Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Wouter36 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:
Ik gebruik denk ik de verkeerde zoektermen op google.

Situatie is als volgt. Zware (zakelijke) aansluiting in de meterkast van 3x63. Daarvan gaat een kabel naar een tweede meterkast in de schuur. Die is afgezekerd op 3x20. Daar hangen twee domme laders momenteel. Eén van 1x16 waar ik niks aan regelen. En drie fasen die ik momenteel teruggeschroefd heb naar 3x8 anders klapt de stop eruit. Er staat onder andere ook een wasmachine en er word wat elektrisch gereedschap gebruikt.

I.v.m. met stroom overschot overdag zou ik wat sneller willen kunnen laden. Loadbalancer op de p1 gaat in mijn situatie dus niet werken. Ct klemmen zou dat wel kunnen? Welke palen zijn een optie? Kan eventueel wel een foto maken van de meterkast in de schuur.
Dat kan dan wel ja. Zappi heeft CT klemmen en er was een merk waarbij je kon kiezen en volgens mij was er nog een merk.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Situatie is als volgt. Zware (zakelijke) aansluiting in de meterkast van 3x63. Daarvan gaat een kabel naar een tweede meterkast in de schuur. Die is afgezekerd op 3x20. Daar hangen twee domme laders momenteel. Eén van 1x16 waar ik niks aan regelen. En drie fasen die ik momenteel teruggeschroefd heb naar 3x8 anders klapt de stop eruit. Er staat onder andere ook een wasmachine en er word wat elektrisch gereedschap gebruikt.

I.v.m. met stroom overschot overdag zou ik wat sneller willen kunnen laden. Loadbalancer op de p1 gaat in mijn situatie dus niet werken. Ct klemmen zou dat wel kunnen? Welke palen zijn een optie? Kan eventueel wel een foto maken van de meterkast in de schuur.
De Peblar werkt ook met de 3 fase kWh meter van HomeWizard. Wel wifi nodig op de plek van de meter. En de Peblar wil je liefst ook op LAN kabel hebben, maar ja ook op wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:53
@Get!em Daar heb ik ook naar gekeken. Maar de homewizard moet op de p1 en dat is een zwaarder aansluiting. Ik zou dat het liefst wel doen ivm laden alleen op de panelen. Maar volgens mij kom ik daar niet mee weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10 20:50
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:49:
Lynk is een hybride, kan die überhaupt wel op 3 fasen laden ik denk het niet.
Dus 1 fase is altijd hybride en omgekeerd?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Wouter36 Nee, wat @Get!em zegt is dat je ook een kWh meter kan gebruiken in plaats van de P1 meter. Als je die in je onderverdeelkast er tussen zet en instelt als circuit voor load balancing werkt het (mits netwerkverbinding). Soms is het afhankelijk van de situatie makkelijker om CT-klemmen te gebruiken.

Je hebt eigenlijk twee circuits om te definiëren, vooral als je zonnestroom wil benutten. Ik weet zo geen lader die dat kan. Wel weet ik dat het met externe software kan, evcc bijvoorbeeld.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wouter36 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:20:
@Get!em Daar heb ik ook naar gekeken. Maar de homewizard moet op de p1 en dat is een zwaarder aansluiting. Ik zou dat het liefst wel doen ivm laden alleen op de panelen. Maar volgens mij kom ik daar niet mee weg?
Deze in je onderverdeelkast https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Vervolgens zul je wat @JanHenk zegt de import/export op je hoofdmeter moeten meten (omdat daar je PV zit?).
Vervolgens heb je EVCC nodig om de Main en subnet te definiëren voor de limieten. En kun je je pv overschot laden.
https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 19-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:36
RobEppink schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Nee dat kan je niet zo stellen. Meestal wel maar sommige volledig electrische autos zijn maar 1 fase en sommige hybrides zijn wel 3 fase.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon

De zappi kan je hoofdaansluiting en de groep van je onderverdeler loadbalancen met ct klemmen. Ik denk dat dit de enige lader is die dit kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobEppink schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Nee.
Pre 2020 BEV hebben een grotere kans een 1 fase te zijn, zeker als ze Aziatische roots hebben, waaronder Kona, Niro en Jaguar Ipace.
Na 2020 zie je dat meeste BEV wel 3 fase ondersteunen in Europa.
HEV krijgen op de nieuwere modellen ook steeds vaker 3 fase. Is ook meer standaardisatie, hoeven ze niet meer 2 soorten omvormers in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben even in de voorwaarden van de werkgever gedoken vwb de laadvergoeding. Die is in beginsel ongelimiteerd, echter wel gekoppeld aan mijn contract prijs (variabele kosten). Na 2027 is het dus heel gunstig om direct van pv panelen te laden. En tot die tijd salderen, maar met de warmtepomp zit ik al boven het opwekken.
Ik ga dus niet lopen klooien met vaste kosten of openbare tarieven met allerlei risico's die het mij niet waard zijn.
Als je dus niet een dergelijk beleid hebt van je werkgever heb je 'mazzel' en is de ruimte wat groter.

Ik zou dan eerder zorgen dat je bruto salaris omhoog gaat, dat heeft namelijk ook gevolgen voor je pensioen, vakantiegeld etc ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2025 10:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:40
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op laadpalen en liepen tegen een paar vragen aan:
  • Load balancing wordt bij veel laadpalen nog steeds als ‘feature’ genoemd. Maar is dat anno 2025 niet gewoon een must-have? Een laadpaal zonder load balancing lijkt me toch praktisch zinloos.
  • Hoe kan het dat zo weinig laadpalen direct laden via zonnepanelen ondersteunen? Voor zover ik kan vinden biedt eigenlijk alleen Ratio dat aan.
  • En hoe zinvol is V2G (vehicle-to-grid) momenteel in de praktijk?
  • Wat zijn de meningen hier over socket vs vaste kabel?
Tot slot: hoe snel ontwikkelen laadpalen zich op dit moment? Is het, net als bij smartphones, verstandig om eventueel nog een half jaartje te wachten voordat je iets aanschaft?

[ Voor 4% gewijzigd door Aubergine op 20-10-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:54
Aubergine schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:54:
En hoe zinvol is V2G (vehicle-to-grid) momenteel in de praktijk?[/li]
Geen weldenkend mens gaat toch zijn 50.000 euro kostende auto misbruiken als thuisbatterij terwijl je voor 1500€-5000€ een thuisbatterij aanschaft die 6.000-8.000 cycles aan kan?
Wij hebben een Leaf: als ik dat forum lees dan lijkt degradatie van de batterij het enige te zijn wat er toe doet. Wellicht is dat bij een Leaf een nog serieuzer probleem dan bij de huidige EV's maar degradatie blijft een issue. Bovendien heb ik de indruk dat een laadpaal die V2G ondersteunt net zoveel kost als een thuisbatterij. Dit lijkt verleden tijd te zijn.
Bovendien heeft een normaal gezin genoeg aan 5kWh i.p.v. de 50-80kWh in de huidige EV's.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 20-10-2025 14:14 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-10 22:48
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op laadpalen en liepen tegen een paar vragen aan:
  • Load balancing wordt bij veel laadpalen nog steeds als ‘feature’ genoemd. Maar is dat anno 2025 niet gewoon een must-have? Een laadpaal zonder load balancing lijkt me toch praktisch zinloos.
  • Hoe kan het dat zo weinig laadpalen direct laden via zonnepanelen ondersteunen? Voor zover ik kan vinden biedt eigenlijk alleen Ratio dat aan.
Tot slot: hoe snel ontwikkelen laadpalen zich op dit moment? Is het, net als bij smartphones, verstandig om eventueel nog een half jaartje te wachten voordat je iets aanschaft?
Punt 1 en 2 zijn in principe al tegenstrijdig. Zelf heb ik geen load balancing gekocht drie jaar geleden. De laadpaal heb ik ingesteld op 3 x 10 A. Dan hou je 3 x 15 A over voor je huis.
Vorig jaar overgegaan op dynamisch. Toen ingesteld op 3 x 16 A in verband met laden op de goedkope uurtjes. De zonnepanelen zitten op de 1e fase en daar zit bijvoorbeeld de wasmachine op. Nog nooit zijn de automaten van 3 x 25 A er uit geklapt. Met smeltzekering zou ik voorzichtiger zijn.In 2027 stel ik weer in op 3 x 10 A om meer op zonnestroom te laden.
Alles gaat hier handmatig zonder enige slim programma.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09

Bravo

Second Best

Het hangt er allemaal vanaf wat jij wil en hoeveel het jouw portemonnee mag kosten.
  • Een simpele 11 kW laadpaal die alleen aan/uit kan kun je al voor 250 euro kopen, maar dan mag je zelf gaan nadenken hoe je voorkomt dat je de netaansluiting overbelast. Bij velen is dat geen issue, want de rest van het huis heeft voldoende aan de 3x9A die overblijft + wat vermogen uit de zonnepaneeltjes. Of ze laden alleen 's nachts als er geen wasmachine, vaatwasser etc draait.
    Mocht je meer grote verbruikers in huis hebben, dan is load balancing best wel handig. Of te wel, of loadbalancing nodig is, is situatie afhankelijk.
  • Voor het laden van de EV vanuit de energie van de zonnepanelen is het nodig dat de lader weet hoeveel stroom er het grid in stroomt. Daarvoor is een aansluiting op de P1-uitgang van de meter nodig of CT-klemmen om dit te weten. Meerdere laders ondersteunen dit, al dan niet voor een meerprijs. In dit topic worden ze vaak genoeg genoemd (Zappi, Alfen, Ratio, etc).
  • V2G is een ontwikkeling die maar niet goed van de grond komt. Verschillende oplossingsrichtingen (AC en DC) en werkt alleen als er een energiemanagement systeem (EMS) is die de boel fatsoenlijk kan aansturen op prijs (dynamsich contract). Je koopt dan meer dan een laadpaal alleen, er komt een (H)EMS bij wat compatible moet zijn met wat je verder al in huis hebt.
  • Vaste kabel heeft mijn voorkeur, scheelt weer een handeling bij het inpluggen. De losse kabel ligt in de auto voor publiek laden, kan ik dus niet thuis laten liggen/hangen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34

[list]
Correct
Correct
Trage markt. Hardware voor software.
Sommige palen zijn niet aanstuurbaar met een interface of hebben niet genoeg logica om dit zelf te berekenen of bekijken.
Ratio zou ik dan zelfs nog niet aan gedacht hebben. Afhankelijk van je andere eisen (verrekening backend etc) ken ik uit mijn hoofd Peblar, Alfen, Zappi die zonladen doen.

Zelfs al heb je een laadpaal die het niet ondersteunt maar wel op hun lijst staat dan kan je 'm verdomme héél slim maken met evcc
Naar mijn bescheiden mening is dat weinig zinvol en gaat dit nog lang duren eer dit praktisch inzetbaar is.
Je zit met een rijdende batterij. Ik weet niet hoe dat bij jou is maar de auto is hier tijdens werktijd weg van huis, juist ja... Doorheen de dag als de zon schijnt. 's Nachts moet ie dan bijladen af en toe en in de winter helemaal.
[/list]
Comfort/dagelijkse handelingen.
Ik heb een vaste kabel en een eikenhouten paaltje met houder. Mijn kabel komt uit de grond en mijn box staat binnen. Heerlijk. Geen box aan je woning zichtbaar en kabel haal je uit de houder klik in de auto klaar.
's morgens geen vuile broekspijpen omdat de kabel vochtig is van de mist en ochtend, niet de koffer opendoen kabeltje twee kanten insteken. Gewoon "neem kabel steek kabel in".

Wij pluggen ALTIJD. Auto thuis? Kabel gaat er in.

evcc doet de rest
Niet veel meer, je hebt nog wat ISO standaarden die nu mondjes maat toegevoegd worden. In thuis situaties levert dat functioneel voornamelijk op dat de laadpaal via de kabel de SoC kan uitlezen.

Kort gesteld: is een heel trage markt, weinig evolutie, veel hangt af van software en het meeste geavanceerdere doet evcc want er is weinig wat daar in de buurt van komt. Al de rest? Pak een van de bekende merken en ze doen het allemaal wel goed vandaag de dag. Zonladen vanuit de laadpaal zelf is een dingetje maar daar zijn ook al wel een goed handvol van fabrikanten die dat goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:19
En ook niet geheel onbelangrijk, onze net aansluitingen zijn vrij laag. In Duitsland is 3x50A vrij normaal en in Engeland kom je regelmatig 1x80 tegen :) vandaar toch wel redelijk "feature".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMM hier dan maar op jacht.......

Mijn zoon heeft een EV via zijn werkgever. Maar heeft nogal wat stress, vooral omdat er in de buurt weinig palen zijn. Als hij zijn EV vol wilt hebben moet hij 4-5 uur laden. Of uit zijn werk naar fasned oid maar dat heeft zijn werkgever liever niet....
Dus een hobby project, met een win win.

Ik wil thuis een laadpaal, met daarop een betaalsysteem.
Al hier en daar aan het zoeken geweest, en een wallbox of growat zou een mooie optie zijn.[ maar ook anderen]
Alleen wat is het verschil en wat zijn de ervaringen?
Ik heb bij Eflux een account aangemaakt.. Is dat een goede?
Wat moet en wat mag met een 3x 25 Amp aansluiting?
Balancer of niet?
Allamat of ook niet? Vermogen

Wat heb ik nog meer nodig om naast mijn zoon dan ook voor anderen de laadpaal open te stellen, maar wel betaald natuurlijk:-)

Dus eigenlijk zoek ik een diy maar dan wel met alle opties. En Veilig.
Iemand?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37
deejeebv schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Naar een andere backoffice gaan, bijv. Tap Electric. Dan kun je de pas van de privé auto aanmelden als pas waarmee gratis geladen kan worden.
Ik probeer uit te zoeken wat daar voor nodig is. Maar het is allemaal niet zo transparant. Als ik het goed begrijp heeft mijn Alfen EVE een SIM-kaart erin waarmee hij met de backoffice van EV-Company communiceert. Maar deze kunnen ze unclaimen begrijp ik zodat het technisch gezien mogelijk is om over te stappen.

Maar ik ga er vanuit dat als ik wissel naar Tap Electric dat deze simkaart onbruikbaar wordt, of kan tap electric dezelfde simkaart gebruiken om de paal te benaderen en dan op dezelfde manier contacten zoals EV company dat nu doet?

Ik heb ChatGPT geprobeerd bovenstaande te vragen, maar die maakt het alleen maar ingewikkelder. Die blijft maar zeuren over een fysieke verbinding. Maar ik heb weinig zin om een UTP-kabel naar buiten te leggen voor een laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ik probeer uit te zoeken wat daar voor nodig is. Maar het is allemaal niet zo transparant. Als ik het goed begrijp heeft mijn Alfen EVE een SIM-kaart erin waarmee hij met de backoffice van EV-Company communiceert. Maar deze kunnen ze unclaimen begrijp ik zodat het technisch gezien mogelijk is om over te stappen.

Maar ik ga er vanuit dat als ik wissel naar Tap Electric dat deze simkaart onbruikbaar wordt, of kan tap electric dezelfde simkaart gebruiken om de paal te benaderen en dan op dezelfde manier contacten zoals EV company dat nu doet?

Ik heb ChatGPT geprobeerd bovenstaande te vragen, maar die maakt het alleen maar ingewikkelder. Die blijft maar zeuren over een fysieke verbinding. Maar ik heb weinig zin om een UTP-kabel naar buiten te leggen voor een laadpaal.
Nieuwere Alfen palen hebben ook de mogelijkheid om op Wifi te kunnen. Je zult dan wel fysiek verbinding moeten maken om dit te configureren en zo nodig de firmware te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ligt er niet een kabel die in de P1-poort van je meter gaat? Dat is doorgaans al een UTP-kabel. Als je daar een RJ45 op zet aan beide kanten en in de Alfen in de juiste poort drukt en in je router/switch drukt, heb je ethernet op je paal. (Of eerst rechtstreeks in je laptop om te configureren)

Vervolgens kun je een HomeWizard P1-meter gebruiken voor de load balancing.

Wel even wat verdieping nodig, eventueel het wachtwoord van de paal (afhankelijk van welke firmware er op draait), etc. Een beetje Tweaker lukt dit echter wel. Er is ook een hoop informatie in het Alfen-topic te vinden.

Dan is het vrij eenvoudig om die backoffice eraf te knikkeren en een andere in te stellen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
deejeebv schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Nieuwere Alfen palen hebben ook de mogelijkheid om op Wifi te kunnen. Je zult dan wel fysiek verbinding moeten maken om dit te configureren en zo nodig de firmware te updaten.
Ik zal even moeten opzoeken wat 'nieuw' is. Mijne is in 2023 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
JanHenk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Ligt er niet een kabel die in de P1-poort van je meter gaat? Dat is doorgaans al een UTP-kabel. Als je daar een RJ45 op zet aan beide kanten en in de Alfen in de juiste poort drukt en in je router/switch drukt, heb je ethernet op je paal. (Of eerst rechtstreeks in je laptop om te configureren)

Vervolgens kun je een HomeWizard P1-meter gebruiken voor de load balancing.

Wel even wat verdieping nodig, eventueel het wachtwoord van de paal (afhankelijk van welke firmware er op draait), etc. Een beetje Tweaker lukt dit echter wel. Er is ook een hoop informatie in het Alfen-topic te vinden.

Dan is het vrij eenvoudig om die backoffice eraf te knikkeren en een andere in te stellen.
Ah ik wist niet dat er een separaat Alfen topic is, daar ga ik in graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjenvv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-10 08:38
Hi @RoelsRules , nagenoeg hetzelfde probleem. Afwezige klantenservice van 50five (ondanks bellen, mailen, formulieren invullen. Gewoon geen response). Op een review van mij bij trustpilot kreeg ik opeen een reactie dat het mogelijk was om een Newmotion Home Advance laadpaal te hebben zonder laadpas. Maar men maakt het niet mogelijk of legt uit hoe het moet.
Ben dus nieuwsgierig of het jou dus gelukt is en hoe je dat gedaan hebt.

[ Voor 92% gewijzigd door Arjenvv op 20-10-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik weet niet of ik nu wat doorsla in het laden op dynamische tarieven, maar heb met enige moeite de SOC van mijn auto in HA gekregen. BMW heeft de API vorige maand op slot gegooid, maar via BMW cardata stream kun je het toch binnen halen. (alleen read)
Ben er alleen nog niet uit hoe ik data kan halen. Ik moet nu steeds wachten tot ie binnenkomt.
SOC gaat schijnbaar on the fly merk ik aan diverse sensoren, maar de target SOC niet.

Hoe dan ook, target SOC - SOC = x%
totale energie 107 kWh, x% daarvan = xx:xx min
Op basis daarvan laat ik de sensor de dip van het goedkope tijdvak bepalen waarin hij die x% SOC er het goedkoopst bij kan laden *O* Zonder de SOC te weten is dat een wilde gok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U38YstWe83UKDaz8ikm17muQxs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyVYUgVb8Vl3VzsBvnkWLmow.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is begint ie dus om 02:00 te laden en is het target SOC (hier 90%) bereikt zo tegen 05:00.
Ik heb hem in de auto echter al een half uur geleden op 80% gezet, maar zie dat nog niet verwerkt in HA terug helaas. Ook de lader al opnieuw ingeplugd, maar ook dat heeft geen update van die status gegeven.

edit:
Hij heeft hem zojuist toch opgepikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzzaV5D8Hs0wktmvg7PNzEqlRMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSk6VVK0Zd5i6s0rnQTutO8Z.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het ook gewoon overrulen en handmatig laden, of een range instellen in km's.
Op basis van het seizoen reken ik dan met 5km, 4.5km of 4km/kWh.

Alle laadacties gaan met fasebewaking automations in HA.
Op mijn primair allocatiepunt zit een HW P1 meter; op de SAP een tibber pulse.
De EVSE zit aan een HW 3fase MID meter.
HW P1 en Tibber Pulse samen zijn de totale stroomlast per fase. De HW 3 fase MID laat zien hoeveel stroom hij pakt per fase.
Ik kan met een wifi relais een contactor schakelen die 2 fases van de lader afschakelt en zo terugschakelt naar 1 fase. De auto maakt dan in ongeveer 1 sec een nieuwe handshake en het laden gaat verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mefIiQ4fIA4ic7udQDqQXv7rPVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAo8odsoThmU4QKAouaSECao.jpg?f=fotoalbum_large
Dat 1 fase laden is handig op het primair allocatiepunt waar ik dan het PV-overschot in de auto kan stoppen. 8) Met een omschakelaar koppel ik de ESVE dan aan de PAP ipv SAP. Ik moet nog even zien hoevaak ik dat in de praktijk ga gebruiken. Als dat vaak is, dan probeer ik ook dat nog te automatiseren. Maar dat is best een gedoe met omschakelcontactors. Niet alleen dat, maar het is bedradingstechnisch best ingrijpend.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 20-10-2025 23:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Is dit goed genoeg kwa fasebewaking?
Ik heb geen idee hoe laadpalen ingrijpen die met klemmen op de fases meten namelijk, referentie ontbreekt.

Kopje koffie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWEgb4Up6PGHYg-yh4f1TehbkI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CsHXxvG8xYvLE4mbSyyvrCI.png?f=fotoalbum_large

Wasmachine verwarmen (en nog wat verbruikers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL_JvLrLXJqOGvISUglHcKWMBgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmjo506JBKjkPRFG8JMy5qcW.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem na de initiële overbelasting wat strakker afgesteld ;)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 14:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:44
Even een vraag over het aanschaffen van een eigen privé laadpaal. In november komt er een nieuwe elektrische lease-auto (BMW iX1) en ik ben nu aan het uitzoeken welke laadpaal ik daarbij moet aanschaffen. Ik heb ervoor gekozen om dat niet via de leasemaatschappij te doen zodat ik een vrije keuze heb. Ik had daarbij Zappi, Peblar en Alfen op het oog.

Nu blijkt echter dat de lease maatschappij enkel de Alfen ondersteunt; dan "wordt het hostingabonnement opgenomen in het leasecontract". Als dan de zakelijke laadpas wordt gebruikt dan wordt alles geheel automatisch verrekend, waardoor zowel ikzelf als mijn werkgever er geen omkijken naar hebben. En dan: "Overige laadpalen kunnen wij niet ondersteunen, ook niet op het gebied van een hostingabonnement".

De laadpaal van Alfen ziet er goed uit (ik wil voor de Pro versie gaan), maar mijn vraag is: hoe zit dat precies met dat hostingabonnement? Klopt het dat dit aan een merk laadpaal gekoppeld is? Of is de leasemaatschappij hier bullshit aan het verkopen (en dat is de reden waarom ik het hier vraag en niet aan de leasemaatschappij)? Zappi en Peblar zijn namelijk ook goede laadpalen en die stonden niet voor niets op mijn shortlist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
HeleBoel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:32:
Even een vraag over het aanschaffen van een eigen privé laadpaal. In november komt er een nieuwe elektrische lease-auto (BMW iX1) en ik ben nu aan het uitzoeken welke laadpaal ik daarbij moet aanschaffen. Ik heb ervoor gekozen om dat niet via de leasemaatschappij te doen zodat ik een vrije keuze heb. Ik had daarbij Zappi, Peblar en Alfen op het oog.

Nu blijkt echter dat de lease maatschappij enkel de Alfen ondersteunt; dan "wordt het hostingabonnement opgenomen in het leasecontract". Als dan de zakelijke laadpas wordt gebruikt dan wordt alles geheel automatisch verrekend, waardoor zowel ikzelf als mijn werkgever er geen omkijken naar hebben. En dan: "Overige laadpalen kunnen wij niet ondersteunen, ook niet op het gebied van een hostingabonnement".

De laadpaal van Alfen ziet er goed uit (ik wil voor de Pro versie gaan), maar mijn vraag is: hoe zit dat precies met dat hostingabonnement? Klopt het dat dit aan een merk laadpaal gekoppeld is? Of is de leasemaatschappij hier bullshit aan het verkopen (en dat is de reden waarom ik het hier vraag en niet aan de leasemaatschappij)? Zappi en Peblar zijn namelijk ook goede laadpalen en die stonden niet voor niets op mijn shortlist.
Neem even aan dat ze met hosting een backend bedoelen. Ze hebben een eigen dienst die blijkbaar alleen op Alfen palen werkt. Of, dat zijn de enige die ze willen ondersteunen. Als je gewoon een laadpas krijgt kun je ook gewoon zelf een backendabonnement nemen bij bv Tap of e-flux. Daar stel je een tarief in en je laad met je pas van de LM. Ook dan gaat alle verrekening automatisch. Zo doe ik het inmiddels ook.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
RobbieT schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Dat ding heeft een 22kWh accu.
Bij 10A met een granny lader heb je die dus in een uurtje of 10 vol als de accu helemaal leeg is.
Wat meestal niet zo zal zijn.

Als ‘s nachts laden de bedoeling is, dan is zo’n granny lader aan een goed stopcontact toch prima?
Inmiddels heeft ze de auto, maar dit is de enige lader die er bij zit.
Is dat standaard? Dit lijkt me geen granny charger.

Dan zal ik die apart moeten kopen. Voor het stopcontact heb ik inmiddels alles geregeld.
Of kan ik het geld voor de granny charger dan beter besteden aan toch een ander oplaadpunt?

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2025 14:29 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:06
pentaw1nz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Inmiddels heeft ze de auto, maar dit is de enige lader die er bij zit.
Is dat standaard? Dit lijkt me geen granny charger.

Dan zal ik die apart moeten kopen. Voor het stopcontact heb ik inmiddels alles geregeld.
Of kan ik het geld voor de granny charger dan beter besteden aan toch een ander oplaadpunt?
Plaatje?

Als er geen normale stekker aan zit die in een gewoon stopcontact kan dan is het geen granny lader.
Bij de dealer zijn die granny laders duur, +/- €270, er worden er wel genoeg aangeboden op marktplaats, soms voor onder de €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
RobbieT schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Plaatje?

Als er geen normale stekker aan zit die in een gewoon stopcontact kan dan is het geen granny lader.
Bij de dealer zijn die granny laders duur, +/- €270, er worden er wel genoeg aangeboden op marktplaats, soms voor onder de €100.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKU4Ciay90y4BZu44vRq_LQ-PIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDo0Tln6FuUPQt3wNwGgVlkW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zit er bij.
Ik zal even zoeken in dit topic naar een goede granny lader. Altijd handig.

Maar is het dan nog steeds prima om dat buitenstopcontact te maken, of is een laadpunt voor de stekker die ze al heeft toch beter? Wetende dat ze de kabel al heeft.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Dat is geen lader, dat is een standaard laadkabel.

Die steek je in een lader. Thuis, als je een eigen lader hebt, of bijvoorbeeld aan straat.

[ Voor 10% gewijzigd door 7o9 op 23-10-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
7o9 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Dat is geen lader, dat is een standaard laadkabel.

Die steek je in een lader. Thuis, als je een eigen lader hebt, of bijvoorbeeld aan straat.
Ja, laadkabel bedoel ik.
Heb inmiddels zelf een granny lader besteld van Voldt en ik houd het even bij een stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:32
Even een vraag over een wallbox pulsar max
Voordat ik er spanning op ga zetten graag jullie input.

Huidige situatie
1x40A aansluiting.
Meterkast is compleet voorbereid op 3fase. (Onderkant hoofdschakelaar zit een doorverbinder 3p gemonteerd zodat alles gevoed word via 1 fase) Aanvraag 3x25A aansluiting is al aangevraagd maar gaat een tijd overheen voordat dit uitgevoerd word helaas!

Er zit een em340 wallbox meter gemonteerd.(Alvast voor de 3x25A aansluiting) Netbeheerder aansluiting --> Hoofdschakelaar-->(10mm2) EM340(10mm2) --> faseverdeel blokjes onder in de kast --> aardlekschakelaars en wallbox aardlekautomaat 32A 30ma (6mm2) --> wallbox pulsar max kabel 5x6mm2 ( 6meter)

Tijdelijk een 32A 1p+N 30ma als aardlekautomaat voor de wallbox. Fase 2 en 3 van de wallbox zijn niet aangesloten op dit moment. Zodra de 3x25A er is word deze gewisseld naar een c20 3p+N 30ma aardlekautomaat.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de em340 op 1 fase wel gaat werken met de wallbox?
Moet de N wel of niet aangesloten worden nu in deze situatie?

Als ik kijk in de handleiding van carlo gavazzi em340 moet de N wel aangesloten worden mar dan wel met een zekering van 315ma

Ik kom er echt even niet uit op dit moment.
Graag jullie hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door peterpannekoek op 23-10-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
peterpannekoek schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:05:
Even een vraag over een wallbox pulsar max
Voordat ik er spanning op ga zetten graag jullie input.

Huidige situatie
1x40A aansluiting.
Meterkast is compleet voorbereid op 3fase. (Onderkant hoofdschakelaar zit een doorverbinder 3p gemonteerd zodat alles gevoed word via 1 fase) Aanvraag 3x25A aansluiting is al aangevraagd maar gaat een tijd overheen voordat dit uitgevoerd word helaas!

Er zit een em340 wallbox meter gemonteerd.(Alvast voor de 3x25A aansluiting) Netbeheerder aansluiting --> Hoofdschakelaar-->(10mm2) EM340(10mm2) --> faseverdeel blokjes onder in de kast --> aardlekschakelaars en wallbox aardlekautomaat 32A 30ma (6mm2) --> wallbox pulsar max kabel 5x6mm2 ( 6meter)

Tijdelijk een 32A 1p+N 30ma als aardlekautomaat voor de wallbox. Fase 2 en 3 van de wallbox zijn niet aangesloten op dit moment. Zodra de 3x25A er is word deze gewisseld naar een c20 3p+N 30ma aardlekautomaat.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de em340 op 1 fase wel gaat werken met de wallbox?
Moet de N wel of niet aangesloten worden nu in deze situatie?

Als ik kijk in de handleiding van carlo gavazzi em340 moet de N wel aangesloten worden mar dan wel met een zekering van 315ma

Ik kom er echt even niet uit op dit moment.
Graag jullie hulp.
De nul aansluiten inderdaad. Dan werkt ie gewoon.
Die nul kan je ook gewoon aangesloten laten als je naar 3 fase gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

De nul aansluiten inderdaad. Dan werkt ie gewoon.
Die nul kan je ook gewoon aangesloten laten als je naar 3 fase gaat.
Dat kan alleen als je een Nederlandse aansluiting hebt, of een Belgische ster aansluiting!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
daemonix schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:23:
[...]

Dat kan alleen als je een Nederlandse aansluiting hebt, of een Belgische ster aansluiting!
Heb je gelijk in, ik ga idd uit van Nederlandse aansluiting. Nu is die aansluiting wel Nederlands als ik de waardes zo bekijk maar voor iemand die mee leest wel goed om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:32
@Makrolon
Bedankt.

Is dan de Zekering van 315ma dan ook echt nodig?

Zodra de meterkast dan 3x25A heeft moet dan de N verwijderd worden van de EM340?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
pentaw1nz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Ja, laadkabel bedoel ik.
Heb inmiddels zelf een granny lader besteld van Voldt en ik houd het even bij een stopcontact
Dat staat je vrij maar ik vind het persoonlijk geen goed idee. Zoek hier maar een paar posts terug, desnoods op mijn naam maar een EV kopen en dan dagdagelijks een granny charger gebruiken ergens op een stopcontactje wat er bij gezet wordt of al bestaat (oud?) vind ik echt een no-go. Daarnaast heb ik gemerkt dat je een vraag stelde mbt een kabel die je in je koffer had en waar twijfel over bestond wat die nu precies is. Uiteraard willen we die vragen graag beantwoorden maar net omdat je die vraag (moet stellen)/stelt heb ik echt enorm veel bezorgdheden bij je EV laad-avontuur.

Kort gesteld: granny chargers zijn een noodoplossing, geen structurele laadoplossing thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:15
@pentaw1nz Voor een auto met een accu van 22 kWh is een granny voldoende, en met een normaal stopcontact (wandcontactdoos) en een lader die is ingesteld op 10 (of maximaal 13) Ampere kan je moeder daar vast prima mee uit de voeten.
Dit werkt voor haar ongetwijfeld ook eenvoudiger dan een 'echte laadoplossing'.
@HyperBart Voor dergelijk gebruik (boodschappenauto) is zo'n granny charger een prima (structurele) oplossing, en een stuk goedkoper.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Peter-036 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:06:
@pentaw1nz Voor een auto met een accu van 22 kWh is een granny voldoende, en met een normaal stopcontact (wandcontactdoos) en een lader die is ingesteld op 10 (of maximaal 13) Ampere kan je moeder daar vast prima mee uit de voeten.
Dit werkt voor haar ongetwijfeld ook eenvoudiger dan een 'echte laadoplossing'.
@HyperBart Voor dergelijk gebruik (boodschappenauto) is zo'n granny charger een prima (structurele) oplossing, en een stuk goedkoper.
Ik ben even op hem moeten gaan teruglezen.
Het is maar een boodschappenwagen (lees: 22kWh), akkoord maar punt blijft daar wel dat als je die eens 10h aan 2kW moet opladen dat zo een stopcontact daar niet voor bedoeld is.
Het gaat goed, tot het niet meer goed gaat.

Ik ben van mening dat je dit soort langdurige sessies via een Type 2 stekker en controle moet laten gaan, maar goed, dat is het dan ook: mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:29
HyperBart schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Ik ben even op hem moeten gaan teruglezen.
Het is maar een boodschappenwagen (lees: 22kWh), akkoord maar punt blijft daar wel dat als je die eens 10h aan 2kW moet opladen dat zo een stopcontact daar niet voor bedoeld is.
Het gaat goed, tot het niet meer goed gaat.

Ik ben van mening dat je dit soort langdurige sessies via een Type 2 stekker en controle moet laten gaan, maar goed, dat is het dan ook: mijn mening.
Wij hebben een Mini Cooper SE, deze laadt ik 95% van de tijd thuis op en heb enkel een Granny Charger tot mijn beschikking.

In de zomer zet ik de granny charger op 8A of 10A om "gratis" mijn zonnestroom in de auto te kunnen doen. Nu gebruik in snachts of in het weekend de 13A. De oplader zit op een eigen groep.

De keuze voor een granny charger heb ik destijds gemaakt omdat we geen oprit hebben. Gelukkig wordt de kabelgoot gedoogd door de buurt :)

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leanderr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

Wij hebben een Mini Cooper SE, deze laadt ik 95% van de tijd thuis op en heb enkel een Granny Charger tot mijn beschikking.

In de zomer zet ik de granny charger op 8A of 10A om "gratis" mijn zonnestroom in de auto te kunnen doen. Nu gebruik in snachts of in het weekend de 13A. De oplader zit op een eigen groep.

De keuze voor een granny charger heb ik destijds gemaakt omdat we geen oprit hebben. Gelukkig wordt de kabelgoot gedoogd door de buurt :)
Heb je de wcd wel eens open gemaakt om te zien of die nog helemaal goed is? Kan een slimme move zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
Voor wie een verlengkabel zoekt voor zijn "granny lader" kan ik deze aanraden. https://www.amazon.nl/dp/B096W6PVKT?th=1 Heb zelf een Kia Niro PHEV en laad thuis via een Ratio Solar paal op. Bij mijn ouders mag ik ook gratis stroom gebruiken (die hebben een mega overschot aan zonnestroom) maar mijn granny lader was net te kort qua snoer. Nu met 10 meter extra meer dan genoeg lengte (altijd helemaal afwikkelen). De Electraline kabel wordt niet warm (ook niet na 4 uur) en kan tegen een stootje en regen (ik heb geen aandelen haha).

Afgelopen dagen veel ingelezen in verlengsnoeren voor een granny charger en wist dus waar ik op moest letten (oa de 3x2,5mm2). Hoop dat deze post andere kan helpen in hun zoektocht!

[ Voor 14% gewijzigd door laredo op 24-10-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
daemonix schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Heb je de wcd wel eens open gemaakt om te zien of die nog helemaal goed is? Kan een slimme move zijn...
Nog niet, heb een nieuw stopcontact geplaatst maar kan binnenkort wel een keer kijken. Gebruik het nu een maand of 3. Het wordt wel warm, maar kan het met mijn handen nog aanraken. Het is een Hager Dinrail stopcontact op een HW KWH meter aangesloten.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
laredo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:13:
Voor wie een verlengkabel zoekt voor zijn "granny lader" kan ik deze aanraden. https://www.amazon.nl/dp/B096W6PVKT?th=1 Heb zelf een Kia Niro PHEV en laad thuis via een Ratio Solar paal op. Bij mijn ouders mag ik ook gratis stroom gebruiken (die hebben een mega overschot aan zonnestroom) maar mijn granny lader was net te kort qua snoer. Nu met 10 meter extra meer dan genoeg lengte (altijd helemaal afwikkelen). De Electraline kabel wordt niet warm (ook niet na 4 uur) en kan tegen een stootje en regen (ik heb geen aandelen haha).

Afgelopen dagen veel ingelezen in verlengsnoeren voor een granny charger en wist dus waar ik op moest letten (oa de 3x2,5mm2). Hoop dat deze post andere kan helpen in hun zoektocht!
Let op: in de stekker van een granny charger zit een thermische beveiliging. In de stekker van het verlengsnoer niet. Dus als die warm wordt vanwege een matig stopcontact zal de granny charger niet uitschakelen. Om die reden is het nooit aan te bevelen om een verlengsnoer te gebruiken, er mist een redelijk noodzakelijke beveiliging.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
guido66 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Let op: in de stekker van een granny charger zit een thermische beveiliging. In de stekker van het verlengsnoer niet. Dus als die warm wordt vanwege een matig stopcontact zal de granny charger niet uitschakelen. Om die reden is het nooit aan te bevelen om een verlengsnoer te gebruiken, er mist een redelijk noodzakelijke beveiliging.
Oke dank voor de tip. Waardevol! Maar hoe weet de granny charger of het in een wandcontactdoos zit of in een verlengsnoer? Als ik in dit topic zoek op verlengsnoer zie je dat er genoeg mensen gebruik van maken en dat je daarom juist een dikke kabel met 3x2,5mm2 kabeldikte nodig hebt. Ik heb mij vooral daarop gefocust. Als iemand mij kan overtuigen dat ik de kabel beter kan retouren (lang leven Amazon) dan doe ik dat graag hoor :-) Aan de andere kant heb ik wel iets nodig om de afstand te overbruggen van WCD naar auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
laredo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Oke dank voor de tip. Waardevol! Maar hoe weet de granny charger of het in een wandcontactdoos zit of in een verlengsnoer? Als ik in dit topic zoek op verlengsnoer zie je dat er genoeg mensen gebruik van maken en dat je daarom juist een dikke kabel met 3x2,5mm2 kabeldikte nodig hebt. Ik heb mij vooral daarop gefocust. Als iemand mij kan overtuigen dat ik de kabel beter kan retouren (lang leven Amazon) dan doe ik dat graag hoor :-) Aan de andere kant heb ik wel iets nodig om de afstand te overbruggen van WCD naar auto.
Dat weet ie niet.. nu is alleen de verbinding met de contrastekker van het verlengsnoer beveiligd. De stekker van het verlengsnoer die in het stopcontact zit is onbeveiligd en dat stopcontact is dus de zwakste schakel.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10 23:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

pentaw1nz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Ja, laadkabel bedoel ik.
@pentaw1nz
Tot hoeveel Ampere kan die lader gaan?
Ik raad je met klem aan om niet verder dan tot 10A te gaan omdat je uitsluitend gebruik maakt van een gewoon stopcontact. Daar gaan langdurig (vele, vele uren) die toch wel grote stroom van 10A doorheen. Je wilt niet dat door een vuiltje of zo de temperatuur te hoog oploopt.

En ik hoop dat je dat stopcontact op een eigen groep zet en dat je er een echt degelijk A-merk stopcontact voor gebruikt. De kleimmen in dat stopcontact moeten van goed kwaliteit zijn om overgangsweerstanden te voorkomen, ook na een heleboel keren stekker erin - stekker eruit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@Leanderr
Hier geldt hetzelfde als mijn opmerking hierboven. Waarom ga je naar die 13A?
Ik kan het je werkelijk ten sterkste afraden. Nee, ik zeg niet dat je anders gegarandeerd problemen krijgt, maar je wilt uiteindelijk je kans op problemen zo laag mogelijk houden. En dan heb ik het niet over een donker wordend stopcontact maar over ergere problemen zoals brand.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 25-10-2025 11:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Tja, en wat wil je dat ik nu zeg? Geweldig, top laten we allemaal granny chargers inpluggen want @Leanderr gaat goed.

Ik vind dat je echt goed moet oppassen met dit soort dingen als ervaring te delen en laat uitschijnen dat heg altijd goed gaag. Helemaal als iemand net een EV gekocht heeft en even denkt veilig te kunnen laden maar eigenlijk van stenen weet welke risico’s daar aan verbonden zijn.

Hieronder is nota bene iemand die dan nog een stap verder gaat en er een verlengsnoer tussen hangt 8)7

Echt, je beseft niet dat al die stopcontactjes gemaakt zijn met bepaalde gebruikspatronen en testen indachtig en daarna zo goedkoop mogelijk.
Dan wordt dat door iemand geinstalleerd, draden niet goed aangedraaid (en dat zou bij stopcontacten volgens de regels eigenlijk een tijd na installatie opnieuw aangedraaid moeten worden).

Bij een verlengsnoer zit je met twee andere contactpunten (stekker en stopcontact).

Doe het nou niet.
Niet vaak, alleen per uitzondering, alleen door de dag als je er bij bent en gebruik zeker geen verlengsnoer. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Hippe Lip @HyperBart Eens. Er zijn in dit draadje ook wel voorbeelden te vinden van mensen die naar de wcd of de stekker hebben gekeken en zich rot geschrokken zijn. Er zijn ook foto's gedeeld daarvan.

Doe. Het. Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Wij laden nu ook een Voldt granny stekker met 13A, maar daar zit wel een CEE stekker aan en aparte groep. Ik heb regelmatig de boel op temperatuur gecheckt en die blijft met 30 graden prima binnen de normen. Ik ben wel van mening dat een CEE stekker een stuk beter om kan gaan met die hogere continue stroom.

Dat gezegd hebbende zou ik graag een wallbox plaatsen. Wij hebben 1 fase. Kan ik bijvoorbeeld een Wallbox Pulsar Plus (laten) plaatsen en aansluiten op die groep die in de garage ligt? Ik lees dat de Wallbox Pulsar Plus zowel 1 als 3 fase aankan, dus dat is ook wel mooi voor als we in de toekomst ooit overgaan naar 3 fase (dan moet er een nieuwe meterkast worden geplaatst, wat voor nu niet nodig is). Ik wil toch langzamer laden ipv zonnepanelen.

Een slimme wallbox lijkt mij handig ivm dynamisch contract en veiliger.

https://www.slimmelaadpun...ax-11kw-7-meter-laadkabel

Edit: Als ik deze video zie, dan moet ik gemakkelijk die kabel met losse groep door kunnen trekken naar de wallbox buiten aan de gevel. YouTube: How to Install: Pulsar Max & Pulsar Pro

Heb ik nog wel een bijvraag...ik zal de grondkabel moeten verlengen vanuit de garage. Het opnieuw trekken vanaf een kabel vanuit de meterkast is lastig, want die gaat door de kruipruimte en die ligt momenteel vol met korrels en kom ik lastig bij. Hoe zou ik die kabel/draden het beste kunnen verlengen? Kan dat veilig met wago 221 klemmen?

Andere optie is de wallbox in de garage plaatsen, maar dan heb ik net wat minder bereik. Voordeel is dan wel dat de wallbox droog hangt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/94eP4zc.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door Pakhaas op 25-10-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een CEE stekker is gemaakt voor die stromen. Die zal geen problemen mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:29
HyperBart schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:16:
[...]

Tja, en wat wil je dat ik nu zeg? Geweldig, top laten we allemaal granny chargers inpluggen want @Leanderr gaat goed.

Ik vind dat je echt goed moet oppassen met dit soort dingen als ervaring te delen en laat uitschijnen dat heg altijd goed gaag. Helemaal als iemand net een EV gekocht heeft en even denkt veilig te kunnen laden maar eigenlijk van stenen weet welke risico’s daar aan verbonden zijn.

Hieronder is nota bene iemand die dan nog een stap verder gaat en er een verlengsnoer tussen hangt 8)7

Echt, je beseft niet dat al die stopcontactjes gemaakt zijn met bepaalde gebruikspatronen en testen indachtig en daarna zo goedkoop mogelijk.
Dan wordt dat door iemand geinstalleerd, draden niet goed aangedraaid (en dat zou bij stopcontacten volgens de regels eigenlijk een tijd na installatie opnieuw aangedraaid moeten worden).

Bij een verlengsnoer zit je met twee andere contactpunten (stekker en stopcontact).

Doe het nou niet.
Niet vaak, alleen per uitzondering, alleen door de dag als je er bij bent en gebruik zeker geen verlengsnoer. ;w
Jullie hebben het over een stopcontacten die ervoor is gemaakt/het aan kan. Is er iets waarbij ik moet opletten? We zijn nu eentje aan het plaatsen aan de buitenkant van de schuur, dus moet hem nog aanschaffen.

Ik verwacht namelijk binnen 5 jaar uit (huur)huis te zijn, dus ik wil geen laadpaal laten installeren. Daarnaast kan ik grotendeels op werk laden, maar wil toch thuis kunnen laden wanneer het een keer nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
nDirect090 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Jullie hebben het over een stopcontacten die ervoor is gemaakt/het aan kan. Is er iets waarbij ik moet opletten? We zijn nu eentje aan het plaatsen aan de buitenkant van de schuur, dus moet hem nog aanschaffen.

Ik verwacht namelijk binnen 5 jaar uit (huur)huis te zijn, dus ik wil geen laadpaal laten installeren. Daarnaast kan ik grotendeels op werk laden, maar wil toch thuis kunnen laden wanneer het een keer nodig is.
5 jaar is vrij lang imho. Zou lekker een laadpaal ophangen. Wij zitten hier iets meer dan een jaar en heb dat zelfs gedaan. Laadpaal kan straks gewoon mee. Mocht je toch voor granny gaan. Liefst CEE en anders goede WCD op aparte groep en geen verlengsnoer gebruiken. Dan kan het met een goede granny (met temp sensoren) prima veilig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

nDirect090 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

@nDirect090
Gebruik minimaal een degelijk A-merk (simpel gezegd: een van de duurdere) stopcontact. Als je het werkelijk maar voor ‘just in case’ gebruikt is dat goed. En laat je niet verleiden door een installateur of iemand van de bouwmarkt die zegt “Ja hoor, deze is ook goed”.

En liefst ook een eigen groep hiervoor bijmaken in je groepenkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 25-10-2025 11:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:27

johnwoo

3S-GTE

Pakhaas schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:00:
Heb ik nog wel een bijvraag...ik zal de grondkabel moeten verlengen vanuit de garage. Het opnieuw trekken vanaf een kabel vanuit de meterkast is lastig, want die gaat door de kruipruimte en die ligt momenteel vol met korrels en kom ik lastig bij. Hoe zou ik die kabel/draden het beste kunnen verlengen? Kan dat veilig met wago 221 klemmen?
Ja hoor, die hebben een "rated current" (i.e. maximum continuous) van 32A voor de 4mm2 variant resp. 42A voor de 6mm2 variant. Dus daar kun je zelfs een 22kW (of 7.4kW enkelfase) EVSE mee aansluiten (al zit de 4mm2 variant dan wel precies op z'n max, maar voor zo'n 32A EVSE zou je sowieso liever 6mm2 kabel hebben... Voor een 16A / 11kW lader volstaat het in elk geval ruimschoots).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
johnwoo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Ja hoor, die hebben een "rated current" (i.e. maximum continuous) van 32A voor de 4mm2 variant resp. 42A voor de 6mm2 variant. Dus daar kun je zelfs een 22kW (of 7.4kW enkelfase) EVSE mee aansluiten (al zit de 4mm2 variant dan wel precies op z'n max, maar voor zo'n 32A EVSE zou je sowieso liever 6mm2 kabel hebben... Voor een 16A / 11kW lader volstaat het in elk geval ruimschoots).
Bedankt. De grondkabel is trouwens 2.5mm. Dat is ook voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:27

johnwoo

3S-GTE

Pakhaas schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Bedankt. De grondkabel is trouwens 2.5mm. Dat is ook voldoende?
Ja hoor, tenzij je het over lange afstanden hebt. En die kun je ook gewoon in zo'n (tot) 4mm2 wago stoppen.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
johnwoo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Ja hoor, tenzij je het over lange afstanden hebt. En die kun je ook gewoon in zo'n (tot) 4mm2 wago stoppen.
Het zal zo'n 5m onder de woning door zijn. Daarna na de 4mm2 wago nog zo'n 2-3m naar buiten voor aan de wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58
Sinds afgelopen week klapt mijn laadpaal er steeds uit als ik hem koppel aan de auto. Hij begint dan eventjes (2-5 seconden) met laden waarna vervolgens de groep in de meterkast er uit slaat.

Tot voor kort had ik in de winter wel eens problemen met laden op 'vol vermogen', maar als ik hem dan terugzette naar 3x10A bijv. ging het meestal wel prima. Nu dus niet meer.
De auto doet het nog steeds prima op andere laders, dus daar kan het niet aan liggen zou ik zeggen. Paal hangt er sinds 2019, recent gemigreerd van back-end van Shell Recharge naar 50five, maar dat werkte (afgezien van de problemen waar iedereen met 50five tegenaan loopt) best aardig tot nog toe.

Iemand tips? Ik heb zelf het idee dat er ergens vocht bij is gekomen, maar dan moet de kap van de laadpaal of de grond open. In beide heb ik niet zoveel zin..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:21
Eddos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:29:
Sinds afgelopen week klapt mijn laadpaal er steeds uit als ik hem koppel aan de auto. Hij begint dan eventjes (2-5 seconden) met laden waarna vervolgens de groep in de meterkast er uit slaat.

Tot voor kort had ik in de winter wel eens problemen met laden op 'vol vermogen', maar als ik hem dan terugzette naar 3x10A bijv. ging het meestal wel prima. Nu dus niet meer.
De auto doet het nog steeds prima op andere laders, dus daar kan het niet aan liggen zou ik zeggen. Paal hangt er sinds 2019, recent gemigreerd van back-end van Shell Recharge naar 50five, maar dat werkte (afgezien van de problemen waar iedereen met 50five tegenaan loopt) best aardig tot nog toe.

Iemand tips? Ik heb zelf het idee dat er ergens vocht bij is gekomen, maar dan moet de kap van de laadpaal of de grond open. In beide heb ik niet zoveel zin..
Is het een alamat? En tript ie op aardlek of max stroom?
Kap open is wel de meest eenvoudige check. Stroom eraf, kap open en visuele inspectie. Dus alleen kijken. Soms kan je alleen daar al wijzer van worden.
En anders ook nog even lekker multimeteren. Met de stroom eraf kijken of er continuïteit is tussen punten waar dat niet zou moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 25-10-2025 12:32 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eddos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:29:

@Eddos
Eerste waar ik aan denk bij dit verhaal is aardlek. En dat gevoel wordt nog eens versterkt door je laatste alinea.

Waarom heb je er niet zoveel zin in om de kap van je laadpaal af te halen? Als je je niet zo thuis voelt in de elektra kun je dat gevoel maar beter volgen en er vanaf blijven. Vraag dan een buurman of vriend die er meer in thuis is of laat een installateur komen. Vocht lijkt me –zacht gezegd– niet onwaarschijnlijk.

En je toevoeging “… of de grond open” is me niet duidelijk. Waarom zou die open moeten? Zit daar een las of een lasdoos? Anders hoef je de boel echt niet open te graven, tenzij je denkt dat iemand er met een schep tegen of door gestoken heeft.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Nu we het hier toch over aardlekschakelaars en dergelijke hebben: test ze vanavond even! De klok gaat vannacht een uur vooruit, dus je moet waarschijnlijk toch je wekker en de klok van je oven en magnetron opnieuw instellen, en dan weet je zeker dat ie nog werkt :) Wel even alle andere verbruikers (voor zover nodig) uitschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11
Sandro! schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:14:
De klok gaat vannacht een uur vooruit
Achteruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-10 19:22
Hallo,

Vanaf donderdag heb ik via de leasemaatschapij (ayvens) een laadpaal van zaptec bij mij staan.
In de app kan ik mooi de kabel locken maar ik heb nog wel wat vragen.
Ik heb mijn zaptec gekoppeld aan de wifi maar ik kan voor de rest geen instellingen doen.
is iemand hier mee bekend want zodra ik dus verbinding wil maken om het product te configureren en hem dus tegen de lader aan houd dan knippert hij rood en na eenige tijd krijg ik de melding dat de app de zaptec apparaten niet kan vinden.
Zou iemand mij kunnen helpen hier mee ?
Voor de rest kan ik nog niets testen want de auto is nog onderweg

* edit gedaan om meer uitleg te geven *

[ Voor 29% gewijzigd door grazara op 25-10-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:39
grazara schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:17:
Hallo,

Vanaf donderdag heb ik via de leasemaatschapij (ayvens) een laadpaal van zaptec bij mij staan.
In de app kan ik mooi de kabel locken maar ik heb nog wel wat vragen.
Ik heb mijn zaptec gekoppeld aan de wifi maar ik kan voor de rest geen instellingen doen.
is iemand hier mee bekend want zodra ik dus verbinding wil maken om het product te configureren en hem dus tegen de lader aan houd dan knippert hij rood en na eenige tijd krijg ik de melding dat de app de zaptec apparaten niet kan vinden.
Zou iemand mij kunnen helpen hier mee ?
Voor de rest kan ik nog niets testen want de auto is nog onderweg

* edit gedaan om meer uitleg te geven *
Idem hier. Bij mij gaat het om een zakelijke leaseauto. De beheerder van de laadpaal welke ook zorgt voor de uitbetaling van de laadkosten geeft de gegevens niet om zelf te kunnen inloggen. Heel jammer want ik kan de laadtijden dus ook niet (slim) aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met het huidige baggerweer en straks de winter in aantocht zoek ik naar een goede oplossing om niet steeds mijn laadkabel van 5 meter van de grond af te hoeven rapen en in de auto te hoeven leggen.

We laden thuis en met een long range hoeven we onderweg niet te laden, tenzij vakanties en extreem lange ritten. Een extra kabel hoeft in principe dus niet. We hebben twee opties:

- De huidige bij de auto geleverde kabel aan de muur gaan hangen en die uitrollen bij opladen auto
- Een laadkabel met krulsnoer kopen á 150 euro en die wel in de auto leggen (of in huis), maar die hangt niet over de smerige grond

Andere opties zijn welkom, de vraag is even hoe jullie dat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 26-10-2025 10:33 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

THE_BASE schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:32:
Met het huidige baggerweer en straks de winter in aantocht zoek ik naar een goede oplossing om niet steeds mijn laadkabel van 5 meter van de grond af te hoeven rapen en in de auto te hoeven leggen.

We laden thuis en met een long range hoeven we onderweg niet te laden, tenzij vakanties en extreem lange ritten. Een extra kabel hoeft in principe dus niet. We hebben twee opties:

- De huidige bij de auto geleverde kabel aan de muur gaan hangen en die uitrollen bij opladen auto
- Een laadkabel met krulsnoer kopen á 150 euro en die wel in de auto leggen (of in huis), maar die hangt niet over de smerige grond

Vaste kabel aan de laadpaal, en daar dus steeds de “vieze “ kabel omheen. Die spoelt met regen dan weer schoon.
De mobiele kabel en franny liggen in de frunk niks te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58
V_ger schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Is het een alamat? En tript ie op aardlek of max stroom?
Kap open is wel de meest eenvoudige check. Stroom eraf, kap open en visuele inspectie. Dus alleen kijken. Soms kan je alleen daar al wijzer van worden.
En anders ook nog even lekker multimeteren. Met de stroom eraf kijken of er continuïteit is tussen punten waar dat niet zou moeten zijn.
Alamat idd. Ik denk dat hij op aardlek tript.
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

@Eddos
Eerste waar ik aan denk bij dit verhaal is aardlek. En dat gevoel wordt nog eens versterkt door je laatste alinea.

Waarom heb je er niet zoveel zin in om de kap van je laadpaal af te halen? Als je je niet zo thuis voelt in de elektra kun je dat gevoel maar beter volgen en er vanaf blijven. Vraag dan een buurman of vriend die er meer in thuis is of laat een installateur komen. Vocht lijkt me –zacht gezegd– niet onwaarschijnlijk.

En je toevoeging “… of de grond open” is me niet duidelijk. Waarom zou die open moeten? Zit daar een las of een lasdoos? Anders hoef je de boel echt niet open te graven, tenzij je denkt dat iemand er met een schep tegen of door gestoken heeft.
Omdat het nat en vies is buiten. Ik stel het nog even uit tot het weer wat lekkerder weer wordt en dan haal ik de kap er wel eens af. Inmiddels is hij het weer gaan doen, Heb hem nog niet hoger durven zetten dan 3x8A, maar dat is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
Ik heb een Alfen laadpaal waar je de laadkabel in steekt. Nu vroeg ik me af, kan het kwaad om de kabel er min of meer permanent in te laten zitten?

Zat al te zoeken naar zo een dummy socket maar dan voor het andere uiteinde van de kabel maar die lijken niet te bestaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:15
@firecaps30 Die vraag is meer op z'n plaats in het Alfen topic.
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

[ Voor 35% gewijzigd door Peter-036 op 26-10-2025 17:11 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Nu online
Valt mee toch? Ik laad mijn kabel ook altijd in de Peblar zitten en die doet het nog prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

THE_BASE schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:32:

Is dit geen oplossing: https://evcablehook.com/ hiermee rol je wat je over hebt op en ligt de kabel niet over de grond. Ik heb 'm zelf (nog) niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
True schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Is dit geen oplossing: https://evcablehook.com/ hiermee rol je wat je over hebt op en ligt de kabel niet over de grond. Ik heb 'm zelf (nog) niet.
Thanks. Nu een Zaptec Chill gekocht waar ik gewoon de kabel op ga hangen. Ook als ik weg ben, we laden toch alleen thuis of DC langs de snelweg. Dan rol ik hem wat korter af als ik ga thuislaten. Zelfde principe als die haak dus eigenlijk.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

firecaps30 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:59:
Ik heb een Alfen laadpaal waar je de laadkabel in steekt. Nu vroeg ik me af, kan het kwaad om de kabel er min of meer permanent in te laten zitten?

Zat al te zoeken naar zo een dummy socket maar dan voor het andere uiteinde van de kabel maar die lijken niet te bestaan…
@firecaps30
Wat bedoel je met ‘voor het andere eind van de kabel’? Je bedoelt voor de stekker aan het eind van je laadkabel dat niet in je laadpaal zit toch?
Want die stekkerhouder waarnaar je linkt lijkt me prima geschikt daarvoor toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
laredo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Daarom heb ik bij voldt een Grannycharger met 20 meter kabel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Hippe Lip schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

@firecaps30
Wat bedoel je met ‘voor het andere eind van de kabel’? Je bedoelt voor de stekker aan het eind van je laadkabel dat niet in je laadpaal zit toch?
Want die stekkerhouder waarnaar je linkt lijkt me prima geschikt daarvoor toch?
Die stekkerhouder is inderdaad geschikt voor de plug die in de auto gaat. Maar ik bedoel dus een houder voor de plug die in de laadpaal gaat. Dat als ik niet laad die plug uit de laadpaal haal en dan ook in zo een houder kan steken in plaats van in de laadpaal laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:04
Dit is een mooie en goed werkende oplossing.

https://enphase.com/nl-nl...ble-and-connector-holster

Maar er zijn er vast meer met ieder hun eigen uitstraling en prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Skipper_NH op 27-10-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-10 16:08
HeleBoel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:32:

@HeleBoel bij de laadpalen van Alfen plaatst de leasemaatschappij er zijn eigen SIM kaart in, waardoor ze dus alles kunnen uitlezen en je via de app van de leasemaatschappij alles kan inzien. Bij een Peblar zou het overigens ook met een Sim kaartje moeten kunnen hoor, misschien hebben ze daar geen deel mee. Iig zo kunnen ze je gebruik beter tracken, etc. Bij een Zappi, Easee of Zaptec kan je inzicht in je verbruik krijgen via de app van deze partij en zit er dus niet nog een leasepartij tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Skipper_NH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:28:
Dit is een mooie en goed werkende oplossing.

https://enphase.com/nl-nl...ble-and-connector-holster

Maar er zijn er vast meer met ieder hun eigen uitstraling en prijs.
Dankje! Volgens mij past hier alleen de uiteinde op wat je normaal in de auto steekt, en niet de stekker die in de laadpaal gaat. Ik heb namelijk deze al en die past alleen op de auto-uiteinde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
firecaps30 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Dankje! Volgens mij past hier alleen de uiteinde op wat je normaal in de auto steekt, en niet de stekker die in de laadpaal gaat. Ik heb namelijk deze al en die past alleen op de auto-uiteinde.
Waarom zou je hem uit de laadpaal halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:37
firecaps30 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:59:

Er zijn diverse fabrikanten die helemaal geen vaste kabel aanbieden, maar je kunt een losse kabel er gewoon in laten zitten en deze permanent vergrendelen.
Zal waarschijnlijk bij Alfen ook wel kunnen maar dat kun je beter in het specifieke Alfen topic opzoeken/navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Leanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Daarom heb ik bij voldt een Grannycharger met 20 meter kabel gekocht.
Heb je een linkje?
daemonix schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Waarom zou je hem uit de laadpaal halen?
Omdat je soms ook op een andere locatie wil laden? Ik heb een PHEV en 70 km elektrisch bereik. Laad dus ook regelmatig op andere plekken dan thuis.

[ Voor 42% gewijzigd door laredo op 27-10-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
laredo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Heb je een linkje?
[...]

Omdat je soms ook op een andere locatie wil laden? Ik heb een PHEV en 70 km elektrisch bereik. Laad dus ook regelmatig op andere plekken dan thuis.
https://voldt.nl/products...el?variant=47476739342670

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heb je er weer eentje die vindt dat je 16 A langdurig uit een wcd kunt halen. Doe het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
daemonix schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Heb je er weer eentje die vindt dat je 16 A langdurig uit een wcd kunt halen. Doe het niet.
Dat is niet wat ik adviseer, het is alleen een van de weinige Granny Chargers met een kabel van 20 meter.

Zelf gebruik ik hem op 13A, omdat ik niet het maximum langdurig wil gebruiken. Zoals gezegd, zal ik vanavond even de WCD open schroeven om te kijken of daar enige verkleuring is waar te nemen. Als dat zo is zal ik hem vervangen en de Granny Charger niet meer hoger dan 10A gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Graag zou ik een laadstation met 3x fase lading ( 3x16A-11 KW) zelf aanbrengen aan de muur van mijn woning naast de oprit. Omdat load balancing en samenwerking met de solar energy omvormer van mijn zonnepanelen belangrijke eisen zijn gaat mij voorkeur momenteel uit naar de Zappi V2.13 Mijn woning is voorzien van een slimme meter waar momenteel via een splitter zowel de homewizard app mijn home assistant zijn aangesloten. Ook is er een kleine batterij ( Marstek Venus 5,1 kwh) via een stekker geplaatst in een eigen groep. Of en op welke wijze die eventueel een rol kan spelen bij het laden van mijn EV weet ik nog niet. In mijn meterkast is voldoende ruimte voor extra zekeringen/automaten etc. Mijn Solar Energy omvormer is op een enkele fase aangesloten.
Nu ik de aankoop en installatie van het laadstation aan het voorbereiden ben ontstaan er wel een aantal vragen die ik graag aan het forum voorleg. Er zijn wellicht enkele vragen die bijna of topic zijn maar ik hoop toch daar ook een antwoord op te krijgen. alvast mijn dank

1) Is de Zappi een goede keus gegeven mijn plannen en de situatie

2) Het is in mijn meterkast visueel niet vast te stellen is welke fase L1 , L2 en L3 is en ik ben niet in het bezit van een fase-rotatiemeter. Ik begrijp dat je dit later in overleg met de leverancier kunt vaststellen en corrigeren mochten de fasen niet in de goede volgorde staan. Is dat correct of zijn er misschien nog andere methoden om dat vast te stellen?

3) Heb ik voor load balancing en integratie met de omvormer van de panelen een Harvi nodig of kunnen er bij een fysieke communicatie verbinding vanaf het laadstation ook andere oplossingen voor load balancing worden gekozen of heeft ook de Harvi ook in die situatie de voorkeur ?

4) Mijn aanvankelijk plan was om de drie fasen en nul van het laadstation via een Chint aardlekautomaat (Type B) direct aan het net te verbinden. Ik zag dat de Zappi zelf over een aardlekschakelaar type B beschikt zodat ik een aanzienlijk goedkopere automaat zou kunnen gebruiken. Welke automaat wordt hiervoor geadviseerd?

5) Welke draaddikte moet ik gebruiken voor de VMVK kabel ? De afstand Meterkast naar Laadstation is ongeveer 5 meter.

6) De kabel gaat via de kruipruimte voor de fundering naar buiten en dan langs de muur omhoog. Kan ik daar VMVk voor gebruiken of is een ander type noodzakelijk ?

7) Kan ik de kabel rechtstreeks door het geboorde gat door de fundering naar buiten trekken of dien ik eerst een plastic lege leiding door het fundament te leggen en dan daardoor de vmvk kabel?

8) Mij is de afhankelijkheid van de Zappi fabrikant niet geheel duidelijk. Ben ik voor het laden afhankelijk van de fabrikant maw als de fabrikant stopt en uit de lucht gaat om welke reden dan ook kan ik mijn auto dan normaal laden? Ik begrijp dat dan bepaalde funkties die via de cloud gaan in de problemen komen maar kan ik het station in dat geval normaal blijven gebruiken?
Alvast mijn hartelijk dank voor eventuele reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:03
Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:31:
Sinds midden april hebben we ook een elektrische auto, een Ioniq uit 2018. Een thuislader kon natuurlijk niet ontbreken. We hebben nog een 1 fase aansluiting en voorlopig kunnen we ook prima uit de voeten met een laadsnelheid van 3.7kW. Samen met een vriend de lader opgehangen en aangesloten. In de meterkast was er nog een vrije installatieautomaat*, deze vervangen voor een 20A exemplaar en een 5 aderige kabel getrokken met het oog op de toekomst. Voor ongeveer €350 kunnen we nu thuis laden :*).

*deze wordt binnenkort vervangen door een aardlekautomaat zodat het geheel volgens de regels is uitgevoerd :)

Abl Wallbox 1W1108
[Afbeelding]
Eerder dit jaar is de ABL wallbox 3 fase aangesloten op een aardlekautomaat. Sinds enkele maanden heb ik een Home Assistant Green in huis. Koppeling met de wallbox gelegd, middels modbus, en gebruik ik EVCC om de wallbox aan te sturen. Load balancing middels een Homewizard P1 werkt ook prima. Ik ben er blij mee :*). Als er vragen zijn over de verbinding met de ABL EMH1, stuur gerust een bericht.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-10 22:15
Leanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Dat is niet wat ik adviseer, het is alleen een van de weinige Granny Chargers met een kabel van 20 meter.

Zelf gebruik ik hem op 13A, omdat ik niet het maximum langdurig wil gebruiken. Zoals gezegd, zal ik vanavond even de WCD open schroeven om te kijken of daar enige verkleuring is waar te nemen. Als dat zo is zal ik hem vervangen en de Granny Charger niet meer hoger dan 10A gebruiken.
Wij hadden een 2400 watt terras heater, aangesloten op een zwaar verlengsnoer en na een gezellige lange avond heb ik mij bij het opruimen flink gebrand aan de contactpennen. Het was "maar" 10A maar ik had weken de brandwonden in mijn handpalm.

Misschien is dit wel een goede manier om dagelijks je granny te controleren })

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

laredo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:41:
[...]
Maar als je op een andere plek gaat laden, dan gooi je die kabel toch achterin je auto? Dan heb je helemaal geen holster aan de muur nodig. Tenzij je die muur ook meeneemt… :+

En als de kabel thuis blijft, dan zou ik die lekker in de laadpaal laten zitten. Op slot.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Leonardus66 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:13:

1) Is de Zappi een goede keus gegeven mijn plannen en de situatie
@Leonardus66
Zappi kan veel, dus lijkt me wel.
2) Het is in mijn meterkast visueel niet vast te stellen is welke fase L1 , L2 en L3 is en ik ben niet in het bezit van een fase-rotatiemeter. Ik begrijp dat je dit later in overleg met de leverancier kunt vaststellen en corrigeren mochten de fasen niet in de goede volgorde staan. Is dat correct of zijn er misschien nog andere methoden om dat vast te stellen?
Er is niet een specifieke L1. Elke fase kun je L1 noemen, maar vanaf dat moment ligt L2 en L3 wel vast (gegeven de draairichting).

Maar sluit je Zappi gewoon aan. Als die zegt dat de fasevolgorde niet klopt, dan verwissel je twee fasedraden en je zit goed.
3) Heb ik voor load balancing en integratie met de omvormer van de panelen een Harvi nodig of kunnen er bij een fysieke communicatie verbinding vanaf het laadstation ook andere oplossingen voor load balancing worden gekozen of heeft ook de Harvi ook in die situatie de voorkeur ?
Voor loadbalancing krijg je CT’s meegeleverd die je om de fasedraden monteert bij je hoofdschakelaar. Als die wat te groot zijn, kun je kleinere exemplaren bestellen. Doe dat wel bij Myenergi, want je hebt wel de juiste overbrengverhouding nodig.
4) Mijn aanvankelijk plan was om de drie fasen en nul van het laadstation via een Chint aardlekautomaat (Type B) direct aan het net te verbinden. Ik zag dat de Zappi zelf over een aardlekschakelaar type B beschikt zodat ik een aanzienlijk goedkopere automaat zou kunnen gebruiken. Welke automaat wordt hiervoor geadviseerd?
Ik heb daarvoor een alamat (32A) gekozen. Wel een A-merk.
5) Welke draaddikte moet ik gebruiken voor de VMVK kabel ? De afstand Meterkast naar Laadstation is ongeveer 5 meter.
Ik adviseer om 4 mm² te gebruiken. Volgens de tabellen zou 2,5 mm² volstaan, maar omdat er langdurig grote stromen lopen zou ik altijd een maatje groter kiezen. Om de extra kosten hoef je het niet te laten.
6) De kabel gaat via de kruipruimte voor de fundering naar buiten en dan langs de muur omhoog. Kan ik daar VMVk voor gebruiken of is een ander type noodzakelijk ?
Als het niet door de grond gaat is YMVK prima. Anders YMVKas
7) Kan ik de kabel rechtstreeks door het geboorde gat door de fundering naar buiten trekken of dien ik eerst een plastic lege leiding door het fundament te leggen en dan daardoor de vmvk kabel?
Zou ik altijd doen als bescherming
8) Mij is de afhankelijkheid van de Zappi fabrikant niet geheel duidelijk. Ben ik voor het laden afhankelijk van de fabrikant maw als de fabrikant stopt en uit de lucht gaat om welke reden dan ook kan ik mijn auto dan normaal laden? Ik begrijp dat dan bepaalde funkties die via de cloud gaan in de problemen komen maar kan ik het station in dat geval normaal blijven gebruiken?
Alvast mijn hartelijk dank voor eventuele reacties
De gewone laadpaalfuncties, inclusief loadbalancing, blijven gewoon werken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Leanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:12:
[…]
@Leanderr
Zelfs die 13A vind ik aan de hoge kant.

En ja, je kunt je WCD openschroeven om te zien hoe de boel er van binnen uitziet, maar dat moet je dan wel heel regelmatig doen; elke twee weken of zo. Want je weet nooit wanneer het mis begint te gaan en als dat eenmaal een beetje begint kan het een sneeuwbaleffect worden. Dan loopt de temperatuur iets op, waardoor de achteruitgang snel kan toenemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

@Leonardus66
Zappi kan veel, dus lijkt me wel.

[...]

Er is niet een specifieke L1. Elke fase kun je L1 noemen, maar vanaf dat moment ligt L2 en L3 wel vast (gegeven de draairichting).

Maar sluit je Zappi gewoon aan. Als die zegt dat de fasevolgorde niet klopt, dan verwissel je twee fasedraden en je zit goed.

[...]

Voor loadbalancing krijg je CT’s meegeleverd die je om de fasedraden monteert bij je hoofdschakelaar. Als die wat te groot zijn, kun je kleinere exemplaren bestellen. Doe dat wel bij Myenergi, want je hebt wel de juiste overbrengverhouding nodig.

[...]

Ik heb daarvoor een alamat (32A) gekozen. Wel een A-merk.

[...]

Ik adviseer om 4 mm² te gebruiken. Volgens de tabellen zou 2,5 mm² volstaan, maar omdat er langdurig grote stromen lopen zou ik altijd een maatje groter kiezen. Om de extra kosten hoef je het niet te laten.

[...]

Als het niet door de grond gaat is YMVK prima. Anders YMVKas

[...]

Zou ik altijd doen als bescherming

[...]

De gewone laadpaalfuncties, inclusief loadbalancing, blijven gewoon werken.
Mijn dank voor dit duidelijke antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:52
@Leonardus66 Wat @Hippe Lip zegt over de fases kan. Ik had er zelf een fase-rotstiemeter bij gekocht bij myenergy voor 25 euro ofzo.
Lenen eventueel bij iemand kan ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rube schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:07:
@Leonardus66 Wat @Hippe Lip zegt over de fases kan. Ik had er zelf een fase-rotstiemeter bij gekocht bij myenergy voor 25 euro ofzo.
Lenen eventueel bij iemand kan ook nog.
@rube
Met welk doel? Zuiver en alleen om niet twee draadjes te hoeven verwisselen?
Je hebt 50% kans dat het goed gaat. Dat kost minder moeite dan met een faserotatiemeter aan de slag te gaan. En zit het niet goed, dan verwissel je twee fasen en zit je wél goed. Ook minder moeite dan gehannes met die meter.

P.S. Ik heb uiteindelijk ook zo’n meter aangeschaft voor weinig, maar meer voor de spielerei dan dat het ergens voor nodig is.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:52
Zoals ik al zei: wat je zegt kan. Maar Ik heb 6mm2 kabel (dat is nogal stug) en een Harvi erbij, het was allemaal nieuw voor mij en ik wilde de kans op fouten simpelweg minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:40
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 28-10-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:12
Hippe Lip schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

@Leanderr
Zelfs die 13A vind ik aan de hoge kant.

En ja, je kunt je WCD openschroeven om te zien hoe de boel er van binnen uitziet, maar dat moet je dan wel heel regelmatig doen; elke twee weken of zo. Want je weet nooit wanneer het mis begint te gaan en als dat eenmaal een beetje begint kan het een sneeuwbaleffect worden. Dan loopt de temperatuur iets op, waardoor de achteruitgang snel kan toenemen.
De suggestie om regelmatig een wcd open te schroeven om te kijken over er overbelasting optreedt? Meen je dit?

Ik zou dan een wcd kopen die gekeurd is voor continue 16A. Of natuurlijk nog beter is een CEE-form stekker of een vast laadpunt.
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen