• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

REDN4S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:48:
Ik ben aan het oriënteren op een laadpaal op mijn oprit. Nu zag ik bijvoorbeeld de zappi v2.1. Het aansluiten kan ik zelf, enige wat ik niet helemaal snap is waarom de fasevolgorde zo belangrijk is en gemeten moet worden (dit kan ik namelijk niet zelf). maar lijkt mij als ik CT1 op inkomende fase 1 zet waar dus ook de fase 1 van de laadpaal op zit enz moet dit toch prima zijn?

Daarnaast; de plaatsing van de laadpaal zal waarschijnlijk op een zuidmuur zijn, deze staat de middag/avond in de zon. Zijn er mensen die dit ook hebben en hier problemen door krijgen?
Sowieso CT1 op de fase van je huis die je op L1 in de Zappi aansluit. Zo ook voor de andere 2 fasen. Als het dan niet werkt (er verschijnt geen 3 in je Zappi icoontje) wissel je in de Zappi twee fasen en ook de bijbehorende CT aansluitingen in de Zappi en dan werkt het.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Sowieso CT1 op de fase van je huis die je op L1 in de Zappi aansluit. Zo ook voor de andere 2 fasen. Als het dan niet werkt (er verschijnt een 1 op je Zappi ipv een 3) wissel je in de Zappi twee fasen en ook de bijbehorende CT aansluitingen in de Zappi en dan werkt het.
Er verschijnt niks op de zappi als t draaiveld niet goed is, dus geen 1 en geen 3. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-05 17:12
Makrolon schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:15:
[...]

Er verschijnt niks op de zappi als t draaiveld niet goed is, dus geen 1 en geen 3. ;)
Hoe kom je er dan achter of de fases in goed volgorde zitten?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

REDN4S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Hoe kom je er dan achter of de fases in goed volgorde zitten?
Dan verschijnt er een 3. Zo niet dan zit het niet goed en verwissel je 2 fasen.
123=231=312 zijn de mogelijkheden voor de ene richting en 321=213=132 voor de andere richting. Als je er twee verwisseld verander je van richting.

[ Voor 33% gewijzigd door DonJuape op 03-05-2026 22:34 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-05 17:12
DonJuape schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Dan verschijnt er een 3. Zo niet dan zit het niet goed en verwissel je 2 fasen.
123=231=312 zijn de mogelijkheden voor de ene richting en 321=213=132 voor de andere richting. Als je er twee verwisseld verander je van richting.
Helder. dus bij een 1 op het scherm (staat dit er alleen als de auto aangesloten is?) 2 CT paren en 2 fases omdraaien in de zappi laadpaal.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

REDN4S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Helder. dus bij een 1 op het scherm (staat dit er alleen als de auto aangesloten is?) 2 CT paren en 2 fases omdraaien in de zappi laadpaal.
Volgens @Makrolon verschijnt er helemaal geen getal als het verkeerdom zit en hij heeft er vele geïnstalleerd.

• Makrolon
  • Nu online
REDN4S schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Er staat een klein simbooltje midden onder in het display van de zappi, ook als de auto niet aangesloten is. Als dit vakje leeg is is het draaiveld niet goed, als er een 1 of een 3 staat is het draaiveld wel goed.

In het eerste geval moet je inderdaad 2 fases en bijbehorende ct klemmen omwisselen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:06
supercrazy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:28:
[...]

De oud bewoner had zijn abo stop gezet dua dat zou het niet meer moeten zijn. Het is een Alfen Eve laapaal, moet ik deze bij Eneco houden of mag je die ook naar een ander bedrijf overzetten?
Als je inloggegevens hebt van de paal en je kan inloggen, dan kan je zelf een andere backoffice in te stellen. Of de paal als standalone inrichten.
Als je die niet hebt en aangezien Eneco wel nog contact lijkt te hebben met de paal om laadsessies op te halen, kun je hun contacteren om de paal te blijven beheren en de laadkosten naar jou over te maken.
Of je kunt ze vragen de inloggegevens aan jou te overhandigen, dit laatste schijnt niet altijd even makkelijk te gaan.
Over het inloggen op de Alfen kun je eens in dit topic kijken. Best veel mensen met een Alfenpaal van Eneco die dezelfde uitdaging hebben gehad. [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

• CoNNaiZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 21:43
Ik krijg net een sms van coolblue dat ik nu word overgezet naar 50five.. ik kan niet meer bij de laadpaal (wachtwoord veranderd) en nog geen mail ontvangen van ze. Hij doet het wel nog

[ Voor 43% gewijzigd door CoNNaiZ op 04-05-2026 11:16 ]

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:06

Steef

GoT's Most Eaten

CoNNaiZ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
Ik krijg net een sms van coolblue dat ik nu word overgezet naar 50five.. ik kan niet meer bij de laadpaal (wachtwoord veranderd) en nog geen mail ontvangen van ze. Hij doet het wel nog
Beetje matig dat je meteen de toegang kwijt bent, maar fijn dat het nog werkt. Je oude Coolblue pas doet het dus ook nog om laadacties te starten?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 20:23
Steef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:04:
@Mike.Litoris @Limbids al wat vernomen van 50five?

Oorverdovend stil nog steeds hier, april is voorbij - mijn paal staat ook nog steeds op Coolblue firmware
Nog niets gehoord.
BTW, neem niet aan dat de paal andere firmware gaat krijgen.

Limbids

• CoNNaiZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 21:43
was een glitch denk ik, want heb nu weer toegang. Is ook nog niets veranderd…
Steef schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Beetje matig dat je meteen de toegang kwijt bent, maar fijn dat het nog werkt. Je oude Coolblue pas doet het dus ook nog om laadacties te starten?

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 21:18
Zo, ik ben mijn zappi kwijt, maar man, man, man... wat is er aan de hand? Is dit alleen maar vanwege de ERE-goudkoorts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_mkfKxJKkaXOlC6bAQqmLD9NBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmuVFzn9z1H5Zeth2XBn6rJV.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TCMR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:
Zo, ik ben mijn zappi kwijt, maar man, man, man... wat is er aan de hand? Is dit alleen maar vanwege de ERE-goudkoorts?

[Afbeelding]
Ik denk het. Je moet wel erg veel rijden om deze switch terug te verdienen...

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:42:
Ik heb hier een mega-domme laadpunt, kostte me 175,- en nog eens zoveel om 'm aan te laten sluiten. Een nieuwe dure laadpaal (700 - 1100 en installatiekosten) ga ik in geen jaren terugverdienen, dus ik blijf lekker bij de domme laadpaal. Die geeft me een net rapport met al mijn laadsessies (via bluetooth export naar een appje), en dat is voor mij (als ZZP-er) ruim voldoende om mijn administratie te doen, en enige kostenverantwoording voor mijn laadsessies te verrekenen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DonJuape schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Ligt aan de parameters, maar het is een business case:
Zelf installeren met een Peblar Business:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htLV13q4ow_kzC8ZvRELFwSC5WU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2SBMq3B6IxCPAtU60CA0QVb4.png?f=user_large

Laten installeren voor €500 incl. btw en iets meer kilometers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sdo9_DEBUgR32h63TeVVRNLzlc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3CTPHwQgm8yKcqexcR4q8rkV.png?f=user_large

Maar over de waarde van de ERE kunnen we hier toch discussiëren? ;) [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 21:18
True schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:24:
[...]
Haha! Mooi doorgerekend _/-\o_

Ik heb zelf wat impulsiever gehandeld: was gewoon klaar met de mega-onnauwkeurigheid van de zappi/harvi combo + CT-klemmen nu er een slimme meter hangt met HW P1-meter. Ik kon alles een stuk strakker aansluiten nu. Ik heb voornamelijk zooi weggehaald, het ziet er opgeruimd uit.

Ik draag myenergi verder een warm hart toe, maar heb vaag het gevoel dat ze een beetje de boot aan het missen zijn qua innovatie (niet voor het eerst bij de Britten...).

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

True schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Zelf installeren met een Peblar Business:
[Afbeelding]

Laten installeren voor €500 incl. btw en iets meer kilometers:
[Afbeelding]

Maar over de waarde van de ERE kunnen we hier toch discussiëren? ;) [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Mij lijkt die €0,10 gewoon een veel te positief bedrag, de meeste praten dan ook van "wel tot €0,10 per kWh"

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

klump4u schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Mij lijkt die €0,10 gewoon een veel te positief bedrag, de meeste praten dan ook van "wel tot €0,10 per kWh"
Dat leek mij ook, maar eerste meldingen lijken goed uit te komen. Vraag is nog even of er belasting van af moet.
SkyFlyer in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:32
Steef schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Dat leek mij ook, maar eerste meldingen lijken goed uit te komen. Vraag is nog even of er belasting van af moet.
SkyFlyer in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Er kunnen nog geen creditcard verkocht zijn. De Nea is nog druk bezig met het samenstellen van het register etc. Dus dat is gezwam in de ruimte

• Makrolon
  • Nu online
TCMR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:

[Afbeelding]
Zeker ;) heb er dit jaar nog niet een verkocht... Vorig jaar ruim 40. Hoe overheidsregels een fabrikant hard kunnen raken...

• Limbids
klump4u schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Al is het uiteindelijk maar 0,01 Euro, het is gratis geld wanneer je toch al een paal hebt hangen. Dit is het eerste jaar, dus niemand weet wat het uiteindelijke bedrag per KWH gaat worden per jaar. Zou echter nooit mijn paal gaan vervangen om een paar centen terug te verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Limbids op 06-05-2026 13:55 ]

Limbids

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:10
Ik kan via werk kiezen voor een Peblar Business (met vaste Kabel) of een Zaptec Go 2 (met extra losse kabel). Welke raad men aan/af?
Vaste kabel lijkt me wel prettig maar zelfde effect heb je als je die vergrendeld.

Heb thuis zonnepanelen, en 3x35A dus allebei gaan op 22kw.

[ Voor 12% gewijzigd door Kapitein187 op 08-05-2026 20:57 ]

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

• Makrolon
  • Nu online
Kapitein187 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:55:
Ik kan via werk kiezen voor een Peblar Business (met vaste Kabel) of een Zaptec Go 2 (met extra losse kabel). Welke raad men aan/af?
Vaste kabel lijkt me wel prettig maar zelfde effect heb je als je die vergrendeld.

Heb thuis zonnepanelen, en 3x35A dus allebei gaan op 22kw.
Ongevraagd advies: waarom heb je 3x35? Kan je niet terug maar 3x25?

Qua laders, voordelen peblar, wat mooier met zonnestroom laden, Nederlands bedrijf, alles lokaal.

Voordeel zaptec, met dynamische tarieven laden, mooiere app.

• Kapitein187
Makrolon schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Ongevraagd advies: waarom heb je 3x35? Kan je niet terug maar 3x25?

Qua laders, voordelen peblar, wat mooier met zonnestroom laden, Nederlands bedrijf, alles lokaal.

Voordeel zaptec, met dynamische tarieven laden, mooiere app.
Van 3x35 naar 3x25 ben ik wel naar aan het kijken, momenteel hebben we elektrische vloerverwarming beneden als hoofdverwarming (zat er al in), inductieplaat en boilers. Elektrische vloerverwarming gaat er binnenkort uit. Aansluiting was al zo zwaar.

Momenteel hebben we vast tarief. Laden is gratis met werk laadpas.
Wellicht icm 2e auto en in toekomst dynamisch tarief dat Zaptec voordeel kan zijn.

Qua looks nijg ik zelf meer naar de Peblar.

[ Voor 14% gewijzigd door Kapitein187 op 08-05-2026 21:15 ]

• Makrolon
  • Nu online
Kapitein187 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Van 3x35 naar 3x25 ben ik wel naar aan het kijken, momenteel hebben we elektrische vloerverwarming beneden als hoofdverwarming (zat er al in), inductieplaat en boilers. Elektrische vloerverwarming gaat er binnenkort uit. Aansluiting was al zo zwaar.

Momenteel hebben we vast tarief. Laden is gratis met werk laadpas.
Wellicht icm 2e auto en in toekomst dynamisch tarief dat Zaptec voordeel kan zijn.

Qua looks nijg ik zelf meer naar de Peblar.
Ah, goed dat je die vloerverwarming er uit trekt. Ik zou ook zo snel mogelijk terug gaan naar 3x25..scheelt je iets van 1500 euro per jaar.

Ik heb qua bedrijf meer vertrouwen in de peblar. Maar dat is slechts gebaseerd op een onderbuikgevoel... Beide zijn mooie laders en het zou me niets verbazen als peblar nog eens komt met laden op dynamische tarieven.

• Kapitein187
Makrolon schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Ah, goed dat je die vloerverwarming er uit trekt. Ik zou ook zo snel mogelijk terug gaan naar 3x25..scheelt je iets van 1500 euro per jaar.

Ik heb qua bedrijf meer vertrouwen in de peblar. Maar dat is slechts gebaseerd op een onderbuikgevoel... Beide zijn mooie laders en het zou me niets verbazen als peblar nog eens komt met laden op dynamische tarieven.
Dank, ga idd denk ik voor de Peblar dan.

En ja. Zodra de vloer er uit is ga ik naar 3x25. Net ingepland :) En het verschil is nog groter, theoretisch 2300 pj besparing…

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Makrolon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Zeker ;) heb er dit jaar nog niet een verkocht... Vorig jaar ruim 40. Hoe overheidsregels een fabrikant hard kunnen raken...
... waarvan 2 bij mij ;) .

Achteraf jammer dat er geen MID meter in zit, maar ben allang blij dat alles goed werkt met de backoffice /laadpas ed :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 14:44

Nitai

Live the life you love.

Ik wil graag wat feedback/advies vragen over een offerte voor een laadpaalinstallatie.

Ik ben momenteel bezig met het verzwaren van mijn elektra-aansluiting en binnenkort wordt ook de groepenkast aangepast. Samen met de verzwaring bij Stedin (ongeveer €440) en de aanpassing van de groepenkast van 1-fase naar 3-fasen (ongeveer €730 zie ook helemaal onder) ben ik in ieder geval alvast voorbereid op een laadpaal.

Sinds een paar maanden rijd ik een EV, een Tesla Model 3 Long Range. Tot nu toe laad ik vooral via publieke laadpalen of met de granny charger thuis.

Omdat mijn parkeerplek direct grenst aan mijn tuin heb ik een offerte opgevraagd voor een eigen laadpunt. Mijn idee was om de laadunit aan de schuur te bevestigen. Vanaf daar moet er ongeveer 6 meter tuin overbrugd worden. De meterkast zit aan de voorkant van het huis, maar ik heb wel een droge kruipruimte die doorloopt richting de tuin.

Dit is de offerte die ik heb ontvangen:
Offerte laadpaal
Laadpaal:
  • Peblar Business 22kW mid socket
  • €742,98 excl. BTW
Load balancing:
  • Peblar Loadbalancing
  • €131,40 excl. BTW
Laadkabel:
  • Premium laadkabel
  • 11kW Type 2 naar Type 2 – 5 meter
  • €106,61 excl. BTW
Installatie laadpunt:
Inclusief:
  • installatie
  • configuratie en instellen
  • voorrijkosten
  • arbeidsloon
  • klein materiaal
  • aanpassen/aansluiten in de groepenkast
  • funderingsboring indien nodig
  • 3 jaar installatiegarantie
Prijs:
  • €577,69 excl. BTW
Graaf- en straatwerkzaamheden:
  • 6 meter à €30 per meter

Totaal: €180 excl. BTW
Omschrijving:
  • Graafwerk op eigen grond tot max 30 cm diepte
  • Opslag mogelijk bij puin onder bestrating
Aardlekautomaat:
  • €66,12 excl. BTW
Voedingskabel:
  • 20 meter 5x4mm² YMVK
  • €140,50 excl. BTW
Totaal
  • Totaal inclusief BTW: €2.212,57
Is dit een marktconforme offerte?

Nog iets waar ik benieuwd naar ben: ik heb eerder al een aparte offerte gekregen voor het vervangen/voorbereiden van de groepenkast voor 3-fasen. Die kost €730 incl. BTW en daarin zit o.a.:
  • nieuwe 3-fase geschikte groepenkast
  • 3 aardlekschakelaars
  • 7 groepen
  • kookgroep
  • aparte krachtaardlekautomaat 16A voor autolader
  • opnieuw verzegelen hoofdzekering
  • voorbereiding op 3x25A via Stedin
Nu vraag ik me af: zit er mogelijk overlap tussen die werkzaamheden en de laadpaalofferte hierboven? Bijvoorbeeld omdat daar ook “aanpassen/aansluiten in de groepenkast” en een aardlekautomaat in opgenomen zijn.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Nitai schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:06:
Ik wil graag wat feedback/advies vragen over een offerte voor een laadpaalinstallatie.
Geen idee waarom je jezelf dit allemaal op de hals haalt, een laadpaal met loadbalancing gaat prima op 1 fase.

Het is echt een misverstand dat je daarvoor een 3 fasen aansluiting moet hebben, maar de installatiebranche spint er garen bij.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
  • €742,98 excl. BTW
Load balancing:
  • Peblar Loadbalancing
  • €131,40 excl. BTW
Laadkabel:
  • Premium laadkabel
  • €106,61 excl. BTW
Twee vragen:
  • Waarom een 11 kW (dunne) laadkabel bij een 22 kW lader? Ik zou er een passende laadkabel bij kopen, dan heb je meer mogelijkheden om ooit eens sneller te laden, of een 1-fase EV sneller te laden.
  • Waarom een losse laadkabel? Je kunt die Peblar ook kopen met een vaste laadkabel. Dat is goedkoper en je hebt gelijk de 22 kW kabel bij de 22 kW lader.
Ja. Als je wilt besparen moet je het zelf doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:34
Ik vind de peblar loadbalancing voor 131€ excl wel erg duur. Een p1 homewizard kost je nieuw iets van €30 incl…

en 6m tuin overbruggen, zou je dan niet liever een ymvk-as willen? Ook omdat er maximaal 30cm gegraven wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door nDirect090 op 09-05-2026 10:22 ]

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:32

Ik ben momenteel bezig met het verzwaren van mijn elektra-aansluiting en binnenkort wordt ook de groepenkast aangepast. Samen met de verzwaring bij Stedin (ongeveer €440) en de aanpassing van de groepenkast van 1-fase naar 3-fasen (ongeveer €730 zie ook helemaal onder) ben ik in ieder geval alvast voorbereid op een laadpaal.

Sinds een paar maanden rijd ik een EV, een Tesla Model 3 Long Range. Tot nu toe laad ik vooral via publieke laadpalen of met de granny charger thuis.

Omdat mijn parkeerplek direct grenst aan mijn tuin heb ik een offerte opgevraagd voor een eigen laadpunt. Mijn idee was om de laadunit aan de schuur te bevestigen. Vanaf daar moet er ongeveer 6 meter tuin overbrugd worden. De meterkast zit aan de voorkant van het huis, maar ik heb wel een droge kruipruimte die doorloopt richting de tuin.

Offerte laadpaal
Ik zou toch nog eens bij andere installateurs een offerte vragen. Aardig duur deze.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 14:44

Nitai

Live the life you love.

ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Geen idee waarom je jezelf dit allemaal op de hals haalt, een laadpaal met loadbalancing gaat prima op 1 fase.
Van plan om later dit jaar nog een zwaardere inductiekookplaat en airco te nemen vandaar de overstap op 3 fasen.
Andrehj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Twee vragen:
  • Waarom een 11 kW (dunne) laadkabel bij een 22 kW lader? Ik zou er een passende laadkabel bij kopen, dan heb je meer mogelijkheden om ooit eens sneller te laden, of een 1-fase EV sneller te laden.
  • Waarom een losse laadkabel? Je kunt die Peblar ook kopen met een vaste laadkabel. Dat is goedkoper en je hebt gelijk de 22 kW kabel bij de 22 kW lader.
Geen idee, maar vaste laadkabel is een goede tip. Thanks! En het gaat mij niet om het besparen maar wil wel een logische offerte.
nDirect090 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:20:
Ik vind de peblar loadbalancing voor 131€ excl wel erg duur. Een p1 homewizard kost je nieuw iets van €30 incl…

en 6m tuin overbruggen, zou je dan niet liever een ymvk-as willen? Ook omdat er maximaal 30cm gegraven wordt.
Dat is waar ook, ik heb al een P1 HomeWizard. Top dank! Ik weet niet wat een YMVK-as maar dat ga ik uitzoeken. Dank 🙏🏽
onzenuub schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ik zou toch nog eens bij andere installateurs een offerte vragen. Aardig duur deze.
Ga ik doen, jullie hebben mij goed op weg geholpen. d:)b

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Het is echt een misverstand dat je daarvoor een 3 fasen aansluiting moet hebben, maar de installatiebranche spint er garen bij.
Beetje een dooddoener. Met 1 fase heb je helemaal niks aan een 22kW lader. Zelfs met drie fasen is 11kW voldoende maar kun je binnen een paar uur volladen. Met 1 fase gaat dat veel langer duren. Zeker nu je met dynamische tarieven veel goedkoper kunt laden zal dit in een korte(re) tijd moeten.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tlpeter schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Beetje een dooddoener. Met 1 fase heb je helemaal niks aan een 22kW lader. Zelfs met drie fasen is 11kW voldoende maar kun je binnen een paar uur volladen. Met 1 fase gaat dat veel langer duren. Zeker nu je met dynamische tarieven veel goedkoper kunt laden zal dit in een korte(re) tijd moeten.
Dat is niet helemaal waar. Een 22kW lader kan op 1 fase met 7,4kW laden (of 5,7kW bij 25A) , de meeste 11kW laders kunnen dat niet.

• Makrolon
  • Nu online
[...]

Er zit natuurlijk maar een 4e verschil in de laadsnelheid tussen 7,4kw op 1 fase of 11kw op 3 fase. Dus ik snap de opmerking wel.

Daarintegen zou ik wel naar 3 fase over gaan, het gaat alleen maar lastiger worden in de toekomst om een 3 fase aansluiting te krijgen met de netbeheerders die zwaar achterlopen in alles. Beter zsm regelen.

• tlpeter
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Een 22kW lader kan op 1 fase met 7,4kW laden, de meeste 11kW laders kunnen dat niet.
Bedankt, hiervan was ik niet op de hoogte. 7,4kW maakt het al interessanter.

• tlpeter
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Er zit natuurlijk maar een 4e verschil in de laadsnelheid tussen 7,4kw op 1 fase of 11kw op 3 fase. Dus ik snap de opmerking wel.

Daarintegen zou ik wel naar 3 fase over gaan, het gaat alleen maar lastiger worden in de toekomst om een 3 fase aansluiting te krijgen met de netbeheerders die zwaar achterlopen in alles. Beter zsm regelen.
Ik zelf heb een 22kW lader op een 16A aardlekautomaat maar dit zou eigenlijk al een 20A moeten zijn waarbij (met equalizer) het laden nog sneller zou kunnen. De auto moet dit natuurlijk ook kunnen (dat is zo bij mij).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tlpeter schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ik zelf heb een 22kW lader op een 16A aardlekautomaat maar dit zou eigenlijk al een 20A moeten zijn waarbij (met equalizer) het laden nog sneller zou kunnen. De auto moet dit natuurlijk ook kunnen (dat is zo bij mij).
Of 25A of zelfs 32A (heb ik) mits de kabel naar je laadpunt dik genoeg is en je loadbalancing hebt.

• tlpeter
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Of 25A of zelfs 32A (heb ik) mits de kabel naar je laadpunt dik genoeg is en je loadbalancing hebt.
Load balancing is aanwezig. Voor nu blijft de 16A nog even zitten. Er komen nog zonnepanelen en een thuisbattery in een later stadium van de verbouwing. Nu ligt er een 4mm² in de grond maar die moet toch weer open voor meer bekabeling. Ik denk dat ik dan toch voor 6mm² ga en dan las ik de 4mm² wel op voor wat anders in de garage.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
nDirect090 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:20:
Ja, dat klopt, en zo zou ik het zelf ook doen.

Maar ik snap wel dat installateurs geen groot fan zijn van die oplossing. Je bent om te beginnen afhankelijk van het LAN bij de klant, troubleshooting is lastig als er weer eens wat wijzigt in dat LAN en bovendien heb je een HomeWizard account nodig voor de inbedrijfstelling.

Veel installateurs kiezen dus voor een andere oplossing die niet van LAN afhankelijk is.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Offerte laadpaal
Laadpaal:
  • €742,98 excl. BTW
Load balancing:
  • Peblar Loadbalancing
  • €131,40 excl. BTW
Laadkabel:
  • Premium laadkabel
  • €106,61 excl. BTW
Installatie laadpunt:
Inclusief:
  • installatie
  • configuratie en instellen
  • voorrijkosten
  • arbeidsloon
  • klein materiaal
  • aanpassen/aansluiten in de groepenkast
  • funderingsboring indien nodig
  • 3 jaar installatiegarantie
Prijs:
  • €577,69 excl. BTW
Graaf- en straatwerkzaamheden:
  • 6 meter à €30 per meter

Totaal: €180 excl. BTW
Omschrijving:
  • Graafwerk op eigen grond tot max 30 cm diepte
  • Opslag mogelijk bij puin onder bestrating
Aardlekautomaat:
  • €66,12 excl. BTW
Voedingskabel:
  • 20 meter 5x4mm² YMVK
  • €140,50 excl. BTW
Totaal
  • Totaal inclusief BTW: €2.212,57

Nog iets waar ik benieuwd naar ben: ik heb eerder al een aparte offerte gekregen voor het vervangen/voorbereiden van de groepenkast voor 3-fasen. Die kost €730 incl. BTW en daarin zit o.a.:
  • nieuwe 3-fase geschikte groepenkast
  • 3 aardlekschakelaars
  • 7 groepen
  • kookgroep
  • aparte krachtaardlekautomaat 16A voor autolader
  • opnieuw verzegelen hoofdzekering
  • voorbereiding op 3x25A via Stedin
Nu vraag ik me af: zit er mogelijk overlap tussen die werkzaamheden en de laadpaalofferte hierboven? Bijvoorbeeld omdat daar ook “aanpassen/aansluiten in de groepenkast” en een aardlekautomaat in opgenomen zijn.
Ik zie een paar punten, maar heel inhoudelijk wordt het hier OT en kan het beter in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
  • Waarom een socket boven een vaste kabel?
  • Loadbalancing voor die prijs is volgens mij met CT-klemmen en niet met een P1 meter, let op dat je met CT-klemmen niet PV-gestuurd kunt laden bij Peblar, P1-meter voor load balancing werkt uitstekend mits je goede WiFi dekking of bekabeld internet heb bij je EVSE/Peblar.
  • 'Premium laadkabel' voor €107 ex. btw is premium Chinees, ook hier, als je er een dedicated kabel voor neemt, neem dat gewoon de 7,5m variant bekabeld.
  • €570 ex. btw installatiekosten voor de EVSE vind ik aan de hoge kant behalve als de fundering beton is (ik gok van niet).
  • €66 aardlekautomaat is goedkoop, dat is vreemd gezien de rest v.d. offerte ik gok dat dit een c-merk is zoals ze ook hier staan: linkje ik wil ze niet in mijn huis hebben.
  • Wat al genoemd is, als de kabel niet in een mantelbuis komt is een -AS variant (4x4mm2 ymvk-as) logischer behalve als je overal onder bestrating door gaat dan is dat niet per se nodig.
offtopic:
M.b.t. je vernieuwde groepenkast het volgende (hier eigenlijk OT, vraag dat vooral hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 bij voorkeur met wat foto's van de huidige situatie):
  • Wederom welk merk is dit? dit oogt goedkoop.
  • Kookgroep in een 3-fasen kast is niet conform, dat hoort niet (uitzonderingen daargelaten, maar als men die weet zullen ze je ook wel direct een 4P aardlekautomaat aanbevelen).
  • 16A aardlekautomaat voor autoladen is raar als je 11kW wilt laden met het in acht nemen van de 80% regel wil je een 20A aardlekautomaat en de EVSE limiteren op 16A.
Al met al duur en zonder doorvragen mogelijk ook matig en hoge kans op mindere merken elektrocomponenten, ik zou doorvragen en daarna waarschijnlijk verder kijken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Maar ik snap wel dat installateurs geen groot fan zijn van die oplossing. Je bent om te beginnen afhankelijk van het LAN bij de klant, troubleshooting is lastig als er weer eens wat wijzigt in dat LAN en bovendien heb je een HomeWizard account nodig voor de inbedrijfstelling.

Veel installateurs kiezen dus voor een andere oplossing die niet van LAN afhankelijk is.
Ik snap het ook, maar het geeft ook weer ruimte voor discussie als het PV-gestuurd laden niet werkt doordat er CT-klemmen toegepast zijn bij een Peblar. Die Peblar wordt echt niet verkocht met de kanttekening: "PV-gestuurd laden werkt niet omdat ik kies voor een load balancing oplossing die minder afhankelijk is van uw LAN en WiFi".

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
True schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Ik snap het ook, maar het geeft ook weer ruimte voor discussie als het PV-gestuurd laden niet werkt doordat er CT-klemmen toegepast zijn bij een Peblar. Die Peblar wordt echt niet verkocht met de kanttekening: "PV-gestuurd laden werkt niet omdat ik kies voor een load balancing oplossing die minder afhankelijk is van uw LAN en WiFi".
Helemaal mee eens hoor. :) Ik wilde alleen even het perspectief van een installateur schetsen. Maar ze zouden je eigenlijk moeten informeren over de opties en de implicaties.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:00

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

NVM

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beetje een dooddoener. Met 1 fase heb je helemaal niks aan een 22kW lader.
??
Juist wel! Want een 22 kW lader kan 32 A per fase (oftewel 7.4 kW per fase laden). Met die 22 kW lader haal je dus (op een 1-fase aansluiting) het dubbele laadvermogen van een 11 kW lader.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Makrolon
  • Nu online
JanHenk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Zolang ze maar in t zelfde netwerk zitten werkt t met homewizard altijd perfect hoor! Ik lever ze altijd zo.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Andrehj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:13:
[...]

??
Juist wel! Want een 22 kW lader kan 32 A per fase (oftewel 7.4 kW per fase laden). Met die 22 kW lader haal je dus (op een 1-fase aansluiting) het dubbele laadvermogen van een 11 kW lader.
Dan moet je wel zorgen voor een beetje degelijke bekabeling en loadbalancing in / voor je laadpaal bij een standaard 1x35A netaansluiting. Je houdt onder vollast nog maar 3A / 690 Watt over voor de rest van je hele huis (oftewel 3A x 230V = 690W).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 09-05-2026 15:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
Wij gaan een laadpaal plaatsen voor onze nieuwe wagen.
We hebben zonnepanelen liggen en de omvormer en batterij zijn van Huawei.
Hetzelfde bedrijf dat de zonnepanele en batterij heeft geplaatst, raadt aan om een laadpaal van Huawei te nemen .
Integratie met de omvormer en batterij is dan makkelijker.

Heeft iemand al ervaringen met een volledig Huawei landschap?
Zijn er argumenten om net niet voor Huawei te kiezen (behalve de afhankelijkheid van 1 merk).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Dan moet je wel zorgen voor een beetje degelijke bekabeling en loadbalancing in / voor je laadpaal bij een standaard 1x35A netaansluiting. Je houdt onder vollast nog maar 3A / 690 Watt over voor de rest van je hele huis (oftewel 3A x 230V = 690W).
En daar heb je loadbalancing voor. De rest van het huis heeft voorrang op het laden van de auto. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:11:
[...]

En daar heb je loadbalancing voor. De rest van het huis heeft voorrang op het laden van de auto. ;)
Precies wat ik al zei, toch? :9

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wiemelen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:40:
Wij gaan een laadpaal plaatsen voor onze nieuwe wagen.
We hebben zonnepanelen liggen en de omvormer en batterij zijn van Huawei.
Hetzelfde bedrijf dat de zonnepanele en batterij heeft geplaatst, raadt aan om een laadpaal van Huawei te nemen .
Integratie met de omvormer en batterij is dan makkelijker.

Heeft iemand al ervaringen met een volledig Huawei landschap?
Zijn er argumenten om net niet voor Huawei te kiezen (behalve de afhankelijkheid van 1 merk).
Als Huawei zich terugtrekt of terug moet trekken van de Nederlandse of Europese markt kun je zwaaien naar je garantie.
Nu ken ik die Huawei EVSE niet, maar wat biedt die meer dan een EVSE van een ander (bewezen) merk in het EVSE-landschap?

• daemonix
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:12:
[...]

Precies wat ik al zei, toch? :9
Uhm, nee. Je schreef dat je onder vollast maar 690 W over houdt. Dat klopt dus niet. De lader past zich aan, dus je houdt het maximale vermogen beschikbaar.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Uhm, nee. Je schreef dat je onder vollast maar 690 W over houdt. Dat klopt dus niet. De lader past zich aan, dus je houdt het maximale vermogen beschikbaar.
Let's agree to disagree .. :9

Ik schreef volgens mij dat je daarvoor wel aan loadbalancing moet doen. Doe je dat niet dan kan ieder device op zo'n aansluiting gewoon maximaal gaan totdat de 35A zekering van de netbeheerder 'tript' oftewel het simpelweg begeeft. Als dat een automaat is dan kun je 'm zelf terug zetten, is dat nog een 'ouderwetse' smeltveiligheid (een simpele 'keramische stop') dan mag je gaan bellen....

Zelfde geldt dus ook voor die 'NL Only" oplossing met kookplaten middels een zogenaamde 'kookgroep' van 2x16A op een 35A aansluiting. Die krengen kunnen vaak ook gewoon 32A (2x16A) wegpakken op het moment dat alle 'pitten' in gebruik zijn genomen doordat je snél veel voedsel gelijktijdig op tafel wenst te gaan zetten. Schakel je daarbij dan ook even de magnetron in op vol vermogen (bijvoorbeeld) dan eet je vervolgens maar wat later doordat de netbeheerder eerst langs moet komen om een smeltzekering te vervangen in het verzegelde gedeelte van je meterkast (en dat is dus niet je eigen groepenkast).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Will_M schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Let's agree to disagree .. :9

Ik schreef volgens mij dat je daarvoor wel aan loadbalancing moet doen. Doe je dat niet dan kan ieder device op zo'n aansluiting gewoon maximaal gaan totdat de 35A zekering van de netbeheerder 'tript' oftewel het simpelweg begeeft. Als dat een automaat is dan kun je 'm zelf terug zetten, is dat nog een 'ouderwetse' smeltveiligheid (een simpele 'keramische stop') dan mag je gaan bellen....

Zelfde geldt dus ook voor die 'NL Only" oplossing met kookplaten middels een zogenaamde 'kookgroep' van 2x16A op een 35A aansluiting. Die krengen kunnen vaak ook gewoon 32A (2x16A) wegpakken op het moment dat alle 'pitten' in gebruik zijn genomen doordat je snél veel voedsel gelijktijdig op tafel wenst te gaan zetten. Schakel je daarbij dan ook even de magnetron in op vol vermogen (bijvoorbeeld) dan eet je vervolgens maar wat later doordat de netbeheerder eerst langs moet komen om een smeltzekering te vervangen in het verzegelde gedeelte van je meterkast (en dat is dus niet je eigen groepenkast).
offtopic:
Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als jij die in de magnetron op piept.
Als dit in de praktijk een probleem was kon de netbeheerder wel 5 man per gemiddelde stad in ploegendienst nemen. In de praktijk trekt die 2x16A kookgroep zelden 32A en je schroefzekering van de netbeheerder kan heel lang meer dan 35A trekken zonder een kik te geven.
Punt blijft, plaats je een EVSE met een 1 of 3-fasen woning? Dan doe je er goed aan load balancing toe te passen. En gezien elk degelijk merk EVSE dat ook aanbiedt gaat dit ook gewoon goed.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:39:
[...]
offtopic:
Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als jij die in de magnetron op piept.
Als dit in de praktijk een probleem was kon de netbeheerder wel 5 man per gemiddelde stad in ploegendienst nemen. In de praktijk trekt die 2x16A kookgroep zelden 32A en je schroefzekering van de netbeheerder kan heel lang meer dan 35A trekken zonder een kik te geven.
Punt blijft, plaats je een EVSE met een 1 of 3-fasen woning? Dan doe je er goed aan load balancing toe te passen. En gezien elk degelijk merk EVSE dat ook aanbiedt gaat dit ook gewoon goed.
Er zal bij de autofabrikanten vást ook wel een goede en gegronde rede zijn om een moderne BEV met maximaal een 3-Fase, 11kW AC boordlader / omvormer uit rusten. De 22kW varianten zijn meestal oudere BEV's met een zeer kleine accu welke je daarmee vervolgens in een uurtje of wat weer vól kunt laten zetten.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Will_M schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Er zal bij de autofabrikanten vást ook wel een goede en gegronde rede zijn om een moderne BEV met maximaal een 3-Fase, 11kW AC boordlader / omvormer uit rusten. De 22kW varianten zijn meestal oudere BEV's met een zeer kleine accu welke je daarmee vervolgens in een uurtje of wat weer vól kunt laten zetten.
Klopt. Het is goedkoper.

• Makrolon
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Klopt. Het is goedkoper.
En 98 procent van de ev rijders heeft meer dan genoeg aan 11kw laadsnelheid natuurlijk.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
True schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Als Huawei zich terugtrekt of terug moet trekken van de Nederlandse of Europese markt kun je zwaaien naar je garantie.
Nu ken ik die Huawei EVSE niet, maar wat biedt die meer dan een EVSE van een ander (bewezen) merk in het EVSE-landschap?
Biedt niets meer of minder dan een ander merk. Wel het gebruiksgemak om alles te regelen via 1 centrale app. Dus geen aparte app of home wizard op P1 poort nodig voor loadbalancing, laden op zonnestroom only etc.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:41
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:51:
[...]

En 98 procent van de ev rijders heeft meer dan genoeg aan 11kw laadsnelheid natuurlijk.
Sterker nog, ik laad met 16A op 1 fase, om optimaal gebruik te maken van de zonnepanelen.
En dat het dan een halve dag duurt, sja, ik heb de auto niet elke dag nodig.

• Makrolon
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Sterker nog, ik laad met 16A op 1 fase, om optimaal gebruik te maken van de zonnepanelen.
En dat het dan een halve dag duurt, sja, ik heb de auto niet elke dag nodig.
Klopt,

Was een tijdje terug bij gepensioneerde mensen, had ik de laadsnelheid ingesteld op 4,2kw ivm laadstation zonder loadbalancing (hadden ze zelf gekocht)

Vonden ze toch wel erg langzaam. Ik vroeg hoevaak het voor kwam dat ze savonds om 8u leeg thuis kwamen en de volgende ochtend om 6u weer vol weg moesten. Dat kwam zoals ik al verwachtte niet zo vaak voor :+

Mensen denken allemaal dat ze zo snel mogelijk moeten kunnen laden maar in de praktijk kan je met veel minder af.

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Klopt,

Was een tijdje terug bij gepensioneerde mensen, had ik de laadsnelheid ingesteld op 4,2kw ivm laadstation zonder loadbalancing (hadden ze zelf gekocht)

Vonden ze toch wel erg langzaam. Ik vroeg hoevaak het voor kwam dat ze savonds om 8u leeg thuis kwamen en de volgende ochtend om 6u weer vol weg moesten. Dat kwam zoals ik al verwachtte niet zo vaak voor :+

Mensen denken allemaal dat ze zo snel mogelijk moeten kunnen laden maar in de praktijk kan je met veel minder af.
Je wilt alleen wel voorkomen dat je op drukke uren gaat laden, dat wordt steeds belangrijker. Dat voorkom je door wel snel te laden na 21.00 uur, of instellen dat het laden niet mag beginnen voor 21.00 en moet eindigen om 06.00 uur tot 10.00 uur. Dat zie je in eerste instantie over het hoofd.

• Makrolon
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Je wilt alleen wel voorkomen dat je op drukke uren gaat laden, dat wordt steeds belangrijker. Dat voorkom je door wel snel te laden na 21.00 uur, of instellen dat het laden niet mag beginnen voor 21.00 en moet eindigen om 06.00 uur tot 10.00 uur. Dat zie je in eerste instantie over het hoofd.
Van 21 tot 6 is 9 uur, das 33 kWh bij 3,7kw, dat is zon 200 kilometer bereik. Dat rijden de meeste mensen niet op een dag.

Maar dat was ook helemaal mn punt niet, mn punt was dat de meeste mensen die hoge laadsnelheden niet percee nodig hebben zoals ze zelf denken dat nodig te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 10-05-2026 18:37 ]

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Van 21 tot 6 is 9 uur, das 33 kWh bij 3,7kw, dat is zon 200 kilometer bereik. Dat rijden de meeste mensen niet op een dag.

Maar dat was ook helemaal mn punt niet, mn punt was dat de meeste mensen die hoge laadsnelheden niet percee nodig hebben zoals ze zelf denken dat nodig te hebben.
Mijn punt is dat je die tijdsblokken niet moet vergeten, voor de rest prima.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:34
Voor wie het zich nog afvraagt welke kabel die hij precies krijgt bij elektramat. Ik had de 4x4mm2 ymvk-as gekocht en kreeg Waskonig+Walter binnen. Ook is de aardlitze netjes 4mm2. Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQGIi-h94dYbNKVGc2HNdX-Q-mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRui4lL1P36IURX8Bbv8lUUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqzsMkY8oTnHGnx9woNfZmd5qWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMfZkNzsnPYHg6UlG9Us9iH9.jpg?f=fotoalbum_large

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:09
Ik ben bezig om mijn SmartEVSE via een (Joulo) OCPP Proxy te verbinden aan Tapelectric (er komt straks nog een OCPP koppeling naar e-flux bij), maar ik zit met 1 vraag, waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

Ik gebruik geen RFID tag op dit moment, ik wil eigenlijk dat op het moment dat mijn auto aan de lader hangt, dat hij begint met opladen en dat er dus eigenlijk geen verificatie plaats vind.

Ik zie in Tapelectric inderdaad dat mijn laadpaal online is, maar hij gaf aan dat er een unknown token gebruikt is. Ik heb mijn laadpaal op Closed access staan, om er voor te zorgen dat het geen publieke paal wordt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTECE5_mwOU1Ju6KFgi8wRham6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhJGK0vj1cCHzK8FC78Ri6Fk.png?f=fotoalbum_large

Toen dacht ik, als ik nou eens een random token nummer invul in SmartEVSE en auto-authorize aanzet, maar dat helpt ook niet.

Op het moment dat ik in SmartEVSE mijn control mode omzet van OFF naar een andere modus, springt hij direct weer terug naar OFF.

Is er iets speciaals wat ik moet doen om dit werkend te krijgen?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:17
sorted.bits schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:51:
Ik ben bezig om mijn SmartEVSE via een (Joulo) OCPP Proxy te verbinden aan Tapelectric (er komt straks nog een OCPP koppeling naar e-flux bij), maar ik zit met 1 vraag, waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

Ik gebruik geen RFID tag op dit moment, ik wil eigenlijk dat op het moment dat mijn auto aan de lader hangt, dat hij begint met opladen en dat er dus eigenlijk geen verificatie plaats vind.

Ik zie in Tapelectric inderdaad dat mijn laadpaal online is, maar hij gaf aan dat er een unknown token gebruikt is. Ik heb mijn laadpaal op Closed access staan, om er voor te zorgen dat het geen publieke paal wordt ;)

[Afbeelding]

Toen dacht ik, als ik nou eens een random token nummer invul in SmartEVSE en auto-authorize aanzet, maar dat helpt ook niet.

Op het moment dat ik in SmartEVSE mijn control mode omzet van OFF naar een andere modus, springt hij direct weer terug naar OFF.

Is er iets speciaals wat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
Ik zou zelf niet gebruik maken van 00000000 maar van een zelf bedachte reeks. Maar ik denk dat ik je wel kan helpen hiermee.

Op diezelfde pagina waar je deze "token unknown" error ziet, heb je bovenaan het scherm een overzicht van je laadpaal met daaronder een paar knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFnRzpbogcwr5pQ8yec51aCTomk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzsD4iU9ovPfb0QdH3AfY5Iv.png?f=fotoalbum_large
Als je daar op klikt krijg je rechts boven opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33CRjEXkPJoPz8QFmTyoMl-Slqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gkGDoCSczTCWQIul9ASbX58i.png?f=user_large

Hierna krijg je een scherm waarbij je een grote knop krijgt met "keys voor gratis gebruik".
Daar kun je beheer van openen en op dat scherm kun je keys toevoegen, en zelfs kiezen uit keys die in het verleden al zijn gebruikt.

Ik heb zelf overigens mijn paal ingesteld op RMT/OCPP in het RFID menu. Met deze bovenstaande instellingen krijg ik de sessies te zien met ook de geladen kwh in TapElectric.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 12-05-2026 10:23 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• sorted.bits
adjego schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Ik zou zelf niet gebruik maken van 00000000 maar van een zelf bedachte reeks. Maar ik denk dat ik je wel kan helpen hiermee.

Op diezelfde pagina waar je deze "token unknown" error ziet, heb je bovenaan het scherm een overzicht van je laadpaal met daaronder een paar knoppen:
[Afbeelding]
Als je daar op klikt krijg je rechts boven opties:
[Afbeelding]

Hierna krijg je een scherm waarbij je een grote knop krijgt met "keys voor gratis gebruik".
Daar kun je beheer van openen en op dat scherm kun je keys toevoegen, en zelfs kiezen uit keys die in het verleden al zijn gebruikt.

Ik heb zelf overigens mijn paal ingesteld op RMT/OCPP in het RFID menu. Met deze bovenstaande instellingen krijg ik de sessies te zien met ook de geladen kwh in TapElectric.
Thanks, ok dat is een goede tip. In SmartEVSE configureer je dan Auto Authorize op je OCPP met diezelfde key neem ik aan. Als je hem ingesteld hebt op RMT/OCPP, moet je dan nog wel een RFID tag gebruiken, of gaat dat dan ook automatisch?

Op dit moment heb ik de auto niet thuis |:( , dus ik kan vanavond pas weer testen of dit lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 12-05-2026 10:27 ]

• adjego
  • Laatst online: 16:17
sorted.bits schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Thanks, ok dat is een goede tip. In SmartEVSE configureer je dan Auto Authorize op je OCPP met diezelfde key neem ik aan. Als je hem ingesteld hebt op RMT/OCPP, moet je dan nog wel een RFID tag gebruiken, of gaat dat dan ook automatisch?

Op dit moment heb ik de auto niet thuis |:( , dus ik kan vanavond pas weer testen of dit lukt.
Ik heb zelf ook geen RFID lezer, gewoon via de Auto-Authenticate optie binnen OCPP.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Limbids
Steef schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:04:
@Mike.Litoris @Limbids al wat vernomen van 50five?

Oorverdovend stil nog steeds hier, april is voorbij - mijn paal staat ook nog steeds op Coolblue firmware
Ik heb vandaag een email van 50Five, "binnenkort wordt uw paal overgezet". Veel meer staat er nog niet in. Krijgt SMS wanneer ze daadwerkelijk migratie starten (en daarna wanneer ze klaar zijn).

Limbids

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Limbids schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Ik heb vandaag een email van 50Five, "binnenkort wordt uw paal overgezet". Veel meer staat er nog niet in. Krijgt SMS wanneer ze daadwerkelijk migratie starten (en daarna wanneer ze klaar zijn).
Had jij een abonnement bij Coolblue? Ik heb nog niets gehoord.

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:34
Steef schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Had jij een abonnement bij Coolblue? Ik heb nog niets gehoord.
Ik heb geen abonnement. Op 5 mei kreeg ik een mail dat de laadpaal was overgezet. Merk er verder niets van.

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 11:57
Even belangrijk nadeel van de zonneplan laadpaal (charge 2 ) - deze is niet overdraagbaar.
De tweedehands waarde is daarmee dus 0.

Zonneplan zegt niet mee te werken aan overdracht van een laadpaal.
Mocht je een laadpaal van zonneplan verkopen, dan wordt dit een "domme laadpaal".
Met andere woorden hij werkt wel, maar alle slimme functies, ook als is iemand klant bij zonneplan, zullen niet werken.

NB:
Op marktplaats staan overigens vrij veel zonneplan laadpalen, maar al deze kopers zullen dus onwetend een "domme laadpaal" kopen.

Volledige oantwoord zonneplan (Kiki):.
De koper van jouw Zonneplan Charge 2 kan de slimme functies alleen gebruiken als de laadpaal op het originele adres blijft staan waar hij is geïnstalleerd. Overdracht van de slimme functies werkt dus alleen voor de nieuwe bewoner van dat adres, niet als de laadpaal wordt verplaatst naar een ander huis.

Wil de koper de laadpaal slim gebruiken (zoals gepland laden op basis van uurprijzen), dan heeft die persoon ook een Zonneplan Energie-contract nodig.

Kortom: verkoop via Marktplaats kan, maar de slimme functies werken alleen als de laadpaal op het oorspronkelijke adres blijft en de koper een Zonneplan Energie-contract afsluit. Wil je meer weten over de mogelijkheden?

Telefonisch krijg je te horen: "Kan volgens mij wel, maar kan dit niet bevestigen".
Iemand ervaring met een tweedehands zonneplan laadpaal?

[ Voor 10% gewijzigd door jan100 op 12-05-2026 13:29 ]

• Makrolon
  • Nu online
jan100 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:25:
Even belangrijk nadeel van de zonneplan laadpaal (charge 2 ) - deze is niet overdraagbaar.
De tweedehands waarde is daarmee dus 0.

Zonneplan zegt niet mee te werken aan overdracht van een laadpaal.
Mocht je een laadpaal van zonneplan verkopen, dan wordt dit een "domme laadpaal".
Met andere woorden hij werkt wel, maar alle slimme functies, ook als is iemand klant bij zonneplan, zullen niet werken.

NB:
Op marktplaats staan overigens vrij veel zonneplan laadpalen, maar al deze kopers zullen dus onwetend een "domme laadpaal" kopen.

Volledige oantwoord zonneplan (Kiki):.
De koper van jouw Zonneplan Charge 2 kan de slimme functies alleen gebruiken als de laadpaal op het originele adres blijft staan waar hij is geïnstalleerd. Overdracht van de slimme functies werkt dus alleen voor de nieuwe bewoner van dat adres, niet als de laadpaal wordt verplaatst naar een ander huis.

Wil de koper de laadpaal slim gebruiken (zoals gepland laden op basis van uurprijzen), dan heeft die persoon ook een Zonneplan Energie-contract nodig.

Kortom: verkoop via Marktplaats kan, maar de slimme functies werken alleen als de laadpaal op het oorspronkelijke adres blijft en de koper een Zonneplan Energie-contract afsluit. Wil je meer weten over de mogelijkheden?

Telefonisch krijg je te horen: "Kan volgens mij wel, maar kan dit niet bevestigen".
Iemand ervaring met een tweedehands zonneplan laadpaal?
Ik krijg echt steeds meer een afkeer tegen dat bedrijf 🙈 man man man hoe kan dit nou. Koop je een dure lader kan je hem buiten dat je aan een zonnepaneel contract vast zit nieteens verkopen met die functies waarmee je hem hebt aangeschaft.

• sorted.bits
adjego schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Ik heb zelf ook geen RFID lezer, gewoon via de Auto-Authenticate optie binnen OCPP.
Top, dit werkt! Belangrijk detail, ik had een vrij lang token aangemaakt, maar Tap ontving alleen de eerste 20 karakters, daar ging het uiteindelijk ook nog een keer mis.

Nu staat de auto netjes te laden en zie ik bij TAP de lader als ‘bezet’.

Thanks!

• Geert1983
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 09:10
pacod schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:09:
Hallo,

we komen er niet helemaal uit wat wijsheid hier is.
We hebben onlangs via het werk van mijn vrouw een laadpaal laten installeren Eneco Connectric. Zij heeft een laadpas die ze gebruikt om thuis te laden. Echter hebben we ook prive een elecitrische auto en ik heb een ANWB druppel (rij niet zoveel met deze auto). Wat voor pas kan ik het beste aan gaan schaffen voor prive gebruik? Want thuisladen loopt nu via de ANWB waarschijnlijk?
Hey Pacod,

Wij zitten in dezelfde situatie. Is het jullie gelukt om een blanco laadpas te krijgen via Eneco?

Op de site kan je laadpassen bestellen maar deze zijn beide betalend met abbonnemet of kost per laadpas.

Is er ook een gratis mogelijkheid voor privé thuisladen?

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 12:55
Ik hoop dat ik het hier goed post maar er is een EV onderweg en ga de thuisoplader installatie zelf uitvoeren wat geen probleem moet zijn. Heb Electro achtergrond en ervaring met meterkasten etc. (wel een tijdje geleden)

3 Fase aansluiting word binnenkort gerealiseerd en de meterkast heb ik al voorbereid hiervoor.

Nu wil ik het volgende gaan doen.

1. Als oplader een Zaptec Go incl. P1 loadbalancer.
2. Een 4polige Hager Alamat 20A 4p/30mA C-kar https://www.elektrototaalmarkt.nl/hager-haco-aardlekautomaat-4122730

De auto gaat dus maximaal laden op 11kW op 3 Fasen (3x25A).

Dit is het "aansluit schema" . De alamat moet nog geleverd worden en heb deze er even in geplakt.
Ik ga ervan uit dat dit zo OK moet zij maar zou graag bevestiging willen, of dat het toch anders moet en dat ik beter een bedrijf kan kan laten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z83-CZvduTjxDc7hBXZeLHJiQYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/29BkccC9q6Jtt3VV51Xf7ZFb.png?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Nu online
migeye schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:18:
Ik hoop dat ik het hier goed post maar er is een EV onderweg en ga de thuisoplader installatie zelf uitvoeren wat geen probleem moet zijn. Heb Electro achtergrond en ervaring met meterkasten etc. (wel een tijdje geleden)

3 Fase aansluiting word binnenkort gerealiseerd en de meterkast heb ik al voorbereid hiervoor.

Nu wil ik het volgende gaan doen.

1. Als oplader een Zaptec Go incl. P1 loadbalancer.
2. Een 4polige Hager Alamat 20A 4p/30mA C-kar https://www.elektrototaalmarkt.nl/hager-haco-aardlekautomaat-4122730

De auto gaat dus maximaal laden op 11kW op 3 Fasen (3x25A).

Dit is het "aansluit schema" . De alamat moet nog geleverd worden en heb deze er even in geplakt.
Ik ga ervan uit dat dit zo OK moet zij maar zou graag bevestiging willen, of dat het toch anders moet en dat ik beter een bedrijf kan kan laten komen.
[Afbeelding]
Waarom heb je die nul van de aardlekautomaat naar de onderkant van de hoofdschakelaar getekend? Die moet ook gewoon aan de bovenkant vd hoofdschakelaar aangesloten worden natuurlijk.

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 12:55
Makrolon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Waarom heb je die nul van de aardlekautomaat naar de onderkant van de hoofdschakelaar getekend? Die moet ook gewoon aan de bovenkant vd hoofdschakelaar aangesloten worden natuurlijk.
Daar is de nul rail, , niet goed te zien opende foto.

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 20:18
Geert1983 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Hey Pacod,

Wij zitten in dezelfde situatie. Is het jullie gelukt om een blanco laadpas te krijgen via Eneco?

Op de site kan je laadpassen bestellen maar deze zijn beide betalend met abbonnemet of kost per laadpas.

Is er ook een gratis mogelijkheid voor privé thuisladen?
Hoi Geert,

wij hebben met Eneco zelf gebeld, de pasjes zijn inderdaad via de website te krijgen. Je betaalt wel eenmalig een paar euro voor het pasje.

• vhoog20
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:46
Hoi,

mijn laadpaal is nu ook overgezet van 50five naar coolblue.
Er zaten in de mail instructies bij over hoe het laadtarief is in te stellen via de app voor de zakelijke verrekeing, maar dat lijkt niet te kloppen.

Weet iemand toevallig hoe dat dit moet?
En ik zie ook nergens meer de MTC laaddruppel meer gekoppeld staan. Als ik die toevoeg bij kaarten krijg ik dat die onbekend is. Waar kan dat dan ergens ingevuld worden?

Heb weinig zin om elke dag bij de fastned te gaan stoppen ivm vergoeding of om het maar zelf te betalen

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 12:42
Ik lees overal dat laden met een verleng snoer tussen stop contact en de granny charger niet handig is omdat vaak een simpele verleng snoer wordt gebruikt en dat het stop contact oud is.

Nu kwam ik de het volgende tegen mbt verleng snoer:
Verlengkabel 230V Randaarde (Schuko) 3x2.5mm2 20 meter | 20 meter | 99098012788

Mijn situatie: ik heb totaal geen parkeerplek voor mijn huis of direct achter mijn tuin, wat ik wel heb is een geslote garage alleen voor bewoners en daar kunnen laadpalen geplaatst worden op de parkeerplekken via VVE ( zijn we mee bezig maar duurt echt lang), onze auto staat in de garage wel heel heel dichtbij onze schuur waar een stroom punt zit en ik wil toch kijken of het mogelijk is om in de tussen tijd met een granny charger extra sap in de auto te krijgen.

Is zo een verleng kabel een goede optie? En hoe weet ik of mijn stopcontact 16A is ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:22:
Ik lees overal dat laden met een verleng snoer tussen stop contact en de granny charger niet handig is omdat vaak een simpele verleng snoer wordt gebruikt en dat het stop contact oud is.

Mijn situatie: ik heb totaal geen parkeerplek voor mijn huis of direct achter mijn tuin, wat ik wel heb is een geslote garage alleen voor bewoners en daar kunnen laadpalen geplaatst worden op de parkeerplekken via VVE ( zijn we mee bezig maar duurt echt lang), onze auto staat in de garage wel heel heel dichtbij onze schuur waar een stroom punt zit en ik wil toch kijken of het mogelijk is om in de tussen tijd met een granny charger extra sap in de auto te krijgen.

Is zo een verleng kabel een goede optie? En hoe weet ik of mijn stopcontact 16A is ?
Constant en langdurig 16A uit een gewoon stopcontact trekken is hetzelfde als je gaspedaal constant op de vloer hebben - het zou moeten kunnen, maar je belast alles wel flink :) Dat gaat goed als alles (kabels, contacten etc) modern zijn en in goede staat verkeren - maar kan voor opwarming zorgen als je een oud huis met oude kabels en veel kroonsteentjes hebt, of een stopcontact wat zijn beste tijd heeft gehad (oxidatie op de contacten).

Gewone stopcontacten zijn ook niet ontworpen om constant 16A te leveren, en kunnen dan flink warm worden.

Verder moet je je realiseren dat 16A uit een gewoon stopcontact een belasting van 3.6 kW is - daarmee trek je die hele groep leeg en is er op die groep in je meterkast geen ruimte meer om andere apparaten aan te zetten.

Veel granny chargers hebben een mogelijkheid om de laadstroom te beperken (8, 12 of 16A ofzo) - misschien goed om eerst een paar uurtjes op een lager vermogen te proberen of het goed gaat.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:22:

In de stekker van een Granny Charger zit een temperatuurvoeler, die de lader uitschakelt als het stopcontact te warm wordt. Deze beveiliging heb je niet in je verlengsnoer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Jeroenzer
guido66 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:47:
[...]

In de stekker van een Granny Charger zit een temperatuurvoeler, die de lader uitschakelt als het stopcontact te warm wordt. Deze beveiliging heb je niet in je verlengsnoer.
ik kan mijn auto niet zo dichtbij een stop contact plaatsen helaas

• Jeroenzer
Steef schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Constant en langdurig 16A uit een gewoon stopcontact trekken is hetzelfde als je gaspedaal constant op de vloer hebben - het zou moeten kunnen, maar je belast alles wel flink :) Dat gaat goed als alles (kabels, contacten etc) modern zijn en in goede staat verkeren - maar kan voor opwarming zorgen als je een oud huis met oude kabels en veel kroonsteentjes hebt, of een stopcontact wat zijn beste tijd heeft gehad (oxidatie op de contacten).

Gewone stopcontacten zijn ook niet ontworpen om constant 16A te leveren, en kunnen dan flink warm worden.

Verder moet je je realiseren dat 16A uit een gewoon stopcontact een belasting van 3.6 kW is - daarmee trek je die hele groep leeg en is er op die groep in je meterkast geen ruimte meer om andere apparaten aan te zetten.

Veel granny chargers hebben een mogelijkheid om de laadstroom te beperken (8, 12 of 16A ofzo) - misschien goed om eerst een paar uurtjes op een lager vermogen te proberen of het goed gaat.
Thanks voor de uitleg. Het is niet alsof ik helemaal niet kan laden, in de garage is een openbare paal met 2 oplaad mogelijkheden, maarja die moet je delen met vele andere bewoners dus is het af en toe wie er als eerst staat na een werkdag.

Ik ben gewoon naar mogelijkheden aan het zoeken ondertussen, echter wil ik niet dat straks mijn schuur in de fik staat, ben daar best huiverig voor.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Duurdere optie, wel veiliger - de andere kant verlengen? Geen idee of dat kan, maar als de granny charger een temperatuurbeveiliging heeft aan de kant van de 230 dan behoud je die.

[ Voor 52% gewijzigd door Steef op 14-05-2026 09:14 ]

• ndrost
  • Laatst online: 17:30
Steef schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:11:
Duurdere optie, wel veiliger - de andere kant verlengen? Geen idee of dat kan, maar als de granny charger een temperatuurbeveiliging heeft aan de kant van de 230 dan behoud je die.
Je hebt ook granny chargers met een langere kabel, dat lijkt mij dan een beter idee. Of, nog beter, je vervangt het stopcontact in je schuur door een cee stopcontact die wel gemaakt zijn op langdurig veel stroom. Daar heb je dan weer een granny charger met cee voor: https://voldt.nl/collections/mobiele-thuislader

Wel even kijken hoe de stroomvoorziening in de schuur is natuurlijk, als dat bedrading uit 1960 is zou ik er geen langdurige hoge belasting op zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door ndrost op 14-05-2026 09:40 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ndrost schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Je hebt ook granny chargers met een langere kabel, dat lijkt mij dan een beter idee. Of, nog beter, je vervangt het stopcontact in je schuur door een cee stopcontact die wel gemaakt zijn op langdurig veel stroom. Daar heb je dan weer een granny charger met cee voor: https://voldt.nl/collections/mobiele-thuislader

Wel even kijken hoe de stroomvoorziening in de schuur is natuurlijk, als dat bedrading uit 1960 is zou ik er geen langdurige hoge belasting op zetten.
Daar zat ook ik ook aan te denken. Wellicht kan @Jeroenzer nieuwe (4mm2) draden laten trekken naar zo'n CEE WCD in zijn schuur, liefst op een aparte groep?

• ndrost
  • Laatst online: 17:30
DonJuape schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Daar zat ook ik ook aan te denken. Wellicht kan @Jeroenzer nieuwe (4mm2) draden laten trekken naar zo'n CEE WCD in zijn schuur, liefst op een aparte groep?
Als het plan zo uitgebreid is uiteindelijk is misschien een gewone laadpaal (laten) installeren ook nog een optie.

• Jeroenzer
ndrost schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Ik heb een huis uit 2021.

Zoals al wel eerder vermeld zijn we bezig met een laadpaal op onze parkeer plek in de gesloten garage welke alleen voor bewoners is echter duurt dit erg lang via de VVE maar ik wil alle opties verkennen tot mogelijkheid opladen.

Thanks voor de info!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:29:
[...]

zijn we bezig met een laadpaal op onze parkeer plek in de gesloten garage welke alleen voor bewoners is echter duurt dit erg lang via de VVE
Meestal wordt dat behoorlijk prijzig vergeleken met je eigen tarieven.

• Jeroenzer
ASW1 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Meestal wordt dat behoorlijk prijzig vergeleken met je eigen tarieven.
Absoluut.

Echter hebben ze hier een contract afgesloten en is laden 0,38ct per kwh, dus in mijn geval ben ik met mijn auto voor 17 euro vol, dat vind ik best meevallen.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:43
Of op eigen zonnepanelen van de VVE, zo proberen eventuele terug leverkosten te beperken.

Hier gaan we eerst beginnen met een ringleiding, waarop dan mogelijkerwijs later de eigen Wallbox op kan worden aangesloten.

Voordeel zoveel mogelijk zelf eigen zonne energie goedkoop door de mede eigenaren laten verbruiken

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Absoluut.

Echter hebben ze hier een contract afgesloten en is laden 0,38ct per kwh, dus in mijn geval ben ik met mijn auto voor 17 euro vol, dat vind ik best meevallen.
Dan heb je echt een enorme accu! Een vrachtwagen? ;)

• Makrolon
  • Nu online
rube schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:36:
[...]

45kwh, das niet zo groot?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Makrolon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:39:
[...]

45kwh, das niet zo groot?
Ha, nu mag ik je wijzen op de eenheidsfout :p. Er staat 0,38 cent/kWh.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jeroenzer
rube schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Sorry, ik ben wat duurder uit als van 0 naar 100% laad, ik heb 60kw accu en laden is hier op contract 0,38 cent per kwh.

Dus ben dan 22 euro kwijt -+.

In verschillende laad sessie met eflux pas geladen en daar heb ik bijvoorbeeld 53,08kwh geladen en die sessie kost mij 16,70euro

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Jeroenzer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Sorry, ik ben wat duurder uit als van 0 naar 100% laad, ik heb 60kw accu en laden is hier op contract 0,38 cent per kwh.
De accu is 60 kWh
En de kosten zullen zijn 0,38 euro of 38 cent per kWh. Geen 0,38 cent ;-).

Anders ben je maar 0,23 euro kwijt. Of je accu is toch een stuk groter, namelijk 6000 kWh. Beide lijken niet realistisch.
Pagina: 1 ... 224 ... 226 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen