Onlangs even een weekje weggeweest naar Zuid Frankrijk (onder Perpignan) voor de eerste keer met de elektrische wagen (Ford Mustang Mach-E SR 2021).
Vertrokken zondag avond iets na 20:00, op naar Luxemburg (circa 220km), vertrokken met 100% en aangekomen met circa 50% resterend. Op de snelweg waar 120/130 mocht ongeveer 106km/u aangehouden (toch even wennen denk ik, dus het zekere voor het onzekere genomen).
Opladen bij de BP ging top, stonden een paar laadpalen achterin op het terrein, pas scannen (anwb gebruikt), inprikken en het ging als een tiet. De dames moesten naar het toilet, ze komen terug en hij zat alweer op 81%. Dus gelijk door met de gedachten elke 2 uur te stoppen en weer circa 15 min te laden.
Toen begon de ellende, we kwamen 2 uur later aan bij een snelweg tankstation met Engie laadpalen, zelfde trucje: laadpas, akkoord, inprikken en toen ging ik even snel naar het toilet. Ik loop terug en zie op de telefoon; oplaadfout... Dat ding heeft dus welgeteld 1 sec opgeladen, he verdorie want ik zat dit keer op circa 30%. Weer opnieuw geprobeerd en toen ging die even goed, welgeteld 10 sec..
Ik dacht dus dat het aan de paal lag, andere paal, zelfde probleem. Toen maar doorgereden naar het volgende tankstation; zelfde problemen. Maar dit keer wist dat ding na circa 5 pogingen wel op te laden (vreemd..).
Uiteraard behoorlijk geïrriteerd daar ik de Mercedes benzine (66liter tank) vanaf Luxemburg in 1 rit door knalde tot Perpignan.
Ondertussen dus weer een stint van circa 2 uur rijden heeft mijn vrouw op gemini, chatgpt en google lopen kijken wat het probleem kon zijn, nou dit kon dus van alles zijn.
Maar goed, eenmaal aangekomen op de volgende parkeerplaats; 12V koelbox ontkoppeld, auto afgesloten, weggelopen, gewacht, teruggelopen en weer een oplaadpoging, jawel voor 10 sec ging het goed..
Oke dit was dus niet de oplossing
Uiteindelijk is het elke keer goed gekomen en is die wel gaan opladen, echter zijn we gewend rond 20:00 te vertrekken en rond 10:00 in de ochtend aan te komen, nu kwamen we rond 15:00 aan.
Qua laadmogelijkheden zit het wel echt goed (mits je elektrische auto wilt opladen), ik schat zo elke 25 tot 50km is er wel een mogelijkheid voor opladen.
Uiteindelijk de auto daar niet gebruikt (was al niet de bedoeling, maar ik had er ook geen zin meer in), op de camping zelf wel na tig pogingen dat ding naar de 90% weten op te laden
Dus na een weekje terug met circa 90%, uitgerust en wel vertrokken naar huis en toen viel mij bij de eerste snellader dus op dat na het inprikken de laadkabel teveel ging hangen en bovenin het aansluitpunt wat los kwam (geen cm, maar wel mm werk), toen gepoogd met opladen de snellader ongeveer een halve minuut vast te houden en daarna leek het opladen wel in stand te blijven (ook niet altijd trouwens, maar het ging beter dan op de heenweg).
Rond 10:00 in de ochtend vertrokken, dag erop rond 4:30 thuisgekomen. Met een vrouw die een klein ongelukje gehad heeft en dus niet kon autorijden was het een behoorlijk vervelende klus.
Over een paar weken kan die gelukkig naar de dealer voor een reparatie onder garantie.
De charme is er echter wel van het elektrisch rijden, goedkoper dan de Mercedes (benzine). Nee die was dusdanig zuinig op de snelweg dat ik ondanks de huidige benzine prijzen nu alsnog meer betaald heb, reisduur was fors langer dan we gewend zijn en ik heb de boel flink bij elkaar gevloekt in mijzelf. De kosten zaten er ook in dat ik niet overal abonnementen op had en dus continu start tarieven kreeg, dit omdat ik soms wel 10 pogingen moest doen eer die ging laden was het elke keer 10x 1 euro zoveel en dan had die nog niks gedaan..
Mijn eerste ervaring met een lange elektrische rit was dus alles behalve positief, het is dat het een heerlijke auto is, bluecruise voor mij super werkte en elke 2 á 3 uur stoppen is ook zo vervelend nog niet. De volgende vakantie wordt dus als het goed is een stuk positiever wanneer de mankementen gerepareerd zijn.