[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 239 240 Laatste
Acties:

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-12 12:03
BehindCorner schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:37:
Vandaag voor het eerst een snellader gebruikt in Duitsland, met een MTC europa zakelijke kaart. Er waren 4 aanbieders op de laadlocatie, is er een manier om te snel te zien welke het goedkoopst gaat zijn?

Achteraf kan je het in de app terug zien, in dit geval betaalde ik (mijn werkgever) nu 0,97 euro per kWh..
De app Ladefuchs geeft overzicht. Typisch Nederlandse kaarten worden helaas daarin niet ondersteunt. De chargeprice app geeft ook veel info voor weer een aantal andere kaarten,

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Vandaag voor het eerst een snellader gebruikt in Duitsland, met een MTC europa zakelijke kaart. Er waren 4 aanbieders op de laadlocatie, is er een manier om te snel te zien welke het goedkoopst gaat zijn?

Achteraf kan je het in de app terug zien, in dit geval betaalde ik (mijn werkgever) nu 0,97 euro per kWh..
In de app van je laaspas? Mijn Ayvens laaddruppel is een travelcard en kan ik de prijzen in de app zien en ook laadsessies met de app starten.
Zeker handig om altijd even te controleren omdat er palen zijn waar je na volladen en/of X minuten extra moet betalen.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:04

Dat is in elk geval bizar duur.
MTC ken ik niet, wel vroeger als tankpas zoiets gehad. Ik zou verwachten dat er een app bij zit die de vraag moet kunnen beantwoorden.
Zij hebben waarschijnlijk een of andere vorm van een cost plus model, oftewel ze berekenen CPO tarief aan je door + nog iets voor hun service, dat kunnen startkosten zijn, of een opslag per kWh of een combi daarvan. Als je geen bruikbare MTC app hebt, maar wel die systematiek kent kun je ook inschatten wat het kost als je CPO tarief weet, bijvoorbeeld door even op hun app of website te kijken of in een generieke app zoals hier regelmatig voorbij komen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12 11:04
boyette schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:50:
[...]

Ovo
Electroverse
Greenchoice
Tango (nieuwe app)
Hier in Utrecht is op verschillende palen de Charge-assist app (met google pay) net een paar cent goedkoper (soms afhankelijk van het tijdstip). Dus die zou ik zelf ook bij je rijtje zetten.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-12 18:56
Gisteren voor de eerste keer geladen bij een snellader, althans dat dacht ik. Via de ANWB app een snellader gekozen (Totalenergies, Aanwas Roosendaal), waarbij in de app is aangegeven dat deze 500kW is. Daar aangekomen met een volledig geoptimaliseerde accu (theoretische laadsnelheid 127 kW), bleek de daadwerkelijk laadsnelheid maar 28 kW.
Vandaag e.a.a. nagekeken in o.a. de Skoda app en op Google Maps, blijkt deze snellader alleen 30kW beschikbaar te hebben en de 300kW optie is niet beschikbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze informatie in de ANWB app te voorschijn te halen? Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
We hadden nu een alternatief voorhanden, maar als dit de enige lader in de omgeving zou zijn geweest waren we aardig de pineut geweest.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12 11:32
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:10:
Gisteren voor de eerste keer geladen bij een snellader, althans dat dacht ik. Via de ANWB app een snellader gekozen (Totalenergies, Aanwas Roosendaal), waarbij in de app is aangegeven dat deze 500kW is. Daar aangekomen met een volledig geoptimaliseerde accu (theoretische laadsnelheid 127 kW), bleek de daadwerkelijk laadsnelheid maar 28 kW.
Vandaag e.a.a. nagekeken in o.a. de Skoda app en op Google Maps, blijkt deze snellader alleen 30kW beschikbaar te hebben en de 300kW optie is niet beschikbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze informatie in de ANWB app te voorschijn te halen? Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
We hadden nu een alternatief voorhanden, maar als dit de enige lader in de omgeving zou zijn geweest waren we aardig de pineut geweest.
Welke lader waar precies ?

• JPD68

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:01
Ik denk dat je de verkeerde heb gepakt, er schijnen namelijk 2 snelladers te zijn die maar max 30 leveren.
Waarom trouwens niet een afslag eerder (of later, al naar gelang je vandaan kwam) en bij Tesla V4 geladen naast de Mac?
Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
Als toevoeging, ik ga altijd een paar apps af voor info, Chargemap o.a.., raad je aan om ook een aantal andere apps in de toekomst na te gaan.

Ah, zie nu in Chargemap dat de 2 300 buiten gebruik zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Zjanzjak op 15-12-2025 11:21 ]

• JPD68
Zjanzjak schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde heb gepakt, er schijnen namelijk 2 snelladers te zijn die maar max 30 leveren.
Waarom trouwens niet een afslag eerder (of later, al naar gelang je vandaan kwam) en bij Tesla V4 geladen naast de Mac?
Als toevoeging, ik ga altijd een paar apps af voor info, Chargemap o.a.., raad je aan om ook een aantal andere apps in de toekomst na te gaan.
Dat het niet de goede laders zijn snap ik ook, maar er staan er twee en bij allebei was 30kW de max9en volgens de ANWB dus 500kW). Deze gekozen omdat ik deze afslag moest hebben en graag wou laden voordat ik bij mijn bestemming aankwam, waar weinig mogelijkheden waren om op te laden.
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat. De ANWB app gebruikte ik om de prijs te vergelijken met een andere aanbieder.
We laden echt sporadisch openbaar (2x in 12.000 km) dus erg onervaren in het vinden van de juiste lader.

• Zjanzjak
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:24:
Dat het niet de goede laders zijn snap ik ook, maar er staan er twee en bij allebei was 30kW de max9en volgens de ANWB dus 500kW). Deze gekozen omdat ik deze afslag moest hebben en graag wou laden voordat ik bij mijn bestemming aankwam, waar weinig mogelijkheden waren om op te laden.
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat. De ANWB app gebruikte ik om de prijs te vergelijken met een andere aanbieder.
We laden echt sporadisch openbaar (2x in 12.000 km) dus erg onervaren in het vinden van de juiste lader.
Tip van Flip, vertrouw nooit op 1 app. :)

Velen antwoorden hier dan weer op dat ze het kolder vinden.
Dat er wat aan gedaan moet worden.
Het niet transparant is.
En ga zo maar door.
Maar ja, regulering is onderweg maar dat kan nog wel een poosje duren.

Tot die tijd, het is zoals het is.

Dus installeer een aantal laadapps en ga er een paar af in het vervolg eer je openbaar gaat laden. ;)

Mijn 'riedeltje' is vaak (in Nederland);

- Go Charge app
- Electroverse app
- Chargemap app
- ANWB app
- E-Flux (of ROAD tegenwoordig geloof ik) app
Vattenfall en Chargefinder optioneel, of andere waarvan ik denk dat ze hulpzaam kunnen zijn.

Succes de volgende keer!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
DjMark schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:44:
[...]

Hier in Utrecht is op verschillende palen de Charge-assist app (met google pay) net een paar cent goedkoper (soms afhankelijk van het tijdstip). Dus die zou ik zelf ook bij je rijtje zetten.
Hoe doe je dat dan, met de Charge assist app? Ik heb Google pay bij de betaalmethoden staan, maar toch krijg ik bij alle palen die ik op de kaart kies de melding "Uw huidige betaalmethodes worden niet ondersteund door dit station". En de enige optie om dan een betaalmethode toe te voegen is dan 'EV laadpas'.

[edit, geprobeerd in Utrecht, in die stad werkt het blijkbaar wel, maar het hangt dus blijkbaar erg van de locatie af of Charge assist werkt.]

[ Voor 10% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-12-2025 11:55 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-12 17:26
Volgens StreetView (zoom in, label te lezen) staan daar gewoon 300kW-laders. Was je aan een van deze units aangekoppeld of een andere?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS2A1aBE_6nvOpuGNrRtzO1LjEA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lUWqzqtS1n7igbfG1ISre0uc.png?f=fotoalbum_medium

Volgens Electroverse is 1 van de twee units nu buiten gebruik. Kan zijn dat er een storing mee is/was en dat de laadsnelheid daarom lager lag.
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:24:
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat.
Wat staat daar voor informatie dan? 30kW?

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 15-12-2025 11:59 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Frizzle
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12 14:04
Ik laad tegenwoordig via OVO vanwege de 10% korting, maar op de factuur zie ik dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld ANWB, de prijzen die je ziet exclusief BTW zijn. Dat maakt OVO een stuk minder interessant.

Ik kan nergens terugvinden of dit klopt of dat meerdere mensen het is opgevallen in dit forum.
Is dit bij andere ook het geval?

Factuur verkeerd begrepen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Frizzle op 15-12-2025 14:21 . Reden: I stand corrected ]

• JPD68
gertvdijk schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:57:
Volgens StreetView (zoom in, label te lezen) staan daar gewoon 300kW-laders. Was je aan een van deze units aangekoppeld of een andere?
[Afbeelding]
Volgens Electroverse is 1 van de twee units nu buiten gebruik. Kan zijn dat er een storing mee is/was en dat de laadsnelheid daarom lager lag.
Wat staat daar voor informatie dan? 30kW?
Ik kan geen screenshot maken van de Skoda App, maar daar staat deze informatie:
Connectoren
300kW /DC
CSS Alle laders
--/2 beschibaar

30kW /DC
CSS Alle laders
1/2 beschikbaar

In theorie zouden er nu 2 auto's aan de 300kW laders kunnen staan, maar deze informatie was 2 uur gelden precies hetzelfde muv dat er toen 2/2 30kW laders beschikbaar waren.
De ANWB app spreekt van 2/4 500kW laders beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCJjVPd3G1MIHysg23FP57cvuUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XxaaJTvPrQRw44PYiIGmqcfZ.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frizzle schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:14:
Ik laad tegenwoordig via OVO vanwege de 10% korting, maar op de factuur zie ik dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld ANWB, de prijzen die je ziet exclusief BTW zijn. Dat maakt OVO een stuk minder interessant.

Ik kan nergens terugvinden of dit klopt of dat meerdere mensen het is opgevallen in dit forum.
Is dit bij andere ook het geval?
De laatste keer dat ik er had geladen was het inclusief btw. Kan je de factuur eens laten zien?

Ik dacht ik controleer mijn oude facturen even, maar die verlopen blijkbaar al na een maand?!

• boyette
Zr40 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:20:
[...]

De laatste keer dat ik er had geladen was het inclusief btw. Kan je de factuur eens laten zien?

Ik dacht ik controleer mijn oude facturen even, maar die verlopen blijkbaar al na een maand?!
Ik herken dat ook niet

Subtotal €8.00
Total excluding tax €6.61
VAT (21% incl. on €6.61) €1.39
Total €8.00
Applied balance €0.11
Amount paid €8.11

zo staat het er for example

daar kun je toch alle kanten mee op

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 15-12-2025 12:23 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:08

BehindCorner

Battlcruiser operational!

eltron schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:31:
[...]

Dat is in elk geval bizar duur.
MTC ken ik niet, wel vroeger als tankpas zoiets gehad. Ik zou verwachten dat er een app bij zit die de vraag moet kunnen beantwoorden.
Zij hebben waarschijnlijk een of andere vorm van een cost plus model, oftewel ze berekenen CPO tarief aan je door + nog iets voor hun service, dat kunnen startkosten zijn, of een opslag per kWh of een combi daarvan. Als je geen bruikbare MTC app hebt, maar wel die systematiek kent kun je ook inschatten wat het kost als je CPO tarief weet, bijvoorbeeld door even op hun app of website te kijken of in een generieke app zoals hier regelmatig voorbij komen.
mee eens dat het erg duur is, er wordt nu gewoon misbruik gemaakt door bewust een mist op te trekken. Je hoort wel eens verhalen maar dat dit zo erg was had ik ook niet verwacht. Langs de snelweg betaal je voor brandstof een premium, in dit geval is de stroom van goud (vergelijkbaar met en literprijs benzine van meer dan 7 euro!)

De MTC app heeft zelf een kaart waar je binnen Nederland een goed beeld krijgt van de kosten per laadpaal, dat is prima in orde.

Voor laden in de EU, wordt er door MTC verwezen naar de "EU laadpas" app van Last Mile Solutions welke helemaal drama is:
- Laadpalen staan in eerste instantie op adres, zonder opgave van naam. Met 3 aaanbieders op het adres moet je ze één voor één openen om ze in te zien.
- Als een prijs vermeld staat, komt deze niet overeen met de betaalde prijs.
- En het belangrijkste nog wel, de app is enorm traag. Dit is niet afhankelijk van het mobiele bereik, je wacht continue meer dan 5 seconden op een nieuw pagina.

alternatief die ik nu zelf overweeg is om gewoon een gratis account aan te maken bij de laadpaal aanbieder en daarmee tegen 60 cent te laden en dan te declareren. Veel werk voor 20 euro..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Frizzle
boyette schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:22:
[...]

Ik herken dat ook niet

Subtotal €8.00
Total excluding tax €6.61
VAT (21% incl. on €6.61) €1.39
Total €8.00
Applied balance €0.11
Amount paid €8.11

zo staat het er for example

daar kun je toch alle kanten mee op
Hm, blijkbaar ben ik dus niet de enige waar dit niet bij bekend was.
Bij mij inderdaad hetzelfde.

Ik ga eens contact met OVO opnemen. Vind het maar raar

Factuur verkeerd begrepen. Niks aan de hand.

[ Voor 24% gewijzigd door Frizzle op 15-12-2025 14:20 . Reden: I stand corrected ]

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Frizzle schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:05:
[...]

Hm, blijkbaar ben ik dus niet de enige waar dit niet bij bekend was.
Bij mij inderdaad hetzelfde.

Ik ga eens contact met OVO opnemen. Vind het maar raar

[Afbeelding]
Wat mist hier dan? Het bovenste bedrag ("Electricity XX kWh") is inclusief BTW. Daaronder wordt het uitgesplitst (ex BTW bedrag + het BTW bedrag = totaalbedrag betaald).

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:31
Metalman schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:41:
[...]

Wat mist hier dan? Het bovenste bedrag ("Electricity XX kWh") is inclusief BTW. Daaronder wordt het uitgesplitst (ex BTW bedrag + het BTW bedrag = totaalbedrag betaald).
De laatste maanden staat de BTW niet meer vermeldt in de email bevestiging.
In de app zie je nog wel de BTW (al blijft niet meer zo lang beschikbaar).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
_birdie_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:51:
[...]

De laatste maanden staat de BTW niet meer vermeldt in de email bevestiging.
In de app zie je nog wel de BTW (al blijft niet meer zo lang beschikbaar).
Ah in de e-mail is het dus anders, got it!

• Frizzle
Ah excuus. Ik heb het helemaal verkeerd gelezen. Klopt inderdaad gewoon 🤦‍♂️

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

AvK

Ready Set Go

Grappig.
Krijg vandaag een brief van Shell Recharge en zojuist een mail dat mijn pas geblokkeerd is en dat ik niet moet vergeten om deze weer te activeren.
Nou die pas ligt hier in stukken geknipt in de prullenbak.

Gloednieuwe ANWB pas had ik na twee dagen al in huis en gisteren even mee geladen.

;w Shell Recharge...... Verwacht dat ze veel klanten verliezen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:11
AvK schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:53:
Grappig.
Krijg vandaag een brief van Shell Recharge en zojuist een mail dat mijn pas geblokkeerd is en dat ik niet moet vergeten om deze weer te activeren.
Nou die pas ligt hier in stukken geknipt in de prullenbak.

Gloednieuwe ANWB pas had ik na twee dagen al in huis en gisteren even mee geladen.

Los van het algemeen beleid van Shell (hun nieuwe app met kaart voor laders is het slechtste wat ze konden doen) vind ik het niet zo verkeerd dat je af en toe je pas moet heractiveren.

Toen ik mijn EV kreeg en de eerste vakantie er aan kwam heb ik ook een app of 6 geïnstalleerd en 4 laadkaarten besteld (waaronder Shell) en die liggen vrijwel ongebruikt in de auto.
Dat die eens 'uit roulatie' genomen worden vind ik niet zo verkeerd.
Als iemand morgen die kaarten er uit haalt zou ik het niet direct merken (misschien na een laadsessie met afrekening wel..).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:51
AvK schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:53:

Ik blijf de (BYD) Shell laadpas gebruiken om bij Shell DC te laden met €0,20 / kWh korting.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• eltron
Ze zijn lekker bezig bij Shell.
Heb ik vorige week een half uur getobd om de laadpas weer te deblokkeren. krijg ik vandaag een herinneringsmail: Herinnering: Actie vereist om je laadpas te deblokkeren.

Wat heb ik fout gedaan, ik zie geen geblokkeerde pas? maar toch nog geblokkeerd? of sturen zij simpelweg iedereen tot in den treure herinneringsmails, ongeacht of dat relevant is?
Ik had de pas nog niet doorgeknipt, maar krijg nu wel aanvechtingen.

update: ik zie nu nog een zinnetje: "Indien je jouw laadpas al hebt gedeblokkeerd is verdere actie niet nodig."
Ze zijn dus gewoon te lui om de mensen die al gedeblokkeerd hebben hiermee niet lastig te vallen. Die worden gewoon gespamd.
Ik knip de pas door.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 16-12-2025 21:42 ]

• Puppetmaster
MichielFRL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:01:
[...]

Ik blijf de (BYD) Shell laadpas gebruiken om bij Shell DC te laden met €0,20 / kWh.
Van BYD krijg je een pas dat je voor €0,20 bij Shell kan laden? Bijzonder.
Die zijn toch allemaal 175kW?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:44
Puppetmaster schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:51:
[...]

Nee, je krijgt 20 cent korting.

Zie https://eucrm.byd.com/banner/#/benefits

• MichielFRL
Puppetmaster schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:51:
[...]

Die zijn toch allemaal 175kW?
Oeps, het woordje korting vergeten

• boyette
Tango is shell recharge geworden?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:12
MichielFRL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:01:
[...]

Ik blijf de (BYD) Shell laadpas gebruiken om bij Shell DC te laden met €0,20 / kWh.
Wait, what? Dat is een derde van de 11kW AC lader bij mij in de wijk. Damn!

Je had t al gecorrigeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 17-12-2025 08:20 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Puppetmaster
Ah, duidelijk! :)
Alsnog een bijzondere keuze van BYD imo.
Het netwerk van Shell is niet supergroot en de laders zijn niet snel. Zeker nu BYD zich profileert met >500kW laden. Al valt het gros van het huidige BYD wagenpark nog wel binnen de Shell recharge limieten.
Tweede bijzonderheid lijkt me de expliciete associatie met fossiele brandstof voor EV’s.

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-12 15:55
Mensen die ervaring hebben met Electra snelladen?
Laatste keer was k ergens waar 6/6 laadpalen in gebruik waren (incl mezelf) en ik geraakte niet over de 70 kW, hoewel de SoC 10% was en de batterij preheated was (Tesla MY SR RWD).
Bij een Telsa SuC haal ik dan de volle 175 kW.

Is dit altijd bij Electra of gewoon pech gehad?

Aangezien alle laders bezet waren, heb ik het niet kunnen testen op een andere paal

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-12 19:05
MatteC schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:08:
Laatste keer was k ergens waar 6/6 laadpalen in gebruik waren (incl mezelf) en ik geraakte niet over de 70 kW, hoewel de SoC 10% was en de batterij preheated was (Tesla MY SR RWD).

Aangezien alle laders bezet waren, heb ik het niet kunnen testen op een andere paal
Ik denk pech gehad.
Afgelopen herfst heb ik veel bij electra geladen en altijd 200kW of meer gehad met mijn ioniq5.
Wel met de kanttekening dat het vrijwel altijd voor 50% vrij was.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• eltron
MatteC schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:08:

geen ervaring, ga komende week eens kijken, we gaan skiën in Serre Chevalier en omliggende gebieden.
Dat geeft in elk geval mogelijkheden om te kijken wat er in Frankrijk op laadgebied mogelijk is.
Ik heb het de afgelopen 5 jaar vermeden, maar lijkt nu langzaam volwassen te worden, in termen van aantal laadmogelijkheden. In termen van aanbieders en tarieven nog wel het wilde westen is mijn indruk.
Maar goed waarschijnlijk kom ik met Suc, want Tesla, en Ionity, ook al een eind.
verder 9 laadpassen en nog wat apps (o.a. Electra) op zak, dus wat zou er mis kunnen gaan?

• Puppetmaster
Van de zomer 2x, maar steeds een alpitronic voor mezelf.
Netjes 200k gehaald, wat ook de max is van mn auto.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

AvK

Ready Set Go

eltron schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:10:
[...]

geen ervaring, ga komende week eens kijken, we gaan skiën in Serre Chevalier en omliggende gebieden.
Dat geeft in elk geval mogelijkheden om te kijken wat er in Frankrijk op laadgebied mogelijk is.
Ik heb het de afgelopen 5 jaar vermeen, maar lijkt nu langzaam volwassen te worden, in termen van aantal laadmogelijkheden. In termen van aanbieders en tarieven nog wel het wilde westen is mijn indruk.
Maar goed waarschijnlijk kom ik met Suc, want Tesla, en Ionity, ook al een eind.
verder 9 laadpassen en nog wat apps (o.a. Electra) op zak, dus wat zou er mis kunnen gaan?
Serieus 9 pasjes....................?

"dus wat zou er mis kunnen gaan?" Stroom uitval. >:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• boyette
Weet iemand welke pas een goede roaming overeenkomst heeft met greenflux/mobilitics?

• eltron
AvK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:53:
[...]
Serieus 9 pasjes....................?
Ja, ik heb er een paar doorgeknipt, anders waren het er meer geweest😀

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:09
eltron schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb het de afgelopen 5 jaar vermeden, maar lijkt nu langzaam volwassen te worden, in termen van aantal laadmogelijkheden. In termen van aanbieders en tarieven nog wel het wilde westen is mijn indruk.
Vorig jaar zowel wintersport als zomervakantie in Frankrijk gedaan en dat gaat echt prima. Langs de tolroutes worden legio snelladers neergezet waar je vaak ook met je creditcard kan aftikken. In de skidorpen staat vaak een 11kw lader bij de onderste skiliften waar je tegen schappelijke tarieven prima kan laden, ook vaak aftikken met CC. Sta je ook nog wat dichterbij

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-12 08:37

JerryVR

ioniq5 N-Line

foute post..

[ Voor 97% gewijzigd door JerryVR op 19-12-2025 08:06 ]

instagram: ioniq5nline

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een zakelijke shell druppel. Deze bestaat uit cijfers en letters. format NL1AA1A11A1
Dit kun je niet invoeren in de nieuwe app.
Heeft iemand deze kunnen toevoegen aan de nieuwe Shell app?

Gaat trouwens wel lekker bij Shell:
Ik heb ook privé passen in de app staan.
Gisteren een mislukte sessie bij 50five paal met de zakelijke druppel.
Er is 0.58 euro afgeschreven van mijn privé rekening.

Shell appen/mailen/chat lukt niet. onbereikbaar.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 20:24
Kreeg brief dat mn Shell Recharge pas stopt. Ik kon mn oude account gebruiken, maar bij laadpassen zie ik een "Digitale Pas" staan met een ID die niet op mn oude kaartnummer lijkt (The New Motion pas uit 2019). Als ik pas aanvraag doe, lijk ik een nieuwe pas te gaan bestellen, maar daar heb ik weinig zin in.
Nu is de app (Androind) vastgelopen, bij starten Shell logo en blijft daarop hangen. Kwaliteit hoor! :D

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weer een nieuwe laadpastop10 newsletter. Ik heb hem nog niet geheel gelezen, maar wel het stukje over Fastned. Vijftig! stations in Duitsland en daarom gratis laden in Dortmund

https://mailchi.mp/519c04...p10-18237790?e=304ae05f4f

Ik heb persoonlijk wel eens bij Fastned met Duitsers gekletst en die vinden Fastned betrouwbaar. Leuk om te horen, prachtig Nederlands product.

Edit: ik sta bij een Shell in Zwolle, met vlakbij de Fastned 5/8 bezet, terwijl Shell hun eigen vier snelladers allemaal vrij zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door TucanoItaly op 21-12-2025 13:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:06

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wat een lieverdje he die @TucanoItaly 👍🏼

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:06

CL9

driel24 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:28:
Ik heb een zakelijke shell druppel. Deze bestaat uit cijfers en letters. format NL1AA1A11A1
Dit kun je niet invoeren in de nieuwe app.
Heeft iemand deze kunnen toevoegen aan de nieuwe Shell app?

Gaat trouwens wel lekker bij Shell:
Ik heb ook privé passen in de app staan.
Gisteren een mislukte sessie bij 50five paal met de zakelijke druppel.
Er is 0.58 euro afgeschreven van mijn privé rekening.

Shell appen/mailen/chat lukt niet. onbereikbaar.
Ik heb ook een zakelijke Shell pas met NL etc. Bij mij werkt die ook niet in de Shell app, maar Shell Recharge werkt die nog wel. Ik heb vandaag wel een mail gekregen over de migratie van mijn zakelijke passen, die is uitgesteld tot januari 2026.

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-12 14:47
Hier ook een plotselinge blokkade van de Shell Recharge laadpassen. Na eerst meerdere mails te hebben ontvangen met het volgende:

> To ensure a smooth transition, we’ll automatically migrate your charge card details to the Shell App, and where possible your payment details. If you use IBAN, you’ll need to update your payment method in the Shell App after migration1. 

Echter na het installeren van de Shell app en het inloggen, kreeg ik de melding dat mijn oude passen niet meer bruikbaar zijn en ik nieuwe betalingsmethodes moet toevoegen. Dit gedaan hebbende bleven mijn oude passen geblokkeerd. En het lijkt erop dat dit voor iedereen met Shell (of oude NewMotion) laadpassen het geval is, dat betreft mogelijk honderden duizenden passen.

Denk dat het niet onredelijk is om hier melding van te maken bij de ACM/ConsuWijzer, gezien de grote marktpositie die Shell hier heeft (dankzij de aankoop van NewMotion). Dit raakt ook indirect andere CPOs en in bredere zin breekt dit het vertrouwen in EV laadinfrastructuur af.

Ik heb geluk dat ik recent ook een ANWB laadpas heb besteld, anders had ik zomaar ineens niet meer kunnen laden aan publieke AC palen, iets dat heel vervelend kan zijn als je ervan uitgaat dat het gewoon werkt (“paal werkte immers altijd”) en met 5% SoC aan komt rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDsMjP1l-gPpAMTwpoQ9R7yDJzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E4zgE8yCWYkoW6biZPENJXrB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door philipk89 op 21-12-2025 10:31 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:48
philipk89 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:02:
Hier ook een plotselinge blokkade van de Shell Recharge laadpassen. Na eerst meerdere mails te hebben ontvangen met het volgende:

> To ensure a smooth transition, we’ll automatically migrate your charge card details to the Shell App, and where possible your payment details. If you use IBAN, you’ll need to update your payment method in the Shell App after migration1. 

Echter na het installeren van de Shell app en het inloggen, kreeg ik de melding dat mijn oude passen niet meer bruikbaar zijn en ik nieuwe betalingsmethodes moet toevoegen. Dit gedaan hebbende bleven mijn oude passen geblokkeerd. En het lijkt erop dat dit voor iedereen met Shell (of oude NewMotion) laadpassen het geval is, dat betreft mogelijk honderden duizenden passen.

Denk dat het niet onredelijk is om hier melding van te maken bij de ACM/ConsuWijzer, gezien de grote marktpositie die Shell hier heeft (dankzij de aankoop van NewMotion). Dit raakt ook indirect andere CPOs en in bredere zin breekt dit het vertrouwen in EV laadinfrastructuur af.

[Afbeelding]
Nee hoor, mijn oude NewMotion kaart werd gewoon overgezet na het toevoegen van een betalingsmethode. De oude app was al wel een half jaar onbereikbaar voor me, maar nu werkt alles weer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MichielFRL
Mijn BYD/Shell laadpas is ook probleemloos gemigreerd naar de nieuwe app.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12 09:42

Ik heb geluk dat ik recent ook een ANWB laadpas heb besteld, anders had ik zomaar ineens niet meer kunnen laden aan publieke AC palen, iets dat heel vervelend kan zijn als je ervan uitgaat dat het gewoon werkt (“paal werkte immers altijd”) en met 5% SoC aan komt rijden.

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer 10 mails ontvangen met de volgende inhoud:
Herinnering: Actie vereist om je laadpas te deblokkeren

Beste klant,

Dit is een herinnering dat je laadpas is geblokkeerd omdat we zijn overgestapt naar de Shell App. Indien je jouw laadpas al hebt gedeblokkeerd is verdere actie niet nodig.

Om je laadpas te deblokkeren, moet je een geldige betaalmethode toevoegen in de Shell App. Daar vind je nu alle functionaliteiten voor elektrisch laden.

Zo blijf je laden:

1.
Download de Shell App
2.
Log in met je Shell Recharge-accountgegevens
3.
Ga naar 'Meer' > ‘Laadpassen’
4.
Klik op de geblokkeerde laadpas
5.
Klik op het pijltje naast de betaalmethode
6.
Voeg een betaalmethode toe of selecteer een bestaande methode.

Om te betalen via de Shell App, voeg je een betaalmethode toe of kies je een bestaand middel. De Shell App ondersteunt momenteel: Credit cards, PayPal, Apple Pay, Google Pay,

Belangrijk: Bankkaarten (zoals Maestro) werken alleen via Apple Pay of Google Pay.

Je kunt ze dus niet rechtstreeks toevoegen aan de Shell App. Gebruik je een creditcard of bankkaart, dan moet deze voorzien zijn van een CVV-code (de driecijferige beveiligingscode op de achterkant van je kaart). Zonder deze code kunnen we je kaart helaas nog niet accepteren.
7.
Klik op 'Opslaan'
8.
Klik op 'Update'
9.
Je kunt direct verder met opladen
10.
Herhaal de stappen als je meerdere laadpassen hebt

Bekijk hier de instructies met duidelijke stap-voor-stap screenshots.
M.a.w. er is dus altijd actie nodig vanuit de klant. Het toevoegen van een betaalmethode is NIET voldoende om te deblokkeren, je moet aan elke pas de gewenste methode toevoegen. In de screenshot die je stuurt: klik op de geblokkeerde pas, en selecteer WELKE betaalmethode (je kan alleen kiezen uit methodes die je hebt toegevoegd) je wil gebruiken voor de pas. En klik daarna op update. Je kan de pas ook een naam geven evt. Daarna is ie gedeblokkeerd.

Instructies met screenshots van Shell:
https://support.shell.nl/...lokkeerd-Wat-moet-ik-doen

Hoop dat het zo lukt ;)

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12 09:42
Hachy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:57:
[...]

Verlaagt de app het tarief daar niet? Bij mij werd het pas zichtbaar nadat ik het abo had afgesloten.

[...]

[...]

Is bekend uiteraard, denk dat de meeste Tweakers dat al hadden opgemerkt. Ik heb net als jij meerdere Deftpower laadpassen dus die iOS kwaal van dezelfde realm heb ik al een paar keer aan Deftpower gemeld, ze weten ervan.

Het filmpje is natuurlijk bedoeld voor eindgebruikers dus daar voegt dat soort info weinig toe.

[...]

Graag gedaan uiteraard, zo'n kort filmpje was aanzienlijk meer werk dan ik vooraf had gedacht... 8)
Klopt; hier is het AC tarief in Groningen/Drenthe van 49 naar 38 cent gegaan met abo; daarvoor was t *onmogelijk* te zien wat de prijs met abonnement; het is immers geen vaste korting maar het wisselt per paal. Dit dit geval dus ca 20%. Dat is behoorlijk onhandig. Echter deze paal was al 41 cent met OVO boost van 9,99. Voordeel dat je dan korting hebt op heel groot deel van alle palen in NL en buitenland.

En inderdaad alle AC palen in Friesland zijn 48 cent terwijl die zijn dezelfde prijs met Electroverse. Trouwens ook met OVO Bonett mét korting.

Ik weet nog niet of ik het abo ga aanhouden dus na deze maand. De Deftpower app is wel prima natuurlijk.

• eltron
Arnout schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:57:
Kreeg brief dat mn Shell Recharge pas stopt. Ik kon mn oude account gebruiken, maar bij laadpassen zie ik een "Digitale Pas" staan met een ID die niet op mn oude kaartnummer lijkt (The New Motion pas uit 2019). Als ik pas aanvraag doe, lijk ik een nieuwe pas te gaan bestellen, maar daar heb ik weinig zin in.
Nu is de app (Androind) vastgelopen, bij starten Shell logo en blijft daarop hangen. Kwaliteit hoor! :D
ook zo'n brief gehad, maar ging alleen over de app, niet over de pas, die kun je deblokkeren. Maar wat een gedoe allemaal.

• Zjanzjak
Goed initiatief van jou!
We horen graag wat het antwoord is.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:42
Ik heb in de nieuwe Shell app gewoon in kunnen loggen met mijn oude NewMotion account, betaalmethode toevoegen en pas gedeblokkeerd. Geen enkel probleem gehad, en inmiddels ook alweer met de pas geladen. Snap de ophef niet zo... Ja er is actie nodig, maar dat hebben ze ruim van tevoren duidelijk aangekondigd.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tom Paris schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:49:
Ik heb in de nieuwe Shell app gewoon in kunnen loggen
Snap de ophef niet zo
Mooi dat het voor jou vlekkeloos gaat, dat is bij mij en kennelijk anderen niet het geval. Ik kan gewoon niet inloggen in de nieuwe app, die toont dan een scherm met de tekst "Whoops" en een back button. Terwijl ik in de oude app én op de website gewoon kan inloggen.

Het is momenteel een rommeltje. Dat zal heus wel goedkomen, maar ik vind het niet gek dat er ophef is.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-12 13:04
Ik heb ook de nieuwe Shell app op mijn telefoon gezet en kon gewoon inloggen. Wat wel bijzonder was, in de oude Recharge app kon ik het proces van de laadpasaanvraag nooit afronden. In de nieuwe app was dat zo gebeurd. Alles werkt prima.

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:55
TucanoItaly schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:26:
[...]

Mooi dat het voor jou vlekkeloos gaat, dat is bij mij en kennelijk anderen niet het geval. Ik kan gewoon niet inloggen in de nieuwe app, die toont dan een scherm met de tekst "Whoops" en een back button. Terwijl ik in de oude app én op de website gewoon kan inloggen.

Het is momenteel een rommeltje. Dat zal heus wel goedkomen, maar ik vind het niet gek dat er ophef is.
Heb je deinstalleren en opnieuw installeren geprobeerd.

Ook hier werkt het, als je betaalmethode koppelt aan de passen.

• driel24
Tom Paris schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:49:
Ik heb in de nieuwe Shell app gewoon in kunnen loggen met mijn oude NewMotion account, betaalmethode toevoegen en pas gedeblokkeerd. Geen enkel probleem gehad, en inmiddels ook alweer met de pas geladen. Snap de ophef niet zo... Ja er is actie nodig, maar dat hebben ze ruim van tevoren duidelijk aangekondigd.
Ik snap jou antwoord niet zo....
Dit is te kort door de bocht.
Als het bij jou werkt, is dat dan een garantie dat het voor iedereen maar moet werken?

Ik kan wel inloggen en prive passen activeren, maar mijn zakelijke pas bestaat uit cijfers en letters terwijl ik alleen cijfers kan toevoegen.
Zakelijke transacties worden ineens prive afgehouden.
driel24 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-12 16:32

greatgonzo

schit-te-rend!

Is ergens een soort van vergelijker te vinden, waarbij je een inschatting kunt krijgen van de verschillende kosten?

Ik ben maar een klein verbruiker (15 kWh per rit op het werk, dus niet meer dan 240 kWh per maand). Daarom was ik voor Ecotap gegaan, omdat die maar €0,02 + CPO tarief zouden vragen. Nu heb ik met deze laadpas voor ongeveer twee weken in de buurt van mijn werk geladen, en het lijkt of ik hoger uitkom. Dus dat betekend:
- ofwel dat de verschillende palen toch een opstarttarief hanteren
- ofwel Ecotap duurder is dan de €0,02

Omdat ik maar kleine sessies heb tikken de opstarttarieven in verhouding best door. Dan kan het dus zijn dat een maandabbo rendabel is, als ik daardoor geen opstartarieven meer heb op de palen.

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05
greatgonzo schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:57:
Is ergens een soort van vergelijker te vinden, waarbij je een inschatting kunt krijgen van de verschillende kosten?
Er is niet een soort universele vergelijker die voor iedereen werkt. Maar ik zou in jouw situatie eens kijken naar een Tap Roamer abo van 2,5 euro. Die 2,5 euro haal je eruit omdat ze geen CPO opslag rekenen met dat abonnement. Verder hebben ze wel een fijne en overzichtelijke app.

Je zou ook eens OVO Boost kunnen overwegen als ze je laadpaal hebben opgenomen in hun netwerk. Je krijgt dan 10 procent korting op het CPO tarief. Met 240 kwh per maand haal je die kosten á 2 euro per maand er ook snel uit.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:31
greatgonzo schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:57:
Ik ben maar een klein verbruiker (15 kWh per rit op het werk, dus niet meer dan 240 kWh per maand). Daarom was ik voor Ecotap gegaan, omdat die maar €0,02 + CPO tarief zouden vragen. Nu heb ik met deze laadpas voor ongeveer twee weken in de buurt van mijn werk geladen, en het lijkt of ik hoger uitkom. Dus dat betekend:
- ofwel dat de verschillende palen toch een opstarttarief hanteren
- ofwel Ecotap duurder is dan de €0,02
Maar... 'lijkt of ik hoger uitkom', is dat niet beter uit te zoeken?
Want ik neem aan dat je gespecificeerde rekeningen krijgt. En volgens Laadpastop10.nl, " Op het backend van Last-Mile-Solutions hebben ze een pas ...", dus dan zou je de "laadpaal app" moeten kunnen gebruiken om de CPO tarieven van die palen op te zoeken. Dan kom je er in elk geval achter waarom het voor je gevoel duurder uit komt, toch?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-12 16:32

greatgonzo

schit-te-rend!

vanaalten schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:58:
[...]

Maar... 'lijkt of ik hoger uitkom', is dat niet beter uit te zoeken?
Want ik neem aan dat je gespecificeerde rekeningen krijgt. En volgens Laadpastop10.nl, " Op het backend van Last-Mile-Solutions hebben ze een pas ...", dus dan zou je de "laadpaal app" moeten kunnen gebruiken om de CPO tarieven van die palen op te zoeken. Dan kom je er in elk geval achter waarom het voor je gevoel duurder uit komt, toch?
Ja, heb Ecotap al een mail gestuurd of ze de rekening specificeren.
En de laadpaal app herkent mijn kaart niet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
Stolpert schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:45:
[...]

Er is niet een soort universele vergelijker die voor iedereen werkt. Maar ik zou in jouw situatie eens kijken naar een Tap Roamer abo van 2,5 euro. Die 2,5 euro haal je eruit omdat ze geen CPO opslag rekenen met dat abonnement. Verder hebben ze wel een fijne en overzichtelijke app.

Je zou ook eens OVO Boost kunnen overwegen als ze je laadpaal hebben opgenomen in hun netwerk. Je krijgt dan 10 procent korting op het CPO tarief. Met 240 kwh per maand haal je die kosten á 2 euro per maand er ook snel uit.
Electroverse is ook een goede overzichtelijke app en een gratis laadpas zonder opslag op CPO.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:42
driel24 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:43:
[...]

Als het bij jou werkt, is dat dan een garantie dat het voor iedereen maar moet werken?
Nee, het lijkt hier op GoT altijd andersom te werken. Een paar mensen komen er niet uit, en meteen worden er dingen gepost als:
En het lijkt erop dat dit voor iedereen met Shell (of oude NewMotion) laadpassen het geval is, dat betreft mogelijk honderden duizenden passen.
Het is momenteel een rommeltje.
Terwijl het voor heel veel mensen gewoon prima werkt...
[...]
Ik kan wel inloggen en prive passen activeren, maar mijn zakelijke pas bestaat uit cijfers en letters terwijl ik alleen cijfers kan toevoegen.
De grote problemen die ik lees lijken idd over de zakelijke 'druppels' te gaan, daarover communiceert Shell dat je de nieuwe app ook niet kunt gebruiken:
Ik heb een Shell Card van Shell Fleet Solutions en gebruik de Shell Recharge App voor het opladen van mijn zakelijke EV's. Wat moet ik doen?
Je Shell Card voor het zakelijk opladen van elektrische auto's blijft gewoon werken. Voorlopig kun je ook de Shell Recharge App blijven gebruiken. Zakelijke rijders krijgen binnenkort te horen wanneer ze moeten overstappen naar de Shell App.

Ik heb een hybride kaart van Shell Fleet Solutions en gebruik de Shell Recharge App om onderweg op te laden. Heb ik nu de Shell App nodig?
Voorlopig blijft de Shell Recharge App beschikbaar en volledig functioneel voor zakelijke rijders.
Dus ook dat is imo een storm in een glas water.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom Paris op 22-12-2025 12:18 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• driel24
Tom Paris schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:11:
[...]

Nee, het lijkt hier op GoT altijd andersom te werken. Een paar mensen komen er niet uit, en meteen worden er dingen gepost als:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

De grote problemen die ik lees lijken idd over de zakelijke 'druppels' te gaan, daarover communiceert Shell dat je de nieuwe app ook niet kunt gebruiken:

[...]

Dus ook dat is imo een storm in een glas water.
Ik heb 01-12 al een e-mail ontvangen dat ik in de loop van week 49 overgezet zou worden.
Vandaar mijn vragen hier. Alle andere dingen waar jij mee komt, heb ik in ieder geval niet geschreven.
Ik werd getriggerd door het denigrerende toontje. Excuses als ik dit onjuist heb geïnterpreteerd.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sinds de issues met Vattenfall laatst bij OVO ben ik overgestapt op Electroverse. Wat mij opvalt nu ik een paar laadsessies achter de rug heb: het laden start vrijwel onmiddellijk zodra ik de pas aanbied. Bij OVO duurde dit altijd een paar seconden langer. En Electroverse lukt het wel om live de hoeveelheid geladen kWh te laten zien; OVO lukte dat nooit. Dus tot nu toe ben ik tevreden over de overstap :)

Electroverse biedt weliswaar geen kortingsabonnement aan om onder de CPO-prijs te zitten zoals OVO deed, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe OVO dat financieel rond kan krijgen. Het lijkt mij in ieder geval niet een houdbare situatie.

Ik zie bij Electroverse ook de mogelijkheid om Plug & Charge te activeren op mijn Kia EV3, waar Kia dat officieel alleen bij de eigen MSP (via DCS) ondersteunt. Electroverse heeft de PCID van mijn EV3 geaccepteerd en een EMAID gegenereerd, al een paar weken geleden, alleen heeft mijn EV3 het zelf nog niet door. Binnenkort ga ik weer eens laden bij IONITY, en die ondersteunen Plug & Charge, wellicht maakt dat bepaalde systemen wakker :P

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Zr40 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:00:
Electroverse biedt weliswaar geen kortingsabonnement aan om onder de CPO-prijs te zitten zoals OVO deed, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe OVO dat financieel rond kan krijgen. Het lijkt mij in ieder geval niet een houdbare situatie.
Wellicht interessant voor jou: Electroverse biedt in de app een abonnement aan voor 45% korting bij Ionity, €11,99 per maand.
Edit: Alleen in land van registratie, dus alleen in NL (of BE natuurlijk...)

[ Voor 7% gewijzigd door Alfred Spijker op 22-12-2025 15:57 ]

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:13
Alfred Spijker schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:50:
[...]

Wellicht interessant voor jou: Electroverse biedt in de app een abonnement aan voor 45% korting bij Ionity, €11,99 per maand.
Edit: Alleen in land van registratie, dus alleen in NL
Korting geldt wel slechts in het land waar het account geregistreerd staat, dus niet voor je buitenland.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Alfred Spijker
HansAuutB schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:56:
[...]
Korting geldt wel slechts in het land waar het account geregistreerd staat, dus niet voor je buitenland.
Had ik al toegevoegd 😋

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alfred Spijker schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:50:
[...]

Edit: Alleen in land van registratie, dus alleen in NL (of BE natuurlijk...)
Voor mijn aankomende trip naar Duitsland ben ik inderdaad van plan om dit voor een maand af te sluiten :)
HansAuutB schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:56:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. Dit is hoe het in de app staat verwoord:
"The above discount applies to IONITY chargers in the country your account is registered. Different rates will apply in other countries."

Wat ze daar mee bedoelen is dat IONITY andere tarieven en kortingen hanteert in andere landen, dus dat daar de tarieven van het thuisland niet gelden. Dat betekent niet dat het abonnement niet bruikbaar is in die landen, alleen dat je daar dan het plaatselijke tarief per kWh betaalt, met bijbehorende korting. Als je bijvoorbeeld naar Frankrijk gaat, dan betaal je minder dan in Nederland. En in Italië betaal je meer. Zo werkt het rechtstreeks bij IONITY met het eigen abonnement trouwens ook.

In de help centre staat een overzicht van landen en de korting die daar geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 17:14 ]

• Alfred Spijker
Zr40 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:10:
In de help centre staat een overzicht van landen en de korting die daar geldt.
Goed gespot; had dat nog niet gezien.
Voor de liefhebbers de kortingen:

VK 42%
Frankrijk 41%
Duitsland 44%
Oostenrijk 44%
Portugal: 46%
Spanje 43%
België 44%
Kroatië 37%
Tsjechië 40%
Denemarken 40%
Estland 36%
Finland 34%
Hongarije 40%
Ierland 37%
Italië 44%
Letland 36%
Litouwen 35%
Nederland 45%
Noorwegen 40%
Polen 39%
Slowakije 40%
Slovenië 40%
Zweden 42%
Zwitserland 39%

• Zjanzjak
Atlante heeft vooral dekking in Portugal maar er staan ook wat snellaadstations in Frankrijk, Italië en in mindere mate Spanje. Schijnt dat je nu voor 9,99 per maand (opzegbaar) voor 29 cent kan laden.
Bij invullen van de code LACHAINEEV5 krijg je zelfs 5 euro krediet.

https://atlante.energy/#mapsBlock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg_djMb6z7yWrgbwG75VmLqhN8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMcZNliSkJWk5db9DQDPefR0.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-12 19:05
Alfred Spijker schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:34:
[...]

VK 42%
Frankrijk 41%
Duitsland 44%
Oostenrijk 44%
Spanje 43%
België 44%
Kroatië 37%
Tsjechië 40%
Denemarken 40%
Estland 36%
Finland 34%
Hongarije 40%
Ierland 37%
Italië 44%
Letland 36%
Litouwen 35%
Nederland 45%
Noorwegen 40%
Polen 39%
Slowakije 40%
Slovenië 40%
Zweden 42%
Zwitserland 39%
Ok.. proef op de som...
Ionity power abonnement komt in Frankrijk op 0.33euro/.kWh terwijl de default prijs 0.55euro/kWh met app is en 0.59euro/kWh "zonder app aan de paal"
Dat is 40% goedkoper dan met app en 43%goedkoper dan zonder app

Electroverse subscription zit daar met 41% voor Frankrijk dus aardig in de buurt.

Electroverse = 11.99euro/maand
ionity power = 11.99euro/maand
tja... maakt niet veel uit dus...

renault mobilize blijft goedkoper maar lijkt voor nieuwe accounts zonde Renault geblokkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 22-12-2025 18:36 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:44
Alfred Spijker schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:34:
[...]

VK 42%
Frankrijk 41%
Duitsland 44%
Oostenrijk 44%
Spanje 43%
België 44%
Kroatië 37%
Tsjechië 40%
Denemarken 40%
Estland 36%
Finland 34%
Hongarije 40%
Ierland 37%
Italië 44%
Letland 36%
Litouwen 35%
Nederland 45%
Noorwegen 40%
Polen 39%
Slowakije 40%
Slovenië 40%
Zweden 42%
Zwitserland 39%
Het zijn gewoon de Ionity power tarieven toch?
https://www.ionity.eu/subscriptions
Zelfde maandkosten, zelfde tarieven.
Wel makkelijk als je al een Electroverse laadpas hebt of sowieso Electroverse gebruikt.
Maar in principe kun je het ook bij Ionity zelf afsluiten.

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:22
[...]

Er wordt heel duidelijk aangeven VOOR de migratie dat dit niet mogelijk is voor zakelijke passen

Simpel:
Prive/persoonlijke pas : nieuwe app gebruiken
Zakelijk pas: niets doen en oude app blijven gebruiken

Ze gaan zakelijk en prive scheiden, kan het beter? Denk het wel, maar het wordt gewoon duidelijk aangeven dat je de nieuw app niet nodig hebt voor zakelijke pas.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• driel24
Kird03 schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:32:
[...]

Er wordt heel duidelijk aangeven VOOR de migratie dat dit niet mogelijk is voor zakelijke passen

Simpel:
Prive/persoonlijke pas : nieuwe app gebruiken
Zakelijk pas: niets doen en oude app blijven gebruiken

Ze gaan zakelijk en prive scheiden, kan het beter? Denk het wel, maar het wordt gewoon duidelijk aangeven dat je de nieuw app niet nodig hebt voor zakelijke pas.
Ik zal het wel verkeerd gelezen hebben. Hier staat toch dat ik over moet stappen?

https://www.shell.nl/bedr.../een-ev-app-business.html

Deze info overigens ook per mail ontvangen.
Maar idd de pas werkt gewoon.

Laat maar gaan... het is de discussie niet waard.

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 24-12 10:29
Ik heb zonder problemen een nieuwe Shell-pas gekregen toen ik die aanvroeg. Hij kwam vandaag binnen. Dat is misschien de juiste oplossing bij ergernissen en een onbereikbare service. Ik was al zolang bezig met de vorige. Gewoon een nieuwe aanvragen werkt fantastisch snel. Ik neem tenminste aan dat hij het doet, maar daar ga ik dan vanuit.

• boyette
wat heb je aan die shellpas?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18
Die kun je gebruiken om te laden bij openbare laadpalen.

• Zjanzjak
Sandro! schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:56:
Of doe als ik, en gebruik 'em voortaan als ruitenkrabber!
De 'oude' dan, zal voor de rest geen gebruik meer maken van Shell.
Nooit gebruikt in al die jaren.

• boyette
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
[...]

dat bedoel ik

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:30
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
[...]

Goeie tip. Alleen mijn shell 'pas' is zo'n druppel, moet nog even een ander nuttig doel voor vinden.

Heb 'm overigens wel in de nieuwe Shell app geactiveerd (vrij dom process, maar lukte wel hoewel een app kill/relaunch nodig was), maar toen ik dat had gedaan vroeg ik me eigenlijk af waarom. Ik heb die shell pas never nooit gebruikt. Hij is eigenlijk echt voor pure nood, net zoals misschien mijn ANWB druppel. Voor 'pure nood' (ook in het buitenland) is Electroverse denk ik sowieso beter. Leuk, die Shell snelladers bij bijvoorbeeld alle Gamma's hier. Op zich prima initiatief, maar waarom zou ik hier hier 'buiten de straat' gaan snelladen voor €0,78, terwijl ik even verderop (gepland in de weekenden) kan snelladen voor €0,24/kWh? Dat doe ik de laatste paar weken en bevalt echt prima.

• DDDikkiedik
Die is goedkoper bij snelladen bij Shell Recharge.

• boyette
DDDikkiedik schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:58:
[...]

Die is goedkoper bij snelladen bij Shell Recharge.
Hmm shell recharge
Dat heb ik in het begin ook wel eens gebruikt maar die waren later allemaal kapot of zo
Kom ze nooit meer tegen

Wat is het tarief daar

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
mcduck schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:02:
[...]

Goeie tip. Alleen mijn shell 'pas' is zo'n druppel, moet nog even een ander nuttig doel voor vinden.

Heb 'm overigens wel in de nieuwe Shell app geactiveerd (vrij dom process, maar lukte wel hoewel een app kill/relaunch nodig was), maar toen ik dat had gedaan vroeg ik me eigenlijk af waarom. Ik heb die shell pas never nooit gebruikt. Hij is eigenlijk echt voor pure nood, net zoals misschien mijn ANWB druppel. Voor 'pure nood' (ook in het buitenland) is Electroverse denk ik sowieso beter. Leuk, die Shell snelladers bij bijvoorbeeld alle Gamma's hier. Op zich prima initiatief, maar waarom zou ik hier hier 'buiten de straat' gaan snelladen voor €0,78, terwijl ik even verderop (gepland in de weekenden) kan snelladen voor €0,24/kWh? Dat doe ik de laatste paar weken en bevalt echt prima.
Waar kan jij voor 0,24 snelladen?

• DDDikkiedik
boyette schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:29:
[...]

Hmm shell recharge
Dat heb ik in het begin ook wel eens gebruikt maar die waren later allemaal kapot of zo
Kom ze nooit meer tegen

Wat is het tarief daar
Ik had het idee dat ze bij alle belangrijke Shell-stations staan, en dat het voor Nederland voor incidenteel gebruik de goedkoopste snelladers zijn die in heel Nederland beschikbaar zijn. Maar Fastned blijkt goedkoper;-).

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-12 09:00
DDDikkiedik schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:29:
[...]

Ik had het idee dat ze bij alle belangrijke Shell-stations staan, en dat het voor Nederland voor incidenteel gebruik de goedkoopste snelladers zijn die in heel Nederland beschikbaar zijn. Maar Fastned blijkt goedkoper;-).
En waar al een Fastned stond bij Shell, moesten ze de Shell recharge laders uitzetten (oneerlijke concurrentie op zelfde locatie oid), is dat nog zo?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Zjanzjak
DDDikkiedik schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:29:
En Tesla SuC's zijn nog goedkoper.
Peter-036 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:30:
En waar al een Fastned stond bij Shell, moesten ze de Shell recharge laders uitzetten (oneerlijke concurrentie op zelfde locatie oid), is dat nog zo?
Er was ooit een juridische strijd maar die heeft Shell niet verloren en dus is het nooit het geval geweest dat je niet kon laden bij Shell als er een FastNed in de buurt stond. Dus het is niet 'is dat nog zo?' maar meer 'het was nooit zo.'.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-12 09:00
Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:57:
*knip*
Er was ooit een juridische strijd maar die heeft Shell niet verloren en dus is het nooit het geval geweest dat je niet kon laden bij Shell als er een FastNed in de buurt stond. Dus het is niet 'is dat nog zo?' maar meer 'het was nooit zo.'.
Dan waren de Shell laders bij Dekkersland aan de A28 zomaar een poos (halfjaartje, meer?) uitgeschakeld?
En zo zijn er me meer locaties opgevallen toen ik nog wel regelmatig bij Shell DC laders wilde laden.
Ik heb na een aantal 'problemen' met hun laders maar besloten Shell recharge niet meer te gebruiken, en heb er dus verder geen aandacht aan gegeven.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• boyette
Peter-036 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:30:
[...]

Juist zoiets gebeurde toen ..

Maar daarna ben ik op de total overgestapt en McDonalds.. die waren toch goedkoper en er waren soms acties

[ Voor 15% gewijzigd door boyette op 25-12-2025 08:47 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:36

Oekol

waka waka hey hey

Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:57:
[...]

En Tesla SuC's zijn nog goedkoper.

[...]

Wat ze wel hebben verloren: dat ze meerdere willen bouwen. Er was een max % tov hun fossiele pompen afgesproken wat mag.

Er zijn locaties die er overheen gingen en daardoor wel gesloten moesten worden / niet gebouwd mochten worden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• krakendmodem
  • Laatst online: 23:36
Paar jaar terug in het buitenland wel af en toe gebruikt, dus in Duitsland, België en Luxemburg lag de prijs vrijwel vast. Dus zekerheid. En die Shell pas werkte vrijwel op elke buitenlandse laadpaal, de roaming had Shell (of NewMotion) gewoon erg goed voor elkaar.

Nu ging het om misschien drie tientjes aan laadkosten voor dat ene weekendje weg. Dus op dat moment was het wel een goede pas. Tegenwoordig zou ik ook een andere app pakken of gewoon een snellader met creditcard pakken.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tom Paris schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:11:
Een paar mensen komen er niet uit
Stel dat dit topic ging over een bank, en sommigen van ons kunnen hun nieuwe betaalpasje niet gebruiken, dan is "een paar mensen" toch uitzonderlijk? Ik gebruik toch al een aantal jaren diverse laadpassen, maar het is voor het eerst dat ik dit mee maak.

Kennelijk hebben jij en ik andere verwachtingen. Jij vindt het een storm in een glas water. Ik sta versteld van deze situatie en had niet verwacht dat zo'n migratie problemen op zou kunnen leveren.
Sandro! schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:56:
_O-
Vast tarief.

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 25-12-2025 20:13 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nog even over het IONITY abonnement bij Electroverse: ik heb nu in Duitsland geladen en het tarief klopt. Niets om zorgen over te maken dus :)

Mocht je een 50 kWh IONITY lader tegenkomen in Nederland (zoals in Apeldoorn-Zuid), daar kost het met abonnement slechts 0,25/kWh! Ik denk dat dit een foutje is van Electroverse, want in de IONITY app zie ik die prijs niet.

Oh ja, Plug & Charge van Electroverse werkt daadwerkelijk op de Kia EV3!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:15
Heeft iemand al enig idee wat er na 1 jan gebeurd met de SGZH2 palen ?

• Plucky
  • Niet online
geraroz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:14:
Heeft iemand al enig idee wat er na 1 jan gebeurd met de SGZH2 palen ?
Als ik mag geloven wat er staat op https://www.laadpaalnodig.nl/rotterdam/tariefinformatie dan wordt dat €0,45. SGZH1 wordt dan een maandelijkse dynamische prijs…

[ Voor 3% gewijzigd door Plucky op 26-12-2025 20:20 ]

• twakkers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:38
Heeft het leap partnerpas abonnement van € 4,99 ook voordelige tarieven in de EU?

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:59
Nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door DeJurist op 26-12-2025 23:59 ]

Pagina: 1 ... 239 240 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2