Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:26
EDB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:09:
[...]

Als ik in mijn Lidl app kijk staat Portugal wel in de lijst van landen waar ik naar zou kunnen switchen. Jammer dat het daar dan niet werkt.
[Afbeelding]
Portugal zie ik in de Lidl Plus app wel staan. Deze heb ik ingesteld net als een betaalmethode + adres toegevoegd. Toch is er nergens een optie om laders te selecteren of QR-codes te scannen.

Als ik met de gewone camera de QR-code op de laadpaal scan gaat hij naar een site van de leverancier ABB.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:25
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:42:
Want als het probleem echt getackeld is, waarom geven ze dan iets van 15 jaar garantie.
Enkel op de oude modellen, niet op de nieuwe. Dus OF opgelost OF nieuwe ellende.
Op vakantiereizen maak ik maar weinig gebruik van AC laden, alleen op de bestemming.
Dat realiseerde ik me ook. Daardoor was overstappen op "helemaal niet" helemaal niet erg. Gaf een hoop rust ook eigenlijk want ik hoefde opeens helemaal niet meer naar AC palen te speuren. "op bestemming AC" geef ik nu op maar dat is met 1x DC laden wel ongeveer gecompenseerd (ioniq5 heeft natuurlijk heel veel meer range dan jouw classic).
Maar er staat mij bij dat een defecte ICCU er ook voor zorgt dat de 12v niet meer wordt bijgeladen. Door nu twee keer in Frankrijk te zijn gestrand, de 1e keer de 12v accu en begin dit jaar de laadpoortvergrendeling zit ik echt niet op een derde keer te wachten.
Klopt, maar hij gaat met name stuk door AC laden. Dus als hij niet stuk gaat heb je dat probleem niet.

NB, ik stel voor de rest in PB of op betreffende ioniq forums te doen zodat het hier on-topic blijft

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
Zojuist in de e-mail: tot 16 oktober gratis laadpas van Electra.
Normalitair volgens mij enkel gratis als je een subscriptie hebt. Nu gratis als je een account zonder subscriptie hebt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Marang73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:48
Stefannn schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:50:
Normalitair volgens mij enkel gratis als je een subscriptie hebt. Nu gratis als je een account zonder subscriptie hebt.
Besteld :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Welk voordeel biedt de pas ten opzichte van de app, behalve gemak?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:44
bert pit schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:46:
[...]

Ik ook. En heb ook eentje van Ionity. Enkel spijtig dat bij Ionity met pasje ik via app de laadbeurt niet zie en ook de vooruitgang niet..

Het voordeel: als je mobiel netwerkt eens de lastige uithangt op foute moment, wanneer je wil laden is pasje wel goede noodoplossing

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een Electra+ pas en gebruik deze eigenlijk altijd. De app hangt soms op E/OS en dan werkt dat niet. Autocharge werkt fijn als alternatief. Fijne aanbieder zolang de palen niet uitgezet worden...

• Stefannn
[...]

Gemak.
Op zich staat de boel op autocharge dus ik zal hem niet gauw gebruiken. Ervoor betalen zou ik ook niet doen. Maar met deze gratis actie bestel ik hem wel. Wie weet is het ergens in de toekomst nog nuttig.

• PeterZ(on)
  • Nu online
[...]

Over de voor- en nadelen van laadpas/app zijn hier tot vervelens toe pagina's vol geschreven zodat het weinig zin heeft daar op in te gaan. Het is voor iedereen toch weer anders. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mij niet duidelijk hoe ik die aanvraag? Heb app geïnstalleerd en account aangemaakt, maar verder nergens voor betaald...

• PeterZ(on)
  • Nu online
Herbiek616 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:12:
[...]

Mij niet duidelijk hoe ik die aanvraag? Heb app geïnstalleerd en account aangemaakt, maar verder nergens voor betaald...
https://www.go-electra.com/nl/electra-charging-card/

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:04
Herbiek616 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:12:
Denk dat je eerdaags via de app en/of via de mail, bericht krijgt van Electra hierover.
Maar ik zie het op de begin pagina van hen ook gelijk: https://www.go-electra.com/nl/

Ik zie wel overal staan: 'Beperkt aanbod'.

• Bolulla
  • Laatst online: 07:03
Heel goedkoop geladen met de electra pas en het maandelijkse abonnement.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
Kan iemand me vertellen

54310 Ralingen (Im Gartenfeld) - 3314NS Dordrecht (Rene van chalonstraat) ik probeer al een tijdje een route te vinden met Ladestation (goedkoop mogelijk) maar alles is echt duur.

Hoe zouden jullie dit doen dan? Welke aanbieder etc?

Ik begrijp namelijk niks er van nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAecCFRi0o7A6cn25Pluqdmgc8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxidtS7ghDcBYbsCBTwPqdU7.jpg?f=fotoalbum_large dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)

[ Voor 43% gewijzigd door theduke1989 op 15-09-2026 08:04 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:03:
Kan iemand me vertellen

54310 Ralingen (Im Gartenfeld) - 3314NS Dordrecht (Rene van chalonstraat) ik probeer al een tijdje een route te vinden met Ladestation (goedkoop mogelijk) maar alles is echt duur.

Hoe zouden jullie dit doen dan?
Zullen vast mensen zijn hier die je wat kunnen vertellen maar had je al gezocht op het woord 'Duitsland' in dit topic?

• PeterZ(on)
  • Nu online
Kan iemand me vertellen

[Afbeelding] dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Dat is 350km, dus wat is het probleem? 8)7

• theduke1989
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:19:
[...]

Dat is 350km, dus wat is het probleem? 8)7
wel ik zie niet de stops bijvoorbeeld voor goedkoper laden, alleen de normale laadpalen. kan zijn dat er dus helemaal niks daar tussen staat? of met grote omweg rijden moet?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Kan iemand me vertellen

[Afbeelding] dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Ga je serieus opnieuw dezelfde vraag van een week geleden herhalen? Hierbij mijn reactie: jongetje in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" wat was er niet duidelijk, dan kunnen we gericht helpen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:51:
[...]

wel ik zie niet de stops bijvoorbeeld voor goedkoper laden, alleen de normale laadpalen. kan zijn dat er dus helemaal niks daar tussen staat? of met grote omweg rijden moet?
Je hebt de EnBW app al, en die is in Duitsland zeker niet de duurste voor DC laden.

En komt het voor de maximaal (je vertrekt toch niet 'helemaal leeg?) 75 tot 100 kWh (voor 350 km) echt op het goedkoopste tarief aan?

Kijk ook eens naar de app "Ad-Hoc map" voor nog goedkopere laadmogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 15-09-2026 09:13 ]

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:46
dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Het gaat er niet perse om welke apps je hebt, maar bij een (echt) lange rit meer om welk abo je hebt.
Ik weet niet waar je in rijdt, maar voor veel moderne EV’s is 350km wel haalbaar zonder laadstop.
Verder gaat je rit vooral door B en NL als ik op Google maps kijk, dus dan kies je bij voorkeur iets wat in NL goed geprijsd is, want daar zal je laadstop waarschijnlijk uitkomen.

Als je eenmalig laadt onderweg en niet al te veel kWh’s, moet je je afvragen of een abo wel uit kan?
Zonder abo is Tesla vaak een van de goedkopere.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 14:06
Kan iemand me vertellen

Zoals al eerder gezegd, wanneer je makkelijk en een redelijke prijs wilt. Vraag de Ewe-go pas aan https://www.ewe-go.de/
Vervolgens plan je je route en als je moet laden of plassen, pak je de snellader (Fastned, Allego, Ionity, etc) op je route en betaal 62 cent per kWh. Check wel voordat je inprikt of Ewe go hier 62 cent rekent, ik dacht dat dit bij ongeveer alle snelladers wel het geval is.
Als je zo goedkoop mogelijk wilt en iets meer wil voorbereiden. Neem dan een maandabbonement bij Electra, Tesla of Ionity en zoek van te voren op waar deze snelladers op je route liggen. Electra heeft nog steeds kortingscode voor twee maanden gratis abbo, ik zou deze kiezen als je over België rijdt.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:51
Zou een estimate van ABRP representatief zijn voor het verschil in verbruik tussen een 2021 Tesla Model3 en een 2021 Porsche Taycan Cross Turismo 4s? Ik dacht dat de Porsche wel meer zou slurpen..
(route Van Nederland naar Noorwegen door Duitsland)

Porsche:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKgVOplXZcCj7J8ULWMDxyKL2vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OK2Q0I9iNYnX9w8Zik06Udqs.png?f=fotoalbum_large

Tesla M3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rW9uZgmcBakC5TdbJho2DDRhR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imAZVzawdIG92fyhikCgKjv0.png?f=fotoalbum_large

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:41
Menesis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:25:
Zou een estimate van ABRP representatief zijn voor het verschil in verbruik tussen een 2021 Tesla Model3 en een 2021 Porsche Taycan Cross Turismo 4s? Ik dacht dat de Porsche wel meer zou slurpen..

Porsche:
[Afbeelding]

Tesla M3:[Afbeelding]
Let er even op wat je als waarde voor de maximale snelheid hebt staan, door Duitsland kan ABRP wel eens rare dingen doen vanwege de onbeperkte snelheid op de Autobahn.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:51

Maasluip

Kabbelend watertje

1/3e meer vind je wel meevallen? Ik zou wel hetzelfde verwachten.

Signatures zijn voor boomers.

• jouwheld
Menesis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:25:

Porsche:
~[Afbeelding]

Tesla M3:~[Afbeelding]
Klopt wel redelijk, een auto gaat pas veel meer vebruiken als je er ook echt hard mee rijdt. Abrp heeft volgens mij wel redelijk wat data voor de verschillende autos.
Waardes lijken redelijk overeen te komen met die van Tesla Bjørn tijdens zijn 1000km challenge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4gudQA-LFXPvLltkzDXTQGnjmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ExK1CDdwZzRrCK0nqgC90bT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 15-09-2026 10:53 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:17
Kan iemand me vertellen

Mis de tesla app nog om bij tesla te laden, die is meestal gewoon het goedkoopst

• theduke1989
SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:34:
[...]

Mis de tesla app nog om bij tesla te laden, die is meestal gewoon het goedkoopst
Ik had die vorige week gedownload. Maar kan niks toevoegen qua auto

• SpikeHome
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:26:
[...]

Ik had die vorige week gedownload. Maar kan niks toevoegen qua auto
dat hoeft ook niet, je kan de paal activeren met die app.
toevoegen auto kan alleen als je een tesla hebt.
wel betaalmethode toevoegen

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

In het 1e dorp buiten Ralingen zit een REWE (Op Kullert 1, 54298 Welschbillig) met een EnBW snellader... en op de route vast nog 30+ lokaties. Met abbo kan je daar laden voor 39ct (als je de rit vaker dan eens per maand maakt). Anders is 't alsnog niet super duur bij EnBW

• jouwheld
sigio schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:54:
[...]

In het 1e dorp buiten Ralingen zit een REWE (Op Kullert 1, 54298 Welschbillig) met een EnBW snellader... en op de route vast nog 30+ lokaties. Met abbo kan je daar laden voor 39ct (als je de rit vaker dan eens per maand maakt). Anders is 't alsnog niet super duur bij EnBW
Normaal zeker goed advies, maar deze route heeft ongeveer 30 km door Duitsland, rest is België en Nederland waar EnBW niet zit. Ik zou dus bij een aanbieder die ook in Belgïë en Nederland zit een abbo afsluiten.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Kan iemand me vertellen

Jouw auto heeft een WLTP-range van 510 Km (tenzij je de AWD hebt), de afstand die je moet rijden is 325Km.
Dat zou dus, als je niet al te gek doet (als in te hard rijden), makkelijk haalbaar moeten zijn als je met een 100% lading begint.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Vorige week naar Slovenië gereden met mijn EV6, en motor trailer met 2 motoren er op.
Laden tot aan Oostenrijk via Ionity power abonnement, lekker goedkoop dus, gemiddeld elke 200 km 80/90% er bij laden in no-time, in de regel haal ik met Ionity hoge snelheden (240) qua laden, bij Fastned lukt dit meestal niet (geen idee waarom niet). Qua verbruik blijft het wel hoog, behalve bergaf dan, je moet er rekening mee houden, maar verder rijd het wel prima zo'n EV natuurlijk als je wat te trekken hebt.

In Slovenië is het iets minder gesteld met laden, er zijn hier en daar wel wat Petrol laadstations maar dat zijn er meestal maar 2 met een laadsnelheid van max. 50.

Toch is er altijd wel ergens een snellaadstation te vinden, sowieso Tesla zit hier en daar. Ik heb er in elk geval geen problemen mee gehad, er is binnen 50 km altijd wel iets te vinden waar je snel kan laden (bijv. bij de Hofer, soort Aldi zeg maar).

Wel rekening houden dat je een vignet nodig hebt in zowel Oostenrijk, Slovenië en Italie, allemaal prima via de ANWB te vinden en je kan ze ook makkelijk digitaal bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 16-09-2026 16:21 ]

• theduke1989
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:51:
[...]

Jouw auto heeft een WLTP-range van 510 Km (tenzij je de AWD hebt), de afstand die je moet rijden is 325Km.
Dat zou dus, als je niet al te gek doet (als in te hard rijden), makkelijk haalbaar moeten zijn als je met een 100% lading begint.
Ik ben letterlijk nu weer terug aan het rijden vanuit Dordrecht naar Ralingen. Vandaag om 08:00 vertrokken en had nog 8% 29km. Ben nu aan het laden bij Fastned om geen gekke problemen te krijgen. Had bij Shell gekeken die zijn duurder dan Fastned terwijl eigen benzinepomp.

Had bij van der Valk 16 Tesla stations. Die was 0.69 cent. Maar geen van alle had mijn auto geaccepteerd. Altijd Fehler Ladegerät bij alle 4. Dus maar weer volladen bij Fastned tot aan huis. Helaas 0.77 moet ik betalen

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

theduke1989 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:44:
[...]

Ik ben letterlijk nu weer terug aan het rijden vanuit Dordrecht naar Ralingen. Vandaag om 08:00 vertrokken en had nog 8% 29km. Ben nu aan het laden bij Fastned om geen gekke problemen te krijgen. Had bij Shell gekeken die zijn duurder dan Fastned terwijl eigen benzinepomp.

Had bij van der Valk 16 Tesla stations. Die was 0.69 cent. Maar geen van alle had mijn auto geaccepteerd. Altijd Fehler Ladegerät bij alle 4. Dus maar weer volladen bij Fastned tot aan huis. Helaas 0.77 moet ik betalen
Tja. Als je geen maandabo neemt bij een aanbieder, ondanks alle adviezen, dan betaal je het volle pond.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
Harrie van Til schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:04:
Tja. Als je geen maandabo neemt bij een aanbieder, ondanks alle adviezen, dan betaal je het volle pond.
Wat een nutteloze bijdrage!

Deze opmerking is zo'n dooddoener! Moet je dan maar onbeperkt maandabonnementen bij verschillende aanbieders afsluiten voor het geval dat?

Op vakantie kan je overal tanken voor vergelijkbare bedragen zonder dat je een Shell of Esso abonnement af hoeft te sluiten.

Verder mag je hier bijdragen plaatsen, het moet niet. Dus als je niks aardigs te melden hebt, is niks melden ook een optie.

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:42
ikweethetbeter schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:21:
[...]

Deze opmerking is zo'n dooddoener! Moet je dan maar onbeperkt maandabonnementen bij verschillende aanbieders afsluiten voor het geval dat?

Op vakantie kan je overal tanken voor vergelijkbare bedragen zonder dat je een Shell of Esso abonnement af hoeft te sluiten.

Verder mag je hier bijdragen plaatsen, het moet niet. Dus als je niks aardigs te melden hebt, is niks melden ook een optie.
Grapjas. Als je hier advies komt vragen (waarvan het überhaupt de vraag is of onderweg laden noodzakelijk is) en je vervolgens weinig tot niks met het advies komt doen en alleen maar komt vertellen dat elektrisch rijden zo duur is dan is het zeker niet nutteloos om iemand de spiegel voor te houden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:30
[...]

Je kunt toch gewoon ter plekke een abbo nemen bij de aanbieder waar je daadwerkelijk gaat laden? Bij alle grote aanbieders kun je dat in 2-3 klikken regelen. Daarna direct met korting laden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Alle mensen die hierboven een (maand-)abo adviseren, is dat echt nuttig voor een éénmalige rit? Ik denk van niet, daarnaast is het voordeel bij éénmalig laden (vrijwel) nihil.

#Korting is leuk, maar je moet er eerst voor betalen.... hoeveel voordeel heb je dan nog?

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• ikweethetbeter
@Homer-Simpson
Vraagsteller zei dat het laden bij Tesla niet lukte. Misschien een foute aanname van mij, maar dat is echt iets waar ik een maandabonnement zou nemen. En ook genomen heb.

@Pr088
Wéér een abonnement erbij? Met 1 keer laden heb je het abonnement er nog niet uit...

Voor mijn noordkaap reis heb ik 5 laadpassen geregeld en slechts 2 abonnementen afgesloten.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:18
Peter-036 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:00:
Alle mensen die hierboven een (maand-)abo adviseren, is dat echt nuttig voor een éénmalige rit? Ik denk van niet, daarnaast is het voordeel bij éénmalig laden (vrijwel) nihil.

#Korting is leuk, maar je moet er eerst voor betalen.... hoeveel voordeel heb je dan nog?
Dat kan je toch simpel uitrekenen? Vaak is 1 x laden al voldoende om de vaste kosten er uit te halen. Dus voor 1 x laden zal ‘t niet heel veel schelen en wel weer gedoe geven.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• ikweethetbeter
Het is wat het is. Helaas.

Of je plant je laadstops bij jouw voorkeur aanbieder (waar je een abonnement hebt) of je plant niks en ziet wel hoe het uitkomt. Dan kan je wat meer moeten betalen.

Het commentaar van Harry is wat kort door de bocht, maar Homer en Pr088 hebben zeker een punt!

Overweeg ABRP of PUMP, geef je voorkeur aanbieders op en gaan!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Nou, dat ben ik niet met je eens. Misschien dat je de hele thread die de vraagsteller startte niet hebt gevolgd? Hij heeft alle adviezen gekregen die je je voor kunt stellen. Als hij er dan zelf voor kiest om daar geen enkele van te volgen, of de keus te maken om het maandabo-advies bewust niet te volgen, en dan nu gaat klagen over de hoge prijzen dan heeft hij wat mij betreft hier in het forum geen recht van spreken meer wat dat betreft.

Vandaar mijn reactie.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:09
[...]

Tip; vaak krijg je al korting bij een aanbieder als je alleen maar de app van ze gebruikt. Fastned is hier een voorbeeld van; Je krijgt dan 10% korting en betaalt ipv 77 cent, 69 cent.

Bij Allego krijg je in hetzelfde geval 8% korting

En ja, je betaalt dan met je persoonlijke gegevens.

• Stefannn
[...]

Naast alle andere commentaren… spekkoper!!!!
Benzine rijdt bij vergelijkbaar formaat auto grofweg 1 liter benzine op 2kWh.
Waar tank je tegenwoordig (aan de snelweg) tegenwoordig nog voor 1.54??

• PeterZ(on)
  • Nu online
d_marf schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:38:
[...]

Tip; vaak krijg je al korting bij een aanbieder als je alleen maar de app van ze gebruikt. Fastned is hier een voorbeeld van; Je krijgt dan 10% korting en betaalt ipv 77 cent, 69 cent.

Bij Allego krijg je in hetzelfde geval 8% korting

En ja, je betaalt dan met je persoonlijke gegevens.
Inderdaad en tot 30 september krijg je ook nog 50% korting op een abo. Maar ja, als je je nergens in verdiept en niet luistert naar tips dan betaal je de hoofdprijs, maar moet je ook niet klagen.

• Pr088
Peter-036 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:00:

Kwestie van een rekensom. Bij Electra krijg je bijvoorbeeld 20 cent korting per kWh voor € 5,99 Vanaf > 60 kWh laden in die betreffende maand dus rendabel ;). Meestal is het vanaf 2x laden echt de moeite waard, tenzij je een flinke 108kWh iX3 volblaft. :9

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Puppetmaster
Mja, in dit geval gaat het om peanuts.
Als je met 29km te gaan er nog iets bij laadt om thuis te komen is dat 5 kWh oid.
Ja, hij had met de app kunnen laden voor wat korting bij FastNed.
Misschien nog wel gebruik kunnen maken van de eerste €25 gratis laden?

Maar ook indien niet, dan ging het hier om weinig. En dito weinig winst.

Wel vreemde ervaring bij tesla, incompatibiliteit van de auto?
Maar niet genoeg info om er iets zinnigs over te zeggen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:56:
Mja, in dit geval gaat het om peanuts.
Als je met 29km te gaan er nog iets bij laadt om thuis te komen is dat 5 kWh oid.
Ja, hij had met de app kunnen laden voor wat korting bij FastNed.
Misschien nog wel gebruik kunnen maken van de eerste €25 gratis laden?

Maar ook indien niet, dan ging het hier om weinig. En dito weinig winst.

Volgens mij bedoelde hij dat hij bij vertrek in Dordrecht nog 8% SoC en 29km bereik had.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:11:
[...]

Volgens mij bedoelde hij dat hij bij vertrek in Dordrecht nog 8% SoC en 29km bereik had.
Dat zou de situatie nog veel gekker maken toch? Wie vertrekt er nou met maar 8%, dan wordt je bijna gedwongen langs de snelweg aan een (dure) snellader te gaan hangen. Het is niet dat er in Dordt geen laadpalen staan...

• PeterZ(on)
  • Nu online
X-Field schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:07:
[...]

Dat zou de situatie nog veel gekker maken toch? Wie vertrekt er nou met maar 8%, dan wordt je bijna gedwongen langs de snelweg aan een (dure) snellader te gaan hangen. Het is niet dat er in Dordt geen laadpalen staan...
Zie jij op 29km van Ralingen dan een Fastned locatie? Ik niet hoor.

• theduke1989
Pr088 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:34:
[...]

Je kunt toch gewoon ter plekke een abbo nemen bij de aanbieder waar je daadwerkelijk gaat laden? Bij alle grote aanbieders kun je dat in 2-3 klikken regelen. Daarna direct met korting laden.
Maar als je niet elke dag op en neer rijdt is het dan verstandig voor mij? Want die maandelijkse kosten zijn dan weer hoger dan het laden zelf.

Daarnaast had ik doorsnee geprobeerd 17-19 kWh te rijden. Dat is gelukt tot Vivers aaken. Daarna door de gebergte waarschijnlijk 22-23.

Dan gaat de batterij echt super snel leeg

• theduke1989
Ik had juist naar Tesla Ladestations gekeken. Maar als er geen enkele werkt op mijn auto..houdt het ook op.

Wel is het bij Tesla alsnog wel het goedkoopste heb ik gemerkt in buitenland (69 cent) natuurlijk in Duitsland doe ik het op zonnepanelen of waarschijnlijk enwb. Maar in het buitenland moeilijk. Daarnaast ionity bijvoorbeeld is pas goedkoop laden met een abonnement ook.

Vrijwel alles moet je een abonnement hebbr

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:44
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:13:
Ik had juist naar Tesla Ladestations gekeken. Maar als er geen enkele werkt op mijn auto..houdt het ook op.

Wel is het bij Tesla alsnog wel het goedkoopste heb ik gemerkt in buitenland (69 cent) natuurlijk in Duitsland doe ik het op zonnepanelen of waarschijnlijk enwb. Maar in het buitenland moeilijk. Daarnaast ionity bijvoorbeeld is pas goedkoop laden met een abonnement ook.

Vrijwel alles moet je een abonnement hebbr
Uit interesse: welke auto heb je dat deze niet compatibel is met Tesla?

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 22:54
Rob Voets schreef op donderdag 17 september 2026 @ 06:28:
[...]

Uit interesse: welke auto heb je dat deze niet compatibel is met Tesla?
Gezien reacties / houding vermoed ik dat hij zelf geen tesla app heeft om te laden, terwijl dat (vaak?) de enige optie is, incl het dan eerst instellen van de betaalmethode... Gok dat het daar fout gaat ...#gebruikersfout

(rij zelf tesla DUS automatisch abbo, maar 69 cent is voor tesla zonder abbo aan de dure kant, toch ? )

Even gekeken naar tesla Prűm (dichtbij Ralingen), en dan is het toch echt stuk goedkoper, met max 52 cent als niet-lid :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp-RN0reono4Ef8uB3MNOLC5HnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5psqvwg2dik5mS1qfzMiO7e.jpg?f=fotoalbum_large

En voor tesla supercharger Dordrecht :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiNKL-6tWBgC6vAc_fsP5syQfCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfUphy9jPetPNY41okkThtWU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Ted038 op 17-09-2026 06:59 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
En EnBW zonder abo 51ct in Duitsland, Elektra zegt 39-61ct en zelfs Fastned is 69ct met de app. Ook zonder abonnement kun je met een beetje opletten goedkoop rijden.
En zelfs als je altijd Fastned pakt: Als je maar 1x per jaar laadt kan een abonnement niet uit en betaal je voor bijv 50kWh/zeg 280km ‘maar liefst’ 35€. Diezelfde afstand is 19 liter benzine en kost je 40€ Laad je vaker dan is een abonnement voordeliger en kost het met bijv elektra ca de helft.

• cOOlrUnnINgs
Harrie van Til schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:04:
[...]

Als ik één keer ergens moet snelladen, dan neem ik geen maandabonnement, dat haal je er dan niet uit. Dan is het goedkoper om een paar elektronen te snelladen om daarmee thuis te komen (hij hoeft tenslotte niet helemaal vol om thuis te komen) en dan bij thuiskomst weer aan de goedkope lader om hem weer vol te krijgen.

• theduke1989
Ted038 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 06:44:
[...]

Gezien reacties / houding vermoed ik dat hij zelf geen tesla app heeft om te laden, terwijl dat (vaak?) de enige optie is, incl het dan eerst instellen van de betaalmethode... Gok dat het daar fout gaat ...#gebruikersfout

(rij zelf tesla DUS automatisch abbo, maar 69 cent is voor tesla zonder abbo aan de dure kant, toch ? )

Even gekeken naar tesla Prűm (dichtbij Ralingen), en dan is het toch echt stuk goedkoper, met max 52 cent als niet-lid :

[Afbeelding]

En voor tesla supercharger Dordrecht :

[Afbeelding]
Ik had wel degelijk de app geïnstalleerd, en de betaalmethode toegevoegd al bij de vorige advies hier op de forum. Maar bij het insteken van de CC2 stekker. Duurt het erg lang en dan krijg ik melding op het scherm Fehler Ladegerät.. alleen bij history zie ik niks staan.

En dat bij 5 andere dezelfde,

Heb een LEAPMOTOR C10 ProMax DESIGN

• cOOlrUnnINgs
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:54:
[...]

Ik had wel degelijk de app geïnstalleerd, en de betaalmethode toegevoegd al bij de vorige advies hier op de forum. Maar bij het insteken van de CC2 stekker. Duurt het erg lang en dan krijg ik melding op het scherm Fehler Ladegerät.. alleen bij history zie ik niks staan.

Ik ben wel benieuwd naar één van de eerdere aannames die gedaan is, ben je met 8%/29Km vertrokken uit Dordrecht, of ben je vol vertrokken en heb je het net niet gered tot Ralingen en ben je bij 8% gaan laden?

Als je met 8% vertrokken bent, dan is dat gewoon niet handig.

Als je het net niet gered hebt, hoeveel kilometer moest je nog rijden toen de auto aangaf nog 29Km te kunnen rijden? In dit geval is het even aan de snellader zodat de range boven de te rijden afstand komt en weer door, dat is een paar kWh erin en de rest op locatie aanvullen via AC laden.

[ Voor 21% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 17-09-2026 07:59 ]

• SpikeHome
[...]

Volgens mij moet je in de app aangeven welke paal je aangesloten hebt op je auto.

• theduke1989
SpikeHome schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:04:
[...]

Volgens mij moet je in de app aangeven welke paal je aangesloten hebt op je auto.
Ja had ik ook. Je ziet alle vrije laadpalen staan, nummer staat onderin. En bij elke keer krijg ik naar 1 minuut melding in de auto Fehler Ladegerät. Bij alle 5 de foutmelding.

• Stefannn
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:11:
Maar als je niet elke dag op en neer rijdt is het dan verstandig voor mij? Want die maandelijkse kosten zijn dan weer hoger dan het laden zelf.
Puntje dat je wellicht gemist had: abonnement kan je direct weer opzeggen. Dan blijft het actief tot 1 maand nadat je het had geactiveerd maar daarna niet meer. Dan betaal en gebruik je dus maar 1 maand.
In praktijk betekent dit:
- ofwel je hoeft op een trip zo weinig te laden dat de kosten van 1 maand abonnement niet opwegen tegen de korting. Dan gaat het dermate om peanuts dat het allemaal niet uit maakt.
- danwel je laadt op een trip best veel en het heeft dus zeer zeker zin om voor 1 maand een abonnement te nemen.
Als je maar 1x op een trip hoeft te laden is het vaak al voordelig om een abonnement te nemen al is de korting in verhouding tot abonnement kosten dan vaak dermate laag dat je je die moeite net zo goed kan besparen. Bij meer dan 1x laden is het eigenlijk altijd voordelig om een abonnement te nemen.

• theduke1989
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:57:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar één van de eerdere aannames die gedaan is, ben je met 8%/29Km vertrokken uit Dordrecht, of ben je vol vertrokken en heb je het net niet gered tot Ralingen en ben je bij 8% gaan laden?

Als je met 8% vertrokken bent, dan is dat gewoon niet handig.

Als je het net niet gered hebt, hoeveel kilometer moest je nog rijden toen de auto aangaf nog 29Km te kunnen rijden? In dit geval is het even aan de snellader zodat de range boven de te rijden afstand komt en weer door, dat is een paar kWh erin en de rest op locatie aanvullen via AC laden.
Ik was aangekomen met 29km/ 6-7% accu nog in Nederland -dordrecht. Heenweg was mijn doorsnee rijden inderdaad slecht 23-24. Op de terugweg wou ik normaal rijden tot Vivers aaken was het 17-19. Pas na de pomp ging het allemaal omhoog.

Ionity bijvoorbeeld was er in Ridderkerk, maar dat is andere richting. En een grote risico of ik het haal of niet.

• Rob Voets
[...]

Ik kwam dit tegen. Zou iets te maken hebben met 800V / 400V.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=101297

• SpikeHome
Als de leap inderdaad 400v only is kan je niet bij alle tesla stations terecht.

veel 800v auto's hebben een 800v>400v converter, bij mercedes moet je daarvoor bij betalen en laad dan ook max. 100kwh

• theduke1989
SpikeHome schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:55:
Als de leap inderdaad 400v only is kan je niet bij alle tesla stations terecht.

veel 800v auto's hebben een 800v>400v converter, bij mercedes moet je daarvoor bij betalen en laad dan ok max. 100kwh
De leapmotor C10 zou 800V hebben.

De klepje voor de stekkers staat 750V, gern idee waarom 50V minder er staat.

• ikweethetbeter
Puppetmaster schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:56:
Gebruik de Tesla app, laden voor niet-Tesla's, dan krijg je alleen de laders te zien waar iedereen kan laden (valt nog niet 1% af) en werkt vrijwel altijd. Ik heb exact 1 keer een probleem gehad, en dat had te maken met een storing.

• Pr088
JTHZZ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:38:
En EnBW zonder abo 51ct in Duitsland, Elektra zegt 39-61ct en zelfs Fastned is 69ct met de app. Ook zonder abonnement kun je met een beetje opletten goedkoop rijden.
En zelfs als je altijd Fastned pakt: Als je maar 1x per jaar laadt kan een abonnement niet uit en betaal je voor bijv 50kWh/zeg 280km ‘maar liefst’ 35€. Diezelfde afstand is 19 liter benzine en kost je 40€ Laad je vaker dan is een abonnement voordeliger en kost het met bijv elektra ca de helft.
De FastNed 69 cent geldt niet in het buitenland, zag ik in de app. Dus reken op 77 cent.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
[...]

De FastNed 69 cent geldt niet in het buitenland, zag ik in de app. Dus reken op 77 cent.
In de Fastned app staan helemaal geen prijzen, alleen die voor Goldmember. Op de site staat dat de standaardprijs €0,69 is dus al 8ct goedkoper dan in NL en via de app krijg je nog eens 10% korting op die prijs.

Edit, ik zie in de app die ik heb vernieuwd dat de 10% korting idd niet van toepassing is in Duitsland, overigens ook op de site zie ik nu. De standaardprijs is wel €0,69. Sorry voor de verwarring.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterZ(on) op 17-09-2026 13:12 ]

• JTHZZ
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
[...]

Ik zie in de app bij Fastned Boppard of Fastned Baraque de Fraiture gewoon 69 cent staan.

• Puppetmaster
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:35:
[...]

De leapmotor C10 zou 800V hebben.

De klepje voor de stekkers staat 750V, gern idee waarom 50V minder er staat.
Aha!
De meeste tesla stations zijn 400V only.
Als je Leapmotor daar niet mee overweg kan (net zoals een standaard Mercedes CLA), dan kan je niet laden bij Tesla.
Moet je ff je dealer vragen.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

Wellicht hetzelfde als ik had tijdens het laden bij Tesla, ik moest perse eerst de sessie starten op de app, en op het moment dat de app aangeeft dat de stekker er in moest pas inpluggen. Als ik de stekker al in had zitten voordat ik de sessie startte gebeurde er niks.

• Rob Voets
Electra Cherbourg mislukt zowel met pas als app. Ik heb nog wel 10 kWh gratis gekregen van de helpdesk. In Nederland is het ook een keer fout gegaan met de app en goed gegaan met de pas. Geen idee maar volgende keer toch maar weer Tesla. ☹️

• Pr088
Puppetmaster schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:14:
[...]

Aha!
De meeste tesla stations zijn 400V only.
Als je Leapmotor daar niet mee overweg kan (net zoals een standaard Mercedes CLA), dan kan je niet laden bij Tesla.
Moet je ff je dealer vragen.
Grote kans dat de Leapmotor inderdaad niet kan omgaan met 400V DC laders. Dus niet alleen Tesla. Gelukkig staan de meeste DC-laders tegenwoordig op 800V.

• theduke1989
Herbiek616 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]

Wellicht hetzelfde als ik had tijdens het laden bij Tesla, ik moest perse eerst de sessie starten op de app, en op het moment dat de app aangeeft dat de stekker er in moest pas inpluggen. Als ik de stekker al in had zitten voordat ik de sessie startte gebeurde er niks.
Het blijkt alleen Tesla V4 kan je een LEAPMOTOR c10 opladen. V3 werkt niet

• theduke1989
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:25:
[...]

Grote kans dat de Leapmotor inderdaad niet kan omgaan met 400V DC laders. Dus niet alleen Tesla. Gelukkig staan de meeste DC-laders tegenwoordig op 800V.
Alleen met de V4 Tesla supercharger kan er opgeladen worden.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:31:
[...]

Alleen met de V4 Tesla supercharger kan er opgeladen worden.
Maar dan alleen als het geen geupgrade 3 is, maar een 4 vanaf de bouw, meen ik m

Hoi!

• JTHZZ
Ik zou met 800V nog steeds Tesla vermijden. De kans dat je of trager dan normaal laadt of helemaal niet kunt laden is groot. Ook V4 is geen garantie want de meeste zijn geen 800V. Er is genoeg ander aanbod dus Electra of Fastned is je vriend.

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:51
Ik kreeg flink wat kritiek toen ik vroeg naar ervaringen met een buitenlandse laad lokatie. Meer dan ooit vraag ik me af waaraan ik dat verdiende. Het gaat nu al ik weet niet hoe lang over iemand die niet weet hoe je voordeel uit pasjes kan halen en problemen met Tesla laders.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:24:
Ik kreeg flink wat kritiek toen ik vroeg naar ervaringen met een buitenlandse laad lokatie. Meer dan ooit vraag ik me af waaraan ik dat verdiende. Het gaat nu al ik weet niet hoe lang over iemand die niet weet hoe je voordeel uit pasjes kan halen en problemen met Tesla laders.
Als ik zoek op "Lumia" in dit topic zie ik dat je vooral veel nuttige reacties hebt gekregen.

• Pr088
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:24:
Volgens mij heb ik je proberen te helpen. Affijn, wat zou je nog willen weten?

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:51
ASW1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:03:
[...]

Als ik zoek op "Lumia" in dit topic zie ik dat je vooral veel nuttige reacties hebt gekregen.
Misschien heb ik een beetje overdreven, het waren een paar negatieve dan wel kritische reacties maar die kregen wel veel likes. Ik denk dat ik me dat teveel heb aangetrokken.

• ASW1
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:16:
[...]

Misschien heb ik een beetje overdreven, het waren een paar negatieve dan wel kritische reacties maar die kregen wel veel likes. Ik denk dat ik me dat teveel heb aangetrokken.
Als je veel reacties krijgt dan zal dat meestal een mixed bag zijn.
De nuttige reacties eruit halen en de minder nuttige reacties negeren is de kunst. d:)b

• PeterZ(on)
  • Nu online
Het is storend als mensen naar de bekende weg vragen zonder zelf moeite te hebben gedaan of iets te hebben uitgezocht en wat ze op internet zelf makkelijk hadden kunnen vinden. Vooral van die algemene vragen waarop geen eenduidig antwoord op mogelijk is en al helemaal niet zonder relevante context.

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:19:
Ik zou met 800V nog steeds Tesla vermijden. De kans dat je of trager dan normaal laadt of helemaal niet kunt laden is groot. Ook V4 is geen garantie want de meeste zijn geen 800V.
Er zijn inmiddels 18 in Europa, dus je moet idd ff zoeken. Maar als je er een hebt, Badhoevedorp bijv., verwacht ik dat het wel gewoon werkt.
Snel zijn ze dan ook ivm 625A…

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:06
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:27:
Het is storend als mensen naar de bekende weg vragen zonder zelf moeite te hebben gedaan of iets te hebben uitgezocht en wat ze op internet zelf makkelijk hadden kunnen vinden. Vooral van die algemene vragen waarop geen eenduidig antwoord op mogelijk is en al helemaal niet zonder relevante context.
Ben ik het mee oneens. Even in zijn algemeenheid: Je kan alles opzoeken maar als iemand een vraag stelt komt er ook een gesprek op gang en ontstaan er zijpaden waar je misschien van te voren niet aan hebt gedacht. In mijn ogen is dat juist mooi aan een forum.

Als je je niet geroepen voelt om antwoord te geven op algemene vragen moet je dat vooral achterwege laten natuurlijk. Maar sommige mensen vinden het leuk om over hun hobby’s en interesses te praten. Dit geldt ook voor gesprekken met beginners die weinig voorkennis hebben. Ze stellen misschien eenvoudige vragen die makkelijk te googelen of aan een AI-bot te stellen zijn, maar het brengt wel vaak wel een gesprek op gang

[ Voor 27% gewijzigd door DLSS op 17-09-2026 22:55 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:26
Onlangs even een weekje weggeweest naar Zuid Frankrijk (onder Perpignan) voor de eerste keer met de elektrische wagen (Ford Mustang Mach-E SR 2021).

Vertrokken zondag avond iets na 20:00, op naar Luxemburg (circa 220km), vertrokken met 100% en aangekomen met circa 50% resterend. Op de snelweg waar 120/130 mocht ongeveer 106km/u aangehouden (toch even wennen denk ik, dus het zekere voor het onzekere genomen).

Opladen bij de BP ging top, stonden een paar laadpalen achterin op het terrein, pas scannen (anwb gebruikt), inprikken en het ging als een tiet. De dames moesten naar het toilet, ze komen terug en hij zat alweer op 81%. Dus gelijk door met de gedachten elke 2 uur te stoppen en weer circa 15 min te laden.

Toen begon de ellende, we kwamen 2 uur later aan bij een snelweg tankstation met Engie laadpalen, zelfde trucje: laadpas, akkoord, inprikken en toen ging ik even snel naar het toilet. Ik loop terug en zie op de telefoon; oplaadfout... Dat ding heeft dus welgeteld 1 sec opgeladen, he verdorie want ik zat dit keer op circa 30%. Weer opnieuw geprobeerd en toen ging die even goed, welgeteld 10 sec..

Ik dacht dus dat het aan de paal lag, andere paal, zelfde probleem. Toen maar doorgereden naar het volgende tankstation; zelfde problemen. Maar dit keer wist dat ding na circa 5 pogingen wel op te laden (vreemd..).

Uiteraard behoorlijk geïrriteerd daar ik de Mercedes benzine (66liter tank) vanaf Luxemburg in 1 rit door knalde tot Perpignan.

Ondertussen dus weer een stint van circa 2 uur rijden heeft mijn vrouw op gemini, chatgpt en google lopen kijken wat het probleem kon zijn, nou dit kon dus van alles zijn.

Maar goed, eenmaal aangekomen op de volgende parkeerplaats; 12V koelbox ontkoppeld, auto afgesloten, weggelopen, gewacht, teruggelopen en weer een oplaadpoging, jawel voor 10 sec ging het goed..

Oke dit was dus niet de oplossing :D

Uiteindelijk is het elke keer goed gekomen en is die wel gaan opladen, echter zijn we gewend rond 20:00 te vertrekken en rond 10:00 in de ochtend aan te komen, nu kwamen we rond 15:00 aan.

Qua laadmogelijkheden zit het wel echt goed (mits je elektrische auto wilt opladen), ik schat zo elke 25 tot 50km is er wel een mogelijkheid voor opladen.

Uiteindelijk de auto daar niet gebruikt (was al niet de bedoeling, maar ik had er ook geen zin meer in), op de camping zelf wel na tig pogingen dat ding naar de 90% weten op te laden

Dus na een weekje terug met circa 90%, uitgerust en wel vertrokken naar huis en toen viel mij bij de eerste snellader dus op dat na het inprikken de laadkabel teveel ging hangen en bovenin het aansluitpunt wat los kwam (geen cm, maar wel mm werk), toen gepoogd met opladen de snellader ongeveer een halve minuut vast te houden en daarna leek het opladen wel in stand te blijven (ook niet altijd trouwens, maar het ging beter dan op de heenweg).

Rond 10:00 in de ochtend vertrokken, dag erop rond 4:30 thuisgekomen. Met een vrouw die een klein ongelukje gehad heeft en dus niet kon autorijden was het een behoorlijk vervelende klus.

Over een paar weken kan die gelukkig naar de dealer voor een reparatie onder garantie.

De charme is er echter wel van het elektrisch rijden, goedkoper dan de Mercedes (benzine). Nee die was dusdanig zuinig op de snelweg dat ik ondanks de huidige benzine prijzen nu alsnog meer betaald heb, reisduur was fors langer dan we gewend zijn en ik heb de boel flink bij elkaar gevloekt in mijzelf. De kosten zaten er ook in dat ik niet overal abonnementen op had en dus continu start tarieven kreeg, dit omdat ik soms wel 10 pogingen moest doen eer die ging laden was het elke keer 10x 1 euro zoveel en dan had die nog niks gedaan..

Mijn eerste ervaring met een lange elektrische rit was dus alles behalve positief, het is dat het een heerlijke auto is, bluecruise voor mij super werkte en elke 2 á 3 uur stoppen is ook zo vervelend nog niet. De volgende vakantie wordt dus als het goed is een stuk positiever wanneer de mankementen gerepareerd zijn.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:04:
Onlangs even een weekje weggeweest naar Zuid Frankrijk (onder Perpignan) voor de eerste keer met de elektrische wagen (Ford Mustang Mach-E SR 2021).

Vertrokken zondag avond iets na 20:00, op naar Luxemburg (circa 220km), vertrokken met 100% en aangekomen met circa 50% resterend. Op de snelweg waar 120/130 mocht ongeveer 106km/u aangehouden (toch even wennen denk ik, dus het zekere voor het onzekere genomen).

Opladen bij de BP ging top, stonden een paar laadpalen achterin op het terrein, pas scannen (anwb gebruikt), inprikken en het ging als een tiet. De dames moesten naar het toilet, ze komen terug en hij zat alweer op 81%. Dus gelijk door met de gedachten elke 2 uur te stoppen en weer circa 15 min te laden.

Toen begon de ellende, we kwamen 2 uur later aan bij een snelweg tankstation met Engie laadpalen, zelfde trucje: laadpas, akkoord, inprikken en toen ging ik even snel naar het toilet. Ik loop terug en zie op de telefoon; oplaadfout... Dat ding heeft dus welgeteld 1 sec opgeladen, he verdorie want ik zat dit keer op circa 30%. Weer opnieuw geprobeerd en toen ging die even goed, welgeteld 10 sec..

Ik dacht dus dat het aan de paal lag, andere paal, zelfde probleem. Toen maar doorgereden naar het volgende tankstation; zelfde problemen. Maar dit keer wist dat ding na circa 5 pogingen wel op te laden (vreemd..).

Uiteraard behoorlijk geïrriteerd daar ik de Mercedes benzine (66liter tank) vanaf Luxemburg in 1 rit door knalde tot Perpignan.

Ondertussen dus weer een stint van circa 2 uur rijden heeft mijn vrouw op gemini, chatgpt en google lopen kijken wat het probleem kon zijn, nou dit kon dus van alles zijn.

Maar goed, eenmaal aangekomen op de volgende parkeerplaats; 12V koelbox ontkoppeld, auto afgesloten, weggelopen, gewacht, teruggelopen en weer een oplaadpoging, jawel voor 10 sec ging het goed..

Uiteindelijk is het elke keer goed gekomen en is die wel gaan opladen, echter zijn we gewend rond 20:00 te vertrekken en rond 10:00 in de ochtend aan te komen, nu kwamen we rond 15:00 aan.

Qua laadmogelijkheden zit het wel echt goed (mits je elektrische auto wilt opladen), ik schat zo elke 25 tot 50km is er wel een mogelijkheid voor opladen.

Uiteindelijk de auto daar niet gebruikt (was al niet de bedoeling, maar ik had er ook geen zin meer in), op de camping zelf wel na tig pogingen dat ding naar de 90% weten op te laden

Dus na een weekje terug met circa 90%, uitgerust en wel vertrokken naar huis en toen viel mij bij de eerste snellader dus op dat na het inprikken de laadkabel teveel ging hangen en bovenin het aansluitpunt wat los kwam (geen cm, maar wel mm werk), toen gepoogd met opladen de snellader ongeveer een halve minuut vast te houden en daarna leek het opladen wel in stand te blijven (ook niet altijd trouwens, maar het ging beter dan op de heenweg).

Rond 10:00 in de ochtend vertrokken, dag erop rond 4:30 thuisgekomen. Met een vrouw die een klein ongelukje gehad heeft en dus niet kon autorijden was het een behoorlijk vervelende klus.

Over een paar weken kan die gelukkig naar de dealer voor een reparatie onder garantie.

De charme is er echter wel van het elektrisch rijden, goedkoper dan de Mercedes (benzine). Nee die was dusdanig zuinig op de snelweg dat ik ondanks de huidige benzine prijzen nu alsnog meer betaald heb, reisduur was fors langer dan we gewend zijn en ik heb de boel flink bij elkaar gevloekt in mijzelf. De kosten zaten er ook in dat ik niet overal abonnementen op had en dus continu start tarieven kreeg, dit omdat ik soms wel 10 pogingen moest doen eer die ging laden was het elke keer 10x 1 euro zoveel en dan had die nog niks gedaan..

Mijn eerste ervaring met een lange elektrische rit was dus alles behalve positief, het is dat het een heerlijke auto is, bluecruise voor mij super werkte en elke 2 á 3 uur stoppen is ook zo vervelend nog niet. De volgende vakantie wordt dus als het goed is een stuk positiever wanneer de mankementen gerepareerd zijn.
Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen niet goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of afbrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.

Als ik zelf problemen heb bij het snelladen (wat ik in die +3 jaar eigenlijk amper heb gehad), dan is het eerste wat ik probeer de connector vasthouden en zachtjes omhoog duwen bij het starten van de sessie. Eens hij goed vertrokken is kan je dan loslaten en verhoogt je kans op succes. Sommigen laten de kabel ook rusten op iets zodat hij minder hangt, maar als dat veel voorkomt sowieso naar de dealer zou ik zeggen.

YouTube

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:26
Largamelion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:17:
[...]

Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen geen goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of abrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.

Als ik zelf problemen heb bij het snelladen (wat ik in die +3 jaar eigenlijk amper heb gehad), dan is het eerste wat ik probeer de connector vasthouden en zachtjes omhoog duwen bij het starten van de sessie. Eens hij goed vertrokken is kan je dan loslaten en verhoogt je kans op succes. Sommigen laten de kabel ook rusten op iets zodat hij minder hangt, maar als dat veel voorkomt sowieso naar de dealer zou ik zeggen.
Nu je het zegt, hier had ik inderdaad op de terugweg naar gekeken (de pinnen), hierin viel mij dus op dat de pin rechtsboven een stuk korter was, ik dacht dat dit foute boel was. Echter zou dit de ''communicatie'' pin zijn en die hoort korter te zijn. Echter is dat dus op de hoogte waar die zware laadkabel ''eruit'' kwam door het hangen.

Maar wat jij omschrijft is dus exact waar ik denk dat het probleem zit :)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even wat over en weer gekibbel weggehaald, maar de initiële reacties laten staan. Zullen we het modereren van een topic of forum verder laten aan de moderators en admins? Bij problemen: maak een report aan en dan kijken we zsm er naar :) Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Puppetmaster
@LopendeVogel
Jammer dat je eerste ervaring zo is verlopen door gebrekkige hardware.
Dat kan bij iedere auto roet in het eten gooien.
Had je hem nog niet eerder aan de snellader gehad?
Ook lijk je (te) vroeg te gaan laden, ik zag dat je alweer ging laden bij een SoC van 50%?
Ondanks dat de Mach-E een redelijk vlakke curve heeft, laadt hij toch het snelst juist onder de 50%.
Dat geeft je ook meer marge om bijvoorbeeld weer sneller te rijden, wat op zich best kan.
Ten derde adviseer ik toch om tenminste één abo te nemen bij een netwerk naar keuze. Kies dan een met een groot aantal locaties zodat je op verschillende plekken naar wens kunt laden. En bij voorkeur een die niet vaak overbezet is.
Dat scheelt een boel in de kosten. :)

Ik rijd 1000km meestal in 10-11u met de EV, de grootste variatie zit vaak in de drukte op de weg.

• Pr088
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:14:
@LopendeVogel
Jammer dat je eerste ervaring zo is verlopen door gebrekkige hardware.
Dat kan bij iedere auto roet in het eten gooien.
Had je hem nog niet eerder aan de snellader gehad?
Ook lijk je (te) vroeg te gaan laden, ik zag dat je alweer ging laden bij een SoC van 50%?
Ondanks dat de Mach-E een redelijk vlakke curve heeft, laadt hij toch het snelst juist onder de 50%.
Dat geeft je ook meer marge om bijvoorbeeld weer sneller te rijden, wat op zich best kan.
Ten derde adviseer ik toch om tenminste één abo te nemen bij een netwerk naar keuze. Kies dan een met een groot aantal locaties zodat je op verschillende plekken naar wens kunt laden. En bij voorkeur een die niet vaak overbezet is.
Dat scheelt een boel in de kosten. :)

Ik rijd 1000km meestal in 10-11u met de EV, de grootste variatie zit vaak in de drukte op de weg.
@LopendeVogel hier staat een laadcurve van je Mach E 2021 SR
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/ford?model=Mach-E%20SR

Voor snelladen loont het om je accu zo ver mogelijk leeg te rijden, richting circa 5%. Bij bijna alle EV's is de laadcurve onder de 30% SoC (veel) beter dan boven de 50%.
@Puppetmaster geeft ook goede tips.

En inderdaad: de CCS-stekker even goed vasthouden en aanduwen de eerste halve minuut. Het is vaak overbodig, maar ik blijf meestal een minuutje of 2 bij de auto om het laadproces te volgen. Dan zitten de passagiers inmiddels op de wc. Kan ik daarna gerust even, terwijl de auto laadt. ;)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:05
Wij gaan in oktober naar Schotland met de boot. We gaan met een elroq 60. Ik heb inmiddels een eneco pas, een bp pas (lease), en een account gemaakt bij zapmap. Tevens is er een eletroverse octopus kaart onderweg.

Ben ik hiermee gedekt? Enkel nog een tesla account wellicht?

• ASW1
twowheeler schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
Wij gaan in oktober naar Schotland met de boot. We gaan met een elroq 60. Ik heb inmiddels een eneco pas, een bp pas (lease), en een account gemaakt bij zapmap. Tevens is er een eletroverse octopus kaart onderweg.

Ben ik hiermee gedekt? Enkel nog een tesla account wellicht?
Tesla hangt er vanaf waar je naartoe gaat; boven Inverness/ Aberdeen is er niets meer.
Daarboven zul je vaak bij EZO terecht komen (voorheen Chargeplacescotland) en misschien nog wat legacy Chargeplacescotland laders (goedkoper)
Rond de lijn Glasgow-Edinburgh kun je goed en goedkoop terecht bij Arnold Clark.

Als je niet teveel wilt zoeken dan kun je het ook alleen bij de Electroverse app houden daar kun je prima mee terecht.
Laden in de UK kan duur zijn, snelladers zie je regelmatig voor boven de €1/kWh. Aan jou hoeveel moeite je erin wilt steken om het een beetje betaalbaar te houden of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 18-09-2026 11:26 ]

• theduke1989
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:04:

Ik kan m zelf hier ook in vinden. Tot op heden is elektrisch rijden nog niet echt fijn. Vooral als je zoveel pasjes/subscription nodig hebt om ergens goedkoper te laden.

Heb momenteel nu denk ik 5-6 apps, alle niet altijd even goedkoop. Daarnaast wacht ik nog op pasjes die aan moeten komen.

Ja ik begrijp je heel goed. Hopelijk wordt het snel gemaakt je oplaadpoort,!

• theduke1989
Zijn er mensen die chargemap / chargeprice gebruiken? Copilot heeft me aangeraden deze te gebruiken.

Chargemap is alleen een routeplanner? Zoals ABRP ? Daar moet je ook abonnement afnemen.

• Meestermaas
Als je in de UK een nieuw account maakt in de Electroverse app krijg je de mogelijkheid om een maand abonnement te nemen bij de 1 na grootste aanbieder van laadpalen in de UK. Dit geeft een flinke korting en een reëlere prijs. Of dit goed gaat werken in Schotland weet ik niet, daar zit sowieso weinig

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:32
Largamelion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:17:
[...]

Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen niet goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of afbrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.
De Volvo-dealer heeft een stukje gereedschap waarmee ze de contacten in de laadpoort kunnen bijstellen. Dat hebben ze bij mijn XC40 al een paar keer gedaan. Ik heb nu de gewoonte om een dag voor een lange vakantiereis even te proberen of DC laden goed gaat. Zo niet, zou ik nog even langs de werkplaats kunnen.

Ik kijk zelf niet naar de verschillen in prijs. Dat kost wat meer, maar is een stuk relaxter. :)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ASW1
Meestermaas schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:28:
Als je in de UK een nieuw account maakt in de Electroverse app krijg je de mogelijkheid om een maand abonnement te nemen bij de 1 na grootste aanbieder van laadpalen in de UK. Dit geeft een flinke korting en een reëlere prijs. Of dit goed gaat werken in Schotland weet ik niet, daar zit sowieso weinig
Het hangt er echt vanaf waar je naartoe gaat in Schotland, stedelijk gebied of middle of nowhere.
Be.ev zit sowieso nauwelijks in Schotland

• Puppetmaster
theduke1989 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:26:
[...]

Ik kan m zelf hier ook in vinden. Tot op heden is elektrisch rijden nog niet echt fijn. Vooral als je zoveel pasjes/subscription nodig hebt om ergens goedkoper te laden.

Heb momenteel nu denk ik 5-6 apps, alle niet altijd even goedkoop. Daarnaast wacht ik nog op pasjes die aan moeten komen.
Maar heb jij het nu over 1) lange ritten in Europa of over 2) het dagelijks gebruik van een EV?

Voor 1) heb je niet heel veel pasjes nodig, slechts 1 goed gekozen abo naar je voorkeur (en passend bij je auto). Bij korte ritjes (bijv 350km) hoef je onderweg vaak niet te stoppen, maar kan het op een retour alsnog goedkoper zijn met een DC-abo dan lokaal AC te laden.

2) is hier off-topic. :)

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Afgelopen twee weken met de Skoda Enyaq Sportline 85 MY27 op roadtrip door Europa, met onze kleine van 20 maanden achterin.

Deel 1

Houten → Kössen (Tirol)

Houten → IONITY Niedernhausen
368 km, aankomst met 14%. Prima laadplek, bakkerij ernaast.

Niedernhausen → Fastned Kinding
316 km, van 85% naar 18%. Fijne stop met schone wc’s, eten/drinken en een speeltuin voor de kleine.

Kinding → Kössen
Vertrek 86%, aankomst 43%.

Gemiddeld verbruik: 18,0 kWh/100 km.
Kössen → Poreč – 515 km

De rit door Oostenrijk viel tegen (A10/was te verwachten): veel file en Baustellen.

Kössen → JET Villach
247 km, van 84% naar 36%.

Eigenlijk wilde ik bij IONITY vlak voor de Karawankentunnel stoppen, maar volgens de Skoda-navi waren alle stalls bezet. Daarom bij JET terechtgekomen. Lekker skippen: druk en chaotisch.

Bij de Karawankentunnel stond zo’n 1,5 uur file, dus via de Wurzenpass gereden. Prima te doen met de Enyaq en een leuke route. Kleine viel door alle bochten lekker in slaap. 😄

Villach → Petrol Kozina
Ongeveer 175 km. Aankomst met 51%, geladen tot 90%. Even stuivertje wisselen met een Tsjech in een Enyaq, maar verder prima laadstop.

Gemiddeld verbruik: 13,9 kWh/100 km.
Poreč
Met de lading uit Kozina de hele week prima rondgereden. Na een avondje Rovinj toch even langs IONITY Kanfanar gereden. Geen wachtrij, dus meteen maar tot 80% geladen.
Poreč → Montottone (Marche) – 672 km

Poreč → Enel X Costa di Rovigo
318 km, van 80% naar 15%. Groot laadplein en we waren de enige auto. Prima Autogrill erbij.

Op dit stuk waar mogelijk 130-140 km/u gereden.

Costa di Rovigo → IONITY Porto San Giorgio
336 km, van 95% naar 25%. Doorgeladen omdat de kleine verschoond moest worden en nog even wilde spelen.

Ook hier grotendeels 130-140 km/u gereden.

Gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km.

In Montottone kunnen laden in het dorpje via een Enel-X Way reguliere laadpaal tot 100%

Laden ging overal zonder gedoe. Vooral de MTC-pas gebruikt, daarnaast hadden we Plugsurfing, een Shell-pas en creditcard achter de hand.

De Enyaq bevalt erg goed voor dit soort reizen. Eigenlijk merkten we dat we zelf eerder behoefte hadden aan een stop om even de benen te strekken dan dat de auto per se aan de lader moest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9T_Jn_2w7YGivHx6LY3ciTMhco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4MSJFNecPdKXayaEh4kTo9l.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.