[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 249 Laatste
Acties:

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45
Uitdaging. M'n vriendin rijdt sinds kort zakelijk een BMW ix3 via BMW en heeft hierbij een Eneco laadtag. Bij deze laadtag krijg je geen inloggegevens voor de Eneco app (zowel bij BMW FS als Eneco nagevraagd) en zonder is deze tag ook niet toe te voegen.

Onze laadpaal thuis heeft geen RFID lezer maar staat wel openbaar via Tap en is dus voor alle aanbieders vindbaar en te starten. Maar... daar heb je een app voor nodig. Is er een app (wellicht zelfs van een ander automerk) waarbij je een Eneco laadpas kan toevoegen als betaalmethode en via die app een laadsessie kan starten?

In mijn Tesla app kan ik Eneco toevoegen maar vervolgens alleen bij Superchargers als betaalmethode gebruiken, daar heb ik dus ook niets aan.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Is een nieuwe laadpaal niet verstandiger? Ook gezien de ERE vergoeding.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 13:10
t zal hier vast al eens voorbij zijn gekomen, maar in mijn prille ontdekkingstocht mbt laadpalen kom ik er nu achter dat de palen hier in Amsterdam van Equans veel beter te bedienen zijn met gewoon google pay & de barcode op de paal scannen?

De ANWB pas gooit er namelijk zo'n 6 a 7 cent per kw boven op (0,326 vs 0,398 op een 11 kwh paaltje) en is zo te zien eigenlijk nergens voor nodig..
eens kijken of de 'chargeassist' app dat nog makkelijker maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door DIKKEHENK op 27-02-2026 22:27 ]

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:24
DIKKEHENK schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:20:
t zal hier vast al eens voorbij zijn gekomen, maar in mijn prille ontdekkingstocht mbt laadpalen kom ik er nu achter dat de palen hier in Amsterdam van Equans veel beter te bedienen zijn met gewoon google pay & de barcode op de paal scannen?

De ANWB pas gooit er namelijk zo'n 6 a 7 cent per kw boven op (0,326 vs 0,398 op een 11 kwh paaltje) en is zo te zien eigenlijk nergens voor nodig..
Komt dit niet door het start tarief van ANWB? De app rekent namelijk dat standaard mee. Als je doorklinkt zie je de werkelijke kosten per kWh en de 0,69 cent start tarief. Al kun je sinds gister dus beter de Allego app gebruiken die heeft dat start tarief niet.

• thomvh
nathalia schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Wat ik bedoelde, was dat Allego een pas biedt waar ALTIJD CPO-tarief zonder extra kosten gerekend wordt, terwijl er heel veel aanbieders zijn die CPO-tarief + een opslag rekenen. Die passen waar naast het CPO-tarief een opslag gerekend wordt, kan je dus de deur uit doen.

En ja, je hebt gelijk dat er ook passen zijn met een andere tariefstructuur. Bijv. Eneco, Shell en Maingau die vaste tarieven rekenen. Of pasaanbieders als bijv. Electroverse, ChargePoint US, Vattenfall InCharge, ChargeNow die random tarieven rekenen en daardoor de ene keer goedkoper zijn dan het CPO-tarief en de andere keer juist duurder zijn.

Er is op dit forum iedere week wel iemand die aangeeft hier nieuw te zijn of iemand die voor het eerst een EV gaat rijden. Iedere week komt de vraag "ik ben nieuw in EV-land. Welke gratis laadpas moet ik regelen?" voorbij. Het antwoord wordt steeds simpeler:
  • Regel de Allego pas, want die rekent het CPO-tarief zonder opslag
  • Regel een pas die vaste tarieven biedt. Bijv de Shell laadpas. Pak deze als het CPO-tarief niet bekend is óf als het CPO-tarief hoger is dan de € 0,55 per kWh die Shell rekent
  • Regel één of meerdere passen die tarieven rekent die soms lager liggen dan het CPO-tarief. Voorbeelden zijn bijv. Electroverse, Vattenfall Incharge, ChargeNow
Je hoeft dus niet meer met 10 of 20 pasjes onderweg te zijn. Het wordt gewoonweg steeds een beetje overzichtelijker en makkelijker.
Ik kan deze alleen maar beamen! ANWB wordt nu letterlijk buitenspel gezet eigenlijk door Allego. Leap heeft nog het voordeel van hun eigen palen. Maar de dekking van de Deftpower apps is wel echt mega goed.

• Giku
  • Laatst online: 19:47
[...]
  • Regel een pas die vaste tarieven biedt. Bijv de Shell laadpas. Pak deze als het CPO-tarief niet bekend is óf als het CPO-tarief hoger is dan de € 0,55 per kWh die Shell rekent
  • Regel één of meerdere passen die tarieven rekent die soms lager liggen dan het CPO-tarief. Voorbeelden zijn bijv. Electroverse, Vattenfall Incharge, ChargeNow
Je hoeft dus niet meer met 10 of 20 pasjes onderweg te zijn. Het wordt gewoonweg steeds een beetje overzichtelijker en makkelijker.
Heb dit inderdaad nu ook, als nieuwe EV-rijder. Met name na dat overzicht van de verschillende tarief structuren zonder abo.

In principe laad ik in Nederland altijd thuis voor max 21 cent, maarja, die ene keer. Shell voor met name buitenland (altijd kunnen laden) en bekende tarieven, Electroverse voor incidenteel binnenland en laag tarief buitenland, Powerpass als reserve voor beide (goed bereik en soms verrassend voordelig). Ionity neem ik wel een maandje via een van deze als we het buitenland in gaan.

Ik verwacht nog geen 20 keer per jaar in Nederland te laden (weekendjes weg) dus of ik dan Allego er ook nog bij neem. Het gehannes met 3 of 4 apps elke keer :D.

• Giku
Om even aan toe te voegen: de meeste mensen kijken niet op die laatste 3-5 cent.

Ik wil met benzine ook weg van de snelwegprijzen (zeg 2,20/L) want dat scheelt me 10-18 euro per tank, maar of ik dan 1,79/L of 1,83/L betaal interesseert me minder dan het gebruiksgemak van snel tanken ipv 2 km omrijden.

Dat zie ik als EV-rijder ook voor me. Je wil af van die extra toe- en opslagen zodat je niet 300% tov CPO betaalt, maar of je daarna 0,38/kWh of 0,42/kWh betaalt? Zeker als je thuis een paal hebt staan zullen veel mensen het prima vinden om die paar euro te laten schieten voor die incidentele beurt en op vakantie.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:12
DIKKEHENK schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:20:

Let op met betalen via QR codes. Vorig jaar waren er in België palen met valse QR codes er overheen geplakt.

Verder betaal je 6 à 7 cent per kWh en geeft de paal 11kW. ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DIKKEHENK
guido66 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Let op met betalen via QR codes. Vorig jaar waren er in België palen met valse QR codes er overheen geplakt.

Verder betaal je 6 à 7 cent per kWh en geeft de paal 11kW. ;)
Nuja, mijn kia pv5 doet max AC 11 kw , dus deze paaltjes zijn prima in mijn geval. En heb er hier in een straal van 150 meter nogal wat staan, dus dat gaat m'n vaste stek worden.
De goedkoopste is 0,28, en alles wat ik er aan tussenpersonen/handel uit kan halen, is een + :)
En zo te zien kan ik met 'charge assist' de QR code overslaan voor deze paaltjes.

zag zelfs een optie om alles te automagiseren, dus stekker erin, en meteen laden, edoch staat mn pv5 nog niet in de lijst van 'prefered autos'.

de anwb of electroverse pas is standby voor laden ergens in de outback :)

[ Voor 4% gewijzigd door DIKKEHENK op 28-02-2026 08:26 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Giku schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:36:
Om even aan toe te voegen: de meeste mensen kijken niet op die laatste 3-5 cent.

Ik wil met benzine ook weg van de snelwegprijzen (zeg 2,20/L) want dat scheelt me 10-18 euro per tank, maar of ik dan 1,79/L of 1,83/L betaal interesseert me minder dan het gebruiksgemak van snel tanken ipv 2 km omrijden.

Dat zie ik als EV-rijder ook voor me. Je wil af van die extra toe- en opslagen zodat je niet 300% tov CPO betaalt, maar of je daarna 0,38/kWh of 0,42/kWh betaalt? Zeker als je thuis een paal hebt staan zullen veel mensen het prima vinden om die paar euro te laten schieten voor die incidentele beurt en op vakantie.
van 1,80 naar 2,20 is 22% meer
Van 1,79 naar 1,83 is 2,2% meer
van 0,38 naar 0,42 is 11% meer

Dus in absolute centen 'per unit' lijkt het weinig, maar 11% is toch wel best wat toch. Kan best dat mensen er niet naar kijken vanuit de benzinegedachte "is maar een paar cent", maar dat is dan wel een gedachte die jezelf misleidt.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 28-02-2026 08:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
thomvh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:47:
[...]

Ik kan deze alleen maar beamen! ANWB wordt nu letterlijk buitenspel gezet eigenlijk door Allego. Leap heeft nog het voordeel van hun eigen palen. Maar de dekking van de Deftpower apps is wel echt mega goed.
ANWB was al schreeuwend duur en had zichzelf al buitenspel gezet voordat Allego besloot hun toptarieven te normaliseren.
ANWB was nooit een goede keus bij Eqans.

Deftpower is alleen zakelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 28-02-2026 08:56 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Giku
JvS schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:28:
[...]

van 1,80 naar 2,20 is 22% meer
Van 1,79 naar 1,83 is 2,2% meer
van 0,38 naar 0,42 is 11% meer

Dus in absolute centen 'per unit' lijkt het weinig, maar 11% is toch wel best wat toch. Kan best dat mensen er niet naar kijken vanuit de benzinegedachte "is maar een paar cent", maar dat is dan wel een gedachte die jezelf misleidt.
Je hebt gelijk, maar op een volle tank/batterij is het een paar euro. Op lage absolute getallen zal het procentueel altijd harder gaan. In het voorbeeld van die kWh wil je toch vooral die sprong van 0,70/kWh naar ±0,40/kWh maken, dat scheelt namelijk 175%(!).

Je vergeet natuurlijk dat ik erbij vermeld dat als ik voornamelijk thuislaadt die laatste procenten me echt niet interesseren.

• thomvh
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:54:
[...]

ANWB was al schreeuwend duur en had zichzelf al buitenspel gezet voordat Allego besloot hun toptarieven te normaliseren.
ANWB was nooit een goede keus bij Eqans.

Deftpower is alleen zakelijk?
Deftpower is de eMSP, die whitelabel Apps bouwt, achter de app van ANWB, Leap24, Allego, Greenchoice etc etc. Maar Allego is nu de eerste die dat netwerk uitbrengt zonder start kosten (behalve 2 euro voor de pas). Wat als je dus een standaard app zoekt gewoon de voordeligste is in Nederland en bijna heel Europa omdat het een heel uitgebreid netwerk heeft kun je het beste de Allego app gebruiken. Zelfde netwerk als ANWB, geen vaste kosten en alleen de CPO prijs betalen.

• MichielFRL
  • Nu online
thomvh schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Zelfde netwerk als ANWB, geen vaste kosten en alleen de CPO prijs betalen.
Bij diverse laadpalen wordt een starttarief gerekend, o.a. bij de TotalEnergies palen in Fryslân.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Hachy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:12:
Octopus heeft alle Total AC laadpalen volgens mij weer op €0,48 gezet.
Alle snelladers van Circle K ook nog steeds, dat is dus wel nice maar ik vermoed dat ook dat niet lang meer duurt.
En inderdaad, maandje verder en alle snelladers van Circle K staan nu op 79 cent bij Electroverse.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:49
IK heb nog geen ev maar ben mij aan het inlezen en als de ev er is zal ik voorlopig van de laadpalen in de straat gebruik moeten maken. Geen zakelijk rijder. Allego paal om de hoek is duurder in de allego app dan in de electroverse app. Is dat normaal of zie ik iets over het hoofd?

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 16:39
Bij de ANWB kon je variabele tarieven hebben als je op goede moment laadt. Is dat bij Allego ook zo?

Ik heb nu Elbizz, maar als ik het goed begrijp, is dat pasje dan ook niet aantrekkelijk meer.

• Maurice-
Maurice- schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:16:
Uitdaging. M'n vriendin rijdt sinds kort zakelijk een BMW ix3 via BMW en heeft hierbij een Eneco laadtag. Bij deze laadtag krijg je geen inloggegevens voor de Eneco app (zowel bij BMW FS als Eneco nagevraagd) en zonder is deze tag ook niet toe te voegen.

Onze laadpaal thuis heeft geen RFID lezer maar staat wel openbaar via Tap en is dus voor alle aanbieders vindbaar en te starten. Maar... daar heb je een app voor nodig. Is er een app (wellicht zelfs van een ander automerk) waarbij je een Eneco laadpas kan toevoegen als betaalmethode en via die app een laadsessie kan starten?

In mijn Tesla app kan ik Eneco toevoegen maar vervolgens alleen bij Superchargers als betaalmethode gebruiken, daar heb ik dus ook niets aan.
Uit eigen onderzoek de volgende bevindingen:

- Electroverse: kon, nu niet meer
- Moov: over naar Allego per februari met dito pas
- Charge Assist: sinds december 2025 niet meer mogelijk met een laadpas

Dus.. nog steeds op zoek!

• Maurice-
MichielFRL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:20:
Is een nieuwe laadpaal niet verstandiger? Ook gezien de ERE vergoeding.
Het overwegen waard maar het betreft een Pulsar Plus van 2 jaar oud, beetje zonde geld. Voordat je dat met de netto ERE's a 2,5-7 cent terug hebt ben ik 8 jaar verder.

• DIKKEHENK
snip: zie topicwarning
"Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben."

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2026 20:02 ]

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:50
[...]

Wat ik bedoelde, was dat Allego een pas biedt waar ALTIJD CPO-tarief zonder extra kosten gerekend wordt, terwijl er heel veel aanbieders zijn die CPO-tarief + een opslag rekenen. Die passen waar naast het CPO-tarief een opslag gerekend wordt, kan je dus de deur uit doen.

En ja, je hebt gelijk dat er ook passen zijn met een andere tariefstructuur. Bijv. Eneco, Shell en Maingau die vaste tarieven rekenen. Of pasaanbieders als bijv. Electroverse, ChargePoint US, Vattenfall InCharge, ChargeNow die random tarieven rekenen en daardoor de ene keer goedkoper zijn dan het CPO-tarief en de andere keer juist duurder zijn.

Er is op dit forum iedere week wel iemand die aangeeft hier nieuw te zijn of iemand die voor het eerst een EV gaat rijden. Iedere week komt de vraag "ik ben nieuw in EV-land. Welke gratis laadpas moet ik regelen?" voorbij. Het antwoord wordt steeds simpeler:
Laadpastop10 meldt dat de Allego pas gratis is, maar dat is niet juist.
€ 1,98 is natuurlijk niet schokkend, maar het klopt feitelijk niet. @Hachy

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-03 15:49
Zonder een nieuwe discussie of klaagzang over prijstransparantie te willen triggeren: hierbij toch wat goed nieuws op dit gebied: https://www.evrijders.nl/nieuws/tap-electric-en-totalenergies-bundelen-krachten-voor-transparanter-slim-en-netbewust-laden

• R-yawn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-03 15:56
Wat is er gebeurd met de laadpastop10? Ik zie helemaal geen top 10 meer. Of een goede vergelijk van alle laadpassen. Is er een alternatief?

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
[...]

Hmm misschien begrijp ik t dan verkeerd. Maar zie dat bij mijn werkgever, met palen die openbaar staan, wel gewoon 30 cent transactiekosten worden gerekend. Of geldt je opmerking van Allego dan alleen over de grote netwerken als Vattenfall de?

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:33
Ik was ook flabbergasted over het aantal passen toen ik aan een EV(3) begon. Maar in schiedam heb de SGZH (samenwerkenden gemeenten zuid holland) die in veel steden verantwoordelijk zijn. Na dit forum helemaal doorgespit te hebben kwam ik OVO en elektroversie tegen die CPO prijzen hebben zoals Equans (partij die de palen regelt) en daar betaal je de CPO prijs. Met OVO kun je ook nog een boost van 2 euro nemen voor 10% korting op de CPO. Ik heb ANWB ook nog wel op reserve want de prijzen in andere steden/landen kunnen variëren en ANWB schijnt het altijd te doen. Gezien de actie radius van mijn auto laad ik 95% gewoon in de buurt waar meer dan genoeg palen staan (als ze niet worden bezet door elektrische parkeerders en er dagen blijven staan). In het buitenland is weer andere verhaal waar ik een Ionity abbon neem voor 12 euro per maand en laad voor 39 cent.

[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2026 20:03 ]

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:39
Stolpert schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:19:
[...]
Hmm misschien begrijp ik t dan verkeerd. Maar zie dat bij mijn werkgever, met palen die openbaar staan, wel gewoon 30 cent transactiekosten worden gerekend. Of geldt je opmerking van Allego dan alleen over de grote netwerken als Vattenfall de?
Kijk eens op https://www.evrijders.nl/...-transparantie-laadkosten alwaar je het volgende kan lezen:

De Allego-app is een EV-applicatie inclusief laadpas waarmee elektrische rijders altijd de laagste prijs betalen op aangesloten partnernetwerken zodra zij hun auto daar laden aan één van de meer dan 950.000 publieke AC & DC laadpalen (normaal en ultrasnel laden) door geheel Europa, namelijk zonder roamingkosten of andere toeslagen. EV-rijders met de app krijgen daarnaast een korting op zowel AC - als DC-laden als zij laden op het netwerk van Allego zelf. Deze korting kan oplopen tot wel 35% in Nederland. De app laat vóór de laadsessie het tarief per kWh zien en rekent achteraf tot op de eurocent nauwkeurig af wat de gebruiker vooraf heeft gezien. Daarmee wil Allego met onmiddellijke ingang een einde maken aan onverwachte kosten en onduidelijke prijsopbouw bij publiek laden.

Of kijk eens op de Allego site alwaar je kunt lezen "Geen toeslagen op welk netwerk dan ook":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ1U9zUO8YQ5oVfSycr4guSLMLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FckGSV9HBq734LrDsNBvZ4A.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, als er op jouw werk met de Allego pas wel € 0,30 transactiekosten wordt gerekend, dan zal de werkgever dat wel als CPO-tarief hebben ingeregeld.

Cupra Born Performance 58 kWh

• thomvh
MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Bij diverse laadpalen wordt een starttarief gerekend, o.a. bij de TotalEnergies palen in Fryslân.
Ja, maar doet TotalEnergies dat niet? Aantal palen hier hebben dat ook maar staat er duidelijk bij dat dat door de laadpaal exploitant gedaan wordt niet door de app, dus dan zal dat voor ANWB net zo goed gelden als voor Allego?

Zie hier een voorbeeld, deze kosten worden door Q-Park opgelegd niet door Allego:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_-Obh2hAJbIGD6TMxEz-vhxSwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vYkDRc2FSh64O9JcshSpSGPA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door thomvh op 28-02-2026 16:12 ]

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:55
Harvest2002 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
ELECTROVERSE: VERGISSING OF FRAUDE?

Op zondag 18 januari heb ik bij een Equans laadpaal in Amsterdam met de Electroverse app iets meer dan 15 kWh geladen. Prijs per kWh €0,35. Totale kosten €5,29.

Bij het starten van de laadbeurt wordt €10 afgeschreven van mijn bankrekening. Na afloop van de laadbeurt wordt er €4,71 teruggestort dus per saldo heb ik €10 - €4,71 = €5,29 betaald. Beide bedragen worden op 19 januari 2026 geboekt, met transactiedatum 18 januari en valutadatum 19 januari.

De volgende dag wordt er opnieuw €5,29 van mijn rekening afgeschreven. Nu met boekdatum 20 januari maar met transactiedatum 20 januari en valutadatum 18 januari.

Op 26 januari wordt de €4,71 die op 19 januari was teruggestort weer teruggeboekt (correctie) naar Electroverse: transactiedatum 26 januari en valutadatum 19 januari.

Per saldo is er dus geen €5,29 van mijn rekening afgeschreven, maar €15,29, €10 euro te veel. Debet van €10, credit van €4,71, debet van €5,29 en debet van €4,71.

Vergissing of fraude?

Uiteraard ben ik uitgegaan van een vergissing maar het gedrag van de servicemedewerkers van Electroverse heeft me inmiddels anders doen concluderen.

Ik heb Electroverse aangegeven wat er is gebeurd zoals ik hierboven ook heb beschreven. Een duidelijk verhaal. Ik heb Electroverse kopieën van de relevante bankafschriften gestuurd. Ik heb Electroverse kopieën gestuurd van alle bankafschriften met de bedragen die Electroverse in januari 2026 van mijn rekening heeft afgeschreven. Ik heb in januari 2026 in totaal 6 keer geladen met de Electroverse app voor een totaalbedrag van €46,84. Uit de bankafschriften die ik Electroverse heb gestuurd blijkt duidelijk dat er €56,84 in totaal van mijn rekening in januari is afgeschreven: €10 te veel dus.

Geen moeilijk geval toch?

Op 28 januari 2026 heb ik voor de eerste keer hierover contact opgenomen. Sindsdien heb ik 10 keer (!) hierover contact gehad met Electroverse en diverse malen kopieën van bankafschriften en downloads van mijn bankrekening gestuurd.

Ik heb hen gevraagd ook in hun eigen administratie na te gaan welke bedragen men van mijn rekening heeft afgeschreven en deze te vergelijken met de laadsessies maar tot op heden weigert men dat categorisch. Op hun verzoek heb ik 2 keer contact hierover opgenomen met mijn bank maar die geeft aan dat zij de bedragen niet kunnen terugboeken maar dat alleen Electroverse dat kan omdat zij ook de opdracht tot de afboekingen hebben gegeven. Hoewel Electroverse reeds alle relevante bankafschriften heeft ontvangen, blijft men steeds maar vragen om nieuwe afschriften.

Gezien een negatieve recensie van David op Trustpilot van 23 januari 2026, die een vergelijkbare ervaring had, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit mogelijk om fraude gaat.

David wees andere gebruikers van Electroverse in zijn recensie erop: controleer je bankafschriften. Ik raad gebruikers van Electroverse hetzelfde aan. Mocht je een soortgelijke ervaring hebben, stuur mij even een DM.

Wordt vervolgd.
Probleem is opgelost. Geen fraude gelukkig. Onduidelijk wat precies de oorzaak was. Bank zegt dat het aan Octopus Electroverse lag, Octopus Electroverse zegt dat het aan bank lag. Om mogelijk herhaling te voorkomen, ga ik creditcard koppelen ipv bankrekening.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Giku schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:36:

Gezonde visie wat mij betreft. Maar vergis je niet in de mensen die voor een paar cent verschil per kWh alles uit gaan zoeken. De tijd die dat kost is ook wat waard.

• Zjanzjak
  • Nu online
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2026 20:03 ]

• Pr088
Roenie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:43:
[...]
Gezonde visie wat mij betreft. Maar vergis je niet in de mensen die voor een paar cent verschil per kWh alles uit gaan zoeken. De tijd die dat kost is ook wat waard.
Sommigen zeggen op dit forum: 'een hobby mag geld kosten'. Een hobby mag ook tijd kosten wat mij betreft. Ik ben zo'n nerdy type die wel eventjes in het buitenland 3-4 laadpassen vergelijkt en zijn route het liefst plant rond een bepaalde laadaanbieder waar ik een maandabbonnement heb afgesloten. Maar voor de laatste cent verschil... Kijk als je 50 kWh laadt op een lange trip, dan doe ik het graag met de pas die 20 of 40 cent per kWh goedkoper is.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Sommigen zeggen op dit forum: 'een hobby mag geld kosten'. Een hobby mag ook tijd kosten wat mij betreft. Ik ben zo'n nerdy type die wel eventjes in het buitenland 3-4 laadpassen vergelijkt en zijn route het liefst plant rond een bepaalde laadaanbieder waar ik een maandabbonnement heb afgesloten. Maar voor de laatste cent verschil... Kijk als je 50 kWh laadt op een lange trip, dan doe ik het graag met de pas die 20 of 40 cent per kWh goedkoper is.
Ieder zijn hobby ;) en het gaat niet over 20-40 cent goedkoper, maar soms om een paar cent. Toch een ander verhaal. En er zijn mensen die anderen voor gek verklaren als zij zij niet altijd doen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:56
Harvest2002 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Probleem is opgelost. Geen fraude gelukkig. Onduidelijk wat precies de oorzaak was. Bank zegt dat het aan Octopus Electroverse lag, Octopus Electroverse zegt dat het aan bank lag. Om mogelijk herhaling te voorkomen, ga ik creditcard koppelen ipv bankrekening.
Hoe is het opgelost, het was toch gewoon een reservering?

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-03 20:09
Nieuwe tarief voor maart van SGZH1 is € 0,3388.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe deze tarieven worden bepaald, maar de laatste maanden gaat het in ieder geval de goede kant op. € 0,3388 is keurig, zeker als er nog 10% af gaat bij Ovo.

Overigens zie ik de nieuwe tarieven bij Ovo en Electroverse nog niet. In de Easy Charging app wel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Roenie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:28:
[...]
Ieder zijn hobby ;) en het gaat niet over 20-40 cent goedkoper, maar soms om een paar cent. Toch een ander verhaal. En er zijn mensen die anderen voor gek verklaren als zij zij niet altijd doen.
Het is gewoon voor iedere situatie anders. Als je incidenteel op een laadpaal laadt, maakt het allemaal niet zo veel uit. Maar als je elke maand veel rijdt en altijd bij laadpalen laadt, dan is het wel de moeite waard om goed uit te zoeken wat de goedkoopste combi is bij jou in de buurt. Maar ook dat is weer persoonlijk. Als het je geen hol interesseert en 'de sport' jou niet aanspreekt, dan 'you do you'. Het scheelt je uiteraard geen faillietmakend bedrag verder natuurlijk (10% van zelfs 200 euro per maand is niet veel, of wel, maar net hoe je het zelf beoordeelt).

Ik zie in dit topic niet systematisch mensen "anderen die dit niet doen voor gek verklaren" (al zal er vast wel iemand zijn die dat doet) en andersom doe jij dit nu wel een beetje naar de mensen die dit wel als sport doen...

Het vergelijken met de laatste paar cent op benzineprijzen is alleen wel gewoon een foute representatie van de feiten :).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 01-03-2026 10:11 ]

• Zjanzjak
  • Nu online
Roenie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:28:
Ben die 'gek' hier nog niet tegengekomen iig.
Maar zelf wel gek genoeg om die ene cent voordeel te vinden. ;)
Kost tijd inderdaad, denk hooguit 1 a 2 minuten. Het is me wat.
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:06:
Het is gewoon voor iedere situatie anders. Als je incidenteel op een laadpaal laadt, maakt het allemaal niet zo veel uit. Maar als je elke maand veel rijdt en altijd bij laadpalen laadt, dan is het wel de moeite waard om goed uit te zoeken wat de goedkoopste combi is bij jou in de buurt. Maar ook dat is weer persoonlijk.
Wat je zegt, persoonlijk, ik laad amper nog publiek maar ga toch voor de meest goedkope optie, al sta ik maar 2 uurtjes te laden bij een AC lader. Die 2 cent voordeel is dan het begin van het miljoen!
Ons bin zunig was het toch. :P Buiten dat, de tijd die het mij kost om het goedkoopste tarief uit te vinden is zo insignificant. Toegegeven, in den beginne was het wel even een werkje, maar je hebt het 'truukje' zo door en dan is het een kwestie van minuten.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zjanzjak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:24: Buiten dat, de tijd die het mij kost om het goedkoopste tarief uit te vinden is zo insignificant. Toegegeven, in den beginne was het wel even een werkje, maar je hebt het 'truukje' zo door en dan is het een kwestie van minuten.
Nou ben ik nog nieuw en het kost mij veel tijd (heb het nu bij mij thuis in de buurt wel door), maar wat is het trucje dan voor als je in een nieuw gebied bent? Ik kijk dan in mn 4 apps naar 6 palen als ik dat zou doen, maar dan ben ik dus handmatig 24 dingen aan het controleren (dus dat doe ik dan niet, want mijn 'sport' gaat weer niet zo ver ;)). Maar als dat snel kan, hoor ik het toch graag!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 20:10
Bestaat er geen app waarin je kan zien welke aanbieder het goedkoopst is voor de geselecteerde laadpaal? Maakt het eenvoudiger.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50
Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:38:
Bestaat er geen app waarin je kan zien welke aanbieder het goedkoopst is voor de geselecteerde laadpaal? Maakt het eenvoudiger.
Ja, diverse, die geen van allen betrouwbaar zijn.

• Zjanzjak
  • Nu online
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:35:
Nou ben ik nog nieuw en het kost mij veel tijd (heb het nu bij mij thuis in de buurt wel door), maar wat is het trucje dan voor als je in een nieuw gebied bent? Ik kijk dan in mn 4 apps naar 6 palen als ik dat zou doen, maar dan ben ik dus handmatig 24 dingen aan het controleren (dus dat doe ik dan niet, want mijn 'sport' gaat weer niet zo ver ;)). Maar als dat snel kan, hoor ik het toch graag!
Met trucje bedoelde ik meer routine, handigheid, etc..
Verder ben ik iemand die amper zijn locatie aanzet op de telefoon dus in 'nieuw' gebied zet ik dat wel aan en dan ga ik een app of 4, tot soms 6, af. Als er dan 6 laadpunten zijn heb ik nog niet meegemaakt dat het dan ook 6 verschillende CPO's zijn dus klik er hoogstens 2 a 3 aan. Paar minuten en ik ben klaar met de apps en weet genoeg. Maar goed, laat ik een trage dag hebben, dan is 5 minuten echt de ultra max tijd die het mij kost. Maar dan ook echt de max max tijd. En dan nog, 5 minuten, waar hebben we het over.
Buiten dat, soms kan het echt schelen als je voor 49, of 89 cent aan het laden bent.

In Nederland is trouwens de Go Charge app mijn beginpunt, is wel niet zo up to date maar geeft de prijs weer van meerdere MSP's en geeft mij vaak een beeld welke apps ik zeker wil af gaan en welke niet.

Wat wel is, ik hou wel bij, vooral via dit topic, welke MSP ineens goedkoper is. Electroverse is/was bijvoorbeeld al een tijdje 'hot' dan is dat de app die in het rijtje zit wat ik even check.

Linksom of rechtsom krijg je er na een poosje een gevoel bij en kijk je er heel anders naar dan int begin.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:57
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Waarom zou je de goedkoopste aanbieder willen, en doe je dat bijvoorbeeld ook bij de dagelijkse boodschappen? Daar zul je dan toch ook zelf alle wekelijkse folders moeten doorspitten om te besparen op de laatste cent.

Niemand verplicht je daartoe en is volledig een eigen keuze. Voor laden om de hoek is dat nuttig maar voor een keer elders tijdens vakantie neem je gewoon een betrouwbare aanbieder die misschien niet het goedkoopst is maar wel levert. Die allerlaagste prijs boeit mij niet zo, wel het gemak. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PeterZ(on) schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Waarom zou je de goedkoopste aanbieder willen, en doe je dat bijvoorbeeld ook bij de dagelijkse boodschappen? Daar zul je dan toch ook zelf alle wekelijkse folders moeten doorspitten om te besparen op de laatste cent.
Ik totaal niet. Ik ben zuinig op het ene en totaal niet bij het andere :). Ik ben boodschappen big spelder. Bij laden heeft de sport 'zo weinig mogelijk kosten' me geraakt. Ik rijd nu ook heel zuinig terwijl ik in mijn voorgaande autos (altijd kleine bakkies zoals daihatsu cuore) het gaspedaal binair gebruikte :).

Overigens investeer ik dat werk er dus niet in, als ik ergens anders moet laden. Ik kijk in de Ovo app en kies dan een laadpaal die redelijk is. Maar mijn broertje heeft 2 weken geleden ook een auto gekocht en vroeg mij om hulp. Toen heb ik dus de "4 laadpassen, 6 laadpaalaanbieders" tactiek gedaan en dan ben je wel ff een half uurtje bezig om een goed beeld te krijgen van een buurtsituatie. Viel mezelf vies tegen hoe snel je dat doet en dat zie ik mezelf dus ook zeker niet doen als ik een keer op een onverwacht moment moet laden.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 01-03-2026 16:44 ]

• Athome
Zsub schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Ja, diverse, die geen van allen betrouwbaar zijn.
Kan je mij vertellen welke app(s) dat zijn.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:32
Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Ik ken er 1: go-charge.

Al heb je er weinig aan omdat het gros van de laadpassen niet meegenomen worden in het overzicht.

Beter lees je de laatste vier pagina’s hier door, dan weet je welke aanbieders veel gebruikt worden en kan je vervolgens voor jezelf uitzoeken welk voor jou interessant is.

Wil je die tijd/moeite niet nemen, neem dan gewoon een ANWB laadpas ofzo. Net zoals met je boodschappen kan je kiezen voor gewoon makkelijk de AH opzoeken, of tien supermarkten de folders doorspeuren en je goedkoopste mix uitzoeken.

Zo ook met laadpassen: er is geen makkelijke goedkope oplossing. Er is makkelijk (bijv. ANWB pas) of goedkoop (dit forum bijhouden, regelmatig verschillende aanbieders checken).

[ Voor 51% gewijzigd door vanaalten op 01-03-2026 17:42 ]

• Harvest2002
ASW1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:37:
[...]

Hoe is het opgelost, het was toch gewoon een reservering?
Ja dat was ook de opvatting van Electroverse maar het is gekoppeld aan een betaalrekening niet aan een creditcard. De bank behandelde het als een online betaling en als betaling met een pin automaat. Dus 10 euro werd direct van mijn rekening afgeschreven en na afloop van de transactie werd er 4,71 teruggestort. Dat werkt dus anders dan bij een creditcard waar er uiteindelijk 5,29 wordt afgeschreven en die 10 euro weer vrijvalt.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Harvest2002 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Ja dat was ook de opvatting van Electroverse maar het is gekoppeld aan een betaalrekening niet aan een creditcard. De bank behandelde het als een online betaling en als betaling met een pin automaat. Dus 10 euro werd direct van mijn rekening afgeschreven en na afloop van de transactie werd er 4,71 teruggestort. Dat werkt dus anders dan bij een creditcard waar er uiteindelijk 5,29 wordt afgeschreven en die 10 euro weer vrijvalt.
Zo werkt dat toch altijd als je een bankrekening gebruikt dat is normaal

• Harvest2002
boyette schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:40:
[...]

Zo werkt dat toch altijd als je een bankrekening gebruikt dat is normaal
Vertel dat dus aan Electroverse. Die denken daar anders over.

• Zjanzjak
  • Nu online
Harvest2002 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:45:
Vertel dat dus aan Electroverse. Die denken daar anders over.
Nou, lessons learned dus. :)
En door.

• MichielFRL
  • Nu online
Het verschil zit in debit- en creditcard. Bij een debitcard gaat een reservering ten laste van je saldo, bij een creditcard niet.
Vrijgave van een reservering kan een tijd duren, niks bijzonders maar minder leuk bij een debitcard dan bij een creditcard.

• nathalia
Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Wordt dit forum nog wel gelezen of komen mensen hier alleen maar langs om zonder zelf te zoeken hun vragen te stellen en dan weer weg te zijn?

Go-Charge
Chargeprice
Moovility
EVMap
Pump
Ladefuchs
Grid

Hoeveel wil je er hebben? Ik kan nog wel even doorgaan hoor.... Maar beter als je gewoon even de laatste 10 pagina's leest. Daar is voldoende gepost om te weten welke passen of apps je het beste kunt gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door nathalia op 01-03-2026 21:14 ]

• Athome
Ik lees al een tijdje in dit topic mee en zal ongetwijfeld berichten gemist hebben. Maar de namen die je noemt heb ik nog niet voorbij zien komen.

• nathalia
Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:11:
Ik lees al een tijdje in dit topic mee en zal ongetwijfeld berichten gemist hebben. Maar de namen die je noemt heb ik nog niet voorbij zien komen.
Ach, Chargeprice is notabene afgelopen week nog genoemd. Als ik dan even in de zoekfunctie op "Chargeprice" zoek, dan zie ik al bij het eerste zoekresultaat het hele rijtje aan vergelijkers terug!

Als ik zoek op Chargeprice dan vind ik 8 (!) pagina's aan zoekresultaten
Als ik zoek op Go-Charge dan vind ik 11 (!) pagina's aan zoekresultaten

Dus als je aangeeft al een tijdje in dit topic mee te lezen, dan komt dat nogal verbazingwekkend over... Maar no hard feelings, ik help iedereen graag :)

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 19:12
nathalia schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Ach, Chargeprice is notabene afgelopen week nog genoemd. Als ik dan even in de zoekfunctie op "Chargeprice" zoek, dan zie ik al bij het eerste zoekresultaat het hele rijtje aan vergelijkers terug!

Als ik zoek op Chargeprice dan vind ik 8 (!) pagina's aan zoekresultaten
Als ik zoek op Go-Charge dan vind ik 11 (!) pagina's aan zoekresultaten

Dus als je aangeeft al een tijdje in dit topic mee te lezen, dan komt dat nogal verbazingwekkend over... Maar no hard feelings, ik help iedereen graag :)
Niet te streng zijn, iemand kan natuurlijk niet zoeken op namen van apps die diegene niet kent! Dat is zoiets als op de vraag wie zong ook alweer dat liedje over iets met exciting zeggen dat dat een domme vraag is omdat als je zoekt naar Lee Kosmin je direct het antwoord krijgt. Ik zou ook niet uit het hoofd Chargeprice of Go-Charge uit het hoofd kunnen opnoemen. Ik heb zelf even gezocht naar posts waar die apps met alle prijzen worden getoond, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.
Misschien is dit iets voor de startpost.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19
Nova163 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:27:
Nieuwe tarief voor maart van SGZH1 is € 0,3388.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe deze tarieven worden bepaald, maar de laatste maanden gaat het in ieder geval de goede kant op. € 0,3388 is keurig, zeker als er nog 10% af gaat bij Ovo.

Overigens zie ik de nieuwe tarieven bij Ovo en Electroverse nog niet. In de Easy Charging app wel
Goeie prijs zeg! Ik loop wel ff 5 minuten extra voor een SGZH1 paal ipv 2. Scheelt me zo €6 op een laadsessie :)
Gelukkig zijn er veel zakelijke leaserijders die de 2.0 palen pakken hier in de wijk >:)
Op één plek staan de 2.0 en 1.0 palen direct naast elkaar, kwam ik daar onlangs en stonden er 2 auto's aan de 2.0 paal en de 1.0 was helemaal vrij. Ideaal :+

[ Voor 12% gewijzigd door LuPo op 02-03-2026 07:48 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:14
nathalia schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Wordt dit forum nog wel gelezen of komen mensen hier alleen maar langs om zonder zelf te zoeken hun vragen te stellen en dan weer weg te zijn?.
Yes fun!

Leuk lijstje en mijn lijstje is weer compleet anders _O-

Ik bedoel….
Forum lezen is echt een goed idee.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• thomvh
vanaalten schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Ik ken er 1: go-charge.

Al heb je er weinig aan omdat het gros van de laadpassen niet meegenomen worden in het overzicht.

Beter lees je de laatste vier pagina’s hier door, dan weet je welke aanbieders veel gebruikt worden en kan je vervolgens voor jezelf uitzoeken welk voor jou interessant is.

Wil je die tijd/moeite niet nemen, neem dan gewoon een ANWB laadpas ofzo. Net zoals met je boodschappen kan je kiezen voor gewoon makkelijk de AH opzoeken, of tien supermarkten de folders doorspeuren en je goedkoopste mix uitzoeken.

Zo ook met laadpassen: er is geen makkelijke goedkope oplossing. Er is makkelijk (bijv. ANWB pas) of goedkoop (dit forum bijhouden, regelmatig verschillende aanbieders checken).
Sinds begin vorige week ergens, kun je betere Allego pakken, zelfde app, zelfde netwerk, maar minder kosten.

• _birdie_
LuPo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Goeie prijs zeg! Ik loop wel ff 5 minuten extra voor een SGZH1 paal ipv 2. Scheelt me zo €6 op een laadsessie :)
Gelukkig zijn er veel zakelijke leaserijders die de 2.0 palen pakken hier in de wijk >:)
Op één plek staan de 2.0 en 1.0 palen direct naast elkaar, kwam ik daar onlangs en stonden er 2 auto's aan de 2.0 paal en de 1.0 was helemaal vrij. Ideaal :+
hier in schiedam centrum zie ik de 1 palen ook vaker vrij dan de 2 palen. De helft van de 8 is 1. Verdeling in centrum is ook half om half schat ik zo ongeveer in (36 palen).
Mijn ervaring is dat als ik moet laden en ik paar honderd meter rijden.
Prijzen tussen 1 en 2 palen zijn wel behoorlijk deze maand (44 om 31 met OVO korting). Benieuwd wat de Epic Fury van Trump met de stroomprijzen gaat doen in April (moeten we weer wat meer op de zon rekenen).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Zjanzjak
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op maandag 2 maart 2026 @ 06:49:
In de startpost moet gewoon staan dat er geen 'holy grail laad app' bestaat.
Sommige proberen het wel maar het is nogal eens niet up to date en/of ze hebben niet allemaal die 10 miljoen miljard MSP's in hun systeem zitten.

• LuPo
_birdie_ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:39:
[...]

hier in schiedam centrum zie ik de 1 palen ook vaker vrij dan de 2 palen. De helft van de 8 is 1. Verdeling in centrum is ook half om half schat ik zo ongeveer in (36 palen).
Mijn ervaring is dat als ik moet laden en ik paar honderd meter rijden.
Prijzen tussen 1 en 2 palen zijn wel behoorlijk deze maand (44 om 31 met OVO korting). Benieuwd wat de Epic Fury van Trump met de stroomprijzen gaat doen in April (moeten we weer wat meer op de zon rekenen).
Hier is het 41 ct (2.0) om 31 (1.0) met de 10% Light Boost van OVO Charge.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• _birdie_
LuPo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Hier is het 41 ct (2.0) om 31 (1.0) met de 10% Light Boost van OVO Charge.
je hebt gelijk .. hier ook ..

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-03 23:20

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Of-Aaargh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Maar dat is wat OVO betreft meer een toevalligheid. Soms rekent OVO meer dan de CPO, soms minder, en soms hetzelfde.
Dat is bij alle passen zo, ook die van Allego. Niemand kan om roaming fees van CPO heen waardoor er vaak een voordeeltje CPO - 'eigen' MSP blijft bestaan van enkele centen per kWh.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zjanzjak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:07:
[...]

In de startpost moet gewoon staan dat er geen 'holy grail laad app' bestaat.
Sommige proberen het wel maar het is nogal eens niet up to date en/of ze hebben niet allemaal die 10 miljoen miljard MSP's in hun systeem zitten.
Oke prima, wat voor zin wil je er precies in hebben? 8)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
HansAuutB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Laadpastop10 meldt dat de Allego pas gratis is, maar dat is niet juist.
€ 1,98 is natuurlijk niet schokkend, maar het klopt feitelijk niet. @Hachy
Hm dit was wel zo. Fixed. Thanks.

• nathalia
Of-Aaargh schreef op maandag 2 maart 2026 @ 06:49:
[...]

Niet te streng zijn, iemand kan natuurlijk niet zoeken op namen van apps die diegene niet kent! Dat is zoiets als op de vraag wie zong ook alweer dat liedje over iets met exciting zeggen dat dat een domme vraag is omdat als je zoekt naar Lee Kosmin je direct het antwoord krijgt. Ik zou ook niet uit het hoofd Chargeprice of Go-Charge uit het hoofd kunnen opnoemen. Ik heb zelf even gezocht naar posts waar die apps met alle prijzen worden getoond, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.
Ach, ik reageer alleen maar op twee opmerkingen van één en dezelfde persoon:
  • "Ik lees al een tijdje in dit topic mee"
  • "de namen die je noemt heb ik nog niet voorbij zien komen"
Er zijn twee namen van vergelijkingsapps die echt vaak voorkomen: dat zijn Go-Charge en Chargeprice. Dus als je al een tijdje in dit topic meeleest, dan kan het echt niet zo zijn dat je nog nooit hebt gelezen over Chargeprice! Vandaar dat ik zo streng ben ;) Maar nogmaals, no hard feelings. Ik help graag!

• Zjanzjak
  • Nu online
Hachy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:31:
Oke prima, wat voor zin wil je er precies in hebben? 8)
Dat ik de beste ben.
De mooiste auto heb.
Dat ik altijd gelijk heb.
En meer van die mooie volzinnen, voornamelijk over mij (mijn vrouw doet het niet dus ik moet wat).

Maar; 'Voor de goede orde, er bestaat niet echt 1 app waarin je in 1 oogopslag alle prijzen van alle MSP's bij alle CPO's kan zien' mag je ook eventueel neerzetten. Of andere woorden van die strekking.
Persoonlijk vind ik de eerste 3 zinnen beter, maar goed.

Anyways, je weet zelf ook dat die vraag om de haverklap gesteld word. ;)
Go Charge was leuk, weliswaar voor Nederland, maar ook niet echt allesomvattend (wel vaak mijn startpunt daar niet van). Chargeprice zelfde, en ga zo maar door. Er is volgens mij namelijk niet tegen op te boksen om het allemaal bij te houden en er tigduizend MSP's aan vast te hangen.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bij deze. Wat een oude troep trouwens, ik zal hem deze week eens herschrijven.

[ Voor 79% gewijzigd door Hachy op 02-03-2026 20:25 ]

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-03 21:35
Ter info :
Net geprobeerd om een account aan te maken voor Maingau.
Leek me wel een mooie laadpas omdat we meestal naar Duisland of de Alpenlanden op vakantie gaan
Dit blijkt dus niet meer mogelijk te zijn indien je NIET in Duitsland woont. Wel Jammer

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-03 20:09
Zjanzjak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
[...]
Er is volgens mij namelijk niet tegen op te boksen om het allemaal bij te houden en er tigduizend MSP's aan vast te hangen.
Dit thread volgen en bij nieuwe aanbieders kijken of ze aantrekkelijk zijn in jouw situatie en je bent een heel eind. Bij onbekende paal 2-3 favoriete checken en daar de meest gunstige van kiezen.

Dat is naar mijn idee 80% van het voordeel tegen 10% van de inspanning.

In mijn geval is het thuis Ovo en op reis bijna altijd Electroverse. Bij lange reizen Ionity.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
rosch7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:08:
Ter info :
Leek me wel een mooie laadpas omdat we meestal naar Duisland of de Alpenlanden op vakantie gaan
Dit blijkt dus niet meer mogelijk te zijn indien je NIET in Duitsland woont. Wel Jammer
Maingau, das war einmahl.... Vroeger een mooie pas, die zit nog wel in de map met pasjes alleen al in geen jaren meer gebruikt. Voor Duitsland kun je veel beter een abbo nemen bij bijvoorbeeld ENBW of Ionity.

• Zjanzjak
  • Nu online
Hachy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:24:
Bij deze. Wat een oude troep trouwens, ik zal hem deze week eens herschrijven.
Dank!

Net vrouwlief laten lezen maar die is het dan weer niet eens met een bepaalde tekst in de openingspost. _O-
Hijs fijn maar als je de boel gaat herschrijven mag het er weer uit hoor. ;)

rosch7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:08:
Ter info :
Was er niet een soort workaround voor dit? Of werkt dat juist niet meer?
Wat ik al jaren doe. ;)
Nova163 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:35:
Dat is naar mijn idee 80% van het voordeel tegen 10% van de inspanning.
Dat 'predik' ik ook altijd hier, beetje effort en klaar ben je.

• Zsub
RodeVre schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Maingau, das war einmahl.... Vroeger een mooie pas, die zit nog wel in de map met pasjes alleen al in geen jaren meer gebruikt. Voor Duitsland kun je veel beter een abbo nemen bij bijvoorbeeld ENBW of Ionity.
EnBW is prima, ik ga tegenwoordig zelf veel bij Aral Pulse als ik in DE onderweg ben.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
Ik laad bijna altijd thuis maar als ik bij snellader kom is dat meestal Fastned.
De laatste factuur was 52,30 kWh à 0,69 =36,24 € maar dat klopt niet zou 36,09 € moeten zijn.
Klantenservice kijkt ernaar, er was nog een melding.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:49
Zsub schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:57:
[...]

EnBW is prima, ik ga tegenwoordig zelf veel bij Aral Pulse als ik in DE onderweg ben.
Ik vond Aral Pulse altijd duur, zie dat ze nu wel een Extra-Tarif hebben van 54 cent/kWh voor 3 euro per maand, maar nog steeds stuk duurder dan EnBW of Ionity met abbo. Mis ik iets, of vind je prijs niet zo belangrijk? Dekking is namelijk wel stuk beter dan de andere twee.

• Zsub
jouwheld schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Ik vond Aral Pulse altijd duur, zie dat ze nu wel een Extra-Tarif hebben van 54 cent/kWh voor 3 euro per maand, maar nog steeds stuk duurder dan EnBW of Ionity met abbo. Mis ik iets, of vind je prijs niet zo belangrijk? Dekking is namelijk wel stuk beter dan de andere twee.
Ik vind prijs op zich wel belangrijk, maar probeer weg te komen van smartphones en gebruik daarom de ingebouwde navi van m'n Audi icm een Audi Pro abo. Daarmee is Aral Pulse de goedkoopste na Ionity.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:33
Waterblok schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:15:
Ik laad bijna altijd thuis maar als ik bij snellader kom is dat meestal Fastned.
De laatste factuur was 52,30 kWh à 0,69 =36,24 € maar dat klopt niet zou 36,09 € moeten zijn.
Tijd voor EWE Go dan. Dan gaat je fastned tarief omlaag naar EUR 0,62 pr kWh. Is gratis om aan te vragen (zie dit topic ). Ik laad ook praktisch altijd thuis, maar onderweg in NL is FN toch vaak wel optimaal gelegen.

• hopiconjo
  • Laatst online: 14:20
Waterblok schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:15:
Ik zal wel onder steen geleefd hebben maar wist dus niet dat je door met de app op te laden standaard al 10% korting krijgt. Ik heb hem op autocharge staan met pas van andere provider en betaal 0,74 a kWh.

• thomvh
hopiconjo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zal wel onder steen geleefd hebben maar wist dus niet dat je door met de app op te laden standaard al 10% korting krijgt. Ik heb hem op autocharge staan met pas van andere provider en betaal 0,74 a kWh.
Als je dan nu doet met de pas van EWE Go betaal je maar 0,62 cent ;-) zie bericht van andere tweaker boven die van jou.

• Pr088
thomvh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Als je dan nu doet met de pas van EWE Go betaal je maar 0,62 cent ;-) zie bericht van andere tweaker boven die van jou.
Sterker nog. Je voert de laadpas van EWE Go in je FastNed app als betaalmiddel en je kunt gewoon AutoCharge / Plug & Charge gebruiken en 62 cent per kWh betalen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik blijf Fastned in alle gevallen te duur vinden. Aantrekkelijke tarieven is al lange tijd bij DC niet meer aan de orde zoals die 30ct/kWh met EnelX. Tesla komt m.i. nog als enige in de buurt. Maar het blijft toch best schokkend dat AC soms nog duurder is dan DC. Zonder thuisladen zou ik een veelvoud aan laadkosten hebben. Er wordt echt veel marge op al die zaken gepakt volgens mij. Energie is voor bedrijven echt goedkoop, zeker als ze het dynamisch doorbelasten. En het mag prima iets kosten, maar zodra het in de buurt komt van on-par met benzine, dan gaat er iets gruwelijk mis. Dat weerhoudt veel mensen van overstappen denk ik.

• Pr088
The__Virus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:50:
Ik blijf Fastned in alle gevallen te duur vinden. Aantrekkelijke tarieven is al lange tijd bij DC niet meer aan de orde zoals die 30ct/kWh met EnelX. Tesla komt m.i. nog als enige in de buurt. Maar het blijft toch best schokkend dat AC soms nog duurder is dan DC. Zonder thuisladen zou ik een veelvoud aan laadkosten hebben. Er wordt echt veel marge op al die zaken gepakt volgens mij. Energie is voor bedrijven echt goedkoop, zeker als ze het dynamisch doorbelasten. En het mag prima iets kosten, maar zodra het in de buurt komt van on-par met benzine, dan gaat er iets gruwelijk mis. Dat weerhoudt veel mensen van overstappen denk ik.
Energie is weliswaar goedkoop, maar laadpaalboeren betalen vooral voor alle randzaken. Kosten voor vergunning, volle pond energiebelasting, kosten voor elke stroomaansluiting van een AC laadpaal, backoffice - contracten met MSP's, kosten voor plaatsing. En onthoudt dat gemeenten hebben gestuurd op uitrol van AC palen. Dus aanbodgestuurd in plaats van vraaggestuurd. Dat betekent veel 'leegstand' en in veel gebieden (niet Randstad) ook weinig kWh-verkoop.

Ik werk zelf bij een wat meer landelijke gemeente (stadskern 70k inwoners plus wat buitengebied) en heb de cijfers wel gezien. De meeste van die laadpalen gebruikt op jaarbasis minder kWh's dan mijn laadpaal thuis (6000kWh). Er wordt geld verdiend, ja. Maar of Equans en Vattenfall slapend rijk worden?

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Energie is weliswaar goedkoop, maar laadpaalboeren betalen vooral voor alle randzaken. Kosten voor vergunning, volle pond energiebelasting, kosten voor elke stroomaansluiting van een AC laadpaal, backoffice - contracten met MSP's, kosten voor plaatsing. En onthoudt dat gemeenten hebben gestuurd op uitrol van AC palen. Dus aanbodgestuurd in plaats van vraaggestuurd. Dat betekent veel 'leegstand' en in veel gebieden (niet Randstad) ook weinig kWh-verkoop.

Ik werk zelf bij een wat meer landelijke gemeente (stadskern 70k inwoners plus wat buitengebied) en heb de cijfers wel gezien. De meeste van die laadpalen gebruikt op jaarbasis minder kWh's dan mijn laadpaal thuis (6000kWh). Er wordt geld verdiend, ja. Maar of Equans en Vattenfall slapend rijk worden?
Je vergeet wel de 10 tot 20 cent ERE die ze voor elke verkochte kWh krijgen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• The__Virus
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Onze gemeente doet het andersom, vraaggestuurd werken. Als er aanvragen komen, gaan ze op een gegeven moment een paal plaatsen. Hier in de buurt is telkens wel een plek waar er 1 neergezet wordt. Als je nagaat wat een overhead en extra geld het kost elke keer de straat open te maken en vervolgens een jaar of wat later weer te moeten doen in dezelfde straat of eentje verderop...
Maar dan blijft het feit dat ze erg duur blijven. Ze hoeven niet voor de grond te betalen zoals DC-leveranciers dat moeten. Het zijn domme palen, niet veel meer dan een relais, 4G-modem, een kWh-meter, aansturinkje en zekering i.p.v. apparaten die hoge amperes door vloeistofgekoelde kabels moeten leveren met DC-stroomgeneratoren...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
The__Virus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Onze gemeente doet het andersom, vraaggestuurd werken. Als er aanvragen komen, gaan ze op een gegeven moment een paal plaatsen. Hier in de buurt is telkens wel een plek waar er 1 neergezet wordt. Als je nagaat wat een overhead en extra geld het kost elke keer de straat open te maken en vervolgens een jaar of wat later weer te moeten doen in dezelfde straat of eentje verderop...
Maar dan blijft het feit dat ze erg duur blijven. Ze hoeven niet voor de grond te betalen zoals DC-leveranciers dat moeten. Het zijn domme palen, niet veel meer dan een relais, 4G-modem, een kWh-meter, aansturinkje en zekering i.p.v. apparaten die hoge amperes door vloeistofgekoelde kabels moeten leveren met DC-stroomgeneratoren...
Tja, maar als je uit gaat van die 6000kWh per jaar die er door zo'n paal geleverd wordt en een brutomarge van 20ct per kWh, dan spreek je dus over 1200€ per jaar aan marge per paal.

De paal en de installatie heb je niet voor 2000€, en dan hopen we maar dat er geen schade aan komt.
Ik verwacht ook dat ze na een jaar of 5 mogen vervangen worden.
Vergeet niet dat de meeste van die dingen die buiten staan net iets robuuster zijn dan de gewone Alfen Pro.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maurice-
The__Virus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:50:
Wel afhankelijk van waar je woont. In Gelderland zijn de Vattenfal afspraken nog waardoor je er al jaren onder de 30 cent kunt laden.

Schrok trouwens wel van wat een snellader nog doet. Worden bij mijn werk 2 snelladers met 4 aansluitingen en een accu geplaatst: 1 mio. 8)7

• thomvh
Maurice- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Wel afhankelijk van waar je woont. In Gelderland zijn de Vattenfal afspraken nog waardoor je er al jaren onder de 30 cent kunt laden.

Schrok trouwens wel van wat een snellader nog doet. Worden bij mijn werk 2 snelladers met 4 aansluitingen en een accu geplaatst: 1 mio. 8)7
Vattenfall is volgens mij overal boven de 30 cent? (Even OVO Boost korting niet meepakken).

• Pr088
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Tja, maar als je uit gaat van die 6000kWh per jaar die er door zo'n paal geleverd wordt en een brutomarge van 20ct per kWh, dan spreek je dus over 1200€ per jaar aan marge per paal.

De paal en de installatie heb je niet voor 2000€, en dan hopen we maar dat er geen schade aan komt.
Vergeet niet dat de meeste van die dingen die buiten staan net iets robuuster zijn dan de gewone Alfen Pro.
Ik bedoelde dat mijn eigen laadpaal 6000 kWh gebruikt. Het gemiddelde dat ik heb gezien van laadpale in de regio lag bijna 50% lager. De gemeente plaatst een tweede 'dedicated' parkeerplaats als de laadpaal meer dan 5000kWh op jaarbasis doet. Een groot deel in de woonwijken blijft daar ver onder.

Dan wordt de marge veel dunner...
De enige optie is, veel meer EV's, meer laden, meer volume, minder marge, lagere prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 05-03-2026 14:46 ]

• Pr088
thomvh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Vattenfall is volgens mij overal boven de 30 cent? (Even OVO Boost korting niet meepakken).
In Brabant 33 cent en in Overijssel/Gelderland 37 cent dacht ik.

Vattenfall heeft het trouwens wel duidelijk op de website staan. Daar kunnen de andere aanbieders nog een puntje aan zuigen.
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven#publiektarief

[ Voor 25% gewijzigd door Pr088 op 05-03-2026 14:49 ]

• Maurice-
thomvh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Dan heb ik te lang niet langs de weg gestaan, excuus. Zie inderdaad dat het hier nu €0,36 is.

• The__Virus
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:04:
[...]

6000kWh is dan ook niet heel veel voor een paal met 2 aansluitingen. Dan reken je op een laadsessie per dag ofzo. De operationele kosten zijn ook nihil. Een half defecte laadpaal (een zijde in storing) werd hier pas na een half jaar gerepareerd. Verder verdient ie geld. Zet er een paar duizend neer, dan gaat het hard.

• Tommie12
The__Virus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:01:
[...]

6000kWh is dan ook niet heel veel voor een paal met 2 aansluitingen. Dan reken je op een laadsessie per dag ofzo. De operationele kosten zijn ook nihil. Een half defecte laadpaal (een zijde in storing) werd hier pas na een half jaar gerepareerd. Verder verdient ie geld. Zet er een paar duizend neer, dan gaat het hard.
Ik had het over 1 aansluitpunt, en dan is 6000kWh al wat.

Operationele kosten zijn zeker niet nihil, dat jij 1 paal kent die niet hersteld werd is mooi, maar niet mijn ervaring.

Kijk maar eens naar de financiële resultaten van die aanbieders.
Nu ken ik er geen die enkel AC palen in NL zetten, maar de balans van BV Fastned heb ik wel al eens bekeken. Laat me stellen dat ik er nog geen aandelen van koop...
En daar is de bezettingsgraad helemaal niet zo slecht en stijgend.

• PeterZ(on)
Ik heb ook geen medelijden met al die laadpaalboeren want als die laders geld kosten i.pv. opleveren dan worden die echt niet geplaatst. Op dit moment al meer dan 200.000 volgens https://laadinfrastructuur.databank.nl/

• thomvh
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:12:
Ik heb ook geen medelijden met al die laadpaalboeren want als die laders geld kosten i.pv. opleveren dan worden die echt niet geplaatst. Op dit moment al meer dan 200.000 volgens https://laadinfrastructuur.databank.nl/
En dan te bedenken dat wij al de meeste palen per hoofd van bevolking en km snelweg hebben en we het ongeveer net zo snel bijbouwen als de duitsers. Die veel meer oppervlakte hebben om te dekken.

• The__Virus
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Ik had het over 1 aansluitpunt, en dan is 6000kWh al wat.

Operationele kosten zijn zeker niet nihil, dat jij 1 paal kent die niet hersteld werd is mooi, maar niet mijn ervaring.

Kijk maar eens naar de financiële resultaten van die aanbieders.
Nu ken ik er geen die enkel AC palen in NL zetten, maar de balans van BV Fastned heb ik wel al eens bekeken. Laat me stellen dat ik er nog geen aandelen van koop...
En daar is de bezettingsgraad helemaal niet zo slecht en stijgend.
Fastned is DC, mijn betoog ging vooral over AC ;). Verder helemaal eens. Verbaast me dat ik er altijd auto's zie staan. Dat kan ik alleen verklaren door leaserijders die er niet op hoeven te letten. Ik ken een aantal mensen die goedkoper publiek laden dan thuis vanwege hoe de vergoeding wordt geregeld.

• PeterZ(on)
thomvh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:23:
[...]

En dan te bedenken dat wij al de meeste palen per hoofd van bevolking en km snelweg hebben en we het ongeveer net zo snel bijbouwen als de duitsers. Die veel meer oppervlakte hebben om te dekken.
Ik zat een tijdje terug een podcast te beluisteren/bekijken van Hachy met een ex-werknemer van Ionity en die liet doorschemeren wat zo'n snellaadpark kost. Het bedrag ben ik vergeten maar viel mij erg mee, iets van een half miljoen euro (maar kijk zelf als je het wilt weten), is natuurlijk wel erg afhankelijk van de locatie. En vergeet ook alle subsidies niet waarvoor ze in aanmerking komen.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Ik zat een tijdje terug een podcast te beluisteren/bekijken van Hachy met een ex-werknemer van Ionity en die liet doorschemeren wat zo'n snellaadpark kost. Het bedrag ben ik vergeten maar viel mij erg mee, iets van een half miljoen euro (maar kijk zelf als je het wilt weten), is natuurlijk wel erg afhankelijk van de locatie. En vergeet ook alle subsidies niet waarvoor ze in aanmerking komen.
Ionity bouwt geen overkappingen. Dat scheelt nogal in de eurootjes...

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Ik dacht dat een snellader rond de 50k per laadpunt zat.

En dan nog maakt Fastned geen indrukwekkende omzet en winstcijfers.

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Ionity bouwt geen overkappingen. Dat scheelt nogal in de eurootjes...
Klopt en dat is wel lekker tijdens regen of felle zon, maar dat heeft natuurlijk wel een prijs. En als het mij uitkomt voor die enkele keer ga ik er graag laden, ook als het wat duurder is. Maar voor mijn Spanje trips is Ionity toch de betere aanbieder, want meer locaties.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik dacht dat een snellader rond de 50k per laadpunt zat.

En dan nog maakt Fastned geen indrukwekkende omzet en winstcijfers.
Ja dat stond mij ook bij maar wilde geen verkeerde bedragen noemen.

Over winst maken hebben we het al eens gehad, maar ik vind van wel maar dat investeren ze weer direct.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Ja dat stond mij ook bij maar wilde geen verkeerde bedragen noemen.

Over winst maken hebben we het al eens gehad, maar ik vind van wel maar dat investeren ze weer direct.
Ik weet dat ze >6% rente moeten bieden om hun obligaties te slijten, en dat is een teken op zich.

• Zjanzjak
  • Nu online
Behalve bij nieuwe laadpalen, daar is het 46,13 cent.
Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2