• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:43
4v4t4r schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:55:
Ik zal vanavond ook nog even forum doorzoeken op frankrijk.
Als je dit gedaan hebt dan kom je tot onderstaande conclusie;
4v4t4r schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:55:
maar iets waar ik rekening mee moet houden?
Nee.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32
LigeTRy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Nope, is een andere, vandaar dat ik deze code ooit geschreven heb. MTC Europe is (helaas) een andere pas die de meeste Nederlanders hebben (Shell ReCharge (NL-TNM*)). Zelf heb ik na heul lang lopen zeuren een athlon druppel gekregen die wel als betaalmiddel geaccepteerd wordt door Tesla.

In de FAQ van MTC zie je dat er een boel verschillende MTC passen zijn: (Shell ReCharge (NL-TNM), Eneco (NL-ENE), Vattenvall (NL-VAT/NL-NUO) ), maar dat is wat meer voor het grote laadpassen topic ;)
Ik heb ook een MTC druppel maar Tesla factureert direct aan Ayvens, dus niks hoeven invoeren. (betreft een model Y).

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
peutje schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

Ik heb ook niks met tesla, maar de laders zijn vaak handig met caravan en gewoon heel goedkoop (scandinavie).
Toch de Tesla app net gedownload, account aangemaakt, betalingskaart toegevoegd.. en dan? Zie nergens een optie om als niet tesla rijder te kunnen laden of zelfs een kaart te openen om een lader te selecteren? Zal vast iets fout doen?

Als ik de app open zie ik knop links boven product toevoegen, tekst Thuis laden en daaronder de verschillende Tesla modellen. Als ik naar links swipe kom ik wel op een Go Anywhere en kun je een bestemming invoeren, maar die opent doodleuk de tesla.com website. Vind het maar een vage app?

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:31
Herbiek616 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Toch de Tesla app net gedownload, account aangemaakt, betalingskaart toegevoegd.. en dan? Zie nergens een optie om als niet tesla rijder te kunnen laden of zelfs een kaart te openen om een lader te selecteren? Zal vast iets fout doen?

Als ik de app open zie ik knop links boven product toevoegen, tekst Thuis laden en daaronder de verschillende Tesla modellen. Als ik naar links swipe kom ik wel op een Go Anywhere en kun je een bestemming invoeren, maar die opent doodleuk de tesla.com website. Vind het maar een vage app?
Swipe naar rechts, dan krijg je "Laad uw electrische voertuig op", met daaronder een knop "Zoek een oplader". Je komt dan op een kaart met daaronder de mogelijkheid een locatie in te vullen.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:09
Herbiek616 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Tik op: Zoek een oplader (ongeveer midden op het scherm)

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
Zjanzjak schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Als je dit gedaan hebt dan kom je tot onderstaande conclusie;

[...]

Nee.
Electra app voor de backup, eventueel Tesla als nodig maar zie indd genoeg snelle laders die kant op. dus dat komt indd wel goed. goed om te weten. Wellicht even zoeken naar laders daar in het dorp hoe die eventueel aan de praat te krijgen zijn - thats it.

Zeekr 7x Privilege AWD

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:55
Heeft iemand al de E.Leclerc app gebruikt?

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
Bolulla schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:05:
Heeft iemand al de E.Leclerc app gebruikt?
Daar is een discussie recentelijk over geweest / "voorbijgekomen" , hier of ander EV topic, en de app was niet bruikbaar/activeerbaar buiten Frankrijk, en ook de laders staan alleen binnen Frankrijk, , "dus" de app was daarmee alleen te installeren en activeren binnen frankrijk , en/MAAR ook pas daar te gebruiken ....

zie ook : Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa - Mobiliteit - GoT

;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ted038 op 18-08-2026 15:34 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:30
Ted038 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:31:
[...]

Daar is een discussie recentelijk over geweest / "voorbijgekomen" , hier of ander EV topic, en de app was niet bruikbaar/activeerbaar buiten Frankrijk, en ook de laders staan alleen binnen Frankrijk, , "dus" de app was daarmee alleen te installeren en activeren binnen frankrijk , en/MAAR ook pas daar te gebruiken ....
En vandaar dus ook de vraag of iemand er inmiddels ervaring mee heeft.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-10 20:49
MrBullet058 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

In de brochure en ook ev database staat gewoon 150kw snelladen bij mij. 64kw effectief batterij van de 71, zoveel kw inderdaad... Zodra ik 130 ga rijden is ie zo leeg inderdaad dan is soms al en uitdaging om 250km te halen. Normaal geen probleem normaal rij ik 130km per dag en laad ik thuis maar dit is een ander verhaal. 110 rijdt ie mogelijk wel zuiniger. Dat zit niet in de aard van het beestje die achter het stuur zit eigenlijk. ;)
Als je op EV database kijkt zie ik een piek van 147 (bijna 150kW). Dat haal je onder ideale omstandigheden en accu waarschijnlijk rond 10%. Het is een piekvermogen, geen rechte laadcurve.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bolulla
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Ik weet niet hoe ik deze reactie moet omschrijven maar degene die zo onozel reageert wil op één of andere manier het bijdehantje uithangen. Ik kon hem nml wel downloaden en activeren vanuit Spanje dus niet alleen vanuit Frankrijk daarom de vraag. Maar jij ieder geval bedankt voor de reactie.

[ Voor 13% gewijzigd door Bolulla op 18-08-2026 16:25 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 09:28
Pr088 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Als je op EV database kijkt zie ik een piek van 147 (bijna 150kW). Dat haal je onder ideale omstandigheden en accu waarschijnlijk rond 10%. Het is een piekvermogen, geen rechte laadcurve.
EV database test niks, die copieren gewoon uit de brochures of wat ze elders vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:49
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

In september ga ik naar Frankrijk en kijk of ik het dan kan testen. Ik laat het weten.

• Bolulla
Rob Voets schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

In september ga ik naar Frankrijk en kijk of ik het dan kan testen. Ik laat het weten.
Ik ga volgende week zondag van de Costa blanca richting Nederland via Zaragoza naar Pau en alles via de N en D routes daarom lijkt het mij interessant om de E.Leclerc erbij te nemen. Maar mijn ,,angst" is met bv dat ze teveel of een spookafschrijving krijg. Ga dan maar aan de gang om contact te leggen.

• Pr088
Tommie12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

EV database test niks, die copieren gewoon uit de brochures of wat ze elders vinden.
En daarin zijn ze behoorlijk accuraat. Dus als de brochure 150 kW laat zien en je haalt aan de laadpaal ook 150kW, dan vraag ik me af: vanwaar de teleurstelling?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 14:32
Pr088 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

En daarin zijn ze behoorlijk accuraat. Dus als de brochure 150 kW laat zien en je haalt aan de laadpaal ook 150kW, dan vraag ik me af: vanwaar de teleurstelling?
De laadcurve....

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• marteltor
Mijn ervaring is dat evkx en Fastned wel goed inzicht geven in laadcurve.

Evkx zet daarbij ook verbruik af tegen laadsnelheid, en dat is handig bij vergelijken van autos.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:19
marteltor schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:
Mijn ervaring is dat evkx en Fastned wel goed inzicht geven in laadcurve.

Evkx zet daarbij ook verbruik af tegen laadsnelheid, en dat is handig bij vergelijken van autos.
EVKX geeft ook foute waardes aan, iig bij de Classic Ioniq klopt de laadgrafiek niet. Verder geeft EVKX voor de nieuwe Ioniq 3 geen trekgewicht aan terwijl dat al een paar weken bekend is dat die 750kg mag trekken. Kortom, geen enkele site is 100% betrouwbaar.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:34:
EVdatabase toont op hun voorpagina per auto een gemiddelde laadsnelheid 10-80%, of die door de fabrikant aangeleverd wordt, of uit (eigen) testgegevens gehaald wordt, geen idee.

Verderop in de uitgebreidere gegevens per auto staat inderdaad een piekvermogen vermeld.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Tommie12
Peter-036 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

EVdatabase toont op hun voorpagina per auto een gemiddelde laadsnelheid 10-80%, of die door de fabrikant aangeleverd wordt, of uit (eigen) testgegevens gehaald wordt, geen idee.

Verderop in de uitgebreidere gegevens per auto staat inderdaad een piekvermogen vermeld.
EV database test zelf niks. Alles komt van wat de fabrikant zelf zegt.

• ASW1
Bolulla schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Ik ga volgende week zondag van de Costa blanca richting Nederland via Zaragoza naar Pau en alles via de N en D routes daarom lijkt het mij interessant om de E.Leclerc erbij te nemen. Maar mijn ,,angst" is met bv dat ze teveel of een spookafschrijving krijg. Ga dan maar aan de gang om contact te leggen.
Aangezien jij de app al hebt kunnen installeren, welke betaalwijzen kun je toevoegen? Voor spookafschrijvingen zou ik niet zo bang zijn, je mag hopen dat ze dat verder goed voor elkaar hebben. Zowel creditcard als incasso kun je desnoods terug laten boeken.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
MrBullet058 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:33:
Ik lees aandachtig mee en ben voornemens om volgend jaar ook richting Italië of Frankrijk te gaan met mijn Lexus RZ450e. Nou staat die bekend om zijn betrouwbaarheid dus daar ben ik niet bang voor maar de max laadsnelheid(150kw) en bereik(280 a 300km max) vallen iets tegen.

Heb al meerder passen in mijn bezit (e-flux, shell, anwb + fastned, ionity en tesla app). Als ik het zo lees moet dat dus wel goed komen. Aanvullend misschien voor Frankrijk of Italië nog een aanvullende pas of app? Wat denken jullie?
die heeft blijkbaar best een ongunstige laadcurve die al heel snel inzakt. (nog) Veel sneller dan andere auto's doen. Tussen de 30 en 50 procent SoC al naar een derde van de snelheid zakken is best uitzonderlijk.

Verloop van de laadcurve (10% tot 80%): 

10% – 30% SoC: De auto start snel en bereikt binnen enkele minuten de piek van circa 145 - 150 kW. 

30% – 50% SoC: Het vermogen begint geleidelijk te zakken naar ongeveer 100 - 110 kW.

50% – 80% SoC: De laadsnelheid neemt verder af tot circa 50 - 70 kW naarmate de batterij voller raakt. 

Boven 80% SoC: Het vermogen zakt stevig in (onder de 30 kW) om oververhitting en slijtage te voorkomen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb afgelopen week lopen kloten met de E.Leclerq app, ik kon een account aanmaken maar inloggen lukte de hele tijd niet. Die heb ik dus maar links laten liggen, uiteindelijk bij een Franse Lidl geladen d.m.v. Electroverse voor 39ct/kWh zonder moeilijk gedoe met accounts (enkel de Electroverse account).
Ik zou zeggen voor Frankrijk: Tesla (met abo), Electra (met gratis 2 maanden abo) en Electroverse voor echt lokaal laden (als er geen Electra paal zit).

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
Hellbull89 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Ik weet niet in hoeverre het bruikbaar is en of de "MTC" die door jou wordt gebruikt hetzelfde is als wat ze er bij Tesla onder verstaan, maar in de Tesla-app zelf kan je een "MultiTankCard Europe" toevoegen als betaalmiddel
Bij Tesla kun je je sleutel (of meerdere) activeren als laadkaart.

Ook kun je laadsessies dan starten vanuit de app.

Ik ben momenteel in Denemarken en dat werkt gewoon echt perfect. Ook zoeken van 3rd party laders gaat heel goed via de app en je ziet duidelijk de tarieven vermeld. Bizar dat soms de prijzen van laders op dezelfde parkeerplaats van dezelfde aanbieder 1,5 keer zo duur zijn. Van thuis naar hier en terug rijd ik puur op de tesla SuCs natuurlijk, maar op locatie gebruik ik gewoon de app voor laders van andere aanbieders. Eigenlijk heb je dan nauwelijks nog echt fysieke kaarten of druppels nodig. Dat geldt ook voor andere landen eigenlijk.

• ASW1
-tom-562 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:23:
Ik heb afgelopen week lopen kloten met de E.Leclerq app, ik kon een account aanmaken maar inloggen lukte de hele tijd niet.
Was je in Frankrijk? Evt Franse vpn geprobeerd?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Was je in Frankrijk? Evt Franse vpn geprobeerd?
Ik was in Frankrijk (ik stond letterlijk voor de Leclerc :P) ik kreeg de hele tijd een soort van time out met inloggen. Aangezien er genoeg (blijkbaar) betere alternatieven zijn heb ik er weinig tijd en moeite in gestoken.

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 18-08-2026 19:39 ]

• Zjanzjak
4v4t4r schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:35:
Wellicht even zoeken naar laders daar in het dorp hoe die eventueel aan de praat te krijgen zijn - thats it.
De meeste zijn met de gangbare laadpassen (o.a. ANWB) vast aan de praat te krijgen, ik heb altijd als back up een Chargemap-pas bij, Frans, dus dat zit wel snor.
Zei nooit iemand.
1 van de meest logische apps. _O-

[ Voor 20% gewijzigd door Zjanzjak op 18-08-2026 19:54 ]

• ASW1
Heb net even zitten prutsen (vanuit NL, met Franse VPN maar ik weet niet of dat uitmaakt) en ik heb de E.Leclerq app kunnen installeren, account kunnen aanmaken en inloggen. Als betaalmiddel is alleen een creditcard mogelijk waarop een reservering van €50 per laadsessie komt. AC laden voor 19 cent is wel heel goedkoop maar zo lang wil je vermoedelijk niet bij een hypermarche rondhangen. Het aantal snelladers valt wel tegen als ik rondkijk op de kaart. Ze lijken wel van plan te zijn gratis AC laders bij filialen te gaan plaatsen, die staan vermeld als "binnenkort beschikbaar".

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

De meeste zijn met de gangbare laadpassen (o.a. ANWB) vast aan de praat te krijgen, ik heb altijd als back up een Chargemap-pas bij, Frans, dus dat zit wel snor.

[...]

Zei nooit iemand.
1 van de meest logische apps. _O-
Chargemap werkt ook bij leClerc dus waarom zou je die app willen installeren voor die paar cent voordeel. Zelfde bij IEcharge of Izivia, scheelt een paar cent maar je hebt daarmee maar 1 laadpas/app nodig die het overal doet. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:37
Binnenkort vertrekken we met onze Tesla Model Y RWD richting Portugal. In dit topic heb ik een aantal ervaringen gelezen met het reizen van een EV door Portugal. Ik lees vooral dat mensen gebuik maken van Tesla Superchargers en laders bij Lidl supermarkten.

Zijn er voor Portugal nog meer aanbieders die ik moet meenemen in de planning ?

[ Voor 7% gewijzigd door tim.w op 18-08-2026 21:57 ]

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:47:
Chargemap werkt ook bij leClerc dus waarom zou je die app willen installeren voor die paar cent voordeel. Zelfde bij IEcharge of Izivia, scheelt een paar cent maar je hebt daarmee maar 1 laadpas/app nodig die het overal doet. :)
Ging erover dat de Tesla app vaag werd genoemd, niet ChargeMap. ;)

• Bolulla
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Aangezien jij de app al hebt kunnen installeren, welke betaalwijzen kun je toevoegen? Voor spookafschrijvingen zou ik niet zo bang zijn, je mag hopen dat ze dat verder goed voor elkaar hebben. Zowel creditcard als incasso kun je desnoods terug laten boeken.
Mijn creditcard.

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:57:
[...]

Ging erover dat de Tesla app vaag werd genoemd, niet ChargeMap. ;)
Oh ik zie het. Maar idd met die Tesla app is ook niets mis zeg ik als app hater. :)

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:10
Gisteren vanuit de Ardèche naar Luxemburg gereden. Wat een verademing ten opzichte van de heenreis. Geen file en bijna lege laadstations!

Eerste stop TotalEnergies bij Macon La Salle in de stromende regen. Aanhanger moeten afkoppelen helaas maar wel ruim voldoende plek.

Tweede stop bij Engie Val de Meuse. Wederom afkoppelen maar dit keer in de zon. Voldoende plek. Even kort moeten wachten omdat een Mercedes EQB de geest had gegeven en de takelauto voor onze auto stond.

Derde stop kwam ik Fastned La Maxe tegen bij Metz. Deze staat (nog) niet als laadstation in mijn auto. Het lijkt alsof er nog wordt gebouwd maar echt een prima stop. Deze keer helemaal alleen kunnen laden en daarom even kort de 263kW aan kunnen tikken. In totaal twee keer moeten laden om het eindpunt te halen met nog 10% lading. De derde stop bij Metz dus alleen om even bij te laden voor wat tripjes rondom de camping in Luxemburg.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Stefannn
  • Nu online
tim.w schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:55:
Binnenkort vertrekken we met onze Tesla Model Y RWD richting Portugal. In dit topic heb ik een aantal ervaringen gelezen met het reizen van een EV door Portugal. Ik lees vooral dat mensen gebuik maken van Tesla Superchargers en laders bij Lidl supermarkten.

Electroverse en gratis pasje aanvragen. Doet het vaak waar andere pasjes falen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Met je tesla zijn SuCs logische keuzes zitten ook al in de navi.
Weet niet waar in Portugal je heengaat, maar heel Portugal zit binnen een straal van 300km met meerdere SuCs. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqdWSrx-xuvRlQW2AvK-TnNoWPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxIpxzzUZeTmRgyKbYYRXoVw.jpg?f=fotoalbum_large

Voor lokaal is Electroverse een goede keuze idd. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-10 02:50
fisherman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

Bij Tesla kun je je sleutel (of meerdere) activeren als laadkaart.

Ook kun je laadsessies dan starten vanuit de app.

Ik ben momenteel in Denemarken en dat werkt gewoon echt perfect. Ook zoeken van 3rd party laders gaat heel goed via de app en je ziet duidelijk de tarieven vermeld. Bizar dat soms de prijzen van laders op dezelfde parkeerplaats van dezelfde aanbieder 1,5 keer zo duur zijn. Van thuis naar hier en terug rijd ik puur op de tesla SuCs natuurlijk, maar op locatie gebruik ik gewoon de app voor laders van andere aanbieders. Eigenlijk heb je dan nauwelijks nog echt fysieke kaarten of druppels nodig. Dat geldt ook voor andere landen eigenlijk.
Oké, maar wat ben je daarmee als je met je laadpas van de zaak niet bij Tesla terecht kan (als die laadpas bijvoorbeeld van Shell of MTC is)?

• floorcleaner
  • Laatst online: 10-10 22:25
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?

• marteltor
Ik weet niet welke route je rijdt in Italië maar als het de a22 is: revcharge a22 app. 0.38 euro per kWh. Wel alleen op a22, en weinig punten per laadplek.

Anders Tesla, of Electra abo (5€ om)

• Stefannn
  • Nu online
Hellbull89 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Oké, maar wat ben je daarmee als je met je laadpas van de zaak niet bij Tesla terecht kan (als die laadpas bijvoorbeeld van Shell of MTC is)?
Zelf de stroom betalen?

En zeker als dat enkel voor lokale ritjes is echt niet raar.
Het zal je verbazen, maar dit is daadwerkelijk wat prive rijders doen.
Lease auto’s zijn wat dat betreft uitgerust met “dual wallet” functionaliteit. Dat je dus tussen baas en prive kan kiezen.
Prive auto’s zijn minder luxe en hebben enkel “enkel wallet”, daar vervalt de baas-optie.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• helloitsme
  • Laatst online: 12:29
Hellbull89 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Ter info: Je kan steeds meer laadpassen in de Tesla app invoeren als betaalmiddel, waaronder ook MTC

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
helloitsme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:01:
[...]

Ter info: Je kan steeds meer laadpassen in de Tesla app invoeren als betaalmiddel, waaronder ook MTC
Mits je een bepaald type druppel hebt. Bij mij werkte het afgelopen zomervakantie in elk geval perfect, ben niks tegengekomen waar ik niet kon laden.

• Hellbull89
Stefannn schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 04:05:
[...]

Zelf de stroom betalen?

En zeker als dat enkel voor lokale ritjes is echt niet raar.
Het zal je verbazen, maar dit is daadwerkelijk wat prive rijders doen.
Lease auto’s zijn wat dat betreft uitgerust met “dual wallet” functionaliteit. Dat je dus tussen baas en prive kan kiezen.
Prive auto’s zijn minder luxe en hebben enkel “enkel wallet”, daar vervalt de baas-optie.
Dan zou ik honderden zo niet duizenden euro's per jaar uit eigen zak betalen terwijl die zakelijke laadpas gewoon onderdeel is van mijn salaris, gewoon omdat ik dan gebruik van maken van de sleutel van Tesla om mijn laadsessies te kunnen betalen (terwijl ik natuurlijk niet eens een Tesla heb)?

Dat lijkt mij een redelijk groot nadeel voor lief nemen om een minuscuul voordeel (?) te bekomen, maar waarschijnlijk mis ik het punt.

• Hellbull89
helloitsme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:01:
[...]

Dat weet ik, dat heb ik enkele posts hierboven zelf aangehaald. Werkt blijkbaar niet met alle passen van MTC, en ook niet met Shell Recharge.

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hellbull89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Dat weet ik, dat heb ik enkele posts hierboven zelf aangehaald. Werkt blijkbaar niet met alle passen van MTC, en ook niet met Shell Recharge.
Je moet 'Laadpas Europa' hebben (laadpas/druppel begint met NL-MTE). Dan zou het moeten werken (volgens instructies bij MoveMove, label van MTC).

[ Voor 11% gewijzigd door Helsie op 19-08-2026 08:54 ]

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 14:36
MrBullet058 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:33:
Heb al meerder passen in mijn bezit (e-flux, shell, anwb + fastned, ionity en tesla app). Als ik het zo lees moet dat dus wel goed komen. Aanvullend misschien voor Frankrijk of Italië nog een aanvullende pas of app? Wat denken jullie?
Ik blijf me verbazen over de grote hoeveelheid passen en druppels in dit topic. Zelf heb ik alleen een ANWB pas als backup voor de gebruikelijke Tesla superchargers. Paar weken terug zijn we naar Normandië geweest met mn broers BMW iX xdrive50, waarbij hij op de ochtend van vertrek de sleutels van in ontvangst nam bij de dealer _/-\o_

Zodoende dus *alleen* mijn ANWB pas gebruikt (de zijne was nog onderweg per post) en dat ging super, zowel bij superchargers als in de steden zelf. Hij had ook een BMw laadpas gehad, maar de tarieven via de ANWB bleken consequent lager te liggen. Vaak betaalden we tussen de 40 en 60 ct. Wat win je dan met 5 (!) extra laadopties? 10 ct de Kw?

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
floorcleaner schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:32:
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?
Met abonnement (Ionity Power, maar dat heb je er zo uit) is laden in Italië €0,48/kWh.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:12:
Ik blijf me verbazen over de grote hoeveelheid passen en druppels in dit topic.
Dat heeft waarschijnlijk geen technische oorzaak maar komt meer door de jacht op de goedkoopste prijs, een soort "klantenkaart die recht geeft op een korting" dus.
Ik gebruik binnen de EU ook slechts één laadpas die overal wordt aanvaard (maar moet daarbij gelukkig geen rekening houden met de prijs).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-10 17:51
Afgelopen vakantie hebben we voor de verandering de route naar boven gepakt. Voor het eerst naar Zweden, in het kort: met een volgepakte Kia EV3 en 4 fietsen achterop de ferry van Puttgarden naar Rødby gepakt, om een nacht in Roskilde (DK) door te brengen. De volgende ochtend de korte overtocht van Helsingør naar Helsingborg gemaakt, om in Zweden zelf vier plekken aan te doen. Isaberg, Säfsen, Orsa Grönklitt en Idre Fjäll. Voor de terugweg gekozen om één nacht in Oslo door te brengen om ons daarna met de veerverbinding Oslo - Kiel terug te brengen naar Duitsland. De altijd aanwezige stau in Hamburg en een prachtige vollsperrung mit umleitung tussen Hamburg en Bremen maakten de vakantie compleet. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k4Y84OwNxk4dbDTFNAACfqIv2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dHn8nyckFZFuvlhDK65SDmFZ.png?f=user_large

Voor de tijd de bekeken wat een goede strategie zou zijn, wij kwamen tot de conclusie om onze rijpauzes (fika ;) ) zoveel mogelijk te combineren met de snellader, en niet de laadpalen bij de verblijven te gebruiken. Om die reden een maandabonnement bij Ionity afgesloten, die had voor ons een fatsoenlijke dekking op de routes. Totaal 8 keer gebruik gemaakt van de snellader, twee stations waren druk bezocht en zaten continue vol: Halmstad en Ostetal Nord. Bij die laatste werd iedereen getroffen door een communicatiestoring waardoor (minstens) de eerste poging faalde. Nieuwe pogingen gaven meer succes.

Alleen bij Idre Fjäll hebben we gebruik gemaakt van de 11 kW lader voor het appartement. Daarvoor even snel de Waybler app gedownload, creditcard gekoppeld, en door. Dan is het prijsverschil wel fors: Ionity zit op een 3 tot 3,5 SEK per kWh, Waybler (en heel veel andere langzaamaanladers) deden het voor 6 SEK/kWh. Dan kost 28 kWh ineens net zoveel als 47 bij de snellader...

Ook een verborgen, tijdelijke toevoeging van Ionity: de Fast Lane Reward. Laad tussen 08:00 en 17:00 minstens 35 kWh bij en stop met opladen tussen de 80 en 85% laadniveau, en je krijgt 5 kWh gratis bij de volgende laadsessie. Daar kwam ik alleen pas op de terugweg achter, omdat ik normaal net onder de 80% afkoppel, en daardoor net een paar gratis kWh's gemist heb tijdens de reis. :X

Als nabrander nog een shout-out naar het oplaadpunt in Vordingborg (DK). Niet van Ionity, maar Norlys. Net geopend, maar wat een ding is dat zeg. Overdekte drive through met 7 laders plus een paar stalls voor voertuigen met (nog grotere) aanhanger, daktuin, grote wachtruimte, en een interactieve speeltuin. On the spot laden voor 3,4 DKK/kWh.

En dan ben je na een kleine 3 weken weer thuis, met deze statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PogudlUXfg_y6_d-hF76b3TcTM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6b0Auo5F2k8cqs5R4o4Nv9H.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk geen technische oorzaak maar komt meer door de jacht op de goedkoopste prijs, een soort "klantenkaart die recht geeft op een korting" dus.
Ik gebruik binnen de EU ook slechts één laadpas die overal wordt aanvaard (maat moet daarbij gelukkig geen rekening houden met de prijs).
Ik moet dat ook niet zelf betalen, maar begrijp wel dat mensen zoeken naar alternatieven om de extreem hoge prijzen (>80ct) te vermijden. En ik doe dat zelfs als ik het niet zelf moet betalen...

Nu denk ik wel dat mijn laadkaartprovider minder gaat betalen dan de naakte (zonder abo) prijzen die gehanteerd worden, net zoals ze korting krijgen op benzine en diesel.

Vind je het niet een beetje makkelijk om daar kritiek op uit te oefenen als het jouw probleem niet is?

• Puppetmaster
  • Nu online
[...]
Ik blijf me verbazen over de grote hoeveelheid passen en druppels in dit topic.
Zodoende dus *alleen* mijn ANWB pas gebruikt Wat win je dan met 5 (!) extra laadopties? 10 ct de Kw?
Zie het onderzoek van ANWB over de laadkosten met de ANWB pas onderweg van Utrecht naar Barcelona. Een enkele reis zou ca. €200 kosten.
Met 1 (gratis) Electra abo kostte dezelfde reis mij < €100.
Dus op het retourtje €200 bespaard.

Daarvoor zijn we lekker naar een waterpretpark geweest met het gezin. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Ik moet dat ook niet zelf betalen, maar begrijp wel dat mensen zoeken naar alternatieven om de extreem hoge prijzen (>80ct) te vermijden. En ik doe dat zelfs als ik het niet zelf moet betalen...
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is er geen enkele aanbieder waarbij je met een abo zulke hoge prijzen betaald. Het kleine bereik van de Classic Ioniq noopt mij tot het gebruik maken van meerdere aanbieders als ik naar Spanje ga, maar zou ik een 4/500km bereik hebben dan kies ik voor één aanbieder met abo en gebruik alleen die.

Daarnaast, als die lage prijs zo belangrijk is dan kun je ook een efficiënte EV aanschaffen en je snelheid wat verlagen onder het motto, wat je niet gebruikt kost niets, en ben je weer minder afhankelijk van de laadtarieven. :)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 14:36
Puppetmaster schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Zie het onderzoek van ANWB over de laadkosten met de ANWB pas onderweg van Utrecht naar Barcelona. Een enkele reis zou ca. €200 kosten.

Dat had ik niet verwacht! Wij hadden maar 1 korte laadstop (112kWh accu) heen en terug, lokaal laden om de hoek van ons appartement was maar 40ct oid. Maar op jouw langere rit is dat wel significant besparen ja.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:09
marteltor schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:31:
Ik weet niet welke route je rijdt in Italië maar als het de a22 is: revcharge a22 app. 0.38 euro per kWh. Wel alleen op a22, en weinig punten per laadplek.

Anders Tesla, of Electra abo (5€ om)
En zoals ik het zie lage snelheden (max 50kW)?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Electra FTW! Ik sta nu langs de A20 bij Salon-la-tour, wat een top ervaring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCgi_DBk42ko4IuvHVXotLuHIdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH4KqBj8V28UnH8rdVPyY2Qb.jpg?f=fotoalbum_large

Brandschoon (invalide) toilet en goede voorzieningen. En natuurlijk 29ct/kWh

• Rob Voets
[...]

Je kunt het ook andersom bekijken. Door niet aan een waterpretpark te gaan had je overal kunnen laden.

• cOOlrUnnINgs
Rob Voets schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Je kunt het ook andersom bekijken. Door niet aan een waterpretpark te gaan had je overal kunnen laden.
Ik ga dan toch liever een dagje met gezin naar een pretpark/waterpark/iets leuks doen, dan dat ik niet let op de kosten van het laden en de hoofdprijs betaal.
Leg het maar aan je kinderen uit dat een dagje pretpark/waterpark/iets leuks doen er misschien niet inzit omdat we duur hebben geladen.

[ Voor 15% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 19-08-2026 11:12 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Ik ga dan toch liever een dagje met gezin naar een pretpark/waterpark/iets leuks doen, dan dat ik niet let op de kosten van het laden en de hoofdprijs betaal.
Leg het maar aan je kinderen uit dat een dagje pretpark/waterpark/iets leuks doen er misschien niet inzit omdat we duur hebben geladen.
Als dat echt het dilemma is dan leef je boven je stand en heb je meer problemen dan wel of niet duur laden

• Rob Voets
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Smaken verschillen, maar als ik mijn kinderen kan uitleggen dat een waterpark er niet in zit omdat het laden zo duur was, dan heb ik een mooi argument om er niet naar toe te hoeven. Overigens is dat ANWB onderzoek niet bepaald conform de werkelijkheid.

• Puppetmaster
  • Nu online
Rob Voets schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Ja, dat kan ook.
En als ik het als een straf had ervaren of steeds laadfiles had gehad, zou ik dat voor een volgende keer misschien overwegen, maar beide waren geenszins het geval.

Er zijn zo enorm veel laadplekken van Electra in Frankrijk en tegenwoordig zelfs een redelijk aantal in Nederland, dat het nooit een issue is geweest om een plek op of aan de route te vinden. :)

• Puppetmaster
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Als dat echt het dilemma is dan leef je boven je stand en heb je meer problemen dan wel of niet duur laden
Dat is natuurlijk ook nooit echt het dilemma, het is bij wijze van. ;)

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13
[...]

Ik blijf me verbazen over de grote hoeveelheid passen en druppels in dit topic. Zelf heb ik alleen een ANWB pas als backup voor de gebruikelijke Tesla superchargers. Paar weken terug zijn we naar Normandië geweest met mn broers BMW iX xdrive50, waarbij hij op de ochtend van vertrek de sleutels van in ontvangst nam bij de dealer _/-\o_
Dat verbaast mij ook. Ik heb nog maar sinds een paar maanden m'n eerste EV en heb voorlopig die paar duizend km die ik ermee gereden heb kunnen laden dankzij overschot van m'n zonnepanelen aan m'n lader thuis. Ik heb een BMW en heb die BMW charging card geactiveerd. Als ik kijk op https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-be/map kom ik daarmee al een heel eind. Bij een nieuwe BMW heb je het "active" abonnement gedurende één jaar wat leidt tot korting bij Ionity, Electra, PowerDot, Q8 en FastNed. Na een jaar ga je over, tenzij je betaalt, naar het "flex" abonnement waardoor je een hogere prijs betaalt om te laden. Ik denk wel dat ik het na een jaar ga verlengen.

Maar ik heb ook het geluk dat ik als freelancer dit uit m'n zaak betaal en die eventuele laadkosten 100% kan aftrekken. Moest het een privé wagen zijn zou ik ook meer uitkijken hoe ik een lange rit zo goedkoop mogelijk kon doen. Sommige van jullie doen privé auto vakanties van 2000 km enkele rit, of sleuren een caravan mee aan 30 kWh/100 km. Dan begrijp ik het wel.

• Rob Voets
Puppetmaster schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Ja, dat kan ook.
En als ik het als een straf had ervaren of steeds laadfiles had gehad, zou ik dat voor een volgende keer misschien overwegen, maar beide waren geenszins het geval.

Er zijn zo enorm veel laadplekken van Electra in Frankrijk en tegenwoordig zelfs een redelijk aantal in Nederland, dat het nooit een issue is geweest om een plek op of aan de route te vinden. :)
Ik gebruik zelf tesla superchargers met abo, net van de snelweg en daarmee van de drukte. Ik heb nog niet geladen bij een Electra, omdat ze meer in steden liggen dan net van de snelweg en ook minder palen hebben dan tesla. Het is er ook gewoon nog niet van gekomen. Wat me wel tegenhoudt is het systeem van reserveren. Geeft me stress dat er laadpalen beschikbaar lijken maar het niet zijn.

• Puppetmaster
  • Nu online
@Rob Voets
Dat reserveren doen ze niet (meer?) in Frankrijk en België. In Nederland nog wel, maar lijkt ook aflopende zaak te zijn.

Ik was voorheen (vorig jaar nog) ook een vervent Tesla SuC reiziger, precies om de redenen die je aangeeft (net van de snelweg, altijd plek en goede laders) en was voor onze afgelopen vakantie nog enigszins gereserveerd mbt het kleine aantal stalls per locatie.
Maar dat is me dus prima meegevallen.

Niet zelden zaten ze ook in de buurt van Ionity of Tesla laders, dus als back-up kon dat vaak ook.

Ze zijn wel erg goedkoop, steeds €0,27-0,29/kWh gehad.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
H1MSELF1SH schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:23:
Maar ik heb ook het geluk dat ik als freelancer dit uit m'n zaak betaal en die eventuele laadkosten 100% kan aftrekken. Moest het een privé wagen zijn zou ik ook meer uitkijken hoe ik een lange rit zo goedkoop mogelijk kon doen. Sommige van jullie doen privé auto vakanties van 2000 km enkele rit, of sleuren een caravan mee aan 30 kWh/100 km. Dan begrijp ik het wel.
Dit dus.
Het is vanuit technisch oogpunt geen enkel probleem om de EU door te komen op basis van één laadpas.
Vanuit de eigen persoonlijke situatie is dat weer een heel ander gegeven.
Je kan met je betaalpas in zowat ieder warenhuis betalen. Maar om van kortingen te genieten kan je beter de klantenkaart van ieder warenhuis in hun site telkens bovenhalen.

Het punt (dat ik wil maken) is dus dat de "veelheid" aan laadpassen geen technische beperking is maar het gevolg van marktwerking en klanten die daar in meegaan.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Hellbull89 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:45:
[...]

Dan zou ik honderden zo niet duizenden euro's per jaar uit eigen zak betalen terwijl die zakelijke laadpas gewoon onderdeel is van mijn salaris, gewoon omdat ik dan gebruik van maken van de sleutel van Tesla om mijn laadsessies te kunnen betalen (terwijl ik natuurlijk niet eens een Tesla heb)?

Dat lijkt mij een redelijk groot nadeel voor lief nemen om een minuscuul voordeel (?) te bekomen, maar waarschijnlijk mis ik het punt.
Zelf betalen en daarna declareren. Dat kan ook.

Als je geen laadkosten in het buitenland krijgt, kun je de kosten altijd nog van de bijtelling af laten halen, met zoals tolwegen etc. Dan betaal je nog maar de helft, afhankelijk van je inkomen natuurlijk.

• Hellbull89
djiedjee schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Zelf betalen en daarna declareren. Dat kan ook.

Als je geen laadkosten in het buitenland krijgt, kun je de kosten altijd nog van de bijtelling af laten halen, met zoals tolwegen etc. Dan betaal je nog maar de helft, afhankelijk van je inkomen natuurlijk.
Dat kan ik niet. Ik woon in België en dat is natuurlijk allemaal vastgelegd in de car policy van mijn werkgever. Ik krijg een laadpas van Shell Recharge en een thuislaadpunt. Laadkosten aan het thuislaadpunt worden vergoed, alles wat ik openbaar laad met de Shell-laadpas wordt rechtstreeks door de werkgever betaald. Alles wat ik buiten dit systeem om doe, betaal ik zelf. Ik zou natuurlijk wel gek zijn om dit te doen, zeker aangezien Shell zowat 99% procent coverage heeft. De enige grote aanbieder die daar ontbreekt, is Tesla.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 15:24

AMDFreak

Intel is zo..

Rob Voets schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Smaken verschillen, maar als ik mijn kinderen kan uitleggen dat een waterpark er niet in zit omdat het laden zo duur was, dan heb ik een mooi argument om er niet naar toe te hoeven. Overigens is dat ANWB onderzoek niet bepaald conform de werkelijkheid.
Moewhaa, als je geen abbo hebt, kan je de 200 euro wel aantikken.
Fastned zonder abbo kost ook 77cent, electra zonder abbo is ook 62cent, Ionity zit ook op zoiets.. en dan gaat het wel hard.

ANWB gaat natuurlijk geen andere laadpassen/abbo's promoten.

[ Voor 5% gewijzigd door AMDFreak op 19-08-2026 12:01 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• PeterZ(on)
AMDFreak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

ANWB gaat natuurlijk geen andere laadpassen/abbo's promoten.
Dan moet je als ANWB natuurlijk ook niet stellen dat laden zo duur is, halve waarheid dus zoals zo vaak.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-10 16:01
Wij zijn voor onze reis naar Parijs via die nieuwe Fastned GentBrugge gegaan. Nou viel dat even vies tegen zeg. Laadplekken genoeg, maar de shop en omgeving is nu al vies en versleten en dat komt door hele hordes ICEs die daar niet eens kunnen tanken...

Rest van de vakantie gewoon weer lekker bij Tesla gestopt, wat een verademing blijft dat toch

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09-10 23:39
Gek, een paar weken geleden waren we er ook (zie Maarten Koning in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") en toen zag alles er keurig uit.

Daarentegen is "schoon en fris" nu niet meteen het eerste waar ik aan denk als het om Tesla Superchargers gaat. Ik denk dat het vooral vaak een momentopname is.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:54
jackaubrey schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:25:
Wij zijn voor onze reis naar Parijs via die nieuwe Fastned GentBrugge gegaan. Nou viel dat even vies tegen zeg. Laadplekken genoeg, maar de shop en omgeving is nu al vies en versleten en dat komt door hele hordes ICEs die daar niet eens kunnen tanken...

Rest van de vakantie gewoon weer lekker bij Tesla gestopt, wat een verademing blijft dat toch
Ben er nog nooit geweest maar een blog van vorige week:

https://www.autoblog.nl/n...t-echt-de-ideale-laadstop
Het terrein was schoon, netjes en verzorgd. De verlichting is goed, alles oogt ruimtelijk en overzichtelijk en de locatie voelt niet afgelegen. Dat geeft een veilig gevoel.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-10 16:01
Maarten Koning schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:44:
Gek, een paar weken geleden waren we er ook (zie Maarten Koning in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") en toen zag alles er keurig uit.

Daarentegen is "schoon en fris" nu niet meteen het eerste waar ik aan denk als het om Tesla Superchargers gaat. Ik denk dat het vooral vaak een momentopname is.
wij waren er tussen 13 en 14 uur, blijkbaar kan je dus beter in de ochtend gaan.

Goed om te horen dat het meestal wel een mooie plek is om te stoppen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-10 15:55

Ik ben er 3 weken terug nog geweest en vond het erg netjes en goed geregeld. Terrein was schoon, toiletten waren schoon en de shop was verzorgd en netjes. Kan me absoluut niet in je verhaal vinden

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:51

rammes

koekebakker 1e klas

viel mij ook op, veel vliegen op wc (wc = betalen) heel veel mensen zag ik buiten tegen de hekken aan urineren.

Ik zou het doen!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:06

Bij PowerDot kan je een QR code scannen en dan gelijk laden. Geen laadpasje nodig. Dat vond ik zelf wel handig.

• cOOlrUnnINgs
pbennink schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Bij PowerDot kan je een QR code scannen en dan gelijk laden. Geen laadpasje nodig. Dat vond ik zelf wel handig.
Hou er wel rekening mee dat qr codes een makkelijke manier zijn om je te belazeren.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06
aikink schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:36:
Afgelopen vakantie hebben we voor de verandering de route naar boven gepakt. Voor het eerst naar Zweden, in het kort: met een volgepakte Kia EV3 en 4 fietsen achterop de ferry van Puttgarden naar Rødby gepakt, om een nacht in Roskilde (DK) door te brengen. De volgende ochtend de korte overtocht van Helsingør naar Helsingborg gemaakt, om in Zweden zelf vier plekken aan te doen. Isaberg, Säfsen, Orsa Grönklitt en Idre Fjäll. Voor de terugweg gekozen om één nacht in Oslo door te brengen om ons daarna met de veerverbinding Oslo - Kiel terug te brengen naar Duitsland. De altijd aanwezige stau in Hamburg en een prachtige vollsperrung mit umleitung tussen Hamburg en Bremen maakten de vakantie compleet. >:)
Nette score voor de EV3 vind ik. Op lange ritten zit ik meestal toch net iets hoger, maar dan alleen in de auto en geen fietsen achterop :)

Gewoon spullen

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:36
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Hou er wel rekening mee dat qr codes een makkelijke manier zijn om je te belazeren.
Wel iets meer kans op oplichting als je de verkeerde QR scant denk ik?

Niet dat het niet handig is, gewoon een aandachtspunt.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Wel iets meer kans op oplichting als je de verkeerde QR scant denk ik?

Niet dat het niet handig is, gewoon een aandachtspunt.
En hoe moeilijk is het om een QR over een andere QR te plakken…

En hoe moeilijk is het om een website te bouwen met betaalmodule die mooi de logo’s toont die op de paal staan?

Ik scan geen QR’s tenzij ik 100% zeker de afkomst ken.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:53
Vanmorgen vroeg uit de marche italie vertrokken. Als eerst bij Ionity bij Bologna geladen, helemaal prima naast een groot winkelcentrum met uiteraard een Italiaanse koffiebar.

Volgende stop was een ionity onder Milaan met alleen een aparte "container" waarin de wc zat en je voor moest betalen. De deur ging open na betalen en er zat 1 wc in. Maar ik heb het hok weer gauw verlaten, dit was echt te bizar voor woorden zo smerig. Loop je vervolgens 3 meter richting het gras dan zie je de voortekenen daarvan ook al, overal doekjes en wc papier. Dus terug in de auto en weggereden toen die weer vol zat en het eerstvolgende tankstation gestopt om naar de wc te gaan.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Electra FTW! Ik sta nu langs de A20 bij Salon-la-tour, wat een top ervaring
[Afbeelding]

Brandschoon (invalide) toilet en goede voorzieningen. En natuurlijk 29ct/kWh
Hier op terug komend, deze locatie is i.s.m. BK World. Een Duits concern dat een 'premium' laadervaring wilt bieden bij verschillende laadaanbieders (o.a. Tesla, Fastned en nu dus ook Electra). Vooral in Duitsland actief maar dus ook in België, Frankrijk en een enkele in Nederland
Meer info is hier te vinden:
https://bk.world/?lang=en

• Puppetmaster
  • Nu online
Ik vind die tesla lounges meestal wel aardig! (y)

• Stefannn
  • Nu online
Gisteren terug gekomen vanuit Manchester. Ik kom daar 2 a 3x per jaar omdat mijn dochter daar woont,De heenreis staat 2 weken geleden in dit forum.
Om kwart over 7 vertrokken.
Na 2 uur 5 minuten gestopt om te plassen. 1.5 uur later grote stop bij “Potters bar”. Dat is echt wel mijn favoriete stop. Groot complex met veel “eet mogelijkheden”. Heerlijk full English breakfast. Er staan daar maar liefst 52 (!!) snelladers maar ik heb ze niet gebruikt. Tarief zit op 0.85 pond/kWh, dat is ongeveer een euro… we waren echter wel echt aan pauze toe.
Het is een prettige stop. Je hebt het lange rechte stuk vanaf Manchester dan achter de rug en kan daarna fris aan de file gevoelige m25 rondweg van London beginnen.
Voor een volgende keer wordt het wellicht weer Milton Keynes. Daar is een ionity maar die is momenteel buiten gebruik. Dat was altijd een nogal miezerig ding met 4 aansluitingen die bijna altijd bezet waren. Met een beetje mazzel volgende keer 10 of 12 stalls.
Rondweg London ging vlot, na ongeveer een uur in Maidstone bij de Ionity geladen met abonnement voor 0.475 pond/kWh. Nog steeds niet echt goedkoop maar acceptabel.
Kortom… daarvoor 2x gestopt zonder te laden :).
Op de heenweg had ik daar de 400kW paal genomen en kwam niet verder dan 150kW laden, ik zag toen later pas dat de 400kW paal een duo paal is. Deze keer de 350kW single paal genomen en inderdaad ging de teller naar 235kW laden (hetgeen de max van mijn ioniq5 is). Mooie les voor de toekomst.
Weinig file. Ik kwam veel te vroeg bij de tunnel maar kreeg geen eerdere overtocht. Je wordt dan naar het parkeerterrein gestuurd en wordt verondersteld geld uit te geven in de restauratie. We hebben even gewacht maar zijn op het sein van 1 overtocht eerder naar de douane gereden. Bij het uitrijden van de het parkeerterrein staan ze te checken of je niet te vroeg gaat maar als je het label aan de spiegel “kwasi per ongeluk” een beetje naar rechts vouwt kunnen ze die zo snel niet lezen en laten ze je doorrijden. Kortom.., we zaten toch een half uur eerder op de overtocht. De shuttle waar we op zaten reed een uur nadat we waren aangekomen weg en dat is netjes, een uur voor kaartcontrole, 2x douane en explosie controle en onboarden.
Op het vaste land bij Veurne nog een keer bij Ionity geladen. In 1x van Calais naar huis zou een dikke 3 uur zijn geweest en dat vind ik aan het eind van de dag te veel. Met de stop bij Veurne mooi geprofiteerd van het goedkoper 0.426euro/kWh tarief. Aldaar wat moeite met de Ionity paal. Na een succesvolle start tot 235kW gingen we naar het café en kwamen er na een kwartier achter dat de auto niet stond te laden. Met nog wat proberen bleek het laden steeds na een paar minuten te worden afgebroken. Oververhitte paal?? Gewisseld naar een andere paal en dat ging zonder probleem.
Vanaf daar zonder probleem naar huis.
Deze reis voor het eerst gebruik gemaakt van het pasje van Ionity. Dat werkt wel super handig. Voorheen had ik met de Ionity app niet echt veel problemen maar het pasje gaat echt nog veel sneller. Gratis aan te vragen als je abonnement neemt. Bezorgen duurt 10 dagen dus 2 weken voor vertrek aanvragen is wel handig. Je moet het abonnement dan dus een beetje plannen zodat je maar 1 maand hoeft te betalen.
Ik heb nergens hoeven wachten. De Ionity locaties waren allemaal voor meer dan 50% vrij.
Tijdens verblijf in UK heb ik bij Arnold Clark geladen (dat was om de hoek bij mijn hotel). Die is zonder abonnement 0.55pond/kWh en als het je lukt om een abonnement af te sluiten gaat die zelfs naar 0.39 pond/kWh.

Voor uk heb je nog abonnement opties voor BE.EV en Arnold Clark. Daarvoor moet je dan een Engels account hebben. Wellicht zelfs een Engels Apple id. Dat vond ik deze keer teveel gedoe. Misschien een volgende keer.

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-10 14:48
Rondreis Denemarken: 3739km
Temperaturen steeds 20+ graden, we hadden 14 dagen fantastisch weer

Laden:

Keuze Ionity: 

Ionity Duitsland: 0.39€ per KW
Ionity Denemarken: 2.20 Kronen of 0.29€ per KW
OK Denemarken: OK App/Creditkaart: 3.19Kr of 0.42€/ KW (max 70kw) - 3.59kR (70KW+) 0.46€/KW

Ionity is super goedkoop in Denemarken, maar niet altijd 100% goede ligging tijdens onze
reis, hierdoor ook bij OK geladen en reis niet afgestemd op waar de Ionity laders waren.
Alsook wat een gemak zonder abonnement goedkoop snelladen

=>  Ionity enkele keren miserie gehad dat die de verbinding niet maakte met auto.
(zelf na de stekker vasthouden en dergelijke tips en tricks)
Bij het verplaatsen en andere paal te nemen ging het dan wel.
Duidelijk dat stekker die wel werkte meer spande in de wagen dan de loszittende die niet werkte.

Soms ook deel palen die niet werkte (afgezet met lint) of palen die “offline” waren.
We hebben ook eens gehad dat de paal plots stopte met laden.
(of iemand op STOP geduwd? Maar de paal was nadien wel “offline”)

=> Waarom kan iedereen überhaupt zomaar je sessie stoppen op de paal?
ANTI-EV boys kunnen zo stoppen op een vol eiland en even alle palen uitschakelen?
(je hebt ook niet altijd zicht op je wagen)

=>  Bovendien zou ook een EV rijden je stekker toch niet kunnen “stelen” zolang die in je wagen vergrendelt steekt toch?

=>  OK laders werkten TELKENS PERFECT

=>  Ook éénmalig Electra paal in Duitsland (geen in Denemarken en met gratis maandabonnement) aan 0.39€/KW (perfecte werking ook steeds)

=>  We hebben 1 maal willen laden aan Norlys laadpaal aan het Hotel (traag laden) maar dat wou niet werken, ik kreeg amper 1kw binnen. Spijtig… had ons tijd bespaard en Tarief was ook maar 0.42€/KW (via mijn EnergyVision of DATS24 app)

Gigantische laad infrastructuur, vaak kom je op een SITES waar en 3-4-5 aanbieders zijn met elk 8-15 laadpunten.

Verbruik: One Pedal – ECO 2 volwassen en kind

Volgens de berekeningen: 283€ betaald aan stroom
Het aantal verbruikte KW: 805
Het aantal Gereden KM: 3.739

Komt dan neer op gemiddelde van 21.5kw/100km voor zo grote 2-ton wegende wagen.
Als ik dit bescheiden vergelijk met 6.5L doorsnee wagen? (Waarschijnlijk nog te optimistisch)
Dan rij je: 21.5 0.39€/kw = €8.38 / €2 benzine prijs : aan 4.19liter/100km rijden vergeleken met brandstof die dus 6.5 2 = €13/100km doet

Je zou die benzine wagen dus 243L moeten taken aan €2/Liter = €486 betaald hebben.
Dus bijna 2x zo duur! (2x zo duur indien aan 7 liter/100)
 (Prijs snelweg Duitsland en benzine Denemarken)

30% die nog in de batterij zat bij thuiskomst afgetrokken en de eerste lading bij vertrek niet
in kost aangerekend (vol op zonne-energie)

Snelwegen gok ik toch zeker 24KW ofzo als ik 120 reed (dit was meer laatste dag, eerste dag is uiteraard gemoedelijker). In Denemarken zelf vele wegen 80-90 wat verbruik ten goede komt.

Ik schat dus snelweg 24-25 en trage wegen Denemarken 18-17 = 42/ 2 = 21/kw gemiddeld.

=> Wagen geeft ook 17/100 aan op de rit van 3739km, duidelijk VER ernaast.

Al bij al geslaagd! voor eerste EV vakantie.
Ik zou volgende vakantie nog minder focussen op IONITY en ook
soms gewoon laden waar er een paal is.
(uiteraard prijs checken zodat ik ook geen woeker tarieven betaal)
Om zo minder tijd te "verspillen" aan het wachten

• Pr088
fisherman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:22:
[...]

die heeft blijkbaar best een ongunstige laadcurve die al heel snel inzakt. (nog) Veel sneller dan andere auto's doen. Tussen de 30 en 50 procent SoC al naar een derde van de snelheid zakken is best uitzonderlijk.

Verloop van de laadcurve (10% tot 80%): 

10% – 30% SoC: De auto start snel en bereikt binnen enkele minuten de piek van circa 145 - 150 kW. 

30% – 50% SoC: Het vermogen begint geleidelijk te zakken naar ongeveer 100 - 110 kW.

50% – 80% SoC: De laadsnelheid neemt verder af tot circa 50 - 70 kW naarmate de batterij voller raakt. 

Boven 80% SoC: Het vermogen zakt stevig in (onder de 30 kW) om oververhitting en slijtage te voorkomen.
Mijn oudere ID3 doet het niet (veel) beter hoor. Dus het is niet een top curve, maar ook niet de slechtste in de markt.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 00:37
floorcleaner schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:32:

Carmaniac op YouTube had het over freetox laden aan de snelweg bijna overal.

Hij heeft een 2 uur YouTube over zijn reis naar zuid Italië. Met een Mercedes vle.

• Tommie12
Puppetmaster schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:58:
Ik vind die tesla lounges meestal wel aardig! (y)
Nog nooit gezien. Zo veel zijn er niet denk ik...

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 14:32
Pr088 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Mijn oudere ID3 doet het niet (veel) beter hoor. Dus het is niet een top curve, maar ook niet de slechtste in de markt.
Tussen de 10-80% laad die per minuut ongeveer net zoveel (WLTP) kilometers als mijn standard range Inster.

Kan mijn voorstellen dat dat tegenvalt voor een premium auto, met op papier de dubbele laadsnelheid dan de mijne en een prijskaartje wat ca. 3x zo hoog is.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, een 'oude' id.3 is een jaar of 4 ouder en een van de eerste echte EV's van VW :P

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:20

mm.kool

Smart #5 Premium 2026

Topicstarter
XYRIS schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:54:
Rondreis Denemarken: 3739km
Temperaturen steeds 20+ graden, we hadden 14 dagen fantastisch weer

Laden:

Keuze Ionity: 

Ionity Duitsland: 0.39€ per KW
Ionity Denemarken: 2.20 Kronen of 0.29€ per KW
OK Denemarken: OK App/Creditkaart: 3.19Kr of 0.42€/ KW (max 70kw) - 3.59kR (70KW+) 0.46€/KW

Ionity is super goedkoop in Denemarken, maar niet altijd 100% goede ligging tijdens onze
reis, hierdoor ook bij OK geladen en reis niet afgestemd op waar de Ionity laders waren.
Alsook wat een gemak zonder abonnement goedkoop snelladen

=>  Ionity enkele keren miserie gehad dat die de verbinding niet maakte met auto.
(zelf na de stekker vasthouden en dergelijke tips en tricks)
Bij het verplaatsen en andere paal te nemen ging het dan wel.
Duidelijk dat stekker die wel werkte meer spande in de wagen dan de loszittende die niet werkte.

Soms ook deel palen die niet werkte (afgezet met lint) of palen die “offline” waren.
We hebben ook eens gehad dat de paal plots stopte met laden.
(of iemand op STOP geduwd? Maar de paal was nadien wel “offline”)

=> Waarom kan iedereen überhaupt zomaar je sessie stoppen op de paal?
ANTI-EV boys kunnen zo stoppen op een vol eiland en even alle palen uitschakelen?
(je hebt ook niet altijd zicht op je wagen)

=>  Bovendien zou ook een EV rijden je stekker toch niet kunnen “stelen” zolang die in je wagen vergrendelt steekt toch?

=>  OK laders werkten TELKENS PERFECT

=>  Ook éénmalig Electra paal in Duitsland (geen in Denemarken en met gratis maandabonnement) aan 0.39€/KW (perfecte werking ook steeds)

=>  We hebben 1 maal willen laden aan Norlys laadpaal aan het Hotel (traag laden) maar dat wou niet werken, ik kreeg amper 1kw binnen. Spijtig… had ons tijd bespaard en Tarief was ook maar 0.42€/KW (via mijn EnergyVision of DATS24 app)

Gigantische laad infrastructuur, vaak kom je op een SITES waar en 3-4-5 aanbieders zijn met elk 8-15 laadpunten.

Verbruik: One Pedal – ECO 2 volwassen en kind

Volgens de berekeningen: 283€ betaald aan stroom
Het aantal verbruikte KW: 805
Het aantal Gereden KM: 3.739

Komt dan neer op gemiddelde van 21.5kw/100km voor zo grote 2-ton wegende wagen.
Als ik dit bescheiden vergelijk met 6.5L doorsnee wagen? (Waarschijnlijk nog te optimistisch)
Dan rij je: 21.5 0.39€/kw = €8.38 / €2 benzine prijs : aan 4.19liter/100km rijden vergeleken met brandstof die dus 6.5 2 = €13/100km doet

Je zou die benzine wagen dus 243L moeten taken aan €2/Liter = €486 betaald hebben.
Dus bijna 2x zo duur! (2x zo duur indien aan 7 liter/100)
 (Prijs snelweg Duitsland en benzine Denemarken)

30% die nog in de batterij zat bij thuiskomst afgetrokken en de eerste lading bij vertrek niet
in kost aangerekend (vol op zonne-energie)

Snelwegen gok ik toch zeker 24KW ofzo als ik 120 reed (dit was meer laatste dag, eerste dag is uiteraard gemoedelijker). In Denemarken zelf vele wegen 80-90 wat verbruik ten goede komt.

Ik schat dus snelweg 24-25 en trage wegen Denemarken 18-17 = 42/ 2 = 21/kw gemiddeld.

=> Wagen geeft ook 17/100 aan op de rit van 3739km, duidelijk VER ernaast.

Al bij al geslaagd! voor eerste EV vakantie.
Ik zou volgende vakantie nog minder focussen op IONITY en ook
soms gewoon laden waar er een paal is.
(uiteraard prijs checken zodat ik ook geen woeker tarieven betaal)
Om zo minder tijd te "verspillen" aan het wachten
Bedankt voor je verslag. Over Ionity hoor ik steeds vaker gedoe. Laadfiles, niet werkende palen, geen contact kunnen krijgen. Mijn eigen ervaringen met Ionity zijn ook niet top. Zou het aan hun merk laadpalen liggen? Mijn indruk is dat de Alpitronics probleemloos zijn maar die heeft Ionity niet overal. Nadeel van de Alpitronics is wel dat iedereen een laadsessie kan stoppen. Daar moeten ze toch iets op vinden, Is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar toch…..

ps: met welke auto (merk/type) reed je?

Alpitronic snellader die je vaak tegenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6qplOWSIV4-AJsmttofrXTbiQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLhIhi9f6N8OWPf8rgS7OZkN.jpg?f=fotoalbum_large

Smart #5 Premium 2026

• Rob Voets
Tommie12 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Bij eentje geladen in de buurt van Troyes (Magnant). Is inderdaad erg netjes. Net voorbij de tolpoort.

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Voets op 20-08-2026 09:57 ]

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-10 14:48
mm.kool schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor je verslag. Over Ionity hoor ik steeds vaker gedoe. Laadfiles, niet werkende palen, geen contact kunnen krijgen. Mijn eigen ervaringen met Ionity zijn ook niet top. Zou het aan hun merk laadpalen liggen? Mijn indruk is dat de Alpitronics probleemloos zijn maar die heeft Ionity niet overal. Nadeel van de Alpitronics is wel dat iedereen een laadsessie kan stoppen. Daar moeten ze toch iets op vinden, Is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar toch…..

ps: met welke auto (merk/type) reed je?

Alpitronic snellader die je vaak tegenkomt.

[Afbeelding]
Leapmotor C10 elektrisch

Ja precies dat ze hun palen niet goed onderhouden ofzo. Of worden ze het meest gebruikt... hun tarieven zijn goed

• Maarten Koning
mm.kool schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:44:
[...]Nadeel van de Alpitronics is wel dat iedereen een laadsessie kan stoppen. [Afbeelding]
Weet je dat zeker? Ik heb ze diverse keren gebruikt (oa. Fastned, Total, Allego) en als ik via de paal zelf de sessie wilde stoppen moest ik opnieuw de laadpas voorhouden.

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:20

mm.kool

Smart #5 Premium 2026

Topicstarter
Maarten Koning schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb ze diverse keren gebruikt (oa. Fastned, Total, Allego) en als ik via de paal zelf de sessie wilde stoppen moest ik opnieuw de laadpas voorhouden.
Ik gebruik de Alpitronic bij Fastned en Electra en start met autocharge (dus geen pas of app nodig). Om de laadsessie vervolgens te stoppen selecteer je eerst de betreffende aansluiting op het display en kan je op ‘stoppen’ drukken. Geen pasje nodig. Kan iedereen doen. Wellicht werkt het anders als je de sessie met een pasje begint.

Smart #5 Premium 2026

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 15:37
Maarten Koning schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

@mm.kool het is niet een alpitronics feature, maar een keuze van Ionity. Zowel op de alpitronics als op de oude Trinity palen kan je stoppen zonder authenticatie.

• Tommie12
-tom-562 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:27:
Niet helemaal eerlijk natuurlijk, een 'oude' id.3 is een jaar of 4 ouder en een van de eerste echte EV's van VW :P
En 3 keer zo groot als een Inster… toch ongeveer.

Maar ik zou niet direct denken aan een Inster om lange ritten te doen, wat met een id3 wel te doen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 20-08-2026 10:50 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:10
Het enige probleem dat ik wel eens had met Ionity palen is dat de app geen connectie maakt met netwerk en paal. Een laadpas (van de ANWB in mijn geval) werkte altijd direct. Buiten het hoogseizoen valt de drukte ook prima mee.

Komende reis in oktober zet ik het abbo aan op mijn Kia charge pas en verwacht ik dat dat prima werkt bij Ionity palen, Dat is ook meteen het enige moment dat ik die pas gebruik,

• Maarten Koning
jouwheld schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:40:
[...]

@mm.kool het is niet een alpitronics feature, maar een keuze van Ionity. Zowel op de alpitronics als op de oude Trinity palen kan je stoppen zonder authenticatie.
Ah kijk, dat verklaart het 👍

Overigens (maar dat is misschien een beetje off-topic) krijg ik het idee dat Alpitronic zo langzamerhand bijna richting een monopolie gaat, alle nieuwe snellaadstations die ik zie krijgen laadpalen van deze Italiaanse leverancier. Wat zie je verder nog, Kempower uit Finland (die kleine paaltjes met de kabel rechtop in zo'n veer), en hier en daar Siemens, vooral bij Engie Vianeo, maar die blijven volgens mij ver achter.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Honderden
Pagina: 1 ... 170 ... 176 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.