Vandaag teruggekomen uit Frankrijk en hoewel ik her en der al ervaringen heb gedeeld hier het reisverslag.
Ik heb me behoorlijk laten leiden door de berichten van Frankrijk als laadpaalontwikkelingsland met her en der een laadwoestijn. Daarom de afgelopen 3 maanden geregeld alle mogelijke stops zo ongeveer uit mijn hoofd geleerd. Enkele weken voor vertrek gingen steeds meer Tesla SuCs open en dat zorgde voor wat meer relativeringsvermogen.
Met verschillende laadpassen en tags op zak (MTC New Motion, Skoda Powerpass, KihWi, Freshmile, Plugsurfing en Izivia) op vrijdag 15 juli met de Skoda Enyaq iV80 met volle achterbak vertrokken naar Parijs (via Antwerpen en Gent) voor de tussenstop.
Ik had Google Maps als hoofdnavigatie en ABRP (Premium) navigatie erbij op mijn telefoon icm Tronity voor actuele SoC en om de actuele beschikbaarheid van de volgende laadstop te monitoren. De navigatie via ABRP liep aardig in sync met die van Google.
Ik plande een verzameling laadstops op steeds 1,5-2u rijden kijkend naar (sanitaire)voorzieningen. We moesten al iets eerder een pitstop maken en daar waren wat Allego palen. Alle snelladers waren bezet maar de 50kW was nog vrij. Toch even geprobeerd hoe dat 'snel'laden gaat, maar binnen 10min want toch genoeg range weer vertrokken.
We kwamen toen eerst langs Froyennes Sud en het was ook rond lunchtijd. Daar aangekomen waren alle palen beschikbaar. Voordat de lunch achter de kiezen was en het toiletbezoek met 2 kinderen was afgerond was de 100% aangetikt en gingen we weer verder: 37kW a €13,00 met dank aan de Powerpass.
Als volgende stop stond Saint-Witz op de planning, hoewel ik zou moeten kunnen laden op de camping leek me een buffer wel prettig. Onderweg zag ik de beschikbaarheid op ABRP teruglopen en op een gegeven moment steeds kort één stall even vrijkomen. Bij aankomst was mijn vermoeden bevestigd. Ik kon als nummer 4 aansluiten in de wachtrij. Aangezien ik meer dan genoeg range had om de camping te halen alleen even gepauzeerd en de wachtrij snel langer zien worden. Toen weer ingestapt en doorgereden naar de camping. Na het inchecken en uitpakken de auto daar aan de laadpaal gehangen met gebruik van de Izivia pas. In 4u 45kW voor €9.00
Zondag 17 juli gingen we naar de camping in de Dordogne. Aangezien Ionity Orleans ons niet echt aansprak wegens gebrek aan voorzieningen zijn we naar Tesla SuC Vierzon doorgereden. Toplocatie. Genoeg vrije plaatsen en een Ibis Hotel op loopafstand voor een relaxed kopje koffie in de foyer en wat spielerij voor de kinderen. Voor we het wisten moesten we weer terug want de 100% naderde alweer.
Ik had nog geen abonnement afgesloten voor Tesla omdat ik persé van plan was vaker te laden ivm de korting van de Powerpass bij Ionity.
Omdat ik op de camping in de Dordogne waar we een week zijn gebleven alleen met de granny kon laden wilde ik wat extra buffer hebben. Daarom gingen we naar Allego in Limoges. Ik kon meteen inpluggen en bijkomend voordeel was dat daar op zondagmiddag de supermarkt nog wel open was dus konden we meteen wat voorraad inslaan voor op locatie. Ook hier werkte de Powerpass zonder problemen en ook hier was de auto al weer 100% vol terwijl we nog aan het afrekenen waren.
Nog 140km gereden naar eindbestemming en met 300km range (68%) aangekomen op de camping. Tijdens ons verblijf twee dagen de granny gebruikt voor in totaal 15u aan laadtijd tegen 2kW/u dus zo'n 30kW bij geladen. De vergoeding kwam uit op 0,30EUR per kW dus voor €9,00zat ik weer op 94%.
Dag voor vertrek nog even naar het dorp geweest in de buurt en daar was nog een publieke laadpaal. Toch nog even uitgeprobeerd met de Izivia pas. 75min geladen voor 0,099EUR/min. En met 100% een paar km terugtreden naar de camping.
Gisteren gingen we weer terug naar de camping bij Parijs. Ik wilde toch eerst even bij Ionity Boismandé kijken, maar die was vol toen ik aankwam. Het was niet meer mogelijk om tactisch te parkeren en was al voorbij alle laadpunten. Ik was 5 min na aankomst net uitgestapt en toen er net een iD4 aankwam met meer geluk qua timing. Deze kwam precies aan op het moment dat er een wagen weer wegging en kon meteen inpluggen.
Na een korte pauze maar doorgereden naar Tesla Vierzon en de ervaring was weer gelijk aan die van de heenreis. We hadden nog 88km range dus startte het laden direct op 125kW/h en de auto was weer vol terwijl we er weer naar toe liepen. 60kW geladen voor €40,00. Na deze stop direct doorgereden naar de camping en wederom daar weer bijgeladen om vandaag met 100% naar huis te rijden.
Niet lang nagedacht en besloten om halverwege weer een Tesla SuC te kiezen. Ditmaal bij Neuville-en-Ferrain.
Nog wel even korte stop gedaan bij Total Resson Est. Voor de verandering was daar nu maar één plek bezet, maar verder geen gebruik van gemaakt
Bij Tesla was ook genoeg plek en het begon met een snelheid van 89kW.
Op loopafstand zit een soort shopping center a la Villa Arena. Bij een eettentje een koffie gedaan met de kids nog even door een speelgoedwinkel gewandeld en toen was het weer tijd om de volgeladen auto op te halen. Met 98% en 430km range weggereden voor de laatste 235km om met 46% en 212km thuis aan te komen.
Al met al een zeer prettige ervaring. Het bevalt ons wel om de plusminus 1000km in 2x te rijden. Dat zouden we ook met een ICE gedaan hebben. Het rijden van deze afstanden met de BEV is fantastisch. Heerlijk rustig en zonder haast met 110-120km/u op ACC (Travel Assist) over de snelweg cruisen. Volgend jaar weer richting Auvergne. Ik ben benieuwd hoever Fastned dan gevorderd met de uitbreiding in Frankrijk.
Lessons learned:
- Heb me qua voorbereiding achteraf gezien druk gemaakt om niks
- Zuinig verbruik met 16,4kW
- Powerpass, Tesla App en Izivia pas waren alles wat ik nodig had.
- Aangezien ik de Tesla SuCs als zeer prettig heb ervaren sluit ik voor de volgende trip zeker een abonnement af.
- 1x laden op 500km is genoeg, mits je met goed fatsoen tot 95-100% kan laden.
- Kunnen bijladen op tussenstop is wel een pre
- Laden met de granny is prettig en geeft mij net wat meer vertrouwen/zekerheid als ik op een plek ben waar minder laadopties zijn
- Snelladen gaat een stuk sneller dan verwacht.
- Rijden op vrijdag, zondag en maandag maakt het wel makkelijker. Helaas is volgend jaar de zaterdag de aankomst/vertrek dag, maar we gaan het meemaken.