• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:45
Inspired schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Die zit wel aan de verkeerde kant en 20 min omrijden. Dus de navi zal die niet snel pakken.
20 minuutjes omrijden om vervolgens wel heel snel je auto vol te laden lijkt me een kleine moeite. Het probleem is tweeledig, de huidige navi's zijn niet berekend op laadpalen (behalve Tesla) en mensen vertrouwen blind op hun navi. Ik ben nog van de kaartlees-tijd waarbij je zelf je route slim moest bepalen en eventueel aanpassen bij drukte en/of omleiding.
Nu met een EV doe ik eigenlijk hetzelfde, ik zoek vantevoren mogelijke (snel)laadpunten op en programmeer die in de navi.
Tuurlijk zouden de navi's beter moeten zijn, maar dat is nu eenmaal (nog) niet zo. het is dus nog even roeien met de riemen die we hebben. Dat kost wat meer moeite, wil je dat niet, dan zou ik niet met de EV verder dan Nederland reizen

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
royverdegem schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

20 minuutjes omrijden om vervolgens wel heel snel je auto vol te laden lijkt me een kleine moeite. Het probleem is tweeledig, de huidige navi's zijn niet berekend op laadpalen (behalve Tesla) en mensen vertrouwen blind op hun navi. Ik ben nog van de kaartlees-tijd waarbij je zelf je route slim moest bepalen en eventueel aanpassen bij drukte en/of omleiding.
Nu met een EV doe ik eigenlijk hetzelfde, ik zoek vantevoren mogelijke (snel)laadpunten op en programmeer die in de navi.
Tuurlijk zouden de navi's beter moeten zijn, maar dat is nu eenmaal (nog) niet zo. het is dus nog even roeien met de riemen die we hebben. Dat kost wat meer moeite, wil je dat niet, dan zou ik niet met de EV verder dan Nederland reizen
Dit had ik bij Baralle, reed per opngeluk verkeerd... dus moest ik eerst terug en dan dus verderop weer omkeren. Dat is dan dus geen 20, maar 2x20 minuten.

ABRP is prima, shell recharge heeft in de app prima data. Google maps moet dit soort data wel invoegen en slim beschikbaar maken. Zo ver is het blijkbaar nog niet.

Dat zouden ze toch beter moeten kunnen zou je denken. Bijvoorbeeld dat je geen 50kw laders wil.... maar alleen boven de 100. En welke laadpassen je hebt zodat je niet naar een of andere app-gestuurde lader moet...

Uiteindelijk shell recharge, tesla en ABRP gebruikt en dan kom je er best uit. Heenweg had ik alles geprogrammeerd, terugweg zetten we tijdens het laden steeds de volgende er weer in.

[ Voor 5% gewijzigd door Spanky79 op 18-08-2022 14:35 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
royverdegem schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Maar de auto weet ook niet dat een lidl paal net even niet werkt. Of er al een laadfile staat. Zo makkelijk is het allemaal niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• royverdegem
Inspired schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Maar de auto weet ook niet dat een lidl paal net even niet werkt. Of er al een laadfile staat. Zo makkelijk is het allemaal niet.
Klopt helemaal, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Daarom zoek ik voor vakanties ook nooit Lidl-palen oid, maar altijd punten met 4 of meer stalls en meerdere opties in die buurt. Dat is dus het stukje zelf uitzoeken, wat helaas nu nog nodig is. Eigenlijk zijn die Lidl palen alleen geschikt als je daar toevallig boodschappen doet, zo heeft Lidl ze natuurlijk ook bedacht :-)
De auto navi zou dit eigenlijk moeten uitzoeken voor je, zoals Tesla bv rekening houdt met de drukte bij een bepaalde plek en niet alles Tesla's naar dezelfde laadplek stuurt.

[ Voor 8% gewijzigd door royverdegem op 18-08-2022 15:01 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
royverdegem schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Klopt helemaal, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Daarom zoek ik voor vakanties ook nooit Lidl-palen oid, maar altijd punten met 4 of meer stalls en meerdere opties in die buurt. Dat is dus het stukje zelf uitzoeken, wat helaas nu nog nodig is.
Waarom zou dat nodig zijn of moet je eigenlijk zeggen dat het afhankelijk is van de bestemming?
Wij hebben dat in ieder geval niet gedaan met de vakantie en ben het ook absoluut niet van plan. Beetje zwart/wit maar voor mij is het geen vakantie meer als ik van tevoren laadpalen moet gaan uitzoeken.
Ik start ABRP die via Torque Pro gekoppeld is aan de auto en voer de bestemming in. ABRP komt met een route en laat keurig zien hoeveel palen er zijn op een locatie, hoeveel bezet en hoeveel defect. Is het me te vol dan kies ik tijdens het rijden een andere optie.

Overigens had ik afgelopen zomer bij 1 van de hotels wel een mooi stukje gelezen over het milieu dat zo belangrijk is voor de hotelketen en dat ze graag electrisch rijden stimuleren. Om die reden waren er dan ook een aantal hotels van de keten voorzien van een laadpaal, inclusief de onze.
Het verhaaltje was mooi maar in de praktijk bleek deze in aanvraag te zijn met een nog onbekende levertijd. Uiteindelijk waren er ruim voldoende mogelijkheden in het dorpje op een paar km afstand van het hotel en hebben we ons prima gered.
Hadden ze daar geen laadpalen in het dorpje dan hadden we het gecombineerd met een wat langere rit en ergens een snellader bij een tankstation oid. Wat dat betreft stel ik in ABRP in dat ik aan wil komen met 30 of 40% lading.

PS
Ervaring tot nu toe met Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Volgend jaar waarschijnlijk Noorwegen en Italie maar ook dan laten we het gewoon gebeuren wat mij betreft, ik ga geen tijd/energie steken in het uitzoeken van laadpalen.

• royverdegem
ninjazx9r98 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Waarom zou dat nodig zijn of moet je eigenlijk zeggen dat het afhankelijk is van de bestemming?
Wij hebben dat in ieder geval niet gedaan met de vakantie en ben het ook absoluut niet van plan. Beetje zwart/wit maar voor mij is het geen vakantie meer als ik van tevoren laadpalen moet gaan uitzoeken.
Ik start ABRP die via Torque Pro gekoppeld is aan de auto en voer de bestemming in. ABRP komt met een route en laat keurig zien hoeveel palen er zijn op een locatie, hoeveel bezet en hoeveel defect. Is het me te vol dan kies ik tijdens het rijden een andere optie.

Overigens had ik afgelopen zomer bij 1 van de hotels wel een mooi stukje gelezen over het milieu dat zo belangrijk is voor de hotelketen en dat ze graag electrisch rijden stimuleren. Om die reden waren er dan ook een aantal hotels van de keten voorzien van een laadpaal, inclusief de onze.
Het verhaaltje was mooi maar in de praktijk bleek deze in aanvraag te zijn met een nog onbekende levertijd. Uiteindelijk waren er ruim voldoende mogelijkheden in het dorpje op een paar km afstand van het hotel en hebben we ons prima gered.
Hadden ze daar geen laadpalen in het dorpje dan hadden we het gecombineerd met een wat langere rit en ergens een snellader bij een tankstation oid. Wat dat betreft stel ik in ABRP in dat ik aan wil komen met 30 of 40% lading.

PS
Ervaring tot nu toe met Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Volgend jaar waarschijnlijk Noorwegen en Italie maar ook dan laten we het gewoon gebeuren wat mij betreft, ik ga geen tijd/energie steken in het uitzoeken van laadpalen.
Prima dat het voor jou goed werkt, ik ga zelf ook met een gerust met mijn EV overal heen, maar ik reageerde op iemand die het allemaal niet zo makkelijk vindt. Niet meer en niet minder, dus dat had geen betrekking op jouw ervaringen. Aangezien afgelopen zomer voor mij de eerste keer was, had ik de heenreis zo uitgestippeld. Dat ging echter dusdanig soepel, dat ik voor de terugreis gewoon ben gaan rijden net zoals ik met een benzine-auto zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
royverdegem schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Klopt helemaal, ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Daarom zoek ik voor vakanties ook nooit Lidl-palen oid, maar altijd punten met 4 of meer stalls en meerdere opties in die buurt. Dat is dus het stukje zelf uitzoeken, wat helaas nu nog nodig is. Eigenlijk zijn die Lidl palen alleen geschikt als je daar toevallig boodschappen doet, zo heeft Lidl ze natuurlijk ook bedacht :-)
De auto navi zou dit eigenlijk moeten uitzoeken voor je, zoals Tesla bv rekening houdt met de drukte bij een bepaalde plek en niet alles Tesla's naar dezelfde laadplek stuurt.
Ja, ik zou er ook niet laden. Al kom je in het westen van Frankrijk er soms wel op uit. Zelfs met ABRP. Ik rij overigens zelf een Tesla dus heb zelf nul moeite. Nu op 2000km van NL en geen enkel probleem gehad. :) Ik wil alleen aangeven dat het voor de fanaten allemaal best redelijk prima te doen is. Als een doorsnee rijder gewoon de navi aan zet dan gaat het in 2022 nog steeds niet zomaar allemaal goed.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:21
[...]

PS
Duitsland is geen issue. Wij zijn 3 weken in Noord Italië en Toscane geweest, maar zonder Tesla weet ik niet of dat zo relaxed was gegaan. Zelfs laden bij het huisje was een uitkomst met de Tesla (hoewel 25 min verderop Suc indien nodig, maar liever niet). Echt veel andere snelladers heb je er niet volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
STIMPPYYY schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:42:
Duitsland is geen issue. Wij zijn 3 weken in Noord Italië en Toscane geweest, maar zonder Tesla weet ik niet of dat zo relaxed was gegaan. Zelfs laden bij het huisje was een uitkomst met de Tesla (hoewel 25 min verderop Suc indien nodig, maar liever niet). Echt veel andere snelladers heb je er niet volgens mij.
Was het laden bij het huisje dan anders gegaan met een ander merk auto?

Punctuality is the politeness of kings

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dreamscape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Was het laden bij het huisje dan anders gegaan met een ander merk auto?
Het antwoord is natuurlijk: Nee. Maar ik denk dat hij bedoelt dat het met de Tesla eigenlijk niet nodig was geweest, maar wel mooi meegenomen is ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• Spanky79
Inspired schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

De Shell recharge app heeft (indien beschikbaar) ook informatie over beschikbaarheid en eventuele defecten. Handig!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
Met Tesla in 2018 in Toscane geweest. Destijds natuurlijk alles in kinderschoenen. Het supercharger netwerk dekt iig van huis tot en met zuid Toscane. De Italiaanse laadpalen in Siena waren vooral bezet door scooters.
Onze agriturismo had een speciale oplaadplek voor me gecreeerd. Dus geen stress.
2019 Zuid Frankrijk. Vooral tesla superchargers en destination chargers van de campings. Dit zonder problemen.
2021 door midden en west Frankrijk getrokken. Vooral Dordogne dun bezaaid met laadpalen. Maar met Shell recharge app voldoende plekken gevonden in kleine dorpjes om even met 22kw te laden.
Verder wintersport altijd op superchargers onderweg en een laadpaal in t dorp of hotel (Ischgl zelfs muntgeld inwerpen om je kw te krijgen).
Nu rond como meer. Milaan kan je gratis parkeren langs de straat als je effectief aan het laden bent. Ook vrijgesteld van tol in de binnenstad met je elektrische auto. Komende week eens kijken hoe Umbrië/zuid Toscane gaat met laadpalen. Onderweg iig voldoende superchargers. De dorpen zijn misschien meer de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:55
Spanky79 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Welke app heb je gebruikt? Hier met Shell recharge en abrp ging het wel goed. Google maps is helaas niet top als het over laden gaat.
Ik heb ABRP en Google Maps gebruikt.

In die omgeving zitten gewoon weinig laadpunten en de apps weten in Frankrijk meestal niet wat de status van een lader is. Dat maakt het lastig.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:55
Wolly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

In Bourg-Achard zit Aire de Bosgouet op 5km afstand met 6x175kW.
Die hebben we op de heenweg gebruikt. Een deel van de laders was defect en we moesten een half uur wachten. Op de terugweg zit dat station aan de verkeerde kant van de weg.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
jpvk007 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:10:
Milaan kan je gratis parkeren langs de straat als je effectief aan het laden bent.
Moet je wel durven om daar aan de straat te parkeren. Ze zijn daar niet zo behendig met parkeren als hier over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-08 11:47
Ik volg nu een tijdje verschillende topics hier en op Autoweek over elektrisch rijden. En eigenlijk komt het er op neer dat als je volledig zorgenvrij elektrisch wilt rijden dat je er dan vrijwel niet aan onderuit komt om een Tesla te kopen. Tesla is de enige die een betrouwbaar netwerk van snelladers heeft die je nooit in de steek laat en waar je dus altijd kunt laden. Alles niet-Tesla blijft hoe je het ook went of keert altijd een gok. Of de paal is kapot, of hij communiceert niet met de auto, of je pasje werkt niet of er is een laadfile of het laden gaat veel te langzaam. Er zijn bij niet-Tesla's gewoon teveel factoren die mis kunnen gaan en je hebt er maar eentje uit het lijstje nodig.

Maar dan kom je bij Tesla, het design moet maar je ding zijn. Persoonlijk vind ik ze niet mooi. Dan het interiieur, zet dat naast een Mercedes of een Audi en dan is het ook vrij karig. Dan nog de bouwkwaliteit, vaak problemen, veel naar service etc.

Daarmee kun je concluderen dat elektrisch rijden vrijwel in een spagaat zit nu. Ofwel rij je nu door met benzine/phev of kies je voor een EV maar dan kies je ook voor het design en de gebreken van een Tesla.

En ik weet dat Tesla zijn laadinfra ook openstelt maar ik lees dan weer verhalen over adapters die je moet hebben en dan vervolgens weer communicatie of andere problemen. Met een niet-Tesla blijft het Russisch roulette.

Het is jammer dat er niet meer EV's op de markt komen met een range extender. Dat lijkt me perfect voor de huidige transitieperiode. Dan ben je volledig van het gezeik van de range anxiety af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Venomer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Ik heb ABRP en Google Maps gebruikt.

In die omgeving zitten gewoon weinig laadpunten en de apps weten in Frankrijk meestal niet wat de status van een lader is. Dat maakt het lastig.
Bij mij was shell recharge de beste app mbt live-informatie. Maar verder eens. Frankrijk is wat dat betreft een kutland. Het werkt... ongeveer, meestal en als het niet zo is... nouja... dan zien we wel.... Mentaliteit is daarin compleet anders dan bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spanky79
Marve79 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:59:
Ik volg nu een tijdje verschillende topics hier en op Autoweek over elektrisch rijden. En eigenlijk komt het er op neer dat als je volledig zorgenvrij elektrisch wilt rijden dat je er dan vrijwel niet aan onderuit komt om een Tesla te kopen. Tesla is de enige die een betrouwbaar netwerk van snelladers heeft die je nooit in de steek laat en waar je dus altijd kunt laden. Alles niet-Tesla blijft hoe je het ook went of keert altijd een gok. Of de paal is kapot, of hij communiceert niet met de auto, of je pasje werkt niet of er is een laadfile of het laden gaat veel te langzaam. Er zijn bij niet-Tesla's gewoon teveel factoren die mis kunnen gaan en je hebt er maar eentje uit het lijstje nodig.

Maar dan kom je bij Tesla, het design moet maar je ding zijn. Persoonlijk vind ik ze niet mooi. Dan het interiieur, zet dat naast een Mercedes of een Audi en dan is het ook vrij karig. Dan nog de bouwkwaliteit, vaak problemen, veel naar service etc.

Daarmee kun je concluderen dat elektrisch rijden vrijwel in een spagaat zit nu. Ofwel rij je nu door met benzine/phev of kies je voor een EV maar dan kies je ook voor het design en de gebreken van een Tesla.

En ik weet dat Tesla zijn laadinfra ook openstelt maar ik lees dan weer verhalen over adapters die je moet hebben en dan vervolgens weer communicatie of andere problemen. Met een niet-Tesla blijft het Russisch roulette.

Het is jammer dat er niet meer EV's op de markt komen met een range extender. Dat lijkt me perfect voor de huidige transitieperiode. Dan ben je volledig van het gezeik van de range anxiety af.
Voor Nederland ben ik het niet met je eens. Ik heb echt nog nooit enig probleem gehad. Ik hoef meestal niet eens bij te laden, als het moet kan het vrijwel altijd en overal waar ik wil.

Internationaal is lastiger. Vakantie op Frankrijk is een beetje puzzelen maar ook dat is goed te doen. Ik deed er alleen twee uur langer over dan met een brandstofauto. Dat was het. En in een aantal gevallen stond ik eerder aan de lader dan de ICE auto's die toch echt in de rij stonden voor de pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:01

Welke gebreken zie je momenteel nog bij Tesla's? Dat is echt iets wat zich met name voor het jaartal 2020 (modellen)_afspeelde. Tesla is en blijft superieur met zijn rijeigenschappen, software(updates) en laadnetwerk door Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
-Muncky- schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Welke gebreken zie je momenteel nog bij Tesla's? Dat is echt iets wat zich met name voor het jaartal 2020 (modellen)_afspeelde. Tesla is en blijft superieur met zijn rijeigenschappen, software(updates) en laadnetwerk door Europa.
Ik lees veel gezeik in het Tesla topic. Nu bijv weer de bekleding van het stuur die loslaat door de hitte. Of de deur die niet meer opengaat na een software update. Zo lijkt er altjd wel iets mee aan de hand te zijn. Maargoed als het goed gaat hoor je het ook niet dus het blijft een beetje koffiedik kijken. De één heeft absoluut niks en de ander heeft alleen maar ellende zo lijkt het.

Ik denk inderdaad wel dat het laadnetwerk superieur is en als je veel buitenland rijdt je dat het beste in een Tesla doet, zeker in Frankrijk. In Nederland en Belgie zijn andere merken vast ook wel prima te doen maar ik begrijp niet dat men niet gewoon Europees overal dezelfde lader wegzet, of tenminste nog palen die gewoon dezelfde hardware en protcollen gebruiken zodat ze gewoon met alle auto's werken.

Maar ik ga nu nog 1x een PHEV kopen met behoorlijke EV range en over 5-6 jaar als die is afgeschreven beslis ik nog eens. Ik verwacht dat we over 5 jaar al weer mijlen verder staan dan nu. Tegen die tijd is er misschien ook een fatsoenlijke break EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Marve79 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Ik lees veel gezeik in het Tesla topic. Nu bijv weer de bekleding van het stuur die loslaat door de hitte. Of de deur die niet meer opengaat na een software update. Zo lijkt er altjd wel iets mee aan de hand te zijn. Maargoed als het goed gaat hoor je het ook niet dus het blijft een beetje koffiedik kijken. De één heeft absoluut niks en de ander heeft alleen maar ellende zo lijkt het.

Ik denk inderdaad wel dat het laadnetwerk superieur is en als je veel buitenland rijdt je dat het beste in een Tesla doet, zeker in Frankrijk. In Nederland en Belgie zijn andere merken vast ook wel prima te doen maar ik begrijp niet dat men niet gewoon Europees overal dezelfde lader wegzet, of tenminste nog palen die gewoon dezelfde hardware en protcollen gebruiken zodat ze gewoon met alle auto's werken.

Maar ik ga nu nog 1x een PHEV kopen met behoorlijke EV range en over 5-6 jaar als die is afgeschreven beslis ik nog eens. Ik verwacht dat we over 5 jaar al weer mijlen verder staan dan nu. Tegen die tijd is er misschien ook een fatsoenlijke break EV.
In elk auto topic komen problemen voor. Met name ook bij BEVs. Ook zijn de Tesla’s van 2022 echt beter dan die eerdere modellen. Tuurlijk zijn er nog best issues. Maar die vind je ook bij VAG en andere merken.

Ook je RAV4 heeft de nodige issues (gehad).

https://thedriveradviser....-of-a-toyota-rav4-hybrid/

Ook kun je gewoon pech hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Wanneer je de verhalen op internetfora als maatgevend ziet, is er geen enkele auto probleemvrij.
Bijna niemand zet succesverhalen op een forum, problemen daarentegen worden breed uitgemeten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman

Normaal gesproken heb je in Nederland helemaal geen publieke palen nodig als je een eigen oprit hebt. En als je zonnepanelen hebt, dan rijd je gewoon het hele jaar gratis. Kost alleen wat afschrijving en verzekering.

Voor het buitenland heb je deels gelijk. Echter zoals je zelf al zegt stelt Tesla het netwerk ook beschikbaar stapsgewijs in andere landen. In de meeste landen is het trouwens nu al heel makkelijk om te reizen met goede apps zoals ABRP of ChargeMaps. Alleen Frankrijk had altijd een probleem met betrouwbare laders. Oost Europa kan ook wel een probleem worden. Alle andere landen zijn eigenlijk goed te doen met een paar pasjes of apps die je kan gebruiken om te laden.
Overigens heb je geen adapter ofzo nodig voor gebruik van een Tesla SuC. Die zijn ook gewoon overgegaan naar de standaard CCS stekker die elke andere auto ook gewoon heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:35
Met zonnepanelen rijd je niet gratis, dat is een misverstand. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geld spaart door iets in de aanbieding te kopen.
Je krijgt gewoon netjes je kWh's geleverd betaalt, dus anders zou je winst met je panelen maken door de verkoop van je energie. Stopt de saldering, dan nog geldt dit principe, alleen maak je veel minder winst op de verkochte kWhs en wordt het dus lonend om zoveel mogelijk van je opwek te verbruiken, zodat je inkoop van dure kWhs voorkomt (wat eenzelfde principe is als 'in de aanbieding kopen').
Daarnaast moet je veel panelen hebben om een beetje gemiddelde rijder te compenseren. Ik heb met mijn 12 panelen op jaarbasis ruim voldoende voor mijn normale huishouden, de EV verbruikt echter meer dan het dubbele bij zo'n 15.000km per jaar (stel 20kWh per 100km incl. laadverliezen, dan is dat dus 3000kWh op jaarbasis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
[...]

Je hebt inderdaad veel tesla's met gezeik op het internet. Dat komt volgens mij door het feit dat er kneiter veel tesla's verkocht zijn en dit een groep is met relatief veel nerds/internetenthousiastelingen ;) .
Ik heb als leaserijder makkelijk praten, maar sinds 2019 hebben we een Tesla model 3 SR+ en ik kan me echt niet meer voorstellen dat ik nog terug naar een ICE ga (of PHEV etc), vooral vanwege het rijgedrag/comfort.

Als je het van je eigen geld koopt dan zou het anders zijn, maarja ik ben dan weer iemand die nooit een nieuwe auto zou kopen (die afschrijving mag de eerste eigenaar er met liefde voor aftikken). Dus als ik nu zou kopen dan kijk ik naar een auto uit bijvoorbeeld 2018-2020. Dat zou een 'eerste generatie' model 3 kunnen zijn.

Overigens zullen we inderdaad over 5 jaar alweer mijlen verder zijn, waarschijnlijk is de voorsprong van het Supercharger netwerk van Tesla tegen die tijd wel weg (enerzijds opengesteld voor alle merken, anderzijds zijn er gewoon nog veel meer laadmogelijkheden). Ik zou gewoon nu een EV kopen en dan heb je hooguit komende zomer nog wat gedoe, daarna niet meer. Ondertussen rij je wel fijner en voor minder € per km (y) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
fisherman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Normaal gesproken heb je in Nederland helemaal geen publieke palen nodig als je een eigen oprit hebt. En als je zonnepanelen hebt, dan rijd je gewoon het hele jaar gratis. Kost alleen wat afschrijving en verzekering.

Voor het buitenland heb je deels gelijk. Echter zoals je zelf al zegt stelt Tesla het netwerk ook beschikbaar stapsgewijs in andere landen. In de meeste landen is het trouwens nu al heel makkelijk om te reizen met goede apps zoals ABRP of ChargeMaps. Alleen Frankrijk had altijd een probleem met betrouwbare laders. Oost Europa kan ook wel een probleem worden. Alle andere landen zijn eigenlijk goed te doen met een paar pasjes of apps die je kan gebruiken om te laden.
Overigens heb je geen adapter ofzo nodig voor gebruik van een Tesla SuC. Die zijn ook gewoon overgegaan naar de standaard CCS stekker die elke andere auto ook gewoon heeft.
Tweede deel kan ik mij volledig in vinden, met name Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland geen enkel probleem meer met een EV, ook zonder voorbereiding. Frankrijk gaat nu ook al beter, mede door Tesla palen open te stellen voor niet-Tesla's.
In Nederland staat 70% van de auto's langs de openbare weg, het aantal mensen wat dus op hun eigen oprit kan laden is nogal klein EN bovendien zeker niet gratis, tenzij je panelen overcapaciteit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marve79
Peter-036 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:30:
Wanneer je de verhalen op internetfora als maatgevend ziet, is er geen enkele auto probleemvrij.
Bijna niemand zet succesverhalen op een forum, problemen daarentegen worden breed uitgemeten.
Bij Tesla heb ik juist het gevoel dat het andersom is. Dat de service en kwaliteit slecht zijn, maar door de hype rondom het merk dat een beetje doodgezwegen wordt en de acceptatiegrens van kopers ook veel hoger ligt.

Bijv. als je een BMW koopt verwacht je dat die tip-top in orde is. Koop je een Tesla dan weet je dat er waarschijnlijk dingen gaan zijn maar dat je tegelijkertijd ook bij een generatie nieuwe rijders hoort.

En het is natuurlijk ook of belangrijk of die problemen afdoen aan de ervaring. Zolang dat niet het geval is hoor je ook weinig mensen, het is maar net of je het waard vindt. Overigens geloof ik ook best dat ze steeds beter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Marve79 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Bij Tesla heb ik juist het gevoel dat het andersom is. Dat de service en kwaliteit slecht zijn, maar door de hype rondom het merk dat een beetje doodgezwegen wordt en de acceptatiegrens van kopers ook veel hoger ligt.

Bijv. als je een BMW koopt verwacht je dat die tip-top in orde is. Koop je een Tesla dan weet je dat er waarschijnlijk dingen gaan zijn maar dat je tegelijkertijd ook bij een generatie nieuwe rijders hoort.

En het is natuurlijk ook of belangrijk of die problemen afdoen aan de ervaring. Zolang dat niet het geval is hoor je ook weinig mensen, het is maar net of je het waard vindt. Overigens geloof ik ook best dat ze steeds beter worden.
Gaat allemaal wat off-topic maar de enige die laadnetwerk en bv de app goed in orde heeft is Tesla. Daar kan een BMW ook niet aan tippen. Beide toch wel belangrijk bij een BEV imho. Je moet geen knuffeldash en leer van de hoogste kwaliteit verwachten in een Tesla. Maar dat moet je bij Toyota ook niet. Anyway, nu weer on topic. Morgen helaas weer terug vanuit Benidorm naar Nederland. De reis zal weer voorspoedig verlopen met de Tesla. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Inspired schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Gaat allemaal wat off-topic maar de enige die laadnetwerk en bv de app goed in orde heeft is Tesla. Daar kan een BMW ook niet aan tippen. Beide toch wel belangrijk bij een BEV imho. Je moet geen knuffeldash en leer van de hoogste kwaliteit verwachten in een Tesla. Maar dat moet je bij Toyota ook niet. Anyway, nu weer on topic. Morgen helaas weer terug vanuit Benidorm naar Nederland. De reis zal weer voorspoedig verlopen met de Tesla. :)
Helemaal waar, goede reis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
royverdegem schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Tweede deel kan ik mij volledig in vinden, met name Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland geen enkel probleem meer met een EV, ook zonder voorbereiding. Frankrijk gaat nu ook al beter, mede door Tesla palen open te stellen voor niet-Tesla's.
In Nederland staat 70% van de auto's langs de openbare weg, het aantal mensen wat dus op hun eigen oprit kan laden is nogal klein EN bovendien zeker niet gratis, tenzij je panelen overcapaciteit hebben.
Het klopt inderdaad dat een hoop mensen geen eigen oprit hebben. Ik denk dat ik helemaal geen auto zou willen in de toekomst zonder eigen oprit. Maar als je thuis kan laden, wat ik al aangaf in mijn post, dan hoef je eigenlijk het hele jaar niet publiek te laden. Niet dat ik dat nooit doe overigens, soms met uitstapjes laad ik wel publiek als het uitkomt. Ik houd best van doorrijden, dus als ik daardoor wat sneller kan rijden op de terugweg, dan laad ik liever bij op de bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JanHenk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:24:
Zelf heb ik wel gecontroleerd of er een beetje openbare laadpalen op loopafstand van de camping zijn ja… Ik heb nu 3x in een week een beetje bijgeladen, maar we hebben hier behoorlijk wat kilometers gemaakt voor uitstapjes.

Onze volgende camping heeft ook een laadpaal op het terrein.

Als het er niet is, zou ik van tevoren contact opnemen om te vragen of je de “granny” charger mag gebruiken op je kampeerplek. Al dan niet tegen een extra vergoeding (lijkt me wel zo netjes). Nadeel daarvan is weer dat je geen autovrije camping hebt.

Hier op de camping staat ook een plug-in hybride met de granny charger te laden…. Zelf hou ik daar niet zo van, liever een echte paal.
Dat wordt dan de overweging of ik mijn prioriteiten wil verschuiven bij het zoeken naar bestemmingen. Waar ik nu primair ga voor rust en natuur waarbij autovrij een pre is, moet ik dan de laadmogelijkheid als belangrijkste aspect kiezen. Daar moet ik nog wel even over nadenken. :P

Wat is er mis met granny? Dat lijkt mij juist ideaal. Gewoon bij je eigen plek en zoveel gebruik ik de auto ook weer niet dus die raakt wel vol. Mijn ervaring is dat wanneer er wél een echte paal is daar meestal steeds dezelfde notoire klevers terug te vinden zijn en dan moet je samen een schema gaan afstemmen of zo.
In die zin moeten ze gewoon eens inbouwen dat als je te lang kleeft zo'n paal gewoon je kabel uitspuugt en je een boete rekent.
Ik gebruik liever ChargeFinder, trouwens. Maar dat is een ander onderwerp… :)
Qua gebruiksgemak of omdat die meer vindt?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die Tesla vs. de rest discussie heb ik niet zoveel mee, maar ik zit wel in dezelfde twijfel als jij. Op dit moment rijd ik een benzineslurpende station, prima wagen maar gaat wel richting wat meer onderhoud en gebreken dus alvast verder kijken is geen overbodige luxe.
Een PHEV zou voor mij wellicht perfect zijn, ik rijd heel veel ritten binnen m'n eigen gemeente en kan op m'n eigen oprit parkeren. Dan zou ik dus bijna alles elektrisch kunnen doen en wanneer dat niet kan heb ik gewoon nog de luxe van benzine om verder te komen.

Dan zit je echter alsnog met een fossiele aandrijflijn en maar een halve elektrische en ik vind juist de techniek van zuiver EV zo mooi. Enerzijds technisch/functioneel, anderzijds qua duurzaamheid en uitstoot. In dat licht zou ik liever een EV hebben, maar kan niet ontkennen dat het gewoon nog niet op het niveau zit van brandstof qua gemak. Dat moet je er dan voor over hebben.

Ander puntje is dat ik een auto gewoon zelf particulier moet kopen en qua prijs zijn de modellen die mij aanspreken nog niet echt lollig om te kopen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-Muncky- schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:29:
Tesla is en blijft superieur met zijn rijeigenschappen
Is dat niet iets subjectiefs? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Gonadan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Die Tesla vs. de rest discussie heb ik niet zoveel mee, maar ik zit wel in dezelfde twijfel als jij. Op dit moment rijd ik een benzineslurpende station, prima wagen maar gaat wel richting wat meer onderhoud en gebreken dus alvast verder kijken is geen overbodige luxe.
Een PHEV zou voor mij wellicht perfect zijn, ik rijd heel veel ritten binnen m'n eigen gemeente en kan op m'n eigen oprit parkeren. Dan zou ik dus bijna alles elektrisch kunnen doen en wanneer dat niet kan heb ik gewoon nog de luxe van benzine om verder te komen.

Dan zit je echter alsnog met een fossiele aandrijflijn en maar een halve elektrische en ik vind juist de techniek van zuiver EV zo mooi. Enerzijds technisch/functioneel, anderzijds qua duurzaamheid en uitstoot. In dat licht zou ik liever een EV hebben, maar kan niet ontkennen dat het gewoon nog niet op het niveau zit van brandstof qua gemak. Dat moet je er dan voor over hebben.

Ander puntje is dat ik een auto gewoon zelf particulier moet kopen en qua prijs zijn de modellen die mij aanspreken nog niet echt lollig om te kopen. :X
Privé zou ik het niet eens overwegen, maar ik heb een bedrijf en koop zakelijk. Ik denk sowieso dat van alle nieuw verkochte EV's de meeste zakelijk zijn. Privé wordt er ook wel gekocht hoor maar dan zie ik ze vooral als 2e auto, dus een I3-tje of een e-208 voor de vrouw om de boodschappen mee te doen, die staat dan op de dubbele oprit geparkeerd naast de Cayenne GT :*)

Particulier een Tesla is hoe dan ook te risicovol. Ik las dat een defecte koplamp al 1600 euro kost om te vervangen bijv. Soms zijn de kosten zelfs zo hoog dat de auto direct economisch total loss is. Er was toen zelfs iemand die z'n Tesla liever opblies dan $22K aan reparaties te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

PS
Gaaf dat het voor jou zo werkt! Ik wil met de EV nog niet Europa in en ga of vliegen of wissel volgend jaar om met een ICE. Allemaal nog te veel beta, zoals bv pasjes en verassingen met niet werkende palen. Ik wil me daar niet druk om hoeven maken en ik weet van mezelf dat ik dan alleen daar mee bezig ben… NL is prima, maar ook in NL wil ik als t niet hoeft liever niet onder de 20% komen ergens. Ieder z’n ding!

[ Voor 3% gewijzigd door Wilde op 19-08-2022 14:46 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
fisherman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Het klopt inderdaad dat een hoop mensen geen eigen oprit hebben. Ik denk dat ik helemaal geen auto zou willen in de toekomst zonder eigen oprit. Maar als je thuis kan laden, wat ik al aangaf in mijn post, dan hoef je eigenlijk het hele jaar niet publiek te laden. Niet dat ik dat nooit doe overigens, soms met uitstapjes laad ik wel publiek als het uitkomt. Ik houd best van doorrijden, dus als ik daardoor wat sneller kan rijden op de terugweg, dan laad ik liever bij op de bestemming.
Begint beetje offtopic te worden ( :) ), maar waarom zou je geen auto willen als je geen eigen oprit hebt? Vooropgesteld dat je niet in het centrum van een hele grote stad woont natuurlijk. Ik woon al meer dan 20 jaar in een middelgrote stad (130.000) inwoners aan een autoloze straat. Straat is 20 meter verder en eigenlijk altijd plek voor onze 2 auto's. Ik heb 3 laadpalen met ieder 2 aansluitingen binnen 5 minuten lopen (2 aansluitingen op 1 minuut) en ik verwacht dat dat in de toekomst alleen maar beter wordt. Bovendien ga ik 2 a 3 keer per week naar kantoor, alwaar ik kan laden en mij vrouw gaat 1 a 2 dagen met de EV naar haar werk, waar ze ook kan laden. De keren dat ik dicht bij huis laad, kan je op 1 hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
royverdegem schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Begint beetje offtopic te worden ( :) ), maar waarom zou je geen auto willen als je geen eigen oprit hebt? Vooropgesteld dat je niet in het centrum van een hele grote stad woont natuurlijk. Ik woon al meer dan 20 jaar in een middelgrote stad (130.000) inwoners aan een autoloze straat. Straat is 20 meter verder en eigenlijk altijd plek voor onze 2 auto's. Ik heb 3 laadpalen met ieder 2 aansluitingen binnen 5 minuten lopen (2 aansluitingen op 1 minuut) en ik verwacht dat dat in de toekomst alleen maar beter wordt. Bovendien ga ik 2 a 3 keer per week naar kantoor, alwaar ik kan laden en mij vrouw gaat 1 a 2 dagen met de EV naar haar werk, waar ze ook kan laden. De keren dat ik dicht bij huis laad, kan je op 1 hand tellen.
Ik woon ook in een kleine stad (160.000 inwoners) en ook dichtbij het centrum. Wel met eigen oprit uiteraard. Overigens zetten we onze 2e auto (nog geen BEV) normaal gesproken voor het huis neer aan de straat.
Dit wordt inderdaad een hele andere discussie, maar het punt was dat je daardoor 99% van de tijd gewoon niet publiek hoeft te laden en daardoor het hele jaar gratis kan rijden. Alleen vakanties kunnen dus wat planning vereisen. Maar met de juiste apps is dat tegenwoordig een hele makkelijke klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
fisherman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Ik woon ook in een kleine stad (160.000 inwoners) en ook dichtbij het centrum. Wel met eigen oprit uiteraard. Overigens zetten we onze 2e auto (nog geen BEV) normaal gesproken voor het huis neer aan de straat.
Dit wordt inderdaad een hele andere discussie, maar het punt was dat je daardoor 99% van de tijd gewoon niet publiek hoeft te laden en daardoor het hele jaar gratis kan rijden. Alleen vakanties kunnen dus wat planning vereisen. Maar met de juiste apps is dat tegenwoordig een hele makkelijke klus.
Eens, hier is de winst tov een ICE enorm. Ik hoef nooit meer naar een tankstation, alleen op vakantie is het even puzzelen. Echt prima te doen, ik ben na aanschaf van de XC40 enthousiaster dan er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Dat wordt dan de overweging of ik mijn prioriteiten wil verschuiven bij het zoeken naar bestemmingen. Waar ik nu primair ga voor rust en natuur waarbij autovrij een pre is, moet ik dan de laadmogelijkheid als belangrijkste aspect kiezen. Daar moet ik nog wel even over nadenken. :P

Wat is er mis met granny? Dat lijkt mij juist ideaal. Gewoon bij je eigen plek en zoveel gebruik ik de auto ook weer niet dus die raakt wel vol. Mijn ervaring is dat wanneer er wél een echte paal is daar meestal steeds dezelfde notoire klevers terug te vinden zijn en dan moet je samen een schema gaan afstemmen of zo.
Ja, eigenlijk is laden met een granny charger ideaal. Nadeel is dus dat je de auto op de plek moet hebben. Al vinden sommigen dat niet, ik weet dat jij dat fijn vindt en zelf vind ik het ook minder.

Het is vooral niet ideaal vanuit perspectief van de eigenaar. Je trekt wel een wissel op de elektra van de camping. Ja zal niet de eerste zijn die de stoppen doet doorslaan. Men heeft liefst dus geen granny chargers op de campingplaatsen zelf. Daarnaast, als ze het al toestaan, kan ik voorstellen dat ze er extra geld voor vragen. En als er geen faciliteiten zijn zoals kWh-meters, is het best lastig afrekenen.

Hier in Frankrijk zit ik bij een erg goedkope publieke paal in de buurt. Met een tarief per minuut, zodat je ook een motivatie hebt om je auto na het laden te verplaatsen. Omgerekend laad ik hier voor zo’n 22 cent per kWh, dus lekker goedkoop. Hoef me daarnaast geen zorgen te maken om een boze campingeigenaar.
[...]

Qua gebruiksgemak of omdat die meer vindt?
Voornamelijk gebruiksgemak, maar er staan ook meer laders in.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05 14:51
Volgens mij, gezien de voorgaande reacties en kijkend naar de topic-titel, is het weer eens tijd voor een ervaringsverhaal :)

Eerste keer vakantie met de EV

Bestemming: Mittelberg, Oostenrijk
Afstand: 846 km enkele reis (heenreis 07 juli - terugreis 15 juli)
Voertuig: Kia Niro EV 64 kWh

Informatie vooraf
Sinds een jaar tevreden rijder van een elektrische Kia Niro. Vooralsnog enkel binnen Nederland en wat plaatsen enkele kilometers net over de grens elektrische ervaring, maar nooit problemen gehad wat betreft actieradius en dergelijke. Ter info, mijn GOM geeft, in periode april-oktober, meestal +/- 430-440 km aan indien de accu voor 100% opgeladen is (in de normale modus).

De stops plannen
Het was voor ons tijd dat we eens een wat langere trip gingen maken met de auto. We wilden eens een week met onze Dalmatiër naar het buitenland en na wat uitzoekwerk kwamen we al vrij snel uit in Mittelberg. Toen begon het plannen. We hadden onszelf voorgenomen om het laden te beperken tot "a few stops but longer" (zoals dat een keuze is in ABRP) omdat wij zeker wel iedere twee á drie uur een stop wilden inplannen om even de hond te kunnen laten plassen, zelf wat eten en drinken etc. We hadden bedacht om op de snelweg zo veel mogelijk met de ACC op 115 km/h te rijden, onder het mom van 'laten we het gewoon eens rustig aan doen'. Omdat we nog werkelijk geen idee hadden hoe groot de kans was op moeten wachten bij de laders, kapotte laders en dergelijke, hadden we besloten om de afstand tussen de pauzes te houden op de actieradius bij 80% (ongeveer 344 km) minus 100 km, dus maximaal +/- 250 km. Op deze manier zouden we nog altijd voldoende stroom hebben om eventueel door te rijden naar een volgende laadmogelijkheid als een situatie zich voor zou doen. Tevens besloten om vooralsnog uitsluitend Ionity te laden i.v.m. de betrouwbaarheid en ons gebrek aan ervaring met laden bij langere ritten. De route naar de eerste stop mocht wel iets verder zijn, omdat we wel met 100% batterij van huis vertrokken zijn.

De geplande stops heenweg
Eerste stop: Ionity - K30, Bad Honnef (293 km rijden)
Tweede stop: Ionity - Bruchsal West (227 km rijden)
Derde stop: Ionity - Illertissen (208 km rijden)
Eindstation: Mittelberg (118 km rijden)

De ervaring
Kleine disclaimer voor diegene die dit leest en hier ook nog allerlei cijfertjes had verwacht: Ik had mij voorgenomen om de SoC bij iedere stop, verbruik etc. allemaal goed te noteren, maar doordat alles zo soepel ging en ik daarvan blijkbaar nogal onder de indruk was, helemaal vergeten te noteren. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBAUrSJ2HWV3P0w50Q9erYsn6eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMcqFKjpwSyYv6zwLjUbkc4R.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste stop bij Ionity Bad Honnef was gevoelsmatig de spannendste, want de eerste. Daar aangekomen stonden er twee andere voertuigen, een Ioniq 5 en een Volvo, te laden. Het aansluiten ging prima het starten van de sessie ging vlot. Mijn maximale laadsnelheid is 74 kW en dat werd ook meteen gehaald bij het starten van de sessie. Ik heb eerst 10 minuten gefascineerd naar het scherm staan turen en bij andere auto's staan kijken voordat ik aan het riedeltje hondje-plasje-eten-drinken begon. Het viel mij echter op hoe snel de tijd gaat als je rustig aan doet en dat de eigenlijk sneller langer bezig bent dan de tijd die je "moet" laden. Na het riedeltje de sessie beëindigd, kwestie van druk op de knop drukken en weer verder rijden.

De tweede stop bij Ionity Bruchsal West verliep anders dan we gepland hadden, maar op een positieve manier. Bij aankomst waren er nog drie plekken vrij dus meteen weer ingeplugd. Echter was de rustplaats bij Bruchsal ontzettend groot en uitgebreid + er was een vijver waar je even een mooi rondje met je hond omheen kon lopen. Het was echter ontzettend druk bij alle horecagelegenheden + wc's waardoor alles ter plekke wat langer duurde. Ik zag via de UVO-app van Kia dat ik de 80% alweer gepasseerd was dus vanaf toen op een afstandje (in de rij wachtend voor koffie en broodje) in de gaten gehouden of er niet mensen stonden te wachten op ons vertrek. Maar er waren continu palen vrij dus dan maar lekker doorladen :D Uiteindelijk weer met 94% batterij vetrokken.

Ondanks dat we weer vertrokken met 94% hebben we wel vastgehouden aan de derde stop bij Ionity Illertissen. We hadden namelijk de stop over kunnen slaan en de eindbestemming kunnen halen. We wisten ook nog niet zeker hoe de laadmogelijkheden in de omgeving van onze bestemming zou zijn dus iedere extra procent batterij bij aankomst eindbestemming zou mooi meegenomen zijn. Bij Illertissen heb je behoorlijk wat laadmogelijkheden, zo ook voor Tesla. Het was wel een ontzettend drukke plek, waarschijnlijk een populair punt voor vakantieverkeer want wij hadden het laatste plekje. Maar we zagen dat er eigenlijk iedere 5 minuten wel minstens 1 auto vertrekt.

De laatste 100 km voor de eindbestemming was voornamelijk de bergen in en de daarbij horende kleinere wegen. Wat een verademing trouwens om met een EV in de bergen te rijden, de souplesse, het vermogen, heerlijk. Maar die details bespaar ik wel voor het Grote Kia Niro topic :)
.

De terugreis

Doordat we een vriendelijke gastheer hadden bij de accommodatie, hebben we de auto gedurende de week met de granny charger (of is het één woord "grannycharger?) kunnen bijladen. Dit zorgde ervoor dat we de terugreis weer met 100% batterij begonnen. Mede omdat de terugreis een stuk meer dalen was hadden we besloten om de stop bij Illertissen te schrappen en in één keer de 326 km naar Bruchsal Ost te rijden. Dat ging gemakkelijk lukken, de auto regenereerde de eerste 60 km niet eens omdat de accu maar vol bleef vanwege het dalen. Aangekomen bij de stop zag ik dat er bij Bruchsal Ost naast de Ionity laders ook een EnbW lader stond. Die maar eens geprobeerd. Het opstarten en laden ging eigenlijk net zo prima en makkelijk als bij Ionity en tevens mijn maximale snelheid van 74 kW geladen. Na weer wat gegeten en gedronken te hebben vervolgende wij onze weg naar de laatste laadstop, Ionity Ohligser Heide. Daar moest ik even 6 minuten wachten op het laden want de vier plekken waren bezet maar buiten dit, gewoon weer goed en prima geladen. Nou het laatste stukje naar huis rijden was dus ook niet meer zo spannend dus dit is eigenlijk wel een beetje het einde van de ervaring. Ik zag nog wel dat we over de gehele reis (heen- en terugweg samen) een gemiddeld verbruik hadden van 154 W/km.

Niet belangrijk, maar misschien wel handig haha: het viel mij op wat een enorme warmte er uit de luchtkoelingskanalen van de Ionity palen komt. Maakt het laden in de winter ook geen straf, warme chocomelk erbij en klaar :9.

Maar boven alles: wat rijdt het op deze manier enorm ontspannen en relaxed. Je komt tevens al uitgerust aan op je bestemming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 08-09 22:16
fisherman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:02:
[...]
Moet je wel durven om daar aan de straat te parkeren. Ze zijn daar niet zo behendig met parkeren als hier over het algemeen.
Ik heb in het buitenland meer moeite met krappe parkeergarages. Model S is best breed en lang. Al eens kras op 21” velg gekregen door die hoge trottoirbanden in Franse parkeergarage. Italiaanse in binnenstad Milaan zijn vast niet beter.
Parkeerplekken langs de straat was goed te doen. In dit geval Via Larga om de hoek bij de dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
[...]
Wat is er mis met granny? Dat lijkt mij juist ideaal. Gewoon bij je eigen plek en zoveel gebruik ik de auto ook weer niet dus die raakt wel vol.
niks, is alleen traag. ik vind het ook geen probleem en heb er vaak genoeg aan om helemaal niet op zoek te hoeven naar een laadpaal tijdens de vakantie als we een week op een plek blijven. Elke dag loopt ie iets meer vol en op de dag van vertrek heb ik hem dan wel op >90% zodat ik gelijk een lekkere etappe kan doen.

Ik zet hem altijd wat lager dan de max van de aansluiting, minimaal op 6A en vaak max op 10A.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
jpvk007 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Ik heb in het buitenland meer moeite met krappe parkeergarages. Model S is best breed en lang. Al eens kras op 21” velg gekregen door die hoge trottoirbanden in Franse parkeergarage. Italiaanse in binnenstad Milaan zijn vast niet beter.
Parkeerplekken langs de straat was goed te doen. In dit geval Via Larga om de hoek bij de dom.
Daar zijn inderdaad de meeste parkeergarages niet op gebouwd. Maar ik zou dan eerder een groot parkeerterrein zoeken ipv hem aan de weg ergens neerzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Markieeee Volgende keer als je route bergafwaarts gaat kun je beter niet met 100% vertrekken… :)

De elektromotor is een grote generator maar belangrijker ook een heel goede remkracht. Ook met een ICEV moet je op je remmen passen bergaf en ook op de motor remmen, dat is met een BEV niet anders. Je hebt nu door 100% te laden bovenaan, best veel stress op je remmen gezet, bij gebrek aan de “motorrem”.

Beste is in de gaten houden hoeveel % je bergop verliest.

Verder dank voor het delen! :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 22:08
The__Virus schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:05:
Met zonnepanelen rijd je niet gratis, dat is een misverstand. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geld spaart door iets in de aanbieding te kopen.
Je krijgt gewoon netjes je kWh's geleverd betaalt, dus anders zou je winst met je panelen maken door de verkoop van je energie. Stopt de saldering, dan nog geldt dit principe, alleen maak je veel minder winst op de verkochte kWhs en wordt het dus lonend om zoveel mogelijk van je opwek te verbruiken, zodat je inkoop van dure kWhs voorkomt (wat eenzelfde principe is als 'in de aanbieding kopen').
Daarnaast moet je veel panelen hebben om een beetje gemiddelde rijder te compenseren. Ik heb met mijn 12 panelen op jaarbasis ruim voldoende voor mijn normale huishouden, de EV verbruikt echter meer dan het dubbele bij zo'n 15.000km per jaar (stel 20kWh per 100km incl. laadverliezen, dan is dat dus 3000kWh op jaarbasis).
Met thuisladen zit ik inderdaad rond de 3,5 MWatt. Mijn 14 panelen wekken dat in een jaar ook ongeveer op, maar helaas voornamelijk in een half jaar (terwijl de afname gedurende een heel jaar is ;()

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Staar je niet blind op de berichten over veel problemen, service, etc. Ten opzichte van het totale aantal valt het echt mee. Ik heb zeer positieve ervaringen met service, netjes op de oprit, pro-actief en nergens moeilijk over gedaan.

Ik vind een Model 3 overigens niet mooi, maar ik geniet wel elke dag van het rijden in de auto, dat is mij meer waard.

Het karige interieur is voor mij niet relevant, sterker nog, ik waardeer het juist.
Ja, voor het design kies je bij Tesla, want dat zit er gewoon bij. Voor de gebreken kies je niet, want relatief gezien valt het echt mee.
Tesla adapters zijn alleen nodig voor oude Model S / X modellen, dus niet relevant. Voor niet-Tesla rijders zijn er inderdaad wat extra uitdagingen.
Range anxiety speelt voornamelijk bij niet-EV rijders of mensen die alleen naar de lage bijtelling hebben gekeken en zich niet in hebben gelezen over de WLTP range vs werkelijke range in de winter. De range moet wel aansluiten bij je dagelijkse reisschema. Als je eenmaal enige tijd een EV rijdt, en niet voor een model met 150 km range in de zomer en 80 in de winter hebt gekozen ivm lage bijtelling, dan is het echt veel minder een ding dan je vooraf verwacht.

Daarnaast speelt natuurlijk wel mee of je dagelijks op je eigen oprit kunt laden icm laadnetwerk, of dat je afhankelijk bent van een altijd bezette publieke laadpaal en daarnaast een regio met weinig snellaadmogelijkheden.
[...]
Correct, een stuur waarvan de bekleding loslaat zal bij andere modellen ook wel voorkomen en ik heb dit tot nu toe pas 2x gehoord. "Veel gezeik" in het Tesla topic valt wel mee, er zijn een aantal regulars met maandagochtendmodellen uit 2019 die de boventoon voeren. En "de deur die niet opengaat" is meer een combinatie met telefoon/app/auto/bluetooth, je kunt altijd je auto in via de app of pasje. Ik krijg ook voldoende mee uit Polestar, Volvo, Kia en andere topics en daar komen minimaal net zoveel negatieve berichten langs.
Tegenwoordig is Type 2 CCS wel echt de standaard.
Ok, klinkt alsof je teveel naar de negatieve verhalen hebt gekeken en te weinig naar de positieve :) Tot over 5 jaar!

Wel interessant om te zien (zonder waardeoordeel!). Waar de een het als een uitdaging ziet, deinst de ander ervoor terug. Ik twijfelde echt of ik de rondreis door Italië met een EV zou doen, je roept immers mogelijk een desastreuze vakantie op je af. Maar we zijn ervoor gegaan en achteraf gezien zou ik het zeker opnieuw doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 19-08-2022 22:05 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Gonadan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Dat viel mij dus flink tegen terwijl ik er actief naar gezocht heb. Wij doen ook regelmatig iets met de auto, maar waar we heen gingen kon je nooit laden en waar je wel kon laden wilden we niet zijn.
Nu zie je in mijn ogen al een groot verschil tussen de regio's. In NL zal je dat minder snel hebben, in DE wisselt het maar lijkt er wel een mouw aan te passen maar in Wallonië/Luxemburg is relatief gezien echt heel weinig te vinden aan echte palen.
Mij viel het in Luxemburg (dus) juist heel erg mee.Het is geen Nederland uiteraard, maar het viel mij op dat veel kleine(re) dorpjes die wij aandeden laadpalen hadden. Naja, zo kan het dus verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Taro schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Staar je niet blind op de berichten over veel problemen, service, etc. Ten opzichte van het totale aantal valt het echt mee. Ik heb zeer positieve ervaringen met service, netjes op de oprit, pro-actief en nergens moeilijk over gedaan.

Ik vind een Model 3 overigens niet mooi, maar ik geniet wel elke dag van het rijden in de auto, dat is mij meer waard.

Het karige interieur is voor mij niet relevant, sterker nog, ik waardeer het juist.

[...]

Ja, voor het design kies je bij Tesla, want dat zit er gewoon bij. Voor de gebreken kies je niet, want relatief gezien valt het echt mee.

[...]

Tesla adapters zijn alleen nodig voor oude Model S / X modellen, dus niet relevant. Voor niet-Tesla rijders zijn er inderdaad wat extra uitdagingen.

[...]

Range anxiety speelt voornamelijk bij niet-EV rijders of mensen die alleen naar de lage bijtelling hebben gekeken en zich niet in hebben gelezen over de WLTP range vs werkelijke range in de winter. De range moet wel aansluiten bij je dagelijkse reisschema. Als je eenmaal enige tijd een EV rijdt, en niet voor een model met 150 km range in de zomer en 80 in de winter hebt gekozen ivm lage bijtelling, dan is het echt veel minder een ding dan je vooraf verwacht.

Daarnaast speelt natuurlijk wel mee of je dagelijks op je eigen oprit kunt laden icm laadnetwerk, of dat je afhankelijk bent van een altijd bezette publieke laadpaal en daarnaast een regio met weinig snellaadmogelijkheden.

[...]

Correct, een stuur waarvan de bekleding loslaat zal bij andere modellen ook wel voorkomen en ik heb dit tot nu toe pas 2x gehoord. "Veel gezeik" in het Tesla topic valt wel mee, er zijn een aantal regulars met maandagochtendmodellen uit 2019 die de boventoon voeren. En "de deur die niet opengaat" is meer een combinatie met telefoon/app/auto/bluetooth, je kunt altijd je auto in via de app of pasje. Ik krijg ook voldoende mee uit Polestar, Volvo, Kia en andere topics en daar komen minimaal net zoveel negatieve berichten langs.

[...]

Tegenwoordig is Type 2 CCS wel echt de standaard.

[...]

Ok, klinkt alsof je teveel naar de negatieve verhalen hebt gekeken en te weinig naar de positieve :) Tot over 5 jaar!

Wel interessant om te zien (zonder waardeoordeel!). Waar de een het als een uitdaging ziet, deinst de ander ervoor terug. Ik twijfelde echt of ik de rondreis door Italië met een EV zou doen, je roept immers mogelijk een desastreuze vakantie op je af. Maar we zijn ervoor gegaan en achteraf gezien zou ik het zeker opnieuw doen.
Probleem is, ik heb geen oprit anders had ik het wel gedaan denk ik. En ik kan zeker publiek laden hier in de omgeving maar ik ben veel weg met de hond en heb 3 kleine kinderen. Dus dan moet ik een vrije paal gaan zoeken, de auto brengen/halen van en naar de paal (toch steeds een paar 100 meter). Het is weer een extra taak in mijn toch al extreem drukke leven.

Laatst vergat ik al te tanken en moest ik met een rood lampje snel een pomp gaan zoeken ;) Ik heb momenteel geen zin en tijd om me ook nog druk te moeten maken om de inhoud van m'n auto accu.

Dus angst is het niet echt. Het is meer praktisch, en het feit dat ik denk dat Tesla eigenlijk de enige keuze is als je ook veel autovakanties doet Dus kijk ik voorlopig nog even de kat uit de boom.

En ook m'n vrouw he, ik kan het risico niet nemen dat ik met drie kleine jankende kinderen niet kan laden terwijl m'n vrouw ondertussen een preek geeft waarom ik toch een EV moest kopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Terugweg vanuit Bordeaux was vandaag wel een aparte. Alles stond mooi gepland via ABPR. Drie stops. Geen punt. Ik ben een tijdje onderweg en ABRP zegt: "ik heb een snellere optie!". Nou heel mooi, doe maar. Stuurt ie me naar een supercharger in Orleans die volledig vol was met nog 3 wachtende andere Tesla's. Ja hallo, dat was niet de bedoeling. Ik had simpelweg geen zin om te wachten ik ben binnendoor omgereden naar Chartres. Daar stond ongeveer helemaal niemand. Je merkt duidelijk dat iedereen dezelfde navigatie gebruikt zegmaar :) (en daarnaast is Chartres alleen maar op de route vanaf Nantes en omstreken).

Vervolgens vond ABRP dat ik Lille niet ging halen ondanks dat ie dat van tevoren wel vond. Nou was Parijs wat drukjes dus ik ben via de N118 gereden en vervolgens de lange N86 tunnel. Was ik nog nooit geweest. Vrij bizar een halfhoge tunnel voor alleen maar personenauto's waar je 70 mag. Gevolg was wel dat ABRP door dat flinke stuk 70 ineens wel weer vond dat ik Lille kon halen.

Uiteindelijk mede door het omrijden in totaal 13 uur over gedaan (inclusief de boot bij Royan). Prima te doen, maar waar ik vorige trips nooit ruzie had met ABRP hadden we vandaag de eerste ruzie :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 10:38
Markieeee schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:45:
.
De auto regenereerde de eerste 60 km niet eens omdat de accu maar vol bleef vanwege het dalen.
Gebeurde er ook iets met je kilometers bergopwaarts of valt dat mee? Leuk verhaal btw.

[ Voor 3% gewijzigd door Cemmey op 19-08-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Marve79 Met 3 kleine kinderen gaat de inhoud van de kofferbak ook nog meespelen voor lange reizen. En bij een EV kan je prima met een dakkoffer aan de slag, maar, je maakt het jezelf dan wel extra lastig met die combinatie voor de lange ritten ivm extra verbruik.

Begrijp je helemaal.

De Model 3 heeft sowieso een beperkte kofferbakruimte. Als je op vakantie gaat met bijv. een kinderwagen wordt dat al snel krap. Ik heb overigens destijds een aparte tassenset aangeschaft van Kjust voor de Model 3: 2 voor in de frunk, 1 voor in de trunk en 4 voor in de kofferbak. Erg handig voor snel in- & uitpakken voor lange reizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-AHHhTUT3nTePrrDIca5dBx1ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeyCjtaKbuDcEcolf0B2g3Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvOfByQjvCTZj-eK6P2fmxUAXTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DYoWIMVSWT59MH3yirQNhy8.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2 kinderen in de 10-14 range was dit prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Taro schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:09:
@Marve79 Met 3 kleine kinderen gaat de inhoud van de kofferbak ook nog meespelen voor lange reizen. En bij een EV kan je prima met een dakkoffer aan de slag, maar, je maakt het jezelf dan wel extra lastig met die combinatie voor de lange ritten ivm extra verbruik.

Begrijp je helemaal.

De Model 3 heeft sowieso een beperkte kofferbakruimte. Als je op vakantie gaat met bijv. een kinderwagen wordt dat al snel krap. Ik heb overigens destijds een aparte tassenset aangeschaft van Kjust voor de Model 3: 2 voor in de frunk, 1 voor in de trunk en 4 voor in de kofferbak. Erg handig voor snel in- & uitpakken voor lange reizen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met 2 kinderen in de 10-14 range was dit prima te doen.
En de Duitse herder nog :+ Die vult nu onze koffer al dus wij reizen altijd met dakkoffer idd. Voor de hond zou ik al minstens een model Y nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:43
Korvaag schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:00:
Terugweg vanuit Bordeaux was vandaag wel een aparte. Alles stond mooi gepland via ABPR. Drie stops. Geen punt. Ik ben een tijdje onderweg en ABRP zegt: "ik heb een snellere optie!". Nou heel mooi, doe maar. Stuurt ie me naar een supercharger in Orleans die volledig vol was met nog 3 wachtende andere Tesla's. Ja hallo, dat was niet de bedoeling. Ik had simpelweg geen zin om te wachten ik ben binnendoor omgereden naar Chartres. Daar stond ongeveer helemaal niemand. Je merkt duidelijk dat iedereen dezelfde navigatie gebruikt zegmaar :) (en daarnaast is Chartres alleen maar op de route vanaf Nantes en omstreken).

Vervolgens vond ABRP dat ik Lille niet ging halen ondanks dat ie dat van tevoren wel vond. Nou was Parijs wat drukjes dus ik ben via de N118 gereden en vervolgens de lange N86 tunnel. Was ik nog nooit geweest. Vrij bizar een halfhoge tunnel voor alleen maar personenauto's waar je 70 mag. Gevolg was wel dat ABRP door dat flinke stuk 70 ineens wel weer vond dat ik Lille kon halen.

Uiteindelijk mede door het omrijden in totaal 13 uur over gedaan (inclusief de boot bij Royan). Prima te doen, maar waar ik vorige trips nooit ruzie had met ABRP hadden we vandaag de eerste ruzie :P
Daarvoor heeft ABRP toch premium uitgevonden? Als ik er afhankelijk van zou zijn voor vakantie, dan zou ik wel premium nemen. Dan houdt hij ook rekening met bezetting. Ik heb daarvoor nu Google maps in gebruik en voor tesla, als ik die al gebruik, even in de tesla app kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JTHZZ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Daarvoor heeft ABRP toch premium uitgevonden? Als ik er afhankelijk van zou zijn voor vakantie, dan zou ik wel premium nemen. Dan houdt hij ook rekening met bezetting. Ik heb daarvoor nu Google maps in gebruik en voor tesla, als ik die al gebruik, even in de tesla app kijken.
Ik heb premium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:43
Hmm.. heeft ABRP geen info van superchargers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JTHZZ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Hmm.. heeft ABRP geen info van superchargers?
Jawel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 20:47
jpvk007 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Heb je al eens naar Alloygators gekeken? Ik heb ze laten plaatsen op de 22" velgen van mijn X, want het is soms echt een drama om fatsoenlijk door een bocht te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:09:
Wij hebben een trekhaak koffer gekocht, beviel erg goed en nagenoeg geen extra verbruik
en geen gesuis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jandeeg88
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 02:51
Terug van een weekje Denemarken met de 30 kWh Nissan Leaf. Voor 45 euro de 145 kWh Enel-X way bundel aangeschaft. Lijkt momenteel verreweg de meest voordelige mogelijkheid om te kunnen snelladen en voor Scandinavie ook absoluut de goedkoopste optie aangezien AC palen daar ook regelmatig het dubbele van het 0.31 euro Enel-X tarief zijn.

Niet alle op de Shell Recharge app vermelde palen zijn bruikbaar en soms zijn er wel laders die iets verder weg stonden van de snelweg, of niet bepaald 'state of the art' (vermoedelijk bijna 10 jaar in gebruik), maar toch ook regelmatig spiksplinternieuwe 300 kW laders direct naast de snelweg kunnen gebruiken (en daar toch maar even 46 kW uit getrokken!!).

Laden ging over het algemeen goed, maar het was soms erg lastig om de juiste paal te vinden als er meerdere bij elkaar stonden (slechte vermelding van ID's, soms tot 8 palen bij elkaar, of soms een aantal een 20 a 30 meter verderop; in eerste instantie niet gezien).

De Enel-X app werkt redelijk, maar op moment dat éénmaal de verkeerde lader geselecteerd was en de 90 seconden aansluittijd voorbij, kon ik de geactiveerde sessie zelf niet meer beeindigen..... Een aantal malen dan als alternatief de MVV-Emobility chargecloud (internetpagina; 0,41 euro per kWh) gebruikt, in afwachting van het beeindigen van de sessie door de helpdesk van Enel-X. Die deden dat over het algemeen behoorlijk snel (10 a 15 minuten na de melding), maar één keer duurde dat ook een aantal uren....

Door het beperkte bereik van de Leaf (110-120 km bij tot 80% vol laden), twee keer 'met het zweet in de bilnaad' de lader met 3 en 4 procent resterende capaciteit bereikt (dan wordt de resterende capaciteit aangegeven met twee streepjes (--) in de Leaf en wordt nog een kilometer of wat verder rijden een aardige gok). Eén keer daarvan was de paal nergens te vinden. Bleek op het hoogste dek van de parkeergarage in het centrum van Kolding te staan, zonder enige aanduiding bij de inrit op de BG dat deze daar stond....

[ Voor 5% gewijzigd door jandeeg88 op 20-08-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:22
Ik had gisteren ook ruzie met ABRP. Twee weken geleden probleemloos naar de Morvan in Frankrijk gereden, gister constant gezeik met routes die wel/niet beschikbaar zijn. Misschien kleine storing daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
jandeeg88 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13:
Terug van een weekje Denemarken met de 30 kWh Nissan Leaf. Voor 45 euro de 145 kWh Enel-X way bundel aangeschaft. Lijkt momenteel verreweg de meest voordelige mogelijkheid om te kunnen snelladen en voor Scandinavie ook absoluut de goedkoopste optie aangezien AC palen daar ook regelmatig het dubbele van het 0.31 euro Enel-X tarief zijn.

Niet alle op de Shell Recharge app vermelde palen zijn bruikbaar en soms zijn er wel laders die iets verder weg stonden van de snelweg, of niet bepaald 'state of the art' (vermoedelijk bijna 10 jaar in gebruik), maar toch ook regelmatig spiksplinternieuwe 300 kW laders direct naast de snelweg kunnen gebruiken (en daar toch maar even 46 kW uit getrokken!!).

Laden ging over het algemeen goed, maar het was soms erg lastig om de juiste paal te vinden als er meerdere bij elkaar stonden (slechte vermelding van ID's, soms tot 8 palen bij elkaar, of soms een aantal een 20 a 30 meter verderop; in eerste instantie niet gezien).

De Enel-X app werkt redelijk, maar op moment dat éénmaal de verkeerde lader geselecteerd was en de 90 seconden aansluittijd voorbij, kon ik de geactiveerde sessie zelf niet meer beeindigen..... Een aantal malen dan als alternatief de MVV-Emobility chargecloud (internetpagina; 0,41 euro per kWh) gebruikt, in afwachting van het beeindigen van de sessie door de helpdesk van Enel-X. Die deden dat over het algemeen behoorlijk snel (10 a 15 minuten na de melding), maar één keer duurde dat ook een aantal uren....

Door het beperkte bereik van de Leaf (110-120 km bij tot 80% vol laden), twee keer 'met het zweet in de bilnaad' de lader met 3 en 4 procent resterende capaciteit bereikt (dan wordt de resterende capaciteit aangegeven met twee streepjes (--) in de Leaf en wordt nog een kilometer of wat verder rijden een aardige gok). Eén keer daarvan was de paal nergens te vinden. Bleek op het hoogste dek van de parkeergarage in het centrum van Kolding te staan, zonder enige aanduiding bij de inrit op de BG dat deze daar stond....
Met een Leaf naar Denemarken dat is wel heel dapper _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:04

Die tunnel heb ik ook gehad. Verder maak je het niet snel mee en volle Tesla SuC locatie. Waren en veel niet-tesla's die dubbele plaatsen aan het bezetten waren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oske
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Wij zijn 2,5 week in Frankrijk geweest en net een dag terug. Cote d’Azur en de Dordogne. Eerste keer met EV op vakantie, sinds 30-6-2022 de EV in bezit. Had wel wat zorgen of het goed zou komen. Samengevat: laadvrees heb ik niet meer! Het is prima te doen. We hebben nergens in de wachtrij gestaan om te laden bij SuC’s, waar ik erg bang voor was. Moet er wel bij zeggen dat we bewust niet op de zaterdag zijn gaan rijden (met ICE hadden we dat ook niet gedaan). Verder wel goed voorbereid met ABRP, Chargemap, etc. En ARBP heb ik vrij snel achter me gelaten. De navigatie van de auto (Q4 etron) werkt eigenlijk prima en laat onderweg alle AC/DC/HPC laders zien. Rekent zelf uit waar je qua bereik moet laden. Wil je toch anders besluiten dan klik je op een lader op de route en kan je die makkelijk als tussenstop toevoegen. Ik kijk wel voor vertrek met Chargemap wat de uitwijk alternatieven zijn en waar op de route de verschillende SuC’s staan. Uiteindelijk staan de meeste zelfde laders in ARBP/Chargemap/etc. apps. En ARBP kiest inderdaad, is mijn ervaring, de meest gangbare routes waar iedereen over geleid wordt waar ik juist bijv. Parijs wil vermijden vanwege de drukte. Dus veelal eigen route uitgestippeld met navigatie van de auto in combinatie met extra checks in Chargemap. Heb regelmatig bij de bekende supermarkten aan een HPC gehangen. Echt ideaal. En veel van die centre commercials hebben AC laders staan en sommige ook DC 50kW laders. Hopelijk wordt de laad infrastructuur verder uitgebreid met name de HPC’s aan de snelwegen. Maar voor nu ging het prima en eigenlijk vrij probleemloos. Wel hulde aan de Tesla Superchargers. Tesla heeft de infrastructuur echt goed voor elkaar en erg goed dat ze delen ervan hebben opengesteld voor non-Tesla’s! En ja, ik heb ook bij AC laders gestaan die ik niet aan de praat kreeg. Of eentje die via de QR code geactiveerd is maar die ik vervolgens niet kon deactiveren omdat de nodige pincode niet is verstuurd. Met een telefoontje is dat gelukkig binnen een paar mins op afstand door de helpdesk verholpen. Ook niet werkende HPC’s gehad en daarom belangrijk om altijd voldoende range over te houden om naar een alternatief te kunnen rijden. Al met al ben ik wat betreft Frankrijk vrij positief. Qua uniformiteit in de laadinfrastructuur mag wel snel iets gedaan worden want elke laadpaal leverancier heeft zo zijn eigen manier van werken wat betreft het melden om het laden te starten. QR code, via app, Rfid, etc. waarom niet net als het tanken gewoon met betaalpas of creditcard laten betalen. Ik heb vier verschillende laadpassen op zak dus daar valt nog wel wat te verbeteren. Ionity, Allego en Fastned mogen wat mij betreft zsm hun infrastructuur verder uitbreiden want die laders werken echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Oske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:02:
Wij zijn 2,5 week in Frankrijk geweest en net een dag terug. Cote d’Azur en de Dordogne. Eerste keer met EV op vakantie, sinds 30-6-2022 de EV in bezit. Had wel wat zorgen of het goed zou komen. Samengevat: laadvrees heb ik niet meer! Het is prima te doen. We hebben nergens in de wachtrij gestaan om te laden bij SuC’s, waar ik erg bang voor was. Moet er wel bij zeggen dat we bewust niet op de zaterdag zijn gaan rijden (met ICE hadden we dat ook niet gedaan). Verder wel goed voorbereid met ABRP, Chargemap, etc. En ARBP heb ik vrij snel achter me gelaten. De navigatie van de auto (Q4 etron) werkt eigenlijk prima en laat onderweg alle AC/DC/HPC laders zien. Rekent zelf uit waar je qua bereik moet laden. Wil je toch anders besluiten dan klik je op een lader op de route en kan je die makkelijk als tussenstop toevoegen. Ik kijk wel voor vertrek met Chargemap wat de uitwijk alternatieven zijn en waar op de route de verschillende SuC’s staan. Uiteindelijk staan de meeste zelfde laders in ARBP/Chargemap/etc. apps. En ARBP kiest inderdaad, is mijn ervaring, de meest gangbare routes waar iedereen over geleid wordt waar ik juist bijv. Parijs wil vermijden vanwege de drukte. Dus veelal eigen route uitgestippeld met navigatie van de auto in combinatie met extra checks in Chargemap. Heb regelmatig bij de bekende supermarkten aan een HPC gehangen. Echt ideaal. En veel van die centre commercials hebben AC laders staan en sommige ook DC 50kW laders. Hopelijk wordt de laad infrastructuur verder uitgebreid met name de HPC’s aan de snelwegen. Maar voor nu ging het prima en eigenlijk vrij probleemloos. Wel hulde aan de Tesla Superchargers. Tesla heeft de infrastructuur echt goed voor elkaar en erg goed dat ze delen ervan hebben opengesteld voor non-Tesla’s! En ja, ik heb ook bij AC laders gestaan die ik niet aan de praat kreeg. Of eentje die via de QR code geactiveerd is maar die ik vervolgens niet kon deactiveren omdat de nodige pincode niet is verstuurd. Met een telefoontje is dat gelukkig binnen een paar mins op afstand door de helpdesk verholpen. Ook niet werkende HPC’s gehad en daarom belangrijk om altijd voldoende range over te houden om naar een alternatief te kunnen rijden. Al met al ben ik wat betreft Frankrijk vrij positief. Qua uniformiteit in de laadinfrastructuur mag wel snel iets gedaan worden want elke laadpaal leverancier heeft zo zijn eigen manier van werken wat betreft het melden om het laden te starten. QR code, via app, Rfid, etc. waarom niet net als het tanken gewoon met betaalpas of creditcard laten betalen. Ik heb vier verschillende laadpassen op zak dus daar valt nog wel wat te verbeteren. Ionity, Allego en Fastned mogen wat mij betreft zsm hun infrastructuur verder uitbreiden want die laders werken echt prima.
Dankjewel voor het delen, het lijkt mij dat je goed voorbereid was. Welke laadpassen had je bij je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05 14:51
Cemmey schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Gebeurde er ook iets met je kilometers bergopwaarts of valt dat mee? Leuk verhaal btw.
De kilometers liepen wel iets sneller terug dan de werkelijk gereden afstand, maar het verschil viel mij ontzettend mee. Heb het idee dat de Niro rond de 60-70 km/h ontzettend efficiënt rijdt, ook in de bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oske
@Kleineheino ik heb de Shell Recharge, Etron, Plugsurfing, Kiwhi laadpassen en de Tesla app. Uiteindelijk werkten bij mij de Shell Recharge en Etron pass vrijwel op de meeste laders en natuurlijk de Tesla app bij de Tesla SuC’s. De Kiwhi laadpas heb ik uiteindelijk geen geld op gezet omdat de eerder genoemde passen goed werkten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Ook hier net klaar met 4000km summer trip, gedaan met een Model 3P. Wij zijn vrij nieuw (vanaf april) in hele EV gebeuren maar het went heel snel. Het gaat in het algemeen ook heel goed, en deze trip idem ditto. Geen laadfile gehad en ook geen laadstress/ range anxiety gehad. Behalve in de middle of nowhere, daar heb je wel een uitdaging i.e. beter moeten inplannen of je voor of na moet laden.

Route: Eerst vanuit NL richting Dusseldorf, en dan naar beneden via Mannheim (overnachting) verder via Schaffhausen naar de Alpen CH. Daar een dagje, wat bergpassen meegepakt en rondgereden.
Daarna verder richting Sud FR via Lugano, Milan en overnachting in Turijn.
De volgende dag via Savona en langs de kust richting Monaco, overnachting id buurt. Daarna paar dagen rondgereden, stranden, en overnachtingen langs Cote d'azur (Nice, Cannes, St Tropez, Cassis, Marseilles).
En toen richting huis, wel via Le Pal (2 dagen pretpark) id buurt van Macon. Is trouwens echt aan te raden als je kleine kids heb!
Daarna verder via Parijs, Lille, terug in NL. Laatste overnachting was id buurt van Versailles.

Verbruik over 4000km is 212wh/km, dit is inclusief stukken 200+ km/u in DE, 150km/u waar mogelijk in IT en FR snelwegen. Valt volgens mij redelijk mee, vooral als je meerekent dat tijdens dagje autobahn verbruik was rond 280-290 :+

Laadinfrastructuur (scores puur gebaseerd op mn bevindingen en vooral locaties waar ik geweest ben):
- DE: meer dan prima te doen, je vindt overal of Ionity of Tesla Suc of anderen, iig nooit ver hoeven rijden of angst of je het net gaat halen of niet. We kunnen zelf gaan kiezen: "hey daar is autohof dus meer keuze aan eten, maar die volgende over 20km heeft speeltuintje, welke doen we" Dat soort dingen. Genoeg keuze! Score: 4/5
- CH: matig, id bergen vooral weinig snellader, dus als je meerdere plekken op een dag wil bezoeken moet je wel goed inplannen. Bergpassen zijn wel leuk, en naar beneden krijg je juist percentages bij. Maar alsnog heb je behoefte aan laden. Score: 3/5
- IT: soms heel goed, maar soms ook deadzones ik snap het echt niet. Zo is het bijv tussen Turijn en de kust geen een snelladers. 8)7 Dus moet ik kiezen of ik met nog meer dan 40% al in Turijn gaan laden, of rijden naar kust en daar op SuC Vado Ligure gaan laden. Uit eindelijk de laatste gedaan maar niet echt mijn ideale keuze. Score: 3/5
- MC: best wel grappig dat ze snelladers (HPC) op straat heb staan (oke het is maar 50kw) die GRATIS is te gebruiken. Parkeren ook. Geweldig! We hebben onze auto dus aan een kant van de stad geparkeerd, gelopen via de boulevard, casino, etc naar andere kant, en daar pak ik de elektrische fiets met de app om terug te fietsen naar de auto :D Score: 4/5
- FR: Mixed ervaring, maar vooral verbaasd over de deadzones en ook de slechte apparaten bij sommige plekken. Zelfs op snelwegen sta je soms met maar 1 lader (Total energies) die heel moeilijk te bedienen is, en ook nog eens max 63kw. Lijkt alsof je terug id tijd gaat. Ja er zijn ook Ionity’s te vinden maar wat ben ik blij met de Tesla Suc zeg! In sommige gebieden tussen de kust en mid FR was ik echt afhankelijk van Tesla SuC. Door onze rare ongeplande routes (wij vinden het leuk om op de dag zelf te bepalen waar we morgen naartoe gaan) moet ik toch gedurende 6 dagen in Frankrijk tot 2x toe snachts naar een snellader moeten gaan zodat ik de volgende ochtend gelijk naar de goede richting kan rijden. Hotel destination charger werken vaak ook niet, erg jammer. Ik had dus mijn vrouw en kind in de hotel afgezet, even terug naar een snellader de verkeerde kant, om met genoeg % de volgende dag de goeie kant op kunnen rijden naar de volgende snellader. Positieve kant: je heb vaak 50-63kw lader aan Intermarche of Carrefour. Dus kan je mooi combineren met boodschappen doen etc. Ook in steden is het best wel goed; in Parijs kan je overal terecht op straat (Belib laders) en is parkeren ook inbegrepen (ten minste, ik kan verder niet lezen of je nog parkeren alsnog moet betalen haha) En het lijkt dat EV rijden nog niet zo booming is als in NL waar ik dus altijd op een straatlader terecht kan. Lijkt alsof daar de infra al verder is dan de adopties van gebruikers. Score: 4.5/5 op steden, 3/5 buitenstedelijk

Wat overige punten:
- Ik had de hele trip gedaan met alleen mijn MtC en Tesla app. Ja ik moest ter plekke 2x iets downloaden (chargepoint en chargeassist) maar a-la. In Parijs werkt de Belib op straten ook gewoon met MtC, en vrijwel alle Ionity, Total Energies, etc etc. Chargepoint was toen nodig bij HyperU, en Chargeassist bij Intermarche.
- ABRP heb ik gebruikt in het begin of als ik op die dag lange route wil doen, maar eigenlijk niet nodig. Als je goed weet wat ongeveer de verbruik is van je auto is ABRP overbodig.
Vooral in Tesla’s staat nu de estimated % bij aankomst, dus je kan zelf gaan plannen of aanpassen waar nodig.
- Chargemap is aan te raden, je kan goed filteren of je op dat moment snellader nodig heb of gewoon een 7kw AC voor de nacht nodig heb. In combinatie met de punt hierboven heb ik dus geen ABRP nodig.
- In Dusseldorf kan je gratis parkeren als je EV heb en gaan laden. Je moet het dus wel van te voren aanvragen (in onze ervaring 1 week)
- Als je goed zoek zijn er nog veel gratis laders te vinden, bijzonder eigenlijk in de dag als vandaag waar benzine alleen maar hoger en hoger is en inflaties overal. Die van mij is leaseauto met pas vd zaak, maar kan wel voorstellen dat voor een ander interessant is. Je kan op chargemap filteren op gratis laders.
- Op al de dure plekken (lees: St Tropez etc) kan je chargemap openen en kijken of je ergens bij de hotels/ beachclubs kan laden. Vaak dus wel. Wel even van te voren bellen of ie open is voor publiek of alleen voor klanten; als het alleen voor klanten is, kan je vragen of je dan een tafel kan reserveren. Sta je daar dan naast Ferrari, Lambo, en Rolls aan Le Club 55 :D Sommige plekken hebben ook tesla destination charger, dus ook verblijf je niet in een van de luxe resorts daar, gaat de security toch vaak de poort open doe zodat je bij de tesla charger kan. Tip: wel de auto ff wassen een dag van te voren en laat niet zoveel spullen te zien, geef iig niet het idee dat ze een zwerver binnen laten :+
- Ja ik ben dankbaar dat Tesla zoveel SuC heb id plekken waar ik anders echt in problemen zou komen, maar wat zijn ze soms toch echt karrig of ver van alles. Op zijn best staat ie naast Mcd of Ibis maar na 2x bigmac en 2x courtepaille (ibis groep?) zijn we ook toe aan iets anders. Sommige plekken heb je niet eens een bankje om even buiten te zitten. Wellicht wel de bedoeling (zsm weg daar) maar een beetje faciliteit kan geen kwaad lijkt me. Hoeveel kost nou een picnictafel en wat stoelen. Vending machine kan je ook door derde partij laten regelen. En vooral, ga meer samenwerken met andere restaurant zou ik zeggen!
- Ik begin nu een sport te maken om zo laag mogelijk aan te komen bij een snellader, maar nog niet onder 2% gelukt (of gedurfd). Wat mooi om 250kw jolt te zien - tears of joy in je ogen.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 24-08-2022 20:02 ]

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Weet iemand hoe je een factuur of historie kan inzien van een laadsessie via freshmile die je heb gestart met QR code en daarna met creditcard heb betaald?

Life is too short to drive boring cars

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Heb je je gegevens moeten geven om te laden? Dan krijg je misschien een factuur via e-mail of post?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Na een meivakantie in Italië en zomervakantie in Kroatië (reisverslagen moet ik nog delen😊) gaan we eind september/begon oktober een lang weekend naar London voor een NFL wedstrijd. Laden zal wel loslopen maar ik kom maar niet uit de ULEZ registratie.

Ons hotel ligt in de ULEZ en de gereserveerde parkeerplaats voor de wedstrijddag (de oprit van een bewoner nabij het Tottenham Hotspur Stadium) ligt ook in de ULEZ.

EVs zijn vrijgesteld van de congestion charge maar om de auto te registreren ga ik voor mijn gevoel van het kastje naar de muur.

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? En mij verder kan helpen. Of door kan verwijzen naar bijvoorbeeld een ander topic. Alvast bedankt.

Ps. Google heb ik al doorgespit en de resultaten lijken zich alleen te beperken tot het gewoon betalen van de charge voor ice voertuigen. Wat een redelijk straight forward proces is.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oske
Ik heb van Freshmile door via QR code te laden ook geen factuur gehad, kreeg ook geen code om de sessie daarmee te kunnen stoppen. Heb moeten bellen zodat ze op afstand konden stopzetten zodat ik m’n kabel eruit kon trekken. Bedrag afgeschreven op creditcard klopt verder wel, is maar een paar euro geweest. Bij een Mobive paal ging het wel goed, gewoon netjes een factuur via email ontvangen en ook de pincode om de sessie te stoppen via email ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

BaSsDruM schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:20:
Ik krijg jeuk van dit soort stemmingmakerij:
https://nos.nl/artikel/24...dstofauto-mee-op-vakantie
[...]
Ik rij nu 3 jaar elektrisch en heb al 5 vakantieritten van meer dan 2500+ km gemaakt. Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik ergens moest wachten tot er een lader vrij was.
Ik zit ook al in mijn derde jaar. Mijn auto heeft een range van ~130 km als ik in 't groen blijf rijden. Ben er al meerdere keren mee naar de Gard in Zuid Frankrijk gereden. Ik heb welgeteld 1 keer gehad dat ik niet kon laden, en moest toen 18 minuten wachten tot de voorganger weg was.

Ik denk inderdaad dat daar wel een heel erg worst case scenario wordt geschetst van èn rijden op Zwarte Zaterdag (waarom doen mensen dat?) èn te laat besluiten te gaan laden. Amateurs, daar bij de nos. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
jubeth schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Ik zit ook al in mijn derde jaar. Mijn auto heeft een range van ~130 km als ik in 't groen blijf rijden. Ben er al meerdere keren mee naar de Gard in Zuid Frankrijk gereden. Ik heb welgeteld 1 keer gehad dat ik niet kon laden, en moest toen 18 minuten wachten tot de voorganger weg was.

Ik denk inderdaad dat daar wel een heel erg worst case scenario wordt geschetst van èn rijden op Zwarte Zaterdag (waarom doen mensen dat?) èn te laat besluiten te gaan laden. Amateurs, daar bij de nos. 8)
Je kan hetzelfde stukje schrijven over brandstof auto's, als je de files ziet bij de tankstations tijdens de zwarte weekenden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12:11

Arfman

Drome!

Offtopic maar ik vraag me inderdaad ook af waarom je in Godesnaam op zwarte zaterdag gaat rijden. Er moet een goede reden voor zijn anders ga je toch een dag eerder of later?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:14
Arfman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:41:
Offtopic maar ik vraag me inderdaad ook af waarom je in Godesnaam op zwarte zaterdag gaat rijden. Er moet een goede reden voor zijn anders ga je toch een dag eerder of later?
Tenzij de locatie waar je heen gaat enkel van zaterdag tot zaterdag verhuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Tibs schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Gelukkig zijn er steeds meer accomodaties die andere wisseldagen hebben, bovendien kan je ook eerder vertrekken en ergens een of twee overnachtingen doen. Je hebt immers vakantie, lekker rustig aan. Snap ook niet dat nog steeds zoveel mensen op die dagen gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:13
[...]

Dan kan je nog steeds een dagje later aankomen. Of een dagje eerder gaan rijden zodat je al in de buurt van bestemming bent.

Ik snap die instelling van mensen niet echt die blijkbaar schijnen te denken "het is nou eenmaal zo, misschien valt het mee".

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:40
[...]

Die kies je zelf uit toch? Kies al zeker 10 jaar alleen accommodaties die aankomst/vertrek buiten het weekend aanbieden. Ben in heel Zuid-Europa geweest, en het kan echt op heel veel plekken. Zeker de laatste 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

WOWZERZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:21:
[...] een lang weekend naar London voor een NFL wedstrijd. Laden zal wel loslopen maar ik kom maar niet uit de ULEZ registratie.
[...]
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? En mij verder kan helpen. Of door kan verwijzen naar bijvoorbeeld een ander topic. Alvast bedankt.
Gewoon de ULEZ in rijden. Niemand die je wat maakt, nooit iets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

We blijven Nederlanders toch :-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

WOWZERZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:21:
Na een meivakantie in Italië en zomervakantie in Kroatië (reisverslagen moet ik nog delen😊) gaan we eind september/begon oktober een lang weekend naar London voor een NFL wedstrijd. Laden zal wel loslopen maar ik kom maar niet uit de ULEZ registratie.
Ev's zijn niet vrijgesteld, maar krijgen 100% korting. Wel gedoe (account aanmaken, papieren scannen/uploaden) en je betaalt 10 pond per jaar.
https://tfl.gov.uk/modes/...=discounts-and-exemptions

YouTube: AVOID THE FINES! How to register your electric car for the London Co...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
jubeth schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Het schijnt ook te schelen om juist andere laders in de buurt te gebruiken dan de bekende apps aangeven. Want als veel mensen dezelfde apps gebruiken (vaak met de standaard instellingen) zullen diezelfde laders vaak in de berekende route gepland worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
fisherman schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Het schijnt ook te schelen om juist andere laders in de buurt te gebruiken dan de bekende apps aangeven. Want als veel mensen dezelfde apps gebruiken (vaak met de standaard instellingen) zullen diezelfde laders vaak in de berekende route gepland worden.
Vooral als je een auto hebt die niet zo snel kan laden, kan het ook best lonen om een 50 kW lader te bezoeken, waar de nieuwere, sneller ladende auto's hun neus voor ophalen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 22:08
pmiddeld schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Vooral als je een auto hebt die niet zo snel kan laden, kan het ook best lonen om een 50 kW lader te bezoeken, waar de nieuwere, sneller ladende auto's hun neus voor ophalen.
Dat was mijn ervaring in de UK een paar weken geleden. Ionity laadstations allemaal bezet bij Services, 20 km verder nog plekken vrij bij 50 kW laadstations van Gridserve. Met de e-Niro is het verschil in laadsnelheid niet zo groot (max. 77 kW/uur gezien deze zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
pmiddeld schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Klopt, als je met een auto niet boven de 150kW kan laden kan je ook heel goed naar een 50kW lader uitwijken om niet te hoeven wachten. Uiteindelijk ben je dan waarschijnlijk eerder weet weg. Maar boven de 150kW zou ik denk ik even wachten bij een snellere lader. Dan moet die lader die snelheid ook wel aankunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Klopt, als je met een auto niet boven de 150kW kan laden kan je ook heel goed naar een 50kW lader uitwijken om niet te hoeven wachten. Uiteindelijk ben je dan waarschijnlijk eerder weet weg. Maar boven de 150kW zou ik denk ik even wachten bij een snellere lader. Dan moet die lader die snelheid ook wel aankunnen natuurlijk.
Maak daar 100 kW van

Bij 150 kW kan een XC40 P6 van 20-80% in 30 minuten laden, bij een 50kw charger is dat 90 minuten. Ik denk niet dat je een uur wacht bij een laadpaal, hooguit een half uur als er net iemand je voor is en zich fatsoenlijk gedraagt (dus niet meer dan 80% wil gaan laden).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Deze vakantie met de model 3 LR (82kWh batterij) naar Athene gereden via Zwitserland, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië. We hebben dat rustig aan gedaan in ongeveer een week met wat uitstapjes onderweg. Alleen in Montenegro was geen enkele snellader. Maar dat is een klein land en twee uur aan de (gratis) 11kW was voldoende daar. In Albanië was wel 1 snellader (75kW) bij een VW dealer in de hoofdstad Tirana. Vanaf de Griekse grens is de laad infrastructuur goed met betrouwbare 50kW laders. Veel gratis laders in Athene en ook de V3 Supercharger in Patras is gratis. Supercharger in Athene niet nodig gehad.

Ook nog met de boot van Athene naar een van de eilanden in de Cyclades geweest waar een vriend van me woont. Daar ook gratis 11kW laders.

Nu op de terugweg via de ferry van Igoumenitsa (GR) naar Ancona (IT). Het plan is om in 3 dagen van Athene naar Nederland te rijden met een nacht in de ferry en een in de buurt van Turijn.

In totaal rond de 6500km denk ik, de heenreis door de de balkan was ongeveer 4000km, terugweg een stuk korter. Gemiddeld rond de 160 Wh/km en flink doorgereden waar mogelijk.

Bergweggetjes zijn erg leuk met een EV, gaat perfect met regeneratief remmen. Vele malen beter dan remmen op de (verbrandings)motor of je normale remmen opbranden.

PlugShare is erg handig gebleken om betrouwbare laders te vinden en ABRP voor de planning. In Griekenland een paar laad apps moeten downloaden. Shell recharge pas heb ik niet zoveel aan gehad, 1x gebruikt in Duitsland.

Verder is alles eigenlijk verassend makkelijk gegaan. Nooit langzaam moeten rijden om een lader te kunnen halen. Ook steeds in hotels zonder laadvoorziening geslapen, in totaal 1x ‘s nachts geladen onderweg. Met de hoge temperaturen van soms 40+ C kostte de AC wel veel vermogen (continu 6kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpGtK4rZFBTTYptOSjFkVO8KQVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXBT3SujOR9Wq9rlPesNtH66.jpg?f=fotoalbum_large
SC in Patras (GR) vandaag, woensdagavond weer thuis :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
raviculus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:58:
Deze vakantie met de model 3 LR (82kWh batterij) naar Athene gereden via Zwitserland, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië. We hebben dat rustig aan gedaan in ongeveer een week met wat uitstapjes onderweg. Alleen in Montenegro was geen enkele snellader. Maar dat is een klein land en twee uur aan de (gratis) 11kW was voldoende daar. In Albanië was wel 1 snellader (75kW) bij een VW dealer in de hoofdstad Tirana. Vanaf de Griekse grens is de laad infrastructuur goed met betrouwbare 50kW laders. Veel gratis laders in Athene en ook de V3 Supercharger in Patras is gratis. Supercharger in Athene niet nodig gehad.

Ook nog met de boot van Athene naar een van de eilanden in de Cyclades geweest waar een vriend van me woont. Daar ook gratis 11kW laders.

Nu op de terugweg via de ferry van Igoumenitsa (GR) naar Ancona (IT). Het plan is om in 3 dagen van Athene naar Nederland te rijden met een nacht in de ferry en een in de buurt van Turijn.

In totaal rond de 6500km denk ik, de heenreis door de de balkan was ongeveer 4000km, terugweg een stuk korter. Gemiddeld rond de 165 Wh/km en flink doorgereden waar mogelijk.

Bergweggetjes zijn erg leuk met een EV, gaat perfect met regeneratief remmen. Vele malen beter dan remmen op de (verbrandings)motor of je normale remmen opbranden.

PlugShare is erg handig gebleken om betrouwbare laders te vinden en ABRP voor de planning. In Griekenland een paar laad apps moeten downloaden. Shell recharge pas heb ik niet zoveel aan gehad, 1x gebruikt in Duitsland.

Verder is alles eigenlijk verassend makkelijk gegaan. Nooit langzaam moeten rijden om een lader te kunnen halen. Ook steeds in hotels zonder laadvoorziening geslapen, in totaal 1x ‘s nachts geladen onderweg. Met de hoge temperaturen van soms 40+ C kostte de AC wel veel vermogen (continu 6kW).

[Afbeelding]
SC in Patras (GR) vandaag, woensdagavond weer thuis :*).
Wat een geweldige reis en gave foto. Dat geeft de burger moed om met een elektrische auto op vakantie te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
ron65 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Maak daar 100 kW van

Bij 150 kW kan een XC40 P6 van 20-80% in 30 minuten laden, bij een 50kw charger is dat 90 minuten. Ik denk niet dat je een uur wacht bij een laadpaal, hooguit een half uur als er net iemand je voor is en zich fatsoenlijk gedraagt (dus niet meer dan 80% wil gaan laden).
Hoezo zou het bij een 50kW lader opeens 90 minuten duren? Dat klopt echt niet hoor.
Met langzaam ladende auto's tot 150kW kun je best uitwijken naar een 50kW lader hoor. Daar verlies je echt niet zoveel tijd mee als je beweert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ron65 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Maak daar 100 kW van

Een XC40 is geen snellaadmonster. Over 10-80% doet hij het gemiddeld met 116 kW gedurende 26 minuten. Bij een 50kW lader sta je dan dus net iets meer dan een uur stil. Komt nog eens bij dat je die 116kW maar in specieke gevallen kunt halen. Als je niet lang gereden hebt is het verschil kleiner omdat de accu dan nog niet warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Hoezo zou het bij een 50kW lader opeens 90 minuten duren? Dat klopt echt niet hoor.
Met langzaam ladende auto's tot 150kW kun je best uitwijken naar een 50kW lader hoor. Daar verlies je echt niet zoveel tijd mee als je beweert.
Even los van exacte getallen, het gaat gewoon langzamer bij een 50KW lader dan bij een 150 KW lader.
Ik moet nog 7 weken wachten tot ik mijn EV heb, maar ik moet veel voor hetw erk met elektrscihe vermogens rekenen, en bij mij is 150 kW nog altijd 3x 50 kW. Daar ging ik vanuit.
Ik weet ook verd... goed dat dat optimale getallen zijn die wellicht nooit gehaald zullen worden, het gaat even om dat principe.
Anders kun je net zo goed aan een 3 kW thuislader gaan staan en hopen dat er 30 minuten nodig zijn om hem vol te krijgen, een kleiner vermogen laadpaal kost nu eenmaal meer tijd dan een groter vermogen laadpaal.
Het is alleen niet zo dat 150kW en minder het wachten op een vrije laadpaal al onmogelijk maakt, een 150 kW laadpaal is in theorie altijd zoveel sneller dat 20 minuten wachten rendabel is tov een andere laadlokatie zoeken. Daar ging het om

Ik dacht dat iedereen dat wel begreep, maar bij deze alsnog uitgelegd. (deed ik niet omdat het anders weer gezeur over te lange teksten oplevert, je ziet het gevolg daarvan hiermee weer)

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 30-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:55
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Even los van exacte getallen, het gaat gewoon langzamer bij een 50KW lader dan bij een 150 KW lader.
Ik moet nog 7 weken wachten tot ik mijn EV heb, maar ik moet veel voor hetw erk met elektrscihe vermogens rekenen, en bij mij is 150 kW nog altijd 3x 50 kW. Daar ging ik vanuit.
Ik weet ook verd... goed dat dat optimale getallen zijn die wellicht nooit gehaald zullen worden, het gaat even om dat principe.
Anders kun je net zo goed aan een 3 kW thuislader gaan staan en hopen dat er 30 minuten nodig zijn om hem vol te krijgen, een kleiner vermogen laadpaal kost nu eenmaal meer tijd dan een groter vermogen laadpaal.
Het is alleen niet zo dat 150kW en minder het wachten op een vrije laadpaal al onmogelijk maakt, een 150 kW laadpaal is in theorie altijd zoveel sneller dat 20 minuten wachten rendabel is tov een andere laadlokatie zoeken. Daar ging het om

Ik dacht dat iedereen dat wel begreep, maar bij deze alsnog uitgelegd. (deed ik niet omdat het anders weer gezeur over te lange teksten oplevert, je ziet het gevolg daarvan hiermee weer)
Theorie vs praktijk denk ik. Ik had dat dus op vakantie ook, in theorie zou ik 20-80% in 20 min moeten doen bij een 150kW paaltje....echter stond ik er regelmatig 30-35 min. Niet schokkend hoor, maar de praktijk kan nog wel eens tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Weleens gehoord van een laadcurve? Dat scheelt echt niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DeMolT. schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Theorie vs praktijk denk ik. Ik had dat dus op vakantie ook, in theorie zou ik 20-80% in 20 min moeten doen bij een 150kW paaltje....echter stond ik er regelmatig 30-35 min. Niet schokkend hoor, maar de praktijk kan nog wel eens tegenvallen.
Goed om te weten. Iets om toch ook wel een beetje rekening mee te houden dus.
thanx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Weleens gehoord van een laadcurve? Dat scheelt echt niet zo heel veel.
uiteraard, ik werk al zo veel jaren (dik 40) met apparatuur waarin accu's zitten van noodverlichtings installaties tot UPS installaties van 500 kVa tot oplaadbare batterijen, lijkt me dat een laadcurve me wel bekend is.
Maar die heb je bij laders van 3 KW net zo goed als bij 150 kw en hoger.
Jij beweert eigenlijk dat iemand met een auto die 150 kW kan laden net zo goed bij een 50 kW lader kan gaan staan.
Ben ik het niet mee eens want dat duurt wel degelijk een stuk langer. En dat verschil is groter dan 20-30 minuten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Nu in Frankrijk en pakken steeds Tesla laders en daar is het een goede gewoonte om steeds een lader vrij te laten tussen jou en de volgende want twee laders (#A en #B) delen de aansluiting en dan zakt de max 150kW naar 75kW (behalve bij V3 laders, te herkennen aan maar een enkele CSS laadkabel, die gaan altijd volle kracht). En dit keer voor het eerst wat meer door het binnenland en daar zijn SuC’s toch vaker voorzien van maar 8 laadpunten en gisteren voor het eerst sinds ik Tesla rijdt moeten wachten op een vrije paal en daarna inderdaad maar max 75kW beschikbaar. Dus dan is het al druk en heeft ook nog eens iedereen het halve vermogen beschikbaar waardoor de wachttijd en de rij wachtenden verder opliep.

Je mag dan ook maar tot maximaal 80% opladen (wordt door de laadpaal automatisch aangepast in je auto), wij hadden maar een beetje nodig om de bestemming te halen dus bij 60% maar weer verder gegaan. Nu lekker met 6A op de camping aan het bijladen.

Maar dan wordt het verschil met 50kW laders best klein, zeker als je een lekker terrasje kunt pakken

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

uiteraard, ik werk al zo veel jaren (dik 40) met apparatuur waarin accu's zitten
Waarom beweer je dan dat een 50kW lader er exact 3 keer zo lang over doet als een 150kW lader? Dan weet je echt niet wat een laadcurve inhoudt. Al met al scheelt het in de praktijk dus heel weinig en lang niet zoveel als jij beweert. Dat verschil is alleen bij heel snel ladende auto's significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
royverdegem schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Je kan hetzelfde stukje schrijven over brandstof auto's, als je de files ziet bij de tankstations tijdens de zwarte weekenden :-)
Offtopic maar heb dat inderdaad vaak zat mee gemaakt op een zaterdag richting de wintersport. Rijen voor het tanken en zelfs 1x dat de benzine op was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Waarom beweer je dan dat een 50kW lader er exact 3 keer zo lang over doet als een 150kW lader? Dan weet je echt niet wat een laadcurve inhoudt. Al met al scheelt het in de praktijk dus heel weinig en lang niet zoveel als jij beweert. Dat verschil is alleen bij heel snel ladende auto's significant.
150/50=3 ;-)

laadcurve heb je bij beide last van. verhouding is 1:3
Dat gaat ook op voor de laadtijd.

Als je bij de 50 kW er 1 uur over doet zal de 150 kW er 20 minuten over doen. Ook de 50 Kw lader zakt weg in snelheid naarmate de accu voller raakt.

Pagina: 1 ... 5 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.