Acties:
  • +27 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:44

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Afgelopen week voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn Kia E-Soul 64 Kw. Dit rit voerde naar het Zwarte Woud zo'n 760 km enkele reis. Niet echt spannend want Duitsland is goed bedeeld met laadpalen.

Hierbij mijn ervaringen.
HEEN: Met een volle accu (100 %) en een verwachte range van 450 km vertrokken.
De 1e laadstop was na 269 km langs de A3 bij Ionity. Helaas deze snellader (1 van de 6 geprobeerd) niet aan de praat gekregen. Mijn pasjes werden niet geaccepteerd en ook de QR code op de paal werkte niet. Ernaast stond een snellader van Innogy en die was perfect. Minder snel (max 50 Kw) maar probleemloos. Met een range van 350 km en 80% vulling na 40 minuten weer verder.
Laadstop 2 was 206 km verder. Een prima snellader van EnWB. In 30 minuten tot 80% geladen wat ruim genoeg was om op de plaats van bestemming te komen. Achteraf had ik hier beter de snellader ernaast kunnen nemen want die had een topspeed van 300 Kw ipv de 50 Kw van de paal die ik gekozen had. De Kia kan met max 77 Kw laden en dat scheelt toch als je bij een lader staat die 300 Kw aan kan.

Op de plaats van bestemming stond een laadpaal met 2 aansluitingen op 300 meter van het hotel. Max 22Kw laden maar mijn Kia met 1 fase lader aan boord slurpt dan 'maar' 7 Kw. Ging goed en in 1 nacht de accu weer 80% gevuld. Nadeel, een krappe plek en plek 2 werd constant bezet door een deelauto van my-e-car.de. In de loop van de week daar nog 1 x geladen. Gezien dat beide plekken vrij vaak bezet waren.

TERUG Weer vol (100%) vertrokken. 1 x laden bij Eon na 303 km (40 minuten laden) en 1 x laden bij EnWB Hünx na 235 km (30 minuten laden). De laatste 220 km naar huis waarna nog 18% lading over.

* Laden verliep bijna vlekkeloos. Wel even wennen aan de verschillende manieren van bedienen van de snelladers. Eenvormigheid is er totaal niet.
* Eén keer gaf de app aan dat het laden was gestopt terwijl de 80% nog niet was bereikt. Moest de snellader toen weer opnieuw aansluiten en activeren. Geen idee hoe dit kon.
* Handig: Langs de snelwegen in Duitsland wordt per tankstation op de borden aangegeven (met een symbool) of je er ook kan laden.
* Google maps wordt steeds completer met de overzicht van laadpalen. Ook kun je bij veel palen zien of ze bezet zijn of niet.
* Ik kon overal zonder te wachten inpluggen. Nergens wachttijd. Sterker, in veel gevallen was ik de enige. Ik reed beide keren op een donderdag en het was erg druk op de weg. Veel files dankzij wegwerk:'( . Wat ik me wel afvraag is hoe dat straks gaat als EV gebruik echt op stoom komt. Nergens heb ik kunnen ontdekken hoe je bijvoorbeeld in een rij kan aansluiten als alle palen bezet zouden zijn. Als alles bezet is en er staan nog bijv. 5 auto's te wachten wie gaat dan eerst als er een plek vrij komt? Daar moet men echt wat aan gaan doen.
* Ik gebruikte bij alle laders de laadpas van DIC laadsystemen. Dat bedrijf heeft ook mijn wallbox (Blackboxx) geleverd.
* Verbruik heen 16 Kw en terug 15,3 Kw. Mede dankzij veel files en een rustige rechtervoet (max 115 km/u)

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:47
Duitsland is inderdaad heel erg goed te doen. Je kan trouwens bij de meeste Lidl's of Kaufland winkels gewoon gratis snelladen. Makkelijk te vinden met chargemap.

Ik denk dat de massale wachttijden in de toekomst wel mee zullen vallen. Nu zijn er nog veel zakelijke EV's. Zakelijke auto's is een aflopende zaak gelukkig. Daarnaast zal niet iedere particulier een EV gaan rijden, ook niet wanneer de ICE nergens meer welkom is.

De laadproblemen zullen best meevallen in de toekomst denk ik.
Ionity zou ik trouwens sowieso overslaan. Dat zijn echt woekerprijzen tov van andere aanbieders. In het buitenland laad ik zoveel mogelijk met de Maingau pas. Die heeft prijsafspraken met alle aanbieders en je weet dus altijd wat je per kWh betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:22
Grotendeels Duitsland en maar 760km is in 2021 natuurlijk geen issue meer. :) Helemaal met wat voorbereiding aan de hand van ABRP.

Op lange ritten wil ik graag betalen voor kwaliteit qua laden. Ionity is duur maar doorgaans top locaties, en gewoon tot 190kW voor mezelf. Die paar stops betaal ik dan graag 79c per kWh. Ga ik niet bij 50kW laden. Ook niet als dat gratis is. Maar goed. Moet wel zeggen dat ik 2k enkele rit rij en geen 760km. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:16
Wij hebben afgelopen 3 weken ca. 2000 kilometer door Noorwegen gereden. (Woon daar overigens ook).

Zal er niet teveel over schrijven maar hier is de laadinfrastructuur helemaal top.

In tegenstelling tot @fisherman hebben wij voornamelijk bij Ionity geladen (stuk goedkoper met een Polestar en Plugsurfing). Vaak een gemiddelde laadsnelheid van ca 100kW (10-80%). Ook weer je daar van tevoren dat de paal werkt en dat de paal geen verdeling heeft. (Veel 150kW laders hierzo kunnen 2 auto’s tegelijk laden, dan blijft er maar 75kW per auto over).

Ik de praktijk kwam het bereik op ongeveer 420 kilometer uit (met 20 inch velgen) wat voor ons doen prima is!

Let er wel op dat er in Noorwegen legio verschillende aanbieders zijn, met elke hun eigen app en betalingsoptie.

[ Voor 9% gewijzigd door Rene op 02-08-2021 09:52 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Rene schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:51:
Let er wel op dat er in Noorwegen legio verschillende aanbieders zijn, met elke hun eigen app en betalingsoptie.
En daar kun je dan niet terecht met een regulier betaalmiddel (pin / creditcard) als je niet toevallig zo'n app of eigen betaaloptie hebt?
Blijf dat toch een grote drempel vinden om de stap naar electrisch te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
fisherman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:32:
Duitsland is inderdaad heel erg goed te doen. Je kan trouwens bij de meeste Lidl's of Kaufland winkels gewoon gratis snelladen. Makkelijk te vinden met chargemap.

Ik denk dat de massale wachttijden in de toekomst wel mee zullen vallen. Nu zijn er nog veel zakelijke EV's. Zakelijke auto's is een aflopende zaak gelukkig. Daarnaast zal niet iedere particulier een EV gaan rijden, ook niet wanneer de ICE nergens meer welkom is.

Ionity zou ik trouwens sowieso overslaan. Dat zijn echt woekerprijzen tov van andere aanbieders. In het buitenland laad ik zoveel mogelijk met de Maingau pas. Die heeft prijsafspraken met alle aanbieders en je weet dus altijd wat je per kWh betaalt.
Waarom zou dat aflopend zijn?
Zo lang de prijzen in de toekomst maar dalen, zou ik liever weer een EV leasen, dan een benzine. Ook als ze beide 22% bijtelling zijn.

Uiteindelijk kies ik wel voor een lagere fiscale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 14:47
Italia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Zo lang de prijzen in de toekomst maar dalen, zou ik liever weer een EV leasen, dan een benzine. Ook als ze beide 22% bijtelling zijn.

De verwachting is dat niet iedereen in de toekomst meer een auto heeft. Eigenlijk net zoals vroeger. Je ziet het al met veel nieuwe wijken. In de stad waar ik woon worden 2 nieuwe wijken gebouwd die compleet autovrij worden. Ook hebben veel mensen geen eigen oprit om te laden.
Je merkt aan alles dat exclusief gebruik maken van een auto in de nabije toekomst voor velen niet meer weggelegd is en daar is helemaal niets mis mee. Een van de stappen van de overheid zal natuurlijk zijn om mensen uit een ICE te dwingen, maar uiteindelijk ook fiscale voordelen te veranderen in fiscale nadelen voor zakelijke rijders, aangezien de helft van de nieuwe auto's zakelijk gereden wordt. Van de andere helft is ook 40% niet in bezit. De rest behoort tot de groep die in de toekomst nog een eigen auto zal hebben. Er zullen wel goede alternatieven komen. Beter OV en deelauto's op bepaalde centraal gelegen knooppunten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Italia
fisherman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

De verwachting is dat niet iedereen in de toekomst meer een auto heeft. Eigenlijk net zoals vroeger. Je ziet het al met veel nieuwe wijken. In de stad waar ik woon worden 2 nieuwe wijken gebouwd die compleet autovrij worden. Ook hebben veel mensen geen eigen oprit om te laden.
Je merkt aan alles dat exclusief gebruik maken van een auto in de nabije toekomst voor velen niet meer weggelegd is en daar is helemaal niets mis mee. Een van de stappen van de overheid zal natuurlijk zijn om mensen uit een ICE te dwingen, maar uiteindelijk ook fiscale voordelen te veranderen in fiscale nadelen voor zakelijke rijders, aangezien de helft van de nieuwe auto's zakelijk gereden wordt. Van de andere helft is ook 40% niet in bezit. De rest behoort tot de groep die in de toekomst nog een eigen auto zal hebben. Er zullen wel goede alternatieven komen. Beter OV en deelauto's op bepaalde centraal gelegen knooppunten.
Tja, jet werkt in steden als Amsterdam en onder studenten, maar voor een willekeurig gezin is dat natuurlijk pure armoede en totaal niet werkbaar.

Ik zou al niet weten hoe we zonder tweede auto uit de voeten moeten.

Deel auto’s zijn per definitie duurder.
We wonen niet in een super grote stad en voldoende doorstroming voor het verkeer, de deel auto’s die hier staan zijn faliekant gefaald als concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
Dit jaar met de model 3 long range naar Italië, waar we op dit moment zitten.

Op zich gaat de heenweg prima, in Duitsland heb je snel tussenstops, omdat de snelheid iets hoger ligt. Met 150km/h, moet ik toch iedere 220km weer laden. Dat is eigenlijk iets te krap.
Voor vakanties zou de volgende Model 3 achtige auto minimaal 100kWh accu moeten hebben.

In Zwitserland door files en laden tot 98% toch 360km kunnen rijden op een lading. Wat prettiger is, maar mij toch nog een beetje is tegen gevallen. Ik had méér verwacht.

In Italië is het toch wat dun bezaaid met superchargers, waardoor ik voor het eerst in mijn leven op een laadplek heb moeten wachten (Arezzo). Rond Perugia/Assisi mis je eigenlijk wel een SuC.

Verder is het met publieke laders ook niet super in Italië. Ze hebben nog een lange weg te gaan!
Maar in principe lukt het allemaal prima. Wel opletten met warm weer, ik verloor laatst 8% op een dag van 39 graden. Hoorde de auto ook heel de dag blazen (accu koelen?).

Verder verbaast de ruimte in de Model 3 mij iedere keer weer. Als het goed is, genoeg ruimte om wat dozen wijn mee terug te nemen 🤌🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:21
mm.kool schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:31:
Afgelopen week voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn Kia E-Soul 64 Kw. Dit rit voerde naar het Zwarte Woud zo'n 760 km enkele reis. Niet echt spannend want Duitsland is goed bedeeld met laadpalen.
Hoe lang was je onderweg? :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:15

Reinier

\o/

Ik blijf het apart vinden dat laders het af en toe simpelweg niet doen. Dat wordt toch vrij vaak gemeld (hier, op andere forums, op YT, etc.). Lijkt me toch aardig frustrerend.

En @mm.kool, je haalt af en toe kW en kWh door elkaar ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Reinier schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:41:
Ik blijf het apart vinden dat laders het af en toe simpelweg niet doen. Dat wordt toch vrij vaak gemeld (hier, op andere forums, op YT, etc.). Lijkt me toch aardig frustrerend.

Dit is vooral bij de kleinere laadnetwerken. Tesla Superchargers, Ionity of Fastned hebben dit eigenlijk nooit.

Wij zijn deze vakantie weer naar Zweden en elk jaar wordt het significant makkelijker, maar ook duurder.

2019: 150kW laadpalen in NL, over de grens rijden van 50kW naar 50kW. Ongeveer 50-150km tussen palen. Veel verschillende apps voor betalen, maar 75% gratis. Ook veel lezen op ChargeMap / TNM naar ervaringen (kapotte laders). 4000km ongeveer €60 laadkosten :o

2020: 150kW laadpalen in NL en DE. Af en toe een in Zweden / Denemarken. Ongeveer 50-75km afstand tussen de palen. Veel verschillende apps, maar The New Motion pas werkt op 80% van de palen. Nog wel wat lezen op ChargeMap enzo, maar langs de snelweg werkt eigenlijk alles wel (of die er naast, want er staan nu vaak 2 - 4 chargers ipv 1). 4000km ongeveer €120 laadkosten. Vooral Clever in Denemarken mega duur (€0.80/kWh ofzo).

2021: 150kW laadpalen tot aan Stockholm, daarboven elke 150km 150kW en veel 50kW. Ik mijd de 50kW’s omdat ze vaak wat vervallen zijn, of rare apps gebruiken. Mijn pas werkt op alles behalve de obscure lokale laadpalen van een klein initiatief. Veel drukker geworden ook bij de laadplekken onderweg. Normaal stond ik altijd alleen, nu moet ik bij Ionity zelfs al op tijd terug omdat er mensen staan te wachten! (2x onderweg). Wel elke 50km een 150kW (tot Stockholm).
Ionity en Clever allebei mega duur nu. Ik heb alleen heenreis gehad nu (2000km), en al €150 kwijt! In ruil daar voor werkt wel alles altijd, en snel (150-300kW).

Scandinavië is eigenlijk altijd goed geweest.

Ik ben ook drie keer door Frankrijk geweest. Eerste twee keer altijd gezeik met die shit Corridoor laders. Werken de helft van de tijd niet, je druppel scannen ze meeega moeilijk (een pas gaat wel goed, te kleine antenne ofzo), of ergste: ze slaan continu af. Hierdoor moest je heel conservatief rijden met je range, want ik heb een keer gehad dat er twee achter elkaar niet werkten en ik dus 100km verder pas kon laden!
Laatste keer naar Genève, voornamelijk Ionity: geen centje pijn (nouja, centen wel, maar je snapt ‘t ;P).

Ik rijd een auto met 450 km WLTP bereik en rijd 200-300km tussen laadpalen en laad dan tot 80% met 75 kW in 30-45 minuten.

Volgend auto wordt een 800V platform met 500km WLTP. Dan rijd je solide 300km en laad je naar 80% in 20 minuten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Hierbij mijn ervaringen.
HEEN: Met een volle accu (100 %) en een verwachte range van 450 km vertrokken.
De 1e laadstop was na 269 km langs de A3 bij Ionity.
Hoe vol was de accu na die 269km? Want 450km > 269km is nogal een verschil. Hoe was je rijstijl/verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
FastFred schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Hoe vol was de accu na die 269km? Want 450km > 269km is nogal een verschil. Hoe was je rijstijl/verbruik?
Met 150 door Duitsland zit je zo op 22kWh per 100km. Dus dan moet je na 286km wel een keer laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Inspired schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Met 150 door Duitsland zit je zo op 22kWh per 100km. Dus dan moet je na 286km wel een keer laden.
Ja dat snap ik, maar in de TS staat dat ie nergens harder dan 115 gereden heeft. Dan is 450 > 269km best een verschil. Daarom ben ik ook benieuwd hoe vol de accu was bij de eerste laadstop.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 03-08-2021 08:51 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
Ik vind dit eigenlijk wel grappig; in het EV topic zijn mensen die met een 24kWh auto naar Spanje zijn gereden o.i.d. en hier wordt 760km door Duitsland met een 64kWh auto als avontuur gezien :P

Volgend jaar overweeg ik om met mijn 28kWh Ioniq ook naar het buitenland op vakantie te gaan met twee jonge kinderen. Tegen die tijd maar eens gaan puzzelen hoe dat precies aan te pakken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
FastFred schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Ja dat snap ik, maar in de TS staat dat ie nergens harder dan 115 gereden heeft. Dan is 450 > 269km best een verschil. Daarom ben ik ook benieuwd hoe vol de accu was bij de eerste laadstop.
Ah, ja. Dan zal de accu nog redelijk vol zijn geweest ja. Met een snelheid van max 115 zou 760km wel met 2 kleine stops moeten kunnen. Met wat geluk qua laadlocatie zou 1 stop wel moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Hartstikke leuk en hip in de stad, maar voor mij is dat niet haalbaar. Naar m'n werk met de auto is een kwartier, met de fiets een half uur, met het OV 1 uur en 16 minuten. Moet ik nog boodschappen doen, koken, eten, afwassen, heb ik 's avonds nog hobby's waar ik heen wil dan red ik dat al niet meer. Tja, een scooter dan? Lekker nat geregend worden of op je flikker gaan in de sneeuw, fantastisch.

Elektrisch auto rijden voor mij ook niet mogelijk met 5 parkeerplekken op 12 appartementen, verhuizen geen optie want alles is duur en ben alleenstaand, gemeente plaatst alleen openbare palen in het centrum en ik ben niet van plan om mijn auto 2km verderop neer te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 03-08-2021 09:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Italia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Tja, jet werkt in steden als Amsterdam en onder studenten, maar voor een willekeurig gezin is dat natuurlijk pure armoede en totaal niet werkbaar.
Dat is wel heel algemeen gesteld. Het gemiddelde woon-werk ritje bedraagt 22km. 80% van de ritten is korter dan 20km en maar liefst de helft van alle autoritten is korter dan 7,5km.
Dat zijn allemaal geen 'ik heb een auto nodig' afstanden.

Of het hebben van minder dan 2 auto's "pure armoede en niet werkbaar" is hangt vooral af van waar je woont (in Groningen is de woon-werk afstand bv 33km, dan is een auto harder nodig bv), waar je werkt en vooral of je te lam bent om een paar kilometer te fietsen :P.

Mijn vrouw en wonen respectievelijk 25 en 20km van ons werk, ik ben dit jaar 1 keer met de auto geweest (omdat ik me had verslapen :+) en verder fiets ik altijd en mijn vrouw pakt ook bijna altijd de fiets en soms de scooter en de auto komt altijd als laatste optie. Wij zouden makkelijk met 1 auto kunnen en ook zonder auto met bv autohuur zouden we nog prima uit de voeten kunnen.

Of iets werkbaar of pure armoede is hangt vooral van je eigen instelling af, niet van het concept.
Ik vind fietsen geen armoede, in de file onzinnig benzine staan te verstoken wel.
FastFred schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

Hartstikke leuk en hip in de stad, maar voor mij is dat niet haalbaar. Naar m'n werk met de auto is een kwartier, met de fiets een half uur, met het OV 1 uur en 16 minuten. Moet ik nog boodschappen doen, koken, eten, afwassen, heb ik 's avonds nog hobby's waar ik heen wil dan red ik dat al niet meer. Tja, een scooter dan? Lekker nat geregend worden of op je flikker gaan in de sneeuw, fantastisch.
Omdat fietsen een kwartier langer duurt redt je alles al niet meer? Ben je nou serieus? Dit is gewoon pure onwil om de auto te laten staan en heeft echt niets meer te maken met niet kunnen, ik mag aannemen dat je je dat zelf ook wel beseft.
En tegen regen bestaat zoiets als regenkleding of als je echt van suiker bent pak je tijdens regen de auto.

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 03-08-2021 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Metro2002 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:02:
[...]

Omdat fietsen een kwartier langer duurt redt je alles al niet meer? Ben je nou serieus? Dit is gewoon pure onwil om de auto te laten staan en heeft echt niets meer te maken met niet kunnen, ik mag aannemen dat je je dat zelf ook wel beseft.
En tegen regen bestaat zoiets als regenkleding of als je echt van suiker bent pak je tijdens regen de auto.
Werk is een half uur heen, half uur terug. Supermarkt is 5 minuten heen, 5 minuten terug. Mijn voornaamste hobby scouting is 20-25 minuten, mijn ouders een half uur, mijn zusje nog iets meer dan dat.

Een half uurtje eerder van huis en iets later thuis zijn heb ik weinig moeite mee. Onderweg naar huis kan ik met een km om fietsen langs de supermarkt. Kom ik thuis is het, laten we zeggen, kwart voor 6. Half 7 begint scouting en als leider moet ik wat eerder aanwezig zijn om dingen voor te bereiden; geen tijd meer om te koken en te eten.

En zo nog wel legio voorbeelden waarom ik zo lang mogelijk blijf auto rijden. Voor 'even' een uurtje bij m'n ouders op de koffie ben ik dan 2 uur weg.

En ik ben dan nog alleenstaand, moet er niet aan denken dat ik een vrouw en kinderen daarin mee moet slepen.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 03-08-2021 09:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Dream on zou ik zeggen. Dat riedeltje van "betere OV en deelauto's/scooters/fietsen" horen we al jaren. Ben benieuwd wie er in de twee autovrije wjiken gaat wonen, geen gezinnen met kinderen verwacht ik zo.

Ik woon op nog geen kilometer van een stadscentrum in Gelderland. Ik kan de bus ieder kwartier nemen. Dat heb ik in totaal het afgelopen jaar één keer gedaan, en gelijk weer genezen van die onzin. Druk, vies, enorme omweg gemaakt, en je mag eerst verdomd goed uitzoeken hoe vaak je mag overstappen voor je ergens bent waar je wil zijn. Lijkt me met kinderen op touw helemaal een nachtmerrie.

Je wens rijmt ook niet met de realiteit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eit-sterker-dan-bevolking

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:16
assje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel grappig; in het EV topic zijn mensen die met een 24kWh auto naar Spanje zijn gereden o.i.d. en hier wordt 760km door Duitsland met een 64kWh auto als avontuur gezien :P

Volgend jaar overweeg ik om met mijn 28kWh Ioniq ook naar het buitenland op vakantie te gaan met twee jonge kinderen. Tegen die tijd maar eens gaan puzzelen hoe dat precies aan te pakken.
Je hebt ook helemaal gelijk. Alles is relatief. Wij rijden al volledig elektrisch sinds 2015 (2 auto’s). In 2017 zijn we op zomervakantie geweest met onze 2 kids (toen 1,5 en 2,5 jaar oud). Enkele rit 700 kilometer van Bergen Noorwegen naar Zweden toe.

Dat ging helemaal prima. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we dit gingen doen in een eGolf met kleine kofferbak en slechts 21kWh bruikbare capaciteit.

Wellicht was dit de mooiste trip ooit. We moesten in totaal 6x stoppen (12x heen en terug) om te laden. Gelukkig waren er in 2017 niet zoveel pioniers dus wachten op en lader was er niet bij en we konden altijd direct laden.

Vanwege de lage Vgem was het om de 1,5/2 uur laden. Perfect om de kids de benen te laten strekken, luier wisselen, ijsje eten, broodje kopen, natuur bekijken etc. Laadstops varieerden van 10 minuten tot 35 minuten, vaak langer omdat overige activiteiten langer duurden dan het laden zelf.

Totale netto laadtijd was ongeveer 2 uur, trek je daar dan 1,5 uur vanaf omdat je met de ICE en kids ook moet stoppen dan verlies je slechts een half uur. Dat bleek ook op de terugweg toen familie met de V70 45 minuten eerder thuis was(en ongeveer 4x de reiskosten kwijt waren).

Ga je op vakantie met de EV heb ik eigenlijk 2 gouden tips:
- plan je route (en alternatieven)
- neem de tijd en geniet

Kleine sidenote: in Noorwegen is de vMax en stuk lager dan in NL/DE//B/F etc. 95% van de rit is de vMax slechts 80km/u. Dat betekent dat je met een kleine accu nog steeds 2 uur tussen de stops kan rijden, dit helpt natuurlijk enorm. Rij je 110 met een gen1 eGolf zoals wij hebben dan moet je om het uur laden. Kan prima natuurlijk ;).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Discussies over andere zaken dan Lange ritten met elektrische auto in Europa zijn offtopic en dit topic is dus niet de plaats om daarover te discussiëren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Italia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:31:
Dit jaar met de model 3 long range naar Italië, waar we op dit moment zitten.

Op zich gaat de heenweg prima, in Duitsland heb je snel tussenstops, omdat de snelheid iets hoger ligt. Met 150km/h, moet ik toch iedere 220km weer laden. Dat is eigenlijk iets te krap.
Voor vakanties zou de volgende Model 3 achtige auto minimaal 100kWh accu moeten hebben.

In Zwitserland door files en laden tot 98% toch 360km kunnen rijden op een lading. Wat prettiger is, maar mij toch nog een beetje is tegen gevallen. Ik had méér verwacht.

In Italië is het toch wat dun bezaaid met superchargers, waardoor ik voor het eerst in mijn leven op een laadplek heb moeten wachten (Arezzo). Rond Perugia/Assisi mis je eigenlijk wel een SuC.

Verder is het met publieke laders ook niet super in Italië. Ze hebben nog een lange weg te gaan!
Maar in principe lukt het allemaal prima. Wel opletten met warm weer, ik verloor laatst 8% op een dag van 39 graden. Hoorde de auto ook heel de dag blazen (accu koelen?).

Verder verbaast de ruimte in de Model 3 mij iedere keer weer. Als het goed is, genoeg ruimte om wat dozen wijn mee terug te nemen 🤌🤗
Had je de cabine overheat protection aanstaan? Dan gaat ie zelf de cabine verkoelen bij heet weer.

Setting zit onder Safety & Security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:30

Freakie1NL

Grote Baas

fisherman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:32:

Wat bedoel je daarmee? Juist dit lijkt mij nodig om laadpalen in Europa succesvol te laten zijn. Een consument kijkt eerder gratis laders zoals bij supermarkten in Duitsland. Als ik met de ID.3 naar het buitenland zou gaan boeit het mij totaal niet wat het kost, ik betaal het immers niet. Als hierdoor er meer laadpalen langs A locaties komen op snelwegen lijkt mij dat voor in de toekomst ook voor de consument toch een win situatie. Meer keuze.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brulaapjes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09-2021
Was toch benieuwd wat de ervaring was van mensen met een EV op vakantie. opmerkingen over erecties e.d. zijn echt niet nodig

Ter vergelijking, ik ben een single man (gelukkig geen luiers die verschoond moeten worden onder een rit). Ergens overnachten doe ik liever niet dus rij 1300km in een dag. Hou van doorrijden dus mijn verbruik ligt daardoor wat hoger. Ik heb €250,- betaald voor mijn auto (echt waar!) en doe het onderhoud zelf (dus geen ANWB lid).

Als ik nu zou overstappen naar EV zou dat vooral nadelig zijn in veel opzichten. Probeer maar is een EV te vinden voor €250,- waarmee ik probleemloos 1300km mee afleg. Dan moet ik om de 200km een pauze van 30 min om de auto te laden, dat betekend op een rit van 1300km een extra reisdag. Ook moet je er maar lol in hebben om een paar uur aan je planning te besteden ivm de laadpalen. Ik maak me serieus zorgen om 2030/2050 waar iedereen geforceerd elektrisch moeten rijden, vooral de accu heeft een enorme ontwikkeling boost nodig en dat zie ik voor 2030 absoluut niet gebeuren. Al met al is een EV geen vooruitgang, dat gaat nog jaren duren voordat dat zo ver is.

ook opmerkingen over offtopic reacties zijn echt niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 03-08-2021 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Brulaapjes schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:36:
Was toch benieuwd wat de ervaring was van mensen met een EV op vakantie.*knip*

Ter vergelijking, ik ben een single man (gelukkig geen luiers die verschoond moeten worden onder een rit). Ergens overnachten doe ik liever niet dus rij 1300km in een dag. Hou van doorrijden dus mijn verbruik ligt daardoor wat hoger. Ik heb €250,- betaald voor mijn auto (echt waar!) en doe het onderhoud zelf (dus geen ANWB lid).

Als ik nu zou overstappen naar EV zou dat vooral nadelig zijn in veel opzichten. Probeer maar is een EV te vinden voor €250,- waarmee ik probleemloos 1300km mee afleg. Dan moet ik om de 200km een pauze van 30 min om de auto te laden, dat betekend op een rit van 1300km een extra reisdag. Ook moet je er maar lol in hebben om een paar uur aan je planning te besteden ivm de laadpalen. Ik maak me serieus zorgen om 2030/2050 waar iedereen geforceerd elektrisch moeten rijden, vooral de accu heeft een enorme ontwikkeling boost nodig en dat zie ik voor 2030 absoluut niet gebeuren. Al met al is een EV geen vooruitgang, dat gaat nog jaren duren voordat dat zo ver is.

*knip*
Je zou eigenlijk nu ook al om de 200km een pauze moeten inlassen. Maar tegen 2030->2050 ben je zo oud dat dit zeker altijd moet, probleem opgelost dus.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 03-08-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
GrooV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Had je de cabine overheat protection aanstaan? Dan gaat ie zelf de cabine verkoelen bij heet weer.

Setting zit onder Safety & Security
Nee staat uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:50

ChillPascal

In the end...

Toevallig had ik mijn ervaring onlangs gedeeld in het Model 3-Topic. Hierbij dan ook in dit topic:

Vakantie-verslag
Tegen het einde van vanmiddag zijn we thuis aangekomen, nadat we gisteravond zijn vertrokken uit Pisa. Daarmee is er een einde gekomen aan onze 10-daagse zomervakantie. Voordat ik zo dadelijk de gemiste slaap ga inhalen wil ik toch even kort mijn ervaring delen. Hopelijk een informatief stukje voor de degene die de vakantie nog tegoed hebben en van plan zijn de Model 3 mee te nemen.

In de nacht van zaterdag 10 op zondag 11 juli zijn wij vanuit Nederland vertrokken richting Oostenrijk met onze Model 3 SR+. Voor deze gelegenheid voorzien van de aero-kappen. De bestemming was Obertilliach, een klein dorpje in het Zuiden van Tirol, vlak bij de grens met Karintië. Als voorbereiding heb ik natuurlijk dit topic doorgenomen en de route meermaals gepland met ABRP. Eigenlijk was dit totaal onnodig. De ingebouwde navigatie werkt uitstekend van Supercharger naar Supercharger. Een kleine 13 uur en ca 1100 km verder wachtte ons een fantastisch uitzicht en een voortreffelijke schnitzel.

Helaas bleek de laadpaal in het dorp niet vrij toegankelijk. Ik geloof dat deze bedoelt is voor een carsharing-systeem. Gelukkig vond ik een 75kW lader op 15 minuten rijden. Chargemap is echt een uitkomst voor de lokale laadpalen. De 75 kW-lader i.c.m. wat prik via de granny-charger gaf ons voldoende lading voor alle uitjes. Daarbij was ik ook positief verrast over het verbruik in de bergen. Veelal kon bleef het deze hangen op 120 - 130 Wh/km voor een retourtje. Bergaf ben ik zelfs onder de 60 Wh/km uitgekomen op een afstand van bijna 80 km.

Een kleine week later zijn wij vertrokken richting het zonnige Toscane, een klein dorpje tussen Florence en Pisa was de bestemming. Toch al snel 600 km, maar ook deze rit was perfect gepland met de ingebouwde navigatie. Wel jammer vind ik dat je geen instellingsoptie hebt voor de batterij percentage waarmee je wenst aan te komen. Ik sta namelijk niet graag met <10% lading op een camping in een afgelegen dorpje op de heuvels van Toscane.

De vakantie werd gister afgesloten met een trip naar Pisa. Op een parkeerterrein in de buurt van het centrum heb ik de accu 100% volgeladen en vanaf daar naar huis genavigeerd. Helaas ontstond hier ook de enige issue die ik heb gehad met een Ev-vakantie. Met nog 15% zou ik bij de eerste Supercharger uitkomen, echter was het afrit afgesloten wegens werkzaamheden. Helaas zijn de omleiding routes niet zo goed (of helemaal niet) aangeven, zoals dat in Nederland wel gebeurd. Dus maar een volgende afrit gepakt en omgedraaid. Achteraf geen goed plan, want ook het afrit aan de weerszijde van de snelweg was dicht. Dat betekende dat ik nog weer door (terug) moest voor minimaal 25km voor het eerst volgende afrit. Uiteindelijk met geknepen billen gecheckt op Chargemap of er een paal in de buurt stond. Met wat geluk stond er op 10 km buiten de snelweg een 50 kW lader geschikt voor een RFID-tag. Na deze tegenvaller zijn de overige 1400km uitstekend verlopen.

Tl;dr
  • Model 3 SR+ is een uitstekende auto om mee op vakantie naar Zuid Europa te gaan.
  • ABPR is leuk, maar van weinig toegevoegde waarde voor de lange ritten.
  • Chargemap is echt een aanrader voor de lokale laadpalen.
In totaal heb ik 3728 km afgelegd en daarbij 549 kWh verbruikt. Dat geeft een gemiddeld verbruik van 147 Wh/km. (Vmax = 130 km/h)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02

FreakNL

Well do ya punk?

Was toch benieuwd wat de ervaring was van mensen met een EV op vakantie. *knip*
Dat heet bevestingsvooroordeel. Met een vleugje cognitieve dissonantie.

De post van Rene is daar een perfect voorbeeld van:
Rene in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

We kunnen toch ook gewoon met elkaar toegeven dat de stap van ICE naar EV op vele vlakken echt prima is, vooral op het gebied van milieu? Maar tegelijkertijd is de lead time van een trip naar Zuid-Europa gewoon langer geworden en ik kan dat niet anders uitleggen dan nadelig.

Er is niks mis met EV en voor het merendeel van de ritten is het ook echt wel prima. Maar voor langere ritten is het gewoon onhandig en de opgelopen reistijd is gewoon een stap terug. Moet je je voorstellen dat je met het vliegtuig naar New York 4 tussenstops moet maken van een uur.......

In de ideale wereld rijdt je EV naar je werk en supermarkt en overige ritjes in de buurt en rijdt je de overige ritten (en dat zijn er VEEL minder op jaarbasis) gewoon in 1 ruk. PHEV dus... Maar ook die techniek is niet zaligmakend...

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 03-08-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Je zou eigenlijk nu ook al om de 200km een pauze moeten inlassen. Maar tegen 2030->2050 ben je zo oud dat dit zeker altijd moet, probleem opgelost dus.
mijn vrouw heeft ook haar rijbewijs, dus bij ons is het stoppen, rondje om de auto om van plaats te ruilen, en weer door.
Combineren we dat met een tankstop (iedere 1000km) dan is dat max 10 minuten alles in totaal
dus met het ritje van TS van 760 kilometer zou het 1 stop geweest zijn om even van plek te wisselen (wij rijden makkelijk 400km in 1 ruk, een comfortabele auto helpt daar wel bij), of als je het op de veilige 200km houdt: max 3 stops van max 5 minuten (want je hoeft niet te tanken) = 15 minuten extra reistijd op een rit van 760km

als ik dan lees dat TS meer dan een uur extra reistijd heeft vanwege het laden op zo'n kleine afstand dan blijft EV voor mij nog steeds geen optie ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Leipo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

mijn vrouw heeft ook haar rijbewijs, dus bij ons is het stoppen, rondje om de auto om van plaats te ruilen, en weer door.
Combineren we dat met een tankstop (iedere 1000km) dan is dat max 10 minuten alles in totaal
dus met het ritje van TS van 760 kilometer zou het 1 stop geweest zijn om even van plek te wisselen (wij rijden makkelijk 400km in 1 ruk, een comfortabele auto helpt daar wel bij), of als je het op de veilige 200km houdt: max 3 stops van max 5 minuten (want je hoeft niet te tanken) = 15 minuten extra reistijd op een rit van 760km

als ik dan lees dat TS meer dan een uur extra reistijd heeft vanwege het laden op zo'n kleine afstand dan blijft EV voor mij nog steeds geen optie ;(
Eten en tanken doen jullie niet? En wat maakt het verschil zelfs al zou je 1 uur langer onderweg zijn?

Dus van een 7,5 uur naar een 8,5 uur is dat zo verschrikkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
nemen we van huis mee en wordt in de auto onderweg gegeten/gedronken
en tanken doen jullie niet?
niet nodig zolang de afstand <1000km is, we vertrekken dit soort langere ritten altijd met een volle tank
En wat maakt het verschil zelfs al zou je 1 uur langer onderweg zijn?

Dus van een 7,5 uur naar een 8,5 uur is dat zo verschrikkelijk?
ja :P vooral als het als een verplichting aanvoelt. Ik heb al een hekel aan stoppen om te tanken en dan maakt het langzame laden het er niet beter op :+
ik besteed liever een uur extra (2 als je de terugweg ook meerekent) op mijn eindbestemming dan om die de moeten verspillen op 1 of ander saai tank/laadstation

[ Voor 16% gewijzigd door Leipo op 03-08-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
iamerwin schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:35:
[...]

Hoe lang was je onderweg? :)
Veel te lang maar dat kwam vooral door files. Totaal 11,5 uur onderweg waarvan 1 uur en 10 minuten laadstops.
Reinier schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:41:

Oeps....
FastFred schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Die was nog aardig gevuld hoor. Ik heb er niet op gelet maar schat 35 %.
assje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Zie de 3e zin van de 1e post in dit topic. :> Het gaat mij vooral om het bundelen van deze ervaringen in 1 topic.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Je moet je bij dergelijk lange ritten eigenlijk ook afvragen of met eigen auto rijden wel de beste optie is. Wij gaan dit jaar naar Spanje, een reis die door velen met eigen auto gedaan wordt. Mijn auto (een 10 jaar oude Fiat Bravo) kost zo'n €13 per 100 km (brandstof, verzekeringen, belasting, onderhoud, ex afschrijving en is dus erg goedkoop daarmee), de rit is een goed 2000 km enkele reis. Dat betekent dat aan kosten voor de auto alleen € 520 (exclusief tolkosten), naast dat het in totaal 3 tot 4 reisdagen in totaal betekent (plus rustdag na de lange rit). Voor dat bedrag kunnen we ook vliegen en ter plekke een auto huren, met 1 tot 2 reisdagen als winst in tijd toe en relatief uitgerust aankomen. Met kinderen is het plaatje financieel iets minder gunstig, maar nog steeds niet heel veel slechter.

EV's dwingen mensen om hier meer over na te gaan denken, want over grotere afstanden is vaak de auto ook zeker niet meer de meest milieuvriendelijke optie. Uitgaande dat de reis hoe dan ook gemaakt gaat worden (het meest milieuvriendelijke is natuurlijk om überhaupt niet ver te reizen, maar dat is een andere discussie), is afhankelijk van de afstand de auto, trein of vliegtuig de beste optie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
deepbass909 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:53:
EV's dwingen mensen om hier meer over na te gaan denken, want over grotere afstanden is vaak de auto ook zeker niet meer de meest milieuvriendelijke optie. Uitgaande dat de reis hoe dan ook gemaakt gaat worden (het meest milieuvriendelijke is natuurlijk om überhaupt niet ver te reizen, maar dat is een andere discussie), is afhankelijk van de afstand de auto, trein of vliegtuig de beste optie.
Voor een brandstofauto met één persoon kan de balans milieutechnisch misschien nog omslaan naar vliegen maar voor een EV met meerdere personen echt niet. Verder wordt van een elektrische auto de impact per jaar lager doordat de energiemix steeds verder decarboniseert. Voor vliegen moet de oplossing nog gevonden worden en zaken als waterstof/biofuel zullen per definitie factoren duurder worden dan wat we nu gewend zijn. Ik ga er persoonlijk niet vanuit dat laagdrempelig vliegverkeer zoals we nu gewend zijn toekomst heeft.

Wij hebben als gezin inmiddels besloten helemaal te stoppen met vliegen voor vakanties. Onze generatie is inmiddels bekend met de gevolgen die ons verbruik van fossiele brandstoffen heeft, we kunnen niet meer doen alsof we dat niet wisten. Zeker als je kinderen hebt vind ik dit wel iets om over na te denken; onze vakantie (met het vliegtuig) heeft een impact op de toekomst van onze kinderen (eigenlijk leven we op de pof).

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 03-08-2021 17:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

DropjesLover

Dit dus ->

deepbass909 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Je moet je bij dergelijk lange ritten eigenlijk ook afvragen of met eigen auto rijden wel de beste optie is. Wij gaan dit jaar naar Spanje, een reis die door velen met eigen auto gedaan wordt. Mijn auto (een 10 jaar oude Fiat Bravo) kost zo'n €13 per 100 km (brandstof, verzekeringen, belasting, onderhoud, ex afschrijving en is dus erg goedkoop daarmee), de rit is een goed 2000 km enkele reis. Dat betekent dat aan kosten voor de auto alleen € 520 (exclusief tolkosten), naast dat het in totaal 3 tot 4 reisdagen in totaal betekent (plus rustdag na de lange rit). Voor dat bedrag kunnen we ook vliegen en ter plekke een auto huren, met 1 tot 2 reisdagen als winst in tijd toe en relatief uitgerust aankomen. Met kinderen is het plaatje financieel iets minder gunstig, maar nog steeds niet heel veel slechter.

Momenteel zijn de auto-huurprijzen enorm gestegen waardoor je makkelijk honderden euro's voor een week je kwijt bent.
Daarnaast is qua milieubelasting de volgorde toch wel echt vliegen >>> auto >> trein.
Met kinderen wordt vliegen snel flink duurder, plus ook meer gedoe.

Voor mij zou elektrisch rijden nu ideaal zijn, we moeten toch elke 3 uur stoppen voor eten, luier, even bewegen.
Aan de andere kant, in een Ioniq van een vriend de kinderwagen gepast. Kinderwagen past er in. Samen met 2 kleine tassen / rolkoffertjes. Ongeschikt voor vakantie met kinderen :P
Ook al woon je relatief dicht bij werk of kan je prima met het OV, een auto is, zeker met kinderen, enorm handig. Al is het maar om even naar de IKEA te gaan.

Fijn om te lezen dat Duitsland en Noorwegen/Zweden geen probleem zijn. Helaas zal onze vakantie wat vaker naar het oosten zijn, en daar zijn de komende tijd nog fors minder laders...

@_eLMo_, voor 2000km en €150 aan elektriciteit tanken :o
Dat haalde ik met mijn megane station diesel nog niet eens, en fors meer laadruimte (dakkoffer).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nieuwe generatie EV's met 800V systeem zoals bijvoorbeeld Kia EV6 (of Hyundai Ioniq 5) laadt van 20%-80% met een snelheid van 980km/u. Dat is iedere 300km 20minuten stoppen om te laden (bij de juiste lader).
https://ev-database.nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD

Daarnaast; hoe vaak maak jij dergelijke ritten? Als dit 2x per jaar voor komt is het dan echt zo belangrijk dat een rit iets langer duurt?

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-08-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Leipo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:49:
[...]
nemen we van huis mee en wordt in de auto onderweg gegeten/gedronken
[...]
niet nodig zolang de afstand <1000km is, we vertrekken dit soort langere ritten altijd met een volle tank
Mai wagen met bereik van meer dan 1000km, en veilig eten en drinken in de auto, gezellig.
ja :P vooral als het als een verplichting aanvoelt. Ik heb al een hekel aan stoppen om te tanken en dan maakt het langzame laden het er niet beter op :+
ik besteed liever een uur extra (2 als je de terugweg ook meerekent) op mijn eindbestemming dan om die de moeten verspillen op 1 of ander saai tank/laadstation
EN eigenlijk maakt dit het onveilig omdat je je zo wil haasten. Nergens voor nodig je zegt het zelf het is louter om na een dag van rijden iets langer daar al te kunnen zijn.

De voorbeelden gegeven (1200 km op 13h) zijn doodnormale tijden voor dergelijke afstanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DropjesLover schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Momenteel zijn de auto-huurprijzen enorm gestegen waardoor je makkelijk honderden euro's voor een week je kwijt bent.
Daarnaast is qua milieubelasting de volgorde toch wel echt vliegen >>> auto >> trein.
Met kinderen wordt vliegen snel flink duurder, plus ook meer gedoe.

Voor mij zou elektrisch rijden nu ideaal zijn, we moeten toch elke 3 uur stoppen voor eten, luier, even bewegen.
Aan de andere kant, in een Ioniq van een vriend de kinderwagen gepast. Kinderwagen past er in. Samen met 2 kleine tassen / rolkoffertjes. Ongeschikt voor vakantie met kinderen :P
Ook al woon je relatief dicht bij werk of kan je prima met het OV, een auto is, zeker met kinderen, enorm handig. Al is het maar om even naar de IKEA te gaan.

Fijn om te lezen dat Duitsland en Noorwegen/Zweden geen probleem zijn. Helaas zal onze vakantie wat vaker naar het oosten zijn, en daar zijn de komende tijd nog fors minder laders...

@_eLMo_, voor 2000km en €150 aan elektriciteit tanken :o
Dat haalde ik met mijn megane station diesel nog niet eens, en fors meer laadruimte (dakkoffer).
Ik laat expres het hele milieupunt buiten beschouwing, want als je milieu en CO2-uitstoot echt zo belangrijk vind dat je niet wilt vliegen, moet je überhaupt ook niet zo ver weg op vakantie gaan (is mijn persoonlijke mening). Dat argument gebruiken en ondertussen naar Italië of Spanje rijden is voor hetzelfde als zeggen dat de bio-industrie moet krimpen, terwijl je net je 5de greenfields hamburger op de bbq aan het omdraaien bent.

Huurprijzen vallen nog wel mee, toevallig heb ik vanaf vrijdag voor een week een compacte middenklasser (klasse Citroën C3, kosten €350 excl. korting) gehuurd in Spanje. Mijn berekening is gebaseerd op de reis die ik volgende week (dus hartje hoog seizoen) heb geboekt met boeken op momenten die niet gunstig waren voor de prijs (planning is niet geheel vrijwillig). En dan ben ik qua huur ook zeker niet voor het onderste uit de kan gegaan (alle risico is bijv. afgekocht).

Wat vooral belangrijk is, is dat een EV je dwingt anders naar mobiliteit te gaan kijken en je vooral af te vragen of die lange reis met de auto wel echt op die manier moet. Persoonlijk zou ik op dit moment er meer een roadtrip van gaan maken. Ritten per dag niet langer maken dan hooguit 2x je EV bereik en stops strategisch plannen met uitstapjes. Persoonlijk zou een EV met 400km bereik voor mij/ons prima toereikend zijn in een vakantie. Ik hou zelf 800km als max aan om te rijden, wat betekent dat halverwege de rit, als ik toch al standaard een langere pauze inlas, de auto op kan laden terwijl er gegeten wordt. Dus wat @mm.kool ook heeft gedaan met zijn ritten.

Feit is nog steeds (en zal het nog wel even blijven) dat EV's minder bereik hebben dan een gemiddelde brandstofauto en dat de laadinfrastructuur nog verre van toereikend is om op grote schaal gebruik van (snel)laadstations door heel Europa beschikbaar te hebben. Leuk dat er nieuwe technieken in de auto's komen die het moeten verbeteren, maar bedrijven als Fastnet gaan hun bestaande laadstations echt nog niet hals-over-kop vervangen (daarvoor zijn de investeringskosten echt te hoog namelijk). Dus die nieuwe technieken zullen alleen beschikbaar zijn bij de nieuwste laadstations. Bovendien kunnen die nog lang niet concurreren met de snelheid waarmee je een brandstofauto kan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 04-05 13:17
Precies het is echt niet gezond om in een keer door te knallen naar zuid frankrijk elke 2-3 uur stoppen is veel beter en geeft meer rust ja het kost wat meer tijd maar ik kom relatief uitgerust aan op mijn bestemming. Ik heb ooit ook wel een doorknal actie gedaan naar zuid frankrijk (afgekeken van mijn ouders) wat een bagger ja ik was er snel maar had gewoon 2 dagen nodig om weer wat normaal te voelen. Nu we met de EV gaan is het zo veel beter en vermoeid mij alleen de files en wegwerkzaamheden me. Dit jaar was het helaas veel te veel van dat plus slecht weer maar dan nog kwam ik beter aan omdat we rustig aan gingen naar oostenrijk.

De laadinfra is top op dit moment en wordt einde van het jaar alleen maar beter omdat tesla de supercharger open stelt voor iedereen. Dus dat wordt feest voor alle andere EV rijders helaas voor ons tesla rijders meer risico op wacht tijden. Maar goed alles voor de EV revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tesla bewijst dat het prima kan. Wij maken dezelfde ritten als voorheen met een ICE. Met een Tesla is 1000-1200km per dag prima te doen afhankelijk van waar je naar toe wilt.

@MeZZiN de voorwaarden van dat open stellen is nog helemaal niet bekend. Als Tesla echt zonder voorwaarden eind dit jaar al alle EVs toe laat op alle stalls dan stap ik volgend jaar in een ICE naar Spanje. :) Ik verwacht echter ook niet dat ze dit zomaar doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 04-08-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-05 14:06
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar bij deze een vraagje. Sinds kort in het bezit van de Enyaq iV80. En ik ben voornemens (als ik de rest van de familie kan overtuigen :-)) om volgend jaar in de omgeving van Salzburgerland (Oostenrijk) op vakantie te gaan en het lijkt uiteraard een beleving om dit met de Enyaq te doen. We hebben echter twee jonge kinderen dan in de leeftijd van ruim 3 en 2 jaar en zouden de reis toch het liefste in twee etappes doen. Heeft iemand tips voor fijne hotels (ook voor jonge kinderen) voor een tussenstop halverwege, waarbij het bij voorkeur mogelijk is om de auto op te laden? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
FJP84 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:25:
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar bij deze een vraagje. Sinds kort in het bezit van de Enyaq iV80. En ik ben voornemens (als ik de rest van de familie kan overtuigen :-)) om volgend jaar in de omgeving van Salzburgerland (Oostenrijk) op vakantie te gaan en het lijkt uiteraard een beleving om dit met de Enyaq te doen. We hebben echter twee jonge kinderen dan in de leeftijd van ruim 3 en 2 jaar en zouden de reis toch het liefste in twee etappes doen. Heeft iemand tips voor fijne hotels (ook voor jonge kinderen) voor een tussenstop halverwege, waarbij het bij voorkeur mogelijk is om de auto op te laden? Alvast bedankt.
Echt een goede site ken ik niet. Ik zou op ABRP wat handig is qua tussenstop en dan op booking.com kijken. Daar is wel een filter voor Hotels met oplaadpunt. Wel even vooraf contact zoeken en reserveren. Als dit niet kan zou ik een ander Hotel zoeken. Of in de buurt van je tussenstop kijken of je op straat kan laden. In Duitsland moet dat ook nog wel kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
@FJP84
Bij booking.com kun je filteren op verblijf met (in de buurt) laadfaciliteiten, zoals Inspired zegt.
Of kijk eens op https://hotelsmetlaadpaal.nl

[ Voor 7% gewijzigd door mm.kool op 04-08-2021 11:34 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

Als ik nu zou overstappen naar EV zou dat vooral nadelig zijn in veel opzichten. Probeer maar is een EV te vinden voor €250,- waarmee ik probleemloos 1300km mee afleg. Dan moet ik om de 200km een pauze van 30 min om de auto te laden, dat betekend op een rit van 1300km een extra reisdag. Ook moet je er maar lol in hebben om een paar uur aan je planning te besteden ivm de laadpalen.
Dit snap ik dus echt niet. Ik rij ook nog benzine en ben vorige week in mijn eentje naar Frankrijk gereden. Ik hoef dus niet op de range te letten en ben ook gewoon overal Vmax gegaan.

Ik heb zeker elke anderhalf tot twee uur gewoon een stop gehad omdat ik merkte dat ik vermoeid werd. Heb het even op Maps gecheckt op mijn tijdlijn wat de afstand was tussen de stops, en dat varieerde van 200 tot 130 km. Ik was na 1000 km aan gekomen op mijn bestemming en doodmoe. Als je meerdere rijders hebt begrijp ik dat je 1300 km op een dag kan rijden maar in je eentje lijkt mij dat toch wel gevaarlijk.

Maar goed, terug op EV's. Bij elke stop was (toevallig?) ook een laadpaal die vrij was. Ik heb niet kunnen checken of die het wel deed (schijnt wel een dingetje te zijn in het buitenland). Maar ik had mijn reis dus prima met een EV kunnen doen. Ik hoef dus echt niet 500 km op een lading te doen. Als ik de helft daarvan op de snelweg haal zou het voor mij al prima zijn. En lever ik dus helemaal niks in als ik met een EV op vakantie zou gaan. Omdat ik met mijn benzine wagentje toch al elke 2 uur stop voor pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 04-05 13:17
En precies dat is de reden dat de range geen issue is er zijn natuurlijk soms wat plekken waar je pech hebt als de laders het even niet doen maar er zijn er op dit moment zo veel dat het geen groot issue is.

Daarom is om de 2-3 uur stoppen helemaal niet zo verkeerd in een ruk door is gewoon weg te gevaarlijk.

Op de terug weg hebben we nu wel een hotel geboekt (heen kon niet vanwege covid test restulaat die miste nog) maar nu hebben we wel een goede covid test dus kunnen we slapen in duitsland (we komen van het groene oostenrijk) Ik denk zelf dat ik max per dag 800-900 wil rijden zonder te slapen. En elke paar uur even stoppen. Plus mijn vrouw kan helaas niet rijden dus moet ik het alleen doen anders doet zijn 2-3 delen van de rit zodat ik wat kan slapen in de auto.

Denk dat de ideale range voor een EV is rond de 300 kilometer nu dus met een X en 75D de vorige vakantie was met een 100D en we hadden niet echt veel verschil met laden / tussen stops. Zeker omdat we alleen tesla supercharger doen zijn ze eigenlijk altijd ruim binnen de range van onze 75D dus stoppen we bijna net zo vaak. Vaak is de auto al klaar voordat wij er klaar voor zijn. \Ik heb nu wel de CCS upgrade laten doen dat is wel ideal omdat alle nieuwe supercharger CCS only zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Italia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Dan zullen ze nog wel een stuk goedkoper moeten worden inderdaad. Nu heb je voor hetzelfde netto bedrag aan bijtelling per maand een Golf of een ID4 77kWh, daarom heb ik nu voor EV gekozen. Als ik voor hetzelfde bedrag een A4 Avant of 3-serie touring had (zelfde nieuwprijs als de ID4), had ik die toch mooi gekozen.

Lange afstanden rijden gaat overigens prima tegenwoordig met de EV, het kost je misschien 1 a 1,5 uur per 1000km extra als je anders helemaal niet stopt. Persoonlijk vind ik een half uur stoppen na 3 a 4 uur rijden toch wel fijn, dan kost het je ook niets extra qua tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomas18GT op 04-08-2021 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
japie06 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Dit snap ik dus echt niet. Ik rij ook nog benzine en ben vorige week in mijn eentje naar Frankrijk gereden. Ik hoef dus niet op de range te letten en ben ook gewoon overal Vmax gegaan.

Ik heb zeker elke anderhalf tot twee uur gewoon een stop gehad omdat ik merkte dat ik vermoeid werd. Heb het even op Maps gecheckt op mijn tijdlijn wat de afstand was tussen de stops, en dat varieerde van 200 tot 130 km. Ik was na 1000 km aan gekomen op mijn bestemming en doodmoe. Als je meerdere rijders hebt begrijp ik dat je 1300 km op een dag kan rijden maar in je eentje lijkt mij dat toch wel gevaarlijk.

Maar goed, terug op EV's. Bij elke stop was (toevallig?) ook een laadpaal die vrij was. Ik heb niet kunnen checken of die het wel deed (schijnt wel een dingetje te zijn in het buitenland). Maar ik had mijn reis dus prima met een EV kunnen doen. Ik hoef dus echt niet 500 km op een lading te doen. Als ik de helft daarvan op de snelweg haal zou het voor mij al prima zijn. En lever ik dus helemaal niks in als ik met een EV op vakantie zou gaan. Omdat ik met mijn benzine wagentje toch al elke 2 uur stop voor pauze.
Eens. Van de website van de ANWB:

"Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis na een zware werkdag: lang achter elkaar rijden, is erg vermoeiend. En dat is gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Daarnaast dalen bij vermoeidheid de stemming en de motivatie om veilig te blijven. De neiging om je niet aan de maximumsnelheid te houden of om door rood licht te rijden wordt groter. Het zijn de ervaringen die onderzoekers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) optekenden."

Laten we hopen dat het hele stoere in 1 ruk naar Zuid Frankrijk blazen gedrag zo snel mogelijk even verwerpelijk wordt als roken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
laat ik mijn ervaring ook maar achterlaten, met een zoe ze50 naar turkije: :+

Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Thomas18GT schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:18:
Dan zullen ze nog wel een stuk goedkoper moeten worden inderdaad. Nu heb je voor hetzelfde netto bedrag aan bijtelling per maand een Golf of een ID4 77kWh, daarom heb ik nu voor EV gekozen. Als ik voor hetzelfde bedrag een A4 Avant of 3-serie touring had (zelfde nieuwprijs als de ID4), had ik die toch mooi gekozen.
Dit is geen probleem van een elektrische auto maar van het concept "bijtelling". Een elektrische auto heeft een hogere CAPEX maar lagere OPEX. Bijtelling kijkt naar cataloguswaarde dus ontstaat hier een kromme incentive (terwijl voor de werkgever de elektrische auto wellicht voordeliger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
deepbass909 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:58:
Ik laat expres het hele milieupunt buiten beschouwing, want als je milieu en CO2-uitstoot echt zo belangrijk vind dat je niet wilt vliegen, moet je überhaupt ook niet zo ver weg op vakantie gaan (is mijn persoonlijke mening). Dat argument gebruiken en ondertussen naar Italië of Spanje rijden is voor hetzelfde als zeggen dat de bio-industrie moet krimpen, terwijl je net je 5de greenfields hamburger op de bbq aan het omdraaien bent.
Hoe meer reductie hoe beter maar tegelijkertijd kunnen we niet verwachten dat een individu alles verandert. Uiteindelijk is het belangrijk om de (milieu)kosten te wegen versus de baten (hoe belangrijk het is voor je).

Wat betreft de impact van zo'n autovakantie; de Co2 belasting van een marginale kilometer met een elektrische auto is echt niet groot. Voor mijn Ioniq kan ik rekenen met 7km/kWh, ga ik dan uit van 400gr Co2/kWh (NL gemiddelde) dan kom ik voor een reis van 3.000km op 171kg Co2. Dat is 1,7% van de uitstoot van ons gezin en zo'n 0,7% van een gemiddeld Nederlands gezin.

Om jouw vergelijking te gebruiken; stoppen met vlees eten heeft veel meer effect dan die verre vakantie met je elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
assje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

Dit is geen probleem van een elektrische auto maar van het concept "bijtelling". Een elektrische auto heeft een hogere CAPEX maar lagere OPEX. Bijtelling kijkt naar cataloguswaarde dus ontstaat hier een kromme incentive (terwijl voor de werkgever de elektrische auto wellicht voordeliger is).
Ik reageer op de stelling dat zakelijke EV's aflopende zaak zijn. Daarin is bijtelling nou eenmaal het belangrijkste onderdeel en mogelijk een probleem voor de EV bouwers in Nederland. Volgend jaar naar 16% bijtelling, dan heb je al een aardige Tiguan voor hetzelfde geld als de ID4 77kWh, ipv een Golf nu. In dat geval zou ik dus voor de Tiguan kiezen, en ik denk velen met mij. Maar dat gaan we volgend jaar wel zien aan de EV verkopen.

Heb al eens eerder gezegd dat de bijtelling beter op leaseprijs gebaseerd kan worden, want dat "krijg" je feitelijk per maand van je baas, maar dat is een andere discussie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Thomas18GT schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:56:
Heb al eens eerder gezegd dat de bijtelling beter op leaseprijs gebaseerd kan worden, want dat "krijg" je feitelijk per maand van je baas, maar dat is een andere discussie :)
Behalve dat je dan indirect betaalt voor de hoeveelheid zakelijke kilometers die je rijdt i.p.v. de privé kilometers. Maar, een iets intelligenter systeem dat toch nog werkbaar is zou inderdaad wel mogelijk moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Thomas18GT schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Ik reageer op de stelling dat zakelijke EV's aflopende zaak zijn. Daarin is bijtelling nou eenmaal het belangrijkste onderdeel en mogelijk een probleem voor de EV bouwers in Nederland. Volgend jaar naar 16% bijtelling, dan heb je al een aardige Tiguan voor hetzelfde geld als de ID4 77kWh, ipv een Golf nu. In dat geval zou ik dus voor de Tiguan kiezen, en ik denk velen met mij. Maar dat gaan we volgend jaar wel zien aan de EV verkopen.

Dat is natuurlijk wel een beetje krom redeneren want je gaat dan uit van een onbeperkt leasebudget.
Als je het omdraait gaat je keuzevrijheid door de switch naar 16% naar een Golf vs een ID.3.

Ontopic:

Nieuwe leasewagen wordt een Model 3 SR+ en het plan is om daarmee direct naar Noord Spanje op vakantie te gaan. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuz op 04-08-2021 17:32 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:38:
Laten we hopen dat het hele stoere in 1 ruk naar Zuid Frankrijk blazen gedrag zo snel mogelijk even verwerpelijk wordt als roken
Mag iedereen dat gewoon voor zichzelf bepalen? Er is niks mis met lange ritten als je maar weet wanneer je moet stoppen. Ik heb ook hele nachten doorgereden, met als max zuid Spanje. Iets te eten, iets te drinken, regelmatig de benen strekken en uitgerust zijn is een goed begin. Maar zodra je ook maar enigszins moe begint te worden ga je een slaapplaats zoeken. Andere uiterste: vanuit Duitsland richting huis al na 2u moe zijn en toen maar even ergens gaan slapen... Het zit niet altijd mee dus ben niet altijd stoer ;).

De keuze of je een ongeval wilt riskeren of niet zit tussen je oren, het ligt niet aan de afstand zelf.

En ook op zulke afstanden zou ik het prima vinden met een EV, mits je maar regelmatig kunt laden als je dat wilt. Geen gedoe met kapotte palen of duizend pasjes. Daar wil ik dan best 10% extra reistijd voor uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sluuz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Dat is natuurlijk wel een beetje krom redeneren want je gaat dan uit van een onbeperkt leasebudget.
Als je het omdraait gaat je keuzevrijheid door de switch naar 16% naar een Golf vs een ID.3.

Ontopic:

Nieuwe leasewagen wordt een Model 3 SR+ en het plan is om daarmee direct naar Noord Spanje op vakantie te gaan. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
Met een Tesla is het echt kinderspel. Helemaal als je niet op de drukke dagen gaat.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:33
Afgelopen donderdag vertrokken richting Spanje vanuit zuid-oost Noord Brabant. Besloten dat we er drie dagen over wilden doen. Wilden er gewoon ontspannen heen rijden en met een baby achterin wil je ook niet uren achter elkaar blijven rijden. Achteraf viel het stoppen om puur te laden wel mee ( op de probleemladers na) en is het eigenlijk wel fijn om even pauze te nemen en eruit te gaan, ook voor de kleine.

Via ABRP had ik per dag de route bepaald en vervolgens via Apple Maps naar het laadpunt toe genavigeerd. Dit was onze eerste reis met de e-Niro en wou het een beetje stressloos houden dus gekozen om zoveel mogelijk Ionity te gebruiken. Niet de goedkoopste maar wel heel betrouwbaar.

Eerste stop was Ionity Tignee. Door dat dus zo in te voeren in de navigatie kwam je ook direct bij de laders uit en hoef je niet heel de aire af te zoeken naar de laadpalen. Daar 15kWh geladen à € 9,95. Toen we aankwamen was er niemand aan het laden. Later kwam er nog wel een andere auto laden.

Tweede stop was Ionity Hauconcourt. Hier waren vier palen beschikbaar en bezet. Wij waren de derde wachtende in de rij. Voor me in de rij twee Nederlanders. Kwam nog een Brit na ons. Toen ik na een minuut of tien aan de beurt was en ik naar de paal reed (stond er tegenover geparkeerd) kwam er net een Britse vrouw de hoek om rijden en zet zo haar Kia Niro op mijn laadplek. Mijn vriendin ging er direct heen om aan te geven dat wij aan de beurt waren. Maar die vrouw zei dat ze ook al aan het wachten was (was niet zo) en dat ze maar 10 minuten hoefde te laden (was niet zo bleek later) en al drie dagen onderweg. De andere Brit die na ons aan de beurt was, ging zich er ook mee bemoeien en toen ging ze weg van de laadplek. Hier 38kWh geladen à € 30,10.

We hadden een bed & breakfast geboekt in de buurt van Dijon zonder (snel)laders in de buurt. Maar we mochten daar wel via de granny laden. Besloten dus om nog een derde laadstop te maken die dag om bij Ionity Langres Noidant nog even te laden zodat we voller aan zouden komen in Dijon. Daar dus nog 34 kWh geladen voor € 31,10. Met iets van 80% kwamen we aan de bij b&b en na een nachtje laden reden we op vrijdag na het ontbijt weg met 99%.

Dag twee was een dag met veel files. Eindhalte zou worden Figueres net over de grens. Gestopt bij Ionity Saint Rambert en daar 40 kWh geladen à € 32,08.

ABRP gaf aan dat we naar Allego moesten in Montpellier. Dus afgeweken van “zoveel mogelijk Ionity” maar het is een nieuwe locatie dus had er wel vertrouwen in dat het zou werken dus ik dacht laat ik het eens proberen. Nou dat hebben we geweten. Er stonden vier snelladers waarvan er twee met rood lint er omheen dus buiten gebruik. Maar nog twee andere laders waren vrij. Verder hadden ze ook nog twee triple laders waarvan er eentje in gebruik was door een Fransman en eentje door een Nederlander met een Jaguar. Wij één van de snelladers proberen maar die deed niet zoveel. Wel handig overigens dat je gewoon met je bankpas kan betalen maar als het niet werkt dan heb je daar niets aan. Nou de andere paal geprobeerd en die deed ook niets. Het was inmiddels al rond 21:00u, we moesten nog laden, nog twee uur rijden en ik wou hem net voor de grens bij Ionity nog een keer volgooien zodat we de volgende dag goed op pad konden. Maar dan moest die paal het wel doen dus. Toen maar het telefoonnummer gebeld wat op de paal stond. Gevraagd of ze Engels konden en toen werd er gezegd dat we teruggebeld zouden worden. Dat gebeurde vrij snel en werden gebeld door de uiterst behulpzame dame van de Nederlandse Allego support. Half uur aan de lijn mee gehangen om van alles te proberen maar kreeg de snelladers niet gestart. Net toen ze het op wou geven en aan het kijken was voor een lader in de buurt kwamen de Nederlanders aan lopen. Gaven aan dat de paal bij hun gestopt was op 60%. Maar die paal kwam nu dus vrij. Op afstand heeft ze toen die paal voor ons aangezet op hun kosten en die deed het gelukkig wel. Hier 44 kWh geladen en tijdens het laden de conclusie getrokken dat Figueres hem niet meer ging worden. Dus het hotel daar geannuleerd en in Montpelier op zoek gegaan naar een hotel. Nou dat kan je met de sites en apps wel vergeten om 23:00u ‘s avonds als je voor diezelfde dag een kamer zoekt. Dus toen maar gaan bellen. Denk dat we zo’n 15-20 hotels gebeld hebben die allemaal geen plek hadden. Sommigen gaven ook aan dat er in Montpellier helemaal geen hotelkamers meer beschikbaar zouden zijn. Uiteindelijke eentje gevonden net kapotte airco. Maar kamer met kapotte airco is beter dan slapen in de auto dus dat maar gedaan. Allego support weer gebeld om ons los te koppelen en we konden met 95% op naar het hotel.

Dag drie (zaterdag) een lange rit voor de boeg, Montpellier naar Zuid Spanje. Eerst naar Ionity Catalan Village gereden net voor de grens. Daar 21 kWh geladen á € 19,44. Vervolgens naar Spanje! Stond één auto te laden toen we aankwamen en kwam even later nog een Niro laden.

Volgende stop was Ionity Pellejà bij Barcelona in de buurt. Waar de andere Ionity’s tot nu toe bij een Aire of grote stop langs de snelweg waren met veel voorzieningen was het hier maar karig. Er stond nog een Franse Niro te laden en die mensen kwamen net aanlopen toen wij weg gingen. Die gaven de tip dat er even verderop een eettentje zat. Dus daar maar even heen gelopen. Nog een speeltuintje meegepikt onderweg en na iets meer dan een uur laden ( 44 kWh à € 28,40 ) konden we verder richting het zuiden.

En vanaf hier werd het een beetje spannend want het Ionity netwerk houdt daar op. Dus moesten we over op andere laders. Omdat ik niet heel de accu leeg wou rijden naar een lader om er daar achter te komen dat het niet zou werken, besloten om naar een lader van Iberdrola te rijden bij Cambrils (net achter Salou) waar we dan met 70% aan zouden komen. Gewoon puur om even te testen of zo’n lader werkt en of ik de juiste pasjes heb.

Nou die laders deden dus niet zoveel. Stond een Spaanse Tesla te laden maar die was er mee gestopt. Die Spanjaard kreeg hem daarna niet meer aan de praat. De DC palen stonden uit en de triple stond dus die Tesla aan. Er stonden ook nog twee AC laders waarvan eentje het een halve minuut deed met mijn ChargePoint pas maar daarna niet meer. De AC van de triple nog geprobeerd en toen de Spanjaard ging ook nog de CCS maar die deden het niet. Dus wat doe je dan….?

In ChargeMap gekeken wat we nog meer onderweg zouden tegenkomen en zag dat er in Miami Platja nog een paar triple laders waren. Bij de eerste die we tegenkwamen zag ik dat we de app EVCharge moesten downloaden uit de Playstore. Nou gelukkig stond hij ook in de Apple Appstore. Deze lader was overigens bezet dus toen de app gebruikt om een andere lader te vinden. Die stond op twee KM afstand dus daar heen gegaan.

Mijn vriendin en kleine in Miami Platja bij het strand achter gelaten en ik richting lader. Kwam daar aan bij een lader langs de weg met rechts een Mercadona en links een Lidl. In de EVCharge app kies je de lader en connector, vervolgens de tijd die je wilt laden en de snelheid van het laden. Hier besloten om hem tot 100% te laden. Ging om zo’n 25 kWh à € 4,80. In de tussentijd wat boodschappen gedaan.

Hierna mijn vriendin weer opgehaald en door naar het zuiden! Met 100% lading zouden we de eindbestemming kunnen halen met nog zo’n 50KM range over. Omdat we dat in Spanje een beetje spannend (omhoog rijden verbruikt meer, wat als er een omleiding ofzo zou zijn, etc) vonden besloten om nog een keer te laden. Omdat EVCharge zo goed was bevallen deze app gebruikt om een lader op de route te vinden. Gevonden net onder Valencia en daarheen genavigeerd.

Daar aangekomen op een industrieterrein bij een tankstation met een triple lader in de hoek. Stekker in de auto, app gestart en laden maar… of niet… De lader deed het niet. Nog een keer geprobeerd en nóg een keer.. maar hij deed het niet. In de auto waren er wel wat geluidjes te horen en de drie laadlampjes knipperden drie keer. Dus toen maar gebeld met het nummer op de paal. Kreeg een bandje in het Spaans waar volgens mij werd gezegd dat ze er tijdens kantooruren zijn en als het een noodgeval is dat je aan de lijn moet blijven. Dat gedaan en even later werd de verbinding verbroken. Sta je dan om elf uur ‘s avonds in the middle of nowhere. Dus nog eens gebeld en nog eens en nog eens. En toen werd er opgenomen met “Hola?”. Mijn “¿Hablas Inglés?” Werd met no beantwoord dus toen maar in mijn beste Spaans uit proberen te leggen wat er aan de hand was. Paar minuten later begint hij ineens Engels te praten… naja alleen maar beter. Nogmaals proberen het laden te starten maar het wou niet. Had iets met de communicatie van de auto te maken. Hij ging de paal opnieuw starten en dan moest ik het na drie minuten maar nog een keer proberen. Ik nog eens proberen maar hij deed het niet.

Dus dan maar weer terugbellen. Werd er weer niet opgenomen. Dus maar weer blijven bellen tot er werd opgenomen. Hij gaf aan dat er bij het tankstation een pas lag die we nog konden proberen. De vriendelijke medewerkster daar kwam meteen met de pas en toen geprobeerd. Maar ook dat deed niets. Laatste wat we konden proberen was de auto starten en stukje verplaatsen om te kijken of dat effect had. De auto toen maar even aan de andere kant van de paal gezet en warempel toen deed hij het met de pas van het tankstation! Hier toen tot 80% geladen zodat we ook op bestemming nog wat juice over zouden hebben voor de eerste dag. Kosten waren € 16,02 voor 35,59 kWh.

Dus toen eindelijk op weg naar de bestemming en hier zet ik de auto in de garage en laad ik hem met de granny op. :)

Vooraf in apps als ChargeMap gekeken naar de laders hier op locatie en dat waren er dan maar een paar. Nu we hier op locatie zijn, valt het me op dat veel laders nog niet in ChargeMap staan. Gisteren bv gratis kunnen laden tijdens het doen van de boodschappen. En ook al wat parkeergarages gezien met een lader. De laders die ik tegen kom maar direct toegevoegd aan ChargeMap.

Beetje lang verhaal geworden maar hoop dat iemand er iets aan heeft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sluuz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Net zoals met een ICE, navigatie instellen en gaan, geen gedoe met laadpassen altijd genoeg vrije stalls, goedkoop en altijd een supercharger in de buurt waardoor er ook vrijheid is om even op de autobahn te spelen O-)

Vorige jaar in 13:30 uur van het Gardameer naar huis gekacheld, door de verplichte stops nog nooit zo fris uitgestapt na zo'n lange reis :*)

/edit: wel even zorgen dat je een laadmogelijkheid op je bestemming hebt. Wij zoeken onze accommodatie daar altijd bewust op uit.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 04-08-2021 23:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

-MD- schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Mag iedereen dat gewoon voor zichzelf bepalen? Er is niks mis met lange ritten als je maar weet wanneer je moet stoppen. Ik heb ook hele nachten doorgereden, met als max zuid Spanje. Iets te eten, iets te drinken, regelmatig de benen strekken en uitgerust zijn is een goed begin. Maar zodra je ook maar enigszins moe begint te worden ga je een slaapplaats zoeken. Andere uiterste: vanuit Duitsland richting huis al na 2u moe zijn en toen maar even ergens gaan slapen... Het zit niet altijd mee dus ben niet altijd stoer ;).

De keuze of je een ongeval wilt riskeren of niet zit tussen je oren, het ligt niet aan de afstand zelf.

En ook op zulke afstanden zou ik het prima vinden met een EV, mits je maar regelmatig kunt laden als je dat wilt. Geen gedoe met kapotte palen of duizend pasjes. Daar wil ik dan best 10% extra reistijd voor uittrekken.
Idd iedereen zou zelf die keuze moeten kunnen maken, en ook de consequenties moeten aanvaarden natuurlijk.

Bijvoorbeeld wanneer het aannemelijk is dat je een ongeluk veroorzaakt hebt doordat je te lang geen rust hebt genomen ben je volledig aansprakelijk en niet verzekerd.

Verzekering betaalt wel naar het slachtoffer maar verhaalt vervolgens de kosten bij de veroorzaker.

Iedereen weet zelf uiteraard precies wanneer ze moeten stoppen, het is altijd die ander die het niet weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 04-08-2021 23:40 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dat klinkt niet echt als een fijne rit @DoubleD1980. In Spanje staan meer laders in Electromaps trouwens. Dat gebruiken ze hier meer dan Chargemap. Eigenlijk alle laders die ik hier (regio Benidorm) zie staan wel in Electromaps.

Hopen dat de rit naar NL beter gaat. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:41
Zullen we dit forum gewoon weer vullen met posts die slaan op de titel? Ik ben benieuwd naar ervaringen met lange ritten in een electrische auto, zit niet te wachten op meningen waarom je dit vooral niet/wel moet doen (dat zijn meningen, geen ervaringen).

Zelf ga ik a.s. vrijdag naar Oostenrijk, zal proberen hiervan ook een kort verslag te posten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ystime op 05-08-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 08:29
Leuk topic om te lezen. Wat ik nog niet tegen ben gekomen: wat als je de accu leeg hebt voordat je bij de laadpaal bent? Enige optie is dan afslepen. Is er al iemand die dat overkomen is of is iedereen heel conservatief met het leeg rijden van de accu? (behalve per ongeluk bij noodzakelijk omrijden)
Nadeel is toch wel dat je niet even een jerrycan stroom haalt ergens als je stil staat. Of heeft Telsa daar ook een service oplossing voor? :-)

[ Voor 6% gewijzigd door rvrbtcpt op 05-08-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
rvrbtcpt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:17:
Leuk topic om te lezen. Wat ik nog niet tegen ben gekomen: wat als je de accu leeg hebt voordat je bij de laadpaal bent? Enige optie is dan afslepen. Is er al iemand die dat overkomen is of is iedereen heel conservatief met het leeg rijden van de accu? (behalve per ongeluk bij noodzakelijk omrijden)
Nadeel is toch wel dat je niet even een jerrycan stroom haalt ergens als je stil staat. Of heeft Telsa daar ook een service oplossing voor? :-)
In mijn EV tijdperk heb ik 2x met een lege batterij gestaan, niet op vakantie maar gewoon woon-werk.

1e keer was met mijn 24kWh Nissan Leaf waar ik echt mee stil kwam te staan. Door Nissan service opgeladen en naar dichtstbijzijnde lader gebracht (in mijn geval gewoon naar mijn werk 2km verderop).

2e keer was met mijn huidige 28kWh Ioniq. Die keer had ik nog slechte herrineringen aan de eerste keer en heb ik dus niet daadwerkelijk leeg gereden. Op een industrieterrein bij een bedrijf aangeklopt en hem daar even aan een stopcontact gehangen voor een half uur.

Wel een goed punt wat betreft vakanties; ik ga eens uitzoeken welke ondersteuning Hyundai's mobilitietsgarantie geeft mocht zoiets in het buitenland gebeuren. Als ik met mijn gezin op pad ben neem ik trouwens gewoon echt weinig risico's, ik zou me richten op laden bij 20%.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-08-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:33
Inspired schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:24:
Dat klinkt niet echt als een fijne rit @DoubleD1980. In Spanje staan meer laders in Electromaps trouwens. Dat gebruiken ze hier meer dan Chargemap. Eigenlijk alle laders die ik hier (regio Benidorm) zie staan wel in Electromaps.

Hopen dat de rit naar NL beter gaat. :)
Op zich viel het allemaal wel mee hoor. Op de tweede dag veel file gehad en pech met de laadpaal waardoor we veel vertraging hadden. Het voelt nog wel een beetje als pionieren. Geen enkele app heeft alle laadpalen, geen enkele pas kan je mee betalen bij alle laadpalen.

Electromaps heb ik trouwens ook, zelfs nog een druppel voor mee omdat die inderdaad goed vertegenwoordigd zou zijn hier. Maar ook daar zie ik de laders niet op die ik ben tegengekomen. Bv laders in parkeergarages of bij supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DoubleD1980 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Op zich viel het allemaal wel mee hoor. Op de tweede dag veel file gehad en pech met de laadpaal waardoor we veel vertraging hadden. Het voelt nog wel een beetje als pionieren. Geen enkele app heeft alle laadpalen, geen enkele pas kan je mee betalen bij alle laadpalen.

Electromaps heb ik trouwens ook, zelfs nog een druppel voor mee omdat die inderdaad goed vertegenwoordigd zou zijn hier. Maar ook daar zie ik de laders niet op die ik ben tegengekomen. Bv laders in parkeergarages of bij supermarkten.
Ah, ok. Ik zie de laders hier (Benidorm) wel. Maar soms wel wat vreemd weergegeven. Laders bij een supermarkt filter je er snel uit bv. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
assje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:31:
[...]

2e keer was met mijn huidige 28kWh Ioniq. Die keer had ik nog slechte herrineringen aan de eerste keer en heb ik dus niet daadwerkelijk leeg gereden. Op een industrieterrein bij een bedrijf aangeklopt en hem daar even aan een stopcontact gehangen voor een half uur.
En dus verstandig om altijd een granny charger mee te nemen voor de echte noodgevallen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 19:05
Sluuz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Dit is natuurlijk geen argument, of in ieder geval, van het zelfde kaliber als "ik heb geen vaccin nodig want mijn immuunsysteem is heel goed".
Wat je feitelijk doet, is wetenschappelijk onderzoek naast je neerleggen en zeggen dat jij de uitzondering bent omdat het een X aantal keer "goed" is gegaan waarbij je "goed" definieert als "ik leef nog". Het leuke aan dit verhaal is dat kansen niet op een dergelijke manier werken. Als jij 1300km doorjakkert, neemt de kans op een ongeluk gewoon ontzettend toe. Dat betekent niet dat het per definitie gaat gebeuren, want je kan ook telkens net de dans ontspringen. Bijvoorbeeld als je net op het goeie moment ff wegdut. Of als medeweggebruikers erg oplettend zijn en je weten te ontwijken.
Maar het kan ook andersom zijn...

En dat is denk ik waar @jeroenkb op doelt. Je hangt hier een stoer verhaal op, maar je hebt feitelijk ongelijk. Het heeft niks te maken met vinden, maar meer met zijn. Alleen wil jij dat niet aannemen omdat je zelf geen gevaar ziet in je gedrag. Alleen is dat er wel.

Kunnen we nu weer ontopic gaan?
Altijd mooi, met gestrekt been er in gaan en eindigen met 'kunnen we nu weer on topic gaan?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Modbreak:Ik heb het één en ander verwijderd. Risico's en ongelukken door lang rijden zijn hier offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brulaapjes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09-2021
Zie modbreak hierboven.

[ Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 05-08-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
jeroenkb schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

En dus verstandig om altijd een granny charger mee te nemen voor de echte noodgevallen
Op vakantie heb ik ook altijd een klein haspeltje bij me, is geloof ik 15 meter. Tot nu toe heb ik op alle vakantieparken/huisjes gewoon aan huis kunnen/mogen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Laat maar lees nu de break pas

[ Voor 95% gewijzigd door Italia op 06-08-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
deepbass909 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb een paar Groenen in de familie zitten en ook in de appgroep. Niets is goed genoeg.

Dan zeg ik: ik vind de regels in Oostenrijk wel iets. Iedereen 100km/h, maar met een EV mag je er 140km/h op bepaalde stukken.

Reactie: slecht idee aangezien de energiemix nog altijd voornamelijk fossiel is. En je banden en remmen fijnstof, blablablabla.

Het is nooit goed genoeg.

In Duitsland kan het verhoogde verbruik mij echt gestolen worden 200+ rijden is af en toe, als de drukte het toelaat heerlijk!

Zijn weinig stukken dat ik echt boven de 200 ben gegaan, meestal rond de 180-190. Je merkt dat de remmen op de Model 3 gewoon ruk zijn. Het kan het gewicht amper aan lijkt wel.

Ik kan onmogelijk -veilig- met een Duitser meerijden op hogere snelheden. Maar misschien rijd ik te defensief. Als er geen vrije baan tussen zit, laat ik de snelheid bij passeren toch wat terugvallen.

Daarnaast denk ik dat de milieu lobbyisten rekening moeten gaan houden met een andere uitkomst dan ze willen.

Het is geen aan/uit knop. Al zouden we per direct stoppen met alle uitstoot. De opwarming stopt niet direct.

De Noordpool bijvoorbeeld, ik lees overal verhalen dat we iets moeten doen om de ijsbeer te redden en dat het binnen 10 jaar klaar kan zijn met het zeeijs.

Als dat echt zo is, kun je het nu al als verloren beschouwen. Dat zeeijs daar is dan niet meer te redden. Er hangt zo veel uitstoot samen met productie en consumptie. Uiteindelijk telt ook in Nederland welvaart.

Ik heb nog nooit zo veel collega’s gehad die airco’s hebben geïnstalleerd. Met als argument: “de zonnepanelen wekken het toch op”.
Datzelfde geldt voor de EV, nu stoten we geen directe uitstoot meer uit.

Het is een druppel op een gloeiende plaat. Alles wat de airco’s verbruiken kan niet meer voor overige zaken gebruikt worden in de energiemix.

Realistisch gezien kun je het zee ijs op de Noordpool echt afschrijven. Dat is niet meer te redden.

Dat wil zeker niet zeggen dat we dan maar niets moeten doen, hoe eerder we van fossiele brandstoffen af zijn, des te beter.

Maar ik zie de voornaamste winst in de EV toch echt in onafhankelijk worden van de OPEC monopolie en volksgezondheid.

Ik hoop dat de kinderen van mijn kinderen tegen die tijd buiten kunnen spelen zonder alle uitlaatgassen in te ademen. Daar is een EV gewoon een direct middel om dat doel te bereiken.

Klimaat is echt heel lastig te sturen in één generatie, daar doelen op afstemmen is risicovol.

We moeten het proberen hè, laat dat duidelijk zijn, maar de uitkomst is uitermate onzeker!

Maar op welke wijze zou je dan wel ver op vakantie kunnen? Trein? Bus? Of helemaal niet?

Anyway, ondanks Corona ben ik blij dat ik naar Italië ben gereden. Het was vooraf nog de vraag, liever Nederland? Maar het weer was hier de afgelopen 3 weken echt bagger. Die 3 weken lekker weer zijn toch wel nodig voor het echte vakantiegevoel hier in het gezin.

We werken het hele jaar hard en gaan eens per jaar op vakantie.

Mijn vrouw had het er echter wel over of het volgend jaar niet met een benzine auto kan. Superchargers van Tesla zijn toch vaak langer omrijden dan je wil.

Duitsland stonden werkelijk bij bijna ieder benzine station IONITY laders. Ik heb het kamergenoot niet uitgeprobeerd.

Anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
DoubleD1980 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:58:
Afgelopen donderdag vertrokken richting Spanje vanuit zuid-oost Noord Brabant. Besloten dat we er drie dagen over wilden doen. Wilden er gewoon ontspannen heen rijden en met een baby achterin wil je ook niet uren achter elkaar blijven rijden. Achteraf viel het stoppen om puur te laden wel mee ( op de probleemladers na) en is het eigenlijk wel fijn om even pauze te nemen en eruit te gaan, ook voor de kleine.

Via ABRP had ik per dag de route bepaald en vervolgens via Apple Maps naar het laadpunt toe genavigeerd. Dit was onze eerste reis met de e-Niro en wou het een beetje stressloos houden dus gekozen om zoveel mogelijk Ionity te gebruiken. Niet de goedkoopste maar wel heel betrouwbaar.

Eerste stop was Ionity Tignee. Door dat dus zo in te voeren in de navigatie kwam je ook direct bij de laders uit en hoef je niet heel de aire af te zoeken naar de laadpalen. Daar 15kWh geladen à € 9,95. Toen we aankwamen was er niemand aan het laden. Later kwam er nog wel een andere auto laden.

Tweede stop was Ionity Hauconcourt. Hier waren vier palen beschikbaar en bezet. Wij waren de derde wachtende in de rij. Voor me in de rij twee Nederlanders. Kwam nog een Brit na ons. Toen ik na een minuut of tien aan de beurt was en ik naar de paal reed (stond er tegenover geparkeerd) kwam er net een Britse vrouw de hoek om rijden en zet zo haar Kia Niro op mijn laadplek. Mijn vriendin ging er direct heen om aan te geven dat wij aan de beurt waren. Maar die vrouw zei dat ze ook al aan het wachten was (was niet zo) en dat ze maar 10 minuten hoefde te laden (was niet zo bleek later) en al drie dagen onderweg. De andere Brit die na ons aan de beurt was, ging zich er ook mee bemoeien en toen ging ze weg van de laadplek. Hier 38kWh geladen à € 30,10.

We hadden een bed & breakfast geboekt in de buurt van Dijon zonder (snel)laders in de buurt. Maar we mochten daar wel via de granny laden. Besloten dus om nog een derde laadstop te maken die dag om bij Ionity Langres Noidant nog even te laden zodat we voller aan zouden komen in Dijon. Daar dus nog 34 kWh geladen voor € 31,10. Met iets van 80% kwamen we aan de bij b&b en na een nachtje laden reden we op vrijdag na het ontbijt weg met 99%.

Dag twee was een dag met veel files. Eindhalte zou worden Figueres net over de grens. Gestopt bij Ionity Saint Rambert en daar 40 kWh geladen à € 32,08.

ABRP gaf aan dat we naar Allego moesten in Montpellier. Dus afgeweken van “zoveel mogelijk Ionity” maar het is een nieuwe locatie dus had er wel vertrouwen in dat het zou werken dus ik dacht laat ik het eens proberen. Nou dat hebben we geweten. Er stonden vier snelladers waarvan er twee met rood lint er omheen dus buiten gebruik. Maar nog twee andere laders waren vrij. Verder hadden ze ook nog twee triple laders waarvan er eentje in gebruik was door een Fransman en eentje door een Nederlander met een Jaguar. Wij één van de snelladers proberen maar die deed niet zoveel. Wel handig overigens dat je gewoon met je bankpas kan betalen maar als het niet werkt dan heb je daar niets aan. Nou de andere paal geprobeerd en die deed ook niets. Het was inmiddels al rond 21:00u, we moesten nog laden, nog twee uur rijden en ik wou hem net voor de grens bij Ionity nog een keer volgooien zodat we de volgende dag goed op pad konden. Maar dan moest die paal het wel doen dus. Toen maar het telefoonnummer gebeld wat op de paal stond. Gevraagd of ze Engels konden en toen werd er gezegd dat we teruggebeld zouden worden. Dat gebeurde vrij snel en werden gebeld door de uiterst behulpzame dame van de Nederlandse Allego support. Half uur aan de lijn mee gehangen om van alles te proberen maar kreeg de snelladers niet gestart. Net toen ze het op wou geven en aan het kijken was voor een lader in de buurt kwamen de Nederlanders aan lopen. Gaven aan dat de paal bij hun gestopt was op 60%. Maar die paal kwam nu dus vrij. Op afstand heeft ze toen die paal voor ons aangezet op hun kosten en die deed het gelukkig wel. Hier 44 kWh geladen en tijdens het laden de conclusie getrokken dat Figueres hem niet meer ging worden. Dus het hotel daar geannuleerd en in Montpelier op zoek gegaan naar een hotel. Nou dat kan je met de sites en apps wel vergeten om 23:00u ‘s avonds als je voor diezelfde dag een kamer zoekt. Dus toen maar gaan bellen. Denk dat we zo’n 15-20 hotels gebeld hebben die allemaal geen plek hadden. Sommigen gaven ook aan dat er in Montpellier helemaal geen hotelkamers meer beschikbaar zouden zijn. Uiteindelijke eentje gevonden net kapotte airco. Maar kamer met kapotte airco is beter dan slapen in de auto dus dat maar gedaan. Allego support weer gebeld om ons los te koppelen en we konden met 95% op naar het hotel.

Dag drie (zaterdag) een lange rit voor de boeg, Montpellier naar Zuid Spanje. Eerst naar Ionity Catalan Village gereden net voor de grens. Daar 21 kWh geladen á € 19,44. Vervolgens naar Spanje! Stond één auto te laden toen we aankwamen en kwam even later nog een Niro laden.

Volgende stop was Ionity Pellejà bij Barcelona in de buurt. Waar de andere Ionity’s tot nu toe bij een Aire of grote stop langs de snelweg waren met veel voorzieningen was het hier maar karig. Er stond nog een Franse Niro te laden en die mensen kwamen net aanlopen toen wij weg gingen. Die gaven de tip dat er even verderop een eettentje zat. Dus daar maar even heen gelopen. Nog een speeltuintje meegepikt onderweg en na iets meer dan een uur laden ( 44 kWh à € 28,40 ) konden we verder richting het zuiden.

En vanaf hier werd het een beetje spannend want het Ionity netwerk houdt daar op. Dus moesten we over op andere laders. Omdat ik niet heel de accu leeg wou rijden naar een lader om er daar achter te komen dat het niet zou werken, besloten om naar een lader van Iberdrola te rijden bij Cambrils (net achter Salou) waar we dan met 70% aan zouden komen. Gewoon puur om even te testen of zo’n lader werkt en of ik de juiste pasjes heb.

Nou die laders deden dus niet zoveel. Stond een Spaanse Tesla te laden maar die was er mee gestopt. Die Spanjaard kreeg hem daarna niet meer aan de praat. De DC palen stonden uit en de triple stond dus die Tesla aan. Er stonden ook nog twee AC laders waarvan eentje het een halve minuut deed met mijn ChargePoint pas maar daarna niet meer. De AC van de triple nog geprobeerd en toen de Spanjaard ging ook nog de CCS maar die deden het niet. Dus wat doe je dan….?

In ChargeMap gekeken wat we nog meer onderweg zouden tegenkomen en zag dat er in Miami Platja nog een paar triple laders waren. Bij de eerste die we tegenkwamen zag ik dat we de app EVCharge moesten downloaden uit de Playstore. Nou gelukkig stond hij ook in de Apple Appstore. Deze lader was overigens bezet dus toen de app gebruikt om een andere lader te vinden. Die stond op twee KM afstand dus daar heen gegaan.

Mijn vriendin en kleine in Miami Platja bij het strand achter gelaten en ik richting lader. Kwam daar aan bij een lader langs de weg met rechts een Mercadona en links een Lidl. In de EVCharge app kies je de lader en connector, vervolgens de tijd die je wilt laden en de snelheid van het laden. Hier besloten om hem tot 100% te laden. Ging om zo’n 25 kWh à € 4,80. In de tussentijd wat boodschappen gedaan.

Hierna mijn vriendin weer opgehaald en door naar het zuiden! Met 100% lading zouden we de eindbestemming kunnen halen met nog zo’n 50KM range over. Omdat we dat in Spanje een beetje spannend (omhoog rijden verbruikt meer, wat als er een omleiding ofzo zou zijn, etc) vonden besloten om nog een keer te laden. Omdat EVCharge zo goed was bevallen deze app gebruikt om een lader op de route te vinden. Gevonden net onder Valencia en daarheen genavigeerd.

Daar aangekomen op een industrieterrein bij een tankstation met een triple lader in de hoek. Stekker in de auto, app gestart en laden maar… of niet… De lader deed het niet. Nog een keer geprobeerd en nóg een keer.. maar hij deed het niet. In de auto waren er wel wat geluidjes te horen en de drie laadlampjes knipperden drie keer. Dus toen maar gebeld met het nummer op de paal. Kreeg een bandje in het Spaans waar volgens mij werd gezegd dat ze er tijdens kantooruren zijn en als het een noodgeval is dat je aan de lijn moet blijven. Dat gedaan en even later werd de verbinding verbroken. Sta je dan om elf uur ‘s avonds in the middle of nowhere. Dus nog eens gebeld en nog eens en nog eens. En toen werd er opgenomen met “Hola?”. Mijn “¿Hablas Inglés?” Werd met no beantwoord dus toen maar in mijn beste Spaans uit proberen te leggen wat er aan de hand was. Paar minuten later begint hij ineens Engels te praten… naja alleen maar beter. Nogmaals proberen het laden te starten maar het wou niet. Had iets met de communicatie van de auto te maken. Hij ging de paal opnieuw starten en dan moest ik het na drie minuten maar nog een keer proberen. Ik nog eens proberen maar hij deed het niet.

Dus dan maar weer terugbellen. Werd er weer niet opgenomen. Dus maar weer blijven bellen tot er werd opgenomen. Hij gaf aan dat er bij het tankstation een pas lag die we nog konden proberen. De vriendelijke medewerkster daar kwam meteen met de pas en toen geprobeerd. Maar ook dat deed niets. Laatste wat we konden proberen was de auto starten en stukje verplaatsen om te kijken of dat effect had. De auto toen maar even aan de andere kant van de paal gezet en warempel toen deed hij het met de pas van het tankstation! Hier toen tot 80% geladen zodat we ook op bestemming nog wat juice over zouden hebben voor de eerste dag. Kosten waren € 16,02 voor 35,59 kWh.

Dus toen eindelijk op weg naar de bestemming en hier zet ik de auto in de garage en laad ik hem met de granny op. :)

Vooraf in apps als ChargeMap gekeken naar de laders hier op locatie en dat waren er dan maar een paar. Nu we hier op locatie zijn, valt het me op dat veel laders nog niet in ChargeMap staan. Gisteren bv gratis kunnen laden tijdens het doen van de boodschappen. En ook al wat parkeergarages gezien met een lader. De laders die ik tegen kom maar direct toegevoegd aan ChargeMap.

Leuk verhaal, pff wat een tegenslag ook wel...maar welke EV rij je eigenlijk?😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:03
Kaaschef schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Leuk verhaal, pff wat een tegenslag ook wel...maar welke EV rij je eigenlijk?😀
e-Niro staat er in de 2e alinea.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:41
Zoals beloofd een kort verslag van mijn vakantie naar Oostenrijk:
2 weken geleden op vrijdagavond vertrokken naar Oostenrijk met een Kia e-Niro (2020, 64kWh).
Van te voren diverse routes laten berekenen op diverse sites met planners voor elektrisch rijden, en uiteindelijk ook een maand-abonnement afgesloten voor de ABRP-app. Daaruit kwam naar voren dat we totaal 5x zouden moeten stoppen (had wel de voorkeur voor Ionity-laders aangegeven i.v.m. de tankpas van de zaak).
Eerste stop was Ohligser Heide West (252km vanaf startpunt). Bij aankomst nog rond de 35% SoC (gemiddelde snelheid GPS was 100 km/h). Eerste stekker werkte direct, dus opgeladen tot 75%.
Vervolg van de route:
Bad Camberg West (44% SoC bij aankomst, opgeladen tot 80%).
Haidt Süd (39% bij aankomst, opgeladen tot 78%) => Hier deden 2 van de 4 Ionity laders het niet, display gaf direct na koppelingsproces aan dat opladen voltooid was. Nummer 3 deed het gelukkig wel..
Köschinger Forst West (41%, opgeladen tot 80%) => Dit is een mooie stop, op de terugweg de overkant gepakt en ook dat is een prima stop (heeft ook aardig wat laders).
Samerberg Sud (44%, opgeladen tot 82%) => eerste stekker gaf zelfde euvel als bij Haidt, tweede stekker deed het gelukkig wel.
Gemiddeld verbruik: 14,5 kW/100km (met 2 volwassenen, 2 kinderen en een volle auto, maar geen dakkoffer of trekhaakkoffer).

Was eerste lange reis met de EV, en het viel alles mee. Doordat we met een groep reisden waren de stops van nature al wat langer zodat ook alle tijd er was om goed op te laden.
Verder viel op dat er weinig andere EV's stonden te laden, ik denk dat in het totaal ik 4 andere EV's heb gezien die tegelijkertijd stonden te laden (of net wegreden/aankwamen).

De ABRP-app heb ik ook gebruikt als navigatie, maar die maakte soms wat bijzondere keuzes, zeker toen we om een drukke file heen probeerden te rijden. I.c.m. Waze is het wel weer goed te doen, waarbij we Waze via Apple Carplay op display van de auto hadden, en de ABRP-app aan stond op de telefoon zodat de bezetting van de opladers ook nog zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:01
Hallo allemaal,

Ik wist niet van dit topic af dus had mijn vraag al gesteld in het laadpassen topic. Maar wellicht kan ik hier betere antwoorden vinden...

Is er al eens iemand met de auto vanuit Nederland naar Disneyland Parijs gegaan? Wij hebben die plannen voor later dit jaar en ik was even benieuwd of dat goed te doen is. Ik ben nog nooit met de elektrische auto naar het buitenland geweest dus er zit toch nog een stukje angst. Natuurlijk kan je veel plannen met bijv. ABRP maar ook dan zit je met variabelen en ook evt storingen etc on the road. Dus helemaal blind ABRP volgen is volgens mij ook niet zo slim. Je kan beter een plan A/B/C hebben?

Totaal is het ongeveer 6,5 uur rijden vanaf huis naar Disneyland en 600km. Even van uitgaande dat onze P8 ongeveer 350km in de zomer kan rijden ga ik er even vanuit dat je voor de zekerheid beter om de 200 a 250km kan bijladen. Dus dan zou je 3 a 4 stops moeten hebben. Is dat tot Parijs een beetje goed te doen en natuurlijk liefst gewoon langs de snelweg bij bijv. Ionity?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:55
De meeste mensen hebben de zomervakantie wellicht al achter de rug, maar wij hebben hem nog tegoed.
Het idee is om volgende week woensdag of vrijdag te vertrekken richting het Zuiden (Zuid-Frankrijk of Italië).

Vorig jaar zijn wij (man,vrouw + een zoontje van toen 1,5) naar Oostenrijk gereden in 2 dagen.
Halverwege overnacht in Duitsland en de volgende dag verder. Terugreis net zo. Dat was prima te overzien, onze zoon vermaakt(e) zich prima achterin. We probeerden de lange(re) ritten te timen met zijn dutjes etc.
Maar; het was onderweg toch best wel druk her en der en we deden langer over afstanden dan vooraf gedacht. (Stau etc.)

Nu overweeg ik om het dit jaar iets anders aan te pakken:
Onze zoon gaat op woensdag en vrijdag naar de opvang. Ik heb dan al verlof/vakantie en de koffers kunnen in de dagen daarvoor ingepakt worden. Nu dacht ik overdag te gaan slapen en dan rond 19:00/20:00 savonds te vertrekken. Als ik dan reken met gemiddeld 90 km per uur hebben we het gros van de kilometers er op zitten als onze zoon wakker wordt.
Ik zie wel een paar 'beren' op de weg en ben benieuwd naar jullie mening:
  • Pre-corona reed ik vrij veel (65/70kkm), nu nogal wat minder (~ 15/20kkm), dus ik ben het rijden iets minder gewend, maar ik heb overdag dan wel rust gepakt. "Vroeger' had ik nooit problemen met overdag slapen (ik heb een tijd lang een bijbaan als taxi-chauffeur gehad met onregelmatige diensten) maar doe het tegenwoordig niet zo veel meer. Is mijn idee realistisch? Stel ik slaap slecht/weinig die dag, dan wordt het verhaal al weer anders..
  • Mijn vrouw slaapt waarschijnlijk ook wel onderweg (dat doet ze normaliter overdag ook), maar fit genoeg om het laatste stuk te rijden is ze daarmee zelden. Hoeveel impact zal zo'n nachtje doorhalen hebben?
  • Vaak bevinden de superchargers zich wel op redelijk geschikte locaties. Maar hoe is dat snachts? Zou er veel overlast zijn op zulke plekken?
Van de andere kant denk ik ook; wat is het ergste wat er kan gebeuren? Mocht het niet gaan parkeer ik hem, doe ook een dut(je) en we zijn gewoon wat later op de plek van bestemming. Zonde van de eerste geboekte dag misschien, maar ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
@Eddos , Qua laden kan ik je niet helpen. Ben wel afgelopen week, donderdagavond om 21u vanuit Oostenrijk naar huis gereden. Was niet gepland om al te gaan rijden, maar aangezien de jongste aan het spoken was hadden we de keuze of na een gebroken nacht te gaan rijden of de nacht door. Ik heb overdag gewoon een rustige dag gehad, klein middagdutje en de hele nacht gereden, was om 05.00u thuis…en heerlijk geslapen in mijn eigen bed. Ik heb alles zelf gereden.

Als je het niet vertrouwt gewoon een tussenstop plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afgelopen vrijdag vanuit Nijmegen naar Gods/Oostenrijk gereden. 600 vertrokken, 1600 over. Alleen het laatste stukje file gehad. Onderweg 3x gestopt om de benen te strekken of te tanken.
Was een prima rit om in een dagje te doen. Grote voordeel is wel dat ik een prima reisauto heb en geen kinderen.
's Avonds vertrekken en de nacht door rijden heb ik wel overwogen, maar ik zou vermoeider worden van het aangepaste slaappatroon dan van een dag rijden. Uiteindelijk had het qua tijd misschien een half uurtje gescheeld. Veel stukken mag je toch niet harder dan 100-120, en uiteindelijk win ik meer tijd met 120 rijden en een keer minder tanken dan 160+ proberen te rijden waar het kan.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Eddos belangrijke vraag is al of je kleine prima slaapt in de auto. Die van ons doen dat niet/amper. Dus in de nacht rijden is hier geen optie. Persoonlijk zou ik lekker overdag rijden. Helemaal zo na de drukte. Het zal nu op za & zo prima meevallen qua verkeer.

SuC locaties zijn prima begaanbaar, ook 's nachts. Soms heb je een code nodig om hek te openen maar die staat in de navi. Daarnaast kun je even checken of je SuCs die je nodig hebt 24/7 open zijn. Heel soms is dat niet het geval dacht ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Inspired op 31-08-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
@Inspired : Onze zoon slaapt goed in de auto. Tenminste, de ervaringen die wij hebben met savonds rijden zijn goed. En ook overdag slaapt hij lekker in de auto, alleen dan nogal wat korter natuurlijk. Mede daardoor is dit ook een optie. Zou hij niet lekker slapen in de auto heeft het snachts rijden inderdaad geen voordeel.

De code's voor slagbomen heb ik in Nederland ook al eens meegemaakt, en in Oostenrijk ook voor het betreden van de Tesla Lounge (die stop bij die klimwand, naam even vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Eddos schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:04:
@Inspired : Onze zoon slaapt goed in de auto. Tenminste, de ervaringen die wij hebben met savonds rijden zijn goed. En ook overdag slaapt hij lekker in de auto, alleen dan nogal wat korter natuurlijk. Mede daardoor is dit ook een optie. Zou hij niet lekker slapen in de auto heeft het snachts rijden inderdaad geen voordeel.

De code's voor slagbomen heb ik in Nederland ook al eens meegemaakt, en in Oostenrijk ook voor het betreden van de Tesla Lounge (die stop bij die klimwand, naam even vergeten).
Je wilt dan in één keer rijden denk ik? Op zich zou dat best goed kunnen. Als je er zelf tegen kunt en geen last hebt. Persoonlijk kan ik niet echt lekker tegen een nacht skippen. Dus we gaan dan vroeg weg. Dit jaar in 2 dagen 2k gedaan naar de Costa Blanca. Was wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Het plan is wel om in 1 keer te rijden. Uitgaande van boven in Italië (+/- 1200KM vanaf mijn huis)
En of ik er nog tegen kan.. Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen. Maar goed, als ik een nachtje ga rijden ben ik al halverwege :-) 'Vroeger' deed ik dit soort dingen ook, reed ik snachts naar Zuid-Frankrijk (in de winter en zomer). Maar toen reed ik ook nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaylen
  • Laatst online: 29-03 11:46
DoubleD1980 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:58:
Afgelopen donderdag vertrokken richting Spanje vanuit zuid-oost Noord Brabant.

@DoubleD1980 top gedeeld jouw ervaring. Zelf net terug vanuit NB naar Noord Spanje. Abrp gaf voor mij ook de Allegro Montpellier aan, heb het zelf met enkel de Ionity's kunnen redden en bij Houcancourt geen drukte gekend, hier staan ook reguliere 22kw palen van L'Eclerc. Wel Aso van die Engels vrouw.

Mijn ervaring was i. 1x vanyit NL naar Roses gereden waar we 1 overnachting gepland hadden. Moet zeggen door de regelmatige verplichte stops nog nooit zo relact gereden en uitgerust aangekomen.
Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:22:
Hallo allemaal,

Is er al eens iemand met de auto vanuit Nederland naar Disneyland Parijs gegaan? . Is dat tot Parijs een beetje goed te doen en natuurlijk liefst gewoon langs de snelweg bij bijv. Ionity?
@Juancho
Mijn ervaring naar Parijs/ Disney met ev is over twee jaar heel verschillend. Eerste x geen enkel probleem, behoudens krapte van beschikbare palen. Dit was naar Disney. Nog geen Ionity op route lille-Parijs en afhankelijk van single chargers bij tankstation. Op 1 paal na geen wachttijd gehad. Bij disney hotel geen laadpaal, omdat we meerdere nachten bleven een publieke laadpaal gezocht om tot 80%te laden voor terugweg.

Tweede keer was vorig jaar zomer. Spontane rit naar parijs (niet disney) zonder voorbereiding. Na tussenstop in Belgie en met 100% vertrokken vanaf de grens, werkte geen enkele snellaadpaal bij de tankstaions in Frankrijk omdat ze uit moesten vanwege brandgevaar. Met 20% aangekomen in Parijs door langzaam te rijden, maar aldaar nauwelijks een goede paal gevonden, of die werkte met laadpas van Newmotion.
Uiteindelijk overnacht bij hotel, geladen met granny charger en volgens app werkte een snellader bij Charles de Gaulle wel. Daar aangekomen en laadsesie gestart brak laadsessie steeds af, bleek de laadpaal moeite te hebben met communicatie proto ol van Kia/Hyundai. Met beperkte lading met 90km/h achter vrachtwagen richting NL en in een dorpje bij 22kw lader geladen.

Al met al heb ik betere ervaring met rit naar Spanje via route d soleil dan naar kortere rit Parijs.

Wellicht is de situatie nu weer beter zoals mijn ervaring de eerste x, dus check ff voordat je gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Eddos schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:37:
Het plan is wel om in 1 keer te rijden. Uitgaande van boven in Italië (+/- 1200KM vanaf mijn huis)
En of ik er nog tegen kan.. Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen. Maar goed, als ik een nachtje ga rijden ben ik al halverwege :-) 'Vroeger' deed ik dit soort dingen ook, reed ik snachts naar Zuid-Frankrijk (in de winter en zomer). Maar toen reed ik ook nog meer.
Ja, zal kwestie van uitproberen zijn. Als je er geen dagen last van hebt is het wel een goede optie. Qua rijden en laden is het wel top. Zelf dit jaar in twee dagen naar Costa Blanca. Gezien de afstand moet dat wel in 2 dagen. :) Dus vroeg eruit en gewoon overdag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Eerder in dit topic vraag gesteld over een trip richting Oostenrijk. Hulde trouwens aan zij die helemaal richting Spanje gaan met de EV :).

Nu zitten we te denken over een vakantie in augustus naar een camping in midden-/Zuid-Frankrijk.

Nooit eerder die kant op gereden en sowieso willen we het rustig aan doen in 2 of eventueel 3 etappes en (laad)stops na ongeveer 2,5u rijden of circa 200 - 250km. Ik verwacht dat de Enyaq iV80 de 300km aan een stuk wel zou moeten halen in de zomer en ik neem een 'granny' charger mee.

Range Anxiety heb ik dus niet zozeer, maar na verschillende berichten gezien te hebben wel enige laadfile stress. Als ik alleen met mijn partner zou reizen boeit dat me ook niet zo, maar met twee peuters van dan 2 en 4 jaar twijfel ik of die kant wel op moet gaan, of beter safer kan spelen richting Oostenrijk en misschien Noord-Italie.

Vakantie in NL is ook nog een optie uiteraard, afgelopen twee jaar perfect weer gehad ook, maar een omgeving buiten NL met een lekker zonnetje begint steeds hoger op de wensenlijst te staan. Vliegen vinden we met COVID nog geen optie dus vandaar de oriëntatie voor een trip.met de EV.

Benieuwd hoe ervaringsdeskundigen hier tegenaan kijken.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
De afgelopen 2 dagen (don 21/4 en vr 22/4) van Heerhugowaard naar Roses (Nrd.Spanje) gereden met onze Kia E-soul 64 kw. Dat is met de openstelling van (een deel van de) Tesla Superchargers in Frankrijk (op onze route) niet echt een uitdaging meer. We reden nu natuurlijk op rustige dagen en op zwarte zaterdagen zal het anders zijn. Snelheid tussen 100-110 km/u op de snelweg. Route: Heerhugowaard - Utrecht - Maastricht - Luxemburg - Nancy - Lyon - Montpellier - Roses. Alleen bij Tesla geladen. Bij alle laadbeurten waren slechts enkele van de stalls bezet. Overal probleemloos geladen via Tesla app. Hieronder een overzicht van de reis.

21-4-2022
Vertrek thuis Soc:100% Bereik:448 km Wind Oost Temp. vertrek 8 gr. Hoogste 19 gr.
Aankomst Urmond Soc: 43% Bereik:185 km Gereden: 242 km Gem verbruik: 16.2 Geladen bij Tesla 37 kwh 0,43 = 15,91 eu
Vertrek Urmond Soc:94% Bereik:428 km
Aankomst Laxou Soc:19% Bereik:75 km Gereden: 324 km Gem verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 46 kwh 0,46 = 21,16 eu
Vertrek Laxou Soc:82% Bereik: 349 km
Aankomst Beaune Nrd Soc: 24% Bereik: 115 km Gereden:251km Gem. verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 51 kwh 0,45 = 22,95 eu Italiaans eten naast de Tesla locatie. Overnachten B&B Hotel Beaune Nrd op 1,5 km vanaf de Tesla locatie.

22-4-2022
Vertrek Beaune Soc:100% Bereik: 434 km Wind NO Temp: vertrek 8 gr. Hoogste 24 gr.
Aankomst Saulce sur Rhone Soc: 35% Bereik:143 km Gereden: 286 km Gem.verbruik15,2 Geladen bij Tesla 40 kwh 0,47 = 18,80 eu
Vertrek Saulce sur Rhone Soc: 90% Bereik: 388 km
Aankomst Rivesaltes Soc:18% Bereik: 71km.Gereden:306 km Gem. verbruik:15,4 Geladen bij Tesla 45 kwh 0,46 = 20,70 eu
Vertrek Rivesaltes Soc: 80% Bereik: 332km
Aankomst Roses Soc:61% Bereik: 261 km Gereden:87 km. Gem. verbruik:15,5

Totaal:1496 Km Totaal verbruik 219 kwh (excl. laden op eindbestemming Roses) Kosten: 99,52 eu Kosten zijn excl. kosten thuisladen -gratis ivm zonnepanelen en salderen- en kosten laden in Roses (moet nog laden hier).

Edit: inmiddels in Roses geladen bij een laadpaal langs de boulevard met de EVCharge app. Gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk9n2dhzdrJ1XF3n7jdbxXhK0zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MqOGBz0y32uaxfEsK3BS5q6.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
mm.kool schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:10:
De afgelopen 2 dagen (don 21/4 en vr 22/4) van Heerhugowaard naar Roses (Nrd.Spanje) gereden met onze Kia E-soul 64 kw. Dat is met de openstelling van (een deel van de) Tesla Superchargers in Frankrijk (op onze route) niet echt een uitdaging meer. We reden nu natuurlijk op rustige dagen en op zwarte zaterdagen zal het anders zijn. Snelheid tussen 100-110 km/u op de snelweg. Route: Heerhugowaard - Utrecht - Maastricht - Luxemburg - Nancy - Lyon - Montpellier - Roses. Alleen bij Tesla geladen. Bij alle laadbeurten waren slechts enkele van de stalls bezet. Overal probleemloos geladen via Tesla app. Hieronder een overzicht van de reis.

21-4-2022
Vertrek thuis Soc:100% Bereik:448 km Wind Oost Temp. vertrek 8 gr. Hoogste 19 gr.
Aankomst Urmond Soc: 43% Bereik:185 km Gereden: 242 km Gem verbruik: 16.2 Geladen bij Tesla 37 kwh 0,43 = 15,91 eu
Aankomst Laxou Soc:19% Bereik:75 km Gereden: 324 km Gem verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 46 kwh 0,46 = 21,16 eu
Aankomst Beaune Nrd Soc: 24% Bereik: 115 km Gereden:251km Gem. verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 51 kwh 0,45 = 22,95 eu Italiaans eten naast de Tesla locatie. Overnachten B&B Hotel Beaune Nrd op 1,5 km vanaf de Tesla locatie.

22-4-2022
Vertrek Beaune Soc:100% Bereik: 434 km Wind NO Temp: vertrek 8 gr. Hoogste 24 gr.
Aankomst Saulce sur Rhone Soc: 35% Bereik:143 km Gereden: 286 km Gem.verbruik15,2 Geladen bij Tesla 40 kwh 0,47 = 18,80 eu
Aankomst Rivesaltes Soc:18% Bereik: 71km.Gereden:306 km Gem. verbruik:15,4 Geladen bij Tesla 45 kwh 0,46 = 20,70 eu

Totaal:1496 Km Totaal verbruik 219 kwh (excl. laden op eindbestemming Roses) Kosten: 99,52 eu Kosten zijn excl. kosten thuisladen -gratis ivm zonnepanelen en salderen- en kosten laden in Roses (moet nog laden hier).

Edit: inmiddels in Roses geladen bij een laadpaal langs de boulevard met de EVCharge app. Gratis.

[Afbeelding]
Fijn om te lezen, ga eind mei grotendeels die route rijden. Geplande stops zijn gelijk, dat lijkt goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ik ben opzich aardig uit de planning qua laadstops voor een deel van de vakantiereis richting Parijs medio juli dit jaar.

Ik kan nu kiezen voor een route via Antwerpen>Brussel of Antwerpen>Gent

Heeft iemand tips en info over de voor-/nadelen (regulier en specifiek EV)

Alvast dank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:34
Wij hebben afgelopen week voor het eerst een lange reis gemaakt met onze EV (Kona,2020, 64kW).
We hebben onze EV sinds november '21 en eigenlijk alleen nog maar korte ritten in eigen land gemaakt.
Afgelopen voorjaar het nog niet aangedurfd om met de EV naar Disneyland Parijs te gaan vanwege horrorverhalen van anderen en de beperkte laadmogelijkheden ter plekke.
Nu dus voor de meivakantie een reis gemaakt van Noord-Brabant naar Noord Spanje (Costa Brava). Een reis van 1350km.
Al veel gelezen op Tweakers over laden op reis en over de verschillende laadmogelijkheden.
Toch wel een beetje spannend om voor de eerste keer zo'n reis te maken met de EV.
Reis vooraf gepland met ABRP. En een beetje lopen spelen met instellingen en laadplekken.
Het valt op dat ABRP op verschillende momenten verschillende routes en laadstops aangeeft.
We wilden in 2 dagen rijden en hebben een hotel in Lyon geboekt als tussenstop.
Nu kun je via de Ionity laadpunten gemakkelijk via route de Soleil rijden, maar omdat ik een Bonnet app heb, nog vol met codes voor gratis laden, heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk via Fastned en Allego te rijden.
Zaterdag ochtend vertrokken om 7 uur. Weer onderweg koud (9-15 graden) regen en wind.
Route Dag1: Antwerpen - Brussel - Charlois- Reims- Troyes- Dijon - Lyon.
Dag 2: Lyon - Nimes - Montpellier- Narbonne - Perpignan - Spanje.

1e stop: E19 Brussel Nijvel West. Oude 50kWh Allego lader. Maar 1 lader, maar gelukkig niemand die stond te laden. Met de app een beetje lopen hannesen, maar de sessie is gelukt. 17kWh geladen. Laadsnelheid gemiddeld 35kW.

2e stop: Ionity Champfleury. Bij aankomst 1 lader bezet door één Ionic 5 die net voor me reed. Via Maingau pas probleemloos geladen. Even sanitaire stop, hapjes en drankjes gedaan en een rondje door het winkelcentrum. Bij terugkomst waren alle laadpunten bezet door Ionic 5's. Wij waren vol genoeg voor de volgende stint. 22,5kWh voor€16,48. Gemiddelde laadsnelheid was 55 á 60kW.

3e stop: Allego 150kWh lader bij Troyes. 4 laadpunten bij een groot winkelcentrum. Hier bij aankomst 1 laadplek vrij. Wel twee keer moeten laden, omdat de auto naast mij bij het afmelden blijkbaar mijn sessie had verbroken. Hier vooral Fransen aan de ook laadpaal. 2 uur laden bij winkelen bij Leclerc dacht ik.
Uiteindelijk 41kWh geladen á 55kWh.

4e stop: Fastned 300kW A31 Aire de Gevrey - Chambertin Ouest. Hier was 1 van de 4 laadpunten bezet door een Nederlandse Peugeot. Ook hier wat gegeten en gedronken en sanitaire stop. Probleemloze laadsessie. 43kWh geladen. 55 á 60kW laadsnelheid.
Vanuit hier naar het hotel gereden en de auto aan de AC lader van het hotel gehangen.
Na een lekkere maaltijd en nachtrust de volgende dag vertrokken naar de volgende laadstop.

5e stop: Allego 300kW station bij wederom een groot winkelcentrum. 4 laadpunten waarvan 2 gezet bij aankomst. 1e laadpunt wilde niet starten. Auto verplaatst naar de andere kant en deze werkte probleemloos. 42kWh geladen met 55kW gemiddeld.

Vanuit hier zouden we volgens ABRP de eindbestemming in Spanje net over de grens moeten kunnen halen. Omdat ik het risico niet wilde lopen toch nog een kleine stop gedaan bij een Tesla SuC.

6e stop: Tesla Rivesaltes. Drukbezochte laadstop. Ik was zo te zien de enige niet-Tesla. Probleemloze en snelle laadsessie. 15kWh a 77 kW geladen ( max. Snelheid van de Kona). Kosten €10,35.
Hiermee naar de eindbestemming gereden.

Nu terplaatse accommodatie met AC laadpunten, dus prima geregeld.
De reis is erg voorspoedig verlopen en eigenlijk nergens problemen gehad met laden. Natuurlijk geen risico's genomen door ver door te rijden tot een lege accu. In het begin ook redelijk rustig gereden (ongeveer 110km/u op de CC) om te kijken wat het rijden met een volle auto (2 volwassenen en 2 kinderen en afgeladen met bagage) doet met de actieradius. Later sneller gereden (120km/u en 130km/u op de CC). De invloed op je accu merk je wel goed. Verbruik liep op van circa 16kW/100km naar dik 18kW/100km.
Het is ons in ieder geval erg meegevallen en we hebben de reis als erg ontspannen ervaren.
Volgend weekend terug.

[ Voor 8% gewijzigd door MitchAngelo73 op 02-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 10:36
Ritje Arnhem - Disneyland v.v. 530km.

Eerste trip naar buitenland met de IV60 volgeladen (bagage+passagiers+stroom).

voorbereiding
Als eerste met OBDII aanpassing juiste laadstroom voor m'n IV60, helaas niet de optie 120kW beschikbaar, maar op 100kW gezet.

Navigatie op tussenstop (overnachtingshotel) en eindbestemming Disney in de auto.
Advies van Skoda navigatie bij 100% vertrek laden bij Ionity Thieu North. Dus via Vallencienes en niet via Lille Frankrijk binnen.

Dat maar eens checken thuis in de verschillende apps.

ChargeFinder, ABRP en Chargemap gaven allemaal ander advies. Uiteindelijk via Chargefinder zichtbaar dat de route Arnhem-Breda-Antwerpen-Brussel-Bergen/Mons-Roye(overnachting)-Disneyland met een 40min laden bij Thieu-North te doen zouden zijn.

ChargeFinder is ook fijn om te gebruiken als Android user mbt informatie over laadpaal bezetting.

Rijstijl
Rijden op vakantietrips is normaalgesproken 108km/u in de 100. Is het 120 of 130 dan overdag gewoon 108, in de avond 120. Nu voor de heenreis gekozen om vast te houden aan de 108km/u. Ervaring is dat verbruik dan geen grote invloed op bereik heeft. Ik kan dan bij normale weersomstandigheden met 10 tot 15 graden 300km goed halen. + de ontspanning en het "uitgerust" arriveren is echt een verschil met de EV. Waarschijnlijk het comfortabel en stil rijden, meer hierover bij de terugreis.

De heenreis
Arnhem-Tilburg-Breda-Antwerpen-Brussel-Ionity Thieu North gereden op vrijdagavond, gewoon ontspannen met 108km/u op de cruisecontrol. Veelal was harder rijden ook niet mogelijk. Na 246km met een verbruik van 17.1kWh gemiddeld aangekomen bij de laadstop, alle 4 de Ionity's vrij en nog 60km op de GOM als bereik. Tijdens laden nog 2 auto's gearriveerd. Na 43 minuten laden en 90% accu was er weer 40kWh geleverd. Toiletbezoek, bakje koffie, baby verschonen en voeden, 43minuten laden zonder onnodig wachten. Gekozen voor 1 lange laadstop, aangezien laden bij hotel geen optie was in de nacht, voor 140km na de overnachting nog een tussenstop maken was nu niet noodzakelijk. Leeg aankomen bij Disneyland is ook wel leuk.... als particulier gratis laden is altijd leuk, dat biedt Disneyland aan op verschillende parkeerterreinen.

Na de overnachting volgende ochtend bij lokale bakkerij Frans ontbijt, om de hoek even aan een laadpaal gestaan (11kW lader), waardoor accu warm was en auto op temperatuur, hierdoor met gemak aangekomen bij Disneyland.

110km/u op de CC gereden waar mogelijk, veelal wat langzamer verkeersbeeld door de drukte.

Laden Disneyland
Bij Disney hebben verschillende hotels de beschikking over 22kW laders. Je kunt met alle hotelpassen terecht op parkeerterrein van ander hotel. Laden is gratis en volle accu bij vertrek dus gegarandeerd. Niet alle hotels hebben laders of voldoende laders. Sowieso Sequoia Lodge en Newport Bay beide 12x 22kW laders en zelfde aantal 230volt/3kW laders.

Terugreis Disneyland - Mons/Bergen(B) - Brussel - Antwerpen - Breda - Arnhem
Gekozen wederom voor de Skoda navi bij 100% accu en wat adviseerd hij. 1 laadstop van 50minuten Ionity Thieu South. Leek mij wel een goede stopplaats maar wilde het anders aanpakken.

100% accu was 325km op de GOM in de auto. Ruim voldoende voor bereiken Ionity Thieu South (af te leggen afstand 277km).

We vertrokken na een ochtend en middag Disney om 15.30 uur vanaf parkeerterrein hotel. Aardig druk dus op de weg, veelal niet de gewenste snelheid van 108km/u kunnen rijden, maar best te doen. Halverwege kwamen we langs het bekende noord-franse laadstation Air de Ressons. 4 laadplaatsen en allemaal bezet + 4 wachtende auto's minimaal. Voor mij alleen een plaspauze voor 2 dames uit de auto, snel weer door.
160km verder een avondmaal afgehaald, nadat we een minuut of 20 file hadden gehad.
Paar kilometer verder bereikten we de Ionity Thieu South. Gehele tijd weinig bezeting op de laders volgens ChargeFinder, bij onze aankomst waren er wel 3 van de 4 bezet, maar precies goed dus _/-\o_ 30km op de GOM en 9% accu nog, laatste stukje even doorgereden met 130km per uur en goed recupereren bij noodzakelijk afremmen. Resulteerde in sowieso een laadsnelheid van 131kW bij 18%, verder niet gekeken. Maar na 22 minuten laden stonden we weer op 65% en 33kWh geladen stroom.
Klaar met eten en voeden van baby. Dus weer door. Had zelf berekend wat we nodig zouden hebben richting A16 Hazeldonk/Breda. Dit voor plaspauze en koffie/ijs.

Nog even gekeken, maar de route Lille-Antwerpen had veel volle laadpalen.... bijzonder waarom die route vol en via Brussel (met ook nog Fastned Peuti) geen volle bezetting.

Na 150km door België op de CC met 125km/u in de 120 zone en klein beetje drukte hazeldonk bereikt met eigenlijk teveel stroom 8) Gekozen om bij de laadpaal weer de GOM afstand 50km hoger dan noodzakelijke afstand te kiezen. Bij 50% accu was er 20kW bijgeladen in 13minuten. Wij hadden koffie en ijsje gehaald + plaspauze. Eigenlijk dus weer langer stil gestaan dan voor het laden noodzakelijk.
Met 120/125 afwisselend op de CC en sommige stukken met lagere maximumsnelheid laatste stuk van 110km naar huis. Daar aangekomen met 13% accu, weer voldoende dus.

De GOM/af te leggen afstand berekening kan dus nog wel krapper....

terugkijkende
We waren met 3 stellen in totaal, heenreis los van elkaar en terugreis 1 stel 1 uur eerder vertrokken en wij tegelijk maar niet samen gereden met andere stel. Wel allemaal naar ongeveer zelfde bestemming.

Volgens Google 530km en 5 uur 50 minuten.
Voor ons is het een reistijd van 6 uur 30 geworden.... minimaal verschil dus.

We hebben 36 minuten geladen totaal, 5 minuten plaspauze, 20 minuten door afhalen eten voor de eerste laadstop. Dus 1 uur stil gestaan, waarbij ik de korte file niet meereken in langer reistijd.

En de reistijd van de brandstof auto's? Gelijk.... doordat ook gestopt is voor tanken, plassen, eten. Verder totaal iets langer stil gestaan, maar wie waren er "fitter"?

Wij kennelijk, blijkt achteraf. Ondanks 3 dagen Disneyland, waaronder nog de ochtend en middag voor het ritje terug.
Rijden in de EV is zoveel stiller en gewoon comfortabel, helamaal in de Enyaq natuurlijk.

nog wat cijfers
Gehele heenreis NL - Disneyland volgens boordcomputer 17.5 kWh gemiddeld bij avond en 15 tot 10 graden teruggelopen temperatuur. 108km/u max op de CC.

Gehele terugreis Disneyland - NL volgens boordcomputer 18.5 kWh helft 108km/max en rest 120/125km.

Wat ik wel opvallend vind is dat de boordcomputer een afgelegde afstand heen en terug van 1036km heeft vastgelegd, terwijl het toch echt alles bij elkaar, nagerekend via maps 1072 moet zijn geweest.
Verschil door 20inch ipv de standaard 19inch velgen?
Dat zou ik nog wel eens willen uitzoeken.

Beetje uitgebreid verslag misschien, maar wellicht heeft iemand die twijfelt er nog wat aan voor vakantietrip. Voor mij op naar het rijden met vouwwagen en de IV60 komende maanden. Kan niet wachten met deze wereld auto.

samenvatting/punten om te doen
- vooraf reisvoorbereiding ChargeFinder, ABRP en Chargemap. Welke route opties en dekking met laders + alternatieve laadlocaties?
- navigeren op de navi van de auto zelf, van waar naar waar rijden + rijden op GOM. Neem marge van 50km, afhankelijk van weersomstandigheden. Lage temperatuur/slecht weer, grotere marge of snelheid laag houden tussen 100 en 110km/u.
-laden altijd onder de 20%, liever rond de 10%, daardoor kortere laadtijd voor volgende stuk.
- bij naderen laadstop kan snelheid altijd omhoog, waardoor verbruik hoger maar halen van laadpaal wel zeker is. GOM icm nog af te leggen afstand in navi helpt heel goed.
- langere afstanden op zelfde wijze stints toevoegen met laadstops van 20/25 minuten. Gewoon de ontspanning pakken. Meer dan 900km? Pak dan overnachting met laadmogelijkheid, zodat eerste 250km weer direct gepakt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3igCMAJuiglj1xxnUhpMy3Qgw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzH3F2veHeCY6L6pW7uxL46e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pknujEuBlddItVBv3AAWclel170=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb8c8XVQqn4NCGhzzCMjckzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykLJYbl56QqycSCdIGOm2UQ5kdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncmqt0FWQgtMhO4GkcaqLuP7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFwXp5Z_veQlo7eWiw11ieG2myw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkbvNmO9w0MzWO2LZgUSdIfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKA9CsTCeQOdzUSEd-5PiKGxOh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy9paKRaVmWBO7xPGgvZanYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TqXlkCrGoDgZ33Rno0ff3-9Gfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN2p0FQW9ZFcBQnl3pNwQamx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wQI24Je0SDwcalv6RpT6A0HFBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1bGF4XZglbdVFLpjPNlyuZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL5Bsd01T8Yi2TBjAGI0xHD4evc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVRf53CPFKfPIJeybDvQ8ilw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzD8JZQsVDpnoKopX_4bmkoaTSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2bv3dPYTSZYqPmUbBDspLn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDMcfz6lh0xEykwMBmylQjE2578=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0hmus02aX67KhplzP8RvN7u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door JS-Ah op 05-05-2022 00:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MitchAngelo73
Zoals in mijn voorgaande bericht aangekondigd. Afgelopen weekend weer richting huis gereden. Nu ook weer gekozen om in twee keer te rijden.
Met ABRP een route uitgestippeld langs zo veel mogelijk laadpunten die met Bonnet geactiveerd kunnen worden. Had namelijk nog steeds heel veel gratis laadsessies staan 😀.

Met een beetje puzzelen zouden we gaan overnachten in Troyes. Ongeveer op een kleine 900km van de camping in Spanje. We zouden aan 3 laadsessies genoeg hebben om bij het hotel te komen.
Bij het hotel wederom laadmogelijkheden.
Vrijdagochtend om 7 uur vertrokken met een volle auto (accu en bagage). Het was een mooie zonnige dag, 15 graden, maar wel veel wind.
De eerste stint was 267km naar Nimes. Naar de laadplek waar we op de heenreis ook geladen hadden. CC op 120km/u en na een kleine 3 uur stonden we op de parkeerplaats. Onderweg erg veel wind. Was ook te zien aan het verbruik dat iets hoger lag dan op de heenreis. Alle 4 de Allego 300kW laders waren vrij. Gek genoeg zag de Bonnet app er maar 2. Dus even zoeken welke connector we moesten gebruiken en laden maar. Ondertussen in het winkelcentrum van het sanitair gebruik gemaakt en even ontbeten. Toen was de auto al weer vol genoeg voor de volgende stint. 51kWh geladen met gemiddeld 55kW. Doordat de temperatuur goed was en ik iets harder reed voor het laden, was de accu goed op tem en begin het laden met 73kW (bijna de max van de Kona).
De volgende laadstop zou een Tesla laadpunt zijn bij Salaise-sur-Sanne, net voor Lyon.
Een rit van 204km. Nog steeds veel wind, maar weinig verkeer, dus prima doorgereden op de CC. Tesla laadpunt was naast een Burger King restaurant, waar we weer even gebruik konden maken van het sanitair en een kop koffie gedronken. Laden ging weer als een zonnetje. Binnen 27 minuten weer 31kWh erbij en we konden ons opmaken voor de files in Lyon richting het volgende laadpunt.
En inderdaad, Lyon was weer erg druk met veel vakantiegangers op de terugweg net als wij.
Eenmaal Lyon achter gelaten viel de drukte weer mee en kon de CC weer op 120km/u richting de Fastned locatie bij Aire de Saint Ambreuil, net voor Chalon-sur-Sâone. Fijne Fastned locatie naast een tankstation met sanitaire voorzieningen en winkel. Hier de auto flink vol geladen, want we moesten 262km rijden naar het hotel. Dus 47kWh geladen en ongeveer 45 minuten ons vermaakt op de parkeerplaats, winkel en toiletten.
Ook hier geen drukte bij het laadstation.
Op naar het eindstation van vandaag. Dit verliep ook zonder problemen en rond 7 uur arriveerden we bij het hotel, waar 4 laadpunten waren, die allemaal beschikbaar waren. Kon de auto inpluggen en de lader werd door de hotel medewerker geactiveerd. Wij konden ons opfrissen van de reis en zijn gaan eten bij een restaurant in de omgeving.
Na een goede nachtrust en ontbijt waren we om 9 uur weer op weg.
ABRP gaf aan dat we het beste een kleine stop bij Ionity Wellin konden doen en dan nog bij Fastned boven Brussel.
Op naar Wellin met een volle accu. Een rit van 280km. In Frankrijk weer op de CC gereden met 120km/u. Net voor de Belgische grens ga je de snelweg af en via N-wegen en dorpen naar Wellin. Dit Ionity laadpunt is gelegen naast een tankstation in een dorpje. Hier waren alle 4 laadpunten bezet. We konden in de 'wachtkamer' plaats nemen. Na 5 minuten ging de eerste auto weg en kon ik gaan laden. Ik was nog niet aan het laden of er gingen nog een auto weg. Wel iets vreemds, ik probeerde te laden met mijn Maingau pas zoals ik op de heenreis ook gedaan had, maar die bleef maar foutmeldingen geven. Uiteindelijk maar met de Shell New Motion pas geladen. Die deed het wel meteen. Ondertussen toilet bezocht en even wat gedronken op de picknicktafel. Zonnetje scheen en we zaten heerlijk. Mijn vrouw zei nog, zullen we hem hier verder opladen en in één keer naar huis rijden? Er was namelijk na ons niemand meer komen laden. Alleen ik dacht slim te zijn door even snel te laden tot 50%, dus voordat de laadsnelheid inzakt en dan boven Brussel nog een keer hetzelfde te doen bij Fastned en dan naar huis.
Had ik nou maar naar haar geluisterd....
Wij bij 50% weg. In 19 minuten 23kWh geladen. Kosten€13,48.
Onderweg naar Brussel kregen we een melding van filevorming bij de aansluiting E411 naar de R0. We kregen het advies om een andere route te nemen en verder pas de R0 op te gaan. Dit gedaan. Was wel druk, maar we konden blijven rijden. Helaas was het verder op de R0 ook al flink drukker geworden. Heel veel vakantieverkeer en allerlei werkzaamheden aan de weg. Met wat vertraging langs Brussel gekomen en naar de Fastned Peutie Oost gereden om wat bij te laden om thuis te komen.
Deze Fastned locatie is helaas een plek zonder voorzieningen. Daar aangekomen blijken er maar 2 chargers te zijn. 2 chargers zijn verwijderd. Dus 4 laadpunten die allemaal bezet waren. En nog wat wachtenden. Net voor ons was een Polestar gearriveerd die moest wachten. En er stonden 3 busjes van Hello Fresh. 2 aan de laadpaal en een stond te wachten. De andere laadpaal was bezet door een TM3 en een Kona. De Polestar had zijn auto achter de Kona gezet en wij stonden achter de Tesla. Na 10 minuten even bij de lader gekeken hoe lang iedereen nog moest. De Tesla was pas bij 50%, maar de Kona stond lekker te laden tot de 90%! Hij kwam even kijken wat we aan het doen waren en vroeg of we zijn sessie niet aan het afbreken waren? Nee, zei mijn vrouw. Alleen kijken hoe lang iedereen nog moet. Waarschijnlijk ging er een lichtje branden en ging hij weg en kon de Polestar laden. Gelukkig voor ons was de wachtende Hello Fresh bus weggereden. Na een paar minuten was een van zijn collega's klaar en konden wij laden. Net toen we aan het laden waren kwamen er nog 3 auto's aanrijden. Die moesten dus allemaal wachten. Wij hebben de auto geladen met 20kWh. Genoeg om thuis te komen. Bij het afkoppelen zagen we dat de andere Hello Fresh bus ook gewoon ongegeneerd tot boven de 90% aan het door laden was. Lekker sociaal.
Gelukkig konden wij verder en met veel verkeer en de altijd gezellige ring van Antwerpen naar huis gereden. Uiteindelijk tegen 16 uur thuis met nog 98km bereik. Genoeg om de rest van het weekend nog wat ritjes te doen.
Onze eerste lange reis met de elektrische auto is ons goed bevallen. Stukje Wallonië en Noord Frankrijk blijft toch een beetje behelpen. Verder eigenlijk probleemloos. Beetje van te voren plannen zorgt voor rust.
Van de zomer met de EV naar Zweden voor een rondreis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPU
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07-2023

TPU

mm.kool schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:10:

21-4-2022

22-4-2022

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van je ervaringen voor deze route! Heb deze zomer een vergelijkbaar traject te rijden. Vraagje: wat gaf de doorslag voor de route via Lyon? Vanwege de Tesla Superchargers? ABRP geeft namelijk de route Parijs>Clermont Ferrand ook als een goede optie. Zit zelf een beetje te dubben wat handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
TPU schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaringen voor deze route! Heb deze zomer een vergelijkbaar traject te rijden. Vraagje: wat gaf de doorslag voor de route via Lyon? Vanwege de Tesla Superchargers? ABRP geeft namelijk de route Parijs>Clermont Ferrand ook als een goede optie. Zit zelf een beetje te dubben wat handig is.
Ik heb echt gekozen voor zorgeloos reizen/laden. Dus: door-de-weeks, niet langs Parijs (bloedhekel aan), tolwegen én de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de tesla superchargers. Als ik verhalen hoor over locaties van snelladers met 4 stalls waarvan er een aantal niet werken en wachtende ev-ers, dan haak ik af. Bij Tesla hebben de locaties veel stalls tot 28 toe in het geval van mijn route. Dat beperkt de kans op wachten tot praktisch 0. Kosten waren voor mij van ondergeschikt belang.
Morgen terug naar NL via dezelfde route en dezelfde laadlocaties. Ik verwacht weer een prettige reis.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MitchAngelo73 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:36:
Bij het afkoppelen zagen we dat de andere Hello Fresh bus ook gewoon ongegeneerd tot boven de 90% aan het door laden was. Lekker sociaal.
Ik snap wel dat het vervelend is, maar je kan niet zo maar voor anderen gaan bepalen hoe vol zij hun voertuig mogen laden.

Het is natuurlijk wel wat anders als ze er staan zonder daadwerkelijk te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
JeroenE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Ik snap wel dat het vervelend is, maar je kan niet zo maar voor anderen gaan bepalen hoe vol zij hun voertuig mogen laden.

Het is natuurlijk wel wat anders als ze er staan zonder daadwerkelijk te laden.
Ik snap dat ik dat niet bepaal. Het is echter niet echt sociaal.
Bij 80% en helemaal bij 90% zakt de laadsnelheid bij een snellader gigantisch. Als ik mijn Kona als voorbeeld neem: laad ik van 10 naar 80%, dan doet de auto daar tussen de 40 en 45 minuten over. Als ik echter door laad tot 100% duurt dat zeker nog een keer zo lang. Dat betekent dat je het laadpunt 1,5 uur bezet houd. Als het dan druk is, vind ik dat niet sociaal, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik zag bij de tips dat sommige supermarkten in Duitsland (zoals Lidl) ook gratis snellaadpalen hebben; ik heb inmiddels twee locaties gehad waar ze weggehaald zijn wegens onvoldoende gebruik (o.a. in Mechernich). Ga er dus niet blind vanuit dat de snelladers er zijn, zelfs niet als het op de website van de supermarkt staat.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MitchAngelo73 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:57:
Ik snap het verhaal van langer laden wel, maar ik begrijp de relatie met (a)sociaal zijn niet.

Als zij die energie nodig hebben dan hebben ze die nodig en jij kan dat niet beoordelen.

Waarom zouden zij ergens moeten stranden met een lege batterij enkel omdat jij zo graag wil laden?

Je kan het wellicht beter benaderen al in een drukke schoenenwinkel. Als je dan eindelijk aan de beurt ben wil je ook gewoon meerderen paren passen en even uitproberen. Dan is het ook niet zo dat je maar 1 paar mag proberen omdat anderen aan het wachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Laatst online: 17:51
MitchAngelo73 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Bij 80% en helemaal bij 90% zakt de laadsnelheid bij een snellader gigantisch. Als ik mijn Kona als voorbeeld neem: laad ik van 10 naar 80%, dan doet de auto daar tussen de 40 en 45 minuten over. Als ik echter door laad tot 100% duurt dat zeker nog een keer zo lang. Dat betekent dat je het laadpunt 1,5 uur bezet houd. Als het dan druk is, vind ik dat niet sociaal, nee.
Sociaal is het misschien niet. Maar soms kan het zijn dat iemand die laatste 20% nodig heeft om een bestemming te bereiken (of daar nog voldoende batterij te hebben om dat er geen laadpunt is). Echter denk ik dat de meeste automobilisten na +- 80% de rit vervolgen. Dus hoe vaak dit voorkomt? Is dit niet meer een uitzondering dan regel?

(Als voorbeeld: ik heb mijn Ioniq 5 een keer tot 100% laten laden vanwege de kou en slecht weer onderweg, omdat ik anders mijn bestemming niet haalde, echter meestal rij ik na 80% weer verder)...
Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.