• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Hoezo niet? Het gaat vooral om de verhouding tussen het verbruik (kWh/100km) en de laadsnelheid. En een grotere batterij is dan verder alleen maar een voordeel.

Met een beetje moderne EV is de bestuurder meestal toch al wel de beperkende factor.
Dat is ook nogal kort door de bocht.

Als je 1000km wil doen, en je vertrekt thuis met 80+%, dan is laden in een dik half uur van 10-80% prima.

Maar als ik ergens naar toe ben gereden en ik wil terug naar huis en ik kan ter plaatse niet laden, dan vertrek je bv met 30% en wil ik onderweg liefst echt heel snel naar 80%. Dan is een half uur wachten gewoon irritant.

Daarom, zodra het onder de 120kW zakt vind ik dat het net te traag gaat. Die piek die je hebt voor een minuut of zo... maakt me weinig uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:02
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Dat is ook nogal kort door de bocht.

Als je 1000km wil doen, en je vertrekt thuis met 80+%, dan is laden in een dik half uur van 10-80% prima.

Maar als ik ergens naar toe ben gereden en ik wil terug naar huis en ik kan ter plaatse niet laden, dan vertrek je bv met 30% en wil ik onderweg liefst echt heel snel naar 80%. Dan is een half uur wachten gewoon irritant.

Daarom, zodra het onder de 120kW zakt vind ik dat het net te traag gaat. Die piek die je hebt voor een minuut of zo... maakt me weinig uit.
Daar is toch allang hierover gesproken op dit forum? Laad alleen dat bij wat je nodig hebt om thuis te komen, en thuis doe je je reguliere ding (openbare laadpaal, eigen oprit etc). Dus (bijvoorbeeld) van 30% naar 50% en klaar.

80% is nergens voor nodig of je moet uit een ver buitenland komen ofzo, maar dan is sowieso aan te raden om rustig en veilig te rijden. De rit geeft dan de grootste "vertraging" en hardrijders zijn doodrijders ;)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Bolulla schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Ben je zo belangrijk dat je wat te verbergen hebt?
Ik heb niets te verbergen, het gaat mij meer om het gebruiksgemak..
Zeker als ik misschien maar eenmalig gebruik maak van een laadpaal.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
AMDFreak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:14:
Tja en ik denk dan weer.... nog een app op je telefoon.. Hou het gewoon universeel..
E-Lec wilt natuurlijk weer extra informatie in winnen..
Ik doe er vaak boodschappen tijdens vakantie, dus lijkt me wel handig. Een paar nuttige laadapps op mijn telefoon is geen probleem, ik heb nog genoeg ruimte.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
AMDFreak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Ik heb niets te verbergen, het gaat mij meer om het gebruiksgemak..
Zeker als ik misschien maar eenmalig gebruik maak van een laadpaal.
Ondanks dat het buiten dit topic valt heb je natuurlijk gewoon gelijk. De enige reden het zo te doen is data verzamelen wat veel geld waard is. Het "niets te verbergen" argument is altijd zo'n dooddoener, iedereen heeft wel wat te verbergen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
  • Nu online
oltk schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

80% is nergens voor nodig of je moet uit een ver buitenland komen ofzo, maar dan is sowieso aan te raden om rustig en veilig te rijden.
* Ophidian kijkt naar de topictitel. ;) Het gaat hier juist over die ritten vanuit ver buitenland. Dus als ik net zoals @Tommie12 met 30% weg kan, dan wil ik de eerste stop zo snel mogelijk naar 80% om die volgende etappe lang te hebben. Juist dat eerste stuk als ik net vertrek van vakantie adres wil ik zo ver mogelijk komen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ophidian schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Ondanks dat het buiten dit topic valt heb je natuurlijk gewoon gelijk. De enige reden het zo te doen is data verzamelen wat veel geld waard is. Het "niets te verbergen" argument is altijd zo'n dooddoener, iedereen heeft wel wat te verbergen.
Dat geldt voor iedere laadapp en/of laadpas. Niet specifiek voor deze app.

• Ophidian
  • Nu online
Rob Voets schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Dat geldt voor iedere laadapp en/of laadpas. Niet specifiek voor deze app.
Absoluut.

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.