Afgelopen zaterdag terug komen uit Italië van een week vakantie. Eerste verre reis met onze eerste EV; Volvo XC40 Recharge MY23.
Heenweg met een tussenstop en dat ging enorm chill. Met ABRP de route gepland naar Weil am Rhein en met 3 stops aangekomen wat in totaal iets van 770km was. In eerste instantie in Duitsland 100 gereden, maar uiteindelijk toch wel 130 aangehouden want de batterij zat bij de eerste stop toch nog behoorlijk vol wat ik zonde vond. Gestopt bij twee IONITY stations en één Tesla. Voor beide had ik een abonnement afgesloten, althans dat dacht ik, want na de reis kwam ik erachter dat Tesla helemaal niet actief was. Dat was ook de enige Tesla stop die ik gedaan heb, die was ook vrij duur met 70 cent/kWh. Voor IONITY had ik het Motion abonnement van 5,99 waarbij ik 54 cent/kWh betaalde. Laden deden we overigens ook tot echt max 80%, vaak zelfs daar nog onder, puur omdat de laadsnelheid voor deze auto tot ongeveer 70% redelijk snel is en daarna best wel afzwakt.
IONITY beviel enorm goed! Vaak goed geplaatst bij tankstations en bijbehorend restaurant. De hele familie (vrouw en 2 kinderen van 6 en 10) konden gewoon naar een fijn toilet en vaak was er zelfs nog een speeltuintje waar de kinderen even hun energie kwijt konden. Wel relatief weinig laders geloof ik, vaak maar maximaal 6 op een rijtje. Voor de voorjaarsvakantie is dit prima en maar bij 1 stop gehad dat alle laders vol waren, gelukkig was er 10 minuten verderop nog een laadstation in dat geval.
Binnen 2 uur stopte we eigenlijk wel elke keer. Ik dacht dat het wachten op het laden enorm zou tegenvallen, maar dat viel juist enorm mee. De plaspauze en spelende kinderen kosten sowieso al wat tijd waardoor we eigenlijk amper hebben gewacht tot de auto vol genoeg zat. Zelf was ik ook een stuk meer opgewekt door de stops waardoor ik echt comfortabeler in het hotel zat aan het einde van de dag. Maar de Pilot Assist van de Volvo en het feit dat je een automaat rijdt helpt hier natuurlijk ook enorm aan mee.
Bij het hotel geladen. Kosten wel 10 euro om een charging spot te reserveren en nog eens 70 cent/kWh aan laden aan een trage lader. Volgend jaar ga ik wel even 45 minuten met een boek bij een snellader staan.
De volgende dag maar 1 stop gemaakt in Zwitserland, ook bij IONITY. 1 lader ging niet sneller dan 30 kw, de andere gelukkig wel. Was ook net op tijd met wisselen want daarna was alles vol. Jammer genoeg kwam ik er wel pas achter na het toilet bezoek, kortom, altijd even in de gaten houden of die wel echt gaat snel laden voordat je naar de WC rent.
In Italie zelf hadden we het geluk dat we bij de camping konden laden voor 15 euro all inclusive! Keerzijde was wel dat er maar 1 lader beschikbaar was van de 2, en er waren meer elektrische auto's op de camping. Daardoor wel iets van laadstress gehad de eerste dag, want hij was wel echt bijna leeg. Gelukkig de volgende ochtend hem vol kunnen laden. Daarna eigenlijk weinig weg geweest, alleen op een regendag naar een winkelcentrum waar we konden laden voor iets van 79 cent/kWh.
De terug reis wilde we in één keer doen, dat doen we eigenlijk altijd. ABPR kwam met 4 stops aan zetten, maar we kwamen er al snel achter dat de terug reis wat minder chill ging dan de heen reis. In Google Maps zagen we de verwachting van battery charge elke keer naar beneden gaan, en ook ABPR moest vaak naar beneden bijstellen. Bij de Gotthard tunnel vond ik het dan toch echt te spannend en heb ik nog even 15% erbij geladen om mijn grootste nachtmerrie te voorkomen (dat je in die tunnel stil komt te staan). Uiteindelijk was dat niet echt nodig geweest, want zodra je die tunnel ingaat rij je langzaam en naar beneden waardoor er eigenlijk niets van de range af gaat. We hadden het dus makkelijk kunnen redden.
De rest van de terug reis ging wat moeizamer. 130 rijden in Duitsland was niet te doen, daarvoor zakte de range veel te snel in elkaar waardoor de stress toenam of we het gingen halen of niet. We hebben een beetje zitten schommelen tussen de 100 en 130 omdat ik er toch een sport van maakte om met een zo leeg mogelijke accu aan te komen (doel was 10% overhebben). Daardoor toch wat minder comfortabel gereden. Ik denk dat ik er volgende keer toch maar een extra stop bij doe en ABRP op 15% zet als dit weer gebeurt of gewoon accepteer dat we wat langzamer moeten rijden. Wat ook opviel is dat we vaak wel wat langer dan 2 uur reden, dus deze rit was wat optimaler waarschijnlijk.
Op de terug weg weer voornamelijk bij IONITY geladen en 1 keertje bij Shell. Gek genoeg bij Shell was de 360 KW lader enorm traag (kwam niet boven de 60 uit) maar de 300 KW lader wel snel. Wederom weer een reminder om dit goed te checken.
Gek genoeg was ABRP op de heen route enorm terughoudend en kwamen we vaak bij een laadstop aan met meet bereik dan ABRP voorspeld had maar op de terug route enorm optimistisch waardoor we regelmatig rustig aan moesten doen. Dat is dus nog even wennen.
Al met al een zeer goede ervaring met onze eerste reis met EV! Eigenlijk helemaal geen last gehad van het relatief lange laden. Voor de zomer nog wel even kijken welk alternatief we gaan doen naast IONITY i.v.m. de verwachte zomer drukte. Voor volgend jaar in de lente durf ik het wel aan om het duurste IONITY abonnement te nemen.