Ik moet bekennen dat sommige sentimenten in dit topic me "angstig" hebben gemaakt voor openbaar opladen.
Vanochtend ging ik naar een museum met in de buurt een parkeerplaats met een aantal openbare laders voor EVs. Ik had een rekensom gemaakt en m'n auto zou met zo'n ~1,5 uur weer "vol" (op 80%) zitten. Maar ik zou wel langer dan 1,5 uur binnen zijn.
Ik zat te dubben of ik m'n auto wel aan de lader zou hangen daar. Het zou wel heel handig zijn als die weer "vol" was als ik weer naar huis ging. Maar alle tijd langer dan die 1,5 uur zou ik wel aan het laadpaalkleven/blokkeren zijn, en vanwege dit topic weet nu hoe mensen daar blijkbaar over denken, dan ben je de duivel zelve. Dan maar halverwege het museumbezoek naar buiten, naar de parkeerplaats lopen (in de regen), auto verplaatsen, teruglopen en verder gaan in het museum?
Uiteindelijk uit een soort van angst-emotie toch maar niet aan de lader gehangen, want ik wilde niemand potentieel tot last zijn (en niet halverwege mijn bezoek naar buiten en terug naar binnen, dus). Had al bijna een soort van doembeelden dat een foto van mijn auto hier zou verschijnen met een boze tekst van "deze staat al een uur aan de paal nadat die vol is!! Wat een klootzak!".
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Na bijna vier jaar EV rijden krijg ik nog steeds regelmatig de vraag (met bijbehorende ondertoon) hoe moeilijk het wel niet moet zijn om steeds te ‘moeten’ laden.
Als ik dan uitleg dat ik in principe nooit naar een tankstation hoef te rijden, maar dat mijn ‘tankstation’ zich op loopafstand van huis/werk/vrienden bevindt, en dat de auto laadt wanneer ik er niet ben, wekt dat meestal wel interesse. Daar heeft men nog niet aan gedacht.
(..)
Inderdaad, alleen maar beren op de weg en slechts een aanpassing in het gedrag nodig.
Maar dan heb je het dus alleen over de positieve aspecten. De mindere aspecten, bijv. zoals 's avonds halverwege een film op pauze zetten om naar buiten te gaan om je auto van de lader te halen en 2 blokken verder te parkeren (omdat het voor de deur vol staat), vertel je er dan niet bij. En dan heb ik het niet over tarieven etc want dat mag niet in dit topic.
Een aanpassing in het gedrag is altijd moeilijk, voor de meeste mensen. Een auto is per definitie comfort. Je kan ook met de fiets en het OV gaan, maar zo'n auto voor de deur is toch wel lekker handig. Als je dan je comfort juist moet verminderen (wat voor de meeste mensen zal gelden; bijna niemand heeft een eigen oprit) ipv verbeteren, dan kan ik me voorstellen dat dat leidt tot scepsis. Het zijn vooral mensen met veel optimisme en aanpassingsvermogen (wat ook gewoon genetisch ingegeven kan zijn, of met de opvoeding meekomen) die het allemaal wel prima vinden om daar omheen te werken.
Disclaimer: ik ben van nature pessimistisch en ja ik heb de uitdaging dat ik vaak beren op de weg zie; wordt aan gewerkt. Maakt wel dat ik chagrijnig wordt hiervan. Ik hoop dat mijn beeld van EV rijden en (openbaar) laden de komende tijd nog zal verbeteren en ik net zo positief wordt als anderen.