Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
Even een anekdote. Vandaag terug van Normandie kwam ik bij een tankstation aan de tolweg in de buurt van Rouen. Alleen maar gele platen die aan het laden waren en alles was ook nog bezet (en dat op een donderdagmiddag).

Stond een stel met een jaguar i-pace. Driftig te proberen met laadpassen en het wilde maar niet. Ik getankt (benzine, 3 minuten bezig) en nog naar het restaurant gegaan. Koffie en eten gehaald en op het terras gaan zitten met vrouw en kinderen. Hoor ik een NL gezin naast me klagen: papa, gaan we nou verder rijden. Nee jongen we zitten hier nog wel even de auto is nog aan het laden. Z'n vrouw ook overduidelijk gestressed. De kinderen aan het wenen :D

Nou uitgegeten, ik denk inmiddels 30-40 min verder zie ik dat stel met die Jaguar I don't pace driftig bellen met de telefoon en nog altijd pasjes proberen. Helemaal aan het flippen!

....The horror!!

Ik heb maanden overwogen BEV te gaan rijden maar last minute een PHEV gekozen en wat ben ik blij, zoiets wil je dus echt nooit meemaken met krijsende kinderen erbij. Twee dingen zijn op vakantie je grootste vriend met gezin, een tablet met 4G en een ICE met een grote brandstoftank :P

En dan hoor je mensen zeggen ja het is zo relax om vaker en langer te stoppen. Nou ik denk dat bij de 3e keer 40 minuten wachten de relaxpret er wel vanaf is en je liever een keer fatsoenlijk door wilt rijden.

Overigens, ik heb in 3 weken Noord-Frankrijk denk ik 2 BEV's gezien met een Frans kenteken, beide Tesla's. De rest alleen maar met NL platen en wat BE nog.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat elektrisch rijden vooral nog een Nederlands feestje is maar dat de rest van Europa er werkelijk totaaaal niet mee bezig is. Ik had in het binnenland van Frankrijk soms al moeite een pompstation te vinden, laat staan dat je in die boeren woestijn een werkende laadpaal moet zoeken.

Nee mensen alsjeblieft spaar jezelf de pijn en stress en begin er nog niet aan. Wacht op betere accutechnieken en laadnetwerken. Je hoort enkel en alleen de prachtige verhalen van mensen dat het nooit geen probleem is en superrelax, totdat je zelf gaat kijken dan zie je ineens de andere kant.

Wel smullen trouwens, ik heb nog even getoeterd naar het stel met de i don't pace, gezwaaid en succes gewenst 8) >:)

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:24
Marve79 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:47:Nee mensen alsjeblieft spaar jezelf de pijn en stress en begin er nog niet aan. Wacht op betere accutechnieken en laadnetwerken. Je hoort enkel en alleen de prachtige verhalen van mensen dat het nooit geen probleem is en superrelax, totdat je zelf gaat kijken dan zie je ineens de andere kant.
N=1 zoals iedereen hier.

Het is ons daadwerkelijk heel goed bevallen en zou nooit meer een benzine/diesel auto willen rijden.

Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en die mogen gedeeld worden, zowel positief als negatief en dat gebeurd hier gelukkig ook.

Maar om mensen af te raden iets te doen omdat jij 1x iets hebt gezien wat niet goed ging is wel erg kortzichtig niet? "Mensen koop nooit een benzine auto want er stond er vandaag een langs de weg, dat is wel het laatste wat je wilt, toch?"
Marve79 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:47:
Wel smullen trouwens, ik heb nog even getoeterd naar het stel met de i don't pace, gezwaaid en succes gewenst 8) >:)
Dit vind ik wel smakeloos. Je had ook kunnen proberen te helpen ipv ze "belachelijk" te maken.

Ik heb vandaag extra een blokje om gereden omdat ik zag dat een motor rijder zijn motor van de weg raapte. Ben dus terug gereden om te vragen of alles goed was en of ik wellicht kon helpen.

Ik ga hier verder ook niet meer reageren, kan mijn tijd beter elders besteden.

[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 05-08-2022 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 18:05

psy

Gisteren de bekende route de soleil gereden, overal veel mogelijkheid om te laden en nergens een wachtrij. Omdat ik zelf nog ICE rij verder geen details.

Grappig trouwens voor mij is tanken ook nooit een zekerheidje. Omdat ik lpg rij is het nooit een garantie dat het werkt dat tanken, gisteren meegemaakt dat het zo heet was dat de pomp bij het pompstation geen druk kon zetten. Tja dan moet je verder. Gelukkig heb ik als backup altijd nog 60 dure liters aan benzine aan boord 😇

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 09:14
Ystime schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Herkenbaar idd, heb inmiddels al keer via de granny charger geladen. En ook niet alle laadpalen staan al in de apps (gebruik Shell recharge en Chargemap). Gisteren bijvoorbeeld naar Hirtshals geweest (Oceanarium), volgens de app alleen laadpaal bij hotel dus maar gewoon geparkeerd. Toen ik wegreed zag ik aan de overkant van de weg bij het parkeerstation 6 nieuwe laadpalen staan, nu moest ik onderweg bij een 50kW-lader een pauze inlassen :/
Voor Denemarken kan je beter Clever gebruiken, die heeft sinds kort ook de niet-Clever-publieke laadpalen in de app. Maar ja, met die update kwamen ze uiteraard op mijn laatste dag vakantie :o Maar las al op Clever website dat ze in 2022 en 2023 honderden palen er bij gaan plaatsen. En kan je wel bij de E.On palen via de web-app via de creditcard betalen.

Hoop niet dat ze dan de palen op de 1-uur of 2-uur gratis parkeerplaatsen in de Deense steden gaan plaatsen.. :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 15:59

MrScratch

I am rubber, you are glue

Deze zomer met een Tesla Model 3 LR naar Bretagne in Frankrijk op vakantie geweest. Zowel heenreis als terugreis met een tussenstop gedaan als overnachting, want de 1100km vond ik wat te ver om in 1 keer te rijden.

Alle laadstops op Tesla superchargers gedaan, geprobeerd zoveel mogelijk v3 te doen. Overnachting in Rouen was in hotel naast de supercharger, dus dat was helemaal makkelijk. Over het algemeen waren de Tesla locaties vrij vol, maar geen wachtrijen gehad. 1x bij Le Mans bijna, want daar pakte ik de laatste vrije stall. Helaas is de compatibiliteit van Tesla stalls met andere merken niet optimaal, want er stonden 4 niet-tesla's te laden en die blokkeerden 8 plekken ivm laadpoort op andere plek dan de Tesla's. Daar mag Tesla wel eens iets voor verzinnen, want had natuurlijk fijn geweest als die 4 open plekken nog te pakken waren geweest.

Omdat ik het Tesla netwerk als basis heb, heb ik me niet heel erg goed verdiept in de verschillende pasjes/systemen voor Frankrijk. Ik had een laaddruppel van Leaseplan, plugsurfing pas en NewMotion (Shell Recharge?). Maar die franse laadpalen zijn daarmee niet echt compatible, denk ik. Is me in ieder geval geen 1x gelukt daarmee te laden.

Op de camping was mijn parkeerplaats naast een campingelectra punt en hierop kon ik grannychargen tot 16A. Niet heel veel nodig gehad, dus af en toe een nachtje op 5A gezet om de boel niet te belasten en beetje bij te druppelen. In Brest bij Oceanopolis de laadpalen geprobeerd, maar dat kreeg ik niet aan de praat. Een fransman wees me op een bepaalde franse laadapp, maar dat heb ik maar laten zitten. Later in het centrum in de Q-park een laadpaal geprobeerd, maar die ging zonder pas of wat meteen aan de gang. Prima! Gratis bijladen.

Op de terugweg een Airbnb bij Parijs in klein dorpje en ik had er niet naar gekeken vantevoren, maar 2 laadpunten van Izivia aldaar. Pasjes werkten niet, maar ook met QR-code scannen en creditcard ingeven werkt. Dus dat was wel mooi. Lekker naar 90% volgegooid gedurende de nacht en helemaal fijn.

Eindconclusie: helemaal perfect gegaan, maar met een niet Tesla had ik waarschijnlijk wel wat beter voorbereid moeten zijn mbt verschillende laadmogelijkheden. Gereden met 2 kinderen. Waren samen op de camping met nog een gezin en samen opgereden, maar zij op benzine. Geen merkbaar verschil gehad in rijtijden, dus het voelde met een BEV niet langzamer dan met een ICE.

Ik heb in het verleden al verschillende lange trips gemaakt (Wintersport Oostenrijk, Lago Maggiore, Heen en weer naar Bratislava) met deze auto, dus vertrouwen was prima.

Next trip: Basketbal EK kijken in Praag.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:44
PB1983 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Voor Denemarken kan je beter Clever gebruiken, die heeft sinds kort ook de niet-Clever-publieke laadpalen in de app. Maar ja, met die update kwamen ze uiteraard op mijn laatste dag vakantie :o Maar las al op Clever website dat ze in 2022 en 2023 honderden palen er bij gaan plaatsen. En kan je wel bij de E.On palen via de web-app via de creditcard betalen.

Hoop niet dat ze dan de palen op de 1-uur of 2-uur gratis parkeerplaatsen in de Deense steden gaan plaatsen.. :)
Clever-app was ik inderdaad vergeten te melden, die gebruik ik ook. Maar ook daar stonden ze nog niet in… Maar wel goed om te zien dat ze volop inzetten op extra plaatsen, hoewel ze soms moeilijk te vinden zijn (komt vooral doordat ze zo klein zijn: de Eon palen zijn zo ‘dun’ als lantaarnpalen en de Clever punten zijn redelijk kleine kastjes, als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Allego-kasten in Nederland :P )

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Marve79 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:47:
Even een anekdote. Vandaag terug van Normandie kwam ik bij een tankstation aan de tolweg in de buurt van Rouen. Alleen maar gele platen die aan het laden waren en alles was ook nog bezet (en dat op een donderdagmiddag).

Stond een stel met een jaguar i-pace. Driftig te proberen met laadpassen en het wilde maar niet. Ik getankt (benzine, 3 minuten bezig) en nog naar het restaurant gegaan. Koffie en eten gehaald en op het terras gaan zitten met vrouw en kinderen. Hoor ik een NL gezin naast me klagen: papa, gaan we nou verder rijden. Nee jongen we zitten hier nog wel even de auto is nog aan het laden. Z'n vrouw ook overduidelijk gestressed. De kinderen aan het wenen :D

Nou uitgegeten, ik denk inmiddels 30-40 min verder zie ik dat stel met die Jaguar I don't pace driftig bellen met de telefoon en nog altijd pasjes proberen. Helemaal aan het flippen!

....The horror!!

Ik heb maanden overwogen BEV te gaan rijden maar last minute een PHEV gekozen en wat ben ik blij, zoiets wil je dus echt nooit meemaken met krijsende kinderen erbij. Twee dingen zijn op vakantie je grootste vriend met gezin, een tablet met 4G en een ICE met een grote brandstoftank :P

En dan hoor je mensen zeggen ja het is zo relax om vaker en langer te stoppen. Nou ik denk dat bij de 3e keer 40 minuten wachten de relaxpret er wel vanaf is en je liever een keer fatsoenlijk door wilt rijden.

Overigens, ik heb in 3 weken Noord-Frankrijk denk ik 2 BEV's gezien met een Frans kenteken, beide Tesla's. De rest alleen maar met NL platen en wat BE nog.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat elektrisch rijden vooral nog een Nederlands feestje is maar dat de rest van Europa er werkelijk totaaaal niet mee bezig is. Ik had in het binnenland van Frankrijk soms al moeite een pompstation te vinden, laat staan dat je in die boeren woestijn een werkende laadpaal moet zoeken.

Nee mensen alsjeblieft spaar jezelf de pijn en stress en begin er nog niet aan. Wacht op betere accutechnieken en laadnetwerken. Je hoort enkel en alleen de prachtige verhalen van mensen dat het nooit geen probleem is en superrelax, totdat je zelf gaat kijken dan zie je ineens de andere kant.

Aan anekdotes hebben anderen niks, hou het graag bij eigen ervaringen, positief of negatief. Je weet bijv. niet waarom het laden bij de mensen met de I-Pace niet lukte. Misschien was het wel een betaalpas die niet werkte. Ik heb afgelopen jaar problemen gehad met een Mastercard die in Frankrijk niet geaccepteerd werd bijv. Dat heeft dus niks met elektrisch rijden te maken en zou jou niet zo goed gehinderd hebben om je tank met benzine/diesel te vullen.

Beperk advies tot zaken waar je daadwerkelijk first-hand ervaring mee hebt, niet op basis van horen zeggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frans928
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-04 22:50
Op vakantie in Italie, hierbij een tip: Laadpalen van Enel-X vermijden
Ik dacht mooi, 2 laadpalen in Rossano, zuid-Italie. Shell-recharge pas ervoor, stekker erin: niets. Blijkt dat je de stekker moet draaien en dan opent een schuifje, zodat je stekker erin kunt doen. Dit was dus kapot, Schuifje was al geopend en moest met kracht eerst dicht gedraaid worden en dat lukte niet goed. Andere laadpaal 2 km verderop leek te werken ..... gedurende 5 seconden. Laadsessie was gestopt, dus ik houd mijn pasje weer tegen de laadpaal, niets. Nog een keer gedurende 30 seconden: er gebeurt niets. Na aantal malen proberen, helemaal niets. Grootste zorg: mijn laadkabel vast is de laadpaal. Shell-recharge bellen en ze konden mij een nummer geven in USA. Deze technical support lijn werkte niet, zat in een endless loop en je kreeg niemand aan de lijn. Uiteindelijk maar een account aangemaakt bij enelx. In de app van enel-x kon ik een nummer vinden bij laad-problemen. Dit gebeld en ik begon mijn verhaal dat de laadpaal ge-reset moest worden in het Engels. Mevrouw van EnelX interuppeerde mij: "No Inglese" en hing gelijk op.Pffffff. Gelukkig had ik een schroevendraaier en breekijzer bij me om de laadpaal open te breken. Toen de backplane eraf was ging de paal op maintenance mode en ik kon mijn kabel er weer uithalen.
10 km verderop was een laadpaal van Be-charge, deze werkte gelijk perfect!
Tip: altijd een stevige schroevendraaier en breekijzer meenemen in je EV :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Frans928 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:27:
Ik dacht mooi, 2 laadpalen in Rossano, zuid-Italie. Shell-recharge pas ervoor, stekker erin: niets. Blijkt dat je de stekker moet draaien en dan opent een schuifje, zodat je stekker erin kunt doen. Dit was dus kapot, Schuifje was al geopend en moest met kracht eerst dicht gedraaid worden en dat lukte niet goed. Andere laadpaal 2 km verderop leek te werken ..... gedurende 5 seconden. Laadsessie was gestopt, dus ik houd mijn pasje weer tegen de laadpaal, niets. Nog een keer gedurende 30 seconden: er gebeurt niets. Na aantal malen proberen, helemaal niets. Grootste zorg: mijn laadkabel vast is de laadpaal. Shell-recharge bellen en ze konden mij een nummer geven in USA. Deze technical support lijn werkte niet, zat in een endless loop en je kreeg niemand aan de lijn. Uiteindelijk maar een account aangemaakt bij enelx. In de app van enel-x kon ik een nummer vinden bij laad-problemen. Dit gebeld en ik begon mijn verhaal dat de laadpaal ge-reset moest worden in het Engels. Mevrouw van EnelX interuppeerde mij: "No Inglese" en hing gelijk op.Pffffff. Gelukkig had ik een schroevendraaier en breekijzer bij me om de laadpaal open te breken. Toen de backplane eraf was ging de paal op maintenance mode en ik kon mijn kabel er weer uithalen.
Die heb ik ook gehad en je kan ze beter via de app starten/stoppen, dan gaat het wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:48
Frans928 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:27:
Als je Enel X palen moet mijden, dan heb je in Italië en vooral in het zuiden zo'n 80-90% minder laadpalen tot je beschikking. In mijn ervaring van de afgelopen jaren heb ik nooit problemen gehad met EnelX palen (zowel in het noorden als het zuiden). Ik gebruikte wel de Juicepass app en pas en soms de Nextcharge pas. Ik denk dat jij net pech gehad hebt. Met de klantenservice heb ik wel dezelfde ervaring als jij. Terwijl ik ze nog wel in mijn beste Italiaans heb toegesproken, ze zeiden meteen dat ik zou worden teruggebeld door een Engelssprekende medewerker. Nooit meer wat van gehoord. :N

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 15:41
Na 3 weken vakantie in het Verenigd Koninkrijk en daarvan het grootste deel in Schotland een korte recap:
- in Schotland is het overgrote deel van de laders van een publieke organisatie (ChargeScotland). Prijzen zijn beperkt (vaak 25 tot 30 pence per kWh) maar de snelheid is ook maximaal 50 kWh. Het beste is om een RFID plug ervan te hebben en anders een dedicated app. Maar voor buitenlanders is alleen een website met plugin beschikbaar die zeer onbetrouwbaar bij mij werkte. Gelukkig kon ik onder Android de app sideloaden en lukte het laden daardoor meestal. Betaling kon na aanmelden met mijn bankrekening. Helaas is de techniek regelmatig een probleem bij ChargeScotland, las ik daar ook in de pers
- in het noorden van Schotland zijn naast ChargeScotland nog wat kleine aanbieders. Podpoint laders met 50 kWh snelheid bij de Lidl heb ik enkele malen gebruikt. Gebruik ervan vergt een app en een credit card. Werkte behoudens één keer goed en de prijs was ook minder dan 30 pence per kWh
- in het zuiden van Schotland zijn soms ook andere aanbieders te vinden zoals Ionity, Tesla (soms ook voor andere merken) en zelfs een Fastned
- de Fastned app werkt ook in de UK (met mijn MTC kaart als betaalmiddel). Bij Ionity en Osprey kon ik ook met de MTC kaart betalen. Instavolt, Tesla, Gridserve, Ionity en Osprey staan betalingen met de creditcard toe. BP Pulse ook, maar er zijn veel klachten over technische problemen bij hun laders. Zelf ook meegemaakt, 7,09 euro is zelfs door BP afgeschreven terwijl het laadproces niet werkte. Komt vaker voor, las ik
- bij Ionity is regelmatig druk, als het een locatie met veel services is langs een drukke Motorway. Bij Gridserve lukte laden vaak, slechts een paar keer hoeven wachten. In Schotland waren er meestal wel vrije laders

Zapmap is de beste app voor het vinden van laadpunten in de UK. https://www.speakev.com/t...-post-for-updates.100905/ is een goede thread op een forum om meer te leren over laden in Engeland, Schotland etc

[ Voor 12% gewijzigd door Frij5fd op 08-08-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Er komt hier weer een tripje aan naar Bordeaux. ABRP geeft in totaal 1:17 laden aan op de rit, en dat is deels omdat ik waar ik moet zijn met 50% accu wil aankomen in verband met de terugreis en zeer beperkte beschikbaarheid van laadpalen op die plek. 4 stops totaal op een afstand van zo'n 1050 kilometer. Ik zal weer een update posten hier, maar ik ga er weer vanuit dat het even probleemloos gaat als met de benzineauto twee jaar terug. ABRP niet 100% geoptimaliseerd omdat ik alleen wil/ga laden bij Tesla superchargers vanwege de ruime beschikbaarheid.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Of met een dremel/zaagje de kabel modificeren. Veel makkelijker en scheelt je een hoop ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 14:44

Griffin

Is mythical

sbin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Of met een dremel/zaagje de kabel modificeren. Veel makkelijker en scheelt je een hoop ellende.
Zoals al aangegeven (dreamscape in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" & The__Virus in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") is het misschien niet helemaal veilig.
Nu snap ik dat je vanzelf ziet//hoort als je los mag trekken, maar wat als iemand de kabel er gewoon uit trekt tijdens laden... daar zit volgens mij een hoog risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans928
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-04 22:50
pmiddeld schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Als je Enel X palen moet mijden, dan heb je in Italië en vooral in het zuiden zo'n 80-90% minder laadpalen tot je beschikking. In mijn ervaring van de afgelopen jaren heb ik nooit problemen gehad met EnelX palen (zowel in het noorden als het zuiden). Ik gebruikte wel de Juicepass app en pas en soms de Nextcharge pas. Ik denk dat jij net pech gehad hebt. Met de klantenservice heb ik wel dezelfde ervaring als jij. Terwijl ik ze nog wel in mijn beste Italiaans heb toegesproken, ze zeiden meteen dat ik zou worden teruggebeld door een Engelssprekende medewerker. Nooit meer wat van gehoord. :N
In Italie kost laden met je juicepass eur 0.58
Met de Shell recharge kaart kost 1kWh eur 0.39 bij dezelfde paal
Groot verschil! zodat ik niet gebruik wil maken van de EnelX juicepass.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:29

PB-powell

Mr. Laziness

Paar weken terug naar Zwitserland op vakantie geweest met de Kia EV6 Plus 77kWh, wat een feestje was dat :)
Van deur tot deur was het net geen 800km, op zowel de heen- als terugreis 2 keer gestopt (in Duitsland) en in totaal er ~9 uur over gedaan.
Wij zochten de laadstations op op basis van de travelcard app mede omdat ik dan niet met bonnetjes hoef te werken voor de baas (brandstof op vakantie wordt ook 'gewoon' vergoed), maar die app werkte perfect. We zochten op laders van minimaal 150 kW zodat we optimaal gebruik konden maken van het super snelle laden en dat ging allemaal prima.
Bij elke stop hebben we ruim de tijd genomen, 30-45 minuten, voornamelijk om onze zoon van 1,5 even uit te laten razen, maar voor de auto was zo lang stoppen niet nodig. In Zwitserland zelf waren de laadpunten van travelcard wat dunner bezaaid, maar alsnog een gevonden langs de snelweg op zo'n 35km afstand. Daar 1 keer geladen en met 25 minuten zat de auto weer op 95% komend vanaf 30 (toch leuk kunnen laden met 230+ kW). Verder was daar laden niet nodig omdat we er maar 8 dagen zaten en veel in de directe omgeving konden doen. Overigens moest ik m'n druppel bij die lader er wel 4 keer voorhouden voor ie geaccepteerd werd.
In Duitsland veelal op de cc gereden met ongeveer 125 op de teller, ook nog even de 190 aangetikt (omdat het kan) maar verder niet extreem doorgereden. Met onze vorige diesel deed ik dat wel en reed ik vaak rond de 150 (waar dat mag en kan).

Al met al zeer relaxte reis geweest, ook omdat je de auto aansluit en vervolgens niet nog apart hoeft af te rekenen en parkeren maar direct naar het restaurant kan voor toilet ed.

[ Voor 3% gewijzigd door PB-powell op 09-08-2022 15:52 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
Frans928 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

In Italie kost laden met je juicepass eur 0.58
Met de Shell recharge kaart kost 1kWh eur 0.39 bij dezelfde paal
Groot verschil! zodat ik niet gebruik wil maken van de EnelX juicepass.
Daarom moet je bij hen ook een bundeltje kopen: 75 kWh voor €25 ofwel 145 kWh voor €45 (allebei een maand geldig). Da's respectievelijk 33,3 ct en 31 ct per kWh. Goedkoper dan Shell dus en ook geldig bij Ionity snelladers. Tel uit je winst ;)
Wel op tijd weer de-activeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
pmiddeld schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Daarom moet je bij hen ook een bundeltje kopen: 75 kWh voor €25 ofwel 145 kWh voor €45 (allebei een maand geldig). Da's respectievelijk 33,3 ct en 31 ct per kWh. Goedkoper dan Shell dus en ook geldig bij Ionity snelladers. Tel uit je winst ;)
Wel op tijd weer de-activeren!
Zal wel iets fout doen want nog geen Ionity lader gevonden waarmee die app/bundel werkt 🥴

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik vraag me af hoe lang dit topic nog relevant blijft.

Hier met een Tesla Model 3 SR+ naar Denemarken (midden Jutland) gereden. 3 stops (2x ongeveer 35minuten en 1x 20minuten) gemaakt onderweg bij de superchargers, altijd voldoende plek. Vlot geladen (start met een vrijwel lege batterij bij 170kW en zakt dan terug) met 2 kleine kinderen is het elke keer een uitdaging om op tijd terug te zijn bij de auto…
Op de heenweg had ik vooraf nog gekeken of er genoeg laadmogelijkheden waren, maar ik kon altijd 1 en soms 2 superchargerpunten overslaan, dus geen issue.
Ook terug in 3 stops, daarvoor niet meer gekeken hoe en wat. Gewoon navigatie aan op ‘thuis’ en rijden maar.

Ging al met al totaal oninteressant soepel, enig gedoe was het fileknooppunt dat Hamburg heet :+ .

Ik kan me niet meer voorstellen dat ik nog terug naar een benzine auto ga. Op het gebied van rijeigenschappen is een EV al zoveel fijner, nu is dus ook duidelijk dat zelfs de zogenaamd spannende vakantie ritjes geen issue zijn (y) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
Voor <1000km ritten denk ik steeds minder. En Tesla rijders mogen hier pas posten als ze 2500+km enkele rit rijden. :) Zit nu een paar weken in Spanje rond Benidorm. Met een Tesla is het kinderspel. Enige wat je ziet veranderen is het aantal stalls bij de SuC locaties.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:57
Smobbo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:51:
Nou ik zit als ICE-rijder graag mee te lezen hoor, vind het best interessant. Kom maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 17:30
Jaartje of tien schat ik. We hebben het hier over Europa. In NL gaan we dan we lekker vlot maar dat is nog lang niet overal zo. Een zwaluw maakt nog geen zomer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:18:
Voor <1000km ritten denk ik steeds minder. En Tesla rijders mogen hier pas posten als ze 2500+km enkele rit rijden. :) Zit nu een paar weken in Spanje rond Benidorm. Met een Tesla is het kinderspel. Enige wat je ziet veranderen is het aantal stalls bij de SuC locaties.
Dit was inderdaad altijd zo, maar zover ik begreep zijn de SuC’s nu toch open voor iedereen? Ik zou dan niet meer gaan klungelen bij een aanbieder met 2-4 stalls per locatie als je weet dat er ook SuC’s zijn met minimaal 10, maar meestal zelfs 16-20 stalls…
Crawl NL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Jaartje of tien schat ik. We hebben het hier over Europa. In NL gaan we dan we lekker vlot maar dat is nog lang niet overal zo. Een zwaluw maakt nog geen zomer ;)
Echt waar? Dat kan ik me niet voorstellen. Je kan nu vanuit NL zonder problemen door heel west Europa rijden.
De groep die naar Roemenië of Turkije of verder gaat is klein, die zouden misschien nog 1-2 jaar ‘spannende’ ritjes kunnen hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Smobbo op 09-08-2022 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
  • Laatst online: 01-06 13:13
Smobbo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Dit was inderdaad altijd zo, maar zover ik begreep zijn de SuC’s nu toch open voor iedereen? Ik zou dan niet meer gaan klungelen bij een aanbieder met 2-4 stalls per locatie als je weet dat er ook SuC’s zijn met minimaal 10, maar meestal zelfs 16-20 stalls…
In Nederland zijn ze idd allemaal open maar in andere landen zijn er maar een beperkte aantal superchargers opengesteld. Verwacht niet dat je met een non-Tesla hoppend via Superchargers Zuid-Italië kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Dit was inderdaad altijd zo, maar zover ik begreep zijn de SuC’s nu toch open voor iedereen? Ik zou dan niet meer gaan klungelen bij een aanbieder met 2-4 stalls per locatie als je weet dat er ook SuC’s zijn met minimaal 10, maar meestal zelfs 16-20 stalls..
Lang niet alle locaties zijn (gelukkig) open. Ik bedoelde overigens meer dat het aantal stalls in Spanje steeds minder worden. Laatste stop had twee 120kW stalls. Als je dan samen staat krijg je maar 60kW. Dat voelt toch wat ouderwets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 17:30
[...
Echt waar? Dat kan ik me niet voorstellen. Je kan nu vanuit NL zonder problemen door heel west Europa rijden.
De groep die naar Roemenië of Turkije of verder gaat is klein, die zouden misschien nog 1-2 jaar ‘spannende’ ritjes kunnen hebben.
Nu is de infrastructuur soms al aan de krappe kant. Wachttijden van +15 minuten vindt ik persoonlijk niet kunnen. Hoewel dit niet altijd het geval hoeft te zijn, duid dit wel een punt van zorg als er meer EVs op de weg verschijnen. De laadinfrastructuur moet wel in de pas lopen met de vraag.

Ik had het al eens aangegeven dat ik vindt dat de EU wel meer mag gaan pushen hierop. En dan bedoel ik niet alleen het aantal laadpalen maar de algehele infrastructuur (storingen en support bv.). We zullen het zien.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:36
Nu een jaar geleden een echte road trip met m'n BMW i3 94Ah naar de poolcirkel in Zweden gemaakt.
Ook met een kleine range is het dus prima mogelijk ver te komen. Aangezien ik alleen reed vond ik de laadpauze gemiddeld elke 1,5u wel prima. Boven Stockholm worden laders steeds dunner, en dan vaak 50 kW. Wat voor de BMW i3 toch de max is.

Mooie momenten:
- Interesse van familie en vrienden om de reis te volgen.
- Veel leuke gesprekken tijdens het laden, af en toe grote ogen dat deze auto dit kan.
- Vlak onder de poolcirkel bij een laadpaal een gelijke (maar Zweedse) BMW i3 aan de paal (en voor de eerste keer moeten wachten om te kunnen laden).
- In Hamburg de snelweg afdraaien, 200m verderop gratis laden (en wel vaker gratis).
- In Duitsland een behoorlijke file voor het tankstation, en de laadpaal vrij. Dezelfde laadpaal was op de terugweg trouwens verdwenen.
- De foto bij de poolcirkel.
Minder mooi:
- Lekke band op de heenreis. Op een zondag, 1u rijden vanaf dichtstbijzijnde assistentie.
- Op de terugweg met nog 13 km range een kapotte laadpaal. De enige overigens. Het alternatief paar km verderop deed het gelukkig.

Stats heen: 2681 km, 31u49m of 84 km/u gereden, 168 Wh/km, in 25x totaal 450 kWh geladen waarvan 23x of 8u58m snelladen, 172 Euro of 38 ct/kWh of 6,4 ct/km stroomkosten.
Stats terug: 2500 km, 29u45m of 84 km/u gereden, 164 Wh/km, in 22x totaal 430 kWh geladen waarvan 19x of 8u38m snelladen, 177 Euro of 41 ct/kWh of 7,1 ct/km stroomkosten.

[Edit] Time lapse video ook eindelijk klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyqY3OqNit1-2PP3dEDx6d3U_P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNrAl6qqoI5foK5tP0ruSiM8.jpg?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Lang niet alle locaties zijn (gelukkig) open. Ik bedoelde overigens meer dat het aantal stalls in Spanje steeds minder worden. Laatste stop had twee 120kW stalls. Als je dan samen staat krijg je maar 60kW. Dat voelt toch wat ouderwets. :)
Ah, ik dacht dat ze nu allemaal open waren. Oké, dan is het verschil tesla vs niet-tesla nog wel groot idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 11:34
De eerste keer voor mij een lange rit gemaakt met de Y en ik moet zeggen dat het mij 100% is meegevallen.

In totaal 9 keer geladen in 12 dagen, vooral omdat ik te eigenwijs was om niet een pasje te regelen. Op het park waar we waren, waren palen die ik gewoon via de app van enBW kon starten; op de één na laatste dag toch maar even wat moeite gedaan.

Verbruik in de bergen is wel wat hoger, maar in Duitsland zijn echt meer dan zat Tesla Chargers en kom je dus ook niet zonder te staan.

De heenweg eerste stint 120 km/u gereden op CC, tweede stint 130km/u. Ik merkte dat het verschil met het laden niet heel groot was, dus dan liever een beetje door rijden voelde voor mij beter.
Terugweg constant boven de 130 km/u gereden, laatste stuk in Duitsland constant tussen de 150 - 180 km/u; wat rijdt die auto toch relaxed!

Nog even de stats uit TeslaMate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgqSp7qoDad5nnmgVH2nFzfeRqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAKcrJlXXi9HY90N6VOoitrV.png?f=fotoalbum_large

Nog wel een grappige situatie meegemaakt. Ik kwam bij een Tesla Charger bij een tankstation aan, 3 auto's per pomp in de rij (12 pompen uit mijn hoofd) en de Tesla Charger had constant wat vrij. Iets wat stevast door ICE fanaten wordt aangehaald (met 40 graden in de rij staan voor een oplader, las ik laatst op tweakers).
Nou ga ik echt niet beweren dat dit overal zo is en wil ik ook absoluut geen discussie starten, maar ik moest toch even gniffelen.

Voor mij geen ICE meer, al is het alleen al vanwege het soepele optrekken. 8)

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet langer dan 10 uur zou reizen, maar dat zou ik ook niet met een ICE doen.

Nog 1 punt, het opladen ging nergens echt hard...zelfs bij een lege 250KW lader, max 120KW...dat viel me wel tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMolT. op 10-08-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Had je wel de auto uit, of tenminste de climate control, tijdens het laden? De auto gebruikt dan nl. de warmtepomp om de accu's te koelen. Anders kan dat niet, omdat het interieur gekoeld wordt, en dan loopt je snelheid snel terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17
Ik maak misschien nog een uitgebreid verslag - maar ben met de XC40 P8 naar Italie geweest.
Eigenlijk geen enkel probleem gehad, route invoeren, laadstops toe laten voegen en gaan.

Wat te vermijden : Allego - de helft doet het niet, ook niet via de smoov app.
Ik merk ook dat googlemaps veel palen mist die je wel kan vinden als je er handmatig naar zoekt (dus niet via de zoek laadpalen optie)

Oh ja, bordjes in DE met een laadpaal - soms dus wel een 50kW paaltje :) snel weer door naar de volgende !
Ik ga nooit meer plannen, gewoon rijden en dan bij 50% zoeken naar palen op de route.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Laatst online: 01-06 13:13
4v4t4r schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:16:
Zag bij Allego laadstations inderdaad regelmatig mensen bellen omdat hun pas of app het niet deed. Zelf bij die palen de Maingau pas gebruikt en dat ging prima. Het is denk ik in die zin handig om gewoon een verzameling passen te hebben in de auto en ze 1 voor 1 te proberen. Die methode werkt bij mij in ieder geval. Wel mooi als straks de EU regels de boel wat strak trekken want het is wel een jungle met al die verschillende laad passen en apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Griffin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Zoals al aangegeven (dreamscape in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" & The__Virus in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") is het misschien niet helemaal veilig.
Nu snap ik dat je vanzelf ziet//hoort als je los mag trekken, maar wat als iemand de kabel er gewoon uit trekt tijdens laden... daar zit volgens mij een hoog risico.
Het kabel locking mechanisme is puur om ongeautoriseerd verwijderen van de kabel tegen te gaan, dus geen risico..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
BaseLine schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Zag bij Allego laadstations inderdaad regelmatig mensen bellen omdat hun pas of app het niet deed. Zelf bij die palen de Maingau pas gebruikt en dat ging prima. Het is denk ik in die zin handig om gewoon een verzameling passen te hebben in de auto en ze 1 voor 1 te proberen. Die methode werkt bij mij in ieder geval. Wel mooi als straks de EU regels de boel wat strak trekken want het is wel een jungle met al die verschillende laad passen en apps.
Helaas waren het de passen niet - maingau deed het niet, smoov app zei dat er geen laadplek vrij was (terwijl dat bij 2 palen wel zo was) 1 paal was het scherm half stuk en reageerde niets.

Dit helaas niet bij 1 plek gehad - maar echt veel vaker als het Allego is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The__Virus schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:10:
Had je wel de auto uit, of tenminste de climate control, tijdens het laden? De auto gebruikt dan nl. de warmtepomp om de accu's te koelen. Anders kan dat niet, omdat het interieur gekoeld wordt, en dan loopt je snelheid snel terug.
Zijn volgens mij toch echt aparte systemen. Ik laat de climate altijd aan staan en tik gewoon de 250kW aan met mijn Model 3. Zoveel koelvermogen kost het niet om de cabine op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Zijn volgens mij toch echt aparte systemen. Ik laat de climate altijd aan staan en tik gewoon de 250kW aan met mijn Model 3. Zoveel koelvermogen kost het niet om de cabine op temperatuur te houden.
Nee deze systemen zijn gecombineerd. Zie bijv:
https://www.teslarr.com/discover/thermal-management

Daar staat "Electronic solenoid valves integral to the TXVs shut off refrigerant flow to either the car evaporator or battery coolant chiller when either of those systems is not in use."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The__Virus schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Nee deze systemen zijn gecombineerd. Zie bijv:
https://www.teslarr.com/discover/thermal-management

Daar staat "Electronic solenoid valves integral to the TXVs shut off refrigerant flow to either the car evaporator or battery coolant chiller when either of those systems is not in use."
Nou ja, dan nog geloof ik niet dat het aanhouden van de AC voor de climate een halvering van de SuC snelheid tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:36
4v4t4r schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:16:
Ik maak misschien nog een uitgebreid verslag - maar ben met de XC40 P8 naar Italie geweest.
Eigenlijk geen enkel probleem gehad, route invoeren, laadstops toe laten voegen en gaan.

Ik merk ook dat googlemaps veel palen mist die je wel kan vinden als je er handmatig naar zoekt (dus niet via de zoek laadpalen optie)

Oh ja, bordjes in DE met een laadpaal - soms dus wel een 50kW paaltje :) snel weer door naar de volgende !
Ik ga nooit meer plannen, gewoon rijden en dan bij 50% zoeken naar palen op de route.
Mooie rit! Geen straf in zo'n auto :P
Allego heb ik op m'n reis naar Zweden geen problemen mee gehad. Maar ook maar een enkele keer gehad.
Wat bedoel je met de bordjes in Duitsland met laadpaal? Die langs de snelweg dat je bij een Raststätte kunt laden? Die zijn nog vaak 50 kW idd. Hoewel Duitsland wel flink aan de weg timmert met aantal HPC'ers.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
iRenik schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Zal wel iets fout doen want nog geen Ionity lader gevonden waarmee die app/bundel werkt 🥴
Denk het ook. Zie recente posts in het laadpalen/passen topic. Werkt bij Ionity, Aral Allego en Clever. En EnelX uiteraard. Ook vanuit de app.

• 4v4t4r
DrBOB101 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Mooie rit! Geen straf in zo'n auto :P
Allego heb ik op m'n reis naar Zweden geen problemen mee gehad. Maar ook maar een enkele keer gehad.
Wat bedoel je met de bordjes in Duitsland met laadpaal? Die langs de snelweg dat je bij een Raststätte kunt laden? Die zijn nog vaak 50 kW idd. Hoewel Duitsland wel flink aan de weg timmert met aantal HPC'ers.
Ja klopt :) Ik werd naar een station gestuurd met een hyperlader, stond een NL XC40 op 40% en de andere kant was rood, niet aan de praat te krijgen. Doorgereden en tot 2x toe een bordje op de snelweg met "hier ook een lader" maar was 2x helaas een 50kW. Overigens geen wereld drama om even kort bij te laden om daarna wel die snellere lader te halen.

• iRenik
pmiddeld schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:59:
[...]

Denk het ook. Zie recente posts in het laadpalen/passen topic. Werkt bij Ionity, Aral Allego en Clever. En EnelX uiteraard. Ook vanuit de app.
Zal het richting Slovenië nog maar eens proberen.
Bonnet in Duitsland werkte perfect. Code op de paal invoeren, bevestigen, slang koppelen en gaan…

Hier met Juice telkens de app melding… something went wrong? 🤷🏼 Nou ja, voorlopig laad ik al 2 weken gratis bij de laders van onze accomodaties dus alle roadtripjes in de regio zijn kosteloos (heft het bezoek aan de wijnhuizen weer wat op 😜)

• The__Virus
  • Nu online
Zolang de Something went wrong melding maar komt nadat het laden gestart is, is het prima :P. Beide gevallen gehad: wilde niet starten vanwege foutmelding, maar ook dat sessie gestart was en er toen foutmelding kwam. Die eerste is heel vervelend. De tweede is prima, want daardoor gratis laadsessie gehad. Je moet alleen de sessie stoppen vanuit de auto (wachten tot de ingestelde limiet is bereikt of, zoals in mijn geval mogelijk is, de limiet aanpassen tijdens het laden naar een waarde lager dan het al bereikte percentage, dan stopt het laden gelijk). Zodra de auto stopt, kun je aan die zijde de kabel verwijderen en stopt ook de laadsessie.
Dit geldt echter alleen voor DC-laden, bij AC-laden is het goed mogelijk dat je kabel niet loskomt.

[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 11-08-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRenik
The__Virus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:26:
Zolang de Something went wrong melding maar komt nadat het laden gestart is, is het prima :P. Beide gevallen gehad: wilde niet starten vanwege foutmelding, maar ook dat sessie gestart was en er toen foutmelding kwam. Die eerste is heel vervelend. De tweede is prima, want daardoor gratis laadsessie gehad. Je moet alleen de sessie stoppen vanuit de auto (wachten tot de ingestelde limiet is bereikt of, zoals in mijn geval mogelijk is, de limiet aanpassen tijdens het laden naar een waarde lager dan het al bereikte percentage, dan stopt het laden gelijk). Zodra de auto stopt, kun je aan die zijde de kabel verwijderen en stopt ook de laadsessie.
Dit geldt echter alleen voor DC-laden, bij AC-laden is het goed mogelijk dat je kabel niet loskomt.
Helaas telkens ervoor. Vanmiddag bij een wijnhuis stond een 11kW lader en dacht zal eens proberen en dat leek wel te werken. Nu hoefde ik niet te laden dus verder de auto er niet aangehangen maar nu nog de snelladers werkend krijgen haha…

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
DeMolT. schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:01:
Nog 1 punt, het opladen ging nergens echt hard...zelfs bij een lege 250KW lader, max 120KW...dat viel me wel tegen.
Dat is vreemd. Tenzij je elke keer met een relatief hoog SoC niveau het laden gestart hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik ben op dit moment nog in Bulgarije, en hebben afgelopen 2 weken door Bulgarije en Griekenland gereisd met onze Renault Zoe. Het is prima te doen met de juiste apps en passen. Enige punt van aandacht is dat Servië nog steeds een tricky-deel is van de route, hoewel daar nu ook echt meerdere snelladers bijgeplaatst worden (2 jaar geleden waren er bijna geen, en afgelopen maand zijn er bijvoorbeeld meerdere geopend).

Ik kwam trouwens in Griekenland een Zwitser tegen met Georgische-roots die dus onderweg was met zijn i3 naar Georgië, over pionieren gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:24
Twee vliegen in één klap. 175kwh lader vanochtend om 8:00uur. 100 meter van de oprit naar de snelweg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAUVTB2U7iVz2SdMwvwMayATl40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpJIQSsAaDmVc3cxUPa2q2qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wel lekker sociaal neergezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.Hou
Klopt helemaal wat je zegt, maar als er iemand wil laden koppel ik af. En terwijl ik dit typ is hij al op 80 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
L.Hou schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, maar als er iemand wil laden koppel ik af. En terwijl ik dit typ is hij al op 80 %.
Als er iemand bij de auto blijft ok. Als je maar niet beide 30 minuten broodjes gaat uitzoeken in de Aldi. :) Wat is je verbruik ongeveer met zo’n mega unit erachter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.Hou
Inspired schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Als er iemand bij de auto blijft ok. Als je maar niet beide 30 minuten broodjes gaat uitzoeken in de Aldi. :) Wat is je verbruik ongeveer met zo’n mega unit erachter?
Er moet toch iemand foto’s maken?
Caravan weegt 1600kg. Van NL naar Aosta verbruik gemiddeld ongeveer 35kwh per 100km. (AWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
L.Hou schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Caravan weegt 1600kg. Van NL naar Aosta verbruik ongeveer 35kwh. (AWD)
Dat is best netjes. Dan rij je 90 max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Hou
Inspired schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Dat is best netjes. Dan rij je 90 max?
Mijn vrouw wel. Bij mij loopt het wel eens op tot 100kmh, maar dan is het wel vlak of dalend.
Opvallend ook hoeveelheid recuperatie aan de Zwitserse kant van de st Bernardtunnel. Vertrokken uit Arvier met 90%. Onderaan de Zwitserse kant hadden we nog steeds een bereik van 130km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
[...]

Valt nog mee, het heeft ook niet zoveel met het gewicht te maken, maar meer met de extra luchtweerstand. Staat een informatief filmpje op youtube van CarWow YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
Een auto volgeladen met 5 personen levert nauwelijks extra verbruik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:47
Hier al 2x, tijdens de zomers 2020 en 2021, met een Tesla M3 LR 2019 naar Italie gereden. Omgeving Toscane en enkel gebruik gemaakt van SuCs onderweg. Plannen/navigeren deden we op basis van de on-board Tesla nav.
Totale laadkosten: 0 EUR (werkgever vergoed en sommige SuCs zelfs gratis kan ik mij herinneren?).

Al met al beide keren geen centje pijn gehad. Moet wel zeggen dat we met zijn 2en op vakantie gingen, zonder kind(eren) dus, dat scheelt wel. Enfin; stoppen doe je toch elke 2 uur en dan tijdens het laden de benen strekken, koffie/eten etc.

Volgend jaar weer, maar dan met een kleine :)

[ Voor 6% gewijzigd door -Muncky- op 12-08-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29
35 kwh op die hele rit? Dat lijkt me wel heel weinig. Thuis vertrekken met volle accu en zonder bijladen met de caravan naar Aosta. Chapeau. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
-Muncky- schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:02:
Hier al 2x, tijdens de zomers 2020 en 2021, met een Tesla M3 LR 2019 naar Italie gereden. Omgeving Toscane en enkel gebruik gemaakt van SuCs onderweg. Plannen/navigeren deden we op basis van de on-board Tesla nav.
Totale laadkosten: 0 EUR (werkgever vergoed en sommige SuCs zelfs gratis kan ik mij herinneren?).

Al met al beide keren geen centje pijn gehad. Moet wel zeggen dat we met zijn 2en op vakantie gingen, zonder kind(eren) dus, dat scheelt wel. Enfin; stoppen doe je toch elke 2 uur en dan tijdens het laden de benen strekken, koffie/eten etc.

Volgend jaar weer, maar dan met een kleine :)
Hier verglijkbare ervaring met de wintersport naar Oostenrijk eerder dit jaar en net terug van een rondreis in Italie (Aosta-Piedmonte-Liguria-Como). Beide reizen gingen echt soepel met laden, echt geen laadstress. In italie prima kunnen laden bij 'centro commerciale's) via de shell recharge pas. Verder ook bij Superchargers geladen. Alleen op de terugreis was de ervaring iets minder: om een of andere reden hield de tesla navigatie vast aan een stop die bijna 4 uur rijden was. Ook opvallend: bij terugkomst in Nederland was de eerste supercharger in zevenaar, daar was nog 1 plek vrij dus dat schoot niet op. Ik kan iedereen aanraden om even door te rijden naar van de valk in Duiven (4 minuten verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Hou
dreamscape schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

35 kwh op die hele rit? Dat lijkt me wel heel weinig. Thuis vertrekken met volle accu en zonder bijladen met de caravan naar Aosta. Chapeau. ;)
👍 aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29
Zoiets dacht ik al. :)

In je eerdere post was nog iets vreemds eenheden, met die 175 kwh lader. Als er vier auto's zijn komen laden, is 'ie dan leeg? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gisteren naar Frankrijk vertrokken met de Enyaq 80 en een vouwwagen.

De heenreis is mij eigenlijk uitstekend bevallen. We reizen met een kind van 2, die er af en toe ook even uit moet voor de nodige beweging en een plasje.

Vooraf voorgenomen om vooral Tesla SuC te pakken vanwege een paar redenen;
- Vaak veel stalls en nog niet zo bekend bij Non-Tesla rijders welke er zijn/open zijn, dus behoorlijk rustig.
- Met een maandabonnement behoorlijk goedkoop.
- Op de route kon ik goed van de ene naar de andere rijden.
- Met de vouwwagen hebben we al ons eten en drinken bij ons (keukentje achterop), dus in de basis geen behoefte aan volledige verzorgingsplaats.

We zijn om 2:20 vertrokken uit Friesland met een volle batterij.

3 laadstops gemaakt;
- Oosterhout SuC om een paar kWh bij te laden middenin de nacht
- Lille (Neuville-en-Ferrain) SuC
- Parijs (Velizy) SuC

Allen volgens planning gegaan. Bij de eerste twee was ik zó vroeg in de ochtend dat ik gewoon dwars heb geparkeerd en zo veel stalls blokkeerde, maar het scheelde wel afkoppelen van de vouwwagen. We bleven er overigens wel bij.

In Oosterhout vroeg rond 4:30 in de ochtend iemand mij nog om te verplaatsen. Blijkbaar mag je daar maar 30 minuten maximaal parkeren bij de meeste laders, behalve twee. Bijzonder, was mij niet bekend (en ook niet heel erg duidelijk aangegeven). Bij die genoemde twee laders mag je langer geparkeerd staan en daar stond ik. Hij wilde laden en er langer blijven (tot de volgende ochtend). Dus sessie afgesloten, plaats weg gegeven en naar een andere verplaatst.

In Velizy de wagen wel afgekoppeld en gewoon netjes geladen. Zijn toen ook even het winkelcentrum in geweest voor een plasje en een broodje.

Langs de snelweg nog een paar plas- en koffiepauzes gedaan, maar daar niet uitgebreid gestopt en dus ook niet geladen. Dat is (soms) wel een nadeel van de Tesla stops. Al heb ik dat niet zo ervaren.

Verbruik over 836km was precies 20,0 kWh/100km. Viel mij reuze mee! Kruissnelheid 100km/u aangehouden. Kon achteraf ook wel wat omhoog..

Erg goed te doen al met al. :) Ik had er van tevoren al vaak over gedroomd, leuk om eens in het echt te doen ;)

Viel mij op hoe snel ik eigenlijk alweer door kon rijden. We hebben langer staan laden dan nodig, gewoon omdat we nog even lekker de tijd namen voor een broodje en wat drinken. Uiteindelijk ook met 30% op de camping aangekomen, in plaats van de 10% uit de planning…

We kwamen aan om 14:00. Dus kleine 12 uren onderweg geweest. Waarvan 9:57 gereden, 1:50 geladen (te veel) en dus ook nog wat stoptijd zonder laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7hDhS3RN/540-C901-E-7-E09-41-E3-AAE2-86-D79-E8-C4-C3-D.jpg

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:54
Deze vraag heb ik ook gesteld in het “Openbare laadpalen…” topic. Ik zet hem hier ook even neer.

In Bourg-Achard in Frankrijk is vorige week een nieuwe Tesla Supercharger locatie open gegaan. Volgens de Tesla website en ABRP is deze ook beschikbaar voor niet-Tesla’s. Maar in de Tesla-app wordt de locatie nog niet weergegeven als je zoekt naar laders voor niet-Tesla’s. Er is dan volgens mij geen manier om daar met je niet-Tesla op te laden. Of weet iemand een manier om het laden te starten zonder de app?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Venomer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:45:
Of weet iemand een manier om het laden te starten zonder de app?
Neen, met een niet-Tesla niet mogelijk zonder de app. Proprietary netwerk.

Maar bij Bourg-Achard heb je op de A13 snelweg in richting Caen (naar het westen!) een Total met 5x 190 kW: overdekt zelfs: https://chargemap.com/air...et-nord-a13-dir-caen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnmdrsePO8rK3KmC8NztK4hE_b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw4BK74CEHSGmSY7jhqpMpJH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door nannoe op 12-08-2022 14:57 . Reden: A1 -> A13 + richting voor verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JanHenk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:40:

De heenreis is mij eigenlijk uitstekend bevallen. We reizen met een kind van 2, die er af en toe ook even uit moet voor de nodige beweging en een plasje.

- Vaak veel stalls en nog niet zo bekend bij Non-Tesla rijders welke er zijn/open zijn, dus behoorlijk rustig.
- Met de vouwwagen hebben we al ons eten en drinken bij ons (keukentje achterop), dus in de basis geen behoefte aan volledige verzorgingsplaats.

3 laadstops gemaakt;
- Parijs (Velizy) SuC

Allen volgens planning gegaan. Bij de eerste twee was ik zó vroeg in de ochtend dat ik gewoon dwars heb geparkeerd en zo veel stalls blokkeerde, maar het scheelde wel afkoppelen van de vouwwagen. We bleven er overigens wel bij.

In Oosterhout vroeg rond 4:30 in de ochtend iemand mij nog om te verplaatsen. Blijkbaar mag je daar maar 30 minuten maximaal parkeren bij de meeste laders, behalve twee. Bijzonder, was mij niet bekend (en ook niet heel erg duidelijk aangegeven). Bij die genoemde twee laders mag je langer geparkeerd staan en daar stond ik. Hij wilde laden en er langer blijven (tot de volgende ochtend). Dus sessie afgesloten, plaats weg gegeven en naar een andere verplaatst.

In Velizy de wagen wel afgekoppeld en gewoon netjes geladen. Zijn toen ook even het winkelcentrum in geweest voor een plasje en een broodje.

Langs de snelweg nog een paar plas- en koffiepauzes gedaan, maar daar niet uitgebreid gestopt en dus ook niet geladen. Dat is (soms) wel een nadeel van de Tesla stops. Al heb ik dat niet zo ervaren.

Verbruik over 836km was precies 20,0 kWh/100km. Viel mij reuze mee! Kruissnelheid 100km/u aangehouden. Kon achteraf ook wel wat omhoog..

Erg goed te doen al met al. :) Ik had er van tevoren al vaak over gedroomd, leuk om eens in het echt te doen ;)

Viel mij op hoe snel ik eigenlijk alweer door kon rijden. We hebben langer staan laden dan nodig, gewoon omdat we nog even lekker de tijd namen voor een broodje en wat drinken. Uiteindelijk ook met 30% op de camping aangekomen, in plaats van de 10% uit de planning…

We kwamen aan om 14:00. Dus kleine 12 uren onderweg geweest. Waarvan 9:57 gereden, 1:50 geladen (te veel) en dus ook nog wat stoptijd zonder laden.

[Afbeelding]
Dat ziet er echt nice uit.. welke vouwwagen is dat?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredderf
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 16:11
Vorige week donderdag met Polestar 2 vertrokken naar Toscane, Italië. 1 tussenstop in Freiburg, Duitsland, 675km. En hotel onder Milaan.
Op de snelweg alléén Ionity geladen, vanwege voordeliger laden met Polestar, 0,35 euro. Via ABRP thuis Ionity laders gekozen. Voor de zekerheid ook nog in ABRP hele korte laadtijden gekozen zodat er meerdere Ionity laders op de route werden weergegeven. Kon overal direct gaan laden. Tijdens het laden altijd die parkeerstand voor de airco aangezet.
In Toscane ook alles met Plugsurfing kunnen laden. In de buurt van het bijv. het strand lader met parkeerplaats gezocht met ChargeFinder app. Voordelen: (überhaupt) Een (ruime) parkeerplek op prima afstand van het strand.
De JuicePass, waar ik geen pas/druppel van heb geeft telkens aan geen internet. Terwijl ander dingen op de telefoon het wel doet.
In de auto alleen TuneIn gebruikt om Nederlandse radio te gebruiken. Ook mooie internet test, wat bijna altijd goed werkte. Bij grensovergangen soms opnieuw zender kiezen. Google maps in de Polestar werkt erg prettig. EasyPark werkte niet in de auto, gelukkig wel op de iPhone (had te weinig munten bij ons).
Op de Polestar ook de Journey app geïnstalleerd.
De automatische toll-badge werkt goed in Italië.
Morgen met de boot naar de volgende camping op Elba. Schijnt altijd al een chaos te zijn in de haven en ik hoorde net dat morgen heel Italië op vakantie gaat.
Had vanaf thuis nog Shell reCharge pas aangevraagd. Laad apps geïnstalleerd: Bonnet, JuicePass, Fastned, Tesla, Ionity, Maingau, InCharge (Vattenfall)
Andere apps: ABRP (trial voor 7 dagen) , ChargeFinder, Chargemap, &Charge, Chargeprice, Charge assist, PUMP, go-charge (ik zie geen laders in die app).
Maar alleen Plugsurfing, ChargeFinder, ABRP gebruikt.
Vaak eerst route in ABRP uitgerekend, daarna in Google maps op de telefoon. Daar dan als tussenstap ‘Ionity’ toegevoegd. Je krijgt in Google maps dan ook de Ionity laders op de routes. ABRP neemt soms toch een andere route.
Als ABRP actief staat tijdens het laden, zie je een aantal mininuten op de telefoon ook hoever de auto geladen is.
Zou bij Plugsurfing nog wel leuk zijn als ze totalen van alle laad sessies zouden tonen. Dit je uiteindelijk in de factuur.
Bij laadpalen ook geen idee vooraf wat het laden kost met welke pas. Hoopte dat go-charge app dit duidelijk kon maken.

Update: op het eiland Elba zie ik in de ChargeFinder app geen snelladers. Dus dan maar zoveel bij de supermarkten blijven bijladen. En een gevonden op 1km vanaf de camping / dichtbij het strand.

[ Voor 46% gewijzigd door fredderf op 20-08-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
nannoe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Neen, met een niet-Tesla niet mogelijk zonder de app. Proprietary netwerk.

Maar bij Bourg-Achard heb je op de A13 snelweg in richting Caen (naar het westen!) een Total met 5x 190 kW: overdekt zelfs: https://chargemap.com/air...et-nord-a13-dir-caen.html

[Afbeelding]
Daar zijn we op de heenweg geweest. Een deel van de laders was defect. En we moesten een half uur op onze beurt wachten. Die SuC met 20 laders is dan wel aantrekkelijk. Maar als hij niet voor morgen in de app verschijnt, gaat dat dus niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Dat ziet er echt nice uit.. welke vouwwagen is dat?
Een Combi-camp Country (Exclusive). We hebben hier op het forum ook een heel topic over kamperen, zie bijvoorbeeld JanHenk in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JanHenk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Een Combi-camp Country (Exclusive). We hebben hier op het forum ook een heel topic over kamperen, zie bijvoorbeeld JanHenk in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Bekend met het topic ;) Maar had jouw post gemist :) .. Vouwwagens weer een beetje op de retour vanwege de EV's, zie je steeds meer. Leuk!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Update van de trip naar omgeving Bordeaux met de Tesla 3 long range.. Geen centje pijn weer. Max superchargerbezetting was vier auto's :) 12,5 uur over gedaan vanuit Utrecht (net de boot gemist in Royan). Vier keer laden en ABRP aangegeven dat ik met 50% accu wilde aankomen ivm weinig laadpalen hier. Beetje drukte gehad ook maar geen file. Wel aardig wat stukken 100 gereden ipv 130 door drukte.

Geen idee wat het morgen gaat worden qua drukte ivm zwarte zaterdag nummer zoveel maar daarom ben ik expres op vrijdag gegaan. Vandaag was het weer prima te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 12-08-2022 20:20 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
-Muncky- schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:02:
Die waren inderdaad in het verleden gratis in Italië, helaas tegenwoordig niet meer.

In de meivakantie ook met een M3P naar Toscane geweest voor een rondreis van 2 weken. In totaal zo'n 4.000 km afgelegd, maar geen enkele keer problemen ondervonden met laden.

Waar ik mij echter wel aan irriteer is dat als je vooraf aan bestemmingen vraagt of ze een laadpaal hebben dat ze gemakkelijk aangeven dat die er is. Kom je daar aan, dan staan er 2 ICE auto's voor en begrijpen ze niet zo goed waarom dat plekje voor jou belangrijk is. Men ziet het soms meer als een checkbox, dan dat ze de noodzaak ervan daadwerkelijk begrijpen. Gelukkig is die laadpaal dan vaak later op de avond of de volgende ochtend alsnog beschikbaar. En als je ervoor zorgt dat je met voldoende SoC aankomt, dan ben je er niet volledig afhankelijk van.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJMnFgVQ_1WUuElls7DSYf2B7P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25okf85X7nzBjRWORXYaZ1fu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier net terug van een tweeweekse reis naar Italië (Toscane) met een ID.3 Business Pro, mét dakkoffer.
Vanaf Breda vertrokken en zonder problemen in Duitsland en Zwitserland kunnen laden. Viel me op dat ze in DE en CH op de snelweg veel duidelijker aangeven of de komende stop een laadpaal bevat. voormiddel van een duidelijk EV icoon. Daar kan NL nog wat van leren eigenlijk.
Hoe dan ook, in Italië was het wat meer plannen want laden op de camping was niet mogelijk.
Uiteindelijk in Italië overal prima kunnen laden met de JuicePass app (van EnelX) én sporadisch de Shell Recharge pas (die had ik vooraf aangevraagd)
In Duitsland en Zwitserland eigenlijk alles met de MultiTankCard van de zaak kunnen doen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 15:41

3 laadstops gemaakt;
- Parijs (Velizy) SuC

[Afbeelding]
Mijn ervaring deze vakantie was dat het tijdstip van de dag erg bepalend is voor de drukte bij de snelladers. Dat zie ik in jouw verhaal ook terug. Om 2 uur s middags was in de UK vaak alles bezet. In de ochtend om 10 uur nog alle ruimte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nu is dus ook duidelijk dat zelfs de zogenaamd spannende vakantie ritjes geen issue zijn
Ja, want Tesla.

Er is echt een groot verschil tussen Tesla en de rest, hoor. Bron: ervaring met zowel een Renault Zoe ZE50 als een Tesla Model 3.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 15-08-2022 08:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
Deze week teruggekomen uit Italie. Daarna nog wat steden in Duitsland, Munchen en Keulen bezocht. Dus in 2 weken bijna 3000 kilometer gereden. Ik heb in alle landen alles kunnen laden met de EnBW app (en soms de bijbehorende pas). Ook in Italie kan je de laders gewoon starten vanuit de EnBW app. In Duitsland kan je de EnBW laders instellen dat ze automatisch gaan laden na inpluggen, dat is helemaal handig. Als backup had ik een Maingau pas, Shell Recharge en de EnelX app, maar die bleken allemaal overbodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:39
Hier net terug uit de Franse Alpen - Haute Savoie.

Vanuit zuidwest Nederland via Lille - Reims- Dijon- Bourg en Bresse gereden. 965 km enkele reis.

Op zich is het prima gegaan. Dit was onze eerste lange rit en daarom op de heenweg een hotel geboekt bij dijon, om de tijd te hebben mis te rijden, foutjes te maken etc. Achteraf was het fijn maar niet essentieel.

Wat opvalt: onze xc40 my21 (eerste lichting) is niet superzuinig maar tijdens de lange ritten lijkt verbruik wel een stuk beter. Ik heb vrijwel overal 130 gereden waar dat mocht en het verbruik was rond de 24,5 kWh/100km.

Het stuk tussen Lille en Reims is ronduit slecht qua laders. Bij Baralle is een ionity met 2 snelladers en een 50kw. Verder tot Reims vrijwel niets, tenzij je van de snelweg wilt bij Laon. Tesla heeft super chargers bij st Quentin open voor iedereen, maar hier geen gebruik van gemaakt uiteindelijk.

Op sommige plekken moesten we dus even wachten maar als
Je eenmaal aan de beurt bent en je hebt de auto ook aangegeven te willen laden dan gaat het met de volvo lekker snel. Grote tijd 150kw en pas het laatste eindje 100-75. Een laadstop, plaspauze en koffiebreak is wdbt echt prima te doen.

Wij kozen voor een kortere stop elke 200km ongeveer zodat je altijd een volgende lader haalt als de boel niet werkt (want Frankrijk).

Bij Reims is er een grote ionity lader met 6 snelladers bij een leclerc hypermarche. Perfect om even goed vol te laden en voedsel in te slaan.

Verder is vanaf Reims eigenlijk wel regelmatig een snelladers van ionity of fastned te vinden. Ook Total energies was prima.

Het laatste stukje de Alpen in was minder bedeeld maar daar hadden we wel op gerekend. De autoroute vert door de Jura was uitermate goed bedeeld met een stuk of 4 snelladers.

Uiteindelijk een camping met laadpunt bij one stacaravan/chalet. Die deed het dus niet. Compleet ruk natuurlijk. Godzijdank redde ik het met de granny naar binnen en heb daardoor geen enkel probleem gehad met laden op bestemming. Wat dat betreft is Frankrijk natuurlijk een slechte plek. Alles werkt wel.. zo ongeveer en meestal. Helemaal vertrouwen kun je er niet op.

Terug hebben we in 1x gereden en eigenlijk het enige probleem was hier wederom het stuk tussen Reims en Lille. Bij Reims hebben we gegeten bij Levlerc en goed volgeladen. Maar toch red het het dan niet in 1x naar huis. Dus hier is het ofwel naar tesla st quentin. Maar een kind moest plassen en dus hebben we ergens nog eenhandig uurtje aan een 50kw lader gehangen bij een aire. De laders waren wel vrij druk en we moesten bij langres wachten - op de knooppunten zou je grotere laadplekken verwachten en niet maar 2 laders.

Shell recharge werd goed geaccepteerd en ik had qua reserve nog kiwhi en tesla. Totale kosten voor de hele vakantie waren slechts 200kcal in ‘brandstof’ dus dat is wel echt voordelig. Dat red je nu echt niet met benzine.

Kortom; eigenlijk goed gegaan met wat puzzelen. Totaal hebben we de terugweg gedaan in 13 uur (965km) inclusief laden en langere stops. Dat is niet retesnel en ik denk met de kennis opgedaan dat ik het tussen 11-12 uur zou redden als ik de stops wat handiger zou plannen. Aan de andere kant heb je ook wat pauze nodig op een lange rit, dus we zagen heel veel ice auto’s toch de hele route af en aan week terug. Dus Tsja, als je niet al te veel haast hebt valt het qua extra tijd wel mee.

Dus: als je tussen Lille- Reims gaat laden. Plan even goed en mogelijk is tesla st quentin de beste optie. Baralle (aire) raad ik af bij drukte en op de terugweg is er aan de andere kant niets. Verder red je het eigenlijk makkelijk overal op de autoroute.

En voor vouwwagens: je zult wel bijna overal moeten afkoppelen omdat de laadplekken vaak geen doorrijdplaatsen zijn, maar je moet insteken en soms zelfs keren om überhaupt de stekker in je auto te krijgen. Toppunt was een Total energies in de buurt van troyes waar je haaks op de benzinepomp moest insteken. Waar dus een rij voor stond. Je kwam er nauwelijks in of uit. Wel snelle laders overigens.

Leuk avontuur en ik verwacht dat het komende jaren ook met weinig plannen goed te doen wordt, zelfs in Frankrijk. Nog een paar extra snelladers aan de autoroute en je kunt wat losser gaan plannen.

Als de auto’s ook nog wat meer actieradius krijgen wordt het aan die kant ook makkelijker. Volgend jaar maar eens zien wat we doen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Al tijden ben ik best wel geïnteresseerd in elektrisch rijden vanwege techniek en duurzaamheid, maar ik heb geen leaseauto en ben fervent kampeerder waardoor ik nog altijd twijfel of ik er écht gelukkig van zou worden.
Tijdens mijn vakanties doe ik vaak net alsof ik een EV heb en probeer te kijken hoe ik dan de strategie qua laden aan zou moeten vliegen. Zo ook deze vakantie en ik wil graag mijn bevindingen met jullie delen en feedback op mijn conclusies.
Mijn ervaring is nu namelijk dat het in Nederland geen enkel probleem is, maar in andere regionen toch wel wat planning vereist of eigenlijk best wel omslachtig over komt. Ik ben erg benieuwd of dat ook klopt, of dat ik dingen over het hoofd zie of simpelweg verkeerd denk. Daar hebben jullie vast meer zicht op dan ikzelf. :)

Hoewel we een vouwwagen mee hebben ben ik voor de ritten zelf niet zo bang. Op weg naar een camping heb je hoofdzakelijk snelweg en daar is altijd wel een plek te vinden, dat is een kwestie van de juiste routeplanner erbij of gewoon op tijd gaan zoeken. Daarnaast ben ik toch al van het elke tweeënhalf uur even lekker pauze dus die stops zijn er al. Het enige wat mij opvalt is dat je beter wat minder kunt richten op de grote tankstations, daar vind je meestal meer toeristen en benzinepompen dan beschikbare laadpalen.

Mijn vraagstuk zit hem meer in het verblijf op de camping en de ritten die je van daaruit gaat doen. Op een camping zijn meestal geen laadpalen en het laden op je plek is ook niet altijd mogelijk. Ik kies zelf graag voor campings waar de auto überhaupt niet bij de tent mag staan. Mede daarom maar ook omdat anderen mij verteld hebben dat je niet moet richten op laden op je verblijfplaats maar tijdens je uitstapjes ga ik er voor het verhaal nu even vanuit dat laden op de camping zelf geen optie is.

De eerste camping was in Ouren, daar is gewoon niets. Boodschappen deden we in Weiswampach, maar daar was ook geen paal bij de supermarkt. Ook een immens winkelcentrum iets verderop had helemaal niets. Ik zie alleen een losse paal bij een parkeerplaatsje midden in het dorpje als ik het goed zie. Verder in de regio vrij karig dus even opladen bij de boodschappen zat er niet in.
Dan de uitstapjes: Burg-Reuland zat niets, het drielandenpunt bij DE/LUX/BE had net aan een parkeerplaatsje, het kasteel in Vianden had in het hele dorp één paal die zuiver was om even te laden, kneiterdruk want erg toeristisch. Het enige wat voor mijn gevoel dan over blijft is gewoon op een dag bewust naar een paal toerijden met je thermosfles en je krant mee, en hem dan daar maar even vol genoeg gooien om de week door te komen en genoeg te hebben voor een start van de volgende lange rit.

Dan de tweede camping bij Titisee. Wederom maak ik mij over de rit erheen niet zo'n zorgen, mits je vol genoeg kunt vertrekken om onderweg een lader te bereiken. Daar vond ik bij een hotel een betaalde parkeerplaats waar je dan via de receptie nog wel kon laden, en verder twee punten bij het station en het zwembad. Niet dat we daar moesten zijn, maar vanaf het station kon je nog wel naar het centrum lopen en op die manier een excuus vinden om te laden. Vlakbij de Lidl kon je ook nog laden, heb er niet op gelet of daar ook vaak plek was. Even de straat oversteken en je bent er, dus tijdens boodschappen even iets erbij gooien is dus een optie, als hij vrij is. Uitstapjes deden we daar met OV of fiets. De enige keer met de auto was naar de waterval bij Todtnau alwaar je stroom niet hoef te verwachten.

De laatste camping was gewoon in Nederland (NB) alwaar ik zelfs een laadpunt bij de camping vond. Verder in de omringende dorpjes vaak wel iets te vinden, al is het bij een bank. Niet veel bij supermarkten of op loopafstand daarvan, wat juist wel weer handig zou zijn. Uitstapjes met de auto hebben we weinig gemaakt, alleen het Oertijdmuseum en even langs De Wit, alleen bij de tweede waren palen te vinden.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik niet het gevoel gekregen dat het echt lekker te doen is. Veel gedoe en het gaat je serieus tijd kosten. Zoals het nu op mij over komt heb je drie opties: of specifiek een dagtrip plannen met laadpunt en hopen dat die vrij is, of een trip naar een laadpunt op zich en je daar proberen te vermaken (veel waren max 22kW dus dat wordt een boek mee), of toch maar specifiek zoeken naar campings waar je mag laden op je eigen plek zodat je nergens afhankelijk van bent.

Klopt mijn analyse en conclusie een beetje of schiet ik ergens helemaal mis? Ik doe dit zeker niet om EV af te branden, ik probeer echt een realistische manier te vinden waarop dit zou werken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Wij nemen tevoren contact op met de camping naar keuze of we kunnen laden of zoeken specifiek op laadpaal bij camping. Dat werkt tot nu toe prima. Wel gaan we buiten het hoogseizoen. Dan heb je minder perikelen te verwachten qua drukte.
Zonder 's nachts te kunnen laden is met onze auto eigenlijk geen optie, want slechts 1 fase en max 75kW snelladen (en laatste stukje, boven 80%, echt heel traag) dus vind het ontspannen als ik in de buurt 's nachts 1 of meerdere keren kan laden. Houd daar ook rekening mee in resterende range. Indien er geen mogelijkheid zou zijn, zou ik plannen om met meer range aankomen en dan in de buurt te kunnen snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45
Gonadan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:54:
Al tijden ben ik best wel geïnteresseerd in elektrisch rijden vanwege techniek en duurzaamheid, maar ik heb geen leaseauto en ben fervent kampeerder waardoor ik nog altijd twijfel of ik er écht gelukkig van zou worden.
Tijdens mijn vakanties doe ik vaak net alsof ik een EV heb en probeer te kijken hoe ik dan de strategie qua laden aan zou moeten vliegen. Zo ook deze vakantie en ik wil graag mijn bevindingen met jullie delen en feedback op mijn conclusies.
Mijn ervaring is nu namelijk dat het in Nederland geen enkel probleem is, maar in andere regionen toch wel wat planning vereist of eigenlijk best wel omslachtig over komt. Ik ben erg benieuwd of dat ook klopt, of dat ik dingen over het hoofd zie of simpelweg verkeerd denk. Daar hebben jullie vast meer zicht op dan ikzelf. :)

Hoewel we een vouwwagen mee hebben ben ik voor de ritten zelf niet zo bang. Op weg naar een camping heb je hoofdzakelijk snelweg en daar is altijd wel een plek te vinden, dat is een kwestie van de juiste routeplanner erbij of gewoon op tijd gaan zoeken. Daarnaast ben ik toch al van het elke tweeënhalf uur even lekker pauze dus die stops zijn er al. Het enige wat mij opvalt is dat je beter wat minder kunt richten op de grote tankstations, daar vind je meestal meer toeristen en benzinepompen dan beschikbare laadpalen.

Mijn vraagstuk zit hem meer in het verblijf op de camping en de ritten die je van daaruit gaat doen. Op een camping zijn meestal geen laadpalen en het laden op je plek is ook niet altijd mogelijk. Ik kies zelf graag voor campings waar de auto überhaupt niet bij de tent mag staan. Mede daarom maar ook omdat anderen mij verteld hebben dat je niet moet richten op laden op je verblijfplaats maar tijdens je uitstapjes ga ik er voor het verhaal nu even vanuit dat laden op de camping zelf geen optie is.

De eerste camping was in Ouren, daar is gewoon niets. Boodschappen deden we in Weiswampach, maar daar was ook geen paal bij de supermarkt. Ook een immens winkelcentrum iets verderop had helemaal niets. Ik zie alleen een losse paal bij een parkeerplaatsje midden in het dorpje als ik het goed zie. Verder in de regio vrij karig dus even opladen bij de boodschappen zat er niet in.
Dan de uitstapjes: Burg-Reuland zat niets, het drielandenpunt bij DE/LUX/BE had net aan een parkeerplaatsje, het kasteel in Vianden had in het hele dorp één paal die zuiver was om even te laden, kneiterdruk want erg toeristisch. Het enige wat voor mijn gevoel dan over blijft is gewoon op een dag bewust naar een paal toerijden met je thermosfles en je krant mee, en hem dan daar maar even vol genoeg gooien om de week door te komen en genoeg te hebben voor een start van de volgende lange rit.

Dan de tweede camping bij Titisee. Wederom maak ik mij over de rit erheen niet zo'n zorgen, mits je vol genoeg kunt vertrekken om onderweg een lader te bereiken. Daar vond ik bij een hotel een betaalde parkeerplaats waar je dan via de receptie nog wel kon laden, en verder twee punten bij het station en het zwembad. Niet dat we daar moesten zijn, maar vanaf het station kon je nog wel naar het centrum lopen en op die manier een excuus vinden om te laden. Vlakbij de Lidl kon je ook nog laden, heb er niet op gelet of daar ook vaak plek was. Even de straat oversteken en je bent er, dus tijdens boodschappen even iets erbij gooien is dus een optie, als hij vrij is. Uitstapjes deden we daar met OV of fiets. De enige keer met de auto was naar de waterval bij Todtnau alwaar je stroom niet hoef te verwachten.

De laatste camping was gewoon in Nederland (NB) alwaar ik zelfs een laadpunt bij de camping vond. Verder in de omringende dorpjes vaak wel iets te vinden, al is het bij een bank. Niet veel bij supermarkten of op loopafstand daarvan, wat juist wel weer handig zou zijn. Uitstapjes met de auto hebben we weinig gemaakt, alleen het Oertijdmuseum en even langs De Wit, alleen bij de tweede waren palen te vinden.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik niet het gevoel gekregen dat het echt lekker te doen is. Veel gedoe en het gaat je serieus tijd kosten. Zoals het nu op mij over komt heb je drie opties: of specifiek een dagtrip plannen met laadpunt en hopen dat die vrij is, of een trip naar een laadpunt op zich en je daar proberen te vermaken (veel waren max 22kW dus dat wordt een boek mee), of toch maar specifiek zoeken naar campings waar je mag laden op je eigen plek zodat je nergens afhankelijk van bent.

Klopt mijn analyse en conclusie een beetje of schiet ik ergens helemaal mis? Ik doe dit zeker niet om EV af te branden, ik probeer echt een realistische manier te vinden waarop dit zou werken. :)
Hoeveel kilometer zijn de dagtripjes van je? Ik merk namelijk dat in ons patroon een volle lading met gemak een week of meer mee gaat. En we zijn overgestapt op het idee van "laden als het kan, niet alleen als het moet" en dat heeft er de afgelopen vakantie in de Jura/Vogezen/Alpen voor gezorgd dat we nooit onder de 25% zijn geweest. En bereikangst heb ik al lang niet meer.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik in een M3 LR rij en dan kom je op vakantietempo een heeel eind. Het was in het begin echt een beetje omdenken en pionieren maar dat is er nu wel een beetje af aan het gaan. Ja, soms moeten we wat langer op een terrasje zitten dan we eigenlijk gepland hadden maar onze vakanties zijn altijd al een beetje van "het komt zoals het komt" dus daar hebben we beide (dus zonder kinderen) geen probleem mee.

Over een paar weken weer lekker met de fietsen achterop naar Frankrijk, leuke route fietsen met tentje achterop.. *O*

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Laatst online: 22:45
Gonadan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:54:

Wij zaten afgelopen vakantie/deze zomer hier:
https://www.campingzoeker...irch/camping-auf-kengert/
'Laadpaal' beschikbaar. Dwz; een apart afgezekerde campingstekker met een kWh-meter er tussen. Werkte prima.
Verder stonden in veel van de kleine dorpjes in Luxemburg laadpalen waar (vooral door de Nederlands) gretig gebruik werd gemaakt. Kan prima, zolang je een beetje om je heen kijkt. (mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eddos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

'Laadpaal' beschikbaar. Dwz; een apart afgezekerde campingstekker met een kWh-meter er tussen. Werkte prima.
Verder stonden in veel van de kleine dorpjes in Luxemburg laadpalen waar (vooral door de Nederlands) gretig gebruik werd gemaakt. Kan prima, zolang je een beetje om je heen kijkt. (mijn mening).
Is het kWh tarief voor laden dan nog schappelijk op zo’n camping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioniqi
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:46
DonJunior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:47:
[Afbeelding]

Hier net terug van een tweeweekse reis naar Italië (Toscane) met een ID.3 Business Pro, mét dakkoffer.
Vanaf Breda vertrokken en zonder problemen in Duitsland en Zwitserland kunnen laden. Viel me op dat ze in DE en CH op de snelweg veel duidelijker aangeven of de komende stop een laadpaal bevat. voormiddel van een duidelijk EV icoon. Daar kan NL nog wat van leren eigenlijk.
Hoe dan ook, in Italië was het wat meer plannen want laden op de camping was niet mogelijk.
Uiteindelijk in Italië overal prima kunnen laden met de JuicePass app (van EnelX) én sporadisch de Shell Recharge pas (die had ik vooraf aangevraagd)
In Duitsland en Zwitserland eigenlijk alles met de MultiTankCard van de zaak kunnen doen.
Werkt de MultiTankCard (met EU-dekking) in Italië niet dat je daarom JuicePass app hebt gebruikt?

Ioniq 5 Connect+WP 58kWh RWD Shooting Star Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:05
@Ioniqi Bij EnelX palen werkt de MTC pas inderdaad niet daarvoor gebruik je de JuicePass app.

Heb ook een keer een andere paal in Italië gehad, waarvan ik het merk even niet voor de geest kan halen, maar daar werkte de MTC weer wel.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:02
Himalaya schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Hoeveel kilometer zijn de dagtripjes van je? Ik merk namelijk dat in ons patroon een volle lading met gemak een week of meer mee gaat. En we zijn overgestapt op het idee van "laden als het kan, niet alleen als het moet" en dat heeft er de afgelopen vakantie in de Jura/Vogezen/Alpen voor gezorgd dat we nooit onder de 25% zijn geweest. En bereikangst heb ik al lang niet meer.
Dit inderdaad. En een keer een snellader langs de snelweg pakken voordat je een laadwoestijn in gaat voor een tijdje.

Het betekent wel dat je met apps een beetje moet zoeken voordat je ergens heen gaat. Als je in een app de snelladers in de buurt verkent bij je vakantielocatie komt het wel goed.

In Zwitserland/Italie kon ik vaak wel een parkeerplaats of parkeergarage met laadpaal vinden voor het 'uitje van de dag' als ik de avond ervoor ging zoeken. Maar dat is niet altijd nodig als je geen hele grote afstanden rijdt.

[ Voor 12% gewijzigd door 1Mark op 16-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Is het kWh tarief voor laden dan nog schappelijk op zo’n camping?
Ja, dat was prima. Ik weet het niet meer precies, maar zeker niet duurder dan openbaar laden. En de camping uitbater snapt ook wel dat als je het (te) duur maakt mensen sneller gaan inpluggen op hun campingplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 16:11

3 laadstops gemaakt;
- Parijs (Velizy) SuC

[Afbeelding]
Net verbruik zeg! Komt waarschijnlijk omdat de auto van zichzelf al een aardig bakbeest is en dat de vouwwagen dan niet zo gek veel meer uitmaakt qua luchtweerstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:44
Ystime schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:
Vorige week vrijdag en zaterdag de reis naar Noord-Jutland (Denemarken) gemaakt met een Kia e-Niro (64kW).
In tegenstelling tot vorig jaar (in 1 dag naar Oostenrijk) moet ik zeggen dat dit keer de reis qua laden wel wat tegenviel. Eigenlijk was er bij elke laadplek wel een laadfile. Hieronder een kort overzicht van de stops:
Dag 1: Omgeving Leiden -> Quickborn Duitsland
Laadstop 1: Ionity laders Salzbergen: Bij aankomst nog 1 stal vrij. Maar wat ik probeerde, de communicatie met het voertuig wilde niet vlotten, dus elke keer werd de sessie onderbroken. Aangezien er al iemand stond te wachten de stal vrijgemaakt, en gaan wachten op de volgende stal die zou vrij komen. Uiteraard kon degene die mijn plek innam wel direct laden. Gelukkig kon ik de volgende stal wel gewoon gebruiken (in 1x), maar dus wel met vertraging moeten gaan laden.
Laadstop 2: Raststatte Ostetal Sud: Ook hier weer een Ionity-lader met 4 stals. Bij aankomst nog 1 plek vrij, deze werkte gelukkig wel. Bij de 80% overgeschakeld naar de Eon-lader (50kW) zodat de auto die stond te wachten gebruik kon maken van de snellader (de Kia gaat vanaf 60% al minder snel).
Tussenstop: Quickborn: Bij aankomst bij het hotel bleek vlakbij het hotel een groot laadpark te zitten van een bedrijf dat publiekelijk toegankelijk was, dus hier makkelijk kunnen laden bij een Eon-lader. Hierdoor de volgende dag met 100% vertrokken richting eindbestemming.
Dag 2: Quickborn Duitsland -> Tranum Denemarken
Laadstop 1: Cirkle K Aabenraa: Eerste laadstop in Denemarken (Ionity-laders). Hier bij aankomst een echte laad-file (3 auto's al in de wachtrij), maar gelukkig na 15min al wel aan de stekker. De laad-file bleef de hele tijd bestaan, altijd wel een auto of 3/4. Wat me wel op valt is dat het vooral Nederlandse en Scandinavische kentekens zijn, Duitsers zijn weinig te bekennen. Vooral de Noren zijn goed vertegenwoordigt, maar dat land is volgens mij dan ook heel erg op weg naar volledig elektrisch rijden.
Laadstop 2:Gudenå Øst ApS: Hier voor het eerst een Clever-lader gebruikt (50kW). Bij aankomst plugde net een Leaf in met een ChadeMo(?), dus geprobeerd om de CSS aan te sluiten. Dit gaf echter problemen (display meldde eerst te wachten op beschikbare stroom, daarna faalde de communicatie), dus stekker eruit en toen maar gaan lunchen. Toen de Leaf vervolgens uitplugde en wegreed toch weer geprobeerd, en nu startte het laden wel.

Conclusie: Waar ik vorig jaar op de rit naar Oostenrijk vaak de enige was bij een Ionity-laadpunt (op de terugweg ook, maar 1x gehad dat ik 4 van 4 was), was het dit jaar wel even anders (vaak aansluiten/wachten). Zoals hierboven aangegeven denk ik dat het ook wel te maken heeft met het feit dat je de richting van landen op rijdt waar elektrische auto's ook meer vertegenwoordigt zijn dan in Duitsland/Oostenrijk. Waarschijnlijk zal het op andere dagen (dus niet vrijdag/zaterdag) wel beter te doen zijn, maar het viel me toch iets tegen.
Hopelijk gaat de terugreis volgende week (die we in 1 dag willen doen) iets vlotter.

P.s.: In Denemarken zelf heerst er op bepaalde plekken ook wel laadpaal-armoede, hoewel het ook wel duidelijk is dat ze volop aan het investeren zijn in laadplekken.
Nog een klein vervolg over de terugreis:
Vanwege de ervaring van laad-files maar besloten om 's avonds terug te gaan rijden. Ook omdat het overdag aardig warm zou worden, en 30 minuten laden in de hitte iets minder aantrekkelijk klonk dan 30 minuten laden wanneer het donker en koeler was. Bleek achteraf een goede keuze geweest te zijn, zeker omdat er ook files werden gemeld de volgende dag bij de grensovergang DK/DE.
Uiteindelijk 770km moeten rijden, en daarbij bij de volgende 3 punten geladen:
  1. Raststatte Aalbek: Mooie raststatte met een 4 Ionity-laders en ook enkele Eon-laders. Daar bij aankomst de enige, naderhand nog 2 andere laders (was rond 21.30u).
  2. FastNed Stuhr: Ook hier weer de enige lader. Laadplek lag iets van de route (en semi-afgelegen), maar tussen KFC/McDonalds in, en dus om 00.00u 's nachts nog even een koffietje gehaald om wakker te blijven.
  3. FastNed Het Veelsveld: Laatste stop was op Nederlandse bodem (rond 03.00u). Ook hier weer de enige lader. Geprobeerd nog koffie te scoren in nabijgelegen tankstation maar daar was de medewerker beide machines net aan het reinigen.
Al met al was de ervaring op de terugweg een iets betere ervaring (qua snelladen) dan op de heenweg, dus wel iets om voor een volgende lange reis mee te nemen in de overwegingen. Heb het idee dat het wat betreft laden een beetje gaat worden zoals het plannen van een lange reis in het algemeen: Wil je (laad)files vermijden zorg er dan voor dat je op de juiste dagen (dus niet vr/za/zo) en tijdstippen (vooral 's nachts) gaat rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 12:59
Net terug van een vakantie naar Corsica (incl. tussenstops in St Tropez en Monaco) met een Tesla model Y. Mijn ervaringen:

- Op de snelweg volledig vertrouwd op Tesla routeplanner (en dus SuperChargers)
- Bij de SuperChargers altijd plek. Nergens hoeven wachten.
- Veel andere merken auto's gezien bij de SuperChargers. Leek over het algemeen goed te gaan hoewel ik ook een keer iemand zijn auto heb zien verplaatsen omdat het laden niet werkte (was een Kia meen ik).
- Vijf verschilende laadpassen meegenomen, niet hoeven te gebruiken.
- In Monaco kan je gratis laden (AC) in de parkeergarages (in iedergeval die bij het casino)
- Corsica heeft een eigen laadnetwerk genaamd e-motum (zowel AC type 2 als CCS). Betaling kan o.a. met apple pay.
- Op locaties (we hebben op 6 verschillende plekken overnacht) vaak geladen via 230V. Daarbij is het handig een verlengsnoer mee te nemen (dank voor de tip mede-tweakers!).
- In drukke toeristenplaatsen is het lastig aan de weg te laden. De beschikbare palen zijn bijna altijd bezet.
- Rijden door bergzaam gebied (in ons geval binnenland van Corsica) gaat heerlijk met een EV! Welke schiet de projected range alle kanten op :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Net verbruik zeg! Komt waarschijnlijk omdat de auto van zichzelf al een aardig bakbeest is en dat de vouwwagen dan niet zo gek veel meer uitmaakt qua luchtweerstand.
Dat viel mij ook erg mee. Ik denk dat ik zonder vouwwagen met 100 km/h nog wel 25% minder had verbruikt, rond de 16 kWh/100km. De Enyaq is best zuinig in het warme weer. Daarnaast is onze vouwwagen ook relatief laag en niet breder dan de auto.

Desniettemin is 1:5 een prima bruikbare waarde voor lange ritten :)

@Gonadan In het dorpje waar onze huidige camping zit, is op 400 meter een openbare paal. Bij uitstapjes zoek ik niet naar palen, maar bij terugkomst zet ik hem (soms) aan deze openbare paal. Gezien ik ruim 400km kan op een lading, hoeft dit ook (lang) niet elke dag.

Het fijnste is dus een camping opzoeken waar een openbare paal in de buurt is/aanwezig is. Alternatief is openbaar laden op uitstapjes, maar dat geeft je inderdaad soms weinig flexibiliteit.

De lange ritten naar de bestemming zijn, zolang je niet naar Georgië wilt, geen enkele uitdaging meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
The__Virus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
Wij nemen tevoren contact op met de camping naar keuze of we kunnen laden of zoeken specifiek op laadpaal bij camping. Dat werkt tot nu toe prima. Wel gaan we buiten het hoogseizoen. Dan heb je minder perikelen te verwachten qua drukte.
Zonder 's nachts te kunnen laden is met onze auto eigenlijk geen optie, want slechts 1 fase en max 75kW snelladen (en laatste stukje, boven 80%, echt heel traag) dus vind het ontspannen als ik in de buurt 's nachts 1 of meerdere keren kan laden. Houd daar ook rekening mee in resterende range. Indien er geen mogelijkheid zou zijn, zou ik plannen om met meer range aankomen en dan in de buurt te kunnen snelladen.
Ik heb alleen na aankomst met 18% de lader van de camping gebruikt (11kw). Daarna alles met de granny. Uitstapjes tot een uur weg ongeveer en maximaal 30% lading verbruikt op de langste dag. Geen probleem in een paar uur met de granny.

Viel me erg mee. Wel zoeken naar een camping waar je de granny mag/kan gebruiken.

Voor ons is het aan en afkoppelen bij elke stop nog de grootste hindernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Himalaya schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:22:
Dat valt mee inderdaad, ik zou best wel een eind kunnen komen met een volle accu. Het punt waar ik dan mee zit is waar ik hem vol krijg want zoals ik aangeef heb ik weinig kunnen vinden.
Dan blijft over dat ik hem vlak voor aankomst nog ergens bij een stop helemaal vol laad, of dat ik toch tussendoor ergens specifiek naar een paal rijd.

Op zich ben ik ook niet bang dat ik geen stroom kan krijgen, maar ik zou het wel jammer vinden als een paal mijn primaire doel van een uitstapje moet worden. ;)
JanHenk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:10:
@Gonadan In het dorpje waar onze huidige camping zit, is op 400 meter een openbare paal. Bij uitstapjes zoek ik niet naar palen, maar bij terugkomst zet ik hem (soms) aan deze openbare paal. Gezien ik ruim 400km kan op een lading, hoeft dit ook (lang) niet elke dag.

Het fijnste is dus een camping opzoeken waar een openbare paal in de buurt is/aanwezig is. Alternatief is openbaar laden op uitstapjes, maar dat geeft je inderdaad soms weinig flexibiliteit.

De lange ritten naar de bestemming zijn, zolang je niet naar Georgië wilt, geen enkele uitdaging meer.
The__Virus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
Eddos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:36:
Als ik het goed begrijp is jullie oplossing dan dus om er tijdens het kiezen van de bestemming alvast rekening mee te houden zodat je altijd iets kunt vinden?
Chargemap denkt daar héél anders over. ;)
Maar zo te horen zijn er dan inderdaad veel Nederlanders die gewoon naar een paal rijden om te laden en zich daar dan maar gaan vermaken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Gonadan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Als ik het goed begrijp is jullie oplossing dan dus om er tijdens het kiezen van de bestemming alvast rekening mee te houden zodat je altijd iets kunt vinden?
[...]
Maar zo te horen zijn er dan inderdaad veel Nederlanders die gewoon naar een paal rijden om te laden en zich daar dan maar gaan vermaken?
Ik kom regelmatig in Frankrijk en onderweg volledig in vrijheid zonder plan, enkel globaal een richting: per dag bepalen waar we volgende dag zullen slapen. Denk aan 300 km tot echt max 500 km verplaatsing en dan vaak via regionale/lokale wegen.

Zie je een leuk dorpje, met een plein met een bakkerij en een terrasje, én er is toevallig een laadpaal: hop aan de 11 kW (bijvoorbeeld met Kona) en een uur later weer 100 km range erbij, want als je niet boven de 90 rijdt en door dorpjes komt kan je een hele dag op een volle batterij rijden.

Soms staat er zelfs triple 50 kW: in de tijd van een koffie, boodschappen doen en wandeling terug is de batterij dan van 20% ruim boven de 80%.

Afgelopen vakantie in mei/juni met EV6 was dat even anders: Oostenrijk, Hongarije, Slowakije, Tsjechië vaak aan de granny waar dat kon, maar met een snellader was altijd binnen 20 minuten de batterij ook boven de 80%. Met de leuke deals en codes van Bonnet die destijds konden was dat helemaal een pretje: 50 euro aan laden uitgegeven voor 4.000 km: Ionity, Fastned, Allego, en duurste laadbeurt was bij PreCZ in Praag; met hun eigen pas ~18 euro voor 40 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Spanky79 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Voor ons is het aan en afkoppelen bij elke stop nog de grootste hindernis.
Dit jaar voor het eerst met SR+ +aanhanger op vakantie geweest en wij vonden het afkoppelen ook niet "optimaal", met name bij drukke locaties en weinig ruimte irritant, gaat overigens prima.

Verder is de reis ons enorm meegevallen als je kijkt naar verbruik /range /reistijd. Per stretch schommelend van 17kWh /100km tot 20kWh/100km waarbij ik op de snelweg 110kmh aanhoud.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2022 12:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Niet echt - wij boeken wat en hebben (misschien) altijd 'gewoon' mazzel. Nu ondernemen wij op vakantie ook altijd wel wat om de 2/3/4 dagen, dus komen altijd wel in de buurt van iets waar we kunnen laden. Is de ervaring tot nog toe :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
Wij zijn met de Volvo XC40 P8 naar Normandië geweest. Op de heenweg hebben we twee keer in België geladen, wat prima ging. Maar in Frankrijk moesten we lang wachten voor we aan de beurt waren. Een keer een uur en een keer een half uur.

De eerste week zaten we in de buurt van Bourg-Achard, waar de plaatselijke Lidl een 120 kW laadpaal heeft. Daar konden we telkens een half uur gratis laden. Die 120kW is trouwens voor de twee aansluitingen samen. Als je er in je eentje laadt krijg je 80 kW en als er twee wagens tegelijk staan krijg je elk de helft van 120 kW.

De tweede week zaten we bij Avranches. Vanwege de warmte hebben we daar niet veel gedaan. De auto hebben we met de granny bij het huisje opgeladen.

Dan de terugweg… Op de terugweg kwamen we langs Bourg-Achard, dus de eerder genoemde Lidl zou de eerste laadstop worden. Er stonden twee Kia’s te laden toen we aankwamen. Toen we een half uur hadden gewacht, probeerde een van de twee eigenaren zijn auto los te koppelen, maar dat lukte niet. De helpdesk adviseerde om de noodstop te gebruiken. De kabel kwam wel los, maar de laadpaal kwam in een soort van zombie toestand. Voor ons dus geen mogelijkheid meer om daar te laden.

Vanaf toen werd het een martelgang. We werden door de app van de ene naar de andere kapotte Lidl-lader gestuurd. Of naar niet bestaande laders. Uiteindelijk wat kunnen laden bij een supermarkt, waar de lader 50 kW beloofde, maar 40 kW leverde en inzakte naar 20 kW toen er een tweede auto bij kwam. We hebben nog wat bijgedruppeld op 11 kW bij een McDonalds omdat de daaropvolgende Lidl-lader ook weer stuk was, en moesten daarna helemaal naar Dieppe uitwijken om voldoende te kunnen laden.

Maps had daarna bedacht dat de route via allerlei D-wegen dwars door kleine dorpjes de snelste route zou zijn.

Toen we eenmaal weer op de snelweg zaten en goede laadstations binnen bereik kregen, ging het verder wel goed. Maar we hebben 16 uur gedaan over de rit van Normandië naar huis.

Al met al hebben we geen goede ervaring gehad met opladen in Frankrijk. Er zijn simpelweg te weinig snelladers en als je er een treft die defect is, dan zijn er geen goede alternatieven binnen bereik. Wij gaan de volgende keer niet weer met de EV naar Frankrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Venomer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:38:
Wij zijn met de Volvo XC40 P8 naar Normandië geweest. Op de heenweg hebben we twee keer in België geladen, wat prima ging. Maar in Frankrijk moesten we lang wachten voor we aan de beurt waren. Een keer een uur en een keer een half uur.

De eerste week zaten we in de buurt van Bourg-Achard, waar de plaatselijke Lidl een 120 kW laadpaal heeft. Daar konden we telkens een half uur gratis laden. Die 120kW is trouwens voor de twee aansluitingen samen. Als je er in je eentje laadt krijg je 80 kW en als er twee wagens tegelijk staan krijg je elk de helft van 120 kW.

De tweede week zaten we bij Avranches. Vanwege de warmte hebben we daar niet veel gedaan. De auto hebben we met de granny bij het huisje opgeladen.

Dan de terugweg… Op de terugweg kwamen we langs Bourg-Achard, dus de eerder genoemde Lidl zou de eerste laadstop worden. Er stonden twee Kia’s te laden toen we aankwamen. Toen we een half uur hadden gewacht, probeerde een van de twee eigenaren zijn auto los te koppelen, maar dat lukte niet. De helpdesk adviseerde om de noodstop te gebruiken. De kabel kwam wel los, maar de laadpaal kwam in een soort van zombie toestand. Voor ons dus geen mogelijkheid meer om daar te laden.

Vanaf toen werd het een martelgang. We werden door de app van de ene naar de andere kapotte Lidl-lader gestuurd. Of naar niet bestaande laders. Uiteindelijk wat kunnen laden bij een supermarkt, waar de lader 50 kW beloofde, maar 40 kW leverde en inzakte naar 20 kW toen er een tweede auto bij kwam. We hebben nog wat bijgedruppeld op 11 kW bij een McDonalds omdat de daaropvolgende Lidl-lader ook weer stuk was, en moesten daarna helemaal naar Dieppe uitwijken om voldoende te kunnen laden.

Maps had daarna bedacht dat de route via allerlei D-wegen dwars door kleine dorpjes de snelste route zou zijn.

Toen we eenmaal weer op de snelweg zaten en goede laadstations binnen bereik kregen, ging het verder wel goed. Maar we hebben 16 uur gedaan over de rit van Normandië naar huis.

Al met al hebben we geen goede ervaring gehad met opladen in Frankrijk. Er zijn simpelweg te weinig snelladers en als je er een treft die defect is, dan zijn er geen goede alternatieven binnen bereik. Wij gaan de volgende keer niet weer met de EV naar Frankrijk!
Welke app heb je gebruikt? Hier met Shell recharge en abrp ging het wel goed. Google maps is helaas niet top als het over laden gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
Ik heb daar bij de recente rondreis door Italië inderdaad rekening mee gehouden door op Booking.com alleen locaties mét laadpaal te kiezen. Puur voor de zekerheid, want het is altijd aan te raden om bij de laatste snellader een buffer op te bouwen voor als je op de locatie zelf alsnog niet kunt laden.

Wat je ook kunt doen is je route uitstippelen via https://abetterrouteplanner.com en dan in de buurt van je favoriete laadnetwerk (Tesla, Ionity, etc.) een camping of huisje uitzoeken, helpt ook als een filter voor alle mogelijke locaties :)

Bij ABRP kan je voorkeursnetwerken en je type auto opgeven, dan wordt daar rekening mee gehouden, erg handig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Venomer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:38:

In Bourg-Achard zit Aire de Bosgouet op 5km afstand met 6x175kW.

• Gonadan

Gonadan

nannoe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:30:
Ik kom regelmatig in Frankrijk en onderweg volledig in vrijheid zonder plan, enkel globaal een richting: per dag bepalen waar we volgende dag zullen slapen. Denk aan 300 km tot echt max 500 km verplaatsing en dan vaak via regionale/lokale wegen.

Zie je een leuk dorpje, met een plein met een bakkerij en een terrasje, én er is toevallig een laadpaal: hop aan de 11 kW (bijvoorbeeld met Kona) en een uur later weer 100 km range erbij, want als je niet boven de 90 rijdt en door dorpjes komt kan je een hele dag op een volle batterij rijden.

Soms staat er zelfs triple 50 kW: in de tijd van een koffie, boodschappen doen en wandeling terug is de batterij dan van 20% ruim boven de 80%.

Afgelopen vakantie in mei/juni met EV6 was dat even anders: Oostenrijk, Hongarije, Slowakije, Tsjechië vaak aan de granny waar dat kon, maar met een snellader was altijd binnen 20 minuten de batterij ook boven de 80%. Met de leuke deals en codes van Bonnet die destijds konden was dat helemaal een pretje: 50 euro aan laden uitgegeven voor 4.000 km: Ionity, Fastned, Allego, en duurste laadbeurt was bij PreCZ in Praag; met hun eigen pas ~18 euro voor 40 kWh.
Ah ja, dat is wel een andere manier van reizen. Dan kan je desnoods door zes dorpjes tuffen tot je wel wat tegen komt, ook leuk als dat in je vakantieplan past. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Eddos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:17:
Niet echt - wij boeken wat en hebben (misschien) altijd 'gewoon' mazzel. Nu ondernemen wij op vakantie ook altijd wel wat om de 2/3/4 dagen, dus komen altijd wel in de buurt van iets waar we kunnen laden. Is de ervaring tot nog toe :)
Dat viel mij dus flink tegen terwijl ik er actief naar gezocht heb. Wij doen ook regelmatig iets met de auto, maar waar we heen gingen kon je nooit laden en waar je wel kon laden wilden we niet zijn.
Nu zie je in mijn ogen al een groot verschil tussen de regio's. In NL zal je dat minder snel hebben, in DE wisselt het maar lijkt er wel een mouw aan te passen maar in Wallonië/Luxemburg is relatief gezien echt heel weinig te vinden aan echte palen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

In Bourg-Achard zit Aire de Bosgouet op 5km afstand met 6x175kW.
Die zit wel aan de verkeerde kant en 20 min omrijden. Dus de navi zal die niet snel pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ystime schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:
Bij de 80% overgeschakeld naar de Eon-lader (50kW) zodat de auto die stond te wachten gebruik kon maken van de snellader (de Kia gaat vanaf 60% al minder snel).
Klasse _/-\o_

Verder bedankt voor je beide verslagen. Denemarken is een bestemming die goed binnen bereik ligt, vanuit Nederland. Ik ga zeker nog eens die kant op met de elektrische motor.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 18-08-2022 08:53 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Zelf heb ik wel gecontroleerd of er een beetje openbare laadpalen op loopafstand van de camping zijn ja… Ik heb nu 3x in een week een beetje bijgeladen, maar we hebben hier behoorlijk wat kilometers gemaakt voor uitstapjes.

Onze volgende camping heeft ook een laadpaal op het terrein.

Als het er niet is, zou ik van tevoren contact opnemen om te vragen of je de “granny” charger mag gebruiken op je kampeerplek. Al dan niet tegen een extra vergoeding (lijkt me wel zo netjes). Nadeel daarvan is weer dat je geen autovrije camping hebt.

Hier op de camping staat ook een plug-in hybride met de granny charger te laden…. Zelf hou ik daar niet zo van, liever een echte paal.
Chargemap denkt daar héél anders over. ;)
Ik gebruik liever ChargeFinder, trouwens. Maar dat is een ander onderwerp… :)

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.