Vrijdag teruggekomen van onze Schotse roadtrip, met een Tesla Model Y RWD (BYD LFP)
De roadtrip was vrij casual (kinderen van 7 en 5 jaar, NC500 was net een brug te ver
TL;DR Schotland met een EV is heel goed te doen, maar de laadinfrastructuur loopt ietwat achter op wat ik gewend ben (Benelux, Duitsland en Frankrijk). Het vergt enige planning. RFID Laadpassen zijn minder gemeengoed in het VK, zo lijkt het.
Met een Tesla is het heel goed te doen bij de Superchargers, echter zijn niet alle SuCs open voor niet-Tesla EVs. Iets om rekening mee te houden.
Nu dan de long read
Zoals gezegd had ik al een planning gemaakt en deze vrijwel gelijk met ABRP aangehouden, al bleek ABRP iets pessimistisch m.b.t het verbruik. Dankzij dit forum en andere bronnen al rekening gehouden met de aanname dat het laden in Schotland iets meer planning vergt.
Je kunt in de Highlands vrijwel nergens de maximale snelheidhalen van 60 mijl per uur. Ik ben geen slak op de weg maar ik vond de maxima een beetje vreemd. Soms heel traag en soms had ik het idee dat Colin McRae de mogelijke limiet had bepaald.
En anders zijn er werkzaamheden of zit je achter een camper met Nederlands of Duits kenteken

. Het verbruik was echt heel gering.
We hadden de ferry genomen van Ijmuiden-Newcastle. Mijn inziens is dit een hele goede verbinding. Wij hadden een commodore hut genomen i.v.m een kortingsactie van 15% en ietwat meer comfort + wifi en ontbijt inbegrepen.
We waren met 100% SoC uit Utrecht vertrokken. Er waren wat werkzaamheden in Ijmuiden en ik had besloten de Tesla navigatie uit te zetten en de borden Newcastle te volgen. Dit bleek later een onbewust onbekwaam detail te zijn...
Met +/- 80% ging de Tesla de boot op.
Dag 1: North Shields --> Fort William
We gingen de boot af met dus +/- 80%. Het onboardings en immigratie proces gaat overigens traag (ruim een uur). De 1e stop was de muur van Hadrianus en de overblijfselen van een Romeins fort.
De Tesla navigatie dacht dat we nog in Ijmuiden stonden.

Deze was dus niet bruikbaar. Geprobeerd om de auto te resetten met de twee scrollwieltjes, maar dit had geen effect.
Dan maar op de mobiel genavigeerd, de Tesla dacht inmiddels dat we op de waddenzee waren. Bij aankomst bij een parkeerplaats van English Heritage geen AC ladertje, in de UK is het niet zoals in Nederland dat elke parkeerplaats een AC paal heeft. Geen probleem, de eerste laadstop zou in Gretna zijn, even verderop.
Na de muur van Hadrianus geladen in Gretna. Dit is een vrij groot Tesla V4 station bij een outlet centre. Hier konden we even een sanitaire stop maken.
28KWh in 12 minuten. Na inpluggen aldaar wist de auto ook weer waar hij was.
Toen was het Noordwaarts Schotland in op de "motorway" A74M. Wat me opvalt in het VK is de discipline en hoffelijkheid van de automobilisten. Men houdt afstand, houdt links, geeft elkaar de ruimte en ze stampen over het algemeen lekker door.
Tweede stop was een Fastned in Glasgow in de buurt van het Rangers stadion, naast een Starbucks. Hier weer een sanitaire stop en koffie gehaald.
33KWh in 17 minuten
Ik wilde de auto zo vol mogelijk hebben omdat hierna het aantal laadmogelijkheden vrij beperkt is in de Highlands. Geladen tot 95%.
Toen door de Highlands naar Fort William.
Een prachtige rit, het regende maar met de flarden mist en de herfstkleuren droeg het ook wel bij aan het sfeertje. Verschillende viewpoints gezien.
In Fort William hadden we ons hotel. Aankomst SoC rond de 30%
Dag 2: Fort William --> Inverness
Na uitgecheckt te hebben uit het hotel direct naar de Supercharger in Fort William gegaan. Dan merk je dat de BYD blade goed gaat op kou. De auto had vanaf koude start 4 minuutjes om op te warmen.
Toen ging hij op een V3 supercharger naar 182KW, dat zie ik niet vaak.
36 KWh in 29 minuten (naar 100% geladen, hebben ontbijt en lunch voor onderweg gehaald).
Toen naar het Glenfinnan viaduct gegaan en toen naar de Ben Nevis, met Nevis Range gondola naar boven (en beneden).
De parkeerplaats hier had warempel een rits moderne AC paaltjes met elk 2 aansluitingen.
De auto had nog 80% over, maar beter mee verlegen dan om verlegen.
De Multitankcard deed het niet, ANWB laadpas niet, Mastercard CC ook niet.
Ik had geen zin om te hannessen met de app want het laden was niet nodig eigenlijk.
Toen langs Loch Ness naar Inverness.
Hier hadden we een appartement incl plek in de parkeergarage van het appartementencomplex. Aankomst SoC was rond de 35%
Dag 3: Inverness --> Edinburgh
Hier weer meteen naar de lokale Supercharger gegaan. Een beetje brakke V2 in een nogal brakke parkeergarage waar ook de nodige dak&thuislozen verbleven. Niet top maar de auto haalde een redelijke laadsnelheid en er zat een Starbucks net buiten de parkeergarage.
23KWh in 14 minuten
Hier koffie gehaald en toen naar Chanonry point, iets ten noorden van Inverness.
Hier zeehonden kunnen spotten, maar helaas geen dolfijnen.
Toen via de oostelijke Highlands

met wat stops (o.a. een distilleerderij) richting Edinburgh.
2e laadstop was in Perth, deze vind ik niet terug in de Tesla app. Dit was een V2 met best wat aansluitingen.
Aan het eind van de middag in Edinburgh aangekomen met iets van 30% over.
Dag 4: Edinburgh
Het is een forum voor EV ervaringen, maar zeker een aanrader, erg leuk!
Dag 5: Edinburgh --> North Shields
Vertrokken uit Edinburgh binnenstad en naar een Lidl met een 50KW DC lader. We wilden proviand voor onderweg halen, dus 50KW zou prima zijn. Ware het niet dat weer geen enkele laadpas of CC werkte die ik mee had, alleen via de Lidl app. Pff, laat maar zitten.
De route zou via de kust zijn en we hebben een stukje coastal route gedaan (Highway 101 vibes, maar dan dichter bij huis).
Laadstop 1 was met 15% een stukkie buiten Edinburgh, dit was een Supercharger die wordt beheerd door een 3e partij, maar wel als volwaardig SuC door de auto wordt beschouwd. Een V4 Supercharger met 4 stalls.
Deze firma heet EV on the Move en is een stuk duurder dan de reguliere SuCs (£0,75 per KWh)
31 KWh in 11 minuten (langer dan nodig, maar de Starbucks moest de koffiebonen nog plukken zeg maar

).
Laadstop 2 was Adderstone, ook hier weer een Tesla SuC, een V3 met 6 stalls.
Hier 24KWh in 10 minuten. Even een sanitaire stop.
Daarna door naar Newcastle, ook een mooie omgeving met een kasteel aan de rotsenkust.
Met de terugweg dus wel naar de DFDS ferry terminal genavigeerd. Bij aankomst in Ijmuiden wist de auto wel degelijk dat hij in Ijmuiden was aangekomen. Bij het parkeren op het autodek van het schip wist hij ook dat hij zich op het schip bevond (je zag een blauwe lijn door de Noordzee lopen op de navigatie.
Al met al was het een hele toffe roadtrip en is Schotland goed bevallen
[
Voor 5% gewijzigd door
Dani86 op 26-10-2025 16:00
]