Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 237 Laatste
Acties:

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JBarn schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:09:
Oei, ik zat naar aanleiding van bovenstaande berichten over de laadkosten van Tesla even te kijken in de app en het viel me op dat de prijzen ietsje zijn verhoogd bij mij in de buurt (als niet-Tesla rijder). Waar het eerst €0,36 was in de daluren is het nu €0,40. Nog steeds prima prijs hoor, maar ergens wel jammer.
Ze veranderen met enige regelmaat, en in de winter zijn ze meestal wel wat hoger, we zien wel of ze volgend voorjaar weer omlaag gaan, of dat nederland nu meer in lijn met de buurlanden komt, daar was 't altijd al wat duurder.

• JBarn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:14
Ah dat verklaart. Ik heb dit als beginnende EV rijder nog niet meegemaakt. Bedankt voor de uitleg.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nieuwe podcast van Laadpastop10, product manager van de ANWB laadpas + app is aan het woord. Toen Allego met hun kleeftarief kwam dat midden in de nacht begon met lopen, kreeg de ANWB laadpas die ene feature die je automatisch loskoppelt.

Dat is leuk, maar waarom ik er eigenlijk naar link, is omdat men een gerucht bespreekt dat Allego overweegt om te stoppen met dat kleeftarief. Weet iemand of dat meer dan slechts een gerucht is?

YouTube: De ANWB laadpas met Sven Schutte

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• DeJurist
  • Laatst online: 09:22
Wat zou ik graag zien dat IONITY het netwerk beter dekkend maakt. Tussen Den Bosch, Oss, Nijmegen en Arnhem zit een grote blinde vlek. In Noord-Holland , Limburg en Groningen staat er ook bijna niets. Is er iets bekend over plannen om dit te verbeteren?

[ Voor 5% gewijzigd door DeJurist op 17-11-2025 21:35 ]

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:11
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:59:
[...]

In de Tesla app kan je via het kaartje op een SC drukken. Dan zie je de prijzen en een link 'Meer informatie' onder "Betaal minder met lidmaatschap".
Dat kan ik dus niet zien in de app. Ik zie daar dus alleen de lage tarieven omdat de app is gekoppeld aan mijn Tesla. Ik kon vrienden/kennissen met een niet-Tesla EV dus nooit snel even laten zien wat het voor hen zou kosten bij Superchargers. Nu dus geleerd dat dit prima kan op de Tesla website.

• mcduck
PS, iets anders: heeft iemand Tesla Multipass al ergens kunnen gebruiken? Met veel tamtam is Tesla dit nu in de rest van Europa aan het uitrollen. Nederland was het eerste land. Ik heb zodra het kon MultiPass vrij snel geactiveerd, maar nog nergens kunnen gebruiken.

Ik zie nu dat Allego palen inmiddels worden ondersteund met Tesla MultiPass, voor hetzelfde lagere tarief als Electroverse, binnenkort dus maar eens proberen! (€0,14 lager tarief dan de officiële Allego/Smoof app)

Maar zijn er verder echt maar zo weinig CPO’s in Nederland die MultiPass ondersteunen?

[ Voor 3% gewijzigd door mcduck op 17-11-2025 23:02 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mcduck schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:47:
[...]

Dat kan ik dus niet zien in de app. Ik zie daar dus alleen de lage tarieven omdat de app is gekoppeld aan mijn Tesla. Ik kon vrienden/kennissen met een niet-Tesla EV dus nooit snel even laten zien wat het voor hen zou kosten bij Superchargers. Nu dus geleerd dat dit prima kan op de Tesla website.
Mijn app is ook gekoppeld aan mijn Tesla, kan het alleen wel prima zien op de beschreven wijze.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:56
DeJurist schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:33:
Wat zou ik graag zien dat IONITY het netwerk beter dekkend maakt. Tussen Den Bosch, Oss, Nijmegen en Arnhem zit een grote blinde vlek. In Noord-Holland , Limburg en Groningen staat er ook bijna niets. Is er iets bekend over plannen om dit te verbeteren?
Ik heb ze laatst gevraagd of ze plannen hebben op de route Utrecht <> Arnhem (A12 dus), maar daar kwam het antwoord op dat ze momenteel geen nieuwe locaties in de planning hebben. Of het dan alleen die route is of ook voor de rest laat ik even in het midden.

Dus helaas.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15
DeJurist schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:33:
Gezien de samenwerking in Spark Alliance en de hoge dichtheid van FastNed locaties in NL, kan ik me voorstellen dat Ionity geen noodzaak meer ziet hier uit te breiden.
Moeten ze er nog wel voor zorgen dat je met een abo van de een voor die prijzen kan laden bij de anderen.
Dan is “netwerk stress“ ook voorbij. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:06
Puppetmaster schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:05:
[...]

Gezien de samenwerking in Spark Alliance en de hoge dichtheid van FastNed locaties in NL, kan ik me voorstellen dat Ionity geen noodzaak meer ziet hier uit te breiden.
Moeten ze er nog wel voor zorgen dat je met een abo van de een voor die prijzen kan laden bij de anderen.
Dat lijkt mij ook. Nederland is zowel dichtbevolkt, als redelijk vol met andere aanbieders. Volgens mij is het ook geen kwestie van niet willen, maar kost het simpelweg te veel moeite met weinig rendement daarvoor terug.

Have you tried turning it off and on again?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:47
https://x.com/TeslaCharging/status/1990661743182557359

Eindelijk MTC direct in de tesla app??? :fingerscrossed:
Ik zie al een boel nieuwe providers zoals Athlon charge, hopelijk kunnen we deze ellende snel achter ons laten. dan kan m'n tesla_mtc tool ook de prullenbak in
This has been in the works for a while. Most European Tesla owners receive EV charge cards from their employer or leasing company. European customers have been requesting that
@TeslaCharging
accept them as a payment method in the Tesla App, simplifying their internal billing, tax accounting, and reimbursement when using Superchargers.

We still recommend using your credit card/debit card/direct debit to avoid any markups from charge card providers, but for customers who are required to use their employer-provided charge card, they now can!

[ Voor 46% gewijzigd door LigeTRy op 18-11-2025 08:50 ]

• Gr4mpyC3t
LigeTRy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:49:

Ik zie al een boel nieuwe providers zoals Athlon charge, hopelijk kunnen we deze ellende snel achter ons laten. dan kan m'n tesla_mtc tool ook de prullenbak in

[...]
Dat zou mooi zijn zeg… inmiddels staan er bij mij zo’n 30 opties, behalve die van MultiTankCard. 8)7

Heeft veel te lang geduurd, kan me haast niet anders voorstellen dat Tesla hierdoor inkomsten misloopt.

• LigeTRy
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:07:
[...]
kan me haast niet anders voorstellen dat Tesla hierdoor inkomsten misloopt.
Tesla heeft relatief lage prijzen, vooral doordat ze zelf direct2customer kunnen factureren. Ik heb het idee dat een boevenpartij zoals MTC zelf ook een stukje van de taart wilt, en daar de discussie in zit. Ik zit zelf bij Athlon en zi Athlon charge er wel tussen staan, ik ga ze eens bellen of ik niet zo'n kaart kan krijgen.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:07
LigeTRy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:49:

[...]
Als dat het geval zou zijn zou dat wel heel lekker zijn. M'n kantoor staat 200 meter van Tesla SUC's.
Dan is het letterlijk auto parkeren, even koffie pakken en weer de auto ophalen :)

• krakendmodem
LigeTRy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:40:
[...]

Tesla heeft relatief lage prijzen, vooral doordat ze zelf direct2customer kunnen factureren. Ik heb het idee dat een boevenpartij zoals MTC zelf ook een stukje van de taart wilt, en daar de discussie in zit. Ik zit zelf bij Athlon en zi Athlon charge er wel tussen staan, ik ga ze eens bellen of ik niet zo'n kaart kan krijgen.
Enige voordeel van die MTc pas is dan wel dat het CPO tarief doorberekend wordt. In die app kan ik dus relatief betrouwbaar de prijzen van een laadpaal zien.

Betaal je dan per maand alsnog flinke kosten voor, maar oke. :+

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:17

spartacusNLD

This is Sparta!!

mcduck schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:59:
Ik zie nu dat Allego palen inmiddels worden ondersteund met Tesla MultiPass, voor hetzelfde lagere tarief als Electroverse, binnenkort dus maar eens proberen! (€0,14 lager tarief dan de officiële Allego/Smoof app)

Maar zijn er verder echt maar zo weinig CPO’s in Nederland die MultiPass ondersteunen?
Waar zie je die kosten terug? Probeer te vinden hoe duur het laden is via deze methodiek. Ik ga binnenkort naar Parijs en wilde graag deze pas gebruiken.

Zou ook fijn zijn dat ik op het werk niet meer een pas hoeft te gebruiken van een andere provider.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• DeJurist
  • Laatst online: 09:22
Puppetmaster schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:05:
[...]

Ik heb een abonnement op IONITY. Het verschil tussen 0,39 euro per kWh en 0,74 euro is enorm. Zolang Fastned geen vergelijkbare tarieven kan aanbieden wanneer je een abonnement hebt (bij IONITY of Fastned), heb ik er eigenlijk niets aan. Ik vermijd Fastned vanwege de kosten. De Tesla Superchargers gebruik ik ook, maar die worden met mijn Jaguar helaas steeds minder betrouwbaar.

• Gr4mpyC3t
LigeTRy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:40:
[...]

Dat is toch niet anders met de brandstofvariant? En het is toch ook niet zo erg dat er een commissie op het laden komt? Een particuliere klant is tenslotte geen zakelijke klant.

• LigeTRy
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:41:
[...]

Dat is toch niet anders met de brandstofvariant? En het is toch ook niet zo erg dat er een commissie op het laden komt? Een particuliere klant is tenslotte geen zakelijke klant.
Als er een daadwerkelijke dienst geleverd wordt met een bepaalde kwaliteit, dan vind ik dat niet zo erg, MTC doet niets veel anders dan een shell recharge/newmotion pas whitelabelen en er een markup op vragen. De "app" is dramatich en support bestaat alleen op papier. Ik denk dat we met de modernisatie van het laden van veel van dit soort middenpartijen af kunnen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:51
Even een soort van cross post vanuit het Polestar 2 topic. Maar zijn er meer EV rijders die problemen hebben met een Renault Zoë? Voor ik de Polestar 2 een paar maand terug ontving had ik ook al problemen met de XC40. Zelf rustig aan het laden aan een publieke paal in de straat/wijk en elke keer als een Zoë er gezellig naast komt staan om te laden aan dezelfde paal....bamn klapt mijn wagen eruit. Keer op keer. Vanmiddag ook weer, al 3x naar de auto moeten lopen om de sessie weer te starten maar dat gaat dan 10min goed ofzo en ik zie dat het weer gestopt is.

Overigens, start ik de sessie dan weer terwijl de Zoë aan het laden is, dan klapt de Zoë eruit. Stop ik mijn sessie, laad de Zoë automatisch weer verder. Super irritant maar ik ben ondertussen wel aardig zeker dat het echt aan die Zoë's ligt en niet aan de Volvo/Polestar. Ik heb ook met geen enkel ander merk dit issue als ze beide aan dezelfde laadpaal staan.

Echt heel vervelend.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:12:
Even een soort van cross post vanuit het Polestar 2 topic. Maar zijn er meer EV rijders die problemen hebben met een Renault Zoë? Voor ik de Polestar 2 een paar maand terug ontving had ik ook al problemen met de XC40. Zelf rustig aan het laden aan een publieke paal in de straat/wijk en elke keer als een Zoë er gezellig naast komt staan om te laden aan dezelfde paal....bamn klapt mijn wagen eruit. Keer op keer. Vanmiddag ook weer, al 3x naar de auto moeten lopen om de sessie weer te starten maar dat gaat dan 10min goed ofzo en ik zie dat het weer gestopt is.

Overigens, start ik de sessie dan weer terwijl de Zoë aan het laden is, dan klapt de Zoë eruit. Stop ik mijn sessie, laad de Zoë automatisch weer verder. Super irritant maar ik ben ondertussen wel aardig zeker dat het echt aan die Zoë's ligt en niet aan de Volvo/Polestar. Ik heb ook met geen enkel ander merk dit issue als ze beide aan dezelfde laadpaal staan.

Echt heel vervelend.
Bekend probleem: Zoe's schijnen heel gevoelig te zijn wat betreft aarding en klappen er dan uit. Waarom dat de andere auto aan de laadpaal zou beïnvloeden weet ik niet, maar het is inderdaad bekend dat Zoë's boosdoeners zijn. Als je even googlet vind je wel meer informatie.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Juancho
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:22:
[...]

Bekend probleem: Zoe's schijnen heel gevoelig te zijn wat betreft aarding en klappen er dan uit. Waarom dat de andere auto aan de laadpaal zou beïnvloeden weet ik niet, maar het is inderdaad bekend dat Zoë's boosdoeners zijn. Als je even googlet vind je wel meer informatie.
Zal ik nog even doen maar het lijkt me dat de conclusie is dat het toch echt aan de Zoë en zijn eigenaar ligt en niet aan al die andere wagens die er problemen mee hebben.

In dat kader vind ik het zelfs vrij asociaal om als Zoë eigenaar je auto maar aan de paal te hangen als je weet dat de andere wagen die er al staat er uitklapt. Die auto's zouden ze dan van de markt moeten halen of anders maar een technische oplossing voor verzinnen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Pr088
Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:
[...]

Zal ik nog even doen maar het lijkt me dat de conclusie is dat het toch echt aan de Zoë en zijn eigenaar ligt en niet aan al die andere wagens die er problemen mee hebben.

In dat kader vind ik het zelfs vrij asociaal om als Zoë eigenaar je auto maar aan de paal te hangen als je weet dat de andere wagen die er al staat er uitklapt. Die auto's zouden ze dan van de markt moeten halen of anders maar een technische oplossing voor verzinnen.
Wat is het alternatief voor hen dan? Ze moeten ergens laden...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Juancho
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:38:
[...]

Wat is het alternatief voor hen dan? Ze moeten ergens laden...
Als de Zoë de boosdoener is, dan is dat niet mijn probleem. Dan moet Renault dit maar fixen lijkt me want het lijkt me niet de bedoeling dat je ergens gaat laden wetende dat jouw auto de andere auto's eruit laat klappen zodat die niet meer laden. Dat lijkt me nogmaal een grote bug/error van Renault die ze blijkbaar nog steeds niet opgelost hebben.

En ja, als het mijn Polestar 2 was die constant de veroorzaker van afkappende laadsessies bij andere auto's was, dan had ik de wagen ook bij Volvo op de stoep gezet en gezegd, los het maar op want dit is niet werkbaar.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-11 19:31
Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:19:
[...]

Als de Zoë de boosdoener is, dan is dat niet mijn probleem. Dan moet Renault dit maar fixen lijkt me want het lijkt me niet de bedoeling dat je ergens gaat laden wetende dat jouw auto de andere auto's eruit laat klappen zodat die niet meer laden. Dat lijkt me nogmaal een grote bug/error van Renault die ze blijkbaar nog steeds niet opgelost hebben.

En ja, als het mijn Polestar 2 was die constant de veroorzaker van afkappende laadsessies bij andere auto's was, dan had ik de wagen ook bij Volvo op de stoep gezet en gezegd, los het maar op want dit is niet werkbaar.
Ik sta heel vaak met mijn Mazda MX-30 te laden naast een Renault Zoë van een buurtgenoot en ik heb nog nooit gehad dat mijn laadsessie gestopt werd! Lijkt me dus iets te makkelijk om meteen Renault Zoë's te "bannen". Jouw Volvo lijkt wel héél gevoelig voor ladende Zoë's. Misschien ligt het dus wel aan zowel de Zoë als de Volvo! Of wellicht ligt het wel aan de Volvo dat die veel te gevoelig is afgesteld. Ik vind jouw conclusie behoorlijk ongenuanceerd...

Mazda MX-30

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:34
[quote]Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:
[...]

1. Lang niet alle Zoe’s hebben de die kritische afstelling.
2. Het is niet de Zoe die fout is, maar de laadpaal die NIET voldoet aan de specificaties qua lekstromen en aarding. Maar als dat zo is, weigert de Zoe om te laden. Zichtbaar aan een rood knipperlicht rond de aansluiting.

3. En- het is gewaagd om te stellen- maar als de Zoe aan de laadpaal normaal staat te laden, voldoet de laadpaal dus Wél aan de norm!! Ik denk dat de Polestar (!) die lekstroom en aardingsproblemen veroorzaakt die tot afschakeling leidt.

Het is wel makkelijk een ander de schuld te geven, maar de problemen pas als u aansluit, toch?

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• Juancho
Nee, als ik al sta te laden en de Zoe komt erbij stopt dit mijn laadsessie. Maar ik zal het eens neerleggen bij de laadpaal beheerder. Dat is zowel Vattenfall als Smoov.

• mcduck
Iemand de nieuwsbrief van LaadpasTop10 al gelezen?

Meest opvallende nieuws is dat Leap24 nu blijvend (snel)laden in het weekend gaat aanbieden voor €0,24/kWh. Alléén in combinatie met hun laadpas (abonnement) van €5 per maand. Door de week is het dan €0,44/kWh.

https://leap24.eu/ev-rijd...-transparantie-bij-laden/

In mijn geval wordt het nu best aantrekkelijk om dat abonnement te nemen, omdat ik een Leap24 hier in Leeuwarden redelijk dicht bij huis heb! In de periodes dat ik niet zoveel rijd, laad ik meestal toch maar rond 1x per week (in de straat), gewoon zodra de accu rond 10-20% komt. Ik zou mijzelf best kunnen aanleren om dan voornamelijk in de weekenden goedkoop bij Leap24 te laden. Enige nadeel zou zijn dat ik dan altijd snellaad, wat net iets minder goed is voor de accu op langere termijn (hoewel er ook veel mensen zijn die uitsluitend Superchargen met exact dezelfde degradatie). Maar Leap24 heeft daar geloof ik ook tragere Level2 laders heeft, dan zou ik tussentijds even naar huis moeten lopen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
grunaubaby schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:39:
[quote]Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:
[...]

1. Lang niet alle Zoe’s hebben de die kritische afstelling.
2. Het is niet de Zoe die fout is, maar de laadpaal die NIET voldoet aan de specificaties qua lekstromen en aarding. Maar als dat zo is, weigert de Zoe om te laden. Zichtbaar aan een rood knipperlicht rond de aansluiting.

Het is wel makkelijk een ander de schuld te geven, maar de problemen pas als u aansluit, toch?
1 Het is geen kritische afstelling, de oudere Zoe's hebben een heel speciale manier, ze gebruiken een stuk van de motor voor het laden. Dat is een ontwerp probleem voor normale laders.
2 Het is de Zoe die iets geks doet, niet de laadpaal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:53
mcduck schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:35:

Meest opvallende nieuws is dat Leap24 nu blijvend (snel)laden in het weekend gaat aanbieden voor €0,24/kWh. Alléén in combinatie met hun laadpas (abonnement) van €5 per maand. Door de week is het dan €0,44/kWh.

In mijn geval wordt het nu best aantrekkelijk om dat abonnement te nemen, omdat ik een Leap24 hier in Leeuwarden redelijk dicht bij huis heb! In de periodes dat ik niet zoveel rijd, laad ik meestal toch maar rond 1x per week (in de straat), gewoon zodra de accu rond 10-20% komt. Ik zou mijzelf best kunnen aanleren om dan voornamelijk in de weekenden goedkoop bij Leap24 te laden. Enige nadeel zou zijn dat ik dan altijd snellaad, wat net iets minder goed is voor de accu op langere termijn (hoewel er ook veel mensen zijn die uitsluitend Superchargen met exact dezelfde degradatie). Maar Leap24 heeft daar geloof ik ook tragere Level2 laders heeft, dan zou ik tussentijds even naar huis moeten lopen.
Ben wel benieuwd hoe druk het gaat worden bij Leap24 in het weekend :?
Aan de andere kant, als je thuis kunt laden is het minder interessant. En dat is ook een beetje het model/de bedoeling. Zo goedkoop als thuis. Dus als je thuis kunt laden blijf je dat gewoon doen (en vaak kan dat nog goedkoper). En als de baas betaalt maken velen zich ook niet zo druk... dus wellicht valt het mee.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Linkje https://mailchi.mp/1d0d6d129a68/laadpastop10-18237007
Ook verhaal over hoe LMS zijn tarieven verhoogt voor alle partijen die hun platform gebruiken. Volgens mij. Want ik vind het een complex verhaal, en het is alleen bij die laadpalen die NIET als concessie zijn gegund.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:43
Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:19:
[...]

Als de Zoë de boosdoener is, dan is dat niet mijn probleem. Dan moet Renault dit maar fixen lijkt me want het lijkt me niet de bedoeling dat je ergens gaat laden wetende dat jouw auto de andere auto's eruit laat klappen zodat die niet meer laden.

...
"Wetende dat"; zou elke zoë-eigenaar hiervan op de hoogte zijn?

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57
Bij ovo staan opeens veel Vattenfall palen in den Haag te duur in de app.(En factuur)

Op de kaart in de app staat de normale €0,44/kwh maar als je doorklikt geeft die opeens €0,64/kwh aan, wat ook in rekening gebracht wordt.

Hetzelfde zie ik ook in Gelderland ipv 0,38 ook daar nu 0,64

Ik heb ovo maar hierover bericht

[ Voor 17% gewijzigd door Madman_K op 19-11-2025 00:01 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Overigens, start ik de sessie dan weer terwijl de Zoë aan het laden is, dan klapt de Zoë eruit.
Maar ligt het dan niet aan de laadpaal?

• gertvdijk
  • Laatst online: 16:13
TucanoItaly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:15:
Maar ligt het dan niet aan de laadpaal?
Dat vind ik in deze discussie ook. Het lijkt mij toch dat zeker een publieke laadpaal met meer dan één connector ervoor zou moeten zorgen dat de één niet de laadsessie van de ander kan afbreken (onbedoeld of niet).

Omdat het om een Zoë is er vermoedelijk wel wat speciaals aan de hand. In mijn thuislader (Victron EVCS) heb ik speciale instructies gekregen voor een Zoë (ik heb geen Zoë, maar kwam ik tegen); de minimale laadstroom moet hoger worden ingesteld. Normaliter kunnen EVs wel terug naar 6A, maar volgens de Victron documentatie/UI levert dit problemen op bij Renault Zoë's en moet deze waarde op 10A staan.
Ook lees ik mensen met "grounding issues" waarbij ze niet kunnen laden zonder de meegeleverde granny charger. Dus er is wel iets elektrisch anders/fout aan die Zoë's. :P

Hoe dan ook, bij issues zou naar mijn mening ofwel de Zoë zelf of die ene connector op die laadpaal moeten afslaan, en het niet de laadsessie van de andere niet-Zoë auto beïnvloeden. De laadpaaloperator zou daar toch een verantwoordelijkheid in moeten hebben, vind ik.

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 10:44 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• krakendmodem

Dat zijn wel lekkere tarieven, maar ook die 44 cent is niet raar met hun pas voor snelladen. Nog steeds de goedkoopste. Nu is TotalEnergies in Friesland ook 44 cent voor de laadpalen in de straat... Dat is voor mij (of de werkgever) wel de voordeligste optie om te laden.

Mocht er iemand langs Steenwijk rijden:

- Tankstation Kreuze heeft een 50KW snellader (die 35KW levert) voor 39cent.

- Fieten Olie heeft er sinds kort een nieuw tankstation langs de A32 (Steenwijk afslag bij de Mcdonald's). Nu ook met laden voor 59cent per kwh (tot 200KW laden met laadpalen van Kempower)

(bovenstaande gevallen is CPO tarief)

- En Ionity zit er ook al een tijdje, tussen de McDonald's en de KFC.

Een mooie opvulling als je vanaf Meppel richting Heerenveen gaat. Fastned in Havelte was dan de enige stop, nu heeft Steenwijk (En Wolvega met Tesla) ook best wel wat te bieden qua laadvoorzieningen.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:55

Echt heel vervelend.
Twee jaar in bezit, nooit problemen gehad met laden, laat staan op de extreme manier die jij omschrijft.

Cash is king.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Juancho schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:56:
Nee, als ik al sta te laden en de Zoe komt erbij stopt dit mijn laadsessie. Maar ik zal het eens neerleggen bij de laadpaal beheerder. Dat is zowel Vattenfall als Smoov.
Ik had dit ook bij een Vattenfall paal eergister. Zoë naast mijn Tesla en om de 10 min stopte en startte mijn sessie.. Pas toen de Zoë weg was ging het laden constant. Merkwaardig om te lezen dat het dus aan de Zoë kan liggen, ik zocht de schuld in eerste instantie bij de paal.. Sprak de eigenaresse nog wel even van de Zoë en die klaagde er wel over dat de paal vaak in storing gaat als zij ging laden.

[ Voor 10% gewijzigd door London op 19-11-2025 11:07 ]

Tesla M3LR '21

• Pr088
London schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
[...]

Merkwaardig om te lezen dat het dus aan de Zoë kan liggen, ik zocht de schuld in eerste instantie bij de paal.. Sprak de eigenaresse nog wel even van de Zoë en die klaagde er wel over dat de paal vaak in storing gaat als zij ging laden.
Dat is het vermoeden van een aantal Tweakers hier. Of het echt zo is... Het zou ook aan de laadpaal kunnen liggen, waar iets triggert i.c.m. een Renault Zoë.
Heb overigens ook wel eens met mijn ID3 bij een laadpaal gestaan die om de 10 minuten eruit klapte. Weer activeren en na 10 minuten opnieuw hetzelfde. Was bij een cursusdag waar ik wel elke keer even via de VW app het laden opnieuw kon starten... Een cursudag later op hetzelfde terrein een andere laadpaal gepakt. Nooit weer problemen gehad.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het zal een bepaalde beveiliging in de paal zijn die aanspreekt.
En die dus ook getriggerd kan worden door sommige Zoë's.

• Juancho
Als je wat Googled zijn er veel meer verhalen omtrent dit verhaal. De Zoë zorgt gewoon voor problemen (natuurlijk niet altijd, laat dat voorop staan). Je leest dit niet bij bijv. een Tesla, Volvo of welk ander merk dan ook.

De vraag is dan wel of het puur de Zoë is of een combinatie met de laadpaal facilitator en dat daar wat moet gebeuren om dit probleem op te lossen. Ik heb iig Vattenfall een mail gestuurd met de vraag. Benieuwd of ze überhaupt reageren.

• M4tthijs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:06
eltron schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:03:
[...]

Go-charge app doet zoiets, maar alleen voor NL volgens mij.
Ik gebruik de laatste tijd de app van chargeprice
De website heeft een rate-limit van het aantal plekken die je kan checken op prijs per dag, maar de app heeft dat niet meer, als je een gratis account aanmaakt.

Geeft een goed overzicht van alle prijzen per paal icm aanbieders.

[ Voor 20% gewijzigd door M4tthijs op 19-11-2025 12:31 ]

• mcduck
Interessante discussie omtrent die Zoë en laadpalen die eruit klappen bij het andere voertuig.

Ik heb zelf ook een aantal meegemaakt dat ik mijn model 3 aan het laden was en dat hij het laden om de 10 minuten plotseling stopte. Soms kon ik hem op afstand dan weer starten, soms niet en dan moest ik er heen om in/uit te pluggen en nieuwe sessie te starten. Was eerst bang dat het aan mijn auto lag maar bij andere laadpalen werkte alles wel gewoon. Telkens áls dit gebeurde, stond er (inderdaad) wel altijd een andere auto aan de andere laadpoort. Helaas weet ik niet meer wat voor auto’s dit waren, mocht het ooit weer gebeuren zal er op letten. Wel heb ik gemerkt dat laadpoort 1 van ‘onze’ straatlaadpaal hier destijds minder gevoelig voor was. Die keren dat het gebeurde was dit altijd als ik aan poort 2 hing. Een week of zo later kwam er een storing en deed deze poort helemaal niets meer. Gemeld en nadat een monteur langs was geweest heeft alles heel lang goed gewerkt. Heb nog toen foto’s van het binnenste van de laadpaal kunnen maken, de monteur was toen vrij lang bezig en moest een complete board vervangen.

Alles ging goed dus, tot enkele weken geleden, laadpoort 1 had een storing en dit was ook in alle apps te zien. Gemeld en de dag erna toevallig de monteur getroffen omdat ik een melding kreeg dat de lader weer in de lucht was.

Gevraagd wat de storing nou was. Niet helemaal duidelijk antwoord maar iets met aardlekschakelaar. Op de vraag wat dit nu veroorzaakt kreeg ik het antwoord: meestal Chinese EV’s.

Heel bijzonder want je zou zeggen dat alle EV’s hier op de markt gewoon aan dezelfde eisen moeten voldoen?

[ Voor 4% gewijzigd door mcduck op 19-11-2025 12:34 ]

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:34
Juancho schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:26:
Als je wat Googled zijn er veel meer verhalen omtrent dit verhaal. De Zoë zorgt gewoon voor problemen (natuurlijk niet altijd, laat dat voorop staan). Je leest dit niet bij bijv. een Tesla, Volvo of welk ander merk dan ook.

De vraag is dan wel of het puur de Zoë is of een combinatie met de laadpaal facilitator en dat daar wat moet gebeuren om dit probleem op te lossen. Ik heb iig Vattenfall een mail gestuurd met de vraag. Benieuwd of ze überhaupt reageren.
Ja, de Zoe zorgt voor " problemen" is de framing. De Zoe is ontworpen in 2010 en met het oog op veiligheid met sterkte beveiliging, met name op aardlekstromen. Als de laadpaal niet perfect is aangesloten weigert de ZOE ( vooral de serie ZE 40) te laden. Daar heeft de Zoe-rijder dus naast van! Ik heb dat bij mijn vorige Zoe ook wel meegemaakt. Maar je moet de melder van het slechte nieuws (= Deze laadpaal is niet goed geïnstalleerd), niet de schuld geven. Die schuld ligt bij de CPO.

Wat overigens ook nog zou kunnen is dat de laadpaalexploitant de stroom "knijpt" tijdens de piekuren en re gewoon niet genoeg geleverd wordt voor 2 auto's tegelijk . ?

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• Juancho
grunaubaby schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:34:
[...]

Ja, de Zoe zorgt voor " problemen" is de framing. De Zoe is ontworpen in 2010 en met het oog op veiligheid met sterkte beveiliging, met name op aardlekstromen. Als de laadpaal niet perfect is aangesloten weigert de ZOE ( vooral de serie ZE 40) te laden. Daar heeft de Zoe-rijder dus naast van! Ik heb dat bij mijn vorige Zoe ook wel meegemaakt. Maar je moet de melder van het slechte nieuws (= Deze laadpaal is niet goed geïnstalleerd), niet de schuld geven. Die schuld ligt bij de CPO.

Wat overigens ook nog zou kunnen is dat de laadpaalexploitant de stroom "knijpt" tijdens de piekuren en re gewoon niet genoeg geleverd wordt voor 2 auto's tegelijk . ?
1. het gaat mij niet om de Zoë te framen, het valt me gewoon op dat het altijd een Zoë als 2de auto bij de laadpaal is die voor issues zorgt. Had nog een Tesla eigenaar in de straat gesproken, die had het ook regelmatig. Met ook alleen als de Zoë er bij komt staan. Nogmaals geen frame, gwoon een constatering waarbij het best kan zijn dat Vattenfall maar ook Smoov hun laadpalen moeten nakijken/verbeteren/whatever.
2. Dat knijpen is bekend, maar dat zorgt er nooit voor dat er sessies uitgeklapt worden omdat automerk X als 2de aan de laadpaal hangt. Dan wordt de stroom gewoon netjes verdeelt tussen beide auto's. Bij de bewuste laadpalen meer dan genoeg meegemaakt en nooit problemen.

• Madman_K
Madman_K schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:49:
Bij ovo staan opeens veel Vattenfall palen in den Haag te duur in de app.(En factuur)

Op de kaart in de app staat de normale €0,44/kwh maar als je doorklikt geeft die opeens €0,64/kwh aan, wat ook in rekening gebracht wordt.

Hetzelfde zie ik ook in Gelderland ipv 0,38 ook daar nu 0,64

Ik heb ovo maar hierover bericht
Hello, my apologies about this you were right about the price discrepancy, the team is now working towards fixing the pricing issue. I appreciate you letting us know in a timely manner and we will let you know once it has all been fixed.

Thank you for your support.

Have the best week ahead!

Best Regards,

OvoCharge Team

• boyette
  • Laatst online: 16:10
Madman_K schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:39:
[...]

Hello, my apologies about this you were right about the price discrepancy, the team is now working towards fixing the pricing issue. I appreciate you letting us know in a timely manner and we will let you know once it has all been fixed.

Thank you for your support.

Have the best week ahead!

Best Regards,

OvoCharge Team
Dat was al jaren zo maar werkelijke tarief klopt gewoon

• Madman_K
boyette schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:43:
[...]

Dat was al jaren zo maar werkelijke tarief klopt gewoon
Helaas niet. Ze hebben nu €0,20/kwh teveel in rekening gebracht.

• boyette
  • Laatst online: 16:10
Madman_K schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:55:
[...]

Helaas niet. Ze hebben nu €0,20/kwh teveel in rekening gebracht.
Nog nooit meegemaakt als je naar de poort doorklikt staat daar normaliter wel gewoon het juiste tarief
Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2