[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste
Acties:

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
Inmiddels is 'mijn' vaste openbare laadpaal ook voorzien van de nieuwe stickers. Dus ook even getest.
Toen de backoffice nog greenflux was, was het inderdaad 42 cent. Nu met Total Energies als backoffice zit het bedrag keurig op 40 cent. Scheelt (de werkgever, zakelijk pas van MtC) dus bijna 1 euro op een laadsessie (als ik 50Kwh zou laden)

Overigens werden hier de laadsessies niet afgerond. Ik had een laadsessie gestopt na 4 minuten en zag dat er 0,79Kwh is geladen voor 31 cent. Dus MTC doet dat niet, vreemd verhaal van Allego dan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:27
Nova163 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:35:
[...]

Het gaat inmiddels toch wat omhoog. Het is me nog steeds niet duidelijk wat hiervoor de benchmark is.
Het tarief is in de basis inkoop energieprijs + marge. Dus één van beiden zal waarschijnlijk veranderd zijn. Of de inkoopprijs van energie, of de marge. Of beiden :D

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34

virus.elektro

profesionele monitor sloper

[...]

Het gaat inmiddels toch wat omhoog. Het is me nog steeds niet duidelijk wat hiervoor de benchmark is.
dus sgzh 1 0,42 euro per kwh. Velian (50five laadpas)

sgzh 2 0,45 euro per kwh. Velian (50five laadpas)

lijkt er op dat sgzh2 mee stijgt

Oh en ze staan soms letterlijk naast elkaar.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 12:37
virus.elektro schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:22:
[...]

ze staan hier in de straat op nog geen 40 meter van elkaar. Ik heb OVO boost dus betaal 10% minder. Ga nu niet meer letten op vrije 1 palen. Al zal het wel dezelfde paal blijven waar ik 80% vd tijd heb geladen (als hij niet wordt bezet door een uber taxi die denkt dat hij daar 48 uur kan parkeren) en als je er iets van zegt je half aangevallen wordt.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:34
virus.elektro schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:22:
[...]

sgzh 2.0 staat al een hele tijd op 0,45. Die hebben vastgezette tarieven voor langere periode.
sgzh 1.0 beweegt mee met de inkoopprijs van stroom per maand. Conflict midden oosten duurt nog even en daardoor steeds hogere tarieven

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:58
Ik ben sinds kort een beginnende EV rijder, heb al 2 keer mogen laden (van het weekend met Shell Recharge voor 0,30 euro / kWh en 0,35 euro starttarief :) ), maar daarbuiten is het best wel variabel en duur.

Ik heb de Vattenfall InCharge app. Die is serieus aan de prijs met 60-65 cent/kWh voor de gemiddelde laadpaal in de buurt. Electroverse is 45-48 cent/kWh, maar die kreeg ik vooralsnog niet aan de praat met de app (laadsessie slaat om in een foutmelding). ANWB heeft hetzelfde tarief, maar je moet een laadpas hebben :') dus intussen ook maar besteld.

E-flux zag de laadpalen in de buurt niet, en de dichtbijzijnste was alweer 52 cent/kWh.

Op het werk staat een laadpaal zonder publieke informatie, maar na 1x InCharge opladen kwam ik ook achter het tarief van 64 cent / kWh. Ja, het is nogsteeds goedkoper dan benzine, maar het wordt een beetje marginaal met zulke tarieven.

Waar kan ik een duidelijk overzicht vinden met laadtarieven in de buurt? Want al die apps afzondelijk is niet te doen :/

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 12:07
Beerkeeper schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:38:
Waar kan ik een duidelijk overzicht vinden met laadtarieven in de buurt? Want al die apps afzondelijk is niet te doen :/
De vraag die hier 84.000 keer gesteld wordt. :)

Staat ook in de topicstart;
1) Nee, er bestaat niet echt 1 app waarbij je in 1 oogopslag alle prijzen van alle laadpassen bij alle laadpalen kan zien.

Eigenlijk is dat overzicht er dus niet, ok, er zijn een aantal apps die het proberen maar mij hebben ze nog nooit overtuigd. Inmiddels ben ik er zo aan gewend om binnen 1 minuut een app of 3 tot 5 te checken voor de meest goedkope tarieven.

Wat je wel kan helpen is te zeggen waar bij jou 'in de buurt' is, we hoeven echt je adres niet te weten maar een plaatsnaam kan voor een aantal hier aanleiding zijn om je te vertellen hoe het zit in jouw buurt.

• _birdie_
Ik ben sinds kort een beginnende EV rijder, heb al 2 keer mogen laden (van het weekend met Shell Recharge voor 0,30 euro / kWh en 0,35 euro starttarief :) ), maar daarbuiten is het best wel variabel en duur.

Ik heb de Vattenfall InCharge app. Die is serieus aan de prijs met 60-65 cent/kWh voor de gemiddelde laadpaal in de buurt. Electroverse is 45-48 cent/kWh, maar die kreeg ik vooralsnog niet aan de praat met de app (laadsessie slaat om in een foutmelding). ANWB heeft hetzelfde tarief, maar je moet een laadpas hebben :') dus intussen ook maar besteld.

E-flux zag de laadpalen in de buurt niet, en de dichtbijzijnste was alweer 52 cent/kWh.

Op het werk staat een laadpaal zonder publieke informatie, maar na 1x InCharge opladen kwam ik ook achter het tarief van 64 cent / kWh. Ja, het is nogsteeds goedkoper dan benzine, maar het wordt een beetje marginaal met zulke tarieven.

Installeer een paar apps op je telefoon en kijk wat de tarieven zijn en of ze erg verschillen.

Ikzelf heb OVO, Electroverse, ANWB. Maar ook erg afhankelijk waar je woont ... in zuid holland heb je SGZH (samenwerkende gemeenten zuid holland) die in een groot aantal steden een vast (of eigenlijk 2 tarieven hebben (een vast tarief vastgesteld per jaar en variabel tarief vastgesteld per maand))). Een beetje zoeken in dit forum zoekt een schat aan informatie op. Ik ben door dit forum op OVO uitgekomen met 10% korting (voor 2 euro per maand)). Maar heb de andere passen ook wel eens gebruikt. Voor snelladen meestal Ionity of Tesla (met maand abbonnement). Maar laad niet zo vaak snel (alleen tijdens vakanties).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:34

Moet mijn EV nog krijgen maar aan de hand van dit forum ook alvast wat aangevraagd.
-Anwb , eerste fout en is duur maar nuttig als noodbackup
-Shell recharge. Duurder dan andere passen maar wel een vast tarief overal. Daardoor kan je bij duurdere palen alsnog goedkoper uitzijn.
- Tap Ook een redelijke app en prijzen
- Zuid Holland pas, ( 50 five) bij engie. Gunstig voor laadpalen in Zuid Holland.
- Octopus Electroverse, goede dekking en redelijke prijzen in europa
Dan nog de bekende apps voor onderweg
- Tesla
- Ionity inclusief pas
- Fastned

Wil je een redelijk vergelijk van de prijzen dan wil abrp je nog wel eens inzicht geven

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 17:05
[...]

Vind het wel echt teleurstellend dat het maar omhoog blijft gaan. Half jaar geleden nog iets van .32 snap dat de olie prijs hoog is maar vooral in de zomermaanden had ik juist verwacht dat de tarieven niet omhoog zouden gaan. Ik ben er half afhankelijk van om publiek te laden. Maar .45 is toch wel het randje of het nog interessant is om niet een verlengsnoer uit te rollen over straat. Zou leuk zijn als sghz eens uitleg kan geven over de opbouw van het tarief. Een kleef tarief zou misschien ook helpen om meer kWh te verkopen en de prijs iets te drukken.

• Pr088
knoffy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:51:
[...]

Vind het wel echt teleurstellend dat het maar omhoog blijft gaan. Half jaar geleden nog iets van .32 snap dat de olie prijs hoog is maar vooral in de zomermaanden had ik juist verwacht dat de tarieven niet omhoog zouden gaan. Ik ben er half afhankelijk van om publiek te laden. Maar .45 is toch wel het randje of het nog interessant is om niet een verlengsnoer uit te rollen over straat. Zou leuk zijn als sghz eens uitleg kan geven over de opbouw van het tarief. Een kleef tarief zou misschien ook helpen om meer kWh te verkopen en de prijs iets te drukken.
Het probleem is dat veel aanbieders helemaal niet dynamisch inkopen. Ze kopen vaak elk half jaar een 'vastgeklikt' tarief met een afgesproken richtvolume. Hoe het precies bij sghz zit weet ik niet, ik heb zelf ervaring met de concessie in Groningen en Drenthe. Navraag doen bij de provincie of gemeente die destijds de SGHZ heeft opgezet/aanbesteed?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• _birdie_
[...]

kleef tarief zeker .. soms staat hij 48 uur bezet door een uber taxi en als je er wat van zegt ... maar kan het me ook wel weer voorstellen in een centrum van een stad. Er is grote parkeerdruk en ik heb het geluk dat ik parkeerplek heb in een parkeer garage en haal hem binnen half uur weg voor een collega ev rijder. Een kleef tarief is dan de oplossing maar ik zie dezelfde persoon ook wel eens staan zonder laadkabel en dan heeft een kleeftarief weinig zin. Hij ziet het gewoon als een ev parkeerplaats waar je toevallig ook kunt laden. e

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet iemand wat de stroomprijzen bij openbare laadpalen hebben gedaan tijdens de energiecrisis, toen de energietarieven voor huishoudens boven de €1 per kWh uitkwamen?

Ik vraag me dit af omdat ik op zoek ben naar een PHEV. Door de stijgende tarieven voor openbaar laden begin ik me echter af te vragen of hybride rijden nog wel financieel interessant is, zeker omdat ik thuis niet kan laden.

Daarnaast weet ik natuurlijk niet wat de stroomprijzen de komende winter gaan doen. Is mijn aanname terecht dat een PHEV daardoor mogelijk een stuk minder voordelig wordt, of valt dat in de praktijk mee?

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
[...]

Zit in dezelfde situatie met dezelfde gedachte. Misschien nog wel 1 ander idee en dat zijn dynamische prijzen dan wel dal en piek tarieven. Als ik mijn zonnepanelen moet curtailen is het raar dat 5m verderop ik 42 cent voor dezelfde electriciteit moet betalen. Andersom is het raar dat op piek moment het slimmer is mijn auto te laden en v2l te doen. Voor de totaalprijs moeten ze hier nu wel rekening mee houden en zorgt er dus wel voor dat prijzen hoger zijn (als je op de juiste momenten laad) dan zou moeten.

Maar ja we zijn verplicht door de gemeente om de publieke palen te gebruiken, die zouden dan toch wel beter geprijsd moeten zijn. Je kan in Frankrijk soms voor minder snelladen langs de snelweg.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Enforcer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:26:
Weet iemand wat de stroomprijzen bij openbare laadpalen hebben gedaan tijdens de energiecrisis, toen de energietarieven voor huishoudens boven de €1 per kWh uitkwamen?

Ik vraag me dit af omdat ik op zoek ben naar een PHEV. Door de stijgende tarieven voor openbaar laden begin ik me echter af te vragen of hybride rijden nog wel financieel interessant is, zeker omdat ik thuis niet kan laden.

Daarnaast weet ik natuurlijk niet wat de stroomprijzen de komende winter gaan doen. Is mijn aanname terecht dat een PHEV daardoor mogelijk een stuk minder voordelig wordt, of valt dat in de praktijk mee?
Ik ben dan benieuwd of het financieel aantrekkelijk is met de stijgende olieprijzen voor PHEV. Bij mij weten zijn prijzen nooit boven de 1 EUR gekomen. Ja en ik verwacht dat ze ook wel gaan stijgen maar niet dat ze door dak heen gaan. Ligt er ook aan waar je woont; ik betaal nog steeds bij mij voor openbaar 0,35. Ik ben ooit begonnen paar jaar geleden van 0,28

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 16:11

AMDFreak

Intel is zo..

0,28 naar 0,35 is gewoon een stijging van 25%(!)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• hopiconjo
  • Nu online
AMDFreak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:16:
in 6 jaar? sorry maar als ik dat vergelijk met andere prijzen vind ik dit absoluut meevallen. Dus mij hoor je hier echt niet over klagen

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

AMDFreak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:16:
Gelukkig is benzine wel heel stabiel qua prijs :+

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 17:05
chielsen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:37:
[...]

Zit in dezelfde situatie met dezelfde gedachte. Misschien nog wel 1 ander idee en dat zijn dynamische prijzen dan wel dal en piek tarieven. Als ik mijn zonnepanelen moet curtailen is het raar dat 5m verderop ik 42 cent voor dezelfde electriciteit moet betalen. Andersom is het raar dat op piek moment het slimmer is mijn auto te laden en v2l te doen. Voor de totaalprijs moeten ze hier nu wel rekening mee houden en zorgt er dus wel voor dat prijzen hoger zijn (als je op de juiste momenten laad) dan zou moeten.

Maar ja we zijn verplicht door de gemeente om de publieke palen te gebruiken, die zouden dan toch wel beter geprijsd moeten zijn. Je kan in Frankrijk soms voor minder snelladen langs de snelweg.
Dynamische prijzen lijkt mij een heel slecht idee aan een publieke paal. Dan gaan mensen er zeker heeeeel lang aan hangen om een paar uur goedkoop te laden.
Hier hangen er nu soms al mensen 3 dagen aan de paal zo irritant.

Met een electra+ abbonement (€5) is het .39 om te laden met 400kw dan is het toch gek dat een 11kw paal het minimaal voor .42 of .45 moet doen. Ik vind niet dat gemeenten winst moeten maken op een publieke dienst. Nogsteeds wel blij dat mijn gemeente sgzh heeft want als je een Allego (.67) of andere aanbieder hebt betaal je helemaal een absurd bedrag.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
[...]

Ik kijk af en toe wel eens naar wat de dynamische prijzen doen en ik zie eigenlijk de afgelopen maanden dat deze relatief hoog blijft. Dus niet meer de extremen zoals je die vorig jaar had dat de prijzen meerdere malen in de maand ver onder 0 kwamen. Het schommelt vandaag gemiddeld zelfs rond de 32 cent.

Uiteindelijk is het een combinatie van meerdere factoren: Warme zomer, veel (kern)centrales die stilgelegd moesten worden door te weinig koelwater in de rivieren (of onderhoud) en meer gebruik van duur gas om de gascentrales te laten draaien, terwijl we al niet veel gas in de opslagen hebben. Veel vraag in heel de EU waardoor de stroomprijzen overal stijgen.

Als ik nu wil verlengen met een vast contract dan ga ik al 29 cent per kwh thuis betalen. De laadpaal hier in de straat doet 40 cent per kwh. (al verwacht ik dat deze ook nog gaat stijgen na 1 januari).
knoffy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:01:
[...]

Dynamische prijzen lijkt mij een heel slecht idee aan een publieke paal. Dan gaan mensen er zeker heeeeel lang aan hangen om een paar uur goedkoop te laden.

Met een electra+ abbonement (€5) is het .39 om te laden met 400kw dan is het toch gek dat een 11kw paal het minimaal voor .42 of .45 moet doen. Ik vind niet dat gemeenten winst moeten maken op een publieke dienst. Nogsteeds wel blij dat mijn gemeente sgzh heeft want als je een Allego (.67) of andere aanbieder hebt betaal je helemaal een absurd bedrag.
Twee puntjes: een laadpaal in de straat heeft dezelfde aansluiting als in je meterkast thuis. Deze aansluitingen bestaan uit netwerkkosten voor de netbeheerder, de energieprijzen en belastingen. Bedrijven moeten honderden laadpalen beheren voor 45 cent per verkochte kwh, waarvan 3/4 van de prijs per kwh al voor de netbeheerder en elektriciteit is. Dan blijft er nog maar een paar cent over voor het onderhoud van die paal (en communicatie naar backoffice, administratie etc). Zo'n rare prijs is het dus niet, hoe raar dat ook klinkt. Ik heb zelf ook een rekensom gemaakt als ik thuis een laadpaal aanschaf met backoffice. Dan kom ik per kwh op een hoger tarief uit dan waarvoor ik nu openbaar kan laden... (in dit geval reken ik de investering in de laadpaal, backoffice en 30 cent per kwh).

Gemeentes maken daar geen winst op. Dat zijn de bedrijven van wie deze laadpalen zijn. De gemeentes schrijven in dit geval een aanbesteding uit waarop deze bedrijven met het beste aanbod kunnen inschrijven. In de aanbesteding staan dan ook voorwaarden in dat de prijzen niet te hoog zijn. (anders krijg je inderdaad de Allego tarieven). En ook die bedrijven maken niet altijd dikke winsten op die laadpalen, Vattenfall heeft al eens bij BNR uitgelegd dat ze lang niet op alle laadpalen quite spelen, soms zelfs verlies maken op laadpalen in dunbevolkte gebieden.

Een Elektra is een grote partij, neemt heel veel energie af (waar dan fors minder belasting op zit) en verkopen abonnementen (dus stabiele inkomsten zonder nog maar 1 kwh te hebben verkocht). Die rekenen dan een concurrende prijs. En ze zullen ook ongetwijfeld veel bezoekers hebben die wel de volle prijs aftikken per kwh. Dan kunnen ze die paar klanten met een abonnement wel wat korting geven.

Ik kan zelf ook bij Tesla laden voor 33 cent. Dat lukt mij thuis momenteel niet als ik alle kosten voor thuisladen moet doorberekenen aan de werkgever, dan zit ik ook al boven de 40 cent.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:27

Yucko

One clown to rule them all !

krakendmodem schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:43:
[...]

Als ik nu wil verlengen met een vast contract dan ga ik al 29 cent per kwh thuis betalen. De laadpaal hier in de straat doet 40 cent per kwh. (al verwacht ik dat deze ook nog gaat stijgen na 1 januari).
tja, ik heb in de 1e week van Maart verlengd (3 jaar) bij Essent voor € 0,26 per kWh. Als ik bij dezelfde aanbieder nu een 3 jarig contract zou afsluiten dan ben ik 1,2 cent per kWh duurder uit.

Nu kom ik zo goed als nooit in sgzh gebied, maar ben wel benieuwd hoeveel de stijging in absolute zin was.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 18:59

Ik zou niet ANWB pakken maar Allego. Als het kan ook EWEGo pas proberen te krijgen. Electroverse en Eneco zijn ook goeie opties. Ik vind Eneco zelf fijner dan Shell maar dat heeft ook iets te maken met de kosten structuur in het buitenland en hoe ze afrekenen.

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31
Yucko schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:54:
[...]

Nu kom ik zo goed als nooit in sgzh gebied, maar ben wel benieuwd hoeveel de stijging in absolute zin was.
In 2023 bijvoorbeeld € 0,26, nu € 0,42. De gemiddelde prijs van stroom is in die tijd zeker niet zoveel gestegen, maar hierin zit wel een belastingverhoging.

Overigens las ik in het jaarverslag van Fastned dat de gemiddelde inkoopprijs 12% van de gemiddelde verkoopprijs is. Dan kun je nagaan hoeveel ze ongeveer als inkoopprijs betalen. Niet te vergelijken met de laadpaal in de buurt natuurlijk, alleen al omdat ze gemiddeld veel minder energiebelasting betalen door het hoge verbruik.

Hoe dan ook, dit topic moet volgens mij vooral gaan over laadpassen en -kosten en niet wat we vervolgens vinden van die kosten. Het is evident dat we allemaal spekkoper zijn op dit moment, met energiekosten per kilometer die substantieel lager liggen dan wat vervuilende autorijders betalen.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 10:51
Email van Polestar :

We're introducing two new subscription tiers for Polestar Charge: Polestar Charge Plus and Polestar Charge Pro. From 1 October 2026, you can choose between two new subscription tiers on top of your free Polestar Charge access to save on public fast charging.
What's new
You already have free access to Polestar Charge: your card, the app, and our network of over 1 million charge points. From 1 October, you can subscribe to add a discount on top:
  • Polestar Charge Plus: 15% charging discount at Fastned, E-Flux, Shell Recharge, Spirii, Vattenfall InCharge, €7.99/month
  • Polestar Charge Pro: 30% charging discount at Fastned, E-Flux, Shell Recharge, Spirii, Allego, Vattenfall InCharge, IONITY, €14.99/month
Charge occasionally in public? Plus keeps costs low. Charge often or drive long distances? Pro gives you the bigger discount.

https://plugsurfing.com/partners/polestar-charge-subscription-new/

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:01
kevertje1977 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:28:
Email van Polestar :

We're introducing two new subscription tiers for Polestar Charge: Polestar Charge Plus and Polestar Charge Pro. From 1 October 2026, you can choose between two new subscription tiers on top of your free Polestar Charge access to save on public fast charging.
What's new
You already have free access to Polestar Charge: your card, the app, and our network of over 1 million charge points. From 1 October, you can subscribe to add a discount on top:
  • Polestar Charge Plus: 15% charging discount at Fastned, E-Flux, Shell Recharge, Spirii, Vattenfall InCharge, €7.99/month
  • Polestar Charge Pro: 30% charging discount at Fastned, E-Flux, Shell Recharge, Spirii, Allego, Vattenfall InCharge, IONITY, €14.99/month
Charge occasionally in public? Plus keeps costs low. Charge often or drive long distances? Pro gives you the bigger discount.

https://plugsurfing.com/partners/polestar-charge-subscription-new/
Geeft wel een beetje het failliet van de chargeleage alliance aan: wel fastned en ionity maar geen electra.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• thomvh
Het zal wel aan mij liggen. Maar wanneer is Polestar Charge een goed deal? Het is namelijk standaard vaak al goedkoper om de individuele partijen te gebruiken. De 15% korting is basically de opslag die plugsurfing erop zet die eraf gaat.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:01
thomvh schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:41:
Het zal wel aan mij liggen. Maar wanneer is Polestar Charge een goed deal? Het is namelijk standaard vaak al goedkoper om de individuele partijen te gebruiken. De 15% korting is basically de opslag die plugsurfing erop zet die eraf gaat.
Het pro abonnement als je binnen 1 maand veel wil laden bij verschillende aanbieders.
Maand-tarief is hoger dan direct bij ionity, maar je kan dan ook bij andere aanbieders laden.
Verder denk ik vooral voor "niet tweakers die zonder al te veel nadenken binnen het eigen merk van de auto toch lekker korting krijgen"

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 17:21
Even een vraag over Electra+ bij afrit west Veenendaal. Heb nu 2x gehad vandaag en afgelopen dagen dat alle 6 de palen offline waren. Vandaag zelfs 2x. Vanmorgen rond 10:30 en vanavond rond 19:30. Had gereserveerd en hierdoor nog 1 plek. Toen ik terug kwam van de Mac waren alle palen geblokkeerd en toen ik stopte met laden mijn paal ook.

Het lijkt wel of deze palen worden uitgeschakeld op bepaalde momenten. Iemand die meer info heeft?

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:37:
Even een vraag over Electra+ bij afrit west Veenendaal. Heb nu 2x gehad vandaag en afgelopen dagen dat alle 6 de palen offline waren. Vandaag zelfs 2x. Vanmorgen rond 10:30 en vanavond rond 19:30. Had gereserveerd en hierdoor nog 1 plek. Toen ik terug kwam van de Mac waren alle palen geblokkeerd en toen ik stopte met laden mijn paal ook.

Het lijkt wel of deze palen worden uitgeschakeld op bepaalde momenten. Iemand die meer info heeft?
Geen idee, paar keer geladen geen probleem, alleen 1 keer dus niet;
Zjanzjak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:11:
5 laadpunten lagen eruit bij Veenendaal, eentje deed het nog en was vrij vaak bezet terwijl ik onderweg was met vrouwlief richting de Veluwe. Toen we in de buurt waren kwam het ene werkende laadpunt vrij, vrouwlief gelijk gereserveerd en 8 minuten later stond ik te laden. Stond mooi 'Gereserveerd' op het matrixbord. :)
Was een maandagmiddag in juni rond half 3.

• Pr088
knoffy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:01:
[...]

Gemeenten maken ook helemaal geen winst op laadpalen. En het plaatsen van een paal is grof duur, inclusief aansluiting bij de netbeheerders, straatwerk en bebording ongeveer € 6000 per paal. En in concessies liggen de prijzen allemaal tussen de 33-50 cent. De uitschieters zijn palen in een vergunningstelsel waarbij eigen prijzen door de aanbieder mogen worden gevraagd.

En sinds vorig jaar betalen aanbieders ook gewoon 13 cent energiebelasting. Scheelt ook 7 cent toen de korting verviel.

Dus wees eerlijk in je kritiek op gemeenten.

In Frankrijk liggen stroomkosten sowieso lager. Als je echt wat wil veranderen moet je bij de landelijke politiek zijn.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:49
Pr088 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:14:
[...]

En sinds vorig jaar betalen aanbieders ook gewoon 13 cent energiebelasting. Scheelt ook 7 cent toen de korting verviel.
Je vergeet wel dat CPO's de ERE certificaten ontvangen, ook al gauw 10ct/kWh.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een groot deel van de Sgzh 2.0 laders lijkt eruit te liggen Rotterdam (en buitenwijken) sinds donderdag

Vanmorgen nog even gebeld met Velian- Equans en je krijgt idd een bandje dat wegens een storing deel van de olaadpalen in zuid Holland niet werkt.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019

• Pr088
PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:45:
[...]

Je vergeet wel dat CPO's de ERE certificaten ontvangen, ook al gauw 10ct/kWh.
Klopt. Dat zat in de concessies verwerkt. Ik had gehoopt dat we dat in de prijzen zouden terugzien. Maar verdwijnt blijkbaar gewoon in de marge/winst.

[ Voor 26% gewijzigd door Pr088 op 05-09-2026 18:09 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:48
Het kan blijkbaar soms lang duren voordat een sessie zichtbaar is. Ik heb een paar weken terug met tesla multipass geladen bij een onbekende openbare paal. Ik zie nog steeds geen afrekening . Kan het zijn dat ie niet mee komt ? Er is ook nog niets van m’n cc afgeschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-09-2026 08:09 ]

• Zjanzjak
karel_G_1981 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:08:
Het kan blijkbaar soms lang duren voordat een sessie zichtbaar is. Ik heb een paar weken terug met tesla multipass geladen bij een onbekende openbare paal. Ik zie nog steeds geen afrekening . Kan het zijn dat ie niet mee komt ? Er is ook nog niets van m’n cc afgeschreven.
Maak van 'blijkbaar' maar 'dat kan zeker', het gebeurt, bij diverse CPO's en met diverse MSP's.
Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt. Zelf al paar keer meegemaakt met verschillende laadpalen en/of laadpassen, dat ik maanden (tot zelfs dik een half jaar) later pas de rekening kreeg. Een enkele keer (paar jaar geleden) nooit meer iets gehoord dus gratis geladen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:00:
…Een enkele keer (paar jaar geleden) nooit meer iets gehoord dus gratis geladen.
Dat was niet gratis. ‘Iemand’ anders heeft simpelweg voor jou betaald.

• karel_G_1981
Zjanzjak schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:00:
[...]

Maak van 'blijkbaar' maar 'dat kan zeker', het gebeurt, bij diverse CPO's en met diverse MSP's.
Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt. Zelf al paar keer meegemaakt met verschillende laadpalen en/of laadpassen, dat ik maanden (tot zelfs dik een half jaar) later pas de rekening kreeg. Een enkele keer (paar jaar geleden) nooit meer iets gehoord dus gratis geladen.
Net ff gechecked maar nog steeds niks. Ik heb er wel degelijk geladen want in de tesla app staat gewoon dat ik daar 32 kWh heb geladen maar verder geen kosten en geen rekening. Kan het zijn dat het een gratis paal was ? Ik moest de sessie wel met m’n tesla pasje activeren, ik zat net ff te checken maar bij de anwb app staat ie er niet bij dus er staan ook nergens kosten per kWh

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:38

Harrie van Til

Doe maar blauw

karel_G_1981 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:06:
[...]

Net ff gechecked maar nog steeds niks. Ik heb er wel degelijk geladen want in de tesla app staat gewoon dat ik daar 32 kWh heb geladen maar verder geen kosten en geen rekening. Kan het zijn dat het een gratis paal was ? Ik moest de sessie wel met m’n tesla pasje activeren, ik zat net ff te checken maar bij de anwb app staat ie er niet bij dus er staan ook nergens kosten per kWh
Man, maak je niet zo druk. De rekening komt vanzelf. Of niet.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• PeterZ(on)
[...]

Mooi toch, beter dan niet geladen en toch een rekening. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:35
Ik lees iets verkeerd of er is een bug.

Ik heb mijn auto aan een Qwello paal gehangen met een laadlimiet van 25 euro.

Op alle facturen die ik krijg staat ook dat er 25 euro word afgeschreven.

Toch heb ik bijna 80kWh geladen. Tegen verwachting in was mijn auto 100% geladen. Dit kan nooit voor die 25 euro want het tarief was 0.605 cent per kWh (staat ook op factuur).

Dat zou betekenen dat ik heel veel gratis stroom heb gekregen. 25 euro gedeeld door 0.605 is 41 kWh terwijl er dus (volgens factuur) 80 kWh is geladen.

Herkend iemand dit? Ondanks het limiet van 25 euro en het ook netjes factureren van 25 euro is er dus veel meer geladen

Of kijk ik ergens overheen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLMoyJBviXrhGapPotAxnpf9Czk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEzV0RICwV2YzGC3LWMNYSRC.jpg?f=fotoalbum_large

• hopiconjo
  • Nu online
World Citizen schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:43:
Ik lees iets verkeerd of er is een bug.

Ik heb mijn auto aan een Qwello paal gehangen met een laadlimiet van 25 euro.

Op alle facturen die ik krijg staat ook dat er 25 euro word afgeschreven.

Toch heb ik bijna 80kWh geladen. Tegen verwachting in was mijn auto 100% geladen. Dit kan nooit voor die 25 euro want het tarief was 0.605 cent per kWh (staat ook op factuur).

Dat zou betekenen dat ik heel veel gratis stroom heb gekregen. 25 euro gedeeld door 0.605 is 41 kWh terwijl er dus (volgens factuur) 80 kWh is geladen.

Herkend iemand dit? Ondanks het limiet van 25 euro en het ook netjes factureren van 25 euro is er dus veel meer geladen

Of kijk ik ergens overheen ?

[Afbeelding]
Ik denk dat je binnen enkle dagen nog wel vervolg factuur krijgt. Lijkt alsof die de reserving eerst factureert en later de bijkomende kosten; maar ben hier niet zeker van

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:21
[...]

Tesla pasje?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Pr088
Interessant inderdaad. Want een Tesla laadpas bestaat niet. @karel_G_1981

• karel_G_1981
Pr088 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:06:
[...]

Interessant inderdaad. Want een Tesla laadpas bestaat niet. @karel_G_1981
jawel je kunt de keycard (het pasje dat je kan gebruiken om je tesla te openen/starten) van je tesla ook gebruiken om te laden op alle openbare laadpalen, dit heet tesla multipass. Geld wordt dan door tesla gefactureerd. Werkt eigenlijk op nagenoeg alle openbare palen is mijn ervaring.

Gebruikte vroeger hiervoor de anwb pas maar met de tesla key card heb je geen opstartkosten en is doorgaans dus goedkoper .

https://www.tesla.com/nl_nl/support/charging/ev-roaming/tesla-multipass

[ Voor 23% gewijzigd door karel_G_1981 op 08-09-2026 11:45 ]

• Zjanzjak
Kan het zijn dat het een gratis paal was ?
Wat is eigenlijk de locatie van deze laadpaal?
karel_G_1981 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:42:
Gebruikte vroeger hiervoor de anwb pas maar met de tesla key card heb je geen opstartkosten en is doorgaans dus goedkoper .
Uit nieuwsgierigheid, kan je dan ook ergens de tarieven zien van de laadpalen waar je wilt gaan laden?

• justinb81
  • Laatst online: 12-09 22:28
Ja, in de tesla app staan ook opladers van derden.

• karel_G_1981
justinb81 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:50:
Ja, in de tesla app staan ook opladers van derden.
Ze staan er vaak in ,maar niet altijd maar het werkt bijna altijd met die pas en mijn ervaring (ook al staat de paal er niet in) en het is goedkoper is dan het anwb pasje.

Deze lader stond ook niet in de anwb AP overigens was aan de kampweg op Soesterberg. Zie nog steeds geen afschrijving

• Zjanzjak
karel_G_1981 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:56:
Deze lader stond ook niet in de anwb AP overigens was aan de kampweg op Soesterberg.
In Google Maps zie ik er eentje van Total Energies, Kampweg 2, die ik overigens wel in de ANWB app zie staan zij het onder een ander adres.
Lekker laten gaan verder, komt het, dan komt het, zo niet, dan niet. Dan mooi gratis.

• Roenie
  • Niet online
[b]Zjanzjak schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:20…Lekker laten gaan verder, komt het, dan komt het, zo niet, dan niet. Dan mooi gratis.
Dat is niet gratis. ‘Iemand’ anders heeft dan simpelweg betaald.

• karel_G_1981
Roenie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:52:
[...]
Dat is niet gratis. ‘Iemand’ anders heeft dan simpelweg betaald.
Ik heb keurig het laden gestart en gestopt met het teslapasje. Dus de sessie is gewoon op m’n pasje geregistreerd . Maargoed we houden het in de gaten en anders gratis idd , ga ik daar nog eens heen haha.

• Roenie
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:22:
[...]

Ik heb keurig het laden gestart en gestopt met het teslapasje. Dus de sessie is gewoon op m’n pasje geregistreerd . Maargoed we houden het in de gaten en anders gratis idd , ga ik daar nog eens heen haha.
Mijn punt is dat het niet gratis is want je laat iemand anders de rekening betalen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:48
Roenie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:57:
[...]
Mijn punt is dat het niet gratis is want je laat iemand anders de rekening betalen.
Is dat filosofisch bedoeld, waar wil je naartoe met die uitspraak?

• Roenie
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:22:
[...]

Is dat filosofisch bedoeld, waar wil je naartoe met die uitspraak?
Nee, dat de elektriciteit niet betaald is door degene die laadt. Dat zal nog betaald moeten worden door die persoon, ook als de rekening niet komt. Je kunt bijvoorbeeld een mailtje sturen om aan te geven dat na een bepaalde tijd er nog geen geld is afgeschreven. Als daar niets mee gedaan wordt dan heb je in ieder geval aangegeven dat je nog niet betaald hebt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:48
Roenie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:30:
[...]

Je kunt bijvoorbeeld een mailtje sturen om aan te geven dat na een bepaalde tijd er nog geen geld is afgeschreven. Als daar niets mee gedaan wordt dan heb je in ieder geval aangegeven dat je nog niet betaald hebt.
Ik bewonder je eerlijkheid maar ik zou er zelf geen moeite in steken.

• karel_G_1981
ASW1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:54:
[...]

Ik bewonder je eerlijkheid maar ik zou er zelf geen moeite in steken.
Haha lijkt me ook niet moeten ze hun zaken maar op orde hebben. Ik heb m’n best gedaan door op de manier waarop het hoort een laadsessie te starten en sluiten. Voordeel schutter lijkt me.

• Zjanzjak
karel_G_1981 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:22:
Maargoed we houden het in de gaten en anders gratis idd , ga ik daar nog eens heen haha.
Helemaal gelijk, gratis laden it is.

Maar is het die laadpaal aan Kampweg 2?
Meestermaas schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:37:

Zie trouwens net dat er wederom 5 buiten werking zijn. Apart.

[ Voor 52% gewijzigd door Zjanzjak op 08-09-2026 22:34 ]

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 17:21
Ja vreemd toch? Ik zag het laatst in de app ook bij een andere locatie en het lijkt wel of Electra bewust de stroom eraf haalt op bepaalde momenten.

Vervelend, want voor de rest vind ik het hele fijne laadstations op goede locaties met koffie.

• karel_G_1981
Meestermaas schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:07:
Ja vreemd toch? Ik zag het laatst in de app ook bij een andere locatie en het lijkt wel of Electra bewust de stroom eraf haalt op bepaalde momenten.

Vervelend, want voor de rest vind ik het hele fijne laadstations op goede locaties met koffie.
Netcongestie?

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:07:
Hmmm, zou wel apart zijn.
Als ik van of naar de Veluwe ga, check ik altijd Electra Veenendaal en Electra Sliedrecht.
Veenendaal nu dus al een paar keer gezien dat er 1 online is en 5 niet, maar nog niet gezien dat ze alle 6 offline zijn. Bij die in Sliedrecht nog nooit gezien dat er iets offline was.
Op dit moment allemaal weer online in Veenendaal trouwens. 8)7

• karel_G_1981
Zjanzjak schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:13:
[...]

[...]

Was op een soort bedrijventerreintje, nummer weet ik niet meer moest daar in de buurt zijn

• Nova163
Het valt me bij Fastned (in dit geval bij Gentbrugge) op dat mijn auto vaak met 60 kW laadt, terwijl het maximum 77 kW is. Eerder op dezelfde dag, bij dezelfde accu-ontlading, laadde hij bij Electra wel met 77 kW. Dit is al meerdere keren gebeurd. Zou dat in verband met de afspraken rond netcongestie zijn dat ze alle auto's 20% minder snel laden? Ik zou het zelf logisch vinden om de het maximum van de laadpaal te beperken in plaats van ook traag ladende auto's te vertragen, maar dat is wellicht uit eigenbelang geredeneerd.

• hopiconjo
  • Nu online
Nova163 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:58:
Het valt me bij Fastned (in dit geval bij Gentbrugge) op dat mijn auto vaak met 60 kW laadt, terwijl het maximum 77 kW is. Eerder op dezelfde dag, bij dezelfde accu-ontlading, laadde hij bij Electra wel met 77 kW. Dit is al meerdere keren gebeurd. Zou dat in verband met de afspraken rond netcongestie zijn dat ze alle auto's 20% minder snel laden? Ik zou het zelf logisch vinden om de het maximum van de laadpaal te beperken in plaats van ook traag ladende auto's te vertragen, maar dat is wellicht uit eigenbelang geredeneerd.
De opgegeven laadsnelheid van Fastned komt aardig overheen met mijn laadervaring. Hoe lager mijn accu stand is hoe hoger de laadsnelheid. Deze wordt alleen maar lager als mijn accu voller wordt. Of dit iets bij electrisch laden hoort of Fastned dit doet weet ik eigenlijk niet.

https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht

• Roenie
  • Niet online
Zjanzjak schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:13:
[...]

[...]

Het is het ook zo wat om verschillende malen te gaan bedelen om de rekening. Maar om het dan maar gratis te noemen klopt simpelweg niet. Een simpel berichtje om te melden en als daar niet op gereageerd wordt dan houdt het wel op.

Wat doe je als je laadsessie dubbel afgeschreven wordt? Is dat dan ‘gratis’ geld voor de laadpaalaanbieder? Of stuur je dan wel een berichtje?

• Nova163
hopiconjo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:46:
[...]

De opgegeven laadsnelheid van Fastned komt aardig overheen met mijn laadervaring. Hoe lager mijn accu stand is hoe hoger de laadsnelheid. Deze wordt alleen maar lager als mijn accu voller wordt. Of dit iets bij electrisch laden hoort of Fastned dit doet weet ik eigenlijk niet.

https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht
Ja, dat is de beperking vanuit de auto (het BMS). Wat ik bedoelde is: als ik bij Electra laadt met een accu op werktemperatuur en een lading van 20%, krijg ik hogere laadsnelheden dan bij Fastned met een accu op dezelfde temperatuur en een lading van 20%. Omdat er zoveel factoren meespelen is het vaak een beetje gissen waarom je een hoge of lage laadsnelheid hebt, maar ik denk bij Fastned vaak iets lagere snelheden te merken dan bij andere aanbieders, dus ik was benieuwd of anderen dat herkennen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:40

JT

VETAK y0

Met mijn auto nu bij 2 verschillende Fastnedstations op 2 verschillende dagen ongeveer 60% van de snelheid gehaald. Not impressed. Met Ionity gaat er gewoon 230kw in.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Zjanzjak
karel_G_1981 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
Was op een soort bedrijventerreintje, nummer weet ik niet meer moest daar in de buurt zijn
Naja, maakt ook niet uit, je hebt mooi gratis geladen.
Het valt me bij Fastned (in dit geval bij Gentbrugge) op dat mijn auto vaak met 60 kW laadt, terwijl het maximum 77 kW is. Eerder op dezelfde dag, bij dezelfde accu-ontlading, laadde hij bij Electra wel met 77 kW. Dit is al meerdere keren gebeurd.
JT schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:39:
Met mijn auto nu bij 2 verschillende Fastnedstations op 2 verschillende dagen ongeveer 60% van de snelheid gehaald. Not impressed. Met Ionity gaat er gewoon 230kw in.
Geen last van hier, zowel bij FastNed als bij Electra haal ik dezelfde juiste laadsnelheid.
Heb het heel soms bij de V2 Tesla laders wel eens, maar als ik dan wissel van plek is het weer ok.

• Roenie
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:10:
[...]

Naja, maakt ook niet uit, je hebt mooi gratis geladen…
Je reageert zeer selectief, maar neemt wel de moeite om je eigen mening te herhalen waar dat maar kan. Is mijn vraag te confronterend?
Wat doe je als je laadsessie dubbel afgeschreven wordt? Is dat dan ‘gratis’ geld voor de laadpaalaanbieder? Of stuur je dan wel een berichtje?
Op zich is het trouwens menselijk om ‘voordeeltjes’ te pakken maar geen schade te willen lijden. Je bent vast niet de enige ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:40

JT

VETAK y0

Ik wou nu op een locatie laden waar er in de buurt maar 1 laadpaal in de buurt is (buitenlocatie) maar deze kost met direct payment 1e/kwh voor 11kw :/ Nu zag ik dat het met een aantal merkpassen, waaronder Kia/Hyundai 30ct is. Ik heb gezocht in dit topic en lees vooral negatieve dingen over die passen, voor zover ik er wat over kon vinden. Hij kost 7,50 om aan te vragen. Dus nu vroeg ik mij af, is er reden om dit geld aan deze pas uit te geven naast die ene locatie? Zijn jullie vaker tegengekomen dat je met deze pas aardig voordeel had?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:01

Oekol

waka waka hey hey

Helaas gaat Electra dingen aanpassen in het Auto charge beleid. Dan houden we het dus bij Tesla en Fastned voortaan om te laden zonder dat we een laadpas nodig hebben fysiek.
In de komende weken stoppen we met de ondersteuning van niet-Electra laadkaarten voor het activeren van Autocharge.

Om Autocharge te kunnen blijven gebruiken, koppelt u een andere betaalmethode aan uw voertuig via de Electra-app.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Zjanzjak
Oekol schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:32:
Helaas gaat Electra dingen aanpassen in het Auto charge beleid. Dan houden we het dus bij Tesla en Fastned voortaan om te laden zonder dat we een laadpas nodig hebben fysiek.
Of ik mis iets of ik lees het verkeerd maar wat is dan het probleem precies?

Ik heb autocharge geactiveerd op mijn auto en die van mijn vrouw en nu is het een kwestie van koppelen en klaar, geen centje pijn, geen pas nodig ook. Ook niet om autocharge te activeren.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zjanzjak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:25:
[...]

Of ik mis iets of ik lees het verkeerd maar wat is dan het probleem precies?

Ik heb autocharge geactiveerd op mijn auto en die van mijn vrouw en nu is het een kwestie van koppelen en klaar, geen centje pijn, geen pas nodig ook. Ook niet om autocharge te activeren.
Het kan alleen nog via een Electra kaart zeggen ze. Dus mijn laadpas welke geen Electra kaart is gaat het dan niet meer doen is mijn conclusie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Zjanzjak
Oekol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:50:
Het kan alleen nog via een Electra kaart zeggen ze. Dus mijn laadpas welke geen Electra kaart is gaat het dan niet meer doen is mijn conclusie.
Die snap ik, maar, waarom gebruik je geen autocharge?
Komt er geen pas aan te pas (pun intended).

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zjanzjak schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:23:
[...]

Die snap ik, maar, waarom gebruik je geen autocharge?
Komt er geen pas aan te pas (pun intended).
Ik gebruik het maar krijg dus die mail dat ze er mee gaan stoppen voor niet Electra passen

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 10-09-2026 07:47 ]

• Zjanzjak
Oekol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:47:
Ik gebruik het maar krijg dus die mail dat ze er mee gaan stoppen voor niet Electra passen
Dus als ik het goed begrijp heb jij als 'betaalmiddel' een andere laadpas toegevoegd?
Waarom niet je creditcard? Dat heb ik, en boeit het verder niet voor Electra en kan ik laden.

• TDHS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 17:07
Een bericht uit het AD over (en dit is een aanname) SGZH of Samenwerkende Gemeenten Zuid Holland. Over de precieze prijzen kan ik geen info vinden.

Aangevuld op 11 sept uit EV update punt nl: Voor de nieuwe concessie wordt door gemeenten ongeveer € 0,30 per kWh inclusief btw als regulier tarief genoemd. Ook bestaande laadpalen die onder de concessie worden overgenomen, krijgen de nieuwe prijzen. Die € 0,30 per kWh is een indicatie, en meer ook niet. De tarieven kunnen later namelijk veranderen door ontwikkelingen op de energiemarkt en wijzigingen in belastingen of netbeheerkosten.

--

Duizenden nieuwe laadpalen in Zuid-Holland: prijs hangt af van het tijdstip waarop je laadt

Duizenden extra openbare laadpalen én wisselende tarieven voor stroom: de prijs voor het opladen van een elektrische auto aan een openbare laadpaal in 43 gemeenten in Zuid-Holland wordt straks afhankelijk van het tijdstip. Wie zijn auto aansluit op een moment dat het stroomnet minder wordt belast, kan profiteren van een lager tarief.

9 september 2026, 09:30Laatste update: gisteren om 09:54

Dat is het gevolg van een nieuwe regionale overeenkomst voor openbare laadpalen in 43 gemeenten in Zuid-Holland en Zeeland, waaronder Delft, Dordrecht, Gorinchem, Hoeksche Waard, Gouda, Vlaardingen, Papendrecht, Zwijndrecht en Middelburg. TotalEnergies (Public Charging) en Velian gaan de laadpalen de komende jaren plaatsen en beheren.

Voor automobilisten verandert er meer dan alleen het aantal laadpalen. De nieuwe laadpalen krijgen tarieven die kunnen verschillen per moment van de dag. Daarmee willen de gemeenten mensen stimuleren om hun auto op te laden als er voldoende ruimte is op het elektriciteitsnet. Op drukke momenten kan het laadvermogen tijdelijk worden verlaagd, terwijl op rustige momenten sneller kan worden geladen.

Elektriciteitsnet bijna vol

Die aanpak moet helpen om de druk op het stroomnet te verminderen. In grote delen van Zuid-Holland is het elektriciteitsnet namelijk bijna vol, waardoor uitbreidingen steeds lastiger worden. De aanleg van nieuwe laadpalen blijft daardoor ook afhankelijk van de beschikbare capaciteit op het stroomnet.

Volgens de Dordtse wethouder Joost Veldman is de nieuwe aanpak nodig nu steeds meer inwoners en ondernemers overstappen op elektrisch rijden. ‘Elektrisch rijden wordt voor steeds meer inwoners en ondernemers een vanzelfsprekende keuze’, stelt hij in een persbericht. ‘Daarom is het belangrijk dat er voldoende laadmogelijkheden zijn en dat laden betaalbaar en toegankelijk blijft. Met deze nieuwe overeenkomst zorgen we niet alleen voor meer openbare laadpalen op de plekken waar de vraag het grootst is, maar ook voor lagere en transparante kosten en beter gebruik van het elektriciteitsnet.’
Scherm met tarief van dat moment
De nieuwe laadpalen krijgen een scherm waarop automobilisten vooraf kunnen zien welk tarief op dat moment geldt. Ook tijdens en na de laadsessie is zichtbaar wat het opladen kost. Daarnaast kan bij deze laadpalen ook zonder laadpas worden afgerekend, bijvoorbeeld met een bankpas of smartphone.

Volgens de gemeenten behoren de starttarieven van de nieuwe laadpalen tot de laagste voor openbaar laden in Nederland. Die prijzen kunnen later wel veranderen, bijvoorbeeld door ontwikkelingen op de energiemarkt, belastingen of netbeheerkosten. Ook kunnen aanbieders van laadpassen nog een eigen toeslag rekenen.

Niet alleen nieuwe laadpalen vallen onder de overeenkomst. Ook bestaande openbare laadpalen die worden overgenomen, krijgen de nieuwe tarieven.
Extra laadpalen waar vraag het grootst is
De komende jaren wordt het netwerk flink uitgebreid. In de regio gaat het uiteindelijk om ongeveer 23.000 openbare laadpalen. Daarvan staan er al zo’n 3100; de rest wordt de komende jaren geplaatst. Nieuwe laadpalen komen op plekken waar de vraag het grootst is, op basis van het gebruik van bestaande laadpunten en de verwachte groei van het aantal elektrische auto’s. Een openbare laadpaal heeft meestal twee aansluitingen, zodat twee elektrische auto’s tegelijk kunnen opladen.

Het project kon pas definitief van start, nadat de rechtbank eerder dit jaar de bezwaren van laadpaalbedrijf Park&Charge had afgewezen. Dat bedrijf vond dat de gezamenlijke aanbesteding van 43 gemeenten te groot was opgezet, maar de rechter gaf de gemeenten gelijk. Daardoor kunnen de gemeenten nu verder met de aanleg van het nieuwe netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door TDHS op 11-09-2026 08:49 ]

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:38
Oekol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:47:
[...]

Zoals @Zjanzjak al aangeeft CC koppelen en je hebt geen laadpas nodig. Recentelijk nog in Frankrijk geladen bij Electra, stekker in auto en na een dertigtal seconden begon het automatisch laden. In de app het laden stoppen, stekker uit auto, weer terug de laadpaal in en je kan vertrekken. M.a.w. als je als betaalmiddel je CC hebt gekoppeld heb je geen laadpas nodig.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Wakkie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:38:
[...]

Zoals @Zjanzjak al aangeeft CC koppelen en je hebt geen laadpas nodig. Recentelijk nog in Frankrijk geladen bij Electra, stekker in auto en na een dertigtal seconden begon het automatisch laden. In de app het laden stoppen, stekker uit auto, weer terug de laadpaal in en je kan vertrekken. M.a.w. al je als betaalmiddel je CC hebt gekoppeld heb je geen laadpas nodig.
Dat is een optie. Maar ze beperken dus wel dingen nu. Blij dat hij Fastned en Tesla laadpas nog wel kan. Dat worden en waren eigenlijk al sowieso mijn favoriete stops.

• hopiconjo
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:42:
[...]

Dat is een optie. Maar ze beperken dus wel dingen nu. Blij dat hij Fastned en Tesla laadpas nog wel kan. Dat worden en waren eigenlijk al sowieso mijn favoriete stops.
Ik gebruik voor fastned EWE met autocharge. Ik moest voor de koppeling een physieke pas hebben. Wat ik begreep kon dat voorheen met de app van EWE

• Nova163
TDHS schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
Een bericht uit het AD over (en dit is een aanname) SGZH of Samenwerkende Gemeenten Zuid Holland. Over de precieze prijzen kan ik geen info vinden.
Positieve ontwikkeling. Ik ben nog wel benieuwd of de toekomstige prijzen tijdig te zien zijn (in de app?) en of gebruikers ook kunnen kiezen om het laden pas te starten op een later moment dat het tarief lager is. Dat zou dan weer laadpaalkleven in de hand werken. Benieuwd hoe het gaat werken, maar belangrijke stap richting verduurzaming in combinatie met een stabiel stroomnet.

• Joost42
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:12
Kan iemand met een ANWB laadpas zonder abonnement meekijken of ik dit goed zie?

ANWB communiceert een starttarief van 89 cent, maar factureert 74 cent excl btw.
Na btw wordt die 74 cent € 0,8954 -> afgerond € 0,90.

Dus ze communiceren 89 cent, maar brengen 90 cent in rekening effectief.

Ik heb nog gekeken of ze op de achtergrond niet met € 0,735 rekenen. Maar ze lijken echt € 0,74 in rekening te brengen, niet € 0,735.

Klopt dit? Want dan hebben een hoop mensen te veel betaald afgelopen maanden.

(volgens mij betaalt dan 54% van de mensen 1 cent extra, doordat het eerst opgeteld wordt en daarna afgerond)
(bij het oude tarief speelde dit niet, want €0,57 excl btw is precies €0,690 incl btw)

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:21
Joost42 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:55:
Kan iemand met een ANWB laadpas zonder abonnement meekijken of ik dit goed zie?

ANWB communiceert een starttarief van 89 cent, maar factureert 74 cent excl btw.
Na btw wordt die 74 cent € 0,8954 -> afgerond € 0,90.

Dus ze communiceren 89 cent, maar brengen 90 cent in rekening effectief.

Ik heb nog gekeken of ze op de achtergrond niet met € 0,735 rekenen. Maar ze lijken echt € 0,74 in rekening te brengen, niet € 0,735.

Klopt dit? Want dan hebben een hoop mensen te veel betaald afgelopen maanden.

(volgens mij betaalt dan 54% van de mensen 1 cent extra, doordat het eerst opgeteld wordt en daarna afgerond)
(bij het oude tarief speelde dit niet, want €0,57 excl btw is precies €0,690 incl btw)
De 100 mio winst van de ANWB moet ergens vandaan komen.

En die winst hebben ze al verlaagd door de directie hoge beloningen te geven.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Pr088
hopiconjo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:48:
[...]

Ik gebruik voor fastned EWE met autocharge. Ik moest voor de koppeling een physieke pas hebben. Wat ik begreep kon dat voorheen met de app van EWE
Je kunt (kon - ik heb dat twee jaar geleden gedaan) je digitale laadpasnummer gewoon opvoeren. Nadeel was dat EWE na 3-6 maanden de laadpas deactiveerde omdat verzending naar Nederland niet mogelijk was. Mailboxde.com bood voor mij uitkomst. EWE GO laadpas ligt al jaren in de auto (met koppeling aan FastNed).

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

HansAuutB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:51:
[...]

De 100 mio winst van de ANWB moet ergens vandaan komen.

En die winst hebben ze al verlaagd door de directie hoge beloningen te geven.
Heb voor je bewering bronnen?

[ Voor 24% gewijzigd door niki_lauda op 11-09-2026 22:26 ]

• PeterZ(on)
niki_lauda schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:19:
[...]

Heb voor je bewering bronnen?
Dat kun je zelf makkelijk opzoeken, ik krijg dit bijvoorbeeld.

De algemene tendens is dat de directiebeloning bij de ANWB aanzienlijk meer stijgt dan het gemiddelde van de werknemers. Dit is dan ook de exacte reden waarom er in 2026 veel maatschappelijke en interne onrust is ontstaan.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:40:
[...]

Dat kun je zelf makkelijk opzoeken, ik krijg dit bijvoorbeeld.

De algemene tendens is dat de directiebeloning bij de ANWB aanzienlijk meer stijgt dan het gemiddelde van de werknemers. Dit is dan ook de exacte reden waarom er in 2026 veel maatschappelijke en interne onrust is ontstaan.
Maar ik kan de 100 miljoen winst niet vinden in het jaarverslag

• PeterZ(on)
niki_lauda schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:12:
[...]

Maar ik kan de 100 miljoen winst niet vinden in het jaarverslag
Dat is net zo makkelijk te vinden.

De ANWB heeft over het meest recent gerapporteerde boekjaar (2025) een nettowinst van 138 miljoen euro gemaakt. [1]

De belangrijkste cijfers uit de goedgekeurde jaarrekening: [1]
  • Winst: 138 miljoen euro (sommige bronnen en vakbonden spreken afgerond over circa 137 tot 150 miljoen euro)
  • Omzet: 1,6 miljard euro [1, 2, 3]

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Pr088 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:04:
[...]
Je kunt (kon - ik heb dat twee jaar geleden gedaan) je digitale laadpasnummer gewoon opvoeren. Nadeel was dat EWE na 3-6 maanden de laadpas deactiveerde omdat verzending naar Nederland niet mogelijk was. Mailboxde.com bood voor mij uitkomst. EWE GO laadpas ligt al jaren in de auto (met koppeling aan FastNed).
Volgens mij heeft Fastned het onmogelijk gemaakt om direct een laadpasnummer (virtueel of van een fysieke laadpas) in te voeren voor Autocharge, omdat dit te fraudegevoelig is.

Laadpasnummers zijn niet echt geheim en makkelijk te achterhalen of onderscheppen. Je moet die laadpas tegenwoordig dus ook eenmalig fysiek koppelen via de rfid-lezer van een Fastned snellader, dus dat gaat niet meer met een virtuele laadpas.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Vandaag kwam ik een eigenaardige laadpaal tegen. Adres laadpaal is: Pastoor van Kleefstraat 20, Egmond aan Zee.

Electroverse werkte niet, E-Flux werkte niet, alleen Shelll Recharge werkte. Het was zeer aan de prijs, 35 cent per sessie en 50 cent per kWh. Zojuist gekeken en m'n ANWB pasje had ook nog wel gewerkt. Beetje gek toch? Normaal werkt Electroverse of E-Flux altijd wel.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

In mijn recente ervaring was ANWB de goedkoopste vergeleken met Eneco en Vattenfall. De laatste 2 rekenen per kWh 18-30% meer bij diverse laadpalen in een binnenstad. Dan is het 89 cent starttarief niet zo hoog bij 25 kWh verbruik (3,6 ct per kWh).

Misschien was rechtstreeks betalen nog wel goedkoper, dat heb ik niet geprobeerd.

• thomvh
mrmrmr schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:49:
In mijn recente ervaring was ANWB de goedkoopste vergeleken met Eneco en Vattenfall. De laatste 2 rekenen per kWh 18-30% meer bij diverse laadpalen in een binnenstad. Dan is het 89 cent starttarief niet zo hoog bij 25 kWh verbruik (3,6 ct per kWh).

Misschien was rechtstreeks betalen nog wel goedkoper, dat heb ik niet geprobeerd.
Eneco heeft een vast tarief dus dat is niet raar 👀

• Pr088
TucanoItaly schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:44:
Vandaag kwam ik een eigenaardige laadpaal tegen. Adres laadpaal is: Pastoor van Kleefstraat 20, Egmond aan Zee.

Electroverse werkte niet, E-Flux werkte niet, alleen Shelll Recharge werkte. Het was zeer aan de prijs, 35 cent per sessie en 50 cent per kWh. Zojuist gekeken en m'n ANWB pasje had ook nog wel gewerkt. Beetje gek toch? Normaal werkt Electroverse of E-Flux altijd wel.
Wel gek want de paal wordt gewoon vermeld in de Electroverse app voor 35 cent per kWh. App werkte ook niet?

Shell is met 50 cent ook niet duur, voor een keertje.

Heb je misschien je Electroverse pas nog niet geactiveerd? Dat is de eerste keer als nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 12-09-2026 08:48 ]

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik hoor heel vaak van mensen dat ze alles via de app doen. Maar ik ben toch echt blij met (ook) een fysieke laadpas. Ik sta nu te laden in een parkeergarage (64 laadplekken) en daar is vaak geen of slecht internet beschikbaar, dus kwam mijn electroverse laadpas erg goed uit.

• Zjanzjak
TucanoItaly schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:44:
Pr088 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:35:
Heb je misschien je Electroverse pas nog niet geactiveerd? Dat is de eerste keer als nodig.
Kan, hoeft niet. Al vaker meegemaakt dat ik in de app van welke laadpas dan ook zie dat het laadpunt zichtbaar is, met tarief, maar de pas het gewoon verdomd om te werken.
geenstijl schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:14:
Ik hoor heel vaak van mensen dat ze alles via de app doen. Maar ik ben toch echt blij met (ook) een fysieke laadpas. Ik sta nu te laden in een parkeergarage (64 laadplekken) en daar is vaak geen of slecht internet beschikbaar, dus kwam mijn electroverse laadpas erg goed uit.
Daar is al het nodige over geschreven in dit topic, tot in den treure. ;)
Dus laten we dat maar achterwege laten, waar ik vooral benieuwd naar ben;
Welke parkeergarage?

Want over pasjes gesproken en parkeergarages gesproken, ben nu al aantal keer naar parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg geweest en ik stik van de gangbare en niet gangbare pasjes maar met geen mogelijkheid kreeg ik de boel aan de praat.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:36
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:46:
[...]

Want over pasjes gesproken en parkeergarages gesproken, ben nu al aantal keer naar parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg geweest en ik stik van de gangbare en niet gangbare pasjes maar met geen mogelijkheid kreeg ik de boel aan de praat.
Jeetje speelt dat nog steeds? De laders in die parkeergarage hebben het vanaf het begin (mei 2023) grote problemen gehad. Ik heb daarover destijds een paar keer heen en weer gemaild met de beheerder (Cube charging), zij erkenden de problemen maar op een gegeven moment niets meer gehoord. Gelukkig kan ik die garage vermijden en zijn er in Tilburg genoeg Vattenvall-palen à 33ct.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 19:19
Ik heb daar in december geladen met de electroverse pas. Nog steeds geen rekening van gehad overigens, terwijl ik de pas daarna ook wel heb gebruikt -op andere plaatsen- en daar gewoon voor heb betaald.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Daar is al het nodige over geschreven in dit topic, tot in den treure. ;)
Dus laten we dat maar achterwege laten, waar ik vooral benieuwd naar ben;
Welke parkeergarage?
Antwerpen Roosevelt. Wel prima garage, goede en veel oplaadplekken. Geen kleeftarief.
€ 0,58 per kwh en 1 cent per minuut.

• Zjanzjak
Of-Aaargh schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:54:
Jeetje speelt dat nog steeds? De laders in die parkeergarage hebben het vanaf het begin (mei 2023) grote problemen gehad. Ik heb daarover destijds een paar keer heen en weer gemaild met de beheerder (Cube charging), zij erkenden de problemen maar op een gegeven moment niets meer gehoord. Gelukkig kan ik die garage vermijden en zijn er in Tilburg genoeg Vattenvall-palen à 33ct.
Ben er al een poosje niet meer geweest maar onderstaand bericht geeft hoop. ;)
martinBMW schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:00:
Ik heb daar in december geladen met de electroverse pas. Nog steeds geen rekening van gehad overigens, terwijl ik de pas daarna ook wel heb gebruikt -op andere plaatsen- en daar gewoon voor heb betaald.
Als ik er weer eens ben zal ik die dan gebruiken, wie weet gratis laden dan. :Y)
geenstijl schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:17:
Antwerpen Roosevelt. Wel prima garage, goede en veel oplaadplekken. Geen kleeftarief.
Aha, daar kom ik nooit, Oudaen is mijn to go parkeergarage altijd in Antwerpen.
But good to know.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:58
geenstijl schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:17:
[...]
[in 1 uur met 11kWh (11x 0,58 = 6,38 +60x 0,01 =0,60) 6,98 euro.] als die 11kW constant gehaald wordt.

Dat komt dus bij het laden met 11kW op ~70 cent/kWh.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij is de stroom zoals deze in Duitsland is, beter dan in Nederland/België, want heb nooit met mijn Nissan Townstar boven de 290 km gehaald zonder/met reset van boordcomputer terwijl na het snelladen in Duitsland op de teller 293 km stond. Ik denk toch dat die bruinsteenkoolcentrales in Duitsland het beter doen dan de groene stroom in Nederland.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pr088 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:35:
[...]

Wel gek want de paal wordt gewoon vermeld in de Electroverse app voor 35 cent per kWh. App werkte ook niet?
Dank dat je het controleert. Zojuist zelf gecheckt, en ik had in de Electroverse app het filter op CCS staan... geactiveerd pasje werkte echter niet. Maar de app had ik dus niet geprobeerd. Ik zal het de volgende keer testen met de app!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2