• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:57
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Waarom is het een rare regel? In de beginfase van elektrisch rijden is dit simpelweg noodzakelijk geweest om het aantrekkelijker te maken.

Was lekker geweest… Kom je thuis, staat die dikke BMW op de laadplek omdat men te lui is om 20 meter te lopen.
De redenering is dat als die verplichting eraf is er veel minder weerstand is tegen het plaatsen van palen en er dus veel meer komen, iets wat nodig is omdat er een enorme hoeveelheid EVs gaat bijkomen de komende paar jaar , ook doordat alle lease min of meer gedwongen overstapt naar volledig elektrisch . (Ben benieuwd of ze de netcongestieproblemen op tijd hebben opgelost want het gaat echt heel hard nu)

[ Voor 24% gewijzigd door karel_G_1981 op 30-07-2026 14:00 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:57:
[...]

De redenering is dat als die verplichting eraf is er veel minder weerstand is tegen het plaatsen van palen en er dus veel meer komen, iets wat nodig is omdat er een enorme hoeveelheid EVs gaat bijkomen de komende paar jaar , ook doordat alle lease min of meer gedwongen overstapt naar volledig elektrisch . (Ben benieuwd of ze de netcongestieproblemen op tijd hebben opgelost want het gaat echt heel hard nu)
Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar dat maakt het op zichzelf nog geen slechte regel. Je kunt mijns inziens enkel de regel pas laten vallen als er genoeg aanbod is.

Dat is er (denk ik) nog niet, en zoals ik het nu begrijp geeft het schrappen van de regel geen garantie dat er daadwerkelijk meer palen komen. Enkel de hoop op een stimulerend effect.

Have you tried turning it off and on again?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:57
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar dat maakt het op zichzelf nog geen slechte regel. Je kunt mijns inziens enkel de regel pas laten vallen als er genoeg aanbod is.

Dat is er (denk ik) nog niet, en zoals ik het nu begrijp geeft het schrappen van de regel geen garantie dat er daadwerkelijk meer palen komen. Enkel de hoop op een stimulerend effect.
Met de pseudo eindheffing gaat er een enorme nieuwe stortvloed EV’s de lease in , met verder de extreme benzineprijzen en veel groter aanbod aantrekkelijk geprijsde nieuw en tweede hands EV’s voorspel ik dat het heel erg snel gaat. Als er dan allemaal problemen zijn met laden gaat dat nog wel wat worden als er onvoldoende laadpalen zijn, men moet wat om te versnellen. Men zou iig benzinepompen kunnen verplichten snelladers te plaatsen.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08 15:54
karel_G_1981 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:21:
[...]
Men zou iig benzinepompen kunnen verplichten snelladers te plaatsen.
Voordat de overheid nog meer verplichtingen gaat bedenken, kan ze beter eerst Stedin een berg geld geven, zodat het voor tankstations überhaupt mogelijk wordt om een aansluiting te krijgen waarop een snellader kan worden aangesloten.

[ Voor 31% gewijzigd door tormentor1985 op 31-07-2026 00:56 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Er zijn al te weinig palen. Aanvragen reageert de gemeente niet eens meer op, laat staan dat ze plaatsen.
En nu mag elke auto er zo gaan staan.
Krijg een voorgevoel dat mijn zoe onbruikbaar wordt. Omdat ik geen dingen oprit heb.

En zolang er mensen spandoeken aan huis hebben hangen met "electrisch rijden doen we alleen op de kermis!" Verwacht ik weinig geven en nemen. Maar aanhangers en andere troep erop.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:13
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:13:
Er zijn al te weinig palen. Aanvragen reageert de gemeente niet eens meer op, laat staan dat ze plaatsen.
En nu mag elke auto er zo gaan staan.
Krijg een voorgevoel dat mijn zoe onbruikbaar wordt. Omdat ik geen dingen oprit heb.

En zolang er mensen spandoeken aan huis hebben hangen met "electrisch rijden doen we alleen op de kermis!" Verwacht ik weinig geven en nemen. Maar aanhangers en andere troep erop.
Gemeente zouden ook kunnen investeren in mogelijkheden voor mensen die geen oprit hebben. Hier bestaat de mogelijkheid een jaar. Paal moet op eigen grond staan. Kabel uitrollen. Mat over de kabel heen (al was een gootjes slimmer geweest, maar oke). Soms is het even een appje naar de buren of ze even van plekje willen wisselen. Daar is nog nooit een Nee op gekomen.

Voordeel. Ik sta de plek niet bezet te houden bij wild vreemde mensen voor de deur. Stroom is vele male goedkoper met dynamisch tarief. Paar ERE certificaten erbij en we hebben bijna geen stroomkosten meer voor het rijden met de EV.

Aan de openbare laadpaal waren wij altijd mensen..... auto vol, ophalen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
karel_G_1981 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Gelukkig gaat dit veranderen . Die rare uitzondering dat je alleen met een EV zo’n plek bezet mag houden.
Lijkt me onwenselijke situaties op te leveren. Ben je ergens bij vrienden op bezoek, zoek je een laadpaal in de buurt op je app, kom je alleen maar door ICE-auto's bezette plaatsen tegen, kun je weer door.
Het grote succes in Noorwegen is o.a. te danken aan het feit dat ze EV-rijders juist extra privileges toekenden, zoals in Oslo rijden op de bus/taxibaan. Ik ben er bijv. helemaal voor dat alleen EV-rijders altijd 130km/u op de snelweg mogen in NL ;) Zij zorgen tenslotte niet voor de stikstofuitstoot, waardoor de max snelheid weer verlaagd is naar 100km/u.

Een paar weken geleden deze "slimme" Nederlander gezien die z'n ID.4 bij de (zeer drukbezochte) Tesla Supercharger naast een groot hotel in Gent liet staan. Zonder ingeplugd te zijn. Het hotel vroeg €11,00 om op hun terrein te parkeren (wat ook redelijk gestoord is). Dus dan hou je gewoon maar een Supercharger-plek bezet. Je hebt tenslotte schijt aan die Tesla-rijders (waar je dan wel weer graag laadt, want: goedkoop...). Nederlanders, ik schaam me er in het buitenland vaak dood voor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA3xOMVt45hOAr1oL-iozCq2dh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75vVNHIZUE3tqWVxZMU3Tpsc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
LET OP:

Notna in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic"

Mopperen over de niet duidelijke tarieven etc. horen hier dus ook niet thuis. Die discussie is inmiddels al zo vaak gevoerd, dat het niets meer is dan frustraties uiten. Denk daar aan voordat je op de postknop drukt. Lees even goed wat de scope is alvorens je post!