Woensdagochtend voor een korte vakantie naar de Eifel in Duitsland vertrokken. Zou in principe in een enkele rit moeten kunnen (Tesla M3P), maar met kinderen erbij is de ervaring dat je iedere 1,5-2 uur toch wel even moet stoppen voor een plaspauze. Via de Superchargers in Zevenaar en Hilden zouden we prima op de plek van bestemming in Heimbach aan kunnen komen. Vooraf natuurlijk gekeken of de vakantiebestemming een laadpaal had, maar voor de zekerheid vlak ervoor toch nog even bij Supercharger Erftstadt naar 95% geladen.
Op de bestemming aangekomen trof ik 2 Tesla destination chargers aan die op een aantal pallets waren neergezet op de hoek van de parkeerplaats. 1 ervan was voor Tesla's bedoeld, de ander voor niet-Tesla's. De lader voor Tesla's was vrij, dus hup de kabel erin: Geen stroom. Groene lampje brandde wel. Aantal Ampère verlaagd, nogmaals geprobeerd, reset van de paal uitgevoerd, nog niets. Gelukkig geen probleem, want ik had nog 87% over, maar ik wilde weten of ik erop kon vertrouwen, niet dus. Toen kwam de andere laadpaal vrij, die werkte niet op mijn auto. Maar daarna wel op verschillende Audi's, Hyundai's, etc. De receptie gaf aan niet te kunnen helpen als het lampje van de Tesla charger groen was, maar ik moest even proberen met minder Ampères te laden. Zelfs op de laagste stand werkte het niet. Gelukkig kreeg ik de toezegging dat ik kosteloos bij het huisje mocht laden, wel netjes.
Uiteindelijk een paar lange ritten gemaakt, in een ander dorpje goed bij kunnen laden en gisteravond en vanochtend de auto voor het huisje tot 95% geladen om vandaag met 1 tussenstop bij Supercharger Horst thuis te komen.
Moraal van het verhaal: Vertrouw nooit 100% op de laadpaal op de vakantiebestemming zelf, zorg dat je met voldoende range op de bestemming aankomt om eventueel naar een andere locatie door te kunnen rijden. En zorg voor een voldoende lange verlengkabel (Ik had 25 meter + de Tesla granny charger mee) voor noodgevallen. En natuurlijk heel apart dat er 2 Tesla destination chargers staan, alle merken & type auto's kunnen laden, behalve Tesla's
Het zal verder wel aan mij liggen, maar ik kan mij enorm irriteren aan mensen op een vakantiepark die niet beseffen dat er mensen vertrouwen op zo'n laadpaal. Een TD-medewerker gaf richting de receptie aan dat het juiste aantal Ampères op de laadpaal stond en dat ik dat dus in de auto moest matchen en als dat niet hielp konden ze mij niet helpen. Ik had er gelukkig op geanticipeerd, maar ik sprak 2 mensen met een Kia Niro en een MG ZS EV en die zaten echt in de stress voor die ene laadpaal die voor hen beschikbaar was, maar constant bezet was. Range anxiety lijkt wel af te nemen, de beschikbaarheid van de laadpaal op je bestemming wordt vaker een zorg
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen