Mijn eerste bijdrage aan dit forum. Een reiservaring van een nog nat achter de oren zijnde ev-rijder. Nou ja, heb even gewacht met posten.
Na op 26 juli de auto (BMW IX1 20) te hebben opgehaald bij de dealer en er amper 100 km mee te hebben gereden, op zondag 27 juli begonnen aan de noeste tocht (van 2080 km) naar een heel klein dorpje in de bergen van Portugal.
Je wordt toch door Jan en alleman bang gemaakt, ook op dit forum. Dus met een telefoon vol met apps voor navigatie en laden als belangrijkste reispartner, naast mijn koffiemaatje, de start knop ingedrukt.
Omdat ik altijd koffie nodig heb, na 30 km al geladen bij zevenbergsche hoek tot 85%. Daarna de navigatie aan naar het hotel in Bordeaux en mij volledig overgegeven aan die navigatie, maar daarbij wel mijn eigen route rijdende. Dat gejakker over de A1 en A10 ligt alweer wat jaren (toen ik nog jong en onverdroten was) achter me.
Eerste laadstop was bij Valeciennes (helemaal alleen in een woestijn van laadpalen), daarna even na Parijs (ik rij bijna altijd via de N104 en dan de N20). Bij Orleans schiet ik tot voorbij Tours de A10 op om daarna via D910 en N10 in Bordeaux te arriveren.
Totaal vier laadstops. Meest bijzondere was dat, behalve laadstop 2, alle rust/laadplekken ook de plaatsen waren waar ik stopte met de ICE. Nooit moeten wachten op laadplaatsen (behalve voor koffie), geen merkbaar vermogenverlies tijdens laden etc. Eerste dag mooi succes, relaxed en bijna amper later dan gebruikelijk in Bordeaux. En dat was nog mijn keus ook, want de navigatie gaaf dat ik al door kon rijden bij de laatste stop, maar zelf bewust tot 80% laten laden.
Maar ja, toen dag 2, door Spanje heen. Het land van Iberdrola, die volgens de verhalen allemaal kapot zijn. Waar de paar andere plekken door sjagrijnige spanjaarden in hun ICE van voor de oorlog worden ingepikt om even mooi te parkeren.
Toch weer die klapperknietjes, de auto gestart, en mijn adres in Portugal aangeklikt. Percentage bij arriveren naar 50% (we moeten de laatste kilometers flink (20%) omhoog). En weer op weg. En opnieuw de navigatie stuurt me perfect. Eerste stop nog even voor de grens met Spanje, wel handig want ik neem altijd de N1 naar Gasteiz (een leuke bergweg dwars door Baskenland). Verrek. Voorstel eerste stop in Spanje, van de navigatie was een BP-pulse op mijn standaard plas/bocadilho-pauze plek, na de bergen en voor het oprijden van de hoogvlakte.
Die dag me verder laten lijden door lichamelijke noden en de navigatie voor de volgende laadstoppen. Nog 1 in Spanje en 1 in Portugal. Moe, maar voldaan - bij de beste schoonmoeder die een mens zich kan wensen - aangekomen, en me laten laven aan haar goede zorgen.
De terugweg, drie weken later. Hetzelfde laken een pak. Netjes de navigatie gevolgd, waarbij 1 keer de boel overruled, omdat een bij ons als 'lekker/prettig' bekende stop amper 25 kilometer verder was. Zonder stress aangekomen terug in Rotterdam.
In Portugal zelf de mogelijkheid om bij een oom via het stopcontact te kunnen laden, traag, maar in den nacht slaap ik toch. En bij de Lidl vanwege de goedkoopste. De laders zijn nog niet breed uitgezaaid in Portugal (zie ook meerdere eerdere ervaringen), maar voor ons was er in het plaatselijke suffertje heugelijk nieuws. Er komen vier laadpalen extra in het dorpje in de vallei. Die hopelijk met Kerst werkzaam zijn.
Voor mij, bekeken vanuit mijn 'woonplaats' in Portugal kan ik AC laden in het dorpje in de vallei via de pas van BWM voor 0,32 euro de KWh en bij de Lidl (DC 50 KW) voor 0,27 euro. Zelf heb ik ooit twee Portugese laadpassen aangevraagd en gebruikt, maar dan loop je tegen het gestaffelde Portugese tarief, namelijk de kosten voor de laadpaal, de kosten van de laadpaal operator, de kosten van de laadpas operator dan nog de elektriciteit en met een beetje pech een uurtarief. Met Miio of Prio zou ik bij de dorpspomp (AC) dan 0,82 en 0,78 euro per KWh kwijt zijn.
[
Voor 0% gewijzigd door
zekapatinho op 07-10-2025 12:10
. Reden: cent ipv Euro ]