Die tragere laders hebben niet dat goedkope tarief. Ik gebruik dat goedkope weekendtarief al de laatste weken. Werkt prima en eindelijk ook een app voor Leap. Ik merk wel dat het in het weekend al wat drukker wordt in de avondmcduck schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:35:
Iemand de nieuwsbrief van LaadpasTop10 al gelezen?
Meest opvallende nieuws is dat Leap24 nu blijvend (snel)laden in het weekend gaat aanbieden voor €0,24/kWh. Alléén in combinatie met hun laadpas (abonnement) van €5 per maand. Door de week is het dan €0,44/kWh.
https://leap24.eu/ev-rijd...-transparantie-bij-laden/
In mijn geval wordt het nu best aantrekkelijk om dat abonnement te nemen, omdat ik een Leap24 hier in Leeuwarden redelijk dicht bij huis heb! In de periodes dat ik niet zoveel rijd, laad ik meestal toch maar rond 1x per week (in de straat), gewoon zodra de accu rond 10-20% komt. Ik zou mijzelf best kunnen aanleren om dan voornamelijk in de weekenden goedkoop bij Leap24 te laden. Enige nadeel zou zijn dat ik dan altijd snellaad, wat net iets minder goed is voor de accu op langere termijn (hoewel er ook veel mensen zijn die uitsluitend Superchargen met exact dezelfde degradatie). Maar Leap24 heeft daar geloof ik ook tragere Level2 laders heeft, dan zou ik tussentijds even naar huis moeten lopen.
Dus de gewone AC laders van Leap24 hebben niet dit nieuwe €0,24/kWh tarief? Da's wel balen en vreemd!Gonger schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:21:
[...]
Die tragere laders hebben niet dat goedkope tarief. Ik gebruik dat goedkope weekendtarief al de laatste weken. Werkt prima en eindelijk ook een app voor Leap. Ik merk wel dat het in het weekend al wat drukker wordt in de avond
Dan moet ik nog eens goed overwegen of dat abonnement voor mij wel de moeite waard is. Mijn idee was om gewoon in de weekenden daar te gaan laden aan een AC paal, even naar huis lopen en vervolgens weer ophalen. Dan heeft het zeker geen zin om altijd te gaan DC-fastchargen, helemaal niet in de winter met compleet koude accu. Tijdens lange trips is DC superchargen geen probleem, dan is de accu lekker warm. Ik weet dat de auto zelf het DC-laadvermogen limiteert als de accu niet warm genoeg is, maar het idee van een hogere kans op meer degradatie in de winter spreekt mij niet zo aan. Zelf nog nooit snelladen gedaan met echt koude accu, misschien eerst maar eens proberen tot hoeveel kW hij hem dan knijpt.
Ik kan die goedkopere prijs alleen terugvinden bij DC laden. Bij de AC laders staan ook vrijwel altijd de taxi busjes van Witteveen. Ik denk dat ze een deal met Leap hebben.mcduck schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:11:
[...]
Dus de gewone AC laders van Leap24 hebben niet dit nieuwe €0,24/kWh tarief? Da's wel balen en vreemd!
Ergens is het idd wel vreemd dat het niet voor de AC laders geldig is. Maar mij hoor je niet klagen. Ik laad ieder weekend lekker op.
Ergens wel komisch dat die busjes zelfs op de foto staan op de website van LeapGonger schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:34:
[...]
Ik kan die goedkopere prijs alleen terugvinden bij DC laden. Bij de AC laders staan ook vrijwel altijd de taxi busjes van Witteveen. Ik denk dat ze een deal met Leap hebben.
Ergens is het idd wel vreemd dat het niet voor de AC laders geldig is. Maar mij hoor je niet klagen. Ik laad ieder weekend lekker op.
https://leap24.eu/snelladen-leeuwarden/
Helaas laad ik maar met 7 kw. En als er al iemand staat of komt dan snelheid 4,3 kwPr088 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:50:
[...]
Ik zie in Aalburg een aantal palen van RoboCharge die met Elektroverse 30 cent per kWh kosten plus 1 cent per minuut laden. Dus dat is 60 cent per uur op afgerond 10kWh (met een 11kW omvormer in je auto). Dus dan kom je toch rond de € 0,36 per kWh uit? Dat klinkt niet gek...
(Elektroverse heeft een handige app die bij bijna alle aanbieders werkt in Nederland, ook een gratis laadpas, geen abbo)
De Plug Fuse van € 0,47 kWh is niet goedkoop, maar ook niet duur. In mijn woonplaats is alles gewoon € 0,50 (Allego) of € 0,51 (Gem Laadbedrjif Groningen) per kWh.
Dus echt eel stuk duurder.
Plug Fuse is wel een vast tarief en nog onder de 50 cent per kWh. Dus redelijk te doen.Mutarde schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:07:
[...]
Helaas laad ik maar met 7 kw. En als er al iemand staat of komt dan snelheid 4,3 kw
Dus echt eel stuk duurder.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wanneer ik in Belgie zit, pak ik meestal een Ionity abbo voor 1 maand, met een laadbeurt eruit en je laad aan de fastcharger voor 0,49 ct en dat is in Belgie goedkoop, meeste langzame laders zitten 0,60ct of hoger. Moet je vaker laden dan neem je een iets duuder abbo en dan laad je voor 0,39ct. Abbo is 1 maand geldig. Ook handig voor WintersportFJP84 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:56:
Iemand toevallig nog recent in Mechelen aan de laadpaal gehangen. Ik ga binnenkort een weekend die kant op en zet de EV in een parkeergarage (Zandpoortvest) aan de laadpaal van Blink Charging Europe. Ik lees in een oude post hier een via AI op Google dat er een rotatie tarief/idle fee van toepassing is tussen 08.00u-20.00u.
Vraag: klopt dit nog?
Ben ik de enige die al een tijdje flink verhoogde OVO prijzen ziet bij Vattenfall palen? Is van 34 naar 58 cent gegaan icm boost ligt. Las hier dat het storing zou zijn, maar dat duurt dan al een tijdje. Zou jammer zijn als OVO niet meer voor Vattenfall prijzen hanteert:(boyette schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:02:
ja dit is dus bevestigd als zijnde een storing maar dit is dus al even zo als ik naar de sessies kijk
OVO refund direct dus even je support openen en dan wordt het direct gefixt
Vattenfall paal waar ik een tijd naar toe ging vlak bij werk, ging eind augustus buiten gebruik omdat het pleintje moest worden voorzien van wat struiken en bankjes. Gaat volgende week weer open. Paal is verplaatst naar ergens anders op het pleintje, en oh ja, nieuwe paal, dus volgens de nieuwe concessie. Prijs van 0,338 naar 0,4741 (zonder OVO boost)..... dus voorlopig maar bij Tesla blijven laden voor 0,35....Stolpert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ben ik de enige die al een tijdje flink verhoogde OVO prijzen ziet bij Vattenfall palen? Is van 34 naar 58 cent gegaan icm boost ligt. Las hier dat het storing zou zijn, maar dat duurt dan al een tijdje. Zou jammer zijn als OVO niet meer voor Vattenfall prijzen hanteert:(
Same hier in Haarlem waren onlangs wat nieuwe Vattenfall plaatsen geplaatst. Slecht 0,36 excl boost i.p.v. de 0,48 cent per KwH bij total energies die de markt eerst domineerde.Stolpert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ben ik de enige die al een tijdje flink verhoogde OVO prijzen ziet bij Vattenfall palen? Is van 34 naar 58 cent gegaan icm boost ligt. Las hier dat het storing zou zijn, maar dat duurt dan al een tijdje. Zou jammer zijn als OVO niet meer voor Vattenfall prijzen hanteert:(
Nu zijn de vattenfall palen ineens 0,64 met OVO en nog steeds 0,36 met electroverse. Ik heb direct mijn boost abbo weer opgezegd en na twee maandjes OVO nu weer terug bij electroverse.
Volgens de support chat van OVO is het een bekend probleem met Vattenfall en als je het meldt wordt het gecorrigeerd. Mijn ervaring daarmee is dat het melden stroef gaat, uiteindelijk wel gelukt. Maar een structurele oplossing is nog niet in zicht en om nu elke keer te moeten chatten voor een correctie, daar zit ik niet op te wachten. Ik ga ook op zoek naar een aanbieder die beter bij mij pasttormentor1985 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
[...]
Same hier in Haarlem waren onlangs wat nieuwe Vattenfall plaatsen geplaatst. Slecht 0,36 excl boost i.p.v. de 0,48 cent per KwH bij total energies die de markt eerst domineerde.
Nu zijn de vattenfall palen ineens 0,64 met OVO en nog steeds 0,36 met electroverse. Ik heb direct mijn boost abbo weer opgezegd en na twee maandjes OVO nu weer terug bij electroverse.
Ik heb ook nog geen verdere reactie van OVO gekregen
Dat is een storingStolpert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:04:
[...]
Je kunt ook de chat heel gemakkelijk telkens eeen refund krijgen zo lang dit probleem niet is opgelost.Madman_K schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:14:
Ik heb ook nog geen verdere reactie van OVO gekregen
Gebruik je vaste contactpersoon voor het gemak en laat de chat doorlopen
Ja, dat meldde je de vorige keer ook al, vandaar dat ik je quote.boyette schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:41:
Dat is een storing
Maar als is dit landelijk is én het duurt al zo'n twee weken, dan begin ik te denken dat het structureel is.
Bovendien wist klantenservice mij te vertellen dat ze ervan op de hoogte zijn dat de prijzen niet goed worden weergegeven als je niet doorklikt. Ze zeggen dat juiste prijzen worden weergegeven als je wel doorklikt. Klinkt mij alsof de storing in de weergave zit, niet in hun prijsstelling.
Einde OVO dus.
Ja, dat probleem is er al echt super lang. Als ik op mezelf zoek in het topic beschreef ik dit in januari: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"Stolpert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:15:
Bovendien wist klantenservice mij te vertellen dat ze ervan op de hoogte zijn dat de prijzen niet goed worden weergegeven als je niet doorklikt. Ze zeggen dat juiste prijzen worden weergegeven als je wel doorklikt. Klinkt mij alsof de storing in de weergave zit, niet in hun prijsstelling.
Tenenkrommend hoe slecht die app technisch in elkaar zit. Krijg het sterke vermoeden dat ze dit uitbesteed hebben en de developers de app zelf niet gebruiken.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Inderdaad wel slecht dat ze dit nog steeds niet opgelost hebben. Ik heb hier lang geleden in de surveys ook wel eens opmerkingen over gemaakt, en heb er zelfs op verzoek per email nog verduidelijking met screenshots over gestuurd naar een product manager, maar helaas.gertvdijk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:23:
[...]
Ja, dat probleem is er al echt super lang. Als ik op mezelf zoek in het topic beschreef ik dit in januari: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Tenenkrommend hoe slecht die app technisch in elkaar zit. Krijg het sterke vermoeden dat ze dit uitbesteed hebben en de developers de app zelf niet gebruiken.
Ik vermoed dat ze de basisdata die eerst getoond wordt in de app laden samen met de kaartinfo, en de details daarna in een aparte call naar de backend. Maar wel slecht dat dezelfde informatie dan tot twee verschillende resultaten leidt, dan zit er echt iets niet goed qua architectuur of de technische implementatie. Maar dat zou je dan toch moeten kunnen uitzoeken en oplossen, het probleem is simpel te reproduceren.
Even een andere vraag mbt. de OVO-laadpas: vorig weekend lukt het mij twee keer niet om daarmee te laden bij verschillende Fastned snellaad-stations. Tot een maand terug werkte dat wel en de Fastned-stations staan nog steeds in de app. Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb er niet aan gedacht om via de OVO-app te proberen te laden bij Fastned, zal ik onthouden voor een volgende keer.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ik vrees dat ook. De eerste keer werd zonder problemen een refund uitgekeerd. Nadat ik afgelopen week zonder nadenken bij de Vattenvall-palen bij mijn werk de OVO-laadpas gebruikte ipv de Vattenvall-kaart, heb ik weer contact opgenomen met OVO support, en toen kreeg ik inderdaad ook te horen dat je altijd in de app moet doorklikken om de werkelijke prijs te zien. Wel weer vlot een refund gekregen. Ik heb nu maar mijn Boost opgezegd. Helaas lijkt OVO weer een van die buitenlandse aanbieders te zijn die een tijdje aantrekkelijk was, maar die nu ook de prijzen gaat aanpassen om de kosten van het toegenomen roaming-gebruik te compenseren.Stolpert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:15:
[...]
Ja, dat meldde je de vorige keer ook al, vandaar dat ik je quote.
Maar als is dit landelijk is én het duurt al zo'n twee weken, dan begin ik te denken dat het structureel is.
Einde OVO dus.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Zo gaat het toch zowat elke keer, verbaast mij niets.Of-Aaargh schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:14:
Helaas lijkt OVO weer een van die buitenlandse aanbieders te zijn die een tijdje aantrekkelijk was,
Electroverse was voor mij laatst aantrekkelijk als ik publiek ging laden, nu echt niet meer en zo kan ik mij Freshmile nog herinneren waar ik mijn l*l uit mijn broek lachte vanwege de lage prijzen, en ga zo maar door.
Echt absurd lage prijzen zie je steeds minder, maar OVO light is op SGZH-palen nog steeds aantrekkelijk met 10% korting op het cpo-tarief. Na ca. 50 kWh/maand terugverdiend, nog afgezien van korting die je krijgt uit 'Rewards'.Zjanzjak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:57:
[...]
Zo gaat het toch zowat elke keer, verbaast mij niets.
Electroverse was voor mij laatst aantrekkelijk als ik publiek ging laden, nu echt niet meer en zo kan ik mij Freshmile nog herinneren waar ik mijn l*l uit mijn broek lachte vanwege de lage prijzen, en ga zo maar door.
Electroverse rekent (ook) geen starttarief, biedt een gratis laadpas, heeft op heel veel palen het cpo-tarief en is een van de meest geaccepteerde kaarten in binnen- en buitenland in mijn ervaring.
Wat mij betreft dus nog steeds aantrekkelijke opties.
[ Voor 3% gewijzigd door Nova163 op 29-11-2025 14:35 ]
Goed gezegd, wat jou betreft, maar niet wat mij betreft.Nova163 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:34:
Wat mij betreft dus nog steeds aantrekkelijke opties.
Het laadpunt waar ik Electroverse gebruikte is van 36 cent naar 56 cent gegaan.
I have refunded the payment back to you for the price mismatch of Vattenfall. Please refrain from using Vattenfall for now until the issue is fixed.Of-Aaargh schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:14:
[...]
Ik vrees dat ook. De eerste keer werd zonder problemen een refund uitgekeerd. Nadat ik afgelopen week zonder nadenken bij de Vattenvall-palen bij mijn werk de OVO-laadpas gebruikte ipv de Vattenvall-kaart, heb ik weer contact opgenomen met OVO support, en toen kreeg ik inderdaad ook te horen dat je altijd in de app moet doorklikken om de werkelijke prijs te zien. Wel weer vlot een refund gekregen. Ik heb nu maar mijn Boost opgezegd. Helaas lijkt OVO weer een van die buitenlandse aanbieders te zijn die een tijdje aantrekkelijk was, maar die nu ook de prijzen gaat aanpassen om de kosten van het toegenomen roaming-gebruik te compenseren.
OvoCharge Team
Ik heb overigens ook nog wat oudere palen in de wijk staan. En die staan wel op het juiste tarief.
Dus voorlopig gebruik ik die maar, en blijft de Boost interessant
Nu niet meer laden bij Vattenfall ovo gaat dit niet meer refunden zolang dit issue geldt
Ik heb sterk het vermoeden dat het tarief gaat wijzigen
Ik heb sterk het vermoeden dat het tarief gaat wijzigen
[ Voor 25% gewijzigd door boyette op 30-11-2025 16:58 ]
Ik heb sterk het vermoeden dat het tarief al is gewijzigd. Toen OVO tijd geleden zakte naar Vattenfall cpo prijs, gebeurde het verhaal namelijk andersom.
Waar kan ik dat vinden?Pr088 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:30:
[...]
Plug Fuse is wel een vast tarief en nog onder de 50 cent per kWh. Dus redelijk te doen.
Hoezo?Stolpert schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:59:
Ik heb sterk het vermoeden dat het tarief al is gewijzigd. Toen OVO tijd geleden zakte naar Vattenfall cpo prijs, gebeurde het verhaal namelijk andersom.
Electroverse app.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Omdat de klantenservice van OVO expliciet zegt dat je moet doorklikken om het juiste tarief te zien. De storing die ze hebben gaat dus niet over een tijdelijk fout tarief, maar een tijdelijk foute weergave ervan in de app.
Dit hadden ze ook toen ze een tijd geleden de Vattenfallprijzen van, in mijn geval, 36 cent aanboden. Lange tijd gaf de app ook veel hogere prijzen aan, totdat je doorklikte en dan zag je de lage prijs.
Oké, ik heb de laatste paar dagen ook contact gehad met de klantenservice van OVO. Zij hebben al één refund gedaan en geven aan dat alle toekomstige facturen worden gecorrigeerd, zodra zij het issue met de foutieve prijs (in mijn geval € 0,54 i.p.v. € 0,32) wordt opgelost.
Uit de formatiestukken
“ We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch
rijden fiscaal aantrekkelijk. We stimuleren het gebruik van deelauto’s, fiets en openbaar
vervoer.”
“ We breiden laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit en houden elektrisch
rijden fiscaal aantrekkelijk. We stimuleren het gebruik van deelauto’s, fiets en openbaar
vervoer.”
Maar dat fiscaal aantrekkelijk, is dat voor zakelijke rijders of ook voor privérijders vraag ik mij (als privérijder) dan af. Deze gaat trouwens nog een leuke worden als ze de VVD mee willen hebben;niki_lauda schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:22:
Uit de formatiestukken
vervoer.”
We hervormen de autobelastingen, zodat niet voor bezit maar voor gebruik wordt betaald.
Ik ben helemaal voor! Duidelijk geen VVD-stemmer hier.
Maar daar gaat de VVD wat van vinden (hypotheekrente trouwens ook maar dat is voor een ander topic).
Voor de geinteresseerden: https://www.kabinetsforma.../2025/12/02/tussenverslag
Lees:niki_lauda schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:22:
Uit de formatiestukken
vervoer.”
We maken de benzine duurder.
Daar zou ik niet vanuit gaanNokiaFan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:54:
Oké, ik heb de laatste paar dagen ook contact gehad met de klantenservice van OVO. Zij hebben al één refund gedaan en geven aan dat alle toekomstige facturen worden gecorrigeerd, zodra zij het issue met de foutieve prijs (in mijn geval € 0,54 i.p.v. € 0,32) wordt opgelost.
Ze hebben een laadstop afgekondigd
Bron?boyette schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:00:
[...]
Daar zou ik niet vanuit gaan
Ze hebben een laadstop afgekondigd
Zojuist mijn factuur voor de maand november gekregen. ANWB laadpas met abbonement.
Bij exact dezelfde laadpaal, betaal ik de ene keer geen CPO toeslag. De andere keer weer wel.
En later in de maand heet deze toeslag opeens het starttarief.
Heel bijzonder.
Betreft een GreenFlux/TotalEnergies laadpaal.
Bij exact dezelfde laadpaal, betaal ik de ene keer geen CPO toeslag. De andere keer weer wel.
En later in de maand heet deze toeslag opeens het starttarief.
Heel bijzonder.
Betreft een GreenFlux/TotalEnergies laadpaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Naboo op 03-12-2025 07:12 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Alles is relatief.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik weet niet of ik in dit topic op de juiste plaats ben, maar ik heb een vraagje.
We rijden hier met drie leasewagens, een Numobi laadpas, een Dats laadpas en een Ximmo laadpas.
Ik heb de laadpaal van de leasemaatschappij bij vervangen van wagen buitengeflikkerd wegens slechte service en nood aan een slimme laadpaal, en heb nu zelf een laadpaal geplaatst met Mobiflow als CPO (10€/maand)
Ik krijg nu de eerste afrekeningen binnen
- Laden met Numobi pas: tarief van 0.24 €/kWh (incl BTW) wordt 0.33 €/kWh
- Laden met Dats kaart : tarief van 0.24 €/kwh (incl BTW) wordt iets van 0.3344€/kWh
Kan iemand me aangeven hoe en waar ik kan bepalen wie hier de rekening zo flink aandikt? Ik vind dit eigenlijk gewoon ranzig. Ik zie ook nergens tariefkaarten bij die aanbieders...Ik ga alvast eens een mail naar mobiflow sturen om een idee te krijgen van hun prijsstructuur...
We rijden hier met drie leasewagens, een Numobi laadpas, een Dats laadpas en een Ximmo laadpas.
Ik heb de laadpaal van de leasemaatschappij bij vervangen van wagen buitengeflikkerd wegens slechte service en nood aan een slimme laadpaal, en heb nu zelf een laadpaal geplaatst met Mobiflow als CPO (10€/maand)
- Laden met Dats kaart : tarief van 0.24 €/kwh (incl BTW) wordt iets van 0.3344€/kWh
Kan iemand me aangeven hoe en waar ik kan bepalen wie hier de rekening zo flink aandikt? Ik vind dit eigenlijk gewoon ranzig. Ik zie ook nergens tariefkaarten bij die aanbieders...Ik ga alvast eens een mail naar mobiflow sturen om een idee te krijgen van hun prijsstructuur...
[ Voor 5% gewijzigd door sdgs op 03-12-2025 20:57 ]
Lijkt mij een vraag voor het thuisladen van je EV topic, zie onderaan dit draadjesdgs schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:48:
Ik weet niet of ik in dit topic op de juiste plaats ben, maar ik heb een vraagje.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Een leuke video van de Akkudoktor Andreas Schmitz over de wetenschap van het laden. Heel herkenbaar
YouTube: Ihr streitet über Reichweite und Akkubrände - aber DAS killt E-Autos...
YouTube: Ihr streitet über Reichweite und Akkubrände - aber DAS killt E-Autos...
In Duitsland zijn er met name rond de snelwegen nog heel veel gebieden zonder mobiel internet. Dat is inderdaad een groot probleem als je een app moet downloaden om te kunnen laden.niki_lauda schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:28:
Een leuke video van de Akkudoktor Andreas Schmitz over de wetenschap van het laden. Heel herkenbaar
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik neem aan dat bij die laadpaal wel bereik is, anders kan niemand een laadsessie starten...alexbl69 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:07:
[...]
In Duitsland zijn er met name rond de snelwegen nog heel veel gebieden zonder mobiel internet. Dat is inderdaad een groot probleem als je een app moet downloaden om te kunnen laden.
Ik zou zeggen: doe geen aannames.jongetje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:35:
[...]
Ik neem aan dat bij die laadpaal wel bereik is, anders kan niemand een laadsessie starten...
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 04-12-2025 18:30 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Maar het grootste probleem is dat als je buiten je bubbel reist zoals ik van de week een weekendje Zeeland deed dat je enkele apps moet gebruiken om niet €0,85 te betalen voor een kWh en dan eventueel een paal💈 verderop moet kiezen.daemonix schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:29:
[...]
Ik zou zeggen: doe geen aannames.Er zijn genoeg mensen met problemen met starten van laadsessies daar. Er is niets mis met een pasje.
Ik heb 5 pasjes bij me
te gek voor woorden.
Het is sowieso een zotte wereld met die tarieven. Stroomprijzen die als inkoopwaarde rond de 4ct liggen.niki_lauda schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:47:
[...]
Maar het grootste probleem is dat als je buiten je bubbel reist zoals ik van de week een weekendje Zeeland deed dat je enkele apps moet gebruiken om niet €0,85 te betalen voor een kWh en dan eventueel een paal💈 verderop moet kiezen.
Ik heb 5 pasjes bij me
te gek voor woorden.
en dan aan de laadpaal er tussen ca. 50ct en 100ct voor vragen (en ja daar zit ook nog wat belasting tussen, maar de rest is brutomarge). Terwijl je voor de terug levering van de zonnepanelen ook nog moet betalen. Dus die stroom is al ongeveer gratis.
Maar ja die paar keer per jaar dat je buiten je bubbel moet laden.. is nou ook niet het grootste probleem.
Vakantie kost nu eenmaal geld.
En Zeeland heb ik komende zomer een midweek geboekt, maar Zeeland is zo klein en dichtbij (120km of zo) dat ik daar helemaal niet hoef te laden om weer thuis te komen
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 04-12-2025 22:51 ]
Laadpasjes werden al vermeld, maar alle nieuwe snelladers werken met een creditcard.jongetje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:35:
[...]
Ik neem aan dat bij die laadpaal wel bereik is, anders kan niemand een laadsessie starten...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zeker waar, maar ik raad iedereen met een EV aan om eens naar Scandinavië te rijden! Laden tijdens onze laatste langere vakantie was juist een stuk goedkoper dan thuis: supercharging in Noorwegen! Ze hebben daar natuurlijk bijna gratis waterkracht stroom en eerlijk is eerlijk, Tesla supercharging in Duitsland is dan wel weer net ietsje duurder dan in NL.eltron schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:50:
[...]
Maar ja die paar keer per jaar dat je buiten je bubbel moet laden.. is nou ook niet het grootste probleem.
Vakantie kost nu eenmaal geld.
Sommige dingen herkenbaar, maar het lijkt erop dat de overall ervaring in Nederland kennelijk toch een stuk beter is dan in Duitsland!niki_lauda schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:28:
Ik ben thuis ook afhankelijk van publiek laden, maar de tarieven zijn in Nederland toch echt een stuk gunstiger. Die grafiek die hij er steeds bij pakt (met duitse gemiddelde laadkosten van €15/100km) is toch niet te vergelijken met Nederland. Geen (particuliere) hond in Nederland die €0,70+ per kWh voor publiek laden gaat betalen lijkt mij, ook niet voor snelladen onderweg. Daarbovenop pakt het in Nederland nog gunstiger uit t.o.v. benzine, omdat de literprijs hier nog een stuk hoger is.
Duitsland is ook goed te doen als je beetje oplet. en woon je in Duitsland dan kun je ook gebruik maken van interessante aanbiedingen van de stroomaanbieder van je huis bijvoorbeeld. Dan betaal je iets van 30-40ct of zo. En veel Duitse EV rijders laden gewoon thuis, zonnestroom, dan is het helemaal een nobrainer.mcduck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:54:
Sommige dingen herkenbaar, maar het lijkt erop dat de overall ervaring in Nederland kennelijk toch een stuk beter is dan in Duitsland!
Ik ben thuis ook afhankelijk van publiek laden, maar de tarieven zijn in Nederland toch echt een stuk gunstiger. Die grafiek die hij er steeds bij pakt (met duitse gemiddelde laadkosten van €15/100km) is toch niet te vergelijken met Nederland. Geen (particuliere) hond in Nederland die €0,70+ per kWh voor publiek laden gaat betalen lijkt mij, ook niet voor snelladen onderweg. Daarbovenop pakt het in Nederland nog gunstiger uit t.o.v. benzine, omdat de literprijs hier nog een stuk hoger is.
De energiebelasting op elektriciteit gaat in 2026 in de eerste schijf van € 0,12286 per kWh incl. btw naar € 0,1108 per kWh. Betekent dat dat de tarieven voor de SGZH1.0-palen met ruim een cent meedaalt? Bij de stijging ging de prijs mee, ik ga ervan uit dat het contract verplicht een daling ook door te berekenen.
De SGZH concessie verloopt per 1 januari helaas, bron.Nova163 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:54:
De energiebelasting op elektriciteit gaat in 2026 in de eerste schijf van € 0,12286 per kWh incl. btw naar € 0,1108 per kWh. Betekent dat dat de tarieven voor de SGZH1.0-palen met ruim een cent meedaalt? Bij de stijging ging de prijs mee, ik ga ervan uit dat het contract verplicht een daling ook door te berekenen.
Het is onduidelijk wat hierna met de prijzen gaat gebeuren. Maar ik vrees dat het feest van de (relatief) lage SGZH 1 prijzen voorbij is.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Deze nieuwe aanbesteding gaat om nieuw te plaatsen laadpalen, toch? Waar lees je dat de bestaande laadpalen/laadtarieven zullen verdwijnen?Trokken schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:07:
[...]
De SGZH concessie verloopt per 1 januari helaas, bron.
Het is onduidelijk wat hierna met de prijzen gaat gebeuren. Maar ik vrees dat het feest van de (relatief) lage SGZH 1 prijzen voorbij is.
Paragraaf 4.2, bladzijde 6 van de genoemde bron:Nova163 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:28:
[...]
Deze nieuwe aanbesteding gaat om nieuw te plaatsen laadpalen, toch? Waar lees je dat de bestaande laadpalen/laadtarieven zullen verdwijnen?
"Overname van bestaande laadpalen "
Deze paragraaf gaat over de bestaande SGZH1 laadpalen die overgaan naar de nieuwe concessie.
Vandaag mail dat mijn Shell overgezet is, maar de laadpassen geblokkeerd zijn. Heb paar druppels een laadpassen, waarvan enkele geblokkeerd. Nou is er 1 pas en 1 druppel overgezet, waaronder een druppel die geblokkeerd was (was kwijt). En die druppel is gewoon weer geactiveerd. Andere laadpassen staan als niet in aanmerking komend in de oude app?
En kan ook geen nieuwe laadpas bestellen omdat mijn limiet bereikt is. Maar wil gewoon twee passen, voor beide auto’s 1
Klantenservice heb je niks aan, half uur in de wacht en moet maar gewoon tot de 11 wachten.
En kan ook geen nieuwe laadpas bestellen omdat mijn limiet bereikt is. Maar wil gewoon twee passen, voor beide auto’s 1
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Even uitloggen in de app en weer inloggen was bij mij de oplossing de passen werden weer netjes actief in de nieuwe appOphidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:44:
Vandaag mail dat mijn Shell overgezet is, maar de laadpassen geblokkeerd zijn. Heb paar druppels een laadpassen, waarvan enkele geblokkeerd. Nou is er 1 pas en 1 druppel overgezet, waaronder een druppel die geblokkeerd was (was kwijt). En die druppel is gewoon weer geactiveerd. Andere laadpassen staan als niet in aanmerking komend in de oude app?
En kan ook geen nieuwe laadpas bestellen omdat mijn limiet bereikt is. Maar wil gewoon twee passen, voor beide auto’s 1Klantenservice heb je niks aan, half uur in de wacht en moet maar gewoon tot de 11 wachten.
Nee maakt geen verschil. De passen die niet overgezet zijn staan in de oude app als "Niet in aanmerking komend". De andere als gemigreerd.pecari schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:50:
[...]
Even uitloggen in de app en weer inloggen was bij mij de oplossing de passen werden weer netjes actief in de nieuwe app
Maar heb nu in de nieuwe app opeens een digitale laadpas (maar is niet in de wallet te zetten, dat zou nou leuk zijn). En opeens is er een laadpas onderweg, dus blijkbaar is er toch 1 doorgekomen ondanks de "limiet" melding.
Gebruik hem niet vaak, maar bij onbekende palen is het wel fijn een vast tarief te hebben.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik ben vandaag omgezet van de oude Shell recharge app naar de nieuwe app.
Naast het vernieuwde uiterlijk hebben ze ook gelijk de prijzen vernieuwd:
:strip_exif()/f/image/34AcILSSVupmnJGan16nJBsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pa4DlRrVCVGhTkEDEJ9wVAIi.jpg?f=fotoalbum_large)
De laadpaal in een Duits dorpje waar we regelmatig heen gaan kost (nu nog steeds) in de oude app e0,59 per kWh en in de nieuwe app e0,94 per kWh.
Goed opletten dus met de nieuwe app voordat je de stekker er in steekt!
Naast het vernieuwde uiterlijk hebben ze ook gelijk de prijzen vernieuwd:
:strip_exif()/f/image/34AcILSSVupmnJGan16nJBsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pa4DlRrVCVGhTkEDEJ9wVAIi.jpg?f=fotoalbum_large)
De laadpaal in een Duits dorpje waar we regelmatig heen gaan kost (nu nog steeds) in de oude app e0,59 per kWh en in de nieuwe app e0,94 per kWh.
Goed opletten dus met de nieuwe app voordat je de stekker er in steekt!
Ah ik snap hem.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6GSpLO4v6kgulZUSB2M1DKw8.jpg?f=user_large)
Boven de nieuwe variant pas die overgezet wordt. Onder de oude passen die dus niet worden overgezet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6GSpLO4v6kgulZUSB2M1DKw8.jpg?f=user_large)
Boven de nieuwe variant pas die overgezet wordt. Onder de oude passen die dus niet worden overgezet.
Als we het dan toch over vernieuwde apps hebben, net deze omslachtige workaround van Tango in de mailbox
Waarom ik als klant dan een nieuwe registratie+pas moet aanmaken ontgaat me.
Fijn dat men de app vernieuwd, want in de oude was van het merendeel van de palen geen prijs zichtbaar (lekker handig).Pak gelijk korting met de nieuwe Tango electric app!
----------------------------------------------------
De nieuwe Tango electric app is er. En hoe! Download de app, maak een nieuw account aan, voeg je betaalmethode toe en vraag je nieuwe laadpas aan voor 31 december 2025. Dan betaal je het eerste jaar geen transactiekosten bij laden in ons netwerk. Dat scheelt je 35 cent per laadbeurt, een heel jaar lang!
Verdien een Bol.com cadeaubon
-----------------------------
Laad je met je nieuwe pas minimaal 20 kWh voor 31 januari 2026? Dan krijg je ook nog eens een Bol.com cadeaubon van €5. Er zijn maar 1.000 bonnen beschikbaar, dus wees er snel bij!
Laad voortaan nóg makkelijker je auto op
----------------------------------------
In de nieuwe app zie je precies hoever je bent met laden. Wacht geen minuut te veel op een volle accu. De nieuwe app vertelt je ook wat het rustigste moment is om te laden op onze stations. Download de app en wees de wachtrij te slim af!
Let op: je oude laadpas vervalt
-------------------------------
Bij de nieuwe app hoort een nieuwe laadpas. Je oude pas vervalt op 31 januari 2026. Vraag dus gelijk je nieuwe laadpas aan vanuit de app.
[ Voor 6% gewijzigd door mk1992 op 10-12-2025 09:46 ]
Cash is king.
Ik hoef Tango niet meer. Zat even wat laadpalen te bekijken die op de route liggen.mk1992 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:44:
Als we het dan toch over vernieuwde apps hebben, net deze omslachtige workaround van Tango in de mailbox
[...]
Fijn dat men de app vernieuwd, want in de oude was van het merendeel van de palen geen prijs zichtbaar (lekker handig).
De laadpaal hier om de hoek was 48 cent per kWh, nu 79 cent... een 11 kW paal... doei.
Lekker verder met Electroverse.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Tarieven ook meteen flink verhoogdmk1992 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:44:
[...]
Fijn dat men de app vernieuwd, want in de oude was van het merendeel van de palen geen prijs zichtbaar (lekker handig).
Zelfde mail hier. De nieuwe app even gedownload, qua app UI lijkt het nu an sich beter dan de oude. Veel apps van laadpas-providers zijn vaak generieke white-label apps, bijv Deftpower wordt héél veel gebruikt (ANWB, Shell, Leap24, etc. etc. etc.). Maar goed, ik kende deze app die Tango nu gebruikt nog niet.mk1992 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:44:
[...]
De oude Tango Electric app was slecht, de nieuwe is helaas alsnog waardeloos. Heb er totaal geen vertrouwen in;
- De oude app gaf bij mij extreem lage (niet kloppende) prijzen voor de laadpalen hier, maar heeft ook nooit gewerkt, de laadpas ook niet.
- De nieuwe app toont extreem hoge én wederom totaal niet kloppende prijzen. Eerste de beste (dichtstbijzijnde) laadpaal die ik aan klik: €0,94/kWh + Extra kosten. Dan klik je daarop; volgende scherm totaal andere prijs: €0,74/kWh + €0,29 vast.
Fijn dat jij het snapt. Het Shell gedoe.Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:32:
Ah ik snap hem.
[Afbeelding]
Ik heb er grote moeite mee.
Pas geblokkeerd, nieuwe app die alles van je wil weten en je van alles wil opdringen, waaronder een nieuwe laadpas. Ik wil gewoon de oude koppelen. Dat lijkt te lukken maar kan een uur duren???
update: inmiddels lijkt mijn pas weer gedeblokkeerd, maar de eerste indruk was dat ik toch echt een gratis nieuwe pas moest aanvragen. Heel on-milieuvriendelijk, maar kan gelukkig dus wel anders.
Het is misschien de tijd van het jaar, maar Kia Charge kwam net ook met zo'n bericht. Ze stoppen met deze app en je krijgt een nieuwe die veel verder gaat, wat betreft inhoud en toestemmingen, bijna 4x zoveel mb in beslag neemt en nog minder goed werkt. Na een half uur prutsen heb ik alles van Kia maar van mijn telefoon gegooid. Ik kan prima zonder deze ellende leven.
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 10-12-2025 19:42 ]
Bij mij stonden ze geblokkeerd maar na op het pijltje te hebben gedrukt en daar de betaaloptie aan te vinken. Kon ik de passen updaten en waren ze zichtbaar na de app opnieuw op te starten.eltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:03:
[...]
Fijn dat jij het snapt. Het Shell gedoe.
Ik heb er grote moeite mee.
Pas geblokkeerd, nieuwe app die alles van je wil weten en je van alles wil opdringen, waaronder een nieuwe laadpas. Ik wil gewoon de oude koppelen. Dat lijkt te lukken maar kan een uur duren???
Het is misschien de tijd van het jaar, maar Kia Charge kwam net ook met zo'n bericht. Ze stoppen met deze app en je krijgt een nieuwe die veel verder gaat, wat betreft inhoud en toestemmingen, bijna 4x zoveel mb in beslag neemt en nog minder goed werkt. Na een half uur prutsen heb ik alles van Kia maar van mijn telefoon gegooid. Ik kan prima zonder deze ellende leven.
Nog steeds knap belachelijk dat ze zomaar even je pas blokkeren en je richting credit card, paypal, google pay of apple pay pushen en je dan zelf maar moet oplossen hoe je die zooi weer aan de gang krijgt als je dat niet hebt. Lekker klantvriendelijk. Daarnaast lijkt de nieuwe app meer permissies te eisen op Android. Hoera voor datahonger, pech voor de klanten.dedrogist schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:14:
[...]
Bij mij stonden ze geblokkeerd maar na op het pijltje te hebben gedrukt en daar de betaaloptie aan te vinken. Kon ik de passen updaten en waren ze zichtbaar na de app opnieuw op te starten.
Net als Tango met hun verplicht nieuwe pas aanvragen omdat het schijnbaar te lastig is om dat uit zichzelf te sturen als zij zo nodig over willen stappen en een zogenaamd nieuwe, betere app die juist slechter lijkt te zijn omdat die tarieven mist die er eerder wel stonden. De tarieven van de Allego palen in Gelderland zijn daarnaast ook nog eens fout als ze CPO berekenen zoals ze beweren, in ieder geval afwijkend van wat Allego zelf aangeeft. Bonus bij Tango: verplicht nieuwe app, maar mijn account kunnen ze niet vinden. Tja, ook al zeker 1 week niet gebruikt...
Waarom moet het alleen maar minder gebruiksvriendelijk worden ipv daadwerkelijk eens mee te denken met de klanten en dingen te verbeteren?
[ Voor 4% gewijzigd door DeGroteMuis op 10-12-2025 19:33 ]
Ja die exotische betaalmethoden en datahonger, plus opbeurende teksten voor als je recharge klant bent:DeGroteMuis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:26:
[...]Nog steeds knap belachelijk dat ze zomaar even je pas blokkeren en je richting credit card, paypal, google pay of apple pay pushen en je dan zelf maar moet oplossen hoe je die zooi weer aan de gang krijgt als je dat niet hebt. Lekker klantvriendelijk. Daarnaast lijkt de nieuwe app meer permissies te eisen op Android. Hoera voor datahonger, pech voor de klanten.
"Chat
Als u klant bent van Shell Recharge, houd er dan rekening mee dat de chatoptie momenteel niet voor u beschikbaar is"
Ik kom nog uit de tijd dat de klant koning was.
En verlang daar op dit soort momenten soms naar terug
moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat dit "klant" van mijn kant ook wel mee valt. De pas ligt al een paar jaar onder op de stapel laadpassen, voor het geval dat de andere niet werken.
(laatste laadactie, met deze pas, die ik kan vinden, is al 2 jr geleden)
[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 10-12-2025 19:50 ]
Zit er naar aanleiding van jullie getuigenissen ook aan te denken de Shell pas maar door te knippen, heb hem nooit gebruikt en is idd meer een back-up. Op reis sluit ik altijd een snellaadkortingsabonnement af en als ik daarnaast nog iets nodig heb kan ik altijd en overal terecht met Electroverse, zowel met pas als app en tot nu toe altijd tegen betere tarieven dan Shell. Heb daarnaast nog een ANWB pas liggen, ook nog nooit gebruikt.
Qua fraudegevoeligheid is het beter het aantal passen te beperken, dus dan gaat deze eruit (aangezien ik ook een rothekel heb aan onnodige permissies en persoonsgegevens delen).
Of kan iemand nog een reden bedenken waarom je aan de Shell pas zou houden?
Qua fraudegevoeligheid is het beter het aantal passen te beperken, dus dan gaat deze eruit (aangezien ik ook een rothekel heb aan onnodige permissies en persoonsgegevens delen).
Ik heb geen exotische betaalmethoden gezien
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Tango geeft hier ook alles duurder aan. Scheelt zo meer dan €0,15/kWh t.o.v. ANWB of InChargemcduck schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:49:
[...]
Zelfde mail hier. De nieuwe app even gedownload, qua app UI lijkt het nu an sich beter dan de oude. Veel apps van laadpas-providers zijn vaak generieke white-label apps, bijv Deftpower wordt héél veel gebruikt (ANWB, Shell, Leap24, etc. etc. etc.). Maar goed, ik kende deze app die Tango nu gebruikt nog niet.
De oude Tango Electric app was slecht, de nieuwe is helaas alsnog waardeloos. Heb er totaal geen vertrouwen in;Doei, ga geen nieuwe Tango pas meer aanvragen. Voor nu blijft het voor de straat laadpalen hier gewoon bij Charge Assist (€0,44/kWh), Electroverse en Tesla Multipass. En goedkoop laden bij Leap24 (€0,24/kWh) in de weekenden.
- De oude app gaf bij mij extreem lage (niet kloppende) prijzen voor de laadpalen hier, maar heeft ook nooit gewerkt, de laadpas ook niet.
- De nieuwe app toont extreem hoge én wederom totaal niet kloppende prijzen. Eerste de beste (dichtstbijzijnde) laadpaal die ik aan klik: €0,94/kWh + Extra kosten. Dan klik je daarop; volgende scherm totaal andere prijs: €0,74/kWh + €0,29 vast.
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.
En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen?

- De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
- Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
- De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
- Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
- De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
- De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen?
Bij de nieuwe app hoort een nieuwe laadpas. Je oude pas vervalt op 31 januari 2026. Vraag dus gelijk je nieuwe laadpas aan vanuit de app.
[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2025 21:55 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Dat zou nog wel eens de bedoeling kunnen zijn. Maar waarom zeggen ze die abonnementen niet gewoon op? Ik kan er ook al jaren niet mee laden en het lukt niemand om dat op te lossen.ASW1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:05:
Zit er naar aanleiding van jullie getuigenissen ook aan te denken de Shell pas maar door te knippen, heb hem nooit gebruikt en is idd meer een back-up. Op reis sluit ik altijd een snellaadkortingsabonnement af en als ik daarnaast nog iets nodig heb kan ik altijd en overal terecht met Electroverse, zowel met pas als app en tot nu toe altijd tegen betere tarieven dan Shell. Heb daarnaast nog een ANWB pas liggen, ook nog nooit gebruikt.
Mooi!ASW1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:05:
Ik twijfel al een poos of ik de Shell recharge zal aanschaffen omdat die hier op dit forum toch vaak als “super universeel” werd gezien. Dat doe ik nu dus mooi niet.
De Electroverse heb ik wel en daar ben ik inderdaad extreem happy mee. Die was afgelopen vakantie in Spanje en portugal met regelmaat de “redder in nood”. Hele brede acceptatie en heel schappelijke tarieven. Niet de bottom, maar veel belangrijker: zeer zeker niet de piek.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ooit in mijn enthousiasme om zoveel gratis passen in huis te halen de Shell pas besteld, gekoppeld, en vervolgens nooit gebruikt. Maar ja, je zal hem maar eens ooit nodig hebben, en pas werd overal geaccepteerd was mijn gedachte, dus ging altijd mee. Ondertussen las ik wel eens hier (en niet alleen hier) dat als je overgeleverd was aan de helpdesk de hel pas echt begon. Dat bleek ook wel op trustpilot: https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.com
Ook ik heb de mail gekregen maar ik laat het er lekker bij. Zal het zonder de (nieuwe) Shell pas ook vast wel redden. Heb 'em in al die jaren nooit nodig gehad, en nooit echt gebruikt, dus.... toedeledokie!
Ook ik heb de mail gekregen maar ik laat het er lekker bij. Zal het zonder de (nieuwe) Shell pas ook vast wel redden. Heb 'em in al die jaren nooit nodig gehad, en nooit echt gebruikt, dus.... toedeledokie!
Ik heb mijn Shellpas of eigen TNM druppels al een jaar of acht en gebruik ze af en toe. Afgelopen vakantie nog in Frankrijk bij Electra (4 apr), kreeg toevallig vandaag pas de afrekening en ik vond die 53ct/kWh toch wel schappelijk.
Kreeg vandaag ook een email dat de pas geblokkeerd was. Nieuwe app geïnstalleerd en een betaalmiddel toegevoegd, wel vreemd dat je dat voor elke pas moet doen. Maar goed, ze moeten het weer doen. De druppel zit aan mijn sleutelbos dus altijd bij de hand.
Kreeg vandaag ook een email dat de pas geblokkeerd was. Nieuwe app geïnstalleerd en een betaalmiddel toegevoegd, wel vreemd dat je dat voor elke pas moet doen. Maar goed, ze moeten het weer doen. De druppel zit aan mijn sleutelbos dus altijd bij de hand.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Shell particulier (2x) goed over kunnen zetten, werken nog steeds in oude app maar ook in de Shell app, prijzen nog steeds hetzelfde.
Shell business heb ik nu in de Shell Fleet app, dat is even hele andere koek, de navigatie in de stationszoeker werkt een stuk minder gebruiksvriendelijk, je ziet duidelijk dat alles nog op brandstof is ingericht, maar wat vooral opvalt zijn de veel hogere tarieven op semi publieke laadpunten. Bijv. bij e-flux rekenen ze zomaar 63 cent per kWh.
Dan Tango; daar zijn ze inderdaad echt van het padje af; In de oude app kan ik nog inloggen met mijn huidige Tango account al waarschuwt die app wel irritant vaak dat deze 31/01/26 komt te vervallen.
In de nieuwe app kunnen ze exact hetzelfde account ineens 'niet terugvinden'
. Een nieuw account registreren 'gaat even niet'. In openbare modus zie ik laadprijzen die 20 tot 34 cent per kWh hoger liggen dan in concessie afgesproken. Brrr...
Shell business heb ik nu in de Shell Fleet app, dat is even hele andere koek, de navigatie in de stationszoeker werkt een stuk minder gebruiksvriendelijk, je ziet duidelijk dat alles nog op brandstof is ingericht, maar wat vooral opvalt zijn de veel hogere tarieven op semi publieke laadpunten. Bijv. bij e-flux rekenen ze zomaar 63 cent per kWh.
Dan Tango; daar zijn ze inderdaad echt van het padje af; In de oude app kan ik nog inloggen met mijn huidige Tango account al waarschuwt die app wel irritant vaak dat deze 31/01/26 komt te vervallen.
In de nieuwe app kunnen ze exact hetzelfde account ineens 'niet terugvinden'
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Wat is een goed alternatief voor Shell? Bij voorkeur een die net zoals shell dat deed elke maand een verzamelfactuur stuurt. Iets zakelijks mag ook.
Ik kom hier ook niet door alle hoepels heen, om te beginnen dat ik de app niet op mijn e/OS telefoon geïnstalleerd krijg. Op een ander toestel heb ik maar de helft van de kaarten.
Ik kom hier ook niet door alle hoepels heen, om te beginnen dat ik de app niet op mijn e/OS telefoon geïnstalleerd krijg. Op een ander toestel heb ik maar de helft van de kaarten.
Mijn Shell pas is ook overgezet, althans ik heb de mail. In de mail staat dat de pas geblokkeerd is, in de oude app staat dat de pas inactief is, in de nieuwe app staat de pas niet en kan ik alleen een nieuwe aanvragen.
Gelukkig hebben we nog andere passen van andere leveranciers
Gelukkig hebben we nog andere passen van andere leveranciers
Dat had ik ook, maar lees even puntje 4 in gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" en kijk of dat het oplost.s3n schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:08:
in de nieuwe app staat de pas niet en kan ik alleen een nieuwe aanvragen.
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2025 08:31 ]
Ah, je hebt gelijk. Als je kiest voor aanvragen staat je pas er ineens wel.gertvdijk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:31:
[...]
Dat had ik ook, maar lees even puntje 4 in gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" en kijk of dat het oplost.
Bijzondere is dat dit gisteren nog niet zo was, toen kreeg ik direct een bestelformulier. Laten we het er op houden dat Shell een matige tester in dienst heeft. Dankjewel iig!
Volgens mij geen testers.s3n schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:35:
[...]
Laten we het er op houden dat Shell een matige tester in dienst heeft. Dankjewel iig!
De testers dat zijn wij. Is gewoon een beta uitvoering.
Naar aanleiding van die belachelijke actie van Shell, hoezo Google Pay????Cassettebandje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:25:
Wat is een goed alternatief voor Shell? Bij voorkeur een die net zoals shell dat deed elke maand een verzamelfactuur stuurt. Iets zakelijks mag ook.
Gisteravond de ANWB pas besteld. Echt in 5 minuten geregeld.
Komt over een paar dagen binnen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
@AvK: Dank, ik heb net hetzelfde gedaan. Gegevens invullen, iDeal transactie voor de machtiging en klaar. Ik denk dat ik met ANWB een iets hoger starttarief heb maar dat maakt me weinig uit, ik gebruik die kaarten uiteindelijk maar heel weinig.
Ga voor Electroverse. Gratis kaart, over het algemeen een goed tarief, geen startkosten, fijne en heldere app.Cassettebandje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:29:
@AvK: Dank, ik heb net hetzelfde gedaan. Gegevens invullen, iDeal transactie voor de machtiging en klaar. Ik denk dat ik met ANWB een iets hoger starttarief heb maar dat maakt me weinig uit, ik gebruik die kaarten uiteindelijk maar heel weinig.
Ik kom niet verder dan een wit scherm met een Shell-logo...Hachy schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:36:
Shell particulier (2x) goed over kunnen zetten, werken nog steeds in oude app maar ook in de Shell app, prijzen nog steeds hetzelfde.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Had ik ook. Geprobeerd via de website van Shell en dan via de download link vanuit de Google playstore op mijn telefoon laten installeren. Dat werkt in ieder geval voor mij.pmiddeld schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:20:
[...]
Ik kom niet verder dan een wit scherm met een Shell-logo...
Waar ik dan wel tegenaan loop: bij aanpassen betaalmethode (om card te activeren), krijg ik geen toetsenbord meer op het scherm van telefoon te zien... (Paypal)
MDR
Werkt voor mij niet, helaas.MDrebel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:55:
[...]
Had ik ook. Geprobeerd via de website van Shell en dan via de download link vanuit de Google playstore op mijn telefoon laten installeren. Dat werkt in ieder geval voor mij.
Waar ik dan wel tegenaan loop: bij aanpassen betaalmethode (om card te activeren), krijg ik geen toetsenbord meer op het scherm van telefoon te zien... (Paypal)
Edit: na een bericht van de klantenservice doet-ie het nu.
[ Voor 20% gewijzigd door pmiddeld op 11-12-2025 18:50 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Kreeg net een mailtje dat mijn pasje al mee gegeven is aan de postbode.Cassettebandje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:29:
Denk dat ik em morgen al krijg, uiterlijk zaterdag.
Hulde aan de ANWB.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
OVO heeft het prijs issue met Vattenfall gefixt. Het lijkt nu zelfs een cent per kWh goedkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door NokiaFan op 11-12-2025 22:03 ]
Wilde het ook net postenNokiaFan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:01:
OVO heeft het prijs issue met Vattenfall gefixt. Het lijkt nu zelfs een cent per kWh goedkoper.
Maar niet een centje goedkoper
Precies hetzelfde
Oh da's mooi! De prijs bij OVO is inderdaad weer terug op het oude peil aan de Vattenvall-laadpalen. Kan ik m'n Boost light weer aanzetten als ik de volgende keer daar ga laden.
Ik ga ovo direct belonen met een boostOf-Aaargh schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:05:
Oh da's mooi! De prijs bij OVO is inderdaad weer terug op het oude peil aan de Vattenvall-laadpalen. Kan ik m'n Boost light weer aanzetten als ik de volgende keer daar ga laden.
Waar is 'hier' dan? In Brabant rekent OVO in elk geval bij Vattenfall weer de oude prijs van 34 ct/kWh.Fiorano schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:20:
Hier ook een cent goedkoper ✌🏻
Bij Allego krijg je nu standaard 8% korting als je via hun eigen nieuwe app laadt, of 33% korting voor €10,- per maand op het hele Allego netwerk. Je kunt via de app nu ook een laadpas/druppel aanvragen, een beetje Ionity stijl zeg maar.
Ik heb er een filmpje over gemaakt.
Zoals je ziet heb ik meer een radiohoofd maar je snapt het idee.
[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 12-12-2025 09:22 ]
Niche vraagje, maar waarom zie ik de oude Shell/Ubitricity-palen niet meer in de Vattenfall app?
Vorige maand nog bij Olympiastraat 3 in Purmerend geladen, nu zijn alle gelijksoortige palen niet meer in de app te zien. Alleen nog Total en Vattenfall zelf te vinden in de buurt.
Vorige maand nog bij Olympiastraat 3 in Purmerend geladen, nu zijn alle gelijksoortige palen niet meer in de app te zien. Alleen nog Total en Vattenfall zelf te vinden in de buurt.
[ Voor 11% gewijzigd door mk1992 op 12-12-2025 10:05 ]
Cash is king.
Ik had dus een gratis pas van shell voor onderweg. Nooit gebruikt, maar dacht altijd handig om te hebben. Maar sinds de migratie lukt het me maar niet om die pas weer actief te krijgen. Dus account verwijderd en dan maar geen Shell.
Nu heb ik ook nog e-flux en zojuist anwb aangevraagd. Ik laad voornamelijk thuis en sporadisch onderweg. Los van e-flux en anwb, is er nog een andere goede en goedkope aanbieder van gratis laadpassen voor onderweg die ik zou moeten hebben?
Nu heb ik ook nog e-flux en zojuist anwb aangevraagd. Ik laad voornamelijk thuis en sporadisch onderweg. Los van e-flux en anwb, is er nog een andere goede en goedkope aanbieder van gratis laadpassen voor onderweg die ik zou moeten hebben?
Stop chasing the dream, you're already living it
Ook voorheen zat er wel eens 1ct verschil in de prijs die je op de kaart ziet, of als je doorklikt.Of-Aaargh schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:51:
[...]
Waar is 'hier' dan? In Brabant rekent OVO in elk geval bij Vattenfall weer de oude prijs van 34 ct/kWh.
In ieder geval als je Boost hebt.
Zal iets met de afronding te maken hebben.
https://www.independer.nl...derzoek/laadtarieven-2025
"goedkoopste laadpaal van Nederland slechts € 15,75 kwijt bent voor een volle batterij van 75 kWh, betaal je bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: € 116,25"
Moet je voorstellen als dit met benzineprijzen zou zijn.
Bij 1pomp €2/liter, bij een ander €14.
Dan zou heel Nederland in opstand komen
"goedkoopste laadpaal van Nederland slechts € 15,75 kwijt bent voor een volle batterij van 75 kWh, betaal je bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: € 116,25"
Moet je voorstellen als dit met benzineprijzen zou zijn.
Bij 1pomp €2/liter, bij een ander €14.
Dan zou heel Nederland in opstand komen
Ik stond ook op het punt de Shell pas door te knippen maar toch nog even geprobeerd om te kijken waar de app allemaal om zou vragen.
Eerste probleem was dat ik bleef hangen in een wit startscherm met shell logo.
Toen ik een andere VPN koos kon ik wel door.
Toen het stappenplan gevolgd zoals in de post hieronder en dit werkte om de pas weer te activeren.
De enige extra informatie waar om gevraagd werd was een factuuradres, maar als particulier kun je daarvoor elk willekeurig adres opgeven, dat is alleen maar van belang als je factuur op naam wilt hebben om te kunnen declareren.
Verder werden er geen permissies (android) gevraagd, heb het aan de praat gekregen zonder dat de app enige permissies heeft. Betaalmethode Google pay zou ik wel moeite mee hebben maar dit soort diensten hang ik sowieso altijd aan een credit card zodat ik eventuele spookbetalingen eenvoudig kan betwisten en evt. terughalen.
Eerste probleem was dat ik bleef hangen in een wit startscherm met shell logo.
Toen ik een andere VPN koos kon ik wel door.
Toen het stappenplan gevolgd zoals in de post hieronder en dit werkte om de pas weer te activeren.
De enige extra informatie waar om gevraagd werd was een factuuradres, maar als particulier kun je daarvoor elk willekeurig adres opgeven, dat is alleen maar van belang als je factuur op naam wilt hebben om te kunnen declareren.
Verder werden er geen permissies (android) gevraagd, heb het aan de praat gekregen zonder dat de app enige permissies heeft. Betaalmethode Google pay zou ik wel moeite mee hebben maar dit soort diensten hang ik sowieso altijd aan een credit card zodat ik eventuele spookbetalingen eenvoudig kan betwisten en evt. terughalen.
gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:48:
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.[...]
- De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
- Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
- De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
- Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
- De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
- De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
Mooi nieuws (maar ook weer niet, zie hieronder). Heb de Allego site en nieuwe app even kritisch bekeken, drie dingen vallen op:Hachy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:08:
Bij Allego krijg je nu standaard 8% korting als je via hun eigen nieuwe app laadt, of 33% korting voor €10,- per maand op het hele Allego netwerk. Je kunt via de app nu ook een laadpas/druppel aanvragen, een beetje Ionity stijl zeg maar.
[YouTube: Bespaar 5 tot 10 euro per laadbeurt bij Allego]
- Zelfs met het "Allego Plus" abonnement van €10 per maand, levert het hier in Friesland totaal geen voordeel op. Met Electroverse (gratis en voor niets) kun je namelijk reeds op diezelfde Allego palen laden voor een soortgelijk tarief als rechtstreeks via Allego mét dat abonnement...
Vreemde zaak wat mij betreft. Allego heeft zelfs via hun eigen dienst de prijzen hier dusdanig hoog dat het pas met dit abonnement weer enigszins normaal wordt. Maar als dit met een andere app al kan zonder abonnement, heeft het dus 0 zin om zo'n abo te nemen. - Dit probleem geldt niet overal zo te zien; bij de voorbeeldlaadpaal (De Hofstede 61 Apeldoorn) uit het filmpje ga je van €0,43/kWh (waar Electroverse hetzelfde is) naar €0,31/kWh met Allego Plus, da's natuurlijk beter.
- De nieuwe Allego app is gewoon de bekende ingekochte (generieke whitelabel) app van Deftpower. Ja, dus dezelfde app als ANWB, Greenchoice, Shell, Leap24, etc. etc. Op zich prima app hoor, maar met een zéér irritante kwaal. Als je namelijk ook al een andere aanbieder met deze app gebruikt, gaat het mis met wachtwoorden onthouden & accounts aanmaken. In ieder geval op iOS. Omdat Deftpower telkens dezelfde generieke app namen/domeinen voor gebruikt opgeslagen accounts, overschrijf iOS telkens het account zodra je nieuwe app installeert. Als je bijv. later weer wilt inloggen in de ANWB app, probeert hij dit nu met je Allego account (of een van de andere apps). Zéér irritant.
Verlaagt de app het tarief daar niet? Bij mij werd het pas zichtbaar nadat ik het abo had afgesloten.mcduck schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:26:
[...]
Mooi nieuws (maar ook weer niet, zie hieronder). Heb de Allego site en nieuwe app even kritisch bekeken, drie dingen vallen op:
[list]
• Zelfs met het "Allego Plus" abonnement van €10 per maand, levert het hier in Friesland totaal geen voordeel op. Met Electroverse (gratis en voor niets) kun je namelijk reeds op diezelfde Allego palen laden voor een soortgelijk tarief als rechtstreeks via Allego mét dat abonnement...Vreemde zaak wat mij betreft. Allego heeft zelfs via hun eigen dienst de prijzen hier dusdanig hoog dat het pas met dit abonnement weer enigszins normaal wordt. Maar als dit met een andere app al kan zonder abonnement, heeft het dus 0 zin om zo'n abo te nemen.
• Dit probleem geldt niet overal zo te zien; bij de voorbeeldlaadpaal (De Hofstede 61 Apeldoorn) uit het filmpje ga je van €0,43/kWh (waar Electroverse hetzelfde is) naar €0,31/kWh met Allego Plus, da's natuurlijk beter.
Is bekend uiteraard, denk dat de meeste Tweakers dat al hadden opgemerkt. Ik heb net als jij meerdere Deftpower laadpassen dus die iOS kwaal van dezelfde realm heb ik al een paar keer aan Deftpower gemeld, ze weten ervan.• De nieuwe Allego app is gewoon de bekende ingekochte (generieke whitelabel) app van Deftpower. Ja, dus dezelfde app als ANWB, Greenchoice, Shell, Leap24, etc. etc. Op zich prima app hoor, maar met een zéér irritante kwaal. Als je namelijk ook al een andere aanbieder met deze app gebruikt, gaat het mis met wachtwoorden onthouden & accounts aanmaken. In ieder geval op iOS. Omdat Deftpower telkens dezelfde generieke app namen/domeinen voor gebruikt opgeslagen accounts, overschrijf iOS telkens het account zodra je nieuwe app installeert. Als je bijv. later weer wilt inloggen in de ANWB app, probeert hij dit nu met je Allego account (of een van de andere apps). Zéér irritant.
[/list]
Het filmpje is natuurlijk bedoeld voor eindgebruikers dus daar voegt dat soort info weinig toe.
Graag gedaan uiteraard, zo'n kort filmpje was aanzienlijk meer werk dan ik vooraf had gedacht...@Hachy Alsnog bedankt voor het toffe filmpje!
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2