[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HandyLumberjack schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:40:
[...]

Wachten op een AC laadpaal doe ik niet, maar overdrijven is ook niet een vak. Met mijn EV krijg ik er in een uurtje bijna 100km range bij. Als ik mijn auto aan de AC laadpaal zet zit die meestal binnen 1,5 uur weer op de gewenste SOC.
Over overdrijven gesproken. 95% van de AC-laadpalen zijn maximaal 11 kW óf zelfs twee aansluitingen voor samen 11 kW. Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik. Mijn 86 kWh accu doet er van 0-100% net geen 8 uur over en van 10% naar 80% is dat met een continu 11 kW laadvermogen nog een 5,5 uur.

Maar in de praktijk hang ik de auto alleen aan een AC-laadpaal wanneer ik ook echt uren van de auto weg verwacht te zijn zoals bijv. een bezoek aan een dierentuin of een ander (halve) dag vullend programma. En dan eigenlijk ook alleen maar als ik zonder bijladen het niet terug zou redden tot aan huis/kantoor.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:20
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik.
Nee, dat is naar mijn mening niet uitzonderlijk. Met mijn Nissan Leaf heb ik over een afstand van 20.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Als je daar een geschatte 15% laadtverlies bij optelt, kom je nog steeds op een prima efficiëntie. Uit diverse onderzoeken blijkt bovendien dat laden via één fase doorgaans hogere laadverliezen oplevert dan laden via drie fasen.

Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt. In de beginjaren van elektrische voertuigen werd juist vaak geadviseerd om elke mogelijkheid voor AC-laden te benutten. Wanneer ik onderweg voldoende energie kan bijladen om de terugreis vanuit bijvoorbeeld een Duitse supermarkt af te leggen, en dat ook nog tegen een gunstiger tarief, dan heb ik mijn doel al bereikt. Ik vertrek dan immers met een voller accupakket dan waarmee ik aankwam, waardoor ik thuis geen gebruik hoef te maken van een publieke laadpaal.

Bovendien zijn veel AC-laadpalen in Duitsland 22 kW. Als je voertuig laden via drie fasen ondersteunt, een gemiddeld verbruik heeft van circa 11 kWh per 100 kilometer, en ook daadwerkelijk met 22 kW op drie fasen kan laden, dan kun je in relatief korte tijd bijna 200 kilometer aan bereik bijladen. Ondertussen kunnen de kinderen rustig spelen of iets eten bij een McDonald's, om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-07 06:35
EVMaximizer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:34:
Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt.
Ik neem even onze Dolphin als voorbeeld. AC laden gaat in theorie met 11kW, in de praktijk vaak 7,* omdat er een tweede auto aan de laadpaal hangt en de capaciteit gedeeld moet worden.
De laadcurve van de Dolphin is tot SoC 60% zo’n 88kW. 5 minuten aan de snellader doet dus net zoveel als een uur aan een AC paal. Tel daarbij de startkosten van de laadpasaanbieder dan is AC laden om meerdere reden dus alleen interessant als er lange tijd geladen kan worden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EVMaximizer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Nee, dat is naar mijn mening niet uitzonderlijk. Met mijn Nissan Leaf heb ik over een afstand van 20.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Als je daar een geschatte 15% laadtverlies bij optelt, kom je nog steeds op een prima efficiëntie. Uit diverse onderzoeken blijkt bovendien dat laden via één fase doorgaans hogere laadverliezen oplevert dan laden via drie fasen.

Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt. In de beginjaren van elektrische voertuigen werd juist vaak geadviseerd om elke mogelijkheid voor AC-laden te benutten. Wanneer ik onderweg voldoende energie kan bijladen om de terugreis vanuit bijvoorbeeld een Duitse supermarkt af te leggen, en dat ook nog tegen een gunstiger tarief, dan heb ik mijn doel al bereikt. Ik vertrek dan immers met een voller accupakket dan waarmee ik aankwam, waardoor ik thuis geen gebruik hoef te maken van een publieke laadpaal.

Bovendien zijn veel AC-laadpalen in Duitsland 22 kW. Als je voertuig laden via drie fasen ondersteunt, een gemiddeld verbruik heeft van circa 11 kWh per 100 kilometer, en ook daadwerkelijk met 22 kW op drie fasen kan laden, dan kun je in relatief korte tijd bijna 200 kilometer aan bereik bijladen. Ondertussen kunnen de kinderen rustig spelen of iets eten bij een McDonald's, om maar een voorbeeld te noemen.
Het is wél vrij uitzonderlijk zie bijv. https://www.spritmonitor....5&minkm=20000&powerunit=2 waar we 87 individuen treffen die met de Leaf ook die 20k km gereden hebben. Dan kom jij op een gedeelde 4e plek uit van de 87. Jij rijdt uitzonderlijk zuinig en scoort beter dan 95% van de rijders (met 20k+ kilometers (!)). Jij rijdt al 21% zuiniger dan de 10e uit lijst. Waarbij het gemiddelde bij deze set aan rijders uitkomt op 16,32 kWh/100km.

Een vergelijkbaar beeld treffen we op autoweek.nl met: https://www.autoweek.nl/a...ssan-leaf-in-de-praktijk/ waar m.i. hetzelfde beeld geschetst wordt: je kunt heel zuinig rijden als je dit wilt. En ik geloof dat jij dit wilt (getuige je posts én je username), maar dit is niet een accuraat beeld voor het gros van de EV-rijders.

Wat een groot verschil is tussen 'vroeger' qua EVs en tegenwoordig is dat we WLTPs van ~300km eigenlijk niet meer zien. Je kunt op één accu gewoon ver komen ABC is ook lang niet meer zo nodig en relevant zeker omdat het snellader netwerk ook een veel betere dekking heeft. Anders moest je wel laden bij een AC-lader omdat je je volgende rit niet zou halen, nu haal je je volgende rit én mocht die rit toch uitzonderlijk ver zijn haal je je rit met 10 min snelladen wel. En in die 13* min snelladen trek je evenveel kWh'tjes in je accupakket als je met een 11 kW lader zou doen in 3 uur (als je geluk hebt met gedeelde laders).

*nu ben ik mij bewust dat ik zeer efficiënte auto heb die slecht vergelijkbaar is met een Nissan Leaf, maar dit soort laadcurves en praktijksituaties worden meer en meer standaard.
In mijn voorbeeld van gisteravond laad net geen 33 kWh in 13 minuten wat mijn bereik van 43 km naar 242 km mag verlengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfl28eb4IIubnsiC-8YNK4vsfhw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2H37UGf1RbE41gBKapgS8aqR.png?f=fotoalbum_tile

Een van de weinige redenen om AC te gaan laden is vooral omdat het goedkoper is, 33,45 kWh op de rekening voor €26,78 is toch een 80ct. Bij mij in de straat is het 'maar' 55 ct met diezelfde laadpas. Met een Vattenfal pas zou ik daar voor 37,5 ct/kWh kunnen laden.
Al met al een verschil van €12, maar dat had ook moeten betekenen dat ik voor die €12 wel die 33 kWh had moeten kunnen laden in de tussentijd want op de locatie waar ik mij bevond had ik alleen op loopafstand (3 minuten) drie 65 ct palen tot mijn beschikking en een betaalbare congestie-paal van Vattenfal (ook 37,5 ct) was toch een zekere minuut of 6 lopen.
Daarbij moet ik dan ook eerlijk bekennen dat ik die 12 minuten lopen ook onprettig vind, ik wil gewoon redelijk in de buurt kunnen parkeren van mijn afspraak, want het was gisteren dan wel droog - maar warm was het ook - met zweet op mijn rug aankomen vind ik ook niet fijn. En om 21.00 weer een paar minuten moeten gaan lopen zodat ik daarna naar huis kan heb ik ook geen trek in.
Ik denk dat het mij die paar euro wel waard zal zijn, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat enkel denk omdat ik mijn eigen energie niet betaal. Als ik het wel zou moeten betalen had ik dit hele probleem opgelost door vóór mijn afspraak de auto thuis voller te laden waardoor ik niet een goedkope AC-paal zou moeten zoeken óf bij een (dure) snellader zou moeten gaan laden.

Dat komt dan weer terug op het feit dat de hedendaagse EVs gewoon behoorlijk ver kunnen op één accu. Daarbij was deze rit (en andere weekendritten (tot dusver) een totaal van 220 km. Dat is ook te redden met wat oudere EVs zeker als je daarbij meeneemt dat de auto twee nachten gewoon thuis heeft gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
MichielFRL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:54:
[...]
Tel daarbij de startkosten van de laadpasaanbieder dan is AC laden om meerdere reden dus alleen interessant als er lange tijd geladen kan worden.
Dat is puur afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen enkele laadpas waarbij een starttarief in rekening wordt gebracht. Die komen er bij mij simpelweg niet in, en dat is met een goede reden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4REiP7iD9EoNCUL94-WCLxXlaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVKZNBkkXra3prd7DorOB1Lz.png?f=fotoalbum_large
Daarom gebruik ik dus geen laadpassen met starttarief: 3 minuten later appte mijn vrouw, ze was in een ander deel van Maastricht |:(

Ik ben eigenlijk nog nauwelijks publieke laadpalen tegengekomen waar daadwerkelijk een starttarief geldt. In mei was ik nog in Antwerpen. Daar hanteren ze wel een rotatietarief. Rond zes uur ’s ochtends liep ik door de uitgestorven binnenstad en door de bekende, compleet verlaten Sint-Annatunnel. Maar ook daar geen starttarief. Het staat wel duidelijk aangegeven dat je je auto binnen een bepaalde tijd van de laadpaal moet halen zodra de accu vol is, anders treedt het rotatietarief in werking.

Bij dit soort laadpalen kom ik juist liever met een zo leeg mogelijk accupakket aan. Zelfs met mijn Leaf laad ik van 20 naar circa 80 procent in ongeveer vijf uur. Zolang er geen tweede auto staat te laden, vind ik dat het met 3,6 kW nog best vlot gaat.

Natuurlijk ligt het anders wanneer je een lange rit maakt. Daarvoor is snelladen ook bedoeld. Niet omdat het misschien een cent goedkoper is per kilowattuur. Als je daarvoor meer accudegradatie op de koop toe neemt, vraag ik me af of dat het waard is.

Je kunt je ook afvragen hoeveel tijd je nu echt wint met die vijf minuten snelladen. De gemiddelde EV is tegenwoordig zo groot als een slagschip. Als je netjes wilt parkeren, moet je vaak een paar keer steken. Dan uitstappen, pasje zoeken of bedenken welke app het ook alweer was. Voor je het weet ben je tien minuten verder.

En als je tijdens het laden iets wilt eten, moet je óf op afstand de laadsessie stoppen óf terug haasten naar je auto om te voorkomen dat je boven de 80 procent uitkomt. Met de snellaadsnelheden van moderne EV’s zit je daar zó aan. In zulke situaties laad ik liever AC. Dan hoef je niet te stressen of halsoverkop je maaltijd te onderbreken om de auto te verplaatsen. Dat ervaar ik persoonlijk als onprettig: na vijf minuten alweer terug moeten naar je auto.

Ik wou dat mijn Leaf 3-fase kon laden, maar helaas is Muxsan inmiddels failliet. Die vijfduizend euro houd ik liever in mijn zak voor een toekomstige EV die het standaard ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:48
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Over overdrijven gesproken. 95% van de AC-laadpalen zijn maximaal 11 kW óf zelfs twee aansluitingen voor samen 11 kW. Als je hier dan 1 uur staat voor 100 km range doe je 11 kWh/100km dat is wel een uitzonderlijk laag verbruik. Mijn 86 kWh accu doet er van 0-100% net geen 8 uur over en van 10% naar 80% is dat met een continu 11 kW laadvermogen nog een 5,5 uur.

Maar in de praktijk hang ik de auto alleen aan een AC-laadpaal wanneer ik ook echt uren van de auto weg verwacht te zijn zoals bijv. een bezoek aan een dierentuin of een ander (halve) dag vullend programma. En dan eigenlijk ook alleen maar als ik zonder bijladen het niet terug zou redden tot aan huis/kantoor.
Ik heb een Hyundai Inster, die auto is uit zichzelf al vrij zuinig en icm. met dat de meeste wegen hier in de buurt max 60 km/u zijn dan kom ik op een zeer laag verbruik uit.

Een uur AC laden staat gelijk aan 10 minuten aan de snellader, dus als dat mogelijk is op een locatie waar ik toch moet zijn heeft dat mijn voorkeur.

Voor auto's die onzuiniger zijn of langzamer laden is het natuurlijk een ander verhaal. Maar er zijn ook auto's die 22kW kunnen AC laden indien beschikbaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-07 21:59
Wij hebben last minute beslist om op reis te gaan naar de Dordogne in Frankrijk, maar hebben nog geen privé laadpas. Gezien we woensdagochtend al vertrekken (en het maandag nationale feestdag in België is), lijkt me kans dat we nog laadpas per post ontvangen nihil te zijn.

1. Is er een mogelijkheid om ergens fysiek een laadpas te kopen?
2. Kan je in het buitenland aan kleinere laadpalen betalen zonder laadpas of gaat dat enkel bij de grote fast chargers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The_one007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:09:
Wij hebben last minute beslist om op reis te gaan naar de Dordogne in Frankrijk, maar hebben nog geen privé laadpas. Gezien we woensdagochtend al vertrekken (en het maandag nationale feestdag in België is), lijkt me kans dat we nog laadpas per post ontvangen nihil te zijn.

2. Kan je in het buitenland aan kleinere laadpalen betalen zonder laadpas of gaat dat enkel bij de grote fast chargers?
  1. https://laadpastop10.nl/
  2. >80% dekking in: FRANKRIJK
  3. sorteren op: DEKKING
  4. CTRL + F: APP
  5. Ga door totdat je een 'app' vind in het geel.
  6. Downloaden, instellen (betaling/account/etc), eventueel testen.
  7. Repeat 3x
  8. Installeer ook de Tesla & Ionity app (en stel deze in).
  9. Ga rustig op vakantie.
Alternatief: je werkgever vragen of je zakelijk mag laden en dit terugbetaald.

Om antwoord te geven op je vragen:
1. niet dat ik weet
2. ja met de diverse apps die werken bij AC-palen (en die specifieke paal ondersteunen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:19

kijk eens naar de Ionity en Electra app. De laatste heeft nu een aanbieding en met een power-abo is Ionity in Frankrijk ook leuk geprijsd.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 22:22

AC laden gaat zonder pas waarschijnlijk niet echt lukken. [edit, volgens @True dus wel. Maar goed, ook zonder ac gaat je vakantie wel lukken]
DC lader gaan heel vaak ook gewoon met creditcard. Voor nieuw geplaatste DC palen is dat sinds vorig jaar verplicht.
Zoals iemand anders zei: IONITY app, tesla app en Electra app.
De tesla gebruik ik vrijwel nooit maar heeft me een paar keer gered toen de bedoelde laadstop het af liet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 20-07-2025 09:28 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:35
Is het iemand gelukt om bij Electra een business account te openen? Volgens de website zou dit mogelijk moeten zijn alleen bij het aanmaken van een account kun je geen Nederlands BTW-nummer invoeren. Dit is met de registratie alleen mogelijk voor België, Frankrijk en Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:57
EVMaximizer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Dat is puur afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen enkele laadpas waarbij een starttarief in rekening wordt gebracht. Die komen er bij mij simpelweg niet in, en dat is met een goede reden.

[Afbeelding]
Daarom gebruik ik dus geen laadpassen met starttarief: 3 minuten later appte mijn vrouw, ze was in een ander deel van Maastricht |:(

Ik ben eigenlijk nog nauwelijks publieke laadpalen tegengekomen waar daadwerkelijk een starttarief geldt. In mei was ik nog in Antwerpen. Daar hanteren ze wel een rotatietarief. Rond zes uur ’s ochtends liep ik door de uitgestorven binnenstad en door de bekende, compleet verlaten Sint-Annatunnel. Maar ook daar geen starttarief. Het staat wel duidelijk aangegeven dat je je auto binnen een bepaalde tijd van de laadpaal moet halen zodra de accu vol is, anders treedt het rotatietarief in werking.

Bij dit soort laadpalen kom ik juist liever met een zo leeg mogelijk accupakket aan. Zelfs met mijn Leaf laad ik van 20 naar circa 80 procent in ongeveer vijf uur. Zolang er geen tweede auto staat te laden, vind ik dat het met 3,6 kW nog best vlot gaat.

Natuurlijk ligt het anders wanneer je een lange rit maakt. Daarvoor is snelladen ook bedoeld. Niet omdat het misschien een cent goedkoper is per kilowattuur. Als je daarvoor meer accudegradatie op de koop toe neemt, vraag ik me af of dat het waard is.

Je kunt je ook afvragen hoeveel tijd je nu echt wint met die vijf minuten snelladen. De gemiddelde EV is tegenwoordig zo groot als een slagschip. Als je netjes wilt parkeren, moet je vaak een paar keer steken. Dan uitstappen, pasje zoeken of bedenken welke app het ook alweer was. Voor je het weet ben je tien minuten verder.

En als je tijdens het laden iets wilt eten, moet je óf op afstand de laadsessie stoppen óf terug haasten naar je auto om te voorkomen dat je boven de 80 procent uitkomt. Met de snellaadsnelheden van moderne EV’s zit je daar zó aan. In zulke situaties laad ik liever AC. Dan hoef je niet te stressen of halsoverkop je maaltijd te onderbreken om de auto te verplaatsen. Dat ervaar ik persoonlijk als onprettig: na vijf minuten alweer terug moeten naar je auto.

Ik wou dat mijn Leaf 3-fase kon laden, maar helaas is Muxsan inmiddels failliet. Die vijfduizend euro houd ik liever in mijn zak voor een toekomstige EV die het standaard ondersteunt.
Zo zie je maar weer hoeveel verschil in beleving je kan hebben met een EV…… In dezelfde use case kom ik aan bij een Fastned, zet mijn auto simpel naast de paal, stop de stekker erin en ga koffie of een broodje halen. Autocharge doet de rest. Boven de 80% boeit niet, de auto zorgt er zelf voor dat de accu niet teveel gestrest wordt. Bij Tesla soortgelijk maar moet je ff 1x in de app klikken om het ding te starten, easy as that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVMaximizer
Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:25:
[...]

AC laden gaat zonder pas waarschijnlijk niet echt lukken.
Op de meeste publieke AC-laadpalen staat tegenwoordig gewoon een QR-code waarmee je via een app kunt laden. Zelf heb ik geen laadpas voor de TotalEnergies-palen in Antwerpen, dat regel ik gewoon met de app. Ook in Zuid-Holland gebruikte ik een app, toen OVO Charge goedkoper bleek dan de Zuid-Holland-laadpas.

In Gelderland laadde ik aan een Allego-paal via de Smoov-app. En ergens in Duitsland, bij een hotel, had ik de duurste AC-laadbeurt die ik ooit heb gehad, maar ook dat ging gewoon via een app.

Bij een conferentiehotel in de buurt van de Keukenhof werkte het eveneens met een app. Dat Electra in België een behoorlijke dekking heeft, verbaast me eerlijk gezegd niet, zeker in Wallonië, waar veel Franstaligen een toegankelijke oplossing zoeken.

Met het tijdelijke Electra-tarief van € 0,39/kWh zou een rit naar Kent met de Leaf best aantrekkelijk zijn. Alleen heb ik momenteel weinig verlof beschikbaar en is de overtocht helaas vrij prijzig.

Voor Engeland is het trouwens handig om alvast de Electroverse-app of -laadpas aan te vragen. Die is toch gratis, en mocht je ooit die kant op willen, dan heb je hem tenminste al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
EVMaximizer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
[...]

[Afbeelding]

Begrijp ik het nu goed dat je geen laadpas met starttarief wil omdat het wel eens voor kan komen dat je er slechts een paar minuten staat en je dan een paar dubbeltjes moet betalen? :? Of zit er iets anders achter? Niet verkeerd bedoeld, ik begrijp het gewoon echt niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Begrijp ik het nu goed dat je geen laadpas met starttarief wil omdat het wel eens voor kan komen dat je er slechts een paar minuten staat en je dan een paar dubbeltjes moet betalen? :? Of zit er iets anders achter? Niet verkeerd bedoeld, ik begrijp het gewoon echt niet denk ik.
Dat begrijp je helemaal: ik laad ook weleens kort bij een publieke AC-laadpaal, en dan zijn starttarieven van €0,35 tot zelfs €1 erg nadelig. Terwijl je juist niet onnodig lang een laadplek wilt bezet houden.

Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft.

Een concreet voorbeeld: stel je laadt 3 uur aan 3,6 kW, dan krijg je 10,8 kWh binnen. Bij een stroomtarief van €0,338 per kWh betaal je dan €3,65. Met een starttarief van €0,35 erbij kom je uit op precies €4,00, wat neerkomt op zo'n €0,370 per kWh. Dat is dus bijna 10% duurder, puur door het starttarief. En hoe korter je sessie, hoe nadeliger het wordt.

Gelukkig is het vaak wel mogelijk om een laadpas of app te vinden waarmee je hetzelfde (gunstige) kWh-tarief betaalt, maar dan zonder starttarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:14
EVMaximizer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Dat begrijp je helemaal: ik laad ook weleens kort bij een publieke AC-laadpaal, en dan zijn starttarieven van €0,35 tot zelfs €1 erg nadelig. Terwijl je juist niet onnodig lang een laadplek wilt bezet houden.

Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft, omdat ze kort gebruik ontmoedigden.

Een concreet voorbeeld: stel je laadt 3 uur aan 3,6 kW, dan krijg je 10,8 kWh binnen. Bij een stroomtarief van €0,338 per kWh betaal je dan €3,65. Met een starttarief van €0,35 erbij kom je uit op precies €4,00, wat neerkomt op zo'n €0,370 per kWh. Dat is dus bijna 10% duurder, puur door het starttarief. En hoe korter je sessie, hoe nadeliger het wordt.

Gelukkig is het vaak wel mogelijk om een laadpas of app te vinden waarmee je hetzelfde (gunstige) kWh-tarief betaalt, maar dan zonder starttarief.
onze geliefde ANWB doet niet anders .. hier in ZH is het zo ongeveer de enigste die start tarief hanteert. ik heb de pas wel maar zal hem als laatste gebruiken. en ze zijn ook nog veel duurder dan de meesten

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Zo’n starttarief zorgt er eigenlijk voor dat je de auto het liefst van (bijna) leeg naar vol laadt, in plaats van af en toe een beetje bijladen. Want bij elke sessie betaal je opnieuw dat startbedrag. In de telecom zijn starttarieven niet voor niets afgeschaft, omdat ze kort gebruik ontmoedigden.

Ow ok. Al lijkt 35 cent besparen bij het rijden van een (elektrische) auto mij niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar goed, ik kan uiteraard niet in jouw portemonee kijken.

Ik kijk eens in de zoveel tijd wat laden bij verschillende palen waar ik nogal eens kom kost en denk daar in de tussentijd niet teveel bij na. De tijd die het kost om het iedere keer uit te zoeken besteed ik liever aan andere zaken. Maar goed, iedereen is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ow ok. Al lijkt 35 cent besparen bij het rijden van een (elektrische) auto mij niet echt zoden aan de dijk zetten.
Je rijdt zo’n auto misschien 3 tot 5 jaar, of in sommige gevallen zelfs 10 jaar. Laten we voor het gemak uitgaan van maximaal drie laadsessies per week. In vijf jaar tijd komt dat neer op ongeveer €273. Dat is een bedrag waarmee je ook prima een paar keer uit eten had kunnen gaan, of een paar nachten in een hotel had kunnen overnachten. Het slapen in de auto, iets wat onder bepaalde EV-rijders in opkomst lijkt te zijn, is persoonlijk niet helemaal mijn ding.

Na 10 jaar loopt dat bedrag op tot zo’n €546. Daar kun je bijvoorbeeld een all-inclusive vakantie van boeken aan Golden Sands in Bulgarije, aan de Zwarte Zee. De initiële kosten kunnen dus op termijn toch een behoorlijke kostenpost vormen. Bovendien kan het telkens opladen tot 100 procent zorgen voor extra accudegradatie. Korte laadsessies zijn over het algemeen wat vriendelijker voor het accupakket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Maar hoe vaak is 'wel eens' precies? Als het dagelijks gebeurt dan begrijp ik je punt want 365x € 0,35 = € 128 per jaar is een leuk zakcentje. Maar uit je verhaal maak ik op dat dit incidenteel gebeurt. Stel 2x per week, dan komt het uit op 104x € 0,35 = € 36 per jaar. € 3 per maand.

Je kan wel tot op de laatste cent gaan optimizen, maar op een gegeven punt is gemak ook wat waard. Het is aan jou om te bepalen waar dat punt voor jou ligt.

De mini laadbeurt skippen is ook een optie als je nog voldoende SoC hebt. Je hoeft niet op ieder mogelijk moment te laden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58
Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ow ok. Al lijkt 35 cent besparen bij het rijden van een (elektrische) auto mij niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar goed, ik kan uiteraard niet in jouw portemonee kijken.
Het gaat niet zo zeer om de kosten als wel om het principe, betalen om een product te kunnen afnemen vind ik absurd. Stel dat je in elke winkel 50ct moet betalen om er binnen te mogen komen, onzinnig. En om bij het laden te blijven, als het laden wordt afgebroken moet je weer betalen. Ik maak van zulke aanbieders dan ook alleen gebruik als er geen alternatief is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Het gaat niet zo zeer om de kosten als wel om het principe, betalen om een product te kunnen afnemen vind ik absurd. Stel dat je in elke winkel 50ct moet betalen om er binnen te mogen komen, onzinnig. En om bij het laden te blijven, als het laden wordt afgebroken moet je weer betalen. Ik maak van zulke aanbieders dan ook alleen gebruik als er geen alternatief is.
Voor je aansluiting thuis betaal je vastrecht om het product af te kunnen nemen. Een starttarief zie ik net als vastrecht, maar dan in pay-per-use vorm. Alternatieven zijn een abonnement, of ontransparant verwerken in het kWh-tarief. En al deze vormen zijn beschikbaar op de laadpasmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
Zr40 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Maar hoe vaak is 'wel eens' precies? Als het dagelijks gebeurt dan begrijp ik je punt want 365x € 0,35 = € 128 per jaar is een leuk zakcentje.
Ik laad vrij frequent, meestal kleine beetjes, zo’n 10 kWh per keer, zoals in mijn eerdere voorbeeld. Dat doe ik bewust, omdat ik het accupakket van mijn Nissan Leaf, dat inmiddels al zo’n 11% degradatie laat zien, zo goed mogelijk in goede staat wil houden. Ook al overweeg ik de auto misschien volgend jaar april alweer in te ruilen, dan nog zie ik er de meerwaarde van in om de accudegradatie te vertragen in plaats van te versnellen. Daar heb ik immers nu én mogelijk later profijt van.

Misschien meld ik me op termijn nog eens aan bij Autoweek Accudegradatie, mocht ik besluiten de auto toch langer te houden dan strikt noodzakelijk volgens de voorwaarden van de ontvangen SEPP-subsidie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4Lp9ufEJiteQLjtFXMeSuMONlo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pOuuicNMBnWRDtpzCCHAaCIB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoHL-RKOVClD9Zlt2S311RdAKMs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OKB67vgrQXmIJ0deYNEryTJM.png?f=fotoalbum_tile

Over laadpassen gesproken: sommige aanbieders of CPO’s rekenen helaas behoorlijk stevige tarieven. Zelf geloof ik niet echt in één universele laadpas als dé oplossing voor elk laadpunt. Ik probeer liever te achterhalen wie de beheerder is van een bepaalde laadpaal, want die bieden vaak het voordeligste tarief bij direct afrekenen.

In het voorbeeld hierboven is het starttarief via de paal zelf € 0,91, bovenop een toch al stevig kWh-tarief van € 0,57. Via Electroverse is dat dan € 0,87 starttarief en € 0,55 per kWh. Maar dan gelden er weer kleeftarieven. In zulke gevallen kies ik er liever voor om niet te laden, maar zuinig te rijden. Zeker als ik die 196 km gewoon op een volle accu kan halen.

Uiteindelijk bepaalt iedereen natuurlijk zelf hoe hij of zij hiermee omgaat. Het is echter een misvatting dat kleine bedragen op de lange termijn geen significant verschil maken. Niet voor niets rijden veel mensen bewust extra kilometers om over de grens voordeliger te kunnen tanken.

[ Voor 4% gewijzigd door EVMaximizer op 20-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zr40 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Voor je aansluiting thuis betaal je vastrecht om het product af te kunnen nemen. Een starttarief zie ik net als vastrecht, maar dan in pay-per-use vorm. Alternatieven zijn een abonnement, of ontransparant verwerken in het kWh-tarief. En al deze vormen zijn beschikbaar op de laadpasmarkt.
Als het starttarief is als het vastrecht thuis, dan kan het kWh tarief ook hetzelfde zijn als thuis. Ik zie het als een onklantvriendelijk verdienmodel. Je kunt alles wel gaan uitsplitsen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Als het starttarief is als het vastrecht thuis, dan kan het kWh tarief ook hetzelfde zijn als thuis. Ik zie het als een onklantvriendelijk verdienmodel. Je kunt alles wel gaan uitsplitsen.
Thuis heb je ook de keuze uit verschillende tarieven, zowel voor vastrecht als voor verbruik. Maar dat maakt hier niet uit. Ik geef alleen aan dat je het idee van een starttarief kan vergelijken met het idee van vastrecht. Het is een kostencomponent dat los staat van je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zr40 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Thuis heb je ook de keuze uit verschillende tarieven, zowel voor vastrecht als voor verbruik. Maar dat maakt hier niet uit. Ik geef alleen aan dat je het idee van een starttarief kan vergelijken met het idee van vastrecht. Het is een kostencomponent dat los staat van je verbruik.
Ik denk niet dat wij het in deze eens gaan worden, net zoals er msp/cpo's zijn die wel en niet een starttarief berekenen. Je hebt dus de keus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
EVMaximizer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Op de meeste publieke AC-laadpalen staat tegenwoordig gewoon een QR-code waarmee je via een app kunt laden. Zelf heb ik geen laadpas voor de TotalEnergies-palen in Antwerpen, dat regel ik gewoon met de app. Ook in Zuid-Holland gebruikte ik een app, toen OVO Charge goedkoper bleek dan de Zuid-Holland-laadpas.

In Gelderland laadde ik aan een Allego-paal via de Smoov-app. En ergens in Duitsland, bij een hotel, had ik de duurste AC-laadbeurt die ik ooit heb gehad, maar ook dat ging gewoon via een app.

Bij een conferentiehotel in de buurt van de Keukenhof werkte het eveneens met een app. Dat Electra in België een behoorlijke dekking heeft, verbaast me eerlijk gezegd niet, zeker in Wallonië, waar veel Franstaligen een toegankelijke oplossing zoeken.

Met het tijdelijke Electra-tarief van € 0,39/kWh zou een rit naar Kent met de Leaf best aantrekkelijk zijn. Alleen heb ik momenteel weinig verlof beschikbaar en is de overtocht helaas vrij prijzig.

Voor Engeland is het trouwens handig om alvast de Electroverse-app of -laadpas aan te vragen. Die is toch gratis, en mocht je ooit die kant op willen, dan heb je hem tenminste al.
Dank. @The_one007 is met alle adviezen inmiddels in ieder geval wel geholpen

Je triggert me mbt Engeland. Ik kom daar regelmatig omdat mijn dochter daar woont en dat is kwa laden nog best een uitdaging om rond de 0,50 pond uit te komen of lager. IONITY werkt goed maar is erg dun gezaaid.

Electroverse pas heb ik besteld maar ben me niet bewust dat ik daar specifiek in Engeland wat aan heb.
De Electra sumnerdeal ken ik, naar Electra heeft toch geen laadpunten in Engeland??? Ik zie ze niet op hun map.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

EVMaximizer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Uiteindelijk bepaalt iedereen natuurlijk zelf hoe hij of zij hiermee omgaat. Het is echter een misvatting dat kleine bedragen op de lange termijn geen significant verschil maken. Niet voor niets rijden veel mensen bewust extra kilometers om over de grens voordeliger te kunnen tanken.
Dat is toch wel van een andere categorie. Ik woon dicht bij de grens dus ik heb dit voor mijn EV-tijd ook gedaan, het gaat hier toch wel om tientallen euro's per maand. Dat zijn geen kleine bedragen, € 3 per maand is dat wel. Voor € 3 per maand zou ik de moeite niet genomen hebben om in het buitenland te gaan tanken. Mijn tijd is mij meer waard.

Nu is dat voor een laadpas natuurlijk anders, je bent niet meer tijd kwijt per laadbeurt wanneer je een goedkopere optie gebruikt. Maar wanneer de bedragen dusdanig klein zijn, kan je overwegen, dit is de prijs die je betaalt om je met nuttigere dingen bezig te kunnen houden.
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Ik denk niet dat wij het in deze eens gaan worden, net zoals er msp/cpo's zijn die wel en niet een starttarief berekenen. Je hebt dus de keus. :)
"Ik wil de kosten van alles naast de ruwe elektriciteit niet gespecificeerd op mijn factuur zien en liever ontransparant verwerkt hebben in mijn tarief" is inderdaad een keuze die beschikbaar is op de markt. En in sommige gevallen is dat onder de streep zelfs de beste situatie. Ik geloof niet dat wij het daar in oneens zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:
[...]
De Electra sumnerdeal ken ik, naar Electra heeft toch geen laadpunten in Engeland??? Ik zie ze niet op hun map.
Nee, maar welk land moet je doorkruisen om bij Duinkerke of Dover te komen? In mijn geval is dat België en een klein stukje Frankrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxg_mjoV4zNVenJ6YLTqGiBmYIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YYFyZCYBuRDGDwAZXEcXk9Th.png?f=fotoalbum_large

Dus daarom noemde ik Electra in die context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
EVMaximizer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Nee, maar welk land moet je doorkruisen om bij Duinkerke of Dover te komen? In mijn geval is dat België en een klein stukje Frankrijk.

[Afbeelding]

Dus daarom noemde ik Electra in die context.
Ah.. yep. Vanuit Brabant. Maar dat stuk naar Calais had ik al bedacht ja.
Het wordt denk ik toch weer IONITY omdat ik daarmee in Engeland ook goedkoop laad.
Toch bedankt. Het is speuren immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zr40 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:
[...]

"Ik wil de kosten van alles naast de ruwe elektriciteit niet gespecificeerd op mijn factuur zien en liever ontransparant verwerkt hebben in mijn tarief" is inderdaad een keuze die beschikbaar is op de markt. En in sommige gevallen is dat onder de streep zelfs de beste situatie. Ik geloof niet dat wij het daar in oneens zijn. :)
In de beginjaren van betalen met pinpas moest je ook vaak iets extra betalen voor het gebruik van de pinpas maar dat zie bijna nergens meer, is geloof is zelfs verboden. En ook het betalingsverkeer brengt kosten met zich mee voor de ondernemer maar dat is gewoon verwerkt in de prijzen van de diensten/artikelen. Dus dat kan ook voor een kWh stroom.

En waar is dat starttarief precies voor, ik heb daar nog nooit een verklaring voor gehoord. Al dit soort extra bedragen maken het alleen maar onduidelijker en dient geen enkel doel. KISS :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:42
funkylicious schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
Is het iemand gelukt om bij Electra een business account te openen? Volgens de website zou dit mogelijk moeten zijn alleen bij het aanmaken van een account kun je geen Nederlands BTW-nummer invoeren. Dit is met de registratie alleen mogelijk voor België, Frankrijk en Italië.
Waarschijnlijk omdat Elektra Business volgens de algemene voorwaarden op dit moment alleen nog maar werkt in Frankrijk, België, Luxemburg en Italië. Je moet dan logischerwijze een bedrijf hebben in één van die landen. Ik neem aan dat als ze gaan uitbreiden in Nederland (er is nu welgeteld één laadpunt in Nederland) te zijner tijd hun Business aanbod ook hier beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:50:
[...]

In de beginjaren van betalen met pinpas moest je ook vaak iets extra betalen voor het gebruik van de pinpas maar dat zie bijna nergens meer, is geloof is zelfs verboden. En ook het betalingsverkeer brengt kosten met zich mee voor de ondernemer maar dat is gewoon verwerkt in de prijzen van de diensten/artikelen. Dus dat kan ook voor een kWh stroom.

En waar is dat starttarief precies voor, ik heb daar nog nooit een verklaring voor gehoord. Al dit soort extra bedragen maken het alleen maar onduidelijker en dient geen enkel doel. KISS :)
Een MSP is een bedrijf, bedrijven hebben kosten en bedrijven kunnen niet overleven zonder eigen inkomsten om de kosten te dekken. Een MSP die het CPO-tarief zonder enige vorm van opslag, starttarief of abonnement doorberekent aan de klant maakt verlies en gaat uiteindelijk failliet. Daar heb je het doel :)

Nogmaals, het is prima als jij er voor kiest om de kosten liever inbegrepen te hebben in het kWh-tarief dat je betaalt. Ik kies er liever voor om de kosten in abonnementsvorm te betalen (aangezien ik veel laad en niet thuis kan laden). En een ander kiest er liever voor om dat met een starttarief te doen. Alle opties zijn beschikbaar in de markt, en welke keuze voor jou of mij goed is hoeft niet voor een ander goed te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Tja, principes kosten geld en/of tijd. Als iemand het leuk vindt om er een studie van te maken dan hou ik die niet tegen ;) Het zou mij teveel tijd kosten.
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Starttarief vs vastrecht gaat uiteraard om het principe van betalen naast verbruik. Daarbij komt dat het starttarief ook niet zo hoog is als je vastrecht thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:45:
[...]
Tja, principes kosten geld en/of tijd. Als iemand het leuk vindt om er een studie van te maken dan hou ik die niet tegen ;) Het zou mij teveel tijd kosten.

[...]
Starttarief vs vastrecht gaat uiteraard om het principe van betalen naast verbruik. Daarbij komt dat het starttarief ook niet zo hoog is als je vastrecht thuis ;)
Het heeft niets met principes te maken, maar met de kosten van de partij die je de laadpas verstrekt. Die moeten open een of andere manier worden betaald. Dat kan met een vast maandtarief, een starttarief of een opslag op de kWh-prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Het heeft niets met principes te maken, maar met de kosten van de partij die je de laadpas verstrekt. Die moeten open een of andere manier worden betaald. Dat kan met een vast maandtarief, een starttarief of een opslag op de kWh-prijs.
Ik reageerde op @PeterZ(on) sie schreef: "Het gaat niet zo zeer om de kosten als wel om het principe, betalen om een product te kunnen afnemen vind ik absurd." Dus wel principe ;)

Uiteraard hoef je mij niet uit te leggen welke verschillende kostenstructuren er kunnen zijn. Dat lijkt mij nogal logisch.

Maar goed, punt is dat als je goed wil vergelijken, je de vaste en variabele kosten mee moet nemen. En aanbieders zonder vastrecht hebben wellicht weer een hogere kWh prijs. Aan het eind van de rit gaat het om klein bier. Iemand die daar tijd aan wil besteden of principieel bepaalde aanbieders wil uitsluiten vanwege het hanteren van een starttarief zijn daar uiteraard vrij in. Ik kan mij echter leukere "hobby's" bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:39
Het zal je maar gebeuren....

Een bericht vanuit de Franse facebook-groep genaamd 'VE : Spécial recharge rapide en France -> actu, news, astuces, etc.', (eigenaar is Denis Schoelens van het beroemde kaartje van Frankrijk (e.o.) met snelladers) door ene Jean-luc Bienfait:

Vertaald door Google:
Op 19 juli werd mijn rekening ChargePoint frauduleus gebruikt vanuit het Verenigd Koninkrijk door verschillende personen om 20 herlaadsessies te doen tussen 13.15 en 17.20 uur (dus meerdere gelijktijdige) waarbij in totaal € 730 worden afgenomen.
Ik realiseerde me dat toen ik eind van de namiddag terugkwam van het strand en ik zag de vele sms'jes die me op de hoogte brengen van deze monsters tot 60€ !!!
ik heb meteen de incasso's opgeschort sinds de app, blokkeren van de toestemming voor incasso's (PayPal) vanaf mijn bank,
Het wachtwoord gewijzigd bij ChargePoint (hoewel ik niet zeker ben dat het gebruikt is) en een verzoek ingediend om mijn account te beëindigen via e-mail (die later verwerkt zal worden).
Tot slot heb ik contact opgenomen met de ondersteuning die de omvang en de waarheidsgetrouwheid van dit frauduleuze gebruik van mijn account heeft vastgesteld.
Ze zullen mijn dossier behandelen tijdens de opening van de kantoren deze maandag ...

Reden van deze 'crosspost' is dat ik benieuwd ben of de goede man hier uiteindelijk niet voor hoeft te betalen.
Want, lijkt me dat het toch aantoonbaar is dat hij op 1 dag niet voor 730 euro kan laden, in de UK, terwijl hij in Frankrijk woont (en dat naar alle waarschijnlijkheid wel kan aantonen). Buiten dat, kan een laadpunt niet bepaalde dingen 'uitlezen' wat een bepaalde uniekheid van een wagen aantoont? Zoals bijvoorbeeld FastNed met autocharge doet? En dat hij op die manier kan aantonen dat hij het niet was die aan het laden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:53
Vandaag contact gehad met Fastned support met een vraag waarom ik mijn nieuwe MTC laadpas niet kan toevoegen als automatische betaling in Fastned. Ik had altijd een Shell recharge pas van mn werkgever, deze is nu vervangen voor een een MTC laadpas ivm hoge laad tarieven voor thuis laden met Shell recharge. MTC rekent kennelijk gewoon CPO tarief.

Deze nieuwe pas wilde ik toevoegen aan m’n account, maar volgens Fastned kan dit niet, omdat dit een maatregel is tussen MTC en Fastned om fraude te voorkomen. Laden kan wel gewoon met de pas, autocharge niet.

Jammer. Ben wel benieuwd hoe die fraude werkt eigenlijk. Meer mensen last van?

[ Voor 3% gewijzigd door B R M op 20-07-2025 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52

Oekol

waka waka hey hey

Heb echt zo'n rare ervaring met de gratis laadpas van Shell.
Ik ben keihard geblokkeerd vanwege 'verdacht laadgedrag' en er is al anderhalf jaar lang geen mogelijkheid tot oplossing.

Ze ondervragen mij alsof ik iets op mijn kerfstok heb als: waarom laad u niet onderweg via onze pas en alleen in Portugal etc.

Dat is in mijn ogen heel logisch: via Supercharger netwerk van Tesla is het veel goedkoper en dan op plek bestemming ga ik laden met de Shell pas. Dit vinden zij heel erg onlogisch en geven aan dat ik op andere email + 06 nummer een nieuwe pas moet aanvragen en dan ook onderweg al een paar keer moet laden zodat ik niet weer geblokkeerd ga worden. Want meneer: 'u heeft toch niet meerdere e-mail adressen en unieke telefoonnummers ga ik vanuit'. Toen ik daarop antwoord met: 'Nee dat zou wel heel verdacht zijn'. Kreeg ik niet een hele lange stilte... Wat een bedrijf is dat joh :+

Mijn uitleg dat ik niet wil laden bij de Fastned, Ionity etc. met de shellpas omdat het veel duurder is dan via Tesla (ik rijd zelf in een Tesla) had die geen boodschap aan en dat de kans groot is dat je wederom geblokkeerd gaat worden. Echt top(!)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Oekol schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:35:
Ik ben keihard geblokkeerd vanwege 'verdacht laadgedrag' en er is al anderhalf jaar lang geen mogelijkheid tot oplossing.

Ze ondervragen mij alsof ik iets op mijn kerfstok heb als: waarom laad u niet onderweg via onze pas en alleen in Portugal etc.

Dat is in mijn ogen heel logisch: via Supercharger netwerk van Tesla is het veel goedkoper en dan op plek bestemming ga ik laden met de Shell pas. Dit vinden zij heel erg onlogisch en geven aan dat ik op andere email + 06 nummer een nieuwe pas moet aanvragen en dan ook onderweg al een paar keer moet laden zodat ik niet weer geblokkeerd ga worden. Want meneer: 'u heeft toch niet meerdere e-mail adressen en unieke telefoonnummers ga ik vanuit'. Toen ik daarop antwoord met: 'Nee dat zou wel heel verdacht zijn'. Kreeg ik niet een hele lange stilte... Wat een bedrijf is dat joh :+

Mijn uitleg dat ik niet wil laden bij de Fastned, Ionity etc. met de shellpas omdat het veel duurder is dan via Tesla (ik rijd zelf in een Tesla) had die geen boodschap aan en dat de kans groot is dat je wederom geblokkeerd gaat worden. Echt top(!)
Op zich positief dat ze actief aan fraudepreventie doen, maar blijkbaar hebben zowel de medewerkers van de helpdesk als degenen die het fraudesignaleringssysteem hebben bedacht geen kaas gegeten van elektrisch rijden. Ik zou het eens vragen, rijdt u zelf elektrisch? Gegarandeerd dat het antwoord nee is.
Begrijp ik nu goed dat je pas al 1,5 jaar geblokkeerd is en dat je daarover nu nog steeds contact hebt met Shell?
Het klinkt ook alsof ze zelf de pas niet kunnen deblokkeren omdat je verteld wordt een nieuwe pas aan te vragen (eigenlijk: een nieuwe account aan te maken)
Kun je geen nieuwe pas in je bestaande account krijgen, zoals ze hij verlies of diefstal zouden doen neem ik aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-07 06:35
Ik gebruik de BYD Shell laadpas tot nu toe alleen in Duitsland vanwege de korting van €0,15/kWh op DC laden en heb gelukkig nog geen vervelende berichten van de klantenservice van Shell gehad. Wel viel me op dat Airmiles niet te koppelen is omdat er geen particuliere laadpas gekoppeld is. De BYD laadpas wordt dus als een soort van zakelijk gezien (auto is gewoon privé).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ASW1 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Op zich positief dat ze actief aan fraudepreventie doen, maar blijkbaar hebben zowel de medewerkers van de helpdesk als degenen die het fraudesignaleringssysteem hebben bedacht geen kaas gegeten van elektrisch rijden. Ik zou het eens vragen, rijdt u zelf elektrisch? Gegarandeerd dat het antwoord nee is.
Begrijp ik nu goed dat je pas al 1,5 jaar geblokkeerd is en dat je daarover nu nog steeds contact hebt met Shell?
Het klinkt ook alsof ze zelf de pas niet kunnen deblokkeren omdat je verteld wordt een nieuwe pas aan te vragen (eigenlijk: een nieuwe account aan te maken)
Kun je geen nieuwe pas in je bestaande account krijgen, zoals ze hij verlies of diefstal zouden doen neem ik aan..

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ASW1 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Je kan een nieuwe pas aanvragen maar die wordt niet afgestuurd vanwege de 'fraude' detectie. Daarom moet je nieuw uniek email en telefoonnummer doen.

Klopt omdat we het alleen op vakantie gebruiken. Kwam er vorig jaar helaas achter bij een weekendje weg in Nederland. De laadpas van mijn zwager deed het nu dus ik dacht hem te helpen met onze Shell pas en toen kwam het naar boven. Dat weer dusdanig lang laten liggen, omdat nogmaals we laden alleen op vakantiebestemming met shell. Nu ze überhaupt Portugal boycotten dan maar eens bij andere aanbieders kijken. Mio was vrij duur in vergelijking met Shell (die gewoon mega goedkoop was). Ik heb 170 kWh voor 7 a 8 euro geladen. In Portugal laad je namelijk per minuut een x aantal eurocent en als het een snelle lader is betaal je meer iets van 8 eurocent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
Dat doet me denken aan die keer dat ik in Antwerpen de DKB-app op mijn telefoon had geïnstalleerd. Toen werd die app ineens geblokkeerd en moest ik mijn bankzaken op een omslachtige manier via de tablet regelen. Pas na anderhalve week, nadat ik contact had opgenomen met de bank, kon ik eindelijk weer inloggen.

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Shell als bedrijf, dus ik probeer sowieso zo min mogelijk diensten van hen af te nemen. Toch heb ik net als jij, vanwege de dekking, een laadpas van Shell, maar eerlijk gezegd gebruik ik die vrijwel nooit.

Ik heb sowieso het gevoel dat bedrijven tegenwoordig iets te veel vertrouwen op geautomatiseerde processen. Jouw verhaal voelt voor mij echt als een typisch geval van "AI zegt nee", zonder dat er überhaupt een mens aan te pas is gekomen. Terwijl het zo simpel had kunnen zijn: een medewerker had je ook even kunnen benaderen met de vraag of je daadwerkelijk in Portugal hebt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Op zich is je gedrag wel onlogisch je wil dus niet te duur uit zijn daarom gebruik je de pas niet bij Tesla en ionity maar terwijl de shell pas in Portugal ook nooit de goedkoopste is gebruik je die opeens wel..

Bij shell zul je hierin wel opvallen omdat zij over het algemeen geen gebruikers kennen die hun pas op deze manier gebruiken

Mensen die zeg maar prijsbewust laden zullen hun pas nooit in Portugal gebruiken dus hoe je het uitlegt dat is ook geen logisch verhaal en ook geen logisch gebruik ..

Dus dit valt zeker op..

Normaal gesproken zal een prijsbewuste consument de shell pas nooit op die manier inzetten...

Maar waarom zij dit als een security issue zien is wel opvallend.. tenzij je die pas doelbewust probeert in te zetten op plekken waar je weet dat er een connectie probleem is bijvoorbeeld en dat dat het prijs bewuste handelen betreft

Men heeft zeker wel een punt dat dit opvallend gedrag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik gebruik mijn Shell/TNM druppel ook maar zelden, vorig jaar april in Spanje voor het laatst, maar nog nooit problemen gehad. Zou toch wel vreemd zijn als je er zelden gebruik van maakt dat ze de pas dan blokkeren, hoe vaak wordt die hier niet aangeraden als backup. Dan kunnen ze denk ik veel meer passen blokkeren wegens sporadisch gebruik. Is er misschien iets anders aan de hand waarom ze fraude vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 19:48
Ik heb ook een keer een probleem met Shell/TNM gehad. Ik had op mijn laadpaal met facturatie ca. 1200 kWh geladen in een sessie. Dat kon hun systeem blijkbaar niet aan, dus dan wordt die sessie gewoon verwijderd/niet op de factuur gezet zonder verdere correspondentie erover. 8)7

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik heb de Shell pas ook, ooit aangeschaft want leuk gratis.
Nooit gebruikt maar toen iemand hier een post had geplaatst aangaande de moeilijkheden die hij had toen er wat misging en dat de helpdesk echt een ramp was zal ik hem nooit gaan gebruiken ook.

Ga voor de gein ook eens kijken op Trustpilot, ze krijgen paar keer per maand wel weer een slechte review vanwege hun klantendienst; https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Zjanzjak schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Ik heb de Shell pas ook, ooit aangeschaft want leuk gratis.
Nooit gebruikt maar toen iemand hier een post had geplaatst aangaande de moeilijkheden die hij had toen er wat misging en dat de helpdesk echt een ramp was zal ik hem nooit gaan gebruiken ook.

Ga voor de gein ook eens kijken op Trustpilot, ze krijgen paar keer per maand wel weer een slechte review vanwege hun klantendienst; https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.com
goed punt.. het is ook geen pas die ooit echt voordeel oplevert en er geen beter alternatief is
dus waarom zou je die uberhaupt ooit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

boyette schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Op zich is je gedrag wel onlogisch je wil dus niet te duur uit zijn daarom gebruik je de pas niet bij Tesla en ionity maar terwijl de shell pas in Portugal ook nooit de goedkoopste is gebruik je die opeens wel..

Bij shell zul je hierin wel opvallen omdat zij over het algemeen geen gebruikers kennen die hun pas op deze manier gebruiken

Mensen die zeg maar prijsbewust laden zullen hun pas nooit in Portugal gebruiken dus hoe je het uitlegt dat is ook geen logisch verhaal en ook geen logisch gebruik ..

Dus dit valt zeker op..

Normaal gesproken zal een prijsbewuste consument de shell pas nooit op die manier inzetten...

Maar waarom zij dit als een security issue zien is wel opvallend.. tenzij je die pas doelbewust probeert in te zetten op plekken waar je weet dat er een connectie probleem is bijvoorbeeld en dat dat het prijs bewuste handelen betreft

Men heeft zeker wel een punt dat dit opvallend gedrag is
De pas is dus wel het goedkoopste, althans nogmaals in die twee jaren dat wij er geladen hebben wel.
Je betaalde geen starttarief, geen prijs per kWh en alleen een tarief per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Oekol schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:08:
[...]

De pas is dus wel het goedkoopste, althans nogmaals in die twee jaren dat wij er geladen hebben wel.
Je betaalde geen starttarief, geen prijs per kWh en alleen een tarief per minuut.
Ik weet niet of ik je reactie goed begrijp.. maar ik lees dat je bewust probeert gratis te laden met de pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
boyette schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:14:
[...]

Ik weet niet of ik je reactie goed begrijp.. maar ik lees dat je bewust probeert gratis te laden met de pas?
Ik weet niet of ik jouw reactie goed begrijp, maar een tarief per minuut is niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Ik weet niet of ik jouw reactie goed begrijp, maar een tarief per minuut is niet gratis.
Zou niet zo moeten zijn inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

boyette schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:14:
[...]

Ik snap eigenlijk jouw beide bijdragen niet. Je probeert me tot twee keer toe woorden in de mond te leggen. Wellicht werk je bij Shell, dan snap ik je houding heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Bij Tesla laad ik gratis, maar het is bij lange afstanden fijner als je accu weer vol zit. Ik reis veel naar Amsterdam, Hoofddorp, Groningen, Zwolle en Meppel. Is er een Laadpas waarbij je korting krijgt met abo? Ik heb geen zin om elke keer te kijken welke pas ik moet hebben, kan thuis ook vaak gratis laden. Of gewoon Shell zonder abo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00

Harrie van Til

Doe maar blauw

josefine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:27:
Bij Tesla laad ik gratis, maar het is bij lange afstanden fijner als je accu weer vol zit. Ik reis veel naar Amsterdam, Hoofddorp, Groningen, Zwolle en Meppel. Is er een Laadpas waarbij je korting krijgt met abo? Ik heb geen zin om elke keer te kijken welke pas ik moet hebben, kan thuis ook vaak gratis laden. Of gewoon Shell zonder abo?
Maar als je gratis laadt bij Tesla en de SUCs zitten echt overal in Nederland, waarom heb je dan een pas nodig die je sowieso geld kost?
Kan aan mij liggen maar ik begrijp oprecht je vraag niet.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Harrie van Til schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Maar als je gratis laadt bij Tesla en de SUCs zitten echt overal in Nederland, waarom heb je dan een pas nodig die je sowieso geld kost?
Kan aan mij liggen maar ik begrijp oprecht je vraag niet.
Omdat als je 400 rijdt het ook fijn is als je niet hoeft te laden op terugweg. En snelladen is minder goed voor accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00

Harrie van Til

Doe maar blauw

josefine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Omdat als je 400 rijdt het ook fijn is als je niet hoeft te laden op terugweg. En snelladen is minder goed voor accu
Aha, AC laden dus op locatie.
Nou, lees vooral dit topic. Daar wordt dezelfde vraag ontelbare keren gesteld.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zjanzjak
Harrie van Til schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:33:
Nou, lees vooral dit topic. Daar wordt dezelfde vraag ontelbare keren gesteld.
Ja maar....
josefine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:27:
Ik heb geen zin om elke keer te kijken welke pas ik moet hebben, kan thuis ook vaak gratis laden.
josefine heeft geen zin, dus kom op! Iedereen aan de slag hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
josefine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Dat laatste is inmiddels bewezen onzin. De lifetime van je accu is langer dan die van je auto of je nu snellaadt of niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-07 22:13
daemonix schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Dat laatste is inmiddels bewezen onzin. De lifetime van je accu is langer dan die van je auto of je nu snellaadt of niet.
Ik ben wel beniewd hoe dat komt. Het schijnt dat de Nissan Leaf bijvoorbeeld wel snellere degradatie had (zie https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/), maar bijvoorbeeld een Tesla weer niet. Ik snap dat de techniek verbeterd (en wellicht gewoon een grotere accu waardoor er per cell minder stroom heen gaat) maar ben wel benieuwd waar de "scheiding" ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-07 06:26
gerwim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:12:
[...]
ben wel benieuwd waar de "scheiding" ligt.
Het grote verschil is of er een actieve koeling van de accu is.
Dat is essentieel voor een lange levensduur van de accu. De Leaf heeft dat (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
gerwim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben wel beniewd hoe dat komt. Het schijnt dat de Nissan Leaf bijvoorbeeld wel snellere degradatie had (zie https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/), maar bijvoorbeeld een Tesla weer niet. Ik snap dat de techniek verbeterd (en wellicht gewoon een grotere accu waardoor er per cell minder stroom heen gaat) maar ben wel benieuwd waar de "scheiding" ligt.
dat "snellere DC degradatie dan AC" was 27% DC versus 24% AC over 50.000mile = 80.000km met een leaf. Tegenwoordig heb je meestal 3x grotere accu dus dat komt dan overeen met 240.000km. Verschil tussen 27% en 24% is dan niet zo heel groot, beiden ongeveer een kwart hetgeen wel groot is.
wellicht beter om naar 30.000mile te kijken. dat is 48.000km, dus ongeveer 150000km voor een 3x grotere accu.
dan meten ze op de leaf 8.5% degradatie op AC en ook 8.3% degradatie op DC.
Kortom: nagenoeg geen verschil tussen AC en DC laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 22-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28
alfadude1 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Het grote verschil is of er een actieve koeling van de accu is.
Dat is essentieel voor een lange levensduur van de accu. De Leaf heeft dat (nog) niet.
Dit is idd correct. Volgens dit artikel is degradatie rond de 0,1%
https://evse.com.au/blog/...ly%20only%200.1%20percent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrathcall
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-07 19:49
Sinds september 2024 heb ik een Alfen laadpaal via Vandebron/Essent. Schijnbaar heeft Vandebron de hardware zijde naar Essent verschoven. Essent maakt reclame voor automatisch declareren van zakelijke laadkosten dus was mijn werkgever het eens met de keuze voor Essent.

Helaas bleek na installatie dat de backend bij Essent nog niet klaar is en ik nu al ruim 10 maanden handmatig maandelijk mijn kw's declareer.
Kom ik er vandaag achter dat mijn laadpaal op google maps openbaar staat onder de naam Virta Charging Station met een linkje naar virta.global. Aantal 11 kw der bij en de openingstijden.
Ik heb Essent klantenservice hierover benadert en die komen een een verhaal dat hun nieuwe partner de prive palen per abuis openbaar heeft gezet. Dus ja men kan bij mij aan huis laden. Maar ze zijn er mee bezig om het op te lossen, net als de automatisch declareren dient.

Zijn hier andere Essent laadpaal klanten die dit ook hebben opgemerkt? Vinden jullie dit niet abnormaal en wat kun je eraan doen behalve overstappen naar een andere aanbieder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:37
Ik zie nu net dat we in MRAE gebied (kop noord holland) eindelijk van die dure ac shit af gaan..
Alle huidig geplaatste palen zijn Vattenfal met tarief van 36 cent, eindelijk en toevallig komt er eentje tegenover mijn flat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Wrathcall schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:52:
Sinds september 2024 heb ik een Alfen laadpaal via Vandebron/Essent. Schijnbaar heeft Vandebron de hardware zijde naar Essent verschoven. Essent maakt reclame voor automatisch declareren van zakelijke laadkosten dus was mijn werkgever het eens met de keuze voor Essent.

Helaas bleek na installatie dat de backend bij Essent nog niet klaar is en ik nu al ruim 10 maanden handmatig maandelijk mijn kw's declareer.
Kom ik er vandaag achter dat mijn laadpaal op google maps openbaar staat onder de naam Virta Charging Station met een linkje naar virta.global. Aantal 11 kw der bij en de openingstijden.
Ik heb Essent klantenservice hierover benadert en die komen een een verhaal dat hun nieuwe partner de prive palen per abuis openbaar heeft gezet. Dus ja men kan bij mij aan huis laden. Maar ze zijn er mee bezig om het op te lossen, net als de automatisch declareren dient.

Zijn hier andere Essent laadpaal klanten die dit ook hebben opgemerkt? Vinden jullie dit niet abnormaal en wat kun je eraan doen behalve overstappen naar een andere aanbieder?
Dat kan inderdaad gebeuren.
Ik was vorig jaar in de Ardennen op zoek naar een laadpaal en werd 9 van de 10 keer naar een privé huis gestuurd. Irritant.. Het is inderdaad een instelling.
Stamt geloof ik nog een beetje uit het “weinig palen tijdperk” waarbij je als particulier “heel vriendelijk” je eigen paal ter beschikking kon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Stefannn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ik was vorig jaar in de Ardennen op zoek naar een laadpaal en werd 9 van de 10 keer naar een privé huis gestuurd. Irritant.. Het is inderdaad een instelling.
Stamt geloof ik nog een beetje uit het “weinig palen tijdperk” waarbij je als particulier “heel vriendelijk” je eigen paal ter beschikking kon stellen.
Tja. En tegelijk kan ik mijn laadpaal niet openstellen (Easee + Tibber) omdat ik niet een backend -bijvoorbeeld van TAP Electric- kan laten samengaan met aansturing door Tibber. Terwijl ik best wel wat kWh'tjes tegen een prijs van circa € 0,30-0,35 wil verkopen. Scheelt de openbare lader in mijn straat toch minstens 10 cent per kWh... ;(

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrathcall
Stefannn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Nou, dat openstellen en tegen een instelbaar tarief aanbieden. daar had de klantenservice in september 2024 nog nooit van gehoord. En als dat wel mogelijk is, dan wil ik als eigenaar wel zelf beslissen aan/uit en tegen welk tarief. Dat Essent zonder communicatie de paal dan wel openbaar zichtbaar maakt en daar niet over communiceert slaat nergens op. Stel dat je thuis komt en er staan een wildvreemde kerel zijn auto vol te laden op ons oprit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:42
Wrathcall schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Nou, dat openstellen en tegen een instelbaar tarief aanbieden. daar had de klantenservice in september 2024 nog nooit van gehoord. En als dat wel mogelijk is, dan wil ik als eigenaar wel zelf beslissen aan/uit en tegen welk tarief. Dat Essent zonder communicatie de paal dan wel openbaar zichtbaar maakt en daar niet over communiceert slaat nergens op. Stel dat je thuis komt en er staan een wildvreemde kerel zijn auto vol te laden op ons oprit.
Of een beeldschone vrouw :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrathcall
pmiddeld schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Of een beeldschone vrouw :+
laat Essent eerst maar eens een app maken en mij een keuze bieden; welk geslacht, kleur haar en lichaamsbouw mijn laadklanten dienen te hebben volgt daarna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15
Met ingang van vandaag is de Spark Alliance live gegaan. Je kunt dus nu net de Ionity app bij Fastned laden en omgekeerd. Ik zie Fastned laadstations nu ook in de Ionity app. Het is alleen jammer dat je niet op rechtstreeks Fastned kunt zoeken in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Planet X schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
Met ingang van vandaag is de Spark Alliance live gegaan. Je kunt dus nu net de Ionity app bij Fastned laden en omgekeerd. Ik zie Fastned laadstations nu ook in de Ionity app. Het is alleen jammer dat je niet op rechtstreeks Fastned kunt zoeken in de app.
Nog niet helemaal.

Je ziet nu wel Fastned locaties in de Ionity app, maar als je daar dan op klikt dan opent hij een browser naar een Fastned website. Daar kun je dan vervolgens het paalnummer intypen en laden (tegen Fastned tarief)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:01

Dennis1812

Amateur prutser

God wat een gekut vandaag.
Auto leeg (15km radius) aangekomen in Hoog Catharijne. Aldaar ingeprikt. Maar ook een lekke band.
ANWB kon niet binnen komen. Dus moesten naar buiten, prima.

Uiteindelijk bijna 3 uur geduurd voor die band verwisseld was. Maar bij de paal buiten stonden 2 deelauto's te kleven. Kon daar niet opladen dus..

Ondertussen bij hoog Catharijne weer ingeprikt. Maar die paal gaat trager dan dikke stront door een vergiet. Ik wil naar huis..

Wanneer gaan alle palen gewoon een steady 11kWh leveren ipv 3/4kWh?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
Dennis1812 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:17:
Ondertussen bij hoog Catharijne weer ingeprikt. Maar die paal gaat trager dan dikke stront door een vergiet. Ik wil naar huis..

Naast het trage laden is het parkeertarief daar waarschijnlijk ook niet mals? Ik heb het zelf ook weleens meegemaakt: door een inschattingsfoutje dacht ik het wel te halen tot mijn eindbestemming. Maar op zo’n 10 km van mijn doel durfde ik toch niet verder te rijden in 'schildpadmodus'. Dus toen maar een uurtje aan een lokale Vattenfall-paal geladen. Uiteindelijk heb je voor die laatste kilometers ook niet zo heel veel extra stroom nodig.

PS: Ik zou zelf niet zo snel vrijwillig met de auto naar hartje Utrecht Centrum rijden. Dat levert vooral stress op. Dus ik kies sowieso voor een Vattenfall-laadpaal net buiten de betaald-parkeren-zone. Scheelt gedoe en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088

Balen man.

Het antwoord: wanneer het in concessies wordt afgedwongen. Of als gemeenten het zelf oppakken. Voorbeeld is gemeente Groningen wat mij betreft. Overal nieuwe 2x11kW en de achterstand in plaatsing die in de concessie met Allego was ontstaan binnen een half jaar weggewerkt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ook lekker verwarrend trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4Ien5-jc5DwZAT108cNxM9GE9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3CLoRosyuReTFNmqy4aw6wx.jpg?f=fotoalbum_large

Die zijn niet buiten gebruik.
Wel rete traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacTop
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-07 19:58
carlhendrix schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Weet je toevallig of je je Travelcard eerst bij een Fastned paal gebruikt hebt bij wijze van 'activatie'?

Waar begint jouw laadpas mee dan? Ik heb een nummer met alleen getallen (beginnend met 306) en een NL-TCX-XXXXXX-X . Het is wel degelijk een laadpas, want ik heb de pas wel kunnen koppelen aan de Tesla app.
Ik heb hier hetzelfde issue met het toevoegen van mijn Travelcard in de Fastned app
Ook een 306xxxxx pas (Brandstofpas?), en een NL-TCE-XXXXXXX-X tag, maar deze wordt ook niet geaccepteerd in de fastned app.

Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Auto leeg (15km radius) aangekomen in Hoog Catharijne. Aldaar ingeprikt. Maar ook een lekke band.
ANWB kon niet binnen komen. Dus moesten naar buiten, prima.

Uiteindelijk bijna 3 uur geduurd voor die band verwisseld was. Maar bij de paal buiten stonden 2 deelauto's te kleven. Kon daar niet opladen dus..

wat was het tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat viel mee.
€0,60 per kWh zonder aanvullende kosten of blokkeertarief ofzo.
En uiteraard kosten parkeergarage hetzelfde als voor ICE.

Uiteindelijk door stom toeval viel laden uit bij die paal. 1 paal naar achteren geschoven want kreeg hem niet meer.
Daar kreeg ik wel de volle 11kWh.

Nu net thuis met 7 radius.
Nu weer bij de Vattenfall paal voor laag tarief en haal hem morgen ergens wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:08:
[...]

Dat viel mee.
€0,60 per kWh zonder aanvullende kosten
't is maar wat je 'valt mee' noemt... dan was ik toch even naar Bunnik gereden voor de SuC bij het postiljonhotel, even koffie drinken, en weer doorrijden. (33ct na 23:00, anders 48ct, of 23ct/34ct met membership).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

markjanssen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:54:
[...]

't is maar wat je 'valt mee' noemt... dan was ik toch even naar Bunnik gereden voor de SuC bij het postiljonhotel, even koffie drinken, en weer doorrijden. (33ct na 23:00, anders 48ct, of 23ct/34ct met membership).
Dan was ik nog niet thuis.
De renault Zoe 2018 kan in tegenstelling tot wat mij bij verkoop verteld was niet snelladen.

Anders had ik zeer zeker niet met 2 kleine kinderen zo aan het kloten geweest.

Nu heeft met name kapotte band gezorgd dat het zo laat werd.
Maar dan zie je wel weer de grote nadelen van geen laadsnelheid kunnen zien. En de ene paal die ~3-4kWh geeft. En een paal erachter die blijkbaar wel 11kWh geeft. Maar wat niet inzichtelijk is waardoor je er per ongeluk achter moet komen.

Net als palen met een buiten gebruik sticker erop die je toch maar uittest omdat andere autos er ook aan hangen.

Maargoed. Nu weer voor €0.33 aan de Vattenfall paal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:59
Pr088 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Balen man.

Het antwoord: wanneer het in concessies wordt afgedwongen. Of als gemeenten het zelf oppakken. Voorbeeld is gemeente Groningen wat mij betreft. Overal nieuwe 2x11kW en de achterstand in plaatsing die in de concessie met Allego was ontstaan binnen een half jaar weggewerkt.
How about nooit?

Als je uit allebei de stekkers (wat de meeste palen hebben) 11kW wil halen zal de paal 2*11kW moeten hebben. Hoe meer auto's staan de laden hoe minder kW's je zult krijgen, zeker als er een flink aantal laadpunten in een garage staan. Niet voor niks zit er in sommige palen/sytstemen loadbalancing tussen de stekkers op 1 paal en tussen de verschillende palen onderling op een AC plein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:34:
[...]

How about nooit?

Als je uit allebei de stekkers (wat de meeste palen hebben) 11kW wil halen zal de paal 2*11kW moeten hebben. Hoe meer auto's staan de laden hoe minder kW's je zult krijgen, zeker als er een flink aantal laadpunten in een garage staan. Niet voor niks zit er in sommige palen/sytstemen loadbalancing tussen de stekkers op 1 paal en tussen de verschillende palen onderling op een AC plein.
How about you kom hier een keertje proberen in Groningen? De nieuwe palen zijn echt 2x11kW en geen load balancing gedoe zoals vaak bij de goedkopere jongens zoals Vattenfall in Overijssel/Gelderland (soms maar 4kW door mijn 3-fase boordlader |:( )

Het verschil zit natuurlijk niet in de paal, maar in de aansluiting. 3x35A is gewoon duurder dan 3x25A= 17kW max.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 23-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Pr088 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:04:
[...]

How about you kom hier een keertje proberen in Groningen? De nieuwe palen zijn echt 2x11kW en geen load balancing gedoe zoals vaak bij de goedkopere jongens zoals Vattenfall in Overijssel/Gelderland (soms maar 4kW door mijn 3-fase boordlader |:( )

Het verschil zit natuurlijk niet in de paal, maar in de aansluiting. 3x35A is gewoon duurder dan 3x25A= 17kW max.
In de provincie Groningen kun je gewoon nog met 4 weken verzwaren. Netcongestie speelt hier minder een rol. In Stadskanaal in 18 maanden al 2x verzwaard, beide keren binnen 4 weken geholpen. Moet je in provincie Utrecht eens proberen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
Heeft iemand ervaring met de 50five laadpas in combinatie met Android Automotive? Ik heb een Scenic Etech en zie deze pas niet terugkomen in het filter in Google maps waarmee je laadstations kunt filteren. Ook niet onder LMS (Last Mile Solutions) op advies van 50five support of de oude naam Engie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Azqi schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:46:
[...]

In de provincie Groningen kun je gewoon nog met 4 weken verzwaren. Netcongestie speelt hier minder een rol. In Stadskanaal in 18 maanden al 2x verzwaard, beide keren binnen 4 weken geholpen. Moet je in provincie Utrecht eens proberen…
Klopt. Al is de stad Groningen weer anders dan Stadskanaal e.o.
Maar Utrecht is echt dramatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
maho99 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:13:
Heeft iemand ervaring met de 50five laadpas in combinatie met Android Automotive? Ik heb een Scenic Etech en zie deze pas niet terugkomen in het filter in Google maps waarmee je laadstations kunt filteren. Ook niet onder LMS (Last Mile Solutions) op advies van 50five support of de oude naam Engie.
Geen ervaring met de 50five laadpas i.c.m. AA maar waarom AA als je gewoon Google Maps geïntegreerd hebt?
Waarin die pas overigens ook niet voorkomt, niet bij laden en niet bij betaingen, maar dat terzijde.
Zijn wel meerdere passen die niet te zien daarin trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:59
Pr088 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Heb je dat getest?

Het issue zit ook minder bij de laadpaal beheerder dan bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
Zjanzjak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Geen ervaring met de 50five laadpas i.c.m. AA maar waarom AA als je gewoon Google Maps geïntegreerd hebt?
Waarin die pas overigens ook niet voorkomt, niet bij laden en niet bij betaingen, maar dat terzijde.
Zijn wel meerdere passen die niet te zien daarin trouwens.
Ik bedoel inderdaad ook Google maps die in Android Automotive geïntegreerd is. Denk dat 50five dan 1 van de laadpassen is die niet opgenomen is in het filter. Heb zojuist de Chargemap pas aangevraagd, die komt wel voor in het filter. Samen met de Vattenfall pas kom ik dan wel goed de vakantie door 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
Ik denk dat ik iets interessants heb ontdekt bij Pretpark Julianatoren in Amersfoort: ze zouden in totaal 18 laadpalen hebben. Volgens de OVO Charge-app staan er 6 op parkeerplaats 1 en nog eens 12 op parkeerplaats 2. Nu komt het opvallende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QymP_OejzgEgwhPQFtxWlOEIO8o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nfCNl7subG7Qz6XvFDDKX5Mf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLccWourmjCon7QA04K58pQAmO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3mZgAcPFMk08S50ldG7CoU2g.png?f=fotoalbum_tile

De zes laadpalen op parkeerplaats 1 worden in de OVO Charge-app weergegeven met een tarief van € 0,34 per kWh. Prima tarief wat mij betreft. Het is voor mij zo’n 200 km rijden, maar dat lukt met gemak met m’n Leaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cozlSmfKgzsaBR2Vpak4UZClm0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WcfA0zlBp9z7Q71VJUwI3OH4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTpEU2q0zPgLSkruTiv5ipW-Zfc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i3I4cBjFFtrjXu1ynvMjOpSu.png?f=fotoalbum_tile

Maar deze screenshots lijken van parkeerplaats 2 te zijn, en daar kost laden ineens € 0,70 per kWh. Toch opvallend als beide parkeerplaatsen daadwerkelijk bij Julianatoren horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-07 22:13
EVMaximizer schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:20:
Ik denk dat ik iets interessants heb ontdekt bij Pretpark Julianatoren in Amersfoort: ze zouden in totaal 18 laadpalen hebben. Volgens de OVO Charge-app staan er 6 op parkeerplaats 1 en nog eens 12 op parkeerplaats 2. Nu komt het opvallende:

[Afbeelding][Afbeelding]

De zes laadpalen op parkeerplaats 1 worden in de OVO Charge-app weergegeven met een tarief van € 0,34 per kWh. Prima tarief wat mij betreft. Het is voor mij zo’n 200 km rijden, maar dat lukt met gemak met m’n Leaf.

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar deze screenshots lijken van parkeerplaats 2 te zijn, en daar kost laden ineens € 0,70 per kWh. Toch opvallend als beide parkeerplaatsen daadwerkelijk bij Julianatoren horen.
In de Electroverse app zie ik die jij post als 0,60 EUR/KwH. Dus als je een OVO Charge kaart hebt, zal die dan 0,34 EUR kosten? Ben eigenlijk wel benieuwd ja... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
gerwim schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:26:
[...]

In de Electroverse app zie ik die jij post als 0,60 EUR/KwH. Dus als je een OVO Charge kaart hebt, zal die dan 0,34 EUR kosten? Ben eigenlijk wel benieuwd ja... :o
Het lijkt inderdaad te kloppen wat ik heb gevonden. Ik heb ook nog even in Chargemap gekeken om te controleren of er in OVO Charge niet toevallig oude (inmiddels verwijderde) laadpalen stonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t4cD8bcxqLSDI5TTKp7ZkFsOSk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ifOZS9kl4vPvdaIcrRM3zCm3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRnqTJy8H6DQ0VJeAJgZKWL0RaI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/972qSUvdEYGe91UriZ1BxhD7.png?f=fotoalbum_tile

De gegevens komen dus overeen. Dit blijken oudere EVBox-palen te zijn die maximaal 3,7 kW leveren (eenfase). De nieuwere van E-Flux doen 11 kW.

Maar goed, als je naar een pretpark gaat en daar flink voor de entree betaalt, blijf je meestal toch de hele dag. Nu alleen nog even het weerbericht checken voor Apeldoorn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:42
EVMaximizer schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:20:

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

In principe niet zo vreemd. Er staan palen van twee verschillende aanbieders, EVBox (parkeerterrein 1) en E-Flux (parkeerterrein 2). Waarschijnlijk zullen die op verschillende momenten geplaatst zijn, ieder met hun eigen contract.

Ter vergelijking: Bij mijn werk staan op de parkeerplaatsen palen van drie aanbieders, met vier verschillende prijzen. Allego (58ct.), LMS/Ecotap (60ct.) en Vattenvall (46ct. op de ene parkeerplaats en 34ct. op de andere).

Het bijzondere is wel dat op de website van Julianatoren staat:
"Op parkeerterrein 1 en 2 zijn elektra oplaadpunten aanwezig.
Tarieven:
Starttarief € 2,50
€ 0,60 KWH"

Maar dat zal dan waarschijnlijk zijn als je via een QR-code op de paal betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
De EcoTap-app geeft momenteel een foutmelding als je de tarieven van die laadpalen wilt bekijken. Maar goed, als je echt goedkoop uit wilt zijn, dan parkeer je de auto gewoon bij een publieke Vattenfall-laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04nFGm87-jFngAggCXB9qX2Q_04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sj0RactCpjBQdtV7tnPlNtAj.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk wordt die auto die daar al 20 uur staat te laden nog eens verplaatst. Je bespaart zo namelijk zo’n €10 aan parkeerkosten, en met €0,37 per kWh is laden daar nog steeds relatief voordelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
maho99 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:05:
Ik bedoel inderdaad ook Google maps die in Android Automotive geïntegreerd is. Denk dat 50five dan 1 van de laadpassen is die niet opgenomen is in het filter. Heb zojuist de Chargemap pas aangevraagd, die komt wel voor in het filter. Samen met de Vattenfall pas kom ik dan wel goed de vakantie door 🙂
Ik vraag passen aan (of download apps) die het goedkoopst zijn op de route naar, en ter plekke van, de vakantieplek(ken). Niet die in het filter staan. ;) Heb die optie ook nog nooit gebruikt toen ik de Megane E Tech reed, en nu de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
janne_nl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Heb je dat getest?

Het issue zit ook minder bij de laadpaal beheerder dan bij de netbeheerder.
Ja, zowel de vorige concessiepalen die 17kw leveren over 2 punten en de nieuwe die over twee punten samen 22kw leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
Zjanzjak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Ik vraag passen aan (of download apps) die het goedkoopst zijn op de route naar, en ter plekke van, de vakantieplek(ken). Niet die in het filter staan. ;) Heb die optie ook nog nooit gebruikt toen ik de Megane E Tech reed, en nu de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault).
Dat klinkt ook wel slim, maar dan moet je dus handmatig de laadstations wijzigen die Google maps heeft geselecteerd op je route naar degene waarvoor je een laadpas hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
maho99 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:22:
Dat klinkt ook wel slim, maar dan moet je dus handmatig de laadstations wijzigen die Google maps heeft geselecteerd op je route naar degene waarvoor je een laadpas hebt?
Ik stippel niet de hele route in 1 keer uit. ;)
Zoveel factoren die van invloed kunnen zijn, dus ik navigeer van punt naar punt.
Tijdens het laden tijd zat om te bepalen wat je volgende punt kan of moet zijn.

Voor de leuk (maar dat hoeft zeker niet want ga vrijwel altijd naar Frankrijk = snellaad hemel op aarde) doe ik thuis wel een beetje kijken waar ik eventueel kan laden op mijn route.
En, door zelf een beetje uit te zoeken, en het topic Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa weet ik wel zo'n beetje wat de goedkoopste laadpassen en/of apps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
Ik heb sinds vorige week vrijdag mijn eerste EV (Tesla Model Y) en m’n Travelcard is momenteel onderweg vanuit Ayvens.
Ik zie de laadpas echter al wel in m’n Ayvens Portal (met de vermelding dat deze binnen 5 werkdagen binnenkomt en dan actief wordt)

Maar als ik het NL-TCE nummer invoer wat ik in de portal al zie staan, dan werkt het in de Fastned app niet.. maar in de Tesla app kan ik ‘m wel succesvol toevoegen.

In Fastned krijg ik de melding dat de Charge Card Invalid is.

Heb zowel de NL-TCE code gebruikt als het lange cardnumber wat vermeld wordt. Maar bij de lange cijfercode krijg ik ook de melding dat het geen geldige code is voor een EV Charge Card. Dus ik zal sowieso de NL-TCE moeten gebruiken. Maar vreemd dat de Tesla app ‘m wel pakt en de Fastned app niet.

/edit: excuses. Had even moeten zoeken. Schijnen meer users dit issue te hebben. Ik sluit mij dus aan in de rij. ;)

@MacTop kun jij wel gewoon met je fysieke Travelcard pas/tag bij een Fastned lader laden?

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 24-07-2025 19:15 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2