Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54
martwoutnl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:23:
Europees parlement wil volgens https://www.europarl.euro...able-every-60-km-say-meps meer laadpunten langs hoofdwegen. Het moet naar iedere 60 km.

Ik wist niet of het hier of in laadpalen-topic moet maar dus voor deze topic gekozen.
Nja, 50kW elke 60km heb je volgens mij al bijna in de omringende landen? Niet wenselijk altijd, maar als noodoplossing :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Woensdagochtend voor een korte vakantie naar de Eifel in Duitsland vertrokken. Zou in principe in een enkele rit moeten kunnen (Tesla M3P), maar met kinderen erbij is de ervaring dat je iedere 1,5-2 uur toch wel even moet stoppen voor een plaspauze. Via de Superchargers in Zevenaar en Hilden zouden we prima op de plek van bestemming in Heimbach aan kunnen komen. Vooraf natuurlijk gekeken of de vakantiebestemming een laadpaal had, maar voor de zekerheid vlak ervoor toch nog even bij Supercharger Erftstadt naar 95% geladen.

Op de bestemming aangekomen trof ik 2 Tesla destination chargers aan die op een aantal pallets waren neergezet op de hoek van de parkeerplaats. 1 ervan was voor Tesla's bedoeld, de ander voor niet-Tesla's. De lader voor Tesla's was vrij, dus hup de kabel erin: Geen stroom. Groene lampje brandde wel. Aantal Ampère verlaagd, nogmaals geprobeerd, reset van de paal uitgevoerd, nog niets. Gelukkig geen probleem, want ik had nog 87% over, maar ik wilde weten of ik erop kon vertrouwen, niet dus. Toen kwam de andere laadpaal vrij, die werkte niet op mijn auto. Maar daarna wel op verschillende Audi's, Hyundai's, etc. De receptie gaf aan niet te kunnen helpen als het lampje van de Tesla charger groen was, maar ik moest even proberen met minder Ampères te laden. Zelfs op de laagste stand werkte het niet. Gelukkig kreeg ik de toezegging dat ik kosteloos bij het huisje mocht laden, wel netjes.

Uiteindelijk een paar lange ritten gemaakt, in een ander dorpje goed bij kunnen laden en gisteravond en vanochtend de auto voor het huisje tot 95% geladen om vandaag met 1 tussenstop bij Supercharger Horst thuis te komen.

Moraal van het verhaal: Vertrouw nooit 100% op de laadpaal op de vakantiebestemming zelf, zorg dat je met voldoende range op de bestemming aankomt om eventueel naar een andere locatie door te kunnen rijden. En zorg voor een voldoende lange verlengkabel (Ik had 25 meter + de Tesla granny charger mee) voor noodgevallen. En natuurlijk heel apart dat er 2 Tesla destination chargers staan, alle merken & type auto's kunnen laden, behalve Tesla's 8)7

Het zal verder wel aan mij liggen, maar ik kan mij enorm irriteren aan mensen op een vakantiepark die niet beseffen dat er mensen vertrouwen op zo'n laadpaal. Een TD-medewerker gaf richting de receptie aan dat het juiste aantal Ampères op de laadpaal stond en dat ik dat dus in de auto moest matchen en als dat niet hielp konden ze mij niet helpen. Ik had er gelukkig op geanticipeerd, maar ik sprak 2 mensen met een Kia Niro en een MG ZS EV en die zaten echt in de stress voor die ene laadpaal die voor hen beschikbaar was, maar constant bezet was. Range anxiety lijkt wel af te nemen, de beschikbaarheid van de laadpaal op je bestemming wordt vaker een zorg :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Zijn PHEV's hier ook welkom of mogen die een "paaltje verderop" gaan kijken?

@Taro Totdat je in de verkeerde hoeken van Polen of de Baltische Staten komt en het beste slechts een granny charger is. Daar moet echt nog het nodige worden bijgeplaatst (en daarom gaat mijn persoonlijke voorkeur nog uit naar een ICE/(P-)HEV)

[ Voor 62% gewijzigd door D_Jeff op 24-10-2022 21:03 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:14
Over 2 weken gaan we met een Opel Corsa-e een midweek naar Disneyland Parijs. Met behulp van ABRP, Tesla app en Shell Recharge app een route uitgestippeld, maar het stuk tussen Lille en Parijs baart mij toch een beetje zorgen. Waarschijnlijk onterecht, maar de eerste keer met een electrische auto naar het buitenland is toch een beetje spannend :9

We plannen om bij Lille te laden bij de Tesla Neuville-en-Ferrain Supercharger tot 100%. Vanaf daar is het 243 km tot aan de volgende Supercharger nabij Disneyland parijs. Die afstand gaat de Corsa-e niet halen. 220 km is in de praktijk de max, en voor comfort plan ik nu op maximale hops van 180 km.

Welke laadpalen kunnen jullie ons aanraden tussen Lille en Parijs? De TotalEnergy laadpalen halverwege de A1 zijn zeer slecht beoordeeld, en verder heb je er écht niet veel.

We hebben een Eneco E-mobility laadpas, Shell rechard laadpas en de Tesla app voor betaling bij Tesla laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@jppilot Ik heb destijds deze route met een EV gereden die de betreffende afstand wel kan overbruggen, wat ik je zou aanraden als dat niet lukt: Stop bij de eerstvolgende charger nadat je tot 100% hebt geladen. Probeer deze, laad tot 100% bij als het lukt en ga anders direct naar de volgende. Gok dus niet op bijv. de laatste.

Als je dus bij één van de eerstvolgende laders slaagt, dan red je het tot het eind. Wees je er daarnaast van bewust dat Disneyland zelf maar +-2 laadpalen x 2 aansluitingen heeft. En de verschillende overnacht locaties vaak geen oplaadmogelijkheden kennen.

Wij zaten bijv. in de Davy Crockett Ranch, zonder laadpalen. Ik heb dus 's nachts illegaal vanuit de stacaravan geladen. Ik wil altijd betalen voor laden, desnoods een factor 2-3x betalen, maar als men het niet aanbiedt dan maar zo. Ik was overigens niet de enige.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:14
Taro schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:52:
@jppilot
Wij zaten bijv. in de Davy Crockett Ranch, zonder laadpalen. Ik heb dus 's nachts illegaal vanuit de stacaravan geladen. Ik wil altijd betalen voor laden, desnoods een factor 2-3x betalen, maar als men het niet aanbiedt dan maar zo. Ik was overigens niet de enige.
Afgelopen mei zijn wij naar Disneyland Parijs geweest en op de parkeerplaats van Hotel New York waren meer dan genoeg laadpalen aanwezig. Geen idee of dat op de parkeerplaatsen van de andere hotels ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
Taro schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:52:
@jppilot Ik heb destijds deze route met een EV gereden die de betreffende afstand wel kan overbruggen, wat ik je zou aanraden als dat niet lukt: Stop bij de eerstvolgende charger nadat je tot 100% hebt geladen. Probeer deze, laad tot 100% bij als het lukt en ga anders direct naar de volgende. Gok dus niet op bijv. de laatste.

Als je dus bij één van de eerstvolgende laders slaagt, dan red je het tot het eind. Wees je er daarnaast van bewust dat Disneyland zelf maar +-2 laadpalen x 2 aansluitingen heeft. En de verschillende overnacht locaties vaak geen oplaadmogelijkheden kennen.

Dank voor je reactie. Wij zitten ook in Davy Crockett en nemen inderdaad de granny charger mee met verlengsnoer. En we rekenen inderdaad niet op de enkele laadpalen van Disney zelf. Fijn dat je in 1x door kom van Lille naar Parijs! Onze auto betreft een zakelijke lease, en we vinden het leuk om deze afstand een keer te proberen want het rijdt zo lekker, maar het gebrek aan laadpalen vóór Parijs vind ik toch een ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
jppilot schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:14:
Over 2 weken gaan we met een Opel Corsa-e een midweek naar Disneyland Parijs. Met behulp van ABRP, Tesla app en Shell Recharge app een route uitgestippeld, maar het stuk tussen Lille en Parijs baart mij toch een beetje zorgen. Waarschijnlijk onterecht, maar de eerste keer met een electrische auto naar het buitenland is toch een beetje spannend :9

We plannen om bij Lille te laden bij de Tesla Neuville-en-Ferrain Supercharger tot 100%. Vanaf daar is het 243 km tot aan de volgende Supercharger nabij Disneyland parijs. Die afstand gaat de Corsa-e niet halen. 220 km is in de praktijk de max, en voor comfort plan ik nu op maximale hops van 180 km.

Welke laadpalen kunnen jullie ons aanraden tussen Lille en Parijs? De TotalEnergy laadpalen halverwege de A1 zijn zeer slecht beoordeeld, en verder heb je er écht niet veel.

We hebben een Eneco E-mobility laadpas, Shell rechard laadpas en de Tesla app voor betaling bij Tesla laadpalen.
Persoonlijk zou ik onderweg (langere ritten - buitenland etc) nooit willen laden tot 100% (gezien de tijd die vooral de laatste 20% meestal duren tov de eerste 80% - en de tijd dat je een stol bezet houd.
Maar misschien kan het niet anders.
Tip: wacht nooit tot de laatste laad mogelijkheid. Ga voor zekerheid. 😉

Veel plezier bij Disney 👍

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 22:58

Ionity is aardig geëxpandeerd in noord Frankrijk. Van Ionity Baralle naar Ionity Saint Witz is 160km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
DrDeJe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:26:
[...]

Persoonlijk zou ik onderweg (langere ritten - buitenland etc) nooit willen laden tot 100% (gezien de tijd die vooral de laatste 20% meestal duren tov de eerste 80% - en de tijd dat je een stol bezet houd.
Maar misschien kan het niet anders.
Tip: wacht nooit tot de laatste laad mogelijkheid. Ga voor zekerheid. 😉

Veel plezier bij Disney 👍
Daarom ook bij een Tesla Supercharger: genoeg laadpalen zodat ik anderen niet irriteer met laden tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
jppilot schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:25:
[...]

Daarom ook bij een Tesla Supercharger: genoeg laadpalen zodat ik anderen niet irriteer met laden tot 100%.
Heb je al eens geprobeerd om ABRP met alleen Ionity, Fastned en Tesla te laten rekenen? Kan me niet voorstellen dat hij je dan naar 100% laat laden. Dat is zo zonde van je tijd. Zeker bij een Tesla Supercharger die vaak redelijk afgelegen liggen

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 12-11-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om ABRP met alleen Ionity, Fastned en Tesla te laten rekenen? Kan me niet voorstellen dat hij je dan naar 100% laat laden. Dat is zo zonde van je tijd. Zeker bij een Tesla Supercharger die vaak redelijk afgelegen liggen
Je kunt in ABRP toch gewoon aangeven dat je bij tussenstops niet hoger wil laden dan 80%? dan houdt ABRP daar toch rekening mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/742KyIuiWODEa3IXDe6kdBWULlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgsbEObD5lOSY6MaIuKdXj9L.jpg?f=user_large

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
ron65 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:49:
[...]

Je kunt in ABRP toch gewoon aangeven dat je bij tussenstops niet hoger wil laden dan 80%? dan houdt ABRP daar toch rekening mee?

[Afbeelding]
Dat kan inderdaad maar ten eerste zal ABRP sowieso in de meeste gevallen niet aanraden om naar 100% te laden omdat dat zo lang duurt. Maar hij zal je dus wel naar de wat obscuurdere laders in Frankrijk sturen voordat hij 100% laden gaat adviseren. Om dat te voorkomen leek het me slimmer om de providerfilters te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:27
De TotalEnergy laadpalen halverwege de A1 zijn zeer slecht beoordeeld, en verder heb je er écht niet veel.
Vervelende van TotalEnergy is dat bij sommige de laadpassen niet werken. Je moet dan betalen via cc of paypal o.i.d. Kost je hooguit 3 minuten maar is wel irritant (QR code inscannen en wat gegevens invullen).

Best kans dat dit de reden van wat slechte reviews is, dan kan je dus afvragen hoe zwaar je hieraan wilt tillen.

Paar weken geleden ben ik met mijn eNiro naar Tournus (Fr) gereden. 2x bij TotalEnergy geladen, 1x afgerekend via PayPal de andere werkte de laadpas. Verder wel alles prima in orde, modern keurig spul.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 13-11-2022 16:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
ron65 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]
Daar zou ik dus juist vanaf blijven, laat ABRP maar bepalen wat de snelste optie is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
JTHZZ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:
[...]

Ionity nu ook ingesteld. Hij stuurt me dan via Barelle en Saint-witz, en daartussen nog optie tot laden bij een Total. Dat ga ik doen :) ABRP geeft trouwens inderdaad niet aan dat ie tot 100% moet, maar voor eigen gemoedsrust wil ik dat voor sommige trajecten (nu nog) wel ;) Ik moet even vertrouwen krijgen in het buitenlands laadsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:47
jppilot schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:25:
[...]

Dank voor je reactie. Wij zitten ook in Davy Crockett en nemen inderdaad de granny charger mee met verlengsnoer. En we rekenen inderdaad niet op de enkele laadpalen van Disney zelf. Fijn dat je in 1x door kom van Lille naar Parijs! Onze auto betreft een zakelijke lease, en we vinden het leuk om deze afstand een keer te proberen want het rijdt zo lekker, maar het gebrek aan laadpalen vóór Parijs vind ik toch een ding.
Disney kan je gewoon makkelijk opladen, je kan ook voor het laden parkeerterreinen van naastgelegen hotels op. Dus bijvoorbeeld onderweg naar parkingang vanaf je eigen hotel naar Sequouilla en daar aan de laadpaal en dan via het Hotel naar park lopen. Meer dan 20 laadpalen en gratis..... tenminste paar maanden geleden nog wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

assje schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:52:
[...]

Daar zou ik dus juist vanaf blijven, laat ABRP maar bepalen wat de snelste optie is.
Die staat standaard op 80% ;)
Dat is dus goed, want bij een tussenlaadstop (waat deze instelling voor is) hoger dan 80% gaan is van weinig nut. Duur omdat de laadsnelheid omlaag gaat je kunt dan beter een trage lader pakken die veel goedkoper is, en tijdrovend waarmee je tevens anderen die staat te wachten onnodig langer laat wachten.
Je irriteert dus ook anderen nog eens.
Daarom staat hij al op 80%, als je dan toch 100% laden aangeboden krijgt, staat deze vermoedelijk verkeerd en dat was wat ik aangaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Laatst online: 10:41
mdoe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:58:
Sinds twee weken rijd ik elektrisch (Enyaq 80) en ben aan het inlezen op de diverse onderwerpen en dan met name het laden in het buitenland.

[...]

Met interesse lag ik onderstaande en gezien ik ook een MTC pas heb ben ik even benieuwd.
Is het standaard zo dat laden bij Tesla palen niet mogelijk is met de MTC pas? heb even gezocht maar kon zo 1-2-3 het antwoord niet vinden.

Heb ook een laadpas van Eneco het komende jaar. Zijn daar ervaringen mee?
Volgens rijden weinig mede-EVers met een Eneco eMobility pas de grens over. :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 17:31
PGro3772 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:27:
[...]

Volgens rijden weinig mede-EVers met een Eneco eMobility pas de grens over. :S
Maar hij werkt in Duitsland wel, althans, de mijne deed het.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:45
Hoorde op BNR over de nieuwe booking site https://www.sleepercharger.com/
Was van de oprichter van oa Snappcar en Travelessence.
Is dus een booking.com achtig maar met gegarandeerd laadpaal.
Zelf nooit geprobeerd maar lijkt me een leuke toevoeging.
Ben zelf een groot verbruiker van booking.com en jammer dat ze nog niet (goed genoeg) mee gaat met de EV beweging.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
SirLct schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:24:
Ben zelf een groot verbruiker van booking.com en jammer dat ze nog niet (goed genoeg) mee gaat met de EV beweging.
Hoe willen ze zo'n laadpaal garanderen? Je kan er moeilijk een kluis om heen zetten. Ik las je posting en meteen begon mijn fantasie te werken. Ik lees bij de FAQ:
Als je boekt, stuurt SleeperCharger een bericht naar de accommodatie met het verzoek de laadpaal voor jou te reserveren. We vragen ze dit te bevestigen. Op jouw aankomstdag herinneren we de accommodatie aan de reservering. We doen onze uiterste best de laadpaal voor jou vast te leggen.
Dat lees ik als inspanningsverplichting dus geen garantie. Enige handige nu aan de website is dat je hotels kan zoeken die zeker oplaadpunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

martwoutnl schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:37:
[...]

Hoe willen ze zo'n laadpaal garanderen? Je kan er moeilijk een kluis om heen zetten. Ik las je posting en meteen begon mijn fantasie te werken. Ik lees bij de FAQ:

[...]

Dat lees ik als inspanningsverplichting dus geen garantie. Enige handige nu aan de website is dat je hotels kan zoeken die zeker oplaadpunt hebben.
Exact. Je hebt niets aan een inspanningsverplichting, het moet een resultaatverplichting zijn. Ik heb via Booking.com enige tijd geleden een aantal locaties in Italië met laadpunten geboekt en daarachteraan nog een berichtje gestuurd om te checken of er daadwerkelijk een laadpaal is en of men deze de betreffende dag op een bepaalde manier kan garanderen. Bij 1 locatie die echt gericht was op service en kwaliteit werd dit gedaan, op 3 andere locaties niet. Daar begreep men niet waarom het zo belangrijk was dat de laadpaal daadwerkelijk beschikbaar was. Op 1 locatie stonden er zelfs een ICE Jeep en BMW X5 op de 2 beschikbare laadplekken, dat moest ik maar accepteren en men had het gevoel dat ik moeilijk deed.

Leuk initiatief, maar de enige oplossing is dat men een laadpaal niet meer als een checkbox ziet, maar dat men er gewoon voldoende plaatst om daadwerkelijk iets te kunnen faciliteren. Daarom laad ik ook altijd vlak voor de betreffende locatie nog even goed vol, zodat de afhankelijkheid van de laadpaal op de locatie zelf minder groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:49
@Taro @SirLct Vandaag heb ik een hotelkamer gereserveerd bij een hotel in Ulm dat ook op de Sleepercharger website staat. Alleen niet via hun maar gewoon via Booking. Gevraagd of ze een laadpaaltje vrij kunnen houden. Als antwoord kreeg ik dat je niet kunt reserveren omdat het openbare laadpalen betreffen. Dus die garantie van Sleepercharger gaat hier zeker niet op.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Taro schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:43:
[...]

Exact. Je hebt niets aan een inspanningsverplichting, het moet een resultaatverplichting zijn. Ik heb via Booking.com enige tijd geleden een aantal locaties in Italië met laadpunten geboekt en daarachteraan nog een berichtje gestuurd om te checken of er daadwerkelijk een laadpaal is en of men deze de betreffende dag op een bepaalde manier kan garanderen. Bij 1 locatie die echt gericht was op service en kwaliteit werd dit gedaan, op 3 andere locaties niet. Daar begreep men niet waarom het zo belangrijk was dat de laadpaal daadwerkelijk beschikbaar was. Op 1 locatie stonden er zelfs een ICE Jeep en BMW X5 op de 2 beschikbare laadplekken, dat moest ik maar accepteren en men had het gevoel dat ik moeilijk deed.

Leuk initiatief, maar de enige oplossing is dat men een laadpaal niet meer als een checkbox ziet, maar dat men er gewoon voldoende plaatst om daadwerkelijk iets te kunnen faciliteren. Daarom laad ik ook altijd vlak voor de betreffende locatie nog even goed vol, zodat de afhankelijkheid van de laadpaal op de locatie zelf minder groot wordt.
Soomige hotels zijn ook slim - als er in de buurt op straat een paal staat verschijnen ze als hotels met laadfaciliteit .. niet te reserveren dus.

Ik kon ook niet alles boeken, meestal een first come / first serve maar ze hielden wel bij wie er stond en waar mogelijk voor het slapen gaan even wisselen.

Ik laad altijd nog even een beetje extra op voor de bestemming, batterij lekker warm - gaat het sowieso wat sneller ook dan sochtends vroeg naar de snellader. Daarnaast check ik altijd chargemap oid om te zien of er minimaal 50kW in de buurt is waar ik desnoods savonds na het eten even een uurtje kan staan.

Tot nu toe vooral in Italie erg prettig geweest, niet alle palen die online staan doen het ook echt, en hotels snappen het niet dat je EV rijd en dat het geen Tesla is. Kleine moeite om van te voren even uit te zoeken - kijk gelijk of er een gezellig koffie barretje oid in de buurt zit, de tijd gaat dan snel zat :)

Zie hier - koffie bar + suup en 50 kW lader. koffie, krantje, even wat boodschapjes doen en ik was weer vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tQbPGKGZUfKyafgJLKanvubn4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO2syqC6YwQs7sXOP7zZmbRI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door 4v4t4r op 28-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Heb dat ook al eens meegemaakt. Staat er bij de faciliteiten van het hotel dat er een laadpaal is, blijkt het om een openbare laadpaal te gaan.
Andersom trouwens ook. Bij de faciliteiten stond niks over een laadpaal maar die bleek er, op het parkeerterrein van het hotel, wel te zijn. Nog gratis ook.
Maar met de huidige ontwikkelingen kan het niet anders dat veel (meer) hotels laadpalen gaan plaatsen.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
mm.kool schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:24:
Heb dat ook al eens meegemaakt. Staat er bij de faciliteiten van het hotel dat er een laadpaal is, blijkt het om een openbare laadpaal te gaan.
Andersom trouwens ook. Bij de faciliteiten stond niks over een laadpaal maar die bleek er, op het parkeerterrein van het hotel, wel te zijn. Nog gratis ook.
Maar met de huidige ontwikkelingen kan het niet anders dat veel (meer) hotels laadpalen gaan plaatsen.
ik mag het hopen ja :) Alleen hoop ik wel dat men transparant is over de kosten. Ik heb soms hotels die rekenen flat fee : 30 EUR parkeren + laden voor 1 nacht. Dat is voor mij met een 80kW batterij die redelijk leeg is prima, maar een PHEVje is het wat kostbaar. Of ze rekenen een eigen fee per kW/idle fine.. die laatste kan zeer doen, en als je thuis bent zeuren hierover is soms zo lastig. Vraag het dus goed van te voren ! Is het een Type 2 lader, wat kost het, is het te reserveren, vaak bezet in de periode dat ik wil boeken, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:22
SirLct schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:24:
Ik keek eens op die site wat ze in Nevers (FR) hebben maar dat is wel treurig zeg, maar 1 hotel en dan met "2 chargers nearby", nou daar heb je dus helemaal niets aan. En dat terwijl er daar tenminste 3 hotels zijn met laders op eigen terrein maar die worden niet genoemd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:24
Ik ga begin januari naar Frankrijk (Trois vallees) met de nieuwe Niro-EV en ben de route aan het verkennen.

Het valt mij op dat routeplanners (bijv. ANWB, ABRP) je met een EV via Duitsland en Zwitserland leiden (vanuit Friesland), terwijl je zonder EV over België en Luxemburg wordt geleid.

Iemand een idee waarom dat is?
Zijn de laadpaalvoorzieningen op de route via Duitsland zoveel beter dan op de route via België, Luxemburg en Frankrijk?

Via Zwitserland heeft niet mijn voorkeur omdat ik dan weer een vignet nodig heb.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-06 22:08

Freakie1NL

Grote Baas

Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:29:

Zijn de laadpaalvoorzieningen op de route via Duitsland zoveel beter dan op de route via België, Luxemburg en Frankrijk?
Ja. Nederland/Noorwegen zijn absolute nummer 1, maar Duitsland is goed op weg ons in te halen (puur mijn ervaring dit).

Neem overigens de ANWB routeplanner met een enorme korrel zout. Afgelopen jaar in de winter naar Denenmarken met een ID.3 zou 5x laden nodig zijn geweest volgens ANWB. Dikke onzin met 2x laden kon ik het reden, alleen vanwege geen laad beschikbaarheid op locatie nog even snel een 3 snellader gepakt.

Gebruik hiervoor echt ABRP, die werkt een stuk beter. Die geef je ook aan te gebruiken, maar die geeft meestal ook een Google achtige alternatieve suggestie die je kan pakken. Wat geeft hij daarbij aan?

[ Voor 9% gewijzigd door Freakie1NL op 02-12-2022 10:50 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
ANWB: Via Duitsland en Zwitserland; 1156 km 16 uur, 4 min, 7 sessies (4 uur en 47 min).
ABRP; Via Duitsland en Zwitserland; 1188 km 17 uur 9 min, 9 oplaadpunten (3 uur en 7 min)

In beide gevallen heb ik 50% batterij% bij aankomst ingesteld (weet niet of ik daar kan laden namelijk)

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:29:
Op de route door Belgie, Luxemburg en Frankrijk zijn er, sinds de openstelling van veel Tesla SuChargers voor non-tesla’s, zat snellaad mogelijkheden. Bijkomend voordeel van Tesla is het grote aantal stalls op 1 locatie. Wel vaak paar km van de snelweg. Tussen Lyon en Trois Vallees geen Tesla (voor non Tesla’s) maar wel diverse Ionity.
Ben inmiddels al een aantal keren via deze route naar Spanje geweest en mijn ervaring: probleemloos.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 21:04
Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:29:
ANWB: Via Duitsland en Zwitserland; 1156 km 16 uur, 4 min, 7 sessies (4 uur en 47 min).
ABRP; Via Duitsland en Zwitserland; 1188 km 17 uur 9 min, 9 oplaadpunten (3 uur en 7 min)

In beide gevallen heb ik 50% batterij% bij aankomst ingesteld (weet niet of ik daar kan laden namelijk)
Wat een lange tijd komt er bi jou uit rollen. Als ik in ABRP een dergelijke route vanaf Heerenveen naar ergens in trois vallee invoer dan komt er bij mij voor de Niro een tijd van 14u52 uitrollen met 6 laadstops.(1192km)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00

Kju

Je kan ook gewoon de route rijden waar je zin in hebt en dan zelf je stops kiezen. Deze trip staat nu op de planning voor komend jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQzhDdYRh5HY1qYYxtSlbc0J01g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eCaTicRRbzV7lXaVpACeYzCh.png?f=fotoalbum_large

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcaodiNZRRn7zcpJnO5tWvaK9Yg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qOeC2yfTw5airh1LuxSzC8xW.jpg?f=user_large

Ik heb geen idee waarom er bij ABRP die route uitkomt. Hij gaat inderdaad wel heel erg oostelijk.
Kan het aan de instellingen in ABRP liggen?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Je laadstops zijn over het algemeen wat kort (maar dat is een persoonlijke voorkeur). Dat kan je instellen of je veel korte stops wil, of weinig maar dan lange stops.
Daarnaast zou je even moeten checken met welk % je bij een lader wil aankomen (ik had 10% ingesteld) en wat je maximale laad % is (had ik 80% ingesteld).
Daarnaast kan je nog ingeven wat de max snelheid is waarmee je rijd. Oostelijke route had ik echter ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Frieseteun je kan zelf laadstops als tussenstop toevoegen in ABRP en je eigen route maken. ABRP maakt niet altijd de handigste route. Onderweg gebruik ik Pump om steeds de volgende laadstop te bepalen. Die is naar mijn mening realistischer. ABRP vind ik soms wel heel conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Twardt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:07:
Je laadstops zijn over het algemeen wat kort (maar dat is een persoonlijke voorkeur). Dat kan je instellen of je veel korte stops wil, of weinig maar dan lange stops.
Daarnaast zou je even moeten checken met welk % je bij een lader wil aankomen (ik had 10% ingesteld) en wat je maximale laad % is (had ik 80% ingesteld).
Daarnaast kan je nog ingeven wat de max snelheid is waarmee je rijd. Oostelijke route had ik echter ook wel.
Ik heb aankomst bij lader nu ingesteld op 15% (stond 20%) en max laad% op 80%. # laadstops nu op weinig maar lang. Max snelheid 100 km. Dat scheelt ietsje.

Wat heb jij ingesteld als referentiegebruik en max snelheid??

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Twardt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:07:
Zelfde discussie als vorige pagina maar ik zou hier gewoon vanaf blijven. Minimale SOC voor laden is een relevante parameter aangezien het persoonlijke voorkeur is tussen sneller of zekerder. Bij een hoger SOC wordt het laden trager maar ABRP neemt dit al mee in de afweging van de snelste optie. Een lagere maximale SOC instellen is dus zinloos, je loopt bijvoorbeeld het risico op een extra laadstop die wellicht overbodig was geweest door tot 82% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik hanteer voor ABRP doorgaans 15% aankomst, 85% vertrek en 65% op de bestemming. In de praktijk laad ik vaak net even wat verder op, zodat die 15% -> 20/25% wordt. De laadsnelheid is dan uiteraard wat minder, maar als je in een lange file belandt (We hebben bij Antwerpen weleens >2 uur stilgestaan) kan je het een paar uurtjes zonder stress uitzingen, daarnaast heb je de vrijheid om als er niemand naar het toilet moet of als je een afslag mist een laadlocatie verderop te pakken en weer wat op het schema in te lopen.

Referentiesnelheid staat op 100%, door de extra marge in de percentages kan je evt. iets harder rijden zonder gevolgen voor de laadlocaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Frieseteun schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:14:
Plannen jullie je laadstops van te voren voor de hele reis, of alleen de 1e of eerste twee volgende tijdens de reis?
Ik hou rekening met de laadpunten die vooraf zijn bepaald, maar ga er na vertrek flexibel mee om. Hangt ook van de auto af overigens, met een Tesla durf ik dat prima aan, met andere merken zou ik er misschien meer aan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:01
Dat deden wij in het begin wel maar dit jaar zijn we gewoon ingestapt, bestemming opgegeven en gaan rijden (Een Tesla maakt dat wel gemakkelijker). Al rijdend kijken we dan bij een SoC van 50% welke laadplek we ons op gaan richten en passen eventueel de snelheid wat aan.

We hebben het vaak met ABRP geprobeerd maar doordat we met fietsen achterop rijden is het verbruik echt heel afhankelijk van het weer (wind vooral) en de route en merken we dat zowel ABRP als de interne navigatie van de Tesla er weinig van bakken dus maar gewoon zelf een beetje inschatten.

Maar bereikangst hebben wij al lang niet meer en al dat geplan vooraf had ik geen zin meer in. Maar zolang niet alle Tesla laders voor iedereen open zijn hebben we wellicht gemakkelijk praten

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58
Himalaya schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:23:
[...]

Maar bereikangst hebben wij al lang niet meer en al dat geplan vooraf had ik geen zin meer in. Maar zolang niet alle Tesla laders voor iedereen open zijn hebben we wellicht gemakkelijk praten
Ik heb een e-Niro en gebruik voor lange ritten ABRP met een dongle waarbij bewust alle Tesla laadopties uit staan. Ik heb een recharge pas/druppel van het werk en geen zin in "gedoe" met declareren achteraf wat bij Tesla de enige optie is omdat je daar via hun account moet betalen. Ik heb overigens wel een account voor de zekerheid maar deze nog nooit hoeven gebruiken, de praktijk leert dat er ruim voldoende beschikbaar is van anderen dan Tesla.
Bij vertrek is de auto 100% vol en ik wil met ik meen 30% aankomen. Ik start ABRP bij vertrek, rijdt op de navigatie van de auto en heb ABRP dus alleen voor het laden. Dat laden ga ik ook soepel mee om, als dat ding zegt X minuten tot 67% blijf ik gerust staan tot richting of minimaal 80% Moet ik onderweg naar het toilet dan stop ik bij een laadmogelijkheid en wijk af van de planning.
Omdat ABRP dmv de dongle weet hoe het met de lading zit past die zich ook weer aan aan mijn gedrag.
Rijdt heel relaxed en bereikangst heb ik dan ook niet.
Afgelopen zomer naar Zweden twee keer geen recharge kunnen gebruiken. Eén keer bij een laadpaal die recharge had moeten accepteren maar weigerde, met een paar keer proberen werkte de KIA pas wel. De tweede keer was op de "camping" waar palen stonden die alleen met specifieke app/pas werken. Met creditcard ging dat echter ook soepeltjes via QR en een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
4v4t4r schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:42:
[...]

ik mag het hopen ja :) Alleen hoop ik wel dat men transparant is over de kosten. Ik heb soms hotels die rekenen flat fee : 30 EUR parkeren + laden voor 1 nacht. Dat is voor mij met een 80kW batterij die redelijk leeg is prima, maar een PHEVje is het wat kostbaar. Of ze rekenen een eigen fee per kW/idle fine.. die laatste kan zeer doen, en als je thuis bent zeuren hierover is soms zo lastig. Vraag het dus goed van te voren ! Is het een Type 2 lader, wat kost het, is het te reserveren, vaak bezet in de periode dat ik wil boeken, etc etc
Maar waarom zou je met een plug in per se willen laden bij een hotel? Het idee is toch dat het fijn is als je ritten elektrisch kan maar het kan ook zonder.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:37
Gonadan schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

Maar waarom zou je met een plug in per se willen laden bij een hotel? Het idee is toch dat het fijn is als je ritten elektrisch kan maar het kan ook zonder.
Klopt, maar het is wel prettig als je bij een overnachting in een hotel dat je je phev gewoon kan opladen. Natuurlijk niet voor €30, maar uiteraard tegen een normaal kWh tarief. Dat mag je gewoon verwachten!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik plan de hele route met met laadstops via ABRP. Daarna kijk ik langs de route of er HPC’s zijn die ik handiger vind omdat ik ongeveer elke 2 uur wil stoppen. Niet na anderhalf uur of na drie uur. Ik probeer ook om laadstops te vermijden waar minder dan 4 palen staan.
Tijdens de rit zelf aanpassen indien nodig vanwege file of als je drukte verwacht bij de volgende paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42
Vulcan750 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:05:
[...]

Klopt, maar het is wel prettig als je bij een overnachting in een hotel dat je je phev gewoon kan opladen. Natuurlijk niet voor €30, maar uiteraard tegen een normaal kWh tarief. Dat mag je gewoon verwachten!
Haal je m dan ook weg na een paar uurtjes voor de EV-rijders die er van afhankelijk zijn? Gebruik je ook zo'n 'laadschijf' om aan te geven wanneer je klaar denkt te zijn?
Hygiënefactoren die ik bij mijn EV toepas en nog extra belangrijk zijn bij PHEV omdat je met korter laden toe kunt en er niet volledig van afhankelijk bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:37
The__Virus schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:38:
[...]
Haal je m dan ook weg na een paar uurtjes voor de EV-rijders die er van afhankelijk zijn? Gebruik je ook zo'n 'laadschijf' om aan te geven wanneer je klaar denkt te zijn?
Dat vind ik heel logisch! Ik heb momenteel een Outlander phev. En ja! Als deze aan een openbare laadpaal staat, zet ik er een speciale parkeerschijf op die de tijd aangeeft wanneer ik de auto (als deze geschat vol is) ongeveer weg zal zetten. Ik heb zelf een hekel aan laadpaalklevers.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jppilot
Even een update na het retourtje Parijs / Disney met een Opel Corsa-e.

Vanaf Utrecht naar Parijs hebben we 3x geladen: 1x bij Shell voor de Belgische grens (nog even gratis op de zaak), 1x Tesla Supercharger vlak voor Lille* en 1x Total op de A1. Vervolgens de auto vol laten druppelen bij het huisje van Disney via het stopcontact. Ging allemaal prima, wel even moeten wachten bij de Total op de A1, slechts 4 laadpalen terwijl het toch een key-laadstop is op de A1. Het viel ons wel op dat er op de A1 veel wordt bijgebouwd, dus verwacht dat dit over een jaar is opgelost.

Van Parijs naar Utrecht ook 3x geladen: 2x Tesla en 1x Shell.

Moet zeggen dat Tesla wel erg fijn is: zoveel laadpalen dat je je geen zorgen hoeft te maken over lang wachten o.i.d. Wel is een Opel Corsa-e eigenlijk niet geschikt voor deze afstanden. Met een comfortabel rijbereik van 170 km sta je elke 1.5 uur toch relatief lang te laden en kost het je veel tijd in vergelijking met een brandstof auto. Als ik privé een electrische auto aan zou schaffen dan toch 1 met minimaal 300 km praktisch bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
jppilot schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:31:
Vanaf Utrecht naar Parijs hebben we 3x geladen: 1x bij Shell voor de Belgische grens (nog even gratis op de zaak), 1x Tesla Supercharger vlak voor Luik en 1x Total op de A1..
Luik = Lille schat ik in.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Laatst online: 16-06 23:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkrA2D4pInCW-Snfw2Q3POwUF8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e0XqSVE8eqF9lSXYJTHRKvg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Polestar rijders…….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:10:
[...]

Dat vind ik heel logisch! Ik heb momenteel een Outlander phev. En ja! Als deze aan een openbare laadpaal staat, zet ik er een speciale parkeerschijf op die de tijd aangeeft wanneer ik de auto (als deze geschat vol is) ongeveer weg zal zetten. Ik heb zelf een hekel aan laadpaalklevers.
Mijn werkgever geeft ze zelfs aan iedere medewerker die een nieuwe leasewagen krijgt, dat is verplicht een EV, en je krijgt er een laadschijf bij. Uiteraard met het bedrijfslogo erop....
Ik heb er dus eentje bij ANWB gescoord, iets anoniemer. Liggen er nu dus 2 in de auto, en ja.. ik gebruik ze!

Want net als jij hou ik ook niet van laadpaalkleven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Frij5fd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:32:
Na 3 weken vakantie in het Verenigd Koninkrijk en daarvan het grootste deel in Schotland een korte recap:
- in Schotland is het overgrote deel van de laders van een publieke organisatie (ChargeScotland). Prijzen zijn beperkt (vaak 25 tot 30 pence per kWh) maar de snelheid is ook maximaal 50 kWh. Het beste is om een RFID plug ervan te hebben en anders een dedicated app. Maar voor buitenlanders is alleen een website met plugin beschikbaar die zeer onbetrouwbaar bij mij werkte. Gelukkig kon ik onder Android de app sideloaden en lukte het laden daardoor meestal. Betaling kon na aanmelden met mijn bankrekening. Helaas is de techniek regelmatig een probleem bij ChargeScotland, las ik daar ook in de pers
- in het noorden van Schotland zijn naast ChargeScotland nog wat kleine aanbieders. Podpoint laders met 50 kWh snelheid bij de Lidl heb ik enkele malen gebruikt. Gebruik ervan vergt een app en een credit card. Werkte behoudens één keer goed en de prijs was ook minder dan 30 pence per kWh
- in het zuiden van Schotland zijn soms ook andere aanbieders te vinden zoals Ionity, Tesla (soms ook voor andere merken) en zelfs een Fastned
- de Fastned app werkt ook in de UK (met mijn MTC kaart als betaalmiddel). Bij Ionity en Osprey kon ik ook met de MTC kaart betalen. Instavolt, Tesla, Gridserve, Ionity en Osprey staan betalingen met de creditcard toe. BP Pulse ook, maar er zijn veel klachten over technische problemen bij hun laders. Zelf ook meegemaakt, 7,09 euro is zelfs door BP afgeschreven terwijl het laadproces niet werkte. Komt vaker voor, las ik
- bij Ionity is regelmatig druk, als het een locatie met veel services is langs een drukke Motorway. Bij Gridserve lukte laden vaak, slechts een paar keer hoeven wachten. In Schotland waren er meestal wel vrije laders

Zapmap is de beste app voor het vinden van laadpunten in de UK. https://www.speakev.com/t...-post-for-updates.100905/ is een goede thread op een forum om meer te leren over laden in Engeland, Schotland etc
Bedankt voor al deze tips _/-\o_ . Ik ga komende zomer ook 3 weken naar Schotland en kan ze goed gebruiken!

Betreffende de ChargeScotland RFID kaart; Had jij deze uiteindelijk nog besteld of toch alle laadsessies met de Android app kunnen starten? Hij kost +/- 11 euro in aanschaf dus ik vraag mij af of het die 3 weken waard zou zijn. Als ik Google moet geloven gaat het Westen en Noorden van Schotland (slecht bereik) wel veelal bestaan uit ChargeScotland laadpunten. Werken er geen RFID laadpassen van andere backoffice providers op deze laadpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:21
Rubbaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor al deze tips _/-\o_ . Ik ga komende zomer ook 3 weken naar Schotland en kan ze goed gebruiken!

Betreffende de ChargeScotland RFID kaart; Had jij deze uiteindelijk nog besteld of toch alle laadsessies met de Android app kunnen starten? Hij kost +/- 11 euro in aanschaf dus ik vraag mij af of het die 3 weken waard zou zijn. Als ik Google moet geloven gaat het Westen en Noorden van Schotland (slecht bereik) wel veelal bestaan uit ChargeScotland laadpunten. Werken er geen RFID laadpassen van andere backoffice providers op deze laadpunten?
Ik heb de kaart uiteindelijk niet besteld. We hebben echter voor volgend jaar het plan om weer erheen te gaan, dus het is toch wel goed om dat te doen. De truc met de gesideloade app van hen op mijn Android smartphone werkte namelijk ook niet altijd (2 van de 10 keer niet, als ik het nu moet schatten).
Ik had verder MTC, Shell Recharge en Maingau pasjes bij me, maar die deden het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Frij5fd schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:20:
[...]

Ik heb de kaart uiteindelijk niet besteld. We hebben echter voor volgend jaar het plan om weer erheen te gaan, dus het is toch wel goed om dat te doen. De truc met de gesideloade app van hen op mijn Android smartphone werkte namelijk ook niet altijd (2 van de 10 keer niet, als ik het nu moet schatten).
Ik had verder MTC, Shell Recharge en Maingau pasjes bij me, maar die deden het niet
Alright, ik heb hem besteld!
Levertijd is ongeveer 2 weken. Ik zal mijn bevingingen later delen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:21
Rubbaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:27:
[...]

Alright, ik heb hem besteld!
Levertijd is ongeveer 2 weken. Ik zal mijn bevingingen later delen ;)
Ik heb 'm ook maar meteen besteld. Maar.... Ik zag nu dat ik de laadsessies van deze zomer vreemd genoeg niet betaald heb. Ik heb mij ASN bankrekeningnummer gebruikt bij het aanmaken van een account en ook een mail gehad dat er incasso-toestemming aan Swarco was gegeven (die de exploitatie van de laadpunten verzorgt). Maar blijkbaar werkt deze niet.
Ik heb tevens daarom nu een mailtje naar de helpdesk van de club gestuurd, om dit op te lossen. Geen zin om volgend jaar onverwachts niet meer te kunnen laden in Schotland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-06 22:57
Frieseteun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:01:
[Afbeelding]

Ik heb geen idee waarom er bij ABRP die route uitkomt. Hij gaat inderdaad wel heel erg oostelijk.
Kan het aan de instellingen in ABRP liggen?
Deze route kwam er bij mij deze zomer ook uit. (Vanuit omgeving Nijmegen). Dichtheid en snelheid van de snelladers in Dld en Zwitserland zijn hoger dan in België en Frankrijk.
Ik heb instellingen ook meerdere keren gewijzigd, maar uiteindelijk deze route (met caravan) gereden.
Edit: dit was een reactie op een wat oudere vraag. Ik lees nu al meer reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door L.Hou op 12-12-2022 11:18 ]

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 20:08
JS-Ah schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:26:
[...]

Disney kan je gewoon makkelijk opladen, je kan ook voor het laden parkeerterreinen van naastgelegen hotels op. Dus bijvoorbeeld onderweg naar parkingang vanaf je eigen hotel naar Sequouilla en daar aan de laadpaal en dan via het Hotel naar park lopen. Meer dan 20 laadpalen en gratis..... tenminste paar maanden geleden nog wel zo.
Hoe ben je op het parkeer terrein van Sequoia Hotel gekomen? Daar staan toch slagbomen voor?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Ik weet niet of het al bekend is, maar Cora Rocourt heeft 16 Tesla-laadpalen melden ze op Facebook zie https://www.facebook.com/...3790609/1094633971201655/ Rocourt ligt aan de noordzijde van Luik pal bij de autoweg. Zie https://www.google.com/ma...WEhv0HHe6CD_EQ_BJ6BAhZEAg voor locatie. Ik winkel er weleens als ik in Zuid-Limburg ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
Van het weekend naar Düsseldorf geweest. (Ik wilde dit weekend eens kijken om zo veel mogelijk bij Fasned te laden in combinatie met m'n Elli pas en het Drive City abbo).
Telefoon met ABRP + obd dongle. (Dat werkt echt super). Auto navigatie telkens ingesteld op de volgende stop. Top!! 👍 Zo ga ik het volgende zomer ook doen naar Oostenrijk.
Opgevallen: ABRP was telkens wat pessimistisch. Of ik reed gewoon lekker zuinig. (Ondanks de winterbanden, koude temperatuur en nattigheid - toch een net verbruik van ca 15kw/100km --> Reden ca 105 GPS kilometers per uur). Had trouwens de betaalde versie van ABRP
Auto had het telkens lastig met laden. Kou en niet leeg genoeg (zijn misschien reden hiervan). Gelukkig zag ik af en toe ca 34kw maar veelal 26 kw. Dus vaak toch wel wat wachttijd om naar 75% accu te laden. (Lang leve Netflix).
Verder reed de auto weer heerlijk. Cruise is rustig en past zich goed aan. Ook wanneer iemand je remsafstand wegneemt door er in te duiken.

Blijft een fijne comfortabele auto. (In mijn mening op dat laad "dingetje" na dan. Maar dat zal nooit meer veranderen denk ik (of Hyundai moet dat software matig toch nog eens iets bijstellen - Maar verwacht van niet)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:28
DrDeJe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:43:
Van het weekend naar Düsseldorf geweest. (Ik wilde dit weekend eens kijken om zo veel mogelijk bij Fasned te laden in combinatie met m'n Elli pas en het Drive City abbo).
Telefoon met ABRP + obd dongle. (Dat werkt echt super). Auto navigatie telkens ingesteld op de volgende stop. Top!! 👍 Zo ga ik het volgende zomer ook doen naar Oostenrijk.
Opgevallen: ABRP was telkens wat pessimistisch. Of ik reed gewoon lekker zuinig. (Ondanks de winterbanden, koude temperatuur en nattigheid - toch een net verbruik van ca 15kw/100km --> Reden ca 105 GPS kilometers per uur). Had trouwens de betaalde versie van ABRP
Auto had het telkens lastig met laden. Kou en niet leeg genoeg (zijn misschien reden hiervan). Gelukkig zag ik af en toe ca 34kw maar veelal 26 kw. Dus vaak toch wel wat wachttijd om naar 75% accu te laden. (Lang leve Netflix).
Verder reed de auto weer heerlijk. Cruise is rustig en past zich goed aan. Ook wanneer iemand je remsafstand wegneemt door er in te duiken.

Blijft een fijne comfortabele auto. (In mijn mening op dat laad "dingetje" na dan. Maar dat zal nooit meer veranderen denk ik (of Hyundai moet dat software matig toch nog eens iets bijstellen - Maar verwacht van niet)).
lama

[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 19-12-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
@DrDeJe Misschien als je wat sneller rijdt dat je wat meer warmte in de batterij krijgt. Maar het was wel aardig koud dit weekend, dus wellicht zat er onder deze omstandigheden niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Twardt schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
@DrDeJe Misschien als je wat sneller rijdt dat je wat meer warmte in de batterij krijgt. Maar het was wel aardig koud dit weekend, dus wellicht zat er onder deze omstandigheden niet meer in.
Ik heb nog wel gekeken of ik kon zien Kwa batterij verwarming (sinds de nieuwe update zag ik bij energie verbruik een blok staat mbt de accu verwarming). Ik had gedacht/gehoopt dat, wanneer je met de navigatie van de auto naar een lader navigeert, de auto op een gegeven moment alvast gaat voorverwarmen. Maar heb het niet gezien. Misschien dat deze Ioniq's helemaal geen pre-conditioning hebben. Haha

Thnx voor de tip.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 21:05
Als je nog twijfelt of je met de EV naar de wintersport in Oostenrijk kunt, lees dan even dit artikel: https://www.travelvalley....-voor-elektrische-rijders. Er staan nuttige tips in over de beste route en laadlocaties.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Venomer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:05:
Als je nog twijfelt of je met de EV naar de wintersport in Oostenrijk kunt, lees dan even dit artikel: https://www.travelvalley....-voor-elektrische-rijders. Er staan nuttige tips in over de beste route en laadlocaties.
Goed verhaal. Het mooie is, is dat ik van kinds af aan al van mijn ouders heb geleerd dat de reis ook vakantie is. Wellicht omdat we altijd met caravan op vakantie gingen en het dus allemaal wat langzamer ging.

Het kan gewoon, met de juiste mindset en een auto die een beetje bereik heeft. Eind januari gaan we met drie personen richting Oostenrijk. Voor de laatste keer op dinosap, want de levering van de E208 is uitgesteld tot exact de week na mijn vakantie.

We gaan met drie personen in een Corsa met een koffer op het dak. Met 130 door Duitsland. Dat extra verbruik is te overzien, want zo'n ICE is al hopeloos inefficient. Bij zo'n E-208 hakt dat er qua range wel enorm in, vermoed ik. Maar dat zien we volgende keer wel weer. :)

Als mijn vrouw en ik maar met z'n tweetjes zouden zijn, dan zou ik het gewoon aandurven. Dan kan het zonder dakkoffer en dat scheelt natuurlijk enorm. Desnoods vrijdag na werktijd alvast een stuk gaan rijden en op 1/3 van de route een overnachting. CC op 110 of zo. Want de rit is ook vakantie.

Helaas krijg je een deel van de mensen dat niet aan het verstand gebracht. Dat zijn de types die na een lange werkdag nog even in de nacht willen rijden en met 180 op de CC door Duitsland willen vliegen. Met pas na 5 uur een keer een pauze.

Punctuality is the politeness of kings

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 21:05
dreamscape schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:40:
[...]

Goed verhaal. Het mooie is, is dat ik van kinds af aan al van mijn ouders heb geleerd dat de reis ook vakantie is. Wellicht omdat we altijd met caravan op vakantie gingen en het dus allemaal wat langzamer ging.

Het kan gewoon, met de juiste mindset en een auto die een beetje bereik heeft. Eind januari gaan we met drie personen richting Oostenrijk. Voor de laatste keer op dinosap, want de levering van de E208 is uitgesteld tot exact de week na mijn vakantie.

We gaan met drie personen in een Corsa met een koffer op het dak. Met 130 door Duitsland. Dat extra verbruik is te overzien, want zo'n ICE is al hopeloos inefficient. Bij zo'n E-208 hakt dat er qua range wel enorm in, vermoed ik. Maar dat zien we volgende keer wel weer. :)

Als mijn vrouw en ik maar met z'n tweetjes zouden zijn, dan zou ik het gewoon aandurven. Dan kan het zonder dakkoffer en dat scheelt natuurlijk enorm. Desnoods vrijdag na werktijd alvast een stuk gaan rijden en op 1/3 van de route een overnachting. CC op 110 of zo. Want de rit is ook vakantie.

Helaas krijg je een deel van de mensen dat niet aan het verstand gebracht. Dat zijn de types die na een lange werkdag nog even in de nacht willen rijden en met 180 op de CC door Duitsland willen vliegen. Met pas na 5 uur een keer een pauze.
Afgelopen winter zijn wij zelf ook met de EV naar Oostenrijk geweest. Zoals je zegt heb je wel de juiste mindset nodig, maar het is goed te doen. We hadden daar een hotel met een 11 kW lader waar je als gast gratis kon opladen. Daardoor hoefden we in Oostenrijk verder niet op te laden. Dat scheelt wel. De infra is daar niet zo goed als in Duitsland.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Volgende week mag ik mijn Polestar P2 SRSM ophalen, en eind januari gaan we ermee op stap naar de Franse alpen (Les Arcs). Moet volgens mij geen enkel probleem zijn, heb de Tesla app geïnstalleerd en een Greenchoice laadtag geregeld. Klinkt dit logisch, of vergis ik me in de gedachte dat het een kwestie is van 3 a 4 uur langer reizen (door het laden), maar verder prima te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
vistu schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:45:
Volgende week mag ik mijn Polestar P2 SRSM ophalen, en eind januari gaan we ermee op stap naar de Franse alpen (Les Arcs). Moet volgens mij geen enkel probleem zijn, heb de Tesla app geïnstalleerd en een Greenchoice laadtag geregeld. Klinkt dit logisch, of vergis ik me in de gedachte dat het een kwestie is van 3 a 4 uur langer reizen (door het laden), maar verder prima te doen?
3 uur lijkt me echt heel veel. Kijk eens op ABRP.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Tommie12 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:47:
[...]

3 uur lijkt me echt heel veel. Kijk eens op ABRP.
Ha, 2 uur 13 minuten. Nog beter! Als dat mijn enige inschattingsfout is gaat het dus een heerlijke reis worden 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 15:36

Griffin

Is mythical

vistu schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ha, 2 uur 13 minuten. Nog beter! Als dat mijn enige inschattingsfout is gaat het dus een heerlijke reis worden 😄
En dan nog even de verekening maken met hoe vaak en hoe lang je zou stoppen met een ICE (tanken & wc bezoek & benen strekken). ;)

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
[...]

Wij hebben sinds begin dit jaar onze familie auto ook vervangen voor een EV (E-2008). Na wat test ritjes met ABRP aan besloten om het dakkoffer thuis te laten. Wij hebben twee jonge kinderen (4 en 3 jaar). We stopte ook met ICE om de twee uur en nu ook met de e-2008 (zonder dakkoffer). Inmiddels 3 vakanties achter de rug en de volgende staat om de hoek:

- Noord Italië
- Kroatië (Istrië)
- Engeland (London)
- Denemarken (Copenhagen januari 2023)

Terugreis vanuit Kroatië hebben we in een keer gereden (1300KM). De laadstops waren fijne verplichte stops maar gingen ook een beetje tegen staan. Dan zijn stints van 180 kilometer (80% soc tot 5%) iets aan de korte kant.

Als de rit al onderdeel is van jullie vakantie dan gaat de e-208 zeker bevallen om mee op vakantie te gaan.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

• DrDeJe
[...]

Goed verhaal. Het mooie is, is dat ik van kinds af aan al van mijn ouders heb geleerd dat de reis ook vakantie is. Wellicht omdat we altijd met.........
Wij gaan volgendjaar zomer ook richting Oostenrijk. En precies met dié instelling. We rijden met 2 ev's. Hondjes mee. Dus waarom niet 3x 400 km rijden. Relaxed. Iedere reisdag zorgen we dat we vol raken voor de volgende dag. (Hotels met laders zijn nog schaars) Dus gewoon goed plannen. Bij de 2 overnachtingen (binnen 5km) DC laders in de buurt. Dus dan moet goed komen. Idd. De vakantie start zodra je instapt. En je komt (als het goed is) ook lekker relaxed aan op je bestemming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:02
Gister en vandaag in 2 etappes naar Val Thorens gereden met de 73 kw rwd Ioniq 5. 2 volwassenen en 3 kleine kids. Geen centje pijn.

Onderweg overnacht in Langres (tussen Nancy en Dijon), daar vol geladen. Onderweg enkel Ionity gedaan en meestal was de accu al op 90+ voordat wij zover waren.
Toch leuk, alle stalls ladend tussen de 50 en 150, en zelf 220 trekken haha.

1e stuk wel eigenwijs een lader overgeslagen en daarna wat tijd verloren omdat de volgende lader op de route krap werd, dus eind binnendoor moeten nasr een andere. Dat was niet zo handig..

1x 5 minuten moeten wachten tot er plek was, prima te overzien dus.
€145 aan kosten voor laden. Qua diesel tanks was het met mijn vorige auto richting de €200 gelopen.

Tldr: Val Thorens met de Ioniq 5 73 kw is prima te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Stefangrp schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
Gister en vandaag in 2 etappes naar Val Thorens gereden met de 73 kw rwd Ioniq 5. 3 volwassenen en 3 kleine kids. Geen centje pijn.
Even los van het laden… Met 3 volwassenen en 3 kleine kids in een Ioniq 5, op vakantie. Klinkt voor mij niet als geen centje pijn..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:34:
[...]

Even los van het laden… Met 3 volwassenen en 3 kleine kids in een Ioniq 5, op vakantie. Klinkt voor mij niet als geen centje pijn..
Hoe kan je nu 6 personen veilig in die auto vast maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Typo.. 2 volwassenen en 3 kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het lijkt erop dat er afgelopen week net boven Parijs CDG (Vemars Est) maar liefst 16 laadpunten op 1 locatie zijn bijgekomen. Weet iemand of dat ook makkelijk toegankelijk is als je zuidelijk rijd?

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 17:31
Weet 't niet zeker natuurlijk, maar CDG is Aeroport Charles De Gaulle, en die (dat vliegveld) is zeker van beide zijden goed bereikbaar.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:32
Wilde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:16:
Het lijkt erop dat er afgelopen week net boven Parijs CDG (Vemars Est) maar liefst 16 laadpunten op 1 locatie zijn bijgekomen. Weet iemand of dat ook makkelijk toegankelijk is als je zuidelijk rijd?
Is volgens mij zelfs een Fastned station: https://fastnedcharging.c...ions-sur-le-reseau-sanef/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
Wanneer ga je? Andere kant is ook in aanbouw. Anders kun je op maps toch kijken wat de vertraging is? Je moet omrijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De Fastned is op Est, noordwaarts. Als ik de satellietbeelden bekijk is daar geen verbinding tussen beide. Als je Google navigatie mag geloven, is die vanaf de andere zijde (zuidwaarts) alleen te bereiken door op de volgende afslag (CDG) terug te rijden. Een kwartier om. En daarna weer 7 minuten om terug bij Ouest te komen, totaal 22 minuten omrijden als je vanaf de 'verkeerde' kant komt dus.

Zou liever Ionity Saint Witz pakken. Hopelijk kan die nieuwe Fastned Ionity Saint Witz wat ontlasten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
driel24 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:45:
[...]

Hoe ben je op het parkeer terrein van Sequoia Hotel gekomen? Daar staan toch slagbomen voor?
Gewoon melden bij portier en aangeven dat je komt laden vanaf ander hotel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
JS-Ah schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:53:
[...]

Gewoon melden bij portier en aangeven dat je komt laden vanaf ander hotel 8)7
Echt? We gaan in Feb weer. Handig als dit inderdaad kan. Kan het ook bij New York?
Anders wordt het snoertje leggen vanuit de davy crockett hut, maar raampje open laten in de kinderkamer in februari is ook niet ideaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JS-Ah
Stefangrp schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:35:
[...]

Echt? We gaan in Feb weer. Handig als dit inderdaad kan. Kan het ook bij New York?
Anders wordt het snoertje leggen vanuit de davy crockett hut, maar raampje open laten in de kinderkamer in februari is ook niet ideaal..
Wisselt per hotel aantal laadpalen, sommige niks. Daardoor kan je je melden bij andere hotels voor laden. En in April was het nog gratis ;-)

Chargemap geeft ze aan;

https://nl.chargemap.com/...wport-bay-club-hotel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKmfo2wM54ph26DM85XbP29eXec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow7RCK83VripzObj0yYaJkUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
Gister en vandaag in 2 etappes naar Val Thorens gereden met de 73 kw rwd Ioniq 5. 2 volwassenen en 3 kleine kids. Geen centje pijn.

Onderweg overnacht in Langres (tussen Nancy en Dijon), daar vol geladen. Onderweg enkel Ionity gedaan en meestal was de accu al op 90+ voordat wij zover waren.
Toch leuk, alle stalls ladend tussen de 50 en 150, en zelf 220 trekken haha.

1e stuk wel eigenwijs een lader overgeslagen en daarna wat tijd verloren omdat de volgende lader op de route krap werd, dus eind binnendoor moeten nasr een andere. Dat was niet zo handig..

1x 5 minuten moeten wachten tot er plek was, prima te overzien dus.
€145 aan kosten voor laden. Qua diesel tanks was het met mijn vorige auto richting de €200 gelopen.

Tldr: Val Thorens met de Ioniq 5 73 kw is prima te doen!
Terug ging ook weer prima. Overnacht in Nancy (waardeloze 3 kw lader dus vol zat ie niet).

En gewoon makkelijk gedaan. Bestemming invoeren en op de Navi van de Ioniq 5 een snellader als tussenpunt binnen het bereik van de GOM. verder dus geen apps gebruikt ofzo.

Beste lader was in Luxemburg bij Aire de Capellen. 475 kw laders en maar 50 cent!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MySma9c8YmhBeyvw3aWI2PZfKZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUzs8MwSgrVLtaieAnaEHe6g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
Mijn vrouw en ik gaan half januari skien in Andorra en willen zoveel mogelijk gebruik maken van Tesla SuperChargers. Dat lukt prima tot en met Tesla Montauban, maar dan is het nog 241km en dat gaat onze Enyaq iV60 (zonder dakkoffer) waarschijnlijk niet halen. Vanaf Montauban richting Andorra zijn wel wat losse laadpunten, maar het lijkt niet allemaal echt betrouwbaar.
Heeft iemand ervaring op dit laatste stukje van de route, die een betrouwbare laadmogelijkheid kan aanraden. Ik kan op bestemming laden, dus zal met 100% naar huis vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
royverdegem schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:33:
Mijn vrouw en ik gaan half januari skien in Andorra en willen zoveel mogelijk gebruik maken van Tesla SuperChargers. Dat lukt prima tot en met Tesla Montauban, maar dan is het nog 241km en dat gaat onze Enyaq iV60 (zonder dakkoffer) waarschijnlijk niet halen. Vanaf Montauban richting Andorra zijn wel wat losse laadpunten, maar het lijkt niet allemaal echt betrouwbaar.
Heeft iemand ervaring op dit laatste stukje van de route, die een betrouwbare laadmogelijkheid kan aanraden. Ik kan op bestemming laden, dus zal met 100% naar huis vertrekken.
In Toulouse zie ik toch makkelijk 40+ laders die sneller zijn dan 50kW.
Nabij Carrefour van Purpan staan er 2 laders van 75 kW en 4 van 300 kW, en in Portet sur Garonne staan er ook nog 4 laders van Allego van 300 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:47
Voor Disneyland Parijs is de truuk vroeg naar het park te gaan. Als je bij de parkeerbalie's aangeeft dat je electrisch rijdt, krijg je de code voor het andere parkeerterrein waar vier 7,2kW laders staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmPK2we_cPywtrcZLZDLsPkelmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjDSALzrVD0QHzdeLVInJDhY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Zandpad op 03-01-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:28
Stefangrp schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:12:
[...]

Terug ging ook weer prima. Overnacht in Nancy (waardeloze 3 kw lader dus vol zat ie niet).

En gewoon makkelijk gedaan. Bestemming invoeren en op de Navi van de Ioniq 5 een snellader als tussenpunt binnen het bereik van de GOM. verder dus geen apps gebruikt ofzo.

Beste lader was in Luxemburg bij Aire de Capellen. 475 kw laders en maar 50 cent!
[Afbeelding]
Je bedoelt gewoon je route plannen via de navigatie en bij bijvoorbeeld 30% via de navigatie de eerst volgende lader via je nav als tussenstop instellen? Je kan zelfs zag ik je voorkeur in aanbieders selecteren waardoor bv alleen Ionity en Fastned aangeboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:45:
[...]

In Toulouse zie ik toch makkelijk 40+ laders die sneller zijn dan 50kW.
Nabij Carrefour van Purpan staan er 2 laders van 75 kW en 4 van 300 kW, en in Portet sur Garonne staan er ook nog 4 laders van Allego van 300 kW.
Klopt, die bij Toulouse had ik ook gezien, maar dan is het alsnog 190km, waarvan een stuk bergopwaarts. Ik zou dus liever een stukje onder Toulouse laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
royverdegem schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Klopt, die bij Toulouse had ik ook gezien, maar dan is het alsnog 190km, waarvan een stuk bergopwaarts. Ik zou dus liever een stukje onder Toulouse laden
Chargemap (+comments daarin) is your friend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-06 22:40
Als je bij montauban iets meer laad dan 80% lijkt het me dat je die 190 km wel fluitend moet redden? En anders via abrp vanaf je laatste laadstation navigeren naar je bestemming en via de opties je minimale soc omhoog schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
GoEV6 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Je bedoelt gewoon je route plannen via de navigatie en bij bijvoorbeeld 30% via de navigatie de eerst volgende lader via je nav als tussenstop instellen? Je kan zelfs zag ik je voorkeur in aanbieders selecteren waardoor bv alleen Ionity en Fastned aangeboden worden.
nee ik keek naar de GOM, bijvoorbeeld 280 km. En dan een lader als tussenpunt instellen op bijv 200.
Meestal pakte ik een hpc (vaak Ionity) die 30-50 km dichterbij was dan mijn range op dat moment.
Zo pak je namelijk ook conditioning mee.

Als je pas bij 20% batterij een lader gaat instellen, wordt conditioning niet geactiveerd.

Op deze manier eigenlijk altijd wel laadpieken van 180 gehad, soms zelfs 220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
pmiddeld schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Chargemap (+comments daarin) is your friend :)
Dank je, die heb ik inderdaad ook bekeken. Mijn vraag was echter: "Heeft iemand ervaring op dit laatste stukje van de route, die een betrouwbare laadmogelijkheid kan aanraden"
Ik heb al die apps, Chargemao, Smoov, Tesla, Fastned, Ionity, CharegAssist, Pump, Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
MisterX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:42:
Als je bij montauban iets meer laad dan 80% lijkt het me dat je die 190 km wel fluitend moet redden? En anders via abrp vanaf je laatste laadstation navigeren naar je bestemming en via de opties je minimale soc omhoog schroeven
Vanaf Montauban naar Andorra is het nog 241km, geen 190km :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
royverdegem schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:58:
[...]

In Foix is er nog een 50 Kw lader.
Kan je makkelijk zien in de Shell app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:06:
[...]

In Foix is er nog een 50 Kw lader.
Kan je makkelijk zien in de Shell app.
Die had ik idd gezien in de verschillende apps, maar de vraag is/was if iemand echt ervaring heeft met deze palen? Ook deze is er maar één en ik vind "één is geen" :-)
Maar bedankt voor het meedenken. Ik vermoed ook dat er niet veel zullen zijn die naar Andorra zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
royverdegem schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Dank je, die heb ik inderdaad ook bekeken. Mijn vraag was echter: "Heeft iemand ervaring op dit laatste stukje van de route, die een betrouwbare laadmogelijkheid kan aanraden"
Ik heb al die apps, Chargemao, Smoov, Tesla, Fastned, Ionity, CharegAssist, Pump, Shell.
Ik bedoelde dat als je in Chargemap een lader selecteert en je kijkt bij "comments", dan krijg je een overzicht van wat de ervaringen van anderen waren met deze paal (heel nuttig en je kunt zelf ook comments achterlaten). Dan kun je kijken of de laatste comments nog een beetje actueel zijn en (uiteraard) of de lader het doet of niet doet. Je zocht nl. een "betrouwbare" lader. Dit geeft meer zekerheid dan die andere apps die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
Komende zomer ga ik naar de Drome (Frankrijk). Even jullie mening nodig;
Ik woon in de Achterhoek, en zit te denken om via Duitsland - Zwitserland te gaan rijden. Qua afstand is het zo’n 50 kilometer verder dan via Luxemburg, Nancy, Dyon, Lyon. Qua infrastructuur met laadpalen is ‘t volgens mij veel beter uitgerust….
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Hamer op 04-01-2023 07:53 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.