Snyper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:00:
Deze blog start in november 2020 wanneer Rita en ik besluiten een villa te huren in Ascea, Zuid-Italië. Om precies te zijn in de Cilento.
We hebben deze villa 2 maanden gehuurd. Van de plaatjes.
Een hoop mensen zijn jaloers op ons. Nu maar hopen dat dat terecht is. .
Allereerst moeten we er zien te geraken met onze elektrische auto, een Skoda Eniaq iv 60. We gaan niet haasten. En met een range van 320 km max zal dan ook niet kunnen.
Een verzameling laadpasjes (Anwb, Shell Recharge, Skoda Powerpass, EVCompany, Greenchoice pas), de JuiceApp en de Tesla App. Ook een Tesla abo aangeschaft voor 12 euro per maand (12 cent korting per kWh), dat loont al gauw als je 2x 2000km moet rijden. Ook zijn er bij Tesla altijd superchargers vrij.
[Afbeelding]
Eerste etappe naar Basel(Lörrach) gaat zonder problemen.
Tesla laders bij Remouchamps, Arlon, Laxou (Nancy) en Colmar. Wat opvalt is dat zeker niet alle Tesla superchargers nu al een niet-Tesla EV kunnen laden. Welke dat wel kunnen is in de Tesla app te zien. Ook wil ABRP je naar Tesla laad locaties sturen, die geen niet-Tesla kunnen laden. Steeds double-checken dus.
De wel geschikte Tesla locaties zijn vaak niet op ABRP bekend en ook niet op Chargemap. Dus moet je soms dan het supercharger adres als tussenstop invoeren in ABRP. In de Enyaq zet ik tenslotte de ABRP route over naar Google Maps zodat ik met Carplay kan rijden.
Na aankomst in Basel (nog 40 km range over) wil ik ‘s avonds en ‘s nachts aan een 11 of 22kW lader gaan laden wat goedkoper is. Aldaar bij mijn overnachtingsadres zeker 10 locaties binnen paar km afstand, met meestal 2 laders per locatie en soms meer. Hierbij is Chargemap weer heel handig.
Aangezien we ebikes bij ons hebben, is de bedoeling dan na aansluiten van de auto terug te fietsen. Echter dit mislukt volledig. Alle laders zijn bezet door EV’s of door benzine auto’s (!) of onvindbaar of buiten werking.
Er is 1 snellader wat verder, bij een Kaufland. Die is oh wonder vrij!
Maar daar werkt geen van mijn pasjes en de speciale Duitse app (QR code) kan ik met mijn Ned. app store niet downloaden. Ok dan maar weer terug naar logeeradres. Nog 20km range over. Pff.
Morgenochtend dan toch maar naar de Tesla supercharger op 8km afstand.
Volgende dag: om 8:00 op naar de Tesla lader. Rita slaapt lekker door (jij wou toch een EV?). Ik moet gelijk al behoorlijk bergop en de km’s tellen erg snel af. Nog 6km te gaan en 11 range over, dit wordt heel spannend.
Gelukkig al snel weer een vals plat naar beneden. Met 5km over kom ik bij de lader. Voortaan maar 20% restlading instellen op ABRP ipv 15%.
In de middag een Ionity lader en vlak voor de Gotthard tunnel weer een andere.
Vlak voor Milaan weer Tesla en bij Parma nogmaals Tesla voordat we weer gaan overnachten.
Derde dag van Parma naar Anagni (net voorbij Rome) 4x laden meestal bij Tesla. Ook 1 keer bij Free-To-X die - in tegenstelling tot wat Chargemap zegt - niet gratis is.
Volgende dag in Anagni nog tijd om het leuke stadje te bekijken
Daarna naar Salerno nu zijn de snelladers al dunner gezaaid.
Ik kom met 50km over bij een Enel-X snelweg locatie met 4 laders.
Helaas alle buiten bedrijf. Nu geeft ABRP aan mij niet te kunnen helpen aan een snellader! Wel 30km verder (5km van de snelweg af) een 22kW lader.
Tsja als die niet werkt heb ik een stevig probleem.
Ook maar op Chargemap zoeken. Die weet wel een enkele 50kW lader op 16km, wel 5km van de snelweg af. Ok dat voelt al beter.
En hij blijkt vrij te zijn en te werken! Wel dan maar ff doorladen naar 95%.
Vijfde dag (de 2000 km vanuit NL zou goed in 4 dagen kunnen, ook al zijn dit korte dagen: het is ook in Zuid-Italië om 17:30 al donker).
De laatste snellader in de wijde omgeving rond Ascea staat 40km voorbij Salerno. Daar kunnen we nog ff 100% vol laden. Hij is vrij. Echter geen enkel pasje werkt.
Veel bekijks van Italianen, die niet vaak een EV zien en zeker geen Enyaq.
Ze proberen wel allemaal heel vriendelijk te helpen.
Uiteindelijk blijkt dat de pompbediende moet komen met een RFId key fob om het laden te starten en we na afloop cash moeten betalen.
Daarna nog 40 km naar ons vakantieadres. Het weer is geweldig en het uitzicht ook:
[Afbeelding]
Na uitpakken gooi ik meteen de granny loader in de strijd op 8A. Het hele huis heeft slechts een 10A stop dus wel fijn dat mijn (100 euro AliExpress) loader de optie heeft om tot 8A af te knijpen.
Hier in regio zullen we voor langere ritten zorgvuldig moeten plannen want snelladers zijn minimaal 40km ver. Er zijn wel diverse EnelX laders van 11kW vlakbij. Ik update wel hoe dat gaat de komende weken.