Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als je thuis kan landen en niet continu op vakantie bent, dan 'leeft' dat amper.Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?
Hoe moeilijk is het om een tag voor een lader te houden?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een laadpas van mijn werkgever, dan vind ik het net zo makkelijk om een laadsessie via de druppel/pas te starten. En omdat ik er zo weinig laad heb hoef ik dan ook de plug&charge niet bij alle aanbieders te verwijderen als ik mijn auto niet meer heb.Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Hier even een domme vraag van een noob (die zonet de handtekening heeft gezet onder de order voor een Skoda Epiq, levertijd feb 2027) ik zie de term plug&charge zo weinig langskomen? leeft dit überhaupt?
En mijn Tesla doet het automagisch bij Tesla Super Chargers 😉
Hmm voor mijn gevoel is de Ionity dichtheid niet groot genoeg om daar handig mee uit te komen zonder er specifiek voor te plannen. Ik heb tot dusverre niet super goed gepland met reizen en ben gewoon gaan chargen waar het makkelijk uit kwam. Ik kom daarbij zelden Ionity tegenPr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Tesla moet ik misschien toch maar eens gaan overwegen. Al was het maar voor een maandje tijdens de vakantie ofzo 🤔
In Denemarken hebben we inderdaad wat goedkoper geladen in mijn herinnering. Zweden was duurder. Wat wel gaaf is dat ze in Zweden regelmatig de prijzen van stroom aangeven op led borden (net als de brandstofprijzen zeg maar). Zouden we hier ook moeten doen.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:06:
[...]
Frankrijk is één van de goedkoopste landen voor DC laden in de hele EU. Zo niet dé goedkoopste.
Je vindt moeilijk goedkoper. Scandinavië is ook redelijk betaalbaar (ik spreek voor Denemarken, waar ik vorig jaar was).
Ben eigenlijk wel benieuwd naar Noorwegen, wat EV land nummer 1 is in Europa volgens mij.
Ionity kent inmiddels ook verschillende/dynamische tarieven per land.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]
In Noorwegen kun je met een Ionity abonnement vrijwel overal (hele dag door) voor 29 cent DC snelladen. In de avond/vroege ochtend kan het nog soms nog iets goedkoper via Tesla supercharger (icm abonnement).
Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:35:
Oh wow. Ben doorgaans best wel tevreden met de ANWB, maar dit is wel een beetje slecht van ze 🤔
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB?
Waar? In Noorwegen? Nederland?DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:33:
Dat zijn echt krankzinnig goede prijzen. Waarom zijn er eigenlijk geen conventionele laadpalen met dergelijke prijzen 🤔
Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).Tonny99 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]
Omdat jij je niet verdiept in tarieven is het slecht van ANWB?
Sorry, ik volg je even niet, jij bent toch degene die de ANWB-kaart gebruikt?
Of werd je gedwongen door de ANWB?
[...]
Waar? In Noorwegen? Nederland?
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?
DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen met 29 cent per kWh. Jij wel?
Lees mijn verslag van eerder deze maand eens over onze roadtrip naar/door Noorwegen en via Zweden en Denemarken terug naar huis. Herbiek616 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Noorwegen vanaf 28 cent met Ionity abonnement. Ik zat er een jaar geleden en ben dat ook meermaals tegengekomen.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
[...]
Wat? 😅 Dit ging niet om mij maar een andere Tweaker die een betaald Tesla abonnement had naast het ANWB account, ik heb zelfs enkel een ANWB account.
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wow 23 cent is echt heel nice, maar als ik zo even rondkijk op internet lijkt dat wel vrij zeldzaam. Verder een heel tof reisverslag, leuk om mee te lezen haha 👍
Ik zie dat je het heel uitgebreid gepland en vastgelegd hebt. Zelfs reizen wij iets meer op de ‘bonnefooi’ (mijn vriendin is er niet zo’n liefhebber van om om te rijden voor een betere fast charger of om een minder ideale parkeerplek te nemen voor betere tarieven).
Ik ben wel van plan om me eens wat meer te gaan verdiepen in de tarieven en abonnementen. Maar voor ons tweetjes zal er toch iets van een middenweg gevonden moeten worden 😅
Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:40:
Zowel in Noorwegen als in Nederland ben ik nog nooit een openbare laadpaal tegengekomen voor 29 cent. Jij wel?
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.
Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:38:
[...]
Ik heb het voor fastned geactiveerd en dan voornamelijk zodat mijn vrouw zonder gedoe kan laden als ze ooit eens een trip van 500 km zonder mij gaat maken (hetgeen nog nooit is voorgekomen).
Verder is het “nadeel” dat het dan automatisch het eigen merk kiest. Ik heb nu voor een maand een Electra abonnement dat ook korting op fastned geeft. Als ik nu dus bij fastned wil laden (maar dat wil ik niet) dan moet ik de fastned autocharge dus tijdelijk deactiveren.
En verder laad ik altijd op de oprit.
En mensen zonder oprit waarschijnlijk veel AC.
Dus ja…. Het is handig… maar heeft ook nadelen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.Zjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:51:
[...]
Oh jawel, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is een jaar of 3 geleden, met de Freshmile pas kon je onder die prijs komen en met de E-Flux (tegenwoordig ROAD) pas ook op een aantal plekken.
Nu is het 30 cent het goedkoopst maar dat zie je niet zo veel, wat wel veel voorkomt is de 32,5 cent bij een flink aantal Vattenfall laadpalen in een groot gedeelte van Brabant en wat andere regionen in Nederland. Ook niet al te duur me dunkt.
(Niet dat ik daarover wil klagen verder, is een goede prijs)
Geen idee. Wel een goede tip.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:52:
[...]
Waarom Autocharge deactiveren, kun je niet eerst de Electra app/pas gebruiken en dan pas de stekker in de auto? Ik meen dat ik die volgorde weleens voorbij heb zien komen.
Maar het gaat niet voorkomen…. Welliswaar korting op fastned maar “nog slimmer” is om dan bij Electra te laden.
MOCHT het met 0.000001% kans toch voorkomen dan deactiveer ik het denk ik toch. Kleine moeite en geen risico op per ongeluk toch teveel betalen.
Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:54:
In Nederland kom ik wel af en toe chargers van 33 cent tegen. Heb voor de grap zojuist eens op de kaart zitten scrollen, dat is helaas wel echt zo’n beetje het goedkoopste wat je in de weide omgeving kan vinden. Zo niet in heel Noord-Brabant.
Maar goed, het is, zoals het is.
Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Danku, ik zal het boomarkenZjanzjak schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:59:
[...]
Ja dat is helaas het geval dat het nogal kan verschillen waar je woont in ons kikkerlandje.
Maar goed, het is, zoals het is.
Hier trouwens altijd wel te vinden of er in jouw buurt/omgeving toch nog wat goedkopers is qua tarieven, doe je voordeel met dit topic (waar deze discussie ook eigenlijk thuishoort):
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Laagste prijs bij tesla met abo had ik een keer om 7u in de ochtend 18cent, rest van de dag tussen 25 en 34cent geladen deze zomer.Herbiek616 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:31:
[...]
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.