• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:54
Crosspost met het VW ID.7 topic:

Onlangs was het dus zo ver: de eerste lange rit met mijn Volkswagen ID.7 Pro Tourer. Ionity abbonement afgesloten om nog enigszins redelijke tarieven te krijgen bij de laadpaal, route gepland via de telefoon (alleen Ionity), naar de auto sturen en gaan. Dat leek goed te gaan, ware het niet dat we eerder trek hadden dan de auto :+ Dus onderweg maar een tussenstop ingepland bij de dichtsbijzijnde Ionity.

Dat gaat niet heel intuïtief. Als ik de auto vraag om op zoek te gaan naar een snellader pakt hij de dichtstbijzijnde snellader, ondanks mijn actieve filters (vrije plaats, 150kW+ en uitsluitend Ionity). Goed, dan maar vragen om een Ionity snellader langs de route. Dat werkt wel, maar hij toont ook Ionity snelladers die je een uur geleden bent gepasseerd 8)7 Niet echt handig.

Uiteindelijk toont ie wel een (keurig genummerd) overzicht van laders, maar je moet zelf maar gokken welke waar ligt. Kan dus beter en het vergt wat uitzoekwerk terwijl je aan het rijden bent.

Noot: ik lease de auto als particulier en betaal alle km's dus zelf. Met een laadpas van de zaak zal bovenstaande een stuk minder spelen. De auto zelf beviel uitstekend. Verbruik viel me ook mee, gisteren was het frisjes en had de gehele weg tegenwind. Netjes overal aan de snelheidlimiet gehouden, 130 gereden op plaatsen waar geen limiet was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDl_iZIk-u8vh14MbSIIZdDnedo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lDWZyT17RCPGrTauJxS9G05v.jpg?f=user_large
Zie hier waarom pianolak kut is :X
Uiteindelijk op de heenweg twee keer (snel)geladen en op de terugweg drie keer. Mijn accommodatie bleek toch niet over laadmogelijkheden te beschikken, vandaar. In de buurt van Wolfsburg behoorlijk wat ID.7's zien rijden en zien laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEps07BRX8ZHqQ0RVfDvGdCBvkE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtFSpFATgzxRgzRAe4eGZUz.jpg?f=user_large

Wel grappig: de auto zou moeten pieken op 175kW, meerdere keren 187kW gezien :+

[ Voor 3% gewijzigd door Knul op 15-12-2025 11:44 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:42
Ik heb een ID.7 proS, die haalt tot bijna 50% een plateau van 200kW.
Daarna daalt hij langzaam, pas bij 80% onder de 100kW.
Dus ondanks 400V en een piek van slechts 200kW, veel area under the curve. Tijdens vakantieritten vaak moeten opschieten omdat de auto eerder klaar was dan wij. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25
Knul schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:44:
Crosspost met het VW ID.7 topic:

Wel grappig: de auto zou moeten pieken op 175kW, meerdere keren 187kW gezien :+
Volgens EVKX is 175 niet de limiet, maar eerder die 187.
https://evkx.net/models/v...ingcurve/chart/?battery=0

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25
Puppetmaster schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:30:
Ik heb een ID.7 proS, die haalt tot bijna 50% een plateau van 200kW.
Daarna daalt hij langzaam, pas bij 80% onder de 100kW.
Dus ondanks 400V en een piek van slechts 200kW, veel area under the curve. Tijdens vakantieritten vaak moeten opschieten omdat de auto eerder klaar was dan wij. :)
dat is dan wel weer een stuk sneller dan EVKX zegt:
https://evkx.net/models/v...urer_pro_s/chargingcurve/

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:48
eltron schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:05:
[...]

Ja, maar de Zeekr 7X heeft dat dan ook echt wel nodig gezien het enorme verbruik.
Dat ligt bijna 60% hoger dan Telsa MY in de winter, waardoor ook de range van de Zeekr zakt tot onder de 400km. Dus je laadt wel meer kWh in kortere tijd, maar niet meer km.

Duurtest Zeekr 7X: wint op luxe voor scherpe prijs, maar dat verbruik...
Een Xpeng G6 heeft zelfs een waanzinnige laadcurve van 300kw tot 65%>
Verbruik is gelijk als die van een Tesla model Y performance

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
Ferry34 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:48:
[...]

Een Xpeng G6 heeft zelfs een waanzinnige laadcurve van 300kw tot 65%>
Verbruik is gelijk als die van een Tesla model Y performance
volgens de evdatabase heeft de Y performance een wltp van 172wh/km
en de xpeng rwd wltp van 178wh/km

laden doet de xpeng inderdaad sneller.
maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet te laden :9

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 15-12-2025 14:00 ]

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25
Cid Highwind schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:04:
[...]
Wat ik eigenlijk binnen deze context wel graag zou willen weten van degenen die een dergelijk rap ladend model bezitten, is of men ook gewoon zonder vooraf te plannen de weg op kan gaan voor een lange rit, in de wetenschap dat het 800v systeem werkelijk tot z’n recht komt indien nodig.
De laatste vakantie heb ik totaal niet gepland. (Ioniq 6). Ik filter in de Fastned app op 300 kW en/of 400 kW laders en ga daar dan naar toe. Vaak haal ik de maximale snelheid (233 kW), met 2 auto's aan de lader niet.
Vaak bij Ionity problemen (volgens mij komt dat door de ingestelde plug&charge van Fastned). Maar vaak staan daarnaast goede laders (m.a.w. alpitronic laders) die wel goed werken.
Zeker in Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden.
In de "winter" (<20 graden) stel ik de HPC lader ook in op het navigatie systeem zodat de voorverwarming start, dan wordt de snelheid ook gehaald.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.