Daarom heb ik voorkeur voor pas. Nooit ellende met 5g of 4g bereikFreak187 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:35:
Hier een verslag van een (niet al te) lange rit van Amsterdam naar Winterberg (Duitsland).
Ik rijd zelf een Niro EV, maar ging dit keer mee met een vriend die onlangs een 2de hands Polestar heeft gekocht met 100K op de teller. Volgens hem was de batterij nog op 92% vanaf nieuw.
Ik moet zeggen, een hele prima auto. Die geintergreerde Google software werkt fijn en de auto rijdt heerlijk. Op de heenweg 1 keer gestopt bij Kamen Karree daar zit een laadplein van EnBW met wel 30 laadpunten volgens mij. We arriveerden daar om 22.30 op een donderdag avond, helemaal alleen. Laden ging prima.
Bij Kamen Karree zit ook iedere fastfood toko die je maar wilt, dus een half uur laden is geen straf.
Tussendoor in de omgeving van Winterberg geladen bij een 150KW lader bij een supermarkt, ging ook prima.
Met 70% SoC vertrokken uit Winterberg, we wilden bij Hunxe Ost weer wat laden, zouden met 26% aankomen. Eenmaal aangekomen bij Hunxe Ost, laadpalen dood. Geen enkel teken van leven. Slecht dat het nergens aangegeven staat.
Toen maar doorgereden naar Helderloh, een paar kilometer verder. Daar een stuk of 10 laadpalen die allemaal werkten. Stonden nog 4 andere auto's te laden op een zondagmiddag. Voor de rest is Helderloh helemaal niks.. alleen een openbaar toilet. Dus niet echt fijn om lang te verblijven.
Helderloh is ook EnBW en als je een laadsessie start met je mobiel, moet je ook de sessie eindigen met je mobiel. En laat op die lokatie het 4G/5G bereik slecht zijn... uiteindelijk gelukt om de sessie te eindigen, maar als onverhoopt internet het laat afweten kun je blijkbaar niet ontkoppelen.
Bij EnbW zijn daar wisselende ervaringen mee, maar ik kreeg hem gelukkig netjes thuisgestuurd.
Kamen herkenbaar, fijn punt, met in een straal van paar honderd meter ook ca. 100 snelladers van diverse aanbieders. En genoeg mogelijkheden om je te verpozen. Ga ook regelmatig heen en weer naar Winterberg en probeer dan in Kamen genoeg te laden om weer terug te komen. Winterberg zelf is nog achtergebleven gebied als het gaat om (snel)laadmogelijkheden. Er zij er wel een paar, maar daar wil je niet van afhankelijk zijn op een drukke dag.
Als ik op terugweg nog voor de NL grens wil laden doe ik dat meestal bij afrit Rees dat is paar km verder dan Herloh, maar wel o.a. MacDonalds als mogelijkheid om even te verpozen en nog wat te nuttigen. Dat geldt dan voor andere reizen, want als ik bij Kamen heb geladen heb ik geen laadbeurt meer nodig om thuis te komen. (ca. 250km)
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
/f/image/URlERruRsU5lGrPGYIVzA5vV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qvgdKa7uLrV44S8vrMnNsWaV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DT1xfmip5XCxfOHBbzoEM1DX.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PC1TOrex9NMbFBJ1hsNaTHnU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uozzhH1jI0W4boRK5SQ4SQKm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/24HQHFb4oPEbU7ZUYEzCw6qn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rvcU8bWgRGLNfFBoTPZmmIfG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/piAQY2GYUiiyAqgwU5tO9om2.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lDWZyT17RCPGrTauJxS9G05v.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtFSpFATgzxRgzRAe4eGZUz.jpg?f=user_large)