Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

150/50=3 ;-)

laadcurve heb je bij beide last van. verhouding is 1:3
Dat gaat ook op voor de laadtijd.

Als je bij de 50 kW er 1 uur over doet zal de 150 kW er 20 minuten over doen. Ook de 50 Kw lader zakt weg in snelheid naarmate de accu voller raakt.
Volgens mij wordt langs elkaar geen gepraat.

Een 150kW paal levert niet altijd 150kW (of beter gezegd: een auto kan het niet altijd aan)

Als de auto in situatie A maar laadt met 70Kwh (alhoewel hij max 125 zou kunnen) dan is ' verschil' tussen 350Kw en 50Kw paal niet zoveel meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

[...]

150/50=3 ;-)

Als je bij de 50 kW er 1 uur over doet zal de 150 kW er 20 minuten over doen. Ook de 50 Kw lader zakt weg in snelheid naarmate de accu voller raakt.
De laadcurve is niet gebaseerd op je lader maar op de accu zelf. Meeste auto's kunnen in het begin wel snel laden, maar vanaf halverwege of 3/4 zakt dat in. Dus die verhouding is nooit 1:3.

Als ik een curve van fastned pak is een model 3 SR tussen 10 en 30% met 140W aan het laden. waar het daarna zakt tot 20kW bij 90%.
Dat betekend dat je nooit 3x zo snel klaar bent met laden over 150kW vs 50kW naar bijv 80%.

(grof berekend duurt het 35min met 150kw en 55min met 50kw. al word de snellere lader langzamer als er meer energie naar koeling gaat.)

[ Voor 8% gewijzigd door Nutral op 30-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

150/50=3 ;-)

Mij is juist opgevallen dat “trage” snelladers in verhouding vaak sneller zijn dan de snelle jongens. Kan het thuis nog eens nazoeken want ik (TeslaMate) hou het allemaal bij. Een V3 lader kan maar heel even pieken (op ca 247kW bij mij), een ongedeelde V2 al wat langer terwijl een gedeelde V2 lader heel lang zijn 75kW blijft vasthouden en een 50kW lader dat nog langer doet. Maar alles is ook afhankelijk tot waar je doorgaat en temperatuur van accu en buitenlucht.

Maar op vakantie kan het mij allemaal niet zo veel schelen, en de rest van het jaar laad ik bijna alleen thuis en heeft mijn auto altijd voldoende lading voor de ritten van die dag en is lekker voorverwarmd/gekoeld.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:11
Inspired schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Een XC40 is geen snellaadmonster. Over 10-80% doet hij het gemiddeld met 116 kW gedurende 26 minuten. Bij een 50kW lader sta je dan dus net iets meer dan een uur stil. Komt nog eens bij dat je die 116kW maar in specieke gevallen kunt halen. Als je niet lang gereden hebt is het verschil kleiner omdat de accu dan nog niet warm is.
Dat is verouderde informatie. Ook de curve bij Fastned klopt niet meer. Via OTA is de laadcurve flink verbeterd en, belangrijker, preconditioning ingevoerd. Zodra je een snellader in Google Maps hebt staan als tussenbestemming, wordt op tijd gestart met voorverwarmen en krijg je altijd meteen 150kW, zomer of winter.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 30-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

150/50=3 ;-)

Die 50kW zakt pas boven de 80% in en is daaronder stabiel. Daarom dus niet x3 en is 50kW relatief minder langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Die 50kW zakt pas boven de 80% in en is daaronder stabiel. Daarom dus niet x3 en is 50kW relatief minder langzaam.
Dat klopt op zich, op de 50 kW lader heb je in de praktijk gewoon een vlakke laadcurve tot de 80%.

Waar je dan wel tegenaan loopt, is dat een 50 kW lader een beperkte stroom heeft. Maximaal 125 ampère (op 400 volt). Als je spanning dan op minder dan 400 volt zit, is met de maximale stroom van 125 ampère in de praktijk je laadvermogen ook niet eens die 50 kW, maar kan die zomaar bijv. 44kW zijn. Dat maakt toch best wel een verschil.

Dan zou ik liever eventjes wachten om de (veel) hogere snelheden "onderin" de SoC te benutten en niet zomaar de 50 kW paal pakken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:10
Himalaya schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Mij is juist opgevallen dat “trage” snelladers in verhouding vaak sneller zijn dan de snelle jongens. Kan het thuis nog eens nazoeken want ik (TeslaMate) hou het allemaal bij. Een V3 lader kan maar heel even pieken (op ca 247kW bij mij), een ongedeelde V2 al wat langer terwijl een gedeelde V2 lader heel lang zijn 75kW blijft vasthouden en een 50kW lader dat nog langer doet. Maar alles is ook afhankelijk tot waar je doorgaat en temperatuur van accu en buitenlucht.

Maar op vakantie kan het mij allemaal niet zo veel schelen, en de rest van het jaar laad ik bijna alleen thuis en heeft mijn auto altijd voldoende lading voor de ritten van die dag en is lekker voorverwarmd/gekoeld.
Een V3 lader is in principe sneller dan een V2 lader. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een V3 locatie die vol is minder kan leveren dan een vrije V2 stall. Maar bij gelijke condities is een V3 toch echt een paar minuten sneller.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Ok duidelijk.

Er zal wat voordeel zijn bij de 50Kw lader omdat dan de laadcurve lijn later bereikt wordt, die curve is inderdaad bepalend door de accu zelf en niet de lader.

Mijn ervaring is (en met echt grote UPS installaties opgedaan) dat wanneer een snellader teruggezet wordt naar halve snelheid om de accu te trainen (gaat automatisch) de laadtijd echt verdubbelt.
Wellicht gaat het met de auto's anders? geen idee. Mijn auto komt over 7 weken, dus nog geen ervaring mee. Ik ga het zien.

Ik ben dan wel benieuwd want mijn wagen zal max 150 kW kunnen laden, ik hoop niet dat ik straks weggekeken wordt van "ga maar bij een 50 kW laadpunt staan met je trage snellader" om deze redenen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
JanHenk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Waar je dan wel tegenaan loopt, is dat een 50 kW lader een beperkte stroom heeft. Maximaal 125 ampère (op 400 volt). Als je spanning dan op minder dan 400 volt zit, is met de maximale stroom van 125 ampère in de praktijk je laadvermogen ook niet eens die 50 kW, maar kan die zomaar bijv. 44kW zijn. Dat maakt toch best wel een verschil.

Dan zou ik liever eventjes wachten om de (veel) hogere snelheden "onderin" de SoC te benutten en niet zomaar de 50 kW paal pakken.
Dat geldt ook voor 150kW palen (375A). Daar haal je ook niet in alle gevallen 150kW als de laadspanning onder 400V is. Maar volgens mij komt <400V niet vaak voor. Heb het bij mij nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Een V3 lader is in principe sneller dan een V2 lader. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een V3 locatie die vol is minder kan leveren dan een vrije V2 stall. Maar bij gelijke condities is een V3 toch echt een paar minuten sneller.
Klopt, in absolute laadtijd is een V3 sneller, maar niet in dezelfde verhouding als 250kW vs 150kW maximaal vermogen.

Ik vond het verschil zo klein dat ik er niet meer speciaal naar op zoek ga. Vaak kost mijn (plas)pauze toch net wat meer tijd. Maar kom ik er een tegen dan pak ik hem natuurlijk, al is het alleen maar omdat je dan niet de sjaak kunt zijn als er weer iemand zonder laadkennis zijn auto naast je neerzet om te laden terwijl er nog genoeg vrije stalls zijn om zonder delen te kunnen laden… O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Himalaya schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Klopt, in absolute laadtijd is een V3 sneller, maar niet in dezelfde verhouding als 250kW vs 150kW maximaal vermogen.

Ik vond het verschil zo klein dat ik er niet meer speciaal naar op zoek ga. Vaak kost mijn (plas)pauze toch net wat meer tijd. Maar kom ik er een tegen dan pak ik hem natuurlijk, al is het alleen maar omdat je dan niet de sjaak kunt zijn als er weer iemand zonder laadkennis zijn auto naast je neerzet om te laden terwijl er nog genoeg vrije stalls zijn om zonder delen te kunnen laden… O-)
Grootste voordeel vind ik inderdaad dat je meer gegarandeerd bent van snel laden. Bij V2 zit je sneller aan 50%. Zelfs als er genoeg stalls vrij zijn wil er wel eens iemand naast je komen staat die het verhaak van pairing niet kent. v2@150kW vind ik snel zat. Maar V2@75kW niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Himalaya schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

al is het alleen maar omdat je dan niet de sjaak kunt zijn als er weer iemand zonder laadkennis zijn auto naast je neerzet om te laden terwijl er nog genoeg vrije stalls zijn om zonder delen te kunnen laden… O-)
Speelt dit ook bij snelladers?
Ik ben iemand die nog nooit EV gereden heeft en er binnenkort aan mag geloven.
Dit soort info zoek ik op dit soort fora juist, als ik je goed begrijp moet je dus een andere snellaadpaal nemen waar nog helemaal niemand bijstaat als er 1 al bezet is met 1 auto?
Of zijn die palen onderling ook gedeeld op de hoofdaansluiting, dan maakt het weinig meer uit denk ik? of heb ik deze verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Markieeee schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:45:
Volgens mij, gezien de voorgaande reacties en kijkend naar de topic-titel, is het weer eens tijd voor een ervaringsverhaal :)

De ervaring
Kleine disclaimer voor diegene die dit leest en hier ook nog allerlei cijfertjes had verwacht:
Interessant Markieeee, ondanks dat je de cijfertjes niet in detail bijgehouden hebt, weet je nog van hoe laat to hoe laat je onderweg geweest bent? Om eens te kunnen vergelijken met een rit die wij wel doen in de vakanatie...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Jullie maken het off topic onderwerp over laadsnelheden wel erg (onnodig) ingewikkeld.

50kw of 150kw is het max laadvermogen van de paal. Er vanuit gaande dat er geen issues zijn zal de paal dit ook leveren. Jouw EV zal dus de bepalende factor zijn voor hoe lang je waar staat. Dit heeft weer alles te maken met de laadcurve van de accu.

Max laadvermogen van mijn Peugeot e-2008 is 100kw. Klinkt leuk maar vanaf 30% SOC zakt het laadvermogen terug tot max 75kw. Vanaf 60% gaan we al richting de 50kw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVj7lrd1Q_hMUL8xrcFUFtP6bLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlLXKpXX3I52Y7aZRA15iNuO.png?f=fotoalbum_large

Ik zal dus langer staan bij een 50kw lader maar niet 3x zolang. En om een brug te slaan naar het onderwerp van dit topic. Tijdens vakantie is het zowat een sport om met max 5% SOC aan te komen bij een 100kw+ lader. Op die manier profiteer ik zoveel als mogelijk van het maximale laadvermogen.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

WOWZERZ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:08:
Jullie maken het off topic onderwerp over laadsnelheden wel erg (onnodig) ingewikkeld.

50kw of 150kw is het max laadvermogen van de paal. Er vanuit gaande dat er geen issues zijn zal de paal dit ook leveren. Jouw EV zal dus de bepalende factor zijn voor hoe lang je waar staat. Dit heeft weer alles te maken met de laadcurve van de accu.

Max laadvermogen van mijn Peugeot e-2008 is 100kw. Klinkt leuk maar vanaf 30% SOC zakt het laadvermogen terug tot max 75kw. Vanaf 60% gaan we al richting de 50kw.
[Afbeelding]

Ik zal dus langer staan bij een 50kw lader maar niet 3x zolang. En om een brug te slaan naar het onderwerp van dit topic. Tijdens vakantie is het zowat een sport om met max 5% SOC aan te komen bij een 100kw+ lader. Op die manier profiteer ik zoveel als mogelijk van het maximale laadvermogen.
Weet je dat ik dacht in het laadpalen topic te zitten?
Je ziet de topic titel niet bovenaan tenzij je 100 kilometer omhoog scrollt.
Groot nadeel van Tweakers fora.

Sorry mods :$ (ik heb er een rood hoofd van nu...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Weet je dat ik dacht in het laadpalen topic te zitten?
Je ziet de topic titel niet bovenaan tenzij je 100 kilometer omhoog scrollt.
Groot nadeel van Tweakers fora.

Sorry mods :$ (ik heb er een rood hoofd van nu...)
Dat kan gebeuren:). Uiteindelijk zitten hier allemaal vanwege onze EV's en de iets verder dan gemiddelde interesse omtrent het onderwerp :*)

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Sorry, nog beetje oftoppic maar wel te maken met lange reizen met een EV…
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Speelt dit ook bij snelladers?
Ik ben iemand die nog nooit EV gereden heeft en er binnenkort aan mag geloven.
Dit soort info zoek ik op dit soort fora juist, als ik je goed begrijp moet je dus een andere snellaadpaal nemen waar nog helemaal niemand bijstaat als er 1 al bezet is met 1 auto?
Of zijn die palen onderling ook gedeeld op de hoofdaansluiting, dan maakt het weinig meer uit denk ik? of heb ik deze verkeerd?
Dit speelt bij Tesla v2 snelladers, deze komen nog het meest voor en zijn te herkennen aan de dubbele laadkabel (de ene specifiek Tesla voor de Model S en de Model X en de andere de Model3/CSS). Hier delen twee stalls de aansluiting van 150kW en is het als het niet druk is dus een goede gewoonte om steeds een stall over te slaan zodat je de volle 150kW beschikbaar hebt. De stalls die een aansluiting delen kun je herkennen aan de nummering; 1a en 1b delen de aansluiting, 2a en 2b ook, enzovoort. Dus staat er iemand op 1a of b dan ga je bij 2a of b staan, dan blijf je vrienden. Tenzij de helft al vol staat, dan heb je geen keuze en heeft er iemand pech.

Tesla V3 laders hebben allemaal een eigen aansluiting en delen in de basis niet. Deze zijn te herkennen aan een enkele CSS laadkabel. Hier kun je gewoon je gang gaan en gaan staan waar je wilt. Waarbij het best kan zijn dat als ze allemaal bezet zijn je als totaal niet allemaal aan de max kunt komen maar heb je niks te maken met de auto’s naast je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als Tesla rijders meer informatie over V2 & V3 laadpalen willen hebben/delen, dan graag even verder gaan (of liever nog: de zoekfunctie gebruiken) in het specifieke Tesla M3/MY topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic of het algemene Tesla topic

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 30-08-2022 20:18 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:12:
[mbr]Als Tesla rijders meer informatie over V2 & V3 laadpalen willen hebben/delen, dan graag even verder gaan (of liever nog: de zoekfunctie gebruiken) in het specifieke Tesla M3/MY topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic of het algemene Tesla topic[/]
Doordat Tesla steeds meer laadstations open stelt voor niet Tesla’s is dit natuurlijk niet helemaal een Tesla only discussie maar juist iets dat lange reizen met andere EV’s ook aangaat en gemakkelijker maakt. Maar laten we inderdaad weer on topic gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Himalaya schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Doordat Tesla steeds meer laadstations open stelt voor niet Tesla’s is dit natuurlijk niet helemaal een Tesla only discussie maar juist iets dat lange reizen met andere EV’s ook aangaat en gemakkelijker maakt. Maar laten we inderdaad weer on topic gaan.
Dan past het bijv. alsnog beter in het Openbaar laden topic (Zie de topicwaarschuwing) dan hier :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Nou, ik ben erg nieuwsgierig naar "Lange ritten met elektrische auto in Europa". Wordt daar in dit topic over geschreven? :? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramdyne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10-2023
Afgelopen (lang) weekend met de ID3 naar München geweest. Heen en terugreis met ABRP gepland en ook genavigeerd. Vertrekpunt was Utrecht, dus donderdag de A12, 3 en en 9 naar München gevolgd en maandag hetzelfde in omgekeerde volgorde weer terug.

Laadplekken heenreis:
  • McDonalds Weierstraße 114, 46149 Oberhausen, Duitsland.
    Enige auto hier bij de EWE Go Hypercharger. McDoh was nog gesloten, Netto, Lidl en Aldi op kruip afstand. Choose your poison
  • Raststätte Heiligenroth, A3, 56412 Heiligenroth, Duitsland
    Was de eerste auto bij de EnBW lader, de tweede Nederlandse auto, een Peugeot e208 (?) ging aan de 50kW. Ook interessante route naar de afrit van de raststatte. Bij Montabaur de afrit op (oh, we gaan ergens tussen de outlets laden? Cool!) Eh, toch niet, we rijden de file van langzaam rijdende vrachtwagens via de af- en oprit voorbij, voegen weer in en gaan bij de volgende afrit de raststatte op. Niet heel sociaal IMHO.
  • Scheinfelder Str. 15-23, 96160, Geiselwind
    E.On locatie (met potentie, veel ruimte, net "laadplein") die niet functioneel is. Stond er samen met 2 Duitse niet Tesla's. Een van de bestuurders was er eerder en hing al aan de telefoon met de helpdesk van E.On. Blijkt dat de 5(?) Tesla Superchargers (4 Nederlandse Tesla's, 1 Duitse) zoveel stroom vragen dat de E.On laders min of meer permanent niet kunnen leveren (op de CCS, Chademo niet kunnen proberen natuurlijk). Even geduld gehad en na een paar minuten waren alle Tesla's weg, maar ook toen deden de laders het niet. Ook hier interessante route om bij de laders te komen.Ik denk vanwege de werkzaamheden aan de 3 op dit stuk werden we niet bij afrit 76 van de snelweg getrokken, maar bij afrit 75. Mooie slingerweg binnendoor, maar of het heeft geholpen? Ik vraag het me af. Hier werd ik door mijn eigen slimheid ingehaald. We hadden hiervoor overal langer geladen dan strikt noodzakelijk en een geplande lstop overgeslagen waardoor deze stop wat krapper uit kwam dan nodig en de volgende (vrije) snellader richting het zuiden op 32km zou zijn, met maar 34km in de accu.... Dus gekeken wat er terug richting het "noorden" beschikbaar was.
  • Markstraße 32, 97355 Rüdenhausen, Duitsland
    Fastned locatie met bankjes tussen de palen en wonder boven wonder een prullenbak, zo te zien van de buren van de benzinepomp. Laatste vrije CCS aansluiting, lekker in de schaduw. Hier zijn we dus voorbij gereden om in Geiselwind een niet werkende lader te vinden 8)7
  • Aral pulse Charging Station Schollstraße 2, 85055 Ingolstadt, Duitsland
    Eindelijk een Aral, dus de ramen kunnen schoon gemaakt worden. Van de drie(?) plekken waren er twee bezet, maar al snel waren we hier alleen.
Eigenlijk overal langer geladen dan ABRP aangeeft waarna we een lader overgeslagen hebben en het dus een beetje "spannend" werd. Niet meer doen dus, dan liever een korte sessie tot percentage dat ABRP suggereert (+BTW).

Auto in parkeergarage van hotel laten staan en voor terugweg ABRP weer laten plannen met percentage van accu op startpunt.

Laadplekken terugreis:
  • TotalEnergies Ruppertswies 6, 85092 Kösching, Duitsland
    Mooie lokatie, file voor de benzinepompen 8)
  • EnBW Ladestation Im Gewerbepark 19, 91093 Heßdorf, Duitsland
    EnBW versie van een nieuwe Fastned locatie, maar iets meer schaduw want minder doorzichtig (solar) dak. Supermarket, McDoh en weet ik niet wat al meer in de buurt. Ook Aziatisch restaurant, voor de reizigers die wat later op de dag langs komen. ABRP wil ons na het laden een heel stuk binnendoor sturen, maar dat vertrouwde ik niet, 80 door werkzaamheden is niet veel langzamer(if any) dan 100 + 50 "binnendoor". Lekker nauw op de linkerbaan het konvooi op de rechterbaan inhalen oOo
  • Fastned Ladestation Aschaffenburger Str., 63773 Goldbach, Duitsland
    Laadstation dat (nog) niet af is, de bestrating om op het terrein te komen is (nog) weg, maar voor de rest geen klagen. Er stond al een Duitse ID3 te laden, maar we reden ongeveer tegelijk weg.
  • Elektrotankstelle 'Fastned' Brüsseler Str. 16, 65552 Limburg an der Lahn, Duitsland
    Reed met nog een (Duitse) ID3 achter me aan het terrein op voor de twee laatste plekken. Zwerfvuil irriteerde me, beetje op Twitter Fastned getrollt met foto's. Volgende dag reactie dat er op alle Fastned lokaties prullenbakken komen; Duitsland dit jaar nog, Nederland duurt wat langer.
  • E.On Königsforst Ost, A3, 51503 Rösrath, Duitsland
    Alpitronic hypercharger. Voor de rest geen bijzonderheden.
  • Shell Recharge Westervoortsedijk 71A, 6827 AV Arnhem
    Gewoon omdat het kon hier naar toe gereden en geladen tot ik thuis kon komen. Op zich mooie locatie alleen jammer dat we er net na 1800 waren en de toiletten al? weer dicht waren :(
Je kunt merken dat ABRP (voor mijn gevoel) meer uit de Android hoek komt dan vanuit de iOS wereld. Op de iPhone voelt het allemaal toch een beetje net niet aan. CarPlay werkt, maar doet raar, telefoon en infotainment display doen met enige regelmaat andere dingen, UI is soms onverklaarbaar traag en voelt absoluut niet iOS native aan. Daarnaast heeft het soms de neiging om driehoeken midden in je route te leggen op een willekeurige op/afrit. En het dwangmatig proberen werkzaamheden te omzeilen vind ik minder, zal mogelijk aan mijn instellingen liggen, maar ja, meh. Je hoort als doorgaand verkeer bij nog steeds rijdend verkeer niet van de snelweg gehaald te worden IMHO.

Nauwelijks andere laders gezien dan Alpitronic hyperchargers, dat viel op. Ritje Berlijn twee maanden terug was dat wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

pmiddeld schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Vooral als je een auto hebt die niet zo snel kan laden, kan het ook best lonen om een 50 kW lader te bezoeken, waar de nieuwere, sneller ladende auto's hun neus voor ophalen.
Dat is natuurlijk waar, mijn auto heeft een ChaDeMo die 'm in 20 minuten vollaadt, en een oude Type 1 plug waar ik 'm 's nachts aan hang, die 4kW trekt, en 'm in iets van 11 uur van 0 tot 100% laadt. Bij lange tochten gebruik ik Smoov en nog een app met een C waar ik de naam van vergeet. Gaat perfect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 14:01
Op vrijdag 26-8 van Middelharnis naar Port Grimaud gereden. 1270 km met de Kia e-Niro. Hotel zonder laad mogelijkheiden in Valence.

Vorig jaar hebben we alles via Ionity gedaan. Dit jaar alles via Tesla.

Eerste stop na 310km in Arlon. Erg mooi hotel waar je even kunt relaxen. Alle palen waren vrij bij aankomst.

Tweede stop was Laxou bij Nancy.
Bij een grote Supermarkt.

Derde stop Beaune Nord.

Vierde bij Selaise sur Sanne

50 km na de 4de stop was ons hotel.

Volgende morgen de vijfde en laatste stop bij Avignon.

Tesla systeem is echt een verademing vergeleken bij Ionity. Zoveel palen per station. Wat ik ook wel fijn vond, is dat ze vaak bij een Hyper supermarkt staan. Je maakt een wandelingetje door de supermarkt en je hebt al meer geladen dan dat het plan was. Zeker bij een relatief langzaam ladende EV is dat fijn.

Arlon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOR0MIznJ9cSQH92tO0US4tPHT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzAUt6RVl2m5krHFicERUjME.jpg?f=fotoalbum_large

Beaune Nord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY-740Nub2heyLCPddRcuCvbQd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc4nvkQj6CxuVkw62KqS5rEJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door driel24 op 02-09-2022 11:00 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
driel24 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:50:
Op vrijdag 26-8 van Middelharnis naar Port Grimaud gereden. 1270 km met de Kia e-Niro. Hotel zonder laad mogelijkheiden in Valence.

Eerste stop na 310km in Arlon. Erg mooi hotel waar je even kunt relaxen. Alle palen waren vrij bij aankomst.

Derde stop Beaune Nord.

Tesla systeem is echt een verademing vergeleken bij Ionity. Zoveel palen per station. Wat ik ook wel fijn vond, is dat ze vaak bij een Hyper supermarkt staan. Je maakt een wandelingetje door de supermarkt en je hebt al meer geladen dan dat het plan was. Zeker bij een relatief langzaam ladende EV is dat fijn.

Arlon
[Afbeelding]

Beaune Nord
[Afbeelding]
Arlon en Nancy hebben wij ook geladen bij Tesla. Echt zoveel fijner dan die paar Ionity palen waar je maar hoopt dat er plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
ramdyne schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 02:13:
Afgelopen (lang) weekend met de ID3 naar München geweest. Heen en terugreis met ABRP gepland en ook genavigeerd. Vertrekpunt was Utrecht, dus donderdag de A12, 3 en en 9 naar München gevolgd en maandag hetzelfde in omgekeerde volgorde weer terug.

Laadplekken heenreis:
  • McDonalds Weierstraße 114, 46149 Oberhausen, Duitsland.
    Enige auto hier bij de EWE Go Hypercharger. McDoh was nog gesloten, Netto, Lidl en Aldi op kruip afstand. Choose your poison
  • Raststätte Heiligenroth, A3, 56412 Heiligenroth, Duitsland
    Was de eerste auto bij de EnBW lader, de tweede Nederlandse auto, een Peugeot e208 (?) ging aan de 50kW. Ook interessante route naar de afrit van de raststatte. Bij Montabaur de afrit op (oh, we gaan ergens tussen de outlets laden? Cool!) Eh, toch niet, we rijden de file van langzaam rijdende vrachtwagens via de af- en oprit voorbij, voegen weer in en gaan bij de volgende afrit de raststatte op. Niet heel sociaal IMHO.
  • Scheinfelder Str. 15-23, 96160, Geiselwind
    E.On locatie (met potentie, veel ruimte, net "laadplein") die niet functioneel is. Stond er samen met 2 Duitse niet Tesla's. Een van de bestuurders was er eerder en hing al aan de telefoon met de helpdesk van E.On. Blijkt dat de 5(?) Tesla Superchargers (4 Nederlandse Tesla's, 1 Duitse) zoveel stroom vragen dat de E.On laders min of meer permanent niet kunnen leveren (op de CCS, Chademo niet kunnen proberen natuurlijk). Even geduld gehad en na een paar minuten waren alle Tesla's weg, maar ook toen deden de laders het niet. Ook hier interessante route om bij de laders te komen.Ik denk vanwege de werkzaamheden aan de 3 op dit stuk werden we niet bij afrit 76 van de snelweg getrokken, maar bij afrit 75. Mooie slingerweg binnendoor, maar of het heeft geholpen? Ik vraag het me af. Hier werd ik door mijn eigen slimheid ingehaald. We hadden hiervoor overal langer geladen dan strikt noodzakelijk en een geplande lstop overgeslagen waardoor deze stop wat krapper uit kwam dan nodig en de volgende (vrije) snellader richting het zuiden op 32km zou zijn, met maar 34km in de accu.... Dus gekeken wat er terug richting het "noorden" beschikbaar was.
  • Markstraße 32, 97355 Rüdenhausen, Duitsland
    Fastned locatie met bankjes tussen de palen en wonder boven wonder een prullenbak, zo te zien van de buren van de benzinepomp. Laatste vrije CCS aansluiting, lekker in de schaduw. Hier zijn we dus voorbij gereden om in Geiselwind een niet werkende lader te vinden 8)7
  • Aral pulse Charging Station Schollstraße 2, 85055 Ingolstadt, Duitsland
    Eindelijk een Aral, dus de ramen kunnen schoon gemaakt worden. Van de drie(?) plekken waren er twee bezet, maar al snel waren we hier alleen.
Eigenlijk overal langer geladen dan ABRP aangeeft waarna we een lader overgeslagen hebben en het dus een beetje "spannend" werd. Niet meer doen dus, dan liever een korte sessie tot percentage dat ABRP suggereert (+BTW).

Auto in parkeergarage van hotel laten staan en voor terugweg ABRP weer laten plannen met percentage van accu op startpunt.

Laadplekken terugreis:
  • TotalEnergies Ruppertswies 6, 85092 Kösching, Duitsland
    Mooie lokatie, file voor de benzinepompen 8)
  • EnBW Ladestation Im Gewerbepark 19, 91093 Heßdorf, Duitsland
    EnBW versie van een nieuwe Fastned locatie, maar iets meer schaduw want minder doorzichtig (solar) dak. Supermarket, McDoh en weet ik niet wat al meer in de buurt. Ook Aziatisch restaurant, voor de reizigers die wat later op de dag langs komen. ABRP wil ons na het laden een heel stuk binnendoor sturen, maar dat vertrouwde ik niet, 80 door werkzaamheden is niet veel langzamer(if any) dan 100 + 50 "binnendoor". Lekker nauw op de linkerbaan het konvooi op de rechterbaan inhalen oOo
  • Fastned Ladestation Aschaffenburger Str., 63773 Goldbach, Duitsland
    Laadstation dat (nog) niet af is, de bestrating om op het terrein te komen is (nog) weg, maar voor de rest geen klagen. Er stond al een Duitse ID3 te laden, maar we reden ongeveer tegelijk weg.
  • Elektrotankstelle 'Fastned' Brüsseler Str. 16, 65552 Limburg an der Lahn, Duitsland
    Reed met nog een (Duitse) ID3 achter me aan het terrein op voor de twee laatste plekken. Zwerfvuil irriteerde me, beetje op Twitter Fastned getrollt met foto's. Volgende dag reactie dat er op alle Fastned lokaties prullenbakken komen; Duitsland dit jaar nog, Nederland duurt wat langer.
  • E.On Königsforst Ost, A3, 51503 Rösrath, Duitsland
    Alpitronic hypercharger. Voor de rest geen bijzonderheden.
  • Shell Recharge Westervoortsedijk 71A, 6827 AV Arnhem
    Gewoon omdat het kon hier naar toe gereden en geladen tot ik thuis kon komen. Op zich mooie locatie alleen jammer dat we er net na 1800 waren en de toiletten al? weer dicht waren :(
Je kunt merken dat ABRP (voor mijn gevoel) meer uit de Android hoek komt dan vanuit de iOS wereld. Op de iPhone voelt het allemaal toch een beetje net niet aan. CarPlay werkt, maar doet raar, telefoon en infotainment display doen met enige regelmaat andere dingen, UI is soms onverklaarbaar traag en voelt absoluut niet iOS native aan. Daarnaast heeft het soms de neiging om driehoeken midden in je route te leggen op een willekeurige op/afrit. En het dwangmatig proberen werkzaamheden te omzeilen vind ik minder, zal mogelijk aan mijn instellingen liggen, maar ja, meh. Je hoort als doorgaand verkeer bij nog steeds rijdend verkeer niet van de snelweg gehaald te worden IMHO.

Nauwelijks andere laders gezien dan Alpitronic hyperchargers, dat viel op. Ritje Berlijn twee maanden terug was dat wel anders.
Dankjewel voor het delen, Wij krijgen binnenkort onze EV en leren hier een hoop van.

Welke laadpassen/apps heeft u gebruikt tijdens deze reis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
raviculus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:58:
Deze vakantie met de model 3 LR (82kWh batterij) naar Athene gereden via Zwitserland, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië…
Inmiddels thuis aangekomen. Op de terugweg nog een keer met de Shell Recharge pas ‘s nachts de auto volgeladen in Italie, omgeving Turijn. Dat was 20ct/kWh goedkoper dan met de ‘native’ laadpaal app van Enel X. Toch fijn dat ik die pas bij me had ook al heb je er vrijwel niets aan in zuidoost Europa.

In totaal 16x bij de supercharger gestaan, 3 andere CCS laders gebruikt en 6 keer een 6-11kW AC lader. Iets meer dan 1000kWh verbruikt, iets meer dan 6500km, 12 landen doorkruist. Allemaal goed te doen en smaakt naar meer wat mij betreft :Y)

Wat me trouwens opviel is dat zelfs in de in de landen met de slechtste laad infrastructuur (Montenegro, Albanië) wel EV taxi’s rondreden in de hoofdsteden. Model 3, S en Hyundai Ioniq gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxnIuJdGRYm4t7CAoH6WO2IYXAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZHIJN1THrk5mJnzgdRVy6NK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jVoVAyeHuieabm66AealwIc6RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wGZxpE4DzJEtqDx64noYBfW.jpg?f=fotoalbum_tile
ramdyne schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 02:13:
Je kunt merken dat ABRP (voor mijn gevoel) meer uit de Android hoek komt dan vanuit de iOS wereld. Op de iPhone voelt het allemaal toch een beetje net niet aan.
Dit is wel waar. Idee van ABRP is geweldig maar de executie kan duidelijk beter. Het doet wat het belooft maar het kost je meer tijd dan nodig met de klunzige UI.
PlugShare zit wel gewoon goed in elkaar overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramdyne
  • Laatst online: 23-10-2023
Kleineheino schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:51:
[...]
Welke laadpassen/apps heeft u gebruikt tijdens deze reis?
Shell Recharge pas en app. ABRP en dat is het wel zo'n beetje. Al die passen uitzoeken en beheren kost me meer geld dan dat het oplevert als je niet voor langere tijd onderweg bent IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:13

Derde stop Beaune Nord.

Arlon
[Afbeelding]

Beaune Nord
[Afbeelding]
Enkele weken geleden stond ik ook bij de LeClerc in Beaune Nord.
Top locatie, en heerlijke supermarkt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
EVfan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:18:
[...]

Enkele weken geleden stond ik ook bij de LeClerc in Beaune Nord.
Top locatie, en heerlijke supermarkt.
Metz Sud ook. Lidl naast de deur met vers gebakken broodjes. Ook nog eens een schoon toilet in de Lidl. En natuurlijk zijn de 28 V3 stalls ook prettig daar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:41
Geen enkel probleem ondervonden met de Ionity's tijdens trip naar Cote d'Azur (eind Aug) in Audi Q4 40. Wel door de week gereden.
Heenweg volledig op ABRP (premium), hiermee 1x Tesla geladen (Remouchamps), rest Ionity/Fastned. Rustig gereden en laaddoel tussenstops erg ruim op 20% gezet. Was eerste keer zo ver weg.
Overal plaats, ook verrassend veel Fransen bij de Ionity laadstations, de Kia EV6 is ERG populair daar.
Terugweg was er geen laadstress meer. Elke Aire langs de route de soleil heeft inmiddels goede snellaadvoorzieningen zag ik al tijdens heenweg. Dus continue 130-140 gereden zonder ABRP en gemiddeld zo om de 2 uur gaan laden. Erg ontspannen rijden zo!
Geen Tesla meer gebruikt want geen zin om van de snelweg af te gaan. Ionity en Fastned zijn veel makkelijker, mits er plaats is uiteraard. Zelfs Ionity Hauconcourt (wel van de snelweg af) aangedaan op zowel heen- als terugweg en nergens hoeven wachten.
Zag op de zuidelijke péages zelfs dat Vinci "mobiele" laatstations neergezet had. Zoort mini Fastned-achtige eilanden die ze ergens op de Aire neerzetten met 4 snelladers. Stond groot bord bij dat het een test was, werkte prima.
Overal geladen met (EU) laadpas van de zaak (MTC), werd overal geaccepteerd, behalve Tesla uiteraard.
Op de camping in FR was een gratis 3fase laadvoorziening die helaas vrijwel continu in gebruik was door dezelfde Franse Model X.
Hier 1x geladen, verder de granny aan huisje gehangen indien nodig. Auto nioet veel nodig gehad, dus was geen issue.

Al met al zeer ontspannen rijden op de snelweg, mits uiteraard genoeg laadvoorzieningen en plaats. Doordat je meestal wel een half uurtje laad ben je verplicht op "echt" te stoppen ipv het snelle bakklie koffie en rondje om de auto lopen wat je met een ICE vaak doet. Dus kwam na 14 uur rijden volledig relaxed thuis aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:05
Wij zijn gisteren terug gekomen van een korte vakantie naar Kopenhagen. Maandagochtend op weg gegaan met de Kona. Eerste stop bij de Shell-laders van Allego in Bakum (Harmer Strasse 45). De eerste paal gaf niet meer dan 32 kW. Toen de tweede aangesloten, daar kwam iets meer uit: 53 kW. Terwijl de accu warm genoeg was voor 74 kW. We hebben het maar zo gelaten en op het gemak koffie gedronken. De pas van EnelX werkte prima.
Tweede stop was in Kaltenkirchen (Auf dem Berge 1). Deze 3 HPC's van Allego waren niet aan de praat te krijgen met 4 verschillende passen en twee apps en ook niet met het scannen van de QR-code. Zag op Chargemap dat deze al eens last gehad hadden van "geen verbinding", wat dat ook moge betekenen. Helaas hier een half uurtje mee verspeeld. Toen 20 km doorgereden naar een Ionity (Brokenlande Ost). Daar was nog voldoende plaats en met de EnelX pas lekker goedkoop.
We hadden besloten niet de boot te nemen dus de volgende lader was in Fredericia (Strevelinsvej 5). Dit was een flink station van Clever met een stuk of tien aansluitingen. In de buurt een aantal supermarkten en andere winkels. We moesten daar even 10 minuten wachten en konden toen gaan laden. Omdat ik mijn EnelX bundel had opgemaakt en ik nog geen nieuwe had geactiveerd dacht ik om mijn gratis kilometers van &Charge op te maken met de Maingau pas. Helaas had ik buiten het Maingau tarief voor Denemarken gerekend en werden er geen &Charge kilometers afgeboekt. In plaats daarvan wel een dikke rekening van Maingau van omgerekend 79 ct/kWh :(
Daarna in 1 keer doorgereden naar Kopenhagen.

Gedurende het verblijf 1x aan een Clever 50kW lader geladen bij een hotel. Chargeprice gaf met de EnelX (zowel voor Flat small en Flat large) pas hiervoor €0,00/kWh aan. Ik dacht, het zal wel, maar inderdaad, alle Clever laders die ik in Denemarken aangedaan heb (DC en AC) waren op deze manier gratis!

Op de terugweg zijn we via Esbjerg gegaan omdat we mijn zoon daar moesten afzetten. Weer bij Fredericia geladen (deze keer bij de aanpalende Ionity omdat de Clever-palen weer bezet waren en we nu wat meer haast hadden). Vanaf Esbjerg nog 2x in Duitsland geladen zonder problemen bij Busdorf (Wittgenstein 2, Allego) en Ottersberg (Posthausen 1, EWE Go). Bij de laatste toch nog mijn &Charge kilometers gebruikt.
Altijd tot circa 80% geladen (max 82%) en geen last van "billenknijpen" gehad met etappes van 200-230 km.
Op de heenweg 10,5 uur over 884 km gedaan, incl. half uurtje klooien bij Kaltenkirchen. Als het kon, 120-130 km/u gereden. Op de terugweg wat rustiger aan gedaan en een gedeelte binnendoor gereden.

Grootste eye-opener waren de gratis Clever-palen (met EnelX abbo) in Denemarken. In totaal 1928 km gereden en voor € 85,00 geladen (incl. vooraf thuis volladen, excl. tolbrug naar het eiland waar Kopenhagen op ligt à 2x €33,00).

Nu zit ik nog wel met een EnelX flat large abbo waar minder vanaf is gegaan dan ik dacht ;) Maar dat komt hier in NL ook wel op.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jtakster
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-03 08:39
Hallo allemaal,

Ik ben Jeffrey en heb sinds 3 maanden een Polestar 2 met pilot en plus pakket, in de kleur Thunder met de performance upgrade van 300 naar 350 kw.

Wij hebben deze twee weken vakantie en zijn onderweg naar Kroatië.

De eerste stop zijn we gisteravond aangekomen en alles ging echt perfect. Alleen IONITY laders gebruikt, daar heeft Polestar een contract mee en is lekker voor de kWh prijs 0,35 bij de snelladers. De stops berekend met ABRP, maar niet de app op Android gebruikt, want die is bij mij echt niet te gebruiken zo buggy en langzaam. De ABRP gebruikt van CarPlay en dat werkt dan weer wel erg goed, maar mist door Apple zijn moedertjes gedrag een hele hoop functies. Alles instellen op je telefoon en dan pas openende op de CarPlay app.

We hebben 1 overnachting gepland in Oostenrijk met een overnachting, dan hebben we het grootste gedeelte gehad en kunnen we de volgende dag uitgerust verder.
De ABRP app heeft voor 1040km naar Lassing 4 stops berekend met een totaal van 2 uur en 35 minuten, het laden bij de meeste IONITY laders ging sneller als verwacht, dus is ongeveer 2 uur geworden. Dat lijkt erg veel, maar je stapt uit de auto, loopt naar de wc, haalt een bak koffie en je stop is al weer bijna over.
De IONITY laders beginnen echt met 150kw te laden, maar dat gaat erg snel naar beneden, als dat toch eens aangepast kan, dan zijn de stops helemaal snel gebeurt. Ik snap dat het qua veiligheid niet kan, maar toch. ;-)

Wat betreft de range ben ik in het begin wat rustig gaan rijden, tussen 110 en 120 en dan hield ik de eerste stops bijna 10% meer over als gepland, een tussenstop minder durfde ik niet, dus maar harder gaan rijden. ;-)
Had ook hooguit 1 stop gescheeld, maar dan hadden we langzamer kunnen laden als je hem richting de 90% laat laden, 85 was nu telkens max.

Het volgende stuk van de reis ging naar Split en was nog zo een 690 km. De ABRP app had daarvoor 3 stops berekend en met de wijsheid van het eerste deel in mijn zak, heb ik daar twee stops van kunnen maken. Bij het hotel hebben we de Polestar wel tot 100% opgeladen en dat kon mooi gratis. :-) blijf een Nederlander.
Onze eerste stop daar kwamen we aan Karlovac wel een stukje van de snelweg, maar dat scheelde een minuut of 5. Deze stop was geen IONITY lader maar een BE.Energised. Wist niet wat ik er van moest verwachten, maar het laden verliep een stuk sneller dan de ionity en met mijn Shell recharge druppel kwam ik op 32 cent pkw. De tweede stop was in zadar bij IONITY en dat ging goed al hebben ze niet de afgesproken polestar prijs gehanteerd, maar opeens 0,91 cent pkw, dus de duurste tot nu toe. :-)

Nu aangekomen op onze eerste bestemming in Kroatië, Split en meteen kwam de eigenaar met een 220v stekker aanlopen, dat duurt uiteraard erg lang, maar ik ga straks even het stadje in om te kijken naar de mogelijkheden. De eerste die ik op de app vond, heeft 50kwh capaciteit en kost 1.09 kuna pkw dat is nog geen 14 cent :-) er stond een erg langzame naast en die was maar 6 cent.

Wij gaan even van de dag genieten, ik zal jullie later weer een update sturen.

Gr,
Jeffrey.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsk-zXIfMS76PczccJ6TEAMOONk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjksegT4zDJzfYmHqj5bvNyO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhhqiPn0PoWGmOZ17HOJS0Cl9LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkqC7yL9P6KgpP1jw0f7Ibmy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Jtakster schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:32:
Hallo allemaal,

Ik ben Jeffrey en heb sinds 3 maanden een Polestar 2 met pilot en plus pakket, in de kleur Thunder met de performance upgrade van 300 naar 350 kw.

De eerste stop zijn we gisteravond aangekomen en alles ging echt perfect. Alleen IONITY laders gebruikt, daar heeft Polestar een contract mee en is lekker voor de kWh prijs 0,35 bij de snelladers. De stops berekend met ABRP, maar niet de app op Android gebruikt, want die is bij mij echt niet te gebruiken zo buggy en langzaam. De ABRP gebruikt van CarPlay en dat werkt dan weer wel erg goed, maar mist door Apple zijn moedertjes gedrag een hele hoop functies. Alles instellen op je telefoon en dan pas openende op de CarPlay app.

We hebben 1 overnachting gepland in Oostenrijk met een overnachting, dan hebben we het grootste gedeelte gehad en kunnen we de volgende dag uitgerust verder.
De ABRP app heeft voor 1040km naar Lassing 4 stops berekend met een totaal van 2 uur en 35 minuten, het laden bij de meeste IONITY laders ging sneller als verwacht, dus is ongeveer 2 uur geworden. Dat lijkt erg veel, maar je stapt uit de auto, loopt naar de wc, haalt een bak koffie en je stop is al weer bijna over.
De IONITY laders beginnen echt met 150kw te laden, maar dat gaat erg snel naar beneden, als dat toch eens aangepast kan, dan zijn de stops helemaal snel gebeurt. Ik snap dat het qua veiligheid niet kan, maar toch. ;-)

Wat betreft de range ben ik in het begin wat rustig gaan rijden, tussen 110 en 120 en dan hield ik de eerste stops bijna 10% meer over als gepland, een tussenstop minder durfde ik niet, dus maar harder gaan rijden. ;-)
Had ook hooguit 1 stop gescheeld, maar dan hadden we langzamer kunnen laden als je hem richting de 90% laat laden, 85 was nu telkens max.

Het volgende stuk van de reis ging naar Split en was nog zo een 690 km. De ABRP app had daarvoor 3 stops berekend en met de wijsheid van het eerste deel in mijn zak, heb ik daar twee stops van kunnen maken. Bij het hotel hebben we de Polestar wel tot 100% opgeladen en dat kon mooi gratis. :-) blijf een Nederlander.
Onze eerste stop daar kwamen we aan Karlovac wel een stukje van de snelweg, maar dat scheelde een minuut of 5. Deze stop was geen IONITY lader maar een BE.Energised. Wist niet wat ik er van moest verwachten, maar het laden verliep een stuk sneller dan de ionity en met mijn Shell recharge druppel kwam ik op 32 cent pkw. De tweede stop was in zadar bij IONITY en dat ging goed al hebben ze niet de afgesproken polestar prijs gehanteerd, maar opeens 0,91 cent pkw, dus de duurste tot nu toe. :-)

Nu aangekomen op onze eerste bestemming in Kroatië, Split en meteen kwam de eigenaar met een 220v stekker aanlopen, dat duurt uiteraard erg lang, maar ik ga straks even het stadje in om te kijken naar de mogelijkheden. De eerste die ik op de app vond, heeft 50kwh capaciteit en kost 1.09 kuna pkw dat is nog geen 14 cent :-) er stond een erg langzame naast en die was maar 6 cent.

Gr,
Jeffrey.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk verhaal, dank hiervoor.
Ionity, 91 cent. Wordt tijd dat er goede alternatieven komen.
Overigens, tip, als je auto snel laadt, zoals onze Audi E-Tron 55, kijk dan eens naar laden met Freshmile. Is veel goedkoper, want de kWh prijs is veel lager, vaak maar 25 cent of daaromtrent, maar dan wel een prijs per minuut erbovenop. Alleen leuk met een supersnel ladende auto. Werkt vaak niet met een Freshmile app, maar alleen het pasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jtakster
EVfan schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:15:
[...]

Leuk verhaal, dank hiervoor.
Ionity, 91 cent. Wordt tijd dat er goede alternatieven komen.
Overigens, tip, als je auto snel laadt, zoals onze Audi E-Tron 55, kijk dan eens naar laden met Freshmile. Is veel goedkoper, want de kWh prijs is veel lager, vaak maar 25 cent of daaromtrent, maar dan wel een prijs per minuut erbovenop. Alleen leuk met een supersnel ladende auto. Werkt vaak niet met een Freshmile app, maar alleen het pasje.
Thanks. Klopt ik heb ook het Freshmile pasje/druppel en zeker op veel laders is dat een stuk goedkoper. Maar polestar heeft op de IONITY laders een afspraak voor 35 cent, dat is zeker te doen. Freshmile is wel altijd erg laat met de afschrijvingen. 😀👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jtakster
Jtakster schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:32:
Hallo allemaal,

Gr,
Jeffrey.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kleine update,

Lader in het stadje gevonden was 50kwh en ik heb hem tot 90% opgeladen dat was iets meer als 21kw. En wel voor de abnormaal hoge prijs van 8,99 kuna, dat is omgerekend € 1,20. Dat zijn nog eens laadsessies. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tU8_3JbDM2EE0GFtOk8sk-C46k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/npKYWjmOSojQP6J6tTZ2Ku3K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:05
Jtakster schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:50:
[...]

Kleine update,

Lader in het stadje gevonden was 50kwh en ik heb hem tot 90% opgeladen dat was iets meer als 21kw.
Je bedoelt 50 kW en 21 kWh (FTFY :) )

Overigens 21 kWh in bijna 3 uur lijkt me geen 50 kW, eerder 7 kW. Of heb je hem "even" laten staan nadat het doelpercentage al bereikt was?

[ Voor 21% gewijzigd door pmiddeld op 05-09-2022 23:06 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtakster
pmiddeld schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:02:
[...]

Je bedoelt 50 kW en 21 kWh (FTFY :) )

Overigens 21 kWh in bijna 3 uur lijkt me geen 50 kW, eerder 7 kW. Of heb je hem "even" laten staan nadat het doelpercentage al bereikt was?
Hij heeft er wat langer gestaan ja, deze lader wordt door bijna niemand gebruikt.
Maar klopt het is kw. Maar hij levert 50 kw per uur, dus mijn fout ik dacht 50kw per h(hour) leek mij logischer. Dat stukje ben ik nog niet helemaal uit. Uitleg needed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:20
Jtakster schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:17:
[...]

Hij heeft er wat langer gestaan ja, deze lader wordt door bijna niemand gebruikt.
Maar klopt het is kw. Maar hij levert 50 kw per uur, dus mijn fout ik dacht 50kw per h(hour) leek mij logischer. Dat stukje ben ik nog niet helemaal uit. Uitleg needed.
Ik heb even terug dat geprobeerd in het openbaar laden topic (dus niet 1 op 1 respons op jouw bericht):

Hij levert 50kW aan vermogen, waarmee er in een uur 50kWh (kilowatt-uur) wordt geleverd aan energie.
Dus je kunt bij een 50kW paal in een uur 50kWh laden, ofwel een laadsnelheid van 50kWh/h (=50kW) :).
De lastigheid zit hem erin dat we snelheid gewend zijn uit te drukken in iets als km/u of m/s. De listigheid zit hem in de eenheid Kilowatt KEER uur (kWh) voor energie, waardoor de snelheid (delen door het aantal uur) ervoor zorgt dat uur juist wegvalt in de eenheid voor laadsnelheid (vermogen), terwijl er dus wel een tijdseenheid zit in de totale hoeveelheid energie. Het is niet voor niets geen SI-eenheid, maar een afgeleide. Eigenlijk zouden we de energie moeten uitdrukken in Joules, maar dat rekent lastig: 1kWh = 3600J (want 3600 seconde in een uur). Waarbij 1kW = 1000J/s.
Dus kWh is voor het rekenen handiger, maar voor het begrijpen lastig.

Maar geen zorgen, veel mensen doen het consequent verkeerd, zelfs in de media. Maar we begrijpen elkaar prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59

Derde stop Beaune Nord.

Arlon
[Afbeelding]

Beaune Nord
[Afbeelding]
Nog nooit naar Frankrijk geweest, maar op een rit naar Italie vind ik de locaties van SuC’s juist vaak tegenvallen (Hilden uitgezonderd).

Ik pak de laatste jaren juist steeds vaker IONITY. Scheelt zo 10 minuten per laadbeurt aan omrijden voor een Tesla supercharger.

In Duitsland en Zwitserland juist erg veel locaties waar gewoon niets zit. In Italië waren sommige hotels zelfs gesloten voor Tesla’s ivm COVID. Een woon mall op 15 minuten lopen. Dat maar gedaan.
Staat er een Tesla medewerker die vraagt of we hem gezien de drukte, niet te lang willen laten staan.

Dan moet je afspraken met het hotel maken, kinderen moeten tóch plassen. Dat was wel veel gedoe. Ik heb de bal terug gelegd bij die Tesla medewerker. Ik kan er niets aan doen dat we hier niet mogen plassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:04:
[...]

Nog nooit naar Frankrijk geweest, maar op een rit naar Italie vind ik de locaties van SuC’s juist vaak tegenvallen (Hilden uitgezonderd).

Ik pak de laatste jaren juist steeds vaker IONITY. Scheelt zo 10 minuten per laadbeurt aan omrijden voor een Tesla supercharger.

In Duitsland en Zwitserland juist erg veel locaties waar gewoon niets zit. In Italië waren sommige hotels zelfs gesloten voor Tesla’s ivm COVID. Een woon mall op 15 minuten lopen. Dat maar gedaan.
Staat er een Tesla medewerker die vraagt of we hem gezien de drukte, niet te lang willen laten staan.

Dan moet je afspraken met het hotel maken, kinderen moeten tóch plassen. Dat was wel veel gedoe. Ik heb de bal terug gelegd bij die Tesla medewerker. Ik kan er niets aan doen dat we hier niet mogen plassen.
Ik heb ook voor een aantal ritten superchargers overwogen maar zeker als je met kleine kinderen op pad bent is een ‘rasthof’ een stuk fijner dan een hotel of supermarkt (of niks). En langs de grote Duitse Autobahnen staan bij ongeveer ieder tankstation ook snelladers. Wanneer heb ik wel Tesla gebruikt: ritten door de Ardennen (geen andere opties) en op drukke vakantiedagen. Er zijn blijkbaar meer mensen die het fijn vinden langs de snelweg te stoppen :) en daar is het aantal laders niet bepaald op afgestemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:51:
[...]
Even los van exacte getallen, het gaat gewoon langzamer bij een 50KW lader dan bij een 150 KW lader.
Ik moet nog 7 weken wachten tot ik mijn EV heb, maar ik moet veel voor hetw erk met elektrscihe vermogens rekenen, en bij mij is 150 kW nog altijd 3x 50 kW. Daar ging ik vanuit.
Ik weet ook verd... goed dat dat optimale getallen zijn die wellicht nooit gehaald zullen worden,
Mijn ervaring met laden is juist dat de optimale getallen heel goed kloppen. Kan ook weinig mee gesjoemeld worden, want 16A is 16A. Als je accu de genoemde waarden aankan, dan werkt het gewoon als opgegeven. Accus vergaan natuurlijk langzaam, ik begreep dat ze gemiddeld per jaar 5km van hun max range kunnen verliezen, maar wat ik ook heb gemerkt is dat het laatste stuk laag laden de accu weer maximaal vol krijgt, als je denkt dat 'ie zijn capaciteit kwijt is geraakt. Wat we zelfs een keer gehad hebben, is dat de max range plotseling 22 km hoger was geworden nadat de auto een hele zware onweersbui had doorstaan, iets met hoge Voltages die ws per ongeluk kort bij de accu terecht waren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Zijn er mensen die de reis naar Zuid Frankrijk of Spanje aangedurfd hebben met een caravan achter de elektrische auto? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. Of is dat wellicht in een ander topic beschreven? Collega's van mij durfen het niet aan gezien de actieradius, af- en aankoppelen, enz.enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Kleineheino schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
Zijn er mensen die de reis naar Zuid Frankrijk of Spanje aangedurfd hebben met een caravan achter de elektrische auto? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. Of is dat wellicht in een ander topic beschreven? Collega's van mij durfen het niet aan gezien de actieradius, af- en aankoppelen, enz.enz.
Als je de tijd neemt kan het vast wel. Met een verbruik van ~40kWh per 100km en doorgaans langer laden omdat je tot 90/100% wil kost gewoon veel tijd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Martijn77
  • Laatst online: 12-06 22:27
Afgelopen augustus zijn we met de Polestar (longe range dual motor) met caravan (1500 kg) naar Frankrijk op vakantie geweest. Weliswaar niet naar Zuid Frankrijk. Voor de eerste keer hebben we gekozen voor de Vogezen. Afstand van 700 km. Gemiddeld verbruik lag bij ons rond de 36 kWh/100 km. Snelheid tussen de 85-90 km/u.

Met behulp van ABRP en de aangepaste range de route vooraf bekeken. De laadstops vooraf op Google Maps bekeken naar de mogelijkheid om met caravan (zonder af te koppelen) te kunnen laden. Bij Ionity is dat niet mogelijk, maar er zijn plekken waar het wel lukt (bijv FastNed). Op de heen- en terugweg bij 3 van de 4 plekken met caravan kunnen laden. Afkoppelen is minder handig, maar ook dat gaat vrij snel.

Ook mijn collega’s en anderen waren sceptisch. Ja, het is anders rijden. Je moet je er op instellen. De ritten tussen het laden liggen tussen de 150 en 200 km. Je moet het leuk vinden om met deze combinatie op pad te gaan. Wij vonden het leuk om dit gewoon te gaan doen en het is ons prima bevallen. Plan is volgend jaar ook richting Zuid Frankrijk te rijden. Onderweg voldoende laadpunten. Het is relaxed rijden. De combinatie EV en caravan is qua gewicht en trekkracht super. En eenmaal op bestemming is het ook heerlijk rijden in de bergen. En onderweg voldoende met elkaar te bespreken terwijl de auto staat te laden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbFbIEuBYdY5ajy5zlRlI5Ih8a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dohJMm86OJxN6t0a62F3zSRO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:03

R2L

Martijn77 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:36:
[...]

Afgelopen augustus zijn we met de Polestar (longe range dual motor) met caravan (1500 kg) naar Frankrijk op vakantie geweest. Weliswaar niet naar Zuid Frankrijk. Voor de eerste keer hebben we gekozen voor de Vogezen. Afstand van 700 km. Gemiddeld verbruik lag bij ons rond de 36 kWh/100 km. Snelheid tussen de 85-90 km/u.

Met behulp van ABRP en de aangepaste range de route vooraf bekeken. De laadstops vooraf op Google Maps bekeken naar de mogelijkheid om met caravan (zonder af te koppelen) te kunnen laden. Bij Ionity is dat niet mogelijk, maar er zijn plekken waar het wel lukt (bijv FastNed). Op de heen- en terugweg bij 3 van de 4 plekken met caravan kunnen laden. Afkoppelen is minder handig, maar ook dat gaat vrij snel.

Ook mijn collega’s en anderen waren sceptisch. Ja, het is anders rijden. Je moet je er op instellen. De ritten tussen het laden liggen tussen de 150 en 200 km. Je moet het leuk vinden om met deze combinatie op pad te gaan. Wij vonden het leuk om dit gewoon te gaan doen en het is ons prima bevallen. Plan is volgend jaar ook richting Zuid Frankrijk te rijden. Onderweg voldoende laadpunten. Het is relaxed rijden. De combinatie EV en caravan is qua gewicht en trekkracht super. En eenmaal op bestemming is het ook heerlijk rijden in de bergen. En onderweg voldoende met elkaar te bespreken terwijl de auto staat te laden!

[Afbeelding]
Mooi laadlocatie! Waar is deze foto gemaakt? Lijkt me overigens wel wenselijk dat je de caravan afkoppelt op de momenten dat het druk is, want zo te zien gebruik je nu 2 laadplaatsen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Martijn77 Ik vind je verbruik nog best netjes, maar dat zal ook komen door de relatief wat lagere snelheid. Heb je regelmatig achter een vrachtwagen 'gehangen'?

Hoe lang ben je onderweg geweest voor die 700 kilometer? Ik gok rond de 10:30 à 11:00 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn77
R2L schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:44:
[...]

Mooi laadlocatie! Waar is deze foto gemaakt? Lijkt me overigens wel wenselijk dat je de caravan afkoppelt op de momenten dat het druk is, want zo te zien gebruik je nu 2 laadplaatsen toch?
Dit is bij FastNed Hilden. Ook als het druk is kun je hier met de caravan er achter laden. Er is een speciale plek voor auto’s met aanhanger en caravan. Bij het laadplein in Hilden heeft Tesla ook twee plekken specifiek voor auto’s met aanhanger/caravan. Zelfde is van toepassing bij bijvoorbeeld Fastned boppard. Ook een speciale plek voor auto’s met caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn77
JanHenk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:03:
@Martijn77 Ik vind je verbruik nog best netjes, maar dat zal ook komen door de relatief wat lagere snelheid. Heb je regelmatig achter een vrachtwagen 'gehangen'?

Hoe lang ben je onderweg geweest voor die 700 kilometer? Ik gok rond de 10:30 à 11:00 uur?
Klopt. Wij reden ongeveer 80-85 km/u. Heenweg op zondag, dus weinig tot geen vrachtwagen in Duitsland. Maar op de terugweg ook niet veel achter vrachtwagens “gehangen”.

De totale tijd was inderdaad ruim 11 uur. Op de terugweg hadden we een geplande stop op een camping in Duitsland. Dan kan de auto in de nacht laden en scheelt dat weer een stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Martijn77 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:56:
[...]

Dit is bij FastNed Hilden. Ook als het druk is kun je hier met de caravan er achter laden. Er is een speciale plek voor auto’s met aanhanger en caravan. Bij het laadplein in Hilden heeft Tesla ook twee plekken specifiek voor auto’s met aanhanger/caravan. Zelfde is van toepassing bij bijvoorbeeld Fastned boppard. Ook een speciale plek voor auto’s met caravan.
Bij Hilden hebben ze het sowieso erg goed voor elkaar. Wat een snellaadfeest is dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:03

R2L

Martijn77 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:56:
[...]

Kijk, dat is netjes geregeld!! Zie je niet heel vaak en de overkappingen van Fastned in NL laten het sowieso niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

R2L schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:42:
[...]

Kijk, dat is netjes geregeld!! Zie je niet heel vaak en de overkappingen van Fastned in NL laten het sowieso niet toe.
De nieuwe Fastned stations wel. En sowieso alle Fastned stations in Frankrijk:

Afbeeldingslocatie: https://polarsteps.s3.amazonaws.com/user_images/steps/large_thumb/u_1052832/FCBE20A8-F5CE-4D1B-8A63-5CFE3F02A437_529B2653-4F04-4AC5-A309-B99095FD2EDD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://polarsteps.s3.amazonaws.com/user_images/steps/large_thumb/u_1052832/EB838788-D9E1-4367-9970-F722CDE62111_2C8E04D2-8362-48DF-B3AE-78A8056D8318.jpg

Ook het nieuwe station bij Bochum en Aschaffenburg-Ost (even ten oosten van Frankfurt) hebben eenzelfde indeling als Boppard. Hetzelfde design hebben ze ook [vast niet toevallig] bij Glasgow Palace Grounds gekopieerd voor 8x 300 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn77
nannoe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

De nieuwe Fastned stations wel. En sowieso alle Fastned stations in Frankrijk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook het nieuwe station bij Bochum en Aschaffenburg-Ost (even ten oosten van Frankfurt) hebben eenzelfde indeling als Boppard. Hetzelfde design hebben ze ook [vast niet toevallig] bij Glasgow Palace Grounds gekopieerd voor 8x 300 kW.
Boppard is voor combinatie EV en caravan ook perfect.!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwynUNbhtIp0Mx87XK0zUWxqRq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OomVNG3zW11tnBXJAqshuBa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
R2L schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:42:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je juist wel met een caravan bij de Fastned locaties in NL onderdoor kan? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 19:39
Martijn77 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:36:

Afgelopen augustus zijn we met de Polestar (longe range dual motor) met caravan (1500 kg) naar Frankrijk op vakantie geweest. Weliswaar niet naar Zuid Frankrijk.
[...]
Leuk dat het goed bevallen is. Wij reizen al sinds 2017 met een caravan achter de EV en zijn op die manier al in Spanje en Kroatië geweest. Als je vrede hebt met het reistempo, dan is het prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn77
T_E_O schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:32:
[...]

Leuk dat het goed bevallen is. Wij reizen al sinds 2017 met een caravan achter de EV en zijn op die manier al in Spanje en Kroatië geweest. Als je vrede hebt met het reistempo, dan is het prima te doen.
Sinds 2017 al. Met welke combinatie rijden jullie? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06 23:24
Niet zo zuidelijk als gevraagd, maar Annecy en Aosta met 1600kg caravan. Als je terugzoekt op mijn naam (verschillende topics) dan vind je een paar posts met aangekoppelde en losgekoppelde foto’s.

[ Voor 5% gewijzigd door L.Hou op 15-09-2022 19:49 ]

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 19:39
Martijn77 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:00:
[...]

Sinds 2017 al. Met welke combinatie rijden jullie? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Een bürstner averso voor een model x. Met het supercharger-netwerk is het de afgelopen jaren steeds makkelijker geworden. De ervaringen zijn verder erg vergelijkbaar met wat je zelf al schrijft. Laadstations zoals die bij Hilden zijn perfect, want loskoppelen is wat onhandig. In ons geval heb je dan in de caravan ook geen stroom meer.

Bij supercharger-stations hebben we weleens op creatieve wijze het afkoppelen kunnen voorkomen, maar afgelopen zomer m.u.v. Hilden eigenlijk overal afgekoppeld. Bij een heel leeg station kun je nog weleens dwars staan en verplaatsen als het toch drukker wordt, maar bezetting van de laders is tegenwoordig gewoon wat hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
De afgelopen 2 dagen (do-vr) van NH naar Nrd Spanje (Palamós) gereden met mijn Kia e-soul 64 kw) Probleemloze rit. Uitsluitend bij Tesla geladen (Urmond-Nancy/Laxou-Beaune-Saulce sur Rhone en Rivesaltes). Etappes variërend van 225 tot 320 km totaal 1540 km. 116 eu laadkosten + Tesla abbo. Bij alle laadstations heel veel ruimte; slechts enkele plekken bezet. Hier in Palamós aan de overkant vd straat gratis laden.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 18:42

Vakantie naar Oostenrijk met EV & caravan

Begin september ben ik samen met mijn vrouw en hond met EV en caravan naar Oostenrijk geweest. Dit was de eerste caravantrek ervaring i.c.m. een elektrische auto en dus spannend! :)

Auto:
Kia EV6 AWD GT-line
325pk/605nm
77kWh batterij (bruto)
2 personen, 1 hond in bench en wat bagage

Caravan:
Eriba Touring 530
210cm breed, 226cm hoog met ingeklapt hefdak
Beladen gewicht ca 1150 kg (maximaal toegestane gewicht van de caravan is 1300kg)
Toegepaste kogeldruk was tussen de 75 en 80kg waarbij de caravan mooi vlak achter de auto lag.

De rit ging naar Tirol in Oostenrijk wat iets meer dan 900km vanuit mijn woonplaats is. Met de eerdere brandstofauto’s reden we meestal maximaal 800-850km met de caravan op 1 dag. Tirol was dus maar net iets verder, maar omdat dit de eerste vakantie met een EV zou zijn is er besloten om de heenreis in een relaxte 2 dagen te doen.

Van te voren is de rit met ABRP voorbereid waarbij ik op basis van internet reviews een geschat verbruik van 33kWh/100km heb ingeprogrammeerd. Vanwege het gratis Ionity Power abonnement (en daardoor €0,29/kWh) is er zo veel mogelijk bij Ionity geladen met de Kia charge pas. Naast deze Kia pas had ik een Shell Recharge pas bij me en enkele apps zoals Bonnet, Mobility+ en Tesla op de telefoon staan.

Als eerste over het rijden met caravan en de EV6: dat gaat verbluffend soepel! Niks geen geschakel of extra toeren maken bij het optrekken of de diverse autobahnhellingen (8% bij b.v. Kassel): de EV6 lijkt de caravan moeiteloos te trekken. Mijn vorige benzine en diesel auto’s (8 traps automaat, 3 liter 6 cilinder met allen rond de 250pk) waren alles behalve stakkers, maar de souplesse van een EV is van een andere orde en bovendien stil. Heerlijk! Ook ligt de caravan erg stabiel achter de auto. Waarschijnlijk o.a. vanwege het flinke gewicht van de EV6.
Ook mooi dat bij helling afrijden er flink geregenereerd wordt. Dit is duidelijk te zien op de displays van de auto. Van te voren vroeg ik me af of de oplooprem roet in het regenereer-eten zou gooien, maar dat bleek dus niet het geval.

Dan over het verbruik met caravan: op de snelweg heb ik net als met de eerdere brandstofauto’s zo veel mogelijk 90km/h gereden (GPS snelheid, snelheid op de teller is bij de EV6 dan 92-93km/h). De daadwerkelijke gemiddelde snelheid ligt door wegwerkzaamheden en af en toe een file natuurlijk wat lager.
Tussen de diverse laadstops op de heenweg naar Tirol lag het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 24,6kWh/100km en 27,4kWh/100km. Een stuk lager dan de 33kWh/100km waar ik op gerekend had. Het gunstige zomerweer (rond de 23 graden en weinig wind) zal vast wat geholpen hebben. Ook is Eriba Touring caravan relatief goed gestroomlijnd. Desalniettemin was ik aangenaam verrast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a5au61BvXs-QLmDfrMsVqmypB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAQplBTSz2gPF2LUjdrtCPj4.jpg?f=fotoalbum_large

(PS: in bovenstaande screenshot is de tijd van 2:14 inclusief caravan aankoppelen)

Omdat we zoals gezegd zoveel mogelijk bij Ionity wilde laden moest er wat geschipperd worden met de afstanden tussen de laadstops. Deze varieerde van ongeveer 120km tot 195km. Met bovenstaande verbruik waren dit soort afstanden geen probleem en is er geen enkele keer range anxiety geweest: een enkele keer aangekomen bij de lader met 20% maar vaak was het 30%-40%. Afhankelijk van de volgende ritafstand werd er tot 80 of 90% geladen. Al bleek dat dus lang niet altijd nodig. Maar, zeker op zo’n eerste vakantie, liever wat extra marge.
Zoals verwacht moest bij vrijwel alle Ionity laadpunten de caravan af- en weer aankoppeld worden. Niet veel werk, maar het kost enkele minuten. Gelukkig was er altijd plek genoeg om de caravan dichtbij te parkeren (met disselslot). Een keer geluk gehad bij Ionity omdat alle laadplekken vrij waren en er ook nog ongebruikte parkeervakken naast waren. De auto is toen met caravan dwars over de pekken geparkeerd waarbij 2 laadplekken bezet gehouden werden. Uiteraard ben ik toen bij de auto gebleven om hem eventueel anders te parkeren mocht het ineens toch druk worden. Maar dat bleek niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mUXQR3parpdBGX__sBGyKntbdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf8UH57HzoDHYEq7xyqwZcKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5ndPWkUzFi-GB6iGsVMfTv-v6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7wNH8scPnRm6eLwG8lT1hUG.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hebben we nergens laadfile gehad: er was altijd plek genoeg. Wel enkele keren gehad dat de lader niet wilde starten. Bij een andere laadpaal ging het wel goed.
Ook een keer bij EnBW geladen (met Shell Recharge pas): daar konden we zonder anderen te hinderen aangekoppeld laden. Toch handig en als we geen Ionity abonnement hadden dan zou dat zeker een goede plek zijn om vaker te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsyBqFMJzW5se_DfLsL3qp-OWCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfF5JuE004z2RfvOzuwZPFLj.jpg?f=fotoalbum_large

Snelladen doet de EV6 trouwens lekker snel: vrijwel alle keren ca 240kW aangetikt en rond een minuut of 20 klaar met laden. Meer tijd dan even een broodje eten en de hond laten plassen is er nauwelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vou5kF7Bx5-yMPuNlImxTzBOA08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ddcAk30F6P3qjEBFDrqIWX.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staan langs de Duitse snelwegen op de borden waar pauze- en tankplekken aangegeven staan ook bordjes om aan te geven als er laders aanwezig zijn. Handig voor als je geen laadplanning gemaakt hebt.

Voordat we op de camping in Tirol arriveerden (idem voor de overnachtingscamping) hebben we nog een extra keer bij Ionity geladen zodat we nog maar enkele tientallen kilometers naar de camping moesten en met rond de 80% aankwamen. Handig als je daarna vanuit de camping wat uitstapjes wil doen. Op de camping zelf is er niet geladen: heb het niet gevraagd, maar ik vond het niet gepast omdat er geen echte laadplekken waren en bovendien was het niet nodig: op ca 10km afstand van de camping was er in een dorp tegenover een supermarkt een 150kW lader van Tiwag. Deze hebben we een keer gebruikt (met de Kia Charge pas) om voldoende opgeladen aan de terugreis te kunnen beginnen.

Fun fact: op de overnachtingscamping kon er stroom per kWh via een automaat met muntjes gekocht worden. Niet nodig met de EV6: met de Vehicle To Load adapter heb ik de caravan van stroom voorzien. :) Kost voor een avond en een nacht een paar procenten aan batterij maar dat was geen probleem omdat we met een zeer ruime SoC aangekomen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW1pEv7oc_u3_RVCaP0NUkJC4UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99Eb2TBOdnNOrGJ3uNeeFE4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEgtypvpnhPF8YFgSphW1pbaPGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrSn7g89u01WcRKJGyrdrCbq.jpg?f=fotoalbum_large

De terugweg naar huis is in 1 keer gedaan. Het verbruik tussen de diverse laatstops was ondanks wat regen in de ochtend en wat lagere temperaturen vergelijkbaar met de heenweg: tussen de 24,5kWh/100km en 28,5kWh/100km. Opnieuw erg netjes!

Overigens zijn we op zowel de laadplekken als op de camping diverse keren aangesproken met vragen over het elektrisch rijden met een caravan. Er zijn dus meer mensen die geïnteresseerd en benieuwd zijn.

Al met al is het caravantrekken en deze vakantie in het algemeen met de EV6 ons beiden heel goed bevallen. Het is i.v.m. de laadstops wat meer plannen dan met een brandstofauto. Ik hoop dat Kia in de nabije toekomst een laadplanning ala Tesla in de software implementeert. Dat zou het duidelijk vergemakkelijken.
Het laden zelf (incl. afkoppelen) kost natuurlijk wat meer tijd. Maar dit is voor ons nauwelijks een minpunt: we stopten eerder elke 2,5-3 uur voor iets van een kwartier. Nu afhankelijk van de laadstops een half uurtje eerder en 10 minuten langer. Big deal!
Het extra comfort van de elektrisch aandrijflijn compenseert dat wat ons betreft ruimschoots!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Laatst online: 17:16
Bedankt voor het delen en mooi om te lezen dat het prima te doen is met een caravan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Franciesco Een goed verslag!

Wat een net verbruik. Zal wel te maken hebben met de Eriba Touring, die is natuurlijk ontworpen om licht van gewicht en gestroomlijnd te zijn. Ideale caravan voor een BEV.

Heb je niet gedacht om een stop over te slaan? De EV6 laad sneller van 0-50% SoC dan erboven, dus dan zou je de reistijd nog hebben kunnen verkorten.

Leuk ook de V2L. Ik heb een voorkeur voor autovrije campings, dus zou het niet gebruiken, maar dit zijn wel toffe praktische toepassingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Een stop overslaan was lastig omdat ik zo veel mogelijk bij Ionity wilde laden. Die zijn er wel veel in Duitsland, maar niet altijd om de, zeg, 40-50km op de route die ik reed. Dus vandaar dat er soms al bij bv 35% SoC geladen is. Het laden gaat ook zo snel dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt.

Daarnaast wilde ik met een caravan ook wel graag wat extra marge hebben: met 20% resterende SoC had ik nog rond de 50-60km actieradius over. Dus dat is niet overdreven veel en wel fijn om minimaal te hebben just in case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Overigens vind ik de V2L vooral interessant bij overnachtingscampings, want als je ergens langer staat en je wilt eens met de auto op stap, dan heb je geen stroom meer voor de caravan.
Maar het is zeker een handige optie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
RaRo74 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:24:
Bedankt voor het delen en mooi om te lezen dat het prima te doen is met een caravan.
Let wel op de combinatie (Kia die enorm snel kan laden en Eriba) en de periode waarin gereisd is. De verhalen van mensen die in juli en augustus gereisd hebben zijn vaak wat minder positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Laatst online: 12-05 18:07
Wat is jullie ervaring hier met een laadpas van het werk, bijvoorbeeld Travelcard of MultiTankcard, met opladen in het buitenland? Ik hoor goede verhalen over Plugsurfing etc. Maar heeft iemand ervaring met de dekking van deze passen voor de zakelijke rijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hamer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:45:
Wat is jullie ervaring hier met een laadpas van het werk, bijvoorbeeld Travelcard of MultiTankcard, met opladen in het buitenland? Ik hoor goede verhalen over Plugsurfing etc. Maar heeft iemand ervaring met de dekking van deze passen voor de zakelijke rijder?
Los van de laadpassen, je kan toch ook gewoon met je creditcard betalen en die kosten bij de leasemaatschappij declareren? Scheelt een hoop gedoe en uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
GoEV6 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:55:
[...]

Los van de laadpassen, je kan toch ook gewoon met je creditcard betalen en die kosten bij de leasemaatschappij declareren? Scheelt een hoop gedoe en uitzoeken.
Is ook een optie, neem de creditcard zeker mee. Maar dit is nog geen antwoord op m’n vraag ;-)
Ik krijg een druppel/laadpas van (volgens mij) Travelcard. Hoe is de dekking in het buitenland?

[ Voor 11% gewijzigd door Hamer op 20-09-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Hamer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:39:
[...]

Is ook een optie, neem de creditcard zeker mee. Maar dit is nog geen antwoord op m’n vraag ;-)
Ik krijg een druppel/laadpas van (volgens mij) Travelcard. Hoe is de dekking in het buitenland?
Prima, maar het ene land is het andere niet.

https://travelcard.nl/laadpas/

Je kunt ook de app installeren en kijken hoe de dekking rond je vakantie adres is. Er blijven altijd palen die niet werken met een pas. Snelladers is doorgaans geen probleem, AC laders wil wel eens niet werken met een pas. Dus, vooraf gewoon even kijken. Er is geen eenduidig antwoord te geven.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:46:
[...]

Prima, maar het ene land is het andere niet.

https://travelcard.nl/laadpas/

Je kunt ook de app installeren en kijken hoe de dekking rond je vakantie adres is. Er blijven altijd palen die niet werken met een pas. Snelladers is doorgaans geen probleem, AC laders wil wel eens niet werken met een pas. Dus, vooraf gewoon even kijken. Er is geen eenduidig antwoord te geven.
Ik zit met dezelfde vraag, alleen heb ik al een travelcard voor Diesel tanken van de LM (huidige wagen is diesel en had er al 5 maanden geleden uitgemoeten maar de levertijden.... januari besteld, nog niets gehad)
Die card is in de app geregistreerd, ik kan een nieuwe registreren, maar dan ben ik alle huidige gegevens kwijt, je kunt maar 1 card op de app invoeren namelijk.

Dus ik doe dit pas als de nieuwe wagen geleverd is (nog 4 weekjes), en de huidige card weigert de app laadpalen mee weer te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hamer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:39:
[...]

Ik heb ook een laaddruppel van Travelcard. Nog geen ervaring met laden in het buitenland. In de app van Travelcard kan je zien in welke landen (hier Benelux) je op kosten van je werkgever mag laden en vind je ook een overzicht van de laadpalen.

• Inspired
GoEV6 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:32:
[...]

Ik heb ook een laaddruppel van Travelcard. Nog geen ervaring met laden in het buitenland. In de app van Travelcard kan je zien in welke landen (hier Benelux) je op kosten van je werkgever mag laden en vind je ook een overzicht van de laadpalen.
Beetje off-topic maar aanmelden lukt me niet in de app overigens. Als ik mijn info ingeef krijg ik een fout dat mijn kaart/tag niet bekend is. Overigens een rebranded TravelCard via LP. Maar goed, de kaart met palen werkt ook gewoon zonder account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Gisteren met mijn Kia Niro naar Sylt (meest noordelijke Duitse waddeneiland) gereden, twee collega's mee en twee racefietsen achterop de fietsendrager.
Vertrokken om 8 uur in Woerden, via centrum Utrecht
1e laadstop Fastned Lonneker (vlak voor de grens op de A1) was niet perse nodig, maar had zin aan koffie
2e laadstop Fastned Bremen, mooie locatie, KFC werd gewaardeerd door de collega's, daar opgeladen tot 84%
3e laadstop ergens op de A7 nog een eenzame Eon 50kW Efacec gevonden. de range liep sneller terug dan de resterende kilometers en een korte toiletpauze was wel gewenst, 5 minuutjes geladen. Was een goedkope met 59c per kW (had eventueel nog een Allego verderop als backup)
17:10 aangekomen bij de trein met 36 kilometer resterende range, de laatste 6 kilometer op het eiland naar het hotel en laadpaal was nog voldoende marge voor. Uiteindelijk met 8% accu aan de lader gezet en Shell recharge pasje werkte er netjes op.

Vanwege de fietsen achterop de cruisecontrol in duitsland overal op 120km/h gehad. Af en toe wat sneller om in te halen, soms wat langzamer vanwege file of werkzaamheden.

Viel me reuze mee, geen enkele laadstress hier in Duitsland. _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EVfan
Een korte vakantie gehad op Langeland, Denemarken. Afstand 550 km, als je met de veerboten vanuit Puttgarden en Tars (op Lolland) reist (scheelt bijna 200 km afstand met de route via Odense). Die veerboten zijn overigens wel erg duur geworden.
Op de heenweg geladen bij Ionity Dammer Berge, Ionity Ostetal en EWE Ostseeblick. Bij Ionity geladen met de pas van Freshmile. Voor snel ladende auto’s als onze Etron55 (2.5 kWh laden per minuut, tussen 20 en 80% SoC) is Freshmile ondanks de 0,71€ per minuut (plus 0,19€ per kWh) kostprijs toch redelijk voordelig, zeker vergeleken met de Ionity tarieven (0,81€ per kWh).
Op Langeland is een uitstekend netwerk van Sperto, waar laden met de Shell card 2,34 DKr per minuut kost. Voor onze Audi is dat dus minder dan een Deense kroon per kWh, iets meer dan een dubbeltje per kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxBZqoXND29cDl_okW2rgu-wnpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwUYYYPj3FZ3TmkoopFFWMJg.jpg?f=fotoalbum_large
Op de terugreis, helaas met 5 uur file rond Hamburg, en stromende regen vrijwel de hele weg, geladen bij Ionity Buddikate, Ostetal en Dammer Berge.
All in all 2000 km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km.
Vooral het rustige rijden op de Deense N wegen, leverde voor deze dorstige EV een gunstig verbruik op, 21 kWh/100 km.
Wat wel opvalt is dat in de stromende regen ook bij gematigde snelheden op de Autobahn, het verbruik toch ruim hoger is dan op droge wegen (bekend maar toch echt opvallend meetbaar).
Wat is het toch heerlijk reizen met een stille, krachtige EV. Laden is nergens een probleem geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Terug vanaf Sylt precies hetzelfde. Deze keer de cruise control op 126km/h en met wat filevertraging rond Hamburg was mijn blaas eerder vol dan de accu leeg was :|
Weer bij de Fastned Bremen gestopt en de Niro geladen tot 72%. Net niet voldoende om thuis te komen, maar wilde nog een korte stop doen voor wc en drinken. Dat werd uiteindelijk Fastned Panjerd vanwege de vele files op de A1 in Duitsland. Binnendoor rijden in Duitsland met druk verkeer is overigens wel vermoeiend, maar wel lekker zuinig met weinig verbruik.

Fun fact: bij het wegrijden bij het hotel nog een prototype ID-Buzz gezien die daar even stopte. Helaas geen foto van gemaakt, wel een praatje met de bestuurder. Erg geslaagde auto, ziet er goed uit, ruim van binnen en qua laadruimte ook zeer goed, snap niet dat VW daar in de standaard lengte niet ook al een (verwijderbare) 3e zit rij met 2 stoelen aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:57:
[...]

Beetje off-topic maar aanmelden lukt me niet in de app overigens. Als ik mijn info ingeef krijg ik een fout dat mijn kaart/tag niet bekend is. Overigens een rebranded TravelCard via LP. Maar goed, de kaart met palen werkt ook gewoon zonder account.
Ik heb hetzelfde, zal wel iets met die rebranding te maken hebben. Past goed bij zo’n faalbedrijf als LP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2023

mdoe

Be Awesome Instead

Sinds twee weken rijd ik elektrisch (Enyaq 80) en ben aan het inlezen op de diverse onderwerpen en dan met name het laden in het buitenland.
sbin schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:09:
Overal geladen met (EU) laadpas van de zaak (MTC), werd overal geaccepteerd, behalve Tesla uiteraard.
Met interesse lag ik onderstaande en gezien ik ook een MTC pas heb ben ik even benieuwd.
Is het standaard zo dat laden bij Tesla palen niet mogelijk is met de MTC pas? heb even gezocht maar kon zo 1-2-3 het antwoord niet vinden.

Heb ook een laadpas van Eneco het komende jaar. Zijn daar ervaringen mee?

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@mdoe Tesla Superchargers hebben geen RFID lezer. Het starten van een laadsessie kan alleen met de Tesla app.

Eventueel kun je facturen dan declareren bij je baas (of leasemaatschappij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2023

mdoe

Be Awesome Instead

Hi @JanHenk aha! Dank je wel voor de snelle reactie. Zoals je merkt ben ik nog flink informatie aan het verzamelen :)

Be Awesome Instead

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@mdoe Dergelijke vragen passen beter in de topics die in de topicwaarschuwing worden genoemd. Mocht je dus nog meer informatie willen hebben, kijk dan even in de betreffende topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
https://www.ad.nl/auto/ec...auto-en-caravan~a8ec417b/

Tja, stiekem wist ik dit wel maar probeerde altijd optimistisch te blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kleineheino schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:06:

Laat je niet teveel meeslepen in dit verhaal..

De verslaggever klaagt over de actieradius met caravan achter een Electrische auto van 100 km en hij baalt dat de caravan moet worden afgekoppeld bij veel laadstations, wat hij erg veel werk vindt.

Tot op zeker hoogte klopt dit, maar wat ze er niet heel helder bij zeggen is dat er in Frankrijk met de caravan 130 werd gereden, dat geeft hele hoge luchtweerstanden en dus veel verbruik. Ga je 90 met de caravan, dan is het verbruik gunstiger en haal je geen 100 km, maar 150-175 km per lading. Dat is ook niet veel, maar wel veel beter dan wat deze man beleefde.

Dan het koppelen van de caravan daar is hij ook niet echt handig mee. Sowieso wordt de breekkabel fout aangekoppeld, hij kan er een bekeuring voor oplopen op deze manier omdat bij losschieten de kabel eveneens over de kogel kan schieten en geen functie meer heeft (de handrem aantrekken).
Hij rijdt ook de trekhaak nergens mooi recht onder de dissel van de caravan, iets dat met een achteruitrij camera heel goed te doen is (weet ik uit ervaring).
Bovendien gaat hij de caravan met de hand vele tientallen meters verslepen bij de laadstations, je kunt er ook met de auto heenrijden.
Kortom, ja er zit veel waars in dit artikel, maar zo somber en slecht als een aantal zaken hier wordt voorgesteld is het, als je een beetje handig en met beleid ermee omgaat, ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43
ron65 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:46:
[...]
Tot op zeker hoogte klopt dit, maar wat ze er niet heel helder bij zeggen is dat er in Frankrijk met de caravan 130 werd gereden, dat geeft hele hoge luchtweerstanden en dus veel verbruik.
Het zit een beetje verstopt inderdaad, de opmerking dat je in Frankrijk 130 mag. Even later lees je dat in België en Nederland de snelheid omlaag gaat naar 90. Dan pas snap je dat hij als een idioot met 130 door Frankrijk is gaan scheuren.

Newsflash: als je met een brandstofauto met caravan 130 gaat rijden, moet je ook veel vaker tanken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kleineheino schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:06:

De oplossing is natuurlijk simpel: geen caravans meer op de weg. Zou ook voor andere weggebruikers veel frustratie schelen _/-\o_

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43
En om meteen even een positief tegengeluid te geven over 'lange ritten met elektrische auto's', de mannen van Autoblog (doogaans ook wel wat conservatief zuur over EV's) hebben een 'mijn auto' filmpje met een kerel die al jarenlang elektrisch rijdt en daarmee zakelijk heel Europa doorkruist. Anderhalve ton per jaar:
YouTube: Mijn Auto: Hyundai IONIQ 5 van Mattheüs - al 1 miljoen elektrische k...

En dan 'klagen' dat sommige snelladers zo snel zijn dat je niet eens een broodje kunt eten. Prima mindset, van die kerel. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:16:
[...]

Het zit een beetje verstopt inderdaad, de opmerking dat je in Frankrijk 130 mag. Even later lees je dat in België en Nederland de snelheid omlaag gaat naar 90. Dan pas snap je dat hij als een idioot met 130 door Frankrijk is gaan scheuren.

Newsflash: als je met een brandstofauto met caravan 130 gaat rijden, moet je ook veel vaker tanken. ;)
Precies dat dus _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jeroenneman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

De oplossing is natuurlijk simpel: geen caravans meer op de weg. Zou ook voor andere weggebruikers veel frustratie schelen _/-\o_
Is natuurlijk onzin. Iedereen mag vakantie houden zoals hij of zij dat wil, daar horen caravans nu eenmaal ook bij.
Net als pleziervaart, frustratie bij de weggebruiker als zo'n etterbrug weer openstaat, helemaal als die vervolgens vastloopt en 3 uur openblijft terwijl je geen kant opkunt terwijl klaas en miep met hun pleziertobbe al ikweetniet hoeveel verder varen. (de Leimuiderbrug bij Leimuiden was dit jaar echt een ramp in dat opzicht).
Maar het hoort erbij in dit land, net als de caravan. Gaan we niet tegenaan lopen trappen!

[ Voor 36% gewijzigd door ron65 op 06-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Er zullen maar weinig combinaties van elektrische auto+caravan 130km/h in Frankrijk mogen. Die max. toegestane snelheid is namelijk tot 3500kg toegestane massa (en dus niet werkelijk gewicht). Bij veel elektrische auto's met een voldoende trekgewicht is de max. toelaatbare massa al gauw rond de 2500kg (2470kg voor de C40 van het AD artikel). En dan houd je dus in het geval van de C40 nog maar 1030kg toegestane massa over. De burstner van het artikel heeft een max. toegestane massa van 1100kg. Totaal dus 3570kg en deze combi mag in Frankrijk dan maar max. 90km/h. Wat ik overigens een prima snelheid met caravan vind,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hamer
Soms, heel soms heeft een elektrische auto wél een voordeel op vakantie….

https://www.nu.nl/buitenl...strand-met-lege-tank.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Franciesco schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:03:
Er zullen maar weinig combinaties van elektrische auto+caravan 130km/h in Frankrijk mogen. Die max. toegestane snelheid is namelijk tot 3500kg toegestane massa (en dus niet werkelijk gewicht). Bij veel elektrische auto's met een voldoende trekgewicht is de max. toelaatbare massa al gauw rond de 2500kg (2470kg voor de C40 van het AD artikel). En dan houd je dus in het geval van de C40 nog maar 1030kg toegestane massa over. De burstner van het artikel heeft een max. toegestane massa van 1100kg. Totaal dus 3570kg en deze combi mag in Frankrijk dan maar max. 90km/h. Wat ik overigens een prima snelheid met caravan vind,
En dan blijkt dat die reporter er dus 130 mee gereden heeft, wat het hoge verbruik, de lage actieradius en zijn onkunde verraad. Dat wordt bevestigd door de manier waarop hij de breekkabel 'vast' maakt, namelijk precies op de manier die niet is toegestaan.

Maar goed, als je zegt dat je een EV met Caravan hebt wordt je elders zelfs "compleet idioot" genoemd door gasten die het zelf nog nooit geprobeerd hebben, en een artikel als van deze meneer doet daar absoluut geen goeds aan. Jammer weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
ron65 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

En dan blijkt dat die reporter er dus 130 mee gereden heeft, wat het hoge verbruik, de lage actieradius en zijn onkunde verraad. Dat wordt bevestigd door de manier waarop hij de breekkabel 'vast' maakt, namelijk precies op de manier die niet is toegestaan.

Maar goed, als je zegt dat je een EV met Caravan hebt wordt je elders zelfs "compleet idioot" genoemd door gasten die het zelf nog nooit geprobeerd hebben, en een artikel als van deze meneer doet daar absoluut geen goeds aan. Jammer weer zoiets.
Deze "idioot" heeft de intentie om volgend jaar met een EV met caravan naar Noorwegen te gaan. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dat gedaan hebben en wat de ervaringen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
Kleineheino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Deze "idioot" heeft de intentie om volgend jaar met een EV met caravan naar Noorwegen te gaan. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dat gedaan hebben en wat de ervaringen zijn?
Welke EV als ik vragen mag? Vind ‘t stoer van je, er vanuit gaande dat je verbruik fors omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kleineheino gewoon doen! :)
Mijn ervaringen naar Oostenrijk met EV en caravan waren prima (zie eerdere bericht in dit topic). In Noorwegen is de laadinfrastructuur prima voor elkaar als ik de verhalen moet geloven. Duitsland is sowieso geen probleem, Denemarken en Zweden denk ik ook niet.

Je zult alleen, zoals denk ik bekend, rekening moeten houden met dat je meestal zal moeten afkoppelen om te kunnen laden.

Ben je van plan om in het hoogseizoen of laagseizoen te gaan? Dit maakt denk ik veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kleineheino schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Hier nog zo'n 'idioot' die volgend jaar de caravan achter een EV hangt. Vermoedelijk Nederland of vlak daaromheen, maar zal ook spannend zijn en ook uitdagend (in positieve zin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
Hamer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Welke EV als ik vragen mag? Vind ‘t stoer van je, er vanuit gaande dat je verbruik fors omhoog gaat.
Polestar 2 (SMSR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleineheino
Franciesco schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:52:
@Kleineheino gewoon doen! :)
Mijn ervaringen naar Oostenrijk met EV en caravan waren prima (zie eerdere bericht in dit topic). In Noorwegen is de laadinfrastructuur prima voor elkaar als ik de verhalen moet geloven. Duitsland is sowieso geen probleem, Denemarken en Zweden denk ik ook niet.

Je zult alleen, zoals denk ik bekend, rekening moeten houden met dat je meestal zal moeten afkoppelen om te kunnen laden.

Ben je van plan om in het hoogseizoen of laagseizoen te gaan? Dit maakt denk ik veel uit.
Juli 2023
Ik ga van tevoren wel een plan A en B (misschien zelfs C :) ) maken voor het laden. Of dit helpt zullen we ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
ok, hoogseizoen dus @Kleineheino. Dan zal het vast drukker zijn.

Als je niet perse gebonden bent aan bepaalde laadpaal operators, dan zou je kunnen kijken of je zoveel mogelijk bij b.v. Fastned en EnBW kunt laden: die hebben vaak laadplekken waar je aangekoppeld kunt laden. Dat scheelt weer wat gedoe. Via Chargemap, Google maps etc kun je van te voren kijken hoe deze laadlocaties er uit zien om zo een idee te vormen of aangekoppeld laden theoretisch mogelijk is en/of er veel ruimte om de laadplekken heen is waar je de caravan tijdelijk kan parkeren.

Ik had zelf, ook al was ik altijd dicht in de buurt, altijd het disselslot op de caravan gedaan. Dat is een kleine moeite en better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:15
Hamer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:08:
Soms, heel soms heeft een elektrische auto wél een voordeel op vakantie….

https://www.nu.nl/buitenl...strand-met-lege-tank.html
Sinds begin dit jaar ben ik ook elektrisch gaan rijden en het bevalt mij echt uitstekend.
Ondertussen ook diverse reizen in buitenland gemaakt: Luxemburg, Denemarken/Zweden, diverse meerdaagse vakanties in Frankrijk. Het gaat ons prima af.
Tijdens langere reizen houden we dezelfde pauzes als we deden met een brandstof auto, alleen hangen we nu gelijk de auto aan de stekker.
Voor ons dus op dat vlak weinig hoeven aan te passen.
Werk heerlijk rijden en genieten ook bij klimmen in heuvelachtige gebieden!

Een collega van me kwam terug van een vakantie naar Parijs met hun elektrische auto en was nogal gestresst geraakt vanwege laadproblemen.
Wij zitten nu met onze elektrische auto ook net boven Parijs en het gaat ons weer prima af. Diverse laadplekken in de buurt en voor omgerekend €0,24 per kWh ook nog eens erg betaalbaar.

En ja, we hebben ze ook gezien, gesloten tankstations en lange wachtrijen bij de overige stations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:20
Hier net terug van Parijs. 1 laadstop (Inoity bij Le Roeulx) voldoende om vanuit midden van het land naar Parijs te komen met e-Niro. Zit precies halverwege, op terugweg andere kant van snelweg geladen, dus als je vanuit Parijs vol vertrekt ook maar 1 stop nodig. Bewust gepland dat we in Parijs zelf niet zouden laden. Je wilt je auto daar eigenlijk niet op straat zetten. Diverse laadpaaloperators daar maar geen zin gehad tevoren verder in te verdiepen. Garages hebben soms laadpalen, maar die waren duurder dan degene die we nu gekozen hadden vlakbij ons hotel. Daar strategie tevoren voor afgestemd en het is zonder noemenswaardig probleem precies verlopen als gepland, heel soepel.

Ondanks voldoende lading om hotel te bereiken dus gekozen om nog voor Parijs bij het bekende Saint Witz Novotel Ionity te laden zodat we voldoende zouden hebben voor tripje naar Versailles op laatste dag en groot deel terugreis. In Versailles gepland daar te kunnen laden aan 7.2kW AC met fallback om toch Saint Witz weer aan te doen mocht dat niet lukken. Maar we konden daar laden, precies tot 100% tijdens bezoek.

De terugreis daardoor in één keer 3.5u bijna 300km gereden en nog 23% accu over, overal maximum snelheden gereden (alleen wat file gehad op Periferique) tot dus laadstop Ionity Le Roeulx in BE.

Soms kilometerlange file gezien voor tankstations rondom Parijs. Heel comfortabel kunnen reizen door het tevoren beetje te plannen. En dat voor slechts 31ct per kWh met Juicepass bundel. De laadpalen tevoren in Google maps lijstje gezet, uitgekozen met de Juicepass app. Kan nergens zo goedkoop laden als met deze pas dus gekeken of dat goed ging (net als reisje in voorjaar naar Berlijn) en ging uitstekend. Naar Berlijn nog gebruik gemaakt van hun app, maar die is te buggy en leverde wat frustratie op, daarom maar hun 'dure' (16eu) laadpas gekocht.

Door nog extra laadstop bij Oosterhout om wat te eten in België slechts kort hoeven te laden om tot daar te geraken en daar weer doorgeladen tot 70%, veel meer dan nodig maar had nog bundel over en was precies tot einde van onze fastfoodhap. Oosterhout op heenreis ook kort gestopt en laden getest, want moesten even sanitaire stop maken. Opvallend dat 1 paal in storing stond (heen en terug) en de 'werkende' paal ernaast het beide keren ook niet deed. Zo werkten er maar 4 van de 6. Bij Novotel kwam de eerste niet verder dan 30kW, ook zo'n bekende storing, maar die daarnaast ging wel vlot naar 70kW. Die Novotel stop was de enige die als stop werd ervaren die we anders niet zouden maken, maar die was nodig door gebrek aan laadpalen in de goedkope parkeergarage waarin we stonden (50eu voor de hele midweek). Anders moest ik naar dure garage om wel te kunnen laden, dus gekozen om daar op heenweg even extra te stoppen, was makkelijk bespaard.
Al met al perfect qua pauzes geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door The__Virus op 15-10-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Europees parlement wil volgens https://www.europarl.euro...able-every-60-km-say-meps meer laadpunten langs hoofdwegen. Het moet naar iedere 60 km.

Ik wist niet of het hier of in laadpalen-topic moet maar dus voor deze topic gekozen.

[ Voor 16% gewijzigd door martwoutnl op 19-10-2022 14:24 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 108 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.