4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Jemig hé! Hoe komen die tarieven tot stand eigenlijk?SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Man.. die dynamische SGZH-1.0 tarieven hakken er per 1 feb ook lekker in.. Van €0.36 naar €0.50...
[Afbeelding]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
En dan te bedenken dat ze ook nog een 10cent krijgen i.v.m. de ERE regeling, zie ook [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladengertvdijk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Jemig hé! Hoe komen die tarieven tot stand eigenlijk?
Ook in een podcast van Hachy wordt hierover gesproeken, YouTube: Gratis geld voor thuisladers door ERE certificaten met Guido
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Jemig, forse stap terwijl de energiemarkt niet ineens fors anders is. Gelukkig zijn de SGZH2 tarieven weer een jaar vast.SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Man.. die dynamische SGZH-1.0 tarieven hakken er per 1 feb ook lekker in.. Van €0.36 naar €0.50...
Daarnaast lopen veel pas-aanbieders achter met wijzigen van tarieven dus dat is in dit geval een meevaller.
Anyway, uit welke nieuwsbrief komt dit?
Ooit een https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland aangevraagd en ontvang maandelijks een nieuwsbrief.Plucky schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Jemig, forse stap terwijl de energiemarkt niet ineens fors anders is. Gelukkig zijn de SGZH2 tarieven weer een jaar vast.
Daarnaast lopen veel pas-aanbieders achter met wijzigen van tarieven dus dat is in dit geval een meevaller.
Anyway, uit welke nieuwsbrief komt dit?
Ik zou een melding doen bij ACM, prijzen voor consumenten moeten verplicht inclusief BTW zijn.SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zit ik nu scheel te kijkenSE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Op deze pagina staat:
:strip_exif()/f/image/QVDWWsftzx0EAHjXD13LrFLo.png?f=user_large)
Dat is inclusief BTW volgens deze pagina
Wat wel een beetje jammer is dat er op de site staat:
Die link geeft helaas een "Pagina niet gevonden!" (Ook wanneer ik die (uiteindelijke) URL een beetje "verbouw")Voor toelichting op het wijzigen van tarieven heeft ENGIE/EQUANS een aparte webpagina gemaakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Red Boll op 01-02-2026 12:10 ]
Wat een puinzooi daar.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Les 1 in de laadpasjungle: als je wilt gaan laden en er is geen tarief bekend bij de pas/app die je wilt gaan gebruiken: gebruik deze pas/app dan NIET om verrassingen te voorkomen. Pak in dat geval een pas met een vast tarief.coromandel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Nee, tot op de dag van vandaag staat er geen prijs op de site bij dit laadpunt.
Voorbeelden van passen met een vast tarief:
Eneco: € 0,54 per kWh + € 0,39 starttarief
Shell: € 0,55 per kWh + € 0,35 starttarief
Maingau: € 0,62 per kWh
Voor de volledigheid ook nog een aantal andere tariefstructuren:
Passen met CPO-tarief + starttarief:
Tango Electric: CPO + € 0,35 starttarief
Greenchoice: CPO + € 0,40 starttarief
Laadkompas: CPO + € 0,47 starttarief
ANWB: CPO + € 0,69 starttarief
Passen met CPO-tarief + toeslagpercentage per kWh:
Tap Electric Light: CPO + 5% toeslag per kWh
Mobilize: CPO + 10% toeslag per kWh
Passen met CPO-tarief + toeslagbedrag per kWh:
EcoTap: CPO + € 0,02 per kWh
CenEnergy: CPO + € 0,03 per kWh
Passen met CPO-tarief + starttarief + toeslagbedrag per kWh:
EV-Company: CPO + € 0,25 starttarief + € 0,025 per kWh
E-Flux by Road: CPO + € 0,31 starttarief + € 0,024 per kWh (als geen E-Flux paal)
Green Caravan: CPO + € 0,42 starttarief + € 0,01 per kWh
Passen met variabele AC-tarieven (niet altijd gebaseerd op CPO-tarief):
Electroverse
ChargePoint US
Vattenfall InCharge
[ Voor 54% gewijzigd door nathalia op 01-02-2026 16:18 ]
Cupra Born Performance 58 kWh
Dit werkt weer; kwam ik per toeval achter.B R M schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:36:
Vandaag contact gehad met Fastned support met een vraag waarom ik mijn nieuwe MTC laadpas niet kan toevoegen als automatische betaling in Fastned. Ik had altijd een Shell recharge pas van mn werkgever, deze is nu vervangen voor een een MTC laadpas ivm hoge laad tarieven voor thuis laden met Shell recharge. MTC rekent kennelijk gewoon CPO tarief.
Deze nieuwe pas wilde ik toevoegen aan m’n account, maar volgens Fastned kan dit niet, omdat dit een maatregel is tussen MTC en Fastned om fraude te voorkomen. Laden kan wel gewoon met de pas, autocharge niet.
Jammer. Ben wel benieuwd hoe die fraude werkt eigenlijk. Meer mensen last van?
MTC is weer te koppelen om autocharge te activeren.
Toen ik eind vorig jaar Fastned om een update vroeg, kon het nog niet.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
:strip_exif()/f/image/Rk2D6ZSK7hMpKQwfKBMFaXfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Update mbt de SGZH1.0 tarieven: De prijs in Electroverse staat nu op €0.39/kwH. Ik heb zelf Ovo met light boost (10% korting) en deze staat nu op €0.35.
Het lijkt dus vooralsnog mee te vallen..
[ Voor 25% gewijzigd door SE7EN11 op 02-02-2026 09:18 ]
Vaak gelijk, of binnen een dag iets minder vaak en heel soms maanden later.Steeffoon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:20:
Zondagochtend de auto van een laadpaal gehaald van Vattenfall. Betaald met de Vattenfall laadpas. Hoelang duurt het voordat die sessie in de Vattenfall app staat?
Keek net in het webpaneel, daar staat 'ie er wel in, maar in de InCharge app nog steeds niet... vaagZjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:01:
[...]
Vaak gelijk, of binnen een dag iets minder vaak en heel soms maanden later.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Dank voor 't overzicht.
Ik merk dat het knap lastig is om je eigen setje bij elkaar te harken zonder 25 verschillende passen aan te vragen. Ik voorzie weinig behoefte aan straat of snelladen in NL, maar soms zul je moeten, dus wil je gewoon ad-hoc zonder al te veel moeite kunnen laden.
Zo heb ik nu Shell Recharge, vanwege beschikbaarheid in EU, Skoda Powerpass, idem alleen iets goedkoper en heeft bovendien dynamische tarieven in NL en doe ik er het liefst een bij die richting CPO gaat zonder abonnement.
Inmiddels Electroverse en Plugsurf helaas al moeten afschrijven want die accepteren (inmiddels bij Plugsurf) alleen creditcard, die heb ik niet en die aanvragen á 35 euro per jaar haalt uiteraard je hele use-case onderuit voor die 10 laadsessies per jaar. Hopelijk ondersteunen die partijen over een jaar 'gewoon' Wero (of hopelijk consolideert deze markt wat).
Daarom nu aan het kijken naar Vattenfall. Die heeft in de direct omringende landen goede dekking, kan met pinpas en heeft in NL redelijk voordelig tarief. Volgens mij heb ik dan 2 dynamische voor NL, 3 dynamische voor EU en zou ik in principe overal terecht moeten kunnen.
Blijft een drama om dit uit te zoeken.
Zoek eigenlijk alleen nog een app om (Europees) tarieven te vergelijken bij een specifieke paal. Iemand daar nog een tip voor?
Go-ChargeGiku schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Zoek eigenlijk alleen nog een app om (Europees) tarieven te vergelijken bij een specifieke paal. Iemand daar nog een tip voor?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Thanks, op basis van zoekactie in deze draad zie ik al dat ook hiervoor geen sluitende oplossing of holy grail is
Is alleen voor Nederland, en wat minder gebruiksvriendelijk.
Minder gebruiksvriendelijk dan wat?Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Is alleen voor Nederland, en wat minder gebruiksvriendelijk.
Qua gebruik in zijn algemeen. Ik vind het BLOEDIRRITANT heel vervelend dat je altijd de locatie aan MOET zetten anders doetie het niet. En, als je ver uitzoomt dan gaatie daar weer over mekkeren.sjimmie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:57:
Minder gebruiksvriendelijk dan wat?
Neem een Vattenfall app, hoeft locatie niet aan en kan ik uitzoomen tot aan Mars en nog steeds werkt het.
Dat je locatie aan moet zetten eet toch geen brood?Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Qua gebruik in zijn algemeen. Ik vind het BLOEDIRRITANT heel vervelend dat je altijd de locatie aan MOET zetten anders doetie het niet. En, als je ver uitzoomt dan gaatie daar weer over mekkeren.
Neem een Vattenfall app, hoeft locatie niet aan en kan ik uitzoomen tot aan Mars en nog steeds werkt het.
Ik heb op mijn iPhone gewoon ingesteld dat dat alleen mag bij gebruik van de app, dan doet ie op de achtergrond niks. En als het je om de privacy gaat dan moet je sowieso nergens aan een laadpaal hangen.
Edit: en waarom zou je zo ver willen uitzoomen dat je alle laadpalen ter wereld tegelijk ziet?
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 02-02-2026 15:33 ]
We zijn ook aan het onderzoeken waarom onze chatbot Aisha een vrij random tarief weergeeft. Excuses voor de onduidelijkheid!
Heb je nog steeds een oude bankpas met Maestro of Vpay logo?Giku schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Inmiddels Electroverse en Plugsurf helaas al moeten afschrijven want die accepteren (inmiddels bij Plugsurf) alleen creditcard, die heb ik niet en die aanvragen á 35 euro per jaar haalt uiteraard je hele use-case onderuit voor die 10 laadsessies per jaar. Hopelijk ondersteunen die partijen over een jaar 'gewoon' Wero (of hopelijk consolideert deze markt wat).
Zo ja, even de bank vragen om een Mastercard of Visa bankpas.
Zo nee, dan heb je dus al een bankpas die je kan koppelen aan Electroverse (hoeft niet beslist een creditcard te zijn, mag net zo goed een debitcard zijn).
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Dank voor het meelezen en de terugkoppeling hier! 👍EquansEMobility schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:15:
Excuses zoals @Mythling al opmerkte is er een fout gemaakt in onze nieuwsbrief en zijn de bedragen genoemd INCLUSIEF BTW, voor SGZH 1.0 geldt nu een tarief van € 0,4114 per kWH inclusief BTW. Zie deze pagina voor alle tarieven: https://equans.nl/oplossingen/e-mobility/openbaar-laden/
We zijn ook aan het onderzoeken waarom onze chatbot Aisha een vrij random tarief weergeeft. Excuses voor de onduidelijkheid!
Zou op die gelinkte pagina genoemd kunnen worden wat de laatste datum is dat de informatie is bijgewerkt? Als je op zondag 1 februari daar kijkt naar tarieven die maandelijks wijzigen is niet direct duidelijk of dit is bijgewerkt op die dag of dat dit nog moet gebeuren.
En waar zou ik mij kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief? Ook dat kan jullie chatbot niet beantwoorden. Ik heb een 50five pas en daarop ooit geen nieuwsbrief aangevraagd als me dat gevraagd was.
/f/image/HsZutk5pFjyQTgxOPrm117Jn.png?f=fotoalbum_small)
Verder ben ik van mening dat AI-chatbots die zelfverzekerd onjuiste informatie geven beter kunnen worden verwijderd totdat die wel goed werken. Breder probleem en daarom wat offtopic wel; ik ben zelden een wél goede AI-chatbot tegengekomen - die kan ik op één vinger tellen denk ik.
Dank voor de terugkoppeling Gert. We hebben verschillende concessies die met een verschillende interval van tarief wijzigen, vandaar dat we het zo hebben weergegeven. Niet ideaal maar wel het duidelijkst.gertvdijk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:51:
[...]
Dank voor het meelezen en de terugkoppeling hier! 👍
Zou op die gelinkte pagina genoemd kunnen worden wat de laatste datum is dat de informatie is bijgewerkt? Als je op zondag 1 februari daar kijkt naar tarieven die maandelijks wijzigen is niet direct duidelijk of dit is bijgewerkt op die dag of dat dit nog moet gebeuren.
En waar zou ik mij kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief? Ook dat kan jullie chatbot niet beantwoorden. Ik heb een 50five pas en daarop ooit geen nieuwsbrief aangevraagd als me dat gevraagd was.
[Afbeelding]offtopic:
Verder ben ik van mening dat AI-chatbots die zelfverzekerd onjuiste informatie geven beter kunnen worden verwijderd totdat die wel goed werken. Breder probleem en daarom wat offtopic wel; ik ben zelden een wél goede AI-chatbot tegengekomen - die kan ik op één vinger tellen denk ik.
snip: niet de bedoeling
[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2026 19:37 ]
Als je bij OVO doorklikt staat er toch 41 cent min 10%. Ik heb zojuist ook gewoon 37 cent betaald met boost.SE7EN11 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:34:
That explains![]()
[Afbeelding]
Update mbt de SGZH1.0 tarieven: De prijs in Electroverse staat nu op €0.39/kwH. Ik heb zelf Ovo met light boost (10% korting) en deze staat nu op €0.35.
Het lijkt dus vooralsnog mee te vallen..
[Afbeelding]
Weet iemand hoe het dynamische tarief wordt bepaald? Volgt het bijvoorbeeld energieprijzen, of is het gewoon vraag en aanbod zoals bij Tesla?
PS. Reminder dat klagen over benodigde hoeveelheid laadpassen, gebrek aan transparantie hier niet is toegestaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Nova163 op 02-02-2026 18:58 ]
Goh, voor mij weer nieuw! Thanks, is bij Eectroverse geluktMichielFRL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Heb je nog steeds een oude bankpas met Maestro of Vpay logo?
Zo ja, even de bank vragen om een Mastercard of Visa bankpas.
Zo nee, dan heb je dus al een bankpas die je kan koppelen aan Electroverse (hoeft niet beslist een creditcard te zijn, mag net zo goed een debitcard zijn).
Edit: ik wilde net nog zeggen dat Elektroverse gelukkig weer op 48 cent zit (sinds een paar dagen), maar nu zie ik 53 cent staan.. Wtf? Heb ik iets gemist?
[ Voor 40% gewijzigd door S_Chief op 02-02-2026 23:32 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 03-02-2026 12:12 . Reden: Dat mag best wat vriendelijker ]
Knip
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 03-02-2026 12:13 . Reden: Eens, maar dat mag via een TR ]
Ik ben er sinds half december mee bezig geweest en hij is nog niet helemaal af, maar goed genoeg om mee live te gaan. Er zitten veel gebruikerswensen in verwerkt, zo is hij wat minder technisch geworden (sorry echte Tweakers....) en is er meer content aan toegevoegd, zoals een overzicht met alle snellaad deals van o.a. Ionity en Fastned en een kaartje van Europa waar je met een 'onmouseover' meteen kan zien welke pas je voor welk land nodig hebt.
Mocht je niks te doen hebben, (opbouwende) ;-) kritiek en/of tips zijn zeker welkom.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ziet er top uit! Op de deals pagina staan een paar kleine foutjes (Ionity motion prijs range is die van Power en andersom, OVO cost 8 euro (ze maken de pond gewoon in euro, teminste bij mij ik kreeg alleen de eerste maand 2 euro korting omdat ik de pas had aangevraagd.))Hachy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:54:
😅 Nou.... na een pittige maand werk ben ik eindelijk klaar met de nieuwe Laadpastop10. Whoo![]()
Ik ben er sinds half december mee bezig geweest en hij is nog niet helemaal af, maar goed genoeg om mee live te gaan. Er zitten veel gebruikerswensen in verwerkt, zo is hij wat minder technisch geworden (sorry echte Tweakers....) en is er meer content aan toegevoegd, zoals een overzicht met alle snellaad deals van o.a. Ionity en Fastned en een kaartje van Europa waar je met een 'onmouseover' meteen kan zien welke pas je voor welk land nodig hebt.
Mocht je niks te doen hebben, (opbouwende) ;-) kritiek en/of tips zijn zeker welkom.
Helaas, maandje gratis kunnen laden, maar gisteren ineens de 1e sessie. Flink dure ook..CPO tarief op het werk is €0,50, had bijna 10 kWh geladen, dus zou rond de €5 moeten zijn. Echter, ik kreeg nu een rekening van €6,28 voor stroom, en €2,73 voor de tijd (4 uur en 11 minuten).LeenVan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, gebruik al een tijd electroverse, laden op het werk lijkt gratis...
(Wanneer ik de Eneco pas gebruik op deze paal worden er wel kosten berekend)
Mijn laadpas van Electroverse werkt niet op deze paal, via de app kan ik wel laden maar er kan geen data worden uitgelezen, wanneer ik de transactie stop komt er geen factuur oid in de app.
Nu weer aan publieke paal geactiveerd met de pas meteen een overzicht van (lopende) kosten.
Voor nu dus: enjoy it while it last
Dat maakt het €4 duurder dan bijvoorbeeld Ecotap. Deze pas gaat er uit.
Maak eens een screenshotje van die laadsessie aub.boozzz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:31:
Mijn partner gebruikte laatst de Freshmile pas die we nog voor Franse vakanties in de auto hadden liggen hier in NL, bij een straatpaal in Heemstede, omdat de gewone pas het niet deed en "hoe erg kan een paar cent extra zijn": 62 euro voor 22 kWh. Best erg dus wel. Wat een criminelen.
Ik durf te hopen dat daar een pak 'kleeftarief' bij zit...
Een kWh prijs van bijna 3€ heb ik nog nergens gezien, tenzij er fouten gebeurd zijn met de wisselkoers of zo.
Maar dat kunnen we toch uitsluiten in NL.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ah dank je wel, ik heb het gefixed !thomvh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:44:
[...]
Ziet er top uit! Op de deals pagina staan een paar kleine foutjes (Ionity motion prijs range is die van Power en andersom, OVO cost 8 euro (ze maken de pond gewoon in euro, teminste bij mij ik kreeg alleen de eerste maand 2 euro korting omdat ik de pas had aangevraagd.))
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het is toch algemeen bekend dat je Freschmile niet moet gebruiken bij een 1 fase ladende auto als je betaald per minuut, want dan tikt 15ct p/min aardig aan.Tommie12 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:09:
[...]
Maak eens een screenshotje van die laadsessie aub.
Een kWh prijs van bijna 3€ heb ik nog nergens gezien, tenzij er fouten gebeurd zijn met de wisselkoers of zo.
Maar dat kunnen we toch uitsluiten in NL.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, dat kan behoorlijk aantikken.boozzz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:31:
Best erg dus wel.
Ehm, maar je kan de prijzen per laadpaal toch gewoon terug vinden? Wat is er crimineel aan dat het dan hoger is? Ik reken toch ook geen pak eieren af als de prijs 84 euro is? Dat ik het duur vind, ja ok, maar dat moet de winkel toch zelf weten welke prijs ze aan de eieren hangen? Ik koop er alleen geen eieren meer en denk ik dat ze klandizie kwijt raken, maar crimineel?boozzz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:31:
Wat een criminelen.
Bij de meeste palen zit er inderdaad dat kleeftarief bij.Tommie12 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:09:
En bij snelladers veelal 30 cent per minuut.PeterZ(on) schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:30:
Het is toch algemeen bekend dat je Freschmile niet moet gebruiken bij een 1 fase ladende auto als je betaald per minuut, want dan tikt 15ct p/min aardig aan.
Gebruikte de pas vroeger veel, ondanks het kleeftarief (wat toen een stuk lager was), nu nooit meer want simpele rekensommetjes laten zien dat de prijs flink hoog zit in Nederland.
Maar, in en rond Troyes is het voor mij nog steeds de to go pas als ik eens AC wil laden, 2 euro per 6 kWh.
Ik heb die pas al een jaar of 8 denk ik maar nog nooit gebruikt want je moest er geld op zetten i.p.v. een CC en vind ik onhandig. Destijds hadden ze ook lage tarieven zonder tijdscomponent maar dat is al lang niet meer. In Frankrijk kan het misschien wel interessant zijn maar daar gebruik ik liever Chargemap, misschien niet de goedkoopste maar werkt altijd en met vakantie maakt een paar cent verschil mij niet uit.Zjanzjak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]
En bij snelladers veelal 30 cent per minuut.
Gebruikte de pas vroeger veel, ondanks het kleeftarief (wat toen een stuk lager was), nu nooit meer want simpele rekensommetjes laten zien dat de prijs flink hoog zit in Nederland.
Maar, in en rond Troyes is het voor mij nog steeds de to go pas als ik eens AC wil laden, 2 euro per 6 kWh.
Maar dan heeft je werkgever een CPO + Tijd tarief? Dat is niet de pas zijn schuld. Electroverse rekent namelijk niet specifiek per tijdseenheid af bovenop de geladen kWh dat is de CPO die dat bepaald.greatgonzo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:53:
[...]
Helaas, maandje gratis kunnen laden, maar gisteren ineens de 1e sessie. Flink dure ook..CPO tarief op het werk is €0,50, had bijna 10 kWh geladen, dus zou rond de €5 moeten zijn. Echter, ik kreeg nu een rekening van €6,28 voor stroom, en €2,73 voor de tijd (4 uur en 11 minuten).
Dat maakt het €4 duurder dan bijvoorbeeld Ecotap. Deze pas gaat er uit.
Ik kijk inderdaad altijd in de app, maar andere mensen zoals mijn vriendin met haast en stress niet. En dan is het net een beetje als die spoedloodgieters toch? Die komen langs, roepen heel snel 'voorrijtarief en ontstoppen voor 80 euro per meter' tegen iemand die in de stress zit want alles loopt onder, en gaan aan de slag. En als je dan dus niet goed hebt opgelet mag je daarna 1000 euro afrekenen voor het ontstoppen van je afvoer. Ik vind dat zeker neigen naar crimineel gedrag, het zijn totaal buitenproportionele prijzen.Zjanzjak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]
Ehm, maar je kan de prijzen per laadpaal toch gewoon terug vinden? Wat is er crimineel aan dat het dan hoger is? Ik reken toch ook geen pak eieren af als de prijs 84 euro is? Dat ik het duur vind, ja ok, maar dat moet de winkel toch zelf weten welke prijs ze aan de eieren hangen? Ik koop er alleen geen eieren meer en denk ik dat ze klandizie kwijt raken, maar crimineel?
In ieder geval, die pas heb ik nu uit de auto gehaald.
Nope, met EVcompany heb ik dit niet. Maar ik was juist naar Elektroverse omdat daar (mogelijk) geen opstartkosten zouden zijnthomvh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:57:
[...]
Maar dan heeft je werkgever een CPO + Tijd tarief? Dat is niet de pas zijn schuld. Electroverse rekent namelijk niet specifiek per tijdseenheid af bovenop de geladen kWh dat is de CPO die dat bepaald.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, (nog) geen nota's hier maar ik zie in de app bij de palen op het werk alleen een laadtarief en starttarief. Geen tijdstarief o.i.dthomvh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:57:
[...]
Maar dan heeft je werkgever een CPO + Tijd tarief? Dat is niet de pas zijn schuld. Electroverse rekent namelijk niet specifiek per tijdseenheid af bovenop de geladen kWh dat is de CPO die dat bepaald.
tijdtarief is mi redelijk uniek in Nederland. Ken het alleen van snelladen bij tesla als je te lang wacht na voltooien (bij een bepaalde bezettingsgraad).LeenVan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, (nog) geen nota's hier maar ik zie in de app bij de palen op het werk alleen een laadtarief en starttarief. Geen tijdstarief o.i.d
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
- enkele EV box laders: hier werkt niet inmiddels de Ecotap pas niet meer, en vanuit Ecotap herkennen ze hem ook niet meer, omdat Evbox falliet is. Hier werkte de Elektroverse dus tot één maand gratis, nu ineens wel sessies in de app (tijds tarief en kWh tarief)
- enkele NLmax (?) opladers. Daar werkt de Elektroverse kaart in eerste instantie niet op, maar wel mijn Ecotap. Maar een normaal tarief
Ik ga eens een korte sessie doen met mijn Elektroverse kaart op een andere Evbox en de NLmax lader. Kijken of dat verschil maakt. En anders wordt het Ecotap ofwel Tap/ANWB met een maandabbo om het opstart tarief kwijt te zijn
[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 04-02-2026 16:33 ]
Ik vind je voorbeeld wel aardig appels met peren.boozzz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:15:
Ik kijk inderdaad altijd in de app, maar andere mensen zoals mijn vriendin met haast en stress niet. En dan is het net een beetje als die spoedloodgieters toch? Die komen langs, roepen heel snel 'voorrijtarief en ontstoppen voor 80 euro per meter' tegen iemand die in de stress zit want alles loopt onder, en gaan aan de slag. En als je dan dus niet goed hebt opgelet mag je daarna 1000 euro afrekenen voor het ontstoppen van je afvoer. Ik vind dat zeker neigen naar crimineel gedrag, het zijn totaal buitenproportionele prijzen.
In ieder geval, die pas heb ik nu uit de auto gehaald.
Dus ga er niet zo in mee, maar goed, laten we dit niet verder uitmelken, de pas is uit de auto. Lessons learned.
Volgens mij is mijn Google Pay wel actief in de app, dus daar ga ik morgen eens mee testen bij een Vattenfall paal. (aangevraagde pas is ook nog niet binnen).
Dan nog een andere vraag over laden bij een Eneco paal, ik heb een laadpas aangevraagd bij hun maar nog niet ontvangen. Als ik via de QR code op de paal via de creditcard betaal, hoeveel betaal ik dan meer als laden via hun pas? (in Utrecht) ?
Dat staat in hun app (als ze die hebben), zo niet dan online zoeken naar de betreffende laadpaal;Herbiek616 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 01:24:
Dan nog een andere vraag over laden bij een Eneco paal, ik heb een laadpas aangevraagd bij hun maar nog niet ontvangen. Als ik via de QR code op de paal via de creditcard betaal, hoeveel betaal ik dan meer als laden via hun pas? (in Utrecht) ?
https://www.eneco-emobility.com/chargemap#
Prijs staat erbij, maar ik denk dat het 54 cent is.
Met de Electroverse pas schijnt het ietsjes goedkoper te zijn, of met Ovo maar dan wel een maandelijks abonnement van 2 euro maar dat heb je er zo uit als je frequent laadt.
Nu is de laatsessie in de app niet afgesloten. Ik kan deze ook niet stoppen dan krijg ik een foutmelding. Vanmorgen Shell gebeld een uur aan de telefoon gehangen maar geen medewerker gesproken. Dan maar een bericht gestuurd via het contactformulier. Ook geen reactie. Nog eens gebeld weer lang in de wacht en maar opgehangen. Nu al de laadsessie open voor meer als 26 uur.
Hebben jullie nog een tip wat ik kan doen?
Niet meer laden met shellpc1t schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:40:
Ik heb gisteren geprobeerd te laden bij de Lidl met de Shell pas. Helaas lukte dit niet. (Nul Kw) Er is wel 45 euro afgeschreven (gereserveerd).
Nu is de laatsessie in de app niet afgesloten. Ik kan deze ook niet stoppen dan krijg ik een foutmelding. Vanmorgen Shell gebeld een uur aan de telefoon gehangen maar geen medewerker gesproken. Dan maar een bericht gestuurd via het contactformulier. Ook geen reactie. Nog eens gebeld weer lang in de wacht en maar opgehangen. Nu al de laadsessie open voor meer als 26 uur.
Gebruik ovo bij Lidl
En wacht rustig af dat geld komt vanzelf terug is alleen een reservering dus er is niks afgeschreven
Bellen met Shell..... https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.compc1t schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:40:
Vanmorgen Shell gebeld een uur aan de telefoon gehangen maar geen medewerker gesproken.
Bidden? Sterkte iig, hopelijk wordt het opgelost zoals @boyette zegt.pc1t schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:40:
Maar dit misschien ook;
boyette schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:08:
Niet meer laden met shell
Bedankt voor het meedenken
As I saidpc1t schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:28:
Het is opgelost vanmorgen was de melding in de app weg en de reservering ook. Maar niet meer laden met de Shell pas.
Bedankt voor het meedenken
Sommige problemen lossen zich zelf op
Heb de prijs opgezocht die Vattenfall rekent in de Vattenfall Incharge app en dat was op die manier de goedkoopste in de buurt. Via Ecotap heb ik uiteindelijk iets meer betaald.hjs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:45:
@Herbiek616 Waarschijnlijk ter overvloeden, maar de eigen kaart is niet persee de goedkoopste optie bij de laadpaal op straat. (Dus de essent pas op de essent paal).
De 150kW laders, met een Kia EV3, doen het goed/snel, wel als er maar 1 auto aanstaat, anders gaat die terug naar 75kW snelheid. Ik heb een pasje aangevraagd en gekregen, dat is makkelijker laden. Met de app lukt het ook maar niet geweldig.
Wat wel erg irritant is, de eerste 4 (?) sessies heb ik zowel reservering voldaan én de factuur van laden zelf. Die reservering zou er 'met een uur' vanaf moeten zijn maar die is dus permanent.... dus betaald. Dat voorschot/reservering zou moeten vervallen maar dat hebben ze niet terug gestort. Meer dan maand terug. De klantenservice neemt wel erg lang de tijd om het op te lossen.... Heb het abonnement opgezegd.
De latere laadsessies daar ging het wel goed maar een club waar ik nog 90 euro van terug moet krijgen, daar wacht ik wel even mee om verder te laden.
Drie dagen eerder was er nog niks aan de hand, na contact met de klantenservice krijg je ook 0 coulance.
Ze verwachten maar dat je ondanks dat je een pas gebruikt elke keer de app checkt voordat je gaat laden.
Ik heb ze uitgelegd dat als andere bedrijven van tevoren prijswijzigingen kunnen aangeven zij dat ook prima moeten kunnen. Is dat trouwens ook niet een verplichting?
Ach de sessie is niet betaald omdat mijn creditcard onvoldoende saldo had, dus we zullen zien hoe het verder afloopt.
Als ik bij mijn gebruikelijke laadpaal kijk, dan zie ik geen idle fees. Op het eerste gezicht lijkt het dus niet een keuze van Electroverse geweest te zijn.CrazyMinded schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:47:
Elektroverse ga ik niet meer gebruiken voor laden. Zonder notificatie zijn ze opeens een tijd en idle fee gaan rekenen op de lokale laadpaal. Hoe ik daarachter moet komen? Zomaar een laadsessie rekenen van 60 euro.
Bij welke laadpaal was dit gebeurd? Ik vermoed dat de CPO stilletjes de tarieven heeft veranderd. Daar zou je dan bij elke laadpasaanbieder mee te maken hebben gekregen.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-02-2026 11:52 ]
Electroverse is helemaal niksCrazyMinded schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:47:
Elektroverse ga ik niet meer gebruiken voor laden. Zonder notificatie zijn ze opeens een tijd en idle fee gaan rekenen op de lokale laadpaal. Hoe ik daarachter moet komen? Zomaar een laadsessie rekenen van 60 euro.
Drie dagen eerder was er nog niks aan de hand, na contact met de klantenservice krijg je ook 0 coulance.
Ze verwachten maar dat je ondanks dat je een pas gebruikt elke keer de app checkt voordat je gaat laden.
Ik heb ze uitgelegd dat als andere bedrijven van tevoren prijswijzigingen kunnen aangeven zij dat ook prima moeten kunnen. Is dat trouwens ook niet een verplichting?
Ach de sessie is niet betaald omdat mijn creditcard onvoldoende saldo had, dus we zullen zien hoe het verder afloopt.
Je lokale laadpaal is dit gaan doen
En jij bent klakkeloos zomaar gaan laden zonder nog om te kijken naar het tarief
Dus dont blame electroverse
Was een Allega laadpaal, Elektroverse was de enige die hier nog geen fee's rekende, dat ze dat nu opeens wel zijn gaan doen lijkt mij dan toch een keuze van elektroverse.Zr40 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Als ik bij mijn gebruikelijke laadpaal kijk, dan zie ik geen idle fees. Op het eerste gezicht lijkt het dus niet een keuze van Electroverse geweest te zijn.
Bij welke laadpaal was dit gebeurd? Ik vermoed dat de CPO stilletjes de tarieven heeft veranderd. Daar zou je dan bij elke laadpasaanbieder mee te maken hebben gekregen.
Nouja, volgens de website van Allego rekent Allego zelf deze overstaytarieven al sinds juli 2025. Geen enkele laadpasaanbieder kan dit onbeperkt blijven subsidiëren. Het is vervelend, maar je klacht gaat over Allego, niet over Electroverse. Electroverse heeft je een half jaar flink gematst.CrazyMinded schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Was een Allega laadpaal, Elektroverse was de enige die hier nog geen fee's rekende, dat ze dat nu opeens wel zijn gaan doen lijkt mij dan toch een keuze van elektroverse.
Zeg eens welke paal zal ik eens wat checkenCrazyMinded schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Was een Allega laadpaal, Elektroverse was de enige die hier nog geen fee's rekende, dat ze dat nu opeens wel zijn gaan doen lijkt mij dan toch een keuze van elektroverse.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Is niet de keuze van Electroverse, you are blaming the wrong one.CrazyMinded schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:03:
En ja, ALTIJD de prijzen checken voordat je gaat laden, elke dag weer.
Kwestie van 5 seconden maar kan je wel geld schelen.
Electroverse vermeldt het ook altijd in de app dmv een sterretje bij de prijs.
Als je dan naar beneden scrollt lees je de disclaimer.
Electroverse staat er juist om bekend dat ze super coulant zijn trouwens, maar wat ik zei, je gaat wel erg kort door de bocht met je beschuldiging richting Electroverse, terwijl eigenlijk jijzelf de 'schuldige' bent.
Chargemap is meer op Frankrijk gericht maar geeft een redelijk beeld qua laders, alleen de prijzen die ze in Nederland rekenen zijn vrij fors. Denk dat de ANWB app een wat beter beeld geeft, en wat goedkopere prijzen.Chakotay schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:52:
Aangezien hier binnenkort ook de eerste EV komt ben ik natuurlijk informatie aan het verzamelen over laden e.d.. Chargemap leek een zinnige website & app voor een overzicht van laadpunten, maar ik krijg al een paar dagen een foutmelding bij het proberen om een account aan te maken "Unexpected error when handling authentication request to identity provider". Ligt dit aan mij(n netwerk), of zijn er hier meer die hier tegen aan lopen?
Maar dat terzijde, toen ik mij aan ging melden ging dat vlekkeloos destijds. Hoe dat nu is zou ik niet weten maar je kan ze altijd mailen. Let op, zijn wel Fransen, alles met de Franse slag.
[ Voor 36% gewijzigd door Zjanzjak op 10-02-2026 15:58 ]
Met 5 cent per minuut kom je op € 3 per uur. Reken € 25 voor de kWh's. Dan heb je € 35 aan idle fees buiten 23-7 uur gepakt. Is ongeveer 12 uur laadpaalkleven?SE7EN11 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:29:
Voor de zekerheid altijd ff checken.
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Nouja, grotendeels eens, maar ik vind niet dat je 'schuld' kan leggen bij de gebruiker in dit geval. Ja, de gebruiker had het kunnen voorkomen door telkens te checken, zoals je zegt, maar het is niet redelijk om continu waakzaamheid van de gebruiker te verlangen wanneer de commerciële partij (of dat nu Electroverse of Allego is, of allebei) zonder mededeling andere tarieven gaat hanteren. De commerciële partij heeft de macht, en die zou dan ook de verantwoordelijkheid moeten dragen.Zjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:55:
[...]
Is niet de keuze van Electroverse, you are blaming the wrong one.
En ja, ALTIJD de prijzen checken voordat je gaat laden, elke dag weer.
Kwestie van 5 seconden maar kan je wel geld schelen.
Electroverse vermeldt het ook altijd in de app dmv een sterretje bij de prijs.
Als je dan naar beneden scrollt lees je de disclaimer.
Electroverse staat er juist om bekend dat ze super coulant zijn trouwens, maar wat ik zei, je gaat wel erg kort door de bocht met je beschuldiging richting Electroverse, terwijl eigenlijk jijzelf de 'schuldige' bent.
Ik had een tijdje terug problemen met inloggen, lag uiteindelijk aan een verwisseling van de inlognaam. Contact gezocht en werd doeltreffend en snel geholpen, dus prima helpdesk.Zjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:55:
[...]
Maar dat terzijde, toen ik mij aan ging melden ging dat vlekkeloos destijds. Hoe dat nu is zou ik niet weten maar je kan ze altijd mailen. Let op, zijn wel Fransen, alles met de Franse slag.
Ook hier een kanttekening. Er hoeft hier geen sprake te zijn van (extreem) laadpaalkleven. Allego rekent per minuut wanneer je langer dan 5 uur bent aangesloten, ook wanneer de laadsessie dan nog niet is voltooid. Er zijn ondertussen voldoende EV's op de markt die je niet vol krijgt in 5 uur op 11 kW, laat staan op 5,5 kW wanneer de laadpaal zijn vermogen met een andere auto moet delen.Pr088 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Met 5 cent per minuut kom je op € 3 per uur. Reken € 25 voor de kWh's. Dan heb je € 35 aan idle fees buiten 23-7 uur gepakt. Is ongeveer 12 uur laadpaalkleven?
Ahh, om de een of andere reden dacht ik dat het een Nederlandse club was. Geen idee hoe ik daarbij ben gekomen danZjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:55:
[...]
Chargemap is meer op Frankrijk gericht maar geeft een redelijk beeld qua laders, alleen de prijzen die ze in Nederland rekenen zijn vrij fors. Denk dat de ANWB app een wat beter beeld geeft, en wat goedkopere prijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door Chakotay op 10-02-2026 16:17 ]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Scherp. En met een beetje geluk knijpt de laadpaalaanbieder ook nog in het kader van netcongestieZr40 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:15:
[...]
Ook hier een kanttekening. Er hoeft hier geen sprake te zijn van (extreem) laadpaalkleven. Allego rekent per minuut wanneer je langer dan 5 uur bent aangesloten, ook wanneer de laadsessie dan nog niet is voltooid. Er zijn ondertussen voldoende EV's op de markt die je niet vol krijgt in 5 uur op 11 kW, laat staan op 6,5 kW wanneer de laadpaal zijn vermogen met een andere auto moet delen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Update t.a.v. mijn Electroverse ervaring: Nu bij een andere paal op het werk geladen:thomvh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:57:
[...]
- €1,00 per kWh inc timefee via Electroverse
- €0,50 per kWh via TAP light
Dus, wat eerder werd gesuggereerd dat dit de keuze van de aanbieder was, dat klopt dus niet.
Altijd prijs checken kan in dit geval niet, omdat het op ons werkterrein staat, en de paal is afgeschermd in de app
[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 10-02-2026 16:35 ]
Dat zijn dus geen publieke laadpalengreatgonzo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Update t.a.v. mijn Elektroverse ervaring: Nu bij een andere paal op het werk geladen:
- €1,00 per kWh inc timefee via Elektroverse
- €0,50 per kWh via TAP light
Dus, wat eerder werd gesuggereerd dat dit de keuze van de aanbieder was, dat klopt dus niet.
Altijd prijs checken kan in dit geval niet, omdat het op ons werkterrein staat, en de paal is afgeschermd in de app
Ze communiceren meestal wel via nieuwsbrieven, maar dan zit je vast aan 20+ nieuwsbrieven. Blijven checken blijft het devies.Zr40 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Nouja, grotendeels eens, maar ik vind niet dat je 'schuld' kan leggen bij de gebruiker in dit geval. Ja, de gebruiker had het kunnen voorkomen door telkens te checken, zoals je zegt, maar het is niet redelijk om continu waakzaamheid van de gebruiker te verlangen wanneer de commerciële partij (of dat nu Electroverse of Allego is, of allebei) zonder mededeling andere tarieven gaat hanteren. De commerciële partij heeft de macht, en die zou dan ook de verantwoordelijkheid moeten dragen.
(Maar omdat deze palen dus niet op de kaart staan, kan ik niet checken wat het tarief nu is zonder er te gaan laden
Let's agree to disagree (en heel sterk ook want ik ben het ZO NIET EENS met je haha).Zr40 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:09:
Nouja, grotendeels eens, maar ik vind niet dat je 'schuld' kan leggen bij de gebruiker in dit geval. Ja, de gebruiker had het kunnen voorkomen door telkens te checken, zoals je zegt, maar het is niet redelijk om continu waakzaamheid van de gebruiker te verlangen wanneer de commerciële partij (of dat nu Electroverse of Allego is, of allebei) zonder mededeling andere tarieven gaat hanteren. De commerciële partij heeft de macht, en die zou dan ook de verantwoordelijkheid moeten dragen.
Als ik de laadpaal niet vind in de/een app dan laad ik dus niet met betreffende pas. Hoe simpel kan het zijn.greatgonzo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:20:
Kijk, en dit is een prima voorbeeld van een commerciële partij die wél de verantwoordelijkheid draagtSandro! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:54:
Ik kreeg laatst een pushbericht van Tap dat een paal waar ik eerder heb geladen van prijs was veranderd. Dit is een paal in de parkeergarage van mijn werk, die is dus semi-openbaar. Deze melding kreeg ik toen ik aan kwam op kantoor. Niet verplicht, wel netjes.
-Anwb vraagt CPO
- ecotap vraagt CPO
- Tap vraagt CPO
- electroverse vraagt CPO + tijd
Toch denk ik dan dat Electroverse alleen doorberekende wat hen in rekening gebracht werd door de CPO.greatgonzo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:27:
Toch klopt het niet. Let op, we hebben het over een prive paal, maar..
-Anwb vraagt CPO
- ecotap vraagt CPO
- Tap vraagt CPO
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Als ik bovenstaande zo lees, dan zou ik bij deze laadpaal dus geen Electroverse gebruiken i.v.m. de tijdfee. Ik zou één van de andere passen gebruiken. Laten we zeggen dat je dan de TAP-laadpas gaat gebruiken. Maar wetende dat Electroverse een tijdfee heeft, zou ik wel iedere keer dat je de TAP-pas pakt eerst even in de app kijken of TAP wellicht ook de time-fee heeft ingevoerd bij deze laadpaal. Je weet gewoonweg dat de kans aanwezig is dat dit gebeurt, aangezien andere laadpasaanbieders dat bij deze laadpaal ook hanteren...greatgonzo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:27:
Toch klopt het niet. Let op, we hebben het over een prive paal, maar..
-Anwb vraagt CPO
- ecotap vraagt CPO
- Tap vraagt CPO
Bij de laadpaal uit jouw eerste voorbeeld was het precies andersom. Je wist dat het een Allego laadpaal was en dat Allego een time-fee hanteert. Je gebruikte de Electroverse pas omdat die geen time-fee hanteerde. Echter, je wist dus dat de kans aanwezig was dat die ook bij Electroverse zou worden ingevoerd. Toch ben je nu boos op Electroverse! Dat begrijp ik dan dus niet...
Les 1 in de laadpaal/laadpas jungle: check van tevoren altijd eerst de prijs. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!
Les 2 in de laadpaal/laadpas jungle: als de prijs in geen enkele app te vinden is, gebruik dan een pas met een vast tarief. Bijv. de Eneco-pas of de Shell-laadpas. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.Zjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:55:
[...]
Als ik de laadpaal niet vind in de/een app dan laad ik dus niet met betreffende pas. Hoe simpel kan het zijn.
Bij mij werkt het niet, ik heb sinds december een nieuwe MTC en die valt niet te koppelen... Ook vandaag lukte het me niet. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?B R M schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:13:
[...]
Dit werkt weer; kwam ik per toeval achter.
MTC is weer te koppelen om autocharge te activeren.
Toen ik eind vorig jaar Fastned om een update vroeg, kon het nog niet.
Gewoon de koppeling maken in Fastned werkte uiteindelijk bij mij weer. Niks geks gedaan.LostInNight schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:58:
[...]
Bij mij werkt het niet, ik heb sinds december een nieuwe MTC en die valt niet te koppelen... Ook vandaag lukte het me niet. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?
:strip_exif()/f/image/qB7ad2WvtGmrovWHeeXmTPwZ.jpg?f=fotoalbum_large)
hier is geen tijd te bekennen in de electroverse app (SGZH palen).Peter-036 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:39:
[...]
Toch denk ik dan dat Electroverse alleen doorberekende wat hen in rekening gebracht werd door de CPO.
en is inderdaad de CPO prijs (39 c).
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Laat 'em maar, linksom of rechtsom moet, EN ZAL, Electroverse het boetekleed aantrekken van hem. Persoonlijk vind ik Electroverse 1 van de betere MSP's.nathalia schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:04:
Toch ben je nu boos op Electroverse! Dat begrijp ik dan dus niet...
I know right. Loop al wat jaren mee.nathalia schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:06:
Les 2 in de laadpaal/laadpas jungle: als de prijs in geen enkele app te vinden is, gebruik dan een pas met een vast tarief. Bijv. de Eneco-pas of de Shell-laadpas. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Hier op na je jaarwisseling.Sandro! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:54:
Ik kreeg laatst een pushbericht van Tap dat een paal waar ik eerder heb geladen van prijs was veranderd. Dit is een paal in de parkeergarage van mijn werk, die is dus semi-openbaar. Deze melding kreeg ik toen ik aan kwam op kantoor. Niet verplicht, wel netjes.
(Maar omdat deze palen dus niet op de kaart staan, kan ik niet checken wat het tarief nu is zonder er te gaan laden)
Dubbele openbare paal aan de ene kant v.d. straat buiten concessieduur en verhoogt in tarief, andere kant is nog standaard tarief. Je moet het maar weten, scheel toch weer 9ct/kWh.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
KnipOf-Aaargh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:21:
Sta je buiten in de kou met je laadkaart in de hand klaar om te laden, moet je elke keer eerst je telefoon pakken, de app openen, kaart openen, laadlocatie selecteren, doorklikken naar de detailinformatie van de aansluiting die je wil gebruiken, en tenslotte naar beneden scrollen om de volledige tarieven te zien.
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 11-02-2026 10:10 . Reden: Ook buiten de HK is dit gewoon een onaardige opmerking. Reageer dan gewoon niet ]
Sommige mensen hebben er een hobby van gemaakt om alle tarieven en voorwaarden helemaal uit te pluizen om daardoor die ene laadpaal een straat verder te kunnen gebruiken die een paar cent goedkoper is. Voor andere mensen die liever iets anders met hun tijd doen is dat wat jij voorstelt natuurlijk helemaal niet raar.Of-Aaargh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:21:
Ik zie nu inderdaad dat Electroverse zonder enige kennisgeving stilletjes ook blokkeertatieven heeft ingevoerd op alle Allego-palen. Nu laadde ik vanwege de hoge kosten alleen in noodgevallen bij Allego (mijn gemeente heeft besloten niet aan te sluiten bij een concessie maar de vrije markt z'n werk te laten doen, dus we zijn nu een eiland van uitsluitend dure laadpalen in een zee van goedkope Vattenfallpalen), maar hoeveel moeite zou het zijn om bij een tariefverhoging in de app een tijdlang een tekst te laten verschijnen "please note: tariff change"? Of dezelfde tekst in de melding die je krijgt zodra het laden start. Ja, het zou ze inkomsten schelen, maar ook minder boze klanten die ineens bij 'hun' laadpaal bovenop het kWh-tarief 10 cent per minuut in rekening worden gebracht, omdat ze elke keer voordat ze de laadkaart gebruiken niet eerst in de app de prijs hebben gecheckt. Sta je buiten in de kou met je laadkaart in de hand klaar om te laden, moet je elke keer eerst je telefoon pakken, de app openen, kaart openen, laadlocatie selecteren, doorklikken naar de detailinformatie van de aansluiting die je wil gebruiken, en tenslotte naar beneden scrollen om de volledige tarieven te zien.
ehh,, ik heb geen allego laadpaal gebruiktnathalia schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:04:
[...]
Bij de laadpaal uit jouw eerste voorbeeld was het precies andersom. Je wist dat het een Allego laadpaal was en dat Allego een time-fee hanteert. Je gebruikte de Electroverse pas omdat die geen time-fee hanteerde. Echter, je wist dus dat de kans aanwezig was dat die ook bij Electroverse zou worden ingevoerd. Toch ben je nu boos op Electroverse! Dat begrijp ik dan dus niet...
Kijk, ik ben niet boos op Electroverse, sterker nog, ik heb in mijn eerste maand laden met deze pas geen enkel afschrift gekregen
Waar het mij om gaat is dat mensen hier zeggen dat Electroverse niets te verwijten valt en het een van de meest transparante aanbieders is. Daar ben ik het dus niet mee eens, want overal lees je dat Electroverse alleen CPO zou doorbelasten. En dat klopt bij deze specifieke paal dus niet
Maar jij weet toch niet wat er bij Electroverse in rekening wordt gebracht?greatgonzo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
*knip*
Waar het mij om gaat is dat mensen hier zeggen dat Electroverse niets te verwijten valt en het een van de meest transparante aanbieders is. Daar ben ik het dus niet mee eens, want overal lees je dat Electroverse alleen CPO zou doorbelasten. En dat klopt bij deze specifieke paal dus niet
Wanneer er een CPO en/of back-office op deze paal wel een tijd/blokkeer tarief in rekening brengt klopt het toch?
Edit:
Het is ook nog mogelijk dat de lader in andere handen is overgegaan, zodat er nu een andere CPO aan hangt.
[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 11-02-2026 09:27 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De backend aanbieder van jouw werkgever (Geloof dat het dat was in dit geval). Kan wel degelijk een andere optie maken voor Electroverse dan voor iemand anders. Er zitten daarnaast vaak ook meerdere lagen tussen. Waardoor er misschien een andere consolidator gebruitk wordt door Electroverse die die kosten er wel bovenop zet.greatgonzo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
[...]
ehh,, ik heb geen allego laadpaal gebruiktMaar een laadpaal op prive terrein, waar andere pasaanbieders alleen CPO vragen (plus eventuele sessiekosten), en Electroverse er ineens ook een time-fee bij bovenop zet.
Kijk, ik ben niet boos op Electroverse, sterker nog, ik heb in mijn eerste maand laden met deze pas geen enkel afschrift gekregen, dus die 10 kWh die tegen dubbel tarief heb betaald kan ik wel lijden.
Heb je al gevraagd aan Electroverse support waarom ze die tijd kosten rekenen en andere CPO's niet? Misschien is het wel gewoon een foutje.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Electroverse heeft hun apis gewoon niet op ordepmiddeld schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:37:
Voor wat mijn omgeving betreft doet Electroverse het in ieder geval beter dan OVO. De Allego-palen hier zijn van een oude concessie GLD-OV en hebben geen overstay fees. Electroverse rekent deze inderdaad niet, maar OVO wel. Die denken gewoon het is Allego, dus overstay fee.
Kost hen geld
Dat fixen ze wel
Volgens mij heb je het niet goed gelezen.boyette schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Electroverse heeft hun apis gewoon niet op orde
Kost hen geld
Dat fixen ze wel
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Jawelpmiddeld schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Volgens mij heb je het niet goed gelezen.
Waar heb jij gelezen dat Electroverse alleen CPO zou doorbelasten? Dat is pertinent niet waar!greatgonzo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
[...]
..., want overal lees je dat Electroverse alleen CPO zou doorbelasten. En dat klopt bij deze specifieke paal dus niet
Electroverse bepaalt per laadpaal z'n eigen tarief en dat is vaak een aantrekkelijk tarief, maar kan soms ook best tegenvallen..
Voor de volledigheid een aantal tariefstructuren met een aantal voorbeelden van laadpassen. Dit overzicht is dus slechts een voorbeeld en NIET volledig. Voor een goed overzicht ga je naar www.laadpastop10.nl:
Passen met CPO-tarief + starttarief:
Tango Electric: CPO + € 0,35 starttarief
Greenchoice: CPO + € 0,40 starttarief
Laadkompas: CPO + € 0,47 starttarief
ANWB: CPO + € 0,69 starttarief
Passen met CPO-tarief + toeslagpercentage per kWh:
Tap Electric Light: CPO + 5% toeslag per kWh
Mobilize: CPO + 10% toeslag per kWh
Passen met CPO-tarief + toeslagbedrag per kWh:
EcoTap: CPO + € 0,02 per kWh
CenEnergy: CPO + € 0,03 per kWh
Passen met CPO-tarief + starttarief + toeslagbedrag per kWh:
EV-Company: CPO + € 0,25 starttarief + € 0,025 per kWh
E-Flux by Road: CPO + € 0,31 starttarief + € 0,024 per kWh (als geen E-Flux paal)
Green Caravan: CPO + € 0,42 starttarief + € 0,01 per kWh
Passen met een vast tarief:
Eneco: € 0,54 per kWh + € 0,39 starttarief
Shell: € 0,55 per kWh + € 0,35 starttarief
Maingau: € 0,62 per kWh
Passen met variabele AC-tarieven (niet altijd gebaseerd op CPO-tarief):
Electroverse
ChargePoint US
Vattenfall InCharge
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
:strip_exif()/f/image/3ImDy4wxFCPs84gZuSAdi2hG.jpg?f=fotoalbum_large)