Parkeerschijf is wel transparanter dan kleefboetes dus dat prefereer ik. . Ik vind het verder ook zonde overigens als parkeerplaatsen waar je kunt laden een tijds beperking hebben en andere parkeerplaatsen niet. Dat maakt de keuze vaak lastig omdat het vervelend of onmogelijk is je auto tussentijds te verplaatsen wie gaat er dan nog gebruik van maken ? Eigenlijk zijn laadpalen alleen nodig voor mensen die daar wonen interessant . De rest kan op de snelweg laden of thuis.Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Een parkeerschijf (en dus een boete wanneer je langer staat dan toegestaan) heeft dan toch precies hetzelfde effect als een kleefboete? Waarom kom je alleen in actie wanneer je een negatieve prikkel om de oren krijgt?
Als we met elkaar (en jij dus ook) wat minder solistisch zouden denken, dan waren al die gekke regels en maatregelen dus niet nodig. Echt zonde en nergens voor nodig. Met de insteek die je hier beschrijft worden de maatregelen alleen maar vervelender en vervelender.
Ik prefereer dus geen enkele boete, maar een beetje gemeenschapszin. Er zijn minder parkeerplekken met laadpaal dan zonder laadpaal, dus dat je dan gemotiveerd wordt om je auto weg te halen als je klaar bent met laden is toch vanzelfsprekend?karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Parkeerschijf is wel transparanter dan kleefboetes dus dat prefereer ik. . Ik vind het verder ook zonde overigens als parkeerplaatsen waar je kunt laden een tijds beperking hebben en andere parkeerplaatsen niet. Dat maakt de keuze vaak lastig omdat het vervelend of onmogelijk is je auto tussentijds te verplaatsen wie gaat er dan nog gebruik van maken ? Eigenlijk zijn laadpalen alleen nodig voor mensen die daar wonen interessant . De rest kan op de snelweg laden of thuis.
Op welke plekken parkeer jij je auto dan voor een 'activiteit' waarbij je langer dan 6 uur ergens parkeert en niet in staat bent om na al die uren je auto naar een parkeerplaats te sturen zonder laadpaal?
Ik maak dus wel gebruik van publieke laadpalen in de stad, tijdens het winkelen, als ik op bezoek ben, enzovoorts. En als ik dan na vier uur een volle accu heb, dan loop ik inderdaad 100 meter naar de parkeerplaats om de auto ergens anders te parkeren. Daar raak ik echt niet uitgeput of gefrusteerd van of zo. Probeer het eens!
Have you tried turning it off and on again?
Zal per situatie anders zijn. Andere reden waarom ik m’n laadsnelheid vaak omlaag doe zijn de exorbitant hoge prijzen bij publieke laadpalen. Laatst een keer ruim 70 cent betaald , als je dan je accu vollaadt dan ben je arm na een middagje . Vaak zijn er alleen plekken met laadpaal beschikbaar , dan moet je wel je auto daar neerzetten maar dan liefst wel met zo laag mogelijke kostenGr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Ik prefereer dus geen enkele boete, maar een beetje gemeenschapszin. Er zijn minder parkeerplekken met laadpaal dan zonder laadpaal, dus dat je dan gemotiveerd wordt om je auto weg te halen als je klaar bent met laden is toch vanzelfsprekend?
Op welke plekken parkeer jij je auto dan voor een 'activiteit' waarbij je langer dan 6 uur ergens parkeert en niet in staat bent om na al die uren je auto naar een parkeerplaats te sturen zonder laadpaal?
Ik maak dus wel gebruik van publieke laadpalen in de stad, tijdens het winkelen, als ik op bezoek ben, enzovoorts. En als ik dan na vier uur een volle accu heb, dan loop ik inderdaad 100 meter naar de parkeerplaats om de auto ergens anders te parkeren. Daar raak ik echt niet uitgeput of gefrusteerd van of zo. Probeer het eens!
[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 10:55 ]
Het is een goede gedachte, maar het schaalt niet. Voor elk persoon die welwillend is er constructief bijdraagt, zijn er ook 1 of meer die het allemaal niet boeit en gewoon doen waar ze zin in hebben.Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Ik prefereer dus geen enkele boete, maar een beetje gemeenschapszin. Er zijn minder parkeerplekken met laadpaal dan zonder laadpaal, dus dat je dan gemotiveerd wordt om je auto weg te halen als je klaar bent met laden is toch vanzelfsprekend?
Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar/decennia zal gaan. Wat als de helft van alle autobezitters een EV heeft? Komt er dan constant een massale stoelendans van mensen die hun auto's weghalen bij laadpalen terwijl tegelijkertijd er al mensen in de rij staan om bij die vrijgekomen palen te gaan laden?
Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk accepteren dat ze hun halve leven en tijdsbesteding moeten inrichten om deze stoelendans heen? Niet gewoon lekker thuis neerploffen voor de TV voor de rest van de avond, maar wekker zetten om je filmpje te onderbreken, 8 verdiepingen naar beneden te gaan, 5 minuten te lopen om je auto te verplaatsen.
[ Voor 18% gewijzigd door Rainbow op 11-05-2026 16:40 ]
Mwah batterijen worden steeds beter dus ik denk dat de noodzaak tot die trage AC palen in steden steeds minder zal worden.Zelf prefereer ik meestal ook 5 minuten bij de supercharger ipv gedoe met laad kabels en tarieven en onduidelijke parkeerregels bij openbare laadpalen.Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Het is een goede gedachte, maar het schaalt niet. Voor elk persoon die welwillend is er constructief bijdraagt, zijn er ook 1 of meer die het allemaal niet boeit en gewoon doen waar ze zin in hebben.
Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar/decennia zal gaan. Wat als de helft van alle autobezitters een EV heeft? Komt er dan constant een massale stoelendans van mensen die hun auto's weghalen bij laadpalen terwijl tegelijkertijd er al mensen in de rij staan om bij die vrijgekomen palen te gaan laden?
Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk accepteren dat ze hun halve leven en tijdsbesteding moeten inrichten om deze stoelendans heen? Niet gewoon lekker thuis neerploffen voor de TV voor de rest van de avond, maar wekker zetten om je filmpje te onderbreken, 8 verdiepingen naar beneden te gaan, 5 minuten te lopen om je auto te verplaatsen.
Ik ga ook liever 5 min naar een snellader dan een openbare AC paal. Maar als ik veel kWh moet laden en ergens langer ben is het een uitkomst (maar dat gebeurt zelden). Maar voor degene zonder eigen laadpaal is een AC paal gewoon noodzakelijk en ik verwacht dat er nog veel meer bij gaan komen.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Mwah batterijen worden steeds beter dus ik denk dat de noodzaak tot die trage AC palen in steden steeds minder zal worden.Zelf prefereer ik meestal ook 5 minuten bij de supercharger ipv gedoe met laad kabels en tarieven en onduidelijke parkeerregels bij openbare laadpalen.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Zonder laadpaal kun je ook naar de snellader , net als je met tanken naar de benzinepomp gaat. Openbare ac laders zijn straks niet meer nodig . Dit is een tijdelijk fenomeen (net als bv internetcafés )HandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Ik ga ook liever 5 min naar een snellader dan een openbare AC paal. Maar als ik veel kWh moet laden en ergens langer ben is het een uitkomst (maar dat gebeurt zelden). Maar voor degene zonder eigen laadpaal is een AC paal gewoon noodzakelijk en ik verwacht dat er nog veel meer bij gaan komen.
[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 17:13 ]
60ct per minuut is weing coulant, als dat een AC lader is ronduit schofterig als je het mij vraagt. Zoveel inkomstenderving is immers enkel bij een lader te rechtvaardigen wanneer deze ook een kWh/minuut kan leveren. Maar vanaf wanneer zou dat in zijn gegaan? Na een vaste maximaal toegestane laadduur? Of wanneer de paal van de auto het sein "vol¨ heeft gekregen? Ik ken uit de praktijk namelijk alleen dat eerste, waarbij dus uit wordt gegaan van een bepaalde duratie van de sessie voordat er een sta-tarief in bovenop komt. Doorladen mag dan natuurlijk alsnog, maar wel met een toeslag per minuut.Sport_Life schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:22:
[...]
Hier 2 laadpalen voor de deur voor 22ct en ze zijn nooit bezet.
Afgelopen weekend in de parking van een hotel 'moeten' laden, die had ook een wachttarief. Hoewel ik de auto best weg wil rijden na het laden vond ik het toch wel best irritant, je loopt wel constant op je klokje te kijken omdat de kosten best hoog waren (60ct per minuut). Kon wel meteen aan de lader trouwens, dat was wel fijn.
Wel de lusten, niet de lasten? Je kan er ook voor kiezen hetzelfde te doen als de benzinerijder: Als je toch niet hoeft te laden, gewoon een reguliere plek zoeken. Nu mag een ander die wel graag de auto daar vol had willen laden, omdat die naderhand vol weg zou willen, mogelijk doorrijden omdat de plek bezet is door iemand die gewoon goedkoop voor de deur wou parkeren.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Zal per situatie anders zijn. Andere reden waarom ik m’n laadsnelheid vaak omlaag doe zijn de exorbitant hoge prijzen bij publieke laadpalen. Laatst een keer ruim 70 cent betaald , als je dan je accu vollaadt dan ben je arm na een middagje . Vaak zijn er alleen plekken met laadpaal beschikbaar , dan moet je wel je auto daar neerzetten maar dan liefst wel met zo laag mogelijke kosten
Ik weet niet of dat zo zal lopen. Er zullen meer auto's komen, dus de vraag zal blijven. Ik zie zelf meer in het meer ter beschikking stellen van mogelijkheden die dan bijvoorbeeld geen 11kW maar minder bieden. Juist zodat je de auto wel gewoon de gehele nacht, eventueel ook gewoon meerdere nachten achter elkaar, vol kunt laten druppelen.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Mwah batterijen worden steeds beter dus ik denk dat de noodzaak tot die trage AC palen in steden steeds minder zal worden.Zelf prefereer ik meestal ook 5 minuten bij de supercharger ipv gedoe met laad kabels en tarieven en onduidelijke parkeerregels bij openbare laadpalen.
Het probleem met een DC lader is dat je daar met een warme accu aan dient te komen, anders sta je er dubbel zo lang. Die warme accu heb ik dus niet wanneer ik op pad ga. Dan dien ik dus de auto voor aankomst vol te laden, wat dan weer niet gewenst is omdat je een accu het beste niet met 100% wegzet. Geen probleem natuurlijk wanneer je primair thuis laadt en dus enkel ff bij moet prikken.HandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Ik ga ook liever 5 min naar een snellader dan een openbare AC paal. Maar als ik veel kWh moet laden en ergens langer ben is het een uitkomst (maar dat gebeurt zelden). Maar voor degene zonder eigen laadpaal is een AC paal gewoon noodzakelijk en ik verwacht dat er nog veel meer bij gaan komen.
AC laden vind ik zelf echter, als straatlader, wel relaxed, maar dan moet het wel met een vaste snelheid gaan. Fluctuerende snelheden, of onverwachts een 3.5kW lader te krijgen i.p.v. 11kW, wil nog wel eens nadelig zijn voor het reisschema.
Voor leaseauto's klopt dit. Maar van prive laden aan de snellader voor €0.85/kWh wordt je niet heel blij.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:06:
[...]
Zonder laadpaal kun je ook naar de snellader , net als je met tanken naar de benzinepomp gaat. Openbare ac laders zijn straks niet meer nodig . Dit is een tijdelijk fenomeen (net als bv internetcafés )
Arriving Somewhere but not here....
Lol 😂 ik weet niet bij welke Snellader jij gaat maar ik betaal 27 cent waar ik doorgaans kom. Er is geen enkel snellader 85 cent. Je moet alleen goed opletten hoe laat je inplugt.Joop_Klepzeiker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:32:
[...]
Voor leaseauto's klopt dit. Maar van prive laden aan de snellader voor €0.85/kWh wordt je niet heel blij.
[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 18:37 ]
Nu heb ik niet veel snelladers in de buurt, maar 80-90 ct betalen is echt geen uitdaging.
Meer mensen die de gemeente/handhaving meldingen sturen van foutparkeerders/niet ingeplugde ev's op laadplekken?
2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850
Dan is benzine rijden goedkoper , dat doet niemand behalve leaserijders met een pas van de zaak.MikeyMan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:52:
Nu heb ik niet veel snelladers in de buurt, maar 80-90 ct betalen is echt geen uitdaging.
De baas vindt dat vaak ook niet top hoorkarel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:59:
[...]
Dan is benzine rijden goedkoper , dat doet niemand behalve leaserijders met een pas van de zaak.
Niet snelladen is ook goedkoper... Thuis laden is goedkoper... En sommigen vinden andere dingen belangrijker dan prijs.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 11-05-2026 19:18 ]
Ik laad wel eens bij dure snelladers met mij prive EV, maar dat is dan bijna altijd beperkt tot een paar kWh zodat ik mijn bestemming haal, dan maakt die kWh prijs weinig uit.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:59:
[...]
Dan is benzine rijden goedkoper , dat doet niemand behalve leaserijders met een pas van de zaak.
Na 8 jaar in verschillende EV's gereden te hebben sta ik tegenwoordig veel minder bij snelladers omdat je tegenwoordig met een moderne EV bijna overal in Nederland wel kan komen zonder onderweg te laden.
[ Voor 23% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-05-2026 19:36 ]
Hoe zie je dit voor je in de (verre) toekomst als iedereen een elektrische auto heeft? Bij elke parkeerplek in het hele land een lader?Cid Highwind schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:12:
Ik weet niet of dat zo zal lopen. Er zullen meer auto's komen, dus de vraag zal blijven. Ik zie zelf meer in het meer ter beschikking stellen van mogelijkheden die dan bijvoorbeeld geen 11kW maar minder bieden. Juist zodat je de auto wel gewoon de gehele nacht, eventueel ook gewoon meerdere nachten achter elkaar, vol kunt laten druppelen.
Je hoeft niet iedere dag te laden. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel van Nederland een prive oprit. En als ze toch langzaam laden dan kunnen ze ook 4 aansluitingen maken op 1 laadpaal met een netaansluiting van 3*25A.Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Hoe zie je dit voor je in de (verre) toekomst als iedereen een elektrische auto heeft? Bij elke parkeerplek in het hele land een lader?
Yess kloptHandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:34:
[...]
Ik laad wel eens bij dure snelladers met mij prive EV, maar dat is dan bijna altijd beperkt tot een paar kWh zodat ik mijn bestemming haal, dan maakt die kWh prijs weinig uit.
Na 8 jaar in verschillende EV's gereden te hebben sta ik tegenwoordig veel minder bij snelladers omdat je tegenwoordig met een moderne EV bijna overal in Nederland wel kan komen zonder onderweg te laden.
Oké, dus je maakt graag gebruik van de openbare laadmogelijkheden als je een langere activiteit hebt en je wilt de auto niet verplaatsen, hierom verlaag je het laadvermogen van je auto om de sessie te vertragen en geen kleefboete te betalen. Tegelijkertijd wil je diezelfde infrastructuur ook graag gebruiken als de parkeerdruk hoog is bij een dedicated parkeerplek enkel voor het laden van een EV. Maar betalen voor de kosten wil je dan weer niet.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Zal per situatie anders zijn. Andere reden waarom ik m’n laadsnelheid vaak omlaag doe zijn de exorbitant hoge prijzen bij publieke laadpalen. Laatst een keer ruim 70 cent betaald , als je dan je accu vollaadt dan ben je arm na een middagje . Vaak zijn er alleen plekken met laadpaal beschikbaar , dan moet je wel je auto daar neerzetten maar dan liefst wel met zo laag mogelijke kosten
Zoals iemand anders al treffend aangaf; wel de lusten niet de lasten ..
Dus je verwacht dat de openbare AC palen weg kunnen en iedereen naar de snelladers gaat (ook als ze alleen korte ritjes hebben binnen de bebouwde kom of thuis niet kunnen laden op hun huisaansluiting). Maar dan moeten ze bij die snelladers ook precies komen op de momenten dat het rustig is en het laden minder kost.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Lol 😂 ik weet niet bij welke Snellader jij gaat maar ik betaal 27 cent waar ik doorgaans kom. Er is geen enkel snellader 85 cent. Je moet alleen goed opletten hoe laat je inplugt.
[Afbeelding]
Ja ja, als je de doelpalen nog iets verder verschuift staan ze naast de snelladers in Frankrijk aan de snelweg.
Ik zie echt niet hoe jouw visie op enige manier houdbaar zou moeten zijn. Je verwacht dat iedereen met een hoger vermogen moet kunnen snelladen op het moment dat het hen uitkomt maar wel voor een courante prijs niet ver boven het huisaansluitingstarief. Dat gaat toch never nooit werken?
Ik heb vandaag nog staan snelladen met een tarief van €0,77 per kWh. Ja zeker duur, maar noodzakelijk als ik weer wil thuiskomen. Een alternatief (niet laden) is ook niet mogelijk als ik niet wil stranden. Dat hoeft niet te betekenen dat ik de auto volledig vol laadt, maar ik kan ook gerust kiezen om zoals vandaag om in amper 5 minuten 10 kWh te laden zodat ik voldoende heb om thuis te komen en thuis weer goedkoop kan laden.karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:59:
[...]
Eigenlijk wat @HandyLumberjack ook zegt, nu rij ik wel zakelijk, maar dat betekent helemaal niet dat het mij hierom niet meer uitmaakt wat het laden mijn werkgever kost.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ja zeker, ik heb een AI prompt gemaakt zodat ik snel een duidelijk verhaal kan uitspuwen en die naar de gemeente kan sturen zodat zij alle informatie hebben om te gaan handhaven. Dat gebeurd niet altijd en ze geven aan weinig te kunnen met langparkeerders die wel geladen hebben/aangesloten hebben omdat ze gebaseerd op de kleuren niet weten of iemand aan het laden is. Daar ben ik het overigens niet mee eens, de verschillen bij de publieke EVSEs hier zijn qua kleuren prima te herkennen. Aangesloten maar niet laden (al dan niet uitgesteld, al dan niet %-target behaald en niet meer aan het laden) zijn visueel te zien gebaseerd op de kleuren en kan volgens het RVV gewoon op bekeurd worden.Internet Janny schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:55:
Meer mensen die de gemeente/handhaving meldingen sturen van foutparkeerders/niet ingeplugde ev's op laadplekken?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
De voorwaarde is wel dat er in de komende jaren wordt doorgepakt met het uitbreiden van laadplekken. Bovendien zijn EV’s met een WLTP van 500+ km tegenwoordig geen uitzondering meer.Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Het is een goede gedachte, maar het schaalt niet. Voor elk persoon die welwillend is er constructief bijdraagt, zijn er ook 1 of meer die het allemaal niet boeit en gewoon doen waar ze zin in hebben.
Ik begrijp ook dat niemand zin heeft om met zes andere buurtgenoten te vechten om één laadpaal. Maar dat gezanik over kleefboetes en parkeerschijven moet dan ook maar ophouden als mensen niet solidair zijn met elkaar.
Het is inderdaad geen kwestie van alleen maar lusten zonder lasten.
Stiekem weet ik ook wel dat de praktijk anders in elkaar zit.
Hoewel ik al 12 jaar pro-EV ben. Zie ik toch wel dat het voor mensen toch wel erg lastig kan zijn. Ik zou alsnog EV rijden omdat ik de rijbeleving zoveel fijner vindt, maar niet iedereen vind dat even belangrijk en dat snap ik. Een collega die woont in appartement en hij kan vaak laden bij zijn werkgever. Dus voor hem is het prima. Hij rijdt ook niet zoveel.
Het grote voordeel is dat we al best wel wat elektriciteit in de grond hebben liggen. We kunnen ook best wel lantaarnpalen gebruiken dat mensen in de nacht, waar toch vaak een overschot is. Kunnen laden. Daarnaast doet Tesla het met Netflix in de auto toch wel heel erg fijn. Ik heb zelf ook met een model 3 SR+ twee jaar rondgereden zonder laadpaal in het dorp! Dat was soms wel een beetje onhandig maar niet overkomelijk.
Ik zie eigenlijk niet zo heel veel beren op de weg, ook de goedkopere modellen krijgen meer range en sneller snelladen. Maar het is wel een beetje mindset aanpassen. Over 10 jaar schonere lucht in de dorpen en steden is ook wel wat waard.
De toekomst kan erg mooi zijn!
Het grote voordeel is dat we al best wel wat elektriciteit in de grond hebben liggen. We kunnen ook best wel lantaarnpalen gebruiken dat mensen in de nacht, waar toch vaak een overschot is. Kunnen laden. Daarnaast doet Tesla het met Netflix in de auto toch wel heel erg fijn. Ik heb zelf ook met een model 3 SR+ twee jaar rondgereden zonder laadpaal in het dorp! Dat was soms wel een beetje onhandig maar niet overkomelijk.
Ik zie eigenlijk niet zo heel veel beren op de weg, ook de goedkopere modellen krijgen meer range en sneller snelladen. Maar het is wel een beetje mindset aanpassen. Over 10 jaar schonere lucht in de dorpen en steden is ook wel wat waard.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Na bijna vier jaar EV rijden krijg ik nog steeds regelmatig de vraag (met bijbehorende ondertoon) hoe moeilijk het wel niet moet zijn om steeds te ‘moeten’ laden.Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
Hoewel ik al 12 jaar pro-EV ben. Zie ik toch wel dat het voor mensen toch wel erg lastig kan zijn. Ik zou alsnog EV rijden omdat ik de rijbeleving zoveel fijner vindt, maar niet iedereen vind dat even belangrijk en dat snap ik. Een collega die woont in appartement en hij kan vaak laden bij zijn werkgever. Dus voor hem is het prima. Hij rijdt ook niet zoveel.
Als ik dan uitleg dat ik in principe nooit naar een tankstation hoef te rijden, maar dat mijn ‘tankstation’ zich op loopafstand van huis/werk/vrienden bevindt, en dat de auto laadt wanneer ik er niet ben, wekt dat meestal wel interesse. Daar heeft men nog niet aan gedacht.
Soms volgt er nog een poging: hoe ik dat dan met vakantieritten doe? Dan stel ik op mijn beurt de vraag hoe vaak mensen willen stoppen voor een broodje of een toiletbezoek. Meestal willen zij eerder stoppen dan de EV.
Inderdaad, alleen maar beren op de weg en slechts een aanpassing in het gedrag nodig.
Een punt wordt nog vergeten in de discussie. Er zijn autos die kunnen niet snelladen. Kijk naar mijn Zoe. Bouwjaar 2018 uit mn hoofd. Dus ik hoop dat hij nog wel een jaar of 10 meegaat minimaal.
Al die tijd heb ik publieke langzame palen nodig.
En de zoe zal vast niet de enige zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Er worden nog steeds EV's verkocht die niet kunnen snelladen. En daarnaast zou het zelfs bij de snelst ladende EV's ontzettend onhandig zijn als je altijd aangewezen zou zijn op snelladen.Dennis1812 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:31:
Een punt wordt nog vergeten in de discussie. Er zijn autos die kunnen niet snelladen. Kijk naar mijn Zoe. Bouwjaar 2018 uit mn hoofd. Dus ik hoop dat hij nog wel een jaar of 10 meegaat minimaal.
Dus maak je geen zorgen.
Veel is samen te vatten door de 2 onderstaande quote's.
En de standaard uitlatingen... ik antwoord altijd 'hij laadt alstie staat'.
En dit inderdaad met vakanties;
Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
Maar het is wel een beetje mindset aanpassen.
De mindset cq aanpassing gedrag, man man man, dat schijnt voor sommigen een (te?) grote drempel te zijn.Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:00:
Inderdaad, alleen maar beren op de weg en slechts een aanpassing in het gedrag nodig.
De dames (vrouw en dochter) hebben een blaas ter grootte van een erwt dus ik weet ook niet beter dat ik eerder na de 'gebruikelijke' 2 uur rijden moet stoppen. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen en heb je er mensen bij die liever tig uur achter elkaar willen rijden, sja, de uitzonderingen op de regel. Maar zoals je al in verschillende landen ziet dat de dichtheid qua laadmogelijkheden alleen maar toeneemt.Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:00:
Soms volgt er nog een poging: hoe ik dat dan met vakantieritten doe? Dan stel ik op mijn beurt de vraag hoe vaak mensen willen stoppen voor een broodje of een toiletbezoek.
Op zich helemaal mee eens op één punt na, hang nu eens een vouwwagen of nog erger, caravan achter die EV, dan gaat je rit naar zuid Frankrijk erg lang duren hoor.Zjanzjak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:18:
Veel is samen te vatten door de 2 onderstaande quote's.
[...]
[...]
De mindset cq aanpassing gedrag, man man man, dat schijnt voor sommigen een (te?) grote drempel te zijn.
[...]
De dames (vrouw en dochter) hebben een blaas ter grootte van een erwt dus ik weet ook niet beter dat ik eerder na de 'gebruikelijke' 2 uur rijden moet stoppen. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen en heb je er mensen bij die liever tig uur achter elkaar willen rijden, sja, de uitzonderingen op de regel. Maar zoals je al in verschillende landen ziet dat de dichtheid qua laadmogelijkheden alleen maar toeneemt.
En met de huidige prijzen voor huizen op vakantie parken is dát voor mij echt geen optie...
En ja, ik rij EV, maar wel een wat oudere met (zonder aanhanger) 220km range. Wij hebben er dus (als tweede auto en voor de vakantie) een Benzine auto bij, maar die rijdt dus maar heel weinig kilometers...
Dat wist ik niet , ik dacht dat alle EV’s dc snel konden laden. Ik denk wel dat al die langzame palen een soort tussenfase is. Wellicht heb je straks iets met inductievlakken op de grond oid naast de snellaadstations. Toch denk ik dat de behoefte aan die laadpalen straks steeds minder wordt.Dennis1812 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:31:
Een vouwwagen of caravan is inderdaad zo’n situatie waarin een EV een tikkeltje minder praktisch wordt.hfolkers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Op zich helemaal mee eens op één punt na, hang nu eens een vouwwagen of nog erger, caravan achter die EV, dan gaat je rit naar zuid Frankrijk erg lang duren hoor.
En met de huidige prijzen voor huizen op vakantie parken is dát voor mij echt geen optie...
En ja, ik rij EV, maar wel een wat oudere met (zonder aanhanger) 220km range. Wij hebben er dus (als tweede auto en voor de vakantie) een Benzine auto bij, maar die rijdt dus maar heel weinig kilometers...
Maar is dat gevoelsmatig een goed argument om geen EV te kopen? Het voelt een beetje alsof een EV in 98/100 gevallen prima is, maar dat men door die twee uitzonderingen dan het hele EV-concept afschiet. Ik krijg soms het idee dat er dan ‘iets gevonden is’ om toch lekker het hele jaar met fossiele brandstoffen door te blijven tuffen. Voor die twee keer per jaar is dan toch ook wel aanpassing of alternatief te vinden?
De ANWB heeft daar ook een mooi artikel over geschreven, waarin ze onder andere aangeven dat je tijdens rustpauzes zo veel mogelijk moet laden, ook als dat op dat moment misschien niet direct nodig lijkt. En tuurlijk, laden onderweg met een vouwwagen of caravan is ook nog niet makkelijk, maar daar zijn ze onder andere in Frankrijk ook steeds bewuster mee bezig.
Ik noem dit uitzondering op de regel.hfolkers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:
Op zich helemaal mee eens op één punt na, hang nu eens een vouwwagen of nog erger, caravan achter die EV, dan gaat je rit naar zuid Frankrijk erg lang duren hoor.
Als je daarvoor een tweede auto niet elektrificeert vindt ik het niet zo gek.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Een vouwwagen of caravan is inderdaad zo’n situatie waarin een EV een tikkeltje minder praktisch wordt.
Maar is dat gevoelsmatig een goed argument om geen EV te kopen? Het voelt een beetje alsof een EV in 98/100 gevallen prima is, maar dat men door die twee uitzonderingen dan het hele EV-concept afschiet. Ik krijg soms het idee dat er dan ‘iets gevonden is’ om toch lekker het hele jaar met fossiele brandstoffen door te blijven tuffen. Voor die twee keer per jaar is dan toch ook wel aanpassing of alternatief te vinden?
De ANWB heeft daar ook een mooi artikel over geschreven, waarin ze onder andere aangeven dat je tijdens rustpauzes zo veel mogelijk moet laden, ook als dat op dat moment misschien niet direct nodig lijkt. En tuurlijk, laden onderweg met een vouwwagen of caravan is ook nog niet makkelijk, maar daar zijn ze onder andere in Frankrijk ook steeds bewuster mee bezig.
Wij doen zoveel mogelijk kilometers in een compacte EV. Alleen als we twee auto's tegelijk, een trekhaak of veel ruimte nodig hebben pakken we de benzineauto. In totaal is dat nog geen 2000km per jaar...
Lijkt me prima, dat is ieders eigen keuze! Er is ook niets mis met incidenteel gebruik, het ging mij meer om de 'alles of niets' instelling die je ook nog wel eens tegenkomt.HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:57:
[...]
Als je daarvoor een tweede auto niet elektrificeert vindt ik het niet zo gek.
Wij doen zoveel mogelijk kilometers in een compacte EV. Alleen als we twee auto's tegelijk, een trekhaak of veel ruimte nodig hebben pakken we de benzineauto. In totaal is dat nog geen 2000km per jaar...
Let op:
LET OP:
Notna in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic"
Mopperen over de niet duidelijke tarieven etc. horen hier dus ook niet thuis. Die discussie is inmiddels al zo vaak gevoerd, dat het niets meer is dan frustraties uiten. Denk daar aan voordat je op de postknop drukt. Lees even goed wat de scope is alvorens je post!
LET OP:
Notna in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic"
Mopperen over de niet duidelijke tarieven etc. horen hier dus ook niet thuis. Die discussie is inmiddels al zo vaak gevoerd, dat het niets meer is dan frustraties uiten. Denk daar aan voordat je op de postknop drukt. Lees even goed wat de scope is alvorens je post!