• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:05
eltron schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:33:
[...]

Toch is het mij tegen gevallen.
Ben vandaag teruggekomen van weekje wintersport in Briancon (o.a. Serre Chevalier). Afstand ca. 1.100km
Heen ging het wel, maar terug 15u over gedaan. Overigens niet alleen door laadperikelen maar ook gewone files :)
De SUC's waren vrijwel allemaal zwaar overbelast. Flinke rijen om aan de beurt te komen en als je dan eindelijk een plekje had, dan begon de ellende pas echt: laden met 40-50kW met een voorverwarmde vrijwel lege batterij. Waardeloos. Zelfs op plek met meer dan 60 stalls.
En mensen die dan in die situatie toch maar maximaal vol laden, want ja wie weet wanneer je bij de volgende SuC weer aan de beurt bent. Heb een rondje gelopen, er stonden er heel wat met meer dan 70% lading (ik ben met 40% vertrokken) en dan met rond de 30kW de laatste kWhtjes erin stoppen. Dat verergert natuurlijk dit probleem enorm. Mensen staan een uur te laden ipv een minuut of 20.
Na 2 dergelijke ervaringen bij de volgende laadbeurt Tesla genegeerd en gewoon bij het volgende tankstation er af en daar de snellader genomen die in dit geval van Total Energies was. Ook druk, maar wel voldoende power om met max vermogen te kunnen laden.

En voor de helderheid, het was niet een kwestie van dan een Suc eerder of later pakken. bij vrijwel allemaal stond een klokje (wachten) ipv aantal vrije stalls. En ook een keer gehad dat er wel sprake was van vrije stall maar dat die werd geblokkeerd door EV met laadpoort aan verkeerde kant.
Gisteren vanuit Solden naar huis gereden en was hier ook bang voor. Gelukkig vond ik het in Duitsland meevallen met de laadfiles. Het was wel druk maar we hebben geen enkele keer hoeven te wachten op een laadpaal. Ik zocht wel elke keer een laadplek op met minimaal >12 laadstations op, veelal Ionity. Het viel me wel op dat er meerdere auto’s tot 100% aan het laden was.

[ Voor 76% gewijzigd door F1dude op 28-12-2025 09:44 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
F1dude schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:38:
[...]
Ik ben net terug van een week wintersport met EV9 met dakkoffer en was ook aan het worstelen met mijn verbruik. Ik vond mijn verbruik ook zwaar tegenvallen tov van mijn gemiddelde
Waarom heb je er een dakkoffer op, die auto is toch al enorm? Ik denk dat die dakkoffer (en lage temperaturen) de grootste boosdoener zijn.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
F1dude schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:39:
[...]

Het viel me wel op dat er meerdere auto’s tot 100% aan het laden was.
Tja, dat is de paradox…
Als mensen zien dat de laadstations goed vol lopen willen ze 90%+ in de hoop een laadstop te kunnen over slaan.
Als in die omstandigheden iedereen vertrekt bij 60% zou je minder laadfiles moeten krijgen.
De vraag is natuurlijk hoe lang die laadstations dan het volle vermogen kunnen leveren.
Als zo’n station met 24 palen vol bezet raakt, dan kan ik best geloven dat de laadsnelheid inzakt. Meestal zijn er lokaal batterijen om de pieken op te vangen, maar die zijn op een drukke dag snel leeg verwacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:00
jongetje schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:08:
[...]

Waarom heb je er een dakkoffer op, die auto is toch al enorm? Ik denk dat die dakkoffer (en lage temperaturen) de grootste boosdoener zijn.
Ligt eraan of je alle 6/7 zitplaatsen nodig hebt en zelf materiaal meeneemt natuurlijk.

• F1dude
Stalensnuitje schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:58:
[...]

Ligt eraan of je alle 6/7 zitplaatsen nodig hebt en zelf materiaal meeneemt natuurlijk.
jongetje schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:08:
[...]

Ja klopt - auto is super ruim en eigen ski’s van moesten mee van 5 personen. Maar de kou icm dakkoffer zal grootste bijdragen aan hoge verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door F1dude op 28-12-2025 11:05 ]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:51
ASW1 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:06:
[...]

Interessante ervaring, daar het bij tesla in de zomerdrukte meestal veel stiller is dan bij andere aanbieders.
Waren er ook veel auto's van andere merken of toch vooral tesla's, hoe schat je die verhouding in?
Ik denk ongeveer 10% andere merken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• eltron
Dani86 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:54:
V/d zomer gaan we met de vouwwagen en de Model Y naar Zuid Engeland (Londen en Bath)

Nu ging Schotland prima zonder aanhanger en alleen Fasted & Tesla.

Zuid-Engeland is zo te zien een ander verhaal.

Het wordt sowieso de aanhanger std. Afkoppelen want ik zie decht nergens pull through stalls (1 Ionity station die er welgeteld 3 heeft). Zelfs Fastned niet.

Heeft iemand nog tips qua:

-Laadapps (roaming kennen ze daar niet ben ik achter, heb Electroverse geïnstalleerd)
-Betrouwbare lokale CPOs
-Aanhangervriendijke stations (ABRP niet zaligmakend)
Voor Engeland weet ik het niet, maar viel mij gisteren in Frankrijk wel op dat diverse Suc laadpleinen wel een aparte stall hadden voor auto's met caravan/aanhanger. Die werd overigens vanwege de drukte ook gewoon gebruikt door mensen zonder caravan. (Maar caravans ook nauwelijks gezien).

• eltron
Tommie12 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:25:
[...]

Tja, dat is de paradox…
Als mensen zien dat de laadstations goed vol lopen willen ze 90%+ in de hoop een laadstop te kunnen over slaan.
Als in die omstandigheden iedereen vertrekt bij 60% zou je minder laadfiles moeten krijgen.
De vraag is natuurlijk hoe lang die laadstations dan het volle vermogen kunnen leveren.
Als zo’n station met 24 palen vol bezet raakt, dan kan ik best geloven dat de laadsnelheid inzakt. Meestal zijn er lokaal batterijen om de pieken op te vangen, maar die zijn op een drukke dag snel leeg verwacht ik.
Dit was voor mij ook een ingewikkeld vraagstuk.
Normaal houd je rekening met een, bij mijn Tesla, vrij sterk dalende laadcurve. Dus snel verder als die is gezakt naar zeg maar even ca. 80kW.
Maar als hij toch niet meer krijgt dan ca. 50kW kun je net zo goed blijven staan als doorrijden naar volgende waar je moet wachten tot je aan de beurt bent en dan vervolgens ook maar 50kW krijgt.
Ik heb dat niet gedaan, in de hoop nog ergens anders (dan SuC) wel sneller te kunnen laden. Maar anders kun je net zo goed blijven staan en tot bijna 100% laden. Vergt wel een wat andere instelling om dan een uur of langer bij zo'n laadplek te verpozen. En je houdt wel heel lang die plek bezet voor mensen die het ook nodig hebben.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:50
Volgens mij is er een eenvoudige oplossing voor dat probleem van mensen die te lang blijven laden. Start na 30 minuten met de introductie van een fee voor mensen die te lang aan een paal blijven hangen. Zo goed als alle wagens zijn nu na 30 minuten al voorbij de 80% op geladen. Reken vanaf dan gewoon 1€ per min aan of zo.

• eltron
sdgs schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:58:
Volgens mij is er een eenvoudige oplossing voor dat probleem van mensen die te lang blijven laden. Start na 30 minuten met de introductie van een fee voor mensen die te lang aan een paal blijven hangen. Zo goed als alle wagens zijn nu na 30 minuten al voorbij de 80% op geladen. Reken vanaf dan gewoon 1€ per min aan of zo.
Dergelijke dingen kunnen zeker helpen, maar als er echt schaarste probleem is dan maken de kosten ook niet meer uit. Die neem je dan op de koop toe.
Plus een tijd van 30 minuten is ok als je de maximale laadsnelheid van je auto kunt benutten, maar als de lader maar een fractie daarvan levert dan is dat niet zo. Bij 50kW (van de theoretisch maximaal 250) ben je na een half uur dus 25kWh verder. Dat is in mijn geval maar 33%.

En Tesla werkt sowieso met congestietarieven: op piekuren hoger tarief + vanaf 80% lading een kleeftarief.
Als ik dan met zeg 3% aankom en zou laden naar 80% met 50kW, dan duurt dat ca. 75minuten (en dan reken ik de laadverliezen nog niet mee).

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:49
En 30 minuten tot voorbij de 80% is voor het merendeel van de EVs die nu op de weg zijn niet haalbaar in de winter als je met 5% ofzo begint. En inderdaad al helemaal niet als je geen vol vermogen uit de paal krijgt.

• blb4
  • Registratie: April 2008
sdgs schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:58:
Ik denk dat dit beter op SOC % kan, bv 80%. Er zijn bijna geen EV’s die boven 80% nog flink doorladen en houd ‘t ook leuk voor oudere EV’s die bv max 75 kW laden, ook als vol vermogen beschikbaar is. En mogelijk alleen aanrekenen op dit soort topdagen.

Ook in NL was ‘t op eerste kerstdag (einde middag) druk, ik moest bijladen op de terugweg van Enschede naar Utrecht, eerste Fastned (Holten) stond vol, bij Deventer aan de A1 stond alles vol en daarna bij Wilp bij Tango geladen, Fastned stond daar ook vol.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
blb4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat dit beter op SOC % kan, bv 80%. Er zijn bijna geen EV’s die boven 80% nog flink doorladen en houd ‘t ook leuk voor oudere EV’s die bv max 75 kW laden. En mogelijk alleen aanrekenen op dit soort topdagen.

Ook in NL was ‘t op eerste kerstdag (einde middag) druk, ik moest bijladen op de terugweg van Enschede naar Utrecht, eerste Fastned (Holten) stond vol, bij Deventer aan de A1 stond alles vol en daarna bij Wilp bij Tango geladen, Fastned stond daar ook vol.
Dat is inderdaad een veel beter idee. Mijn auto doet er zomers wel 30 minuten over om van 10-80 te gaan. Stond op Tweede Kerstdag nog even bij Fastned: door de kou kreeg ik 46kW.... Dus beter een fee vanaf 80% dan puur op laadsnelheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:59
V/d zomer gaan we met de vouwwagen en de Model Y naar Zuid Engeland (Londen en Bath)

Nu ging Schotland prima zonder aanhanger en alleen Fasted & Tesla.

Zuid-Engeland is zo te zien een ander verhaal.

Het wordt sowieso de aanhanger std. Afkoppelen want ik zie echt nergens pull through stalls (1 Ionity station die er welgeteld 3 heeft). Zelfs Fastned niet.

Heeft iemand nog tips qua:

-Laadapps (roaming kennen ze daar niet ben ik achter, heb Electroverse geïnstalleerd)
-Betrouwbare lokale CPOs
-Aanhangervriendijke stations (ABRP niet zaligmakend)
Ik kom paar keer per jaar in uk omdat mijn dochter daar woont.
Beetje open deur wellicht, maar neem in ieder geval credit card of debit alternatief zoals wise card mee. Veel laders zijn met de gebruikelijke apps of pasjes niet te gebruiken maar creditcard werkt altijd. Check laad stations op Google maps. Goede kans dat je er daar veel meer vindt.
“Pod point” is een grappige provider. Vaak redelijk goedkoop. Vaak bij supermarkt, let dan wel op want dan mag je maar 3 uur staan. Werkt met app. Grappig genoeg “vooruit betalen”. Heel soms vind je een gratis pod point.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• sdgs
blb4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat dit beter op SOC % kan, bv 80%. Er zijn bijna geen EV’s die boven 80% nog flink doorladen en houd ‘t ook leuk voor oudere EV’s die bv max 75 kW laden, ook als vol vermogen beschikbaar is. En mogelijk alleen aanrekenen op dit soort topdagen.

% SOC is inderdaad een beter alternatief.

• F1dude
sdgs schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:03:
[...]

% SOC is inderdaad een beter alternatief.
Volgens mij is het ook mogelijk om boven de 80% de snelheid te ‘knijpen’ - als je vanaf 80% maar met 5-10 kwh laadt tot 100% dan zullen de meeste mensen wel stoppen met laden.

• sdgs
F1dude schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:14:
[...]

Volgens mij is het ook mogelijk om boven de 80% de snelheid te ‘knijpen’ - als je vanaf 80% maar met 5-10 kwh laadt tot 100% dan zullen de meeste mensen wel stoppen met laden.
Daar ben ik dus niet zeker van.

Prijs lijkt wel te werken. Dat is één van de redenen waarom je niet bij Ionity moet laden, te veel mensen hebben daar een korting, en staar dan aan te schuiven om te kunnen laden.

k betaal voor die enkele snellaadbeurten op mijn vakantie wel 0.7€/kWh, dan moet ik niet staan aanschuiven.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:49
Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:41:
[...]

Ik kom paar keer per jaar in uk omdat mijn dochter daar woont.
Beetje open deur wellicht, maar neem in ieder geval credit card of debit alternatief zoals wise card mee. Veel laders zijn met de gebruikelijke apps of pasjes niet te gebruiken maar creditcard werkt altijd. Check laad stations op Google maps. Goede kans dat je er daar veel meer vindt.
“Pod point” is een grappige provider. Vaak redelijk goedkoop. Vaak bij supermarkt, let dan wel op want dan mag je maar 3 uur staan. Werkt met app. Grappig genoeg “vooruit betalen”. Heel soms vind je een gratis pod point.
Die pod point zou ik dus vermijden (die zitten bij Tesco supermarkten). Omdat je vooruit moet betalen hou je altijd tegoed over. Ik heb dat uiteindelijk via een mail naar de klantenservice uitbetaald gekregen maar dat is allemaal gedoe.

Bij snelladers werkte mijn Travelcard laaddruppel eigenlijk altijd prima. Alleen voor de AC laadpalen moet je dus iets met app+creditcard doen.

Nog een tip voor UK (al eerder genoemd hier): neem een 32A laadkabel mee. Veel merken leveren tegenwoordig een 16/20A laadkabel bij de auto en omdat allerlei laadpunten in UK 1-fase zijn krijg je dan maar 3,6/4,4kW. Met een 32A kabel kun je op 1 fase op 7,4kW laden. Ergens op je kabel kun je zien wat hij aan kan. De 32A kabels zijn iets dikker.

En als laatste: installeer de zapmap app. Dat is wat Engelsen gebruiken om laadpalen te vinden en daar zijn alle opties te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2025 16:32 ]

• Stefannn
JTHZZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:28:
[...]

Die pod point zou ik dus vermijden (die zitten bij Tesco supermarkten). Omdat je vooruit moet betalen hou je altijd tegoed over. Ik heb dat uiteindelijk via een mail naar de klantenservice uitbetaald gekregen maar dat is allemaal gedoe.

Bij snelladers werkte mijn Travelcard laaddruppel eigenlijk altijd prima. Alleen voor de AC laadpalen moet je dus iets met app+creditcard doen.

Nog een tip voor UK (al eerder genoemd hier): neem een 32A laadkabel mee. Veel merken leveren tegenwoordig een 16/20A laadkabel bij de auto en omdat allerlei laadpunten in UK 1-fase zijn krijg je dan maar 3,6/4,4kW. Met een 32A kabel kun je op 1 fase op 7,4kW laden. Ergens op je kabel kun je zien wat hij aan kan. De 32A kabels zijn iets dikker.

En als laatste: installeer de zapmap app. Dat is wat Engelsen gebruiken om laadpalen te vinden en daar zijn alle opties te vinden.
@Dani86,
Podpoint “Vermijden” gaat me wat te ver cq is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ze zijn namelijk wel goedkoop. Het klopt wel dat je goed moet zorgen dat je er niet teveel opzet want terugkrijgen is bijna niet te doen. Je kan wel zelf elk bedrag dat je wilt kiezen. Je zit niet vast aan veelvouden van 5.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• F1dude
sdgs schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:17:
[...]

Daar ben ik dus niet zeker van.

Prijs lijkt wel te werken. Dat is één van de redenen waarom je niet bij Ionity moet laden, te veel mensen hebben daar een korting, en staar dan aan te schuiven om te kunnen laden.

k betaal voor die enkele snellaadbeurten op mijn vakantie wel 0.7€/kWh, dan moet ik niet staan aanschuiven.
In principe eens, ik zal ook nooit aanschuiven als er een duurdere paal wel vrij is. Alleen meestal heeft Ionity wel een aantal stations in Duitsland met 12-24 laadpalen met goede faciliteiten zoals in Merklingen is een fijn station. Fastned Kreuz/Hilden of Wolpertshausen zijn ook fijne plekken en nooit vol, zelfs niet op drukke reisdagen (in mijn ervaring tot nu toe).

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:09
@eltron das wel minder!
Nog nooit meegemaakt en hoop dat ook niet mee te maken!?
Is Frankrijk wat dat betreft drukker of ligt het aan de kerstvakantie? De voorjaarsvakantie is meer verspreid, misschien dat dat eea verklaart?
In 2022 hebben we met de model 3 een rondreis gemaakt door heel zuid Engeland en op een enkele lokale provider na eigenlijk alleen SuC’s gebruikt. Zijn vaak kleine locaties, maar drukte viel toen mee. :)

Bij andere locaties ook goed opletten dat ze niet op een betaald parkeerplek staan. Staat niet altijd even duidelijk aangegeven. Veel werkt wel met een locale app of evt creditcard, maar die heb je ook vaak nodig in die apps. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Steeffoon

Smartphone-nerd

Een update over de Kia EV3 GT-PlusLine die we sinds eind augustus in het bezit hebben. Wanneer het je eerste EV is, blijft de eerste lange rit toch altijd een spannend iets. Op eerste kerstdag was het zover. Met de Kia van Drenthe (omgeving Emmen) naar familie in het verre Zuid-Limburg, in Gulpen.

Het was een koude ochtend, en de dag begon slecht voor de lange rit. Want door het hoge verbruik van het huis (met o.a. een veeleisende warmtepomp), kreeg de auto minder stroom. Het gevolg: de auto was maar voor 62 procent volgeladen. Dat veranderde de plannen. Om voorbereid op weg te gaan, hebben we de route gepland in ABRP. Ik vind het leuk er een sport van te maken om onder de 70 eurocent te snelladen (liever nog voordeliger, maar wil de reis niet onnodig nog langer maken). De eerste geplande stop: een EWE Go in Emsbüren. Met mijn EWE Go laadpas kan ik voor 52 cent laden. Dat dachten er meer, en het was ondanks wat de Kia navigatie aangaf, allemaal bezet. De McDonald’s was blijkbaar geliefd onder meerderen, want even wachten in de hoop op een vrije lader werd niet beloond. Teleurgesteld de straat verder uitgereden, want daar zit een Tesla-plein. Deze SuC was verre van vol en was 64 cent per kWh. Ook nog prima mee te leven. Hoewel de auto zelf de hele tijd aangaf dat de accuverzorging (batterijverwarming) gestart was, was hier weinig van te merken (mede omdat in het verbruiksoverzicht de batterijverwarming op 0,0 kW bleef staan). De laadsnelheid kwam niet boven de 90kW. Dat duurde dus langer dan gewild en verwacht. Gelukkig duurde het bij die McDonald’s ook even voordat de koffie doorkwam. De temperatuur lag gedurende de rit rond de -4 graden.

De tweede laadstop hadden we gepland bij Electra in Oberhausen. Een extra tussenstop voor de zekerheid, omdat het verbruik nogal fluctueerde. Na wat research kwam daar een mooie kortingscode tevoorschijn bij de al niet dure laadpalen. Even de snelweg af, en het laden kon beginnen. Handig is dat je een plaats kunt reserveren, zodat je zeker bent van een plekje. Ben heel benieuwd hoe dat werkt als het drukker wordt op zo’n moment. Het laden ging nu een stuk beter, en zag ook de batterijverwarming daadwerkelijk terug in de verbruiksmonitor. De top kwam uit rond de 127kW. Stuk beter. Het verbruik van de afgelopen rit was met een stuk 170 km/u en verder 120 km/u vrij flink: 29,2 kWh/100km volgens de auto, bij een temperatuur van -1 graden. Het derde deel rustiger gereden, vooral rond 80 en 100, met een temperatuur van 1 graden, waarbij de boordcomputer 19,3 kWh/100km aangaf.

Fijn dat de Kia navigatie rekening kan houden met de laadstations van je voorkeur. Hiervoor moet je exact de naam gebruiken zoals deze ook in Google Maps staat, zodat deze als laadstop gebruikt wordt.
Echt een heerlijk, stille, stabiele auto die ook op hoge snelheden erg zeker en fijn aanvoelt. De Kona hybride (2023) die we hiervoor reden was al niet slecht, maar de Kia doet er nog een schepje bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_z5Bssc9tA_xD26V-4qgqRTBio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JXjHCE5HM1eZA1skrjxVttx.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• eltron
Puppetmaster schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:43:
@eltron das wel minder!
Nog nooit meegemaakt en hoop dat ook niet mee te maken!?
Is Frankrijk wat dat betreft drukker of ligt het aan de kerstvakantie? De voorjaarsvakantie is meer verspreid, misschien dat dat eea verklaart?
Beetje extreme/winterse zwarte zaterdag denk ik.
De ene helft van de kerstvakatiegangers is op de terugweg, terwijl de andere helft op de heenweg is. In beide richtingen file, en ook bij tankstations langs de péage zag ik wachtrijen om benzine te tanken (die kregen alleen wel vol vermogen als ze aan de beurt waren :) ).
Las ook ergens dat het aantal boekingen, vooral voor de tweede week, sterk was gestegen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Steeffoon schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:59:
Een update over de Kia EV3 GT-PlusLine die we sinds eind augustus in het bezit hebben. Wanneer het je eerste EV is, blijft de eerste lange rit toch altijd een spannend iets. Op eerste kerstdag was het zover. Met de Kia van Drenthe (omgeving Emmen) naar familie in het verre Zuid-Limburg, in Gulpen.

Het was een koude ochtend, en de dag begon slecht voor de lange rit. Want door het hoge verbruik van het huis (met o.a. een veeleisende warmtepomp), kreeg de auto minder stroom. Het gevolg: de auto was maar voor 62 procent volgeladen. Dat veranderde de plannen. Om voorbereid op weg te gaan, hebben we de route gepland in ABRP. Ik vind het leuk er een sport van te maken om onder de 70 eurocent te snelladen (liever nog voordeliger, maar wil de reis niet onnodig nog langer maken). De eerste geplande stop: een EWE Go in Emsbüren. Met mijn EWE Go laadpas kan ik voor 52 cent laden. Dat dachten er meer, en het was ondanks wat de Kia navigatie aangaf, allemaal bezet. De McDonald’s was blijkbaar geliefd onder meerderen, want even wachten in de hoop op een vrije lader werd niet beloond. Teleurgesteld de straat verder uitgereden, want daar zit een Tesla-plein. Deze SuC was verre van vol en was 64 cent per kWh. Ook nog prima mee te leven. Hoewel de auto zelf de hele tijd aangaf dat de accuverzorging (batterijverwarming) gestart was, was hier weinig van te merken (mede omdat in het verbruiksoverzicht de batterijverwarming op 0,0 kW bleef staan). De laadsnelheid kwam niet boven de 90kW. Dat duurde dus langer dan gewild en verwacht. Gelukkig duurde het bij die McDonald’s ook even voordat de koffie doorkwam. De temperatuur lag gedurende de rit rond de -4 graden.

De tweede laadstop hadden we gepland bij Electra in Oberhausen. Een extra tussenstop voor de zekerheid, omdat het verbruik nogal fluctueerde. Na wat research kwam daar een mooie kortingscode tevoorschijn bij de al niet dure laadpalen. Even de snelweg af, en het laden kon beginnen. Handig is dat je een plaats kunt reserveren, zodat je zeker bent van een plekje. Ben heel benieuwd hoe dat werkt als het drukker wordt op zo’n moment. Het laden ging nu een stuk beter, en zag ook de batterijverwarming daadwerkelijk terug in de verbruiksmonitor. De top kwam uit rond de 127kW. Stuk beter. Het verbruik van de afgelopen rit was met een stuk 170 km/u en verder 120 km/u vrij flink: 29,2 kWh/100km volgens de auto, bij een temperatuur van -1 graden. Het derde deel rustiger gereden, vooral rond 80 en 100, met een temperatuur van 1 graden, waarbij de boordcomputer 19,3 kWh/100km aangaf.

Fijn dat de Kia navigatie rekening kan houden met de laadstations van je voorkeur. Hiervoor moet je exact de naam gebruiken zoals deze ook in Google Maps staat, zodat deze als laadstop gebruikt wordt.
Echt een heerlijk, stille, stabiele auto die ook op hoge snelheden erg zeker en fijn aanvoelt. De Kona hybride (2023) die we hiervoor reden was al niet slecht, maar de Kia doet er nog een schepje bovenop.

[Afbeelding]
Hmm, enkele reis net over de 300 km.
Mijn strategie zou zijn met 100% vertrekken en rustig doorrijden, en daarna op bestemming aan een AC lader hangen.
Maar goed, zo kom je er ook en je leert door te doen.

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:35
Ik overweeg een Polestar 2 occasion aan te schaffen en mij valt op dat het aanbod in LRSM (Single Motor) zeer schaars is t.o.v. LRDM (Dual Motor).

Nou hoef ik voor dagelijks gebruik niet de maximale range te hebben die de LRSM biedt maar ik heb ook een caravan en zou deze graag achter de Polestar willen kunnen gebruiken zonder dat de range vies gaat tegenvallen. De WLTP van de LRSM is een stuk beter, maar als ik op https://caravantrekker.nl/info/actieradius de LRSM en LRDM vergelijk qua actieradius met caravan erachter kom ik bij de LRSM uit op 234 km en bij LRDM op 230 km wat weer erg weinig scheelt.

Het lijkt er dan dus op dat de Dual Motor minder last heeft van range vermindering dan de Single Motor. Kan iemand mij vertellen op dat zou kunnen kloppen?

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
FutureTrunksZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:51:
Ik overweeg een Polestar 2 occasion aan te schaffen en mij valt op dat het aanbod in LRSM (Single Motor) zeer schaars is t.o.v. LRDM (Dual Motor).

Nou hoef ik voor dagelijks gebruik niet de maximale range te hebben die de LRSM biedt maar ik heb ook een caravan en zou deze graag achter de Polestar willen kunnen gebruiken zonder dat de range vies gaat tegenvallen. De WLTP van de LRSM is een stuk beter, maar als ik op https://caravantrekker.nl/info/actieradius de LRSM en LRDM vergelijk qua actieradius met caravan erachter kom ik bij de LRSM uit op 234 km en bij LRDM op 230 km wat weer erg weinig scheelt.

Het lijkt er dan dus op dat de Dual Motor minder last heeft van range vermindering dan de Single Motor. Kan iemand mij vertellen op dat zou kunnen kloppen?
Misschien even hier vragen: Het grote Polestar 2 Topic

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online

Of de DM minder last heeft van range vermindering tov de single motor weet ik niet. Heb tot voor kort ook een Polestar LRDM gehad en regelmatig met de caravan (1500 kilo) erachter gereden. De 230 km heb ik nooit gehaald. Onder normale omstandigheden was het maximale 170 km. De DM heeft het grote voordeel (en tegelijk het nadeel) van vier aangedreven wielen. De eerste SM hadden voorwiel aandrijving.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:02
F1dude schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:39:
[...]

Gisteren vanuit Solden naar huis gereden en was hier ook bang voor. Gelukkig vond ik het in Duitsland meevallen met de laadfiles. Het was wel druk maar we hebben geen enkele keer hoeven te wachten op een laadpaal. Ik zocht wel elke keer een laadplek op met minimaal >12 laadstations op, veelal Ionity. Het viel me wel op dat er meerdere auto’s tot 100% aan het laden was.
Welke snelweg heb je genomen? De A3, A61? Mijn ervaring is dat met name de A61 wat karig bedeeld is...

Ik ben zelf zo'n laadpaalklever. Mijn auto haalt mits voorverwarmd nog steeds 10 => 80% in 20 minuten. Een plaspauze met kinderen duurt zeker een paar minuten langer, ook omdat die laadstations zelden dicht bij de wc's liggen....

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 28-12-2025 21:44 ]

• eltron

Wel prachtige link die je daar geeft, met behalve informatie over actieradius afhankelijk van auto en caravan, nog veel meer interessante info geeft.
En het helpt enorm als je de caravan niet te groot en te zwaar kiest.
Voor mij een eye opener dat je bij rijden in de bergen moet zorgen dat de oplooprem niet in werking komt (en hoe doe je dat dan), want anders verlies je de energie die je met regenereren kunt terugwinnen.
Ik heb al een tijdje een leuke lichte caravan op het oog (Get Away van easy caravanning). Leuk om te lezen dat d actieradius dan voor mij nog meer dan 300km is en dat je met de caravan er achter nog in ca. 8 seconden naar de 100km/h kunt (alsof je dat zou willen).

Oftewel het maakt veel uit met welke combinatie van auto en caravan je de weg op wilt en op deze site kun je lekker puzzelen welke combinatie dan het beste past (voor zover je daar nog keus in hebt).

En bij groot aantal laadstops wordt het extra belangrijk of je kunt laden zonder de caravan te hoeven afkoppelen, anders komt er zomaar 5 a 10 min. per laadbeurt bij.

En dat er weinig verschil zit in range tussen SM en DM snap ik wel. Onder lichte omstandigheden kom je met SM verder omdat er maar één motor werkt.
Onder zware omstandigheden (caravan trekken) moet die motor dubbel zo hard werken en valt het verschil met dual motor weg.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 28-12-2025 21:51 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

Maximus schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:26:
[...]

Wij gaan de zomer van '26 dezelfde richting uit. Heb jij je al nader verdiept in welke laadapps of kaarten je zou moeten hebben in aanvulling op de Tesla app?
Ja, de Electroverse app, ik zie dat die een behoorlijke dekking heeft met lokale spelers.

Qua laadinfrastructuur loopt het echt achter op Frankrijk, maar janwe willen ns wat anders ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Dani86
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

Kameelstok schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:43:
[...]

Welke snelweg heb je genomen? De A3, A61? Mijn ervaring is dat met name de A61 wat karig bedeeld is...

Ik ben zelf zo'n laadpaalklever. Mijn auto haalt mits voorverwarmd nog steeds 10 => 80% in 20 minuten. Een plaspauze met kinderen duurt zeker een paar minuten langer, ook omdat die laadstations zelden dicht bij de wc's liggen....
Vind de A61 wel fijner rijden vwb drukte en mooier landschap.

Dan pak ik Kerpen of Erfstadt, Waldlaubersheim, Pforzheim (is al A8).

A61 heeft nog de autohof bij Pfalzfeld (beetje louche bende, maar ok)

Ook nog een Fastned in Boppard.

[ Voor 12% gewijzigd door Dani86 op 28-12-2025 22:49 ]

• Dani86
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:19:
[...]

@Dani86,
Podpoint “Vermijden” gaat me wat te ver cq is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ze zijn namelijk wel goedkoop. Het klopt wel dat je goed moet zorgen dat je er niet teveel opzet want terugkrijgen is bijna niet te doen. Je kan wel zelf elk bedrag dat je wilt kiezen. Je zit niet vast aan veelvouden van 5.
Dan heb ik het privilege dat de baas betaalt, dus prijs minder belangrijk (al let ik er wel op uit principe).

• Stefannn
eltron schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:47:
[...]

Wel prachtige link die je daar geeft, met behalve informatie over actieradius afhankelijk van auto en caravan, nog veel meer interessante info geeft.
En het helpt enorm als je de caravan niet te groot en te zwaar kiest.
Voor mij een eye opener dat je bij rijden in de bergen moet zorgen dat de oplooprem niet in werking komt (en hoe doe je dat dan), want anders verlies je de energie die je met regenereren kunt terugwinnen.
Ik heb al een tijdje een leuke lichte caravan op het oog (Get Away van easy caravanning). Leuk om te lezen dat d actieradius dan voor mij nog meer dan 300km is en dat je met de caravan er achter nog in ca. 8 seconden naar de 100km/h kunt (alsof je dat zou willen).

Oftewel het maakt veel uit met welke combinatie van auto en caravan je de weg op wilt en op deze site kun je lekker puzzelen welke combinatie dan het beste past (voor zover je daar nog keus in hebt).

En bij groot aantal laadstops wordt het extra belangrijk of je kunt laden zonder de caravan te hoeven afkoppelen, anders komt er zomaar 5 a 10 min. per laadbeurt bij.

En dat er weinig verschil zit in range tussen SM en DM snap ik wel. Onder lichte omstandigheden kom je met SM verder omdat er maar één motor werkt.
Onder zware omstandigheden (caravan trekken) moet die motor dubbel zo hard werken en valt het verschil met dual motor weg.
@FutureTrunksZ
300km range met caravan lijkt me echt extreem optimistisch.
Zie hier het verslag van mijn afgelopen tocht met ioniq5 en super kleine 800kg kip shelter. Ik had een resulterende Actieradius van 250km.in praktijk deed ik stukken van ongeveer 200km.

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.