[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste
Acties:

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
Zjanzjak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Bekend 'probleem', dat soms de ene app en/of laadpas ergens wel of niet werkt. Met een Allego app zou ik alleen niet aan de slag gaan. Zoals genoemd Electroverse (met gratis laadpas) maar zeker de ANWB laadpas geeft meer garantie op dat de boel gaat werken.
De Allego backend en de ANWB backend zijn dezelfde. Dus op een paar speciale overeenkomsten na betwijfel ik of er heel veel verschil zit.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 09:15
thomvh schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

De Allego backend en de ANWB backend zijn dezelfde. Dus op een paar speciale overeenkomsten na betwijfel ik of er heel veel verschil zit.
Is dat zo

• thomvh
Ja is Deftpower. Die bieden hun netwerk aan + whatever je zelf aan wil sluiten. Dat is ook de reden dat Allego in een keer miljoen laadpalen kan aanbieden.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08 23:39
Bij snelladen hoor ik dat onder de motorkap van alles gekoeld gaat worden met ventilators. Zou er langer met een hoge snelheid geladen worden worden als je er motorkap open zet?

Heb dit natuurlijk geprobeerd maar is lastig precies te vergelijken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MeTooPV schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:39:
Bij snelladen hoor ik dat onder de motorkap van alles gekoeld gaat worden met ventilators. Zou er langer met een hoge snelheid geladen worden worden als je er motorkap open zet?

Onder de motorkap heb je je airco en koelsysteem.
Wat er gekoeld moet worden ligt onder de vloer.
Dit is -meen ik- ook vloeistof gekoeld. De auto heeft ook bij stilstand genoeg openingen voor lucht aanvoer en afvoer.
Ik denk dat het helemaal niets gaat doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-08 21:12

tomic

Smexylittlebabe!

joepie de p schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:57:
Iemand ervaring met het laden van een BEV op Madeira? Er zijn zowel ICE als BEV te huur. Ik heb natuurlijk een voorkeur voor de laatste. Ons verblijf heeft geen eigen laadpunt.
Gezin? Dat wil je toch niet op vakantie...? we moeten naar een ander laadpunt, deze doet het niet. papa gaat nog even de auto laden... + al het gerommel met die provider en dat pasje.

Ik zou het nooit doen als ik er <2 weken ben. Al rij ik in NL al sinds 2018 elektrisch.

Toch maar een weblog?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:36
MeTooPV schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:39:

Zie eerdere reactie, gaat denk ik geen meter helpen. Meeste warmtetrotteling komt ook op het laadpistool/connectoren. Dus dit is niet je bottleneck.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• thomvh
tomic schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Gezin? Dat wil je toch niet op vakantie...? we moeten naar een ander laadpunt, deze doet het niet. papa gaat nog even de auto laden... + al het gerommel met die provider en dat pasje.

Ik zou het nooit doen als ik er <2 weken ben. Al rij ik in NL al sinds 2018 elektrisch.
Persoonlijk, nooit issues mee gehad. Meermaals met Hertz een electrische auto gehuurd. Shell pas kreeg je erbij. Niet kijken naar de laadprijzen en gewoon laden met die Handel. Huur was goedkoper. Brandstof was goedkoper.

• boyette
[...]

Madeira is een hotspot van laders en allemaal nieuw

Daar heb je echt geen problemen

Moet het gewoon even voorbereiden

snip: niet constructief~

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 14-08-2026 14:18 ]

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:32
Deze vakantie is het me overkomen dat ik het laden van iemand anders stond te betalen. Per ongeluk de verkeerde paal geselecteerd in de (lokale) app, vervolgens gewisseld en gaan laden, maar kennelijk bleef de eerste sessie ook actief, want een kwartier later zag ik dat er twee laadsessies tegelijk liepen, waarvan één van de laadbuurman.

Even aangesproken en ze hebben het netjes vergoed (aardig, want niet hun schuld), maar wel geluk dat ik het op dat moment zag en niet pas later. Soms zijn de nummers van de palen niet duidelijk of leesbaar, dus opletten geblazen. Ik vond het wel gek dat je geen waarschuwing krijgt als je twee auto’s tegelijk aan het laden bent… zal toch bijna nooit met opzet zijn.

Was overigens onze eerste vakantie met EV, dus nog niet veel laadervaring.

• boyette
Anomi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:03:
Deze vakantie is het me overkomen dat ik het laden van iemand anders stond te betalen. Per ongeluk de verkeerde paal geselecteerd in de (lokale) app, vervolgens gewisseld en gaan laden, maar kennelijk bleef de eerste sessie ook actief, want een kwartier later zag ik dat er twee laadsessies tegelijk liepen, waarvan één van de laadbuurman.

Even aangesproken en ze hebben het netjes vergoed (aardig, want niet hun schuld), maar wel geluk dat ik het op dat moment zag en niet pas later. Soms zijn de nummers van de palen niet duidelijk of leesbaar, dus opletten geblazen. Ik vond het wel gek dat je geen waarschuwing krijgt als je twee auto’s tegelijk aan het laden bent… zal toch bijna nooit met opzet zijn.

Was overigens onze eerste vakantie met EV, dus nog niet veel laadervaring.
Wat voor app is dat ? Dat moet eigenlijk niet kunnen. Dat heeft met je app te maken.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:32
Was via de eerder genoemde app eCarUp.

• boyette
Anomi schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:43:
Was via de eerder genoemde app eCarUp.
Waarom gebruik je deze app?

• thomvh
boyette schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Waarom gebruik je deze app?
Omdat zoals eerder aangegeven die goedkope prijzen in Zwitserland hebben.

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 10:23
Alle niet zo slim laden of toch wel?

Zat noodgedwongen weer eens aan de allego paal in de straat, zie ik in de app een optie voor slim laden. 5% korting zeg maar op laat tarief en je accu is gewoon vol op gewenste tijd.

Heel mooi enzo en logisch, waar ik dan geen hout van snap is dat die zelfde slim laden aan allego gepaart gaat met een kleef tarief van 3 euro per uur.

Effectief ben je dan duurder uit, enige die er slim wijzer van word is allego, en laden op goedkope uren en nog klaar tarief als bonus voor hun erbij.

Of snap ik het nu niet

• thomvh
CP1977 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:24:
Alle niet zo slim laden of toch wel?

Zat noodgedwongen weer eens aan de allego paal in de straat, zie ik in de app een optie voor slim laden. 5% korting zeg maar op laat tarief en je accu is gewoon vol op gewenste tijd.

Heel mooi enzo en logisch, waar ik dan geen hout van snap is dat die zelfde slim laden aan allego gepaart gaat met een kleef tarief van 3 euro per uur.

Effectief ben je dan duurder uit, enige die er slim wijzer van word is allego, en laden op goedkope uren en nog klaar tarief als bonus voor hun erbij.

Of snap ik het nu niet
Volgens mij krijg je dan ook geen Kleef tarief als ik me de blog goed onthoud.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57
thomvh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Precies. Auto laden en laten staan = kleeftarief. Maar als je na werktijd het ding aan de paal hangt met 'slim laden', dan geldt dat niet. Je reserveert alvast die plek en de auto gaat later een keer laden. In de ochtend is hij weer vol.

Dat lijkt een mooi idee, maar het is mooi k*t voor de buurman die aan komt rijden met een bijna lege accu. Die zou in de avond gewoon kunnen laden, ware het niet dat zo'n 'slim laden' klant de paal alvast bezet houdt.

Het is de nieuwe vorm van 'handdoekje leggen bij het zwembad'..

Punctuality is the politeness of kings

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:44
Ik heb een vraag over wat het meest lijkt op een Alfen Twin 4XL die bij mij in de straat staat als openbare laadpaal.

Vaak staat hier een BMW X1 hybride die deze paal ziet als parkeerplaats en de auto niet weghaalt als deze opgeladen is. Zodra ik mijn auto er naast aan koppel (Tesla Model Y) dan gaat de laadpaalaansluiting van de BMW om en om een zandloper en bliksemschicht knipperen en mijn auto slechts op 10a laden terwijl er 16a beschikbaar is. In de helft van de gevallen gaat mijn auto helemaal niet laden en zegt de auto dat de laadapparatuur niet gereed is.

Met elke andere auto die er ook aan gekoppeld is haal ik 12a zodra de andere auto ook aan het laden is, anders de volle 16a. Ik heb dit gemeld aan de aanbieder (Total Energies) maar die zeggen de paal niet uit te kunnen lezen op afstand.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pretpik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:42:
Ik heb een vraag over wat het meest lijkt op een Alfen Twin 4XL die bij mij in de straat staat als openbare laadpaal.

Vaak staat hier een BMW X1 hybride die deze paal ziet als parkeerplaats en de auto niet weghaalt als deze opgeladen is. Zodra ik mijn auto er naast aan koppel (Tesla Model Y) dan gaat de laadpaalaansluiting van de BMW om en om een zandloper en bliksemschicht knipperen en mijn auto slechts op 10a laden terwijl er 16a beschikbaar is. In de helft van de gevallen gaat mijn auto helemaal niet laden en zegt de auto dat de laadapparatuur niet gereed is.

Met elke andere auto die er ook aan gekoppeld is haal ik 12a zodra de andere auto ook aan het laden is, anders de volle 16a. Ik heb dit gemeld aan de aanbieder (Total Energies) maar die zeggen de paal niet uit te kunnen lezen op afstand.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Niets omdat je de CPO al aangeschreven hebt, dat is de enige die wat kan m.b.t. laadvermogen.
offtopic:
Je kunt de berijder aanspreken, maar of je dat wil en of dat wat gaat oplossen is maar de vraag. Eventueel indien de bebording (iets van E8c) geplaatst is voor 'alleen opladen' kun je de gemeente vragen om te handhaven. Mijn ervaring is dat de gemeente niets kan, wil of denk te kunnen omdat de laadsessie wel gestart is. Bij verzoeken van mij krijg ik dan uiteindelijk te horen dat ze (handhaving) niet kan zien/snappen of de sessie wel/niet gestart is. Zolang er een lampje brand op de EVSE én er een kabel aangesloten is, voldoet de auto aan het 'laden' ongeacht of er ook geladen wordt, de sessie al afgerond is, de auto vol is, de auto bewust trager ingesteld staat, de laadsessie na 0,1 kWh bewust gestopt is of wat dan ook.

Maar dit laatste is ook meer een discussie voor in: Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• pretpik
True schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Niets omdat je de CPO al aangeschreven hebt, dat is de enige die wat kan m.b.t. laadvermogen.
Maar wat veroorzaakt het gedrag van de paal met betrekking specifiek deze auto? De auto is vol en er is voldoende capaciteit beschikbaar om 16a te geven aangezien de BMW geen vermogen vraagt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:42:
…Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Een briefje onder de ruitenwisser?

Dat heb ik wel eens gedaan en maakte dat de eigenaar zijn-haar auto in het vervolg sneller weghaalde. Want niet alleen gaat het vermogen omlaag, het maakt dat er iemand simpelweg niet kan laden. Overigens heb ik die persoon nooit gesproken, want ondanks mijn telefoonnummer en adres heeft die persoon geen contact gezocht. Hoeft uiteraard ook niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pretpik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Maar wat veroorzaakt het gedrag van de paal met betrekking specifiek deze auto? De auto is vol en er is voldoende capaciteit beschikbaar om 16a te geven aangezien de BMW geen vermogen vraagt.
Geen idee, ik ben niet de CPO.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-08 21:12

tomic

Smexylittlebabe!

Tip voor 30/ct laden:

Laad voor €0,30 per kWh in plaats van €0,78 per kWh. Gebruik de Shell App of je Shell Recharge-laadpas

Vind een laadstation in de buurt

Geldig tijdens:

• Weekend van 15 en 16 augustus
• Weekend van 22 en 23 augustus
• Weekend van 29 en 30 augustus

Voorwaarden :

*Deze aanbieding is uitsluitend geldig tijdens de geselecteerde weekenden (15-16 augustus, 22-23 augustus en 29-30 augustus 2026) bij Shell Recharge-laadpunten in Nederland. 

Het actietarief van €0,30 per kWh geldt bij laden via de Shell App of met een Shell Recharge-laadpas. Eventuele transactiekosten van €0,35 per laadsessie blijven van toepassing. 

Deze aanbieding kan niet worden gecombineerd met andere kortingen, promoties, abonnementen of speciale tariefafspraken.

Bron: Shell App.

[ Voor 40% gewijzigd door tomic op 14-08-2026 12:33 ]

Toch maar een weblog?

• thomvh
pretpik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Kan me voorstellen dat de paal misschien iets van vermogen reserveert voor de andere auto? Dat niet als de ander ineens start de stop erdoor knalt. Ik ben hier puur aan het gissen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
tomic schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
Tip voor 30/ct laden:

Laad voor €0,30 per kWh in plaats van €0,78 per kWh. Gebruik de Shell App of je Shell Recharge-laadpas

Vind een laadstation in de buurt

Geldig tijdens:

• Weekend van 15 en 16 augustus
• Weekend van 22 en 23 augustus
• Weekend van 29 en 30 augustus
Vast niet voor snelladers?

Heb je een link naar deze actie met de voorwaarden.

• thomvh
ASW1 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Vast niet voor snelladers?

Heb je een link naar deze actie met de voorwaarden.
Juist op de Snelladers, staat in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLUdD2O8aKYz95KnfQY9xx4pKes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xCwU2SrefV7X9Y1GIdXoCuqv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door thomvh op 14-08-2026 12:26 ]

• pretpik
thomvh schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Kan me voorstellen dat de paal misschien iets van vermogen reserveert voor de andere auto? Dat niet als de ander ineens start de stop erdoor knalt. Ik ben hier puur aan het gissen.
Nee als dat het geval is stopt het leveren van vermogen even en is voor beide aansluitingen 12a beschikbaar.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Nee als dat het geval is stopt het leveren van vermogen even en is voor beide aansluitingen 12a beschikbaar.
Nee, meestal 16 A in verband met regelgeving.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-08 10:23
thomvh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Op de site haal ik dat er niet uit en mag je gewoon fijn kleef kosten betalen, slim laden verandert dat niet

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
[...]

Huh? Ik ben gewoon met mijn eigen polestar 2 naar Bilbao en Burgos gereden met het gezin vanuit Nederland. Electra en Electroverse pas mee en niks aan de hand. Alle laadpunten deden gewoon wat ze moesten doen en voordat je klaar bent met plassen, luier verschonen, koffie drinken of broodje eten is die wagen alweer vol en de kinderen genieten ondertussen van de speeltuintjes.

Kortom lekker die ev huren en snelladers gebruiken 👍🏻

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Wat een onzin. Met de meivakantie nog twee weken op vakantie gegaan met de auto naar Portugal. Niks aan de hand, twee dagen rijden. Kinderen 0 uren schermtijd. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat, zo gaan je kinderen er ook mee om.

Overigens op La Palma jaren terug de keuze gehad om voor hetzelfde geld elektrisch te huren. Dat gedaan en mega blij mee geweest. Dat was nog voor de tijd dat je overal op elke straathoek kan laden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Marang73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:23
Wij gaan volgend jaar voor het eerst met een EV op vakantie naar Noord Italie. Ik heb nu de volgende laadpassen in gedachte om aan te schaffen voor 1 maand:

Duitsland en Zwitserland: EnBW (betaalde pas)

Italie: Electra+ Smart( betaalde pas)

Voor alle landen: Tesla (betaalde pas). Shell Recharge (gratis pas) als backup

Of zijn er betere opties?

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-08 22:17
Marang73 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:22:
Wij gaan volgend jaar voor het eerst met een EV op vakantie naar Noord Italie. Ik heb nu de volgende laadpassen in gedachte om aan te schaffen voor 1 maand:

Rustig wachten en rondkijken op Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa. Volgend jaar is nog ver weg, er kan nog veel veranderen qua aanbiedingen.

• Pr088

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen. Dus die zijn niet betaald. Tesla heeft bij mijn weten geen pas, slechts de app, met eventueel een abonnement als je geen Tesla rijdt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen. Dus die zijn niet betaald. Tesla heeft bij mijn weten geen pas, slechts de app, met eventueel een abonnement als je geen Tesla rijdt.
Bij zowel EnBW als Electra kan je autocharge aanzetten, dan is de pas redelijk nutteloos, 1x via de app starten, autocharge aanzetten, en daarna gewoon inprikken.

Vandaag en gisteren nog 2x bij Electra geladen, gisteren alleen met het pasje gestart, dus pas vandaag bij de 2e laadsessie autocharge aangezet, maar vanaf nu dus het pasje niet meer nodig ;)

• Pr088
sigio schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Bij zowel EnBW als Electra kan je autocharge aanzetten, dan is de pas redelijk nutteloos, 1x via de app starten, autocharge aanzetten, en daarna gewoon inprikken.

Vandaag en gisteren nog 2x bij Electra geladen, gisteren alleen met het pasje gestart, dus pas vandaag bij de 2e laadsessie autocharge aangezet, maar vanaf nu dus het pasje niet meer nodig ;)
Moet Autocharge wel op je auto werken ;).

Overigens heb ik een hele set passen, maar gebruik ik in 99% de apps.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pr088 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen.
Ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar om een pas van EnBW geleverd te krijgen?!

Toen ik vroeg waarom niet, kreeg ik als antwoord dat ze niet naar Nederlandse adressen sturen.

Hm, ok, toen heb ik bij https://www.mailboxde.com een Duits adres geregeld, maar ook dat mislukte, ze kregen de pas als onbestelbaar terug gestuurd, zucht.

Ik moest maar telefonisch contact met ze opnemen, daar heb ik geen trek in, dus probeer het nog maar eens via de mail te regelen, anders is het maar: Jammer joh…

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-08 13:50

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
NaN schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Toen ik vroeg waarom niet, kreeg ik als antwoord dat ze niet naar Nederlandse adressen sturen.
Ik heb dit meerdere malen aan de (Nederlandse!) directeur van EnBW gevraagd, ook 'en publique' als hij op het podium stond te spreken. Het formele antwoord is 'for tax reasons'. Na een rel met het ECC hebben ze hebben zelf gezegd dat ze ook hun laadpassen naar Nederland gaan opsturen vanaf 15 oktober 2024, wat ze doen is namelijk onwettig en in strijd met artikel 4 van de Europese geoblocking verordening.

Ze hebben daar ook flink gezeik mee gekregen van de Duitse Bundesnetzagentur. Zie deze nieuwsbrief van twee jaar geleden waarin ik dat heb uitgezocht:

https://mailchi.mp/41d90f34827c/laadpastop10-16513637

Dat ze nu nog steeds weigeren geeft mijn inziens aan dat ze er simpelweg nog steeds mee wegkomen. Als je tijd en zin hebt even een melding maken bij het ECC, 5 minuten werk en daar doe je iedereen een plezier mee want zij bijten zich er dan in vast.

Ondertussen mag je mijn EnBW pas ook wel even lenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 17-08-2026 11:02 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
[...]

Ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar om een pas van EnBW geleverd te krijgen?!

Hm, ok, toen heb ik bij https://www.mailboxde.com een Duits adres geregeld, maar ook dat mislukte, ze kregen de pas als onbestelbaar terug gestuurd, zucht.

Ik moest maar telefonisch contact met ze opnemen, daar heb ik geen trek in, dus probeer het nog maar eens via de mail te regelen, anders is het maar: Jammer joh…
Vreemd, vorig jaar mei heb ik nog een pas van ze gehad in de bus in NL, dan doen ze nu weer anders? Maar ik lees net in de post van Hachy dat ze wel zouden moeten, interessant!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21
Ik heb vorig jaar mei gewoon een EnBW-pasje kunnen aanvragen en ontvangen zonder gekke omwegen. Maar ja, da's ondertussen ook meer dan een jaar geleden.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hachy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb dit meerdere malen aan de (Nederlandse!) directeur van EnBW gevraagd, ook 'en publique' als hij op het podium stond te spreken. Het formele antwoord is 'for tax reasons'. Na een rel met het ECC hebben ze hebben zelf gezegd dat ze ook hun laadpassen naar Nederland gaan opsturen vanaf 15 oktober 2024, wat ze doen is namelijk onwettig en in strijd met artikel 4 van de Europese geoblocking verordening.

Ze hebben daar ook flink gezeik mee gekregen van de Duitse Bundesnetzagentur. Zie deze nieuwsbrief van twee jaar geleden waarin ik dat heb uitgezocht:

https://mailchi.mp/41d90f34827c/laadpastop10-16513637

Dat ze nu nog steeds weigeren geeft mijn inziens aan dat ze er simpelweg nog steeds mee wegkomen. Als je tijd en zin hebt even een melding maken bij het ECC, 5 minuten werk en daar doe je iedereen een plezier mee want zij bijten zich er dan in vast.

Ondertussen mag je mijn EnBW pas ook wel even lenen.
Hehe, dat vind ik erg lief van je!

Bedankt voor de tip, van ecc. Ik wacht nog de reactie van EnBW af.

Overigens had ik dit ook aan de redactie van laadpastop10.nl gemeld en ik kreeg als reactie ook dat dit niet mag. Maar ja, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen!

Volgende stap zal ik via ECC nemen.

Of ben jij van laadpastop.nl???

• thomvh
NaN schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Hehe, dat vind ik erg lief van je!

Bedankt voor de tip, van ecc. Ik wacht nog de reactie van EnBW af.

Overigens had ik dit ook aan de redactie van laadpastop10.nl gemeld en ik kreeg als reactie ook dat dit niet mag. Maar ja, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen!

Volgende stap zal ik via ECC nemen.

Of ben jij van laadpastop.nl???
@Hachy is LaadpasTop10 😜

• ASW1
  • Nu online
Wat kun je dan met een EnBW pasje dat niet met de app kan?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-08 23:29
ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:01:
Kwartetten :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• ASW1
  • Nu online
Het was een serieuze vraag, mis ik iets?

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

:F 7(8)7 Eh, sja, DAAR heb je eigenlijk wel een valide PUNT!

Oftewel… NVM…

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Het was een serieuze vraag, mis ik iets?
Nee.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:52

Harrie van Til

Doe maar blauw

Het gaat niet over 'er meer mee kunnen'. Een pasje (nfc) is voor de een sneller en betrouwbaarder (verbindingen) dan de ander.

En even zovelen vinden een app prettiger werken.

Ik behoor tot de eerste groep.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• ASW1
  • Nu online
Harrie van Til schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Het gaat niet over 'eer meer mee kunnen'. Een pasje (nfc) is voor de een sneller en betrouwbaarder (verbindingen) dan de ander.

En even zovelen vinden een app prettiger werken.

Ik behoor tot de eerste groep.
En in de app zijn ook alle kortingen/abonnementen beschikbaar met een Nederlandse account/adres?

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:52

Harrie van Til

Doe maar blauw

ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

En in de app zijn ook alle kortingen/abonnementen beschikbaar met een Nederlandse account/adres?
Je kunt dat zelf toch zien als je de moeite neemt de app te downloaden, dan wel te bekijken?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Het grote voordeel is dat een pas (mits actief en geactiveerd etc etc) gewoon ook werkt op plekken waar je toevallig wil laden maar geen bereik hebt met je telefoon ;)
Nu weet ik niet of de EnBW app toevallig offline werkt, maar buiten NL is het niet volledig ondenkbaar en ongewoon dat je wilt laden op een plek met minder of geen bereik. Dan is een werkende pas/dongel wel fijn.

Dus om antwoord te geven: laden, dat kun je wel met de pas en niet altijd met de app ;)

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-08 17:52
[...]

heb voor 1 maand een abonnement afgesloten, kreeg direct aanbieding voor gratis pas (moet je wel apart bestellen), NL adres ingegeven en week later lag hij in de bus? Zou gewoon moeten werken dus. (heb creditcard als betaalmiddel)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Kird03 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

heb voor 1 maand een abonnement afgesloten, kreeg direct aanbieding voor gratis pas (moet je wel apart bestellen), NL adres ingegeven en week later lag hij in de bus? Zou gewoon moeten werken dus. (heb creditcard als betaalmiddel)
Mja, het kan verkeren.
Ik heb vorig jaar december hetzelfde gedaan en nooit iets ontvangen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kird03 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

Afgelopen april gedaan maar nooit iets ontvangen.

• Pr088
Laden als de 4G/5G verbinding in Duitsland weer eens matig is. De dekking is daar minder dan hier in Nederland. Als je app werkt heeft een pas geen voordeel.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 01:00
@ modjes - Deze post ook in "Lange ritten en ervaringen in Europa" gezet maar daarna dit forum gevonden. wis hem maar waar ie weg mag.
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

floorcleaner schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:54:
@ modjes - Deze post ook in "Lange ritten en ervaringen in Europa" gezet maar daarna dit forum gevonden. wis hem maar waar ie weg mag.
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?
Italië is duur qua stroom, Tesla SuCs zijn er genoeg die zijn meestal iets goedkoper.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 01:00
True schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

Italië is duur qua stroom, Tesla SuCs zijn er genoeg die zijn meestal iets goedkoper.
Ligt dat dan aan mijn apps (ik zie 63ct via chargemap, en 77ct via de BMW app) of is dit de normale prijs voor Italië?
Leek mij erg veel. In het noorden van Italië geeft Electra 20ct korting dus daar kom ik redelijk uit, maar eens Rome voorbij zijn die er niet meer.

Of is het daar zo duur algemeen? Vergeleken met België en Frankrijk voelt het een beetje als afrip... 8)7

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

floorcleaner schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:12:
[...]

Ligt dat dan aan mijn apps (ik zie 63ct via chargemap, en 77ct via de BMW app) of is dit de normale prijs voor Italië?
Leek mij erg veel. In het noorden van Italië geeft Electra 20ct korting dus daar kom ik redelijk uit, maar eens Rome voorbij zijn die er niet meer.

Of is het daar zo duur algemeen? Vergeleken met België en Frankrijk voelt het een beetje als afrip... 8)7
Zoals ik al aangaf: "Italië is duur qua stroom".
Vorig jaar deed ik dit in Italië, dit jaar nog niet gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0N-HaurzO1Iy_3quWJgdtiigcs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L13GFUo3u6qnVIMjFnh9ydLv.png?f=user_large
Edit: Dit jaar 62 en 70 ct/kWh bij Tesla in IT, met de shell recharge pas kan ik zo snel niet controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 19-08-2026 00:45 ]

• mv_ak
  • Laatst online: 05:26
True schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

Corsica was ook behoorlijk duur vorige maand. 85 cent bij de normale laadpalen (DC), hoewel Tesla misschien wat goedkoper was. Maar ja, als je geen keuze hebt moet je wel..

• Pr088
floorcleaner schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:12:
[...]

Tesla is eigelijk altijd duurder met andere apps. Dus kijk eerst in de Tesla-app. En ja, Italië is in de basis fors duurder dan 'goedkope' landen als Frankrijk.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006

Je kunt ook met de BMW laadkaart die je bij je IX2 hebt gekregen laden bij Ionity. Het eerste jaar is het Active-abonnement gratis (normaal 4,99/mnd) en krijg je ook gratis het Ionity Plus-pakket (normaal is dat 5,95/mnd). Dan betaal je voor zover ik weet in heel Europa 45ct/kWh bij Ionity. Helaas zijn er wel maar weinig Ionity-laadpunten in Italië.

[edit: ik zie nu dat BMW hun laadkaart heeft geënshittificeerd. Vorig jaar was het nog een heel jaar gratis laad-abonnement, nu is het teruggebracht naar nog maar 6 maanden)].

[ Voor 6% gewijzigd door Of-Aaargh op 19-08-2026 07:13 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• thomvh

Waarom koppel je chargemap aan de Tesla app? Daar wordt het volgens mij niet goedkoper van. Kunt beter Tesla abbo afsluiten voor een maand. Maar dat werkt niet met externe kaarten.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:29

Twee jaar geleden (Umbrië) heb ik veel FreeToX met Freshmile gedaan. Vorig jaar (Puglia) bijna alles met abo Ionity.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:35
TotalEnergies heeft in Fryslân veel van hun laadpalen verplaatst naar hun eigen backend en daarbij zijn de laadtarieven verlaagd van €0,42/kWh naar €0,40/kWh.
Er zit nog wel een klein addertje onder het gras. Allego factureerde een laadsessie niet met €0,40/kWh maar in dit geval met €0,4233/kWh.

E-mail gestuurd naar Allego en ik kreeg onderstaande reactie:

Bij navraag hebben wij vernomen dat TotalEnergies het geladen verbruik altijd naar boven afrondt op hele kWh. In uw geval heeft u 16,04 kWh geladen, maar wordt dit door TotalEnergies gefactureerd als 17 kWh.

Bij 17 gefactureerde kWh is het inderdaad exact 40 eurocent per kWh.

Voor het eerst dat ik zo’n afronding zie.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:43:
Bij navraag hebben wij vernomen dat TotalEnergies het geladen verbruik altijd naar boven afrondt op hele kWh. In uw geval heeft u 16,04 kWh geladen, maar wordt dit door TotalEnergies gefactureerd als 17 kWh.

Doet Chargemap ook, misschien iets Frans.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sandro!
TotalEnergies heeft in Fryslân veel van hun laadpalen verplaatst naar hun eigen backend en daarbij zijn de laadtarieven verlaagd van €0,42/kWh naar €0,40/kWh.
Er zit nog wel een klein addertje onder het gras. Allego factureerde een laadsessie niet met €0,40/kWh maar in dit geval met €0,4233/kWh.

Je mag hier de vergelijking met een benzinepomp niet maken, dus dat doe ik dan ook maar niet, maar bijna een hele kWh extra factureren omdat je er 0,04 over zit is bijna diefstal. Het is niet zo dat de kWh per doos gaan en ze nu 0,96 weg moeten gooien. Je kunt er ook niet echt iets aan doen, de laadsessie stopzetten bij 15,99 kWh bijvoorbeeld. 8)7

• PeterZ(on)
Sandro! schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Je mag hier de vergelijking met een benzinepomp niet maken, dus dat doe ik dan ook maar niet, maar bijna een hele kWh extra factureren omdat je er 0,04 over zit is bijna diefstal. Het is niet zo dat de kWh per doos gaan en ze nu 0,96 weg moeten gooien. Je kunt er ook niet echt iets aan doen, de laadsessie stopzetten bij 15,99 kWh bijvoorbeeld. 8)7
Ik vraag mij af hoe ze in Duitsland hiermee wegkomen want daar is het ijkrecht toch heilig, of dat de afrekening daar dan anders is en je wel exact betaald naar afname.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
Sandro! schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Het gaat dan ook om enorme bedragen tenslotte. /s

• thomvh
daemonix schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Ik wil dat verschil wel op hun totale laadpaal bestand krijgen hoor. :P

• daemonix
  • Niet online
thomvh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Ik wil dat verschil wel op hun totale laadpaal bestand krijgen hoor. :P
Je bent niet verplicht om daar te laden. Je bent niet verplicht om met hun voorwaarden akkoord te gaan. ;)

• Sandro!
[...]

Overstappen van ANWB naar Allego om een paar cent startkosten te besparen is ook geen enorm bedrag, toch doet iedereen dat. Vervolgens betaal je 40 cent voor 0,04 kWh elektriciteit en dat is dan geen issue. Het is ook niet zoals bedragen afronden bij de kassa waarbij het soms in jouw voordeel is en soms in het voordeel van de winkelier.

Het gaat ook niet zozeer om het bedrag, maar dat er geen praktische reden is om het op deze manier te doen. Als ik de kaasboer vraag om 500 gram kaas en hij een stuk kaas snijdt van 510 gram, snap ik dat ik voor die 510 gram betaal. Allego kan exact vermelden dat er 16,04 kWh geladen is, maar er wordt 17 kWh gefactureerd. Dat is gewoon krom. Je betaalt ook niet voor een kilo kaas als je 510 gram krijgt, en je betaalt ook niet voor een liter bier als je een fluitje bestelt in het café. Of als je 16,04 liter benz- oh nee :X

• daemonix
  • Niet online
Ik ben gelukkig niet iedereen. Heb 1 laadpas (heb die eigenlijk nooit nodig) en het zal me aan mijn achterwerk oxideren of die een keer 10 c/kWh duurder is. Ga wel naar de snellader. ;)

En ja, ik kan me gelukkig prijzen met een eigen laadpaal. Dat is inderdaad geluk en het gevolg van meer dan 40 jaar hard werken en afzien.

• MichielFRL
Sandro! schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:18:
Het gaat ook niet zozeer om het bedrag, maar dat er geen praktische reden is om het op deze manier te doen.
Precies!
Dat er omhoog afgerond wordt is prima, maar dan moet dat wel vermeld worden en in dit digitale tijdperk ga je er niet vanuit.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• daemonix
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Precies!
Dat er omhoog afgerond wordt is prima, maar dan moet dat wel vermeld worden en in dit digitale tijdperk ga je er niet vanuit.
Het IS toch vermeld? Het staat in de voorwaarden.

• PeterZ(on)
MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Precies!
Staat gewoon op de site of app van Chargemap, bijvoorbeeld: 0,462 € per partial kWh

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 19-08-2026 18:41 ]

• MichielFRL
daemonix schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:37:
[...]

Het IS toch vermeld? Het staat in de voorwaarden.
Allego vermeldt in de app niks over omhoog afronden.
Electroverse trouwens ook niet.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:04
Vandaag in Duitsland een wat lastige dag gehad met laden. De eerste paal zag er niet echt bruikbaar meer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pV5ewY0MYyPsh7f-UJJ0v7HUcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEkqu4NZKJXfkv0bBliVeuto.jpg?f=fotoalbum_large

Dus toen maar naar een station van Allego gereden. Echter die wilde mijn Allego laadpas niet accepteren. Ook via de app kreeg ik de lader niet gestart. Nog even bij een ander type lader geprobeerd op dezelfde locatie, maar helaas.

Mijn vermoeden is dat het hier een probleem speelt dat er.een reservering gemaakt zou worden van 40 euro die niet lukt op een of andere manier.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25
[...]

Met duizenden/tienduizenden laadsessies inderdaad enorme bedragen !

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 14:33

Ionity, kan je in Duitsland, Zwitserland en Italië gebruiken. Dan Tesla voor als Ionity te druk is, deze hebben in Duitsland vaak maar 4 tot 6 stalls langs de snelweg.
Misschien dat over een jaar Electra ook meer dekking in Duitsland heeft om alleen daarmee te gaan of dat er weer een andere goeie aanbieder is tegen die tijd.

• Sandro!
daemonix schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:27:
Ik ben gelukkig niet iedereen. Heb 1 laadpas (heb die eigenlijk nooit nodig) en het zal me aan mijn achterwerk oxideren of die een keer 10 c/kWh duurder is. Ga wel naar de snellader. ;)

En ja, ik kan me gelukkig prijzen met een eigen laadpaal. Dat is inderdaad geluk en het gevolg van meer dan 40 jaar hard werken en afzien.
Ik heb ook een eigen laadpaal op eigen oprit, al heb ik er geen 40 jaar voor hoeven werken. Maar dan nog moet ik weleens buiten de deur laden, en dan is het fijn dat er op een normale manier wordt afgerekend. Daarom lees ik hier ook mee :)
MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Allego vermeldt in de app niks over omhoog afronden.
Electroverse trouwens ook niet.
Dit vind ik trouwens ook nog wel bijzonder. In de app van Allego staat 40ct/kWh, jij accepteert dat aanbod, en vervolgens rekent Total een ander bedrag waar jij dan voor opdraait. Nu gaat het om 2 cent per kWh, maar wat als Total besluit om 80 cent te factureren aan Allego? Anders kunnen de adviezen dat je iedere keer voor je ergens gaat laden in de app moet kijken voor het meest recente tarief ook de prullenbak in.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Het zou anders zijn als er incidenteel door een fout of zo een verkeerde afrekening volgt. Fouten kunnen gebeuren en ik neem aan dat de meeste mensen niet wakker liggen van een keer een rekening die een paar dubbeltjes hoger uitvalt.

Dit is echter ‘by design’. En juist doordat het om klein bedrag gaat is het voor de automobilist niet echt zichtbaar of een groot probleem, maar juist principieel een business model waar mensen terecht tegen mogen ageren.

De vraag is of het de energie (pun intended) waard is uiteraard en of iets verandert. Maar als daar wat tumult over komt kan het misschien helpen om bedrijven dit soort tactieken te laten herzien. Of in ieder geval daar heel duidelijk over te communiceren.

• Madman_K
  • Laatst online: 23-08 10:46
Ondertussen is OVO hier nog steeds mee bezig.

Probleem is dat (alle?) Vattenfall chargers een ander prijs aangeven in 1e instantie op de kaart (vaak 64ct), of wanneer je verder doorklikt naar charger zelf. Dan worden wel de juiste tarieven weergegeven.

Normaal wordt ook wel de juiste prijs berekend. Maar bij mij is bij 1 paal een tijdje die 64ct gerekend.

OVO vroeg of ik screenshots had van toen. Maar van die momenten heb ik dat niet. Maar ik heb wel de huidige situatie kunnen weerleggen.

Mijn advies is dan ook om als jullie dit ook tegenkomen, daar altijd screenshots van te maken.

• AleaIacta
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-08 13:31
Hallo allemaal! Ik ga binnenkort voor het eerst met de elektrische auto vanuit Duitsland naar Nederland rijden. Ter voorbereiding heb ik online research gedaan. Daarbij ben ik deze gids over laadpassen in West-Europa tegengekomen. Er staat echter nog niet zoveel uitgebreide informatie in over laadpasaanbieders in Nederland. Daarom wilde ik vragen: wat zijn de meest voorkomende aanbieders in Nederland? En zijn er veel laadstations die ook laadpassen van Duitse aanbieders accepteren?

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54
AleaIacta schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:57:
Hallo allemaal! Ik ga binnenkort voor het eerst met de elektrische auto vanuit Duitsland naar Nederland rijden. Ter voorbereiding heb ik online research gedaan. Daarbij ben ik deze gids over laadpassen in West-Europa tegengekomen. Er staat echter nog niet zoveel uitgebreide informatie in over laadpasaanbieders in Nederland. Daarom wilde ik vragen: wat zijn de meest voorkomende aanbieders in Nederland? En zijn er veel laadstations die ook laadpassen van Duitse aanbieders accepteren?
De in die gids voor de Benelux genoemde Maingau, EnBW en Shell Recharge passen zijn allemaal breed bruikbaar in Nederland. Er is verder niet één specfieke laadpas die heel veel gebruikt wordt in Nederland, er zijn er veel verschillende die allemaal 100% dekking bieden in Nederland dankzij de goede roaming. In specifieke gevallen bieden bepaalde passen een wat gunstiger tarief. Ook worden er buitenlandse passen zoals OVO en Electroverse gebruikt.

Als je al een of meer Duitse laadpassen hebt dan zou ik eerst even kijken hoe hun dekking is in Nederland, dan kun je al prima uit de voeten waarschijnlijk. Welke passen heb je nu al?

En wat is je reisplan ongeveer? Verwacht je ook aan lokale AC-laadpalen op straat te gaan laden of vooral bij snelladers?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:29
AleaIacta schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:57:
Fastned, Ionity, Allego, Electra en Tesla voor DC.
Voor AC zijn er veel regionale/NL-partijen waar je vaak wel terecht zult kunnen met Shell Recharge.

Ik vermoed dat je met EweGo en EnBW ook wel uit de voeten zult kunnen.

Daarnaast zijn kaarten van Freshmile en Electroverse ook vaak wel geaccepteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door HansAuutB op 20-08-2026 15:59 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• krakendmodem
  • Laatst online: 10:24

Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Vanmiddag geladen bij een totalenergies laadpaal en ik zie inderdaad precies 35.00kWh staan. Toeval? Zal het vanavond eens testen door 5 min te laden.

ik zie dat MultiTankcard nog steeds Greenflux als naam hanteert op m’n dichtstbijzijnde laadpaal.

Oh, m’n vaste laadpaal rekent dus nog wel 0,42 cent. Dus nog niet naar de backoffice van Total en hier dus nog de 2 cent Greenflux-tax

Volgens mij zijn de laadpalen van Total die gekoppeld zijn aan de nieuwe backoffice ook voorzien van een andere sticker dan de Greenflux palen. Ik zal het verschil eens bekijken.

• MichielFRL
krakendmodem schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:50:
Volgens mij zijn de laadpalen van Total die gekoppeld zijn aan de nieuwe backoffice ook voorzien van een andere sticker dan de Greenflux palen. Ik zal het verschil eens bekijken.
Klopt!

• tormentor1985
  • Laatst online: 11:04
rykers schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:28:
Vandaag in Duitsland een wat lastige dag gehad met laden. De eerste paal zag er niet echt bruikbaar meer uit:
[Afbeelding]
Ik kwam vorige week in Frankrijk ook wel een bijzondere paal tegen. Gelukkig hadden ze bij de 2e unit de kabels laten hangen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q3evoF51usRk0-ANoKpJ7eJkow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIp1k8wCjgkqr17cDXAvdMy7.jpg?f=fotoalbum_large

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02

elsinga

=8-)

Kabeldiefstal komt dus ook voor in Frankrijk. In Duitsland is dit al zo'n groot probleem dat sommige aanbieders al kabelbeschermers aanbrengen om dat te voorkomen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
elsinga schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:32:
Kabeldiefstal komt dus ook voor in Frankrijk. In Duitsland is dit al zo'n groot probleem dat sommige aanbieders al kabelbeschermers aanbrengen om dat te voorkomen.
Ja diep triest voor die paar euro aan koper... Ik ben nog geen afgeknipte kabels tegen gekomen gelukkig, maar wel de kabelbeschermers gezien bij een Electra snellader in Duitsland ook.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

elsinga schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:32:
Ik kwam het in juni ook tegen bij twee verschillende Electra laders in Frankrijk.

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-08 14:57
tormentor1985 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Ik kwam vorige week in Frankrijk ook wel een bijzondere paal tegen. Gelukkig hadden ze bij de 2e unit de kabels laten hangen...

[Afbeelding]
Ik kom in Frankrijk tegenwoordig bij nieuwe stations veel snellaadkabels tegen waar de kabels zijn gemarkeerd met 'GPS'. Benieuwd of het daarmee verleden tijd zal zijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nova163 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

Ik kom in Frankrijk tegenwoordig bij nieuwe stations veel snellaadkabels tegen waar de kabels zijn gemarkeerd met 'GPS'. Benieuwd of het daarmee verleden tijd zal zijn.
Alsof een daadwerkelijke GPS tracker past in het handvat van de stekker én ook langdurig spanning blijft houden.
En wat dan nog knippen ze de stekker ook los.. Zoiets gaat niets doen voor volk dat voor een paar euro zulke vernielingen aanrichten.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-08 22:20
True schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Alsof een daadwerkelijke GPS tracker past in het handvat van de stekker én ook langdurig spanning blijft houden.
En wat dan nog knippen ze de stekker ook los.. Zoiets gaat niets doen voor volk dat voor een paar euro zulke vernielingen aanrichten.
Ze steken er een in de stekker, en nog ergens halverwege. Dan moet er al 4 keer geknipt worden, en dat kost tijd. Dat is het enige wat ze kunnen doen natuurlijk, en dat in combinatie met camera’s.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 22:00

Yucko

One clown to rule them all !

ik wist niet dat IONITY ook al 600kW palen had. Vandaag de eerste keer bij zo eentje gestaan in Werne (D) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3MS6JqrvvMVi8n5dJDawg-nBqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O8Xc4MKGlTcT9jW6FgwReND.jpg?f=fotoalbum_large

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:02
Yucko schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:55:
ik wist niet dat IONITY ook al 600kW palen had. Vandaag de eerste keer bij zo eentje gestaan in Werne (D) :)

[Afbeelding]
En hoe snel laadde dat dan? Het is wel een duo-paal.
Afgelopen uk-trip dacht is slim te zijn en koos de 400kW paal, dat was ook een duo-paal, mijn ioniq5 ging slechts tot 150kW. Bij een volgende stop enkel 400kW duo-palen en ik kreeg weer 150kW.
Op de terugweg 2x bij een 350kW single-paal geladen en ik kreeg beide keren 235kW.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• MichielFRL
Yucko schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:55:
Zijn dit niet dezelfde laadpalen Fastned heeft?

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
MichielFRL schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Zijn dit niet dezelfde laadpalen Fastned heeft?
Dit zijn inderdaad de nieuwe Alpitronics

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 22:00

Yucko

One clown to rule them all !

Stefannn schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

En hoe snel laadde dat dan? Het is wel een duo-paal.
Afgelopen uk-trip dacht is slim te zijn en koos de 400kW paal, dat was ook een duo-paal, mijn ioniq5 ging slechts tot 150kW. Bij een volgende stop enkel 400kW duo-palen en ik kreeg weer 150kW.
Op de terugweg 2x bij een 350kW single-paal geladen en ik kreeg beide keren 235kW.
op mijn reis naar Denemarken en terug heb ik bij 300kW, 400kW en 600kW palen gestaan en in mijn geval maakt het eigenlijk niet veel uit zolang ik alleen sta want mijn EV doet max. 156kW ;)

Daarnaast was het bij deze laadlocatie zo rustig dat ik de hele tijd alleen aan een paal gestaan heb.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2