EVMaximizer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:34:
[...]
Nee, dat is naar mijn mening niet uitzonderlijk. Met mijn Nissan Leaf heb ik over een afstand van 20.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh per 100 kilometer gerealiseerd. Als je daar een geschatte 15% laadtverlies bij optelt, kom je nog steeds op een prima efficiëntie. Uit diverse onderzoeken blijkt bovendien dat laden via één fase doorgaans hogere laadverliezen oplevert dan laden via drie fasen.
Wat ik me afvraag, is waar die nadruk op snelladen toch vandaan komt. In de beginjaren van elektrische voertuigen werd juist vaak geadviseerd om elke mogelijkheid voor AC-laden te benutten. Wanneer ik onderweg voldoende energie kan bijladen om de terugreis vanuit bijvoorbeeld een Duitse supermarkt af te leggen, en dat ook nog tegen een gunstiger tarief, dan heb ik mijn doel al bereikt. Ik vertrek dan immers met een voller accupakket dan waarmee ik aankwam, waardoor ik thuis geen gebruik hoef te maken van een publieke laadpaal.
Bovendien zijn veel AC-laadpalen in Duitsland 22 kW. Als je voertuig laden via drie fasen ondersteunt, een gemiddeld verbruik heeft van circa 11 kWh per 100 kilometer, en ook daadwerkelijk met 22 kW op drie fasen kan laden, dan kun je in relatief korte tijd bijna 200 kilometer aan bereik bijladen. Ondertussen kunnen de kinderen rustig spelen of iets eten bij een McDonald's, om maar een voorbeeld te noemen.
Het is wél vrij uitzonderlijk zie bijv.
https://www.spritmonitor....5&minkm=20000&powerunit=2 waar we 87 individuen treffen die met de Leaf ook die 20k km gereden hebben. Dan kom jij op een gedeelde 4e plek uit van de 87. Jij rijdt uitzonderlijk zuinig en scoort beter dan 95% van de rijders (met 20k+ kilometers (!)). Jij rijdt al 21% zuiniger dan de 10e uit lijst. Waarbij het gemiddelde bij deze set aan rijders uitkomt op 16,32 kWh/100km.
Een vergelijkbaar beeld treffen we op autoweek.nl met:
https://www.autoweek.nl/a...ssan-leaf-in-de-praktijk/ waar m.i. hetzelfde beeld geschetst wordt: je kunt heel zuinig rijden
als je dit wilt. En ik geloof dat jij dit wilt (getuige je posts én je username), maar dit is niet een accuraat beeld voor het gros van de EV-rijders.
Wat een groot verschil is tussen 'vroeger' qua EVs en tegenwoordig is dat we WLTPs van ~300km eigenlijk niet meer zien. Je kunt op één accu gewoon ver komen ABC is ook lang niet meer zo nodig en relevant zeker omdat het snellader netwerk ook een veel betere dekking heeft. Anders moest je wel laden bij een AC-lader omdat je je volgende rit niet zou halen, nu haal je je volgende rit én mocht die rit toch uitzonderlijk ver zijn haal je je rit met 10 min snelladen wel. En in die 13* min snelladen trek je evenveel kWh'tjes in je accupakket als je met een 11 kW lader zou doen in 3 uur (als je geluk hebt met gedeelde laders).
*nu ben ik mij bewust dat ik zeer efficiënte auto heb die slecht vergelijkbaar is met een Nissan Leaf, maar dit soort laadcurves en praktijksituaties worden meer en meer standaard.
In mijn voorbeeld van gisteravond laad net geen 33 kWh in 13 minuten wat mijn bereik van 43 km naar 242 km mag verlengen.
Een van de weinige redenen om AC te gaan laden is vooral omdat het goedkoper is, 33,45 kWh op de rekening voor €26,78 is toch een 80ct. Bij mij in de straat is het 'maar' 55 ct met diezelfde laadpas. Met een Vattenfal pas zou ik daar voor 37,5 ct/kWh kunnen laden.
Al met al een verschil van €12, maar dat had ook moeten betekenen dat ik voor die €12 wel die 33 kWh had moeten kunnen laden in de tussentijd want op de locatie waar ik mij bevond had ik alleen op loopafstand (3 minuten) drie 65 ct palen tot mijn beschikking en een betaalbare congestie-paal van Vattenfal (ook 37,5 ct) was toch een zekere minuut of 6 lopen.
Daarbij moet ik dan ook eerlijk bekennen dat ik die 12 minuten lopen ook onprettig vind, ik wil gewoon redelijk in de buurt kunnen parkeren van mijn afspraak, want het was gisteren dan wel droog - maar warm was het ook - met zweet op mijn rug aankomen vind ik ook niet fijn. En om 21.00 weer een paar minuten moeten gaan lopen zodat ik daarna naar huis kan heb ik ook geen trek in.
Ik denk dat het mij die paar euro wel waard zal zijn, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat enkel denk omdat ik mijn eigen energie niet betaal. Als ik het wel zou moeten betalen had ik dit hele probleem opgelost door vóór mijn afspraak de auto thuis voller te laden waardoor ik niet een goedkope AC-paal zou moeten zoeken óf bij een (dure) snellader zou moeten gaan laden.
Dat komt dan weer terug op het feit dat de hedendaagse EVs gewoon behoorlijk ver kunnen op één accu. Daarbij was deze rit (en andere weekendritten (tot dusver) een totaal van 220 km. Dat is ook te redden met wat oudere EVs zeker als je daarbij meeneemt dat de auto twee nachten gewoon thuis heeft gestaan.