Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
In andere topics in Mobiliteit: Topicreeks: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers, Topicreeks: Thuisladen van je EV, en Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa komen geregeld posts naar voren over misbruik, niet ladende, niet elektrische auto's of zelfs een enkele brandstofautorijder die het oneens is met een keuze van een gemeente of buur. Terechte discussiepunten, maar deze zijn daar meestal offtopic en hierom dit topic.

In dit topic kunnen we het hebben over onderwerpen zoals:
  • misbruik van openbare laad-infrastructuur binnen de bebouwde kom: verkeerd parkeren, langdurig niet loskoppelen van een (bedrijfs-)EV, parkeren van een non EV en parkeren van een EV zonder deze te laden;
  • misbruik van openbare laad-infrastructuur buiten de bebouwde kom (voornamelijk snelladers): dubbelparkeren i.v.m. korte CCS2-kabels (bijv. Tesla Supercharger V3), parkeren van een non EV en parkeren van een EV zonder deze te laden;
  • beleidsvorming van gemeentes omtrent o.a. plaatsing en locatiekeuze van openbare laad-infrastructuur, toestaan of verbieden van gebruik van openbare ruimte t.b.v. het laden van een (PH)EV aan de openbare weg (kabels, tegels, hangconstructies, rubberen matten) en het stellen van voorwaarden aan aanvragen hierin (EV wel, PHEV niet, verplicht zonnepanelen, 'er staat al een openbare paal op < x-meter afstand voor 2x de prijs thuis';
  • bewuste vernieling of blokkade van openbare laad-infrastructuur omdat men het niet eens is met de locatie/plaatsing van een openbare laad-infrastructuur;
  • wat is er tegen te doen, hoe handel jij, wat is je ervaring met o.a. handhaving van het laad- en parkeerbeleid hierin en wordt er serieus (genoeg) naar de problematiek gekeken en passend naar gehandeld?
Er is ruimte voor geluiden van beide kanten, oneens met de plaatsing van een laadpaal als brandstofautorijder? Jouw perspectief is hier ook welkom. Echt inhoudelijke politieke discussies (bijv. het stimuleren in het rijden met een (PH)EV of keuzes tussen een ICE of EV) kunnen beter in Actualiteit, wetenschap en maatschappij of in een eigen topic in Mobiliteit gevoerd worden.

Ook ben je hier welkom om (eigen) foto's te plaatsen van ludieke of teleurstellende situaties, mits deze niet te herleiden zijn naar personen én ze natuurlijk wat toevoegen in het topic. Ook kunnen we hier verwijzen naar (recente) nieuwsberichten die betrekking hebben op het (on)genoegen van laad-infrastructuur en hierover discussiëren.

Dit is natuurlijk een beladen onderwerp en de meningen zullen hierover regelmatig verschillen, daarom is het erg belangrijk de discussies constructief te houden en vooral niet op de man te gaan spelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:18
Super dat je jezelf inzet om een topic te starten en een TS te schrijven.

Gelukkig kom ik niet veel plekken tegen waar ik in situaties terrecht kom als, niet kunnen laden door..... kan me voorstellen dat ze wel voorkomen. Heb er wel een paar gespot in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Nou ik had mij afgelopen maandag toch een boos briefje op mijn Nissan Leaf zitten: of ik alsjeblieft niet de auto bij de laadpaal kon laten staan. Het moet niet gekker worden hoor, mijn auto mag daar gewoon blijven staan. Wanneer de lokale overheid bepaald heeft, dat slechts een van de parkeerplaatsen speciaal toegewezen is voor het opladen van EV's.

Ik maak daar dus handig gebruik van: omdat ik helaas geen eigen oprit heb en slim doe laden. Wat inhoudt? Mijn Leaf parkeer ik na het werk bij die laadpaal rond 17 uur en om 23 uur? Kom ik de laadkabel aansluiten, omdat ik dus wil timen dat de auto volledig volgeladen is vlak voor vertrek.

Anderzijds, wil ik ook spontaan kunnen besluiten? Weet je wat morgen gaan wij naar Bobbejaanland, daar hebben wij een abbonement voor. Besluiten wij toch niet te gaan? Dan hoef ik de auto niet verplaatsen, want hij staat immers niet op de toegewezen plaats voor het opladen voor EV's. Gaan wij wel? Mooi dan hoef ik de auto niet te verplaatsen. In deze jaargetijde kan verplaatsen betekenen, dat je de voorruit moet ontwasemen.

Het is dus simpelweg niet altijd even praktisch om je auto telkens van of naar de laadpaal te moeten verplaatsen: als de lokale wetgever het dan zo geregeld heeft, dat een plaats niet specifiek toegewezen is voor het opladen van EV's? Dan maak ik daar dankbaar gebruik van. Maar ik zal ook niet boos worden als er ICE staat, want dan parkeer ik mijn auto zo dichtbij de laadpaal. Dat ik hem slechts een vak hoef vooruit te rijden bij fileparkeren.

Daar was veel ophef over dat ik dit doe: maar het is gewoon volgens de regel, dus blijf dat ook gewoon doen hoor. Ik overtreed daar immers geen enkele regel mee, dus voel mij ook niet bezwaard. Sterker nog? Door twee EV's aan een laadpaal op te laden, word vaak de laadsnelheid gehalveerd. Mijn Leaf haalt dan maar 1.5kW, inplaats 3kW.

Er zijn dus ook hele goede redenen om aan een laadpaal te gaan laden, waar nog geen andere auto staat te laden. Wanneer een niet aangesloten EV of ICE op de niet toegewezen plaats geparkeerd staat, kun je er enigszins zeker van zijn? Dat je de laadsnelheid niet met een 2e EV hoeft te delen. Dus er zijn ook voordelen, wanneer slechts een aansluiting beschikbaar is. Terwijl er twee in de laadapp als vrij aangegeven wordt.

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35

kaanmijo

Picobello B.V.

MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:55:
Nou ik had mij afgelopen maandag toch een boos briefje op mijn Nissan Leaf zitten: of ik alsjeblieft niet de auto bij de laadpaal kon laten staan. Het moet niet gekker worden hoor, mijn auto mag daar gewoon blijven staan. Wanneer de lokale overheid bepaald heeft, dat slechts een van de parkeerplaatsen speciaal toegewezen is voor het opladen van EV's.

Ik maak daar dus handig gebruik van: omdat ik helaas geen eigen oprit heb en slim doe laden. Wat inhoudt? Mijn Leaf parkeer ik na het werk bij die laadpaal rond 17 uur en om 23 uur? Kom ik de laadkabel aansluiten, omdat ik dus wil timen dat de auto volledig volgeladen is vlak voor vertrek.

Anderzijds, wil ik ook spontaan kunnen besluiten? Weet je wat morgen gaan wij naar Bobbejaanland, daar hebben wij met een abbonement voor. Besluiten wij toch niet te gaan? Dan hoef ik de auto niet verplaatsen, want hij staat immers niet op de toegewezen plaats voor het opladen voor EV's. Gaan wij wel? Mooi dan hoef ik de auto niet te verplaatsen. In deze jaargetijde kan verplaatsen betekenen, dat je de voorruit moet ontwasemen.

Het is dus simpelweg niet altijd even praktisch om je auto telkens van of naar de laadpaal te moeten verplaatsen: als de lokale wetgever het dan zo geregeld heeft, dat een plaats niet specifiek toegewezen is voor het opladen van EV's? Dan maak ik daar dankbaar gebruik van. Maar ik zal ook niet boos worden als er ICE staat, want dan parkeer ik mijn auto zo dichtbij de laadpaal. Dat ik hem slechts een vak hoef te verschuiven bij fileparkeren.

Daar was veel ophef over dat ik dit doe: maar het is gewoon volgens de regel, dus blijf dat ook gewoon doen hoor. Ik overtreed daar immers geen enkele regel mee, dus voel mij ook niet bezwaard. Sterker nog? Door twee EV's aan een laadpaal op te laden, word vaak de laadsnelheid gehalveerd. Mijn Leaf haalt dan maar 1.5kW, inplaats 3kW.

Er zijn dus ook hele goede redenen om aan een laadpaal te gaan laden, waar nog geen andere auto staat te laden. Wanneer een niet aangesloten EV of ICE op de niet toegewezen plaats geparkeerd staat, kun je er enigszins zeker van zijn? Dat je de laadsnelheid niet met een 2e EV hoeft te delen. Dus er zijn ook voordelen, wanneer slechts een aansluiting beschikbaar is. Terwijl er twee in de laadapp als vrij aangegeven wordt.
Ik heb dit echt met verbazing zitten lezen. Fijn als ik aankom met 2% batterij en wil opladen dat jij dan een plaats bezet houdt, zonder te laden, waar ik had kunnen opladen omdat jij misschien ergens in dat weekend naar Bobbejaanland gaat. Je mag je dan wel aan de "regels" houden, maar dit toont weinig inlevingsvermogen in andere mensen. Je zal het zelf ook ongetwijfeld niet fijn vinden als je aankomt bij een lader met een laag accupercentage en niet kan laden, zeker omdat je niet snel kan laden.

Ook ik heb geen oprit; ben ook overgeleverd aan publiek laden en juist dit soort gedrag is mega storend. Je houdt plaatsen bezet onnodig bezet die andere mensen nodig kunnen hebben. Ongelofelijk. Ik vind je voordelen vrij creatief bedacht, niet positief bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 07-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devke
Hoe ga ik om met een laadpaal parkeerplek?

Heel simpel. Aankomen. Aansluiten. Laden. Klaar? Direct ophalen.

Daarmee krijgen mijn mede EV genoten een kans. Daarnaast..... wanneer laad ik?

De meeste mensen komen 17 uur thuis. Onze auto kan ik overdag ook laden. Waarom dan om 17 uur een plek bezetten?

Zal niet voor iedereen mogelijk zijn. Met een beetje empathie komen we verder en verbeteren we de wereld weer een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Anderzijds, wil ik ook spontaan kunnen besluiten? Weet je wat morgen gaan wij naar Bobbejaanland, daar hebben wij met een abbonement voor. Besluiten wij toch niet te gaan? Dan hoef ik de auto niet verplaatsen, want hij staat immers niet op de toegewezen plaats voor het opladen voor EV's. Gaan wij wel? Mooi dan hoef ik de auto niet te verplaatsen. In deze jaargetijde kan verplaatsen betekenen, dat je de voorruit moet ontwasemen.

Het is dus simpelweg niet altijd even praktisch om je auto telkens van of naar de laadpaal te moeten verplaatsen: als de lokale wetgever het dan zo geregeld heeft, dat een plaats niet specifiek toegewezen is voor het opladen van EV's? Dan maak ik daar dankbaar gebruik van. Maar ik zal ook niet boos worden als er ICE staat, want dan parkeer ik mijn auto zo dichtbij de laadpaal. Dat ik hem slechts een vak hoef te verschuiven bij fileparkeren.

Volgens mij hebben wij ook zulke palen staan hier in de regio.
Heb je een foto van het bord bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Je kunt mij wel allemaal verwijten gaan maken? Maar dit slaat gewoon helemaal nergens op, want ik hou geen plaats bezet die toegewezen is voor het opladen van electrische voertuigen. Ik vind het dan ook best lachwekkend, dat je dan zegt dat ik geen inlevingsvermogen zou hebben?

Het is heel simpel: de wetgever bepaald de regeltjes, als jij van mening bent dat beide plaatsen toegewezen moeten worden voor het opladen van electrische autos? Dan moet je bij gemeente zijn, want die besluiten dat.

Tevens: wat als er een benzineauto staat? Als mijn Nissan Leaf er niet staat, dan staat er wel een benzineauto. Het klinkt mij een beetje in de oren, alsof je het erger vind dat iemand met een EV zijn auto daar parkeert? Immers is het gewoon een parkeerplaats, dat er toevallig een laadpaal staat? Dat is puur toeval, maar wel praktisch voor mij.

Dus nee, al komen er dadelijk honderd reacties van Tweakers die hun eigen (ongeschreven) regels verzinnen? Ik lig er niet wakker van en vind de hele ophef nogal vreemd zacht gezegd. Uiteindelijk is het jouw eigen verantwoordelijkheid, wanneer jij met 2% op je eindbestemming aankomt. Je had allang en breed je rijstijl kunnen aanpassen, wanneer je merkt dat de procenten als sneeuw voor de zon verdwijnen!
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Volgens mij hebben wij ook zulke palen staan hier in de regio.
Heb je een foto van het bord bij jou?
Ja heb ik: ik heb zelfs twee voorbeelden, want ik maakte nog weleens fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3_BFIBqH68vSlgTfpSfQSNgFCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GasWpNGh8bSU1mzHqMXfqXen.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus een voorbeeld van waar je file parkeren moet bij de laadpaal: rechts is toegewezen voor het opladen van electrische voertuigen. Links is niet toegewezen en is dus simpelweg een gewone parkeerplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eYiRrj2Q760usN_NJ5oLrZC2Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvT9S393B3zBDdTFjW4U4gsz.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb je een voorbeeld, waar beide plaatsen toegewezen zijn aan het opladen van electrische voertuigen. Alleen in dit geval staat er alsnog rechts een ICE geparkeerd, welke dus wel in overtreding is. Dan zul je dus de handhaving in moeten schakelen, wat in de praktijk geen zoden aan de dijk zet.

Ik heb dat in verleden weleens gedaan: drie weken later krijg je dan bericht, dat ze langs geweest zijn en geen auto aangetroffen hebben. Meestal heeft het geen top prioriteit, dus het beste is gewoon andere laadpaal zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wat ik mij nog bedacht is dat je in deze gevallen:
slechts een van de parkeerplaatsen speciaal toegewezen is voor het opladen van EV's
Eigenlijk niet moet willen dat in de apps zo'n laadpaal genoteerd staat met beide aansluitingen. Dan kom je met een 1/2 beschikbaar in de laadapps/navi mogelijk bij een paal die niet 2/2 dedicated EV is en dan deels bezet is door een niet ladende EV/ICE.

Ik zal straks een voorbeeld opzoeken, daar heeft de gemeente gekozen om vooralsnog maar 1 vd 2 plekken als dedicated EV-laadpaal te bestempelen. Pas als er frequent gebruik gemaakt wordt de tweede plek ook geclaimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Je kunt mij wel allemaal verwijten gaan maken? Maar dit slaat gewoon helemaal nergens op, want ik hou geen plaats bezet die toegewezen is voor het opladen van electrische voertuigen. Ik vind het dan ook best lachwekkend, dat je dan zegt dat ik geen inlevingsvermogen zou hebben?

Het is heel simpel: de wetgever bepaald de regeltjes, als jij van mening bent dat beide plaatsen toegewezen moeten worden voor het opladen van electrische autos? Dan moet je bij gemeente zijn, want die besluiten dat.

Tevens: wat als er een benzineauto staat? Als mijn Nissan Leaf er niet staat, dan staat er wel een benzineauto. Het klinkt mij een beetje in de oren, alsof je het erger vind dat iemand met een EV zijn auto daar parkeert? Immers is het gewoon een parkeerplaats, dat er toevallig een laadpaal staat? Dat is puur toeval, maar wel praktisch voor mij.

Dus nee, al komen er dadelijk honderd reacties van Tweakers die hun eigen (ongeschreven) regels verzinnen? Ik lig er niet wakker van en vind de hele ophef nogal vreemd zacht gezegd. Uiteindelijk is het jouw eigen verantwoordelijkheid, wanneer jij met 2% op je eindbestemming aankomt. Je had allang en breed je rijstijl kunnen aanpassen, wanneer je merkt dat de procenten als sneeuw voor de zon verdwijnen!

[...]

Ja heb ik: ik heb zelfs twee voorbeelden, want ik maakte nog weleens fotos.

[Afbeelding]

Dit is dus een voorbeeld van waar je file parkeren moet bij de laadpaal: rechts is toegewezen voor het opladen van electrische voertuigen. Links is niet toegewezen en is dus simpelweg een gewone parkeerplaats.

[Afbeelding]

Hier heb je een voorbeeld, waar beide plaatsen toegewezen zijn aan het opladen van electrische voertuigen. Alleen in dit geval staat er alsnog rechts een ICE geparkeerd, welke dus wel in overtreding is. Dan zul je dus de handhaving in moeten schakelen, wat in de praktijk geen zoden aan de dijk zet.

Ik heb dat in verleden weleens gedaan: drie weken later krijg je dan bericht, dat ze langs geweest zijn en geen auto aangetroffen hebben. Meestal heeft het geen top prioriteit, dus het beste is gewoon andere laadpaal zoeken.
Wat doe je met jouw auto als de rechterplek bezet is en jij niet aan het laden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Wat ik mij nog bedacht is dat je in deze gevallen:
slechts een van de parkeerplaatsen speciaal toegewezen is voor het opladen van EV's
Eigenlijk niet moet willen dat in de apps zo'n laadpaal genoteerd staat met beide aansluitingen. Dan kom je met een 1/2 beschikbaar in de laadapps/navi mogelijk bij een paal die niet 2/2 dedicated EV is en dan deels bezet is door een niet ladende EV/ICE.

Ik zal straks een voorbeeld opzoeken, daar heeft de gemeente gekozen om vooralsnog maar 1 vd 2 plekken als dedicated EV-laadpaal te bestempelen. Pas als er frequent gebruik gemaakt wordt de tweede plek ook geclaimd.
Daar zijn technische oplossingen voor mogelijk: ze kunnen sensors in het parkeervak zetten, dat heb je in veel parkeergarages immers ook. Als er dan een koppeling gemaakt wordt met de laadpaal app? Dan wordt een laadpaal aansluiting tenminste niet als vrij weergeven, wat in het tweede voorbeeld liet ik een ICE zien die een plaats bezet hield toe gewezen voor het opladen voor electrische voertuigen.

Maar dit kost wel natuurlijk geld en ik kan mij voorstellen, dat die sensors op ten duur beschadigen? Eerlijk gezegd zou een opmerking bij de laadpaal in de app voldoende moeten zijn: hoe ze dat er dan inzetten? Bijvoorbeeld aangeven, dat slechts een plaats toegewezen is voor het opladen?
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Wat doe je met jouw auto als de rechterplek bezet is en jij niet aan het laden bent?
Gewoon alsnog aansluiten: meestal is het accupakket niet volledig leeg en heb ik wel uurtje speling, al voor vertrek. Dus als er al een auto aan het laden is? Dan is dat eigenlijk geen probleem? Want meestal beginnen ze al met laden om 18 uur bijvoorbeeld, dus dan is die auto om middernacht klaar met laden.

Mijn auto overschat de laadtijd sowieso altijd, dus hij is vrijwel altijd een half uur tot uur eerder klaar: dan wat de boordcomputer aangaf.

[ Voor 18% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-01-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Daar zijn technische oplossingen voor mogelijk: ze kunnen sensors in het parkeervak zetten, dat heb je in veel parkeergarages immers ook. Als er dan een koppeling gemaakt wordt met de laadpaal app? Dan wordt een laadpaal aansluiting tenminste niet als vrij weergeven, wat in het tweede voorbeeld liet ik een ICE zien die een plaats bezet hield toe gewezen voor het opladen voor electrische voertuigen.

Maar dit kost wel natuurlijk geld en ik kan mij voorstellen, dat die sensors op ten duur beschadigen? Eerlijk gezegd zou een opmerking bij de laadpaal in de app voldoende moeten zijn: hoe ze dat er dan inzetten? Bijvoorbeeld aangeven, dat slechts een plaats toegewezen is voor het opladen?

[...]

Gewoon alsnog aansluiten: meestal is het accupakket niet volledig leeg en heb ik wel uurtje speling, al voor vertrek. Dus als er al een auto aan het laden is? Dan is dat eigenlijk geen probleem? Want meestal beginnen ze al met laden om 18 uur bijvoorbeeld, dus dan is die auto om middernacht klaar met laden.

Mijn auto overschat de laadtijd sowieso altijd, dus hij is vrijwel altijd een half uur tot uur eerder klaar: dan wat de boordcomputer aangaf.
Wat ik eigenlijk zou verwachten is dat op het moment dat de aangewezen laadplek bezet is de linker plek zeg maar ook actief is. Zonee dan dwing je een 2e EV rijder dus een andere plek te zoeken terwijl je eigen auto bv alleen geparkeerd zou kunnen staan. Los van het feit dat het mag vind ik het toch een vorm van een openbare plek "claimen". Ik denk dat ik mijn auto op een ander vakje had gezet. Voor de duidelijkheid dat verwacht ik dan ook een ICE rijder. Het hoeft allemaal niet maar ik vind het minder sociaal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 10:42
Ik dacht eerst dat de reactie van MathiasMetzger een soort verzonnen verhaaltje was om een discussie te starten. Maar blijkbaar meent hij het serieus. Het is duidelijk dat de bedoeling is dat je daar je auto oplaadt en daarna de auto elders parkeert. Niet de plaats continue bezet houdt omdat iemand de uitleg van de regels naar je eigen gemak draait. Als jij ingeplugd bent, maar niet aan het laden bent, dan ben je in mijn ogen gewoon asociaal bezig. Er zijn (net zoals hij zelf) ook mensen die geen laadpaal aan huis hebben en afhankelijk zijn van dit soort laadplekken. Als iemand dit dan gaat gebruiken als een privé parkeerplaats en slechts een klein gedeelte van de tijd dat je daar staat ook daadwerkelijk aan het laden bent, dan ben je zeer egoistisch bezig.
Wellicht heeft MathiasMetzger volgens de regel wel gelik, maar zeker niet volgens de bedoeling van deze bepaling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:08

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, puur naar het bord kijkend heeft hij gelijk.
Het is enorm asociaal, dat zeker. Maar helaas kan je hem (nog) niet beboeten hiervoor.
Hooguit levert het een paar dikke krassen of lekke banden op op termijn. Of rondom oud en nieuw een cobra onder de auto.

Maar officiële boete kan hij niet krijgen helaas nee.

Hier persoonlijk nog weinig gekke acties meegemaakt. Er zijn voldoende laadplekken voor handen.
Wel kwam ik laatst bij de auto toen deze pas ~40% vol was en had iemand op een of andere manier de kabel eruit getrokken.

Ja, het lijkt soms alsof ik laadpaal Kleef. Maar dat komt door rare werktijden. Ik werk veel nachtdiensten. En dan staat hij dus standaard in de ochtend aan de paal. En haalt mijn vrouw hem tegen 13:00 daar weg als hij vol is. Maar voor mensen die elke ochtend om 8:00 daar lopen kan het lijken alsof ik enorm kleef.
Alleen rijd ik er wel gewoon dagelijks mee en gaat hij weg als hij vol is.

Na een late dienst laat ik hem wel de hele nacht staan en gaat hij mee naar huis als de kinderen weer op school zijn. 8:30 dus.
Ik ga niet om 4;00 o.i.d de wekker ervoor zetten als er in de straten rondom nog zeker 12 vrije EV plekken zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Twardt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:11:
Ik dacht eerst dat de reactie van MathiasMetzger een soort verzonnen verhaaltje was om een discussie te starten. Maar blijkbaar meent hij het serieus. Het is duidelijk dat de bedoeling is dat je daar je auto oplaadt en daarna de auto elders parkeert. Niet de plaats continue bezet houdt omdat iemand de uitleg van de regels naar je eigen gemak draait. Als jij ingeplugd bent, maar niet aan het laden bent, dan ben je in mijn ogen gewoon asociaal bezig. Er zijn (net zoals hij zelf) ook mensen die geen laadpaal aan huis hebben en afhankelijk zijn van dit soort laadplekken. Als iemand dit dan gaat gebruiken als een privé parkeerplaats en slechts een klein gedeelte van de tijd dat je daar staat ook daadwerkelijk aan het laden bent, dan ben je zeer egoistisch bezig.
Wellicht heeft MathiasMetzger volgens de regel wel gelik, maar zeker niet volgens de bedoeling van deze bepaling.
Maar niet om in de semantische discussie te vallen, dat wat jij zegt doet hij niet. Ik lees nergens dat hij de laadkabel aansluit, maar niet laadt.

Hij parkeert bij voorkeur de plek naast de 'alleen EV-laden plek' bij de paal met twee laadaansluitingen zodat hij wanneer hij dit wenst kan laden zonder dat hij zijn auto hoeft te verplaatsen.

Ik ben het eens met:
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:53:
Los van het feit dat het mag vind ik het toch een vorm van een openbare plek "claimen".
Dit gedrag is eigenlijk: ik heb een voorkeur voor een specifieke openbare parkeerplek en zet hier graag mijn auto neer. Dit is (naar mijn ervaring) al vervelend in een normale straat waar buren graag hun auto voor hun woning parkeren, maar het doortrekken naar het willens en wetens (want dat is het zeker) mogelijk verhinderen van een laadmogelijkheid voor iemand die rijdt naar een 1/2 bezette laadpaal is bij mij nog iets minder sociaal dan enkel een plek willen claimen in de openbare ruimte.

Laat ik 'm andersom draaien. @MathiasMetzger hoe zou jij het vinden als je ergens heen moet en de tweede plek (volgens bebording niet 'alleen EV-laden plek') is bezet door iemand die hier ~134u per week staat puur voor zijn of haar eigen gemak?
Of nog een tikkeltje vervelender, vanaf volgende week is er iemand die jou constant voor is op de plek in jouw wijk. En jij kunt vrijwel nooit meer parkeren op de plek waar jij nu vaak staat terwijl je ziet dat die persoon zeer frequent niet aan het laden is?

Ik zou dat (die eerste) wel vervelend vinden en ik moet eerlijk zeggen. Als mij dit zou overkomen en ik zou keer op keer jouw auto zien staan, de ene keer aan de laadpaal en net zo vaak of vaker niet zou ik ook een briefje schrijven. Misschien met een poging om in contact te komen en te vragen waarom iemand zoiets doet. Ik zou denken wellicht weet die persoon ook niet 'beter' en is uitleg en perspectief voldoende om iemand van gedachten te doen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 09:22

Freak187

geen

Ik vind het oprecht lastig.

Vooropgesteld: ik laad voornamelijk thuis. Maar voornamelijk op parkeerplaatsen dichtbij commerciële voorzieningen is het toch lastig om je auto te verzetten als je volgeladen bent? Ga je naar de Efteling, moet je dan na 3 uur het park uit, auto verzetten en dan weer terug?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weleens misbruik heb gemaakt van mijn BEV door op een vol parkeerterrein, een laadplek te bezetten zonder te laden.

Bij supermarkten vind je vaak ook laders.. die snap ik ook niet zo goed… ga je dan 20 minuten op 7 of 11 kW laden? Maar ja.. in het buitenland vind je het vaak weer superhandig als je bij de Lidl terecht kan op een 50 kW lader.

Bottom line: er moeten er meer komen en er moet iets verzonnen worden waardoor er meer auto’s bediend kunnen worden door een paar laders.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:20:
Het is inderdaad heel simpel: Je bent volledig legaal bezig en alsnog een hork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:23:
Het is enorm asociaal, dat zeker. Maar helaas kan je hem (nog) niet beboeten hiervoor.
Hooguit levert het een paar dikke krassen of lekke banden op op termijn. Of rondom oud en nieuw een cobra onder de auto.

Maar officiële boete kan hij niet krijgen helaas nee.

Hier persoonlijk nog weinig gekke acties meegemaakt. Er zijn voldoende laadplekken voor handen.
Wel kwam ik laatst bij de auto toen deze pas ~40% vol was en had iemand op een of andere manier de kabel eruit getrokken.

Ja, het lijkt soms alsof ik laadpaal Kleef. Maar dat komt door rare werktijden. Ik werk veel nachtdiensten. En dan staat hij dus standaard in de ochtend aan de paal. En haalt mijn vrouw hem tegen 13:00 daar weg als hij vol is. Maar voor mensen die elke ochtend om 8:00 daar lopen kan het lijken alsof ik enorm kleef.
Alleen rijd ik er wel gewoon dagelijks mee en gaat hij weg als hij vol is.

Na een late dienst laat ik hem wel de hele nacht staan en gaat hij mee naar huis als de kinderen weer op school zijn. 8:30 dus.
Ik ga niet om 4;00 o.i.d de wekker ervoor zetten als er in de straten rondom nog zeker 12 vrije EV plekken zijn.
Het zijn ook geen snelladers, dus het laten staat tot het eerste moment dat je 'm redelijkerwijs kunt verplaatsen lijkt mij volstrekt normaal. Over het redelijkerwijs kunnen we het natuurlijk hebben. Binnen een woonwijk lijkt het mij redelijk als een berijder de auto verplaatst zo'n twee uur nadat de auto opgeladen is óf twee uur nadat de berijder wakker is. Het is natuurlijk wel een beetje geven en nemen in een dichtbevolkt land zoals Nederland.

Maar gezien je beboeten noemde, weet iemand toevallig het juridische verschil tussen deze drie (!) soorten bebording:

ABC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9RWBDrdqjXYTpSvVVRxzMDVORo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NSikUQXdIraTfjuFMwsdggv5.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw7Z8rIGap_i5EiB1_eyFrEWUkY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QeyDvatVbcUNOeyfvMP6fG05.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TMTGESXfOa7DrCt0jzjYdafuGc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ciivcg2eMc5AYarEx21qzdbj.png?f=user_large

*C hier heb ik even snel een pijl bij-gefotoshopt het gaat in deze drie gevallen mij niet om de pijlen.

Mocht iemand nog een variant hebben gezien zie ik die graag voorbij komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Freak187 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:27:

Vooropgesteld: ik laad voornamelijk thuis. Maar voornamelijk op parkeerplaatsen dichtbij commerciële voorzieningen is het toch lastig om je auto te verzetten als je volgeladen bent? Ga je naar de Efteling, moet je dan na 3 uur het park uit, auto verzetten en dan weer terug?
Aanname: bij de Efteling kun je alleen tot 11 kW laden. In dit geval zou ik opteren om niet te laden als je auto maar drie uur hoeft te laden. Laat de laadplekken dan vrij voor de mensen die de laadpalen nodig hebben om in een stuk weer thuis te komen (die bijv. op 200 km afstand wonen en niet heen en weer kunnen op één accu).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weleens misbruik heb gemaakt van mijn BEV door op een vol parkeerterrein, een laadplek te bezetten zonder te laden.

Bij supermarkten vind je vaak ook laders.. die snap ik ook niet zo goed… ga je dan 20 minuten op 7 of 11 kW laden? Maar ja.. in het buitenland vind je het vaak weer superhandig als je bij de Lidl terecht kan op een 50 kW lader.

Bottom line: er moeten er meer komen en er moet iets verzonnen worden waardoor er meer auto’s bediend kunnen worden door een paar laders.
Dit is wel een puntje wat mij betreft. Hier in de regio is een behoorlijk woonboulevard/bouwmark-park met vrij weinig laadmogelijkheden (Plein Westermaat voor de oosterlingen hier): 1.600 parkeerplekken, aan de ene kant: 3x 30 kW CCS (bij de Bauhaus) aan de andere kant: 3x 22 kW en 2x 11 kW waarbij niet te zien is welke paal welk vermogen heeft (bij de Ikea). Dit is eigenlijk veel te weinig om anders dan op goed geluk of overdag door de weeks een laadplek te bemachtigen. Maar de 3x 30 kW snelladers zijn dan ook nog niet eens met een RVV bord geboden.

Wat in dit geval wel echt goed gedaan is, is dat de laadplekken niet 'goede' plekken zijn dicht bij de ingangen van de winkels, waardoor ze relatief weinig 'geICEd' worden. In de praktijk laadt je een heel eind op weg met zo'n 30 kW snellader als je even de tijd neemt in een winkel/bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Freak187 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:27:

Dat ligt aan het pretpark? Ik ben vorig jaar in Movie Park geweest en daar moet je dus je auto verplaatsen van de laadpaal! Alleen daar hebben ze echt heel goed over nagedacht, omdat tegenover de laadpalen exclusieve parkeerplaatsen voor EV's gereserveerd zijn. Doe je dat niet? Dan betaal je een blokkeertarief.

Je mag daar feitelijk gezien ook zonder te laden parkeren: dus als je de laadtarieven te duur zou vinden, dan zou je ook alsnog kunnen besluiten om niet te laden. Ik ben toen na een paar uurtjes de auto wezen afkoppelen en verplaatsen, maar dit staat netjes uitgelegd bij de laadpalen.

Efteling daarin tegen: die hebben zoveel laadpalen? Ik betwijfel dat die ook echt allemaal bezet zijn? Misschien op de meest drukste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, die zijn vaak zat allemaal bezet. Zeker als je als abonnementhouder pas wat later in de middag komt.

Het scheelt wel nu ze niet meer pal voor de ingang staan.
Toen gingen mensen ook laden om maar minder ver naar de ingang te hoeven lopen. Dat is gelukkig klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 09:22

Freak187

geen

MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Dat ligt aan het pretpark? Ik ben vorig jaar in Movie Park geweest en daar moet je dus je auto verplaatsen van de laadpaal! Alleen daar hebben ze echt heel goed over nagedacht, omdat tegenover de laadpalen exclusieve parkeerplaatsen voor EV's gereserveerd zijn. Doe je dat niet? Dan betaal je een blokkeertarief.

Je mag daar feitelijk gezien ook zonder te laden parkeren: dus als je de laadtarieven te duur zou vinden, dan zou je ook alsnog kunnen besluiten om niet te laden. Ik ben toen na een paar uurtjes de auto wezen afkoppelen en verplaatsen, maar dit staat netjes uitgelegd bij de laadpalen.

Efteling daarin tegen: die hebben zoveel laadpalen? Ik betwijfel dat die ook echt allemaal bezet zijn? Misschien op de meest drukste dagen?
Het gaat me niet om specifiek het pretpark ofzo. Volgens mij is de probleemstelling dat je altijd en beperkt aanbod van laders hebt tov het aantal auto’s.

Woonboulevard, pretpark of supermarkt. Het is onhandig om na XX minuten of uren je auto af te koppelen en weg te zetten. Want degene die jou plek overneemt wilde misschien allang weggaan maar kon niet vanwege het gebrek aan laadpalen… ik noem maar een scenario.

Maak laders met een Type 2 stekker die niet gelocked kan worden zodat anderen hem eruit kunnen trekken als ze em nodig hebben. Maar dat werkt weer misbruik in de hand. Of los het dmv software op dat na 2 uur laden de kabel vrijkomt voor iemand anders. En dan moet je nog iets verzinnen dat je de auto’s kan laten staan.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anderzijds, wil ik ook spontaan kunnen besluiten? Weet je wat morgen gaan wij naar Bobbejaanland, daar hebben wij een abbonement voor. Besluiten wij toch niet te gaan? Dan hoef ik de auto niet verplaatsen, want hij staat immers niet op de toegewezen plaats voor het opladen voor EV's. Gaan wij wel? Mooi dan hoef ik de auto niet te verplaatsen. In deze jaargetijde kan verplaatsen betekenen, dat je de voorruit moet ontwasemen.

Het is dus simpelweg niet altijd even praktisch om je auto telkens van of naar de laadpaal te moeten verplaatsen: als de lokale wetgever het dan zo geregeld heeft, dat een plaats niet specifiek toegewezen is voor het opladen van EV's? Dan maak ik daar dankbaar gebruik van. Maar ik zal ook niet boos worden als er ICE staat, want dan parkeer ik mijn auto zo dichtbij de laadpaal. Dat ik hem slechts een vak hoef vooruit te rijden bij fileparkeren.

Als de druk op de lokale laadinfrastructuur hoog is, is sociaal gedrag richting buurtbewoners dan teveel gevraagd? Ongelooflijk zeg 8)7

Door dit soort gedrag krijg je dus de situatie dat laadkleef (lees connectie)tarieven onontkomelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2025 22:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Maar gezien je beboeten noemde, weet iemand toevallig het juridische verschil tussen deze drie (!) soorten bebording:
Ja, A is een normale parkeerplaats, die door het onderbord wordt beperkt tot opladen van elektrische voertuigen. Conform RVV Artikel 24 Lid 1.d.2.
B is een normale parkeerplaats, die door het onderbord wordt beperkt tot alleen het opladen van elektrische voertuigen. Conform RVV Artikel 24 Lid 1.d.2.
C is conform RVV Bijlage 1, Bord E8c en dus "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen"

offtopic:
Ik zie wel dat wetten.overheid.nl op dit moment moeite heeft om de juiste afbeeldingen te laden, maar het is echt bord E8c.

En @MathiasMetzger doet dus precies wat de wegbeheerder wilt, een laadpaal waar maar 1 plek alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen is, en de andere plek als gewone parkeerplaats gebruikt kan worden. Dit is vaak omdat mensen bang zijn voor het "opofferen" van parkeerplekken. Hij maakt mooi gebruik van deze plek, hij parkeert zijn auto, én kan zijn auto opladen zonder een "laadpaalklever" te zijn.
Hij zit hiermee andere weggebruikers niet in de weg. Natuurlijk is het wel zo dat een gewone auto hier ook kan parkeren.

Een groot nadeel van alleen een bord E8c plaatsen is dat het juridisch lastig is om een auto hier in de avond te laten staan. De meeste auto's zullen namelijk niet de hele nacht aan het laden zijn, en dus een deel van de tijd hier eigenlijk niet mogen staan. Dit kan je natuurlijk oplossen door bij bord E8c een onderbord met bijvoorbeeld "9 - 22 h" te plaatsen.

offtopic:
Hoewel je dan in een zone parkeerverbod de volgende lelijke constructie moet gebruiken :r .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/43t3MzIu2ktmkU30ePgBSylE.jpg

Het zou geen slecht idee zijn om de laadpaal in zo'n geval met een sensor uit te voeren die de lader als bezet weergeeft. Ik denk dat een sensor in het wegdek overdreven is, en dat een simpelere sensor in de paal zelf ook al kan detecteren of er een voorwerp staat.

[ Voor 7% gewijzigd door I_IBlackI_I op 07-01-2025 22:39 . Reden: Scherp plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Ja, A is een normale parkeerplaats, die door het onderbord wordt beperkt tot opladen van elektrische voertuigen. Conform RVV Artikel 24 Lid 1.d.2.
B is een normale parkeerplaats, die door het onderbord wordt beperkt tot alleen het opladen van elektrische voertuigen. Conform RVV Artikel 24 Lid 1.d.2.
C is conform RVV Bijlage 1, Bord E8c en dus "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen"
Ik interpreteer dit in praktische zin als allemaal exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Ik interpreteer dit in praktische zin als allemaal exact hetzelfde.
Ik ook, maar je hebt dan ook precies 3 goede opties gekozen. Persoonlijk vind ik een bord E8c het fijnst.

Optie D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PDfg2HL-sNRoO4h2oF4CI1XpZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OfBhtgahNL7kXtsjqGK9ZLc7.png?f=fotoalbum_large
Is bijvoorbeeld geen geldig verkeersbord dus als je hier zou "kleven" of een niet elektrisch voertuig parkeert kan je geen boete krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Ik ook, maar je hebt dan ook precies 3 goede opties gekozen. Persoonlijk vind ik een bord E8c het fijnst.

Optie D:
[Afbeelding]
Is bijvoorbeeld geen geldig verkeersbord dus als je hier zou "kleven" of een niet elektrisch voertuig parkeert kan je geen boete krijgen.
Volgens mij is E8c ook vrij nieuw en had de weginrichter (gemeente), maar gewoon een passend onderbord te bedenken.
Edit: ja hij is op 01/01/2021 toegevoegd aan de RVV 1990: https://wetten.overheid.n...21-01-01%26v%3d0#Bijlage1

[ Voor 10% gewijzigd door True op 07-01-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Volgens mij is E8c ook vrij nieuw en had de weginrichter (gemeente), maar gewoon een passend onderbord te bedenken.
Edit: ja hij is op 01/01/2021 toegevoegd aan de RVV 1990: https://wetten.overheid.n...21-01-01%26v%3d0#Bijlage1
Je was me te snel af,
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-413.html
Idd heeft hij net zijn 2e verjaardag mogen vieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-06 18:12
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:22:
• misbruik van openbare laad-infrastructuur buiten de bebouwde kom (voornamelijk snelladers): dubbelparkeren i.v.m. korte CCS2-kabels (bijv. Tesla Supercharger V3),
Dit is wat mij betreft geen misbruik. Ome Elon heeft zijn superchargers opengesteld voor alle EV’s maar heeft zijn oude superchargers zo’n kort kabeltje meegegeven dat ik niet de ‘juiste’ paal bij het parkeervak kan gebruiken. Dat is eerder een ontwerpfout dan misbruik als je het mij vraagt.

Verder heb ik met verbazing kennisgenomen van het gedrag van @MathiasMetzger. Goed dat je er open over bent maar wat jammer dat ik mijn EV niet kan laden tussen 1700-2300 omdat jij daar zonodig jouw Leaf in de weg zet. In die tijd kan een beetje EV gewoon 6x11kWh bijladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Dit is wat mij betreft geen misbruik. Ome Elon heeft zijn superchargers opengesteld voor alle EV’s maar heeft zijn oude superchargers zo’n kort kabeltje meegegeven dat ik niet de ‘juiste’ paal bij het parkeervak kan gebruiken. Dat is eerder een ontwerpfout dan misbruik als je het mij vraagt.
Ik doe het ook, ik ben van mening dat Tesla een software bedrijf is en zodoende prima non Tesla rijders per SuC kan filteren gebaseerd op de aansluitplek op de wagen en i.c.m. de huidige drukte bij een SuC. Of nog makkelijker: stel de pre-V4 in dat non Tesla hier geen gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:22:
In dit topic kunnen we het hebben over onderwerpen zoals:
Om nog een ander onderwerp aan het lijstje toe te voegen:

Ik zie steeds meer laadpalen waarbij je "gewoon" contactloos kan betalen met een betaalpas, zowel in binnen als buitenland. Nou kom ik ze in Nederland nog niet zo veel tegen, maar vooral in het buitenland valt het mij op dat ik zelden tot nooit de tarieven voor het met een betaalpas laden vooraf kan vinden. Als ik een laadpas gebruik kan ik dit vooraf in de bijbehorende apps zien. Ik moet dus toegeven dat ik liever de laadpas gebruik, om zeker te zijn wat ik betaal, dan mijn betaalpas. Terwijl ik zelf eigenlijk al die laadpassen het liefst zou dumpen. Hoe ervaren jullie dit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:09
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:55: Mijn Leaf parkeer ik na het werk bij die laadpaal rond 17 uur en om 23 uur? Kom ik de laadkabel aansluiten, omdat ik dus wil timen dat de auto volledig volgeladen is vlak voor vertrek.
Wat een asociaal gedrag, precies waar dit topic voor bedoeld is, in mijn straat zijn twee openbare laadplekken. Iedereen haalt zijn wagen weg wanneer zijn wagen voldoende opgeladen is. We gaan geen plekken claimen. En iedereen kan zodoende laden.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Homer-Simpson schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Goed dat je er open over bent maar wat jammer dat ik mijn EV niet kan laden tussen 1700-2300 omdat jij daar zonodig jouw Leaf in de weg zet. In die tijd kan een beetje EV gewoon 6x11kWh bijladen.
In dat geval bij iedere gebeurtenis de CPO contacten met de melding dat je laadkabel vast zit en vragen of ze hem willen ontgrendelen. Vervolgens biedt je een gratis laadsessie aan met je eigen pas, met een vriendelijk briefje

We hebben een klein cadeautje voor je: je krijgt een gratis laadsessie! Maar... er is een klein addertje onder het gras. Je laadkabel zit nu gekoppeld aan onze pas _O-

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Om nog een ander onderwerp aan het lijstje toe te voegen:

Ik zie steeds meer laadpalen waarbij je "gewoon" contactloos kan betalen met een betaalpas, zowel in binnen als buitenland. Nou kom ik ze in Nederland nog niet zo veel tegen, maar vooral in het buitenland valt het mij op dat ik zelden tot nooit de tarieven voor het met een betaalpas laden vooraf kan vinden. Als ik een laadpas gebruik kan ik dit vooraf in de bijbehorende apps zien. Ik moet dus toegeven dat ik liever de laadpas gebruik, om zeker te zijn wat ik betaal, dan mijn betaalpas. Terwijl ik zelf eigenlijk al die laadpassen het liefst zou dumpen. Hoe ervaren jullie dit?
offtopic:
Dat onderwerp kan toch gewoon in: Topicreeks: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers of mis ik iets? Het lijkt mij dat dat daar gewoon ontopic is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:09:
[...]

We hebben een klein cadeautje voor je: je krijgt een gratis laadsessie! Maar... er is een klein addertje onder het gras. Je laadkabel zit nu gekoppeld aan onze pas _O-
Zullen we het bij legale opties houden? Dat je het niet eens bent met wetgeving is geen vrijbrief om eigen rechter te spelen. Een betere optie is om bij de gemeente aan te kaarten dat er te weinig laadplekken zijn. Iets wat in bovenstaand voorbeeld door een extra pijl op een onderbord gedaan kan worden!

[ Voor 8% gewijzigd door I_IBlackI_I op 07-01-2025 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:33:
[...]
En @MathiasMetzger doet dus precies wat de wegbeheerder wilt, een laadpaal waar maar 1 plek alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen is, en de andere plek als gewone parkeerplaats gebruikt kan worden. Dit is vaak omdat mensen bang zijn voor het "opofferen" van parkeerplekken. Hij maakt mooi gebruik van deze plek, hij parkeert zijn auto, én kan zijn auto opladen zonder een "laadpaalklever" te zijn.
Hij zit hiermee andere weggebruikers niet in de weg. Natuurlijk is het wel zo dat een gewone auto hier ook kan parkeren.
Precies het is gewoon een openbare parkeerplaats: fijn dat er ook Tweakers zijn, die niet hun eigen ongeschreven regels bedenken. Want inderdaad: waar de andere EV's middernacht aan de laadpaal kleven, omdat men het laden al om 17 uur start en misschien al voor middernacht volledig opgeladen is?

Kleef ik dus niet aan de laadpaal en ontzie ik tevens het stroomnet, door pas later op de avond mijn auto aan de laadpaal te koppelen. Mocht iemand anders zijn auto er parkeren? Prima toch? Het is toch een openbare parkeerplaats: ook als er een ICE staat, heb ik daar geen probleem mee.

Al die ophef is echt lachwekkend: waarom denkt iedereen zijn eigen regeltjes te moeten verzinnen? Hetzelfde met die Tesla Superchargers, dat zou ik hondsbrutaal vinden als iemand op mijn raampje komt kloppen. Omdat meneer of mevrouw zijn laadsnelheid gehalveerd is. Nee dat is zeker niet egoïstisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als er genoeg palen vrij zijn is het socialer en ook voor jezelf sneller een plekje ernaast te parkeren en volle snelheid te laden.

Kan mij indenken dat ze op het raam kloppen om dat te vertellen omdat 9/10EV rijders dat simpelweg niet weet. Uiteindelijk wil je allemaal zo kort mogelijk laden..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Precies het is gewoon een openbare parkeerplaats: fijn dat er ook Tweakers zijn, die niet hun eigen ongeschreven regels bedenken. Want inderdaad: waar de andere EV's middernacht aan de laadpaal kleven, omdat men het laden al om 17 uur start en misschien al voor middernacht volledig opgeladen is?

Kleef ik dus niet aan de laadpaal en ontzie ik tevens het stroomnet, door pas later op de avond mijn auto aan de laadpaal te koppelen. Mocht iemand anders zijn auto er parkeren? Prima toch? Het is toch een openbare parkeerplaats: ook als er een ICE staat, heb ik daar geen probleem mee.

Al die ophef is echt lachwekkend: waarom denkt iedereen zijn eigen regeltjes te moeten verzinnen? Hetzelfde met die Tesla Superchargers, dat zou ik hondsbrutaal vinden als iemand op mijn raampje komt kloppen. Omdat meneer of mevrouw zijn laadsnelheid gehalveerd is. Nee dat is zeker niet egoïstisch?
Dat is wel een beetje meten met twee maten hè:
"die niet hun eigen ongeschreven regels bedenken"
"ontzie ik tevens het stroomnet"

Dit argument is ook puur omdat het jou uitkomt, het stroomtarief is niet duurder op die momenten en een CPO kan ook een kleeftarief instellen.

Maar wat we tot nu toe niet benoemd hebben is het volgende, veel van de dubbele laders met een enkele pijl worden omgestickerd naar een dubbele pijl wanneer ze frequent genoeg gebruikt worden of er voldoende mee geladen wordt. Door de naaste plek te 'claimen' voorkom je wel indirect dubbel gebruik van de laadpaal waardoor effectief de totaal geladen stroom minder is, waardoor de paal minder snel vanuit een rapportage bestempeld wordt als 'te omstickeren naar dubbel pijl paal'.
Hiermee belemmer je wel direct test/rapportage van de gemeente i.c.m. de CPO om te kijken of ze twee parkeerplekken als 'alleen EV-laden' moeten bestempelen.
Natuurlijk nog even een bron die dit bekrachtigd: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-4319.html (althans voor een gemeente bij mij in de buurt) in: 'Hoofdstuk 4 Verkeersbesluit':
"Het betekent ook, dat het vak zijn karakter als reguliere parkeerplaats verliest. Deze belangen kunnen botsen en daarom kiezen wij er in gebieden met hoge parkeerdruk voor om tijdelijk één van de oplaadvakken ook te gebruiken als reguliere parkeerplaats. De pijl is dan afgeplakt met een gemeentesticker (zie paragraaf 5). Binnen de concessie zijn afspraken gemaakt over het verbruik dat de paal moet hebben voordat het afplakken weer ongedaan moet worden gemaakt (5000 kWh op jaarbasis)."

Ik ga er nog even wat scherper in: met jouw (zoals je zelf beschrijft) vrij infrequente laadgedrag én het 'claimen' van de reguliere parkeerplaats van de twee laadplekken matig jij de kans dat de laadpaal twee 'opladen van elektrische voertuigen' parkeervakken krijgt.

Als je hierbij ook nog het feit in acht neemt dat er klaarblijkelijk buurtbewoners zijn die jouw gedrag (vaker parkeren zonder laden) zien en zich hier zoveel aan ergeren dat ze een briefje schrijven. Kun je er ook van uit gaan dat ze eigenlijk hadden willen laden op jouw plek. En dus meer richting die twee 'opladen van elektrische voertuigen' parkeervakken afstevenen door een verhoogd verbruik van de laadpaal. Immers zie ik niet in dat iemand een briefje schrijft die altijd gewoon een vrij vak heeft naast de laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Snap je nou echt niet dat je de laadpaal 6 uur lang onnodig blokkeert met jouw gedrag? Dat is een kwart van de dag!

Je ontziet niet maar je belemmert de rest.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Homer-Simpson
En je gaat er prat op dat het niet verboden is. Denk dat het ook niet verboden is om op 10cm achter je aan te lopen in de supermarkt en expres onwijs in de weg te staan zolang het geen stalken wordt. Wil nog niet zeggen dat je alles moet doen wat niet verboden is.

Alsof je standaard je auto parkeert bij de bandenspanningautomaat bij de benzinepomp omdat het niet verboden is en je 1x per maand je koude banden wilt oppompen. Is niet verboden dus mensen mogen er niet over klagen van je. 8)7 |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Homer-Simpson op 08-01-2025 06:16 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Precies het is gewoon een openbare parkeerplaats: fijn dat er ook Tweakers zijn, die niet hun eigen ongeschreven regels bedenken.
Nogmaals; ook al is het niet illegaal, je bent nogsteeds een asociale hork. Onafhankelijk van hoe je het voor jezelf goed praat.
Want inderdaad: waar de andere EV's middernacht aan de laadpaal kleven, omdat men het laden al om 17 uur start en misschien al voor middernacht volledig opgeladen is?
Er is een verschil tussen iemand die zijn best doet maar het niet helemaal ideaal uitpakt en iemand die moedwillig gewoon doet wat hem het beste uit komt zonder enige overweging voor de rest van de wereld.
Whataboutism. Zoek maar op.

Het feit dat andere zaken onprettig zijn betekend niet dat je zelf niet een asociale hork bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Croga op 08-01-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Ik doe het ook, ik ben van mening dat Tesla een software bedrijf is en zodoende prima non Tesla rijders per SuC kan filteren gebaseerd op de aansluitplek op de wagen en i.c.m. de huidige drukte bij een SuC. Of nog makkelijker: stel de pre-V4 in dat non Tesla hier geen gebruik van kan maken.
Misschien dit stukje tekst dan verwijderen uit de TS?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:23:
Sterker nog: de plek is geen laadplek. Dat je er met een kabel kunt komen is leuk maar daar zou ik mijn ICE ook gewoon neerzetten als er verder nergens plek is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:31:
[...]

Sterker nog: de plek is geen laadplek. Dat je er met een kabel kunt komen is leuk maar daar zou ik mijn ICE ook gewoon neerzetten als er verder nergens plek is.
En als je dat zou doen zoals je zegt "als er verder nergens plek is" dan heeft iedereen daar begrip voor, ook al zou het EV rijders onhandig uitkomen. De plaats expres bezet houden omdat je zes uur later wilt gaan laden is natuurlijk minder sympathiek, ervan uitgaande dat het niet de laatst beschikbare parkeerplek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Homer-Simpson schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:35:
De plaats expres bezet houden omdat je zes uur later wilt gaan laden is natuurlijk minder sympathiek, ervan uitgaande dat het niet de laatst beschikbare parkeerplek is.
Nou zullen weinig ICE rijders hun wagen daar expres neerzetten om de buren te pesten, maar al die laadpalen gaan wel van toch aan schaarse gewone parkeerplaatsen af.

Het probleem hier is dat de gemeente waarschijnlijk één laadplek heeft toegewezen maar de leverancier een paal met twee aansluitingen heeft neergezet. Die tweede kabel hoort op deze plek niet te kunnen, er is bewust één en niet twee plekken gerealiseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:51:
Ik ga er nog even wat scherper in: met jouw (zoals je zelf beschrijft) vrij infrequente laadgedrag én het 'claimen' van de reguliere parkeerplaats van de twee laadplekken matig jij de kans dat de laadpaal twee 'opladen van elektrische voertuigen' parkeervakken krijgt.
Wat vanuit ICE perspectief niet vreemd is als de parkeernorm ter plekke al te krap is.
Advocaat van de duivel: gereserveerde parkeerplekken als je buren rondjes moeten rijden, is dat eerlijk?

Die linker plek is in principe geen laadplek, de beheerder zou die linker aansluiting onbruikbaar horen te maken. Zo moet je het helemaal niet willen, levert alleen maar confrontatie en frustratie op.

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 08-01-2025 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:48:
[...]

Nou zullen weinig ICE rijders hun wagen daar expres neerzetten om de buren te pesten, maar al die laadpalen gaan wel van toch aan schaarse gewone parkeerplaatsen af.

Het probleem hier is dat de gemeente waarschijnlijk één laadplek heeft toegewezen maar de leverancier een paal met twee aansluitingen heeft neergezet. Die tweede kabel hoort op deze plek niet te kunnen, er is bewust één en niet twee plekken gerealiseerd.
Hoe ik het heb begrepen van mijn gemeente is dat er 1 paal wordt geplaatst voor twee plekken maar dat voorlopig maar 1 plek dan een laadplek is. Mocht de behoefte aan laden toenemen dan is het heel eenvoudig om de extra laadplek toe te voegen door een verkeersbesluit en vervolgens het bord aan te passen.

Dus het is een gewone parkeerplaats met als extra functie dat je er ook kan opladen. Lijkt me alleen maar goed toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devke
Wel leuk dat we ons alle al vast kunnen bijten in een case. @MathiasMetzger dank daarvoor.

Ik heb mijn mening al gegeven. Het mag maar sociaal vind ik het niet. Laden. Afkoppelen. Nieuwe EV rijder die ook een kans heeft. Gelukkig kom ik dit niet zo heel veel tegen in onze buurt. Geen gekleef en plek is er wel anders 1 straatje verder. Kan helaas ook nog niet thuis laden.

Onze TS vraagt wel of we niet op de man kunnen spelen. Dat is wat lastig soms natuurlijk omdat er een case ligt. Maar laten we dan niet mensen als hork gaan bestempelen. Dit is nu net wat de topicstarter vraagt niet te doen. Ik snap het wel maar laten we dat niet zo benoemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Kalentum schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:43:
Dus het is een gewone parkeerplaats met als extra functie dat je er ook kan opladen. Lijkt me alleen maar goed toch?
Ja en nee, je ziet hier al discussie ontstaan over het 'gewone' gebruik van deze parkeerplek. @MathiasMetzger heeft gelijk dat hij er gewoon mag staan zonder te laden, EV bezitters zullen het begrijpelijkerwijs asociaal vinden.

We missen in dit voorbeeld de context: waarom heeft de gemeente besloten geen twee plekken aan het gewone parkeeraanbod te onttrekken? Waarschijnlijk is er al hoge parkeerdruk, weerstand in de omgeving tegen het verdwijnen van parkeerplaatsen voor een laadpunt. Is dit het compromis: slechts één plek voor laden en één plek voor normaal parkeren, dan is het niet de bedoeling dat ook die andere plek impliciet gereserveerd wordt door mensen die briefjes onder de ruitenwisser doen (of erger zoals sommigen hier suggereren).

Als ik in het huis erachter zou wonen zou ik mijn ICE daar gewoon neerzetten als binnen 10 meter geen andere plek zou zijn. Het is tenslotte 'mijn' plek voor de deur in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Misschien dit stukje tekst dan verwijderen uit de TS?
offtopic:
Dat zie ik niet als nodig, immers dat ik en jij dit vinden, maakt het niet minder een onderwerp wat bij de Tesla rijders wel degelijk leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:48:
[...]

Dat is niet altijd waar zie ook mijn post en bron daarin: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" ze worden vaak als twee laadplekken geplaatst waarbij er eerst enkel één gereserveerd is voor 'alleen EV-laden' en bij genoeg afname wordt de tweede plek ook hiervoor geclaimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:06:
Dat is niet altijd waar zie ook mijn post en bron daarin: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" ze worden vaak als twee laadplekken geplaatst waarbij er eerst enkel één gereserveerd is voor 'alleen EV-laden' en bij genoeg afname wordt de tweede plek ook hiervoor geclaimd.
Maar die andere plek is dan een gewone parkeerplek als elke andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hoevenpe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Maar die andere plek is dan een gewone parkeerplek als elke andere plek.
Correct, maar je mag en kunt er wel laden, het is niet het idee dat dat niet zou mogen kunnen vanuit de gemeente of de CPO, dat is wat jij hier: hoevenpe in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:09:
Correct, maar je mag en kunt er wel laden, het is niet het idee dat dat niet zou mogen kunnen vanuit de gemeente of de CPO, dat is wat jij hier: hoevenpe in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" stelde.
Zo bedoelde ik het niet, wel dat andere weggebruikers formeel geen rekening hoeven te houden met die mogelijkheid en er gewoon kunnen parkeren wanneer en hoe lang ze willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Hier kunnen ze mee kijken naar paalbezetting. Als dat de spuigaten uitloopt dan komt er gewoon een plekje bij. Ook kunnen we als inwoners een beroep doen naar de Gemeente om een paal bij te plaatsen. Natuurlijk start er dan wel een bezwaarprocedure eerst. Snap ik ook nog daar iemand een auto met dinosap ook kwijt wilt. Als wij dat als EV rijders begrijpen en de bestuurder van een auto met dinosap snapt dat een EV rijder echt afhankelijk is van een laadpaal dan zijn we al een heel eind toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-04 19:41
Even mijn ervaring delen met een paal met 1 toegewezen laadplek.
Die was in Zwole bij een winkelcentrum. De winkelier naast de laadplek gebruikte die plek om zijn auto neer te zetten met het argument dat dit gewoon mocht. En deed dat bewust, ook na een kort gesprek.
Gelukkig kon ik de afdeling van de gemeente overtuigen dat ze een 2e plek er bij moesten doen. Doordat de winkelier de plek bezette kwam het aantal laadsessies nooit boven de gemeentelijke drempel. En ging er dus geen lampje branden op het laadpalendashbord.
Mijn advies is om contact op te nemen met de wegbeheerder. Uiteindelijk zijn het ook mensen die meer dingen moeten doen dan die ene laadpaal. En vaak zijn ze ook welwillend om te luisteren naar goede argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
spook68 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:01:
Even mijn ervaring delen met een paal met 1 toegewezen laadplek.
Die was in Zwole bij een winkelcentrum. De winkelier naast de laadplek gebruikte die plek om zijn auto neer te zetten met het argument dat dit gewoon mocht. En deed dat bewust, ook na een kort gesprek.
Ik denk wanneer je de verkeerde persoon tegen komt? Dat je dan misschien nog weleens van een koude kermis thuis kunt komen: die winkelier heeft het grootste recht om daar zijn auto te parkeren! Dit hele topic is lachwekkend op zijn best, want waar gaat deze nutteloze discussie nou daadwerkelijk over? Ohnee iemand parkeert zijn auto op een openbare parkeerplaats, waar toevallig een laadpaal naast geplaatst is. Als je echt automobilisten daar in het echt over aanspreekt, dan ben je serieus triest bezig. Want ze doen niets verkeerds!

Weet je: als iedereen zich mooi met zijn eigen zaken zou bemoeien, dan zouden er ook niet zoveel conflicten in de wereld zijn. De wegbeheerder heeft juist zo ingericht dat er een toegewezen plaats is voor het opladen van electrische voertuigen, dus een PHEV mag daar ook opladen? En die andere plaats is dan of ook toegewezen voor het opladen voor electrische autos? Of gewoon een openbare parkeerplaats, welke ook als zodanig gebruikt mag worden. Andere voor asociaal uitmaken of hork? Wat er ook allemaal gezegd is? Dat zegt meer over de personen die zoiets anoniem van achter hun toetsenbord zeggen _O-

Niemand is je iets verschuldigd als je besluit om electrische te rijden: is er binnen 300m geen publieke laadpaal beschikbaar? Dan kun je deze gewoon aanvragen bij de gemeente als jezelf niet beschikt over een oprit. Bij ons in de buurt zijn in ieder geval meer laadpalen dan electrische autos. Want dankzij beleid van de overheid wilt bijna niemand hier electrische rijden en de mensen die dat wel doen? Hebben meestal een leaseauto en een eigen huis met oprit, maar toch plaats men de laadpalen. Want het is wel belangrijk dat de laad infrastructuur aanwezig is, want anders zou electrische rijden alleen iets voor de rijken zijn die een eigen woning met oprit bezitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Ervaring vandaag. Parkeerplaat met 6 parkeerplekken naast elkaar. Plek 3 en 4 zijn gereserveerd voor EV's om te laden. Op plek 3 staat al een EV netjes binnen het parkeervak te laden. Dus plek 4 is vrij. Op plek 5 staat een stevige BMW. Ook netjes in zijn vak. Ik moest laden dus plek 4 is voor mij. Ik begin achteruit in te parkeren ivm plek van de laadklep. De auto staat. Dan komt de grootste uitdaging. Uitstappen! Deur kan net los. Wring mezelf uit de auto. Loop naar de laadklep. Open deze. De laadklep van mijn auto staat bijna aan tegen de laadklep van de andere EV. Ga ik de auto laten staan in deze hele krappe bedoeling of kies ik ervoor een 300 meter verder een andere paal te gebruiken? De keuze is makkelijk. De kans dat 1 of beide auto's beschadigen is eigenlijk te groot. Jezelf wringen tussen beide auto's, kabel aansluiten, laadkleppen die open staan. Nee helaas dit is hem niet geworden.

Moraal van het verhaal. EV's zijn best groot / lomp soms. Ook ICE's worden groter. Alleen de parkeerplek wordt daar niet op aangepast.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

The Third Man

The Third Jellyfish

@MathiasMetzger het is niet nutteloos als er een besef en goodwill bij mensen gekweekt kan worden dat als ik met mijn EV ergens graag wil laden, dat er niet bij een paal net iemand blijft parkeren als er ook andere opties waren. Het gaat niet om wat de wet eist, die eist ook niet dat we vriendelijk met elkaar om gaan bijvoorbeeld. Maar toch doe ik het (jij misschien ook). Oftewel het gaat om wat je anderen gunt voorbij de wettelijke verplichting. En ik gun mensen wel die kans en haal dus de auto bij een paal weg als ik niet meer hoef te laden. Bij hotels, pretparken, en ook op straat. Dat is naar mijn idee nuttig voor anderen en dat maakt de discussie dus ook nuttig. Een maatschappij kan niet bestaan zonder een deel wetmatigheid en een deel omgangsvormen die meestal ongeschreven zijn. Niks raars of verkeerds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Weer een leuke. Een lokale gemeente heeft vanuit een verzoek van de middenstand het parkeren in de parkeergarages in de binnenstad de eerste twee uur gratis gemaakt op de wo-zo. Normaliter was het was het voor de eerste vier uur: €2 + €2 + €1 + €1 (en dan 20u gratis). Nu zijn de eerste twee uur dus gratis en begint daarna de betaalcyclus.
Anyway, nu had ik van de week tijd over vóór een afspraak en bedacht ik mij, in welke parkeergarage kan ik nu laden. Nu lijkt dat voor zover ik weet alleen mogelijk te zijn in één garage met twee laadpalen: https://chargefinder.com/...x-stadhuisplein-2a/y2yj3m (StadsBaken P9 voor de mensen uit de regio) en ik heb de proef op de som genomen. Wat een drama, ten eerste is deze garage sowieso erg bemeten, als je dan een wat grotere wagen hebt is in algemene zin deze garage een crime. Ten tweede staan de EV-laadplekken tussen de invalide plekken, maar staan die zo opgesteld dat je ze niet ziet als je de ingang neemt. Je rijdt dat direct naar het eerste dek en er staan geen bordjes dat je weer naar de BG moet. Na drie keer een dubbel dek gehad te hebben dacht ik: "bekijk het maar" en toen ik bij de uitgang stond zag ik dat er twee plekken waren. Wel mooi ruim bemeten (zelfde afmetingen als de invalide plekken).

Foutparkeren aan straat en op de buitenlucht parkeerplaatsen bij EV-laadplekken in de binnenstad wordt door de parkeergarageactie wel iets gematigd (denk ik), maar aan straat betaal je nog de standaard parkeertarieven. Indirect wel een (ietwat) nadelige actie voor de EV-rijders die willen laden in de binnenstad. Immers worden de gemiste inkomsten van parkeergelden (gemeentegarages) wel weer via een andere post geïnd.

Ik denk dat parkeergarages met meerdere dekken sowieso een beetje een gevoelige zijn voor nieuw te plaatsen EV-laadpalen. Ze vooraan/beneden plaatsen zorgt voor een verhoogd risico op foutparkeren door non-(PH)EVs. En bovenaan is voor de EV-rijders ook weer drie keer niets omdat je dan soms echt lang bezig bent om er te komen zonder dat je zeker weet of je ze kunt gebruiken. Maar in deze gevallen zal de 'infrastructuur-belemmering' wel helpen om de EVSEs zo dicht bij de elektra-infrastructuur te plaatsen als mogelijk. Dus direct bij de ingang/het eerste dek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
True schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:51:
[...]
Is dat zo? Want jij verklaart hier dus dat de bezettingsgraad gemeten wordt a.d.h.v. het aantal kWh dat geladen wordt, niet de tijd dat er ingeplugd is? Want als "ingeplugd" als criterium zou gelden, dan helpt @MathiasMetzger de zaak juist.

Ik vind de reacties op @MathiasMetzger hier zwaar overdreven, alsof mensen niet begrepen hebben dat het om een niet-dedicated laadplek (zonder pijl) gaat. Misschien is het elders anders, maar bij ons in de wijk is de parkeerdruk dusdanig hoog, en het aandeel EV's dusdanig laag, dat als jij je EV van die niet-dedicated laadplek zou halen om sociaal te zijn naar je mede EV-rijders, er 99% kans is dat er kort erna een ICE geparkeerd staat. Daar schiet je dus niks mee op. Voor het meten van de laadpaalbezetting is dat altijd ongunstig. Ladend of niet, ik zou zeggen: in dat geval heb ik liever dat er een EV staat, kunnen de buurtbewoners daar vast aan wennen :)

Dat 'claimen' van vaste parkeerplekken, dat is overigens iets waar ik me al jaren dood aan erger, en bijna alle buren met ICE's (!) om ons heen doen dit. Er komt nu een nieuwe publieke laadpaal bij (er zijn er al vrij veel, en wij hebben onze eigen paal, maar onze gemeente is best vooruitstrevend), en ik ben heel benieuwd hoe de dynamiek in de buurt gaat zijn. Er staat nu een tijdelijk bord dat parkeren verboden is op de datum dat de paal wordt gerealiseerd, en een (anonymous coward) buurtbewoner heeft daar al een boos briefje op geplakt ("daar zijn wij niet blij mee"). Ik vermoed dat ze geen moeite hebben met die Dodge RAMs die niet in een parkeervak passen, moet gewoon kunnen...

Superleuk joh, buren met ICE's. Sommigen denken echt dat ze tot in het oneindige met dinosap door kunnen. Het lijkt me heerlijk om zo (onnozel) door het leven te kunnen gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TCMR schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Is dat zo? Want jij verklaart hier dus dat de bezettingsgraad gemeten wordt a.d.h.v. het aantal kWh dat geladen wordt, niet de tijd dat er ingeplugd is? Want als "ingeplugd" als criterium zou gelden, dan helpt @MathiasMetzger de zaak juist.
In het voorbeeld (met bron) wat ik hier gaf: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" is het inderdaad de drempel van 5.000 kWh voor de tweede laadplek. Door de niet officiële laadplek te claimen 'want dat is makkelijk' wordt dus voorkomen dat andere (PH)EV rijders hier kunnen laden en gezien het briefje (mv?) die hij krijgt op z'n auto heeft, is het op z'n minst éénmaal voorkomen dat er twee tegelijkertijd konden laden ik denk dat het eerder tientallen keren zal zijn. Dit persoonlijk gewin gaat ten koste van andere (PH)EV rijders die ook zouden willen laden óf die met hun laden de tweede plek eerder zouden laten omzetten naar een officiële laadplek.
Ik vind de reacties op @MathiasMetzger hier zwaar overdreven, alsof mensen niet begrepen hebben dat het om een niet-dedicated laadplek (zonder pijl) gaat. Misschien is het elders anders, maar bij ons in de wijk is de parkeerdruk dusdanig hoog, en het aandeel EV's dusdanig laag, dat als jij je EV van die niet-dedicated laadplek zou halen om sociaal te zijn naar je mede EV-rijders, er 99% kans is dat er kort erna een ICE geparkeerd staat. Daar schiet je dus niks mee op. Voor het meten van de laadpaalbezetting is dat altijd ongunstig. Ladend of niet, ik zou zeggen: in dat geval heb ik liever dat er een EV staat, kunnen de buurtbewoners daar vast aan wennen :)

Dat 'claimen' van vaste parkeerplekken, dat is overigens iets waar ik me al jaren dood aan erger, en bijna alle buren met ICE's (!) om ons heen doen dit. Er komt nu een nieuwe publieke laadpaal bij (er zijn er al vrij veel, en wij hebben onze eigen paal, maar onze gemeente is best vooruitstrevend), en ik ben heel benieuwd hoe de dynamiek in de buurt gaat zijn. Er staat nu een tijdelijk bord dat parkeren verboden is op de datum dat de paal wordt gerealiseerd, en een (anonymous coward) buurtbewoner heeft daar al een boos briefje op geplakt ("daar zijn wij niet blij mee"). Ik vermoed dat ze geen moeite hebben met die Dodge RAMs die niet in een parkeervak passen, moet gewoon kunnen...

Superleuk joh, buren met ICE's. Sommigen denken echt dat ze tot in het oneindige met dinosap door kunnen. Het lijkt me heerlijk om zo (onnozel) door het leven te kunnen gaan :+
Het claimen van parkeerplekken op de openbare weg is ook zo vervelend, dat zal vast komen van vroeger toen a) auto's een slag kleiner waren en b) men minder auto's per woning had waardoor de parkeerdruk stukken beter was en iedereen toen inderdaad zonder problemen voor zijn huis kon parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
True schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:28:
[...]
In het voorbeeld (met bron) wat ik hier gaf: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" is het inderdaad de drempel van 5.000 kWh voor de tweede laadplek.
Ja, ik zie het. Ze hebben het netjes en duidelijk uitgestippeld, daar in Almelo!

Maar ik blijf het een lastige vinden. Zoals al vaker in dit topic is aangegeven, is die tweede niets anders dan een gewone parkeerplek. Zo zie ik ze hier in de buurt ook vaak gebruikt worden. Zelden zie ik twee EV's aan zo'n paal. Maar misschien als het aantal EV's toeneemt gaat daar verandering in komen. Tot nu toe zijn het dus niet mede EV-rijders hier die klachtenbriefjes plaatsen, maar ICE-bezitters die vinden dat er niet weer een parkeerplaats mag worden "opgeofferd" (duh!) voor de EV-hobbyisten...

[ Voor 38% gewijzigd door TCMR op 25-01-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TCMR schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Ja, ik zie het. Ze hebben het netjes en duidelijk uitgestippeld, daar in Almelo!

Maar ik blijf het een lastige vinden. Zoals al vaker in dit topic is aangegeven, is die tweede niets anders dan een gewone parkeerplek. Zo zie ik ze hier in de buurt ook vaak gebruikt worden. Zelden zie ik twee EV's aan zo'n paal. Maar misschien als het aantal EV's toeneemt gaat daar verandering in komen. Tot nu toe zijn het dus niet mede EV-rijders hier die klachtenbriefjes plaatsen, maar ICE-bezitters die vinden dat er niet weer een parkeerplaats mag worden "opgeofferd" (duh!) voor de EV-hobbyisten...
Een anders stad in Twente doet het weer op een heel andere manier, hier moet je een kabelgoot aanvragen en mag je hiervoor minimaal €500 betalen: https://www.hengelo.nl/We...-rijden-en-laadpalen.html Enschede heeft naast Hengelo een vrijwel vergelijkbare aanvraagmethode voor een kabelgoot, enkel hebben ze de tekst op de website iets minder ambtelijk en wat begrijpgaarder ingericht ook lijken ze iets transparanter te zijn over de prijs.

Leuk hierin is, als iemand de kabelgoot molt, mag je aanvrager de kosten dekken voor reparatie. En de kosten van €500 bovenop een eigen laadpaal, maakt de keuze (nog) minder interessant. De prijs tussen thuisladen en een 36ct/kWh Vattenfall (bijv. Oldenzaalsestraat 59 - Vattenfall InCharge) aan straat zal dan zomaar ergens tussen de 15 en 1 ct/kWh zijn en met +/-€1500 + €500 maakt dit 13.333 kWh wat met 20 kWh/100km zo'n 67 duizend kilometer maakt.

Mocht je denken, ja maar je hebt gemak dat je 'm niet hoeft los te halen of te verplaatsen, dat mag ook niet volgens de wettekst: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734153/1
"De laadkabel mag alleen aanwezig zijn in de kabelgoot tijdens het laden van het voertuig. Als het voertuig opgeladen is, moeten deze direct verwijderd worden uit de kabelgoot."

Zijn er al Tweakers die te maken gehad hebben met hun gemeente i.h.k.v. het aanvragen van een voorziening t.b.v. een eigen laadpaal?

[ Voor 9% gewijzigd door True op 26-01-2025 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01
Fijn dat mensen expres mede EV rijders gaan pesten om hun geladen EV ergens neerzetten bij een laadpaal omdat dit niet verboden is.

Om te kotsen gewoon.
Het feit dat iemand een briefje onde de ruitenwissers heeft gedaan toont al aan dat iemand daar veel last van heeft gehad.

Ik heb t zelf ook meegemaakt...kwam ik thuis van mn werk als taxichauffeur met een EV...staat er iemand met een EV die al uren vol is of nog erger...iemand met n hybride.
Ik had destijds een 1 fase auto en die moest de volgende dag vol zijn en de volgende laadpaal was 15 minuten lopen.

Nee t is niet verboden om je volgeladen auto te laten staan of om je hybride te laden, maar om je auto dan zo neer te zetten dat een ander er niet kan laden is wel t toppunt. :-(

Oh ja, als ik weekend had, haalde ik natuurlijk mn geladen auto van de paal en zette ik deze ff ergens anders.

Gelukkig heb ik die ellende niet meer...heb een 3 fase auto en eigen lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
True schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:55:
[...]
Een anders stad in Twente doet het weer op een heel andere manier,
Dat klinkt dan weer iets minder leuk. Alleen al het feit dat elke gemeente het compleet anders aanvliegt is bedroevend. Kun je je voorstellen hoeveel tijd er besteed wordt aan het allemaal eigen regels opstellen?
Zijn er al Tweakers die te maken gehad hebben met hun gemeente i.h.k.v. het aanvragen van een voorziening t.b.v. een eigen laadpaal?
Ik zie hier in de wijken om mij heen dat mensen die confrontatie maar liever niet aangaan. Op publieke parkeerplaats laden is in mijn gemeente gewoon pertinent niet toegestaan, en je ziet door die onnozele houding mensen stiekem laadpunten ophangen, en auto's strategisch parkeren zodat je niet makkelijk ziet dat iemand aan het laden is.

Het argument van de gemeente is dat het (struikel-)gevaarlijk is, die kabels over de grond. Maar ik zie dat juist deze "clandestiene" laders heel nauwkeurig en met zo weinig mogelijk hinder hun auto/kabel opstellen. Wat ik soms aan echt gevaarlijke situaties zie bij publieke laadpunten... (had een mooi voorbeeld op de foto, maar kan 'm niet terugvinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook wel eens een onderbord gezien waarop iets stond in de trant van: opgeladen voortuig verplaatsen tussen uur X en uur Y. Wat op zich ook weer niet veel zegt, want je kunt je voertuig in die periode gewoon laten staan en die dan een minuut voor Y weghalen.

Kortom, als je zaken naar de letter van de wet bekijkt zijn er veel mazen die je kunt gebruiken. of het sociaal is dat is een tweede., En een ieder moet zelf bepalen of hij-zij die keuze maakt en daar dan ook de (sociale) gevolgen van ondervinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
Sinds ik in dit topic heb zitten lezen, ben ik meer gaan letten op de laadpaal-etiquette hier in de buurt, en ik kom tot een bedroevende conclusie: veel EV en PHEV-bezitters ontbreekt het volledig aan etiquette. Mensen laten hun auto soms dagenlang (!) bij een laadpaal staan (ik fiets zo'n vier soms zes keer per dag langs een paal, daar stond twee dagen lang een PHEV ingeplugd). Ook iemand met zo'n "Regio rijder"-busje dat 's ochtends wat mensen vervoert, en de rest van de dag/nacht aan een paal kleeft. Echt niet oké.

Ik vraag me eigenlijk af: waarom zijn kleeftarieven niet gewoon standaard? Is toch een mooi verdienmodel voor de laadpaalboer? Dat is nou een boete waar ik wel achter kan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

TCMR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:10:
Sinds ik in dit topic heb zitten lezen, ben ik meer gaan letten op de laadpaal-etiquette hier in de buurt, en ik kom tot een bedroevende conclusie: veel EV en PHEV-bezitters ontbreekt het volledig aan etiquette. Mensen laten hun auto soms dagenlang (!) bij een laadpaal staan (ik fiets zo'n vier soms zes keer per dag langs een paal, daar stond twee dagen lang een PHEV ingeplugd). Ook iemand met zo'n "Regio rijder"-busje dat 's ochtends wat mensen vervoert, en de rest van de dag/nacht aan een paal kleeft. Echt niet oké.

Ik vraag me eigenlijk af: waarom zijn kleeftarieven niet gewoon standaard? Is toch een mooi verdienmodel voor de laadpaalboer? Dat is nou een boete waar ik wel achter kan staan.
Zijn er genoeg plekken vrij?
Dan zou ik mij er niet druk om maken eerlijk gezegd.
En anders begin eens met mensen te vragen waarom ze iets doen voor je ze op extra kosten jaagt.
Misschien zat er een goede reden achter dat die PHEV niet verplaatst was. Misschien is die wel verplaatst naar had die persoon nachtdienst en heb je het gewoon niet gezien.

Ik laad ook vaak na mn nachtdienst. En dan in de avond weer weg en ochtend terug.
Lijk ik net een Klever voor mensen die pas na 7:30 daar lopen en in de middag nog een keer.
Maar meestal haalt mijn partner hem eind vd middag dan. En Ja soms ik zelf pas als ik weer ga werken.
Maar hier zijn palen genoeg op een paar m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:24:
[...]
Zijn er genoeg plekken vrij?
Nee, meestal staan de plekken vol. Ook op de niet-dedicated plekken naast de laadpaal (indien geen twee plekken aangewezen zijn) staat in 99% van de gevallen een ICE.
En anders begin eens met mensen te vragen waarom ze iets doen voor je ze op extra kosten jaagt.
Ga'k eens doen. Ik kan me voorstellen dat er scenario's zijn waarbij iemand een klever lijkt, maar het niet is. Maar elke dag dezelfde auto op dezelfde laadplek, daar zit ook iets niet goed.

Maar mijn vraag blijft: waarom zijn kleeftarieven niet gewoon standaard? Je laat je auto toch bij een tankstation toch ook niet de hele dag (of twee dagen) staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het is dan ook geen tankstation. Die vergelijking gaat op zoveel fronten mank dat die in andere topics al in de topic warning staat.

Kleeftarieven op drukke plaatsen met parkeerdruk snap ik prima.
Hier in een dorp met palen zat en ruimte zat? Nee, dat zou gewoon een extra vorm van burgertje pesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 16:35
TCMR schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ga'k eens doen. Ik kan me voorstellen dat er scenario's zijn waarbij iemand een klever lijkt, maar het niet is. Maar elke dag dezelfde auto op dezelfde laadplek, daar zit ook iets niet goed.

Maar mijn vraag blijft: waarom zijn kleeftarieven niet gewoon standaard? Je laat je auto toch bij een tankstation toch ook niet de hele dag (of twee dagen) staan?
Niet alle EV's laden even snel, en de laadsnelheid van de publieke laadpalen varieert ook nogal. Bv. onze Opel Ampera-e laadt op 1 fase AC, dus maximaal 7,4 kW (bij 32A). Dus dan zou ik mijn batterij van 64 kWh in een kleine 9 uur kunnen volladen van 0 tot 100%.

Echter veel publieke laadpalen hebben een 3x25A aansluiting, die je vaak ook moet delen met een andere EV. En dan blijft er minder dan 3 kW laadsnelheid over op 1 fase, waardoor ik al bijna een volle dag (24 uur) sta te laden.

Hier in Utrecht wordt in de drukke avonduren ook nog eens geknepen op de laadsnelheid tot de minimale 6A (1,4 kW) om het electriciteitsnet te ontlasten. Nu laad ik niet vaak van 0% tot 100%, maar het is duidelijk dat een laadsessie soms een flinke tijd in beslag kan nemen.

Verder geven niet alle EV's een seintje naar een app als ze klaar zijn met laden. Onze Ampera-e geeft wel een schatting wanneer het laden klaar is als je aansluit op een laadpaal maar dat is niet meer dan een indicatie op basis van de laadsnelheid op dat moment. Maar doordat bij de overname van Opel door Stellantis het OnStar online systeem niet is overgenomen heb ik van afstand geen inzicht in de actuele laadstatus.

En soms zijn mensen aan het werk of aan het slapen en kunnen ze niet meteen de EV van de laadpaal halen als deze vol is. Dus het is nog niet zo eenvoudig om een kleeftarief in te stellen wat voor iedereen werkbaar is.

Je zou hooguit kunnen denken aan een kleeftarief na 24 uur om de echte klevers aan te pakken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:02
'Gelukkig' kan het er met de huidige laadpaaltarieven niet uit om met een gemiddelde PHEV te laden :+

In mijn wijk staan 6 laadpalen, waarbij er altijd wel een plekje vrij is. Niet zo gek, want het kost daar €0,50 tot €0,52 per kWh. Mijn relatief antieke plug-in uit 2013 doet minimaal 25kWh per 100km, los van de laadverliezen.

100km rijden op stroom kost minimaal €12,50. Alleen op diesel rij ik vrij gemakkelijk 1:15, dat is met een dieselprijs van €1,60 een totaalprijs van €10,67. Je bent dan goedkoper uit, hebt geen gehannes met kabels én je maakt de 'echte' EV-rijders niet boos. Win win win!

Ohja, behalve het milieu dan :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 09:21
Dennis1812 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:52:
Het is dan ook geen tankstation. Die vergelijking gaat op zoveel fronten mank dat die in andere topics al in de topic warning staat.

Kleeftarieven op drukke plaatsen met parkeerdruk snap ik prima.
Hier in een dorp met palen zat en ruimte zat? Nee, dat zou gewoon een extra vorm van burgertje pesten worden.
Ik kan er desondanks een reden voor bedenken gewoon voortijdig korte metten te maken met die praktijk. Voor je het weet is het al weer een gewoonterecht, en is de lokale EV-rijder geen haar beter als die knorrige buurman die meent dat de openbare parkeerplek voor zijn deur ZIJN parkeerplek is.

Nee, dan beter gewoon van meets af aan kleeftarieven, kan men reeds wennen aan de praktijk in plaats van dat er op het moment van invoering eerst weer discussies over gevoerd moeten worden omdat men zich verongelijkt voelt.

Het zou niet nodig moeten zijn, maar ook onder EV rijders zijn er horken zat. En ook in dorpen met palen zat, zijn er vast dagen waarop dat net even niet het geval is. Mocht afgelopen zondag ook even het halve dorp door omdat de plekken in de buurt van 21 uur tot 12 uur de volgende dag bezet waren. Voor een keer geen probleem, maar er zijn mensen die juist op de zondagochtend nog even de auto af willen laden voor een lange rit.

Geen idee hoe de norm is bij overige palen in Nederland, mij is in Duitsland opgevallen dat er palen zijn met een QR code, waarmee je direct aan de lokale boa's door kan geven dat er een foutparkeerder staat. Heb het gelukkig nog niet hoeven gebruiken. Het grote probleem hier is eerder of de palen het überhaupt doen, maar dat is een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Wesco schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:08:
[...]
Niet alle EV's laden even snel, en de laadsnelheid van de publieke laadpalen varieert ook nogal.
Als een auto staat te laden, of dat nou snel of langzaam is, daar heb ik geen moeite mee. Zelfs niet als het een PHEV is. Maar op de palen zit een lampje dat blauw (bij sommige cyaan) brandt als de auto klaar met laden is. En wat mij dus opvalt is hoeveel auto's hier gewoon eindeloos aan zo'n paal staan terwijl die allang klaar is met laden.

Toegegeven, de connectiviteit van nogal wat EV's schijnt te wensen over te laten (hebben wij dan weer geen last van, wij hebben alleen een compleet gestoorde CEO...). Maar ik neem aan dat je wel een redelijke schatting kunt maken als je 'm aanplugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TCMR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Als een auto staat te laden, of dat nou snel of langzaam is, daar heb ik geen moeite mee. Zelfs niet als het een PHEV is. Maar op de palen zit een lampje dat blauw (bij sommige cyaan) brandt als de auto klaar met laden is. En wat mij dus opvalt is hoeveel auto's hier gewoon eindeloos aan zo'n paal staan terwijl die allang klaar is met laden.

Toegegeven, de connectiviteit van nogal wat EV's schijnt te wensen over te laten (hebben wij dan weer geen last van, wij hebben alleen een compleet gestoorde CEO...). Maar ik neem aan dat je wel een redelijke schatting kunt maken als je 'm aanplugt.
Mijn ervaring: blauw/cyaan = actieve laadsessie en aan het laden. Althans dit is in ieder geval zo met de Shell Recharge palen (vooral zakelijk bij bedrijven geplaatst niet in stedelijke openbare gebieden). Is die kleurcode anders voor andere palen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vattenfall is blauw ook actief aan het laden.

Frustreer je je niet om autos die actief laden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:47
[...]
Ik heb een parkeerkaart, aan de ene kant staat "Aankomsttijd" en aan de andere kant staat "Ik wordt opgehaald om..." (en dan uiteraard de tijd instellen). Deze kant gebruik als ik openbaar laad en leg ik de kaart op het dashboard. Dan weet een andere gegadigde die ook wil laden hoe laat hij op mijn laadplek kan. Uiteraard gebruik ik deze kaart alleen als er weinig laadplekken zijn.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Vulcan750 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Ik heb een parkeerkaart, aan de ene kant staat "Aankomsttijd" en aan de andere kant staat "Ik wordt opgehaald om..." (en dan uiteraard de tijd instellen). Deze kant gebruik als ik openbaar laad en leg ik de kaart op het dashboard. Dan weet een andere gegadigde die ook wil laden hoe laat hij op mijn laadplek kan. Uiteraard gebruik ik deze kaart alleen als er weinig laadplekken zijn.
Heb je toevallig een linkje voor zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 16:35
[...]
...
De laadpalen hier van Equans en Total Energies geven net als anderen ook een blauw lampje als er geladen wordt, en groen als het laden voltooid is. Rood is een storing.

Dus de auto's waar je je aan loopt te ergeren staan gewoon nog te laden, zie ook mijn eerdere uitleg waarom het laden aan publieke laadpalen vaak best lang kan duren.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulcan750
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:46:
[...]
Ik heb 'm al een aantal jaren, komt van TotalEnergies.
Hopelijk zijn ze nog verkrijgbaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti3re5AH0OsXNZSrb9bC_fCSLOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYRiNW6HC4B0RBrNnDJrEmvU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Een voorbeeldje. Is meer te koop.

https://www.bol.com/nl/nl...658204/?s2a=#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Weer een extra stuk plastic wat geproduceerd moet worden. Ik denk dat ik het wel oplos met een Post-it op een reguliere parkeerschijf of iets dergelijks.

Vind het namelijk wel een nette gedachte. Gewoon als FYI naar anderen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Cid Highwind schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:00:
Weer een extra stuk plastic wat geproduceerd moet worden. Ik denk dat ik het wel oplos met een Post-it op een reguliere parkeerschijf of iets dergelijks.

Vind het namelijk wel een nette gedachte. Gewoon als FYI naar anderen toe.
Hoeft geen plastic te zijn, de mijne is grotendeels van karton. Ik heb er wel een plastic hoesje om, maar dat heb ik zelf gedaan. Daardoor blijft de parkeerkaart veel langer netjes. Dat is uiteindelijk ook duurzaam. 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Excuus als het opgevat werd als een sneer. Dat was niet zo bedoeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 23:31

mjl

Ugh

Ferry34 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:29:
Fijn dat mensen expres mede EV rijders gaan pesten om hun geladen EV ergens neerzetten bij een laadpaal omdat dit niet verboden is.

Om te kotsen gewoon.
Het feit dat iemand een briefje onde de ruitenwissers heeft gedaan toont al aan dat iemand daar veel last van heeft gehad.

Ik heb t zelf ook meegemaakt...kwam ik thuis van mn werk als taxichauffeur met een EV...staat er iemand met een EV die al uren vol is of nog erger...iemand met n hybride.
Ik had destijds een 1 fase auto en die moest de volgende dag vol zijn en de volgende laadpaal was 15 minuten lopen.

Nee t is niet verboden om je volgeladen auto te laten staan of om je hybride te laden, maar om je auto dan zo neer te zetten dat een ander er niet kan laden is wel t toppunt. :-(

Oh ja, als ik weekend had, haalde ik natuurlijk mn geladen auto van de paal en zette ik deze ff ergens anders.

Gelukkig heb ik die ellende niet meer...heb een 3 fase auto en eigen lader
Ronduit asociaal dat jij vind dat een Phev niet mag laden, als ze staan te kleven geef ik je groot gelijk. Maar gewoon laden hebben ze net zoveel recht op als een EV.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ferry34 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:29:
In het eerder genoemde voorbeeld is het een gewone parkeerplek, waarom zou je dat met een ICE niet mogen staan? Als de plek ernaast is zet je hem natuurlijk daar neer, maar een stuk lopen zou ik ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
@True Palen hier in de straat/buurt zijn van TotalEnergies, donkerblauw is actief laden en cyaan is klaar met laden.

Helaas hebben we hier sinds begin dit jaar een notoire klever met een taxibusje van z'n werkgever, Is gezien de tijdstippen vermoedelijk voor school vervoer en/of mogelijk ouderen. Naar schatting hangt dat busje van maandagmiddag t/m zaterdagochtend 16 uur per dag aan die paal.
Maandag halverwege de ochtend gaat dat busje aan de laadpaal, net na de lunch vertrekt hij weer. Tussen vier en vijf in de middag weer aan de laadpaal en vertrekt dan de volgende ochtend rond half zeven.
Tussen tien en elf in de avond is dat busje vol maar weghalen ho maar. Meneer loopt vrolijk langs het busje met z'n roedel aan honden rond elf uur dus alle gelegenheid om te zien dat het laden klaar is. Maakt ook niet uit of de tweede plek bezet is, het busje blijft staan. De rest van de week gaat exact hetzelfde en op zaterdagochtend gaat het busje weg tussen negen en tien in de ochtend. Maandag begint het weer opnieuw deze cyclus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:59:
@True Palen hier in de straat/buurt zijn van TotalEnergies, donkerblauw is actief laden en cyaan is klaar met laden.

Helaas hebben we hier sinds begin dit jaar een notoire klever met een taxibusje van z'n werkgever, Is gezien de tijdstippen vermoedelijk voor school vervoer en/of mogelijk ouderen. Naar schatting hangt dat busje van maandagmiddag t/m zaterdagochtend 16 uur per dag aan die paal.
Maandag halverwege de ochtend gaat dat busje aan de laadpaal, net na de lunch vertrekt hij weer. Tussen vier en vijf in de middag weer aan de laadpaal en vertrekt dan de volgende ochtend rond half zeven.
Tussen tien en elf in de avond is dat busje vol maar weghalen ho maar. Meneer loopt vrolijk langs het busje met z'n roedel aan honden rond elf uur dus alle gelegenheid om te zien dat het laden klaar is. Maakt ook niet uit of de tweede plek bezet is, het busje blijft staan. De rest van de week gaat exact hetzelfde en op zaterdagochtend gaat het busje weg tussen negen en tien in de ochtend. Maandag begint het weer opnieuw deze cyclus.
Wat is zijn reactie dan? Want wellicht realiseert hij zich niet dat dit niet netjes is. Als je het uitlegt geef je hem de kans om hiervan te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:49
Hier verderop een buur die zijn auto structureel vrijdag middag aan de laadpaal (dedicated laadplek) hangt en deze er dinsdag ochtend pas afhaald.

Reactie buurman als je hem aanspreekt:
Mag enkel zakelijk rijden. Za, zo, ma vrij. Dus dinsdag eerst moment dat hij hem mag verplaatsen.

Zijn er überhaupt werkgevers die zouden verbieden je auto 20 meter te verplaatsen naar een andere parkeerplek? Hij zegt dus ook dat hij niet pas maandag de auto aan de stekker kan hangen..

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Brojer schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:05:
Hier verderop een buur die zijn auto structureel vrijdag middag aan de laadpaal (dedicated laadplek) hangt en deze er dinsdag ochtend pas afhaald.

Mag enkel zakelijk rijden. Za, zo, ma vrij. Dus dinsdag eerst moment dat hij hem mag verplaatsen.

Zijn er überhaupt werkgevers die zouden verbieden je auto 20 meter te verplaatsen naar een andere parkeerplek? Hij zegt dus ook dat hij niet pas maandag de auto aan de stekker kan hangen..
Dikke onzin. Hij mag max 500km per jaar privé rijden en die 20 meter ziet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Heb je hem er ook aan herinnerd dat de plek waar je je auto nadat deze is weggesleept nog veel verder rijden is?

Als zijn werkgever dat niet toestaat, is dat sowieso nog altijd zijn persoonlijke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dat is prietpraat. Kan best zijn dat de blackbox, die ritten standaard als prive flagt, maar zet niet aan tot noodzaak tot ingrijpen van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Azqi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Dat is prietpraat. Kan best zijn dat de blackbox, die ritten standaard als prive flagt, maar zet niet aan tot noodzaak tot ingrijpen van de werkgever.
Sterker nog, met één mailtje naar HR los je dit hele probleem op (als werknemer, niet als buur }) ): "Ter info i.v.m. laden moet ik de auto soms verplaatsen op dagen dat ik niet werk."
Dit is een stukje onwelwillendheid van de buur óf volledig gebrek aan assertiviteit, maar in dat tweede durft hij ook niet meer te laden nadat je hem er één keer op hebt aangesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of complete onwetendheid hoe het prive rijden berekend wordt. (Uitgaande dat er binnen enkele meters gewoon plek is en hij geen kilometers hoeft af te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dennis1812 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:53:
Of complete onwetendheid hoe het prive rijden berekend wordt. (Uitgaande dat er binnen enkele meters gewoon plek is en hij geen kilometers hoeft af te leggen
Als er hoge parkeerdruk is en je moet rondjes in de wijk gaan rijden, wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:49
True schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Sterker nog, met één mailtje naar HR los je dit hele probleem op (als werknemer, niet als buur }) ): "Ter info i.v.m. laden moet ik de auto soms verplaatsen op dagen dat ik niet werk."
Dit is een stukje onwelwillendheid van de buur óf volledig gebrek aan assertiviteit, maar in dat tweede durft hij ook niet meer te laden nadat je hem er één keer op hebt aangesproken.
Hij staat er, op dit moment, wederom. Ga dus uit van het eerste.

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:49
En zodra er een kleeftarief wordt ingevoerd blijkt het ineens geen enkel probleem meer om de auto een stukje te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ASW1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:28:
En zodra er een kleeftarief wordt ingevoerd blijkt het ineens geen enkel probleem meer om de auto een stukje te verplaatsen.
Zolang zijn baas het betaald zal het de buurman in kwestie niets uitmaken.

Werkgever is dan aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Volgens mij is het zo dat als je met je auto van de zaak gaat tanken (puur tanken), dat dat zelfs een zakelijke rit is als je het gewoon kunt verantwoorden. Gewoon niet zo kletsen, stekker eruit en de auto verplaatsen. Ik denk dat zelfs de teller in hectometers 9/10 niet eens zal verspringen.

Blokkeertarief zouden werkgevers ook gewoon 1:1 door moeten belasten naar werknemers (zonder dat dit van de bijtelling afgetrokken mag worden).
Pagina: 1 2 Laatste