Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:14
Wilde schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb het misschien niet helder genoeg verwoord, maar het gaat me er natuurlijk niet om om de kabel technisch aan te passen en onveilig maken lijkt me ook niet aan de orde. Eens dat de vergrendeling er niet voor niets is, echter mi is deze vergrendeling puur tegen diefstal en voegt het technisch niets toe.. Ik kan er natuurlijk naast zitten en vandaar se vraag.
Daar zit je naast ;)
Met deze stroomsterktes creëer je mogelijk ongewenste 'bogen'/vonken en/of spanningspieken indien je de kabel er zomaar uittrekt. Je ziet dat auto's vaak, indien ze ontgrendeld worden, tijdelijk de kabel ook ontgrendelen en op dat moment de laadstroom zeer sterk beperken (tot iets van 2.5A). Dan kun je nl. veilig(er) de stekker eruit trekken.

Tenslotte zul je met een aangepaste kabel de paal waarschijnlijk (hopelijk tijdelijk) in storing zitten. Er gebeurt nl. iets wat niet in het protocol als standaard zit maar een afwijking is, want het relais is nog ingeschakeld terwijl de kabel aan paalzijde wordt verwijderd. Aan de autozijde is dat nog binnen specificatie, maar de paalzijde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Helder, thanks. Dan ga ik er zeker niet aan beginnen

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-06 20:10
dreamscape schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Je zit er inderdaad naast. ;)

Het voegt technisch zeer zeker iets toe. Het voorkomt namelijk dat de stekker wordt losgetrokken terwijl er flink veel stroom doorheen gaat. Dat zorgt voor vonken en dientengevolge (brand)schade aan stekker en connector. Dat is wat @JTHZZ bedoelt.
Dat inderdaad. Gelukkig zorgt het eerst onderbreken van de kortere CP pin ervoor dat de laadstroom hopelijk snel genoeg wordt onderbroken. Met vergrendeling is er ook een grotere kans dat de stekker er ‘goed’ in zit en niet half waardoor je bij slechte laadstroomcontacten additioneel brandgevaar hebt. Kortom, geen gevijl aan een laadstekker of wat dan ook lijkt me het beste advies zoals al aangegeven.
Toch was mijn eerste reactie misschien wat te direct.. want er zijn wel degelijk laadpalen die aan de paalzijde de stekker nooit vergrendelen. In Nederland zijn pas recent alle laadpalen aangepast zodat ze aan de paal vergrendelen, nadat in de winter massaal laadkabels van Tesla’s werden gestolen omdat een Tesla de kabel aan de laadpoort bij vorst ontgrendelt. In het buitenland al een paar keer meegemaakt dat de kabel aan de paal er gewoon uit getrokken kon worden.
En toch zou ik nooit gaan vijlen aan een laadkabel.

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 17-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Toen op de terugweg van Sicilië met onze Model 3 de boot niet vaarde vorig jaar hebben we de keuze gemaakt om door Italië terug te rijden: 2650km.

Kort verhaal kort: de Tesla navi plande de route en zelf hebben we met tussenstops geprobeerd slim te plannen en zo konden we met zo’n 10 stops prima thuis komen. Geen stress, wel beetje plannen. Snelheid vooral aangepast aan traject controles, verder gewoon gereden.

Wel regelmatig laadplekken met 101 lege Tesla SuC’s in Duitsland en dan 1-2 generieke snelladers met een rij non-Tesla EV’s. Dat moet en kan beter en pleit wel voor Tesla.

Alleen op Sicilie zelf was het vooral leunen op een SuC aan de ene kant en een generieke snellader aan de andere kant. Paar keer boodschappen naast de SuC gedaan om te laden omdat de andere laadpalen onvindbaar waren of niet werkten.

Een vriend kwam een dame met een Model 3 tegen die een gratis roadtrip deed: alleen maar gratis laden bij supermarkten en fastfood ketens waar die dat aanbieden. Ook leuk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:51
Wilde schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:17:
Ik heb van een collega gehoord dat hij op vakantie met een laadpaal te maken had die door een defect z’n kabel niet meer ontgrendelde. Daar zit je dan mooi mee. Als je de type2 aansluiting bekijkt dan zit er een inkeping aan de buitenkant waarmee hij vergrendeld wordt. Zou het uitmaken als je die uitkeping uitvijlt? Op de technische werking maakt het volgens mij 0,0 verschil met het voordeel dat je de kabel ten alle tijden kan loshalen als een paal weigert. Met name op vakantie heb je geen reserve… met fastchargers is het uiteraard geen issue.
Voor een vastzittende stekker heb je normaal gesproken een helpdesk die de paal op afstand kan ontgrendelen. Lijkt me een veel betere optie dan rommelen met hoogspanning.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:26:
[...]

Voor een vastzittende stekker heb je normaal gesproken een helpdesk die de paal op afstand kan ontgrendelen. Lijkt me een veel betere optie dan rommelen met hoogspanning.
Je bedoelt laagspanning :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:57
NiGeLaToR schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:56:
Wel regelmatig laadplekken met 101 lege Tesla SuC’s in Duitsland en dan 1-2 generieke snelladers met een rij non-Tesla EV’s. Dat moet en kan beter en pleit wel voor Tesla.
Ik zie constant die term SuC langskomen. Omdat de term me niets zei als leek even gegoogeld. Het is dus supercharger. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
martwoutnl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Ik zie constant die term SuC langskomen. Omdat de term me niets zei als leek even gegoogeld. Het is dus supercharger. Weer wat geleerd.
Oeps, ja, Tesla-fanboy term denk ik.

Maargoed, ik zou graag iets anders dan een Tesla rijden en dan hetzelfde gemak met laden ervaren als met een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01
Luiaard schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Campings hebben veelal stroomaansluitingen op de plek, maar 1) weet ik niet of de aansluiting altijd zwaar genoeg is.
Mijn ervaring op campings is dat, zelfs wanneer je een 16A aansluiting hebt, deze vaak nog gedeeld wordt met 2, 4 of zelfs een keer 8 andere aansluiting. Zelf met 6A gehad dat de zekering eruit klapte wanneer de Senseo een paar tenten verder werd ingeschakeld. :P

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Maargoed, ik zou graag iets anders dan een Tesla rijden en dan hetzelfde gemak met laden ervaren als met een Tesla.
Volgens mij is Tesla nog steeds de enige waarbij je (zonder aanvullende apps en een dongel) met zoveel gemak je route kan plannen en de auto zelf berekent waar en hoelang je moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
GoEV6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is Tesla nog steeds de enige waarbij je (zonder aanvullende apps en een dongel) met zoveel gemak je route kan plannen en de auto zelf berekent waar en hoelang je moet laden.
I know. Tis een enorme gemiste kans van alle fabrikanten en energieleveranciers.
Op deze manier krijg ik namelijk maar 1 merk EV verkocht aan degene die het meeste rijdt in dit huishouden en dat is m'n vrouw.

Maargoed, wie weet wat er nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:04:
[...]

I know. Tis een enorme gemiste kans van alle fabrikanten en energieleveranciers.
Op deze manier krijg ik namelijk maar 1 merk EV verkocht aan degene die het meeste rijdt in dit huishouden en dat is m'n vrouw.

Maargoed, wie weet wat er nog komt.
Waarom wil je geen Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
NiGeLaToR schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:56:
Een vriend kwam een dame met een Model 3 tegen die een gratis roadtrip deed: alleen maar gratis laden bij supermarkten en fastfood ketens waar die dat aanbieden. Ook leuk.
Ja, van die hobbyisten heb ik vaker gehoord. Krijg er toch een beetje vieze smaak van in mijn mond van dat proletarisch elektrisch rijden. Of ging ze bij elke supermarkt en fastfoodtent meteen flink inslaan?

Even stukje bijladen als je er boodschappen gaat doen of een hapje gaat eten, prima natuurlijk, daar is het voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
GoEV6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Waarom wil je geen Tesla?
Tenzij ze weer met nieuwe technologie en verbeteringen komen staat de ontwikkeling van een gemiddelde Tesla redelijk stil. Dus hoewel het een prima reisgenoot is, vind ik de self-drive functies matig en wordt dat maar niet beter en is de kwaliteit van de auto op zichzelf ook niet geweldig.

Qua EV-gemak en verder comfort een prima auto. Maar er zijn er inmiddels meer die ook interessant zijn wat mij betreft. Dus tis niet per se geen-Tesla, maar op dit moment zouden we niet verder kijken dan alleen-Tesla :) Das op zichzelf geen slecht teken.
arsimo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Ja, van die hobbyisten heb ik vaker gehoord. Krijg er toch een beetje vieze smaak van in mijn mond van dat proletarisch elektrisch rijden. Of ging ze bij elke supermarkt en fastfoodtent meteen flink inslaan?

Even stukje bijladen als je er boodschappen gaat doen of een hapje gaat eten, prima natuurlijk, daar is het voor.
Geen idee: het doel was gratis rijden, dus dat doe je met zo'n lader niet in een uurtje laden. Ik begreep dat ze ook op/in de auto sliep doorgaans.

Er zijn altijd mensen die gebruik maken van de mogelijkheden, ook al gaat dat uiteindelijk ten koste van dit soort initiatieven.

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-07-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
NiGeLaToR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:45:
[...]
Tenzij ze weer met nieuwe technologie en verbeteringen komen staat de ontwikkeling van een gemiddelde Tesla redelijk stil. Dus hoewel het een prima reisgenoot is, vind ik de self-drive functies matig en wordt dat maar niet beter en is de kwaliteit van de auto op zichzelf ook niet geweldig.
Het valt misschien wat minder op, maar onder andere het begrip 4680, "structural battery"pack" en Tesla Gigapress ("entire chassis of a vehicle as a single piece") zeggen je niets? En de meeste kwaliteitsproblemen uit 2019 en er voor zijn inmiddels verleden tijd.

Maar goed, discussie voor een andere plek. Ieder zijn smaak en voorkeuren. natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
arsimo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Het valt misschien wat minder op, maar onder andere het begrip 4680, "structural battery"pack" en Tesla Gigapress ("entire chassis of a vehicle as a single piece") zeggen je niets? En de meeste kwaliteitsproblemen uit 2019 en er voor zijn inmiddels verleden tijd.

Maar goed, discussie voor een andere plek. Ieder zijn smaak en voorkeuren. natuurlijk.
Ik vind het geen slechte auto en we reden probleemloos door 40+'c van Sicilie naar huis, we hebben opgeladen met > 200kW, we hebben de 230km/u aangetikt, alle zooi pastte erin en de kinderen hebben het drie dagen prima uitgehouden op de achterbank. Prima reisgenoot.

Mijn punt is: dat is de auto en de software integratie's verdienste. Er zijn inmiddels net zo goede of wellicht beter rijdende EV's, maar die hebben gewoon die software integratie niet en zijn daarmee voor dit soort gebruik minder gebruiksvriendelijk.

Dus ja, smaak en voorkeuren verschillen zeker - maar in relatie tot maken van lange ritten denk ik dat ik op dit moment altijd Tesla zou kiezen maar niet omdat ik het de beste auto vind. Die nuance probeer ik aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
NiGeLaToR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:59:
[...]
Ik vind het geen slechte auto en w (knip)

Dus ja, smaak en voorkeuren verschillen zeker - maar in relatie tot maken van lange ritten denk ik dat ik op dit moment altijd Tesla zou kiezen maar niet omdat ik het de beste auto vind. Die nuance probeer ik aan te brengen.
Het ging mij primair om jouw claim "Tenzij ze weer met nieuwe technologie en verbeteringen komen staat de ontwikkeling van een gemiddelde Tesla redelijk stil.". Dat komt totaal niet overeen met de feiten. Of die feiten jou aanspreken of overtuigen is uiteraard wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
arsimo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:03:
[...]

Het ging mij primair om jouw claim "Tenzij ze weer met nieuwe technologie en verbeteringen komen staat de ontwikkeling van een gemiddelde Tesla redelijk stil.". Dat komt totaal niet overeen met de feiten. Of die feiten jou aanspreken of overtuigen is uiteraard wat anders.
Maar de dingen die je noemt maakt lange afstanden rijden functioneel gezien niet beter, of mis ik wat?
Je neemt mijn opmerking over 'nieuwe technologie' en 'verbeteringen' nogal letterlijk en verwijt mij vervolgens dat de in dagelijks gebruik irrelevante feiten me niet aanstaan. Als je de deur te hard dichtgooit valt de bekleding eruit, misschien moeten ze dat soort dingen eerst fixen :+

Als ik kijk naar de selfdrive functionaliteiten op onze M3 van eind 2019 (model 2020) dan rijd je van de 2400km bijvoorbeeld weinig met de autopilot aan omdat het niet goed genoeg werkt. Ook phantombreaking wen je aan, maar gebeurt op zonnige dagen elke rit wel bij een viaduct. Allemaal acceptabele gebruikerservaringen, volgens Tesla.

Edit: ah oke, die nieuwe batterij kan sneller laden. Das wel fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-07-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
NiGeLaToR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Maar de dingen die je noemt maakt lange afstanden rijden functioneel gezien niet beter, of mis ik wat?
Je neemt mijn opmerking over 'nieuwe technologie' en 'verbeteringen' nogal letterlijk en verwijt mij vervolgens dat de in dagelijks gebruik irrelevante feiten me niet aanstaan. Als je de deur te hard dichtgooit valt de bekleding eruit, misschien moeten ze dat soort dingen eerst fixen :+

Als ik kijk naar de selfdrive functionaliteiten op onze M3 van eind 2019 (model 2020) dan rijd je van de 2400km bijvoorbeeld weinig met de autopilot aan omdat het niet goed genoeg werkt. Ook phantombreaking wen je aan, maar gebeurt op zonnige dagen elke rit wel bij een viaduct. Allemaal acceptabele gebruikerservaringen, volgens Tesla.

Edit: ah oke, die nieuwe batterij kan sneller laden. Das wel fijn.
No offense maar dat ik jouw geen 'nieuwe technologie' en 'verbeteringen' in combinatie met lange afstand rijden moet lezen maak je er nu ineens van. Jij stelt beiden als feiten en ik geef aan dat dit de feiten niet zijn. Ik erken dat dit feiten kunnen zijn die jij niet zo belangrijk vindt en ik kan dat respecteren. Waar verwijt ik jou iets?

NB: Overigens deel ik persoonlijk je mening over AP. Vind die ook te matig inderdaad en ik gebruik die dan ook nooit (heb ik in Tesla topic wel eens toegelicht) - heb er sowieso totaal geen behoefte aan AP of FSD al zou het wel perfect werken.Ook niet tijdens mijn road trips waaronder ook van en naar Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:47
Wilde schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:17:
Ik heb van een collega gehoord dat hij op vakantie met een laadpaal te maken had die door een defect z’n kabel niet meer ontgrendelde. Daar zit je dan mooi mee. Als je de type2 aansluiting bekijkt dan zit er een inkeping aan de buitenkant waarmee hij vergrendeld wordt. Zou het uitmaken als je die uitkeping uitvijlt? Op de technische werking maakt het volgens mij 0,0 verschil met het voordeel dat je de kabel ten alle tijden kan loshalen als een paal weigert. Met name op vakantie heb je geen reserve… met fastchargers is het uiteraard geen issue.
Ik heb dit inmiddels al 2x gehad en de laatste keer 2 uur staan kloten/bellen voor ik weg kon. En dat was dan nog in NL. Dat nooit meer, ik heb hem dus "bijgevijld". Het lijkt me gewoon veilig, je hoort de paal en auto nl gewoon ontgrendelen, das voor mij de clou dat ie er uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
sbin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Ik heb dit inmiddels al 2x gehad en de laatste keer 2 uur staan kloten/bellen voor ik weg kon. En dat was dan nog in NL. Dat nooit meer, ik heb hem dus "bijgevijld". Het lijkt me gewoon veilig, je hoort de paal en auto nl gewoon ontgrendelen, das voor mij de clou dat ie er uit kan.
Dank je voor je oprechte reactie. Om heel eerlijk te zijn vond ik de eerdere reacties over spanningsbogen ed niet erg van toepassing op deze situatie. De auto is immers al ontgrendeld (en ontkoppeld) op het moment dat ik de kabel uit de paal zou halen. Daarnaast zit ik er echt niet op te wachten op een dergelijk moment een helpdesk te moeten bellen, dan weet je dat je uren verder bent voor je geholpen wordt. Ik vind het een interessante case eerlijk gezegd en ik denk dat iedereen z’n eigen keuze moet maken. Ik heb die van mij al gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 12:07
Wilde schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Dank je voor je oprechte reactie. Om heel eerlijk te zijn vond ik de eerdere reacties over spanningsbogen ed niet erg van toepassing op deze situatie. De auto is immers al ontgrendeld (en ontkoppeld) op het moment dat ik de kabel uit de paal zou halen. Daarnaast zit ik er echt niet op te wachten op een dergelijk moment een helpdesk te moeten bellen, dan weet je dat je uren verder bent voor je geholpen wordt. Ik vind het een interessante case eerlijk gezegd en ik denk dat iedereen z’n eigen keuze moet maken. Ik heb die van mij al gemaakt :)
Maar mensen kunnen de stekker er uit uitrekken als er vol vermogen doorheen loopt toch? Hij kan niet meer vergrendelen aan de paal. Als er dan iets gebeurd, ben je dan nog wel verzekerd?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:47
royverdegem schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Het lijkt wel of er twee "kampen" ontstaan: de EV-rijders vs de ICE-rijders. Je ziet het steeds meer polariseren. Laatst een informatief Facebook-berichtje van de ANWB over laadpassen in het buitenland, met wat advies, etc. Als je zag hoeveel mensen daar los gingen over de ANWB en EV-rijders, sloeg echt nergens op. Prima als je geen EV wilt rijden, maar lees deze stukjes dan niet. Of lees ze, maar reageer er niet op. Andersom zie je ook inderdaad dat EV-rijders als een soort Spaanse Inquisitie ICE-rijders willen pushen naar EV. Mensen moeten er zelf aan toe zijn, om wat voor reden dan ook. Ik heb 4 jaar geleden ook nog bewust voor een ICE gekozen, omdat ik nog niet genoeg vertrouwen had in bereik en laadinfra in het buitenland. Een jaar geleden (na veel lezen) wel bewust gekozen voor een EV, een eigen keuze dus. Ik denk dat dat het belangrijkst is. Laten we elkaar in waarde laten, iemand die ICE wil rijden, prima. EV-keuze, ook prima.
Die tegenstanders van EV's hebben waarschijnlijk niet als jij en ik pakweg 40k spaargeld over om te verbrassen aan een nieuwe auto.
Uiteindelijk weet je dat mensen die niet zoveel spaargeld vrij te besteden hebben in de toekomst volledig autoloos zullen worden. Dat weet die groep ook. Zelfde geldt natuurlijk voor veel zakelijke leasers die de auto waar ze in rijden vaak niet eens kunnen betalen.
Angst om dus pure luxe comfort (want dat is een auto) te gaan verliezen zorgt voor de nodige weerstand en die zal alleen maar toe gaan nemen als die groep daadwerkelijk geen auto meer kan rijden.
Maar goed. Daar gaat dit topic uiteindelijk niet over.

Wij gaan voor het eerst ver met een auto en ook dus voor het eerst ver met een EV op vakantie.
Dat gaan we doen in 2 etappes, maar dat zou ik met een ICE ook doen.
Wij gaan naar Italie en ik heb verschillende passen mee. Ik vemoed dat ik met name de Maingau en EnBW ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
fisherman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Wij gaan voor het eerst ver met een auto en ook dus voor het eerst ver met een EV op vakantie.
Wij gaan naar Italie en ik heb verschillende passen mee. Ik vemoed dat ik met name de Maingau en EnBW ga gebruiken.
Daar kom inderdaad wel ver mee, ik had voor de zekerheid nog de Shell Recharge mee en in Italië een enkele keer de EnelX app (JuicePass) moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
royverdegem schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:36:
[...]

Daar kom inderdaad wel ver mee, ik had voor de zekerheid nog de Shell Recharge mee en in Italië een enkele keer de EnelX app (JuicePass) moeten gebruiken.
De Shell Recharge heb ik inderdaad ook altijd bij. Ik heb toevallig gisteren die app ook geinstalleerd van EnelX. Kaart aanvragen lukte me niet, maar je kan natuurlijk met de app ook gewoon de sessie starten.
Ik verwacht eigenlijk geen problemen op vakantie met deze kaarten en apps. Overigens heb ik ook wel die Tesla App geinstalleerd, maar die zitten meestal verder van de snelweg, dus dat ga ik niet gebruiken waarschijnlijk. Die is zonder abonnement trouwens ook wel heel duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Vandaag een stuk in de PZC over kamperen in de Ardennen met een elektrische camper. Positief stuk, ondanks de laadwoestijn in de Ardennen.
Ben zelf in juni naar de Vogezen geweest met een gehuurde Peugeot e-traveller camper. Deze had een stuk minder actieradius dan die in de PZC. Maar als ex-Ioniq 28 kWh rijder goed te doen.

https://www.topics.nl/zo-...e8-4332-aebf-903abcdd6ea4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Hoort deze link hier ook:
https://www.4x4electric.com/
Ze willen naar Zuid Afrika en terug met een Eniaq, op zonnepanelen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Maar mensen kunnen de stekker er uit uitrekken als er vol vermogen doorheen loopt toch? Hij kan niet meer vergrendelen aan de paal. Als er dan iets gebeurd, ben je dan nog wel verzekerd?
Dat kan maar de stekkers zijn best 'slim' gemaakt, er zitten een stuk of 7 pinnen in waarvan de kortste een control pin is, zodra deze geen contact meer heeft stopt het laden al. De pinnen die de stroom geleiden maken dan gewoon nog contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
GoEV6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Dat doet Google Maps in auto’s met Android Automotive ook (Polestar 2, Volvo (X)C40, Renault megane). Zeker niet zo optimaal en instelbaar als ABRP maar zeer bruikbaar voor mensen die geen gedoe willen. Daarnaast heeft (alleen) de Polestar ook ABRP als app, maar helaas kan die de preconditioning niet triggeren dus daarmee plan ik wel eens ooit, maar stuur de laadpalen als tussenstop naar Google Maps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TemPWGdjwbJ6Jx0Ni1dJAwLDyZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnmUcA4KVNZNCD12en1YYa8X.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door JTHZZ op 21-07-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Laatst online: 11:52
fisherman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Die tegenstanders van EV's hebben waarschijnlijk niet als jij en ik pakweg 40k spaargeld over om te verbrassen aan een nieuwe auto.
Uiteindelijk weet je dat mensen die niet zoveel spaargeld vrij te besteden hebben in de toekomst volledig autoloos zullen worden. Dat weet die groep ook. Zelfde geldt natuurlijk voor veel zakelijke leasers die de auto waar ze in rijden vaak niet eens kunnen betalen.
Angst om dus pure luxe comfort (want dat is een auto) te gaan verliezen zorgt voor de nodige weerstand en die zal alleen maar toe gaan nemen als die groep daadwerkelijk geen auto meer kan rijden.
Maar goed. Daar gaat dit topic uiteindelijk niet over.

Doe mij ook een glazen bol. Wat een aanname, en minachting haal ik uit jou reactie. Ik denk vast dat de autosector wel meegaat in jouw denkwijze.

Ik hoop niet voor je dat je de ellende meemaakt die ik gezien heb onderweg naar het zuiden. Daar sta je dan met je gezin in de volle zon en temperaturen van +40 graden. Geen kant opkunnen omdat laadpalen niet werken. Succes met 40k EV bak van je en dat je nog maar even een paar jaar door mag blijven beta testen mbt de infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Crawl NL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Doe mij ook een glazen bol. Wat een aanname, en minachting haal ik uit jou reactie. Ik denk vast dat de autosector wel meegaat in jouw denkwijze.

Ik hoop niet voor je dat je de ellende meemaakt die ik gezien heb onderweg naar het zuiden. Daar sta je dan met je gezin in de volle zon en temperaturen van +40 graden. Geen kant opkunnen omdat laadpalen niet werken. Succes met 40k EV bak van je en dat je nog maar even een paar jaar door mag blijven beta testen mbt de infrastructuur.
Minachting is terecht hoor. Ongelijkheid mag er zijn. Veel mensen vinden het niet erg dat er in de wereld ongelijkheid is, maar worden boos als het in hetzelfde land ook zo is.
Ga er maar vanuit dat autorijden voor een hele selecte groep bereikbaar blijft in de toekomst. En dat is mooi, want dan kan ik lekker doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
fisherman schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Minachting is terecht hoor. Ongelijkheid mag er zijn. Veel mensen vinden het niet erg dat er in de wereld ongelijkheid is, maar worden boos als het in hetzelfde land ook zo is.
Ga er maar vanuit dat autorijden voor een hele selecte groep bereikbaar blijft in de toekomst. En dat is mooi, want dan kan ik lekker doorrijden.
Dat zou toch een hele slechte zaak zijn, als autorijden niet meer voor iedereen bereikbaar blijft. Als dat een "elite-bezigheid" wordt, dan hebben we een revolutie/volksopstand op handen. Verschil tussen mensen zal er altijd zijn, maar als dat te groot wordt (Franse Revolutie) dan komen de minder bedeelden in opstand.

Nu ben ik dit zelf begonnen, maar het is wel behoorlijk off-topic :-)
Dus late we weer focussen op wat echt belangrijk is: Hoe geraak je met een EV door Europa

[ Voor 9% gewijzigd door royverdegem op 22-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 09:23
Eind mei richting Denemarken met de ID.3 gereden. Het was ook de eerste echte vakantie naar het buitenland met een kind van 3 op de achterbank. De heenweg in twee etappes gedaan. 400km naar Bremen en de volgende 400km naar Billund. Om de 1,5 uur, 2 uur de ID.3 tot 80/90% geladen, maar de langere stops waren voor mijn dochtertje eerder een uitkomst dan een probleem.

Bij de meeste Ionity fast chargers in Duitsland was er ook een speeltuin, dus die vermaakte zich wel. Stond daar vaak wel als enige. De meeste Duitsers pakte de E.on laadpalen.

Vond het ook wel prettiger rijden vergeleken met een benzine-motor. Dan was het tanken, ff plassen en weer door richting Zuid-Frankrijk. In het gebied waar ik in de tweede week in Denemarken (tegen de Duitse grens aan) zat, was er in de straal van 20km geen openbare laadpaal te vinden en mocht ook niet laden met een granny charger bij het huisje. Had inderdaad ook de Clever App geïnstalleerd, maar niet nodig gehad.

Dus tweemaal naar de Ionity charger op 20km verderop. Dit was de eerste na de Duitse grens en waren de keren dat ik er stond alle plaatsen bezet. Terugweg was 650 km, naar het vakantiehuisje op de veluwe waar mijn ouders verbleven, heb ik toen in 4 laadstop gedaan. Gewoon omdat het kan. Laatste laadstop had ik niet nodig gehad, maar kreeg toch een redelijk paniekerig.. "Papa, moet plassen" te horen. Ja, dan maar naar de Fastned :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 21:30
https://nos.nl/video/2437...-ze-lopen-hier-erg-achter

Bij de NOS een item over electrisch rijden in/door Frankrijk. Dat laat wel zien dat de gemiddelde niet-Tweaker er nog weinig gelukkig van wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
PLAE schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:23:
https://nos.nl/video/2437...-ze-lopen-hier-erg-achter

Bij de NOS een item over electrisch rijden in/door Frankrijk. Dat laat wel zien dat de gemiddelde niet-Tweaker er nog weinig gelukkig van wordt.
Tsja, gaat over Frankrijk en topdrukte met vakantie. Conclusies zijn wel in lijn met hoe het is voor de gemiddelde autorijder. Je ziet de wat gevorderde rijder die goed is voorbereid en met apps beschikbaarheid checkt niet zo stressen als deze mensen die waarschijnlijk voor het eerst ver weg gaan. Nu zit ik niet in Frankrijk dit jaar, maar ik heb nul stress, nergens hoeven wachten en kan zelfs gewoon gaan rijden en tijdens de rit kijken wat er op de route ligt. Met vouwwagen erachter.

Verder moet er een onderscheid worden gemaakt tussen snelladers op de route en gewone laadpalen in de streek waar je verblijft.

Ik denk dat de bereidheid om je wat aan te passen het meest belangrijk is, niet dat ‘ik doe het altijd zo dus dat moet nu ook’ maar gewoon even nadenken hoe je het het beste aanpakt. In dat filmpje zie je de mensen die zijn gaan onthaasten en wat beter zijn voorbereid zonder stress. Vooral hulde voor die laatste man hoe hij het uitlegt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:03
Tja, zes pasjes bestellen waarvan je er vier nodig hebt, ik word daar ook niet gelukkig van. Lijkt net op het internationaal reizen met de trein vs het vliegtuig (in normale tijden).

Maar goed, als het straks allemaal fatsoenlijk werkt, behoort het gratis laden op veel plekken ook tot het verleden.

[ Voor 25% gewijzigd door exelletor op 23-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
Luiaard schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:53:
[...]Vooral hulde voor die laatste man hoe hij het uitlegt.
Als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt dan kan je wellicht wat meer ontspannen op reis dan wanneer je nog volop in de luiers zit. Desalniettemin vind ik 20 min heen, 20 min terug en de tijd om op te laden ‘verloren’ tijd. Wellicht is het ondertussen een hobby geworden van EV rijders maar ik heb benzine tanken nooit een hobby gevonden (en zal het ook nooit worden) Het is een noodzakelijk kwaad.

Ik heb zelf een PHEV in bestelling want ik geloof in elektrisch rijden maar ik ben vies van dit soort ongein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 19:32
Crawl NL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt dan kan je wellicht wat meer ontspannen op reis dan wanneer je nog volop in de luiers zit. Desalniettemin vind ik 20 min heen, 20 min terug en de tijd om op te laden ‘verloren’ tijd. Wellicht is het ondertussen een hobby geworden van EV rijders maar ik heb benzine tanken nooit een hobby gevonden (en zal het ook nooit worden) Het is een noodzakelijk kwaad.

Ik heb zelf een PHEV in bestelling want ik geloof in elektrisch rijden maar ik ben vies van dit soort ongein.
Die paar dagen per jaar. De andere 350+ dagen rijdt het zoveel beter dan ICE/PHEV. Laden is voor mij ook geen hobby maar het is best relaxed om wat meer pauzes te hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crawl NL
Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Die paar dagen per jaar. De andere 350+ dagen rijdt het zoveel beter dan ICE/PHEV. Laden is voor mij ook geen hobby maar het is best relaxed om wat meer pauzes te hebben.
Maar die ‘paar dagen’ raken je (vooralsnog) in je vakantie periode. En waarom toch altijd toch dat excuus van dat het best relaxed is om wat meer pauze te nemen? Als dat zo relaxed is waarom deed men het niet toen ze nog binnen 5 minuten klaar waren met tanken?

Wees eens eerlijk en is dat niet een smoesje om voor je zelf goed te praten dat je van binnen gefrustreerd bent dat een laadpaal niet werkt of dat je 30/45 minuten moet wachten voordat je auto weer is vol geladen?

Nogmaals ik geloof in elektrisch rijden maar ik vindt dat de EU wat meer mag pushen voor een goede laad infrastructuur (met alles daaromheen) door de gehele unie.

Tot die tijd niets meer dan respect voor de EV rijders tijdens de rit naar het zuiden (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Crawl NL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Maar die ‘paar dagen’ raken je (vooralsnog) in je vakantie periode. En waarom toch altijd toch dat excuus van dat het best relaxed is om wat meer pauze te nemen? Als dat zo relaxed is waarom deed men het niet toen ze nog binnen 5 minuten klaar waren met tanken?

Wees eens eerlijk en is dat niet een smoesje om voor je zelf goed te praten dat je van binnen gefrustreerd bent dat een laadpaal niet werkt of dat je 30/45 minuten moet wachten voordat je auto weer is vol geladen?

Nogmaals ik geloof in elektrisch rijden maar ik vindt dat de EU wat meer mag pushen voor een goede laad infrastructuur (met alles daaromheen) door de gehele unie.

Tot die tijd niets meer dan respect voor de EV rijders tijdens de rit naar het zuiden (y)
Omdat het echt relaxed is. :) Voorheen ook zo snel mogelijk en alleen plassen/tanken en door. Nu een verplichte stop om de 2/2,5 uur. Geen 45m maar 20-25m met mijn Tesla. Je komt veel uitgeruster aan. Tenminste, ik wel. Niks geen smoesje. Ik heb het er graag voor over zodat ik de rest van de tijd (99,9%) gewoon in een moderne auto kan rijden.

Prima dat je een ICE wilt goed praten maar hoef je in dit topic echt niet te doen. :)

Ps. Respect hoef je in 2022 ook niet meer te heben hoor. Vijf jaar geleden wellicht wel maar tegenwoordig stelt het weinig meer voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 23-07-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-06 20:22
[...]

Je moet er ook rekening mee houden dat de komende jaren steeds meer mensen met een elektrische auto op vakantie gaan. Je kan nu nog vrij onbezorgd laden op vakantie, maar de rijen zullen langer worden.
Ik hoop ook dat de EU veel meer pusht om de infrastructuur op orde te brengen voor elektrisch rijden. Nederland loopt nu nog voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
noslen schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Je moet er ook rekening mee houden dat de komende jaren steeds meer mensen met een elektrische auto op vakantie gaan. Je kan nu nog vrij onbezorgd laden op vakantie, maar de rijen zullen langer worden.
Ik hoop ook dat de EU veel meer pusht om de infrastructuur op orde te brengen voor elektrisch rijden. Nederland loopt nu nog voorop.
Laden zal zeker een uitdaging worden. Maar misschien is 800-1000km per dag afleggen voor een vakantie ook niet meer langer houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:42

xos

Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Omdat het echt relaxed is. :) Voorheen ook zo snel mogelijk en alleen plassen/tanken en door. Nu een verplichte stop om de 2/2,5 uur. Geen 45m maar 20-25m met mijn Tesla. Je komt veel uitgeruster aan. Tenminste, ik wel. Niks geen smoesje. Ik heb het er graag voor over zodat ik de rest van de tijd (99,9%) gewoon in een moderne auto kan rijden.

Prima dat je een ICE wilt goed praten maar hoef je in dit topic echt niet te doen. :)

Ps. Respect hoef je in 2022 ook niet meer te heben hoor. Vijf jaar geleden wellicht wel maar tegenwoordig stelt het weinig meer voor.
Dat vaak stoppen is heel persoonlijk. Voor mij persoonlijk werkt het tegenovergesteld en geeft het frustratie om zo vaak te moeten stoppen. Ik kan me dan ook echt niks voorstellen dat iemand dat als relaxed ervaart. Net als met tanken sta je op een plek waar je niet wilt zijn om iets te doen wat je niet wilt maar moet doen. Het voelt dan altijd aan als van een nood een deugd maken onder het mom relaxed.

Mijn laatste lange rit met een electrische wagen (model 3) was naar Oostenrijk. De rit duurde 4 uur langer dan met een ICE, verloren tijd die ook nog zorgde dat de traditionele aftrap in een restaurant werd vervangen door een vreetschuur onderweg tijdens een laadstop. Een bestemming die nog een paar honderd kilometer verder ligt wordt dan al snel een 2 daagse reis. Als je 2 weken op vakantie gaat en de bestemming kost 2 reisdagen dan zijn meer dan 25% van de dagen "autodagen". Het was een interessante ervaring maar ben blij dat ik ook nog een ICE tot mijn beschikking heb die in het vervolg mee gaat voor dit soort lange afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:15:
[...]Prima dat je een ICE wilt goed praten maar hoef je in dit topic echt niet te doen. :)
Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd ;)

Ik praat ICE helemaal niet goed. Ik zei dat ik geloof in elektrisch rijden maar ik ben nog kritisch op de laad infrastructuur voor lange afstanden (vooral richting het zuiden). Mijn keuze is daarom gevallen op een PHEV.

49 weken elektrisch (met de rondjes om de kerk die ik moet rijden). En 3 weken vrijheid zonder een extra planning te moeten maken voor laadstops. Ik stop nu eenmaal graag op plekken waar ik wil stoppen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Crawl NL op 23-07-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 02:00
Crawl NL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:21:
[...]
Goede reactie!
Ook ik wacht rustig af tot een EV voor mij betaalbaar is, een beter bereik heeft en ik met een standaard betaalmiddel kan betalen bij een fatsoenlijke infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 21:30
Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Maar misschien is 800-1000km per dag afleggen voor een vakantie ook niet meer langer houdbaar.
Huh, waarom niet?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:23
Misschien kan ik nog wel een relevante ervaring toevoegen middenin deze hele discussie. Ik rijd zelf een ICE Audi A3, tot nu toe naar volle tevredenheid. Vorige week ben ik een lang weekend naar München geweest en kreeg ik de kans om dat met een EV te doen (Polestar 2 Long Range Single Motor). Dit was mijn eerste lange trip met een EV inclusief laadstops onderweg. Eerder had ik al wel eens een uurtje met een EV gereden maar niet meer dan dat.

In de aanloop naar deze trip was ik met name bezorgd om een laadpas: n.a.v. de diverse ervaringen in het laadpassen topic had ik een Shell Recharge pas besteld. Die viel gelukkig de dag voor vertrek op de mat. Daarnaast had ik via ABRP de route uitgestippeld. Die kwam uit op 4 korte laadstops onderweg, wat me op zich prima leek. Maar tijdens de daadwerkelijke trip heb ik ABRP niet aangeraakt uiteindelijk. Ik heb de ingebouwde Google Maps navigatie van Polestar het werk laten doen. Die kwam met een route met 3 laadstops, stuk voor stuk stops van ca. 25 minuten of wat korter.

De trip was 780km enkele reis, en begon donderdagochtend vroeg in de omgeving Amersfoort met een 100% opgeladen accu. Eerste korte stop: Eindhoven, om daar mijn mede-reiziger op te pikken. Op die stop van 10 minuten niet bijgeladen, de accu stond inmiddels op 75%. Vervolgens 200 kilometer doorgereden Duitsland in, op weg naar de eerste stop in de buurt van Koblenz, bij een Shell Recharge lader. In deze etappe viel al op dat de Polestar het geschatte accupercentage erg pessimistisch inschat. Dat bleek tijdens de hele reis consistent het geval. De inschatting was dat we met 10% aan zouden komen bij de eerste laadstop. Dat bleek uiteindelijk ruim 20%. Terwijl we ons niet heel erg inhielden: kruissnelheid tussen de 130 en 140 en soms sneller voor inhaalacties. Toch besloten bij te laden, omdat we allebei ook wel een koffietje konden gebruiken en omdat we nog een milieusticker moesten scoren. Dat duurde uiteindelijk vrij lang, waardoor we met 85% accu uiteindelijk weer wegreden.

De volgende stop was een Ionity lader ongeveer 250 kilometer verderop, waar we aankwamen met wederom ongeveer 20% acculading. Het was lunchtijd dus een mooi moment om een curryworst naar binnen te werken. Uiteindelijk hebben we daar 39 minuten geladen tot bijna 90%, maar geen seconde langer gewacht dan ik met een ICE gedaan zou hebben (eten en even naar de WC kost nou eenmaal een beetje tijd). Toen we terugkwamen bij de auto kwam er een andere Polestar net aan, die ons plekje mooi kon overnemen. Voor het eerst dat we zagen dat alle laadpalen (stuk of 6 snelladers en nog een paar 50KW laders) bezet waren.

Bij de laatste laadstop bij een Allego lader kwamen we aan met 30% accu. Uiteindelijk 20 minuten geladen in totaal. Niet omdat dit echt nodig was qua range, maar omdat we de volgende dag ook nog op pad wilden wilde ik graag met wat extra lading aankomen bij het hotel. Ter plaatse waren er wel enkele openbare laadpalen in de buurt, maar vooraf had ik al gezien dat die veelal bezet waren. Hier wilde ik niet van afhankelijk zijn dus. De Allego lader was de enige waar het proces niet helemaal vlekkeloos ging. Na 9 minuten laden hield de lader er opeens mee op. Opnieuw aansluiten en de pas laten scannen loste dit gelukkig op. Dit was voor ons de enige "kunstmatige" stop: we hebben wat zitten Netflixen om de tijd te doden. Bij alle andere stops was dit niet nodig en hebben we voor mijn gevoel dus geen tijd "verspild".

Ter plaatse in München (tegen het oude centrum aan) waren er in de omliggende straten een stuk of 6 openbare laadpalen in de buurt. Daar heb ik 1 keer gebruik van gemaakt om de auto vol te laden voor de terugreis. We hebben nog wat dagtripjes in de buurt gemaakt, o.a. naar de Audi fabriek. Leuk om daar de Polestar aan de lader te hangen tussen alle Audi's ;)

De terugreis op zondag ging nog gemakkelijker dan de heenreis: in 2 laadstops zijn we terug naar Eindhoven gereden en kwamen we uiteindelijk aan met 10% accu. Ook hier hebben we zeker niet langzaam gereden voor mijn gevoel (130/140 op de CC waar mogelijk). En merkte ik dat ik minder zenuwachtig werd als de navigatie aangaf dat we met 5% range zouden aankomen, omdat dat in realiteit toch eerder 10-15% werd. Om uiteindelijk terug richting Amersfoort te komen heb ik onderweg bij Fastned nog 5 minuten bijgeladen, waarna ik het makkelijk heb gered.

Mijn ervaring met EV rijden deze trip was zeer positief. Ik ben inmiddels helemaal om als het aankomt op EV's voor lange trips. Het onderweg laden was op deze route geen enkel probleem. Ik kan me zeker voorstellen dat er andere Europese landen zijn waar het minder makkelijk is. Maar met een klein beetje planning zou ik met vol vertrouwen op pad gaan. Wat mij en mijn mede-reiziger in positieve zin opviel is dat deze reis veel minder vermoeiend was dan voorgaande vergelijkbare trips in mijn ICE. Daar kwam ik na een volle reisdag gesloopt de auto uit, omdat het alleen maar jakkeren was met alleen korte stops. Op deze trip vond ik het zelf wel prettig om in iets rustiger tempo te reizen. En kon ik prima wennen aan het ritme van elke 2 tot 2,5 uur even stoppen.

Mijn zenuwen vooraf over range anxiety en laadpaalfiles bleken ongegrond. Natuurlijk heb ik niet gereisd op de piekdagen in de zomer, dan zal de ervaring vast minder leuk zijn. Maar ook in mijn ICE reed ik nooit op zwarte zaterdagen, dus ik hoef mijn gedrag of vakantieperiode niet aan te passen om met een EV uit de voeten te kunnen. Voor mijn volgende vakantie naar Oostenrijk in september ga ik wederom proberen om de Polestar mee te krijgen. Los van het iets rustigere reistempo is een EV überhaupt gewoon comfortabel qua geluid (stiller) en souplesse. Al met al: een geweldige ervaring, en het heeft bij mij een hoop angsten rondom EV rijden weggenomen. Als het aan mij zou liggen zou er morgen al een EV hier voor de deur staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
noslen schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Dit. Het is nu al ellende. En de verwachting is dat de hoeveelheid elektrische auto’s alleen maar toe gaat nemen. Dat is ook de ambitie van de EU. Maar als de infrastructuur niet bij blijft is het echt niet reeel om in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te fabriceren.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Laden zal zeker een uitdaging worden. Maar misschien is 800-1000km per dag afleggen voor een vakantie ook niet meer langer houdbaar.
Haha. Wow. Dus omdat de EU wel ambities uitspreekt en regels oplegt aan autofabrikanten maar vervolgens geen eisen stelt aan de benodigde infrastructuur moeten wij onze verwachtingen aan gaan passen? Doei.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RobbieB schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Haha. Wow. Dus omdat de EU wel ambities uitspreekt en regels oplegt aan autofabrikanten maar vervolgens geen eisen stelt aan de benodigde infrastructuur moeten wij onze verwachtingen aan gaan passen? Doei.
Het zal denk ik lastig blijven om voor die paar piekmomenten genoeg snelladers neer te zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
Het topic is ervaringen met lange (vakantie-) ritten in Europa. Dat NOS-artikel was nog wel relevant, maar de discussie over wel of niet kun je beter in een ander topic voeren.

Ik wisselde de voorgaande jaren mijn EV nog om met de diesel van mijn ouders voor de zomervakantie, dat kwam eerst omdat de range beperkt was en daarna toch omdat de vouwwagen er niet achter kon. Dit is nu voorbij nu ik een EV heb die dit wel mag trekken. Ik sluit me helemaal aan bij diverse mensen hier om te zeggen dat de stop juist aan de korte kant is met een auto die in 15-18 minuten weer 80-90% is. Loop even naar de wc en terug en je kunt alweer vertrekken, zeker met vijf personen zoals bij ons.

Geen laadstress gehad nog, via Duitsland naar Oostenrijk, nu Slovenië en straks weer Oostenrijk. Wellicht dat Frankrijk anders is in de vakantietijd, en ik reis sowieso niet op zaterdag, maar ik heb nergens hoeven wachten en alles functioneerde. Als een Kona/Soul/Niro 64kWh de vouwwagen had mogen trekken had ik het daar ook mee gedaan, dan natuurlijk wel met wat langere laadtijden.

Vandaag weer een mooie stressloze ervaring, wilde opladen in Slovenië en was bezig een app te downloaden voor deze specifieke paal, kwam de Sloveen die de auto naast mij had en ging vertrekken en zei dat het wel met zijn pasje mocht. Ik vroeg nog voor de zekerheid of de kabel dan niet vergrendeld zou blijven, maar nee. Lekker stuk door de bergen gewandeld en bij terugkomst gratis volle accu.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:02
Duitsland is echt geen probleem: elk tankstation aan de snelweg had ook een symbool met een stekkertje (op mijn route naar Zwitserland).

Met 2 stops van Noord-Holland naar zuid Duitsland gereden. Een van die stops was met een leuke lunch-zaak, 4 fastned plugs en ontelbaar veel Tesla stalls.

De volgende dag met 2 stops naar Wallis gereden en met 75% batterij aangekomen. Dus dat gaat ook allemaal prima.

Misschien dat Frankrijk nog lastiger is, maar mijn reis gaat erg soepel. Ik probeer wel nu mijn stops te plannen voordat ik bij de vorige vertrek, omdat ik probeer leuke plekjes te vinden en ik dan ook weet waar de alternatieven ongeveer zijn (mocht dat nodig zijn).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:46
xos schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Dat vaak stoppen is heel persoonlijk. Voor mij persoonlijk werkt het tegenovergesteld en geeft het frustratie om zo vaak te moeten stoppen. Ik kan me dan ook echt niks voorstellen dat iemand dat als relaxed ervaart. Net als met tanken sta je op een plek waar je niet wilt zijn om iets te doen wat je niet wilt maar moet doen. Het voelt dan altijd aan als van een nood een deugd maken onder het mom relaxed.

Mijn laatste lange rit met een electrische wagen (model 3) was naar Oostenrijk. De rit duurde 4 uur langer dan met een ICE, verloren tijd die ook nog zorgde dat de traditionele aftrap in een restaurant werd vervangen door een vreetschuur onderweg tijdens een laadstop. Een bestemming die nog een paar honderd kilometer verder ligt wordt dan al snel een 2 daagse reis. Als je 2 weken op vakantie gaat en de bestemming kost 2 reisdagen dan zijn meer dan 25% van de dagen "autodagen". Het was een interessante ervaring maar ben blij dat ik ook nog een ICE tot mijn beschikking heb die in het vervolg mee gaat voor dit soort lange afstanden.
Niet dat ik jou of iemand wil overtuigen om het een of het ander te gaan rijden, maar 4 uur extra naar Oostenrijk met een Model 3? Even aangenomen dat er geen laadfile was: in 4 uur tijd kun je met een Model 3 ca 8x laden van 10-80%. Heel conservatief gerekend 200km tussen deze laadsessies betekent al 1600km + nog (ook weer conservatief zodat er range over is op de eindbestemming) 200km bij vertrek vanuit huis is 1800km. Utrecht naar Graz in Oostenrijk is ca 1100km.
Bovenstaande berekening gaat uit van ca 245W/km wat zeer hoog is voor een Model 3.

4 uur extra: ikke niet snappe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Franciesco schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:19:
[...]

Niet dat ik jou of iemand wil overtuigen om het een of het ander te gaan rijden, maar 4 uur extra naar Oostenrijk met een Model 3? Even aangenomen dat er geen laadfile was: in 4 uur tijd kun je met een Model 3 ca 8x laden van 10-80%. Heel conservatief gerekend 200km tussen deze laadsessies betekent al 1600km + nog (ook weer conservatief zodat er range over is op de eindbestemming) 200km bij vertrek vanuit huis is 1800km. Utrecht naar Graz in Oostenrijk is ca 1100km.
Bovenstaande berekening gaat uit van ca 245W/km wat zeer hoog is voor een Model 3.

Naar de lader rijden en terug (superchargers liggen soms een stukje van de snelweg af) plus het zoeken/aansluiten en in totaal heb je al een half uur te pakken.
En veel mensen durven niet tot 10% leeg te rijden (of volgen het ANWB advies om niet onder 20% te komen! 7(8)7 7(8)7 7(8)7)
Of gewoon heel onervaren: uit range anxiety 100 gaan rijden, terwijl je met de diesel altijd 180 reed.
Of nergens naar kijken en gewoon een of andere obscure snellader inpluggen dus zonder preconditioning. Want dat hoefde ook niet toen je de dieseltank ging volgooien toch?

[ Voor 35% gewijzigd door JTHZZ op 24-07-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:52:
[...]

hoewel ik het volledig met je eens ben reden wij in die twee weken wel 20% van de jaarlijkse kilometers. Eerder redeneerde ik ook van die ene keer per jaar, maar het zijn en hoop van de jaarlijkse uren achter het stuur. Wij reden richting Biarritz en die kant op was het toch allemaal erg karig! Dit maal nog met een ICE en vouwwagen erachter. Met EV zou ik niet zo snel weer zo'n afstand doen maar het waar dichter bij huis zoeken, zeker met een aanhanger erachter!

Desondanks ter plekke wel een aantal Nederlandse EVs voorbij zien komen.
[...]

Met kinderen erbij is een stop van 45 mins eigenlijk meer het minimum dan 'wachten'. Maar dat doen wij dan wel eens per 3 a 4u en dat zo met een EV niet gaan... Maar goed dat is dus geen frustratie of goedpraten gewoon realiteit, ook met een ICE is tanken, koffie halen en naar toilet al snel 20 a 30 mins, iedereen die dat ontkent is aan het racen.

Overigens heb je met je laatste punt wel een goede: Grafiekje in het NOS stukje van gisteravond laat zien dat we als klagende Nederlanders het eigenlijk gewoon fenomenaal goed voor elkaar hebben en dat landen als Frankrijk nog een forse uitdaging wacht richting 2035...

[ Voor 47% gewijzigd door Sander op 24-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Sander schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Overigens heb je met je laatste punt wel een goede: Grafiekje in het NOS stukje van gisteravond laat zien dat we als klagende Nederlanders het eigenlijk gewoon fenomenaal goed voor elkaar hebben en dat landen als Frankrijk nog een forse uitdaging wacht richting 2035...
Dat grafiekje was wel weer eens misleidend want het was in de context van de grote vakantiereis naar Frankrijk, terwijl dat grafiekje alle laadpalen incl traagladen toonde en dan tot de conclusie kwam dat er in Nederland 100x meer laadpalen zijn dan in Frankrijk.
Relevant voor vakantie is natuurlijk hoeveel snelladers er zijn en niet of je op iedere straathoek een 11kW paal hebt zoals in Nederland.
En in Frankrijk moet eind dit jaar elk tankstation een snellader hebben. Daar kan juist Nederland wel wat van leren.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 24-07-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
JTHZZ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:00:
[...]
En in Frankrijk moet eind dit jaar elk tankstation een snellader hebben. Daar kan juist Nederland wel wat van leren.
Totaal onhaalbaar. 70% van de tankstations die ik zag had uberhaupt geen lader, laat staan een snellader. Dat aanleggen voor eind van dit jaar gaat gewoon niet lukken. In grote delen van Frankijk is uberhaupt kunnen laden al winst, snelladen utopisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Sander schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Totaal onhaalbaar. 70% van de tankstations die ik zag had uberhaupt geen lader, laat staan een snellader. Dat aanleggen voor eind van dit jaar gaat gewoon niet lukken. In grote delen van Frankijk is uberhaupt kunnen laden al winst, snelladen utopisch.
Ben het wel met je eens dat het lastig wordt, maar zelfs als het een jaar later zou worden, vind ik het een goed streven! In Duitsland heb je nu al bij bijna iedere Rasthof een snellader en daar kun je eigenlijk al zonder planning op pad.
https://www.autogids.be/a...-bij-elk-tankstation.html

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 24-07-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Dat grafiekje zou nog beter bruikbaar zijn wanneer er alleen snelladers in meegenomen worden, maar dit ook uitgezet wordt naar km weg/autoweg, een uitzetten naar inwonertal is, zeker bij snelladers nogal irrelevant.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-06 19:02
Richting zuidwesten van Frankrijk gereden met een E-Niro. Ben begonnen met ABRP icm Tronity en een obd2 connectie, vnl uit nieuwsgierigheid hoe dat zou werken.

Die hielden ermee op, of erger, ABRP dacht plotseling dat de batterij op 80% zat en stuurde op een lader buiten het bereik. Handiger is om een snellader langs de snelweg ~ 200 km verderop in te stellen als bestemming.

ABRP is goed voor planning, maar niet voor navigatie. Werd een paar keer de snelweg afgestuurd om daarna weer in te voegen.

Bij snelladers (Ionity) ongeveer 30% bezetting.
Ook een Tesla supercharger in Frankrijk geprobeerd, werkte niet. Laadsessie werd meteen beëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:46
JTHZZ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:08:
[...]

Naar de lader rijden en terug (superchargers liggen soms een stukje van de snelweg af) plus het zoeken/aansluiten en in totaal heb je al een half uur te pakken.
En veel mensen durven niet tot 10% leeg te rijden (of volgen het ANWB advies om niet onder 20% te komen! 7(8)7 7(8)7 7(8)7)
Of gewoon heel onervaren: uit range anxiety 100 gaan rijden, terwijl je met de diesel altijd 180 reed.
Of nergens naar kijken en gewoon een of andere obscure snellader inpluggen dus zonder preconditioning. Want dat hoefde ook niet toen je de dieseltank ging volgooien toch?
Zo ver liggen de SuCs doorgaans niet van de snelweg hoor. Met 2 minuten heb je het vaak wel gehad in mijn ervaring, maar is ook regelmatig minder (iig in Duitsland). Aansluiten kost ook nauwelijks tijd en de handshake is ook in 5-10sec gepiept.
Als je minder ver leeg rijdt hoef je ook korter te laden. Als er door onwetendheid elke keer tot 100% geladen wordt kan ik me voorstellen dat het fors meer tijd kost. Want dat gaat erg traag bij Tesla. Maar zelf dan is 4 uur extra wel heel veel.
Nee, ik denk dat er een rare/niet eerlijke vergelijking gedaan is. Of er moet echt wat mis gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Zo ver liggen de SuCs doorgaans niet van de snelweg hoor. Met 2 minuten heb je het vaak wel gehad in mijn ervaring, maar is ook regelmatig minder (iig in Duitsland). Aansluiten kost ook nauwelijks tijd en de handshake is ook in 5-10sec gepiept.
Als je minder ver leeg rijdt hoef je ook korter te laden. Als er door onwetendheid elke keer tot 100% geladen wordt kan ik me voorstellen dat het fors meer tijd kost. Want dat gaat erg traag bij Tesla. Maar zelf dan is 4 uur extra wel heel veel.
Nee, ik denk dat er een rare/niet eerlijke vergelijking gedaan is. Of er moet echt wat mis gegaan zijn.
Dat denk ik ook. Maar 5x laden en 6 minuten verlies per stop is al een half uur en heel realistisch. 2,5 minuut heen en 2,5 minuut terug, plus 1 minuut voor inparkeren, kabel aansluiten, handshake. In Eindhoven bij van der valk heb je 2 stoplichten die, op zijn Eindhovens, al 2 minuten per licht kosten. Als je dan nog iets met slagbomen moet doen, kom je makkelijk aan 3-4minuten. Dat heen en terug naar de snelweg en 4 of 5 laadstops is snel een half uur. Dat tikt sneller aan dan je denkt. Denk ook maar eens aan sommige Ionity’s op zo’n Duitse doolhof-Rasthof. Al ooit 300m achteruit moeten rijden om er toch nog te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Ik gok gewoon iemand die gewend is te jakkeren met 160-170km/uur in Duitsland. Dat zijn scenario's waar je wel een stuk grotere verschillen gaat zien. Zeker als je een oudere SR+ mee hebt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:42

xos

[...]

De praktijk is een stuk weerbarstiger.

We gaan altijd in het laagseizoen, dus met een normale spits en plan het zo dat ik 's-ochtends voor de spits langs het ruhrgebied ben en voor de avondsplits voorbij Munchen ben. Lukte nu niet door extra vertraging door laadstops. Gevolg meer vertraging dan normaal door files.

Dat je in 4 uur tijd een model 3 8x van 10-80% kunt laden is leuk, maar in de praktijk heb ik ook een stal moeten delen en een keer even moeten wachten op een plek. Ook gehad dat het meer dan 15 minuten duurde voordat ik het laadstation kon bereiken en 10 minuten voordat ik het industrieterrein weer af was door een kudde vrachtwagens die een drukke weg moesten oversteken. Volgens mij heb ik 7 stops op de heenweg en 8 op de terugweg gemaakt en zo tussen de 15 a 60% geladen. Als alles voorspoedig verloopt duurt een laadstop in de praktijk al snel >20 minuten voordat je weer op de snelweg zit.

En 245Wh/km is echt niet zeer hoog voor een 2019 model 3 LR op winterbanden in de winterkou op de autobahn als je 150kmh aan houdt. En ja, zoals hooglander aangeeft, ik rij in een ICE op de linkerbaan in Duitsland. 160 kmh voelt niet aan als "jakkeren" als de auto het dubbele kan. Op winterbanden hou ik meestal 200kmh aan waar dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 22:29

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
grlk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:44:
Ook een Tesla supercharger in Frankrijk geprobeerd, werkte niet. Laadsessie werd meteen beëindigd.
Dat is wel apart. Ik heb op mijn rit naar Nrd Spanje en terug alleen maar bij Tesla geladen (met een E-Soul) en (bijna) zonder problemen. M.u.v. een geplande laadstop bij Tesla Laxou (Nancy) waar op dat moment alle laadstations niet werkten. Dat blijkt enkele dagen geduurd te hebben.
Zie: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Nog even voor de zekerheid: het was toch wel een Tesla laadpunt dat ook voor niet-Tesla's was opengesteld?

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-06 19:02
mm.kool schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is wel apart. Ik heb op mijn rit naar Nrd Spanje en terug alleen maar bij Tesla geladen (met een E-Soul) en (bijna) zonder problemen. M.u.v. een geplande laadstop bij Tesla Laxou (Nancy) waar op dat moment alle laadstations niet werkten. Dat blijkt enkele dagen geduurd te hebben.

Nog even voor de zekerheid: het was toch wel een Tesla laadpunt dat ook voor niet-Tesla's was opengesteld?
Ja, het was een open laadpunt in de app. Het kan ook een tijdelijk probleem zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:43
Vorige week woensdag-donderdag heen en weer naar Praag geweest met de P2 voor een afspraak. De route heb ik al vaker gereden met de V60 en de zo'n 900km enkele reis op volle snelheid (waar mogelijk) over de Autobahn van west naar oost is een heerlijk stukje rijden. Met de P2 was het goed te doen en wilde deze trip (eerste keer buitenland met een EV) voornamelijk gebruiken om te kijken wat wel en niet werkt/bevalt daar we in augustus een grote roadtrip gaan maken.

Conclusie: even snel heen en weer zakelijk minder relaxed, denk voor de vakantie dat het prima zal bevallen.

Heen en terugreis zo'n 10-11 uur over gedaan zonder noemenswaardige files. De eerste keer laden nog marge van 20% SoC aangehouden en op het einde al richting de 3-5%. Beide niet optimaal en mikte uiteindelijk op de 10% om zo ook het schildpadje te vermijden. In totaal 5x geladen en bij het hotel aangekomen met 30%. In principe was daar een laadpaal beschikbaar maar wilde daar niet te leeg aankomen (en dat bleek maar verstandig ook). Waar mogelijk zo hard mogelijk gereden op de autobahn en je zit heel snel op de begrenzing van 210. En dat blijft het ook, berg op of berg af het blijft 210 haha. Er is weinig wat je bijhoudt bij het accelereren van 70-210 maar uiteraard bij lange lege stukken even netjes naar rechts. Met deze snelheden gaat de batterij ongeveer een uurtje mee voordat je weer moet laden, ook dit is niet optimaal en op de terugweg meer een kruissnelheid van 160 aangehouden met af en toe even harder.

Ondanks dat ik in NL graag met Waze rij, heb ik nu GM gebruikt (en FM aan) omdat dit makkelijk de laadpalen weergeeft en de resterende SoC bij aankomst. Af en toe met Waze ernaast gecheckt maar zag geen hele grote verschillen. Het vooraf plannen van de laadmomenten heeft (voor mij) geen enkele zin met de variabele snelheden in Duitsland en keek telkens bij zo'n 20% naar palen in de buurt. Dit ging 9 van de 10 keer (letterlijk) goed en 1x heb ik met Chargemap rond Dresden gekeken daar GM niets geschikts (voor mij) vond in de buurt.

Het was op de autobahn zo'n 40 graden en tijdens de stops liep dat nog wat op. Laden bij Ionity, Fastned, Allego ging allemaal prima met mijn e-flux pas. Alleen Aral Pulse moest ik m'n Shell recharge pas gebruiken. Telkens tot max 80% geladen met een piek van 149kW en wanneer het laden onder de 60kW dreigde te zakken de stekker eruit gehaald. In dat half uurtje laden keek ik op de terugweg met Chargemap naar laders op 150-250km verderop en zette er een paar in de favorieten van GM als optie. Dit werkt prima, het is alleen jammer dat GM het overzicht niet automatisch ververst en je dus telkens het overzicht uit en in moet om de meest recente SoC verwachtingen te zien. Doet de Tesla dan weer een stuk beter.

De P2 rijdt zelf erg plezierig, de stoelen blijven minder comfortabel dan de V60 maar de 480pk en 680Nm zijn een feestje. De grip met permanente vierwielaandrijving is bizar en de Brembo's maakt het remmen net zo indrukwekkend als het optrekken. De auto is 25mm verlaagd met Heico veren en de Ohlin dempers staan op 8/8 afgesteld. Dit is heerlijk als je er alleen in zit en wilt scheuren maar voor de vakantie gaan ze wel naar 18/20 want denk niet dat de familie er vrolijk van wordt. Sowieso zullen de gemiddelden wat lager liggen en denk heerlijk om tussen de 2 en 2,5 uur even te moeten stoppen. Zal het verbruik vast ten goede komen haha:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq1olHcmGvJBqeAT8j_ne4n_nPA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yrdUp69eSLBt5iiRSEoC4h9W.gif?f=fotoalbum_large

Ps - was iets te laat met de foto maken dus hier zitten nog een 'normale' rit van 100km bij. Gemiddelde lag net boven de 30 kWh/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
iRenik schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:41:
Vorige week woensdag-donderdag heen en weer naar Praag geweest met de P2 voor een afspraak. De route heb ik al vaker gereden met de V60 en de zo'n 900km enkele reis op volle snelheid (waar mogelijk) over de Autobahn van west naar oost is een heerlijk stukje rijden. Met de P2 was het goed te doen en wilde deze trip (eerste keer buitenland met een EV) voornamelijk gebruiken om te kijken wat wel en niet werkt/bevalt daar we in augustus een grote roadtrip gaan maken.

Conclusie: even snel heen en weer zakelijk minder relaxed, denk voor de vakantie dat het prima zal bevallen.

Heen en terugreis zo'n 10-11 uur over gedaan zonder noemenswaardige files. De eerste keer laden nog marge van 20% SoC aangehouden en op het einde al richting de 3-5%. Beide niet optimaal en mikte uiteindelijk op de 10% om zo ook het schildpadje te vermijden. In totaal 5x geladen en bij het hotel aangekomen met 30%. In principe was daar een laadpaal beschikbaar maar wilde daar niet te leeg aankomen (en dat bleek maar verstandig ook). Waar mogelijk zo hard mogelijk gereden op de autobahn en je zit heel snel op de begrenzing van 210. En dat blijft het ook, berg op of berg af het blijft 210 haha. Er is weinig wat je bijhoudt bij het accelereren van 70-210 maar uiteraard bij lange lege stukken even netjes naar rechts. Met deze snelheden gaat de batterij ongeveer een uurtje mee voordat je weer moet laden, ook dit is niet optimaal en op de terugweg meer een kruissnelheid van 160 aangehouden met af en toe even harder.

Ondanks dat ik in NL graag met Waze rij, heb ik nu GM gebruikt (en FM aan) omdat dit makkelijk de laadpalen weergeeft en de resterende SoC bij aankomst. Af en toe met Waze ernaast gecheckt maar zag geen hele grote verschillen. Het vooraf plannen van de laadmomenten heeft (voor mij) geen enkele zin met de variabele snelheden in Duitsland en keek telkens bij zo'n 20% naar palen in de buurt. Dit ging 9 van de 10 keer (letterlijk) goed en 1x heb ik met Chargemap rond Dresden gekeken daar GM niets geschikts (voor mij) vond in de buurt.

Het was op de autobahn zo'n 40 graden en tijdens de stops liep dat nog wat op. Laden bij Ionity, Fastned, Allego ging allemaal prima met mijn e-flux pas. Alleen Aral Pulse moest ik m'n Shell recharge pas gebruiken. Telkens tot max 80% geladen met een piek van 149kW en wanneer het laden onder de 60kW dreigde te zakken de stekker eruit gehaald. In dat half uurtje laden keek ik op de terugweg met Chargemap naar laders op 150-250km verderop en zette er een paar in de favorieten van GM als optie. Dit werkt prima, het is alleen jammer dat GM het overzicht niet automatisch ververst en je dus telkens het overzicht uit en in moet om de meest recente SoC verwachtingen te zien. Doet de Tesla dan weer een stuk beter.

De P2 rijdt zelf erg plezierig, de stoelen blijven minder comfortabel dan de V60 maar de 480pk en 680Nm zijn een feestje. De grip met permanente vierwielaandrijving is bizar en de Brembo's maakt het remmen net zo indrukwekkend als het optrekken. De auto is 25mm verlaagd met Heico veren en de Ohlin dempers staan op 8/8 afgesteld. Dit is heerlijk als je er alleen in zit en wilt scheuren maar voor de vakantie gaan ze wel naar 18/20 want denk niet dat de familie er vrolijk van wordt. Sowieso zullen de gemiddelden wat lager liggen en denk heerlijk om tussen de 2 en 2,5 uur even te moeten stoppen. Zal het verbruik vast ten goede komen haha:

[Afbeelding]

Ps - was iets te laat met de foto maken dus hier zitten nog een 'normale' rit van 100km bij. Gemiddelde lag net boven de 30 kWh/100km.
toon volledige bericht
😳😳dat dat nog kan in dit (aankomende) EV tijdperk, lekker 210 blazen op de Duitse Autobahn. Ben toch bang dat dat gaat verdwijnen. En dan was er hier iemand die het bij 150-160 al over ‘jakkeren’ had _O-
Geen last van oververhitte batterij gehad? Vroeg me af of de Polestar daar last van heeft. Je ziet het op die Nürburg videootjes wel regelmatig bij Tesla’s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 02-06 18:38
mm.kool schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Ow dat is jammer. Daar staan er namelijk echt serieus veel en allemaal V3. Ik stond daar laatst als enige te laden. 30 van die palen (schatting) en dan 1 auto :D

Zelf heb ik momenteel een model 3 en ben daar inmiddels al drie keer mee naar zuid-Frankrijk gereden en 1x naar Oostenrijk. Ik laad bij voorkeur alleen bij Tesla zelf om twee redenen:
1. Per laadplek staan er simpelweg meer palen
2. Als alles een keer vol is laden Tesla's snel genoeg dat het maar kort duurt voordat er weer een paal vrij is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Leaf aan een snellader)

Alle ritten zijn tot nu toe probleemloos verlopen al moest ik 1x 'uitwijken' naar een andere supercharger omdat ABRP vond dat een locatie open was terwijl de Tesla zelf aangaf dat de locatie buiten bedrijf was. Geen idee wat de waarheid was, ik heb het er maar niet op gegokt en Tesla zelf geloofd :P

Ik vind het overigens helemaal prima dat de Superchargers ook opengesteld worden voor niet-Tesla's (al weten veel mensen dat nog niet). Als we willen dat elektrisch rijden echt een optie wordt voor iedereen moet je niet hoeven nadenken over laden en gewoon naar elk laadplein kunnen rijden dat maar in de buurt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2022 09:41 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Vandaag teruggekomen uit Frankrijk en hoewel ik her en der al ervaringen heb gedeeld hier het reisverslag.

Ik heb me behoorlijk laten leiden door de berichten van Frankrijk als laadpaalontwikkelingsland met her en der een laadwoestijn. Daarom de afgelopen 3 maanden geregeld alle mogelijke stops zo ongeveer uit mijn hoofd geleerd. Enkele weken voor vertrek gingen steeds meer Tesla SuCs open en dat zorgde voor wat meer relativeringsvermogen.

Met verschillende laadpassen en tags op zak (MTC New Motion, Skoda Powerpass, KihWi, Freshmile, Plugsurfing en Izivia) op vrijdag 15 juli met de Skoda Enyaq iV80 met volle achterbak vertrokken naar Parijs (via Antwerpen en Gent) voor de tussenstop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI5WXX4DQSuVXLv_jLzQ112aJh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xyvb7FuEakqNJk9EnPLHUh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had Google Maps als hoofdnavigatie en ABRP (Premium) navigatie erbij op mijn telefoon icm Tronity voor actuele SoC en om de actuele beschikbaarheid van de volgende laadstop te monitoren. De navigatie via ABRP liep aardig in sync met die van Google.

Ik plande een verzameling laadstops op steeds 1,5-2u rijden kijkend naar (sanitaire)voorzieningen. We moesten al iets eerder een pitstop maken en daar waren wat Allego palen. Alle snelladers waren bezet maar de 50kW was nog vrij. Toch even geprobeerd hoe dat 'snel'laden gaat, maar binnen 10min want toch genoeg range weer vertrokken.

We kwamen toen eerst langs Froyennes Sud en het was ook rond lunchtijd. Daar aangekomen waren alle palen beschikbaar. Voordat de lunch achter de kiezen was en het toiletbezoek met 2 kinderen was afgerond was de 100% aangetikt en gingen we weer verder: 37kW a €13,00 met dank aan de Powerpass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRlpc91XZUaYrQ3kedZwBNPz-Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2S3GHqcHuD4Voi8zt2a4uxHi.jpg?f=fotoalbum_large

Als volgende stop stond Saint-Witz op de planning, hoewel ik zou moeten kunnen laden op de camping leek me een buffer wel prettig. Onderweg zag ik de beschikbaarheid op ABRP teruglopen en op een gegeven moment steeds kort één stall even vrijkomen. Bij aankomst was mijn vermoeden bevestigd. Ik kon als nummer 4 aansluiten in de wachtrij. Aangezien ik meer dan genoeg range had om de camping te halen alleen even gepauzeerd en de wachtrij snel langer zien worden. Toen weer ingestapt en doorgereden naar de camping. Na het inchecken en uitpakken de auto daar aan de laadpaal gehangen met gebruik van de Izivia pas. In 4u 45kW voor €9.00

Zondag 17 juli gingen we naar de camping in de Dordogne. Aangezien Ionity Orleans ons niet echt aansprak wegens gebrek aan voorzieningen zijn we naar Tesla SuC Vierzon doorgereden. Toplocatie. Genoeg vrije plaatsen en een Ibis Hotel op loopafstand voor een relaxed kopje koffie in de foyer en wat spielerij voor de kinderen. Voor we het wisten moesten we weer terug want de 100% naderde alweer.

Ik had nog geen abonnement afgesloten voor Tesla omdat ik persé van plan was vaker te laden ivm de korting van de Powerpass bij Ionity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QxNN69qSTdVEFcECY1mfUKqu3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93AvHVK4K5Kl0aKYnwOYseeR.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik op de camping in de Dordogne waar we een week zijn gebleven alleen met de granny kon laden wilde ik wat extra buffer hebben. Daarom gingen we naar Allego in Limoges. Ik kon meteen inpluggen en bijkomend voordeel was dat daar op zondagmiddag de supermarkt nog wel open was dus konden we meteen wat voorraad inslaan voor op locatie. Ook hier werkte de Powerpass zonder problemen en ook hier was de auto al weer 100% vol terwijl we nog aan het afrekenen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6yojRhM_XO6OZ7j2k5XagLvK4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71C9j9ff2DV25nziEYU4XAjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 140km gereden naar eindbestemming en met 300km range (68%) aangekomen op de camping. Tijdens ons verblijf twee dagen de granny gebruikt voor in totaal 15u aan laadtijd tegen 2kW/u dus zo'n 30kW bij geladen. De vergoeding kwam uit op 0,30EUR per kW dus voor €9,00zat ik weer op 94%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qml1gJoxFLgOdo2hK3pT5l08X5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uZe6AdW35ZyKd9MiDm9aqL9.jpg?f=fotoalbum_large

Dag voor vertrek nog even naar het dorp geweest in de buurt en daar was nog een publieke laadpaal. Toch nog even uitgeprobeerd met de Izivia pas. 75min geladen voor 0,099EUR/min. En met 100% een paar km terugtreden naar de camping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NufY1ajQbTxeoGKh9cgw8ecT3t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9biyFbcSJucu83P2M4BGAD1M.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren gingen we weer terug naar de camping bij Parijs. Ik wilde toch eerst even bij Ionity Boismandé kijken, maar die was vol toen ik aankwam. Het was niet meer mogelijk om tactisch te parkeren en was al voorbij alle laadpunten. Ik was 5 min na aankomst net uitgestapt en toen er net een iD4 aankwam met meer geluk qua timing. Deze kwam precies aan op het moment dat er een wagen weer wegging en kon meteen inpluggen.

Na een korte pauze maar doorgereden naar Tesla Vierzon en de ervaring was weer gelijk aan die van de heenreis. We hadden nog 88km range dus startte het laden direct op 125kW/h en de auto was weer vol terwijl we er weer naar toe liepen. 60kW geladen voor €40,00. Na deze stop direct doorgereden naar de camping en wederom daar weer bijgeladen om vandaag met 100% naar huis te rijden.

Niet lang nagedacht en besloten om halverwege weer een Tesla SuC te kiezen. Ditmaal bij Neuville-en-Ferrain.

Nog wel even korte stop gedaan bij Total Resson Est. Voor de verandering was daar nu maar één plek bezet, maar verder geen gebruik van gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h82KKWgh-52Plt7B1pthjiwWv3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdItaDLSDyKYNmrRfHAPt8mA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Tesla was ook genoeg plek en het begon met een snelheid van 89kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYQnDklNMSRBkFu42NhVxEKsGW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcCyJm2PwEDOZebQJIpbMTQH.jpg?f=fotoalbum_large

Op loopafstand zit een soort shopping center a la Villa Arena. Bij een eettentje een koffie gedaan met de kids nog even door een speelgoedwinkel gewandeld en toen was het weer tijd om de volgeladen auto op te halen. Met 98% en 430km range weggereden voor de laatste 235km om met 46% en 212km thuis aan te komen.

Al met al een zeer prettige ervaring. Het bevalt ons wel om de plusminus 1000km in 2x te rijden. Dat zouden we ook met een ICE gedaan hebben. Het rijden van deze afstanden met de BEV is fantastisch. Heerlijk rustig en zonder haast met 110-120km/u op ACC (Travel Assist) over de snelweg cruisen. Volgend jaar weer richting Auvergne. Ik ben benieuwd hoever Fastned dan gevorderd met de uitbreiding in Frankrijk.

Lessons learned:
- Heb me qua voorbereiding achteraf gezien druk gemaakt om niks
- Zuinig verbruik met 16,4kW
- Powerpass, Tesla App en Izivia pas waren alles wat ik nodig had.
- Aangezien ik de Tesla SuCs als zeer prettig heb ervaren sluit ik voor de volgende trip zeker een abonnement af.
- 1x laden op 500km is genoeg, mits je met goed fatsoen tot 95-100% kan laden.
- Kunnen bijladen op tussenstop is wel een pre
- Laden met de granny is prettig en geeft mij net wat meer vertrouwen/zekerheid als ik op een plek ben waar minder laadopties zijn
- Snelladen gaat een stuk sneller dan verwacht.
- Rijden op vrijdag, zondag en maandag maakt het wel makkelijker. Helaas is volgend jaar de zaterdag de aankomst/vertrek dag, maar we gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oske
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Top verslag! Wij gaan volgende week naar Zuid-Frankrijk en rijden ook niet op de zaterdag. Do/vrij rijden zal hopelijk schelen met (laad)drukte. Werken de Franse (AC) laadpalen in dezelfde volgorde als in NL? Dus over het algemeen eerst beide stekkers erin pluggen en dan de laadpas scannen. Of hebben de Franse palen een andere volgorde bijv. eerst laadpas scannen en dan pas de kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Is er een specifieke volgorde voor laden? Ik stop eerst de kabel in de paal, scan dan de pas en hang hem dan aan de auto. Scheelt heen en weer lopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oske schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 01:03:
Top verslag! Wij gaan volgende week naar Zuid-Frankrijk en rijden ook niet op de zaterdag. Do/vrij rijden zal hopelijk schelen met (laad)drukte. Werken de Franse (AC) laadpalen in dezelfde volgorde als in NL? Dus over het algemeen eerst beide stekkers erin pluggen en dan de laadpas scannen. Of hebben de Franse palen een andere volgorde bijv. eerst laadpas scannen en dan pas de kabels?
Je zal eerst je pas moeten gebruiken aangezien je anders de stekker niet in de paal kan pluggen.

Je merkt het vanzelf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:52
Uit nieuwsgierigheid: laad je bewust vaak tot 100% aan de snellader? De laadsnelheid neemt vaak zodanig af boven de 70/80% dat het laden dan onnodig lang duurt (zeker bij drukke laadpunten onwenselijk), en laden tot een procent of 70/80 vaak veel efficiënter is. Wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
StefanoDiBosso schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: laad je bewust vaak tot 100% aan de snellader? De laadsnelheid neemt vaak zodanig af boven de 70/80% dat het laden dan onnodig lang duurt (zeker bij drukke laadpunten onwenselijk), en laden tot een procent of 70/80 vaak veel efficiënter is. Wat zijn jouw ervaringen?
Nee niet bewust. De pauzes met twee jonge kids die ook even de benen moeten strekken en naar toilet moeten icm even wat drinken of eten duren 'te lang' of het laden gaat 'te snel'. Op de heenweg bij Tesla Vierzon was ik nog aan het haasten om op tijd bij de auto te zijn om geen idle fee te krijgen. Ik stopte het laden bij 97%. Idle fee schijnt na heb ik horen zeggen pas van toepassing te zijn als meer dan 50% van de stalls bezet is.

[ Voor 6% gewijzigd door FJP84 op 27-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 18:01
FJP84 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Nee niet bewust. De pauzes met twee jonge kids die ook even de benen moeten strekken en naar toilet moeten icm even wat drinken of eten duren 'te lang' of het laden gaat 'te snel'. Op de heenweg bij Tesla Vierzon was ik nog aan het haasten om op tijd bij de auto te zijn om geen idle fee te krijgen. Ik stopte het laden bij 97%. Idle fee schijnt na heb ik horen zeggen pas van toepassing te zijn als meer dan 50% van de stalls bezet is.
Klopt. Even vlug van de Tesla website gekopieerd.
Idle fees zijn alleen van toepassing wanneer een Supercharger-station ten minste 50% bezet is. Idle fees worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is. Dit is uitsluitend bedoeld om de klanttevredenheid te verhogen en wij hopen er nooit geld aan te verdienen.
Bron: https://www.tesla.com/nl_...rger-idle-fee#all-pricing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 19:23
Korvaag schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ik vind het overigens helemaal prima dat de Superchargers ook opengesteld worden voor niet-Tesla's (al weten veel mensen dat nog niet). Als we willen dat elektrisch rijden echt een optie wordt voor iedereen moet je niet hoeven nadenken over laden en gewoon naar elk laadplein kunnen rijden dat maar in de buurt is.
Alleen jammer dat je daar een account voor nodig hebt bij Tesla en voor mij ook de reden om alle Tesla laadopties uit te zetten in ABRP. Ik heb een zakelijke Shell Recharge druppel/pas en wil daar zoveel mogelijk mee laden, als fallback heb ik dan nog een KIA pas waar m'n prive creditcard aan gekoppeld is.
Nu heb je natuurlijk geen zekerheid dat Recharge het overal doet maar bij Tesla heb ik sowieso de zekerheid dat die het niet doet.
Heb op vakantie grofweg twintig keer geladen waarbij ik 1 keer de KIA pas heb moeten gebruiken omdat Recharge niet werkte en 1 keer direct met creditcard moeten betalen omdat daar alleen 1 type pas werkte (naam is me ontschoten, was in Zweden)

@Telesto
Ik doe eerst de kabel in de auto, dan in de lader en vervolgens houdt ik de druppel tegen de lader aan. Bij afkoppelen druppel er langs, stekker uit de auto en dan uit de laadpaal. Staat volgens mij ook in het boekje bij de e-Niro iig dat de auto eerst moet.
Bij snelladers geen keuze qua kabel volgorde maar daar doe ik eerst de kabel en vervolgens de druppel, werkt vooralsnog altijd alhoewel ik ook mensen zie die eerst de druppel doen en dan de kabel insteken. Op sommige schermen lijkt dat ook de bedoeling te zijn maar dat flitst over het algemeen voorbij als de kabel er al in blijkt te zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door ninjazx9r98 op 27-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50
ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Heb op vakantie grofweg twintig keer geladen waarbij ik 1 keer de KIA pas heb moeten gebruiken omdat Recharge niet werkte en 1 keer direct met creditcard moeten betalen omdat daar alleen 1 type pas werkte (naam is me ontschoten, was in Zweden)
Maar met een CC betalen is dan toch niet anders als bij Tesla? Daar koppel je ook je CC aan het account en ben je klaar.
@Telesto
Ik doe eerst de kabel in de auto, dan in de lader en vervolgens houdt ik de druppel tegen de lader aan. Bij afkoppelen druppel er langs, stekker uit de auto en dan uit de laadpaal. Staat volgens mij ook in het boekje bij de e-Niro iig dat de auto eerst moet.
Bij snelladers geen keuze qua kabel volgorde maar daar doe ik eerst de kabel en vervolgens de druppel, werkt vooralsnog altijd alhoewel ik ook mensen zie die eerst de druppel doen en dan de kabel insteken. Op sommige schermen lijkt dat ook de bedoeling te zijn maar dat flitst over het algemeen voorbij als de kabel er al in blijkt te zitten.
Bij sommige Franse type2 laders moet je eerst je pas langs de paal halen om überhaupt bij de plek te kunnen om je stekker er in te doen. Die zitten vaak achter een deksel dat pas open kan na het aanmelden met de pas.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Himalaya schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Maar met een CC betalen is dan toch niet anders als bij Tesla? Daar koppel je ook je CC aan het account en ben je klaar.
Dat wel maar bij Tesla heb ik 100% zekerheid dat ik moet betalen met de prive creditcard omdat je alleen met een Tesla account kunt betalen. Bij andere laadstations is tot nu toe mijn ervaring dat de meeste laadstations meerdere pasjes/druppels accepteren en dat Shell Recharge bijna overal geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Dat wel maar bij Tesla heb ik 100% zekerheid dat ik moet betalen met de prive creditcard omdat je alleen met een Tesla account kunt betalen. Bij andere laadstations is tot nu toe mijn ervaring dat de meeste laadstations meerdere pasjes/druppels accepteren en dat Shell Recharge bijna overal geaccepteerd wordt.
Tja, bij Tesla weet je 100% zeker dat de Tesla App geaccepteerd wordt, en voor rondrijden door Europa denk ik dat je dan een heel mooi netwerk van laders links laat liggen (zeker als ze straks allemaal open zijn voor elke EV). En je kunt in de portal een mooie verzamelfactuur krijgen die je in een keer kunt declareren.

Ik heb destijds juist een Tesla gekozen mede voor dat netwerk. Maar de volgende wordt een kleinere EV met een laadstekker locatie die goed te gebruiken is bij Tesla, zoals een Megane E-tech bijvoorbeeld. Wil dat netwerk voorlopig nog niet kwijt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 02-06 18:38
ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Alleen jammer dat je daar een account voor nodig hebt bij Tesla en voor mij ook de reden om alle Tesla laadopties uit te zetten in ABRP. Ik heb een zakelijke Shell Recharge druppel/pas en wil daar zoveel mogelijk mee laden...
Das niet heel veel anders dan veel zakelijke Tesla rijder zoals ik hoor. Er is geen automatische afrekening bij mijn leasemaatschappij dus het worden allemaal declaraties.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Himalaya schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Tja, bij Tesla weet je 100% zeker dat de Tesla App geaccepteerd wordt, en voor rondrijden door Europa denk ik dat je dan een heel mooi netwerk van laders links laat liggen (zeker als ze straks allemaal open zijn voor elke EV). En je kunt in de portal een mooie verzamelfactuur krijgen die je in een keer kunt declareren.

Ik heb destijds juist een Tesla gekozen mede voor dat netwerk. Maar de volgende wordt een kleinere EV met een laadstekker locatie die goed te gebruiken is bij Tesla, zoals een Megane E-tech bijvoorbeeld. Wil dat netwerk voorlopig nog niet kwijt.
Tesla moet hun stalls net zo neer gaat zetten als FastNed. Ook met Tesla's is het nu een enorm gedoe met aanhangers. Gelukkig hebben ze dat al begrepen en staan ze steeds vaker op de "doorrij" manier (zoals een tankstation).

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNj_m_9FZMmBOlbu4eQ0AWNCsl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZZwigHb8eekw1xKnIySfbjt.jpg?f=fotoalbum_large

In plaats van zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHelCfdz9TiTAvt3Wmc8VIYqnZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UewQRjA7657pblH60sQQgFzT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is er niet een wereldwijde standaard gekomen om dat ding op dezelfde plek te doen, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
_eLMo_ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Tesla moet hun stalls net zo neer gaat zetten als FastNed. Ook met Tesla's is het nu een enorm gedoe met aanhangers. Gelukkig hebben ze dat al begrepen en staan ze steeds vaker op de "doorrij" manier (zoals een tankstation).

In plaats van zo
[Afbeelding]
Helemaal mee eens, zelfs met een fietsendrager is het zo al een probleem, ben al meerdere keren tegen de paal recht achter de auto aan moeten gaan staan om de stekker er in te kunnen krijgen. Maar kom er ook steeds meer tegen waar ze inderdaad netjes naast de auto staan.. Maar het blijft een fijn netwerk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Himalaya schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Is allemaal prachtig maar ik wil juist niet of nauwelijks declareren en wil juist zoveel mogelijk gebruik maken van de zakelijke Recharge pas/druppel die (eigen ervaring) ook toegang geeft tot een mooi netwerk van laders van allerlei aanbieders. Voor alle laadbeurten met Recharge hoef ik niks te declareren, gaat allemaal rechtstreeks naar de leasemaatschappij/werkgever. Waarom zou ik dan vrijwillig kiezen voor een alternatief waarna ik moet declareren als er ruim voldoende opties blijken te zijn waarbij dat niet hoeft?
In geval van hoge nood kan ik altijd nog laden bij Tesla maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Is allemaal prachtig maar ik wil juist niet of nauwelijks declareren en wil juist zoveel mogelijk gebruik maken van de zakelijke Recharge pas/druppel die (eigen ervaring) ook toegang geeft tot een mooi netwerk van laders van allerlei aanbieders. Voor alle laadbeurten met Recharge hoef ik niks te declareren, gaat allemaal rechtstreeks naar de leasemaatschappij/werkgever. Waarom zou ik dan vrijwillig kiezen voor een alternatief waarna ik moet declareren als er ruim voldoende opties blijken te zijn waarbij dat niet hoeft?
In geval van hoge nood kan ik altijd nog laden bij Tesla maar liever niet.
Nu heb je er ook een moeten declareren, bij ons maakt het dan niet meer uit. Het is dan maar een verzamelfactuur met alle Tesla laadsessies. En ik deed het ook omdat de prijs veel lager was, scheelt ook weer voor mijn werkgever, dat is nu helaas een veel minder groot voordeel.

Mijn ervaring in de oostkant van Frankrijk met de Shell Recharge en Maingau was trouwens wat minder. Regelmatig moeten laden met een QR code en CC.

Maar iedereen lekker doen wat ie wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Verkeerd topic

[ Voor 93% gewijzigd door Wilde op 28-07-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik zou het niet weten, maar waarschijnlijk heb je in het "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" topic meer kans op een bruikbaar antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 28-07-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:10:
Ik zou het niet weten, maar waarschijnlijk heb je in het "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" topic meer kans op een bruikbaar antwoord.
Ik zit verkeerd, excuus :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 21:43
Afgelopen dinsdag zijn we (gezin met kinderen van 3 en 5) met onze Tesla Model 3 Performance vanuit oost Brabant aangekomen in Altea in Spanje, zo'n 20 km noordelijk van Benidorm. We hebben het stuk in 3 dagen/2 nachten afgelegd, met elke dag zo'n 650 km.

Buiten het boeken van hotels voor overnachtingen hebben we geen enkele voorbereiding getroffen en volledig vertrouwd op de navigatie van Tesla. In totaal hebben we 9x geladen. 8x bij Tesla en 1x bij Ionity Aire de Montelimar via Bonnet. Deze stop bij Ionity was omdat we de maandag flink wat file hadden en even uit de auto wilden.

Het verbruik was 380 kWh over 1965 km. Gemiddeld 193 Wh/km. Niet heel erg zuinig maar daar heb ik ook niet m'n best op gedaan. Veelal de maximum snelheid aangehouden +5 km/h. Ook wat uitschieters gehad naar 150 km/h. In totaal hebben we ongeveer 190 euro betaald voor laden onderweg.

Al met al uitstekend bevallen en ik zie dan ook totaal niet op tegen de terugweg over anderhalve week. We overwegen zelfs om de terugweg met maar één overnachting te doen.

Hier in de omgeving zijn ook genoeg punten om te laden, vaak ook gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door Timmetjuh op 30-07-2022 12:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hummelen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-03 10:57
Een week geleden ben ik teruggekomen van een vakantie naar de Gardameer in Noord-Italië.
Deze reis hebben we gemaakt met een Renault Zoe R135; deze heeft een 52 kWh accu en kan tot maximaal 50 kW laden.

Zowel op de heenreis al op de terugreis waren en weinig problemen met het laden.
Een keer van laadzuil moeten wisselen bij een Ionity laadpunt in Duitsland, een keer problemen met de Bonnet app en een keer een wachtrij bij een Fastned laadpunt en dat was alles. Dat heeft alles bij elkaar wel een kwartier "vertraging" opgeleverd.

In totaal heb ik 15 keer geladen, meestal tussen een half uur tot drie kwartier, en over de totale afstand van 2577 km was dat 425 kW voor een totale prijs van €205. Daarmee komt het verbruik op 16,5 kWh per 100 km (ik rij niet op het maximum) voor een prijs van € 0,08 per kilometer.

Ik heb onderwerg veel gebruik gemaakt van de Bonnet app (10x), met de Shell/Newmotion app/pas als backup (3x). En in Italië zelf heb ik een paar keer (AC) geladen met de Juicepass (2x).
In Italië heb ik gebruik gemaakt van de laadpalen van Neogy en onderweg van Fastned, Ionity en Allego.

Het was een groot succes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:04
Afgelopen weken met de Enyaq naar de Ardêche heen en weer geweest.

Heen heel relaxed in twee dagen gedaan, op Ma en Di met één overnachting, en elke dag 600 km.
Uitsluitend geladen bij Ionity omdat dat via de Skoda Powerpass met 0,35 per kW nou eenmaal supergoedkoop is. Nergens hoeven wachten, wel veel drukker bij de laders dan vorig jaar toen ik vaak alleen stond. Nu bijna alle laders doorlopend bezet. Eén keer de auto moeten verzetten vanwege een lader die slechts 31 kWh gaf.

In regio Ardêche zijn de openbare laadpalen niet dikgezaaid. Ze zijn er wel, maar het gebied waar we vorig jaar zaten was wat dat betreft beter voorzien. Gelukkig had de camping een Virta laadpaal waar het met de Virta app eenvoudig en goedkoop was. (0,26/kW). Heb daar wel de fout gemaakt om eerst ook hier de Powerpass te gebruiken omdat Chargeprice.app dit als goedkoopste optie aangaf. Deze bleek echter per minuut te rekenen, en ook door te gaan ook toen laden voltooid was. Dat leverde een factuur van 38,- euro op bij een overnight charge van slechts 20 kWh. Daarna met Virta, de CPO van de paal geladen en dit ging eenvoudig via de app.

Terug in één keer gedaan, bijna 1150 km in zo'n 15 uur. Wederom uitsluitend Ionity geladen, een keer een korte laadfile gehad en toen kwam ik ook weer bij een paal terecht die slechts 31 kWh leverde.
Meteen de auto weer als 'wachtende' neergezet en de eerstvolgende snelle stall gepakt na zo'n 10 minuten extra te wachten. Voelt raar om de langzame stall dan te laten gaan, maar was bang dat er anders weer nieuwe wachtenden zouden zijn die de snelle stall die als volgende beschikbaar zou komen zouden bezetten. En die nieuwe wachtende meldde zich inderdaad zo'n 3 min. later.

Met heuvels is de GOM echt wat minder betrouwbaar. Had in theorie na laden steeds zo'n 80-100 km als speling maar in de praktijk vaak maar de helft. Heb lekker doorgereden, zo'n 120-130 km/u en verbruik over heen en terug 18,7kW/100 km.

Terug was de laatste laadstop voor NL bij Reims (Champfleury). Omdat het hier rustig was doorgeladen tot 97% zodat ik NL net zou kunnen halen. Uiteindelijk liep de GOM steeds verder op naarmate NL dichterbij kwam en uiteindelijk kwam ik zeker 90 km verder dan de GOM aangaf toen ik wegging bij de lader. Om thuis te komen toen nog even 10 min een Fastned gepakt.

Was bij thuiskomst nog best heel fris en fit, terwijl het met de diesel voorheen echt slopende dagen waren, terwijl dit de langste reisdag was die we hebben ooit hebben gehad. Dat regelmatig stoppen werkt blijkbaar echt positief.

Overigens leuk om te zien dat de Enyaq consequent tegen de 130kW pakt terwijl de officiële spec max 125 is.

Al met al weer prima bevallen, maar de situatie met drukker wordende laders door het toenemend aantal EV's baart me lichtjes zorgen voor komende jaren. Drukte voor door de weekse reisdagen viel me nu al wat tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
Zijn er mensen die de Bonnet app gebruiken in t buitenland?

Ik zat eens eea na te lezen, maar voor Zweden is dit totaal niet interessant: 8,20 SEK/KWh
Dat is €0,79/KWh

Een refill mag niet mee naar t buitenland en je betaald het locale PAYGO tarief van het betreffende land.

Wel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:43
rinkel schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:04:
Zijn er mensen die de Bonnet app gebruiken in t buitenland?

Ik zat eens eea na te lezen, maar voor Zweden is dit totaal niet interessant: 8,20 SEK/KWh
Dat is €0,79/KWh

Een refill mag niet mee naar t buitenland en je betaald het locale PAYGO tarief van het betreffende land.

Wel jammer.
Daarom heb ik vorige week zaterdag het land op Duitsland gezet en vervolgens een 200 refill aangeschaft. Daar heb ik richting Italië 3x gebruik van gemaakt (126 kWh) en maak de rest over 2 weken op als we weer door Duitsland terugrijden. Werkt top en tot op heden voor 30 cent geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:14
Voor die prijzen kun je allang niet meer bij Bonnet terecht helaas. Desondanks nog steeds enigszins competitief. JuicePass van Enel-X kan nog wel tegen die prijzen, benieuwd hoe lang dat nog standhoudt. Wel mindere app en minder dekking.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crawl NL
Timmetjuh schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:38:
Afgelopen dinsdag zijn we (gezin met kinderen van 3 en 5) met onze Tesla Model 3 Performance vanuit oost Brabant aangekomen in Altea in Spanje, zo'n 20 km noordelijk van Benidorm.
Altea 8)

Daar ging ik met m’n ouders in 1971 voor het eerst naar Spanje. Wat een tijden waren dat, Opel Kadett met arko en een imperiaal op het dak. Friet gebakken in olijfolie en met flinke krampen op bed liggen omdat je een ijsblokje uit het glas met cola had opgegeten, heerlijk als ik daar aan terugdenk ;)

*sorry, weer ontopic*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:23
Vorige week vrijdag en zaterdag de reis naar Noord-Jutland (Denemarken) gemaakt met een Kia e-Niro (64kW).
In tegenstelling tot vorig jaar (in 1 dag naar Oostenrijk) moet ik zeggen dat dit keer de reis qua laden wel wat tegenviel. Eigenlijk was er bij elke laadplek wel een laadfile. Hieronder een kort overzicht van de stops:
Dag 1: Omgeving Leiden -> Quickborn Duitsland
Laadstop 1: Ionity laders Salzbergen: Bij aankomst nog 1 stal vrij. Maar wat ik probeerde, de communicatie met het voertuig wilde niet vlotten, dus elke keer werd de sessie onderbroken. Aangezien er al iemand stond te wachten de stal vrijgemaakt, en gaan wachten op de volgende stal die zou vrij komen. Uiteraard kon degene die mijn plek innam wel direct laden. Gelukkig kon ik de volgende stal wel gewoon gebruiken (in 1x), maar dus wel met vertraging moeten gaan laden.
Laadstop 2: Raststatte Ostetal Sud: Ook hier weer een Ionity-lader met 4 stals. Bij aankomst nog 1 plek vrij, deze werkte gelukkig wel. Bij de 80% overgeschakeld naar de Eon-lader (50kW) zodat de auto die stond te wachten gebruik kon maken van de snellader (de Kia gaat vanaf 60% al minder snel).
Tussenstop: Quickborn: Bij aankomst bij het hotel bleek vlakbij het hotel een groot laadpark te zitten van een bedrijf dat publiekelijk toegankelijk was, dus hier makkelijk kunnen laden bij een Eon-lader. Hierdoor de volgende dag met 100% vertrokken richting eindbestemming.
Dag 2: Quickborn Duitsland -> Tranum Denemarken
Laadstop 1: Cirkle K Aabenraa: Eerste laadstop in Denemarken (Ionity-laders). Hier bij aankomst een echte laad-file (3 auto's al in de wachtrij), maar gelukkig na 15min al wel aan de stekker. De laad-file bleef de hele tijd bestaan, altijd wel een auto of 3/4. Wat me wel op valt is dat het vooral Nederlandse en Scandinavische kentekens zijn, Duitsers zijn weinig te bekennen. Vooral de Noren zijn goed vertegenwoordigt, maar dat land is volgens mij dan ook heel erg op weg naar volledig elektrisch rijden.
Laadstop 2:Gudenå Øst ApS: Hier voor het eerst een Clever-lader gebruikt (50kW). Bij aankomst plugde net een Leaf in met een ChadeMo(?), dus geprobeerd om de CSS aan te sluiten. Dit gaf echter problemen (display meldde eerst te wachten op beschikbare stroom, daarna faalde de communicatie), dus stekker eruit en toen maar gaan lunchen. Toen de Leaf vervolgens uitplugde en wegreed toch weer geprobeerd, en nu startte het laden wel.

Conclusie: Waar ik vorig jaar op de rit naar Oostenrijk vaak de enige was bij een Ionity-laadpunt (op de terugweg ook, maar 1x gehad dat ik 4 van 4 was), was het dit jaar wel even anders (vaak aansluiten/wachten). Zoals hierboven aangegeven denk ik dat het ook wel te maken heeft met het feit dat je de richting van landen op rijdt waar elektrische auto's ook meer vertegenwoordigt zijn dan in Duitsland/Oostenrijk. Waarschijnlijk zal het op andere dagen (dus niet vrijdag/zaterdag) wel beter te doen zijn, maar het viel me toch iets tegen.
Hopelijk gaat de terugreis volgende week (die we in 1 dag willen doen) iets vlotter.

P.s.: In Denemarken zelf heerst er op bepaalde plekken ook wel laadpaal-armoede, hoewel het ook wel duidelijk is dat ze volop aan het investeren zijn in laadplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 09:23
Ystime schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:

Laadstop 1: Cirkle K Aabenraa: Eerste laadstop in Denemarken (Ionity-laders). Hier bij aankomst een echte laad-file (3 auto's al in de wachtrij), maar gelukkig na 15min al wel aan de stekker. De laad-file bleef de hele tijd bestaan, altijd wel een auto of 3/4. Wat me wel op valt is dat het vooral Nederlandse en Scandinavische kentekens zijn, Duitsers zijn weinig te bekennen. Vooral de Noren zijn goed vertegenwoordigt, maar dat land is volgens mij dan ook heel erg op weg naar volledig elektrisch rijden.
Dat waren ook mijn laadstops richting Billund (afgezien Quickborn, had in Bremen een overnachting en bij de fastned in Stühr de auto 90% vol geladen).
P.s.: In Denemarken zelf heerst er op bepaalde plekken ook wel laadpaal-armoede, hoewel het ook wel duidelijk is dat ze volop aan het investeren zijn in laadplekken.
Ja, ik zat gelukkig in de tweede week bij op 15 minuten rijden van de Ionity van Aabenraa. In de buurt Haderslev/Aabenraa waren er wel veel op privaat terrein te vinden, maar verder was het erg karig in de wat kleinere steden.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
Zelfde hier in Zweden. Langs de grote wegen prima. Maar in de kleinere dorpen wat lastiger.
Gelukkig op 23km een 50KWh lader gevonden, maar dat is er maar 1 en dus tijdens boodschappentijd altijd bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:23
PB1983 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Dat waren ook mijn laadstops richting Billund (afgezien Quickborn, had in Bremen een overnachting en bij de fastned in Stühr de auto 90% vol geladen).

[...]

Ja, ik zat gelukkig in de tweede week bij op 15 minuten rijden van de Ionity van Aabenraa. In de buurt Haderslev/Aabenraa waren er wel veel op privaat terrein te vinden, maar verder was het erg karig in de wat kleinere steden.
Herkenbaar idd, heb inmiddels al keer via de granny charger geladen. En ook niet alle laadpalen staan al in de apps (gebruik Shell recharge en Chargemap). Gisteren bijvoorbeeld naar Hirtshals geweest (Oceanarium), volgens de app alleen laadpaal bij hotel dus maar gewoon geparkeerd. Toen ik wegreed zag ik aan de overkant van de weg bij het parkeerstation 6 nieuwe laadpalen staan, nu moest ik onderweg bij een 50kW-lader een pauze inlassen :/
Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.