Mijn verblijf in Italië zit er bijna op. We zijn bijna 2 weken geleden om 5:30 vertrokken met de EX40 met onze Kip De Luxe KL34 uit 1986. 40 jaar pure nostalgie achter een gloednieuwe auto, een briljante combinatie al zeg ik het zelf.
Totaal maximaal gecombineerd gewicht: 3500kg, nadat ik de Kip met 50kg heb laten terugkeuren.
Dit was mijn eerste ervaring met een caravan en ook met de elektrische auto een verre reis. Dubbele primeur dus! Met 2 jonge kinderen was het doel om elke 2/2,5 uur te stoppen. Onze ervaring was al dat kids even tijd nodig hebben om te plassen, eten en spelen dus met laden en wachten voorzagen we niet zoveel problemen. Wel was het de vraag hoe dat laden nou in zijn werk moest gaan met de caravan. Totale rit: 1064km.
Eerste dag een etappe van 680km naar de camping in Duitsland. Het verbruik was in het begin even slikken: 35 kWh/100 km. Maar snel uit ons hoofd gezet en gewoon blijven rijden. In totaal 3 keer geladen, wat ook de verwachting was.
Eerste stint van 5:30 - 7:25. Laden van 7:25-8:00 (57,52 kWh) bij Köln, een tankstation net van snelweg met een gigantisch smerig toilet. Hier komen we niet meer. Caravan moest afgekoppeld worden.
Tweede stint van 8:00 - 10:30. Geladen van 10:30-11:11 (66,84 kWh) bij een Ionity bij Wieskirchen langs de snelweg. Stukken beter, genoeg ruimte en prima wc’s. Wederom caravan af moeten koppelen.
Derde stint van 11:11-13:16. Geladen van 13:16-13:54 (60,39 kWh) bij een supercharger bij Wörnitz. Zat een bakkertje bij, dus ook dikke prima. Hoefde niet per se af te koppelen, maar was makkelijker met eruit komen.
Laatste stint naar de camping zo’n 1,5 uur. Helaas kon ik daar niet laden want de laadpaal deed het niet. Dus we moesten op dag 2 beginnen met laden. Conclusie was dat laden op de snelweg ook prima kon, en dat je genoeg opties had.
Dag 2, nog zo’n 400km te gaan.
Eerst geladen bij Illertal West, Dettingen. Geladen van 8:45-9:15 (48 kWh) tot 80%. Caravan weer ontkoppeld en ontbijtje gepakt.
Eerste stint was van 9:15-11:18. Geladen van 11:18-11:45 (44,45 kWh) bij Ionity op de Fernpaß. Moesten wederom ontkoppelen.
Tweede stint van 11:45-14:11. Geladen van 14:11-14:33 (31,46 kWh) bij Kostner net voor Varhn. Laden was nodig vanwege de lange rit, niet de accu die leeg was. Hoefden deze keer niet te ontkoppelen (heuj!

)
Laatste stint 14:11-15:40. Aangekomen met zo’n 40% over.
Gemiddeld verbruik dag 2 lag onder 30 kWh/100km, maar dit is wel een vertekend beeld. Vanaf de Brenner ga je bijna alleen maar omlaag richting Trentino, dus je hoeft maar weinig stroom te geven om snelheid te behouden. Ik ben benieuwd naar de terugweg over een paar dagen, eerste stukken zijn dus omgekeerd en voornamelijk omhoog…
Al met al 310 kWh geladen op 1064km, maar nog wel bijna een halve accu erin zitten. Viel me niet tegen. Ontkoppelen was wat gedoe, maar we zijn er wel verdomd handig in geworden. Binnen een minuut was het wel gepiept.
Dan het belangrijkste: hoe rijdt dat nou? Heel eerlijk: je voelt die hele caravan niet. Regelmatig ICE’s eruit gesprint op de invoegstrook

De EX40 is een hele fijne reisauto, en het laden is goed te doen met een prima laadcurve. Wat ik wel vreselijk slecht vindt is dat Maps en de auto niet matchen qua bereik. Geeft de auto nog 160km bereik, zegt maps doodleuk dat je over 200km een laadstop hebt. Dus dan moet je bij de 25% wel zelf gaan kijken waar je stopt. En dat is best waardeloos.
Dus een verre reis met de elektrische auto en een caravan? Prima te doen als je je erop instelt
Edit: kosten heb ik niet op gelet, die zijn voor de baas. Heb gewoon overal de druppel ertegenaan gegooid