Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-12 14:15

Dani86

AeroGeek

hansvanhengel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:03:
Komende zomer gaan wij voor het eerst op vakantie met een EV en caravan. We hebben ondertussen al wel wat ervaring met de elektrische auto, maar zijn nog nooit met de caravan er achter op vakantie geweest.

De combinatie is een Tesla Model Y LR AWD Juniper met een Hobby 495 UL. De Hobby heeft een mover en een airco, dus hij is redelijk zwaar. De weegbrug geeft aan dat hij (met standaard uitrusting zoals gasflessen) op ongeveer 1.510kg komt. Een zware en grote combinatie dus.

Het plan is om naar de Dordogne te rijden, wat ongeveer 1.000km is. We willen dat met een overnachting gaan doen, liefst op een doorreis camping.

De reden dat ik nu hier kom is omdat ik al begonnen ben met de voorbereidingen (voorzichtig) en vooral benieuwd ben naar tips van mensen met ervaring. Voor ons is dit nieuw, en ook best spannend. We realiseren ons dat we heel weinig range over gaan houden en ook dat we wellicht soms moeten afkoppelen om te laden. Maar wellicht dat er hier mensen zijn met nuttige tips? Even een paar vragen die jullie wellicht weten.
  • Wat zijn trailer friendly laadstops?
  • Hoe kan ik trailer friendly laadstops makkelijk vinden?
  • Weet iemand een goede camping rond de 500km?
  • Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Alvast enorm bedankt voor alle hulp en tips. We zijn overigens wel ervaren kampeerders. De uitdaging zit hem eigenlijk alleen in het stukje elektrisch rijden met een caravan.
Je kunt op supercharge.info kijken voor Superchargers.

De Fastned app heeft een filter voor de lengte van je combinatie.

Maar ik zal alvast een opsomming geven, zit toch in m'n hoofd.

Fastned Gentbrugge
Allego Kortrijk Zuid
Allego Lokeren
Fastned Peutie
Tesla Noyelles Godault
Tesla Roye
Tesla Artenay

Terugweg Fastned Wancourt Est en Brecht

Zelf rijd ik met een vouwwagen en dat is denk ik niet te vergelijken met een Caravan qua range killer. Bij 115 km/h is m'n verbruik meestal zo'n 250 á 260 wh/km.
Nou had ik al een vouwwagen voor ik een EV had, is gewoon de voorkeur qua kampeermiddel.

Maar de algemene tips hierboven deel ik. Daarbij is de Tesla extreem accuraat met de arrival SoC, ook met aanhanger nooit verrassingen.

Zet in je Tesla route planning laadstops toevoegen uit en ga zelf puzzelen met ABRP.
Goed plannen en het is niet spannend.

Nog een tip is in de meivakantie of een lang weekend de sleurhut uit de stalling halen en een nachtje in eigen land kamperen en heel goed kijken wat je verbruik is.
Maak in de ritten afdeling een rittenkaart/trip en houd het in de gaten.

Dat maakt plannen met de lange rit veel makkelijker als je vtv je verbruik ongeveer weet.

Frankrijk is totaal niet spannend, en als je een mover hebt wordt afkoppelen ook makkelijker denk ik.

Zelf zou ik in jouw geval net buiten Parijs een overnachting pakken. Dan is het wel fijn als de camping een laadpaal heeft maar staar je er niet blind op. Iedere hypermarché heeft tegenwoordig wel een snellader. Ff proviand halen en je auto is vol, aucun problème

[ Voor 24% gewijzigd door Dani86 op 20-11-2025 18:58 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:59
Na Tesla Artenay Tesla Argenton sur Creuse. Nieuw en dicht bij de snelweg

snip: dubbele tekst weggehaald

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 21-11-2025 19:59 ]

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-12 11:27
revolution-nl schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:27:
[...]

Heel gaaf!! Mag ik vragen hoeveel tijd je voor de vakantie uit trekt? Lijkt mij een fantastisch avontuur om te ondernemen met family en sleurhut
Vorig jaar met leen tesla Y en caravan 4500km zweden en noorwegen gehad, prima te doen, rond de 29 a 30k/100km ,super laadinfra, jammer dat de tesla standard range was mer steeds laadstops tussen 120 en 150km. Afgelopen zomer met volvo xc40 recharge extended range haalde ik vanuit ardennen naar huis van 80 naar 10% zon 200km, heel wat comfortabeler.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Over +- 2 maanden gaat het gebeuren: de eerste lange rit in mijn EV. Een Audi e-tron S.
Nu heb ik een aantal vragen, die vast al vaak gesteld zijn, maar ik vind het allemaal zo zoeken naar een speld in een hooiberg en ik weet zeker dat sommige van jullie deze kennis zo paraat hebben.

In januari gaan we naar Frankrijk op wintersport. Dit is een rit van +- 1.100km. Normaal deden we 3 á 4 stops met enkel ICE's. Nu ga ik waarschijnlijk ABRP gebruiken (ik heb dit nog nooit in de praktijk gebruikt). Het bereik van de auto is iets meer dan 300km (soms 330) in goede omstandigheden. Afgelopen dagen ligt het dichter bij de 270km. Ik ga er dus vanuit dat als het nog kouder is en de auto nog voller beladen dan 200-250km wel echt maximaal gaat zijn. Het scheelt wel dat er altijd een auto voor me zal rijden die wat wind vangt.

Mijn vragen:
- Hoe voorkom ik onderweg dat ik een stop plan bij een plek waar een laadfile staat? Kan dit met ABRP en hoe goed werkt dit in de praktijk?
- Welke laadpassen zouden jullie me echt aanraden (ik heb nu (zonder abo): Greenchoice, Vattenfall incharge, TAP, Shell recharge), is er iets dat ik nog echt nodig heb voor Frankrijk, of dekt dit de lading?
- Hebben jullie nog andere tips voor zaken waar ik nu misschien niet aan denk?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgende maand (weer) eens naar Oostenrijk, Tesla is ondertussen niet meer zo goedkoop als 't andere jaren was, dus weer eens kijken naar wat de beste keus is voor een ritje door Duitsland. Ik vermoed dat 't dan wel weer EnBW gaat worden, zodat ik voor 39ct kan laden, eventueel aangevuld met het Renault 5,- ionity abbo, zodat ik ook daar kan laden a 39ct. Helaas in oostenrijk weinig tot geen EnBW, en ook geen ionity op de route (1 langs de autobahn net 't land in). Hebben mensen nog andere tips voor hoe er betaalbaar te laden is in en naar oostenrijk? (Ter plekke zoek ik meestal een Tiwag laadpaal die voor ~40ct/kwh zonder uurtarief laad). Verwacht totaal zo'n 400-500kwh weg te stoken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@miicker Als je wat paginas leest krijg je antwoord op al je vragen...
Het antwoord op de laadpassen staat in de link in de TS warning.

(En als bonustip: ga ABRP eens gebruiken om te ervaren hoe dit werkt. Is ook genoeg over te vinden)

• miicker
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:48:
@miicker Als je wat paginas leest krijg je antwoord op al je vragen...
Het antwoord op de laadpassen staat in de link in de TS warning.

(En als bonustip: ga ABRP eens gebruiken om te ervaren hoe dit werkt. Is ook genoeg over te vinden)
Maar wat heb ik aan ABRP als ik onderweg niet hoe te laden?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
miicker schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:50:
[...]
https://www.anwb.nl/auto/...oe-werkt-elektrisch-laden

[ Voor 23% gewijzigd door jongetje op 23-11-2025 12:55 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12 20:24
miicker schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:50:
[...]

Als je niet hoeft te laden, rij je gewoon naar je bestemming.
De laatpassen/-apps zijn prima voor traag laden, onderweg heb je liever een snellaadnetwerk zoals bijvoorbeeld ionity.
Als het goed is, zit ionity ook in de navi van je Audi verwerkt.
Een upgrade naar power abo kan op zo’n reis altijd wel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 23-11-2025 13:28 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• miicker
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:27:
[...]

Als je niet hoeft te laden, rij je gewoon naar je bestemming.
De laatpassen/-apps zijn prima voor traag laden, onderweg heb je liever een snellaadnetwerk zoals bijvoorbeeld ionity.
Als het goed is, zit ionity ook in de navi van je Audi verwerkt.
Een upgrade naar power abo kan op zo’n reis altijd wel uit.
Ik ben alleen bang dat als ik dat gebruik, dat ik dan wellicht wel in laadfiles kom te staan. Kosten maken we weinig uit, heb eigenlijk geen zin om ergens een abo voor af te gaan sluiten voor die ene reis om een paar tientjes te besparen.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-12 23:31
miicker schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:59:
dat ik dan wellicht wel in laadfiles kom te staan.
Denk dat dat reuze mee gaat vallen. Ik kien mijn trips naar Zuid Frankrijk veelal zo uit dat ik bij Tesla kan laden, die hebben meer dan zat laadplekken. Paar keer 5 a 10 minuten voor 'omgereden' maar liever dat dan dat ik moet wachten voor het laden en je niet weet hoe lang je eventueel moet wachten.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:23
miicker schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:19:

Mijn vragen:
- Hoe voorkom ik onderweg dat ik een stop plan bij een plek waar een laadfile staat? Kan dit met ABRP en hoe goed werkt dit in de praktijk?
Ik heb nog nooit gepland op het vermijden van laadfiles, want ik stond in 3 jaar EV rijden (met niet extreem veel lange trajecten) nog maar 1 keer in een laadfile. Bovendien duurde de wachttijd hooguit 3 minuten. Niet overtuigd van het nut, dus.

Als je dan zinnens bent om met ABRP te laden, EN jouw Audi ondersteunt dit op de één of andere manier, dan zou ik nu al eens proberen te vinden hoe je een laadstoplocatie op een geautomatiseerde manier vanuit ABRP naar jouw Audi navigatie stuurt (dus zonder dat je die locatie een tweede keer in de Audi’s navigatie moet invoeren). Ook het koppelen van de actuele batterijlading van de auto naar ABRP is heel praktisch en nu al het uitzoeken waard.

Model 3 LR (model 2023)

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:52
Over +- 2 maanden gaat het gebeuren: de eerste lange rit in mijn EV. Een Audi e-tron S.
Nu heb ik een aantal vragen, die vast al vaak gesteld zijn, maar ik vind het allemaal zo zoeken naar een speld in een hooiberg en ik weet zeker dat sommige van jullie deze kennis zo paraat hebben.

In januari gaan we naar Frankrijk op wintersport. Dit is een rit van +- 1.100km. Normaal deden we 3 á 4 stops met enkel ICE's. Nu ga ik waarschijnlijk ABRP gebruiken (ik heb dit nog nooit in de praktijk gebruikt). Het bereik van de auto is iets meer dan 300km (soms 330) in goede omstandigheden. Afgelopen dagen ligt het dichter bij de 270km. Ik ga er dus vanuit dat als het nog kouder is en de auto nog voller beladen dan 200-250km wel echt maximaal gaat zijn. Het scheelt wel dat er altijd een auto voor me zal rijden die wat wind vangt.

Mijn vragen:
- Welke laadpassen zouden jullie me echt aanraden (ik heb nu (zonder abo): Greenchoice, Vattenfall incharge, TAP, Shell recharge), is er iets dat ik nog echt nodig heb voor Frankrijk, of dekt dit de lading?
Ik ga over een maand naar Briancon voor de wintersport. Voor mij is dat ongeveer 1.100km, maar ik hoef niet zoveel te laden als jij, officiële range is 533km, praktijk wat minder. Ik zie wel hoe het loopt, de Tesla geeft aan waar en wanneer ik moet laden en houdt dan rekening met aantal beschikbare plekken.
Mijn ervaring in de praktijk is dat we sneller aan een biostop toe zijn dan dat de auto moet laden. Dus ook bij de biostop gaat ie gewoon aan de lader en kunnen we weer paar honderd km door.

Op de heenweg pakken we waarschijnlijk nog wel een hotelletje ergens tussen Dijon en Lyon of zo.
Lekker relaxed reizen zo.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 23-11-2025 14:38 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• eltron
markjanssen schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:20:
Volgende maand (weer) eens naar Oostenrijk, Tesla is ondertussen niet meer zo goedkoop als 't andere jaren was, dus weer eens kijken naar wat de beste keus is voor een ritje door Duitsland. Ik vermoed dat 't dan wel weer EnBW gaat worden, zodat ik voor 39ct kan laden, eventueel aangevuld met het Renault 5,- ionity abbo, zodat ik ook daar kan laden a 39ct. Helaas in oostenrijk weinig tot geen EnBW, en ook geen ionity op de route (1 langs de autobahn net 't land in). Hebben mensen nog andere tips voor hoe er betaalbaar te laden is in en naar oostenrijk? (Ter plekke zoek ik meestal een Tiwag laadpaal die voor ~40ct/kwh zonder uurtarief laad). Verwacht totaal zo'n 400-500kwh weg te stoken.
Afspraak maken met hotel of verhuurder dat je er (tegen vergoeding) met de Granny mag laden.
Mijn ervaring is dat men daar niet moeilijk over doet en de rekening wegwuift.
En hoewel het niet heel snel gaat sta je in zo'n week lang genoeg bij hotel of huisje om de batterij meer dan vol te houden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11

Mijn vragen:
Afhankelijk van je route zou ik kijken of Electra een optie is. Timmert flink aan de weg in Frankrijk en heeft een 1,99 maandabonnement met € 0,49 per kWh DC en 9,99 voor een maand om de prijs naar € 0,39 te brengen.
En de actie om de eerste maand gratis abonnement te krijgen loopt nog steeds.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Luucc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:15
markjanssen schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:20:
In Oostenrijk lijkt EnBW te opereren onder de naam Smatrics. Deze snelladers zijn in de EnBW app ook zichtbaar als je alleen EnBW palen wil zien, met hetzelfde tarief. In het westen van Oostenrijk dunbezaaid, maar vanaf Innsbruck en oosterlijker zie ik er veel. Zelf nog niet uitgeprobeerd helaas

• Puppetmaster
[...]

Ik ben alleen bang dat als ik dat gebruik, dat ik dan wellicht wel in laadfiles kom te staan. Kosten maken we weinig uit, heb eigenlijk geen zin om ergens een abo voor af te gaan sluiten voor die ene reis om een paar tientjes te besparen.
Wat voor etron heb je? 400V of 800V?
Je kan wel filteren op laadplekken met >16 stalls, dat verkleint de kans op een laadfile.
In Frankrijk is dat vaak het geval bij Tesla, daar is een 400V auto wel handiger voor.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• miicker
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:43:
[...]

Wat voor etron heb je? 400V of 800V?
Je kan wel filteren op laadplekken met >16 stalls, dat verkleint de kans op een laadfile.
In Frankrijk is dat vaak het geval bij Tesla, daar is een 400V auto wel handiger voor.
Volt weet ik niet zeker. Ik weet dat ik 150kWh kan laden. Ik heb een e-tron S van december 2021. Volgens deze site is het 400V.

• Puppetmaster
Dan kan je ook langs tesla. :)
V4 locaties zijn wel handiger ivm de kabel. V2’s best vermijden ivm de lagere laadsnelheid.

Wel bijzonder dat die auto zoveel verbruikt.
Met dezelfde capaciteit accu komt onze ID.7 bijna dubbel zo ver…

[ Voor 25% gewijzigd door Puppetmaster op 23-11-2025 15:56 ]

• Pr088
Puppetmaster schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:53:
Dan kan je ook langs tesla. :)
V4 locaties zijn wel handiger ivm de kabel. V2’s best vermijden ivm de lagere laadsnelheid.

Wel bijzonder dat die auto zoveel verbruikt.
Met dezelfde capaciteit accu komt onze ID.7 bijna dubbel zo ver…
e-tron is een hele bekende grootverbruiker en de ID.7 is een zuinige in zijn klasse. Daarnaast is de eerste generatie ID.7 van 2023. De Audi e-tron is een 2019 model. Ouder, minder goede techniek. Als je een e-tron uit die periode koopt dan weet je van te voren dat ie 'zuipt'. Dus is niet bijzonder ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Als kosten niet uitmaken dan gewoon de app Charging time gebruiken.

Kun je route ingeven en mee navigeren. Geeft vervolgens alle laadmogelijkheden langs je route en hoeveel vrije laadpalen er zijn.
Heb ik een aantal keer naar tevredenheid gebruikt; nu niet meer nodig want mijn EV6 die kan hetzelfde doen

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:43

In januari gaan we naar Frankrijk op wintersport.
Wij rijden meestal op drukke dagen richting de Alpen (voorjaarsvakantie en/of kerst). Files bij de laadpalen heb ik niet meegemaakt (Tesla SUC’s), files richting de skigebieden wel. 🙈

In januari hoef je voor beiden je niet druk te maken.

Nog een tip: bedenk je hoe je het lokaal gaat aanvliegen. Redelijk vol laden tijdens laatste stop, auto hele week laten staan en pas weer laden op terugweg, of ben je afhankelijk van lokale paal. Mij lukt het eerste meestal. Deze kerstvakantie moeten we iedere dag naar lift rijden en daar zijn nog geen laadfaciliteiten. Ik heb nu geregeld dat ik kan laden bij onze chalet aan het stopcontact.

• Tommie12
  • Laatst online: 14:07

Mijn vragen:
Ik zou een abo nemen bij Tesla en bij Ionity.
ABRP ( betaalde versie) kent normaal de bezetting, maar de app van Shell of Chargemap toont dat ook. Bij sommige laadpalen kan je het al in google zien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:17
Tommie12 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:34:
[...]

Ik zou een abo nemen bij Tesla en bij Ionity.
ABRP ( betaalde versie) kent normaal de bezetting, maar de app van Shell of Chargemap toont dat ook. Bij sommige laadpalen kan je het al in google zien.
Google Maps zou nu ook de bezetting van snelladers moeten tonen.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-12 14:15

Dani86

AeroGeek

@miicker

Je niet zo druk maken. Als je ladestau in Duitsland wilt voorkomen: De ionitys bij de Raststatte vermijden en autohofs gebruiken. Meeste autohofs zit vanalles (Aral/EnbW/Ionity/Tesla) en dan de lokale Mac ook nog EWEgo en dat soort shizle.

Plan je route vtv met ABRP, en kijk of de suggesties die die doet bij de autohofs zijn/er meerdere laadaanbieders vlak bij elkaar zitten.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:35
miicker schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]

Volt weet ik niet zeker. Ik weet dat ik 150kWh kan laden. Ik heb een e-tron S van december 2021. Volgens deze site is het 400V.
Met een 150kWh accu zou ik mij geen zorgen maken, dan is één keer laden toch wel genoeg voor die 1100km. ;)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Zjanzjak
RigolleM schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:40:
Google Maps zou nu ook de bezetting van snelladers moeten tonen.
Al tijden, recent is Tesla daar aan toegevoegd.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:52
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:39:
[...]

Al tijden, recent is Tesla daar aan toegevoegd.
Ik dacht dat Tesla die info niet meer deelde met externe partijen? ABRP had afgelopen zomer ineens ook deze info niet meer.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:44
coelho schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
[...]

Ik dacht dat Tesla die info niet meer deelde met externe partijen? ABRP had afgelopen zomer ineens ook deze info niet meer.
Op Google Maps zie ik nu inderdaad aantal stall en vrije stalls bij Tesla. Afgelopen jaar naar Zuid-Frankrijk had ik die info niet. Fijn, want ik laad graag bij Tesla (over het algemeen volop plaats).

• Puppetmaster
Het is sowieso in de Tesla app te zien. Aangezien je (als non-Tesla) toch de Tesla app nodig hebt om te laden, kan je het dus altijd inzien.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:55
Puppetmaster schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:30:
Het is sowieso in de Tesla app te zien. Aangezien je (als non-Tesla) toch de Tesla app nodig hebt om te laden, kan je het dus altijd inzien.
Dat laatste bewtijfelk ik

Goed nieuws: je kunt nu met vrijwel iedere elektrische auto laden bij Tesla Superchargers, het grootste snellaadnetwerk van Europa. Gewoon met je ANWB Laadpas app.

Met meer dan 20.000 laadpunten, verdeeld over ruim 1500 locaties is er altijd wel een Tesla Supercharger in de buurt. Of je nu een lange rit gaat maken of gewoon even snel wat wil bijladen.

Je kunt op twee manieren laden:

Met de ANWB Laadpas app: je vindt de Tesla Superchargers net als alle andere laadpunten in de ANWB Laadpas app. Je kunt tarieven vergelijken met nabijgelegen laders, een connector kiezen en je laadsessie starten, precies zoals je gewend bent.

Met de Tesla app: Je kunt de ANWB Laadpas als betaalmethode toevoegen in de Tesla app. Je gebruikt dan deze app om je laadsessie te starten. Betalingen en facturatie wordt gedaan door ANWB Laadpas en zijn zichtbaar in de ANWB Laadpas app. Tesla-rijders hebben het voordeel dat ze het laden kunnen starten door simpelweg de auto aan de lader te koppelen.

Met de integratie van de Tesla Superchargers in de ANWB Laadpas app heb je nu toegang tot meer dan een miljoen laadpunten verspreid over Europa.

• Zapato
Puppetmaster schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:30:
Met Android Automotive is het wel handig dat het te zien is in Google Maps op het scherm.

• Puppetmaster
Oja, die was er tegenwoordig ook. :+
Maar ook in de ANWB app zie je de bezetting, komt dus uiteindelijk op hetzelfde neer. :)

• Puppetmaster
Zapato schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:35:
[...]

Met Android Automotive is het wel handig dat het te zien is in Google Maps op het scherm.
Dat is wel handig idd, ik ga eens kijken of dat ook voor Google Maps in CarPlay geldt.

• Zjanzjak
coelho schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
Ik dacht dat Tesla die info niet meer deelde met externe partijen?
Zou het niet weten (boeit mij ook niet) maar het is nu iig zichtbaar in Google Maps, wat ik geïntegreerd heb in mijn wagen (Alpine A290) en ik zag van de week dat ik dat dus inderdaad kon zien. Voorheen was dat niet zo.

Zijn meerdere bronnen die dit gemeld hebben, hier er 1 van;
https://www.notateslaapp....lity-added-to-google-maps

• Freak187
  • Laatst online: 09:35

Freak187

geen

Hier een verslag van een (niet al te) lange rit van Amsterdam naar Winterberg (Duitsland).

Ik rijd zelf een Niro EV, maar ging dit keer mee met een vriend die onlangs een 2de hands Polestar heeft gekocht met 100K op de teller. Volgens hem was de batterij nog op 92% vanaf nieuw.

Ik moet zeggen, een hele prima auto. Die geintergreerde Google software werkt fijn en de auto rijdt heerlijk. Op de heenweg 1 keer gestopt bij Kamen Karree daar zit een laadplein van EnBW met wel 30 laadpunten volgens mij. We arriveerden daar om 22.30 op een donderdag avond, helemaal alleen. Laden ging prima.
Bij Kamen Karree zit ook iedere fastfood toko die je maar wilt, dus een half uur laden is geen straf.

Tussendoor in de omgeving van Winterberg geladen bij een 150KW lader bij een supermarkt, ging ook prima.

Met 70% SoC vertrokken uit Winterberg, we wilden bij Hunxe Ost weer wat laden, zouden met 26% aankomen. Eenmaal aangekomen bij Hunxe Ost, laadpalen dood. Geen enkel teken van leven. Slecht dat het nergens aangegeven staat.

Toen maar doorgereden naar Helderloh, een paar kilometer verder. Daar een stuk of 10 laadpalen die allemaal werkten. Stonden nog 4 andere auto's te laden op een zondagmiddag. Voor de rest is Helderloh helemaal niks.. alleen een openbaar toilet. Dus niet echt fijn om lang te verblijven.
Helderloh is ook EnBW en als je een laadsessie start met je mobiel, moet je ook de sessie eindigen met je mobiel. En laat op die lokatie het 4G/5G bereik slecht zijn... uiteindelijk gelukt om de sessie te eindigen, maar als onverhoopt internet het laat afweten kun je blijkbaar niet ontkoppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Freak187 op 01-12-2025 14:38 ]

Kia Niro-EV 2024

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Freak187 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:35:
Helderloh is ook EnBW en als je een laadsessie start met je mobiel, moet je ook de sessie eindigen met je mobiel. En laat op die lokatie het 4G/5G bereik slecht zijn... uiteindelijk gelukt om de sessie te eindigen, maar als onverhoopt internet het laat afweten kun je blijkbaar niet ontkoppelen.
In de meeste auto's zit wel ergens een noodontgrendeling of andere optie om laden te stoppen via dashboard of via app. Bij mijn Kia EV6 heb ik wel eens een laadsessie gestopt door max DC charge % in te stellen onder huidige SOC.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• eltron
Freak187 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:35:
Hier een verslag van een (niet al te) lange rit van Amsterdam naar Winterberg (Duitsland).

Ik rijd zelf een Niro EV, maar ging dit keer mee met een vriend die onlangs een 2de hands Polestar heeft gekocht met 100K op de teller. Volgens hem was de batterij nog op 92% vanaf nieuw.

Ik moet zeggen, een hele prima auto. Die geintergreerde Google software werkt fijn en de auto rijdt heerlijk. Op de heenweg 1 keer gestopt bij Kamen Karree daar zit een laadplein van EnBW met wel 30 laadpunten volgens mij. We arriveerden daar om 22.30 op een donderdag avond, helemaal alleen. Laden ging prima.
Bij Kamen Karree zit ook iedere fastfood toko die je maar wilt, dus een half uur laden is geen straf.

Tussendoor in de omgeving van Winterberg geladen bij een 150KW lader bij een supermarkt, ging ook prima.

Met 70% SoC vertrokken uit Winterberg, we wilden bij Hunxe Ost weer wat laden, zouden met 26% aankomen. Eenmaal aangekomen bij Hunxe Ost, laadpalen dood. Geen enkel teken van leven. Slecht dat het nergens aangegeven staat.

Toen maar doorgereden naar Helderloh, een paar kilometer verder. Daar een stuk of 10 laadpalen die allemaal werkten. Stonden nog 4 andere auto's te laden op een zondagmiddag. Voor de rest is Helderloh helemaal niks.. alleen een openbaar toilet. Dus niet echt fijn om lang te verblijven.
Daarom heb ik voorkeur voor pas. Nooit ellende met 5g of 4g bereik
Bij EnbW zijn daar wisselende ervaringen mee, maar ik kreeg hem gelukkig netjes thuisgestuurd.

Kamen herkenbaar, fijn punt, met in een straal van paar honderd meter ook ca. 100 snelladers van diverse aanbieders. En genoeg mogelijkheden om je te verpozen. Ga ook regelmatig heen en weer naar Winterberg en probeer dan in Kamen genoeg te laden om weer terug te komen. Winterberg zelf is nog achtergebleven gebied als het gaat om (snel)laadmogelijkheden. Er zij er wel een paar, maar daar wil je niet van afhankelijk zijn op een drukke dag.

Als ik op terugweg nog voor de NL grens wil laden doe ik dat meestal bij afrit Rees dat is paar km verder dan Herloh, maar wel o.a. MacDonalds als mogelijkheid om even te verpozen en nog wat te nuttigen. Dat geldt dan voor andere reizen, want als ik bij Kamen heb geladen heb ik geen laadbeurt meer nodig om thuis te komen. (ca. 250km)

• flupp
@Freak187 @eltron EnBW ondersteunt ook Autocharge, en ik meen ook Plug&Charge, en dus kan de auto één keer gekoppeld worden aan het account, en daarna heb je geen pasje meer nodig.

Model 3 LR (model 2023)

• eltron
flupp schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:32:
@Freak187 @eltron EnBW ondersteunt ook Autocharge, en ik meen ook Plug&Charge, en dus kan de auto één keer gekoppeld worden aan het account, en daarna heb je geen pasje meer nodig.
Ja autocharge, voor auto's die daar mee om kunnen gaan.
Dat werkt dan bij (de meeste) EnbW laders, maar ik laad in Duitsland ook regelmatig bij andere snelladers waar dan toch mijn EnbW pasje weer handig is.
en gezien het gemak van het pasje ook nog niet de moeite genomen om autocharge in te stellen.

• bert pit
  • Laatst online: 14:23

Mijn vragen:
Door niet op de zwarte zaterdag te rijden voorkom je een hoop laaddrukte. Buiten de zwarte zaterdagen is het niet verstandig om snelladers bij centre commercials in te plannen op prime time zaterdag. Het lijkt wel alsof heel Frankrijk op zaterdag rond 14.00 uur boodschappen doet.

Analoog komt weer helemaal terug

• Puppetmaster
Dat, en veel stalls per locatie kan ook helpen. Langs de autoroute du soleil kies ik doorgaans locaties met >=20 stalls.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 00:28

mjl

Ugh

hansvanhengel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:03:
Komende zomer gaan wij voor het eerst op vakantie met een EV en caravan. We hebben ondertussen al wel wat ervaring met de elektrische auto, maar zijn nog nooit met de caravan er achter op vakantie geweest.

De combinatie is een Tesla Model Y LR AWD Juniper met een Hobby 495 UL. De Hobby heeft een mover en een airco, dus hij is redelijk zwaar. De weegbrug geeft aan dat hij (met standaard uitrusting zoals gasflessen) op ongeveer 1.510kg komt. Een zware en grote combinatie dus.

Het plan is om naar de Dordogne te rijden, wat ongeveer 1.000km is. We willen dat met een overnachting gaan doen, liefst op een doorreis camping.

De reden dat ik nu hier kom is omdat ik al begonnen ben met de voorbereidingen (voorzichtig) en vooral benieuwd ben naar tips van mensen met ervaring. Voor ons is dit nieuw, en ook best spannend. We realiseren ons dat we heel weinig range over gaan houden en ook dat we wellicht soms moeten afkoppelen om te laden. Maar wellicht dat er hier mensen zijn met nuttige tips? Even een paar vragen die jullie wellicht weten.
  • Wat zijn trailer friendly laadstops?
  • Hoe kan ik trailer friendly laadstops makkelijk vinden?
  • Weet iemand een goede camping rond de 500km?
  • Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Alvast enorm bedankt voor alle hulp en tips. We zijn overigens wel ervaren kampeerders. De uitdaging zit hem eigenlijk alleen in het stukje elektrisch rijden met een caravan.
Welke je in iedergeval niet moet pakken is aire de reasons est aan de A1, daar gestaan en moeten laten afslepen omdat de laadpaal een storing op het laadsysteem gaf en de auto niet meer wilde starten… er was ruim voldoende plek, de reden was vooral dat maar weinig mensen de sessie gestart kregen… :)

Overigens ook niet caravan friendly, je moest voorruit Parkeren en dan achteruit weer weg.

-------

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28

The Wizard

Moderator Mobile
flupp schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:32:
Kan je ook externe laadpassen (zakelijk) toevoegen, net zoals bij Fastned?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Zjanzjak
mjl schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:18:
Welke je in iedergeval niet moet pakken is aire de reasons est aan de A1, daar gestaan en moeten laten afslepen omdat de laadpaal een storing op het laadsysteem gaf en de auto niet meer wilde starten… er was ruim voldoende plek, de reden was vooral dat maar weinig mensen de sessie gestart kregen… :)
Ook ik had vorig jaar wat 'startproblemen' bij Total Energies (alleen andere locatie) maar om nu te zeggen dat je deze locatie moet mijden is ook weer zowat. Zelf had ik 2 foutmeldingen, de 3de keer blokkeerde de kabel en kreeg ik 'em niet los, na 1 minuut plots wel, van plek veranderd, et voila, alles ging in 1 keer goed.

Als ik de reviews bij Chargemap op die locatie bekijk zie ik dat er dagelijks succesvol geladen wordt.
Hier is Aire de Ressons Est trouwens: https://chargefinder.com/...aire-de-resson-est/jk9yrr

• flupp
The Wizard schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:15:
[...]
Kan je ook externe laadpassen (zakelijk) toevoegen, net zoals bij Fastned?
Ik weet niet of ik jou goed begrijp.

Mijn auto is in mijn Fastned account ingesteld om aan Fastned’s eigen laders (met Autocharge) te laden, en in mijn Electra account om aan Electra’s eigen laders (met Autocharge) te laden. Overigens bij Tesla gaat dat net zo. Eens zo ingesteld is er dus geen laadpas meer nodig en start het laden vanzelf, eens de auto werd ingeplugd.

Hetzelfde zou mogelijk zijn in jouw EnBW account bij EnBW-eigen laders (die Autocharge ondersteunen). Ik denk niet dat er andere combinaties en/of mogelijkheden zouden zijn, maar als ik verkeerd ben, dan hoor ik het graag van iemand hier.

Maar misschien begrijp ik jouw vraag verkeerd.

Model 3 LR (model 2023)

• Pr088
flupp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet of ik jou goed begrijp.

Mijn auto is in mijn Fastned account ingesteld om aan Fastned’s eigen laders (met Autocharge) te laden, en in mijn Electra account om aan Electra’s eigen laders (met Autocharge) te laden. Overigens bij Tesla gaat dat net zo. Eens zo ingesteld is er dus geen laadpas meer nodig en start het laden vanzelf, eens de auto werd ingeplugd.

Hetzelfde zou mogelijk zijn in jouw EnBW account bij EnBW-eigen laders (die Autocharge ondersteunen). Ik denk niet dat er andere combinaties en/of mogelijkheden zouden zijn, maar als ik verkeerd ben, dan hoor ik het graag van iemand hier.

Maar misschien begrijp ik jouw vraag verkeerd.
Denk dat je het verkeerd begrijpt, je kunt in FastNed app andere laadpassen als betaalmiddel toevoegen, zodat je bijvoorbeeld geen aparte zakelijke declaraties hoeft te doen bij je werkgever. Of je scoort bijvoorbeeld een goedkoper tarief met de laadpas van EWE GO zoals ik :9
Of dat bij EnBW kan betwijfel ik.

• eltron
Pr088 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:02:
[...]
Denk dat je het verkeerd begrijpt, je kunt in FastNed app andere laadpassen als betaalmiddel toevoegen, zodat je bijvoorbeeld geen aparte zakelijke declaraties hoeft te doen bij je werkgever. Of je scoort bijvoorbeeld een goedkoper tarief met de laadpas van EWE GO zoals ik :9
Of dat bij EnBW kan betwijfel ik.
In de app van EnBW kun je (inderdaad) als betaalmethode alleen bankcard of creditcard invullen.

• flupp
Pr088 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:02:
[...]
Denk dat je het verkeerd begrijpt…
Ik dacht dat de vraag dit bedoelde, om er met Autocharge te kunnen laden. En dát denk ik dus niet dat dit geval is (via externe laadpassen) 🤔

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
eltron schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:21:
[...]
In de app van EnBW kun je (inderdaad) als betaalmethode alleen bankcard of creditcard invullen.
Klopt. En wat ik dán bedoelde, was dat eens die betaalmethode is ingesteld, je er dán Autocharge kunt activeren.

Model 3 LR (model 2023)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28

The Wizard

Moderator Mobile
eltron schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:21:
[...]

Dank, dat is idd wat ik bedoelde.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11
Hallo allemaal,

Net eerste lange rit achter de rug, hier in het kort mijn ervaring (eigenlijk vorige week al maar vind nu even de tijd om wat te schrijven)

Een rit van 1200km naar zuiden van Frankrijk. Voorheen paar keer gedaan met ICE samen met partner in 1 stuk - om de 2 a 3 uur wisselen van chauffeur. Reistijd 11 u en dit lukt in 1 dag.
Nu alleen - dus over 2 dagen gespreid. En voor de eerste maal met EV.

Dit was normaal gezien goed voorbereid, rit door frankrijk, dus had ik enkele laadpassen aangevraagd, waaronder ook mobilize om bij Ionity te laden. Mobilize was te laat aangevraagd denk ik, want de pas was nog niet aangekomen. Dan maar zonder.

Het beperkt rijbereik was verwacht maar valt toch wat tegen. Eerste rit 330km, dan half uur aan de lader.
Laadsnelheid valt ook behoorlijk tegen - begin aan 145 kw, zakt dan redelijk snel naar 80 - 60 KW (Scenic).

De tweede laadstop al na 170 km - tijd om een hapje te eten. Laden kan dus iets langer tot net geen 90 %.
Derde laadstop na 240 km op 8 %. Bijladen is nodig want ik heb ongeveer 20 % nodig om tot op de slaapplaats te geraken.

De prijzen om zo willekeurig te laden aan snelladers vallen ook behoorlijk tegen (rond 0.70/kwh)

Dag 2. Gezien de laadsessies vrij duur waren had ik gezocht naar een "goedkope" laadplaats : een E-totem aan een supermarkt met 4 snel laders. De 1ste springt af na 1 minuut. 2de idem. nr 3 en 4 werken niet.

Niet getreurd - 10 km verder is een andere E-totem. Deze blijkt wel te werken, maar slechts 60kw. Zeer traag.

Blijkbaar is 50km verder een McDo met IZIVIA - zou snel/goedkoop moeten zijn. Dus daar naartoe. Deze blijkt prima te werken. IZIVIA is genoteerd.

Volgende stop bij 36% omdat ik niet genoeg heb om op bestemming te geraken. Bij laden met 36 % is de laadsnelheid nu ook niet echt hoog.

In totaal dus 1200 km en 6 laadstops (5 laadstops was mogelijk met iets betere planning).

Ik zit hier nu enkele dagen, en er zijn nauwelijks publieke laadpunten. Maar laden aan het stopcontact lukt prima. Er is wel een IVIZIA - die werkt prima, en een powerdot, "in onderhoud".

Wat hebben we geleerd ?
- Mobilize pas op tijd aanvragen. Laden met verkeerde pas is toch wel duur.
- IZIVIA is goed alternatief.
- Goedkope snelladers aan een supermarkt zijn te mijden wegens onbetrouwbaar.
- Zelfs nu buiten seizoen stond ik nergens alleen te laden. Dat beloofd voor volgend jaar in de zomer - wellicht overal laadfiles.
- Effectief rijbereik voor lange ritten van pakweg 250km (doorrijden tot 15-10 %, dan half uur laden tot 70 %)

Ik ben heel erg blij dat ik voor de long-range versie van de Scenic ben gegaan.
Voor de terugrit weet ik het nog niet, misschien proberen laden bij IZIVIA. En misschien hotel zoeken waar ik 's nachts kan laden, dat spaart toch weer een uurtje.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:54

Harrie van Til

Doe maar blauw

sugarcube schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:11:
Hallo allemaal,

Net eerste lange rit achter de rug, hier in het kort mijn ervaring (eigenlijk vorige week al maar vind nu even de tijd om wat te schrijven)

Een rit van 1200km naar zuiden van Frankrijk. Voorheen paar keer gedaan met ICE samen met partner in 1 stuk - om de 2 a 3 uur wisselen van chauffeur. Reistijd 11 u en dit lukt in 1 dag.
Nu alleen - dus over 2 dagen gespreid. En voor de eerste maal met EV.

Dit was normaal gezien goed voorbereid, rit door frankrijk, dus had ik enkele laadpassen aangevraagd, waaronder ook mobilize om bij Ionity te laden. Mobilize was te laat aangevraagd denk ik, want de pas was nog niet aangekomen. Dan maar zonder.

Het beperkt rijbereik was verwacht maar valt toch wat tegen. Eerste rit 330km, dan half uur aan de lader.
Laadsnelheid valt ook behoorlijk tegen - begin aan 145 kw, zakt dan redelijk snel naar 80 - 60 KW (Scenic).

De tweede laadstop al na 170 km - tijd om een hapje te eten. Laden kan dus iets langer tot net geen 90 %.
Derde laadstop na 240 km op 8 %. Bijladen is nodig want ik heb ongeveer 20 % nodig om tot op de slaapplaats te geraken.

De prijzen om zo willekeurig te laden aan snelladers vallen ook behoorlijk tegen (rond 0.70/kwh)

Dag 2. Gezien de laadsessies vrij duur waren had ik gezocht naar een "goedkope" laadplaats : een E-totem aan een supermarkt met 4 snel laders. De 1ste springt af na 1 minuut. 2de idem. nr 3 en 4 werken niet.

Niet getreurd - 10 km verder is een andere E-totem. Deze blijkt wel te werken, maar slechts 60kw. Zeer traag.

Blijkbaar is 50km verder een McDo met IZIVIA - zou snel/goedkoop moeten zijn. Dus daar naartoe. Deze blijkt prima te werken. IZIVIA is genoteerd.

Volgende stop bij 36% omdat ik niet genoeg heb om op bestemming te geraken. Bij laden met 36 % is de laadsnelheid nu ook niet echt hoog.

In totaal dus 1200 km en 6 laadstops (5 laadstops was mogelijk met iets betere planning).

Ik zit hier nu enkele dagen, en er zijn nauwelijks publieke laadpunten. Maar laden aan het stopcontact lukt prima. Er is wel een IVIZIA - die werkt prima, en een powerdot, "in onderhoud".

Wat hebben we geleerd ?
- Mobilize pas op tijd aanvragen. Laden met verkeerde pas is toch wel duur.
- IZIVIA is goed alternatief.
- Goedkope snelladers aan een supermarkt zijn te mijden wegens onbetrouwbaar.
- Zelfs nu buiten seizoen stond ik nergens alleen te laden. Dat beloofd voor volgend jaar in de zomer - wellicht overal laadfiles.
- Effectief rijbereik voor lange ritten van pakweg 250km (doorrijden tot 15-10 %, dan half uur laden tot 70 %)

Ik ben heel erg blij dat ik voor de long-range versie van de Scenic ben gegaan.
Voor de terugrit weet ik het nog niet, misschien proberen laden bij IZIVIA. En misschien hotel zoeken waar ik 's nachts kan laden, dat spaart toch weer een uurtje.
Ik zou voor de terugreis gewoon even een maandabbo bij Ionity nemen. Heb je er tijdens de terugreis alweer uit. En via app kun je prima laden.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Puppetmaster
Je zou idd al wel met je mobilize power abo voor ionity via de app moeten kunnen laden. Dan laad je in F voor €0,33…
En betrouwbaar, waarschijnlijk kan je auto Navi daar ook op routeren?

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
Harrie van Til schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:47:
[...]

Ik zou voor de terugreis gewoon even een maandabbo bij Ionity nemen. Heb je er tijdens de terugreis alweer uit. En via app kun je prima laden.
En direct ook de Ionity pas dan gratis aanvragen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• HansAuutB
Puppetmaster schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:01:
Je zou idd al wel met je mobilize power abo voor ionity via de app moeten kunnen laden. Dan laad je in F voor €0,33…
Via de Renault app laden? Sinds wanneer kan dat?

• Puppetmaster
Niet? Oké laat maar dan. 😊
Krijg je dan alleen een abo via de pas?

Ik heb een poosje geprobeerd zonder Renault mobilize aan de praat te krijgen, maar zonder VIN lukt dat niet meer.
Ik had echter wel verwacht dat je dan via de app zou kunnen laden.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47
@sugarcube Electra is ook een goede, helaas geen maand gratis abbo meer lijkt het maar nog steeds €0,29 voor een 10 euro maandabonnement.
https://www.go-electra.com/en/electra-plus/

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 07-12-2025 13:45 ]

• Zapato
En Tesla Superchargers altijd goedkoop en volop plek.

• sugarcube
Zapato schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:07:
En Tesla Superchargers altijd goedkoop en volop plek.
Kan dat gewoon via de app? Of credit card?
Zou idd wel een goede optie zijn.

• Zapato
sugarcube schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:26:
[...]

Kan dat gewoon via de app? Of credit card?
Zou idd wel een goede optie zijn.
Via de Tesla app. Het zijn mijn favoriete snellaadstations naar Zuid Frankrijk. Vrijwel alle Superchargers zijn ook geschikt voor non-Tesla. Is goed te zien in de Tesla app. Ze liggen vaak iets van de snelweg, maar denk aan paar minuten.

• ASW1
@sugarcube ik zie dat je nog steeds een maand gratis plus abbo krijgt bij Electra, even naar beneden scrollen op de link die ik hierboven gaf; promocode PLUS2
Dat is zonder meer je goedkoopste optie denk ik, abbo aanzetten en gelijk weer cancellen, die maand blijft staan dus laden voor 29 cent. Al is Izivia soms ook erg goedkoop, heb er van de zomer een aantal maal geladen voor 30 cent zonder startarief met Electroverse, maar daar kun je volgens mij ook altijd met CC direct aan de lader terecht. Tarieven liggen bij Izivia niet gelijk in heel Frankrijk dus your mileage might vary.
Tesla app ook downloaden en activeren, dan kun je die en Izivia als back-up gebruiken als er geen Electra beschikbaar is (kan vaak ook zonder app trouwens, direct met QR code via je telefoon betalen)

[ Voor 23% gewijzigd door ASW1 op 07-12-2025 15:03 ]

• markjanssen
  • Niet online
Hier ook weer een ritje (1050) km erop zitten naar Oostenrijk. Plan was om dat met ionity (renault) en/of enbw te doen... Maar de renault app had er de dag voor vertrek geen zin in (mogelijk te maken met de cloudflare storing), dus alleen een enBW abbo afgesloten. Dat ging prima wat dat betreft, en met 5x laden (Sieg, Heusenstamm, Heßdorf, Reichetshofen en Kiefersfelden) zijn we tot aan het vakantieadres gekomen. Nergens echt drukte, en eigenlijk de hele rit vmax of 130-140 kunnen rijden. Normaal doe ik deze rit met 105-110 op de cruise-control, maar nu dus wat sneller. Het gebruik lag alsnog op 19.3/100km voor de hele rit, dus dat viel me eigenlijk nog wel mee, normale NL ritten zitten rond de 14-15.
Bij de piste 'm nu weer tot 80% kunnen laden op een gratis paal (al ging 't maar met 2.7kw, dat is voldoende als je hele dagen de tijd hebt), en alternatief is er op de terugroute ook nog eem Smatics paal die ook onder het EnBW abbo valt. (Dus overal voor 39ct geladen).

(186kwh geladen, en was met 99% vertrokken van huis)

Auto-charge / plug-n-charge of hoe 't ook mag heten bij EnBW stond nog aan van vorig jaar, dus heb ook nergens een pasje of app moeten gebruiken, al is het live monitoren in de app wel handig als je ondertussen in het restaurant zit.

De kou had ook wel de nodige impact op de laadsnelheid, mijn Kia heeft helaas geen preconditioning, dus de 1e laadsessie ging vrij traag, en de 1e de volgende ochtend was ook initieel beperkt tot 35kw tot alles op temperatuur was. Daardoor duurden het laden allemaal wel wat langer dan in de zomer.

[ Voor 20% gewijzigd door markjanssen op 07-12-2025 16:04 ]

• flupp
Puppetmaster schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:01:
Ik weet niet of het overal in Frankrijk is, maar net over de grens, nabij Menen, in Halluin, is een Electra die 30c€ per kWh aanrekent, voorzover ik dit kan zien zonder abonnement. Geen idee hoe dat komt, maar indien dit zo is voor de Electra-snelladers over heel Frankrijk, lijkt mij dat redelijk onklopbaar.

Model 3 LR (model 2023)

• ASW1
flupp schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:03:
[...]

Ik weet niet of het overal in Frankrijk is, maar net over de grens, nabij Menen, in Halluin, is een Electra die 30c€ per kWh aanrekent, voorzover ik dit kan zien zonder abonnement. Geen idee hoe dat komt, maar indien dit zo is voor de Electra-snelladers over heel Frankrijk, lijkt mij dat redelijk onklopbaar.
Volgens Electra zelf is het 49 cent, waar zie jij die 30 cent ergens?

• flupp
ASW1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:42:
[...]
Volgens Electra zelf is het 49 cent, waar zie jij die 30 cent ergens?
Die hier (en voor het ogenblik heb ik geen abonnement bij Electra, dus ik begrijp het ook niet zo goed):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDdkEQKKH2RxqNcLUCBVGl6B3s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/URlERruRsU5lGrPGYIVzA5vV.png?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

• ASW1
flupp schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:53:
[...]

Die hier (en voor het ogenblik heb ik geen abonnement bij Electra, dus ik begrijp het ook niet zo goed):

[Afbeelding]
Vreemd, bij mij staat hij gewoon voor 49 cent. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od7TZLooIMze7QjVgYrQtIRR90A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qvgdKa7uLrV44S8vrMnNsWaV.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, in die hoek van Frankrijk kun je veelal ook bij Izivia terecht voor 30 cent.

• Freak187
  • Laatst online: 09:35

Freak187

geen

markjanssen schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:55:
De kou had ook wel de nodige impact op de laadsnelheid, mijn Kia heeft helaas geen preconditioning, dus de 1e laadsessie ging vrij traag, en de 1e de volgende ochtend was ook initieel beperkt tot 35kw tot alles op temperatuur was. Daardoor duurden het laden allemaal wel wat langer dan in de zomer.
Welke Kia heb jij?

Kia Niro-EV 2024

• sugarcube
ASW1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:58:
@sugarcube ik zie dat je nog steeds een maand gratis plus abbo krijgt bij Electra, even naar beneden scrollen op de link die ik hierboven gaf; promocode PLUS2
Zapato schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:44:
[...]
Via de Tesla app. Het zijn mijn favoriete snellaadstations naar Zuid Frankrijk.
Dank voor de suggesties d:)b , ga ik wellicht proberen.

• Zjanzjak
sugarcube schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:47:
Dank voor de suggesties d:)b , ga ik wellicht proberen.
En als je op pad gaat naar/door Frankrijk, altijd de bijbel bij de hand;
https://www.google.com/ma...16,2.1754276499999925&z=6

Dit kaartje van Denis Schoelens is zo verdomde handig soms, daarom noem ik het de bijbel. ;)

• markjanssen
  • Niet online
Niro 2020

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-12 17:56
Zjanzjak schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:59:
[...]

En als je op pad gaat naar/door Frankrijk, altijd de bijbel bij de hand;
https://www.google.com/ma...16,2.1754276499999925&z=6

Dit kaartje van Denis Schoelens is zo verdomde handig soms, daarom noem ik het de bijbel. ;)
Bij mij opent de link niet helaas.

• Zjanzjak
Kwenie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:31:

De link blinkt niet uit in snelheid maar dat het niet werkt is nieuw voor mij, helaas.

En via de link op Denis zijn X/Twitter account (geen Twitter/X benodigd)?
https://x.com/DSchoelens

Link staat in zijn bio.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Kwenie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:31:
[...]

anders even op een desktop probveren. op mobiel lukt het niet altijd.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:23
Weet iemand hoe het precies werkt met een Ionity power maandabonnement?
Ik snap dat ik dan bv in Duitsland een tarief van 39 cent ga betalen bij Ionity laadpunten.
Maar ik zie in de app ook naar een Fastned laadpaal kijk dan staat er volgens mij dat ik een tarief van 42 cent ga betalen.
Klopt dat inderdaad?
Op de site van Chargeleague staat namelijk dat het standaard tarief wordt berekend. (En dat is hoger dan 42 cent)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApEbGpt2pRJd8I_lF1bukBU5T1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DT1xfmip5XCxfOHBbzoEM1DX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis25 op 09-12-2025 17:01 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• ASW1
Dennis25 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:57:
Ik snap dat ik dan bv in Duitsland een tarief van 39 cent ga betalen bij Ionity laadpunten.
Maar ik zie in de app ook naar een Fastned laadpaal kijk dan staat er volgens mij dat ik een tarief van 42 cent ga betalen.
Klopt dat inderdaad?
Op de site van Chargeleague staat namelijk dat het standaard tarief wordt berekend. (En dat is hoger dan 42 cent)

[Afbeelding]
En wat staat er bij ⁵ ?

Edit: er lijkt nu idd een soort onderlinge kortingsactie ingegaan te zijn. Geen geweldige prijzen, maar wel korting tov het standaardtarief.

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 09-12-2025 19:48 ]

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:37:
[...]

En wat staat er bij ⁵ ?

Met een Ionity abonnement krijg je gegarandeerd geen korting op de standaardprijs bij andere chargeleague partners, ook niet als je daar een kortingsabonnement hebt lopen. Als je dat hebt dan moet je de app of pas van die partner gebruiken en niet die van Ionity.
Het enige voordeel van Ionity (of één van de andere partners) gebruiken om bij andere partners van de chargeleague te laden is gemak, verder niets.
Ik zie helemaal geen voordeel, anders dan dat die partnerlocaties in de app staan. Om er te kunnen laden moet je echt gebruik maken van de laadpas/app van die partner. Zag ik in Frankrijk pas op het laatste moment toen ik met de Fastned app bij Electra wilde laden, moest ik alsnog mijn betaalgegevens daar achterlaten grrrr. Zolang dat niet geregeld is maak ik er geen gebruik van.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-12 17:21
Klopt dat inderdaad?

[Afbeelding]
Het was altijd alleen bij Ionity, maar zag laatst ook een post voorbij komen dat Electra zijn prijzen bij een abbo ook bij andere chargeleague-leden gaat aanbieden.
https://www.linkedin.com/...OfhsodCd2N96PYyr_6QHmj5eI
Dus lijkt dat er wat speelt met kortingen bij andere chargeleague aanbieders. Ik zie helaas niks op zowel de site van Electra of Ionity, waar komt jouw screenshot vandaan?

• PeterZ(on)
jouwheld schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:48:
[...]

Het was altijd alleen bij Ionity, maar zag laatst ook een post voorbij komen dat Electra zijn prijzen bij een abbo ook bij andere chargeleague-leden gaat aanbieden.
Dus lijkt dat er wat speelt met kortingen bij andere chargeleague aanbieders. Ik zie helaas niks op zowel de site van Electra of Ionity, waar komt jouw screenshot vandaan?
Op de Ionity site staat het volgende.
Are you considering creating a subscription or special discounted rates for the ChargeLeague network?
At present, there are no specific rates or subscriptions planned for ChargeLeague, but updates on this subject will be available soon.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12 22:02
Zowel Electra als Ionity geven korting op ChargeLeague laden als je een abonnement hebt.
Hier wat screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk8bYxHxfTqczhpvAfvutEK6mLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC1TOrex9NMbFBJ1hsNaTHnU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7HkQDfSJNqgXxmQY3VnKR7gfUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uozzhH1jI0W4boRK5SQ4SQKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48vJpiz67s_a52EJFnSvWYVBph8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24HQHFb4oPEbU7ZUYEzCw6qn.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Dennis25
jouwheld schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:48:
[...]

De screenshot is uit de Ionity app, bij het openklikken van een Fastned laadpaal in Duitsland. Die doet vermoeden dat het tarief van een Fastned laadpaal in Duitsland (met een Ionity power abonnement) 42 cent is via de Ionity app.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Dennis25
ASW1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:37:
[...]

En wat staat er bij ⁵ ?

Met een Ionity abonnement krijg je gegarandeerd geen korting op de standaardprijs bij andere chargeleague partners, ook niet als je daar een kortingsabonnement hebt lopen. Als je dat hebt dan moet je de app of pas van die partner gebruiken en niet die van Ionity.
Het enige voordeel van Ionity (of één van de andere partners) gebruiken om bij andere partners van de chargeleague te laden is gemak, verder niets.
Vandaar ook de vraag, want het lijkt erop dat er juist wel korting is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis25 op 09-12-2025 18:33 ]

• Dennis25
MichielFRL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:08:
Zowel Electra als Ionity geven korting op ChargeLeague laden als je een abonnement hebt.
Hier wat screenshots

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het antwoord, ik was aan het twijfelen of het klopt. Ik ga volgende week richting Berlijn, dan ga ik het uitproberen met de Ionity app.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:05

EDB

Heeft iemand ervaring met de levertijd van de IONITY Laadpas? We gaan over een paar weken weer richting zuid Spanje en ga daarvoor weer een tijdelijk abbo bij IONITY afsluiten. Wil het abbo niet te vroeg afsluiten maar wil de gratis pas wel meenemen dus hij moet wel op tijd binnen zijn.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• eltron
ik krijg net dit bericht:

Bespaar met Electra, Fastned, en IONITY...

We hebben geweldig nieuws voor je: met het Electra+ Boost abonnement kun je nu tegen de beste prijzen door Europa reizen met Electra, maar ook met IONITY, Fastned en Atlante.

Electra+ Boost betekent:

Alle Electra-stations tegen de beste prijs.
Voorkeurstarieven in heel Europa op de IONITY, Fastned en Atlante netwerken.
Al rendabel na twee laadsessies.
De eerste maand is op onze kosten.

We bieden je de eerste maand gratis aan omdat we er zeker van zijn dat je het geweldig zult vinden. Zo niet, dan kun je op elk moment opzeggen: er is geen verplichting.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 09-12-2025 19:23 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:05

EDB

eltron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:22:
ik krijg net dit bericht:

Bespaar met Electra, Fastned, en IONITY...

We hebben geweldig nieuws voor je: met het Electra+ Boost abonnement kun je nu tegen de beste prijzen door Europa reizen met Electra, maar ook met IONITY, Fastned en Atlante.

Electra+ Boost betekent:

Alle Electra-stations tegen de beste prijs.
Voorkeurstarieven in heel Europa op de IONITY, Fastned en Atlante netwerken.
Al rendabel na twee laadsessies.
De eerste maand is op onze kosten.

We bieden je de eerste maand gratis aan omdat we er zeker van zijn dat je het geweldig zult vinden. Zo niet, dan kun je op elk moment opzeggen: er is geen verplichting.
Staat inderdaad al even zo in de Electra app, maar wel met een prijs van 64 cent voor de andere aanbieders.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12 17:37
EDB schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:27:
[...]

Staat inderdaad al even zo in de Electra app, maar wel met een prijs van 64 cent voor de andere aanbieders.
wat een partnership :)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• ASW1
Prijs bij partners zit wat variatie in per land, dit kreeg ik naar boven tijdens het afsluiten van een boost abonnement bij Electra:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGTt5pjcnAkd9SR4ZyTcSylvirQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rvcU8bWgRGLNfFBoTPZmmIfG.png?f=fotoalbum_large

• Zjanzjak
EDB schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:21:
Heeft iemand ervaring met de levertijd van de IONITY Laadpas?
Ik had hem na een week ofzo in huis.

• eltron
EDB schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:21:
Heeft iemand ervaring met de levertijd van de IONITY Laadpas? We gaan over een paar weken weer richting zuid Spanje en ga daarvoor weer een tijdelijk abbo bij IONITY afsluiten. Wil het abbo niet te vroeg afsluiten maar wil de gratis pas wel meenemen dus hij moet wel op tijd binnen zijn.
Ik heb toevallig net abbo afgesloten en direct daarna weer opgezegd, wel laadkaart aangevraagd, die is gratis bij abbo. Kreeg direct bevestiging met factuur (0,0), verwacht nu ieder moment de laadpas, maar zal het laten weten. Volgens de factuur moet het van de Dutch Branch van Ionity Gmbh in Amsterdam komen :)

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:37
Klopt dat inderdaad?

[Afbeelding]
Er staat "Momenteel van 0,42/kWh". Een beetje verwarrend is dat wel, want meestal schrijven we in Nederland "vanaf" ipv "van". Dus het betreft hier de vanafprijs, meestal duurder en check de kleine lettertjes en de prijs aan de laadpaal.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

Smurf

Detri

Die vertalingen in die screenshots zijn best wel flamoes met peren: "Inclusief onze partnernetwerken aan €0,64 / kWh".
Wat moet je daar in vredesnaam van maken?

)

• ASW1
Smurf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:07:
Die vertalingen in die screenshots zijn best wel flamoes met peren: "Inclusief onze partnernetwerken aan €0,64 / kWh".
Wat moet je daar in vredesnaam van maken?
Dat het een Vlaamse vertaling is denk ik.

• flupp
ASW1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:56:
[...]

Dat het een Vlaamse vertaling is denk ik.
Bij mijn weten is dit net zo verwarrend in “ons” Nederlands 😉

Model 3 LR (model 2023)

• HansAuutB
In de Ionity app kun je nu rechtstreeks laden bij Fastned, Electra en Atlante.

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:17:
In de Ionity app kun je nu rechtstreeks laden bij Fastned, Electra en Atlante.
Ik zie het nu ook, vanmorgen nog niet.

Edit. Ik zit eens te kijken naar de prijzen of die gelijk zijn of verschillen. Bijvoorbeeld in Fr Loupian bij Electra zelf is 54ct maar laden via Ionity is die 59ct. Dus iig is het daar niet dezelfde prijs. Ik heb daar overigens in april geladen met mij Shell pas voor 53ct(overigens nu 61ct zie ik).

[ Voor 61% gewijzigd door PeterZ(on) op 10-12-2025 22:52 ]

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:59
Is er iemand recent via de autosnelweg '3' via Nuremberg naar München gereden?
Veel snelle laadmogelijkheden (>300kwh) ?
Vallen de werken vanaf Frankfurt mee?

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Crupa schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:14:
Is er iemand recent via de autosnelweg '3' via Nuremberg naar München gereden?
- Plan je route via ABRP en kijk zelf ;)
- Check Google maps, ANWB of https://www.autobahn.de/betrieb-verkehr/baustellenkarte

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Mag ik iedereen nog even wijzen op de TW waarin iets staat over het babbelen mbt laadpalen, passen en tarieven? Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:59
greg-a schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:52:
[...]

- Plan je route via ABRP en kijk zelf ;)
- Check Google maps, ANWB of https://www.autobahn.de/betrieb-verkehr/baustellenkarte
bedankt voor de link
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.