• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
SpikeHome schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

De V4 laders van tesla allemaal 800v hoor alleen de oude niet en dus traag laden met een 800v auto.
Niet waar. Wordt wel aan gewerkt, maar de uitrol om v4 1.000v te maken is pas begonnen en nog maar op een paar locaties doorgevoerd (zoals ik uit een topic begreep).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Cid Highwind schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:51:
Een belangrijke reden om
Tesla superchargers te vermijden die nog niet genoemd is: omdat het kan. En belangrijker, omdat het kan zonder jezelf tekort te doen.

Jaren geleden keek men toch wel een beetje jaloers naar de infra. Tegenwoordig is de dichtheid aan HPC zo hoog dat het enkel een knakenkwestie is geworden. Ik denk dat de meesten die zich sowieso een EV kunnen veroorloven ook niet om die paar knaken zullen malen, dus dan wegen andere factoren zwaarder.

Moet zelf binnenkort maar eens proberen of het technisch werkt. Inmiddels is de app van de pas van de werkgever in staat om supercharger sessies te starten, dus even een check is handig voordat het naar wat schaarser geëlektrificeerd gebied gaat voor de vakantie.

En ja, ook hier het argument principes hoeven niet kostenneutraal te zijn. De werkgever is in z’n marketing nogal van de MVO dus ben blij dat we daar op een lijn zitten :P

Verder rijd ik vooral op voorstel van de auto. Tesla is niet uitgesloten maar misschien betaalt Musk niet genoeg om door het algoritme gepusht te worden?
Niet eens. Ga maar eens naar Kroatië. Is er buiten Tesla niet veel. Of op een zwarte zaterdag op pad. Dan is het bij Ionity wachten of bij Tesla een vrije stall pakken. Het is zeker niet altijd nodig maar ik pak in de vakantie op weg naar Spanje bewust nog vaak Tesla’s. Leaseauto dus centen boeit me niet. Ik wil een gegarandeerde vrije plek. Dat krijg ik lang niet altijd bij Fastned/Ionity als het druk is.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:05
joezzt schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:45:
Ik ben een paar jaar geleden met de fiets, een trek fx3 equipped, naar Santiago de Compostela gereden.
en je fiets is een electrische auto geworden onderweg? of zie ik het verkeerd?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31
Tvdl2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:59:
[...]

en je fiets is een electrische auto geworden onderweg? of zie ik het verkeerd?
Ik zag gisteren bij de Carrefour hier in zuid Frankrijk dat je daar naast je EV ook je fietsaccu kunt opladen misschien bedoelt hij dat :+

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:03
Inspired schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Niet eens. Ga maar eens naar Kroatië. Is er buiten Tesla niet veel. Of op een zwarte zaterdag op pad. Dan is het bij Ionity wachten of bij Tesla een vrije stall pakken. Het is zeker niet altijd nodig maar ik pak in de vakantie op weg naar Spanje bewust nog vaak Tesla’s. Leaseauto dus centen boeit me niet. Ik wil een gegarandeerde vrije plek. Dat krijg ik lang niet altijd bij Fastned/Ionity als het druk is.
Ik zou graag eens per maand even naar Kroatië gaan, maar ik ben waarschijnlijk niet de enige hier die de hoofdmoot van de kilometers toch helaas in west Europa wegrijdt ;)

Maar dat wat je schetst is voor mij dus ook wel reden om het achter de hand te willen hebben. Ik maak er liever geen gebruik van maar eenmaal op de wat meer achtergestelde locaties op dit vlak, mocht de keuze zijn stilvallen, 11kW of dan toch bij Tesla, dan lijkt mij deze vrij eenvoudig.

Wat ritten in absoluut hoogseizoen betreft, dat is natuurlijk ook nog net even wat anders. Daar heeft ook ieder (gezin) z’n eigen pijngrenzen. Als je daar niet mee te maken hebt, is het ook een stuk makkelijker om zulke pieksituaties te kunnen vermijden.

Maar goed ik kan me bijvoorbeeld dus nog herinneren dat de Nederlandse EV rijder het in Duitsland maar behelpen vond en blij was dat Tesla beschikbaar werd voor alle merken. Ik heb nu na anderhalf jaar Duitsland op en neer eigenlijk slechts 1 keer dat gevoel gehad. En dat was bovendien met nog enig onervarenheid. FastNed, Ionity, Aral, Ewe, Allego, de dichtheid is inmiddels zo hoog dat ik eerder bewust moet zoeken naar een supercharger dan dat ik bij Tesla het beste bediend zou zijn afgaande van route en range.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01:01
Even een klein promptje aan ChatGPT over Tesla levert de volgende redenen op om er niet te laden:

Mijn bezwaar tegen Tesla gaat veel verder dan alleen Elon Musk. Er lijkt bij het bedrijf een terugkerend patroon te bestaan van maximale controle en zo min mogelijk externe tegenspraak:
  • Vakbonden: Tesla weigert in Zweden al sinds 2023 een collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten. Het conflict loopt in 2026 nog steeds en raakt inmiddels monteurs, transporteurs, postbezorgers en andere werknemers. Ook in de VS is Tesla herhaaldelijk beschuldigd van het tegenwerken van vakbondsorganisatie.
  • Arbeidsomstandigheden: er zijn serieuze conflicten en procedures rond veiligheid, arbeidsrechten en vergelding tegen werknemers. De Amerikaanse EEOC beschuldigt Tesla bovendien van het tolereren van grootschalige racistische intimidatie en represailles tegen zwarte werknemers.
  • Veiligheid en transparantie: toezichthouders onderzoeken opnieuw grote aantallen Tesla’s wegens mogelijke stuur- en ophangingsproblemen. Interne documenten zouden laten zien dat Tesla bepaalde defecten al kende, terwijl klanten regelmatig te horen kregen dat zij de schade zelf hadden veroorzaakt.
  • “Zelfrijdende” technologie: Tesla presenteert Full Self-Driving veel rooskleuriger dan de feitelijke mogelijkheden rechtvaardigen. De auto blijft bestuurdersassistentie vereisen, terwijl ook vraagtekens zijn gezet bij de gebruikte veiligheidsstatistieken.
  • Privacy: Tesla-medewerkers hebben onderling gevoelige camerabeelden uit auto’s van klanten gedeeld. Daarnaast werden bij een datalek persoonsgegevens van ruim 75.000 mensen getroffen.
Je kunt dus discussiëren over hoe goed de auto’s of Superchargers technisch zijn, maar voor mij gaat het om het bedrijf dat ik met mijn geld ondersteun. Het probleem is niet alleen de persoonlijkheid of politiek van Musk, maar ook de manier waarop Tesla als organisatie met werknemers, klanten, veiligheid, privacy en toezicht omgaat.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. En dan ga ik dus maar niet in op de Elon Musk en zijn gekke uitspattingen en opvattingen, want dat vind ik teveel offtopic.

Wel is voor mij dus erg belangrijk hoe de visie van het bedrijf is waar ik mijn auto koop en mee op laad. Het blijft een keuze uit kwaden, maar dan is Tesla wel de kwaadste van allemaal.

En iedere ondernemer kan goedkoper laden (met abonnement) bij Leap24 in het weekend.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.