Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51
Hamer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:52:
Komende zomer ga ik naar de Drome (Frankrijk). Even jullie mening nodig;
Ik woon in de Achterhoek, en zit te denken om via Duitsland - Zwitserland te gaan rijden. Qua afstand is het zo’n 50 kilometer verder dan via Luxemburg, Nancy, Dyon, Lyon. Qua infrastructuur met laadpalen is ‘t volgens mij veel beter uitgerust….
Wat zouden jullie doen?
Ik zou eens kijken op je NAV in je auto of je route via ABRP plannen. Frankrijk is bezit met het laadnetwerk flink uit te breiden. Ook Fastned zakt steeds verder af naar het zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
GoEV6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Ik zou eens kijken op je NAV in je auto of je route via ABRP plannen. Frankrijk is bezit met het laadnetwerk flink uit te breiden. Ook Fastned zakt steeds verder af naar het zuiden.
Dit dus, ik zou lekker ABRP instellen met bepaald verbruik, en beetje rommelen met routes.
Ja Frankrijk is aan het bijbouwen, Nee het is nog geen DE :) ik zou zelf voor Duitsland gaan denk ik, maar dat ben ik..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45
Ik woon in de Achterhoek, en zit te denken om via Duitsland - Zwitserland te gaan rijden. Qua afstand is het zo’n 50 kilometer verder dan via Luxemburg, Nancy, Dyon, Lyon. Qua infrastructuur met laadpalen is ‘t volgens mij veel beter uitgerust….
Wat zouden jullie doen?
Wil je het in een dag rijden en wat voor EV? Ik rij lekker door Frankrijk naar beneden maar dat is met een Tesla. Ook is mijn max per dag ca 1000 tot 1200km. En voor Zwitserland heb je dacht ik weer een vignet nodig dat ik niet heb.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik reed vorige week heen en weer tussen regio Nijmegen en Val Thorens, via Luik-Luxemburg-Nancy-Dijon-Lyon.

Voldoende Ionity's langs de route, een paar Fastneds (maar ook nog een paar in aanbouw), en dan kwam ik ook nog wat laadstations tegen die niet in mijn navi stonden.

Dus ik zou zeggen, voor de infrastructuur hoef je niet om te rijden.
Zwitserland kost je wel een vignet van rond de €50, in Frankrijk moet je dan weer tol betalen (heen en terug).
Met een zwisterland vignetje ben je misschien goedkoper uit. Wel extra kilometers. Je kunt wel lekker doortrappen in Duitsland (als je dat zinnig vind met een EV).

Vroeger toen ik nog dieselde, reed ik om die reden altijd via Duitsland-Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:49
Stefangrp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:07:
Ik reed vorige week heen en weer tussen regio Nijmegen en Val Thorens, via Luik-Luxemburg-Nancy-Dijon-Lyon.

Voldoende Ionity's langs de route, een paar Fastneds (maar ook nog een paar in aanbouw), en dan kwam ik ook nog wat laadstations tegen die niet in mijn navi stonden.

Dus ik zou zeggen, voor de infrastructuur hoef je niet om te rijden.
Zwitserland kost je wel een vignet van rond de €50, in Frankrijk moet je dan weer tol betalen (heen en terug).
Met een zwisterland vignetje ben je misschien goedkoper uit. Wel extra kilometers. Je kunt wel lekker doortrappen in Duitsland (als je dat zinnig vind met een EV).

Vroeger toen ik nog dieselde, reed ik om die reden altijd via Duitsland-Zwitserland.
Die route gaat inderdaad op zich prima, maar mijn zoon verloor 45 minuten bij de Ionity halverwege Nancy - Dijon. Stond een behoorlijke wachtrij. Van Tesla Nancy naar Tesla Dijon was helaas net te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-07 12:11
Wat zouden jullie doen?
In het hoogseizoen zou ik zeker via Duitsland gaan.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:19
Ik ben toevallig bezig met het uitzoeken van mijn laadstops voor mijn volgende Spanje trip en ik zou de route door Frankrijk niet te snel afschrijven. Vanaf Beaune heb je zo'n beetje elke 30km een snelladerlocatie met minimaal meerdere snelladers, vaak wel meer dan 6 laders en tot wel 16 laders per locatie. En vooral Ionity en TotalEnergies timmeren flink aan de weg. En als het in Frankrijk druk is dan zal het in Duitsland toch ook wel druk zijn denk ik. Maar goed, alles hangt af van persoonlijke voorkeuren en tijdstip.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:54
voor snellaadpleinen in frankrijk kun je dit wel gebruiken

https://www.google.com/ma...5%2C5.35720427793573&z=10

locaties die in bouw zijn eruit filteren

https://www.schnellladepark.app/live/index.php

en dit is ook handig

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
Wat zouden jullie doen?
Van belang is ook wanneer ga je? Op je zwarte vrijdag/zaterdag of andere dag? Wij rijden tegenwoordig op di-do. Dan is het zelfs in het hoofdseizoen rustig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
Wat zouden jullie doen?
Ik zit nu in Portes Du Soleil Frankrijk. Heen via BE/lux, maar terug gaan we via zwitserland/DE.
Laadpunten in FR zijn prima, voldoende plek bij ons op vrijdag en zaterdag in vakantie, en veelal met grote winkelcentra erbij ipv industrieterrein of vrachtwagenparkeerplaats zonder tankstation (Fastned Peuty bij Brussel helemaal ruk schrap die uit je routeplanner). Maar de route door BE+LUX is zo verschrikkelijk traag dat we terug rijden via Duitsland.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 23:04

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Oh.. leuk topic! Ontdek hem nu pas.

Even in het kort mijn ervaringen:

Mei 2019 - Hyundai Ioniq 28 kWh Premium nieuw gekocht. Particulier.

Juni 2019 - Retour Zwitserland. +/- 3000 km.
September 2019 - Rondje Noorwegen, zuidelijke deel. +/- 4400 km.
2020 & 2021 - Weinig echt lange ritten.
Mei 2022 - Retour Zwitserland. +/- 3000 km.
September 2022 - Retour Noordkaap, terug via Lofoten. +/- 6400 km.

Die laatste rit, inclusief de 100.000km foto, heb ik hier en hier beschreven.

[ Voor 14% gewijzigd door TwOkkie op 04-01-2023 22:44 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ro ofzo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Ik zit nu in Portes Du Soleil Frankrijk. Heen via BE/lux, maar terug gaan we via zwitserland/DE.
Laadpunten in FR zijn prima, voldoende plek bij ons op vrijdag en zaterdag in vakantie, en veelal met grote winkelcentra erbij ipv industrieterrein of vrachtwagenparkeerplaats zonder tankstation (Fastned Peuty bij Brussel helemaal ruk schrap die uit je routeplanner). Maar de route door BE+LUX is zo verschrikkelijk traag dat we terug rijden via Duitsland.
Ik ben dan wel benieuwd naar wat je tijdwinst zal zijn bij de terugreis via Duitsland, als die er al is, want die route is denk ik toch wel een stuk langer. En hoezo is de route via Belgie/Luxemburg zo verschrikkelijk traag, hangt dat ook niet af van het tijdstip? Peuti vind ik overigens een prima plek, juist omdat er verder niets is, je komt er alleen om te laden, dus altijd plek.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd naar wat je tijdwinst zal zijn bij de terugreis via Duitsland, als die er al is, want die route is denk ik toch wel een stuk langer. En hoezo is de route via Belgie/Luxemburg zo verschrikkelijk traag, hangt dat ook niet af van het tijdstip? Peuti vind ik overigens een prima plek, juist omdat er verder niets is, je komt er alleen om te laden, dus altijd plek.
Via DE is 40km langer, zonder live verkeersinfo 16 minuten langer dan via BE volgens ABRP. Dus dat valt wel mee, ik ben ook niet per se op zoek naar heel veel tijdswinst maar gewoon in relaxed tempo door kunnen rijden.
En wat betreft Peuty ligt het denk ik aan wat je zoekt, ik ben op vakantie met 3 kinderen dus als ik stop om te laden na 2 uur rijden is het wel fijn als ik koffie kan halen en zij een rondje kunnen rennen en even naar de wc kunnen. En dan valt een laadstop met 0 voorzieningen dus nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ro ofzo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Via DE is 40km langer, zonder live verkeersinfo 16 minuten langer dan via BE volgens ABRP. Dus dat valt wel mee, ik ben ook niet per se op zoek naar heel veel tijdswinst maar gewoon in relaxed tempo door kunnen rijden.
En wat betreft Peuty ligt het denk ik aan wat je zoekt, ik ben op vakantie met 3 kinderen dus als ik stop om te laden na 2 uur rijden is het wel fijn als ik koffie kan halen en zij een rondje kunnen rennen en even naar de wc kunnen. En dan valt een laadstop met 0 voorzieningen dus nogal tegen.
Ik heb de route via BE een paar keer gereden, en wat mij betreft niks mis mee, alleen ri. noorden rond Namen is het wegdek niet bepaald stil. Of het druk is en je kunt doorrijden hangt meer af het tijdstip en dan kan het overal druk zijn.

Waar een laadstop aan moet voldoen ligt dus maar net aan je verwachting, dus vond ik jouw kwalificatie nogal kort door de bocht. Voor mij is het een prima eerste stop waar ik nog geen behoefte heb aan faciliteiten en probleemloos kunnen laden voor mij prioriteit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 21:11
Aankomende zomer zijn wij van plan om richting Griekenland te gaan. Zijn hier tweakers die ervaring hebben om met de EV over land via Hongarije, Servie en Macedonie te rijden? Vooral Servie en Macedonie kan ik weinig online over vinden. Is dit goed te rijden en hoe zit het met beschikbaarheid en werking van snelladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@gomaster Heb je de route al ingevoerd in ABRP om te zien welke mogelijkheden er zijn?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Uiteraard, echter ben ik benieuwd naar ervaringen met hoe het rijden verloopt. Werken die laders ook of zijn ze kapot etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Taro schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:19:
@gomaster Heb je de route al ingevoerd in ABRP om te zien welke mogelijkheden er zijn?
Nou ik ben niet kapot van ABRP, ik zit nu voor de grap eens te kijken wat ie van mijn komende Spanje trip maakt en dat is niet fraai. Hij laat mij 5km van de snelweg Salou in rijden naar een enkele lader die in storing staat. En dit terwijl je met een paar km doorrijden in Cambrils op een paar honderd meter van de snelweg meerdere snelladers (3x) en ook nog AC laders hebt.

Vervolgens is de volgende laadstop langs de snelweg bij L'Aldea bij een Cepsa station waar de laders nog in aanbouw zijn. De volgende stop is in Castello de la Plana die zo te zien ook niet in bedrijf is. En dan vandaar stuurt ie je het centrum van Valencia in terwijl als je gewoon de snelweg vervolgd bij Torrent lans de snelweg kunt laden. Nee, dit is niet best. Ik plan liever zelf mijn route en laadstops en zelfs 2 stops minder, ik zou niet graag de planning aan ABRP overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 15:46
Altijd aangeven in ABRP dat er meer dan 1 lader moet staan. Mijn minimum staat op 4. Dan is de kans dat geen lader werkt kleiner. Verder checkt ABRP ook of de lader werkt, maar misschien alleen met premium? Of heeft ie geen actuele info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@PeterZ(on) zoals @The__Virus aangeeft inderdaad altijd voor locaties met minimaal 2 of 4 laders kiezen als je nog op doorreis bent. Daarnaast kan je natuurlijk wat tunen met gewenste laadsnelheden, gewenste fabrikant van de laadpaal met vertrouwde namen (Tesla, Ionity, EnBW, etc.). En die uitkomst kan je mooi als basis gebruiken om verder persoonlijk te finetunen.

Ook niet gokken op 1 locatie, maar altijd zorgen dat je nog voldoende range over hebt om een volgende/andere locatie te kunnen halen. Niet door die al te plannen, maar bijv. 80% vertrek en 20% aankomst in te stellen.

Nou heb ik gelukkig zelf altijd op Tesla Superchargers kunnen vertrouwen en heb ik andere aanbieders meegenomen als het toevallig goed uitkwam. Het zal zonder die chargers een stukje uitdagender zijn, maar daarom is het laadnetwerk van Tesla ook wel echt een voordeel en een factor om mee te nemen in de overweging voor welke auto je kiest.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vaak wordt ABRP genoemd als DE oplossing voor langere trips, ik heb met mijn voorbeeld alleen maar willen aangeven dat je zelf toch ook goed moet uitkijken en er niet voor 100% op moet vertrouwen dat ABRP je de beste route voorlegt. Zou toch sneu zijn als iemand met geen laadervaring ergens strand.

Meerdere laders als voorwaarde ingeven is natuurlijk mooi maar als die er niet zijn dan houd het gewoon op voor ABRP en zul je wat moeten aanpassen. Het probleem is dan gelijk dat elke aanpassing in de instellingen voor alle laders geldt.

Daarom plan ik liever zelf, en ben uit gegaan van Ionity en heb aangevuld met andere aanbieders die betrouwbaar (kunnen)zijn. En vooral door de reviews te lezen over een mogelijke lader. Zo wist op mijn eerste reis naar Spanje dat de Avia lader bij Magny Cours geen beste reputatie had, en inderdaad, hij deed het dus niet. Maar ik had daarom ook een alternatief gepland. Dit kan ABRP niet en plan ik liever zelf de voor mij ideale route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-07 09:26
@gomaster Dit yt kanaal heeft een en ander over vakanties die kant uit:
https://www.youtube.com/@abenteuerelektrisch8977

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Griffin

Is mythical

Ik zie hierboven veel staan over ABRP en ik als nog niet EV rijder (straks wel) ben aan het kijken naar de zomervakantie richting zuid Frankrijk (startend vanuit midden NL). We willen het opdelen door 2 dagen te rijden (doen we met ICE ook), dus ergens rond Macon/Lyon stoppen.

Nu heb ik nog geen idee hoeveel het verbruik gaat zijn van de Niro EV (met dakkoffer), maar voor nu heb ik even 19kWh per 100km (@110kmph) ingevuld bij ABRP (gaat misschien nog meer of minder zijn).

Wat ik nu veel zie is dat ABRP veel Tesla als rustpunten aangeeft, echter als ik dan inzoom op een kaart zie ik niet veel opties qua toilet etc (zoals Remouchamps (dnek ik)). Nu zijn er natuurlijk ook andere routes (via Brussel etc).
Als ik de zelfde route laat plannen via bijv. Chargemaps dan zie ik dat er heel veel laders langs de route staan (als in ANWB pak stuurt die mij via Duitsland). Nu mijn vraag... hoe kan ik aangeven bij ABRP dat ik bijv. alleen langs de snelweg (tankstations) wil stoppen (of plek waar goede dingen zijn zoals broodjes maar vooral Toilet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 04-07 09:26
@Griffin Instellingen-faciliteiten in ABRP.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:00:

Wat ik nu veel zie is dat ABRP veel Tesla als rustpunten aangeeft, echter als ik dan inzoom op een kaart zie ik niet veel opties qua toilet etc (zoals Remouchamps (dnek ik)). Nu zijn er natuurlijk ook andere routes (via Brussel etc).
Als je op GoogleMaps kijkt staan de Tesla laders bij een hotel met restaurant en bar, dus alle gelegenheid om daar naar het toilet te gaan en voor lunch en/of koffiestop. Lijkt mij toch geen verkeerde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik zie alleen de optie om een Amenity toe te voegen, maar verder geen andere instellingen
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Als je op GoogleMaps kijkt staan de Tesla laders bij een hotel met restaurant en bar, dus alle gelegenheid om daar naar het toilet te gaan en voor lunch en/of koffiestop. Lijkt mij toch geen verkeerde plek.
OMG, zo heb ik er nog niet bij stil gestaan 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:54
gomaster schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:14:
Aankomende zomer zijn wij van plan om richting Griekenland te gaan. Zijn hier tweakers die ervaring hebben om met de EV over land via Hongarije, Servie en Macedonie te rijden? Vooral Servie en Macedonie kan ik weinig online over vinden. Is dit goed te rijden en hoe zit het met beschikbaarheid en werking van snelladers?
Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

wat info over hongarije en servie hierboven

nieuwe toevoeging: orion telekom is een nieuwe provider in servie en omgeving voor snelladen.

protip: open https://plugshare.com/ en kijk wat er allemaal in en rond je route is, en begin de apps en laadkaarten te regelen voor je reis. met plugshare zie je ook wat anderen hebben meegemaakt bij snelladers. niet blind naar abrp kijken.

edit: als je enigzins kan uitwijken naar bulgarije raad ik dat aan, die hebben een laadinfrastructuur dat echt op orde is, een beetje omrijden voor zekerheid voor het laden

[ Voor 7% gewijzigd door Coasterfreak op 06-01-2023 11:49 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Wat ik nu veel zie is dat ABRP veel Tesla als rustpunten aangeeft, echter als ik dan inzoom op een kaart zie ik niet veel opties qua toilet etc (zoals Remouchamps (dnek ik)).
Als je een laadstation in ABRP selecteert, staat er ook bij wat je daar in de buurt kunt verwachten en hoe ver het lopen is vanaf het laadpunt, zoals hotels, winkels, snackbars, restaurants etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bznRsv-1yKm1LRuOWtuVxQfwgLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9UiZ8eGOr6ju6JAcSd5EL26w.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door pmiddeld op 06-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Coasterfreak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:46:
[...]

wat info over hongarije en servie hierboven

nieuwe toevoeging: orion telekom is een nieuwe provider in servie en omgeving voor snelladen.

protip: open https://plugshare.com/ en kijk wat er allemaal in en rond je route is, en begin de apps en laadkaarten te regelen voor je reis. met plugshare zie je ook wat anderen hebben meegemaakt bij snelladers. niet blind naar abrp kijken.

edit: als je enigzins kan uitwijken naar bulgarije raad ik dat aan, die hebben een laadinfrastructuur dat echt op orde is, een beetje omrijden voor zekerheid voor het laden
Dank voor de tips! Heb ik echt wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 07:11
Ik zie hierboven veel staan over ABRP en ik als nog niet EV rijder (straks wel) ben aan het kijken naar de zomervakantie richting zuid Frankrijk (startend vanuit midden NL). We willen het opdelen door 2 dagen te rijden (doen we met ICE ook), dus ergens rond Macon/Lyon stoppen.

Nu heb ik nog geen idee hoeveel het verbruik gaat zijn van de Niro EV (met dakkoffer), maar voor nu heb ik even 19kWh per 100km (@110kmph) ingevuld bij ABRP (gaat misschien nog meer of minder zijn).

Als ik de zelfde route laat plannen via bijv. Chargemaps dan zie ik dat er heel veel laders langs de route staan (als in ANWB pak stuurt die mij via Duitsland). Nu mijn vraag... hoe kan ik aangeven bij ABRP dat ik bijv. alleen langs de snelweg (tankstations) wil stoppen (of plek waar goede dingen zijn zoals broodjes maar vooral Toilet)
Als je deze bij Remouchamps bedoelt, fantastische locatie! Stond er vorig jaar, heerlijke pauze gehad bij hotel ernaast, stuk beter dan ergens een benzinepomp in. Als het laden lang duurt kon je bij deze zelfs nog even de sauna/welness bezoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Laatst online: 05-03 13:53
Is dat niet wat aan de lage kant met een dakkoffer? Bij een ICE heb je al makkelijk 15% meer verbruik, kan me inbeelden dat bij een (aerodynamische) EV de penalty nog hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Lt.Mitchell schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Is dat niet wat aan de lage kant met een dakkoffer? Bij een ICE heb je al makkelijk 15% meer verbruik, kan me inbeelden dat bij een (aerodynamische) EV de penalty nog hoger is?
Het zou zomaar kunnen zijn, geen idee want ik heb nog geen test gedaan. Echter als ik ga kijken wat het verbruik (volgens https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh) is bij 100kmph, kom ik uit op ong 16kWh/100km uit. Als ik daar de volgende percentage van ong 15% bij op tel (https://www.autovisie.nl/...oomverbruik/#&gid=1&pid=1 (een EV6, maar het is iig een richtgetal)) kom ik uit op 18.4kWh/100km.
Dat is natuurlijk allemaal speculatie maar iig een start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Het zou zomaar kunnen zijn, geen idee want ik heb nog geen test gedaan. Echter als ik ga kijken wat het verbruik (volgens https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh) is bij 100kmph, kom ik uit op ong 16kWh/100km uit. Als ik daar de volgende percentage van ong 15% bij op tel (https://www.autovisie.nl/...oomverbruik/#&gid=1&pid=1 (een EV6, maar het is iig een richtgetal)) kom ik uit op 18.4kWh/100km.
Zou mooi zijn ;) Duimen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45

Als het niet om de lengte van de dakkoffer gaat maar om het extra pakvolume zou ik serieus naar een trekhaakkoffer kijken (mits je een trekhaak hebt), dat scheelt een slok op een borrel.

Ik rij met fietsen achter op de drager (Tesla M3, zodat ze er flink bovenuit steken) naar Frankrijk en afhankelijk van de windrichting en snelheid (heel erg bepalend) kost met dat zomaar 25% extra. Normaal zit ik op ca 15kW per 100km bij ca 105km/u maar met fietsen heb ik moeite om onder de 20kW te blijven. Bij 105 lukt dat net maar bij 110 zeker niet meer.

Kwam afgelopen jaar ook diverse eNiro’s tegen met trekhaakkoffer.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_4voMi-tDTU6HUEVFwagdYYnp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nrCw9YA3q3GAXwF2kRQdSMm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Kogel is door de kerk.
Zomervakantie is geboekt naar Zweden. (Met de MY LR tegen dan).
Eerste stuk is het spannendst, dan vertrek ik vanuit B naar Kiel waar we om 18h op de ferry moeten.
Ik ga wel wat reserve rekenen zodat een langere laadstop of een file in Hamburg ons niet de das om doet. Ferry missen is dan wel vrij dramatisch….
ABRP zegt dat we 2 keer moeten laden voor die 680 km, telkens bij Tesla SUC.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:47
FoxLenny schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Als je deze bij Remouchamps bedoelt, fantastische locatie! Stond er vorig jaar, heerlijke pauze gehad bij hotel ernaast, stuk beter dan ergens een benzinepomp in. Als het laden lang duurt kon je bij deze zelfs nog even de sauna/welness bezoeken :P
Nou ik heb daar ook wel eens geladen maar vond het een doodse boel, er was niemand te zien. Het was me niet duidelijk of je er een kop koffie kon krijgen en uiteindelijk vond ik via een openstaande deur een toilet binnen. Wat mij betreft zeker geen aanrader. Ik vind die hotels sowieso niet zo: toilet zonder consumptie is soms een dingetje en vaak zijn de prijzen voor een kop koffie ook niet te doen. Ik vind eigenlijk een goede Rasthof of Aire veel beter. Je hebt vaak meer keus qua eten/drinken en kunt gewoon naar een schone sanifair plee. Ik zoek dus juist locaties langs de snelweg. Scheelt vaak ook tijd met op een neer rijden. Helaas zijn de opties in de Ardennen beperkt dus kom je dan toch op zo’n dode plek uit.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 06-01-2023 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
[...]

Bij deze temperaturen zit onze Enyaq rond 19kWh/100km zonder dakkoffer. Met dakkoffer is het 25kWh/100 geworden onder dezelfde omstandigheden, ruim 30% meer dus. Ik had dit thuis al getest door een week naar mijn werk met de dakkoffer te rijden :-)
Mijn zoon is nu op wintersport met de Enyaq en haalt idd 25kWh/100km.
Een kleine test in Nederland is wel aan te raden, om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

De ene dakkoffer is de andere niet. Die van de Adac test ziet er uit als een relatief platte gestroomlijnde box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Een trekhaakbox kan helaas niet vanwege de fietsendrager (met fietsen van de kinderen erop).
Maar even vergeten dat dat natuurlijk ook wat verbruik toevoegt.

Ik ga gewoon goede testen doen, als het 25 word, dan is het niet anders... Even op instellen. (zou wel om zomer omstandigheid gaan, niet in de winter)

[ Voor 20% gewijzigd door Griffin op 07-01-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Griffin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:28:
Een trekhaakbox kan helaas niet vanwege de fietsendrager (met fietsen van de kinderen erop).
Maar even vergeten dat dat natuurlijk ook wat verbruik toevoegt.

Ik ga gewoon goede testen doen, als het 25 word, dan is het niet anders... Even op instellen. (zou wel om zomer omstandigheid gaan, niet in de winter)
Op zich is het zelfs met 25kWh per 100km wel te doen in twee dagen maar moet alles echt mee? Voorgeen gingen we met een V60/A4/Superb station met dakkoffer op vakantie. Nu alleen met een Model 3. In Frankrijk zijn ook wel kinderfietsen te huur bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Inspired schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Op zich is het zelfs met 25kWh per 100km wel te doen in twee dagen maar moet alles echt mee? Voorgeen gingen we met een V60/A4/Superb station met dakkoffer op vakantie. Nu alleen met een Model 3. In Frankrijk zijn ook wel kinderfietsen te huur bijvoorbeeld. :)
Ik kan wel licht pakken maar mijn vrouw wat minder. Ook hebben we binnenkort een 3e en dus mag er weer een kinderwagen etc mee... Maar ik denk dat we dit jaar niet zo ver gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 19:01
Wij zijn nu bezig met de laatste 100km in Nederland na heen en weer richting Oostenrijk. Ook ter plekke in Oostenrijk nog wat gereden. Staan nu op 1900km met 21.2 kWh/100km. Dat is een Kia Eniro uit 2019 met een dakkoffer die ouder is dan ik zelf, buitentemperaturen van 5-15 graden en hele stukken 130-145 km/uur op de klok. Dus als je met 25 kWh/100km zit dan zit je zeker goed. Ik zou een goedkope OBD2 dongle kopen als je een Eniro hebt. Dan kan je met evnotify de accutemperatuur checken. Is die onder de 25 graden vlak voor je gaat snelladen, dan moet er gas op die lollie :p

E.e.a. hangt af van wind (op terugweg hadden we wind uit Zuid Oost, wat perfect is) en temperatuur. Als je tegenwind hebt en het is buiten -5 graden dan wordt het natuurlijk ander verhaal.

Overigens geen enkel probleem gehad met laden onderweg. Konden overal laden waar we het probeerden. Eneco sleutel werd geaccepteerd. Ook iedere keer plek ondanks de schoolvakantieperiode. Alleen in een Oostenrijks bergdorp pakte een ac lader mn Eneco sleutelhanger niet. Wel die van Shell.

[ Voor 56% gewijzigd door marteltor op 07-01-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

marteltor schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:49:
Wij zijn nu bezig met de laatste 100km in Nederland na heen en weer richting Oostenrijk. Ook ter plekke in Oostenrijk nog wat gereden. Staan nu op 1900km met 21.2 kWh/100km. Dat is een Kia Eniro uit 2019 met een dakkoffer die ouder is dan ik zelf, buitentemperaturen van 5-15 graden en hele stukken 130-145 km/uur op de klok. Dus als je met 25 kWh/100km zit dan zit je zeker goed. Ik zou een goedkope OBD2 dongle kopen als je een Eniro hebt. Dan kan je met evnotify de accutemperatuur checken. Is die onder de 25 graden vlak voor je gaat snelladen, dan moet er gas op die lollie :p

E.e.a. hangt af van wind (op terugweg hadden we wind uit Zuid Oost, wat perfect is) en temperatuur. Als je tegenwind hebt en het is buiten -5 graden dan wordt het natuurlijk ander verhaal.
Kijk, dat is goede info.
Het verwarmen van de accu kan de niro ev gelukkig zelf, moeten we alleen Navi destination instellen naar de snellader.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ro ofzo
Nog even mijn ervaringen over terugrit vanuit Portes du Soleil via Zwitserland en Duitsland: een stuk meer ontspannen dan via Frankrijk rijden, alleen al omdat er in Duitsland tegenwoordig bij elke benzinepomp / autohof langs de snelweg minstens 1 snellader staat. In de praktijk betekent dit gewoon om de 30 km een laadmogelijkheid waardoor je eigenlijk zonder planning kunt rijden.
Nog wat tips voor in vakantiedrukte: mijdt de locaties van Ionity en Fastned ( ja echt) en voeg EnBW als favoriet op. Het lijkt wel alsof Nederlandse EV rijders alleen bij eerstgenoemden kunnen of willen laden, en serieus een half uur gaan wachten op een vrije paal terwijl er verderop op de parkeerplaats gewoon vrije EnBW laders staan. 1e stop wilden we bij Ionity doen daar stond een wachtrij, doorgereden naar volgende benzinepomp, een laadplein met 12 gloednieuwe EnBW laders waar 1 auto stond.
Tarief is 55ct per kwh snelladen maar je kunt ook abo afsluiten voor goedkoper snelladen. Ze accepteren in elk geval ook gewoon mijn (lease) Multitankkaart, alleen sommige laders kun je alleen via de app starten en dan moet je dus je creditcard registreren. Maar dat is in 2 minuten geinstalleerd en geverifieerd en dan werkt het gewoon.

En voor mensen in het Franse deel van PdS, daar staan veel laadpalen van Eborne. App downloaden, creditcard registreren, en gaan. Daar werkte mijn Multitankcard in elk geval niet, hij sommige palen kun je wel rechtstreeks met bankpas/creditcard betalen. Weinig EVs gezien daae behalve wat Teslas, dus eigenlijk altijd wel een plekje om te laden. Waar ze in elk geval niet staan (helaas) is op alle parkeerplaatsen bij de gondels.

[ Voor 15% gewijzigd door Ro ofzo op 08-01-2023 14:27 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DennisB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 18:44
Hier mijn bijdrage in de vorm van een verslag van onze reis in de afgelopen kerstvakantie naar Parijs.

Eerst maar wat algemene informatie. We reden met onze BMW I3 van 2018, met een accu van netto 29kWh (oplaadsnelheid 11kWh/50kWh). Eigenlijk is deze auto bedoeld om de wat kortere afstanden in Nederland te rijden, maar door omstandigheden was deze nu als enige beschikbaar. De auto rijdt fantastisch, dus daarover geen zorgen. De uitdaging zat er in om met een actieradius van circa 160-170 km een beetje normaal in Parijs te komen.

Ter voorbereiding gebruik gemaakt van de diverse mogelijkheden zoals dit forum, ABRP, Google maps etc. Meer uit interesse dan echt een plan gemaakt. In Nederland heb ik goede ervaringen met Fastned, ik heb autocharge geactiveerd. En de app Chargemap gaf ook veel en goede informatie, en ik zag dat veel laadlocaties dit pasje accepteren, dus daar heb ik ook een account/pasje bij.

Ik had vooraf een plan voor de route, en de eerst laadlocaties was in ieder geval Hazeldonk. Goed moment om even een bak koffie te pakken. Daarna zou ik wel kijken. De BMW is geen ideale reisauto, en met 2 pubers zou een stop extra geen probleem zijn. Dus na Hazeldonk was het idee om net in Frankrijk, bij het grote winkelcentrum in Neuville-en-Ferrain te lunchen en op te laden.
Dat haalden we net niet, dus een extra stop, met extra omrijden, bij de Fastned Kortijk (Ringlaan). Dit was een verloren half uur, maar verder wel een prima locatie, net nieuw. Vlak bij een Jumbo, voor de vergeten pindakaas uit Nederland, bijvoorbeeld.

Na de lunch, met een grote oplaadlocatie in Neuville-en-Ferrain, die helaas langzaam was, maar prima werkte met het pasje van Chargemap reden we door naar de Aire de Saint-Leger op de A1. Ook dit is een locatie van Fastned in aanbouw, maar werkte prima. Vlak bij het restaurant, meer dan voldoende plekjes om te laden. Hier viel op dat Frankrijk echt stukken goedkoper is dan België of Nederland. De prijs was maar € 0,59/ kWh (€ 0,83in Be/NL).
Dit was een goed moment voor een sanitaire stop en de benen strekken. Opvallend was dat er bij 1 lader ook de mogelijkheid was om direct met je pinpas te betalen. Waarom niet bij de andere laders?

De accu was goed warm, dus het opladen begon snel en werd steeds sneller. Het advies om tot 80% te laden is natuurlijk bekend, maar ik probeerde toch ook de snelheid in de gaten te houden. Tot circa 85% was het volle kracht 47 kWh, en tot 95% liep dat dan terug naar circa 25 kWh. Een goed moment om te stoppen.

Omdat er ook nog wat boodschappen gedaan moesten worden had ik tot slot nog een supermarkt met een snellader op het oog in het plaatsje Venette. Dat ligt wat verder van de snelweg A1, maar samen met de tijd om boodschappen te halen kon ik dat nog net verantwoorden. Ook hier ging het opladen vlot (met Chargemap pasje) en zijn we na het halen van de boodschappen met weer 16 kWh extra in de accu verder gereden.

Tot slot naar het hotel, waar de file op de Périphérique roet in het eten gooide.
Na een iets te lange dag hebben we verder van Parijs genoten.

De terugweg. Voor de terugreis, ik wist dat ons hotel geen oplaadmogelijkheid zou hebben. Dus ik wou daar aankomen met of voldoende in de accu om vanaf daar weer te beginnen. Of tijd inruimen om in de buurt op te laden. Het eerste is gelukt, maar ik heb wel de oplaadmogelijkheden in de buurt kunnen bekijken. We zaten in een wijk net buiten de Périphérique, en er waren meer dan voldoende mogelijkheden om met 11kWh op te laden. Ze werkten, en er was altijd voldoende parkeerruimte.

Omdat ik aangekomen was met 35%/ 68km had ik bedacht dat ik eerst zou rijden naar de Fastned Aire de Vemars Est. We hadden op de heenreis gezien dat dit een grote locatie was met veel laders, en aangezien we nog een ochtendprogramma hadden was dit een prima plek om de lunch en het opladen te combineren. In 36 minuten was de accu van 13% naar 96% opgeladen, genoeg tijd om de lunch etc. af te kunnen ronden.

Met een volle accu en 500 km voor de boeg kon de terugreis echt beginnen. Alleen, waar was de volgende stop. Want in noordelijke richting zijn er gewoon niet zo veel snelladers beschikbaar, gezien onze actieradius. Mijn oog viel op een snellader ter hoogte van Bapaume, bij een klein winkelcentrum met een Leclerc en MacDonalds. Op een prima afstand om het tempo er in te houden, en vanaf daar zouden we dan weer meer keuzemogelijkheden hebben.
Dit bleek een goede keuze, want het was echt vlak naast de snelweg. En hoewel maar 1 laadpaal voor de snellader, was die wel beschikbaar. In nood waren er nog wat 11 kWh palen, die waren ook beschikbaar, maar we waren blij dat we na een korte oplaadtijd (21 minuten 16 kWh) weer verder konden. Frisse neus en benen gestrekt, wat te snoepen gekocht voor de liefhebber en we konden weer door.

We waren daarna snel in België en we moesten nog 1 keer stoppen en laden voordat het tijd werd om in Nederland naar een avondmaaltijd om te kijken.
De Fastned in Kortrijk wisten we te vinden, maar bleek onbereikbaar wegens een ongeval op de toegangsweg. Dus door op de E17, en wat bleek bij de afrit Waregem was er een op de app van Chargemap een ietwat bijzondere snellader te vinden. Want geen tariefvermelding en een snelheid van 475 kW en verder geen enkele informatie. Maar echt meteen na de afslag dus het proberen waard. Het bleek een nieuwe Allego lader te zijn, verstopt achter het tankstation, met pas 1 werkende laadpaal (2 laadpunten). Betalen kon met de pinpas, waarbij je eerst schrikt omdat er €25 als reservering van je rekening gaat. Met dezelfde pinpas kun je wel weer het laden stoppen, en dan wordt het juiste bedrag (a €0,85 /kWh) echt van je rekening afgehaald.

Vanaf hier met nog een laatste stop voor een snelle hap/oplaadmoment op Hazeldonk waren we vervolgens prima op tijd thuis. Bij Hazeldonk zijn er trouwens maar 4 laadpunten en die waren nu al constant bezet. Als jullie van Fastned meelezen, deze mag voor de voorjaarsvakantie echt hoger op de prioriteitenlijst.

Samenvattend, mijn ervaringen. Ook met een kleine accu en matige snelheid is alles mogelijk, maar een beetje meer accucapaciteit was fijn geweest. Ik denk dat minimaal 250 km meer dan voldoende is. Snelheid van laden is vervolgens het belangrijkste, langzaam rijden om te besparen heeft (een klein beetje) zin. Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om te laden, ik heb echt nooit hoeven te wachten, en er komen er ook steeds meer bij. Vooraf een plan maken kan slim zijn, maar flexibel zijn is beter. Elektrisch rijden rijdt heerlijk, en zorgt (onbedoeld) voor voldoende rustpauzes. Ik heb gemiddeld 3 uur stilgestaan, met een ICE zou dat ongeveer 1,5 uur zijn geweest.

Nog een paar cijfers
totaal 1062 km gereden
aantal keer laden 9
geladen 162 kWh, gemiddeld €0,69/kWh

Als er vragen zijn stel ze gerust.

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
@DennisB laadsnelheid is in kW, niet kWh ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2023 16:26 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
DennisB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:29:

Als er vragen zijn stel ze gerust.
Je schrijft over een groot laadterrein bij het winkelcentrum van Neuville-en-Ferrain. Heb je een Google maps linkje daarvan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Je schrijft over een groot laadterrein bij het winkelcentrum van Neuville-en-Ferrain. Heb je een Google maps linkje daarvan? :)
Dat zal de Tesla Supercharger zijn. Open for all.

https://www.tesla.com/en_...ger/NeuvilleenFerrainq222

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:13:
[...]

50.74403888991171, 3.1460433353422395

https://www.google.nl/map...146014,210m/data=!3m1!1e3

Ik hoop dat dit werkt

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
Ja die is er ook ergens. Maar nu niet gebruikt.

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
DennisB schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:20:
[...]

50.74403888991171, 3.1460433353422395

https://www.google.nl/map...146014,210m/data=!3m1!1e3

Ik hoop dat dit werkt
Het linkt naar het shopping center. Maar ik zie daar, Tesla uitgezonderd, geen laadplekken met meer dan 3x CCS. Klopt dat of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Het linkt naar het shopping center. Maar ik zie daar, Tesla uitgezonderd, geen laadplekken met meer dan 3x CCS. Klopt dat of mis ik iets?
Ik denk deze, https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Die had ik ook gevonden. Thanks anyway. Volgens mij zit dit wel een stukje van het shopping center.

Ook zie ik weer die idiote max 2m hoog beperking. Dus met fietsen op dak gaat het hem niet worden. Al vaker tegenaan gelopen in Frankrijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:43
Ro ofzo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:23:
[...]

De route via BE-LU heb ik nog nooit elektrisch gereden, maar in dld kan je ook gebruik maken van een Autohof. Vaak minder druk aan de laadpaal.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor een reis naar Zuid Frankrijk stuurt ABRP me langs een paal van Powerdot. Die kende ik nog niet, iemand enig idee of die de reguliere pasjes slikt? (Ik heb een mtc/newmotion pas, maingau en shell recharge pas

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 16:46
Wilde schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:27:
Voor een reis naar Zuid Frankrijk stuurt ABRP me langs een paal van Powerdot. Die kende ik nog niet, iemand enig idee of die de reguliere pasjes slikt? (Ik heb een mtc/newmotion pas, maingau en shell recharge pas
Dit kun checken door in de apps van Maingau en Shell Recharge (waar NewMotion nu ook onder valt) de betreffende laadpaal op te zoeken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wesco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Dit kun checken door in de apps van Maingau en Shell Recharge (waar NewMotion nu ook onder valt) de betreffende laadpaal op te zoeken.
Ah ja stom, dat kan natuurlijk ook.. Dan is het ineens weer een Greenflux paal waar een Shell pasje moet werken.. Thanks

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor de gebruikers van de Route du Soleil, op zo'n 20km ten noorden van Nancy richting zuiden is er weer een snellaadlocatie bijgekomen. Op de Aire de L'Obrion zijn 7 CCS laders van Fastned in gebruik genomen. In noordelijke richting is er ook een Fastned locatie gepland maar die is nog niet in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Die had ik ook gevonden. Thanks anyway. Volgens mij zit dit wel een stukje van het shopping center.

Ook zie ik weer die idiote max 2m hoog beperking. Dus met fietsen op dak gaat het hem niet worden. Al vaker tegenaan gelopen in Frankrijk :/
Hier had ik dus geen rekening mee gehouden vorig jaar.
P onder hotel met laadmogelijkheid bleek ook max 2m te zijn oid - en ik had een koffer op het dak.
Uiteindeljk was er een 180kW in de buurt bij de Aldi dus maar even geladen en de volgende ochtend weer even terug gegaan daarheen om hem vol te proppen en gelijk wat boodschapjes gedaan voor onderweg + bakkie koffie . Geen straf als je geen haast hebt. Maar het is indd wel iets waar ik nu elke keer naar informeer,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:31:
[...]

sorry, daar heb ik niet CCS opgeladen

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
marteltor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Skoda Enyaq met dakkoffer gaat hem ook niet worden, ook al een keer meegemaakt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
royverdegem schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Skoda Enyaq met dakkoffer gaat hem ook niet worden, ook al een keer meegemaakt :-(
Mijn Eniro met koffer blijft onder de 2m dus dat zal dan wel meestal wel lukken. Hoewel ze soms ook 1.90 meter aanhouden...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Over twee weken mag ik voor werk met een BMW i7 M60 naar Zell am See cruisen. Die auto staat alleen niet in ABRP. Is er een manier om toch deze gegevens van de i7 in ABRP te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Snyper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:00:
Deze blog start in november 2020 wanneer Rita en ik besluiten een villa te huren in Ascea, Zuid-Italië. Om precies te zijn in de Cilento.
We hebben deze villa 2 maanden gehuurd. Van de plaatjes.

Een hoop mensen zijn jaloers op ons. Nu maar hopen dat dat terecht is. .
Allereerst moeten we er zien te geraken met onze elektrische auto, een Skoda Eniaq iv 60. We gaan niet haasten. En met een range van 320 km max zal dan ook niet kunnen.
Een verzameling laadpasjes (Anwb, Shell Recharge, Skoda Powerpass, EVCompany, Greenchoice pas), de JuiceApp en de Tesla App. Ook een Tesla abo aangeschaft voor 12 euro per maand (12 cent korting per kWh), dat loont al gauw als je 2x 2000km moet rijden. Ook zijn er bij Tesla altijd superchargers vrij.[Afbeelding]

Eerste etappe naar Basel(Lörrach) gaat zonder problemen.
Tesla laders bij Remouchamps, Arlon, Laxou (Nancy) en Colmar. Wat opvalt is dat zeker niet alle Tesla superchargers nu al een niet-Tesla EV kunnen laden. Welke dat wel kunnen is in de Tesla app te zien. Ook wil ABRP je naar Tesla laad locaties sturen, die geen niet-Tesla kunnen laden. Steeds double-checken dus.
De wel geschikte Tesla locaties zijn vaak niet op ABRP bekend en ook niet op Chargemap. Dus moet je soms dan het supercharger adres als tussenstop invoeren in ABRP. In de Enyaq zet ik tenslotte de ABRP route over naar Google Maps zodat ik met Carplay kan rijden.
Na aankomst in Basel (nog 40 km range over) wil ik ‘s avonds en ‘s nachts aan een 11 of 22kW lader gaan laden wat goedkoper is. Aldaar bij mijn overnachtingsadres zeker 10 locaties binnen paar km afstand, met meestal 2 laders per locatie en soms meer. Hierbij is Chargemap weer heel handig.
Aangezien we ebikes bij ons hebben, is de bedoeling dan na aansluiten van de auto terug te fietsen. Echter dit mislukt volledig. Alle laders zijn bezet door EV’s of door benzine auto’s (!) of onvindbaar of buiten werking.
Er is 1 snellader wat verder, bij een Kaufland. Die is oh wonder vrij!
Maar daar werkt geen van mijn pasjes en de speciale Duitse app (QR code) kan ik met mijn Ned. app store niet downloaden. Ok dan maar weer terug naar logeeradres. Nog 20km range over. Pff.
Morgenochtend dan toch maar naar de Tesla supercharger op 8km afstand.

Volgende dag: om 8:00 op naar de Tesla lader. Rita slaapt lekker door (jij wou toch een EV?). Ik moet gelijk al behoorlijk bergop en de km’s tellen erg snel af. Nog 6km te gaan en 11 range over, dit wordt heel spannend.
Gelukkig al snel weer een vals plat naar beneden. Met 5km over kom ik bij de lader. Voortaan maar 20% restlading instellen op ABRP ipv 15%.
In de middag een Ionity lader en vlak voor de Gotthard tunnel weer een andere.
Vlak voor Milaan weer Tesla en bij Parma nogmaals Tesla voordat we weer gaan overnachten.

Derde dag van Parma naar Anagni (net voorbij Rome) 4x laden meestal bij Tesla. Ook 1 keer bij Free-To-X die - in tegenstelling tot wat Chargemap zegt - niet gratis is.

Volgende dag in Anagni nog tijd om het leuke stadje te bekijken
Daarna naar Salerno nu zijn de snelladers al dunner gezaaid.
Ik kom met 50km over bij een Enel-X snelweg locatie met 4 laders.
Helaas alle buiten bedrijf. Nu geeft ABRP aan mij niet te kunnen helpen aan een snellader! Wel 30km verder (5km van de snelweg af) een 22kW lader.
Tsja als die niet werkt heb ik een stevig probleem.
Ook maar op Chargemap zoeken. Die weet wel een enkele 50kW lader op 16km, wel 5km van de snelweg af. Ok dat voelt al beter.
En hij blijkt vrij te zijn en te werken! Wel dan maar ff doorladen naar 95%.

Vijfde dag (de 2000 km vanuit NL zou goed in 4 dagen kunnen, ook al zijn dit korte dagen: het is ook in Zuid-Italië om 17:30 al donker).
De laatste snellader in de wijde omgeving rond Ascea staat 40km voorbij Salerno. Daar kunnen we nog ff 100% vol laden. Hij is vrij. Echter geen enkel pasje werkt.
Veel bekijks van Italianen, die niet vaak een EV zien en zeker geen Enyaq.
Ze proberen wel allemaal heel vriendelijk te helpen.
Uiteindelijk blijkt dat de pompbediende moet komen met een RFId key fob om het laden te starten en we na afloop cash moeten betalen.
Daarna nog 40 km naar ons vakantieadres. Het weer is geweldig en het uitzicht ook:
[Afbeelding]
Na uitpakken gooi ik meteen de granny loader in de strijd op 8A. Het hele huis heeft slechts een 10A stop dus wel fijn dat mijn (100 euro AliExpress) loader de optie heeft om tot 8A af te knijpen.
Hier in regio zullen we voor langere ritten zorgvuldig moeten plannen want snelladers zijn minimaal 40km ver. Er zijn wel diverse EnelX laders van 11kW vlakbij. Ik update wel hoe dat gaat de komende weken.
Petje af, ik was er op jouw manier waarschijnlijk niet eens aan begonnen..

Mijn ervaring is juist dat ABRP alleen superchargers voorstelt die opengesteld zijn. Heb je voorbeelden, want wil dat even bij mij reproduceren.

Bij Kaufland kun je ook zonder app laden. Als je de QR code scant kom je op een website hiervoor en als dat niet werkt kun je op deze site het laadpaalnummer ingeven: https://m.intercharge.eu/evse/enter

Maar goed, ik gebruik alleen IONITY, EnBW en Fastned, dan heb je dat probleem niet. Alleen heb je daar in Italië niet zoveel aan begrijp ik.

En kan de enyaq niet vanuit de auto de laadstroom beperken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Mooie trip. Ik heb zelf in zomer 2021een reis naar Calabrië gemaakt met een Ioniq 28 kWh. Wat mij erg geholpen heeft ook met plannen is de app Nextcharge. Is een soort Italiaanse versie van Chargemap. Handig is dat bij de laders commentaar in de App wordt achtergelaten waardoor je redelijk kan voorspellen welke laders werken en welke niet. Voor de status van de snelladers langs de snelweg in Italië bestaat ook een handige site https://ricaricafast.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 22:05
Op de valreep dit topic gevonden en uitermate geschikt voor mijn post gok ik :-)
In juni gaan wij voor het eerst een echt langere reis maken met onze Skoda Enyac iv80. We gaan voor 2,5 week naar Ardèche in Frankrijk, ruim 1000km vanaf Arnhem.
We gaan dit, als extra uitdaging, doen met onze kleine man van tegen die tijd 10 maanden oud. We willen dit in 2 keer doen, dus halverwege ergens een overnachting boeken.
Ik maak gebruik van de Pump Pro app.

Nu heb ik een paar vragen, waar jullie als ervaren reizigers vast al wat antwoorden op hebben:
- Hebben jullie nog tips qua laadpassen? Ik heb nu Shell Recharge en volgens mij ook een Tesla app account
- Hebben jullie wellicht nog fantastische tips voor overnachtingen met laadmogelijkheden? Een simpel hotel kunnen we wil vinden natuurlijk, maar wellicht een must-visit?
- Andere zaken waar we nog rekening mee moeten houden?
- Wat doet een eventuele (kleine) dakkoffer met het verbruik, wordt dat echt drastisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 12:08

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
crimby schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:32:
Nu heb ik een paar vragen, waar jullie als ervaren reizigers vast al wat antwoorden op hebben:
- Hebben jullie nog tips qua laadpassen? Ik heb nu Shell Recharge en volgens mij ook een Tesla app account
- Hebben jullie wellicht nog fantastische tips voor overnachtingen met laadmogelijkheden? Een simpel hotel kunnen we wil vinden natuurlijk, maar wellicht een must-visit?
- Wat doet een eventuele (kleine) dakkoffer met het verbruik, wordt dat echt drastisch?
De route Maastricht, Luik, Luxemburg, Nancy, Dijon, Lyon, Ardeche is tegenwoordig, buiten het hoogseizoen, zonder planning te rijden is mijn ervaring. Veel aanbod van betrouwbare snelladers zoals Tesla (voor non-Tesla), Ionity en (steeds meer) Fastned op dat traject.
Ik zou zeker de Tesla app downloaden en registreren met betaalmethode. Nu schrijf je: ‘volgens mij’ dus checken.
Met 2 etappes van 500 km zou ik me niet focussen op een hotel met laadmogelijkheden. De vraag is of ze beschikbaar zijn. Het is een meevaller als dat lukt, zo niet dan vlak voor aankomst en na vertrek de volgende ochtend even een snellader bezoeken. Wil je een hotel met laadmogelijkheid kun je filteren bij booking of kijken op hotelsmetlaadpaal.nl. Hoe betrouwbaar dat is….geen idee.
Een dakkoffer, hoe klein ook gaat je range schelen. Dat kan zo maar 20 tot 25% zijn.
Ik zou zeker wat extra laadpassen zonder abonnement nemen. Check laadpastop10.nl voor die met de beste dekking in Frankrijk.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-06 21:32
Ben afgelopen zomer met een IV80 (zonder dakkoffer) naar Aquitaine gereden en afgelopen week met dakkoffer naar Oostenrijk. In de zomer in Frankrijk was het heerlijk reizen, wij gebruikten vooral Chargemap om te zien welke laadstations te pakken en bepaalden in de auto aan de hand van de kinderen of welke stop op de route we zouden pakken. Veel Ionity genomen bij tankstations/rustplaatsen om ook rustig naar de wc te kunnen en luiers verschonen. Wij reden wel bewust niet op drukke dagen om files en laadfiles te voorkomen, dat werkte perfect.

Met dakkoffer en (iets) lagere temperaturen gaat de range aanzienlijk terug, maar was zeker niet dramatisch. Was naar oostenrijk meestal rond de 10 graden en we haalden met gemak iedere keer 200 tot 250 km na opladen tot 80%. Zou in de zomer helemaal zonder twijfel een dakkoffer meenemen als je hem nodig hebt.
crimby schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:32:
Op de valreep dit topic gevonden en uitermate geschikt voor mijn post gok ik :-)
In juni gaan wij voor het eerst een echt langere reis maken met onze Skoda Enyac iv80. We gaan voor 2,5 week naar Ardèche in Frankrijk, ruim 1000km vanaf Arnhem.
We gaan dit, als extra uitdaging, doen met onze kleine man van tegen die tijd 10 maanden oud. We willen dit in 2 keer doen, dus halverwege ergens een overnachting boeken.
Ik maak gebruik van de Pump Pro app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@mm.kool @Klaaspier thanks!
Hotel met laadpaal is meer een mooie extra dan een harde must. Dus daar gaan we niet moeilijk over doen. Verder heb ik de tesla app wel maar denk geen betaalmethode in gesteld dus daar moet ik nog goed naar kijken.

Welke laadpassen zonder abbonement zijn voor Frankrijk nog aan te raden?

Drukke dagen zijn vooral vrijdag en zaterdag of welke beschouwen jullie nog meer druk (in Frankrijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-06 21:32
Chargemap is heel goed voor Frankrijk. De app is ook handig om per laadpaal te zien of hij chargemap compatible is of niet. Ik kon ook met de greenchoice pas vrijwel overal laden daar.

Voor wat betreft de drukte kijk vooral ook naar de vakantie kalender van de ANWB, maar als je in juni gaat ben je denk ik de drukke dagen ruim voor.
crimby schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:49:
@mm.kool @Klaaspier thanks!
Hotel met laadpaal is meer een mooie extra dan een harde must. Dus daar gaan we niet moeilijk over doen. Verder heb ik de tesla app wel maar denk geen betaalmethode in gesteld dus daar moet ik nog goed naar kijken.

Welke laadpassen zonder abbonement zijn voor Frankrijk nog aan te raden?

Drukke dagen zijn vooral vrijdag en zaterdag of welke beschouwen jullie nog meer druk (in Frankrijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Mooie trip. Ik heb zelf in zomer 2021een reis naar Calabrië gemaakt met een Ioniq 28 kWh. Wat mij erg geholpen heeft ook met plannen is de app Nextcharge. Is een soort Italiaanse versie van Chargemap. Handig is dat bij de laders commentaar in de App wordt achtergelaten waardoor je redelijk kan voorspellen welke laders werken en welke niet. Voor de status van de snelladers langs de snelweg in Italië bestaat ook een handige site https://ricaricafast.com
NextCharge en EVWay zijn een must, in Italië, naast JuicePass natuurlijk.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Klaaspier schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:21:
Chargemap is heel goed voor Frankrijk. De app is ook handig om per laadpaal te zien of hij chargemap compatible is of niet. Ik kon ook met de greenchoice pas vrijwel overal laden daar.

Voor wat betreft de drukte kijk vooral ook naar de vakantie kalender van de ANWB, maar als je in juni gaat ben je denk ik de drukke dagen ruim voor.

[...]
Oh top! Die greenchoice kaart heb ik ook nog, maar nooit gebruikt.
We zijn sowieso de nederlandse schoolvakanties voor. Die beginnen de week nadat wij terug komen, dus dat zal wel schelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
fewips schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:36:
[...]

NextCharge en EVWay zijn een must, in Italië, naast JuicePass natuurlijk.
EVWay voegt iig in Zuid-Italië niks toe. En hun prijzen zijn exorbitant hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Laatst online: 12-05 18:07
Himalaya schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Wil je het in een dag rijden en wat voor EV? Ik rij lekker door Frankrijk naar beneden maar dat is met een Tesla. Ook is mijn max per dag ca 1000 tot 1200km. En voor Zwitserland heb je dacht ik weer een vignet nodig dat ik niet heb.
Doe het sowieso in 2 etappe’s in verband met dochtertje van 4 jaar. Ik rijd een Volvo C40.
Mijn plan was om ergens in de buurt van Bazel een hotel met lader te zoeken. Vanuit de Achterhoek waar ik woon ben ik eigenlijk direct op de A3 in Duitsland richting Oberhausen. Qua kilometers scheelt het slechts minimaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-07 21:53
Vakantiereis naar Monte Gordo Portugal
Daar wij een IONITY pas hebben met een prijs van € 0,29 wilden we proberen om gedurende deze reis alleen IONITY te laden. Voor de reis hebben we 4 dagen uitgetrokken. Ik stel mijn navigatie altijd in op “zonder tolwegen” zodat ik kan genieten van het autorijden. Vertrek vanuit Weert (Limburg) met 100% lading. Eerste stop zonder problemen omdat in Reims meerdere laadpalen ter beschikking stonden. Geladen tot ruim 95%. Volgende stops waren allemaal makkelijk met IONITY. Ook laden ging snel door nieuwe software voor verwarming accu, ook net voor vakantie LFA update gehad wat een verademing was. Uiteindelijk IONITY ingepland in de omgeving Gein. Mijn Hyundai Ioniq5 software gaf aan dat ik met 15% de IONITY zou bereiken. Flinke fout ter plaatsen, Hyundai software stuurde mij naar de IONITY plek naast de snelweg, die echter niet te bereiken was. We zagen het laadpunt, maar dit was afgeschermd door hekwerk. 30 kilometer om moeten rijden om op snelweg te komen en alsnog op deze plek te kunnen laden. Google Maps had dit wel door, deze gaf ook de extra kilometers aan, echter ik vertrouwde op Hyundai software. Dom Dom! De volgende dag via Chateauroux, Limoges, Bergerac naar Mont de Marmande gereden, allemaal geen probleem met Ionity. De dag erop gekozen, omdat er geen sneeuw was, om over de Pyreneeën naar Pamplona te rijden. Ook geen problemen. Daarna afgezakt naar Madrid, er waren twee Ionity plekken rond Madrid, we kwamen aan met 8%, reden verkeerd en moesten 10 kilometer omrijden om te draaien. Bleken wij in te moeten draaien op een urbanisatie. De beveiligers gaven aan dat we 1 kilometer door moesten rijden tot bij een poort. Daar moesten we aanbellen (was een racecircuit) waar het laadpunt was. Bij aanbellen werd er gezegd, circuit gesloten wegens feestdag, jammer dus! Uiteindelijk met 2% lading bij Repsol, kon alleen via Repsol app, was niet te downloaden via AppStore Nederland. Jongedame van tankstation wilde haar pas wel gebruiken zodat we ieder geval stroom zouden hebben. Bleek na telefonisch overleg dat het laadpunt stuk was. Zij verwees ons naar Ikea, 100 meter verder. Via Iberdrola 3,6 kw per uur kunnen laden.(gratis) Gelukkig 200 meter verder een B&B hotel met laadmogelijkheid. Onder in kelder bleek dat beide laders niet werkten. Volgens de receptie zou een van de Tesla laders ook voor andere merken auto’s moeten werken, dus niet! Gelukkig een normaal stopcontact gevonden in parkeergarage. Hele nacht aan gehangen en 20% lading ontvangen. De dag erop naar andere Ionity laadpunt bij Madrid gereden en weer naar 95% geladen. Opvallend in Spanje is wel dat er overal maar 1 of 2 laadpalen bij Ionity staan. Wel zie je dat ze aan het voorbereiden zijn naar 6 stuks. Volgende stop Cordoba met overnachting en kunnen laden in parkeerkelder hotel (gratis). Volgende dag richting Huelva waar Ionity goed functioneerde. Daarna direct door naar Monte Gordo. Net over de grens in Portugal in het plaatsje Vila Real de S. Antonio is een Lidle met 50 kw laadpaal tegen € 0,08 per minuut ofwel € 4,80 voor 50 kw. Van al mijn passen werkte alleen de Shell pas hier. In ons hotel ook mogelijkheid tot laden tegen een vergoeding van € 8,00 per keer. Al met al is het goed gegaan met spannende momenten. Ik betrap mij erop dat ik vaak zit te rekenen of ik het haal naar het volgende laadstation. In Spanje en Portugal staat het nog in de kinderschoenen. Plannen is noodzakelijk. Terugreis over drie weken!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Pieter Hermens
Opvallend in Spanje is wel dat er overal maar 1 of 2 laadpalen bij Ionity staan.
Op zich logisch toch? Er rijden daar nog veel minder BEVs. Wel een leuke trip lijkt me!
Antonio is een Lidle met 50 kw laadpaal tegen € 0,08 per minuut ofwel € 4,80 voor 50 kw. Van al mijn passen werkte alleen de Shell pas hier.
Dit tarief geeft de Shell app ook echt aan? Mijn ervaring met Shell op Iberdrola is dat ze je een poot uitdraaien. Ik laad daar zelf alleen met de Iberdrola app.

[ Voor 44% gewijzigd door Inspired op 15-01-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:09:
@Pieter Hermens

[...]

Dit tarief geeft de Shell app ook echt aan? Mijn ervaring met Shell op Iberdrola is dat ze je een poot uitdraaien. Ik laad daar zelf alleen met de Iberdrola app.
Meestal 10ct duurder is mijn ervaring, maar wel handig als backup vind ik. Maar nog niet nodig gehad, de Iberdrola app werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
Heeft iemand ervaring met het laden in Frankrijk bij Eborn laadpalen? Deze hebben 11Kw laders in midden, oost en zuidoost Frankrijk staan. Ik heb zelf een druppel van Travelcard (via werk) en daarnaast nog pasjes van ANWB en Coolbleu, ben benieuwd of 1 van deze het daar gaat doen.
Ik zie wel dat je daar volgens mij met een creditcard kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
mm.kool schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Het is een meevaller als dat lukt, zo niet dan vlak voor aankomst en na vertrek de volgende ochtend even een snellader bezoeken. Wil je een hotel met laadmogelijkheid kun je filteren bij booking of kijken op hotelsmetlaadpaal.nl. Hoe betrouwbaar dat is….geen idee.
Laden beter doen bij aankomst - warme batterij :) volgende dag haal je mindere snelheden.
Hotel altijd bellen/mailen - je kan helaas bookings.com etc niet vertrouwen dat die info klopt.. soms is het een publieke paal die dus niet te reserveren is (als hij uberhaupt al werkt)

PS - een hotel met laadfunctionaliteit is wel super ontspannend, de volgende dag lekker met 100% weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hamer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:47:
Heeft iemand ervaring met het laden in Frankrijk bij Eborn laadpalen? Deze hebben 11Kw laders in midden, oost en zuidoost Frankrijk staan. Ik heb zelf een druppel van Travelcard (via werk) en daarnaast nog pasjes van ANWB en Coolbleu, ben benieuwd of 1 van deze het daar gaat doen.
Ik zie wel dat je daar volgens mij met een creditcard kan betalen.
Beperkte ervaring. In twee gevallen werkte geen van mijn pasjes (ReCharge, Chargemap, Plugsurfing) en m'n pinpas wel. Dit kan een storing geweest zijn. Ik vond dat de paal raar gedrag vertoonde (pas uberhaupt niet scannen bijvoorbeeld) maar uiteindelijk dus wel gelukt.

En twee andere keren was de paal gratis dus dat was niet zo spannend om werkend te krijgen :+

Edit: ook regelmatig defecte eBorn palen gehad trouwens (kleppen die niet opengaan, palen die helemaal in storing stonden etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 16-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
Korvaag schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Beperkte ervaring. In twee gevallen werkte geen van mijn pasjes (ReCharge, Chargemap, Plugsurfing) en m'n pinpas wel. Dit kan een storing geweest zijn. Ik vond dat de paal raar gedrag vertoonde (pas uberhaupt niet scannen bijvoorbeeld) maar uiteindelijk dus wel gelukt.

En twee andere keren was de paal gratis dus dat was niet zo spannend om werkend te krijgen :+

Edit: ook regelmatig defecte eBorn palen gehad trouwens (kleppen die niet opengaan, palen die helemaal in storing stonden etc).
Helder, komende zomer ga ik zeer waarschijnlijk naar de Drome, 5 kilometer van het plaatsje Die. Best een toeristisch gedeelte volgens mij.
Volgens de website van Travelcard zou ik bij 2 laders in Die kunnen laden, mocht dit kloppen dan is 't geen enkel probleem, zelfs 1 snellader van 50KW.
Ik neem gewoon genoeg pasjes mee (vraag nog Maingau en Plugsurfing aan), ga er vanuit dat 1 van deze het best zal doen. Het voordeel van mijn Travelcard is dat deze direct door de werkgever wordt betaald, bij alle andere zit ik weer met declareren van bonnetjes, tenzij het niet anders kan dan is het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Hamer
Ja, brandstof/elektra buitenland is bij ons sowieso zelf betalen (wel aftrekbaar via eigen bijdrage auto). Voor het buitenland heb ik dus een stapel pasjes voor als ik eens niet bij een Supercharger kan laden. Ik gebruik ze echter zelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Binnenkort skitripje naar Italie gepland en uit interesse had ik eens via abrp gekeken hoe lang dat zou duren met een EV.
Volgens ABRP:
- 1081km, 10h51min rijden, 1u22 laden
Volgens google maps:
- 1063km, 12h38min (zonder rekening te houden met laden).

Iemand een verklaring hiervoor? Vind het verschil in rijtijd best veel tussen abrp en google maps...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:37:
Binnenkort skitripje naar Italie gepland en uit interesse had ik eens via abrp gekeken hoe lang dat zou duren met een EV.
Volgens ABRP:
- 1081km, 10h51min rijden, 1u22 laden
Volgens google maps:
- 1063km, 12h38min (zonder rekening te houden met laden).

Iemand een verklaring hiervoor? Vind het verschil in rijtijd best veel tussen abrp en google maps...
Als je geen premium hebt houdt ABRP geen rekening met werkzaamheden en files. Zeker als je door Duitsland rijdt, is dat eerste een belangrijke hap uit je reistijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
JTHZZ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Als je geen premium hebt houdt ABRP geen rekening met werkzaamheden en files. Zeker als je door Duitsland rijdt, is dat eerste een belangrijke hap uit je reistijd
Ah inderdaad, als ik bij google maps later vertrek en avondspits vermijd zakt die naar 11u20. Bijkomend zijn er ook 4 werfzones op de route, dat zou wel eens het verschil kunnen verklaren. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Ah inderdaad, als ik bij google maps later vertrek en avondspits vermijd zakt die naar 11u20. Bijkomend zijn er ook 4 werfzones op de route, dat zou wel eens het verschil kunnen verklaren. Thx!
Abrp is altijd heel optimistisch. Met premium kijkt hij ook alleen maar naar verkeer voor de eerste stint. Tenminste, vorig jaar toen ik het gebruikte. Qua tijd kun je beter naar Google kijken en daar de laadtijd bijop tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Rubbaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:27:
[...]

Alright, ik heb hem besteld!
Levertijd is ongeveer 2 weken. Ik zal mijn bevingingen later delen ;)
ChargePlace Scotland laadpas is net binnen... dus 5-6 weken moeten wachten op het ontvangst.
Ik ben benieuwd of alles straks werkt in juli!

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbaa op 21-01-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
De ChargePlace Scotland pas werkt zeker.
Afgelopen zomer o.a. de North Coast 500 gedaan en Isle of Skye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik ben van plan binnenkort naar Schotland te reizen met de model 3 p.
Wil met name richting Loch Ness, Inverness. Zo in die buurt.

Overtocht kan per boot, maar is wel erg prijzig. Dus vermoedelijk via de tunnel.

Zijn er ervaringen hier qua laadinfra en passen in het VK en dan met name Schotland? Zie zo links en rechts 40/50kw laders daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N0EL
Voor Schotland is een "ChargePlace Scotland" pas een must!

Het kan ook via hun app, maar er zijn veel plekken in Schotland waar geen telefoon dekking is!

Ik kom uit Schotland (woon nu in Nederland).

Ter info:
- Beste data / dekking provider is EE.
- Laden kan (kon) vaak gratis (heel langzaam) bij de grote supermarkt ketens.
- Er zijn vaak laadpalen kapot. Ik plan mijn laad stops altijd dat ik minimaal nog 1 andere kan halen.

[ Voor 29% gewijzigd door N0EL op 23-01-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:21
N0EL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:42:
Voor Schotland is een "ChargePlace Scotland" pas een must!

Het kan ook via hun app, maar er zijn veel plekken in Schotland waar geen telefoon dekking is!
Weet je toevallig of de standaard passen (greenchoice, anwb, eflux) ook in noord Engeland (Lake distrct) werken, of is CPS ook daar een goed idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N0EL
Ik heb ooit wat passjes geprobeerd (o.a. die van de ANWB, Shell, en PlugShare) en die deden het niet in Engeland en Schotland.

Ik ga altijd via Ijmuiden <> Newcastle en dan via de oostkust naar het noorden.
Als ik moet laden in England gebruik ik chargeyourcar.org (bppulse.co.uk)

De CPS kaart is echt een must voor Schotland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
4v4t4r schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Laden beter doen bij aankomst - warme batterij :) volgende dag haal je mindere snelheden.
Hotel altijd bellen/mailen - je kan helaas bookings.com etc niet vertrouwen dat die info klopt.. soms is het een publieke paal die dus niet te reserveren is (als hij uberhaupt al werkt)

PS - een hotel met laadfunctionaliteit is wel super ontspannend, de volgende dag lekker met 100% weg.
Of kiezen voor een hotel bij een snellader, ik overnachtte afgelopen zondagavond in Vierzon bij Ibis Styles en op 100m hadden we een Tesla SuC (ook geschikt voor niet-Tesla's), ideaal. In een uurtje naar 100% en toen auto bij hotel geparkeerd. Bij de heenreis in Limoges overigens wel een hotel met laadmogelijkheid gekozen, maar daar ben je toch afhankelijk of deze vrij is, reserven kan meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Op de "laadwoestijn A1" van Lille naar Parijs is nog een Tesla Supercharger geopend, meteen een 'open for all'.

24 stalls v3, 250 kW Noyelles-Godault.

Samen met de FastNed locaties die inmiddels ook geopend zijn, kun je nu echt prima met de BEV naar Parijs. Dat was vorig jaar zomer nog wel eens anders, gezien de 'ladestau' bij Total Aire de Ressons. Ik kon hem vorig jaar gelukkig overslaan, maar daar hebben echt veel EV-rijders in de file gestaan... Voldoende alternatieven nu.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
royverdegem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Of kiezen voor een hotel bij een snellader, ik overnachtte afgelopen zondagavond in Vierzon bij Ibis Styles en op 100m hadden we een Tesla SuC (ook geschikt voor niet-Tesla's), ideaal. In een uurtje naar 100% en toen auto bij hotel geparkeerd. Bij de heenreis in Limoges overigens wel een hotel met laadmogelijkheid gekozen, maar daar ben je toch afhankelijk of deze vrij is, reserven kan meestal niet.
Bij mijn laatste reis naar Spanje en terug had ik een kamer in een hotel gereserveerd en daarnaast een tafel in het bijgelegen restaurant en de AC lader van/bij het hotel. Dus beide extra's stonden op het boekingsformulier maar bij aankomst moest de tafel nog worden gereserveerd en de laadplek, hoewel beide keren beschikbaar, was niet als gereserveerd aangemerkt. Een laadplek reserveren blijft een hachelijke zaak, ik zou er niet op durven vertrouwen. Tenzij je 1 op 1 contact hebt met een vertrouwd persoon in het hotel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
royverdegem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:04:
[...]

100% agree ! helaas nog nergens gehad dat ik echt kon reserveren, dus ik boek indd altijd wel met een snellader in de omgeving waar ik hem vol kan proppen als het nodig is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
JanHenk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
Op de "laadwoestijn A1" van Lille naar Parijs is nog een Tesla Supercharger geopend, meteen een 'open for all'.

24 stalls v3, 250 kW Noyelles-Godault.

Samen met de FastNed locaties die inmiddels ook geopend zijn, kun je nu echt prima met de BEV naar Parijs. Dat was vorig jaar zomer nog wel eens anders, gezien de 'ladestau' bij Total Aire de Ressons. Ik kon hem vorig jaar gelukkig overslaan, maar daar hebben echt veel EV-rijders in de file gestaan... Voldoende alternatieven nu.
Ik ben daar toevallig gister wezen laden, tot 100% om de Nederlandse grens te halen. Prima faciliteiten, want er is een grote overdekte "Mall of France", waar je je prima kan vermaken.
Aanrader!
Pagina: 1 ... 8 ... 111 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.