Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:49
Hier een andere nieuwe meelezer, momenteel nog een ICE van het werk, die vervangen moet worden voor een elektrische. De offerte voor de KIA EV6 84kwh is verstuurt en nu wachten wanneer er iets geleverd mag en kan worden.

Wij willen wel met de caravan op pad gaan, vandaar de grotere accu gekozen. Dit jaar nog makkelijk met de ICE, volgend jaar wel even spannend met de BEV richting zuid Frankrijk.

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
Ik heb onlangs een topic gemaakt over trekhaakkoffers, handig voor wie binnenkort op vakantie vertrekt. Iedereen kent dakkoffers, maar trekhaakkoffers zijn volgens mij nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ten onrechte, want volgens mij zijn ze een beter alternatief voor de dakkoffer, mits je een trekhaak hebt natuurlijk. En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:30:
Ik heb onlangs een topic gemaakt over trekhaakkoffers, handig voor wie binnenkort op vakantie vertrekt. Iedereen kent dakkoffers, maar trekhaakkoffers zijn volgens mij nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ten onrechte, want volgens mij zijn ze een beter alternatief voor de dakkoffer, mits je een trekhaak hebt natuurlijk. En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.

[Afbeelding]
Dat het geen impact op het verbruik heeft ben ik niet helemaal met je eens, het is extra gewicht en windgeleiding achter de auto is anders.

een dakkoffer is primair uitermate geschikt voor ski's en snowboards, die lijken me toch lastiger op te bergen in een trekhaakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:08
Shanquish schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Dat het geen impact op het verbruik heeft ben ik niet helemaal met je eens, het is extra gewicht en windgeleiding achter de auto is anders.

een dakkoffer is primair uitermate geschikt voor ski's en snowboards, die lijken me toch lastiger op te bergen in een trekhaakkoffer.
Kun je die reactie in het desbetreffende topic plaatsen en niet hier, de link staat er nota bene bij.

Heeft er nog iemand interessante reiservaringen met de EV?
Daar ging dit topic over, het lijkt nu een soort aankoopadviestopic te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Shanquish schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Ervaringen van mensen wijzen uit dat het effect verwaarloosbaar is, of zelfs positief. Klinkt bizar, maar het zou je auto aerodynamischer maken door het meer een druppelvorm te laten aan nemen.

Maar laten we aannemen dat het effect per definitie negatief is, dan blijkt uit meerdere bronnen dat het bijna verwaarloosbaar is, bv hier.

En verschillende trekhaakkoffers kun je uitbreiden met een setje waardoor je ski's of snowboard er wel in passen, zoals die van MFT of Peruzzo. Staat allemaal in het overzicht opgelijst.
ASW1 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Kun je die reactie in het desbetreffende topic plaatsen en niet hier, de link staat er nota bene bij.

Heeft er nog iemand interessante reiservaringen met de EV?
Daar ging dit topic over, het lijkt nu een soort aankoopadviestopic te worden.
Mij lijkt discussie over en ervaringen delen rond trekhaakkoffers erg on topic: het is direct gelinkt aan lange ritten in EV's, en als het een dakkoffer vervangt heeft het een positief effect op je range waardoor je minder vaak moet laden..

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 29-05-2025 14:38 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:05:
[...]

[...]

Mij lijkt discussie over en ervaringen delen rond trekhaakkoffers erg on topic: het is direct gelinkt aan lange ritten in EV's, en als het een dakkoffer vervangt heeft het een positief effect op je range waardoor je minder vaak moet laden..
Wat wil je nou, je komt hier je andere topic promoten, zet er opzettelijk engagement bait bij dat een koffer nul invloed zou hebben, uiteraard zijn er dan mensen die daarop happen, en dan gaan we in dit topic weer de discussie overdoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Ja waarom niet? Het is direct relevant aan wat er in dit topic besproken wordt. Er zou maar eens in twee verschillende topics iets gelijkaardigs gezegd worden.

Ik deel een interessant aspect aan de trekhaakkoffer, dat het effect op zuinigheid verwaarloosbaar zou zijn. Dit blijkt uit meerdere ervaringen en artikels. Dat jij dit als engagement bait ziet zegt meer over jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
janne_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Dan lijkt me dat de long range een software dingetje is. Zou je dat per maand of zo aan of uit kunnen laten zetten ;-) ?
Wat heerlijk die aannames.
De SR heeft een andere batterij dan de LR. Die van de SR is gewoon zwaarder per kWh dan de LR. Daarom is de laadcurve ook anders en moet je de SR regelmatig tot 100procent laden vanwege calibratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:54
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:47:
[...]

De eerste stint kan je 300 km halen, maar nadien niet, tenzij je echt 100 gaat rijden, en dan word je in F en D toch al snel een verkeershindernis.
In Frankrijk rijdt ik op de snelweg 100 km/u (met fiets achterop) en ik ben echt niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-06 16:24
Zapato schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
[...]

In Frankrijk rijdt ik op de snelweg 100 km/u (met fiets achterop) en ik ben echt niet de enige.
Precies, ik ook met 2 electrische fietsen. Ik ga beslist niet harder hiermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRZ73r5OE-hhpFskNsr3rVs3jZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHqsRfx5ZDFzuO4gJYZVqBSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Elroq85 op 29-05-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47
markjanssen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Je kan bij EnBW autocharge aanzetten in de App, dan hoef je daarna de app niet meer te openen, maar je moet dus wel 1x, tijdens 't laden, autocharge aanzetten.
Ik heb dit vandaag geprobeerd, echter zonder succes. Blijkbaar is dit niet geschikt voor elke auto. :)

Aangezien ik een laadpas van EnBW heb gebruikt zou autocharge ook weinig meerwaarde voor me hebben gehad. Authenticatie via de laadpas gebeurt via enkele seconden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 17:51
Zapato schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
[...]

En dan ga je aan 100 een vrachtwagen voorbij en moet iedereen die 130 rijdt vertragen. Verkeershindernis dus.
En ja, het mag en het is zuiniger, maar waarom?

Je mag ook 70 rijden, dat is nog zuiniger, en dan dwing je zelfs vrachtwagens om te gaan inhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 29-05-2025 14:19 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Laatst online: 09:38
Even wat gas bij is ook een optie. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 11:46
janne_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Dan lijkt me dat de long range een software dingetje is. Zou je dat per maand of zo aan of uit kunnen laten zetten ;-) ?
Nee. Model Y RWD heeft een 60 kWh LFP accu en de Y long range RWD een 75 kWh NMC accu. Behalve het verschil in capaciteit, is er ook een verschil in eigenschappen. De LPF accu mag gewoon tot 100% geladen worden en slijt minder door laad- en ontlaad cycli. Daar kan de LPF beter tegen dan de NMC, die je normaal tussen de 20 en 80% houdt. De NMC accu weegt minder voor dezelfde capaciteit, vandaar dat de auto's in gewicht elkaar niet veel ontlopen. Mocht je dus echt vaak dat kleine beetje extra range nodig hebben (dat is dus minder dan die 75 kWh, omdat je minder vaak naar de 100% laadt met een NMC) dan de long range nemen. Anders is de RWD met zijn LFP accu beter.

Wij hebben nu 2 jaar prive een Model 3 RWD met dezelfde accu, dat bevalt prima, ook op lange stukken met zo'n 400 km bereik in de praktijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:34
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:18:
En dan ga je aan 100 een vrachtwagen voorbij en moet iedereen die 130 rijdt vertragen. Verkeershindernis dus.
Je moet geen 130 hè, het mag. De minimumsnelheid in Frankrijk is 80 als ik het mij goed kan heugen.
Zo lang men zich aan de regels houdt kan je niet spreken van verkeershinder me dunkt, als ik met hogere snelheid aankom en er wordt voor mijn neus ingehaald met 1 km/u verschil beschouw ik dat meer als (oer)vervelend maar niet meer dan dat. Dat ik sneller wil ligt aan mij, niet aan een ander. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
bvdag schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:20:
[...]
Mocht je dus echt vaak dat kleine beetje extra range nodig hebben (dat is dus minder dan die 75 kWh, omdat je minder vaak naar de 100% laadt met een NMC) dan de long range nemen. Anders is de RWD met zijn LFP accu beter.
Niet helemaal.
80% van de 75 NMC is 60kwh, dus 100% LFP.
Ook de LFP kan je beter niet telkens tot 100% laden en vervolgens laten staan. Dat is bij LFP ook niet goed voor de degradatie. Wel moet je af en toe naar 100% laden voor de kalibratie.

Voor lange ritten (vakantie) is het helemaal niet erg om je NMC vlak voor vertrek tot 100% door te laden. Dat geeft je op de eerste stint 15kWh extra tov de LFP.
Vervolgens laad je met snelladen beide niet veel verder dan 80% (komende van ca. 5%) om in het gunstige deel van de laadcurve te blijven. 75% is bij de NMC 56,25 kWh, bij de LFP 45. Bij iedere stint heb je op je doorreis dus ook ruim 10 kWh extra.
Na 3 NMC laadstops heb je dan dus meer kWh dan na 4 laadstops met LFP.

Tijdens het dagdagelijks gebruik zijn de identiek, ook LFP wil je niet lang diep ontladen laten staan, net als NMC.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Niet helemaal.
80% van de 75 NMC is 60kwh, dus 100% LFP.
Ook de LFP kan je beter niet telkens tot 100% laden en vervolgens laten staan. Dat is bij LFP ook niet goed voor de degradatie. Wel moet je af en toe naar 100% laden voor de kalibratie.

Voor lange ritten (vakantie) is het helemaal niet erg om je NMC vlak voor vertrek tot 100% door te laden. Dat geeft je op de eerste stint 15kWh extra tov de LFP.
Vervolgens laad je met snelladen beide niet veel verder dan 80% (komende van ca. 5%) om in het gunstige deel van de laadcurve te blijven. 75% is bij de NMC 56,25 kWh, bij de LFP 45. Bij iedere stint heb je op je doorreis dus ook ruim 10 kWh extra.
Met 3 NMC laadstops heb je dan dus meer kWh dan met 4 laadstops LFP.

Tijdens het dagdagelijks gebruik zijn de identiek, ook LFP wil je niet lang diep ontladen laten staan, net als NMC.
Hoe vergelijken de laadtijden over het gunstige deel van de laadcurve?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Volgens EV-database is 10-80 24 min voor de LFP, 27 voor de NMC.
De NMC heeft een hogere laadsnelheid, die het verschil in kWh nagenoeg compenseert. :)

Zelfde zie je in de one-stop-range, dat is de eerste volle lading leegrijden en vervolgens 15 min laden en dan weer leegrijden.
Dat is bij de LFP 500km en bij de NMC 653km.
Van dat verschil komt 60km bij de laadstop door de hogere laadsnelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 29-05-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:20
Puppetmaster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Een 60 kWh LFP is ook sneller aan die 80%, zeker als het nog eens een BYD LFP is, dus je wint wat tijd tov NMC, die je terug verliest door extra te moeten laden, maar zoveel gaat het allemaal niet verschillen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:54
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:18:
[...]

En ja, het mag en het is zuiniger, maar waarom?

Je mag ook 70 rijden, dat is nog zuiniger, en dan dwing je zelfs vrachtwagens om te gaan inhalen.
Ik rij het niet per se voor de zuinigheid. 100 km/u rijdt heerlijk relaxt. Ik gun het iedereen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
Kom op jongens, ga in het Tesla topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 16:59
jouwheld schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Als je de auto niet meer hebt, misschien ook weer uitzetten? Voordat de nieuwe eigenaar zich ook afvraagt waarom die nooit iets met de app of laadpas hoeft te doen bij EnBW ;-)
Staat inderdaad uit zag ik in de app :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
NokiaFan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb dit vandaag geprobeerd, echter zonder succes. Blijkbaar is dit niet geschikt voor elke auto. :)

Aangezien ik een laadpas van EnBW heb gebruikt zou autocharge ook weinig meerwaarde voor me hebben gehad. Authenticatie via de laadpas gebeurt via enkele seconden.
Het lijkt me de eerste keer ook niet te werken. Je auto stuurt een signaal naar de laadpaal en die registreert een unieke code voor jouw auto. Als die vastgelegd is, dan kun je in het vervolg pas op die manier laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:23
Een handige instructie voor het aanvragen van een tol-pas voor Noorwegen:
https://www.capetracks.nl...oor-tolwegen-in-noorwegen

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 20:49
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto en ben even opzoek naar wat ervaringen.

Op dit moment zitten we te twijfelen tussen de Ford Capri Select (600+ WLTP) en de Enyaq Coupé 60 Selection (440+ WLTP). In eerste instantie alleen gekeken naar 550+ range auto's maar met een wat kleiner accupakket kun je toch wel wat leukers samenstelen. In Nederland moet dit prima kunnen maar met name voor de zomervakanties zit wat angst.

Volgend jaar gaan we met een (grote) familietent dus er gaan een bagagewagen mee (bijvoorbeeld een Anssems GTB 750 VT1 (bak 1,3m breed en totaal 1,4m hoog). Tot op heden gaan we met een ICE en delen we onze reis (onderste helft Frankrijk) eigenlijk altijd in stukken van max 2 a 2,5 uur (daarna korte (toiletbezoek en bestuurderswissel) of lange (ook nog wat eten en stukje wandelen) stop). Echter de kinderen komen nu uit de luiers dus ik vermoed dat alle stops wat langer gaan worden.

Nu is de grote vraag: is de kleinere accu van de coupé voldoende om op deze wijze op onze bestemming te komen: stukjes van 2 a 2,5 uur met een bagagewagen en een rustmomentje van 30 minuten waarbij ik wel enigszins zou willen doorrijden met de bagagewagen (zeg 110 km/u)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tieske88 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:36:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto en ben even opzoek naar wat ervaringen.

Op dit moment zitten we te twijfelen tussen de Ford Capri Select (600+ WLTP) en de Enyaq Coupé 60 Selection (440+ WLTP). In eerste instantie alleen gekeken naar 550+ range auto's maar met een wat kleiner accupakket kun je toch wel wat leukers samenstelen. In Nederland moet dit prima kunnen maar met name voor de zomervakanties zit wat angst.

Volgend jaar gaan we met een (grote) familietent dus er gaan een bagagewagen mee (bijvoorbeeld een Anssems GTB 750 VT1 (bak 1,3m breed en totaal 1,4m hoog). Tot op heden gaan we met een ICE en delen we onze reis (onderste helft Frankrijk) eigenlijk altijd in stukken van max 2 a 2,5 uur (daarna korte (toiletbezoek en bestuurderswissel) of lange (ook nog wat eten en stukje wandelen) stop). Echter de kinderen komen nu uit de luiers dus ik vermoed dat alle stops wat langer gaan worden.

Nu is de grote vraag: is de kleinere accu van de coupé voldoende om op deze wijze op onze bestemming te komen: stukjes van 2 a 2,5 uur met een bagagewagen en een rustmomentje van 30 minuten waarbij ik wel enigszins zou willen doorrijden met de bagagewagen (zeg 110 km/u)?
Even op de sigarendoos:
Ga je ook op Wintersport? Die 440 is 330 in de praktijk, min 10% voor de aanhanger. In de winter is het tot 30% minder.

Jouw rijstijl maakt een hoop uit. Met 90 km/u worden de waardes anders.

Ik vind 440 voor mezelf te weinig. Hoe erg vind je een eventuele extra stop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
De Capri heeft een 77 kWh accu, de Skoda 59kWh.
110x2,5 =275 km
Het lijkt me sterk dat je dat met de 59kWh Skoda gaat redden met die aanhanger.
Met de Capri misschien?

Ik heb ervaring met een Camplet vouwwagen en een Model3 LR AWD, daar red je dat makkelijk mee. Maar die camplet is een stuk lager en gestroomlijnder.

Maar om bij jou modellen te blijven; de 77 kWh versie van de Skoda is maar €3k duurder, waarom niet die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:37

Met caravan is mijns inziens wltp 500+ een must. Ik rijdt ionic5/77kWh met kip shelter en haal in de zomer stints van 200 tot 220km.
Aanhangertje zal iets gunstiger zijn maar niet veel vrees ik.
Bagage box op trekhaak kost geen range. Soms zelfs beter door betere stroomlijn.
Zonder caravan alleen in Nederland had ik zeer zeker met de kleinere accu toegekund.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
Azqi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Even op de sigarendoos:
Ga je ook op Wintersport? Die 440 is 330 in de praktijk, min 10% voor de aanhanger. In de winter is het tot 30% minder.

Jouw rijstijl maakt een hoop uit. Met 90 km/u worden de waardes anders.

Ik vind 440 voor mezelf te weinig. Hoe erg vind je een eventuele extra stop?
Nee, geen wintersport. Zomervakantie is eigenlijk het enige moment waarop we buiten de landsgrenzen komen. Als ik jouw sigarendoosberekening aanhoud dan kom ik op een range van bijna 300 uit voor 100%, betekent bijna 210 als je van 80% naar 10% leegrijdt. Persoonlijk vindt ik dat nog acceptabel.
Puppetmaster schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:00:
De Capri heeft een 77 kWh accu, de Skoda 59kWh.
110x2,5 =275 km
Het lijkt me sterk dat je dat met de 59kWh Skoda gaat redden met die aanhanger.
Met de Capri misschien?

Ik heb ervaring met een Camplet vouwwagen en een Model3 LR AWD, daar red je dat makkelijk mee. Maar die camplet is een stuk lager en gestroomlijnder.

Maar om bij jou modellen te blijven; de 77 kWh versie van de Skoda is maar €3k duurder, waarom niet die?
Als 2 uur realistisch is teken is dat ook acceptabel. Nu bepalen we vooraf de aires waar we willen stoppen en dan rekken we het dus soms op naar 2,5 omdat we eigenlijk niet onder de 2 uur willen komen voor de verdeling, maar als er uiteindelijk ipv 4 stops 5 stops moeten komen vind ik dat ook nog acceptabel.

Het ding is namelijk dat die 3k een hogere bijtelling en een hogere eigen bijdrage geeft, als dat nodig is om die ene keer per jaar een extra stop uit te sparen vind ik dat nogal gortig (ik ga al bijna 200 euro netto meer betalen t.o.v. mijn huidige Octavia Combi en ergens moet de grens liggen)
Stefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Met caravan is mijns inziens wltp 500+ een must. Ik rijdt ionic5/77kWh met kip shelter en haal in de zomer stints van 200 tot 220km.
Bagage box op trekhaak kost geen range. Soms zelfs beter door betere stroomlijn.
Zonder caravan alleen in Nederland had ik zeer zeker met de kleinere accu toegekund.
Een caravan geeft inderdaad behoorlijke impact op je range (lees getallen van 50% impact) maar van bagagewagens kan ik tot op heden niet echt concrete cijfers vinden. Wel wat posts hier op het forum van mensen die aangaven dat het wel mee valt maar ik ben even benieuwd naar wat ik nu redelijkerwijs aan kan/moet houden.

(Trekhaak koffer is ben ik bang te klein voor het geheel, die zijn max 400liter, laatst voor het eerst camperen in de buurt en toen zat de Octavia Combi met de bank plat tot aan de nok toe gevuld (incl vak voor het reservewiel en wat spullen op de voorstoel). Dat is dus over de 1700 liter, dat wordt erg lastig om dat op een andere manier mee te krijgen dan een karretje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Ik rijd met een Y en een shelter erachter.
Met Hemelvaart nog weggeweest, verbruik van 320wh/km gemiddeld over 320km.
Van de zomer naar Normandië met storm en regen tegen 450wh+km

Kennissen met Y en vouwwagen zitten veel lager met t verbruik meer rond de 220wh/km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
Zjanzjak schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Je moet geen 130 hè, het mag. De minimumsnelheid in Frankrijk is 80 als ik het mij goed kan heugen.
Zo lang men zich aan de regels houdt kan je niet spreken van verkeershinder me dunkt, als ik met hogere snelheid aankom en er wordt voor mijn neus ingehaald met 1 km/u verschil beschouw ik dat meer als (oer)vervelend maar niet meer dan dat. Dat ik sneller wil ligt aan mij, niet aan een ander. ;)
In de regeltjes staat o.a. het volgende over hoe je moet inhalen:
De inhaalmanoeuvre moet zo kort mogelijk zijn en niet langer duren dan noodzakelijk
Dus inhalen met 100km/u als de Vmax hoger is, is wel hinderlijk, je bent dan niet bezig om de inhaalactie zo kort mogelijk te houden.
Beetje gas bijgeven is dan voor het overige verkeer wel zo vriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Echter de kinderen komen nu uit de luiers dus ik vermoed dat alle stops wat langer gaan worden.
Tieske88 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:55:
… toen zat de Octavia Combi met de bank plat tot aan de nok toe gevuld …
Waar heb je de kinderen toen gelaten????

En wtf neem je allemaal mee op vakantie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, wat ik ook al eerder in dit topic aangegeven heb, onze Model 3 gebruikt zo’n 10-15% meer met de hierboven aangegeven Camplet.
Dan zit je idd rond de 20kWh/100km @ 110km/h

Maar die Camplet is maar 1m hoog ipv 1,4m voor je baggagekar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 15:15
enigszins zou willen doorrijden met de bagagewagen (zeg 110 km/u)?
Zeker met een BEV is iets langzamer rijden soms beter voor de reistijd. Lager verbruik kan over een langere afstand makkelijk 1-2 laadstops schelen waarmee je die reistijd kunt inperken of op zijn minst op dezelfde tijd aankomt. Kwestie van ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 15:15
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:21:
[...]Beetje gas bijgeven is dan voor het overige verkeer wel zo vriendelijk.
Ik heb nergens gelezen dat hij/zij dit niet doet. Hier staat de CC meestal op 110, beetje pedaal omlaag om even langs te gaan is meestal wel de oplossing.
Groter probleem is dat niemand om zich heen kijkt of vooruit kijkt. Niet diegene die langzamer inhaalt dan de meeste mensen op de linkerrijstrook waardoor die in de ankers moeten.
Of die sjappie die meent sneller dan de max te moeten rijden en vol in de ankers moet ipv eerder van het pedaal te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tieske88 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:55:

(Trekhaak koffer is ben ik bang te klein voor het geheel, die zijn max 400liter, laatst voor het eerst camperen in de buurt en toen zat de Octavia Combi met de bank plat tot aan de nok toe gevuld (incl vak voor het reservewiel en wat spullen op de voorstoel). Dat is dus over de 1700 liter, dat wordt erg lastig om dat op een andere manier mee te krijgen dan een karretje).
Aardappelen en water kan je ter plaatse kopen. 😎

Je zal diep moeten gaan om stints van 2h te halen met die kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
Aangezien de levering van mijn bestelde Model Y langer gaat duren ga ik 'genoodzaakt' met een geleende Kia E Niro uit 2020 op vakantie naar Italië.
Op basis van reviews is me opgevallen dat hij geen ster is in snelladen maar tot 75% is het te doen. Verder wil ik vooral gebruik maken van ABRP en heb ik een maand abonnement bij Tesla afgesloten om te laden.
Zijn er verder zaken waar ik specifiek rekening mee moet houden? Dien je de accu ook voor te verwarmen voor het snelladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 20:44

Harrie van Til

Doe maar blauw

tim.w schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:13:
Dien je de accu ook voor te verwarmen voor het snelladen?
Nee, alleen 's winters

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Aangezien de levering van mijn bestelde Model Y langer gaat duren ga ik 'genoodzaakt' met een geleende Kia E Niro uit 2020 op vakantie naar Italië.
Op basis van reviews is me opgevallen dat hij geen ster is in snelladen maar tot 75% is het te doen. Verder wil ik vooral gebruik maken van ABRP en heb ik een maand abonnement bij Tesla afgesloten om te laden.
Zijn er verder zaken waar ik specifiek rekening mee moet houden? Dien je de accu ook voor te verwarmen voor het snelladen?
Voorverwarmen kan niet bij een e-Niro maar heb je zoals gezegd ook niet nodig in de zomer.
Als je stints rijdt van 75 naar 10 procent heb je dus 65% van de accu ter beschikking wat 41,6 kWh is.
Bij een verbuiik van 17 kWh/ 100km (wat sneller, airco aan) dan kun je dus maximaal 245 km per stint rijden. Op die manier kun je ook zelf prima uitvogelen waar en wanneer je stoppen/laden wilt.
Reken op gemiddeld 40 minuten laden per keer. Je kunt de lengte van je stops natuurlijk wat variëren door wat kortere stops en langere stops af te wisselen (maaltijden), daar houdt ABRP geen rekening mee.
Dus stops geen 40+40+40+40 maar 20+60+20+60 oid.

Als je iets kortere stints rijdt van 2 uur worden je laadstops uiteraard ook iets korter en kun je stoppen met laden bij 65%, dat scheelt ook qua laadsnelheid. Zorg ervoor dat je met de juiste mindset vertrekt, gewoon rustig door blijven rijden en laden en je komt er wel, je zal af en toe wat langer aan de lader moeten staan dan je zou willen misschien.

[ Voor 23% gewijzigd door ASW1 op 05-06-2025 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elroq85

Ik heb zelf de Elroq 85 gekocht met de 77 kWh (netto) accu en 580 km WLTP. Goedkoper dan de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Holzschuh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Ik heb nergens gelezen dat hij/zij dit niet doet. Hier staat de CC meestal op 110, beetje pedaal omlaag om even langs te gaan is meestal wel de oplossing.
Groter probleem is dat niemand om zich heen kijkt of vooruit kijkt. Niet diegene die langzamer inhaalt dan de meeste mensen op de linkerrijstrook waardoor die in de ankers moeten.
Of die sjappie die meent sneller dan de max te moeten rijden en vol in de ankers moet ipv eerder van het pedaal te gaan.
Excuses, dit was ook niet richting @Zjanzjak , maar richting @Tommie12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Ik heb zelf de Elroq 85 gekocht met de 77 kWh (netto) accu en 580 km WLTP. Goedkoper dan de Enyaq.
Volgens mij wilde degene die de vraag stelde een auto huren in plaats van kopen.
Dat kan qua kosten een heel ander verhaal zijn natuurlijk.

Maar ik denk dat als mensen al langer een EV rijden dat ze ook gewoon met een kleinere accu zich heel comfortabel voelen. Tenzij je natuurlijk een hele onzuinige auto rijd.
De elektrische auto's van skoda zijn niet zuinig met energie, maar het kan slechter. Volgens mij kun je die ook gewoon best goed rijden met een kleinere accu, tenzij je echt flink door wil rijden in Duitsland. Maar dan heb je met een grotere accu ook vrij snel een probleem met de actieradius.
Eigenlijk raar dat ze vanuit VAG nog geen skoda versie maken van de ID7, want dat is wel weer een hele zuinige auto.Die komt er volgens mij wel aan, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Volgens mij wilde degene die de vraag stelde een auto huren in plaats van kopen.
Dat kan qua kosten een heel ander verhaal zijn natuurlijk.

Maar ik denk dat als mensen al langer een EV rijden dat ze ook gewoon met een kleinere accu zich heel comfortabel voelen. Tenzij je natuurlijk een hele onzuinige auto rijd.
De elektrische auto's van skoda zijn niet zuinig met energie, maar het kan slechter. Volgens mij kun je die ook gewoon best goed rijden met een kleinere accu, tenzij je echt flink door wil rijden in Duitsland. Maar dan heb je met een grotere accu ook vrij snel een probleem met de actieradius.
Eigenlijk raar dat ze vanuit VAG nog geen skoda versie maken van de ID7, want dat is wel weer een hele zuinige auto.Die komt er volgens mij wel aan, overigens.
Je verhaal klopt niet helaas. De Elroq 85 heeft de VW APP550 motor (286 pk, 545 Nm) en is juist heel erg zuinig met energie. Deze motor wordt ook in de ID7 gebruikt en in de Q4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:45
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:30:
[...]

[...]

Pindakaas en hagelslag en vergeet de aardappels niet etc…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Je verhaal klopt niet helaas. De Elroq 85 heeft de VW APP550 motor (286 pk, 545 Nm) en is juist heel erg zuinig met energie. Deze motor wordt ook in de ID7 gebruikt en in de Q4.
Mijn verhaal klopt zeker wel, zowel qua efficientie als huurauto/koopauto vergelijk. Efficientie heeft niet alleen met de aandrijflijn te maken. Mijn vorige EV had een hele zuinige aandrijflijn, maar was totaal onzuinig in gebruik.
De Skoda's zijn gewoon heel onzuinig in gebruik. Dat zal voornamelijk door de vorm van de carrosserie komen.

Ik vermoed dat die nieuwe Skoda Combi EV wel een stuk zuiniger wordt als deze ongeveer dezelfde vorm krijgt als de ID7.

[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Mijn verhaal klopt zeker wel, zowel qua efficientie als huurauto/koopauto vergelijk. Efficientie heeft niet alleen met de aandrijflijn te maken. Mijn vorige EV had een hele zuinige aandrijflijn, maar was totaal onzuinig in gebruik.
De Skoda's zijn gewoon heel onzuinig in gebruik. Dat zal voornamelijk door de vorm van de carrosserie komen.

Ik vermoed dat die nieuwe Skoda Combi EV wel een stuk zuiniger wordt als deze ongeveer dezelfde vorm krijgt als de ID7.
Ok dus 580 km WLTP met 77 kWh noemt u onzuinig? Echt? Ik verbruik met 80% snelweg ca. 15,1 kWh/100 km en ik vind dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Ok dus 580 km WLTP met 77 kWh noemt u onzuinig? Echt? Ik verbruik met 80% snelweg ca. 15,1 kWh/100 km en ik vind dat prima.
Dat is niet bijzonder zuinig nee met 100km/h. Een ID7 is echt een heel stuk zuiniger. Vergelijkbaar met de EQS en de EQA van Mercedes. De Tesla's zitten iets daaronder qua efficientie. De rest zit daar flink boven.
De Chinezen komen er wel aan. Die doen dat ook steeds beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elroq85
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Dat is niet bijzonder zuinig nee met 100km/h. Een ID7 is echt een heel stuk zuiniger. Vergelijkbaar met de EQS en de EQA van Mercedes. De Tesla's zitten iets daaronder qua efficientie. De rest zit daar flink boven.
De Chinezen komen er wel aan. Die doen dat ook steeds beter.
Ik lees op de VW website een WLTP (voor deze APP550 motor) van 614 km gecombineerd en dat is voor de Elroq 85 dus 580 km....nou, nou, is dat nu "een heel stuk zuiniger" ??

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ASW1
Mag dit gebabbel over VW's in een ander topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:00:
Mag dit gebabbel over VW's in een ander topic?
De range van een auto heeft toch wel wat impact op een "lange rit".
Voor mij is de keuze van de auto voor een bepaald gebruik wel relevanter bij een EV dan bij een benzineauto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Na drie weken door Frankrijk en Baskenland rijden terug in Nederland. Vooral geladen bij Tesla Superchargers, twee keer bij iCharge, wanneer het zo uit kwam (in de buurt van Giverney, tuinen van Monet en bij Arras) , en een keer moeten laden in de nacht op straat in Bedous.

In Baskenland een paar keer bij Iberdola, via hun app. Accepteren alleen adressen in Spanje. Stap overslaan bij aan maken account. Wanneer de account bestaat, kan je betaal gegevens alsnog opgeven. Voor de facturen heb je dan weer wel een Spaans adres nodig (?) maar daarvoor nam ik dan maar het logeeradres. Je kan ook een soort bonnetje krijgen.

Tesla laders eigenlijk altijd voldoende beschikbaar, ook in de drukke uren (maar je, voorseizoen), soms meer dan 20 stalls voor ons alleen. Bij Lille geladen bij Lesquin, let op dat de laders bij Novotel staan, gelijk rechts op de rotonde, rechts na de afrit. Op weg naar Brive ligt Saint-Pardoux-l’Ortigier aan de oude weg, bij de ene afrit eraf, de volgende erop. Helaas was het hotel gesloten, aar de toiletten bereikbaar. Bij de E.Leclerc megastore, Albi, waren de laders onder zonnepanelen, maar de restaurants een eind lopen. Bij Aurillac een klein aantal laders bij een modern, maar vooral leeg winkelcentrum. Opgeleverd na covid… SC Chartres ligt bij de autoweg, bij een formule hotel, maar geen winkels.

Bij Langon zit er bij de winkels een formule restaurant met zo veel je kan eten voor de lunch 14,50 en diner 18,50 Je betaalt extra voor je drankjes en de - veel keus - deserts. Heel druk bezocht.

In Baskenland is Tesla bij de meeste grote steden, aan de rand in een industriegebied, bij de autoweg maar wel vaak ook winkels (San Sebastian, Bilbao - wel erg ver van de winkels, maar dan weer overdekt, Vittoria Gasteiz.) Let op dat in Logrono de stalls in het winkelcentrum zitten en alleen overdag beschikbaar en niet op zondag. Uitwijken naar Iberdola.

Supercharger bij Vierzon is een aanrader (we stoppen hier vaak): naast hotels en diverse restaurants een eigen ruimte met kookplaat, magnetron en kinderspeelhoek. En op de splitsing van autowegen. En de meeste laders ook onder zonnepanelen, in de schaduw, behalve de allernieuwste.

Niet steeds de Autoroute genomen, leuker rijden en je bespaart dubbel: kWh en tol. Het beste stuk vind ik ten zuiden van Orleans: N2020, parallel aan de autoweg (van en naar Vierzon). Weinig plaatsen. De voormalige N21, Limoges - Perigeux is ook een fijne weg. We zijn ook door de Armagnac streek gereden, maar daar weer veel dorpjes en tegenwoordig overal 30km speed bumps.

En, 2 kWh gratis bij Carrefour, na 20 minuten proberen om een beveiligingsprobleem heen te komen - de website wilde niet vanuit de betaal app geopend worden, na de betaling.

In totaal ca 760 kWh en 4750 km, ongeveer 16kWh per 100 km (Kona 2020, nieuwe zomerbanden, Michelen) . Wel op de heen (120 km/h) en op de terugweg (130 km/h op de autowegen) meewind. En dat kan ik merken in het verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:21:
Dus inhalen met 100km/u als de Vmax hoger is, is wel hinderlijk, je bent dan niet bezig om de inhaalactie zo kort mogelijk te houden.
Beetje gas bijgeven is dan voor het overige verkeer wel zo vriendelijk.
'De inhaalmanoeuvre moet zo kort mogelijk zijn en niet langer duren dan noodzakelijk' is natuurlijk wel interpretabel. Dat het misschien vervelend is, is wat anders dan hinderlijk.
Hinderlijk neigt meer naar opzettelijk namelijk en daar is geen sprake van in dit geval. Je gaat in geen 10 miljoen miljard jaar een boete krijgen omdat je met 100 inhaalt op een 130 weg terwijl er verkeer achter je zit.

Uiteraard kan men vriendelijk zijn en wat gas bijgeven (mits veilig) maar het is echt geen verplichting als je met 100 per uur inhaalt en dan te versnellen naar Vmax zoals je tracht te zeggen met 'De inhaalmanoeuvre moet zo kort mogelijk zijn en niet langer duren dan noodzakelijk'. ;)
Jan Lelie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
Vooral geladen bij Tesla Superchargers, twee keer bij iCharge, wanneer het zo uit kwam (in de buurt van Giverney, tuinen van Monet en bij Arras) , en een keer moeten laden in de nacht op straat in Bedous.
Mijn insteek ook altijd (in/naar Frankrijk) maar heel soms lastig omdat er geen toilet beschikbaar is.
Bedoel je trouwens met iCharge IECharge? IECharge is vaak stukken goedkoper maar zou ik dan meer gebruiken als ik lokaal ben/blijf want staat vaak in the middle of nowhere. :P
Jan Lelie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
Niet steeds de Autoroute genomen, leuker rijden en je bespaart dubbel: kWh en tol.
Herkenbaar, heb eind maart hetzelfde gedaan, besparing is leuk meegenomen maar mij ging het vooral om het leukere rijden, vond het ook tig keer relaxter rijden dan over/op de tolwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:30:
[...]

[...]

Haha omdat dit de eerste keer was om te gaan testen (en we geen dakkoffer/trekhaakkoffer of karretje hebben) zijn we bewust een weekje in de buurt gebleven en dus met 2 auto's gegaan.

Maar zoals gezegd gaan we met een mooie gezinstent (Falco Steenarend 5800) en toen we die (2e hands) gingen ophalen lag de kofferbak al aardig vol met de tent incl bijbehoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4TJAg3BF6ENu7VqsIwhcVeEKpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8dc0OUPnsKzIPhu7YwzgM8i.jpg?f=fotoalbum_large

En als je dan bedenkt wat je allemaal nog meer nodig hebt:
Kinderwagen
Tafel
2 klapstoelen
2 invouwbare kinderstoelen
4 Self inflateble slaapmatjes
4 warme slaapzakken met 2 kussentjes
Koelkastje
2 pits kooktoestelletje met gastankje
Kastje (eerst vond ik dit overdereven maar ben wel blij dat we daarmee enigszins orde konden scheppen)
Kinderspullen: klein beetje speelgoed, luiers, potje, boekje, knuffels, fles (met warmer),
pannen, bestek, borden, bekers, bakjes, snijplankje, messen, etc
Kleding voor 4 (incl. warme/koude kleding als je geen garantie op warm weer heb)
Handdoeken, theedoeken, afwasspullen
Klein grut zoals lamp, hamer, oplader, elektrakabel, waslijn, stoffer en blik, aeropress, waterkoker,
Toiletspullen voor 4
En allerlei ander spul wat ik nog vergeet (zie anders ook https://www.kampeermeneer.nl/paklijst-kamperen/)

Hadden we wat zaken bij die we de volgende keer thuislaten: zeker. Maar we misten ook nog het e.e.a. Ook heeft niet alles per se de kleinste pakmaat maar als je daar naartoe wil dan kost dat ook een flinke duit.

Voor ons lijkt een trekhaakkoffer van 400liter dus niet te volstaan, vandaar mijn vraag hier.

Misschien moet ik hem anders stellen:
Als we met een kleinere accu op vakantie gaan met een bagagewagen, wat zijn dan de aanpassingen die we moeten maken t.o.v. onze "normale" reisroutine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tieske88 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:14:

Als we met een kleinere accu op vakantie gaan met een bagagewagen, wat zijn dan de aanpassingen die we moeten maken t.o.v. onze "normale" reisroutine?
Dan zul je waarschijnlijk vaker moeten laden, en misschien soms afkoppelen om te kunnen laden.
Ga er van uit dat je steeds van 80 naar 10% rijdt, dan neem je dus 70% van de accucapaciteit en daarmee kun je zelf uitrekenen met het verbruik hoe ver je gaat komen.

Als je echt aankoopadvies wilt in de zin van moet ik auto X of Y kopen dan moet je een eigen topic starten.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 05-06-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-06 15:06
De combinatie van de plaats van de laadpoort van de Kia Niro en de lengte van de Tesla laadkabels geeft (bij sommige?) Tesla laadpunten een uitdaging want dan moet heel dicht op de laadpaal gaan staan (rechts naast het rechtervoorwiel).

Het past net, maar echt handig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ik lees op de VW website een WLTP (voor deze APP550 motor) van 614 km gecombineerd en dat is voor de Elroq 85 dus 580 km....nou, nou, is dat nu "een heel stuk zuiniger" ??
Zoek eens op CW waarde van de elroq. Die scoort enorm slecht in vergelijking met andere auto's.
Het is net zoals de enyaq gewoon een hele onzuinige auto. De Enyaq coupe is trouwens wel een stuk zuiniger, puur door de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tommie12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:40:
[...]

De range van een auto heeft toch wel wat impact op een "lange rit".
Voor mij is de keuze van de auto voor een bepaald gebruik wel relevanter bij een EV dan bij een benzineauto.
Inderdaad. Als het ergens thuishoort dan is het hier wel.
Juist de efficiëntie (CW waarde) is iets wat veel uitmaakt op een lange reis. Op korte stukken spelen juist weer hele andere dingen die energie kunnen slurpen.
Een grotere accu betekent langer laden. Dat icm met een onzuinige auto betekent dat je langer onderweg bent dan een zuinige auto met een kleinere accu.

[ Voor 12% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-06 22:18
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Zoek eens op CW waarde van de elroq. Die scoort enorm slecht in vergelijking met andere auto's.
Het is net zoals de enyaq gewoon een hele onzuinige auto. De Enyaq coupe is trouwens wel een stuk zuiniger, puur door de vorm.
Goede tip van je om het even op te zoeken.
De cw-waarde van een Skoda Elroq is 0,26 en dat is een prima waarde voor zo'n model.
Porsche Macan electric scoort bijvoorbeeld 0,25.
Allebei mooie waarden, in aanmerking genomen dat het ook nog _mooie_ auto's moeten zijn.

Dat "enorm slecht" valt dus "enorm mee".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:09:
[...]

Inderdaad. Als het ergens thuishoort dan is het hier wel.
Nee, deze specifieke discussies over Cw waardes en accu's van specifieke automodellen discussie hoort hier niet thuis, lees de topicwaarschuwing onderaan deze pagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Een grotere accu betekent langer laden.
Een grotere accu betekent doorgaans ook sneller laden en een groter deel (in kWh) in het gunstigere deel van de curve.
Dat compenseert het voor de kWh’s die erin gaan.
Je hoeft niet perse tot 80% te laden met een grotere accu, maar dan kan naar verhouding bijvoorbeeld 60% ook voldoende zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Puppetmaster op 05-06-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
BBBvB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:22:
[...]

De cw-waarde van een Skoda Elroq is 0,26 en dat is een prima waarde voor zo'n model.
Allebei mooie waarden, in aanmerking genomen dat het ook nog _mooie_ auto's moeten zijn.

Dat zijn slechte waarden inderdaad tov van de echte zuinige auto's.
Zuinige auto's scoren 0.23 en lager.

[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Puppetmaster schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Een grotere accu betekent doorgaans ook sneller laden en een groter deel (in kWh) in het gunstigere deel van de curve.
Dat compenseert het voor de kWh’s die erin gaan.
Je hoeft niet perse tot 80% te laden met een grotere accu, maar dan kan naar verhouding bijvoorbeeld 60% ook voldoende zijn.
Niet iedere auto met een grote accu laadt sneller. De meeste laden helemaal niet eens sneller dan de kleinere accu's en als het is, is het vaak niet in verhouding met de grootte van de accu. Een grotere accu moet dus doorgaans langer laden waardoor je langer onderweg bent met een onzuinigere auto op een lange reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
ASW1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Nee, deze specifieke discussies over Cw waardes en accu's van specifieke automodellen discussie hoort hier niet thuis, lees de topicwaarschuwing onderaan deze pagina.
Ik lees daar niet dat je het niet mag hebben over CW waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:10

El Pollo Diablo

3-wieler

Laatste dagen even een korte zakelijke trip naar de UK gemaakt. Heen met de ferry van Duinkerken naar Dover, en terug van Dover naar Calais

Ik was nog nooit met de EV naar het eiland geweest, dus ik was best benieuwd naar de infrastructuur. Ik zat in de buurt van Londen en Coventry, en daar zijn laadstations genoeg. Ik rijd zakelijk een lease Polestar 2 MY2025 LRSM en die heeft gewoon een prima rijbereik en laad ook snel. Prima auto voor de wat langere trips.

Athlon verstrek een laaddruppel van Deftpower, en die heeft normaal gesproken een prima dekking. Maar in de UK viel het me toch wat tegen. Er zijn veel merken snelladers die niet ondersteund worden.
Ik heb in de UK geladen bij Ionity en bij Shell, en op de terugweg in Belgie nog een keer bij Allego.

Al met al geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:41
Sowieso is elke discussie over verbruik en zuinigheid vrij kansloos. Want... Het verbruik van de boordcomputer is nooit gelijk aan het daadwerkelijk verbruik. Elk merk heeft zijn eigen regels wat betreft het sommetje dat gebruikt wordt voor de boordcomputer. Dus die cijfers zeggen echt helemaal niks. Dan kun je gaan rekenen met elke kWh die vanuit je paal de wagen in gaat en dan het jaar rond. Maar de een gaat op vakantie met een aanhanger, de ander rijd 80% snelweg, de ander alleen maar binnendoor en heeft zijn banden (winter/zomer/vierseizoenen?) bol staan om rolweerstand te verminderen. Jaarcijfers zeggen dus ook helemaal niks. Elke laadpaal heeft ook zijn eigen meetafwijking en dan laden ook nog eens vrij weinig mensen altijd bij dezelfde paal. Dan heeft elke lader en wagen ook nog verschillen in efficiënte per vermogen en AC/DC.

Net als dat cw-waardes iets zeggen over de luchtweerstand, maar helemaal niets over de efficiënte van de aandrijving e.d..

Dus als je graag wagens wilt vergelijken, dan kom je er echt niet met een simpele 'ik verbruik maar 14 kWh per 100 kilometer'. Er is een reden dat er een WLTP is, zodat je kunt vergelijken op exact dezelfde omstandigheden. Maar dat zegt dan ook echt alleen wat over exact die omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
El Pollo Diablo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:25:
Laatste dagen even een korte zakelijke trip naar de UK gemaakt. Heen met de ferry van Duinkerken naar Dover, en terug van Dover naar Calais

Ik was nog nooit met de EV naar het eiland geweest, dus ik was best benieuwd naar de infrastructuur. Ik zat in de buurt van Londen en Coventry, en daar zijn laadstations genoeg. Ik rijd zakelijk een lease Polestar 2 MY2025 LRSM en die heeft gewoon een prima rijbereik en laad ook snel. Prima auto voor de wat langere trips.

Athlon verstrek een laaddruppel van Deftpower, en die heeft normaal gesproken een prima dekking. Maar in de UK viel het me toch wat tegen. Er zijn veel merken snelladers die niet ondersteund worden.
Ik heb in de UK geladen bij Ionity en bij Shell, en op de terugweg in Belgie nog een keer bij Allego.

Al met al geen enkel probleem.
Ik ga deze zomer de oversteek maken, dacht eerst aan de eurotunnel, dat hebben we al vaker gedaan maar is eigenlijk best vervelend qua reiservaring. Sta liever even op het dek van een ferry voor een echte rijpauze denk ik, hoe zijn de ferries bevallen en heb je de tunnel ook overwogen?
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing omdat je daar sowieso een verplichte pauze hebt, dus daar laden scheelt ons tijd. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliteiten hij de ferries niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]

Ik ga deze zomer de oversteek maken, dacht eerst aan de eurotunnel, dat hebben we al vaker gedaan maar is eigenlijk best vervelend qua reiservaring. Sta liever even op het dek van een ferry voor een echte rijpauze denk ik, hoe zijn de ferries bevallen en heb je de tunnel ook overwogen?
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliter hij de ferries niet zijn.
Na het inchecken voor een ferry heb je meestal niks meer dan een lange wachtrij, wat vieze toiletten en een snoep en drankwinkel. Ik heb het nog niet dikwijls gezien dat je dan nog kan laden, dat moet je voor of nadien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:46

bert pit

asdasd

[...]

Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliter hij de ferries niet zijn.
Ik weet er het fijne niet van maar P&O Ferries heeft op sommige van hun schepen laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd.
https://www.pofreight.com...ervice/plug-in-facilities

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
BBBvB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Die "fisherman" weet echt niet waar hij over praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Ik weet er het fijne niet van maar P&O Ferries heeft op sommige van hun schepen laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd.
https://www.pofreight.com...ervice/plug-in-facilities
Ja, op de langere trajecten zoals Kiel-Gothenburg of Cherbourg-Dublin
Je betaalt dan iets van 15-25€, maat je auto wordt geladen met stroom uit zware petroleum.
De milieufee houdt daar niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Niet iedere auto met een grote accu laadt sneller.
Je moet daarvoor natuurlijk niet verschillende merken/platforms met elkaar gaan vergelijken.

Binnen een merk/model/platform zie je bijna altijd dat de grotere versie van de accu sneller kan laden dan de kleinere, omdat ze meer cellen/units hebben om de stroom over te verdelen.

In dit voorbeeld was het MEB platform: 3 formaten met oplopende laadsnelheden.
Bij het PPE platform ook, bij Mercedes EQE/EQS idem. Bij Tesla model 3/Y door formaat icm chemie verschil.
Binnen die modellen/platforms is de trend duidelijk: grotere accu = sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Na het inchecken voor een ferry heb je meestal niks meer dan een lange wachtrij, wat vieze toiletten en een snoep en drankwinkel. Ik heb het nog niet dikwijls gezien dat je dan nog kan laden, dat moet je voor of nadien doen.
Ik heb net even de parkeerterreinen bij de ferries afgezocht, maar zowel bij Calais als Duinkerken geen snellader te vinden. Denk dat het dan toch de tunnel wordt omdat we daar sowieso moeten wachten.
Krijg de indruk dat de ferries tegenwoordig vooral cargo zijn, wat sowieso een matiger ervaring is dan passagiersferries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb net even de parkeerterreinen bij de ferries afgezocht, maar zowel bij Calais als Duinkerken geen snellader te vinden. Denk dat het dan toch de tunnel wordt omdat we daar sowieso moeten wachten.
Krijg de indruk dat de ferries tegenwoordig vooral cargo zijn, wat sowieso een matiger ervaring is dan passagiersferries.
Ferry over het kanaal is idd vooral cargo, de meeste passagiers met auto nemen de tunnel want goedkoper, sneller en minder weersafhankelijk.

Ik dacht dat je daar ook even kon snelladen als je aan de tax free staat en nog even moet wachten tot je met de auto de trein op mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:37:
[...]

Ja, op de langere trajecten zoals Kiel-Gothenburg of Cherbourg-Dublin
Je betaalt dan iets van 15-25€, maat je auto wordt geladen met stroom uit zware petroleum.
De milieufee houdt daar niet van.
Ik denk dat het kleine beetje stroom wat geladen wordt door elektrische auto's verwaarloosbaar is t.o.v. wat er aan zware petroleum gebruikt wordt om die boot vooruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat het kleine beetje stroom wat geladen wordt door elektrische auto's verwaarloosbaar is t.o.v. wat er aan zware petroleum gebruikt wordt om die boot vooruit te krijgen.
Zo geraak je nergens.
Elke liter die je kan besparen telt.

Jouw ene auto betekent ook niks tov al die boten die wereldwijd rond varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Ik dacht dat je daar ook even kon snelladen als je aan de tax free staat en nog even moet wachten tot je met de auto de trein op mag.
Er staan daar 8 Engie snelladers en 8 Tesla snelladers dus dat is ideaal, je staat daar sowieso 30-60 minuten te wachten voordat je je trein op kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Elroq85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Die "fisherman" weet echt niet waar hij over praat
Zeker wel. Jij hebt gewoon een hele onzuinige auto. Maakt verder niet uit, maar je moet niet doen alsof je weet waarover je praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Puppetmaster schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Je moet daarvoor natuurlijk niet verschillende merken/platforms met elkaar gaan vergelijken.

Binnen een merk/model/platform zie je bijna altijd dat de grotere versie van de accu sneller kan laden dan de kleinere, omdat ze meer cellen/units hebben om de stroom over te verdelen.

In dit voorbeeld was het MEB platform: 3 formaten met oplopende laadsnelheden.
Bij het PPE platform ook, bij Mercedes EQE/EQS idem. Bij Tesla model 3/Y door formaat icm chemie verschil.
Binnen die modellen/platforms is de trend duidelijk: grotere accu = sneller laden.
Het klopt inderdaad dat bij hetzelfde merk de laadsnelheden voor grotere accu's vaak hoger liggen.
Maar dat verschilt heel erg per merk. De meeste Europese merken laden langzamer dan concurrenten in andere landen. Bepaalde platformen van Porsche/Audi en Mercedes uitgezonderd, vanwege de 800V techniek natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Het klopt inderdaad dat bij hetzelfde merk de laadsnelheden voor grotere accu's vaak hoger liggen.
Maar dat verschilt heel erg per merk. De meeste Europese merken laden langzamer dan concurrenten in andere landen. Bepaalde platformen van Porsche/Audi en Mercedes uitgezonderd, vanwege de 800V techniek natuurlijk.
De vraag is wat je bedoelt met sneller laden.

De tijd tussen 10 en 80% kan voor een grote of kleine batterij hetzelfde zijn, want bij een zelfde celchemie en koelsysteem zou dat dezelfde C waarde opleveren.
Maar bij een zelfde C waarde zal een grotere batterij meer kW kunnen slikken dan een kleine, en als het verbruik niet veel verschilt, dan haal je meer kilometers binnen op dezelfde tijd.
Maar dikwijls hangt een grotere batterij aan een 'dual motor' concept, en is minder zuinig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
Afgelopen twee weken een trip gemaakt naar Zuid-Frankrijk. Het verloopt tegenwoordig allemaal zo soepel dat een reisverslag bijna niet meer nodig is, maar toch een ervaringen die nuttig kunnen zijn.

Heenreis
Vertrokken vanuit regio Utrecht, op weg naar regio Marseille.
Laadstop 1: Fastned Hazeldonk. Twee uur gereden vanwege files, tijd voor een stop. Werkt als een zonnetje, wel duur natuurlijk.
Laadstop 2: Tesla Supercharger in Couvin geprobeerd. Vreemde situatie: de app gaf een wachttijd aan, maar daar aangekomen waren bijna alle laders leeg. Bij het proberen te starten van de laadsessie, timede elk verzoek uit, op meerdere telefoons. Vervelende situatie, maar geen ramp, een paar kilometer verderop zit een Fastned (Couvin), die werkte weer perfect.
In de buurt van Reims overnacht en volgeladen bij de laadpaal bij het hotel.

Vervolgens een Mobilize-abonnement genomen en daarmee de rest van de route geladen bij Ionity-laders. Het zijn allemaal erg mooie aires, ruim opgezet, allerlei aanbod van eten (minimaal een fastfood restaurant, kleine supermarkt en een bakkerij). We hebben wel twee keer moeten wachten (een paar minuten) omdat alle laadpalen bezet waren. Dat was op een vrijdag buiten de vakanties. Belooft niet veel goeds qua laadfiles op zwarte zaterdag...

Issues met Mobilize
Zoals velen hier wilde ik het Mobilize-abonnement gebruiken. Niet zozeer voor de paar euro besparing op abonnementskosten, maar zodat ik kan laden met de pas in plaats van met de app. Overigens is de kWh-prijs van Ionity in Frankrijk met abonnement 33 cent en van Mobilize 35 cent, dus daarmee verdien je de extra kosten van een Ionity-abonnement weer terug.

Aangekomen bij de eerste lader werd de pas geweigerd. Ik heb snel een Ionity-abonnement afgesloten en de sessie daarmee gestart. Toen ik beter keek, bleek dat de Mobilize-pas ondanks eerder gebruik niet meer was gekoppeld aan de app. Vreemd. Weer gekoppeld en bij de tweede lader werkte hij gewoon, maar even later kreeg ik een verzoek om te betalen per e-mail. Mijn mastercard was gewoon nog gekoppeld, dus geen idee wat het issue was. Ik heb hem verwijderd en weer toegevoegd en vervolgens werkte het zonder problemen.

Tip: als je met Mobilize op pad gaat, even controleren of de pas is gekoppeld aan de app en eventueel voor de zekerheid je laadpas weer koppelen.

Ter plaatse
De eigenaar van de AirBNB wilde liever niet dat we daar laadden, dus we hebben een supermarkt gezocht met een snellader. Dat werkt perfect, ik heb geen lading onder de 57% gezien en we hebben geen enkele keer extra lang gewacht na het boodschappen doen. Verder nog een keer in Marseille in de parkeergarage geladen voor 30 cent per kWh, heel netjes.

Terugweg
Zelfde aanpak, Ionity in Frankrijk gebruikt. Allemaal weer mooie laadplekken, behalve die in Troyes. Die zit op een industrieterrein bij een restaurant dat gesloten was en tegenover een soort F1-hotel. Hier kwamen we aan, stond er een vrachtwagen te laden. Hij had het keurig gedaan, maximaal aan de kant geparkeerd, maar blokkeerde toch drie laadplekken. In dit geval geen probleem, we gebruikten de laatste vrije plek, maar ik hoop dat ze vaker speciale plekken gaan creëren voor vrachtwagens (hebben we onderweg al een enkele keer gezien).

Verder een keer geladen bij de McDonalds in Frankrijk. Dat kost 30 cent per kWh. In de ABRP-app zijn deze te vinden als Izivia-laders en ze laden met 150-200 kW.

In België een laatste laadstop bij Tesla, waar de app issues had met niet-ladende pagina's. Al met al kostte het enkele minuten om de sessie te starten. Onderstreept voor mij dat laden met een fysieke pas erg prettig is.

Al met al was het weer erg goed te doen. De laadvoorzieningen zijn perfect, elke air heeft laadplekken.

Edit:
Het verbruik met een Kona 64 kWh uit 2018/19, 125-130 km/u op snelwegen, beide richtingen wind mee: 567 kWh over 3089 km, 184 Wh/km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Tip: als je met Mobilize op pad gaat, even controleren of de pas is gekoppeld aan de app en eventueel voor de zekerheid je laadpas weer koppelen.
Ik heb ook nog een Mobilize pas en ga die deze zomer weer activeren (abonnement) voor de UK.
Wat bedoel je precies met 'gekoppeld'; in de Renault app zie ik mijn pas staan, hoe weet je dan of deze wel of niet gekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb ook nog een Mobilize pas en ga die deze zomer weer activeren (abonnement) voor de UK.
Wat bedoel je precies met 'gekoppeld'; in de Renault app zie ik mijn pas staan, hoe weet je dan of deze wel of niet gekoppeld is?
In de app:
'Mijn account' -> 'Mobilize charge pass' -> 'Al je charge passes'
Daar stond ie niet meer vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 09:40

In België een laatste laadstop bij Tesla, waar de app issues had met niet-ladende pagina's. Al met al kostte het enkele minuten om de sessie te starten. Onderstreept voor mij dat laden met een fysieke pas erg prettig is.
Het wordt tijd dat Ionity nu zelf eens met een laadpas komt, ze reageren op feesboek wel elke keer dat je hun berichten in de gaten moet houden maar ze hebben nog altijd niets. Voor mij is een laadpas toch veel makkelijker en betrouwbaarder dan een app.

Komende Spanje vakantie wil ik eens een andere route proberen en dan moet ik veelvuldig van de Tesla SuC's gebruik maken en ik ben er niet erg gerust op dat dat allemaal feilloos werkt met die app. Ook deze week was er nog een bericht in de krant over slechte dekking in Duitsland, zelfs langs de autobahn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Ook deze week was er nog een bericht in de krant over slechte dekking in Duitsland, zelfs langs de autobahn.
Daar hebben ze een mooi woord voor... Funkloch
Klopt, Duitsland loopt echt achter als het gaat over 4/5G dekking.

Daarom zorg ik voor een paar backups zoals oa een Shell laadkaart. Bij Tesla heb je tot vandaag niet veel keuze, al zullen ze ook moeten zorgen voor een lokaal betaalmiddel bij nieuwe palen. Ben benieuwd welke tarieven ze dan hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 09:40
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Daar hebben ze een mooi woord voor... Funkloch
Klopt, Duitsland loopt echt achter als het gaat over 4/5G dekking.

Daarom zorg ik voor een paar backups zoals oa een Shell laadkaart. Bij Tesla heb je tot vandaag niet veel keuze, al zullen ze ook moeten zorgen voor een lokaal betaalmiddel bij nieuwe palen. Ben benieuwd welke tarieven ze dan hanteren.
Ja ken ik. :) Hier het artikel, https://www.ad.nl/buitenl...gammel-internet~a422a169/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hierbij een kort verslag van mijn 1e lange rit met elektrische auto. Ik heb sinds vorig jaar een 2019 Tesla Model 3 Long Range en ben naar Griekenland en Albanie gereden met een aantal stops op de heen- en terugreis (Bratislava, Novi Sad, Skopje, San Marino)

Route: Nederland - Duitsland - Tsjechie - Hongarije - Servie - Noord Macedonie - Griekenland - (boot naar) Corfu - (boot naar) Albanie - (boot naar) Italie - Zwitserland - Duitsland (ca. 6000 km)

Het werd hierboven al even genoemd, maar een verslag wordt steeds minder relevant. De reis was simpel en bijna zoals met een benzine-auto. Toch in het kort mijn ervaringen, misschien heeft iemand er wat aan:
  • Ik heb vooral Tesla Superchargers gebruikt. Makkelijk, goedkoop en altijd plek. Bij wat lokalere bestemmingen/gebieden ook lokale laders gebruikt, meestal moest je even de app hiervoor downloaden waarna je met creditcard kon betalen. Ook allemaal betaalbare tarieven, tussen de 0,40 en 0,60 meestal.
  • Ik rij niet perse zuinig, op de snelwegen snelheden tussen de 100 en 180. Het verbruik ongeveer 200 kwh per 100 km. Ondanks dit goede verhouding tussen rijden en pauze houden.
  • Het rijden zelf is prima, meestal tussen de 1,5 en 2,5 uur rijden en dan een laadstop van 10-25 minuten. Vaak was de auto al klaar met laden, voordat wij klaar waren met koffie etc.
  • In Albanie was ik van te voren bang voor een tekort aan laders. Plugshare liet niet heel veel zien, maar in de praktijk was dit geen probleem. Veel hotels hebben laders en ook als je daar niet verblijft laten ze je toe als je het vraagt bij de receptie. Ook rijden er veel electrische taxi's, dus het gebruik daar neemt toe. Je moet een klein beetje plannen dat er een lader is als je ergens kort verblijft, maar het valt wel mee. Het land is niet groot en je rijdt niet hard dus de range is groter dan normaal.
  • De enige planning die nodig was, was voor de ferries (van Igoumenita naar Corfu, van Corfu naar Sarande, Albanie en van Vlore, Albanie naar Brindisi, Italie). De officiele regel is dat je accu maximaal 40% mag zijn. Je moet dus niet te vol aankomen. Bij geen van de drie ferries werd dit ook gecontroleerd, maar dat weet je natuurlijk niet van te voren.
  • Tot slot: elektrisch rijdt heerlijk in de bergen en de heuvels. Het vermogen van Tesla helpt natuurlijk, maar vooral het one pedal driving is heerlijk. Zelfs bij de steilste afdalingen hoef je niet tot amper te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26
Mijn Mobilize pass werd op 26 maart geblokkeerd omdat de betaling via mijn gekoppelde VISA niet lukte. Ik kreeg de vraag om manueel te betalen en dat deed ik onmiddellijk, op 29 maart kreeg ik daarvan bevestiging. Echter, kon ik mijn pas niet opnieuw activeren dus opende ik een ticket bij hun support op 4 april. Buiten bevestiging van het geopende ticket kreeg ik nooit antwoord, ook niet na vraag naar feedback op 19 april. In tussentijd probeerde ik talloze keren de pass opnieuw te activeren, maar kreeg ik steeds een error in de laatste stap, tot een week geleden ... dan lukte het plots. Dinsdag kreeg ik dan ook een mail van hun met volgende inhoud:

Hallo,

We zien dat je betaalkaart nu actief is op je account.

Aarzel niet om contact op te nemen met Multimedia Assistance via uw My Renault app als u nog vragen hebt.

Met vriendelijke groet,
Mobilize Charge Pass Team

Ze hadden dus maar 2 maand nodig om het in orde te brengen 8)7 .

Deze zomer plan ik hem weer te gebruiken voor mijn reis naar Spanje. Ik verwacht geen problemen op de heenreis en ook de terugreis van 2 weken later valt nog binnen dezelfde maand, dus hopelijk kan ik hem ook dan nog gebruiken voor men hem opnieuw blokkeert als de betaling weer faalt.

Diezelfde VISA werkt perfect voor het starten van het abonnement bij Mobilize en ook bij andere apps als Shell, Ionity, Tesla. Het probleem zit dus bij Mobilize zelf zoals meer mensen hier reeds hebben ervaren en ik hoop dat het intussen is opgelost en de volgende betaling gewoon werkt. Met een laadpass gaat het toch net iets vlotter dan met een app, al scheelt het niet veel.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met zicht op een benzine auto hebben we een vouwwagen gekocht. Die moet natuurlijk geprobeerd worden. Bestemming Ardennen, hopelijk onderweg maar 1x snelladen met de ID4.

Uiteindelijk meerdere laadfiles op de A2. Bij de eerste Fastned waar we wilden stoppen zijn we om die reden doorgereden. Bij de volgende moesten we echt laden en hebben we dan ook maar gewacht.

Het verbruik valt uiteindelijk niet mee. We zijn met 30 km range over gearriveerd. Voor ons is het geen optie om met de ev en vouwwagen verder Europa in te trekken.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ephymerous schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:
Met zicht op een benzine auto hebben we een vouwwagen gekocht. Die moet natuurlijk geprobeerd worden. Bestemming Ardennen, hopelijk onderweg maar 1x snelladen met de ID4.

Uiteindelijk meerdere laadfiles op de A2. Bij de eerste Fastned waar we wilden stoppen zijn we om die reden doorgereden. Bij de volgende moesten we echt laden en hebben we dan ook maar gewacht.

Het verbruik valt uiteindelijk niet mee. We zijn met 30 km range over gearriveerd. Voor ons is het geen optie om met de ev en vouwwagen verder Europa in te trekken.
Het zou handig zijn wat afstanden en zo te delen.

Met 30km range aan komen zegt niks. Je kan 200, maar ook 350km gereden hebben….

Succes met je volgende CO2 uitstoter, je lijkt je beslissing al genomen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Laadstop 2: Tesla Supercharger in Couvin geprobeerd. Vreemde situatie: de app gaf een wachttijd aan, maar daar aangekomen waren bijna alle laders leeg. Bij het proberen te starten van de laadsessie, timede elk verzoek uit, op meerdere telefoons. Vervelende situatie, maar geen ramp, een paar kilometer verderop zit een Fastned (Couvin), die werkte weer perfect.
Aha Couvin nu geopend, was eind maart nog niet het geval. Hij staat bij mij wel op het lijstje om te laden op weg naar Frankrijk, nu stop ik iets eerder bij een Tesla SuC te Charleroi.
Jammer dat het laden niet ging, ik was benieuwd naar het tentje tegenover de V4's. Heb trouwens maar 1 keer ervaren dat de app van Tesla niet echt lekker werkte door, waarschijnlijk, slechte dekking van internet.
De eigenaar van de AirBNB wilde liever niet dat we daar laadden, dus we hebben een supermarkt gezocht met een snellader.
Out of curiosity, waar zat je (ongeveer)?
Zelfde aanpak, Ionity in Frankrijk gebruikt. Allemaal weer mooie laadplekken, behalve die in Troyes.
Ook eens een keertje geweest, was erg druk, ben toen 10km doorgereden naar een Tesla SuC, 26 laadplekken, waren er geloof ik 4 bezet, wat een luxe. ;)
Welke lokatie in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 21:23
ephymerous schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:

Het regent, het waait flink, je hangt een trailer erachter, dat is eigenlijk 3x bingo voor een slechter verbruik (overigens ook op je ICE, maar daar minder relevant, want tanken en door). Ik vind de 2 niet vergelijkbaar tbh, maar dat is een andere discussie.

Als 1x laden je al tegenhoud om verder EU in te gaan is een EV indd waarschijnlijk niets voor je. Ik ga zelf nu ruim 4 jaar met EV meerdere keren per jaar naar Zuid EU, en heb nul last van laadissues / stress etc. Heb in die 4 jaar maar 1x hoeven wachten ergens.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:27

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Wij zijn voor het eerst met onze Kia EV3 LR naar Italië geweest. Ik was vantevoren bang voor laadstress, maar in de praktijk bleek dat nergens voor nodig. We hebben hoofdzakelijk geladen bij Tesla en Ionity en dat beviel prima.

Wat mij wel erg tegenviel is de navigatiefunctie van ABRP. Er ontbraken helaas meerdere wegafsluitingen waardoor het hele "plan" eigenlijk niets meer waard was. Daarnaast viel mij op dat ABRP zeer conservatief is met de verwachte SOC bij aankomst op een laadstop.
Vaak kwam ik wel 5 procent hoger aan dan gepland, ook op stukken waarbij ik het hele stuk de maximumsnelheid kon rijden.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Johan9711 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:

Vaak kwam ik wel 5 procent hoger aan dan gepland, ook op stukken waarbij ik het hele stuk de maximumsnelheid kon rijden.
5 procent is niet zoveel natuurlijk; beetje tegenwind en het is weg dus wel prettig om een beetje marge te hebben in ieder geval wanneer je van plan bent hem flink leeg te rijden.
Zelf plan ik het liefst handmatig, zoveel werk is dat niet als je sowieso elke 2 a 2,5 uur stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Het zou handig zijn wat afstanden en zo te delen.

Met 30km range aan komen zegt niks. Je kan 200, maar ook 350km gereden hebben….
De eerste stop hebben we na zo’n 240 km gedaan en aangekomen met 12% ofzo. Cruise op 100 kmh. De tweede zon 200 km.
Succes met je volgende CO2 uitstoter, je lijkt je beslissing al genomen te hebben.
Thanks. Zeker is dat besluit door ons thuis genomen. Heb nu zo’n 4 of 5 jaar ev gereden. In Nederland zakelijk gezien prima bruikbaar. Dan rijd je overdag en kan je sowieso niet doorrijden.

Ik peins er niet over om voor circa 20k privé een elektrische auto te kopen. Het risico dat er voor 7-8k een nieuwe accu in moet is mij te groot. En dat schijnt volgens een aantal eigenaren van dealerbedrijven die ik ken geen zeldzaamheid te zijn.
4v4t4r schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Het regent, het waait flink, je hangt een trailer erachter, dat is eigenlijk 3x bingo voor een slechter verbruik (overigens ook op je ICE, maar daar minder relevant, want tanken en door). Ik vind de 2 niet vergelijkbaar tbh, maar dat is een andere discussie.
De natuurkunde snap ik :)
Als 1x laden je al tegenhoud om verder EU in te gaan is een EV indd waarschijnlijk niets voor je. Ik ga zelf nu ruim 4 jaar met EV meerdere keren per jaar naar Zuid EU, en heb nul last van laadissues / stress etc. Heb in die 4 jaar maar 1x hoeven wachten ergens.
Ik heb ook geen laadstress. Ik vind de veelvoud aan stoppen en duur van de stops erg vervelend. Ook heb ik dus wel ervaring met laadfiles.

Verder Europa in met een vouwwagen en een ev bedoel ik ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ephymerous op 06-06-2025 19:55 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing omdat je daar sowieso een verplichte pauze hebt, dus daar laden scheelt ons tijd. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliteiten hij de ferries niet zijn.
Mijn dochter woont in UK en ik heb de overtocht al heel vaak in zo’n beetje elke denkbare variant gedaan.
Tunnel staat bij mij toch op 1.
vroeger was die veel duurder dan boot maar bootprijzen zijn tegenwoordig fors. Als je 3 of 5 dagen gaat heb je ook nog eens goedkopere tarieven.
Laden kan je inderdaad op beide terminals. Laatste keer dat ik er was waren de prijzen behoorlijk goed (rond de 50ct/kWh) maar bij Calais heb je buiten de terminal een ionity en als je mobilize intense abbonement hebt laad je daar voor 29cent (edit, ik lees tegenwoordig 33..35cent…).
Bij ferrie sta je enkel in de rij….
Grootste voordeel van tunnel is dat je 2 uur te vroeg of te laat kan komen en dat je gewoon met eerste trein mee mag. Dwz…. Je kan beter te laat dan te vroeg komen want als het druk is laten ze je als je te vroeg bent toch op je gereserveerde trein wachten.
Alles bij elkaar is de tunnel ongeveer 2 uur sneller dan de boot. 1 uur omdat de overtocht een uur sneller is, en 1 uur omdat je bij de boot altijd een uur te vroeg bent omdat je hem niet wilt missen terwijl je bij de tunnel meteen mee mag.
Overigens is de nachtboot van Rotterdam naar Hull ook nog een leuke optie als je reisdoel in Engeland wat noordelijker ligt (ook een paar keer gedaan).
Nb… vergeet niet dat je tegenwoordig een ETA nodig hebt. Er zijn oplichters die dat voor veel geld voor je doen. Gewoon doen bij gov.uk.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Mijn dochter woont in UK en ik heb de overtocht al heel vaak in zo’n beetje elke denkbare variant gedaan.
Tunnel staat bij mij toch op 1.
Ah ja, volgens mij hadden we al eens ervaringen uitgewisseld over laden in de UK met podpoint?
Overigens is de nachtboot van Rotterdam naar Hull ook nog een leuke optie als je reisdoel in Engeland wat noordelijker ligt (ook een paar keer gedaan).
1x gedaan, prima maar meestal hoeven wij niet zo noordelijk.
Wij pakken vaak de Hoek-Harwich ferry en dan gewoon overdag omdat dat relaxed is, veel uren in de auto scheelt en niet erg duur is, vaak niet of nauwelijks duurder dan de tunnel, en deur-tot-deur nauwelijks langer voor ons. Die route kun je ook s'nachts doen, maar die is duurder en eigenlijk ook niet relaxed omdat je hooguit 6 uur slaap krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Jammer dat het laden niet ging, ik was benieuwd naar het tentje tegenover de V4's. Heb trouwens maar 1 keer ervaren dat de app van Tesla niet echt lekker werkte door, waarschijnlijk, slechte dekking van internet.
Dat kan hier inderdaad ook spelen. Onze telefoons hadden prima dekking, maar er leek geen verbinding tussen de superchargers en het internet.
Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:16:Out of curiosity, waar zat je (ongeveer)?
Cassis, geladen bij de Intermarché van La Ciotat.
Dit was de supercharger van Nivelles-Sud. Prima locatie met Van der Valk en een mega winkelcentrum ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:25
Johan9711 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:
Wij zijn voor het eerst met onze Kia EV3 LR naar Italië geweest. Ik was vantevoren bang voor laadstress, maar in de praktijk bleek dat nergens voor nodig. We hebben hoofdzakelijk geladen bij Tesla en Ionity en dat beviel prima.

Wat mij wel erg tegenviel is de navigatiefunctie van ABRP. Er ontbraken helaas meerdere wegafsluitingen waardoor het hele "plan" eigenlijk niets meer waard was. Daarnaast viel mij op dat ABRP zeer conservatief is met de verwachte SOC bij aankomst op een laadstop.
Met de KIA-nav heb je toch verder niks meer nodig? Of het moet de suc-info zijn die naar ik aanneem ook niet in de EV3 zit.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:10

El Pollo Diablo

3-wieler

[...]

Ik heb in het verleden ook wel eens de overtocht gemaakt via de tunnel. Dat was een kosten overweging, omdat met vier personen de tunnel goedkoper is. Alleen is de ferry goedkoper.
Na de incheck bij de ferry en na de paspoortcontrole is er eigenlijk niets, zoals anderen hier ook al schreven. Koffie en een WC, laden kun je er niet.
De overzocht met de ferry is wel leuker: Even wat eten en drinken, even buiten kijken en zo.

Als je toevallig wat vroeg arriveert en er is plaats, dan kun je op een ferry eerder gezet worden, en dan hoef je nauwelijks te wachten. Dat gebeurde me nu ook weer, en is me in het verleden ook al eens gebeurd (toen met de motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Ah ja, volgens mij hadden we al eens ervaringen uitgewisseld over laden in de UK met podpoint?

[...]

1x gedaan, prima maar meestal hoeven wij niet zo noordelijk.
Wij pakken vaak de Hoek-Harwich ferry en dan gewoon overdag omdat dat relaxed is, veel uren in de auto scheelt en niet erg duur is, vaak niet of nauwelijks duurder dan de tunnel, en deur-tot-deur nauwelijks langer voor ons. Die route kun je ook s'nachts doen, maar die is duurder en eigenlijk ook niet relaxed omdat je hooguit 6 uur slaap krijgt.
Yep, charge pod tip van jou heb ik afgelopen keer gebruikt. Gratis is me echter niet gelukt. Redelijk goedkoop wel.

A… veel alternatieven gedaan maar hoek-harwich nooit.
Even gekeken. Overtocht is 6.5 uur. Scheelt 3 a 4 uur rijden. Maar komt toch een uur “op tijd zijn” bij ten op zichte van tunnel.
Voor mij gaat dat hem niet worden. Ieder zijn ding echter. Klopt zeker dat een boot tijdens overtocht erg leuk is.
Voor mij: vertrek 7:00 thuis, met tunnel tussen 17:00 en 18:00 in Manchester. Leuk samen uit eten. Verkeer rond London geeft vrijwel altijd een uur file.

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.