Dan ga ik even rekenen. Betaal nu voor de palen in Hilversum 44 cent + 30 cent starttarief bij BMW charging. Maar Active abbo kost wel 5 euro in de maand. Dank voor de informatie!:)Zjanzjak schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Alexanderkade 5 in Amsterdam is 41 cent met Electroverse, Ceramplein ook.
Die in Hilversum kan ik niet goedkoper vinden dan 51 cent, wel Electroverse ook.
De TotalEnergies “Charge Europe” app.
Nogal teleurstellende app qua gebruiksgemak en snelheid, maar soit. TotalEnergies app icm TotalEnergies paal is de goedkoopste combi is mijn ervaring.
Ik woon in Hilversum-Oost en daar zijn veruit de meeste palen “van” TotalEnergies en die zijn nu allemaal € 0,48 (was tot enkele weken geleden € 0,47). Met € 0,43 heb ik ze in mijn omgeving nog niet gezien.
[ Voor 9% gewijzigd door Gitarist op 07-06-2026 21:08 ]
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
dat is toch echt in hilversumGitarist schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:05:
Ik woon in Hilversum-Oost en daar zijn veruit de meeste palen “van” TotalEnergies en die zijn nu allemaal € 0,48 (was tot enkele weken geleden € 0,47). Met € 0,43 heb ik ze in mijn omgeving nog niet gezien.
Ik geloof je direct, maar voor die prijs staan ze niet in mijn directe omgeving
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
dan zul je wellicht een andere roaming partner gebruikenGitarist schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Ik geloof je direct, maar voor die prijs staan ze niet in mijn directe omgeving
er zijn verschillende laadpassen en apps die een extra tarief hanteren zodat men meer winst kan maken
dus het is aan jezelf of je daar wel of geen gebruik van wil maken
maar die keuze heb je kennelijk reeds gemaakt
[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 07-06-2026 21:21 ]
Je begrijpt me verkeerd (of ik jou), maar ik gebruik ongeveer 7 verschillende laadpas-apps en mijn N=1 ervaring is dat de genoemde TotalEnergies app op de palen in mijn directe omgeving (laten we zeggen 100m rondom mijn huis) het goedkoopste tarief € 0,48 geeft. Ik sta open voor nog een goedkoper tarief maar dan ben ik benieuwd naar welke app/pas jij gebruikt.boyette schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:20:
[...]
dan zul je wellicht een andere roaming partner gebruiken
er zijn verschillende laadpassen en apps die een extra tarief hanteren zodat men meer winst kan maken
dus het is aan jezelf of je daar wel of geen gebruik van wil maken
maar die keuze heb je kennelijk reeds gemaakt
Het gaat hier dus toevallig niet om roaming, want zowel app als paal zijn van TotalEnergies. Er zijn ook enkele andere aanbieders, maar die zijn (nogmaals allemaal in mijn directe omgeving) in alle cobinaties van apps/passen duurder. Wellicht dus dat dat in andere gebieden in de stad anders is.
[ Voor 16% gewijzigd door Gitarist op 07-06-2026 23:07 ]
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
Zie het, misschien ook tip voor @Scharkby.Gitarist schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:05:
Ik woon in Hilversum-Oost en daar zijn veruit de meeste palen “van” TotalEnergies en die zijn nu allemaal € 0,48 (was tot enkele weken geleden € 0,47). Met € 0,43 heb ik ze in mijn omgeving nog niet gezien.
Zag er ook 1 voor 47 cent trouwens, maar goed, jij zal vast allang uitgevonden hebben dat die dan niet in jouw buurt staan in het oosten van Hilversum.
Er is een verschil in prijzen in Hilversum zie ik in die app.boyette schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:11:
dat is toch echt in hilversum
Kleine correctie: ANWB rekent het CPO tarief, daar waar je CPO+2 cent ziet (eigenlijk 2,4 cent) komt dat doordat de backoffice van de operator 2 cent toevoegtPr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Ik verklap je alvast ANWB is niet de goedkoopste, die rekenen CPO + 2 cent opslag
@boyette speelt een beetje vals. De screenshot komt van de OVO app en daar heeft-ie een abonnement waarmee hij 15% korting krijgt op de normale prijs. De normale prijs bij OVO is ook gewoon €0,51/kWhGitarist schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Ik geloof je direct, maar voor die prijs staan ze niet in mijn directe omgeving
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Het is een malafide paal zoveel is wel duidelijk. Als tarieven zo weinig transparant zijn en je wordt geconfronteerd met dit soort rekeningen dan is het crimineelhjs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:46:
[...]
Zo zeg, dank je wel voor het uitvogelen. Zal die berekening doorzetten naar ze.
Ik denk dat hier sprake is van een menselijke of technische fout bij Electroverse, waardoor in tegenstelling tot de prijsinformatie er ook tussen 00:00 - 07:00 uur 's nachts het kleeftarief in rekening was gebracht. Om dan meteen termen als 'malafide' en 'crimineel' te gebruiken vind ik te ver gaan, want ik denk niet dat er sprake is van kwade opzet.karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:15:
[...]
Het is een malafide paal zoveel is wel duidelijk. Als tarieven zo weinig transparant zijn en je wordt geconfronteerd met dit soort rekeningen dan is het crimineel
Overigens vind ik dat kleeftarief tussen 07:00 - 00:00 van € 0,21 per minuut als je niet meer oplaadt ook wel heel hoog. Dit wordt ingesteld door de laadpaal-beheerder en meestal doorberekend door de laadpas-aanbieder.
Niet alle EV's geven een notificatie als het opladen is voltooid en soms ben je niet (of niet meteen) in de gelegenheid om de EV te verplaatsen. Dus ik zou daar alleen laden als het echt nodig is, en dan zorgen dat ik mijn EV tijdig weghaal om hoge kleef-kosten te voorkomen. Dan maar niet helemaal volgeladen.
Als algemene tip wil ik nog wel meegeven dat je bij AC-laden bij onbekende laadpalen altijd vooraf de tarief-informatie moet checken in de app van je laadpas. Het beste kun je er ook meteen een screenshot van maken, zodat je altijd bewijs hebt van die informatie op het moment dat je het opladen startte. Krijg je dan een onverwacht hoge rekening zoals in dit geval, dan kun je die betwisten bij de laadpas- of laadapp-aanbieder.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ja!karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:15:
Het is een malafide paal zoveel is wel duidelijk. Als tarieven zo weinig transparant zijn en je wordt geconfronteerd met dit soort rekeningen dan is het crimineel
Crimineel!
Malafide!
Rapalje!
Allemaal naar het gevang!
Hilarisch blijf je.
Maar goed, nu weer serieus, waarschijnlijk was je (weer eens) verdwaald, kijk, hier moest je wezen --> Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Succes!
Zoals in de TW ook staat, moet je daar niet zijn voor de prijs en passen.Zjanzjak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:28:
[...]
Ja!
Crimineel!
Malafide!
Rapalje!
Allemaal naar het gevang!
Hilarisch blijf je.![]()
Maar goed, nu weer serieus, waarschijnlijk was je (weer eens) verdwaald, kijk, hier moest je wezen --> Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Succes!
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Maar wel voor het uiten van (on)genoegen!True schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:26:
[...]
Zoals in de TW ook staat, moet je daar niet zijn voor de prijs en passen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ze hebben € 88,20 aan mijn Electroverse account toegevoegd, nogmaals bedankt voor het doorrekenenWesco schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:27:
@hjs
Dus je zou aanspraak kunnen maken op een restitutie van € 0,21 x 7 uur x 60 minuten = € 88,20. Daarmee blijft het nog steeds een dure laadsessie maar is het resterende bedrag niet meer zo bizar als er nu in rekening is gebracht.
Members only:
Kent iemand deze paal? Klopt de info? Volgens google maps is er maar eentje en niet 50.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Is bij mij redelijk in de buurt dus daar heb ik wel 20 minuten lopen voor over. De rest is allemaal 45+ (equans enzo).
Zero compensation
Op de openbare weg staat inderdaad 1 laadpaal, maar aan de andere kant zit een parkeergarage. Ik gok dat er daar 50 staan? Die kaarten kloppen ook niet altijd waar wat staat etc.Internet Janny schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:05:
***members only***
Kent iemand deze paal? Klopt de info? Volgens google maps is er maar eentje en niet 50.
Is bij mij redelijk in de buurt dus daar heb ik wel 20 minuten lopen voor over. De rest is allemaal 45+ (equans enzo).
Fijn, graag gedaan!hjs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:07:
[...]
Ze hebben € 88,20 aan mijn Electroverse account toegevoegd, nogmaals bedankt voor het doorrekenen
En nu maar hopen dat ze het ook structureel gefixed hebben om vergelijkbare problemen voor anderen te voorkomen.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Grote kans dat het dan die parkeergarage is. Inderdaad, soms staan de palen echt op een andere plek dan de kaart aangeeft. 50 is wel veel?!Breaker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:11:
[...]
Op de openbare weg staat inderdaad 1 laadpaal, maar aan de andere kant zit een parkeergarage. Ik gok dat er daar 50 staan? Die kaarten kloppen ook niet altijd waar wat staat etc.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bedrijfspanden, PostNL busjes etc. Zie je dit soort nummers wel vaker. ASML heeft er een paar met 150 laadpalen (Op Maps teminste).Pr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Grote kans dat het dan die parkeergarage is. Inderdaad, soms staan de palen echt op een andere plek dan de kaart aangeeft. 50 is wel veel?!
Meer mensen vandaag problemen met OVO charge? Kan niet meer inloggen in App en pas werkte vanmorgen ook niet bij de paal waar ik iedere dag (met OVO) laadt.
Yep, de OVO app opent wel, maar de functies binnen de app werken niet, momenteel.ThatGuy2303 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
Meer mensen vandaag problemen met OVO charge? Kan niet meer inloggen in App en pas werkte vanmorgen ook niet bij de paal waar ik iedere dag (met OVO) laadt.
Thanks, ligt het dus niet aan mij....Wouter_S schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Yep, de OVO app opent wel, maar de functies binnen de app werken niet, momenteel.
Samme here, ik heb de OVO Charge-app even een update laten draaien naar v 4.7.1 (iOS) van gisteren maar dat heeft de problemen niet verholpen.
Ik krijg errors zoals 'Something went wrong. Please check your internet connection and try again later' en ook 'Oops... The uid must be a non-empty string with at most 128 characters.'. Die laatste lijkt me niet echt relevant voor de gebruikers...
Ik denk dat er nu crisisoverleg is bij OVO en een aantal app-ontwikkelaars koortsachtig zitten te troubleshooten.
Ik krijg errors zoals 'Something went wrong. Please check your internet connection and try again later' en ook 'Oops... The uid must be a non-empty string with at most 128 characters.'. Die laatste lijkt me niet echt relevant voor de gebruikers...
Ik denk dat er nu crisisoverleg is bij OVO en een aantal app-ontwikkelaars koortsachtig zitten te troubleshooten.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ah, ja, ik dacht al dat het wellicht een storing bij OVO was... om 07:30 wilde de laadpaal op m'n werk de OVO-pas niet accepteren. De app verder niet geprobeerd. Andere laadpas erbij en die werkte wel. Fijn wel dat het niet alleen bij mij is, zal het wel snel opgelost worden.ThatGuy2303 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
Meer mensen vandaag problemen met OVO charge? Kan niet meer inloggen in App en pas werkte vanmorgen ook niet bij de paal waar ik iedere dag (met OVO) laadt.
Voor.mij werkt alles gewoon
Ben gewoon aan het laden met de pas al de hele ochtend.
Niets gemerkt tot ik de berichtgeving hier zag
Ben gewoon aan het laden met de pas al de hele ochtend.
Niets gemerkt tot ik de berichtgeving hier zag
[ Voor 23% gewijzigd door boyette op 12-06-2026 10:50 ]
Storing lijkt verholpen, kan nu weer inloggen op de app.
Fastned heeft momenteel een actie:
Er is nooit een beter moment geweest om een Gold Member-abonnement uit te proberen. Deze zomer verlagen we tijdelijk de prijs.
Van 1 juni tot en met 31 augustus kost een Gold Member-abonnement €5,99 per maand in plaats van €11,99 per maand. En daarmee krijg je 30% korting op de reguliere prijs per kWh elke keer dat je laadt bij een Fastned-station.
De perfecte co-pilot voor al die zomerse roadtrips die je gepland hebt.
Er is nooit een beter moment geweest om een Gold Member-abonnement uit te proberen. Deze zomer verlagen we tijdelijk de prijs.
Van 1 juni tot en met 31 augustus kost een Gold Member-abonnement €5,99 per maand in plaats van €11,99 per maand. En daarmee krijg je 30% korting op de reguliere prijs per kWh elke keer dat je laadt bij een Fastned-station.
De perfecte co-pilot voor al die zomerse roadtrips die je gepland hebt.
Tesla vraagt een tientje en daarna kun je meestal veel goedkoper laden, meer laadstations ook. Alleen als je echt aan de snelweg moet/wil laden, kan Fastned handiger zijn. Maar Tesla ligt vaak ook niet ver van de snelweg af in mijn ervaring.
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
KIA EV6 Light Edition 58kW
de musthave is in jouw geval de anwb pasMichel_1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
je kunt nog een paar alternatieve pasjes meenemen voor de zekerheid
misschien electroverse / tango / greenchoice
Leuke aanbieding. Je moet wel goed kijken wat het tarief dan wordt. In Nederland en België wordt dat € 0,54 terwijl je met Ewe GO € 0,62 betaalt. Terugverdiend bij 75 kWh laden per maand.boyette schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:18:
Fastned heeft momenteel een actie:
Er is nooit een beter moment geweest om een Gold Member-abonnement uit te proberen. Deze zomer verlagen we tijdelijk de prijs.
Van 1 juni tot en met 31 augustus kost een Gold Member-abonnement €5,99 per maand in plaats van €11,99 per maand. En daarmee krijg je 30% korting op de reguliere prijs per kWh elke keer dat je laadt bij een Fastned-station.
De perfecte co-pilot voor al die zomerse roadtrips die je gepland hebt.
In Frankrijk betaal je met de app € 0,55 en met Gold membership € 0,43. Terugverdiend bij 50 kWh per maand.
In Duitsland gaat het tarief van € 0,62 naar € 0,49. Bij 47 kWh per maand zit je dan in de plus.
[ Voor 5% gewijzigd door Nova163 op 12-06-2026 15:43 ]
Het groene vignet kun je ook met het tonen van je kentekenbewijs bij elk TüV station halen, dan moet je alleen wel even uitzoeken waar het voor jou 'handigste' TüV-keuringstation is.Michel_1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
De tandjes hè 91ct/km. Maar om ontopic te blijven hoeveel van die 91ct/km komen voort uit laadkosten?Michel_1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Volgens mijn berekening kom ik op € 0.07 / km (laadkosten)True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:54:
[...]
De tandjes hè 91ct/km. Maar om ontopic te blijven hoeveel van die 91ct/km komen voort uit laadkosten?
KIA EV6 Light Edition 58kW
@Michel_1970 Naast de bekende groene sticker heb je ook nog de "E" sticker, welke achterop de EV hoort. Dat kan ook wat voordeeltjes, waaronder op sommige plekken gratis parkeren voor EV`s opleveren. Nu hebben de Duitse EV`s standaard als laatste letter de "E" in het kenteken, als kennisgeving en ter info, voor de voordeeltjes.
Doe er je voordeel mee.
Doe er je voordeel mee.
Bestel de groene Stikker bij de Stad Berlijn. Kost 6 euro ofzo inplaats van die belachelijke prijzen online. Komt gewoon per post thuis.Michel_1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
Verder, Eneco? Vaste prijs voor als de laadpalen belachelijk duur zijn. Anders EWE Go voor standaard snellaad tarief.
[quote]dinandus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:42:
@Michel_1970 Naast de bekende groene sticker heb je ook nog de "E" sticker, welke achterop de EV hoort. Dat kan ook wat voordeeltjes, waaronder op sommige plekken gratis parkeren voor EV`s opleveren. Nu hebben de Duitse EV`s standaard als laatste letter de "E" in het kenteken, als kennisgeving en ter info, voor de voordeeltjes.
Meeste van die voordelen zijn helaas wel weg... Alleen puur officieel heb je hem nodig om bij een laadpaal te staan.
@Michel_1970 Naast de bekende groene sticker heb je ook nog de "E" sticker, welke achterop de EV hoort. Dat kan ook wat voordeeltjes, waaronder op sommige plekken gratis parkeren voor EV`s opleveren. Nu hebben de Duitse EV`s standaard als laatste letter de "E" in het kenteken, als kennisgeving en ter info, voor de voordeeltjes.
Meeste van die voordelen zijn helaas wel weg... Alleen puur officieel heb je hem nodig om bij een laadpaal te staan.
EWE go toch enkel met pasje? Ik heb wel de app maar niet het pasje.Nova163 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:41:
[...]
Leuke aanbieding. Je moet wel goed kijken wat het tarief dan wordt. In Nederland en België wordt dat € 0,54 terwijl je met Ewe GO € 0,62 betaalt. Terugverdiend bij 75 kWh laden per maand.
In Frankrijk betaal je met de app € 0,55 en met Gold membership € 0,43. Terugverdiend bij 50 kWh per maand.
In Duitsland gaat het tarief van € 0,62 naar € 0,49. Bij 47 kWh per maand zit je dan in de plus.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik zit nog niet zo lang in deze laadwereld (2 maandjes) en laadt bijna altijd thuis op, maar met mijn beperkte ervaring is Allego de goedkoopste steeds. Hebben jullie die ervaring niet? ANWB is altijd de duurste is mijn ervaring... (zeker ook vanwege de startkosten).Michel_1970 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Over ongeveer 1,5 maand gaan we voor twee weken richting onze oosterburen. Nog ideeën over een "must-have" laad-pas dan de al extra aangevraagde ANWB-pas. De afgelopen 4,5 jaar nog kunnen volstaan met de "Zuid-Holland" pas. Ik heb geen eigen parkeerplek dus ben ik aangewezen op de openbare varianten.
Via een andere topic al laten weten dat over de 2,5 jaar kosten uitkomen op "slechts" € 0,91 / km.
Puur op basis van Private Lease en laad kosten.
Oh ja, een vignet (zo'n groene sticker) moet ook nog besteld worden ;-)
Ik heb het overigens over 'zonder abonnement'.
In Frankrijk is het goedkoopste volgens mij via de QR code op de laadpaal zelf. Je moet dan wel steeds je credit card gegevens invullen, maar als je dat minuutje ervoor over hebt, is dat ook goedkoper dan via een (NL) laadpas.
Maar goed... ik blijf mij verbazen dat het verschil soms wel een factor 2 is tussen de goedkoopste en de duurste laadpaal (gewone laadpalen, geen snelladers). Geen tankstation waar dit verschil onderling ook zo groot is
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
EnBW is ook een grote, zo niet de grootste, in D. Werkt prima met de app, maar je zou ook een gratis pas moeten kunnen krijgen bij een maandabonnement.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Nee.Galois schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:06:
Hebben jullie die ervaring niet?
Verschilt zo per regio. Maar zelfs dan nog, kan je op een laadpaal van dezelfde eigenaar verschillende tarieven hebben in 1 stad/dorp en dan blijkt laadpas X in ene weer goedkoper dan laadpas Y.
Ik adviseer altijd electroverse en OVO pasjes. Behoren vaak tot de goedkoopste. En een hele grote dekking. Handig als je, net zoals ik, niet altijd wil uitzoeken wie waar de goedkoopste is.Galois schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:06:
[...]
Ik zit nog niet zo lang in deze laadwereld (2 maandjes) en laadt bijna altijd thuis op, maar met mijn beperkte ervaring is Allego de goedkoopste steeds. Hebben jullie die ervaring niet? ANWB is altijd de duurste is mijn ervaring... (zeker ook vanwege de startkosten).
Ik heb het overigens over 'zonder abonnement'.
In Frankrijk is het goedkoopste volgens mij via de QR code op de laadpaal zelf. Je moet dan wel steeds je credit card gegevens invullen, maar als je dat minuutje ervoor over hebt, is dat ook goedkoper dan via een (NL) laadpas.
Maar goed... ik blijf mij verbazen dat het verschil soms wel een factor 2 is tussen de goedkoopste en de duurste laadpaal (gewone laadpalen, geen snelladers). Geen tankstation waar dit verschil onderling ook zo groot is
Goed punt, dat zou kunnen. Ik gebruik inderdaad de pas.Stefannn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 06:46:
[...]
EWE go toch enkel met pasje? Ik heb wel de app maar niet het pasje.
Moet wel zeggen dat ik de korting, ook als je Ewe Go even vergeet, niet denderend vindt voor de prijs van het abonnement.
KloptNova163 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Goed punt, dat zou kunnen. Ik gebruik inderdaad de pas.
Moet wel zeggen dat ik de korting, ook als je Ewe Go even vergeet, niet denderend vindt voor de prijs van het abonnement.
Beetje "geen vlees en geen vis"
- Voor lange tochten neem ik een ionity of elektra abonnement zodat ik onder de 0.40 euro/kWh kan laden.
- Voor die doodenkele keer in Nederland ga ik geen abonnement afsluiten.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
No way dat ik vanuit een QR code op een laadpaal creditcard gegevens ga invullen.Galois schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:06:
[...]
Ik zit nog niet zo lang in deze laadwereld (2 maandjes) en laadt bijna altijd thuis op, maar met mijn beperkte ervaring is Allego de goedkoopste steeds. Hebben jullie die ervaring niet? ANWB is altijd de duurste is mijn ervaring... (zeker ook vanwege de startkosten).
Ik heb het overigens over 'zonder abonnement'.
In Frankrijk is het goedkoopste volgens mij via de QR code op de laadpaal zelf. Je moet dan wel steeds je credit card gegevens invullen, maar als je dat minuutje ervoor over hebt, is dat ook goedkoper dan via een (NL) laadpas.
Maar goed... ik blijf mij verbazen dat het verschil soms wel een factor 2 is tussen de goedkoopste en de duurste laadpaal (gewone laadpalen, geen snelladers). Geen tankstation waar dit verschil onderling ook zo groot is
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
De Allego app en de ANWB app zijn precies hetzelfde. Er is echter één verschil: ANWB rekent (hoge) startkosten terwijl Allego gewoonweg het CPO-tarief zonder startkosten rekent. Kortom, iedereen die hier iedere keer de ANWB pas aanraadt: doe dit niet!Galois schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:06:
[...]
Ik zit nog niet zo lang in deze laadwereld (2 maandjes) en laadt bijna altijd thuis op, maar met mijn beperkte ervaring is Allego de goedkoopste steeds. Hebben jullie die ervaring niet? ANWB is altijd de duurste is mijn ervaring
Zorg dat je een aantal passen hebt: eentje die CPO-tarief zonder extra kosten rekent (Allego), eentje met een vast tarief + startkosten (Eneco of Shell) en een paar passen met variabele tarieven (bijv. Electroverse, InCharge, ChargePoint US). Dat is echt voldoende om in Nederland openbaar te kunnen laden bij AC-laadpalen. Als je altijd bij dezelfde CPO laadt, is het uiteraard ook goed om te kijken naar een pas van die desbetreffende CPO.
Cupra Born Performance 58 kWh
Binnenkort gaan we richting Noord-Italie, omgeving Merano. De meeste laadpalen daaar in de buurt zijn van Neogy/Alperia. Is iemand er al in geslaagd daar een laadpas van aan te vragen, of een app te activeren en gebruik te maken van het lokale tarief van 45 ct/kWh? Ik kom in ieder geval niet door de Alperia app, en de Neogy app lijkt niet meer te bestaan.
De pas is niet echt nodig... als je 1x met de app aan het laden bent kan je autocharge aan zetten, en hoef je bij de andere EnBW lokaties alleen nog maar in te prikken, en dan start 't laden vanzelf. Heb ooit 1x een pas aangevraagd, maar toen werd mijn account direct geblokkeerd omdat ze (toen nog) niet buiten duitsland opstuurden.Puppetmaster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:38:
EnBW is ook een grote, zo niet de grootste, in D. Werkt prima met de app, maar je zou ook een gratis pas moeten kunnen krijgen bij een maandabonnement.
Nu dus een 'nieuw' account, en alleen autocharge aan... dat werkt al een paar jaar prima.
Is de dekking van Allego en ANWB ook identiek?nathalia schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
[...]
De Allego app en de ANWB app zijn precies hetzelfde. Er is echter één verschil: ANWB rekent (hoge) startkosten terwijl Allego gewoonweg het CPO-tarief zonder startkosten rekent. Kortom, iedereen die hier iedere keer de ANWB pas aanraadt: doe dit niet!
Zorg dat je een aantal passen hebt: eentje die CPO-tarief zonder extra kosten rekent (Allego), eentje met een vast tarief + startkosten (Eneco of Shell) en een paar passen met variabele tarieven (bijv. Electroverse, InCharge, ChargePoint US). Dat is echt voldoende om in Nederland openbaar te kunnen laden bij AC-laadpalen. Als je altijd bij dezelfde CPO laadt, is het uiteraard ook goed om te kijken naar een pas van die desbetreffende CPO.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Beiden hebben om en nabij 1.000.000 laadpalen in de app staan.
Minimale verschillen misschien.
Minimale verschillen misschien.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Voordat we hier helemaal losgaan op laden op vakantie in het buitenland, hiervoor is een eigen topic waarin voor alle net besproken onderwerpen genoeg info te vinden is: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Klopt, ik gebruik ook de app. Sommigen hier willen graag een pasje, vandaar.sigio schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:55:
[...]
De pas is niet echt nodig... als je 1x met de app aan het laden bent kan je autocharge aan zetten,
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Want? Vanwege de moeite?True schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:25:
[...]
No way dat ik vanuit een QR code op een laadpaal creditcard gegevens ga invullen.
Of veiligheid? (dit is hetzelfde als een nieuwe broek kopen op internet)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nou, een fysieke QR op een onbeheerd paaltje kan natuurlijk ook leiden naar een scam website waar je dan vrolijk je gegevens inklopt. 
Een gegenereede QR op een display zal dat niet zo snel hebben. Toch heb ik liever NFC/contactloos verbinding.
Een gegenereede QR op een display zal dat niet zo snel hebben. Toch heb ik liever NFC/contactloos verbinding.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Was je de weg naar dit topic vergeten?Kroton schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
Binnenkort gaan we richting Noord-Italie, omgeving Merano. De meeste laadpalen daaar in de buurt zijn van Neogy/Alperia. Is iemand er al in geslaagd daar een laadpas van aan te vragen, of een app te activeren en gebruik te maken van het lokale tarief van 45 ct/kWh? Ik kom in ieder geval niet door de Alperia app, en de Neogy app lijkt niet meer te bestaan.
Het gaat niet om de lange rit, maar om het lokale laden. Beetje de sectie buitenland aan het einde van de TS. Maar als dit niet de bedoeling is hier, wil de vraag nog wel een keer in het andere topic stellen. Kunnen de mensen daar me weer hierheen verwijzenZjanzjak schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Was je de weg naar dit topic vergeten?--> Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Ik kon met search alleen deze ervaring vinden met de MoveMove pas, zijn er nog meer inmiddels? Ik stap morgen over van PHEV naar full EV, dus ik heb die MoveMove druppel nog. Daarom ben ik voornemens om deze komende zomer naar Frankrijk (Alpen) te gebruiken, pakweg 1200km. Ik heb een Chargemap pas erbij besteld als backup, maar ben benieuwd of dit ook echt nodig gaat zijn. Ik heb nu ook de Tesla laders-activatie met MoveMove gedaan, maar als dat niet (goed) werkt (ga ik nog in Nederland testen), dan ga ik de Chargemap optie voor Tesla laden activeren.Rubman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:31:
[...]
Tesla kan ik laden maar is zelf betalen.
Van werk een MoveMove pas die in Frankrijk eigenlijk overal werkte behalve langzame lader aan camping.
Maar zelf bezit ik de Shell, Tesla en ANWB pas dus zou 99% wel uit de voeten moeten kunnen en anders daar ter plaatse even andere app opzoeken, die paar minuten maken ook niet uit met laden.
Zat vooral met of er genoeg laadmogelijkheid is door het land geen, maar met ABRP zag ik best wel wat opties al.
Waarom via een omweg (Chargemap) laden bij Tesla en je nog steeds de Tesla app nodig hebt om te kunnen laden met non-Tesla's? Maar misschien mis ik iets.Helsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Ik kon met search alleen deze ervaring vinden met de MoveMove pas, zijn er nog meer inmiddels? Ik stap morgen over van PHEV naar full EV, dus ik heb die MoveMove druppel nog. Daarom ben ik voornemens om deze komende zomer naar Frankrijk (Alpen) te gebruiken, pakweg 1200km. Ik heb een Chargemap pas erbij besteld als backup, maar ben benieuwd of dit ook echt nodig gaat zijn. Ik heb nu ook de Tesla laders-activatie met MoveMove gedaan, maar als dat niet (goed) werkt (ga ik nog in Nederland testen), dan ga ik de Chargemap optie voor Tesla laden activeren.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb inmiddels een andere pas dus afgelopen jaar weer andere ervaring opgedaan met laden.Helsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Ik kon met search alleen deze ervaring vinden met de MoveMove pas, zijn er nog meer inmiddels? Ik stap morgen over van PHEV naar full EV, dus ik heb die MoveMove druppel nog. Daarom ben ik voornemens om deze komende zomer naar Frankrijk (Alpen) te gebruiken, pakweg 1200km. Ik heb een Chargemap pas erbij besteld als backup, maar ben benieuwd of dit ook echt nodig gaat zijn. Ik heb nu ook de Tesla laders-activatie met MoveMove gedaan, maar als dat niet (goed) werkt (ga ik nog in Nederland testen), dan ga ik de Chargemap optie voor Tesla laden activeren.
Heb met de MoveMove (next) pas nooit problemen gehad verder met laden ergens in het buitenland, had juist meer problemen met de straat en parkeerplaatsladers in Nederland (vooral die van Schneider)
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ja goeie vraag, vooral om de hoeveelheid verschillende facturen te reduceren. :-) Maar nu je het zo zegt, eigenlijk kan het ook rechtstreeks ja.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Waarom via een omweg (Chargemap) laden bij Tesla en je nog steeds de Tesla app nodig hebt om te kunnen laden met non-Tesla's? Maar misschien mis ik iets.
Ik eigenlijk ook nooit begrepen waarom ze dat bij Chargemap aanbieden. En hoewel ik geen app liefhebber ben werkt de Tesla app prima en kun je gewoon betalen met automatische incasso, dus nooit gezeik met codes e.d. die je bij een creditcard nogal eens hebt. Chargemap gebruik ik veel, niet de allergoedkoopste maar wel makkelijk en maar 1 partij waar je de rekening van krijgt.Helsie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Ja goeie vraag, vooral om de hoeveelheid verschillende facturen te reduceren. :-) Maar nu je het zo zegt, eigenlijk kan het ook rechtstreeks ja.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Niet de allergoedkoopste is een understatement. Heb de app ook en dacht na jou bericht even checken hier in Italië, plenitude paaltje, 40 cent meer dan met elektroverse. En 39 meer vergeleken met plenitude. Gekkenhuis.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Ik eigenlijk ook nooit begrepen waarom ze dat bij Chargemap aanbieden. En hoewel ik geen app liefhebber ben werkt de Tesla app prima en kun je gewoon betalen met automatische incasso, dus nooit gezeik met codes e.d. die je bij een creditcard nogal eens hebt. Chargemap gebruik ik veel, niet de allergoedkoopste maar wel makkelijk en maar 1 partij waar je de rekening van krijgt.
Hoewel niet expliciet gezegd ging het hier wel voornamelijk over laden in Frankrijk, de komende reis naar de Franse Alpen werd gezegd. En bij elke goedkope aanbieder zijn er ook wel dure palen te vinden, ook bij Elektroverse.ebk71 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:05:
[...]
Niet de allergoedkoopste is een understatement. Heb de app ook en dacht na jou bericht even checken hier in Italië, plenitude paaltje, 40 cent meer dan met elektroverse. En 39 meer vergeleken met plenitude. Gekkenhuis.
Zo zijn er in Frankrijk verschillende aanbieders zoals o.a. Izivia of IEcharge die met hun eigen app/pas/bankpas goedkoper zijn maar voor een paar cent extra kun je er met je Chargemappas laden zonder telkens je gegevens te moeten achterlaten en krijg je keurig direct een afrekening.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ga binnenkort naar Noord-Italië op vakantie. De lokale palen daar zijn van Duferco Energia. Bij Elektroverse kosten die € 0,73, in de app van Duferco € 0,47. Helaas lukt het echter niet om te registreren in de app. Ik krijg, als ik het formulier heb ingevuld, 'An error has occured'. Als ik een Italiaans adres invoer, met een nep-Italiaans-BSN, krijg ik een andere foutmelding, maar werkt het ook niet. Iemand hier toevallig ervaring mee of een tip voor een andere app die goedkoop is op deze palen?
Normaal gesproken is NextCharge een goede in Noord-Italië (hoewel niet de meest prettige app), maar in dit geval is het tarief daar € 0,77 + € 0,09/min blokkeertarief.
Normaal gesproken is NextCharge een goede in Noord-Italië (hoewel niet de meest prettige app), maar in dit geval is het tarief daar € 0,77 + € 0,09/min blokkeertarief.
https://www.chargeprice.app/Nova163 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:29:
Iemand hier toevallig ervaring mee of een tip voor een andere app die goedkoop is op deze palen?
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Deze site verwijst naar de D-mobility-app, dat is de app waar ik dus constateerde dat ik me niet kan registreren.
Als het om de centen gaat zou ik ergens in de buurt snelladen. Met de EWE Go pas (€0,62/kWh) of Electra of Tesla.Nova163 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Deze site verwijst naar de D-mobility-app, dat is de app waar ik dus constateerde dat ik me niet kan registreren.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ewe Go heeft geen beschikbare laders in het gebied, Tesla ook niet, Electra wel en er is ook een Ionity-lader in de buurt. Het komt dus wel goed, maar financieel het meest aantrekkelijk zou zijn om de lokale apps te kunnen gebruiken. Ik vroeg me dus vooral af of dat toevallig bij anderen wel was gelukt.pmiddeld schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Als het om de centen gaat zou ik ergens in de buurt snelladen. Met de EWE Go pas (€0,62/kWh) of Electra of Tesla.
Beste klant,
We hopen dat je optimaal gebruik maakt van jouw Mobilize Charge Pass.
Vanaf 1 juli 2026 wijzigt jouw Intense-aanbod.
Wat verandert er niet:
• Jouw abonnement blijft € 4,99 / maand, nog steeds maandelijks opzegbaar[1]
• Jouw korting van 9 % blijft geldig op ons volledige partnernetwerk[3]
Wat verandert er:
• Het Ionity-tarief wijzigt naar 0,48 €/kWh[2][4]
[1] Op elk moment kosteloos opzegbaar, met behoud van toegang tot de dienst tot het einde van de lopende maandelijkse periode.
[2] Tarieven inclusief alle belastingen die van toepassing zijn in Nederland vanaf 01/07/2026, onder voorbehoud van latere wijzigingen. Prijzen kunnen worden aangepast op basis van lokale valuta. Afhankelijk van het land kunnen tarieven per kWh of per minuut variëren. Je kunt de geldende tarieven raadplegen via jouw My Renault- of My Alpine-app.
[3] In vergelijking met het BASIC-aanbod van de Charge Pass.
[4] Extra kosten worden in rekening gebracht voor parkeren dat een bepaalde duur overschrijdt. Raadpleeg voor meer details uw app My Renault of My Alpine.
Met vriendelijke groet,
Renault Nederland
We hopen dat je optimaal gebruik maakt van jouw Mobilize Charge Pass.
Vanaf 1 juli 2026 wijzigt jouw Intense-aanbod.
Wat verandert er niet:
• Jouw abonnement blijft € 4,99 / maand, nog steeds maandelijks opzegbaar[1]
• Jouw korting van 9 % blijft geldig op ons volledige partnernetwerk[3]
Wat verandert er:
• Het Ionity-tarief wijzigt naar 0,48 €/kWh[2][4]
[1] Op elk moment kosteloos opzegbaar, met behoud van toegang tot de dienst tot het einde van de lopende maandelijkse periode.
[2] Tarieven inclusief alle belastingen die van toepassing zijn in Nederland vanaf 01/07/2026, onder voorbehoud van latere wijzigingen. Prijzen kunnen worden aangepast op basis van lokale valuta. Afhankelijk van het land kunnen tarieven per kWh of per minuut variëren. Je kunt de geldende tarieven raadplegen via jouw My Renault- of My Alpine-app.
[3] In vergelijking met het BASIC-aanbod van de Charge Pass.
[4] Extra kosten worden in rekening gebracht voor parkeren dat een bepaalde duur overschrijdt. Raadpleeg voor meer details uw app My Renault of My Alpine.
Met vriendelijke groet,
Renault Nederland
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Is dat een prijsdaling of een prijsstijging? Wat is de huidige prijs?Harrie van Til schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:10:
Beste klant,
We hopen dat je optimaal gebruik maakt van jouw Mobilize Charge Pass.
Vanaf 1 juli 2026 wijzigt jouw Intense-aanbod.
Wat verandert er niet:
• Jouw abonnement blijft € 4,99 / maand, nog steeds maandelijks opzegbaar[1]
• Jouw korting van 9 % blijft geldig op ons volledige partnernetwerk[3]
Wat verandert er:
• Het Ionity-tarief wijzigt naar 0,48 €/kWh[2][4]
[1] Op elk moment kosteloos opzegbaar, met behoud van toegang tot de dienst tot het einde van de lopende maandelijkse periode.
[2] Tarieven inclusief alle belastingen die van toepassing zijn in Nederland vanaf 01/07/2026, onder voorbehoud van latere wijzigingen. Prijzen kunnen worden aangepast op basis van lokale valuta. Afhankelijk van het land kunnen tarieven per kWh of per minuut variëren. Je kunt de geldende tarieven raadplegen via jouw My Renault- of My Alpine-app.
[3] In vergelijking met het BASIC-aanbod van de Charge Pass.
[4] Extra kosten worden in rekening gebracht voor parkeren dat een bepaalde duur overschrijdt. Raadpleeg voor meer details uw app My Renault of My Alpine.
Met vriendelijke groet,
Renault Nederland
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Prijsstijging.Of-Aaargh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:54:
Is dat een prijsdaling of een prijsstijging? Wat is de huidige prijs?
Even uit mijn hoofd, maar het is nog vroeg en nog geen koffie op, was het in Frankrijk 39 cent voor Ionity.
Was per 1 mei 44ct.Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:42:
[...]
Prijsstijging.
Even uit mijn hoofd, maar het is nog vroeg en nog geen koffie op, was het in Frankrijk 39 cent voor Ionity.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dank!Harrie van Til schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:10:
Beste klant,
We hopen dat je optimaal gebruik maakt van jouw Mobilize Charge Pass.
Vanaf 1 juli 2026 wijzigt jouw Intense-aanbod.
Wat verandert er niet:
• Jouw abonnement blijft € 4,99 / maand, nog steeds maandelijks opzegbaar[1]
• Jouw korting van 9 % blijft geldig op ons volledige partnernetwerk[3]
Wat verandert er:
• Het Ionity-tarief wijzigt naar 0,48 €/kWh[2][4]
[1] Op elk moment kosteloos opzegbaar, met behoud van toegang tot de dienst tot het einde van de lopende maandelijkse periode.
[2] Tarieven inclusief alle belastingen die van toepassing zijn in Nederland vanaf 01/07/2026, onder voorbehoud van latere wijzigingen. Prijzen kunnen worden aangepast op basis van lokale valuta. Afhankelijk van het land kunnen tarieven per kWh of per minuut variëren. Je kunt de geldende tarieven raadplegen via jouw My Renault- of My Alpine-app.
[3] In vergelijking met het BASIC-aanbod van de Charge Pass.
[4] Extra kosten worden in rekening gebracht voor parkeren dat een bepaalde duur overschrijdt. Raadpleeg voor meer details uw app My Renault of My Alpine.
Met vriendelijke groet,
Renault Nederland
Ik heb de mail nog niet gehad maar ik heb sterk de indruk dat dit de doodsteek voor mobilize wordt.
Het is dan wel een beetje de vraag of die 0.48 euro enkel Nederland betreft of overal. En of dat “vanaf” of “door hele land” is. Na 1 juli met de app maar eens een aantal locaties bekijken.
Met Ionity power “vanaf prijs” (zojuist op website gecheckt):
0.43 euro Nederland
0.39 euro Duitsland
0.31 euro Frankrijk
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ja idd, Mobilize is het nieuwe Maingau geworden met al die prijsverhogingen de laatste tijd. Vroeger was Maingau de goedkoopste aanbieder en tot voor kort dan Mobilize want die heeft zich aardig uit de markt geprijsd. Ik begin al een beetje te kijken naar Fastned want die heeft met dat verlaagde abo best een aantrekkelijk aanbod. En is met 43ct in Frankrijk zelfs goedkoper dan Mobilize. Alleen moet dat verlaagde abo natuurlijk niet stoppen per 31 augustus.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:45:
[...]
Dank!
Ik heb de mail nog niet gehad maar ik heb sterk de indruk dat dit de doodsteek voor mobilize wordt.
Het is dan wel een beetje de vraag of die 0.48 euro enkel Nederland betreft of overal. En of dat “vanaf” of “door hele land” is. Na 1 juli met de app maar eens een aantal locaties bekijken.
Met Ionity power “vanaf prijs” (zojuist op website gecheckt):
0.43 euro Nederland
0.39 euro Duitsland
0.31 euro Frankrijk
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik wil een iets langere laad kabel kopen. De huidige is 5 meter maar is soms net te krap. Nu zie ik 22kwh en 11 kWh kabels. Is het voordeel van de 22kwh het waar om daar meer voor te betalen en een dikkere kabel te hebben? Of valt dat wel mee?
Als je auto maar met 11 kW kan laden, heeft een dikkere kabel die geschikt is voor 22 kW weinig meerwaarde. Zeker als je een flink langere kabel wilt, gaat het extra gewicht van die dikkere kabel meetellen.pascoa341 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:42:
Ik wil een iets langere laad kabel kopen. De huidige is 5 meter maar is soms net te krap. Nu zie ik 22kwh en 11 kWh kabels. Is het voordeel van de 22kwh het waar om daar meer voor te betalen en een dikkere kabel te hebben? Of valt dat wel mee?
Met een kabel van 22 kWh kun je wel twee keer zo lang laden, want die andere stopt met laden na 11 kWh. Lijkt me lullig als je een flink grotere accu hebt. Maar ik neem aan dat je kW bedoelt. ;-)
Punctuality is the politeness of kings
Haha.dreamscape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:48:
[...]
Als je auto maar met 11 kW kan laden, heeft een dikkere kabel die geschikt is voor 22 kW weinig meerwaarde. Zeker als je een flink langere kabel wilt, gaat het extra gewicht van die dikkere kabel meetellen.
Met een kabel van 22 kWh kun je wel twee keer zo lang laden, want die andere stopt met laden na 11 kWh. Lijkt me lullig als je een flink grotere accu hebt. Maar ik neem aan dat je kW bedoelt. ;-)
Korte antwoord: gewoon voor de 11kW (3*16A) kabel gaan. Die is dunner en handzamer. Als je een 22kW boordlader in je auto hebt én je huis kan dat soepel draaien (forse thuisbatterij of 3*35A) dan kun je het overwegen.
22kW is een hype die voor bijna niemand goed werkt, ook op straat zijn er in Nederland nauwelijks 22kW laadpalen. Diegene die je in een app vindt zijn vaak 2 aansluitingen van 11kW.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tenzij je op 1 fase gaat laden met 7.4 kW, dan heb je toch die 22 kW kabel nodig.... Want 32 A door die kabel.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Haha.
Korte antwoord: gewoon voor de 11kW (3*16A) kabel gaan. Die is dunner en handzamer. Als je een 22kW boordlader in je auto hebt én je huis kan dat soepel draaien (forse thuisbatterij of 3*35A) dan kun je het overwegen.
22kW is een hype die voor bijna niemand goed werkt, ook op straat zijn er in Nederland nauwelijks 22kW laadpalen. Diegene die je in een app vindt zijn vaak 2 aansluitingen van 11kW.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Stopt charge point helemaal voor particulieren?
Ik kreeg deze mai
ChargePoint, Inc.
Hallo,
We schrijven u om u te informeren over een aanstaande wijziging van uw ChargePoint-account.
De ChargePoint-app in Europa is alleen beschikbaar voor bestuurders van wie het laden is ingesteld via een verbinding met hun werkgever, laadpaal exploitant, wagenparkbeheerder, stationseigenaar of autoleasemaatschappij.
Als uw laden niet op die manier is ingesteld, kunt u vanaf 30 juni geen RFID-kaart meer gebruiken om op te laden of de app gebruiken om laadpunten te vinden, een sessie te starten en te betalen.
Dit betekent niet dat u niet meer kunt laden bij ChargePoint-laders of laadstations die via het ChargePoint-platform worden beheerd. Elk dergelijk laadstation blijft voor u toegankelijk en u kunt een sessie starten door een contactloze bankpas te gebruiken waar beschikbaar of door een andere laadapp te gebruiken die u al vertrouwt. U kunt ook contact opnemen met de stationseigenaar om te informeren naar eventuele aangeboden oplaadverbindingsprogramma's.
Als u een positief saldo heeft op uw ChargePoint-account, kunt u een terugbetaling aanvragen door dit formulier in te dienen.
U kunt onze nieuwste Servicevoorwaarden voor bestuurders raadplegen voor meer informatie.
Meer informatie: https://www.chargepoint.c...er-app-access-change-faqs
Met vriendelijke groet,
— Het ChargePoint-team
Ik kreeg deze mai
ChargePoint, Inc.
Hallo,
We schrijven u om u te informeren over een aanstaande wijziging van uw ChargePoint-account.
De ChargePoint-app in Europa is alleen beschikbaar voor bestuurders van wie het laden is ingesteld via een verbinding met hun werkgever, laadpaal exploitant, wagenparkbeheerder, stationseigenaar of autoleasemaatschappij.
Als uw laden niet op die manier is ingesteld, kunt u vanaf 30 juni geen RFID-kaart meer gebruiken om op te laden of de app gebruiken om laadpunten te vinden, een sessie te starten en te betalen.
Dit betekent niet dat u niet meer kunt laden bij ChargePoint-laders of laadstations die via het ChargePoint-platform worden beheerd. Elk dergelijk laadstation blijft voor u toegankelijk en u kunt een sessie starten door een contactloze bankpas te gebruiken waar beschikbaar of door een andere laadapp te gebruiken die u al vertrouwt. U kunt ook contact opnemen met de stationseigenaar om te informeren naar eventuele aangeboden oplaadverbindingsprogramma's.
Als u een positief saldo heeft op uw ChargePoint-account, kunt u een terugbetaling aanvragen door dit formulier in te dienen.
U kunt onze nieuwste Servicevoorwaarden voor bestuurders raadplegen voor meer informatie.
Meer informatie: https://www.chargepoint.c...er-app-access-change-faqs
Met vriendelijke groet,
— Het ChargePoint-team
Daar lijkt het wel op, in elk geval in Europa. Dit gaat dan over Chargepoint US, er is namelijk ook een Chargepoint Europe die daar helemaal los van staat. Dat was altijd al verwarrend, maar een paar jaar geleden was de Chargepoint US laadpas interessant vanwege lage tarieven op sommige laadpalen (CPO-tarief zonder opslagen).Madman_K schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:50:
Stopt charge point helemaal voor particulieren?
[...]
Ik kreeg de mail ook, en had na een eerdere mail over een wijziging in het betalingsproces al ontdekt dat ik nog een saldo van ruim € 55 op mijn account had staan, uit de tijd dat je eerst een geldsaldo moest laden op je account voordat je de EV kon opladen.
Nou ja, ik gebruikte deze pas toch al niet veel meer, dus resterende saldo terugvragen en dan kan de laadpas doorgeknipt worden en in de prullenbak.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Eerst gaf de site een error als ik mijn mailadres invoerde voor het terugvragen, nu geeft de hele pagina een 404. Hopelijk fixen ze het voor ik het vergeet...Wesco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Daar lijkt het wel op, in elk geval in Europa. Dit gaat dan over Chargepoint US, er is namelijk ook een Chargepoint Europe die daar helemaal los van staat. Dat was altijd al verwarrend, maar een paar jaar geleden was de Chargepoint US laadpas interessant vanwege lage tarieven op sommige laadpalen (CPO-tarief zonder opslagen).
Ik kreeg de mail ook, en had na een eerdere mail over een wijziging in het betalingsproces al ontdekt dat ik nog een saldo van ruim € 55 op mijn account had staan, uit de tijd dat je eerst een geldsaldo moest laden op je account voordat je de EV kon opladen.
Nou ja, ik gebruikte deze pas toch al niet veel meer, dus resterende saldo terugvragen en dan kan de laadpas doorgeknipt worden en in de prullenbak.
Jammer van de aanbieder, het was er eentje met soms iets afwijkende prijzen en dat kon in je voordeel zijn. Nu was dat vroeger meer dan nu (SGZH voor ex btw prijs i.p.v. inc btw) maar toch.
De boordlader moet inderdaad 22kW 3 fase of 7,4kW 1 fase aankunnen, anders volstaat de 11kW kabel.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Haha.
Korte antwoord: gewoon voor de 11kW (3*16A) kabel gaan. Die is dunner en handzamer. Als je een 22kW boordlader in je auto hebt én je huis kan dat soepel draaien (forse thuisbatterij of 3*35A) dan kun je het overwegen.
22kW is een hype die voor bijna niemand goed werkt, ook op straat zijn er in Nederland nauwelijks 22kW laadpalen. Diegene die je in een app vindt zijn vaak 2 aansluitingen van 11kW.
Ik wil mijn 22 kW boordlader zéker geen hype noemen. In zuid Duitsland vorig jaar was mijn accu in 2 uur van 10 naar 85 procent en zelfs bij mij voor de deur kan ik nu op twee palen met max 13,9 kW laden, wat net even wat meer reikwijdte geeft in dezelfde laadtijd. De meeste palen in Nederland zijn inderdaad max 11 kW, dat ben ik met je eens. Ik denk dat we last hebben van de wet van de remmende voorsprong.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Bij mij werkte het wel, via https://driver.chargepoint.com/request-refunds kon ik een refund aanvragen van het saldo wat er nog op stond. Ze nemen er wel de tijd voor (90 dagen).Bokkiej schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Eerst gaf de site een error als ik mijn mailadres invoerde voor het terugvragen, nu geeft de hele pagina een 404. Hopelijk fixen ze het voor ik het vergeet...
Jammer van de aanbieder, het was er eentje met soms iets afwijkende prijzen en dat kon in je voordeel zijn. Nu was dat vroeger meer dan nu (SGZH voor ex btw prijs i.p.v. inc btw) maar toch.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Heeft iemand ervaring met het Ionity abonnement van Electroverse? Het geeft nagenoeg hetzelfde tarief als Ionity power en het scheelt weer een pas. Ik ga het in de vakantie gebruiken in Duitsland en Zwitserland
HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in EuropaSlinnenb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:19:
Heeft iemand ervaring met het Ionity abonnement van Electroverse? Het geeft nagenoeg hetzelfde tarief als Ionity power en het scheelt weer een pas. Ik ga het in de vakantie gebruiken in Duitsland en Zwitserland
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Ga hetzelfde doen, app gedownload en een pas aangevraagd (is nog niet binnen).Slinnenb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:19:
Heeft iemand ervaring met het Ionity abonnement van Electroverse? Het geeft nagenoeg hetzelfde tarief als Ionity power en het scheelt weer een pas. Ik ga het in de vakantie gebruiken in Duitsland en Zwitserland
Heb ook Wecharge van Volkswagen maar geen betaald abonnement (als back up)
Zag dat in NL ook op heel veel plekken goed werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door BigGreen op 21-06-2026 17:37 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:53
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
semantische discussie is verhuist naar de trashcan zodat we weer ontopic verder kunnen
Ionity heeft zijn tarieven aangepast n.a.v. de oorlog in het midden-oosten. Komt erop neer dat in heel Europa het tarief met 1-3 cent per kWh omhoog gaat per 1 juli. Meer info bij ionity zelf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 71% gewijzigd door Hachy op 23-06-2026 15:17 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het Allego abbo van 9.99 is nu 2 maanden gratis. Binnen die 2 maanden gewoon opzeggen.
Zero compensation
Langzaam maar zeker verdwijnen de goedkoper prijzen uit het landschap. Terwijl de stroom prijzen helemaal niet echt hard omhoog zijn gegaan...
Geen ervaring, maar als ik in de app van electroverse even kijk, dan zijn die kortingen precies alleen van toepassing in het land van waar jij geregistreerd bent?Slinnenb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:19:
Heeft iemand ervaring met het Ionity abonnement van Electroverse? Het geeft nagenoeg hetzelfde tarief als Ionity power en het scheelt weer een pas. Ik ga het in de vakantie gebruiken in Duitsland en Zwitserland
Dat klopt toch ook? In NL krijg je 40% korting, in een ander land is het een ander percentage. Staat niet dat het niet in andere landen geld. Alleen dat de 40% alleen in NL geld.uwedp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Geen ervaring, maar als ik in de app van electroverse even kijk, dan zijn die kortingen precies alleen van toepassing in het land van waar jij geregistreerd bent?
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.
Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.
De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.
Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.
De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.
Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Nou die 800.000 laadpunten is toch niet zo bijzonder, bijv. Electroverse en Chargemap hebben er elk 1 miljoen. Ik denk dat eerder de prijzen bepalend zijn of Electra interessant is.MichielFRL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:06:
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.
Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.
De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.
Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dáárom dus dat sinds de laatste app-update mijn Shell Recharge-laadpas zonder waarschuwing uit de app is verdwenen. Daar gaat dus ook mijn Autocharge-mogelijkheid bij Electra (laadpas van werkgever in combinatie met firmawagen).MichielFRL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:06:
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.
Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.
De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.
Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
Niet echt top dit.
Nou wat die prijzen betreft is laden bij Electra zelf wel interessant. Afgelopen weekend bij Electra geladen in Calais, Noord-Frankrijk voor 29 cent/KWh, gebruikmakend van het 2 maanden gratis Electra+ abonnementPeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Nou die 800.000 laadpunten is toch niet zo bijzonder, bijv. Electroverse en Chargemap hebben er elk 1 miljoen. Ik denk dat eerder de prijzen bepalend zijn of Electra interessant is.
Kan dit ook niet gewoon een foutje zijn geweest?Hellbull89 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:24:
[...]
Dáárom dus dat sinds de laatste app-update mijn Shell Recharge-laadpas zonder waarschuwing uit de app is verdwenen. Daar gaat dus ook mijn Autocharge-mogelijkheid bij Electra (laadpas van werkgever in combinatie met firmawagen).
Niet echt top dit.
Onwaarschijnlijk. De mogelijkheid om een laadpas toe te voegen is ook uit de app gehaald; je kan nu alleen nog een credit card toevoegen.thomvh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:01:
[...]
Kan dit ook niet gewoon een foutje zijn geweest?
Daarnet ook even met de helpdesk gechat, en hoewel ze nogal ontwijkend antwoordden, kwam er dus wel uit dat het niet langer mogelijk is om externe laadpassen toe te voegen als betaalmiddel in de app.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2