EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
120kW is erg snel. Ik dacht dat de theoretische limiet op 96kW lag (of in ieder geval rond de 100kW).bterstege schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:19:
[...]
Ok, als ik mij niet vergis heb ik ook 1x 120kW geladen bij Tesla. Ik was inderdaad op de hoogte dat het bij Tesla minder snel zou gaan. Mijn verhaal ging er meer over dat alle auto's op het betreffende station werden geknepen naar 40kW.
Niet top... Maar de EV6 en ioniq5 houden dat wel tot ongeveer 80% vol. Dat is nog heel behoorlijk.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wel het hotel bood 'gratis' laden aan en had beide de witte hadden ze er zelfs 2 en de rode 1xPeterZ(on) schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:01:
[...]
Je hebt twee soorten destinationchargers, rode en witte als ik het goed heb, oftewel eentje alleen voor Tesla's en de andere voor non-Tesla's. Of je het laden kan starten met de app weet ik niet, het hotel waar ik wel eens van een DC gebruik maakt wordt gestart door de hoteleigenaar.
maar ik heb ze alle 3 geprobeerd en terwijl andere ( niet Tesla auto`s ) wel konden laden aan de witte en de rode kon die van mij dat dus niet .
Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat mij auto een 1 fase AC laden auto is ( wel een die 32 A doet en op een load balanced paal 7,2 KWH doet echter meestal maar 3,6 )
Dus vervolgens heb ik het maar gewoon op een betaalde normale paal gedaan en dat werkte wel gewoon prima , ,maar iets is er dus met Tesla en mijn Toyota en beide wijzen naar elkaar ( heb erover gemaild met beide toentertijd )
Mijn BZ4X doet ook gewoon echt 150KW (heb daar foto`s van bij Shell Recharge en Ionity dus dat je die piek ziet ) en ondanks alle negatieve meuk ( die onwaar is ) doet hij dat snelladen gewoon bij mij fantastisch en het beste op een IONITY 300KW paal , vraag me niet waarom maar het valt echt op dat hij op zo`n paal in <25 minuten al klaar is Toyota beloofd dat de auto op een 150 KW paal altijd van 10% naar 80% zal laden < =30 minuten mijn 1e gen BZ4X doet dat dus ook echt , dus de nieuwere zal helemaal fantastisch zijn ....Stefannn schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:25:
[...]
120kW is erg snel. Ik dacht dat de theoretische limiet op 96kW lag (of in ieder geval rond de 100kW).
Niet top... Maar de EV6 en ioniq5 houden dat wel tot ongeveer 80% vol. Dat is nog heel behoorlijk.
Bij mijn hotel is het laden niet gratis maar kost 45ct/kWh wat niet echt goedkoop is maar je betaald wel precies voor wat erin gaat een niet vast bedrag.MPCoreDeveloper schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:02:
[...]
Wel het hotel bood 'gratis' laden aan en had beide de witte hadden ze er zelfs 2 en de rode 1x
maar ik heb ze alle 3 geprobeerd en terwijl andere ( niet Tesla auto`s ) wel konden laden aan de witte en de rode kon die van mij dat dus niet .
Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat mij auto een 1 fase AC laden auto is ( wel een die 32 A doet en op een load balanced paal 7,2 KWH doet echter meestal maar 3,6 )
Dus vervolgens heb ik het maar gewoon op een betaalde normale paal gedaan en dat werkte wel gewoon prima , ,aar ets is er dus met Tesla en mijn Toyota en beide wijzen naar elkaar ( heb erover gemaild met beide toentertijd )
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ehh… mijn opmerking betrof dat de ev6, waar jouw oorspronkelijke post over ging, op een tesla 400V paal dacht ik maximaal 96kW of wellicht 100kW doet.MPCoreDeveloper schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:07:
[...]
Mijn BZ4X doet ook gewoon echt 150KW (heb daar foto`s van bij Shell Recharge en Ionity dus dat je die piek ziet ) en ondanks alle negatieve meuk ( die onwaar is ) doet hij dat snelladen gewoon bij mij fantastisch en het beste op een IONITY 300KW paal , vraag me niet waarom maar het valt echt op dat hij op zo`n paal in <25 minuten al klaar is Toyota beloofd dat de auto op een 150 KW paal altijd van 10% naar 80% zal laden < =30 minuten mijn 1e gen BZ4X doet dat dus ook echt , dus de nieuwere zal helemaal fantastisch zijn ....
Verder geen negatieve meuk.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Dat is goed om te weten, dus dat het 1 fase laden op AC niet het probleem is met zo'n Tesla destination charger , dan blijft toch de communicatie incompatibiliteit over tussen Toyota en Tesla.PeterZ(on) schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:19:
[...]
Bij mijn hotel is het laden niet gratis maar kost 45ct/kWh wat niet echt goedkoop is maar je betaald wel precies voor wat erin gaat een niet vast bedrag.Mijn Ioniq kan ook maar 1-fase laden dus dat zal bij jou niet de oorzaak zijn, of kijken op het Toyota forum of er meerdere zijn die er geen gebruik van kunnen maken. En/of misschien nog eens een andere DC proberen want ik heb er verder geen ervaring mee want ik selecteer er niet op, leuk als het kan maar ik reken er nooit op.
[Afbeelding]
Als ik het niet vergeet zal morgen of zo eens vragen aan de hoteleigenaar of hij ervaring heeft of er bepaalde merken/types niet kunnen laden bij de Tesla DC. Ik kom er op terug.MPCoreDeveloper schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:44:
[...]
Dat is goed om te weten, dus dat het 1 fase laden op AC niet het probleem is met zo'n Tesla destination charger , dan blijft toch de communicatie incompatibiliteit over tussen Toyota en Tesla.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Oh sorry dat ik onduidelijk was , mijn opmerking was meer over mijn auto waar veel negatieve onwaarheden over worden verteld ( Toyota BZ4X 1e generatie) , Die laad namelijk bij mij ( na alle updates ) best wel goed en snel.Stefannn schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:05:
[...]
Ehh… mijn opmerking betrof dat de ev6, waar jouw oorspronkelijke post over ging, op een tesla 400V paal dacht ik maximaal 96kW of wellicht 100kW doet.
Verder geen negatieve meuk.
Dat dacht ik ook, maar ik heb in Duitsland aan zo'n paal gehangen en kreeg tot mijn verbazing de maximale snelheid (236 kW).Stefannn schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:31:
[...]
Ionity 400kW zijn duo-connector palen en doen per aansluiting vaak maar 150kW, zelfs als er maar 1 auto aan staat.
Ionity 350kW zijn single-connector palen en halen de 235kW vaker (maar ook niet altijd)
Volgens mij klopt het dan ook niet. Ze delen de 400kW wel dynamisch tussen de twee aansluitingen maar als je alleen staat is ook mijn ervaring dat je de volle snelheid krijgt.lfah2000 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:07:
[...]
Dat dacht ik ook, maar ik heb in Duitsland aan zo'n paal gehangen en kreeg tot mijn verbazing de maximale snelheid (236 kW).
@lfah2000JTHZZ schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:52:
[...]
Volgens mij klopt het dan ook niet. Ze delen de 400kW wel dynamisch tussen de twee aansluitingen maar als je alleen staat is ook mijn ervaring dat je de volle snelheid krijgt.
Tja… ik 2x max 150kW op 400kW paal. Beide keren stond ik alleen.
En 2x 235kW op 350kW paal.
Anyway… “het kan dus verkeren”.
Als er keuze is zou ik voor de 350kW paal gaan (zelfs als de 400 paal leeg staat kan er later altijd nog iemand bij komen). Maar zo niet dan laadt je aan 400 ook prima. En kennelijk kan je ook mazzel hebben.
Route was als volgt: Maastricht > Poitiers > San Sebastian > Bilbao > Salamanca > Porto > Aveiro > Lissabon > Valladolid > Zaragoza > Poitiers > Maastricht.
In totaal 6400 kilometer afgelegd met een gemiddeld verbruik van 152,5 wh/km. Dit was met een volgepakte auto met vier personen en overal v-max gereden. Best tevreden over.
Het laden in Frankrijk en Spanje is echt geen enkel probleem meer. Er zijn heel wat Tesla Superschargers te vinden en de prijs is goed te noemen. In Frankrijk gemiddeld zo'n €0,32 per kwh, Spanje zo'n €0,35.
In Portugal is het Supercharge netwerk wat dunner bezaaid waardoor ik 1 keer heb moeten uitwijken naar een Lidl laadpaal.
De variatie in prijs bij Tesla Superschargers is in Portugal wat groter met piektarieven rond de €0,40 per kwh en €0,18 tijdens daluren.
Ander pluspunt van de Superschargers, naast de goede prijs, waren de goede voorzieningen. De meeste lagen bij een hotel of café met een schoon toilet en goede koffie. Enkele keer een laadstop gehad met een Tesla Lounge maar ook deze waren zeer schoon en van alle gemakken voorzien.
In totaal €316,5 aan laden kwijt geweest wat uitkomt op een gemiddelde prijs van zo'n €0,32 per kwh.
Da's ook logisch, jouw BZ4X is een 400V accu en dat gaat dus prima bij alle 800V palen en bij Tesla (deels nog 400V). De problematiek van langzaam laden bij Tesla speelt bij auto's met een 800V architectuur (die laden aan 400V DC laders)MPCoreDeveloper schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:07:
[...]
Mijn BZ4X doet ook gewoon echt 150KW (heb daar foto`s van bij Shell Recharge en Ionity dus dat je die piek ziet ) en ondanks alle negatieve meuk ( die onwaar is ) doet hij dat snelladen gewoon bij mij fantastisch en het beste op een IONITY 300KW paal , vraag me niet waarom maar het valt echt op dat hij op zo`n paal in <25 minuten al klaar is Toyota beloofd dat de auto op een 150 KW paal altijd van 10% naar 80% zal laden < =30 minuten mijn 1e gen BZ4X doet dat dus ook echt , dus de nieuwere zal helemaal fantastisch zijn ....
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Afstand afgelegd is 2358 km, geladen stroom 364 kWh, verbruik 15 kWh/100km, totale kosten 131 euro, kosten per kWh 0,36 euro.
We hebben vrijwel nooit harder dan 100 km/u gereden.
Bij de meeste >100 kw stations laadde de Kona schommelend tussen 20 en 60 kw, slechts 1x werd voortdurend >80 gehaald. We hebben wel opgekeken van dit trage laden maar het nooit als groot probleem ervaren, het gaf de gelegenheid rustig te eten en naar het toilet te gaan.
Voor het eerst de "peage en flux libre" beleefd. Dit ging prima met het Fulli kastje.
Het schommelen, in de zin van op en neer gaan herken ik niet van mijn Kia Niro EV uit 2025. Wel herken in de genoemde laadsnelheden maar dan volgens de curve die Fastned heel mooi op hun website laat zien. Ik vermoed dat deze vrijwel identiek is met de Kona 2026 gezien het feit dat het technisch bijna dezelfde auto's zijn.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:32:
Terug van twee weken Frankrijk met de Kona Electric 2026. Gebruikgemaakt van het Electra Smart maandabonnement en af en toe van de Electroverse laadpas. Met deze twee kaarten probleemloos rondgereden. Heb geladen bij Electra, evZen, Fastned en TotalEnergies.
Afstand afgelegd is 2358 km, geladen stroom 364 kWh, verbruik 15 kWh/100km, totale kosten 131 euro, kosten per kWh 0,36 euro.
We hebben vrijwel nooit harder dan 100 km/u gereden.
Bij de meeste >100 kw stations laadde de Kona schommelend tussen 20 en 60 kw, slechts 1x werd voortdurend >80 gehaald. We hebben wel opgekeken van dit trage laden maar het nooit als groot probleem ervaren, het gaf de gelegenheid rustig te eten en naar het toilet te gaan.
Voor het eerst de "peage en flux libre" beleefd. Dit ging prima met het Fulli kastje.
Kia | Fastned
Als je bij V4 laders van Tesla laadt kan je via de app zien welke 1000V zijn, daar staat 500kW bij. Op deze laders kan jij met jouw EV6 ook op volle snelheid laden. In Nederland is volgens mij Badhoevedorp de enige V4 op 1000V, maar Tesla kennende zullen ze dat rap uitrollen naar alle V4 laders.bterstege schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:19:
[...]
Ok, als ik mij niet vergis heb ik ook 1x 120kW geladen bij Tesla. Ik was inderdaad op de hoogte dat het bij Tesla minder snel zou gaan. Mijn verhaal ging er meer over dat alle auto's op het betreffende station werden geknepen naar 40kW.
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Zou het een eigenschap van Electra kunnen zijn?Mad_Manic schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:51:
[...]
Het schommelen, in de zin van op en neer gaan herken ik niet van mijn Kia Niro EV uit 2025. Wel herken in de genoemde laadsnelheden maar dan volgens de curve die Fastned heel mooi op hun website laat zien. Ik vermoed dat deze vrijwel identiek is met de Kona 2026 gezien het feit dat het technisch bijna dezelfde auto's zijn.
Kia | Fastned
Ik herken het zelf niet van het laden bij Elektra afgelopen zomer, heb veel van het abonnementje gebruik gemaakt dat ik afsloot voor vakantie naar Zuid Frankrijk. Maar goed ik ben n=1.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:07:
[...]
Zou het een eigenschap van Electra kunnen zijn?
Dan zou het specifiek met Hyundai zijn. Ik heb deze vakantie met hoge temperaturen in Frankrijk prima snelheden gehaald bij Electra, regelmatig 100kW+ met mijn 'ouwe' ID3 58kWh 2020. Geen dips of schommelingen.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:07:
[...]
Als het regelmatig met een 2026 Kona naar 20kW gaat dan zou ik de dealer eens bellen...
@Lumia Kees laad je wel bij een lege accu? Met een hoge State of Charge (accupercentage) laden is bij de meeste auto's/accu's niet bevorderlijk voor de snelheid. Dus mik op 5% naar 70/80%
[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 21-09-2026 16:26 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Nee, ik mik op 20% naar 80%. Had begrepen dat de accu deze range het prettigst vindt.Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:25:
[...]
Dan zou het specifiek met Hyundai zijn. Ik heb deze vakantie met hoge temperaturen in Frankrijk prima snelheden gehaald bij Electra, regelmatig 100kW+ met mijn 'ouwe' ID3 58kWh 2020. Geen dips of schommelingen.
Als het regelmatig met een 2026 Kona naar 20kW gaat dan zou ik de dealer eens bellen...
@Lumia Kees laad je wel bij een lege accu? Met een hoge State of Charge (accupercentage) laden is bij de meeste auto's/accu's niet bevorderlijk voor de snelheid. Dus mik op 5% naar 70/80%
Ik heb wel vaak een 2de poging moeten doen. Het lijkt het beste te gaan door eerst de kaart aan te bieden en dan de stekker erin.Rob Voets schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Hoe laat ik Electra met Electra pas in Frankrijk? Twee keer geprobeerd en twee keer mislukt. In Nederland ging het wel goed met Electra pas. Wat doe ik fout?
20%-80% 'is prettig voor de accu' geldt vooral bij langdurige(re) stilstand. Een aantal keer de accu leegrijden op vakantie is helemaal geen probleem, alle EV-accu's hebben tegenwoordig buffers die beschermen tegen diepe ontlading. Dus in de praktijk gebruik je 20% - 5% = 15% van je batterijcapaciteit niet tijdens je rit. Eigenlijk zonde van je tijd, zeker als je bedenkt dat het stuk tussen 5-20% veel sneller bijlaadt dan het stuk van 65% > 80%. Bij mijn auto gaat 5>20% op gemiddeld 110kW en van 65 tot 80 misschien op 55kW. Dat scheelt 5-10 minuten per stop (en je kon waarschijnlijk 50-60km verder rijden)!Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:31:
[...]
Nee, ik mik op 20% naar 80%. Had begrepen dat de accu deze range het prettigst vindt.
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 21-09-2026 16:37 ]
Ik ga nog eens proberen, bedankt in ieder geval.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:33:
[...]
Ik heb wel vaak een 2de poging moeten doen. Het lijkt het beste te gaan door eerst de kaart aan te bieden en dan de stekker erin.
Ok, sneller laden bij lager percentage snap ik. Dat je dan een grotere actieradius haalt als je ook dan tot 80 gaat begrijp ik. Maar tijdwinst zou alleen kunnen als de begin snelheid wordt vastgehouden, maar dat zal toch niet?Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:36:
[...]
20%-80% 'is prettig voor de accu' geldt vooral bij langdurige(re) stilstand. Een aantal keer de accu leegrijden op vakantie is helemaal geen probleem, alle EV-accu's hebben tegenwoordig buffers die beschermen tegen diepe ontlading. Dus in de praktijk gebruik je 20% - 5% = 15% van je batterijcapaciteit niet tijdens je rit. Eigenlijk zonde van je tijd, zeker als je bedenkt dat het stuk tussen 5-20% veel sneller bijlaadt dan het stuk van 65% > 80%. Bij mijn auto gaat 5>20% op gemiddeld 110kW en van 65 tot 80 misschien op 55kW. Dat scheelt 5-10 minuten per stop (en je kon waarschijnlijk 50-60km verder rijden)!
De tijdwinst zit in het langer kunnen rijden tussen de stops in. Dus je kunt op een rit van 1000km bijvoorbeeld maar 4x hoeven stoppen in plaats van 5 keer. Scheelt 20-30 minuten.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:44:
[...]
Ok, sneller laden bij lager percentage snap ik. Dat je dan een grotere actieradius haalt als je ook dan tot 80 gaat begrijp ik. Maar tijdwinst zou alleen kunnen als de begin snelheid wordt vastgehouden, maar dat zal toch niet?
Wat bedoel je met de 'beginsnelheid'?
De meeste auto's hebben geen vlakke laadcurve, maar eentje van linksboven (snel) naar rechtsonder (langzamer hoe dichter je bij de 100% komt). De laadcurve van veel auto's zakt ook nog eens extra ver weg boven de 80% SoC. Daarom adviseren de meeste EV-rijders om van bijna 0% naar 80% te gaan. Ik reken dan met 5% om je passagiers geen range-anxiety te geven
De keren dat ik geladen heb bij Electra, met 2 verschillende ev's zelfs, totaal geen problemen gehad qua dit, mooie laadcurves altijd. Met hoeveel procent ben je begonnen te laden?Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:07:
Volgorde misschien, bij sommige snelladers werkt het soms niet als je eerst inplugt en dan pas begint met laden, en bij andere moet dit juist weer wel. Uit nieuwsgierigheid, geen autocharge?Rob Voets schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Hoe laat ik Electra met Electra pas in Frankrijk? Twee keer geprobeerd en twee keer mislukt. In Nederland ging het wel goed met Electra pas. Wat doe ik fout?
Ok, nu snap ik de tijdswinst, dank.Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:52:
[...]
De tijdwinst zit in het langer kunnen rijden tussen de stops in. Dus je kunt op een rit van 1000km bijvoorbeeld maar 4x hoeven stoppen in plaats van 5 keer. Scheelt 20-30 minuten.
Meestal ca 20 procent.Zjanzjak schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:04:
[...]
De keren dat ik geladen heb bij Electra, met 2 verschillende ev's zelfs, totaal geen problemen gehad qua dit, mooie laadcurves altijd. Met hoeveel procent ben je begonnen te laden?
Dan zou je auto toch echt meer dan 20-40kW moeten kunnen. Toch maar eens navragen bij de verkoper?
In Nederland geprobeerd met autocharge. Dat mislukte. Dat vervolgens uitgezet en laadpas besteld. Toen ging het goed. In Frankrijk eerst paar keer geprobeerd met laadpas, mislukte. Toen met app, mislukte ook maar werd wel 4 x borg gereserveerd op creditcard. Helpdesk mevrouw heeft nog meegekeken maar had ook geen oplossing. Zij gaf me wel 10 kWh en die laadde wel. Het enige advies was contact opnemen om te kijken of Electra laadpas misschien niet goed was. Jammer, want leek me prima alternatief voor Tesla. Ik kon met mijn Electra laadpas trouwens wel succesvol laden bij een IONITY station.Zjanzjak schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:04:
[...]
De keren dat ik geladen heb bij Electra, met 2 verschillende ev's zelfs, totaal geen problemen gehad qua dit, mooie laadcurves altijd. Met hoeveel procent ben je begonnen te laden?
[...]
Volgorde misschien, bij sommige snelladers werkt het soms niet als je eerst inplugt en dan pas begint met laden, en bij andere moet dit juist weer wel. Uit nieuwsgierigheid, geen autocharge?
Heb je de app van Electra ook geprobeerd? Dat werkte voor mij ideaal in La France. Beste app die er op de markt is -aldus mijzelfRob Voets schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:52:
[...]
In Nederland geprobeerd met autocharge. Dat mislukte. Dat vervolgens uitgezet en laadpas besteld. Toen ging het goed. In Frankrijk eerst paar keer geprobeerd met laadpas, mislukte. Toen met app, mislukte ook maar werd wel 4 x borg gereserveerd op creditcard. Helpdesk mevrouw heeft nog meegekeken maar had ook geen oplossing. Zij gaf me wel 10 kWh en die laadde wel. Het enige advies was contact opnemen om te kijken of Electra laadpas misschien niet goed was. Jammer, want leek me prima alternatief voor Tesla. Ik kon met mijn Electra laadpas trouwens wel succesvol laden bij een IONITY station.
Ook geprobeerd. Geld werd wel gereserveerd, maar hij ging niet laden.Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:58:
[...]
Heb je de app van Electra ook geprobeerd? Dat werkte voor mij ideaal in La France. Beste app die er op de markt is -aldus mijzelf-
De route:
- Eerst naar Frankrijk en daar aan de Cote d’Azur veel rondgereden (rondom Grenoble, Nice, Montpellier en richting Perpignan) daarna weer via Grenoble naar Italië en via Turijn en Lake Como naar de bergen gereden en via een aantal bergpassen naar Trieste en door naar Kroatië. Daar na korte tussenstop in Split (mensen ophalen) de auto een week in Zadar laten staan tijdens een zeiltrip en vervolgens via Ljubljana en Salzburg terug naar Nederland.
- Had hier al wel wat meegelezen en daarom met de kortingscode een Electra laadpas besteld en het 2 maanden gratis abonnement
- Heb natuurlijk ook toegang tot het Tesla Supercharger netwerk en had nog zo’n 1800 km gratis Supercharging over. Dit wilde ik voornamelijk in Italië en de landen daarna gebruiken omdat het daar een stuk duurder is dan Frankrijk dus heb in Frankrijk vooral Electra gebruikt voor 29ct/kWh
- Heb de laadstops nauwelijks voorbereid van te voren en ook ABRP niet gebruikt. Heb alleen in Merz (eerste nacht, kon pas na werk weg dus ‘kort’ stuk rijden) een hotel geboekt met laadplek in parkeergarage (29 ct/kWh met Electra) dus daar met 100% kunnen vertrekken de volgende ochtend
- In Frankrijk aantal keren bewust de volgende stop gepland om een Electra lader te zoeken op de juiste afstand maar als het niet uitkwam ook gewoon de Tesla supercharger laten inplannen door de navigatie
- Soms met de navigatie bewust een eerdere stop gekozen omdat ik zin had in een pauze.
- Afstand: 6096 km
- Totaal verbruik: 839 kWh
- Efficiëntie: 0,137 kWh/km. Veel beter dan ik had verwacht. Heb eigenlijk overal cruise control op de snelheidslimiet + 5% gehad dus in Frankrijk en Italië voornamelijk 136 km/h gereden. In Duitsland stukken met cruise control op 150 km/h, af en toe stukjes 160-180 km/h en paar keer tot 203 km/h maar dat wordt weer gecompenseerd door de honderden kilometers werkzaamheden met 80 km/h
- Totale laadkosten: 171 euro, maar heb zo’n 400 kWh ‘gratis’ van de gratis Supercharging kilometers die ik nog had. Voor de betaalde energie heb ik dan gemiddeld 0,39 euro/kWh betaald wat niet slecht is
- Ging veel soepeler dan ik verwacht en op een enkele keer na (zie onder) geen laadstress gehad. Zie ook geen enkele reden meer om een hybrid te nemen.
- Mijn lichaam (zeker op de stukken van de road trip waarbij ik alleen was) had eigenlijk vaker pauze nodig dan de auto en heb dus ook regelmatig buiten de laadstops om een korte stop gemaakt voor een snelle koffie
- Langste stuk was van Salzburg naar Rotterdam op 1 dag (~1000 km). Vertrokken met 40% en alleen 2x een laadstop van 30 minuten gemaakt (ook voor lunch en snelle hap ’s avonds) en eentje van 15 minuten. Denk niet dat ik dit bij een ICE sneller had gedaan omdat we iedere keer nog net niet klaar waren met eten of koffie toen de app al aangaf dat we verder konden
- Na de eerste paar keer wordt je ook comfortabel met leegrijden tot 10%. Auto voorspelt nauwkeurig genoeg waar je mee aankomt.
- Een EV rijdt in de bergen echt geweldig en ondanks het vele optrekken en het bochtenwerk toch zuiniger dan op de snelweg dankzij de lagere snelheid. Heb hele bergpassen af kunnen rijden met alleen regeneratief remmen. Mooi om te zien dat bij de Stelvio Pass na het eerste deel van de afdaling het verbruik op -5 kWh stond en ik uiteindelijk na 2 uur en 100 km rijden met -1 kWh aankwam in Bolzano.
- Tesla Superchargers lagen eigenlijk meestal paar minuten van snelweg maar eigenlijk altijd bij locatie met goede wc’s en faciliteiten. Electra laders in Frankrijk konden wel wat kariger zijn
- Italiaanse Superchargers liggen soms op de meest prachtige plekken!
- Bij een Electra lader in Frankrijk voor het eerst meegemaakt dat een paal het minder goed deed. Was een paal die 1x400 of 2x200 kW zou moeten zijn maar ik kreeg 80 kW (bij bijna lege accu) en degene naast me 200 kW. Na 4 minuten werkt de laadsessie afgebroken, nieuwe sessie was ook langzaam. Daarna auto verzet naar paal ernaast die wel goed werkte.
- In Frankrijk bij 1 Supercharger 2 minuten moeten wachten en bij een Electra lader in een stikhete parkeergarage 10 minuten. Verder in Frankrijk geen wachttijden (met piek zomerdrukte) en in Italië en Duitsland ook overal ruim voldoende plek (max 50% bezet)
- Kroatië was een ander verhaal, hier ligt de infrastructuur duidelijk nog achter. Bij de Supercharger bij Zadar werkten maar 4 van de 8 palen. Kon net de laatste pakken maar kreeg toen maar iets van 55 kW (bij 15% accu…). Dacht eerst dat het aan de paal lag zoals in Frankrijk maar zodra een ander afkoppelde schoot het meteen omhoog naar ~70-80 kW totdat er weer iemand aankoppelde. Locatie kreeg dus te weinig vermogen en verdeelde dat over aantal laders.
- Uiteindelijk hier maar beperkt geladen omdat ik mensen moest ophalen op het vliegveld, bij terugkomst was er een enorme rij. Daarom met 7% accu in Zadar de auto geparkeerd voor de nacht wat niet heel comfortabel voelt. Volgende ochtend een AC lader op straat gevonden (met gratis parkeren!) waarvoor ik wel een app moest installeren maar hier de auto kunnen opladen en daarna bij een 50 kW DC lader bij een supermarkt verder kunnen opladen. In de week stilstaan daarna maar iets van 1% verloren.
- Eerste lader in het zuiden van Slovenië had ook beperkt vermogen (80-90 kW wat omhoog ging als er iemand afkoppelde) en 5 min wachtrij. Daarna vanaf Lake Bled tot aan huis weer overal zonder wachten met vol vermogen kunnen laden.
Dat kan, al lijkt het me bij een Kona minder waarschijnlijk.Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:07:
[...]
Bij de Amphenol stekkers kan je een zaagtandpatroon zien als de stekker te heet wordt. Zie ook mijn verslag van de terugreis rond 1-8.
Vooral auto’s die veel A trekken zouden dat kunnen hebben, m’n ID.7 incluis.
Hoge omgevingstemp en veel gebruik helpen ook niet, toen wij terugreden was het hoogseizoen en 30+grC.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Zou de Kona daar eerder last van hebben dan anderen?Puppetmaster schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:53:
[...]
Dat kan, al lijkt het me bij een Kona minder waarschijnlijk.
Bij de Amphenol stekkers kan je een zaagtandpatroon zien als de stekker te heet wordt. Zie ook mijn verslag van de terugreis rond 1-8.
Vooral auto’s die veel A trekken zouden dat kunnen hebben, m’n ID.7 incluis.
Hoge omgevingstemp en veel gebruik helpen ook niet, toen wij terugreden was het hoogseizoen en 30+grC.
Zoals beloofd, ik heb Marco de hoteleigenaar vanavond gevraagd of hij ervaring heeft dat bepaalde merken niet kunnen laden aan de voor non-Tesla's bestemde lader en dat was niet het geval. Hij had wel eens gehoord over Chinese merken en er op internet nog naar gezocht maar niets gevonden. Maar goed, dat hij er geen ervaring mee heeft dat bepaalde merken niet kunnen laden is natuurlijk geen 100% garantie dat het zou moeten kunnen. Dus ik zou zeggen probeer het in voorkomend geval eens bij een andere Tesla DC, misschien een andere volgorde aanhouden.MPCoreDeveloper schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:44:
[...]
Dat is goed om te weten, dus dat het 1 fase laden op AC niet het probleem is met zo'n Tesla destination charger , dan blijft toch de communicatie incompatibiliteit over tussen Toyota en Tesla.
Wel dat hotel waar ik toen was had 2 aparte parkeerplaatsen en ik zag dagelijks dat daar auto`s stonden te laden , maar mijn auto deed gewoon niets met de lader wilde de kabel niet eens locken .... Ik heb echt van alles geprobeerd ook met de app aan het rommelen geweest bij het hotel zeiden ze dat het gewoon een 'open' lader was dus inpluggen klaar , maar mijn auto had dus iets van bekijk het maar ....PeterZ(on) schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:50:
[...]
Zoals beloofd, ik heb Marco de hoteleigenaar vanavond gevraagd of hij ervaring heeft dat bepaalde merken niet kunnen laden aan de voor non-Tesla's bestemde lader en dat was niet het geval. Hij had wel eens gehoord over Chinese merken en er op internet nog naar gezocht maar niets gevonden. Maar goed, dat hij er geen ervaring mee heeft dat bepaalde merken niet kunnen laden is natuurlijk geen 100% garantie dat het zou moeten kunnen. Dus ik zou zeggen probeer het in voorkomend geval eens bij een andere Tesla DC, misschien een andere volgorde aanhouden.
Op internet kwam ik tegen dat de lader en de auto gewoon niet goed met elkaar communiceren
en dat dit het probleem zou zijn .... ik bn zojuist nog eens gaan zoeken en er lijkt nu wel een werkende procedure te zijn ..
Waarom weigert de lader jouw 1-fase bZ4X?
De 'Handshake' time-out: De bZ4X (vooral de 1-fase uitvoering) heeft een zeer strikte en trage ingebouwde timer voor het accepteren van AC-stroom. Wanneer je de stekker erin steekt, hoor je de laadpoort vaak een paar keer 'klikken'. De Tesla Wall Connector wacht op een specifiek stuursignaal (PP/CP-protocol). Omdat jouw auto slechts op 1 fase communiceert en de bZ4X-boordcomputer traag reageert, denkt de Tesla-lader dat er een defect is en springt hij op rood of weigert de stroom te starten.
Stappenplan om het laden te forceren
Veel bZ4X-rijders krijgen de Tesla Destination Charger met de volgende specifieke volgorde wél aan de praat:
- Zet de auto volledig uit en haal de sleutel/telefoon eventueel weg bij het dashboard.
- Sluit alle deuren van de auto (dit is cruciaal bij de bZ4X om de boordcomputer in de 'slaapstand' te dwingen).
- Plug de Tesla-kabel in je auto.
- Vergrendel de auto direct met de afstandsbediening.
- Wacht 30 tot 60 seconden. De laadpoort zal hoorbaar gaan vergrendelen en de Tesla-lader heeft nu de tijd om de 1-fase configuratie te herkennen
Klinkt plausibel die workarround.MPCoreDeveloper schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:02:
[...]
Wel dat hotel waar ik toen was had 2 aparte parkeerplaatsen en ik zag dagelijks dat daar auto`s stonden te laden , maar mijn auto deed gewoon niets met de lader wilde de kabel niet eens locken .... Ik heb echt van alles geprobeerd ook met de app aan het rommelen geweest bij het hotel zeiden ze dat het gewoon een 'open' lader was dus inpluggen klaar , maar mijn auto had dus iets van bekijk het maar ....
Op internet kwam ik tegen dat de lader en de auto gewoon niet goed met elkaar communiceren
en dat dit het probleem zou zijn .... ik bn zojuist nog eens gaan zoeken en er lijkt nu wel een werkende procedure te zijn ..
De 'Handshake' time-out: De bZ4X (vooral de 1-fase uitvoering) heeft een zeer strikte en trage ingebouwde timer voor het accepteren van AC-stroom. Wanneer je de stekker erin steekt, hoor je de laadpoort vaak een paar keer 'klikken'. De Tesla Wall Connector wacht op een specifiek stuursignaal (PP/CP-protocol). Omdat jouw auto slechts op 1 fase communiceert en de bZ4X-boordcomputer traag reageert, denkt de Tesla-lader dat er een defect is en springt hij op rood of weigert de stroom te starten.
Veel bZ4X-rijders krijgen de Tesla Destination Charger met de volgende specifieke volgorde wél aan de praat:Dus ik hoop dat ik dit de volgende keer nog weet 😂
- Zet de auto volledig uit en haal de sleutel/telefoon eventueel weg bij het dashboard.
- Sluit alle deuren van de auto (dit is cruciaal bij de bZ4X om de boordcomputer in de 'slaapstand' te dwingen).
- Wacht 30 tot 60 seconden. De laadpoort zal hoorbaar gaan vergrendelen en de Tesla-lader heeft nu de tijd om de 1-fase configuratie te herkennen
Oei, dit is wel heel erg koren op de molen van de 'electrisch rijden is teveel gedoe'-sceptici...MPCoreDeveloper schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:02:
[...]
Veel bZ4X-rijders krijgen de Tesla Destination Charger met de volgende specifieke volgorde wél aan de praat:Dus ik hoop dat ik dit de volgende keer nog weet 😂
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ach, je moet eens weten hoeveel problemen je met een ICE kunt hebben.Wesco schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:24:
[...]
Oei, dit is wel heel erg koren op de molen van de 'electrisch rijden is teveel gedoe'-sceptici...
Ionity baraque de fraiture was geen optie ?PeterZ(on) schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:33:
Vandaag voor het eerst geladen bij die Ionity in Luik maar dat is geen blijvertje, is 20km omrijden en maar 6 laders die meest bezet zijn door bedrijfsauto's. Ik ging daar laden om de hele rit met Ionity te kunnen laden maar ik neem volgende maand wel weer gewoon Tesla in Urmond, scheelt voor mij een laadstop, 20km omrijden en kan normaal gebruik maken van het toilet bij vd Valk.
In principe heb je helemaal gelijk maar ik weet niet of ik het aan zou durven om tijdens een lange rit naar een onbekende snellader de accu tot 5% te laten zakken. Als er dan iets is waardoor die snellader niet beschikbaar is of niet werkt (genoeg voorbeelden in dit topic) heb je direct een probleem, want nauwelijks rijbereik over voor een alternatief.Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:36:
[...]
20%-80% 'is prettig voor de accu' geldt vooral bij langdurige(re) stilstand. Een aantal keer de accu leegrijden op vakantie is helemaal geen probleem, alle EV-accu's hebben tegenwoordig buffers die beschermen tegen diepe ontlading. Dus in de praktijk gebruik je 20% - 5% = 15% van je batterijcapaciteit niet tijdens je rit. Eigenlijk zonde van je tijd, zeker als je bedenkt dat het stuk tussen 5-20% veel sneller bijlaadt dan het stuk van 65% > 80%. Bij mijn auto gaat 5>20% op gemiddeld 110kW en van 65 tot 80 misschien op 55kW. Dat scheelt 5-10 minuten per stop (en je kon waarschijnlijk 50-60km verder rijden)!
Zeker en daar heb ik ook geladen maar ik wilde ook Luik eens proberen. Met de Classic Ioniq moet je nu eenmaal vaak laden en kan het handig zijn wat extra mogelijkheden te hebben, dus ik wilde daar eens kijken. Eigenlijk had ik qua bereik Luik gewoon over kunnen slaan want het verbruik was vandaag superlaag, iets van 9,3kWh/100km. Maar ik had alle tijd en je doet weer wat ervaring op, dus geen Ionity Luik meer in het vervolg. Moet je in het donker ook niet zijn denk ik, zitten niet voor niets van die hoezen om de kabels tegen kabeldiefstal.JTHZZ schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:52:
[...]
Ionity baraque de fraiture was geen optie ?
Ook mijn idee, ik hou liever de nodige reserve aan, je weet maar nooit wat je onderweg tegenkomt. Vandaag nog, de navigatie gaf geen wegafsluiting aan maar die was er wel, was nu geen probleem maar zou het zomaar wel kunnen zijn.MadMarky schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:52:
[...]
In principe heb je helemaal gelijk maar ik weet niet of ik het aan zou durven om tijdens een lange rit naar een onbekende snellader de accu tot 5% te laten zakken. Als er dan iets is waardoor die snellader niet beschikbaar is of niet werkt (genoeg voorbeelden in dit topic) heb je direct een probleem, want nauwelijks rijbereik over voor een alternatief.
Tesla Remouchamps prima laadplek.MadMarky schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:52:
[...]
In principe heb je helemaal gelijk maar ik weet niet of ik het aan zou durven om tijdens een lange rit naar een onbekende snellader de accu tot 5% te laten zakken. Als er dan iets is waardoor die snellader niet beschikbaar is of niet werkt (genoeg voorbeelden in dit topic) heb je direct een probleem, want nauwelijks rijbereik over voor een alternatief.
Vorig jaar in Spanje, 6% na een stuk van 80km zonder laad mogelijkheid. Met caravan.MadMarky schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:52:
[...]
“Aandurven” moet/ga je leren.
- anders dan bij benzine is er geen tank die aan het eind een andere vorm heeft en “opeens” op gaat. Verbruik is super regelmatig.
- tijdens het rijden goed de km-marge bij aankomst in de gaten houden. Als die oploopt langzamer rijden.
- ik zou het niet doen bij een aanbieder waar ik nooit eerder geladen heb.
- en….. cruciaal is dat je goede “live laadpaal info” hebt via een app of inbouw navigatie. Mijn inbouw navigatie laat niet alleen zien of palen bezet zijn maar ook “wanneer ze voor het laatst gebruikt zijn”. Als dat minder dan 3 uur is werkt die paal hoogstwaarschijnlijk wel. Blind zonder info met 5% aankomen is niet slim inderdaad.
:strip_exif()/f/image/2o9NJKA2MbwL0wH5NSHD9Pya.jpg?f=fotoalbum_large)
Handige informatie! Ik heb de Lexus versie en nog nooit een Tesla paal geprobeerd zal eens kijken wat dit bij mij doet.MPCoreDeveloper schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:02:
[...]
Wel dat hotel waar ik toen was had 2 aparte parkeerplaatsen en ik zag dagelijks dat daar auto`s stonden te laden , maar mijn auto deed gewoon niets met de lader wilde de kabel niet eens locken .... Ik heb echt van alles geprobeerd ook met de app aan het rommelen geweest bij het hotel zeiden ze dat het gewoon een 'open' lader was dus inpluggen klaar , maar mijn auto had dus iets van bekijk het maar ....
Hoeveel A trekt die?Lumia Kees schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:38:
[...]
Zou de Kona daar eerder last van hebben dan anderen?
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien het lage vermogen.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Mocht het niet werken probeer ook de methode dat je niet gelijk de stekker erin hangt, dus wel de boel opstarten in de app, nummer kiezen en gaan, en dan pas de stekker er in.MrBullet058 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:20:
Handige informatie! Ik heb de Lexus versie en nog nooit een Tesla paal geprobeerd zal eens kijken wat dit bij mij doet.
Dat dacht ik ook, maar het leek of je dat suggereerde in je post.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:33:
[...]
Hoeveel A trekt die?
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien het lage vermogen.
Het was een mogelijke oorzaak van (sterk) wisselende laadsnelheden, maar volgens mij was m’n eerste zin al vrij duidelijk t.a.v. de Kona?Puppetmaster schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:53:
[...]
Dat kan, al lijkt het me bij een Kona minder waarschijnlijk.
Gelukt nu, ging in één keer goed. Geen idee wat ik anders heb gedaan dan vorige keer. Het was exact dezelfde laadpaal.Rob Voets schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:30:
[...]
Ook geprobeerd. Geld werd wel gereserveerd, maar hij ging niet laden.
Nee, maar hoe dan ook: ik heb de SoC bij aanvang en einde bij alle snelladers genoteerd, deze vandaag eens gehouden naast de vastgestelde laadduur en het resultaat is dat dit heel aardig overeenkomt met wat van de Kona verwacht mag worden.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:07:
[...]
Het was een mogelijke oorzaak van (sterk) wisselende laadsnelheden, maar volgens mij was m’n eerste zin al vrij duidelijk t.a.v. de Kona?
Dus geen probleem wat mij betreft.
Paar dingen die ik heb ervaren:
- Gemiddelde van 16 kWh/100km van de eerste 1500 km in NL ging naar 19,5 met fietsendrager en grotere stukken snelweg op de heenweg.
- Heel chill om bij de eerste stop 3 uur pauze te nemen met een klein kind en dat dan de auto weer een flink stuk voller is tegen lage kosten.
- Weinig gedoe om palen te vinden, wel jammer dat je van een gratis ABRP niet makkelijk door kan naar Maps of dat je in Maps niet heel makkelijk een paal vindt. Dus soms beetje onderweg knoeien. Ook kon ABRP niet echt rekening houden met het extra gebruik van de fietsendrager of kon ik niet echt een +3 kWh/100km range invoeren. Daardoor werd ik soms wel een beetje onzeker of ik de geplande stop ging halen als de range op auto 30% sneller daalde dan de overgebleven range in ABRP zou suggereren.
- In Denemarken vielen de kosten me mee en hoefde ik eigenlijk nooit een snellader te vinden.
- De rit van Denemarken naar Noord-Duitsland was het verbruik opeens 22 kWh/100km terwijl ik niet echt weet waarom. Ik reed iets meer 120 kmh ipv 110 kmh, maar meestal gewoon rustig 110kmh. Denk dat ik volop wind tegen had (het was een lange rechte weg), of dat de fietsen iets meer uitstaken? Wel frustrerend als je niet echt doorhebt waarom.
- In Duitsland zaten we in een klein dorp en was er bij het enige hotel in het dorp een paal. Gewoon 11 kWh en de kosten vielen tot nu toe mee, maar daar schrok ik achteraf echt van de kosten. Was 40 euro voor 44 kWh en 58 euro voor 37 kWh en daarna 37 euro voor 42 kWh. Vervolgens was in de 400 kWh snellader naar huis 37 kWh 28 euro. Ben dus wel enorm geschrokken van die prijzen achteraf en het duurde ook heel lang voordat die kosten in de Greenchoice laadapp stonden.
- Uiteindelijk heb ik circa 380 euro uitgegeven voor 460 kWh 2300 km. Dat komt dus ongeveer neer op 20 kWh/100km gemiddeld. Ik denk dat het met een benzineauto die een op 15 rijdt ongeveer even duur was geweest dus dat scheelt, maar het voelt alsof ik in Duitsland bij een slome paal per ongeluk zo'n 75 euro teveel heb betaald en op de heenweg had ik bij een snellader per ongeluk de Vattenfall pas ipv Greenchoice gebruikt en dat zal ook zo'n 20 euro hebben geschild vermoedelijk. Dus het had goedkoper gekund met meer voorbereiding.
- Blijf het vervelend vinden dat je weinig prijstransparantie hebt bij palen en dat het verschilt per pas. Hoop dat het beter gaat worden.
Geeft de navigatie in de Skoda dat zelf allemaal niet aan? Niet bekend mee. Heb zelf een Scenic en die heeft dat Google gebeuren aan boord en werkt perfect. Je stelt de filters goed in en klaar ben je, daar zal ik me bij een volgende auto goed in verdiepen.DennisCle schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:20:
Eerste lange rit met mijn nieuwe Elroq 60 naar Legoland in Denemarken en een week in Noord-Duitsland. Had van tevoren niet heel veel onderzoek gedaan. Wilde vooral kijken hoe het bevalt als je redelijk spontaan gaat. Heb wel de lange delen in ABRP gedaan om te kijken welke snellader ik het beste kon nemen. Rit was ook meteen voor het eerst met een fietsendrager dus ik was benieuwd wat dat zou doen voor het gebruik.
Paar dingen die ik heb ervaren:Al met al ging het gemakkelijk en viel het me mee. Benieuwd hoe het in de winter gaat zonder fietsendrager. Zou top zijn als het dan ook rond de 19-20kWh blijft richting Zuid-Duitsland.
- Gemiddelde van 16 kWh/100km van de eerste 1500 km in NL ging naar 19,5 met fietsendrager en grotere stukken snelweg op de heenweg.
- Heel chill om bij de eerste stop 3 uur pauze te nemen met een klein kind en dat dan de auto weer een flink stuk voller is tegen lage kosten.
- Weinig gedoe om palen te vinden, wel jammer dat je van een gratis ABRP niet makkelijk door kan naar Maps of dat je in Maps niet heel makkelijk een paal vindt. Dus soms beetje onderweg knoeien. Ook kon ABRP niet echt rekening houden met het extra gebruik van de fietsendrager of kon ik niet echt een +3 kWh/100km range invoeren. Daardoor werd ik soms wel een beetje onzeker of ik de geplande stop ging halen als de range op auto 30% sneller daalde dan de overgebleven range in ABRP zou suggereren.
- In Denemarken vielen de kosten me mee en hoefde ik eigenlijk nooit een snellader te vinden.
- De rit van Denemarken naar Noord-Duitsland was het verbruik opeens 22 kWh/100km terwijl ik niet echt weet waarom. Ik reed iets meer 120 kmh ipv 110 kmh, maar meestal gewoon rustig 110kmh. Denk dat ik volop wind tegen had (het was een lange rechte weg), of dat de fietsen iets meer uitstaken? Wel frustrerend als je niet echt doorhebt waarom.
- In Duitsland zaten we in een klein dorp en was er bij het enige hotel in het dorp een paal. Gewoon 11 kWh en de kosten vielen tot nu toe mee, maar daar schrok ik achteraf echt van de kosten. Was 40 euro voor 44 kWh en 58 euro voor 37 kWh en daarna 37 euro voor 42 kWh. Vervolgens was in de 400 kWh snellader naar huis 37 kWh 28 euro. Ben dus wel enorm geschrokken van die prijzen achteraf en het duurde ook heel lang voordat die kosten in de Greenchoice laadapp stonden.
- Uiteindelijk heb ik circa 380 euro uitgegeven voor 460 kWh 2300 km. Dat komt dus ongeveer neer op 20 kWh/100km gemiddeld. Ik denk dat het met een benzineauto die een op 15 rijdt ongeveer even duur was geweest dus dat scheelt, maar het voelt alsof ik in Duitsland bij een slome paal per ongeluk zo'n 75 euro teveel heb betaald en op de heenweg had ik bij een snellader per ongeluk de Vattenfall pas ipv Greenchoice gebruikt en dat zal ook zo'n 20 euro hebben geschild vermoedelijk. Dus het had goedkoper gekund met meer voorbereiding.
- Blijf het vervelend vinden dat je weinig prijstransparantie hebt bij palen en dat het verschilt per pas. Hoop dat het beter gaat worden.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Misschien was het beter geweest om de navigatie van de auto te gebruiken. Ik ben gewend aan Maps dus had dat gebruikt. Enige wat je dan krijgt is dat de auto onder de 10% melding maakt van "met dit bereik kom je alleen nog tot deze paal, daarheen navigeren?". Wat dan ook vaak niet klopt omdat ik dan onderweg ben naar een andere paal.Kees_frl schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:30:
[...]
Geeft de navigatie in de Skoda dat zelf allemaal niet aan? Niet bekend mee. Heb zelf een Scenic en die heeft dat Google gebeuren aan boord en werkt perfect. Je stelt de filters goed in en klaar ben je, daar zal ik me bij een volgende auto goed in verdiepen.
Misschien had je je toch wat beter kunnen voorbereiden door dit forum wat door te neuzelen... Je had dan geweten; dat ABRP een hele mooie tool is om je reis voor te bereiden, dat verbruik erg toeneemt als je van 100 naar bv 120 km/h gaat, dat er erg veel verschil kan zitten in laadpaaltarieven, dat de navigatie van de auto je heel goed van dienst is.......DennisCle schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:21:
[...]
Misschien was het beter geweest om de navigatie van de auto te gebruiken. Ik ben gewend aan Maps dus had dat gebruikt. Enige wat je dan krijgt is dat de auto onder de 10% melding maakt van "met dit bereik kom je alleen nog tot deze paal, daarheen navigeren?". Wat dan ook vaak niet klopt omdat ik dan onderweg ben naar een andere paal.
Ik ben afgelopen weken naar de Dordogne in Frankrijk geweest en heb 2600km af gelegd. Snelheid doorgaans 105km/h en soms even 120/130km/h.
Gebruikte snelladers; meestal Fastned (maandabo met 50% korting) of Tesla. Verder paar keer Electra (gratis 2 maanden abo) en 1x Ionity (met motion maandabo). Lokaal enkele keren geladen bij snellader met gebruik van de Electroverse-pas.
Lessons learned; volgende keer neem ik weer de Fastned-abo en dan ook de Tesla-abo, als backup de Electroverse-pas.
Uiteindelijk heb ik 200 Euro aan laadkosten (incl kosten maandabo's) uitgegeven.
Mijn advies is dus spit dit forum eens lekker door, je krijgt dan hele mooie hints en tips. Doe je voordeel er mee.
Mooi verslag.DennisCle schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:20:
Eerste lange rit met mijn nieuwe Elroq 60 naar Legoland in Denemarken en een week in Noord-Duitsland. Had van tevoren niet heel veel onderzoek gedaan. Wilde vooral kijken hoe het bevalt als je redelijk spontaan gaat. Heb wel de lange delen in ABRP gedaan om te kijken welke snellader ik het beste kon nemen. Rit was ook meteen voor het eerst met een fietsendrager dus ik was benieuwd wat dat zou doen voor het gebruik.
Paar dingen die ik heb ervaren:Al met al ging het gemakkelijk en viel het me mee. Benieuwd hoe het in de winter gaat zonder fietsendrager. Zou top zijn als het dan ook rond de 19-20kWh blijft richting Zuid-Duitsland.
Aerodynamica speelt boven de 100km/h echt een heel grote rol, dus die fietsen en 130km/h, dan gaat het verbruik echt omhoog.
Dat je zo veel betaalde bij de trage palen in D ligt hoogstwaarschijnlijk aan hun 'boetes' die er bij komen als je langer dan 4uur aan een paal staat, en dat is ook gewoon 's nachts geldig...
Laden bij Tesla of een abo van een maand bij Ionity had je wel wat kunnen laten besparen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat @aoowdam al schreef, iets meer voorbereiding had een hoop gescheeld.DennisCle schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:20:
Om je voorbeeld te pakken dat ABRP geen rekening kan houden met extra verbruik, dat kan wel. Bij het openen van ABRP (op mobiel idg) staat je geselecteerde auto meteen onderaan. Druk daar op het tandwieltje, daar kun je al je referentie verbruik aanpassen. Klik vervolgens op bewerken en je kunt een rijprofiel toevoegen waaronder een "fietsen achterop". Als je ABRP abbo had genomen had hij de livedata uit je auto kunnen ophalen.
Even een abbo op een snellader had ook veel gescheeld. Wij reden afgelopen 2 jaar met Ionity naar Italie op en neer ik heb afgelopen jaar €125 betaald voor 298kWh. Dat is de helft/kW van wat jij hebt betaald. Als je dan een beetje de prijzen checkt kom je er ook achter dat de snellader goedkoper kan zijn dan aan een langzame paal. Dus die zijn ook niet altijd de meest tactische keuze op vakantie.
En wat @Tommie12 zegt, langzame palen zitten stiekem nog wel eens parkeerkosten/boetes aan vast die harder oplopen dan het laden zelf. Dat was een gevalletje opletten voor ons op vakantie, de Niro heeft maar een 1 fase boordlader dus aan een 11 of 22kW paal sta je wel even te laden.
[ Voor 3% gewijzigd door A13X op 29-09-2026 08:30 ]
Awesome
Die vergelijking met een benzine auto kun je beter vergeten, nooit meer terugkijken naar de viezigheid. Dingen verbranden is meer iets van de prehistorie.DennisCle schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:20:
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
ik gebruik in mijn Enyaq sinds de vorige langere trip de ingebouwde navigatie. Hoewel ik de navigatie qua gebruik niet direct fijner vind dan apple of google maps weet het ingebouwde systeem prima hoe ver je kunt rijden en waar de laadpalen staan. Er komt een grijze waas op de kaart op het gebied wat buiten je bereik valt dus je hebt een handige visuele indicatie van je bereik. Op een gegeven moment bleek dat ik een paal niet ging halen dus kreeg ik netjes een melding dat de laadstop werd vervroegd. Ik gebruikte eerder altijd ABRP maar op het horizontale scherm van de enyaq vond ik de standaard indeling compleet onhandig waardoor je niet ver genoeg vooruit kon kijken en soms een abrupte afslag net op tijd of te laat zag. Compleet onwerkbaar rondom antwerpen. Hij reageert ook niet genoeg op een gewijzigde situatie. Kom je verder dan gepland? Geen reactie. Laad je eerder? Geen wijziging in het plan.DennisCle schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:21:
[...]
Misschien was het beter geweest om de navigatie van de auto te gebruiken. Ik ben gewend aan Maps dus had dat gebruikt. Enige wat je dan krijgt is dat de auto onder de 10% melding maakt van "met dit bereik kom je alleen nog tot deze paal, daarheen navigeren?". Wat dan ook vaak niet klopt omdat ik dan onderweg ben naar een andere paal.
Voor mij geen ABRP meer. Dit alles wel in een enyaq uit 2023 maar ik kan me voorstellen dat het in nieuwere modellen nog allemaal wat beter werkt. Het kan wel wezen dat je een abbonnement moet hebben om de live info van laadpalen te zien.
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
ABRP is vooral ook handig voor rijders met een oudere auto. De auto's van jouw leeftijd (2023 en nieuwer) zijn vaak prima in staat om zelf een laadstops-planning te maken. Probeer het maar een keertje met één van mijn 'oudjes' uit 2020. Prima auto's, maar een laadplanning maken met de onboard navigatie is echt een utopieachterhoeker schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:36:
[...]
ik gebruik in mijn Enyaq sinds de vorige langere trip de ingebouwde navigatie. Hoewel ik de navigatie qua gebruik niet direct fijner vind dan apple of google maps weet het ingebouwde systeem prima hoe ver je kunt rijden en waar de laadpalen staan. Er komt een grijze waas op de kaart op het gebied wat buiten je bereik valt dus je hebt een handige visuele indicatie van je bereik. Op een gegeven moment bleek dat ik een paal niet ging halen dus kreeg ik netjes een melding dat de laadstop werd vervroegd. Ik gebruikte eerder altijd ABRP maar op het horizontale scherm van de enyaq vond ik de standaard indeling compleet onhandig waardoor je niet ver genoeg vooruit kon kijken en soms een abrupte afslag net op tijd of te laat zag. Compleet onwerkbaar rondom antwerpen. Hij reageert ook niet genoeg op een gewijzigde situatie. Kom je verder dan gepland? Geen reactie. Laad je eerder? Geen wijziging in het plan.
Voor mij geen ABRP meer. Dit alles wel in een enyaq uit 2023 maar ik kan me voorstellen dat het in nieuwere modellen nog allemaal wat beter werkt. Het kan wel wezen dat je een abbonnement moet hebben om de live info van laadpalen te zien.
Ja, klopt. Maar met de hogere densiteit aan laadpalen (je vind er tegenwoordig wel een paar bij elk tankstation) wordt het minder en minder nodig.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:52:
[...]
ABRP is vooral ook handig voor rijders met een oudere auto. De auto's van jouw leeftijd (2023 en nieuwer) zijn vaak prima in staat om zelf een laadstops-planning te maken. Probeer het maar een keertje met één van mijn 'oudjes' uit 2020. Prima auto's, maar een laadplanning maken met de onboard navigatie is echt een utopie
Ik mis eigenlijk in elke EV een (virtuele) knop die zegt: ik wil nu laden met koffie langs mijn route. En dan wil ik een lijstje met de afstand tot dat punt, en hoe veel 'omweg' het is als het niet direct langs de autoweg is.
[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 29-09-2026 10:06 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Laat ik nu een wat oudere maar prima EV hebben, een Classic Ioniq 28kWh, met een niet echt gebruiksvriendelijke navigatie maar ik hoef echt geen ABRP. Ik gebruik gewoon mijn Tomtom want daar staan ook nagenoeg alle (snel)laders in en daarmee navigeer ik gewoon naar de volgende snellader die binnen het bereik van mijn Ioniq valt. Dit doe ik al jaren op deze manier en ben nog nooit stilgevallen omdat er iets niet klopte in mijn wijze van navigeren i.c.m. laden. Ik weet toch hoe ver ik kan rijden en hou rekening met de omstandigheden onderweg.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:52:
[...]
ABRP is vooral ook handig voor rijders met een oudere auto. De auto's van jouw leeftijd (2023 en nieuwer) zijn vaak prima in staat om zelf een laadstops-planning te maken. Probeer het maar een keertje met één van mijn 'oudjes' uit 2020. Prima auto's, maar een laadplanning maken met de onboard navigatie is echt een utopie
Misschien een tip voor wie naar bergachtig gebied gaat is de volgende routeplanner, judise.nl. Kun je prima het hoogteverloop van je route mee zien en daar rekening mee houden. Heeft ook heel veel mogelijkheden, van wandelen, fietsen tot de auto. Een topsite en nog gratis ook.
Qua laden alles bij Ionity gedaan omdat de pas van werk daar goed werkt. Heenweg gestopt bij Munchen. 2x gestopt om te laden, beiden rond de 15min. In Munchen bij de Mac gegeten waar je ook de auto kon laden en hij was al vol voordat we de burger op hadden
In Slovenie ook prima kunnen laden naast de snelweg (waren wel maar 6 palen en kwam er net 1 vrij). In Kroatie was het wel wat verder (15min) maar voor 1x laden niet erg.
Terugweg was helemaal top, gestopt wederom bij Munchen in de buurt (Legoland). Nog rond de 700km naar huis, vertrokken met 90%. 1x geladen na 4u rijden (had toen 450km gereden). Waren half 10 vertrokken en half 6 thuis....is gewoon vergelijkbaar met een brandstof auto
Een mooi overzicht van onze roadtrip naar Spaans Baskenland, daarna dwars door Spanje naar de Costa Brava en via de Route du Soleil weer terug naar huis. We reden met een Skoda Elroq BE 85, 4 personen, zwaar bepakt (inclusief dakkoffer 900L). Gemiddeld verbruik over de hele vakantie ca. 20,5 kWh per 100 km.
Heb alleen DC geladen en viel me de prijs per kWh toch wat tegen als ik het achteraf bekijk. Klopt het dat de tarieven in 2025 wat lager waren? Gemiddeld € 0,35 i.p.v. € 0.53?
Verder heerlijk op het gemak gereden, steeds ruim op tijd geladen en tot 80%.
€0,53 is een redelijke prijs voor snelladen. Eerlijk gezegd ken ik niet veel snellaadstations waar je voor minder dan €0,50 kan laden.dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:08:
[Afbeelding]
Heb alleen DC geladen en viel me de prijs per kWh toch wat tegen als ik het achteraf bekijk. Klopt het dat de tarieven in 2025 wat lager waren? Gemiddeld € 0,35 i.p.v. € 0.53?
Verder heerlijk op het gemak gereden, steeds ruim op tijd geladen en tot 80%.
Of zeg ik nu iets geks? 🤔
Zeker geen Tesla abo genomen want dan zie ik heel veel prijzen voor minder dan 40ct/kWh.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:18:
[...]
€0,53 is een redelijke prijs voor snelladen. Eerlijk gezegd ken ik niet veel snellaadstations waar je voor minder dan €0,40 kan laden.
Of zeg ik nu iets geks? 🤔
Eigenlijk ken ik er weinig voor minder dan €0,50 buiten Tesla.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:19:
[...]
Zeker geen Tesla abo genomen want dan zie ik heel veel prijzen voor minder dan 40ct/kWh.
Maar je hebt toch hoofdzakelijk bij Tesla geladen?DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:20:
[...]
Eigenlijk ken ik er weinig voor minder dan €0,50 buiten Tesla.
Ik heb deze maand een rondje door Frankrijk gereden. Had een Electra abo van 4,99 en laadde vaak voor 29 ct.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:20:
[...]
Ik laad persoonlijk meestal elders omdat Tesla vaak wat verder van de snelweg verwijderd is in mijn ervaring.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:22:
[...]
Maar je hebt toch hoofdzakelijk bij Tesla geladen?
Recent een road trip naar Zweden gemaakt. Slechts 1 keer bij Tesla kunnen laden (via een ANWB abonnement dat ik al heb. Heb geen Tesla abonnement )
Wauw… ik moet me misschien toch maar eens verdiepen in die zaken. Is dit specifiek zo goedkoop in Frankrijk of kan dat ook in Scandinavië?Lumia Kees schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:23:
[...]
Ik heb deze maand een rondje door Frankrijk gereden. Had een Electra abo van 4,99 en laadde vaak voor 29 ct.
Ik zie op dat fraaie kaartjeDLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:25:
[...]
Ik laad persoonlijk meestal elders omdat Tesla vaak wat verder van de snelweg verwijderd is in mijn ervaring.
Had je een betaald abonnement direct bij Tesla met ANWB als betaalwijze? Of bedoel je de ANWB integratie zonder betaald abonnement bij Tesla?dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:28:
Ik heb dus alles met Tesla geladen, inclusief abonnement. Maar ik denk dat de boosdoener de ANWB is. Heb hen als standaard betaalwijze opgevoerd. Zij factureren ook. Rechtstreeks Tesla is volgens mij goedkoper... Kom ik alleen een beetje laat achter. Te laat...
Geen idee, ik heb me op Frankrijk georiënteerd.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:27:
[...]
Wauw… ik moet me misschien toch maar eens verdiepen in die zaken. Is dit specifiek zo goedkoop in Frankrijk of kan dat ook in Scandinavië?
Haha, aah excuses nu snap ik het. Ik denk dat je mij door elkaar haalt met een ander. Ik reageerde op de persoon met het kaartje. 😜PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:31:
[...]
Ik zie op dat fraaie kaartjetoch dat je 16 keer bij Tesla hebt geladen of kijk ik soms verkeerd? En dat hadden er vast nog meer kunnen zijn indien gewenst.
Ik had dus inderdaad een betaald abonnement bij Tesla, maar bij betaalwijze heb ik ooit ANWB betaalpas ingevoerd. Vond het onderweg al gek dat ik bij Tesla app geen bedragen kon vinden van de laadsessies. ANWB maakt dus de factuur op en dan krijg je kennelijk andere tarieven voor je kiezen...DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:31:
[...]
Had je een betaald abonnement direct bij Tesla met ANWB als betaalwijze? Of bedoel je de ANWB integratie zonder betaald abonnement bij Tesla?
Ja idd zie ik nu ook, sorry daarvoor. Maar goed, goedkoper dan 53ct kunnen laden is iig heel goed mogelijk.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:32:
[...]
Haha, aah excuses nu snap ik het. Ik denk dat je mij door elkaar haalt met een ander. Ik reageerde op de persoon met het kaartje. 😜
Oh wow. Ben doorgaans best wel tevreden met de ANWB, maar dit is wel een beetje slecht van ze 🤔dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:33:
[...]
Ik had dus inderdaad een betaald abonnement bij Tesla, maar bij betaalwijze heb ik ooit ANWB betaalpas ingevoerd. Vond het onderweg al gek dat ik bij Tesla app geen bedragen kon vinden van de laadsessies. ANWB maakt dus de factuur op en dan krijg je kennelijk andere tarieven voor je kiezen...
Haha, no problem. Ja dat begin ik me met al deze reacties ook te realiseren.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:34:
[...]
Ja idd zie ik nu ook, sorry daarvoor. Maar goed, goedkoper dan 53ct kunnen laden is iig heel goed mogelijk.
Wel echt een beetje suf dat ik hier niet in ben gedoken. Ik heb gewoon de shell/fastned/ANWB accounts/pasjes voor als ik op reis ga en that’s it.
Ja, dat is wel jammer. Maar je hebt wel een geweldige info graphic van je reis gemaakt!dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:33:
[...]
Ik had dus inderdaad een betaald abonnement bij Tesla, maar bij betaalwijze heb ik ooit ANWB betaalpas ingevoerd. Vond het onderweg al gek dat ik bij Tesla app geen bedragen kon vinden van de laadsessies. ANWB maakt dus de factuur op en dan krijg je kennelijk andere tarieven voor je kiezen...
Fastned heeft overigens geen laadpas, alleen via hun app of bankpas/cc. Voor mijn komende Spanje vakantie verwacht ik toch wel gemiddeld rond de 40ct uit te komen, hangt een beetje af waar ik kan laden. Zo zijn IE-charge en Izivia erg goedkoop en ook de 50kW Ionity, tussen de 25 en 32ct/kWh.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:38:
[...]
Haha, no problem. Ja dat begin ik me met al deze reacties ook te realiseren.
Wel echt een beetje suf dat ik hier niet in ben gedoken. Ik heb gewoon de shell/fastned/ANWB kaartjes voor als ik op reis ga en that’s it.
Ja bedoelde accounts ipv pasjes. Ik probeerde recent mijn auto te registreren bij fastned voor autocharge (zodat ik niet steeds in de app de charger hoef aan te klikken) maar het werkt steeds niet 😅PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:44:
[...]
Fastned heeft overigens geen laadpas, alleen via hun app of bankpas/cc. Voor mijn komende Spanje vakantie verwacht ik toch wel gemiddeld rond de 40ct uit te komen, hangt een beetje af waar ik kan laden. Zo zijn IE-charge en Izivia erg goedkoop en ook de 50kW Ionity, tussen de 25 en 32ct/kWh.
Bij Ionity heb ik ook geladen toevallig, maar dat is in Zweden schijnbaar toch wat duurder haha
Misschien eens een melding doen bij Fastned dat je Autocharge niet geactiveerd krijgt.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:53:
[...]
Ja bedoelde accounts ipv pasjes. Ik probeerde recent mijn auto te registreren bij fastned voor autocharge (zodat ik niet steeds in de app de charger hoef aan te klikken) maar het werkt steeds niet 😅
Bij Ionity heb ik ook geladen toevallig, maar dat is in Zweden schijnbaar toch wat duurder haha
Die goedkope Ionity is alleen met de 50kW, niet met de HPC en ook alleen maar in Frankrijk.
Ach…DennisCle schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:21:
[...]
Je hebt een eerste langere trip gemaakt.
Geen tijd besteed aan research vooraf.
En het is helemaal goed gekomen.
En terwijl 80% van de kilometers thuis 3x tot 6x goedkoper bent dan benzine was deze vakantie niet duurder.
Helemaal prima lijkt me.
Je kan dat volgende keer gewoon weer zo doen. Lekker geen gepieker vooraf. Of je kan er voor kiezen wel wat meer uit te zoeken (mede met dit forum). Beiden zijn gewoon helemaal ok.
Zoals anderen al zeggen…. Het gebruik van abrp past eigenlijk niet helemaal in je aanpak “geen poespas” dus gewoon de onboard navigatie proberen kan het nog wat simpeler maken.
Niet AC laden maar enkel DC maakt het ook simpeler en voorkomt kleef-tarief verrassingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 29-09-2026 16:42 ]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 29 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:20:
[...]
Andersom, respectievelijk 39 & 31. Maar zojuist had ik zelfs 28 cent bij Duinkerken Electra met abonnement van 4.99euro. Ik maak een midweek tripje maar zelfs met 1x 35kWh laden haal je zo’n 1 maand abonnement er uit.Pr088 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:42:
[...]
Met een abonnement van Ionity of Electra laad je in Frankrijk respectievelijk 31 en 39 cent. In Spanje kun je met Ionity Power ook voor 37 cent laden. Dus met een gericht maandabonnement is dat goed te doen. Tesla subscription is ook gunstig als je inderdaad elke keer bij Tesla laadt, zoals in het overzicht te zien is. Electra abbo geeft ook nog korting bij FastNed.
Afgelopen maand 5 x in Frankrijk bij Electra geladen voor 29 cent, 1x voor 40. En de 1ste keer in België voor 22 cent.Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:49:
[...]
Andersom, respectievelijk 39 & 31. Maar zojuist had ik zelfs 28 cent bij Duinkerken Electra met abonnement van 4.99euro. Ik maak een midweek tripje maar zelfs met 1x 35kWh laden haal je zo’n 1 maand abonnement er uit.
Ik zat er naast. Het is 29 cent bij veel Electra stations. Bij sommigen zijn het tijdsgebonden dynamische tarieven, dan betaal je vaak 41 cent.Stefannn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:49:
[...]
Andersom, respectievelijk 39 & 31. Maar zojuist had ik zelfs 28 cent bij Duinkerken Electra met abonnement van 4.99euro. Ik maak een midweek tripje maar zelfs met 1x 35kWh laden haal je zo’n 1 maand abonnement er uit.
Ik zie op je kaartje ook andere providers dan Tesla.dicksterrrr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:28:
Ik heb dus alles met Tesla geladen, inclusief abonnement. Maar ik denk dat de boosdoener de ANWB is. Heb hen als standaard betaalwijze opgevoerd in de Tesla app. Zij factureren ook. Rechtstreeks Tesla is volgens mij goedkoper... Kom ik alleen een beetje laat achter. Te laat...
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Frankrijk is één van de goedkoopste landen voor DC laden in de hele EU. Zo niet dé goedkoopste.DLSS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:27:
[...]
Wauw… ik moet me misschien toch maar eens verdiepen in die zaken. Is dit specifiek zo goedkoop in Frankrijk of kan dat ook in Scandinavië?
Je vindt moeilijk goedkoper. Scandinavië is ook redelijk betaalbaar (ik spreek voor Denemarken, waar ik vorig jaar was).
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/zQmFad3etCOev4jRh7ClrNPG.jpg?f=fotoalbum_large)