Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
fredkroket schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Volgens mij is het zo dat als je met je auto van de zaak gaat tanken (puur tanken), dat dat zelfs een zakelijke rit is als je het gewoon kunt verantwoorden. Gewoon niet zo kletsen, stekker eruit en de auto verplaatsen. Ik denk dat zelfs de teller in hectometers 9/10 niet eens zal verspringen.

Blokkeertarief zouden werkgevers ook gewoon 1:1 door moeten belasten naar werknemers (zonder dat dit van de bijtelling afgetrokken mag worden).
Dat tweede: hell no, en ook juridisch waarschijnlijk niet houdbaar.
1. Mijn werkgever maakt die keuze wel als ze vinden dat het te gortig wordt. Tot die tijd blijf ik voor zover ik het redelijk vind staan de vraag die je dan stelt is wat is redelijk; als ik een afspraak heb en die loopt uit waardoor ik een uurtje blokkeertarief pak zal HR het niet in hun hoofd halen om het blokkeertarief überhaupt ter sprake te brengen. Als ik 'm willens en wetens twee dagen aan straat laat staan is dat een ander verhaal.

2. Bijtelling mag de werknemer betalen voor het genieten van loon in natura (het privé mogen rijden van de auto) hierin zou alles in moeten zitten. Daarom is bijv. wassen, ruitensproeiervloeistof, olie (oké niet meer relevant voor ons) allemaal aftrekbaar van de bijtelling. Kosten voor het laden dan doorbereken aan de werknemer kan dan niet zomaar. Hier moet je eerst iets over afspreken. En in het geval van dit voorbeeld een puur zakelijke auto, gaat dat al helemaal niet.

3. Als laatste, een WG gaat hun werknemer niet vragen om een auto te verplaatsen voor een paar euro minder kosten (fiscaal aftrekbaar ook nog - als ik het goed heb). Als ik 2x per week de auto moet verzetten wat een kwartiertje mag kosten is dat twee uur per maand. Dat is kostprijstechnisch veel meer dan dagen blokkeertarief.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Roenie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:33:
[...]
Wat is zijn reactie dan? Want wellicht realiseert hij zich niet dat dit niet netjes is. Als je het uitlegt geef je hem de kans om hiervan te leren.
Heb hem (nog) niet aangesproken op het kleefgedrag maar gezien het feit dat men in dat gezin/huishouden al een jaar of twee zelf twee EV's heeft vermoed ik dat het met het niet realiseren/snappen wel los zal lopen.
Met die auto's kleeft men een enkele keer maar ik zie ze zo weinig dat ik het vermoeden heb dat die elders in de wijk geladen worden. Wat dat betreft wonen ze in een straat hier achter en hebben iets van drie laadopties die grofweg allemaal op dezelfde afstand zitten van hun woning.
Is overigens ook wat ander gedrag wat ik met enige regelmaat zie bij het uitlaten van de vier of vijf honden die ze hebben dat me doet vermoeden dat het weinig zal uitmaken als hij erop aangesproken wordt maar dat is en blijft een vermoeden op dit moment.

En voor iemand mocht gaan denken dat ik de hele dag uit het raam sta te gluren om te zien wat er gebeurt bij de laadpaal, dat ding staat schuin tegenover mijn huis en loop ik een aantal keren per dag langs met het uitlaten van de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

AvK

Ready Set Go

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Heb hem (nog) niet aangesproken op het kleefgedrag maar gezien het feit dat men in dat gezin/huishouden al een jaar of twee zelf twee EV's heeft vermoed ik dat het met het niet realiseren/snappen wel los zal lopen.
Met die auto's kleeft men een enkele keer maar ik zie ze zo weinig dat ik het vermoeden heb dat die elders in de wijk geladen worden. Wat dat betreft wonen ze in een straat hier achter en hebben iets van drie laadopties die grofweg allemaal op dezelfde afstand zitten van hun woning.
Is overigens ook wat ander gedrag wat ik met enige regelmaat zie bij het uitlaten van de vier of vijf honden die ze hebben dat me doet vermoeden dat het weinig zal uitmaken als hij erop aangesproken wordt maar dat is en blijft een vermoeden op dit moment.

En voor iemand mocht gaan denken dat ik de hele dag uit het raam sta te gluren om te zien wat er gebeurt bij de laadpaal, dat ding staat schuin tegenover mijn huis en loop ik een aantal keren per dag langs met het uitlaten van de hond.
Jij bent de buurtwachter he..... :+

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
True schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Dat tweede: hell no, en ook juridisch waarschijnlijk niet houdbaar.
Als blokkeertarief gezien wordt als een boete, dan zie ik geen enkel probleem om dat aan de werknemer door te berekenen. Of betaalt jouw baas ook de boetes voor je snelheidsovertredingen?
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:59:
Naar schatting hangt dat busje van maandagmiddag t/m zaterdagochtend 16 uur per dag aan die paal.
Yep, zelfde soort situatie zie ik hier. Ongeacht het tijdstip dat ik langsfiets (wil nogal eens wisselen, maar minstens zes keer per dag), staat dat busje aangeplugd. Ik zal 'ns kijken wat de kleurcodes op die paal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

TCMR schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Als blokkeertarief gezien wordt als een boete, dan zie ik geen enkel probleem om dat aan de werknemer door te berekenen. Of betaalt jouw baas ook de boetes voor je snelheidsovertredingen?

KNIP
Het probleem zit in jouw eerste zin. Blokkeertarief heeft geen formele status van boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TCMR schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Bij mijn vorige werkgever, ja tot een max. Bij mijn huidige werkgever maak ik vrijwel geen zakelijke ritten en is de auto louter een secundaire arbeidsvoorwaarde, maar ik heb hier wel eens een langere zakelijke rit gehad waarbij gezegd werd: "rijd eens door de boetes zijn voor mij".
Een werkgever - en dan zeker eentje die kostprijs en uurtarieven scherp heeft en hierop wil verdienen - zit niet in over een paar euro's meer of minder. En dan bij een klant even tussendoor weg om je auto te moeten verplaatsen wordt dan echt niet geadviseerd. En als je met niet laden 20 minuten op de terugweg kwijt bent aan een snellader is het al heel snel duidelijk wat goedkoper is (en dan heb ik het niet eens over de meerprijs van een snellader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:57
is het niet een idee, om al die openbare laadpalen te verwijderen uit het straatbeeld en meer laadpleinen te introduceren? waar je ook even een bak koffie+broodje kan scoren bijvoorbeeld

prima toch, ff naar het laadplein aan de rand van het dorp of wijk, kwartiertje fast chargen en een bak koffie, 15 minuten later ben je weer op pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
murky123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:22:
is het niet een idee, om al die openbare laadpalen te verwijderen uit het straatbeeld en meer laadpleinen te introduceren? waar je ook even een bak koffie+broodje kan scoren bijvoorbeeld

prima toch, ff naar het laadplein aan de rand van het dorp of wijk, kwartiertje fast chargen en een bak koffie, 15 minuten later ben je weer op pad.
Zou niet mijn voorkeur hebben. Ik ga hem liever even om de hoek aankoppelen, een paar uur wat nuttigs doen en haal hem dan wel weer op. Die koffie drink ik dan thuis of op het werk wel. Bovendien wil ik soms even tot 100% laden vlak voor een langere rit (om dan onderweg laden te voorkomen) en dat duurt toch veel te lang aan de snellader.

Wat is eigenlijk het probleem van die laadpalen in de straat? Het zijn geen windmolens ofzo, maar gewoon relatief kleine kastjes.

En waarom moet het in plaats van? Het zijn toch gewoon twee vormen van laden die elkaar aanvullen voor verschillende use cases?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
gertvdijk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Zou niet mijn voorkeur hebben. Ik ga hem liever even om de hoek aankoppelen, een paar uur wat nuttigs doen en haal hem dan wel weer op. Die koffie drink ik dan thuis of op het werk wel. Bovendien wil ik soms even tot 100% laden vlak voor een langere rit (om dan onderweg laden te voorkomen) en dat duurt toch veel te lang aan de snellader.

Wat is eigenlijk het probleem van die laadpalen in de straat? Het zijn geen windmolens ofzo, maar gewoon relatief kleine kastjes.

En waarom moet het in plaats van? Het zijn toch gewoon twee vormen van laden die elkaar aanvullen voor verschillende use cases?
hoe gaan we dat straks doen dan met laadpalen in de straat ? en bij appartementen complexen.?
100 parkeerplekken, 100 palen?

ik opperde dit met de gedachten om de parkeerplekken in de straat vrij te houden voor elk voertuig op 4 wielen. ICE of EV.

de EV die op een oprit staat en aan een eigen particuliere voorziening aan het laden is, dat is straks de minderheid.

ik vermoed ook dat een laadplein met een accu wat beter om kan gaan met het net balanceren en piekbelastingen. dan hoeft ook niet alle straten open in nederland voor nieuwe kabels

[ Voor 7% gewijzigd door murky123 op 18-02-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gertvdijk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Nouja, gezien dit topic moet je savonds nog de deur uit om je auto te verplaatsen. Als je pech hebt in sommige wijken hier in de stad rustig honderden meters verderop waar je met veel geluk en een hoop rondjes rijden nog een plek kan vinden.

Maargoed, naar een laadplein maakt dat iig niet beter.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

Dennis1812

Amateur prutser

murky123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:22:

Mijn Renault Zoe kan niet snelladen. Dus nee bedankt. Dan sta ik daar 4uur.

Hoeveel last heb je van die paal?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Dennis1812 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:10:
[...]

nogmaals ik heb geen last van palen, ik denk een beetje in het algemeen en in de toekomst
en helaas pindakaas ( sorry dat ik het zeg ) EV's die niet kunnen snelladen is sterk verouderde techniek en niet de grote gemene deler waar je niet op kan anticiperen in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nouja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hier in de buurt (Zoetermeer) is het uberhaupt in veel wijken godsonmogelijk om een parkeerplaats te vinden. Als er dan ook nog verschillende plekken worden gereserveerd voor elektrische auto's kan ik me enige frustratie wel voorstellen.

Geloof dat het beleid ook uitgaat van 1,2 auto's per huishouden.

Mijn frustratie zit persoonlijk overigens meer op de enorme ondoorzichtigheid van de tarieven. Maar gelukkig kan ik op de oprit laden. Alles bij elkaar voor mij wel genoeg reden om voor onze primaire auto voor een plugin te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

murky123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:13:
[...]

nogmaals ik heb geen last van palen, ik denk een beetje in het algemeen en in de toekomst
en helaas pindakaas ( sorry dat ik het zeg ) EV's die niet kunnen snelladen is sterk verouderde techniek en niet de grote gemene deler waar je niet op kan anticiperen in dat geval
Benzine is nog ouder, weg met alle tankstations?
Zo oud is de Zoe nog helemaal niet. En er worden volgens mij as we speak nog genoeg autos geproduceerd die niet snelladen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 11:32
Hier hebben we een aantal straten waar de eerste 'laadstraten' zijn ge-pilot. Daar heeft elke parkeerplaats (in dit geval 20 plaatsen) een stekker, maar mogen zowel EVs als ICE (en alles daar tussen) parkeren. De laadsnelheid is gedeeld over de 20 plaatsen en ik geloof dat het uit komt op 11kW als de helft van de plekken is bezet. Als alles bezet is en je laad met 5,5kW zal dat vast ook wel weer problemen geven voor sommigen, maar als het grootste gedeelte van de parkeerplaatsen zo worden ingevuld dan voorkom je de discussie van 'hun parkeerplaats' en 'onze parkeerplaats' een beetje.

Aangezien ik altijd openbaar laad, hoop ik dat het aanslaat. Dat zie ik meer zitten dan af en toe een kwartiertje ' tanken' bij een laadplein. Bovendien verdeelt langzamer laden de belasting op het net ook wat beter neem ik aan.

[ Voor 11% gewijzigd door DuneEmpire op 18-02-2025 16:35 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
murky123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:39:
[...]
hoe gaan we dat straks doen dan met laadpalen in de straat ? en bij appartementen complexen.?
100 parkeerplekken, 100 palen?
Jij denkt dus dat iedereen elke dag 400km of meer moet rijden?
In de praktijk hoeven de meeste EV's maar 1 à 2x per week aan de lader, en daarnaast zijn er ook nog mensen die in ploegendiensten of in een ziekenhuis werken. Veelal kunnen die ook vaak overdag laden.
Een laadplein in elke wijk is geen oplossing, gewoon op de normale parkeerplaatsen laadpunten en uiteraard (behalve tussen 23 en 7 uur) niet onnodig laten staan.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardhd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 12:20
Afgelopen week paar keer slechte laadsnelheid bij Vattenfall gehad. Schijnt dat de energieleverancier load balancing heeft ingesteld.
Ik vraag me af of dat echt de oorzaak is.
Er kwam nog geen 5 kW in ruim 2 uur bij!
Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
gerardhd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:37:
Afgelopen week paar keer slechte laadsnelheid bij Vattenfall gehad. Schijnt dat de energieleverancier load balancing heeft ingesteld.
Ik vraag me af of dat echt de oorzaak is.
Er kwam nog geen 5 kW in ruim 2 uur bij!
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Hoe snel kan je auto normaal laden? 11kw?
En als je toevallig dan in Brabant zit dan kan bovenstaand artikel wel eens van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
wat vinden we van connectie tarieven in dit soort situaties?

Bij veel palen is het zo dat je na 4 of na 5 uurtjes extra betaalt ( ongeacht of de accu vol is ja of nee )
want : na 4 uur op 11kw laden zijn de meeste accu's wel vol is het argument.

dit geld niet als dmv loadbalancing of het trager maken van laadpalen in de spits. dan is het aanvullende connectietarief noch niet houdbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
[...]
Hoeveel last heb je van deze palen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ig8m1GLDdkRxmSQR0d6gxlwTHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsl0x4xF0Ld3pFOL1ih2D7BL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardhd
krakendmodem schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Hoe snel kan je auto normaal laden? 11kw?
En als je toevallig dan in Brabant zit dan kan bovenstaand artikel wel eens van toepassing zijn.
Was in Nijmegen en auto kan op 7,2 kW laden op AC lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardhd
Dank voor de leestip!
Laden deed ik in Nijmegen waar ik normaal geen problemen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dit is wel een bijzonder (regionaal) nieuwsbericht: https://www.oost.nl/nieuw...emand-heeft-hier-last-van & https://nos.nl/regio/over...olle-komt-met-alternatief

Samengevat:
Een inwoner van Zwolle laadt zijn Tesla al twee jaar illegaal op via een zelfgemaakte hefboomconstructie over het trottoir. Ondanks het verbod en waarschuwingen van de gemeente weigert hij te stoppen. De gemeente biedt nu een alternatief: kabelgoottegels waarmee de laadkabel veilig onder het trottoir kan worden weggewerkt. De kosten zijn circa 510 euro. De gebruiker vindt zijn hefboom veiliger en blijft die gebruiken. Een proef met kabelgoten start in juni; handhaving volgt mogelijk daarna.

Ook nog een klein filmpje met wat meer beeld bij de tekst:

edit: oké het lijkt nog wel flink hoog te zijn, liggend aan hoe lang die beste man is: YouTube: Briljante oplossing of onveilige constructie? Zó laadt Klaas zijn te...

Persoonlijk vind ik de hefboom niet echt mooi voor het straatbeeld, maar ik vind het wel een oplossing met potentie - zeker als je geen kabelgoot kunt krijgen vanuit de gemeente. Daarbij lijkt hij mij nog wel wat laag te hangen.
In dit geval zal de discussie natuurlijk zijn dat deze bewoner al de hefboom heeft staan en niet wilt investeren in een kabelgoot. Ik snap hem, maar dat houd natuurlijk op geen enkele manier stand.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 23-03-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:26
Creatief. Keur het echter niet goed. Als er een afspraak was met de gemeente dan had de gemeente wel een bord geplaatst.

Binnenkort hoop ik ook met een kabelgootje bij mijn auto te kunnen. Auto staat op een openbare parkeerplaats. Ja natuurlijk heb ik graag die plek tot beschikking maar het is een openbare plek. Wil ik laden dan vraag ik het netjes of degene die dan op die plek staat even met me wilt ruilen van plek zodat ik kan laden. Ik ga uit van het goede in mijn buurtjes.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:53
Verboden de tuin in te rijden, maar alleen vanuit deze richting.

Zou er best rekening mee willen houden, maar als het de laatste parkeerplek is komt mijn auto er gewoon te staan.

Niet jouw grond? Niet jouw parkeerplek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Ik ben waarschijnlijk naïef, maar lees het bord als opmerking dat het geen publieke laadpaal is en je dus niet je auto er kan laden. Misschien teveel mensen die probeerden met hun laadpas te laden wat vervolgens niet werkte?
Edit: Of hun laadpaal staat semipubliek en dus teveel mensen die er kwamen laden.

[ Voor 15% gewijzigd door jouwheld op 20-05-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
True schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:57:
...wat een bewoner hier met dit absurde bordje duidelijk heeft gepoogd
Ohh... vreselijk! :'( Ik heb ook zo'n idioot hier in de buurt. Die heeft helemaal een laad-logo op de (publieke) parkeerplaats geschilderd. 8)7

Deze mensen snappen niet dat ze het hiermee voor de rest compleet verpesten.

(dat het om de paal gaat lijkt me sterk, want je ziet duidelijk een goot liggen, dus op de oprit laden is blijkbaar geen optie daar)

[ Voor 15% gewijzigd door TCMR op 20-05-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
jouwheld schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:43:
Ik ben waarschijnlijk naïef, maar lees het bord als opmerking dat het geen publieke laadpaal is en je dus niet je auto er kan laden. Misschien teveel mensen die probeerden met hun laadpas te laden wat vervolgens niet werkte?
Edit: Of hun laadpaal staat semipubliek en dus teveel mensen die er kwamen laden.
Ja bij nader inzien.

Zo zie je maar hoe een incorrecte toepassing van zelf geknutselde borden kan werken. Of niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Het hebben van een eigen oprit maakt het nog raadselachtiger. Je komt dan niet in aanmerking voor de laadkabelgootregeling van de gemeente, en waarom zou je het überhaupt willen, 2e auto misschien?
Ben eigenlijk wel benieuwd waar het is om eens op streetview te neuzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
@ASW1
@True heeft expliciet aangegeven graag geen herleidbare informatie hier te posten. In denk dat een streetview link dan ook een stap te ver zou gaan.

Overigens van mijn kant nog even wat (on)genoegen mbt recente laadervaringen:

Een Allego station (lees: 6 300kW zuilen, flink plein kleinere zuilen), waar 5 van de zuilen binnen twee minuten een foutmelding gooit. En de 6e geen 300 maar 50kW weet te bieden.

Je zou verwachten dat zoiets niet meer mogelijk is anno 2025. Zelfs in achterstandsland Duitsland. Het vervelendste is vooral de gebrekkige informatie. “Fout bij het laden”

Geen enkele indicatie waar het aan ligt. Defecte paal? Incompatibiliteit met mijn auto? Overbelasting van het netwerk? 300 meter verderop bij een haast identieke paal van Shell geen probleem, dus puur giswerk.

Maar wat doe je de volgende keer? Allego volledig mijden? Of toch een kans geven?

Verbeterde foutcodes zouden zeer helpen bij een dergelijke overweging. Zeker voor relatief nieuwe of weinig gebruikte zuilen, waar dus nog geen reviews voor zijn gemeld. De mijne was in ieder geval niet lovend. Zal wel een kwestie van tijd zijn voordat deze naar goed Google gebruik verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
TCMR schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:24:
[...]

Ohh... vreselijk! :'( Ik heb ook zo'n idioot hier in de buurt. Die heeft helemaal een laad-logo op de (publieke) parkeerplaats geschilderd. 8)7

Deze mensen snappen niet dat ze het hiermee voor de rest compleet verpesten.

(dat het om de paal gaat lijkt me sterk, want je ziet duidelijk een goot liggen, dus op de oprit laden is blijkbaar geen optie daar)
Is dit een gevalletje iedere gek heeft zn gebrek? Niemand die het telefoonnummer van de gemeente heeft? Valt dit anders niet onder "misdaad anoniem" 😈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Cid Highwind schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:00:
@ASW1
@True heeft expliciet aangegeven graag geen herleidbare informatie hier te posten. In denk dat een streetview link dan ook een stap te ver zou gaan.

Overigens van mijn kant nog even wat (on)genoegen mbt recente laadervaringen:

Een Allego station (lees: 6 300kW zuilen, flink plein kleinere zuilen), waar 5 van de zuilen binnen twee minuten een foutmelding gooit. En de 6e geen 300 maar 50kW weet te bieden.

Je zou verwachten dat zoiets niet meer mogelijk is anno 2025. Zelfs in achterstandsland Duitsland. Het vervelendste is vooral de gebrekkige informatie. “Fout bij het laden”

Geen enkele indicatie waar het aan ligt. Defecte paal? Incompatibiliteit met mijn auto? Overbelasting van het netwerk? 300 meter verderop bij een haast identieke paal van Shell geen probleem, dus puur giswerk.

Maar wat doe je de volgende keer? Allego volledig mijden? Of toch een kans geven?

Verbeterde foutcodes zouden zeer helpen bij een dergelijke overweging. Zeker voor relatief nieuwe of weinig gebruikte zuilen, waar dus nog geen reviews voor zijn gemeld. De mijne was in ieder geval niet lovend. Zal wel een kwestie van tijd zijn voordat deze naar goed Google gebruik verwijderd wordt.
Die Allego palen in Duitsland staan in mijn top 3. Nog nooit gedoe gehad en hoge snelheden. Ik denk dat je pech hebt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Azqi schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Die Allego palen in Duitsland staan in mijn top 3. Nog nooit gedoe gehad en hoge snelheden. Ik denk dat je pech hebt gehad.
Voor mij was het een eerste ervaring. Niet de beste dus. Ik zal ze nog eens een kans geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
Misschien stel ik deze vraag hier helemaal verkeerd, maar ben toch benieuwd naar ervaring van anderen;

Op 15 januari j.l. heeft de gekozen laadpaal leverancier een vergunning aan gevraagd voor een laadpaal in de omgeving van mijn woning (kan niet op eigen terrein laden helaas). Echter tot op de dag van vandaag heeft de gemeente nog steeds geen beslissing genomen.

Hoe lang duurt dit proces normaal?
Is het altijd zo extreem lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:11:
Misschien stel ik deze vraag hier helemaal verkeerd, maar ben toch benieuwd naar ervaring van anderen;

Op 15 januari j.l. heeft de gekozen laadpaal leverancier een vergunning aan gevraagd voor een laadpaal in de omgeving van mijn woning (kan niet op eigen terrein laden helaas). Echter tot op de dag van vandaag heeft de gemeente nog steeds geen beslissing genomen.

Ik heb geen eigen oprit. De gemeente is hier vanaf november 2022 al bezig met laadbeleid voor mensen zonder eigen oprit. De status nu? We zijn geen fl..... opgeschoten. Van belofte naar belofte ..... ons belastinggeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Ik heb geen eigen oprit. De gemeente is hier vanaf november 2022 al bezig met laadbeleid voor mensen zonder eigen oprit. De status nu? We zijn geen fl..... opgeschoten. Van belofte naar belofte ..... ons belastinggeld dus.
Nog erger dus!

Hier heeft de gemeente wel een beleid;
Klik op het logo van de aanbieder om uw aanvraag in te dienen.

De aanbieder dient de aanvraag daarna in bij ons. Wij toetsen de aanvraag aan de beleidsregels voor oplaadinfrastructuur en letten daarbij onder andere op spreiding over de gemeente, vindbaarheid, parkeerdruk in de omgeving en eventuele belemmeringen in het openbaar gebied. Na goedkeuring verstrekken we een vergunning en nemen we een verkeersbesluit.

Alleen op de site van de aanbieder staat dat dit ongeveer 4 tot 6 weken duurt, dan 6 weken wachten i.v.m. bezwaartermijn, vervolgens zou de paal binnen 6 weken geplaats worden en binnen 12 weken door de netbeheerder aangesloten worden.

Zelf wacht ik nu dus al 4,5 maand op alleen dat eerste besluit, daarna moet ik nog die bezwaartermijn door en de plaatsing/aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Is de aanmelding wel binnen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
Devke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:00:
Is de aanmelding wel binnen gekomen?
De gemeente heeft de aanvraag binnen gekregen, maar geeft aan dat ze op volgorde van binnenkomst er naar kijken.

Op zich is dat logisch natuurlijk, maar vind 4,5 maand wel extreem lang voor een aanvraag. De laadpaalaanbieder vind het zelf ook erg lang duren en heeft dit nog nooit mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:15:
[...]

De gemeente heeft de aanvraag binnen gekregen, maar geeft aan dat ze op volgorde van binnenkomst er naar kijken.

Op zich is dat logisch natuurlijk, maar vind 4,5 maand wel extreem lang voor een aanvraag. De laadpaalaanbieder vind het zelf ook erg lang duren en heeft dit nog nooit mee gemaakt.
Je bent niet de eerste waar het zo lang duurt. Ik schetste mijn verhaal net. Ik denk dat er nog meer van die zaken zijn. Belang van een Gemeente ligt niet bij dat laadpunt ben ik bang. Als je gaat bellen dan sturen ze je van het kastje naar de muur waarschijnlijk. Of dood doeners krijg je mee. Die ze gaan herhalen. Geld van de belastingbetaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:11:

Ik denk dat je hier: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 wellicht wat lotgenoten en/of ervaringsdeskundigen kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
True schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Ik denk dat je hier: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 wellicht wat lotgenoten en/of ervaringsdeskundigen kunt vinden.
Daar wou ik het eerst plaatsen, maar daar staat bij dat het meer een info topic is en dus niet bedoeld voor klagen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij als privé elektrische rijder blijft frustreren: de publieke laadtarieven zijn nog steeds een wildgroei. Geen regulering, geen maximumtarieven en dus ook geen zekerheid. Hoewel er in sommige regio’s sprake is van concessies, ontbreekt het aan landelijke of Europese regulering.

Ik rijd nu zo'n 2 jaar volledig elektrisch in een tweedehands Nissan Leaf. De afschrijving is fors, de verzekering werd na een jaar flink duurder. En nu is ook wegenbelasting ingevoerd: ik betaal sinds 2025 €21 per maand, vanaf 2026 zelfs €63. Er is wel een aangekondigde korting van 30 procent in plaats van 25 procent, maar dat scheelt hooguit €5 per maand. Geen echte verlichting dus.

Dus waar moet je het van hebben? Juist, redelijke laadtarieven. Alleen dán is elektrisch rijden echt voordeliger dan fossiel.

Sinds april rijd ik dagelijks van Heerlen naar Sittard, waar ik met plezier werk bij een supermarkt. Gelukkig kan ik in de wijk parkeren, waar een publieke Vattenfall laadpaal staat. Soms echt een uitkomst. Met een actieradius van ongeveer 250 kilometer haal ik het prima om vijf dagen per week op en neer te rijden. Maar alleen als ik betaalbare stroom kan laden.

Het wordt tijd dat de overheid paal en perk stelt aan deze ondoorzichtige en dure wirwar van laadtarieven. Omdat de laadtarieven in Europa nog steeds niet gereguleerd zijn, rij ik bewust niet meer dan de 250 kilometer die mijn Nissan Leaf aan actieradius biedt. En dat lukt alleen doordat ik een zuinige rijstijl hanteer. Bij Vattenfall in Limburg betaal ik €0,338 per kWh, maar in Zeeland rekenen publieke laadpalen soms tot wel €0,57 per kWh.

PS Ik begrijp dat veel Tweakers geen probleem hebben met het feit dat de laadtarieven niet gereguleerd zijn, en dat sommigen er zelfs commercieel voordeel uit halen via bijvoorbeeld een eigen website. Toch is het belangrijk om te beseffen dat niet iedereen over dezelfde intellectuele capaciteiten beschikt om dit voortdurend uit te zoeken. En zelfs als men zich eenmaal verdiept heeft in de materie, blijkt een half jaar later dat de tarieven alweer gewijzigd zijn.

Het steeds opnieuw aanvragen van laadpassen brengt bovendien privacyrisico’s met zich mee. Bij elke nieuwe aanbieder moeten opnieuw persoonsgegevens worden verstrekt. In de praktijk gebruik ik veel van die laadpassen nauwelijks. Het volstaat dat één van die bedrijven slachtoffer wordt van een datalek, en je persoonlijke gegevens liggen op straat. Bij gebruik van een debitkaart is het overhandigen van persoonsgegevens doorgaans niet nodig, wat dit risico aanzienlijk verkleint.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2025 16:22 . Reden: Nuance toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:51:
Het wordt tijd dat de overheid paal en perk stelt aan deze ondoorzichtige en dure wirwar van laadtarieven.
Zei nog nooit iemand. ;)

Maar serieus, ligt er ook aan welke regering er zit, ik zou zeggen stem wijs en wie weet.
En zelfs dan, maar voorlopig ontkom je er niet aan om je toch enigszins te verdiepen in de materie en vind ik je zin 'Toch is het belangrijk om te beseffen dat niet iedereen over dezelfde intellectuele capaciteiten beschikt om dit voortdurend uit te zoeken.' nogal over the top. Ook ik ben geen raketgeleerde, maar zo moeilijk is het nou ook weer niet. Dat sommigen dat niet leuk vinden, of gedoe, dat begrijp ik wel maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zjanzjak schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:33:
[...]
nogal over the top. Ook ik ben geen raketgeleerde, maar zo moeilijk is het nou ook weer niet. Dat sommigen dat niet leuk vinden, of gedoe, dat begrijp ik wel maar niet meer dan dat.
Ik begrijp dat het uitzoeken van laadtarieven voor veel mensen te overzien is, zeker als je er wat tijd in steekt. Toch is het goed om te erkennen dat dit niet voor iedereen even vanzelfsprekend is. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die minder vertrouwd zijn met digitale hulpmiddelen, of aan mensen met een disharmonisch intelligentieprofiel, die moeite kunnen hebben met het plannen en structureren van informatie. Dit zijn allemaal mensen die prima zelfstandig autorijden, maar voor wie het regelen van laadpassen en het bijhouden van wisselende tarieven wel een uitdaging kan zijn.

Daarnaast speelt voor veel mensen ook mee dat het gewoon vermoeiend is om dit soort zaken steeds opnieuw uit te moeten zoeken. Die voortdurende complexiteit kan ertoe leiden dat men uit gemak kiest voor alternatieven waarbij zaken zoals vervoer en kosten voorspelbaarder en overzichtelijker zijn geregeld, zoals bijvoorbeeld een pakketreis met Rail & Fly inbegrepen. Dit laatste geldt voor mij persoonlijk. Die behoefte aan overzicht heb ik nooit zo sterk ervaren toen ik nog een benzineauto reed.

In België geldt bijvoorbeeld een maximale literprijs: aanbieders mogen daaronder zitten, maar niet erboven. In Luxemburg wordt de benzineprijs zelfs door de overheid vastgesteld, waardoor je bij elk tankstation hetzelfde betaalt. Zulke maatregelen bestaan niet voor niets.

Een vergelijkbaar voorbeeld buiten de autowereld: in Nederland wordt maandelijks een deel van je loon apart gezet, zodat je in mei vakantiegeld ontvangt. Je zou kunnen zeggen: mensen kunnen dat toch ook zelf opzijzetten? Toch heeft de overheid ervoor gekozen om werknemers hierin te beschermen en het automatisch te regelen. Hetzelfde principe geldt ook bij brandstofregulering in landen als België. Het draait om bescherming van burgers en transparantie in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar.. waarom zou je dan die moeite erin stoppen?

Pak dan een ANWB pas waarmee je overal op CPO+X kan laden.
Ja, soms iets duurder. Maar wel makkelijk.

Doe de moeite of laad de moeite doen voor de paal bij jou in de straat.
Meeste auto dealers helpen daar echt wel mee. En anders je kleinzoon of kleindochter. De paal in de straat hoef je niet telkens opnieuw uit te zoeken. Daar heb je 90% van je laadbeurten. Die incidentele andere op de ANWB of andere willekeurige en klaar.

Wil je altijd de goedkoopste is het meer moeite. Altijd het goedkoopste tankstation vinden kost ook meer moeite. Maar er staan genoeg mensen langs de snelweg te tanken tegen debiele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je punt over gemak, maar ik denk dat we er inhoudelijk anders in staan. Ook bij de ANWB-laadpas zijn er namelijk kosten: een abonnement van € 3,99 per maand of een starttarief van € 0,69 per sessie. Voor wie niet regelmatig laadt, is dat niet per se voordelig.

Zelf had ik onlangs een ervaring met de Pcard+ bij Brussels Airport. Volgens de website van Interparking zouden er geen start- of connectiekosten zijn, enkel € 0,55 per kWh. Ik laadde 2,95 kWh en verwachtte € 1,62 te betalen, maar kreeg € 2,02 in rekening gebracht door extra activatiekosten. De afhandeling hiervan duurde anderhalve maand en de terugbetaling van € 0,40 laat nog steeds op zich wachten. De kosten stonden wel in de app vermeld, maar die is in Nederland niet beschikbaar, terwijl je de pas hier wel kunt aanvragen. Dat maakt het voor gebruikers onnodig lastig.

Als de ANWB-pas sinds maart 2025 inderdaad het CPO-tarief rekent, is dat een verbetering. In het verleden was het tarief rond de € 0,50 per kWh, waardoor ik zelf voor een alternatief heb gekozen. Met mijn Vattenfall InCharge-pas betaal ik € 0,338 per kWh, wat op de lange termijn voordeliger uitpakt.

Ik ben daarnaast van mening dat het laden eenvoudiger en transparanter moet. Laadtarieven zouden zichtbaar op de paal vermeld moeten worden, en afrekenen zou gewoon met pin of creditcard moeten kunnen. Een goed voorbeeld is Aldi Süd in Duitsland, waar je € 0,29 per kWh betaalt bij AC-laders met een gewone bankpas. Gebruik je bijvoorbeeld Elektroverse zonder de tarieven vooraf te controleren, dan betaal je € 0,57 per kWh plus € 1,20 starttarief. Bij EcoTap met de LMS-laadpas loopt het starttarief zelfs op tot € 1,49.

De nieuwste laadpalen van Vattenfall lijken al voorbereid op tariefweergave via een display. Bij een nieuwe paal tegenover een basisschool bij mij in de buurt toont de app een tarief van € 0,4495 per kWh, terwijl oudere Vattenfall-palen in Limburg en Brabant doorgaans € 0,338 per kWh rekenen. Of dit tarief ook daadwerkelijk op het scherm staat, weet ik niet zeker. Er stonden op dat moment auto’s met verbrandingsmotor geparkeerd, terwijl ik mijn dochter van school haalde.

Juist in zulke situaties zou zichtbare tariefinformatie op de paal zorgen voor meer duidelijkheid en betere keuzes voor gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar dan gaat men klagen dat het tarief op de paal afwijkt van wat ze betalen omdat ze een andere pas gebruiken.

Creditcard betalingen zijn vanaf 2028 (dacht ik, kan een andere datum zijn) verplicht op snelladers.

Als er nu bedacht zou worden om dat op elke paal te doen betekent dat elke paal in het hele land vervangen moet worden.
Ik kan vast beloven dat dat niet gaat helpen in het betaalbaarder maken van laden.

Ja, een ANWB pas rekent starttarief. Maar je maakt het wel simpel. Net als dat de Shell langs de A2 simpel is. Wel 50ct duurder dan als je op een industrieterrein gaat zoeken.

En ja, een tankstation toont prijzen per liter. Maar afhankelijk van voordeelpas of tankpas of creditcard kan dat ook een andere prijs zijn.

Voordat de eerste paal in dit land geplaatst werd had de politiek erover moeten nadenken en beleid op moeten maken. Dat is nu rijkelijk laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Dennis1812 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:15:
Maar dan gaat men klagen dat het tarief op de paal afwijkt van wat ze betalen omdat ze een andere pas gebruiken.

Creditcard betalingen zijn vanaf 2028 (dacht ik, kan een andere datum zijn) verplicht op snelladers.

Als er nu bedacht zou worden om dat op elke paal te doen betekent dat elke paal in het hele land vervangen moet worden.
Ik kan vast beloven dat dat niet gaat helpen in het betaalbaarder maken van laden.

Ja, een ANWB pas rekent starttarief. Maar je maakt het wel simpel. Net als dat de Shell langs de A2 simpel is. Wel 50ct duurder dan als je op een industrieterrein gaat zoeken.

En ja, een tankstation toont prijzen per liter. Maar afhankelijk van voordeelpas of tankpas of creditcard kan dat ook een andere prijs zijn.

Voordat de eerste paal in dit land geplaatst werd had de politiek erover moeten nadenken en beleid op moeten maken. Dat is nu rijkelijk laat.
Is dat laatste niet inherent aan de politiek? 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:13:
Denk bijvoorbeeld aan ouderen die minder vertrouwd zijn met digitale hulpmiddelen, of aan mensen met een disharmonisch intelligentieprofiel, die moeite kunnen hebben met het plannen en structureren van informatie.
Sorry hoor maar, een gezegde... met spijkers, en laag water.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:13:
Daarnaast speelt voor veel mensen ook mee dat het gewoon vermoeiend is om dit soort zaken steeds opnieuw uit te moeten zoeken. Die voortdurende complexiteit kan ertoe leiden dat men uit gemak kiest voor alternatieven waarbij zaken zoals vervoer en kosten voorspelbaarder en overzichtelijker zijn geregeld, zoals bijvoorbeeld een pakketreis met Rail & Fly inbegrepen.
Complexiteit? Kom op. Het is echt geen hogere wiskunde. Ja, je zal er wat tijd in moeten steken, dat iemand dat als vermoeiend kwalificeert zegt ook wat over de persoon. Soms zie ik het zelfs als een soort van onwelwillendheid. Het blijven verwijzen naar vroeger, naar tanken met benzine/diesel etc., tijden veranderen nu eenmaal, je kan er in mee maar dat hoeft natuurlijk niet. Kom alleen niet met non-redenen aan.

Dat er ongenoegen is snap ik maar al te goed, vandaar ook dit topic maar we kunnen ook overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dennis1812 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:15:

Zie: https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32023R1804 het is vanaf 1 januari 2027.

Maar voor @Verwijderd let ook op: 'Artikel 5 Laadinfrastructuur'
"3. De prijzen die exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten in rekening brengen, zijn redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend. Exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten maken via de in rekening gebrachte prijzen geen onderscheid tussen eindgebruikers en aanbieders van mobiliteitsdiensten of tussen verschillende aanbieders van mobiliteitsdiensten. Niettemin kan het prijsniveau worden gedifferentieerd, maar enkel indien zulks op evenredige wijze gebeurt en objectief gerechtvaardigd is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:11:
[...]

Zie: https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32023R1804 het is vanaf 1 januari 2027.

Maar voor @Verwijderd let ook op: 'Artikel 5 Laadinfrastructuur'
"3. De prijzen die exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten in rekening brengen, zijn redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend. Exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten maken via de in rekening gebrachte prijzen geen onderscheid tussen eindgebruikers en aanbieders van mobiliteitsdiensten of tussen verschillende aanbieders van mobiliteitsdiensten. Niettemin kan het prijsniveau worden gedifferentieerd, maar enkel indien zulks op evenredige wijze gebeurt en objectief gerechtvaardigd is."
Eerlijk gezegd vond ik de formulering van dit stuk best lastig te begrijpen. Het is vrij juridisch en ingewikkeld geschreven. Daarom heb ik AI ingeschakeld om het in begrijpelijkere taal uitgelegd te krijgen. Ik schaam me daar niet voor want ik vind het juist belangrijk om goed te begrijpen waar het over gaat.

Exploitanten van openbare laadpunten (voor elektrische auto's) moeten duidelijke, eerlijke en goed te vergelijken prijzen rekenen.
Ze mogen geen oneerlijke prijsverschillen maken tussen gewone gebruikers en bedrijven die mobiliteitsdiensten aanbieden (zoals leasemaatschappijen of laadpassen).

Prijsverschillen mogen alleen als daar een goede reden voor is (bijvoorbeeld: op een drukke plek mag het duurder zijn dan ergens waar bijna niemand komt), en de verschillen moeten eerlijk en proportioneel blijven.

Kort gezegd:
➡️ Iedereen moet een eerlijke, duidelijke prijs krijgen, of je nu een particulier bent of een bedrijf.
➡️ Verschillen in prijs mogen alleen als ze goed uit te leggen zijn (bijvoorbeeld op basis van tijd, locatie of gebruik).

Dus begrijp ik het goed dat laadpassen aan banden gelegd gaan worden vanaf 1 januari 2027? Want op dit moment moet ik bijvoorbeeld een beetje jokken tegen een website om als Limburger te kunnen profiteren van bijvoorbeeld de Zuid-Holland-laadpas. In mijn ogen is dat oneerlijk, want zo ontstaan er laadtarieven op basis van waar iemand woont of werkt.

Ik werkte zogenaamd bij de IKEA in Delft: ze vroegen niet specifiek bij welke werkgever, maar het adres moest wel in de regio Zuid-Holland liggen. Die laadpas heb ik al een paar keer gebruikt, bijvoorbeeld toen ik vrienden in Zuid-Holland bezocht. Het liefst had ik echter gehad dat ik zonder omslachtige procedures gewoon hetzelfde laadtarief zou krijgen wanneer ik mijn Vattenfall InCharge-laadpas gebruik of pinpas.

In Duitsland doen ze dat trouwens ook: woon je in een bepaalde regio en neem je daar energie af van een lokale energieleverancier? Dan kun je een goedkoper laadtarief krijgen bij de laadpalen van die leverancier. Dat is ergens ook oneerlijk... voor mij als Nederlander is het namelijk onmogelijk om stroom af te nemen van bijvoorbeeld Köln Stadtwerke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk betwijfel ik of het zoon vaart gaat lopen.

Ik zie best de lokale passen verboden worden en dus toegankelijk voor iedereen.
Maar of het vervolgens de tarieven ten goede komt ben ik bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mstuniek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:32:
Karma.

Tja niet zo gek he de plaats voor een ander innemen die ook graag laad.

731 euro: 4,5 dagen aan de lader in een parkeergarage in een Oostenrijks skidorp
719 euro: 2,5 week aan de lader bij Disneyland Parijs
489 euro: 3 dagen aan de lader in een Oostenrijkse parkeergarage
525 euro: 6,5 dagen aan de lader onder een hotel in Düsseldorf
191 euro: 4 dagen aan de lader bij Hof van Saksen (NL)
Dit hoort eigenlijk in dit draadje: ik noem dit geen karma hoor.

Neem Düsseldorf als voorbeeld. Als het Ordnungsamt daar elke dag langskomt omdat je fout geparkeerd staat, maar ze geen reden zien om je auto weg te slepen, dan krijg je simpelweg elke dag een boete. Die bedraagt € 38,50 per dag.

Vroeger was dat slechts € 15, waardoor fout parkeren goedkoper was dan parkeren in een parkeergarage. Maar goed, na zeven dagen ben je dus al € 269,50 kwijt. Kijkend naar het bedrag dat jij in je post noemt, zou een wegsleepactie nog goedkoper zijn geweest.

Ik vind dit dan ook geen karma, maar gewoon abzocke.

PS: Ik moet een beetje oppassen met wat ik over Oostenrijk zeg, want als Oostenrijkse staatsburger loop ik nog steeds het risico opgeroepen te worden voor de dienstplicht... 😅

Wat mij betreft zou in dit soort situaties de teller niet eindeloos moeten blijven doorlopen, maar zou een auto na verloop van tijd gewoon weggesleept moeten worden, net als bij foutparkeren. Ik vraag me ook af of deze kosten juridisch wel als redelijk te bestempelen zijn. Als je fout geparkeerd staat, kost het je doorgaans ook geen honderden euro’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DbICY4rMajuZLTYlZHptllESpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCuQxah93lWSrSoZTvamX9g7.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen komen dit soort figuren er gewoon mee weg. Want het blokkeringstarief bij laadpalen geldt alleen zolang een auto ook daadwerkelijk is aangesloten. Vanmorgen werd ik overigens nog teruggebeld door de handhaving, volgens hen wordt er wél gehandhaafd.

Maar ik had die auto gisteren om 12:00 al gemeld bij de handhaving, en pas vanmorgen kwamen ze kijken. Het was bovendien al de derde keer dat deze specifieke Volkswagen daar fout geparkeerd stond. De vorige keer had ik gebeld in plaats van een melding gedaan, en toen werd me verteld dat het direct aan de meldkamer werd doorgegeven.

Maar als ik 14 045 bel, krijg ik gewoon de gemeente aan de lijn. En die doet uiteindelijk exact hetzelfde als wat ik via het meldingsformulier al heb gedaan. Buiten openingstijden is het bovendien niet eens mogelijk om handhaving telefonisch te bereiken.

Wat die mevrouw van handhaving dus beweerde, lijkt me niet helemaal juist. Ik heb in ieder geval nog nooit rechtstreeks contact gehad met de meldkamer van de handhaving. Vroeger stonden er nog 06-nummers van de wijk-BOA’s online, maar tegenwoordig alleen nog e-mailadressen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Eerlijk gezegd vond ik de formulering van dit stuk best lastig te begrijpen. Het is vrij juridisch en ingewikkeld geschreven. Daarom heb ik AI ingeschakeld om het in begrijpelijkere taal uitgelegd te krijgen. Ik schaam me daar niet voor want ik vind het juist belangrijk om goed te begrijpen waar het over gaat.

Exploitanten van openbare laadpunten (voor elektrische auto's) moeten duidelijke, eerlijke en goed te vergelijken prijzen rekenen.
Ze mogen geen oneerlijke prijsverschillen maken tussen gewone gebruikers en bedrijven die mobiliteitsdiensten aanbieden (zoals leasemaatschappijen of laadpassen).

Prijsverschillen mogen alleen als daar een goede reden voor is (bijvoorbeeld: op een drukke plek mag het duurder zijn dan ergens waar bijna niemand komt), en de verschillen moeten eerlijk en proportioneel blijven.

Kort gezegd:
➡️ Iedereen moet een eerlijke, duidelijke prijs krijgen, of je nu een particulier bent of een bedrijf.
➡️ Verschillen in prijs mogen alleen als ze goed uit te leggen zijn (bijvoorbeeld op basis van tijd, locatie of gebruik).

Dus begrijp ik het goed dat laadpassen aan banden gelegd gaan worden vanaf 1 januari 2027? Want op dit moment moet ik bijvoorbeeld een beetje jokken tegen een website om als Limburger te kunnen profiteren van bijvoorbeeld de Zuid-Holland-laadpas. In mijn ogen is dat oneerlijk, want zo ontstaan er laadtarieven op basis van waar iemand woont of werkt.

Ik werkte zogenaamd bij de IKEA in Delft: ze vroegen niet specifiek bij welke werkgever, maar het adres moest wel in de regio Zuid-Holland liggen. Die laadpas heb ik al een paar keer gebruikt, bijvoorbeeld toen ik vrienden in Zuid-Holland bezocht. Het liefst had ik echter gehad dat ik zonder omslachtige procedures gewoon hetzelfde laadtarief zou krijgen wanneer ik mijn Vattenfall InCharge-laadpas gebruik of pinpas.

In Duitsland doen ze dat trouwens ook: woon je in een bepaalde regio en neem je daar energie af van een lokale energieleverancier? Dan kun je een goedkoper laadtarief krijgen bij de laadpalen van die leverancier. Dat is ergens ook oneerlijk... voor mij als Nederlander is het namelijk onmogelijk om stroom af te nemen van bijvoorbeeld Köln Stadtwerke.
Als de overheid mensen in een EV willen krijgen moeten ze gewoon voor maximum prijzen en duidelijkheid bij alle laadpalen zorgen.

Zelf heb ik een eigen laadpaal en maak ik nauwelijks gebruik van openbaar laden (en ga alleen maar bij een laadpaal staan als ik echt moet laden), maar als ik van openbaar laden afhankelijk was, had ik nooit een EV gekocht.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hoe lang vinden jullie dat iemand mag staan laadkleven met een volgeladen auto bij een laadplek met zo'n bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvoS2t5ZQ5r2uvd3JNeplJrM-nc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nAZzbMolkvM82U5zs1wZiscO.png?f=user_large
al dan niet met onderbord met één of twee pijlen

Voordat je er handhaving voor mag bellen? Puur vanuit je eigen gevoel dus niet 1 minuut nadat het target SoC bereikt is*, maar wat vinden jullie acceptabel - sprekend over overdag waarbij de target SoC al in ieder geval voor 12.00u bereikt is?

*want je mag er alleen parkeren om te laden en dus moet je officieel de auto verplaatsen wanneer je target SoC bereikt is en je niet meer aan het laden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:12
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:15:
Hoe lang vinden jullie dat iemand mag staan laadkleven met een volgeladen auto bij een laadplek met zo'n bord:
[Afbeelding]

Voordat je er handhaving voor mag bellen? Puur vanuit je eigen gevoel dus niet 1 minuut nadat het target SoC bereikt is*, maar wat vinden jullie acceptabel - sprekend over overdag waarbij de target SoC al in ieder geval voor 12.00u bereikt is?

*want je mag er alleen parkeren om te laden en dus moet je officieel de auto verplaatsen wanneer je target SoC bereikt is en je niet meer aan het laden bent.
Tussen 09:00-20:00 zou ik zeggen binnen twee uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
[Afbeelding]

Ik ben zelf een EV rijder. Wil je een eerlijk antwoord? Vol is gewoon direct weghalen. Bij een benzine auto ga je toch ook niet nog een half uur parkeren bij pompnr 5. Nu laden we thuis, maar openbaar heb ik hem altijd direct opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
In dit geval staat die volgens https://chargefinder.com/ aan de paal sinds ~04.00. Dus dan vind ik dat ze nog wel wat marge hebben gedurende de dag om de auto te verplaatsen. Wat jammer is, is dat deze locatie een dubbele paal betreft met één E8c bord met onderbord met pijl voor één parkeervak i.p.v. twee. Daarbij zijn het (zoals vaak) de eerste twee vakken op de parkeerplaats, het eerste vak zonder geldigheid van het bord (vanwege het onderbord met pijl), maar wel aan de laadpaal aangrenzend.
In theorie kun je dus het eerste vak pakken en laadpaalkleven zonder dat er tegen kan worden opgetreden (anders dan laadboetes/kleefboetes via de laadtarieven).

Daarbij komt ook nog eens dat de gemeente in kwestie een onderbord met dubbele pijl pas plaatst bij een bepaalde afname van stroom per jaar. Indirect is blokkeren dus ook blokkeren voor meer laadmogelijkheden voor EVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Handhaving doet in de praktijk vaak weinig: er wordt misschien één keer in de zoveel tijd (bij wijze van spreken eens per maand) gecontroleerd. Bovendien is deze vorm van ‘laadpaalkleven’ lastig te handhaven. Het is namelijk niet altijd duidelijk of iemand bewust te lang geparkeerd staat of dat er een technisch probleem is. Denk bijvoorbeeld aan een laadpaal die in storing is gevallen, of een mislukte authenticatie waarbij de gebruiker dacht dat hij aan het laden was, terwijl zijn laadpas in werkelijkheid niet werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:17
[Afbeelding]

Nadat je handhaving gebeld hebt duurt het wel ff voordat er iemand langs komt (als dat überhaupt al gebeurd). Dus je kunt direct bellen wat mij betreft.

Maar ik doe de moeite niet, dan zoek ik wel een andere laadpaal.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Handhaving doet in de praktijk vaak weinig: er wordt misschien één keer in de zoveel tijd (bij wijze van spreken eens per maand) gecontroleerd. Bovendien is deze vorm van ‘laadpaalkleven’ lastig te handhaven. Het is namelijk niet altijd duidelijk of iemand bewust te lang geparkeerd staat of dat er een technisch probleem is. Denk bijvoorbeeld aan een laadpaal die in storing is gevallen, of een mislukte authenticatie waarbij de gebruiker dacht dat hij aan het laden was, terwijl zijn laadpas in werkelijkheid niet werkte.
Op een laadpaal is een blauw niet knipperend lampje te zien. Dit betekent dat het laden is afgerond. Dat kan handhaving gewoon zien gebaseerd op de tekst die op de laadpaal staat.
Dit is overigens ook in een woonwijk, m.u.v. mindervalide plekken hemelsbreed 3 kilometer van enige blauwe zone en/of parkeertarief - handhaving komt hier uit henzelf nooit om te controleren. En als ik eerlijk ben zou dat ook zonde van de gemeentebelasting vinden. Laat ze komen opdraven bij verzoeken niet als er geen haan naar kraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Nadat je handhaving gebeld hebt duurt het wel ff voordat er iemand langs komt (als dat überhaupt al gebeurd). Dus je kunt direct bellen wat mij betreft.

Maar ik doe de moeite niet, dan zoek ik wel een andere laadpaal.
Niet echt praktisch mogelijk, de twee andere dichtstbijzijnde laadpalen zijn op 12 en 13 minuten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09
[Afbeelding]

Het hangt er ook van af hoe druk het is. Als ik de enige verbonden auto ben in een rijtje van vier laadpalen laat ik mijn auto regelmatig langer staan. Als iemand dan handhaving belt vind ik dat wel een tikje benepen.
Als dit een laadplek is met één aansluiting, zonder andere plekken in de buurt, dan zou ik zeggen: geef de bestuurder redelijk de tijd om nadat deze de melding van de auto heeft gekregen dat de accu vol is, naar de laadplaats te lopen en de auto te verplaatsen. Een half uur of zo? Probleem is dat je als toevallige voorbijganger niet weet hoe lang de accu al vol is. Dan lijkt het me het redelijk van een toevallige voorbijganger te verlangen een half uurtje te wachten voordat handhaving gebeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Op een laadpaal is een blauw niet knipperend lampje te zien.
"Het zandlopertje is verraderlijk." Soms lijkt het alsof de auto gewoon begint te laden, maar springt hij na een paar seconden toch naar het zandlopertje terwijl er 0 kWh is bijgekomen. Je kunt er dus niet direct uit opmaken of de accu vol is of dat de laadpaal gewoon kuren heeft.

PS: bij wijze van grap zou je de auto dwars op de straat kunnen zetten, kabel uitrollen en de politie bellen dat er een voertuig hinderlijk geparkeerd staat. In werkelijkheid kies ik meestal gewoon een andere laadpaal, want ervaring leert dat handhaving bij dit soort meldingen zelden verschijnt.

Sinds corona lijkt dat alleen maar erger te zijn geworden. Destijds heb ik ze zelfs gebeld, omdat de mondkapjesplicht in de supermarkt waar ik werkte massaal werd genegeerd en mijn werkgever er niets tegen deed, terwijl het bedrijf bakken met geld verdiende.

Ik ben in principe team “strikt handhaven”, maar als meldingen structureel niets opleveren laat ik het erbij zitten en ga ik voor een praktische oplossing. Uiteindelijk wil je gewoon laden, niet procederen. En zeg nou zelf: de accu wordt er niet voller van als je je bloeddruk laat oplopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Of-Aaargh schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Het hangt er ook van af hoe druk het is. Als ik de enige verbonden auto ben in een rijtje van vier laadpalen laat ik mijn auto regelmatig langer staan. Als iemand dan handhaving belt vind ik dat wel een tikje benepen.
Als dit een laadplek is met één aansluiting, zonder andere plekken in de buurt, dan zou ik zeggen: geef de bestuurder redelijk de tijd om nadat deze de melding van de auto heeft gekregen dat de accu vol is, naar de laadplaats te lopen en de auto te verplaatsen. Een half uur of zo? Probleem is dat je als toevallige voorbijganger niet weet hoe lang de accu al vol is. Dan lijkt het me het redelijk van een toevallige voorbijganger te verlangen een half uurtje te wachten voordat handhaving gebeld wordt.
Nuance is wel, het is een 11kW paal, die volledig gebruikt kan worden qua snelheid het is een Tesla M3 dus die kan ook 11kW pakken. Hij hing er om 12.00u al meer dan 8,5u aan dus is die echt wel op target SoC. Inmiddels zijn we 5 uur verder en hij staat er nog steeds. Dat is wel gewoon luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Hier in de straat hebben (of hadden?) wij een notoire laadpaalklever met een taxibusje waar ik eerder over schreef. Het is hier file parkeren en de eerste twee parkeerplaatsen zijn bestemd voor laden van EV's.
De derde parkeerplaats staat steevast dezelfde ICE, daar wordt in gereden maar deze wordt iedere keer op zowat de centimeter nauwkeurig met de achterbumper net voorbij het begin van het parkeervak neergezet.
Daarmee zijn de twee EV laadplekken als het ware afgeschermd of beperkt in beschikbare ruimte tot exact twee parkeerplaatsen. Als de taxibus er staat, meestal in het eerste vak, dan is de tweede parkeerplaats vrij krap. Dan is er nog een 'busje' van een installateur die ook regelmatig aan het laden is maar deze wordt keurig weggehaald binnen een half uur oid nadat het laden klaar is.
Deze bus is wat groter maar de monteur houdt rekening met de ICE op de derde parkeerplaats en staat met de achterwielen regelmatig in het 'grasperkje' voor de eerste parkeerplaats.
De twee busjes staan er nooit tegelijkertijd, dat past niet ivm de ICE op de derde parkeerplaats.
Waarom de ICE altijd op exact dezelfde parkeerplaats staat is mij een raadsel, het is schuin tegenover hun huis en daarmee iets verder lopen terwijl ze 99 van de 100 keer recht tegenover hun huis kunnen parkeren. Zou bijna denken dat het een soort van stil protest is tegen de laadpaal, geen idee wat het anders zou moeten zijn aangezien er ruim voldoende parkeerplaatsen zijn. Zou de ICE een paar meter of één parkeerplaats verder naar voren staan zouden beide busjes tegelijk kunnen laden.

@True Qua handhaving, ik bel ze helemaal niet maar dat heeft ook te maken met datgene wat ik gehoord heb van een buurtgenoot en dat ik vooralsnog niet mis gegrepen heb omdat er meer opties zijn en ik veel thuiswerk waardoor ik flexibel ben met laden. Haalde enige tijd geleden mijn auto weg op een vrijdagavond net nadat deze klaar was met laden, de taxibus stond er ook en was ook klaar met laden. Op dat moment liep er een stel voorbij en hoorde ik de man tegen de vrouw zeggen "de bewoner van de laadpaal is er ook weer eens"
We raakten aan de praat en deze man had al meerdere keren mis gegrepen, handhaving gebeld maar te horen gekregen dat de gemeente niks doet en het over laat aan de exploitant van de laadpaal.
Hij vroeg me of ik wist wie er in dat busje rijdt en het toeval wil dat die er in de verte aangelopen kwam over het fietspad samen met zijn partner en hun roedel honden waarbij standaard ook regelmatig het volledige fietspad geblokkeerd wordt. Daar komen ze net aangelopen heb ik gezegd en het er verder bij gelaten.
Ik ken die mensen op zich niet en het is een vooroordeel maar van wat ik zie heb ik ook weinig behoefte om ze te leren kennen en/of aan te spreken op blokkeren van de laadpaal.
Zaterdag rond het middaguur toen ik de hond ging uitlaten zag ik de taxibus wegrijden om elders te parkeren de rest van het weekend.
Heb het busje echter geruime tijd al niet meer gezien, mogelijk (school)vakantie maar voor m'n gevoel is het al langer dan dat.

Aan de ene kant denk ik lekker boeiend, er zijn mogelijkheden zat in de buurt en ik ben vanwege m'n werk dusdanig flexibel dat ik er eigenlijk geen last van heb. Aan de andere kant denk ik als er nog een paar anderen in de buurt EV gaan rijden en dit gedrag kopieren dan wordt de kans dat ik mis ga grijpen ineens een heel stuk groter en dan wordt het wel vervelend. Lopen omdat er geladen wordt is tot daar aan toe maar lopen omdat iemand te beroerd is om een auto te verplaatsen zou ik vrij snel zat worden.
Wat dat betreft kan ik gewoon niet begrijpen waarom je meerdere keren met je honden langs de laadpaal loopt, duidelijk kan zien dat het busje klaar is met laden (en mogelijk ook een melding krijgt in een app) en deze vervolgens gewoon vele uren laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[Afbeelding]

Uiteindelijk zowel maandag als dinsdag handhaving hierover geïnformeerd. De auto heeft er minimaal 32 uur gestaan zonder nog een kWh bij te laden en heeft al die tijd op een E8c plaats gestaan (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen). Van wat ik weet is handhaving niet langs geweest, maar ik sta ook niet met een verrekijker achter de gordijnen en loop er ook niet elk uur langs met de hond - toevallig wel dus meermaals gezien omdat ik langs deze laadplek ook de wijk uitrijd.

Met de APIs die beschikbaar zijn zou handhaving ook geautomatiseerd een melding kunnen krijgen wanneer een plek bijv. al 12 uur bezet is. Dat is zelfs met een 2 auto's op één 11 kW lader óf met een 1-fase lader op een 11 kW lader redelijk uit te te sluiten dat iemand nog actief aan het laden is - daarbij gaat handhaving natuurlijk alleen tijdens kantoortijd werken dus tikt dit ook al wel aan.
Ik verwacht dat je 95% van de false positives er dan al uit hebt én kunt handhaven op laadklevers, de niet ladende auto's op laadplekken pak je daar natuurlijk niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
[Afbeelding]

Lastig.

De onderbuik zegt boete na een kwartier. Slepen na 2 uur.
Maar wanneer je daar staat aangesloten en effectief parkeergeld betaalt, is het net wat genuanceerder. Je betaalt immers reeds een boete en twee keer bestraft worden voor hetzelfde vergrijp is niet toegestaan.

Dan dien je dus eerst na te gaan of die idle-fee dus als parkeergeld gezien dient te worden of niet. Daarnaast is het laten wegslepen een zware maatregel, is dit proportioneel wanneer het een paal betreft waar hooguit een phev bezitter melding heeft gedaan van het niet kunnen laden, terwijl die eigenlijk gewoon gefrustreerd is eventueel zijn geplande parkeerplek niet ter beschikking te hebben en even verder te moeten rijden?

Ik denk persoonlijk dat een rechtlijnige handhaving op dit vlak wel gewoon het beste is en dat idle fees niet als parkeergeld gezien mogen / kunnen / hoeven worden. Dus indien haalbaar: zie eerste zin. Er zal vast ooit ergens iemand zijn die door een medische noodsituatie niet tijdig bij de auto kon komen, daar lijkt me kwijtschelding / schadeloosstelling alsnog een schappelijk compromis na overhandiging van beleid, maar meer handhaving en discipline lijkt me wel nodig op dit vlak.

Ik snap sowieso niet waarom deze melding richting BOA/politie niet geautomatiseerd loopt voor gestempelde klevers. Voor foutparkeerders lijkt me een QR code op de zuil ook een vereenvoudiging zoals ik in Duitsland reeds zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:16
[Afbeelding]
Zou zeggen ongeveer 1 tot 2 uur?

Je gaat ook niet met een stopwatch naast je mobiel zitten als die in de lader zit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Cid Highwind schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Lastig.

De onderbuik zegt boete na een kwartier. Slepen na 2 uur.
Maar wanneer je daar staat aangesloten en effectief parkeergeld betaalt, is het net wat genuanceerder. Je betaalt immers reeds een boete en twee keer bestraft worden voor hetzelfde vergrijp is niet toegestaan.

Dan dien je dus eerst na te gaan of die idle-fee dus als parkeergeld gezien dient te worden of niet. Daarnaast is het laten wegslepen een zware maatregel, is dit proportioneel wanneer het een paal betreft waar hooguit een phev bezitter melding heeft gedaan van het niet kunnen laden, terwijl die eigenlijk gewoon gefrustreerd is eventueel zijn geplande parkeerplek niet ter beschikking te hebben en even verder te moeten rijden?

Ik denk persoonlijk dat een rechtlijnige handhaving op dit vlak wel gewoon het beste is en dat idle fees niet als parkeergeld gezien mogen / kunnen / hoeven worden. Dus indien haalbaar: zie eerste zin. Er zal vast ooit ergens iemand zijn die door een medische noodsituatie niet tijdig bij de auto kon komen, daar lijkt me kwijtschelding / schadeloosstelling alsnog een schappelijk compromis na overhandiging van beleid, maar meer handhaving en discipline lijkt me wel nodig op dit vlak.

Ik snap sowieso niet waarom deze melding richting BOA/politie niet geautomatiseerd loopt voor gestempelde klevers. Voor foutparkeerders lijkt me een QR code op de zuil ook een vereenvoudiging zoals ik in Duitsland reeds zie.
Je doet de aanname dat je hier parkeergeld moet betalen, dat is incorrect. Je doet de aanname dat er een idle-fee is. Daarnaast is de idle-fee iets tussen jou en de laadpaalaanbieder en niet iets omtrent de gemeenteregels m.b.t. parkeren op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Zou zeggen ongeveer 1 tot 2 uur?

Je gaat ook niet met een stopwatch naast je mobiel zitten als die in de lader zit.
Dat vind ik een matige vergelijking, je valt niemand lastig met je mobiel in een lader. Daarbij krijg je bij meeste EVs gewoon een melding wanneer de auto klaar is.

Vergelijk het dan met een huisgenoot die tijdens het spitsuur om 07.00u 20 minuten staat te douchen i.p.v. 5 minuten. Maar de vergelijking is sowieso lastig te maken denk ik.

In dit geval: aansluiten om 04.00u dan kom je dus laat thuis en loskoppelen na 8u om 12.00u is misschien wel wat vroeg. Maar op het moment dat er weer veel parkeerhandelingen zijn - vanaf 17.00u wil je eigenlijk wel dat die weer vrij is voor een ander die thuis komt van een werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@True Klopt. Heb je gelijk in. Hetgeen temeer aangeeft dat een rechtlijnige aanpak de beste manier is. Maar dan wel consequent en landelijk. Niet dat een Groninger in Utrecht wordt weggesleept op basis van regels die je dus eerst weer op de gemeentelijke website mag gaan raadplegen. Of op z’n minst anders middels een expliciete duiding op de betreffende paal.

Anders zet je de deur wijd open voor een lokaal handjeklap tussen sleepdienst met een goede gemeentelijke lobby en de gemeente zelf.

Wat betreft het 4 uur ‘‘s nachts thuiskomen en tot x uur laden: laten we eerst maar algemene regels vastleggen voordat er op dergelijke details wordt ingezoomd. Dit land gaat nog eens tenonder aan als z’n maatwerk. Je hebt rekening te houden met elkaar, dat geld niet alleen voor de leraar richting de nachtwerker, maar ook andersom. Mocht je je auto niet tijdig weg kunnen halen heb je ook gewoon de optie niet te laden, of te snelladen voor of na het parkeren. Dat kost je dan tien minuten extra, maar de hele wereld hoeft niet per se met jou als uitzonderingsgeval rekening te houden. Want anders verval je al heel snel in nog tig andere uitzonderingssituaties. Niet te handhaven dus.

En hoe groot is de kans dat iemand die om 4 uur thuis komt van z’n werk niet de gelegenheid krijgt om na opstaan even een uurtje of twee te kunnen stekkeren (22kWh) om weer naar het werk te kunnen rijden? Dat voldoet voor ruim 100km. Met een dergelijk werkschema lijkt het me verder eerder een vraag voor de ARBO dan voor een andere instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Cid Highwind schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:56:
@True Klopt. Heb je gelijk in. Hetgeen temeer aangeeft dat een rechtlijnige aanpak de beste manier is. Maar dan wel consequent en landelijk. Niet dat een Groninger in Utrecht wordt weggesleept op basis van regels die je dus eerst weer op de gemeentelijke website mag gaan raadplegen. Of op z’n minst anders middels een expliciete duiding op de betreffende paal.

Anders zet je de deur wijd open voor een lokaal handjeklap tussen sleepdienst met een goede gemeentelijke lobby en de gemeente zelf.

Wat betreft het 4 uur ‘‘s nachts thuiskomen en tot x uur laden: laten we eerst maar algemene regels vastleggen voordat er op dergelijke details wordt ingezoomd. Dit land gaat nog eens tenonder aan als z’n maatwerk. Je hebt rekening te houden met elkaar, dat geld niet alleen voor de leraar richting de nachtwerker, maar ook andersom. Mocht je je auto niet tijdig weg kunnen halen heb je ook gewoon de optie niet te laden, of te snelladen voor of na het parkeren. Dat kost je dan tien minuten extra, maar de hele wereld hoeft niet per se met jou als uitzonderingsgeval rekening te houden. Want anders verval je al heel snel in nog tig andere uitzonderingssituaties. Niet te handhaven dus.

En hoe groot is de kans dat iemand die om 4 uur thuis komt van z’n werk niet de gelegenheid krijgt om na opstaan even een uurtje of twee te kunnen stekkeren (22kWh) om weer naar het werk te kunnen rijden? Dat voldoet voor ruim 100km. Met een dergelijk werkschema lijkt het me verder eerder een vraag voor de ARBO dan voor een andere instantie.
Maar als ik wakker wordt na mijn nachtdienst vraagt de gemeente om niet teveel stroom te gebruiken omdat het net vol zit.
Of hangt die leraar/kantoor werker eraan.

Ik haal hem op als ik wakker ben en ga er echt geen wekker voor zetten. Er zit geen kleef tarief op en in de buurt staan genoeg palen voor de kantoormensen.
Het is een keer goed hoor. Ik werk nou eenmaal gekke tijden.

Snelladen kan de auto niet. En daarnaast ga ik na een nachtdienst naar huis om te slapen. En niet ergens een kwartier wachten omdat mijn buurman de kantoor meneer misschien wel wil laden.
Hij kan toch ook snelladen? Hij werkt gewoon overdag.
Of kan de auto gewoon weg doen en thuis werken. Met corona kon 90% dat ook prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Cid Highwind schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:56:

Hoe zo landelijke aanpak?
Het bord is: 'Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen", dus als je dat niet doet kun je een boete verwachten - dat is landelijke aanpak. Dat de handhaving de ene keer frequenter is dan de andere keer vind ik niet raar. Hier in het oosten is het (volgens mij net zoals in de randstad) boete voor foutparkeren/niet betalen slepen als je in de weg staat. Als je gewoon in een vak staat is het dus een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dennis1812 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Maar als ik wakker wordt na mijn nachtdienst vraagt de gemeente om niet teveel stroom te gebruiken omdat het net vol zit.
Of hangt die leraar/kantoor werker eraan.

Ik haal hem op als ik wakker ben en ga er echt geen wekker voor zetten. Er zit geen kleef tarief op en in de buurt staan genoeg palen voor de kantoormensen.
Het is een keer goed hoor. Ik werk nou eenmaal gekke tijden.

Snelladen kan de auto niet. En daarnaast ga ik na een nachtdienst naar huis om te slapen. En niet ergens een kwartier wachten omdat mijn buurman de kantoor meneer misschien wel wil laden.
Hij kan toch ook snelladen? Hij werkt gewoon overdag.
Of kan de auto gewoon weg doen en thuis werken. Met corona kon 90% dat ook prima..
Ik snap het sentiment. Maar zo kan iedereen weer z’n uitzonderingen bedenken. Als je zo afhankelijk bent van je auto voor je werk, mag er dan ook niet verwacht worden dat je iets ter beschikking hebt wat aan de eisen voldoet? Dus met een accu groot genoeg of met snellaadmogelijkheden? Of laadgelegenheid op locatie indien die vast is en vooral de tijden variabel zijn?

Overigens, zolang de auto laadt, geen enkel probleem. Maar wanneer die daar enkel geparkeerd staat is er geen enkel verschil tussen jouw situatie en auto en tussen die van degene met een brandstof model die na de nachtdienst thuiskomt en hem op een laadplek zonder te laden, omdat het de laatste plek is en ook deze persoon behoefte heeft aan z’n bed.

Maar een ontheffingsmodel voor uitzonderlijke gevallen, lijkt me geen geen verkeerd idee als er aan de andere kant strengere en snellere handhaving dient te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
True schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Het bord is: 'Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen", dus als je dat niet doet kun je een boete verwachten - dat is landelijke aanpak. Dat de handhaving de ene keer frequenter is dan de andere keer vind ik niet raar. Hier in het oosten is het (volgens mij net zoals in de randstad) boete voor foutparkeren/niet betalen slepen als je in de weg staat. Als je gewoon in een vak staat is het dus een boete.
Dat laatste is hier natuurlijk wel een interessante discussie. “In de weg staan” betekent in de regel hinder veroorzaken. Daar is hier ook sprake van. Is er toevallig precedent op het gebied van wat als redelijk wordt geacht?

• hoevenpe
True schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:25:
Dat vind ik een matige vergelijking, je valt niemand lastig met je mobiel in een lader. Daarbij krijg je bij meeste EVs gewoon een melding wanneer de auto klaar is.

Vergelijk het dan met een huisgenoot die tijdens het spitsuur om 07.00u 20 minuten staat te douchen i.p.v. 5 minuten. Maar de vergelijking is sowieso lastig te maken denk ik.
Het verschil is dat die douchende huisgenoot daadwerkelijk op dezelfde fysieke plek is, stoppen is niets anders dan de kraan dicht doen.

Heb zelf geen EV, maar als ik hem zou opladen blijf ik daar niet constant naast staan. Dan ga je in de buurt wat anders doen: winkelen, eten, museum bezoeken of thuis gewoon slapen. Dan kan je binnen een marge van 1-2 uur inschatten hoe laat je terug bent, maar op het moment dat het piepje van de app gaat terughollen en het toetje laten staan of je vrouw achterlaten in een pashokje gaat hier niet gewaardeerd worden... :P

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hoevenpe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:15:
[...]

Het verschil is dat die douchende huisgenoot daadwerkelijk op dezelfde fysieke plek is, stoppen is niets anders dan de kraan dicht doen.

Heb zelf geen EV, maar als ik hem zou opladen blijf ik daar niet constant naast staan. Dan ga je in de buurt wat anders doen: winkelen, eten, museum bezoeken of thuis gewoon slapen. Dan kan je binnen een marge van 1-2 uur inschatten hoe laat je terug bent, maar op het moment dat het piepje van de app gaat terughollen en het toetje laten staan of je vrouw achterlaten in een pashokje gaat hier niet gewaardeerd worden... :P
We hebben het hier over een laadpaal in een woonwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
True schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 01:23:
We hebben het hier over een laadpaal in een woonwijk.
Dan moet je het gewoon onderling oplossen lijkt me, maak een appgroep met alle EV bezitters en spreek elkaar direct aan. Veel beter dan gelijk dreigen met sleepwagens, ook al levert dat waarschijnlijk mooie TV met Mr. Frank Visser op... ;)

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
True schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

De hogeraad is het duidelijk niet met je eens. Als de auto wordt geparkeerd met het doel om te laden. (wat het bord aangeeft) dan mag deze er rustig 3 weken staan. Mits deze natuurlijk is aangesloten en in eerste instantie wel is gaan laden. https://www.hogeraad.nl/a...loten-laadpaal-opgeladen/
Alhoewel deze zaak ging over de parkeer belasting is in het oordeel van de hogeraad duidelijk te lezen dat er alleen wordt gekeken naar het doel van het parkeren, en niet naar wat er na x uur gebeurt.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Pagina: 1 2 Laatste