sugarcube schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:11:
Hallo allemaal,
Net eerste lange rit achter de rug, hier in het kort mijn ervaring (eigenlijk vorige week al maar vind nu even de tijd om wat te schrijven)
Een rit van 1200km naar zuiden van Frankrijk. Voorheen paar keer gedaan met ICE samen met partner in 1 stuk - om de 2 a 3 uur wisselen van chauffeur. Reistijd 11 u en dit lukt in 1 dag.
Nu alleen - dus over 2 dagen gespreid. En voor de eerste maal met EV.
Dit was normaal gezien goed voorbereid, rit door frankrijk, dus had ik enkele laadpassen aangevraagd, waaronder ook mobilize om bij Ionity te laden. Mobilize was te laat aangevraagd denk ik, want de pas was nog niet aangekomen. Dan maar zonder.
Het beperkt rijbereik was verwacht maar valt toch wat tegen. Eerste rit 330km, dan half uur aan de lader.
Laadsnelheid valt ook behoorlijk tegen - begin aan 145 kw, zakt dan redelijk snel naar 80 - 60 KW (Scenic).
De tweede laadstop al na 170 km - tijd om een hapje te eten. Laden kan dus iets langer tot net geen 90 %.
Derde laadstop na 240 km op 8 %. Bijladen is nodig want ik heb ongeveer 20 % nodig om tot op de slaapplaats te geraken.
De prijzen om zo willekeurig te laden aan snelladers vallen ook behoorlijk tegen (rond 0.70/kwh)
Dag 2. Gezien de laadsessies vrij duur waren had ik gezocht naar een "goedkope" laadplaats : een E-totem aan een supermarkt met 4 snel laders. De 1ste springt af na 1 minuut. 2de idem. nr 3 en 4 werken niet.
Niet getreurd - 10 km verder is een andere E-totem. Deze blijkt wel te werken, maar slechts 60kw. Zeer traag.
Blijkbaar is 50km verder een McDo met IZIVIA - zou snel/goedkoop moeten zijn. Dus daar naartoe. Deze blijkt prima te werken. IZIVIA is genoteerd.
Volgende stop bij 36% omdat ik niet genoeg heb om op bestemming te geraken. Bij laden met 36 % is de laadsnelheid nu ook niet echt hoog.
In totaal dus 1200 km en 6 laadstops (5 laadstops was mogelijk met iets betere planning).
Ik zit hier nu enkele dagen, en er zijn nauwelijks publieke laadpunten. Maar laden aan het stopcontact lukt prima. Er is wel een IVIZIA - die werkt prima, en een powerdot, "in onderhoud".
Wat hebben we geleerd ?
- Mobilize pas op tijd aanvragen. Laden met verkeerde pas is toch wel duur.
- IZIVIA is goed alternatief.
- Goedkope snelladers aan een supermarkt zijn te mijden wegens onbetrouwbaar.
- Zelfs nu buiten seizoen stond ik nergens alleen te laden. Dat beloofd voor volgend jaar in de zomer - wellicht overal laadfiles.
- Effectief rijbereik voor lange ritten van pakweg 250km (doorrijden tot 15-10 %, dan half uur laden tot 70 %)
Ik ben heel erg blij dat ik voor de long-range versie van de Scenic ben gegaan.
Voor de terugrit weet ik het nog niet, misschien proberen laden bij IZIVIA. En misschien hotel zoeken waar ik 's nachts kan laden, dat spaart toch weer een uurtje.