Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Mwah Dat onderzoek neem ik niet al te serieus. De gemiddeldes (mediaan) wijken sterk af, soms naar boven en soms naar beneden door hun cluster-berekening, soms meer dan 25% t.o.v. OCPI data van de CPO's. Verder missen ze zo'n 10% van het aanbod publieke laadpalen.Madman_K schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:22:
https://www.independer.nl...derzoek/laadtarieven-2025
"goedkoopste laadpaal van Nederland slechts € 15,75 kwijt bent voor een volle batterij van 75 kWh, betaal je bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: € 116,25"
Moet je voorstellen als dit met benzineprijzen zou zijn.
Bij 1pomp €2/liter, bij een ander €14.
Dan zou heel Nederland in opstand komen
[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 12-12-2025 15:36 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het prijs issue met Vattenfall is gefikst, maar precies hetzelfde issue loopt nog met Ubitricity laadpalen. Als ik in de OVO app op de kaart klik, dan zie ik een prijs van € 0,47 (met een Ligth boost € 0,43). Echter, als ik dan op het tarief klik om te gaan laden, dan zie ik met de Light boost opeens een tarief van € 0.32. Er is aangegeven dat het tarief van het laatste scherm klopt, dus ik laad al een tijdje voor € 0,32. Mij hoor je niet klagen!NokiaFan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:01:
OVO heeft het prijs issue met Vattenfall gefixt. Het lijkt nu zelfs een cent per kWh goedkoper.
Cupra Born Performance 58 kWh
Dank, jouw handleiding hielp me door de meeste problemen heen. Het is ook gestaag een kwestie van issues negeren en back en nog een keer doen. Naam pakte de app niet (error). Nog een keer (error). back en ineens het volgende schermgertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:48:
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.Als ze hier zo lang mee bezig zijn geweest om naar een andere app te migreren: wat een prutsers en wat een belabberde QA zeg, pfff.
- De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
- Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
- De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
- Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
- De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
- De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen?![]()
![]()
[...]
tjongejongejonge. Mijn stagairs doen het beter.
"Petroleummaatschappijen zijn verplicht hun CO₂-uitstoot met een bepaald percentage te verminderen. Dit quotum stijgt jaarlijks: in 2025 is 10,6% vereist en in 2030 25%. Als een bedrijf niet aan de wettelijke eisen voldoet, moet het een boete betalen of extra emissierechten kopen. Dit stelt het bedrijf in staat om het toepasselijke broeikasgasquotum te behalen. Eigenaren van elektrische voertuigen kunnen hun gereduceerde CO₂-uitstoot verkopen in de vorm van certificaten en een jaarlijkse premie ontvangen. De prijs van deze certificaten varieert afhankelijk van vraag en aanbod."
Komt er denk ik op neer dat oliemaatschappijen dit betalen om aan hun CO2 doelstellingen te voldoen. Daardoor stijgen hun kosten en brandstofprijzen. Dus elektrisch rijden wordt goedkoper en fosiel duurder.
iemand hier al ervaring mee?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vlgs mij moet je in dit geval inwoner van Duitsland zijn, of een auto op Duits kenteken hebben.eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:21:
Ik krijg van EnbW een aanbod om een broeikasgasquotum te verkopen, voor 215,- (2026):
"Petroleummaatschappijen zijn verplicht hun CO₂-uitstoot met een bepaald percentage te verminderen. Dit quotum stijgt jaarlijks: in 2025 is 10,6% vereist en in 2030 25%. Als een bedrijf niet aan de wettelijke eisen voldoet, moet het een boete betalen of extra emissierechten kopen. Dit stelt het bedrijf in staat om het toepasselijke broeikasgasquotum te behalen. Eigenaren van elektrische voertuigen kunnen hun gereduceerde CO₂-uitstoot verkopen in de vorm van certificaten en een jaarlijkse premie ontvangen. De prijs van deze certificaten varieert afhankelijk van vraag en aanbod."
Komt er denk ik op neer dat oliemaatschappijen dit betalen om aan hun CO2 doelstellingen te voldoen. Daardoor stijgen hun kosten en brandstofprijzen. Dus elektrisch rijden wordt goedkoper en fosiel duurder.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Shell app: nieuwe app gedownload, ingelogd met recharge account, mijn recharge laadpas was aanwezig (gemigreerd volgens oude app) met gekoppelde payment.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:48:
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.Als ze hier zo lang mee bezig zijn geweest om naar een andere app te migreren: wat een prutsers en wat een belabberde QA zeg, pfff.
- De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
- Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
- De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
- Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
- De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
- De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen?![]()
![]()
[...]
Volgens mij dus in 1x klaar
Tango app:
Nieuwe app,
Bestaand account gebruikt
Nieuwe laadpas aangevraagd
Nieuwe payment method. Eerste poging mislukte omdat eerste creditcard niet geaccepteerd werd.
Ik zie die eis niet staan, maar loop wel vast op dergelijke velden:HansAuutB schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:01:
[...]
Vlgs mij moet je in dit geval inwoner van Duitsland zijn, of een auto op Duits kenteken hebben.
Kenzeichen en Postleitzal accepteert alleen Duitse gegevens, maar dat is dus puur een beperking in de opzet van het portal, niet een officiële begrenzing tot DE auto's en inwoners.
Overigens zou zoiets denk ik ook in NL moeten kunnen als een MSP bereid zou zijn om dit voor zijn klanten te regelen.
Je moet een Duits kenteken-deel 1 uploaden (Bitte halten Sie für die Registrierung Ihren Fahrzeugschein (die Zulassungsbescheinigung Teil 1) bereit.).eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:19:
[...]
Ik zie die eis niet staan, maar loop wel vast op dergelijke velden:
Kenzeichen en Postleitzal accepteert alleen Duitse gegevens, maar dat is dus puur een beperking in de opzet van het portal, niet een officiële begrenzing tot DE auto's en inwoners.
Overigens zou zoiets denk ik ook in NL moeten kunnen als een MSP bereid zou zijn om dit voor zijn klanten te regelen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Is dit niet de zogenaamde THG quota? Die is er alleen voor Duitsers.eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:21:
Ik krijg van EnbW een aanbod om een broeikasgasquotum te verkopen, voor 215,- (2026):
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, maar niet expliciet gemaakt dat het alleen voor Duitsers geldt en waarom dan eigenlijk? Lijkt meer onderdeel van beleid EnbW en wijze waarop portal is ingericht om alleen Duitse gegevens te accepteren.PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:33:
[...]
Is dit niet de zogenaamde THG quota? Die is er alleen voor Duitsers.
Het gaat om Europese regelgeving (richtlijn hernieuwbare energie, RED II)
Toen ik dit een aantal geleden al tegenkwam heb ik daar naar gezocht en was alleen voor de Duitsers, dus zou kunnen dat het nu anders is maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Maar ben benieuwd. Het is overigens wel een fors bedrag, iets wat tegenwoordig v.z.i.w. ook al veel minder is, meer iets van 70 euroeltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:51:
[...]
Ja, maar niet expliciet gemaakt dat het alleen voor Duitsers geldt en waarom dan eigenlijk? Lijkt meer onderdeel van beleid EnbW en wijze waarop portal is ingericht om alleen Duitse gegevens te accepteren.
Het gaat om Europese regelgeving (richtlijn hernieuwbare energie, RED II)
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
voor 2026 € 215 (per auto) dus in mijn geval 430,- (op jaarbasis), daar zou ik nog wel jaarlijks een formuliertje voor in willen vullen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:56:
[...]
Toen ik dit een aantal geleden al tegenkwam heb ik daar naar gezocht en was alleen voor de Duitsers, dus zou kunnen dat het nu anders is maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Maar ben benieuwd. Het is overigens wel een fors bedrag, iets wat tegenwoordig v.z.i.w. ook al veel minder is, meer iets van 70 euro
Haha, snap ik. Dat was toen ook mijn idee.eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:01:
[...]
voor 2026 € 215 (per auto) dus in mijn geval 430,- (op jaarbasis), daar zou ik nog wel jaarlijks een formuliertje voor in willen vullen.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2