Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:16:
[...]

Waar je soms na 15h niks meer te eten kan vinden...
Is niet mijn ervaring, maar zou kunnen het is dan siësta hè, s'lands wijs s'lands eer. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:54
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:29:
[...]

Is niet mijn ervaring, maar zou kunnen het is dan siësta hè, s'lands wijs s'lands eer. :)
Ik heb het één keer gehad in Kaltenkirchen in Duitsland, maar het was zondag... en hadden net ontbeten, dus was het niet zo erg. Voor de rest overal bij Tesla iets kunnen eten/drinken, zowel in België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië.

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb het één keer gehad in Kaltenkirchen in Duitsland, maar het was zondag... en hadden net ontbeten, dus was het niet zo erg. Voor de rest overal bij Tesla iets kunnen eten/drinken, zowel in België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië.
Ik denk dat iedere aanbieder locaties heeft waar geen voorzieningen zijn. Maar het ging nu over het traject Spaanse grens - Valencia en daar ken ik geen Tesla Suc locatie waar helemaal niets is en op de vraag welke dat was kwam geen antwoord. Ik ken op dat traject wel mindere locaties, bijvoorbeeld van Ionity.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:29:
[...]

Nee, de laders stonden bij een soort shopping mall waar de winkels rond 18h sluiten. Dus er waren een paar broodjeszaken, maar die gingen dicht om 15h. Het was zelfs niet zeker dat je na 18h nog een toilet zou vinden.

Dat zijn locaties die ik probeer te vermijden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

Vanaf 22u is het meeste wel dicht op de laadplekken. Zeker als er geen 24/7 pompstation in de buurt is. Al heb ik ook wel een paar stops gehad waar een uitgebreide automatiek was, tot pizza en patat aan toe.
Voor mij niet zo'n probleem want we hadden de toilet en koffiemachine achter de auto hangen, dus ruimte op en om de laadplek vond ik belangrijker. Niet dat afkoppelen veel werk is, maar niet afkoppelen is sowieso minder werk.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat iedere aanbieder locaties heeft waar geen voorzieningen zijn. Maar het ging nu over het traject Spaanse grens - Valencia en daar ken ik geen Tesla Suc locatie waar helemaal niets is en op de vraag welke dat was kwam geen antwoord. Ik ken op dat traject wel mindere locaties, bijvoorbeeld van Ionity.
Ik doelde meer op @Tommie12 zijn repliek, Spanje heb ik nog niet gereden met EV, dus daar kan ik niet op antwoorden. Ik denk dat je voor de rest niet veel aandacht moet schenken aan sommige verklaringen.. heb soms de indruk dat men bewust Tesla SuCs wat negatief in de picture zetten, maar dan moeten ze wel objectief blijven en niet gebakken lucht verkopen (is niet op @Tommie12 zijn reactie gericht).

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]

Ik doelde meer op @Tommie12 zijn repliek, Spanje heb ik nog niet gereden met EV, dus daar kan ik niet op antwoorden. Ik denk dat je voor de rest niet veel aandacht moet schenken aan sommige verklaringen.. heb soms de indruk dat men bewust Tesla SuCs wat negatief in de picture zetten, maar dan moeten ze wel objectief blijven en niet gebakken lucht verkopen (is niet op @Tommie12 zijn reactie gericht).
Helemaal mee eens, geen onzin verkopen want dan voel ik mij gedwongen dat recht te zetten. Bovendien zijn die locaties allemaal op GM te controleren wat ligging en faciliteiten daarom heen betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:58
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]

Voor mij mag het. Dan blijft het lekker rustig. Ik laad op vakantie bij voorkeur bij een Tesla SuC. Verder: een thermoskan koffie en een zak krentenbollen doet wonderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Zapato schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:06:
[...]

Voor mij mag het. Dan blijft het lekker rustig. Ik laad op vakantie bij voorkeur bij een Tesla SuC. Verder: een thermoskan koffie en een zak krentenbollen doet wonderen.
Iets lastiger als je van een andere locatie komt, maar als ik van thuis vertrek hebben we inderdaad een thermoskan met koffie mee en één of andere snack gaat vaak ook mee. Beetje een gewoonte geworden omdat sommige tanksstations langs de autosnelweg soms niet te pruimen zijn...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Het is al tuim 4 jaar geleden dat ik dit topic startte. En wat is er veel veranderd verbeterd sinds die tijd. Gisteren en vandaag weer naar Spanje (Roses) gereden. Het aantal snellaad locaties is enorm toegenomen vooral in Frankrijk. Nu ook regelmatig op aires waar geen bezinestation/restaurant oid is. Zie bijvoorbeeld deze locatie van Electra op Aire de Gigean nabij Montpellier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufuuqBOqavgw9XpdvyUEUaKe6_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDMkZOMI4Irm5xlajnzfi1F3.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel van deze locaties………de beperkte voorzieningen zoals eenvoudige zelfreinigende toiletten en automaten voor koffie/snacks. Als ze nieuw zijn best OK maar na een half jaar gebruik vaak afgeragd/stuk/vies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH__RyhPK7I5Jm3oKXuLlRFosl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGGGdScpjpvPMuMGoFErQPpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OoC_cHjsSBWpNMP0tOm_Zw7bIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tBLBs17dxnWjB4QQeSmysq2.jpg?f=fotoalbum_large
Aire de Gigean

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyRWK29IVyNvzubHM-8bDhFbfMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rr1KlGzKHXLlShErwlCNhzk.jpg?f=fotoalbum_large
Tesla Dijon (Arc sur Tille)

Een grote plus is de autocharge mogelijkheid bij Fastned en nu ook bij Elektra. Inpluggen en gelijk laden, ideaal. Beiden werkten bij mij tot nu toe vlekkeloos. Een paar keer bij elektra geladen met het (nu) tijdelijke gratis abonnement voor 2 maanden. De prijs van 29 ct per kw is natuurlijk spotgoedkoop.

Op de hele afstand (1500 km) voor 86 eu (incl. tesla abonnement) geladen bij Tesla en Elektra.

Mijn Kia e-soul deed het weer voorbeeldig. Eerste dag (1000 km) gemiddeld verbruik van 16,8 kw per 100 km. Dag twee (500 km en iets warmer: 18 tot 28 graden) 15,8 kw per 100 km. 105 á 110 km op de CC.

Over ruim een week een tijdje naar de Spaanse Pyreneeën. Benieuwd hoe het daar is. Daarna door naar Javea.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:01
Onderweg naar huis vanaf het Gardameer met de Tesla model 3 LR 2019. Eerste keer sinds ik de auto heb zo'n lange rit.

Heenweg vertrokken om 22:30 en geladen bij:
- SC Montabaur om 01:26. Was alleen aan het laden. Top locatie.
- SC Hirschberg om 03:01. Was alleen aan het laden.
- SC Kappel-grafenhausen om 04:40. Was alleen aan het laden.
- SC Eimeldingen om 06:00. Was alleen aan het laden.
- ergens in Zwitserland net na de Gotthard tunnel bij een Enbw
- SC Telgate om 13:00 uur. Locatie zonder enige voorzieningen.

Vaker gestopt dan voor de auto nodig was. De bottleneck zat hem in de baby van een half jaar oud. Die had nog regelmatig een voeding nodig. Dan liever stoppen bij een SuperCharger en gelijk even laden.
Toch nog wat stres gehad bij de Gotthard tunnel. File was hier aanzienlijk en ging met 20% de file in. Niet helemaal handig qua planning van mijzelf. Laatste lading in Italië was niet nodig. Wist niet goed hoe de situatie was bij de camping. Met 10% aankomen vond ik een beetje karig.

Vandaag aan het terug rijden en geladen bij:
- Sc Quinto (Zwitserland). Was alleen aan het laden. Volgens mij bij V1 stalls. Max was in ieder geval 120kW.
- SC Eimeldingen. Had de laatste stall te pakken van de 12. Het was erg druk en er stonden verschillende autos te wachten toen ik aan het laden was. Gepositioneerd langs een drukke weg. Waardeloos.

Nu overnachten in Karlsruhe.
Reizen met een baby en een kind vaan 2.5 is soms een uitdaging, maar tot nu toe valt het alles mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlvIyP7e4cb7ZAOcYvtNJceWuCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cA4OLbNjuyd6FtXxP3M9XP82.jpg?f=fotoalbum_large

En in Italië nog gratis kunnen laden bij de Lidl de dag voordat ik naar huis ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKYUKrJ-otYLdaehbkOPI4sX8po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5vwq531ZPcZDEx6iXzvAHIw.jpg?f=fotoalbum_large

Rondom het Gardameer is het allemaal erg duur qua laden. Wij zaten aan de zuid/west kant het meer. Erg mager qua laadvoorzieningen.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik heb voor t eerst op vakantie geweest met een EV, naar Tsjechië, even wat ervaringen delen:

-Een EV is in Tsjechië vrijgesteld van tolheffing, maar er zit (bewust?) een enorme bureaucratie rondom het aanvragen van de ontheffing. Je kunt beter je kenteken als benzine auto registreren, je betaalt dan 12 euro voor 10 dagen, dat gaat eigenlijk nergens over. :)
-EV chargers (in Tsjechië)langs de snelweg staan lang niet altijd op de borden aangegeven, het loont om gewoon bij elk tankstation even er af te gaan om te checken of er toch niet toevallig een lader beschikbaar is. Vaak is er wel een 50 kW lader, niet perfect, maar beter dan niets.
-Ik kon met mijn Ayvens laaddruppel (plugsurfing) overal terecht, geen extra pasjes of apps nodig, echt perfect.
-In het buitenland is het blijkbaar gebruikelijk om eerst de lader aan te sluiten en daarna pas aan te melden, in NL doe ik dat andersom.
-Het viel mij op dat de wegrestaurants in Duitsland al zeer vroeg sluiten, om 19:00 al. Iets om rekening mee te houden als je onderweg een snelle hap zou willen halen tijdens het snelladen 's avonds. Je kunt natuurlijk altijd nog een broodje bij het pompstation halen, maar ideaal is het niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45

Oekol

waka waka hey hey

Ronald Koeman schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:47:
-In het buitenland is het blijkbaar gebruikelijk om eerst de lader aan te sluiten en daarna pas aan te melden, in NL doe ik dat andersom.
Je doet eerst je pas er tegenaan en dan de lader in je auto? Dat doe ik dus nooit. Op vakantie had ik 't andersom bij Electra. Die wilde dat ik eerste pasje deed, de nummer koos en dan pas in de auto. Was wel de eerste keer toen ik autocharge aan 't inschakelen was, zou er wellicht mee te maken kunnen hebben.

Maar Nederland altijd eerst kabel er in en dan kijken we wel. Zowel AC als DC.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je doet eerst je pas er tegenaan en dan de lader in je auto? Dat doe ik dus nooit. Op vakantie had ik 't andersom bij Electra. Die wilde dat ik eerste pasje deed, de nummer koos en dan pas in de auto. Was wel de eerste keer toen ik autocharge aan 't inschakelen was, zou er wellicht mee te maken kunnen hebben.

Mijn ervaring is dat beide kunnen en ook voor komen en dat beide manieren ook andersom werken, meestal dan. Ik snap ook niet dat het niet vanuit de EU wordt bepaald hoe dit moet en dan overal gelijk is, zou toch wel makkelijk zijn. Want het mag dan wel op de lader staan maar als je die taal niet spreekt is het toch onduidelijk en al helemaal als het laden niet start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Oekol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:20:
[...]

Met AC laden doe ik het ook zo (in NL), maar DC altijd eerst authenticatie en daarna pas de kabel aansluiten. In Tsjechië werkte dat niet bij een aantal palen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
In de meeste gevallen zegt de paal in het scherm hoe het werkt. Lezen wat er staat dus. Maar goed dat is ook niet altijd reden tot succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:31
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
In de meeste gevallen zegt de paal in het scherm hoe het werkt. Lezen wat er staat dus.
Nou is mijn basis Frans wel ok maar op een scherm wat midden in de zon staat, schittert als een malle, en half kunnen lezen wat er staat door de zon en mijn basis kennis van Frans, vond ik het bij 1 snellaad-paal toch verdomde lastig. Kan mij even niet meer heugen welke het was, en je zal ook vast (vaak wel, niet altijd) van taal kunnen veranderen maar dat kon ik op dat moment niet echt vinden.
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
Maar goed dat is ook niet altijd reden tot succes
Dus dat ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik kan me niet herinneren dat de schermpjes alleen Frans zijn. Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dinsdag de eerste langere reis (richting Stuttgart) met mijn E-208 en het gebruik van een snellader.
Begrijp dat Plug & Charge bij Ionity nog niet werkt voor de Stellanis groep, wel de pas al aangevraagd maar die zal vast niet op tijd binnen zijn.
De Ionity app komt handig over met de routeplanner, ben benieuwd of het allemaal soepel gaat.

Dan voor lokaal rond maar de Ad-Hoc map app raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
[...] Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.
Wel passieve herinneringen misschien? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
Ik kan me niet herinneren dat de schermpjes alleen Frans zijn. Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.
Fransen zien Europa vaak nog als een verlengstuk van zichzelf. "L'Europe, c'est nous".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
pmiddeld schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
[...]

Wel passieve herinneringen misschien? :+
Haha nee, helaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46

Steeffoon

Smartphone-nerd

Voor degenen die nog weleens - al dan niet met vakantie - naar Duitsland gaan. AutoBild heeft een interessante test en overzicht met de verschillende aanbieders van snelladers, de prijzen en prestaties ervan.

Leesvoer: https://www.autobild.de/a...r-vergleich-21725533.html

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Steeffoon schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:58:
Voor degenen die nog weleens - al dan niet met vakantie - naar Duitsland gaan. AutoBild heeft een interessante test en overzicht met de verschillende aanbieders van snelladers, de prijzen en prestaties ervan.

Leesvoer: https://www.autobild.de/a...r-vergleich-21725533.html
Jeetje wat een vreselijke cookies-pagina heeft Autobild. Ik heb het opgegeven na een paar keer proberen cookies te weigeren. Typisch voorbeeld van een uitgever die lak heeft aan EU- en Duitse privacy-regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:04:
[...]
Jeetje wat een vreselijke cookies-pagina heeft Autobild. Ik heb het opgegeven na een paar keer proberen cookies te weigeren. Typisch voorbeeld van een uitgever die lak heeft aan EU- en Duitse privacy-regelgeving.
Ik zag ze snel voorbij poppen, maar de addons hier klikte ze gelukkig 'automatisch' weg ;) (Addon: Concent-O-Matic, en/of IDontCareAboutCookies)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:51
Gister vertrokken voor een 5 weken Portugal reis met ioniq5 en kip shelter caravan.
Ik ben sinds april gepensioneerd, veel tijd, maar minder geld. Dus ik probeer tolwegen te vermijden en goedkoop te laden.
De reis begon al goed. Na een half uur kwam mijn vrouw er achter dat ze toilettas en iPad vergeten was dus na een uur stonden we weer thuis.
Met frisse moed opnieuw op stap…..
Alles bij Electra geladen met het 2 maanden gratis promo zomer abonnement, 0.39euro/kWh in België, 0.29euro/kWh in Frankrijk.
Eerst stop was bij Charleroi. Dat was even schrikken. De 12 Electra palen stonden op een parkeerterrein van een winkelcentrum dat op zondag gesloten was. Er stonden wel mensen te laden. Na even vragen bleek dat op de slagboom een qr-code stond. Die moest ik met camera scannen. Dat opende vervolgens de Electra app en toen kreeg ik een code om de slagboom te openen.
Flink wat gedoe… maar daarna super goedkoop laden. 12 laadpalen, 3 in gebruik.
Tweede stop bij Electra was op het parkeerterrein van een hotel waar ik door een luidsprekertje moest vertellen dat ik kwam laden. Dat was verder prima. 6 palen en slechts 2 bezet.
Laatste locatie ging vervolgens zonder probleem. Niks hoeven wachten.
We hebben het “reserveren via de app” ook met succes geprobeerd. Mijn vrouw heeft dat op de bijrijdersstoel zitten uitvogelen.
Ging goed. Wel 2x aangekomen waarbij iemand me kan waarschuwen dat hij de door ons gereserveerde paal had geprobeerd maar dat die niet werkte. Die keek heel raar op dat we met “autocharge” inplugden en dat het laden (waar hij flink mee had zitten klungelen) zonder enige extra actie startte.
Vandaag tot chateauxroux gekomen. Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW. Dat bleek eiegnlijk helemaal niet zo’n probleem want we moesten toch boodschappen doen en toen zat er wel voldoende in voor de volgende stint,
Daarna ionity met mobilize intense abbonement voor 0.35euro/kWh.
Goedkoop laden lukt voorlopig goed!

Nog een tip…
Onze auto kan wel plannen zonder tolwegen maar het is toch niet zo duidelijk “wat die tolweg eigenlijk kost”. Ik heb ook geen zin om voor een paar euro extreem om te rijden.
Deze site Rekent exact de tol voor je uit. En als je aanvinkt dat je een caravan hebt dan rekent hij de tol MET caravan uit.
Hij geeft vervolgens een route optie met&zonder tol, inclusief reistijd die rekening houdt met de caravan.
Hij berekent ook brandstofkosten maar als je “EV” als voertuig aangeeft dan doet hij de caravan kosten niet meer goed dus dat heb ik achterwege gelaten.
Tja…. En dan abrp…. Ik heb vaak verteld dat het niet nodig is maar ik heb het vandaag toch gebruikt. Niet zozeer om de route te plannen, dat doet de auto wel, en die kan ook tolwegen vermijden. Ook niet om laadpalen te vinden, dat kan de auto ook wel. Maar… binnen de range van het eerste stuk was geen ionity of Electra te vinden dus moesten we op zoek naar een “vreemde goedkope laapaal”. Aan (snel)laadpalen geen gebrek, elke 5km staat er wel een, maar die kunnen dus wel prijzig zijn. Het was wel handig dat mijn vrouw op de bijrijders stoel met abrp in de hand oplaadpunten onderweg kon klikken en de tarieven kon zien met de pasjes die we hebben.
Na chateauxroux hoefde dat niet meer. De route nationale heeft weer gewoon ionity en Electra.

Laden in Charleroi achter de slagboom. De achterste auto plus caravan is van ons
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4IvWxH8gXtSWDAX7Nt5gyLOBZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0tE4nQIMcxoCb9cQn038GrT.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Stefannn schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:47:

Vandaag tot chateauxroux gekomen. Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW. Dat bleek eiegnlijk helemaal niet zo’n probleem want we moesten toch boodschappen doen en toen zat er wel voldoende in voor de volgende stint,
Dat is nog altijd beter dan de iets goedkopere lader aan de andere kant van de weg bij McDonalds.
Ik heb in juli bij die McDonals lader geladen en die kakte bij 65% SoC ineens in naar nog maar 10kW, terwijl mijn Ioniq 28kWh gewoon 68kW zou moeten doen t/m 80% SoC.
Een maandje later had ik bij diezelfde Lidl als jij geladen en dat ging wel gewoon zoals het hoort, dus de Lidl lader was de betere keuze denk ik. ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW.
Kan het zijn dat die 160kW op 400V is en die 70kW de limiet van de omvormer van de auto?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:16
Gister vertrokken voor een 5 weken Portugal reis met ioniq5 en kip shelter caravan.
Ik ben sinds april gepensioneerd, veel tijd, maar minder geld. Dus ik probeer tolwegen te vermijden en goedkoop te laden.
De reis begon al goed. Na een half uur kwam mijn vrouw er achter dat ze toilettas en iPad vergeten was dus na een uur stonden we weer thuis.
Met frisse moed opnieuw op stap…..
Alles bij Electra geladen met het 2 maanden gratis promo zomer abonnement, 0.39euro/kWh in België, 0.29euro/kWh in Frankrijk.
Eerst stop was bij Charleroi. Dat was even schrikken. De 12 Electra palen stonden op een parkeerterrein van een winkelcentrum dat op zondag gesloten was. Er stonden wel mensen te laden. Na even vragen bleek dat op de slagboom een qr-code stond. Die moest ik met camera scannen. Dat opende vervolgens de Electra app en toen kreeg ik een code om de slagboom te openen.
Flink wat gedoe… maar daarna super goedkoop laden. 12 laadpalen, 3 in gebruik.
Tweede stop bij Electra was op het parkeerterrein van een hotel waar ik door een luidsprekertje moest vertellen dat ik kwam laden. Dat was verder prima. 6 palen en slechts 2 bezet.
Laatste locatie ging vervolgens zonder probleem. Niks hoeven wachten.
We hebben het “reserveren via de app” ook met succes geprobeerd. Mijn vrouw heeft dat op de bijrijdersstoel zitten uitvogelen.
Ging goed. Wel 2x aangekomen waarbij iemand me kan waarschuwen dat hij de door ons gereserveerde paal had geprobeerd maar dat die niet werkte. Die keek heel raar op dat we met “plug en charge” inplugden en dat het laden (waar hij flink mee had zitten klungelen) zonder enige extra actie startte.
Daarna ionity met mobilize intense abbonement voor 0.35euro/kWh.
Goedkoop laden lukt voorlopig goed!

Nog een tip…
Onze auto kan wel plannen zonder tolwegen maar het is toch niet zo duidelijk “wat die tolweg eigenlijk kost”. Ik heb ook geen zin om voor een paar euro extreem om te rijden.
Deze site Rekent exact de tol voor je uit. En als je aanvinkt dat je een caravan hebt dan rekent hij de tol MET caravan uit.
Hij geeft vervolgens een route optie met&zonder tol, inclusief reistijd die rekening houdt met de caravan.
Hij berekent ook brandstofkosten maar als je “EV” als voertuig aangeeft dan doet hij de caravan kosten niet meer goed dus dat heb ik achterwege gelaten.
Tja…. En dan abrp…. Ik heb vaak verteld dat het niet nodig is maar ik heb het vandaag toch gebruikt. Niet zozeer om de route te plannen, dat doet de auto wel, en die kan ook tolwegen vermijden. Ook niet om laadpalen te vinden, dat kan de auto ook wel. Maar… binnen de range van het eerste stuk was geen ionity of Electra te vinden dus moesten we op zoek naar een “vreemde goedkope laapaal”. Aan (snel)laadpalen geen gebrek, elke 5km staat er wel een, maar die kunnen dus wel prijzig zijn. Het was wel handig dat mijn vrouw op de bijrijders stoel met abrp in de hand oplaadpunten onderweg kon klikken en de tarieven kon zien met de pasjes die we hebben.
Na chateauxroux hoefde dat niet meer. De route nationale heeft weer gewoon ionity en Electra.

Laden in Charleroi achter de slagboom. De achterste auto plus caravan is van ons
[Afbeelding]
Leuk verslag.
Heb je een recente Ioniq5 dat je Plug&Charge kunt? Of is het Autocharge zoals bij Fastned?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
HansAuutB schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:55:
[...]

Leuk verslag.
Heb je een recente Ioniq5 dat je Plug&Charge kunt? Of is het Autocharge zoals bij Fastned?
A.. foutje… autocharge ja, ik zal het verbeteren

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
SpongeRob schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]

Dat is nog altijd beter dan de iets goedkopere lader aan de andere kant van de weg bij McDonalds.
Ik heb in juli bij die McDonals lader geladen en die kakte bij 65% SoC ineens in naar nog maar 10kW, terwijl mijn Ioniq 28kWh gewoon 68kW zou moeten doen t/m 80% SoC.
Een maandje later had ik bij diezelfde Lidl als jij geladen en dat ging wel gewoon zoals het hoort, dus de Lidl lader was de betere keuze denk ik. ;)
De Lidl was bij troyes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Puppetmaster schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:20:
[...]

Kan het zijn dat die 160kW op 400V is en die 70kW de limiet van de omvormer van de auto?
Ehh… kan. Hyundai is 800V. Bij tesla haal ik ook “maar” 100kW (dat is normaal, hebben alle Hyundai). terwijl ik bij ionity vandaag op 234kW zat. Mhh.. dat is dan dus “normaal”.
Goed om te weten, dan ga ik er ook niet meer op hopen.
Overigens beviel die 70kW me best redelijk.
Op een doorgaande tocht is het vervelend want dan wil ik 50 to 60kWh laden. Maar voor bijladen op locatie prima. Even boodschappen doen en je hebt weer genoeg accu voor 2 of 3 dagen Touren in de omgeving.
Goedkoop ook….. mijn vrouw vond een mega lekkere maar prijzige zalm moot. Dat scheelt toch mooi dat we vanavond niet naar een restaurant gingen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Vraagje. Ik heb de volgende abbos afgesloten voor komende tripje Frankrijk:
Powerpass (Skoda/Elli) met Plug&Charge met Ionity Ultra abbo.
Electra abbo met Autocharge.

Nu wil ik natuurlijk voorkomen dat deze twee elkaar in de weg zitten en hij de tarieven pakt van het verkeerde abbo. Is er nog een slimme oplossing behalve Plug&Charge uit te zetten en pasjes/apps te gebruiken? De tarieven van Powerpass zijn enorm hoog bij Electra bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Patox op 08-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Patox schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:32:

Nu wil ik natuurlijk voorkomen dat deze twee elkaar in de weg zitten en hij de tarieven pakt van het verkeerde abbo. Is er nog een slimme oplossing behalve Plug&Charge uit te zetten en pasjes/apps te gebruiken? De tarieven van Powerpass zijn enorm hoog bij Electra bijvoorbeeld.
Hoezo zou 't fout gaan? Als je plug 'n charge aan hebt bij ionity gaat die toch niet ineens via die pas automatisch laden bij Electra?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Patox schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:32:

Ik gok dat het goed gaat. Electra ondersteunt toch geen plug&charge? Alleen autocharge?
Verder gewoon proberen en bij de start van het laden goed opletten. In de Electra app zie je precies hoeveel euro je al verladen hebt.

Edit, zie bericht @Patox : Electra dus wel plug&charge.
Toch lijkt proberen me de manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 09-09-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:17
@Stefannn
Leuk verslagje!

Vergeet niet de laadpalen van IECharge, die vragen 25ct/kWh zonder abbo of laadpas (gewoon starten met creditcard of app afhankelijk van je voorkeur) en staan door heel Frankrijk heen: https://iecharge.io/

En verder, ookal is dat niet ideaal met een 800V auto, de Tesla laders zijn vaak ook wel gunstig geprijsd.

Verder meen ik me te herinneren dat ik vaak bij een Lidl locatie waar ik nog niet eerder was geweest een korting voor 7 dagen kon activeren in de app waardoor het tarief naar 27ct/kWh ging.

[ Voor 21% gewijzigd door Heronimo op 09-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Oekol schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:14:
[...]

Hoezo zou 't fout gaan? Als je plug 'n charge aan hebt bij ionity gaat die toch niet ineens via die pas automatisch laden bij Electra?
Als je powerpass hebt wel want die biedt ook gewoon tarieven voor andere providers (niet alleen Ionity), waar ook plug&Charge aangegeven staat (waaronder Electra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Patox schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:55:
[...]

Als je powerpass hebt wel want die biedt ook gewoon tarieven voor andere providers (niet alleen Ionity), waar ook plug&Charge aangegeven staat (waaronder Electra).
Oké helder. Echter via autocharge kies je de betaalwijze. Dus als je kabel er in steekt kiest die voor die betaalwijze. Tenzij je powerpass activeert voor autocharge via Electra maar dat is niet logisch. Dus dan toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
Tip voor de mensen die vanuit zuid Europa via België terug gaan... Wij zijn na een lange rit via de Spaanse Pyreneeën en midden Frankrijk (Orléans) nu bij een splinternieuwe Fastned locatie (GentBrugge) incl fastned café. 18 snelladers en een fijn en mooi Fastned cafe/restaurant erbij. Zoveel beter dan die zooi aan met name de Franse snelweg. Verse en gezonde broodjes, yoghurts, smoothies, schone toiletten, verse thee en nog meer. Aanrader om deze te pakken ipv een andere Belgische aan dezelfde snelweg.

Gaat om deze locatie:
https://maps.app.goo.gl/uAGjkB9DXsDGCpzt5

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:55
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:32:
Tip voor de mensen die vanuit zuid Europa via België terug gaan... Wij zijn na een lange rit via de Spaanse Pyreneeën en midden Frankrijk (Orléans) nu bij een splinternieuwe Fastned locatie (GentBrugge) incl fastned café. 18 snelladers en een fijn en mooi Fastned cafe/restaurant erbij. Zoveel beter dan die zooi aan met name de Franse snelweg. Verse en gezonde broodjes, yoghurts, smoothies, schone toiletten, verse thee en nog meer. Aanrader om deze te pakken ipv een andere Belgische aan dezelfde snelweg.

Gaat om deze locatie:
https://maps.app.goo.gl/uAGjkB9DXsDGCpzt5
Langs de péage zijn echt zeer goede café/restaurants te vinden oa van Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Fiorano schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:13:
[...]

Langs de péage zijn echt zeer goede aanvaarbare café/restaurants te vinden oa van Paul.
Een echte fransman loopt er nog altijd met enige gêne binnen....
Net zoals een belg de frieten (of wat door voor moet door gaan) eet van McDo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
[...]

Ik ken die, ook een paar meegepakt maatr ben er niet zo over te spreken. Opzich prima voor ene normale korte stop maar de koffie een halve bak chocolademelk en de wc's zijn echt ranzig met voor de vrouw een pre-historische wc waarbij je moet staan.

Dan was die Fastned toch wel ff een paar niveautjes beter, schoner, gezonder en moderner.

Maargoed, je overleeft het wel, wij zijn ook net weer thuis, maar ik heb wel steeds meer met meer van dit soort ritten een voorkeur

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Ik ken die, ook een paar meegepakt maatr ben er niet zo over te spreken. Opzich prima voor ene normale korte stop maar de koffie een halve bak chocolademelk en de wc's zijn echt ranzig met voor de vrouw een pre-historische wc waarbij je moet staan.

Dan was die Fastned toch wel ff een paar niveautjes beter, schoner, gezonder en moderner.

Maargoed, je overleeft het wel, wij zijn ook net weer thuis, maar ik heb wel steeds meer met meer van dit soort ritten een voorkeur
Over het algemeen vind ik wc's langs de snelweg in België smerig (van die dixi's die 1 x in de week worden schoongemaakt, waar je nog even flink door het gras moet lopen om je schoenen schoon te maken). Uitzonderingen daargelaten. Lille/Dunkerque is gelukkig dichtbij huis, dus hoef ik in België niet te stoppen. Remouchamps Tesla is prima (hotel nabij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Mooi dat er steeds meer valt te kiezen. 5 Jaar geleden was je nog blij als je ergens langs een snelweg een enkele lader van 50 kW die niet defect was had gevonden, nu kan je de versheid van de croissants/netheid WC’s/uitlaadplek voor kind & hond/mogelijkheid laden met aanhanger etc. etc. allemaal meenemen in de keuze voor een laadplek. Fijn dat dat soort info o.a. ook in ABRP wordt opgenomen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Zapato schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:43:
[...]

Over het algemeen vind ik wc's langs de snelweg in België smerig (van die dixi's die 1 x in de week worden schoongemaakt, waar je nog even flink door het gras moet lopen om je schoenen schoon te maken). Uitzonderingen daargelaten. Lille/Dunkerque is gelukkig dichtbij huis, dus hoef ik in België niet te stoppen. Remouchamps Tesla is prima (hotel nabij).
En waar was dat dan, want ik stop vaak langs de autosnelweg, maar dit heb ik nog nooit gezien, of ben je gaan plassen langs een werf ofzo? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
RigolleM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:18:
[...]

En waar was dat dan, want ik stop vaak langs de autosnelweg, maar dit heb ik nog nooit gezien, of ben je gaan plassen langs een werf ofzo? 8)
Ergens tussen Luxemburgse grens en afslag Luik aan de snelweg. Ook al weer aantal jaren geleden. Sindsdien wc's in Belgie zoveel mogelijk links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Zapato schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:29:
[...]

Ergens tussen Luxemburgse grens en afslag Luik aan de snelweg. Ook al weer aantal jaren geleden. Sindsdien wc's in Belgie zoveel mogelijk links laten liggen.
Dus België is voor jou één grote dixi geworden? Moet een zwaar leven zijn 8)
Je moet 1 voorval niet veralgemenen, over het algemeen zijn onze toiletten in orde, maar kan eens gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:12
[...]

Kan ik beamen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
RigolleM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:45:
[...]

Dus België is voor jou één grote dixi geworden? Moet een zwaar leven zijn 8)
Je moet 1 voorval niet veralgemenen, over het algemeen zijn onze toiletten in orde, maar kan eens gebeuren...
beter in België naar de WC langs de snelweg dan in Frankrijk idd (ervaringsdeskundige deze zomer met kleine kids) :p

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeterZ(on)
We gaan die toilet discussie toch niet weer helemaal overdoen, die hebben we onlangs al uitgebreid besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier inmiddels lekker op vakantie met de Elroq, 2 weken italie waarvan er nu alweer 1 week opzit.

Qua laden onderweg helenaal prima, heenweg via frankrijk en Zwitserland, tot eindbestemming Lucca.

Terugweg vanuit lucca naar het Lago d'orta en moest ik laden pangs de A26, en in mijn onoplettendheid miste ik een laadpunt... Gelukkig zat er op de route een stukje verderop nog een snellaadstation, met 4 plekken... Gaf de auto aan..
Kom je daar op locatie, stond er een polestar al een beetje gek geparkeerd.. als in: op plekje 1 staan voor de 2e laadkabel... wat bleek nou na een kort gesprekje met de bestuurder.. 1 laadunit bleek al buiten gebruik (paslezer defect) en van de 2e paal was 1 stekker/ kabel brak..

Ja, dan wordt de spoeling wel erg dun.
Gelukkig was hij klaar met laden en kon die m zo overprikken in de mijne.

Wat dan wel bijzonder was.. nadat ik klaar met laden was wilde een zwitsers echtpaar gaan laden op diezelfde stekker, want die hadden inmiddels ook in de gaten dat de rest t niet deed.. kregen zij een error dat er iets mis was met de stekker en wilde die niet meer gaan laden.. dunno of dit aan hun auto lag of dat inmiddels de enige werkende aansluiting ook de geest had gegeven..
Ik heb ze geadviseerd om door te rijden naar een ander laadstation (ze hadden nog 25%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF37OKxbZJbYphe9kGXtJHxTmqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiySZHvNq33BJWHEVGcrqEPg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefannn
Deel 2, Inmiddels vlak bij de Portugese grens.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier
Naar Bordeaux een onverwacht voordeel van mijn Renault mobilize kaart met intense abonnement: voor 0.35euro/kWh geladen bij een “mobilize laadpaal”. Ik wist niet eens dat ze bestonden. Dank @Heronimo Voor de IECharge tip maar ik ben ze niet tegengekomen.
Van Bordeaux naar san Sebastián met Lidl en Electra.
Van San Sebastián tot vlak bij de Portugese grens. Noodgedwongen 25kWh voor 0.54euro/kWh bij zunder moeten laden met Electroverse. Daarna weer een ionity.
Vervolgens een megastint van 229kmnaar de volgende ionity bij benavente. Met een range van 240km. 11km marge. Op zich is het niet zo’n punt om op die manier te vertrekken. Als het tegenvalt kan je altijd wel een laadpaal eerder stoppen. We kozen echter voor de “economische route” dwars door de velden. Die was 40km korter en door de binnenwegen rijden we net zo 80km/uur als dat we op de snelweg doen. Maar daardoor was het laatste stuk een stuk van 80km binnendoor zonder laadpalen. Zelfs 7kW palen waren er niet. En daar begonnen we met 10km marge aan. De marge was wonderlijk genoeg in de 149km ervoor niet meer en niet minder geworden,
Mijn vrouw op de bijrijdersstoel had het hoogteverschil uitgezocht en geconstateerd dat we 100meter zouden dalen. Ik had bedacht dat we het binnendoorsruk waarschijnlijk eerder 73km/uur dan de 83km/uur van de snelwegen zouden rijden. En we konden de range altijd verdubbelen door de caravan af te koppelen. Dus.., met enig angstzweet aan het stuk begonnen. Het was redelijk vlak door de velden en de marge bleef net zo stabiel als het stuk ervoor. We kwamen met 11km marge bij de ionity van benavente aan.
Laadfiles hebben we hier nog niet meegemaakt. 6 ionity palen voor ons alleen. Echt geen noodzaak de caravan los te koppelen.
Vanaf daar nog 80km verder. We staan aan een mooi stuwmeer vlakbij Portugal met vandaag een rustdag.
Ik heb vanmorgen zeker een uur zitten studeren met abrp, de auto navigatie, chargemyhyundai, googlemaps…… het gaat in Portugal wel heel lastig worden om EN geen tolwegen te nemen EN rond de 0.50euro/kWh te willen laden. Morgen naar Bagra ga ik toch 7 euro tol betalen. Zonder tolweg gaat het laden 0.90euro/kWh kosten.
De rest van Portugal wordt een dergelijke uitdaging. Met wat moeite moet het echter wel te doen zijn om via 50kW laders rond de 0.50euro/kWh te laden.
Wat wel grappig is is dat ik met caravan eigenlijk een vorige generatie EV heb gekregen. Wltp van 250km. Laadsnelheid van “gevoelsmatig” 100kW (hij laad met 200 maar ik krijg de helft van het aantal km’s per kWh vergelen met zonder caravan). En daarmee kan ik de rijervaring van een 250wltp en 500wltp auto dus goed vergelijken.
Wltp van 250 is voor lange tochten eigenlijk net te weinig. 300 zou prettiger zijn. Ik wil namelijk 200 rijden en 50 marge hebben. Dat lukt nu dus alleen door echt tot 100% te laden (en dat doe ik dus ook tenzij het heel druk is). Tot en met Frankrijk is 200km rijden geen probleem. Als je echter een koopjesjager bent dan wordt dat toch gauw 175 of 225. Vandaar dat ik toch echt liefst op weg ga met een solide 250km range.
Spanje, en vanaf nu Portugal gaat met 250wltp een wat grotere uitdaging worden. Ik gok dat het op zich goed gaat lukken, maar zo te zien zal ik lang niet altijd tolwegen kunnen vermijden. En “koopjesjagen” is ook een stuk lastiger.

Overigens… nogmaals de tip… met deze link kan je exact de tol zien die je moet betalen. Zowel met als zonder caravan. Je moet geen EV als auto opgeven want dan werkt de caravan functie niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeyXiGAU5pj2M0AwWAhe9ak-yjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o9NJKA2MbwL0wH5NSHD9Pya.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr3lsw9O6rNtg1bQYSZdUiRlV-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TkNK9nVWzdyIhFM9Zhzh2bp.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Altijd leuk om ervaringen met mede ‘EV+caravan’ vakantiegangers te lezen @Stefannn!
Wel een gedurfde rit met die 11km marge :) Maar zolang er extra laders op de route liggen, is de kans dat het fout gaat niet erg groot.

Pas zelf ook nog in Denemarken ca 217km op 1 lading over de snelweg gereden met mijn EV6+Eriba Touring 530. Maar door het gunstige verbruik van slechts 23,7kWh/km kwam ik met een ruime 22% aan (vertrokken met 90%). Daar lach jij natuurlijk om ;)

• Stefannn
Franciesco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:16:
Altijd leuk om ervaringen met mede ‘EV+caravan’ vakantiegangers te lezen @Stefannn!
Wel een gedurfde rit met die 11km marge :) Maar zolang er extra laders op de route liggen, is de kans dat het fout gaat niet erg groot.

Pas zelf ook nog in Denemarken ca 217km op 1 lading over de snelweg gereden met mijn EV6+Eriba Touring 530. Maar door het gunstige verbruik van slechts 23,7kWh/km kwam ik met een ruime 22% aan (vertrokken met 90%). Daar lach jij natuurlijk om ;)
De laatste 80km dus echt niks. Nog geen 7kW lader….
Maar zoals gezegd… ik had de range altijd kunnen verdubbelen door de caravan af te koppelen.
Het alternatief was “vrij zeker een half uur extra omrijden/laden” en dan ook nog voor bijna 0.60euro/kWh in plaats van 0.35 bij ionity met mobilize intense abonnement (in Frankrijk is dat zelfs goedkoper dan het ionity power abonnement).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:46
@Stefann, mijn ervaring vorig jaar (ook met een Ioniq 5, maar zonder sleurhut) is dat in Portugal de Ionity app en abonnementen niet werken, je betaalt daar via een derde partij met je credit card na scannen van een QR-code op de Ionity laadpaal. Verder zijn er voldoende laadpalen, maar vereist wel wat planning. Vorig jaar waren de tarieven vrij schappelijk, 75kW laders bij Pingo Doce supermarkten rekenden 0.05 Euro/kWh, bij gebruik van een Shell recharge laadkaart. Handig als je eens een stadje gaat bekijken (zonder caravan). “Fora de servico” betekent “doet het niet” ;) Veel plezier komende weken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HElU6GFv8tI8e67nueNtFHYEPnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXKPwLg8h8NMuO5Md0TQyHni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAGrUCrWtcxKDxNDOQEY_yuuxHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoGca6HkTZMWFYNFkKZ8p5Ts.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwjg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:38
Re: Shanquish.
Welke laadpas gebruik je in Italië ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Jwjg schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:34:
Re: Shanquish.
Welke laadpas gebruik je in Italië ?
Ik gebruik de laaddruppel van travelcard, wordt tot op heden overal netjes geaccepteerd, zowel ac als dc laders.
Als backup heb ik de laadpas van de anwb bij me.

Vrees dat dit een dure laadsessie is geworden :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHoDEfWyCvUtP1Nq5-lePGOIqr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDhswFef3PnrkvOi3rPuE10m.jpg?f=fotoalbum_large

Stom natuurlijk, borden zijn niet te missen.. maar dat is mij toch gelukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
In Portugal dus, Braga op precies te zijn, zie verslagjes eerder hier.
Gister dacht ik met “chargemyhyundai” voor 43cent te laden bij EPD, dat stond zo in de app en ook op abrp. Ik was al wat wantrouwig want Electroverse was 58cent en Hyundai is werkelijk nergens ooit goedkoper geweest. Klopt… er is 58cent/kWh afgerekend. Die pas houd ik er wel in “omdat hij goede dekking heeft” maar ga ik bij voorkeur niet gebruiken (ik had ze afgelopen 2 jaar ook nog nooit gebruikt).
Maar…..
Ik heb vanmorgen zitten zoeken met Chargeprice en abrp.
Met tesla ga ik 0.40euro/kWh betalen. Zijn niet dik gezaaid maar is zeker een optie.
Mijn Electroverse pas heeft verder heel goede dekking. Er zijn heel veel 50kW laders en ook best wel wat 100kW+ laders.
Maar tot ongeveer 100kW betaal ik 0.52euro/kWh, tot 150kW 0.58euro/kWh en daarboven 0.65euro/kWh.
Ik heb behalve tesla nog niks onder de 0.50euro/kWh gevonden.
Goede tip van @tvc15 over goedkope laders bij Pingo Docente supermarkten. Als ik er 1 tegenkom ga ik het zeker doen, maar ik heb er op de kaart geeneen gevonden. Dat wordt dus enkel een kadootje als het een keer zo uitkomt.

Nog tips?
Nb… het is ook geen ramp. In Portugal ga ik veel minder kilometers maken dan er naartoe. Gister mocht ik gratis laden op de camping. Met slechts 1.7kW maar toch bij kunnen laden van 66% tot 100%. Ik wilde een tientje betalen maar dat was absoluut niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:46
@Stefannn , mijn strategie in Portugal was vorig jaar: laadstations zoeken met Chargemap, laden met de Shell Recharge kaart. Dat gaf de beste (goedkoopste) resultaten. Het kan natuurlijk best zo zijn dat er qua tarieven veranderingen plaatsgevonden hebben sinds vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
tvc15 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:48:
@Stefannn , mijn strategie in Portugal was vorig jaar: laadstations zoeken met Chargemap, laden met de Shell Recharge kaart. Dat gaf de beste (goedkoopste) resultaten. Het kan natuurlijk best zo zijn dat er qua tarieven veranderingen plaatsgevonden hebben sinds vorig jaar.
Ik ben helemaal pro EV maar het feit dat dit nog iets is vind ik wel jammer.

Ik kan gelukkig laden en tanken via de tankpas, dus krijg hier weinig van mee. Maar het zou fijn zijn als het gewoon zo transparant is de goedkoopste pomp zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
twowheeler schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:05:
[...]
Ik kan gelukkig laden en tanken via de tankpas, dus krijg hier weinig van mee. Maar het zou fijn zijn als het gewoon zo transparant is de goedkoopste pomp zoeken.
Zolang je in NL, DE, FR, NO, SE, DK blijkf.... is dat allemaal compleet geen issue. Zodra je wat verder oostenlijk of zuidelijk gaat wordt 't wel minder, maar het wordt ook in rap tempo beter.

Over 2-3 jaar zal 't ook in die gebieden vast alweer een stuk soepeler lopen.

Ik rij nu 5 jaar EV, en maak me eigenlijk al een paar jaar compleet geen zorgen meer voor de vakantieritten (naar .de, .at)

[ Voor 9% gewijzigd door markjanssen op 15-09-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]

Portugal is een beetje een buitenbeentje, al zie ik dat tesla daar ook flink aan het uitbreiden is?
Zie vooral veel Powerdot en Galp op Chargemap.

En trouwens, op vakantie verschillende tankstations bijlangs rijden om de goedkoopste te vinden deed ik ook nooit. LPG vinden was al uitdagend genoeg… ;)
markjanssen schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:21:
[...]
Ik rij nu 5 jaar EV, en maak me eigenlijk al een paar jaar compleet geen zorgen meer voor de vakantieritten.
Ja, idd, hier idem. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Puppetmaster op 15-09-2025 15:30 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Het is relatief.
Je zit hier wel op tweakers….
Ik ben op zoek naar laadpalen onder de 0.50euro/kWh. Dan rijd ik 2.5x zo voordelig als op benzine.
Alternatief is gewoon op de ingebouwde navigatie de eerste de beste snellader nemen. Dan betaal ik 0.65 tot 0.85 euro/kWh. Nog altijd even duur tot 20% goedkoper dan benzine en geen enkel gedoe.
Een paar jaar terug toen ik geen EV had betaalde ik dat zonder er verder over na te denken.
Het enig me dat wel echt nodig was was zorgen dat ik een Electroverse kaart had. Shell recharge zal ook wel werken (heb ik niet).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben de afgelopen 2 weken op vakantie geweest met een tent en een Volvo EX30 Plus, onze bestemming stond vooraf nog niet vast maar ik heb vooraf wel een Ionity Power abonnement afgesloten (€ 11,99 per maand en dan € 0,39 per kWh), normaal deed ik altijd een maand Tesla tijdens de vakantie maar vanwege onderbuik en ook om iets anders te proberen ben ik geswitcht.

De EX30 heeft Android Automotive en daarop kan je een filter instellen voor de aanbieders waar je wil laden. In etappes van 400 - 600 km zijn we via de Ardennen door Duitsland gereisd (achter het mooie weer aan).

Ik heb geen idee hoeveel km we totaal hebben gereisd, maar de combinatie Android Automotive en Ionity was een heel fijne en comfortabele ervaring, je kan zonder nadenken op reis, gewoon bestemming inspreken en sturen, de stops heb ik meestal op 1,5 - 2,5 uur gehad, Ionity locaties die wij hebben gehad waren netjes en het laden was vaak klaar voordat wij dat waren (plassen, bakkie, soms wat eten).

Het zal allemaal wat meer tijd kosten dan met een ICE reizen, maar zelf vind ik elke 1,5 - 2,5 uur stoppen prima.

Ik heb de volgende Ionity stations gehad (sommigen op de heen,- en terugreis)
Bilzen
Wittlicht
Weiskirchen Süd
Köschinger Forst Ost
Holzkirchen Nord
Samerberg Süd
Friedberg
Nahetal

Hierdoor mijn abonnement er dubbel en dwars eruit gehaald, en op de valreep ook een pas besteld. De Ionity app op Android vind ik niet heel geweldig, hij herkent niet direct waar je staat waardoor je een beetje moet zoomen en schuiven om je station te vinden en je sessie te starten, maar met de pas is dat ook opgelost.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:32
Voor de eerste keer met de Tavascan op vakantie, richting Toscane. Eerst een overnachting rondom het Como meer.

Ca. 1000KM via de 61 in Duitsland en zo naar beneden door de Gotthard.
Heb dit keer niet bij gehouden met welke percentages ik aankwam en wegging. Gemiddelde verbruik was rond de 18,5kwh/100km.
Laders die onderweg gebruikt zijn;
Ionity Niederzissen
Tesla Aachern (met maar 2 werkende laders)
Ionity Gothard E35
Ionity Pietrasanta (100% vertrokken vanuit Como)

Heenreis ging soepel. Tijdens de stops een toiletbezoek, wat te eten en/of drinken en de auto was weer 80%.
In Toscane wordt de auto veel gebruikt en zonder laadmogelijkheid op de accommodatie is het wel wat meer puzzelen. Laadmogelijkheden in sommige dorpjes is niet top en de Italianen zetten brandstof auto’s ook makkelijk op EV oplaadplekken.

Travelcard wordt tot nu toe overal geaccepteerd. Op locatie wordt er vooral gebruik gemaakt van Enel X.
De app van Travelcard is erg verbeterd dus fungeert nu ook prima als charge finder. (Inclusief optie om te navigeren via Maps o.i.d.)
Terug gaan we zonder overnachting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-t051tyNYomtN2QzZZZF_iBHVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKZkDrqNUR4eIt04FCsCp1L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
TVSCN schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:47:
Voor de eerste keer met de Tavascan op vakantie, richting Toscane. Eerst een overnachting rondom het Como meer.

Ca. 1000KM via de 61 in Duitsland en zo naar beneden door de Gotthard.
Heb dit keer niet bij gehouden met welke percentages ik aankwam en wegging. Gemiddelde verbruik was rond de 18,5kwh/100km.
Laders die onderweg gebruikt zijn;
Ionity Niederzissen
Tesla Aachern (met maar 2 werkende laders)
Ionity Gothard E35
Ionity Pietrasanta (100% vertrokken vanuit Como)

Heenreis ging soepel. Tijdens de stops een toiletbezoek, wat te eten en/of drinken en de auto was weer 80%.
In Toscane wordt de auto veel gebruikt en zonder laadmogelijkheid op de accommodatie is het wel wat meer puzzelen. Laadmogelijkheden in sommige dorpjes is niet top en de Italianen zetten brandstof auto’s ook makkelijk op EV oplaadplekken.

Travelcard wordt tot nu toe overal geaccepteerd. Op locatie wordt er vooral gebruik gemaakt van Enel X.
De app van Travelcard is erg verbeterd dus fungeert nu ook prima als charge finder. (Inclusief optie om te navigeren via Maps o.i.d.)
Terug gaan we zonder overnachting. [Afbeelding]
Ik heb hetzelfde ervaren (week in Lucca) en een week rondom het orta meer. (piemonte)
Italianen zetten inderdaad gerust een brandstof auto op een EV laadplek, of in een ZTL zone. :X
(en het mooie is, op de laadpaal staan mooie slogans over elektrische mobiliteit voor duurzaam toerisme.
en dat het mede gefinancierd is door de EU :P

deze was ook wel goud trouwens, nét op randje in Zwitserland/Italie, een openbare (ABB) laadplek, in een rijtje waarin de lokale BMW dealer z'n tweedehands modellen heeft gestald.
niemand naar mij toegekomen overigens, dus het zal vast vaker gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzOltVJvL0iwApNe7DivQZkZ5gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXAgv8nOGgKUueSb3pbh9MYu.jpg?f=fotoalbum_large

zo kom je nog eens ergens :P

[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 17-09-2025 18:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:24
Ik kan ook alvast de eerste resultaten delen van mijn road trip naar in dit geval als bestemming omgeving Arles-sur-Tech (vlak voor of in de Pyreneeën), met de Kia EV6 77.4kWh 2024 RWD. WLTP 504 km.

Een trip in 2 etappes, een van ongeveer 730 km en en de tweede van 510 km.

Dit met een motor trailer met een TMM van 1350, de 2 motor wegen samen zeg 450 kg, de auto vol geladen.

Ik had de hoop rond de 22 kWh/100 km uit te komen, maar helaas. Ik zat eerder richting de 29 of er over nog zelfs. Ik moet wel zeggen dat we beide reisdagen alleen maar harde regen hebben gehad.
De cruise heeft het grootste gedeelte op 100 gestaan.

In de praktijk kwam het neer op ongeveer 200 km rijbereik maar heb toch ondanks de vele negatieve berichten over ABRP, deze gebruikt omdat ik daarmee toch een route kon plannen, ook omdat ik gewoonweg geen idee had wat het verbruik zou zijn.
Met behulp daarvan kwam ik op ongeveer elke 150 km laden, ook omdat ik specifiek een Ionity Power abonnement heb en daarmee kon ik dus tussen de 29c en 39c per kWh laden, erg goedkoop dus!
Ook heb ik gebruik gemaakt van het 2 maanden "gratis" abonnement van Electra, en ook daarmee kwam ik rond de 29c/30c per kWh uit.
Ik heb tot twee keer toe de Ionity in de navigatie van de auto op gegeven met het idee dat deze zou voorverwarmen, maar is niet gedaan, denk omdat het niet nodig was. Een beetje afhankelijk van hoeveel er nog in zit heb ik laad percentages van 240 kWh gezien in het begin en dan na de 60% richting de 180 en vanaf de 80 dan gaat het wel steeds lager, maar gemiddeld genomen is het laden op zich snel te noemen.

Het merendeel heb ik dus daar geladen en dat was meer dan prima te doen, er waren overal ruim voldoende laadmogelijkheden en beide partijen waren goed vertegenwoordigd.

Tevens heb ik een druppel van Electromaps met het idee dat ik daarmee bij elke andere aanbieder zou kunnen laden, maar dat is dus niet het geval (wist ik ook niet).

Waar het in elk geval niet werkte:
- Een parkeergarage in Barcelona (moest ik de app van Smou voor downloaden die ook makkelijk te vinden was omdat je de QR code kon scannen op de laadbox), tevens een tip, gebruik de ondergrondse parkeergarage Estació, het politiebureau zit er boven. Was wel een trage 1 fase laadbox maar we stonden er toch heel de dag, was overigens ook maar iets van 30c.
- Bij de LIDL (120 kWH), moest ik de LIDL app voor hebben (verder niet zo'n probleem), was rond de 40c.

Waar het wel werkte:
- Bij de Super-U supermarkt, maar was wel een andere aanbieder (300 kWh geloof ik), was rond de 30c.

Dan het laden zelf met trailer. Met ABRP kan je voor trailer friendly laders kiezen maar in de praktijk heb ik er maar een of twee gehad die een lang parkeervak hadden.
Ik heb echter uit fatsoen maar 1 x de trailer moeten ontkoppelen, de rest stonden er maar 2 auto's te laden hooguit terwijl er 20 beschikbaar waren bij wijze van.

Verder heb ik Electromaps gebruikt om in te zoomen om te kijken waar zoal laadmogelijkheden zijn. Er zullen ongetwijfeld ook andere apps zijn (heb er denk ik wel 10).

Al met al een plezierige ervaring en dat je redelijk vaak moet laden, is ook geen probleem, want de EV6 die laad gemiddeld genomen zo ontzettend snel dat je je van 20-80% in no-time kan laden en niet eens je broodje op hebt bij wijze van (minuut of 20 en dan zit ie boven de 90%).

Verder inhoudelijk over de EV6, wat een beest van een machine, je merkt het amper dat er wat zwaars achter hangt, ligt als een trein op de weg, helaas, een treurige bijkomstigheid is dat beide banden van de trailer kapot gereden waren, en de unit waar de lamp/knipperlicht in zat, afgebroken was en dus kapot was en niet meer werkte...
De combinatie begon de laatste 100 km behoorlijk te dreunen, en toen de vrachtwagens begonnen te seinen heb ik hem op de vluchtstrook gezet waarna dus de lampunit afgebroken bleek.
We zijn weer verder gereden, naar een garage, eenmaal daar gekomen heb ik de banden bekeken en op het eerste gezicht was er niks te zien, maar er bleken dus 2 vlakke kanten op te zitten die bijna tot het canvas versleten waren en er zat dus ook nog eens een bobbel in, ra-ra... Over een near death experience gesproken.... Ik weet ook niet hoe het gekomen is. De banden waren bij aanvang prima en er was niks te zien.
De laatste 100 km begon het wel steeds erger te dreunen rond de 100 km/h, als ik terug ging naar 90 was het weg dus ik dacht dat het lag aan de weg of dat we stijgende waren.

Godzijdank konden we de trailer achterlaten bij een garagist in Frankrijk en die heeft de volgende dag er nieuwe trailer banden ondergelegd, we waren op 40 km na op onze bestemming dus gelukkig is het goed gekomen.

Maar hoe het zo gekomen is... Heeft de EV6 de trailer letterlijk kapot gereden, is er iets anders aan de hand geweest? Het rem mechaniek is allemaal in orde en de trailer krijgt jaarlijks een beurt.

Heeft iemand interesse in foto's van de laadstations om een indruk te krijgen, of geloven jullie het wel? ;)

De reis gaat vanaf morgen door naar Spanje regio Aragón.

[ Voor 4% gewijzigd door eX0duS op 17-09-2025 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:31
eX0duS schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:44:
Heeft iemand interesse in foto's van de laadstations om een indruk te krijgen, of geloven jullie het wel? ;)
Ik vind 1 a 2 foto's altijd wel leuk en interessant, en het kleurt het bericht ook nog eens naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Heeft de EV6 de trailer letterlijk kapot gereden, is er iets anders aan de hand geweest? Het rem mechaniek is allemaal in orde en de trailer krijgt jaarlijks een beurt.
Dat soort dingen heb je vaak met trailers, banden zijn soms vrij oud en niet meer soepel, en/of zijn vervormd door lang stilstaan.

De reis gaat vanaf morgen door naar Spanje regio Aragón.
Een paar foto's bij een reisverslag vind ik altijd wel leuk.

• Stefannn
Verder inhoudelijk over de EV6, wat een beest van een machine, je merkt het amper dat er wat zwaars achter hangt, ligt als een trein op de weg, helaas, een treurige bijkomstigheid is dat beide banden van de trailer kapot gereden waren, en de unit waar de lamp/knipperlicht in zat, afgebroken was en dus kapot was en niet meer werkte...
De combinatie begon de laatste 100 km behoorlijk te dreunen, en toen de vrachtwagens begonnen te seinen heb ik hem op de vluchtstrook gezet waarna dus de lampunit afgebroken bleek.
We zijn weer verder gereden, naar een garage, eenmaal daar gekomen heb ik de banden bekeken en op het eerste gezicht was er niks te zien, maar er bleken dus 2 vlakke kanten op te zitten die bijna tot het canvas versleten waren en er zat dus ook nog eens een bobbel in, ra-ra... Over een near death experience gesproken.... Ik weet ook niet hoe het gekomen is. De banden waren bij aanvang prima en er was niks te zien..
Remmen compleet geblokkeerd?
Veelvuldig in I-pedal berg af gereden? Dan remt de auto flink op de motor maar kan de oplooprem er flink in gaan.
Bergaf rijd ik wel recupererend (zonde van de energie om dat niet te doen) maar vanaf 4% pompend remmen. Ik houd het recuperatie nivo in de gaten en als dat teveel wordt “pompen”.
Of kan het dat niet zijn.?

• eX0duS
De EV6 schakelt automatisch over naar trailer mode, dan werkt i-pedal niet, kan je ook niet aan zetten. Zal ongetwijfeld recupererend remmen, toch is het mij weinig opgevallen. Bij nader inzien is een check elk jaar leuk, maar die banden die waren inderdaad wel oud, profiel genoeg, maar er stonden ook echt wel stevig wat kilometers op. De lampunit was al ooit vast gezet maar was weer los gekomen.
Ik heb toen we gingen alles gechecked of het werkte, de remmen, profiel van de banden, bandendruk, de boel her en der met WD40 een keer ingespoten, het is wel de eerste keer dat ik de EV6 mee had.
Ik heb nu via die garagist een soort van nood lampen unit balk, die ik rechtstreeks op de trekhaak aansluiting aansluit (had er wel een verloop van 7 naar 13 pollig voor nodig), deze is provisorisch met een spanbandje vast gezet, ik zou anders aan een kant geen knipperlicht/remlicht/achterlicht meer hebben, niet wereld schokkend wat mij betreft, maar toch.
Die banden dat gaat nu zeker vaker gecontroleerd worden want we zijn door het oog van de naald gekropen, het was echt levensgevaarlijk en ik mag dan nog van geluk spreken dat ons niks overkomen is en dat ik hem rechtstreeks bij een garage neer kon zetten, en die kon het de volgende dag nog fixen.
Voor de foto's laat ik van Blurrenstein een keer langskomen vanwege het kenteken. ;)

In elk geval ik ben niet anti-ABRP, ik denk dat het een handig hulpmiddel is. Zo heb ik de reis naar Spanje verder ook voorbereid met ABRP en weet ik van te voren al waar ik kan stoppen om te laden.

Er zijn veel opties om goedkoop te kunnen laden, maar met het Ionity Power abo moet ik zeggen, 29 cent de kWh, dat is echt spotgoedkoop.
Zo heb ik zover ik het uitgerekend heb, voor iets meer dan 60 euro 700 km af kunnen leggen!

[ Voor 9% gewijzigd door eX0duS op 17-09-2025 23:07 ]

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:32
Shanquish schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb hetzelfde ervaren (week in Lucca) en een week rondom het orta meer. (piemonte)
Italianen zetten inderdaad gerust een brandstof auto op een EV laadplek, of in een ZTL zone. :X
(en het mooie is, op de laadpaal staan mooie slogans over elektrische mobiliteit voor duurzaam toerisme.
en dat het mede gefinancierd is door de EU :P

deze was ook wel goud trouwens, nét op randje in Zwitserland/Italie, een openbare (ABB) laadplek, in een rijtje waarin de lokale BMW dealer z'n tweedehands modellen heeft gestald.
niemand naar mij toegekomen overigens, dus het zal vast vaker gebeuren.

[Afbeelding]

zo kom je nog eens ergens :P
Ik heb toevallig wel kunnen laden bij een lader in Lucca. Ging wel maar met 4,7kw dus zette weinig zode aan de dijk.

Mooie plek voor een openbare laadpaal, in iedergeval nog wat te zien. :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefannn
Deel 3, Inmiddels in Aveiro, even voorbij Porto
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier.
Ik voorzag de nodige laadproblemen in Portugal, gevraagd op de camping en ik mocht er laden. De aansluiting was 6A maar ik heb op 8A geladen en dat ging prima, echt snel ging het niet met 1.7kW maar we hadden een rustdag en toen we weg gingen zat er weer 100% in. Ik wilde 10 euro geven voor het laden (25kWh) maar dat mocht absoluut niet. Toen heb ik later maar 10 euro fooi in het restaurant gegeven.
De rit ging naar Fafe waar ik een 120kW lader had gevonden die met de Chargemyhyundai 0.42euro/kWh zou moeten kosten. Dat bleek bij afrekening toch meer 0.58euro/kWh. Na flink puzzelen kwam ik er achter dat de lader ook een blokkertarief had. Normaal rij ik direct weg na het laden maar deze keer hadden we eerst boodschappen gedaan bij de naastgelegen Aldi en daarna gebruncht. En toen betaalde ik dus blokkerkosten. Ik had blokkeerkosten ook nog nooit meegemaakt op een snellader. Maar goed… dat is er dus…
Vorige trip een tocht die ik net haalde waar ik 30kWh/100km nodig had. Deze keer slechts 26.5kWh/100km. Ik geloof dat ik vorige keer tegenwind had en de weg ging flink omhoog.
Gemiddeld zit ik ongeveer op 28kWh/100km (met kip shelter caravan dus). Ik rijd 83km/uur als ik wordt ingehaald door een vrachtwagen plak ik daar achteraan Totop 96km/uur. Plakken gewoon op de adaptive cruisecontrol. Niks niet gevaarlijk dichtbij. Ik heb eens een stukje 100km/uur gereden zonder vrachtwagen ervoor omdat ik de sluitingstijd van de camping wilde halen, toen schoot het verbruik naar 40kWh/100km.
Laadpalen zijn hier toch makkelijker te vinden dan ik eerst dacht. Goedkoop laden is wel een uitdaging. Electroverse is een pas die hier heel veel dekking heeft. 50kW vrijwel altijd voor 0.52euro/kWh, 100kW voor 0.58euro/kWh, 150kW voor 0.65euro/kWh. Ik probeer onder de 0.45wuro/kWh te laden en DAT is wel een uitdaging.
Ik heb “Prio” gevonden. Daarvan zijn er aardig wat. Met “Chargemyhyundai” betaal ik 0.21euro/kWh + 10.80euro/uur op een 50kW paal. Dat komt neer op 0.43euro/uur. Tesla is ook rond de 0.40euro/uur maar er zijn slechts 7 tesla laadpunten in heel Portugal. Dat is een beetje weinig.
Maar… met prio kaart gaat het naar 0.125euro/min hetgeen neerkomt op 0.15euro/kWh. Daarvoor moet je dan echter een prio kaart hebben en die heb ik niet. Je kan hem in Nederland wel bestellen. Dat zou ik dus een volgende keer zeker doen. Of het werkt weet ik natuurlijk ook niet, mocht iemand het gaan doen dan hoor ik het graag. [edit, buiten Portugal bestellen zou moeten kunnen, maar je hebt een Portugees VAT of NIF nummer nodig. Ik hoor het wel als iemand er een oplossing voor gevonden heeft].
Prio heeft veel 50kW laders maar ik heb ook al ergens een 120kW gezien.
Ik sta nu te laden. Vandaag een rustdag. Ik ben altijd vroeg op en zit dan met koffie op tweakers naast de caravan. Nu met koffie op een extreem desolate laadplek. De piro paal met 1 aansluiting staat voor een opgeheven wegrestaurant. Het is op 5 minuten van de camping dus dat komt goed uit.
[edit,.. het is 0.48euro/kWh geworden, ik heb tot 96% geladen en toen zakte de snelheid in tot 33kW, is prima zo]

Soms haal ik 26.5kWh/100km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6VpqARJHFooBn38RZCWGAwsxmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUQlHxchrCpPOlyUeTBpiNRi.jpg?f=fotoalbum_large

Prio is echt goedkoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgsuG03noBrHWHSuR_JTtMighco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eJXEl6Eh4eAG0SH29ep0KIa.jpg?f=fotoalbum_large

De plek is echt mega desolaat naast een opgeheven wegrestaurant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqzVDD74UsFlHUdwoMl7M8J3nU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohlxRvv6zKk4x2Z6uaHPevmV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 18-09-2025 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Mooi verslag weer! :)
Stefannn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:17:
Ik had blokkeerkosten ook nog nooit meegemaakt op een snellader. Maar goed… dat is er dus…
Zeker bij een snellader vind ik dat ook niet meer dan normaal. Is bij tesla SuC ook gebruikelijk.
Tesla is ook rond de 0.40euro/uur maar er zijn slechts 7 tesla laadpunten in heel Portugal. Dat is een beetje weinig.
7 nu open voor non-tesla, er is ook nog een niet opengestelde V2 bij Alcacer do Sal die aan het upgraden is.
Goed nieuws is dat er nog 7 in de planning zijn en 2 in aanbouw, het worden er dus flink meer! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eX0duS
Desolate laadplekken, herkenbaar... Het meerendeel van die Ionity laadparken die zijn iets van de snelweg afgelegen en hebben verder geen voorzieningen. Ze hebben soms zelfs een eigen weggetje vers aangelegd, afgetakt van een hoofdweg naar een of ander vaag industrie terrein.

Inmiddels in Spanje aangekomen. Ionity was prima vertegenwoordigd en Tesla is her en der ook te vinden, die wilde ik als laatste mee pakken maar die was eigenlijk net te ver om. Uiteindelijk bij een lader terecht gekomen van Endesa X waar ik Electromaps kon gebruiken, gelukkig.
Deze zou 50 kW zijn, helaas bleef deze steken op 24, geen idee waarom. Een klein uurtje geladen maar echt zoden aan de dijk zet dat ook weer niet...

Daarna was het nog zo'n 35 km naar de camping. Aangekomen met 67% lading. Het verbruik inclusief de motor trailer is wel echt fors, en ik weet niet waarom. Geregeld schurkt het tegen de 40 aan, moet wel zeggen dat het wel echt klimmen is. Want op een recht stuk weg is 24 kWh/100 haalbaar.

Ik dacht het (verlaten) dorp van Isábena in te gaan want daar zaten bij de kerk ook een viertal laders van Endesa X (bij de Cathedral van Saint Vincent haha), 22 kWh zou haalbaar moeten zijn, maar veel meer dan 10/11, gaf ie niet... Dus ja, dat schoot ook echt totaal niet op. In 45 minuten 30 kilometer bij geladen, ik heb meer bijgeladen bij het van de berg afrollen haha.
En ook hier maar weer een aparte app van Endesa zelf geïnstalleerd, en zodoende heb ik er onderhand wel 15, maar ja.

Ik merk/zie wel dat het in deze regio niet heel erg goed vertegenwoordigd is, electrisch... De dichtsbijzijnde snel lader is die van Tesla en dat is zo'n 60 km, van Ionity 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
eX0duS schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:22:
een viertal laders van Endesa X (bij de Cathedral van Saint Vincent haha), 22 kWh zou haalbaar moeten zijn, maar veel meer dan 10/11, gaf ie niet...
Een paal van 22 kW is AC, dan moet je boordlader dat ook ondersteunen. Vaak zijn die maar 11kW, bij jou ook zo te zien.
Bij DC speelt dat uiteraard niet, maar een degelijke ervaring hadden wij ook bij een supermarkt in Spanje.
Voordeel was dat we zodoende “gratis” konden parkeren en ff het stadje in. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Puppetmaster op 19-09-2025 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22
Desolate laadplekken, herkenbaar... Het meerendeel van die Ionity laadparken die zijn iets van de snelweg afgelegen en hebben verder geen voorzieningen. Ze hebben soms zelfs een eigen weggetje vers aangelegd, afgetakt van een hoofdweg naar een of ander vaag industrie terrein.
Dit herken ik niet in Duitsland, daar staan veel Ionity palen gewoon op het parkeerterrein bij een tankstation langs de snelweg.
Je hebt daar ook wel Ionity pleinen op industrieterreinen, maar dan ook echt óp het industrieterrein, niet via een vers aangelegd weggetje op een desolaat gelegen stukkie even verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Desolate plekken. Dat klinkt ideaal, rustig, genoeg plek, wandelen met de hond. Helaas liggen ze in Frankrijk veelal langs de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn

Daarna was het nog zo'n 35 km naar de camping. Aangekomen met 67% lading. Het verbruik inclusief de motor trailer is wel echt fors, en ik weet niet waarom. Geregeld schurkt het tegen de 40 aan, moet wel zeggen dat het wel echt klimmen is. Want op een recht stuk weg is 24 kWh/100 haalbaar.
Naar boven gebruik je zeker meer. Maar ik heb het gevoel dat je gewoon “te hard” rijdt. Van mij mag je, maar dan neemt het verbruik wel fors toe inderdaad.
Met mijn kip shelter gaat verbruik ook naar 40 a 42 als ik 100km/uur rijd.
Meestal rijd ik 83, binnen no time wordt ik dan ingehaald door een vrachtwagen en daar rijd ik dan achteraan met 93 a 96km/uur. Gewoon op de adaptive cruisecontrol dus niet gevaarlijk dichtbij. Meestal zit ik in beide gevallen rond de 28kWh/100km. Ik vind het heel erg handig dat consequent te doen want dan heb ik een goed idee van “hoe ver ik kan”.
Het gaat wat langzamer (hoewel dat best meevalt, achter de vrachtwagen rijd ik nauwelijks langzamer dan 100), maar ik maak daardoor lange stints van ongeveer 200km waardoor ik wat minder laadbeurten heb.
Ik kijk niet alleen naar het “verbruik getal” dat geeft immers het gemiddelde over de hele stint en zegt wat minder over het actuele gebruik. Ik houd vooral de “marge” in de gaten. Dus de actuele range minus de afstand tot bestemming. Die probeer ik boven de 20 te houden. Als dat echt niet lukt moet je een laadpaal eerder kiezen. Als de marge flink toeneemt kan je wat harder. Als hij afneemt ga je wat langzamer of kies je een langzamer vrachtwagen.
Dat lijkt een gedoe.. maar je hebt met het zelfsturen en adaptive cruisecontrol toch geen bal te doen.
Natuurlijk kijk ik naar de range op het display, maar voor het plannen van een stuk ga ik gewoon uit van 50km per 20% accu. Dat werkt prima.
Ik heb een ioniq5 met 77kWh accu en dat is vrij vergelijkbaar met jouw Kia (als ik het goed heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52

ThsAdrns

Be the change!

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:47:
[...]
Meestal rijd ik 83, binnen no time wordt ik dan ingehaald door een vrachtwagen en daar rijd ik dan achteraan met 93 a 96km/uur. Gewoon op de adaptive cruisecontrol dus niet gevaarlijk dichtbij. Meestal zit ik in beide gevallen rond de 28kWh/100km. Ik vind het heel erg handig dat consequent te doen want dan heb ik een goed idee van “hoe ver ik kan”.
Het gaat wat langzamer (hoewel dat best meevalt, achter de vrachtwagen rijd ik nauwelijks langzamer dan 100), maar ik maak daardoor lange stints van ongeveer 200km waardoor ik wat minder laadbeurten heb.
Ik kijk niet alleen naar het “verbruik getal” dat geeft immers het gemiddelde over de hele stint en zegt wat minder over het actuele gebruik. Ik houd vooral de “marge” in de gaten. Dus de actuele range minus de afstand tot bestemming. Die probeer ik boven de 20 te houden. Als dat echt niet lukt moet je een laadpaal eerder kiezen. Als de marge flink toeneemt kan je wat harder. Als hij afneemt ga je wat langzamer of kies je een langzamer vrachtwagen.
Ha ha, dat is precies hoe ik het tien jaar geleden met de 24 kWh Leaf (zonder aanhanger) :+ ook al deed en nog steeds doe als het nodig is. Touringcars zijn (i.i.g. zonder aanhanger) nog geschikter, die rijden meestal 100 GPS dus dat schiet nog iets meer op.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ThsAdrns schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:45:
[...]

Ha ha, dat is precies hoe ik het tien jaar geleden met de 24 kWh Leaf (zonder aanhanger) :+ ook al deed en nog steeds doe als het nodig is. Touringcars zijn (i.i.g. zonder aanhanger) nog geschikter, die rijden meestal 100 GPS dus dat schiet nog iets meer op.
Het nadeel van die touringcar is dat die steeds moeten inhalen en dan moet je maar zien dat je ook mee naar links kan. Ik blijf dan liever achter een snelle vrachtauto want dan heb je dat minder, vind ik prettiger en rustiger rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ThsAdrns schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:45:
[...]

Yep… dat begon ik onderweg te concluderen…
De ioniq5 met caravan is eigenlijk een “vorige generatie” EV geworden:
250km wltp
En 100kW laden (hij laadt nog wel met 200kW maar in kilometers komt er maar de helft per uur bij)
(Dat 100kW laden is wel meer dan vroeger natuurlijk).
Met 250km wltp ga je dit soort fratsen uithalen. Ik wil namelijk toch wel stints van ongeveer 200km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Van dat 22 kWh laden had ik kunnen weten, nog niet bij stil gestaan, ik ging er vanuit dat de EV6 het allemaal kon. :o

Ik heb de super cruise control waar het kon op 96 staan. Af en toe een keer een vrachtwagen inhalen (anders halen ze mij in), mogelijk ligt het verbruik daar inderdaad aan. Zover het kan wel gelijkmatig rijden en niet te veel remmen als het niet hoeft. Ik heb zelf niet het idee heel hard gereden te hebben, maar verbruik vind ik wel vrij fors ja.

Ik heb ook best wel veel laad stops gehad, wilde geen risico nemen. Tot nu toe werkte ze allemaal, geen problemen gehad. Maar ik stond soms wel na 90 km weer bij de volgende laadstop. Ik kon er makkelijk een over slaan, maar er is er altijd wel eentje die dan toch weer moet plassen o.i.d., dus als ik dan toch stil sta te wachten. In 10 minuten zit er weer de helft meer in bij wijze van.

Ik heb met 60 en 120 kWh geladen, gemiddeld genomen is het amper langzamer dan meteen volle bak 240 en dan bij de 60% alsnog afzakken naar 120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 22:04
eX0duS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:07:
Van dat 22 kWh laden had ik kunnen weten, nog niet bij stil gestaan, ik ging er vanuit dat de EV6 het allemaal kon. :o

Ik heb de super cruise control waar het kon op 96 staan. Af en toe een keer een vrachtwagen inhalen (anders halen ze mij in), mogelijk ligt het verbruik daar inderdaad aan. Zover het kan wel gelijkmatig rijden en niet te veel remmen als het niet hoeft. Ik heb zelf niet het idee heel hard gereden te hebben, maar verbruik vind ik wel vrij fors ja.

Ik heb ook best wel veel laad stops gehad, wilde geen risico nemen. Tot nu toe werkte ze allemaal, geen problemen gehad. Maar ik stond soms wel na 90 km weer bij de volgende laadstop. Ik kon er makkelijk een over slaan, maar er is er altijd wel eentje die dan toch weer moet plassen o.i.d., dus als ik dan toch stil sta te wachten. In 10 minuten zit er weer de helft meer in bij wijze van.

Ik heb met 60 en 120 kWh geladen, gemiddeld genomen is het amper langzamer dan meteen volle bak 240 en dan bij de 60% alsnog afzakken naar 120.
Het scheelt echt wel veel of je 85 of 100 rijdt, zeker met aanhanger. Mijn ervaring met xc40 en caravan was dat 90 zon beetje de max is voor een aardig verbruik van rond de 30>32kw/100. Terug vanuit moezel leverde dat van 85 % naar 10% een mooie 195km op. Ook ik probeer dan een beetje gebruik te maken van windluwte achter de vrachtwagens. Dan rij je zo maar 25-26kw op 88kmh.

[ Voor 4% gewijzigd door peutje op 19-09-2025 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
tvc15 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:56:
@Stefann, mijn ervaring vorig jaar (ook met een Ioniq 5, maar zonder sleurhut) is dat in Portugal de Ionity app en abonnementen niet werken, je betaalt daar via een derde partij met je credit card na scannen van een QR-code op de Ionity laadpaal. Verder zijn er voldoende laadpalen, maar vereist wel wat planning. Vorig jaar waren de tarieven vrij schappelijk, 75kW laders bij Pingo Doce supermarkten rekenden 0.05 Euro/kWh, bij gebruik van een Shell recharge laadkaart. Handig als je eens een stadje gaat bekijken (zonder caravan). “Fora de servico” betekent “doet het niet” ;) Veel plezier komende weken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas…
Bij de Pingo Doce staan Atlanta laders maar die zijn niet meer spotgoedkoop.
0.54euro/kWh met Shell recharge, 0.49euro/kWh net Electroverse
Ik heb zelfs een Atlante account kunnen aanmaken maar ook dan 0.53euro/kWh.
Niet super beroerd trouwens. Maar geen buitenkansje meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Zapato schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:27:
Desolate plekken. Dat klinkt ideaal, rustig, genoeg plek, wandelen met de hond. Helaas liggen ze in Frankrijk veelal langs de snelweg.
In Frankrijk heb je daar dan IECharge voor, vaak midden in de rimboe en slechts €0,25 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
SpongeRob schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:37:
[...]

In Frankrijk heb je daar dan IECharge voor, vaak midden in de rimboe en slechts €0,25 per kWh.
Momenteel 148 stations 'verdeeld' over heel Frankrijk (zie https://iecharge.io/locations/ )......je moet wat geluk hebben dat er een, of meer, in de omgeving zitten waar jij ze nodig hebt.
Recent in de Vogezen en Jura geweest, maar voor mij zaten ze niet op gunstige/bruikbare plekken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:15:
[...]

Momenteel 148 stations 'verdeeld' over heel Frankrijk (zie https://iecharge.io/locations/ )......je moet wat geluk hebben dat er een, of meer, in de omgeving zitten waar jij ze nodig hebt.
En dat ze niet in onderhoud zijn, atm 16 stuks, want dat zijn ze nogal eens en vaak nog veel meer. Je vraagt je af waar omdat zo vaak is.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:29:
[...]

En dat ze niet in onderhoud zijn, atm 16 stuks, want dat zijn ze nogal eens en vaak nog veel meer. Je vraagt je af waar omdat zo vaak is.
Ik denk dat dat is omdat de batterijen in zulke gevallen niet voldoende opgeladen zijn. Ik heb me laten vertellen dat men bij IECharge overtollige stroom op slaat in batterijen (een vorm van peakshaving), dus wellicht is er dan te vaak geladen in een korte tijd waardoor de batterijen eerst weer moeten laden om de 500kW weer te kunnen leveren?

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat dat is omdat de batterijen in zulke gevallen niet voldoende opgeladen zijn. Ik heb me laten vertellen dat men bij IECharge overtollige stroom op slaat in batterijen (een vorm van peakshaving), dus wellicht is er dan te vaak geladen in een korte tijd waardoor de batterijen eerst weer moeten laden om de 500kW weer te kunnen leveren?
Ja dat klinkt wel logisch. Dat peakshaving hun business model is had ik ook begrepen alleen zouden ze dat toch wel beter moeten communiceren denk ik want zoveel en zo vaak in onderhoud klinkt niet echt betrouwbaar. En verder zouden ze toch ook wel een minimum kunnen leveren zodat je iig wat kunt bijladen om naar een andere laadlocatie te kunnen rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:12
Recentelijk in Normandië geweest (binnenland). Op 12 KM afstand van vakantieverblijf 2 IECharge laders in het "veld". Autocharge eur 0,25 kWh. Haalde inderdaad niet altijd het maximum. De eerste keer moeten zoeken omdat de navi me steeds naar een veldweg stuurde die doodliep. Na enig zoekwerk via het nabijgelegen dorp toch kunnen vinden (de laadpalen lagen aan de ander kant van de genoemde doodlopende veldweg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlceGQg8YbLDIRRShnyGV6mhx5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDz2QciuyBMHrdyYPy1HTSdD.jpg?f=fotoalbum_large

IECharge Vaupillon

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:20
Op 30 augustus hebben we een road trip gemaakt met de Ioniq 28kWh naar Cap d'Adge, Zuid-Frankrijk.
Een reis van ruim 1200km.

Het was de eerste lange rit met de Ioniq en het beviel ons prima.

Om het economisch te houden hebben we van tevoren een gratis abonnement afgesloten bij Electra. Omdat Electra geen dekkend netwerk heeft op onze route hadden we hiernaast een abonnement bij Ionity.

De eerste reisdag hadden we Orleans als bestemming. De weersomstandigheden waren niet ideaal, met sterke tegenwind en af en toe een bui. Ondanks dat we het grootste gedeelte van Frankrijk een max snelheid van 110km/h aanhielden, en je langs de ringwegen vaak maximaal 70 of 90km/h mag, kwamen we op een dagverbruik van 14,2 kWh/100km.
Onze 2e laadstop was bij Electra Noyelles-Godault, hierna hadden we een laadstop gepland bij Ionity Saint-Witz. Dit was met 158km toch wel te optimistisch, ondanks we tot 94% opgeladen hadden. Dus na 144km hebben we een laadstop bij Tesla Senlis moeten maken waar we met 15% SoC aankwamen.
Gezien we hiervoor de accu vrijwel nooit tot onder de 30% leeg hebben gereden werd het hier toch wel spannend. Maar achteraf gezien was Senlis prima te bereiken en kwamen we onderweg om de haverklap andere snelladers tegen. Maar daarbij is het altijd de vraag wat de betrouwbaarheid/beschikbaarheid/betaalbaarheid is.

De 2e reisdag was naar Saint Flour. Omdat we alleen bij Electra/Ionity wilden laden hadden relatief korte afstanden tussen laadstops en konden we het grootste gedeelte 130km/h rijden. We kwamen uit op een dagverbruik van 16 kWh/100km, dus je ziet gelijk wat de impact is.

Hierna hadden we nog een 3e reisdag naar onze eindbestemming Cap d'Adge. We hadden af en toe een bui, maar geen tegenwind meer. Bij een gecombineerde snelheid van max 110 en 130km/h kwamen we uit op een dagverbruik van 11,7 kWh/100km.

De hele reis hebben we de volgende stops gemaakt:
Helaas heb ik geen gegevens van de auto overgeschreven bij de meeste stops. kWh en kosten komen uit de app van de laadprovider. Afstand volgens Google Maps tijdlijn.
Meestal hebben we tot >90% à 94% opgeladen, omdat we toch toe waren aan een "langere" pauze.
DatumProviderLocatiekWhKostenkm (volgens GMaps)Opmerkingen
30-augElectraLokeren21,17€ 8,26150Aankomst 18% SoC, verbruik 14,1
30-augElectraNoyelles-Godault16,54€ 4,80119
30-augTeslaSenlis22,306€ 9,36143Aankomst 15% SoC
30-augIonityLongvilliers13,22€ 5,1695
30-augElectraOrleans15,83€ 4,5981
31-augElectraOrleans2,42€ 0,701,6AC volladen tot 100% tijdens het ontbijt
31-augIonityBourges16,37€ 6,39102
31-augIonityMontmarault17,79€ 6,94117
31-augIonityVeyre14,77€ 5,7684
31-augElectraSaint Flour16,01€ 4,6486
1-sepIonityLa Garde8,64€ 2,8531,1
1-sepIonityLarzac15,77€ 6,15122,5
Totaal180,836€ 65,601132,3

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Trokken schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:29:
Op 30 augustus hebben we een road trip gemaakt met de Ioniq 28kWh naar Cap d'Adge, Zuid-Frankrijk.

Om het economisch te houden hebben we van tevoren een gratis abonnement afgesloten bij Electra. Omdat Electra geen dekkend netwerk heeft op onze route hadden we hiernaast een abonnement bij Ionity.

De eerste reisdag hadden we Orleans als bestemming. De weersomstandigheden waren niet ideaal, met sterke tegenwind en af en toe een bui. Ondanks dat we het grootste gedeelte van Frankrijk een max snelheid van 110km/h aanhielden, en je langs de ringwegen vaak maximaal 70 of 90km/h mag, kwamen we op een dagverbruik van 14,2 kWh/100km.
Onze 2e laadstop was bij Electra Noyelles-Godault, hierna hadden we een laadstop gepland bij Ionity Saint-Witz. Dit was met 158km toch wel te optimistisch, ondanks we tot 94% opgeladen hadden. Dus na 144km hebben we een laadstop bij Tesla Senlis moeten maken waar we met 15% SoC aankwamen.
Gezien we hiervoor de accu vrijwel nooit tot onder de 30% leeg hebben gereden werd het hier toch wel spannend. Maar achteraf gezien was Senlis prima te bereiken en kwamen we onderweg om de haverklap andere snelladers tegen. Maar daarbij is het altijd de vraag wat de betrouwbaarheid/beschikbaarheid/betaalbaarheid is.

De 2e reisdag was naar Saint Flour. Omdat we alleen bij Electra/Ionity wilden laden hadden relatief korte afstanden tussen laadstops en konden we het grootste gedeelte 130km/h rijden. We kwamen uit op een dagverbruik van 16 kWh/100km, dus je ziet gelijk wat de impact is.

Hierna hadden we nog een 3e reisdag naar onze eindbestemming Cap d'Adge. We hadden af en toe een bui, maar geen tegenwind meer. Bij een gecombineerde snelheid van max 110 en 130km/h kwamen we uit op een dagverbruik van 11,7 kWh/100km.

Helaas heb ik geen gegevens van de auto overgeschreven bij de meeste stops. kWh en kosten komen uit de app van de laadprovider. Afstand volgens Google Maps tijdlijn.
Meestal hebben we tot >90% à 94% opgeladen, omdat we toch toe waren aan een "langere" pauze.
Leuk om te lezen hoe een andere 28kWh Ioniq rijder zo'n reis maakt. Ik hou voor mijzelf toch een wat lagere snelheid aan, en die hogere snelheid zie ik met een reisduur van drie dagen ook niet terug, hoewel je niet aangeeft hoeveel reisuren je per dag had. Ik doe bijvoorbeeld de 1450km naar noord Spanje in 2 dagen met een lagere snelheid en lager verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trokken
PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:04:
[...]

Leuk om te lezen hoe een andere 28kWh Ioniq rijder zo'n reis maakt. Ik hou voor mijzelf toch een wat lagere snelheid aan, en die hogere snelheid zie ik met een reisduur van drie dagen ook niet terug, hoewel je niet aangeeft hoeveel reisuren je per dag had. Ik doe bijvoorbeeld de 1450km naar noord Spanje in 2 dagen met een lagere snelheid en lager verbruik.
We wilden vooral rustig aan doen en niet te veel rijden per dag. Vandaar de spreiding over 3 reisdagen.
De exacte starttijden weet ik niet meer. Maar de eerste reisdag kwamen we tegen 16 uur op de bestemming aan. De 2e en 3e reisdag tegen 14 uur.
De 2e reisdag konden we daarom nog mooi Saint Flour bekijken, ook al was het meeste gesloten op zondag.
De laatste reisdag hebben we tussendoor nog een paar toeristische stops gemaakt en was het een mooie aankomsttijd om de tent op te zetten. :*)

Een hoge snelheid was niet ons doel. Nu hebben we alleen 130 gereden wanneer er geen Electra/Ionity laders binnen de range waren als we max 110 zouden rijden. Wellicht hadden we de afstanden tussen laders nog kunnen rekken door meer op het verbruik te letten per rit. Maar het blijft vakantie en op deze manier ging het prima voor ons.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ah ok, dan was het ook een toeristische reis :) en dan snap ik hem, dan heb je ook meer tijd om iets te bekijken want bij een lagere snelheid heb je natuurlijk wel meer rij uren. Ik moet nog een paar weken wachten voor mijn nieuwe Spanje trip. Dan tolvrij via Bordeaux en Zaragoza, weer eens een keer wat anders.

• Trokken
PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:45:
Ah ok, dan was het ook een toeristische reis :) en dan snap ik hem, dan heb je ook meer tijd om iets te bekijken want bij een lagere snelheid heb je natuurlijk wel meer rij uren. Ik moet nog een paar weken wachten voor mijn nieuwe Spanje trip. Dan tolvrij via Bordeaux en Zaragoza, weer eens een keer wat anders.
De tolvrije routes zijn vaak ook mooie routes. Interessant om dan te zien wat dat met het verbruik en de totale reistijd doet. En hopelijk is het goed te doen met snelladers langs de B-wegen?

• PeterZ(on)
Trokken schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:54:
[...]

De tolvrije routes zijn vaak ook mooie routes. Interessant om dan te zien wat dat met het verbruik en de totale reistijd doet. En hopelijk is het goed te doen met snelladers langs de B-wegen?
Er zitten dan nog genoeg snelwegen tussen maar het is wel afwisselender via stukken RN. En zover ik heb gezien zal het laden geen probleem zijn, het is alleen oppassen dat je niet een Ionity aan de tolweg kiest om te laden. Het verbruik zal weinig anders zijn dan anders denk ik, meestal zo rond de 11kWh/100km. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Trokken schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:29:

Super gaaf verslag.
Als ioniq5 rijder lees ik de ioniq 28kWh verslagen (zeer zeker ook die van @PeterZ(on) ) met grote interesse.
Het is mij wel echt “te weinig”, deste meer respect.
Ik kan het me wel heel goed voorstellen. Afgezien van die ene lange vakantie per jaar rijd je met zo’n 28kWh ioniq het hele jaar zonder problemen en super voordelig. En uiteindelijk kost het je 2 reisdagen op een heel jaar extra. Super.
Nb.. naar Bordeaux zonder tolwegen lukt prima met Electra & ionity laders. Zie mijn reisverslagen met ioniq5 & caravan “tolweg vrij” eerder in dit forum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:03
Dinsdag 10 september zijn wij vertrokken met onze Peugeot E-208 GT, 51 kWh 150pk vertrokken naar de Dolomieten. Op zich geen bijzondere reis tegenwoordig met een EV, maar omdat er weinig reiservaringen met een E208 hier te vinden zijn wou ik het toch even delen. Wij zijn eerder al met de E208 naar Oostenrijk en Noorwegen geweest, en hebben ook vergelijkbare reizen met de Citigo E-iv gedaan, dus we hebben wat EV reis ervaring. Van te voren heb ik een maand abonnement bij Tesla en Ionity genomen. Ook even mijn account bij Enel even bijgewerkt met actuele creditcard data.

We zijn op dinsdag rond 12u vertrokken vanuit Drenthe. Vroeger ging niet vanwege wat logistieke uitdagingen. Dit was vtv bekend en daarom ook besloten om de heenreis in 2 delen te doen. De eerste dag hebben voorbij Kassel gereden en overnacht in Aua (bij Obergeis). Dit is iets meer dan 400km en betekent dat we 1x moeten laden om bij het hotel aan te komen. Dat hebben we gedaan in Paderborn bij Ionity. In principe daar voldoende geladen om met >20% bij het hotel aan te komen. Echter we realiseerden ons dat we relatief vroeg bij het hotel zouden aankomen, en vtv nog wel een extra laadstop zouden kunnen doen. Bij Knullwald een klein stukje voor aankomst zit ook een Ionity, dus vanwege de lage kosten daar ook nog naar 80% geladen. Direct tegen over het hotel is een snellader te vinden maar deze is een stuk duurder. In de ochtend voordat we gingen ontbijten de auto aan die snellader gezet, zodat we met 100% konden vertrekken.

Dag 2 zijn we naar Moena gereisd via Fussen, wat ongeveer 720km is. Onderweg alleen bij Ionity en Tesla geladen.. Het Tesla station bij Endsee was voorzien van een Tesla lounge waar je een snack en koffie kan kopen, of gewoon even lekker kan zitten ipv buiten te staan wachten of in de auto te blijven. Ook hebben ze mooie schone toiletten wat onderweg niet altijd vanzelfsprekend is. Qua laden was het die dag allemaal redelijk makkelijk, het rijden zelf schoot door de vele baustellen niet echt op. Niet echt stilgestaan, maar veel langzaam rijden. Dat heeft ons toch wel een uur extra gekost.
Op de Brennerpass was het niet veel beter. In principe rijdt ik altijd de max toegestane snelheid (indien de situatie het toelaat) en in Duitsland op de onbegrensde stukken 135 tot 150 kmh. De auto is begrensd op 150 kmh dus meer zit er niet in. Aan de snellader doet de Peugeot het volgens de specs, en zelfs nog iets beter. Bij inpluggen <25% laadt hij in het begin meestal met 107 kW (max volgens Peugeot is 100 kW). Voorbij 30% bouwt hij dan af naar 85/88 kW en bij 55% naar 72 kW. Laden van 10% naar 80 % kan in ongeveer 26 minuten (30 minuten volgens specs). Dit zijn natuurlijk geen laadsnelheden vergelijkbaar met een EV6, Ioniq 5, Taycan etc, maar wij zijn er dik tevreden mee. Snelladen doen we eigenlijk alleen op vakantie, en kan ik wel leven met een iets langere reistijd. Wij zijn begonnen met een Citigo E-iv, en in vergelijk daarmee is de E208 een laadkannon. Ook herhaaldelijk snelladen kan hij prima aan, de snelheden blijven hetzelfde. In ABRP zie je ook de batterij temp, en die heb ik niet voorbij 44 °C zien komen. Tijdens het snelladen hoor je al snel de koeling inschakelen en hoor je hem flink blazen.

Op onze bestemmingen in Italië, Moena en Sauris, waren (uiteraard) geen Tesla of Ionity laders in de buurt te vinden. Maar wel laders van Enel. In Moena de AC lader lader een aantal keren gebruikt, er was daar ook een DC lader. In Sauris ook de AC lader vlak bij het hotel gebruikt. Na een dagje op pad even inpluggen voor een paar uurtjes, en je hebt weer ruim voldoende. Rijden in de Dolomieten betekent veel klimmen en dalen en lage snelheden. Het verbruik daar is dan ook erg laag. Het valt me wel op de de trip computer van de E208 soms wat onlogische waarden aangeeft. Zo hebben we een paar ritten gehad waarbij we afdaalden naar onze bestemmingen, en dus veel recupereerden. Dan laden we tijdens een dergelijke rit bv 5% bij. Je zou dan verwachten dat de tripcomputer een negatieve waarde bij het verbruik over die rit zou laten zien. Maar die laat altijd een positieve waarde zien, bij dat soort ritten bv een verbruik van 1.7 kWh / 100km.

Vanwege een medische situatie moesten we eerder naar huis. We zijn eerst naar Lech gereden om te overnachten en op vrijdag vanuit Lech naar huis. We moesten in de ochtend nog wat op halen in st. Anton, en konden dus eigenlijk pas om 10u echt aan de terugreis beginnen. Dit was ongeveer 970km, en dat duurde ongeveer 13 uur. Ook nu weer veel baustellen, een uur stilgestaan vanwege een ongeluk en een omleiding bij Osnabrück.
Bij het hotel in Lech mocht ik in de parkeer garage de granny charger gebruiken. Dus ik had gedurende de nacht de auto van 22% naar 80% kunnen bij laden. Dit bleek ook nog eens kosteloos te zijn, dus dat was helemaal lekker.. Op de terugweg in totaal 6 keer geladen. Dit had ook met 5 en misschien 4 laadsessies ook wel gelukt. Maar we hadden 1 laadsessie gedaan omdat we nog moesten ontbijten, en daar was ook een Ionity lader. Dus dan zou het dom zijn om die tijd niet te gebruiken om nog wat extra kWh in de batterij te drukken. Dus daar van ~70% naar 90% geladen. ABRP adviseerde ons om 5 laadstops te doen en dat hebben ook opgevolgd. Ik gebruik ABRP omdat de E208 zelf geen navigatie met laadplanning heeft. En omdat ik met ABRP makkelijk voorkeur kan aangeven voor Tesla en Ionity maakt dit het wel een stuk makkelijker. Op de terugweg ook weer 140-150km/h gereden waar het kon. Helaas ook weer veel baustellen en de gebruikelijke vrijdagmiddag drukte. Iets voor 23u reden we de oprit op, en dat betekende het eind van de reis.
In onderstaande tabel heb ik een overzicht gemaakt van de laadsessies en kosten. Ik heb daarbij ook de kosten meegenomen om de auto thuis weer naar 100% te krijgen en ook de abbo's van Tesla en Ionity.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Datum   Provider  /  laadpas   Locatie               AC/DC   kWh    Totaal kosten   kWh prijs   Opmerking
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
9-sep   Ionity                 Paderborn (D)         DC      36,6   € 14,26         € 0,39
9-sep   Ionity                 Knüllwald (D)         DC      21,2   € 8,27          € 0,39
10-sep  ANWB                   Neuenstein (D)        DC      17,1   € 14,53         € 0,85
10-sep  Ionity                 Illertissen (D)       DC      34,2   € 13,33         € 0,39
10-sep  Tesla                  Endsee (D)            DC      30,8   € 13,56         € 0,44
10-sep  Tesla                  Hall in Tirol         DC      30,0   € 12,71         € 0,42     schatting kWh, niet vermeld op factuur
11-sep  Enel                   Moena (IT)            AC      14,1   € 9,72          € 0,69
12-sep  Enel                   Moena (IT)            AC       7,7   € 5,31          € 0,69
13-sep  Enel                   Moena (IT)            AC       8,0   € 5,51          € 0,69
14-sep  Enel                   Moena (IT)            AC      12,9   € 8,39          € 0,65
15-sep  Enel                   Sauris (IT)           AC      21,2   € 13,75         € 0,65
16-sep  Tesla                  Valli di Carnia (IT)  DC      21,9   € 10,07         € 0,46
18-sep  Enel                   Sauris (IT)           AC      12,0   € 7,83          € 0,65
18-sep  Enel                   Bressanone (IT)       DC      29,2   € 20,46         € 0,70
19-sep  Hotel                  Lech (AT)             AC      35,0   € 0,00          € 0,00     schatting kWh op basis van % bijgeladen
19-sep  Ionity                 Innerbraz (AT)        DC      10,6   € 4,14          € 0,39
19-sep  Ionity                 Lonetal Ost (D)       DC      33,4   € 13,01         € 0,39
19-sep  Ionity                 Riedener Wald (D)     DC      19,6   € 7,65          € 0,39
19-sep  Ionity                 Knüllwald (D)         DC      28,6   € 11,15         € 0,39
19-sep  Ionity                 Paderborn (D)         DC      31,4   € 12,23         € 0,39
19-sep  Tesla                  Emsbüren (D)          DC      22,8   € 10,03         € 0,44
20-sep  Ikzelf                 Thuis (NL)            AC      45,0   € 9,00          € 0,20

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal                                               523,2   € 224,91        € 0,43
Tesla abo                                                       € 11,99
Ionity abo                                                      € 11,99
Totaal incl. abo’s                                              € 248,89        € 0,48
Gereden (KM)                                         2998
Verbruik BC                                          15,6 kWh/100 km
Verbruik laad                                        17,45 kWh/100 km

ik weet niet hoe ik een tabel moet maken in een reactie. Dus als iemand suggesties heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
eX0duS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:07:
Houd er ook rekening mee dat je in apps vaak 22kW palen ziet die 2x11kW zijn en dus nooit meer dan 11kW leveren ook al heb je een auto die 22kW AC kan laden.
Staat regelmatig verkeerd genoteerd in de apps. Gebeurt ook in Nederland.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.