Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Mwoah, ik had iets gevraagd in de trant van 'joh, ben je bang dat er krassen op je deur komen van de wagen naast je?' met een lach er achteraan. Als dan anders blijkt dan, op positieve manier gezegd dattie beter kan aanschuiven zodat 1 plek niet onnodig extra bezet worden. Aan de andere kant... als het totaal niet druk zou zijn dan haal ik mijn schouders er bij op.True schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:59:
Dan heb je het dus echt niet begrepen.
Laat me raden.D.deJong schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:44:
[...]
Ik zie het probleem niet. De kabels van Tesla zijn nou eenmaal erg kort en zitten vaak verkeerd voor niet Tesla.
Eerst geparkeerd en de V1 geprobeerd. 'verhip de kabel is te kort'.
Daarna: 'Nou dan die andere maar'
Er was geen bestuurder aanwezig. En als die er wel was had ik hem het uitgelegd, de plekken zijn ruim en je maakt andere EV rijders het er moeilijker mee.Zjanzjak schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:58:
[...]
Mwoah, ik had iets gevraagd in de trant van 'joh, ben je bang dat er krassen op je deur komen van de wagen naast je?' met een lach er achteraan. Als dan anders blijkt dan, op positieve manier gezegd dattie beter kan aanschuiven zodat 1 plek niet onnodig extra bezet worden. Aan de andere kant... als het totaal niet druk zou zijn dan haal ik mijn schouders er bij op.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De andere ev rijders kunnen natuurlijk niet op 1 van de andere tig beschikbare laadplekken gaan staan.True schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:44:
[...]
Er was geen bestuurder aanwezig. En als die er wel was had ik hem het uitgelegd, de plekken zijn ruim en je maakt andere EV rijders het er moeilijker mee.
Nee, het is het eind van de wereld en het moet meteen online gepost worden. Sneu.
En blur de volgende keer even de kentekens.
[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 21-12-2025 12:02 ]
Ik denk dat deze Skoda-rijder ergens gehoord had dat het etiquette bij de SuC's is om er, als er plaats genoeg is, telkens een lege plek tussen te laten. Alleen niet helemaal begrepen welke charger ie dan moest pakken...youridv1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:00:
[...]
De andere ev rijders kunnen natuurlijk niet op 1 van de andere tig beschikbare laadplekken gaan staan.
Ben wel blij dat alle buurtbewoners hier redelijk netjes met de paal omgaan. Er staat voor onze flat 1 laadpaal voor in totaal zeker 12 elektrische auto's in mijn flat en de flat ernaast. Niemand heeft een eigen aansluiting want huurflat zonder mogelijkheid tot eigen paal plaatsen (stroomaansluiting van de flat niet dik genoeg). De paal voor de flat is dus eigenlijk altijd in gebruik. De buren halen de auto's vrij snel weer van de paal af als ze vol zijn, maar soms komt het wel voor dat een auto er gewoon een dag staat. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n enorm probleem. Het kan een keer voorkomen dat je echt moet laden en niet in de gelegenheid bent om de auto van de paal te halen. Ook vind ik het niet zo'n issue als een auto bijvoorbeeld om 23:00 vol is en er dan nog staat tot 8:00. Het zou mooi zijn als ie er af wordt gehaald maar ik begrijp ook wel dat iemand dan misschien al in bed ligt en dat het even niet uitkomt.
Zeker gezien het feit dat ALS er een auto de paal lang bezet houdt dit elke keer een andere auto is, vind ik het allemaal niet zo'n probleem. Beetje geven en nemen en begrip hebben voor situaties van andere mensen waar je geen inzicht in hebt.
Zelf probeer ik de auto ook van de paal te halen als ie vol is, maar als ik net in bed lig en me dan bedenk "oeps, ik had nog wat moeten doen" ga ik me ook niet weer aankleden om de auto te verplaatsen. Kan een keer gebeuren toch?
Edit:
Gelukkig komt er wel een paal bij in de straat ernaast (zelfs dichterbij voor mij). Utrecht is wat idioot met laadpalen. Ze besluiten zelf waar ze palen plaatsen en wanneer. Er staan hier in de wijk dus drie palen die gewoon nooit of zelden gebruikt worden omdat ze op zo'n idiote plek staan. Gelukkig komt er nu eentje bij op een wel zinnige plek
[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2025 12:47 ]
UNOX: The worst operating system
Jammer dat je mij hier de schuld van het posten in de schoenen schuift en het foutparkeren en foutladen niet relevant vind omdat er ook andere plekken beschikbaar zijn.youridv1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:00:
[...]
De andere ev rijders kunnen natuurlijk niet op 1 van de andere tig beschikbare laadplekken gaan staan.
Nee, het is het eind van de wereld en het moet meteen online gepost worden. Sneu.
En blur de volgende keer even de kentekens.
Ik heb de kentekens verwijderd, ondanks dat ze niet publiekelijk herleidbaar zijn naar personen.
Ik kom wel met enige regelmaat bij de Tesla SuCs en het is er ook regelmatig erg druk. Zo'n actie als deze is niet prettig, zeker als er V4's staan waardoor het dubbel parkeren (wat overigens is toegestaan als het niet anders kan) niet eens nodig is. Wat je hierdoor krijgt is dat de Tesla rijders weer boos zijn op de non-Tesla rijders die nu wél de mogelijkheid hebben om goed te parkeren.
In alle gevallen geldt, zet je auto gewoon goed geparkeerd weg. Bij laadpalen waar je op een normale manier kunt staan, zet die je auto daar ook op een normale manier weg.
En dit topic is er ook deels voor het ongenuanceerd ergeren (zie titel en TS) je ergeren over mijn post kun je het beste met een TR doen, dat is treffender me dunkt.
Heb ik gedaan, zat op de telefoon te posten en dacht er zo snel niet aan.Devke schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:55:
[...]
Te korte kabels herken ik wel, deze lijken idd lang genoeg. Was het niet een idee geweest het kenteken van beide auto's te blurren?
[ Voor 10% gewijzigd door True op 21-12-2025 15:14 ]
No problem. Daarvoor zitten we op tweakers. Elkaar te helpen.True schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:08:
[...]
Jammer dat je mij hier de schuld van het posten in de schoenen schuift en het foutparkeren en foutladen niet relevant vind omdat er ook andere plekken beschikbaar zijn.
Ik heb de kentekens verwijderd, ondanks dat ze niet publiekelijk herleidbaar zijn naar personen.
Ik kom wel met enige regelmaat bij de Tesla SuCs en het is er ook regelmatig erg druk. Zo'n actie als deze is niet prettig, zeker als er V4's staan waardoor het dubbel parkeren (wat overigens is toegestaan als het niet anders kan) niet eens nodig is. Wat je hierdoor krijgt is dat de Tesla rijders weer boos zijn op de non-Tesla rijders die nu wél de mogelijkheid hebben om goed te parkeren.
In alle gevallen geldt, zet je auto gewoon goed geparkeerd weg. Bij laadpalen waar je op een normale manier kunt staan, zet die je auto daar ook op een normale manier weg.
En dit topic is er ook deels voor het ongenuanceerd ergeren (zie titel en TS) je ergeren over mijn post kun je het beste met een TR doen, dat is treffender me dunkt.
[...]
Heb ik gedaan, zat op de telefoon te posten en dacht er zo snel niet aan.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Oh eens hoor, mits mogelijk, want misschien was er een oorzaak.True schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:08:
Dit zal mij dan weer totaal aan mijn reet roesten, met huidige (en vorige ook) ev moet ik, helaas, ook altijd 'verkeerd' staan als het geen V4 is. Bij SuC Apeldoorn (Ugchelen) kan ik dan weer aan de andere kant van de heg parkeren en dat doe ik dan ook, mits mogelijk, zie foto. Maar is geen andere mogelijkheid en ik moet laden dan kan het mij zo niet schelen wat een ander daar van vindt.True schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:08:
Wat je hierdoor krijgt is dat de Tesla rijders weer boos zijn op de non-Tesla rijders
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 05-01-2026 10:44 ]
Er is maar een organisatie die er echt wat van mag vinden en dat is Tesla. Op hun .com website staat dat je als non-Tesla dubbel mag parkeren indien je niet anders kan.Zjanzjak schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:01:
[...]
Oh eens hoor, mits mogelijk, want misschien was er een oorzaak.
[...]
Dit zal mij dan weer totaal aan mijn reet roesten, met huidige (en vorige ook) ev moet ik, helaas, ook altijd 'verkeerd' staan als het geen V4 is. Bij SuC Apeldoorn (Ugchelen) kan ik dan weer aan de andere kant van de heg parkeren en dat doe ik dan ook, mits mogelijk, zie foto. Maar is geen andere mogelijkheid en ik moet laden dan kan het mij zo niet schelen wat een ander daar van vindt.
[Afbeelding]
Het staat er niet echt heel duidelijk, maar volgens mij is wat daar staat toch iets anders dan dat je 'mag dubbelparkeren indien je niet anders kan':True schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:15:
[...]
Er is maar een organisatie die er echt wat van mag vinden en dat is Tesla. Op hun .com website staat dat je als non-Tesla dubbel mag parkeren indien je niet anders kan.
"Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten".
Het is duidelijk dat je dus níet met je auto mag dubbelparkeren (buiten de lijnen van je vak staan), maar ook als je netjes parkeert op het vak naast de lader leg je wel beslag op de kabel van het vrije vak en blokkeer je andere auto's voor het laden.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Klopt daar staat het niet echt eenduidig, overigens staat er wel blokkeer geen andere auto's er staat niet, blokkeer geen andere laadplekken.Of-Aaargh schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:15:
[...]
Het staat er niet echt heel duidelijk, maar volgens mij is wat daar staat toch iets anders dan dat je 'mag dubbelparkeren indien je niet anders kan':
"Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten".
Het is duidelijk dat je dus níet met je auto mag dubbelparkeren (buiten de lijnen van je vak staan), maar ook als je netjes parkeert op het vak naast de lader leg je wel beslag op de kabel van het vrije vak en blokkeer je andere auto's voor het laden.
Het antwoord hier (hoewel te argumenteren is dat dit niet relevant is voor NL) is duidelijker: https://www.tesla.com/sup...rcharging-other-evs#cable
Wat daar staat geldt alleen voor de regio North America, niet voor Nederland / de EU. En zoals jij al laat zien, over hoe het er op de Nederlandse site staat kun je discussiëren. Het lijkt me dat je in Nederland je dan hoort te gedragen als een gemiddelde oppassende automobilist die rekening houdt met andere automobilisten. Dat betekent bijvoorbeeld dat als er nog maar enkele plaatsen over zijn op een V2 of V3 laadplein, je met een auto die de laadpoort aan de 'andere kant' heeft, niet de laadkabel van de parkeerplek ernaast gaat gebruiken, omdat je daarmee de toegang tot een laadkabel voor een andere auto blokkeert. Of in ieder geval dat als je aan het laden bent en je ziet dat een andere auto naast je wil gaan laden, je dan de kabel losmaakt en weer beschikbaar maakt. Maar het betekent ook dat bij een vrijwel leeg laadplein het geen enkel probleem zal zijn om de laadkabel van de parkeerplaats naast je te gebruiken.True schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:28:
[...]
Klopt daar staat het niet echt eenduidig, overigens staat er wel blokkeer geen andere auto's er staat niet, blokkeer geen andere laadplekken.
Het antwoord hier (hoewel te argumenteren is dat dit niet relevant is voor NL) is duidelijker: https://www.tesla.com/sup...rcharging-other-evs#cable
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Met die auto kan je toch gewoon vooruit neerzetten? Dan zit de laadpoort op dezelfde plek als bij teslaZjanzjak schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:01:
[...]
Oh eens hoor, mits mogelijk, want misschien was er een oorzaak.
[...]
Dit zal mij dan weer totaal aan mijn reet roesten, met huidige (en vorige ook) ev moet ik, helaas, ook altijd 'verkeerd' staan als het geen V4 is. Bij SuC Apeldoorn (Ugchelen) kan ik dan weer aan de andere kant van de heg parkeren en dat doe ik dan ook, mits mogelijk, zie foto. Maar is geen andere mogelijkheid en ik moet laden dan kan het mij zo niet schelen wat een ander daar van vindt.
[Afbeelding]
Nee, hij heeft de poort links voor en Tesla heeft die links achter. Hij heeft hetzelfde probleem als vrijwel alle Duitse EVs met de laadpoort rechtsachter. Dat sluit niet aan bij een V2 of V3 Tesla Supercharger (en een V4 zoals de foto eerder, kun je op alle manier laden, eventueel moet er vooruit ingeparkeerd worden zoals bij deze Renault).twowheeler schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:20:
[...]
Met die auto kan je toch gewoon vooruit neerzetten? Dan zit de laadpoort op dezelfde plek als bij tesla
Ah oke, de Megane heeft hem namelijk rechtsvoor, die kan wel vooruit aan een tesla lader.True schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:05:
[...]
Nee, hij heeft de poort links voor en Tesla heeft die links achter. Hij heeft hetzelfde probleem als vrijwel alle Duitse EVs met de laadpoort rechtsachter. Dat sluit niet aan bij een V2 of V3 Tesla Supercharger (en een V4 zoals de foto eerder, kun je op alle manier laden, eventueel moet er vooruit ingeparkeerd worden zoals bij deze Renault).
Ik ben het met je eens hoor. In de praktijk, als het drukker is moet ik geluk hebben met een V2/V3 met twee plekken naast elkaar of een opstelling zoals @Zjanzjak die ook laat ziet. Het is mijn éénmaal voorgekomen dat ik met een half drukke Tesla Supercharger ik wel ruimte had, maar dat het daarna volliep. Mijn insteek was toen ook, als ik de laatste bezet houdt haal de auto los en rijd ik door naar de volgende. En dat is ook wel het mooie met het snelladen, als dit met geluk dit 10 minuten vol kan houden heb je al weer een halve accu bijgeladen. Kan ik weer 150 echte kilometers door.Of-Aaargh schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:01:
[...]
Wat daar staat geldt alleen voor de regio North America, niet voor Nederland / de EU. En zoals jij al laat zien, over hoe het er op de Nederlandse site staat kun je discussiëren. Het lijkt me dat je in Nederland je dan hoort te gedragen als een gemiddelde oppassende automobilist die rekening houdt met andere automobilisten. Dat betekent bijvoorbeeld dat als er nog maar enkele plaatsen over zijn op een V2 of V3 laadplein, je met een auto die de laadpoort aan de 'andere kant' heeft, niet de laadkabel van de parkeerplek ernaast gaat gebruiken, omdat je daarmee de toegang tot een laadkabel voor een andere auto blokkeert. Of in ieder geval dat als je aan het laden bent en je ziet dat een andere auto naast je wil gaan laden, je dan de kabel losmaakt en weer beschikbaar maakt. Maar het betekent ook dat bij een vrijwel leeg laadplein het geen enkel probleem zal zijn om de laadkabel van de parkeerplaats naast je te gebruiken.
Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld dat iemand die niet kan laden dan maar begrip moet opbrengen voor iemand die een dubbele plek bezet houdt.
Het argument van ‘ja ik moet toch ook laden’ is dan een beetje gek.
Have you tried turning it off and on again?
Tesla mag zoveel vinden, ook dat boeit mij niet.True schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:15:
Er is maar een organisatie die er echt wat van mag vinden en dat is Tesla. Op hun .com website staat dat je als non-Tesla dubbel mag parkeren indien je niet anders kan.
Maar ik snap je punt.
Helaas, niet dus, dat was met de Megane E Tech wel zo, met het maken van de Renault 5 en Alpine A290 hebben ze het omgedraaid, god mag weten waarom, dus nu zit de laadpoort aan de bestuurderskant. Links vooraan, Tesla is links achteraan. Bij de Megane rechts vooraan dus stond ik niet dubbel, maar, Tesla Breda om maar wat te noemen, van die stoepjes er voor, zowat schier onmogelijk om de Megane zodanig naar voren te plaatsen dat ik kon laden, dus daar moest ik dus uiteindelijk toch 2 plaatsen bezet houden.twowheeler schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:20:
Met die auto kan je toch gewoon vooruit neerzetten? Dan zit de laadpoort op dezelfde plek als bij tesla
Helemaal eens, maar ergens houdt het op. Ik doe het heus niet express maar als ik moet laden dan is het maar zo en trek ik mij er niets van aan.Gr4mpyC3t schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:10:
Het is toch ook een kwestie van rekening houden met elkaar?
Sja, ik vind het ook vervelend maar het is zoals het is.Gr4mpyC3t schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:10:
Geen probleem om een dubbele bezet te houden, maar als iemand daardoor niet kan laden wordt het wel vervelend.
Daar verschillen we duidelijk van mening, ik vind het totaal niet gek.Gr4mpyC3t schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:10:
Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld dat iemand die niet kan laden dan maar begrip moet opbrengen voor iemand die een dubbele plek bezet houdt.
Het argument van ‘ja ik moet toch ook laden’ is dan een beetje gek.
Vind ik het fijn? Nee absoluut niet. Maar dan had Tesla de boel maar niet moeten openstellen.
Een discussie die ik trouwens niet verder ga voeren want dat is al 100 keer gedaan hier in diverse topics op Tweakers.
Had het bij Tilburg SuC, 2 plaatsen open, en sja, ik MOEST laden, dus ik laden maar wel 2 plaatsen bezet houdende, 10 minuten later komt er een Tesla bestuurder, parkeert in, stapt uit en.... oh zegt ie.
Ik zeg ja, dat heb je met sommige ev's, beetje lachende, hij lachte terug en zei: geen probleem joh, ik vermaak mij wel, tik maar op mijn raam als je stopt met laden. Leven en laten leven.
Prima, als je de discussie niet wil voeren moet je ook niet alsnog eindigen met een aantal argumenten waarom jij vindt wat je vindt.Zjanzjak schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:39:
Daar verschillen we duidelijk van mening, ik vind het totaal niet gek.
Vind ik het fijn? Nee absoluut niet. Maar dan had Tesla de boel maar niet moeten openstellen.
Een discussie die ik trouwens niet verder ga voeren want dat is al 100 keer gedaan hier in diverse topics op Tweakers.
Had het bij Tilburg SuC, 2 plaatsen open, en sja, ik MOEST laden, dus ik laden maar wel 2 plaatsen bezet houdende, 10 minuten later komt er een Tesla bestuurder, parkeert in, stapt uit en.... oh zegt ie.
Ik zeg ja, dat heb je met sommige ev's, beetje lachende, hij lachte terug en zei: geen probleem joh, ik vermaak mij wel, tik maar op mijn raam als je stopt met laden. Leven en laten leven.
We laten het er maar bij.
Have you tried turning it off and on again?
Als het aan tesla had gelegen hadden ze dan ook niet gedaan maar de Europese Unie dwong ze dit te doen. Verder gewoon een heel irritant probleem. Ik kan me voorstellen dat je een keer iemand tegen komt die minder geduld heeft. Ik noem maar wat iemand met 2 gillende kinderen op de achterbank heeft omdat de auto te lang stil staat en kinderen die op tijd naar bed moeten en daarom NU MOET laden.Zjanzjak schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:39:
[...]
Maar dan had Tesla de boel maar niet moeten openstellen.
Gelukkig heeft mijn Polestar de laadpoort gewoon op de juiste plek. Ergens is het ook gek dat daar geen standaard voor bedacht is of dat er niet direct gekozen is voor een laadpoort aan beide kanten. Als de EU dat soort zinvolle dingen nou zo verplichten zou het tenminste nog nuttig zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door tormentor1985 op 22-12-2025 19:49 ]