Beste mede-tweakers, ik wil wat advies vragen rond en achteraf gezien naïeve vraag van mijzelf aan Qwello (/Park & Charge) laadpaal in Amersfoort.
Ik woon in een wijk in Amersfoort waar maar 1 paal was met een competitief tarief, 0,361 cent, geen kleeftarief etc. Deze paal is erg populair en staat bijna altijd vol. Van dezelfde aanbieder (Qwello) staat 3 minuten verderop nog een paal, waar nooit iemand staat. Want daar is het 0,605 per kWh, een uur prijs van 0.303 cent/h en een idle prijs van 0.303 cent/h.
Dus ik heb de gemeente en Qwello gemailed, joh, kunnen jullie die tarieven gelijk trekken, dan worden twee ongebruikte parkeerplaatsen vaker gebruikt. Een grote verbetering voor de EV rijders in mijn buurt die alleen publiek kunnen laden en Qwello verdient er ook meer aan als er mensen laden. De gemeente gaf aan dat ze niks konden doen, wel worden er na de zomer ook nieuwe palen met lagere tarieven geplaatst omdat de gemeente
een aanbesteding heeft gedaan voor nieuwe palen. Ik moest bij Qwello zijn.
Nu komt het feest. Mail gestuurd, eerst generiek bericht terug met wat uitleg, Qwello waardeerde mijn feedback. Dus ik weer terug mailen en ze gingen het uitzoeken. Weer dank voor het meedenken. En nu na een hele tijd wachten is de conclusie:
"o shit, die paal was gekoppeld aan de verkeerde concessie (gok Gelderland
), we moeten deze aan het open markt tarief koppelen, sorry." Dat is echt klantenservice! Een klant die meedenkt belonen door de paal duurder te maken!
Dus nu heb ik voor iedereen in de wijk de goedkope paal om zeep geholpen...
Ik wil het er eigenlijk niet bij laten zitten. Heeft iemand hier ervaring met of je dit soort situaties ergens aan kan kaarten?
Ik overweeg of het nut heeft wat mensen bij elkaar te krijgen en in te spreken in de gemeenteraad. Er is veel te doen aan een gebrek aan parkeerplekken in de wijken in Amersfoort en dan heb je dit soort partijen die laadpalen neerzetten waar je eigenlijk als EV rijder gewoon niet wil staan. En dan zie je dus parkeerplekken die heel weinig gebruikt worden. Kan je laaddrukte van laadpalen ergens publiekelijk vinden en analyseren?
Qwello weet natuurlijk best dat de gemeente Amersfoort een aanbesteding heeft gegund met lagere tarieven en dan lossen ze deze situatie alsnog op door zulke tarieven te blijven hanteren, ik kan er niet bij.
Ik wil in elk geval proberen of het mogelijk is de gemeente bewust te maken van deze praktijken van Qwello en waar mogelijk ze te bewegen dit soort palen uit te faseren en ook onder de brengen bij een bedrijf die wel fatsoenlijke tarieven rekent.
Iemand enige aanknopingspunten waar te starten of ervaring met zo'n situatie?
P.s. ik schuur denk ik tegen het uiten van ongenoegen aan, als dit zo is meld dit dan, dan verplaats ik deze post.