Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Wat ik niet snap: Hoe kun je zo nauwkeurig plannen als je nog helemaal niet weet hoe warm of koud het die dag is? Want we weten allemaal hoe groot de invloed van de buitentemperatuur op het verbruik is...
Daarom heb ik ook vrij ruime marges ingevoerd, zodat ik zeker weet dat dit haalbaar is. Daarnaast rijden we met 2 auto's. De andere is geen EV, dus die moet zich aan mij aanpassen, wel fijn als we dan van te voren weten waar we aan toe zijn.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:34
miicker schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Daarom heb ik ook vrij ruime marges ingevoerd, zodat ik zeker weet dat dit haalbaar is. Daarnaast rijden we met 2 auto's. De andere is geen EV, dus die moet zich aan mij aanpassen, wel fijn als we dan van te voren weten waar we aan toe zijn.
Dat aanpassen zou ik snel uit je hoofd laten. Ik heb meerdere ritten samen met niet EV's gedaan, gewoon laten gaan. En constateren dat je met een vlot ladende EV met een beetje pitstop-discipline sneller bent dan een niet-EV.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06
miicker schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Ik gebruik juist voor lange afstanden altijd Android Auto. Met mijn e-tron heb ik de navigatie van de auto zelf überhaupt nog nooit gebruikt, maar bij mijn vorige auto (Audi A4) was Android Auto zeker op lange afstanden met files etc. een stuk beter.
Probeer het gewoon eens met een redelijk hoge SoC (80%+) op je thuis locatie.
Meteen eindpunt invoeren, dan zie je meteen hoeveel en waar hij laadpunten invoegt.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Tommie12
  • Laatst online: 19:21
[...]

Goh, op lange ritten kijk ik meestal maar 1 stop vooruit. En 50-80km voor die stop kijk ik waar we uitkomen. Kan ik verder door, heeft iemand hoog water, was het verbruik een pak hoger, is er laadplek…
En dan pas ik aan. Je kan dan altijd de andere auto bellen en zeggen waar je stopt.
Maar zeker zorgen in de winter dat de auto de batterij voorverwarmt, anders kunnen stops wel eens een pak langer uit vallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• miicker
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Goh, op lange ritten kijk ik meestal maar 1 stop vooruit. En 50-80km voor die stop kijk ik waar we uitkomen. Kan ik verder door, heeft iemand hoog water, was het verbruik een pak hoger, is er laadplek…
En dan pas ik aan. Je kan dan altijd de andere auto bellen en zeggen waar je stopt.
Maar zeker zorgen in de winter dat de auto de batterij voorverwarmt, anders kunnen stops wel eens een pak langer uit vallen.
Voor zover ik kan vinden heeft de e-tron geen mogelijkheid tot het voorverwarmen van de accu, maar schijnt die het ook niet echt nodig te hebben.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Tommie12
miicker schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Voor zover ik kan vinden heeft de e-tron geen mogelijkheid tot het voorverwarmen van de accu, maar schijnt die het ook niet echt nodig te hebben.
Ik vind het tegendeel.

Navigeer eens 100km weg als je nog maar 20-30% in de batterij hebt, dan start dat verwarmen vrijwel direct. Mijn auto geeft dat aan (geen Audi), maar of de Audi dat doen weet ik niet.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 20:48
Tommie12 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Ik vind het tegendeel.

Navigeer eens 100km weg als je nog maar 20-30% in de batterij hebt, dan start dat verwarmen vrijwel direct. Mijn auto geeft dat aan (geen Audi), maar of de Audi dat doen weet ik niet.
Volgens ev database heeft de (eerste) etron geen mogelijkheid voor voorverwarmen.
Dat beperkt de auto enorm in de winter.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 15:04

Crazy D

I think we should take a look.

blb4 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Dat aanpassen zou ik snel uit je hoofd laten. Ik heb meerdere ritten samen met niet EV's gedaan, gewoon laten gaan. En constateren dat je met een vlot ladende EV met een beetje pitstop-discipline sneller bent dan een niet-EV.
Niet als je 7 laad-stops nodig hebt :X
Maar ik zou sowieso zeggen: zie je daar wel! Rij voorzichtig. En als de voorste in een file komt, even een seintje graag ;) Desnoods live locatie delen via WhatsApp zodat je altijd even kunt kijken of je een beetje in de buurt bent voor een gezamenlijke stop.

Exact expert nodig?

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 02:11
lfah2000 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Volgens ev database heeft de (eerste) etron geen mogelijkheid voor voorverwarmen.
Dat beperkt de auto enorm in de winter.
Ik heb zelf de eerste e-tron quatro 50 met een SoH van 90%.
De auto heeft geen conditioneren van de accu, audi vond het genoeg als je de auto oplaad vlak voor vertrek en het rijden dat de accu warm genoeg zou worden.
In de praktijk met temperaturen van net onder het vriespunt ben ik wel 1 á 2 laadstops verder voordat de accu warm genoeg is dat ik de hogere snelheden haal. De eerste laadstop ging met een 70 tot 80kW gedurende de hele laadbeurt en bij de 2e laadbeurt begon met 90kW. Dat ziet er toch wel anders uit dan zomers de stekker er in prikken en meteen 120kW zien tot 70-80% soc.

Het verbruik is ook snel hoog als je tegenwind hebt of als het regent/het wegdek nat is. Zomers is 105km/h op de teller tussen de 200 en 220 Wh/km en ik schommel de huidige winter tussen de 250Wh/km en de 320Wh/km. (Zijuitstapje: Nu heb ik ongeveer 400km door de sneeuw gereden en hier en daar ook wat auto's uit de kant gesleept maar dat waren niet de dagen met het hoogst verbruik. De auto is een sneeuwmonster vergeleken met de Tiguans 4motion die ik hiervoor had. 50cm sneeuwduin schoof hij zo doorheen.)

De audi navigatie gebruik ik ook niet echt, het is pas sinds 1,5 maand dat ik de navigatie kon updaten (afgezien de audi functions store versie) en hier stond in het noorden tussen groningen en duitsland geen enkele HPC lader en de a7 de andere kant op tot joure maar 1.
Het navigatie pakket uit de functions store heb ik direct geannuleerd nadat ik zag dat het ziekenhuis nog steeds op de kaart stond die in 2018 als gesloten is en diverse nieuwe wegen en rotondes van de afgelopen 3 jaar er ook niet op stonden.
Nu heb ik zelf nog niet echt ver gereden, meeste op een dag was rond de 650km.

Nu ga ik in de lente naar zuid frankrijk en hiervoor maak ik een voorlopige planning via abrp, wil ik chargetime achter de hand hebben en kijk ik elke laadstop wel waar ik de volgende stop plan. Ik zal denk ik op een stop of 14 of 15 uitkomen volgens abrp maar die heeft telkens stops tussen de 80 en 130km en ik zou vanaf 80% toch een 180km moeten kunnen doen, maar dat zullen we wel zien. Ik heb hier vaker foto's en verhalen van e-trons(e-tronnen?) voorbij zien komen en sindsdien zouden er meer laadplekken zijn dus dat moet goedkomen.

• Puppetmaster
bassiexp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:03:
[...]
hier stond in het noorden tussen groningen en duitsland geen enkele HPC lader en de a7 de andere kant op tot joure maar 1.
Je bedoelt in de navi van je auto?
Want IRL zijn het er meerdere. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44
miicker schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:30:
Staan hier nog gekke dingen of, of zaken die ik moet vermijden of iets dergelijks?
Ja, ABRP. :P

Maar goed, ik begrijp je wel hoor, eerste keer lange rit met de ev is voor velen vaak spannend.
Ach ja, aan de andere kant is het ook een beetje voorpret en heel misschien handig voor de andere non-ev auto maar er zijn nogal eens factoren die (flink) van invloed kunnen zijn.
En dan kan je schema de prullenbak in maar dan nog denk ik dat het allemaal mee gaat vallen.
Denk dat je hier volgende keer een stuk anders tegenaan kijkt, zoals zovelen in dit topic nadat ze 1 keer een verre rit hebben gemaakt. ;)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:20
Het is bijna zover, ik ga binnenkort met de e-tron S op wintersport naar Saint Sorlin s'Arves. Ik heb mijn route nu gepland via ABRP. Ik heb ook ChargingTime op mijn telefoon staan. Dit zijn de tot nu toe geplande stops. Staan hier nog gekke dingen of, of zaken die ik moet vermijden of iets dergelijks?
TussenstopAankomst SoCVertrek SoCOplaadtijdAfstandReistijd
Thuis100%224 km2 u 18 min
Circle K Wanlin-Lux [Circle K]5%68%24 min98 km55 min
SuperChargy - Aire de Capellen direction Luxembourg [Chargy]25%74%18 min145 km1 u 28 min
A31, Chaudeney-sur-Moselle [TotalEnergies]16%93%30 min206 km1 u 54 min
Aire de Gevrey - Chambertin Ouest [Fastned]5%66%23 min95 km53 min
Mâcon Saint-Albain [Ionity]25%79%20 min159 km1 u 32 min
Aire de Romagnieu [Fastned]10%52%16 min104 km1 u 13 min
Mobilize Fast Charge Chemin de Maison Brûlée [Mobilize Fast Charge]5%73%26 min25 km41 min
Bestemming51%0 m
ik zou dit loslaten .. leuk om beetje voorpret enzo te hebben, maar tegenwind, kou, regen, file, plassen, laadplein vol en wachtrij, en je hele planning mag op de schop.

Ik zou de eerste stop plannen wellicht en vanaf daar steeds de volgende doen (maar zelfs dat doe ik niet meer, gewoon rijden en als je op bepaald % zit een laadpaal opzoeken. Is de kans ook groter dat die beschikbaar zijn omdat je in de buurt bent.

Zeekr 7x Privilege AWD

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:50
Het is bijna zover, ik ga binnenkort met de e-tron S op wintersport naar Saint Sorlin s'Arves. Ik heb mijn route nu gepland via ABRP. Ik heb ook ChargingTime op mijn telefoon staan. Dit zijn de tot nu toe geplande stops. Staan hier nog gekke dingen of, of zaken die ik moet vermijden of iets dergelijks?
De route zal over de peage gaan en daar zijn voldoende snelladers.
Omdat je kiest voor verschillende aanbieders beperkt dat de opties niet.
Eindbestemming in de navigatie zetten en rijden maar. Pauze nemen wanneer dat nodig is en dan laden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

jrn

jeroenkb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Charging Time (screenshot staat op een aantal filters, daarom niet zoveel laadstations in het rijtje)
Mijn god, @jeroenkb bedankt voor de tip! Dit lijkt me echt perfect te bieden wat ik zoek.
  • Een handige lijst (geen kaart) met alle details die ik nodig heb
  • Geeft aan hoever het station van de route ligt (in vogelvlucht, maar vooral ook in aantal km omrijden, in te stellen)
  • Geef voorzieningen in de buurt weer, en deze lijken up-to-date te zijn, geen idee welke bronnen ze gebruiken
  • Wanneer ik een andere route neem wordt de lijst onmiddellijk ge-update en de lijst update sowieso meerdere keren per minuut
Gisteren op een kort stuk (100km) eens uitgeprobeerd en gaf me inderdaad altijd de juiste stations aan die ik verwachte.
Eén keer lag zijn route wel iets anders dan waar Google Maps me naartoe stuurde maar dat zal voor verre reizen waarschijnlijk wel beter meevallen.

Hopelijk krijgt de app genoeg tractie want er is duidelijk wat concurrentie.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
Wij zijn met de splinternieuwe Tesla MY in 4 dagen naar de Algarve gereden
2500 km met temperaturen tussen 2 en 5 graden. Alle stops via de navi laten bepalen, tot nu toe allemaal superchargers.

Super relaxed, bij mooie grote winkelcentra met alle.voorzieningen en schone WC's.
In Spanje ook in the middle of nowhere zelfa een Tesla toiletblok kunnen gebruiken. Die had ik nog nooit gezien.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flupp schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Zo weten we ook alweer waar “couillonneren” vandaan komt.
Ik moest even nadenken... Koeioneren noemen we dat in goed Nederlands. :D

Signatures zijn voor boomers.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:47
djiedjee schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:14:
Super relaxed, bij mooie grote winkelcentra met alle.voorzieningen en schone WC's.
In Spanje ook in the middle of nowhere zelfa een Tesla toiletblok kunnen gebruiken.
O, dat lijkt me wel leuk, lekker op Musk zitten sch31ten!

Zonder gekheid: Tesla maakt goede auto's en heeft een goede laadinfra!

[ Voor 9% gewijzigd door ikweethetbeter op 19-01-2026 16:00 ]

• bassiexp
  • Laatst online: 28-01 02:11
Puppetmaster schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Je bedoelt in de navi van je auto?
Want IRL zijn het er meerdere. :)
Ja in de navi van de auto, voor de update plande hij alleen maar laadstops in bij snelladers ondanks dat alles naar fabrieksinstellingen was gereset door nieuwe hoofdgebruiker toe te kennen. Dus als ik naar huis navigeerde stuurde hij me naar een snellader om daar tot 90% te laden zodat ik naar huis kon en weer terug naar de snellaadpaal 8)7 en dat terwijl hij hier ook een paar audi charge palen zag staan.
Nu pakt hij de beste paal op de route, waar de openbare tesla superchargers ook tussen zitten wat me eigenlijk verbaasde en hij gaat ervanuit dat je kan laden op de bestemming dus dat je met een lege accu kan aankomen. De meeste zijn tesla laders die ik tegenkom zijn v3's waarbij ik met de laadpoort voorop met de neus tussen de palen in moet staan, vaak over een varkensruggetje heen en een paaltje ervoor wat niet altijd een leuke laadervaring is.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:50
[...]

Wij rijden met twee EV's naar de wintersport, maar we passen ons niet aan elkaar aan. Mijn zwager houdt ervan om stevig door te rijden op de Autobahn, terwijl ik liever het verbruik binnen de perken houd. Dus ik laat hem lekker gaan en kies mijn eigen tempo. Dit blijkt uiteindelijk niet zoveel uit te maken in de totale reistijd. En we komen elkaar toch regelmatig tegen bij laadstations. :)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Venomer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Wij rijden met twee EV's naar de wintersport, maar we passen ons niet aan elkaar aan. Mijn zwager houdt ervan om stevig door te rijden op de Autobahn, terwijl ik liever het verbruik binnen de perken houd. Dus ik laat hem lekker gaan en kies mijn eigen tempo. Dit blijkt uiteindelijk niet zoveel uit te maken in de totale reistijd. En we komen elkaar toch regelmatig tegen bij laadstations. :)
Je zwager is slimmer: hij heeft meer rustpauzes. ;)

Maar met EV's maakt het inderdaad weinig uit, op een gegeven moment is de winst die je haalt door snel te rijden evenveel als wat je verliest door langer te laden, maar met het toenemen van de laadsnelheid verschuift dat punt wel steeds naar een hogere snelheid.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Maar met EV's maakt het inderdaad weinig uit, op een gegeven moment is de winst die je haalt door snel te rijden evenveel als wat je verliest door langer te laden, maar met het toenemen van de laadsnelheid verschuift dat punt wel steeds naar een hogere snelheid.
Bjorn heeft het ooit getest met een Tesla M3 AWD dacht ik, en die kwam uit bij een snelheid van ca150km/h.
Feit is... het aantal stukken waar je dat kan aan houden (zeker overdag) is ook beperkt.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
Tommie12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Bjorn heeft het ooit getest met een Tesla M3 AWD dacht ik, en die kwam uit bij een snelheid van ca150km/h.
Feit is... het aantal stukken waar je dat kan aan houden (zeker overdag) is ook beperkt.
Nu is een M3 natuurlijk vrij aerodynamisch, en heeft daarvoor relatief minder last van de luchtweerstand (die extreem toeneemt bij hoge snelheid) dan bijv een Mercedes GLB.

• Tommie12
marteltor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Nu is een M3 natuurlijk vrij aerodynamisch, en heeft daarvoor relatief minder last van de luchtweerstand (die extreem toeneemt bij hoge snelheid) dan bijv een Mercedes GLB.
Het zal bij elke auto anders zijn, maar in elk geval gaat extreem snel laden (12min van 10-80%) maken dat die snelheid rustig omhoog kan en verbruik minder belangrijk is.

Maar waar kan je nog gemiddelde snelheden van 150+ rijden... op een legale manier?

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01 12:07
[...]
Ja, en in de winter is het gebruik hoger en is laden soms trager, dus schuift de balans op naar dat lagere snelheid rijden sneller is.

In mijn Kona uit 2019 (max. 77 kW laden) is 120 km/u in de winter sneller over de gehele rit gerekend dan 130 km/u (volgens ABRP). In de zomer is de 'optimale' snelheid ~125 km/u.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Nova163 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Ja, en in de winter is het gebruik hoger en is laden soms trager, dus schuift de balans op naar dat lagere snelheid rijden sneller is.

In mijn Kona uit 2019 (max. 77 kW laden) is 120 km/u in de winter sneller over de gehele rit gerekend dan 130 km/u (volgens ABRP). In de zomer is de 'optimale' snelheid ~125 km/u.
Is 120 en 125 'optimaler' dan 105 reëel (110 op de teller?)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Maar die meer rustpauzes kosten ook wel meer geld ;)
Als in: het verschil in verbruik bij een EV tussen 120 en 150 ligt procentueel een stuk hoger dan bij wat ik vroeger merkte met mijn diesel.
Dus sneller rijden kost nu ook meer dan vroeger.
Uiteraard elk zijn ding, maar dat is wel iets wat ik in mij achterhoofd hou als ik op de autobahn nog eens plankgas wil gaan :)

[ Voor 24% gewijzigd door stanny op 20-01-2026 12:01 ]

• Nova163
Pr088 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Is 120 en 125 'optimaler' dan 105 reëel (110 op de teller?)
Volgens ABRP is 120-125 met mijn auto inclusief laadstops (veel) sneller dan 105, ja. Maar je gebruikt natuurlijk meer energie, dus het is maar wat je 'optimaal' vindt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:23
stanny schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Maar die meer rustpauzes kosten ook wel meer geld ;)
Als in: het verschil in verbruik bij een EV tussen 120 en 150 ligt procentueel een stuk hoger dan bij wat ik vroeger merkte met mijn diesel.
Dus sneller rijden kost nu ook meer dan vroeger.
Meer laadstops is meestal ook meer broodjes/drankjes dus in die zin wel duurder ja. Al hakt laden voor 75 ct oid er ook best in.

• Pr088
Nova163 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Volgens ABRP is 120-125 met mijn auto inclusief laadstops (veel) sneller dan 105, ja. Maar je gebruikt natuurlijk meer energie, dus het is maar wat je 'optimaal' vindt.
Interessant! Ik heb ook een EV die niet snel laadt. Mijn VW ID3 haalt max 125kW en zakt al gauw richting 90-80kW. Mijn gevoel zegt dat 110 zuiniger is, maar in de praktijk rijd ik op de autobahn met het verkeer mee, ook zo rond de 120-125 op de teller. Hoeveel minuten geef jij 'extra' op per laadstop? Voor uitvoegen, stoppen, aansluiten, afkoppelen etc.? Ik heb in ABPR 5 min gerekend.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Puppetmaster
Nova163 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:53:
[...]
Verschilt natuurlijk per EV, maar bij een moderne met automatische accu conditionering maakt het voor het laden niet uit of het zomer is of winter. Wel voor je verbruik, natuurlijk.

Ik dacht dat het optimum bij een model 3 nog hoger lag, maar de ACC gaat maar tot 150 km/h.
Dat rijdt dan ook perfect. Gezien de curve diep gaan, wat de navi zelf ook goed kan, en niet te lang blijven laden.

Benieuwd hoe het dit jaar met de ID.7 gaat?
Ik ga eerst kijken bij 130 en probeer zo min mogelijk stops te doen (1 onderweg Ri Ulm).

• Puppetmaster
ASW1 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Meer laadstops is meestal ook meer broodjes/drankjes dus in die zin wel duurder ja. Al hakt laden voor 75 ct oid er ook best in.
Niemand die privé rijdt, laadt toch voor €0,75/kWh op vakantieritten?
Er is altijd wel een geschikt abo dat je het voor €0,30-0,45 kan doen. :)

• Pr088
Puppetmaster schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Verschilt natuurlijk per EV, maar bij een moderne met automatische accu conditionering maakt het voor het laden niet uit of het zomer is of winter. Wel voor je verbruik, natuurlijk.

Ik dacht dat het optimum bij een model 3 nog hoger lag, maar de ACC gaat maar tot 150 km/h.
Dat rijdt dan ook perfect. Gezien de curve diep gaan, wat de navi zelf ook goed kan, en niet te lang blijven laden.

Benieuwd hoe het dit jaar met de ID.7 gaat?
Ik ga eerst kijken bij 130 en probeer zo min mogelijk stops te doen (1 onderweg Ri Ulm).
Het is maar wat je modern noemt. Ik heb twee blitse EVs van 5 jaar oud. Dat noem ik best modern gezien het Nederlandse wagenpark. Maar geen batterijverwarming hoor. Stond laatst bij -3 na 250km rijden gewoon met 48kW bij Fastned...
We rijden niet allemaal de nieuwste modellen op kosten van de baas.

• Puppetmaster
Dan bedoel ik het technisch modern. ;)
Mn vorige model 3 was van 2020, serie 2019-2020 en had wel accuconditionering.
Ook onderweg naar en van wintersport gewoon (zij het kortstondig) knallen met 250kW.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:32
Puppetmaster schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:55:
[...]
In Frankrijk kan je probleemloos zonder abonnement voor 0.3 -0.4 € snelladen. En neen, daar moet je dan niet met een Tesla voor rijden, gewoon even van de snelweg rijden en bij één van die goedkopere ketens stoppen.
Die vind je vaak op minder dan 5 km van de snelweg, aan een winkelcentrum of een garage. En als bonus heb je geen last van al die ergelijke drukte op de aires van de autosnelweg. :+

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15

Ik wel!
Ik sluit geen abo's af om mijzelf te beperken in de keuze waar ik ga laden.
En dat in mijn vakantie dan de reis op zich een beetje duurder kan worden? Vind ik prima.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:50
Ik denk dat er een hele groep is die een ANWB laadpas heeft en gaat laden waar en wanneer dat nodig is.
Er staan ook nog altijd mensen te tanken langs de snelweg en betalen dan €2,26/l i.p.v. €1,83/l wat het kost als je de snelweg even verlaat.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Pr088
sdgs schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:13:
[...]

In Frankrijk kan je probleemloos zonder abonnement voor 0.3 -0.4 € snelladen. En neen, daar moet je dan niet met een Tesla voor rijden, gewoon even van de snelweg rijden en bij één van die goedkopere ketens stoppen.
Die vind je vaak op minder dan 5 km van de snelweg, aan een winkelcentrum of een garage. En als bonus heb je geen last van al die ergelijke drukte op de aires van de autosnelweg. :+
Ik kom eigenlijk weinig in Frankrijk, maar komende zomer wel. Kun je dan gewoon weer de tolwegen op? Hoe werkt dat qua tol met op en af?

• Nova163
Pr088 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Interessant! Ik heb ook een EV die niet snel laadt. Mijn VW ID3 haalt max 125kW en zakt al gauw richting 90-80kW. Mijn gevoel zegt dat 110 zuiniger is, maar in de praktijk rijd ik op de autobahn met het verkeer mee, ook zo rond de 120-125 op de teller. Hoeveel minuten geef jij 'extra' op per laadstop? Voor uitvoegen, stoppen, aansluiten, afkoppelen etc.? Ik heb in ABPR 5 min gerekend.
Ik heb dat in ABRP ook op 5 minuten staan. De rit waar ik de berekeningen voor doe is ~550 km en ik doe altijd twee stops, ongeacht de snelheid. Als je door nog langzamer te rijden (bijv. op een langer traject) een hele stop minder kunt doen, dan kan een nog lagere snelheid zeker sneller zijn.

Jouw laadsnelheid is wel veel hoger dan die van de Kona (77 kW, daalt naar 50 kW), en je hebt waarschijnlijk preconditioning, dus dat maakt dat de 'optimale' snelheid waarschijnlijk wel hoger ligt dan bij de Kona.
Puppetmaster schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Zeker! In mijn geval is de maximale laadsnelheid 77 kW en de auto heeft geen preconditioning. Dat maakt langzamer rijden, zeker in de winter, efficiënt. Voor modernere EV's met hogere laadsnelheden (> 100 kW) en preconditioning is het omslagpunt veel hoger, het verbaast me niet als dat voor de Tesla model 3 boven de 150 km/u ligt.

Mijn tip, voor wie dit interesseert, zou daarom zijn om ABRP een inschatting te laten maken met verschillende snelheden voor jouw specifieke auto en traject.
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Ik kom eigenlijk weinig in Frankrijk, maar komende zomer wel. Kun je dan gewoon weer de tolwegen op? Hoe werkt dat qua tol met op en af?
Als je geen tolbadge hebt, zul je moeten afrekenen en een nieuw kaartje moeten pakken. De tol is wel lager als je de tolweg op- en afrijdt, in plaats van de gehele route in één keer aflegt zonder van de weg af te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Nova163 op 21-01-2026 09:58 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Voor Tesla Supercharger Val-de-Meuse moest ik van de tolweg af. Ik kwam erop bij Toule en moest 8 euro betalen. Daarna er weer op en eraf bij mijn bestemming volgde 10 euro. Als je zo'n kastje hebt met geregistreerd kenteken is het gewoon doorrijden en nog makkelijker.

• Zjanzjak
Ik alleen maar. En aangezien ik vaak/graag bij Tesla laad/wil laden, gebeurt het nogal eens dat ik van de tol af moet. Een tolbadge is dan echt een aanrader.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:10
[...]

Voor tolwegen kun je het best tolbadge bij de ANWB of elders kopen. Zeker op de drukkere dagen gaat je dat veel tijd/gedoe schelen. Je kunt dan door de 30km poortjes in plaats van achteraan sluiten.
Voor een vlotte doortocht is het raadzaam om toch een abo te nemen bij een van de grote snellaad merken. Dan blijf je op of in de buurt van de tolweg.
Ik kom zojuist uit de Franse Alpen. Terug 3 keer geladen bij Tesla, daarvoor moesten we 1 keer van de tolweg af. Terug ga je via dezelfde route er weer op. Dit geeft nauwelijks vertraging.
Ik heb de Fulli tolbadge deze werkt in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 21-01-2026 11:51 ]

Analoog komt weer helemaal terug

• Pr088
Nova163 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Ik heb dat in ABRP ook op 5 minuten staan. De rit waar ik de berekeningen voor doe is ~550 km en ik doe altijd twee stops, ongeacht de snelheid. Als je door nog langzamer te rijden (bijv. op een langer traject) een hele stop minder kunt doen, dan kan een nog lagere snelheid zeker sneller zijn.

Jouw laadsnelheid is wel veel hoger dan die van de Kona (77 kW, daalt naar 50 kW), en je hebt waarschijnlijk preconditioning, dus dat maakt dat de 'optimale' snelheid waarschijnlijk wel hoger ligt dan bij de Kona.

[...]

Zeker! In mijn geval is de maximale laadsnelheid 77 kW en de auto heeft geen preconditioning. Dat maakt langzamer rijden, zeker in de winter, efficiënt. Voor modernere EV's met hogere laadsnelheden (> 100 kW) en preconditioning is het omslagpunt veel hoger, het verbaast me niet als dat voor de Tesla model 3 boven de 150 km/u ligt.

Mijn tip, voor wie dit interesseert, zou daarom zijn om ABRP een inschatting te laten maken met verschillende snelheden voor jouw specifieke auto en traject.

[...]

Als je geen tolbadge hebt, zul je moeten afrekenen en een nieuw kaartje moeten pakken. De tol is wel lager als je de tolweg op- en afrijdt, in plaats van de gehele route in één keer aflegt zonder van de weg af te gaan.
Thanks voor je inzichten! Mijn ID3 2020 heeft trouwens geen batterij preconditioning voor zover ik weet (als iemand het tegendeel bevestigd ga ik direct de VW routeplanner gebruiken :)) Dus ik herken die winterdips zeker.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:01

EDB

Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Thanks voor je inzichten! Mijn ID3 2020 heeft trouwens geen batterij preconditioning voor zover ik weet (als iemand het tegendeel bevestigd ga ik direct de VW routeplanner gebruiken :)) Dus ik herken die winterdips zeker.
Mijn 2021 ID3 heeft ook geen batterij voorverwarming helaas.
We zitten nu in Zuid Spanje, we zijn eind december deze kant opgereden in de kou (ook overdag onder nul) en doet nogal wat met de laadsnelheid. Een overzichtje van de gemiddelde laadsnelheden (eerste 10x snelladen)
1. Tesla 52kw
2. IONITY 49kw
3. Electra 40kw
4. Tesla 43kw
5. Electra 49kw
6. Electra 44kw
7. Electra 61kw
8. Fastned 46kw
9. Tesla 57kw
10. Total Energy 43kw.

Uiteraard nog veel vaker geladen (bijna 2700km enkele reis) maar met bovengenoemde gemiddelden duurt het laden eerrruuuug lang.
Was al van plan om de auto in te ruilen maar vanwege een SOS storing kon ik de auto niet fatsoenlijk inruilen. De backup batterij van de module moet worden vervangen en is al 4 maanden niet leverbaar.
Volgend jaar opnieuw dit tripje maar dan hopenlijk met wat minder en snellere laadstops.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:44
Al die lage snellaad snelheden zijn mij totaal onbekend met de Classic Ioniq en zijn eigenlijk altijd maximaal, tenzij er iets met de lader is. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:31:
Al die lage snellaad snelheden zijn mij totaal onbekend met de Classic Ioniq en zijn eigenlijk altijd maximaal, tenzij er iets met de lader is. :)
Wat dat betreft is de Classic Ioniq 28kWh een topper, net als op het gebied van zuinigheid.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:38
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:31:
Ook met lage temperaturen zonder precon?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Pr088
Bo0bz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Precon op een Ioniq? Die auto komt uit 2017 hè.

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:57
Nova163 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Berekend ABRP het dan via de maximale snelheid waarmee je opdat moment rijden mag? Daar berekend hij het aantal stops op?

• PeterZ(on)
Bo0bz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Dat heeft die niet maar ook bij lage temperaturen, zelfs onder nul. Kan die video zo gauw niet vinden waarin dat getest werd.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
taylor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Berekendt ABRP het dan via de maximale snelheid waarmee je opdat moment rijden mag? Daar berekendt hij het aantal stops op?
Ja, i.c.m. de ingevoerde waarde. Als je 's avonds 130 km/h mag en jij voert 110 in als maximumsnelheid dan houdt ABRP rekening met 110.

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-01 13:12
EDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Mijn 2021 ID3 heeft ook geen batterij voorverwarming helaas.
We zitten nu in Zuid Spanje, we zijn eind december deze kant opgereden in de kou (ook overdag onder nul) en doet nogal wat met de laadsnelheid. Een overzichtje van de gemiddelde laadsnelheden (eerste 10x snelladen)
1. Tesla 52kw
2. IONITY 49kw
3. Electra 40kw
4. Tesla 43kw
5. Electra 49kw
6. Electra 44kw
7. Electra 61kw
8. Fastned 46kw
9. Tesla 57kw
10. Total Energy 43kw.

Uiteraard nog veel vaker geladen (bijna 2700km enkele reis) maar met bovengenoemde gemiddelden duurt het laden eerrruuuug lang.
Was al van plan om de auto in te ruilen maar vanwege een SOS storing kon ik de auto niet fatsoenlijk inruilen. De backup batterij van de module moet worden vervangen en is al 4 maanden niet leverbaar.
Volgend jaar opnieuw dit tripje maar dan hopenlijk met wat minder en snellere laadstops.
Begin deze maand zijn wij met onze Cupra Born uit 2021 naar de Franse alpen geweest voor een week wintersport. Online kwam ik een forum tegen waarbij iemand een fix heeft bedacht voor de eerste generatie ID.3/4/5/Born/Enyaq om ook de accu voor te verwarmen. De hardware hiervoor is in al deze auto's aanwezig, maar het wordt niet gebruikt. Ik heb het apparaat toegepast in de auto en elke keer 20-30 min voor het laden aangezet. Het laden begon iedere keer met 120+kW.
https://www.vwidtalk.com/...11/?nested_view=1#replies

• EDB

EDB

J.oris schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Begin deze maand zijn wij met onze Cupra Born uit 2021 naar de Franse alpen geweest voor een week wintersport. Online kwam ik een forum tegen waarbij iemand een fix heeft bedacht voor de eerste generatie ID.3/4/5/Born/Enyaq om ook de accu voor te verwarmen. De hardware hiervoor is in al deze auto's aanwezig, maar het wordt niet gebruikt. Ik heb het apparaat toegepast in de auto en elke keer 20-30 min voor het laden aangezet. Het laden begon iedere keer met 120+kW.
Dat scheelt inderdaad enorm want in de zomer kunnen deze autos de hogere snelheden echt wel halen. Had er wel wat over gelezen maar had de indruk dat het een hoog hobby / zelf knutsel gehalte had. Als ik een kant en klaar apparaatje kan kopen zou ik dat zeker hebben overwogen (ik ga later dit voorjaar op zoek naar wat anders).

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Pr088
[...]

Wait! Dat is geniaal. Je knutselt dit in je auto en bedient het vervolgens met je telefoon via een app en usb-c-kabeltje?

Inderdaad 's zomers haalt de ID3 2020 van mij ook 120kW op een lekker temperatuurtje. Dus het is echt begrenzing door de BMS door kou.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 21-01-2026 16:03 ]

• bert pit
Pr088 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Doorgaans is 10% - 70% laad cylus het snelst bij een grote accu. Dus zover mogelijk doorrijden tot de accu leeg is en dan laden tot 70%. Om de laatste 30% er ook bij te laden duurt het vaak 2 keer zo lang. dat win je vaak niet terug in het totaal van de reistijd.

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:57
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Ja, i.c.m. de ingevoerde waarde. Als je 's avonds 130 km/h mag en jij voert 110 in als maximumsnelheid dan houdt ABRP rekening met 110.
Ok bedankt maar ja wat is wijsheid 100km per uur waar je 120 mag dus je loopt zuiniger of je aan toegestane snelheid houden?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:34
taylor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ok bedankt maar ja wat is wijsheid 100km per uur waar je 120 mag dus je loopt zuiniger of je aan toegestane snelheid houden?
Optimale snelheid is afhankelijk van verbruik en laadsnelheid. De snel ladende auto’s zoals o.a. Kia EV6 ben je doorgaans sneller door zo snel als mag te rijden ipv de hele tijd 100 te rijden. Verbruik is natuurlijk hoger.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pr088
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Doorgaans is 10% - 70% laad cylus het snelst bij een grote accu. Dus zover mogelijk doorrijden tot de accu leeg is en dan laden tot 70%. Om de laatste 30% er ook bij te laden duurt het vaak 2 keer zo lang. dat win je vaak niet terug in het totaal van de reistijd.
Eens, zeker bij de oudere VW's is tussen 5-20% de sweetspot met hoge laadsnelheden. 'Leegrijden' loont inderdaad, daar waar het niet schuurt met range-angst van mijn vrouw O+

• J.oris
EDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Dat scheelt inderdaad enorm want in de zomer kunnen deze autos de hogere snelheden echt wel halen. Had er wel wat over gelezen maar had de indruk dat het een hoog hobby / zelf knutsel gehalte had. Als ik een kant en klaar apparaatje kan kopen zou ik dat zeker hebben overwogen (ik ga later dit voorjaar op zoek naar wat anders).
Dat heeft het ook, maar het werkt wel. Sommigen in dat forum verkopen een al gemonteerd exemplaar maar durven er aardig wat voor te vragen ;).
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Wait! Dat is geniaal. Je knutselt dit in je auto en bedient het vervolgens met je telefoon via een app en usb-c-kabeltje?

Inderdaad 's zomers haalt de ID3 2020 van mij ook 120kW op een lekker temperatuurtje. Dus het is echt begrenzing door de BMS door kou.
Inderdaad! Zodra je het usb-c kabeltje in de auto (of telefoon, zolang het maar 5v geeft) doet begint de auto de batterij voor te verwarmen. Een app heb je in principe niet nodig. In het forum zijn ook andere oplossingen bedacht zoals het inbouwen van een knopje of het laten starten via een app. Zelf heb ik de ‘originele’ manier toegepast d.m.v. het volgen van de YouTube video.

• bert pit
[...]

De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is 8).
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-01 17:50

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Wij hebben Bip&Go om door de telepeage te gaan. Met name handig in de spits en bij grote drukte, bijvoorbeeld bij
Parijs. Sommige poortjes, met name de grote, zijn razend snel. Ook handig op de stukken die virtuele poorten hebben. Dat wordt geleidelijk ingevoerd. Verder kan het goedkoper zijn om de snelweg onderweg te verlaten, want de som van de twee delen kan goedkoper zijn dan het hele stuk.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:46:
[...]

De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is 8).
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.
die snelheid zal ook wel iets met boetes te maken hebben hè ;)

• Tommie12
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Nee, hij rijdt die in Noorwegen en Zweden en mag niet harder. Hij rijdt altijd de maximumsnelheid "plus VAT".

190km/h is gewoon theorie. Ik ken geen enkele plaats waar je 1000km kan gaan rijden aan die snelheden continu.

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-01 07:13
Is dit een vraag die hiertussen Hoort?

Wij gaan dit jaar Denemarken rondrijden.

Brussel- Hamburg- Boot - Kopenhagen - Odense - Arhus - Aalborg - Billund - Bremen - Brussel.

Als Particulier met een Leapmotor C10 is
Ionity mijn beste keus volgens mij. Abbo dan laad ik 0.39 duitsland en 0 37 denemarken nemen voor maand en er zijn overal laders langs de route.

Heb ook een Dats24 kaart. Daar kan ik ook op zeer veel plekken laden, is is het pokke duur.
Soms heb ik met zoeken al os trage lader gevonden ook aan rond de 40cent indien ik een stad bezoek en daar dan enkele uren.

Denk dat dit de goede piste is

• Pr088
XYRIS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:41:

Brussel- Hamburg- Boot - Kopenhagen - Odense - Arhus - Aalborg - Billund - Bremen - Brussel.

Ionity mijn beste keus volgens mij. Abbo dan laad ik 0.39 duitsland en 0 37 denemarken nemen voor maand en er zijn overal laders langs de route.

Heb ook een Dats24 kaart. Daar kan ik ook op zeer veel plekken laden, is is het pokke duur.
Soms heb ik met zoeken al os trage lader gevonden ook aan rond de 40cent indien ik een stad bezoek en daar dan enkele uren.

Ionity is niet gek, zelfs 29 cent in Denemarken met het 11,99 abbo. Er zijn overigens in Denemarken nog wel meer interessante snelladers, o.a. van Uno-X (44 cent, kan met betaalpas of creditcard) en OK is vaak ook goedkoop. Ze hebben geregeld 75kW laders bij supermarkten voor 39 cent. Ionity is vaak wel druk, dus het loont om verder te kijken.

Denemarken is helemaal geen probleem, regelmatig zie je 4-6 verschillende aanbieders bij elkaar. Keuzestress :9~

Dats24 ken ik niet, ik zou een paar lokale apps downloaden, zoals Monta, Norlys, Clever (allemaal duurder circa € 0,50) en OK.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 22-01-2026 18:58 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:14
XYRIS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:41:

Je vraagt of je vraag hier hoort maar stelt uiteindelijk geen vraag :).
Maar goed…
Ionity werkt prima.
Electroverse heb je nog niet staan en zou ik zeker aanschaffen. Ik heb specifiek Denemarken niet gecheckt maar de pas is gratis, tarieven zijn vrij schappelijk, en vaak kunnen ze laden waar ander pasjes het af laten weten. Als het niet deze vakantie is ga je hem later wel gebruiken.
Kwa “pokke duur” zou ik me niet veel zorgen maken. Zo extreem ver is Denemarken niet. Je gaat maar een paar keer laden. Voor je het weet heb je meer laad pasjes als dat je laadbeurten gaat doen.
Denemarken/zweden/noorwegen heb ik afgelopen voorjaar gedaan. Verslag hier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
[...]

Dit is niet zo te zeggen. Het hangt af van range, laadsnelheid, WLTP range, luchtweerstand (cw waarde & frontaal oppervlak) en eigen voorkeur.

Vergeet niet dat luchtweerstand zwaar telt bij hogere snelheden. In de WLTP cyclus is de 120-130 kmh snelheid maar een klein stukje. Dus op hoge snelheid zul je zien dat aerodynamische autos verder komen, zelfs bij gelijke wltp waarde.

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:20
Vraagje: wat zijn de ervaringen met de Mobilize laadpas wanneer je niet in een Renault/Dacia/Alpine rijdt?

Kun je die gewoon aanvragen of wordt er streng gecontroleerd?

Lynk&co 02 software 1.2.4 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• Stefannn
KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:59:
Vraagje: wat zijn de ervaringen met de Mobilize laadpas wanneer je niet in een Renault/Dacia/Alpine rijdt?

Kun je die gewoon aanvragen of wordt er streng gecontroleerd?
Ik heb hem op mijn ioniq5. Werkt prima. Ik kan nog steeds abonnement starten, stoppen, en later weer starten.
Maar… ik heb hem in 2024 aangeschaft. Sinds eind 2024 lukt dat ofwel “niet”, ofwel “nauwelijks.
Een en ander niet geholpen doordat de app soms wel, soms geen subscription sectie laat zien. Soms op wifi niet maar op mobiele data wel. Maar goed…. Ze passen het dus steeds aan.
Kortom…
Gewoon proberen.
Het “vin nummer invullen” moet je dan negeren en gewoon doorgaan.
Kans dat het je lukt is denk ik tegenwoordig vrij klein maar niet geschoten is altijd mis.
En anders vin nummer van een vriend met Renault gebruiken. Dat hoeft waarschijnlijk niet eens van een EV te zijn.

Wel op tijd aanvragen. Duurt gauw 2 weken voor je de pas in huis hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 22-01-2026 20:05 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Puppetmaster
Stefannn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Kortom…
Gewoon proberen.
Het “vin nummer invullen” moet je dan negeren en gewoon doorgaan.
Probleem is alleen dat je dat VIN invullen tegenwoordig niet kan negeren. Zonder VIN kom je dus niet verder, helaas.

• Stefannn
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:12:
[...]

Probleem is alleen dat je dat VIN invullen tegenwoordig niet kan negeren. Zonder VIN kom je dus niet verder, helaas.
En eerst online een “my Renault” account aanmaken?
(Nb, ik heb het al en ga niet hobbyen)

• Puppetmaster
Ja, ook al gedaan, helpt niet.
Wat wel werkt is een lukrake Renault VIN invoeren, moet wel ook een EV zijn.
Heb dat uiteraard niet doorgezet omdat ik niet weet wat de consequenties kunnen zijn, maar dan kan je iig wel verder in het aanmeldproces.

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:12:
[...]

Op het Duitse forum hebben ze het er steeds over dat je de video moet volgen die Mobilze heeft staan als instructie. Ik begrijp dat ze (het forum) daarmee bedoelen dat je het in die video getoonde VIN moet gebruiken. Nooit zelf geprobeerd want ik heb al een account.

• KrlGl
Ik ga dit weekeind eens wat dingen proberen.
Anders maar even langs de Renault dealer om een nieuwe 5 te ‘bekijken’ >:)

Ik laat weten of het nu wel of niet kan en zo ja, hoe.

• ASW1
KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:

Je kunt ook de deelauto's in je buurt bekijken.

• Puppetmaster
Ja, maar hoe zit het dan als zo’n deel auto gaat snelladen, komt dat dan ook op jouw account?
Kan je een boete krijgen voor het illegaal gebruik van een VIN die niet op jouw naam staat?
Enz…

• Stefannn
Puppetmaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:30:
Ja, maar hoe zit het dan als zo’n deel auto gaat snelladen, komt dat dan ook op jouw account?
Kan je een boete krijgen voor het illegaal gebruik van een VIN die niet op jouw naam staat?
Enz…
Voor een boete zou ik niet direct bang zijn. Daarvoor is het wat te exotisch. Hooguit een waarschuwing.
Maar ik zou inderdaad niet heel happy zijn met een vin van een auto die ik verder totaal niet ken. Dat kan toch tot een clash met de eigenaar leiden.
Vriend met Renault lijkt me wel te doen.
Ik geloof dat je het Renault account wel kan opzetten met vin van een benzine auto. Als je de vin daarna weer weghaalt krijg je wellicht de charge pas optie? Ik meen zoiets ergens gelezen te hebben.

• Venomer
Waarom zou je zo graag een Mobilize pas willen hebben als het zo‘n gedoe is om er een te krijgen?
(Niet cynisch bedoeld, serieuze vraag)

• Stefannn
Venomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:
Waarom zou je zo graag een Mobilize pas willen hebben als het zo‘n gedoe is om er een te krijgen?
omdat intense abonnement dan maar 5 euro is ipv 12 bij ionity

• ASW1
Puppetmaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:30:
Enz…
Die VIN is enkel een horde die ze hebben opgeworpen om een account mee te kunnen maken. Het betekent niet dat die auto daarmee aan jou gekoppeld is. De app vraagt daar wel om, om de auto daadwerkelijk te koppelen aan je account (via het infotainment systeem) maar dat hoef je niet te doen om je account te kunnen behouden en je Mobilize pas te kunnen gebruiken.
Wellicht dat dat in de toekomst ooit nog wel komt en dan is het echt uit met de pret, maar vooralsnog lijkt elke willekeurige VIN voldoende.
Als je je bezwaard voelt kun je misschien er één op de sloop vinden. En als ik het goed begrijp kan het ook met die VIN uit de video zoals hierboven al ergens besproken, blijkbaar kun je ook een oneeindig aantal accounts aanmaken op dezelfde VIN, wat er ook op wijst dat het alleen maar een registratiehorde is en geen daadwerkelijke koppeling.

• Puppetmaster
Venomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:
Hoofdzakelijk omdat een ionity power abo dan slechts de helft kost. :)

• Venomer
@Stefannn , @Puppetmaster bedankt voor de uitleg. Dat zou inderdaad de moeite waard kunnen zijn.

• bert pit
Voor de posters van de afgelopen dagen: Hebben jullie dit onderwerp al ontdekt: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

• KrlGl
KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:

Ik heb het zojuist geprobeerd en kan bevestigen dat de VIN uit het filmpje gewoon werkt.
Pas besteld en daarna auto verwijderd.
Nu maar wachten op de postbode.

• Rob Voets
  • Laatst online: 21:03
Auto van 50k en dan 2 x per jaar 7 euro besparen 🫤

• Puppetmaster
KrlGl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik heb het zojuist geprobeerd en kan bevestigen dat de VIN uit het filmpje gewoon werkt.
Pas besteld en daarna auto verwijderd.
Nu maar wachten op de postbode.
Heel domme vraag waarschijnlijk, maar waar vind je dat filmpje?

• Puppetmaster
Rob Voets schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:01:
Toch weer gratis broodje bij die laadstop! 😋👍🏼

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:19
Ik kreeg afgelopen week een mail van Mobilize met daarin de volgende zinsnede:
Vanaf 23 januari zal onze service nog beschikbaar zijn in 10 landen: Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Luxemburg, België, Italië, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk.
Ik kreeg deze mail omdat ik afgelopen maand in Polen heb geladen bij Ionity. Omdat ik minstens 10 keer per jaar op en neer naar Polen rijd, heb ik direct mijn abonnement beëindigd en ben weer ik overgegaan naar een abonnement bij Ionity.

Ik denk niet dat Polen hier een zeer populaire bestemming is, maar een gewaarschuwd mens etc.

• KrlGl
Rob Voets schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:01:
In mijn geval 10 x per jaar

• Puppetmaster
Puppetmaster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Heel domme vraag waarschijnlijk, maar waar vind je dat filmpje?
Nu heb ik deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KODnjNZbax31IJtcnb7Unm9854g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcpnJ37UgkHPDrgGyeTWche2.jpg?f=fotoalbum_large

Echter als ik die invoer krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wGfx6OsbAcW4l82YvxM57iiPcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EHcX8pNUQPazmm9McjvZ32PN.png?f=fotoalbum_large
:(

• Zjanzjak

• Puppetmaster
Nee, zelfde.
Zouden ze die “bug” ook gefixt hebben?

• ASW1
Misschien zit er een maximum op van 99 accounts per VIN ofzo :+

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 14:12
Deze werkt inderdaad prima. Krijg je een Zoë….

Gewoon spullen

• Puppetmaster
Soepie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Deze werkt inderdaad prima. Krijg je een Zoë….
Wtf!?!
Is toch:
VF1AG000867945065
?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 14:12
Puppetmaster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Wtf!?!
Is toch:
VF1AG000867945065
?
Dat is wel wat ik gebruikt heb ja.

Gewoon spullen

• Puppetmaster
Ja!
Nu wel gelukt! 🥳
Moest uitloggen va de app, killen, opnieuw opstarten en weer inloggen! :D

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vanaf hier gaan we stoppen met het bespreken van het (op een nogal dubieuze manier) omzeilen van een app die weinig tot niets van doen heeft met dit topic.

Xbox Live ID:Notna8310

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:17
EDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Dit klinkt als een error die mijn Enyaq uit 2021 ook had ("noodaccu regelapparaat telematica"), maar uiteindelijk is het de Skoda garage gelukt om de storing te resetten. Misschien ook mogelijk bij jouw auto?
[...]

(Hoe) kun je zien of de hardware hiervoor aanwezig is? Het ziet er wel wat DIY uit, ik twijfel of ik dat risico wil/durf te nemen op een tochtje met familie in de auto.

• EDB

EDB

Atomstar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Dit klinkt als een error die mijn Enyaq uit 2021 ook had ("noodaccu regelapparaat telematica"), maar uiteindelijk is het de Skoda garage gelukt om de storing te resetten. Misschien ook mogelijk bij jouw auto?

[...]

(Hoe) kun je zien of de hardware hiervoor aanwezig is? Het ziet er wel wat DIY uit, ik twijfel of ik dat risico wil/durf te nemen op een tochtje met familie in de auto.
De auto is bij de VW dealer geweest en die hadden ook de hoop de zaak te kunnen resetten, helaas lukte dat niet. Heb op een Facebook forum gelezen dat er in Europa inmiddels al vele honderden eigenaren wachten op een nieuwe back-up batterij. Gelukkig was mijn auto kort voor de storing APK gekeurd want het schijnt een afkeurpunt te zijn. Je bent dan mooi de pineut als je dan maanden moet wachten. Ik wacht in ieder geval al sinds begin oktober, het is mij een raadsel waarom het leveren van een kleine back-up batterij zo lang moet duren bij VAG.

• J.oris
Atomstar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Elke auto van de VAG groep op het MEB platform is uitgerust met de hardware voor het verwarmen van de accu. Dit doet hij nu ook al automatisch als het zo'n 0 graden is, dan verwarmt hij de accu naar +- 8 graden. Ook schakelt de accuverwarming in als je aan een snellader staat en de accutemperatuur laag is, alleen zal de laadsnelheid nooit hoog worden.
In het forum geven ze ook het volgende aan, wat mij toen wel geruststelde: It uses VW's own software algorithms to heat the battery up to their own specified temperature for more efficient charging, so there's no way this should cause any damage.
Het schakelt dus alleen het 'programma' in en bepaalt dus niet zelf naar welke temperatuur de batterij moet. Dat doet de auto zelf.
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.