erg blij met de keuze voor 1 ecosysteem voor panelen, accu en lader. Niet dat het foutloos is, maar ik heb wel alle controle en het is robuust…ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:56:
SoC uit de auto ligt vooral aan de auto… bij de laadpaal zou ik het gooien op iso ready. Je kunt met EVCC waarschijnlijk alles wel wat je wilt in een blend van OCPP, modbus, auto api, cloud en lokaal…
Ik zou voor de nexblue gaan, een Alfen, een peblar of even in je bestaande ecosysteem shoppen. In mijn geval is het dan een Solaredge, wat dan weer een nexblue is.
Ik ga mijn Q4 weg doen voor een Toyota, dus hier gaat de losse laadkabel straks zijn waarde ook bewijzen. Ik ga van 4 naar 10 meter door de positie van de laadpoort (ik parkeer altijd met de kont naar achteren, nu ook). (Wat is VAG een k-concern, of pon of de dealer…)
Tevens is mijn ervaring na gebruik van:
Onbalans laden bij Frank
EVCC volledig installeren en testen
Mopperen op SolarEdge software maar toch altijd weer lekker gebruiken toen ik er eindelijk achter kwam dat de installateur het niet goed had geïnstalleerd…
Dat… SoC voor thuisladen niet zo interessant is. Je weet op een gegeven moment jaarrond wel wat je kWh per KM is en dus de gewenste kWh’s voor vertrek. Daarnaast wil je dat dat er gewoon in zit… en dan komt het echte verhaal:
Frank was niet betrouwbaar, de API van Audi ligt er meer uit dan dat het werkt, de scheduling van SolarEdge draait lokaal… en de smart scheduling die ik nu in early access heb plant financieel slim… dus eigenlijk wil je vooral, vind ik, een lader met auto fase wisseling die uit de doos kan plannen op energietarieven en aantal kWh dat er in moet op een ingestelde tijd en tot 12u voor vertrek wil je lekker zonneladen. De rest is ruis…
40A afzekeren is daarin leuk, maar als je fasewisseling gewoon werkt in laadpaal en auto is dat advies voor 400w (2 ampere) ook vooral grappig. Dat overweeg je m.i. alleen als je 22kW kan laden met je EV.
Ergo: het moet gewoon werken en die auto hoeft maar 1x niet vol te staan als je in de ochtend naar je werk moet en je bent pisnijdig… (plus je voordeel van een maand bij 40dkm per jaar is voor 2 maanden weg doordat je kan ontbijten bij de Mac).
Dus: nexblue, 3x20 afzekeren, even spelen met EVCC en daarna door. Of… want die doet gewoon alles lokaal zonder backoffice: Alfen…
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Een vraag over het (heel) langzaam laden van je auto met een laadpaal. Ik heb zonnepanelen, naar die leveren maar Max 1,6 kW op als het heel zonnig is. Nu heb ik mijn Alfen laadpaal op laden met zonne energie gezet / comfort laden 2,2 kW. In de praktijk wordt tijdens een zonnige dag dan zo'n 50% met stroom uit de zonnepanelen geladen denk ik.
Ik heb begrepen dat het nadeel van laden met zo weinig stroom is dat je dan een hoger verlies hebt. Maar zijn er nog meer nadelen? Kan het bv kwaad voor de auto of accu?
En/of zou het in mijn geval handig kunnen zijn om het laden op een nog lagere energie te doen, bv 1,6 kW als ik geen haast heb met laden?
Ik heb begrepen dat het nadeel van laden met zo weinig stroom is dat je dan een hoger verlies hebt. Maar zijn er nog meer nadelen? Kan het bv kwaad voor de auto of accu?
En/of zou het in mijn geval handig kunnen zijn om het laden op een nog lagere energie te doen, bv 1,6 kW als ik geen haast heb met laden?
@helloitsme er zijn geen andere nadelen.
Je kan laden beperken tot 6A per fase, dat is ongeveer 1,4kW.
Je kan laden beperken tot 6A per fase, dat is ongeveer 1,4kW.
Ik ben ivm met 'gedoe' in Home Assistant daar juist net mee gestopt. Te veel overkill, veel updates etc. Ik had deze op een raspberry Pi draaien, en daar draait nu een veel mooier systeem op, helemaal geprogrammeerd door AI en werkt prachtig., Automatisch starten wanneer de stroomprijs laag is, stoppen op een vooringestelde SoC, knoppen voor handmatig starten en stoppen, een kaart van waar ik overal geladen heb, wat het werkelijke verbruik is, hoeveel er tijdens het laden verloren gaat..Fishbeast schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:32:
Misschien een shameless self-plug, maar uit frustratie/irritatie geboren bij het gebrek aan de beschikbaarheid van (openbare) integratiemogelijkheden, maar ik heb een plugin geschreven voor Home assistant die het mogelijk maakt om te communiceren met je laadpaal die aan de backoffice van 50Five gekoppeld zit.
Laat vooral even weten of hij voor jullie ook werkt!offtopic:
Nu nog kijken of ik automatisch ERE subsidie kan aanvragen ;-)
dat heeft geen naam, het bestaat alleen op mijn Raspberry Pi, zie screenshot. Morgen gaat ie laden als de prijs onder de 11ct komt.daemonix schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:42:
En hoe heet dat veel mooiere product?
Iemand die mij hiermee op weg kan helpen?:
Ik ben sinds afgelopen maand een elektrische rijder en heb een Zaptec lader voor de deur staan.
De auto is zakelijk en ik heb nu via E-flux een abonnement genomen waarmee ik mijn zakelijke laadpas van MTC (MoveMove) wil gebruiken.
Mijn doel is om eind van de maand mijn laadkosten vergoed te krijgen en de werkgever te ontlasten met de administratie van declraties.
Nu heb ik mijn Eneco tarief ingegeven in de E-Flux portal van 34 cent per KwH.
Een laadsessie wordt ook netjes geregistreerd wanneer ik de MoveMove pas gebruik en ik zie ook de laadsessie terug in de portal van MoveMove.
Maar hier zit een verschil in qua bedrag per KwH.
Als voorbeeld heb ik vandaag 48,26 KwH geladen en zie in de E-FLux portal een bedrag van EUR 16,41 staan.
In de MoveMove portal staat een doorbelast bedrag van EUR 23,37 voor deze sessie, wat neerkomt op 48 cent per KwH.
Ik heb gisteren contact gehad met zowel E-Flux als MTC maar wordt er niet wijzer van,
E-Flux geeft aan dat MTC dat doorbelast en MTC geeft aan dat zij dat bedrag ontvangen
(iets met zoek het zelf maar uit...)
Het is redelijk nieuw voor me, moet ik nog ergens iets instellen of is dit " normaal" ?
Ik ben sinds afgelopen maand een elektrische rijder en heb een Zaptec lader voor de deur staan.
De auto is zakelijk en ik heb nu via E-flux een abonnement genomen waarmee ik mijn zakelijke laadpas van MTC (MoveMove) wil gebruiken.
Mijn doel is om eind van de maand mijn laadkosten vergoed te krijgen en de werkgever te ontlasten met de administratie van declraties.
Een laadsessie wordt ook netjes geregistreerd wanneer ik de MoveMove pas gebruik en ik zie ook de laadsessie terug in de portal van MoveMove.
Als voorbeeld heb ik vandaag 48,26 KwH geladen en zie in de E-FLux portal een bedrag van EUR 16,41 staan.
In de MoveMove portal staat een doorbelast bedrag van EUR 23,37 voor deze sessie, wat neerkomt op 48 cent per KwH.
Ik heb gisteren contact gehad met zowel E-Flux als MTC maar wordt er niet wijzer van,
E-Flux geeft aan dat MTC dat doorbelast en MTC geeft aan dat zij dat bedrag ontvangen
Het is redelijk nieuw voor me, moet ik nog ergens iets instellen of is dit " normaal" ?
Iedereen heeft een strijkstok waar wat aan moet blijven hangen en/of afspraken voor vaste tarieven. Dat is pas afhankelijk en niet altijd even duidelijk. E flux zelf plust volgens mij ook iets van 3 cent.FZ6 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:02:
Stel voor de volgende sessie 1 cent hoger in en kijk wat er dan in je overzicht komt. Bovendien, als je zelf de 6 euro nog wat aftikt voor je abbo, moet je dat ook in je kWh tarief verdisconteren.
Als het je eigen laadpunt is, kan je ook nog een aantal cent voor afschrijving erop zetten. Verder niet zo wakker van liggen. Jij uit de kosten, prima. Goedkoper laden dan op straat voor de baas, ook prima.
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 18-07-2026 23:30 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat van die cent ga ik proberen, bedankt voor de tip!V_ger schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:28:
[...]
Iedereen heeft een strijkstok waar wat aan moet blijven hangen en/of afspraken voor vaste tarieven. Dat is pas afhankelijk en niet altijd even duidelijk. E flux zelf plust volgens mij ook iets van 3 cent.
Stel voor de volgende sessie 1 cent hoger in en kijk wat er dan in je overzicht komt. Bovendien, als je zelf de 6 euro nog wat aftikt voor je abbo, moet je dat ook in je kWh tarief verdisconteren.
Als het je eigen laadpunt is, kan je ook nog een aantal cent voor afschrijving erop zetten. Verder niet zo wakker van liggen. Jij uit de kosten, prima. Goedkoper laden dan op straat voor de baas, ook prima.
Eens dat iedereen er aan mag verdienen, maar in dit geval is 42 procent hoger gevoelsmatig wel wat veel.
@FZ6 vergeet de btw niet. Ik kreeg dat ook niet helemaal goed: (tarief incl. btw + 0,03) * btw ≈0,48.
Dank je, maar het zal volgens Renault wel wat verbeteren tov. van de standaard bijgeleverde 220V thuislader.humulus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Veel sneller zal het niet gaan, de meeste hybrides hebben maar een simpele lader aan boord. Als ik de tech-specs van Renault mag geloven heb je 3 uur en een kwartier nodig om de 10,5 kWh accu te laden...
Daarnaast ben ik dan van de hele constructie af die ik nu heb moeten optuigen en aanleggen om die 220V lader voor haar bruikbaar te maken. Met de vaste lader wordt het voor haar makkelijker.
Het was daarnaast ook nog nu of nooit. Vanaf nu is het aanvragen van deze extra fases veel lastiger bij ons in de gemeente.
Het is al best wel lang 230V…..
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij de 34 cent per kWh komt bij E-Flux nog (ik dacht) 3 cent per kWh als fee. Verder zal het ex BTW zijn denk ik? Kom je nog niet op de 48 cent uit maar al wel een stuk in de richting. Je hebt trouwens een energiecontract met 34c per kWh?FZ6 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:02:
Mag jij vinden, ik vindt zijn opmerking nogal sneu, betweterig, denigrerend en what not, dus vandaarLa1974 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Al meer dan 20 jaar. Dus op zich geen rare opmerking.
Ik heb sinds vorig jaar een laadpaal die geplaatst is via de werkgever en kreeg daar "automatisch" een backofficeprovider bij.
Deze BO-provider betaalt de verrekening niet of veel te laat en geeft ook geen toegang tot alle functies van de laadpaal.
De werkgever zoekt nu uit of we kunnen switchen maar wil de keuze voor een nieuwe BO-provider aan de werknemer laten. Dat is allemaal nieuwe materie voor mij.
Met wie zijn er goede of juist slechte ervaringen?
Deze BO-provider betaalt de verrekening niet of veel te laat en geeft ook geen toegang tot alle functies van de laadpaal.
De werkgever zoekt nu uit of we kunnen switchen maar wil de keuze voor een nieuwe BO-provider aan de werknemer laten. Dat is allemaal nieuwe materie voor mij.
@djiedjee Tap Electric is gratis voor laadpaalbeheer, maar zet 10% als fee bovenop het vergoedingstarief dat jij zelf instelt, voor de laadpassen.
E-Flux kan ook, deze kost een vast bedrag per maand voor het beheer per paal en daarbovenop 3 cent per kWh boven het ingestelde vergoedingstarief. Ander prijsmodel, maar het is afhankelijk van het tarief dat je instelt welke uiteindelijk goedkoper is.
Beide zijn hier veel gebruikt. Zelf ook ervaring met beide, maar zit nu bij Tap en dat werkt fijn. Als werkgever zijnde zou ik daar ook voor kiezen.
E-Flux kan ook, deze kost een vast bedrag per maand voor het beheer per paal en daarbovenop 3 cent per kWh boven het ingestelde vergoedingstarief. Ander prijsmodel, maar het is afhankelijk van het tarief dat je instelt welke uiteindelijk goedkoper is.
Beide zijn hier veel gebruikt. Zelf ook ervaring met beide, maar zit nu bij Tap en dat werkt fijn. Als werkgever zijnde zou ik daar ook voor kiezen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
@JanHenk , zij hebben geen beperking voor toegang tot de laadpaal?
Bij de installatie door de huidige club kon ik hoog of laag springen maar kreeg geen enkel wachtwoord. Ze hebben toen wel aangegeven dat aan een eventuele volgende provider door te geven, maar dat moet ik nog maar zien natuurlijk.
Bij de installatie door de huidige club kon ik hoog of laag springen maar kreeg geen enkel wachtwoord. Ze hebben toen wel aangegeven dat aan een eventuele volgende provider door te geven, maar dat moet ik nog maar zien natuurlijk.
Mag je het niet zelf doen?djiedjee schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:59:
Ik heb sinds vorig jaar een laadpaal die geplaatst is via de werkgever en kreeg daar "automatisch" een backofficeprovider bij.
Standen van de kWh meter noteren en de prijs per kWh weet je al.
Wellicht kan @djiedjee dat inderdaad. Ik doe dat ook in de MTC "tankpas"-app van de LM.ASS-Ware schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:43:
[...]
Mag je het niet zelf doen?
Standen van de kWh meter noteren en de prijs per kWh weet je al.
Vandaag reactie van E-flux gekregen, er gaat inderdaad nog 3 cent op en BTW, maar het restant wordt door MoveMove berekend.Inspired schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:43:
[...]
Bij de 34 cent per kWh komt bij E-Flux nog (ik dacht) 3 cent per kWh als fee. Verder zal het ex BTW zijn denk ik? Kom je nog niet op de 48 cent uit maar al wel een stuk in de richting. Je hebt trouwens een energiecontract met 34c per kWh?
En ja...34 cent, heb een 3-jarig contract welke in september afloopt.
Inmiddels kunnen verlengen tegen 23 cent.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen