Als ze er een granny bij geven ben ik om!Ecological schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:35:
[...]
Snap ik! Vergeet niet dat je vaak op locatie ook nog om een gratis “upgrade” kan vragendan kan je vaak voor goedkoop een andere auto rijden!
Gaat wat offtopic, maar de meeste vakantiewoningen en campings staan niet toe dat je je auto eraan oplaad.
(En anders neem je zelf een granny mee?)
Als je ergens met het vliegtuig naar toe gaat, dan neem je toch geen granny mee….jongetje schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:00:
[...]
Gaat wat offtopic, maar de meeste vakantiewoningen en campings staan niet toe dat je je auto eraan oplaad.
(En anders neem je zelf een granny mee?)
Dat laden loopt wel los hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In de UK hebben ze andere stekkers
Bedenk ook dat de stekkerverbinding thermisch beveiligd is en met een adapter niet meer.
Daarvoor zijn prima adapters, maar houd er rekening mee dat daarin een 13A trage zekering zit. Stel je (instelbare) granny dus niet te hoog in.ASW1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:42:
[...]
In de UK hebben ze andere stekkers![]()
Bedenk ook dat de stekkerverbinding thermisch beveiligd is en met een adapter niet meer.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Het gaat niet om de zekering maar om de thermische beveiliging die granny chargers in de stekker hebben zitten. Een slechte stekkerverbinding geeft ook bij langdurig 10A zoveel hitte dat stekker en wandcontactdoos kunnen smelten en evt. kortsluiten. De beveiliging zorgt ervoor dat als de stekker te heet wordt de laadstroom omlaag gaat of desnoods afgeschakeld wordt. Met een schuko naar UK adapter op je granny charger ben je die beveiliging tegen slecht stekkercontact kwijt.ThsAdrns schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:01:
[...]
Daarvoor zijn prima adapters, maar houd er rekening mee dat daarin een 13A trage zekering zit. Stel je (instelbare) granny dus niet te hoog in.Maar 10A lijkt me sowieso een veilige(re) stroomsterkte voor op deze manier opladen.
Meestal zal het wel goed gaan, maar als het niet goed gaat kan het heel vervelend zijn, vooral als het niet je eigen woning betreft. Ik heb het wel vaker in de UK gedaan met een granny met een verlengsnoer, maar dan ben ik er bij en hou ik elk half uur mijn hand op de stekker om te voelen hoe warm die wordt totdat ik het vertrouw. Maar ik zou echt nooit iemand aanraden om het op die manier te doen.
Ik heb voor de UK gewoon de UK stekker voor mijn Tesla granny gekocht. Schuko stekker er af, UK stekker er aan. Volledig origineel dus ik verwacht geen problemen.ASW1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:44:
[...]
Het gaat niet om de zekering maar om de thermische beveiliging die granny chargers in de stekker hebben zitten. Een slechte stekkerverbinding geeft ook bij langdurig 10A zoveel hitte dat stekker en wandcontactdoos kunnen smelten en evt. kortsluiten. De beveiliging zorgt ervoor dat als de stekker te heet wordt de laadstroom omlaag gaat of desnoods afgeschakeld wordt. Met een schuko naar UK adapter op je granny charger ben je die beveiliging tegen slecht stekkercontact kwijt.
Meestal zal het wel goed gaan, maar als het niet goed gaat kan het heel vervelend zijn, vooral als het niet je eigen woning betreft. Ik heb het wel vaker in de UK gedaan met een granny met een verlengsnoer, maar dan ben ik er bij en hou ik elk half uur mijn hand op de stekker om te voelen hoe warm die wordt totdat ik het vertrouw. Maar ik zou echt nooit iemand aanraden om het op die manier te doen.
https://shop.tesla.com/nl_be/product/adapter-voor-verenigd-koninkrijk
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Mobilize gaat per 15 april verder onder de naam Plug Inn https://www.evrijders.nl/...ug%20Inn%20fast%20charge'.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nou.. geen idee wat voor nu het heeft om van naam te veranderen.PeterZ(on) schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:14:
Mobilize gaat per 15 april verder onder de naam Plug Inn https://www.evrijders.nl/...ug%20Inn%20fast%20charge'.
Dit is wel een extra voordeel van de mobilize pas ten op zichte van IONITY abonnement. Niet alleen 5 euro in plaats van 12 voor een maand…
Ook nog goedkoop laden bij mobilize/plug-inn in Frankrijk. Heb ik in september dankbaar gebruik van gemaakt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ga van Calais naar Dover met IrishTommie12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]
Euh.. Cherbourg - Dublin is dus een dikke nacht varen.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Normaal laden wij hooguit 2 x per jaar via een openbare laadpaal, vandaar de gratis anwb laadpas.
Maar nu gaan wij komende zomer met onze ev naar oostenrijk, ik denk dat we dan beter wat anders / goedkopers kunnen regelen?
Wat adviseren jullie en waarom?
Maar nu gaan wij komende zomer met onze ev naar oostenrijk, ik denk dat we dan beter wat anders / goedkopers kunnen regelen?
Zoek zelf eerst eens even in het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa: Daar staat genoeg over Duitsland en Oostenrijk.Grolsch schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:40:
Normaal laden wij hooguit 2 x per jaar via een openbare laadpaal, vandaar de gratis anwb laadpas.
[ Voor 8% gewijzigd door Harrie van Til op 15-04-2026 09:58 ]
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Oostenrijk, gewoon bij de paal met de creditcard betalen. Scheelt je 20/30 cent per kWh en de QR code stond op de schermen. Heb je geen laadpas voor nodig.Grolsch schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:40:
n=1 goede ervaringen met de Tesla SuCs, EnBW en IONITY.Grolsch schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:40:
spoiler:
Ik heb mijn ervaring naar Italië ook wel in het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa staan.
maar het is vloeken in de kerk hier met een Europa 'tankpas' van het werk en ik bij voorkeur er niet te veel tijd en moeite in wil stoppen, dat doe ik al 47 weken in het jaar voor het werk en dus gewoon een snellader wanneer het moet/wanneer ik pauzeer geen centje pijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Qua laadpassen voor AC laden zou ik niet teveel regelen, je kunt nog een pas met vaste tarieven overwegen zoals Shell (€ 0,55 flat + 0,35 startkosten) als alternatief. Dat is bij AC laadpalen met een heel hoog tarief aantrekkelijk. ANWB heeft goede dekking, dus je redt het sowieso wel, maar het kan duur uitvallen.Harrie van Til schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:56:
[...]
Zoek zelf eerst eens even in het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa: Daar staat genoeg over Duitsland en Oostenrijk.
Duitsland is geen goedkoop AC land. Dus gewoon op instellen.
Kijk voor DC of je een abonnementje kunt fiksen bij één van de grotere aanbieders die veel DC stations hebben langs jouw route. EnBW is mijn favoriet, Ionity is ook aantrekkelijk.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Mede-tweakers,
Binnenkort gaan we voor een week naar Engeland met inze id3. Gelukkig is er door sommigen hier al veel info gedeelt over Engeland en de bijbehorende overtocht; waarvoor dank!
Toch een specifieke vraag; Het gebied waar wij naar toe gaan, Dorset, is veel natuur, geen snelwegen en ook blijkbaar nogal beperkte dekking qua ac en dc laden.
Zelf zitten we dan ook nog eens behoorlijk afgelegen en hebben ze liever niet dat we granny-chargen.
Zijn er hier tweakers die specifiek met Dorset/landelijke gebieden enige ev-laad ervaringen hebben?
Uiteraard heb ik zelf als opgezocht wat er aan laders is, maar real-world ervaringen zijn altijd erg waardevol.
Binnenkort gaan we voor een week naar Engeland met inze id3. Gelukkig is er door sommigen hier al veel info gedeelt over Engeland en de bijbehorende overtocht; waarvoor dank!
Toch een specifieke vraag; Het gebied waar wij naar toe gaan, Dorset, is veel natuur, geen snelwegen en ook blijkbaar nogal beperkte dekking qua ac en dc laden.
Zelf zitten we dan ook nog eens behoorlijk afgelegen en hebben ze liever niet dat we granny-chargen.
Zijn er hier tweakers die specifiek met Dorset/landelijke gebieden enige ev-laad ervaringen hebben?
Uiteraard heb ik zelf als opgezocht wat er aan laders is, maar real-world ervaringen zijn altijd erg waardevol.
Op de doorgaande oost-west route zijn er genoeg snelladers, ik zou de auto kort voordat je naar je bestemming gaat nog even redelijk vol laden. Electroverse pas en app mee en het gaat wel lukken.d_marf schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:17:
Mede-tweakers,
Als je niet veel rijdt dan hoef je ook weinig te laden, en als je wel veel gaat rijden dan kom je onderweg ook vast wat laders tegen. Hou er rekening mee dat in de UK AC laden redelijk vaak met 7,4 kW op 1 fase gaat en dat je laadkabel daar wel geschikt voor moet zijn. Als je kabel dat niet is dan krijg je maar 3,5 kW.
@ASW1 hetnis de standaard laadkabel die bij de id3 werd meegeleverd. Zou die geschikt zijn? Staat niet veel info op de kabel zelf.
Als ze dezelfde kabels meeleveren als destijds bij de id.3 first dan is het antwoord: ja, is geschikt.d_marf schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:32:
@ASW1 hetnis de standaard laadkabel die bij de id3 werd meegeleverd. Zou die geschikt zijn? Staat niet veel info op de kabel zelf.
Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Je zou kunnen kijken of er ergens iets van 22kW op staat of 32A. Zo ja, dan lukt 1x32A = 7,4 kW AC.d_marf schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:32:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het is erg verschillend per auto wat voor laadkabel wordt meegeleverd. Het verschil in kabeldikte tussen 16/20A en 32A kun je duidelijk zien en voelen, maar dat is alleen als je ze allebei in je hand hebt. Maar in principe staat het er altijd wel op, zoals aangegeven. Ik heb hem een aantal keren van iemand geleend, in ruil voor mijn 16A kabel. In Nederland maakt het eigenlijk geen verschil, tenzij iemand een thuislader op 1 fase 32A heeft, maar publieke laders zijn hier eigenlijk allemaal 3 fase en dan is bij de meeste auto’s 3x16A het maximum.
Wij gaan aankomende zomervakantie naar de UK via Calais > Dover met de vouwwagen.
Heeft iemand nog tips voor snelladers in en/of rond Dover waar je vrij makkelijk met de vouwwagen kan komen?
Ik wil het liefst de boot halen dus ik heb één stop gepland bij Fastned Gentbrugge.
Dat betekent dat we bij aankomst Dover vrij snel een lader moeten opzoeken.
De lokale Superchargers zijn bij een winkelcentrum of een hotel, de Fastned bij een koffietent. Allemaal niet ideaal met een aanhanger. Afkoppelen ga ik niet aan ontkomen, maar liever geen plekken waar ik met de aanhanger mogelijk achteruit moet, hier suck ik major
Heeft iemand nog tips voor snelladers in en/of rond Dover waar je vrij makkelijk met de vouwwagen kan komen?
Ik wil het liefst de boot halen dus ik heb één stop gepland bij Fastned Gentbrugge.
De lokale Superchargers zijn bij een winkelcentrum of een hotel, de Fastned bij een koffietent. Allemaal niet ideaal met een aanhanger. Afkoppelen ga ik niet aan ontkomen, maar liever geen plekken waar ik met de aanhanger mogelijk achteruit moet, hier suck ik major
[ Voor 15% gewijzigd door Dani86 op 15-04-2026 21:44 ]
Zoek even op mijn Posts, ik ben afgelopen 3 jaar regelmatig met EV in UK geweest.Dani86 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:37:
Wij gaan aankomende zomervakantie naar de UK via Calais > Dover met de vouwwagen.
Bij Calais is een Ionity, die staat echter wat dichter bij de tunnel dan de boot.
In uk heb je vlak na Dover ook een Ionity.
Ionity abonnement nemen is zeer zeker de moeite. Vrijwel alle ander merk publieke snellaad palen zitten rond de 0.80 a 0.90 pond/kWh.
Nieuwe eend in de bijt is Alfred Clark. Palen van 150kW voor 0.55 pond/kWh.
Verder kan je bij alle snelladers met creditcard betalen.
Ionity vlak voor Dartford crossing NIET doen. Daar staan veel palen, geheid plek. Maar je komt er via een heel smal weggetje precies in het gebied met altijd file. Dat kost je 30 a 45 minuten om vanaf weg bij laadpaal te komen en terug.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Op https://iecharge.io/locations/ hebben ze enige tijd geleden de kaart aangepast en nu zie je niet meer welke locaties in onderhoud zijn (of wat er echt aan de hand is want waarom duurt dat zo lang), laden kun je er iig niet. Er staat wel geschreven hoeveel dat er zijn maar niet waar, om die te zien moet je zeker de app downloaden. Verder lijkt er ook weinig te gebeuren want dat aantal van 53 in onderhoud is volgens mij ook al een hele tijd. Het begon zo goed maar er zit weinig spirit meer in, jammer.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
wel mooi prijsje per kWh.PeterZ(on) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:19:
Op https://iecharge.io/locations/ hebben ze enige tijd geleden de kaart aangepast en nu zie je niet meer welke locaties in onderhoud zijn (of wat er echt aan de hand is want waarom duurt dat zo lang), laden kun je er iig niet. Er staat wel geschreven hoeveel dat er zijn maar niet waar, om die te zien moet je zeker de app downloaden. Verder lijkt er ook weinig te gebeuren want dat aantal van 53 in onderhoud is volgens mij ook al een hele tijd. Het begon zo goed maar er zit weinig spirit meer in, jammer.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat wel, maar voor die prijs kun je ook bij Izivia die bij de McDonald's staan terecht.
Ik had het ook al gezien; hun live map zag er bedroevend uit doordat er zoveel stations op rood stonden vanwege kabeldiefstal. Denk dat ze dat zelf ook vonden, maar dit is geen verbetering.PeterZ(on) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:19:
Het kan ook prima meevallen daar.Stefannn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:36:
[...]
Ionity vlak voor Dartford crossing NIET doen. Daar staan veel palen, geheid plek. Maar je komt er via een heel smal weggetje precies in het gebied met altijd file. Dat kost je 30 a 45 minuten om vanaf weg bij laadpaal te komen en terug.
:strip_exif()/f/image/3mDbnDoaLyx2U6jcMJalZYAV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou de locatie niet zonder meer afschrijven, maar het wegenstelsel rond de Dartford crossing is filegevoelig en het is vaak druk daar. Het verkeer checken voordat je besluit daar de snelweg af te gaan is een prima idee.
Voor een reisje, ooit, is dat voor een vakantie door/naar Frankrijk een optie?PeterZ(on) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:45:
Dat wel, maar voor die prijs kun je ook bij Izivia die bij de McDonald's staan terecht.
Dus dat het echt onderdeel wordt van de reis.
Of te groot risico op congestie oid en meer voor als je er toevallig bent en voor het gemak?
Ik heb er vorige maand op weg naar Spanje toch verschillende keren geladen. Ik wilde de tolweg mijden en ging lekker binnendoor. Niet dat je nu direct geld bespaart want extra overnachting(en) maar het is weer eens wat anders dan de bekende stopplaatsen langs de tolweg en afwisselender. Ik kon overal laden maar je loopt natuurlijk wel meer risico dat ze ge-ICE'd zijn of bezet, en in dat geval had ik alternatieve laders.Zjanzjak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:06:
[...]
Voor een reisje, ooit, is dat voor een vakantie door/naar Frankrijk een optie?
Dus dat het echt onderdeel wordt van de reis.
Of te groot risico op congestie oid en meer voor als je er toevallig bent en voor het gemak?
Van NL door DLD naar IT via FR naar SP.
In FR bij een hotel even wild geschrokken, gevloekt en toch maar de stekker eruit getrokken.
Doe even normaal zeg
In FR bij een hotel even wild geschrokken, gevloekt en toch maar de stekker eruit getrokken.
Doe even normaal zeg
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Binnendoor klinkt mij als muziek in de oren, vandaar. Tolwegen vermijden hou ik wel van op zijn tijd namelijk.PeterZ(on) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:16:
Ik heb er vorige maand op weg naar Spanje toch verschillende keren geladen. Ik wilde de tolweg mijden en ging lekker binnendoor. Niet dat je nu direct geld bespaart want extra overnachting(en) maar het is weer eens wat anders dan de bekende stopplaatsen langs de tolweg en afwisselender. Ik kon overal laden maar je loopt natuurlijk wel meer risico dat ze ge-ICE'd zijn of bezet, en in dat geval had ik alternatieve laders.
Risico idd wat groter, maar jou niet overkomen (of gezien) zo te lezen.
Ik hou 'em dus in het achterhoofd. Dank.
Duur maar ik heb ze duurder gezien bij hotels, of sommige parken.Eagle Creek schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:46:
Doe even normaal zeg![]()
Stel dat je bij dit hotel laadt met 11 kW in een uur, plus die 3 euro kom je uit op zo'n 90 cent.
Er zijn er dus die dik een euro per kWh rekenen.
Tja, afgelopen wintersport ook per ongeluk zo'n dure laadsessie gehad bij het hotel: € 108,- voor 70kWh. Om 19:00 aangesloten, om 9:00 weer op pad: Bleek er naast € 0,68 per kWh ook na 120 min een blokkeertarief te zijn van € 0,15 per minuut. Leerpunt voor de toekomst om eerst de kosten te checken.
Alhoewel ik op dat moment (onderweg, in de auto een hotel geboekt met laadpalen ernaast, moe van de reis) waarschijnlijk ook gewoon de auto eraan had gehangen. En wellicht het hotel of de exploitant van de laadpaal daar ook op (rijk) rekent.
Alhoewel ik op dat moment (onderweg, in de auto een hotel geboekt met laadpalen ernaast, moe van de reis) waarschijnlijk ook gewoon de auto eraan had gehangen. En wellicht het hotel of de exploitant van de laadpaal daar ook op (rijk) rekent.
Nee nergens echt last van en kon overal wel laden, alleen wel gehad dat er een laadplek ge-ICE'd was maar kon ernaast wel laden. Dat is het risico bij dat soort locaties, bij snelladers langs de tolweg heb je dat eigenlijk niet, alleen dat ze bezet zijn. Wat minder beviel was de route om Lyon heen, allemaal drempels en 30km stukken en van die slakken in een 40km mobiel en dat soort ellende. Volgende keer even goed opletten welke route ik neem.Zjanzjak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:58:
[...]
Binnendoor klinkt mij als muziek in de oren, vandaar. Tolwegen vermijden hou ik wel van op zijn tijd namelijk.
Risico idd wat groter, maar jou niet overkomen (of gezien) zo te lezen.
Ik hou 'em dus in het achterhoofd. Dank.
Tja... ik heb dat soort dingen al lang opgegeven, op vakanties laad ik alleen bij snelladers van het netwerk waar ik dan een abbo op heb, dan weet ik tenminste wat 't kost, en dat 't altijd 't zelfde kost, en vaak minder dan zelfs goedkoop AC-laden in de ruime regio) (En dan kan 't tesla, ionity of enbw zijn)Brooky schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:23:
Met als enige uitzondering de mega-langzame laadpalen bij de skilift in 't dorpje waar ik al jaren kom, die geven gewoon direct stroom, geen pasje of niets, al is 't maar 2.3kw, als je er de hele dag staat, omdat je er toch een week of meer bent, kom je toch een heel eind
[ Voor 17% gewijzigd door markjanssen op 16-04-2026 15:30 ]
Onderweg laden bij hotels doe ik alleen als ik van te voren een prijs weet en met een in bezit zijnde pas of app er kan laden. Vaak is zoiets uitbesteed aan een laadpalenboer die er ook nog aan moet verdienen, en door minimaal gebruik zijn de prijzen dan ook extra hoog. Ik neem niet eens meer de moeite om er ter plekke naar te vragen. Nog afgezien dat je nooit zekerheid hebt dat je er kan laden en die zekerheid is voor mij het belangrijkste. Ga net voor het hotel wel ff naar een snellader dan weet ik waar ik aan toe ben.Brooky schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:23:
Tja, afgelopen wintersport ook per ongeluk zo'n dure laadsessie gehad bij het hotel: € 108,- voor 70kWh. Om 19:00 aangesloten, om 9:00 weer op pad: Bleek er naast € 0,68 per kWh ook na 120 min een blokkeertarief te zijn van € 0,15 per minuut. Leerpunt voor de toekomst om eerst de kosten te checken.
Dus je hebt de paal tussen 19.00 en 0.9.00 bezet gehouden? Als dit zo is vind ik die bij betaling nog te weinig.Brooky schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:23:
Tja…ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:07:
[...]
Het kan ook prima meevallen daar.
[Afbeelding]
Ik zou de locatie niet zonder meer afschrijven, maar het wegenstelsel rond de Dartford crossing is filegevoelig en het is vaak druk daar. Het verkeer checken voordat je besluit daar de snelweg af te gaan is een prima idee.
Ik heb dat stuk ongeveer 4x heen en 4x terug gedaan.
Van Noord naar zuid kan je altijd prima doorrijden omdat je dan over de brug gaat.
Van zuid naar noord ga je door de tunnel. Ik heb dat nooit rustig gehad. Altijd vertraging. 15 tot 45 minuten.
Die IONITY is enkel via een mega smal weggetje te bereiken. Op het omcirkelde stuk stond ik afgelopen augustus 45 minuten vast. En dat terwijl ik toen file-vrij van noord naar zuid kwam.
Je moet dan dus ook noordwaarts naar een rotonde en dan met een U-Turn terug.
Ik had toen geen keuze. Ik had nog 5% batterij.
Dus ja…
Goed checken helpt zeker. Als Google zegt dat het vrij is zal het echt wel vrij zijn.
Maar die beslissing neem je al een paar uur eerder dus je moet wel vrij zeker zijn.
IONITY is ook vrij dun gezaaid.
Ik kwam toen van Manchester en 1 IONITY terug is Milton Keynes. Dat is 2 a 2.5 uur eerder (de rondweg om Londen gaat ook niet beresnel)
En nu we het er toch over hebben… niet vergeten uiterlijk de volgende dag dartford crossing toll te betalen. Opletten dat je dat bij de gov.uk site doet en niet bij een oplichter.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 16-04-2026 19:25 ]
Thanks, Ionity zie ik idd langs de snelweg voorbij Folkestone idd.
De volgende keer zal ik idd om 2:00ish mijn bed uit kruipen om 1 van de 4 laadpalen los te koppelen, zodat er niet 3 maar 4 vrije laadpalen zijn.Bolulla schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:47:
[...]
Dus je hebt de paal tussen 19.00 en 0.9.00 bezet gehouden? Als dit zo is vind ik die bij betaling nog te weinig.
Zo!Puppetmaster schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:34:
Ik merk wel dat nu ik minder vaak hoef te laden, de planning minder uitmaakt.
Straks naar München 2 stops.
Maar eens kijken of ik daar nog van af kan wijken.
Dat ging heel vlot!
Van Groningen naar München in 8u10min incl laadstop, laadsessie bij bestemming niet meegerekend.
Ik heb netjes de VW app routeplanner met filter op ionity gebruikt, dit was de bedoeling:
:strip_exif()/f/image/PUdOf8lbEmqgcakuANLalIzn.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar maakte de auto echter dit van:
:strip_exif()/f/image/8vsN3LnKo59J8aLsgMSRppJg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie het rood omcirkelde… 😬
Dat is geen ionity, dus daar wil ik niet laden.
Tijdens het rijden 🤪 gekeken of ik het nog kon fixen. Opnieuw doorsturen hielp niet.
We-charge voorkeur in de auto maakte het wel anders, maar nog steeds niet zoals gewild, namelijk met Tesla Malsfeld erin ipv ionity Knüllwald.
Een vrouwelijke stem verontschuldigde zich nog wel dat de We-charge laadoptie (Ionity valt daaronder) niet mogelijk was voor de eerste stop.
Dus toen maar zelfs handmatig Ionity Knüllwald ingevoerd tijdens het rijden
Met maar liefst 14% SoC over kwam ik aan in Knüllwald!
Dat is ongeveer 10% meer dan ik zelf handmatig op mik…
En dat terwijl ik de app op 2% aankomst bij laadpunt ingesteld had.
De app had een korte stop (16 min) voorgesteld om vervolgens in Knetzgau weer langer te laden (30 min).
Die korte stop werd ivm een niet zo snelle Subway stop echter 30 min. Het broodje moest ik nog snel naar binnenwerken ook
Knetzgau is dan dus veel te vroeg, dus maar weer handmatig op zoek naar een laadplek.
Al doende kwam ik erachter dat een laadpunt 10 km voor m’n bestemming ook mogelijk was!
De auto dacht toen nog dat de bestemming niet haalbaar was, maar gaandeweg kon ook die laatste 10km (ruim) beslecht worden.
Bij het hotel zit ook een AC lader, dus het werd Groningen - München in 1 stop! 8u10 vertrokken, 16u20 aangekomen.
Al met al weer een matige ervaring met de VW laadnavi incl app, mogelijk als je niet diep wil gaan is dat een goede optie, maar het ongevraagd invoegen van “ander-netwerk-laadstops” blijft voor mij een no-go.
Als ik vanuit de app een route doorstuur, dan moet ik ervan uit kunnen gaan dat de stops van de app ook de stops van de auto gaan zijn.
Los van dat je zelf dus iets meer moet uitzoeken blijft de ID.7 een fijne reisauto!
Met ACC op 130 waar dat kan deze score:
:strip_exif()/f/image/Ukmxbg596HJcyjTL7Qa5BkPT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de oplettende kijker, de laatste foto is later na aankomst genomen.
Uiteraard redelijk wat baustelles, inhalende vrachtwagens, maar weinig files.
Het viel me ook op dat de Duitsers zelf ook maar weinig 130+ meer rijden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat werkt idd niet lekker. Je kunt wel de route laten plannen en dan handmatig de gewenste laadplekken als tussenstops toevoegen, indien nodig daarna de ongewenste stops eruit gooien. Je kunt alleen maximaal 3 tussenstops plannen binnen 1 route.Puppetmaster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:05:
[...]
Zo!
Dat ging heel vlot!
Van Groningen naar München in 8u10min incl laadstop, laadsessie bij bestemming niet meegerekend.
Ik heb netjes de VW app routeplanner met filter op ionity gebruikt, dit was de bedoeling:
[Afbeelding]
Daar maakte de auto echter dit van:
[Afbeelding]
Zie het rood omcirkelde… 😬
Dat is geen ionity, dus daar wil ik niet laden.
Tijdens het rijden 🤪 gekeken of ik het nog kon fixen. Opnieuw doorsturen hielp niet.
We-charge voorkeur in de auto maakte het wel anders, maar nog steeds niet zoals gewild, namelijk met Tesla Malsfeld erin ipv ionity Knüllwald.
Een vrouwelijke stem verontschuldigde zich nog wel dat de We-charge laadoptie (Ionity valt daaronder) niet mogelijk was voor de eerste stop.
Dus toen maar zelfs handmatig Ionity Knüllwald ingevoerd tijdens het rijden. Volgens de navi gewoon haalbaar, waarom doet ze dat dan zelf niet??
Met maar liefst 14% SoC over kwam ik aan in Knüllwald!
Dat is ongeveer 10% meer dan ik zelf handmatig op mik…
En dat terwijl ik de app op 2% aankomst bij laadpunt ingesteld had.
De app had een korte stop (16 min) voorgesteld om vervolgens in Knetzgau weer langer te laden (30 min).
Die korte stop werd ivm een niet zo snelle Subway stop echter 30 min. Het broodje moest ik nog snel naar binnenwerken ook, want de auto zat al op 90%.
Knetzgau is dan dus veel te vroeg, dus maar weer handmatig op zoek naar een laadplek.
Al doende kwam ik erachter dat een laadpunt 10 km voor m’n bestemming ook mogelijk was!
De auto dacht toen nog dat de bestemming niet haalbaar was, maar gaandeweg kon ook die laatste 10km (ruim) beslecht worden.
Bij het hotel zit ook een AC lader, dus het werd Groningen - München in 1 stop! 8u10 vertrokken, 16u20 aangekomen.
Al met al weer een matige ervaring met de VW laadnavi incl app, mogelijk als je niet diep wil gaan is dat een goede optie, maar het ongevraagd invoegen van “ander-netwerk-laadstops” blijft voor mij een no-go.
Als ik vanuit de app een route doorstuur, dan moet ik ervan uit kunnen gaan dat de stops van de app ook de stops van de auto gaan zijn.
Los van dat je zelf dus iets meer moet uitzoeken blijft de ID.7 een fijne reisauto!
Met ACC op 130 waar dat kan deze score:
[Afbeelding]
Voor de oplettende kijker, de laatste foto is later na aankomst genomen.
Uiteraard redelijk wat baustelles, inhalende vrachtwagens, maar weinig files.
Het viel me ook op dat de Duitsers zelf ook maar weinig 130+ meer rijden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja, maar dan plan ik liever gewoon van stop naar stop. Dat geeft ook meer flexibiliteit en soms onverwachte uitkomsten zoals vandaag.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Maar de IE-Charge-plekken liggen vaak op heel mooie afgelegen plekken. Al kan ik er met de e-Golf heel moeilijk laden, op de een of andere manier is IE-Charge minder stabiel dan Electra of Ionity, want daar heb ik nooit problemen.PeterZ(on) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:45:
[...]
Dan is een negatieve review wel terecht. Dit is bijna oplichting.Eagle Creek schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:46:
Doe even normaal zeg![]()
![]()
[Afbeelding]
Nou dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel plaatsen er zijn. Ik fietste net nog door Den Haag rond een uur of negen. Meer dan genoeg laadplaatsen. Daar kun je gewoon je auto de hele nacht zonder problemen laten staan. Dat is ook de opzet. Het is dus maar net hoeveel voorzieningen er bij zo'n hotel zijn. Edit: Ik zie het al: er waren nog drie lege plaatsen. Dat bedoel ik.Bolulla schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:47:
[...]
Dus je hebt de paal tussen 19.00 en 0.9.00 bezet gehouden? Als dit zo is vind ik die bij betaling nog te weinig.
[ Voor 5% gewijzigd door DDDikkiedik op 16-04-2026 23:20 ]
Ja daarom leek het mij wel leuk om via de IE-chargers een route naar mijn vakantiebestemming in Spanje te plannen. Door de wat afgelegen locaties krijg je dan een route waar je anders nooit komt, maar dan moeten ze het wel doen.DDDikkiedik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:12:
[...]
Maar de IE-Charge-plekken liggen vaak op heel mooie afgelegen plekken. Al kan ik er met de e-Golf heel moeilijk laden, op de een of andere manier is IE-Charge minder stabiel dan Electra of Ionity, want daar heb ik nooit problemen.
Bij lange routes heb je op die manier toch kans dat je in een file terecht komt terwijl een andere route sneller is? Maar omdat je binnen je lange route vaste stops plant moet de navigatie hiernaartoe ondanks dat dit minder snel is?Puppetmaster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:25:
Ja, maar dan plan ik liever gewoon van stop naar stop. Dat geeft ook meer flexibiliteit en soms onverwachte uitkomsten zoals vandaag.
Ik stop toch vaker dan 1 keer op zo'n lange rit en laadt dan meten weer bij en neem dan het "verlies" dat ik dan duurder moet laden.
Nadeel is dat ik afgelopen zomer in Duitsland op een enorme parkeerplaats met tankstation, restaurant etc. stond met 1 snellader met 2 aansluitingen die bezet was.
Ik kijk uiteraard ook naar het hele routeverloop, maar idd wel kansen op nieuwe files.
Ionity was overigens met Power abo voor 1 mnd €0,44 ipv €0,39. Werd al voor gewaarschuwd, maar toch niet verwacht omdat ze niet áán de snelweg lagen.
Ionity was overigens met Power abo voor 1 mnd €0,44 ipv €0,39. Werd al voor gewaarschuwd, maar toch niet verwacht omdat ze niet áán de snelweg lagen.
En als je Ionity via We Charge (VW app) afsluit, dan heb je plug-and-charge. Dat is stiekem ook wel relaxtPuppetmaster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:05:
Ik kijk uiteraard ook naar het hele routeverloop, maar idd wel kansen op nieuwe files.
Ik ben toch malle pietje niet!
Als ik het goed begrijp is dat dan een soort plug-and-play direct laden na insteken?
The Legend schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:24:
[...]
En als je Ionity via We Charge (VW app) afsluit, dan heb je plug-and-charge. Dat is stiekem ook wel relaxt
Klopt. Autocharge / Plug & Charge is een manier van opladen waarbij de laadsessie automatisch start zodra je de stekker aansluit, zonder laadpas of app.d_marf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:00:
Als ik het goed begrijp is dat dan een soort plug-and-play direct laden na insteken?
[...]
Let wel op: Plug and charge en Autocharge doen dit maar er zitten verschillende protocollen achter. Sommige auto’s werken met beide, sommige met één vd twee. En sommige aanbieders werken met Plug and charge en anderen met autocharge en sommigen werken met geen vd twee.
Het zou natuurlijk een enorme verbetering zijn als er één systeem komt dat alle aanbieders gebruiken en dat met alle ev’s overweg kan.
Kia e-soul EL 64 kw 2020
En het heeft nog een nadeel, of ik moet dat volledig verkeerd hebben begrepen: dit is alleen van toepassing op 1 aanbieder/pas? Op dit moment wissel ik tussen 2 passen en dat zou dan niet meer kunnen?mm.kool schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:16:
[...]
Klopt. Autocharge / Plug & Charge is een manier van opladen waarbij de laadsessie automatisch start zodra je de stekker aansluit, zonder laadpas of app.
Let wel op: Plug and charge en Autocharge doen dit maar er zitten verschillende protocollen achter. Sommige auto’s werken met beide, sommige met één vd twee. En sommige aanbieders werken met Plug and charge en anderen met autocharge en sommigen werken met geen vd twee.
Het zou natuurlijk een enorme verbetering zijn als er één systeem komt dat alle aanbieders gebruiken en dat met alle ev’s overweg kan.
Het staat het los van je laadpas. Ik gebruik autocharge bij het snelladen bij Fastned en Electra. Je stelt het eenmalig in via hun app. Dus in mijn geval heb ik het moeten activeren in de app van Fastned én in die van Electra. Uiteraard moet je een betaalmethode koppelen. Daarna wordt het actief bij je eerstvolgende laadsessie. Alle sessies daarna is het inpluggen en laden.ebk71 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:27:
[...]
En het heeft nog een nadeel, of ik moet dat volledig verkeerd hebben begrepen: dit is alleen van toepassing op 1 aanbieder/pas? Op dit moment wissel ik tussen 2 passen en dat zou dan niet meer kunnen?
Je kunt op de site ev-database.org zien of en zo ja voor welk systeem je ev geschikt is, onder het kopje ‘opladen’.
Hier bijv mijn auto: https://ev-database.org/nl/auto/1288/Kia-e-Soul-64-kWh
[ Voor 13% gewijzigd door mm.kool op 17-04-2026 14:53 ]
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Ja maar kan je dan nog kiezen? Ik gebruik nu bijvoorbeeld Electroverse (die dit ondersteunt) op een allego paal en Greenchoice op een paal (partij onbekend) van het werk. Ik wil dus de keuze hebben wanneer ik welke laadpasaanbieder gebruik.mm.kool schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:33:
[...]
Het staat het los van je laadpas. Ik gebruik autocharge bij het snelladen bij Fastned en Electra. Je stelt het eenmalig in via hun app. Dus in mijn geval heb ik het moeten activeren in de app van Fastned én in die van Electra. Uiteraard moet je een betaalmethode koppelen. Daarna wordt het actief bij je eerstvolgende laadsessie. Alle sessies daarna is het inpluggen en laden.
Je kunt op de site ev-database.org zien of en zo ja voor welk systeem je ev geschikt is, onder het kopje ‘opladen’.
Hier bijv mijn auto: https://ev-database.org/nl/auto/1288/Kia-e-Soul-64-kWh
Precies de reden dat ik het uitgeschakeld heb. Met onze VW ID hadden we het via We Charge aanstaan. Kwamen bij een IONITY en we betaalden het WeCharge tarief (toen geen abo dus duur) terwijl ik een abo van IONITY had.ebk71 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:10:
[...]
Ja maar kan je dan nog kiezen? Ik gebruik nu bijvoorbeeld Electroverse (die dit ondersteunt) op een allego paal en Greenchoice op een paal (partij onbekend) van het werk. Ik wil dus de keuze hebben wanneer ik welke laadpasaanbieder gebruik.
Heb inmiddels een Tesla dus dat probleem heb ik niet meer.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik vrees dat de afgelegen locaties in combinatie met de koperdiefstallen het businessmodel onhoudbaar maken. Of er moet een online bewaker zijn met een drone die de auto van de rovers laat ontploffen of dergelijke dingen meer.PeterZ(on) schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:46:
[...]
Ja daarom leek het mij wel leuk om via de IE-chargers een route naar mijn vakantiebestemming in Spanje te plannen. Door de wat afgelegen locaties krijg je dan een route waar je anders nooit komt, maar dan moeten ze het wel doen.
Oei ja, dat weet ik eigenlijk niet. Zou kunnen dat als je de sessie met je pas activeert voordat je de stekker aansluit dat hij dan de pas pakt ipv autocharge. Maar nogmaals dat weet ik niet zeker.ebk71 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:10:
[...]
Ja maar kan je dan nog kiezen? Ik gebruik nu bijvoorbeeld Electroverse (die dit ondersteunt) op een allego paal en Greenchoice op een paal (partij onbekend) van het werk. Ik wil dus de keuze hebben wanneer ik welke laadpasaanbieder gebruik.
We zijn trouwens flink off-topic nu.
Kia e-soul EL 64 kw 2020
@PeterZ(on) ,DDDikkiedik schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:32:
[...]
Ik vrees dat de afgelegen locaties in combinatie met de koperdiefstallen het businessmodel onhoudbaar maken. Of er moet een online bewaker zijn met een drone die de auto van de rovers laat ontploffen of dergelijke dingen meer.
Dat is inderdaad wel een gevaar. En jouw accu is “niet super overvloedig”, maar aan de andere kant “ongeveer net zo overvloedig als mijn accu tijdens mijn caravan trip naar Spanje en Portugal” afgelopen oktober. Ik had toen een 100%-0% bereik van 250km.
In Portugal was echt 1 op de 3 snelladers afgeknipt. In Spanje was het wel beter maar toch ook met enige regelmaat (1 op 4 a 5) niet aan de praat te krijgen. Heel heel goed op bijvoorbeeld abrp checken wanneer de lader voor het laatst gebruikt was.
Dat betreft dan inderdaad de binnenland laders, die vonden wij met de caravan ook leuk.
De enige keer dat ik afgeknipte kabels zag was vorige maand in Spanje bij L'Aldea langs de AP7. Daarom zorg ik altijd voor voldoende restbereik als ik bij een lader kom en er moeten ook alternatieve locaties zijn. In het binnenland, en of dat nu Spanje Portugal of ook Frankrijk is, met vaak maar 1 lader moet je ook uitkijken. Zijn soms stuk of ge-ICE'd of er is markt of gewoon bezet, dus altijd oppassen. En al die systemen om te checken zijn digitaal, dus beschikbaar of niet beschikbaar, maar of ze echt beschikbaar zijn is maar de vraag.Stefannn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:52:
[...]
@PeterZ(on) ,
Dat is inderdaad wel een gevaar. En jouw accu is “niet super overvloedig”, maar aan de andere kant “ongeveer net zo overvloedig als mijn accu tijdens mijn caravan trip naar Spanje en Portugal” afgelopen oktober. Ik had toen een 100%-0% bereik van 250km.
In Portugal was echt 1 op de 3 snelladers afgeknipt. In Spanje was het wel beter maar toch ook met enige regelmaat (1 op 4 a 5) niet aan de praat te krijgen. Heel heel goed op bijvoorbeeld abrp checken wanneer de lader voor het laatst gebruikt was.
Dat betreft dan inderdaad de binnenland laders, die vonden wij met de caravan ook leuk.
Wat is dat dan, een of ander explosief inktpatroon zoals ze in geldcasssetes doen?PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:08:
In een YT video zag ik onderstaande bescherming bij Ionity Hauconcourt.
[Afbeelding]
Wat het precies was werd niet gezegd maar zal vast zoiets zijn.ASW1 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:19:
[...]
Wat is dat dan, een of ander explosief inktpatroon zoals ze in geldcasssetes doen?
Ik dacht eerder aan een sleeve met aan de binnenkant Mithril, een fictief, zeldzaam en uiterst kostbaar zilverachtig metaal uit J.R.R. Tolkiens Midden-aarde, bekend om zijn enorme sterkte, lichte gewicht en glans die niet vervaagt. Het werd door de Dwergen in Moria gedolven, is sterker dan staal en werd onder meer gebruikt voor Bilbo's maliënkolder.PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:30:
[...]
Wat het precies was werd niet gezegd maar zal vast zoiets zijn.
https://share.google/0UQUro0sWpHP0ZArE
Bij IE-charge hoef je in ieder geval zeker niet bezorgd te zijn dat de laders ge-ice'd zijn.PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:19:
[...]
De enige keer dat ik afgeknipte kabels zag was vorige maand in Spanje bij L'Aldea langs de AP7. Daarom zorg ik altijd voor voldoende restbereik als ik bij een lader kom en er moeten ook alternatieve locaties zijn. In het binnenland, en of dat nu Spanje Portugal of ook Frankrijk is, met vaak maar 1 lader moet je ook uitkijken. Zijn soms stuk of ge-ICE'd of er is markt of gewoon bezet, dus altijd oppassen. En al die systemen om te checken zijn digitaal, dus beschikbaar of niet beschikbaar, maar of ze echt beschikbaar zijn is maar de vraag.
Als ik het internet moet geloven moet je in het hoogseizoen al wel echt 2,5 á 3 uur voor vertrekt boot in Calais aankomen, met de wachtrijen voor de paspoortcontroles en check-in.Stefannn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:36:
[...]
Zoek even op mijn Posts, ik ben afgelopen 3 jaar regelmatig met EV in UK geweest.
Bij Calais is een Ionity, die staat echter wat dichter bij de tunnel dan de boot.
In uk heb je vlak na Dover ook een Ionity.
Ionity abonnement nemen is zeer zeker de moeite. Vrijwel alle ander merk publieke snellaad palen zitten rond de 0.80 a 0.90 pond/kWh.
Nieuwe eend in de bijt is Alfred Clark. Palen van 150kW voor 0.55 pond/kWh.
Verder kan je bij alle snelladers met creditcard betalen.
Wat is jullie ervaring?
Ik ben al lang niet met de boot vanuit Calais geweest.Dani86 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:23:
[...]
Als ik het internet moet geloven moet je in het hoogseizoen al wel echt 2,5 á 3 uur voor vertrekt boot in Calais aankomen, met de wachtrijen voor de paspoortcontroles en check-in.
Wat is jullie ervaring?
Bij de tunnel mik ik op 45min voor “trein gaat rijden” aan te komen. Dan heb je 25min voor douane en 20min voor inschepen. Dat is het snelste dat “mogelijk is”. Maar… als er dan file is krijg je gewoon een trein later zonder probleem. Dat is een mega voordeel tov boot. Boot moet je echt niet missen.
Sind 1.5 week hebben ze een nieuw paspoort control van uk naar Europa. Ik had bij terugkomst met boot in Rotterdam een extra uur vertraging doordat alle Engelsen de auto uit moesten en per persoon gescand.
Wij hadden vorig jaar juli pech omdat de Franse douane maar 1 loketje open had ivm personeelsproblemen. We werden bij checkin 1 uur vantevoren al uit voorzorg op de volgende boot gepland met de mededeling dat we probleemloos op onze oorspronkelijke boot meekonden als we het zouden halen. Die haalden we gelukkig, maar het is dus niet zo dat ze niet flexibel zijn. Alleen varen ze minder vaak natuurlijk. De boot is vooral leuk voor de ervaring en de iets lagere prijs, niet voor de reistijd. Maar heerlijk om even het dek op te kunnen of wat te eten.Stefannn schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:39:
[...]
Ik ben al lang niet met de boot vanuit Calais geweest.
Bij de tunnel mik ik op 45min voor “trein gaat rijden” aan te komen. Dan heb je 25min voor douane en 20min voor inschepen. Dat is het snelste dat “mogelijk is”. Maar… als er dan file is krijg je gewoon een trein later zonder probleem. Dat is een mega voordeel tov boot. Boot moet je echt niet missen.
Sind 1.5 week hebben ze een nieuw paspoort control van uk naar Europa. Ik had bij terugkomst met boot in Rotterdam een extra uur vertraging doordat alle Engelsen de auto uit moesten en per persoon gescand.
Ik kon vanuit Nederland zonder laden met de Polestar naar Dover. Daarna rustig bij Ionity Channel Gateway in Hythe geladen.
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 19-04-2026 21:36 ]
Eind december bij aankomst met de ferry in Hoek van Holland werden de auto's bij aankomst op de kade gesorteerd in 2 rijen, wij mochten in de fast track rij met NL kenteken.Stefannn schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:39:
[...]
Dit was de eerste keer voor ons dat ze die sortering maakten, geen idee waar het voor was.
On-topic: lange wachtrijen zijn verschrikkelijk maar toch een stuk fijner in een elektrische auto. Geen lopende motor, geen uitlaatgas, wel geklimatiseerd. Is wel aangenaam als andere auto's om je heen in de wachtrij ook elektrisch zijn.
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?
Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.
Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.
Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.
Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.
Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.
Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.
Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.
Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.
Heeft je auto de accu goed voorverwarmd en was de accu leeg genoeg? Ik heb een 800V model maar haal in principe overal de max snelheid als ik de navigatie gebruik en de auto de lader heeft ingepland. Hij warmt dan netjes op tijd de accu voor. Heb alleen een keer bij Elektra op een drukke vakantiezaterdag meegemaakt dat de snelheid iets geknepen werd. En een paar jaar geleden bij een drukke Tesla supercharger. Maar het is zeker niet gebruikelijk.Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?
Ja dat was geen enkel probleem. De door de auto aangegeven snelheid werd dus ook met een flinke marge niet gehaald.JTHZZ schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:39:
[...]
Heeft je auto de accu goed voorverwarmd en was de accu leeg genoeg? Ik heb een 800V model maar haal in principe overal de max snelheid als ik de navigatie gebruik en de auto de lader heeft ingepland. Hij warmt dan netjes op tijd de accu voor. Heb alleen een keer bij Elektra op een drukke vakantiezaterdag meegemaakt dat de snelheid iets geknepen werd. En een paar jaar geleden bij een drukke Tesla supercharger. Maar het is zeker niet gebruikelijk.
N=2 in mijn geval, maar ongeveer een maandje terug netjes de beloofde laadsnelheden bij EWE gehaald. Geen ervaring met Aral Pulse.
Meestal ligt beperking van de laadsnelheid aan de autozijde. Mijn auto gaat niet boven de 125kW, dus ik heb geen idee of 400kW laders worden afgeknepen. De beperking zit eigenlijk altijd in kou (omgeving en accu) en bijbehorende batterijbescherming. Oftewel: je BMS grijpt in en 'knijpt' de laadsnelheid om de accucellen te beschermen.Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Waarom dat extra impact op 800V modellen zou hebben? Lijkt me niet. 800V, zeker in combinatie met een 400V compatible omvormer in je auto maakt superflexibel.
Je geeft overigens geen context: wat voor auto heb je? Ben je gaan laden na een lange rit of vrij snel na start rit?
Bij mij ook N=3. Geen specifieke beperkingen geconstateerd bij EWE GO (zomer vorig jaar).Knul schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:07:
N=2 in mijn geval, maar ongeveer een maandje terug netjes de beloofde laadsnelheden bij EWE gehaald. Geen ervaring met Aral Pulse.
In dat laatste zit hem wel de crux.Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:09:
[...]
Waarom dat extra impact op 800V modellen zou hebben? Lijkt me niet. 800V, zeker in combinatie met een 400V compatible omvormer in je auto maakt superflexibel.
Er zijn nog niet zoveel 800V auto’s die een omvormer hebben die ook de 400V CCS spec halen (200kW)
De beperking die @JTHZZ noemt met z’n 800V auto bij tesla, de kans lijkt me groter dat het aan de omvormer lag.
Mercedes EQE. Normaalgesproken erg betrouwbaar qua snelheden. Omdat ik vrijwel uitsluitend (en regelmatig) lange ritten maak met 1 of 2 stops, is me het dus des te meer expliciet opgevallen, omdat me dit de afgelopen anderhalf jaar nog nooit zo consequent is overkomen. Een cap van 150 kW bij de 300kW palen ben ik wel bekend mee, maar dat de zuilen zelf hun piek niet trekken, dat ben ik dus niet gewend.Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:09:
[...]
Meestal ligt beperking van de laadsnelheid aan de autozijde. Mijn auto gaat niet boven de 125kW, dus ik heb geen idee of 400kW laders worden afgeknepen. De beperking zit eigenlijk altijd in kou (omgeving en accu) en bijbehorende batterijbescherming. Oftewel: je BMS grijpt in en 'knijpt' de laadsnelheid om de accucellen te beschermen.
Je geeft overigens geen context: wat voor auto heb je? Ben je gaan laden na een lange rit of vrij snel na start rit?
Belangrijk detail: het lag niet aan mijn auto. Twee palen verderop een Ioniq 6 met dezelfde snelheden met wie ik er ook even een babbeltje over had gemaakt. De persoon laadt regelmatig bij de betreffende Aral, had het echte ook nog niet zo druk gezien. De hele rits auto’s was toch wel wat langer bezig dan verwacht.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de stroomverzorging op dergelijke locaties afdoende zou zijn voor de geboden laadmogelijkheden, maar kennelijk is dat dus niet per sé het geval? (Heb geen hoogseizoen ervaring dus vandaar dat dit me wat heeft overvallen, het maakt het plannen van de reis ook wat ongemakkelijker moet ik zeggen)
Stond er nog een auto te laden aan dezelfde paal? Zowel Ewego als Aral pulse halveren de maximale afgifte per stekker in dat geval.Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Goede toelichting! Overigens is het een illusie om te denken dat alle snellaadstations aangesloten zijn op trafo die 100% van de laders op 100% vermogen verzorgt. Dat is niet-efficiënt in meerdere opzichten, zowel natuurkundig als economisch. Het contractuele transportvermogen wordt dan nagenoeg nooit gehaald, terwijl in Nederland de eigenaar wel betaalt op basis van het gecontracteerde vermogen. De aanbieder zal dus een balans zoeken. Hoe de Duitse systematiek werkt weet ik niet.Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]
Mercedes EQE. Normaalgesproken erg betrouwbaar qua snelheden. Omdat ik vrijwel uitsluitend (en regelmatig) lange ritten maak met 1 of 2 stops, is me het dus des te meer expliciet opgevallen, omdat me dit de afgelopen anderhalf jaar nog nooit zo consequent is overkomen. Een cap van 150 kW bij de 300kW palen ben ik wel bekend mee, maar dat de zuilen zelf hun piek niet trekken, dat ben ik dus niet gewend.
Belangrijk detail: het lag niet aan mijn auto. Twee palen verderop een Ioniq 6 met dezelfde snelheden met wie ik er ook even een babbeltje over had gemaakt. De persoon laadt regelmatig bij de betreffende Aral, had het echte ook nog niet zo druk gezien. De hele rits auto’s was toch wel wat langer bezig dan verwacht.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de stroomverzorging op dergelijke locaties afdoende zou zijn voor de geboden laadmogelijkheden, maar kennelijk is dat dus niet per sé het geval? (Heb geen hoogseizoen ervaring dus vandaar dat dit me wat heeft overvallen, het maakt het plannen van de reis ook wat ongemakkelijker moet ik zeggen)
De beperking bij Tesla is dat Tesla 400V levert en dus een hoger amperage moet leveren om '800V'-snelheden te leveren. En dat kunnen die DC-laders gewoon niet.Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]
In dat laatste zit hem wel de crux.
Er zijn nog niet zoveel 800V auto’s die een omvormer hebben die ook de 400V CCS spec halen (200kW)
De beperking die @JTHZZ noemt met z’n 800V auto bij tesla, de kans lijkt me groter dat het aan de omvormer lag.
Bij 800/400V compatibiliteit is het vooral opletten bij aanschaf. Er was bijvoorbeeld veel nieuws dat Mercedes CLA geen 400V boordlader heeft, maar die is met een optie wel te krijgen.
Ben er bekend mee en zoals gezegd was het drukker dan gemiddeld. Met >80% bezettingsgraad. Maar daar moet dan ook bij gezegd worden dat er weinig exotisch spul bij stond wat überhaupt meer dan 200kW kan trekken, als piek. En de meesten stonden er al dusdanig lang dat ze die al wel eventjes voorbij waren, aldus mijn mentale bierviltjescalculatie.Harrie van Til schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:48:
[...]
Stond er nog een auto te laden aan dezelfde paal? Zowel Ewego als Aral pulse halveren de maximale afgifte per stekker in dat geval.
Dat de 300kW zuilen hun vermogen delen dat ken ik, maar zoals gezegd was ik met 150kW erg tevreden geweest, aangezien hier nog amper 2/3 van gehaald werd. Nu is bij mij het verlies met de EQE dus niet enorm hoog. Misschien dat het bij 800v systemen anders werkt omdat zij voor dezelfde kW’s het halve amperage nodig hebben, maar als ik even een snelle stop zou willen doen zonder maaltijd zou ik wel even zuur zijn wanneer blijkt dat ik net een kwart van m’n verwachte / geplande vermogen toegeleverd krijg. Met dus meer oponthoud voor mezelf als voor een ander.
@Pr088 Dat is inderdaad de conclusie die ik eigenlijk impliciet ook getrokken had, hetzij een teleurstellende. Je zag het effect dus ook duidelijk aan de hand van de na mij (ik had de laatste vrije aansluiting) ontstane rij. Dat je in de rij moet staan is 1 ding, maar wanneer de infra dus niet is gebouwd voor 100% belasting, heb je hier dus ook nog eens een zelfversterkend effect.
Ik heb dit overigens bij Ionity nog nooit meegemaakt. Weten jullie of het daar op drukke tijdstippen ook zo werkt? Ionity is sowieso mijn provider van voorkeur namelijk. Maar goed, zeker in Duitsland buiten de A3 om, heb je vaak een andere provider te accepteren.
Dunno, maar heb wel eens gehoord dat Ionity de cacaciteit goed op orde heeft. Ik heb bij EnBW ook nooit problemen gehad, maar goed: mijn 'oude' ID3tje doet maximaal 120-125kw en zit het grootste deel van de curve onder de 100kw.Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:13:
[...]
Ben er bekend mee en zoals gezegd was het drukker dan gemiddeld. Met >80% bezettingsgraad. Maar daar moet dan ook bij gezegd worden dat er weinig exotisch spul bij stond wat überhaupt meer dan 200kW kan trekken, als piek. En de meesten stonden er al dusdanig lang dat ze die al wel eventjes voorbij waren, aldus mijn mentale bierviltjescalculatie.
Dat de 300kW zuilen hun vermogen delen dat ken ik, maar zoals gezegd was ik met 150kW erg tevreden geweest, aangezien hier nog amper 2/3 van gehaald werd. Nu is bij mij het verlies met de EQE dus niet enorm hoog. Misschien dat het bij 800v systemen anders werkt omdat zij voor dezelfde kW’s het halve amperage nodig hebben, maar als ik even een snelle stop zou willen doen zonder maaltijd zou ik wel even zuur zijn wanneer blijkt dat ik net een kwart van m’n verwachte / geplande vermogen toegeleverd krijg. Met dus meer oponthoud voor mezelf als voor een ander.
@Pr088 Dat is inderdaad de conclusie die ik eigenlijk impliciet ook getrokken had, hetzij een teleurstellende. Je zag het effect dus ook duidelijk aan de hand van de na mij (ik had de laatste vrije aansluiting) ontstane rij. Dat je in de rij moet staan is 1 ding, maar wanneer de infra dus niet is gebouwd voor 100% belasting, heb je hier dus ook nog eens een zelfversterkend effect.
Ik heb dit overigens bij Ionity nog nooit meegemaakt. Weten jullie of het daar op drukke tijdstippen ook zo werkt? Ionity is sowieso mijn provider van voorkeur namelijk. Maar goed, zeker in Duitsland buiten de A3 om, heb je vaak een andere provider te accepteren.
In mijn ervaring is buitentemperatuur en daarmee accutemperatuur (mijn auto kan de accu niet voorverwarmen) de grootste voorspeller van snel laadgedrag. Hoge buitentemperatuur > 20 graden is een hoge laadsnelheid.
In principe is CCS voorzien voor stromen tot 500A, en daarvan komt de 200kW max op 400V en 400kw op 800V.Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:30:
[...]
De beperking bij Tesla is dat Tesla 400V levert en dus een hoger amperage moet leveren om '800V'-snelheden te leveren. En dat kunnen die DC-laders gewoon niet.
Bij 800/400V compatibiliteit is het vooral opletten bij aanschaf. Er was bijvoorbeeld veel nieuws dat Mercedes CLA geen 400V boordlader heeft, maar die is met een optie wel te krijgen.
Alleen staat Tesla op de eigen SuC en bij de eigen auto's een stroom van ca 600A toe om tot 250kW te raken voor een 3 en Y.
Klopt, maar de snelheden die de 800V auto’s halen bij 400V tesla palen liggen (duidelijk) lager dan de 200kW die ze wel aan CCS2 spec kunnen krijgen.Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:30:
[...]
Kia/hyundai halen vaak maar 70-80 kW
De optie van de CLA levert 100 kW,
PPE haalt maar 140 kW (A6/Q6 grote accu). Dat is ca. 50% van de 800V piek.
PPE?Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:05:
[...]
Klopt, maar de snelheden die de 800V auto’s halen bij 400V tesla palen liggen (duidelijk) lager dan de 200kW die ze wel aan CCS2 spec kunnen krijgen.
Kia/hyundai halen vaak maar 70-80 kW
De optie van de CLA levert 100 kW,
PPE haalt maar 140 kW (A6/Q6 grote accu). Dat is ca. 50% van de 800V piek.
Voor 800V auto's is het van belang dat de nieuw geplaatste snelladers 800V kunnen bereiken. De discussie of het aansluitvermogen voldoende is voor vollast is een tweede discussie (en punt van aanhoudende zorg).
Excuus, dat was met mijn vorige auto met 400V. Tesla doet bij (sommige?) superchargers aan load balancing. Met een 800V auto kun je die superchargers inderdaad maar beter gewoon compleet mijden, vanwege de lagere laadsnelheid. Geen probleem overigens: in de landen waar ik kom zijn er tegenwoordig zoveel andere opties en Tesla superchargers liggen in mijn ogen meestal toch te ver van de route af. Dan ben je al snel een kwartier extra kwijt met op en neer rijden.Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]
[ Voor 34% gewijzigd door JTHZZ op 20-04-2026 18:58 ]
De V4 Supercharger levert ook 800V, de Cybertruck is ook een 800V systeem.
Die wordt niet geleverd in Europa, maar de V4 Supercharger is hierop afgestemd + om open te gaan voor andere merken.
Wellicht een optie voor de 800V rijders hier? Ik zie steeds meer V4s, ook best wat V2 sites die zijn omgebouwd naar V4 (Erfstadt, Waldlaubersheim).
V4 stations uit het hoofd (die ik gebruikt heb)
FR:
Roye
Artenay
Duinkerken
DE:
Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden
Kijk ook op supercharge.info
Die wordt niet geleverd in Europa, maar de V4 Supercharger is hierop afgestemd + om open te gaan voor andere merken.
Wellicht een optie voor de 800V rijders hier? Ik zie steeds meer V4s, ook best wat V2 sites die zijn omgebouwd naar V4 (Erfstadt, Waldlaubersheim).
FR:
Roye
Artenay
Duinkerken
DE:
Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden
[ Voor 22% gewijzigd door Dani86 op 20-04-2026 23:34 ]
Daar zou ik idd wel in geïnteresseerd zijn; of bestuurders van een 800V auto in Europa ook verschil merken bij een V4 tov een V3.
In Europa zou 800V bij V4 nog niet uitgerold zijn voor zover ik weet.
Hier is immers ook geen Cybertruck.
Maar als dat wel is, is dat belangrijk nieuw, ook voor lange(re) reizen binnen Europa, omdat er al zoveel V4’s zijn.
Hier een deel:
Maar als dat wel is, is dat belangrijk nieuw, ook voor lange(re) reizen binnen Europa, omdat er al zoveel V4’s zijn.
Hier een deel:
[ Voor 34% gewijzigd door Puppetmaster op 20-04-2026 23:44 ]
Premium Platform Electric (PPE) is a modular car platform for electric cars developed by Volkswagen Group brands Audi and Porsche
Bij mijn weten is er geen enkele 800V auto die 200kW haalt met z’n converter op 400V
Het stikt ondertussen van de V4's (pak hem beet 65% van de SUCs in Europa), maar met een 800V systeem houdt het bij 100KW gewoon op. De V4 kan geschikt gemaakt worden voor 800V (mede i.v.m. cybertruck inderdaad) maar in Europa zijn dat er nul, in Amerika inmiddels wel een aantal.Dani86 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:30:
FR:
Roye
Artenay
Duinkerken
DE:
Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden
Overigens laad ik op vakantie best regelmatig bij SUC's, maar alleen V4 i.v.m. de langere kabels zodat je geen 2 plekken in beslag hoeft te nemen. Ja, het houdt op bij 100KW, maar dan nog ben ik in een half uurtje weer onderweg in plaats van rond de 20 minuten - boeien...
Whatever
Is er een website/app waar je op 800V laadpalen kan filteren?Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:39:
Daar zou ik idd wel in geïnteresseerd zijn; of bestuurders van een 800V auto in Europa ook verschil merken bij een V4 tov een V3.
Hier een deel:
[Afbeelding]
Alle superchargers doen aan een vorm van loadbalancing.JTHZZ schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:51:
[...]
Excuus, dat was met mijn vorige auto met 400V. Tesla doet bij (sommige?) superchargers aan load balancing.
V2 had twee stalls op 150 kW, dus max 150 kW als je alleen stond of delen met twee.
V3 heeft 4 stalls op 575 kW met max 250 kW (in Europa ~256 kW geleverd, in de VS zelfs 325 kW)
V4 kan al het vermogen verdelen over alle stalls, als dat zo geconfigureerd is, en redelijk standaard is net als V3, 1 cabinet van 575 kW per 4 stalls.
Maar goed, de 250 kW van Tesla is maar een korte piek die je alleen in optimale omstandigheden haalt.
Signatures zijn voor boomers.
Niet dat ik weet, maar aangezien de CCS standaard maximaal 500A levert kun je er vanuit gaan dat alle palen van meer dan 200kW ook 800V doen. Tesla is daarop de enige uitzondering omdat ze voor hun eigen auto’s de standaard iets oprekken naar een 250kW piek(je).Crupa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:37:
[...]
Is er een website/app waar je op 800V laadpalen kan filteren?
Leuk al die V4s maar in Europa draaien ze gewoon op 400V. Bovendien zijn er ondertussen in de meeste landen zoveel alternatieven dat ik denk dat er steeds minder niet-Tesla’s komen. De prijzen zijn ook niet zo heel interessant meer zonder abonnement.Dani86 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:30:
FR:
Roye
Artenay
Duinkerken
DE:
Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 21-04-2026 11:51 ]
Tesla is flink duurder geworden (vooral gedurende de dag)JTHZZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:50:
[...]
Leuk al die V4s maar in Europa draaien ze gewoon op 400V. Bovendien zijn er ondertussen in de meeste landen zoveel alternatieven dat ik denk dat er steeds minder niet-Tesla’s komen. De prijzen zijn ook niet zo heel interessant meer zonder abonnement.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Een wat verlate reactie. Ik heb in april twee retours geboekt met LeShuttle voor juli en augustus 2026: €261 en €307. Al met al redelijk te doen die bedragen, gelukkig geen €500. Dus voor wat het waard is.
En hoe veel tijd zit er tussen de heen en terugrit?ReconE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:05:
[...]
Een wat verlate reactie. Ik heb in april twee retours geboekt met LeShuttle voor juli en augustus 2026: €261 en €307. Al met al redelijk te doen die bedragen, gelukkig geen €500. Dus voor wat het waard is.
Ik heb de indruk dat de prijs een heel stuk hoger is als je er 2 weken tussen laat.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/O71SBIXuq2s5ZZG6QpVfZlE5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AsVANLzcRY81A3swwsFTiHnU.jpg?f=fotoalbum_large)