Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-06 11:41
Afgelopen meivakantie op vakantie geweest naar Spanje (Girona) met de Model 3 SR+. Dit was de derde keer in een jaar dat ik deze reis maakte, het viel me op dat in het afgelopen jaar een hoop supercharger locaties bij zijn gekomen én dat de bestaande locaties uitgebreid zijn qua stalls. Ook een paar locaties gezien waar een aantal stalls bijgeplaatst waren op betonblokken (tijdelijk ivm verwachtte drukte meivakantie vermoed ik). Ik heb zowel heen als terug snachts gereden, in Frankrijk kom je dan gewoon geen enkele andere auto tegen bij de superchargers. Op de heenweg alleen druk bij Lille en Senlis (Senlis zelfs even stall moeten sharen). Vervolgens bij Rivesaltes (nieuwe supercharger vlak tegen de Spaanse grens, aanrader!) pas weer andere Tesla's tegen gekomen!

Meest troosteloze supercharger op de hele rit was trouwens de Supercharger Aire de Reims-Champagne-Nord. 6 stalls naast een BP station 30 meter van de snelweg.

Wel een stuk duurder geworden, in Frankrijk is de prijs inmiddels 0,47 euro per KwH bij de Superchargers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
De afgelopen 2 dagen terug gereden vanuit Roses (Nrd Spanje) naar NL. Voor de heenreis zie:https://gathering.tweaker...message/71320686#71320686

9-5-2022
Vertrek Roses Soc:99% Bereik: 454 km
Aankomst Montpellier (sanitaire stop) Laden bij Izivia (slechts 1 lader) Soc: 49% Bereik: 238 km Gereden:218 km Verbruik:14,7 Geladen:10 kw Kosten per Kw 0,57 Totaal kosten: 5,74
Vertrek Montpellier: Soc: 61% Bereik: 281 km
Aankomst Saulce sur Rhone Laden bijTesla SuC Soc:16% Bereik:65 km Gereden: 277 km Verbruik:15,4 Geladen: 46 kw Kosten per Kw 0,47 Kosten totaal:21,62
Vertrek Saulce sur Rhone Soc: 79% Bereik: 361 km
Aankomst Beaune Nrd Geladen bijTesla SuC Soc:14% Bereik: 54 km Gereden:287 km Verbruik:15,4 Geladen:47 kw Kosten per Kw 0,45 Kosten totaal 21,15
Vertrek Beaune Nrd Soc:79% Bereik: 344 km
Aankomst Laxou (Nancy) Geladen bij/via: Freshmile Soc:16% Bereik: 65 km Gereden: 248 km Verbruik:16 Kosten totaal: 21,90 (aantal Kw en prijs per Kw niet bekend)
Overnachten bij B&B hotel Nancy

10-5-2022
Vertrek Laxou Soc:100% Bereik: 430 km
Aankomst Urmond Geladen bij Tesla SuC Soc:33% Bereik:141 km Gereden:317 km Verbruik:15 Geladen:37 kw Kosten per Kw 0,52 Kosten totaal:19,24
Vertrek Urmond: Soc: 83% Bereik: 350 km
Aankomst HHW: Soc: ? Gereden 240 km Verbruik: 14,6

Eén flinke tegenvaller op de terugreis: Bij de Tesla Suc in Laxou stond niemand te laden. Wat bleek: Alle SuC (28 stuks) waren buiten bedrijf. Ik kwam daar achter door bij meerdere SuC te proberen te laden maar zonder succes en nadat een Tesla rijder ook niet bleek te kunnen laden. Hij vertelde me toen dat ze buiten bedrijf waren. Kon dit nergens terugvinden in de app oid. Vlakbij (bij de Burgerking) was een 50 Kw lader van/via Freshmile waar we tot 100% hebben kunnen laden. Wel geduld hebben.
Vreemd dat ik nergens kon vinden dat de SuC daar buiten bedrijf waren (zie ik iets over het hoofd?).

Laden in Roses was een uitdaging. De (gratis) chargers waren druk bezocht. Moeilijk om tussen te komen. Veel fransen met EV's en te weinig laadpalen. Uiteindelijk een aantal keren probleemloos geladen bij een lader bij het Nautic Center van/via Electromaps in St Margarida (wijk Roses) vlakbij ons verblijf.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 16:19
BaSsDruM schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:18:
Wel een stuk duurder geworden, in Frankrijk is de prijs inmiddels 0,47 cent per KwH bij de Superchargers.
Minder dan een halve cent? Dat is toch spotgtoedkoop? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
dreamscape schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Minder dan een halve cent? Dat is toch spotgtoedkoop? ;)
😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 13:23
Hallo,

Ik overweeg om dit jaar voor het eerst met m'n VW ID4 Pro op vakantie te gaan. Ik heb 'm sinds December. Heb binnen NL wel een paar lange ritten gemaakt met snelladers maar nog nooit in het buitenland.

Deze zomer wil ik een rondreis gaan maken door Italie. Ik kan bij de meeste accomodaties laden of vlak erbij.
Mijn probleem zit 'm in de reis erheen. Ik wil op zaterdag 9 juli vertrekken uit Rotterdam en doorrijden naar Selva in de dolomieten (hebben geen kleine kinderen meer).
ABRP geeft voor die route 5 laadstops, allemaal Ionity in Duitsland. Reistijd 10 uur, twee uur laadtijd. Dat is prima te doen.
Maar hoe druk zal het op een zaterdag in de vakantie zijn bij die laders ? Wat is jullie ervaring ? Sommige mensen adviseren om naast de snelweg te laden, maar als ik telkens de snelweg af moet en dan weer erop komt er best wat tijd bij en kan ik beter met een andere auto gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
LastSamurai schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:12:
Hallo,

Ik overweeg om dit jaar voor het eerst met m'n VW ID4 Pro op vakantie te gaan. Ik heb 'm sinds December. Heb binnen NL wel een paar lange ritten gemaakt met snelladers maar nog nooit in het buitenland.

Deze zomer wil ik een rondreis gaan maken door Italie. Ik kan bij de meeste accomodaties laden of vlak erbij.
Mijn probleem zit 'm in de reis erheen. Ik wil op zaterdag 9 juli vertrekken uit Rotterdam en doorrijden naar Selva in de dolomieten (hebben geen kleine kinderen meer).
ABRP geeft voor die route 5 laadstops, allemaal Ionity in Duitsland. Reistijd 10 uur, twee uur laadtijd. Dat is prima te doen.
Maar hoe druk zal het op een zaterdag in de vakantie zijn bij die laders ? Wat is jullie ervaring ? Sommige mensen adviseren om naast de snelweg te laden, maar als ik telkens de snelweg af moet en dan weer erop komt er best wat tijd bij en kan ik beter met een andere auto gaan.
Elke 2 uur 5 minuten om op en af de snelweg te komen. Niet zo'n drama toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
BaSsDruM schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Elke 2 uur 5 minuten om op en af de snelweg te komen. Niet zo'n drama toch?
MWah, ik wil het liefst gewoon direct een supercharger inprikken, plassen en doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 11:26
mm.kool schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:40:

Eén flinke tegenvaller op de terugreis: Bij de Tesla Suc in Laxou stond niemand te laden. Wat bleek: Alle SuC (28 stuks) waren buiten bedrijf. Ik kwam daar achter door bij meerdere SuC te proberen te laden maar zonder succes en nadat een Tesla rijder ook niet bleek te kunnen laden. Hij vertelde me toen dat ze buiten bedrijf waren. Kon dit nergens terugvinden in de app oid. Vlakbij (bij de Burgerking) was een 50 Kw lader van/via Freshmile waar we tot 100% hebben kunnen laden. Wel geduld hebben.
Vreemd dat ik nergens kon vinden dat de SuC daar buiten bedrijf waren (zie ik iets over het hoofd?).
Dat is balen inderdaad. Ik zie in de Tesla app inderdaad staan dat alle laadpunten buiten gebruik zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rveBWproCLElK0IfzJiu50miVsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RMSemLApUU69VpZYwzTtdCI8.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-zvFcxfxHCqZGplf2CeIJxsj0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ci1zcbwV3ObAUC6dnCGMhhLS.png?f=fotoalbum_large

En volgens zag ik dat afgelopen maandag of dinsdag ook al staan, dus vreemd dat het niet te zien was bij jou in de app. Weet natuurlijk niet wanneer je terug gereden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
MitchAngelo73 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:20:
[...]]

En volgens zag ik dat afgelopen maandag of dinsdag ook al staan, dus vreemd dat het niet te zien was bij jou in de app. Weet natuurlijk niet wanneer je terug gereden bent.
Aha bedankt. Ik zie het nu ook. Ik kwam daar maandagavond rond 19:30 uur aan. Toen ik wilde laden was deze locatie ook gewoon rood gekleurd in de app. Ik kon het ook aanklikken en een stall kiezen. Er werd ook geprobeerd om verbinding te maken maar na ong. een minuut gaf hij aan geen verbinding te kunnen maken. Bij 3 stalls gedaan.
Toch blijft het vreemd dat je bijvoorbeeld geen pushmelding in de app krijgt dat een complete locatie buiten bedrijf is. Ik ga niet altijd kijken in de app of de locatie waar ik die dag wil gaan laden wel of niet in bedrijf is. Nu word je negatief verrast.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 11:26
Dat is inderdaad niet handig.
Ik zie op Chargemap ook al meer commentaar staan dat de laders nog steeds niet werken. Echter buiten het grijze icoon in de Tesla app kun je nergens achterhalen dat er iets aan de hand is. Op de site van Tesla staat niets van problemen of iets dergelijks. In de Chargemap app staan de laadpunten gewoon als beschikbaar.
Edit: zie in ABRP trouwens wel deze locatie op onbekend staan, terwijl andere Tesla locaties op beschikbaar staan.

[ Voor 14% gewijzigd door MitchAngelo73 op 11-05-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15
MitchAngelo73 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Dat is balen inderdaad. Ik zie in de Tesla app inderdaad staan dat alle laadpunten buiten gebruik zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Frankrijk gaat natuurlijk ook net zoals andere landen alle SuC's openstellen, dus dat zal in de nabije toekomst natuurlijk geen probleem meer zijn. Wellicht zelfs dat velen al aankomende zomervakantie daarvan kunnen profiteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:48
LastSamurai schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:17:
[...]

MWah, ik wil het liefst gewoon direct een supercharger inprikken, plassen en doorrijden.
Dat is nogal gedacht vanuit de oude "tank"-gedachte.
Omdat het laden toch wat langer duurt dan tanken, vond ik het vaak juist wel geinig om iets verder van de snelweg te zijn. Rustigere omgeving, niet dat geraas langs je kop en vaak ook betere voorzieningen (wc, eten, drinken). Zie het als het verschil tussen een tankstation langs de autobahn en een autohof daar iets verder vandaan.
En qua tijd is het echt verwaarloosbaar.

Daarbij, Tesla superchargers zitten voor zover ik weet *nooit* direct aan de snelweg.

[ Voor 6% gewijzigd door Sluuz op 12-05-2022 15:56 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Italie vlakbij Ferrara, is Switzerland of Oostenrijk dan handiger? Of maakt het vrij weinig uit?

ARBP plande in eerste instantie via Switzerland, dus ook ergens in zuid Duitsland een overnachting geboekt (vlakbij Aral fastchargers, dus heel gunstig). Alleen als ik het nu weer plan dan stuurt ARBP me nu opeens via Oostenrijk. Ik heb zelf 0 ervaring met die kant op rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rev! op 17-05-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
Hi, kan het zijn dat Tesla sinds paar dagen meer locaties heeft opengesteld voor niet Tesla rijdens ?

- Arlon Belgie
- Vlakbij Namen
- Verviers, Belgie
- Remouchamps Belgie

Dat zou veel meer opties geven richting het Zuiden.

Iemand iets over gelezen? App geeft ze wel

Grtz

Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldenace007
  • Laatst online: 13-11-2024
goldenace007 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:42:
Hi, kan het zijn dat Tesla sinds paar dagen meer locaties heeft opengesteld voor niet Tesla rijdens ?

- Arlon Belgie
- Vlakbij Namen
- Verviers, Belgie
- Remouchamps Belgie

Dat zou veel meer opties geven richting het Zuiden.

Iemand iets over gelezen? App geeft ze wel

Grtz

Ronald
Ja dus...

Superchargerstations in Antwerpen, Arlon, Edegem, Heusden-Zolder, Lokeren, Namur, Remouchamps, Verviers en Wavre zijn sinds woensdag 18 mei opengesteld voor elektrische auto's van alle merken. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Spanje en Zweden worden Superchargerstations opengesteld.

Moeten we de route voor binnenkort maar even opnieuw bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Today, selected stations in Spain, Belgium, Sweden, Austria and the UK are being opened to non-Tesla owners.
Ja dus. :)

Om regelmatig te gebruiken is dat allemaal wat kostbaar, maar juist voor de incidentele lange vakantierit (hé, precies de scope van dit topic) is dat toch wel erg handig...

[ Voor 39% gewijzigd door dreamscape op 18-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

M'n tot nu toe langste rit was 900 km naar Zwitserland, ging probleemloos, ongeveer 3 keer lang geladen bij Superchargers met goede restaurants/faciliteiten.

Maar nu wil vriendin lief het avontuur opzoeken, en een rondreis Venetië/Slovenië/Kroatië gaan doen. Er zijn daar wel wat Superchargers, maar iemand ervaring met andere laders? Op ABRP zie ik weinig hoopvols.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 15:40
kijk op plugshare wat voor aanbieders er zijn in de gebieden waar je wilt zijn en kijk of je laadpassen/apps ervoor kunt regelen.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-06 23:04

psy

LastSamurai schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:12:
Hallo,

Ik ga deze zomervakantie bij wijze van grote uitzondering op twee zwarte zaterdagen rijden, door onder andere Frankrijk. Ik ben ook benieuwd hoe het bij de laadpalen gaat zijn bij deze extreme druktes. Overigens heb ik nog een ICE, maar ben er wel erg benieuwd naar. Zou in de nabije toekomst ook graag elektrisch rijden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
psy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Ik ga deze zomervakantie bij wijze van grote uitzondering op twee zwarte zaterdagen rijden, door onder andere Frankrijk. Ik ben ook benieuwd hoe het bij de laadpalen gaat zijn bij deze extreme druktes. Overigens heb ik nog een ICE, maar ben er wel erg benieuwd naar. Zou in de nabije toekomst ook graag elektrisch rijden.
Ik heb besloten om de EV thuis te laten en met de ICE huurauto op vakantie te gaan. Ik kan niet overal bij de accomodatie laden op vakantie en zeker in Toscane waar we zitten bijna nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
in de afgelopen 2 jaar ben ik met een Tesla SR+ zonder enige problemen/stress 3x naar Parijs geweest, 3x naar Noord-Spanje en 1x naar Oostenrijk. Volgend weekend Monaco. Met superchargers geen enkel probleem, echter ga ik volgende week proberen een paar Fastned/Allego snelladers aan te doen ivm gratis laden dmv de Bonnet app. Echter kom je er dan achter wat een treurigheid die andere snelladers zijn (2 tot 4 snelladers, 50 meter van de snelweg zonder toilet en/of gelegenheid om iets te eten of drinken te halen). Ik geef het een kans, maar het zou kunnen dat ik na 2 van zulk soort laders snel m'n navigatie weer naar de vertrouwde Superchargers laat navigeren 😊
Hoop wel dat het openstellen van de Superchargers er niet voor zorgt dat het in het hemelvaart weekend (te) druk is bij de Superchargers...

[ Voor 9% gewijzigd door BaSsDruM op 20-05-2022 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik ben met een Ioniq uit 2018, dus met 28 kWh vanuit Utrecht heen en weer naar Ingolstadt gereden. Ik had één e-bike op de fietsendrager, die de stroomlijn behoorlijk teniet deed. Zonder fiets achterop haal ik met mijn rijstijl 11-12 kWh/100 km, mét fiets daalt dit naar 15-16 kWh/100km.
Heenweg geladen bij Fastned Haps en Fastned Kreuz Hilden. Deze laatste was trouwens het grootste laadpark dat ik tot nu toe gezien heb (40 Tesla-laders; 10 van Fastned en nog eens 40 van een locale laadboer).
Het viel me op dat aan de grens met Nederland, het Ruhrgebied tot en met Frankfurt am Main er redelijk veel EV’s in het verkeer opdoken. Weliswaar minder dan NL. Het aandeel EV’s in het straatbeeld nam af naarmate ik dichterbij het einddoel kwam.
Vanaf Wetzlar, waar ik kon thuisladen, reed ik binnendoor en dat bleek nog een hele uitdaging met de beperkte actieradius van mijn auto met fiets en mijn onbekendheid met de verspreiding en betrouwbaarheid van het locale laadpalen-netwerk.
Ik hield daarom een erg defensieve afstand van 100 km aan tussen laadmogelijkheden. Met nog 40 km actieradius volgens de GOM, kwam ik bij een station met 20 onbezette laders. Die ik echter met welke app of card dan ook niet aan de praat kreeg. Gelukkig 8 km verderop een paal, met één CCS van 50 KWh. De meter van die CCS gaf aan dat de aangesloten Mazda voor 99% vol was. Geen bestuurder echter te bekennen. Ik had in dat landelijk deel van ons buurland al een uur geen andere EV’s gezien, dus ik nam maar even aan dat de Mazda eigenaar daar het rijk alleen heeft en dat het zomaar zou kunnen dat hij zijn auto de volgende dag pas weer op zou halen. (Ik laat maar in het midden wat ik hiervan vind). Wat is wijsheid in dat soort gevallen? Ik nam het zekere voor het onzekere. Ik moet eigenlijk zeggen: ik nam het onzekere voor het onzekere door door te rijden naar een dorp 25 km verder, waar volgens de E-flux app twee 50+ laders te vinden waren. De GOM gaf nog 10 km aan, dat had best in de werkelijkheid op een zo goed als lege accu kunnen duiden. Gelukkig herkende de lader de E-flux tag en werd er 23,2 kWh bijgeladen. Close call.

Eenmaal in de bakermat van de Zuid-Duitse auto-industrie (tussen Ingolstadt en Passau kom je overal Audi en BMW fabrieken tegen) zag ik op een enkele E-tron en Taycan na, niet veel EV’s. Dit zijn natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwde data verzamelingen, maar meer hetgeen ik uit mijn ooghoeken aan auto’s voorbij zie komen. Ik heb de indruk dat de verspreiding van het aantal laders hier gelijke tred mee houdt.

Verder viel het me op dat ik op een paar plaatsen geladen heb aan een Fastned-paal, die wel, onder een andere naam, op de app van Bonnet zichtbaar was, maar niet op de app van Fastned zélf. Bonnet ‘zag’ deze paal wel, maar maakte geen contact. Ik heb hier de Ladenetz-app geprobeerd. 5 keer tevergeefs, met als gevolg dat 5 keer een reservering van 50 euro op de creditcard werd gezet. Ook hier bracht E-flux de redding.

Op de terugweg nam ik de Autobahn. Vertrok met een volle accu, heb 6 keer onderweg geladen, waarvan twee keer niet langs de Autobahn, omdat ik via Bonnet wilde afrekenen (Hollander!!!). Ik hoefde nergens te wachten en was steeds na 15-20 minuten weer op pad. Ook op deze rit nam ik dus veiligheidshalve een actieradius van 100 km aan. Het fijne van deze Ioniq is dat je aan een snellader tot 67 kW kunt laden. Een keer viel een Bonnet-lader buiten mijn bereik en ging ik op zoek naar een snellader via de E-flux app. Die vond ik, althans de plek op de kaart vond ik. Geen lader te bekennen, 20 km verderop weer wel.

Ik snap best dat deze manier van reizen voor de meesten van jullie onacceptabel is. Ikzelf vond het goed te doen, vooral de terugweg verliep bijna vlekkeloos. 2000 km tegen ca. 90 euro. Het blijft toch een beetje pionieren en dat vind ik wel leuk eigenlijk.

Dan nog even over de Bonnet-app. Kan zo maar gebeuren dat de laadpaal die dag 1 herkend werd, de volgende dag niet herkend wordt. Ook is niet te voorspellen hoe veel tijd verstrijkt tussen openen van de app op locatie en de start van het laden. Best vaak heel snel (30 seconden), maar soms ook een paar minuten, met de daarbij groeiende onzekerheid of de app het dan inderdaad doet.
Zo maakte de app geen contact met Fastned Jutphaas, terwijl ik daar heel vaak heb staan laden met Bonnet. Maar aan de andere kant, er was een issue met de laders van Shell Recharge en ik heb de voorzichtige indruk/hoop (obv één keer laden) dat dit verholpen is. Wat ik ook wel prettig vind, is dat Bonnet 5,57 incasseerde nadat ik 20 kWh ‘buiten de bundel’ laadde, ipv een reservering/afschrijving van een hoger bedrag.
Bonnet is nog steeds agressief aan het werven. Als je interesse hebt, stuur me een PM en ik geef je een referall code, waarmee we beiden 15 pond minder betalen voor de volgende refill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Goedemiddag allen,

Over een aantal weken vertrekken wij met een Seat cupra borne (400 km range) naar het Zwarte Woud en de Elzas. Ik heb vanochtend veel gegoogled, maar zit nog met een vraag.

Op dit moment heb ik een Eneco laadpas (zakelijk), maar ik zou graag nog een laadpas/app als back-up hebben, omdat ik het idee heb dat de dekking van Eneco in Duitsland en Frankrijk niet optimaal is.

Tot nu toe heb ik plugsurfing gevonden als goede optie.. Zouden jullie daar ook voor kiezen als back up laadpas?

Alvast dank en een fijne dag gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
tcc90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:20:
Goedemiddag allen,

Over een aantal weken vertrekken wij met een Seat cupra borne (400 km range) naar het Zwarte Woud en de Elzas. Ik heb vanochtend veel gegoogled, maar zit nog met een vraag.

Op dit moment heb ik een Eneco laadpas (zakelijk), maar ik zou graag nog een laadpas/app als back-up hebben, omdat ik het idee heb dat de dekking van Eneco in Duitsland en Frankrijk niet optimaal is.

Tot nu toe heb ik plugsurfing gevonden als goede optie.. Zouden jullie daar ook voor kiezen als back up laadpas?

Alvast dank en een fijne dag gewenst.
Shell laadpas is een goede backup (geen abonnementskosten, je betaald alleen per laadbeurt een klein beetje extra). Plugsurfing vind ik helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
BaSsDruM schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Shell laadpas is een goede backup (geen abonnementskosten, je betaald alleen per laadbeurt een klein beetje extra). Plugsurfing vind ik helemaal niks.
Super, dankjewel voor je reactie!! Shell besteld zojuist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 17:24
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met caravans en vouwwagens. Wij gaan zelf nog steeds met alleen een tent op vakantie, maar legio andere mensen niet. Erg benieuwd hoe die het ervaren. Of is (of ervaart men) de de drempel te hoog om iets mee te sleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Laatst online: 23:38
Hoi allemaal,

Medio jullie voor het eerst naar Frankrijk zoals wellicht al vermeld en dan ook nog net de Enyaq iV80

Trip voor deel 1 tot Parijs is uitgestippeld. Nu de trip voor deel 2 naar de uiteindelijke vakantie bestemming nog. En hierbij twijfel ik tussen twee routes. Enerzijds qua laadstops, anderszijds gebaseerd op mijn onwetendheid wat in Frankrijk de beste route is richting de Dordogne.

Hieronder staan de routes met wat overwegingen.

Abrp 2.1 (Ionity, Tesla, Allego)
https://abetterrouteplann...e4-4bf6-9789-5ab4552fcec7

- Ionity Orleans heeft geen voorzieningen. Alternatief?
- Tesla Vierzon vrij veel stalls beschikbaar; al bezet ik er waarschijnlijk twee
- Geen idee hoe betrouwbaar / druk Allego zal zijn

Abrp 2.2 Ionity Only - Ivm Bonnet promodeals/Skoda powerpass
https://abetterrouteplann...8a-4ee4-9a7b-31fb58be5ea4

- Ionity Orleans wordt overgeslagen (want geen voorzieningen)
- Extra Ionity alternatief langs de route: Tours la longue Vue
- nog een laadstop op relatief korte afstand van bestemming
- langer qua afstand/tijd dan eerste route.
- N10 bij Poitiers heeft volgens Google Maps een wegafsluiting

Welke route adviseren jullie qua stops en wat is qua rijden in Frankrijk de beste optie? Overige tips zijn ook welkom.

PS. Ik vind mijn vraag het beste hier in dit topic passen IPV het topic voor openbare laadpalen. Vandaar hier de vraag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BaSsDruM
Ik krijg jeuk van dit soort stemmingmakerij:
https://nos.nl/artikel/24...dstofauto-mee-op-vakantie

De zomervakantie moet nog beginnen en nu komen ze al met dit soort teksten:
"Als je er een vindt kan de wachttijd oplopen tot 2 uur en reken daar ook nog de 20 minuten oplaadtijd bij. Dat is tijd die van je vakantie afgaat, dat wil je niet."

Mensen gaan dan rekenen en denken "Oei, ik moet toch een keer of 5 laden, dan zou ik zomaar een uur of 12 langer onderweg zijn naar Zuid Frankrijk dan vorig jaar met het dieseltje!"
In dat geval snap ik dat je nog een andere auto probeert te regelen, maar je kan ook wat uurtjes eerder van huis gaan en de eventuele snelladerfiles (die denk ik nog wel meevallen) daardoor ontwijken.

Ik rij nu 3 jaar elektrisch en heb al 5 vakantieritten van meer dan 2500+ km gemaakt. Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik ergens moest wachten tot er een lader vrij was. Ja, het zal mede door de zomervakantie en het toegenomen aantal elektrische auto's drukker zijn, maar denk aub in oplossingen ipv problemen. En een oplossing is niet je elektrische auto laten staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 13:16

Arfman

Drome!

The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:20:
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met caravans en vouwwagens. Wij gaan zelf nog steeds met alleen een tent op vakantie, maar legio andere mensen niet. Erg benieuwd hoe die het ervaren. Of is (of ervaart men) de de drempel te hoog om iets mee te sleuren?
Ik hoop het :X Je mag het niet zeggen maar ik hoop dat met de EV opkomst de caravan omgekeerd evenredig op z'n retour gaat. Wat een ellende op de weg met die dingen altijd ... /ongefundeerde mening

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 11:01
BaSsDruM schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:20:

"Als je er een vindt kan de wachttijd oplopen tot 2 uur en reken daar ook nog de 20 minuten oplaadtijd bij. Dat is tijd die van je vakantie afgaat, dat wil je niet."

Mensen gaan dan rekenen en denken "Oei, ik moet toch een keer of 5 laden, dan zou ik zomaar een uur of 12 langer onderweg zijn naar Zuid Frankrijk dan vorig jaar met het dieseltje!"
In dat geval snap ik dat je nog een andere auto probeert te regelen, maar je kan ook wat uurtjes eerder van huis gaan en de eventuele snelladerfiles (die denk ik nog wel meevallen) daardoor ontwijken.

Ik rij nu 3 jaar elektrisch en heb al 5 vakantieritten van meer dan 2500+ km gemaakt. Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik ergens moest wachten tot er een lader vrij was. Ja, het zal mede door de zomervakantie en het toegenomen aantal elektrische auto's drukker zijn, maar denk aub in oplossingen ipv problemen. En een oplossing is niet je elektrische auto laten staan ;)
toon volledige bericht
Het is natuurlijk wel een feit dat je op zwarte zaterdag waarschijnlijk wel staat te wachten als je de route du soleil doet. Zelf zou ik het gewoon aandurven uiteraard, maar je moet inderdaad wel meer plannen dan met een benzine-auto, ik snap best dat mensen daar geen zin in hebben. Mensen zijn lui, en Nederlanders zijn lui én klagen nogal :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Eerste fout is natuurlijk al op Zwarte Zaterdag gaan rijden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:48

toon volledige bericht
Ook dat stuk over Oostenrijk en je auto 3 dagen laten staan. Dan ben je sowieso al een asociale eikel als je dat doet, dus waar hebben we het in godsnaam over.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:20:
Wij vertrekken half augustus met de vouwwagen (die we overigens nog moeten krijgen, maar goed). De toekomst is vandaag. :)

Wordt voor mij ook de eerste keer, maar onze bedoeling is om het de komende 10 jaar sowieso op die manier te doen (BEV + vouwwagen door Europa).

Zal mijn ervaringen t.z.t. delen.

Sommige mensen hebben voor iedere oplossing een probleem. Kan me er niet druk om maken.

[ Voor 30% gewijzigd door JanHenk op 16-06-2022 11:47 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
macmellow schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Het is natuurlijk wel een feit dat je op zwarte zaterdag waarschijnlijk wel staat te wachten als je de route du soleil doet. Zelf zou ik het gewoon aandurven uiteraard, maar je moet inderdaad wel meer plannen dan met een benzine-auto, ik snap best dat mensen daar geen zin in hebben. Mensen zijn lui, en Nederlanders zijn lui én klagen nogal :+
En hoe lang sta je op zo'n dag te wachten met je ICE auto bij Berchem of Cappellen, die twee grote tankstations in Luxemburg?

No way dat je daar zonder wachttijd direct door kunt rijden.

De enige reden dat ik volgend jaar voor de wintersport mijn toekomstige kleine EV even een weekje zou omruilen met de grote ICE auto van mijn ouders is zeker niet de extra reistijd voor het laden, maar puur het feit dat je in een Grand Scenic wél past met vier personen plus wintersportuitrusting en dat met een E-208 toch wat krap gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

toon volledige bericht
Mee eens, dit is lekker mensen opjutten.

Aan de andere kant kan ik mij de beelden nog herinneren die flink gedeeld werden via Whatsapp van wintersport en en treinlading Tesla's die uren in de rij stonden voor een beetje stroom. (Maar het laadnetwerk is uiteraard ook weer flink verbeterd sindsdien)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 10-06 15:36
Met de Tesla en superchargers vind ik de stops eerder te kort. Naar 80% en weer gaan (want hij laadt sneller als hij leger is, als een bak die je vult. Ik zou hem zelfs langzamer zetten zodat hij minder degradeert als ik dat kon! (al is het volgens mij belangrijker dat je em stalt op 50%)

Nu lijkt het soms maar 15 minuten, genoeg voor een toiletbezoek maar eigenlijk geen eens tijd voor een rustige lunch. Ik snap niet waar dat NOS bericht op slaat, vooral ook gezien de recente blogs van Tesla Wensrit helemaal naar de grens van Oekraïne. Misschien ook verschil Tesla en niet-Tesla...? (waterkoeling Tesla, luchtkoeling Leaf)

[ Voor 28% gewijzigd door Harm_H op 16-06-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-06 11:07
Als repley op NOS bericht. En dan nog de geopende tesla palen erbij!

YouTube: EV-Challenge: met en zonder vouwwagen naar de Vogezen | WAT SCHEELT ...

Beetje jolig filmpje zoals altijd. Maar wel praktische weergave van de situatie en verbruik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:31
Ben terug van onze vakantie in Denemarken met de 64kWh eNiro. Heeeeel goed bevallen. ACC en LKA (?) werken zo lekker en dat rijd zo ontspannen.
Er was overal ten alle tijden plaats om te laden en het laden ansich was easy. In het begin wat gedoe met Bonnet en op 1 plek geen internet dus een app gebruiken was lastig maar verder: een droom.

Terugweg, 800km, in 1x gedaan. Ging easy met 2 kids op de achterbank. Even plassen, eten, 10 minuutjes spelen en 45a60 minuten vliegen voorbij. Hebben 2 stops gedaan, had ook met 1 stop gekunt maar wilde niet te lang zonder pauze voor de kids.

In totaal 2600km gereden met gemiddeld verbruik van 14.5kWh/100km. De terugweg 800km met een verbruik van 15.5kWh/100km. Overal Max snelheid gereden / 130kmph. 2 kids, volle kofferruimte (incl verlaging) en trekhaak koffer. Viel me allemaal niet tegen.

Zorg ervoor dat je een Clever account hebt aangemaakt aangezien die het meest gebruikt worden in Denemarken. Als je naar Copenhagen gaat er zijn daar parkeer garages met laadpalen, dat hebben we ook gedaan. Was ook geen probleem de auto er de hele dag aan te laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 05-07-2022 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-06 01:00
Net het topic gevonden (via openbaar laden topic) Wil graag mijn ervaring delen van afgelopen weekend. Mijn vrouw en ik zijn voor 1 dagje naar Parijs (vanaf Alkmaar) gegaan om daar een concert te pakken en direct na afloop terug te gaan naar NLD. (niet voor herhaling vatbaar overigens).
De wagen die we van de verhuurfirma mee hebben gehad was een Jaguar iPace. (ev6 besteld, maar zelfs een gegarandeerd model is minder gegarandeerd dan gedacht.)

Eerste stint(351km) was van Alkmaar naar net onder Lille met een tussenstopje van 10 minuten voor koffie en een broodje op Hazeldonk (uiteraard even ingeplugged bij de shell charger, want voor fastned stond een que?!)
Het station van onze keuze was van Proviridis / V-gas (cng-lng station) net van de a1 af voor Dourges, waar men 4 hpc's ter beschikking had (2x 150 2x 100kw en 2k 11kw)
De pas van keuze was de shell-recharge pass omdat deze daar het goedkoopste uit kwam (0,36 per kwh) Het station zelf was redelijk afgelegen zonder faciliteiten. hier ongeveer 20min geladen.

Tweede stint (136km) was, gelet op het rijbereik van de auto, ionity Saint Witz. Een net ionity station van 7 hpc's (met een overduidelijke uitbreidingsmogelijkheid) naast een Novotel hotel, en op 5 minuutjes van de grote gele M. Strategie was om hier voldoende te laden om het ook weer terug te komen. De parkeergarage bij La Defense arena zou volgens de website laadpalen moeten hebben, echter chargemap en plugsurfing vertelden mij een ander verhaal dus maar op safe en voldoende laden om terug te komen bij de ionity op de terugweg. Uiteindelijke laadtijd 20. Pas: Bonnet (helaas zonder refill maar toch tegen 0,41ct/kwh)

Derde stint (80km) terug naar ionity st witz, via McD(menselijke laadstop). Laadtijd 25minuten (inclusief hazenslaapje
Vierde stint Vgaz/Proviridis, laadtijd 1h10 (67kwh). Deze stint was langer dan nodig echter was de mens de zwakkere schakel rond 4uur in de ochtend.
Vijfde stint Fastned Hazeldonk 25min via Bonnet (refill) inclusief hazenslaapje.
Aankomsttijd terug thuis 07.40, vertrek 00.40

Een leuke ervaring, maar de volgende keer pakken we gewoon weer een hotelletje :)
Overigens een Maand of 3 geleden een weekendtripje gemaakt naar Italie (gardameer) met een kia e-niro was een hele leuke trip, desgewenst kan ik die ervaring ook even delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nl-jeff op 05-07-2022 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
fijn om dit topic te lezen, de eerste paar pagina's gingen eerst de andere kant op, maar de laatste 2 voornamelijk ervaringen :) Ik ga dit jaar voor het eerst naar Italie met de EV - ga door omstandigheden daar meedere dagen over doen en als ik het niet vergeet bijhouden in polarsteps. Zal mn ervaringen hier plaatsen ook (Volvo XC40 P8 met dakkoffer)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
@Nl-jeff wij hebben een week geleden exact dezelfde trip afgelegd, zij het dat we met de Ioniq 28kwh ook in BE nog een laadstop nodig hadden.

Naar Parijs is volgens mij de meest ideale route:
- Nog even volpompen vlak bij de grens (Fastned Hazeldonk, of Ionity Oosterhout)
- Eventueel tussenstop in BE afhankelijk van je accu
- Dan naar Proviridis (idd 4 HPC's die het gewoon doen, en gek genoeg super goedkoop zijn (ik heb daar zelfs eens gratis geladen)).
- Vervolgens bij Ionity Saint Witz zodat je in Parijs voldoende accusap hebt

En andersom kan het heel goed vice versa.

Tussen Proviridis en Ionity Saint Witz staan helaas niet echt betrouwbare (snel)laders. Als je maar voldoende % hebt als je je op dat stuk bevind :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
tcc90 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Super, dankjewel voor je reactie!! Shell besteld zojuist!
In Duitsland staan veel EnbW palen, als je de app download kan je ook daarmee laden. Ik betaalde in juni nog 55ct/kWh. Overigens had ik ook de Shell Recharge pas als backup.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nl-jeff
Zal dadelijk even mijn Italy-trip ervaring posten, (want rustig op de zaak :) )
Hoe dan ook een voor mij onmisbare tool in mijn arsenaal is https://www.schnellladepark.app/ dat helpt mij inschatten waar het volgende laadpunt is (aan de hand van maxRange van de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nl-jeff
Ik en een vriend hebben afgelopen April ons jaarlijkse wijntrip naar Italie gedaan, deze keer met een EV voor de eerste keer (kia E-Niro64). De trip ging van Alkmaar-Hoofddorp-München(overnachting)-Pozzolenga(BS), Terugweg rechtstreeks via Oostenrijk rechtstreeks.

Stint1: Alkmaar - Ionity -Rastanlage Ohligser Heide West A3.(278KM) Geladen:48kWh / 50 minuten. Pas gebruikt: FordPass (sidenote, mijn Pa heeft prive een mustang mach-E aangekocht, daar zit een pas met 1jaar goedkoop ionity bij @ 0,31ct/kWh die we mee mochten pakken voor de trip). Dit was meteen een mooi moment voor koffie een crossaint, was het eerste station met een probleem bij een lader die niet wilden authentificeren. we hebben een andere hpc genomen waarbij het geen issue meer was :( .

Stint2: Ionity Ohlingser Heide West -> Ionity Rastanlage Weiskirchen Süd, A3 (221KM) Geladen 33kWh / 48minuten. pas: Fordpass , Mooie lunchstop
Stint3: Ionity Rastanlage Weiskirchen Süd, A3 -> Allego Hilpoltstein (244KM) Geladen: 32kWh, Pas: Bonnet (via refill)
Stint4: Allego Hilpoltstein - München parkeer garage hilton (laadpaal/overnight) (133km) Geladen: 59kWh / 13h. Pas: Shell Recharge. waarom? de ford pass werkte niet op de paal, en geen bereik in de garage om via de mvv pas te laden.
Stint5: Hilton Munchen -> Ionity Brennero Geladen 38kWh 1h. iets met veel sneeuw op de brenner. Fordpass gebruikt.
Stint6: Ionity Brennero - EnelX Peschiera del garda (227KM( geladen 20kWh. hier hebben we enigzinds wat laadstress gehad daar geen enkel van mijn laadpassen die ik mee had niet werkten. ik had wel de juicepass (enelX) besteld alleen die was nog niet binnen. De stress kwam vanwege het brakke 4g bij de hpc. met veel geduld de sessie weten te starten. Voor de rest bij het Agriturismo gratis kunnen laden al waren de mensen wel wat ongewend om een auto op te laden.

In Italie voornamelijk geladen bij het Agriturismo, maar tijdens de wijn-haul nog gebruik gemaakt van een 11kw lader bij de fashion outlet. (50kw was ook beschikbaar, alleen juicepass heeft een idle-fee en shoppen duurt lang.

De terugweg was redelijk zonder problemen. geladen bij hoofdzakelijk ionity en Allego. Al met al was het heel goed te doen, de stops die we maakten hadden we anders toch ook wel gemaakt (want koffie/lunch/koffie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredderf
  • Laatst online: 10-06 16:10
NRC artikel over op vakantie met je EV.

https://www.nrc.nl/nieuws...nd-elektrisch-op-vakantie

(eventueel open in een private browser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 22:43
fredderf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:52:

Het zijn wel veel achterhaalde statements.. ik heb niet zoveel met dit soort afschrik artikelen

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredderf
  • Laatst online: 10-06 16:10
App / website om te koppelen met je EV.

https://www.tronity.io/?lang=en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er0XDDU1MAzFpb9G7hl4994ugQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8q4CEOIpNmMyMDhG7ljJSyoM.jpg?f=user_large

Added: link om Trionity met ABRP te koppelen, zoals werd aanbevolen in reaktie hieronder.

http://xg5jn.mjt.lu/nl2/xg5jn/056v.html

[ Voor 18% gewijzigd door fredderf op 07-07-2022 15:06 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:11
Ik weet dat Tronity live kan koppelen met ABRP (om je SOC onderweg te delen), maar dit werkt niet met alle wagens (bvb BMW update'n z'n SOC pas na de rit, dus dan heb je niets aan die feature onderweg).

Zouden we ook geen EV-dashboard in Home Assistant kunnen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaSsDruM
fredderf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:52:

Kortere range als je dmv usb je telefoon in de auto op laadt... Echt he, hoeveel kW zal je daarmee verbruiken? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
BaSsDruM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Kortere range als je dmv usb je telefoon in de auto op laadt... Echt he, hoeveel kW zal je daarmee verbruiken? 😉
Ja, en dan die opmerking over minstens 75kWh tot je beschikking moeten hebben voor langere ritten. Laadsnelheid is veel belangrijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:11
Sinds Februari hebben we thuis geen ICE meer. Alle ritten zijn dus sowieso met een EV. We zijn hier intussen 2x mee op vakantie geweest.

Op wintersport

De heenreis
1e maal was eind Februari (auto was een week oud) naar Italië op wintersport. Het was een top-weekend voor vertrek. Ik ben vertrokken bij -2°C op winterbanden. Ik ben niet de meeste relaxte chauffeur en rijd gewoonlijk ofwel de snelheidsbeperking of er net over (dus in Frankrijk meestal 135 kmh op CC).
Ik vertrek vanuit de regio Aalst via Charleroi tot Ionity Champfleury (nabij Reims) gereden voor een eerste laadstop. Daar aangekomen met nog 36km op de GOM (het was intussen +2.5°C).
De volgende stop volgens ABRP (IONITY Langres-Perronay) was minder aangenaam: laadfile... Minstens 5 wachtende wagens voor: de toegang tot de parking stond geblokkeerd (ook voor ICE's) vanwege deze file. Omdat ik slechts 50km op de GOM had, heb ik het niet aangedurfd om koers te zetten naar een volgend laadstation (Total op 47km) en heb dus gewoon mijn beurt afgewacht. Sommige EV-rijders poneerden dat ze volgend jaar terug met de ICE gaan ski'n....
Hierna verliep het laden telkens vlot (Jura, Bonneville) en kon ik door de Mont-Blanc tunnel tot Aosta. Aangekomen met een 40%. Geen laadmogelijkheid in het dorp waar we verbleven en aan de skilift kon je max 4h AC laden (geen optie dus: ik ga geen halve skidag spenderen om terug naar beneden te gaan en m'n auto te verzetten). Ter plaatse de wagen niet veel gebruikt dan maar.
De Terugreis
Voor de terugrit ben ik door Zwitserland (St Bernard tunnel) gereden, na eerst aan IONITY Aosta te zijn gaan laden.
De eerste laadstop was in Martigny: IONITY vol, bij Tesla was nog plaats maar die stond niet open. In de GPS van de wagen gezocht naar een alternatief (> 100KW) en jawel: op de eerstvolgende afrit (800m) stonden 4 HPC's op de parking van de McDonalds (allemaal vrij).
Daarna richting Basel werd het wat spannender: wat file onderweg maakte dat mijn vooraf geplande stop te vroeg viel, dus dan maar doorgereden en in de GPS van de wagen een alternatief gezocht. Twee 300KW laders, maar ik kreeg er amper 30KW uit bij een SOC van 15%, normaal haal ik nog 30KW bij een SOC van 90%. Na 10min vertrouwend verder gereden en in de GPS een alternatief gezocht dat nog binnen bereik viel (spannend).
De eerste lader lag in Frankrijk een 2km van de autosnelweg. Daar aangekomen bleek het een AC lader te zijn (hoewel ik gefilterd had op > 100KW). Het volgende alternatief (aan de Cora van Mulhouse) stond de hele tijd bezet, maar dat was mijn enige overblijvende optie. Enkele km voor aankomst kwam de lader vrij (oeff).

Hier heb ik dan genoeg geladen om in de buurt van Straatsbourg een Allego HPC te halen (omdat IONITY altijd zo druk was, vermeed ik dat netwerk wat). Aan een spliksplinternieuwe parking gekomen, met 4 Allego HPC's die allemaal vrij waren. Top.

De voorlaatste stop werd dan Ionity Hauconcourt. Deze stond al vol (met laadfile), dus weer op zoek naar een alternatief. Het eerste altenatief (Total Longwy) bleek niet te bestaan. Het volgende (nog haalbare) was dan ofwel een HPC in Esch-Sur-Alzette of de Porsche Dealer in Luxembourg. Ik heb voor de Porsche Dealer gekozen. Daar heb ik dan genoeg geladen om thuis te geraken (+/- 3 km over volgens de GOM). Onderweg had ik volgens de GOM soms 10km over, soms kwam ik net toe (maar ik kwam nooit te kort). Omdat ik wist van IONITY Wellin, Machelen en Allego Ternat heb ik mij geen zorgen gemaakt, maar ik ben met 7km overschot thuis geraakt.

Op zomervakantie

De heenreis
De tweede reis ging eind mei (dus op zomerbanden) naar Zuid Tirol (tussen Bolzano en Merano). We reden met 2 gezinnen (en dus ook 2 wagen), de andere is een ICE (diesel). Omdat we met een kleine peuter onderweg zijn, hadden we al beslist om de rit in 2 dagen te doen (onafhankelijk van het feit dat we met een EV of ICE onderweg zouden zijn). Ik rijd meestal ongeveer de snelheidsbeperking of 140 kmh op onbeperkte stukken (soms kort sneller om in te halen).

De eerste dag vertrekken we rond de middag naar Karlsruhe. Onderweg 1x geladen bij IONITY tot 91% omdat mijn gezelschap meer tijd nodig had dan ik om de echt noodzakelijke stroom te laden. Op onze overnachtingsplaats 's nachts via AC terug geladen tot 100%

De tweede dag laad ik in Illertissen tijdens de middagpauze. Ik laad weer tot 90% en verzet dan mijn wagen omdat de lunchpauze langer duurt dan het laden. Als ik de volgende (geplande) stop nader, besluit ik die over te slaan: mijn SOC is nog hoog genoeg. Na de Voralbergtunnel loopt het een beetje mis: mijn volger heeft de videomaut niet geactiveerd. Ik stop op de eerstvolgende parking om te wachten (en laad gedurende 7 minuten aan een 50KW lader, ik sta er toch).

De finale laadstop wordt dan Sölden (hier staat een 150KW lader). Hierna rijd ik de Timmelsjochpas over en rijd direct door tot bestemming.
Ter Plaatse
Ter plaatste konden we niet laden aan ons verblijf. Bij een bezoek aan Bolzano kies ik voor een parking met AC Laadpaal. Daar aangekomen is 1 socket bezet en de andere gereserveerd voor een hotel. Ik besluit op de terugweg te laden bij een HPC die ik in de GPS vond. De GPS stuurt mij wel doodlopende weg in (ik vermoed richting een snelwegparking). Ik kijk te voet even rond, en vind achter een haag een HPC (tot 150KW) op de parking van de lokale golfclub.

Bij een bezoek aan de Kalterner See kan ik laden aan een AC lader (en intussen gratis parkeren), maar aan 3KW (met een max tijdsduur van 4h) kom je ook niet ver. In Kaltern (dorp) is de laadplek geblokkeerd door een ICE. Op de terugweg kon ik aan een winkelcentrum wel aan een 150KW lader aanhangen.

We kiezen voor een wandeling in de buurt van Dorf Tirol. Weer kies ik een parking met AC lader. Hier kan ik probleemloos laden.

Een laatste uitstap gaat naar Merano. Weer kies ik een parking uit met AC lader. Deze is echter gloednieuw en blijkbaar nog niet in dienst. Geen ramp (ik heb nog genoeg jus), maar had'm gewoon graag hoger gehad met de terugreis in het vooruitzicht.

Echter, de laatste dag kies ik een supermarkt uit met een snellader (150KW) op 50m (staat op de parking van de lokale sportclub). Ik hang de wagen aan tijdens het boodschappen doen en we vertrekken weer met 80%.
De terugreis
De terugreis verloopt zonder incidenten. Ik had tijdens het verlof al gemerkt dat het verbruik in de bergen erg laag is (natuurlijk nogal hoog tijdens het klimmen, maar tijdens het dalen heb je veel terugwinst van het recupereren). Ik rijd weer van Ionity tot Ionity. In Brohltal is het redelijk druk, maar ik laad toch tot bijna 100% Vanaf daar rijd ik zonder stoppen tot thuis. Op onbeperkte stukken rijd ik meestal weer140kmh (als het verkeer het toelaat).

Wat hebben we vandaag geleed?

1. - Probeer de drukke laders op drukke dagen te vermijden (IONITY), misschien is dat intussen minder een issue omdat Tesla al veel laders heeft opengesteld.
  2. - AC Laden op bestemming kan een uitdaging zijn (tijdsbeperkingen die niet overeenkomen met wat jij wil doen, niet bereikbaar, niet actief, ...).
  3. - Noord-Italie heeft genoeg DC Laders langs kleinere wegen/locaties. Vaak zelfs 100 of 150KW.
  4. - Ik kan het wel appreciëren dat ik onderweg kan zoeken naar laders langs de route en makkelijk filteren op vermogen: handig in m'n BMW, maar ik vind dat het in mijn vrouw's VW minder intuitief ineen zit.
  5. - Het is niet echt nodig om significant anders te gaan rijden (bvb achter een vrachtwagen gaan hangen). Enkel op de onbeperkte stukken reed ik een 30kmh trager dan ik met m'n ICE gewoonlijk deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Laatst online: 10-09-2024
royverdegem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:23:
[...]
Ja, en dan die opmerking over minstens 75kWh tot je beschikking moeten hebben voor langere ritten. Laadsnelheid is veel belangrijker.
Toch ben ik dat wel een beetje eens met NRC. Niet vanwege de minste tijd om de bestemming te halen - dan is laadsnelheid inderdaad een grotere factor - maar om zeker te zijn dat men de volgende werkende(!) snellader altijd kan halen in gebieden waar die nog wat dun gezaaid zijn.

Zelf rijd ik met een Tesla 3 LR en ben zo zonder ook maar enig probleem of stress naar en door o.a. Scandinavie en Noord Italie gereden dankzij de 75 kWh en het Tesla SuC netwerk.

Tuurlijk kan het met een non-Tesla en tevens een (flink) kleinere batterij ook, maar dat vereist in bepaalde streken in Europa een erg gedegen planning en rekening houden dat men moet kunnen (en willen!) improviseren. Ikzelf zou daar niet zo'n moeite mee hebben - en zelfs de charme er in zien - maar als men gewoon zorgeloos naar Zuid Europa wil rijden met alleen in grote lijnen plannen mbv ABRP e.d. dan zit men daar niet op te wachten.

Gelukkig wordt het jaarlijks alleen maar beter. (alleen helaas niet goedkoper - hopelijk een tijdelijk probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
arsimo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Toch ben ik dat wel een beetje eens met NRC. Niet vanwege de minste tijd om de bestemming te halen - dan is laadsnelheid inderdaad een grotere factor - maar om zeker te zijn dat men de volgende werkende(!) snellader altijd kan halen in gebieden waar die nog wat dun gezaaid zijn.

Zelf rijd ik met een Tesla 3 LR en ben zo zonder ook maar enig probleem of stress naar en door o.a. Scandinavie en Noord Italie gereden dankzij de 75 kWh en het Tesla SuC netwerk.

Tuurlijk kan het met een non-Tesla en tevens een (flink) kleinere batterij ook, maar dat vereist in bepaalde streken in Europa een erg gedegen planning en rekening houden dat men moet kunnen (en willen!) improviseren. Ikzelf zou daar niet zo'n moeite mee hebben - en zelfs de charme er in zien - maar als men gewoon zorgeloos naar Zuid Europa wil rijden met alleen in grote lijnen plannen mbv ABRP e.d. dan zit men daar niet op te wachten.

Gelukkig wordt het jaarlijks alleen maar beter. (alleen helaas niet goedkoper - hopelijk een tijdelijk probleem)
toon volledige bericht
Model 3 SR+ hier met 49 kWh accu. Spanje, Zuid Frankrijk, Oostenrijk allemaal geen enkel probleem hoor, en qua reistijd scheelt het ook geen uren met een LR. Wel mee eens dat het supercharger netwerk een pre is, want 1x geprobeerd om alleen via Bonnet app naar Monaco te rijden, en daar ben ik halverwege de rit mee gestopt (en over gegaan op superchargers). Dat was nog wel voordat ionity erbij zat, dus alleen Fastned en Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 15:46

Lagune

Its time for warp

wat is de meest economische snelheid voor langere tripjes? 100km/u ? sinds kort een EV, voorheen gewend om met 150 door te jakkeren (af en toe ff inhouden bij een flitszone) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
Lagune schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:21:
wat is de meest economische snelheid voor langere tripjes? 100km/u ? sinds kort een EV, voorheen gewend om met 150 door te jakkeren (af en toe ff inhouden bij een flitszone) :)
Snelladen gaat altijd sneller dan de maximum snelheid v/d auto, dus geheel afhankelijk hoe de snelladers bezetting is richting je vakantie bestemming. Om dit te simuleren pak je a better routeplanner, je kiest je model auto uit en je speelt wat met je snelheid die je wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amelsl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 13:42
Definieer 'economische snelheid'. Grootste range bij 29-31 km/ uur ;)
https://www.hyundai.news/...'s%20electric%20vehicles.
Lagune schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:21:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06 16:57
fredderf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:57:
App / website om te koppelen met je EV.

https://www.tronity.io/?lang=en

[Afbeelding]

Added: link om Trionity met ABRP te koppelen, zoals werd aanbevolen in reaktie hieronder.

http://xg5jn.mjt.lu/nl2/xg5jn/056v.html
Ben er nog niet heel kapot van, maar wat niet is kan nog komen. Ik vestig mijn hoop op de EEVEE app, deze is echter voor Hyundai EV's nog niet operationeel nog te weinig aanmeldingen (dus Hyundai rijders.....!)

https://eeveemobility.com/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

De wijze waarop het gebracht wordt is tegenwoordig helaas wat sensatiezoekend inderdaad, toch blijft het wel een onderwerp wat speelt. Het is ook weer niet uit de lucht gegrepen en voor veel mensen best een overweging. Dat NRC artikel vind ik best realistisch geschreven.

Als niet-EV-rijder-die-het-wel-graag-zou-willen volg ik dit soort topics met grote interesse. Ik wil maar één auto die ik overal voor kan inzetten, dus ook mijn kampeervakanties. Het lijkt al stukken beter te doen te zijn dan jaren geleden maar het blijft erg lastig om een realistisch beeld te vormen van wat ik zou kunnen verwachten.

Je merkt dat sceptici overal problemen in zien, als je die gelooft rijd je nog honderd jaar fossiel. Je merkt echter ook dat EV-rijders geneigd zijn nadelen te bagatelliseren (logisch, is een psychologisch effect), zo worden kritische artikelen al snel 'bangmakerij' genoemd. Terwijl ik ook genoeg ervaringen van directe kennissen heb opgedaan die écht problemen gehad hebben. Praktijk reisverhalen zoals hier zijn dan feitelijk nog het meest waardevol, dat is een scenario wat ik ook zou kunnen doen.

Dat even terzijde, ik blijf graag lurken en jullie ervaringen lezen. Met name die van @JanHenk ben ik benieuwd naar, aangezien die ongeveer in hetzelfde schuitje zit. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Gonadan De meeste problemen die bij een reis met een EV optreden komen voort uit een verkeerde of gebrekkige voorbereiding. Want dit is wel waar: Zulke reizen vergen een goede voorbereiding en wat kennis van hoe het allemaal werkt in laadpalenland.
Echter, ik heb nu 5 jaar een EV en ik moet zeggen dat het allemaal steeds gemakkelijker wordt aangezien er steeds meer laadpalen bij komen en omdat de huidige EV's ook meer actieradius hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@pmiddeld dat is zeker waar. Hoe goed het ook gaat en hoe snel het zich ook ontwikkelt, er is nog steeds een groot verschil in waar je rekening mee moet houden. Op brandstof kan je nog altijd prima bijna leeg rijden en dan is er altijd wel een tankstation in de buurt, waar je ook altijd (bijna) direct kunt tanken en gewoon met bankpas betalen. Ook al zijn er steeds meer laadpalen en minder wachttijden, de kans dat een paal bezet is blijft significant en dan is het ook meteen een stuk langer dan een paar minuten. Daarnaast moet je zoals ik het begrijp wel goed voorbereid zijn qua pasjes en/of apps anders kan je alsnog niets.

De laatste jaren kijk ik steeds via chargemap wat de laadpalen in de omgeving van mijn vakantieadressen zijn, om een beeld te vormen hoe het zich ontwikkelt en of ik er mee zou kunnen leven.
In Nederland is het niet zo'n punt, daar struikel je over de laadpalen. In Duitsland is het vaak ook wel prima, maar in bijvoorbeeld de Ardennen is het huilen met de pet op. De camping waar ik komende zomer sta heeft niets in de buurt, de enige optie is bij enkele supermarkten in andere dorpen. Nu is dat prima als die paal vrij is, maar palen bij supermarkten zijn vaak ook weer degenen die het meest bezet zijn. Iedereen die daar komt zet hem er toch even aan. Dat kan dus goed uit pakken, of je hebt pech en moet dus echt bij de supermarkt in de 'rij' staan voor wat prik.
In die zin maak ik mij qua EV-vakantie ook niet echt zorgen over de rit naar de bestemming, die is met wat voorbereiding prima te doen heb ik het idee.

Overigens heb ik ook sterk de indruk dat veel van de 'horrorverhalen' die ik heb meegekregen inderdaad een oorzaak hebben in slechte planning. Zo ken ik ook het verhaal van een vriendin die met de kinderen uit Duitsland moest komen en qua bijladen al het geld had gezet op die ene grote laadplaats aan de snelweg waar iedereen wil laden. Omdat de planning zo was dat er nul komma nul speling zat kon ze ook nergens anders meer heen dus stond daar uren in de wacht. Dan denk ik: volgens mij kan je zoiets wel voorkomen met wat vooruit plannen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
[b]Gonadan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:44

Overigens heb ik ook sterk de indruk dat veel van de 'horrorverhalen' die ik heb meegekregen inderdaad een oorzaak hebben in slechte planning. Zo ken ik ook het verhaal van een vriendin die met de kinderen uit Duitsland moest komen en qua bijladen al het geld had gezet op die ene grote laadplaats aan de snelweg waar iedereen wil laden. Omdat de planning zo was dat er nul komma nul speling zat kon ze ook nergens anders meer heen dus stond daar uren in de wacht. Dan denk ik: volgens mij kan je zoiets wel voorkomen met wat vooruit plannen. :P
Ik denk dat veel mensen dat vooruitplannen met opladen juist ze ervan weerhouden om naar een EV te gaan. Die gaan dan pas over als je net zo makkelijk als een tankstation een oplaadplek vind. Dus dat plannen niet meer nodig is. Zelfs met vooruitplannen kan je nog tegen problemen aanlopen. Ik zag gisteren een video van de ADAC.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mit E-Auto und Wohnwagen in den Urlaub – Verbrauch & Reichweite in der Praxis | ADAC
Op 1 plek waren alle laadpalen uit.

Ik vroeg me trouwens af waarom laadpalen met passen werken. In de video hadden ze problemen met passen die de laadpaal wilde accepteren. Hopelijk gaan ze in de toekomst over als een pomp met automaat. Dus even pas erin, pincode en dan laden. En na einde laden wordt afgerekend. Scheelt dan veel passen meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Dat even terzijde, ik blijf graag lurken en jullie ervaringen lezen. Met name die van @JanHenk ben ik benieuwd naar, aangezien die ongeveer in hetzelfde schuitje zit. :)
Je zal nog even geduld moeten hebben (ik helaas ook..). Het avontuur moet nog plaatsvinden. Eind augustus zal ik het delen.. :)

Overigens zijn er hier meer EV-rijders met vouwwagens; o.a. @Peetman en ik zag ook iets voorbij komen van @Luiaard. De ANWB heeft recent ook een leuke reportage gemaakt (die is hier volgens mij ook gedeeld). Maar dat heb je al gezien waarschijnlijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 22:33

Peetman

Tjah....

JanHenk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Je zal nog even geduld moeten hebben (ik helaas ook..). Het avontuur moet nog plaatsvinden. Eind augustus zal ik het delen.. :)

Overigens zijn er hier meer EV-rijders met vouwwagens; o.a. @Peetman en ik zag ook iets voorbij komen van @Luiaard. De ANWB heeft recent ook een leuke reportage gemaakt (die is hier volgens mij ook gedeeld). Maar dat heb je al gezien waarschijnlijk.
@Gonadan Wij zijn nu 1 keer met de EV6 en vouwwagen op vakantie geweest (naar Zeeland, dus weinig laadstress). Komende zomer blijven we ook in Nederland, dus ook daar nog weinig gedoe te verwachten (1 van de campings heeft zelfs 2 laadpalen). Misschien volgend jaar wel wat verder, maar momenteel neig ik dan eerder naar Duitsland/Oostenrijk dan Frankrijk vanwege de beschikbaarheid van laders. Hopelijk maakt Tesla haast met de v3 fix voor EGMP en het openstellen van laadlocaties.

Ook met vouwwagen rijdt de EV6 heerlijk :)

Verbruik met de EV6 + Combi Camp Country (met nog wat bagage onder een zeil bovenop) kwam op zo'n 20kWh / 100km waar we in de huidige periode (qua weersomstandigheden) op een vergelijkbaar traject eerder op 17kWh / 100km zitten. Dus qua extra verbruik valt het mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Peetman op 14-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

martwoutnl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:54:
Ik denk dat veel mensen dat vooruitplannen met opladen juist ze ervan weerhouden om naar een EV te gaan. Die gaan dan pas over als je net zo makkelijk als een tankstation een oplaadplek vind.
Dat zal inderdaad voor veel mensen gelden. Ik hoop het eerder aan te durven maar wil dan niet afhankelijk zijn van één drukbezochte paal op 20 minuten afstand, dat vind ik net weer te veel avontuur. :P
Dus dat plannen niet meer nodig is. Zelfs met vooruitplannen kan je nog tegen problemen aanlopen. Ik zag gisteren een video van de ADAC. [YouTube: Mit E-Auto und Wohnwagen in den Urlaub – Verbrauch & Reichweite in der Praxis | ADAC] Op 1 plek waren alle laadpalen uit.
Da's geen kort filmpje, daar moet ik wel even voor gaan zitten.
Ik vroeg me trouwens af waarom laadpalen met passen werken. In de video hadden ze problemen met passen die de laadpaal wilde accepteren. Hopelijk gaan ze in de toekomst over als een pomp met automaat. Dus even pas erin, pincode en dan laden. En na einde laden wordt afgerekend. Scheelt dan veel passen meenemen.
Het komt uit de leasewereld, dus de overlap met een tankpas is groot. Een bankpas wordt daar ook meestal niet voor gebruikt.
Daarnaast blijft de kabel natuurlijk beveiligd tot je hem zelf weer ontkoppelt. Dat is vast ook voor een bankpas te ontwikkelen, maar nu is het die druppel of pas waarmee je het koppelen en ontkoppelen regelt. De beveiliging dat alleen de koppelaar hem weer los kan halen zeg maar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:50
Leuk topic om te volgen!

Wij gaan in augustus met de P2 een roadtrip doen richting Duitsland-Zwitserland-Noord Italië-Toscane-Slovenie-Oostenrijk-Duitsland (en weer naar huis natuurlijk).

Bij alle locaties waar we overnachten zijn laadmogelijkheden (en waar mogelijk al gereserveerd op de tussenstops in Duitsland). Voor de rest heb ik een beetje gekeken naar de snelladers langs de route maar verwacht met name in Duitsland dat dit toch niet gaat uitkomen aangezien ik harder dan gemiddeld zal rijden.

Voor de overige landen kijken we de avond voor het rijden wel een beetje, zijn geen hele grote afstanden (450-550km) dus 2 stops met 100% SoC bij vertrek moeten we makkelijk redden. Heb besloten niet echt heel stikt te plannen maar meer te kijken wat er in de buurt is bij zo'n 100km 'over'.

En volgende week 2 dagen heen en weer naar Praag voor werk dus dat wordt een goede test. Zowel qua laden als qua meekomen op de autobahn ;)

Beide ervaringen zal ik even hier plaatsen t.z.t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@iRenik Mocht je toch nog van tevoren willen plannen (wat in Duitsland voor de snelweg niet meer strikt noodzakelijk is) kun je A Better Route Planner (https://abetterrouteplanner.com) raadplegen. Daarin is o.a. ook het aanpassen van de maximum snelheid mogelijk, mits deze wettelijk is toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
pmiddeld schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:48:
@Gonadan De meeste problemen die bij een reis met een EV optreden komen voort uit een verkeerde of gebrekkige voorbereiding. Want dit is wel waar: Zulke reizen vergen een goede voorbereiding en wat kennis van hoe het allemaal werkt in laadpalenland.
Echter, ik heb nu 5 jaar een EV en ik moet zeggen dat het allemaal steeds gemakkelijker wordt aangezien er steeds meer laadpalen bij komen en omdat de huidige EV's ook meer actieradius hebben!
Maar dat is dus precies waar ik geen zin in heb. met 2 kleine kinderen moet ik al genoeg aan voorbereiding doen voor mijn vakantie, daar wil ik ook niet nog eens een hele ritplan-sessie om te bepalen waar ik moet laden (alhoewel dit met apps/planners tegenwoordig redelijk kan) en voor iedere stop een (of twee) backup(s) te hebben voor het geval het toch niet gehaald wordt of het er te druk is of de palen niet (allemaal) werken.

Om nog niet te spreken over alle apps/laadpassen/niet-werkende palen waar dit forum en andere fora mee vol staan (evenals ervaringen van collega's die het vorig jaar geprobeerd hebben en dit jaar toch maar geruild hebben met een collega met een ICE).

Dan wordt de reis ook nog eens een paar uur langer, wat met die 2 kinderen achterin je sowieso al niet wilt hebben. Ondanks dat ze dan even uit de auto kunnen, zijn die laadlocaties nou ook niet de meest leuke plekken om te stoppen.

En dan kun je nog beargumenteren dat het niet bij iedereen en overal zo is en dat het incidenteel is (alhoewel wel in redelijk grote aantallen), maar ik ga op vakantie om rust aan mijn hoofd te hebben en even een paar weken nergens rekening mee te hoeven houden, dan wil ik gewoon geen gezeik dat zeer eenvoudig voorkomen kan worden door de elektrische auto tijdelijk om te ruilen voor een ICE.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@RobbieB Tja, wat voor de één leuke voorpret is, is voor de ander een last en reden tot stress. Maar dan wacht je toch nog een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
pmiddeld schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:27:
@RobbieB Tja, wat voor de één leuke voorpret is, is voor de ander een last en reden tot stress. Maar dan wacht je toch nog een paar jaar?
Ja precies, dat is ook precies het plan.. maar ik heb een aantal collega's die ik als de 'EV-maffia' beschouw die dit soort argumenten echt onzin vinden en het onbegrijpelijk vinden waarom ik voor mijn nieuwe lease-bak voor een ICE ga... En ik merk dat er ook wel een aantal van dat soort mensen hier op het forum zitten. (waar ik jou overigens (nog) niet toe beschouw :P)

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 14-07-2022 16:33 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
RobbieB schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Ja precies, dat is ook precies het plan.. maar ik heb een aantal collega's die ik als de 'EV-maffia' beschouw die dit soort argumenten echt onzin vinden en het onbegrijpelijk vinden waarom ik voor mijn nieuwe lease-bak voor een ICE ga... En ik merk dat er ook wel een aantal van dat soort mensen hier op het forum zitten. (waar ik jou overigens (nog) niet toe beschouw :P)
Haha, ik voel me wel een EV-ambassadeur, maar ik dring niet aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
pmiddeld schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:21:
@iRenik Mocht je toch nog van tevoren willen plannen (wat in Duitsland voor de snelweg niet meer strikt noodzakelijk is) kun je A Better Route Planner (https://abetterrouteplanner.com) raadplegen. Daarin is o.a. ook het aanpassen van de maximum snelheid mogelijk, mits deze wettelijk is toegestaan.
Thanks, heb deze app op de telefoon en ook in de auto zelf. Niet het meest gebruiksvriendelijk onderweg maar inderdaad wel prima op de Mac van tevoren even checken in Italië en Slovenië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 04:31
[...]

Dat is wel bijzonder. Doet me denken aan collega die vanuit sociale kring veel kritiek kreeg omdat ze terug ging van een Model S naar een BMW 4 serie.

Ik zal m’n mening, ervaringen en advies geven. Maar het interesseert me geen fluit of iemand een EV of ICE besteld.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Lijkt mij niet heel vreemd? Ik zou nooit meer terug gaan naar een ICE gaan door het comfort wat je daardoor moet inleveren. Vanuit mijn perspectief is de keuze voor een ICE anno 2022 daarom volkomen onlogisch, maarrrr zoveel mensen zoveel wensen ;)

Nu met de SR+ en bagage aanhanger op vakantie in Engeland. Voorbereiding praktisch 0 (leven het SuC netwerk!), alleen ABRP gebruikt om te zorgen dat ik met 50% op bestemming kom door de slechte laad infra en ik niet zeker weet of ik op mijn bestemming kan laden, tot nu toe steeds een 16a aansluiting op mijn campeerplek *O*

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 14-07-2022 22:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zoveel mensen zoveel wensen.

Als je het heerlijk vind om met 200+km/u naar de wintersport te knallen blijf dan vooral weg bij een EV.

Als je toch al meer ontspannen rijder bent (of bereidt bent dat te worden) dan sluit een EV meestal goed aan.

Rij zelf al jaren iedere winter en zomer naar het zuiden met een EV. Tussen de 1000-1200km in een dag. In de eerste jaren - we hebben het dan over 2014 oid - ging dat al helemaal prima. Soms snelheid wat aanpassen om de volgende SuC te halen. Daarna alleen maar beter geworden. Tot op punt dat ik zo’n reis niet eens meer plan. Gewoon instappen, navi aan en gaan. Snelweg op, autopilot aan en uitgerust op bestemming aankomen.

Praktische bezwaren zoals te weinig laders zijn anno 2022 imho drogredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 16:06
Hier nog iemand die op het punt staat zijn 1e lange EV reis te maken, richting midden Zweden voor in totaal zo'n 1800km. Heb dezelfde reis de afgelopen 2 jaar ook gemaakt maar dan met een ICE.

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, maar maak me niet al te ongerust.
- Heb via ABRP de route al gepland, en via chargefinder ook al gekeken naar alternatieven in de buurt
- Heb de diverse laadpassen binnen (shell/maingau/vattenfall) en apps als Tesla en MER geïnstalleerd staan, en desnoods installeer ik iets ter plekke
- In mijn vakantiedorp is afgelopen november de 1e laadpaal neergezet, dus op locatie laden is ook geen probleem
- Dankzij de open Tesla laders heb je meer keuze. Had namelijk de route eerst gepland via voornamelijk Ionity aangezien je daar dankzij de Polestar/Plugsurfing deal lekker goedkoop kan laden, maar Ionity is best vaak druk bezet. Betaal dan liever wat extra en pak de Tesla laders wel.

De enige druk die er altijd is op deze reis, is om bijtijds bij de boot te zijn, dus de files bij Bremen en Hamburg zijn de onzekere factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Sethro schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:11:

Praktische bezwaren zoals te weinig laders zijn anno 2022 imho drogredenen.
Dat is niet bepaald overal nog zo als ik de websites met oplaadpunten bekijk. Waar Sainte Maxime nu 8 plekken heeft (ik tel even elke aansluitmogelijkheid) waarvan een deel op een P zie ik elders nog veel minder. Frankrijk moet van de autoweg af echt nog hier en daar stappen zetten wil aantal oplaadmogelijkheden genoeg zijn. En 8 voor een stad van 14k en maal zoveel in de zomer is dat erg weinig. Dat is ook de reden dat ik zelf nog 2-3 jaar wacht met overstappen. Dan zal de groei wel verder zijn doorgegaan. De laatste vakantie zag ik die groei in Zwitserland. Elke normale P langs de autoweg tussen Olten en Bern had een oplaadmogelijkheid. En op de raststätte Grauholz hadden ze links van het gebouw een hele rij oplaadmogelijkheden geplaatst. Ze hadden al een rij voor de ingang. Dit was bij het restaurant/winkel richting Bern waar ook de bussen/vrachtwagens komen. Ik ga komende vakantie in Frankrijk wel mijn ogen openhouden of ik nieuwe oplaadmogelijkheden zie langs de wegen.

[ Voor 33% gewijzigd door martwoutnl op 15-07-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon zorgen dat je met redelijke volle batterij aankomt. Eventueel nog aan normaal stopcontact aanvullen. Ik zou me daar geen enkele zorgen over maken.

Overigens staan in Frankrijk veel laders nog niet goed in de apps. Even lokaal rondvragen helpt vaak.

Ga ieder jaar 2-3x naar Frankrijk, nooit probleem geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 15-07-2022 08:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• royverdegem
[...]

Het lijkt wel of er twee "kampen" ontstaan: de EV-rijders vs de ICE-rijders. Je ziet het steeds meer polariseren. Laatst een informatief Facebook-berichtje van de ANWB over laadpassen in het buitenland, met wat advies, etc. Als je zag hoeveel mensen daar los gingen over de ANWB en EV-rijders, sloeg echt nergens op. Prima als je geen EV wilt rijden, maar lees deze stukjes dan niet. Of lees ze, maar reageer er niet op. Andersom zie je ook inderdaad dat EV-rijders als een soort Spaanse Inquisitie ICE-rijders willen pushen naar EV. Mensen moeten er zelf aan toe zijn, om wat voor reden dan ook. Ik heb 4 jaar geleden ook nog bewust voor een ICE gekozen, omdat ik nog niet genoeg vertrouwen had in bereik en laadinfra in het buitenland. Een jaar geleden (na veel lezen) wel bewust gekozen voor een EV, een eigen keuze dus. Ik denk dat dat het belangrijkst is. Laten we elkaar in waarde laten, iemand die ICE wil rijden, prima. EV-keuze, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:39
Sethro schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:57:
Gewoon zorgen dat je met redelijke volle batterij aankomt. Eventueel nog aan normaal stopcontact aanvullen. Ik zou me daar geen enkele zorgen over maken.

Overigens staan in Frankrijk veel laders nog niet goed in de apps. Even lokaal rondvragen helpt vaak.

Ga ieder jaar 2-3x naar Frankrijk, nooit probleem geweest.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring, je moet in Frankrijk weg van de snelweg echt met verschillende apps zoeken naar laadmogelijkheden en ook soms gewoon vragen. Dan staan er een stuk meer dan je zo op het eerste gezicht denkt. Ben er zelfs tegengekomen die volledig gratis waren, stekker er in en laden. Dat was meestal in de buurt van de Mairie (gemeentehuis).

Afgelopen vakantie maar een keer gehad dat ik verder moest zoeken omdat alles bezet was. Dus ook maar overgegaan op de modus “laden als het kan, niet omdat het moet”.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
iRenik schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Thanks, heb deze app op de telefoon en ook in de auto zelf. Niet het meest gebruiksvriendelijk onderweg maar inderdaad wel prima op de Mac van tevoren even checken in Italië en Slovenië.
Inderdaad, als navigatie-app is-ie waardeloos. ;)
Wel handig om te zien of een laadpaal vrij is.

[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 15-07-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Laatst online: 10-09-2024
Opvallend hoeveel door menigeen wordt gepuzzeld over AC-laadpunten op hun vakantie. Heb nu diverse internationale roadtrips gemaakt, zowel noordwaarts (Scandinavie) als zuidwaarts (Italie) van circa twee weken per stuk en neem AC-laadpunten totaal niet in mijn beschouwing mee. Zijn ze ergens beschikbaar (bijvoorbeeld bij de accommodatie) dan is dat mooi, maar indien niet dan niets aan de hand.

Ik plan voor vertrek ruwweg de hele trip mbv snelladers mbv ABRP waarbij ik aangeef met welke SoC ik bij een accommodatie wil aankomen zodat ik lokale trips zonder problemen kan maken. Toegeven, ik rij met een Tesla Model 3 LR dus efficiente EV, grote range en volledig toegang tot het Tesla SuC netwerk, maar ik denk als ik met een andere EV zou rijden het niet anders zou doen. Wel zou ik een EV nemen met minimaal 400km aan 100% range, daaronder zou ik niet met een EV op vakantie gaan denk ik.

Mogelijk is het een factor dat ik tijdens autovakanties nooit heel lang op 1 plek blijf. Drie nachten maximaal op een enkele accommodatie. Als iemand naar een camping/huisje/resort rijdt aan de Costa del Whatever en daar anderhalve week blijft hangen dan kan ik me wel indenken dat AC-laden ter plekke een factor wordt.

NB: buiten mijn road trip vakanties maak ik nauwelijks gebruik van snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
arsimo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:49:
Opvallend hoeveel door menigeen wordt gepuzzeld over AC-laadpunten op hun vakantie. Heb nu diverse internationale roadtrips gemaakt, zowel noordwaarts (Scandinavie) als zuidwaarts (Italie) van circa twee weken per stuk en neem AC-laadpunten totaal niet in mijn beschouwing mee. Zijn ze ergens beschikbaar (bijvoorbeeld bij de accommodatie) dan is dat mooi, maar indien niet dan niets aan de hand.

NB: buiten mijn road trip vakanties maak ik nauwelijks gebruik van snelladers.
Tja, ik kom tijdens mijn roadtrip vakanties (bijna elke dag een andere plaats) juist bijna niet in de buurt van SuC's (bijvoorbeeld in de Alpen of Schotland) en heb geen zin om er voor om te rijden. Maar juist het vinden van laadgelegenheden en waar je dan terecht komt en verplicht moet pauzeren is onderdeel van de trip en heeft al leuke verrassingen opgeleverd (als in plaatsjes waar we normaal nooit gestopt waren maar toch erg leuk bleken).

De eerste en laatste dag uiteraard wel via SuC's en als ik er toevallig een tegenkom sla ik hem ook niet over.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Sethro schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:57:
Op het park waar we zitten, staat de auto redelijk ver van het huisje (ze staan trapsgewijs op heuvel). Ik ga wel eens dit jaar navragen of ze wellicht een paal gaan plaatsen bij ingang. Daar zijn enkele ongebruikte parkeerplaatsen. 1 of 2 palen daar zou kunnen voor de mensen die er zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik ben toch ook wel benieuwd hoe dit gaat werken voor tentkampeerders. Wij gaan vaak naar campings die vrij afgelegen liggen of een "natuur" thema hebben. Dat doen we met tent, in een auto met dakkoffer en fietsen achterop. Dit wordt met een EV wel een probleem, want ik heb in alle afgelopen jaren nooit een laadplek in de buurt gezien. Nu combineren we tanken met boodschappen doen en kunnen we daar weer een aantal dagen mee rondrijden.

Ook ik wil en zal ooit de overstap maken naar een EV, maar ik heb het gevoel dat dat pas kan als de wat meer gangbare modellen 600km bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

iRenik schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:36:
Leuk topic om te volgen!

Wij gaan in augustus met de P2 een roadtrip doen richting Duitsland-Zwitserland-Noord Italië-Toscane-Slovenie-Oostenrijk-Duitsland (en weer naar huis natuurlijk).

Bij alle locaties waar we overnachten zijn laadmogelijkheden (en waar mogelijk al gereserveerd op de tussenstops in Duitsland). Voor de rest heb ik een beetje gekeken naar de snelladers langs de route maar verwacht met name in Duitsland dat dit toch niet gaat uitkomen aangezien ik harder dan gemiddeld zal rijden.

Voor de overige landen kijken we de avond voor het rijden wel een beetje, zijn geen hele grote afstanden (450-550km) dus 2 stops met 100% SoC bij vertrek moeten we makkelijk redden. Heb besloten niet echt heel stikt te plannen maar meer te kijken wat er in de buurt is bij zo'n 100km 'over'.

En volgende week 2 dagen heen en weer naar Praag voor werk dus dat wordt een goede test. Zowel qua laden als qua meekomen op de autobahn ;)

Beide ervaringen zal ik even hier plaatsen t.z.t.
toon volledige bericht
Hoe kun je voor onderweg alvast laadpalen reserveren? Dat werkt bij een hotel toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
twowheeler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:58:
Ik ben toch ook wel benieuwd hoe dit gaat werken voor tentkampeerders. Wij gaan vaak naar campings die vrij afgelegen liggen of een "natuur" thema hebben. Dat doen we met tent, in een auto met dakkoffer en fietsen achterop. Dit wordt met een EV wel een probleem, want ik heb in alle afgelopen jaren nooit een laadplek in de buurt gezien. Nu combineren we tanken met boodschappen doen en kunnen we daar weer een aantal dagen mee rondrijden.

Ook ik wil en zal ooit de overstap maken naar een EV, maar ik heb het gevoel dat dat pas kan als de wat meer gangbare modellen 600km bereik hebben.
Dat doen wij toch al een paar jaar en is eigenlijk nooit een probleem geweest. Vaak mag ik op de camping wel wat bijladen en anders inderdaad tijdens het boodschappen doen of een plaatsje bezoeken. Wij houden daarbij steeds vaker “laden omdat het kan, niet omdat het moet” aan en dat werkt prima. Hangt natuurlijk wel een beetje af van waar je heengaat en wat voor dagtochtjes je maakt, wij doen dat vaak op de fiets dus de auto staat relatief vaak stil tijdens zo’n vakantie. In Frankrijk is het in ieder geval voor ons nog nooit een probleem geweest. Maar soms laden op 6A en dan duurt het best lang :O

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
JanHenk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Ik ben vandaag in Oostenrijk aangekomen met de Ioniq 5 en een Holtkamper Kyte XL vouwwagen. Eerste indruk gewoon heel goed. Op abrp met de I5 rwd long range gepland verder niks veranderd behalve snelheid op 100 gezet en kwam gewoon goed uit, ik heb precies die 3 Ionitystops gemaakt die hij zei en ik kwam prima uit en ook soms wel wat ruimer over, maar maakt met de laadsnelheid praktisch niks uit dus steeds tot 80% geladen en voor Oostenrijk tot 90%. Ik heb nu het eerste jaar goedkoop laden bij Ionity, maar anders waren er vele andere snelladers in Duitsland.

Verbruik ca. 22kWh/100km met 100-110 max. Ook wel wat file/wegwerkzaamheden gehad dus gemiddelde lag een stuk lager. Met vijf personen erin (3 pubers). Wel wind mee en warm. Als je harder gaat 120-130km/u dan eerder richting 28-30. Wind tegen en bergen viel het nog reuze mee op ca. 24kWh. Ik heb de auto pas, dus nog niet veel vergelijk. Bereik van ca. 300km met 100% lading t.o.v. 420km in het vlakke Nederland zal het zo’n beetje zijn. Dus laten we zeggen 25-30% meer met grote vouwwagen en vijf personen t.o.v. in Nederland vaker in mijn eentje.

Ionity ging goed, ik had altijd een lader en gewoon even de aanhanger afgekoppeld, kon hem altijd wel kwijt, let wel ik reed niet op zaterdag. Als de auto goed lang gereden had dan ook piek rond de 222kW en laadtijd zoals geadverteerd. In de bergen heerlijk soepel, niet terugschakelen zoals bij brandstofmotor en lekker stil.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
nordic_blue schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Hoe kun je voor onderweg alvast laadpalen reserveren? Dat werkt bij een hotel toch niet?
We hebben 2 hotels in Duitsland als tussenstop (heen en terugweg) waar we 1 nacht verblijven.
Heb beide een berichtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn om de auto te laden omdat we de volgende dag meteen doorgaan. Beide gaven aan ervoor te zullen zorgen dat we bij aankomst de auto kosteloos kunnen laden zodat we de volgende dag 'vol' weg kunnen. De andere hotels waar we langer zitten is dit minder van belang en vinden we wel een moment om te laden of in de buurt.

We gaan het meemaken of het in de praktijk ook daadwerkelijk zo gaat maar zorg sowieso dat ik in de buurt een snellader heb en/of niet met 10% bij de hotels aankom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iedere camping heeft toch een stroomafsluiting? Wij laden eigenlijk altijd met de granny op de campeerplek, werkt prima.

Ik snap ook niet zo goed waarom je 600km bereik nodig hebt voor lange trips. Zelfs met onze SR+ is het eigenlijk nooit behelpen op vakantie.

De kids zijn alleen maar blij met een korte laadstop om de 2 a 3 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-07-2022 11:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Luiaard schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Ik ben vandaag in Oostenrijk aangekomen met de Ioniq 5 en een Holtkamper Kyte XL vouwwagen. Eerste indruk gewoon heel goed. Op abrp met de I5 rwd long range gepland verder niks veranderd behalve snelheid op 100 gezet en kwam gewoon goed uit, ik heb precies die 3 Ionitystops gemaakt die hij zei en ik kwam prima uit en ook soms wel wat ruimer over, maar maakt met de laadsnelheid praktisch niks uit dus steeds tot 80% geladen en voor Oostenrijk tot 90%. Ik heb nu het eerste jaar goedkoop laden bij Ionity, maar anders waren er vele andere snelladers in Duitsland.

Verbruik ca. 22kWh/100km met 100-110 max. Ook wel wat file/wegwerkzaamheden gehad dus gemiddelde lag een stuk lager. Met vijf personen erin (3 pubers). Wel wind mee en warm. Als je harder gaat 120-130km/u dan eerder richting 28-30. Wind tegen en bergen viel het nog reuze mee op ca. 24kWh. Ik heb de auto pas, dus nog niet veel vergelijk. Bereik van ca. 300km met 100% lading t.o.v. 420km in het vlakke Nederland zal het zo’n beetje zijn. Dus laten we zeggen 25-30% meer met grote vouwwagen en vijf personen t.o.v. in Nederland vaker in mijn eentje.

Ionity ging goed, ik had altijd een lader en gewoon even de aanhanger afgekoppeld, kon hem altijd wel kwijt, let wel ik reed niet op zaterdag. Als de auto goed lang gereden had dan ook piek rond de 222kW en laadtijd zoals geadverteerd. In de bergen heerlijk soepel, niet terugschakelen zoals bij brandstofmotor en lekker stil.
toon volledige bericht
Het elastische karakter van een EV met het vermogen is echt een genot in de bergen, zeker met aanhanger. Altijd (ruim) voldoende vermogen en heuvels bestaan eigenlijk niet. Blijft lekker om op de inhaal baan heuvel op, snel wat auto's in te halen.

Net verbruik, en mooi bereik! Wij zijn ook positief over onze eerste ervaring met aanhanger. Ik heb meer range met aanhanger dan zonder bij autobahn tempo _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dan kun je lang wachten. Tenzij er een grote doorbraak in accu techniek komt, en die ook op de markt komt tegen een goede prijs, zal tijd de 400km de standaard blijven. Meer is ook absoluut niet nodig, maar die mindset zal bij veel mensen nog jarenlang niet doordringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
Afgelopen weken met onze e-Niro 64kWh vanuit Almere naar Zweden en Duitsland geweest. Heb in de auto een BLE OBDII dongle en Torque Pro plus ABRP op de telefoon. ABRP is via Torque pro gekoppeld aan de dongle.
Bijna alles kunnen doen met de Shell Recharge druppel, één keer werkte dat niet en hebben we de KIA pas gebruikt, één keer direct betaald met de creditcard. Voor vertrek een account aangemaakt bij Tesla voor de zekerheid maar alle Tesla mogelijkheden uitgezet in ABRP. Dit om zoveel mogelijk te laden met de zakelijke Shell Recharge.
Geen kinderen dus daar hoeven we geen rekening mee te houden, wel twee honden die er onderweg uit moeten en ook moeten drinken.

Korte versie:
Al met al 200% meegevallen en voor mij als het even kan nooit meer ICE. Op de autobahn even snel in een gat schieten om een treintje vrachtwagens in te halen zonder te moeten wachten op een flink gat is heerlijk maar sowieso rijdt het heerlijk. Vaker even de auto uit om te laden en dan ook even de benen te strekken is voor mij in ieder geval een stuk prettiger/relaxter dan uren door rijden en ffies snel snel een sanitaire stop.

Lange versie:

Zweden
Naar Zweden hebben we in tweeën gedaan, eerste dag naar een hotel in Roskilde Denemarken en tweede dag naar Ullared Zweden.
Auto dag voor vertrek tot 100% geladen, adres van het Roskilde hotel in de navigatie van de auto gezet en in ABRP. Op beide de route gestart en de auto navigatie gebruikt voor de daadwerkelijke navigatie. Verder niet naar de route omgekeken maar gewoon gaan rijden en we zien wel wat er gebeurt. ABRP heeft onderweg een paar keer "geklaagd" dat er snellere routes zijn maar dat hebben we gewoon genegeerd. Laden op de geadviseerde locaties ging prima, handig dat je in ABRP het vermogen kunt zien net als de hoeveelheid laadpalen, hoeveel bezet en hoeveel defect.
Standaard geladen tot 80% en niet het advies van ABRP gevolgd dat bijv 67% aangeeft en aangegeven dat we aan willen komen met nog 30% in de accu's. Het verschil tussen 67% en 80% doet er in tijd niet zo heel veel toe en het geeft wat meer marge/mogelijkheden.
Aangekomen in Roskilde waren er bij het hotel twee van de vier laadpalen beschikbaar, daar weer tot 100% geladen.
Volgende dag op naar de eindbestemming en op een km of 30 van de eindbestemming nog een keer extra geladen tijdens een sanitaire stop en ook wat gedronken. Was niet perse noodzakelijk maar we waren aan de vroege kant en kwamen er toch langs. Op de eindbestemming weinig gereden, wel in de avonduren tot 100% geladen aan een paal op het park waar we een huisje hadden. Dit was de enige paal die niet werkte met de recharge druppel/kaart en ook niet met de KIA kaart. Even lezen op de paal en dat bleek alleen te gaan met een E-on druppel/kaart maar ook met eenmalige creditcard. Paal opgezocht op een speciale website, foto van de creditcard mbv de website en laden maar. ( 32.978kWh voor 72,56kr oftewel EUR 6,85 )

Op de terugweg reis weer in twee delen geknipt, Ullared naar Oeversee Duitsland en de volgende dag terug naar Almere. Net als op de heenreis beide navigaties gestart en rijden maar zonder ons druk te maken om de route. Onderweg wilde ABRP ergens laden maar daar konden we door werkzaamheden de afrit niet nemen. Geen zin om via de volgende afrit iets van 20km verderop weer terug te rijden dus een alternatief gezocht via ABRP. Meer laden dan ABRP voorstelt bij eerdere stops is dan wel handig, je hebt meer marge/mogelijkheden voor wat betreft alternatieven. De volgende stop was bij een druk 'winkelcentrum' waar voor het eerst alle (acht in dit geval) laadpalen bezet waren wat ook te zien was in ABRP. Sanitaire stop was ernstig noodzakelijk en inclusief dat een minuut of tien moeten wachten en toen konden we laden wat ook nog eens rond lunchtijd was dus een rondje supermarkt gedaan.In de buurt van het hotel was niet zo snel wat te vinden. Plan A was de volgende dag te gaan rijden en op basis van ABRP een vroege laadstop. Plan B was vragen bij het hotel en die wees een aantal buiten stopcontacten aan die kosteloos gebruikt mogen worden dus de granny lader kon eindelijk uit de plastic verpakking en voor het eerst gebruikt worden. De nacht was niet lang genoeg om naar de 100% te gaan, we vertrokken met 84% de volgende dag.
Tweede dag naar huis gereden, geen bijzonderheden.

Duitsland
Naar Zweden was de eerste lange rit met deze auto, deze was een paar honderd km korter en gepland voor één dag heen en één dag terug rijden. Eén keer verbaasd over de keuze van ABRP om een benzinestation met vrije laders aan de snelweg voorbij te rijden om ons vervolgens twee km verderop een afrit te laten nemen naar een benzinestation van hetzelfde merk op een soort van industrieterrein. Daar even behulpzaam geweest om een Duitse man te helpen die voor het eerst in z'n leven ging laden aan een snellader en over het hoofd zag dat er twee rubberen afsluitdoppen in z'n auto aanwezig waren :)
Veel werkzaamheden, veel afgesloten stukken weg dus we kregen een toeristische route van vele vele km's niet snelweg waarbij ABRP regelmatig wijzigde maar steeds weer netjes met mogelijkheden kwam. Rond lunch werd het krap en kwam ABRP met een "BMW restaurant" dat ook zichtbaar was op de auto navigatie. Parkeerplaats van BMW opgereden en daar gekoppeld aan een snellader die met een druk op de knop gratis aan de gang ging. Vrouw vond het wat eng, "is dit wel toegestaan?" maar het leek ernstig openbaar dus daar lekker geladen en een meegenomen broodje opgegeten. Bij het hotel was helemaal niks beschikbaar om te laden, zou er volgens een website wel moeten zijn maar de paal was in aanvraag (ondertussen kan ik het ook niet meer terug vinden op de website). We moesten toch wat boodschapjes halen en om de hoek bij een supermarkt de auto opgeladen op een snelllader. Net boven de 80% bij terugkomst uit de supermarkt.
Paar dagen rond gereden, laatste dag nog een keer naar dezelfde supermarkt om de auto af te toppen maar deze keer werkte de snellader niet. AC kabel op dezelfde laadkast werkte wel dus die maar genomen. Iets boven de 80% kwamen we terug uit de supermarkt dus dat was het startpunt voor de terugreis.
Terug weinig bijzonderheden, snellader vlak voor de grens en daar kwam een mede e-Niro rijder ook laden. Aan de praat geraakt en ervaringen gedeeld qua vakantie, laden, laadangst enz. Uitgelegd hoe de combinatie dongle, abrp goed werkt om te weten hoeveel je echt nog over hebt in de accu's. Tijd vloog voorbij, vrouw werd ongeduldig en we hadden ruim voldoende geladen om thuis te kunnen komen en de auto weer aan de (publieke) paal te hangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-06 23:04

psy

royverdegem schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Het lijkt wel of er twee "kampen" ontstaan: de EV-rijders vs de ICE-rijders. Je ziet het steeds meer polariseren. Laatst een informatief Facebook-berichtje van de ANWB over laadpassen in het buitenland, met wat advies, etc. Als je zag hoeveel mensen daar los gingen over de ANWB en EV-rijders, sloeg echt nergens op. Prima als je geen EV wilt rijden, maar lees deze stukjes dan niet. Of lees ze, maar reageer er niet op. Andersom zie je ook inderdaad dat EV-rijders als een soort Spaanse Inquisitie ICE-rijders willen pushen naar EV. Mensen moeten er zelf aan toe zijn, om wat voor reden dan ook. Ik heb 4 jaar geleden ook nog bewust voor een ICE gekozen, omdat ik nog niet genoeg vertrouwen had in bereik en laadinfra in het buitenland. Een jaar geleden (na veel lezen) wel bewust gekozen voor een EV, een eigen keuze dus. Ik denk dat dat het belangrijkst is. Laten we elkaar in waarde laten, iemand die ICE wil rijden, prima. EV-keuze, ook prima.
Denk dat je vooral de extremen ziet reageren. Ik ben ook nog een ICE rijder en dat zal niet snel veranderen omdat ik heel lang rij met een auto, "veel" heb uitgegeven aan een LPG installatie maar daardoor ook zeer goedkoop kan rijden.
Maar de technologie van EV vind ik mateloos interresant en dat wordt hoe dan ook toch de volgende auto. Dit soort topics vind ik dan ook erg interessant 👍🏻

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
revolution-nl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Iedere camping heeft toch een stroomafsluiting? Wij laden eigenlijk altijd met de granny op de campeerplek, werkt prima.
Campings hebben veelal stroomaansluitingen op de plek, maar 1) weet ik niet of de aansluiting altijd zwaar genoeg is (hopelijk heeft je granny/auto de mogelijkheid dit in te stellen) 2) soms reken je af per kWh en is de prijs een stuk steviger dan bij een laadpaal in de buurt en 3) weet ik niet of het netjes is om ongevraagd een grootverbruiker lang aangesloten te laten. Of vraag je dit van tevoren?

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58
Luiaard schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Campings hebben veelal stroomaansluitingen op de plek, maar 1) weet ik niet of de aansluiting altijd zwaar genoeg is (hopelijk heeft je granny/auto de mogelijkheid dit in te stellen) 2) soms reken je af per kWh en is de prijs een stuk steviger dan bij een laadpaal in de buurt en 3) weet ik niet of het netjes is om ongevraagd een grootverbruiker lang aangesloten te laten. Of vraag je dit van tevoren?
En op veel campings staan de auto's gelukkig niet op het veld waar de tent/vouwwagen/caravan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Luiaard schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:41:
[...]

1) klopt, soms 16 maar vaker max 10 of zelfs 6A. Mijn auto (Tesla) kan ik dat bij instellen.
2) heb ik tot nu toe nog nooit gehad maar weet dat het voorkomt.
3) ik doe het nooit ongevraagd. Vraag altijd of ze een laadpaal hebben en als dat niet zo is of ik dan bij de tent mag laden. En probeer ze aan te moedigen eens te kijken naar het plaatsen van een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb van een collega gehoord dat hij op vakantie met een laadpaal te maken had die door een defect z’n kabel niet meer ontgrendelde. Daar zit je dan mooi mee. Als je de type2 aansluiting bekijkt dan zit er een inkeping aan de buitenkant waarmee hij vergrendeld wordt. Zou het uitmaken als je die uitkeping uitvijlt? Op de technische werking maakt het volgens mij 0,0 verschil met het voordeel dat je de kabel ten alle tijden kan loshalen als een paal weigert. Met name op vakantie heb je geen reserve… met fastchargers is het uiteraard geen issue.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:49
Wilde schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:17:
Ik heb van een collega gehoord dat hij op vakantie met een laadpaal te maken had die door een defect z’n kabel niet meer ontgrendelde. Daar zit je dan mooi mee. Als je de type2 aansluiting bekijkt dan zit er een inkeping aan de buitenkant waarmee hij vergrendeld wordt. Zou het uitmaken als je die uitkeping uitvijlt? Op de technische werking maakt het volgens mij 0,0 verschil met het voordeel dat je de kabel ten alle tijden kan loshalen als een paal weigert. Met name op vakantie heb je geen reserve… met fastchargers is het uiteraard geen issue.
What could possibly go wrong? Is toch maar 11kW.. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JTHZZ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:00:
[...]

What could possibly go wrong? Is toch maar 11kW.. 7(8)7
Ik heb het misschien niet helder genoeg verwoord, maar het gaat me er natuurlijk niet om om de kabel technisch aan te passen en onveilig maken lijkt me ook niet aan de orde. Eens dat de vergrendeling er niet voor niets is, echter mi is deze vergrendeling puur tegen diefstal en voegt het technisch niets toe.. Ik kan er natuurlijk naast zitten en vandaar se vraag.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Wilde schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:04:
... echter mi is deze vergrendeling puur tegen diefstal en voegt het technisch niets toe.. Ik kan er natuurlijk naast zitten en vandaar se vraag.
Je zit er inderdaad naast. ;)

Het voegt technisch zeer zeker iets toe. Het voorkomt namelijk dat de stekker wordt losgetrokken terwijl er flink veel stroom doorheen gaat. Dat zorgt voor vonken en dientengevolge (brand)schade aan stekker en connector. Dat is wat @JTHZZ bedoelt.

Pagina: 1 2 ... 108 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.