Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste
Acties:

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26

Smurf

Detri

JTHZZ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Van Kufstein naar Ulm is het ook op zondag niet sneller om door het centrum van München te rijden. Je kunt als alternatief voor de 99 nog kiezen om zuidwestelijk om München te rijden maar er dwars doorheen is niet echt handig. Of bedoelde je dat?
Ja ik bedoelde inderdaad de randwegen langs de zuid-west kant. Via het centrum zou inderdaad onzinnig zijn dat is hoogstens een alternatief als de 99 echt vast staat en je toch via Neuremberg wil rijden. Langs die route liggen 2 "indoor" SuC's dus een daarvan zal het wel geweest zijn. Al was die laadstop misschien wel wat snel na vertrek, want iets verderop langs de A8 (Augsburg ofzo) pas laden zou ook gewoon haalbaar moeten zijn.

Qua tijd zal het waarschijnlijk niks schelen. Maar met een EV telt natuurlijk meer dan tijd, en de kortere afstand en lagere snelheid die je via die route hebt zijn natuurlijk mooi meegenomen qua verbruik. Ik snap de Tesla routeplanner dus wel op dat punt. Alleen die vroege stop dus niet, maar dat zou allicht te maken kunnen hebben met het wel-of niet halen van een laadstop ergens verderop op de route.

[ Voor 8% gewijzigd door Smurf op 19-02-2026 13:52 ]

)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Smurf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:51:
[...]
Alleen die vroege stop dus niet, maar dat zou allicht te maken kunnen hebben met het wel-of niet halen van een laadstop ergens verderop op de route.
Als je net vertrekt is hij vaak wat paniekerig i.v.m. HVAC verbruik, althans dat was hij destijds met mn model 3.
Laten herberekenen na 10km oid lost dat wel op. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Weer probleemloos naar de wintersport gereden. :)
Twee laadstops onderweg, 1 bij Guxhagen en 1 bij het hotel in Ulm.
Daar tot 90% geladen en daarmee met ruime marge op de bestemming aangekomen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Puppetmaster schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Als je net vertrekt is hij vaak wat paniekerig i.v.m. HVAC verbruik, althans dat was hij destijds met mn model 3.
Laten herberekenen na 10km oid lost dat wel op. :)
De ID.7 heeft daar dus ook last van. Steeds als we vertrokken van huis/laadplek dacht de navi dat we het niet zouden halen.
Omdat ik berekend had dat het makkelijk zou kunnen, gewoon stoïcijns doorgereden en gelijk gekregen. :)

Ipv -50km aankomen met +20km… ik vind het best een groot verschil.

Had de eerste dag nog wat opties uitgezocht voor als de auto gelijk zou krijgen, maar tijdens het rijden zie je het restant tot reisdoel en het restant bereik elkaar naderen en kruizen tot er een comfortabele marge ontstaat.

• DigiK-oz
  • Laatst online: 00:21
EDB schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Dat zou mooi zijn. Ik kom er over een maand weer langs, dus fingers crossed.
SUC in Torrent vandaag geopend. Nog geen update van de naastgelegen Ionity gezien.

Whatever

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
DigiK-oz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:47:
[...]

SUC in Torrent vandaag geopend. Nog geen update van de naastgelegen Ionity gezien.
Dan heeft Tesla het een stuk beter aangepakt want die Ionity is al zo'n beetje een half jaar klaar, op het aansluiten dan.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:26

EDB

DigiK-oz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Top! Ik kom er volgende week maandag langs dus het is fijn dat er langs de A(P)7 rond Valencia wat meer opties zijn. Nu inderdaad de IONITY ernaast nog.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• PeterZ(on)
EDB schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Top! Ik kom er volgende week maandag langs dus het is fijn dat er langs de A(P)7 rond Valencia wat meer opties zijn. Nu inderdaad de IONITY ernaast nog.
Ik moet nog anderhalve week wachten, dus wie weet. Overigens voor het lage tarief hoef je er niet naartoe want 59ct zonder abo. Voor 60ct kan ik ook bij Zunder langs de AP7 laden, zouden naast de 2 triple's nu ook 4 HPC's extra staan. Scheelt een stukje omrijden en er zijn faciliteiten.

Overigens zie ik in de Shell app bij diverse laders die ik in Spanje bekeken heb (o.a. die Zunder bij Torrent) geen prijzen staan. Is dit meer mensen opgevallen?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Ik moet nog anderhalve week wachten, dus wie weet. Overigens voor het lage tarief hoef je er niet naartoe want 59ct zonder abo. Voor 60ct kan ik ook bij Zunder langs de AP7 laden, zouden naast de 2 triple's nu ook 4 HPC's extra staan. Scheelt een stukje omrijden en er zijn faciliteiten.

Overigens zie ik in de Shell app bij diverse laders die ik in Spanje bekeken heb (o.a. die Zunder bij Torrent) geen prijzen staan. Is dit meer mensen opgevallen?
Ik pak in de zomervakantie wel de afslag denk ik. Helemaal als Ionity ook klaar is. Al is dat Galp tankstation met de twee Tesla stalls toch ook wel ècht vakantie voor ons. Is sinds 2021 een vaste stop geweest. 8)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

[...]

Zunder 50kW is 42 cent toch? Kan ook een optie zijn als je de tijd hebt.

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Zunder 50kW is 42 cent toch? Kan ook een optie zijn als je de tijd hebt.
Die pak ik ook altijd want tijd genoeg maar gebruik dan mijn Chargemap pas, Shell zou ook kunnen maar heb je starttarief. Bij Zunder heb ik geen account, en voor die enkele keer en zoveel laad ik er ook niet. Zou bij Iberdrola bij de BK ook voor 45ct kunnen laden en straks bij Ionity met de Mobilze pas. Maar ik blijf denk ik toch langs de AP7 en daar is alles beschikbaar wat ik zoek. Is ook een bekende plek voor mij, misschien al 50 keer geweest. :)

• EDB

EDB

[...]

Aangezien ik vanuit het zuiden van Spanje al 2 Tesla SC pak voordat ik in de buurt kom van Valencia, heb ik maar een maand abbo afgesloten dus dan is Torrent 42 cent. Vorig jaar waren die Zunder palen bij dat pompstation defect maar het is zeker ook een optie.
Ik heb de Zunder app en daar staat 55 cent.
Ik kom al ruim een maand niet meer in de Shell app (kan probleemloos nog in de oude Recharge al heb ik daar niets meer te zoeken). Krijg bij inloggen steeds een Oeps melding. Heb al 2 x contact gezocht met de klantenservice maar die reageren nergens op. De kaart werkt wel probleemloos na de overstap. De Shell pas is nu voor mij de allerlaatste optie omdat ik nergens meer prijzen kan zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbPKNcjK2t8lKAJaJS9oaGaBapg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNdE1miGhBABTtd2MbCMlKge.jpg?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-03 08:53
Super leuke en informatieve topic!
Mijn ervaring is nog redelijk beperkt. Sinds iets meer dan een jaar een (tweedehands) Mustang Mach RWD 98kWh. Prima auto die heerlijk rustig rijdt op de lange afstanden, wel veel elektronische gremlins.

Rond de kerst op en neer gereden naar Budapest (±1400km). Voorheen deden we deze rit met een Prius uit 2013 (non PHEV). De rit spreiden we eigenlijk altijd over twee dagen. Eerste etappe naar Duits-Oostenrijkse grens, dan nog een paar uurtjes op dag 2. Met de Mustang ging het dit jaar verbluffend snel. Doorgereden tot halverwege Oostenrijk op de heenweg en de op de terugweg hebben we het in een dag gedaan! Met de Prius nooit gedaan vanwege vermoeidheid. Nu met de Mustang gedaan in 14 uur deur tot deur!

De observatie die ik heb (en de logica hiervan wil ik even checken bij andere EV-rijders!) is dat rond de 130km/h voor ons optimaal is. We laden met 150kW piek, 100-110kW gemiddeld over de curve. Als we 130 rijden dan stijgt het verbruik richting de 30kW per 100km (niet mals, ik weet het). Gezien de overhead die je hebt door snelwegen afrijden en aan en afkoppelen lijkt dit redelijk optimaal. Nog sneller (bv richting de 150km/h) geeft een te hoog verbruik en sta je relatief te lang aan de laadpaal. Langzamer rijden geeft ook geen tijdswinst. Ik denk dat optimaal dus ergens tussen de 30% en 50% van de laadsnelheid aan verbruik ligt. Is dit herkenbaar of gaat mijn logica helemaal de mist in?

Hoe wij het aanvliegen is meestal de piloot en navigator oplossing. Degene die rijdt geeft op tijd aan wanneer er bij voorkeur weer gestopt gaat worden. Op dat moment navigeert de ander naar een gunstige laadpaal (hoog genoeg vermogen en niet te grote omweg). We gebruiken hiervoor de navigatie app van een grote zoekmachine en een simpele ANWB laadpas. Ik zag ook al de ABRP langskomen in de thread. Is die betrouwbaar en on the money of ben je daarmee ook continu aan het herplannen?

Komende ritten willen we gaan proberen op de navigatie van de auto sinds Ford ook een gratis optie van een laadpas aanbiedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Kleine pogingen met deze navigatie vonden we nog niet aantrekkelijk (suggestie om te laden met nog ruim 50% lading en pas een driekwartier gereden bijvoorbeeld). Heeft iemand ervaring met de Ford navigatie? Is die uiteindelijk zinnig, of is de mens nog steeds een betere reisleider?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:22
deputy_droopy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:06:
Mijn ervaring is nog redelijk beperkt. Sinds iets meer dan een jaar een (tweedehands) Mustang Mach RWD 98kWh. Prima auto die heerlijk rustig rijdt op de lange afstanden, wel veel elektronische gremlins.

Rond de kerst op en neer gereden naar Budapest (±1400km). Voorheen deden we deze rit met een Prius uit 2013 (non PHEV). De rit spreiden we eigenlijk altijd over twee dagen. Eerste etappe naar Duits-Oostenrijkse grens, dan nog een paar uurtjes op dag 2. Met de Mustang ging het dit jaar verbluffend snel. Doorgereden tot halverwege Oostenrijk op de heenweg en de op de terugweg hebben we het in een dag gedaan! Met de Prius nooit gedaan vanwege vermoeidheid. Nu met de Mustang gedaan in 14 uur deur tot deur!

De observatie die ik heb (en de logica hiervan wil ik even checken bij andere EV-rijders!) is dat rond de 130km/h voor ons optimaal is. We laden met 150kW piek, 100-110kW gemiddeld over de curve. Als we 130 rijden dan stijgt het verbruik richting de 30kW per 100km (niet mals, ik weet het). Gezien de overhead die je hebt door snelwegen afrijden en aan en afkoppelen lijkt dit redelijk optimaal. Nog sneller (bv richting de 150km/h) geeft een te hoog verbruik en sta je relatief te lang aan de laadpaal. Langzamer rijden geeft ook geen tijdswinst. Ik denk dat optimaal dus ergens tussen de 30% en 50% van de laadsnelheid aan verbruik ligt. Is dit herkenbaar of gaat mijn logica helemaal de mist in?

Hoe wij het aanvliegen is meestal de piloot en navigator oplossing. Degene die rijdt geeft op tijd aan wanneer er bij voorkeur weer gestopt gaat worden. Op dat moment navigeert de ander naar een gunstige laadpaal (hoog genoeg vermogen en niet te grote omweg). We gebruiken hiervoor de navigatie app van een grote zoekmachine en een simpele ANWB laadpas. Ik zag ook al de ABRP langskomen in de thread. Is die betrouwbaar en on the money of ben je daarmee ook continu aan het herplannen?

Komende ritten willen we gaan proberen op de navigatie van de auto sinds Ford ook een gratis optie van een laadpas aanbiedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Kleine pogingen met deze navigatie vonden we nog niet aantrekkelijk (suggestie om te laden met nog ruim 50% lading en pas een driekwartier gereden bijvoorbeeld). Heeft iemand ervaring met de Ford navigatie? Is die uiteindelijk zinnig, of is de mens nog steeds een betere reisleider?
Geen ford maar ioniq5.
Jouw observatie van 130km/uur optimaal komt wel overeen met testjes die je op YouTube kan vinden.
Maarrrr....
- dat vereist wel een flinke "laad discipline": meteen weer weg als de auto vol zit.
- en in het hoogseizoen is langzamer en minder vaak laden waarschijnlijk handiger in verband met wachttijden.

Ik rijd altijd rond de 105km/uur. Enerzijds vind ik dat prettiger, anderzijds is mijn ervaring dat er in mijn geval bij elke laadstop 10 minuten verloren tijd bijkomt omdat er nog iemand "kwijt" is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Dutchfoxx
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-03 17:45
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Geen ford maar ioniq5.
Jouw observatie van 130km/uur optimaal komt wel overeen met testjes die je op YouTube kan vinden.
Maarrrr....
- dat vereist wel een flinke "laad discipline": meteen weer weg als de auto vol zit.
- en in het hoogseizoen is langzamer en minder vaak laden waarschijnlijk handiger in verband met wachttijden.

Ik rijd altijd rond de 105km/uur. Enerzijds vind ik dat prettiger, anderzijds is mijn ervaring dat er in mijn geval bij elke laadstop 10 minuten verloren tijd bijkomt omdat er nog iemand "kwijt" is.
Wat is de optimale rijsnelheid voor een elektrische auto waarbij het energieverbruik (kWh/km) exponentieel toeneemt met de snelheid, zodat de totale reistijd (rijtijd + benodigde laadtijd) voor een gegeven afstand minimaal is? En verschilt dit per auto / merk ?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58

Je logica is prima. Ik heb een collega met dezelfde auto en die doet het ook op die manier. Hij heeft jonge kinderen en zegt 'ik moet vaker stoppen voor de wc dan voor het laden, dus kan ik beter vlot doorrijden'.
Als je accu groot genoeg is, dan kun je net zo hard rijden als je zelf wilt. Met mijn 58kWh accu ga ik toch meestal voor 120-130 km/h in de zomer op de Autobahn, zodat ik een ruime 2 uur kan rijden per koffiestop/plaspauze.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:13
Dutchfoxx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:48:
[...]

Wat is de optimale rijsnelheid voor een elektrische auto waarbij het energieverbruik (kWh/km) exponentieel toeneemt met de snelheid, zodat de totale reistijd (rijtijd + benodigde laadtijd) voor een gegeven afstand minimaal is? En verschilt dit per auto / merk ?
Kwestie van doelstelling:
- zo snel mogelijk van A naar B komen?
- zo goedkoop mogelijk?
- minder pauzes maar langer, of andersom?

Ben je het type meegebrachte bammetjes en z.s.m. door, maakt dat mogelijk wel een verschil tov van de sowieso 30 minuten die je anders echt heel snel kwijt bent aan wandelen, plaspauze, bestellen, wachten, consumeren, wandelen.

Ik houd zelf in Duitsland een cruisesnelheid van tot de 180 km/h aan zodat ik in de regel met 1 wat langere pauze af kan om 600km te rijden. Die ene grote pauze maakte ik met een diesel ook al, daar verlies ik niks mee. Wegwerkzaamheden en weten waar en wanneer het überhaupt nuttig is sneller dan 130 door te trekken houden het verbruik in toom.

Maar dat is een long range sedan (EQE300), met een SUV ga je dat waarschijnlijk niet redden. Natuurkunde. Stroomkosten zijn voor mij ook irrelevant.

Mijn voornaamste factor in het besluit hoe snel te rijden is hoeveel SoC ik over heb bij de lader. Voor een voor mij gebruikelijke pauze mag deze dus zo laag mogelijk zijn, de verhoogde snelheid is dan dus mijn tijdswinst.

Heb je een kleine blaas, of wil je gewoon graag iedere 2 uur even de benen strekken, dan is dat ook weer van invloed op wat voor auto (en laadcurve) voor jou passend is.

Een SUV zou voor mij niet passend zijn, of een auto als een Peugeot 208, vanwege de beperkte range die mij tot kortere stints / lagere snelheden zou dwingen. Anderen zouden nooit een sedan willen, ondanks de inherente voordelen qua stroomlijn.

Misschien moet je de vraag omdraaien: wat zoek je zelf in een auto?
Cid Highwind schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Kwestie van doelstelling:
- zo snel mogelijk van A naar B komen?
- zo goedkoop mogelijk?
- minder pauzes maar langer, of andersom?

Ben je het type meegebrachte bammetjes en z.s.m. door, maakt dat mogelijk wel een verschil tov van de sowieso 30 minuten die je anders echt heel snel kwijt bent aan wandelen, plaspauze, bestellen, wachten, consumeren, wandelen.

Ik houd zelf in Duitsland een cruisesnelheid van tot de 180 km/h aan zodat ik in de regel met 1 wat langere pauze af kan om 600km te rijden. Die ene grote pauze maakte ik met een diesel ook al, daar verlies ik niks mee. Wegwerkzaamheden en weten waar en wanneer het überhaupt nuttig is sneller dan 130 door te trekken houden het verbruik in toom.

Maar dat is een long range sedan (EQE300), met een SUV ga je dat waarschijnlijk niet redden. Natuurkunde. Stroomkosten zijn voor mij ook irrelevant.

Mijn voornaamste factor in het besluit hoe snel te rijden is hoeveel SoC ik over heb bij de lader. Voor een voor mij gebruikelijke pauze mag deze dus zo laag mogelijk zijn, de verhoogde snelheid is dan dus mijn tijdswinst.

Heb je een kleine blaas, of wil je gewoon graag iedere 2 uur even de benen strekken, dan is dat ook weer van invloed op wat voor auto (en laadcurve) voor jou passend is.

Een SUV zou voor mij niet passend zijn, of een auto als een Peugeot 208, vanwege de beperkte range die mij tot kortere stints / lagere snelheden zou dwingen. Anderen zouden nooit een sedan willen, ondanks de inherente voordelen qua stroomlijn.

Misschien moet je de vraag omdraaien: wat zoek je zelf in een auto?
Volgens mij staat er redelijk specifiek wat hij wil. Minimale reistijd. Maar goed, dat is afhankelijk van zoveel zaken dat het weinig zin heeft om in dit topic nu heel uitgebreid te bespreken.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:13
Inspired schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Volgens mij staat er redelijk specifiek wat hij wil. Minimale reistijd. Maar goed, dat is afhankelijk van zoveel zaken dat het weinig zin heeft om in dit topic nu heel uitgebreid te bespreken.
Vandaar dat de vraagsteller zichzelf de vraag dient te stellen, wat de persoonlijke limieten zijn. Biologisch of eventueel financieel. Er zijn inmiddels genoeg EV's op de markt waarbij een cruisesnelheid 130 km/h of hoger optimaal is, omdat de auto niet de beperkende factor is.

Ik vind de manier van de vraagstelling namelijk een beetje Dik Trom-achtig, het begint met je rijprofiel, dat is de variabele. De rest is te meten of in te schatten op basis van verbruik en grootte van de accu. Maar wat je zegt, teveel variabelen.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 20:20

Freak187

geen

Afgelopen paar dagen naar Winterberg geweest.

Op de heenweg was het zo'n 9 graden Celsius en besloten te laden bij ENbW Kamen (vlak na Dortmund). Is een enorm laadplein met allemaal 300 kW chargers, maar mijn Kia Niro bleef steken op een teleurstellende 35 kW. Mijn vrouw had geprobeerd om via de Kia onboard navigatie de batterij conditioning te starten, maar dat lukte niet.
Ter plekke in Winterberg nogmaals een keer geladen, wederom bij een ENbW.. wederom teleurstellende 35-40 kW.
Op de terugweg bij een Tesla SuC vlakbij Arhem.. gelijk volle snelheid (80 kW). Was wel 17 graden Celsius, dus wellicht dat dit hielp.

Het vereist echt hogere wiskunde om de batterij conditioning te activeren in de Niro. Eerst moet je een route in je navigatie zetten, dan proberen de juiste laadstop te selecteren. En dat moet heel precies, want als je het adres van de laadstop invoert, dan herkent ie niet dat je wil gaan laden.
Ik wilde een keer laden bij Nederweert (Fastned aldaar), dus als je als Nederweert als tankstation kiest, dan herkent die auto geen laadstop.
Dus je moet echt via de POI invoeren dat je een bepaalde laadstop wil maken. En die lijst is zo onoverzichtelijk, want je krijgt dan alle laadstations op de route.

Kia Niro-EV 2024

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:16
Freak187 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:57:

Op de heenweg was het zo'n 9 graden Celsius en besloten te laden bij ENbW Kamen (vlak na Dortmund). Is een enorm laadplein met allemaal 300 kW chargers, maar mijn Kia Niro bleef steken op een teleurstellende 35 kW. Mijn vrouw had geprobeerd om via de Kia onboard navigatie de batterij conditioning te starten, maar dat lukte niet.
Ter plekke in Winterberg nogmaals een keer geladen, wederom bij een ENbW.. wederom teleurstellende 35-40 kW.
Op de terugweg bij een Tesla SuC vlakbij Arhem.. gelijk volle snelheid (80 kW). Was wel 17 graden Celsius, dus wellicht dat dit hielp.

Het vereist echt hogere wiskunde om de batterij conditioning te activeren in de Niro. Eerst moet je een route in je navigatie zetten, dan proberen de juiste laadstop te selecteren. En dat moet heel precies, want als je het adres van de laadstop invoert, dan herkent ie niet dat je wil gaan laden.
Ik wilde een keer laden bij Nederweert (Fastned aldaar), dus als je als Nederweert als tankstation kiest, dan herkent die auto geen laadstop.
Dus je moet echt via de POI invoeren dat je een bepaalde laadstop wil maken. En die lijst is zo onoverzichtelijk, want je krijgt dan alle laadstations op de route.
Bij de "oudere" KIA's is het idd wat lastig. Maar als je weet hoe het werkt is het onhandig, maar geen 'hogere wiskunde'.

als je van te voren al weet waar je wilt laden, navigeer je naar iets in de buurt van die laadpaal. Dan kan je als POI een laadpaal inplannen in de buurt van je navigatiebestemming, dan gaat de auto preconditioneren.

Bij de EV6 (pre facelift), kan je ook op het hoofdscherm laadpalen in de buurt zien van waar je bent. Dit is vrij ruim opgezet qua range, als je daar iets uit kiest om naar toe te navigeren tijdens het rijden gaat de auto ook preconditioneren.

Note: ik heb een EV6, maar het klinkt alsof het hetzelfde werkt. Handig is het zeker niet nee.

• markjanssen
  • Niet online
Mijn Kia e-Niro 2020 heeft voor zover ik weet compleet geen preconditioning / preheating. Ik kan 'winter-mode' aanzetten, maar ook die heb ik nog nooit stroom zien gebruiken.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 22:08

Dankzij een tip in dit topic heb ik nu al een paar keer ChargingTime (app) gebruikt. Die geeft een overzicht van stops op je route, inclusief voorzieningen. Maakt het voor de bijrijder megasimpel om een mooie plek te selecteren.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:07
Freak187 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:57:

Ik begrijp je frustratie.

Wat ik doe met de Niro is dat ik de navigatie van de auto gebruik en daar direct de eindbestemming op invoer. In de praktijk kiest de Niro voor vrij vroege laadstops, tussen de 25-30% SOC. De batterij verwarming zal er voor zorgen dat de batterij op het moment van de geplande laadstop is opgewarmd. Als je echter gewoon verder rijdt naar een andere laadstop zal de batterij niet merkbaar kouder worden en kun je dus alsnog op volle snelheid laden. De auto geeft dan vaak zelf ook weer een alternatieve lader aan. Hopelijk helpt dit je enigszins voor je volgende trip! :)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 23:01
Deze werkwijze is toch ook de basis gedachte achter het gebruik van de ingebouwde navigatie.
Eindbestemming invullen en dan de navigatie de laadstops laten bepalen. Hierdoor wordt de batterij pre-conditioning ook automatisch gestart (mits aanwezig)

• Puppetmaster
Vandaag teruggereden van wintersport, 1040km.
Nu 3 stops, meer doorgereden, maar vreemd genoeg een lager verbruik dan heen. :)
We hadden ook met 2 stops uit gekund, zeker de laatste stop te lang geladen omdat we nog aan het shoppen waren. Bij thuiskomst 40% over, meestal plan ik dat krapper.

Twee keer bij Tesla geladen, 1x Ionity omdat ik op de heenweg ook Mobilize geactiveerd had.
Ging probleemloos, geen ladestau gehad.
Wel normale file, daardoor een krap uur vertraging. Nu 12u over gedaan, wat anders dus 11 was geweest. :)

Onderweg de navi wat in de gaten gehouden mbt beschikbaarheid van overige laders, maar een enkeling die op “rood” stond.

[ Voor 19% gewijzigd door Puppetmaster op 28-02-2026 21:48 ]

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:45:
Vandaag teruggereden van wintersport, 1040km.
Nu 3 stops, meer doorgereden, maar vreemd genoeg een lager verbruik dan heen. :)
Wind uit het zuiden en van hoog naar laag scheelt best wel.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:29
Puppetmaster schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:45:
Onderweg de navi wat in de gaten gehouden mbt beschikbaarheid van overige laders, maar een enkeling die op “rood” stond.
Vorig weekend stonden veel Ionitys langs de snelweg echt wel vol. Was natuurlijk ook dubbele wisseldag met 2 NL regio’s terug en 1 heen. Nou ga ik daar op dat soort dagen toch al niet laden maar zelfs buiten de snelweg was het druk, bijv Hilpoltstein Allego en kleine Tesla supercharger ernaast: helemaal vol, 90% Nederlanders en paar Belgen. Helaas gaf Allego 1 vrije laadpaal aan maar die bleek defect, anders was ik daar al niet heen gereden. Snel doorgereden naar een rustig laadplein 25km verderop.
Wat ik ook merkte is dat de grotere laadpleinen in Duitsland veel load balancing doen want die stonden vaak ook erg vol en dan haalde ik maar 150-160kW Max. Geen ramp maar wel een beetje irritant. Bijv Oberhonnefeld, die sommigen hier misschien kennen,

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 01-03-2026 08:21 ]

• Puppetmaster
Het was wel merkbaar voller dan normaal idd, maar de eerste laadstop bij Tesla Endsee bij aankomst 12 van de 20 vrij.

De VW houdt niet van alle laders bij wat de beschikbaarheid is (vooral van Tesla niet :( ), maar slechts 1x een Ionity op rood, terwijl er 10km voor en na vrije laders (andere netwerken) waren en de eerstvolgende ionity ook weer vrij was (50km verder).

De 200kW gewoon netjes gekregen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 01-03-2026 08:29 ]

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:24:
Het was wel merkbaar voller dan normaal idd, maar de eerste laadstop bij Tesla Endsee bij aankomst 12 van de 20 vrij.

De VW houdt niet van alle laders bij wat de beschikbaarheid is (vooral van Tesla niet :( ), maar slechts 1x een Ionity op rood, terwijl er 10km voor en na vrije laders (andere netwerken) waren en de eerstvolgende ionity ook weer vrij was (50km verder).

De 200kW gewoon netjes gekregen. :)
Ja er zijn meestal in Duitsland wel genoeg alternatieven maar met 800V ga je niet naar Tesla natuurlijk. Ik kreeg bij de eerste laadstop ook gewoon mijn 238kW maar oberhonnefeld niet. Op de heenweg ook een nieuwe Electra waar het maar iets van 150kW was (20 laadpunten 16-17 bezet). Paar weken geleden 700km op een doordeweekse dag gereden en toen was het rustig en wel overal normale snelheid. Overigens is dat probleem van die load balancing wel aanbiederafhankelijk. Ik heb het bij Ionity nog nooit gemerkt, maar wel bij Tesla, Allego en Electra. En bij EnBW heb je nog soms het halveerprobleem, zoals bij de Tesla V2 SuC: sluit er iemand naast je aan dan krijg je maar de helft. Mijn voorkeur is daarom Ionity en grotere EnBW. Dan heb je het minste kans op gedoe, alleen dus drukte.

[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 01-03-2026 09:03 ]

• Puppetmaster
Ja, V2 kan je met een nieuwere EV sowieso beter vermijden.
V3 en V4 eigenlijk nooit load balancing gemerkt. :)
Wat voor EV rijd jij? Kia?

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:21:
Ja, V2 kan je met een nieuwere EV sowieso beter vermijden.
V3 en V4 eigenlijk nooit load balancing gemerkt. :)
Wat voor EV rijd jij? Kia?
Mijn ervaring met Tesla was met de vorige (400V) auto, want nu kom ik niet meer bij Tesla. Maar ik heb tot nu toe 2x op (drukke) V3 superchargers minder vermogen gekregen. Ik check dan meestal even bij anderen of die hetzelfde hebben om uit te sluiten dat het aan de auto ligt. Heb ik nu ook gedaan op oberhonnefeld bij de Allego lader en als een Taycan rijder bij 18% SoC ook op maar 140kW zit dan weet je genoeg..

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 01-03-2026 13:00 ]

• Puppetmaster
Jij hebt ook een Taycan?
Hoort die sowieso niet meer (of minder) kW te trekken dan 238? (Ik zie 223-267 voor de oudere modellen)

140 kW is overigens normaal voor een A/Q6 100kWh bruto op 400V (ook PPE). Die redelijk overeen komt qua specs met een oudere Taycan 100kWh :)

• tvc15
  • Registratie: December 2022
JTHZZ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Mijn ervaring met Tesla was met de vorige (400V) auto, want nu kom ik niet meer bij Tesla. Maar ik heb tot nu toe 2x op (drukke) V3 superchargers minder vermogen gekregen. Ik check dan meestal even bij anderen of die hetzelfde hebben om uit te sluiten dat het aan de auto ligt. Heb ik nu ook gedaan op oberhonnefeld bij de Allego lader en als een Taycan rijder bij 18% SoC ook op maar 140kW zit dan weet je genoeg..
Daar bij Oberhonnefeld-Gierend zit tegenover het tankstation waar je rechtsaf slaat richting Allego/Tesla laders een Ionity-station met 12 palen. Meestal lekker rustig daar en nog niet gemerkt dat daar het laadvermogen geknepen wordt. Voor mij persoonlijk een betere keuze dan de Allego palen daar.

• JTHZZ
tvc15 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Daar bij Oberhonnefeld-Gierend zit tegenover het tankstation waar je rechtsaf slaat richting Allego/Tesla laders een Ionity-station met 12 palen. Meestal lekker rustig daar en nog niet gemerkt dat daar het laadvermogen geknepen wordt. Voor mij persoonlijk een betere keuze dan de Allego palen daar.
Daar was ik in eerste instantie naar toe gereden maar kaapte iemand voor mijn neus de laatste paal weg. Het was echt een hele drukke zaterdag vorige week. Uiteindelijk ben ik naar de 2 nieuwe Jet palen bij het tankstation verkast die wel volle snelheid gaven. Daar stond namelijk niemand..

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:47:
Jij hebt ook een Taycan?
Hoort die sowieso niet meer (of minder) kW te trekken dan 238? (Ik zie 223-267 voor de oudere modellen)

140 kW is overigens normaal voor een A/Q6 100kWh bruto op 400V (ook PPE). Die redelijk overeen komt qua specs met een oudere Taycan 100kWh :)
Sorry ik was wat vaag. Ik heb een Q6 die 220kW kan maar ik heb al meerdere keren 235kW gezien. Ik stond aan de Allego palen en kreeg maar beperkt vermogen en ik keek dus bij een Taycan stukje verderop die 140kW stond te laden. Dus ook trager dan verwacht. En volgens mij zijn dat gewoon 800V palen. Dus toen wist ik wel genoeg en was mijn conclusie: load balancing. Er zijn daar 36 V3 superchargers van 250kW, 10 Allego palen van 300kW, 4 Jet van 300/400kW en nog 12 ionities van 350kW: Op zich ook wel logisch dat die niet allemaal vol vermogen kunnen leveren als het drukker wordt.

Mijn ervaring met Tesla was van 2 jaar geleden, toen had ik deze auto nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 01-03-2026 17:44 ]

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 23:26

Johnny E

Dôh !!

We zijn gisteren teruggekomen van de Wintersport in Frankrijk en hebben vandaag de rekening eens op gemaakt.
Het is de eerste buitenlandse trip met onze EV.
Ik was toch enigszins teleurgesteld toen ik de laadkosten optelde. We hebben zo’n 2400 km gereden en in totaal 9x geladen. We waren zo’n €315 aan kosten kwijt.

We rijden een 77Kwh VW ID7 en hebben de ingebouwde navi gebruikt en daarnaast de ANWB laadpas app om alternatieven laadplekken op te zoeken.

Net als met benzine is het laden aan de snelweg erg duur. We probeerde zoveel mogelijk gebruik te maken van Tesla maar dat is zeker niet altijd gelukt.

Over twee weken staat het volgende buitenlandse tripje alweer op de planning. Ik will dan wat beter voorbereid zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie dit organiseren en hoe dit slimmer kan.

Specs!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
@Johnny E , neem bijv. een Ionity abonnement, zie ionity.eu. Misschien een beetje off topic, er is een ander topic over laadpassen en providers.

• Puppetmaster
Ja, idd een abo scheelt veel. :)
Hoe hard heb je gereden?

• Johnny E

Johnny E

Dôh !!

Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:51:
Ja, idd een abo scheelt veel. :)
Hoe hard heb je gereden?
Ik heb me netjes aan de maximumsnelheid gehouden. 134km/h is de max geweest.

Hoe plannen jullie de voordeligste stops?

Specs!

• PeterZ(on)
Johnny E schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Ik zou zeggen, lees eens een pagina of 50 terug want het antwoord op jouw vraag is voor iedereen verschillend. Zoveel mensen, zoveel wensen.

• Puppetmaster
[...]

Ik neem een abo van een netwerk dat me de laagste kans geeft op ladestau, vaak is dat Tesla.
Nu met mobilize kan er ook laagdrempelig een Ionity abo bij.

De route verken ik met ABRP, doorgaans op minste stops.
Omdat de ID.7 niet wil routeren op tesla, navigeer ik van laadstop naar laadstop en heb het invoegen van laadstops uitgezet.
Soms geeft hij vantevoren aan dat hij het niet haalt, maar als je berekeningen kloppen, komt het doorgaans goed. :)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Vandaar dat ik privé ook voor een tesla gekozen heb.
Keuze voor mij was ev6, enyaq coupé, tesla y.

Nu sta ik weer voor de keuze.
Id7, cla of weer tesla, maar het laden en gemak van tesla bevalt me zeer goed dat ik waarschijnlijk voor de nieuwe y ga en dan gelijk de performance.

Vakanties met caravan ook en dat gaat ook super met tesla.
Afgelopen jaren onderweg nog nooit anders geladen heb was pasjes voor de zekerheid.
Maar aankoppelen en binnen 2s gaat je auto laden zonder pasjes , tags, qr-code of wat dan ook.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
Ik bereid mij voor.

Het ene land kan weer andere goedkopere laders hebben dan het andere, het kan zelfs per regio schelen.

Voor Frankrijk gebruik ik sowieso de bijbel --> KLIK VOOR EEN VRIJ UP TO DATE KAARTJE VAN FRANKRIJK MET ALLE SNELLADERS
Duurt wel even voor het goed ingeladen is.

Ga je ergens anders heen, zoek op het land in dit topic. Of zeg waar je heen gaat, er zijn vaak al mensen uit dit topic die er recent geweest zijn en je van repliek kunnen dienen.
Op basis daarvan besluit ik op welke maatschappij ik eventueel een maandabonnement neem.

• Athome
Johnny E schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:06:
We zijn gisteren teruggekomen van de Wintersport in Frankrijk en hebben vandaag de rekening eens op gemaakt.
Ik was toch enigszins teleurgesteld toen ik de laadkosten optelde. We hebben zo’n 2400 km gereden en in totaal 9x geladen. We waren zo’n €315 aan kosten kwijt.
Snelladers zijn gewoon duur. Omgerekend is de kWh prijs van een snellader (zonder abo) zelfs ruim duurder dan rijden op benzine. Het omslagpunt ligt rond de 50 cent per kWh. Boven de 50 cent is benzine rijden goedkoper.
Die ene keer per jaar dat ik met auto op vakantie ga. Accepteer ik dat de energiekosten van een EV hoger zijn dan van een bezine auto. De overige 50 weken ben ik goedkoper uit.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:14
@Athome

Dan heb je het niet over de Tesla superchargers denk ik. Wij hebben een vakantie van meer dan 5000 km erop zitten. Prijzen tussen 27 ct en 42 ct.

• Johnny E

Johnny E

Dôh !!

Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Ik neem een abo van een netwerk dat me de laagste kans geeft op ladestau, vaak is dat Tesla.
Nu met mobilize kan er ook laagdrempelig een Ionity abo bij.

De route verken ik met ABRP, doorgaans op minste stops.
Omdat de ID.7 niet wil routeren op tesla, navigeer ik van laadstop naar laadstop en heb het invoegen van laadstops uitgezet.
Soms geeft hij vantevoren aan dat hij het niet haalt, maar als je berekeningen kloppen, komt het doorgaans goed. :)
Thx!

Via de VW app kan je heel mooi je route doorgeven aan de ID7. Netjes gedaan met de filter op Tesla. De auto negeert de Tesla laadpunten filter gewoon en kiest maar willekeurig iets uit.

De afgelopen vakantie heeft vrouw lief als oplaad navigator naast me gezeten als de ID7 een laadstop liet zien. In NL laad ik echt nooit bij snelladers, ging er dus vanuit dat de ID7 de Tesla filters wel zou overnemen van de app.. niet dus!

Hmm mobilize geeft wel erg aantrekkelijke Ionity tarieven. Klopt het dat dit alleen voor Renault wagens geldt? Via de Mobilize app zie ik geen aanmeld mogelijkheden.

Specs!

• Puppetmaster
Ja, dat klopt!
Zowel van de ID.7 die je filters negeert als Mobilize. :)

• Puppetmaster
Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:21:
[...]
Snelladers zijn gewoon duur.
Zonder abo wel, met niet.

Het abo heb je er bij 1-2x laden al uit, dus bij een retourreis van 2000-3000km ruimschoots.
Als je privé rijdt ben je dief van eigen portemonnee wanneer je géén abo van een maandje neemt.
Je kan ze ook meteen weer opzeggen, blijft die maand geldig en dan kan je het niet vergeten. :)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:46
Johnny E schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:08:
[...]
Hmm mobilize geeft wel erg aantrekkelijke Ionity tarieven. Klopt het dat dit alleen voor Renault wagens geldt?
Nee klopt niet iirc. Ik heb dit afgelopen zomer ook gedaan, welliswaar aangemeld met een Renault (want we hebben ook een Zie) maar gebruikt met een KIA.

• markjanssen
  • Niet online
Ik heb vorig jaar het ionity abbo van Mobilize gebruikt... ga volgende week weer eens een lange rit maken, maar op dit moment lukt het me niet (op 2 telefoons) om het abbo af te sluiten, na invullen van mijn factuuradres blijft de submit knop niets doen) Meer mensen hier last van ?

• Zjanzjak
Snelladers zijn gewoon duur. Omgerekend is de kWh prijs van een snellader (zonder abo) zelfs ruim duurder dan rijden op benzine. Het omslagpunt ligt rond de 50 cent per kWh. Boven de 50 cent is benzine rijden goedkoper.
Laten we @Johnny E niet verkeerd informeren aub.
Ja, het klopt dat snelladers (zonder abo) in de regel duurder zijn (alleen In Frankrijk zijn er een aantal, zonder abo, die WEL goedkoper zijn dan menig AC laadpunt in Nederland) maar die 50 cent klopt niet.
Omslag punt ligt nu bij zo'n 64 tot 66 cent, zeker niet 50 cent.

https://vergelijkladenmettanken.nl/

• markjanssen
  • Niet online
Jammer... mobilize helpdesk wil weten bij welke dealer mijn random renault-vin onderhouden wordt voor ze het Intense abbo weer kunnen activeren, dan toch maar gewoon via IONITY zelf het abbo afsluiten

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
Nu we het toch over Frankrijk hebben, wat is er bij IE charge aan de hand?
Echt enorm veel laders die er uit liggen (de rode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihdGkkdmWQd0-ra5_u7GK9nrwAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSlHrqoqUl8rFTXZstNNO24a.jpg?f=fotoalbum_large

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:42
@ASW1 IeCharge heeft last van vandalisme. Heb een mail op 17 februari ontvangen:

Chère utilisatrice, cher utilisateur,

Notre réseau fait face actuellement à une vague de vandalisme sans précédent.

Vous en avez peut-être déjà subi les conséquences en constatant l’indisponibilité de votre station de recharge préférée.

Des individus sectionnent et s'emparent des câbles de nos stations pour pouvoir en revendre le cuivre, entraînant au passage d'importants dommages matériels et l’immobilisation de nos stations le temps de la livraison des nouveaux éléments et des réparations.

Nos stations sont principalement installées en zones rurales et périurbaines ; elles sont isolées ; elles sont plus vulnérables. Certaines d’entre elles ont fait l’objet de plusieurs vols répétés après plusieurs réparations successives.

Le phénomène est loin d'être anecdotique. Il pouvait au départ sembler ponctuel, il va croissant et préoccupe la filière des opérateurs de recharge électrique mais aussi
la filière photovoltaïque et les réseaux télécoms et ferroviaires. Nous avons alerté les pouvoirs publics. Tous ensemble, nous travaillons pour pouvoir mettre fin à ce fléau.

Cela peut prendre du temps.

Pour l’instant, aucune solution ne fait office de remède miracle mais nos équipes sont à pied d’œuvre pour réparer, prendre les bonnes décisions et pouvoir continuer à vous offrir nos services dans les meilleures conditions.

Merci pour votre compréhension, votre patience et votre fidélité.

L’équipe IECharge®

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:40:
Nu we het toch over Frankrijk hebben, wat is er bij IE charge aan de hand?
Echt enorm veel laders die er uit liggen (de rode)
[Afbeelding]
Was mij ook al opgevallen, die in het zuidwesten staan al maanden op rood. Kabel diefstal lijkt aannemelijk en risicoloos op die verlaten locaties. Je kunt er dus niet op plannen zoals ik al eerder het plan had om via de IEchargers naar Spanje te rijden want uitwijk is er amper.

• ASW1
PeterZ(on) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Was mij ook al opgevallen, die in het zuidwesten staan al maanden op rood. Kabel diefstal lijkt aannemelijk en risicoloos op die verlaten locaties. Je kunt er dus niet op plannen zoals ik al eerder het plan had om via de IEchargers naar Spanje te rijden want uitwijk is er amper.
Ok, maar je kunt zien welke in bedrijf zijn en welke niet.

• Knul
  • Laatst online: 11:14
Johnny E schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:06:

We rijden een 77Kwh VW ID7 en hebben de ingebouwde navi gebruikt en daarnaast de ANWB laadpas app om alternatieven laadplekken op te zoeken.

Net als met benzine is het laden aan de snelweg erg duur. We probeerde zoveel mogelijk gebruik te maken van Tesla maar dat is zeker niet altijd gelukt.

Over twee weken staat het volgende buitenlandse tripje alweer op de planning. Ik will dan wat beter voorbereid zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie dit organiseren en hoe dit slimmer kan.
Exact dezelfde auto hier, ID.7 Pro Limited Edition met 77kWh accu. Leuk vergelijk als je vooraf wél een abonnement afsluit bij Ionity. Kan overigens 'gewoon' via de VW app via WeCharge. Dan kan je ook gebruik maken van plug 'n charge, ideaal.

Gereden: 2100km
Verbruik: 484kWh
Gemiddeld verbruik: 24,6kWh/100km
Kosten: €205,37

Duurste laadbeurten (2x) waren bij het hotel in Oostenrijk, daar mocht ik even €0,67 per kWh aftikken. Bij de snelladers was het €0,39.

Ter vergelijking, dit waren de kosten van mijn vorige auto:

Gereden: 2519km
Verbruik: 159 liter diesel
Gemiddeld verbruik: 1:16.1
Kosten: €258,76

[ Voor 7% gewijzigd door Knul op 02-03-2026 16:09 ]

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Ok, maar je kunt zien welke in bedrijf zijn en welke niet.
Dat is zo, maar met steeds uitvallende laders kan ik niet vooraf plannen. Want ik wil dan een geplande route rijden en heb dan geen zin om en-route mijn laadplanning om te gooien omdat er ineens een locatie op rood staat.

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-03 21:23
Knul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Kijk, leuk vergelijk als je vooraf wél een abonnement afsluit bij Ionity. Kan overigens 'gewoon' via de VW app via WeCharge. Dan kan je ook gebruik maken van plug 'n charge, ideaal.

Duurste laadbeurten (2x) waren bij het hotel in Oostenrijk, daar mocht ik even €0,67 per kWh aftikken. Bij de snelladers was het €0,39.

Vergelijkbare cijfers hier, voor de meivakantie vorig jaar (Toscane):
Gereden: 2919km
Kosten: €256,56
Kosten per km: €0,088

Met Ionity abonnement inderdaad. In Italë is laden sowieso vrij duur, zelfs met abbonnment. Dus daar is het zeker aan te raden.

[ Voor 7% gewijzigd door Runner15 op 02-03-2026 12:30 ]

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-03 10:12
Zjanzjak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Laten we @Johnny E niet verkeerd informeren aub.
Ja, het klopt dat snelladers (zonder abo) in de regel duurder zijn (alleen In Frankrijk zijn er een aantal, zonder abo, die WEL goedkoper zijn dan menig AC laadpunt in Nederland) maar die 50 cent klopt niet.
Omslag punt ligt nu bij zo'n 64 tot 66 cent, zeker niet 50 cent.

https://vergelijkladenmettanken.nl/
In de regel ja, maar daarin gaat @Athome ook iets te kort door de bocht. Er zijn zat snellaadopties die onder de door hem genoemde 50 cent zitten. Zelfs zonder abbo of laadpas van bepaalde aanbieder. In Duitsland kun je bijvoorbeeld met je bankpas bij Aldi, JET, TEAG en meer voor minder dan 50 cent laden. In Frankrijk onder andere bij ieCharge of Tesla V4 laders.

• Zjanzjak
jouwheld schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:02:
In de regel ja, maar daarin gaat @Athome ook iets te kort door de bocht. Er zijn zat snellaadopties die onder de door hem genoemde 50 cent zitten. Zelfs zonder abbo of laadpas van bepaalde aanbieder. In Duitsland kun je bijvoorbeeld met je bankpas bij Aldi, JET, TEAG en meer voor minder dan 50 cent laden. In Frankrijk onder andere bij ieCharge of Tesla V4 laders.
Om misverstanden te voorkomen, het ging mij hierom;
Het omslagpunt ligt rond de 50 cent per kWh. Boven de 50 cent is benzine rijden goedkoper.
Wat dus niet klopt.

• JTHZZ
Zjanzjak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Om misverstanden te voorkomen, het ging mij hierom;

[...]

Wat dus niet klopt.
Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. In sommige buitenlanden is dat haalbaar. Is de benzine duurder dan kom je dus hoger uit maar als je auto wat zuiniger is of je rijd diesel dan kom je weer lager uit. En als je EV zuiniger is of het is winter, dan kom je weer anders uit. Je kunt het denk ik alle kanten op rekenen. En als je dan ook nog niet alleen brandstof/stroom rekent wordt het nog weer complexer. Kun je hier denk ik pagina’s mee vullen.
Uiteindelijk moet je naar je jaarlijkse kosten kijken en niet die paar vakanties. En dan is de EV eigenlijk altijd goedkoper qua brandstof/stroom.

• Zjanzjak
JTHZZ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. Is de benzine duurder dan kom je dus hoger uit maar als je auto wat zuiniger is of je rijd diesel dan kom je weer lager uit. En als je EV zuiniger is of het is winter, dan kom je weer anders uit. Je kunt het denk ik alle kanten op rekenen. En als je dan ook nog niet alleen brandstof/stroom rekent wordt het nog weer complexer. Kun je hier denk ik pagina’s mee vullen.
Uiteindelijk moet je naar je jaarlijkse kosten kijken en niet die paar vakanties. En dan is de EV eigenlijk altijd goedkoper qua brandstof/stroom.
Yo.
Volgende keer zet ik er bij; 'Uitzonderingen daargelaten'

• PeterZ(on)
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb vorig jaar het ionity abbo van Mobilize gebruikt... ga volgende week weer eens een lange rit maken, maar op dit moment lukt het me niet (op 2 telefoons) om het abbo af te sluiten, na invullen van mijn factuuradres blijft de submit knop niets doen) Meer mensen hier last van ?
Op het Duitse forum werd hier een paar weken ook melding van gemaakt dat men geen abo kon afsluiten maar anderen konden weer wel. Dus niet definitief zo lijkt het, misschien eens uitloggen en/of app vernieuwen en dan nog eens proberen. Ik wil het abo eind deze week afsluiten, ben benieuwd.

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-03 11:48
In de meivakantie voor het eerst met een EV naar zuid Italië. Zag wel al veel tesla en Ionity laadpalen onderweg. Het is met een tesla M3, ik ben heel benieuwd. Maar even hier uitspitten wat voor pasjes je voor de zekerheid nodig hebt.

• EDB

EDB

Vandaag geladen bij de net geopende Tesla supercharger in Torrent bij Valencia.
Ik reed de smalle ingang eerst voorbij. Gedraaid en toen bleek een Spanjaard geparkeerd voor de in/uitrit naar het terrein, vandaar dat ik ‘m gemist had. Gelukkig zat er iemand in de auto die na wat toeteren toch maar vertrok. De drempel naar het terrein is eigenlijk te hoog voor lage auto’s. Heel voorzichtig is het te doen.
Ernaast de IONITY die al heel lang klaar lijkt maar nog steeds niet functioneel is. Deze heeft een aparte in en uitrit maar dezelfde hoge drempel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymp2KsOgngl2GiAejPx2VyUGleE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8wUBMaF5YA0ucJhZ7FgS4z4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pluGJxhUPS16rpta2nd2VKkQwYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/629vBZcybUalbfl3ViYlKKvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt6DMHpHKUZ42tohS9dT-fLayIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g71AyurhSAIKkJQBfb498Ox6.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:25
PeterZ(on) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
Dat is zo, maar met steeds uitvallende laders kan ik niet vooraf plannen. Want ik wil dan een geplande route rijden en heb dan geen zin om en-route mijn laadplanning om te gooien omdat er ineens een locatie op rood staat.
En het is helemaal zuur wanneer jij degene moet zijn die ze vertelt dat die locatie buiten gebruik is...........

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
Wij zijn net terug van een weekje wintersport in Oostenrijk. We reden met een Volvo XC40 P8 uit 2021. Het is ons weer goed bevallen om met een EV te reizen.

Op de heenreis reden we in de nacht van vrijdag op zaterdag. De laadstops heb ik gebruikt om telkens een half uurtje te slapen. En we hebben een keer van chauffeur gewisseld, zodat ik wat langer kon slapen. In de nacht is het rustig bij de laadstations, dus totaal geen Ladestau.

De terugreis was op zondag. We hadden gehoopt op rustig verkeer, maar we kwamen toch in verschillende files. Het Zillertal uit naar de Inntalautobahn is blijkbaar ook op zondag een probleem en bij München en Ingolstadt hadden we ook vertraging. Maar opnieuw geen Ladestau gehad.

Een paar bijzonderheden:

Op de heenweg wilde ik laden bij Aurach langs de A3. Op de borden langs de weg staat de lader aangegeven en op de parkeerplaats kun je ook borden volgen om de lader te vinden. Maar daar zit een hoes overheen met de tekst “Coming soon”. 8)7

Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor. Tesla’s hebben zo’n lange oversteek achter dat de laadkabel aangesloten kan worden als de auto met de achterwielen tegen de balk aan staat. Maar een XC40 heeft een korte oversteek en de beruchte korte kabels van de Supercharger komen niet in de buurt van de laadpoort. Ik moest met de achterwielen over de balk heen om de kabel te kunnen aansluiten. Ik moest zoveel “gas” geven dat de auto over de balk ging, maar ook voorkomen dat ik alsnog de lader omver zou rijden. Dat was een spannende actie!

Hier nog een impressie van hoe druk het bij de laders was op zondag rond 18:00 uur. Dit is trouwens niet Tennenlohe, maar Kirchheim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0cl36xV1jOHe4MnEDvHWMhTc90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYXrSVuppDtW0shbnpzlqJc4.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Regor
Venomer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
Wij zijn net terug van een weekje wintersport in Oostenrijk. We reden met een Volvo XC40 P8 uit 2021. Het is ons weer goed bevallen om met een EV te reizen.

Op de heenreis reden we in de nacht van vrijdag op zaterdag. De laadstops heb ik gebruikt om telkens een half uurtje te slapen. En we hebben een keer van chauffeur gewisseld, zodat ik wat langer kon slapen. In de nacht is het rustig bij de laadstations, dus totaal geen Ladestau.

De terugreis was op zondag. We hadden gehoopt op rustig verkeer, maar we kwamen toch in verschillende files. Het Zillertal uit naar de Inntalautobahn is blijkbaar ook op zondag een probleem en bij München en Ingolstadt hadden we ook vertraging. Maar opnieuw geen Ladestau gehad.

Een paar bijzonderheden:

Op de heenweg wilde ik laden bij Aurach langs de A3. Op de borden langs de weg staat de lader aangegeven en op de parkeerplaats kun je ook borden volgen om de lader te vinden. Maar daar zit een hoes overheen met de tekst “Coming soon”. 8)7

Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor. Tesla’s hebben zo’n lange oversteek achter dat de laadkabel aangesloten kan worden als de auto met de achterwielen tegen de balk aan staat. Maar een XC40 heeft een korte oversteek en de beruchte korte kabels van de Supercharger komen niet in de buurt van de laadpoort. Ik moest met de achterwielen over de balk heen om de kabel te kunnen aansluiten. Ik moest zoveel “gas” geven dat de auto over de balk ging, maar ook voorkomen dat ik alsnog de lader omver zou rijden. Dat was een spannende actie!

Hier nog een impressie van hoe druk het bij de laders was op zondag rond 18:00 uur. Dit is trouwens niet Tennenlohe, maar Kirchheim.

[Afbeelding]
Zal je maar gebeuren dat je even die lader eruit rijdt 🤣

• Zjanzjak
Venomer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor.
Regor schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:52:
Zal je maar gebeuren dat je even die lader eruit rijdt 🤣
Is in Breda en Middelburg ook, als ik moet/ga laden daar, en het is niet druk, ga ik dwars staan.
Kost uiteraard 2 plaatsen maar goed, de keren dat ik ging laden stonden er hoogstens 2 andere te laden dus geen probleem verder.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
Nog een aanvulling op mijn post: ga in Duitsland niet laden bij een Raststätte, maar bij een Autohof. Daar staan veel meer laders.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:32
@Venomer Dat herken ik ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cda8CVcrrlFSHymwrvApuZGq4Fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FfW0yc283Rvz5DhhraGPcJgq.jpg?f=user_large

Leuk als hij net over de drempel heen zit en steeds meer naar achteren zakt als je je rem lost :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• markjanssen
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Op het Duitse forum werd hier een paar weken ook melding van gemaakt dat men geen abo kon afsluiten maar anderen konden weer wel. Dus niet definitief zo lijkt het, misschien eens uitloggen en/of app vernieuwen en dan nog eens proberen. Ik wil het abo eind deze week afsluiten, ben benieuwd.
Ja, had het al eens geprobeerd op een andere telefoon, dat hielp niet... daarna nog eens opnieuw op een reinstall op mijn main telefoon, nog steeds geen succes. Toen een poging waarbij ik 'search' gebruikte voor het ingeven van een adres (en die een compleet verkeerd adres auto-fillde) en dat werkte, een abbo kunnen afsluiten, en daarna alsnog mijn juiste adres kunnen invoeren.

Laten we het erop houden dat de app nog wat scherpje kantjes heeft ;) Mijn Abbo loopt in ieder geval weer voor deze maand.

• PeterZ(on)
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Ja, had het al eens geprobeerd op een andere telefoon, dat hielp niet... daarna nog eens opnieuw op een reinstall op mijn main telefoon, nog steeds geen succes. Toen een poging waarbij ik 'search' gebruikte voor het ingeven van een adres (en die een compleet verkeerd adres auto-fillde) en dat werkte, een abbo kunnen afsluiten, en daarna alsnog mijn juiste adres kunnen invoeren.

Laten we het erop houden dat de app nog wat scherpje kantjes heeft ;) Mijn Abbo loopt in ieder geval weer voor deze maand.
Das mooi, dat geeft de burger moed dat het bij mij dan ook zou moeten lukken. :)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-03 20:35
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. In sommige buitenlanden is dat haalbaar. Is de benzine duurder dan kom je dus hoger uit maar als je auto wat zuiniger is of je rijd diesel dan kom je weer lager uit. En als je EV zuiniger is of het is winter, dan kom je weer anders uit. Je kunt het denk ik alle kanten op rekenen. En als je dan ook nog niet alleen brandstof/stroom rekent wordt het nog weer complexer. Kun je hier denk ik pagina’s mee vullen.
Tsja, je moet je inderdaad vooral niet focussen op die één of twee vakantieritten.
Ik laad 90% van de tijd bij mij thuis, en de gemiddelde kost van mijn stroom is < 0.15 €/kWh (in februari was het 0.166 €/kWh)
Knul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Exact dezelfde auto hier, ID.7 Pro Limited Edition met 77kWh accu. Leuk vergelijk als je vooraf wél een abonnement afsluit bij Ionity. Kan overigens 'gewoon' via de VW app via WeCharge. Dan kan je ook gebruik maken van plug 'n charge, ideaal.

Ik zal nooit een abonnement bij Ionity nemen, net omdat er zoveel anderen zijn die er een abonnement nemen en dan alleen daar stoppen omdat het goedkoper is. Ik heb al twee tests van LaChaineEV geupload hier, die aantonen dat er vooral laadfiles bij Ionity zijn, en dat je op andere plekken niet moet wachten. Ik verkies de autostrade te verlaten, en te laden aan een supermarkt of een commercieel centrum.
Maar dat is ieder zijn keus natuurlijk

• Stefannn
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:28:
Ah…
Net even geprobeerd.
Ik heb de mobilize pas zonder Renault sinds eind 2023 en ik heb meermalen abonnement gestart en gestopt.
Net geklikt op: account/mobilize charge pass..
Ik krijg een “the service is unavailable for the moment” melding.
Zowel op wifi als op mobiele data (dat was voorheen nog wel eens verschillend).
Tja….
Het zou een storing kunnen zijn. In het verleden zijn er heel veel storingen geweest.
Kan echter ook echt wel zijn dat ze het gebruik zonder geldige VIN nu echt hebben afgesloten.

Dank voor het melden. Ik weet nu dat ik ruim voor mijn volgende trip een alternatief moet zoeken. Als het nonfunctional blijft neem ik dan denk ik een Ionity abonnement met pasje. Dan moet ik dat wel ruim van te voren aanvragen als ik de pas op tijd wil hebben.

Komende dagen nog een paar keer proberen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Ah…
Net even geprobeerd.
Ik heb de mobilize pas zonder Renault sinds eind 2023 en ik heb meermalen abonnement gestart en gestopt.
Net geklikt op: account/mobilize charge pass..
Ik krijg een “the service is unavailable for the moment” melding.
Zowel op wifi als op mobiele data (dat was voorheen nog wel eens verschillend).
Tja….
Het zou een storing kunnen zijn. In het verleden zijn er heel veel storingen geweest.
Kan echter ook echt wel zijn dat ze het gebruik zonder geldige VIN nu echt hebben afgesloten.
Hoe ver kom je in het proces?
Ik kom tot het betaalscherm met mijn creditcardgegevens en een tick box voor akkoord met de voorwaarden.
Verder durf ik niet te gaan omdat ik dan misschien 5 piek kwijt ben :)

• Knul
  • Laatst online: 11:14
sdgs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:33:
[...]
Ik zal nooit een abonnement bij Ionity nemen, net omdat er zoveel anderen zijn die er een abonnement nemen en dan alleen daar stoppen omdat het goedkoper is. Ik heb al twee tests van LaChaineEV geupload hier, die aantonen dat er vooral laadfiles bij Ionity zijn, en dat je op andere plekken niet moet wachten. Ik verkies de autostrade te verlaten, en te laden aan een supermarkt of een commercieel centrum.
Maar dat is ieder zijn keus natuurlijk
Nu 2x een lange rit naar het buitenland gehad en geen laadfiles gehad. Ik reis wel altijd buiten het hoogseizoen, dus YMMV :)

Ik wil zo snel mogelijk op mijn bestemming zijn, dus laden bij een supermarkt of commercieel centrum ga ik niet doen.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Regor schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:24:
In de meivakantie voor het eerst met een EV naar zuid Italië. Zag wel al veel tesla en Ionity laadpalen onderweg. Het is met een tesla M3, ik ben heel benieuwd. Maar even hier uitspitten wat voor pasjes je voor de zekerheid nodig hebt.
Met Electroverse kom je een heel end. Relatief goedkoop snelladen bij Free to X kun je met de Duitse EWE Go app/pas. De pas sturen ze volgens mij alleen naar Duitsland, maar daar is een workaround voor: https://mailboxde.com

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Stefannn
ASW1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:48:
[...]

Hoe ver kom je in het proces?
Ik kom tot het betaalscherm met mijn creditcardgegevens en een tick box voor akkoord met de voorwaarden.
Verder durf ik niet te gaan omdat ik dan misschien 5 piek kwijt ben :)
Niet ver.
Dit is wel op basis van een account dat eerder al gewerkt heeft

Zoals ik zei
- account
- mobilize charge pass
En dan niks meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4oP2Lf04dp8a5DlwNfOE77Ufbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEEnzMgCmilxSlkac44QOL70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV1zbEBIJNXdYOI1qvIsirhG6Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SPMHXHBE2MPwx6fCikolrPR.png?f=fotoalbum_large

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zou het niet beter zijn een aparte Mobilize thread aan te maken?
Het is al de zoveelste keer dat er ganse discussies ontstaan over die ene app die niet goed werkt of kuren heeft.
Heeft nul toegevoegde waarde in dit topic en maakt het moeilijker interesse te houden om de relevante posts wel door te nemen.

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Zoals ik zei
- account
- mobilize charge pass
En dan niks meer
Ok dan denk ik dat de mijne gewoon nog werkt, al is het niet uit te sluiten dat het gewoon weer de zoveelste storing is.
stanny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:44:
Zou het niet beter zijn een aparte Mobilize thread aan te maken?
Op zich is het een hele mooie optie voor lange ritten in het buitenland, ik denk dat de meesten hier hem alleen daarvoor gebruiken.
Kan best even zijdelings besproken worden denk ik maar het moet er idd niet pagina's over gaan, dat ben ik met je eens, dan kan het beter naar een eigen topic.

• stanny
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:13:
Op zich is het een hele mooie optie voor lange ritten in het buitenland, ik denk dat de meesten hier hem alleen daarvoor gebruiken.
Kan best even zijdelings besproken worden denk ik maar het moet er idd niet pagina's over gaan, dat ben ik met je eens, dan kan het beter naar een eigen topic.
Aangeven dat die app handig is uiteraard de bedoeling. maar dat is, ik sla er een slag in, 1% van de posts over die app hier in dit topic. Dat valt dus helemaal niet meer onder "even zijdelings bespreken".
Dus ik blijf voorstander van alles wat meer is dan de app aan of afprijzen in een apart topic te bespreken. Dat maakt het ook gewoon makkelijker voor de gebruikers ervan de relevante info over mogelijke problemen gebundeld terug te vinden. win-win!

• pmiddeld
  • Nu online
stanny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Aangeven dat die app handig is uiteraard de bedoeling. maar dat is, ik sla er een slag in, 1% van de posts over die app hier in dit topic. Dat valt dus helemaal niet meer onder "even zijdelings bespreken".
Dus ik blijf voorstander van alles wat meer is dan de app aan of afprijzen in een apart topic te bespreken. Dat maakt het ook gewoon makkelijker voor de gebruikers ervan de relevante info over mogelijke problemen gebundeld terug te vinden. win-win!
Helemaal mee eens. Datzelfde hebben we gedaan voor ABRP, dat liep ook de spuigaten uit!

• PeterZ(on)
stanny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Ik vind die open vragen die hier regelmatig voorbij komen storend, terwijl men die zelf met de zoekfunctie ook had kunnen beantwoorden. Dat Mobilize hier vaak voorbij komt geeft juist aan dat het op lange reizen gebruikt wordt en een behoorlijk prijsvoordeel heeft. Dus lijkt het mij hier prima passen want als je niet kent ga je er ook niet naar zoeken. Maar als het je stoort, niemand houd je tegen zo'n topic aan te maken. ;)

• stanny
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Ik vind die open vragen die hier regelmatig voorbij komen storend, terwijl men die zelf met de zoekfunctie ook had kunnen beantwoorden. Dat Mobilize hier vaak voorbij komt geeft juist aan dat het op lange reizen gebruikt wordt en een behoorlijk prijsvoordeel heeft. Dus lijkt het mij hier prima passen want als je niet kent ga je er ook niet naar zoeken. Maar als het je stoort, niemand houd je tegen zo'n topic aan te maken. ;)
ik gebruik de app niet, dus ik heb geen reden om dat topic te starten.

Opnieuw: aangeven dat een app handig is, absoluut akkoord.
In het lang en breed discussies voeren waarom bepaalde chassisnummers wel of niet werken en waarom de app nu weer eens niet zou werken... houdt geen steek in dit topic.

open vragen kunnen inderdaad storend zijn, maar zijn op zijn minst nog relevant aan het onderwerp van dit topic.

[ Voor 40% gewijzigd door stanny op 03-03-2026 11:50 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

#doeslief

Xbox Live ID:Notna8310

• Puppetmaster
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. In sommige buitenlanden is dat haalbaar.
Niet bij veel landen en waarschijnlijk niet langs de snelweg.
https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa

Daarnaast is die €0,50/kWh nog vrij ruim als je naar abo prijzen kijkt.

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Niet bij veel landen en waarschijnlijk niet langs de snelweg.
https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa

Daarnaast is die €0,50/kWh nog vrij ruim als je naar abo prijzen kijkt.
Die benzineprijzen zijn letterlijk van vandaag en waren voor het weekend nog wel een stuk lager dus niet helemaal eerlijk.. Tenzij je aanneemt dat deze situatie een blijvertje is..
Het omslagpunt is het omslagpunt, dat heeft volgens mij niets met abonnement of niet te maken. Met een abonnement zul je alleen minder snel boven het omslagpunt komen.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 03-03-2026 19:55 ]

• Athome
Mijn 50 cent klopt dus niet. Niet als je rekent met de huidige 2 euro/liter in Nederland. Maar dat kost het in het buitenland niet.
Daar liggen de benzine prijzen een stuk lager. Terwijl kWh prijzen niet zo veel verschillen.

Het ging erom dat men geschrokken was van de electrakosten op de vakantietrip.

Veel mensen zijn zich niet eens bewust dat de basisprijs van de gangbare snelladers duidelijk hoger ligt dan de laadpaal in de straat. Dat heb ik meegenomen in mijn globale berekening.
Niet iedereen is zo bijdehand om een abbo van een maand te nemen voor de snellader als ze op vakantie gaan.

Het is dat ik thuis kan laden en in zomer behoorlijk kan teren op zonnestroom. Als ik afhankelijk zou van de laadpaal in de straat met 43 cent kWh. Had ik niet eens een EV gekocht. Het voordeel is te klein en de onzekerheden voor mij als consument te groot.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
Athome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:08:
Mijn 50 cent klopt dus niet. Niet als je rekent met de huidige 2 euro/liter in Nederland. Maar dat kost het in het buitenland niet.
Daar liggen de benzine prijzen een stuk lager. Terwijl kWh prijzen niet zo veel verschillen.

Het ging erom dat men geschrokken was van de electrakosten op de vakantietrip.

Veel mensen zijn zich niet eens bewust dat de basisprijs van de gangbare snelladers duidelijk hoger ligt dan de laadpaal in de straat. Dat heb ik meegenomen in mijn globale berekening.
Niet iedereen is zo bijdehand om een abbo van een maand te nemen voor de snellader als ze op vakantie gaan.

Het is dat ik thuis kan laden en in zomer behoorlijk kan teren op zonnestroom. Als ik afhankelijk zou van de laadpaal in de straat met 43 cent kWh. Had ik niet eens een EV gekocht. Het voordeel is te klein en de onzekerheden voor mij als consument te groot.
Je doet wel een hoop aannames.
Het omslagpunt ligt nog ver boven 43 cent. Ik heb twee jaar geleden al een berekening gemaakt voor 55+ cent. Weliswaar met lagere mrb, maar wel echt hogere aanschafprijzen voor tweedehands particuliere EV.

Als je niet door hebt dat DC laden duurder is, dan heb je echt onder een steen geleefd als EV rijder. Iedereen weet toch ook dat benzine tanken aan de snelweg duurder is dan bij de pomp op het bedrijventerrein?
Schrikken van de laadkosten doe je 1x, daarna stoot je je niet meer aan dezelfde steen.
Eerlijk, met wat Google werk voor de vakantie kom je een heel eind. Ik heb nog nooit DC geladen voor 60+ cent zonder dat ik er zelf voor koos.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Regor
pmiddeld schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Met Electroverse kom je een heel end. Relatief goedkoop snelladen bij Free to X kun je met de Duitse EWE Go app/pas. De pas sturen ze volgens mij alleen naar Duitsland, maar daar is een workaround voor: https://mailboxde.com
Dat zijn de tips! Thanks! Ik ga dit aanvragen

• Zjanzjak
Dank dat je je ongelijk toegeeft.
Hopelijk leest @Johnny E mee, waar jij tegen zei dat 50 cent het omslagpunt was. :)

• Athome
Ik zeg helemaal niet dat ik ongelijk heb. Ik hou gewoon simpel. Er zijn gewoon veel variabelen waarmee je rekenen kan. Welke EV vergelijk je met welke ICE. En op welke moment maak je de berekening. Op dit moment schieten de brandstofprijzen omhoog, dus de uitkomst is dan ook weer anders.

Daarom simpel gezegd. Zit de kWh prijs onder de 50 cent. Zit je altijd goed. Daarboven kan het in jou situatie minder voordelig zijn dan je denkt. En boven de 70 cent is een EV eigenlijk niet meer goed te rekenen.

Als ik een Elroq 85 (verbruik 18 kWh/100 km) vergelijk met een Corolla Cross (verbruik 1:20) bij 15000 km per jaar. Dan blijkt dat die 50 cent/kWh inderdaad het omslag punt is. Dit is een vergelijk dat ik gemaakt heb bij het aanschaffen van een nieuwe auto.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 23:47
Regor schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Dat zijn de tips! Thanks! Ik ga dit aanvragen
dit is echt top thanks

• Puppetmaster
@Athome
Die 50ct is geen vast gegeven, maar slechts 1 van de variabelen. Overige zijn verbruik van de EV, verbruik van de vergeleken ICE en uiteraard de prijs van de brandstof waarmee vergeleken wordt.
Daarom kan je niet stellen dat het omslagpunt bij (sec) 50ct/kWh ligt.

Verder is dat hier off-topic want EV vs. ICE discussies horen hier niet.

• PeterZ(on)
Nog ff een mededeling voor de Mobilize liefhebbers/gebruikers. Vandaag weer succesvol een nieuw abo €4,99 afgesloten en getest bij Ionity. Het afsluiten ging wat moeizaam, bleef hangen na het invullen van het factuuradres maar het is met wat gedoe toch gelukt. Want voor 39ct laden bij Ionity in NL is toch een mooie prijs. Daar hoop ik de komende vakantie richting Spanje weer veel profijt van te hebben. :)

• pmiddeld
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:10:
Want voor 39ct laden bij Ionity in NL is toch een mooie prijs. Daar hoop ik de komende vakantie richting Spanje weer veel profijt van te hebben. :)
De tarieven in NL maken niet zoveel uit voor je trip naar Spanje, maar ik begrijp je punt. ;)

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:11:
[...]

De tarieven in NL maken niet zoveel uit voor je trip naar Spanje, maar ik begrijp je punt. ;)
Het ging natuurlijk om het kunnen afsluiten. :) De rest dat je ook in NL best voordelig kunt (snel)laden, en dus ook in het buitenland.

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.