[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 240 241 Laatste
Acties:

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
.NCK schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:09:
Tijdens familiebezoek in Brabant heb ik dit weekend geladen bij Vattenfall-palen met mijn InCharge-pas. Het viel me op dat de laadsnelheid enorm wordt geknepen. Ik kreeg maar 7A, terwijl ik als enige aan de paal stond en mijn auto elders makkelijk 16A haalt. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Vattenfall doet dat wel vaker als de tarieven hoog zijn

• boyette
Peter-036 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:14:
[...]

Maar wanneer je geen vattenfall klant bent, hoe laat je ze dan weten dat je wel 'vol' moet in die tijd?
Edit: zojuist die link gelezen.
En werkt dat dan ook?
Dat kan allemaal nog niet

Dan ga je ook meer betalen als dat ingevoerd wordt

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46
Wolly schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:35:
[...]

Ze claimen dat het werkt tenzij er echt geen ruimte is op het netwerk. Wellicht dat er iemand hier ervaring mee heeft?
Op tweede kerstdag zakte de laadsnelheid rond ‘gourmet-tijd’ nóg verder in. Maar vooral de situatie van vanmiddag vond ik vreemd, buiten genoemde piek tijden. Zeker als je niet in je ‘thuisgebied’ bent, werkt dat verwarrend. Misschien had ik me beter moeten inlezen, maar ik had eigenlijk verwacht dat de InCharge-app hierover iets zou melden.

• boyette
.NCK schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:06:
[...]

Op tweede kerstdag zakte de laadsnelheid rond ‘gourmet-tijd’ nóg verder in. Maar vooral de situatie van vanmiddag vond ik vreemd, buiten genoemde piek tijden. Zeker als je niet in je ‘thuisgebied’ bent, werkt dat verwarrend. Misschien had ik me beter moeten inlezen, maar ik had eigenlijk verwacht dat de InCharge-app hierover iets zou melden.
Nee die meldt niks is altijd een verassing

Als je zekerheid wil en snel wil laden is dit geen optie

Is alleen de goedkoopste optie vaak

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 28-12-2025 22:07 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:58
.NCK schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:09:
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Heb het wel eens meer meegemaakt, vandaag nog zelfs, sinds tijden weer eens geladen bij Vattenfall.
Zag dat de snelheid erg laag was, maar goed, boeide mij verder niet, moest toch zowat de hele dag in Helmond zijn en het parkeren was gratis. En voor het tarief van 33,8 cent hoef je het ook niet te laten.

• boyette
Zjanzjak schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:29:
[...]

Heb het wel eens meer meegemaakt, vandaag nog zelfs, sinds tijden weer eens geladen bij Vattenfall.
Zag dat de snelheid erg laag was, maar goed, boeide mij verder niet, moest toch zowat de hele dag in Helmond zijn en het parkeren was gratis. En voor het tarief van 33,8 cent hoef je het ook niet te laten.
29

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Nee hoor, dat is met jouw kaart 34 cent (tenzij je een betaald abonnement neemt), dan kun je dus beter de Vattenvall-kaart of app gebruiken, voor 33,8 cent. En met de OVO-laadkaart (of Electroverse, die dezelfde prijs heeft op Vattenfall) kun je dus níet afmelden voor Slim Laden.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:35:
[...]

Nee hoor, dat is met jouw kaart 34 cent (tenzij je een betaald abonnement neemt), dan kun je dus beter de Vattenvall-kaart of app gebruiken, voor 33,8 cent. En met de OVO-laadkaart (of Electroverse, die dezelfde prijs heeft op Vattenfall) kun je dus níet afmelden voor Slim Laden.
Waarom kan je je daarmee niet afmelden? Hebben die kaarten geen nummer wat ingegeven kan worden?

• boyette
Wolly schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:14:
[...]

Waarom kan je je daarmee niet afmelden? Hebben die kaarten geen nummer wat ingegeven kan worden?
Omdat dat niet via de incharge app verloopt

• Zjanzjak
Zou je iets specifieker kunnen zijn?

Over een paar maanden moet ik waarschijnlijk weer bij de Cacaofabriek (Vattenfall, Cacaokade 1) in Helmond zijn en als ik dan kan laden voor 29 cent ipv 33,8 cent is dat mooi meegenomen.

• Wolly
  • Niet online
boyette schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:50:
[...]

Omdat dat niet via de incharge app verloopt
Wolly schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:28:
[...]
Volgens Vattenfall kan je slim laden ook uitschakelen als je bijvoorbeeld haast hebt, lijkt mij een alleszins redelijke oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fLpKd292/screenshot-468.png
Uitschakelen van slim laden gaat dan toch helemaal niet via een Incharge app maar via een website?

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01 17:09
Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:00:
[...]

Zou je iets specifieker kunnen zijn?

Over een paar maanden moet ik waarschijnlijk weer bij de Cacaofabriek (Vattenfall, Cacaokade 1) in Helmond zijn en als ik dan kan laden voor 29 cent ipv 33,8 cent is dat mooi meegenomen.
Sinds wanneer bieden ze in Helmond slim laden aan? Ik heb er nog niks over gezien/gelezen?

• Zjanzjak
marzman95 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:32:
Sinds wanneer bieden ze in Helmond slim laden aan? Ik heb er nog niks over gezien/gelezen?
Zou het niet weten, deze zuinige Ollander ziet 29 (waarschijnlijk cent) staan in @boyette zijn post dus ik denk.. HA! GOEDKOPER! Kom maar op met de info!

Op de site van Vattenfall lees ik net dit;

Dit heb je nodig voor Slim laden
Wil je graag Slim laden in de Vattenfall Energie-app? Dan heb je het volgende nodig:

Een elektrische auto
Een laadpaal thuis. Heb je die nog niet? Bekijk onze laadpalen.
Een slimme meter
Een stroomcontract bij ons
Een Mijn Vattenfall-account
De Energie-app op je mobiel

Maar lijkt mij niet dat @boyette dat bedoelt want hij weet ook dat dit niet op gaat voor de grote meerderheid hier. Voor mij zeker niet want geen laadpaal thuis (ik gebruik de grannycharger) en zit niet bij Vattenfall.
Dus ook geen Energie-app op mijn mobiel, de Vattenfall laadapp uiteraard wel.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-01 14:21
Ik ben benieuwd wat OVO gaat doen de komende weken. Dat is toch mijn primaire oplaadpas en de ervaring leert dat er rond de jaarwisseling nog wel eens gekke dingen gebeuren (opeens oude tarieven, heel hoog, gratis, etc.). Goed om dus even per laadbeurt in de gaten te houden.

Helaas zitten wij uiteraard net niet in het 1.0 gebied. Dynamisch lijkt me in de zomermaanden toch wel voordeliger, hoewel er vast wel een mooie draai aan gegeven wordt >:)

• Wolly
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:32:
[...]

Zou het niet weten, deze zuinige Ollander ziet 29 (waarschijnlijk cent) staan in @boyette zijn post dus ik denk.. HA! GOEDKOPER! Kom maar op met de info!

Op de site van Vattenfall lees ik net dit;

Dit heb je nodig voor Slim laden
Wil je graag Slim laden in de Vattenfall Energie-app? Dan heb je het volgende nodig:

Een elektrische auto
Een laadpaal thuis. Heb je die nog niet? Bekijk onze laadpalen.
Een slimme meter
Een stroomcontract bij ons
Een Mijn Vattenfall-account
De Energie-app op je mobiel

Maar lijkt mij niet dat @boyette dat bedoelt want hij weet ook dat dit niet op gaat voor de grote meerderheid hier. Voor mij zeker niet want geen laadpaal thuis (ik gebruik de grannycharger) en zit niet bij Vattenfall.
Dus ook geen Energie-app op mijn mobiel, de Vattenfall laadapp uiteraard wel.
Er zijn twee varianten van slim laden (ook te herkennen aan de breadcrumb op de site):
Slim laden thuis
Slim laden publieke laadpaal

• Zjanzjak
Wolly schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:56:
Er zijn twee varianten van slim laden (ook te herkennen aan de breadcrumb op de site):
Slim laden publieke laadpaal
Bedankt voor de info maar dat bedoelt @boyette vast niet want Helmond is niet het MRA-e gebied en daar is slim laden toch alleen maar van toepassing?

Hoor dus heel graag van @boyette wat hij nou bedoelde met;
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Zjanzjak op 29-12-2025 13:02 ]

• Of-Aaargh
  • Nu online
Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:32:
[...]

[...]
Die 29 cent bij Vattenfall krijg je bij OVO, maar uitsluitend bij een aanvullend betaald abonnement voor 10% korting. Zonder abonnement betaal je 34 cent/kWh (0,4 cent meer dan met de eigen Vattenfall-kaart of -app). Nou is dat abonnement voor 10% korting maar 2 euro per maand, dus je omslagpunt ligt al rond 50 kWh Vattenfall-laden per maand.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Ik heb een vreemd issue met de Tesla app. Sinds een tijdje kan je daar laadpassen koppelen, want handig is. Echter nu ik mijn Athlon pas heb gekoppeld lukt het me met geen mogelijkheid meer om te switchen naar mijn prive creditcard (moet laadkosten buitenland zelf dokken). Iemand daar al iets op gevonden? Eerder ging switchen tussen creditcards wel prima.

• boyette
Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor de info maar dat bedoelt @boyette vast niet want Helmond is niet het MRA-e gebied en daar is slim laden toch alleen maar van toepassing?

Hoor dus heel graag van @boyette wat hij nou bedoelde met;

[...]

:)
is het reeds duidelijk?
en dat werkt ook in Helliemond

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:37
Marko72 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:37:
Ik heb een vreemd issue met de Tesla app. Sinds een tijdje kan je daar laadpassen koppelen, want handig is. Echter nu ik mijn Athlon pas heb gekoppeld lukt het me met geen mogelijkheid meer om te switchen naar mijn prive creditcard (moet laadkosten buitenland zelf dokken). Iemand daar al iets op gevonden? Eerder ging switchen tussen creditcards wel prima.
Dat gaat automatisch. Zodra de athlon pas niet geaccepteerd wordt pakt Tesla je CC als betaalmiddel.
Moet je Athlon pas natuurlijk wel geblokkeerd zijn in het Buitenland..!

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Marko72 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:37:
(moet laadkosten buitenland zelf dokken)
Vind dat altijd zo'n rare regel. Mag je wel 3 keer op een dag van Groningen naar Maastricht rijden. Maar als je 1 km de grens over gaat wil de werkgever het niet betalen...

En anders trekken ze die kosten van je salaris af als deze kosten privé zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 29-12-2025 17:12 ]

• Zjanzjak
Of-Aaargh schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
Die 29 cent bij Vattenfall krijg je bij OVO, maar uitsluitend bij een aanvullend betaald abonnement voor 10% korting. Zonder abonnement betaal je 34 cent/kWh (0,4 cent meer dan met de eigen Vattenfall-kaart of -app). Nou is dat abonnement voor 10% korting maar 2 euro per maand, dus je omslagpunt ligt al rond 50 kWh Vattenfall-laden per maand.
boyette schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:08:
is het reeds duidelijk?
en dat werkt ook in Helliemond
Na bovenstaand uitleg wel maar volgende keer graag erbij zeggen dat er een abbo genomen dient te worden (bij OVO). Een beetje context kan geen kwaad i.p.v. '29' te posten. ;)

• Marko72
  • Nu online
rjhilbrink schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:40:
[...]

Dat gaat automatisch. Zodra de athlon pas niet geaccepteerd wordt pakt Tesla je CC als betaalmiddel.
Moet je Athlon pas natuurlijk wel geblokkeerd zijn in het Buitenland..!
Dat hebben ze dan weer niet ingesteld op mijn werk, dus dat ding werkt helaas gewoon. Dus enige dat dan werkt is de laadpas er maar weer uit mikken vrees ik.

• boyette
Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:05:
[...]

[...]

Na bovenstaand uitleg wel maar volgende keer graag erbij zeggen dat er een abbo genomen dient te worden (bij OVO). Een beetje context kan geen kwaad i.p.v. '29' te posten. ;)
gelijk heb je
maar ik doe het niet

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 29-12-2025 18:49 ]

• Mach
  • Laatst online: 01-01 14:45

Mach

[END]Avengers

Iemand dezelfde ervaring ?

Ik gebruik de tap electric kaart en hang voornamelijk aan een Vattenfal paal in de straat. Vanaf vandaag zie ik de Vattenfall palen niet meer op de tap electric in-app map staan. Niet alleen mijn “standaard” paal maar ook de andere Vattenfall palen in de wijk niet. De palen van andere aanbieders staan wel op de map.

Om het nog interessanter te maken, ik kan via Tap wel nog laden op de Vattenfall paal.

Is het een buggetje, of is er iets meer aan de hand?

DUGG

• boyette
Mach schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:06:
Iemand dezelfde ervaring ?

Ik gebruik de tap electric kaart en hang voornamelijk aan een Vattenfal paal in de straat. Vanaf vandaag zie ik de Vattenfall palen niet meer op de tap electric in-app map staan. Niet alleen mijn “standaard” paal maar ook de andere Vattenfall palen in de wijk niet. De palen van andere aanbieders staan wel op de map.

Om het nog interessanter te maken, ik kan via Tap wel nog laden op de Vattenfall paal.

Is het een buggetje, of is er iets meer aan de hand?
Komt wel goed maar dat is toch nooit voordelig die tap kaart ?

• Mach

Mach

[END]Avengers

boyette schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:23:
[...]

Komt wel goed maar dat is toch nooit voordelig die tap kaart ?
Ik vind het een meer dan prima kaart met een (normaliter) overzichtelijke app. Gebruik hem al meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Ook qua tarieven.

DUGG

• boyette
Mach schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:33:
[...]

Ik vind het een meer dan prima kaart met een (normaliter) overzichtelijke app. Gebruik hem al meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Ook qua tarieven.
ik vind het maar een schimmige partij die misbruik maakt van schijntarieven
verdienen miljoenen met nepabonnementen en bereikbaarheid en support ook teleurstellend

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 30-12-2025 18:05 ]

• Mach

Mach

[END]Avengers

boyette schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:04:
[...]

ik vind het maar een schimmige partij die misbruik maakt van schijntarieven
Hebben wij het over dezelfde partij?
Hoezo schijntarieven?

Ik vind bijvoorbeeld veel transparanter dan een ANWB laadpas en vergelijkbaar met iets als Electroverse.

DUGG

• boyette
Mach schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:09:
[...]

Hebben wij het over dezelfde partij?
Hoezo schijntarieven?

Ik vind bijvoorbeeld veel transparanter dan een ANWB laadpas en vergelijkbaar met iets als Electroverse.
inderdaad vergelijkbaar met iets als electroverse

maar elektroverse is gratis en heeft betere tarieven

tap doet net alsof ze iets bieden maar bieden niks dus je betaalt een abonnement voor niets want ment rekent gewoon dezelfde tarieven en belabberde support

biedt geen enkel voordeel
je betaalt dus een abonnement voor niets

• Mach

Mach

[END]Avengers

boyette schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:19:
[...]

inderdaad vergelijkbaar met iets als electroverse

maar elektroverse is gratis en heeft betere tarieven

tap doet net alsof ze iets bieden maar bieden niks dus je betaalt een abonnement voor niets want ment rekent gewoon dezelfde tarieven en belabberde support

biedt geen enkel voordeel
je betaalt dus een abonnement voor niets
Heb het even gecheckt. Voor “mijn” vaste paal is electroverse iets duurder qua tarief dan in Tap.
Zal allemaal wel gelijk trekken als ik de abbo kosten erbij op tel, maar ik vind je wat harsh in je standpunt maar dat mag en is geen probleem :)

DUGG

• boyette
Mach schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:24:
[...]

Heb het even gecheckt. Voor “mijn” vaste paal is electroverse iets duurder qua tarief dan in Tap.
Zal allemaal wel gelijk trekken als ik de abbo kosten erbij op tel, maar ik vind je wat harsh in je standpunt maar dat mag en is geen probleem :)
welke paal?
zal ik eens kijken wat je daar het beste kunt doen
en dat is vast niet tappen met tap

• Mach

Mach

[END]Avengers

boyette schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:28:
[...]

welke paal?
Zoals ik zei heb ik het zelf gecheckt, scheelt een paar cent. Daar heb ik jou niet voor nodig.

En of Tap op de cent nauwkeurig het goedkoopst is vind ik niet eens het belangrijkste en was ook niet mijn vraag . Tap biedt mij /no spon gewoon een prima, all in oplossing tegen een prima tarief. En daar is niks shady of schijntarieven aan. Electroverse is misschien iets goedkoper, maar ANWB is weer een duurder.

C’est la vie

DUGG

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-01 11:07
boyette schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:28:
[...]

welke paal?
TAP Electric is met abonnementje in heel veel gevallen een hele schappelijke, betaalbare pas, met een fijne overzichtelijke app. Heb het een jaar gebruikt toen ik openbaar laadde. Nu met de laadpaal thuis overgestapt naar Electroverse. TAP is echt prima. Waarom schilder jij het af als een drama?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Zjanzjak
Mach schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:09:
Het is wel voor een bepaald aantal mensen een fijne pas, niet voor mij.
Hier een stukje wat ik er over tikte;
Zjanzjak schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:49:
Voor elk laadpunt is er altijd wel een pas (cq app) te vinden waarmee je goedkoper uit bent, soms de pas van de laadpaal-aanbieder zelf, soms niet. Vooralsnog zie ik nergens waar Tap goedkoper is maar dat terzijde.
Een goed argument om het wel te gebruiken;
Brotuck schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:51:
Alhoewel de prijs altijd belangrijk is, betaal ik alles zakelijk. In principe vind ik het niet zo spannend waar ik net 3 cent goedkoper ben. Ik wil een systeem die mij het minste tijd kost.

Als ik als ondernemer tijd moet spenderen aan dagelijkse facturen dan ben ik in principe niet facturabel. En dat is nog veel duurder dan die paar centen.

Op dit moment koop ik dus stabiliteit en zekerheid. Prijs is daarna pas belangrijk.

Ik gebruik dus nu ook een pas van E-Flux met een abbo, puur omdat ik nogal veel transacties heb en die op een mooie maandelijkse factuur staan. Bovendien kan ik hiermee mijn thuisladen verrekenen.

Tap zou ook goed kunnen mits ze werken met mijn thuislader en een maandelijkse factuur hebben.

Alles wat een dure CPO heeft gebruik ik de Thuega pas voor. (voorlopig)

Kortom 2 facturen per maand / kwartaal is voor mij prima
Tap zelf was zo sportief om ook te antwoorden;
tapelectric schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:35:
Even los van het feit dat Tap veel meer doet dan alleen 'laadpas' (gratis je eigen laadpaal koppelen bijv.); je hebt natuurlijk helemaal gelijk: kijk vooral wat het goedkoopst is op de laadpunten die je frequent gebruikt. En als je eens ergens in den vreemde laadt, check vooral vooraf even of je niet de hoofdprijs gaat betalen.

Onze voorname beweegreden: Er is een grote, groeiende groep mensen bij wie het geld ook niet tegen de plinten klotst, voor wie we het eenvoudiger en goedkoper willen maken. Zonder een Zwitsers zakmes met laadpassen, kom je met Tap denk ik het verst in NL zonder ergens te veel te betalen.

Nico
En hier nog een grote voorstander toen ik ietwat ageerde tegen Tap;
boyette schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:51:
dat is ook niet voor jou
dat is voor mensen die uit gemakzucht liever met 1 pas werken

dit topic gaat niet over wat het allergoedkoopste is en voor de rest niets

het gaat over een totaal overzicht van prijzen en mogelijkheden

en er zijn hier continu individuen die denken dat het hele forum alleen bedoeld is voor hun eigen persoonlijke situatie
Persoonlijk denk ik dat hij aandelen heeft in Tap aan zijn vlammende betoog te zien.

• boyette
Pr088 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:02:
[...]

TAP Electric is met abonnementje in heel veel gevallen een hele schappelijke, betaalbare pas, met een fijne overzichtelijke app. Heb het een jaar gebruikt toen ik openbaar laadde. Nu met de laadpaal thuis overgestapt naar Electroverse. TAP is echt prima. Waarom schilder jij het af als een drama?
Ik voel me bedrogen

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-01 01:54
Zjanzjak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:07:
[...]

Het is wel voor een bepaald aantal mensen een fijne pas, niet voor mij.
Hier een stukje wat ik er over tikte;

[...]

Een goed argument om het wel te gebruiken;

[...]

Tap zelf was zo sportief om ook te antwoorden;

[...]

En hier nog een grote voorstander toen ik ietwat ageerde tegen Tap;

[...]

Persoonlijk denk ik dat hij aandelen heeft in Tap aan zijn vlammende betoog te zien.
Ik heb E-Flux de deur uitgedaan en ben met Tap verder gegaan. Gewoon voor het gemak. In principe laad ik 95% thuis, dus ik hoef verder geen duur Ionity/Electroverse/Whatever abbo. Gewoon eens per maand een rekening en thats it.

Just here for the fun

• Marko72
  • Nu online
Als je in Frankrijk nog eens lekker goedkoop stroom wil tappen kan je bij IE charge goede zaken doen! De palen staan allemaal in de middle of nowhere maar de stroom is 25ct 🥳.

Overigens de nieuwe Shell pas even getest, wel een vreemd proces dat je dan blijkbaar ineens bij Shell Frankrijk koopt en het bonnetje ook in het Frans krijgt……

[ Voor 102% gewijzigd door Marko72 op 31-12-2025 09:50 ]

• Plasmid0
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-01 11:10
eborn schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:52:
[...]

Ik ben benieuwd wat OVO gaat doen de komende weken. Dat is toch mijn primaire oplaadpas en de ervaring leert dat er rond de jaarwisseling nog wel eens gekke dingen gebeuren (opeens oude tarieven, heel hoog, gratis, etc.). Goed om dus even per laadbeurt in de gaten te houden.

Helaas zitten wij uiteraard net niet in het 1.0 gebied. Dynamisch lijkt me in de zomermaanden toch wel voordeliger, hoewel er vast wel een mooie draai aan gegeven wordt >:)
Gekke dingen zijn gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlnf5w8HWZ7u7pAZ6vcSpaHVfQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcpcSDXdRohyW8wBghKR05Fp.png?f=fotoalbum_large

• boyette
Ja ik zie het ook

Weer datzelfde issue met de Vattenfall palen

Ik steek net de stekker erin.
Maar weer ff overgeslagen

Zal eens informeren bij ovo

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 12:54 ]

• Pr088
Waarom? De prijzen van TAP liggen maar iets boven CPO, met een abonnement. Toen ik vorig jaar laadde zat het bij de meeste aanbieders 0-2 ct boven CPO. Waar voel jij je door bedrogen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Brotuck schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb E-Flux de deur uitgedaan en ben met Tap verder gegaan. Gewoon voor het gemak. In principe laad ik 95% thuis, dus ik hoef verder geen duur Ionity/Electroverse/Whatever abbo. Gewoon eens per maand een rekening en thats it.
Electroverse is gratis. Geen abbo en gratis laadpas. Goede dekking. Ideaal voor jou.

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01 15:16
Zojuist geprobeerd een shell recharge pas te bestellen. Ligt het aan mij, of kan als payment method alleen een credit card of paypal worden gebruikt?

Zelfs als ik google pay selecteer pakt ie alleen mijn credit card. Weet iemand dit?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

AvK

Ready Set Go

IngamerX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:27:
Zojuist geprobeerd een shell recharge pas te bestellen. Ligt het aan mij, of kan als payment method alleen een credit card of paypal worden gebruikt?

Zelfs als ik google pay selecteer pakt ie alleen mijn credit card. Weet iemand dit?
Is een week of 2 geleden aangepast. Je kan niet meer betalen met geld via een maandelijkse factuur.
Waren een boel mensen niet blij mee incluis ik.
Heb de ANWB pas besteld, die was na twee dagen al binnen en super simpel te bestellen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• IngamerX
AvK schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:52:
[...]

Is een week of 2 geleden aangepast. Je kan niet meer betalen met geld via een maandelijkse factuur.
Waren een boel mensen niet blij mee incluis ik.
Heb de ANWB pas besteld, die was na twee dagen al binnen en super simpel te bestellen.
Aha

Ik moet zeggen, niet bepaald duidelijk aangegeven, maar moest nog een keer op de pas drukken en toen kon ik alsnog mijn betaalpas selecteren.

Kan dus wel via google pay (en met apple ongetwijfeld ook apple pay). Maar hier gedwongen om mijn betaalinformatie langs big tech te halen en afhankelijkheid van. Vind ik nogal vreemd dat je daartoe gedwongen wordt als je via debet wil betalen.

Heb iig ook alvast de ANWB besteld (y)

Maar wil er nog een paar, kan ze dan gewoon in de auto leggen. Daarover gesproken; welke app gebruiken jullie voor het inzien van de tarieven van verschillende aanbieders voor laadpalen? Is er 1 app aan te raden waarmee gemakkelijk kan worden ingezien wat welke aanbieder in rekening brengt?

Nu verscheidene geprobeerd;
- anwb, shell recharge, charge map; tonen alleen tarieven van eigen netwerk
- tap electric; lijke wel wat vergelijkingsmateriaal te tonen, maar alleen in combinatie met abonnementen bij de verschillende aanbieders

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 15:44

Steeffoon

Smartphone-nerd

IngamerX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Maar wil er nog een paar, kan ze dan gewoon in de auto leggen. Daarover gesproken; welke app gebruiken jullie voor het inzien van de tarieven van verschillende aanbieders voor laadpalen? Is er 1 app aan te raden waarmee gemakkelijk kan worden ingezien wat welke aanbieder in rekening brengt?
Ik gebruik hiervoor ABRP, maar die laat eigenlijk zo vaak niet kloppende prijzen zien, dat ik er een beetje moedeloos van word. Voor de laadpalen in de straten gebruik ik vaak Electroverse (met bijbehorende laadpas). Er is al vaker deze vraag gesteld in het topic; en helaas is er niet 1 app die precies klopt met de werkelijkheid van verschillende laadpassen.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Zjanzjak
IngamerX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
Daarover gesproken; welke app gebruiken jullie voor het inzien van de tarieven van verschillende aanbieders voor laadpalen? Is er 1 app aan te raden waarmee gemakkelijk kan worden ingezien wat welke aanbieder in rekening brengt?
Die app bestaat eigenlijk niet. Is ook altijd de 1 million dollar question in dit topic.
Go Charge heeft een poging gewaagd, is alleen voor NL trouwens, en zo zijn er meerdere apps die het 'proberen' maar elke keer weer is de conclusie dat het het toch niet is.
Dus... heb meerdere apps op je telefoon. ;)
Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik binnen 5 minuten wel het goedkoopste tarief kan uitvogelen in een aantal apps die ik dan check.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:08
Waar komt toch telkens die onuitroeibare vraag naar een prijsvergelijker met de goedkoopste aanbieder vandaan? Net zoals voor een zorgverzekering, autoverzekering, telefoonabo, goedkoopste supermarkt, enz...
DIE BESTAAT NIET EN MOET JE ZELF UITZOEKEN!!!!

Fijne jaarwisseling alvast en een mooi EV jaar in 2026.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:05

BehindCorner

Battlcruiser operational!

PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:04:
Waar komt toch telkens die onuitroeibare vraag naar een prijsvergelijker met de goedkoopste aanbieder vandaan? Net zoals voor een zorgverzekering, autoverzekering, telefoonabo, goedkoopste supermarkt, enz...
DIE BESTAAT NIET EN MOET JE ZELF UITZOEKEN!!!!

Fijne jaarwisseling alvast en een mooi EV jaar in 2026.
Die voorbeelden die je aanhaalt, hoe vaak zoek jij dat per jaar uit? Ik laad geregeld op nieuwe locaties en daarbij is het ook voor mij handig als er een makkelijk overzicht is wat daar dan de voordeligste aanbieder is.

Dat deze (nog) niet bestaat wil toch niet zeggen dat iedereen op voorhand kan weten ?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• PeterZ(on)
BehindCorner schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:11:
[...]

Die voorbeelden die je aanhaalt, hoe vaak zoek jij dat per jaar uit? Ik laad geregeld op nieuwe locaties en daarbij is het ook voor mij handig als er een makkelijk overzicht is wat daar dan de voordeligste aanbieder is.

Dat deze (nog) niet bestaat wil toch niet zeggen dat iedereen op voorhand kan weten ?
Het ging mij ook om het idee, en je hebt gelijk dat je dat niet dagelijks doet, en zelfs daar lukt het niet om de goedkoopste te vinden. Zoek naar de goedkoopste aanbieder van willekeurig iets en bij elke prijsvergelijker krijg je een andere uitkomst.
Kun je nagaan hoe lastig het gaat worden met honderden laadbieders en ontelbare laadlocaties. Wie gaat dat allemaal uitzoeken en vooral bijhouden? En wat als het onjuist is?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• boyette
IngamerX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:27:

je kan paypal kiezen en daar je bankrekening aan koppelen

dan betaal je gewoon direct via de bank uiteindelijk als je geen paypal saldo hebt

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-01 14:36
Ben redelijk nieuw in laadpas en laadpaal land. Laatst voor het eerst bij een semi publieke paal geladen. Weet iemand met welke pas je bij overheidsterreinen het goedkoopst kan laden? Mijn werkgever (RWS) zegt dat het laden 45ct incl btw zou zijn. Vattenfall Incharge rekende 53ct incl btw. Heb hen vervolgens gemaild om eens te vragen hoe ik vooraf deze kosten had kunnen weten. Dit is hun reactie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Best belachelijk imho, ik ken eigenlijk geen enkele andere dienst / product die ik kan afnemen waarbij het op geen enkele manier mogelijk is om vooraf te kosten te achterhalen.

• boyette
Snuurtje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:41:
Ben redelijk nieuw in laadpas en laadpaal land. Laatst voor het eerst bij een semi publieke paal geladen. Weet iemand met welke pas je bij overheidsterreinen het goedkoopst kan laden? Mijn werkgever (RWS) zegt dat het laden 45ct incl btw zou zijn. Vattenfall Incharge rekende 53ct incl btw. Heb hen vervolgens gemaild om eens te vragen hoe ik vooraf deze kosten had kunnen weten. Dit is hun reactie:

***members only***

Best belachelijk imho, ik ken eigenlijk geen enkele andere dienst / product die ik kan afnemen waarbij het op geen enkele manier mogelijk is om vooraf te kosten te achterhalen.
Dit is zakelijke wereld.
En dat werkt Anders en dit is min of meer een kwestie van testen of je moet weten welke cpo en backend wordt gebruikt

Een pas van Vattenfall bijvoorbeeld zal bijna altijd een opslag rekenen of een vast tarief wat bij die cpo gebruikelijk is.

Probeer eens electroverse of tango of anwb of Greenchoice bijv dan hebben we een uitgangspunt

Veel passen zullen ook geweigerd worden hier

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:44
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:18:
[...]

Het ging mij ook om het idee, en je hebt gelijk dat je dat niet dagelijks doet, en zelfs daar lukt het niet om de goedkoopste te vinden. Zoek naar de goedkoopste aanbieder van willekeurig iets en bij elke prijsvergelijker krijg je een andere uitkomst.
Kun je nagaan hoe lastig het gaat worden met honderden laadbieders en ontelbare laadlocaties. Wie gaat dat allemaal uitzoeken en vooral bijhouden? En wat als het onjuist is?
En dit is dus exact de reden dat de EU laadpaal tarieven moet reguleren, bijvoorbeeld door een prijs API verplicht te stellen. Ik kwam recent bij een hotel nog een 11 kW paal tegen die een schandalige 1,07 euro/kWh + kleefboete na 4 uur bleek te kosten, aldus de gare app van de aanbieder. Wat de prijs was via mijn eigen pasjes (o.a. ANWB) heb ik niet kunnen achterhalen.

• boyette
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:00:
[...]

En dit is dus exact de reden dat de EU laadpaal tarieven moet reguleren, bijvoorbeeld door een prijs API verplicht te stellen. Ik kwam recent bij een hotel nog een 11 kW paal tegen die een schandalige 1,07 euro/kWh + kleefboete na 4 uur bleek te kosten, aldus de gare app van de aanbieder. Wat de prijs was via mijn eigen pasjes (o.a. ANWB) heb ik niet kunnen achterhalen.
Dat zal niet gaan gebeuren
Er is geen enkele reden om dit te reguleren
Hooguit dat de zichtbaarheid van de tarieven wel verder gereguleerd gaat worden maar dat kan nooit gelden voor semi publieke palen zoals die van dat hotel.

In het hotel heeft alles een andere prijs dan daar om de hoek

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 23:02 ]

• PeterZ(on)
[...]

Voor de actuele bezetting van een snellader komt er in 2026 wel de verplichting om dit publiek te maken via een app of site, maar de tarieven valt gewoon onder de vrije concurrentie. Misschien dat er ooit iets komt als een maximum prijs net zoals dat voor de brandstof in Belgie geldt, heb ik wel eens gelezen.

Verder is elke aanbieder verplicht de prijs kenbaar te maken, zoniet gewoon klagen bij de ACM en zeker niet laden bij zo'n aanbieder. Laders bij hotels zou ik sowieso altijd voorzichtig zijn.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:44
boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:02:
[...]

Hooguit dat de zichtbaarheid van de tarieven wel verder gereguleerd gaat worden maar dat kan nooit gelden voor semi publieke palen zoals die van dat hotel.

In het hotel heeft alles een andere prijs dan daar om de hoek
Deze paal was geen eigendom van het hotel maar van een kleinere speler. Het hotel kon mij ook niets vertellen over de kosten.

De EU werkt onder het fit for 55 programma al aan regulatie maar dat gaat zoals met alles binnen de EU tergend langzaam. Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

Ik zie de nachtelijke kleeftarieven ook graag verdwijnen. Ik ga om 3 uur snachts echt de auto niet verzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 31-12-2025 23:21 ]

• boyette
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:20:
[...]

Deze paal was geen eigendom van het hotel maar van een kleinere speler. Het hotel kon mij ook niets vertellen over de kosten.

De EU werkt onder het fit for 55 programma al aan regulatie maar dat gaat zoals met alles binnen de EU tergend langzaam. Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

Ik zie de nachtelijke kleeftarieven ook graag verdwijnen. Ik ga om 3 uur snachts echt de auto niet verzetten.
Ja dat kan wel zo zijn
Maar het staat op het terrein van het hotel en dat maakt het een semi publieke paal

Anders kan je in elke app gewoon vooraf het tarief zien

Overigens transparantie van tarieven maakt ze nog niet lager

Dit geldt ook bijv voor campings en vakantieparken en bedrijfsterreinen met besloten parkeerterreinen

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 23:23 ]

• PeterZ(on)
Kameelstok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:20:
[...]
Als de prijs duidelijk op de paal staat / voor aanvang wordt vermeldt is het snel gedaan met de extreem dure palen.

En welke prijs van de 162 aanbieders moet er dan op komen te staan? Want als je de CPO prijs erop zet en jij laadt met een andere aanbieder klopt het weer niet. Gaat dus niet gebeuren lijkt mij.

Kleeftarieven hebben ook de aandacht van de EU heb ik begrepen want die zijn echt belachelijk in de nacht.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-01 19:44
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:24:
[...]

En welke prijs van de 162 aanbieders moet er dan op komen te staan? Want als je de CPO prijs erop zet en jij laadt met een andere aanbieder klopt het weer niet. Gaat dus niet gebeuren lijkt mij.

Kleeftarieven hebben ook de aandacht van de EU heb ik begrepen want die zijn echt belachelijk in de nacht.
Klagen kan in een ander topic: Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Overigens niet specifiek voor jou Peter, meer voor de laatste reacties in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeVre op 01-01-2026 00:54 ]

• PeterZ(on)
Nou ik ben toch zeker niet degene die klaagt.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-01 19:44
PeterZ(on) schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:53:
[...]

Nou ik ben toch zeker niet degene die klaagt.
Eens, ik heb mijn post aangepast

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:05

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Heeft iemand het al eens onderzocht wat er nodig is om een ‘tweakers’ laadpas op te zetten?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• boyette
BehindCorner schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:57:
Heeft iemand het al eens onderzocht wat er nodig is om een ‘tweakers’ laadpas op te zetten?
daar komt heel wat bij kijken om een MSP op te zetten.
is een complete BV met personeel en je zult ook contracten met CPOs moeten gaan afsluiten

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-01 18:59
Snuurtje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:41:

***members only***

Probeer te achterhalen welke cpo/msp de paal geplaatst heeft. Een laadpas daarvan zal normaal het goedkoopst zijn.

Zoals Peter al aangeeft, het tarief op de paal (bij snelladers zie ik dat al) zal van de cpo zijn en niet van de tientallen laadpassen.

• IngamerX
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:45:
[...]

Die app bestaat eigenlijk niet. Is ook altijd de 1 million dollar question in dit topic.
Go Charge heeft een poging gewaagd, is alleen voor NL trouwens, en zo zijn er meerdere apps die het 'proberen' maar elke keer weer is de conclusie dat het het toch niet is.
Dus... heb meerdere apps op je telefoon. ;)
Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik binnen 5 minuten wel het goedkoopste tarief kan uitvogelen in een aantal apps die ik dan check.
Ja precies, dus toch nog altijd niets veranderd sinds het item van Hachy in Kassa 5 jaar geleden. Kamerlid die zwaaide met de ACM dreiging. Weinig van terecht gekomen dus.. weer typisch voorbeeld van de hedendaagse slagkracht en competentie van onze overheidsfunctionarissen.. zucht.

Kunnen niets anders doen dan de vraag blijven stellen/terugzien. Dank iig (y)
boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:20:
[...]

je kan paypal kiezen en daar je bankrekening aan koppelen

dan betaal je gewoon direct via de bank uiteindelijk als je geen paypal saldo hebt
Ja idd zag die mogelijkheid ook. Though geen big tech, toch weer een Amerikaanse tussenpartij. Erg jammer geen directe koppeling met banken.

• boyette
IngamerX schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Ja precies, dus toch nog altijd niets veranderd sinds het item van Hachy in Kassa 5 jaar geleden. Kamerlid die zwaaide met de ACM dreiging. Weinig van terecht gekomen dus.. weer typisch voorbeeld van de hedendaagse slagkracht en competentie van onze overheidsfunctionarissen.. zucht.

Kunnen niets anders doen dan de vraag blijven stellen/terugzien. Dank iig (y)

[...]

Ja idd zag die mogelijkheid ook. Though geen big tech, toch weer een Amerikaanse tussenpartij. Erg jammer geen directe koppeling met banken.
Dat is gewoon gemakzucht waarom iets zelf inrichten als dat ook simpel kan zonder kosten

Maar welke bank heb je dan?

Want er is wss nog een directe oplossing via je eigen bank

• Snuurtje
[...]

Heel raar dit soort praktijken. Je moet toch vantevoren weten wat je gaat betalen...

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:13
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:48:

Heel raar dit soort praktijken. Je moet toch vantevoren weten wat je gaat betalen...
Je koopt iets, dan heb je als koper ook een 'onderzoeksplicht', als je daar vanaf ziet, of niet aan kunt voldoen (om welke reden dan ook) is het je eigen keuze (en risico) om daar te laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Snuurtje
Peter-036 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Je koopt iets, dan heb je als koper ook een 'onderzoeksplicht', als je daar vanaf ziet, of niet aan kunt voldoen (om welke reden dan ook) is het je eigen keuze (en risico) om daar te laden.
Ja je kan kiezen om helemaal niet te laden. Maar kan jij andere producten of diensten noemen waarbij hetzelfde geld? Dat je geen enkele optie hebt om vooraf de prijs te achterhalen? Dat dat hierbij niet kan blijft iets aparts.

Je zou toch zeggen: Ik ken de prijs die de semi publieke paal zelf rekent. Vattenfall kan mij hun standaard opslag vertellen, dan kan ik het zelf uitrekenen. Maar zelfs dat kunnen ze niet.

• PeterZ(on)
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Ja je kan kiezen om helemaal niet te laden. Maar kan jij andere producten of diensten noemen waarbij hetzelfde geld? Dat je geen enkele optie hebt om vooraf de prijs te achterhalen? Dat dat hierbij niet kan blijft iets aparts.

Je zou toch zeggen: Ik ken de prijs die de semi publieke paal zelf rekent. Vattenfall kan mij hun standaard opslag vertellen, dan kan ik het zelf uitrekenen. Maar zelfs dat kunnen ze niet.
Dit onderwerp is hier tot vervelens toe besproken, hiervoor is een draadje waar je je ongenoegen kunt uiten. Dus graag daar verder en niet hier. Dank. Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• janne_nl
Semi publiek...een plek.waar dus niet iedereen kan komen/kopen. Dat zal nooit gereguleerd worden.

Voor elke publieke paal kun je jn de laadpasapp opzoeken wat je betaald.

En reguleren....kunnen we nu helemaal niets alleen? We hebben al regels zat toch.

Een verplichte API zie ik nog wel wat in.

• boyette
Snuurtje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
[...]

dat kan niet want er is niet altijd een standaard opslag

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

boyette schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:02:
[...]

Dat vind ik een vreemde opmerking.
Dus je zou het ook ok vinden dat de prijzen van benzine niet op de pomp staan, dat die online nauwelijks te vinden zijn en dat als je met een ING pas betaalt het opeens 20% meer kost als wanneer je met een Rabobank pas betaalt?

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PeterZ(on) schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:24:
[...]

Dan moet de aanbieder van de laadpas zijn tarieven openbaar maken. Van elke laadpaal waar hij een contract mee heeft.
Dat is echt niet lastig of teveel gevraagd.

• boyette
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Dat vind ik een vreemde opmerking.
Dus je zou het ook ok vinden dat de prijzen van benzine niet op de pomp staan, dat die online nauwelijks te vinden zijn en dat als je met een ING pas betaalt het opeens 20% meer kost als wanneer je met een Rabobank pas betaalt?
Dat heeft er niets mee te maken.

Pomp = publiek

Dit gaat hier over semi-publiek

Dus een pomp in de haven waar alleen personeel bij kan komen geen passanten

• boyette
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dan moet de aanbieder van de laadpas zijn tarieven openbaar maken. Van elke laadpaal waar hij een contract mee heeft.
En zelfs dat lost het probleem niet op
Want sommige tarieven wijken daar dus weer van af..

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:38
boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat heeft er niets mee te maken.

Pomp = publiek

Het heeft er inderdaad niets mee te maken, maar het gaat in het beginsel om het verkopen van een dienst (laden) zonder duidelijk kenbaar te maken wat het gaat kosten. Het boeit dus eigenlijk zo niet zo waar die paal staat en wie 'm mag gebruiken.

Neem bijvoorbeeld een hotel. Het laden is enkel toegankelijk voor gasten, maar dan nog lijkt het me vrij normaal dat het hotel ook een plicht heeft om gasten te informeren over de kosten daarvan. Publiek of semi-publiek maakt wat mij betreft niets uit.

En zoals het dan vaker gaat in zo'n opkomende markt waar zaken slecht worden geïmplementeerd door de spelers in die markt, zorgt onze regelgeving er dan maar voor dat het alsnog op een wenselijke manier gebeurt.

Have you tried turning it off and on again?

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59
Lichte prijsaanpassing bij Vattenfall in de Gelderland concessie. Zit nu op 0,36ct . OVO heeft die prijs correct overgenomen overigens.

• Wolly
  • Niet online
Fiorano schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:29:
Lichte prijsaanpassing bij Vattenfall in de Gelderland concessie. Zit nu op 0,36ct . OVO heeft die prijs correct overgenomen overigens.
36 cent

• Of-Aaargh
  • Nu online
In Noord-Brabant ook een verlaging met iets meer dan één cent. Van 33,8 ct/kWh naar 32,56 ct/kWh voor de oudere palen, en van 47,41 ct/kWh naar 46,13 ct/kWh voor de palen die vanaf 2024 zijn geplaatst.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat rijmt niet helemaal met een laadpaal bij een hotel waar ook klanten mogen laden. Klanten zijn derden, geen personeel, daar moet je tarieven voor beschikbaar stellen. En ik vind dat dat wettelijk geregeld moet worden.
Nee, het argument "maar het is semi-publiek" gaat niet op. Datzelfde hotel komt er ook niet mee weg om geen prijzen voor hun kamers te publiceren en bij afrekenen te zeggen "oh, je hebt een ING bankpas? Dan is dat 20% toeslag op de prijs die we je nu communiceren en oh je kamer was om 8 uur nog niet beschikbaar dus dan rekenen we nog bedrag x per minuut extra".

• Peter-036
Maar die hogere kosten bij een laadpaal worden er bij op gezet door de MSP/uitgever van jouw pasje.
Hoe moet de CPO weten met welke pas jij gaat laden?
Overigens weten 'ze' bij de receptie van een hotel meestal niet van wie de laadinfrastructuur is, en wanneer ze dat wel weten, hoeveel extra administratie is er nodig om per MSP te kunnen vertellen wat de eventuele opslag is.
Nog afgezien van het werk om een dergelijke database up to date te houden, dat lukt kennelijk ook niet alle MSP's snel genoeg.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Peter-036
[...]

• janne_nl
Dat doet die ook, alleen waar de eigenaar van de paal zegt dat hij niet zichtbaar mag zijn in de app laat de app niet niet zien wat het tarief is.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-01 16:44
Nu bij mijn nieuwe Tesla het jaartje gratis superchargen er op zit, kom ik er achter dat de overdagtarieven fors verhoogd zijn in vergelijking met vorig jaar. Nu laad ik meestal thuis, maar staat er in januari weer een wintersport op de planning.

Zijn er ondertussen alternatieven (al dan niet met een maandabonnement) die ik beter kan gebruiken richting Oostenrijk, of blijft met die prijsverhogingen Tesla alsnog de goedkoopste?

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
Heb OVO nu ook geactiveerd, komende maanden ben ik gebonden aan openbare laadpalen in Zuid-Holland en Overijssel en dan is het Light abonnement met 10% korting best oke :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Pr088
--Christiaan-- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:29:
Nu bij mijn nieuwe Tesla het jaartje gratis superchargen er op zit, kom ik er achter dat de overdagtarieven fors verhoogd zijn in vergelijking met vorig jaar. Nu laad ik meestal thuis, maar staat er in januari weer een wintersport op de planning.

Zijn er ondertussen alternatieven (al dan niet met een maandabonnement) die ik beter kan gebruiken richting Oostenrijk, of blijft met die prijsverhogingen Tesla alsnog de goedkoopste?
Het belangrijkste is om eerst na te gaan welke aanbieders goed vertegenwoordigd zijn langs de route. Met een Tesla (en een Tesla-abonnement neem ik aan?) is Supercharging waarschijnlijk nog steeds goedkoop. Ionity (goedkoop, maar ook populair in het wintersportseizoen), EnBW (vaak rustiger, goede kwaliteit) en Electra (Frankrijk) kun je onderzoeken. Voor Zwitserland, Oostenrijk zit ik niet goed in de materie, daar kom ik nauwelijks tot nooit. TIWAG misschien?

Electra werkt inmiddels samen met FastNed en Ionity. Je krijgt met een abonnement dus soms ook korting bij de andere aanbieders (niet enorm, maar het scheelt zo'n 10 cent).

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 02-01-2026 10:55 ]

• Peter-036
Dat hebben ze (meestal) al wel gedaan, op hun eigen website of in hun eigen app, of het volledig up to date houden (te-)veel moeite is is dan de volgende vraag.
Maar deze 'discussie' is meer op z'n plaats in Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• boyette
Maasluip schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Dat rijmt niet helemaal met een laadpaal bij een hotel waar ook klanten mogen laden. Klanten zijn derden, geen personeel, daar moet je tarieven voor beschikbaar stellen. En ik vind dat dat wettelijk geregeld moet worden.
Nee, het argument "maar het is semi-publiek" gaat niet op. Datzelfde hotel komt er ook niet mee weg om geen prijzen voor hun kamers te publiceren en bij afrekenen te zeggen "oh, je hebt een ING bankpas? Dan is dat 20% toeslag op de prijs die we je nu communiceren en oh je kamer was om 8 uur nog niet beschikbaar dus dan rekenen we nog bedrag x per minuut extra".
Het hotel publiceert die prijzen wel
Die staan vaak aangegeven bij de receptie of in het boekje op de kamer of op de website.

• boyette
In Brabant cent goedkoper nu 28 cent
Ovo issue van 1 januari is ook verholpen

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-01 16:44
Pr088 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Het belangrijkste is om eerst na te gaan welke aanbieders goed vertegenwoordigd zijn langs de route. Met een Tesla (en een Tesla-abonnement neem ik aan?) is Supercharging waarschijnlijk nog steeds goedkoop. Ionity (goedkoop, maar ook populair in het wintersportseizoen), EnBW (vaak rustiger, goede kwaliteit) en Electra (Frankrijk) kun je onderzoeken. Voor Zwitserland, Oostenrijk zit ik niet goed in de materie, daar kom ik nauwelijks tot nooit. TIWAG misschien?

Electra werkt inmiddels samen met FastNed en Ionity. Je krijgt met een abonnement dus soms ook korting bij de andere aanbieders (niet enorm, maar het scheelt zo'n 10 cent).
Dank! Heb inderdaad een SC-abonnement (die heb je automatisch gratis als je Tesla rijdt), dus in Duitsland zo te zien om en nabij de 50 ct/kWh.

Electra net bekeken, maar bij Ionity en Fastned 64 ct, wel bij hun eigen palen 39 ct, maar die zijn er maar erg weinig op de route, dat is niet handig qua flexibiliteit.

Ionity-abbo van 11,99 per maand is ook 39 ct. Dat lijkt me dan voor nu het goedkoopst, of zijn er nog andere plekken waarmee je Ionity onder de 39 ct krijgt?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
boyette schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Het hotel publiceert die prijzen wel
Die staan vaak aangegeven bij de receptie of in het boekje op de kamer of op de website.
Post hier een link naar een hotel website waarop het laadtarief is aangegeven.
Eéntje maar, dan geloven we je.

• Wolly
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Alstu
In samenwerking met Valk Energy beschikt de parkeergarage van Van der Valk Hotel Utrecht over 12 elektrische oplaadpunten.

De kosten zijn €0,60 per KWH

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:38
Lastig discussiëren zo als we selectief gaan reageren om toch een punt te maken. Lekker boeiend allemaal of het op de hotelwebsite staat van een willekeurig hotel.

Have you tried turning it off and on again?

• PeterZ(on)
Ik had in oktober in Frankrijk een overnachtingshotel op het oog met een aantal laadpalen, zelfs een popup op de site, maar geen prijzen erbij. Een email verstuurt met de vraag hoe of wat, geen antwoord. Later nog een reminder gestuurd maar is ook nooit beantwoord. Dus niet geboekt maar gekozen voor een ander hotel. Zo simpel kan het zijn, geen prijs/antwoord is dus een andere aanbieder nemen want keus genoeg. :)

• Zjanzjak
--Christiaan-- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:29:

Check ook even het meer gebruikelijke topic hiervoor; Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 15:50
ASW1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:
[...]

voor mij persoonlijk boeit het niet; per definitie laad ik niet bij hotel (uitgezonderd waar Tesla laders staan). Ik ga liever laden in de buurt liever via snellader waarvan prijzen bekend zijn. Al 2x meegemaakt dat ondanks de prijs die hotel aangeeft een andere (lees hogere) afrekening uiteindelijk volgt. ook niet altijd duidelijk over kleef tarieven bij hotels

[ Voor 8% gewijzigd door hopiconjo op 02-01-2026 14:23 ]

• krakendmodem
  • Laatst online: 02-01 18:22
De energiebelasting op elektricteit is dus verwerkt in de prijzen, deze is namelijk met 1,2 cent gedaald: https://vandebron.nl/blog...asting-en-netbeheerkosten

Totalenergies heeft de website (uiteraard) nog niet aangepast: https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
Er klopt ook weinig van die 0,44 cent (Friesland), ondanks alle greenflux-tax drama zie ik nog steeds 46 cent per kwh afgetikt worden op de laadpas (in 2025). Tsja, zakelijke laadpas; dus m'n werkgever ligt er niet wakker van..

Ik verwacht eigenlijk dat total dan ook de prijzen met grofweg 1,2 cent laat zakken; tot zover is dit nog niet aangepast, dan zou ik de auto vannacht even moeten opladen om te zien of dit is aangepast.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59
En dat scheelt je bij OVO nu 2ct, zal in de afronding zitten 👌🏻
Pagina: 1 ... 240 241 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2