Sinds Februari hebben we thuis geen ICE meer. Alle ritten zijn dus sowieso met een EV. We zijn hier intussen 2x mee op vakantie geweest.
Op wintersport
De heenreis
1e maal was eind Februari (auto was een week oud) naar Italië op wintersport. Het was een top-weekend voor vertrek. Ik ben vertrokken bij -2°C op winterbanden. Ik ben niet de meeste relaxte chauffeur en rijd gewoonlijk ofwel de snelheidsbeperking of er net over (dus in Frankrijk meestal 135 kmh op CC).
Ik vertrek vanuit de regio Aalst via Charleroi tot Ionity Champfleury (nabij Reims) gereden voor een eerste laadstop. Daar aangekomen met nog 36km op de GOM (het was intussen +2.5°C).
De volgende stop volgens ABRP (IONITY Langres-Perronay) was minder aangenaam: laadfile... Minstens 5 wachtende wagens voor: de toegang tot de parking stond geblokkeerd (ook voor ICE's) vanwege deze file. Omdat ik slechts 50km op de GOM had, heb ik het niet aangedurfd om koers te zetten naar een volgend laadstation (Total op 47km) en heb dus gewoon mijn beurt afgewacht. Sommige EV-rijders poneerden dat ze volgend jaar terug met de ICE gaan ski'n....
Hierna verliep het laden telkens vlot (Jura, Bonneville) en kon ik door de Mont-Blanc tunnel tot Aosta. Aangekomen met een 40%. Geen laadmogelijkheid in het dorp waar we verbleven en aan de skilift kon je max 4h AC laden (geen optie dus: ik ga geen halve skidag spenderen om terug naar beneden te gaan en m'n auto te verzetten). Ter plaatse de wagen niet veel gebruikt dan maar.
De Terugreis
Voor de terugrit ben ik door Zwitserland (St Bernard tunnel) gereden, na eerst aan IONITY Aosta te zijn gaan laden.
De eerste laadstop was in Martigny: IONITY vol, bij Tesla was nog plaats maar die stond niet open. In de GPS van de wagen gezocht naar een alternatief (> 100KW) en jawel: op de eerstvolgende afrit (800m) stonden 4 HPC's op de parking van de McDonalds (allemaal vrij).
Daarna richting Basel werd het wat spannender: wat file onderweg maakte dat mijn vooraf geplande stop te vroeg viel, dus dan maar doorgereden en in de GPS van de wagen een alternatief gezocht. Twee 300KW laders, maar ik kreeg er amper 30KW uit bij een SOC van 15%, normaal haal ik nog 30KW bij een SOC van 90%. Na 10min vertrouwend verder gereden en in de GPS een alternatief gezocht dat nog binnen bereik viel (spannend).
De eerste lader lag in Frankrijk een 2km van de autosnelweg. Daar aangekomen bleek het een AC lader te zijn (hoewel ik gefilterd had op > 100KW). Het volgende alternatief (aan de Cora van Mulhouse) stond de hele tijd bezet, maar dat was mijn enige overblijvende optie. Enkele km voor aankomst kwam de lader vrij (oeff).
Hier heb ik dan genoeg geladen om in de buurt van Straatsbourg een Allego HPC te halen (omdat IONITY altijd zo druk was, vermeed ik dat netwerk wat). Aan een spliksplinternieuwe parking gekomen, met 4 Allego HPC's die allemaal vrij waren. Top.
De voorlaatste stop werd dan Ionity Hauconcourt. Deze stond al vol (met laadfile), dus weer op zoek naar een alternatief. Het eerste altenatief (Total Longwy) bleek niet te bestaan. Het volgende (nog haalbare) was dan ofwel een HPC in Esch-Sur-Alzette of de Porsche Dealer in Luxembourg. Ik heb voor de Porsche Dealer gekozen. Daar heb ik dan genoeg geladen om thuis te geraken (+/- 3 km over volgens de GOM). Onderweg had ik volgens de GOM soms 10km over, soms kwam ik net toe (maar ik kwam nooit te kort). Omdat ik wist van IONITY Wellin, Machelen en Allego Ternat heb ik mij geen zorgen gemaakt, maar ik ben met 7km overschot thuis geraakt.
Op zomervakantie
De heenreis
De tweede reis ging eind mei (dus op zomerbanden) naar Zuid Tirol (tussen Bolzano en Merano). We reden met 2 gezinnen (en dus ook 2 wagen), de andere is een ICE (diesel). Omdat we met een kleine peuter onderweg zijn, hadden we al beslist om de rit in 2 dagen te doen (onafhankelijk van het feit dat we met een EV of ICE onderweg zouden zijn). Ik rijd meestal ongeveer de snelheidsbeperking of 140 kmh op onbeperkte stukken (soms kort sneller om in te halen).
De eerste dag vertrekken we rond de middag naar Karlsruhe. Onderweg 1x geladen bij IONITY tot 91% omdat mijn gezelschap meer tijd nodig had dan ik om de echt noodzakelijke stroom te laden. Op onze overnachtingsplaats 's nachts via AC terug geladen tot 100%
De tweede dag laad ik in Illertissen tijdens de middagpauze. Ik laad weer tot 90% en verzet dan mijn wagen omdat de lunchpauze langer duurt dan het laden. Als ik de volgende (geplande) stop nader, besluit ik die over te slaan: mijn SOC is nog hoog genoeg. Na de Voralbergtunnel loopt het een beetje mis: mijn volger heeft de videomaut niet geactiveerd. Ik stop op de eerstvolgende parking om te wachten (en laad gedurende 7 minuten aan een 50KW lader, ik sta er toch).
De finale laadstop wordt dan Sölden (hier staat een 150KW lader). Hierna rijd ik de Timmelsjochpas over en rijd direct door tot bestemming.
Ter Plaatse
Ter plaatste konden we niet laden aan ons verblijf. Bij een bezoek aan Bolzano kies ik voor een parking met AC Laadpaal. Daar aangekomen is 1 socket bezet en de andere gereserveerd voor een hotel. Ik besluit op de terugweg te laden bij een HPC die ik in de GPS vond. De GPS stuurt mij wel doodlopende weg in (ik vermoed richting een snelwegparking). Ik kijk te voet even rond, en vind achter een haag een HPC (tot 150KW) op de parking van de lokale golfclub.
Bij een bezoek aan de Kalterner See kan ik laden aan een AC lader (en intussen gratis parkeren), maar aan 3KW (met een max tijdsduur van 4h) kom je ook niet ver. In Kaltern (dorp) is de laadplek geblokkeerd door een ICE. Op de terugweg kon ik aan een winkelcentrum wel aan een 150KW lader aanhangen.
We kiezen voor een wandeling in de buurt van Dorf Tirol. Weer kies ik een parking met AC lader. Hier kan ik probleemloos laden.
Een laatste uitstap gaat naar Merano. Weer kies ik een parking uit met AC lader. Deze is echter gloednieuw en blijkbaar nog niet in dienst. Geen ramp (ik heb nog genoeg jus), maar had'm gewoon graag hoger gehad met de terugreis in het vooruitzicht.
Echter, de laatste dag kies ik een supermarkt uit met een snellader (150KW) op 50m (staat op de parking van de lokale sportclub). Ik hang de wagen aan tijdens het boodschappen doen en we vertrekken weer met 80%.
De terugreis
De terugreis verloopt zonder incidenten. Ik had tijdens het verlof al gemerkt dat het verbruik in de bergen erg laag is (natuurlijk nogal hoog tijdens het klimmen, maar tijdens het dalen heb je veel terugwinst van het recupereren). Ik rijd weer van Ionity tot Ionity. In Brohltal is het redelijk druk, maar ik laad toch tot bijna 100% Vanaf daar rijd ik zonder stoppen tot thuis. Op onbeperkte stukken rijd ik meestal weer140kmh (als het verkeer het toelaat).
Wat hebben we vandaag geleed?
- - Probeer de drukke laders op drukke dagen te vermijden (IONITY), misschien is dat intussen minder een issue omdat Tesla al veel laders heeft opengesteld.
- - AC Laden op bestemming kan een uitdaging zijn (tijdsbeperkingen die niet overeenkomen met wat jij wil doen, niet bereikbaar, niet actief, ...).
- - Noord-Italie heeft genoeg DC Laders langs kleinere wegen/locaties. Vaak zelfs 100 of 150KW.
- - Ik kan het wel appreciëren dat ik onderweg kan zoeken naar laders langs de route en makkelijk filteren op vermogen: handig in m'n BMW, maar ik vind dat het in mijn vrouw's VW minder intuitief ineen zit.
- - Het is niet echt nodig om significant anders te gaan rijden (bvb achter een vrachtwagen gaan hangen). Enkel op de onbeperkte stukken reed ik een 30kmh trager dan ik met m'n ICE gewoonlijk deed.