• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:07

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Topicstarter
De afgelopen 2 dagen (don 21/4 en vr 22/4) van Heerhugowaard naar Roses (Nrd.Spanje) gereden met onze Kia E-soul 64 kw. Dat is met de openstelling van (een deel van de) Tesla Superchargers in Frankrijk (op onze route) niet echt een uitdaging meer. We reden nu natuurlijk op rustige dagen en op zwarte zaterdagen zal het anders zijn. Snelheid tussen 100-110 km/u op de snelweg. Route: Heerhugowaard - Utrecht - Maastricht - Luxemburg - Nancy - Lyon - Montpellier - Roses. Alleen bij Tesla geladen. Bij alle laadbeurten waren slechts enkele van de stalls bezet. Overal probleemloos geladen via Tesla app. Hieronder een overzicht van de reis.

21-4-2022
Vertrek thuis Soc:100% Bereik:448 km Wind Oost Temp. vertrek 8 gr. Hoogste 19 gr.
Aankomst Urmond Soc: 43% Bereik:185 km Gereden: 242 km Gem verbruik: 16.2 Geladen bij Tesla 37 kwh 0,43 = 15,91 eu
Vertrek Urmond Soc:94% Bereik:428 km
Aankomst Laxou Soc:19% Bereik:75 km Gereden: 324 km Gem verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 46 kwh 0,46 = 21,16 eu
Vertrek Laxou Soc:82% Bereik: 349 km
Aankomst Beaune Nrd Soc: 24% Bereik: 115 km Gereden:251km Gem. verbruik:15,7 Geladen bij Tesla 51 kwh 0,45 = 22,95 eu Italiaans eten naast de Tesla locatie. Overnachten B&B Hotel Beaune Nrd op 1,5 km vanaf de Tesla locatie.

22-4-2022
Vertrek Beaune Soc:100% Bereik: 434 km Wind NO Temp: vertrek 8 gr. Hoogste 24 gr.
Aankomst Saulce sur Rhone Soc: 35% Bereik:143 km Gereden: 286 km Gem.verbruik15,2 Geladen bij Tesla 40 kwh 0,47 = 18,80 eu
Vertrek Saulce sur Rhone Soc: 90% Bereik: 388 km
Aankomst Rivesaltes Soc:18% Bereik: 71km.Gereden:306 km Gem. verbruik:15,4 Geladen bij Tesla 45 kwh 0,46 = 20,70 eu
Vertrek Rivesaltes Soc: 80% Bereik: 332km
Aankomst Roses Soc:61% Bereik: 261 km Gereden:87 km. Gem. verbruik:15,5

Totaal:1496 Km Totaal verbruik 219 kwh (excl. laden op eindbestemming Roses) Kosten: 99,52 eu Kosten zijn excl. kosten thuisladen -gratis ivm zonnepanelen en salderen- en kosten laden in Roses (moet nog laden hier).

Edit: inmiddels in Roses geladen bij een laadpaal langs de boulevard met de EVCharge app. Gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk9n2dhzdrJ1XF3n7jdbxXhK0zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MqOGBz0y32uaxfEsK3BS5q6.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09-2025
Ritje Arnhem - Disneyland v.v. 530km.

Eerste trip naar buitenland met de IV60 volgeladen (bagage+passagiers+stroom).

voorbereiding
Als eerste met OBDII aanpassing juiste laadstroom voor m'n IV60, helaas niet de optie 120kW beschikbaar, maar op 100kW gezet.

Navigatie op tussenstop (overnachtingshotel) en eindbestemming Disney in de auto.
Advies van Skoda navigatie bij 100% vertrek laden bij Ionity Thieu North. Dus via Vallencienes en niet via Lille Frankrijk binnen.

Dat maar eens checken thuis in de verschillende apps.

ChargeFinder, ABRP en Chargemap gaven allemaal ander advies. Uiteindelijk via Chargefinder zichtbaar dat de route Arnhem-Breda-Antwerpen-Brussel-Bergen/Mons-Roye(overnachting)-Disneyland met een 40min laden bij Thieu-North te doen zouden zijn.

ChargeFinder is ook fijn om te gebruiken als Android user mbt informatie over laadpaal bezetting.

Rijstijl
Rijden op vakantietrips is normaalgesproken 108km/u in de 100. Is het 120 of 130 dan overdag gewoon 108, in de avond 120. Nu voor de heenreis gekozen om vast te houden aan de 108km/u. Ervaring is dat verbruik dan geen grote invloed op bereik heeft. Ik kan dan bij normale weersomstandigheden met 10 tot 15 graden 300km goed halen. + de ontspanning en het "uitgerust" arriveren is echt een verschil met de EV. Waarschijnlijk het comfortabel en stil rijden, meer hierover bij de terugreis.

De heenreis
Arnhem-Tilburg-Breda-Antwerpen-Brussel-Ionity Thieu North gereden op vrijdagavond, gewoon ontspannen met 108km/u op de cruisecontrol. Veelal was harder rijden ook niet mogelijk. Na 246km met een verbruik van 17.1kWh gemiddeld aangekomen bij de laadstop, alle 4 de Ionity's vrij en nog 60km op de GOM als bereik. Tijdens laden nog 2 auto's gearriveerd. Na 43 minuten laden en 90% accu was er weer 40kWh geleverd. Toiletbezoek, bakje koffie, baby verschonen en voeden, 43minuten laden zonder onnodig wachten. Gekozen voor 1 lange laadstop, aangezien laden bij hotel geen optie was in de nacht, voor 140km na de overnachting nog een tussenstop maken was nu niet noodzakelijk. Leeg aankomen bij Disneyland is ook wel leuk.... als particulier gratis laden is altijd leuk, dat biedt Disneyland aan op verschillende parkeerterreinen.

Na de overnachting volgende ochtend bij lokale bakkerij Frans ontbijt, om de hoek even aan een laadpaal gestaan (11kW lader), waardoor accu warm was en auto op temperatuur, hierdoor met gemak aangekomen bij Disneyland.

110km/u op de CC gereden waar mogelijk, veelal wat langzamer verkeersbeeld door de drukte.

Laden Disneyland
Bij Disney hebben verschillende hotels de beschikking over 22kW laders. Je kunt met alle hotelpassen terecht op parkeerterrein van ander hotel. Laden is gratis en volle accu bij vertrek dus gegarandeerd. Niet alle hotels hebben laders of voldoende laders. Sowieso Sequoia Lodge en Newport Bay beide 12x 22kW laders en zelfde aantal 230volt/3kW laders.

Terugreis Disneyland - Mons/Bergen(B) - Brussel - Antwerpen - Breda - Arnhem
Gekozen wederom voor de Skoda navi bij 100% accu en wat adviseerd hij. 1 laadstop van 50minuten Ionity Thieu South. Leek mij wel een goede stopplaats maar wilde het anders aanpakken.

100% accu was 325km op de GOM in de auto. Ruim voldoende voor bereiken Ionity Thieu South (af te leggen afstand 277km).

We vertrokken na een ochtend en middag Disney om 15.30 uur vanaf parkeerterrein hotel. Aardig druk dus op de weg, veelal niet de gewenste snelheid van 108km/u kunnen rijden, maar best te doen. Halverwege kwamen we langs het bekende noord-franse laadstation Air de Ressons. 4 laadplaatsen en allemaal bezet + 4 wachtende auto's minimaal. Voor mij alleen een plaspauze voor 2 dames uit de auto, snel weer door.
160km verder een avondmaal afgehaald, nadat we een minuut of 20 file hadden gehad.
Paar kilometer verder bereikten we de Ionity Thieu South. Gehele tijd weinig bezeting op de laders volgens ChargeFinder, bij onze aankomst waren er wel 3 van de 4 bezet, maar precies goed dus _/-\o_ 30km op de GOM en 9% accu nog, laatste stukje even doorgereden met 130km per uur en goed recupereren bij noodzakelijk afremmen. Resulteerde in sowieso een laadsnelheid van 131kW bij 18%, verder niet gekeken. Maar na 22 minuten laden stonden we weer op 65% en 33kWh geladen stroom.
Klaar met eten en voeden van baby. Dus weer door. Had zelf berekend wat we nodig zouden hebben richting A16 Hazeldonk/Breda. Dit voor plaspauze en koffie/ijs.

Nog even gekeken, maar de route Lille-Antwerpen had veel volle laadpalen.... bijzonder waarom die route vol en via Brussel (met ook nog Fastned Peuti) geen volle bezetting.

Na 150km door België op de CC met 125km/u in de 120 zone en klein beetje drukte hazeldonk bereikt met eigenlijk teveel stroom 8) Gekozen om bij de laadpaal weer de GOM afstand 50km hoger dan noodzakelijke afstand te kiezen. Bij 50% accu was er 20kW bijgeladen in 13minuten. Wij hadden koffie en ijsje gehaald + plaspauze. Eigenlijk dus weer langer stil gestaan dan voor het laden noodzakelijk.
Met 120/125 afwisselend op de CC en sommige stukken met lagere maximumsnelheid laatste stuk van 110km naar huis. Daar aangekomen met 13% accu, weer voldoende dus.

De GOM/af te leggen afstand berekening kan dus nog wel krapper....

terugkijkende
We waren met 3 stellen in totaal, heenreis los van elkaar en terugreis 1 stel 1 uur eerder vertrokken en wij tegelijk maar niet samen gereden met andere stel. Wel allemaal naar ongeveer zelfde bestemming.

Volgens Google 530km en 5 uur 50 minuten.
Voor ons is het een reistijd van 6 uur 30 geworden.... minimaal verschil dus.

We hebben 36 minuten geladen totaal, 5 minuten plaspauze, 20 minuten door afhalen eten voor de eerste laadstop. Dus 1 uur stil gestaan, waarbij ik de korte file niet meereken in langer reistijd.

En de reistijd van de brandstof auto's? Gelijk.... doordat ook gestopt is voor tanken, plassen, eten. Verder totaal iets langer stil gestaan, maar wie waren er "fitter"?

Wij kennelijk, blijkt achteraf. Ondanks 3 dagen Disneyland, waaronder nog de ochtend en middag voor het ritje terug.
Rijden in de EV is zoveel stiller en gewoon comfortabel, helamaal in de Enyaq natuurlijk.

nog wat cijfers
Gehele heenreis NL - Disneyland volgens boordcomputer 17.5 kWh gemiddeld bij avond en 15 tot 10 graden teruggelopen temperatuur. 108km/u max op de CC.

Gehele terugreis Disneyland - NL volgens boordcomputer 18.5 kWh helft 108km/max en rest 120/125km.

Wat ik wel opvallend vind is dat de boordcomputer een afgelegde afstand heen en terug van 1036km heeft vastgelegd, terwijl het toch echt alles bij elkaar, nagerekend via maps 1072 moet zijn geweest.
Verschil door 20inch ipv de standaard 19inch velgen?
Dat zou ik nog wel eens willen uitzoeken.

Beetje uitgebreid verslag misschien, maar wellicht heeft iemand die twijfelt er nog wat aan voor vakantietrip. Voor mij op naar het rijden met vouwwagen en de IV60 komende maanden. Kan niet wachten met deze wereld auto.

samenvatting/punten om te doen
- vooraf reisvoorbereiding ChargeFinder, ABRP en Chargemap. Welke route opties en dekking met laders + alternatieve laadlocaties?
- navigeren op de navi van de auto zelf, van waar naar waar rijden + rijden op GOM. Neem marge van 50km, afhankelijk van weersomstandigheden. Lage temperatuur/slecht weer, grotere marge of snelheid laag houden tussen 100 en 110km/u.
-laden altijd onder de 20%, liever rond de 10%, daardoor kortere laadtijd voor volgende stuk.
- bij naderen laadstop kan snelheid altijd omhoog, waardoor verbruik hoger maar halen van laadpaal wel zeker is. GOM icm nog af te leggen afstand in navi helpt heel goed.
- langere afstanden op zelfde wijze stints toevoegen met laadstops van 20/25 minuten. Gewoon de ontspanning pakken. Meer dan 900km? Pak dan overnachting met laadmogelijkheid, zodat eerste 250km weer direct gepakt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3igCMAJuiglj1xxnUhpMy3Qgw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzH3F2veHeCY6L6pW7uxL46e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pknujEuBlddItVBv3AAWclel170=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb8c8XVQqn4NCGhzzCMjckzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykLJYbl56QqycSCdIGOm2UQ5kdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncmqt0FWQgtMhO4GkcaqLuP7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFwXp5Z_veQlo7eWiw11ieG2myw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkbvNmO9w0MzWO2LZgUSdIfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKA9CsTCeQOdzUSEd-5PiKGxOh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy9paKRaVmWBO7xPGgvZanYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TqXlkCrGoDgZ33Rno0ff3-9Gfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN2p0FQW9ZFcBQnl3pNwQamx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wQI24Je0SDwcalv6RpT6A0HFBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1bGF4XZglbdVFLpjPNlyuZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL5Bsd01T8Yi2TBjAGI0xHD4evc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVRf53CPFKfPIJeybDvQ8ilw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzD8JZQsVDpnoKopX_4bmkoaTSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2bv3dPYTSZYqPmUbBDspLn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDMcfz6lh0xEykwMBmylQjE2578=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0hmus02aX67KhplzP8RvN7u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door JS-Ah op 05-05-2022 00:38 ]

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:15
mm.kool schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:40:

Eén flinke tegenvaller op de terugreis: Bij de Tesla Suc in Laxou stond niemand te laden. Wat bleek: Alle SuC (28 stuks) waren buiten bedrijf. Ik kwam daar achter door bij meerdere SuC te proberen te laden maar zonder succes en nadat een Tesla rijder ook niet bleek te kunnen laden. Hij vertelde me toen dat ze buiten bedrijf waren. Kon dit nergens terugvinden in de app oid. Vlakbij (bij de Burgerking) was een 50 Kw lader van/via Freshmile waar we tot 100% hebben kunnen laden. Wel geduld hebben.
Vreemd dat ik nergens kon vinden dat de SuC daar buiten bedrijf waren (zie ik iets over het hoofd?).
Dat is balen inderdaad. Ik zie in de Tesla app inderdaad staan dat alle laadpunten buiten gebruik zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rveBWproCLElK0IfzJiu50miVsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RMSemLApUU69VpZYwzTtdCI8.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-zvFcxfxHCqZGplf2CeIJxsj0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ci1zcbwV3ObAUC6dnCGMhhLS.png?f=fotoalbum_large

En volgens zag ik dat afgelopen maandag of dinsdag ook al staan, dus vreemd dat het niet te zien was bij jou in de app. Weet natuurlijk niet wanneer je terug gereden bent.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:30
Ben terug van onze vakantie in Denemarken met de 64kWh eNiro. Heeeeel goed bevallen. ACC en LKA (?) werken zo lekker en dat rijd zo ontspannen.
Er was overal ten alle tijden plaats om te laden en het laden ansich was easy. In het begin wat gedoe met Bonnet en op 1 plek geen internet dus een app gebruiken was lastig maar verder: een droom.

Terugweg, 800km, in 1x gedaan. Ging easy met 2 kids op de achterbank. Even plassen, eten, 10 minuutjes spelen en 45a60 minuten vliegen voorbij. Hebben 2 stops gedaan, had ook met 1 stop gekunt maar wilde niet te lang zonder pauze voor de kids.

In totaal 2600km gereden met gemiddeld verbruik van 14.5kWh/100km. De terugweg 800km met een verbruik van 15.5kWh/100km. Overal Max snelheid gereden / 130kmph. 2 kids, volle kofferruimte (incl verlaging) en trekhaak koffer. Viel me allemaal niet tegen.

Zorg ervoor dat je een Clever account hebt aangemaakt aangezien die het meest gebruikt worden in Denemarken. Als je naar Copenhagen gaat er zijn daar parkeer garages met laadpalen, dat hebben we ook gedaan. Was ook geen probleem de auto er de hele dag aan te laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 05-07-2022 11:16 ]

• fredderf
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-03 22:48
App / website om te koppelen met je EV.

https://www.tronity.io/?lang=en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er0XDDU1MAzFpb9G7hl4994ugQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8q4CEOIpNmMyMDhG7ljJSyoM.jpg?f=user_large

Added: link om Trionity met ABRP te koppelen, zoals werd aanbevolen in reaktie hieronder.

http://xg5jn.mjt.lu/nl2/xg5jn/056v.html

[ Voor 18% gewijzigd door fredderf op 07-07-2022 15:06 . Reden: Info toegevoegd ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:09
GoEV6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is Tesla nog steeds de enige waarbij je (zonder aanvullende apps en een dongel) met zoveel gemak je route kan plannen en de auto zelf berekent waar en hoelang je moet laden.
Dat doet Google Maps in auto’s met Android Automotive ook (Polestar 2, Volvo (X)C40, Renault megane). Zeker niet zo optimaal en instelbaar als ABRP maar zeer bruikbaar voor mensen die geen gedoe willen. Daarnaast heeft (alleen) de Polestar ook ABRP als app, maar helaas kan die de preconditioning niet triggeren dus daarmee plan ik wel eens ooit, maar stuur de laadpalen als tussenstop naar Google Maps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TemPWGdjwbJ6Jx0Ni1dJAwLDyZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnmUcA4KVNZNCD12en1YYa8X.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door JTHZZ op 21-07-2022 23:18 ]

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:23
Vorige week woensdag-donderdag heen en weer naar Praag geweest met de P2 voor een afspraak. De route heb ik al vaker gereden met de V60 en de zo'n 900km enkele reis op volle snelheid (waar mogelijk) over de Autobahn van west naar oost is een heerlijk stukje rijden. Met de P2 was het goed te doen en wilde deze trip (eerste keer buitenland met een EV) voornamelijk gebruiken om te kijken wat wel en niet werkt/bevalt daar we in augustus een grote roadtrip gaan maken.

Conclusie: even snel heen en weer zakelijk minder relaxed, denk voor de vakantie dat het prima zal bevallen.

Heen en terugreis zo'n 10-11 uur over gedaan zonder noemenswaardige files. De eerste keer laden nog marge van 20% SoC aangehouden en op het einde al richting de 3-5%. Beide niet optimaal en mikte uiteindelijk op de 10% om zo ook het schildpadje te vermijden. In totaal 5x geladen en bij het hotel aangekomen met 30%. In principe was daar een laadpaal beschikbaar maar wilde daar niet te leeg aankomen (en dat bleek maar verstandig ook). Waar mogelijk zo hard mogelijk gereden op de autobahn en je zit heel snel op de begrenzing van 210. En dat blijft het ook, berg op of berg af het blijft 210 haha. Er is weinig wat je bijhoudt bij het accelereren van 70-210 maar uiteraard bij lange lege stukken even netjes naar rechts. Met deze snelheden gaat de batterij ongeveer een uurtje mee voordat je weer moet laden, ook dit is niet optimaal en op de terugweg meer een kruissnelheid van 160 aangehouden met af en toe even harder.

Ondanks dat ik in NL graag met Waze rij, heb ik nu GM gebruikt (en FM aan) omdat dit makkelijk de laadpalen weergeeft en de resterende SoC bij aankomst. Af en toe met Waze ernaast gecheckt maar zag geen hele grote verschillen. Het vooraf plannen van de laadmomenten heeft (voor mij) geen enkele zin met de variabele snelheden in Duitsland en keek telkens bij zo'n 20% naar palen in de buurt. Dit ging 9 van de 10 keer (letterlijk) goed en 1x heb ik met Chargemap rond Dresden gekeken daar GM niets geschikts (voor mij) vond in de buurt.

Het was op de autobahn zo'n 40 graden en tijdens de stops liep dat nog wat op. Laden bij Ionity, Fastned, Allego ging allemaal prima met mijn e-flux pas. Alleen Aral Pulse moest ik m'n Shell recharge pas gebruiken. Telkens tot max 80% geladen met een piek van 149kW en wanneer het laden onder de 60kW dreigde te zakken de stekker eruit gehaald. In dat half uurtje laden keek ik op de terugweg met Chargemap naar laders op 150-250km verderop en zette er een paar in de favorieten van GM als optie. Dit werkt prima, het is alleen jammer dat GM het overzicht niet automatisch ververst en je dus telkens het overzicht uit en in moet om de meest recente SoC verwachtingen te zien. Doet de Tesla dan weer een stuk beter.

De P2 rijdt zelf erg plezierig, de stoelen blijven minder comfortabel dan de V60 maar de 480pk en 680Nm zijn een feestje. De grip met permanente vierwielaandrijving is bizar en de Brembo's maakt het remmen net zo indrukwekkend als het optrekken. De auto is 25mm verlaagd met Heico veren en de Ohlin dempers staan op 8/8 afgesteld. Dit is heerlijk als je er alleen in zit en wilt scheuren maar voor de vakantie gaan ze wel naar 18/20 want denk niet dat de familie er vrolijk van wordt. Sowieso zullen de gemiddelden wat lager liggen en denk heerlijk om tussen de 2 en 2,5 uur even te moeten stoppen. Zal het verbruik vast ten goede komen haha:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq1olHcmGvJBqeAT8j_ne4n_nPA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yrdUp69eSLBt5iiRSEoC4h9W.gif?f=fotoalbum_large

Ps - was iets te laat met de foto maken dus hier zitten nog een 'normale' rit van 100km bij. Gemiddelde lag net boven de 30 kWh/100km.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
Vandaag teruggekomen uit Frankrijk en hoewel ik her en der al ervaringen heb gedeeld hier het reisverslag.

Ik heb me behoorlijk laten leiden door de berichten van Frankrijk als laadpaalontwikkelingsland met her en der een laadwoestijn. Daarom de afgelopen 3 maanden geregeld alle mogelijke stops zo ongeveer uit mijn hoofd geleerd. Enkele weken voor vertrek gingen steeds meer Tesla SuCs open en dat zorgde voor wat meer relativeringsvermogen.

Met verschillende laadpassen en tags op zak (MTC New Motion, Skoda Powerpass, KihWi, Freshmile, Plugsurfing en Izivia) op vrijdag 15 juli met de Skoda Enyaq iV80 met volle achterbak vertrokken naar Parijs (via Antwerpen en Gent) voor de tussenstop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI5WXX4DQSuVXLv_jLzQ112aJh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xyvb7FuEakqNJk9EnPLHUh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had Google Maps als hoofdnavigatie en ABRP (Premium) navigatie erbij op mijn telefoon icm Tronity voor actuele SoC en om de actuele beschikbaarheid van de volgende laadstop te monitoren. De navigatie via ABRP liep aardig in sync met die van Google.

Ik plande een verzameling laadstops op steeds 1,5-2u rijden kijkend naar (sanitaire)voorzieningen. We moesten al iets eerder een pitstop maken en daar waren wat Allego palen. Alle snelladers waren bezet maar de 50kW was nog vrij. Toch even geprobeerd hoe dat 'snel'laden gaat, maar binnen 10min want toch genoeg range weer vertrokken.

We kwamen toen eerst langs Froyennes Sud en het was ook rond lunchtijd. Daar aangekomen waren alle palen beschikbaar. Voordat de lunch achter de kiezen was en het toiletbezoek met 2 kinderen was afgerond was de 100% aangetikt en gingen we weer verder: 37kW a €13,00 met dank aan de Powerpass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRlpc91XZUaYrQ3kedZwBNPz-Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2S3GHqcHuD4Voi8zt2a4uxHi.jpg?f=fotoalbum_large

Als volgende stop stond Saint-Witz op de planning, hoewel ik zou moeten kunnen laden op de camping leek me een buffer wel prettig. Onderweg zag ik de beschikbaarheid op ABRP teruglopen en op een gegeven moment steeds kort één stall even vrijkomen. Bij aankomst was mijn vermoeden bevestigd. Ik kon als nummer 4 aansluiten in de wachtrij. Aangezien ik meer dan genoeg range had om de camping te halen alleen even gepauzeerd en de wachtrij snel langer zien worden. Toen weer ingestapt en doorgereden naar de camping. Na het inchecken en uitpakken de auto daar aan de laadpaal gehangen met gebruik van de Izivia pas. In 4u 45kW voor €9.00

Zondag 17 juli gingen we naar de camping in de Dordogne. Aangezien Ionity Orleans ons niet echt aansprak wegens gebrek aan voorzieningen zijn we naar Tesla SuC Vierzon doorgereden. Toplocatie. Genoeg vrije plaatsen en een Ibis Hotel op loopafstand voor een relaxed kopje koffie in de foyer en wat spielerij voor de kinderen. Voor we het wisten moesten we weer terug want de 100% naderde alweer.

Ik had nog geen abonnement afgesloten voor Tesla omdat ik persé van plan was vaker te laden ivm de korting van de Powerpass bij Ionity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QxNN69qSTdVEFcECY1mfUKqu3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93AvHVK4K5Kl0aKYnwOYseeR.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik op de camping in de Dordogne waar we een week zijn gebleven alleen met de granny kon laden wilde ik wat extra buffer hebben. Daarom gingen we naar Allego in Limoges. Ik kon meteen inpluggen en bijkomend voordeel was dat daar op zondagmiddag de supermarkt nog wel open was dus konden we meteen wat voorraad inslaan voor op locatie. Ook hier werkte de Powerpass zonder problemen en ook hier was de auto al weer 100% vol terwijl we nog aan het afrekenen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6yojRhM_XO6OZ7j2k5XagLvK4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71C9j9ff2DV25nziEYU4XAjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 140km gereden naar eindbestemming en met 300km range (68%) aangekomen op de camping. Tijdens ons verblijf twee dagen de granny gebruikt voor in totaal 15u aan laadtijd tegen 2kW/u dus zo'n 30kW bij geladen. De vergoeding kwam uit op 0,30EUR per kW dus voor €9,00zat ik weer op 94%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qml1gJoxFLgOdo2hK3pT5l08X5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uZe6AdW35ZyKd9MiDm9aqL9.jpg?f=fotoalbum_large

Dag voor vertrek nog even naar het dorp geweest in de buurt en daar was nog een publieke laadpaal. Toch nog even uitgeprobeerd met de Izivia pas. 75min geladen voor 0,099EUR/min. En met 100% een paar km terugtreden naar de camping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NufY1ajQbTxeoGKh9cgw8ecT3t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9biyFbcSJucu83P2M4BGAD1M.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren gingen we weer terug naar de camping bij Parijs. Ik wilde toch eerst even bij Ionity Boismandé kijken, maar die was vol toen ik aankwam. Het was niet meer mogelijk om tactisch te parkeren en was al voorbij alle laadpunten. Ik was 5 min na aankomst net uitgestapt en toen er net een iD4 aankwam met meer geluk qua timing. Deze kwam precies aan op het moment dat er een wagen weer wegging en kon meteen inpluggen.

Na een korte pauze maar doorgereden naar Tesla Vierzon en de ervaring was weer gelijk aan die van de heenreis. We hadden nog 88km range dus startte het laden direct op 125kW/h en de auto was weer vol terwijl we er weer naar toe liepen. 60kW geladen voor €40,00. Na deze stop direct doorgereden naar de camping en wederom daar weer bijgeladen om vandaag met 100% naar huis te rijden.

Niet lang nagedacht en besloten om halverwege weer een Tesla SuC te kiezen. Ditmaal bij Neuville-en-Ferrain.

Nog wel even korte stop gedaan bij Total Resson Est. Voor de verandering was daar nu maar één plek bezet, maar verder geen gebruik van gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h82KKWgh-52Plt7B1pthjiwWv3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdItaDLSDyKYNmrRfHAPt8mA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Tesla was ook genoeg plek en het begon met een snelheid van 89kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYQnDklNMSRBkFu42NhVxEKsGW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcCyJm2PwEDOZebQJIpbMTQH.jpg?f=fotoalbum_large

Op loopafstand zit een soort shopping center a la Villa Arena. Bij een eettentje een koffie gedaan met de kids nog even door een speelgoedwinkel gewandeld en toen was het weer tijd om de volgeladen auto op te halen. Met 98% en 430km range weggereden voor de laatste 235km om met 46% en 212km thuis aan te komen.

Al met al een zeer prettige ervaring. Het bevalt ons wel om de plusminus 1000km in 2x te rijden. Dat zouden we ook met een ICE gedaan hebben. Het rijden van deze afstanden met de BEV is fantastisch. Heerlijk rustig en zonder haast met 110-120km/u op ACC (Travel Assist) over de snelweg cruisen. Volgend jaar weer richting Auvergne. Ik ben benieuwd hoever Fastned dan gevorderd met de uitbreiding in Frankrijk.

Lessons learned:
- Heb me qua voorbereiding achteraf gezien druk gemaakt om niks
- Zuinig verbruik met 16,4kW
- Powerpass, Tesla App en Izivia pas waren alles wat ik nodig had.
- Aangezien ik de Tesla SuCs als zeer prettig heb ervaren sluit ik voor de volgende trip zeker een abonnement af.
- 1x laden op 500km is genoeg, mits je met goed fatsoen tot 95-100% kan laden.
- Kunnen bijladen op tussenstop is wel een pre
- Laden met de granny is prettig en geeft mij net wat meer vertrouwen/zekerheid als ik op een plek ben waar minder laadopties zijn
- Snelladen gaat een stuk sneller dan verwacht.
- Rijden op vrijdag, zondag en maandag maakt het wel makkelijker. Helaas is volgend jaar de zaterdag de aankomst/vertrek dag, maar we gaan het meemaken.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Himalaya schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Tja, bij Tesla weet je 100% zeker dat de Tesla App geaccepteerd wordt, en voor rondrijden door Europa denk ik dat je dan een heel mooi netwerk van laders links laat liggen (zeker als ze straks allemaal open zijn voor elke EV). En je kunt in de portal een mooie verzamelfactuur krijgen die je in een keer kunt declareren.

Ik heb destijds juist een Tesla gekozen mede voor dat netwerk. Maar de volgende wordt een kleinere EV met een laadstekker locatie die goed te gebruiken is bij Tesla, zoals een Megane E-tech bijvoorbeeld. Wil dat netwerk voorlopig nog niet kwijt.
Tesla moet hun stalls net zo neer gaat zetten als FastNed. Ook met Tesla's is het nu een enorm gedoe met aanhangers. Gelukkig hebben ze dat al begrepen en staan ze steeds vaker op de "doorrij" manier (zoals een tankstation).

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNj_m_9FZMmBOlbu4eQ0AWNCsl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZZwigHb8eekw1xKnIySfbjt.jpg?f=fotoalbum_large

In plaats van zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHelCfdz9TiTAvt3Wmc8VIYqnZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UewQRjA7657pblH60sQQgFzT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is er niet een wereldwijde standaard gekomen om dat ding op dezelfde plek te doen, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:29
Nu een jaar geleden een echte road trip met m'n BMW i3 94Ah naar de poolcirkel in Zweden gemaakt.
Ook met een kleine range is het dus prima mogelijk ver te komen. Aangezien ik alleen reed vond ik de laadpauze gemiddeld elke 1,5u wel prima. Boven Stockholm worden laders steeds dunner, en dan vaak 50 kW. Wat voor de BMW i3 toch de max is.

Mooie momenten:
- Interesse van familie en vrienden om de reis te volgen.
- Veel leuke gesprekken tijdens het laden, af en toe grote ogen dat deze auto dit kan.
- Vlak onder de poolcirkel bij een laadpaal een gelijke (maar Zweedse) BMW i3 aan de paal (en voor de eerste keer moeten wachten om te kunnen laden).
- In Hamburg de snelweg afdraaien, 200m verderop gratis laden (en wel vaker gratis).
- In Duitsland een behoorlijke file voor het tankstation, en de laadpaal vrij. Dezelfde laadpaal was op de terugweg trouwens verdwenen.
- De foto bij de poolcirkel.
Minder mooi:
- Lekke band op de heenreis. Op een zondag, 1u rijden vanaf dichtstbijzijnde assistentie.
- Op de terugweg met nog 13 km range een kapotte laadpaal. De enige overigens. Het alternatief paar km verderop deed het gelukkig.

Stats heen: 2681 km, 31u49m of 84 km/u gereden, 168 Wh/km, in 25x totaal 450 kWh geladen waarvan 23x of 8u58m snelladen, 172 Euro of 38 ct/kWh of 6,4 ct/km stroomkosten.
Stats terug: 2500 km, 29u45m of 84 km/u gereden, 164 Wh/km, in 22x totaal 430 kWh geladen waarvan 19x of 8u38m snelladen, 177 Euro of 41 ct/kWh of 7,1 ct/km stroomkosten.

[Edit] Time lapse video ook eindelijk klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyqY3OqNit1-2PP3dEDx6d3U_P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNrAl6qqoI5foK5tP0ruSiM8.jpg?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DeMolT.
  • Nu online
De eerste keer voor mij een lange rit gemaakt met de Y en ik moet zeggen dat het mij 100% is meegevallen.

In totaal 9 keer geladen in 12 dagen, vooral omdat ik te eigenwijs was om niet een pasje te regelen. Op het park waar we waren, waren palen die ik gewoon via de app van enBW kon starten; op de één na laatste dag toch maar even wat moeite gedaan.

Verbruik in de bergen is wel wat hoger, maar in Duitsland zijn echt meer dan zat Tesla Chargers en kom je dus ook niet zonder te staan.

De heenweg eerste stint 120 km/u gereden op CC, tweede stint 130km/u. Ik merkte dat het verschil met het laden niet heel groot was, dus dan liever een beetje door rijden voelde voor mij beter.
Terugweg constant boven de 130 km/u gereden, laatste stuk in Duitsland constant tussen de 150 - 180 km/u; wat rijdt die auto toch relaxed!

Nog even de stats uit TeslaMate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgqSp7qoDad5nnmgVH2nFzfeRqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAKcrJlXXi9HY90N6VOoitrV.png?f=fotoalbum_large

Nog wel een grappige situatie meegemaakt. Ik kwam bij een Tesla Charger bij een tankstation aan, 3 auto's per pomp in de rij (12 pompen uit mijn hoofd) en de Tesla Charger had constant wat vrij. Iets wat stevast door ICE fanaten wordt aangehaald (met 40 graden in de rij staan voor een oplader, las ik laatst op tweakers).
Nou ga ik echt niet beweren dat dit overal zo is en wil ik ook absoluut geen discussie starten, maar ik moest toch even gniffelen.

Voor mij geen ICE meer, al is het alleen al vanwege het soepele optrekken. 8)

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet langer dan 10 uur zou reizen, maar dat zou ik ook niet met een ICE doen.

Nog 1 punt, het opladen ging nergens echt hard...zelfs bij een lege 250KW lader, max 120KW...dat viel me wel tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMolT. op 10-08-2022 00:03 ]

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03 22:33
Twee vliegen in één klap. 175kwh lader vanochtend om 8:00uur. 100 meter van de oprit naar de snelweg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAUVTB2U7iVz2SdMwvwMayATl40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpJIQSsAaDmVc3cxUPa2q2qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gisteren naar Frankrijk vertrokken met de Enyaq 80 en een vouwwagen.

De heenreis is mij eigenlijk uitstekend bevallen. We reizen met een kind van 2, die er af en toe ook even uit moet voor de nodige beweging en een plasje.

Vooraf voorgenomen om vooral Tesla SuC te pakken vanwege een paar redenen;
- Vaak veel stalls en nog niet zo bekend bij Non-Tesla rijders welke er zijn/open zijn, dus behoorlijk rustig.
- Met een maandabonnement behoorlijk goedkoop.
- Op de route kon ik goed van de ene naar de andere rijden.
- Met de vouwwagen hebben we al ons eten en drinken bij ons (keukentje achterop), dus in de basis geen behoefte aan volledige verzorgingsplaats.

We zijn om 2:20 vertrokken uit Friesland met een volle batterij.

3 laadstops gemaakt;
- Oosterhout SuC om een paar kWh bij te laden middenin de nacht
- Lille (Neuville-en-Ferrain) SuC
- Parijs (Velizy) SuC

Allen volgens planning gegaan. Bij de eerste twee was ik zó vroeg in de ochtend dat ik gewoon dwars heb geparkeerd en zo veel stalls blokkeerde, maar het scheelde wel afkoppelen van de vouwwagen. We bleven er overigens wel bij.

In Oosterhout vroeg rond 4:30 in de ochtend iemand mij nog om te verplaatsen. Blijkbaar mag je daar maar 30 minuten maximaal parkeren bij de meeste laders, behalve twee. Bijzonder, was mij niet bekend (en ook niet heel erg duidelijk aangegeven). Bij die genoemde twee laders mag je langer geparkeerd staan en daar stond ik. Hij wilde laden en er langer blijven (tot de volgende ochtend). Dus sessie afgesloten, plaats weg gegeven en naar een andere verplaatst.

In Velizy de wagen wel afgekoppeld en gewoon netjes geladen. Zijn toen ook even het winkelcentrum in geweest voor een plasje en een broodje.

Langs de snelweg nog een paar plas- en koffiepauzes gedaan, maar daar niet uitgebreid gestopt en dus ook niet geladen. Dat is (soms) wel een nadeel van de Tesla stops. Al heb ik dat niet zo ervaren.

Verbruik over 836km was precies 20,0 kWh/100km. Viel mij reuze mee! Kruissnelheid 100km/u aangehouden. Kon achteraf ook wel wat omhoog..

Erg goed te doen al met al. :) Ik had er van tevoren al vaak over gedroomd, leuk om eens in het echt te doen ;)

Viel mij op hoe snel ik eigenlijk alweer door kon rijden. We hebben langer staan laden dan nodig, gewoon omdat we nog even lekker de tijd namen voor een broodje en wat drinken. Uiteindelijk ook met 30% op de camping aangekomen, in plaats van de 10% uit de planning…

We kwamen aan om 14:00. Dus kleine 12 uren onderweg geweest. Waarvan 9:57 gereden, 1:50 geladen (te veel) en dus ook nog wat stoptijd zonder laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7hDhS3RN/540-C901-E-7-E09-41-E3-AAE2-86-D79-E8-C4-C3-D.jpg

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Venomer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:45:
Of weet iemand een manier om het laden te starten zonder de app?
Neen, met een niet-Tesla niet mogelijk zonder de app. Proprietary netwerk.

Maar bij Bourg-Achard heb je op de A13 snelweg in richting Caen (naar het westen!) een Total met 5x 190 kW: overdekt zelfs: https://chargemap.com/air...et-nord-a13-dir-caen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnmdrsePO8rK3KmC8NztK4hE_b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw4BK74CEHSGmSY7jhqpMpJH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door nannoe op 12-08-2022 14:57 . Reden: A1 -> A13 + richting voor verduidelijking ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJMnFgVQ_1WUuElls7DSYf2B7P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25okf85X7nzBjRWORXYaZ1fu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier net terug van een tweeweekse reis naar Italië (Toscane) met een ID.3 Business Pro, mét dakkoffer.
Vanaf Breda vertrokken en zonder problemen in Duitsland en Zwitserland kunnen laden. Viel me op dat ze in DE en CH op de snelweg veel duidelijker aangeven of de komende stop een laadpaal bevat. voormiddel van een duidelijk EV icoon. Daar kan NL nog wat van leren eigenlijk.
Hoe dan ook, in Italië was het wat meer plannen want laden op de camping was niet mogelijk.
Uiteindelijk in Italië overal prima kunnen laden met de JuicePass app (van EnelX) én sporadisch de Shell Recharge pas (die had ik vooraf aangevraagd)
In Duitsland en Zwitserland eigenlijk alles met de MultiTankCard van de zaak kunnen doen.

*sowieso

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05-2025
Volgens mij, gezien de voorgaande reacties en kijkend naar de topic-titel, is het weer eens tijd voor een ervaringsverhaal :)

Eerste keer vakantie met de EV

Bestemming: Mittelberg, Oostenrijk
Afstand: 846 km enkele reis (heenreis 07 juli - terugreis 15 juli)
Voertuig: Kia Niro EV 64 kWh

Informatie vooraf
Sinds een jaar tevreden rijder van een elektrische Kia Niro. Vooralsnog enkel binnen Nederland en wat plaatsen enkele kilometers net over de grens elektrische ervaring, maar nooit problemen gehad wat betreft actieradius en dergelijke. Ter info, mijn GOM geeft, in periode april-oktober, meestal +/- 430-440 km aan indien de accu voor 100% opgeladen is (in de normale modus).

De stops plannen
Het was voor ons tijd dat we eens een wat langere trip gingen maken met de auto. We wilden eens een week met onze Dalmatiër naar het buitenland en na wat uitzoekwerk kwamen we al vrij snel uit in Mittelberg. Toen begon het plannen. We hadden onszelf voorgenomen om het laden te beperken tot "a few stops but longer" (zoals dat een keuze is in ABRP) omdat wij zeker wel iedere twee á drie uur een stop wilden inplannen om even de hond te kunnen laten plassen, zelf wat eten en drinken etc. We hadden bedacht om op de snelweg zo veel mogelijk met de ACC op 115 km/h te rijden, onder het mom van 'laten we het gewoon eens rustig aan doen'. Omdat we nog werkelijk geen idee hadden hoe groot de kans was op moeten wachten bij de laders, kapotte laders en dergelijke, hadden we besloten om de afstand tussen de pauzes te houden op de actieradius bij 80% (ongeveer 344 km) minus 100 km, dus maximaal +/- 250 km. Op deze manier zouden we nog altijd voldoende stroom hebben om eventueel door te rijden naar een volgende laadmogelijkheid als een situatie zich voor zou doen. Tevens besloten om vooralsnog uitsluitend Ionity te laden i.v.m. de betrouwbaarheid en ons gebrek aan ervaring met laden bij langere ritten. De route naar de eerste stop mocht wel iets verder zijn, omdat we wel met 100% batterij van huis vertrokken zijn.

De geplande stops heenweg
Eerste stop: Ionity - K30, Bad Honnef (293 km rijden)
Tweede stop: Ionity - Bruchsal West (227 km rijden)
Derde stop: Ionity - Illertissen (208 km rijden)
Eindstation: Mittelberg (118 km rijden)

De ervaring
Kleine disclaimer voor diegene die dit leest en hier ook nog allerlei cijfertjes had verwacht: Ik had mij voorgenomen om de SoC bij iedere stop, verbruik etc. allemaal goed te noteren, maar doordat alles zo soepel ging en ik daarvan blijkbaar nogal onder de indruk was, helemaal vergeten te noteren. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBAUrSJ2HWV3P0w50Q9erYsn6eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMcqFKjpwSyYv6zwLjUbkc4R.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste stop bij Ionity Bad Honnef was gevoelsmatig de spannendste, want de eerste. Daar aangekomen stonden er twee andere voertuigen, een Ioniq 5 en een Volvo, te laden. Het aansluiten ging prima het starten van de sessie ging vlot. Mijn maximale laadsnelheid is 74 kW en dat werd ook meteen gehaald bij het starten van de sessie. Ik heb eerst 10 minuten gefascineerd naar het scherm staan turen en bij andere auto's staan kijken voordat ik aan het riedeltje hondje-plasje-eten-drinken begon. Het viel mij echter op hoe snel de tijd gaat als je rustig aan doet en dat de eigenlijk sneller langer bezig bent dan de tijd die je "moet" laden. Na het riedeltje de sessie beëindigd, kwestie van druk op de knop drukken en weer verder rijden.

De tweede stop bij Ionity Bruchsal West verliep anders dan we gepland hadden, maar op een positieve manier. Bij aankomst waren er nog drie plekken vrij dus meteen weer ingeplugd. Echter was de rustplaats bij Bruchsal ontzettend groot en uitgebreid + er was een vijver waar je even een mooi rondje met je hond omheen kon lopen. Het was echter ontzettend druk bij alle horecagelegenheden + wc's waardoor alles ter plekke wat langer duurde. Ik zag via de UVO-app van Kia dat ik de 80% alweer gepasseerd was dus vanaf toen op een afstandje (in de rij wachtend voor koffie en broodje) in de gaten gehouden of er niet mensen stonden te wachten op ons vertrek. Maar er waren continu palen vrij dus dan maar lekker doorladen :D Uiteindelijk weer met 94% batterij vetrokken.

Ondanks dat we weer vertrokken met 94% hebben we wel vastgehouden aan de derde stop bij Ionity Illertissen. We hadden namelijk de stop over kunnen slaan en de eindbestemming kunnen halen. We wisten ook nog niet zeker hoe de laadmogelijkheden in de omgeving van onze bestemming zou zijn dus iedere extra procent batterij bij aankomst eindbestemming zou mooi meegenomen zijn. Bij Illertissen heb je behoorlijk wat laadmogelijkheden, zo ook voor Tesla. Het was wel een ontzettend drukke plek, waarschijnlijk een populair punt voor vakantieverkeer want wij hadden het laatste plekje. Maar we zagen dat er eigenlijk iedere 5 minuten wel minstens 1 auto vertrekt.

De laatste 100 km voor de eindbestemming was voornamelijk de bergen in en de daarbij horende kleinere wegen. Wat een verademing trouwens om met een EV in de bergen te rijden, de souplesse, het vermogen, heerlijk. Maar die details bespaar ik wel voor het Grote Kia Niro topic :)
.

De terugreis

Doordat we een vriendelijke gastheer hadden bij de accommodatie, hebben we de auto gedurende de week met de granny charger (of is het één woord "grannycharger?) kunnen bijladen. Dit zorgde ervoor dat we de terugreis weer met 100% batterij begonnen. Mede omdat de terugreis een stuk meer dalen was hadden we besloten om de stop bij Illertissen te schrappen en in één keer de 326 km naar Bruchsal Ost te rijden. Dat ging gemakkelijk lukken, de auto regenereerde de eerste 60 km niet eens omdat de accu maar vol bleef vanwege het dalen. Aangekomen bij de stop zag ik dat er bij Bruchsal Ost naast de Ionity laders ook een EnbW lader stond. Die maar eens geprobeerd. Het opstarten en laden ging eigenlijk net zo prima en makkelijk als bij Ionity en tevens mijn maximale snelheid van 74 kW geladen. Na weer wat gegeten en gedronken te hebben vervolgende wij onze weg naar de laatste laadstop, Ionity Ohligser Heide. Daar moest ik even 6 minuten wachten op het laden want de vier plekken waren bezet maar buiten dit, gewoon weer goed en prima geladen. Nou het laatste stukje naar huis rijden was dus ook niet meer zo spannend dus dit is eigenlijk wel een beetje het einde van de ervaring. Ik zag nog wel dat we over de gehele reis (heen- en terugweg samen) een gemiddeld verbruik hadden van 154 W/km.

Niet belangrijk, maar misschien wel handig haha: het viel mij op wat een enorme warmte er uit de luchtkoelingskanalen van de Ionity palen komt. Maakt het laden in de winter ook geen straf, warme chocomelk erbij en klaar :9.

Maar boven alles: wat rijdt het op deze manier enorm ontspannen en relaxed. Je komt tevens al uitgerust aan op je bestemming!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Marve79 Met 3 kleine kinderen gaat de inhoud van de kofferbak ook nog meespelen voor lange reizen. En bij een EV kan je prima met een dakkoffer aan de slag, maar, je maakt het jezelf dan wel extra lastig met die combinatie voor de lange ritten ivm extra verbruik.

Begrijp je helemaal.

De Model 3 heeft sowieso een beperkte kofferbakruimte. Als je op vakantie gaat met bijv. een kinderwagen wordt dat al snel krap. Ik heb overigens destijds een aparte tassenset aangeschaft van Kjust voor de Model 3: 2 voor in de frunk, 1 voor in de trunk en 4 voor in de kofferbak. Erg handig voor snel in- & uitpakken voor lange reizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-AHHhTUT3nTePrrDIca5dBx1ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeyCjtaKbuDcEcolf0B2g3Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvOfByQjvCTZj-eK6P2fmxUAXTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DYoWIMVSWT59MH3yirQNhy8.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2 kinderen in de 10-14 range was dit prima te doen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Card Nox
Taro schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:09:
@Marve79 Met 3 kleine kinderen gaat de inhoud van de kofferbak ook nog meespelen voor lange reizen. En bij een EV kan je prima met een dakkoffer aan de slag, maar, je maakt het jezelf dan wel extra lastig met die combinatie voor de lange ritten ivm extra verbruik.
Wij hebben een trekhaak koffer gekocht, beviel erg goed en nagenoeg geen extra verbruik
en geen gesuis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
Deze vakantie met de model 3 LR (82kWh batterij) naar Athene gereden via Zwitserland, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië. We hebben dat rustig aan gedaan in ongeveer een week met wat uitstapjes onderweg. Alleen in Montenegro was geen enkele snellader. Maar dat is een klein land en twee uur aan de (gratis) 11kW was voldoende daar. In Albanië was wel 1 snellader (75kW) bij een VW dealer in de hoofdstad Tirana. Vanaf de Griekse grens is de laad infrastructuur goed met betrouwbare 50kW laders. Veel gratis laders in Athene en ook de V3 Supercharger in Patras is gratis. Supercharger in Athene niet nodig gehad.

Ook nog met de boot van Athene naar een van de eilanden in de Cyclades geweest waar een vriend van me woont. Daar ook gratis 11kW laders.

Nu op de terugweg via de ferry van Igoumenitsa (GR) naar Ancona (IT). Het plan is om in 3 dagen van Athene naar Nederland te rijden met een nacht in de ferry en een in de buurt van Turijn.

In totaal rond de 6500km denk ik, de heenreis door de de balkan was ongeveer 4000km, terugweg een stuk korter. Gemiddeld rond de 160 Wh/km en flink doorgereden waar mogelijk.

Bergweggetjes zijn erg leuk met een EV, gaat perfect met regeneratief remmen. Vele malen beter dan remmen op de (verbrandings)motor of je normale remmen opbranden.

PlugShare is erg handig gebleken om betrouwbare laders te vinden en ABRP voor de planning. In Griekenland een paar laad apps moeten downloaden. Shell recharge pas heb ik niet zoveel aan gehad, 1x gebruikt in Duitsland.

Verder is alles eigenlijk verassend makkelijk gegaan. Nooit langzaam moeten rijden om een lader te kunnen halen. Ook steeds in hotels zonder laadvoorziening geslapen, in totaal 1x ‘s nachts geladen onderweg. Met de hoge temperaturen van soms 40+ C kostte de AC wel veel vermogen (continu 6kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpGtK4rZFBTTYptOSjFkVO8KQVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXBT3SujOR9Wq9rlPesNtH66.jpg?f=fotoalbum_large
SC in Patras (GR) vandaag, woensdagavond weer thuis :*).

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-01 14:39
Jullie maken het off topic onderwerp over laadsnelheden wel erg (onnodig) ingewikkeld.

50kw of 150kw is het max laadvermogen van de paal. Er vanuit gaande dat er geen issues zijn zal de paal dit ook leveren. Jouw EV zal dus de bepalende factor zijn voor hoe lang je waar staat. Dit heeft weer alles te maken met de laadcurve van de accu.

Max laadvermogen van mijn Peugeot e-2008 is 100kw. Klinkt leuk maar vanaf 30% SOC zakt het laadvermogen terug tot max 75kw. Vanaf 60% gaan we al richting de 50kw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVj7lrd1Q_hMUL8xrcFUFtP6bLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlLXKpXX3I52Y7aZRA15iNuO.png?f=fotoalbum_large

Ik zal dus langer staan bij een 50kw lader maar niet 3x zolang. En om een brug te slaan naar het onderwerp van dit topic. Tijdens vakantie is het zowat een sport om met max 5% SOC aan te komen bij een 100kw+ lader. Op die manier profiteer ik zoveel als mogelijk van het maximale laadvermogen.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 06:01
Op vrijdag 26-8 van Middelharnis naar Port Grimaud gereden. 1270 km met de Kia e-Niro. Hotel zonder laad mogelijkheiden in Valence.

Vorig jaar hebben we alles via Ionity gedaan. Dit jaar alles via Tesla.

Eerste stop na 310km in Arlon. Erg mooi hotel waar je even kunt relaxen. Alle palen waren vrij bij aankomst.

Tweede stop was Laxou bij Nancy.
Bij een grote Supermarkt.

Derde stop Beaune Nord.

Vierde bij Selaise sur Sanne

50 km na de 4de stop was ons hotel.

Volgende morgen de vijfde en laatste stop bij Avignon.

Tesla systeem is echt een verademing vergeleken bij Ionity. Zoveel palen per station. Wat ik ook wel fijn vond, is dat ze vaak bij een Hyper supermarkt staan. Je maakt een wandelingetje door de supermarkt en je hebt al meer geladen dan dat het plan was. Zeker bij een relatief langzaam ladende EV is dat fijn.

Arlon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOR0MIznJ9cSQH92tO0US4tPHT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzAUt6RVl2m5krHFicERUjME.jpg?f=fotoalbum_large

Beaune Nord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY-740Nub2heyLCPddRcuCvbQd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc4nvkQj6CxuVkw62KqS5rEJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door driel24 op 02-09-2022 11:00 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
raviculus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:58:
Deze vakantie met de model 3 LR (82kWh batterij) naar Athene gereden via Zwitserland, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië…
Inmiddels thuis aangekomen. Op de terugweg nog een keer met de Shell Recharge pas ‘s nachts de auto volgeladen in Italie, omgeving Turijn. Dat was 20ct/kWh goedkoper dan met de ‘native’ laadpaal app van Enel X. Toch fijn dat ik die pas bij me had ook al heb je er vrijwel niets aan in zuidoost Europa.

In totaal 16x bij de supercharger gestaan, 3 andere CCS laders gebruikt en 6 keer een 6-11kW AC lader. Iets meer dan 1000kWh verbruikt, iets meer dan 6500km, 12 landen doorkruist. Allemaal goed te doen en smaakt naar meer wat mij betreft :Y)

Wat me trouwens opviel is dat zelfs in de in de landen met de slechtste laad infrastructuur (Montenegro, Albanië) wel EV taxi’s rondreden in de hoofdsteden. Model 3, S en Hyundai Ioniq gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxnIuJdGRYm4t7CAoH6WO2IYXAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZHIJN1THrk5mJnzgdRVy6NK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jVoVAyeHuieabm66AealwIc6RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wGZxpE4DzJEtqDx64noYBfW.jpg?f=fotoalbum_tile
ramdyne schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 02:13:
Je kunt merken dat ABRP (voor mijn gevoel) meer uit de Android hoek komt dan vanuit de iOS wereld. Op de iPhone voelt het allemaal toch een beetje net niet aan.
Dit is wel waar. Idee van ABRP is geweldig maar de executie kan duidelijk beter. Het doet wat het belooft maar het kost je meer tijd dan nodig met de klunzige UI.
PlugShare zit wel gewoon goed in elkaar overigens.

• Jtakster
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-03-2025
Hallo allemaal,

Ik ben Jeffrey en heb sinds 3 maanden een Polestar 2 met pilot en plus pakket, in de kleur Thunder met de performance upgrade van 300 naar 350 kw.

Wij hebben deze twee weken vakantie en zijn onderweg naar Kroatië.

De eerste stop zijn we gisteravond aangekomen en alles ging echt perfect. Alleen IONITY laders gebruikt, daar heeft Polestar een contract mee en is lekker voor de kWh prijs 0,35 bij de snelladers. De stops berekend met ABRP, maar niet de app op Android gebruikt, want die is bij mij echt niet te gebruiken zo buggy en langzaam. De ABRP gebruikt van CarPlay en dat werkt dan weer wel erg goed, maar mist door Apple zijn moedertjes gedrag een hele hoop functies. Alles instellen op je telefoon en dan pas openende op de CarPlay app.

We hebben 1 overnachting gepland in Oostenrijk met een overnachting, dan hebben we het grootste gedeelte gehad en kunnen we de volgende dag uitgerust verder.
De ABRP app heeft voor 1040km naar Lassing 4 stops berekend met een totaal van 2 uur en 35 minuten, het laden bij de meeste IONITY laders ging sneller als verwacht, dus is ongeveer 2 uur geworden. Dat lijkt erg veel, maar je stapt uit de auto, loopt naar de wc, haalt een bak koffie en je stop is al weer bijna over.
De IONITY laders beginnen echt met 150kw te laden, maar dat gaat erg snel naar beneden, als dat toch eens aangepast kan, dan zijn de stops helemaal snel gebeurt. Ik snap dat het qua veiligheid niet kan, maar toch. ;-)

Wat betreft de range ben ik in het begin wat rustig gaan rijden, tussen 110 en 120 en dan hield ik de eerste stops bijna 10% meer over als gepland, een tussenstop minder durfde ik niet, dus maar harder gaan rijden. ;-)
Had ook hooguit 1 stop gescheeld, maar dan hadden we langzamer kunnen laden als je hem richting de 90% laat laden, 85 was nu telkens max.

Het volgende stuk van de reis ging naar Split en was nog zo een 690 km. De ABRP app had daarvoor 3 stops berekend en met de wijsheid van het eerste deel in mijn zak, heb ik daar twee stops van kunnen maken. Bij het hotel hebben we de Polestar wel tot 100% opgeladen en dat kon mooi gratis. :-) blijf een Nederlander.
Onze eerste stop daar kwamen we aan Karlovac wel een stukje van de snelweg, maar dat scheelde een minuut of 5. Deze stop was geen IONITY lader maar een BE.Energised. Wist niet wat ik er van moest verwachten, maar het laden verliep een stuk sneller dan de ionity en met mijn Shell recharge druppel kwam ik op 32 cent pkw. De tweede stop was in zadar bij IONITY en dat ging goed al hebben ze niet de afgesproken polestar prijs gehanteerd, maar opeens 0,91 cent pkw, dus de duurste tot nu toe. :-)

Nu aangekomen op onze eerste bestemming in Kroatië, Split en meteen kwam de eigenaar met een 220v stekker aanlopen, dat duurt uiteraard erg lang, maar ik ga straks even het stadje in om te kijken naar de mogelijkheden. De eerste die ik op de app vond, heeft 50kwh capaciteit en kost 1.09 kuna pkw dat is nog geen 14 cent :-) er stond een erg langzame naast en die was maar 6 cent.

Wij gaan even van de dag genieten, ik zal jullie later weer een update sturen.

Gr,
Jeffrey.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsk-zXIfMS76PczccJ6TEAMOONk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjksegT4zDJzfYmHqj5bvNyO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhhqiPn0PoWGmOZ17HOJS0Cl9LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkqC7yL9P6KgpP1jw0f7Ibmy.jpg?f=fotoalbum_large

• Jtakster
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-03-2025
Jtakster schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:32:
Hallo allemaal,

Ik ben Jeffrey en heb sinds 3 maanden een Polestar 2 met pilot en plus pakket, in de kleur Thunder met de performance upgrade van 300 naar 350 kw.

Wij hebben deze twee weken vakantie en zijn onderweg naar Kroatië.

De eerste stop zijn we gisteravond aangekomen en alles ging echt perfect. Alleen IONITY laders gebruikt, daar heeft Polestar een contract mee en is lekker voor de kWh prijs 0,35 bij de snelladers. De stops berekend met ABRP, maar niet de app op Android gebruikt, want die is bij mij echt niet te gebruiken zo buggy en langzaam. De ABRP gebruikt van CarPlay en dat werkt dan weer wel erg goed, maar mist door Apple zijn moedertjes gedrag een hele hoop functies. Alles instellen op je telefoon en dan pas openende op de CarPlay app.

We hebben 1 overnachting gepland in Oostenrijk met een overnachting, dan hebben we het grootste gedeelte gehad en kunnen we de volgende dag uitgerust verder.
De ABRP app heeft voor 1040km naar Lassing 4 stops berekend met een totaal van 2 uur en 35 minuten, het laden bij de meeste IONITY laders ging sneller als verwacht, dus is ongeveer 2 uur geworden. Dat lijkt erg veel, maar je stapt uit de auto, loopt naar de wc, haalt een bak koffie en je stop is al weer bijna over.
De IONITY laders beginnen echt met 150kw te laden, maar dat gaat erg snel naar beneden, als dat toch eens aangepast kan, dan zijn de stops helemaal snel gebeurt. Ik snap dat het qua veiligheid niet kan, maar toch. ;-)

Wat betreft de range ben ik in het begin wat rustig gaan rijden, tussen 110 en 120 en dan hield ik de eerste stops bijna 10% meer over als gepland, een tussenstop minder durfde ik niet, dus maar harder gaan rijden. ;-)
Had ook hooguit 1 stop gescheeld, maar dan hadden we langzamer kunnen laden als je hem richting de 90% laat laden, 85 was nu telkens max.

Het volgende stuk van de reis ging naar Split en was nog zo een 690 km. De ABRP app had daarvoor 3 stops berekend en met de wijsheid van het eerste deel in mijn zak, heb ik daar twee stops van kunnen maken. Bij het hotel hebben we de Polestar wel tot 100% opgeladen en dat kon mooi gratis. :-) blijf een Nederlander.
Onze eerste stop daar kwamen we aan Karlovac wel een stukje van de snelweg, maar dat scheelde een minuut of 5. Deze stop was geen IONITY lader maar een BE.Energised. Wist niet wat ik er van moest verwachten, maar het laden verliep een stuk sneller dan de ionity en met mijn Shell recharge druppel kwam ik op 32 cent pkw. De tweede stop was in zadar bij IONITY en dat ging goed al hebben ze niet de afgesproken polestar prijs gehanteerd, maar opeens 0,91 cent pkw, dus de duurste tot nu toe. :-)

Nu aangekomen op onze eerste bestemming in Kroatië, Split en meteen kwam de eigenaar met een 220v stekker aanlopen, dat duurt uiteraard erg lang, maar ik ga straks even het stadje in om te kijken naar de mogelijkheden. De eerste die ik op de app vond, heeft 50kwh capaciteit en kost 1.09 kuna pkw dat is nog geen 14 cent :-) er stond een erg langzame naast en die was maar 6 cent.

Wij gaan even van de dag genieten, ik zal jullie later weer een update sturen.

Gr,
Jeffrey.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kleine update,

Lader in het stadje gevonden was 50kwh en ik heb hem tot 90% opgeladen dat was iets meer als 21kw. En wel voor de abnormaal hoge prijs van 8,99 kuna, dat is omgerekend € 1,20. Dat zijn nog eens laadsessies. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tU8_3JbDM2EE0GFtOk8sk-C46k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/npKYWjmOSojQP6J6tTZ2Ku3K.png?f=fotoalbum_large

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:58
Kleineheino schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
Zijn er mensen die de reis naar Zuid Frankrijk of Spanje aangedurfd hebben met een caravan achter de elektrische auto? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. Of is dat wellicht in een ander topic beschreven? Collega's van mij durfen het niet aan gezien de actieradius, af- en aankoppelen, enz.enz.
Afgelopen augustus zijn we met de Polestar (longe range dual motor) met caravan (1500 kg) naar Frankrijk op vakantie geweest. Weliswaar niet naar Zuid Frankrijk. Voor de eerste keer hebben we gekozen voor de Vogezen. Afstand van 700 km. Gemiddeld verbruik lag bij ons rond de 36 kWh/100 km. Snelheid tussen de 85-90 km/u.

Met behulp van ABRP en de aangepaste range de route vooraf bekeken. De laadstops vooraf op Google Maps bekeken naar de mogelijkheid om met caravan (zonder af te koppelen) te kunnen laden. Bij Ionity is dat niet mogelijk, maar er zijn plekken waar het wel lukt (bijv FastNed). Op de heen- en terugweg bij 3 van de 4 plekken met caravan kunnen laden. Afkoppelen is minder handig, maar ook dat gaat vrij snel.

Ook mijn collega’s en anderen waren sceptisch. Ja, het is anders rijden. Je moet je er op instellen. De ritten tussen het laden liggen tussen de 150 en 200 km. Je moet het leuk vinden om met deze combinatie op pad te gaan. Wij vonden het leuk om dit gewoon te gaan doen en het is ons prima bevallen. Plan is volgend jaar ook richting Zuid Frankrijk te rijden. Onderweg voldoende laadpunten. Het is relaxed rijden. De combinatie EV en caravan is qua gewicht en trekkracht super. En eenmaal op bestemming is het ook heerlijk rijden in de bergen. En onderweg voldoende met elkaar te bespreken terwijl de auto staat te laden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbFbIEuBYdY5ajy5zlRlI5Ih8a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dohJMm86OJxN6t0a62F3zSRO.jpg?f=fotoalbum_large

Audi A6 E-tron Avant S edition

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

R2L schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:42:
[...]

Kijk, dat is netjes geregeld!! Zie je niet heel vaak en de overkappingen van Fastned in NL laten het sowieso niet toe.
De nieuwe Fastned stations wel. En sowieso alle Fastned stations in Frankrijk:

Afbeeldingslocatie: https://polarsteps.s3.amazonaws.com/user_images/steps/large_thumb/u_1052832/FCBE20A8-F5CE-4D1B-8A63-5CFE3F02A437_529B2653-4F04-4AC5-A309-B99095FD2EDD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://polarsteps.s3.amazonaws.com/user_images/steps/large_thumb/u_1052832/EB838788-D9E1-4367-9970-F722CDE62111_2C8E04D2-8362-48DF-B3AE-78A8056D8318.jpg

Ook het nieuwe station bij Bochum en Aschaffenburg-Ost (even ten oosten van Frankfurt) hebben eenzelfde indeling als Boppard. Hetzelfde design hebben ze ook [vast niet toevallig] bij Glasgow Palace Grounds gekopieerd voor 8x 300 kW.

• Martijn77
nannoe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

De nieuwe Fastned stations wel. En sowieso alle Fastned stations in Frankrijk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook het nieuwe station bij Bochum en Aschaffenburg-Ost (even ten oosten van Frankfurt) hebben eenzelfde indeling als Boppard. Hetzelfde design hebben ze ook [vast niet toevallig] bij Glasgow Palace Grounds gekopieerd voor 8x 300 kW.
Boppard is voor combinatie EV en caravan ook perfect.!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwynUNbhtIp0Mx87XK0zUWxqRq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OomVNG3zW11tnBXJAqshuBa.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-03 18:21

Vakantie naar Oostenrijk met EV & caravan

Begin september ben ik samen met mijn vrouw en hond met EV en caravan naar Oostenrijk geweest. Dit was de eerste caravantrek ervaring i.c.m. een elektrische auto en dus spannend! :)

Auto:
Kia EV6 AWD GT-line
325pk/605nm
77kWh batterij (bruto)
2 personen, 1 hond in bench en wat bagage

Caravan:
Eriba Touring 530
210cm breed, 226cm hoog met ingeklapt hefdak
Beladen gewicht ca 1150 kg (maximaal toegestane gewicht van de caravan is 1300kg)
Toegepaste kogeldruk was tussen de 75 en 80kg waarbij de caravan mooi vlak achter de auto lag.

De rit ging naar Tirol in Oostenrijk wat iets meer dan 900km vanuit mijn woonplaats is. Met de eerdere brandstofauto’s reden we meestal maximaal 800-850km met de caravan op 1 dag. Tirol was dus maar net iets verder, maar omdat dit de eerste vakantie met een EV zou zijn is er besloten om de heenreis in een relaxte 2 dagen te doen.

Van te voren is de rit met ABRP voorbereid waarbij ik op basis van internet reviews een geschat verbruik van 33kWh/100km heb ingeprogrammeerd. Vanwege het gratis Ionity Power abonnement (en daardoor €0,29/kWh) is er zo veel mogelijk bij Ionity geladen met de Kia charge pas. Naast deze Kia pas had ik een Shell Recharge pas bij me en enkele apps zoals Bonnet, Mobility+ en Tesla op de telefoon staan.

Als eerste over het rijden met caravan en de EV6: dat gaat verbluffend soepel! Niks geen geschakel of extra toeren maken bij het optrekken of de diverse autobahnhellingen (8% bij b.v. Kassel): de EV6 lijkt de caravan moeiteloos te trekken. Mijn vorige benzine en diesel auto’s (8 traps automaat, 3 liter 6 cilinder met allen rond de 250pk) waren alles behalve stakkers, maar de souplesse van een EV is van een andere orde en bovendien stil. Heerlijk! Ook ligt de caravan erg stabiel achter de auto. Waarschijnlijk o.a. vanwege het flinke gewicht van de EV6.
Ook mooi dat bij helling afrijden er flink geregenereerd wordt. Dit is duidelijk te zien op de displays van de auto. Van te voren vroeg ik me af of de oplooprem roet in het regenereer-eten zou gooien, maar dat bleek dus niet het geval.

Dan over het verbruik met caravan: op de snelweg heb ik net als met de eerdere brandstofauto’s zo veel mogelijk 90km/h gereden (GPS snelheid, snelheid op de teller is bij de EV6 dan 92-93km/h). De daadwerkelijke gemiddelde snelheid ligt door wegwerkzaamheden en af en toe een file natuurlijk wat lager.
Tussen de diverse laadstops op de heenweg naar Tirol lag het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 24,6kWh/100km en 27,4kWh/100km. Een stuk lager dan de 33kWh/100km waar ik op gerekend had. Het gunstige zomerweer (rond de 23 graden en weinig wind) zal vast wat geholpen hebben. Ook is Eriba Touring caravan relatief goed gestroomlijnd. Desalniettemin was ik aangenaam verrast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a5au61BvXs-QLmDfrMsVqmypB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAQplBTSz2gPF2LUjdrtCPj4.jpg?f=fotoalbum_large

(PS: in bovenstaande screenshot is de tijd van 2:14 inclusief caravan aankoppelen)

Omdat we zoals gezegd zoveel mogelijk bij Ionity wilde laden moest er wat geschipperd worden met de afstanden tussen de laadstops. Deze varieerde van ongeveer 120km tot 195km. Met bovenstaande verbruik waren dit soort afstanden geen probleem en is er geen enkele keer range anxiety geweest: een enkele keer aangekomen bij de lader met 20% maar vaak was het 30%-40%. Afhankelijk van de volgende ritafstand werd er tot 80 of 90% geladen. Al bleek dat dus lang niet altijd nodig. Maar, zeker op zo’n eerste vakantie, liever wat extra marge.
Zoals verwacht moest bij vrijwel alle Ionity laadpunten de caravan af- en weer aankoppeld worden. Niet veel werk, maar het kost enkele minuten. Gelukkig was er altijd plek genoeg om de caravan dichtbij te parkeren (met disselslot). Een keer geluk gehad bij Ionity omdat alle laadplekken vrij waren en er ook nog ongebruikte parkeervakken naast waren. De auto is toen met caravan dwars over de pekken geparkeerd waarbij 2 laadplekken bezet gehouden werden. Uiteraard ben ik toen bij de auto gebleven om hem eventueel anders te parkeren mocht het ineens toch druk worden. Maar dat bleek niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mUXQR3parpdBGX__sBGyKntbdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf8UH57HzoDHYEq7xyqwZcKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5ndPWkUzFi-GB6iGsVMfTv-v6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7wNH8scPnRm6eLwG8lT1hUG.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hebben we nergens laadfile gehad: er was altijd plek genoeg. Wel enkele keren gehad dat de lader niet wilde starten. Bij een andere laadpaal ging het wel goed.
Ook een keer bij EnBW geladen (met Shell Recharge pas): daar konden we zonder anderen te hinderen aangekoppeld laden. Toch handig en als we geen Ionity abonnement hadden dan zou dat zeker een goede plek zijn om vaker te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsyBqFMJzW5se_DfLsL3qp-OWCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfF5JuE004z2RfvOzuwZPFLj.jpg?f=fotoalbum_large

Snelladen doet de EV6 trouwens lekker snel: vrijwel alle keren ca 240kW aangetikt en rond een minuut of 20 klaar met laden. Meer tijd dan even een broodje eten en de hond laten plassen is er nauwelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vou5kF7Bx5-yMPuNlImxTzBOA08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ddcAk30F6P3qjEBFDrqIWX.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staan langs de Duitse snelwegen op de borden waar pauze- en tankplekken aangegeven staan ook bordjes om aan te geven als er laders aanwezig zijn. Handig voor als je geen laadplanning gemaakt hebt.

Voordat we op de camping in Tirol arriveerden (idem voor de overnachtingscamping) hebben we nog een extra keer bij Ionity geladen zodat we nog maar enkele tientallen kilometers naar de camping moesten en met rond de 80% aankwamen. Handig als je daarna vanuit de camping wat uitstapjes wil doen. Op de camping zelf is er niet geladen: heb het niet gevraagd, maar ik vond het niet gepast omdat er geen echte laadplekken waren en bovendien was het niet nodig: op ca 10km afstand van de camping was er in een dorp tegenover een supermarkt een 150kW lader van Tiwag. Deze hebben we een keer gebruikt (met de Kia Charge pas) om voldoende opgeladen aan de terugreis te kunnen beginnen.

Fun fact: op de overnachtingscamping kon er stroom per kWh via een automaat met muntjes gekocht worden. Niet nodig met de EV6: met de Vehicle To Load adapter heb ik de caravan van stroom voorzien. :) Kost voor een avond en een nacht een paar procenten aan batterij maar dat was geen probleem omdat we met een zeer ruime SoC aangekomen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW1pEv7oc_u3_RVCaP0NUkJC4UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99Eb2TBOdnNOrGJ3uNeeFE4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEgtypvpnhPF8YFgSphW1pbaPGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrSn7g89u01WcRKJGyrdrCbq.jpg?f=fotoalbum_large

De terugweg naar huis is in 1 keer gedaan. Het verbruik tussen de diverse laatstops was ondanks wat regen in de ochtend en wat lagere temperaturen vergelijkbaar met de heenweg: tussen de 24,5kWh/100km en 28,5kWh/100km. Opnieuw erg netjes!

Overigens zijn we op zowel de laadplekken als op de camping diverse keren aangesproken met vragen over het elektrisch rijden met een caravan. Er zijn dus meer mensen die geïnteresseerd en benieuwd zijn.

Al met al is het caravantrekken en deze vakantie in het algemeen met de EV6 ons beiden heel goed bevallen. Het is i.v.m. de laadstops wat meer plannen dan met een brandstofauto. Ik hoop dat Kia in de nabije toekomst een laadplanning ala Tesla in de software implementeert. Dat zou het duidelijk vergemakkelijken.
Het laden zelf (incl. afkoppelen) kost natuurlijk wat meer tijd. Maar dit is voor ons nauwelijks een minpunt: we stopten eerder elke 2,5-3 uur voor iets van een kwartier. Nu afhankelijk van de laadstops een half uurtje eerder en 10 minuten langer. Big deal!
Het extra comfort van de elektrisch aandrijflijn compenseert dat wat ons betreft ruimschoots!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:12
Een korte vakantie gehad op Langeland, Denemarken. Afstand 550 km, als je met de veerboten vanuit Puttgarden en Tars (op Lolland) reist (scheelt bijna 200 km afstand met de route via Odense). Die veerboten zijn overigens wel erg duur geworden.
Op de heenweg geladen bij Ionity Dammer Berge, Ionity Ostetal en EWE Ostseeblick. Bij Ionity geladen met de pas van Freshmile. Voor snel ladende auto’s als onze Etron55 (2.5 kWh laden per minuut, tussen 20 en 80% SoC) is Freshmile ondanks de 0,71€ per minuut (plus 0,19€ per kWh) kostprijs toch redelijk voordelig, zeker vergeleken met de Ionity tarieven (0,81€ per kWh).
Op Langeland is een uitstekend netwerk van Sperto, waar laden met de Shell card 2,34 DKr per minuut kost. Voor onze Audi is dat dus minder dan een Deense kroon per kWh, iets meer dan een dubbeltje per kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxBZqoXND29cDl_okW2rgu-wnpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwUYYYPj3FZ3TmkoopFFWMJg.jpg?f=fotoalbum_large
Op de terugreis, helaas met 5 uur file rond Hamburg, en stromende regen vrijwel de hele weg, geladen bij Ionity Buddikate, Ostetal en Dammer Berge.
All in all 2000 km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km.
Vooral het rustige rijden op de Deense N wegen, leverde voor deze dorstige EV een gunstig verbruik op, 21 kWh/100 km.
Wat wel opvalt is dat in de stromende regen ook bij gematigde snelheden op de Autobahn, het verbruik toch ruim hoger is dan op droge wegen (bekend maar toch echt opvallend meetbaar).
Wat is het toch heerlijk reizen met een stille, krachtige EV. Laden is nergens een probleem geweest.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om ABRP met alleen Ionity, Fastned en Tesla te laten rekenen? Kan me niet voorstellen dat hij je dan naar 100% laat laden. Dat is zo zonde van je tijd. Zeker bij een Tesla Supercharger die vaak redelijk afgelegen liggen
Je kunt in ABRP toch gewoon aangeven dat je bij tussenstops niet hoger wil laden dan 80%? dan houdt ABRP daar toch rekening mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/742KyIuiWODEa3IXDe6kdBWULlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgsbEObD5lOSY6MaIuKdXj9L.jpg?f=user_large

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
Taro schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:43:
[...]

Exact. Je hebt niets aan een inspanningsverplichting, het moet een resultaatverplichting zijn. Ik heb via Booking.com enige tijd geleden een aantal locaties in Italië met laadpunten geboekt en daarachteraan nog een berichtje gestuurd om te checken of er daadwerkelijk een laadpaal is en of men deze de betreffende dag op een bepaalde manier kan garanderen. Bij 1 locatie die echt gericht was op service en kwaliteit werd dit gedaan, op 3 andere locaties niet. Daar begreep men niet waarom het zo belangrijk was dat de laadpaal daadwerkelijk beschikbaar was. Op 1 locatie stonden er zelfs een ICE Jeep en BMW X5 op de 2 beschikbare laadplekken, dat moest ik maar accepteren en men had het gevoel dat ik moeilijk deed.

Leuk initiatief, maar de enige oplossing is dat men een laadpaal niet meer als een checkbox ziet, maar dat men er gewoon voldoende plaatst om daadwerkelijk iets te kunnen faciliteren. Daarom laad ik ook altijd vlak voor de betreffende locatie nog even goed vol, zodat de afhankelijkheid van de laadpaal op de locatie zelf minder groot wordt.
Soomige hotels zijn ook slim - als er in de buurt op straat een paal staat verschijnen ze als hotels met laadfaciliteit .. niet te reserveren dus.

Ik kon ook niet alles boeken, meestal een first come / first serve maar ze hielden wel bij wie er stond en waar mogelijk voor het slapen gaan even wisselen.

Ik laad altijd nog even een beetje extra op voor de bestemming, batterij lekker warm - gaat het sowieso wat sneller ook dan sochtends vroeg naar de snellader. Daarnaast check ik altijd chargemap oid om te zien of er minimaal 50kW in de buurt is waar ik desnoods savonds na het eten even een uurtje kan staan.

Tot nu toe vooral in Italie erg prettig geweest, niet alle palen die online staan doen het ook echt, en hotels snappen het niet dat je EV rijd en dat het geen Tesla is. Kleine moeite om van te voren even uit te zoeken - kijk gelijk of er een gezellig koffie barretje oid in de buurt zit, de tijd gaat dan snel zat :)

Zie hier - koffie bar + suup en 50 kW lader. koffie, krantje, even wat boodschapjes doen en ik was weer vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tQbPGKGZUfKyafgJLKanvubn4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO2syqC6YwQs7sXOP7zZmbRI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door 4v4t4r op 28-11-2022 14:34 ]

Zeekr 7x Privilege AWD

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35

Kju

Je kan ook gewoon de route rijden waar je zin in hebt en dan zelf je stops kiezen. Deze trip staat nu op de planning voor komend jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQzhDdYRh5HY1qYYxtSlbc0J01g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eCaTicRRbzV7lXaVpACeYzCh.png?f=fotoalbum_large

PSN: Kjujay

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03 11:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcaodiNZRRn7zcpJnO5tWvaK9Yg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qOeC2yfTw5airh1LuxSzC8xW.jpg?f=user_large

Ik heb geen idee waarom er bij ABRP die route uitkomt. Hij gaat inderdaad wel heel erg oostelijk.
Kan het aan de instellingen in ABRP liggen?

Niro EV '22

• Martijn77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkrA2D4pInCW-Snfw2Q3POwUF8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e0XqSVE8eqF9lSXYJTHRKvg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Polestar rijders…….

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09-2025
Stefangrp schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:35:
[...]

Echt? We gaan in Feb weer. Handig als dit inderdaad kan. Kan het ook bij New York?
Anders wordt het snoertje leggen vanuit de davy crockett hut, maar raampje open laten in de kinderkamer in februari is ook niet ideaal..
Wisselt per hotel aantal laadpalen, sommige niks. Daardoor kan je je melden bij andere hotels voor laden. En in April was het nog gratis ;-)

Chargemap geeft ze aan;

https://nl.chargemap.com/...wport-bay-club-hotel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKmfo2wM54ph26DM85XbP29eXec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow7RCK83VripzObj0yYaJkUa.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
Stefangrp schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
Gister en vandaag in 2 etappes naar Val Thorens gereden met de 73 kw rwd Ioniq 5. 2 volwassenen en 3 kleine kids. Geen centje pijn.

Onderweg overnacht in Langres (tussen Nancy en Dijon), daar vol geladen. Onderweg enkel Ionity gedaan en meestal was de accu al op 90+ voordat wij zover waren.
Toch leuk, alle stalls ladend tussen de 50 en 150, en zelf 220 trekken haha.

1e stuk wel eigenwijs een lader overgeslagen en daarna wat tijd verloren omdat de volgende lader op de route krap werd, dus eind binnendoor moeten nasr een andere. Dat was niet zo handig..

1x 5 minuten moeten wachten tot er plek was, prima te overzien dus.
€145 aan kosten voor laden. Qua diesel tanks was het met mijn vorige auto richting de €200 gelopen.

Tldr: Val Thorens met de Ioniq 5 73 kw is prima te doen!
Terug ging ook weer prima. Overnacht in Nancy (waardeloze 3 kw lader dus vol zat ie niet).

En gewoon makkelijk gedaan. Bestemming invoeren en op de Navi van de Ioniq 5 een snellader als tussenpunt binnen het bereik van de GOM. verder dus geen apps gebruikt ofzo.

Beste lader was in Luxemburg bij Aire de Capellen. 475 kw laders en maar 50 cent!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MySma9c8YmhBeyvw3aWI2PZfKZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUzs8MwSgrVLtaieAnaEHe6g.jpg?f=fotoalbum_large

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-04 09:01
Voor Disneyland Parijs is de truuk vroeg naar het park te gaan. Als je bij de parkeerbalie's aangeeft dat je electrisch rijdt, krijg je de code voor het andere parkeerterrein waar vier 7,2kW laders staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmPK2we_cPywtrcZLZDLsPkelmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjDSALzrVD0QHzdeLVInJDhY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Zandpad op 03-01-2023 14:02 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:08
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:00:
Wat ik nu veel zie is dat ABRP veel Tesla als rustpunten aangeeft, echter als ik dan inzoom op een kaart zie ik niet veel opties qua toilet etc (zoals Remouchamps (dnek ik)).
Als je een laadstation in ABRP selecteert, staat er ook bij wat je daar in de buurt kunt verwachten en hoe ver het lopen is vanaf het laadpunt, zoals hotels, winkels, snackbars, restaurants etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bznRsv-1yKm1LRuOWtuVxQfwgLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9UiZ8eGOr6ju6JAcSd5EL26w.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door pmiddeld op 06-01-2023 11:57 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Card Nox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 08:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2023 16:26 ]

UNOX: The worst operating system

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 19:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SJoepie

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/6267598267293/Skoda_Enyaq_iV60_Fastned_Chargingcur.png
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/6267633246493/Skoda_Enyaq_iV80_Fastned_Chargingcurve.png

Ter vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5470726250781/TeslaModel3LR.png

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Croga schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:45:
[...]

"Kiezen voor bekende aanbieders" is leuk maar....
Tesla is een bekende aanbieder maar of ze opengesteld zijn is alleen in de Tesla app zichtbaar die verder ook geen enkele informatie over andere dingen geeft.
Aral is een bekende aanbieder maar een defecte betaalterminal is nergens van afstand te zien.
Ionity is een bekende aanbieder maar ook deze zijn we defect tegen gekomen.

De enige die voor ons de hele rit betrouwbaar is geweest is FastNed. In het vervolg zullen we dus ook zeker filteren op FastNed en proberen alleen daar te laden.

En ja, 2 stops zou een optie geweest zijn maar dan worden het 2 langere stops. 3 stops was juist ideaal omdat 2 van de 3 grofweg een plaspauze waren en de derde lunch (of op de terugweg ontbijt :-) ). Het maakt ook verder niet echt een verschil voor het hele verhaal.

[...]

Mee eens dat Shell bij een pak andere netwerken aanvaard wordt maar wij waren de vakantie eigenlijk volledig gedekt met Helen en E-flux. Er is geen punt geweest waar deze niet, en anderen (Chargemaps, Smoov, Plugsurfing) wel geaccepteerd werden.

Oh, which brings me to another point; de Chargemaps app bleek volkomen nutteloos. Toen we over stapten op de E-flux app om te kijken waar we naartoe moesten werd alles plots een heel stuk beter. De redende kantoorcharger was bij Chargemaps niet bekend, bij E-flux wel.
Je kan je reis toch plannen via ABRP? Ik kom dan op 3 korte stops. Dit is dan met een Ev6 met 74kWh dus vergelijkbaar en vertrek met een volle accu.;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QLl3Cb_F76KmCZY4iWkn5SGj0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkvZxIVHkgAzxtLlWm9thL0L.png?f=fotoalbum_large

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:19
Maar de aanbeveling voor het gebruiken van ABRP is wel echt een goede. Zeker met een pro abbonement houd deze ook nog rekening met de huidige bezetting en files. Ook Tesla laders die geopend zijn voor andere merken worden meegenomen in de routeplanning. Dit geeft hij dan voor je ID4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9Ub79JUL1Fn9cC3zcp7TuhHLp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dDBdpyq45WhxVizywS6U2NyR.png?f=user_large

[ Voor 198% gewijzigd door Telesto op 27-01-2023 12:24 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
ninjazx9r98 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:45:
[...]

... Laat in de avond heb ik de auto nog even naar een gewoon parkeervak verplaatst om de paal weer vrij te geven voor een ander.
Afbeeldingslocatie: https://www.influx.com.br/storage/app/media/uploaded-files/00-2021/07-2021/13072021-o_que_significa_you_rock_em_ingles/rock_rule1.png

*sowieso

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:08
Volgens de Nextcharge app (aanrader) zijn er in de buurt wel laders in en rondom Sorrento, maar het zijn vaak wel hotels e.d. Je kunt wel vragen of je mag laden als je wat te drinken o.i.d. bestelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIyV-1t6XLiYxGP0WJZd7vlM3gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYNIIgnwXGeuBYNrcQmnAfQL.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Topicstarter
Zondag (12/2) vertrokken vanuit omg. Alkmaar naar Javea met onze e-soul 64 kw. Ruim 2100 km via Maastricht, Luxemburg, Nancy, Lyon, Montpellier en Barcelona. Eerste dag 860 km, 2e dag 750 km en laatste dag 500 km. Tussen de laadstops ritten van ong. 250 km uitgezonderd de langste (en laatste) van 298 km. Voornamelijk geladen bij Tesla. Twee keer bij Ionity en één keer bij Zunder. Verbruik lag in het eerste deel van de rit hoger dan dat van afgelopen na-zomer. Was dan ook een stuk frisser. De 1e dag 18,2 kw/h, 2e dag 17,5 kw/h en laatste dag 16,9 km/h, Alles bij een snelheid van rond de 110 km/u.
Alles verliep vlekkeloos. Mooi om te zien dat er langs de route naar het zuiden aardig wat snelladers zijn bijgekomen en dat er links en rechts wordt (bij)geplaatst.
Je ziet ook dat het aantal stalls, van andere aanbieders dan Tesla, per locatie omhoog gaat. Hieronder een foto van de Ionity locatie Mornas/west met 19 stalls waarvan een aantal nog in aanbouw. Hier ook 2 stalls voor auto’s met aanhanger/caravan.
Hier in de buurt diverse snelladers (50 kw) van Iberdrola. Ik heb die bij Ondara gebruikt en dat werkte goed met de Electromaps ‘sleutel’. Een Iberdrola account heb ik nog steeds niet aan kunnen maken. Zal wel aan mij liggen. 😩 Binnenkort eens kijken of ik de straatladers van Iberdrola ook met electromaps aan de praat krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlcAbguTuWbHGijDwjUt9SUWY18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n76opc0uR8yUfbK74sZRYvH8.jpg?f=fotoalbum_large

Moeder’soul’ alleen aan de lader bij Ionity Mornas West. Vooraan op de foto de extra lange laadplekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlUT4EeBUAwTbzqssZl6TzO62qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThoTDVCnCvwKvZHsIdzIYiuB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de Zunder plekken in L’Aldea. 2 x 180 kw en 2 x 50 kw. Werken oa via de Zunder app maar er zat ook een pin-mogelijkheid op. Staan tegenover 8 Tesla superchargers.

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Topicstarter
Als het juist is wat ze bij Iberdrola zeiden, dat je om een account aan te kunnen maken in Spanje moet zijn, zou het nu toch moeten lukken. Als het nu nog niet lukt dan moet het ergens anders aan liggen.
Ja dat dacht ik ook. Heb het hier in Spanje ook geprobeerd maar het lukt me niet om een land in te vullen. Het is een verplicht veld maar ik kom niet in het invulveld. (Zie hieronder) Zal iets onbenulligs zijn maar wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eLvWE6Coxc1oSCFoN_UHH2-Tik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz9wnGIHy12cReXvCTsPGNuH.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Je komt niet voorbij het scherm waarvan @mm.kool de screenshot heeft geplaatst.

Dan kan je leuk jullie 'stappenplannetje' met adresgegevens van hun hoofdkantoor willen volgen, maar zonder zo'n nummer kom je niet verder in de app als je nog geen account hebt.

Voor de duidelijkheid hier het scherm waar ik ook tegenaan loop. In het veld van het documentnummer kan je gewoon invullen wat je wilt, maar het veld "País de expedición" verwacht je een land te kiezen en vervolgens adres in te kunnen vullen. Dit veld kan je aanklikken, maar vervolgens niets kiezen. Ook met een geresete app en een fake location provider uit de developer settings niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o2KM3kg-NbLJpQkWqtDdkVmTlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DzMlaX2nZimXVx8JMX6rbsSv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door nannoe op 16-02-2023 14:34 ]

• Frieseteun
Terug van een weekje wintersport in Fieberbrunn met de Niro EV. Beide keren ongeveer 14 uur over gedaan (990 km). Heen via Arnhem Keulen en Frankfurt en terug via Kassel en bij Emmen de grens over . Maakt qua afstand weinig uit maar via Kassel is rustiger ( en voor mijn gevoel minder oplaadmogelijkheden). Op zich lange dag, maar op de een of andere manier wel relaxed door de regelmatige laadstops. Gemiddelde snelheid, volgens de app, tussen de 100-110 km p/u. (af en toe toch wat jaloers bij de voorbij blazende auto's)
Overal wel plek om te laden. 1x zat de gekozen laadpaal aan de andere kant vd snelweg. Was wel even spannend met nog maar 9% maar gelukkig was er een andere dichtbij.
Ontdekking voor ons was het gebruik van de zogenaamde Autohof. Ruim van opzet en relaxter dan de raststattes.
Ben benieuwd naar de afrekening vd laadkosten.

Die zijn inmiddels binnen (circa € 295).

Zie hieronder een overzicht van afstand, snelheid, verbruik, etc. Gegevens komen zowel van de display van de auto en de rekening van de laadpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJyRhu4XeOakUY4ZrF3NGmVGmuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1OatESHLTYbQarRYxo3VDGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Frieseteun op 24-02-2023 16:24 ]

Niro EV '22

• Frieseteun
Twardt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Als je veel gedaald hebt dat eerste stuk kan je verbruik wel flink lager uitvallen. Maar dat zou je dan ook gemerkt moeten hebben in je bereik,
Het verbruik van 6,4 wordt weergegeven in het overzicht energieverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZm2ahmpNZd5E_fv0w31NApeuxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDf1xczyLp82NtGvCjPsNwIl.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat dit een reëler beeld geeft van het gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JJeCuGIDy1D906Ps_LTms0E4gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EL52HALvfshjJc9KogKDmLVS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom dat verschilt?

[ Voor 55% gewijzigd door Frieseteun op 20-02-2023 20:33 ]

Niro EV '22

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03 21:17
Afgelopen donderdag op vrijdag nacht naar Zuid-Frankrijk gereden en gisteren overdag terug. Naast een veel hoger verbruik op de terugweg (Mistral en een stuk kouder) geen bijzonderheiden eigenlijk.

Dit was mijn eerste keer ver weg met m'n Enyaq IV60. Ik moest zo'n 8 keer laden voor een enkele reis. Laden in België is wel een treurnis, op een uitgestoren parkeerplaats van een winkelcentrum waar alle lichten gewoon uit zijn. Dat is mij wel tegen gevallen, voelt toch wat minder veilig, al levert het wel leuke plaatjes op. In Frankrijk kan je tenminste nog gewoon koffie o.i.d. halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sjTW8Mz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yGOLL6O.jpg

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-03 16:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B9Py8Wf-PjjHipKqjNoWISO87M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WljKx5tdVXp7p7ldXBiBWz0o.jpg?f=fotoalbum_large

B&B hotels, zeer voordelig en steeds meer met laadpalen. In Spanje twee maal geboekt. Parkeren kost dan 10 euro laden gratis!

PieterH

• rammes
  • Laatst online: 23:08

rammes

koekebakker 1e klas

Gisteren met de Enyaq 80 naar Westvleteren Belgie geweest, de route is niet erg bijzonder Arnhem/Eindhoven/Antwerpen/Gent/Westvleteren.

Voor het eerst met Pump gewerkt, Abbo voor 1 maand afgesloten, alles ingesteld en naast de navi van Skoda gebruikt. Meteen al vreemd dat hij me op de grens na Eindhoven me liet laden bij 50%. Op de route zou ik dan bij Ieper nog even aan de snellader hoeven om de route terug te nemen. Skoda en PUMP gaven helaas niet aan dat deze lader op een prive terrein stond. Damn, 20%accu en in Westvleteren zit zelf helemaal niets. even rustig de auto geparkeerd en even zoeken. Ok in Veurne staat een Ionity dat is op 20km en in Poperinge staat ook een snellader maar als die ook op een prive terrein staat haal ik de Ionity niet, dus dan maar naar Veurne toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZaCbYiPdpi2ESk4qdqv7BxSh8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWwLF2fWdFe5ijBAIo8chPIK.png?f=user_large

Maar eerst prio voor war ik naar Westvleteren ben gereden, BIER! van de paters :9 Met de auto vol rijden we naar de Ionity in Veurne waarna de rit weer terug gaat. Voor wie het niet gemerkt heeft gisteren, er stond een flinke wind en dat was te merken op de heenweg maar helemaal op de terugweg, wind achter en verbruik een stuk lager.
Net over de grens in NL nog een keer aan de Fastnet en door naar huis.
3x raden wat ik daarna gedaan heb :+

Ik zou het doen!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57
Ik heb ongeveer een maand mijn Tesla Model 3 Long Range, en bij deze mijn bevindingen van een trip van omgeving Amsterdam naar St. Anton, Tirol, deze week. Ongeveer 950 kilometer. Er reed een Volvo diesel mee in de zelfde groep, dus mooi vergelijk.

De M3LR heeft een accu van geschat 75kWh (bruikbaar) volgens ev-database. Met mijn eigen laadmetingen komt ik meer richting de 80 kWh.

Hoop dat de lezers hier wat aan mijn relaas hebben :P

Data uitgelezen met TeslaMate.

Heen
We reden op zondag en zoals te zien vroeg vertrokken, dus erg rustig op de weg. In Duitsland wel 70% van de tijd regen gehad, verschrikkelijk. Maar dat terzijde. Constant een graad of 8. Overall gemiddeld 107 km/u, en 94 km/u als je het laden meetelt. Overall 229 Wh/km. Totaalverbruik 217 kWh.

De eerste en de laatste stop laten plannen door de auto. Ik vond die nogal behoudend plannen, dus we hebben ook een keer geprobeerd zelf een Ionity-stop in te voeren waar we wisten dat een restaurant was. Dat werkte ook uitstekend, net als de Superchargers.

Die stop was wel te ver weg volgens de navigatie: we zouden met -2% aankomen... dus we zijn gaan hypermilen: 105 per uur maximaal gedurende ongeveer een uur denk ik. Dit vonden we saai en bovendien helemaal niet leuk om constant op het percentage te letten. Daarom op de rest van de route (waar het kon door de regen) hard doorgeknald en de auto de laadstops laten plannen. Eenmalig heel kort boven de 200 gereden en het is schrikbarend hoe snel je aankomstpercentage dan terugloopt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDRcwqUnJ7CBUaIKHC4-yNxsNh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5LKTp6taj9JMCw8CoU3762H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mhhIOupy123D92fb-vcDjQL-5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBLE7UqWu1Q2FiUg4keNvQnT.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk te zien: hoge snelheid en de hoogte in (van zeeniveau naar uiteindelijk 1.300m) doet je range geen goed. En dan was de temperatuur nog okee met 8 graden. Mijn gevoel hierbij was dat ik een Long Range had genomen voor groot bereik en dit toch wel een beetje tegenviel. Als ik de eerste etappe qua verbruik pak (deels NL, deels DE: 130 a 140 km/u) kom je op een theoretische range van 100% naar 0% van 366 kilometer. Komt wel niet overeen met wat ev-database stelt overigens: die schatten 350km bij -10 graden.

Aangekomen met 20% want ik wilde een veilige marge hebben voor als het weer om zou slaan en/of als het hotel geen laadplek beschikbaar zou hebben.

We waren er met de Tesla in net iets meer dan 10 uur. bijna 9 uur rijden, een uur en een kwartier laden. 12% van de tijd dus aan het laden geweest. De Volvo was er iets meer dan een uur eerder.

Terug

What goes up, must come down... van de bergen naar zeeniveau leidt tot behoorlijk verschil. Hartstikke leuk om te zien dat ik bepaalde stukken afdaalde en het percentage in de accu toenam. Wat ook tot verschil leidt... is vrachtwagenverkeer (donderdag). Veel drukte en file gehad dus minder snelheid, dus minder verbruik.

Dit keer temperaturen tussen de 12 en 17 graden. Gemiddeld 95,6 km/u, en 86,1km/u als je het laden meetelt.
10 uur en een kwartier gereden, een uur en tien minuten geladen. 10% van de tijd geladen. Verbruik op de terugweg 184 Wh/km. Totaalverbruik 181kWh.

Op de heenweg 4 keer gestopt, nu 3 keer. Ik kon bij het hotel de auto helemaal volladen voor een vast bedrag van 29 euro, dus met 100% vertrokken. De eerste stint duurde lang met 4,5 uur en bijna 400 km, dus we waren echt toe aan pauze. Geluncht, dus auto weer flink vol (80%) en weer een lang stuk kunnen doen. Door de matige ervaring van de heenweg besloten niet meer te gaan hypermilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZSZoXuOXwnhEIYqrqotR5B5vJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajEsYxEWisBxGDIJssXnLi6D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYEOYAUagatwPKp0YpFxhyQV-kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXSkUWcQbrXLiOlF4xbnNynf.png?f=fotoalbum_large

Bij de terugreis dus veel verkeersdrukte en de Volvo reed een net iets andere route dan wij, dus vergelijk maken is lastiger... voor wat het waard is: de Volvo was er drie kwartier eerder.

Ik vind het overigens echt geen straf om af en toe even de benen te strekken en de scherpte weer terug te vinden, dus de laadstops irriteerden me niet. Maar het maakt voor het plezier wel uit of je bij een of ander verlaten plekje laadt of bij een locatie met diverse faciliteiten. De verschillen zijn groot.

Over het verschil met ICE: Ja, je bent meer bezig met laden. Ja, je doet er langer over. Ja, het vereist iets meer planning al zal de auto het meeste voor je doen. Maar als je hierop bent ingesteld is het zeer ontspannen reizen. Zoveel maakt die 10% a 15% extra reistijd nou ook weer niet uit vind ik.

Al met al zeer tevreden over de reis en de auto. Elektrisch rijden is heerlijk! In juni met de rijdende batterij naar Italië en door deze trip maak ik me daar totaal geen zorgen over.

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07-2025
Gisteren voor een offerte bespreking van m’n werk bij een nieuwe klant in Houtave (België) geweest, dit ligt net voor Oostende aan de Belgische kust en vanaf mijn huis in de Achterhoek 330km enkele reis, oftewel 660km gereden.
100% opgeladen vanaf huis en de ochtend om 05.30u vertrokken.
Bij Hazeldonk (160km) zat ik op 51%. Het was 0 graden.
Vervolgens naar 90% geladen, half 10 bij de klant, 12 uur vertrokken. Even lunchen bij van der Valk Brugge zuid. Daar gelijk even aan de snellader gehangen en tot 90% opgeladen, vervolgens (met uur vertraging) via Antwerpen - A67 Eindhoven en A50 Arnhem weer op de A12 richting de Achterhoek. Bij Arnhem Noord had ik nog 13% over (272km gereden). Terugweg gemiddeld toch zo’n 125 km p/u gereden. Verbruik gisteren over de gehele dag was 18,9kWh/100.
Best netjes dacht ik zo!

Overigens mijn Travelcard van de werkgever werkt gelukkig overal in EU, ook bij een Boostcharge in België.
Al met al viel mij België niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64rR4_Bc2xdkr9yGvofxZO-G5OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WatsauiNUKlultvYCgGXMflX.jpg?f=fotoalbum_large

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik wil deze zomer met de electrische auto naar Vorarlberg en de challenge is, om zoveel mogelijk van gratis semi-snelladers gebruik te maken. Nu ga ik een Nissan Leaf uit 2019 rijden, daarmee haal je zeg maar pak en beet een actieradius van 200km maximaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JTDBpYZDrfHTKbCISUiqp_Wcvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2917Ta4nzMK9Q1uPER9dKx3d.png?f=fotoalbum_large

De rit gaat in twee dagen plaatsvinden: wij vertrekken op een maandag, daar het hotel in de Alpen in Vorarlberg geboekt is van dinsdag t/m zaterdag. Eerste laadstop zal IKEA Koblenz zijn, daar moet de auto dan 1u30m aan de CHAdeMO snellader. Deze zijn gelimiteerd op 20kw, vandaar dat het zolang duurt. En ik wil tot 90% opladen, anders heb ik niet voldoende actieradius voor de volgende stop.

Daarna gaat de reis naar IKEA Mannheim, deze keer een afstand ongeveer 150km en daar moet de auto dan weer 1u30m aan de CHAdeMO snellader. Die 1u30m kunnen zo voorbij zijn, er liggen bij beide IKEA's ook een McDonalds op 15m loopafstand. En onze dochter van 2 jaar, vermaakt zich altijd prima in IKEA.

Als laatste stop op de 1e dag, is de bestemming IKEA Sindelfingen: daar heb ik direct een hotel op loopafstand van IKEA gevonden. Dus dan zou de auto ook eventueel aan de AC lader kunnen, daarmee laad mijn auto weleens waar veel langzamer. Maar als ik circa om 17 uur daar aankom, dan kan de auto toch nog 3 uur aan de lader. Al denk ik dat ik bij voorkeur toch de CHAdeMO snellader pak.

Waar ik wel rekening mee moet houden, is dat de laadpunten bezet kunnen zijn. Dat is een risico wat ik op de koop toe neemt: dan zal ik simpelweg moeten wachten, tot eentje vrij komt. Er zijn meestal twee CHAdeMO stekkers beschikbaar, maar feitelijk zijn er twee laadstations.

Het scheelt dat wij op een werkdag vertrekken en de 1e stop zal dan ook rond 10 uur zij bij IKEA Koblenz, dan gaan ze open en volgens mij kun je al vanaf 9:30 aan de lader. Zolang het nog kan, wil ik deze challenge zeker aan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duW-0ssVJ3hHl9LdxQOEaiesMLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1VcSzMAKAfVsrgPcnpk2I1dY.png?f=fotoalbum_large

Dag 2 is eigenlijk minder spannend: na 95km al een laadstop bij IKEA Ulm, omdat het de laatste IKEA is voordat wij Oostenrijk inrijden. En in Oostenrijk heb ik in Dornbirn, een gratis Tesla Destination Charger gevonden in de parkeergarage van een hotel. Parkeerkosten zijn € 1 per uur en laadsnelheid maximaal 6.6kw met Type 2.

Kunnen wij direct het stadje bezoeken, weleens nog 30 minuten lopen. Maar dat is gezond _O-

[ Voor 14% gewijzigd door Marco-Peters op 07-04-2023 06:40 ]

• Marco-Peters
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:04:
[...]
Zoals anderen al zeiden hou er wel rekening mee dan dingen kunnen tegen zitten.

Ben benieuwd om later te horen hoe het is gegaan. 30 minuten wandelen met 2-jarige van een AC laadpaal naar een stadje is wellicht een beetje overdreven? Vooral als het laden toch niet echt gratis is omdat je moet betalen voor parkeren.
Maar € 1 per uur parkeerkosten, is goedkoper dan € 0,50 per kWh moeten betalen. En ik reis niet alleen: mijn vrouw gaat ook mee en openbaar vervoer, is ook altijd een optie als je liever niet loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpBR38CBcbVEwoFfdeztFEXh-ZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPJ6hGz0nZnlbToef5SnFxjI.png?f=fotoalbum_large

Als je 5 uur aan die laadpaal zit en dan € 5 parkeergeld betaald, dan heb je toch € 10 verdiend. Dat stadje ligt letterlijk op de route, dus het is niet zo dat ik er dan voor moet omrijden.

Theoretisch zou ik van IKEA Ulm tot eindbestemming, wat 200km is wellicht halen op een volle lading. Ik vind dit soort uitdagingen gewoon enorm leuk, vooral als ik daardoor met minder kosten op mijn eindbestemming kan komen. De tijd neem ik op de koop toe, want het is toch vakantie: dan wil ik ook niet gaan haasten.

Ik vertrek op 24 Juli, dus zal tegen die tijd wel mijn avontuur in dit topic delen.

• Marco-Peters
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:34:
[...]
Dat snap ik wel, maar je moet daar dan dus ook wel 5 uur blijven. Dat kan natuurlijk helemaal prima hoor, maar het is op zich niet de meest gebruikelijke manier van laden onderweg. Die 10 euro besparing ben je al weer kwijt als je 2 keer wat te drinken haalt ipv 1 keer omdat je er zo lang blijft.

Als je er beiden in zit met het idee dat dit leuk is om te doen moet je het natuurlijk vooral doen. Als de uitdaging is om gratis of anders zo goedkoop mogelijk te laden dan telt extra drinken natuurlijk niet mee 8)
Bij voorgaande reizen met de benzineauto deden wij ook vaak een tussenstop in een of ander random dorpje/stadje: in dit geval Dornbirn, omdat daar toevalligerwijs die Tesla Destination Charger zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp_wKbmJne0i9qm9fTbOkpJq_eo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jP2dCy7VH1Rit5Re6PhRBx6G.png?f=fotoalbum_large

Probleem met Chargemap is wel: hoe actueel is de informatie? Want ik ben nu weer even aan het kijken en bij deze bakkerij zouden gratis laadpunten staan? Daar is het parkeren zelfs gratis.

Meestal zoek ik dan nog even op Google: je hebt ook Duitse websites, welke een beetje zoals Chargemap zijn. Ik ben nog echter druk het plannen en dat bezorgd mij ook plezier, omdat het zelf uitzoek. Kijk op deze Duitse website vind ik dan meer informatie.

Schijnbaar is dit dus een laadpaal welke openlijk toegankelijk is, maar hij staat dus bij de bakkerij.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 07-04-2023 17:05 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
terug gevonden tabblad...
Om te beginnen, doe wat je wilt. Maar als je die 100% niet nodig hebt, bij een 60 wel eerder dan bij een 80, (mede daarom heb ik een 80) gaat hij toch echt langer mee als je hem langzamer laad tot 80%.
Ik heb de eerste 3500km alleen 2kW tot 80% geladen. Nu op vakantie wel 5x tot 100% snel geladen, maar dat werd dus ook echt meteen weer leeg gereden tot rond de 20%. Staat nu met 70% in de koele garage.
Ik wil die auto dan ook zeker meer dan 10 jaar gebruiken, en wil dat hij net zo bruikbaar blijft.

net voor vertrek;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNgWVhgLMg0CNBmjxKDjpbGRpbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1Z8UBWYFlShUqqz6NxZG7rv.jpg?f=fotoalbum_large

eind volgende dag met 3 personen in volgeladen wagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CJca6PNNaWBqqQZdRrpPFzfk44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk9KbjE5Uw9remUP7vlJRSnj.jpg?f=fotoalbum_large

ergens best wel snelladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lq7u5pFKt1XTyENBB_aN-SrXpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gmw9OLV7JnpYNMJiQd5Sr2WN.jpg?f=fotoalbum_large

een informatieve lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BD6JNOo0CKvInEM_Z7vbI4GCso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPaWSzgOUGIOGgiSmvT6NVz3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z8-r-1bOX4ULrfFmwzMptW25KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROpwiEx5PAHo0lmZLulmmWdu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtv6nUW6uIwoioQk5SvN4l9yrY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gz7cjNXSDL3dMkuvX7ch0IA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuCm9o45WeE4-L5U10ZTcxMaijE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joOpdXQJz7xN2ovH7kk10GO5.jpg?f=fotoalbum_large

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:24:
[...]

Wat nu als die defect was of langdurig bezet?
Dan had ik nog ruim 16% over en dus naar een andere snellader moeten rijden: maar dit check ik dus van tevoren op Chargemap. Zelf meld ik mij ook aan, wanneer ik de lader gebruik. Chargemap is afhankelijk van de input van gebruikers, dus als je zo'n lader gebruikt kun je aangeven of die werkte of niet.

Langdurig bezet is niet mogelijk: na 1 uur stopt het laden en ik ben bij 3 van die Lidl snelladers gestopt afgelopen zaterdag, alle drie waren ze vrij. En bij mijn 1e laadstop vroeg in de morgen, had het filiaal zelfs twee snellaadstations. Wat ideaal is!

Want als je er niet bij blijft, loop je het risico dat een andere EV bestuurder je laadsessie stopt of probeert te stoppen. Omdat ze niet op hun beurt willen wachten, of simpelweg niet begrijpen dat slechts een auto tegelijkertijd opgeladen kan worden. De drie verschillende aansluitingen, zijn puur omdat niet iedere EV dezelfde aansluiting heeft.

Ik ben er zaterdag ook achtergekomen dat de snellader er gewoon mee op houdt om klokslag 19 uur, dus je moet wel met de openingstijden rekening houden als je snellaadstations van supermarkten gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KbdPyxDWp_0Hefi9S1TKHagZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHJzpouE3xkocLSEpvvJeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb de snellader bij Lidl in Maasmechelen gebruikt: ook daar was hij niet bezet, maar ik koos wel bewust een tijdstip uit waar het volgens de Lidl Plus app minder druk in de winkel zou zijn.

Als ik niet bij de lader was gebleven, had waarschijnlijk een Nederlandse mevrouw in haar E-Mokka getracht met CCS proberen te laden. Alleen dat gaat helemaal niet, want zolang de CHAdeMO stekker in mijn auto zit. Kan ze helemaal niet gaan laden....

Heb ik haar ook uitgelegd, dus toen reed ze weer weg. Blijkbaar snappen veel EV bestuurders niet, dat snellaadstations slechts een auto kunnen opladen. En dus niet eentje meerdere :+

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 17-04-2023 20:39 ]

• Kju

Kju

Geen hele lange rit maar toch maar even delen. We zijn het afgelopen weekend naar Parijs geweest met de Model Y Long Range. Het is de eerste iets langere trip met deze auto, tot nu toe niet verder dan Den Haag - Lille geweest. Waar ik me ontzettend aan ergerde is dat je in de navi alleen 3rd-party opladers om je heen op kan zoeken en dat het eigenlijk niet te doen is om bijvoorbeeld een Fastned 180km verderop te kiezen als je het belangrijk vind dat de auto op tijd start met preconditioning. Met een reguliere zoekopdracht kan je de oplader wel vinden en selecteren maar dan herkent hij de locatie niet als snellader en start er dus ook geen preconditioning. Het enige wat ik kon verzinnen was om het laadpunt pas te selecteren als ik voldoende in de buurt was om het te vinden tussen de opladers in de navi, of door een supercharger iets verderop als bestemming in te voeren. Als iemand hier een betere tip voor heeft hoor ik het graag.

Ik vond het wel fijn dat ik, in vergelijking met een half jaar geleden (eind augustus nog met de Fat E-tron geweest), zowat bij elke Aire richting Parijs nu wel kon snelladen. Omdat ik met Elli voor € 0,31 per minuut kan laden bij 3rd-party laders heb ik de superchargers maar overgeslagen. Ik vind ze meestal ook te ver van de route en gezien de lage kosten van Elli zonde om mijn gratis supercharger km's te gebruiken. Onderweg waren er voldoende Fastned-locaties waardoor je met plug and charge verder dezelfde ervaring hebt. Verder voelde het met de MYLR eigenlijk bijna weer aan alsof ik in een benzine-auto reed.

Vrijdagavond vertrokken, zondagmiddag terug. Hieronder het verslagje uit Teslafi van de heen- en terugreis. De kosten zijn de werkelijke kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnLog7jmZF2Xgggvrp1RA-E4uek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6VgrkVFetEFccElYhkVbkMy.png?f=fotoalbum_large

Vrijdagavond met 98% vertrokken, onderweg even wat eten bij de Quick. Een laadstop in Saint-Leger zou ruim voldoende zijn om de eindbestemming te bereiken maar omdat ik geen zin had om zaterdag tijd te verliezen met laden toch maar net genoeg geladen om Vemars te bereiken en daar voldoende te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYXYLYlaWLN6Xe-k1t26b555GTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EtBSAoRcGHsM2nFZxbnkb9ri.png?f=fotoalbum_large
Op zaterdag wat tripjes gedaan. Tijdens het avondeten aan de laadpaal in de garage gehangen, gewoon omdat het kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0MampY8lYFLmQ6UzhxwL19Wdjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6M44cATeHR5iuN6QVHdEzZg.png?f=fotoalbum_large

Op zondag zijn we met 54% vertrokken. Bij Vemars even aan de Fastned gehangen terwijl er wat te drinken werd gehaald. Dat gaf genoeg ruimte om wat harder te rijden naar de volgende. In Wancourt gestopt voor koffie en laden. Koffie en broodje duurden langer dan laden. Met deze lading zou ik het met gemak naar huis redden, ik vind 3 uur achter elkaar doorrijden alleen niet echt relaxed. In Brecht daarom nog even gestopt om te rusten en gelijk maar weer aan de lader gehangen. Onderweg naar huis nog even door de wasstraat :*)

Thuis aangekomen met 31%.

Hieronder alleen de terugreis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCRRsTLUdbQS4JgUgwncZ0zNSoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7wciNaU1grfw6y8cX2Kf2Nd.png?f=fotoalbum_large

Volgende week doen we Nootdorp - Calais - Stonehenge - Engelse Zuidkust - weer naar huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 20-04-2023 14:55 ]

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag vertrokken voor onze reis naar de omgeving Toulouse in Frankrijk. Voor de eerste keer ‘du electrique’ en eerlijk is eerlijk, best even spannend ondank +/- 6 mnd inlezen hier op ‘t forum :)

Reis 1100km in totaal en de eerste dag brengt ons naar Orleans waar we overnachten. Met onze Enyaq 80 met 100% vertrokken uit Amersfoort en de eerste laadstop geplanned op Aire de Phalempin. Gelukkig kunnen we met onze range België voorbij: weinig aantrekkelijk zowel de wegen als de laadinfra. (No offense ;p).

Enorm aangenaam positief verrast in Frankrijk. Phalempin is een stop net over de grens en is met 9 laadpunten goed bemeten. Laadpunt is direct naast een gratis toilet. We spelen het erg safe en net 43% aangekomen en tot 93% geladen (ruimte zat). Rond de 70kWh gemiddeld wat ik erg goed vond. Vervolgens doorgereden naar Aire de Vemars net boven Parijs met 130/140km gemiddeld. Lekker doorgereden dus. Vemars is prima! Een mooie Fastned locatie met maarliefst 16 laadpunten. Locatie zelf verder best dood en een 5 min wandeling naar de reguliere tanklocatie met toiletten.. Die toiletten zijn voor ons van belang vanwege dochter- en vrouwlief… Enfin

Daarna de ruime route om Parijs heen via de A/N104 en aangekomen bij ons hotel in noord Orleans. Wat een mooi hotel voor een nachtelijke passage.. modern, schoon, voordelig, vriendelijk personeel.. en 5 laadpunten op het terrein zelf. Ik dacht dat Frankrijk nog achterliep, maar ik ben echt positief verrast.

Morgen door richting het zuiden. Daar zal de infra minder zijn wellicht. Keep u posted :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOysnfyLsMWXdm5Jt-xWJqxX0D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxQitYaGR5YSDisfT3cXzcLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxk4Qe154fzxER0Mgy2oZZz3Vu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl0mYtfdHTx90iJamlvXtbHV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLPaLK-flNz9inBT-rsftTZ8jzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tTfVDifK3Ha0E8B1d7PNz80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDz7AQoZsAH1LhIFdIdMN9ROYYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MI4JXHBl1zF260EO5XFHe6F.jpg?f=fotoalbum_large

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De 2e reisdag van Saran(Orleans) naar Bergerac er inmiddels ook opzitten. Je ziet de infrastructuur in Frankrijk echt vooruitgaan. Geen ladenstau meegemaakt, al was het vrij druk bij Ionity aire de Boismande en dan gaan 5 laadpunten echt te weinig zijn. Ook 2 van de 5 Ionitys stuk.

Bij de Leclerc boodschappen gedaan en ook hier staat nu een rij van 6 Driveco 22kWh laadpalen. Allemaal gloednieuw.

Fastned bevalt mij uiteindelijk toch het beste. Allemaal schoon, bankjes 😊 en makkelijk te vinden/herkennen.

Rijden in m’n Enyaq ook een genot, al heb ik geconcludeerd dat het veel rustiger rijd met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik werdt onrustig van dat getrek aan het stuur en meldingen.. Ach, zo leer je de auto op deze langere ritten goed kennen.

Gekozen voor etappes van ong. 200km en steeds geladen tot 90%. Dat is erg safe, maar gaf ons wel rust en de mogelijkheid gewoon door te rijden (134km/u op de cruise) door nat weer en windje tegen. Aankomst steeds rond de 35%. Dit is vwb laadsnelheid natuurlijk niet optimaal, maar we hebben niet 1x op de auto hoeven wachten, dus dat bevalt dan prima..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Jtu-78VIRpFjnAictwO2cpXJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPzPiUYcPcbvHCzncwvgaVIF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNtb-6BC56ZSUXEynmVrpiEdPuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkUWv2uZdbuVHMzBioTwDpo1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqK-afkxcJwPzseerCO6lJfwuXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBuq3PjEF9FfyvdGsaHn6VZU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogoJhlJYybQi8C_zAxL54Tskk_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpWsGCtxUQ8ULZSFsoOX4fPf.jpg?f=fotoalbum_large

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:45
Mooi he Schotland... (Sta NU met de auto in de regen bij de Asda omdat mijn vrouw nog even iets moet kopen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKT_DjU3JWZLN6CKypN06K3yx60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk5hTSsfpfiFcY8dpQKAVBGH.jpg?f=fotoalbum_large

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ok het gaat niet snel 😬 hier maar laden kan wel in Zuid Engeland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-vNpIsJGke-djfbIR1Ul5QLA5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH3u0P2BFPILzISiqGOPpuxv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FYJw0aN-sLsr8AGqWdrY5SMk_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVpz2adMZgSiPeJku6zzNXVX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou het doen!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:45
In John o' Groats (meest noordelijke lader in de UK van het vaste land) werkt laden ook.
(foto was van 2022)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwVGvvTnWO0ICUlfv8MpQ0pz8R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cytm7Jq2dkGo9F4L4VuRgsQp.jpg?f=fotoalbum_large

• Kju

Kju

Na de eerste middellange rit twee weken geleden nu een wat langere roadtrip met de Tesla MYLR.

De reis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye9Mc4yty3gxWGTbsGg-E3O0Hrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NqQGIQju3svbBe5YDciIsqK.png?f=fotoalbum_large

Omdat het een roadtrip is met meerdere stops, etappes en laadbeurten laad ik de plaatjes hier deze keer weg. Op verzoek van @Archiebald wel bijna compleet hier te bekijken.

Woensdagochtend vroeg uit Nootdorp naar Calais vertrokken met 100%.
Supercharger Calais van 13% naar 90% geladen. (87% verbruikt, 328 km gereden).
Supercharger Amesbury 33% naar 90% geladen (57% verbruikt, 259 km gereden).

Donderdag met name langs de zuidkust van Bournemouth richting Eastbourne en daarna noordelijk naar Canterbury.
Supercharger Portsmouth 32% naar 82% geladen (58% verbruikt, 217km gereden)

Vrijdag
Van Canterbury naar huis
Supercharger Folkestone 16% naar 90% geladen (66% verbruikt, 252km gereden)

Met 90% was de lading voldoende om (door) te rijden vanaf Calais naar huis. (thuis aangekomen met 3%, 87% verbruikt, 339km gereden, rit naar huis was iets langer, omgereden om drukte bij Antwerpen te mijden).

Ik vond het in het stukje Engeland waar ik kwam wel heel karig qua snelladen. Op mijn route was het alleen handig om te superchargen. Achteraf had ik voor de terminal ook bij de Engie laders kunnen laden, het is dat Elli app ze op dat moment niet kende (toen ik tien min later keek stonden ze ineens wel op de kaart) en ik gemakzuchtig maar gelijk aan de supercharger ben gaan laden. De kosten, € 72,95 op 1400 km vielen mij mee.

Het laden heeft mij verder geen vertraging opgeleverd. Ik heb steeds geladen wanneer ik toch al ging stoppen voor rust of om te eten. Bij de terminals werd er ook steeds geladen tijdens de wachttijd die ik toch al zou hebben voordat ik de trein in kon.

• Kju

Kju

Hier doet de link het wel https://imgur.com/a/eT2iJPP

Offtopic:
Op de terugreis tussen Calais en start trajectcontroles ging ik 30 boven de snelheidslimiet, max 150 km/u, ook zodra ik Nederland via de A4 richting Bergen op Zoom inkwam, behalve daar waar Flitsmeister piept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE2J5aMKwUfjyrdWcZCLygh-WTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRSeqtBSdedwVGrwOmFQwnrH.png?f=fotoalbum_large

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJLwEFzoQYsQw7sOdR0PkuRvTAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnnuSnP72McypxNAmLZ8g8tY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kHKgPf6KWNEoyXic40IVl9H0EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXLaN4GZtzlf5FYbzXOcUxjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbG_Elz31gL6ubxYsZCz-3F2pWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7VlWIlNcWYXPeOHopOSdjZu.jpg?f=fotoalbum_large

Je komt nog eens wat tegen

Ik zou het doen!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:46
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Ik wil net het omgekeerde. Niet laden bij Tesla dus...
Je kunt hem ook bij "exclude" zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_oGcv3F3SnrBeS4oOBk5Y8qeiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ViOtuMCN08lYv3morwYRSP1N.jpg?f=user_large

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03 22:33
pmiddeld schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:39:
[...]

In Luxemburg betaal je dat tarief overal, in principe ongeacht welke pas je gebruikt. Is een actie van de overheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kwT4AfRtUqXM0p8_ZqKQ2mxZOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzC8WdFYlA4e0GAHTLVcvcRa.jpg?f=fotoalbum_large

Er is natuurlijk 1 uitzondering…..😡

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:16
styno schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Uren gekloot met opzetten en afbreken of wat langer over de rit er naartoe, ik zou me er niet druk om maken. Campinglife is een mindset, geniet gewoon van de reis, van het comfort van een Y, van het comfort van een caravan en de relaxedheid van elke anderhalf uur de beentjes strekken :)

Edit:
Wat misschien iets zou helpen is dat je je snelheid tussen snellaadstations optimaliseert zodat je met de maximale snelheid rijdt en met ~5% aankomt bij de snellader of juist wat langzamer om een lader over te slaan. Optimale snelheid en optimaal opladen = kortste reistijd. ABRP helpt je hierbij.

Geek: Kun je de voorkant van je caravan ronder maken, de achterkant 'scherper' en de onderkant gladder zodat diens luchtweerstand afneemt? >:)
Ik probeer inderdaad wel zo leeg mogelijk aan te komen. Onze caravan is aerodynamisch een drama :p wel over nagedacht, maar ziet er niet uit om daar wat aan te doen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BggrvEvX8oIMAy1szpvhU-MJXQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJOIeISoQCQx1eEvoyesdayc.jpg?f=fotoalbum_large

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

Zat een beetje te kijken voor backup laadpassen die gratis zijn (ga ze een enkele keer gebruiken op vakantie).

Kwam bij shell recharge uit met veel dekking, naast de lokale Portugese passen. Toen ging ik eens kijken wat beschikbaar was in Porto en dan zie ik palen met 2 eurocent per minuut. Voor 1,20 euro kan ik dan 11 kW laden?! Even verderop voor 7 eurocent 50 kW lader van de lidl. Wat een prijzen... Moet alleen nog kijken wat shell dan krijgt van ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rUIgw_Wtn-kn6lPtAUCdEmltyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0YsJJBWOfZIJURN6X2yK6T8.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:07
met de id3 pro s (77kwh accu) naar praag

11 mei vertrokken vanaf amsterdam, richting ionity Raststätte Auetal Süd, 336km

aangekomen met 10%
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ue2SxGl.jpg

geladen naar 65% in 24 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity hohenwarsleben, 172km

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S09AdOg.jpg

kwam met 20% oid aan, geladen naar 80% in 30 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity dresdner tor sud, 224km

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hs8KF6e.jpg

aangekomen met 10%, geladen naar 50% in 17 min, 30kwh, €11

wouden hier avondeten maar alles was dicht om 19u. snel gezocht naar een mcd met snellader om daar verder te laden, 10km verderop eentje gevonden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S552QuV.jpg

van 50% naar 99%, 39kwh, €18

met rond de 50% aangekomen in praag

STATS heenreis:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2sd8gzt.jpg

overal 140kmh gereden of sneller waar mogelijk.

in praag zijn laadmogelijkheden schaars, af en toe op straat te vinden of in parkeergarages. prijs 50 of 60 cent per kwh en boetetarief na 3 uur als je laad bij P.R.E. geen boetetarief als je laad bij CEZ.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zOGaY2N.jpg

15 mei vertrokken met volle accu met als bestemming ionity hohenwarsleben, 383km, redden wij dat op een volle accu?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wI6PrPh.jpg

voor de zekerheid bij de laatste MOL tankstation geladen bij MOL PLUGEE, van 70% naar 78%, 6kwh, €2

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/luQfBGb.jpg

aangekomen bij ionity hohenwarsleben met 3%. in 22min geladen tot 58%, 42kwh, €15

daarna 173km naar ionity Raststätte Auetal Nord

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VIGZjro.jpg

met 7% aangekomen, in 16 min geladen naar 49%, 33kwh, €10

daarna 160km naar ionity salzbergen,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7JtTjv.jpg

met 7% aangekomen, in 44 min geladen naar 90%, 66kwh, €20

daarna genoeg om naar amsterdam en omstreken te rijden om mensen af te zetten

eindstats terugweg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tM9Bs81.jpg

totale kosten stroom incl laden in praag rond de €145 voor 1900? km

pro tip: kom vol aan in praag, of laad af en toe in een garage. laadplekken zijn moeilijk te vinden, bij de grote winkelcentra kun je ze wel vinden, maar ze zijn duur.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Marco-Peters
Ik ben weer eens aan het plannen geslagen: inplaats als doel te hebben zo snel mogelijk op plaats van bestemming aan te komen, ben ik juist benieuwd wat er te zien of te doen valt? Terwijl de auto dus bij kan tanken aan een 22kw AC Laadpaal van Lidl a € 0,29 per kWh via de Lidl Plus App.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sgS6rvSu9N6cMMtsbEZniNX4OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UCPJpXxRYEn9g2rHHedFxOWE.png?f=fotoalbum_large

De reis gaat in juli pas plaatsvinden, maar was benieuwd waar in Duitsland ik nog een laatste laadstop kan maken. Aangezien het in Oostenrijk helaas een stukje duurder is. Nou Lindau is dan een perfecte stop, tegenover de Kaufland ligt een Thermen en heb je mooi uitzicht over de Alpen en op loopafstand van het eilandje bij Lindau.

Daar wat uurtjes besteden en de batterij is dan ook weer vol genoeg, om de eindbestemming te halen: wat dan nog 90km's zijn. Meestal zie ik rijders van electrische autos, puur alleen van snellaadstation naar snellaadstation rijden langs de snelweg. Met als doel zo snel mogelijk op de eindbestemming zijn: wij denken daar anders over, al met de ICE maakte wij tussenstops van meerdere uren.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:27

Louw Post

Cerenas

Zojuist in een laadwalhalla terechtgekomen. Superveel laadplekken, grote shop, veel (schone en gratis) toiletten. Kan bijna niet beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mamSmlHY4PA69TDT5tnR-86O0_s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Kk5Z9jvjGdSLQl2z7dMkG9e.jpg?f=fotoalbum_medium
Sortimo Innovationspark Zusmarshausen in Duitsland. Tankstation voor alternatieve brandstof geeft Google Maps aan.

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-04 10:23
Toen ik daar stond was het gebouw gesloten en moest je de app gebruiken. Via de app kon je dan ook uiteindelijk met CC of paypal betalen.

Op de terugweg was het gebouw wel open en kon je idd via een soort van kiosk je laadsessie starten. Super handig daar was dat je kon zeggen: stop met laden op 80%

De prijzen waren er toen heel democratisch (ik dacht €0,59 per kw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnQUTEyJop3d5Zcwi-E1LqcqhbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1AfQ6MHhOb67TIgHdOgtZb6.jpg?f=fotoalbum_large

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55

ThsAdrns

Be the change!

Ik zou me over IJsland niet zo'n zorgen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SfdAqAWwflI3Bqahbw6u9zDWpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGPil5GyZbE0qJx5kfjBOdjD.png?f=fotoalbum_large

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 12:31
HenryP schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:14:
@The__Virus Ik zit nu in Zuid-Frankrijk en aan snelladers geen gebrek. Tesla heeft sommige supercharger lokatie opengesteld voor niet-Tesla rijders (ik heb geen Tesla en ben daar blij mee).

Supercharger lokatie liggen allemaal “iets van de route af”, dus als je alleen bij Tesla gaat laden, zul je het omrijden voor lief moeten nemen. Voordeel van de Tesla Superchargers: de laders hebben een hoog vermogen en er staan er altijd meer dan genoeg. Het kWh tarief is ook nog eens vriendelijk, ook als je geen Tesla rijdt en ook als je geen abonnement bij Tesla hebt afgesloten.
2 van de 3 SuCs die gepland staan door ABRP zijn van de tolweg af en dus opnieuw de poortjes door. Elk zo'n 2.5km van de tolweg af, dus 5km omrijden.
multikoe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Ik rij geen Tesla, maar heb toevallig vorige week van een Tesla Supercharger gebruik gemaakt. Prima ervaring (28 stalls aanwezig, waarvan 26 beschikbaar....).

Maar: die superchargers staan inderdaad nooit langs de snelweg, maar betekent dat dan dat je bijvoorbeeld 's nachts geen voorzieningen hebt? Ik vindt het juist erg prettig om langs de snelweg te laden omdat dat bijna altijd bij een groot parkeerterrein met WC's, restaurants, winkels e.d. is. Niet de meest gezellige plek, maar je kunt tijdens het laden wel alles doen wat je zou willen doen. Hoe zit dat bij Tesla laadstations?
Ook daarom plan ik dus tevoren. Je kunt op de site van Tesla zien welke voorzieningen er zijn:
https://www.tesla.com/nl_...ters=supercharger%2Cparty
En dan de locatie aanklikken. Als je dan weer doorklikt op toiletten/restrooms zie je waar deze ongeveer zijn. Soms is dat een hotel, dan kijk ik of deze 24 uurs receptie heeft en dus waarschijnlijk open is. Ook altijd even op Streetview kijken, soms is er een apart toiletgebouwtje. Maar vaak ook bij restaurants, die zeker niet 24u open zijn. Daarom plan ik dus tevoren waar ik wil stoppen. Overdag geen probleem, maar als ik in de nacht wil vertrekken houd ik dus rekening met de eerste laadstop qua toilet.

ABRP geeft inmiddels een rating van mensen die op de locatie zijn geweest en aangaven welke faciliteiten er zijn: speelterrein, toiletten, eenvoudig met aanhanger laden en hondvriendelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnipcAwZMDF6LuYQGTIhO9mu1kA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7lKBrSpxwN0dsgryxEmKGzv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkiR3gv04OYiYZu1G5fq_wLkheM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIzZF6gWNi2anLRCdXTxLwRc.png?f=user_large
Maar zoals je ziet niet overal nog data beschikbaar. Ook is toilet er bijna altijd wel aanwezig, maar wat is je definitie: 24u open of tijdens openingstijden van naastgelegen winkel/horeca?

Wil deze vakantie zowel op Chargemap als op ABRP mijn rating achterlaten met evt. nog beschrijving, bijv. 24u beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 04-06-2023 12:57 ]

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:27

Louw Post

Cerenas

Louw Post schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Zit zelf nog in m'n vakantie naar Zadar, Kroatië. Is überhaupt mijn eerste echt lange autoreis en het viel me goed mee. Nu al "terug" in Duitsland, zal ook even een verslag maken als ik terug ben.
[...]
Hierbij nog mijn beloofde verslag. We waren uitgenodigd voor een bruiloft in Zadar, Kroatië en hadden toen besloten om het meteen maar met de auto te doen. Eerste keer überhaupt met de auto zo ver en dan ook nog eens met een elektrische! (Tesla Model 3 RWD) Leuk avontuur dus. Dankzij de vele tips hier en in de andere ev topics hebben we ons meer dan voldoende kunnen voorbereiden. We hebben eigenlijk veel van tevoren al in abrp gepland, met de focus op Tesla laders (vanwege het gemak en dat deze eigenlijk zo goed als altijd werken). Nog best wel voorzichtig geweest en bijna altijd wel een beetje extra geladen, vooral aan het begin van de trip.

De nacht voor vertrek de auto aan de lader gezet zodat we met 100% konden vertrekken. Vertrokken om ongeveer 8 uur uit Lelystad om een beetje tijdig op onze eerste stop aan te komen.
  • Eerste stop was bij de Supercharger in Oberhausen. Hier een aflevering van een serie gekeken (20 minuten) en toen weer doorgegaan. Eigenlijk langer geladen dan nodig was. Zit een soort golfbaan naast waar je kan eten/drinken en een (gratis) toilet bezoek kan plegen.
  • Tweede stop was bij de Supercharger in Oberhonnefeld. Vele Supercharger plekken aanwezig, ook een aantal Allego snelladers. Wat winkels eromheen een Burger King waar we zijn wezen lunchen. Toen meteen weer doorgegaan.
  • Net voor onze stop in Frankfurt zijn we bij de Supercharger in Eschborn gestopt. Erg drukke plek en was meteen duidelijk dat deze ook open was voor andere merken, want er stond bijvoorbeeld een ID.3 die 2 plekken bezet hield omdat de laadpoort aan de andere kant zit. Hier even snel geladen om te kunnen rondrijden in Frankfurt en de volgende dag weer door te kunnen gaan.
Overnachting in Frankfurt gedaan bij ibis Frankfurt centrum. Parkeren kan hier ondergronds bij het hotel. Plekken zijn wat krap daar. Had denk ik een probleem geweest als het drukker was. Volgende dag meteen door richting Wels, Oostenrijk.
  • Eerste laadsessie bij Supercharger Wertheim. Aan beide kanten van de snelweg zitten Superchargers zag ik. Wij hebben die bij de Esso genomen. Wat mindere locatie, betaal toilet, maar was ook maar een korte stop.
  • Volgende was bij de Supercharger Erlangen. Op de parkeerplaats van een hotel. Rustige stop en gratis toiletten (hotel lobby).
  • Door naar de Supercharger Hengersberg. Betaalde toiletten, wel met coupon voor de shop van de tankstation. Ook een aantal plekken voor de Allego snelladers. Ze verkochten hier ook frikandelbroodjes. :+
Toen kwamen we aan in Wels. Best Western Plaza Hotel met ruime ondergrondje parkeerplaats. Stadje was echt mega rustig, maar ook alles was zo goed als gesloten op zondag. Gelukkig wel een klein aantal restaurants open in het centrum. In de ochtend nog even ontbijten bij de bakkerij in het centrum en daarna gingen we door naar Almsee (een meertje tussen de bergen).
  • Eerst kort gereden naar de Supercharger Eberstalzell. Redelijk nieuwe stop, alles was nog in aanbouw daar (nieuw hotel oid). Ook Ionity was hier aanwezig. Gratis toiletten bij de Shell tegenover de laadplekken.
Aangekomen bij Almsee even door de natuur gelopen en gedeeltelijk rond om het meer. Erg mooie plek met de bergen op de achtergrond! Vervolgens de trip vervolgd richting Graz, Oostenrijk.
  • Geladen bij Supercharger Liezen en even wezen eten (Burger King, Subway en een paar cafés op loopafstand).
Daarna weer een overnachting, nu in Graz. Hier een overnachting bij Hotel Mariahilf (geen aanrader, erg verouderd). Hebben hier geparkeerd in de garage onder Mariahilferplatz. Bleek ons de dag erna 40 euro te kosten! Verder wel een mooie stad om te bezoeken.

De volgende overnachting stond gepland in Zagreb.
  • Geladen bij de Supercharger Maribor, ligt aan de snelweg. Was een McDonald's en een tankstation shop aanwezig. Betaalde toiletten met coupon.
Aangekomen in Zagreb hadden we een overnachting bij B&B Fontana (leuke B&B met vriendelijke gastvrouw). Parkeren kon bij Langov Trg garage, hier kun je na het parkeren meteen een dagticket halen (of langer) bij het kantoortje op de bovenste verdieping van de parkeergarage zelf, volgens de gastvrouw van de B&B zou dat goedkoper zijn. Dichtbij de uitgang van deze parkeergarage zijn ook 4 laadplekken aanwezig kwam ik achter (geen gebruik van gemaakt).

Over Zagreb zelf kan ik weinig positiefs zeggen. Erg druk met auto's overal. Alle toeristische attracties waren zo'n beetje in onderhoud en goede restaurants waren lastig te vinden.

Volgende stop was alweer Zadar.
  • We hadden net niet genoeg om de eerstvolgende geplande lader te halen. Dus eerst even kort geladen bij de Supercharger Karlovac. Naast een tankstation met shop en gratis toiletten aanwezig aan de achterkant van het gebouw.
  • Volgende was de Supercharger Otocac. Erg rustige stop lijkt het ook (ook voor de tankstation). Wel weer gratis wc's aanwezig, in de shop van het tankstation.
  • Vervolgens nog kort bij de Supercharger net voor Zadar geladen. Ook weer naast een tankstation (Shell) met shop, café en gratis wc's aan de achterkant van het gebouw. Ook Ionity aanwezig, die elke keer dat we daar waren volledig bezet was (Supercharger weer helemaal niet naast onszelf). De snelweg er naartoe was wel erg mooi met zicht over de omgeving.
In Zadar een aantal nachten bij Apartment & Rooms Anni verbleven, eigenlijk omdat vrienden daar ook verbleven, maar kan het niet aanraden. Beetje vervallen en toe aan een flinke renovatie. Ook de bedden waren niet bepaald goed. Wel een gratis parkeerplekje voor de deur van het huis. 20 minuten lopen naar de oude stad.

Het oude centrum van Zadar is wel mooi om doorheen te gaan. Al heb je aan één dagje wel genoeg. We zijn zelf nog naar de Plitvice meren geweest (zeker een aanrader). Helaas had het flink geregend en mochten we niet naar beneden naar de watervallen. Hiervoor ook geladen bij bovenstaande Supercharger.

De volgende geplande stop was Triëst, Italië.
  • Eerste laadsessie weer bij de Supercharger nabij Zadar (zoals hierboven).
  • Vervolgens 2 uur richting de Supercharger in Senj. Erg toeristische plaatsje. Wel één van de mooiste plekken voor een Supercharger die ik gezien heb. Beoordeel zelf haha:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mj1OKK4XaoYQml8n4-pv8DrU3Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qg3NhyW5ANKb2RuF1Ke1s2l.jpg?f=fotoalbum_small
    Alleen geen toiletten of restaurant nabij de laadplekken zover ik heb kunnen zien. We zijn hier verderop bij een restaurant wezen eten (ook nog cash only).
We hadden net voor Triëst eigenlijk nog de Supercharger Kozina gepland staan, maar we hadden nog genoeg stroom over om onze trip te vervolgen. In Triëst verbleven bij Best Western Hotel San Giusto, kwartiertje lopen naar het centrum. Had dit hotel gekozen vanwege hun eigen parkeergarage. Deze bleek echter vol bij aankomst en ze gaven ook aan dat onze auto waarschijnlijk ook niet had gepast. Gelukkig wel een openbare parkeergarage om de hoek en deze was gelukkig ook niet duur (Parcheggio Saba Campo San Giacomo).

Beetje door Triëst rondgedwaald. Erg toeristisch stadje, lag ook een flink cruiseschip in de haven. Meeste restaurants leken ook echt "tourist traps". Wel erg mooie stad met die grote oude gebouwen, vooral bij het Unity of Italy plein.

We zijn ook nog naar het Miramare kasteel geweest. Erg mooi kasteel van buiten met zicht over de zee. Aanrader om bij Grignano Bagni te parkeren en niet Miramare parkeerplaats zelf. Die parkeerplaats was overvol en het weggetje er naartoe was super druk en daar was ruimte voor anderhalve auto in de breedte, dus je stond een tijdje te wachten om weg te kunnen.

Dat gehad hebbende was het de volgende dag weer tijd voor de volgende rit. Richting Ljubljana. We hadden nog genoeg batterij om bij de Supercharger van Ljubljana aan te komen en hadden dus geen stops nodig tussendoor.
  • Enige laadsessie voor deze trip dus de Supercharger bij Ljubljana. Raar genoeg op een betaald parkeerterrein van een hotel. Gratis wc's in de lobby van het hotel en we zagen dat je als klant van het cafétje in het hotel parkeerticket gratis kon krijgen. Dus daar maar koffie gedronken met veel te duur gebak.
Aangekomen in Ljubljana hebben we overnacht bij het Atelier Hotel, eigen betaalde parkeerplekken achter het hotel. Super vriendelijke en behulpzame medewerkers en ook bij het uitchecken kregen we een goodiebag met 2 flesjes lokale cola, flesjes water en lokaal zout.

De stad zelf is ook mooi, ook een aanrader om naar de burcht te gaan bovenop de heuvel (kan met de tram omhoog).

De volgende stop was Salzburg. Onderweg zijn we nog wel even bij het meer Bled geweest. Ook zeker een aanrader. Wel een klusje om daar een parkeerplek te zoeken. Parkeren kon uiteindelijk bij een hotel in het dorpje aan het meer.
  • Route vervolgd en eerste laadsessie was bij de Supercharger Villach Ost. Zit achter een hotel, met gratis wc's in de lobby. Had gezien dat er nog een Supercharger locatie was iets verderop met wat meer restaurants/winkels in de buurt, waarschijnlijk beter als je ook wil eten.
Ook hier hadden we eigenlijk nog een laadsessie tussendoor gepland bij Flachau, maar bleek niet nodig te zijn. Dus direct door naar Salzburg.

In Salzburg bij Star Inn Hotel Salzburg Zentrum verbleven. Mooi plek met betaalde parkeergarage onder het hotel, maar voor de deur (prijzen waren verglijkbaar voor een dag). Hotelkamer had zelf helaas heel veel insecten. Hotel was wel mooi op loopafstand van het centrum. Tien minuutjes lopen, door de tunnel naast het hotel, en je was er. Ook daar weer een mooie burcht op een heuvel, met mooi zicht over de stad. Joekel van een katholieke kerk in het centrum zelf.

De volgende overnachting stond gepland in München. Onderweg zijn we echter nog langs Königssee (erg toeristisch, betaald parkeren met cash, wel gratis laden met een granny) en Zauberwald und Hintersee (niet heel bijzonder, maar wel wat mooie om te wandelen).
  • In eerste instantie hebben voor de meren hebben we nog geladen bij de Supercharger Anif, naast het hotel Kaiserhof. Rustige plek met wat restaurantjes in de buurt.
  • Na de meren richting de Supercharger Rosenheim gereden. Daar wat langer geladen om genoeg te hebben om in München rond te rijden en de rit een paar dagen later te vervolgen.
Aangekomen in München hadden we twee overnachtingen in het Hampton By Hilton Munich City North hotel. Waren blijkbaar twee hotellen aan elkaar, was er ook best druk. Ondanks de locatie van het hotel niet bij het centrum in de buurt was was het parkeren er wel betaald.

In München zelf het paleis (met grote tuin, mooi voor een wandeling) en het centrum bezocht. Voor het centrum werd de parkeergarage Pschorr aangeraden voor wat grotere auto's. Deze was meteen wat goedkoper ook dan de alternatieven. De plekken daar waren ook inderdaad ruim te noemen, m'n Model 3 kon ik er prima kwijt.

Paar dagen later was het weer tijd om verder te gaan, dit keer richting Vierheim.
  • Eerste laadsessie stond gepland de Supercharger in het mooie laadpark Sortimo Innovationspark Zusmarshausen die ik hier eerder al had gepost. Mooie moderne plek met shop en gratis (schone) wc's. Superveel laadplekken, zowel Superchargers als hun eigen merk.
  • Volgende laadsessie was in Leonberg. Overdekte Supercharger. Stond een wc gebouw, maar moet je voor betalen. Net zo makkelijk om naar de McDonald's te lopen iets verderop.
  • Aangekomen in Vierheim daar nog kort bij de Supercharger geladen en meteen doorgereden naar het hotel iets verderop.
Viernheim was eigenlijk meer een stop om niet teveel in 1x hoeven te laden. Achteraf hadden we deze best over kunnen slaan. We zijn daar wezen overnachten in het NH hotel. Winkelcentrum zit daar naast de Supercharger, dus daar zijn we ook nog even wezen kijken.

Volgende overnachting stond gepland in Koblenz. Mooi stadje met ook weer een burcht bovenop een heuvel, hier kun je heen met de kabelbaan, mooi uitzicht op de omgeving. Verder prima stadje om te bezoeken als je in de buurt bent.

We zijn in Koblenz wezen overnachten in het sander Hotel. Parkeren kan (betaald) bij het hotel. In de parkeergarage kun je ook laden, in overleg met het hotel, lukte mij met de Shell Recharge pas (mijn lease laadpas van Volkwagen PON werkte daar niet).

De volgende geplande laadsessie (EnBW in Neuwied) was niet meer nodig dankzij de laadpaal van het hotel. We zijn daarom meteen doorgereden naar de volgende om aan te komen in Duisburg.
  • Voor Duisburg dus nog wezen laden bij de Supercharger in Troisdorf. Locatie was bij een golfbaan. Toiletgebouw bij de parkeerplaatsen en verder was er eigenlijk weinig.
Route vervolgens vervolgd richting Duisburg. Ook dit was meer een stop om niet teveel hoeven te rijden op één dag en dit was één van de weinig steden die we nog niet bezocht hadden in de omgeving. In Duisburg wezen overnachten in Campanile hotel, parkeerplaats had beperkte plekken dus we moesten aan de overkant in het publieke parkeergarage parkeren. Hotel wel dichtbij het centrum, tien minuutjes lopen gok ik. Verder een niet heel bijzondere stad.

De volgende dag weer richting Nederland, alleen nog wezen laden bij de Supercharger voorbij Apeldoorn en daarna richting huis gereden. :)

Was een flinke trip, maar uiteindelijk goed te doen. Een volgende keer willen we wat minder de grote steden aan gaan houden en waarschijnlijk minder stops. Ik reed hiervoor B segment auto's en dan was ik na een paar uur rijden er wel klaar mee. In de Model 3 kon ik het echter prima volhouden om meerdere uren te rijden.

De Superchargers in Duitsland waren wel heel vaak bij een Burger King was ons opgevallen. Vakantie is ons verder prima bevallen. Een negatief puntje was dat altijd rekening moeten houden met een goede (betaalbare) parkeerplek wel vervelend kan zijn, voornamelijk in de steden.

Met alle tolwegen en vignettes is het ook nog wel redelijk prijzig om met de auto die kant op te gaan. Vooral als je binnen Oostenrijk en Kroatië ook nog veel rondreist.

Hopelijk een duidelijk verhaal haha, m'n eerste verslag en lang reis met een ev. Heb helaas niet echt procenten/verbruik bijgehouden. Misschien een idee voor de volgende keer. De meeste laadstops hebben we echt makkelijk kunnen halen. Alleen in Slovenië/Kroatië is het even goed opletten, omdat daar een stuk minder snelladers aanwezig zijn.

• Kju

Kju

Met Pinksteren nog een keer overgestoken naar het VK met de Tesla MYLR, deze keer met de veerboot, om het uit te proberen (spoiler: ik ga voortaan met de trein).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1D6rTx40EiMVUYKstI-tQocBaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsCbKFoUe9OErRQ9JTfXxdz5.png?f=fotoalbum_large

Vrijdagavond vertrokken uit Nootdorp. Ik had met 80% willen vertrekken maar we vertrokken later dan gepland en heb maar tot 100% geladen. Onderweg nog gestopt om wat te eten en file gehad rond Antwerpen en Gent richting Brugge. In Duinkerke aangekomen met 35%. Opgeladen naar 86% en vervolgens overnacht in een hotel. Totaal 292 km gereden.

Zaterdag met 82% vertrokken uit Duinkerke, aangekomen op de eindbestemming (Grays, ten oosten van Londen) met 47%, 146 km gereden.

Niet veel trips met de auto gedaan. De dag voor vertrek wel geladen. Op maandag vertrokken met 83%, onderweg 43% bijgeladen, aankomst thuis met 9%. De terugweg geprobeerd de drukte te vermijden en een iets andere route gereden, totaal 433 km.

De volgende keer kies ik wel voor de trein. De veerboot was ontzettend saai en duurde ons te lang.

Relevante info heen- en terugreis op IMGUR voor wie meer details wil.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:34
Doe ik iets verkeerd want ik krijg de kriebels (en dat bedoel ik niet positief) vande ABRP app op mijn iPhone. Ik snap dat ze graag premium willen verkopen, maar ik heb nu een route gepland en kan eigenlijk niks meer omdat die irritante melding onder niet weg te krijgen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuT077Ky9s3JsaSgLmURU7EVIzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7YxthbBjInyzGAWM9a1zecEu.png?f=fotoalbum_large

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Die 30% bij een bereik van 400km+ is natuurlijk heel wat meer dan 30% bij 200km en dan nog even een stuk klimmen waar elke 1km rijden 3km bereik kost, kan het toch een probleem worden.
Helemaal gelijk, maar... zet op Chargefinder 50+ filter CCS maar aan en zoom in:

Als voorbeeld het gebied van midden Frankrijk, waar altijd een laadwoestijn was, van Limoges tot Lyon, waarbij er nu nog keihard bijgebouwd wordt (enkel online locaties staan in Chargefinder):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sirkWNA.png

Door de aantallen laders zie je bijna de plaatsnamen niet meer op de kaart. Het gaat écht hard. En zelfs als je dus in de problemen mocht komen met een kleine batterij, door een heuvel of verkeerde berekening, sterkte tegenwind of regen, kan je altijd even nog van snelweg af, naar een Lidl, Carrefour, een restaurant dat al iets heeft aangelegd, of een ambitieuze burgemeester, etc, waar dan iets van Bouygues of Freshmile of een SDE staat. Tegen de Pyreneeën aan moet je wel ff opletten, maar tot aan dat punt: veel van die hoogtemeters kan je zo weer terugwinnen. (En tip: niet te hard naar beneden gaan rollen, beter regeneratie beetje aan zetten, anders loopt de delta van je luchtweerstand te snel op en win je niet genoeg terug!)

[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 12-06-2023 13:33 ]

• Kju

Kju

Volgens Elli is er nog aardig wat aan 150+ kW laadpunten te vinden tussen Perpignan en Barcelona. Ik zou de app in ieder geval als backup aanraden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLSV79oOIlJAuR51rneW5JMj9FA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Bo1tjRpZN0kPc7bQAXSAqi6.png?f=fotoalbum_large

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 12:31
The__Virus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:54:
[...]

De extra tijd omdat je van de snelweg af moet klopt. De app heb ik niet nodig, omdat ik een Tesla heb, dan gaat het juist weer sneller dan bij paal met pasje. En ik heb een tolbadge besteld, want je moet wel veel vaker door die poortjes. Dus wat ik bespaar aan tol ben ik kwijt aan de maandkosten voor die badge :+. Wel het goedkoopst laden voor mij. Freshmile komt nog enigszins in de buurt, maar nu Enel-X Juicepass er niet meer is met goedkope bundels zijn de opties voor mij beperkt, zonder nog een abonnement. Dat is nl. niet lonend omdat ik verder altijd thuis laad.
Inmiddels de tolbadge binnen. Mooi klein ding, net iets groter dan een half bank-/laadpasje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByBC8bkOuxEYyK38ZHlNvIPJR94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7gomf0Ip7pj2WXbprAX6PCw.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft niet heel lang geduurd, 10 dagen totaal. Dit geeft wel hoop gemak tijdens op- en afrijden van Peage in Frankrijk naar de superchargers. Over 1.5 weken mijn ervaring ;).

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:09
Zjanzjak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:11:
Tip; voor het zoeken naar snelladers in Frankrijk (en een flink aantal in België) gebruik ik altijd het kaartje van Denis Schoelens: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Hij ververst dit regelmatig, vaak te zien op zijn twitteraccount: https://twitter.com/DSchoelens
Ook de app ChargingTime is daarvoor handig. Je geeft je route in en hij laat zien waar langs de route snelladers zitten (op basis van jouw filters, bijv min 4 laadpunten, min 150kW). Is vooral handig als je geen laadplanning wilt maken maar gewoon gaat laden als het nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrF3fOzRujOPPmO0mEPC8DiOMJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dog2h9ljbkuiOZsOm6qAMRVT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 18-06-2023 12:22 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
Mackeessie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Zo wordt het in de Tesla app omschreven..
Bij mij niet…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6FNEQiZ3Zc7_P4GldjhrJs4jVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92bITqqJ5yOpeQp0mfr66eSO.jpg?f=fotoalbum_large

Nou heb ik zelf dus geen Tesla, dus ik weet niet wat de app tijdens het laden van een Tesla laat zien, maar ik kan me niet voorstellen dat men daar niet de juiste eenheden gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 18-06-2023 18:37 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Marco-Peters
de Peer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:04:
[...]

is dat ook jouw praktijkervaring? Volgens mij is dit probleem grotendeels verholpen en gaat hij alleen langzamer laden als de accu daadwerkelijk heet is.
Praktijkervaring is dat ik bij de 1e keer snelladen voort een korte periode 40kw haal en daarna de laadsnelheid zakt, net zoals in de Fastned app weergeven wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HxafuYkosG6wAtoeSe4DJOG7nQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q9MlRWvTHKb83IQFZNu5CwIz.png?f=fotoalbum_large

Het gaat alleen echt rap tot de 60% ongeveer en daarna, heb je nauwelijks voordeel aan de hogere laadsnelheid. Je betaald er wel voor.... alleen de auto kan het niet aan schijnbaar.

Maar goed als de Nissan Leaf de update gekregen heeft, dan zou hij minder last van Rapid Gate moeten hebben. Alleen dat gaat dan waarschijnlijk ten koste van de accu, want dat hele Rapid Gate gedoe was juist een functie van de auto. Om de accu te beschermen tegen overmatige degradatie.

Tot nu toe heb ik nog niet vaker dan 1x aan een betaalde snellader gestaan: dus ik heb nog geen ervaring, met naar meerdere keren snelladen. Maar ik wil wel de accu degradatie zoveel mogelijk beperken....

Rapid Gate is wel iets typisch van Japanse fabrikanten: want de nieuwe Toyota EV, die heeft een ook soort Rapid Gate. Doet de fabrikant, omdat ze de betrouwbaarheid van hun autos willen behouden.

Dat is het nadeel van een occasion kopen die als zakelijke leaseauto gebruikt is: zoiets interesseert een zakelijke rijder natuurlijk geen drol, want na 4 jaar krijgt hij een nieuwe EV. Ongeveer 350x heeft mijn Nissan Leaf aan de snellader gehangen, maar die gratis snelladers tellen natuurlijk ook mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 21-06-2023 11:16 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 18:29
Voor de vakantiegangers die naar Zuid-Frankrijk gaan. Let er even op dat Ionity Aire de Morieres (A7) afgesloten is. In ieder geval was dit zo op 17 juni. Er stond niet aangegeven tot wanneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLZO5kEIip8Y4JpYiQDo7cNTqV8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0r6T95upDoHkJpHnNeUxZn6.jpg?f=fotoalbum_medium

Wij zijn voor het eerst met de elektrische auto (IONIQ5) onderweg en het beviel echt super. We hadden nog stress bij iedere stop omdat de auto al weer klaar was met laden, terwijl wij nog niet klaar waren. Meerdere keren geladen bij Ionity. Bij de meeste palen deed onze Travelcard van werk het, maar niet bij alle. Gelukkig had ik een Shell Recharge pas aangevraagd (en een Freshmile pas). Ook een keer bij Total Energies geladen maar daar deed slechts 1 van de 4 laadpalen het. Bij Shell Recharge ook één keer en daar geen problemen.

Terugweg maar weer zo veel mogelijk naar Ionity!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Topicstarter
Nog een let op:
Afgelopen weekend terugkomend vanuit Frankrijk bleek dat als je vanaf Luxemburg ri. Luik over de E25/A26 gaat, de afslag naar Baraque Fraiture en dus ook het nieuwe Fastned laadplein is afgesloten. Je kunt, iets daarvoor, bij Houffalize de N30 nemen om daar alsnog te komen.
Hoe lang deze afzetting duurt…..geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr9Tb5wHuuwT6ssBsAMPmvBxgSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tGN2lUWFwhRlHacWEGDtGKi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mm.kool op 23-06-2023 10:22 ]

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-04 11:07
deboss65 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:11:
Waar kan ik tarieven voor de Enel-X laders in (noord) Italie vinden als ik de Enel-x app of laadpas ga gebruiken?
Ik vond wel ergens een PDFje met wat tarieven en daarin ook voordelige bundels. Bijvoorbeeld 160kWh voor €69,-
Maar de website staat vol met allerlei bla-bla maar een fatsoenlijk tarieven overzicht en aanwijzingen hoe het met die bundels werkt kan ik zo snel niet vinden.

Ik heb wel de app al geïnstalleerd maar heb geen zin om een account aan te maken voordat ik een beetje idee heb over de tarieven.
Account aanmaken en dan is er nog maar 1 optie....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e5LYn8gbXlXyI6RGkdWh0UsWOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySkhxKjptBxssqscPCRVpM4a.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 11:49
Brotuck schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Account aanmaken en dan is er nog maar 1 optie....
[Afbeelding]
Nee hoor, je kunt ook kiezen voor pay-per-use:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPJIIxig9Ca57ufl_IKUE4pWE-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5PVJBJXIw3r3cDT8O8n8j8Dg.png?f=fotoalbum_large

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:21
GoolseKruik schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:49:
Hoi beste mede tweakers.
In augustus vertrek ik vanuit Nederland naar rovinj Kroatië met mijn Skoda Enyaq 60. Ik rijd de auto nu een klein jaar en heb eigenlijk altijd thuis geladen. Ik vind de reis toch best een beetje spannend. Ik ben gewend om grote afstanden te maken met een benzine auto, maar nog geen ervaring met mijn ev. Ik ben van plan om met de app pump te rijden. Deze app bevalt prima in mijn vriendenkring. Echter ben ik op zoek naar tips qua laadpassen of eventuele abonnementen voor het laden. Ik rij de auto privé en heb dan ook geen zakelijke laadpas. Ik lees verschillende verhalen over verschillende passen. Iemand ervaring met de ev richting istrie? Ik hoor het graag!
Hey, wij zijn in mei ook naar Istrië gereden met een EV (Polestar 2), meer bepaald naar Medulin! Dus ik deel graag mijn ervaring, hopelijk heb je er wat aan :Y

Wij zijn vertrokken vanuit België en hebben het op 2 dagen gedaan. Tijdens de overnachting konden we telkens volladen, zodat we zowel de 1ste als de 2de dag met een volle batterij konden vertrekken. De route op de 1ste dag liep over Luxemburg en Duitsland (met een stukje binnenbaan van Pirmasens naar Landau in der Pfalz) naar München, waar we overnacht hebben. En daarna van München over Oostenrijk en Slovenië naar onze eindbestemming.

We hebben daarbij alleen de Plugsurfing laadpas en de Shell laadpas gebruikt. We hebben voornamelijk bij Ionity geladen, dit omdat we bij onze Polestar de Plugsurfing laadpas gekregen hebben waarmee je goedkoper oplaadt bij Ionity (€ 0,35/kWh).
Het viel ons wel op dat het bij veel Ionity's behoorlijk druk was, en dat was buiten het seizoen. Dus als je in augustus reist zou ik zeker alternatieven voorzien voor je laadstops.

In Kroatië zelf hebben we opgeladen met de eSpots app van HR Telekom en met de Elen app.
Met de eSpots app was dat in ons geval zelfs gratis *O*

Dit zijn de laadstops die we gedaan hebben, en het aantal kWh dat we telkens hebben geladen. Wel belangrijk om even bij te vermelden dat we in Duitsland, daar waar het kon, serieus doorgereden hebben, dus het kan ongetwijfeld met één of zelfs twee stops minder. De eerste stop op dag 2 was ook bijzonder inefficiënt omdat we geladen hebben tijdens ons ontbijt, terwijl we nog meer dan 80% batterij hadden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBrKk9UJCOnTJ2T9HOPt4e0Z0Cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIvaxB5lZaFAENBUYxbjo7Un.png?f=user_large

• _eLMo_
  • Niet online
Met de Tesla Model Y RWD op en neer naar Oostenrijk (Imst) geweest. 800km ofzo, ongeveer 11,5 uur over gedaan met 85km/h gps.

Met aanhanger met twee motoren erop. Verbruik ging van 13kWh/100km bij 20 graden naar 23kWh/100km.

~240km bereik, elke 180-220km superchargen. Ging prima. Een keer moeten afkoppelen ivm plaatsing palen en weinig palen, bij de rest gewoon erlangs gegooid. Wel veel bekijks onderweg.

Ging prima, geen idee waar ik een LR voor nodig zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH0ZvHEw6uCj19L4ckZkRcI66ok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcGlU1nJ3i8PBg8JF2GeMF39.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jifp6YuSwwHOF1E7IJskY0uQCQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdp94mHwmYyqdWt83Hkgtdwt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnzaVnBgR21MAZv3jvzoWb59hoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUwZk5XZfQeKjXyaJKMsQdOe.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Een Taycan die hetzelfde verbruik heeft als een fat e-tron? Alleen al de luchtweerstand van die tweede is een factor groter.

Overigens ben ik echt benieuwd wat de reden voor topsnelheid rijden is. Hoelang hou je dat in Duitsland vol voor de volgende Baustrecke?
Op een of andere manier is het verschil tussen 170 of 200 in de etron qua verbruik niet meer heel veel.
Verbaasde mij ook. Overigens vanaf Frankfurt is het heuvelachtig en is het met top rond de 32kWh.

Baustellen zijn er inderdaad, maar nog genoeg stukken waar je prima door kunt rijden buiten de spits.

Eentje met 130 op de ACC (en baustelle en file)
En eentje waar ik hele stukken 200 heb gereden maar ook stuk file heb gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTeg7Sw9XsZyRtFI5bHNeiFT6y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZyafcPuMCxxYbDUkMdDDNDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A96UAbIFnhzx5oQVHdXYHQtAQvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVX293pgnmcq3Tjrbvvvs3dB.jpg?f=fotoalbum_large

En een rit rond de 160 max waar mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kq67Z2R5Z8OJWGwWjtQj4y_FFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8N9oHSOpkt3jjJyxiWOZYPyl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 21:05 ]

The best is yet to come

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 11:40

Consulectro

Lekker bezig...

Net terug van Zuid Frankrijk (Cote d' Azur) met mijn ID.4 Pro Performance.
Vlak ervoor Tesla laad-app en abonnement afgesloten voor €12.99 per maand omdat blijkbaar Tesla ook het laden van niet-Tesla's aan het uitrollen is.
Ik heb verschillende pasjes en alleen de ANWB pas gebruikt daar waar er geen Tesla super-chargers waren. Zie: https://www.anwb.nl/auto/...en-bij-tesla-supercharger

Conclusie:
Tesla's super-charger zijn veel goedkoper dan laden met de ANWB-pas.
In Frankrijk scheelt dat een factor twee: ANWB gemiddeld 67ct/kWh en bij Tesla (met de App) 33ct/kWh.
Dus de abonnementskosten van de Tesla app heb ik er al dubbel en dwars uit.
In Duitsland liggen de kosten afhankelijk van de laadplek tussen de 37ct/kWh en de 46ct/kWh.
En het laden met mijn ID.4 gaat daarmee supersnel. Ik zag 143kW als max. laadvermogen!

Ik kwam echter ook wel een probleem tegen bij de Tesla SuperChargers.
Het snoer is zo kort dat ik mijn ID.4 met de achterkant bij de lader moest plaatsen. In het begin had ik nog niet door dat niet alle Tesla plaatsen vrijgegeven waren. Daardoor kon ik mijn auto niet laden omdat er blijkbaar ook een inductielus op de laadplaats afgedekt moest worden. En scheef plaatsen wordt ook niet geaccepteerd. Maar omdat mijn auto de laadpoort rechtsachter heeft zitten (ipv bij een Tesla linksachter) stond ik eigenlijk op de laadplek van de naastliggende laadpaal. Daardoor kon ik met geen mogelijkheid laden.
Blijkbaar zijn de laadstations die vrijgegeven zijn voor niet-Tesla's niet afhankelijk van de laadplek (Detectielus uitgeschakeld?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGx0rJ8bKc62S7ghmSyqLwqd3ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86a6YzB7kyXY0LkhOJa122Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier mijn rode ID.4 eigenlijk twee laadplaatsen in beslag nemen.... dit vanwege dat de laadpoort aan de andere kant zit. De lege plaats ernaast ziet dus geen auto als de lus zou werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Consulectro op 02-07-2023 22:44 . Reden: Foto toegevoegd. ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

mm.kool schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:39:
[...]

Als ik de Tesla app bekijk zijn alle 28 stalls in Montelimar Nord ook voor niet-Tesla’s beschikbaar. Mijn ervaring is ook dat bij Tesla locaties die vrijgegeven zijn voor niet Tesla’s alle stalls dan ook voor niet Tesla’s beschikbaar zijn.
Nee, in Montelimar-Nord waren vlak er naast (ongeveer 20m verder) ook een aantal (stuk of 10) stalls waar een bordje bij stond met 'TESLA's ONLY'
Op Google-maps zie je alleen de stalls voor Tesla-only.
Links ervan zijn ook een 12-tal plaatsen voor niet-Tesla's aanwezig (maar nog niet zichtbaar).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrOvHpKC4y2d475Ri2Q_6oDmPtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8pNUnqJUDdDNEivssZKPtm9.jpg?f=fotoalbum_large
Deze foto vond ik op Streetview op de betreffende plek waar ze met het bouwen van de plekken voor niet-Tesla's bezig zijn.....

[ Voor 40% gewijzigd door Consulectro op 02-07-2023 23:11 . Reden: Foto toegevoegd. ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Topicstarter
Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Nee, in Montelimar-Nord waren vlak er naast (ongeveer 20m verder) ook een aantal (stuk of 10) stalls waar een bordje bij stond met 'TESLA's ONLY'
Die plekken met het bordje ‘verboden in te rijden met onderbord ‘except Tesla’ kun je gewoon gebruiken met een niet-Tesla. Dat zijn de ‘oude’ 150 kw laders. De nieuwe zijn 250 kw. en die zijn er ruim een jaar geleden bij gekomen. Ik kom daar regelmatig, ook voor overnachting in de Ibis. Dat bordje stond daar al toen die nieuwe plekken er nog niet waren. Hebben ze blijkbaar laten staan. Op de foto hieronder (april 2022) zie je mijn zwarte Kia aan de lader staan op die plekken. Die andere foto (ook april 2022) is van de 250 kw laders in aanbouw.

Overigens kan mijn Kia in het juiste vak staan en dan kan ik met de kabel net bij de laadpoort komen. Moet hem dan wel helemaal op de rechterstreep van het vak zetten. Dus dat probleem met die mogelijke lus heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOL8bZzHZgmoGUC4sxaX1hbffx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkcvrB7SdXIAYsNMIJYujUVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxyMHiv16s-SlArlLqL6Ij-4C1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyX0JFgEMBy3Vb0KyYSrl7SR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door mm.kool op 03-07-2023 04:50 ]

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

bert pit schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Dit zegt Tesla:
Hoe weet ik welke Supercharger-laadpaal ik op de Tesla-app moet selecteren?
Elke Supercharger-laadpaal heeft een label met onderop een unieke identificatiecode. Als u de laadkabel van laadpaal 4A hebt gepakt, selecteert u laadpaal 4A in de Tesla-app om het opladen te starten. Let op: als u de kabel niet binnen twee minuten na het selecteren van een laadpaal hebt aangesloten op uw auto, is uw sessie verlopen en moet u de procedure herhalen.
Maar dan nog kan een detectielus het blokkeren als je 'scheef'/'verkeerd' staat. Dat geeft de Tesla app zelf aan. Een Tesla rijder zal dit 'probleem' nooit tegenkomen omdat de laadpoort aan de juiste kant zit!

Onderstaand hoe het eruit ziet in de app. Dat kan alleen met een detectielus gemeten worden......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdYfPuCyty60zQcD_P8TcncS-os=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lqa7byGMomSZy4QveQpJ2pcs.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Consulectro op 03-07-2023 16:47 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]

Pagina: 1 2 ... 8

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.