Klopt, geen QR-code is de enige manier om dit volledig tegen te gaan. Wel moet de markt dan besluiten om alle QR-codes op alle palen te verwijderen, als alleen wij dit doen is de kans op fraude nog groter omdat men gewend is een qr code op de paal te vinden. Daarbij moet er gekeken worden hoe we zonder QR-code kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Helaas hebben we geen quick fix.daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:03:
Misschien een beter idee om van QR code scannen af te stappen. Het is nooit goed te controleren of de sticker al dan niet echt is.... QR codes zijn een uitnodiging tot allerlei soorten fraude en niet geschikt voor betaalsystemen.
Bij Vattenval app wordt het aangegeven als 68cent. Dus misschien zit daar 6cent verschil. Echter, ik ben aan het kijken naar mogelijkheden voor eigen laadpaal. Maar hiervoor moet een openbare parkeerplaats worden opgeofferd voor een eigen parkeerplaats en hiervoor wou ik eerst een Electrische auto voor hebben voordat ik de moeite erin ging steken.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:47:
[...]
Allego is 62 cent.....
Qua laadpassen zijn er al genoeg opties gegeven, maar kijk even goed naar hoeveel je (per keer) laad, wat de abbo kosten zijn en wat de startkosten.
Je schrijft dat je geen laadpaal hebt. Ik zou toch de mogelijkheden daarvoor verkennen. Als het niet mag van de gemeente: druk zetten, raadsleden aanschrijven.
Anders gewoon een Vattenfall paal aanvragen direct (letterlijk, 30cm ofzo) naast de Allego paal. Naast de AH mag toch ook een Aldi openen?
Als dat niet werkt, ga ik inderdaad meer Vattenfall laadpalen aanvragen want 37cent vs 62/68 cent per kwh is echt groot verschil en voor particulier echt niet rendabel om dan idd eigenlijk voor EV te gaan. In dat opzich verkloot de tankpas van de zaak toch wel de groei denk ik van de EV's omdat Allego bijv. toch Supercharge prijzen kan vragen in woonwijken want zakelijke rijders parkeren er toch.
Heel simpel, formeel voldoet een QR code ook al niet aan de huidige wet- en regelgeving. Dat het wordt toegepast betekent niet dat het is toegestaan. Daarbij wordt dan verantwoordelijkheid ook direct verlegd naar degene die de QR code als betaalmiddel beschikbaar stelt, net als de aansprakelijkheid voor fraude. Er wordt willens en wetens een zeer onveilige ('maar het is zo makkelijk') methode aangeboden waarbij de klant geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de QR code wel van de aanbieder is. Kijk naar hoe de aansprakelijkheid geregeld was bij skimming van betaalautomaten, die lag ook bij de aanbieder en niet bij de klant. Er is niets mis met een betaalautomaat op de paal. Jammer van de kosten voor jullie.EquansEMobility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:31:
[...]
Klopt, geen QR-code is de enige manier om dit volledig tegen te gaan. Wel moet de markt dan besluiten om alle QR-codes op alle palen te verwijderen, als alleen wij dit doen is de kans op fraude nog groter omdat men gewend is een qr code op de paal te vinden. Daarbij moet er gekeken worden hoe we zonder QR-code kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Helaas hebben we geen quick fix.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 02-09-2025 10:11 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
En ook een RFID tag is niet veilig... die dingen worden makkelijker gecopieerd dan een blad papier...daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:11:
[...]
Heel simpel, formeel voldoet een QR code ook al niet aan de huidige wet- en regelgeving. Dat het wordt toegepast betekent niet dat het is toegestaan. Daarbij wordt dan verantwoordelijkheid ook direct verlegd naar degene die de QR code als betaalmiddel beschikbaar stelt, net als de aansprakelijkheid voor fraude. Er wordt willens en wetens een zeer onveilige ('maar het is zo makkelijk') methode aangeboden waarbij de klant geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de QR code wel van de aanbieder is. Kijk naar hoe de aansprakelijkheid geregeld was bij skimming van betaalautomaten, die lag ook bij de aanbieder en niet bij de klant. Er is niets mis met een betaalautomaat op de paal. Jammer van de kosten voor jullie.
Ik zie eigenlijk alleen een betaaltoestel, of werken via een app als 90%+ veilig.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Digitaal groen matrix schermpje in de paal zelf? Gefixt 
Paal heeft toch al netwerk nodig voor authenticatie van laadpassen, dus een update van een schermpje is zo gefixt.
Paal heeft toch al netwerk nodig voor authenticatie van laadpassen, dus een update van een schermpje is zo gefixt.
Dat weet jij nu, maar als je nog niet eerder zo'n paal gebruikt hebt, kan die gewoon verwijzen naar een phishing pagina waar je je betaalgegevens moet invullen bijv.PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:13:
[...]
Bij Iberdrola in Spanje heb ik ook wel eens van een QR-code gebruik gemaakt, die opent dan de Iberdrola app die al op mijn telefoon staat en waarmee ik het laden kan starten. Dat kan m.i. niet misbruikt worden, want ik hoef helemaal niets in te vullen en zeker geen betaalgegevens.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik wilde alleen maar nuanceren dat een QR-code ook veilig gebruikt kan worden. Maar idd, in het algemeen is het fraudegevoelig en daarom gebruik ik een QR-code dan ook (bijna) nooit.True schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:46:
[...]
Dat weet jij nu, maar als je nog niet eerder zo'n paal gebruikt hebt, kan die gewoon verwijzen naar een phishing pagina waar je je betaalgegevens moet invullen bijv.
Alleen is het bij Iberdrola wel eens handig omdat soms niet duidelijk is welke ik in de app moet hebben omdat op de lader niet echt duidelijk welke het is. Daarom is een rfid card ook veel handiger want daar speelt dat probleem niet, maar helaas heeft Iberdrola die voor personen buiten Spanje (nog?) niet beschikbaar.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik vind die bovenste sticker er heel professioneel uitzien. Als ik ooit met QR-code zou laden, zou ik daar gewoon kunnen intrappen denk ik. De scheve sticker op de poortklep van de tweede foto dan weer nietEquansEMobility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:00:
Hi e-rijders en bezoekers van dit forum,
De eerste post van ons op tweakers maar helaas met een minder leuke mededeling. We zien dat onze laadpalen steeds vaker worden misbruikt voor criminele activiteiten met QR-code fraude.
Heel handig zo’n QR-code op de laadpaal, even scannen en je vindt direct de tarieven per kWh, kunt een storing melden of betalen. Alleen een stuk minder handig als criminelen er een eigen QR-code sticker overheen plakken om je betaalgegevens buit te maken.
Controleer daarom altijd goed de QR-code sticker goed. Betaal waar mogelijk via iDeal of Google/Apple Pay in plaats van met je creditcard. Zo maken we het fraudeurs een stuk lastiger.
Mocht je een verdachte sticker tegenkomen geef ons dan een seintje of de laadpaaldienstverlener van wie de paal is. Zo helpen we elkaar en Nederland een stukje veiliger te maken. Let ook op bij betaalautomaten voor parkeren, hier zijn ze ook regelmatig terug te vinden.
Meer weten over waar je op kunt letten: https://equans.nl/oplossi...et-qr-codes-op-laadpalen/
Hieronder een aantal voorbeelden van frauduleuze QR-code stickers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klap de tarieven van de laadpaal maar eens uit, zul je zien dat het kWh tarief 62 cent is, maar dat ze voor de weergave in het "overzicht" het starttarief over een aantal kWh uitgesmeerd meenemen. De ANWB app doet iets vergelijkbaars verwarrends. Heb ze hierover gemaild en het is doorgegeven aan de ontwikkel afdeling van de app.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:39:
[...]
Bij Vattenval app wordt het aangegeven als 68cent. Dus misschien zit daar 6cent verschil. Echter, ik ben aan het kijken naar mogelijkheden voor eigen laadpaal. Maar hiervoor moet een openbare parkeerplaats worden opgeofferd voor een eigen parkeerplaats en hiervoor wou ik eerst een Electrische auto voor hebben voordat ik de moeite erin ging steken.
Als dat niet werkt, ga ik inderdaad meer Vattenfall laadpalen aanvragen want 37cent vs 62/68 cent per kwh is echt groot verschil en voor particulier echt niet rendabel om dan idd eigenlijk voor EV te gaan. In dat opzich verkloot de tankpas van de zaak toch wel de groei denk ik van de EV's omdat Allego bijv. toch Supercharge prijzen kan vragen in woonwijken want zakelijke rijders parkeren er toch.
Allego is bij jullie niet gebonden aan een concessie en dus vrij zijn tarief te bepalen. De palen staan er nog uit de tijd dat er nog geen concessie was of deze aan Allego gegund was.
Wees blij dat je in een concessie zit (met Vattenfall) waardoor je nog enigszins betaalbaar kunt laden. Hier in de omgeving Leiden is alles zonder concessie, en is er dus geen enkele paal onder de 60 cent.
Goedkoopste is een eigen laadpunt, heb je er in 1 a 2 jaar uit (Allego vs. Vattenfall). Zoek eens uit wat jouw gemeente doet met kabels over de stoep/kabelgoten etc, en zet hier eventueel wat druk op.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:37:
[...]
Klap de tarieven van de laadpaal maar eens uit, zul je zien dat het kWh tarief 62 cent is, maar dat ze voor de weergave in het "overzicht" het starttarief over een aantal kWh uitgesmeerd meenemen. De ANWB app doet iets vergelijkbaars verwarrends. Heb ze hierover gemaild en het is doorgegeven aan de ontwikkel afdeling van de app.
Allego is bij jullie niet gebonden aan een concessie en dus vrij zijn tarief te bepalen. De palen staan er nog uit de tijd dat er nog geen concessie was of deze aan Allego gegund was.
Wees blij dat je in een concessie zit (met Vattenfall) waardoor je nog enigszins betaalbaar kunt laden. Hier in de omgeving Leiden is alles zonder concessie, en is er dus geen enkele paal onder de 60 cent.
Goedkoopste is een eigen laadpunt, heb je er in 1 a 2 jaar uit (Allego vs. Vattenfall). Zoek eens uit wat jouw gemeente doet met kabels over de stoep/kabelgoten etc, en zet hier eventueel wat druk op.
Maar moet even kijken hoe ik het met de omgevingsloket het allemaal kan aanvragen voro vergunning gezien een openbare parkeerplaats opgeofferd moet worden.
Bedankt voor je informatie iig!
Don't get your hopes up. De gemeente gaat waarschijnlijk niet een openbare parkeerplaats opofferen en ook geen plaats voor jou of andere EV-rijders reserveren met een bord o.i.d. Tenzij jouw gemeente het compleet anders aanpakt dan andere gemeentes. Waar woon je? Rijtje van 5 a 6 tegels is samen toch zo'n 400 euro.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.
Maar moet even kijken hoe ik het met de omgevingsloket het allemaal kan aanvragen voro vergunning gezien een openbare parkeerplaats opgeofferd moet worden.
Daarna nog de laadpaal plus installatie, of een hele lange laadkabel. Kijk even goed naar de terugverdientijd, zeker omdat met Vattenfall het verschil in prijs per kwh met thuis niet enorm zal zijn.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:16:
[...]
Don't get your hopes up. De gemeente gaat waarschijnlijk niet een openbare parkeerplaats opofferen en ook geen plaats voor jou of andere EV-rijders reserveren met een bord o.i.d. Tenzij jouw gemeente het compleet anders aanpakt dan andere gemeentes. Waar woon je? Rijtje van 5 a 6 tegels is samen toch zo'n 400 euro.
Daarna nog de laadpaal plus installatie, of een hele lange laadkabel. Kijk even goed naar de terugverdientijd, zeker omdat met Vattenfall het verschil in prijs per kwh met thuis niet enorm zal zijn.
offtopic:
Net laadpunt laten plaatsten: 1200 euro voor laadpunt en 3-fase aardlek/automaat. Verder 2 man 3 uur bezig geweest inclusief ombouw 1 naar 3 fase. Totaal 1800 euro.
Kan een stuk goedkoper door het via energie leverancier te laten doen, maar heb het gegund aan een betrouwbare lokale electricien.
We rijden ongeveer 20k km/jaar, 3000kWh. Met een verschil t.o.v. SGZH1 van 20 cent, wat haalbaar is met een dynamisch contract verdienen we terug in 3 jaar. Maar kijken we naar de lokale Allego etc dan kom je op een verschil van minimaal 40 cent uit, en 1,5 jaar.
Net laadpunt laten plaatsten: 1200 euro voor laadpunt en 3-fase aardlek/automaat. Verder 2 man 3 uur bezig geweest inclusief ombouw 1 naar 3 fase. Totaal 1800 euro.
Kan een stuk goedkoper door het via energie leverancier te laten doen, maar heb het gegund aan een betrouwbare lokale electricien.
We rijden ongeveer 20k km/jaar, 3000kWh. Met een verschil t.o.v. SGZH1 van 20 cent, wat haalbaar is met een dynamisch contract verdienen we terug in 3 jaar. Maar kijken we naar de lokale Allego etc dan kom je op een verschil van minimaal 40 cent uit, en 1,5 jaar.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik heb ook gekeken naar tegelgoten voor mijn huis. De kosten alleen daarvan waren ca. 800 euro (leges en verplichte aanleg door de gemeente). Dat is los van de kosten om een eigen laadpunt aan huis te laten maken (kan ook zomaar een paar duizend euro zijn). Omdat de oplossing van een eigen laadpunt en kabelgoot geen openbaar oplaadpunt gaat zijn, blijft de parkeerplaats voor het huis uiteraard gewoon een openbare parkeerplaats voor iedereen. Dus dan zou ik ook nog de kans lopen dat ik 's avonds thuiskom en de auto alsnog niet kan opladen omdat iemand anders uit de straat (of bezoekers) voor mijn huis geparkeerd staat.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]
Ben ook blij met Vattenfall en de lage tarief. Heb nu bij hun ook maar de laadpas aangevraagd gezien het ook gratis is. Heb ook gekeken naar de kabelgoten en kost 40euro per tegel + 140euro voor aanvraag en plaatsing. Echter hebben we al een parkeer probleem dus al zou ik het doen / kunnen doen, dan heb ik vaker geen parkeerplaats voor me huis voor het laden, dan wel.
Voor de aanvraag van een openbaar oplaadpunt ben je afhankelijk van de aanbieder en de gemeente, die samen bepalen (aan de hand van parkeerdruk, technische mogelijkheden, aanwezigheid van andere laadpalen in de buurt) of en waar in je buurt zo'n laadpaal mag en kan komen, en wordt daar vervolgens een verkeersbesluit over genomen, met bezwaarmogelijkheid van omwonenden. Mocht die laadpaal voor je huis komen, lijkt het leuk (gratis een laadpaal voor je huis), maar heb je vervolgens weer het probleem dat je er dan alleen mag parkeren als je oplaadt. Dus als je auto vol is moet je ruimte maken voor een ander en je auto ergens verderop parkeren.
Off-topic: ik was ook 1200 euro kwijt voor installatie, kabel, laadpunt en aardlek/automaat.koboy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:58:
[...]
offtopic:
Met langere kabel (minstens 4mm2) en kosten voor kabelgoot + leges zit je zo richting de 2000 euro schat ik. Dan ben je wel 4-5 jaar bezig. Zoals ik zei: maak het rekensommetje goed.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
@Pr088 Je moet vooral goed inkopen.
Maar goed dat is met wel meer dingen. eur 1200 moet gewoon voldoende zijn.
Maar goed dat is met wel meer dingen. eur 1200 moet gewoon voldoende zijn.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier zijn de laadpalen ook duur. Maar het voordeel is wel, dat ze er in overvloed staan. Je kunt er zonder problemen dagen parkeren -niet dat ik dat doe- maar er zijn op loopafstand van mijn huis iedere avond zeker zes plaatsen vrij van de 12.
Het is misschien ook maar net hoe je er naar kijkt. In Arnhem bijvoorbeeld is het goedkoper, maar ik moet daar vaak wel zoeken naar een plek. Nu is dat ook anders dan in een dorp.
Het is misschien ook maar net hoe je er naar kijkt. In Arnhem bijvoorbeeld is het goedkoper, maar ik moet daar vaak wel zoeken naar een plek. Nu is dat ook anders dan in een dorp.
Bij mij in het MRA-e gebied kan ik met de Vattenfall InCharge pas/app laden bij een Vattenfall laadpaal voor € 0,5648 per kWh. Echter, als ik laad met ChargeNow dan betaal ik € 0,45 per kWh (met een starttarief van € 0,35).Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:08:
[...]
Vattenfall is het goedkoopste op de Vattenfall laadpaal.
Kortom, een Vattenfall pas/app is lang niet altijd het goedkoopste op een Vattenfall laadpaal! Dat hangt helemaal af van de concessie in jouw regio.
Mazda MX-30
Volgens mij wordt er geen parkeerplaats opgeofferd maar heb je dan de mogelijkheid om op de openbare parkeerplaats voor de deur te kunnen laden met jouw eigen laadkabel.Nielsjuhz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]
Bij mij voor de deur zou dat wel kunnen, mijn vriendin heeft graag onze mooie auto voor de deur dus zodra die plek vrij is verplaats ik ‘m (ook handig met auto wassen en kitesurfspullen e.d. inladen). Bij mijn gemeente mag zo’n kabelgoottegel echter niet.
Er is trouwens ook een oplossing waarbij de kabel met een arm door de lucht gaat (ook prijzig). Geen idee of je daar een vergunning bij nodig hebt
Het hangt natuurlijk ook van jouw situatie af maar de meeste hoeven ook niet elke dag te laden dus ook niet elke dag voor de deur te parkeren met een eigen kabel.
Er zijn trouwens overzichten waarop je kan zien of een kabelgoot is toegestaan in jouw gemeente: https://www.evrijders.nl/dossier-vpa
Nu heb ik in de buurt een nieuwe Vattenfall paal erbij voor weinig per kWh (scheelt meer dan 25% met die paal schuin voor de deur

ArtcorePower schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:27:
[...]
Volgens mij wordt er geen parkeerplaats opgeofferd maar heb je dan de mogelijkheid om op de openbare parkeerplaats voor de deur te kunnen laden met jouw eigen laadkabel.
Bij mij voor de deur zou dat wel kunnen, mijn vriendin heeft graag onze mooie auto voor de deur dus zodra die plek vrij is verplaats ik ‘m (ook handig met auto wassen en kitesurfspullen e.d. inladen). Bij mijn gemeente mag zo’n kabelgoottegel echter niet.
Er is trouwens ook een oplossing waarbij de kabel met een arm door de lucht gaat (ook prijzig). Geen idee of je daar een vergunning bij nodig hebt
Het hangt natuurlijk ook van jouw situatie af maar de meeste hoeven ook niet elke dag te laden dus ook niet elke dag voor de deur te parkeren met een eigen kabel.
Er zijn trouwens overzichten waarop je kan zien of een kabelgoot is toegestaan in jouw gemeente: https://www.evrijders.nl/dossier-vpa
Nu heb ik in de buurt een nieuwe Vattenfall paal erbij voor weinig per kWh (scheelt meer dan 25% met die paal schuin voor de deur) dus ik heb de behoefte nu ook niet.
offtopic:
Het toverwoord is VPA: verlengde private aansluiting. De verzamelnaam voor alle vormen van een kabel over/onder/in de stoep.
De meeste gemeentes hebben hier een verbod op, o.a. uit de tijd van de caravans die met een snoer er aan voor de deur stonden. Een deel van de gemeentes maakt een uitzondering voor het opladen van je auto, over het algemeen onder voorwaarden, meestal een kabelgoot tegel.
Dat linkje naar evrijders is leuk, maar (net als de meeste andere overzichten) niet up to date. Gewoon even navraag doen bij de gemeente liefst per mail. Op die manier is daar ook de behoefte duidelijker.
Leiderdorp staat op de overzichten als beperkt toegestaan of kabeltegel pilot. In april is echter die hele proef afgeblazen en is vanwege de positieve ervaringen in andere gemeentes de kabeltegel als beleid opgenomen. Eind juli werd plotsklaps ineens de kabelmat ook toegestaan.
Het toverwoord is VPA: verlengde private aansluiting. De verzamelnaam voor alle vormen van een kabel over/onder/in de stoep.
De meeste gemeentes hebben hier een verbod op, o.a. uit de tijd van de caravans die met een snoer er aan voor de deur stonden. Een deel van de gemeentes maakt een uitzondering voor het opladen van je auto, over het algemeen onder voorwaarden, meestal een kabelgoot tegel.
Dat linkje naar evrijders is leuk, maar (net als de meeste andere overzichten) niet up to date. Gewoon even navraag doen bij de gemeente liefst per mail. Op die manier is daar ook de behoefte duidelijker.
Leiderdorp staat op de overzichten als beperkt toegestaan of kabeltegel pilot. In april is echter die hele proef afgeblazen en is vanwege de positieve ervaringen in andere gemeentes de kabeltegel als beleid opgenomen. Eind juli werd plotsklaps ineens de kabelmat ook toegestaan.
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig nog steeds goedkoper dan snelladen bij andere snellaadaanbieders.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder of wil je om principiële redenen niet laden bij Tesla.
Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:
/f/image/vclDSfGJUX57N6uc2VlkGXfd.png?f=fotoalbum_large)
Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.
Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:
/f/image/vclDSfGJUX57N6uc2VlkGXfd.png?f=fotoalbum_large)
Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.
[ Voor 20% gewijzigd door nathalia op 03-09-2025 13:21 ]
Mazda MX-30
Als de goot al niet mag dan mag zo'n bouwwerk ook echt niet. Gemeentes be gemeentesArtcorePower schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:27:
[...]
Bv in Amsterdam mag je dus op geen enkele manier vanaf je huis op de openbare weg opladen
Regels
U mag een voertuig niet vanuit uw woning op de openbare weg opladen. Ook niet als u de kabel wegwerkt onder de bestrating of gebruikmaakt van een kabelgoot, mat of van een constructie die de kabel door de lucht trekt.
Bron: https://www.amsterdam.nl/...oor%20de%20lucht%20trekt.
Regels
U mag een voertuig niet vanuit uw woning op de openbare weg opladen. Ook niet als u de kabel wegwerkt onder de bestrating of gebruikmaakt van een kabelgoot, mat of van een constructie die de kabel door de lucht trekt.
Bron: https://www.amsterdam.nl/...oor%20de%20lucht%20trekt.
is er iemand die een "officieel" bericht heeft van Allego of Shell recharge zelf, waarom nu al weken lang de Allego laadpalen op rood staan? Ik heb nog niet geprobeerd te laden, ik doe dat nog ergens anders.
Maar het was voor mij wel mijn goedkoopste laadkaart voor de deur. allego + de flatfee van shell recharge.
Ik hoor dan wel over een beeindiging van samenwerking i.o.d.
Ik lees er hier ook niet veel over in dit topic, en elke keer als ik een support van beide firma's aan de lijn heb dan weet men het niet.
Ook geen bericht in de app, wat er speelt.
Is het nu te veel gevraagd als klant om te willen weten wat er speelt
Maar het was voor mij wel mijn goedkoopste laadkaart voor de deur. allego + de flatfee van shell recharge.
Ik lees er hier ook niet veel over in dit topic, en elke keer als ik een support van beide firma's aan de lijn heb dan weet men het niet.
Is het nu te veel gevraagd als klant om te willen weten wat er speelt
:strip_exif()/f/image/2FQDRz9tDiLdG1qE5lKILJBB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kent iemand een laadpas waarbij ik de sessies in bulk kan exporteren? Zodat ik ze in mijn eigen administratie kan importern.
VandeBron heeft een CSV export functie, maar die gaat over naar EVCompany in oktober. En EVCompany lijkt het niet te hebben.
ANWB kan alleen per sessie een pdf exporteren.
Plugsurf idem.
Ik laad een enkele keer per maand, dus een wat hoger starttarief / pay as you go abbonement is verder prima.
VandeBron heeft een CSV export functie, maar die gaat over naar EVCompany in oktober. En EVCompany lijkt het niet te hebben.
Plugsurf idem.
Ik laad een enkele keer per maand, dus een wat hoger starttarief / pay as you go abbonement is verder prima.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dit gaat over shell?murky123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:39:
is er iemand die een "officieel" bericht heeft van Allego of Shell recharge zelf, waarom nu al weken lang de Allego laadpalen op rood staan? Ik heb nog niet geprobeerd te laden, ik doe dat nog ergens anders.
Is het nu te veel gevraagd als klant om te willen weten wat er speelt![]()
[Afbeelding]
Heb je het aan shell gevraagd?
Heb ook nog nooit iemand gehoord die vis shell op Allego laadt wat is het voordeel daarvan ?
Je kan toch gewoon met Allego direct werken of korting via een andere pas
shell recharge icm allego paal , heeft 55 cent flat fee, dat is in mijn geval het goedkoopst, elke andere optie is minstens 60 cent of duurder, zelfs smoov.boyette schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:47:
[...]
Dit gaat over shell?
Heb je het aan shell gevraagd?
Heb ook nog nooit iemand gehoord die vis shell op Allego laadt wat is het voordeel daarvan ?
Je kan toch gewoon met Allego direct werken of korting via een andere pas
en wat ik ook schreef. ik heb al meerdere keren de support van beide firma's aan de telefoon gehad, dus ja ik heb het aan shell gevraagd.
murky123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:57:
[...]
shell recharge icm allego paal , heeft 55 cent flat fee, dat is in mijn geval het goedkoopst, elke andere optie is minstens 60 cent of duurder, zelfs smoov.
en wat ik ook schreef. ik heb al meerdere keren de support van beide firma's aan de telefoon gehad, dus ja ik heb het aan shell gevraagd.
/f/image/wAv9AX0Gbtbmzoa1ESzKFEes.png?f=fotoalbum_large)
Via OVO kun je de Allego palen gewoon gebruiken zo te zien, en tegen een tarief van 51 cent (10% korting bij Boost anno van 2eur/maand) ook nog goedkoper dan Shell.
De genoemde 'vanaf' prijs voor Tesla klopt niet lijkt me, die is in Nederland momenteel €0,29/kWh voor de meeste superchargers.nathalia schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:51:
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig nog steeds goedkoper dan snelladen bij andere snellaadaanbieders.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder of wil je om principiële redenen niet laden bij Tesla.
[Afbeelding]
Ik heb in de Tesla app ongeveer alle laders aangetikt, maar ik zie echt nergens laders die een lager tarief dan € 0,41 per kWh hebben. Ik heb geen Tesla en geen abo. Kan het zijn dat jij een abo hebt en daarom prijzen van € 0,29 ziet?mcduck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:32:
[...]
De genoemde 'vanaf' prijs voor Tesla klopt niet lijkt me, die is in Nederland momenteel €0,29/kWh voor de meeste superchargers.
Mazda MX-30
Wel als je de tekst leest mbt geen abonnement, EN je het hebben van een Tesla als abonnement beschouwt : Daarnaast staat vermeldt dat het voor tesla's goedkoper is.mcduck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:32:
[...]
De genoemde 'vanaf' prijs voor Tesla klopt niet lijkt me, die is in Nederland momenteel €0,29/kWh voor de meeste superchargers.
Als tesla eigenaar begrijp ik dat je wilt dat tesla Superchargers er ook goed uitkomen ( ik ben ook blij met dat voordelige tarief ) , maar bijna alle tesla eigenaren weten wel dat ze bij tesla superchargers voordelig uit zijn ; daar is het gemaakte overzicht ook niet voor, maar meer voor de shoppers die ergens goedkoop willen snelladen ...
[ Voor 8% gewijzigd door Ted038 op 04-09-2025 12:51 ]
Het overzicht geeft zoals aangegeven staat prijzen zonder betaald abonnement. De prijs van 29 cent geldt alleen als je een Tesla-abonnement hebt. Of als je een Tesla hebt; maar om ook de uitzonderingen voor alle automerken in het overzicht op te nemen is ondoenlijk (Ik betaal als Mini-rijder bijvoorbeeld 45ct bij Ionity en 52ct bij BP Pulse).mcduck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:32:
[...]
Mooi! Toevallig heb ik afgelopen zondag nog een support ticket ingeschoten met de vraag of deze nu wel of niet beschikbaar is in Nederland.PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
Eindelijk, hij is er. https://www.ionity.eu/app#charging-card
Als antwoord gaven ze al dat deze "very soon" beschikbaar zou zijn.
Momenteel heb ik een Ionity abo voor een lange rit door Frankrijk. Nu dus nog zonder laadpas. Het is toch wel onhandig dat het mobiel internet bereik bij sommige laadstations erg slecht is. Dan ben je vervolgens X extra minuten bezig om een laadsessie te starten.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Dan nu binnen abo snel de gratis pas aanvragen. Buiten abo kost het geld.Trokken schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:15:
[...]
Mooi! Toevallig heb ik afgelopen zondag nog een support ticket ingeschoten met de vraag of deze nu wel of niet beschikbaar is in Nederland.
Als antwoord gaven ze al dat deze "very soon" beschikbaar zou zijn.![]()
Momenteel heb ik een Ionity abo voor een lange rit door Frankrijk. Nu dus nog zonder laadpas. Het is toch wel onhandig dat het mobiel internet bereik bij sommige laadstations erg slecht is. Dan ben je vervolgens X extra minuten bezig om een laadsessie te starten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ecotap heeft die optie, dan krijg je een Excel (.xlsx) met de volgende info:_Apache_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:46:
Kent iemand een laadpas waarbij ik de sessies in bulk kan exporteren? Zodat ik ze in mijn eigen administratie kan importern.
Plugsurf idem.
ID, Startdatum, Einddatum, Kaart, Referentie, Locatie,Oplaadpunt ID, Energie (kWh), Kosten, Munteenheid, Factuur, Kostenplaats nummer kaart*, Kostenplaats nummer station*, Kostenplaats nummer klant*, Kentekenplaat*. De kolommen die ik met een sterretje heb gemarkeerd zijn bij mij leeg, ik heb daar ook nooit iets voor ingevuld maar is wellicht handig voor wagenparkbeheerders o.i.d.
Ecotap gebruikt "evc-net" als backend, volgens mij is dat Last Mile Solutions, dus alles dat daar bovenop is gebouwd zou soortgelijke functionaliteit moeten hebben.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:33
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik las ergens dat de Anwb laadpas van het Shell netwerk gebruik maakt? Betekent dit dat als Shell geaccepteerd wordt, automatisch ook Anwb?
Als je de anwb app download zie je welke laadpalen voor welk tarief worden geaccepteerd.twakkers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:20:
Ik las ergens dat de Anwb laadpas van het Shell netwerk gebruik maakt? Betekent dit dat als Shell geaccepteerd wordt, automatisch ook Anwb?
Zeg dat, want die laadpas kost 9,49 euro bij het gratis abonnement. Kun je beter een maand Motion nemen, volgens mij is ‘ie dan gratis.HansAuutB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:48:
[...]
Dan nu binnen abo snel de gratis pas aanvragen. Buiten abo kost het geld.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Sta weer in Breukelen en opnieuw werkt het laden niet voor mijn auto. Op alle andere Tesla Supercharger-locaties werkt het wél zonder problemen. Je zou bijna denken dat mijn auto een soort “lokale ban” heeft hier. Maar kan dat überhaupt? Geen idee waarom dat zo zou zijn. Er is simpelweg geen verklaring voor waarom het overal goed gaat, behalve hier. Wie o wie heeft een idee? Ik word hier echt boos van!
Tesla support inschakelen terwijl je bij de laadpaal staat, kunnen ze direct zien wat er mis is bij jou. Voor alle anderen werkt het wel, dus het is iets specifiek voor jouw situtatie (poort, pas account, auto, fraude vermoeden enz.)DeJurist schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
Sta weer in Breukelen en opnieuw werkt het laden niet voor mijn auto. Op alle andere Tesla Supercharger-locaties werkt het wél zonder problemen. Je zou bijna denken dat mijn auto een soort “lokale ban” heeft hier. Maar kan dat überhaupt? Geen idee waarom dat zo zou zijn. Er is simpelweg geen verklaring voor waarom het overal goed gaat, behalve hier. Wie o wie heeft een idee? Ik word hier echt boos van!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
kan je bij de mcdonalds breukelen wel normaal laden?DeJurist schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
Op de paal, bij de aansluiting, zit een sticker met telefoonnummer. Je krijgt daadwerkelijk een behulpzaam persoon aan de lijn die kan checken waar het aan ligt.DeJurist schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
Have you tried turning it off (reset) and on again?DeJurist schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:19:
Have you tried turning it off and on again?
Kird03 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:
[...]
Tesla support inschakelen terwijl je bij de laadpaal staat, kunnen ze direct zien wat er mis is bij jou. Voor alle anderen werkt het wel, dus het is iets specifiek voor jouw situtatie (poort, pas account, auto, fraude vermoeden enz.)
Ik was in de veronderstelling dat ze in het weekend dicht waren, maar thanks voor de tip! Ga ik de volgende keer zeker doen. Ik heb gewoon een abbonement, en anders zou het elders ook niet werken.knakworst schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:53:
[...]
Op de paal, bij de aansluiting, zit een sticker met telefoonnummer. Je krijgt daadwerkelijk een behulpzaam persoon aan de lijn die kan checken waar het aan ligt.
[ Voor 23% gewijzigd door DeJurist op 06-09-2025 16:24 ]
Yes, that's not the issue.Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:54:
[...]
Have you tried turning it off (reset) and on again?
"Op alle andere Tesla Supercharger-locaties werkt het wél zonder problemen."boyette schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:51:
[...]
kan je bij de mcdonalds breukelen wel normaal laden?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je zou eigenlijk willen dat je een duidelijke foutmelding krijgt zodat je weet waar je het moet zoeken. De volgende stap voor mij zou ook contact met Tesla zijn. Zit je niet op te wachten, maar goed, ik zou anders ook niet weten hoe je aan meer informatie komt.
Have you tried turning it off and on again?
Ik kreeg een tip vanuit een Duits forum. Met de Chargepoint app of druppel bij snelladers van Pfalzwerke kun je laden voor 30 ct/kWh. Ik heb er eentje in de Chargepoint app gecheckt en het is inderdaad zo. Doe er je voordeel mee!
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dat was de vraag nietOekol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:49:
[...]
"Op alle andere Tesla Supercharger-locaties werkt het wél zonder problemen."
Om uit te sluiten of hij een Breukelen ban heeft?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Juist regionban of geolockOekol schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:58:
[...]
Om uit te sluiten of hij een Breukelen ban heeft?
Dat is toch volstrekte onzin om onironisch zo'n vraag te stellen. Alsof het wel of niet bij twee onafhankelijke aanbieders wel of niet laden enige correlatie zou hebben.
Als er een serieuze vraag gesteld wordt is zo'n vraag met deze insteek toch volstrekt onzin. Er was al aangeven dat bij andere SuCs het wel goed ging.
als het dan ook niet werkt welTrue schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:59:
[...]
Dat is toch volstrekte onzin om onironisch zo'n vraag te stellen. Alsof het wel of niet bij twee onafhankelijke aanbieders wel of niet laden enige correlatie zou hebben.
Als er een serieuze vraag gesteld wordt is zo'n vraag met deze insteek toch volstrekt onzin. Er was al aangeven dat bij andere SuCs het wel goed ging.
Is het mogelijk en/of heeft iemand dat wel eens gedaan, of je Autocharge bij Electra kan activeren met de Fastned app? Waarom je dit zou doen? Dan hoef ik de Electra app niet te installeren en ook niet mijn betaalgegevens bij weer een aanbieder achter te laten.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wiehoe!!!
https://x.com/MdeZegher/status/1965299345080942901
Weg met al die apps (en m'n MTC pas), al zal dit vast niet integreren met abonnementen.Starting in the Netherlands today, your Tesla App and your existing (!) Tesla keycard can start charging at third-party chargers. We'll expand this to more countries quickly if customers love it.
Je wilt autocharge aanzetten bij een andere laadprovider (electra) via de Fastned app? Naar mijn beste weten kan dat niet. Lijkt me ook knap als ze dat voor elkaar krijgen, dat vereist nogal wat samenwerking.PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:15:
Is het mogelijk en/of heeft iemand dat wel eens gedaan, of je Autocharge bij Electra kan activeren met de Fastned app? Waarom je dit zou doen? Dan hoef ik de Electra app niet te installeren en ook niet mijn betaalgegevens bij weer een aanbieder achter te laten.
Ja dat wil ik, scheelt een app installeren en je betaalgegevens verspreiden.greg-a schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:48:
[...]
Je wilt autocharge aanzetten bij een andere laadprovider (electra) via de Fastned app? Naar mijn beste weten kan dat niet. Lijkt me ook knap als ze dat voor elkaar krijgen, dat vereist nogal wat samenwerking.
Leuk maar complex toekomst idee.PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:54:
[...]
Ja dat wil ik, scheelt een app installeren en je betaalgegevens verspreiden.Maar waarom zou dat niet kunnen werken? Je kan wel met de Fastned app bij Electra laden dus waarom dan niet Autocharge activeren. Heb ook Fastned daar al naar gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen.
Dan zou Electra bij al zijn partners moeten vragen of iemand een auto met jouw MAC in de autocharge heeft staan. Dat is niet super veilig / goed voor de privacy. En stel je voor dat je Autocharge bij meerdere providers aan hebt staan. De manier om dit op te lossen is door de auto een identifier en provider te laten meegeven aan de lader... soort van... Plug & Charge
Met Fastned laden bij Electra werkt andersom, Fastned vraagt aan Electra om een bepaalde paal aan te doen. Ik weet vrij zeker dat ze dus cross-provider autocharge niet werkend hebben.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Is dat voor AC laadpalen op straat of voor DC laders?LigeTRy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:46:
Wiehoe!!!
[...]
Weg met al die apps (en m'n MTC pas), al zal dit vast niet integreren met abonnementen.
Kan mij voorstellen dat het handig is als je zo'n Tesla keycard hebt & gebruikt, maar wat voor tarief geldt er dan? Want kan mij zo voorstellen dat je dan dus alsnog voor een willekeurige laadpaal een assortiment aan passen hebt: soms is Electroverse voordeliger, soms OVO en dan weer Tesla pas.
Maar als je niet zo geeft om de goedkoopste aanbieder of gemak op prijs stelt, dan kan ik mij voostellen dat dit een fijne ontwikkeling is.
Persoonlijk heb ik een pas van de zaak, dus vooral voor die groep zal het vooral fijn zijn ja. Al moet ik zeggen dat sinds ik een paal thuis heb, ik amper nog een publieke AC paal aanraak.vanaalten schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:37:
[...]
Maar als je niet zo geeft om de goedkoopste aanbieder of gemak op prijs stelt, dan kan ik mij voostellen dat dit een fijne ontwikkeling is.
Ik denk zelf ook dat het een opstapje is naar een nog groter aanbod van plug&charge, als de hardware het gaat ondersteunen.
Als leek op dit gebied lijkt mij dat toch niet zo moeilijk om te realiseren. Ik neem aan dat de gegevens van mijn Ioniq bij Fastned in een database staan en dat zodra ik de Ioniq aankoppel daarmee word vergeleken en indien ja, het laden start. Het enige wat moet gebeuren is de gegevens van mijn Ioniq over te zetten in die van Electra. Hoe moeilijk kan het zijn, want bij Electra laden met de Fastned app kan ook, dus hebben ze mijn gegevens.Kodess schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:04:
[...]
Leuk maar complex toekomst idee.
Dan zou Electra bij al zijn partners moeten vragen of iemand een auto met jouw MAC in de autocharge heeft staan. Dat is niet super veilig / goed voor de privacy. En stel je voor dat je Autocharge bij meerdere providers aan hebt staan. De manier om dit op te lossen is door de auto een identifier en provider te laten meegeven aan de lader... soort van... Plug & Charge![]()
Met Fastned laden bij Electra werkt andersom, Fastned vraagt aan Electra om een bepaalde paal aan te doen. Ik weet vrij zeker dat ze dus cross-provider autocharge niet werkend hebben.
In het persbericht staat:
Europa's grootste oplaadnetwerk in één app
De Spark Alliance pakt de belangrijkste uitdagingen aan waar EV-rijders vandaag de dag mee te maken hebben. Het vinden van de beste openbare opladers in het doolhof van verschillende aanbieders, apps en prijsstructuren kan overweldigend zijn, en om een oplaadsessie succesvol te voltooien is het vaak vereist om een nieuwe app te downloaden of het invoeren van een nieuwe betaalmethode.
De Spark Alliance lost dit probleem op. EV-rijders zullen binnenkort naadloos toegang krijgen, kunnen opladen en betalen bij een van de meer dan 1.700 Spark Alliance stations, met transparante prijzen - ongeacht het merk of model van hun EV. Hiervoor kunnen ze gewoon de app van hun favoriete snellaadbedrijf gebruiken, zonder dat ze een nieuwe hoeven te downloaden.
Ze hebben dus niet jouw gegevensPeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:48:
[...]
Als leek op dit gebied lijkt mij dat toch niet zo moeilijk om te realiseren. Ik neem aan dat de gegevens van mijn Ioniq bij Fastned in een database staan en dat zodra ik de Ioniq aankoppel daarmee word vergeleken en indien ja, het laden start. Het enige wat moet gebeuren is de gegevens van mijn Ioniq over te zetten in die van Electra. Hoe moeilijk kan het zijn, want bij Electra laden met de Fastned app kan ook, dus hebben ze mijn gegevens.
Ze doen dus niet aan gegevens uitwisseling. Het enige wat ze doen is hetzelfde als de AC-palen, bij elkaar als tussenleverancier handelen.
Automatisch gegevens delen zit een heel juridisch web aan vast
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Vandaag met de post binnen gekomen.PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
Ik zag het vanmorgen in de app dat ie eraan komt,
Edit. Inmiddels ook binnen en geactiveerd.
[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 09-09-2025 13:54 ]
Kleine (Niet extreme) bummerPeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:43:
[...]
Ik zag het vanmorgen in de app dat ie eraan komt,nog niet binnen.
Edit. Inmiddels ook binnen en geactiveerd.
Ik zit nu in Frankrijk en heb nog een mobilize intense abonnement op mijn Renault kaart.
Vandaag voor 0.35euro/kWh bij “intense” geladen. Dat was met de IONITY kaart niet gelukt.
(Kortom… het blijft sprokkelen)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik moet nog eens kijken of mijn Mobilize kaart het nog doet en niet is geblokkeerd en misschien dat ik dan wel weer een abo afsluit als ik volgende maand weer naar Spanje ga. En het gedoe met de betaling zal ook eerst moeten zijn opgelost voordat ik weer een abo afsluit.Stefannn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:34:
[...]
Kleine (Niet extreme) bummer
Ik zit nu in Frankrijk en heb nog een mobilize intense abonnement op mijn Renault kaart.
Vandaag voor 0.35euro/kWh bij “intense” geladen. Dat was met de IONITY kaart niet gelukt.
Maar met de Ionity kaart kan ik i.i.g. bij Ionity laden en ook zonder abo betaal ik maar 39ct bij de triple. Het gaat mij ook meer om het gemak en bij het lage verbruik van de Ioniq maakt het niet zoveel uit, zeker als je niet alles bij Ionity kunt laden.
Idem
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Op Bright.nl zag ik het volgende:
"In Nederland kunnen we als eerste gebruikmaken van Tesla MultiPass, waarmee je makkelijker je auto kunt opladen bij laders van derde partijen.
In de Tesla-app of op het scherm in de Tesla kun je vanaf nu opladers van derde partijen vinden waarna je gewoon met je Tesla-account betaalt voor de stroom."
Is er iemand die dit al werkend heeft? Ik ben nieuwsgierig wat de prijsstelling is. Rekent Tesla het CPO-tarief van de laadpaal plus een opslag per kWh? Of rekent Tesla het CPO-tarief met daarbij een starttarief? Of rekenen ze met een vast tarief per kWh?
"In Nederland kunnen we als eerste gebruikmaken van Tesla MultiPass, waarmee je makkelijker je auto kunt opladen bij laders van derde partijen.
In de Tesla-app of op het scherm in de Tesla kun je vanaf nu opladers van derde partijen vinden waarna je gewoon met je Tesla-account betaalt voor de stroom."
Is er iemand die dit al werkend heeft? Ik ben nieuwsgierig wat de prijsstelling is. Rekent Tesla het CPO-tarief van de laadpaal plus een opslag per kWh? Of rekent Tesla het CPO-tarief met daarbij een starttarief? Of rekenen ze met een vast tarief per kWh?
[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 10-09-2025 12:08 ]
Mazda MX-30
Het kwam ook gewoon op Tweakers voorbij: nieuws: Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederlan...nathalia schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:06:
Op Bright.nl zag ik het volgende:
Maar gezien dit alleen voor Tesla-eigenaren is zie: https://www.tesla.com/nl_...v-roaming/tesla-multipass "Wie kan zich aanmelden voor Tesla MultiPass?" is dit niet een vraag die veel beter in een van de specifieke Tesla topics kan? Immers als je geen Tesla rijdt heb je helemaal niets aan deze hele discussie. En het wel of niet doorberekenen van specifieke tarieven is een Tesla aangelegenheid.
Ik reed deze zomer rond in Zuid-Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en heb op meer dan één laadpunt gehad dat er matige internet connectiviteit was. Eénmaal doordat de lader gewoon afgelegen lag (Edge dekking!) en éénmaal doordat de precies lokale mobiele internetaanbieder waarmee ik roamde een storing had. Nu heb ik allerlei laadpassen maar juist als je een abo hebt, wil je authenticeren via Ionity en niet bijv. Shell.PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:12:
Misschien had ik gewoon pech maar ik vind het toch niet 100% prettig om alles via internet te moeten doen wat laden betreft. Dus ik heb ook zo'n fysieke card besteld, weer één voor de collectie
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Vandaag kwam ik toevallig langs een Ionity locatie, dus een mooie gelegenheid om de Mobilze pas te proberen of die het nog doet. En warempel, ik kon er zowaar mee laden en zie ook een reservering op mijn Rabo Visa CC.Stefannn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:34:
[...]
Kleine (Niet extreme) bummer
Zag ook dat er in juli twee maal een abo a €4,99 was geïncasseerd terwijl ik helemaal geen abo heb lopen. Ik gok dat dat het abo is van afgelopen maart en vorig jaar oktober, dus dat hebben ze kennelijk alsnog geïncasseerd. Maar ff afwachten wat ze voor de laadsessie van vandaag gaan berekenen, normale of abo laadprijs. Kennelijk zijn ze achterstanden aan het inlopen.
Maar als er zich geen gekke dingen voordoen, neem ik volgende maand toch maar weer een goedkoop Mobilize abo. De Ionity pas is dan mooi backup (die het ook deed want gelijk ook ff getest.)
Vandaag op NOS website: "Gemeente Den Haag waarschuwt voor valse QR-codes op parkeerautomaten". De teaser luidt: "Inwoners krijgen het advies om nooit via een QR-code parkeergeld te betalen."
https://nos.nl/artikel/25...codes-op-parkeerautomaten
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Heb een Ionity pass besteld (gratis voor Ionity Power). Kreeg vandaag een brief van IMEC met daarin het verzoek € 8,22 te betalen aan PostNl voor inklaringskosten. Dus toch niet hellemaal gratis.
Dat is ook een mooie boel zegTucanoItaly schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:25:
Vandaag op NOS website: "Gemeente Den Haag waarschuwt voor valse QR-codes op parkeerautomaten". De teaser luidt: "Inwoners krijgen het advies om nooit via een QR-code parkeergeld te betalen."

Geen goed ding dit, voor EV land.
edit:
oeps, het ging over parkeerautomaten
straal overheen gelezen haha
oeps, het ging over parkeerautomaten
[ Voor 4% gewijzigd door Cloud op 10-09-2025 22:32 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Het ging hier zelfs over parkeergeld....Cloud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:04:
[...]
Dat is ook een mooie boel zegmaar het is wel een ideale oplichtingssituatie. Niemand is verrast door een losse QR-code sticker op zo'n paal. Je kunt aan de code ook niet zien dat hij niet van de juiste aanbieder is, dus het is wel erg makkelijk zo. In mijn ervaring lijkt elke paal ook een andere betaalportal te triggeren, althans in het buitenland. Wordt wel lastig te spotten, zeker voor mensen die minder tech savvy zijn.
Geen goed ding dit, voor EV land.
HEt advies wordt eigenlijk simpel: nooit betalen door middel van een afgedrukte QR code.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Waar komt die pas vandaan dan, hoezo inklaringskosten? Is het geen scam?Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
Heb een Ionity pass besteld (gratis voor Ionity Power). Kreeg vandaag een brief van IMEC met daarin het verzoek € 8,22 te betalen aan PostNl voor inklaringskosten. Dus toch niet hellemaal gratis.
Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt, inklaringskosten betaal je over producten ingevoerd van buiten de EU. PostNL zou je dan verwijzen naar hun track & trace pagina. Volgens hun website:Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/
Let op: pas op voor nepberichten!
Heb je een betaalverzoek ontvangen? Let dan goed op. Wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Huh?Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
Wat is IMEC?
Ik heb de pas besteld binnen een lopend abo. Kreeg direct de melding dat dit gratis was met ook een factuur van nul.
Inmiddels zonder enige inklaring de pas vanuit Duitsland in NL ontvangen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Waarom zou je inklaringskosten moeten betalen voor iets dat uit Duitsland wordt verstuurd?Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
Het was geen scam. Betaald via de PostNL web site. IMEC is de afhandelaar die dit voor PostNL doet.
Ik heb niets anders betaald dan wat Ionity mij heeft berekend en dinsdag de pas ontvangen via Postnl.Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
Het was geen scam. Betaald via de PostNL web site. IMEC is de afhandelaar die dit voor PostNL doet.
Moest je dit betalen voordat de pas werd geleverd?Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Voor jou.Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
Dus toch niet hellemaal gratis.
De rest heeft dit niet.
Wel frappant natuurlijk.
Vrij verkeer van goederen en diensten betekent dat er niets wordt ingeklaard. Je bent er in getrapt. Hou je rekening in de gaten.Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
Ik zou na betalen/ontvangen bezwaar maken.
@Jwjg
Hier klopt echt geen bal van.
Inklarings kosten zijn inderdaad alleen van buiten de eu. Dat is nou net de lol van eu.
En dan nog… 8.22euro is veel te veel voor een gratis pas.
“imec” kan dan wel correcte de afhandelaar zijn, maar scammers zijn heel goed in “correcte namen” te gebruiken voor “scam accounts”.
Het zal dan niet eens zozeer om die 8.22euro gaan, maar waarschijnlijk heb je rekeningnummer en password ingevuld. Dan halen ze je rekening daarna leeg.
Of creditcard en security nummer,
Ik zou de boel direct blokkeren.
Dit klopt niet.
Niemand betaalt dit.
Inklarings kosten zijn inderdaad alleen van buiten de eu. Dat is nou net de lol van eu.
“imec” kan dan wel correcte de afhandelaar zijn, maar scammers zijn heel goed in “correcte namen” te gebruiken voor “scam accounts”.
Het zal dan niet eens zozeer om die 8.22euro gaan, maar waarschijnlijk heb je rekeningnummer en password ingevuld. Dan halen ze je rekening daarna leeg.
Dit klopt niet.
Niemand betaalt dit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Het is voldoende om naar de link te kijken waarop je betaald. 1000 tegen 1 zit er ergens aan het begin postnl. En dan heel wat tekens en nummers, eindigend op .io ofzo.Stefannn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:28:
@Jwjg
Dit klopt niet.
Niemand betaalt dit.
dan weet je het. En postnl stuurt NOOIT links om te betalen. Altijd inloggen op de postNL app.
je kan overigens een woord invoeren in de postnl app die altijd mee wordt gestuurd met hun mails. Als dat woord ontbreekt is het een Scam.
Dus je moet betalen om een envelop met onbekende inhoud te mogen ontvangen. Sinds wanneer moet je daar inklaringskosten voor betalen. Dit stinkt toch aan alle kanten.Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
Dit is ongetwijfeld al wel eens eerder voorbij gekomen maar ben even benieuwd naar jullie visie:
Wij hebben 2 publieke laadplekken in de straat, er staat een mooi blauw P bord bij met er onder een wit bord met de tekst opladen elektrische auto’s oid.
Gisteren avond en vanmorgen stond daar een prachtige Skoda Yeti geparkeerd, geheel volgens verwachting was deze auto niet aan het laden.
Voor zover ik weet en begrijp is dit niet toegestaan, buiten dat vind ik het ook aardig aan de asociale kant.
Doen jullie hier wat aan? Of hoort dit nu eenmaal bij het hebben ben een elektrische auto en moet ik het zien als iemand die niet kan parkeren?
Wij hebben 2 publieke laadplekken in de straat, er staat een mooi blauw P bord bij met er onder een wit bord met de tekst opladen elektrische auto’s oid.
Gisteren avond en vanmorgen stond daar een prachtige Skoda Yeti geparkeerd, geheel volgens verwachting was deze auto niet aan het laden.
Voor zover ik weet en begrijp is dit niet toegestaan, buiten dat vind ik het ook aardig aan de asociale kant.
Doen jullie hier wat aan? Of hoort dit nu eenmaal bij het hebben ben een elektrische auto en moet ik het zien als iemand die niet kan parkeren?
Melding doen bij de gemeente. Is gewoon hetzelfde als foutparkeren.ourplayground schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:27:
Dit is ongetwijfeld al wel eens eerder voorbij gekomen maar ben even benieuwd naar jullie visie:
Voor elektrische auto’s en stekkerhybrides (PHEV's) geldt over het algemeen dat je alleen bij de laadpaal mag parkeren als je de auto ook daadwerkelijk aansluit. De gedachte daarachter is dat de plek bedoeld is voor opladen, niet voor gewoon parkeren.
Bron ANWB
Bron ANWB
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Hier wat meer info te lezen: Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topicourplayground schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:27:
er moet wel een pijl staan bij het bord anders mag je er wel parkerenourplayground schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:27:
De kans dat een Tweaker hier openbaar gaat laden is weliswaar niet groot, maar ik vond het ter leering ende vermaeck weel leuk om iets van de laadinfra en kosten in China te delen.
Electrificatie van personenvervoer gaat hier razendsnel. Bijna alle scooters en taxi's en bussen in de steden rijden elektrisch. Veel van de particuliere voertuigen ook. Veel exotische merken gezien (en erin gezeten) maar BYD, Geely en Aion zijn voor mij de bekendere. Straatpalen zijn er niet, men laadt ofwel thuis ofwel op een snellaadplein, zoals hier in Xi'An (midden China). Er is in de steden verhoudingsgewijs weinig autobezit en dus uberhaupt weinig parkeerbehoefte.
1 kWhe kost hier ongeveer € 0,12. Een liter benzine kost ca € 0,96.
Vandebron geeft geen beschikbare palen 😜, laden kan via een app (zoals eigenlijk alles hier).
:strip_exif()/f/image/B3QFR9l6Xhlyu22iplZyPlpO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zS9ufBMHwHBEbhcytqA4b7M1.jpg?f=fotoalbum_large)
Electrificatie van personenvervoer gaat hier razendsnel. Bijna alle scooters en taxi's en bussen in de steden rijden elektrisch. Veel van de particuliere voertuigen ook. Veel exotische merken gezien (en erin gezeten) maar BYD, Geely en Aion zijn voor mij de bekendere. Straatpalen zijn er niet, men laadt ofwel thuis ofwel op een snellaadplein, zoals hier in Xi'An (midden China). Er is in de steden verhoudingsgewijs weinig autobezit en dus uberhaupt weinig parkeerbehoefte.
1 kWhe kost hier ongeveer € 0,12. Een liter benzine kost ca € 0,96.
Vandebron geeft geen beschikbare palen 😜, laden kan via een app (zoals eigenlijk alles hier).
:strip_exif()/f/image/B3QFR9l6Xhlyu22iplZyPlpO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zS9ufBMHwHBEbhcytqA4b7M1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XNai24Atma6t4rEXm76p2JCX.jpg?f=fotoalbum_large)
@joepie de p heb je al de andere steden gezien? Beijing, Shanghai? Hoe is de situatie daar?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Als je dat letterlijk leest geldt dat dus niet voor gewone auto's.Wakkie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:06:
Voor elektrische auto’s en stekkerhybrides (PHEV's) geldt over het algemeen dat je alleen bij de laadpaal mag parkeren als je de auto ook daadwerkelijk aansluit. De gedachte daarachter is dat de plek bedoeld is voor opladen, niet voor gewoon parkeren.
Bron ANWB
Er zijn autisten bij hoor.
Maar goed, verder klopt het wel: laadplekken zijn alleen om te laden.
Signatures zijn voor boomers.
Ja het viel mij ook op dat ANWB niet zorgvuldig formuleert. In de zin van de wet zijn parkeerplaatsen bij een laadpaal 'laadplekken'. Daar mag je alleen met je EV staan terwijl je aan het laden bent. Dus het is niet een parkeerplaats om je auto te stallen. Na laden --> direct weer weg, tenzij het midden in de nacht is. In Denemarken stond het zelfs op de bordjes. Bijvoorbeeld 'max 3 uur laden, behalve tussen 22:00 uur en 07:00 uur'.Maasluip schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:37:
[...]
Als je dat letterlijk leest geldt dat dus niet voor gewone auto's.
Er zijn autisten bij hoor.
Maar goed, verder klopt het wel: laadplekken zijn alleen om te laden.
Heel af en toe gebruik ik nog een Shell Recharge pas voor openbare laadpalen, dus wel zo handig als ik de app dan ook kan gebruiken.
Nu gisteren m'n telefoon opnieuw moeten installeren en daarna geprobeerd in te loggen in de Recharge app. Probleem: tegenwoordig gebruiken ze daar 2FA voor het inloggen en ik heb destijds (bewust, een 'gaat jullie niets aan en is niet noodzakelijk voor gebruik') een foutief telefoonnummer ingevoerd. Auw... zo te zien geen alternatieve inlogmogelijkheden. Ik kan wel op de website via m'n laptop inloggen, maar daar kan je je telefoonnummer niet wijzigen: 'het wijzigen kan in de Recharge app'...
Berichtje gestuurd naar de helpdesk. Eens kijken of ze hier snel aan kunnen doen... Gelukkig ben ik hier niet van afhankelijk.
Nu gisteren m'n telefoon opnieuw moeten installeren en daarna geprobeerd in te loggen in de Recharge app. Probleem: tegenwoordig gebruiken ze daar 2FA voor het inloggen en ik heb destijds (bewust, een 'gaat jullie niets aan en is niet noodzakelijk voor gebruik') een foutief telefoonnummer ingevoerd. Auw... zo te zien geen alternatieve inlogmogelijkheden. Ik kan wel op de website via m'n laptop inloggen, maar daar kan je je telefoonnummer niet wijzigen: 'het wijzigen kan in de Recharge app'...
Berichtje gestuurd naar de helpdesk. Eens kijken of ze hier snel aan kunnen doen... Gelukkig ben ik hier niet van afhankelijk.
Snel!vanaalten schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:14:

Zomaar een quote uit trustpilot reviews;
Op webformulier wordt reeds 4 weken niet gereageerd. Als je belt wordt je doorgestuurd naar webformulier en sluit de lijn zich automatisch af.
https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.com
Succes!
Ik heb van de grote steden Shanghai, Being, Xi'an en Changsha bezocht. Shanghai was naar mijn beleving het verst. Kneitermodern. Daarna Beijing, Xian en Changsa. (De foto van de pendelbus is nabij Beijng trouwens). De eerste twee steden hebben elk ruim meer inwoners dan NL, dat was een mindblowende ervaring: wat een rust op straat en wat een schone atmosfeer. Maar ook in touristische plaatsjes als Pingyao en Fenghuang best veel elektrisch gezien.TucanoItaly schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:41:
@joepie de p heb je al de andere steden gezien? Beijing, Shanghai? Hoe is de situatie daar?
Ik zit nu op het platteland en daar is de penetratiegraad van elektrisch lager. Hier is ook minder geld in omloop, mijn aanname is dat in de grote sjieke steden ICE door E wordt vervangen en dat de ICE op het platteland nog een restleven heeft. Zo zie ik hier nog wel wat ouder Europees en Japans. Elektrisch is af en toe Tesla en sporadisch Europees, maar eigenlijk bijna altijd van Chinese makelij.
En het reizen met die HSL-treinen, echt super. Geen gekloot met Ryanair-achtige toestanden op binnenlandse vluchten.
Er is hier vast niet altijd hosanna, maar duidelijk is wel dat een gerichte visie op electrificatie bijdraagt aan welzijn en gezondheid. Ik had niet verwacht dat het hier al zo modern zou zijn.
/off topic
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2