Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:13:
[...]

IONiTY’s in Noord-Oost Frankrijk (rond Metz) waarbij de routeplanner altijd aangeeft dat er faciliteiten zijn, maar waarbij niet staat dat deze doorgaans alleen tijdens openingstijden van de aanwezige winkels open zijn (en dus niet ‘s nachts).
En vergeet de zondagen niet; ook de hypermarché's en omliggende zaken zijn op zondag keihard gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:01
Boom en thermosfles is voor mij voldoende.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Zapato schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:54:
Boom en thermosfles is voor mij voldoende.
Kijk, midden in een bos een plasje doen vind ik Ok, maar als op een parking iedereen maar tussen de struiken zijn ding gaat doen, dan wordt het al snel heel goor.
We leven in 2025, dus ik doe mijn ding op een toilet, en laat ons eerlijk zijn dat is ‘s nachts niet zomaar overal te vinden, dus een goede app met goede indicaties is niet verkeerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Kijk, midden in een bos een plasje doen vind ik Ok, maar als op een parking iedereen maar tussen de struiken zijn ding gaat doen, dan wordt het al snel heel goor.
We leven in 2025, dus ik doe mijn ding op een toilet, en laat ons eerlijk zijn dat is ‘s nachts niet zomaar overal te vinden, dus een goede app met goede indicaties is niet verkeerd.
Als er een wc is zeker, maar als er geen wc is en ik moet nodig dan toch een boompje oid. Ik ga er in ieder geval geen rekening mee houden waar te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13

The Legend

*Plop*

Ik dus wel :) Zal nog ff een andere voor sommigen onzinnige filterwens in gooien: is de laadpaal overdekt? Op de terugweg uit Frankrijk regende het een beetje, dat was allemaal niet zo’n probleem. Maar als je toch in een enorme hoosbui zit, is een overkapping toch wel prettig. De meeste Fastneds hebben dat, de meeste IONiTY’s niet. Maar ook dit is slecht vooraf te zien.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:34
The Legend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:14:
Ik dus wel :) Zal nog ff een andere voor sommigen onzinnige filterwens in gooien: is de laadpaal overdekt? Op de terugweg uit Frankrijk regende het een beetje, dat was allemaal niet zo’n probleem. Maar als je toch in een enorme hoosbui zit, is een overkapping toch wel prettig. De meeste Fastneds hebben dat, de meeste IONiTY’s niet. Maar ook dit is slecht vooraf te zien.
Google streetview? Dan kun je 't wel vooraf bekijken (moet je dan wel willen doen).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Peter-036 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Google streetview? Dan kun je 't wel vooraf bekijken (moet je dan wel willen doen).
Meeste laadplekken hebben op z’n minst wel een foto in Chargemap dus het is wel te vinden, maar ook hiervoor geldt: filtertje maakt het voor de reiziger toch wel wat makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

The Legend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:14:
Da’s inderdaad wel een goede. Dit voorjaar in Spanje harde wind tegen, heuvelachtig terrein en regen dus we gingen de geplande laadstop niet halen. Op de eerstevolgende plek waar we wilden laden spoelde het en we kregen de laadpaal met geen mogelijkheid aan de praat. Uiteindelijk gelukt via de Electromaps app omdat alle andere mogelijkheden en pasjes niet wilden. Een kwartier in de stromende regen doet je humeur en huwelijk geen goed…

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
Ik heb geen ervaringen met dit soort reizen, maar als je filtert op bijvoorbeeld snellader Shell of BP, dan zal je toch grote kans hebben dat daar koffie wc zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 10-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:18
The Legend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Alle tips worden gewaardeerd d:)b Maar het zou dus fijn zijn als je kan filteren op ‘alleen laden bij aires waar ook een tankstation zit’, want daar zit gegarandeerd een 24/7 shop met toiletten. De ervaring met “plan je stops” is nu dus dat je iedere stop moet checken of ‘ie niet stiekem van de snelweg afgaat (zoals een Autohof in Duitsland, of sommige IONiTY’s in Noord-Oost Frankrijk (rond Metz) waarbij de routeplanner altijd aangeeft dat er faciliteiten zijn, maar waarbij niet staat dat deze doorgaans alleen tijdens openingstijden van de aanwezige winkels open zijn (en dus niet ‘s nachts). Daarop kunnen filteren maakt het plannen makkelijker.

Iets anders: ik las gisteren een interview met de CEO van Ionity en die bevestigde wat de meesten hier al wel verwachten: de Spark Alliance zal voorlopig niet meer zijn dan ‘kunnen laden / betalen met de Ionity app bij Fastned’. Men overweegt wel om iets te gaan doen met de verschillende abo’s, maar dat zit niet in de pijplijn.
Heb je al eens naar ChargingTime gekeken?
Komt vlgs mij in de buurt van wat jij wilt.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
HansAuutB schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Heb je al eens naar ChargingTime gekeken?
Komt vlgs mij in de buurt van wat jij wilt.
Had ik hierboven ook al geopperd. Eigenlijk is het wat voor ABRP want met vandaag de dag zoveel laadlocaties is een laadplanning echt overbodig, dus dan zijn faciliteiten zoals genoemd een meerwaarde.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

CharginTime heb ik geprobeerd. Die is qua filter best goed, maar qua daadwerkelijke routeplanning (in mijn ervaring) vrij matig. Komt met een route die niet logisch is, en heeft geen optie om een alternatief te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Peter-036 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Ik zou graag iets hebben wat je onderweg makkelijk kan doen.
Soms heb ik honger en wil wat vroeger laden, en soms kan ik nog wat verder en wil ik wat verder stoppen, maar dan wil ik wel weten hoe die stop er uit ziet…
Dat doet een Tesla navi ook niet zo makkelijk, zeker als je wil afwijken van de SuC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Soms heb ik honger en wil wat vroeger laden, en soms kan ik nog wat verder en wil ik wat verder stoppen, maar dan wil ik wel weten hoe die stop er uit ziet…
Dat doet een Tesla navi ook niet zo makkelijk, zeker als je wil afwijken van de SuC.
Voor honger en dorst onderweg neem ik gewoon eten en drinken van thuis mee, makkelijk en goedkoop en je hoeft nergens te wachten en je bent flexibel. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Voor honger en dorst onderweg neem ik gewoon eten en drinken van thuis mee, makkelijk en goedkoop en je hoeft nergens te wachten en je bent flexibel. :)
Ik vertrek niet altijd van thuis….
Maar feit is… als ik moet laden sta ik ergens voor minstens 20 minuten, en dan wil ik een proper toilet en op zijn minst de kans op een goede koffie en liefst iets meer dan een mars of Leo, want die kan ik idd altijd mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Ik vertrek niet altijd van thuis….
Maar feit is… als ik moet laden sta ik ergens voor minstens 20 minuten, en dan wil ik een proper toilet en op zijn minst de kans op een goede koffie en liefst iets meer dan een mars of Leo, want die kan ik idd altijd mee nemen.
Ik ook niet altijd, maar dan is het van mijn vakantieadres en daar kan ik ook kopen wat ik denk nodig te hebben. Voor mij is een urinoir en water om mijn handen te wassen voldoende, het meerdere doe ik op mijn bestemming wel. Koffie heb ik onderweg ook niet nodig, prettig als het zo uitkomt maar zeker geen noodzaak. Maar goed, ieder zo zijn/haar wensen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Het gaat niet alleen om onszelf, ook om arbeidsmigranten die met een EV de weg opgeschopt worden voor koeriersdiensten zonder faciliteiten thuis of op het werk.
Die mensen moeten ook ergens pissen en poepen.
Eigenlijk zou iedere DC laadvoorziening faciliteiten in de buurt moeten hebben, anders wordt het gegarandeerd een smerige bende.

[ Voor 56% gewijzigd door ASW1 op 11-05-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:39
The Legend schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:59:
Heeft iemand een app gevonden waarbij je kan filteren op “alleen direct aan de snelweg laden”? Dan weet ik zeker dat ik ‘s nachts naar de toilet kan en ff koffie kan halen.
Probeer Chargingtime en zet de afstand tot de snelweg op 0 of heel klein. Wel checken of het laadstation aan de goede kant van de snelweg is.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12
Weet iemand of er een optie is om een land te vermijden?
Ik plan bijv. Ri de middellandse zee, maar wil niet door Duitsland.
ABRP routeert echter enkel door Duitsland, terwijl dat ook niet de kortste of snelste routes zijn volgens Google Maps.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
The Legend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:17:
CharginTime heb ik geprobeerd. Die is qua filter best goed, maar qua daadwerkelijke routeplanning (in mijn ervaring) vrij matig. Komt met een route die niet logisch is, en heeft geen optie om een alternatief te kiezen.
Je moet ChargingTime in AA of Carplay mee laten lopen met auto recalc, naast je eigen NAVI. CT alleen voor tonen komende laadstops met ook filteren op voorkeur provider.
En met afstand snelweg zo klein mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
pmiddeld schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Probeer Chargingtime en zet de afstand tot de snelweg op 0 of heel klein. Wel checken of het laadstation aan de goede kant van de snelweg is.
Die laatste bug is er vlgs mij inmiddels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:34
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Niet? Op het kaartje tikken, laders in de rechterkolom en dan op de route kijken wat er nog meer aan laders is. Klik op de rode SuC-icoontjes en je krijgt een overzicht van de faciliteiten en foto's van de betreffende locaties. Lukt me tijdens het rijden nog wel (zeker met AP ingeschakeld), ook al klaagt de wagen dan (terecht) dat ik naar de weg moet kijken en ook mijn rechterhand weer op het stuur moet doen.

Als ik dan net lees over regen, pasjes en laders die het niet doen. Ik voel me verwend met hoe goed dat nou juist allemaal werkt.

Wat ik wel mis is een overzicht van laders en de verwachte SoC bij aankomst. Dat percentage mogen ze van mij wel naast die icoontjes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:34
Puppetmaster schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:27:
[...]

ABRP routeert echter enkel door Duitsland, terwijl dat ook niet de kortste of snelste routes zijn volgens Google Maps.
Een tussenstop zetten op een snelweg die er per definitie voor zorgt dat je het betreffende land vermijd? Of de maximum snelheid in de instellingen omlaag brengen, in Duitsland zal vast gerekend worden met 130 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, dat doe ik dan dus ook maar, maar das zo’n gekunstel.
En als dat dan bijv. een geschikt laadpunt zou zijn, dan neemt hij dat niet mee in z’n eigen plan.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:05
Puppetmaster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:47:
Ja, dat doe ik dan dus ook maar, maar das zo’n gekunstel.
En als dat dan bijv. een geschikt laadpunt zou zijn, dan neemt hij dat niet mee in z’n eigen plan.
De laders blocken die hij in Duitsland wil gebruiken?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Das wel een goeie!
Ga ik proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:51:
Das wel een goeie!
Ga ik proberen! :)
En je hebt dat max snelheid ook naar bv 120 gezet? Zal hij wellicht ook minder snel Duitsland nemen. Nu verwacht hij de nodige tijdwinst wellicht als je 150 gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Dat is toch voor iedereen anders. Als ik een lange (vakantie) rit doe wil ik ook weleens een bak koffie en mijn gezin een toilet. En ja, we eten ook weleens lekker een ijsje oid als het warm is. Dat jij alles meeneemt en er geen behoefte aan hebt hoeft het toch niet uit te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:56:
[...]

Ik ook niet altijd, maar dan is het van mijn vakantieadres en daar kan ik ook kopen wat ik denk nodig te hebben. Voor mij is een urinoir en water om mijn handen te wassen voldoende, het meerdere doe ik op mijn bestemming wel. Koffie heb ik onderweg ook niet nodig, prettig als het zo uitkomt maar zeker geen noodzaak. Maar goed, ieder zo zijn/haar wensen. :)
Aan welke boom of struik kan jij je handen wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jongetje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Dat is toch voor iedereen anders. Als ik een lange (vakantie) rit doe wil ik ook weleens een bak koffie en mijn gezin een toilet. En ja, we eten ook weleens lekker een ijsje oid als het warm is. Dat jij alles meeneemt en er geen behoefte aan hebt hoeft het toch niet uit te sluiten.
Ik sluit niets uit, heb ik ook niet gezegd. Iedereen moet dat allemaal lekker zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Waar heb ik dat beweert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:15
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Natte doekjes en handreiniger flesjes zijn er tegenwoordig te koop. Ik plas liever in de bosjes dan in zo een goor openbaar toilet waar je tot je enkels in de pis van andere staat. Ik ga nooit op een openbaar toilet super onhygiënisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:53:
[...]

En je hebt dat max snelheid ook naar bv 120 gezet? Zal hij wellicht ook minder snel Duitsland nemen. Nu verwacht hij de nodige tijdwinst wellicht als je 150 gaat rijden.
Helaas…
Hij blijft heel hardnekkig door Duitsland routeren.
De snelheid staat op max 110.
Ik heb Tesla SuC’s als favo netwerk, de overige netwerken op vermijd.
Steeds popte er weer een nieuwe SuC op, die steeds op vermijd.
De omweg in Duitsland wordt steeds groter tot hij op een gegeven moment toch laders kiest van netwerken die hij moet vermijden… :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Helaas…
Hij blijft heel hardnekkig door Duitsland routeren.
De snelheid staat op max 110.
Ik heb Tesla SuC’s als favo netwerk, de overige netwerken op vermijd.
Steeds popte er weer een nieuwe SuC op, die steeds op vermijd.
De omweg in Duitsland wordt steeds groter tot hij op een gegeven moment toch laders kiest van netwerken die hij moet vermijden… :?
Scheelt het zoveel als je niet door Duitsland gaat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Google maps rekent 9u45m tot de eerste overnachting bij Lyon, gewoon door NL.
Uiteraard is dat zonder laadstops.
ABRP rekent 13u50min incl 2u30 aan laadstops.
Als je dat bij GM optelt is die nog steeds ruim een uur sneller.

Het lijkt bijna of NL juist vermeden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:04:
Google maps rekent 9u45m tot de eerste overnachting bij Lyon, gewoon door NL.
Uiteraard is dat zonder laadstops.
ABRP rekent 13u50min incl 2u30 aan laadstops.
Als je dat bij GM optelt is die nog steeds ruim een uur sneller.

Het lijkt bijna of NL juist vermeden wordt?
Maps zal ook niet van 110 uitgaan. Vanaf welke plaats vertrek je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Groningen.
Maps doet A28, A50, A73, A2 en dan België, Luxemburg en vanaf Metz route du soleil.
Dat is ook hoe ik wil rijden. 😊

Ik neem aan dat Maps gewoon 100 rijdt in NL overdag?

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 11-05-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:12
De Ionity routeplanner laat het verbruik over de route zien met een grafiekje. In NL gaan ze uit van een lagere gemiddelde snelheid op de snelweg dan in Duitsland.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Groningen - Lyon is bij mij via maps 1 minuut verschil tussen door Duitsland vs niet door Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Laatst online: 16:47
[...]

Als ABRP iets plant wat je niet wilt, kun je altijd een waypoint of guidepoint instellen op de route die je wél wilt. Ergens in de buurt van Nijmegen of zo in jouw geval.

Whatever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Waar heb ik dat beweert?
‘Voor mij zijn een urinoir en water om mijn handen te wassen voldoende..’

Het punt is gemaakt. Ik stop 100 keer liever bij een plaats met een proper toilet en waar ik aan een koffie kan geraken, en jou maakt het niks uit. Prima.
En ik zou dat dan nog graag in een heel simpele app willen zien die ik tijdens de rit kan bedienen, of nog beter, gewoon op het scherm van de auto.
Een knop als: ‘ik wil een toilet met laadpaal’, of ‘ik wil iets eten tijdens het laden’ zou me blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Het punt is gemaakt. Ik stop 100 keer liever bij een plaats met een proper toilet en waar ik aan een koffie kan geraken, en jou maakt het niks uit. Prima.
En ik zou dat dan nog graag in een heel simpele app willen zien die ik tijdens de rit kan bedienen, of nog beter, gewoon op het scherm van de auto.
Een knop als: ‘ik wil een toilet met laadpaal’, of ‘ik wil iets eten tijdens het laden’ zou me blij maken.
Dan heb je het toch niet goed begrepen. Meer dan een plasje doe ik onderweg niet hoor, de rest doe ik wel op mijn bestemming, want schone toiletten bestaan voor mij onderweg niet want daar maakt iedereen gebruik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:56
[...]

Dan zou ik toch ChargingTime eens proberen, voor je vertrekt even instellen waar je heen gaat en welke route, vervolgens laat die alle laders op je route zien inclusief welke faciliteiten erzijn. Om te filteren moet je wel betalen, maar dan zou je dus alleen de snelladers met restaurants kunnen laten zien. Ik heb hem tijdje gebruikt om snel de laders van bepaalde aanbieder te tonen als het tijd voor een stop was. Ondertussen kan mijn onboard navigatie dit ook, misschien in de toekomst toch weer een abbo nemen om op faciliteiten te filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:05
[...]

Mocht je een Tesla hebben, die hebben de navigatie functionaliteit onlangs ge-update waarbij je kan aangeven dat je laadstops wilt met de ‘beste voorzieningen’. Daar zit dan minimaal toilet en een eetgelegenheid bij (die open is op moment van aankomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:34
[...]

Ben ikzelf nieuwsgierig als ikvraag waarom je niet door Duitsland wilt rijden.
En wellicht heb ik het gemist, maar wat is het vertrekpunt en waar wil je naartoe? Middellandse Zee is nogal een groot begroot 🤔

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Aangezien ik jou vaak zie posten, weet je onderstaande waarschijnlijk al. Maar voor de rest: ABRP kan dat. Jij wilt tijdens de rit, dat weet ik dan weer niet (geen Carplay/Android Auto hier).

Eerst van Antje naar Orléans, en vertrektijd aanpassen naar bijv. 08:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFo2T2cu2xBj3auqW-FUqyyUTT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PYO3XP1BfC06S0JgHKNOjKQ3.png?f=fotoalbum_large

Dan "Add Stop", en een koffiepauze en een restaurant toevoegen. Je kunt bij elk de gewenste tijd aanpassen, zodat je bijv. rond 12:30 gaat lunchen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TejCe2wXqAk48-MlMGD8P2xmfH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/19zYpK2yLMabrPySYiUCx5YW.png?f=fotoalbum_large

Dan vraagt 'ie netjes per stop welke je wilt hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AfJ2TU0HFbt_4g-sev-fcbnSB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm2kTTUX93l2B6Zc7aLq11e4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 11-05-2025 18:53 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gevonden, het kan!

Stel je rijdt met ABRP, maar ineens denk je, ik wil een hapje eten. Je kan dan het onderste deel van het scherm groter maken, dat het een popover wordt. Dan zie je de Search button:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hs8MVhf9XOLz80SYvGE_MCYKfiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zZypnlsaKI6FIacz3GhSyXt6.png?f=user_large

Dan tap je op Restaurant, en krijg je een lijst van restaurants te zien, dan tap je op Add to plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEXFwuTrgRSwQ_TettaNsEgxZco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RWdAfkZ0jmlS6kSNiR4jomxV.png?f=user_large

Je moet dan wel weer op de Plan knop tappen, want hij berekent in wezen een nieuwe route. Waarom hij dat niet meteen doet, weet ik niet. Maar in de release notes staat, dat het in Carplay/Android Auto ook werkt:
https://www.iternio.com/post/a-better-routeplanner-6-0
Afbeeldingslocatie: https://abetterrouteplanner.com/icon/abrp-6.0.0-navigation-amenity-search.jpg

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
cOOlrUnnINgs schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:46:
[...]

Ben ikzelf nieuwsgierig als ikvraag waarom je niet door Duitsland wilt rijden.
En wellicht heb ik het gemist, maar wat is het vertrekpunt en waar wil je naartoe? Middellandse Zee is nogal een groot begroot 🤔
Ik rij met een vouwwagen die geen tempo100 sticker kan hebben. Door D moet je dan 80, door NL en B kom je nog wel weg met 100 op de teller.
Zo langzaam vind ik zeker in D niet fijn.
Eenmaal in F rijdt het vervolgens fijn door.

De eerste stop is Lyon, volgens mij had ik dat wel ergens vermeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
DigiK-oz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Als ABRP iets plant wat je niet wilt, kun je altijd een waypoint of guidepoint instellen op de route die je wél wilt. Ergens in de buurt van Nijmegen of zo in jouw geval.
Ah, kijk!
En zo’n guidepoint ziet hij dan niet als stop?

[edit]
Dat werkt wel! :)
Heb een punt op de snelweg onder Maastricht gekozen om geen tijd te verliezen, nu routeert hij me er wel langs. 👍🏼

[ Voor 17% gewijzigd door Puppetmaster op 11-05-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:01:
Groningen - Lyon is bij mij via maps 1 minuut verschil tussen door Duitsland vs niet door Duitsland.
Ja, dat was mijn fout, ik had “kleine aanhanger” nog aanstaan.
Zonder redt hij het in 11:44 met een guidepoint via NL.
Zonder guidepoint via D in 11:35, maar dan houdt hij er geen rekening mee dat je 80 moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 15:58
taylor schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Natte doekjes en handreiniger flesjes zijn er tegenwoordig te koop. Ik plas liever in de bosjes dan in zo een goor openbaar toilet waar je tot je enkels in de pis van andere staat. Ik ga nooit op een openbaar toilet super onhygiënisch.
Ja ben ik het mee eens. Een schoon toilet heeft mijn voorkeur maar meestal zijn deze zo goor. Je staat inderdaad in de pis van een ander. En alles wat je moet aanraken is ook goor. Vaak moet je er dan ook nog voor betalen maar vooraf weet je niet hoe schoon het is.
Vorig jaar door Frankrijk wel achter gekomen...

Dan zoek ik liever een boom en was ik mijn handen daarna met wat water + alcohol.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:46

Smurf

Detri

Puppetmaster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Ja, dat was mijn fout, ik had “kleine aanhanger” nog aanstaan.
Zonder redt hij het in 11:44 met een guidepoint via NL.
Zonder guidepoint via D in 11:35, maar dan houdt hij er geen rekening mee dat je 80 moet.
Die aanhanger optie is toch een van de nieuwe functies van versie 6.0? Dat is zeker een premium functie? Ik wilde kijken of dat makkelijker werkt dan het referentiebereik omrekenen en aanpassen voor ritplanning met de caravan, maar ik kan die functie nergens vinden.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
  • Laatst online: 14:15
Headshot_NL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:07:
[...]

Ja ben ik het mee eens. Een schoon toilet heeft mijn voorkeur maar meestal zijn deze zo goor. Je staat inderdaad in de pis van een ander. En alles wat je moet aanraken is ook goor. Vaak moet je er dan ook nog voor betalen maar vooraf weet je niet hoe schoon het is.
Vorig jaar door Frankrijk wel achter gekomen...

Dan zoek ik liever een boom en was ik mijn handen daarna met wat water + alcohol.
En de boom is ook weer blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
taylor schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:28:
[...]

En de boom is ook weer blij.
Laatste keer dat ik hier op reageer.

Ergens midden in een bos gaat een boom blij zijn, en ga je niet direct in de pis van je voorganger staan. Je doet hetzelfde als de vos of het hert dat daar mogelijk ook liep.

Maar op een parkeerplaats met 6 palen en 3 bomen sta je gegarandeerd in de pis van je voorgangers, en groeit die boom na een tijdje ook niet meer. En als je pech hebt, liggen er nog drollen tussen de struiken.
Dat wil ik mezelf besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Ergens midden in een bos gaat een boom blij zijn, en ga je niet direct in de pis van je voorganger staan. Je doet hetzelfde als de vos of het hert dat daar mogelijk ook liep.

Maar op een parkeerplaats met 6 palen en 3 bomen sta je gegarandeerd in de pis van je voorgangers, en groeit die boom na een tijdje ook niet meer. En als je pech hebt, liggen er nog drollen tussen de struiken.
Dat is juist het voordeel van een beetje van de snelweg weg. Stukje wandelen en de je bent de pis en de drollen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Overdrijven is ook een vak. :+ Ik maak mij eerder druk over al die honden die daar worden uitgelaten en hun behoefte doen, want tegenwoordig lijkt het wel of iedereen een hond heeft. Het is ook niet de eerste keer dat ik op een grasveld, waar o.a. ook kinderen zich vermaken met een bal ofzo, ik in een hondendrol ben getrapt. :(

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• HansAuutB
Zullen we stoppen met toilet geouwehoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Laten we het hebben over zaken waar we wel echt wat aan hebben. Ik zag vandaag op de Tesla site dat er in Frankrijk 22 nieuwe locaties op de planning staan. Bij Tesla pakken ze de uitbreiding toch wat voortvarender aan dan bijvoorbeeld Ionity of Fastned.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
HansAuutB schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:16:
Zullen we stoppen met toilet geouwehoer?
Wat een gezeik idd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:45:
Laten we het hebben over zaken waar we wel echt wat aan hebben. Ik zag vandaag op de Tesla site dat er in Frankrijk 22 nieuwe locaties op de planning staan. Bij Tesla pakken ze de uitbreiding toch wat voortvarender aan dan bijvoorbeeld Ionity of Fastned.. :)
Ze mogen ook wel eens oude(re) locaties gaan refreshen met v4's en meer stalls. Voordeel bij Tesla vind ik ook met name aantal stalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 16:41
Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Ze mogen ook wel eens oude(re) locaties gaan refreshen met v4's en meer stalls. Voordeel bij Tesla vind ik ook met name aantal stalls.
ik heb nog nooit in mn leven geladen bij tesla, maar wellicht komt het er een keer van.
Zonder in een app te kijken, stel ik kom aanrijden bij een Tesla lader, kan ik op afstand zien of het een V4 is? Plaatjes op internet lijken wel een stuk anders dan V2/V3 , maar ik weet niet of dat marketing dingen zijn en in het echt ook dan ook anders zijn :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De plaatjes die je op het internet ziet kloppen. V2/V3 heeft altijd dat gat in het midden waar de kabel in hangt, V4 is een dichte kast met de kabel aan de zijkant.

Hoe je kunt denken dat foto's van daadwerkelijke sites alleen een marketing dingetje zijn begrijp ik even niet. Dat zijn echte foto's van echte laadpalen.

V2/V3
Afbeeldingslocatie: https://www.greendrive-accessories.com/blog/wp-content/uploads/2023/08/pexels-chad-russell-2480315-scaled-1536x1152.jpg

V4
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/8A92kP/s3/tesla-s-first-v4-supercharging-stalls-installed-in-harderwijk-netherlands..webp

[ Voor 63% gewijzigd door Maasluip op 12-05-2025 14:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Maasluip schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:05:
De plaatjes die je op het internet ziet kloppen. V2/V3 heeft altijd dat gat in het midden waar de kabel in hangt, V4 is een dichte kast met de kabel aan de zijkant.

Hoe je kunt denken dat foto's van daadwerkelijke sites alleen een marketing dingetje zijn begrijp ik even niet. Dat zijn echte foto's van echte laadpalen.
Ok thanks :) ik kom in duitsland vaak bij Ionity laders in Merklingen en daar zit ook een Tesla laadplein bij, maar volgens mij allemaal V3 (of ouder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 13:44
[...]

Blij dat ik laatste jaren naar het noorden ga, daar is alles netjes, fatsoenlijke voorzieningen en met caravan zelfs aangekoppeld te laden. Alle laadplekken zijn ook schoon en netjes waar ik hier in NL al de nodige smerige peuken zie liggen of andere zooi die mensen laten slingeren.
Bovendien hebben ze in het noorden ook nog genoeg bomen, maar veel minder mensen, los van het feit dat de bomen niet nodig zijn voor je behoeften omdat de rest van de voorzieningen top zijn. Wat wordt alles onder België toch een smerige bende als ik het zo lees.
En wat betreft laad infra, fantastisch daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
4v4t4r schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Ok thanks :) ik kom in duitsland vaak bij Ionity laders in Merklingen en daar zit ook een Tesla laadplein bij, maar volgens mij allemaal V3 (of ouder)
Op zich maakt v3 of v4 ook niks uit qua snelheid. V2 heeft twee stekkers (CCS & SC) en V3 alleen CCS. Bij V3 en V4 is de loadbalancing beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:43
Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Op zich maakt v3 of v4 ook niks uit qua snelheid. V2 heeft twee stekkers (CCS & SC) en V3 alleen CCS. Bij V3 en V4 is de loadbalancing beter.
En bij de V4 zijn de laadkabels ook beter geschikt voor auto's met de laadpoort rechtsachter (of linksvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Ik denk eerder uitbreiden dan vervangen of ze sluiten de locatie, want dat zie je nu ook gebeuren. Hoewel ze in L'Aldea toch de V2's nu toch hebben vervangen door de V4. Zal waarschijnlijk net zijn wat het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:12:
[...]

v4 heeft 800v technology en v3 niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
4v4t4r schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:23:
[...]

v4 heeft 800v technology en v3 niet toch?
Nee hoor, ook 400V dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:59
Of-Aaargh schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:16:
[...]

En bij de V4 zijn de laadkabels ook beter geschikt voor auto's met de laadpoort rechtsachter (of linksvoor).
Dat klinkt perfect!
Het voelt toch een beetje vreemd om dubbel te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:21
4v4t4r schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Op deze site kun je kijken waar de laders zijn en kun je ook selecteren welke types je wilt zien (V2, V3 en/of V4). https://supercharge.info/map
En je kunt nog veel meer selectie criteria opgeven.
Ik heb zelf de laadpoort rechtsvoor zitten dus selecteer liefst alleen maar V4.

[ Voor 13% gewijzigd door Dropje op 12-05-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ah ok, maar dan was het bericht onlangs dat de nieuwe Mercedes niet bij Tesla kan laden ook (deels) onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Kan 800V. In EU zal er nog geen enkele staan. Ook maar de vraag of die snel komen. De CT en Semi zullen hier niet snel in grote aantallen rondrijden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:42
Nog geen enkele V4 in Europa doet 800V. Tesla is begin dit jaar begonnen om dit beschikbaar te maken in Noord Amerika, waar de Cybertruck 800V kan laden. Op de laadkaart van Tesla zelf zie je de max snelheid, die in Europa niet boven de 250kW uitkomt. Aantal plekken in de US hebben 325.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Vanwege dit nieuwsitem had ik destijds nog de hoop dat de nieuwe model Y ook 800V zou krijgen. Helaas niet geworden.

Maar ooit zullen ze ook om moeten bij Tesla, willen ze nog een beetje bijblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Smurf schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Die aanhanger optie is toch een van de nieuwe functies van versie 6.0? Dat is zeker een premium functie? Ik wilde kijken of dat makkelijker werkt dan het referentiebereik omrekenen en aanpassen voor ritplanning met de caravan, maar ik kan die functie nergens vinden.
Kon volgens mij in 5.x ook al?
Wel vind ik dat het verbruik veel teveel stijgt, je moet ineens het dubbele laden terwijl mijn ervaring met een kleine vouwwagen maar op +10-15% is.

Hier is de optie aanklikbaar, eerst naar het hamburgermenu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-vBB0dXR1E4SA5YUbwYvsIfUtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GryWJvqaiBuwLsPmkcCT1iM6.jpg?f=fotoalbum_large

Je auto selecteren en dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w22NQdJvyjHiJE5JjjJNILaYx9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju8eyZvtEsI1c1ySfiHXXLRE.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine aanhanger aanklikken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
peutje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Blij dat ik laatste jaren naar het noorden ga, daar is alles netjes, fatsoenlijke voorzieningen en met caravan zelfs aangekoppeld te laden. Alle laadplekken zijn ook schoon en netjes waar ik hier in NL al de nodige smerige peuken zie liggen of andere zooi die mensen laten slingeren.
Bovendien hebben ze in het noorden ook nog genoeg bomen, maar veel minder mensen, los van het feit dat de bomen niet nodig zijn voor je behoeften omdat de rest van de voorzieningen top zijn. Wat wordt alles onder België toch een smerige bende als ik het zo lees.
En wat betreft laad infra, fantastisch daar.
Ik ga de laatste jaren ook steeds naar het noorden op vakantie. Hou niet van hitte, en idd, alles is een pak properder.
Laden is daar idd geen issue meer, al was het in Ierland toch wel iets verder vooruitkijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:18
Puppetmaster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Kon volgens mij in 5.x ook al?
Wel vind ik dat het verbruik veel teveel stijgt, je moet ineens het dubbele laden terwijl mijn ervaring met een kleine vouwwagen maar op +10-15% is.

Hier is de optie aanklikbaar, eerst naar het hamburgermenu:
[Afbeelding]

Je auto selecteren en dan:

[Afbeelding]

Kleine aanhanger aanklikken. :)
Je zult eerst nog een andere stap moeten doen voordat je hier kleine aanhanger ziet staan. De eerste keer moet je op 'Instellingen bewerken drukken' --> 'Configuratie' --> + Toevoegen --> Een keuze maken uit de verschillende pre-sets zoals kleine aanhanger, fietsen op het dak / achterop, grote aanhanger / caravan. --> Nieuwe configuratie toevoegen. Tip: maak dan ook een configuratie normaal aan om snel te kunnen switchen tussen de pre-sets.

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 12-05-2025 16:31 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

The Wizard

Moderator Mobile
Tommie12 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik ga de laatste jaren ook steeds naar het noorden op vakantie. Hou niet van hitte, en idd, alles is een pak properder.
Laden is daar idd geen issue meer, al was het in Ierland toch wel iets verder vooruitkijken..
Ik denk dat Scandinavië bedoeld wordt :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 13:44
The Wizard schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Correct 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
The Wizard schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Daar was ik ook al, maar ik zie Ierland, Schotland etc ook als ‘vakantie in noordelijke richting’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:42
Iemand nog tips voor Bosnie? We gaan richting Kroatie, daar lijkt het nu wel goed te zijn (Ionity vooral), maar Bosnie is wel dun bezaaid. Ik wilde een dagje Mostar en twee dagen Sarajevo meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:46

Smurf

Detri

Bo0bz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Je zult eerst nog een andere stap moeten doen voordat je hier kleine aanhanger ziet staan. De eerste keer moet je op 'Instellingen bewerken drukken' --> 'Configuratie' --> + Toevoegen --> Een keuze maken uit de verschillende pre-sets zoals kleine aanhanger, fietsen op het dak / achterop, grote aanhanger / caravan. --> Nieuwe configuratie toevoegen. Tip: maak dan ook een configuratie normaal aan om snel te kunnen switchen tussen de pre-sets.
Bo0bz en @Puppetmaster Bedankt voor het opzoeken. Ik weet nu in ieder geval waarom ik deze functies niet kan vinden. Zodra ik op configuratie klik krijg ik een "neem nu premium" scherm. Dus dit zullen ongetwijfeld betaalde functies zijn.

Het klopt inderdaad dat het verbruik een stuk hoger ligt dan met de losse auto. Een verdubbeling is met onze caravan inderdaad een realistische schatting, en dan hebben wij met 2m10 breed nog een redelijk kleine. Ga je breder, dan gaat het nog wat verder omhoog.
Lengte/gewicht doen er overigens weinig toe verder, verreweg de grootste invloed zit in het frontaal oppervlak. Ook de vorm van de voorzijde kan nog invloed hebben. Als je de oude trailer tests van TeslaBjorn bekijkt zie je dat hij met die "vierkante doos" een veel hoger verbruik had, ondanks dat die kar kleiner was dan onze caravan.

Het had handig geweest om dit op deze manier in te kunnen stellen, maar ik heb het nu dus maar met het referentiegebruik gedaan. Inmiddels weet ik hoeveel ik verbruik met 90km/h (zo'n 30-35 KWh/100km) en dat heb ik omgerekend naar 110km/h, rekening houdend met de (lucht)weerstand die kwadratisch toeneemt.
Die waarden gebruik ik nu als referentiegebruik in ABRP.
Met hemelvaart heb ik de volgende "test" dus dan ga ik eens kijken of die waarden een beetje overeen komen met de werkelijkheid.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Smurf schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Bo0bz en @Puppetmaster Bedankt voor het opzoeken. Ik weet nu in ieder geval waarom ik deze functies niet kan vinden. Zodra ik op configuratie klik krijg ik een "neem nu premium" scherm. Dus dit zullen ongetwijfeld betaalde functies zijn.

Het klopt inderdaad dat het verbruik een stuk hoger ligt dan met de losse auto. Een verdubbeling is met onze caravan inderdaad een realistische schatting,
Voor zover ik weet heb ik geen betaalde versie, mogelijk een verschil tussen iOS en Android versies?

En ja, met een caravan verdubbelt je verbruik. Maar een caravan zie ik niet als een “kleine aanhanger”.
Onze vouwwagen of een open enkel-assertje zie ik wel zo, maar daardoor verdubbelt mijn verbruik niet.
Dus dan zelf maar opplussen met 15%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:48
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:10 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Knip

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:10 . Reden: Niet happen: TR aanmaken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:48
Knip

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:11 . Reden: Herhaling: niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormnl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 20:24
wat verse ervaringen uit Portugal. Helaas helaas, de laadpas van Shell recharge voor particulieren werkt sinds half maart niet meer in geheel Portugal.
Shell Recharge:
“Sinds half maart is onze b2c-kaart inderdaad niet meer beschikbaar om in Portugal te laden. De zakelijke kaart nog wel. Reden is een te hoog frauduleus gebruik/risico.”

Miio app werkt wel goed, op tijd installeren en activeren en tag bestellen ook handig omdat niet alle palen in de app te starten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Binnenkort vertrek ik van Nederland naar bilund Denemarken.

Heeft iemand nog een tip voor een laadplein t.hv Bremen en rond de Deense grens met veel laadpalen (kans op vrije paal groot) maar vooral een goede speeltuin 🙈 zodat de kinderen zich vermaken tijdens het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:12
wd200 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:

Heeft iemand nog een tip voor een laadplein t.hv Bremen en rond de Deense grens met veel laadpalen (kans op vrije paal groot) maar vooral een goede speeltuin 🙈 zodat de kinderen zich vermaken tijdens het laden.
Bij Bremen heb je aan de Bremerstrasse een groot shopping center zitten met veel laadpalen van o.a. Tesla en enBW.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:17

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

MichielFRL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:12:
[...]

Bij Bremen heb je aan de Bremerstrasse een groot shopping center zitten met veel laadpalen van o.a. Tesla en enBW.
Onze favoriete plek om te tanken met camper onderweg naar of van Travemunde (bootovertochten naar Zweden, Litouwen en Finland), wat te eten bij de ikea en boodschappen te doen. Goed om te weten dat ze er ook fijne snelladers hebben nu we ook een BEV hebben ipv benzineauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:50
wd200 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:

Hoe lang moet je laden doorgaans tijdens een stop dan? Veel moderne EV's zijn in een kwartier of 20 minuten weer op 80 procent. Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.
Dan wacht je tot de kinderen hun energie kwijt zijn ipv tot dat de auto weer klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Hoe lang moet je laden doorgaans tijdens een stop dan? Veel moderne EV's zijn in een kwartier of 20 minuten weer op 80 procent. Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.
Neem de 50kW laders, dan heb je iets meer tijd.

Dat kwartier moet je wel met een korrel zout nemen. 20-30min is realistischer.
Het is dus : ofwel iets eten en naar toilet, ofwel spelen, maar alles doen betekent halverwegen even auto verzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:34
Als ik denk dat we langer pauzeren dan tot de Ioniq 5 weer op 80% is, zet ik 'm op voorhand wel even op 90%.
Na de 'Korean siësta' laadt 'ie toch weer met >80kW, dus ook dat gaat vrij vlot, maar het geeft me wat extra tijd vóór ik 'm moet gaan verzetten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:56
Peter-036 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:31:
Als ik denk dat we langer pauzeren dan tot de Ioniq 5 weer op 80% is, zet ik 'm op voorhand wel even op 90%.
Na de 'Korean siësta' laadt 'ie toch weer met >80kW, dus ook dat gaat vrij vlot, maar het geeft me wat extra tijd vóór ik 'm moet gaan verzetten.
Waarom niet altijd op 100 als je toch weet dat je daarna weer gaat rijden? Ik heb AC op 80%, maar DC staat altijd op 100%. Natuurlijk wel even in de gaten houden hoe druk het is en bij drukte weghalen, maar het is zonde dat als je wel langer staat hij maar tot 80 of 90% is geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
jouwheld schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Waarom niet altijd op 100 als je toch weet dat je daarna weer gaat rijden? Ik heb AC op 80%, maar DC staat altijd op 100%. Natuurlijk wel even in de gaten houden hoe druk het is en bij drukte weghalen, maar het is zonde dat als je wel langer staat hij maar tot 80 of 90% is geladen.
Niet alleen stilstaan op 100% is slecht voor je accu, laden tot 100% ook. Waarom tijdens lange trips laden tot 100%? die laatste 15-20% gaat relatief gezien zo traag dat je beter door kan rijden, balls deep (tot 5% ofzo) en dan weer snelladen

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
barta123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Niet alleen stilstaan op 100% is slecht voor je accu, laden tot 100% ook. Waarom tijdens lange trips laden tot 100%? die laatste 15-20% gaat relatief gezien zo traag dat je beter door kan rijden, balls deep (tot 5% ofzo) en dan weer snelladen
Het gaat er net om dat je nog niet klaar bent met kakken eten, en dat je auto al aan 80% zit. Dan is het zonde dat je niet kan vertrekken met 85 of 90%.

Mijn tactiek is dat ik bij het stoppen kijk waar ik minstens wil geraken, en dan levert dat bv dat ik moet laden tot 65% of zo, dan doen we onze dingen, en als dat langer duurt dan die 65%, dan vertrekken we met meer en kan het best dat ik een laadstop verder rij.
Daarom... altijd 1 stop vooruit kijken.
Heb ook al meegemaakt aan V2 laders dat we maar 75kW kregen, en dat we met minder dan 60% toch terug vertrokken. Dan laden we maar wat vroeger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
Tommie12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Het gaat er net om dat je nog niet klaar bent met kakken eten, en dat je auto al aan 80% zit. Dan is het zonde dat je niet kan vertrekken met 85 of 90%.

Mijn tactiek is dat ik bij het stoppen kijk waar ik minstens wil geraken, en dan levert dat bv dat ik moet laden tot 65% of zo, dan doen we onze dingen, en als dat langer duurt dan die 65%, dan vertrekken we met meer en kan het best dat ik een laadstop verder rij.
Daarom... altijd 1 stop vooruit kijken.
Heb ook al meegemaakt aan V2 laders dat we maar 75kW kregen, en dat we met minder dan 60% toch terug vertrokken. Dan laden we maar wat vroeger...
Ja dat is zeker waar, dan kan je de instelling beter zo hoog mogelijk maken. Het zal toch niet zijn alsof je elke dag lange trips maakt, dus die paar keer meer naar een wat hogere SOC maakt echt niet uit, kan je weer iets harder gemiddeld rijden :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.