Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste
Acties:

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Insgelijks, met geen 10 paarden krijgen ze mij weg in de drukke zomermaanden tijdens een weekend, altijd er voor of er na, maar voor sommigen is het toch een beetje noodzaak.
De timing om Antwerpen, Brussel, Parijs of Lyon voorbij te rijden is altijd wel iets.

Antwerpen is momenteel allen 's nachts filevrij, overdag verlies je altijd 30-45minuten, Brussel... idem.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:56
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:00:
Deze zomer met de EV (model 3) naar Slovenië. Uiteraard kan ik bij Tesla laden en is er een ANWB pas aanwezig. Zijn er nog andere tips ter overweging? Want Slovenië is geen Frankrijk.
Slovenië is perfect te doen. Rij je in een ruk naar daar en blijf je vervolgens ter plekke?

In dat geval, onderweg gewoon Superchargers gebruiken en bij aankomst even kijken welk AC aanbod er allemaal in de buurt is. Appje van de goedkoopste/best gelokaliseerde aanbieder installeren en laden. OneCharge Petrol heeft een vrij uitgebreid netwerk in Slovenie.

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Promotioneel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Slovenië is perfect te doen. Rij je in een ruk naar daar en blijf je vervolgens ter plekke?

In dat geval, onderweg gewoon Superchargers gebruiken en bij aankomst even kijken welk AC aanbod er allemaal in de buurt is. Appje van de goedkoopste/best gelokaliseerde aanbieder installeren en laden. OneCharge Petrol heeft een vrij uitgebreid netwerk in Slovenie.
Nee, we hebben 1 overnachting in Duitsland heen en terug. OneCharge petrol is een goede tip, waarvoor dank.

In Slovenie hebben we 4 verschillende slaapplekken door het hele land

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 10:43 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:47
Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.

Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal, (want 3 jonge kinderen) dus ik twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren, waardoor ik meteen een extra plek blokkeer. Is dat op zo'n topdrukte-dag überhaupt te doen zonder ruzie te krijgen? Of staan er inmiddels genoeg V4-laders op de route richting Perpignan?


Aan de andere kant heeft Ionity veel locaties en liggen ze direct aan de snelweg, maar die stations zijn vaak (ook naar ik online lees) een stuk kleiner (soms maar 4 tot 6 palen). Ik vrees dat ik daar straks in een laadfile kom te staan. Wat is nu de slimste keuze tijdens deze Franse drukte? Wegen de grote locaties van Tesla op tegen het gedoe met de laadpoort bij de V3-palen, of kan ik toch beter voor Ionity (of partijen als TotalEnergies en Fastned) kiezen? :)
Je zou wat extra kilometers kunnen maken om in een wat rustiger deel van FR naar het zuiden te rijden.

In plaats van de autoroute du soleil kies je dan meer centraal door FR. Ikzelf heb jaren over Clermont-Ferrand gereden. Recent redelijk wat Tesla superchargers extra toegevoegd op die route dus automatisch V4 en wat grotere sites.
Over Limoges/Toulouse kan ook maar vanuit NL is dat minder evident dan vanuit BE zoals voor mij.

  • Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
Recentelijk een rondje Scandinavie en de Baltics gemaakt, en uiteraard even gekeken naar de goedkoopste laadopties op de route. Prijzen per kWh. Soms AC, meestal DC geladen. Ionity maandabo genomen en na de reis gelijk opgezegd. Abo kan je op elk moment nemen en loopt dan tot precies een maand in de toekomst. Dus niet van/tot 1e van de maand oid.
  • Zweden: Ionity met abo: 29 cent. En gratis AC laden bij het IKEA museum in Älmhult.
  • Åland: ABC: 20-24 cent.
  • Finland: ABC: 20-24 cent / Ionity met abo: 24 cent.
  • Estland: Ionity met abo: 33 cent.
  • Letland: Inbalance Grid AC: 26 cent.
  • Litouwen: Inbalance Grid: DC 24 cent.
  • Polen hebben we overgeslagen (ferry Klaipeda - Kiel)
  • Over Duitsland is hier genoeg geschreven.
Wat is het in de rest van Europa dan duur laden zeg...

Lekker!


  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Insgelijks, met geen 10 paarden krijgen ze mij weg in de drukke zomermaanden tijdens een weekend, altijd er voor of er na, maar voor sommigen is het toch een beetje noodzaak.
Toen ik een dikke 50 jaar geleden verplicht vast zat aan de bouwvakvakantie nam ik gewoon een extra verlofdag op en reed voor de dikke files uit, nog steeds druk maar goed te doen. De jaren daarna kon ik altijd mijn eigen vakantietijd bepalen en bleef ver weg van de drukke periodes, en nu als pensionado al helemaal. Alle tijd en pak routes binnendoor of snel(tol)weg als het mij beter past. Liever een paar extra overnachtingen en binnendoor dan stressen. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52

AMDFreak

Intel is zo..

Tja, benzine is in Nederland ook duur, als je kijkt naar de rest van Europa.
We heffen lekker veel belasting op kwhtjes..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Napsju schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:59:
Recentelijk een rondje Scandinavie en de Baltics gemaakt, en uiteraard even gekeken naar de goedkoopste laadopties op de route. Prijzen per kWh. Soms AC, meestal DC geladen. Ionity maandabo genomen en na de reis gelijk opgezegd. Abo kan je op elk moment nemen en loopt dan tot precies een maand in de toekomst. Dus niet van/tot 1e van de maand oid.
  • Zweden: Ionity met abo: 29 cent. En gratis AC laden bij het IKEA museum in Älmhult.
  • Åland: ABC: 20-24 cent.
  • Finland: ABC: 20-24 cent / Ionity met abo: 24 cent.
  • Estland: Ionity met abo: 33 cent.
  • Letland: Inbalance Grid AC: 26 cent.
  • Litouwen: Inbalance Grid: DC 24 cent.
  • Polen hebben we overgeslagen (ferry Klaipeda - Kiel)
  • Over Duitsland is hier genoeg geschreven.
Wat is het in de rest van Europa dan duur laden zeg...
Ja, maar daar zijn de hotels mogelijk wat goedkoper...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:49
Nijts schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Je zou wat extra kilometers kunnen maken om in een wat rustiger deel van FR naar het zuiden te rijden.

In plaats van de autoroute du soleil kies je dan meer centraal door FR. Ikzelf heb jaren over Clermont-Ferrand gereden. Recent redelijk wat Tesla superchargers extra toegevoegd op die route dus automatisch V4 en wat grotere sites.
Over Limoges/Toulouse kan ook maar vanuit NL is dat minder evident dan vanuit BE zoals voor mij.
Helemaal eens. Door midden Frankrijk veel rustiger. Vorig jaar september naar St Cyprien gereden ( vlak bover Argeles). Heen via Limoges, terug via Clermont Ferrand. Abo’s van Electra en Tesla. Overal V4 van Tesla. Op de A75 zijn ze op een paar plaatsen oa Le Bosc de laadpleinen nog verder aan het vergroten

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Bolulla schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Zo doe ik het ook nog sterker ik neem nooit meer een peage. Lekker relaxed er is er één hier op het forum die achter een vrachtwagen blijft hangen om zo goedkoop mogelijk te rijden. Pak dan de mooie binnenwegen.
Ik neem juist wel de peage, ik wil wel gewoon kms maken. Maar plan geen laadstops, dat zie ik onderweg wel wanneer:
- Het nodig is
- Iemand moet plassen
- We trek hebben in een koffie/ijsje/lunch/avond eten

En daarbij kan de route ook nog wat wijzigen door ongevallen, wegwerkzaamheden ed.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:00:
Deze zomer met de EV (model 3) naar Slovenië. Uiteraard kan ik bij Tesla laden en is er een ANWB pas aanwezig. Zijn er nog andere tips ter overweging? Want Slovenië is geen Frankrijk.
Neem ook de Electroverse app en pasje (is gratis).
Ik heb Slovenië niet gecheckt maar mijn ervaring is dat die een grote dekking heeft in met name exotische bestemmingen en vaak redelijk voordelig,

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:48
HansAuutB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:55:
[...]

De prijzen via Mobilize liggen nu (sinds mei) een stuk hoger dan rechtstreeks via Ionity (zie een eerdere analyse), dus je kunt beter een Ionity Power abo nemen.
Goed dat je dit nog even aanstipt, ik had die reeds gezien. Zoals mijn info klopt, is dit nu
  • Mobilize: 4,99 p/m, dan is ionity 0,44kWh
  • Ionity Motion: 5,99 p/m, dan 0,38kWh
  • Ionity Power: 11,99 p/m, dan 0,31 kWh
Ik ben niet uit op de goedkoopste, want voor mijn familie zijn er andere zaken belangrijker, zoals comfort op de laadplek, fatsoenlijk (schoon) toilet, eetgelegenheden, etc. Zoals de planning nu is, heb ik op heenweg maar 1 ionity, en bij 2 plekken een ionity in de buurt. We gaan het zien :)

Doe maar een onsje meer...


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Neem ook de Electroverse app en pasje (is gratis).
Ik heb Slovenië niet gecheckt maar mijn ervaring is dat die een grote dekking heeft in met name exotische bestemmingen en vaak redelijk voordelig,
Gedaan, pas is onderweg. Dank. Ook de Onecharge petrol (petrol ha) is geïnstalleerd.

Ik zie dat ik 1x op moet letten met een verblijf waar weinig laadpunten in de buurt zijn. Stukje verder rijden dan maar.

O en de granny charger mee uiteraard.

[ Voor 22% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 13:47 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52

AMDFreak

Intel is zo..

Wat zijn jullie ervaringen mbt drukke laadpleinen? Ik zie hier dat Ionity/Mobilize/Elektra erg populair zijn in Frankrijk. NU kan ik mij voorstellen dat bv de FastNed locaties minder druk zijn omdat deze relatief hoog geprijst zijn, waardoor je veel meer zekerheid hebt op een laadplek? Dat is eigenlijk mijn grote angst, dat er geen plek is en dat je soort van moet gaan wachten totdat iemand klaar is.. :/
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh


  • slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06 17:39
Tja ... Ionity was rond de meivakantie al erg druk in Frankrijk, zelf ook een paar keer 10-15 minuten moeten wachten. Stonden wel begeleiders bij vanuit Ionity, ondanks dat wachten vervelend is prima geregeld. Electra heb ik nergens hoeven wachten. Mijn ervaring is trouwens dat het vooral tussen Dijon en Montpellier druk is met laden.

We gaan half juli weer naar Spanje en gaan mede om drukte onderweg en bij het laden -hopelijk- te ontlopen 's nachts rijden, vertrekken vrijdag na de avondspits. We zijn ook weleens vrijdagmiddag vertrokken maar het is een crime om dan NL uit te komen.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
AMDFreak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:39:
Wat zijn jullie ervaringen mbt drukke laadpleinen? Ik zie hier dat Ionity/Mobilize/Elektra erg populair zijn in Frankrijk. NU kan ik mij voorstellen dat bv de FastNed locaties minder druk zijn omdat deze relatief hoog geprijst zijn, waardoor je veel meer zekerheid hebt op een laadplek? Dat is eigenlijk mijn grote angst, dat er geen plek is en dat je soort van moet gaan wachten totdat iemand klaar is.. :/
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..
Het is zeker zo dat populaire aanbieders als Ionity in drukke periodes vol(ler) staan. Erg afhankelijk van tijdstip en seizoen. Ik ging deze week op pad, op een dinsdagochtend, vroeg in het seizoen. Bij elke laadstop maximaal 30% bezetting, soms nog minder. Je zou ook naar de iets exotischere aanbieders kunnen kijken, als die op je route liggen. O.a. IZIVIA of IECharge. Met Elektra heb je heel veel dekking in Frankrijk, zoals ik al schreef. En over het algemeen (mijn indruk) rustiger dan bij Ionity. Met hun abbo kun je voor 49 cent ook redelijk goedkoop langs de Peage bij FastNed terecht.

En in de buurt van je eindpunt adviseer ik even naar Lidls te zoeken. Met de Lidl-app op Frans ingesteld kun je daar ook tanken voor 29 cent (en misschien ook wel via creditcard). Staan op sommige plaatsen 'gewoon' 120 kW laders. Ben er nog niet uit of het 2x60kW is, mijn ID3 hield het op 60kW (maar mijn accu zat al redelijk vol).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40
Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:11:
[...] Staan op sommige plaatsen 'gewoon' 120 kW laders. Ben er nog niet uit of het 2x60kW is, mijn ID3 hield het op 60kW (maar mijn accu zat al redelijk vol).
Als ik me goed herinner mijn “ioniq5 laad monster” ook slechts 60kW bij de 120kW Lidl laders.
Als je het combineert met eten of boodschappen doen werkt dat prima.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Als ik me goed herinner mijn “ioniq5 laad monster” ook slechts 60kW bij de 120kW Lidl laders.
Als je het combineert met eten of boodschappen doen werkt dat prima.
Precies! Pakte in 20 minuten toch 20 kWh mee. Dat is in mijn 58kWh ID3 toch ongeveer 30-35% acculading.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
AMDFreak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:39:
Wat zijn jullie ervaringen mbt drukke laadpleinen? Ik zie hier dat Ionity/Mobilize/Elektra erg populair zijn in Frankrijk. NU kan ik mij voorstellen dat bv de FastNed locaties minder druk zijn omdat deze relatief hoog geprijst zijn, waardoor je veel meer zekerheid hebt op een laadplek? Dat is eigenlijk mijn grote angst, dat er geen plek is en dat je soort van moet gaan wachten totdat iemand klaar is.. :/
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..
Ik ga altijd bij Tesla Supercharger laden. Over het algemeen heel veel palen (soms 50+) en altijd plek. Bovendien lekker even een stukje weg van de snelweg.

  • EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:08

EDB

Rob Voets schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Ik ga altijd bij Tesla Supercharger laden. Over het algemeen heel veel palen (soms 50+) en altijd plek. Bovendien lekker even een stukje weg van de snelweg.
30+ heb ik wel gezien maar 50+? Waar?

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E


  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
EDB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:59:
[...]

30+ heb ik wel gezien maar 50+? Waar?
Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:08

EDB

PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..
Ik ken bijvoorbeeld Val de Meuse Frankrijk wel, 32 laadpunten volgens mij. Als ik in de Tesla app kijk zie ik Urmond 20, Maastricht 24. Hij had het specifiek over Tesla toch? Op sommige plekken in Europa inderdaad een combi van IONITY (21) Tesla (24) en Electra (Hauconcourt) maar alleen Tesla 50+…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hysWH6w5rhsPUOMLYmxZSyydngI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONsfcKgKblqtrVLMEmmcQbHJ.jpg?f=fotoalbum_large Val de Meuse, maart 2026 met de ID3. We waren de enigen.

[ Voor 27% gewijzigd door EDB op 18-06-2026 18:44 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..
Die hebben allemaal geen 50 stalls.

Ze zijn er wel overigens. In Frankrijk Montélimar, Magnant, Roye en in Duitsland Ratingen. (Tussen de 52 en 56 stalls.)

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 18-06-2026 18:50 ]


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:04

-tom-562

Oliesjeik

Wij hebben een hotel geboekt bij Vierzon, vlakbij een Supercharger met 48 plekken

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:47
-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:04:
Wij hebben een hotel geboekt bij Vierzon, vlakbij een Supercharger met 48 plekken
Wij ook, Ibis Styles toevallig?

  • KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:04:
Wij hebben een hotel geboekt bij Vierzon, vlakbij een Supercharger met 48 plekken
Leuk hoor, Vierzon. Buiten het seizoen hoef je je caravan niet af te koppelen…. (Zoekplaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCddgCOnRK9qecCrlJ_g6P0ChF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvVmC5M74c4cq0KBy9I7GUlK.jpg?f=fotoalbum_large

  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
Tesla supercharger montelimar heeft er 56.

Montelimar

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
@EDB @Inspired Sorry voor de verwarring, ik dacht dat het over de tarieven ging. Niet goed gelezen dus.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:04

-tom-562

Oliesjeik

Nijts schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:31:
[...]

Wij ook, Ibis Styles toevallig?
Jup :+ Vierzon leek mij een handige plek voor als je naar het zuiden/Dordogne gaat, Google maps geeft meerdere routes die uiteindelijk allemaal door/langs Vierzon gaan

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:47
-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Jup :+ Vierzon leek mij een handige plek voor als je naar het zuiden/Dordogne gaat, Google maps geeft meerdere routes die uiteindelijk allemaal door/langs Vierzon gaan
Klopt. Vierzon geeft me de mogelijkheid om meerdere routes achter de hand te hebben bij verkeersproblemen. Over Cl-Ferrand of meer westelijk.
En de Tesla SUC daar is groot genoeg om nooit te hoeven wachten. :)

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Rob Voets schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:05:
Tesla supercharger montelimar heeft er 56.

Montelimar
Ah, Montelimar, dat brengt fijne herinneringen naar boven. Er is ook een ibis budget hotel daar. Daar heb ik ook heel veel jaar geleden fijn geladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAlxatS1HiLeKtqxMP9JmPfmXOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6ch3AodmE8D2L3M9dF43mRp.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:49
KrlGl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Leuk hoor, Vierzon. Buiten het seizoen hoef je je caravan niet af te koppelen…. (Zoekplaatje)

[Afbeelding]
De 20 V4’s zie je niet. Staan, onoverdekt, achteraan

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

joezzt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ah, Montelimar, dat brengt fijne herinneringen naar boven. Er is ook een ibis budget hotel daar. Daar heb ik ook heel veel jaar geleden fijn geladen:
[Afbeelding]
Met dat kabeltje?? _/-\o_

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb ik nog steeds, een hele lange dikke 3.5 kW kabel. Altijd handig en een aaanrader !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Heb ik ook. Dikker dan de gewone bedrading in huis dus kan geen kwaad.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Telefoon lag nog in de auto…

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 19:42
Binnenkort verrtekken we naar Zuid-Tirol. Onderweg laden we met Tesla. Ter plaatse, omgeving Merano, zijn de oplaadmogelijkheden voornamelijk van Alperia / Neogy. Heeft er iemand een tip hoe je daarbij aan een redelijk tarief kan komen? Ik krijg het zelg niet voor elkaar me aan te melden in een app of via een website.

Bij Shell/ANWB zijn de kosten ongeveer 0,76 euro/kWh, lokaal doen ze ongeveer 45 cent, als ik het goed begrepen heb.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40
Kroton schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:21:
Binnenkort verrtekken we naar Zuid-Tirol. Onderweg laden we met Tesla. Ter plaatse, omgeving Merano, zijn de oplaadmogelijkheden voornamelijk van Alperia / Neogy. Heeft er iemand een tip hoe je daarbij aan een redelijk tarief kan komen? Ik krijg het zelg niet voor elkaar me aan te melden in een app of via een website.

Bij Shell/ANWB zijn de kosten ongeveer 0,76 euro/kWh, lokaal doen ze ongeveer 45 cent, als ik het goed begrepen heb.
Voor je het dal in rijdt goed volladen.
- ofwel je hebt genoeg lading voor de hele vakantie
- danwel je komt het dal uit en dan zie je weer een snellader.

Verder geeft Electroverse meestal redelijke tarieven.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:32
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
Nee.

Ik loopt een rondje rond de auto, check banden en lichten, en dat is het.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 22-06-2026 09:19 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:53
Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
En wat doen ze wat je zelf niet makkelijk kunt checken? Ze kijken even naar de banden, vloeistoffen, airco en dat is het wel. Naar mijn idee dingen die je zelf toch al even naloopt. En laten we wel wezen, de dingen waardoor je echt op vakantie stil komt te vallen halen ze er bij zo'n check toch niet uit.

[removed]


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
Nee, al check ik wel even de ruitenvloeistof, banden op visuele gebreken. En even de bandjes oppompen. Laadkabel achterin en even checken op EHBO, oranje hesjes en oranje driehoek. Die zijn in veel landen verplicht.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 16:15
En vergeet de belachelijke verplichte alcohol controle set niet.

Als je naar the middle of nowhere gaat ook een granny charger meenemen!

  • KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:56:
En vergeet de belachelijke verplichte alcohol controle set niet.
nee hoeft niet meer, die verplichting is inmiddels (gelukkig) afgeschaft

  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-06 18:40
Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Nee, al check ik wel even de ruitenvloeistof, banden op visuele gebreken. En even de bandjes oppompen. Laadkabel achterin en even checken op EHBO, oranje hesjes en oranje driehoek. Die zijn in veel landen verplicht.
Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
ikbentochniegek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.
99% van de moderne auto’s en dus EVs heeft daar verklikkerlichtjes voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
ikbentochniegek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.
Lichten heb ik altijd aan, die doen het. En remvloeistof controleer ik nooit extra dan alleen het reservoir aflezen, daar is een onderhoudsinterval voor. Koelvloeistof is inderdaad eentje om richting warme landen wel even te checken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Lichten heb ik altijd aan, die doen het. En remvloeistof controleer ik nooit extra dan alleen het reservoir aflezen, daar is een onderhoudsinterval voor. Koelvloeistof is inderdaad eentje om richting warme landen wel even te checken.
De koelvloeistof kun je zelf testen met een refractometer en de remvloeistof kun je met een remvloeistoftester meten. Dat zijn geen dure instrumenten, dus misschien een goed idee om het beter zelf te kunnen controleren.
Het remvloeistofniveau zegt helemaal niets over de hoeveelheid water die in de olie getrokken is en dat is hetgeen dat de juiste werking kan beïnvloeden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."


  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:59
Water in de remvloeistof wordt pas een probleem wanneer je remmen zoveel te heet worden dat het water in die remvloeistof overgaat in waterdamp. De kans daarop is bij een EV vrij gering (maar niet nul).

Het 'testen' van de accu-koelvloeistof zal meestal zijn om te controleren of dat spul pas stolt (bevriest) bij zeer lage temperatuur, voor een zomervakantie dus niet nodig. Een accu-temperatuur van meer dan 55 graden zal voor het BMS reden zijn om het laden/ontladen te beperken, waardoor die temperatuur weer zal dalen.

Voor beiden geldt natuurlijk wel dat het niveau hoog genoeg moet zijn, maar eventueel bijvullen kun je beter door de dealer laten doen.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Binnenkort met de ev een lange trip ingepland en ben flink aan het voorbereiden. Waar ik nog geen goed beeld heb, is Servië. Hebben jullie daar nog goede tips voor? Welke laadpas/app is een aanrader? Ik heb een Travelcard laadpas en een BMW. Tesla superchargers zijn bijvoorbeeld niet openbaar in Servië en Bulgarije. In Bulgarije lijkt Fines een zeer uitgebreid netwerk, dus ben daar niet zo bang voor. Maar Servië lijkt het allemaal wat lastiger.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
S023 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Binnenkort met de ev een lange trip ingepland en ben flink aan het voorbereiden. Waar ik nog geen goed beeld heb, is Servië. Hebben jullie daar nog goede tips voor? Welke laadpas/app is een aanrader? Ik heb een Travelcard laadpas en een BMW. Tesla superchargers zijn bijvoorbeeld niet openbaar in Servië en Bulgarije. In Bulgarije lijkt Fines een zeer uitgebreid netwerk, dus ben daar niet zo bang voor. Maar Servië lijkt het allemaal wat lastiger.
Vraag was al eerder gesteld door een ander maar kwam geen antwoord op dus ik vermoed dat je niet zo veel, of geen, antwoorden zult krijgen. Zoeken in dit topic op Servie of Servië levert wel wat op maar of het je kan helpen durf ik niet te zeggen. Probeer het iig zou ik zeggen.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 22:34
Ik zou op Chargemap kijken in je omgeving en daar je apps op afstemmen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:25
S023 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Binnenkort met de ev een lange trip ingepland en ben flink aan het voorbereiden. Waar ik nog geen goed beeld heb, is Servië. Hebben jullie daar nog goede tips voor? Welke laadpas/app is een aanrader? Ik heb een Travelcard laadpas en een BMW. Tesla superchargers zijn bijvoorbeeld niet openbaar in Servië en Bulgarije. In Bulgarije lijkt Fines een zeer uitgebreid netwerk, dus ben daar niet zo bang voor. Maar Servië lijkt het allemaal wat lastiger.
ik kan je dan Electroverse aan raden. dat is een betaling kaart net zoals de anwb maar heeft veel meer palen op staan, zeker in dat soort landen. ik ga naar Kroatië, en daar zou op de camping een laadpaal zijn. Maar kan niks vinden in de bestaande kaarten die ik heb. maar met de electroverse app kan ik wel de paal zien en hopelijk ook laden/betalen.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 22:34
Via Electroverse vind je idd meer dan met Chargemap, blijkt!
Vooral Charge&Go heeft veel palen die ook werken ism Electroverse.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:41
Ik vertrek begin augustus naar de Ardeche en heb twee route opties die elkaar niet veel schelen. We hebben een hotel geboekt net na Dijon ter overnachting. Ik kan via Maastricht-Luik-Luxemburg-A31 naar Dijon of via Maastricht - Luik - Charleroi - Reims - Troyes - Dijon. Wat zijn juillie aanraders met de EV + bagagewagentje?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@Bo0bz Gewoon je navigatie en vakantie modus aan en rijden.

Afhankelijk van waar je start vind ik Dijon best al een stuk rijden voor 1 dag met een karretje erachter.

  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
Charleroi één keer gedaan (navigatie gevolgd) maar nooit weer.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:55:
Ik vertrek begin augustus naar de Ardeche en heb twee route opties die elkaar niet veel schelen. We hebben een hotel geboekt net na Dijon ter overnachting. Ik kan via Maastricht-Luik-Luxemburg-A31 naar Dijon of via Maastricht - Luik - Charleroi - Reims - Troyes - Dijon. Wat zijn juillie aanraders met de EV + bagagewagentje?
Als je al in Luik bent ga je natuurlijk niet meer via Reims, zijn meer km's en meer tolkosten. Nog afgezien van de slechte wegen in België.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Rob Voets schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
Charleroi één keer gedaan (navigatie gevolgd) maar nooit weer.
Tesla?
Bijna altijd mijn eerste stop, toilet (en eventueel wat eten) bij de Lunch Garden Jumet, niets mis mee.

  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Tesla?
Bijna altijd mijn eerste stop, toilet (en eventueel wat eten) bij de Lunch Garden Jumet, niets mis mee.
Nee nog benzine auto, maar ik werd door een grote doorgaande straat geleid met nauwelijks zichtbare belijning, gaten in de weg en langs het huis van Dutroux. Geen vrolijke boel.

Ik wil overigens vaak langs Longwy rijden i.p.v. Luxemburg, is net wat leuker.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
Rob Voets schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Nee nog benzine auto, maar ik werd door een grote doorgaande straat geleid met nauwelijks zichtbare belijning, gaten in de weg en langs het huis van Dutroux. Geen vrolijke boel.

Ik wil overigens vaak langs Longwy rijden i.p.v. Luxemburg, is net wat leuker.
Longwy is ook mijn routeplaats en met veel snellaadaanbieders op een kluitje, Tesla, Ionity en Fastned, en nog wat korter ook dan via Luxemburg. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:25
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.

Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?

PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl


  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:41
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Als je al in Luik bent ga je natuurlijk niet meer via Reims, zijn meer km's en meer tolkosten. Nog afgezien van de slechte wegen in België.
Excuus niet goed neergezet. Dit zijn inderdaad de routes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wKDbqN463z0Fjyl8TBTMw2jtmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wKF5dw3bFEZAJ4bklYvxzek4.png?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik vind heel België (sorry Tommie) geen vrolijke boel maar ja, voor mij de snelste manier om in Frankrijk te geraken. Woonde ik in het oosten van Nederland dan was ik vast via Duitsland naar Frankrijk gereden. :P

Aanvulling: Grootste hel op aarde voor mij is de weg van Brussel naar Luxemburg, en dan vooral die stukken van dat eindeloze rechtdoor, dat je de weg 84000 km vooruit kan zien, lijkt geen eind aan te komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Zjanzjak op 23-06-2026 14:23 ]


  • silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 19:29
@Bo0bz Via Charleroi zou niet mijn keuze zijn, lelijkste stukje België met de slechtste wegen. Mijn ervaring met Tesla laders is dat het vrij beperkt is. (1 keer 10 min van de snelweg bij een hotelletje met maar 4 laadplekken moeten laden waar de snelheid gedeeld wordt over de paal en ik moest wachten tot ik aan de beurt was.)

Zodra je echter de Franse grens nadert zijn de wegen wel prima, rustig en kan/mag je harder rijden dan via Luxemburg.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Ik vind heel België (sorry Tommie) geen vrolijke boel maar ja, voor mij de snelste manier om in Frankrijk te geraken. Woonde ik in het oosten van Nederland dan was ik vast via Duitsland naar Frankrijk gereden. :P
En wij vinden Nederland maar saai met hele wijken vol doorzonwoningen.

Maar maak aub een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Met een lage bevolkingsdichtheid én een hoge werkloosheid blijft er niet veel over voor wegen..

En als er dan nog eens te veel overladen Nederlandse vrachtwagens en caravans over rijden, dan gaan die wegen snel defect hé. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:22:
, dan gaan die wegen snel defect hé. :+
De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit. ;)

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:25:
[...]

De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit. ;)
Charleroi is een regio waar de staal en steenkolenindustrie teloor gegaan is, en er was geen geld om de boel wat op te leuken... En niemand wil daar bouwen omdat ze niet weten wat er in de bodem zit...


Maar wel goedkoop wonen hoor... We zullen wat moeten adverteren bij Nederlanders die wat tekort komen. Je verkoopt die doorzonwoning in de achterwijken van Almere voor 700k, en je koopt 2 huizen in Charleroi. Eéntje om in te wonen, het andere om te verhuren en je bent een baas omdat je de caravan probleemloos in de tuin kan zetten, en je korter bij Frankrijk woont.

En ze hebben nog stroom om je auto op te laden.

[ Voor 32% gewijzigd door Tommie12 op 23-06-2026 14:32 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 23:26
Wakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.

Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?

PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
Geen ervaring met traject controle in de tunnels in Luik want ik ga altijd door de stad want is 10km korter en is weer ff wat anders dan de snelweg. En als ik er kom kan ik er prima doorrijden. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 22:34
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Excuus niet goed neergezet. Dit zijn inderdaad de routes:

[Afbeelding]
Ik neem altijd de route over Metz, route du soleil. :)
Bevalt altijd goed, voldoende laadcapaciteit langs de route. Wij rijden met EV en vouwwagen van Groningen tot Lyon op dag 1. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:41
@Puppetmaster Mooie afstand. Ik rij vanuit omgeving Nijmegen dus dat scheelt ca. 2 uur. Ik rij deze route nooit en ben dus benieuwd naar het aantal stalls en de drukte in augustus. Voorgaande jaren Dordogne en dat was altijd prima te doen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:25:
[...]

De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit. ;)
Dan ben je bitterweinig op bezoek geweest in België, middeleeuwse pareltjes zoals Gent, Brugge en Ieper, fruitstreek in Limburg, de Vlaamse Ardennen, de Westhoek, de Kempen,... België is veel meer dan Brussel, Antwerpen en Charleroi... en het eten is in België tenminste te vreten... :)

  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
Wakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.

Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?

PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
Ik rij zelf geen Kia, maar ik lees dit, geen idee of het ook voor de EV6 geldt: YouTube: 🙉 Dit wil je écht niet horen. Zet in 5 seconden die piepjes van de snelheidswaarschuwing uit #kia

Tunnel vind ik prima rijden, ik kom vanuit richting Antwerpen, dan is de keuze veel gemakkelijker om voor de tunnels te kiezen.

  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:41
Wakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.

Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?

PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 23-06-2026 16:44 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:59:
Dan ben je bitterweinig op bezoek geweest in België
Zullen we de aannames achterwege laten, mijn dank is groot.

En voordat dit een anti- of pro-België topic wordt, enige nuance is op zijn plaats, het is/zijn meer de wegen die mij niet aanstaan. Niet eens zozeer de staat maar de uitstraling. Daar doelde ik vooral op. Voor de rest helemaal ok, en zal ik zo weer even het Belgische volkslied meezingen (Het Goede Doel - België), ok.

P.S. wat jij opsomt heb ik zowat allemaal gezien. ;)

  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Zullen we de aannames achterwege laten, mijn dank is groot.

En voordat dit een anti- of pro-België topic wordt, enige nuance is op zijn plaats, het is/zijn meer de wegen die mij niet aanstaan. Niet eens zozeer de staat maar de uitstraling. Daar doelde ik vooral op. Voor de rest helemaal ok, en zal ik zo weer even het Belgische volkslied meezingen (Het Goede Doel - België), ok.

P.S. wat jij opsomt heb ik zowat allemaal gezien. ;)
Ik reageerde omdat je qua uitstraling enkel de Ardennen als uitzondering neemt, terwijl de bovengenoemde streken ook te pruimen zijn... zelfs als je gewoon langs de weg rijdt. Langs de autosnelweg zie je er niet veel van en daar moet ik ook eerlijk toegeven dat je met de ogen dicht kunt horen wanneer je over de grens met Duitsland, Frankrijk of Nederland rijdt.
Het is niet zoals La Douce France, als je daar de binnenwegen neemt, dan kan je blijven staren naar de mooie plaatjes..
Er zijn in België wegen die ze bewust slecht houden, vooral kasseiwegen... heeft zijn charmes, maar ik mijd die toch zo veel mogelijk :)

  • Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:25
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:44:
[...]

OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.
Goede tip. Zal het bij gelegenheid uitproberen 👍

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:22
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngeyRcasM1Q93g48fhdNDiUQkYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOKvp4BpaZhm0V7GJQgBXSnp.png?f=fotoalbum_large

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:48
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 13:01

djbarney

XBL: DeejayBarney

Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
zou denk ik zonder problemen moeten gaan, enige waar ik rekening mee zou houden is de enorme hoeveelheid baustelle rondom hamburg. ga er vanuit dat je in de file komt daar

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)
En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 24-06-2026 16:17 ]


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.
Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Rob Voets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.
Mijn punt is dat je met zoveel snelladers niet zo hoeft te plannen. Ik zie dat er in het schermprint zelfs een snellere route is die nu niet wordt gereden. In het ergste geval kom je bij een wat duurdere lader en is je vakantie een paar euro duurder geworden. In Duitsland ook snelladers, net van de snelweg af, gezien bij benzineppompen waar je goedkoop kan laden met je creditcard.

Ik ga iig als ik een plaspauze heb meteen bijladen. Die tijd staat de auto toch stil en kun je meteen weer iets verder en hoef je niet bij die van een half uur, 3 kwartier verder weer te stoppen. En zoals al aangegeven was is Hamburg de komende jaren nog ellende dus vast dat je daarvoor en/of daarna ook even wilt stoppen.

  • tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 18:44
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
+1 voor de misere bij Hamburg. Als het daar tegenzit, kost dat makkelijk een uur extra

Vorig jaar waren er heel veel wegwerkzaamheden in Denemarken met snelheidsbeperkingen, over een stuk van iets van tegen de 100 km. Ik zie nu nog steeds icoontjes staan op de E45. De vmax was vorig jaar 90 dacht ik. Ik heb toen heel langzaam (maar wel extreem zuinig) gereden op dat stuk.

Als je voldoende de tijd hebt, is Arhus een leuke stop halverwege je dag 2. Net ten noorden en zuiden (infinity bridge) vh centrum heb je strandjes/parkjes, parkeren naast centrum bij futuristische Dokk1 en bij Salling warenhuis kan je relaxen op het dak. Weet alleen niet of de hond dan mee mag :)

  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:59
@Rene Afhankelijk van het tijdstip dat je daar langs wil/moet, ga je ook komend van Hamburg vóór Bremer kreuz nog flinke vertraging oplopen.

Goede reis!

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:22
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.
Dank.

Aankomstpercentage is eigenlijk bewust op 50% gezet. Dan hoef ik niet de volgende dag alweer te laden. Mijn zus heeft wel een laadpaal in de straat maar ik weet niet dat werkt als buitenlander en 1-2x laden. Dan kan ik net zo goed even 20 minuten aan de IONITY hangen.

ik zal even naar die andere route kijken. Zoals @jongetje al aangeeft is het uiteindelijk niet zo spannend en met 73kWh heb ik voldoende capaciteit om een lader verder te pakken.

Ik denk dat ik gewoon de route invul in de ingebouwde navigatie. Daar kan ik ook de voorkeur voor IONITY invullen en de percentages aanpassen. Systeem draait op TomTom kaarten met online services dus file info etc zou vlekkeloos moeten werken.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:32

Freak187

geen

Net terug van een paar dagen Ardennen. Het is niet echt een hele lange rit.. maar toch :Y)

Op de heenweg 1 keer geladen bij een FastNed in Nederland, was op zaterdag rond de lunch en ik nam de laatste positie (van 8 in totaal) in beslag. Daarachter gelijk 2 auto's die moesten wachten. Toen ik klaar was, was het station weer nagenoeg leeg. Dus je merkt echt dat het drukker begint te worden.

Op locatie in de Ardennen, gebruik gemaakt van PowerDot bij een supermarkt in Bertrix. Daar wisselende ervaringen. Er staan 8 stalls en zijn allemaal 200kW, dus prima laadstation. Maar de interface van deze laders is weer zo bedroevend... alleen maar in het Frans.. maar gelukkig wel ondersteunt met een soort van animatie op het scherm. Je steekt de kabel in de auto en vervolgens krijg je 3 opties: met een QR code starten, betalen met credit card (CC) of betalen met 'RFID'. Dus ik denk lekker makkelijk met de CC, maar dat weigert ie keer op keer. Toen maar de RFID optie gekozen en de Shell pas gebruikt.. en dat werkte gelukkig wel.

Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.

Kia Niro-EV 2024


  • Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:59
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:53:
[knip ..] en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Handig van tesla, kan je ivm defecte accu eerder een tesla kopen ;) ;) ;)

[ Ben al blij met 80 kWh met mijn model 3H ( zonder preheaten ... :| ]

[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 25-06-2026 09:22 ]


  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:40

Steeffoon

Smartphone-nerd

Stefannn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.
EweGo is top, maar wel erg vaak weinig stalls (in ieder geval op de routes die ik steeds rij). De Duitsers (en andere toeristen) weten ook dat EweGo interessant is, en dat merk je, want het is vaak vol. Dus zou me daar niet teveel op vastpinnen. Anders voor een paar cent meer naar EnBW (of Electra als het op je route ligt)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08: Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Fyi, kWh is de maat voor (de hoeveelheid) energie (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:38
Destynx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Fyi, kWh is de hoeveelheid stroom (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.
KWh is geen maat voor de stroom maar een maat voor (de hoeveelheid) energie.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06 18:48
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).
enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
stanny schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:44:
[...]

enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?
Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:09
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.
Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Mag 100 ook? Om het uur ofzo stoppen? Etc. Vind ik ideaal maar goed, de 1 jakkert graag met 150 per uur door en stopt om de 3 uur, de ander (ik o.a.) weer niet. Leven en laten leven denk ik dan, ieder zijn ding.

  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.
Ligt aan de afstanden. Laatst in 14 uur 1250km naar huis gereden en dan vind ik lekker doorrijden waar het kan toch wel fijn om gewoon eerder thuis te zijn. En zelfs dan waren de etappes vaak rond de 2,5 a 3 uur en dan wilden we toch wel even een korte pitstop maken.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Nee maar laten we deze discussie aub achterwege, wordt geloof ik om de 10 pagina's gevoerd waarom niet of waarom wel. Laten we het houden bij 'ieder zijn ding'. ;)
Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.