Croga schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:06:
3 weken geleden zijn wij naar Denemarken gereden met de ID.4 First Max (77kW, 2WD).
Ik rijdt de ID.4 nu net iets minder dan een jaar en in de zomer geniale ervaringen mee gehad. Op papier heeft hij een WLTP van iets boven de 500km en met een verbruik van minder dan 17kWh per 100km bij normaal gebruik haalde ik zo'n 450km uit het accupakket met uitschieters richting de 550km. Zou niet zo'n probleem mogen zijn dus. Weert naar Haderslev is minder dan 700km dus in theorie kan dat met 1 keer laden.
Totdat de winter begon..... Mijn normale dagelijkse ritten schieten plots dik boven de 20kWh per 100km en de te verwachten range duikt naar zo'n 350km of minder.
In de voorbereiding heb ik gekeken naar laadpassen en apps. De best geaccepteerde pas in noord europa is van Helen, een fins bedrijf. Nou kan ik de begeleidingsbrief niet lezen maar de website heeft een optie Engels dus die pas is besteld. Daarnaast heb ik de laadpas van het werk maar die is gedeactiveerd voor buitenland, heb ik de e-Flux pas omdat dat de backend voor mijn eigen paal is en heb ik de Chargemaps pas besteld omdat de verhalen goed zijn. Chargemaps app, Smoov, Plugsurfing geïnstalleerd (en uiteraard de e-Flux app). Met 4 passen en 4 apps zouden we een eind moeten komen.
Met Chargemaps heb ik een route uit gestippeld die uit kwam op 2 keer kort en 1 keer lang laden.
Zo gezegd zo gedaan, met goede moed richting Venlo, Duisburg, pitstop nodig dus een korte laadsessie bij een tankstation met een FastNed paal. Eigen laadpas doet het uiteraard niet, Helen wel en zo een 60-70km bij geladen.
Op naar de volgende stop! Chargemaps zegt dat we naar een Tesla park gaan voor de super-duper charging. Ik weet niet meer precies waar maar dat zal in de buurt van Münster of Osnabrück geweest zijn. Daar aan gekomen is de eerste vraag "Ja maar hoe dan?"; geen terminal en dus geen mogelijkheid om de lader te activeren. Tesla app gedownload die mij weet te vertellen "Er zijn hier in de buurt geen Tesla chargers die voor andere autos open gesteld zijn". Crap. (Let wel: In een land waar, in onze n=1 observatie, 99% van de electrische autos Volkswagen of Mercedes zijn; op de hele rit welgeteld 2 Teslas tegen gekomen).
Okay. Chargemaps geopend om te kijken waar een andere fast charger in de buurt is. Een eind verderop is een Aral. Daar maar heen dan. 30km verder bij de Aral. Het scherm verteld mij in te pluggen en daarna de aanwijzingen op de betaalterminal te volgen. Deze laatste blijft echter zwart. Bij alle 4 de aansluitingen.
Volgende lader is 40km verder. Een Shell lader. Yup, ziet er allemaal goed uit! Behalve dat geen van de passen werkt. Hetzelfde voor de apps.... De QR code gaat naar een Shell website waar ik al mijn gegevens netjes invul, betaal via credit card maar er alsnog niets uit de paal komt. Shell app gedownload, opnieuw al mijn gegevens ingevuld om als allerlaatste de melding te krijgen dat deze paal alleen werkt met Shell passen. Bestel er gerust één, levertijd 2 weken. Ondertussen is de range volgens de auto geslonken tot 50km en de volgende paal is in the middle of nowhere 20km verderop.
Daar aangekomen, met nog single-digit procenten in de accu blijkt dit een klein kantorenpark te zijn waar iemand bij ieder kantoor 4 fastchargers neer heeft gezet. Helen werkt helaas niet maar met e-Flux heeft hij geen probleem. Nou hebben we niet echt zin om hier een half uur te gaan staan maar na 15 minuten zit er een dikke 150km in de auto en we besluiten door te rijden. We zitten net voor Bremen en tussen Bremen en Hamburg wemelt het van de Rasthofen.
Net na Bremen een kleine pitstop maar helaas weigert de Allego charger alle passen en apps. Niet persé nodig ook aangezien de volgende stop lunch is.
De volgende stop is bij een Rasthof met meerdere lunch gelegenheden maar aangezien alle apps aangeven dat er bij de McD een paal staat besluiten we daar te gaan lunchen. De auto aangesloten op de (FastNed!) paal naast de McD en als we na 40 minuten terug komen bij de auto zegt die 98% SoC. Da's mooi! Dat zou nog maximaal 1 stop voor Haderslev moeten zijn.
Dat doet ie dus ook mooi. zo'n beetje halverwege tussen afslag Kiel en Flensburg nog een pitstop en in 20 minuten genoeg toegevoegd om de bestemming te halen met genoeg marge.
Waar de geplande reistijd maximaal een uur of 9 zou zijn is het door de chaos in niet-werkende of niet-beschikbare palen bijna 12 uur geworden.
Het vakantiehuisje was uitgerust met een laadpaal waardoor we de week goed door gekomen zijn. We hebben alleen bij een shoppingtripje in Kolding de auto aan een paal gehangen maar dat was meer omdat het kon dan omdat het nodig was. Wat vervolgens ook opviel was dat er in de app nergens gesproken werd over de kosten voor de laadsessie bij de McD. Een zoektocht op het internet leverde op dat er meer mensen met die ervaring waren.
De weg terug was dan ook wat prettiger. De McD kwam overal naar boven als een betrouwbare plaats om te laden. We hebben dan ook zoveel mogelijk de McD opgezocht, 2 keer wat langere laadsessies gedaan en ook die kwamen niet terug in de apps. Wel tijdens het laden, niet naderhand in het kostenoverzicht.
De enige uitdaging op de terugweg was dat ik graag mijn laadpas weer wilde gebruiken en dus zo leeg mogelijk vlak na de grens weer aan de stekker. Dat bleek het van der Valk hotel Venlo te zijn en met 60km in de accu kwamen we daar aan. 8 Allego snellladers en geen van allen werkte. Ze accepteerde de pas maar konden vervolgens niet met de auto praten. En ik was niet de enige. De Mercedes van mijn duitse laadburen had hetzelfde, de Tesla die er stond ook en de Poolse Polestar die net aan kwam zat met het zelfde probleem. Gelukkig had ik, met het oog op de heenreis, al wat verder gekeken en was dit niet de enige optie; Bij Sevenum, 30km verderop, is weer een McD..... En ja hoor, daar doet alles het wel weer en kunnen we het laatste beetje juice er in proppen om thuis te komen.
Al met al kan ik maar 1 conclusie trekken: We zijn hier nog niet klaar voor..... Het moeras van verschillende passen, het missende onderhoud (als een benzine pomp het niet doet meld je dat bij de mensen binnen. Als een laadpaal het niet doet ga je echt niet bellen want ze kunnen het toch niet voor je oplossen), de exhorbitante kosten (voor het geld wat er in is gegaan aan electriciteit zou een benzine auto een stuk goedkoper geweest zijn). Als ik dit weer zou moeten doen zou ik zonder aarzelen een leuke benzine auto huren.
Komende zomer gaan we naar Schotland. Met alle berichten over nog slechtere dekking twijfelen we sterk. Behalve dat de afstand een stuk korter is; 350km van de boot naar het huisje en de granny charger in de kofferbak. Ik heb ondertussen wel een laadpas van Chargeplace Scotland en de ANWB bij besteld. Heeft er iemand ervaring met EV in Schotland? Is het aan te raden en wat zijn de tips die ik nog mis?