Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:18:
[...]

Leuk maar dan moet je constant op je horloge kijken als je ergens heen gaat , ik plan een laadsessie zo dat hij er precies zo’n lang over doet als ik nodig heb voor m’n activiteit en daar pas ik de laad snelheid op aan zodat ik geen kleefboetes krijg. Probleem bij tussentijds verkassen is in steden vaak dat er geen parkeerplaats is of je moet moet zoeken of een eind rijden.
Je laat jezelf wel kennen zo. Dus zonder kleefboetes blijf je lekker aan je lader hangen totdat jij klaar bent met je activiteit? Dat zou ik jammer vinden.

Overigens raakt dit ook een ander punt, door dit gedrag zowel de laadsnelheid verlagen als blijven hangen zonder kleefboetes krijgen we minder kWh door de EVSE waardoor gemeentes ook minder snel een tweede aangewezen plek beschikbaar maken of zelfs nog een extra EVSE zullen plaatsen.

En aan de andere kant gaan we wel weer allemaal klagen als we geen laadplek kunnen vinden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:07
True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Je laat jezelf wel kennen zo. Dus zonder kleefboetes blijf je lekker aan je lader hangen totdat jij klaar bent met je activiteit? Dat zou ik jammer vinden.

Overigens raakt dit ook een ander punt, door dit gedrag zowel de laadsnelheid verlagen als blijven hangen zonder kleefboetes krijgen we minder kWh door de EVSE waardoor gemeentes ook minder snel een tweede aangewezen plek beschikbaar maken of zelfs nog een extra EVSE zullen plaatsen.

En aan de andere kant gaan we wel weer allemaal klagen als we geen laadplek kunnen vinden.
Dan moeten ze 250kw superchargers plaatsen ipv die langzame ac laders in steden dan wil ik wel wachten . Nu is het vaak al problematisch met parkeren en dan moet je tussentijds terug om je auto te verplaatsen, dat is gewoon super onhandig allemaal . Betere oplossing is dan dat je er een parkeerschijf verplicht dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet langer dan 2 of 3 uur mag staan. Dan zal ik m’n auto niet meer bij een lader zetten en pak ik een snellader onderweg en alleen bij een lader gaan staan als ik ergens kort moet zijn.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dan moeten ze 250kw superchargers plaatsen ipv die langzame ac laders in steden dan wil ik wel wachten . Nu is het vaak al problematisch met parkeren en dan moet je tussentijds terug om je auto te verplaatsen, dat is gewoon super onhandig allemaal . Betere oplossing is dan dat je er een parkeerschijf verplicht dan is het voor iedereen duidelijk dat je niet langer dan 2 of 3 uur mag staan. Dan zal ik m’n auto niet meer bij een lader zetten en pak ik een snellader onderweg en alleen bij een lader gaan staan als ik ergens kort moet zijn.
Een parkeerschijf (en dus een boete wanneer je langer staat dan toegestaan) heeft dan toch precies hetzelfde effect als een kleefboete? Waarom kom je alleen in actie wanneer je een negatieve prikkel om de oren krijgt?

Als we met elkaar (en jij dus ook) wat minder solistisch zouden denken, dan waren al die gekke regels en maatregelen dus niet nodig. Echt zonde en nergens voor nodig. Met de insteek die je hier beschrijft worden de maatregelen alleen maar vervelender en vervelender.

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 11-05-2026 10:30 ]

Have you tried turning it off and on again?

• karel_G_1981
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Een parkeerschijf (en dus een boete wanneer je langer staat dan toegestaan) heeft dan toch precies hetzelfde effect als een kleefboete? Waarom kom je alleen in actie wanneer je een negatieve prikkel om de oren krijgt?

Als we met elkaar (en jij dus ook) wat minder solistisch zouden denken, dan waren al die gekke regels en maatregelen dus niet nodig. Echt zonde en nergens voor nodig. Met de insteek die je hier beschrijft worden de maatregelen alleen maar vervelender en vervelender.
Parkeerschijf is wel transparanter dan kleefboetes dus dat prefereer ik. . Ik vind het verder ook zonde overigens als parkeerplaatsen waar je kunt laden een tijds beperking hebben en andere parkeerplaatsen niet. Dat maakt de keuze vaak lastig omdat het vervelend of onmogelijk is je auto tussentijds te verplaatsen wie gaat er dan nog gebruik van maken ? Eigenlijk zijn laadpalen alleen nodig voor mensen die daar wonen interessant . De rest kan op de snelweg laden of thuis.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Parkeerschijf is wel transparanter dan kleefboetes dus dat prefereer ik. . Ik vind het verder ook zonde overigens als parkeerplaatsen waar je kunt laden een tijds beperking hebben en andere parkeerplaatsen niet. Dat maakt de keuze vaak lastig omdat het vervelend of onmogelijk is je auto tussentijds te verplaatsen wie gaat er dan nog gebruik van maken ? Eigenlijk zijn laadpalen alleen nodig voor mensen die daar wonen interessant . De rest kan op de snelweg laden of thuis.
Ik prefereer dus geen enkele boete, maar een beetje gemeenschapszin. Er zijn minder parkeerplekken met laadpaal dan zonder laadpaal, dus dat je dan gemotiveerd wordt om je auto weg te halen als je klaar bent met laden is toch vanzelfsprekend?

Op welke plekken parkeer jij je auto dan voor een 'activiteit' waarbij je langer dan 6 uur ergens parkeert en niet in staat bent om na al die uren je auto naar een parkeerplaats te sturen zonder laadpaal?

Ik maak dus wel gebruik van publieke laadpalen in de stad, tijdens het winkelen, als ik op bezoek ben, enzovoorts. En als ik dan na vier uur een volle accu heb, dan loop ik inderdaad 100 meter naar de parkeerplaats om de auto ergens anders te parkeren. Daar raak ik echt niet uitgeput of gefrusteerd van of zo. Probeer het eens! ;)

• karel_G_1981
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ik prefereer dus geen enkele boete, maar een beetje gemeenschapszin. Er zijn minder parkeerplekken met laadpaal dan zonder laadpaal, dus dat je dan gemotiveerd wordt om je auto weg te halen als je klaar bent met laden is toch vanzelfsprekend?

Op welke plekken parkeer jij je auto dan voor een 'activiteit' waarbij je langer dan 6 uur ergens parkeert en niet in staat bent om na al die uren je auto naar een parkeerplaats te sturen zonder laadpaal?

Ik maak dus wel gebruik van publieke laadpalen in de stad, tijdens het winkelen, als ik op bezoek ben, enzovoorts. En als ik dan na vier uur een volle accu heb, dan loop ik inderdaad 100 meter naar de parkeerplaats om de auto ergens anders te parkeren. Daar raak ik echt niet uitgeput of gefrusteerd van of zo. Probeer het eens! ;)
Zal per situatie anders zijn. Andere reden waarom ik m’n laadsnelheid vaak omlaag doe zijn de exorbitant hoge prijzen bij publieke laadpalen. Laatst een keer ruim 70 cent betaald , als je dan je accu vollaadt dan ben je arm na een middagje . Vaak zijn er alleen plekken met laadpaal beschikbaar , dan moet je wel je auto daar neerzetten maar dan liefst wel met zo laag mogelijke kosten

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 10:55 ]

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Het is een goede gedachte, maar het schaalt niet. Voor elk persoon die welwillend is er constructief bijdraagt, zijn er ook 1 of meer die het allemaal niet boeit en gewoon doen waar ze zin in hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar/decennia zal gaan. Wat als de helft van alle autobezitters een EV heeft? Komt er dan constant een massale stoelendans van mensen die hun auto's weghalen bij laadpalen terwijl tegelijkertijd er al mensen in de rij staan om bij die vrijgekomen palen te gaan laden?

Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk accepteren dat ze hun halve leven en tijdsbesteding moeten inrichten om deze stoelendans heen? Niet gewoon lekker thuis neerploffen voor de TV voor de rest van de avond, maar wekker zetten om je filmpje te onderbreken, 8 verdiepingen naar beneden te gaan, 5 minuten te lopen om je auto te verplaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rainbow op 11-05-2026 16:40 ]

• karel_G_1981
Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Het is een goede gedachte, maar het schaalt niet. Voor elk persoon die welwillend is er constructief bijdraagt, zijn er ook 1 of meer die het allemaal niet boeit en gewoon doen waar ze zin in hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar/decennia zal gaan. Wat als de helft van alle autobezitters een EV heeft? Komt er dan constant een massale stoelendans van mensen die hun auto's weghalen bij laadpalen terwijl tegelijkertijd er al mensen in de rij staan om bij die vrijgekomen palen te gaan laden?

Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk accepteren dat ze hun halve leven en tijdsbesteding moeten inrichten om deze stoelendans heen? Niet gewoon lekker thuis neerploffen voor de TV voor de rest van de avond, maar wekker zetten om je filmpje te onderbreken, 8 verdiepingen naar beneden te gaan, 5 minuten te lopen om je auto te verplaatsen.
Mwah batterijen worden steeds beter dus ik denk dat de noodzaak tot die trage AC palen in steden steeds minder zal worden.Zelf prefereer ik meestal ook 5 minuten bij de supercharger ipv gedoe met laad kabels en tarieven en onduidelijke parkeerregels bij openbare laadpalen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Mwah batterijen worden steeds beter dus ik denk dat de noodzaak tot die trage AC palen in steden steeds minder zal worden.Zelf prefereer ik meestal ook 5 minuten bij de supercharger ipv gedoe met laad kabels en tarieven en onduidelijke parkeerregels bij openbare laadpalen.
Ik ga ook liever 5 min naar een snellader dan een openbare AC paal. Maar als ik veel kWh moet laden en ergens langer ben is het een uitkomst (maar dat gebeurt zelden). Maar voor degene zonder eigen laadpaal is een AC paal gewoon noodzakelijk en ik verwacht dat er nog veel meer bij gaan komen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• karel_G_1981
HandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ga ook liever 5 min naar een snellader dan een openbare AC paal. Maar als ik veel kWh moet laden en ergens langer ben is het een uitkomst (maar dat gebeurt zelden). Maar voor degene zonder eigen laadpaal is een AC paal gewoon noodzakelijk en ik verwacht dat er nog veel meer bij gaan komen.
Zonder laadpaal kun je ook naar de snellader , net als je met tanken naar de benzinepomp gaat. Openbare ac laders zijn straks niet meer nodig . Dit is een tijdelijk fenomeen (net als bv internetcafés )

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 17:13 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Sport_Life schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Hier 2 laadpalen voor de deur voor 22ct en ze zijn nooit bezet ;).

Afgelopen weekend in de parking van een hotel 'moeten' laden, die had ook een wachttarief. Hoewel ik de auto best weg wil rijden na het laden vond ik het toch wel best irritant, je loopt wel constant op je klokje te kijken omdat de kosten best hoog waren (60ct per minuut). Kon wel meteen aan de lader trouwens, dat was wel fijn :).
60ct per minuut is weing coulant, als dat een AC lader is ronduit schofterig als je het mij vraagt. Zoveel inkomstenderving is immers enkel bij een lader te rechtvaardigen wanneer deze ook een kWh/minuut kan leveren. Maar vanaf wanneer zou dat in zijn gegaan? Na een vaste maximaal toegestane laadduur? Of wanneer de paal van de auto het sein "vol¨ heeft gekregen? Ik ken uit de praktijk namelijk alleen dat eerste, waarbij dus uit wordt gegaan van een bepaalde duratie van de sessie voordat er een sta-tarief in bovenop komt. Doorladen mag dan natuurlijk alsnog, maar wel met een toeslag per minuut.
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Zal per situatie anders zijn. Andere reden waarom ik m’n laadsnelheid vaak omlaag doe zijn de exorbitant hoge prijzen bij publieke laadpalen. Laatst een keer ruim 70 cent betaald , als je dan je accu vollaadt dan ben je arm na een middagje . Vaak zijn er alleen plekken met laadpaal beschikbaar , dan moet je wel je auto daar neerzetten maar dan liefst wel met zo laag mogelijke kosten
Wel de lusten, niet de lasten? Je kan er ook voor kiezen hetzelfde te doen als de benzinerijder: Als je toch niet hoeft te laden, gewoon een reguliere plek zoeken. Nu mag een ander die wel graag de auto daar vol had willen laden, omdat die naderhand vol weg zou willen, mogelijk doorrijden omdat de plek bezet is door iemand die gewoon goedkoop voor de deur wou parkeren.
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Ik weet niet of dat zo zal lopen. Er zullen meer auto's komen, dus de vraag zal blijven. Ik zie zelf meer in het meer ter beschikking stellen van mogelijkheden die dan bijvoorbeeld geen 11kW maar minder bieden. Juist zodat je de auto wel gewoon de gehele nacht, eventueel ook gewoon meerdere nachten achter elkaar, vol kunt laten druppelen.
HandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Het probleem met een DC lader is dat je daar met een warme accu aan dient te komen, anders sta je er dubbel zo lang. Die warme accu heb ik dus niet wanneer ik op pad ga. Dan dien ik dus de auto voor aankomst vol te laden, wat dan weer niet gewenst is omdat je een accu het beste niet met 100% wegzet. Geen probleem natuurlijk wanneer je primair thuis laadt en dus enkel ff bij moet prikken.

AC laden vind ik zelf echter, als straatlader, wel relaxed, maar dan moet het wel met een vaste snelheid gaan. Fluctuerende snelheden, of onverwachts een 3.5kW lader te krijgen i.p.v. 11kW, wil nog wel eens nadelig zijn voor het reisschema.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Zonder laadpaal kun je ook naar de snellader , net als je met tanken naar de benzinepomp gaat. Openbare ac laders zijn straks niet meer nodig . Dit is een tijdelijk fenomeen (net als bv internetcafés )
Voor leaseauto's klopt dit. Maar van prive laden aan de snellader voor €0.85/kWh wordt je niet heel blij.

Arriving Somewhere but not here....

• karel_G_1981
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:32:
[...]

Voor leaseauto's klopt dit. Maar van prive laden aan de snellader voor €0.85/kWh wordt je niet heel blij.
Lol 😂 ik weet niet bij welke Snellader jij gaat maar ik betaal 27 cent waar ik doorgaans kom. Er is geen enkel snellader 85 cent. Je moet alleen goed opletten hoe laat je inplugt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml_tlwaPVkrd4TegNUSduLHI0gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1UgnDMeeYZyFTDblMUyF3M3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 18:37 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu heb ik niet veel snelladers in de buurt, maar 80-90 ct betalen is echt geen uitdaging.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:39

Internet Janny

He does it for free

Meer mensen die de gemeente/handhaving meldingen sturen van foutparkeerders/niet ingeplugde ev's op laadplekken?

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

• karel_G_1981
MikeyMan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:52:
Nu heb ik niet veel snelladers in de buurt, maar 80-90 ct betalen is echt geen uitdaging.
Dan is benzine rijden goedkoper , dat doet niemand behalve leaserijders met een pas van de zaak.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Dan is benzine rijden goedkoper , dat doet niemand behalve leaserijders met een pas van de zaak.
De baas vindt dat vaak ook niet top hoor :P

Niet snelladen is ook goedkoper... Thuis laden is goedkoper... En sommigen vinden andere dingen belangrijker dan prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 11-05-2026 19:18 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Ik laad wel eens bij dure snelladers met mij prive EV, maar dat is dan bijna altijd beperkt tot een paar kWh zodat ik mijn bestemming haal, dan maakt die kWh prijs weinig uit.

Na 8 jaar in verschillende EV's gereden te hebben sta ik tegenwoordig veel minder bij snelladers omdat je tegenwoordig met een moderne EV bijna overal in Nederland wel kan komen zonder onderweg te laden.

[ Voor 23% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-05-2026 19:36 ]

• Rainbow
  • Niet online
Cid Highwind schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:12:
Ik weet niet of dat zo zal lopen. Er zullen meer auto's komen, dus de vraag zal blijven. Ik zie zelf meer in het meer ter beschikking stellen van mogelijkheden die dan bijvoorbeeld geen 11kW maar minder bieden. Juist zodat je de auto wel gewoon de gehele nacht, eventueel ook gewoon meerdere nachten achter elkaar, vol kunt laten druppelen.
Hoe zie je dit voor je in de (verre) toekomst als iedereen een elektrische auto heeft? Bij elke parkeerplek in het hele land een lader?

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Hoe zie je dit voor je in de (verre) toekomst als iedereen een elektrische auto heeft? Bij elke parkeerplek in het hele land een lader?
Je hoeft niet iedere dag te laden. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel van Nederland een prive oprit. En als ze toch langzaam laden dan kunnen ze ook 4 aansluitingen maken op 1 laadpaal met een netaansluiting van 3*25A.

• karel_G_1981
HandyLumberjack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:34:
[...]

Ik laad wel eens bij dure snelladers met mij prive EV, maar dat is dan bijna altijd beperkt tot een paar kWh zodat ik mijn bestemming haal, dan maakt die kWh prijs weinig uit.

Na 8 jaar in verschillende EV's gereden te hebben sta ik tegenwoordig veel minder bij snelladers omdat je tegenwoordig met een moderne EV bijna overal in Nederland wel kan komen zonder onderweg te laden.
Yess klopt

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Oké, dus je maakt graag gebruik van de openbare laadmogelijkheden als je een langere activiteit hebt en je wilt de auto niet verplaatsen, hierom verlaag je het laadvermogen van je auto om de sessie te vertragen en geen kleefboete te betalen. Tegelijkertijd wil je diezelfde infrastructuur ook graag gebruiken als de parkeerdruk hoog is bij een dedicated parkeerplek enkel voor het laden van een EV. Maar betalen voor de kosten wil je dan weer niet.
Zoals iemand anders al treffend aangaf; wel de lusten niet de lasten ..
karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Lol 😂 ik weet niet bij welke Snellader jij gaat maar ik betaal 27 cent waar ik doorgaans kom. Er is geen enkel snellader 85 cent. Je moet alleen goed opletten hoe laat je inplugt.

[Afbeelding]
Dus je verwacht dat de openbare AC palen weg kunnen en iedereen naar de snelladers gaat (ook als ze alleen korte ritjes hebben binnen de bebouwde kom of thuis niet kunnen laden op hun huisaansluiting). Maar dan moeten ze bij die snelladers ook precies komen op de momenten dat het rustig is en het laden minder kost.
Ja ja, als je de doelpalen nog iets verder verschuift staan ze naast de snelladers in Frankrijk aan de snelweg.

Ik zie echt niet hoe jouw visie op enige manier houdbaar zou moeten zijn. Je verwacht dat iedereen met een hoger vermogen moet kunnen snelladen op het moment dat het hen uitkomt maar wel voor een courante prijs niet ver boven het huisaansluitingstarief. Dat gaat toch never nooit werken?
[...]

Ik heb vandaag nog staan snelladen met een tarief van €0,77 per kWh. Ja zeker duur, maar noodzakelijk als ik weer wil thuiskomen. Een alternatief (niet laden) is ook niet mogelijk als ik niet wil stranden. Dat hoeft niet te betekenen dat ik de auto volledig vol laadt, maar ik kan ook gerust kiezen om zoals vandaag om in amper 5 minuten 10 kWh te laden zodat ik voldoende heb om thuis te komen en thuis weer goedkoop kan laden.
Eigenlijk wat @HandyLumberjack ook zegt, nu rij ik wel zakelijk, maar dat betekent helemaal niet dat het mij hierom niet meer uitmaakt wat het laden mijn werkgever kost.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Internet Janny schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:55:
Meer mensen die de gemeente/handhaving meldingen sturen van foutparkeerders/niet ingeplugde ev's op laadplekken?
Ja zeker, ik heb een AI prompt gemaakt zodat ik snel een duidelijk verhaal kan uitspuwen en die naar de gemeente kan sturen zodat zij alle informatie hebben om te gaan handhaven. Dat gebeurd niet altijd en ze geven aan weinig te kunnen met langparkeerders die wel geladen hebben/aangesloten hebben omdat ze gebaseerd op de kleuren niet weten of iemand aan het laden is. Daar ben ik het overigens niet mee eens, de verschillen bij de publieke EVSEs hier zijn qua kleuren prima te herkennen. Aangesloten maar niet laden (al dan niet uitgesteld, al dan niet %-target behaald en niet meer aan het laden) zijn visueel te zien gebaseerd op de kleuren en kan volgens het RVV gewoon op bekeurd worden.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Rainbow schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:39:
[...]

De voorwaarde is wel dat er in de komende jaren wordt doorgepakt met het uitbreiden van laadplekken. Bovendien zijn EV’s met een WLTP van 500+ km tegenwoordig geen uitzondering meer.

Ik begrijp ook dat niemand zin heeft om met zes andere buurtgenoten te vechten om één laadpaal. Maar dat gezanik over kleefboetes en parkeerschijven moet dan ook maar ophouden als mensen niet solidair zijn met elkaar.

Het is inderdaad geen kwestie van alleen maar lusten zonder lasten.

Stiekem weet ik ook wel dat de praktijk anders in elkaar zit.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:38
Hoewel ik al 12 jaar pro-EV ben. Zie ik toch wel dat het voor mensen toch wel erg lastig kan zijn. Ik zou alsnog EV rijden omdat ik de rijbeleving zoveel fijner vindt, maar niet iedereen vind dat even belangrijk en dat snap ik. Een collega die woont in appartement en hij kan vaak laden bij zijn werkgever. Dus voor hem is het prima. Hij rijdt ook niet zoveel.

Het grote voordeel is dat we al best wel wat elektriciteit in de grond hebben liggen. We kunnen ook best wel lantaarnpalen gebruiken dat mensen in de nacht, waar toch vaak een overschot is. Kunnen laden. Daarnaast doet Tesla het met Netflix in de auto toch wel heel erg fijn. Ik heb zelf ook met een model 3 SR+ twee jaar rondgereden zonder laadpaal in het dorp! Dat was soms wel een beetje onhandig maar niet overkomelijk.

Ik zie eigenlijk niet zo heel veel beren op de weg, ook de goedkopere modellen krijgen meer range en sneller snelladen. Maar het is wel een beetje mindset aanpassen. Over 10 jaar schonere lucht in de dorpen en steden is ook wel wat waard.

De toekomst kan erg mooi zijn!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
Hoewel ik al 12 jaar pro-EV ben. Zie ik toch wel dat het voor mensen toch wel erg lastig kan zijn. Ik zou alsnog EV rijden omdat ik de rijbeleving zoveel fijner vindt, maar niet iedereen vind dat even belangrijk en dat snap ik. Een collega die woont in appartement en hij kan vaak laden bij zijn werkgever. Dus voor hem is het prima. Hij rijdt ook niet zoveel.

Het grote voordeel is dat we al best wel wat elektriciteit in de grond hebben liggen. We kunnen ook best wel lantaarnpalen gebruiken dat mensen in de nacht, waar toch vaak een overschot is. Kunnen laden. Daarnaast doet Tesla het met Netflix in de auto toch wel heel erg fijn. Ik heb zelf ook met een model 3 SR+ twee jaar rondgereden zonder laadpaal in het dorp! Dat was soms wel een beetje onhandig maar niet overkomelijk.

Ik zie eigenlijk niet zo heel veel beren op de weg, ook de goedkopere modellen krijgen meer range en sneller snelladen. Maar het is wel een beetje mindset aanpassen. Over 10 jaar schonere lucht in de dorpen en steden is ook wel wat waard.

De toekomst kan erg mooi zijn!
Na bijna vier jaar EV rijden krijg ik nog steeds regelmatig de vraag (met bijbehorende ondertoon) hoe moeilijk het wel niet moet zijn om steeds te ‘moeten’ laden.

Als ik dan uitleg dat ik in principe nooit naar een tankstation hoef te rijden, maar dat mijn ‘tankstation’ zich op loopafstand van huis/werk/vrienden bevindt, en dat de auto laadt wanneer ik er niet ben, wekt dat meestal wel interesse. Daar heeft men nog niet aan gedacht.

Soms volgt er nog een poging: hoe ik dat dan met vakantieritten doe? Dan stel ik op mijn beurt de vraag hoe vaak mensen willen stoppen voor een broodje of een toiletbezoek. Meestal willen zij eerder stoppen dan de EV. :9

Inderdaad, alleen maar beren op de weg en slechts een aanpassing in het gedrag nodig.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37

Dennis1812

Amateur prutser

Een punt wordt nog vergeten in de discussie. Er zijn autos die kunnen niet snelladen. Kijk naar mijn Zoe. Bouwjaar 2018 uit mn hoofd. Dus ik hoop dat hij nog wel een jaar of 10 meegaat minimaal.
Al die tijd heb ik publieke langzame palen nodig.

En de zoe zal vast niet de enige zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:31:
Een punt wordt nog vergeten in de discussie. Er zijn autos die kunnen niet snelladen. Kijk naar mijn Zoe. Bouwjaar 2018 uit mn hoofd. Dus ik hoop dat hij nog wel een jaar of 10 meegaat minimaal.

Er worden nog steeds EV's verkocht die niet kunnen snelladen. En daarnaast zou het zelfs bij de snelst ladende EV's ontzettend onhandig zijn als je altijd aangewezen zou zijn op snelladen.

Dus maak je geen zorgen.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 09:43
Veel is samen te vatten door de 2 onderstaande quote's.
Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
Maar het is wel een beetje mindset aanpassen.
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:00:
Inderdaad, alleen maar beren op de weg en slechts een aanpassing in het gedrag nodig.
De mindset cq aanpassing gedrag, man man man, dat schijnt voor sommigen een (te?) grote drempel te zijn.
En de standaard uitlatingen... ik antwoord altijd 'hij laadt alstie staat'.

En dit inderdaad met vakanties;
Soms volgt er nog een poging: hoe ik dat dan met vakantieritten doe? Dan stel ik op mijn beurt de vraag hoe vaak mensen willen stoppen voor een broodje of een toiletbezoek.
De dames (vrouw en dochter) hebben een blaas ter grootte van een erwt dus ik weet ook niet beter dat ik eerder na de 'gebruikelijke' 2 uur rijden moet stoppen. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen en heb je er mensen bij die liever tig uur achter elkaar willen rijden, sja, de uitzonderingen op de regel. Maar zoals je al in verschillende landen ziet dat de dichtheid qua laadmogelijkheden alleen maar toeneemt.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:52
Zjanzjak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:18:
Veel is samen te vatten door de 2 onderstaande quote's.

[...]

[...]

De mindset cq aanpassing gedrag, man man man, dat schijnt voor sommigen een (te?) grote drempel te zijn.
En de standaard uitlatingen... ik antwoord altijd 'hij laadt alstie staat'.

En dit inderdaad met vakanties;

[...]

De dames (vrouw en dochter) hebben een blaas ter grootte van een erwt dus ik weet ook niet beter dat ik eerder na de 'gebruikelijke' 2 uur rijden moet stoppen. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen en heb je er mensen bij die liever tig uur achter elkaar willen rijden, sja, de uitzonderingen op de regel. Maar zoals je al in verschillende landen ziet dat de dichtheid qua laadmogelijkheden alleen maar toeneemt.
Op zich helemaal mee eens op één punt na, hang nu eens een vouwwagen of nog erger, caravan achter die EV, dan gaat je rit naar zuid Frankrijk erg lang duren hoor.
En met de huidige prijzen voor huizen op vakantie parken is dát voor mij echt geen optie...

En ja, ik rij EV, maar wel een wat oudere met (zonder aanhanger) 220km range. Wij hebben er dus (als tweede auto en voor de vakantie) een Benzine auto bij, maar die rijdt dus maar heel weinig kilometers...

• karel_G_1981
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:31:

Dat wist ik niet , ik dacht dat alle EV’s dc snel konden laden. Ik denk wel dat al die langzame palen een soort tussenfase is. Wellicht heb je straks iets met inductievlakken op de grond oid naast de snellaadstations. Toch denk ik dat de behoefte aan die laadpalen straks steeds minder wordt.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
hfolkers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Op zich helemaal mee eens op één punt na, hang nu eens een vouwwagen of nog erger, caravan achter die EV, dan gaat je rit naar zuid Frankrijk erg lang duren hoor.
En met de huidige prijzen voor huizen op vakantie parken is dát voor mij echt geen optie...

En ja, ik rij EV, maar wel een wat oudere met (zonder aanhanger) 220km range. Wij hebben er dus (als tweede auto en voor de vakantie) een Benzine auto bij, maar die rijdt dus maar heel weinig kilometers...
Een vouwwagen of caravan is inderdaad zo’n situatie waarin een EV een tikkeltje minder praktisch wordt.

Maar is dat gevoelsmatig een goed argument om geen EV te kopen? Het voelt een beetje alsof een EV in 98/100 gevallen prima is, maar dat men door die twee uitzonderingen dan het hele EV-concept afschiet. Ik krijg soms het idee dat er dan ‘iets gevonden is’ om toch lekker het hele jaar met fossiele brandstoffen door te blijven tuffen. Voor die twee keer per jaar is dan toch ook wel aanpassing of alternatief te vinden?

De ANWB heeft daar ook een mooi artikel over geschreven, waarin ze onder andere aangeven dat je tijdens rustpauzes zo veel mogelijk moet laden, ook als dat op dat moment misschien niet direct nodig lijkt. En tuurlijk, laden onderweg met een vouwwagen of caravan is ook nog niet makkelijk, maar daar zijn ze onder andere in Frankrijk ook steeds bewuster mee bezig.

• Zjanzjak
hfolkers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:
Ik noem dit uitzondering op de regel.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Een vouwwagen of caravan is inderdaad zo’n situatie waarin een EV een tikkeltje minder praktisch wordt.

Maar is dat gevoelsmatig een goed argument om geen EV te kopen? Het voelt een beetje alsof een EV in 98/100 gevallen prima is, maar dat men door die twee uitzonderingen dan het hele EV-concept afschiet. Ik krijg soms het idee dat er dan ‘iets gevonden is’ om toch lekker het hele jaar met fossiele brandstoffen door te blijven tuffen. Voor die twee keer per jaar is dan toch ook wel aanpassing of alternatief te vinden?

De ANWB heeft daar ook een mooi artikel over geschreven, waarin ze onder andere aangeven dat je tijdens rustpauzes zo veel mogelijk moet laden, ook als dat op dat moment misschien niet direct nodig lijkt. En tuurlijk, laden onderweg met een vouwwagen of caravan is ook nog niet makkelijk, maar daar zijn ze onder andere in Frankrijk ook steeds bewuster mee bezig.
Als je daarvoor een tweede auto niet elektrificeert vindt ik het niet zo gek.

Wij doen zoveel mogelijk kilometers in een compacte EV. Alleen als we twee auto's tegelijk, een trekhaak of veel ruimte nodig hebben pakken we de benzineauto. In totaal is dat nog geen 2000km per jaar...

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:57:
[...]

Als je daarvoor een tweede auto niet elektrificeert vindt ik het niet zo gek.

Wij doen zoveel mogelijk kilometers in een compacte EV. Alleen als we twee auto's tegelijk, een trekhaak of veel ruimte nodig hebben pakken we de benzineauto. In totaal is dat nog geen 2000km per jaar...
Lijkt me prima, dat is ieders eigen keuze! Er is ook niets mis met incidenteel gebruik, het ging mij meer om de 'alles of niets' instelling die je ook nog wel eens tegenkomt. :)

• Rainbow
  • Niet online
Ik moet bekennen dat sommige sentimenten in dit topic me "angstig" hebben gemaakt voor openbaar opladen.

Vanochtend ging ik naar een museum met in de buurt een parkeerplaats met een aantal openbare laders voor EVs. Ik had een rekensom gemaakt en m'n auto zou met zo'n ~1,5 uur weer "vol" (op 80%) zitten. Maar ik zou wel langer dan 1,5 uur binnen zijn.

Ik zat te dubben of ik m'n auto wel aan de lader zou hangen daar. Het zou wel heel handig zijn als die weer "vol" was als ik weer naar huis ging. Maar alle tijd langer dan die 1,5 uur zou ik wel aan het laadpaalkleven/blokkeren zijn, en vanwege dit topic weet nu hoe mensen daar blijkbaar over denken, dan ben je de duivel zelve. Dan maar halverwege het museumbezoek naar buiten, naar de parkeerplaats lopen (in de regen), auto verplaatsen, teruglopen en verder gaan in het museum?

Uiteindelijk uit een soort van angst-emotie toch maar niet aan de lader gehangen, want ik wilde niemand potentieel tot last zijn (en niet halverwege mijn bezoek naar buiten en terug naar binnen, dus). Had al bijna een soort van doembeelden dat een foto van mijn auto hier zou verschijnen met een boze tekst van "deze staat al een uur aan de paal nadat die vol is!! Wat een klootzak!".
[...]

Na bijna vier jaar EV rijden krijg ik nog steeds regelmatig de vraag (met bijbehorende ondertoon) hoe moeilijk het wel niet moet zijn om steeds te ‘moeten’ laden.

Als ik dan uitleg dat ik in principe nooit naar een tankstation hoef te rijden, maar dat mijn ‘tankstation’ zich op loopafstand van huis/werk/vrienden bevindt, en dat de auto laadt wanneer ik er niet ben, wekt dat meestal wel interesse. Daar heeft men nog niet aan gedacht.

(..)

Maar dan heb je het dus alleen over de positieve aspecten. De mindere aspecten, bijv. zoals 's avonds halverwege een film op pauze zetten om naar buiten te gaan om je auto van de lader te halen en 2 blokken verder te parkeren (omdat het voor de deur vol staat), vertel je er dan niet bij. En dan heb ik het niet over tarieven etc want dat mag niet in dit topic.

Een aanpassing in het gedrag is altijd moeilijk, voor de meeste mensen. Een auto is per definitie comfort. Je kan ook met de fiets en het OV gaan, maar zo'n auto voor de deur is toch wel lekker handig. Als je dan je comfort juist moet verminderen (wat voor de meeste mensen zal gelden; bijna niemand heeft een eigen oprit) ipv verbeteren, dan kan ik me voorstellen dat dat leidt tot scepsis. Het zijn vooral mensen met veel optimisme en aanpassingsvermogen (wat ook gewoon genetisch ingegeven kan zijn, of met de opvoeding meekomen) die het allemaal wel prima vinden om daar omheen te werken.

Disclaimer: ik ben van nature pessimistisch en ja ik heb de uitdaging dat ik vaak beren op de weg zie; wordt aan gewerkt. Maakt wel dat ik chagrijnig wordt hiervan. Ik hoop dat mijn beeld van EV rijden en (openbaar) laden de komende tijd nog zal verbeteren en ik net zo positief wordt als anderen. :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Rainbow schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:40:
Ik moet bekennen dat sommige sentimenten in dit topic me "angstig" hebben gemaakt voor openbaar opladen.

Vanochtend ging ik naar een museum met in de buurt een parkeerplaats met een aantal openbare laders voor EVs. Ik had een rekensom gemaakt en m'n auto zou met zo'n ~1,5 uur weer "vol" (op 80%) zitten. Maar ik zou wel langer dan 1,5 uur binnen zijn.

Ik zat te dubben of ik m'n auto wel aan de lader zou hangen daar. Het zou wel heel handig zijn als die weer "vol" was als ik weer naar huis ging. Maar alle tijd langer dan die 1,5 uur zou ik wel aan het laadpaalkleven/blokkeren zijn, en vanwege dit topic weet nu hoe mensen daar blijkbaar over denken, dan ben je de duivel zelve. Dan maar halverwege het museumbezoek naar buiten, naar de parkeerplaats lopen (in de regen), auto verplaatsen, teruglopen en verder gaan in het museum?

Uiteindelijk uit een soort van angst-emotie toch maar niet aan de lader gehangen, want ik wilde niemand potentieel tot last zijn (en niet halverwege mijn bezoek naar buiten en terug naar binnen, dus). Had al bijna een soort van doembeelden dat een foto van mijn auto hier zou verschijnen met een boze tekst van "deze staat al een uur aan de paal nadat die vol is!! Wat een klootzak!".
Dat zie ik ook wel weer iets anders dan jij het nu zo stelt. Als met 1,5u op 80% komt heb je waarschijnlijk zonder die 1,5u ook wel genoeg kWh in de accu om terug te komen als ik even wat aannames doe ;) mocht ik het mis hebben laat het gerust weten.
Nu weet ik niet wat voor museum het was, maar kijkend naar attractieparken of dierentuin-achtige uitjes zijn het veelal parkeerplaatsen met ruim wat laadplekken. Ik hanteer dan de regel: ik ga laden als ik daarmee kan voorkomen te moeten snelladen op de terugweg. Iedereen snapt dat je daarvoor niet heen en weer gaat om de auto te verplaatsen.

Maar die 80% herken ik en hebben veel auto's van VAG (weer een aanname), waarom niet gewoon die limiet verhogen naar 90 of 100% en nog even doorladen? Dan heb je de auto vol maar als je daarna weer richting huis rijdt is het helemaal niet erg dat de auto voller geladen is.

Uiteindelijk maak je de afweging voor jezelf, als ik moet laden doe je dat gewoon, ongeacht wat anderen er mogelijk van vinden en daar waar redelijkerwijs mogelijk probeer ik dat zo veel mogelijk te doen zonder anderen tot last te zijn.

• HandyLumberjack
  • Nu online

[...]

Maar dan heb je het dus alleen over de positieve aspecten. De mindere aspecten, bijv. zoals 's avonds halverwege een film op pauze zetten om naar buiten te gaan om je auto van de lader te halen en 2 blokken verder te parkeren (omdat het voor de deur vol staat), vertel je er dan niet bij. En dan heb ik het niet over tarieven etc want dat mag niet in dit topic.

Een aanpassing in het gedrag is altijd moeilijk, voor de meeste mensen. Een auto is per definitie comfort. Je kan ook met de fiets en het OV gaan, maar zo'n auto voor de deur is toch wel lekker handig. Als je dan je comfort juist moet verminderen (wat voor de meeste mensen zal gelden; bijna niemand heeft een eigen oprit) ipv verbeteren, dan kan ik me voorstellen dat dat leidt tot scepsis. Het zijn vooral mensen met veel optimisme en aanpassingsvermogen (wat ook gewoon genetisch ingegeven kan zijn, of met de opvoeding meekomen) die het allemaal wel prima vinden om daar omheen te werken.

Disclaimer: ik ben van nature pessimistisch en ja ik heb de uitdaging dat ik vaak beren op de weg zie; wordt aan gewerkt. Maakt wel dat ik chagrijnig wordt hiervan. Ik hoop dat mijn beeld van EV rijden en (openbaar) laden de komende tijd nog zal verbeteren en ik net zo positief wordt als anderen. :)
Als het een uurtje is hoef je je er echt niet schuldig over te voelen (bij een AC laadpaal) vindt ik. En anders kun je altijd iets verder doorladen of iets langzamer laden.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online

Het is ook allemaal niet zo zwart-wit, hè. Als de auto vol zit maar de film nog 45 minuten duurt, dan haal je ’m gewoon na de film weg.

Je hoeft je leven niet op pauze te zetten, maar alleen een beetje verder te kijken dan je eigen gemak en perspectief. Het is echt niet zo dat je een lul bent als een auto enkele uren aan een laadpaal staat, maar als dat structureel gebeurt zonder na te denken of iemand anders er misschien ook gebruik van wil maken, wordt het een ander verhaal.

Bijvoorbeeld: een stukje verderop runt iemand een bezorgdienst met van die witte busjes. Ik kan er de klok op gelijk zetten, om 18:00 hangen er twee busjes aan de paal en die zijn pas om 09:00 weer weg. Doe dat lekker ergens anders, want feitelijk is die paal dan gewoon continu bezet.

• Rainbow
  • Niet online
True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Dat zie ik ook wel weer iets anders dan jij het nu zo stelt. Als met 1,5u op 80% komt heb je waarschijnlijk zonder die 1,5u ook wel genoeg kWh in de accu om terug te komen als ik even wat aannames doe ;)
Yes, maar dit heeft dus de aanname dat ik thuis in de buurt kan laden, wat ik niet structureel kan, enkel incidenteel. Bijvoorbeeld toen ik thuis kwam, waren de twee laadpalen in de buurt bezet (en nu even gecheckt in de app, nog steeds).

Mijn uitgangspunt was dat ik vooral op bestemmingen (voornamelijk werk) zou kunnen laden, misschien af en toe bij huis, en anders af en toe een snellader langs de snelweg (heb ik tot nu toe nog niet gedaan, wellicht een goeie ervaring om binnenkort op te doen).

Er heerst op Tweakers, onder nieuwsberichten over EVs/laden en op GoT toch een bepaald soort positiviteit over EVs en openbaar laden, die doet vermoeden dat het allemaal wel goed komt, als je je maar een klein beetje aanpast aan de situatie. Tot nu toe is mijn ervaring vooral dat ik het best wel irritant (en duur) vind allemaal.
True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Maar die 80% herken ik en hebben veel auto's van VAG (weer een aanname), waarom niet gewoon die limiet verhogen naar 90 of 100% en nog even doorladen? Dan heb je de auto vol maar als je daarna weer richting huis rijdt is het helemaal niet erg dat de auto voller geladen is.
Ja ik neig er steeds meer naar om 'em gewoon voor 100% vol te laden. Misschien dat ik er genoeg mee rijdt dat het helemaal niet zó'n groot probleem zal zijn qua degradatie (fingers crossed). En anders pech voor de levensduur voor de accu, ofzo.

Ik had er bij de aanschaf niet zo stil bij gestaan dat als je tot 80% oplaadt, er zo ook weer 20% van het bereik "verloren" gaat (van wat toch ook al een stuk lager is dan de WLTP uiteraard). Dan ga je bijv. van ~550km WLTP, naar ~450km echt bereik voor 100%, naar ~315km bereik als je van 80% -> 10% rekent. Maar goed, dit raakt een beetje off-topic, sorry.
HandyLumberjack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Als het een uurtje is hoef je je er echt niet schuldig over te voelen (bij een AC laadpaal) vindt ik. En anders kun je altijd iets verder doorladen of iets langzamer laden.
Ik had afgelopen weekend alle pagina's van dit topic beetje gescand om erachter te komen hoe verschillende mensen hier over zaken denk. Laat ik zeggen dat jou mening wat milder is dan die van sommige andere Tweakers in dit topic.

Het gaat mij wat moeite kosten om wat ik heb gelezen, naast mij neer te leggen. :p

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
Ik had een rekensom gemaakt en m'n auto zou met zo'n ~1,5 uur weer "vol" (op 80%) zitten. Maar ik zou wel langer dan 1,5 uur binnen zijn.

Zo zijn mensen echt niet zomaar hoor :) en zeker bij dergelijke plekken, alsof mensen nog 1 uur voor sluitingstijd nog moeten inpluggen.

Als ik op een openbare plek ben en ik heb wat prik nodig, maar geen zin om op en neer te lopen etc, dan stel ik de boel zo in dat 'ie tot 100% mag laden, en zet ik zo nodig de laadsnelheid vanuit de auto/app weer zo laag mogelijk. Op die manier zorg ik dat ik bij terugkomst het batterijpercentage heb wat ik nodig heb, betaal je niet teveel, is er geen sprake van kleeftarieven en/of andere mensen de indruk geven dat je voor saus aan de paal staat.
Maar dan heb je het dus alleen over de positieve aspecten. De mindere aspecten, bijv. zoals 's avonds halverwege een film op pauze zetten om naar buiten te gaan om je auto van de lader te halen en 2 blokken verder te parkeren (omdat het voor de deur vol staat), vertel je er dan niet bij.
Persoonlijk adviseer ik niet zo snel elektrisch rijden aan iemand die niet dagelijks voor de deur kan laden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rainbow schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Ik had afgelopen weekend alle pagina's van dit topic beetje gescand om erachter te komen hoe verschillende mensen hier over zaken denk. Laat ik zeggen dat jou mening wat milder is dan die van sommige andere Tweakers in dit topic.

Het gaat mij wat moeite kosten om wat ik heb gelezen, naast mij neer te leggen. :p
En als jij die auto een uurtje later weghaalt dan gedraag je je nog steeds veel netter dan veel andere EV rijders.

Ik heb meermaals meegemaakt dat een PHEV de enige snellader van 50kW in de verre omtrek gebruikte om met 3,7kW AC te laden. Of mensen die de halve dag of langer een laadpaal bezetten terwijl ze niet laden. Daar vindt ik echt wat van.

Maar een uurtje is geen enkel probleem.

• Rainbow
  • Niet online
Bedankt voor de nuances! Ik voel me er alweer een stukje beter over. Ook maar eens kijken of en hoe ik de laadsnelheid van m'n auto kan instellen, sowieso nuttig.
Richh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:02:
[...]

Persoonlijk adviseer ik niet zo snel elektrisch rijden aan iemand die niet dagelijks voor de deur kan laden.
Helaas zijn er genoeg mensen op Tweakers (en ook in andere communities) te eigenlijk zonder meer een EV aanraden, met zo'n opmerking als "denken in oplossingen" of je kan het altijd wel werkend krijgen met genoeg moeite, etc. Ik heb me er altijd aan gestoord, om eerlijk te zijn. Maar ja mijn vorige auto voldeed niet meer en ik voel me al een paar jaar niet meer goed bij het verbranden van benzine, vooral in de stad/woonomgeving, dus het moest er een keer van komen om over te stappen. In een zwak moment toch meegegaan in dat optimisme (en de enorm heerlijke eerste rij-ervaring met een EV een paar weken terug).

Naja, het is even irritant, wellicht wen ik er wel aan na verloop van tijd.

• karel_G_1981

[...]

Mijn punt was dat je met een gemiddelde EV tegenwoordig 400-600 km kan rijden dus dat je normaal gezien alleen igv nood bij een openbare laadpaal oplaadt afgezien nog van al het gedoe met vieze kabels en pasjes waar ik meestal ook weinig zin in heb.. en als je ergens een hele avond moet zijn , of meer uur en het past niet in je schema ,de laad snelheid omlaag zet. Zoveel behoefte is er dus nou ook weer niet denk ik. De kleeftarieven zijn in de meeste aps prima inzichtelijk. Als er een parkeerschijf nodig is kun je daar rekening mee houden. Ik zou echt niet angstig op de klok willen kijken om je auto te verplaatsen als dit nodig is zou ik niet bij een laadpaal gaan staan.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Mijn punt was dat je met een gemiddelde EV tegenwoordig 400-600 km kan rijden dus dat je normaal gezien alleen igv nood bij een openbare laadpaal oplaadt afgezien nog van al het gedoe met vieze kabels en pasjes waar ik meestal ook weinig zin in heb.. en als je ergens een hele avond moet zijn , of meer uur en het past niet in je schema ,de laad snelheid omlaag zet. Zoveel behoefte is er dus nou ook weer niet denk ik. De kleeftarieven zijn in de meeste aps prima inzichtelijk. Als er een parkeerschijf nodig is kun je daar rekening mee houden. Ik zou echt niet angstig op de klok willen kijken om je auto te verplaatsen als dit nodig is zou ik niet bij een laadpaal gaan staan.
Maar waar ga je dan laden? Als je geen eigen oprit hebt dan ben je wel op publieke palen aangewezen. Snelladen kan ook, maar dat kost dan wel wat tijd.

• karel_G_1981
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Maar waar ga je dan laden? Als je geen eigen oprit hebt dan ben je wel op publieke palen aangewezen. Snelladen kan ook, maar dat kost dan wel wat tijd.
Klopt zonder eigen oprit is het lastiger . Ik zou wat vaker aan de snellader hangen denk ik en vooral ook aanraden een auto te kopen met minimaal 700 km wltp zodat je pas elke 600 km hoeft te laden. Auto met een kleine range is niet te doen zonder eigen oprit .

• HandyLumberjack
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Klopt zonder eigen oprit is het lastiger . Ik zou wat vaker aan de snellader hangen denk ik en vooral ook aanraden een auto te kopen met minimaal 700 km wltp zodat je pas elke 600 km hoeft te laden. Auto met een kleine range is niet te doen zonder eigen oprit .
Auto's met 700 km WLTP zijn niet echt voor ieders budget beschikbaar :) . Maar met een eigen laadvoorziening kun je met een veel kleinere range prima uit de voeten dan als je afhankelijk bent van openbaar laden.

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-05-2026 21:29 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

AvK

Ready Set Go

[...]

Wat een onzin. Als je EV ergens rond de 350 a 400 kilometer rijbereik heeft dan ben je kampioen in Nederland. Ja ja. Meer is beter. En ik kan hier overal laden en ook snelladen. Doe ik ook vaak.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Rainbow
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat je je flink verkijkt op het gemiddelde van 400-600km. Wellicht de gemiddelde EV die nu nieuw in de lease wordt gekozen, maar zeker niet gemiddeld van wat er nu rondrijdt of wat particulieren kiezen om zelf aan te schaffen (nieuw of tweedehands).

Tot zover heb ik de kleeftarieven nog niet erg inzichtelijk gevonden. Ik zal hier niet verder op ingaan want ik heb begrepen dat dat niet meer mag in dit topic.
[...]

700km WLTP is echt insane veel, en veel te duur voor 99% van de mensen die privé een EV aanschaffen (sowieso boven de €45K). Ik lees dus eigenlijk dat je zegt dat als je geen eigen oprit hebt, je beter geen EV kunt aanschaffen (tenzij je bulkt van het geld).
AvK schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Wat een onzin. Als je EV ergens rond de 350 a 400 kilometer rijbereik heeft dan ben je kampioen in Nederland. Ja ja. Meer is beter. En ik kan hier overal laden en ook snelladen. Doe ik ook vaak.
Met alle respect, dit is een type comment die ik dus heel vaak zie langs komen op Tweakers onder nieuwsberichten en ook op het forum. Het probleem hiermee is "ik kan hier overal laden en ook snelladen". Dat is dus echt heel fijn voor je, maar voor veel andere mensen en voor een hoop gebieden geldt dit (nog) niet.

Bijvoorbeeld dat er in mijn hele wijk (een vrij grote wijk) maar een handjevol palen staan, waarvan 2 überhaupt op loopafstand, en die altijd vol zitten. Dit is in een grote stad in de randstad, overigens, niet afgelegen gebied in een polder. Ik sprak vandaag een vriend en in zijn wijk (elders in de randstad, in een kleinere plaats) wordt binnenkort voor het eerst een laadpaal geplaatst.

Dit zeg ik trouwens niet om zielig te doen, maar om een tegengeluid te geven. De gemiddelde situatie in Nederland zal vast ergens in het midden liggen. De situatie mbt openbaar laden in Nederland is een van de beste in de wereld. Maar tegelijkertijd is het zwaar ontoereikend voor algemene adoptie van EVs.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Inderdaad moet je de hoeveelheid EV-rijders niet overschatten die zich de luxe kunnen permitteren van een eigen laadpaal en een auto met meer dan 400 km rijbereik, en dat worden er relatief steeds minder nu ook de minder gefortuneerden EV's kunnen gaan rijden. En die zullen ook liever voor 33ct/kWh bij een laadpaal in de straat laden dan een half uur te moeten rijden om voor de dubbele prijs bij een snellader te gaan staan.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Zjanzjak
Richh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:02:
Zelfde hier, en dat ze eerst goed moeten kijken wat de laadmogelijkheden in hun omgeving zijn.
Qua hoeveelheid maar ook qua tarief.
Rainbow schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:34:
Tot zover heb ik de kleeftarieven nog niet erg inzichtelijk gevonden. Ik zal hier niet verder op ingaan want ik heb begrepen dat dat niet meer mag in dit topic.
Is inderdaad een beetje een warboel en vaak een kwestie van een aantal apps openen om erachter te komen, maar wel altijd vindbaar. Maar goed, denk dat het inderdaad meer een onderwerp is wat past in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 ;)
Ik lees dus eigenlijk dat je zegt dat als je geen eigen oprit hebt, je beter geen EV kunt aanschaffen (tenzij je bulkt van het geld).
Mwoah, je moet je goed inlezen meer, oriënteren, dingen beseffen, etc.. Het hoeft allemaal geen probleem te zijn. Ligt ook aan je eigen instelling, de 1 boeit sommige onvolkomenheden niets, de ander weer wel. Ben trouwens wel benieuwd welke ev jij hebt.
Maar tegelijkertijd is het zwaar ontoereikend voor algemene adoptie van EVs.
Ook hier weer enige nuance, vind het woordje 'zwaar' wel erg kort door de bocht. ;)
Wat ik al zei, het hoeft geen probleem te zijn, maar het KAN uiteraard wel een probleem zijn.

• karel_G_1981
[...]

Ik denk dat je je flink verkijkt op het gemiddelde van 400-600km. Wellicht de gemiddelde EV die nu nieuw in de lease wordt gekozen, maar zeker niet gemiddeld van wat er nu rondrijdt of wat particulieren kiezen om zelf aan te schaffen (nieuw of tweedehands).

[...]

700km WLTP is echt insane veel, en veel te duur voor 99% van de mensen die privé een EV aanschaffen (sowieso boven de €45K). Ik lees dus eigenlijk dat je zegt dat als je geen eigen oprit hebt, je beter geen EV kunt aanschaffen (tenzij je bulkt van het geld).

[...]

Met alle respect, dit is een type comment die ik dus heel vaak zie langs komen op Tweakers onder nieuwsberichten en ook op het forum. Het probleem hiermee is "ik kan hier overal laden en ook snelladen". Dat is dus echt heel fijn voor je, maar voor veel andere mensen en voor een hoop gebieden geldt dit (nog) niet.

Bijvoorbeeld dat er in mijn hele wijk (een vrij grote wijk) maar een handjevol palen staan, waarvan 2 überhaupt op loopafstand, en die altijd vol zitten. Dit is in een grote stad in de randstad, overigens, niet afgelegen gebied in een polder. Ik sprak vandaag een vriend en in zijn wijk (elders in de randstad, in een kleinere plaats) wordt binnenkort voor het eerst een laadpaal geplaatst.

Dit zeg ik trouwens niet om zielig te doen, maar om een tegengeluid te geven. De gemiddelde situatie in Nederland zal vast ergens in het midden liggen. De situatie mbt openbaar laden in Nederland is een van de beste in de wereld. Maar tegelijkertijd is het zwaar ontoereikend voor algemene adoptie van EVs.
Mwah , bv Tesla (als big Mac index) model 3 rwd long range heeft een wltp van 750km en kost nog geen 41k als je eeen sloop auto inlevert en die prijzen gaan tot nu toe elk jaar nog omlaag en de ranges omhoog. Standard range met een bescheiden 534 km (maar wel lfp dus altijd 100% laden)zelfs voor nog geen 32k en dat geldt net zo goed voor andere merken

Volgens mij waren de prijzen 5 jaar terug met veel slechtere ranges bijna 20k hoger en dan zijn de winstmarges nog steeds hoog omdat batterijen gewoon steeds goedkoper worden (in Canada kost de rwd en dan krijg je zelfs een premium) maar 26k omgerekend.

Mijn punt is dus dat ik gezien deze ontwikkelingen (batterij en prijs) ik denk dat een enorme publieke laadinfra straks niet meer nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-05-2026 09:26 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Mwah , bv Tesla (als big Mac index) model 3 rwd long range heeft een wltp van 750km en kost nog geen 41k als je eeen sloop auto inlevert en die prijzen gaan tot nu toe elk jaar nog omlaag en de ranges omhoog. Standard range met een bescheiden 534 km (maar wel lfp dus altijd 100% laden)zelfs voor nog geen 32k en dat geldt net zo goed voor andere merken

Volgens mij waren de prijzen 5 jaar terug met veel slechtere ranges bijna 20k hoger en dan zijn de winstmarges nog steeds hoog omdat batterijen gewoon steeds goedkoper worden (in Canada kost de rwd en dan krijg je zelfs een premium) maar 26k omgerekend.

Mijn punt is dus dat ik gezien deze ontwikkelingen (batterij en prijs) ik denk dat een enorme publieke laadinfra straks niet meer nodig is.
Als ik die model 3 long range zou hebben en enkel zou snelladen en dan steeds in 40 minuten van 10-80% zou laden sta ik jaarlijks 30-35 uur aan de snellader met mijn 26.000km/jaar.

Dat laden moet echt nog veel sneller voordat AC laders overbodig zijn.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Mensen die een EV met een range van 700km kunnen kopen wonen meestal wel zo dat ze op een eigen oprit kunnen laden ;)

Vaak bu'j te bang!

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Het hele voordeel van laden tegenover tanken is dat je niet tijdens je reis hoeft te stoppen?

Juist de publieke laadinfrastructuur maakt dat je in de Benelux van A naar B kunt zonder daarvoor een snellaadstation te zoeken. Snelladen kost wel tijd, maar bijladen op een parkeerplaats niet.

Idealiter heb je op zowel plek A als B voldoende palen om bij te laden, zodat je na whatever je aan het doen was weer je weg kunt vervolgen.

Scheelt overigens ook weer in de belasting van het stroomnet (denk ik).

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Mensen die een EV met een range van 700km kunnen kopen wonen meestal wel zo dat ze op een eigen oprit kunnen laden ;)
Net zoals je er niet van uit mag gaan dat iedereen een auto met 700 km WLTP kan kopen, mag je er ook niet van uit gaan dat iedereen die er wel een heeft daar ook een oprit bij heeft. O-)

• karel_G_1981
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Als ik die model 3 long range zou hebben en enkel zou snelladen en dan steeds in 40 minuten van 10-80% zou laden sta ik jaarlijks 30-35 uur aan de snellader met mijn 26.000km/jaar.

Dat laden moet echt nog veel sneller voordat AC laders overbodig zijn.
26minuten bij goede precondition ;-) wat me nog meer opvalt is dat mensen vaak onderschatten hoe lang zE bezig zijn bij een traditionele benzinepomp. Al die truckers die een broodje moeten , 1 kassa open , vaak een koetjes en kalfjes praatje met de juffrouw achter de kassa. Je bent zo een kwartier verder. Bij de SUC plug je in , tikt een paar mails weg en haalt een keer koffie en je bent klaar.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:33:
[...]

26minuten bij goede precondition ;-) wat me nog meer opvalt is dat mensen vaak onderschatten hoe lang zE bezig zijn bij een traditionele benzinepomp. Al die truckers die een broodje moeten , 1 kassa open , vaak een koetjes en kalfjes praatje met de juffrouw achter de kassa. Je bent zo een kwartier verder. Bij de SUC plug je in , tikt een paar mails weg en haalt een keer koffie en je bent klaar.
Haha kom op zeg, je kunt ook overdrijven om je punt te maken. Een onbemand tankstation heeft dat allemaal niet, en als het dan langs de snelweg moet heb je ook de zelfbetaal kassa's. Alsof je langs de A12 of A4 tijdens de spits altijd plek hebt bij Fastned. Het moet ook niet mooier gemaakt worden dan het is.

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Op een echt lange rit vindt ik dat geen enkel probleem, dan heb ik zelf ook wel wat tijd nodig voor eten/drinken en een sanitaire stop. Maar in de wekelijkse route vindt ik het echt armoede.

Jaren geleden had ik een EV waarmee ik ongeveer tweewekelijks een half uurtje aan de snellader moest, en daar was ik op een gegeven moment echt klaar mee.

• Rainbow
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:20:
Inderdaad moet je de hoeveelheid EV-rijders niet overschatten die zich de luxe kunnen permitteren van een eigen laadpaal en een auto met meer dan 400 km rijbereik, en dat worden er relatief steeds minder nu ook de minder gefortuneerden EV's kunnen gaan rijden. En die zullen ook liever voor 33ct/kWh bij een laadpaal in de straat laden dan een half uur te moeten rijden om voor de dubbele prijs bij een snellader te gaan staan.
Ik ben toch wel benieuwd waar die beruchte laadpalen van 33ct/kWh staan. Hier in de buurt is het allemaal minimaal 50 cent, bij m'n werk 60+ cent. In de parkeergarage daar zelfs 72 cent, echt belachelijk. Waar ik was bij het museum ook 66 cent (plus 30 cent per uur, beetje apart bedrag). Ik zit duidelijk in het verkeerde deel van het land. :+
[...]

Het valt mij op dat veel EV fans vaak de tijd bij een tankstation best wel opblazen. Een paar maanden geleden las ik ook weer zo'n verhaal in een comment onder een nieuwsbericht, dus had ik me voorgenomen om de paar tankbeurten daarna te timen hoe lang het kostte.

Hier de straat uit, onbemand tankstation, als er niemand anders was en ik had maar een litertje of 20 te tanken, was ik met 3 minuten weer weg. Prima te doen 's ochtends onderweg naar m'n werk. Een ander moment op een drukke middag met alle 4 de pompen bezet toen ik aankwam, en de tank bijna leeg was het inclusief wachten alsnog maar 10 minuten. Ik moet wel bekennen dat ik nog nooit de behoefte heb gevoeld om langs de snelweg te tanken; lastiger én duurder.

Bij een EV snellader kan de laadsnelheid ook nog eens enorm variëren, tussen EV modellen, individuele auto's, specifieke laadstations, tijd van de dag, en bezetting.
Zjanzjak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:36:
[...]
[...]
Ook hier weer enige nuance, vind het woordje 'zwaar' wel erg kort door de bocht. ;)
Wat ik al zei, het hoeft geen probleem te zijn, maar het KAN uiteraard wel een probleem zijn.
Eens, ik geef toe dat ik aan het overdrijven was om mijn punt te maken. Maar ik wil wel weer even de tegen-nuance geven dat ik het over "algemene adoptie" had. Dus laat zeggen als we naar de situatie zouden kijken als meer dan 50% of zelfs maar 30% van de autobezitters een EV zouden bezitten (en dan verspreid over alle lagen van de bevolking, niet alleen mensen met een eigen oprit).

Dat gezegd hebbende, "het hoeft geen probleem te zijn, maar het KAN uiteraard wel een probleem zijn." vind ik een mooie zin en ben ik het 100% mee eens.

• Zjanzjak
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:45:
Ik ben toch wel benieuwd waar die beruchte laadpalen van 33ct/kWh staan. Hier in de buurt is het allemaal minimaal 50 cent, bij m'n werk 60+ cent. In de parkeergarage daar zelfs 72 cent, echt belachelijk. Waar ik was bij het museum ook 66 cent (plus 30 cent per uur, beetje apart bedrag). Ik zit duidelijk in het verkeerde deel van het land. :+
In vele dorpen in Brabant en Limburg;

https://incharge.vattenfa...even?to-id=tarieflaadpaal

Mijn vader woont in R'dam en daar zijn sommige laadpalen ook zulke prijzen (1 centje duurder maar soit);

https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh1

En die heb je in A'dam geloof ik ook.

• Ecological
Die 33ct/kWh is ook omdat daar wel mensen in de gemeenteraad hebben opgelet. Ze hebben afspraken gemaakt tijdens de aanbesteding op max. tarieven en dat is natuurlijk ook hoe het zou moeten. Helaas zijn niet alle gemeenteraden (verreweg de meeste :+ ) zo capabel.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• karel_G_1981
[...]

[...]

Het valt mij op dat veel EV fans vaak de tijd bij een tankstation best wel opblazen. Een paar maanden geleden las ik ook weer zo'n verhaal in een comment onder een nieuwsbericht, dus had ik me voorgenomen om de paar tankbeurten daarna te timen hoe lang het kostte.

Hier de straat uit, onbemand tankstation, als er niemand anders was en ik had maar een litertje of 20 te tanken, was ik met 3 minuten weer weg. Prima te doen 's ochtends onderweg naar m'n werk. Een ander moment op een drukke middag met alle 4 de pompen bezet toen ik aankwam, en de tank bijna leeg was het inclusief wachten alsnog maar 10 minuten. Ik moet wel bekennen dat ik nog nooit de behoefte heb gevoeld om langs de snelweg te tanken; lastiger én duurder.

Bij een EV snellader kan de laadsnelheid ook nog eens enorm variëren, tussen EV modellen, individuele auto's, specifieke laadstations, tijd van de dag, en bezetting.

[...]

Eens, ik geef toe dat ik aan het overdrijven was om mijn punt te maken. Maar ik wil wel weer even de tegen-nuance geven dat ik het over "algemene adoptie" had. Dus laat zeggen als we naar de situatie zouden kijken als meer dan 50% of zelfs maar 30% van de autobezitters een EV zouden bezitten (en dan verspreid over alle lagen van de bevolking, niet alleen mensen met een eigen oprit).

Dat gezegd hebbende, "het hoeft geen probleem te zijn, maar het KAN uiteraard wel een probleem zijn." vind ik een mooie zin en ben ik het 100% mee eens.
Hoevaak ik al niet diesel over m’n handen heb gehad en dan dat gedoe met betalen en pasjes. Maargoed ik wil niet meer terug. Mn gesprekjes zijn nu vooral met taxichauffeurs ipv bouwvakkers en ik zie zelf niet dat ik netto veel meer tijd kwijt ben.

• Rainbow
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Hoevaak ik al niet diesel over m’n handen heb gehad en dan dat gedoe met betalen en pasjes. Maargoed ik wil niet meer terug. Mn gesprekjes zijn nu vooral met taxichauffeurs ipv bouwvakkers en ik zie zelf niet dat ik netto veel meer tijd kwijt ben.
Tsja het spijt me zeer, maar ik heb toch enige moeite om dit perspectief volledig serieus te nemen. Eerder dus al dat tanken zo lang zou duren, en nu over gedoe met betalen en pasjes.

Bij alle tankstations kan je met je bankpas betalen. De literprijs staat op de pomp, je gaat tanken, er wordt een reservering gemaakt, en die wordt na het tanken binnen een aantal seconden geactualiseerd. Nu rijd ik nog niet zo lang, maar in die 8 jaar heb ik hier letter nooit een probleem mee gehad (behalve een paar keer dat de terminal bij 1 pomp defect is, dus moest ik even een andere pomp gebruiken bij hetzelfde station; irritant inderdaad).

In 2 weken EV heb ik al meer gedoe gehad met betalen en pasjes dan in al die tijd benzine daarvoor.

Diesel over je handen is inderdaad wel vervelend, dat kan ik me voorstellen en dat gaat bij een EV sowieso niet gebeuren. Maar ook daar heb ik dan zelf geen ervaring mee. 1x benzine gemorst op m'n schoen omdat ik niet aan het opletten was een paar maanden geleden, maar verder nooit gehad.

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat jou ervaring algemeen is. Maar toch vervelend dat je het zo ervaren hebt.

• karel_G_1981
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Tsja het spijt me zeer, maar ik heb toch enige moeite om dit perspectief volledig serieus te nemen. Eerder dus al dat tanken zo lang zou duren, en nu over gedoe met betalen en pasjes.

Bij alle tankstations kan je met je bankpas betalen. De literprijs staat op de pomp, je gaat tanken, er wordt een reservering gemaakt, en die wordt na het tanken binnen een aantal seconden geactualiseerd. Nu rijd ik nog niet zo lang, maar in die 8 jaar heb ik hier letter nooit een probleem mee gehad (behalve een paar keer dat de terminal bij 1 pomp defect is, dus moest ik even een andere pomp gebruiken bij hetzelfde station; irritant inderdaad).

In 2 weken EV heb ik al meer gedoe gehad met betalen en pasjes dan in al die tijd benzine daarvoor.

Diesel over je handen is inderdaad wel vervelend, dat kan ik me voorstellen en dat gaat bij een EV sowieso niet gebeuren. Maar ook daar heb ik dan zelf geen ervaring mee. 1x benzine gemorst op m'n schoen omdat ik niet aan het opletten was een paar maanden geleden, maar verder nooit gehad.

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat jou ervaring algemeen is. Maar toch vervelend dat je het zo ervaren hebt.
Hoi , np ik geef alleen mijn perspectief. Is ook voor iedereen anders en iedereen moet vooral zelf de afweging maken op basis van z’n eigen situatie :-) . Ik zag ook altijd op tegen een EV , maar mij bevalt het nu zo goed dat ik niet meer terug hoef. Had dat eerder niet verwacht :-) ik denk alleen wel dat er nog veel gaat veranderen in de markt, kijk eens waar we 5 jaar geleden waren en nu. Komende jaren gaat dat (o.a. door de pseudoneindheffing en de steeds betere en lager geprijsde EV’s nog veel harder) over 5 jaar rijdt bijna niemand meer een brandstof auto. Dat heeft wel gevolgen voor de druk op die openbare laadinfra, ben benieuwd of en hoe we dat gaan oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-05-2026 15:34 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Hoi , np ik geef alleen mijn perspectief. Is ook voor iedereen anders en iedereen moet vooral zelf de afweging maken op basis van z’n eigen situatie :-) . Ik zag ook altijd op tegen een EV , maar mij bevalt het nu zo goed dat ik niet meer terug hoef. Had dat eerder niet verwacht :-) ik denk alleen wel dat er nog veel gaat veranderen in de markt, kijk eens waar we 5 jaar geleden waren en nu. Komende jaren gaat dat (o.a. door de pseudoneindheffing en de steeds betere en lager geprijsde EV’s nog veel harder) over 5 jaar rijdt bijna niemand meer een brandstof auto. Dat heeft wel gevolgen voor de druk op die openbare laadinfra, ben benieuwd of en hoe we dat gaan oplossen.
over 5 jaar bijna niemand meer een brandstof auto? 8)7 :N

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

HandyLumberjack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Auto's met 700 km WLTP zijn niet echt voor ieders budget beschikbaar :) . Maar met een eigen laadvoorziening kun je met een veel kleinere range prima uit de voeten dan als je afhankelijk bent van openbaar laden.
Dat is zeker waar, maar voor veel mensen werkt openbaar laden ook prima, maar ik snap ook dat het geheel situatie afhankelijk is.

Ik heb het geluk dat ik voor mijn werk vrijwel dagelijks rond 11-12 uur 's morgens klaar ben met werk en dus altijd tegen het begin van de middag thuis kom. Dan zijn de 2 laadpalen bij mij in de buurt 9/10x vrij omdat het kantoorvolk dan logischerwijs nog aan het werk is. In mijn situatie (woonachtig in een appartement, geen mogelijkheid tot eigen laadpaal) werkt openbaar laden dus prima, en het tarief valt ook nog eens mee (0,36ct Vattenfall). Met mijn Ioniq 6 77.4kwh laad ik in principe 2x per week tot 80 of 90%. Moet wel zeggen dat de gedachte van een auto met een <50kwh accu en openbaar laden me oprecht verschrikkelijk lijkt. Dan zou het voor mij veel te veel plannen worden en hopen dat de lokale palen vrij zijn op de momenten dat je wilt laden.

Ik ben zelf van mening dat je je auto zo snel als mogelijk weghaalt bij de laadpaal als hij vol is, even los van een eventueel kleeftarief (wat bij de Vattenfall palen hier in de straat niet geldt). Maar er wonen ook een paar figuren bij mij in de straat die 's avonds rond 7 uur inpluggen en pas de volgende ochtend rond 9/10 uur de auto weer weghalen. Ik vind dat ronduit asociaal, maar goed... Snap dat je je wekker er niet voor zet, maar soms staan er hier auto's 15 tot 18 uur aan de laadpaal. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Bnet: Gold#21419 - Victoria - Defias Brotherhood - Victoria Concordia Crescit

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:37
No Hands schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:04:
[...]

over 5 jaar bijna niemand meer een brandstof auto? 8)7 :N
Totaal ongeloofwaardig inderdaad.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Hahah begin nou niet over pasjes, als er iets omslachtig en ondoorzichtig is zijn het de laadpassen bij een EV
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Stap eens uit je bubble

[ Voor 45% gewijzigd door -tom-562 op 14-05-2026 16:31 ]

Vaak bu'j te bang!

• HandyLumberjack
  • Nu online
London schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dat is zeker waar, maar voor veel mensen werkt openbaar laden ook prima, maar ik snap ook dat het geheel situatie afhankelijk is.

Ik heb het geluk dat ik voor mijn werk vrijwel dagelijks rond 11-12 uur 's morgens klaar ben met werk en dus altijd tegen het begin van de middag thuis kom. Dan zijn de 2 laadpalen bij mij in de buurt 9/10x vrij omdat het kantoorvolk dan logischerwijs nog aan het werk is. In mijn situatie (woonachtig in een appartement, geen mogelijkheid tot eigen laadpaal) werkt openbaar laden dus prima, en het tarief valt ook nog eens mee (0,36ct Vattenfall). Met mijn Ioniq 6 77.4kwh laad ik in principe 2x per week tot 80 of 90%. Moet wel zeggen dat de gedachte van een auto met een <50kwh accu en openbaar laden me oprecht verschrikkelijk lijkt. Dan zou het voor mij veel te veel plannen worden en hopen dat de lokale palen vrij zijn op de momenten dat je wilt laden.

Ik ben zelf van mening dat je je auto zo snel als mogelijk weghaalt bij de laadpaal als hij vol is, even los van een eventueel kleeftarief (wat bij de Vattenfall palen hier in de straat niet geldt). Maar er wonen ook een paar figuren bij mij in de straat die 's avonds rond 7 uur inpluggen en pas de volgende ochtend rond 9/10 uur de auto weer weghalen. Ik vind dat ronduit asociaal, maar goed... Snap dat je je wekker er niet voor zet, maar soms staan er hier auto's 15 tot 18 uur aan de laadpaal. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Ik heb nu een EV met een 42kWh accu, i.c.m. thuis laden (98% van het verbruik) is dat voor mij meer dan voldoende. Als ik afhankelijk zou zijn van openbaar laden dan heb ik ook wel ruim meer van 50kWh nodig wil het praktisch zijn.

Ik geloof best dat zo'n Ioniq 6 in veel situaties prima werkt met openbaar laden.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb echt nog nooit een druppel diesel over mn handen gehad.
En gedoe met passen? Sinds jaren doe je bliep met je telefoon. En daarvoor bliep met je pinpas.
En daar weer voor, zeg 40 jaar terug, gaf je wat munten aan de cassiere.

Ja, Vattenfall laden a 33ct/KwH is chill en makkelijk. Maar tanken is echt geen minuut moeilijker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Wie gaat er nou voor 20 liter naar het tankstation? Toen ik nog benzine reed, tankte ik altijd zo leeg mogelijk zodat ik niet zo vaak bij het tankstation hoefde te komen.

Het enige wat ik mis aan tanken zijn de airmiles, verder is laden (thuis) superieur aan tanken. Ja publiek thuis laden kan een ding zijn als er te weinig laadpalen zijn of te veel buren met EV. Ook de laad tarieven zijn mij nog te cowboy om het aan vrienden/familie aan te raden om over te stappen op EV, zonder thuis laad mogelijkheden (als het geen werkgever auto is).

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Wie gaat er nou voor 20 liter naar het tankstation? Toen ik nog benzine reed, tankte ik altijd zo leeg mogelijk zodat ik niet zo vaak bij het tankstation hoefde te komen.
Dat zijn best een hoop mensen hoor! Veel mensen tanken altijd een vast bedrag per week, ongeacht het aantal liters dat daarvoor terug komt. Je hoort niet voor niets om je heen dat er minder liters getankt kunnen worden voor hetzelfde geld. :P
Het enige wat ik mis aan tanken zijn de airmiles, verder is laden (thuis) superieur aan tanken. Ja publiek thuis laden kan een ding zijn als er te weinig laadpalen zijn of te veel buren met EV. Ook de laad tarieven zijn mij nog te cowboy om het aan vrienden/familie aan te raden om over te stappen op EV, zonder thuis laad mogelijkheden (als het geen werkgever auto is).
Dit hangt dus wederom af van de context. In de Onderweg app van de ANWB zie ik prima de kosten per locatie. Dat je daar korting op kunt krijgen bij verschillende aanbieders is een ander verhaal, maar je weet in ieder geval wat je betaalt. Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, maar om dan het universele advies om geen EV aan te schaffen aan familie/vrienden te geven, vind ik dan ook wel weer kort door de bocht.

Zo werkt het toch ook niet met alle andere dingen in het leven? De één is wel gebaat bij een product/merk/oplossing en de ander niet.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:58:
[...]

[...]

Dit hangt dus wederom af van de context. In de Onderweg app van de ANWB zie ik prima de kosten per locatie. Dat je daar korting op kunt krijgen bij verschillende aanbieders is een ander verhaal, maar je weet in ieder geval wat je betaalt. Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, maar om dan het universele advies om geen EV aan te schaffen aan familie/vrienden te geven, vind ik dan ook wel weer kort door de bocht.

Zo werkt het toch ook niet met alle andere dingen in het leven? De één is wel gebaat bij een product/merk/oplossing en de ander niet.
Er zit wel wat verschil tussen "niet aanraden" en "adviseren geen EV te kopen".

Voor diegene die thuis kunnen laden, flink kilometers maken en toch al een andere auto willen is het mijns inziens financieel vaak een nobrainer.

Voldoe je niet aan die drie criteria dan ligt het allemaal wat lastiger, en dan ligt het heel erg aan de situatie of het slim is om een EV aan te schaffen.

• Rainbow
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Wie gaat er nou voor 20 liter naar het tankstation?
Een beetje een zinloze vraag, want je vraagt het letterlijk aan iemand die net heeft verteld dat hij dat deed. Ik dus.

Ik hield er van om altijd bij hetzelfde tankstation te tanken. Dus als ik een lange trip maakte naar familie dan gooide ik 'em vol voordat ik weg ging, zodat ik onderweg nergens hoefde te tanken. Was dus ook geen moeite, want het kostte maar een paar minuutjes. Ik had een vrij kleine auto met maar 35L tank trouwens, dus 20L eraf is al relatief leeg.

Sorry voor de off-topic, maar ik had een sterk gevoel dat ik hier op wilde antwoorden.

• karel_G_1981
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Er zit wel wat verschil tussen "niet aanraden" en "adviseren geen EV te kopen".

Voor diegene die thuis kunnen laden, flink kilometers maken en toch al een andere auto willen is het mijns inziens financieel vaak een nobrainer.

Voldoe je niet aan die drie criteria dan ligt het allemaal wat lastiger, en dan ligt het heel erg aan de situatie of het slim is om een EV aan te schaffen.
Yess mee eens , ik ben wel een drievinker dus heb makkelijk praten . Kan thuisladen, rij 35000 per jaar en de benzineauto van mijn vrouw was 25 jaar oud , kaduuk en niet repareerbaar. Deze heb ik vervolgens voor ruim 5000 euro inruilbonus ingeruild bij tesla en mijn benzineauto is nu de auto van mijn vrouw. Ik heb eens een rekensommetje gedaan , enige verwijt dat ik mezelf maak is dat ik het niet eerder heb gedaan . Scheelt echt gigantisch veel geld, zeker als je een beetje slim laad heb je die EV na een paar jaar terugverdiend.

• Zjanzjak
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:03:
Omdat je het niet gewend bent, we zijn al jaren opgegroeid met hoe je moet tanken etc., routine.
Je zal maar 18 zijn geworden, nooit van je leven een benzine-/dieselauto hebben gereden, dan weet je na die 2 weken 'gedoe' ook op een gegeven moment niet beter en heb je het niet eens over benzine en zo.

Wat ik wel eens vaker zeg, de dag dat ik elektrisch ben gaan rijden heb ik nooit meer omgekeken naar benzine. Ik hou mij er niet meer bezig (ik heb ook echt een broertje dood aan 'vroeger was...'), ik rijd elektrisch, heb mij aangepast, en klaar. Knop om en door.
London schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:04:
omdat het kantoorvolk dan logischerwijs nog aan het werk is.
Niet al het kantoorvolk. ;)
Maar goed, ik heb mij in een dusdanige positie gemanouvreerd dat ik rond 1 a 2 uur weer naar huis ga.
Plus dat ik nog maar 1 a 2 dagen naar kantoor ga. Ik weet, uitzondering, maar toch.
-tom-562 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:29:
Hahah begin nou niet over pasjes, als er iets omslachtig en ondoorzichtig is zijn het de laadpassen bij een EV
Waarom vind ik dat nou totaal niet? Het IS niet omslachtig, jij VINDT het omslachtig. Nuance mon frère. ;)
Mening.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Zjanzjak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Omdat je het niet gewend bent, we zijn al jaren opgegroeid met hoe je moet tanken etc., routine.
Je zal maar 18 zijn geworden, nooit van je leven een benzine-/dieselauto hebben gereden, dan weet je na die 2 weken 'gedoe' ook op een gegeven moment niet beter en heb je het niet eens over benzine en zo.

Wat ik wel eens vaker zeg, de dag dat ik elektrisch ben gaan rijden heb ik nooit meer omgekeken naar benzine. Ik hou mij er niet meer bezig (ik heb ook echt een broertje dood aan 'vroeger was...'), ik rijd elektrisch, heb mij aangepast, en klaar. Knop om en door.

[...]

Niet al het kantoorvolk. ;)
Maar goed, ik heb mij in een dusdanige positie gemanouvreerd dat ik rond 1 a 2 uur weer naar huis ga.
Plus dat ik nog maar 1 a 2 dagen naar kantoor ga. Ik weet, uitzondering, maar toch.

[...]

Waarom vind ik dat nou totaal niet? Het IS niet omslachtig, jij VINDT het omslachtig. Nuance mon frère. ;)
Mening.
Ik vind het niet perse omslachtig, ik red mij wel. Maar als iemand zegt dat tanken en betalen met een pinpas of muntjes omslachtig is, en dat laden altijd lekker duidelijk is, dan klopt dat gewoon niet.
En als notoir thuislader en incidenteel openbaar lader valt het allemaal wel mee.
Maar aankomende zomer ga ik naar Zuid Frankrijk met mijn ID4, dat vergt uiteindelijk toch nog wel wat uitzoekwerk wil je niet de hoofdprijs betalen (ik heb niet de luxe van een laadpas van de baas)

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 14-05-2026 20:30 ]

Vaak bu'j te bang!

• Rainbow
  • Niet online
[...]

Ik ben het eens dat ervaringen verschillen, maar toch kan je wel eea feitelijk opschrijven over de handelingen die je moet verrichten bij het volmaken van je auto, ofwel met brandstof ofwel met elektriciteit.

Bijvoorbeeld een klein detail is dat een benzine-auto binnen aantal minuten van 10% naar 100% "volgeladen" is en bij een elektrische auto kost dat vaak 30 minuten (bij snelladen) of langer, soms uren (bij langzaam laden). Dit is gewoon een feit waar je niet omheen kunt, of je nu al 40 jaar op brandstof rijdt en nooit elektrisch, of enkel en alleen jaren elektrisch en nooit op brandstof. Hoe verschillende mensen daarmee om gaan, leidt tot verschillende ervaringen, wat weer leidt tot verschillende meningen.

Als je je auto bij thuiskomst aan een lader kan hangen en er tot de volgende keer dat je 'em gebruikt kan laten staan dan is dat lekker, en fijner dan bijv. om hoeven te rijden naar een tankstation; dat leidt dus tot een heel andere ervaring dan als je thuis amper een mogelijkheid hebt om te laden, je auto moet verplaatsen zodra die vol is etc. Dan kan even een paar minuutjes langs een tankstation als minder lastig ervaren worden.

Fijn dat jou ervaringen zo positief zijn! En ik ben blij dat ik daarover kan lezen en zo een perspectief kan inzien die anders is dan mijn ervaringen tot nu toe.
Mening.
Jij ondervindt dat niet als een probleem, dat is jou terechte ervaring. Dat komt dan bijvoorbeeld omdat je daar al jaren ervaring mee hebt en je gewoontes in hebt ontwikkeld. Of omdat het in je persoonlijkheid zit dat je gemakkelijker met dat gedoe om kan gaan dan dat andere mensen dat kunnen.

Maar het is volgens mij wel een feit te noemen dat de situatie met laadpassen en elektrisch laden meer gedoe is dan met een bankpas bij een tankstation afrekenen. Of je dat gedoe omslachtig vindt, is dan een mening inderdaad.

• Z___Z
  • Niet online
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Een beetje een zinloze vraag, want je vraagt het letterlijk aan iemand die net heeft verteld dat hij dat deed. Ik dus.

Ik hield er van om altijd bij hetzelfde tankstation te tanken. Dus als ik een lange trip maakte naar familie dan gooide ik 'em vol voordat ik weg ging, zodat ik onderweg nergens hoefde te tanken. Was dus ook geen moeite, want het kostte maar een paar minuutjes. Ik had een vrij kleine auto met maar 35L tank trouwens, dus 20L eraf is al relatief leeg.

Sorry voor de off-topic, maar ik had een sterk gevoel dat ik hier op wilde antwoorden.
Ok, verkeerd verwoord, ik bedoel waarom zou je voor 20 liter benzine naar het tankstation gaan. Maar als je tank maar 35 liter is, dan ben je ook met 2 minuten per tankbeurt gewoon veel tijd kwijt aan tanken.

Kleine auto zal ook wel zuinig zijn, dus stel 1:20, dan kan je 400 km rijden per 2 minuten tanken. Een kleine EV met 300 WLTP range moet je dan 2x laden op een AC paal voor dezelfde afstand. Kost je maar 1 minuut per keer, dus ben je evenveel tijd kwijt. Als je thuis kan laden is het nog sneller.

• Z___Z
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:28:
[...]

Ik vind het niet perse omslachtig, ik red mij wel. Maar als iemand zegt dat tanken en betalen met een pinpas of muntjes omslachtig is, en dat laden altijd lekker duidelijk is, dan klopt dat gewoon niet.
En als notoir thuislader en incidenteel openbaar lader valt het allemaal wel mee.
Maar aankomende zomer ga ik naar Zuid Frankrijk met mijn ID4, dat vergt uiteindelijk toch nog wel wat uitzoekwerk wil je niet de hoofdprijs betalen (ik heb niet de luxe van een laadpas van de baas)
Als je zelf moet betalen zou ik gewoon de hele route langs Tesla rijden. Is over het algemeen het goedkoopste en veel laders per locatie.

• Z___Z
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Dat zijn best een hoop mensen hoor! Veel mensen tanken altijd een vast bedrag per week, ongeacht het aantal liters dat daarvoor terug komt. Je hoort niet voor niets om je heen dat er minder liters getankt kunnen worden voor hetzelfde geld. :P

[...]

Probleem is dus dat laad tarieven schommelen met 50-100%. Dus vandaag kan het in je straat 25 cent/kWh kosten en volgend jaar 50 cent. We klagen al dat benzine 20% stijgt en praten over compensatie. Als je afhankelijk bent van straat laden is de variabele veel groter. Thuis stroom schommelt veel minder en is te compenseren met PV.

Zolang AC laad tarieven in woonwijken niet gereguleerd worden is het gewoon een grote gok. Met 30 cent is een EV het wel waard, maar met 55 cent en de zware EV MRB is ICE blijven rijden gewoon goedkoper.

• Zjanzjak
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:38:
Bijvoorbeeld een klein detail is dat een benzine-auto
Niet om lullig te doen hoor maar voor mij bestaat benzine niet meer, kort door de bocht, het is dood voor mij, het bestaat niet meer, en ga zo maar door met de clichés. Zo'n 35 a 36 jaar getankt, inmiddels al iets van 4 jaar aan het laden, ik weet echt niet meer beter, tanken/benzine, het is zo uit mijn systeem. Dus ik haak af na dat woord (benzine), dat vergelijken is dus niet aan mij besteed, want gepasseerd (tank-haha)station, wederom, niet lullig bedoeld. ;)
Rainbow schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:38:
Of omdat het in je persoonlijkheid zit dat je gemakkelijker met dat gedoe om kan gaan dan dat andere mensen dat kunnen.
Wie weet. Misschien ook een stukje relativering.
-tom-562 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:28:
Dat uitzoekwerk deed/doe ik altijd al, al zo'n 40 jaar.
Voorheen ANWB kaarten, de welbekende Michelin gids maar inmiddels vervangen door internet.
Zoek nu alleen andere dingen uit.

Hier ook geen laadpas van de baas, ik HOEF niet de hoofdprijs te betalen en als het even kan wil ook ik goedkoop laden maar als het wat duurder is, soit, tis vakantie.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:03:
[...]

Yess mee eens , ik ben wel een drievinker dus heb makkelijk praten . Kan thuisladen, rij 35000 per jaar en de benzineauto van mijn vrouw was 25 jaar oud , kaduuk en niet repareerbaar. Deze heb ik vervolgens voor ruim 5000 euro inruilbonus ingeruild bij tesla en mijn benzineauto is nu de auto van mijn vrouw. Ik heb eens een rekensommetje gedaan , enige verwijt dat ik mezelf maak is dat ik het niet eerder heb gedaan . Scheelt echt gigantisch veel geld, zeker als je een beetje slim laad heb je die EV na een paar jaar terugverdiend.
Een EV na een paar jaar terugverdienen? Hoe? :-)

• karel_G_1981
turkeyhakan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:15:
[...]

Een EV na een paar jaar terugverdienen? Hoe? :-)
Ik spaar 3000 euro per jaar aan benzine uit bv

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:36:
[...]

Ik spaar 3000 euro per jaar aan benzine uit bv
Wil je die besparing hier eens in bierviltjes formaat uitschrijven? Dat lijkt me namelijk wel erg hoog.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Wil je die besparing hier eens in bierviltjes formaat uitschrijven? Dat lijkt me namelijk wel erg hoog.
Valt toch wel mee? Je hebt er alleen niet een Tesla M3 in een paar jaar mee terugverdient.

(Tenzij je hierdoor eindelijk gestopt bent met roken omdat je niet meer bij het tankstation geconfronteerd wordt met tabak, en daar ook geen broodje gehaktbal meer eet, waardoor gelijk ook de personal trainer die hielp met de overtollige kilootjes overbodig is geworden :+ )

Als ik naar mijn eigen situatie kijk:

Benzine:

26000km/16km per liter ×2,2 € per liter=€3575.

Elektrisch:

26000km /7 km per kWh * 0,13 € per kWh=€520.

Waarbij €0,13 gebasseerd is op mijn huidige terugleververgoeding minus de verwachtte ERE. Volgend jaar wordt dit in mijn situatie nog flink lager.

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-05-2026 08:43 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Valt toch wel mee? Je hebt er alleen niet een Tesla M3 in een paar jaar mee terugverdient.

(Tenzij je hierdoor eindelijk gestopt bent met roken omdat je niet meer bij het tankstation geconfronteerd wordt met tabak, en daar ook geen broodje gehaktbal meer eet, waardoor gelijk ook de personal trainer die hielp met de overtollige kilootjes overbodig is geworden :+ )

Als ik naar mijn eigen situatie kijk:

Benzine:

26000km/16km per liter ×2,2 € per liter=€3575.

Elektrisch:

26000km /7 km per kWh * 0,13 € per kWh=€520.

Waarbij €0,13 gebasseerd is op mijn huidige terugleververgoeding minus de verwachtte ERE. Volgend jaar wordt dit in mijn situatie nog flink lager.
Dank!

Maar betekent dit dat je enkel thuis aan de lader hangt? En hoezo dan 13 cent? Zoveel vragen! :9

Als ik een beetje met de ANWB Autokosten tool speel, dan rekenen zij met 7,5 cent per kilometer voor een EV, en 13,1 cent voor benzine.

Dat is dan wel zonder de mogelijkheid om je zonnestroom in de EV te proppen, maar ook in Nederland schijnt niet altijd de zon.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26
offtopic:
(Beetje offtopic want gaat niet over publiek laden, maar wel over het ongenoegen van de hoge prijzen met publiek laden.)

Red ik ook makkelijk met dynamisch contract en een beetje goed mikken. In de winter was het voor mij wel rond de 20 cent mogelijk om te laden, in lente/herfst genoeg momenten onder de 10 cent of zelfs negatief. In de zomer veel van de panelen/overschot laden voor 0 of soms negatief uit het net. Denk dat het wel onder de 10 cent is voor mij met thuisladen (en nog geeneens ERE-certificaten teruggaaf hier helaas).

Als je niet kunt of wilt mikken op de mooie momentjes met een dynamisch contract en gewoon altijd 's avonds wil laden voor de volgende ochtend: ja dan betaal je meer. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen privé en als het acceptabel fietsweer is dan staat bij een aantrekkelijk tarief de auto thuis te laden als ik op kantoor ben.

Huidig maandgemiddelde voor mij is nog steeds negatief door de 1 mei megadeals met bijna 50 cent negatief. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sexKoDAg7ruz2dHWmZG6Z0DxpQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3RXe1l2OU2fikwfFdTmzzLqD.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 15-05-2026 09:55 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• HandyLumberjack
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Dank!

Maar betekent dit dat je enkel thuis aan de lader hangt? En hoezo dan 13 cent? Zoveel vragen! :9

Als ik een beetje met de ANWB Autokosten tool speel, dan rekenen zij met 7,5 cent per kilometer voor een EV, en 13,1 cent voor benzine.

Dat is dan wel zonder de mogelijkheid om je zonnestroom in de EV te proppen, maar ook in Nederland schijnt niet altijd de zon.
Mijn ervaring met openbaar laden zijn over het algemeen niet zo best, dus ik doe mijn best om zoveel mogelijk thuis te laden en dat lukt vrij aardig. Afgelopen jaar 98% thuis geladen, 1% AC openbaar en 1% DC snellader. Die laatste twee heb ik in de berekening niet meegenomen, maar dat is maar een paar tientjes.

Met mijn huidige energiecontract een een flink PV overschot kost iedere kWh € 0,21 aan misgelopen terugleververgoeding, waarvan ik dan €0,08 verwacht terug te krijgen via ERE-certificaten, of dat laatste ook gehaald wordt is nog even afwachten. Maar netto is dat €0,13/ kWh.

Vanaf eind dit jaar stap ik over op dynamisch contract en wordt salderen afgeschaft. Ik verwacht dat de netto kosten (incl. ERE certificaten) dat dalen richting de €0,00/kWh.

• Rainbow
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Ok, verkeerd verwoord, ik bedoel waarom zou je voor 20 liter benzine naar het tankstation gaan. Maar als je tank maar 35 liter is, dan ben je ook met 2 minuten per tankbeurt gewoon veel tijd kwijt aan tanken.

Kleine auto zal ook wel zuinig zijn, dus stel 1:20, dan kan je 400 km rijden per 2 minuten tanken. Een kleine EV met 300 WLTP range moet je dan 2x laden op een AC paal voor dezelfde afstand. Kost je maar 1 minuut per keer, dus ben je evenveel tijd kwijt. Als je thuis kan laden is het nog sneller.
Kan je mij uitleggen waar je een laadpaal vindt waar je met 1 minuut 300km (WLTP) range bijlaadt? Dat is mij nog niet gelukt. Ik ben al wel een paar keer 10+ minuten kwijt geweest om m'n huis uit te gaan, 5 minuten te lopen, en m'n auto te verplaatsen (bij een laadpaal zetten of er weghalen), en weer terug te lopen (8 verdiepingen met de trap tel ik even niet mee, want ik had ook de lift kunnen pakken).

En ja thuisladen. Mooie droom. Al veel over gehoord. Ik hoop dat ik het ooit een dag mag meemaken. Dan hoef ik ook niet meer te klagen over ongenoegen van laad-infrastructuur denk ik. :+ (Ik moet sowieso stoppen met klagen, om eerlijk te zijn).
Zjanzjak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Niet om lullig te doen hoor maar voor mij bestaat benzine niet meer, kort door de bocht, het is dood voor mij, het bestaat niet meer, en ga zo maar door met de clichés. Zo'n 35 a 36 jaar getankt, inmiddels al iets van 4 jaar aan het laden, ik weet echt niet meer beter, tanken/benzine, het is zo uit mijn systeem. Dus ik haak af na dat woord (benzine), dat vergelijken is dus niet aan mij besteed, want gepasseerd (tank-haha)station, wederom, niet lullig bedoeld. ;)
Ik ben blij voor je. Andere mensen hebben andere ervaringen. Een beetje jammer dat je mijn ervaringen dan (impliciet) afdoet als niet relevant, omdat jij er niets over wilt horen. Er "niet lullig bedoeld" zeggen maakt het niet minder lullig.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of iemand een voorkeur heeft voor EV of ICE hangt van veel zaken af.

Naast de economische, technische en efficiëntie kant van de verschillende vormen van energie, zijn er ook persoonlijke, financiële en locatiegebonden zaken die een rol spelen. Iedereen zijn-haar situatie is anders.

Het is niet empathisch en wellicht zelfs arrogant om mensen die, om welke reden dan ook, nog niet over zijn gestapt op een superieure vorm van mobiliteit (bonus: en het niet doorgronden van het woud aan laadpaaltarieven), als sneu of minder te zien.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Dank!

Ik heb een bescheiden PV installatie (3kW) en een vast energiecontract van Budget energie, ik denk dat ik gemiddeld (over het hele jaar) ook wel rond de 13 cent zit (in het weekend in de middag betaal je alleen energiebelasting in het voorjaar en de zomer).
En dan heb ik ook nog eens een heel simpel goedkoop 3 fase ladertje (kan ik wel op afstand aansturen, maar niks fancy) :P
Als je thuis kunt laden is het niet zo heel moeilijk om voor veel weinig geld te laden.

Vaak bu'j te bang!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Roenie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:11:
Of iemand een voorkeur heeft voor EV of ICE hangt van veel zaken af.

Naast de economische, technischere efficiëntie kant van de verschillende vormen van energie, zijn er ook persoonlijke, financiële en locatiegebonden zaken die een rol spelen. Iedereen zijn-haar situatie is anders.

Het is niet empathisch en wellicht zelfs arrogant om mensen die, om welke reden dan ook, nog niet over zijn gestapt op een superieure vorm van mobiliteit (bonus: en het niet doorgronden van het woud aan laadpaaltarieven), als sneu of minder te zien.
Los van de laadpaal tarieven schort er wel meer aan. Na ruim 8 jaar rijden en bijna volledig thuis laden heb ik toch een behoorlijk lijst met "ongenoegen" opgebouwd:

-laders die geblokkeerd zijn (door ICE's)

-laders die de "handshake" niet kunnen uitvoeren met mijn model auto

-laders die stuk zijn

-laders die als openbaar staan vermeld maar waar een hek voor staat.

-laders die wel in de app staan maar er in de werkelijkheid niet zijn, of andersom (dus dan kun je niet vooraf het tarief achterhalen).

-laders die niet werken met mijn laadpas.

-laders de maar een fractie van het vermogen leveren wat beschikbaar zou moeten zijn.

-een lader die na de laadsessie mijn laadkabel niet loskoppelde waarvoor uiteindelijk een monteur moest komen.

-een snellaadstation waar je capriolen moet uithalen om niet door 10cm. water te hoeven waden.

Thuis laden is fantastisch, maar voor de rest was dat ouderwetse tankstation eigenlijk zo gek nog niet.

Het is niet voor niks dat Armand in 1985 het liedje "vrijheid (is een volgetankte Mercedes)" zong, die man was zijn tijd ver vooruit :+

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-05-2026 21:04 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Los van de laadpaal tarieven schort er wel meer aan. Na ruim 8 jaar rijden en bijna volledig thuis laden heb ik toch een behoorlijk lijst met "ongenoegen" opgebouwd:

-laders die stuk zijn

-laders die wel in de app staan maar er in de werkelijkheid niet zijn, of andersom (dus dan kun je niet vooraf het tarief achterhalen).

-laders de maar een fractie van het vermogen leveren wat beschikbaar zou moeten zijn.

-een lader die na de laadsessie mijn laadkabel niet loskoppelde waarvoor uiteindelijk een monteur moest komen.

-een snellaadstation waar je capriolen moet uithalen om niet door 10cm. water te hoeven waden.

Thuis laden is fantastisch, maar voor de rest was dat ouderwetse tankstation eigenlijk zo gek nog niet.
Dat alles is ook onderdeel van mijn bewust ruime opsomming van uitdagingen aan beide kanten.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

AvK

Ready Set Go

[...]

-laders die stuk zijn

Het is niet voor niks dat Armand in 1985 het liedje "vrijheid (is een volgetankte Mercedes)" zong, die man was zijn tijd ver vooruit :+
Jezus. Verkoop die EV als je daadwerkelijk zo veel last hebt.

Ik herken echt maar dan ook helemaal echt niks in die dingen die je op noemt. Ja soms moet je even een tweede handeling doen. Dat was bij tanken ook zo.

En Armand is een legende. Volgens mij leeft ie nog. Nauwelijks denk ik trouwens.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Ecological
[...]

-laders die stuk zijn

Ik hoop wel dat je begrijpt dat de nieuwe generatie auto’s deze problemen toch wel meer een stuk minder hebben. Elke maand worden EVs betaalbaarder.

Ik vind publiek laden ook vervelend, zelfs als iemand die EVs al 12 jaar volgt en heel erg veel liefde voor heeft. Maar ik vind tanken ook wel echt irritant. Ook reed ik van de week even in de auto van mijn schoonmoeder en dat is toch wel knappe Kia Niro executive edition HEV, en wat vind ik EVs toch lekker rijden. Zelfs als ik wel zou publiek laden zou ik het er voor over hebben. Het wordt alleen beter.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ik hoop wel dat je begrijpt dat de nieuwe generatie auto’s deze problemen toch wel meer een stuk minder hebben. Elke maand worden EVs betaalbaarder.

Ik vind publiek laden ook vervelend, zelfs als iemand die EVs al 12 jaar volgt en heel erg veel liefde voor heeft. Maar ik vind tanken ook wel echt irritant. Ook reed ik van de week even in de auto van mijn schoonmoeder en dat is toch wel knappe Kia Niro executive edition HEV, en wat vind ik EVs toch lekker rijden. Zelfs als ik wel zou publiek laden zou ik het er voor over hebben. Het wordt alleen beter.
Het is zeker beter en goedkoper geworden in de loop de jaren, maar een aantal van die punten heb ik vrij recent nog meegemaakt.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke blij met mij EV en het rijdt lekker ik zou echt niet willen wisselen met een ICE.

Maar als ik volledig afhankelijk was van de openbare laadvoorzieningen had ik toch voor een ICE gekozen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik gooi mijzelf maar weer in de herhaling....
Notna schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:50:
Modbreak:Even een algemene mededeling, na een terechte opmerking van een aantal hier:

Kijkende naar de originele scope/TS van dit topic, en vervolgens kijkende naar waar een hele hoop van (de meest recente) posts over gaat, lijkt het er op dat we enorm offtopic aan het gaan zijn. In de herhaling, vanuit de TS:
  • misbruik van openbare laad-infrastructuur binnen de bebouwde kom: verkeerd parkeren, langdurig niet loskoppelen van een (bedrijfs-)EV, parkeren van een non EV en parkeren van een EV zonder deze te laden;
  • misbruik van openbare laad-infrastructuur buiten de bebouwde kom (voornamelijk snelladers): dubbelparkeren i.v.m. korte CCS2-kabels (bijv. Tesla Supercharger V3), parkeren van een non EV en parkeren van een EV zonder deze te laden;
  • beleidsvorming van gemeentes omtrent o.a. plaatsing en locatiekeuze van openbare laad-infrastructuur, toestaan of verbieden van gebruik van openbare ruimte t.b.v. het laden van een (PH)EV aan de openbare weg (kabels, tegels, hangconstructies, rubberen matten) en het stellen van voorwaarden aan aanvragen hierin (EV wel, PHEV niet, verplicht zonnepanelen, 'er staat al een openbare paal op < x-meter afstand voor 2x de prijs thuis';
  • bewuste vernieling of blokkade van openbare laad-infrastructuur omdat men het niet eens is met de locatie/plaatsing van een openbare laad-infrastructuur;
  • wat is er tegen te doen, hoe handel jij, wat is je ervaring met o.a. handhaving van het laad- en parkeerbeleid hierin en wordt er serieus (genoeg) naar de problematiek gekeken en passend naar gehandeld?
Dat betekent dus niet het constante gemopper over laadpassen, dat het allemaal zoveel kost, dat kosten niet duidelijk zijn etc. Dat is een oeverloze discussie die we gewoonweg niet moeten voeren iedere keer.

Daarom ook het verzoek om vanaf hier weer terug ontopic te trekken. Mocht je er toch over posten en is je post verdwenen? Zie bovenstaande.

Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Zjanzjak
Rainbow schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:36:
Er "niet lullig bedoeld" zeggen maakt het niet minder lullig.
Dan hou ik het op een misverstand want zo bedoel ik het niet.
Rainbow schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:36:
Een beetje jammer dat je mijn ervaringen dan (impliciet) afdoet als niet relevant,
Het is meer dat het voor mij niet (meer) relevant is, wat zeker niet weg neemt dat het dan voor jou wel relevant is. Was meer om aan te geven dat het voor mij wat lastig discussiëren is als een bepaalde brandstof voor mij niet meer bestaat vandaar dat ik afhaak(te). Wellicht had ik dat beter moeten duiden. Het is er ook het juiste topic niet voor. Maar goed, on topic dus want voor de rest begrijp ik je 'pijn', op sommige punten, qua publiek laden, wel. Denk alleen dat de soep soms niet zo heet gegeten wordt.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
LET OP:

Notna in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic"

Mopperen over de niet duidelijke tarieven etc. horen hier dus ook niet thuis. Die discussie is inmiddels al zo vaak gevoerd, dat het niets meer is dan frustraties uiten. Denk daar aan voordat je op de postknop drukt. Lees even goed wat de scope is alvorens je post!