Je kunt op supercharge.info kijken voor Superchargers.hansvanhengel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:03:
Komende zomer gaan wij voor het eerst op vakantie met een EV en caravan. We hebben ondertussen al wel wat ervaring met de elektrische auto, maar zijn nog nooit met de caravan er achter op vakantie geweest.
De combinatie is een Tesla Model Y LR AWD Juniper met een Hobby 495 UL. De Hobby heeft een mover en een airco, dus hij is redelijk zwaar. De weegbrug geeft aan dat hij (met standaard uitrusting zoals gasflessen) op ongeveer 1.510kg komt. Een zware en grote combinatie dus.
Het plan is om naar de Dordogne te rijden, wat ongeveer 1.000km is. We willen dat met een overnachting gaan doen, liefst op een doorreis camping.
De reden dat ik nu hier kom is omdat ik al begonnen ben met de voorbereidingen (voorzichtig) en vooral benieuwd ben naar tips van mensen met ervaring. Voor ons is dit nieuw, en ook best spannend. We realiseren ons dat we heel weinig range over gaan houden en ook dat we wellicht soms moeten afkoppelen om te laden. Maar wellicht dat er hier mensen zijn met nuttige tips? Even een paar vragen die jullie wellicht weten.Alvast enorm bedankt voor alle hulp en tips. We zijn overigens wel ervaren kampeerders. De uitdaging zit hem eigenlijk alleen in het stukje elektrisch rijden met een caravan.
- Wat zijn trailer friendly laadstops?
- Hoe kan ik trailer friendly laadstops makkelijk vinden?
- Weet iemand een goede camping rond de 500km?
- Zijn er nog dingen die ik moet weten?
De Fastned app heeft een filter voor de lengte van je combinatie.
Maar ik zal alvast een opsomming geven, zit toch in m'n hoofd.
Fastned Gentbrugge
Allego Kortrijk Zuid
Allego Lokeren
Fastned Peutie
Tesla Noyelles Godault
Tesla Roye
Tesla Artenay
Terugweg Fastned Wancourt Est en Brecht
Zelf rijd ik met een vouwwagen en dat is denk ik niet te vergelijken met een Caravan qua range killer. Bij 115 km/h is m'n verbruik meestal zo'n 250 á 260 wh/km.
Nou had ik al een vouwwagen voor ik een EV had, is gewoon de voorkeur qua kampeermiddel.
Maar de algemene tips hierboven deel ik. Daarbij is de Tesla extreem accuraat met de arrival SoC, ook met aanhanger nooit verrassingen.
Zet in je Tesla route planning laadstops toevoegen uit en ga zelf puzzelen met ABRP.
Goed plannen en het is niet spannend.
Nog een tip is in de meivakantie of een lang weekend de sleurhut uit de stalling halen en een nachtje in eigen land kamperen en heel goed kijken wat je verbruik is.
Maak in de ritten afdeling een rittenkaart/trip en houd het in de gaten.
Dat maakt plannen met de lange rit veel makkelijker als je vtv je verbruik ongeveer weet.
Frankrijk is totaal niet spannend, en als je een mover hebt wordt afkoppelen ook makkelijker denk ik.
Zelf zou ik in jouw geval net buiten Parijs een overnachting pakken. Dan is het wel fijn als de camping een laadpaal heeft maar staar je er niet blind op. Iedere hypermarché heeft tegenwoordig wel een snellader. Ff proviand halen en je auto is vol, aucun problème
[ Voor 24% gewijzigd door Dani86 op 20-11-2025 18:58 ]
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
/f/image/URlERruRsU5lGrPGYIVzA5vV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qvgdKa7uLrV44S8vrMnNsWaV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DT1xfmip5XCxfOHBbzoEM1DX.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PC1TOrex9NMbFBJ1hsNaTHnU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uozzhH1jI0W4boRK5SQ4SQKm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/24HQHFb4oPEbU7ZUYEzCw6qn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rvcU8bWgRGLNfFBoTPZmmIfG.png?f=fotoalbum_large)