ah kijk, exact zoals ik het goed zou vindenMadMan81 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:34:
[...]
Zowel Allego als Ecotap rekenen op dit laadpunt geen tijdstarief tussen 23:00 en 7:00. En bovendien pas als de laadsessie langer duurt dan 5 uur. Dus als jij na 18 uur jouw auto aansluit, kun je zonder tijdtarief laden tot 7 uur 's ochtends.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Overdrijven is ook een vak. In de nacht bestaat een uitzondering. En dat doet nagenoeg elke aanbieder.stanny schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
[...]
nu kan ik wel snappen dat als je pakt om 23u aankomt met een lege batterij en je in de ochtend weer moet kunnen vertrekken, je niet om 2-3u in de ochtend even uit je bed gaat om je auto te gaan verzetten.
Dus naar mijn gevoel:
plaktarieven, jazeker
Maar misschien 's nachts wat soepeler of zo
Wel een wereld van verschil met een auto 24u er aan te laten hangen uiteraard
De blokkeertarieven gelden in dit geval na 5 uur laden en niet tussen 23:00 uur en 7:00 uur 's ochtends. Dus 's avonds om 21 uur aan de lader zetten betekent pas blokkeerkosten na 10:00 uur de volgende dag hè!
Dus je hoeft echt niet midden in de nacht je bed uit.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
overdrijven is zeker een vak, maar waar overdrijf ik?Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Overdrijven is ook een vak. In de nacht bestaat een uitzondering. En dat doet nagenoeg elke aanbieder.
De blokkeertarieven gelden in dit geval na 5 uur laden en niet tussen 23:00 uur en 7:00 uur 's ochtends. Dus 's avonds om 21 uur aan de lader zetten betekent pas blokkeerkosten na 10:00 uur de volgende dag hè!
Als de aanbieders al doen wat ik verwacht is het toch gewoon goed?
Excuses dat ik die regels niet zomaar vanbuiten ken omdat ik ook nog nooit over nacht heb moeten laden dan maar zeker?

Om 7 uur toch, waarom zou het pas 3u later ingaan?Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Dus 's avonds om 21 uur aan de lader zetten betekent pas blokkeerkosten na 10:00 uur de volgende dag hè!
Je laadsessie duurt tenslotte al veel langer dan 5u.
De echte laadpaal oplichters zijn park n charge. Die rekenen een connectie tarief vanaf begin dat je gaat laden, ook in avond en nacht.Pr088 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Overdrijven is ook een vak. In de nacht bestaat een uitzondering. En dat doet nagenoeg elke aanbieder.
Voor hun moet je dus wel oppassen zeg maar.
Dat een bedrijf exorbitante bedragen rekent maakt ze nog geen oplichters.CP1977 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:48:
De echte laadpaal oplichters zijn park n charge. Die rekenen een connectie tarief vanaf begin dat je gaat laden, ook in avond en nacht.
Voor hun moet je dus wel oppassen zeg maar.
Ik vind je wel OEROLIEDOM niet zo slim als je zomaar gaat laden bij park n charge en dacht dat het goedkoop was.
Volgens mij zijn ze gebaseerd op verschillende platformen, al hebben ze allebei Ford op de auto. Ik dacht dat de Explorer is gebaseerd op VW ID.x platform en VW werkt niet met autocharge.mrfatmen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Dat verklaard al het een en ander.
Maar dan blijft het toch vreemd dat Capri wel ondersteuning heeft en Explorer niet of zou Ford dat later aangepast hebben?
Even een dienst mededeling:
Freshmile heeft de tarieven op Allego snelladers gewijzigd. Nu €0,65/kWh + €0,30/min....
2 juni was het nog 30+30, vandaag dus niet meer.
Freshmile heeft de tarieven op Allego snelladers gewijzigd. Nu €0,65/kWh + €0,30/min....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat gaat nog meer druk op Ionity geven van prijsbewuste Nederlanders in Duitsland? Geen leuk vooruitzicht met aanstaande zomervakantie voor de boeg.koboy schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:12:
Even een dienst mededeling:
EnBw iets duurder, maar in Duitsland met een abonnement heel geschikt èn rustiger.Azqi schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:24:
[...]
Dat gaat nog meer druk op Ionity geven van prijsbewuste Nederlanders in Duitsland? Geen leuk vooruitzicht met aanstaande zomervakantie voor de boeg.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ze maken gebruik van het feit dat er geen enkele laadpaal is met een schermpje die je van te voren even verteld: "Dit is het tarief, als je tot 100% wil laden gaat je dat ongeveer zoveel kosten" Dus weet je eigenlijk pas waar je aan toe bent als je de specifieke aanbieder van die specifieke paal gaat opzoeken en dan maar hopen dat de info op internet nog up to date is.Zjanzjak schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:03:
[...]
Dat een bedrijf exorbitante bedragen rekent maakt ze nog geen oplichters.
Ik vind je wel OEROLIEDOM niet zo slim als je zomaar gaat laden bij park n charge en dacht dat het goedkoop was.
blup
Precies dit, je zal maar net even in een rot situatie zitten en ergens heen moeten en snel even je auto aan de paal willen hangen en er niet aan denkt om hem te verplaatsen.Bezulba schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:37:
[...]
Ze maken gebruik van het feit dat er geen enkele laadpaal is met een schermpje die je van te voren even verteld: "Dit is het tarief, als je tot 100% wil laden gaat je dat ongeveer zoveel kosten" Dus weet je eigenlijk pas waar je aan toe bent als je de specifieke aanbieder van die specifieke paal gaat opzoeken en dan maar hopen dat de info op internet nog up to date is.
Eigenlijk zou elke laadapp gewoon bij starten een pushbericht moeten sturen met de tarieven. Netzoals mijn parkeerapp.
Ze moeten gewoon op elke laadpaal een schermpje hebben met het tarief, net als de grote paal bij het benzinestation. De realiteit is nu dat je naar een pomp rijd, gaat tanken en pas na het tanken er achterkomt dat je benzine 5 euro per liter is. Het is typisch dat het wel een eis is voor tankstations om die informatie van te voren te delen, maar niet bij elektrisch laden...jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:21:
[...]
Precies dit, je zal maar net even in een rot situatie zitten en ergens heen moeten en snel even je auto aan de paal willen hangen en er niet aan denkt om hem te verplaatsen.
Eigenlijk zou elke laadapp gewoon bij starten een pushbericht moeten sturen met de tarieven. Netzoals mijn parkeerapp.
blup
Wist je dat er jaarlijks zo'n 10.000 mensen de verkeerde brandstof tanken? Dit terwijl er op elk pomppistool met koeienletters staat welke brandstof er uit komt. Dus zo'n schermpje met prijzen gaat echt niet helpen. Pechvogels, dommeriken en gemakzuchtige mensen zul je altijd houden.Bezulba schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:25:
[...]
Ze moeten gewoon op elke laadpaal een schermpje hebben met het tarief, net als de grote paal bij het benzinestation. De realiteit is nu dat je naar een pomp rijd, gaat tanken en pas na het tanken er achterkomt dat je benzine 5 euro per liter is. Het is typisch dat het wel een eis is voor tankstations om die informatie van te voren te delen, maar niet bij elektrisch laden...
Ook hier weer, dit is al tot vervelens toe aan de orde geweest.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tuurlijk werkt zo een schermpje wel. kan ik gewoon op een schermpje zien hoeveel ik ga moeten betalen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:33:
[...]
Wist je dat er jaarlijks zo'n 10.000 mensen de verkeerde brandstof tanken? Dit terwijl er op elk pomppistool met koeienletters staat welke brandstof er uit komt. Dus zo'n schermpje met prijzen gaat echt niet helpen. Pechvogels, dommeriken en gemakzuchtige mensen zul je altijd houden.
Dat niet iedereen dat doet, zoals kijken welke slurf die in zijn benzine/diesel auto duwt, hoeft toch niet als dooddoener opgeworpen te worden om het dan maar gewoon niet te doen?
En dat het tot vervelens toe aan de orde geweest is, kan, maar dan is het misschien ook omdat velen zich daar zo aan storen.
En aangezien dit topic over openbare laadpalen en providers gaat, kan ik me ook niet inbeelden waarom dit hier niet ter zake zou doen.
Vervelend != irrelevant
Ja, en als je die dingen allemaal negeert, dan is het je eigen stomme fout...PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:33:
[...]
Wist je dat er jaarlijks zo'n 10.000 mensen de verkeerde brandstof tanken? Dit terwijl er op elk pomppistool met koeienletters staat welke brandstof er uit komt. Dus zo'n schermpje met prijzen gaat echt niet helpen. Pechvogels, dommeriken en gemakzuchtige mensen zul je altijd houden.
Ik laad niet dikwijls publiek maar weet ondertussen:
- bij Tesla wordt ik nooit geschoren
- als ik ergens inplug kijk ik even of er blokkeertarief is (in duitsland soms al na 4 uur, en ook als je batterij nog niet vol is) - afhankelijk daarvan beslis ik om toch elders te laden, of vervroegd te gaan loskoppelen.
- als ik lange ritten doe met veel snelladen kijk ik of een abo ergens zin heeft
- ik neem mijn gezond verstand mee, en een keer extra controleren kost geen moeite en kan veel besparen
Nu is het zo dat ik momenteel een laadkaart heb van de lease, maar het wordt niet geapprecieerd dat je gewoon een pak blokkeerkosten bij elkaar verzamelt. Dus, ik gedraag me alsof ik het allemaal zelf moet betalen. (ik zie het als oefenen voor later...)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Letterlijk de topic warning:stanny schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Tuurlijk werkt zo een schermpje wel. kan ik gewoon op een schermpje zien hoeveel ik ga moeten betalen.
Dat niet iedereen dat doet, zoals kijken welke slurf die in zijn benzine/diesel auto duwt, hoeft toch niet als dooddoener opgeworpen te worden om het dan maar gewoon niet te doen?
En dat het tot vervelens toe aan de orde geweest is, kan, maar dan is het misschien ook omdat velen zich daar zo aan storen.
En aangezien dit topic over openbare laadpalen en providers gaat, kan ik me ook niet inbeelden waarom dit hier niet ter zake zou doen.
Vervelend != irrelevant
.of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben
Klachten kunnen naar het mod team.
Inderdaad.Holzschuh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:51:
[...]
Letterlijk de topic warning:
[...]
.
Klachten kunnen naar het mod team.
En als aanvulling voor @Bezulba @jongetje @stanny en de rest...
--> Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Het probleem zit heb bij het feit dat er ooit besloten is om laadpaalaanbieders en laadpasaanbieders gescheiden te houden en ze onderling tariefafspraken mogen maken. Het is meer alsof je bij een tankstation verschillende literprijzen (en soms het duur van het tanken) moet afrekenen afhankelijk van hun afspraken met de banken die pinpassen aanbieden. De scheiding zou moeten zorgen voor goedkopere en transparantere tarieven, maar het tegengestelde lijkt juist de situatie te zijn.Bezulba schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:25:
[...]
Ze moeten gewoon op elke laadpaal een schermpje hebben met het tarief, net als de grote paal bij het benzinestation. De realiteit is nu dat je naar een pomp rijd, gaat tanken en pas na het tanken er achterkomt dat je benzine 5 euro per liter is. Het is typisch dat het wel een eis is voor tankstations om die informatie van te voren te delen, maar niet bij elektrisch laden...
Overigens zijn laadpaalaanbieders (die openbaar zijn) wel verplicht hun tarieven weer te geven en via hun te betalen. Dit mag echter ook via een QR-code, verplichte geverifieerde accounts en bijvoorbeeld maar een geaccepteerde betaalmethode, zoals alleen een creditcard.
Je geeft het zelf al aan, "dat niet iedereen dat doet......"stanny schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Tuurlijk werkt zo een schermpje wel. kan ik gewoon op een schermpje zien hoeveel ik ga moeten betalen.

Dat als er op elke lader een schermpje zou zijn waarbij je dan je laadpas of mobiel er voorhoud en je dan jouw individuele laadprijs kan zien zou wel handig zijn, maar daar ging het niet over. En wie gaat dan die infra aanleggen en onderhouden, en vooral betalen?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ter perspectief: ik laad bijna nooit openbaar AC, gisteren was er een discussie over blokkeerkosten bij een Allegro lader in Maastricht.
Ik ging eens kijken in mijn verschillende laadapps om te zien hoe dit wordt weergegeven.
Van de 5 apps die ik geprobeerd heb gaf er slechts één duidelijk aan
-wat de hoogte was van de blokkeerkosten
-wanneer deze ingaan
-gedurende welk tijdsblok deze gelden.
De transparantie is helaas ver te zoeken.
Ja als je goed weet wat je doet en waar je moet zoeken is het allemaal te vinden, maar op deze manier krijgen we de energietransitie er niet door. Waarom bijvoorbeeld geen notificatie doorgestuurd zodra de blokkeerkosten beginnen te lopen?
Ik ging eens kijken in mijn verschillende laadapps om te zien hoe dit wordt weergegeven.
-wanneer deze ingaan
Ja als je goed weet wat je doet en waar je moet zoeken is het allemaal te vinden, maar op deze manier krijgen we de energietransitie er niet door. Waarom bijvoorbeeld geen notificatie doorgestuurd zodra de blokkeerkosten beginnen te lopen?
Dat is toch zoals het heet, concurrentie, zoals je bij zoveel goederen en diensten hebt! Mooi toch, dan kun je tenminste die blokkeerkosten vermijden dan wel verminderen.ASW1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:00:
Ter perspectief: ik laad bijna nooit openbaar AC, gisteren was er een discussie over blokkeerkosten bij een Allegro lader in Maastricht.
-wanneer deze ingaan
Het is overigens Allego, de Allegro was een model van Austin.
Freshmile was toch al duurder in Duitsland? Maar hoe dan ook, met het duurste abbo van Ionity laad je voor 39 cent; alleen degenen met een 800V auto kunnen daar ook maar een beetje bij in de buurt komen.Azqi schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:24:
[...]
Dat gaat nog meer druk op Ionity geven van prijsbewuste Nederlanders in Duitsland? Geen leuk vooruitzicht met aanstaande zomervakantie voor de boeg.
Zelf was ik al van plan om op weg naar Billund in Denemarken weer een Ionity abbo te nemen voor een maand, en van Ionity naar de volgende Ionity op ongeveer 2 uur te rijden.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Hoe groot moet dat scherm dan worden? Dan moet elke pas daarop staan, anders klopt het nog niet.stanny schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Vervelend != irrelevant
Daarnaast, ik laad nooit in parkeergarages. Dat is veel te duur. (En ik heb een zakelijke pas)
Kleine psa van mij:
mensen die esolutionsCharging nog wel eens gebruiken:
Zojuist geladen bij een Allego paal, die via hun 0.37/kWh kost, (en met het gratis abbonemen 90ct starttarief).
Afrekening voor ca 41kWh was 31,65 euro voor de energie (ca 77 cent/kWh)
Op de factuur staat nu een energieprijs van 0,53/kWh (dit maal 41 is ongeveer 22 euro).
Terwijl bij het starten de prijs van 0,37/kWh. Ik heb bericht naar ze gestuurd, want dit klopt van geen kant voor mijn gevoel.
Meer mensen die dit hebben ervaren?
Ik heb bijv. een laadsessie in april via de app en daar was alles wel correct.
mensen die esolutionsCharging nog wel eens gebruiken:
Zojuist geladen bij een Allego paal, die via hun 0.37/kWh kost, (en met het gratis abbonemen 90ct starttarief).
Afrekening voor ca 41kWh was 31,65 euro voor de energie (ca 77 cent/kWh)
Op de factuur staat nu een energieprijs van 0,53/kWh (dit maal 41 is ongeveer 22 euro).
Terwijl bij het starten de prijs van 0,37/kWh. Ik heb bericht naar ze gestuurd, want dit klopt van geen kant voor mijn gevoel.
Meer mensen die dit hebben ervaren?
Ik heb bijv. een laadsessie in april via de app en daar was alles wel correct.
Hoe toepasselijk bij de discussie over blokkeertarieven.
Vandaag email van EWE-Go gekregen (Copilot vertaling):
Vandaag willen wij u informeren over een noodzakelijke aanpassing van uw EWE Go-laadtariefcontract:
Vanaf 1 augustus 2025 brengt EWE Go bij partnerlaadstations een blokkeringstoeslag in rekening van €0,10 per begonnen minuut bij een parkeertijd van meer dan 4 uur, met een maximum van €24,00 per laadsessie.
Hiervoor is een aanpassing van het contract voor alle klanten vereist. Daarom beëindigen wij uw huidige contract per 31 juli 2025 op reguliere wijze.
Tegelijkertijd bieden wij u hierbij de voortzetting van uw contractrelatie aan vanaf 1 augustus 2025 onder de hierboven genoemde voorwaarde. Daarnaast zijn onze Algemene Voorwaarden (AV) van toepassing.
U hoeft verder niets te doen: uw nieuwe contract gaat in zodra u vanaf 1 augustus 2025 een laadsessie start met het EWE Go-laadtarief. Met het starten van de laadsessie stemt u in met de voortzetting van het contract onder de genoemde voorwaarde.
Beste prijs – EWE Go: €0,52/kWh (zonder blokkeringstoeslag)
Partner: €0,62/kWh (met blokkeringstoeslag)
Belangrijk om te weten:
Tot nu toe heeft EWE Go bewust afgezien van het heffen van blokkeringstoeslagen bij zowel eigen als partnerlaadstations. Echter, met het toenemende aantal elektrische auto's neemt ook de belasting toe door blokkeringstoeslagen die door exploitanten van onze partnerlaadstations aan ons worden doorberekend.
Met de invoering van een blokkeringstoeslag bij partnerlaadstations kan EWE Go economisch blijven opereren en tegelijkertijd eerlijke toegang tot laadinfrastructuur voor alle gebruikers ondersteunen.
Om ook eerlijk te blijven in de prijsstelling, heft EWE Go deze toeslag niet bij eigen laadstations. Verdere details en veelgestelde vragen (FAQ) vindt u op onze website.
En welke app was dat dan? Dat is misschien nog wel een nuttige toevoeging.ASW1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:00:
-wanneer deze ingaan
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
De app van OVO geeft bij Allego laadpalen aan dat er een tijdsgebonden tarief van toepassing is. Ze zijn zelfs zo consequent dat ze dat ook doen (en je laten betalen) bij bijvoorbeeld de concessie GLD-OV waar dat helemaal niet van toepassing is.Theuno schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:52:
[...]
En welke app was dat dan? Dat is misschien nog wel een nuttige toevoeging.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
In Zuid Frankrijk zag ik op een Zunder laadstation, keurig een groot led bord met daarop de de prijs voor AC en DC laden. Net zoals bij de benzine/dieselprijzen. Het kan dus wel……Bezulba schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:37:
[...]
Ze maken gebruik van het feit dat er geen enkele laadpaal is met een schermpje die je van te voren even verteld: "Dit is het tarief, als je tot 100% wil laden gaat je dat ongeveer zoveel kosten" Dus weet je eigenlijk pas waar je aan toe bent als je de specifieke aanbieder van die specifieke paal gaat opzoeken en dan maar hopen dat de info op internet nog up to date is.
En dan per pas waarmee je kan laden uitgesplitst?
Dat wordt een lange lijst dan.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De getoonde prijs, is de prijs, die je afrekent met je betaal-/creditkaart. Eigenlijk is het raar al die passen met verschillende prijzen bij dezelfde lader. Bij de Shell benzinepomp is het 1 prijs. Daar kun je met allerlei passen niet met verschillende tarieven afrekenen. Stroom wereld zit wat anders in elkaar.Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:56:
En dan per pas waarmee je kan laden uitgesplitst?
En geen uitsluiting ‘s nachts….. wtfHolzschuh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:33:
Hoe toepasselijk bij de discussie over blokkeertarieven.
[...]
JanKoen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:05:
[...]
De getoonde prijs, is de prijs, die je afrekent met je betaal-/creditkaart. Eigenlijk is het raar al die passen met verschillende prijzen bij dezelfde lader. Bij de Shell benzinepomp is het 1 prijs. Daar kun je met allerlei passen niet met verschillende tarieven afrekenen. Stroom wereld zit wat anders in elkaar.
offtopic:
Dat denk je maar, maar het hangt van de tankpas van de werkgever af welk tarief daadwerkelijk wordt afgerekend. Het lijkt alleen maar zo voor de gewone consument.
Dat denk je maar, maar het hangt van de tankpas van de werkgever af welk tarief daadwerkelijk wordt afgerekend. Het lijkt alleen maar zo voor de gewone consument.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nou, de laadpunten in de interpark parkeergarages (Antwerpen) waren (tot dusverre) met de interpark kaart redelijk schappelijk met circa 46 ct / kWh. De hoogte weet ik niet meer precies, en zal na mijn laatste keer laden een half jaar geleden wel wat zijn aangepast.lfah2000 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Hoe groot moet dat scherm dan worden? Dan moet elke pas daarop staan, anders klopt het nog niet.
Daarnaast, ik laad nooit in parkeergarages. Dat is veel te duur. (En ik heb een zakelijke pas)
Ondertussen iets meer : https://www.interparking.be/nl/charging/oltk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Nou, de laadpunten in de interpark parkeergarages (Antwerpen) waren (tot dusverre) met de interpark kaart redelijk schappelijk met circa 46 ct / kWh. De hoogte weet ik niet meer precies, en zal na mijn laatste keer laden een half jaar geleden wel wat zijn aangepast.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik heb gisteren AC geladen in Utrecht bij een paal waar ik via Electroverse pas aangemeld werd. Stond niet op lijst/kaart Electroverse. Geen verslag in app van laadsessie. Hoe gaat dat met verrekening? Hoe lang de tijd is het toegestaan om een rekening van een laadsessie nog te innen? Vorige maand op die paal met een ANWB pas geladen en die werd direct gefactureerd/zichtbaar.
Eletraverse was direct zichtbaar op mijn cc rekening.WTM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
Ik heb gisteren AC geladen in Utrecht bij een paal waar ik via Electroverse pas aangemeld werd. Stond niet op lijst/kaart Electroverse. Geen verslag in app van laadsessie. Hoe gaat dat met verrekening? Hoe lang de tijd is het toegestaan om een rekening van een laadsessie nog te innen? Vorige maand op die paal met een ANWB pas geladen en die werd direct gefactureerd/zichtbaar.
Gelukkig zijn de meeste mensen gewone consumenten. In dit topic klinkt het weliswaar soms alsof iedereen een EV van de zaak heeft, maar steeds meer particulieren rijden ook EV.daemonix schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:39:
[...]
offtopic:
Als ik een EV privé had, dan zou ik me over 'extern' laden niet zo veel zorgen maken.Of-Aaargh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Gelukkig zijn de meeste mensen gewone consumenten. In dit topic klinkt het weliswaar soms alsof iedereen een EV van de zaak heeft, maar steeds meer particulieren rijden ook EV.
Voor 90% laad je thuis of aan een laadpaal in de straat waar je woont. Daar moet je natuurlijk even gaan zoeken hoe je daar op de goedkoopste manier kan laden.
Wat je dan op vakantie of eens bij een externe laadpaal moet laden boeit niet zo veel als je de jaarrekening bekijkt.
Ga je ver op vakantie, dan regel je een Ionity of Tesla abo, je vermijdt blokkeertarief lokaal en klaar.
Eventueel kan je nog kijken naar de 'lokale' laadpaal of je daar een of andere app moet nemen om die goedkoper te gebruiken.
Dat neemt niet weg dat er een illusie is dat benzineprijzen bij tankstations vast zijn. Het is niet anders dan met laadpassen. O, en wij rijden 2 EV's particulier hoor.Of-Aaargh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Gelukkig zijn de meeste mensen gewone consumenten. In dit topic klinkt het weliswaar soms alsof iedereen een EV van de zaak heeft, maar steeds meer particulieren rijden ook EV.
Ik laad regelmatig met Electroverse op bij laadpalen op de High Tech Campus in Eindhoven. Die palen staan niet dan wel 'fout' in de Electroverse app en ik krijg dan ook niet meteen een afrekening. Maar enkele weken later volgt er dan in een paar uur tijd de afrekening van alle afgelopen sessies.WTM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
20% verschil tussen de hoogste en laagste prijs vind ik wel wat anders dan 100%daemonix schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Dat neemt niet weg dat er een illusie is dat benzineprijzen bij tankstations vast zijn. Het is niet anders dan met laadpassen. O, en wij rijden 2 EV's particulier hoor.
Your point being? Jij vindt het wat anders. En? beter kaartje kiezen is de oplossing voor je.ASW1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:07:
[...]
20% verschil tussen de hoogste en laagste prijs vind ik wel wat anders dan 100%
Het punt is dat met een ICE je de boel niet zo in de gaten hoeft te houden zonder dat de kosten buitensporig worden, dat begreep je toch wel?daemonix schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:32:
[...]
Your point being? Jij vindt het wat anders. En? beter kaartje kiezen is de oplossing voor je.
Nee, want dat is simpelweg onwaar. Voor snelladen ga je standaard naar Tesla, daar zijn de tarieven altijd het laagst en zelfs concurrerend met thuisladen en al helemaal met laadpalen. Hoe moeilijk is dat? Bovendien is laden vrijwel altijd nog stukken goedkoper dan benzine tanken (je EV is een factor 3 efficienter dan een ICE).ASW1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Het punt is dat met een ICE je de boel niet zo in de gaten hoeft te houden zonder dat de kosten buitensporig worden, dat begreep je toch wel?
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 18-06-2025 16:40 ]
Hoe weet jij dan tegen welk tarief je laad?vanaalten schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Ik laad regelmatig met Electroverse op bij laadpalen op de High Tech Campus in Eindhoven. Die palen staan niet dan wel 'fout' in de Electroverse app en ik krijg dan ook niet meteen een afrekening. Maar enkele weken later volgt er dan in een paar uur tijd de afrekening van alle afgelopen sessies.
Dus je hoeft het niet in de gaten te houden, maar je moet het wel in de gaten houden.daemonix schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:39:
[...]
Nee, want dat is simpelweg onwaar. Voor snelladen ga je standaard naar Tesla, daar zijn de tarieven altijd het laagst en zelfs concurrerend met thuisladen en al helemaal met laadpalen. Hoe moeilijk is dat? Bovendien is laden vrijwel altijd nog stukken goedkoper dan benzine tanken (je EV is een factor 3 efficienter dan een ICE).
Can't have the cake and eat it..
Mijn auto vertelt me hoe weinig het kost. Dat is het voordeel van een Tesla. Goedkoper dan thuis in ieder geval.ASW1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:27:
[...]
Dus je hoeft het niet in de gaten te houden, maar je moet het wel in de gaten houden.
Can't have the cake and eat it..
Heel af en toe is Tesla goedkoper san thuis. Meestal niet. Zo vaak is Tesla niet goedkoper dan zeg 15ct. Als ik moet laden omdat ik (plotseling) een lange afstand moet rijden heb ik wel eens weinig keuze. Maar dan nog vaak onder de 30ct.
Daarnaast (zeker met dit weer) op de zon. Panelen afbetaald, dus 0ct.
Wat voor jou geldt, geldt niet voor iedereen.
Tsja, ons contract is 0,38 euro/kWh (dag) en 0,37 euro/kWh (nacht), dus dan is Tesla altijd goedkoper.janne_nl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:46:
Heel af en toe is Tesla goedkoper san thuis. Meestal niet. Zo vaak is Tesla niet goedkoper dan zeg 15ct. Als ik moet laden omdat ik (plotseling) een lange afstand moet rijden heb ik wel eens weinig keuze. Maar dan nog vaak onder de 30ct.
Langjarig contract? Anders is dynamisch met je EV echt interessant(er).daemonix schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:50:
[...]
Tsja, ons contract is 0,38 euro/kWh (dag) en 0,37 euro/kWh (nacht), dus dan is Tesla altijd goedkoper.Zonnepanelen zijn nog niet afbetaald, dus terugleveren is zeer interessant.
Krijg je ook soms dik 40ct per kWh voor terugleveren? Hoeveel krijg je terugleveren? Hier met een dynamisch contract is in deze tijd in de avond al snel tussen de 30 en 40ct per kWh. Daar helpt wel de accu bij.
Hangt af van je energiecontract. Nu we nog mogen salderen had een kWh PV opwek afgelopen middag van ongeveer 14 cent op een dynamisch. Die kun je laten uitbetalen, of in je EV stoppen.janne_nl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:46:
Als straks het salderen over is in 2027, dan heeft een kWh PV opwek nog steeds een waarde. Soms positief, soms niets (tot 14 cent negatief EPEX ongeveer) soms weer positief als je geld krijgt voor stroom afnemen bij meer dan 14 cent negatief ongeveer).
Bij een vast contract is het eenvoudiger, maar ook een lager bedrag.
QR code op laadpaal gaat naar een tarief website. En een dagelijkse zelfgemaakte crawler geeft mij een mail bij verandering. 🙂
Wij hebben geen zonnepanelen boete, dus wij krijgen hetzelfde bedrag voor terugleveren. Op 1 december gaan we vast wel over naar een dynamisch contract, tegen die tijd hebben we ook een grote thuisaccu staan.janne_nl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:01:
Krijg je ook soms dik 40ct per kWh voor terugleveren? Hoeveel krijg je terugleveren? Hier met een dynamisch contract is in deze tijd in de avond al snel tussen de 30 en 40ct per kWh. Daar helpt wel de accu bij.
Laden bij Tesla is tot die tijd goedkoper (maar niet handiger).
Maar dat tarief kan toch gewoon afwijken van wat Electroverse je rekent? Er zijn niet voor niets prijsverschillen tussen laadpassen.vanaalten schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:58:
QR code op laadpaal gaat naar een tarief website. En een dagelijkse zelfgemaakte crawler geeft mij een mail bij verandering. 🙂
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Heb ik wel, maar via Linkedin bereik ik een veel grotere groep.Roelant schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:08:
[...]
Wat zonde dat je vanuit die nieuwsbrief standaard naar linkdin verwijst, heb je geen eigen blog/website daarvoor?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Zojuist ontvangen. Een blauwe tag zonder enig logo of nummer met een paperclipje aan de brief vastgemaakt.MichielFRL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
Misschien een aantrekkelijke oplossing voor EV rijders met een snel ladende EV: de APAG Mobility Key
Roaming tarief DC laden €0,55/kWh + €0,05/minuut
Ik heb bij 3 aanbieders getest, NXT, Allego en Fastned.
Bij NXT en Allego geladen op 13-05-2025 en alleen de laadsessie bij NXT is gefactureerd (facturering is per maand). Allego is een officieel partner van Ladenetz dus die laadsessie zal volgende maand wel op de factuur staan.
De APAG Mobility Key werd bij Fastned niet geaccepteerd.
Ziet er echt uit als een temu knockoff. Gelukkig moest je hem nog wel met een code uit de brief activeren maar het oogt nogal knullig uit allemaal. Van de week eens kijken waar hij wel/niet werkt.
Dat is waar. Die gok heb ik genomen en pakt tot nu toe goed uit. Ik ga er vooralsnog van uit dat Electroverse de laadpaal-prijs met evt een kleine toeslag rekent, dus zodra de laadpaalprijs wijzigt ga ik het in de gaten houden.gertvdijk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Maar dat tarief kan toch gewoon afwijken van wat Electroverse je rekent? Er zijn niet voor niets prijsverschillen tussen laadpassen.
APAG is lokaal voor Aken. Ze hebben kennelijk nog 1-2 parkeergarages buiten Aken in beheer.Hachy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:53:
[...]
Zojuist ontvangen. Een blauwe tag zonder enig logo of nummer met een paperclipje aan de brief vastgemaakt.
Ziet er echt uit als een temu knockoff. Gelukkig moest je hem nog wel met een code uit de brief activeren maar het oogt nogal knullig uit allemaal. Van de week eens kijken waar hij wel/niet werkt.
Heb die brief vorige week binnen gekregen en het paste wel volledig bij mijn beeld dat ik heb van het versnipperde Duitse landschap op dit gebied. In de bevestigingsmail staat ook nog dat een medewerker het eerst moet afronden.
Dus er zit vast iemand elke dag die paar aanvragen af te handelen op deze manier.
Vind het wel handig, Aken is ~20-25 min rijden voor me en dan werkt dit ook goed voor de parkeergarages net als met Q-park.
Heb je ook gekeken naar de 'marginale' prijs voor 1 extra kWh?daemonix schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:17:
[...]
Wij hebben geen zonnepanelen boete, dus wij krijgen hetzelfde bedrag voor terugleveren. Op 1 december gaan we vast wel over naar een dynamisch contract, tegen die tijd hebben we ook een grote thuisaccu staan.
Laden bij Tesla is tot die tijd goedkoper (maar niet handiger).
Er zijn wel wat vaste kosten, en als je verbruik laag is, dan lijkt je kWh duur gemiddeld, maar elke volgende kWh is een pak goedkoper.
snip: linkdrop
[ Voor 105% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2025 19:52 ]
snip: linkdrop, je bent hier al vaker op gewezen
[ Voor 133% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2025 19:52 ]
Nee natuurlijk niet.Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:59:
[...]
Heb je ook gekeken naar de 'marginale' prijs voor 1 extra kWh?
Er zijn wel wat vaste kosten, en als je verbruik laag is, dan lijkt je kWh duur gemiddeld, maar elke volgende kWh is een pak goedkoper.
De link naar de privacyverklaring van die website bestaat niet...Hachy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:37:
Het benchmark prijstransparantie rapport van 2025 is zojuist gepubliceerd.
https://nklnederland.nl/p...n-tijd-om-door-te-pakken/

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik ga morgen naar Amersfoort en ga daar publiek laden. Een onbekend terrein voor mij, met palen van Allego (buiten de 'goedkopere concessies, inclusief kleeftarief) en Qwello. Beide schommelen rond de 57-65 cent.
Een rondje laadapps bracht mij bij Electroverse: € 0,62 zonder tijdstarief/blokkeertarief.
Iemand -wellicht uit de buurt- tips voor goedkope laadpassen?
Een rondje laadapps bracht mij bij Electroverse: € 0,62 zonder tijdstarief/blokkeertarief.
Waar ongeveer in AmersfoortPr088 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:34:
Ik ga morgen naar Amersfoort en ga daar publiek laden. Een onbekend terrein voor mij, met palen van Allego (buiten de 'goedkopere concessies, inclusief kleeftarief) en Qwello. Beide schommelen rond de 57-65 cent.
50five Pascal straat die is niet teduur..
Kan je onder de 30 cent laden
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 20-06-2025 23:29 ]
Paladijnenweg, Schothorst.boyette schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:27:
[...]
Waar ongeveer in Amersfoort
50five Pascal straat die is niet teduur..
Kan je onder de 30 cent laden
Die is inderdaad maar 31 cent in Electroverse. Maar het is een uur lopen vanaf die goedkope laadpaal naar @Pr088's bestemming. En dan zul je ook net zien dat die paal nu bezet is. Kun je alsnog de hele stad door. Ik weet niet of dat die 26 cent verschil waard is.
Renault mobilize lijkt nu echt afgelopen als je geen Renault vin invult.
[edit, ik had de app een paar keer gerestart zonder effect. Maar een halve dag later werkt het weer. Maf. ]
Ik had sinds 26 december een mobilize intense abonnement voor mijn ioniq5.
Ik heb het een week geleden opgezegd omdat de ionity discount in Scandinavië gering is maar het zou nog tot 26 juni moeten werken.
In de app zie ik nu helemaal geen enkele referentie meer naar subscriptions of charge passes. Een week geleden nog wel.
Ik kan ook geen facturen meer inzien.
Ik kan dus noch de history raadplegen noch iets nieuws aanvragen.
Mijn creditcard zit er nog wel in.
Ik ben benieuwd of de boel nog tot 26 juni blijft werken.
Voor ionity heb ik een ionity power abonnement maar ik zal voor de zekerheid ook maar eens testen of mijn anwb pas bij de andere laders hier werkt.
[edit, ik had de app een paar keer gerestart zonder effect. Maar een halve dag later werkt het weer. Maf. ]
Ik heb het een week geleden opgezegd omdat de ionity discount in Scandinavië gering is maar het zou nog tot 26 juni moeten werken.
In de app zie ik nu helemaal geen enkele referentie meer naar subscriptions of charge passes. Een week geleden nog wel.
Voor ionity heb ik een ionity power abonnement maar ik zal voor de zekerheid ook maar eens testen of mijn anwb pas bij de andere laders hier werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 21-06-2025 15:25 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat wordt dus 1 van de volgende opties;
- heel lang lopen en hopen dat er plek is op die goedkope locatie
- je 'verlies' pakken en, stel dat je 50 kW moet laden, dat je verlies 15 a 20 euro zal zijn
- op de heen- of terugweg een SuC pakken
- of proberen op 1 lading heen en weer te gaan
@boyette en starttarief van 31 cent, maar is goedkoop.
Bij mij ziet het er in de app nog altijd normaal uit en zie geen veranderingen. Heb nog altijd een aanbod en kan nog altijd een abo afsluiten. Of de kaart werkt weet ik niet maar heb die ook voorlopig niet nodig, als ik bij een Ionity kan ik het eens proberen. Misschien moet je de app een keer opnieuw starten.Stefannn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:21:
starttarief is alleen afhankelijk van je MSPmstuniek schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:09:
@boyette en starttarief van 31 cent, maar is goedkoop.
dat is je eigen keuze om met een starttarief te werken
voor het geval je alleen incidenteel laadt
Denk niet dat dat gat helpen, ik kan ook niks meer zonder VIN in te voeren. Ik heb het idee als je iets aanpast dat die in een mode schiet waar je VIN moet invoeren. Bij mij was het verwijderen van creditcard, om een andere in te voeren.PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Bij mij ziet het er in de app nog altijd normaal uit en zie geen veranderingen. Heb nog altijd een aanbod en kan nog altijd een abo afsluiten. Of de kaart werkt weet ik niet maar heb die ook voorlopig niet nodig, als ik bij een Ionity kan ik het eens proberen. Misschien moet je de app een keer opnieuw starten.
Historie is weg.Stefannn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:21:
Maar ik kan nog gewoon een abo afsluiten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Maf… het is er weer.PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Bij mij ziet het er in de app nog altijd normaal uit en zie geen veranderingen. Heb nog altijd een aanbod en kan nog altijd een abo afsluiten. Of de kaart werkt weet ik niet maar heb die ook voorlopig niet nodig, als ik bij een Ionity kan ik het eens proberen. Misschien moet je de app een keer opnieuw starten.
Inderdaad bij opnieuw opstarten van app naar dat ik vanmorgen ook al 2x gedaan.
Anyway… de Renault app blinkt redelijk uit in onvoorspelbaar zijn zullen we maar zeggen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Moet je voor de gein eens kijken in de diverse Renault groepen hier en/of op andere fora.Stefannn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:13:
Anyway… de Renault app blinkt redelijk uit in onvoorspelbaar zijn zullen we maar zeggen.
Well known issue. Sommigen worden er horendol van (ik haal mijn schouders er alleen bij op).
Ging om 35kwh tegen €0,62. Dank voor het meedenken, heb gewoon de dichtstbijzijnde laadpaal gepakt met Electroverse. Prima! Scheelt 15 euro met thuis (gemiddeld 11 cent).Zjanzjak schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:09:
[...]
Dat wordt dus 1 van de volgende opties;
- heel lang lopen en hopen dat er plek is op die goedkope locatie
- je 'verlies' pakken en, stel dat je 50 kW moet laden, dat je verlies 15 a 20 euro zal zijn
- op de heen- of terugweg een SuC pakken
- of proberen op 1 lading heen en weer te gaan
Heen en weer is bijna 400 snelwegkilometers op een netto 46kwh accu. Succes. Enkele reis was 71% accucapaciteit. Wordt halverwege lopen
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 21-06-2025 21:17 ]
Of even 15 minuten langs de supercharger, en je bent klaar voor ~30-35ct/kwh ?Pr088 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:16:
[...]
Ging om 35kwh tegen €0,62. Dank voor het meedenken, heb gewoon de dichtstbijzijnde laadpaal gepakt met Electroverse. Prima! Scheelt 15 euro met thuis (gemiddeld 11 cent).
Gewoon met Shell proberen voor € 0,55?dekoningterijk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:25:
Vanmiddag gezien bij The Wall in Utrecht. Wat een belachelijk tarief. Duurste laadpaal die ik in mijn EV-leven heb gespot.
[Afbeelding]
Ligt er natuurlijk wel aan met welke laadpas je gaat laden.dekoningterijk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:25:
Vanmiddag gezien bij The Wall in Utrecht. Wat een belachelijk tarief. Duurste laadpaal die ik in mijn EV-leven heb gespot.
Shell is inderdaad een veel goedkopere optie en Vattenfall zit er ook niet ver naast, 55,66 cent alleen met een starttarief van 35,09 cent. Beide prijzen vind ik overigens persoonlijk nog steeds aan de wat hoge kant zitten.
Allemaal kwestie van perspectief. In veel regio's kom je niet lager. Was gisteren in Amersfoort. Het goedkoopste wat ik kon vinden was € 0,62 in de buurt. Bij mij thuis kosten ze €0,46.Zjanzjak schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Ligt er natuurlijk wel aan met welke laadpas je gaat laden.
Shell is inderdaad een veel goedkopere optie en Vattenfall zit er ook niet ver naast, 55,66 cent alleen met een starttarief van 35,09 cent. Beide prijzen vind ik overigens persoonlijk nog steeds aan de wat hoge kant zitten.
Dan ben je nog niet op veel plekken geweestdekoningterijk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:25:
[Afbeelding]
Gangbaar hoog tarief.. deze hoort nog niet eens bij de top 100
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 22-06-2025 18:10 ]
Is ook. Ik laad zelf voornamelijk thuis dus nog goedkoper maar hier in het westen van Noord Brabant veel Vattenfall te vinden voor 33,8 cent, vandaar dat ik alles boven de 50 cent toch wat prijzig vind.Pr088 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:59:
Allemaal kwestie van perspectief. In veel regio's kom je niet lager. Was gisteren in Amersfoort. Het goedkoopste wat ik kon vinden was € 0,62 in de buurt. Bij mij thuis kosten ze €0,46.
Bij de wat verdere ritten richting die duurdere regio's zoek ik dan wel eens een Tesla SuC op, zit ik nog steeds onder die 50 cent alhoewel die prijzen wel steeds meer richting de 50 cent kruipen, maar dan nog.
Parkeerplaats Duinrell €1,44/kWh Wel duidelijk aangegeven, dat dan weer wel.dekoningterijk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:25:
[Afbeelding]
Ik zit te kijken naar os vakantieverblijf in Oostenrijk en zie daar een laadpaal staan van illwerke vkw AG (AT).
Hoe weet ik nou met welke laadpas ik daar het goedkoopst kan laden?
Ik zag via de EMBW app vanaf 39 cent staan, dus ik een arbo afgesloten, staat er nu opeens 69 cent per kWh.
Ik zag via de EMBW app vanaf 39 cent staan, dus ik een arbo afgesloten, staat er nu opeens 69 cent per kWh.
ENBW is vanaf 39 cent (die 39 cent geldt bij hun eigen palen, zover ik ervaring heb is dat alleen in duitsland), bij de roaming partners betaal je ander tarief (daarom vanaf).Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:07:
Ik zit te kijken naar os vakantieverblijf in Oostenrijk en zie daar een laadpaal staan van illwerke vkw AG (AT).
je auto volladen net voor je oostenrijk in gaat, dan kun bijna overal in oostenrijk komen en ga je een keertje aftoppen bij een Lidl of bij de aangeaven paal. Met je ENBW abonnement bespaar je zoveel dat die ene keer laden niet zo spannend meer is.
Wil je goedkoper op die laadpaal, dan moet je alle apps die je hebt openen en zoeken wat beste tarief is. Denk wel dat je in oostenrijk niet echt veel lager uit gaat komen..
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Duitstalig gebied, dus de chargeprice app is redelijk betrouwbaar.Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:07:
Ik heb even gekeken naar een illwerke paal, en een Tsjechische pas/app komt als goedkoopste naar boven. Weet niet of je die vanuit NL kunt gebruiken, en ik heb de prijs niet nagerekend vanuit de Tsjechische munt
Vlotte public is de eigen app/pas van illwerke, volgens chargeprice 45 cent/kWh. Maar controleer dat wel....
Let wel op: veelal kleef tarief na 4 uur....
Geprobeerd aan te vragen, maar helaas:koboy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:09:
[...]
Duitstalig gebied, dus de chargeprice app is redelijk betrouwbaar.
Ik heb even gekeken naar een illwerke paal, en een Tsjechische pas/app komt als goedkoopste naar boven. Weet niet of je die vanuit NL kunt gebruiken, en ik heb de prijs niet nagerekend vanuit de Tsjechische munt
Vlotte public is de eigen app/pas van illwerke, volgens chargeprice 45 cent/kWh. Maar controleer dat wel....
Let wel op: veelal kleef tarief na 4 uur....
Lieferort nicht möglich
Der Tarif PUBLIC Privat wird an dieser Adresse nicht angeboten.
[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 23-06-2025 06:28 ]
Dus roeien met de riemen die je hebt, een aantal apps openen en kijken of er wat voordeligs bij zit.Tweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:18:
Geprobeerd aan te vragen, maar helaas:
Lieferort nicht möglich
Der Tarif PUBLIC Privat wird an dieser Adresse nicht angeboten.
Zelf heb ik altijd hetzelfde riedeltje, eerst ANWB, dan ChargeMap (omdat ik vrijwel alleen naar Frankrijk ga), Electroverse en Freshmile. Plus de apps waarvan ik denk dat het misschien wel eens voordeliger kan zijn.
Wat vaak niet het geval is.
Maar goed, je zat al in het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dat topic is er niet alleen voor de hotels maar juist ook voor dit soort vragen.
Allego Summer Pass:
https://www.allego.eu/sum...hss_channel=tw-1960084638
https://www.allego.eu/sum...hss_channel=tw-1960084638
Exclusive 30% Discount
Save up to 30% on all charging sessions on Allego’s fast and ultra-fast network across Europe.
Eligible eurozone countries*
€11.99/month
[ Voor 7% gewijzigd door Miesjh op 24-06-2025 13:10 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Noouu...die laadpas van EWE-go naar mailboxde op laten sturen, leek een topplan, maar helaas:
leider konnte Ihre EWE Go Ladekarte nicht an die folgende Adresse zugestellt werden und wurde aus Sicherheitsgründen deaktiviert:
Oh, dat heeft voor mij wel gewerkt paar maanden geleden. Jammer.Prullenbak84 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:30:
Noouu...die laadpas van EWE-go naar mailboxde op laten sturen, leek een topplan, maar helaas:
[...]
Dat heb ik ook gehad toen ik hem naar een in Duitsland wonende collega liet sturen... Uiteindelijk naar een Packstation laten sturen en daar opgehaald.Prullenbak84 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Bij mij ging het prima. Heb je ook je ID nummer in het adres gezet?Prullenbak84 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Jep, had ik gedaan. Het is me niet gegund, denk ik.pmiddeld schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:15:
[...]
Bij mij ging het prima. Heb je ook je ID nummer in het adres gezet?
Maar wat had je dan verwacht waar het aankomt als je iets laat sturen naar Prullenbak84Prullenbak84 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:50:
[...]
Jep, had ik gedaan. Het is me niet gegund, denk ik.
* koboy duikt heel hard weg onder tafel
Misschien had ik dat niet als echte naam op moeten geven, bedoel je?koboy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Maar wat had je dan verwacht waar het aankomt als je iets laat sturen naar Prullenbak84
* koboy duikt heel hard weg onder tafel
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2