It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Vind ik inderdaad ook overdreven. Ik ben denk ik maximaal een half uur extra tijd kwijt geweest aan rijden naar Tesla Superchargers. Heb denk 4x geladen, en die half uur is zeer ruim genomen. Had het idee dat ze praktisch naast de snelweg lagen, alleen je moest eerst nog uit de peage.Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:52:
[...]
6-7 voor heen en weer samen idd.
Ik heb 3 stops op een reisdag van ca. 1000 km incl vouwwagen, dus dat kost me ca. 20 min extra.
Vind ik niet zomaar een uur…
Vanaf die rotonde zie ik alleen een hoogtebalk naar de Leclerq, naar Ionity zie ik alleen bordjes maar geen balk. En anders laat je wat lucht uit de banden lopen.A2b schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:09:
Vraagje (hopelijk op de goede plek), eerder heb ik geladen bij IONITY Seclin Lille. Nu zie ik in de app dat er bij de ingang een hoogtebegrenzer is geplaatst (de maximaal toegestane hoogte van een voertuig is 2 m). Iemand recent daar geladen die weet of er enige marge in die hoogtebeperking zit? Auto met dakkoffer is net iets hoger namelijk 🫣
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 14-07-2026 20:17 ]
Altijd een optie 🎈vorig jaar was er ook geen probleem maar had deze tekst ook niet eerder gezien op site van Ionity dus vandaarASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:16:
[...]
Vanaf die rotonde zie ik alleen een hoogtebalk naar de Leclerq, naar Ionity zie ik alleen bordjes maar geen balk. En anders laat je wat lucht uit de banden lopen.
Ik ga niet onder de 70% de bergen in. Eén auto ongeluk en je moet een bergpas omrijden en reken maar dat je hier niet in elk dorpje even kunt snelladen. 😜 Zelfs met benzine moet je hier goed opletten dat je tijdig tankt.ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:55:
[...]
Rij je ter plekke nog zo veel dan dat je telkens laden moet?
[ Voor 9% gewijzigd door Helsie op 14-07-2026 20:39 ]
Op deze foto is inderdaad een hoogtebalk te zien maar die is echt wel hoger dan 2 meter. Denk eerder aan 3.A2b schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:09:
Vraagje (hopelijk op de goede plek), eerder heb ik geladen bij IONITY Seclin Lille. Nu zie ik in de app dat er bij de ingang een hoogtebegrenzer is geplaatst (de maximaal toegestane hoogte van een voertuig is 2 m). Iemand recent daar geladen die weet of er enige marge in die hoogtebeperking zit? Auto met dakkoffer is net iets hoger namelijk 🫣
https://maps.app.goo.gl/vF3QQ3WAFSdHXRfo8?g_st=ac
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Je lijkt de ANWB welPuppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:52:
[...]
6-7 voor heen en weer samen idd.
Ik heb 3 stops op een reisdag van ca. 1000 km incl vouwwagen, dus dat kost me ca. 20 min extra.
Vind ik niet zomaar een uur…
Veel mensen moeten 4-5x laden op 1000km en 6-7minuten enkele rit naar de lader ben je echt wel snel kwijt als je de snelweg verlaat. 1-2 minuten per stoplicht is al niet ongebruikelijk en als je dan nog een parkeergarage in moet zoals ik hier boven las.. Het zal vast ook ooit korter zijn. En jij hebt natuurlijk een tolbadge, maar ook daarvoor wil niet iedereen het geld uitgeven.
Maar fijn dat het bij jou sneller gaat. Ik ga als het even kan en niet te druk is liever langs de snelweg laden ipv bij Tesla.
[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 14-07-2026 21:08 ]
Met 70kWh heb ik dat abonnementje er al uit, dat redden we makkelijk.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Sorry maar je praat echt grote onzin.JTHZZ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:05:
[...]
Je lijkt de ANWB wel![]()
Veel mensen moeten 4-5x laden op 1000km en 6-7minuten enkele rit naar de lader ben je echt wel snel kwijt als je de snelweg verlaat. 1-2 minuten per stoplicht is al niet ongebruikelijk en als je dan nog een parkeergarage in moet zoals ik hier boven las.. Het zal vast ook ooit korter zijn. En jij hebt natuurlijk een tolbadge, maar ook daarvoor wil niet iedereen het geld uitgeven.
Maar fijn dat het bij jou sneller gaat. Ik ga als het even kan en niet te druk is liever langs de snelweg laden ipv bij Tesla.

Liggen alle 3 nog geen 2 minuten van de snelweg af.
En dan is er 1 waar je iets langer over doet, hooguit 3 minuten:

En ik heb ze niet uitgezocht dit zijn de 4 stops die ik krijg aangeboden als ik de reisplanner invul.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Zinloze discussie. Kan er zo ook 4 opnoemen waar het wel langer duurt . Iedereen moet lekker doen wat hem het beste lijkt qua laders, dat lijkt me de beste oplossing. Ik ga die extra tijd proberen te voorkomen door niet te vaak van de snelweg af te gaan. Dan is die file van een half uur niet zo erggwg schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:15:
[...]
Sorry maar je praat echt grote onzin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Liggen alle 3 nog geen 2 minuten van de snelweg af.
En dan is er 1 waar je iets langer over doet, hooguit 3 minuten:
[Afbeelding]
En ik heb ze niet uitgezocht dit zijn de 4 stops die ik krijg aangeboden als ik de reisplanner invul.
Want ik geef onjuiste info?
Ik geef gewoon mn ervaring en de post van GWG ondersteunt het.
Je start thuis vol, dus kan worst case 300km rijden tot je eerste stop. Dan nog 700 km over waar je nog 3 stops in wilt maken? Das minder dan 200km per stint. Zelfs m’n vorige model 3 deed dat beter.Veel mensen moeten 4-5x laden op 1000km
Uiteraard, dat scheelt me per peage enkele minuten, compenseert dus weer voor het buiten de snelweg laden.En jij hebt natuurlijk een tolbadge, maar ook daarvoor wil niet iedereen het geld uitgeven.
En dat voor maar €1,90…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het was een grapje omdat je de wat gunstigere kijk op het verhaal gaf..Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:25:
[...]
Want ik geef onjuiste info?
Ik geef gewoon mn ervaring en de post van GWG ondersteunt het.
[...]
Extra stop om voldoende te hebben op je bestemming. En veel mensen doen kortere stops omdat de laadsnelheid vanaf 60% teveel inzakt. Dat deed jouw model 3 denk ik ook..Je start thuis vol, dus kan worst case 300km rijden tot je eerste stop. Dan nog 700 km over waar je nog 3 stops in wilt maken? Das minder dan 200km per stint. Zelfs m’n vorige model 3 deed dat beter.
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 14-07-2026 22:30 ]
Maar idd, mn huidige ID.7 doet het beter en gaat pas rond 80% onder de 100kW.
Er zijn toch echt wel genoeg situaties te bedenken waarin een EV slechts rond de 200 km of zelfs minder per stint kan afleggen (80-10%):Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:25:
[...]
Je start thuis vol, dus kan worst case 300km rijden tot je eerste stop. Dan nog 700 km over waar je nog 3 stops in wilt maken? Das minder dan 200km per stint. Zelfs m’n vorige model 3 deed dat beter.
[...]
Caravan/vouwwagen erachter, dakkoffer erop, hogere kruissnelheid in bijvoorbeeld Duitsland, kleinere batterij, minder efficiënte wagen, bergpassen, extreme weersomstandigheden, weinig laadmogelijkheden verderop, met hogere SoC op de bestemming willen aankomen...
Caravan is wel van een andere orde, maar dan zou ik ook filteren op trailer friendly laadlocaties.
Af en aan koppelen kosten mij samen nog geen 3mPuppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Ik rij zelf met vouwwagen.
Caravan is wel van een andere orde, maar dan zou ik ook filteren op trailer friendly laadlocaties.
Dus liever paar minuten de snelweg af, wat voor mij een leuke afwisseling is van de saaie snelweg en dat kost me met een tolbadge amper extra tijd. Meeste van mijn laadstops zijn dan ergens op een ruime parking met massa's faciliteiten of een shopping center en dat vinden de kinderen ook een pak leuker dan de tankstations.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik hoef niet op de snelste tijd op mijn bestemming aan te komen. Liever een ontspannen en stressvrije rit en dan maar een half uurtje later op de bestemming.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dan reken je wel buiten regenereren. De berg af levert je kWh’s op. Minimum van 70% aanhouden is echt niet nodig. Zeker niet als je de snellader bergaf zitHelsie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Ik ga niet onder de 70% de bergen in. Eén auto ongeluk en je moet een bergpas omrijden en reken maar dat je hier niet in elk dorpje even kunt snelladen. 😜 Zelfs met benzine moet je hier goed opletten dat je tijdig tankt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Zo zie ik het ook. Nu zijn we dit vanaf 2019 ook al zo gewend aangezien er toen sowieso nog weinig ander aanbod was. Ik rij liever 5 minuten om als ik 100% kans heb op een laadpaal. Wachten op een paal heb ik echt een poep hekel aan. Ook weet ik niet of anderen het gemerkt hebben maar veel Aires zijn druk/groot. Ik heb geladen bij Tesla op de Aire en dat was ook niet tolweg af en 1 minuut later aan de stall hangen. Langzaam rijden, wachten op inparkeerders, zoeken, vage bebording doorzien, paar voetgangers laten oversteken en laden. Dan kost Tesla Arc-sur-Tille of bijvoorbeeld Val-de-Meuse amper meer tijd. Maar goed, iedereen moet het zelf weten inderdaad. En Tesla moet ook niet te populair worden.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:05:
Ik heb persoonlijk ook geen probleem om even de snelweg af te rijden om te laden. Sterker, ik verkies dit zelfs. Vorig jaar heb ik de rit naar Spanje hoofdzakelijk op Ionity gereden met Power abonnement en die stalls zijn zo karig vertegenwoordigd aan de tankstations langs de snelweg dat ik steeds stress had of de stalls wel vrij gingen zijn en er geen laadfile zou staan. Uiteindelijk toch een paar keer gehad en daar wordt je niet gelukkig van tijdens een vakantie want er is dikwijls geen duidelijke wachtrij wat in sommige gevallen leidt tot discussies en mensen die voorsteken, daar heb ik tijdens een vakantie echt geen behoefte aan.
Dus liever paar minuten de snelweg af, wat voor mij een leuke afwisseling is van de saaie snelweg en dat kost me met een tolbadge amper extra tijd. Meeste van mijn laadstops zijn dan ergens op een ruime parking met massa's faciliteiten of een shopping center en dat vinden de kinderen ook een pak leuker dan de tankstations.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik hoef niet op de snelste tijd op mijn bestemming aan te komen. Liever een ontspannen en stressvrije rit en dan maar een half uurtje later op de bestemming.
Ik rij ter plaatse ook veel rond. Soms zijn de wegen zo mooit dat je graag een mooie berg(pas) op rijdt. En ja, het is vakantie, soms zijn we na 50km terug, en soms zie je onderweg nog iets, en doe je een rondje extra, of rij je nog wat verder naar een uitzichtspunt, en dan heb je 's avonds 250km op de teller. Niet alles is gepland, maar ik vertrek elke morgen graag met 80%.The Legend schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:43:
[...]
Dan reken je wel buiten regenereren. De berg af levert je kWh’s op. Minimum van 70% aanhouden is echt niet nodig. Zeker niet als je de snellader bergaf zit
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik plan zelf volgend jaar een VW te leasen en die heeft de laadpoort jammer genoeg rechtsachter dus als ik dan een lange trip doe is dat toch weer iets extra om rekening mee te houden in drukke periodes. Bij de V4's is dat issue volledig van de baan. Imo is de beste locatie voor de laadpoort rechtsvoor omdat je dan curbside kan laden in de meeste Europese landen en ook geen issues hebt bij het inrijden met een fietsdrager/bagagekoffer op de trekhaak.
[ Voor 79% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 12:46 ]
Vergeet niet dat niet iedereen in staat is om 60k of meer stuk te slaan op een auto. Of zo’n wagen kan leasen via het werk. Daarnaast is een model 3 uit 2019 de benchmark uit die tijd en veel bev’s die nu enigszins betaalbaar worden voor de massa halen ook niet meer dan 200 km uit een etappe, zeker niet in de winter.Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:
Je start thuis vol, dus kan worst case 300km rijden tot je eerste stop. Dan nog 700 km over waar je nog 3 stops in wilt maken? Das minder dan 200km per stint. Zelfs m’n vorige model 3 deed dat beter.
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 12:47 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik vind zo'n lader bij de supermarkt juist ideaal. Nu is er waar wij zitten (westkant van Karinthie, tegen Osttirol aan) wel wat meer keuze, maar ik sta eigenlijk altijd bij hetzelfde setje snelladers achter een supermarkt. En met aftoppen tijdens het boodschappen doen hou ik ons verbruik tijdens dagtochtjes prima bij.Helsie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Ik ga niet onder de 70% de bergen in. Eén auto ongeluk en je moet een bergpas omrijden en reken maar dat je hier niet in elk dorpje even kunt snelladen. 😜 Zelfs met benzine moet je hier goed opletten dat je tijdig tankt.
)
Herkenbaar. Vorig jaar tijdens het verblijf (19 nachten) toch weer zo'n 2200km bij elkaar gereden. En het was niet eens slecht weer. Dus willekeurig stukjes rondtoeren om maar niet de hele dag in de caravan te blijven hangen was niet eens nodig dat jaar.Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:46:
[...]
Ik rij ter plaatse ook veel rond. Soms zijn de wegen zo mooit dat je graag een mooie berg(pas) op rijdt. En ja, het is vakantie, soms zijn we na 50km terug, en soms zie je onderweg nog iets, en doe je een rondje extra, of rij je nog wat verder naar een uitzichtspunt, en dan heb je 's avonds 250km op de teller. Niet alles is gepland, maar ik vertrek elke morgen graag met 80%.
)
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 12:47 ]
Mijn Y doet dat niet veel sneller hoor.Typhone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:49:
Waar ik eerder aan refereerde in het topic blijft wel echt een dingetje bij specifiek deze auto:
[Afbeelding]
Die snelle Chinezen bieden daarmee wel echt een voordeel.
Boven de 50% haal ik geen 100kW meer, en 10-80% altijd 30 minuten. Bij vakantieritten kan me dat weinig maken, dan drink ik wel iets en neem ik even tijd om iets te eten. Als ik alleen onderweg ben, dan rij een beetje als Bjorn. Laden pas bij 5% en terug weg bij 50-60%, zeker als ik niks wil eten (drank heb ik vrijwel altijd zelf bij in mijn vevor koelkast).
De recentere chinezen, maar ook modellen als de GLC, iX3 en EX60 doen dat idd een pak beter.
Een tweedehands model 3 is tegenwoordig ook al voor minder dan 15k te vinden. Een nieuwe kost 37k. De goedkoopste nieuwe EV met een WLTP van 500 km of meer begint bij 35k en je hebt EV's vanaf 20k.Naafkap schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:23:
[...]
Vergeet niet dat niet iedereen in staat is om 60k of meer stuk te slaan op een auto. Of zo’n wagen kan leasen via het werk. Daarnaast is een model 3 uit 2019 de benchmark uit die tijd en veel bev’s die nu enigszins betaalbaar worden voor de massa halen ook niet meer dan 200 km uit een etappe, zeker niet in de winter.
Waar komt het idee van af dat een goede EV 60k kost?
Signatures zijn voor boomers.
Een goede model 3 zonder al teveel degradatie kost wel iets meer dan 15k. Bovendien heb je dan vaak geen warmtepomp en zijn winterstints van 200 km niet ongebruikelijk.Maasluip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Een tweedehands model 3 is tegenwoordig ook al voor minder dan 15k te vinden. Een nieuwe kost 37k. De goedkoopste nieuwe EV met een WLTP van 500 km of meer begint bij 35k en je hebt EV's vanaf 20k.
Waar komt het idee van af dat een goede EV 60k kost?
500 km wltp betekent in de winter tussen de snelladers ook niet meer dan 250 km tussen de stints.
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 12:47 ]
Niet alleen die Chinezen, heel veel moderne EV’s doen dat beter.Typhone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:49:
Het model Niro gaat al wat jaartjes mee en is inmiddels flink verouderd in vergelijking met de nieuwe series (ook binnen Kia). Mijn EV6 pakt gemakkelijk 200+ kW uur tot ongeveer 50% en dan nog +150kW tot ongeveer 70%. Pas tegen de 80% zakt deze onder de 100kW. Van 10-80% in ongeveer 18 minuten. Ik lees dat in je eerdere berichten dat dit voor jou een auto is uit de pool. Al zicht op een andere?Typhone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:49:
Waar ik eerder aan refereerde in het topic blijft wel echt een dingetje bij specifiek deze auto:
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door Bo0bz op 15-07-2026 11:31 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Kun je eens inschatten hoeveel actieradius het je kost met een vouwwagen rijden?Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Ik rij zelf met vouwwagen.
Met mijn RWD Model Y van 2023 met BYD LFP gaat de laadsnelheid pas bij 80% onder de 100. Echt nog steeds een prima reisauto..Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:54:
[...]
Mijn Y doet dat niet veel sneller hoor.
Boven de 50% haal ik geen 100kW meer, en 10-80% altijd 30 minuten. Bij vakantieritten kan me dat weinig maken, dan drink ik wel iets en neem ik even tijd om iets te eten. Als ik alleen onderweg ben, dan rij een beetje als Bjorn. Laden pas bij 5% en terug weg bij 50-60%, zeker als ik niks wil eten (drank heb ik vrijwel altijd zelf bij in mijn vevor koelkast).
De recentere chinezen, maar ook modellen als de GLC, iX3 en EX60 doen dat idd een pak beter.
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 12:48 ]
Gelukkig zijn de langste ritten vaak zomers, op vakantie. 1000km deed mijn VW ID3 58kWh (2020) net niet in 4 stops, dus het werden er 5. 200-225km op een 80%-10% is inderdaad wel realistischNaafkap schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:23:
[...]
Vergeet niet dat niet iedereen in staat is om 60k of meer stuk te slaan op een auto. Of zo’n wagen kan leasen via het werk. Daarnaast is een model 3 uit 2019 de benchmark uit die tijd en veel bev’s die nu enigszins betaalbaar worden voor de massa halen ook niet meer dan 200 km uit een etappe, zeker niet in de winter.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is ook sterk afhankelijk van welke vouwwagen. Ik rij met een Holtkamper Kyte. Dat is best een hoge en brede wagen die veel wind vangt. Ik rijd meestal wel door, 110-130, en zeker als het heuvelachtig wordt dan ga je snel richting de 25kWh/100km. Maar een kleinere vouwwagen als een Jamet of een lage Combi Camp zal zuiniger rijden.Tonny99 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:52:
[...]
Kun je eens inschatten hoeveel actieradius het je kost met een vouwwagen rijden?
Tegelijkertijd: hoe gestroomlijnder je auto, hoe groter de impact van iets aan de trekhaak. Ik verwacht dat het relatieve meer-verbruik met bijvoorbeeld een Kia EV9 veel kleiner is dan het meer-verbruik met mijn VW ID7 Tourer.
Ik ben toch malle pietje niet!
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 15-07-2026 16:08 . Reden: DM even de moderator in kwestie ]
Hoe doe je dat in hemelsnaam? Ik zit gemiddeld op 24,5kWh/100km zonder vouwwagen met m'n XC40 bij 100-130km/u.The Legend schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Is ook sterk afhankelijk van welke vouwwagen. Ik rij met een Holtkamper Kyte. Dat is best een hoge en brede wagen die veel wind vangt. Ik rijd meestal wel door, 110-130, en zeker als het heuvelachtig wordt dan ga je snel richting de 25kWh/100km. Maar een kleinere vouwwagen als een Jamet of een lage Combi Camp zal zuiniger rijden.
Tegelijkertijd: hoe gestroomlijnder je auto, hoe groter de impact van iets aan de trekhaak. Ik verwacht dat het relatieve meer-verbruik met bijvoorbeeld een Kia EV9 veel kleiner is dan het meer-verbruik met mijn VW ID7 Tourer.
Dat ligt gewoon aan de auto en heeft weinig met dit topic te maken.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Hoe doe je dat in hemelsnaam? Ik zit gemiddeld op 24,5kWh/100km zonder vouwwagen met m'n XC40 bij 100-130km/u.
Mooi verslag, dank daarvoor. Ik heb ook de SuC stall bij Pamplona gepland staan om bij te laden. Kun je de parkeergarage in met een dakkoffer op de auto? En heb je ergens een goed alternatief gezien voor Tesla in Pamplona?Largamelion schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:25:
Sinds dit weekend terug van 2 weken Spanje met de XC40. Abonnement bij Tesla en Electra genomen aan respectievelijk 11,99€ en 4,99€. Reis ging zeer vlot, slechts bij 1 laadstation zowel in de heen- als terugreis problemen gehad en dat was nabij Pamplona bij de SuC's onder het shopping center in Cordovilla. Daar staan 'slechts' 8 palen waarvan 1 defect in de heenreis en 3 bezet door Spanjaarden met een knalgroene Ioniq 5. Die hebben de laadpoort rechtsachter en namen dus elk 2 stalls in beslag. Ook heel gezellig van dat bedrijfje om allemaal op datzelfde moment te komen laden, erg asociaal imo. In de terugreis waren er 4 van de 8 palen defect (slechts 1 als defect aangegeven in de app) en stond er opnieuw zo'n groene Ioniq 5 te laden, deze keer had de man zich wel achteruit geparkeerd zodat hij geen 2 stalls blokkeerde.
Hieronder een overzicht van de laadstops met bijhorende kosten:
[Afbeelding]
Volgens de Electra app heb ik door het Electra+ abonnement 62€ bespaard (0,20€/kWh korting), maar dat is zonder de kost van het abonnement gerekend dus toch 57€ bespaard, nog steeds erg netjes. Bij Tesla bespaar je met 'n abo gemiddeld 0,23€/kWh en kom ik op een 125€ voordeel uit voor deze reis. Dat is dus in totaal een kleine 200€ uitgespaard door de abonnementen. Neem je geen abo en laad je gewoon lukraak waar het uitkomt, dan betaal je makkelijk het dubbele voor deze trip lijkt me en heb je waarschijnlijk een hoop frustratie door bezette/defecte palen of apps die niet werken, dus ik was blij met m'n voorbereiding en ik ken het traject intussen erg goed. Enkel voor de laadstop in Pamplona ga ik in de toekomst een alternatief zoeken.
En hoe is de route richting en voorbij Zaragoza? Heuvelachtig? Is die extra belastend voor de actieradius of niet? Ik rijd de route San Sebastian - Pamplona - Zaragoza - Lleida - Platja d'Aro.
Is de route Bordeaux - Toulouse - Narbonne - Playa d'Aro niet korter?dicksterrrr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Mooi verslag, dank daarvoor. Ik heb ook de SuC stall bij Pamplona gepland staan om bij te laden. Kun je de parkeergarage in met een dakkoffer op de auto? En heb je ergens een goed alternatief gezien voor Tesla in Pamplona?
En hoe is de route richting en voorbij Zaragoza? Heuvelachtig? Is die extra belastend voor de actieradius of niet? Ik rijd de route San Sebastian - Pamplona - Zaragoza - Lleida - Platja d'Aro.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Het scheelt niet veel, maar de door jouw voorgestelde route is 706 km (ca. 7 hr en 11 min) en de route door Spanje 664 km (6hr en 36 min). De vraag is wat fijner rijdt, daarom ben ik ook benieuwd naar of die weg door Spanje een beetje oke is. Het aantal aanbieders van (snelle) laders in ieder geval veel beperkter als dat we door Frankrijk zouden reizen.HansAuutB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:20:
[...]
Is de route Bordeaux - Toulouse - Narbonne - Playa d'Aro niet korter?
Er hangt een lat op 2,30m dus even nakijken tot hoe hoog je dakkoffer komt. In de regio Pamplona zijn er erg veel laders, maar de meest zijn 50-60kW. Er zijn wel een Iberdrola BP Pulse en Powerdot in de directe omgeving die 150kW zouden zijn, maar geen ervaring mee.dicksterrrr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Mooi verslag, dank daarvoor. Ik heb ook de SuC stall bij Pamplona gepland staan om bij te laden. Kun je de parkeergarage in met een dakkoffer op de auto? En heb je ergens een goed alternatief gezien voor Tesla in Pamplona?
Ik rijd van Zaragoza naar het zuiden via de A23 dus geen idee over jouw route naar het oosten. Dat stuk richting het zuiden vanaf Zaragoza heb ik wel meestal het hoogste verbruik van heel de rit, dat gaat bergop en het is daar meestal ook erg warm dus de airco draait overuren. Ik zie het aankomstpercentage daar meestal zakken en moet als gevolg soms snelheid minderen of de airco wat zachter zetten.
15kWh/100km bij 100km/u in een Kona. Maar zoals eerder genoemd, dat ligt gewoon aan de auto (en de banden). Ik had hiervoor een kleinere Corsa-e die veel onzuiniger was.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Hoe doe je dat in hemelsnaam? Ik zit gemiddeld op 24,5kWh/100km zonder vouwwagen met m'n XC40 bij 100-130km/u.
Hier vorig jaar voor het eerst met de vouwwagen achter EV weggeweest, scheelde 15-20% in verbruik. Context: Skoda Enyaq, normale rijstijl 100km/u (15-16 kWh/100km), met vouwwagen erachter 90km/u (18 kWh/100km). Overigens vergelijkbaar met diesel-auto (daar 20-25% minder zuinig).Tonny99 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:52:
[...]
Kun je eens inschatten hoeveel actieradius het je kost met een vouwwagen rijden?
Snelheid is killing, dus als je van doorrijden houdt, kom je waarschijnlijk dichter bij de 25 kWh/100km van @The Legend uit.
Tip voor als je je geruster wil voelen: zoek, voordat je op vakantie gaat, eens een plek 50-80km van huis om de vouwwagen een dagje op te zetten. Dat doen wij sowieso altijd al, en het is een goede manier om [1] te ervaren hoe elektrisch met een aanhanger rijdt (ik was zeer positief verrast), en [2] te zien hoe het verbruik op de snelweg is.
Ik had al het idee dat het verbruik hoog zou zijn in die regio. Daarom wil ik ook het stuk Pamplona - Zaragoza (ca. 180 km) met een zo vol mogelijke accu beginnen. Van startpunt naar Zaragoza is ca. 286 km, wat in normale condities wel te doen moet zijn, maar met hoog verbruik ineens tricky kan zijn. Zeker ook omdat er weinig alternatieven zijn van snelladers en route.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:38:
[...]
Er hangt een lat op 2,30m dus even nakijken tot hoe hoog je dakkoffer komt. In de regio Pamplona zijn er erg veel laders, maar de meest zijn 50-60kW. Er zijn wel een Iberdrola BP Pulse en Powerdot in de directe omgeving die 150kW zouden zijn, maar geen ervaring mee.
Ik rijd van Zaragoza naar het zuiden via de A23 dus geen idee over jouw route naar het oosten. Dat stuk richting het zuiden vanaf Zaragoza heb ik wel meestal het hoogste verbruik van heel de rit, dat gaat bergop en het is daar meestal ook erg warm dus de airco draait overuren. Ik zie het aankomstpercentage daar meestal zakken en moet als gevolg soms snelheid minderen of de airco wat zachter zetten.
Iemand ervaring met de route via Pau - Narbonne - Perpigna - Spanje?
Op de Streetview is te zien dat de hoogte tot 2,30m is en de SuC's zijn op straatniveau. Verder zijn er SuC's in Zaragoza, LLeida en Manresa en dan heb je ook nog Ionity, dus laden is geen enkel probleem. Hoogteverschillen maken niet uit, tenzij je met de laatste procenten bergop moet. Dus uitzoeken of dat het geval is, of anders tijdig laden.dicksterrrr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:13:
[...]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Klopt Ionity peulen uit van de Denen. Die rijden met ev’s richting italie en lijken een sterke voorkeur voor ionity. Zag ik verleden jaar al bij Affi naast het Gardameer. 18 stals en nog 12 wachtenden.Ophidian schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
Ik denk dat ik een EnbW abonnementje erbij neem. Heb laatste dagen eens de Ionity langs onze rit in de gaten gehouden, maar die zijn zeer druk steeds. Terwijl een oprit eerder en later er veel EnbW laadpalen beschikbaar zijn. Tesla blijft duurder en voor Italië voldoet Electra.
Met 70kWh heb ik dat abonnementje er al uit, dat redden we makkelijk.
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Ja, alleen dat was nog met een diesel. Dus kan je niets vertellen over snellaadstations, maar dat zal op die route geen probleem zijn.dicksterrrr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:48:
[...]
Ik had al het idee dat het verbruik hoog zou zijn in die regio. Daarom wil ik ook het stuk Pamplona - Zaragoza (ca. 180 km) met een zo vol mogelijke accu beginnen. Van startpunt naar Zaragoza is ca. 286 km, wat in normale condities wel te doen moet zijn, maar met hoog verbruik ineens tricky kan zijn. Zeker ook omdat er weinig alternatieven zijn van snelladers en route.
Iemand ervaring met de route via Pau - Narbonne - Perpigna - Spanje?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar mijn voorkeur zou de route door Spanje zijn. De route die jij voorstelt gaat niet direct door de bergen heen. De wegen zijn vlak/ heuvelachtig. Deze route is echter een stuk rustiger dan de route door Frankrijk en zou dus altijd mijn voorkeur hebben. En zoek je nog een plek om te overnachten, dan kan ik Zaragoza aanraden. Heeft, zoals zoveel Spaanse steden, een mooie binnenstad.
This train carries saints and sinners
Bij mij kost het geen actieradius. Verbruik met vouwwagen bij 90 a 100km/u is gelijk aan zonder vouwwagen bij 120km/u. Asngezien ik met de vouwwagen wat langzamer rijd kost het me dus geen range.Tonny99 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:52:
[...]
Update: Met skoda Enyaq en Cabanon Mercury.
[ Voor 5% gewijzigd door ikbentochniegek op 15-07-2026 15:49 ]
Daarnaast krijg je een lager tarief tussen 22:00-06:00. Hoeveel korting is mij niet helemaal duidelijk.
Zie: Autoblog
Maar dat werkt zo te lezen alleen als je via de Ionity app laadt/betaalt, dus (denk ik) niet als je dat via bv. een Electra+ smart abo doet?Fiorano schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:33:
Blijkbaar krijg je 5 kWh gratis bij Ionity als je afkoppelt voor dat je op 85% zit. Hiervoor moet je wel minimaal 40 kWh hebben geladen en de 5 kWh is bij de volgende laadbeurt beschikbaar.
Daarnaast krijg je een lager tarief tussen 22:00-06:00. Hoeveel korting is mij niet helemaal duidelijk.
Zie: Autoblog
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
De rit begon met een tegenvallertje. Door de zeer nuttige grenscontroles bij de A12-grensovergang was de route over de A77 (bij Boxmeer/Gennep) blijkbaar sneller en beter. Dat kostte wel wat extra kilometers. En het grote nadeel van die route is de zeer discutabele kwaliteit van de A57 aan de Duitse zijde. Maar goed, lekker doorrijden kon al snel.
Na 3,5 uur rijden aangekomen bij een Allego-snellader in Oberhonnefeld-Gierend, op een autohof langs de A3. Het was erg druk, twee snelladers waren kapot maar er was gelukkig nog wel plek. Bij Tesla was opmerkelijk genoeg bijna niemand, maar door een recente actie van Allego was snelladen daar maar 39 cent en bij Tesla was het een stuk duurder. Hier ook wat gegeten bij de Burger King (geen aanrader, kies voor de Remos of de pizzatent tegenover de autohof, wel opletten met je maximale parkeertijd die echt gecontroleerd wordt).
Nadeel van de Kona is dat snelladen niet al te vlot gaat. 75 kW haalt ie nog net maar boven de 80 procent zakt ie terug naar een schamele 25-30 kW. Dat duurde mij allemaal te lang dus iets boven de 80 procent weer vertrokken naar de volgende bestemming: een Allego-snellader op een autohof in Vohringen, zo'n 350 kilometer verderop. Dat zou net moeten gaan.
Maar helaas: ook hier oponthoud en omrijden op de route. Een korte tussenstop bij een matig aangegeven EnBW-snellader in Bensheim bood uitkomst. Een kwartiertje laden en op naar Vohringen.
Daar was het ook al gigantisch druk. De e Allego-laders werden goed gevonden. Maar er was nog 1 plekje en alle laders deden het. Opmerkelijk dat ook hier nauwelijks iemand bij Tesla was. Hier even op het terras uitgerust en na drie kwartier verder gereden, zo'n 120 kilometer. Dat ging uiteraard probleemloos.
Uiteindelijk ruim 800 kilometer afgelegd en onderweg voor 42,46 euro geladen, in totaal 108,34 kwh afgenomen van de snelladers. Het is de eerste keer in Duitsland met de e-auto en dat is echt goed bevallen. Toegegeven: de range kon beter, maar ik heb hele stukken zo'n 150-160 km/h gereden. En dat vindt de accu dan weer niet zo leuk.
[ Voor 3% gewijzigd door dekoningterijk op 15-07-2026 18:00 ]
Ik kan me voorstellen dat zaterdagen en zondagen drukker zijn en maandag bv een stuk rustiger is, of vergis ik me daarin? Ik ben namelijk binnenkort naar Avoriaz te rijden op een maandag, maar misschien ook op zondag al vertrekken en dan ergens overnachten.
Is dit te doen met de Shell Recharge pas en een ANWB laadpas?
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Op een zondag, misschien dat dat al wel iets uitmaakte hoor.mediumdry schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:49:
@dekoningterijk op welke dag(en) heb je gereden?
Shell en ANWB zijn bij mij de passen voor nood: als er echt geen beter / goedkoper alternatief voorhanden is.VincentVisr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:31:
Zondag voor het eerst met de EV een vakantie-rit naar Val di Fassa in Italië. Ik moet zeggen, aan de ene kant hoop ik te kunnen vertrouwen op de navigatie van mijn nieuwe ID7. Maar aan de andere kant, voorheen deed ik altijd om de zoveel uren een stop plannen. Maar bij welke laadpunten kom je dan terecht en via welke kaart ben je dan het "goedkoopste" uit. Het gevoel van geen ervaring hebben is een beetje vervelend.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dat gaat een dure grap worden. Kan je geen voorkeurproviders instellen in je navigatie?VincentVisr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:31:
Wat in te stellen in de navi? Ik kan inderdaad wel voorkeurstations toevoegen..EDB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:46:
[...]
Shell en ANWB zijn bij mij de passen voor nood: als er echt geen beter / goedkoper alternatief voorhanden is.
Tesla app gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door VincentVisr op 15-07-2026 20:01 ]
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Neem een abo bij een snellader en zet die in je navi.VincentVisr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:59:
[...]
Wat in te stellen in de navi? Ik kan inderdaad wel voorkeurstations toevoegen..
Tesla app gebruiken?
Anwb en shell is leuk voor acladen, niet voor dc
Hoi!
Tesla is een optie, al heb ik daar vanwege musk een beetje een allergische reactie bij, dus als het niet nodig is sla ik die over. Fastned en shell recharge blijven te duur wat mij betreft, ook met abonnement.
Lijkt me dat ik dan wel genoeg ben voorbereid toch?
[ Voor 4% gewijzigd door mediumdry op 15-07-2026 20:17 ]
Zekers!Tonny99 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:52:
[...]
Als ik normaal 110 km/h zou rijden, kost dat ca. 17 kWh/100km. Met de Camplet vouwwagen deed hij ca. 19 kWh/100km.
We hebben nu een vrij forse Pennine vouwwagen, wat bijna een halve caravan is, daarmee kost het ca. 22 kWh/100km.
De Camplet verbruikt dus bijna 12% extra en de Pennine bijna 30% meer.
Het maximale bereik neemt uiteraard navenant af.
Zonder ca. 475 km rijdend van 100-5%. Ik ga graag diep, om optimaal van de curve gebruik te maken.
Met de camplet was het ca. 425 en met de pennine ca. 370.
Met vouwwagen laad ik meestal tot 90%, ook omdat m’n auto een vlakkere curve heeft dan de vorige.
Dat voor de volgende stints ca. 425 zonder, 380 met Camplet en 330 met de pennine.
Na een uur of 3 (eerste stint 4) rijden wil ik sowieso wel een pauze, dus dat komt met deze afstanden heel goed uit.
Even een check: lukt het je om met 80% batterij 350km te rijden met een Kona terwijl je ook stukken 150-160 rijdt?dekoningterijk schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:59:
Even een klein verslagje van mijn rit vanuit Utrecht naar Friedrichshafen in Zuid-Duitsland, aan de Bodensee, een zeer aan te raden bestemming. De Hyundai Kona 64 kwh (oud model, dus snelladen is niet heel snel) heeft zich weer kranig geweerd tegen mijn grote liefde voor lekker doorrijden.
..........
Nadeel van de Kona is dat snelladen niet al te vlot gaat. 75 kW haalt ie nog net maar boven de 80 procent zakt ie terug naar een schamele 25-30 kW. Dat duurde mij allemaal te lang dus iets boven de 80 procent weer vertrokken naar de volgende bestemming: een Allego-snellader op een autohof in Vohringen, zo'n 350 kilometer verderop. Dat zou net moeten gaan.
.....
Uiteindelijk ruim 800 kilometer afgelegd en onderweg voor 42,46 euro geladen, in totaal 108,34 kwh afgenomen van de snelladers. Het is de eerste keer in Duitsland met de e-auto en dat is echt goed bevallen. Toegegeven: de range kon beter, maar ik heb hele stukken zo'n 150-160 km/h gereden. En dat vindt de accu dan weer niet zo leuk.
Natuurlijk niet, wat is het punt wat je probeert te maken? (en ten tweede past dat in dit topic?)tweebel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:48:
[...]
Even een check: lukt het je om met 80% batterij 350km te rijden met een Kona terwijl je ook stukken 150-160 rijdt?
Dank voor jullie inzichten.Puppetmaster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]
Zekers!
Als ik normaal 110 km/h zou rijden, kost dat ca. 17 kWh/100km. Met de Camplet vouwwagen deed hij ca. 19 kWh/100km.
We hebben nu een vrij forse Pennine vouwwagen, wat bijna een halve caravan is, daarmee kost het ca. 22 kWh/100km.
De Camplet verbruikt dus bijna 12% extra en de Pennine bijna 30% meer.
Het maximale bereik neemt uiteraard navenant af.
Zonder ca. 475 km rijdend van 100-5%. Ik ga graag diep, om optimaal van de curve gebruik te maken.
Met de camplet was het ca. 425 en met de pennine ca. 370.
Met vouwwagen laad ik meestal tot 90%, ook omdat m’n auto een vlakkere curve heeft dan de vorige.
Dat voor de volgende stints ca. 425 zonder, 380 met Camplet en 330 met de pennine.
Na een uur of 3 (eerste stint 4) rijden wil ik sowieso wel een pauze, dus dat komt met deze afstanden heel goed uit.
Helemaal mee eens. Ik ben nog steeds 45€ goedkoper uit dan met benzine terwijl ik nergens naar gekeken heb en gewoon standaard MoveMove EU laaddruppel heb gebruikt. Ik vind het wel prima zo. Gros van de jaarlijkse kilometers laad ik aan (t)huis. Je gaat toch ook geen tolwegen mijden om een paar tientjes (90€) te besparen?Naafkap schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
Ik zou persoonlijk beschikbaarheid kiezen boven prijs als je reist in het hoogseizoen. Die paar tientjes geloof ik wel op een vakantie.
Wat me trouwens opviel aan de (ABRP) tarievenlijst van de lokale evZen lader hier in het dorp... Eindeloos lang en eindeloos veel verschillende tarieven voor alle abonnementen. En als klap op de vuurpijl: de laadtarieven voor creditcard/pinpas zijn lager dan menig laadpas... Geldt dat voor andere laders ook? Niet te geloven... (Ik zit met MoveMove bij deze op 61ct/kWh)
[ Voor 44% gewijzigd door Helsie op 15-07-2026 22:32 ]
Nog sterker hij dacht er meer te kunnen uithalen.ASW1 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:50:
[...]
Natuurlijk niet, wat is het punt wat je probeert te maken? (en ten tweede past dat in dit topic?)
Aangezien het hier gaat om lange ritten met een EV gaat het al snel om veel meer dan een paar tientjes. Wij rijden elke winter naar het zuiden van Spanje. Het eerste jaar volgens jouw methode gereden: marginaal goedkoper dan het rijden op benzine. De tweede keer ( en de keren erna) wel opgelet waar we handig maar ook betaalbaar kunnen laden: dat scheelde op 6000 km ruim 300 euro. Al die verschillende tarieven voor EV’s zijn super ondoorzichtig maar bieden ook een kans om heel betaalbaar door Europa te toeren. Overigens reed ik de afgelopen jaren een VW, sinds dit jaar Tesla en die rekenen over het algemeen een prima prijs dus de volgende Spanje rit zal ik ook wat minder hoeven sturen op laadpunten en prijs.Naafkap schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
Ik zou persoonlijk beschikbaarheid kiezen boven prijs als je reist in het hoogseizoen. Die paar tientjes geloof ik wel op een vakantie.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
En dat is exact hoe ik het iedereen zou aanraden (en ook zelf gedaan heb)EDB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:29:
[...]
Aangezien het hier gaat om lange ritten met een EV gaat het al snel om veel meer dan een paar tientjes. Wij rijden elke winter naar het zuiden van Spanje. Het eerste jaar volgens jouw methode gereden: marginaal goedkoper dan het rijden op benzine. De tweede keer ( en de keren erna) wel opgelet waar we handig maar ook betaalbaar kunnen laden: dat scheelde op 6000 km ruim 300 euro. Al die verschillende tarieven voor EV’s zijn super ondoorzichtig maar bieden ook een kans om heel betaalbaar door Europa te toeren. Overigens reed ik de afgelopen jaren een VW, sinds dit jaar Tesla en die rekenen over het algemeen een prima prijs dus de volgende Spanje rit zal ik ook wat minder hoeven sturen op laadpunten en prijs.
- de eerste lange tocht niet echt op prijs letten. Het is al genoeg stress om van je range anxiety af te komen, om alle verschillende laadpalen te leren bedienen, om wegwijs te worden in je pasjes. Veel goedkoper dan benzine zal het niet zijn, maar ook niet echt duurder.
- dan als je daar een beetje mee vertrouwd bent heerlijk hobbyen met “lage prijzen zoeken”, “doorrijden tot onder de 10%”, enz.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Het is inderdaad goed om in het begin je auto te leren kennen en extra marge in te bouwen.Stefannn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:19:
[...]
En dat is exact hoe ik het iedereen zou aanraden (en ook zelf gedaan heb)
- de eerste lange tocht niet echt op prijs letten. Het is al genoeg stress om van je range anxiety af te komen, om alle verschillende laadpalen te leren bedienen, om wegwijs te worden in je pasjes. Veel goedkoper dan benzine zal het niet zijn, maar ook niet echt duurder.
- dan als je daar een beetje mee vertrouwd bent heerlijk hobbyen met “lage prijzen zoeken”, “doorrijden tot onder de 10%”, enz.
Ik ga deze zomer voor de 6e keer de reis van Nederland naar Frankrijk maken met vrouw en 2 kleine kinderen in de ID.3. In het begin deed ik vooraf alles uitvoerig uitzoeken. Wat ik nu doe voor vertrek is goede laadpasaanbiedingen checken en via ABRP l/google streetview zoeken naar een comfortabele lunchstop met veel laadplekken, liefst met kinderspeelplaats, en dan daar met lage soc aankomen zodat tussendoor minder lang hoef te stoppen. Ik navigeer met google maps. Verder kijk ik bij iedere stop hoeveel km de volgende stop is en hoeveel ik dus moet laden voordat ik weer doorga via ABRP.
Tesla is favoriet, daarna Ionity.
Over Narbonne kom ik (vlgs GM) aan slechts 575km (5u48m).dicksterrrr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Het scheelt niet veel, maar de door jouw voorgestelde route is 706 km (ca. 7 hr en 11 min) en de route door Spanje 664 km (6hr en 36 min). De vraag is wat fijner rijdt, daarom ben ik ook benieuwd naar of die weg door Spanje een beetje oke is. Het aantal aanbieders van (snelle) laders in ieder geval veel beperkter als dat we door Frankrijk zouden reizen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Helemaal met je eens, een beetje zoeken kan veel geld schelen. Zo doe ik het ook. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je in de zomervakantie weggaat en alleen in het weekend kunt rijden beschikbaarheid toch boven prijs gaat.EDB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:29:
[...]
Aangezien het hier gaat om lange ritten met een EV gaat het al snel om veel meer dan een paar tientjes. Wij rijden elke winter naar het zuiden van Spanje. Het eerste jaar volgens jouw methode gereden: marginaal goedkoper dan het rijden op benzine. De tweede keer ( en de keren erna) wel opgelet waar we handig maar ook betaalbaar kunnen laden: dat scheelde op 6000 km ruim 300 euro. Al die verschillende tarieven voor EV’s zijn super ondoorzichtig maar bieden ook een kans om heel betaalbaar door Europa te toeren. Overigens reed ik de afgelopen jaren een VW, sinds dit jaar Tesla en die rekenen over het algemeen een prima prijs dus de volgende Spanje rit zal ik ook wat minder hoeven sturen op laadpunten en prijs.
This train carries saints and sinners
HansAuutB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:55:
[...]
Over Narbonne kom ik (vlgs GM) aan slechts 575km (5u48m).
We komen vanuit Getaria, maar maakt niet veel uit. Route over Frankrijk blijft toch langer. Ben wel benieuwd naar hoe jouw route is dan.
Totaal 5230 km, 1546,7 kWh oftewel 29,6 kWh/100 km. (Dit om de vervolgvraag voor te zijn)
Ter vergelijking: met dezelfde combinatie naar Noord-Duitsland: 1160 km, 222,0 kWh oftewel 19,1 kWh/100 km. Zoveel scheelt het dus, wel of geen bergen.
Caravan is een Eriba 430 van 1300 kg
Merkte ik nu ook met de pennine erachter ipv de remloze camplet.
Zou je daar ook een sterkere uitduwveer oid voor EV’s voor kunnen krijgen?
Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?
Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen niet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?Puppetmaster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:52:
Ja, de oplooprem doet weer een deel van je downhill recuperatie teniet.
Merkte ik nu ook met de pennine erachter ipv de remloze camplet.
Zou je daar ook een sterkere uitduwveer oid voor EV’s voor kunnen krijgen?
Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?