eltron schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:31:
[...]
Dat is in elk geval bizar duur.
MTC ken ik niet, wel vroeger als tankpas zoiets gehad. Ik zou verwachten dat er een app bij zit die de vraag moet kunnen beantwoorden.
Zij hebben waarschijnlijk een of andere vorm van een cost plus model, oftewel ze berekenen CPO tarief aan je door + nog iets voor hun service, dat kunnen startkosten zijn, of een opslag per kWh of een combi daarvan. Als je geen bruikbare MTC app hebt, maar wel die systematiek kent kun je ook inschatten wat het kost als je CPO tarief weet, bijvoorbeeld door even op hun app of website te kijken of in een generieke app zoals hier regelmatig voorbij komen.
mee eens dat het erg duur is, er wordt nu gewoon misbruik gemaakt door bewust een mist op te trekken. Je hoort wel eens verhalen maar dat dit zo erg was had ik ook niet verwacht. Langs de snelweg betaal je voor brandstof een premium, in dit geval is de stroom van goud (vergelijkbaar met en literprijs benzine van meer dan 7 euro!)
De MTC app heeft zelf een kaart waar je binnen Nederland een goed beeld krijgt van de kosten per laadpaal, dat is prima in orde.
Voor laden in de EU, wordt er door MTC verwezen naar de "EU laadpas" app van Last Mile Solutions welke helemaal drama is:
- Laadpalen staan in eerste instantie op adres, zonder opgave van naam. Met 3 aaanbieders op het adres moet je ze één voor één openen om ze in te zien.
- Als een prijs vermeld staat, komt deze niet overeen met de betaalde prijs.
- En het belangrijkste nog wel, de app is enorm traag. Dit is niet afhankelijk van het mobiele bereik, je wacht continue meer dan 5 seconden op een nieuw pagina.
alternatief die ik nu zelf overweeg is om gewoon een gratis account aan te maken bij de laadpaal aanbieder en daarmee tegen 60 cent te laden en dan te declareren. Veel werk voor 20 euro..