Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:17
Chrisiefke schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Probeer eens nieuwe Tesla superchargers. Dan heb je een actuele andere ervaring..
Op mijn weg naar Kroatië werd ik uitsluitend gestuurd naar v3 en v4 versies.

Ik denk dat er nog wel ergens oudere staan. In Nederland zijn er nog maar een handvol dacht ik.

Ik kwam er onderweg 1 tegen die geen toilet had maar 50km verder zat er wel een met toilet.

Voor mijzelf helaas niet bruikbaar want mijn oude Tesla doet maar max 140. Met een 100kwh accu stond ik gemiddeld 15 tot 20 min stil.(de Tesla app doet optimalisatie. Beter 1 keer extra stoppen en snel even 15 min laden dan helemaal leeg rijden en vol laden)

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 05-08-2026 19:16 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:52
Chrisiefke schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Probeer eens nieuwe Tesla superchargers. Dan heb je een actuele andere ervaring..
Je moet al echt uw best doen om geen V4 SuC's tegen te komen in Frankrijk. Ik heb 12x bij Tesla SuC geladen en 12x V4.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:14:
[...]

Is bij IONITY, Electra, FastNed,... ook zo, zonder abo is ook duurder.
Ik begrijp niet wat je daarmee probeert te zeggen.

• RigolleM
ASW1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Ik begrijp niet wat je daarmee probeert te zeggen.
JIJ schrijft dat je Tesla abo of owner moet zijn om te genieten van de goedkopere tarieven, maar bij IONITY, FastNed, Electra,.. heb je ook een abo nodig om goedkopere tarieven te hebben.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:17
ASW1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:11:
[...]

Ik denk dat je mist dat je zonder tesla of betaald abonnement een hoger tarief betaalt.

Dan alsnog een ok prijs maar niet representatief voor veel landen/locaties.
Hmm dat kan kloppen. Ik zal me er eens op inlezen. Goede tip.

• Marcel6971
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-08 21:41
World Citizen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:13:
Wat houd jullie allemaal tegen om niet naar Tesla laders te rijden? Daar is het bijna altijd veilig, niet druk, is eten drinken en een toilet.

En als kers op de taart vaak de helft goedkoper dan alle andere.

Elke auto kan daar laden.

Download de Tesla app en maak daar je route in.

Bv waar ik nu zit (in de buurt van Koper) zouden jullie bij Tesla 35 cent betalen en is het laadstation bij een mega grote shopping mall. 20 palen waar er nu 14 van vrij zijn. En die prijs is in de spits. Doe je het in de ochtend of avond is het maar 22 cent

Als ik hier andere in de buurt zoek dan zit het al snel aan de 65 cent en heb je bv maar 2 palen dus is het weer wachten.
Zoals iemand anders ook al aangaf: principes en een geweten.

Afgelopen maand in Duitsland vertoeft en regelmatig gebruik “mogen” maken van een snellader (MX-30 met 200 km WLTP…). Ionity en Fastned hebben mij voor respectievelijk €0,51/kWh en €0,49/kWh prima geholpen. Ook hier was het alle keren veilig, niet druk, (ruim) voldoende palen (1x 6 palen en de rest (veel) meer), iets te eten/drinken en toilet. En ja, op meerdere van deze locaties stonden ook Tesla Superchargers. 😉

Heb ruim 2.500 km gereden voor omgerekend €0,08/km, dus dat is ongeveer €200. Ik ga echt niet mijn principes op een hoop gooien voor een paar tientjes; op het totaalbedrag van de vakantie is dat gerommel in de marge.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:14
World Citizen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

Als ik er een paar in Frankrijk aanklik zit het tussen de 17 cent en 42 cent.
Met of zonder een Tesla abonnement? Ik zag op mijn route in juni prijzen van 58 cent in de buurt van Lille en zelfs 72 cent bij Gent.

En in het buitenland zijn de faciliteiten soms minder dan in Nederland, waar de gouden combinatie met Van der Valk altijd een schone wc biedt.

Over het algemeen laad ik minder graag bij Tesla sinds Elon steeds gekker en fascistischer is geworden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:18:
[...]

JIJ schrijft dat je Tesla abo of owner moet zijn om te genieten van de goedkopere tarieven, maar bij IONITY, FastNed, Electra,.. heb je ook een abo nodig om goedkopere tarieven te hebben.
Ik heb ook geen Tesla, dus dan wordt het kiezen tussen abonnementen. Dan ga ik liever voor Electra richting Frankrijk. Gratis maandabonnement deze zomer en in Frankrijk meestal laden voor 29 of 44 cent. Ook bij Fastned en Ionity korting (beiden 49ct in Frankrijk).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:58:
[...]

Google dat even na. De traagste die er zijn doen 150 maar die zijn bijna allemaal al vervangen voor 350 modellen. 100 is het nooit geweest.
De 800V techniek en die van Tesla matchen niet.
Zelfs op de v4 krijg ik in mijn EV6 max 100kW, terwijl de auto 230kW kan.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• ASW1
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:18:
[...]

Ja maar dat is toch algemeen bekend? Ik begrijp echt niet waarom je daarop meent te moeten wijzen.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:32
[...]

Google dat even na. De traagste die er zijn doen 150 maar die zijn bijna allemaal al vervangen voor 350 modellen. 100 is het nooit geweest.
zeekr auto's met 800V systeem doen zelfs maar 85KW

bij de oude laadpalen. heeft niks te maken met wat de laadpaal doet met 400V systemen maar wat de auto boord systeem toestaat op 400V

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:36
Wat houd jullie allemaal tegen om niet naar Tesla laders te rijden? Daar is het bijna altijd veilig, niet druk, is eten drinken en een toilet.

Liever niet.

Dan word het daar veel te druk en moet ik in de rij aansluiten.

Ga lekker naar fastned ofzo allemaal 8)

• SpikeHome
jeroenkb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ik zal weer eens wat gaan lezen over de beste man.

Daarnaast rij ik in een EV6 met 800V techniek waardoor technisch gezien Tesla ook niet zo interessant is.
Tot slot hang ik per jaar misschien 8 keer aan een snellader, dus die paar tientjes voordeel kan ik wil missen ;-)
De V4 laders van tesla allemaal 800v hoor alleen de oude niet en dus traag laden met een 800v auto.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18
@Tvdl2000 bij een core is dat lastig met een 75kWh accu. Maar bij een 100kWh lukt dat makkelijk, alleen goed leeg rijden. :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Tvdl2000
Ophidian schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:28:
@Tvdl2000 bij een core is dat lastig met een 75kWh accu. Maar bij een 100kWh lukt dat makkelijk, alleen goed leeg rijden. :+
excuseer... bedoelde KW... niet KWH

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:32
SpikeHome schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

Liever niet.

Dan word het daar veel te druk en moet ik in de rij aansluiten.

Ga lekker naar fastned ofzo allemaal 8)
Wou net zeggen. Blijf maar weg allemaal. Prima ervaring met een niet-tesla bij laden bij tesla suc. Rustig, prima prijs en prima voorzieningen.
SpikeHome schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

De V4 laders van tesla allemaal 800v hoor alleen de oude niet en dus traag laden met een 800v auto.
Volgens mij is er nu net 1 800V v4 in Europa. De rest is gewoon 400V. Ook recent geplaatste v4’s.

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:46

Download de Tesla app en maak daar je route in.

Bv waar ik nu zit (in de buurt van Koper) zouden jullie bij Tesla 35 cent betalen en is het laadstation bij een mega grote shopping mall. 20 palen waar er nu 14 van vrij zijn. En die prijs is in de spits. Doe je het in de ochtend of avond is het maar 22 cent

Als ik hier andere in de buurt zoek dan zit het al snel aan de 65 cent en heb je bv maar 2 palen dus is het weer wachten.
800V auto. Voorkeur voor andere laders om maximaal gebruik te kunnen maken van de 800v techniek.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
[...]

Volgens mij moet je zelf nog even inlezen/googlen/AI-en. Er zijn in heel Europa 3 V4s ofzo waarvan ergens op een website wordt geclaimd dat ze 800V kunnen maar in principe ondersteunt 99.99% van alle superchargers geen 800V, ook V4 niet. En mijn eigen recente ervaringen bevestigen dat: max 130kW met de (800V) Q6.

Die discussie over waarom wel/geen Tesla herhaalt zich hier elke paar maanden. Dit zijn de argumenten die ik een maand geleden postte waarom mensen niet bij Tesla laden:

-onwetendheid dat je er met niet-Tesla kunt laden

-navigatie in de auto die ze niet meeneemt bij de laadplanning

-voor leaserts: geen koppelbare laadpas dus declareren of niet vergoed. De Tesla app kent maar een paar laadpassen.

-verder van de snelweg en hit en miss op voorzieningen

-800V auto dus laadt langzaam of niet bij Tesla

- ze waren een tijdje goedkoop maar nu ook niet echt meer

- politieke standpunten van Musk

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
De eerste generatie 800V heeft het er nog lastig mee, maar de nieuwere generaties 800V (met echt hoge laadsnelheden) kunnen gewoon de CCS2 spec op 400V leegtrekken.

Een iX3 neue klasse haalt zodoende 200kW bij tesla SuC’s.

Bij de V4 upgrade (nu 5 stations in Europa) kunnen ze idd op hun volle 800V power laden.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Dan kan de auto het toch gewoon? Enige voorwaarde is via de app instellen.
Let’s agree to disagree.
Het uitvoeren van een route uit een andere app dan de navigatie van de auto zelf, vind ik niet zelf routeren van de auto.

Nog los van het probleem van de post-calculatie.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• JTHZZ
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:40:
De eerste generatie 800V heeft het er nog lastig mee, maar de nieuwere generaties 800V (met echt hoge laadsnelheden) kunnen gewoon de CCS2 spec op 400V leegtrekken.

Een iX3 neue klasse haalt zodoende 200kW bij tesla SuC’s.

Bij de V4 upgrade (nu 5 stations in Europa) kunnen ze idd op hun volle 800V power laden.
Jij hebt het over generaties maar tot nu toe is de iX3 de enige waar ik dit verhaal van ken. Alle andere 800V auto’s laden significant trager. En als ik de iX3 praktijkervaringen lees is er nog genoeg reden om 400V laders te skippen: het laden van 10-80% gaat op 800V in 20-21min en op 400V in 34-35 minuten..

https://g45.bimmerpost.com/forums/showthread/2246078/tesla-supercharger-europe-experiences-new-ix3

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 22:16
[...]

Ah, nieuw in de wereld van EV. Op 800 volt systemen gaat Tesla maar tot max 100 kW (net iets minder eigenlijk)

• lfah2000
Tvdl2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

zeekr auto's met 800V systeem doen zelfs maar 85KW

bij de oude laadpalen. heeft niks te maken met wat de laadpaal doet met 400V systemen maar wat de auto boord systeem toestaat op 400V
Daar is 3 jaar geleden veel discussie over geweest maar het blijkt dat Tesla de software moet aanpassen en dit niet wil doen.

• lfah2000
Tvdl2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

excuseer... bedoelde KW... niet KWH
Als je corrigeert: kW en kWh

• Tvdl2000
lfah2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Als je corrigeert: kW en kWh
iets met azijn en pissen komt in mijn gedachte omhoog....

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tvdl2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

iets met azijn en pissen komt in mijn gedachte omhoog....
Dat zou het pas zijn als over het hoofdlettergebruik of leestekens begonnen zou worden... :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Volgens mij moet je zelf nog even inlezen/googlen/AI-en. Er zijn in heel Europa 3 V4s ofzo waarvan ergens op een website wordt geclaimd dat ze 800V kunnen maar in principe ondersteunt 99.99% van alle superchargers geen 800V, ook V4 niet. En mijn eigen recente ervaringen bevestigen dat: max 130kW met de (800V) Q6.

Die discussie over waarom wel/geen Tesla herhaalt zich hier elke paar maanden. Dit zijn de argumenten die ik een maand geleden postte waarom mensen niet bij Tesla laden:

-onwetendheid dat je er met niet-Tesla kunt laden

-navigatie in de auto die ze niet meeneemt bij de laadplanning

-voor leaserts: geen koppelbare laadpas dus declareren of niet vergoed. De Tesla app kent maar een paar laadpassen.

-verder van de snelweg en hit en miss op voorzieningen

-800V auto dus laadt langzaam of niet bij Tesla

- ze waren een tijdje goedkoop maar nu ook niet echt meer

- politieke standpunten van Musk
Dit. Allemaal perfect aanvaardbare argumenten.

Een andere reden die bij mij steeds meer de bovenhand krijgt: arrogantie, onwetendheid, gebrek aan kennis ter zake en blinde adoratie van en door Tesla-fanboys (daarmee bedoel ik niet "Tesla-bestuurders" an sich, maar de die hards die kennelijk een aantal jaar geleden een Tesla kochten omdat ze toen nog ver voor stonden qua techniek en technologie, en er heden ten dage nog steeds van overtuigd zijn dat er niets boven Tesla gaat, zonder zich feitelijk te informeren over wat er momenteel speelt in de EV-industrie en dus maar lukraak wat oneliners de wereld insturen in de hoop discussies te kunnen winnen). Alle rede wordt overboord gegooid, Tesla is go(e)d en alles wat erna kwam is slecht, en geen enkel argument dat je aanbrengt haalt ook maar iets uit, want dat wordt genegeerd en ze proberen hun gelijk te halen door luider te roepen. Dat ze daarbij niet worden gehinderd door enige blijk van kritisch denkvermogen, speelt kennelijk in hun voordeel.

Ik heb voor alle duidelijkheid absoluut niets tegen het merk Tesla zelf, maar de "ja-knikkers", de blinde volgelingen die Tesla verafgoden, verzieken in mijn beleving de hele zaak en zodoende merk ik dat ik mij – zowel bewust als onbewust – eigenlijk steeds meer van het merk distantieer. Een effect dat ik ook bij dat andere merk dat bij veel volgelingen niks verkeerd kan doen en een cultstatus heeft verworven – Apple – heb opgemerkt.

• Tvdl2000
SpongeRob schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:23:
[...]

Dat zou het pas zijn als over het hoofdlettergebruik of leestekens begonnen zou worden... :+
Je bedoelt wat er gedaan wordt. Gotcha

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
lfah2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Ah, nieuw in de wereld van EV. Op 800 volt systemen gaat Tesla maar tot max 100 kW (net iets minder eigenlijk)
Nee, op een Ionity van 400 kW kan ik met mijn Y tot 200 kW laden. (Want gelimiteerd tot ca 500 Ampere bij 400V. )

Een Tesla Suc kan meer dan 500A leveren, en daar kan mijn auto heel even 250kW aan tikken, maar uiteindelijk is het verschil echt klein in laadtijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Nee, op een Ionity van 400 kW kan ik met mijn Y tot 200 kW laden. (Want gelimiteerd tot ca 500 Ampere bij 400V. )

Een Tesla Suc kan meer dan 500A leveren, en daar kan mijn auto heel even 250kW aan tikken, maar uiteindelijk is het verschil echt klein in laadtijd.
Hij bedoelt het omgekeerd. Een 800V-auto laadt bij Tesla Superchargers maar aan 100 kW.

• SpikeHome
De tesla laders hoeven ook niet zo snel te gaan, want wat je niet verbruikt hoef je ook niet te kaden :+

Als je bij de 1000km challange van Björn kijkt staat tesla toch best hoog.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing

[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 05-08-2026 22:41 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben een paar jaar geleden met de fiets, een trek fx3 equipped, naar Santiago de Compostela gereden.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:33
Een belangrijke reden om
Tesla superchargers te vermijden die nog niet genoemd is: omdat het kan. En belangrijker, omdat het kan zonder jezelf tekort te doen.

Jaren geleden keek men toch wel een beetje jaloers naar de infra. Tegenwoordig is de dichtheid aan HPC zo hoog dat het enkel een knakenkwestie is geworden. Ik denk dat de meesten die zich sowieso een EV kunnen veroorloven ook niet om die paar knaken zullen malen, dus dan wegen andere factoren zwaarder.

Moet zelf binnenkort maar eens proberen of het technisch werkt. Inmiddels is de app van de pas van de werkgever in staat om supercharger sessies te starten, dus even een check is handig voordat het naar wat schaarser geëlektrificeerd gebied gaat voor de vakantie.

En ja, ook hier het argument principes hoeven niet kostenneutraal te zijn. De werkgever is in z’n marketing nogal van de MVO dus ben blij dat we daar op een lijn zitten :P

Verder rijd ik vooral op voorstel van de auto. Tesla is niet uitgesloten maar misschien betaalt Musk niet genoeg om door het algoritme gepusht te worden?

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
[...]

Niet waar. Wordt wel aan gewerkt, maar de uitrol om v4 1.000v te maken is pas begonnen en nog maar op een paar locaties doorgevoerd (zoals ik uit een topic begreep).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Cid Highwind schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:51:
Een belangrijke reden om
Tesla superchargers te vermijden die nog niet genoemd is: omdat het kan. En belangrijker, omdat het kan zonder jezelf tekort te doen.

Jaren geleden keek men toch wel een beetje jaloers naar de infra. Tegenwoordig is de dichtheid aan HPC zo hoog dat het enkel een knakenkwestie is geworden. Ik denk dat de meesten die zich sowieso een EV kunnen veroorloven ook niet om die paar knaken zullen malen, dus dan wegen andere factoren zwaarder.

Moet zelf binnenkort maar eens proberen of het technisch werkt. Inmiddels is de app van de pas van de werkgever in staat om supercharger sessies te starten, dus even een check is handig voordat het naar wat schaarser geëlektrificeerd gebied gaat voor de vakantie.

En ja, ook hier het argument principes hoeven niet kostenneutraal te zijn. De werkgever is in z’n marketing nogal van de MVO dus ben blij dat we daar op een lijn zitten :P

Verder rijd ik vooral op voorstel van de auto. Tesla is niet uitgesloten maar misschien betaalt Musk niet genoeg om door het algoritme gepusht te worden?
Niet eens. Ga maar eens naar Kroatië. Is er buiten Tesla niet veel. Of op een zwarte zaterdag op pad. Dan is het bij Ionity wachten of bij Tesla een vrije stall pakken. Het is zeker niet altijd nodig maar ik pak in de vakantie op weg naar Spanje bewust nog vaak Tesla’s. Leaseauto dus centen boeit me niet. Ik wil een gegarandeerde vrije plek. Dat krijg ik lang niet altijd bij Fastned/Ionity als het druk is.

• Tvdl2000
joezzt schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:45:
Ik ben een paar jaar geleden met de fiets, een trek fx3 equipped, naar Santiago de Compostela gereden.
en je fiets is een electrische auto geworden onderweg? of zie ik het verkeerd?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33
Tvdl2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:59:
[...]

en je fiets is een electrische auto geworden onderweg? of zie ik het verkeerd?
Ik zag gisteren bij de Carrefour hier in zuid Frankrijk dat je daar naast je EV ook je fietsaccu kunt opladen misschien bedoelt hij dat :+

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:33
Inspired schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Niet eens. Ga maar eens naar Kroatië. Is er buiten Tesla niet veel. Of op een zwarte zaterdag op pad. Dan is het bij Ionity wachten of bij Tesla een vrije stall pakken. Het is zeker niet altijd nodig maar ik pak in de vakantie op weg naar Spanje bewust nog vaak Tesla’s. Leaseauto dus centen boeit me niet. Ik wil een gegarandeerde vrije plek. Dat krijg ik lang niet altijd bij Fastned/Ionity als het druk is.
Ik zou graag eens per maand even naar Kroatië gaan, maar ik ben waarschijnlijk niet de enige hier die de hoofdmoot van de kilometers toch helaas in west Europa wegrijdt ;)

Maar dat wat je schetst is voor mij dus ook wel reden om het achter de hand te willen hebben. Ik maak er liever geen gebruik van maar eenmaal op de wat meer achtergestelde locaties op dit vlak, mocht de keuze zijn stilvallen, 11kW of dan toch bij Tesla, dan lijkt mij deze vrij eenvoudig.

Wat ritten in absoluut hoogseizoen betreft, dat is natuurlijk ook nog net even wat anders. Daar heeft ook ieder (gezin) z’n eigen pijngrenzen. Als je daar niet mee te maken hebt, is het ook een stuk makkelijker om zulke pieksituaties te kunnen vermijden.

Maar goed ik kan me bijvoorbeeld dus nog herinneren dat de Nederlandse EV rijder het in Duitsland maar behelpen vond en blij was dat Tesla beschikbaar werd voor alle merken. Ik heb nu na anderhalf jaar Duitsland op en neer eigenlijk slechts 1 keer dat gevoel gehad. En dat was bovendien met nog enig onervarenheid. FastNed, Ionity, Aral, Ewe, Allego, de dichtheid is inmiddels zo hoog dat ik eerder bewust moet zoeken naar een supercharger dan dat ik bij Tesla het beste bediend zou zijn afgaande van route en range.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:45
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 06-08-2026 10:05 . Reden: Lees het beleid mbt AI antwoorden nog eens door ]

• Bolulla
  • Laatst online: 10:33
jeroenkb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

principes en een geweten...
Eng!

• RigolleM
ASW1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Ja maar dat is toch algemeen bekend? Ik begrijp echt niet waarom je daarop meent te moeten wijzen.
Bij Tesla is dat ook algemeen bekend, dus ik begrijp ook niet waarop JIJ er moet naar verwijzen.

• RigolleM
Pr088 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Met of zonder een Tesla abonnement? Ik zag op mijn route in juni prijzen van 58 cent in de buurt van Lille en zelfs 72 cent bij Gent.

En in het buitenland zijn de faciliteiten soms minder dan in Nederland, waar de gouden combinatie met Van der Valk altijd een schone wc biedt.

Over het algemeen laad ik minder graag bij Tesla sinds Elon steeds gekker en fascistischer is geworden.
Dat zullen prijzen zijn zonder abo, Gent is 51 cent (tijdens piek) en Lille is 0,42 cent (tijdens piek), op het moment van schrijven is het 24 en 22 cent;

Van der Valk en Frankrijk ga je ook niet veel vinden, enkel voor/na Parijs aan CDG airport en daar was het 42 cent zie ik in mijn Tesla app.

Ik blijf de auto beoordelen op de kilometers, niet de CEO op zijn posts.

• Puppetmaster
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Jij hebt het over generaties maar tot nu toe is de iX3 de enige waar ik dit verhaal van ken. Alle andere 800V auto’s laden significant trager. En als ik de iX3 praktijkervaringen lees is er nog genoeg reden om 400V laders te skippen: het laden van 10-80% gaat op 800V in 20-21min en op 400V in 34-35 minuten..

https://g45.bimmerpost.com/forums/showthread/2246078/tesla-supercharger-europe-experiences-new-ix3
Het is toch logisch dat het langzamer gaat dan op 800V? Maar het gaat niet langzamer dan de snelste 400V non-Tesla.
De eerste generaties 800V halen slechts 200+ op 800V en ca. 100+kW op 400.
Dat is duidelijk langzamer dan 400V auto’s op hun max bij Tesla.

Verder is het een simpel sommetje 800V -> 400kW, 400V -> 200kW met split-pack.

• ASW1
RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:23:
[...]

Bij Tesla is dat ook algemeen bekend, dus ik begrijp ook niet waarop JIJ er moet naar verwijzen.
Lees nou gewoon even terug op welke uitspraak ik reageerde, misschien dat het kwartje dan valt.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:59
Even een opmerking over het 800V systeem. meestal ligt het trager laden niet aan de auto maar aan de laadpaal. in theory kan je dus maar 50% minder snel snelladen. maar omdat je dus 400V systeem gebruikt zijn de stromen hoger, P=U*I (Watt=volt*stroom) .

in het kort, de koel installatie van de laadslang is dus niet toereikend. wat vaak gebeurt is dat je in het begin bv de 250KW haalt maar terug valt naar 50 of 100kw. Dit komt niet perse door de laad curve maar doordat de laadpaal zichzelf terug regelt voor de veiligheid. en komt niet meer hoger in die sessie. ik weet niet dat je in autos je max laadvermogen kan instellen zoals bij ac laden. maar als je 150KW als max zou instellen zou je dus kunnen verkomen dat je veiligheid limiet van de lader niet aantikt.

ook de omgevings (ambeant) temperatuur , conditie van de laadpaal hebben natuurlijk ook invloed.

Hoge spanning is meer isolatie voor de laadkabel, hogere stromen meer dikkere kabel (koper) en/of active gekoelde kabels voor de warmte die hogere stromen veroorzaken.

maar dit is dus wel even oftopic. maar wel met de laad ervaring en verwachting te maken hebben. Nou denk ik dat je met een 800V EV niet 2x zolang aan de stekker staat.

nou heb ik geen 800V systeem maar denk dat op dit moment nog niet echt meer waarde heeft voor de laad ervaring. 800V accus hebben dus lager stromen in vergelijking met 400V systemen met het zelfde afgegeven vermogen dus het heeft wel degelijk voordeel voor de EV.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:46

Maasluip

Kabbelend watertje

JTHZZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Er zijn er inmiddels 6 ;) Voor wie ze wil opzoeken: Busdorf, Germany, Freiburg Gundelfingen, Germany, Hellerudsletta, Norway, Irschenberg Wendling, Germany, Lagord, France, Seefeld in Tirol, Austria

En een filmpje van Elektrotrucker die zijn vrachtwagen met 390 kW bij de V4 Supercharger Gundelfingen oplaadt:

Signatures zijn voor boomers.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:27
AMijnheer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Plug & Charge (Ionity) is wat ander dan Auto Charge (Fastned en ook Electra). Achterliggende techniek is totaal anders. Zoek het even op in AI, of zoek even binnen de Tweaker Forums.
Klopt, bovendien is het (nu nog ) zo dat als je bv via de Kia charge pas plug&charge voor Ionity instelt, je dat direct ook instelt voor alle andere palen die hetzelfde mechanisme gebruiken (dmv een certificaat), waardoor je dan ook via de Kia charge pas laadt. Dit komt met name omdat meerdere certificaten nog niet ondersteunt worden.
Meestermaas schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 01:01:
Even een klein promptje aan ChatGPT over Tesla levert de volgende redenen op om er niet te laden:

Mijn bezwaar tegen Tesla gaat veel verder dan alleen Elon Musk. Er lijkt bij het bedrijf een terugkerend patroon te bestaan van maximale controle en zo min mogelijk externe tegenspraak:
  • Vakbonden: Tesla weigert in Zweden al sinds 2023 een collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten. Het conflict loopt in 2026 nog steeds en raakt inmiddels monteurs, transporteurs, postbezorgers en andere werknemers. Ook in de VS is Tesla herhaaldelijk beschuldigd van het tegenwerken van vakbondsorganisatie.
  • Arbeidsomstandigheden: er zijn serieuze conflicten en procedures rond veiligheid, arbeidsrechten en vergelding tegen werknemers. De Amerikaanse EEOC beschuldigt Tesla bovendien van het tolereren van grootschalige racistische intimidatie en represailles tegen zwarte werknemers.
  • Veiligheid en transparantie: toezichthouders onderzoeken opnieuw grote aantallen Tesla’s wegens mogelijke stuur- en ophangingsproblemen. Interne documenten zouden laten zien dat Tesla bepaalde defecten al kende, terwijl klanten regelmatig te horen kregen dat zij de schade zelf hadden veroorzaakt.
  • “Zelfrijdende” technologie: Tesla presenteert Full Self-Driving veel rooskleuriger dan de feitelijke mogelijkheden rechtvaardigen. De auto blijft bestuurdersassistentie vereisen, terwijl ook vraagtekens zijn gezet bij de gebruikte veiligheidsstatistieken.
  • Privacy: Tesla-medewerkers hebben onderling gevoelige camerabeelden uit auto’s van klanten gedeeld. Daarnaast werden bij een datalek persoonsgegevens van ruim 75.000 mensen getroffen.
Je kunt dus discussiëren over hoe goed de auto’s of Superchargers technisch zijn, maar voor mij gaat het om het bedrijf dat ik met mijn geld ondersteun. Het probleem is niet alleen de persoonlijkheid of politiek van Musk, maar ook de manier waarop Tesla als organisatie met werknemers, klanten, veiligheid, privacy en toezicht omgaat.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. En dan ga ik dus maar niet in op de Elon Musk en zijn gekke uitspattingen en opvattingen, want dat vind ik teveel offtopic.

Wel is voor mij dus erg belangrijk hoe de visie van het bedrijf is waar ik mijn auto koop en mee op laad. Het blijft een keuze uit kwaden, maar dan is Tesla wel de kwaadste van allemaal.

En iedere ondernemer kan goedkoper laden (met abonnement) bij Leap24 in het weekend.
Hoeveel stations heeft Leap24 in het buitenland? 0? Wel nuttig voor lange ritten. (Waar dit topic over gaat volgens mij.) Verder gaan principes bij veel mensen vrij snel het raam uit als Tesla de enige fatsoenlijke optie te zijn in een land. Ook kun je van alle merken wel wat vinden. Ionity is een joint venture van merken waar je onder andere te maken hebt gehad met meerdere diesel schandalen, veel meer recalls, engine failures, doofpot, auto's die in brand vliegen en ESG schandalen. Overigens, van mij hoeft verder niemand bij Tesla te laden. Pak lekker Ionity en Fastned. Kan ik zonder wachtrij op vakantie. :)

• Puppetmaster
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:07:
[...]

Er zijn er inmiddels 6 ;) Voor wie ze wil opzoeken: Busdorf, Germany, Freiburg Gundelfingen, Germany, Hellerudsletta, Norway, Irschenberg Wendling, Germany, Lagord, France, Seefeld in Tirol, Austria

En een filmpje van Elektrotrucker die zijn vrachtwagen met 390 kW bij de V4 Supercharger Gundelfingen oplaadt:
[YouTube: DAS war bisher unmöglich: E-LKW am Tesla Supercharger laden (+ Krasser Preis)]
Björn heeft met een Xpeng 500kW gehaald aan zo’n nieuwe V4 omdat Tesla 650A toestaat (en de Xpeng ook)! :)

[ Voor 73% gewijzigd door Puppetmaster op 06-08-2026 08:26 ]

• JTHZZ
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:46:
[...]

Het is toch logisch dat het langzamer gaat dan op 800V? Maar het gaat niet langzamer dan de snelste 400V non-Tesla.
De eerste generaties 800V halen slechts 200+ op 800V en ca. 100+kW op 400.
Dat is duidelijk langzamer dan 400V auto’s op hun max bij Tesla.

Verder is het een simpel sommetje 800V -> 400kW, 400V -> 200kW met split-pack.
Ok mooi, er is dus 1 model (generatie?) dat op papier ipv 400kW 200kW haalt op 400V. Zijn we terug bij waarom mensen niet bij Tesla laden en een van de redenen is dat je er met een 800V auto trager laadt en dat verandert dus daarmee niet. 130kW i.p.v. 230kW of 200kW ipv 400kW maakt dan niet echt uit.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:45
Inspired schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Hoeveel stations heeft Leap24 in het buitenland? 0? Wel nuttig voor lange ritten. (Waar dit topic over gaat volgens mij.) Verder gaan principes bij veel mensen vrij snel het raam uit als Tesla de enige fatsoenlijke optie te zijn in een land. Ook kun je van alle merken wel wat vinden. Ionity is een joint venture van merken waar je onder andere te maken hebt gehad met meerdere diesel schandalen, veel meer recalls, engine failures, doofpot, auto's die in brand vliegen en ESG schandalen. Overigens, van mij hoeft verder niemand bij Tesla te laden. Pak lekker Ionity en Fastned. Kan ik zonder wachtrij op vakantie. :)
Ik combineer lokale aanbieders (Zoals Leap24 en BE.EV bijvoorbeeld) om lange ritten te doen.

Ik wil voorkomen dat andere mensen hun principes aan de kant moeten zetten en ik reageerde waarom ik niet bij Tesla laad.

Ik zei al dat het een keuze uit kwaden is, Ionity is ook niet heilig. Lokale aanbieders (zoals Fastnet ook begonnen is!) hebben dus mijn voorkeur.

Ik ben net terug uit de UK en heb duidelijk verteld hoe ik daar geladen heb op 1600 km. Dit is voor velen een moeilijk en duur land om met de EV naar toe te gaan. Vorige reizen naar Zweden, Noorwegen en Duitsland heb ik ook prima geladen op lokale aanbieders met een 38kWh Ioniq (met dus een kleine range).

Prima dat er een noodzaak gevoeld wordt om bij Tesla te laden, maar ik help graag om mensen te bevrijden van dit gevoel. Daar is dit topic een goede plek voor volgens mij, maar laat een moderater vooral mijn berichten verwijderen als ze teveel offtopic gaan.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 12:13
Zullen we de discussie over het wel of niet bij Tesla laden achterwege laten.

Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeur en redenen om bij bepaalde aanbieders wel of niet te laden.

We hoeven elkaar denk ik niet te overtuigen om juist bij die ene aanbieder te gaan laden omdat die zo ontzettend geweldig is. Dat bepaalt een ieder wel voor zichzelf, daar hebben we een ander niet voor nodig.

• Pr088
RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:34:
[...]

Dat zullen prijzen zijn zonder abo, Gent is 51 cent (tijdens piek) en Lille is 0,42 cent (tijdens piek), op het moment van schrijven is het 24 en 22 cent;

Van der Valk en Frankrijk ga je ook niet veel vinden, enkel voor/na Parijs aan CDG airport en daar was het 42 cent zie ik in mijn Tesla app.

Ik blijf de auto beoordelen op de kilometers, niet de CEO op zijn posts.
Ah! Jij hebt dus een Tesla (en een bijbehorend abonnement)! Op die manier gaat de vergelijking natuurlijk scheef. 51/42 cent tijdens de piek (eigenlijk alle reistijd tussen 9-17 uur) is met een abonnement nog steeds duurder dan een Electra Smart+ abonnement, dat zelfs eenmalig gratis was. Omdat Tesla inderdaad kwalitatief veel mindere stops heeft buiten Nederland, dankzij het ontbreken van de hotels met toekan, valt het voor mij duidelijk naar de kant van Electra en consorten uit de ChargeLeague en niet naar het prima werkende Tesla.

• Puppetmaster
  • Nu online
Ik vond de laadervaring bij Tesla in het buitenland wel veel stabieler bij Tesla dan bij Electra.
Dat vooral ivm temperatuur issues van de kabel/stekker bij Electra (Amphenol>Phoenix).
Die throttling had ik vorig jaar toen ik langs teslapunten reed niet.

Voorzieningen waren vergelijkbaar van de snelweg af. Aan de aires was het (bij Electra) vrij karig omdat er geen tankstation bij zat.

• Tommie12
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:41:
Ik vond de laadervaring bij Tesla in het buitenland wel veel stabieler bij Tesla dan bij Electra.
Dat vooral ivm temperatuur issues van de kabel/stekker bij Electra (Amphenol>Phoenix).
Die throttling had ik vorig jaar toen ik langs teslapunten reed niet.

Voorzieningen waren vergelijkbaar van de snelweg af. Aan de aires was het (bij Electra) vrij karig omdat er geen tankstation bij zat.
Ik heb bij Tesla en bij non-Tesla al problemen gehad met ofwel niet laden, of maar 20-30kW krijgen. En wisselen van paal is niet altijd een garantie op succes.

• Puppetmaster
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:37:
[...]
130kW i.p.v. 230kW of 200kW ipv 400kW maakt dan niet echt uit.
Nu niet meer omdat de nieuwe 800V auto’s het gat getrokken hebben.

Toen ik voor de keuze stond om ofwel een snelle 400V ofwel zo’n eerste 800V auto te kiezen, heb ik bewust gekozen voor de 400V om op dezelfde snelheid op reis bij T te kunnen laden.

• Puppetmaster
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Ik heb bij Tesla en bij non-Tesla al problemen gehad met ofwel niet laden, of maar 20-30kW krijgen. En wisselen van paal is niet altijd een garantie op succes.
Als je ca. 30kW krijgt, is de koeling van die paal defect.

• Tommie12
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Als je ca. 30kW krijgt, is de koeling van die paal defect.
Dan vind ik het toch raar dat die paal in de app van Tesla niet als defect aangegeven wordt.

Gelukkig controleer ik altijd of het laden vlot loopt, en na 5-10min nog eens, anders verlies je behoorlijk wat tijd...

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:16
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ah! Jij hebt dus een Tesla (en een bijbehorend abonnement)! Op die manier gaat de vergelijking natuurlijk scheef. 51/42 cent tijdens de piek (eigenlijk alle reistijd tussen 9-17 uur) is met een abonnement nog steeds duurder dan een Electra Smart+ abonnement, dat zelfs eenmalig gratis was. Omdat Tesla inderdaad kwalitatief veel mindere stops heeft buiten Nederland, dankzij het ontbreken van de hotels met toekan, valt het voor mij duidelijk naar de kant van Electra en consorten uit de ChargeLeague en niet naar het prima werkende Tesla.
Zo'n abonnement kun je ook afsluiten als je geen tesla hebt.

Wat mij betreft is het deels geweten (ik steun die beste man liever niet) maar ook het verschil in prijs is wat mij betreft te klein om er voor te gaan. Kost 12 euro per maand, ik zie prijzen vanaf 42 cent in het zuiden van Duitsland op het moment van schrijven met een abonnement. EnBW is op dit moment 1 cent goedkoper met een actie en kost 5,99 per maand. Electra is nog goedkoper maar niet overal goed vertegenwoordigd. IONITY Power met 43 cent en ook 12 per maand is dan ook niet eens zo gek.

Kortom, waarom wel bij Tesla laden als de alternatieven net zo duur zijn? Zal vast wel verschillen per locatie, maar ik heb geen zin om daar diepgaand onderzoek naar te doen langs de route die ik moet rijden voor dat geld. Daarnaast heb ik al een keertje geen internet gehad, bij Tesla werkt alles uitsluitend via die app als je zelf niet in een Tesla rijdt, ik wil daar niet staan zonder internet en niet kunnen laden.

En als laatste voor mij dan; Europe first! Tesla is Amerikaans en als ik lokale (EU) bedrijven kan steunen dan heeft dat mijn voorkeur.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Is dit het grote Tesla topic c.q het laadpalentopic of het lange ritten in de EU topic? Volgens mij het laatste, maar kijkende naar de laatste rij berichten lijken sommige mensen het vooral het eerste te vinden.

Graag weer verder ontopic. dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• JTHZZ
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Nu niet meer omdat de nieuwe 800V auto’s het gat getrokken hebben.

Toen ik voor de keuze stond om ofwel een snelle 400V ofwel zo’n eerste 800V auto te kiezen, heb ik bewust gekozen voor de 400V om op dezelfde snelheid op reis bij T te kunnen laden.
Helemaal niet, want alle 800V auto’s incl die iX3 laden fors langzamer aan 400V. Dus het gat is er nog steeds. De ‘nieuwe’ iX3 piekt op 400kW aan 800V vs 200kW aan 400V en laadtijd 10-80 bijna dubbel zo lang.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2026 10:09 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
@Tommie12 De stroomvoorziening is er dan nog. Ik weet niet waar defecten op getriggerd worden in hun systeem. Meld je de paal dan wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 06-08-2026 10:10 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Helemaal niet want alle 800V auto’s incl die iX3 laden fors langzamer. Dus het gat is er nog steeds.
Niet tov 400V auto’s.

• Tommie12
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:08:
@Tommie12 De stroomvoorziening is er dan nog. Ik weet niet waar defecten op getriggerd worden in hun systeem. Meld je de paal dan wel?
Hoe kan je een paal melden bij Tesla?

Zij moeten toch sneller zelf zien dat de paal geen vermogen levert?

• Puppetmaster
  • Nu online
offtopic:
In de app is een optie dacht ik.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Enigzins offtopic, gaat iemand nog een tripje maken naar Spanje voor de zonsverduistering?

Ik zou het doen!

• RigolleM
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ik laad daar (Gent, Lille,..) nooit, want ik kan thuis laden en die liggen te dicht waar ik woon. Ik heb op mijn trip naar Zuid-Frankrijk (Cote d'Azur) 12x geladen en tussen de 35 en 43 cent betaald bij Tesla SuCs. En ja ik rij nu Tesla, maar voorheen met een Volvo EV op reis geweest en ook zoveel mogelijk geladen bij Tesla SuC's (met abo). De meesten liggen bij een hotel (vaak Accor Hotels in FR) of aan parkings van grote supermarkt ketens. Deze net na/voor centrum Parijs (Thiais) heeft 32 laadplekken V4's en ligt aan een winkelcentrum, was 41 cent en als je daar uw zin niet vindt om te eten dan weet ik het ook niet meer. Dichtheid qua SuC's op A1 en A6 is groot, A71 is minder, maar met een bereik van 300km is dat geen issue.

• AMijnheer
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:06
janne_nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:20:
[...]

Klopt, bovendien is het (nu nog ) zo dat als je bv via de Kia charge pas plug&charge voor Ionity instelt, je dat direct ook instelt voor alle andere palen die hetzelfde mechanisme gebruiken (dmv een certificaat), waardoor je dan ook via de Kia charge pas laadt. Dit komt met name omdat meerdere certificaten nog niet ondersteunt worden.
En daar twijfel ik dus aan, Kia + Ionity Plug&Charge werkt zeker wel, maar volgens mij heeft Kia nog geen overeenkomsten met andere aanbieders dan Ionity. Maar dat kan sinds begin Juli zijn veranderd natuurlijk.

• Puppetmaster
  • Nu online
rammes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:43:
Enigzins offtopic, gaat iemand nog een tripje maken naar Spanje voor de zonsverduistering?
Helaas niet, had het graag gewild maar kan niet vrij krijgen.

• Pr088
RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Ik laad daar (Gent, Lille,..) nooit, want ik kan thuis laden en die liggen te dicht waar ik woon. Ik heb op mijn trip naar Zuid-Frankrijk (Cote d'Azur) 12x geladen en tussen de 35 en 43 cent betaald bij Tesla SuCs. En ja ik rij nu Tesla, maar voorheen met een Volvo EV op reis geweest en ook zoveel mogelijk geladen bij Tesla SuC's (met abo). De meesten liggen bij een hotel (vaak Accor Hotels in FR) of aan parkings van grote supermarkt ketens. Deze net na/voor centrum Parijs (Thiais) heeft 32 laadplekken V4's en ligt aan een winkelcentrum, was 41 cent en als je daar uw zin niet vindt om te eten dan weet ik het ook niet meer. Dichtheid qua SuC's op A1 en A6 is groot, A71 is minder, maar met een bereik van 300km is dat geen issue.
Het kan allemaal prima, maar de baseline is gewoon dat Tesla de afgelopen jaren duurder is geworden in prijs per kWh en niet meer 'standaard de goedkoopste is' op lange ritten.

• janne_nl
AMijnheer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

En daar twijfel ik dus aan, Kia + Ionity Plug&Charge werkt zeker wel, maar volgens mij heeft Kia nog geen overeenkomsten met andere aanbieders dan Ionity. Maar dat kan sinds begin Juli zijn veranderd natuurlijk.
Wat ik lees is dat plug&charge tussen de auto en de paal zit, elke paal waar je met de Kia pas kunt betalen zouden dan mogelijk automagisch kunnen starten met laden.

• Bolulla
Inspired schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Jeetje man alsof het in europa er democratisch aan toe gaat? Musk is een kleine jongen vergeleken wat er hier gebeurt maar is off topic. Deze zal wel weer worden verwijderd en dur politiek correcte analyse zal wel weer blijven staan.

• Pr088
Bolulla schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Jeetje man alsof het in europa er democratisch aan toe gaat? Musk is een kleine jongen vergeleken wat er hier gebeurt maar is off topic. Deze zal wel weer worden verwijderd en dur politiek correcte analyse zal wel weer blijven staan.
Je kunt mooi praten over politiek correct, maar als je kijkt hoe Tesla zich gedraagt in Duitsland tegenover werknemers, maar ook tegenover de Duitse overheid... Dan is het toch echt heel wat anders dan bij de Duitse autobouwers. En ja, de autobouwers hier hebben veel macht en invloed, maar gedragen ze zich net zo als Musk in Amerika? (Nee).

Ontopic, ik vind het Tesla-systeem gewoon minder fijn werken dan de snelladers van Ionity en de Alpatronic-achtige snelladers die FastNed en Electra gebruiken. En ik heb het gevoel of verbeeld me dat mijn VW minder presteert bij Tesla. Als ze dan niet (meer) goedkoper zijn dan de concurrentie, dan sla ik ze liever over. Maar dat is een optelsom die iedereen anders kan maken. Voor lange ritten kijk ik vooral naar faciliteiten. Een schone wc en een koffietentje zijn alles wat ik zoek.

• AMijnheer
janne_nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Wat ik lees is dat plug&charge tussen de auto en de paal zit, elke paal waar je met de Kia pas kunt betalen zouden dan mogelijk automagisch kunnen starten met laden.
Nee dus, alleen bij de palen van Ionity!!!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:59
Wat ik fijn vind bij lange ritten door Europa is:
  • de Ionity (>=250 kW) laders en de ruime parkeerplekken die daarbij zijn
  • het grote aantal Tesla (>=250 kW) laders, waardoor er altijd wel één beschikbaar is
Ook ik wil liever Europees dan Chinees of Tesla, maar ik sluit het niet uit. Op zwarte zaterdag (ik ga dan niet de weg op, maar goed...) ontkom je niet aan Tesla, of je moet een etmaal over hebben.

• Pr088
ikweethetbeter schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:00:
Wat ik fijn vind bij lange ritten door Europa is:
  • de Ionity (>=250 kW) laders en de ruime parkeerplekken die daarbij zijn
  • het grote aantal Tesla (>=250 kW) laders, waardoor er altijd wel één beschikbaar is
Ook ik wil liever Europees dan Chinees of Tesla, maar ik sluit het niet uit. Op zwarte zaterdag (ik ga dan niet de weg op, maar goed...) ontkom je niet aan Tesla, of je moet een etmaal over hebben.
Een beetje voorbij de gebaande paden zoeken scheelt ook enorm (al ben ik ook nog nooit op Zwarte Zaterdag met de EV op stap geweest).

EnBW, EWE GO, IE Charge, IZIVIA zijn vaak heel rustig al zijn het ook kleine laadpleinen, behalve EnBW.

• janne_nl
AMijnheer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

Nee dus, alleen bij de palen van Ionity!!!
Waar staat dat dan? Alles wat ik vind wijst ergens anders naar toe, zie: Plug & Charge: wat je als EV-rijder moet weten over ISO 15118 en Plug and charge: de snelste oplossing voor elektrisch rijden

• Bolulla
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Je kunt mooi praten over politiek correct, maar als je kijkt hoe Tesla zich gedraagt in Duitsland tegenover werknemers, maar ook tegenover de Duitse overheid... Dan is het toch echt heel wat anders dan bij de Duitse autobouwers. En ja, de autobouwers hier hebben veel macht en invloed, maar gedragen ze zich net zo als Musk in Amerika? (Nee).

Ontopic, ik vind het Tesla-systeem gewoon minder fijn werken dan de snelladers van Ionity en de Alpatronic-achtige snelladers die FastNed en Electra gebruiken. En ik heb het gevoel of verbeeld me dat mijn VW minder presteert bij Tesla. Als ze dan niet (meer) goedkoper zijn dan de concurrentie, dan sla ik ze liever over. Maar dat is een optelsom die iedereen anders kan maken. Voor lange ritten kijk ik vooral naar faciliteiten. Een schone wc en een koffietentje zijn alles wat ik zoek.
Je hebt gelijk.

• RigolleM
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Het kan allemaal prima, maar de baseline is gewoon dat Tesla de afgelopen jaren duurder is geworden in prijs per kWh en niet meer 'standaard de goedkoopste is' op lange ritten.
Er is veel concurrentie en sommige aanbieders zijn nog maar pas op de markt (Electra bv.) en moeten zich nog kenbaar maken aan het publiek. Als early adopter, want dat zijn we nog altijd, kunnen we daar gewoon van profiteren. Ik had ook een 'gratis' abo van Electra van 1 maand geactiveerd vlak voor ons vertrek, maar ik heb er geen gebruik van gemaakt, gewoon omdat ik te lui was om ze te zoeken :)

• RigolleM
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Ik heb het hier al eens gepost, maar het viel mij wel op dat er weinig non-Tesla's stonden te laden bij de Tesla SuC's. Aan het hotel waar we onze tussenstop hadden, stonden er wel een paar.. maar daarna zag ik de eigenaars ook inchecken (toen we aan de bar zaten), was dit gewoon uit gemak..

• AMijnheer
Ik zou zeggen, neem contact op met Kia, die kunnen jouw precies vertellen hoe en waarom. Of anders probeer het zelf even uit.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18
Vandaag had ik een leuk dilemma :+ Bij het bezoeken van plaatsjes hier in de buurt probeer ik hem steeds aan een paal te hangen. Met de lokale Neogy palen heb je nog redelijke prijs en zeker als er niemand naast staat, gewoon 20kW. Vandaag in Riva del Garda geweest, leuke weg ernaartoe met de EV en hem aan de paal gehangen. Had al gezien dat er 1 vlak bij het centrum was en goed bereikbaar. Stond alleen, dus tikte meteen de 20kW aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke6v57oNjSEj3Hjky8k2dSMFl-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sfWfQ4OF8o92aafxzfulkSZa.jpg?f=user_large

Bij het weglopen viel het bord in de verte op, blijkbaar was het een parkeerplaats voor bewoners en had je een kaart achter je voorraam nodig. Nog nagekeken op Chargemap en Google, nergens dit te vinden, dus blijkbaar vrij recent zo geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHVUiwbXs5V4kR68fIA5Ue7oZUU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3jiLKjRvqakc8T3Lsi8sgmlW.jpg?f=user_large

Nog even getwijfeld hem weer weg te halen, maar precies toen reed er een Polizia Locale langs. Die even aangehouden en gevraagd of het toegestaan was. Maar volgens hem geen probleem (of het interesseerde hem gewoon niet :+)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• janne_nl
AMijnheer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Ik zou zeggen, neem contact op met Kia, die kunnen jouw precies vertellen hoe en waarom. Of anders probeer het zelf even uit.
Waarom? Ik weet toch hoe het zit. Je hebt mijn links gelezen?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:03

-tom-562

Oliesjeik

RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:58:
[...]

Er is veel concurrentie en sommige aanbieders zijn nog maar pas op de markt (Electra bv.) en moeten zich nog kenbaar maken aan het publiek. Als early adopter, want dat zijn we nog altijd, kunnen we daar gewoon van profiteren. Ik had ook een 'gratis' abo van Electra van 1 maand geactiveerd vlak voor ons vertrek, maar ik heb er geen gebruik van gemaakt, gewoon omdat ik te lui was om ze te zoeken :)
Er zijn ook allemaal actiecodes beschikbaar als je voor het eerst gaat laden zag ik. LINE50 in België en welcome50 in Frankrijk, laden voor 50%!

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Pr088
Ophidian schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:11:
Vandaag had ik een leuk dilemma :+ Bij het bezoeken van plaatsjes hier in de buurt probeer ik hem steeds aan een paal te hangen. Met de lokale Neogy palen heb je nog redelijke prijs en zeker als er niemand naast staat, gewoon 20kW. Vandaag in Riva del Garda geweest, leuke weg ernaartoe met de EV en hem aan de paal gehangen. Had al gezien dat er 1 vlak bij het centrum was en goed bereikbaar. Stond alleen, dus tikte meteen de 20kW aan

[Afbeelding]

Bij het weglopen viel het bord in de verte op, blijkbaar was het een parkeerplaats voor bewoners en had je een kaart achter je voorraam nodig. Nog nagekeken op Chargemap en Google, nergens dit te vinden, dus blijkbaar vrij recent zo geworden.

[Afbeelding]

Nog even getwijfeld hem weer weg te halen, maar precies toen reed er een Polizia Locale langs. Die even aangehouden en gevraagd of het toegestaan was. Maar volgens hem geen probleem (of het interesseerde hem gewoon niet :+)
Goed verhaal, ik heb niks gelezen: alleen de i5 Touring gezien :o _/-\o_

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:58:
[...]

Als early adopter, want dat zijn we nog altijd, kunnen we daar gewoon van profiteren.
Early adopter fase zijn we in West-Europa ondertussen al wel even gepasseerd. We zitten nu in de early majority fase.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:47

The GUI

ClickOps < DevOps

Mijn verblijf in Italië zit er bijna op. We zijn bijna 2 weken geleden om 5:30 vertrokken met de EX40 met onze Kip De Luxe KL34 uit 1986. 40 jaar pure nostalgie achter een gloednieuwe auto, een briljante combinatie al zeg ik het zelf.

Totaal maximaal gecombineerd gewicht: 3500kg, nadat ik de Kip met 50kg heb laten terugkeuren.

Dit was mijn eerste ervaring met een caravan en ook met de elektrische auto een verre reis. Dubbele primeur dus! Met 2 jonge kinderen was het doel om elke 2/2,5 uur te stoppen. Onze ervaring was al dat kids even tijd nodig hebben om te plassen, eten en spelen dus met laden en wachten voorzagen we niet zoveel problemen. Wel was het de vraag hoe dat laden nou in zijn werk moest gaan met de caravan. Totale rit: 1064km.

Eerste dag een etappe van 680km naar de camping in Duitsland. Het verbruik was in het begin even slikken: 35 kWh/100 km. Maar snel uit ons hoofd gezet en gewoon blijven rijden. In totaal 3 keer geladen, wat ook de verwachting was.

Eerste stint van 5:30 - 7:25. Laden van 7:25-8:00 (57,52 kWh) bij Köln, een tankstation net van snelweg met een gigantisch smerig toilet. Hier komen we niet meer. Caravan moest afgekoppeld worden.
Tweede stint van 8:00 - 10:30. Geladen van 10:30-11:11 (66,84 kWh) bij een Ionity bij Wieskirchen langs de snelweg. Stukken beter, genoeg ruimte en prima wc’s. Wederom caravan af moeten koppelen.
Derde stint van 11:11-13:16. Geladen van 13:16-13:54 (60,39 kWh) bij een supercharger bij Wörnitz. Zat een bakkertje bij, dus ook dikke prima. Hoefde niet per se af te koppelen, maar was makkelijker met eruit komen.
Laatste stint naar de camping zo’n 1,5 uur. Helaas kon ik daar niet laden want de laadpaal deed het niet. Dus we moesten op dag 2 beginnen met laden. Conclusie was dat laden op de snelweg ook prima kon, en dat je genoeg opties had.

Dag 2, nog zo’n 400km te gaan.
Eerst geladen bij Illertal West, Dettingen. Geladen van 8:45-9:15 (48 kWh) tot 80%. Caravan weer ontkoppeld en ontbijtje gepakt.
Eerste stint was van 9:15-11:18. Geladen van 11:18-11:45 (44,45 kWh) bij Ionity op de Fernpaß. Moesten wederom ontkoppelen.
Tweede stint van 11:45-14:11. Geladen van 14:11-14:33 (31,46 kWh) bij Kostner net voor Varhn. Laden was nodig vanwege de lange rit, niet de accu die leeg was. Hoefden deze keer niet te ontkoppelen (heuj! :))
Laatste stint 14:11-15:40. Aangekomen met zo’n 40% over.
Gemiddeld verbruik dag 2 lag onder 30 kWh/100km, maar dit is wel een vertekend beeld. Vanaf de Brenner ga je bijna alleen maar omlaag richting Trentino, dus je hoeft maar weinig stroom te geven om snelheid te behouden. Ik ben benieuwd naar de terugweg over een paar dagen, eerste stukken zijn dus omgekeerd en voornamelijk omhoog…

Al met al 310 kWh geladen op 1064km, maar nog wel bijna een halve accu erin zitten. Viel me niet tegen. Ontkoppelen was wat gedoe, maar we zijn er wel verdomd handig in geworden. Binnen een minuut was het wel gepiept.

Dan het belangrijkste: hoe rijdt dat nou? Heel eerlijk: je voelt die hele caravan niet. Regelmatig ICE’s eruit gesprint op de invoegstrook :D De EX40 is een hele fijne reisauto, en het laden is goed te doen met een prima laadcurve. Wat ik wel vreselijk slecht vindt is dat Maps en de auto niet matchen qua bereik. Geeft de auto nog 160km bereik, zegt maps doodleuk dat je over 200km een laadstop hebt. Dus dan moet je bij de 25% wel zelf gaan kijken waar je stopt. En dat is best waardeloos.

Dus een verre reis met de elektrische auto en een caravan? Prima te doen als je je erop instelt d:)b

Edit: kosten heb ik niet op gelet, die zijn voor de baas. Heb gewoon overal de druppel ertegenaan gegooid :p

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33
The GUI schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:56:
Mijn verblijf in Italië zit er bijna op. We zijn bijna 2 weken geleden om 5:30 vertrokken met de EX40 met onze Kip De Luxe KL34 uit 1986. 40 jaar pure nostalgie achter een gloednieuwe auto, een briljante combinatie al zeg ik het zelf.

Totaal maximaal gecombineerd gewicht: 3500kg, nadat ik de Kip met 50kg heb laten terugkeuren.

Dit was mijn eerste ervaring met een caravan en ook met de elektrische auto een verre reis. Dubbele primeur dus! Met 2 jonge kinderen was het doel om elke 2/2,5 uur te stoppen. Onze ervaring was al dat kids even tijd nodig hebben om te plassen, eten en spelen dus met laden en wachten voorzagen we niet zoveel problemen. Wel was het de vraag hoe dat laden nou in zijn werk moest gaan met de caravan. Totale rit: 1064km.

Eerste dag een etappe van 680km naar de camping in Duitsland. Het verbruik was in het begin even slikken: 35 kWh/100 km. Maar snel uit ons hoofd gezet en gewoon blijven rijden. In totaal 3 keer geladen, wat ook de verwachting was.

Eerste stint van 5:30 - 7:25. Laden van 7:25-8:00 (57,52 kWh) bij Köln, een tankstation net van snelweg met een gigantisch smerig toilet. Hier komen we niet meer. Caravan moest afgekoppeld worden.
Tweede stint van 8:00 - 10:30. Geladen van 10:30-11:11 (66,84 kWh) bij een Ionity bij Wieskirchen langs de snelweg. Stukken beter, genoeg ruimte en prima wc’s. Wederom caravan af moeten koppelen.
Derde stint van 11:11-13:16. Geladen van 13:16-13:54 (60,39 kWh) bij een supercharger bij Wörnitz. Zat een bakkertje bij, dus ook dikke prima. Hoefde niet per se af te koppelen, maar was makkelijker met eruit komen.
Laatste stint naar de camping zo’n 1,5 uur. Helaas kon ik daar niet laden want de laadpaal deed het niet. Dus we moesten op dag 2 beginnen met laden. Conclusie was dat laden op de snelweg ook prima kon, en dat je genoeg opties had.

Eerst geladen bij Illertal West, Dettingen. Geladen van 8:45-9:15 (48 kWh) tot 80%. Caravan weer ontkoppeld en ontbijtje gepakt.
Eerste stint was van 9:15-11:18. Geladen van 11:18-11:45 (44,45 kWh) bij Ionity op de Fernpaß. Moesten wederom ontkoppelen.
Tweede stint van 11:45-14:11. Geladen van 14:11-14:33 (31,46 kWh) bij Kostner net voor Varhn. Laden was nodig vanwege de lange rit, niet de accu die leeg was. Hoefden deze keer niet te ontkoppelen (heuj! :))
Gemiddeld verbruik dag 2 lag onder 30 kWh/100km, maar dit is wel een vertekend beeld. Vanaf de Brenner ga je bijna alleen maar omlaag richting Trentino, dus je hoeft maar weinig stroom te geven om snelheid te behouden. Ik ben benieuwd naar de terugweg over een paar dagen, eerste stukken zijn dus omgekeerd en voornamelijk omhoog…

Al met al 310 kWh geladen op 1064km, maar nog wel bijna een halve accu erin zitten. Viel me niet tegen. Ontkoppelen was wat gedoe, maar we zijn er wel verdomd handig in geworden. Binnen een minuut was het wel gepiept.

Dan het belangrijkste: hoe rijdt dat nou? Heel eerlijk: je voelt die hele caravan niet. Regelmatig ICE’s eruit gesprint op de invoegstrook :D De EX40 is een hele fijne reisauto, en het laden is goed te doen met een prima laadcurve. Wat ik wel vreselijk slecht vindt is dat Maps en de auto niet matchen qua bereik. Geeft de auto nog 160km bereik, zegt maps doodleuk dat je over 200km een laadstop hebt. Dus dan moet je bij de 25% wel zelf gaan kijken waar je stopt. En dat is best waardeloos.

Dus een verre reis met de elektrische auto en een caravan? Prima te doen als je je erop instelt d:)b

Edit: kosten heb ik niet op gelet, die zijn voor de baas. Heb gewoon overal de druppel ertegenaan gegooid :p
Mooi verslag. Deed je het DC laden tot 80% tussendoor of nog hoger ?

• AMijnheer
janne_nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Waarom? Ik weet toch hoe het zit. Je hebt mijn links gelezen?
Prima _/-\o_ Twee artikelen uit 2023, lekker up to date 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door AMijnheer op 06-08-2026 23:21 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:45
Ben heel toevallig in Barcelona op dat moment, wist niet eens dat de zonsverduistering daar zou zijn. Officieel is die daar op 99.5%, maar dat vind ik wel best

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:12
Ja, hierzo. Ben al 2 jaar aan het plannen geweest om hier heen te gaan. Midden in de schoolvakanties dus het spul (vrouw, 3 kids) op sleeptouw en gaan met die banaan. Dubbele primeur want net de nieuwe Enyaq opgehaald en voor het eerste met een caravan (van vrienden geleend) op pad.

Eind rijden natuurlijk dus 2 stops gedaan: 1 vlak na Orleans, 1 vlakbij Saint-Jan-de-Luz. We zitten nu bij Tordesillas. Weet niet eens meer precies hoe we hier terecht zijn gekomen, vorig jaar ergens geboekt. Maar we rijden volgende week iets naar het Noorden, waar het ongeveer 1 minuut en 40 seconden helemaal donker is.

Over het rijden: dat ging dikke prima. Nieuwe Enyaq dus mag 2000kg trekken. Caravan weegt zo'n 1300kg. Echt een eitje voor het ding. Hij hangt er heel rustig achter, acceleratie natuurlijk geen enkel probleem. Veel bij Ionity geladen, dus afhankelijk van drukte en mogelijkheden moet je hem dan soms ff afkoppelen maar vind het echt een kleine moeite. Allemaal prima dus. Totale rit was 1813km, verbruik gemiddeld over de hele rit 32,7kWh/100km. Dik tevreden daarover. Ik hang wel achter vrachtauto's en af en toe een verdwaalde bus (die rijden harder). Vind het zelf geen probleem maar dat is denk ik niet voor iedereen.

Al met al een geslaagde trip en ik heb erg veel zin in die zonsverduistering!!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:25

Smurf

Detri

The GUI schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:56:

Dat Maps verhaal is inderdaad herkenbaar. Ik rij een Polestar 2 en die doet precies hetzelfde. Die auto (en jouwe waarschijnlijk ook) heeft 2 aparte tellers voor de Guess-O-Meter. Eentje voor normaal, en eentje voor als er iets aan de trekhaak hangt. Dit wordt alleen niet doorgegeven aan Maps, dus die doet zelf maar wat. Hij past zich in de loop van de rit wel wat aan, maar zelfs na zo'n 1000km in een avond+nacht was hij nog steeds veel te optimistisch.

)

• janne_nl
AMijnheer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:13:
[...]

Prima _/-\o_ Twee artikelen uit 2023, lekker up to date 8)7
Zoek dan gewoon zelf even op hoe het staat met de implementatie van ISO 15118-20 en lees dan dat de multicontracten (meerdere verschillende certificaten in 1 auto) door een beperkt aantal auto's ondersteund wordt op het moment en door nog minder laadpalen.

Maar goed dit heeft maar beperkt te maken met het onderwerp, dus ik ben er wel klaar mee.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Op wat voor dag ben je vertrokken? Ik ben vorig jaar met de PHEV naar Trentino gereden, dat toen in 3 dagen gedaan, 1e dag ergens bij Frankfurt, 2e dag Oostenrijk en 3e dag over de Brenner. Toen op zaterdag vertrokken en de zaterdag en zondag een paar keer gehad dat de parkeerplaatsen langs de snelweg zo vol stonden met vrachtauto's dat we niet konden stoppen. (Verder was geen vrachtverkeer op de zaterdag en zondag wel relaxed)

Dat lijkt me dan wanneer je af moet koppelen wel een probleem te kunnen worden.

Ik denk dat ik met een EV + caravan nog een paar jaar wacht tot de kinderen allemaal niet meer mee gaan, dan wordt het ook al een stuk makkelijker qua tussenstops.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Mijn duit in het zakje na een trip van 1100km afgelopen zondag (700km) en maandag (400km) naar de Franse Ardèche. Spoiler alert: Niet geheel vlekkeloos helaas.

Eerste stop bij Fastned in Vielsalm Baraque de Fraiture. Twee van de acht laders beschikbaar. Ideaal met de aanhanger aangekoppeld laden. Totaal 49kW geladen in 9m23s. Verbruik netjes met 20,3kWh/100km.

Tweede stop was een TotalEnergie langs de A31 Aire de Toul. 16 stalls waarvan precies 0 beschikbaar. Twee waren defect maar in allerlei apps als beschikbaar weergegeven. Hier allereerste laadfile meegemaakt. De inrichting van de stalls en parkeerplaatsen zijn bedroevend. Eenmaal onderweg naar de laadpalen kun je niet meer terug met als gevolg een flinke file van laders en ICE auto's. Tot overmaat van ramp ook nog EV's die tegen de richting in aan het voorkruipen waren tot flinke discussies aan toe met 35 graden buiten. 47kW geladen en snel weer door.

Derde en laatste laadbeurt van deze dag weer Fastned gekozen: Aire de Gevrey - Chambertin Ouest. Wederom twee plaatsen vrij! In 27 minuten 59kW geladen. Kwam niet boven de 130kW uit helaas. Met 80% weer door naar het hotel. Inmiddels een kleine file van ca. 5 auto's.

Maandagochtend vanuit het hotel in Beaune vertrokken met nog 74% lading. Na 195km Shell aire de Roussillon 8 stalls 70kWh geladen. Twee stalls defect en een Fransman die met zn ICE geparkeerd stond. 10 min moeten wachten tot we konden laden. Maximale snelheid 110kW. Niet echt rap dus als het zo druk is.

Net op de camping kunnen laden met een 11 kW lader. Er staan er hier vier maar die zie ik nooit in gebruik. Gebruik van de laadpaal kost €16 ongeacht het aantal kW. Heb dus met 65kWh geladen voor 25c per kWh.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• AMijnheer
-tom-562 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:04:
[...]

Er zijn ook allemaal actiecodes beschikbaar als je voor het eerst gaat laden zag ik. LINE50 in België en welcome50 in Frankrijk, laden voor 50%!
En nu PLUS3 voor 1 maand gratis.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:03

-tom-562

Oliesjeik

Bo0bz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:19:
Mijn duit in het zakje na een trip van 1100km afgelopen zondag (700km) en maandag (400km) naar de Franse Ardèche. Spoiler alert: Niet geheel vlekkeloos helaas.

Eerste stop bij Fastned in Vielsalm Baraque de Fraiture. Twee van de acht laders beschikbaar. Ideaal met de aanhanger aangekoppeld laden. Totaal 49kW geladen in 9m23s. Verbruik netjes met 20,3kWh/100km.

Tweede stop was een TotalEnergie langs de A31 Aire de Toul. 16 stalls waarvan precies 0 beschikbaar. Twee waren defect maar in allerlei apps als beschikbaar weergegeven. Hier allereerste laadfile meegemaakt. De inrichting van de stalls en parkeerplaatsen zijn bedroevend. Eenmaal onderweg naar de laadpalen kun je niet meer terug met als gevolg een flinke file van laders en ICE auto's. Tot overmaat van ramp ook nog EV's die tegen de richting in aan het voorkruipen waren tot flinke discussies aan toe met 35 graden buiten. 47kW geladen en snel weer door.

Derde en laatste laadbeurt van deze dag weer Fastned gekozen: Aire de Gevrey - Chambertin Ouest. Wederom twee plaatsen vrij! In 27 minuten 59kW geladen. Kwam niet boven de 130kW uit helaas. Met 80% weer door naar het hotel. Inmiddels een kleine file van ca. 5 auto's.

Maandagochtend vanuit het hotel in Beaune vertrokken met nog 74% lading. Na 195km Shell aire de Roussillon 8 stalls 70kW geladen. Twee stalls defect en een Fransman die met zn ICE geparkeerd stond. 10 min moeten wachten tot we konden laden. Maximale snelheid 110kW. Niet echt rap dus als het zo druk is.

Net op de camping kunnen laden met een 11 kW lader. Er staan er hier vier maar die zie ik nooit in gebruik. Gebruik van de laadpaal kost €16 ongeacht het aantal kW. Heb dus met 65kW geladen voor 25c per kWh.
Gebruik je eenheden correct ;) je laadsnelheid geef je aan met kW, de hoeveelheid met kWh.
Bij de paar aires waar wij gestopt zijn (en waar ik bewust niet ben gaan laden) viel het mij op dat het elke keer knetterdruk was, plus je betaalt er de hoofdprijs. Dan snap ik die doemverhalen die de ANWB verspreid wel (over laadfiles). Maar daar kiezen mensen dan zelf voor, de meeste Tesla laders zitten op een paar minuten van de snelweg en zijn er eigenlijk altijd lege laadpalen

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Gebruik je eenheden correct ;) je laadsnelheid geef je aan met kW, de hoeveelheid met kWh.
Bij de paar aires waar wij gestopt zijn (en waar ik bewust niet ben gaan laden) viel het mij op dat het elke keer knetterdruk was, plus je betaalt er de hoofdprijs. Dan snap ik die doemverhalen die de ANWB verspreid wel (over laadfiles). Maar daar kiezen mensen dan zelf voor, de meeste Tesla laders zitten op een paar minuten van de snelweg en zijn er eigenlijk altijd lege laadpalen
Zo kun je in Toul i.p.v. TE ook bij Ionity laden, ligt een stukje van de weg maar veel rustiger.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Stefannn
  • Nu online
Gister weer naar mij dochter in Manchester gereden met de ioniq5.
Ik doe die tocht een paar keer per jaar, er staan al meerdere verslagjes in dit forum.
Ik reed deze keer alleen, mijn vrouw was al eerder gegaan met het vliegtuig.
Daardoor had ik de tocht “iets minder puur op prijs” en “iets meer op voldoende rust” ingedeeld.
Ik heb een ionity abonnement genomen. Voor het eerst niet via Renault mobilize aangezien die minder voordelige Ionity prijzen hebben. Na 3 jaar is het mobilize feest over.
Overtocht met de shuttle. Het goedkoopste zou vlak voor vertrek laden bij Ionity Calais zijn (0.43 euro/kWh) maar ik koos voor Ionity maidstone (0.53 pond/kWh) omdat ik dan een rustpunt extra had.
Shuttle geboekt voor 10:24. Meestal mik ik dan op haf uur van te voren aanwezig maar met de vakantie drukte toch gekozen voor 9:30 aanwezig. Dat kwam precies goed uit. Flinke file bij de douane maar om 10:24 vertrok de shuttle met mij aan boord.
Als je de shuttle mist mag je kosteloos binnen een window van 1 uur (in praktijk 1.5 omdat het vanaf incheck geldt) op de volgende. Dus ik ben er NOOIT extreem veel te vroeg want dan sta je maar te wachten.
Bij Maidstone naar 93% geladen. Van de 12 laders waren er 8 vrij.
Er waren 350kW en 400kW laders. Ik had de 400kW gekozen maar kwam maar tot 150kW (mijn ioniq5 komt tot 230). Toen zag ik dat de 400kW palen “shared” zijn en de 350 niet. Wellicht gaat 350 dus sneller. Toen mijn mede lader weg ging en ik de paal voor me alleen had ging het echter ook niet sneller. We zullen zien bij een andere keer aan een 350 paal…

Onderweg naar Manchester heb je dan “Ionity Milton Keynes” vlak boven Londen.
Die ligt gunstig halverwege Folkestone en Manchester. Maar was altijd een enorm armetierig gedoe met maar 4 aansluitingen die vrijwel altijd bezet waren. Nu was het compleet buiten gebruik. Met beetje mazzel krijgt het een upgrade naar 10+ palen… we zullen zien…

Daardoor was de volgende stop ionity Stafford. Prima locatie met ook weer meer dan de helft vrij. Allemaal 400kW palen en weer 150kW.
Dat was een trip van 3.5 uur. Oef… na 2 uur was ik het zat en ben een half uurtje gestopt om wat te eten ZONDER TE LADEN. Wow.. eerder behoefte aan rust dan dat de auto stroom nodig had.

Na Stafford was het nog 1.5 uur. Prima.

Alles bij elkaar..
Prima tocht! Geen centje pijn.
Niet vergeten dartford crossing te betalen. En zorgen dat je dat van de gov.uk site doet en niet van een oplichter.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.