Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:35
KrlGl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:21:
De Lidl app werkt prima en is handig als je toch bij de Lidl (of een naastgelegen winkel) boodschappen doet.
Je moet dan wel een (normaal) Nederlands account hebben en vervolgens de app op de taal en land zetten waar je bent. Dat werkt overal in Europa, behalve in Duitsland. Daar moet je per sé een Duits account met Duits adres hebben.
E.e.a volgens de helpdesk van Lidl.
De app is verbeterd. Als je in het buitenland de Lidl app opent komt er een pop-up of je de app wil aanpassen naar het land waar je op dat moment bent. Super handig!

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Voor die enkele keer dat je bij Lidl wil laden kun je toch ook gewoon o.a. Shell of Chargemap gebruiken, misschien wat duurder maar scheelt wel weer een app installeren en je betaalgegevens achterlaten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:01

EDB

PeterZ(on) schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:30:
Voor die enkele keer dat je bij Lidl wil laden kun je toch ook gewoon o.a. Shell of Chargemap gebruiken, misschien wat duurder maar scheelt wel weer een app installeren en je betaalgegevens achterlaten.
Inderdaad. Hetzelfde bij Endesa. In Spanje veel aanwezig, vaak 50kw. Werkt prima met de Shell pas, prima prijs ( laatste keer was 35 cent/Kwh).

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:18
Ben nu twee keer met een BMW i3s 120Ah (42kWh) met de boot naar Engeland geweest, zal hier kort mijn ervaringen delen.

Vlak bij Duinkerken is een groot winkelcentrum met onder meer Tesla laders, nieuwe type met langere kabel zodat hij ook geschikt is voor auto's met de laadpoort aan de "verkeerde" kant zoals de i3. Van hieruit is het nog maar een kilometer of vijf naar de ferryterminal daar. Als je ruim op tijd bent is dit een mooie plek om overgebleven extra tijd te gebruiken om te laden. Locatie: Auchan Dunkerque, Grande-Synthe.

Mocht een keer tegenzitten qua reistijd en je vrijwel leeg de boot op gaat, kun je direct na aankomst in Dover ook weer laden bij een MFG / BP benzinestation. Je komt er langs op A20 richting M20/Londen. Mooi uitzicht op de White Cliffs. Was vrij rustig toen ik er was (medio september), kan me voorstellen dat het hier in het hoogseizoen druk is. Ook mooie plek om voor de terugvaart weer bij te laden. Gratis toilet en mini-supermarkt voor koffie/broodjes. Locatie: Limekiln St, Dover CT17 9EF

Laden langs de snelweg heb ik gedaan bij diverse motorway services, meestal Gridserve. De laadpas van BMW of Shell werd vrijwel nergens geaccepteerd. VISA kaart ging wel goed. Wel duur (meestal rond 80p/kwh)

Veel lokale 11kw laders heb je weer een of andere plaatselijke app voor nodig, die moeite heb ik me bespaard en alleen snelladers gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMQX2AZzw31HyV20a5yiVi3OThs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP67m13y6M1jOypxIIvm2ZPq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
twowheeler schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:57:
[...]

Je auto als mobiel stroompunt kunnen gebruiken is wel echt fantastisch van een EV die dat kan _/-\o_
Ja, super.
Afgelopen weekend gegourmet op stroom van de auto omdat zekeringen huisje er steeds uitvlogen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:10
twowheeler schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:57:
[...]

Je auto als mobiel stroompunt kunnen gebruiken is wel echt fantastisch van een EV die dat kan _/-\o_
Het kost ongeveer 10% accu per dag. Voor 1/3 door het gebruik, voor 2/3 omdat de auto dan constant aan staat en in rust 200watt gebruikt. Dat is dus al 5kWh per dag.
Als ik me wat zorgen maak over het accu nivo doe ik de V2L ‘s nachts uit. De koelkast houdt dat wel (ik heb geen vriezer) en dat kost 3% minder.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ben alvast mijn Spanje trip aan het voorbereiden en kwam een aantrekkelijke optie tegen. Izivia heeft best aantrekkelijke prijzen, het goedkoopst met hun eigen laadpas of app, maar ook met Chargemap is het maar 33ct bij een snellader in de goedkope uren, 39ct in de dure uren. Gewoon zonder abo en er zijn best veel locaties waar ze zitten, vaak bij een MacD.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:56:
Ben alvast mijn Spanje trip aan het voorbereiden en kwam een aantrekkelijke optie tegen. Izivia heeft best aantrekkelijke prijzen, het goedkoopst met hun eigen laadpas of app, maar ook met Chargemap is het maar 33ct bij een snellader in de goedkope uren, 39ct in de dure uren. Gewoon zonder abo en er zijn best veel locaties waar ze zitten, vaak bij een MacD.
Enkel in Frankrijk?
Ik zit nog in Portugal maar zal straks Spanje weer inrijden.
Op zich is er aardig wat ionity in Spanje maar een 2de optie zou handig zijn.
In Frankrijk heb ik aan Electra en ionity eigenlijk wel genoeg.
(Nog steeds dank voor het delen… meer is altijd beter.. misschien download ik de app nog voor ik terug ga, ik heb geen Chargemap pas echter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqMjY8DlMq5TKodaKEZnO-AKpJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpTv19vUZyZ9p3rq6dR0TOUF.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:56:
Ik heb er al meermaals geladen, het is met m'n Franse bankpas simpel de pas scannen en laden voor €0,30 of €0,35 (afhankelijk van het tijdstip).
Een keer heb ik een lader gehad waar het vermogen van inkakte na een tijdje en natuurlijk was er (want Fransozen....) een lader geblokkeerd door een ICE.
Vaak staat er slechts één lader (met 2 aandluitingen) en die kunnen makkelijk beide bezet zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:12:
[...]

Enkel in Frankrijk?
Ik zit nog in Portugal maar zal straks Spanje weer inrijden.
Op zich is er aardig wat ionity in Spanje maar een 2de optie zou handig zijn.
In Frankrijk heb ik aan Electra en ionity eigenlijk wel genoeg.
(Nog steeds dank voor het delen… meer is altijd beter.. misschien download ik de app nog voor ik terug ga, ik heb geen Chargemap pas echter)
[Afbeelding]
Alleen in Frankrijk v.z.i.w.. Electra is ook een optie maar die kun je niet starten met de Ionity laadpas dus voor mij minder interessant. Chargemap heb ik al jaren tot volle tevredenheid en werkt eigenlijk altijd, net zoals de Shell pas. En ik wil eigenlijk niet meer passen en/of app's hebben en eigenlijk ook geen abo's die je beperken in je vrijheid. Het Mobilize abo voor 5 euro is nog te doen en kun je ook buiten Ionity gebruiken. Dit i.t.t. het Ionity abo waar je alleen bij hen kunt laden.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:18:
[...]

Ik heb er al meermaals geladen, het is met m'n Franse bankpas simpel de pas scannen en laden voor €0,30 of €0,35 (afhankelijk van het tijdstip).
Een keer heb ik een lader gehad waar het vermogen van inkakte na een tijdje en natuurlijk was er (want Fransozen....) een lader geblokkeerd door een ICE.
Vaak staat er slechts één lader (met 2 aandluitingen) en die kunnen makkelijk beide bezet zijn.
Ja dat zag ik ook, vaak maar twee laadpunten, dus dat is wel iets om rekening mee te houden en een uitwijkmogelijkheid te hebben. Dat je met bankpas ook kunt laden had ik nog niet gezien maar die gebruik ik liever niet, met Chargemap krijg ik mooi een overzicht van mijn laadsessies en van die paar centen dat het extra kost lig ik niet wakker. :)

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:20:
[...]

Alleen in Frankrijk v.z.i.w.. Electra is ook een optie maar die kun je niet starten met de Ionity laadpas dus voor mij minder interessant. Chargemap heb ik al jaren tot volle tevredenheid en werkt eigenlijk altijd, net zoals de Shell pas. En ik wil eigenlijk niet meer passen en/of app's hebben en eigenlijk ook geen abo's die je beperken in je vrijheid. Het Mobilize abo voor 5 euro is nog te doen en kun je ook buiten Ionity gebruiken. Dit i.t.t. het Ionity abo waar je alleen bij hen kunt laden.
Ik weet niet of de “2 maanden gratis bonement” zomer actie nog geldt, maar DAT heeft mij wel bewogen elektra te nemen.
Gaat gewoon met app, geen pasje nodig. Vooral handig buiten de tolwegen want daar is toch wel minder ionity. En mega goedkoop, 0.29euro/kWh in Frankrijk. Het abonnement is normaal 20euro en dat zou ik er niet aan uitgeven.
Na de eerste keer laden heb je autocharge. Dat is NOG handiger dan een pasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:42:
[...]

Ik weet niet of de “2 maanden gratis bonement” zomer actie nog geldt, maar DAT heeft mij wel bewogen elektra te nemen.
Gaat gewoon met app, geen pasje nodig. Vooral handig buiten de tolwegen want daar is toch wel minder ionity. En mega goedkoop, 0.29euro/kWh in Frankrijk. Het abonnement is normaal 20euro en dat zou ik er niet aan uitgeven.
Na de eerste keer laden heb je autocharge. Dat is NOG handiger dan een pasje.
Ik zie nu een maand gratis met "BOOST". Autocharge is idd handig maar ff je laadpas ervoor houden vind ik net zo handig en is misschien wel sneller. Bij Fastned duurt het soms wel even voordat het laden begint.

Voor mij is die prijs met het lage verbruik van de Ioniq minder belangrijk dan voor jou met caravan. En ik wil met het beperkte bereik van de Ioniq ook dat ik ergens kan laden waar dat mij uitkomt en dat is ook belangrijker dan de prijs. Daardoor heb ik op deze route veel verschillende aanbieders nodig, dit i.t.t. bijvoorbeeld de route via Lyon die ik bijna alleen met Ionity kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-10 16:59
TVSCN schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:47:
Voor de eerste keer met de Tavascan op vakantie, richting Toscane. Eerst een overnachting rondom het Como meer.

Ca. 1000KM via de 61 in Duitsland en zo naar beneden door de Gotthard.
Heb dit keer niet bij gehouden met welke percentages ik aankwam en wegging. Gemiddelde verbruik was rond de 18,5kwh/100km.
Laders die onderweg gebruikt zijn;
Ionity Niederzissen
Tesla Aachern (met maar 2 werkende laders)
Ionity Gothard E35
Ionity Pietrasanta (100% vertrokken vanuit Como)

Heenreis ging soepel. Tijdens de stops een toiletbezoek, wat te eten en/of drinken en de auto was weer 80%.
In Toscane wordt de auto veel gebruikt en zonder laadmogelijkheid op de accommodatie is het wel wat meer puzzelen. Laadmogelijkheden in sommige dorpjes is niet top en de Italianen zetten brandstof auto’s ook makkelijk op EV oplaadplekken.

Travelcard wordt tot nu toe overal geaccepteerd. Op locatie wordt er vooral gebruik gemaakt van Enel X.
De app van Travelcard is erg verbeterd dus fungeert nu ook prima als charge finder. (Inclusief optie om te navigeren via Maps o.i.d.)
Terug gaan we zonder overnachting. [Afbeelding]
De terug weg in 1x keer gedaan, 1395km in totaal. Veel regen gehad in Zwitserland en Duitsland, dus verbruik lag ook aanzienlijk hoger. Ook flinke vertraging voor de tunnel dus de pass gereden.

Voor de mensen die het interessant vinden:
Vetrokken omgeving Firenze met 97%, aangekomen met 13% bij Tesla in Grandate
Vertrokken met 85%, aangekomen met 50% bij Ionity Gothard (plaspauze)
Vertrokken met 65%, aangekomen met 10% bij Fastned in Herbolzheim
Vertrokken met 92%, aangekomen met 6% bij Aral in Kaldenkirchen
Vertrokken met 78%, aangekomen met 20% in Rotterdam

Heel de vakantie de tol betaald met de Fulli toll badge. In de app staat dat uiterlijk na 72 uur je reizen zichtbaar zijn, echter nog niets terug kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1NapBG2GOGCAl8C0eXSHrZsJ70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmOnPLu0ILZXLxAug0k75C8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
TVSCN schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:22:
[...]

Heel de vakantie de tol betaald met de Fulli toll badge. In de app staat dat uiterlijk na 72 uur je reizen zichtbaar zijn, echter nog niets terug kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Dat geldt alleen voor de tol in Frankrijk.
Mijn tol van mei Italië stond met een factuur pas begin juli in de app.
Tol juni stond pas in augustus met een factuur in de app.
Fulli is voor >Frankrijk afhankelijk van aanleveren info door derden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het gesprek tussen Wiebe Wakker en Hachy gaat in deze video over echt lange reizen en dat in een tijd dat er amper laadfaciliteiten waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Wel leuk, maar weinig Europa. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 20:58
Ik ben inmiddels ook weer terug van mijn trip uit Spanje, de laad faciliteiten rondom de laatste stop die waren wel een stuk minder, maar op een half uurtje rijden zat een 50 of 100 kW (weet het niet meer precies) lader van Endesa, en die kon ik nog reserveren ook.

De terug reis in twee etappes gedaan eentje van ruim 700 km naar zeg maar midden Frankrijk. Ik moest eerst de Pyreneeën over, de eerst volgende snel lader zat op ongeveer 100 km afstand, dus heb de avond er voor nog met die 50/100 kW lader geladen.
Daarna nog een kleine 700 km, de regio in Frankrijk was vooral veel Electra die veel te vinden waren bij o.a. supermarkten, en Ionity langs de snelweg.
Ik heb maar een enkele keer gehad dat er een aparte laadplaats was voor een auto met aanhanger/caravan/trailer. De rest van de tijd heb ik bijna altijd kunnen laden zonder te ontkoppelen of iemand in de weg te staan.
Alleen de bijna laatste stop, die stond dus wel net vol... En toen vroeg ik me af wat de etiquette dan is van het "wachten".
Er stond een man te wachten (een Nederlands/Vlaams sprekende Belg gelukkig want van die niet Engels pratende Fransen daar had ik onderhand wel genoeg van), en die stond daar met zijn knipperlichten aan, dus ik dacht, ik sluit maar achteraan. Moest echt omschakelen want zowel in Spanje als in Frankrijk kunnen maar weinig mensen Engels en mijn Frans is niet als te best, maar ken nu wel enkele woorden Spaans haha.

Binnen een minuut of 10 waren alle laadplekken leeg geruimd.
Ik zag wel dat er een stuk of 2 vol zaten maar die kwamen later hun auto er ook af halen.
Ik hoop dat mensen niet onnodig een laadplek in beslag houden, want dan kan het misschien wel vervelend worden, maar van de zeg 40 laad stops heb ik dus maar 1 x moeten wachten.
In het deel Nederlandstalig België (zo noem ik het maar even), was Fastned vooral vertegenwoordig, en Electra.
Het verbruik was wel echt flink, vond ik zelf, 34 kWh/100, maar omdat ik toch met enige regelmaat een laadstop had geplant en ook vanwege eten en plaspauze zeg maar, maakt het toch niet veel uit, ik heb eigenlijk nooit voor meer dan 0.39c hoeven laden, alleen de Tesla die was wel duurder, 55c ongeveer.

Ik heb het ook een hele tijd geprobeerd met de cruise op 86 maar de stijging was toch elke keer zo veel dat het niks uitmaakte. Hier terug in Nederland had ik uiteindelijk 24 kWh/100.

Al met al vond ik het geen vervelende ervaring verder. Gewoon op tijd alvast de laadstops plannen, heb er verder geen problemen mee gehad.
In mijn geval 100-150 km en niet eens perse tot 100% laden want die laatste 20% gaan toch het langzaamst, maar tot de 80% is het zeer snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
eX0duS schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:44:
Het verbruik was wel echt flink, vond ik zelf, 34 kWh/100
Wat reed je ook alweer?
En met caravan, wat voor?
alleen de Tesla die was wel duurder, 55c ongeveer
Dat was dan zonder abo en de andere met?

[ Voor 20% gewijzigd door Puppetmaster op 26-09-2025 22:03 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Een Kia EV6 RWD, met een motor trailer en 2 motoren. Trailer TMM 1350 kg, motoren, ik zou zeggen 1100 kg aan de haak? Kan me niet voorstellen dat het veel wind vangt, maar ik zag de motoren wel in mijn buitenspiegel. Het is mogelijk ze dichter naar het midden te zetten trouwens.

Ja, Tesla was zonder abonnement. Heb er ook maar 2 x geladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 13:44
Gaaf verslag maar onderstaande;
eX0duS schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:44:
want van die niet Engels pratende Fransen daar had ik onderhand wel genoeg van
Ja erg hè, dat die Fransen Frans praten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Laat ik het zo zeggen; het zou fijn zijn als ze Engels konden, want mijn Frans is niet zo goed, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Onlangs een week naar de Hahnweide vliegshow geweest net voor bij Stuttgart. Eigenlijk alleen maar Ionity gebruikt, ging prima. Route geplanned via hun app.

Een keer bij een hotel iets bijgeladen met de Enbw (oid) pas, kreeg je gelukkig een duidelijke melding in de app over max vier uur laden.

En een keer, omdat de auto een aandrijf foutmelding had gegeven, even wat bijgeladen bij een McD. Even testen of hij nog kon laden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb even een rant/offtopic post met daarop volgende reacties verwijderd: knippen in de teksten zou dermate rommelig worden dat het geen nut had.

Ik nodig metname @XYRIS uit om nog eens goed te kijken naar de topicwarning onderaan dit topic mbt welke discussies hier horen (discussies over hoe jouw auto presteert en de daarbij horende laadpassen discussie in ieder geval niet). Voor ieder die (constructief!) gereageerd heeft: dank, maar het was offtopic.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 22:35
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:30:
Velen zullen de Lidl app op de telefoon hebben staan ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stefannn
Deel 5, Inmiddels bij Cádiz, (vlakbij Sevilla)
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier.
Sind vorig verslag niet veel schokkends te melden.
Sinds gister weer in Spanje, afgelopen 1.5 week met name in de Algarve.
Langs de snelweg/tolweg laden gaat in Portugal super. Laadpalen van 300kW of meer, vrijwel altijd onbezet, altijd functioneel, maar dan betaal je dus bijna een euro/kWh.
Mijn doel was om onder de 0.45euro/kWh te blijven maar dat lukt in Portugal hoogst zelden. Mijn chargemyhyundai kaart had wonderlijk genoeg vaak een goed tarief (elders in Europa bijna nooit). Meestal een combinatie van kWh en tijd. In theorie zou je dan 0.40euro/kWh moeten kunnen halen maar in praktijk rond de 0.50 omdat het laatste staartje altijd langzamer gaat en omdat de paal langzamer laadt dan gespecificeerd. Prio en EDP lukten vrij goed rond de 0.50euro/kWh en die gaven ook de snelheid die er op stond.
EVIO en Ihome paal gehad die ook vrij voordelig hadden moeten zijn. Echter… gespecificeerd op 120kW en ze gaven maar 60kW. De EVIO paal ging zelfs naar 30kW doen er een 2de auto bij kwam laden.
De Electroverse kaart is echt wel een must als je hier heen gaat. Die heeft heel goede dekking terwijl ionity en mobilize hier afhaken. Tot en met 50kW meestal 0.52euro/kWh, tot en met 100kW meestal 0.58euro/kWh, daarboven 0.65euro/kWh.
Wat het meest tegenviel was “de belabberde staat”. Ongeveer 1 op de 2 palen kregen we niet aan de praat. Een aantal keer waren de kabels afgeknipt, soms werkte het pasje niet, soms “helft van gespecificeerde snelheid” en een aantal keer was de paal “donker” (kapot dus) terwijl die online als “vrij” stond. Ach.. het hoort bij de vakantie beslommeringen.
Op snel/tolwegen had je dat probleem dus niet, maar dan betaal je de hoofdprijs.

Prima EDP paal die ook de beloofde 90kW gaf. Helemaal verstopt achter een Mac Donalds. Ik moest via de drive-through rijden. Wel een beetje spannend als je een caravan aan de haak hebt. Met ontbijt tijdens het laden “kost dat ook geen extra tijd”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNdBVHmxb2YmFnWgzgS_lNFFNHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcqB9zrXFjzmEQ7fjkcbbuD3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@ewrz Super verslag, zeer nuttige tips met die adressen er bij. Wales staat op m'n shortlist dus ga hier zeker gebruik van maken.
ewrz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:09:
Veel lokale 11kw laders heb je weer een of andere plaatselijke app voor nodig
Mijn ervaring met Noord-Engeland en Schotland is dat Electroverse Octopus overal geaccepteerd werd:
https://electroverse.com/

De pas wordt verstuurd naar NL.

[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 05-10-2025 22:50 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
TucanoItaly schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:49:
Mijn ervaring met Noord-Engeland en Schotland is dat Electroverse Octopus overal geaccepteerd werd:
https://electroverse.com/

De pas wordt verstuurd naar NL.
Top tip!
Ik las verslagen van afgelopen jaren waarbij in Schotland alleen lokale passen werkten.
Ik had Electroverse al aangeschaft voor Spanje/portugal. Net Schotland gecheckt… heel goede dekking inderdaad!
In Spanje/portugal ook echt een must.
Pas is nog gratis ook.
Mooi! Schotland nu ook op de lijst “can do”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
eX0duS schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:18:
Een Kia EV6 RWD, met een motor trailer en 2 motoren. Trailer TMM 1350 kg, motoren, ik zou zeggen 1100 kg aan de haak? Kan me niet voorstellen dat het veel wind vangt, maar ik zag de motoren wel in mijn buitenspiegel. Het is mogelijk ze dichter naar het midden te zetten trouwens.

Ja, Tesla was zonder abonnement. Heb er ook maar 2 x geladen.
Mijn ervaring is met mijn benzine-auto dat onze motor-trailer met 2 allroads erop bijna hetzelfde verbruik laat zien als onze caravan.
Motortrailer 550-600km
Caravan 500-550 km
Ik had ook een groter verschil verwacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RLAZ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:15
Stefannn schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Top tip!
Ik las verslagen van afgelopen jaren waarbij in Schotland alleen lokale passen werkten.
Ik had Electroverse al aangeschaft voor Spanje/portugal. Net Schotland gecheckt… heel goede dekking inderdaad!
In Spanje/portugal ook echt een must.
Pas is nog gratis ook.
Mooi! Schotland nu ook op de lijst “can do”.
Mijn ervaring in Schotland een paar weken geleden was dat mijn Plugsurfing laadpas nu ook wordt geaccepteerd op de (vele) laadpalen van Chargeplace Scotland. Met de goede laadpas kan er nu dus in Schotland ook gewoon geladen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ewrz
Buiten de motorway services heb ik in Engeland ook nog een keer bij een Sainsbury's supermarkt geladen. Staaltje briljant Engels ontwerp.

Kijk even hier naar, waar moet je de betaalpas houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9CA_pgz3EXG_5G_S6lpr7Nskuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22O3Hjkt6OViVXn6Gh7oUwuy.png?f=fotoalbum_large

Bij die groene sticker denk je? Niet dus. Bij die betaalterminal onderaan, buiten je gezichtsveld, ter hoogte van je knie, achter een paaltje. Met een scherm onder een ideale hoek om de zon er op te laten schijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOQ9Tibl1hZsDb0Ny_3Xqx0OAaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujJnyn7YNz1ILjSfWduIYyLy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ewrz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:06:
Buiten de motorway services heb ik in Engeland ook nog een keer bij een Sainsbury's supermarkt geladen. Staaltje briljant Engels ontwerp.

Kijk even hier naar, waar moet je de betaalpas houden?

[Afbeelding]

Bij die groene sticker denk je? Niet dus. Bij die betaalterminal onderaan, buiten je gezichtsveld, ter hoogte van je knie, achter een paaltje. Met een scherm onder een ideale hoek om de zon er op te laten schijnen.

[Afbeelding]
Bij de groene sticker denk ik “charge card”, bij de betaal terminal “creditcard cq betaalpas”.
Dat verschil zie je vaker.
Het heeft me ook wel even gekost tot dat tot me doordrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Bij de groene sticker denk ik “charge card”, bij de betaal terminal “creditcard cq betaalpas”.
Dat verschil zie je vaker.
Het heeft me ook wel even gekost tot dat tot me doordrong.
Klinkt logisch, maar bepaalde soorten betaalpassen worden ook charge cards genoemd, ook al hebben ze niets met EV's te maken. Visakaart zonder credietfaciliteit bijvoorbeeld (zoals je in NL meestal krijgt) heet ook een charge card.

Het ding had iets meer user interface design mogen hebben in ieder geval.

https://www.money.co.uk/charge-cards/what-is-a-charge-card

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• zekapatinho
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 10:39
Mijn eerste bijdrage aan dit forum. Een reiservaring van een nog nat achter de oren zijnde ev-rijder. Nou ja, heb even gewacht met posten.

Na op 26 juli de auto (BMW IX1 20) te hebben opgehaald bij de dealer en er amper 100 km mee te hebben gereden, op zondag 27 juli begonnen aan de noeste tocht (van 2080 km) naar een heel klein dorpje in de bergen van Portugal.
Je wordt toch door Jan en alleman bang gemaakt, ook op dit forum. Dus met een telefoon vol met apps voor navigatie en laden als belangrijkste reispartner, naast mijn koffiemaatje, de start knop ingedrukt.
Omdat ik altijd koffie nodig heb, na 30 km al geladen bij zevenbergsche hoek tot 85%. Daarna de navigatie aan naar het hotel in Bordeaux en mij volledig overgegeven aan die navigatie, maar daarbij wel mijn eigen route rijdende. Dat gejakker over de A1 en A10 ligt alweer wat jaren (toen ik nog jong en onverdroten was) achter me.
Eerste laadstop was bij Valeciennes (helemaal alleen in een woestijn van laadpalen), daarna even na Parijs (ik rij bijna altijd via de N104 en dan de N20). Bij Orleans schiet ik tot voorbij Tours de A10 op om daarna via D910 en N10 in Bordeaux te arriveren.
Totaal vier laadstops. Meest bijzondere was dat, behalve laadstop 2, alle rust/laadplekken ook de plaatsen waren waar ik stopte met de ICE. Nooit moeten wachten op laadplaatsen (behalve voor koffie), geen merkbaar vermogenverlies tijdens laden etc. Eerste dag mooi succes, relaxed en bijna amper later dan gebruikelijk in Bordeaux. En dat was nog mijn keus ook, want de navigatie gaaf dat ik al door kon rijden bij de laatste stop, maar zelf bewust tot 80% laten laden.

Maar ja, toen dag 2, door Spanje heen. Het land van Iberdrola, die volgens de verhalen allemaal kapot zijn. Waar de paar andere plekken door sjagrijnige spanjaarden in hun ICE van voor de oorlog worden ingepikt om even mooi te parkeren.
Toch weer die klapperknietjes, de auto gestart, en mijn adres in Portugal aangeklikt. Percentage bij arriveren naar 50% (we moeten de laatste kilometers flink (20%) omhoog). En weer op weg. En opnieuw de navigatie stuurt me perfect. Eerste stop nog even voor de grens met Spanje, wel handig want ik neem altijd de N1 naar Gasteiz (een leuke bergweg dwars door Baskenland). Verrek. Voorstel eerste stop in Spanje, van de navigatie was een BP-pulse op mijn standaard plas/bocadilho-pauze plek, na de bergen en voor het oprijden van de hoogvlakte.
Die dag me verder laten lijden door lichamelijke noden en de navigatie voor de volgende laadstoppen. Nog 1 in Spanje en 1 in Portugal. Moe, maar voldaan - bij de beste schoonmoeder die een mens zich kan wensen - aangekomen, en me laten laven aan haar goede zorgen.

De terugweg, drie weken later. Hetzelfde laken een pak. Netjes de navigatie gevolgd, waarbij 1 keer de boel overruled, omdat een bij ons als 'lekker/prettig' bekende stop amper 25 kilometer verder was. Zonder stress aangekomen terug in Rotterdam.

In Portugal zelf de mogelijkheid om bij een oom via het stopcontact te kunnen laden, traag, maar in den nacht slaap ik toch. En bij de Lidl vanwege de goedkoopste. De laders zijn nog niet breed uitgezaaid in Portugal (zie ook meerdere eerdere ervaringen), maar voor ons was er in het plaatselijke suffertje heugelijk nieuws. Er komen vier laadpalen extra in het dorpje in de vallei. Die hopelijk met Kerst werkzaam zijn.

Voor mij, bekeken vanuit mijn 'woonplaats' in Portugal kan ik AC laden in het dorpje in de vallei via de pas van BWM voor 0,32 euro de KWh en bij de Lidl (DC 50 KW) voor 0,27 euro. Zelf heb ik ooit twee Portugese laadpassen aangevraagd en gebruikt, maar dan loop je tegen het gestaffelde Portugese tarief, namelijk de kosten voor de laadpaal, de kosten van de laadpaal operator, de kosten van de laadpas operator dan nog de elektriciteit en met een beetje pech een uurtarief. Met Miio of Prio zou ik bij de dorpspomp (AC) dan 0,82 en 0,78 euro per KWh kwijt zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door zekapatinho op 07-10-2025 12:10 . Reden: cent ipv Euro ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
zekapatinho schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:45:
Mijn eerste bijdrage aan dit forum. Een reiservaring van een nog nat achter de oren zijnde ev-rijder. Nou ja, heb even gewacht met posten.

Na op 26 juli de auto (BMW IX1 20) te hebben opgehaald bij de dealer en er amper 100 km mee te hebben gereden, op zondag 27 juli begonnen aan de noeste tocht (van 2080 km) naar een heel klein dorpje in de bergen van Portugal.
Je wordt toch door Jan en alleman bang gemaakt, ook op dit forum. Dus met een telefoon vol met apps voor navigatie en laden als belangrijkste reispartner, naast mijn koffiemaatje, de start knop ingedrukt.
Omdat ik altijd koffie nodig heb, na 30 km al geladen bij zevenbergsche hoek tot 85%. Daarna de navigatie aan naar het hotel in Bordeaux en mij volledig overgegeven aan die navigatie, maar daarbij wel mijn eigen route rijdende. Dat gejakker over de A1 en A10 ligt alweer wat jaren (toen ik nog jong en onverdroten was) achter me.
Eerste laadstop was bij Valeciennes (helemaal alleen in een woestijn van laadpalen), daarna even na Parijs (ik rij bijna altijd via de N104 en dan de N20). Bij Orleans schiet ik tot voorbij Tours de A10 op om daarna via D910 en N10 in Bordeaux te arriveren.
Totaal vier laadstops. Meest bijzondere was dat, behalve laadstop 2, alle rust/laadplekken ook de plaatsen waren waar ik stopte met de ICE. Nooit moeten wachten op laadplaatsen (behalve voor koffie), geen merkbaar vermogenverlies tijdens laden etc. Eerste dag mooi succes, relaxed en bijna amper later dan gebruikelijk in Bordeaux. En dat was nog mijn keus ook, want de navigatie gaaf dat ik al door kon rijden bij de laatste stop, maar zelf bewust tot 80% laten laden.

Maar ja, toen dag 2, door Spanje heen. Het land van Iberdrola, die volgens de verhalen allemaal kapot zijn. Waar de paar andere plekken door sjagrijnige spanjaarden in hun ICE van voor de oorlog worden ingepikt om even mooi te parkeren.
Toch weer die klapperknietjes, de auto gestart, en mijn adres in Portugal aangeklikt. Percentage bij arriveren naar 50% (we moeten de laatste kilometers flink (20%) omhoog). En weer op weg. En opnieuw de navigatie stuurt me perfect. Eerste stop nog even voor de grens met Spanje, wel handig want ik neem altijd de N1 naar Gasteiz (een leuke bergweg dwars door Baskenland). Verrek. Voorstel eerste stop in Spanje, van de navigatie was een BP-pulse op mijn standaard plas/bocadilho-pauze plek, na de bergen en voor het oprijden van de hoogvlakte.
Die dag me verder laten lijden door lichamelijke noden en de navigatie voor de volgende laadstoppen. Nog 1 in Spanje en 1 in Portugal. Moe, maar voldaan - bij de beste schoonmoeder die een mens zich kan wensen - aangekomen, en me laten laven aan haar goede zorgen.

De terugweg, drie weken later. Hetzelfde laken een pak. Netjes de navigatie gevolgd, waarbij 1 keer de boel overruled, omdat een bij ons als 'lekker/prettig' bekende stop amper 25 kilometer verder was. Zonder stress aangekomen terug in Rotterdam.

In Portugal zelf de mogelijkheid om bij een oom via het stopcontact te kunnen laden, traag, maar in den nacht slaap ik toch. En bij de Lidl vanwege de goedkoopste. De laders zijn nog niet breed uitgezaaid in Portugal (zie ook meerdere eerdere ervaringen), maar voor ons was er in het plaatselijke suffertje heugelijk nieuws. Er komen vier laadpalen extra in het dorpje in de vallei. Die hopelijk met Kerst werkzaam zijn.

Voor mij, bekeken vanuit mijn 'woonplaats' in Portugal kan ik AC laden in het dorpje in de vallei via de pas van BWM voor 0,32 cent de KWh en bij de Lidl (DC 50 KW) voor 0,27 cent. Zelf heb ik ooit twee Portugese laadpassen aangevraagd en gebruikt, maar dan loop je tegen het gestaffelde Portugese tarief, namelijk de kosten voor de laadpaal, de kosten van de laadpaal operator, de kosten van de laadpas operator dan nog de elektriciteit en met een beetje pech een uurtarief. Met Miio of Prio zou ik bij de dorpspomp (AC) dan 0,82 en 0,78 cent kwijt zijn.
Leuk verslag!
En welcome to the club
Met betrekking tot “ook op dit forum bang gemaakt”….
Ik heb het er bij mijn laatste verslag maar expres bijgezet: “langs de snelweg zonder veel op prijs te letten” heb je noch in Frankrijk, noch in Spanje en noch in Portugal een probleem. En dan betaal je welliswaar de hoofdprijs maar dat is nog steeds 0 tot 20% goedkoper dan tanken (met vergelijkbaar grote auto).
De uitdagingen beginnen pas als je 0.50euro of minder wil betalen.
Maar… dat had je in Portugal ook goed voor elkaar.
Behoorlijk stoer trouwens om “Portugal na slechts 100km training te doen”.
NB, ik ben het gevecht met “goedkope laadpalen zoeken” ook pas na een jaar aangegaan. Eerste jaar was ik al blij dat ik laadpalen kon vinden en bij elke aanbieder opnieuw uitgedokterd kreeg hoe ik moest betalen. Niks mis mee dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Eerste laadstop was bij Valeciennes (helemaal alleen in een woestijn van laadpalen), daarna even na Parijs (ik rij bijna altijd via de N104 en dan de N20).
Ik rij altijd Antwerpen - Gent - Lille en dan rond Parijs via de A86, dus dit is een heel interessante opmerking. Waarom die route zo?

Ik heb 'm geprobeerd uit te stippelen, ziet het er zo goed uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L68yrgLOsbaVf8iyTQtu2lW6WtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6KytTyBP40q5UiKxqPOeJ9uw.png?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Je hebt het zonder ABRP gedaan? Dat kan toch niet!? Kidding, gaaf verslag hoor.
Welke laadpassen/laadapps heb je gebruikt?

En dit;
Dat gejakker over de A1 en A10 ligt alweer wat jaren (toen ik nog jong en onverdroten was) achter me.
Heel herkenbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 08:26
Afgelopen maand 7 dagen door Duitsland getrokken. Geen enorm grote trip, maar wel onze eerste trip met de Tesla model 3 2019 LR die we sinds januari hebben.

Breda richting Bad sobernheim en daarna naar Lenzkirch. Terug met een extra stop en overnachting in Bonn.

Kan er heel kort over zijn: wat een genot.

Vertrokken toen het nog warm was, goede range. Snelladen gaat sneller dan even naar het toilet en een koffie scoren. Laden was bij Kerpen. Prima voorzieningen.

Richting Lenzkirch was het kouder, maar geen enkel probleem. Range blijft prima, ook met 150 km/h voor het grootste gedeelte. Geladen bij Baden Baden met een winkelcentrum. Niets van gezien, wel gegeten. Daarna nog kort bij Bruchsal omdat we bij aankomst met X percentage wouden aankomen. Had niet gehoeven, hotel had laders, maar die zijn een stuk duurder.

Terugweg geladen bij Limburg an der Lahn en Bonn, letterlijk naast het hotel. Kon vanuit de kamer de auto zien.

Kortom: super.

Als het al zo genot is met een oudere Tesla, laat staan een nieuwe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:06
TucanoItaly schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Ik rij altijd Antwerpen - Gent - Lille en dan rond Parijs via de A86, dus dit is een heel interessante opmerking. Waarom die route zo?

[Afbeelding]
Onder Parijs op de A86 altijd leuk om te stoppen voor laden bij de Beach Bowling naast de Tesla Supercharger. Je kijkt er je ogen uit en de koffie is ook lekker :P

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 06-10-2025 16:50 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Voor mij, bekeken vanuit mijn 'woonplaats' in Portugal kan ik AC laden in het dorpje in de vallei via de pas van BWM voor 0,32 cent de KWh en bij de Lidl (DC 50 KW) voor 0,27 cent. Zelf heb ik ooit twee Portugese laadpassen aangevraagd en gebruikt, maar dan loop je tegen het gestaffelde Portugese tarief, namelijk de kosten voor de laadpaal, de kosten van de laadpaal operator, de kosten van de laadpas operator dan nog de elektriciteit en met een beetje pech een uurtarief. Met Miio of Prio zou ik bij de dorpspomp (AC) dan 0,82 en 0,78 cent kwijt zijn.
Interessant verslag en fijn dat het zo soepel ging zeg!
0,82 cent. Daar zou ik een moord voor doen, pfoe. Zijn de laders zo enorm goedkoop in die landen?
Ik betaal hier in de wijk bij de AC-lader iets van 80x zoveel, 65 cent ofzo. Of bedoel je 0,82 euro ipv 0,82 cent?

Hoi!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:53
EWK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Interessant verslag en fijn dat het zo soepel ging zeg!
0,82 cent. Daar zou ik een moord voor doen, pfoe. Zijn de laders zo enorm goedkoop in die landen?
Ik betaal hier in de wijk bij de AC-lader iets van 80x zoveel, 65 cent ofzo. Of bedoel je 0,82 euro ipv 0,82 cent?
Uiteraard bedoelt hij dat. Beetje flauwe reactie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Zapato schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:43:
Uiteraard bedoelt hij dat. Beetje flauwe reactie.
Het is al de zoveelste flauwe reactie... maar het is ook al de zoveelste keer dat het mis gaat. Hoe veel moeite is het nou om eenheden correct te schrijven?
Laden met kW, dus kilowatt. Batterijcapaciteit met kWh, dus kilowattuur.
En bedragen in euro's kunnen best met komma's. 30 cent is 0,30 euro. En dus niet 0,30 cent.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:51
dreamscape schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:37:
[...]
Het is al de zoveelste flauwe reactie... maar het is ook al de zoveelste keer dat het mis gaat. Hoe veel moeite is het nou om eenheden correct te schrijven?
Laden met kW, dus kilowatt. Batterijcapaciteit met kWh, dus kilowattuur.
En bedragen in euro's kunnen best met komma's. 30 cent is 0,30 euro. En dus niet 0,30 cent.
Klopt in zekere zin, hoewel ik deze € <--> c€ fout van een net wat minder "erg" kaliber vind dan een kW <--> kWh fouten.

Vergelijk de c€ fout een beetje met een typfout, daar waar een kW <--> kWh fout gevoelsmatig eerder op het niveau van een dt- fout komt te staan. :X

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-10 08:00
Webfietser schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Hmm, ik kreeg geen foutmelding, maar ook nog steeds geen antwoord trouwens :( Het reply email adres dat ik heb gebruikt is als volgt: contact@chargepass.mobilize-fs.com

Ik heb inmiddels ook een telefoonnummer gevonden dus vanmiddag maar eens bellen...

Wij zijn van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 10.00 - 12.00 uur en tussen 13.00 - 16.00 uur via telefoonnummer: 088-303 5333.
Hallo Webfietser, was jij hier nog wat verder mee gekomen? Ik kom blijkbaar niet door hun "vervelende_klanten_filter heen. |:(

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:54

Harrie van Til

Doe maar blauw

LT1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Hallo Webfietser, was jij hier nog wat verder mee gekomen? Ik kom blijkbaar niet door hun "vervelende_klanten_filter heen. |:(
Ik heb vanwege onduidelijkheid over afschrijvingen gemaild met info@mobilize.co.nl.
Daar heeft iemand het doorgestuurd naar Charge Pass team van Mobilize in Frankrijk.(mij geen mailadres bekend) en kreeg uiteindelijk antwoord van mobilize@renault.nl

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zekapatinho
[...]

Eigenlijk vier basale redenen, want de route is langer en kost bij heel weinig verkeer zeker twintig minuten meer. Echter, bij zwaar verkeer is er zelfs goede kans tijd te sparen. Reden 1.
Zelfs als het druk is rijdt het door, het stroopt soms wat op, maar echt stil staan doe je bijna niet [2].
Mocht er bepaalde nood komen, dan is er langs deze route altijd wel iets, van stopplaats tot carrefour/auchan [3]
En ik bespaar enkele euro's aan tol via de D20, wel doorrijden tot Artenay. Daar zit voor de liefhebbers een Tesla laadplein en McDonalds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
[...]

Ik kwam in een mail van ze nog een ander telefoonnummer tegen, al komt dat wellicht bij dezelfde helpdesk/persoon uit: 088-303 5377

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
[...]

Dan is de route naar het zuiden voor een groot deel tolvrij en de N20 is bijna een snelweg.. Ik rij ook ongeveer zo en na Parijs kom je dan in een soort niemandsland. Zelfs met een benzineauto kom je amper pompen tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Pexow op 07-10-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekapatinho
Thanks.
Het helpt dat ik de rest bijna blind kan doen na zoveel jaren op en neer naar Portugal, dus de enige zorg was de feeling van omgaan met de actieradius en onzekerheden die er toch insluipen.
Deze Kerst en volgend jaar zomer zal het nog wel veel snelwegladen worden, met hier en daar een exotisch uitstapje en langzaam aan zal de prijs meer een rol gaan spelen op de lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:19:
[...]
Ik vond Keulen heen en weer als eerste echte rit in een weekend al spannend. Echter als je gewoon accepteert dat snelladen 80 cent kost en je dit met veel uitzoekwerk naar 50 cent had kunnen terugbrengen dan is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekapatinho
Zjanzjak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Je hebt het zonder ABRP gedaan?
Ja, goed van mij, is het niet.
Welke laadpassen/laadapps heb je gebruikt?
Bijna alles met de BWM laadpas, behalve Electra (met hun app), en 1 keer bij Engie via hun app (BMW pas weigerde dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Harrie van Til schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb vanwege onduidelijkheid over afschrijvingen gemaild met info@mobilize.co.nl.
Daar heeft iemand het doorgestuurd naar Charge Pass team van Mobilize in Frankrijk.(mij geen mailadres bekend) en kreeg uiteindelijk antwoord van mobilize@renault.nl
Dankjewel, ik zal dat mailadres ook eens gebruiken. Hebben ze het uiteindelijk bij jou opgelost?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

LT1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Dankjewel, ik zal dat mailadres ook eens gebruiken. Hebben ze het uiteindelijk bij jou opgelost?
Ja. Moest er nog wel even een herinneringsmail the achteraan sturen naar het eerste adres. Maar goed. De vertraging zat uiteindelijk in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webfietser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
[...]

Nee helaas, ik heb het maar opgegeven en besloten m’n verlies te accepteren. Ik heb overigens wel het hele Mobilize gebeuren gecancelled en voor de laatste vakantie in september een Ionity abo afgesloten. Dat werkte feilloos en Ionity heeft inmiddels ook een laadpas optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
Webfietser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Nee helaas, ik heb het maar opgegeven en besloten m’n verlies te accepteren. Ik heb overigens wel het hele Mobilize gebeuren gecancelled en voor de laatste vakantie in september een Ionity abo afgesloten. Dat werkte feilloos en Ionity heeft inmiddels ook een laadpas optie.
Afgezien van mijn verlies accepteren ben ik net zo ver als jij :-) En de Ionity laadpas ligt hier al klaar voor de volgende reis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 15:12
Ik vroeg me af of er nu al bepaalde maps met routes gemaakt worden die "ideaal" zijn voor bijvoorbeeld: verschillende streken Frankrijk (Normandie, Bretagne, Provence) Maar ook richting Noorden en Oosten of richting Oostenijk, Zwitserland, Italie.

Waarlangs je altijd laad mogelijkheden hebt.

Ja, langs autosnelweg wel normaal gezien sowieso, maar dan ook misschien andere laders via iets andere wegen ofzo (de gekende "nationals" (nationale wegen tolvrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraag, we gaan ene langere rit maken waardoor ik niet meer zonder laden terug kan komen.

Ik heb nu verschillende apps, maar een beetje voordelig laden is slechts 11 kW. Ik zie Tesla voor dezelfde prijs met hogere snelheden. Maar is, als je dat af en toe eens doet (meer uitzondering dan regel), slecht voor de batterij?

Of kan ik beter de auto aan de lader zetten ergens waar ‘ie met 50 kW oplaadt en dan koffie gaan drinken en winkelen? :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
THE_BASE schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:17:
Even een vraag, we gaan ene langere rit maken waardoor ik niet meer zonder laden terug kan komen.

Ik heb nu verschillende apps, maar een beetje voordelig laden is slechts 11 kW. Ik zie Tesla voor dezelfde prijs met hogere snelheden. Maar is, als je dat af en toe eens doet (meer uitzondering dan regel), slecht voor de batterij?

Of kan ik beter de auto aan de lader zetten ergens waar ‘ie met 50 kW oplaadt en dan koffie gaan drinken en winkelen? :)
Gewoon snelladen (tot 80%) als het nodig is, dat kan echt minder kwaad dan wat de meeste denken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:36

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zover ik weet valt snelladen wel mee qua slecht zijn. Mede omdat het snelladen niet tot 100 procent gaat, als dat het geval zou zijn, dan is dat wel echt slecht. Hetzelfde zie je bij telefoons. Opladen tot tachtig gaat rap, daarna stuk trager. Zit dus voldoende beveiliging in. Zou een ander verhaal zijn als je alleen maar aan de snellader hangt.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009

Steeffoon

Smartphone-nerd

XYRIS schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:51:
Ik vroeg me af of er nu al bepaalde maps met routes gemaakt worden die "ideaal" zijn voor bijvoorbeeld: verschillende streken Frankrijk (Normandie, Bretagne, Provence) Maar ook richting Noorden en Oosten of richting Oostenijk, Zwitserland, Italie.

Waarlangs je altijd laad mogelijkheden hebt.

Ja, langs autosnelweg wel normaal gezien sowieso, maar dan ook misschien andere laders via iets andere wegen ofzo (de gekende "nationals" (nationale wegen tolvrij)
Misschien een open deur, maar met ABRP kan je daarin toch uitstekend je route zelf plannen?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:25

Gewoon niet over in zitten, iets van 't verleden toen batterijen van nog wat mindere kwaliteit waren en fabrikanten de laadcurves niet helemaal onder controle hadden.

Kia heeft - net als trouwens de meeste merken - het snelladen prima onder controle, ook snelladen tot 100% gaat zonder problemen omdat het laadvermogen enorm wordt afgeknepen, juist om de schade aan de accu te voorkomen. Er zijn mensen die jarenlang alleen maar snelladen en ook dan blijft de SoH van de accu uitstekend.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Top, dank voor de reacties. Dan hangen we hem aan een snellader en kunnen we de benen strekken. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24

Snelladen kun je rustig doen. De auto houd je batterij veillg en het is ook niet slecht voor je batterij als je soms snellaadt. Blijf je in Nederland? Dan is Tesla voordelig. Snelladen is sowieso duurder dan AC 11kW.
Als je een langere rit maakt hoef je waarschijnlijk maar 1x of 2x te laden. Kies gewoon een lader die past bij een prettige stop (Tesla staat vaak bij een Van der Valk, ideaal voor koffie en wc). Kijk niet teveel naar de prijs per kWh en laadt niet meer dan nodig om thuis te komen. Is 60% voldoende om thuis te komen, dan is dat genoeg. Thuis of op straat laden als je thuiskomt is voordeliger.
Probeer zo leeg mogelijk bij een snellader te komen, met je accu <20%. Liefst <10%. In de batterijstatus tussen 10-50% laadt je accu vaak het snelste aan een snellader. Ik weet niet of de Kia EV3 preconditioning heeft. Zo ja, dan loont het om die 20-30 minuten aan te zetten voordat je gaat laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 08-10-2025 11:08 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Snelladen kun je rustig doen. De auto houd je batterij veillg en het is ook niet slecht voor je batterij als je soms snellaadt. Blijf je in Nederland? Dan is Tesla voordelig. Snelladen is sowieso duurder dan AC 11kW.
Als je een langere rit maakt hoef je waarschijnlijk maar 1x of 2x te laden. Kies gewoon een lader die past bij een prettige stop (Tesla staat vaak bij een Van der Valk, ideaal voor koffie en wc). Kijk niet teveel naar de prijs per kWh en laadt niet meer dan nodig om thuis te komen. Is 60% voldoende om thuis te komen, dan is dat genoeg. Thuis of op straat laden als je thuiskomt is voordeliger.
Probeer zo leeg mogelijk bij een snellader te komen, met je accu <20%. Liefst <10%. In de batterijstatus tussen 10-50% laadt je accu vaak het snelste aan een snellader. Ik weet niet of de Kia EV3 preconditioning heeft. Zo ja, dan loont het om die 20-30 minuten aan te zetten voordat je gaat laden.
Wat een fijne opsomming, dank je wel!

We blijven in Nederland en zag inderdaad dat Tesla het voordeligst is. Dus een account aangemaakt. Maar dat blijkt nu meer voor de zekerheid te zijn: we gaan van Utrecht naar Maastricht, zijn over de helft en zit op 85%. Dus waarschijnlijk kunnen we morgen prima zonder elders dan thuis te laden weer terug. Toch fijn zo’n long range!

Goede tip ook om de batterij wel wat leger te rijden en alleen te laden om thuis te komen. Scheelt kosten en tijd. Handig te weten dat ze vaak bij Van der Valk staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
XYRIS schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:51:
Ik vroeg me af of er nu al bepaalde maps met routes gemaakt worden die "ideaal" zijn voor bijvoorbeeld: verschillende streken Frankrijk (Normandie, Bretagne, Provence)
Niet dat ik weet maar voor Frankrijk vind ik het kaartje van Denis Schoelens erg handig.
Hij houdt dit bij via zijn facebook groep genaamd 'VE : Spécial recharge rapide en France -> actu, news, astuces, etc.'. Klik hier voor het kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Wat een fijne opsomming, dank je wel!

We blijven in Nederland en zag inderdaad dat Tesla het voordeligst is. Dus een account aangemaakt. Maar dat blijkt nu meer voor de zekerheid te zijn: we gaan van Utrecht naar Maastricht, zijn over de helft en zit op 85%. Dus waarschijnlijk kunnen we morgen prima zonder elders dan thuis te laden weer terug. Toch fijn zo’n long range!

Goede tip ook om de batterij wel wat leger te rijden en alleen te laden om thuis te komen. Scheelt kosten en tijd. Handig te weten dat ze vaak bij Van der Valk staan.
En mocht je geen Tesla hebben en wel bij Tesla gaan laden...een groot aantal Tesla laadpalen is nog zo ontworpen dat ze voor niet Tesla's een beetje onhandig zijn en je soms 2 plaatsen in beslag moet nemen en je auto erg dicht bij de laadpaal moet plaatsen om te kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 15:12
Zjanzjak schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Niet dat ik weet maar voor Frankrijk vind ik het kaartje van Denis Schoelens erg handig.
Hij houdt dit bij via zijn facebook groep genaamd 'VE : Spécial recharge rapide en France -> actu, news, astuces, etc.'. Klik hier voor het kaartje
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

En mocht je geen Tesla hebben en wel bij Tesla gaan laden...een groot aantal Tesla laadpalen is nog zo ontworpen dat ze voor niet Tesla's een beetje onhandig zijn en je soms 2 plaatsen in beslag moet nemen en je auto erg dicht bij de laadpaal moet plaatsen om te kunnen laden
Die had ik al begrepen, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Snelladen is sowieso duurder dan AC 11kW.
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Laatst online: 11-10 12:11
jeroenkb schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

True, maar dat grote aantal valt inmiddels erg mee - pak hem beet 2/3 van alle SUC's in europa zijn inmiddels (deels) V4, en het aantal V3-only neemt rap af.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
En V3’s vind ik alweer fijner dan V2 qua kabel. Ook qua snelheid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
jdbiggelaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:30:
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat.
Mwoah, nou reis ik eigenlijk alleen maar naar Frankrijk maar daar zijn nogal wat AC-laders die goedkoper zijn dan snelladers waarbij je met een abbo van Ionity terecht kan.
En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Grappig, jij vindt het tijdverspillen terwijl ik dat niet vind, omdat het mij nog geen 5 minuten kost.
Ik vind 5 minuten nu eenmaal geen tijdverspillen. Zeker niet als ik er goedkoper mee uit ben.
Al is het maar 1 eurocent. Buiten dat, ik vermaak mij er kostelijk mee. Die nog geen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-10 11:12
Mijn houding daarin is: beter duur dan niet te koop, als een pas werkt is dat goed genoeg.............maar:
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Abonnementen zijn niet gratis. En voor 1x laden kan het meestal niet uit. Met een vakantie is het vaak verreweg de slimste optie. Maar dat was niet de vraag. Ging om eenmalig snelladen op een ritje Utrecht- Maastricht.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Peter-036 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:23:
Mijn houding daarin is: beter duur dan niet te koop, als een pas werkt is dat goed genoeg.............maar:
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.
EnBW is bijna nooit goedkoop bij een andere niet-Duitse aanbieder. Dus volgende keer eerst Electroverse ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, de welbekende range anxiety was wederom nergens voor nodig: heen en weer van Utrecht naar Maastricht met een korte omweg via België weer terug komen we thuis aan met 40% op de batterij. Opladen buiten de deur dus nergens voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
THE_BASE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:01:
Nou, de welbekende range anxiety was wederom nergens voor nodig: heen en weer van Utrecht naar Maastricht met een korte omweg via België weer terug komen we thuis aan met 40% op de batterij. Opladen buiten de deur dus nergens voor nodig. :)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebt!?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
blb4 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:05:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebben!?
De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje klopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Holzschuh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:17:
[...]

De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje klopt :)
Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
jeroenkb schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:31:
[...]

Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....
Lees de post die ik quote nog eens door, volgens zijn rekensom zou het bereik 600 km moeten zijn bij een volle accu. 600-180-180 = 240 km, toevallig 40% van 600.

Knip

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:51
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gezelligheid hier. Ik heb 15 kw per 100 km gereden als ik het goed vertaal vanaf de boordcomputer. Maar we hadden inderdaad ongveeer 240 km over en de range was zo’n 600 km op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
THE_BASE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:10:
Gezelligheid hier. Ik heb 15 kw per 100 km gereden als ik het goed vertaal vanaf de boordcomputer. Maar we hadden inderdaad ongveeer 240 km over en de range was zo’n 600 km op 100%.
Lol, ik dacht dat je een EV3 met de 58kwh batterij had. Zelfs dan was het nog (bijna) mogelijk met een volle accu en een lichte rechtervoet. Met de 81kwh accu is Utrecht <> Maastricht echt een eitje :P
Mooi dat het gelukt is en dat je je had voorbereid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefannn
Deel 6, Inmiddels terug in Frankrijk, net over de grens in de Pyreneeën.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.

Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOf9NDGjJF2kPW5QIUVT_49Opcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBvN69Hv8pyFsrYCfb7ODZol.jpg?f=fotoalbum_large

Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5G6LzexNd12p3II85uV--DFhQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwJNOKlCOyeQhz8VFycvqnqk.jpg?f=fotoalbum_large

10 minuten later 101kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87PkNtj2nqBDqHtaLY2p1sqsTeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5VQ1Zk9LPxeIjT0s4qRuj3y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Stefannn op 10-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 10:50
Begin september van Nederland naar Noord-Spanje gereden (Oviedo) met een model 3 (sr). Goed te doen met alleen de tesla navigatie en superchargers, en niet te duur (duurste was 44 cent per kwh maar meestal rond de 35-40) Voor de zekerheid ook nog ABRP ernaast gehad maar dat was niet nodig.

In de picos wat meer gepland maar op een aantal plekken stonden snelladers van 60 en 120 kwh, genoeg om even te lunchen of een dorpje in te duiken en terug te komen bij een volle auto. Daarnaast ook veel AC laders, viel me allemaal heel erg mee.

Toevoeging:

Handig om vooraf te installeren + account aanmaken op je telefoon:

Electromaps: Veel laadpalen (meeste 11/22 kw, ook in veel kleine dorpjes, maar ook een aantal snelladers), je kunt direct zien of je beschikbaar zijn en werken en vanuit de app de sessie starten (kosten dus inzichtelijk).

Iberdrola: maar 1x gebruikt, veel aanbod in de grotere steden. Al kon je daar ook met electromaps op.

Zunder: veel (semi, 60 kwh-150kwh) snelladers. Meeste palen werkten ook met electromaps, tegen hetzelfde tarief.

[ Voor 33% gewijzigd door Pirate-Bozz op 10-10-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:49
ABRP is een leuke app voor je laadstops en ik weet dat je er mee kan navigeren, maar weet deze app ook waar de files staan zoals vele ingebouwde navigaties, Google Maps, TomTom, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 23:43
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:10:
ABRP is een leuke app voor je laadstops en ik weet dat je er mee kan navigeren, maar weet deze app ook waar de files staan zoals vele ingebouwde navigaties, Google Maps, TomTom, etc?
Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:49
Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP
Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?
De stops zijn doorgaans wel logisch. De route ernaar toe idd soms niet. Al heeft mijn gebouwde navi daar ook last van. Dus op lange ritten gebruik ik Waze. Ik navigeer dan van charger naar charger. De route op hooflijnen heb ik dan wel met ABRP gemaakt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Bij voorkeur kies ik een route met de ingebouwde navigatie en kijk dan op abrp of er laad voorzieningen zijn. De ingebouwde “laadpalen langs de route” functie van de auto doet het dan om verschillende redenen niet voldoende:
- er zijn duidelijk minder laadpalen dus je moet ook laadpalen overwegen die iets verder van de route afliggen dan de interne navigatie meepikt.
- interne navigatie is niet goed up-to-date. Abrp wordt met user-reviews/reacties up-to-date gehouden. Ik heb meermalen meegemaakt dat de interne navigatie geen laadpaal zag die abrp wel zag. Of een ander merk. Of een ander wattage. Of andere “werkt” status.
- de prijzen gaan alle kanten op. Met abrp kan je instellen welke passen en abonnementen je hebt en hij geeft dan welke van de passen die je bezit tegen welke prijs kunnen laden. Dat moet je wel checken in de app van betreffende pas want dat klopt met enige regelmaat niet.
Dat alles doet mijn vrouw in de bijrijders stoel tijdens het rijden. Het is daarbij erg handig dat ze maar 1 app hoeft te kennen en niet de nukken van elke Laadpas-app apart.

Ik gebruik abrp dus niet om route te plannen. Dat laat ik lekker door de auto doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Eens, de doorgaande routes zijn bijna nergens een probleem en daar zijn genoeg laders. Maar in het binnenland van Spanje ligt dat een stuk lastiger en dan heb je aan ABRP ook niks. Natuurlijk kan die een laadplanning maken maar of je dan op je bestemming komt is maar de vraag.

Volgende week zit ik in Spanje en heb een overnachting in Fresneda in het binnenland. Op de route daar naartoe en de volgende dag verder zijn genoeg laders maar of je er kunt laden is maar de vraag. Ze zijn vaak geiced of bezet of stuk.

Zag vandaag dat twee locaties snelladers in Alcaniz defect zijn en precies waar ik had willen laden. Nu had ik daar wel rekening mee gehouden en alternatieve locaties genoteerd dus het zal geen ramp zijn en misschien doen ze het volgende week wel weer. ABRP houd met zulke omstandigheden geen rekening, en laders kiezen met bijvoorbeeld minimaal 4 laders kun je vergeten want die zijn daar niet.

Dus zul je zelf een planning moeten maken en voor elke geplande lader minstens één maar liefst meerdere alternatieven moet hebben. Heb je een bereik van 500km dan speelt dit niet of minder, maar met mijn Ioniq moet ik hier echt rekening mee houden en daarnaast extra moet je ook rekening houden met bergpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 23:43
[...]

Ik volg Waze en dan komt ABRP vanzelf met een andere laadstop als je een andere route volgt dan ABRP heeft verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 11-10 11:40
Zou het niet mogelijk zijn om om ICE te laten afslepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

DDDikkiedik schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:33:
Zou het niet mogelijk zijn om om ICE te laten afslepen?
Alles is mogelijk tot het tegendeel bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 12:59
Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd
Dat is de reden dat ik een OBD dongle gebruik tijdens lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:09
Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
Deel 6, Inmiddels terug in Frankrijk, net over de grens in de Pyreneeën.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.

Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
[Afbeelding]

Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
[Afbeelding]

10 minuten later 101kW
[Afbeelding]
Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is idd wel handig en werkt voor m’n ID.7 best goed, hooguit 1-2% delay. Je kan het proberen in de 2wk proefperiode. Als het niet goed werkt met je auto, neem je het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Naafkap schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmaken :+
Dat komt thuis.
Vlak voor we weg gingen was hij gepoetst.
5 weken “stoffig spanje&portugal” eist zijn tol.
In 5 weken 2x 2 uur tegen gehad.

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.