[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
Nee, zeker niet!
Mn ID.7 trekt lange stukken 200kW.
Tesla rekt voor Tesla’s de specs wat op zodat ze kortstondig de 250kW kunnen aantikken. Non-Tesla’s blijven binnen de CCS2 spec op 200kW voor de V3-4.
V2 is 150, soms 125 kW en dan ook nog gedeeld met je buurman indien aanwezig.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
nDirect090 schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:53:
Lijkt me vrij vervelend om te denken dat het X kost en uiteindelijk je Y betaald
Daarom vertrouw ik nooit direct op andere apps en zijn ze voor mij niet meer dan een beginpunt.
Go Charge is er ook zo 1, handig om even snel te kijken welke pas/app het goedkoopst is maar daarna check ik altijd de tarieven van de goedkoopste opties ook nog even zelf bij de desbetreffende MSP's.
Kost je nog geen halve minuut maar dan weet je wel zeker of het ook allemaal wel klopt qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 13:37
Zat even de facturen van afgelopen vakantie te bekijken en schok toch wel van 1 rekening
Heb daar 30,9 kWh (24minuten) geladen. Verder alleen geladen en na het laden direct vertrokken
Nu viel de kWh prijs wel mee met 55ct (ex btw)
Alleen kwam er 20x €2,50 per minuut bovenop 8)7 (vooraf bij het laden gekeken en dit nooit gemeld zien staan)

Totale rekening €80.75
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zulke tarieven betaald heb toen ik nog op benzine reed ;-)

Hebben meer mensen zulke leuke souvenirs gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Togi schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:08:
Is meer iets voor:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:00
Zat even de facturen van afgelopen vakantie te bekijken en schok toch wel van 1 rekening
Heb daar 30,9 kWh (24minuten) geladen. Verder alleen geladen en na het laden direct vertrokken
Alleen kwam er 20x €2,50 per minuut bovenop 8)7 (vooraf bij het laden gekeken en dit nooit gemeld zien staan)

Totale rekening €80.75
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zulke tarieven betaald heb toen ik nog op benzine reed ;-)

Dat is vrij bizar.
Ik heb het hier in Portugal gehad maar met veel lagere bedragen.
Prio laadpalen van 180kWrekenen 0.21euro/kWh plus 0.33euro/minuut.
Ik had het minuten tarief eerst ook niet in de gaten maar “mits de paal 180 haalt” betaal je minder dan 0.40euro/kWh.
Ik zou het tarief in de app nakijken. Daar moet het goed in staan.
[edit, en dan bedoel ik de app van de kaart die je gebruikt hebt. Of de aanbieder indien je met cc hebt betaald. Niet een overzichts-app. Die zitten er wel eens naast]
Dit lijkt me eerlijk gezegd een fout.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 22-09-2025 22:48 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ben erg benieuwd waar dit precies was.
Lokatie en CPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Zjanzjak schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:57:
[...]

Ben erg benieuwd waar dit precies was.
Lokatie en CPO.
Proviridis in Plan-d'Orgon ( Avenue des Vergers)

Is in de buurt van Avignon
Ik wilde eerst bij de Lidl laden icm met boodschappen maar die werkte alleen icm een Franse Lidl plus account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:45
Togi schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:01:
[...]

Is in de buurt van Avignon
Ik wilde eerst bij de Lidl laden icm met boodschappen maar die werkte alleen icm een Franse Lidl plus account
Da's een dure grap geweest, want je kunt je Lidl-Plus app gewoon op 'Frans' zetten. Als je de landinstellingen wijzigt, dan heb je een Franse Lidl-app die kan laden. Dat had je veel geld bespaard. Balen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Togi schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:01:
[...]

Ik zie hem bij Electroverse zonder minuutkosten, maar wel 93 cent/kWh wat voor Frankrijk ook een zeer hoog tarief is. Even de landinstelling van de Lidl app omzetten en je kunt laden. Of ook met Electroverse, dan kost hij €0,39,

Vraag me nog steeds af of wat jou is gerekend nu bewust een naaitarief was of gewoon een fout.
Via welke pas/app heb je eigenlijk geladen?

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 23-09-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Pr088 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:12:
[...]

Da's een dure grap geweest, want je kunt je Lidl-Plus app gewoon op 'Frans' zetten. Als je de landinstellingen wijzigt, dan heb je een Franse Lidl-app die kan laden. Dat had je veel geld bespaard. Balen.
Dan had het me met boodschappen ook al veel kunnen besparen
Bier was in de aanbieding maar de korting was er alleen met de plus pas en de caissière vertikte het om een algemene pas te scannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
ASW1 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:15:
[...]

Ik zie hem bij Electroverse zonder minuutkosten, maar wel 93 cent/kWh wat voor Frankrijk ook een zeer hoog tarief is. Even de landinstelling van de Lidl app omzetten en je kunt laden. Of ook met Electroverse, dan kost hij €0,39,

Vraag me nog steeds af of wat jou is gerekend nu bewust een naaitarief was of gewoon een fout.
Lidl frankrijk is 29 cent met ovo en na korting zelfs 25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJvZJjp9jp4aM578IWGMd2BwBTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3VBz3QBbTNIRVKkYWwiEMq4M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
boyette schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:31:
[...]

Lidl frankrijk is 29 cent met ovo en na korting zelfs 25

[Afbeelding]
Dat is voor AC.
DC is 39 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
ASW1 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:15:
[...]

Shell pas
De anwb kaart werd niet geaccepteerd
Weet ook niet meer exact wat het tarief was maar toen was de idle fee mij iig niet opgevallen
Bij een eerdere laadsessie (in Avignon) had ik die wel zien staan (ook wel logisch in de stad)
Electroverse kende ik nog niet (rij pas sinds mei electrisch) was dus mijn eerste vakantie en de eerste keer dat ik met andere laadpassen moest werken dan die van de leasemaatschappij

[ Voor 25% gewijzigd door Togi op 23-09-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Niet langer duimendraaien langs de snelweg, tot je weer verder kan rijden. Ook niet een halve dag aan een trage laadpaal in een woonwijk hangen. Nee, je elektrische auto koppelen aan een snellader, boodschappen doen of snel wat eten en bij terugkomst is je auto opgeladen.

Supermarkten, fastfoodketens, bouwmarkten en winkelcentra willen snelladers voor elektrische auto's op hun parkeerterrein om klanten te trekken. Laadpaalexploitanten werken met gemeenten, vastgoedeigenaren en verschillende bedrijven aan een forse uitbreiding van het aantal snelladers in steden en dorpen.

O.a. hornbach, karwei, gamma, McDonald krijgen snellaadpalen

[ Voor 13% gewijzigd door dr.nld op 23-09-2025 20:35 ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dr.nld schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:29:
[...]

Niet langer duimendraaien langs de snelweg, tot je weer verder kan rijden. Ook niet een halve dag aan een trage laadpaal in een woonwijk hangen. Nee, je elektrische auto koppelen aan een snellader, boodschappen doen of snel wat eten en bij terugkomst is je auto opgeladen.

Supermarkten, fastfoodketens, bouwmarkten en winkelcentra willen snelladers voor elektrische auto's op hun parkeerterrein om klanten te trekken. Laadpaalexploitanten werken met gemeenten, vastgoedeigenaren en verschillende bedrijven aan een forse uitbreiding van het aantal snelladers in steden en dorpen.

O.a. hornbach, karwei, gamma, McDonald krijgen snellaadpalen
Alle McDonald hebben al snel laadpalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
boyette schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:33:
[...]

Je bedoelt alle Mc drive's?

Ontwikkeling meer snelladers zal zeker een grote vlucht krijgen op locaties waar mensen een half uurtje of meer doorbrengen. De laadsnelheid van nieuwe auto's zal nog een tijd blijven toenemen en dan kun je AC laden helemaal overslaan.
Alleen voor mensen met een eigen oprit (en evt PV) is AC laden in de toekomst dan nog interessant.

[ Voor 47% gewijzigd door ASW1 op 23-09-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Togi schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:05:
[...]

Shell pas
De anwb kaart werd niet geaccepteerd
Weet ook niet meer exact wat het tarief was maar toen was de idle fee mij iig niet opgevallen
Vreemd, ik zie die lader en de prijs ervan helemaal niet in de shell app?
Electroverse kende ik nog niet (rij pas sinds mei electrisch) was dus mijn eerste vakantie en de eerste keer dat ik met andere laadpassen moest werken dan die van de leasemaatschappij
Het is een leercurve maar dit was wel een gele dure, heb zoiets nog nooit meegemaakt maar ik denk niet dat ik snel ergens zou laden waar ik geen prijs kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
dr.nld schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:29:
Niet langer duimendraaien langs de snelweg, tot je weer verder kan rijden. Ook niet een halve dag aan een trage laadpaal
Beetje dubieus begin van het artikel. Als ik al snellaad sta ik nooit te duimdraaien, vaak is de auto al klaar voor voor het gezin klaar is met de stop. :)

Ook dat stuk met grafiekje dat NL slechts 3% snelladers heeft, dat komt ook doordat NL heel veel meer AC-laders heeft.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
ASW1 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:17:
[...]
De laadsnelheid van nieuwe auto's zal nog een tijd blijven toenemen en dan kun je AC laden helemaal overslaan.
Alleen voor mensen met een eigen oprit (en evt PV) is AC laden in de toekomst dan nog interessant.
Licht aan de prijsstellingen en wat je moet doen om bij de lader te komen.
Ik ga iig nooit meer omrijden om te laden zoals vroeger om te tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 11:53
[...]

Alle is een gevaarlijk woord. McD in Udenhout heeft niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 22:05
[...]

Eh nee. Dat is gewoon niet waar. Zeg dan niks.

Uit m’n hoofd voor regio noord Nederland:

- Lemmer A6
- Hoogeveen a28
- Hoogezand A7
- Veendam A7
- Steenwijk A32
- Dokkum oh, die wel inmiddels.
- Winschoten

Allemaal locaties waar ik geen snellader zie in de Vattenfall app.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 23-09-2025 22:42 ]

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:44
Ik ga binnenkort naar Frankrijk en ben alvast even aan het orienteren waar ik kan laden. In het dorpje lijken twee laadpalen te zijn. Een daarvan heeft in al mijn apps een idle fee, maar de andere in sommige apps wel en in andere niet. Bijvoorbeeld in de Shell app geeft hij geen idle fee aan, mag ik er dan vanuit gaan dat die ook niet gerekend gaat worden?

• boyette
Lintesir schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:59:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk en ben alvast even aan het orienteren waar ik kan laden. In het dorpje lijken twee laadpalen te zijn. Een daarvan heeft in al mijn apps een idle fee, maar de andere in sommige apps wel en in andere niet. Bijvoorbeeld in de Shell app geeft hij geen idle fee aan, mag ik er dan vanuit gaan dat die ook niet gerekend gaat worden?
Welke paal precies ?

• Lintesir
1 Promenade des Sports, 87120, Eymoutiers, FRA

• boyette
Lintesir schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:11:
[...]

1 Promenade des Sports, 87120, Eymoutiers, FRA
6.60 per uur

• boyette
boyette schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:12:
[...]

6.60 per uur
Of 0.10 per minuut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Bijvoorbeeld in de Shell app geeft hij geen idle fee aan, mag ik er dan vanuit gaan dat die ook niet gerekend gaat worden?
Euh jawel, ik zie 8 cent per minuut in de Shell app?
Komt neer op 4,80 per uur ofwel 44 ct/kWh als je met 11 kW laadt.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 25-09-2025 09:49 ]

• Lintesir
ASW1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:48:
[...]

Euh jawel, ik zie 8 cent per minuut in de Shell app?
Oh ja duh, straal overheen gekeken 8)7 Bij die andere stond iets van blocking fee, en bij deze niet, dus iets te snel conclusies getrokken. Thanks voor het checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 16:56
Met OVO wordt geen idle fee in rekening gebracht, maar dan weer wel kosten per kWh: 46 ct.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Lintesir
Maar ik vraag me dan eigenlijk nog steeds af: mag je ervan uitgaan dat wat in de app staat ook is wat uiteindelijk doorberekend wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Of-Aaargh schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:02:
[...]

Met OVO wordt geen idle fee in rekening gebracht, maar dan weer wel kosten per kWh: 46 ct.
Dat klopt niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9kJC80_kI3MC4eXNySFF2wcff8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iflyJO0rZS8Y91nVpTdojMqP.png?f=fotoalbum_large

• ASW1
Lintesir schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:04:
Maar ik vraag me dan eigenlijk nog steeds af: mag je ervan uitgaan dat wat in de app staat ook is wat uiteindelijk doorberekend wordt?
In principe wel maar altijd een screenshot maken met de prijs zichtbaar en achteraf controleren of het juiste tarief is berekend.
De meeste laadpasaanbieders compenseren je achteraf zonder morren als er teveel in rekening is gebracht.

• Of-Aaargh
Oeps even overheen gekeken dat er inderdaad 10 ct. per minuut wordt gerekend als de accu (bijna) vol is. Dan is het een voor Franse begrippen dure laadpaal.
Nou zit je in Eymoutiers natuurlijk wel in een dunbevolkt gebied met weinig laadpalen (ik zie er in een omtrek van 10km maar 4), dus weinig concurrentie.

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:15
Ik kan het in de openingspost en met de zoekfunctie niet vinden, dus toch maar even vragen zo. Ik heb een laadpas aangevraagd maar die heeft wat vertraging opgelopen in de post. Ik moet morgen vertrekken naar Zeeuws-Vlaaderen en probeer nu te vinden of ik ergens kan laden zonder laadpas. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bij mij hier thuis heb ik een Shell Recharge punt gevonden waar ik gewoon met Apple Pay kon betalen, maar in de buurt daar is er niet zo'n punt dichtbij. Het duizelt mij in de apps en laadpaalaanbieders die er zijn. Heb nu per toeval de Tap Electric app gevonden waar het lijkt alsof ik via de app het laden kan starten en betalen, maar geen idee of dat betrouwbaar is.

Iemand tips?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RonG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:14:
Ik kan het in de openingspost en met de zoekfunctie niet vinden, dus toch maar even vragen zo. Ik heb een laadpas aangevraagd maar die heeft wat vertraging opgelopen in de post. Ik moet morgen vertrekken naar Zeeuws-Vlaaderen en probeer nu te vinden of ik ergens kan laden zonder laadpas. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bij mij hier thuis heb ik een Shell Recharge punt gevonden waar ik gewoon met Apple Pay kon betalen, maar in de buurt daar is er niet zo'n punt dichtbij. Het duizelt mij in de apps en laadpaalaanbieders die er zijn. Heb nu per toeval de Tap Electric app gevonden waar het lijkt alsof ik via de app het laden kan starten en betalen, maar geen idee of dat betrouwbaar is.

Iemand tips?
Tesla Supercharger of Fastned werkt prima met de app en zonder een kaart, hoeveel/vaak moet je laden? Zonder kaart laden bij een AC-laadpaal (de palen aan straat van 11 of 22kW die niet 'snelladen') is geen garantie dat het werkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:15
True schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:32:
[...]
Tesla Supercharger of Fastned werkt prima met de app en zonder een kaart, hoeveel/vaak moet je laden? Zonder kaart laden bij een AC-laadpaal (de palen aan straat van 11 of 22kW die niet 'snelladen') is geen garantie dat het werkt.
FastNed is net over de grens in België beschikbaar zag ik, die voor de zekerheid maar vast installeren dan. Het is maar 1 keer laden. Zou verwachten dat er iets handiger is dan per paal fysiek te kijken of het werkt…

• boyette
RonG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:20:
[...]

FastNed is net over de grens in België beschikbaar zag ik, die voor de zekerheid maar vast installeren dan. Het is maar 1 keer laden. Zou verwachten dat er iets handiger is dan per paal fysiek te kijken of het werkt…
Dan kun je beter OVO nemen

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Heb nu per toeval de Tap Electric app gevonden waar het lijkt alsof ik via de app het laden kan starten en betalen, maar geen idee of dat betrouwbaar is.
Tap is betrouwbaar en werkt op veel palen in Nederland. Over de grens durf ik niet te zeggen, in Denemarken werkte het iig niet op de palen die ik probeerde. Op langere reizen vind ik zelf DC-laden fijner, op locatie AC. Via ANWB of Shell Recharge-app kun je vaak ook laadsessies starten zonder fysieke pas. Dat mechanisme an sich werkt prima.

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:09

Iemand tips?
In Biervliet zit GroenGoud, als ik het me goed herinner kun je daar ook met CC laden, tegen -voor DC laden- lage tarieven: 59 cent.

• Pr088
Sandro! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:26:
[...]

Tap is betrouwbaar en werkt op veel palen in Nederland. Over de grens durf ik niet te zeggen, in Denemarken werkte het iig niet op de palen die ik probeerde. Op langere reizen vind ik zelf DC-laden fijner, op locatie AC. Via ANWB of Shell Recharge-app kun je vaak ook laadsessies starten zonder fysieke pas. Dat mechanisme an sich werkt prima.
TAP werkt vaak over de grens ook wel. Maar is daar niet altijd de goedkoopste. Ik raad Electroverse aan. Gratis pas en je kunt vaak in het buitenland laden per app. Fijne app ook.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Stefannn

Iemand tips?
Er is al veel gezegd, maar toch..
- AC kan je wel vergeten. Wellicht is er een uitzondering maar het werkt eigenlijk nooit zonder pasje.
- DC snelladen kan heel vaak gewoon met creditcard.
- tesla app is sowieso handig als “redder in nood”. Geen pasje nodig. Ze. Hebben toch verreweg de meeste laders,
- fastned kennelijk ook met app maar heb ik nooit gebruikt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:01
Stefannn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:20:
[...]

Er is al veel gezegd, maar toch..
- AC kan je wel vergeten. Wellicht is er een uitzondering maar het werkt eigenlijk nooit zonder pasje.
- DC snelladen kan heel vaak gewoon met creditcard.
- tesla app is sowieso handig als “redder in nood”. Geen pasje nodig. Ze. Hebben toch verreweg de meeste laders,
- fastned kennelijk ook met app maar heb ik nooit gebruikt.
Dit is niet helemaal waar: AC laden werkt prima met app, ik gebruik in NL voornamelijk OVO Charge en gebruik eigenlijk alleen de app (pasje heb ik ook). In het buitenland werken apps ook prima (Miio in Portugal, Iberdrola in Spanje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
Yorro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:56:
Dit is niet helemaal waar: AC laden werkt prima met app, ik gebruik in NL voornamelijk OVO Charge en gebruik eigenlijk alleen de app (pasje heb ik ook). In het buitenland werken apps ook prima (Miio in Portugal, Iberdrola in Spanje)
Het zal vast prima kunnen werken, maar er op vertrouwen zou ik niet doen.
Hier in de buurt een paar laadpalen waar het via de OVO app niet gaat. Op het werk een flink stel laadpalen die sowieso al niet goed in de diverse laad-apps te vinden zijn, laat staan dat je er via de app kan starten. Nadeel is dan ook dat je bij die palen niet real-time de laad-voortgang kan volgen.

Ik geloof zonder meer dat het bij jou prima werkt, wellicht dat het starten via de app bij een meerderheid van de palen goed werkt, maar ik heb hier wat mindere ervaringen en zou iemand niet aanraden er maar op te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nieuwe laadpas top 10 mail https://mailchi.mp/7fd289558def/laadpastop10-18235823

Nieuws is o.a.: (Raar dat het kan maar...) je kunt nu je Tesla keycard bij een laadpaal kunt houden, het is nu eigenlijk een Electroverse laadpasje. Toevallig is dat een hele goede aanbieder, met name als je wel eens richting UK of Schotland gaat.

Verder links naar twee podcasts gerelateerd aan laden, en iets over de nieuwe Fastned shop in Gent, maar da's reeds bekend hier.

[ Voor 29% gewijzigd door TucanoItaly op 26-09-2025 17:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:16:
Nieuwe laadpas top 10 mail https://mailchi.mp/7fd289558def/laadpastop10-18235823
Nieuws is o.a.: (Raar dat het kan maar...) je kunt nu je Tesla keycard bij een laadpaal kunt houden, het is nu eigenlijk een Electroverse laadpasje.
Niet echt nieuw, heeft nota bene al op de FrontPage gestaan. :D
nieuws: Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederlan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Iemand al bij Tesla SuC Houten geladen?
Zie dat het al een goede 2 weken open is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18
Over Tesla gesproken, zij hanteren nu congestiekosten a 50ct p/min. Zou berekent worden vanaf 80% SOC en bij drukte, alleen wanneer dat is blijft onduidelijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 17:05
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:24:
Over Tesla gesproken, zij hanteren nu congestiekosten a 50ct p/min. Zou berekent worden vanaf 80% SOC en bij drukte, alleen wanneer dat is blijft onduidelijk.
Tijdens mijn reis door Frankrijk heb ik het bij Tesla Adge gezien, maar nog niet bij andere Tesla locaties. Misschien hebben ze het nu breder uitgerold want ik zie het nu ook staan bij locaties waarbij het eerst nog niet was.

Het zou handig zijn als ze definieren wat er onder "drukte" valt. Met een kleine accu is het soms handig om door te laden tot >90%. Hopelijk geeft de app wel een melding als je tot 80% geladen hebt, want met de Ioniq zit je er vrij snel overheen als je even een plaspauze houdt.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:24:
Is natuurlijk lastig om vooraf te voorspellen wanneer het druk is. Ik heb bij een wat kleinere Tesla SUC in Duitsland (iets van 12 plekken) op reis gehad dat er 1 a 2 auto's stonden te wachten en alle plekken bezet waren. Als Tesla merkt dat alle laders bezet zijn is het dus druk. Ik kreeg toen tijdens het laden een pushmelding dat mijn laadlimiet teruggezet was naar 80 procent vanwege drukte.

Oftewel, gewoon in de app kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, idd.
In de app die je als non-teslarijder sowieso gebruikt staat vermeld of het druk is en dus het congestietarief erbij komt.
Teslarijders zien een melding in de auto.
Al met al heel duidelijk.

Op zich wel een goede zaak. In het verleden kreeg je al wel een melding dat je laaddoel was teruggezet naar 80% bij drukte, maar had dat geen financiële consequenties.
Je kon simpel het schuifje weer hoger zetten en doorgaan.

Nu kan je nog steeds je schuifje hoger zetten, maar zitten daar dus kosten aan.
Ook hier weer pas vanaf 5 min >80% dacht ik?
Dus als je boven 80% nog steeds 100kW trekt, zou je nog net even door kunnen als je dat nodig hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik was gisteren voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) bij de Ikea Delft.
Er waren wel een stuk of 20 plekken met AC laders en ze waren allemaal bezet, zelfs mensen die op een plek die vrijkwam gingen staan om deze te 'reserveren' voor een auto die elders nog rondreed.

Ik was verbaasd over die drukte, want zoveel ga je toch ook niet laden aan een AC paal tijdens een Ikeabezoek?
Volgens mij zijn ze niet gratis, zag tenminste in een paar apps bedragen van 40 a 45 cent wat nou ook niet heel koop is. Iemand een idee waarom die laders daar zo populair zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

• Leaserijders kijken niet naar de prijs
  • Als je twee uur in de ikea bent laad je 44kWh (22kW leaders volgens Elektroverse), of de helft als je langzamer laadt, daarmee kun je heen en weer naar de IKEA en heb je voor de volgende dag genoeg om naar je werk te komen zonder bij thuiskomst weer een laadpaal te moeten zoeken in de straat omdat je geen oprit hebt
  • Je kunt redelijk vooraan staan, makkelijk met inladen
snip: houden we het gezellig? Iemand nog een laadpas met interessante tarieven gezien de laatste tijd?

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2025 08:24 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-09 22:00

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

ASW1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:47:
Ik was gisteren voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) bij de Ikea Delft.
Er waren wel een stuk of 20 plekken met AC laders en ze waren allemaal bezet, zelfs mensen die op een plek die vrijkwam gingen staan om deze te 'reserveren' voor een auto die elders nog rondreed.

Ik was verbaasd over die drukte, want zoveel ga je toch ook niet laden aan een AC paal tijdens een Ikeabezoek?
Volgens mij zijn ze niet gratis, zag tenminste in een paar apps bedragen van 40 a 45 cent wat nou ook niet heel koop is. Iemand een idee waarom die laders daar zo populair zijn?
Ik weet t niet.

Twee weken terug was het te druk, dus parkeren bij de laadpaal. Maar mijn laadpaal deed het niet (OVO). De auto van de buurman was aan de andere kant van de paal, gekruist, aangesloten. Toen ik terug kwam, kreeg ik de kabel niet los en bleek de auto toch te laden. Ik kreeg het laden uit door de oplaad limiet terug te brengen, maar daarmee kwam de kabel niet los . Er bleef een kleine stroom lopen. Iemand van Ikea aangeschoten, want er staat geen telefoonnummer op de palen. Die belde de technische dienst. Toen die kwam, vrij snel, wist hij ook zo gauw niets. Opeens kwam toen de buurman aanzetten, die zijn auto in het andere contact had zitten en met zijn (Shell) pasje laden uit kon zetten. Hij klaagde ook al dat laden bij hem niet gelukt was. Mijn kabel kwam echter nog steeds niet los. Met een ander pasje (Chargemap) toen een sessie gestart en gelijk weer gestopt. Toen kwam de kabel wel los. Wel een factuur van Chargemap (0 minuten, 0 kWh), maar geen OVO.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
snip: graag via topicreport

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
marcieking schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:58:
• Als je twee uur in de ikea bent laad je 44kWh (22kW leaders volgens Elektroverse), of de helft als je langzamer laadt, daarmee kun je heen en weer naar de IKEA en heb je voor de volgende dag genoeg om naar je werk te komen zonder bij thuiskomst weer een laadpaal te moeten zoeken in de straat omdat je geen oprit hebt
Moet je auto dat wel aan kunnen, mijn Megane kon dat, bij mijn huidige Alpine gaat het maar tot 11. ;)
Zjanzjak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:59:
Iemand al bij Tesla SuC Houten geladen?
Zie dat het al een goede 2 weken open is.
Gister geweest, op weg naar de Veluwe, erg net. Slagboom gaat vanzelf open, slagboom voor uitrijden stond open bij binnenkomst en toen ik 20 minuten later weg reed stond de slagboom nog steeds open. Zal wel gratis zijn en zonder poespas verder. Toilet bij van der Valk, naar binnen, links, langs lounge en dan rechts.

Nou zijn de V4 laders geen probleem voor mij ondanks dat de laadklep linksvoor zit maar tis NET wat fijner als ik een klein beetje schuin weg kan parkeren. Plek 1D was ideaal voor mij, want stuk breder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:38
Ik heb nu 2x bij Vattenfall InCharge een foutieve prijs in de app doorgegeven en het enige wat ze lijken te doen is de laadsessie verwijderen en daarmee wordt er dus niks in rekening gebracht. De foutieve prijzen staan echter een maand later nog steeds foutief in de app. Schiet niet echt op zo.......

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:21:
Ik heb nu 2x bij Vattenfall InCharge een foutieve prijs in de app doorgegeven en het enige wat ze lijken te doen is de laadsessie verwijderen en daarmee wordt er dus niks in rekening gebracht. De foutieve prijzen staan echter een maand later nog steeds foutief in de app. Schiet niet echt op zo.......
Ik zie het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MichielFRL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:21:
om welke palen gaat dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:02
boyette schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Asking for a friend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Nog iemand last met de Shell App?
Paar weken geleden gewaarschuwd dat de oude Shell recharge app verdwijnt, en dat alles nu gebeurt in de gewone Shell app.

Maar als je de groene balk aan tikt om bv nabij je hotel naar laadpalen te zoeken door het adres in te geven, dan toont de kaart je de omgeving met een straal van 20-30km. En als je dan niet exact weet waar je hotel of werkplaats zich bevindt, dan kan je blijven zoeken. Dat was veel beter in de oude app.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 04-10 22:19
Overigens bij Electra palen komende maand met de app en probeer-periode van hun abo voor vanaf 39 cent/kWh DC snelladen, ze zijn vooral in Frankrijk zeer present: EXCLUSIEF IN DE APP - Laar [sic] voordeliger: 1 maand gratis op her [sic] Electra+ abonnment [sic] met de code "PLUS2" https://www.go-electra.com/nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Zsub op 01-10-2025 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zsub schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:25:
Overigens bij Electra palen komende maand met de app en probeer-periode van hun abo voor 39 cent/kW DC snelladen, ze zijn vooral in Frankrijk zeer present: EXCLUSIEF IN DE APP - Laar [sic] voordeliger: 1 maand gratis op her [sic] Electra+ abonnment [sic] met de code "PLUS2" https://www.go-electra.com/nl/
Vanaf 39ct niet voor 39ct en per kWh, niet kW.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 04-10 22:19
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Vanaf 39ct niet voor 39ct en per kWh, niet kW.
Yes idd, 39 is alleen bij hun eigen laders. Desalniettemin, niet erg duur voor tot 400 kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Zsub schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:25:
Overigens bij Electra palen komende maand met de app en probeer-periode van hun abo voor vanaf 39 cent/kWh DC snelladen, ze zijn vooral in Frankrijk zeer present: EXCLUSIEF IN DE APP - Laar [sic] voordeliger: 1 maand gratis op her [sic] Electra+ abonnment [sic] met de code "PLUS2" https://www.go-electra.com/nl/
Ik ben benieuwd of dat ook werkt voor degenen die al eerder in de afgelopen maanden gebruik hebben gemaakt van de zomeractie van Electra (toen was het niet 1, maar 2 maanden gratis abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Of-Aaargh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Ik ben benieuwd of dat ook werkt voor degenen die al eerder in de afgelopen maanden gebruik hebben gemaakt van de zomeractie van Electra (toen was het niet 1, maar 2 maanden gratis abonnement).
Ja het werkt. Een goede kameraad van mij is met de 2 maanden actie afgelopen zomervakantie door Frankrijk getourd, richting Bretangne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Wel zo handig als ze de juiste prijs in de app vermelden en afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
boyette schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

• Center Parcs Les Trois Forêts
  • Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:12:
[...]

Ja het werkt. Een goede kameraad van mij is met de 2 maanden actie afgelopen zomervakantie door Frankrijk getourd, richting Bretangne.
Ik bedoel, kun je als je aan de zomeractie hebt meegedaan, nu weer opnieuw een gratis abonnement krijgen? Meestal kun je maar één keer meedoen aan een kortingsactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
Sinds twee weken OVO gebruiker en gisteren ook de laadpas ontvangen. Bevalt goed! Vriendin de laadpas mee en ik laad soms met de app (aangezien ik een plug in hybride heb hoef ik niet verplicht te laden). Laadpalen in de app zijn echter wel wat gek om te starten nu al twee keer. In de app staat dan bijvoorbeeld dat laadpaal 1 bezet is en 2 niet, maar als je bij de laadpaal bent is dat precies andersom. Lijkt dus of de laadpalen verkeerd (andersom) geregistreerd staan in de app. Moet nog even uitzoeken hoe ik daar melding van kan maken.

Laden start overigens wel als ik dus de ‘verkeerde’ laadpaal in de app selecteer (dus bijvoorbeeld nummer 1 in de app, maar de auto staat aangesloten op nummer 2). Dus connectie werkt gewoon. Alleen nogal verwarrend als beide laadpunten op de paal beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Of-Aaargh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Ik bedoel, kun je als je aan de zomeractie hebt meegedaan, nu weer opnieuw een gratis abonnement krijgen? Meestal kun je maar één keer meedoen aan een kortingsactie.
Geen idee. Proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik kan het in elk geval niet testen, ik had /heb geen abonnement nodig omdat ik niet in de buurt van Electra laadpunten kwam of kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kartmans1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:06:
Sinds twee weken OVO gebruiker en gisteren ook de laadpas ontvangen. Bevalt goed! Vriendin de laadpas mee en ik laad soms met de app (aangezien ik een plug in hybride heb hoef ik niet verplicht te laden). Laadpalen in de app zijn echter wel wat gek om te starten nu al twee keer. In de app staat dan bijvoorbeeld dat laadpaal 1 bezet is en 2 niet, maar als je bij de laadpaal bent is dat precies andersom. Lijkt dus of de laadpalen verkeerd (andersom) geregistreerd staan in de app. Moet nog even uitzoeken hoe ik daar melding van kan maken.

Laden start overigens wel als ik dus de ‘verkeerde’ laadpaal in de app selecteer (dus bijvoorbeeld nummer 1 in de app, maar de auto staat aangesloten op nummer 2). Dus connectie werkt gewoon. Alleen nogal verwarrend als beide laadpunten op de paal beschikbaar zijn.
Heb hier ook zo'n paal.
Heb je hem aangesloten op nr-1 (denk je), groene lamp brand als je de strekker aangesloten heb.
Start je het laden op nr-1 gaat opeens de groene lamp op nr-2 ook branden.
De stekker van nr-1 naar nr-2 overzetten gaat dan overigens prima.

Staat alleen wat raar als er nog iemand komt staan :+

Kan ook zijn dat er meerdere stickers op de paal staan met een nummer en dat ik altijd naar de verkeerde kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wie weet hoe Tesla omgaat met die verschillende tarieven i.c.m. het tijdstip. Concreet, als ik om 7:55u begin te laden en om 8:00u het duurdere tarief ingaat wat betaal ik dan voor een half uur laden? Is dat voor 30 minuten het lage tarief, of betaal ik 5 minuten laag en 25 minuten het hoge tarief?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:11:
Wie weet hoe Tesla omgaat met die verschillende tarieven i.c.m. het tijdstip. Concreet, als ik om 7:55u begin te laden en om 8:00u het duurdere tarief ingaat wat betaal ik dan voor een half uur laden? Is dat voor 30 minuten het lage tarief, of betaal ik 5 minuten laag en 25 minuten het hoge tarief?
Tesla weet dat en heeft dat ook op de website gezet in de FAQ.
At certain Supercharger stations, the cost of Supercharging differs at different times of day. At these Supercharger stations, the cost of Supercharging during peak hours will be higher than during off-peak hours. Prices and peak times are both displayed in the navigation application on the vehicle touchscreen and in the Tesla app.
Certain Supercharger sites offer on-peak and off-peak pricing based on live Supercharger utilization rather than pre-defined estimations. When on-peak and off-peak pricing is billed based on live Supercharger utilization, the prices change depending on whether or not Superchargers are available. The prices do not change mid-session.

Note: Your Supercharging price is determined by the plug-in time and does not adjust if pricing changes during the charging session.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 02-10-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

[...]
En ik had nog gezocht maar kon zo gauw niets vinden. Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Your Supercharging price is determined by the plug-in time and does not adjust if pricing changes during the charging session.

[...]
Das wel erg schappelijk van Tesla. :) 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Puppetmaster schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Das wel erg schappelijk van Tesla. :) 👍🏼
Nou nee. Het werkt beide kanten op. Dus ook als je om vijf voor elf 's avonds inplugt met de gedachte "het is nog geen 11 uur, maar goed, ik wil naar huis, dus dan betaal ik maar even die eerste vijf minuten dure kWh en de rest goedkoop". En mag je vervolgens om kwart voor twaalf voor elke kWh 53 ct. afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Nou nee. Het werkt beide kanten op. Dus ook als je om vijf voor elf 's avonds inplugt met de gedachte "het is nog geen 11 uur, maar goed, ik wil naar huis, dus dan betaal ik maar even die eerste vijf minuten dure kWh en de rest goedkoop". En mag je vervolgens om kwart voor twaalf voor elke kWh 53 ct. afrekenen.
Dat kan je sturen door even te wachten of de sessie opnieuw te starten.
Als je echter in een goedkoop blok aansluit en dan in een duurder blok terecht komt blijf je profiteren van de lage prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01
Gisterenavond een carwow filmpje bekeken met een rangetest met verschillende EVs.

Vermakelijk, maar de 'kicker' komt op het eind... De Tesla wordt helemaal leeggereden. Deze wordt 'gered' door een busje met daarin een 50kWh accu waarmee de Tesla weer stroom krijgt.

Het busje is van een bedrijf dat niet alleen wordt ingezet voor het op gang helpen van gestrande EVs, maar volgens de chauffeur is 'charging as a service' tegenwoordig een steeds groter wordend ding in het VK.

Hierbij komt een (diesel-) bus naar je woning of bedrijfsadres om je EV op te laden, zodat de eigenaar nooit naar een oplaadstation hoeft 8)7 .

Niet echt milieuvriendelijk lijkt me, maar wel een gat in de markt :) .

In het filmpje vanaf 54:20

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
alexbl69 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:57:
Gisterenavond een carwow filmpje bekeken met een rangetest met verschillende EVs.

Vermakelijk, maar de 'kicker' komt op het eind... De Tesla wordt helemaal leeggereden. Deze wordt 'gered' door een busje met daarin een 50kWh accu waarmee de Tesla weer stroom krijgt.

Het busje is van een bedrijf dat niet alleen wordt ingezet voor het op gang helpen van gestrande EVs, maar volgens de chauffeur is 'charging as a service' tegenwoordig een steeds groter wordend ding in het VK.

Hierbij komt een (diesel-) bus naar je woning of bedrijfsadres om je EV op te laden, zodat de eigenaar nooit naar een oplaadstation hoeft 8)7 .

Niet echt milieuvriendelijk lijkt me, maar wel een gat in de markt :) .

In het filmpje vanaf 54:20
[YouTube: I drove these new electric cars (and a Petrol V8) until they died]
Sowieso merk ik dat bij kennissen in de VS en VK er anders met laden wordt omgegaan. Er zijn een stuk minder AC-palen in wijken en bij winkels, waardoor zij regelmatig naar een SuC gaan om daar te laden, net zoals je met een ICE naar het tankstation gaat. Alleen in plaats van 5 minuten volgooien en door zitten ze dan een kwartier tot halfuur in de auto te wachten en/of spelletjes te spelen op hun telefoon.

(Maar goed, N=3 in dit geval.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
A first for everything, ga vanmiddag laden bij Tesla Meerkerk, 6 van de 24 bezet bij aankomst.
Koppelen en gaan bij 4C (4A en 4B vrij, 4D bezet door mij want dwarsparkeren), alles goed en wel maar na minuut of 20, bij 77%, ineens melding 'koppeling met laadpunt verbroken'. Je zou denken dattie dan ook stopt met laden, maar nee, ging vrolijk door, kon alleen het laden dus niet stoppen via de app. Bij 79% de boel zelf maar handmatig gestopt, heel apart. Vroeg me wel af of ik nou een stukje gratis geladen heb.
Tesla zegt 26,8779 kWh geleverd te hebben, de auto zegt 28,00 kWh te hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:58:
4C (4A en 4B vrij, 4D bezet door mij want dwarsparkeren),
Tesla zegt 26,8779 kWh geleverd te hebben, de auto zegt 28,00 kWh te hebben ontvangen.
Das dan mooi meegenomen. :)
Wat rij je dat je moet dwarsparkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Of-Aaargh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Als je maar weet hoe het werkt, is het goed.
Je kan immers de sessie even afbreken en opnieuw beginnen na 11u. :)

Of toch even 5 min wachten als het je veel uitmaakt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 03-10-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Puppetmaster schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:42:
Das dan mooi meegenomen. :)
Wat rij je dat je moet dwarsparkeren?
Alpine A290, laders staan nét iets te ver achter het stoeprandje. Normaliter sta ik bij 1 van de 6 laders die dwars staan aan de rechterkant maar daar stonden al 3 Tesla's (eerste keer dat ik dit meemaak in 3 jaar) om en om en daar kon ik dus niet meer tussen. Ja dat kon wel maar dan kon ik alleen niet laden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het is wat onhandig want ik stond laatst op een camping met relatief prijzige paaltjes. Echter de EV zou midden in de nacht vol zijn. Shell Recharge leek de goedkoopste maar heeft een kleeftarief:
https://www.shell.nl/elektrisch-opladen/Tarieven.html

Geldt dat 's nachts ook? Er staat niets over, dus dat zal haast wel...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:42
Net terug van 3 weken Italië met de ID Buzz.

De hele rit al het vebruik en de kilometers bijgehouden en op de snelwegen zoveelmogelijk tussen de 100 en 110 gereden.

Ook waar het kon zo veel mogelijk met Tesla Supercharger geladen, wat in Italië op 0,44 cent per kwh zit.

Maar vooral helemaal in het zuiden was het iets meer plannen en rekening houden met de route.

1x stukje om moeten rijden voor extra laadstop in the middle of nowhere:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW5nJAFa1egiI-znJkkDquxSHso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOMuL2Pt9lcpRMfLWT3MZINz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycqkifryWq2upVeA04XY-bRLXP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVRDZr2x2lMuNOCyawCWvlcV.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 20.6 kWh/100km

De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van € 0,11 per km.

(de gele puntjes zijn de laadplekken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-Kc9q8F2d1vesZbvvZQTiF9xs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J1li68yVR4PueJJQS3ulqWen.png?f=fotoalbum_large

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Guitarist schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:55:

De hele rit al het vebruik en de kilometers bijgehouden en op de snelwegen zoveelmogelijk tussen de 100 en 110 gereden.

Ook waar het kon zo veel mogelijk met Tesla Supercharger geladen, wat in Italië op 0,44 cent per kwh zit.

Maar vooral helemaal in het zuiden was het iets meer plannen en rekening houden met de route.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 20.6 kWh/100km

De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van 0,11 cent per km.

[Afbeelding]
DIe rekensom met 0,11 cent als uitkomst wil ik wel eens zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:16
Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:58:

Dan zal ik hier die rekensom voor je verduidelijken:
609 (euro) gedeeld door 5370 (km) = 0,1134078212290503 euro per km.
Ja dat is iets meer, maar 11,34 cent mag je toch wel afronden naar 11 cent?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:53
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden [...] De totale laadkosten waren 609 euro
609 / 5370 = 0,11340

Alstublieft.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Peter-036 @Tom Paris

Het 'grapje' ontgaat jullie.

Het is 11 cent. Niet 0,11 cent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Dan zal ik hier die rekensom voor je verduidelijken:
609 (euro) gedeeld door 5370 (km) = 0,1134078212290503 euro per km.
Ja dat is iets meer, maar 11,34 cent mag je toch wel afronden naar 11 cent?
Tom Paris schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

[...]

609 / 5370 = 0,11340

Alstublieft.
Ik had u toch wel iets scherper ingeschat. Beiden komen in de verste verte niet rond de 0,11 cent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom Paris
Nou iedereen lag in een deuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Correcte notatie en eenheden wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tom Paris
Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Correcte notatie en eenheden wordt gewaardeerd.
Het is iedereen volkomen helder wat er bedoeld werd. Je kunt ook gewoon positief reageren op een gebruiker die zijn ervaringen deeltknip.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 05-10-2025 11:02 . Reden: Dat mag minder op de man ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:42
[...]

Haha, scherp, aangepast.

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 05-10-2025 10:39 . Reden: Onnodig en op de man ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van € 0,11 per km.

[Afbeelding]
Afgezien van centen geneuzel,
Gaaf verslag!
Maar hoort “eigenlijk” hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
Waar Stefannn zelf ook prachtige reiservaringen deelt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Super gave trip, prachtige wagen ook. Buiten Tesla, welke laadpas(sen) heb je gebruikt in Italië?

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 05-10-2025 22:35 ]

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2