Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste
Acties:

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:29
Rob Voets schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:30:
[...]

Ook geprobeerd. Geld werd wel gereserveerd, maar hij ging niet laden.
Gelukt nu, ging in één keer goed. Geen idee wat ik anders heb gedaan dan vorige keer. Het was exact dezelfde laadpaal.

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:46
Puppetmaster schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:07:
[...]

Het was een mogelijke oorzaak van (sterk) wisselende laadsnelheden, maar volgens mij was m’n eerste zin al vrij duidelijk t.a.v. de Kona? ;)
Nee, maar hoe dan ook: ik heb de SoC bij aanvang en einde bij alle snelladers genoteerd, deze vandaag eens gehouden naast de vastgestelde laadduur en het resultaat is dat dit heel aardig overeenkomt met wat van de Kona verwacht mag worden.

Dus geen probleem wat mij betreft.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 16:17
Eerste lange rit met mijn nieuwe Elroq 60 naar Legoland in Denemarken en een week in Noord-Duitsland. Had van tevoren niet heel veel onderzoek gedaan. Wilde vooral kijken hoe het bevalt als je redelijk spontaan gaat. Heb wel de lange delen in ABRP gedaan om te kijken welke snellader ik het beste kon nemen. Rit was ook meteen voor het eerst met een fietsendrager dus ik was benieuwd wat dat zou doen voor het gebruik.

Paar dingen die ik heb ervaren:
  • Gemiddelde van 16 kWh/100km van de eerste 1500 km in NL ging naar 19,5 met fietsendrager en grotere stukken snelweg op de heenweg.
  • Heel chill om bij de eerste stop 3 uur pauze te nemen met een klein kind en dat dan de auto weer een flink stuk voller is tegen lage kosten.
  • Weinig gedoe om palen te vinden, wel jammer dat je van een gratis ABRP niet makkelijk door kan naar Maps of dat je in Maps niet heel makkelijk een paal vindt. Dus soms beetje onderweg knoeien. Ook kon ABRP niet echt rekening houden met het extra gebruik van de fietsendrager of kon ik niet echt een +3 kWh/100km range invoeren. Daardoor werd ik soms wel een beetje onzeker of ik de geplande stop ging halen als de range op auto 30% sneller daalde dan de overgebleven range in ABRP zou suggereren.
  • In Denemarken vielen de kosten me mee en hoefde ik eigenlijk nooit een snellader te vinden.
  • De rit van Denemarken naar Noord-Duitsland was het verbruik opeens 22 kWh/100km terwijl ik niet echt weet waarom. Ik reed iets meer 120 kmh ipv 110 kmh, maar meestal gewoon rustig 110kmh. Denk dat ik volop wind tegen had (het was een lange rechte weg), of dat de fietsen iets meer uitstaken? Wel frustrerend als je niet echt doorhebt waarom.
  • In Duitsland zaten we in een klein dorp en was er bij het enige hotel in het dorp een paal. Gewoon 11 kWh en de kosten vielen tot nu toe mee, maar daar schrok ik achteraf echt van de kosten. Was 40 euro voor 44 kWh en 58 euro voor 37 kWh en daarna 37 euro voor 42 kWh. Vervolgens was in de 400 kWh snellader naar huis 37 kWh 28 euro. Ben dus wel enorm geschrokken van die prijzen achteraf en het duurde ook heel lang voordat die kosten in de Greenchoice laadapp stonden.
  • Uiteindelijk heb ik circa 380 euro uitgegeven voor 460 kWh 2300 km. Dat komt dus ongeveer neer op 20 kWh/100km gemiddeld. Ik denk dat het met een benzineauto die een op 15 rijdt ongeveer even duur was geweest dus dat scheelt, maar het voelt alsof ik in Duitsland bij een slome paal per ongeluk zo'n 75 euro teveel heb betaald en op de heenweg had ik bij een snellader per ongeluk de Vattenfall pas ipv Greenchoice gebruikt en dat zal ook zo'n 20 euro hebben geschild vermoedelijk. Dus het had goedkoper gekund met meer voorbereiding.
  • Blijf het vervelend vinden dat je weinig prijstransparantie hebt bij palen en dat het verschilt per pas. Hoop dat het beter gaat worden.
Al met al ging het gemakkelijk en viel het me mee. Benieuwd hoe het in de winter gaat zonder fietsendrager. Zou top zijn als het dan ook rond de 19-20kWh blijft richting Zuid-Duitsland.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:08
DennisCle schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:20:
Eerste lange rit met mijn nieuwe Elroq 60 naar Legoland in Denemarken en een week in Noord-Duitsland. Had van tevoren niet heel veel onderzoek gedaan. Wilde vooral kijken hoe het bevalt als je redelijk spontaan gaat. Heb wel de lange delen in ABRP gedaan om te kijken welke snellader ik het beste kon nemen. Rit was ook meteen voor het eerst met een fietsendrager dus ik was benieuwd wat dat zou doen voor het gebruik.

• Gemiddelde van 16 kWh/100km van de eerste 1500 km in NL ging naar 19,5 met fietsendrager en grotere stukken snelweg op de heenweg.
  • Heel chill om bij de eerste stop 3 uur pauze te nemen met een klein kind en dat dan de auto weer een flink stuk voller is tegen lage kosten.
  • Weinig gedoe om palen te vinden, wel jammer dat je van een gratis ABRP niet makkelijk door kan naar Maps of dat je in Maps niet heel makkelijk een paal vindt. Dus soms beetje onderweg knoeien. Ook kon ABRP niet echt rekening houden met het extra gebruik van de fietsendrager of kon ik niet echt een +3 kWh/100km range invoeren. Daardoor werd ik soms wel een beetje onzeker of ik de geplande stop ging halen als de range op auto 30% sneller daalde dan de overgebleven range in ABRP zou suggereren.
  • In Denemarken vielen de kosten me mee en hoefde ik eigenlijk nooit een snellader te vinden.
  • De rit van Denemarken naar Noord-Duitsland was het verbruik opeens 22 kWh/100km terwijl ik niet echt weet waarom. Ik reed iets meer 120 kmh ipv 110 kmh, maar meestal gewoon rustig 110kmh. Denk dat ik volop wind tegen had (het was een lange rechte weg), of dat de fietsen iets meer uitstaken? Wel frustrerend als je niet echt doorhebt waarom.
  • In Duitsland zaten we in een klein dorp en was er bij het enige hotel in het dorp een paal. Gewoon 11 kWh en de kosten vielen tot nu toe mee, maar daar schrok ik achteraf echt van de kosten. Was 40 euro voor 44 kWh en 58 euro voor 37 kWh en daarna 37 euro voor 42 kWh. Vervolgens was in de 400 kWh snellader naar huis 37 kWh 28 euro. Ben dus wel enorm geschrokken van die prijzen achteraf en het duurde ook heel lang voordat die kosten in de Greenchoice laadapp stonden.
  • Uiteindelijk heb ik circa 380 euro uitgegeven voor 460 kWh 2300 km. Dat komt dus ongeveer neer op 20 kWh/100km gemiddeld. Ik denk dat het met een benzineauto die een op 15 rijdt ongeveer even duur was geweest dus dat scheelt, maar het voelt alsof ik in Duitsland bij een slome paal per ongeluk zo'n 75 euro teveel heb betaald en op de heenweg had ik bij een snellader per ongeluk de Vattenfall pas ipv Greenchoice gebruikt en dat zal ook zo'n 20 euro hebben geschild vermoedelijk. Dus het had goedkoper gekund met meer voorbereiding.
  • Blijf het vervelend vinden dat je weinig prijstransparantie hebt bij palen en dat het verschilt per pas. Hoop dat het beter gaat worden.
Al met al ging het gemakkelijk en viel het me mee. Benieuwd hoe het in de winter gaat zonder fietsendrager. Zou top zijn als het dan ook rond de 19-20kWh blijft richting Zuid-Duitsland.
Geeft de navigatie in de Skoda dat zelf allemaal niet aan? Niet bekend mee. Heb zelf een Scenic en die heeft dat Google gebeuren aan boord en werkt perfect. Je stelt de filters goed in en klaar ben je, daar zal ik me bij een volgende auto goed in verdiepen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• DennisCle
Kees_frl schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:30:
[...]

Geeft de navigatie in de Skoda dat zelf allemaal niet aan? Niet bekend mee. Heb zelf een Scenic en die heeft dat Google gebeuren aan boord en werkt perfect. Je stelt de filters goed in en klaar ben je, daar zal ik me bij een volgende auto goed in verdiepen. :)
Misschien was het beter geweest om de navigatie van de auto te gebruiken. Ik ben gewend aan Maps dus had dat gebruikt. Enige wat je dan krijgt is dat de auto onder de 10% melding maakt van "met dit bereik kom je alleen nog tot deze paal, daarheen navigeren?". Wat dan ook vaak niet klopt omdat ik dan onderweg ben naar een andere paal.

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:22
DennisCle schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:21:
[...]

Misschien was het beter geweest om de navigatie van de auto te gebruiken. Ik ben gewend aan Maps dus had dat gebruikt. Enige wat je dan krijgt is dat de auto onder de 10% melding maakt van "met dit bereik kom je alleen nog tot deze paal, daarheen navigeren?". Wat dan ook vaak niet klopt omdat ik dan onderweg ben naar een andere paal.
Misschien had je je toch wat beter kunnen voorbereiden door dit forum wat door te neuzelen... Je had dan geweten; dat ABRP een hele mooie tool is om je reis voor te bereiden, dat verbruik erg toeneemt als je van 100 naar bv 120 km/h gaat, dat er erg veel verschil kan zitten in laadpaaltarieven, dat de navigatie van de auto je heel goed van dienst is.......

Ik ben afgelopen weken naar de Dordogne in Frankrijk geweest en heb 2600km af gelegd. Snelheid doorgaans 105km/h en soms even 120/130km/h.

Gebruikte snelladers; meestal Fastned (maandabo met 50% korting) of Tesla. Verder paar keer Electra (gratis 2 maanden abo) en 1x Ionity (met motion maandabo). Lokaal enkele keren geladen bij snellader met gebruik van de Electroverse-pas.

Lessons learned; volgende keer neem ik weer de Fastned-abo en dan ook de Tesla-abo, als backup de Electroverse-pas.

Uiteindelijk heb ik 200 Euro aan laadkosten (incl kosten maandabo's) uitgegeven.

Mijn advies is dus spit dit forum eens lekker door, je krijgt dan hele mooie hints en tips. Doe je voordeel er mee.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:16

Mooi verslag.

Aerodynamica speelt boven de 100km/h echt een heel grote rol, dus die fietsen en 130km/h, dan gaat het verbruik echt omhoog.

Dat je zo veel betaalde bij de trage palen in D ligt hoogstwaarschijnlijk aan hun 'boetes' die er bij komen als je langer dan 4uur aan een paal staat, en dat is ook gewoon 's nachts geldig...

Laden bij Tesla of een abo van een maand bij Ionity had je wel wat kunnen laten besparen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:26

A13X

Dude

Wat @aoowdam al schreef, iets meer voorbereiding had een hoop gescheeld.

Om je voorbeeld te pakken dat ABRP geen rekening kan houden met extra verbruik, dat kan wel. Bij het openen van ABRP (op mobiel idg) staat je geselecteerde auto meteen onderaan. Druk daar op het tandwieltje, daar kun je al je referentie verbruik aanpassen. Klik vervolgens op bewerken en je kunt een rijprofiel toevoegen waaronder een "fietsen achterop". Als je ABRP abbo had genomen had hij de livedata uit je auto kunnen ophalen.

Even een abbo op een snellader had ook veel gescheeld. Wij reden afgelopen 2 jaar met Ionity naar Italie op en neer ik heb afgelopen jaar €125 betaald voor 298kWh. Dat is de helft/kW van wat jij hebt betaald. Als je dan een beetje de prijzen checkt kom je er ook achter dat de snellader goedkoper kan zijn dan aan een langzame paal. Dus die zijn ook niet altijd de meest tactische keuze op vakantie.

En wat @Tommie12 zegt, langzame palen zitten stiekem nog wel eens parkeerkosten/boetes aan vast die harder oplopen dan het laden zelf. Dat was een gevalletje opletten voor ons op vakantie, de Niro heeft maar een 1 fase boordlader dus aan een 11 of 22kW paal sta je wel even te laden.

[ Voor 3% gewijzigd door A13X op 29-09-2026 08:30 ]

Awesome

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Die vergelijking met een benzine auto kun je beter vergeten, nooit meer terugkijken naar de viezigheid. Dingen verbranden is meer iets van de prehistorie.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:25
[...]

ik gebruik in mijn Enyaq sinds de vorige langere trip de ingebouwde navigatie. Hoewel ik de navigatie qua gebruik niet direct fijner vind dan apple of google maps weet het ingebouwde systeem prima hoe ver je kunt rijden en waar de laadpalen staan. Er komt een grijze waas op de kaart op het gebied wat buiten je bereik valt dus je hebt een handige visuele indicatie van je bereik. Op een gegeven moment bleek dat ik een paal niet ging halen dus kreeg ik netjes een melding dat de laadstop werd vervroegd. Ik gebruikte eerder altijd ABRP maar op het horizontale scherm van de enyaq vond ik de standaard indeling compleet onhandig waardoor je niet ver genoeg vooruit kon kijken en soms een abrupte afslag net op tijd of te laat zag. Compleet onwerkbaar rondom antwerpen. Hij reageert ook niet genoeg op een gewijzigde situatie. Kom je verder dan gepland? Geen reactie. Laad je eerder? Geen wijziging in het plan.

Voor mij geen ABRP meer. Dit alles wel in een enyaq uit 2023 maar ik kan me voorstellen dat het in nieuwere modellen nog allemaal wat beter werkt. Het kan wel wezen dat je een abbonnement moet hebben om de live info van laadpalen te zien.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:10
achterhoeker schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:36:
[...]

ik gebruik in mijn Enyaq sinds de vorige langere trip de ingebouwde navigatie. Hoewel ik de navigatie qua gebruik niet direct fijner vind dan apple of google maps weet het ingebouwde systeem prima hoe ver je kunt rijden en waar de laadpalen staan. Er komt een grijze waas op de kaart op het gebied wat buiten je bereik valt dus je hebt een handige visuele indicatie van je bereik. Op een gegeven moment bleek dat ik een paal niet ging halen dus kreeg ik netjes een melding dat de laadstop werd vervroegd. Ik gebruikte eerder altijd ABRP maar op het horizontale scherm van de enyaq vond ik de standaard indeling compleet onhandig waardoor je niet ver genoeg vooruit kon kijken en soms een abrupte afslag net op tijd of te laat zag. Compleet onwerkbaar rondom antwerpen. Hij reageert ook niet genoeg op een gewijzigde situatie. Kom je verder dan gepland? Geen reactie. Laad je eerder? Geen wijziging in het plan.

Voor mij geen ABRP meer. Dit alles wel in een enyaq uit 2023 maar ik kan me voorstellen dat het in nieuwere modellen nog allemaal wat beter werkt. Het kan wel wezen dat je een abbonnement moet hebben om de live info van laadpalen te zien.
ABRP is vooral ook handig voor rijders met een oudere auto. De auto's van jouw leeftijd (2023 en nieuwer) zijn vaak prima in staat om zelf een laadstops-planning te maken. Probeer het maar een keertje met één van mijn 'oudjes' uit 2020. Prima auto's, maar een laadplanning maken met de onboard navigatie is echt een utopie :P

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tommie12
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:52:
[...]

ABRP is vooral ook handig voor rijders met een oudere auto. De auto's van jouw leeftijd (2023 en nieuwer) zijn vaak prima in staat om zelf een laadstops-planning te maken. Probeer het maar een keertje met één van mijn 'oudjes' uit 2020. Prima auto's, maar een laadplanning maken met de onboard navigatie is echt een utopie :P
Ja, klopt. Maar met de hogere densiteit aan laadpalen (je vind er tegenwoordig wel een paar bij elk tankstation) wordt het minder en minder nodig.

Ik mis eigenlijk in elke EV een (virtuele) knop die zegt: ik wil nu laden met koffie langs mijn route. En dan wil ik een lijstje met de afstand tot dat punt, en hoe veel 'omweg' het is als het niet direct langs de autoweg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 29-09-2026 10:06 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:52:
[...]

Laat ik nu een wat oudere maar prima EV hebben, een Classic Ioniq 28kWh, met een niet echt gebruiksvriendelijke navigatie maar ik hoef echt geen ABRP. Ik gebruik gewoon mijn Tomtom want daar staan ook nagenoeg alle (snel)laders in en daarmee navigeer ik gewoon naar de volgende snellader die binnen het bereik van mijn Ioniq valt. Dit doe ik al jaren op deze manier en ben nog nooit stilgevallen omdat er iets niet klopte in mijn wijze van navigeren i.c.m. laden. Ik weet toch hoe ver ik kan rijden en hou rekening met de omstandigheden onderweg.

Misschien een tip voor wie naar bergachtig gebied gaat is de volgende routeplanner, judise.nl. Kun je prima het hoogteverloop van je route mee zien en daar rekening mee houden. Heeft ook heel veel mogelijkheden, van wandelen, fietsen tot de auto. Een topsite en nog gratis ook. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21
Wat ik vooral vervelend vind aan de ingebouwde navigatie is dat je hier zo ontzettend slecht kunt filteren waar je wilt laden. Stel, ik heb een abonnement bij Ionity, dan wil ik niet dat de auto mij continue naar andere laadaanbieders stuurt, want daar ben ik veel duurder uit. En mijn auto (Enyaq uit 2023 geeft wel de optie om Ionity als voorkeur op te geven, maar ik heb nu niet het idee dat ie daar wat mee doet.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44
Wij zijn deze zomer naar Kroatie (Istrie) geweest met de Xpeng G6 Long range.

Qua laden alles bij Ionity gedaan omdat de pas van werk daar goed werkt. Heenweg gestopt bij Munchen. 2x gestopt om te laden, beiden rond de 15min. In Munchen bij de Mac gegeten waar je ook de auto kon laden en hij was al vol voordat we de burger op hadden :D

In Slovenie ook prima kunnen laden naast de snelweg (waren wel maar 6 palen en kwam er net 1 vrij). In Kroatie was het wel wat verder (15min) maar voor 1x laden niet erg.

Terugweg was helemaal top, gestopt wederom bij Munchen in de buurt (Legoland). Nog rond de 700km naar huis, vertrokken met 90%. 1x geladen na 4u rijden (had toen 450km gereden). Waren half 10 vertrokken en half 6 thuis....is gewoon vergelijkbaar met een brandstof auto :)

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-10 10:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7G_tIQ2cbf8BmtEUnAqiQwVdzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gW8mlgJ8FbLMRKjtM3lLKiYs.png?f=fotoalbum_large
Een mooi overzicht van onze roadtrip naar Spaans Baskenland, daarna dwars door Spanje naar de Costa Brava en via de Route du Soleil weer terug naar huis. We reden met een Skoda Elroq BE 85, 4 personen, zwaar bepakt (inclusief dakkoffer 900L). Gemiddeld verbruik over de hele vakantie ca. 20,5 kWh per 100 km.

Heb alleen DC geladen en viel me de prijs per kWh toch wat tegen als ik het achteraf bekijk. Klopt het dat de tarieven in 2025 wat lager waren? Gemiddeld € 0,35 i.p.v. € 0.53?

Verder heerlijk op het gemak gereden, steeds ruim op tijd geladen en tot 80%.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:39
dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:08:
[Afbeelding]
Heb alleen DC geladen en viel me de prijs per kWh toch wat tegen als ik het achteraf bekijk. Klopt het dat de tarieven in 2025 wat lager waren? Gemiddeld € 0,35 i.p.v. € 0.53?

Verder heerlijk op het gemak gereden, steeds ruim op tijd geladen en tot 80%.
€0,53 is een redelijke prijs voor snelladen. Eerlijk gezegd ken ik niet veel snellaadstations waar je voor minder dan €0,50 kan laden.

Of zeg ik nu iets geks? 🤔

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:18:
[...]

€0,53 is een redelijke prijs voor snelladen. Eerlijk gezegd ken ik niet veel snellaadstations waar je voor minder dan €0,40 kan laden.

Zeker geen Tesla abo genomen want dan zie ik heel veel prijzen voor minder dan 40ct/kWh.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• DLSS
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:19:
[...]

Zeker geen Tesla abo genomen want dan zie ik heel veel prijzen voor minder dan 40ct/kWh.
Eigenlijk ken ik er weinig voor minder dan €0,50 buiten Tesla.

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:20:
[...]

Maar je hebt toch hoofdzakelijk bij Tesla geladen?

• Lumia Kees
[...]

Ik heb deze maand een rondje door Frankrijk gereden. Had een Electra abo van 4,99 en laadde vaak voor 29 ct.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:54
Ben ook in Noord-Spanje geweest deze zomer, en eigenlijk de hele trip geen 1 keer boven de 40 cent per kWh uitgekomen. Mijn record is 18 cent per kWh in Frankrijk. Maar meestal was het 35 cent per kWh voor laden bij Tesla

• DLSS
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:22:
[...]

Maar je hebt toch hoofdzakelijk bij Tesla geladen?
Ik laad persoonlijk meestal elders omdat Tesla vaak wat verder van de snelweg verwijderd is in mijn ervaring.

Recent een road trip naar Zweden gemaakt. Slechts 1 keer bij Tesla kunnen laden (via een ANWB abonnement dat ik al heb. Heb geen Tesla abonnement )

• DLSS
Lumia Kees schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb deze maand een rondje door Frankrijk gereden. Had een Electra abo van 4,99 en laadde vaak voor 29 ct.
Wauw… ik moet me misschien toch maar eens verdiepen in die zaken. Is dit specifiek zo goedkoop in Frankrijk of kan dat ook in Scandinavië?

• dicksterrrr
Ik heb dus alles met Tesla geladen, inclusief abonnement. Maar ik denk dat de boosdoener de ANWB is. Heb hen als standaard betaalwijze opgevoerd in de Tesla app. Zij factureren ook. Rechtstreeks Tesla is volgens mij goedkoper... Kom ik alleen een beetje laat achter. Te laat... :(

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:25:
[...]

Ik laad persoonlijk meestal elders omdat Tesla vaak wat verder van de snelweg verwijderd is in mijn ervaring.
Ik zie op dat fraaie kaartje :) toch dat je 16 keer bij Tesla hebt geladen of kijk ik soms verkeerd? En dat hadden er vast nog meer kunnen zijn indien gewenst.

• DLSS
dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:28:
Ik heb dus alles met Tesla geladen, inclusief abonnement. Maar ik denk dat de boosdoener de ANWB is. Heb hen als standaard betaalwijze opgevoerd. Zij factureren ook. Rechtstreeks Tesla is volgens mij goedkoper... Kom ik alleen een beetje laat achter. Te laat... :(
Had je een betaald abonnement direct bij Tesla met ANWB als betaalwijze? Of bedoel je de ANWB integratie zonder betaald abonnement bij Tesla?

• Lumia Kees
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:27:
[...]

Wauw… ik moet me misschien toch maar eens verdiepen in die zaken. Is dit specifiek zo goedkoop in Frankrijk of kan dat ook in Scandinavië?
Geen idee, ik heb me op Frankrijk georiënteerd.

• DLSS
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:31:
[...]

Ik zie op dat fraaie kaartje :) toch dat je 16 keer bij Tesla hebt geladen of kijk ik soms verkeerd? En dat hadden er vast nog meer kunnen zijn indien gewenst.
Haha, aah excuses nu snap ik het. Ik denk dat je mij door elkaar haalt met een ander. Ik reageerde op de persoon met het kaartje. 😜

• dicksterrrr
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:31:
[...]

Had je een betaald abonnement direct bij Tesla met ANWB als betaalwijze? Of bedoel je de ANWB integratie zonder betaald abonnement bij Tesla?
Ik had dus inderdaad een betaald abonnement bij Tesla, maar bij betaalwijze heb ik ooit ANWB betaalpas ingevoerd. Vond het onderweg al gek dat ik bij Tesla app geen bedragen kon vinden van de laadsessies. ANWB maakt dus de factuur op en dan krijg je kennelijk andere tarieven voor je kiezen...

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:32:
[...]

Haha, aah excuses nu snap ik het. Ik denk dat je mij door elkaar haalt met een ander. Ik reageerde op de persoon met het kaartje. 😜
Ja idd zie ik nu ook, sorry daarvoor. Maar goed, goedkoper dan 53ct kunnen laden is iig heel goed mogelijk. :)

• DLSS
dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:33:
[...]

Ik had dus inderdaad een betaald abonnement bij Tesla, maar bij betaalwijze heb ik ooit ANWB betaalpas ingevoerd. Vond het onderweg al gek dat ik bij Tesla app geen bedragen kon vinden van de laadsessies. ANWB maakt dus de factuur op en dan krijg je kennelijk andere tarieven voor je kiezen...
Oh wow. Ben doorgaans best wel tevreden met de ANWB, maar dit is wel een beetje slecht van ze 🤔

• DLSS
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:34:
[...]

Ja idd zie ik nu ook, sorry daarvoor. Maar goed, goedkoper dan 53ct kunnen laden is iig heel goed mogelijk. :)
Haha, no problem. Ja dat begin ik me met al deze reacties ook te realiseren.

Wel echt een beetje suf dat ik hier niet in ben gedoken. Ik heb gewoon de shell/fastned/ANWB accounts/pasjes voor als ik op reis ga en that’s it.

• Lumia Kees
[...]

Ja, dat is wel jammer. Maar je hebt wel een geweldige info graphic van je reis gemaakt!

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:38:
[...]

Haha, no problem. Ja dat begin ik me met al deze reacties ook te realiseren.

Wel echt een beetje suf dat ik hier niet in ben gedoken. Ik heb gewoon de shell/fastned/ANWB kaartjes voor als ik op reis ga en that’s it.
Fastned heeft overigens geen laadpas, alleen via hun app of bankpas/cc. Voor mijn komende Spanje vakantie verwacht ik toch wel gemiddeld rond de 40ct uit te komen, hangt een beetje af waar ik kan laden. Zo zijn IE-charge en Izivia erg goedkoop en ook de 50kW Ionity, tussen de 25 en 32ct/kWh. :)

• DLSS
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:44:
[...]

Fastned heeft overigens geen laadpas, alleen via hun app of bankpas/cc. Voor mijn komende Spanje vakantie verwacht ik toch wel gemiddeld rond de 40ct uit te komen, hangt een beetje af waar ik kan laden. Zo zijn IE-charge en Izivia erg goedkoop en ook de 50kW Ionity, tussen de 25 en 32ct/kWh. :)
Ja bedoelde accounts ipv pasjes. Ik probeerde recent mijn auto te registreren bij fastned voor autocharge (zodat ik niet steeds in de app de charger hoef aan te klikken) maar het werkt steeds niet 😅

Bij Ionity heb ik ook geladen toevallig, maar dat is in Zweden schijnbaar toch wat duurder haha

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:53:
[...]

Ja bedoelde accounts ipv pasjes. Ik probeerde recent mijn auto te registreren bij fastned voor autocharge (zodat ik niet steeds in de app de charger hoef aan te klikken) maar het werkt steeds niet 😅

Bij Ionity heb ik ook geladen toevallig, maar dat is in Zweden schijnbaar toch wat duurder haha
Misschien eens een melding doen bij Fastned dat je Autocharge niet geactiveerd krijgt.

Die goedkope Ionity is alleen met de 50kW, niet met de HPC en ook alleen maar in Frankrijk.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:06
[...]

Ach…
Je hebt een eerste langere trip gemaakt.
Geen tijd besteed aan research vooraf.
En het is helemaal goed gekomen.
En terwijl 80% van de kilometers thuis 3x tot 6x goedkoper bent dan benzine was deze vakantie niet duurder.
Helemaal prima lijkt me.
Je kan dat volgende keer gewoon weer zo doen. Lekker geen gepieker vooraf. Of je kan er voor kiezen wel wat meer uit te zoeken (mede met dit forum). Beiden zijn gewoon helemaal ok.
Zoals anderen al zeggen…. Het gebruik van abrp past eigenlijk niet helemaal in je aanpak “geen poespas” dus gewoon de onboard navigatie proberen kan het nog wat simpeler maken.
Niet AC laden maar enkel DC maakt het ook simpeler en voorkomt kleef-tarief verrassingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 29-09-2026 16:42 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pr088
[...]

Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stefannn
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]

Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Andersom, respectievelijk 39 & 31. Maar zojuist had ik zelfs 28 cent bij Duinkerken Electra met abonnement van 4.99euro. Ik maak een midweek tripje maar zelfs met 1x 35kWh laden haal je zo’n 1 maand abonnement er uit.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Lumia Kees
Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:49:
[...]

Andersom, respectievelijk 39 & 31. Maar zojuist had ik zelfs 28 cent bij Duinkerken Electra met abonnement van 4.99euro. Ik maak een midweek tripje maar zelfs met 1x 35kWh laden haal je zo’n 1 maand abonnement er uit.
Afgelopen maand 5 x in Frankrijk bij Electra geladen voor 29 cent, 1x voor 40. En de 1ste keer in België voor 22 cent.

• Pr088
Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:49:
[...]

Ik zat er naast. Het is 29 cent bij veel Electra stations. Bij sommigen zijn het tijdsgebonden dynamische tarieven, dan betaal je vaak 41 cent.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:32
dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:28:
Ik heb dus alles met Tesla geladen, inclusief abonnement. Maar ik denk dat de boosdoener de ANWB is. Heb hen als standaard betaalwijze opgevoerd in de Tesla app. Zij factureren ook. Rechtstreeks Tesla is volgens mij goedkoper... Kom ik alleen een beetje laat achter. Te laat... :(
Ik zie op je kaartje ook andere providers dan Tesla.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Pr088
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:27:
[...]

Frankrijk is één van de goedkoopste landen voor DC laden in de hele EU. Zo niet dé goedkoopste.
Je vindt moeilijk goedkoper. Scandinavië is ook redelijk betaalbaar (ik spreek voor Denemarken, waar ik vorig jaar was).

• Pr088
[...]

Dat kan wel eens duurder zijn. Je kunt beter gewoon een creditcard toevoegen.

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:22
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?

• Tommie12
Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?
Als je thuis kan landen en niet continu op vakantie bent, dan 'leeft' dat amper.

Hoe moeilijk is het om een tag voor een lader te houden?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een laadpas van mijn werkgever, dan vind ik het net zo makkelijk om een laadsessie via de druppel/pas te starten. En omdat ik er zo weinig laad heb hoef ik dan ook de plug&charge niet bij alle aanbieders te verwijderen als ik mijn auto niet meer heb.

En mijn Tesla doet het automagisch bij Tesla Super Chargers 😉

• DLSS
[...]

Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Hmm voor mijn gevoel is de Ionity dichtheid niet groot genoeg om daar handig mee uit te komen zonder er specifiek voor te plannen. Ik heb tot dusverre niet super goed gepland met reizen en ben gewoon gaan chargen waar het makkelijk uit kwam. Ik kom daarbij zelden Ionity tegen

Tesla moet ik misschien toch maar eens gaan overwegen. Al was het maar voor een maandje tijdens de vakantie ofzo 🤔

• DLSS
Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:06:
[...]

Frankrijk is één van de goedkoopste landen voor DC laden in de hele EU. Zo niet dé goedkoopste.
Je vindt moeilijk goedkoper. Scandinavië is ook redelijk betaalbaar (ik spreek voor Denemarken, waar ik vorig jaar was).
In Denemarken hebben we inderdaad wat goedkoper geladen in mijn herinnering. Zweden was duurder. Wat wel gaaf is dat ze in Zweden regelmatig de prijzen van stroom aangeven op led borden (net als de brandstofprijzen zeg maar). Zouden we hier ook moeten doen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar Noorwegen, wat EV land nummer 1 is in Europa volgens mij.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:32
[...]

Ionity kent inmiddels ook verschillende/dynamische tarieven per land.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:31
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:18:
[...]

In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).

• DLSS
Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]

In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:55
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:35:
Oh wow. Ben doorgaans best wel tevreden met de ANWB, maar dit is wel een beetje slecht van ze 🤔
Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB? ;)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:33:
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔
Waar? In Noorwegen? Nederland?

• Stefannn
Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.

• DLSS
Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]

Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB? ;)

[...]

Waar? In Noorwegen? Nederland?
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.

Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?

• Herbiek616
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]

Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?
Lees mijn verslag van eerder deze maand eens over onze roadtrip naar/door Noorwegen en via Zweden en Denemarken terug naar huis. Herbiek616 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

• Stefannn
[...]

Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.

Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
Noorwegen vanaf 28 cent met Ionity abonnement. Ik zat er een jaar geleden en ben dat ook meermaals tegengekomen.

• DLSS
Wow 23 cent is echt heel nice, maar als ik zo even rondkijk op internet lijkt dat wel vrij zeldzaam. Verder een heel tof reisverslag, leuk om mee te lezen haha 👍

Ik zie dat je het heel uitgebreid gepland en vastgelegd hebt. Zelfs reizen wij iets meer op de ‘bonnefooi’ (mijn vriendin is er niet zo’n liefhebber van om om te rijden voor een betere fast charger of om een minder ideale parkeerplek te nemen voor betere tarieven).

Ik ben wel van plan om me eens wat meer te gaan verdiepen in de tarieven en abonnementen. Maar voor ons tweetjes zal er toch iets van een middenweg gevonden moeten worden 😅

• Zjanzjak
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]

Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.
Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.

• DLSS
Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:51:
[...]

Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.

(Niet dat ik daarover wil klagen verder, is een goede prijs)

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:52:
[...]

Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.
Geen idee. Wel een goede tip.
Maar het gaat niet voorkomen…. Welliswaar korting op fastned maar “nog slimmer” is om dan bij Electra te laden.
MOCHT het met 0.000001% kans toch voorkomen dan deactiveer ik het denk ik toch. Kleine moeite en geen risico op per ongeluk toch teveel betalen.

• Zjanzjak
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:54:
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.
Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.
Maar goed, het is, zoals het is.

Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• DLSS
Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:59:
[...]

Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.
Maar goed, het is, zoals het is.

Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Danku, ik zal het boomarken

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:26

peutje

XC40 recharge my24ER

Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]

Laagste prijs bij tesla met abo had ik een keer om 7u in de ochtend 18cent, rest van de dag tussen 25 en 34cent geladen deze zomer. (Noorwegen dus).

• Herbiek616
peutje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:26:
[...]

Laagste prijs bij tesla met abo had ik een keer om 7u in de ochtend 18cent, rest van de dag tussen 25 en 34cent geladen deze zomer. (Noorwegen dus).
Heb jij een Tesla? Overdag was ik in Noorwegen met een niet Tesla auto altijd duurder dan Ionity (Beiden met abonnement)

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:37
Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:55:
[...]

Maar het gaat niet voorkomen…. Welliswaar korting op fastned maar “nog slimmer” is om dan bij Electra te laden.
MOCHT het met 0.000001% kans toch voorkomen dan deactiveer ik het denk ik toch. Kleine moeite en geen risico op per ongeluk toch teveel betalen.
Ik heb een aantal maanden geleden voor hetzelfde "probleem" gestaan en heb de vraag rechtstreeks aan de helpdesk van Fastned gesteld. Zij raadden me inderdaad aan om Autocharge te deactiveren en vervolgens de laadsessies te starten via de app van Electra. Dit omdat als Autocharge actief is, dit steeds als default wordt gezien en deze mogelijke andere manieren om de laadsessie te starten zou overrulen.

Of dit echt klopt, heb ik echter nooit getest want ik kreeg en krijg Autocharge bij Fastned hier bij onze MG ook niet geactiveerd, hoewel het bij Electra zonder enig probleem is gelukt.

Verder nog even een kanttekening: de OP vroeg naar Plug & Charge. Dit is niet gelijk aan Autocharge. Het ging specifiek over een Skoda, en VAG ondersteunt überhaupt geen Autocharge, maar wel Plug & Charge.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:26

peutje

XC40 recharge my24ER

Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:01:
[...]

Heb jij een Tesla? Overdag was ik in Noorwegen met een niet Tesla auto altijd duurder dan Ionity (Beiden met abonnement)
Nee met een volvo en tesla maandabo.

• Rob Voets
[...]

IZIVIA 30/35 cent. Zonder abonnement.

• dicksterrrr
HansAuutB schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:04:
[...]

Ik zie op je kaartje ook andere providers dan Tesla.
Klopt, maar in verhouding de meeste laadstops bij Tesla. En de tarieven lagen de hele vakantie rond de € 0,50...

• DLSS
Rob Voets schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:42:
[...]

IZIVIA 30/35 cent. Zonder abonnement.
Nice. Helaas nog nooit gezien. Is het een regionale aanbieder?

• PeterZ(on)
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:03:
[...]

Nee hoor, zit v.z.i.w. in heel Frankrijk en voornamelijk bij de MacD. :)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Vorige week nog aan de openbare AC laadpaal (22 kVA) in FR (Tarn) nul cent( gratuit) tussen 23:00 en 07:00 uur. Maar dat is uiteraard NL noch NO. :+

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Rob Voets
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:03:
[...]

Is een Franse aanbieder meestal vlakbij een macdonalds. https://izivia.com/carte-bornes-de-recharge-izivia Ik heb er zelf goede ervaring mee.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:53:
[...]
Ionity met een power abo zou op 3,47 SEK/kwh moeten zitten momenteel. Dat is €0,31, naar mijn idee best goedkoop. In lijn met Frankrijk. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• DLSS
Puppetmaster schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:41:
[...]

Ionity met een power abo zou op 3,47 SEK/kwh moeten zitten momenteel. Dat is €0,31, naar mijn idee best goedkoop. In lijn met Frankrijk. :)
Als ik via de ANWB app door Zweden swipe lijkt het zo'n 54 tot 58 cent. Dat is ook een beetje in lijn wat wij zoal betaald hebben tijdens onze reis. Scheelt wel aardig dus.

[ Voor 10% gewijzigd door DLSS op 29-09-2026 22:01 ]

• Puppetmaster
Dat is dan waarschijnlijk zonder abo?
Komt wel redelijk overeen met de Ionity app-prijs zonder abo. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 29-09-2026 22:14 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Pr088
[...]

Ik niet in Nederland, maar Vattenfall komt in sommige regio's met 31/33 cent dichtbij.

• Pr088
Rob Voets schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:13:
[...]

Is een Franse aanbieder meestal vlakbij een macdonalds. https://izivia.com/carte-bornes-de-recharge-izivia Ik heb er zelf goede ervaring mee.
Klopt, maar vaak iets verder van snelwegen weinig laadpalen. Voordeel: vaak ook niet druk en dus wel ruimte. In Duitsland werkt EWE GO net zo. Klein aantal laadpalen, bijna allemaal bij McDonalds (zonder abbo, met app €0,52).

Vaak wel maar 150kW laders. Voor de snelle laadjongens met EV6, Ioniq 5, nieuwe Mercedessen en BMWs niet altijd handig.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 30-09-2026 07:41 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:39:
[...]

Ik niet in Nederland, maar Vattenfall komt in sommige regio's met 31/33 cent dichtbij.
En met een chargemap abo betaal je bij vattenfall nog maar 0.27 cent bij dat soort palen van een oudere concessie. In ieder geval bij die van mij , mis ik mijn oprit toch nog niet.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Pr088
Leeft nog wel, maar is waarschijnlijk veel minder gunstig dan eerder. Zoek je een goede allround laadpas voor AC laden in Nederland en buitenland? Ga naar Electroverse. Gratis pas, mooie app, werkt eigenlijk op elke laadpaal.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:10
Fastned heeft autocharge, werkt prima. Oa bij Ionity kun je plug&charge koppelen aan je laadpas. Het zijn 2 verschillende systemen. De eerste gebruikt het MAC adres van de auto, de 2de werkt op basis van certificaten en koppelt je auto aan een laadpasprovider die dat ondersteund. Dat betekend dat als je dat aanzet en de laadkabel verbind met de laadpaal en ondersteund plug&charge, de gekoppelde laadpasprovider voor de afhandeling van de betaling zorgt. Vaak zul je dat niet willen. De verwachting is dat dit in de toekomst iets anders gaat werken en er meer certrificaten mogelijk zijn.

De methode met certificaten is uiteraard wel veiliger.

• DennisCle
aoowdam schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:00:
[...]

Misschien had je je toch wat beter kunnen voorbereiden door dit forum wat door te neuzelen... Je had dan geweten; dat ABRP een hele mooie tool is om je reis voor te bereiden, dat verbruik erg toeneemt als je van 100 naar bv 120 km/h gaat, dat er erg veel verschil kan zitten in laadpaaltarieven, dat de navigatie van de auto je heel goed van dienst is.......

Ik ben afgelopen weken naar de Dordogne in Frankrijk geweest en heb 2600km af gelegd. Snelheid doorgaans 105km/h en soms even 120/130km/h.

Gebruikte snelladers; meestal Fastned (maandabo met 50% korting) of Tesla. Verder paar keer Electra (gratis 2 maanden abo) en 1x Ionity (met motion maandabo). Lokaal enkele keren geladen bij snellader met gebruik van de Electroverse-pas.

Lessons learned; volgende keer neem ik weer de Fastned-abo en dan ook de Tesla-abo, als backup de Electroverse-pas.

Uiteindelijk heb ik 200 Euro aan laadkosten (incl kosten maandabo's) uitgegeven.

Mijn advies is dus spit dit forum eens lekker door, je krijgt dan hele mooie hints en tips. Doe je voordeel er mee.
Ja ik had niet echt de tijd om rustig ervoor te gaan zitten en abonnementen en passen uit te zoeken en dergelijke. Ik vond het voor mezelf ook wel een goede nulmeting om te kijken hoe het bevalt zonder alle voorbereiding en wat dan de nadelen zijn. Ik heb voor vakantie niet echt zin in een week huiswerk en studie. Het is jammer dat ik waarschijnlijk gauw 100-150 had kunnen besparen met gedrag aanpassen en pasjes etc. uitzoeken, maar tegelijkertijd kan ik het missen en lag het vooral aan een verraderlijke paal in een dorpje zonder alternatieven (ja 10 minuten naar de Lidl rijden met de fiets achterop en dan 20 minuten terug fietsen, maar daar heb ik geen zin). Ik vind de delta wel dusdanig groot dat ik volgende keer misschien wel iets meer onderzoek doe.
Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:13:
[...]

Mooi verslag.

Aerodynamica speelt boven de 100km/h echt een heel grote rol, dus die fietsen en 130km/h, dan gaat het verbruik echt omhoog.

Dat je zo veel betaalde bij de trage palen in D ligt hoogstwaarschijnlijk aan hun 'boetes' die er bij komen als je langer dan 4uur aan een paal staat, en dat is ook gewoon 's nachts geldig...

Laden bij Tesla of een abo van een maand bij Ionity had je wel wat kunnen laten besparen.
Ja ik probeerde ook 110 te rijden in Duitsland en af en toe alleen iets sneller als een stukje meedoen met het verkeer erom vroeg (stukje 120 inhalen ofzo). Op de heenweg resulteerde dat dus in 19,5 kWh gemiddeld tot aan Denemarken. Een week later vanaf Legoland terug was het een lange rechte weg zuidelijk tot vlak voor Hamburg en eigenlijk vanaf het moment op de snelweg zat ik boven de 20 en ging het zelfs door richting de 22 kWh met min of meer hetzelfde rijgedrag. Het was in die week wel kouder geworden en ik had het gevoel dat ik dus 200 km echt rechte wind tegen had. Of ik had dus de fietsen wat minder aerodynamisch op de drager gezet (het kinderzitje stak best uit).
joezzt schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:31:
[...]

Die vergelijking met een benzine auto kun je beter vergeten, nooit meer terugkijken naar de viezigheid. Dingen verbranden is meer iets van de prehistorie.
Oh geloof me ik heb 3 jaar in de duurzame mobiliteit gewerkt en zodra het kon ben ik overgestapt naar elektrisch. Wat ik misschien niet genoeg in de ervaring had benoemd is hoe relaxt het qua techniek (en stil in de cabine) het is. Nou was de sprong van een 15 jaar oude Swift natuurlijk ook wel groot.
achterhoeker schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:36:
[...]

Klinkt goed. Mijn Elroq is (short) lease en dus MY26, geeft vertrouwen dat ik ABRP links kan laten liggen en gewoon ff moet wennen aan de interface van de ingebouwde navigatie. Al had ik blijkbaar dus wel ff een account moeten maken en had ik over het hoofd gezien dat je die referentie waarde wel kon aanpassen. Kon ik in de gauwigheid niet vinden.

Thanks voor de tips voor de volgende rit!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 15:37
DennisCle schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:04:
[...]

Ja ik had niet echt de tijd om rustig ervoor te gaan zitten en abonnementen en passen uit te zoeken en dergelijke. Ik vond het voor mezelf ook wel een goede nulmeting om te kijken hoe het bevalt zonder alle voorbereiding en wat dan de nadelen zijn. Ik heb voor vakantie niet echt zin in een week huiswerk en studie. Het is jammer dat ik waarschijnlijk gauw 100-150 had kunnen besparen met gedrag aanpassen en pasjes etc. uitzoeken, maar tegelijkertijd kan ik het missen en lag het vooral aan een verraderlijke paal in een dorpje zonder alternatieven (ja 10 minuten naar de Lidl rijden met de fiets achterop en dan 20 minuten terug fietsen, maar daar heb ik geen zin). Ik vind de delta wel dusdanig groot dat ik volgende keer misschien wel iets meer onderzoek doe.
Een hele week huiswerk valt ook wel mee. Voor vertrek een aanbieder (Ionity, EnBW, Electra, etc) kiezen en in ABRP even kijken of als je die selecteert als voorkeurnetwerk je voldoende laadopties hebt. Vervolgens een maandabbo afsluiten, tien minuutjes werk.
Verder vooral wegblijven bij AC-laders tenzij je heel zeker weet dat je een goede prijs betaald. Dan nog tijdens de rit bv via ABRP je laadnetwerk in de gaten houden of tijdens het laden alvast de volgende uitzoeken. Mooiste natuurlijk als je onboard navi dat kan, maar zo te horen kan Skoda dat niet.
Je zou eventueel nog Tesla zonder abbo als backup kunnen nemen, die heeft sowieso wel goede prijzen, mocht je favoriete netwerk niet in de buurt zitten.
En laden bij de Lidl doe je natuurlijk als je toch gaat shoppen.

• Stefannn
Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:55:
[...]

@PeterZ(on)
Mea Culpa, Mea Culpa, Mea Culpa!
Het is dus voorgekomen.

Ik had het Electra abonnement genomen voor een weekje Frankrijk en moest bij thuiskomst de volgende dag weer een lange trip doen. Helaas. Door een dommigheidje had de thuislader de auto niet geladen.

Ik heb jouw truc getest en het werkt. Kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Ik had wel net gratis een fysieke pas van Electra.
- electra pas voor de fastned laadpaal gehouden
- pas werd herkend
- stekker in de auto en laden.

Na afloop gecheckt: inderdaad staat het als betaling in de Electra app a 65 cent/kWh.
Dat is overigens nauwelijks goedkoper dan de 69 cent/kWh die ik had betaald als ik de Electra pas niet had gescanned en via autocharge met enkel inpluggen had geladen.

Maar goed.
Yep! Zo moet dat dus!

En dus…. Zeg nooit nooit

Nb, de schade viel mee. Ik heb maar 13kWh snel geladen. Daarna met 7% thuis gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 05-10-2026 19:23 ]

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:22:
[...]

@PeterZ(on)
Mea Culpa, Mea Culpa, Mea Culpa!
Het is dus voorgekomen.

Ik had het Electra abonnement genomen voor een weekje Frankrijk en moest bij thuiskomst de volgende dag weer een lange trip doen. Helaas. Door een dommigheidje had de thuislader de auto niet geladen.

Ik heb jouw truc getest en het werkt. Kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Ik had wel net gratis een fysieke pas van Electra.
- electra pas voor de fastned laadpaal gehouden
- pas werd herkend
- stekker in de auto en laden.

Na afloop gecheckt: inderdaad staat het als betaling in de Electra app a 65 cent/kWh.
Dat is overigens nauwelijks goedkoper dan de 69 cent/kWh die ik had betaald als ik de Electra pas niet had gescanned en via autocharge met enkel inpluggen had geladen.

Maar goed.
Yep! Zo moet dat dus!

En dus…. Zeg nooit nooit

Nb, de schade viel mee. Ik heb maar 13kWh snel geladen. Daarna met 7% thuis gekomen.
Top dat het dus echt werkt, maar kan eigenlijk ook niet anders want je betaald toch altijd aan de houder van de app of laadpas en die bepaald de prijs. Daarom zijn prijsborden, zolang er roaming bestaat, ook niet de ultieme oplossing.

• ludo_
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:24
Misschien een beetje off-topic, want niet in Europa en niet mijn persoonlijke ervaring, maar misschien wel een interessante inkijk in de dynamiek van elektrisch rijden over lange afstanden.

Ik ben nu op vakantie in China en ik zie dat zo ongeveer de helft van de personenauto’s en taxi’s elektrisch is, iets meer in de grote steden, iets minder daarbuiten. Laden lijkt lokaal geen probleem te zijn met DC snellaadpleinen bij tankstations, winkelcentra, parken en attracties. Ook langs de snelwegen bij de servicestations zijn snelladers, maar die zijn, net als in Europa, niet opgewassen tegen het lokale equivalent van zwarte zaterdag. Hier heeft het hele land op dezelfde dagen vakantie en afgelopen week was de “nationale week” waarbij iedereen vrij is naar hun familie gaat. Laadstations die normaal een handvol auto’s per dag zien worden ineens overspoeld door honderden auto’s op een dag.

Mensen moesten uren wachten in de rij, met het meest extreme verhaal van een vrouw die rond 10 uur ‘s avonds bij een station aan kwam en 7 uur (!) in de rij moest wachten. Pas om 5 uur de volgende ochtend was ze aan de beurt. Ze had verschillende auto’s gezien die in de rij helemaal dood vielen en verder geduwd moesten worden.

Wat het allemaal erger maakte dan misschien strikt nodig was is dat sommige laadpunten waren verouderd (max. 60 kW), maar dat de zeer beperkte aanloop de rest van het jaar (“vrijwel niemand”) een upgrade niet de moeite waard maakte. Daarnaast waren de stroomvoorzieningen niet altijd voorzien op vol vermogen op alle palen tegelijk en maakte load balancing dat het allemaal nog langzamer ging.

Overigens speelden deze problemen op beperkt aantal doorgaande snelwegen waar het tijdens zulke “nationale migraties” onwijs druk wordt. In de rest van het land was alles prima of waren de wachttijden beperkt, zover ik begrijp.

In China groeit elektrisch rijden nog steeds en wat we daar zien verwacht ik ook hier in Europa als het aandeel elektrische auto’s meer dan de helft wordt. Het lijkt mij onvermijdelijk dat we eraan moeten wennen dat reizen gespreid moeten worden. Dus niet meer allemaal op dag één van de schoolvakantie met z’n allen op pad. Het is gewoon ondoenlijk om elektrische laadinfrastructuur op zulke pieken te dimensioneren.

• Tommie12
ludo_ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:47:
Misschien een beetje off-topic, want niet in Europa en niet mijn persoonlijke ervaring, maar misschien wel een interessante inkijk in de dynamiek van elektrisch rijden over lange afstanden.

Ik ben nu op vakantie in China en ik zie dat zo ongeveer de helft van de personenauto’s en taxi’s elektrisch is, iets meer in de grote steden, iets minder daarbuiten. Laden lijkt lokaal geen probleem te zijn met DC snellaadpleinen bij tankstations, winkelcentra, parken en attracties. Ook langs de snelwegen bij de servicestations zijn snelladers, maar die zijn, net als in Europa, niet opgewassen tegen het lokale equivalent van zwarte zaterdag. Hier heeft het hele land op dezelfde dagen vakantie en afgelopen week was de “nationale week” waarbij iedereen vrij is naar hun familie gaat. Laadstations die normaal een handvol auto’s per dag zien worden ineens overspoeld door honderden auto’s op een dag.

Mensen moesten uren wachten in de rij, met het meest extreme verhaal van een vrouw die rond 10 uur ‘s avonds bij een station aan kwam en 7 uur (!) in de rij moest wachten. Pas om 5 uur de volgende ochtend was ze aan de beurt. Ze had verschillende auto’s gezien die in de rij helemaal dood vielen en verder geduwd moesten worden.

Wat het allemaal erger maakte dan misschien strikt nodig was is dat sommige laadpunten waren verouderd (max. 60 kW), maar dat de zeer beperkte aanloop de rest van het jaar (“vrijwel niemand”) een upgrade niet de moeite waard maakte. Daarnaast waren de stroomvoorzieningen niet altijd voorzien op vol vermogen op alle palen tegelijk en maakte load balancing dat het allemaal nog langzamer ging.

Overigens speelden deze problemen op beperkt aantal doorgaande snelwegen waar het tijdens zulke “nationale migraties” onwijs druk wordt. In de rest van het land was alles prima of waren de wachttijden beperkt, zover ik begrijp.

In China groeit elektrisch rijden nog steeds en wat we daar zien verwacht ik ook hier in Europa als het aandeel elektrische auto’s meer dan de helft wordt. Het lijkt mij onvermijdelijk dat we eraan moeten wennen dat reizen gespreid moeten worden. Dus niet meer allemaal op dag één van de schoolvakantie met z’n allen op pad. Het is gewoon ondoenlijk om elektrische laadinfrastructuur op zulke pieken te dimensioneren.
In China gaan sommige dingen idd heel hard, en dan breekt het ergens wel. Maar... ik verwacht dat ze die dingen heel snel oplossen. In Europa gaat het allemaal trager met de verkoop van EV's, en heb ik dergelijke horrorverhalen nog niet gehoord. Een uur of zo aanschuiven is zowat het ergste wat ik ooit las. En zelf nooit langer dan 10 minuten moeten wachten op een laadpaal. Wel al een paar keer beperkt vermogen gehad.

Je moet je ook af vragen hoe dikwijls je zo'n snellader nodig hebt. Bij mij is dat maar een paar keer per jaar.

Feit is dat er overal veel laadpalen bijgezet worden, en meestal nog vrij snel ook.

• ludo_
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:24
Tommie12 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:58:
[...]

In China gaan sommige dingen idd heel hard, en dan breekt het ergens wel. Maar... ik verwacht dat ze die dingen heel snel oplossen. In Europa gaat het allemaal trager met de verkoop van EV's, en heb ik dergelijke horrorverhalen nog niet gehoord. Een uur of zo aanschuiven is zowat het ergste wat ik ooit las. En zelf nooit langer dan 10 minuten moeten wachten op een laadpaal. Wel al een paar keer beperkt vermogen gehad.

Je moet je ook af vragen hoe dikwijls je zo'n snellader nodig hebt. Bij mij is dat maar een paar keer per jaar.

Feit is dat er overal veel laadpalen bijgezet worden, en meestal nog vrij snel ook.
Ik heb zelf gelukkig ook nooit meer dan een paar minuten hoeven wachten, maar ik reis buiten het hoogseizoen. Maar dit soort verhalen dragen natuurlijk niet bij aan het imago van elektrisch rijden, ook al zijn ze niet representatief.

De meeste auto’s nu hebben zo’n 20-30 minuten nodig bij een snellader (schatting uit eigen ervaring), dus per paal kan je 2-3 auto’s per uur of 20-30 auto’s per dag hebben. Zelfs met een groot laadplein van 50 palen kan je dan maar zo’n 1000-1500 auto’s aan, mits je een 1 MW+ aansluiting op het elektriciteitsnet hebt. Sneller laden vraagt nog meer van het net, dus dat houdt ook een keer op.

• Pr088
ludo_ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:20:
[...]

Ik heb zelf gelukkig ook nooit meer dan een paar minuten hoeven wachten, maar ik reis buiten het hoogseizoen. Maar dit soort verhalen dragen natuurlijk niet bij aan het imago van elektrisch rijden, ook al zijn ze niet representatief.

De meeste auto’s nu hebben zo’n 20-30 minuten nodig bij een snellader (schatting uit eigen ervaring), dus per paal kan je 2-3 auto’s per uur of 20-30 auto’s per dag hebben. Zelfs met een groot laadplein van 50 palen kan je dan maar zo’n 1000-1500 auto’s aan, mits je een 1 MW+ aansluiting op het elektriciteitsnet hebt. Sneller laden vraagt nog meer van het net, dus dat houdt ook een keer op.
Je ziet de eerste snellaadpleinen al met batterijen om de pieken af te vangen. Alles hoeft niet rechtstreeks vanaf het net.

• Tommie12
[...]

Je moet dat bekijken per deel van een autostrade, en vergelijken met de capaciteit van die autostrade.

Laat ons eens effe een bierkaartjesberekening maken.

Voor een 2 vaks autostrade is de capaciteit ca 3000 auto's per uur.

Neem nu een laadplein om de 30km, en je wil de capaciteit ter beschikking hebben om al de passerende auto's te kunnen laden en die verbruiken gemiddeld 17kWh/100km.

Dan kom je aan 3000 x 30 x 0,17 = 15300 kW, of dik 15 MW, en dat heb je dus gemiddeld over elke 30km nodig in elke richting.

En omdat er normaal gerekend wordt met gemiddeld 100kW per laapaal (gelijktijdigheid, laadcurve,..) worden dat in het allerslechtste geval zo'n 150 laadpalen.

Nu zijn er soms misschien meer laadpleinen of liggen ze verder van elkaar, maar die 0,5 MW per km zal er voor personenwagens niet ver naast zitten.

En dan komen de vrachtwagens er nog bij...

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:29
De navigatie van mijn auto kiest de volgende laadplek op basis van beschikbaarheid. Dat doen een aantal (of alle) ingebouwde navigatie systemen van andere merken ook.

Het wordt een probleem als je op drukke dagen vast pint op bepaalde merken zoals Ionity e.d
Zoals ik een keer bewust koos voor Ionity Affi (IT). 18 Stalls bezet plus 12-15 wachtenden. Toevallig allemaal Denen, die ws ook op basis van forums tot de conclusie waren gekomen om een maand abbo bij Ionity te nemen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Zjanzjak
Maar dit soort verhalen dragen natuurlijk niet bij aan het imago van elektrisch rijden, ook al zijn ze niet representatief.
Dus een verhaal uit China draagt niet bij aan het elektrisch rijden hier?
Stel je iemand voor die elektrisch wil gaan rijden, die moet dan naar Tweakers gaan voor dit verhaal, en zich dan bedenken. Ondanks dat het niet representatief is. Ehm ok.

• Puppetmaster
Wat in het China verhaal ook meespeelt is dat de die groei van EV’s zo explosief gegaan is dat de mismatch met de infra veel groter is geworden.
Ik lees 60kW palen bij 50% EV’s op straat. Dat komt niet goed. ;)

Tuurlijk hebben ze ook 1MW flashchargers, maar de legacy haalt eea naar beneden.
Salvatore.NL schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:15:
De navigatie van mijn auto kiest de volgende laadplek op basis van beschikbaarheid. Dat doen een aantal (of alle) ingebouwde navigatie systemen van andere merken ook.

Het wordt een probleem als je op drukke dagen vast pint op bepaalde merken zoals Ionity e.d
Zoals ik een keer bewust koos voor Ionity Affi (IT). 18 Stalls bezet plus 12-15 wachtenden. Toevallig allemaal Denen, die ws ook op basis van forums tot de conclusie waren gekomen om een maand abbo bij Ionity te nemen.
Maar je wist dus dat hij bezet was en koos er bewust voor?
Geen mogelijkheid de volgende te nemen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:41:
[...]

Voor een 2 vaks autostrade is de capaciteit ca 3000 auto's per uur.

Neem nu een laadplein om de 30km, en je wil de capaciteit ter beschikking hebben om al de passerende auto's te kunnen laden en die verbruiken gemiddeld 17kWh/100km.

Dan kom je aan 3000 x 30 x 0,17 = 15300 kW, of dik 15 MW, en dat heb je dus gemiddeld over elke 30km nodig in elke richting.
Dan ga je er van uit dat iedereen voor een lange afstand onderweg is en ook moet laden. Ik met mijn woon-werkverkeer die ook over de autosnelweg rijdt hoef echt niet te laden. En zo rijdt er veel meer woon-werkverkeer.
Dus je moet de kilometers die mensen in woon-werkverkeer rijden er af trekken.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
Maasluip schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:43:
[...]

Dan ga je er van uit dat iedereen voor een lange afstand onderweg is en ook moet laden. Ik met mijn woon-werkverkeer die ook over de autosnelweg rijdt hoef echt niet te laden. En zo rijdt er veel meer woon-werkverkeer.
Het was meer als een ‘worst case’ berekening bedoelt.

Wat als je de max capaciteit van een autostrade gaat benutten en iedereen daar gaat laden.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:19
Maasluip schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:43:
[...]

Maar met vakantie-verkeer door Duitsland en Frankrijk zal het gros wel op doorreis zijn en dus zullen enorme laadpleinen nodig zijn als we allemaal BEV gaan rijden.

• Puppetmaster
Als het laden dan in 5 min kan, valt dat qua ruimte inname wel mee. Kan op het oppervlak van de grote tankstations van nu.

De aansluiting- en buffercapaciteit zullen wel groot moeten zijn.

Ook is 500km per stint op de snelweg geen verre toekomstmuziek. Veel mensen rijden een maximum aantal km per dag, bijv. 1000km.
Dan hoef je dus maar 1-2x te laden onderweg en dag 2 misschien helemaal niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Puppetmaster op 08-10-2026 22:06 ]

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.